Modernizácia časti V. eurokoridoru v SR s nákladmi 2 mld. eur
(SITA) BRATISLAVA 3. 01. 2005 - Modernizácia slovenskej časti V. železničného eurokoridoru, ktorý je nosným eurokoridorom prechádzajúcim cez územie Slovenska, si podľa predpokladov Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) vyžiada finančné prostriedky v objeme 2 mld. eur. Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková, financovanie je zabezpečené prostredníctvom fondov Európskej únie (EÚ). "V súčasnosti vybrané úseky financuje Kohézny fond, ktorého maximálna finančná participácia je 85 %,“ povedala Blašková.
Modernizácia V. eurokoridoru je rozdelená do niekoľkých úsekov, pričom podľa Blaškovej je zatiaľ identifikovaných päť z nich. Zatiaľ jediným úsekom, na ktorom sa už realizujú práce, je úsek Bratislava Rača – Trnava v dĺžke približne 42 kilometrov. Práce na tomto úseku sa začali už v roku 2000, ukončenie prác predpokladajú ŽSR v roku 2007. "V rámci tohto úseku sa v roku 2001 ukončili práce na trati Cífer – Trnava v dĺžke 5,8 kilometrov, pričom finančné prostriedky vo výške 12,5 mil. eur smerovali zo štátneho rozpočtu a z úverov ŽSR,“ uviedla Blašková. O dva roky neskôr sa ukončila modernizácia 4,7-kilometrového úseku Bratislava Rača – Svätý Jur. Z celkových nákladov stavby 6,7 mil. eur, bolo podľa Blaškovej 75 % z fondov EÚ, zvyšok zo štátneho rozpočtu.
V súčasnosti sa modernizujú ďalšie úseky na tejto trati. "Úseky Svätý Jur – Pezinok a Pezinok – Šenkvice, ktorých celková dĺžka predstavuje zhruba 10 kilometrov, by mali byť ukončené v roku 2005,“ skonštatovala Blašková. Na prvý z týchto úsekov by malo podľa nej smerovať 6,7 mil. eur, druhý si vyžiada 29 mil. eur, pričom oba úseky sú na 75 % financované z fondov EÚ a 25 % smeruje zo štátneho rozpočtu. V tomto roku sa začala aj modernizácia úseku Šenkvice – Cífer v dĺžke 9,6 kilometrov, ako aj modernizácia priľahlých železničných staníc v Bratislave-Rači, Svätom Jure, Pezinku, Šenkviciach, Cíferi a Trnave. Projekt si podľa Blaškovej vyžiada 142 mil. eur, pričom 62 % z tejto sumy bude smerovať zo štátneho rozpočtu a zvyšok bude z fondov EÚ. Ukončenie prác, ktoré realizuje spoločnosť Skanska, a.s., predpokladajú ŽSR podľa Blaškovej v lete roku 2007.
Ďalším úsekom v rámci V. eurokoridoru je úsek Trnava – Piešťany, ktorého náklady odhadujú ŽSR na 129,2 mil. eur. Na financovaní tohto úseku sa bude podľa Blaškovej podieľať štátny rozpočet a fondy EÚ, konkrétne ISPA a Kohézny fond. "Víťazom medzinárodného tendra pre tento úsek je konzorcium firiem vedených ŽS Brno, kde patrí Doprastav, Železničné stavebníctvo Bratislava, Železničné stavby Košice a Alpine Mayreder,“ podčiarkla Blašková.
Tretím úsekom spomínaného koridoru je úsek Piešťany – Nové Mesto nad Váhom, ktorého projektová dokumentácia sa v súčasnosti posudzuje v Bruseli. Keďže ŽSR na tento úsek ešte nevypísali medzinárodné výberové konanie, neuvádzajú ani náklady stavby, ktoré by však podľa Blaškovej mal uhradiť príspevok zo štátneho rozpočtu a z Kohézneho fondu. V štádiu príprav je aj projektová dokumentácia pre štvrtý úsek Nové Mesto nad Váhom – Púchov, na ktorý plánujú ŽSR vypísať medzinárodný tender v druhej polovici roku 2005. Posledným úsekom je úsek Púchov – Žilina, ktorého projektová dokumentácia je len v úvodnom štádiu príprav. Začať s modernizáciou na tomto úseku plánujú ŽSR podľa Blaškovej až v roku 2008.
Cieľom modernizácie V. eurokoridoru je zvýšiť traťovú rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu a zjednotiť tak dopravný systém s pravidlami EÚ. Koridor, ktorý prechádza cez Taliansko, Slovinsko, Maďarsko, Slovensko a Ukrajinu, má celkovú dĺžku 2 831 kilometrov. Slovenská vetva koridoru je dlhá 536,2 kilometrov, čo je zhruba 19 % z celkovej dĺžky koridoru. Na území Slovenska prechádza koridor z Bratislavy cez Žilinu a Košice až po Čiernu nad Tisou a končí pri štátnej hranici s Ukrajinou.

