Na úseku Kúty - Trnava už riadi železničnú dopravu moderná výpočtová technika
(TASR) Kúty 5. 12. 2004 - Od začiatku decembra je železničná doprava na 68-kilometrovom úseku Kúty – Trnava riadená modernou výpočtovou technikou. "Ide o nové zabezpečovacie zariadenie, ktoré predstavuje moderný trend riadenia dopravy prostredníctvom výpočtovej techniky. Doteraz železničnú dopravu telefonicky riadili výpravcovia, dnes komunikuje priamo rušňovodič s dispečerom z centrálneho dispečingu prostredníctvom rádiového spojenia," uviedla hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Nela Blašková.
Nové zabezpečovacie zariadenie zavádzala ŽSR postupne od júna do novembra tohto roka. Financovala ho z vlastných zdrojov, pričom náklady dosiahli 222,3 milióna Sk. Jeho zavedením došlo k úsporám zhruba 80 zamestnancov, ktorí dovtedy riadili železničnú dopravu. Títo pracovníci boli presunutí na iné pracoviská, časť z nich bola prepustená. Podobný typ riadenia dopravy diaľkovou formou je už zavedený v úsekoch Nové Mesto nad Váhom – Myjava a Prešov – Plaveč.

Debata o predstaničnom priestore pokračuje
Sme 06. 12. 2004 , Jana Parkrová - V Primaciálnom paláci sa v utorok o 17.00 koná verejné prerokovanie vplyvov, ktoré bude mať projekt predstaničného priestoru hlavnej stanice na životné prostredie. Prestavba predstaničného priestoru vyvolala diskusiu verejnosti najmä preto, že ráta s výrubom 609 stromov, 209 tují a 1051 metrov štvorcových kríkov.
Ochranári vyčítajú magistrátu, že pred vyhlásením súťaže nedal vypracovať územný plán zóny. Ten by umožnil verejnosti zapojiť sa do debaty o takej výraznej zmene vzhľadu lokality. Proti zámeru sa vyjadrilo napríklad aj občianske združenie Architektúra pre trvalo udržateľný rozvoj. "Nesúhlasíme s navrhovaným rozsahom výstavby v predstaničnom priestore a nesúhlasíme s likvidáciou stromov. Ich výrubom sa naruší klíma a psychologická pohoda prostredia."
Elena Príhodová, riaditeľka investorskej spoločnosti IPR Slovakia, reagovala na ohlasy proti výrubu stromov tým, že spoločnosť si nechala vypracovať inventarizáciu a zhodnotenie súčasnej zelene v predstaničnom priestore. Tvrdí, že na území sa nachádza veľké množstvo drevín v relatívne zlom zdravotnom stave. "Tento fakt budeme riešiť náhradnou výsadbou zelene v spolupráci s mestom a mestskou časťou Staré Mesto."
Predstaničný priestor je ohraničený Šancovou ulicou, budovou prvej stanice parnej železnice, železničným násypom zo strany Pražskej ulice, budovou hlavnej železničnej stanice z roku 1848, upravenej do dnešnej podoby v roku 1889, a Žabotovou ulicou. V areáli by mal podľa investičného zámeru pribudnúť hotel, obchodné centrum či administratívne budovy. Súčasná predstavba - hala - bude odstránená. Realizácia projektu by sa mala začať o tri roky.

Investície ZSSK do vozňov dosiahli k októbru 1,095 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 6. 12. 2004 - Investície Železničnej spoločnosti (ZSSK) do mobilných prostriedkov dosiahli za deväť mesiacov tohto roka 1,095 mld. Sk. Ako ďalej vyplýva z koncepcie modernizácie mobilného parku ZSSK, ktorým sa bude zaoberať vláda, tieto finančné prostriedky smerovali na nákup a modernizáciu hnacích vozidiel, osobných a nákladných vozňov. Do konca roka by podľa plánu mala ZSSK preinvestovať ďalších viac ako 655 mil. Sk.
Vlastné zdroje spoločnosti sa na spomínaných investíciách podieľali 57,3 %, keď dosiahli celkový objem 628 mil. Sk. ZSSK okrem toho využila cudzie zdroje v celkovej výške viac ako 300 mil. Sk a na nákupe a modernizácii sa financiami v hodnote 167,2 mil. Sk spolupodieľala aj Európska spoločnosť na financovanie železničných koľajových vozidiel Eurofima.
Finančné prostriedky využila ZSSK v rámci hnacích vozidiel na modernizáciu troch rušňov a desiatich vozňov, pričom do konca roka by ich počet mal vzrásť na sedem rušňov a dvanásť vozňov rôzneho druhu. ZSSK v sledovanom období nezrealizovala ani jeden projekt pre nákup osobných vozňov, prostredníctvom spoločnosti Eurofima však financovala modernizáciu trinástich vozňov typu Bpeer. Do konca roka by mala ZSSK zmodernizovať ešte päť vozňov rôznych typov, pričom celkovo sa v rámci zmluvy zmodernizovalo 52 vozňov. Eurofima by mala v budúcom roku okrem toho financovať modernizáciu ďalších 12 až 16 vozňov. ZSSK z vlastných zdrojov zrekonštruovala dosadením podvozkov 252 nákladných vozňov, do konca roka by pritom mala zrekonštruovať ďalších 98 kusov. Železničná spoločnosť zároveň financovala zastrešenie 267 nákladných vozňov, podlahu vymenila pri 164 vozňoch a zosilnila klanice na 100 vozňoch.

ZSSK plánuje 16,5 mil. vlakokilometrov v nákladnej doprave
(SITA) BRATISLAVA 6. 12. 2004 - Nový grafikon vlakovej dopravy, ktorý začne platiť od polnoci 12. decembra tohto roka, predpokladá výkony v nákladnej doprave pre obdobie rokov 2004/2005 v rozsahu 16,5 mil. vlakových kilometrov. V porovnaní s doterajším grafikonom by sa plánované výkony mali znížiť o 400 tis. vlakokilometrov, objem prepraveného tovaru by však nemal klesnúť. Informoval o tom hovorca Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloš Čikovský.
V rámci osobnej dopravy je na základe objednávky štátu plánovaný rozsah výkonov na úrovni 31,6 mil. vlakových kilometrov, čo je v porovnaní s plánovaným rozsahom výkonov na tento rok o 100 tis. vlakokilometrov viac. Podľa nového cestovného poriadku by tak mala ZSSK denne vypraviť 1 675 vlakov denne. Vo vnútroštátnej doprave vypraví denne 1 408 vlakov, z ktorých by malo byť 1 299 osobných vlakov, 39 rýchlikov, 19 zrýchlených vlakov, dva vlaky kategórie Expres a tri vlaky kategórie InterCity. V rámci medzištátnej železničnej dopravy bude fungovať denne 176 osobných vlakov, 38 rýchlikov, šesť zrýchlených vlakov, 16 vlakov InterCity a EuroCity, osem Expres vlakov a 23 vlakov typu EuroRegio.
Začiatom budúceho roka by sa ZSSK mala rozdeliť na osobnú a nákladnú dopravu. Nákladnú železničnú dopravu bude zastrešovať akciová spoločnosť s názvom Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., ktorú rezort dopravy plánuje sprivatizovať. Osobná železničná doprava by mala ostať v rukách štátu.

Ceny cestovného ZSSK nemení, zmeny však nastanú v cestovnom poriadku
(TASR) Bratislava 6. 12. 2004 - Nový cestovný poriadok na slovenských železniciach začne platiť od polnoci 12. decembra. Regulované cestovné ostane vo vlakoch aj po 1. januári 2005 v priemere rovnaké ako v tomto roku.
"Železničná spoločnosť nebude v budúcom roku znižovať zľavy, ani zvyšovať cestovné, pretože každé zvýšenie cien so sebou prináša niekoľkopercentný pokles cestujúcich," konštatoval generálny riaditeľ ZSSK Pavol Kužma.
Cestujúci si už nebudú kupovať lístky podľa tarifných pásiem, ale na konkrétnu trasu a konkrétny počet kilometrov. Tento systém bude platiť aj pre vlaky EuroCity (EC) a InterCity (IC). "Cena lístku na IC a EC vlaky bude jednotná, to znamená, že nebude závislá od časového predstihu, v ktorom si cestujúci lístok kúpi," konštatoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
V platnosti ostávajú v roku 2005 aj zľavy na týždenné a mesačné cestovné lístky pre žiakov a študentov, ktoré predstavujú 60 %.
Podľa nového grafikonu vypraví Železničná spoločnosť denne v priemere 1 408 vnútroštátnych vlakov. V medzištátnej doprave bude denne jazdiť v priemere 267 vlakov. Cestovný poriadok na roky 2004/2005 nepredpokladá výraznejšiu redukciu spojov. Okrem iného prináša zastavovanie IC vlaku Tatran v železničnej stanici Trnava a Trenčín, IC vlaku z Bratislavy do Viedne v železničnej stanici Westbahnhof, priame spojenie Nitry a Nových Zámkov s Viedňou, či nový EuroCity vlak Vyšehrad z Bratislavy do Prahy.
V grafikone pre nákladnú dopravu nedochádza k výraznejším zmenám, pretože sa nemení ani plánovaná výroba u priemyselných podnikov, ktoré využívajú železničnú dopravu na prísun surovín a expedíciu tovaru. Od 12. decembra dôjde postupne k skracovaniu prepravných časov týchto vlakov medzi SR a ČR, pretože po novom sa nebude v priechodových staniciach vykonávať technická prehliadka.
ZSSK uvažuje v budúcnosti o zavedení služby mobil ticketing, ktorá umožní rezerváciu lístkov prostredníctvom SMS. Zúčtovanie ceny lístka by malo prebehnúť medzi ZSSK a mobilným operátorom. V súčasnosti funguje na železnici už predaj lístkov prostredníctvom internetu.

