Poľná železnica Slovenského poľnohospodárskeho múzea v Nitre
S e m a f o r
Nové depo
23.08.2003,
z materiálov Ž semaforu pripravil Jozef Kunik - Pre tri parné
rušne historickej Nitrianskej poľnej železnice
pribudlo nedávno v areáli výstaviska Agrokomplexu v Nitre nové
depo. Parné rušne vyrobené v rokoch 1918, 1949 a 1951 sa nachádzajú
v skanzene Slovenského poľnohospodárskeho múzea a slúžia
ako dopravný prostriedok návštevníkov po výstavisku.
Predstavitelia mesta Nitra prejavili záujem sprevádzkovať úzkorozchodnú
poľnú železničku i mimo areálu výstaviska, všetko však závisí
od finančnej situácie. V budúcnosti by podľa predbežných zámerov
mohla železnička premávať z výstaviska cez centrum mesta na hlavnú stanicu , čo by prispelo k
rozvoja cestovného ruchu v Nitre.
Neopraviteľný rušeň dnes premáva po výstavisku
Aj v dnešnej modernej dobe sa nájdu nadšenci, ktorí si príležitosť na prehliadku parných strojov nenechajú ujsť. Jedným z nich bol aj plzeňský dôchodca Jiří Dudáček, ktorý precestoval viac ako 600 kilometrov do Nitry, aby vzhliadol krásy týchto starých strojov. Porozumenie pre jeho nadšenie prejavil samotný prednosta Nitrianskej poľnej železnice (NPŽ) Ing. Waclaw Gidaszewski. Ako naslovovzatý nadšenec neváhal a previezol ho s nami areálom nitrianskeho Agrokomplexu.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 15/2002 časopisu Ž-Semafor z 28. VIII. 2002)
Nitrianska poľná železnička
prepravila v roku 1998 až 90-tisíc cestujúcich
Pripravujú ďalšie
atrakcie - točňu a veselý vláčik
Miroslav PAVLÍK
Na prahu nového milénia uplynie 16 rokov od
chvíle, kedy začali voziť návštevníkov veľtrhov a výstav
na nitrianskom výstavisku úzkorozchodné parné vláčiky.
Letné vagóniky praskali vo švíkoch aj na tohtoročnom 26.
medzinárodnom veľtrhu Agrokomplex, ktorý sa skončil 25.
augusta.
Parný rušeň U 35.901 začínal svoj nový život v expozícii
Slovenského poľnohospodárskeho múzea na výstavisku
Agrokomplex v Nitre (SPM). Ako uviedol prednosta úzkorozchodnej
železnice Nitrianska poľná železnička (NPŽ) v skanzene SPM
Ing. Wáclaw Gidašewski, vyrobila ho v roku 1918 firma Krauss v
Linci. Za šrotovú cenu ho pracovníci SPM v dezolátnom stave
odkúpili z Moravských šamotových a lupkových závodov
Velké Opatovice (závod Mladějov) v roku 1987. Strojcom
znovuzrodenia rušňa sa stal konštruktér Prof. Doc. Ladislav
Križan, CSc., zo Slovenskej vysokej školy technickej u Bratislave,
ktorý sa podujal spracovať dokumentáciu pre renováciu rušňa.
Dva a pol roka trvala kompletizácia mašinky. Kotol
regenerovali ŽOS České Velenice, rúrky sú zo závodu VTŽ
Chomutov, časť podvozku opravovali Švermove železiarne
Podbrezová, obruče na kolesá, osi a "križáky" pochádzajú
zo ZŤS Dubnica nad Váhom a plechy na kabínu z VSŽ Košice.
Po prvýkrát vozil parný rušeň U 35.901 návštevníkov 19.
septembra 1990. "Krstný otec" Prof. Doc. L. Križan,
CSc., sa však tejto slávnostnej chvíle už nedožil. Ako memento
zostalo jeho familiárne oslovenie Križko, ktorým je rušeň
označený.