Pavol Prokopovič uviedol do funkcie riaditeľov nástupníckych spoločností ZSSK
(TASR) Bratislava 3. 01. 2005 - Minister dopravy Pavol Prokopovič dnes uviedol do funkcie predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., Ondreja Mateja a v rovnakej funkcii v prípade Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s., Pavla Kužmu.
Obe spoločnosti vznikli k 1. januáru 2005 rozdelením pôvodnej Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., pričom Železničná spoločnosť Slovensko prevzala prevádzku osobnej železničnej prepravy a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia bude prevádzkovať nákladnú prepravu. Riaditeľov nástupníckych subjektov menoval minister ešte v decembri minulého roka.
Ondrej Matej vyštudoval Strojnícku fakultu Vysokej školy technickej v Košiciach a pracoval vo funkcii obchodného riaditeľa v prešovskej spoločnosti C.E.U. a riaditeľa v a. s. Drevostol. Neskôr pôsobil ako podpredseda Dozornej rady Fondu národného majetku a podpredseda, respektíve od októbra 2003 ako predseda Dozornej rady ZSSK.
Pavol Kužma je taktiež absolventom Strojníckej fakulty Vysokej školy technickej v Košiciach a svoju kariéru rozvíjal ako obchodný riaditeľ vo firme Hutné stavby, a. s., a námestník generálneho riaditeľa Železníc SR pre obchod a marketing. Po rozdelení unitárnych železníc od 1. januára 2002 zotrval vo funkcii námestníka riaditeľa ZSSK pre ekonomiku a obchod a v januári 2003 ho minister menoval za nového predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK.

Na železničnom úseku Košice – Kysak vlak strhol trolejové vedenie
(TASR) Košice 3. 01. 2005 APA - Na železničnej trati Košice – Kysak pri Kostoľanoch nad Hornádom je v dôsledku spadnutého trolejového vedenia dočasne prerušená osobná železničná preprava v oboch smeroch. TASR o tom informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a. s., Miloš Čikovský.
Osobná preprava na uvedenom úseku bola prerušená dnes od 12.20 h, po jednej koľaji by mala byť podľa Čikovského obnovená asi o 16.00 h. "Premávka po oboch koľajach bude pravdepodobne obnovená ešte v priebehu dneška," povedal TASR Čikovský.
Zatiaľ však nevedel s istotou povedať, či dôvodom spadnutia trolejového vedenia bolo jeho roztrhnutie, alebo ho strhol zberač rušňa pri prejazde rýchlika týmto úsekom. "Trolejové vedenie spadlo počas jazdy rýchlika týmto úsekom," uviedol hovorca. Podľa jeho slov by na vlaku nemali byť žiadne škody, pravdepodobne však bude poškodený zberač rušňa.
Ako ďalej informoval Čikovský, vlaky prichádzajúce z Bratislavy sa budú otáčať späť do Bratislavy v Kysaku, a nie v Košiciach. Železnice SR zabezpečili z Košíc do Kostolian nad Hornádom a späť náhradnú autobusovú dopravu.

Francúzske železnice SNCF plánujú aj v roku 2005 prepúšťanie
(TASR) Paríž 3. 01. 2005 - Rozpočet francúzskych štátnych železníc SNCF na rok 2005 počíta so zrušením 3 590 pracovných miest z celkového počtu 168 300 zamestnancov. Takisto ráta s plusovým hospodárskym výsledkom, prvýkrát po štyroch rokoch. Operatívny zisk by mal dosiahnuť 113 miliónov EUR, čo je v prepočte takmer 4,38 miliardy SKK. Vyplýva to z informácií, ktoré dnes zverejnil francúzsky denník La Tribune.
S rozpočtovým plánom sa má 11. januára oboznámiť dozorná rada spoločnosti, 19. januára ho má schváliť správna rada. Na deň predpokladaného schválenia rozpočtu sú naplánované rozsiahle protesty odborárov. Podľa predbežných údajov má ísť o 24-hodinový výstražný štrajk.
Počet zamestnancov sa má znížiť bez toho, aby došlo k priamym prepúšťaniam. Celkovo má železnice opustiť 7 300 zamestnancov, z toho 5 440 na základe odchodu do dôchodku. Prijatých má byť iba 3 700 nových pracovníkov. Francúzske železnice plánovali v roku 2004 prepustiť 3 500 zamestnancov. Do 31. decembra 2004 prepustili 3 370 pracovníkov.