České dráhy zlevňují cestu do Mnichova a zavádějí vlakové taxi
(ČTK) PLZEŇ 6. 12. 2004 - Cesta rychlíkem z Prahy přes Plzeň až do německého Mnichova bude od neděle, od platnosti nového jízdního řádu, výrazně levnější. Dosud přišla jedna cesta na 47 euro (asi 1450 korun), od 12. prosince to bude 52 euro (1600 korun), ale včetně zpáteční jízdy. Dohodly se na tom České dráhy (ČD) s německou železnicí DB. Novinářům to řekli zástupci ČD.
Z Plzně do Mnichova dnes stojí jedna cesta 42 euro (1300 korun), nově přijde jízdenka tam a zpět na 47 euro (1450 Kč)," uvedl vedoucí plzeňského zákaznického servisu ČD Ladislav Matouš. Zpáteční jízdenka podle něj platí po dobu jednoho měsíce, cestující tak mohou strávit v bavorském Mnichově až 30 dnů.
Další významnou novinkou nového grafikonu v Plzeňském kraji, který nezruší žádný spoj a vlaky by měly naopak ujet asi o 150 kilometrů více než letos, je vlakové taxi. ČD ji zavádějí na trati Bezdružice - Konstantinovy Lázně na Tachovsku, v letošním roce už byla využita na jedné trati na jižní Moravě.
"Lázeňští hosté a turisté si stěžovali, že se nemají jak vrátit do lázní. Služba je zavedena jako podpora mikroregionu Konstantinolázeňsko," uvedl zástupce vedoucího oddělení osobní přepravy Vladimír Kostelný. Pokud cestující zakoupí minimálně 40 jízdenek, vypraví ČD speciální motorový vlak z Bezdružic. Musí to nahlásit nejpozději při příjezdu spoje z Pňovan do Bezdružic, mohou si to ale objednat libovolný počet dnů dopředu. Nejzazší čas odjezdu do lázní je 22:20.
"Chápeme to jako docela významnou službu," uvedl starosta obce Konstantinovy Lázně s 935 lidmi. Oblast s několika lázeňskými domy a 440 lůžky a velkým kempem loni navštívilo loni 8000 hostů. Lázně se orientují na léčbu nemocí srdce a oběhového systému. Hosté jezdí nejen do nově otevřeného zámku v Bezdružicích, ale také do Pňovan do areálu hracholuské přehrady.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia by mala vzniknúť s imaním asi 16 miliárd Sk
(TASR) Bratislava 6. 12. 2004 - Až dve tretiny majetku Železničnej spoločnosti (ZSSK), a.s., Bratislava, ktorá zanikne koncom tohto roku, prejdú od 1. januára 2005 na novozaloženú Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, ktorá sa bude zaoberať nákladnou dopravou.
Zvyšná tretina pripadne na Železničnú spoločnosť Slovensko, prevádzkovateľa osobnej dopravy. Základné imanie ZSSK predstavuje približne 24 miliárd Sk. "V súčasnosti prebieha preceňovanie majetku spoločnosti, výraznejšie zmeny oproti doterajšiemu stavu ale nepredpokladáme. Od aktuálnej účtovnej hodnoty sa môže jeho hodnota odchýliť o niekoľko desiatok, maximálne sto miliónov Sk," konštatoval riaditeľ odboru stratégie ZSSK Ján Simčo.
Do spoločnosti pre osobnú dopravu pôjde približne 100 univerzálnych elektrických rušňov, ktoré ZSSK v súčasnosti používa na dopravu rýchlikov a prímestských vlakov a koľajové vozidlá určené výhradne na osobnú dopravu. Pod Cargo pôjdu nielen všetky vozidlá a zamestnanci spojení s nákladnou dopravou, ale aj údržbárske a opravárenské činnosti.
Delenie spoločnosti sprevádza zavádzanie systému procesného riadenia, ktoré by malo byť naplno implementované v priebehu budúceho roku v oboch firmách. Vďaka nemu ušetria nástupkyne ZSSK v rokoch 2005 a 2006 asi 1,3 miliardy Sk. Rady železničiarov opustí v dôsledku implementácie systému asi 1 000 nadbytočných zamestnancov. Od 1. januára 2005, keď sa spoločnosť transformuje na dva subjekty, bude v oboch podnikoch pôsobiť už len 16 700 pracovníkov. Železničná spoločnosť Slovensko zamestná približne 4 700 pracovníkov, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia asi 12 000.
O rozdelení ZSSK rozhodla vláda SR v júli tohto roka. Jediným akcionárom oboch spoločností bude štát. Svoju 100-% účasť v nákladnom dopravcovi plánuje ministerstvo dopravy následne predať, za čo očakáva výnos 15 až 20 miliárd Sk. V súčasnosti prebieha tender na privatizačného poradcu.

Cesta vlakom InterCity zdražie
PRAVDA 07.12.2004, Morháčová Jana - Nový cestovný poriadok, ktorý začne platiť od nedeľného rána, rozšíri železničnú dopravu na Slovensku. Na koľajnice sa vracajú niektoré rýchliky a vlaky, ktoré boli zrušené pred rokom. Naopak, zruší sa niekoľko rýchlikov či zrýchlených vlakov, ktoré sú minimálne vyťažené. "Počítame s rozšírením vlakovej dopravy, pretože štát si chce objednať na budúci rok o 100.000 vlakokilometrov viac. Celkovo vlaky odjazdia 31,6 mil. km," uviedol riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol Kužma.
Ceny ani zľavy by sa nemali meniť. "Štát a ministerstvo financií, ktoré reguluje cenu, ešte nepovedali posledné slovo, ale cestovné by sa nemalo zvyšovať. Pri poslednom zdražovaní sme zistili, že zvýšenie cien o 10% prinesie do našej kasy len veľmi malý nárast tržieb," dodal Kužma.
Cestujúcich totiž po zdražení ubúda, takže nakoniec na cestovnom vyberú železnice len rovnakú alebo ešte nižšiu sumu, ako plánovali.
Ceny sa však predsa od januára zmenia, a to v InterCity vlakoch, ktoré jazdia z Bratislavy cez Žilinu do Košíc alebo do Banskej Bystrice a späť. "Tieto vlaky budú súčasťou zmluvy o verejnom záujme, doteraz sme ich prevádzkovali na vlastné náklady. prakticky teda už nebude špeciálne cestovné, ale ceny budú rovnako regulované ako pri ostatných rýchlikoch," doplnil šéf divízie osobne dopravy v ŽS Pavol Gallo. Vlaky InterCity minulý rok vyňali zo zmluvy vo verejnom záujme, aby splnili príkaz ministerstva znížiť výkony účtované štátu o 5%.
"Napriek tomu, že bolo deregulované cestovné a veľmi dobrá obsadenosť, v priemere vyše 50% a v silných dňoch takmer 100%, sme na IC vlakoch prerábali. Tento rok sme doplácali z iných tržieb na IC asi 300 mil. Sk," dodal Pavol Gábor z kontrolingu Železničnej spoločnosti. Tržba od cestujúcich je asi 1 Sk na osobu na kilometer, ale náklady sú podľa Gábora asi 3 Sk.
"Nové ceny znamenajú pre niektorých zdraženie, pre iných zlacnenie," dodal Gallo. IC vlaky zdražejú, najmä pre tých, ktorí cestovali v slabých dňoch a kupovali lístky v predstihu. Celý systém zvýhodňujúci takýchto cestujúcich sa ruší.
Tí, čo nakupovali lístky 14 a viac dní pred cestou na trasu Košice – Bratislava, zaplatili len 299 Sk. Podobne asi štvrtina kapacity IC vlakov bola za 480 Sk. Tieto výhodné ceny už nebudú existovať, pretože v novom roku bude trasa Košice – Bratislava stáť 548 Sk alebo 618 Sk.

Čo sa mení v cestovných poriadkoch
- IC vlak Tatran bude zastavovať v železničnej stanici Trnava a Trenčín a IC Kriváň bude zastavovať aj v Trnave - IC vlaky do Viedne budú zastavovať v stanici Westbanhof pre nadväznosť na vlaky do celej Európy
- Nitre a Novým Zámkom pribudnú priame osobné vlaky do Viedne
- Medzi Bratislavou a Viedňou pribudnú 4 páry vlakov Euroregio cez Kittsee a 8 párov cez Devínsku Novú Ves
- Expres Kriváň a Expres Váh na trase Bratislava a Košice budú preradené do kategórie InterCity vlakov
- Senior preukazy budú bez fotografie za takú súčasnú cenu 100 Sk
- zľavy City Star sa bude dať využiť aj pri cestách do Ruska, Bieloruska a na Ukrajinu a od februára 2005 aj do Nemecka a Švajčiarska
- cestovné lístky sa budú predávať v balíkoch spolu so zľavnenými dennými lyžiarskymi permanentkami do stredísk Chopok Jasná a do rakúskeho Semmeringu

Úspešný certifikačný audit. Certifikát kvality pre Železničnú spoločnosť, a.s., bol udelený
Národná obroda 07.12.2004, Miro Devínsky - Železničná spoločnosť, a.s., po takmer dvojročnej intenzívnej práci úspešne zavŕšila proces implementácie systému riadenia kvality vo vybraných produktoch, podľa medzinárodnej normy kvality ISO 9001:2000. Koncom septembra a začiatkom októbra vykonala spoločnosť TUV STC, s.r.o., Košice, externý certifikačný audit, ktorý potvrdil zavedenie a udržiavanie systému riadenia kvality v spoločnosti. Získaný certifikát kvality, ktorý platí v osobnej doprave pre kategórie IC a Ex vlakov vnútroštátnej osobnej dopravy a pre logistické vlaky v medzinárodnej nákladnej preprave, je dôkazom zavedenia a udržiavania kvality, a zároveň zárukou neustáleho zlepšovania činnosti a služieb jednak vo vnútri spoločnosti, ako aj vo vzťahu k zákazníkom. O podrobnostiach obsahu certifikácie kvality sme diskutovali s riaditeľom odboru stratégie ZSSK, a.s., Ing. Jánom Simčom.
Pán riaditeľ, čo je zmyslom zavedenia systému riadenia kvality a certifikácie vybraných služieb v Železničnej spoločnosti?
- Naša spoločnosť si kladie za cieľ v oblasti vnútroštátnych osobných vlakov predovšetkým dodržiavať stanovený grafikon vlakovej dopravy minimálne na 90 %. Pri spracovaní nového cestovného poriadku chceme zabezpečiť nadväznosť spojov na základe požiadaviek cestujúcich, vyšších územných celkov a výrobných podnikov. Našou snahou je taktiež postupne znižovať nedodržiavanie grafikonu vlakovej dopravy z dôvodov technického stavu vozňov o desať percent. V oblasti logistických vlakov v medzinárodnej preprave sa zameriavame predovšetkým na znižovanie počtu odmietnutých vlakov alebo vozňov v prechodových s okolitými krajinami.
Od budúceho roka sa rozdelí Železničná spoločnosť, a.s., na dva subjekty. Na Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá bude zabezpečovať osobnú dopravu, a na Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, ktorá bude zabezpečovať nákladnú dopravu. Zrejme proces riadenia kvality sa týmto rokom nekončí.
- Pochopiteľne, zlepšovanie systému v nasledujúcom období, a to už v dvoch samostatných spoločnostiach, bude nevyhnutným predpokladom na obhajobu získaného certifikátu, pri kontrolnom audite po 12 mesiacoch, a taktiež na recertifikačný audit po troch rokoch. Obidve spoločnosti budú zároveň nútené rozširovať a udržiavať systém v environmentálnej oblasti a bezpečnosti pri práci. Zavedenie systému riadenia kvality na celú hlavnú činnosť obidvoch firiem - čiže na osobnú a na nákladnú prepravu - bude základom pre jej úspešnosť na prepravnom trhu SR. Našou snahou v obidvoch spoločnostiach bude vybudovanie tzv. Integrovaného systému kvality, ktorý je v súčasnosti účinným nástrojom v moderných spoločnostiach pri presadzovaní sa na trhoch. Čiže ani odovzdaním certifikátu kvality sa procesy budovania systémov v danej oblasti u nás nekončia. Naším hlavným cieľom bude aj naďalej neustále zvyšovanie kvality poskytovaných služieb, zabezpečovanie požiadaviek našich zákazníkov a v neposlednom rade, približovanie sa novým podmienkam trhu a štandardom, ktoré platia v Európskej únii.
Pri takom náročnom projekte, ako je zavedenie systému riadenia kvality na železnici, ste si určili aj úlohy na budúce obdobie.
- Projekt zavádzania systému riadenia kvality vychádzal z našich nekvalitných výstupov, na ktoré nás naši zákazníci upozorňovali. Taktiež sme sa museli zaoberať aj sekundárnymi nákladmi, ktoré súviseli s nedostatkami v poskytovaných službách. Začiatkom roku 2003, pri stanovovaní strategických úloh našej spoločnosti na roky 2004 - 2008, sme preto prijali zásadné opatrenia na zvýšenie kvality poskytovaných služieb. Predstavenstvo ZSSK sa rozhodlo riešiť existujúce rezervy a nedostatky systémovo. Najlepším spôsobom na riešenie týchto problémov bolo zaviesť systém riadenia kvality v spomínaných problematických oblastiach. Môžem pozitívne hodnotiť prácu riešiteľských tímov, ktoré prípravnú fázu projektu dokončili už v závere minulého roka, a v septembri roka 2004 bola dokončená aj realizačná fáza. Týmto sme získali certifikát na produkty medzinárodná nákladná preprava a na vnútroštátnu osobnú prepravu v kategóriách IC a EX.
Treba určite oceniť získanie certifikátu kvality, avšak to je pre obe spoločnosti aj záväzok do budúcnosti.
- Vo vedení Železničnej spoločnosti sme si všetci plne vedomí, že získanie certifikátu nás zaväzuje na ďalšie zabezpečenie množstva úloh. Bude nevyhnutné ďalšie rozvíjanie systému kvality aj cez zabezpečenie dostatku zdrojov, a to ľudských alebo finančných. Medzi naše prioritné úlohy zaraďujem aj neustále sledovanie a vyhodnocovanie spokojnosti zákazníkov a opatrenia, aby sme okamžite reagovali na ich potreby a požiadavky.
Železničnej doprave venujeme veľkú pozornosť nielen na Slovensku.
Podobne je to aj v ďalších krajinách Európskej únie. Preto sa aj u nás vypracoval dokument - Štátna dopravná politika.
- Spomínaný dokument by mal napomôcť riešenie požiadaviek, určenie priorít a prispôsobovanie sa sektoru dopravy nielen národným, ale aj európskym požiadavkám. Spomínaný dokument o štátnej dopravnej politike vychádza z Bielej knihy - Dopravná politika EÚ do roku 2010, ďalej z podkladov Lisabonskej stratégie a z rozvojových koncepcií v sektore dopravy. Pretože Slovensko je členom EÚ, musíme sa orientovať nielen na národné, ale aj na existujúce európske štandardy, ktoré sú vyjadrené v normách kvality ISO a dostupnosti dopravných služieb z hľadiska ich frekvencie, rýchlosti, presnosti a spoľahlivosti. Nedostatočná kvalita služieb v doprave totiž prináša so sebou celý rad problémov nielen užívateľom, čiže cestujúcej verejnosti a prepravcom, ale a prevádzkovateľom dopravy a zasielateľským firmám. V súčasnosti sa tento dokument finalizuje na MDPT SR. Tu je však zo strany ministerstva potrebné, aby v danom dokumente boli zadefinované reálne nástroje, resp. akčné plány na dosiahnutie cieľov dopravnej politiky štátu, podložené číslami. Tento dokument nemôže byť iba deklaračného charakteru, ktorý popisuje iba naše želania.
Ministersvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ako jediný akcionár Železničnej spoločnosti, a.s., sa rozhodlo pre jej ďalšiu transformáciu, a to na jej rozdelenie na dve samostatné spoločnosti, ktoré budú zabezpečovať osobnú a nákladnú dopravu.
- Vo fyzickom oddelení nákladnej a osobnej dopravy od 1. 1. 2005 vidíme predovšetkým možnosť očistenia vzájomných finančných tokov medzi týmito dvomi rozdielnymi službami. Nákladná preprava je orientovaná vyslovene komerčne a osobná doprava je, naopak, službou verejnou, čiže službou obyvateľstvu. Transformáciou sa sleduje postupné oživenie železničnej osobnej dopravy, kde jej podiel na prepravnom trhu doteraz neustále klesal, čo nie je potešujúci trend. Pritom pokles počtu cestujúcich nebol iba v železničnej doprave, ale vôbec v celej hromadnej doprave. Tu, bohužiaľ, stále víťazí individuálny motorizmus. Ďalším možným prínosom spomínanej transformácie je plánovaný vstup strategického investora do spoločnosti pre nákladnú dopravu, od ktorého si sľubujeme technický a technologický rozvoj spoločnosti, rozvíjanie jej obchodných aktivít a posilnenie konkurencieschopnosti predovšetkým voči cestnej kamiónovej doprave.

Takmer dve miliardy na vozne
SITA HOSPODÁRSKE NOVINY 07.12.2004 - Investície Železničnej spoločnosti (ZSSK) do mobilných prostriedkov dosiahli za 9 mesiacov t.r. 1,095 mld Sk.
Ako ďalej vyplýva z koncepcie modernizácie mobilného parku ZSSK, ktorým sa bude zaoberať vláda, tieto financie smerovali na nákup a modernizáciu hnacích vozidiel, osobných i nákladných vozňov. Do konca roka by podľa plánu mala ZSSK preinvestovať v tejto oblasti ešte viac ako 655 mil. Sk.
Vlastné zdroje spoločnosti sa na spomínaných investíciách podieľali 57,3%, keď dosiahli 628 mil. Sk. ZSSK okrem toho využila cudzie zdroje v celkovej výške viac ako 300 mil. Sk. Na nákupe a modernizácii vozňov sa sumou 167,2 mil. Sk spolupodieľala aj európska spoločnosť na financovanie železničných koľajových vozidiel Eurofima.
Finančné prostriedky využila ZSSK na modernizáciu 3 rušňov a 10 vozňov. Do konca roka by sa počet rušňov mal zvýšiť na 7 a vozňov na 12.
ZSSK v tomto roku zatiaľ nekúpila žiaden osobný vozeň, prostredníctvom spoločnosti Eurofima však financovala modernizáciu 13 vozňov typu Bpeer. Do konca roka by mala zmodernizovať ešte 5 vozňov rôznych typov, pričom celkovo sa v rámci zmluvy zmodernizovalo už 52 vozňov. Eurofima by mala v budúcom roku okrem toho financovať aj modernizáciu ďalších 12 až 16 vozňov.

Do Carga dve tretiny majetku
TA SR NÁRODNÁ OBRODA 07.12.2004 - Až dve tretiny majetku Železničnej spoločnosti prejdú od 1.1.2005 na novozaloženú Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, ktorá sa bude zaoberať nákladnou dopravou.
Zvyšná tretina pripadne na Železničnú spoločnosť Slovensko, prevádzkovateľa osobnej dopravy.

Úspešný certifikačný audit. Certifikát kvality pre Železničnú spoločnosť, a.s., bol udelený
Národná obroda 07.12.2004, Miro Devínsky - Železničná spoločnosť, a.s., po takmer dvojročnej intenzívnej práci úspešne zavŕšila proces implementácie systému riadenia kvality vo vybraných produktoch, podľa medzinárodnej normy kvality ISO 9001:2000. Koncom septembra a začiatkom októbra vykonala spoločnosť TUV STC, s.r.o., Košice, externý certifikačný audit, ktorý potvrdil zavedenie a udržiavanie systému riadenia kvality v spoločnosti. Získaný certifikát kvality, ktorý platí v osobnej doprave pre kategórie IC a Ex vlakov vnútroštátnej osobnej dopravy a pre logistické vlaky v medzinárodnej nákladnej preprave, je dôkazom zavedenia a udržiavania kvality, a zároveň zárukou neustáleho zlepšovania činnosti a služieb jednak vo vnútri spoločnosti, ako aj vo vzťahu k zákazníkom. O podrobnostiach obsahu certifikácie kvality sme diskutovali s riaditeľom odboru stratégie ZSSK, a.s., Ing. Jánom Simčom.
Pán riaditeľ, čo je zmyslom zavedenia systému riadenia kvality a certifikácie vybraných služieb v Železničnej spoločnosti?
- Naša spoločnosť si kladie za cieľ v oblasti vnútroštátnych osobných vlakov predovšetkým dodržiavať stanovený grafikon vlakovej dopravy minimálne na 90 %. Pri spracovaní nového cestovného poriadku chceme zabezpečiť nadväznosť spojov na základe požiadaviek cestujúcich, vyšších územných celkov a výrobných podnikov. Našou snahou je taktiež postupne znižovať nedodržiavanie grafikonu vlakovej dopravy z dôvodov technického stavu vozňov o desať percent. V oblasti logistických vlakov v medzinárodnej preprave sa zameriavame predovšetkým na znižovanie počtu odmietnutých vlakov alebo vozňov v prechodových s okolitými krajinami.
Od budúceho roka sa rozdelí Železničná spoločnosť, a.s., na dva subjekty. Na Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá bude zabezpečovať osobnú dopravu, a na Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, ktorá bude zabezpečovať nákladnú dopravu. Zrejme proces riadenia kvality sa týmto rokom nekončí.
- Pochopiteľne, zlepšovanie systému v nasledujúcom období, a to už v dvoch samostatných spoločnostiach, bude nevyhnutným predpokladom na obhajobu získaného certifikátu, pri kontrolnom audite po 12 mesiacoch, a taktiež na recertifikačný audit po troch rokoch. Obidve spoločnosti budú zároveň nútené rozširovať a udržiavať systém v environmentálnej oblasti a bezpečnosti pri práci. Zavedenie systému riadenia kvality na celú hlavnú činnosť obidvoch firiem - čiže na osobnú a na nákladnú prepravu - bude základom pre jej úspešnosť na prepravnom trhu SR. Našou snahou v obidvoch spoločnostiach bude vybudovanie tzv. Integrovaného systému kvality, ktorý je v súčasnosti účinným nástrojom v moderných spoločnostiach pri presadzovaní sa na trhoch. Čiže ani odovzdaním certifikátu kvality sa procesy budovania systémov v danej oblasti u nás nekončia. Naším hlavným cieľom bude aj naďalej neustále zvyšovanie kvality poskytovaných služieb, zabezpečovanie požiadaviek našich zákazníkov a v neposlednom rade, približovanie sa novým podmienkam trhu a štandardom, ktoré platia v Európskej únii.
Pri takom náročnom projekte, ako je zavedenie systému riadenia kvality na železnici, ste si určili aj úlohy na budúce obdobie.
- Projekt zavádzania systému riadenia kvality vychádzal z našich nekvalitných výstupov, na ktoré nás naši zákazníci upozorňovali. Taktiež sme sa museli zaoberať aj sekundárnymi nákladmi, ktoré súviseli s nedostatkami v poskytovaných službách. Začiatkom roku 2003, pri stanovovaní strategických úloh našej spoločnosti na roky 2004 - 2008, sme preto prijali zásadné opatrenia na zvýšenie kvality poskytovaných služieb. Predstavenstvo ZSSK sa rozhodlo riešiť existujúce rezervy a nedostatky systémovo. Najlepším spôsobom na riešenie týchto problémov bolo zaviesť systém riadenia kvality v spomínaných problematických oblastiach. Môžem pozitívne hodnotiť prácu riešiteľských tímov, ktoré prípravnú fázu projektu dokončili už v závere minulého roka, a v septembri roka 2004 bola dokončená aj realizačná fáza. Týmto sme získali certifikát na produkty medzinárodná nákladná preprava a na vnútroštátnu osobnú prepravu v kategóriách IC a EX.
Treba určite oceniť získanie certifikátu kvality, avšak to je pre obe spoločnosti aj záväzok do budúcnosti.
- Vo vedení Železničnej spoločnosti sme si všetci plne vedomí, že získanie certifikátu nás zaväzuje na ďalšie zabezpečenie množstva úloh. Bude nevyhnutné ďalšie rozvíjanie systému kvality aj cez zabezpečenie dostatku zdrojov, a to ľudských alebo finančných. Medzi naše prioritné úlohy zaraďujem aj neustále sledovanie a vyhodnocovanie spokojnosti zákazníkov a opatrenia, aby sme okamžite reagovali na ich potreby a požiadavky.
Železničnej doprave venujeme veľkú pozornosť nielen na Slovensku.
Podobne je to aj v ďalších krajinách Európskej únie. Preto sa aj u nás vypracoval dokument - Štátna dopravná politika.
- Spomínaný dokument by mal napomôcť riešenie požiadaviek, určenie priorít a prispôsobovanie sa sektoru dopravy nielen národným, ale aj európskym požiadavkám. Spomínaný dokument o štátnej dopravnej politike vychádza z Bielej knihy - Dopravná politika EÚ do roku 2010, ďalej z podkladov Lisabonskej stratégie a z rozvojových koncepcií v sektore dopravy. Pretože Slovensko je členom EÚ, musíme sa orientovať nielen na národné, ale aj na existujúce európske štandardy, ktoré sú vyjadrené v normách kvality ISO a dostupnosti dopravných služieb z hľadiska ich frekvencie, rýchlosti, presnosti a spoľahlivosti. Nedostatočná kvalita služieb v doprave totiž prináša so sebou celý rad problémov nielen užívateľom, čiže cestujúcej verejnosti a prepravcom, ale a prevádzkovateľom dopravy a zasielateľským firmám. V súčasnosti sa tento dokument finalizuje na MDPT SR. Tu je však zo strany ministerstva potrebné, aby v danom dokumente boli zadefinované reálne nástroje, resp. akčné plány na dosiahnutie cieľov dopravnej politiky štátu, podložené číslami. Tento dokument nemôže byť iba deklaračného charakteru, ktorý popisuje iba naše želania.
Ministersvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ako jediný akcionár Železničnej spoločnosti, a.s., sa rozhodlo pre jej ďalšiu transformáciu, a to na jej rozdelenie na dve samostatné spoločnosti, ktoré budú zabezpečovať osobnú a nákladnú dopravu.
- Vo fyzickom oddelení nákladnej a osobnej dopravy od 1. 1. 2005 vidíme predovšetkým možnosť očistenia vzájomných finančných tokov medzi týmito dvomi rozdielnymi službami. Nákladná preprava je orientovaná vyslovene komerčne a osobná doprava je, naopak, službou verejnou, čiže službou obyvateľstvu. Transformáciou sa sleduje postupné oživenie železničnej osobnej dopravy, kde jej podiel na prepravnom trhu doteraz neustále klesal, čo nie je potešujúci trend. Pritom pokles počtu cestujúcich nebol iba v železničnej doprave, ale vôbec v celej hromadnej doprave. Tu, bohužiaľ, stále víťazí individuálny motorizmus. Ďalším možným prínosom spomínanej transformácie je plánovaný vstup strategického investora do spoločnosti pre nákladnú dopravu, od ktorého si sľubujeme technický a technologický rozvoj spoločnosti, rozvíjanie jej obchodných aktivít a posilnenie konkurencieschopnosti predovšetkým voči cestnej kamiónovej doprave.

České dráhy zlevňují cestu do Mnichova a zavádějí vlakové taxi
(ČTK) PLZEŇ 6. 12.2004 - Cesta rychlíkem z Prahy přes Plzeň až do německého Mnichova bude od neděle, od platnosti nového jízdního řádu, výrazně levnější. Dosud přišla jedna cesta na 47 euro (asi 1450 korun), od 12. prosince to bude 52 euro (1600 korun), ale včetně zpáteční jízdy. Dohodly se na tom České dráhy (ČD) s německou železnicí DB. Novinářům to řekli zástupci ČD.
Z Plzně do Mnichova dnes stojí jedna cesta 42 euro (1300 korun), nově přijde jízdenka tam a zpět na 47 euro (1450 Kč)," uvedl vedoucí plzeňského zákaznického servisu ČD Ladislav Matouš. Zpáteční jízdenka podle něj platí po dobu jednoho měsíce, cestující tak mohou strávit v bavorském Mnichově až 30 dnů.
Další významnou novinkou nového grafikonu v Plzeňském kraji, který nezruší žádný spoj a vlaky by měly naopak ujet asi o 150 kilometrů více než letos, je vlakové taxi. ČD ji zavádějí na trati Bezdružice – Konstantinovy Lázně na Tachovsku, v letošním roce už byla využita na jedné trati na jižní Moravě.
"Lázeňští hosté a turisté si stěžovali, že se nemají jak vrátit do lázní. Služba je zavedena jako podpora mikroregionu Konstantinolázeňsko," uvedl zástupce vedoucího oddělení osobní přepravy Vladimír Kostelný. Pokud cestující zakoupí minimálně 40 jízdenek, vypraví ČD speciální motorový vlak z Bezdružic. Musí to nahlásit nejpozději při příjezdu spoje z Pňovan do Bezdružic, mohou si to ale objednat libovolný počet dnů dopředu. Nejzazší čas odjezdu do lázní je 22:20.
"Chápeme to jako docela významnou službu," uvedl starosta obce Konstantinovy Lázně s 935 lidmi. Oblast s několika lázeňskými domy a 440 lůžky a velkým kempem loni navštívilo loni 8000 hostů. Lázně se orientují na léčbu nemocí srdce a oběhového systému. Hosté jezdí nejen do nově otevřeného zámku v Bezdružicích, ale také do Pňovan do areálu hracholuské přehrady.

Poslanec SMER-u Čaplovič chce pridať SAV 78 miliónov a SRo 100 miliónov Sk
(TASR) Bratislava 7. 12.2004 – Ďalších 100 miliónov Sk pre Slovenský rozhlas navrhuje v budúcoročnom štátnom rozpočte poslanec SMER-u Miroslav Čaplovič.
Financie chce SRo pridať z všeobecnej pokladničnej správy z rezervy určenej na realizáciu súdnych a exekučných rozhodnutí. Podľa Čaploviča sa totiž v predloženom návrhu rozpočtu v kapitole ministerstva kultúry nepočítalo s financovaním SRo z verejných zdrojov kvôli pripravovanej novele zákona o koncesionárskych poplatkoch, ktorá však zatiaľ viazne. Po schválení novely zákona sa môžu podľa poslanca prostriedky presunúť na iné kapitoly, ale treba ich do rozpočtu zahrnúť. "Musíme túto situáciu nejakým spôsobom riešiť, lebo rozhlas sa dostane do vážnej situácie," dodal Čaplovič.
SAV by mala dostať z kapitoly pôdohospodárstva 39,82 milióna a z rezortu hospodárstva ďalších 38,5 milióna Sk. Čaplovič chce navýšiť tiež financie určené v kapitole ministerstva kultúry pre inštitucionálnu podporu knižníc a knižničnej činnosti, na ktoré je vyčlenených 351,29 milióna Sk, o 30 miliónov Sk a účelovo ich viazať na Univerzitnú knižnicu. Tieto peniaze navrhuje presunúť z kapitoly všeobecná pokladničná správa z rezervy určenej na riešenie miezd, platov a služobných príjmov. Pre múzeá a galérie v rezorte kultúry, ktoré majú dostať 342,95 milióna Sk, chce pridať štyri milióny a účelovo ich viazať pre múzeá národnostných menšín v organizačnej štruktúre Slovenského národného múzea v Bratislave. Ich činnosť je podľa Čaploviča ohrozená. Peniaze chce presunúť z všeobecnej pokladničnej správy z rezervy na vratky prevádzkovateľom lotérií.
V kapitole ministerstva zahraničných vecí navrhol vytvoriť podporu na zahraničné vysielanie Radio Slovakia International a presunúť naň 55,5 milióna Sk z kapitoly ministerstva financií. Ďalších 50 miliónov Sk z tohto rezortu chce Čaplovič pridať aj Úradu vlády SR na pomoc krajanom v zahraničí.
Nezávislý poslanec Ján Mikolaj bude svojim pozmeňovacím návrhom týkajúcim sa alokácie prostriedkov vo verejnom záujme presadzovať, aby sa 466 miliónov Sk z rezortu dopravy, ktoré sú určené na výkon verejného záujmu pre železnice presunuli do kapitoly VÚC ako dotácie na vnútroštátnu autobusovú dopravu.
"Rozpočtovaná výška prostriedkov na podporu verejných služieb prevádzkovania podpory na dráhach je podľa môjho názoru nadhodnotená a nie je ekonomicky zdôvodniteľná vzhľadom k rozsahu služieb, ktoré poskytujú ŽSR," odôvodnil v rozprave pozmeňovací návrh. Podľa Mikolaja ide železniciam o 800 % dotácií viac ako autobusovej doprave, hoci prevezie iba 10 % cestujúcich.

Električka už jazdí z Popradu do Starého Smokovca
(SITA) POPRAD 7. 12.2004 - Obnoviť premávku Tatranských elektrických železníc (TEŽ) medzi Popradom a Starým Smokovcom sa takmer tri týždne po ničivej víchrici vo Vysokých Tatrách podarilo Železniciam Slovenskej republiky a Železničnej spoločnosti (ZSSK). Prvá električka zo zastávky Pod lesom odišla do Starého Smokovca v pondelok večer o 18:23, informoval SITA hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Na úsekoch Starý Smokovec – Štrbské Pleso a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica dopravu stále zabezpečujú autobusmi. Do Vianoc by mala byť obnovená prevádzka TEŽ aj na úseku Starý Smokovec – Tatranská Lomnica.
Po skončení mimoriadnej situácie po ničivej víchrici organizuje likvidačné práce mesto Vysoké Tatry. V jednotlivých osadách, postihnutých kalamitou, pokračuje odstraňovanie stromov a uvoľňovanie miestnych komunikácií a chodníkov od popadaných stromov. Uvoľnenie komunikácií je jednou z hlavných úloh pred blížiacou sa zimnou lyžiarskou sezónou. Predbežné škody, ktoré spôsobila víchrica len na majetku mesta Vysoké Tatry, predstavujú približne 150 mil. Sk, "čo sme zatiaľ odkryli a čo sme mohli zmapovať,„ uviedol primátor mesta Ján Mokoš. Samospráva podľa primátora robí všetko, aby do Vianoc bolo mesto pripravené na príchod hostí. Na likvidačných prácach sa podieľa aj 150 nezamestnaných, ktorých poskytol Úrad práce v Poprade.
Už 27. novembra otvorila 1. Tatranská lyžiarsku sezónu na Štrbskom Plese, kde sú k dispozícii svahy Interski a Esíčko s veľmi dobrými podmienkami na lyžovanie. Tento víkend plánuje otvoriť stredisko Ždiar-Strednica. Najhoršie následky zanechala víchrica v stredisku Jamy v Tatranskej Lomnici a na Jakubkovej lúke v Novom Smokovci. Lyžiarske svahy v oboch strediskách už sú vyčistené od popadaných stromov. Prevádzkovatelia však majú problémy so zháňaním náhradných dielov na poškodené lyžiarske vleky. 1. Tatranská sa usiluje, aby sa v oboch strediskách začalo lyžovať čo najskôr. „Nechcite však odo mňa dátum,“ uviedol pre SITA technický riaditeľ 1. Tatranskej Ján Gavalier.

Železnice EU začnou odškodňovat za zpoždění mezinárodních vlaků
BRUSEL 7. 12.2004 (zpravodajka ČTK) - Pokud bude člověk po Evropské unii cestovat mezinárodním vlakem, který potká větší zpoždění, bude mít za určitých okolností nárok na odškodnění. Systém kompenzací začne platit 12. prosince. Dohodlo se na něm Společenství evropských železnic, v němž jsou i České dráhy, uvedl dnes v Bruselu zástupce ředitele společenství Colin Hall.
Nejméně na 20 procent z ceny lístku bude mít nárok cestující, jehož mezinárodní denní vlak nabere zpoždění 60 minut, nebo jehož mezinárodní noční vlak přijede do cílové stanice o více než 120 minut později. Cena lístku přitom musí činit alespoň 50 eur (zhruba 1600 korun).
Na České dráhy nebude mít vyplácení náhrad mimořádný dopad, řekl mluvčí Petr Šťáhlavský. Zpoždění vlaků nad 60 minut je totiž výjimečné a obvykle není způsobeno problémy železnice, ale nehodou, sebevražedným pokusem či živelní pohromou. Na takové případy se však vyplácení náhrad nebude vztahovat. Na čas, nebo se zpožděním do pěti minut jezdí v průměru 90 procent vlaků ČD, řekl.
Dvacetiprocentní limit pro odškodné, se kterým počítá EU, je minimální, jednotlivé dráhy si ho mohou stanovit i vyšší. "Pro pasažéry je to průlomová novinka," zdůraznil Hall. Platit začne v EU a nečlenských zemích Norsku a Švýcarsku.
Kompenzace se podle Halla nebudou vztahovat například na stávky nebo situace zaviněné pasažérem, nehodou či sebevraždou, nebo pokud bude vlak zpožděn kvůli předem ohlášeným pracím. Na odškodnění nebudou mít nárok i lidé, kteří cestují na zvýhodněné síťové jízdenky, jako je InterRail nebo EuroDomino. Expert Evropské komise Heinz Hilbrecht soudí, že výjimek na vyplácení je až příliš mnoho.
Cestující, který bude nárokovat odškodnění, vyplní formulář, zašle ho i s lístkem do dvou měsíců společnosti, která vydala jízdenku. Dráhy pak mají čtyři týdny na to, aby stížnost vyřídily. Hall nedokázal odhadnout, kolik peněz budou železnice za zpoždění v budoucnu platit. "Vlaky v Evropě jezdí většinou přesně, avšak zpoždění občas bývají. Něco to stát bude," řekl.
Některé evropské železnice, například rakouské, se rozhodly odškodňovat i za zpoždění delších vnitrostátních spojů, pokud lístek stojí alespoň dvacet eur. Od příštího února začnou vyplácet i za zpoždění na krátkých trasách, uvedla Alexandra Kronesová z rakouských drah ÖBB.
Vracení peněz na evropských železnicích nebylo dosud příliš časté. Například švédské dráhy vyplácejí odškodné při výraznějším zpoždění vlaku formou šeku na slevu při koupi některé z příštích jízdenek. Evropská komise zatím navrhovala, že za krátká zpoždění by cestující měl mít nárok na úhradu poloviny ceny jízdenky bez ohledu na to, zda cestu uskutečnil nebo ne; při větším zpoždění mu má být uhrazena plná výše.

Železniční policajti zadržali šesť zlodejov surového železa
(TASR) Bratislava 7. 12.2004 - Krádež 2500 kilogramov surového železa v ingotoch v hodnote 10 500 korún objasnili v pondelok trnavskí železniční policajti.
Dvaja Trnavčania vo veku 29 a 43 rokov ukradli materiál ešte počas prepravy medzi Trnavou a Košicami koncom novembra. Ku skutku sa priznali a uviedli, že železo predali v zberni surovín v Cíferi, kde zaň utŕžili 1200 korún. Vyšetrovateľ oboch obvinil z trestného činu krádeže formou spolupáchateľstva.
Podobný scenár sa opakoval aj v Čiernej nad Tisou, kde štvorica mužov ukradla 30. novembra v popoludňajších hodinách z koľajiska 3400 kg surového železa za vyše 41 tisíc korún. Odliatky poodnášali z obvodu železníc k oploteniu súkromných záhradiek s tým, že ich v zberni surovín speňažia. Zámer im prekazili príslušníci Železničnej polície (ŽP).
TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Deutsche Bahn ďalším sponzorom MS 2006
(SITA, AFP) BERLÍN 7. 12.2004 - Nemecká štátna železničná spoločnosť Deutsche Bahn AG je šiestym a zároveň posledným domácim sponzorom majstrovstiev sveta vo futbale 2006. Dotácia od Deutsche Bahn predstavuje 60 miliónov eur a šéf organizačného výboru šampionátu Franz Beckenbauer je rád, že sa tým vyriešili finančné starosti. "Sponzorov sa nám podarilo získať rok a pol vopred," povedal pyšne Beckenbauer. Deutsche Bahn prisľubila počas MS vypraviť na prepravu fanúšikov asi 150 vlakov navyše.

Štrajk zamestnancov železníc paralyzoval dopravu
(SITA/AFP) OSLO 7. 12.2004 - Na celom území Nórska sa v utorok zastavila železničná doprava v dôsledku štrajku zamestnancov železníc, ktorí protestujú proti vládnemu návrhu, aby súkromným spoločnostiam povolili uchádzať sa o kontrakty na prevádzkovanie a údržbu štátnej železničnej siete." Zrušenia a meškania spojov ovplyvnili tisíce ľudí," uviedol hovorca štátnej železničnej spoločnosti NSB Aage-Christoffer Lundeby. Štrajk mal trvať tri hodiny. NSB vyradilo asi 200 svojich vlakov v celej krajine v dôsledku štrajku. "Nemôžeme operovať z bezpečnostných dôvodov, keďže na dopravných svetelných signáloch svietia červené svetlá," vysvetlil Lundeby.
Štrajkujúci zamestnanci nórskej národnej administratívy železníc odmietajú vládny plán povoliť súkromným spoločnostiam, aby sa uchádzali o kontrakty na správu a údržbu železničnej siete, v dôsledku čoho by do roku 2010 mohlo o zamestnanie prísť 1000 zamestnancov štátnych železníc.

ŽSR si chcú požičať 1,16 miliardy
TA SR HOSPODÁRSKE NOVINY 08.12.2004 - Železnice žiadajú zo štátneho rozpočtu poskytnutie návratnej finančnej výpomoci 1,16 mld Sk na úhradu starých záväzkov voči Sociálnej poisťovni. Ide o neuhradené poistné na nemocenské poistenie a dôchodkové zabezpečenie z rokov 1997 až 2001.
Penále z omeškania dosiahlo výšku 6,16 mld Sk. Nepriaznivá finančná situácia ŽSR, pre ktorú žiada podnik od štátu výpomoc, bola spôsobená okrem iného neuhrádzaním záväzkov štátu voči ŽSR za výkony vo verejnom záujme od roku 1994, konštatuje ministerstvo dopravy.

Lístky sa dajú kúpiť aj cez internet
SME 08.12.2004, Filipko Richard - Od októbra sa dajú kúpiť na vlaky vyššej kategórie lístky aj cez internet. Na internetovej stránke www.slovakrail.sk si môžu cestujúci kúpiť lístky na InterCity (IC) Gerlach 402/403 a IC Tatran 404/405, ďalej na vlaky Expres (Ex) Kriváň 500/501.
Od októbra sa dajú kúpiť na vlaky vyššej kategórie lístky aj cez internet. Na internetovej stránke www.slovakrail.sk si môžu cestujúci kúpiť lístky na InterCity (IC) Gerlach 402/403 a IC Tatran 404/405, ďalej na vlaky Expres (Ex) Kriváň 500/501 a Ex Váh 511, ktoré jazdia na trati Bratislava – Žilina – Košice a späť. Železničná spoločnosť zavedie postupne túto službu aj pre ostatné kategórie.

Postup

  • najskôr si cestujúci musí zistiť obsadenosť vybraného vlaku v rezervačnej databáze, vybrať miesto na sedenie a určiť, aký je typ cestujúceho (junior, senior, študent, obyčajný cestujúci)
  • cez portál Tatra Banky zaplatí a cestujúci dostane do elektronickej pošty internetový kód, ktorý si vytlačí alebo odpíše
  • kódom sa preukáže vo vlaku sprievodcovi, ktorý mu vydá cestovný lístok
  • bez internetového kódu a preukazu totožnosti nedostane cestujúci lístok, pretože je na meno, neprenosný a nedá sa vymeniť
  • lístky cez internet si môžu cestujúci kúpiť od pondelka do nedele od 6.00 h do 21.00 h s výnimkou soboty, keď sa predávajú len od 7.00 h do 13.30 h.
  • ŽSR plánujú vyhlásiť súťaž na výkon stavebného dozoru
    (SITA) BRATISLAVA 8. 12.2004 - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú 10. januára budúceho roka vyhlásiť verejnú súťaž na výkon stavebného dozoru nad modernizačnými prácami na železničnej trati v úseku Piešťany – Nové Mesto nad Váhom. Agentúre SITA to potvrdila hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. "Modernizovať sa bude úsek v celkovej dĺžke približne 35 kilometrov," uviedla Blašková.
    Modernizácia spomínanej trasy, ktorá je súčasťou železničnej trate Trnava – Nové Mesto nad Váhom, by sa podľa Blaškovej mala začať v roku 2006. "Ukončenie prác na úseku je momentálne ťažké upresniť. Ukončenie modernizácie celej trate, teda z Bratislavy až po Nové Mesto nad Váhom, však ŽSR predpokladajú v roku 2008," skonštatovala Blašková. Dodala, že na financovaní rekonštrukcie úseku Piešťany – Nové Mesto nad Váhom sa bude podieľať aj Kohézny fond. "Našou snahou je získať z fondu 85 % nákladov," podčiarkla Blašková. Plánovanú výšku prostriedkov potrebných na modernizáciu však nekonkretizovala.
    Modernizácia by sa podľa Blaškovej mala týkať koľají, elektrického vedenia, zabezpečovacej techniky, oznamovacích zariadení, ako aj niektorých železničných staníc.
    ŽSR vykázali za deväť mesiacov tohto roka stratu 1,313 mld. Sk. V medziročnom porovnaní tak zaznamenali stratu menšiu o 366 mil. Sk. Náklady spoločnosti za tri kvartály predstavovali 15,354 mld. Sk. V sledovanom období dosiahli ŽSR výnosy v objeme 14,041 mld. Sk. Ku koncu septembra evidovali ŽSR majetok vo výške 59,438 mld. Sk, záväzky z toho predstavovali 60 %. Celkové pohľadávky podniku k začiatku októbra boli v hodnote 1,842 mld. Sk. ŽSR zamestnávali ku koncu septembra v priemere 21 106 ľudí, ktorých priemerná mesačná mzda bola vo výške 16 713 Sk.

    ZSSK bude odškodňovať cestujúcich pri meškaní vlakov
    (SITA) BRATISLAVA 8. 12.2004 - Cestujúci, ktorí využívajú železničnú dopravu, si budú môcť od 12. decembra tohto roka nárokovať komerčné odškodnenie pri meškaní vlaku. Železničná spoločnosť, a.s. (ZSSK) totiž ako člen Spoločenstva európskych železníc prijala Chartu práv cestujúcich v medzinárodnej preprave a toto ustanovenie zakomponovala aj do svojho nového cestovného poriadku. "Komerčné odškodnenie si ale cestujúci budú môcť uplatniť len u vlakov v medzinárodnej preprave," podčiarkol riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský.
    Cestujúci bude mať podľa Čikovského nárok na odškodnenie, ak je držiteľom medzinárodného cezhraničného cestovného lístka, ktorého nástupná a cieľová stanica je vo vnútri Európskej únie, Švajčiarska alebo Nórska. "Cena lístka však musí byť minimálne 50 eur na jednoduchú cestu. V cene je zároveň zahrnutá aj cena rezervácie, prirážky alebo iných príplatkov," povedal Čikovský. Dodal, že cestujúci má nárok na vrátenie 20 % z ceny cestovného lístka, ak príde do cieľovej stanice so 60-minútovým meškaním, v prípade nočného vlaku so 120-minútovým meškaním. Cestujúci však namiesto peňazí v hotovosti dostane dobropis, ktorý mu vydá železnica v štáte, v ktorom vlak meškal. "S týmto dobropisom si cestujúci môže uplatniť 20-percentnú zľavu pri kúpe ďalšieho cestovného lístka," vysvetlil Čikovský. Nárok na odškodnenie si musí cestujúci uplatniť do dvoch mesiacov od ukončenia cesty. Dopravca následne žiadosť preskúma a do troch mesiacov od jej prijatia musí cestujúcemu oznámiť výsledok.
    Skutočnosť, či má cestujúci na odškodnenie nárok, bude posudzovať ten dopravca, ktorý cestovný lístok vydal. Ak dopravca nebude môcť zabrániť vonkajším okolnostiam v železničnej prevádzke, ako sú napríklad štrajk, prírodná katastrofa, prevádzková porucha z dôvodu samovraždy, nehoda na železničnom priecestí či policajné opatrenie, je podľa Čikovského od povinnosti nahradiť škodu oslobodený. "Odškodnenie nedostane cestujúci ani vtedy, ak ho na dopravné obmedzenie a následné meškania vlaku vopred upozornil pracovník stanice," uviedol Čikovský.

    ZSSK od 12.decembra odškodní cestujúcich pri meškaní medzinárodných vlakov
    (TASR) Bratislava 8. 12.2004 - Železničná spoločnosť (ZSSK), a. s., začne od 12. decembra tohto roka odškodňovať cestujúcich pri meškaní medzinárodných vlakov. Vo vnútroštátnej doprave sa touto problematikou bude zaoberať až v budúcom roku, jej zavedenie je však otázne.
    Odškodnenia sa bude môcť cestujúci domáhať len v prípade viac ako 60-minútového meškania, pri nočnom spoji pôjde minimálne o 120 minút. "Začiatočná aj cieľová stanica jazdy vlakom sa musí nachádzať v rámci teritória Európskej únie, Švajčiarska, alebo Nórska, cena lístka nesmie byť nižšia ako 50 EUR," uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Pri meškaní dostane cestujúci v cieľovej stanici potvrdenie, ktoré predloží železnici v štáte, v ktorom bolo meškanie spôsobené. Od nej dostane dobropis, ktorý ho bude oprávňovať ku kúpe ďalšieho lístka s 20-% zľavou - kalkulovanou z ceny pôvodného lístka.
    Nárok na odškodnenie si musí klient uplatniť do dvoch mesiacov od uskutočnenia jazdy. Dopravca kompenzáciu neuzná vtedy, ak nemohol zabrániť vonkajším okolnostiam, ktoré k meškaniu viedli.
    Komerčné odškodnenie vyplýva Železničnej spoločnosti z Charty práv cestujúcich v medzinárodnej doprave, ktorú ako člen Spoločenstva európskych železníc ZSSK prijala.

    Problémy Sociálnej poisťovne spôsobil zákon
    Zlepšiť hospodárenie by mal vyšší výber poistného, vymáhanie pohľadávok a osobná zodpovednosť riaditeľov
    Hospodárske noviny 09.12.2004, Andrea Devánová - Sociálna poisťovňa (SP) celé mesiace obviňovala zo zlých výsledkov hospodárenia všetkých okrem seba. Problémy vraj spôsobili objektívne príčiny. Častým argumentom predsedu Rady riaditeľov SP Františka Halmeša bolo, že "poisťovňa je zodpovedná len za malú časť". Analýza hospodárenia SP v roku 2004 však ukazuje niečo iné. Podľa nej výdavky vyššie až o 900 miliónov korún spôsobil nepresný odhad a o 1,3 miliardy Sk sa výdavky zvýšili z objektívnych príčin, v dôsledku neočakávaných výdavkov schválených parlamentom.

    Zodpovednosť poisťovne.
    Na strane príjmov má za ich vývoj väčšiu mieru zodpovednosti SP. Príjmy nižšie o 1,4 miliardy spôsobila napríklad nedostatočná miera úspešnosti výberu poistného alebo nedostatočné príjmy z dlžného poistného. Ministerstvo práce obhajuje seba i poisťovňu tým, že v čase prípravy rozpočtu na rok 2004 nemohli mať presné údaje, keďže nový systém účinný od 1. januára je postavený na nových princípoch.

    Nemajú relevantné údaje.
    Nové legislatívne podmienky zastihli SP nepripravenú najmä pokiaľ ide o poskytovanie relevantných údajov, ktoré nemá ani v súčasnosti k dispozícii a nedokáže dostatočne presne identifikovať súčasné zmeny. Údajová základňa SP bude podľa ministerstva nedostatočná dovtedy, kým nebude mať k dispozícii podrobnú databázu o každom poistencovi od okamihu, keď vstúpi so systému sociálneho poistenia. "Táto nedokonalosť bude pretrvávať v čoraz menšej miere ešte niekoľko mesiacov, pretože neexistujú dokonalé centrálne registre ani zamestnávateľov, ani iných inštitúcií, s ktorými porovnávame naše parametre," pripustil Halmeš.

    Treba zvýšiť výber.
    V dôchodkovom poistení sa očakáva bilančné zhoršenie o 4,1 miliardy korún. Výdavky budú vyššie o 1,5 miliardy a príjmy nižšie o 2,6 miliardy. Výpadok 2,5 miliardy korún oproti rozpočtu vykazuje aj poistenie v nezamestnanosti. Spôsobil to nepresný odhad počtu poberateľov dávok v nezamestnanosti a dĺžky poberania tejto dávky. Celkový bilančný výpadok by mal však predstavovať okolo 4,6 miliardy korún, keďže SP očakáva, že tzv. generálny pardon jej prinesie asi 1 miliardu korún. Ďalšími opatreniami, ktoré by mali priniesť 0,5 až 1 miliardu korún, sú zvýšenie úspešnosti výberu poistného okamžitým vydávaním platobných výmerov neplatičom a vymáhaním pohľadávok formou priamej zodpovednosti a motivácie riaditeľov pobočiek a osobnej zodpovednosti členov Rady riaditeľov SP.

    Zostanú bez odmien?
    Zlepšiť hospodárenie by malo aj nadviazanie odmeňovania členov Rady riaditeľov SP na zvyšovanie miery úspešnosti výberu poistného a vymáhania pohľadávok. Ako pre HN potvrdil minister Kaník, dozorná rada už urobila potrebné kroky, aby nadviazala kritériá na odmeny na plnenie úspešnosti výberu poistného. Halmeš sa k tejto otázke nechcel vyjadrovať. "Problém je oveľa hlbší a vážnejší než aby ho mohla vyriešiť zainteresovanosť rady riaditeľov. Domnievam sa však, že prijatie takéhoto opatrenia je dobré," zdôraznil Halmeš.

    Miliardy od Veriteľa.
    Zlepšiť hospodárenie by pomohlo aj oddlženie nemocníc a železníc, ktoré sú dlhodobo najväčšími neplatičmi SP. "Predpokladáme, že do konca tohto roka prejde 1,8 miliardy korún na účty SP. Rokovania o oddlžení železníc sa taktiež vyvíjajú veľmi sľubne," povedal Halmeš. Železnice SR žiadajú zo štátneho rozpočtu poskytnutie návratnej finančnej výpomoci 1,16 miliardy Sk na úhradu starých záväzkov voči SP. Ide o neuhradené poistné na nemocenské poistenie a dôchodkové zabezpečenie z rokov 1997 až 2001. Penále z omeškania dosiahlo výšku 6,16 miliardy Sk.

    Za 9 mesiacov investovala ZSSK do mobilného parku takmer 1,1 miliardy Sk
    (TASR) Bratislava 8. 12.2004 - Za prvých 9 mesiacov tohto roku investovala Železničná spoločnosť (ZSSK), a. s., Bratislava do modernizácie mobilného parku 1,095 miliardy Sk. Celoročný plán predpokladá investície až 1,75 miliardy Sk.
    Z vlastných zdrojov použila spoločnosť na obnovu vozidiel 628 miliónov Sk, cudzie zdroje dosiahli 300 miliónov Sk a pôžička od združenia Eurofima, kde je ZSSK akcionárom, 167 miliónov Sk.
    Najväčší objem prostriedkov, takmer pol miliardy Sk, smeroval na modernizáciu nákladných vozňov. Na osobné vozne vynaložila ZSSK 347 miliónov Sk a na hnacie vozidlá 269 miliónov Sk, pričom vždy išlo len o rekonštrukcie a nie nákup nových vozidiel.
    Vyplýva to z informácie o stave plnenia Koncepcie modernizácie mobilného parku ZSSK, ktorú dnes zobrala na vedomie vláda.

    Železnice modernizovali vozne za miliardu
    SITA SME 09.12.2004 - Investície Železničnej spoločnosti do vozňov a rušňov dosiahli za 9 mesiacov tohto roka 1,095 mld Sk. Ako ďalej vyplýva z koncepcie modernizácie mobilného parku železníc, tieto finančné prostriedky smerovali na nákup a modernizáciu hnacích vozidiel.
    Investície Železničnej spoločnosti do vozňov a rušňov dosiahli za 9 mesiacov tohto roka 1,095 mld Sk. Ako ďalej vyplýva z koncepcie modernizácie mobilného parku železníc, ktorú včera (8.12.) vzala na vedomie vláda, tieto finančné prostriedky smerovali na nákup a modernizáciu hnacích vozidiel, osobných a nákladných vozňov. V poslednom štvrťroku 2004 by podľa plánu mali železnice preinvestovať ďalších viac ako 655 mil.
    Vlastné zdroje spoločnosti sa na spomínaných investíciách podieľali 57,3%, keď dosiahli celkový objem 628 mil. Železnice okrem toho využili cudzie zdroje za viac ako 300 mil. a na nákupe a modernizácii sa financiami v hodnote 167,2 mil. podieľala aj Európska spoločnosť na financovanie železničných koľajových vozidiel Eurofima.

    Přehled tragických nehod na přejezdech v Evropě od roku 2001
    (ČTK) PRAHA 9. 12.2004 - Nejtragičtější nehody na železničních přejezdech v Evropě od roku 2001:
    3. ledna 2001 - Nejméně 11 imigrantů z Ekvádoru zahynulo, když se jejich dodávka srazila s vlakem na železničním přejezdu nedaleko města Lorca na jihovýchodě Španělska.
    21. května 2001 - Šest lidských životů stála srážka osobního vlaku a automobilu na železničním přejezdu v západním Turecku. Všechny oběti, mezi nimi i dvě malé děti, jely v autě.
    23. května 2001 - Devět lidí zemřelo při srážce autobusu s vlakem na železničním přejezdu v ruské Kaliningradské oblasti.
    22. června 2001 - Dvě vážná železniční neštěstí v Bavorsku si ve stejný den vyžádala celkem sedm obětí. Nejprve se u Vilsecku v bavorské Horní Falci srazil vlak s nákladním autem; zahynuly tři osoby. U města Dillengen se pak na železničním přejezdu srazil vlak s osobním vozem, v němž zemřeli čtyři lidé.
    20. února 2002 - Sedm osob zahynulo při srážce vlaku a autobusu na železničním přejezdu u Tecuci na východě Rumunska.
    2. prosince 2002 - Pět osob, z toho dvě děti, přišly o život při srážce vlaku se školním autobusem v blízkosti obce Zawisty Podleśne v Mazovském vojvodství. Autobus vjel na nechráněném železničním přejezdu přímo pod rozjetý vlak.
    8. května 2003 - Při srážce osobního vlaku s německým autobusem u maďarského letoviska Siófok u Balatonu zemřelo 33 německých důchodců, kteří cestovali v autobuse.
    7. května 2004 - Pět imigrantů přišlo o život na jihovýchodě Španělska, když se jejich automobil střetl s vlakem na železničním přejezdu u městečka Hellín v provincii Albacete.
    16. května 2004 - Nejméně 15 lidských životů si vyžádala srážka mezi autobusem a nákladním vlakem na přejezdu poblíž Oděsy na jihu Ukrajiny. Řidič autobusu ignoroval světelnou signalizaci.
    25. července 2004 - Nejméně 14 lidí z mikrobusu přišlo o život při srážce jejich vozidla s vlakem v provincii Aydin v západní části Turecka. Nehoda se stala na křižovatce, která nebyla vybavena světelnou signalizací.
    6. listopadu 2004 - Střet vlaku s automobilem na železničním přejezdu u anglického Readingu připravil o život sedm lidí.

    Senát umožnil čerpání úvěru na nákup vlaků za 1,45 miliardy korun
    (ČTK) PRAHA 9. 12.2004 - Už jen podpis prezidenta Václava Klause chybí k tomu, aby vláda vystavila Českým drahám státní záruky za úvěr od železniční organizace Eurofima ve výši 1,45 miliardy korun. Úvěrem chtějí dráhy ještě letos financovat nákup osobních vagonů, příměstských jednotek a lokomotiv. Poskytnutí záruky umožňuje vládní návrh zákona, který dnes přijal Senát. Získané prostředky použijí České dráhy na úhradu nákladů spojených s pořízením 26 vysokorychlostních vozů 1. a 2. třídy, 20 vysokorychlostních lokomotiv a tří elektrických příměstských jednotek. Vysokorychlostní vozy dosahují rychlosti až 200 kilometrů za hodinu.
    Čerpání úvěru by mělo začít ihned po nabytí účinnosti zákona o státní záruce. Lhůta konečné splatnosti není přesně stanovena a závisí na podmínkách, které společnost Eurofima získá na finančním trhu. Lhůta splatnosti úvěru bude stanovena nejdéle do roku 2019. České dráhy předpokládají, že úvěr včetně úroků a poplatků s ním spojených bude splácen z tržeb, které získávají z mezinárodní přepravy.
    Předseda hospodářského výboru Milan Balabán z opoziční ODS upozornil na to, že dosavadní hospodaření Českých drah skýtá riziko, že by záruka za úvěr mohla být uplatněna, čímž by se zvýšil státní dluh. Zákon ale umožní investice do infrastruktury a finanční prostředky budou poskytovány za excelentních podmínek, uvedl. "Svým způsobem nevyužívat těchto prostředků, když jsme členy této organizace a přispíváme jí, by byla chyba," dodal. Dodavatelem vozů 1. a 2. třídy bude firma Siemens Vídeň. Více než 50 procent prací a dodávek se bude provádět v České republice, především firmou Siemens, Kolejová vozidla Zličín. Dodavateli lokomotiv bude firma Škoda dopravní technika a příměstských jednotek firma ČKD Vagónka Ostrava.
    V letech 2005 až 2013 se budou úroky včetně poplatku pohybovat v rozmezí 31,1 až 31,2 milionu korun ročně. V únoru 2014 bude splacena jistina zhruba 974,1 milionu korun a ve stejném roce budou úroky včetně poplatku představovat asi 20,98 milionu korun. V letech 2015 až 2018 se budou úroky včetně poplatku pohybovat v rozmezí 10,7 až 10,8 milionu korun ročně. V roce 2019 se předpokládá splátka jistiny 487,05 milionu korun a úroků 5,4 milionu korun. Senátoři podpořili také stručnou novelu zákona o podpoře malého a středního podnikání, která souvisí s přejímáním práva EU. Novela podle ministra financí Bohuslava Sobotky (ČSSD) nahrazuje definici malých a středních podnikatelů odkazem na příslušné nařízení Evropské komise.

    V trnavskej automobilke ožíva prvá hala
    HOSPODÁRSKE NOVINY 09.12.2004, Norbert Vrabec - V areáli trnavského závodu PSA Peugeot Citroen čoskoro odovzdajú prevádzku. V lisovni, v ktorej sa budú produkovať automobilové dielce, sa od augusta inštalujú príslušné technologické zariadenia.
    Skúšobná prevádzka by sa mala začať vo februári budúceho roka a výroba dielcov podľa plánu v auguste. V rámci 4-zmennej prevádzky v nej nájde uplatnenie prvých 250 zamestnancov.
    Podľa generálneho riaditeľa trnavského projektu PSA Peugeot Citroen Alaina Baldeyroua pokračujú práce na všetkých objektoch závodu podľa pôvodného harmonogramu. Viac ako 90% stavebných prác a služieb zabezpečujú firmy zo Slovenska. Väčšina dodávateľov technológií a strojov je zo západnej Európy.
    Vybavenie prvej výrobnej prevádzky trnavskej automobilky tvoria špičkové lisovacie technológie, ktorých súčasťou sú aj dve linky na lisovanie veľkých komponentov s pracovným tlakom 2000 t. Dodala ich nemecká firma Schuller. Technologické zázemie lisovne dopĺňa špeciálna linka na strihanie plechov od spoločnosti Muller Weingarten a 21 počítačom riadených robotov z produkcie koncernu ABB.
    Podľa projektového manažéra Frederica Puecha výrobná prevádzka lisovne bude zabezpečovať strihanie a lisovanie polotovarov, ktoré sa používajú v ďalšom výrobnom procese. Linky pracujú so škálou 24 nástrojov a umožňujú výrobu dielcov pre 35 typov áut. Očakávaná ročná spotreba ocele v tejto prevádzke dosiahne viac ako 115.000 t.
    Práce napredujú aj na ďalších výrobných jednotách. V tesnom susedstve lisovne sa skončili hrubé stavebné práce a opláštenie objektu zvarovne, kde začiatkom februára chcú začať inštaláciu zváracích technológií. Ďalšími dôležitými časťami závodu sú lakovňa a montážna hala. Aj tie už majú hotové základy a hlavnú konštrukciu budovy. V priebehu budúceho roka sa začne výstavba cestovných komunikácií medzi výrobnými halami. Dôležitou súčasťou infraštruktúry budú tiež železničné prípojky. prostredníctvom ktorých sa budú hotové vozidlá transportovať zo závodu.
    Francúzska automobilka chce v novom závode vyrobiť v prvom roku 50.000 vozidiel. V ďalších rokoch bude fabrika schopná vyprodukovať 300.000 áut ročne. Pripravujú sa aj subdodávatelia automobilky
    V priebehu júla budúceho roku by mali byť dostavané aj prvé objekty dodávateľského priemyselného parku, ktorý v bezprostrednom susedstve trnavskej automobilky zabezpečuje medzinárodné konzorcium slovenskej skupiny J & T a belgickej firmy IIG. Podľa predsedu predstavenstva developerskej spoločnosti J & T Global Petra Korbačku, má tento areál rozlohu 49,5 ha a je určený pre 25 až 30, tzv. just-in-time dodávateľov, ktorí budú automobilku zásobovať na hodinovej báze. Generálny riaditeľ trnavského projektu PSA Peugeot Citroen 8.12. potvrdil, že ich prioritným záujmom je, aby sa čo najviac komponentov vyrábalo v bezprostrednom okolí automobilky. Okrem priamych dodávateľov komponentov tu nájde uplatnenie aj viacero slovenských firiem, ktoré budú zabezpečovať obslužné činnosti a rôzne doplnkové služby, ako napríklad upratovanie, stravovanie, údržbu či prevádzku inžinierskych sietí.

    Ako bude vyzerať predstaničný priestor
    SME 10.12.2004, (r) - Hlavná stanica v Bratislave je dlhodobým problémom mesta. Snahy premiestniť či rozšíriť ju majú už svoju históriu. Po vojne v 50-tych rokoch sa plánovala nová hlavná stanica v priestore Račianskej ulice. O nutnosti prestavby stanice i celého námestia už takmer nik neopochybuje. Avšak podľa projektu sa pri prestavbe vyrúbe 609 stromov, 209 tují a 1051 metrov štvorcových kríkov. Prestavba zlikviduje aj tenisové kurty. "Majú sedemdesiatročnú tradíciu. Areál Lokomotívy patrí medzi najstaršie a najtradičnejšie v Bratislave. Pre tenis by to bola veľká škoda," povedal generálny sekretár Slovenského tenisového zväzu Igor Moška.Obyvatelia z okolia žiadajú, aby im investor zabezpečil ochranu pred zvýšeným stavebným ruchom buď plastovými oknami, alebo protihlukovými bariérami. Námestie by sa malo meniť podľa návrhu ateliéru Markrop.

    Obyvatelia Žabotovej a Pražskej sa obávajú prestavby stanice
    SME 10.12.2004, Jana Parkrová - O projekte prestavby predstaničného priestoru diskutovali na magistráte jeho investori zo spoločnosti IPR Slovakia s občanmi. Projekt už posúdilo aj ministerstvo životného prostredia. "Stavbu považujeme z hľadiska jej vplyvov na životné prostredie za realizovateľnú," povedal Tomáš Šembera, jeden z členov tímu, ktorý projekt vyhodnocoval podľa podmienok EIA. Podľa jeho slov je jeho výhodou napríklad umiestnenie električkovej trate od Štefanovičovej ulice do podzemných priestorov, čo má ulicu odbremeniť od hluku. "Navrhovaná súbežná cesta s Pražskou ulicou zase zmierni hluk na Pražskej," dodal Šembera. Stavba bude podľa neho nepriaznivo vplývať na okolie najmä počas výstavby. "Dotkne sa to predovšetkým obyvateľov Žabotovej ulice." Šembera povedal, že po realizácii projektu dôjde k zlepšeniu terajšieho stavu územia. Na otázku, či za zlepšenie považuje výrub 609 stromov, 209 tují a 1051 metrov štvorcových kríkov, odpovedal, že je pravda, že všetka zeleň okrem gaštanovej aleje na železničnom násype bude odstránená. "Sadovými úpravami však dôjde k zvýšeniu súčasnej plochy zelene asi o 50 percent, bude tu vysadených 2400 metrov štvorcových kríkov a 420 stromov. Je pravda, že bude trvať určitý čas, než ju dokáže plne nahradiť. Treba si však položiť otázku, či chceme tento priestor udržiavať v takom stave, ako je teraz, alebo či chceme zmenu k lepšiemu," argumentoval Šembera. "Územie má šesť hektárov a nikdy neuspokojíme každého," reagoval na pripomienky občanov konateľ spoločnosti IPR Igor Ballo. Jeden z občanov v diskusii nesúhlasil s polyfunkčnosťou projektu stanice a predstaničného námestia. "To nebude stanica a okolie, ale hypermarket," vyčítal architektom. "V súčasnosti už stanice v mestách nie sú len na cestovanie, sú multifunkčnými centrami," obhajoval svoju koncepciu architekt Ivan Marko z ateliéru Markrop. Najostrejšie vystúpili v debate obyvatelia ulíc Šancová a Pražská. Žiadajú, aby investor zorganizoval stretnutie s obyvateľmi týchto ulíc, ktorí sú zväčša starší ľudia a o verejnom prerokovávaní na magistráte sa nedozvedeli. Tiež požadujú, aby im investor zabezpečil ochranu pred zvýšeným stavebným ruchom buď plastovými oknami, alebo protihlukovými bariérami.

    Tatran bude od nedele opäť zastavovať v Trenčíne
    (SITA) TRENČÍN 10. 12.2004 - Vlak InterCity Tatran bude podľa nového cestovného poriadku, ktorý na slovenských železniciach začne platiť v nedeľu 12. decembra od polnoci, zastavovať aj na trenčianskej železničnej stanici . Štvorročná snaha Trenčanov priniesla úspech, informoval SITA tlačový tajomník Mestského úradu Trenčín Tibor Hlobeň. Obyvateľom mesta a okolia pribudne okrem iného priame vlakové spojenie s Viedňou.
    Zastávka IC bola v Trenčíne zrušená v máji roku 2000. Pracovník Trenčianskeho neformálneho združenia Juraj Holúbek bol iniciátorom petície za obnovenie zastávky IC vlakov, ktorú s ôsmimi tisíckami podpisov odovzdal petičný výbor Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. "Úradníci sa napriek tomu rozhodli vylúčiť Trenčín z harmonogramu zastávok IC vlaku, hoci v Trenčíne počet cestujúcich vo vlakoch IC stúpal," spomína si na výsledky petície Holúbek.
    V lete tohto roku adresovali občania ďalšiu petíciu primátorovi Trenčína Branislavovi Cellerovi a poslancom mestského zastupiteľstva, jej súčasťou bola požiadavka na zastavovanie IC vlakov v meste. Podporilo ju 15 026 ľudí, v petičnom výbore bol opäť J. Holúbek. Trenčiansky primátor sľúbil, že problém bude riešiť na osobnom stretnutí s generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti.

    Prokopovič rokoval s partnermi v EÚ o problematike telekomunikácií a dopravy
    (TASR) Brusel 10. 12.2004 - Ministri dopravy, telekomunikácií a energie EÚ, vrátane ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavla Prokopoviča rokovali v Bruseli o problematike telekomunikácií, pozemnej, leteckej, ale aj intermodálnej dopravy.
    "Konkrétne išlo napríklad o otázky cestnej bezpečnosti, globálneho navigačného satelitného systému, certifikovaní vlakového personálu, licencovaní letovej prevádzky, ale aj o rozpočte," uviedol poradca a hovorca ministra Tomáš Šarluška. Na dvojdňovom zasadnutí (9.-10. decembra t.r.) Rady ministrov EÚ sa spolu s Prokopovičom zúčastnil aj vládny splnomocnenec pre informačnú spoločnosť SR Miroslav Kukučka.

    Vlaky už nebudou muset zastavovat na hranicích
    BRUSEL 10. 12.2004 (zpravodaj ČTK) - Evropské železnice čekají další změny včetně "evropského řidičáku pro strojvedoucí", který umožní, aby vlaky už nezastavovaly na hranicích kvůli výměně posádek. Návrh směrnice o certifikaci strojvedoucích a vlakových čet schválili dnes v Bruselu ministři dopravy Evropské unie.
    Ministr dopravy Milan Šimonovský je s výsledkem spokojen. Podle něj se podařilo prosadit pojetí "šité na míru ČR", protože například striktní požadavky se budou týkat jen strojvedoucích. "Jde o to, aby železniční doprava byla konkurenceschopná vůči silniční. Jakékoliv zdražení, i ve vzdělávání vlakových čet, by znamenalo, že se konkurenceschopnost zhorší," uvedl s tím, že nová směrnice nezvýší náklady českým drahám a přitom zavede jednotné standardy pro udělování oprávnění strojvedoucím a vlakovým osádkám.
    Šimonovský připouští, že v budoucnu může hrozit "lanaření" strojvedoucích mezi jednotlivými společnostmi. "To je věc, které se nedá zabránit, je třeba s ní počítat. Tak, jako naši strojvedoucí budou jezdit v jiných členských státech, tak i u nás budou působit společnosti, které budou mít své strojvedoucí či využívat naše," uvedl.
    Směrnici ještě posoudí Evropský parlament, zřejmě na jaře v rámci čtyř direktiv "třetího železničního balíčku", který má otevřít cestu k další liberalizaci drah.
    Liberalizace a harmonizace předpisů v železniční dopravě má přispět i k většímu podílu přepravy na kolejích. V současnosti dráhy v EU přepravují pouze 16 až 18 procent nákladů, v ČR okolo 25 procent.

    České dráhy od neděle zdražují jízdné
    ČTK LIDOVÉ NOVINY 11.12.2004 - V noci z 11. na 12.12. začne platiť nový cestovný poriadok Českých dráh. V medzinárodnej doprave sa počíta so zvýšením spojov o 8%, v regiónoch bude jazdiť o 3% viac vlakov ako t.r. Povedal to hovorca Petr Šťáhlavský.
    Súčasne železnice zvýšia ceny štvrťročných predplatných cestovných lístkov a zliav. Napríklad karta Z, po ktorej zakúpení majú cestujúci nárok na lacnejšie zákaznícke cestovné, bude stáť 200 Kč namiesto doterajších 100 Kč. Zvýši sa aj cena kilometrickej banky na ubehnutí 2000 km o 100 Kč na 1300 Kč. S malým zdražením musia počítať aj cestujúci pri štvrťročných predplatných cestovných lístkoch.

    Informácie o vlakovej doprave podáva kontaktné centrum
    (SITA) BRATISLAVA 11. 12.2004 - Od nedele do piatku od 6:00 do 22:00 a v sobotu od 7:30 do 14:30 je v prevádzke Kontaktné centrum Železničnej spoločnosti (ZSSK), na ktorom sa cestujúci môžu informovať o vlakovej doprave na Slovensku aj v Európe. Operátori poskytujú informácie o spojeniach, cenách cestovných lístkov vo vnútroštátnej preprave, o tarifných a prepravných podmienkach, o meškajúcich vlakoch, ako aj o produktoch ZSSK. Podľa skúseností z testovacej prevádzky, ktorá bola spustená začiatkom októbra a skončila minulý týždeň, centrum vybaví mesačne zhruba 10 tisíc hovorov. Informácie podávajú pracovníci centra na čísle 18 188. Každý hovor je spoplatnený ako medzimestský.
    V súčasnosti je už možná tiež kúpa cestovných lístkov cez internet pre vybrané vlaky vyššej kategórie. Cestujúci si na internetovej stránke www. slovakrail.sk môžu kúpiť cestovné lístky na InterCity (IC) Gerlach 402/403 a IC Tatran 404/405, na vlaky Expres (Ex) Kriváň 500/501 a Ex Váh 511, ktoré jazdia na trati Bratislava hlavná stanica - Žilina - Košice a späť. Cestovné lístky cez internet možno kupovať od pondelka do nedele od 6:00 do 21:00, v sobotu iba v čase od 7:00 do 13:30.
    Informácie agentúre SITA poskytol hovorca ZSSK Miloš Čikovský.

    ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

    Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
    110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
    120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
    130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
    160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
    180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
    190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
    ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
    MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
    PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
    ČD : Břeclav , Lanžhot
    : Užhorod

    ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

    Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

    Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
    Zohor - Záhorská Ves
    Brezová pod Bradlom - Jablonica
    Nemšová - Lednické Rovne
    Žilina - Rajec
    Neded - Šaľa
    Komárno - Kolárovo
    Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
    Zbehy - Radošina
    Nitrianske Pravno - Prievidza
    Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
    Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
    Lučenec - Kalonda
    Breznička - Katarínska Huta
    Muráň - Plešivec
    Slavošovce - Plešivec
    Dobšiná - Rožňava
    Medzev - Moldava nad Bodvou
    Poltár – Rimavská Sobota
    Levoča - Spišská Nová Ves
    Vranov nad Topľou - Trebišov
    Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

    Trenčín - Chynorany
    Levice - Čata , Čata - Štúrovo
    Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
    pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
    kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
    visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
    sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
    Štrbské Pleso - Štrba
    Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
    Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

    TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

     

    Národná obrodaSITAHospodársky denník

    Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový Čas

     

     

    Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

     

     

    VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

     


    Strana vytvorená: 13-XII-2004  
    Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0450.htm)