Okrem neho sú v depe NPŽ ešte dva parné stroje. Prvý funkčný
rušeň, ktorý na výstavisku začal jazdiť U 25.001 -
vyrobili v roku 1951. Slúžil v Královodvorských železiarňach.
Pre SPM ho získali v roku 1986. Pôvodný rozchod 650 mm museli
vo Švermových železiarňach v Podbrezovej upraviť na 760
mm, kotol opravili v ŽOS České Velenice. Rekonštrukčné práce
trvali dvanásť mesiacov a v roku 1987 bola "trinástka"
slávnostne uvedená na tras. Rušeň má totiž číslo 13, a
tak "nešťastné číslo" prinieslo šťastie pre železničku
na výstavisku v Nitre. Ďalším strojom je U 36.001 vyrobený v
roku 1949. Ten doslúžil v Švermových železiarňach v
Podbrezovej a stál na podstavci pred SOUŽ v Bratislave. Park
hnacích vozidiel doplňujú dva dieselelektrické rušne - BNE
50 z kameňolomu v Konrádovciach a BNE 60 H zo ZŤS Dubnica
nad Váhom.
S výstavbou trate Nitrianskej poľnej železničky začali v
roku 1984. Zbierali stavebný materiál, výhybky, vozne, koľajnice,
podvaly. Zvršok bol hotový v auguste 1985. Je 2,6 km dlhý s
rozchodom 760 mm. Pochádza zo zvyškov poľnej železničky zo
Želiezoviec, kde viedla pôvodne (v roku 1895) konská železnica.
Jej sláva skončila, podobne ako ostatných poľných a lesných
železníc, v rokoch 1970 až 1980, keď bolí vytrhané posledné
metre koľajníc. Najstaršie koľajničky, ktoré majú na NPŽ,
nesú rok výroby 1881 a sú samé o sebe pamiatkou. Inaugurácia
- symbolické poklepanie koľaje - na trati NPŽ bola 2.
septembra 1985. Vtom istom roku železnička prepravila 30-tisíc
a v roku 1998 až 90-tisíc cestujúcich.
Hlavnou a riadiacou staničkou je Skanzen. Z nej vychádzajú vláčiky
na okružné jazdy po častí výstaviska alebo do staničky Brána.
Pri staničke Skanzen je námestie s historickými budovami -školou
z obce Divín z roku 1861, funkčnou pekárňou z Veľkého Bielu
a mliečnicou (zberňou mlieka) z obce Cífer. A ešte jedna zaujímavosť
- trať prechádza ponad potok Selenec po moste, na stavbu ktorého
použili častí historického mosta z Trenčína.
-Je to dokumentačná železnička, - upresnil Ing. W. Gidašewski.
- Jej poslanie bolo prepravovať cukrovú repu do cukrovarov,
sypké hmoty, obilie aj zvieratá. V skanzene sa snažíme
zachovať - podobne ako starobylé činnosti: ručné lisovanie
oleja, pečenie chleba, mlátenie, orba radlom (drevený pluh,
ktorý ťahal človek) - túto tradíciu. Máme v inventári
osobné aj nákladné vozne z rokov 1936 - 38 s pôvodnými kolesami
aj rámami. Ich podvozky sú ešte na originálnych švédskych
ložiskách. Pripravujeme ešte jednu atrakciu pre naše tri rušne
a dve dvojvozňové osobné súpravy začne onedlho slúžiť aj
rekonštruovaná točňa. Pochádza z Radošiny a bola vyrobená
v 1906. Máme tiež v úmysle postaviť špeciálny vozeň pre
našich vzácnych návštevníkov - vozíčkárov a s použitím
BNE 60 H niečo špeciálne len pre najmenších - veselý
detský vláčik.
(Ž-Semafor č. 17, roč. IX., 1999)
Poľná železnica v Nitre
Slovenské poľnohospodárske múzeum v Nitre zriadilo v areáli
výstaviska Agrokomplexu "Slovenské technické poľnohospodárske
múzeum v prírode". Jeho súčasťou je aj expozícia poľnej
železnice, pripomínajúca kedysi veľmi rozšírený dopravný
prostriedok veľkostatkov, hlavne v okolí cukrovarov.