Asijské tsunami může i za historicky nejhorší železniční neštěstí
(ČTK) GÁLLA (Srí Lanka) 3. 01. 2005 - Přírodní katastrofa v jihovýchodní Asii má podle agentury DPA na svědomí i největší železniční neštěstí všech dob. Ve vlaku, který na Srí Lance srazila ničivá vlna, bylo nalezeno 1300 mrtvých těl.
Jak uvedl srílanský policista B.P.B. Ajupala, pod vagóny a lokomotivou přitom spočívají další mrtvoly. Podle odhadů totiž soupravou cestovalo kolem 2000 osob, přežilo jich pouhých asi 150.
Vlak s příznačným jménem Samudradéví, Královna moře, byl vlnou odhozen až 100 metrů od kolejiště. Většina obětí se utopila. Odklízecí práce pokračovaly na místě tragédie na jihu Srí Lanky i dnes.

Nitra nemá elektrifikovanú železnicu
SME 04. 01. 2005 , bej - Nitra je jediným krajským mestom na Slovensku, ktoré nemá elektrifikovanú železničnú trať. Podľa predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja Milana Belicu to obmedzuje hospodársky rozvoj mesta i kraja.
Prevádzka vlakov na elektrický pohon je lacnejšia a ekologickejšia. Na elektrifikáciu trate sa pýtajú všetci potencionálni investori, ktorí majú záujem o čo najhospodárnejšiu dopravu.
Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Kornélia Blašková zdôraznila, že Nitra je prepojená na elektrifikované trate povedzme v Šuranoch, Nových Zámkoch či Leopoldove. Vlak po neelektrifikovanej trati ťahá dieselový rušeň. Ak pokračuje ďalej, tak ho na elektrifikovanej trati vymenia za elektrický. Takto technicky riešia aj rýchlik, ktorý začal pred niekoľkými dňami premávať z Nitry do Viedne.
Projekty elektrifikácie pripravujú železnice v spolupráci s rezortným ministerstvom. "Rozhodujú sa podľa intenzity dopravy v regióne. V Nitre neuvažujú zelektrifikovať železničnú trať najmä pre slabú nákladnú dopravu," tvrdí hovorkyňa Blašková. Ako povedal vedúci odboru dopravy Nitrianskeho samosprávneho kraja Viliam László, Nitra má dobré spojenie s ostatnými mestami autobusovou dopravou. Takmer každú pol hodinu z nej chodí autobus do Bratislavy. Slovensko má 3660 kilometrov tratí, z tohto 1557 je elektrifikovaných.
Železnice začali s pomocou štrukturálnych fondov výstavbu elektrifikácie trate Zvolen - Banská Bystrica a pripravujú stavbu Zvolen - Fiľakovo. K prioritám rozvoja železničnej infraštrukúry patrí eurokoridor, ktorý prechádza cez Bratislavu, Žilinu a Košice.

Plzenská Škoda kúpila ČKD Vagónku
(TASR) Plzeň/Ostrava 4. 01. 2005 - Obdobie, keď sa plzenská Škoda zbavovala nepotrebných podnikov, skončilo. Teraz firma nakupuje. Posilňuje sa hlavne v dopravnom strojárenstve a v pondelok oznámila kúpu až tretej firmy z tejto branže, ostravskej ČKD Vagónky.
Transakcia čaká ešte na súhlas českého Úradu na ochranu hospodárskej súťaže. Cenu za ziskovú ostravskú firmu s 300 zamestnancami a obratom okolo 2,5 miliardy Kč, čo je v prepočte 3,1775 miliardy Sk, obe strany taja.
Už vlani Škoda kúpila Výskumný ústav koľajových vozidiel a ovládla ruskú firmu Sibelektroprivod, ktorá bude vyrábať srdce trolejbusov a koľajových vozidiel, teda elektrické pohony. V podniku s viac ako 1 000 zamestnancami získala 50-% podiel.
"Máme rozjednané ďalšie kúpy podnikov, aby sme posilnili našu pozíciu v dvoch odboroch, ktoré sú pre Škodu kľúčové - teda v energetike a dopravnej technike," povedal v pondelok generálny riaditeľ Škody Holding Jiří Zapletal.
Vstup Škody do Vagónky nie je prekvapujúci. Obe firmy úzko spolupracujú. Vlani v októbri uzatvorili zmluvu, v ktorej sa dohodli na spoločnom vývoji nových výrobkov, predovšetkým na novom type prímestského vlaku, či na spoločných dodávkach dielcov vlakov pre České dráhy.
Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Bombardier dodá francouzským drahám 100 nových vlaků
(ČTK) MONTREAL 4. 01. 2005 - Kanadská společnost Bombardier Inc. získala objednávku od francouzského provozovatele železnic SNCF na dodávku 100 vysoce kapacitních vlaků v celkové hodnotě 474 milionů USD. Dodávky by se měly uskutečnit v období prosinec 2007 až únor 2009, vyplývá z dnešního prohlášení kanadské společnosti.
Spolu s dnešní objednávkou francouzské národní dráhy objednaly od Bombardieru již 379 vysoce kapacitních vlaků. V září roku 2001 si kanadskou společnost vybrala také firma French Regions pro dodávku 500 vagónů.
Podle dohody budou vlaky vyrobeny ve francouzské továrně Bombardieru v regionu Valenciennes. Továrna zaměstnává více než 1600 osob, napsala agentura Reuters.
Bombardier je největší výrobce vlaků na světě a třetí největší výrobce civilních letadel. Na počátku prosince firma oznámila, že kvůli slabému růstu poptávky po železničním vozovém parku na klíčových evropských trzích propustí ve vlakové divizi dalších 2200 zaměstnanců. Celkem tak do dubna 2006 opustí divizi 7600 zaměstnanců, což odpovídá 21 procentům celkové pracovní síly divize. Dodatečné propouštění se dotkne 27 továren ve 14 zemích.
Nejvíce postihne Německo, Velkou Británii a Kanadu.

Od januára 2005 sú na Slovensku tri železničné spoločnosti
(SITA) BRATISLAVA 6. 01. 2005 - Od 1. januára tohto roka sú na Slovensku tri železničné spoločnosti. V júli minulého roka totiž vláda rozhodla o rozdelení Železničnej spoločnosti, a.s. (ZSSK), čím okrem Železníc SR budú v železničnej doprave fungovať ešte ďalšie dva samostatné subjekty. Ako agentúru SITA informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský, jeden podnik s názvom Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. bude zastrešovať osobnú železničnú dopravu a nákladnú železničnú dopravu bude zabezpečovať Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.
Pred rozhodnutím jediného akcionára o rozdelení ZSSK sa podľa Čikovského uskutočnila vnútorná delimitácia majetku a záväzkov, ako aj ocenenie nepeňažných vkladov medzi jednotlivými časťami podniku. "Toto rozdelenie sa uskutočnilo na základe priebežnej účtovnej závierky ku koncu septembra 2004," povedal Čikovský. Hodnotu nepeňažných vkladov určil znaleckým posudkom Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity. "Hodnota nepeňažného vkladu pre Železničnú spoločnosť Slovensko predstavuje 6,974 mld. Sk a pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia je to vo výške 12,671 mld. Sk," podčiarkol Čikovský. Uvedené sumy však podľa neho predstavujú len inicializačné vlastné imanie oboch spoločností k 1. januáru 2005. "Do konca marca 2005 sa výška nepeňažných vkladov zaktualizuje na základe výsledkov riadnej individuálnej účtovnej závierky ku koncu decembra 2004," vysvetlil Čikovský.
Pri rozdelení majetku sa podľa Čikovského prihliadalo najmä na to, aby obe spoločnosti boli vybavené príslušným parkom koľajových vozidiel vrátane hnacích vozidiel, ako aj na dostatočnú vybavenosť administratívnymi priestormi. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. tak od prvého januára 2005 disponuje približne 100 univerzálnymi elektrickými rušňami, ktoré sa v súčasnosti používajú na dopravu rýchlikov a prímestských vlakov. "Spoločnosť zároveň získala koľajové vozidlá určené výhradne na osobnú dopravu, ako sú osobné vozne, motorové a elektrické jednotky a k tomuto parku koľajových vozidiel prešiel do podniku aj rušňový personál," povedal Čikovský. Park lokomotív pre osobnú dopravu, ktoré získal podnik, postačuje podľa neho na súčasné očakávané prevádzkové výkony až do roku 2008.
Do Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. prešlo okrem nákladných vozňov aj približne 800 lokomotív. "Tento počet bude s dostatočnou rezervou pokrývať potreby nákladnej dopravy a mal by zvládnuť aj nárast výkonov o 50 % v porovnaní so súčasnosťou," uviedol Čikovský. Dodal, že do nákladnej dopravy prešiel aj majetok rušňových dep a celá údržbárska základňa. V súlade s rozdelením majetku a záväzkov sú podľa Čikovského rozdelení aj zamestnanci súčasnej Železničnej spoločnosti. Ostatné aktíva a pasíva ZSSK sa rozdelili podľa vecného obsahu.

ZSSK Slovensko v roku 2005 so stratou 1,141 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 6. 01. 2005 - Novovytvorená Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko), ktorá vznikla 1. januára 2005 a bude zastrešovať osobnú železničnú dopravu, by mala ukončiť prvý rok svojej existencie so stratou 1,141 mld. Sk. Ako ďalej agentúru SITA informoval hovorca Železničnej spoločnosti, a.s. (ZSSK) Miloš Čikovský, plánované výnosy v objeme 7,591 mld. Sk totiž prevýšia náklady vo výške 8,732 mld. Sk.
Hlavným zdrojom príjmov ZSSK Slovensko budú podľa Čikovského príjmy z prepravy osôb. Rozhodujúcim segmentom pre rast objemu výkonov by mal byť segment prímestskej dopravy. "Ide o dopravu v okolí Bratislavy, Žiliny, Košíc a súmestia Banská Bystrica - Zvolen," skonštatoval Čikovský. Dodal, že plán výkonov v osobnej doprave pre budúci rok predpokladá 31,687 mil. vlakových kilometrov. "Rozsah objednávky zodpovedá možnostiam štátu, ktorý na krytie strát z prevádzky osobnej železničnej dopravy na dráhach stanovil sumu 4,5 mld. Sk," vysvetlil Čikovský.
Návrh investičného plánu na rok 2005 a strednodobý investičný plán na roky 2004 až 2008 pre ZSSK Slovensko predpokladá podľa Čikovského v nasledujúcich dvoch rokoch investovanie len do výšky odpisov. Po ukončení ďalšej etapy fiškálnej decentralizácie a presune objednávania rozhodujúceho objemu výkonov vo verejnom záujme na vyššie územné celky, sa môže zásadne zmeniť štruktúra produktového portfólia ako aj plánované investície. Z celkovo preinvestovaných 841 mil. Sk v roku 2005 by malo takmer 84 % smerovať na osobné vozne, vyše 117 mil. na hnacie vozidlá a na ostatné investičné aktivity pripadá podľa Čikovského 18,7 mil. Sk. "Splátky investičných úverov v objeme 349,9 mil. Sk uhradí spoločnosť z vlastných zdrojov," doplnil Čikovský.
Na ZSSK Slovensko prešli k 1. januáru 2005 úvery v hodnote 3,899 mld. Sk. "Pre rok 2005 je plánované čerpanie nových úverov vo výške 504 mil. Sk," uviedol Čikovský. Dodal, že tieto prostriedky použije ZSSK Slovensko na modernizáciu šiestich kusov motorových vozňov a zároveň bude spoločnosť pokračovať v modernizácii 100 kusov osobných vozňov.
Podľa projektu Zmeny by mala ZSSK Slovensko začať svoju činnosť so 4 744 zamestnancami. Počas tretieho a štvrtého kvartálu roku 2005 sa podľa Čikovského uvažuje s postupnou optimalizáciu zamestnanosti v počte 250 ľudí. "Evidenčný počet zamestnancov ku koncu decembra 2005 bude podľa plánu 4 494 osôb,“ uzavrel Čikovský.

ZSSK Cargo by mala ukončiť rok 2005 so ziskom 97,6 mil. Sk
(SITA) BRATISLAVA 6. 01. 2005 - Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo), ktorá bola založená k 1. januáru 2005, by mala prvý rok svojej existencie ukončiť so ziskom 97,6 mil. Sk. "Výšku hospodárskeho výsledku spoločnosti, ktorá sa bude orientovať na vykonávanie základných dopravno-prepravných služieb v nákladnej doprave, ovplyvnia náklady vo výške 17,869 mld. Sk a výnosy v objeme 17,967 mld. Sk," informoval agentúru SITA hovorca Železničnej spoločnosti, a.s. Miloš Čikovský.
ZSSK Cargo bude vykonávať dopravné a obchodné činnosti na dráhe. "V roku 2005 plánuje podnik prepravu tovaru v objeme 49,6 mil. ton, čo je na približne rovnakej úrovni ako skutočnosť v roku 2004," uviedol Čikovský. ZSSK Cargo podľa neho bude okrem doplnkových služieb, ktoré priamo súvisia s realizáciou nákladnej a kombinovanej dopravy, poskytovať aj služby súvisiace s prenájmom koľajových vozidiel, ich údržbou a opravami.
Návrh investičného plánu na rok 2005 a strednodobý investičný plán na roky 2004 až 2008 pre ZSSK Cargo predpokladajú podľa Čikovského v nasledujúcich dvoch rokoch investovanie len do výšky odpisov. Po vstupe strategického investora, resp. privatizácii spoločnosti, z ktorej rezort dopravy predpokladá príjem vo výške 15 až 20 mld. Sk, sa môže podľa Čikovského zmeniť štruktúra produktového portfólia, ako aj plánované investície. "Ďalším impulzom môže byť aj získanie nových lukratívnych prepráv pre výrobcov automobilov na Slovensku, ako napríklad Huyndai/Kia či PSA Peugeot/Citroën," skonštatoval Čikovský. Plán investícií na rok 2005 podľa neho momentálne počíta so sumou z vlastných zdrojov v objeme 641,3 mil. Sk a z cudzích zdrojov vo výške 298,2 mil. Sk.
Podľa Čikovského ZSSK Cargo začala svoju činnosť v januári 2005 s 12 256 zamestnancami. Počas tretieho a štvrtého kvartálu roku 2005 by sa mal počet zamestnancov zoptimalizovať, pričom ku koncu decembra 2005 by ZSSK Cargo mala mať podľa Čikovského 12 006 zamestnancov.

Tisk o výsledcích obchodní bilance a plánech Českých drah
(ČTK) PRAHA 6. 01. 2005 - Dnešní noviny si ve svých komentářích vybraly z ekonomických témat výsledky listopadové obchodní bilance a hospodaření Českých drah. Výsledkům listopadové bilance, která poprvé po deseti letech proti očekávání skončila přebytkem, se věnují deníky pozornost i v ekonomickém zpravodajství a hodnotí je příznivě.
"Česká ekonomika nebyla vzhledem k obchodování se zahraničím už dlouho v takové formě," komentují to Lidové noviny. Příčin, proč si vývozci tolik polepšili, je podle deníku hned několik. Česká republika začíná sklízet ovoce přímých zahraničních investic. Odbytu cyklických odvětví, tedy elektrotechniky a automobilů, nahrává i rychlejší růst evropské ekonomiky. Roli sehrál i snadnější přístup českého zboží na západoevropské trhy, což umožnil vstup do EU.
Pokud by se českým firmám dařilo v cizině dobře i nadále, odrazí se to i na dalším posilování koruny. "To by ovšem znamenalo jediné: Česká národní banka bude mít o důvod méně zvyšovat úrokové sazby. Pevná koruna totiž firmám ztěžuje život," uzavírá komentář LN.
Hospodářské noviny hodnotí plány Českých drah, které by se měly v budoucnu rozdělit na holding. Manažeři také chtějí oddělit osobní a nákladní dopravu. "Nejspíš nechtějí nečinně přihlížet, jak jim na trhu přepravy zboží ujíždí vlak," soudí deník.
Představenstvo drah nyní říká, že nákladní doprava už osobní dotovat nebude. Sám generální ředitel drah Petr Kousal loni HN řekl, že stát si objednává u drah osobní přepravu, ale neplatí za ni dost. Po jejím oddělení by už nejspíš musel, dodávají HN.
Vedení drah by mělo dostat od vlády možnost podnik zefektivnit. "Státem vlastněná soukromá firma se pak začne chovat trochu více jako efektivnější soukromník. To je dobře," oceňuje komentář. "Konec konců i proto, že o takový podniky by byl při případné privatizaci jistě větší zájem," dodává.
Takové plány vedení drah však politická reprezentace podle názoru HN nestráví. A i kdyby se tak stalo, nevyřeší to základní problém. "Naši volení zástupci by totiž museli říct, jestli je nutné platit za osobní vlakovou dopravu tolik a zda musí i ve třetím tisíciletí podporovat jednoznačně ztrátové tratě. A jediné možné odpovědi na takovou otázku se politici bojí," shrnuje komentář dnešních HN.

Osobné vlaky jazdia pod novou vlajkou
Hospodárske noviny 07.01.2005, Juraj Danielis - Rozdelenie Železničnej spoločnosti sa formálne uzavrelo. Osud oboch nových železníc však naďalej zostane z veľkej časti spoločný.
Od nového roka pôsobia na Slovensku nie dve, ale už tri železničné podniky. Vlani v júli o tom rozhodla vláda. Popri Železniciach Slovenskej republiky, ktoré majú na starosti železničnú dráhu, sa na dve samostatné štátne akciovky rozdelila Železničná spoločnosť (ZSSK), ktorá zabezpečovala prepravné služby. Za ziskovú nákladnú dopravu už zodpovedá Železničná spoločnosť Cargo a za dotovanú osobnú dopravu Železničná spoločnosť Slovensko.
Obe sú už od konca decembra zapísané v obchodnom registri. Ich akcionárom je ministerstvo dopravy. Z pôvodného 21-miliardového základného imania starej Železničnej spoločnosti prešiel na nového osobného dopravcu na základe znaleckého posudku Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity majetok za 6,973 miliardy korún.
Železničná spoločnosť Slovensko by mala ukončiť prvý rok svojej existencie so stratou 1,141 miliardy korún. Plánované výnosy 7,591 miliardy korún totiž prevýšia náklady, ktorých výšku spoločnosť odhaduje na 8,732 miliardy korún. Hlavným zdrojom výnosov budú príjmy z prepravy osôb, pričom rozhodujúcim segmentom pre rast výkonov by mala byť prímestská doprava.
Medzi novými sesterskými železničnými firmami budú normálne obchodné vzťahy. Železničná spoločnosť Cargo bude pre osobného dopravcu zabezpečovať napríklad údržbu vozňov. Za rok by jej Železničná spoločnosť Slovensko mala za údržbu a opravy hnacích dráhových vozidiel zaplatiť 660,5 milióna korún a za osobné vozne 823,5 milióna. "Časom však určite vypíšeme výberové konanie," povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Miloš Čikovský, keďže podľa neho existujú dodávatelia, ktorí by im tieto práce mohli poskytnúť aj lacnejšie.
Potvrdil to i jeden z potenciálnych záujemcov o tieto služby, výkonný riaditeľ ŽOS Vrútky Víťazoslav Moric. "Snažíme sa figurovať v každom tendri na zemeguli, ktorý sa týka železničných koľajových vozidiel," dodal na margo prípadného výberového konania.
Obe nové železničné firmy zatiaľ sídlia v jednej budove. Novým generálnym riaditeľom osobnej železničnej spoločnosti je bývalý predseda Dozornej rady ZSSK Ondrej Matej. "Mojím kľúčovým cieľom je stabilizovať náklady," povedal Matej. Rezervy vidí práve v prevádzke, pričom nevylúčil, že vypíše výberové konanie na zabezpečovanie údržby.

Podnik chce zvýšiť podiel na trhu prepravy osôb.
Bude sa zrejme aj prepúšťať. Kým podnikateľský plán predpokladá, že v tomto roku rady železničiarov opustí 250 ľudí, nový šéf hovorí o jeho revízii. Železničná spoločnosť Slovensko v súčasnosti zamestnáva približne 4 700 ľudí, Železničná spoločnosť Cargo 12 000. Medzi prioritné úlohy Železničnej spoločnosti Slovensko patri aj zvýšenie podielu na trhu prepravy osôb zo súčasných 19,3 na 22 percent. Firma chce tiež do konca tohto roka zaviesť procesné riadenie, ktorým by obe sestry mali ušetriť 1,3 miliardy korún. Ďalšou z pripravovaných zmien je zahrnutie vlakov IC a EC do budúcich zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme. Práve IC a EC sú dnes vyňaté z dotovanej dopravy a Železničná spoločnosť ich prevádzkuje ako komerčné. Aj pri nich však tržby skutočné prevádzkové náklady pokrývajú len na 38 percent.

Rakouské dráhy dokončily transformaci, sníží zaměstnanost
(zpravodaj ČTK) VÍDEŇ 7. 01. 2005 - Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) dokončily rozsáhlou transformaci, během níž vyčlenily hlavní činnosti do samostatných firem. Očekává se, že reformu završí výraznější snižování zaměstnanosti, což má zlepšit konkurenceschopnost podniku na dopravním trhu.
V rámci restrukturalizace se dráhy proměnily na společnost holdingového typu, která je v 100procentním vlastnictví státu. Přímo pod kontrolou holdingu jsou čtyři ekonomicky a právně samostatné akciové společnosti zaměřené na osobní a nákladní přepravu i na provoz a budování železniční infrastruktury. Tyto firmy si založily další čtyři dceřiné společnosti s ručením omezením. "Tento postup zajistí dlouhodobou rentabilitu a konkurenceschopnost drah," tvrdí ÖBB.
ÖBB Holding založil také zvláštní společnost, do níž dráhy přesunou zaměstnance, pro které již nebudou mít práci. Tato firma by pak měla pronajímat zaměstnance jiným společnostem. Ministr dopravy Hubert Gorbach dříve prohlásil, že přebytečná je až čtvrtina z celkového počtu zhruba 48.000 železničářů. Blíže neupřesněná část nadbytečných pracovníků má odejít do předčasné penze.
Vedle zvýšení konkurenceschopnosti drah si vláda, která prosadila reformu ÖBB, od restrukturalizace podniku slibuje snížení jeho závislosti na státních dotacích, a to o jednu miliardu na 3,4 miliardy eur v roce 2010. Proti reformě se postavili odboráři, kteří kvůli obavám ze snižování zaměstnanosti ještě v listopadu roku 2003 uspořádali stávku a na tři dny zcela ochromili železniční dopravu v zemi.
ÖBB od začátku roku zvýšily cestovné ve vnitrostátní dopravě v průměru o 4,9 procenta. V závislosti na délce cesty zaplatí cestující za jízdenky o 3,2 až 9,8 procenta více než loni.
Vytvoření společnosti holdingového typu včetně oddělení hlavních činnosti do dceřiných společnosti prosazuje i vedení Českých drah. Tento návrh se ale nelíbí Odborovému sdružení železničářů, které dříve pohrozilo vyhlášením stávky.
V České republice se hlavní činnosti Českých drah, tedy provozování osobní a nákladní dopravy, mají podle schválené transformace oddělit od mateřské společnosti do dceřiných firem nejdříve v roce 2006. Ještě o tom však musí rozhodnout vláda.
Jako první krok v transformaci, která bude trvat několik let, vznikla 1. ledna první zatím 100procentní dceřiná firma Traťová strojní společnost, která provozuje speciální stroje na údržbu kolejí. Časem pro ni dráhy budou hledat strategického partnera, i v budoucnu si však ve firmě zachovají majoritu. Postupně se mají od mateřské firmy oddělit všechny vedlejší činnosti.

Pri kolízii dvoch vlakov zahynulo najmenej 14 ľudí
(SITA) RÍM 7. 01. 2005 - Piatková zrážka osobného a nákladného vlaku pri talianskej Bologni, ktorá si vyžiadala najmenej 14 ľudských životov, sa stala za zníženej viditeľnosti v dôsledku hmly. Zo šiestich zranených je päť osôb vo vážnom stave. Medzi obeťami sú aj štyria strojvodcovia z oboch vlakov, informovali požiarnici na mieste havárie. K incidentu došlo pred 13. hodinou v Bolognine di Ronchi di Crevalcore na jednokoľajovom úseku. Osobný vlak podľa prvých dohadov údajne nerešpektoval signalizáciu. Svedkovia uviedli, že lokomotíva osobného vlaku sa vykoľajila a do čelného vagónu vrazil prichádzajúci nákladný vlak. Osobný vlak smeroval z Verony do Bologne a incident sa stal asi 25 kilometrov pred konečnou stanicou.
Minister dopravy Pietro Lunardi už vymenoval komisiu pre vyšetrenie nešťastia. V roku 2004 na talianskych železniciach zahynulo šesť osôb a stovka sa zranila.

Bude z Prvej konskej železnice erotický salón?
Nový Čas 08.01.2005, mli, BRATISLAVA - Budova Prvej konskej železnice v hlavnom meste sa bude predávať! Správca objektu uviedol, že do konca januára vypíše ponukové konanie. Podľa našich zistení si na ňu brúsia zuby aj podnikatelia, ktorí by v priestoroch kultúrnej pamiatky chceli otvoriť erotický salón!
Pamätihodnosť z roku 1846 je poslednou zachovalou stavbou tohto druhu v strednej Európe. "Ministerstvo kultúry o stavbu neprejavilo záujem. Do konca januára vyhlásim prvé kolo verejného ponukového konania, ktoré by malo trvať do polovice februára," hovorí správca konkurznej podstaty Jozef Bolješik. Znalecká cena je stanovená na 21,6 milióna Sk.
Podľa našich informácií medzi záujemcami o "koňku" by mali byť aj podnikatelia, ktorí tu plánujú otvoriť biliardový klub s erotickým salónom. To si však nevie predstaviť vedenie Miestneho úradu Nové Mesto, ktoré má budovu "koňky" vo svojom erbe. "Povolenie o zmenu využitia na erotický salón nedáme. K budove sa tiež bude musieť vyjadrovať aj Krajský pamiatkový úrad," upozorňuje hovorkyňa mestskej časti Valéria Reháčková. Dodala, že Nové Mesto malo záujem o budovu za 12 miliónov Sk.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
: Užhorod

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso - Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

 

Národná obrodaSITAHospodársky denník

Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový Čas

 

 

Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

 

 

VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

 


Strana vytvorená: 11-I-2005  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0502.htm)