Prvotnou motiváciou bolo zrekonštruovanie úzkorozchodnej poľnej
železnice z veľkostatku v Želiezovciach. Do Nitry tak boli
prenesené zbytky poslednej slovenskej poľnej železnice
zakomponované medzi ostatnými pamiatkami slovenského vidieku.
Táto veľmi účinná vnútropodniková doprava o maximálnej dĺžke
64 km vychádzala od statku v Želiezovciach, spájala celý rad
dvorov (na 3400 hekrárovom pozemku veľkostatku) v okolí s cukrovarom
v Pohronskom Ruskove, železničnou stanicou, mlynom a sídlom
majetku. Prepravovala tony plodín, materiálov zvierat a ľudí.
Zrušená bola až v roku 1975.
Výstavba poľnej železnice začala od roku 1984 v areáli
Slovenského poľnohospodárskeho múzea (SPM) v Nitre. Najskôr
v roku 1985 začala premávka na trati rozchodu 760 mm s dĺžkou
600 m, v roku 1987 bol spojazdnený okruh dĺžky 1600 m.
Nakoniec v roku 1990 pribudol nový 1 km úsek spájajúci
vytvorený okruh v areáli SPM s hlavnou bránou výstavného
areálu Agrokomplexu.
Na úzkorozchodnej železnici premávajú osobné vozne pochádzajúce
z rokov 1937-39. Slúžili pôvodne na prepravu dreva, volali sa
“Neptúnky”. Nadstavby vytvorili v rokoch 1985 – 1987 v JRD
Radošinka vo Veľkých Ripňanoch a v JRD Novoť (okres Dolný
Kubín).
Parné úzkorozchodné rušne:
V areáli SPM sa nachádza niekoľko odstavených úzkorozchodných
vozňov nielen pôvodom poľnohospodárskeho využitia, ale aj
vozňov z bývalej železnice Ružomberok -
Korytnica , dokonca aj niekoľko oplenových a vyklápacích
vozňov.
Zaujímavosťou je, že úzkorozchodná trať prechádza aj cez
potok Slanec, cez ktorý vedie most s celokovovou konštrukciou.
Most pôvodne slúžil ako železničný most cez Váh v Trenčíne
vyše 60 rokov. Druhou zaujímavosťou je veľká točňa, ale
upravená z normálneho rozchodu.
V Nitre vytvorené dielo pripomíma skôr pioniersku dráhu v zábavnom
parku. Zatiaľ čo ostatné exponáty múzea pôsobia čo do vzhľadu
i činnosti viacmenej verne, väčšina exponátov poľnej železnice
pochádza z úplne iného prostredia a je to na nich na prvý
pohľad vidieť.
Postupne zrekonštruovaná a oživená železnica dnes v letných
mesiacoch, počas väčších výstav prepravuje návštevníkov
po skanzene a do skanzenu. Na záver treba pracovníkom pripomenúť,
že SPM by sa malo usilovať o vernosť exponátov poľnej železnice
vrátane absentujúceho dokumentačného zachytenia vývoja a významu
tohto osobitého dopravného prostriedku vidieku.
Zdroje:
MÚZEÁ v prírode
Národná obroda / 23. Jún 2000
Expozícia Slovenského poľnohospodárskeho múzea
Súčasť Slovenského poľnohospodárskeho múzea v Nitre.
Vystavených 36 objektov ľudového staviteľstva, bývania,
tradičných postupov pri spracovaní poľnohospodárskych plodín,
okrem iných včelíny, senníky, pálenica, pekáreň, olejárne,
čistiareň osív, mliečnica, voštinársky záboj, valcha, škola,
konopná stupa, úzkokoľajná poľná železnica, mlyny,
vinohradnícke búdy. Objekty a technológie sú funkčné a
prezentujú ukážky ich využitia.
(krátené)
Kontakt: 950 50 Nitra, Dlhá ul. 9, tel. 037/366 47-8
Odkazy / Other information: