Úrady: Preverujeme aj kauzy z médií
SME 07.03.2005, Krpelan Roman - Hoci médiá prinášajú množstvo podozrení z korupcie verejných činiteľov, len výnimočne sa úradom podarí kauzy dotiahnuť do konca. A to napriek tomu, že úrady tvrdia, že informácie z médií sú pre ne častým podnetom pre vyšetrovanie.
A že bývajú obvykle pravdivé.
Sociológ Pavel Haulík hovorí, že verejnosť má dojem, že štátne orgány na podnety nereagujú. Na vine sú podľa Haulíka politické strany, ktoré si neželajú vyvodenie zodpovednosti za prešľapy a chýba aj "spoločenská dohoda a tlak verejnosti, aby sa kauzy dotiahli do konca".
Ľudia podľa Haulíka vnímajú úradníkov tak, že "sú pod dohľadom politikov a urobia iba to, čo môžu, alebo to končí v rovine korupcie".
Dodržiavanie zákona má na starosti okrem polície a prokuratúry aj Najvyšší kontrolný úrad, Úrad pre verejné obstarávanie či Protimonopolný úrad.
Marta Bujňáková z Policajného prezídia povedala, že "ak polícia objaví v médiách informácie, že došlo k závažnému trestnému činu, začne to preverovať".
Miroslav Jurkovič z Protimonopolného úradu SR povedal, že robia denný monitoring médií a "prípady sa vyberajú podľa tohto, či patria do kompetencie úradu". Úrad ich preveruje a podľa Jurkoviča majú s médiami väčšinou pozitívnu skúsenosť, lebo ich "informácie sa potvrdzujú".
Najvyšší kontrolný úrad podľa Milana Benkovského "využíva podnety z médií" a vyberá si z nich podľa spoločenskej závažnosti a aj kapacitných možností úradu. Benkovský dodal, že ich kontrolné akcie "z väčšej časti potvrdzujú opodstatnenosť podozrení", ktoré priniesli mienkotvorné médiá.
Prokurátor musí stíhať každý trestný čin, o ktorom sa dozvedel, povedala Svetlana Husárová z Generálnej prokuratúry. "Ak si napríklad otvoril noviny a tam uvidel informáciu, ktorá naznačuje podozrenie zo spáchania trestnej činnosti, urobí záznam, založí spis a vec realizuje," vysvetlila. Monitoring médií vraj dostávajú všetci prokurátori.
Aj Úrad pre verejné obstarávanie preveruje podozrenia, ktoré prinesú médiá, povedal Igor Pätoprstý z úradu. Často ide o to, že štátne orgány či samosprávy vyberajú firmy na základe rokovacieho konania bez zverejnenia, teda priamym zadaním.
Pätoprstý tvrdí, že úrad preveruje, či obstarávateľ mohol túto metódu použiť a ak zistí porušenie, môže zrušiť výsledok súťaže. Konkrétne prípady však neuviedol.

Prípady, keď začali úrady konať na podnety z médií
Najvyšší kontrolný úrad - kontrola hospodárenia s finančnými prostriedkami v Slovenskej správe ciest pri stavbe tunela Branisko, štátna pokladnica, kauza vláčiky a výstavba bytov pre železnicu, kontrola hospodárenia žúp, zdravotníckych zariadení a jednotlivých rezortov.
V médiách sa objavili informácie o koordinovanom zvýšení poplatkov za nastupovanie v taxíkoch. Začalo sa správne konanie.
Úrad pre verejné obstarávanie - kontrola pri stavbe mosta Košická sa urobila pravdepodobne na základe informácií z médií.
Polícia - príkladov je vraj toľko, že sa nedajú vymenovať a nerobia si štatistiku, kedy začali konanie na základe informácie z médií.
Prokuratúra - nevedú evidenciu prípadov, kde sa začalo konať na základe informácií z médií.
Zdroj: hovorcovia jednotlivých úradov, ktorí boli požiadaní, aby uviedli ilustračné príklady (krátené)

TORY Consulting poskytne podporu SAP R3 pre ŽSR a ZSSK
(SITA) BRATISLAVA 7. 03. 2005 - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko), Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaplatia za metodickú podporu softvérového produktu SAP R3 v nasledujúcich troch rokoch celkovo takmer 254,6 mil. Sk. Metodickú podporu a konzultačné činnosti bude vykonávať košická firma TORY Consulting, a.s., pričom mesačné splátky budú vo výške približne 7 mil. Sk. Agentúre SITA to potvrdil hovorca ZSSK Slovensko Miloš Čikovský. Program SAP R3 pritom komplexne rieši všetky oblasti spracovania informácií podnikateľskej činnosti, podáva informácie o celkovej personálnej, ekonomickej a finančnej situácii firmy.
Kým ŽSR začali s prevádzkou softvéru SAP R3 už v roku 1996, Železničná spoločnosť od svojho vzniku 1. januára 2002 využívala služby ŽSR, za ktoré ročne zaplatila zhruba 22 mil. Sk. Okrem toho platila Železničná spoločnosť ročne vyše 20 mil. Sk za konzultácie so špičkovými slovenskými a zahraničnými odborníkmi. ŽSR ešte za prevádzku systému platila ročne ďalších zhruba 20 mil. Sk. Tieto sumy však podľa Čikovského predstavovali minimálne ročné sumy, v niektorých rokoch však mohli byť výrazne vyššie. Rozdelením Železničnej spoločnosti na dve organizácie od začiatku tohto roka by sa uvedené náklady podľa Čikovského určite ešte navýšili, dokonca by mohli dosiahnuť takmer dvojnásobnú hodnotu. Železničná spoločnosť sa preto spolu so ŽSR rozhodla vyriešiť tento problém vyhlásením súťaže na získanie externej firmy. Výsledkom tohto rozhodnutia je zníženie ročných nákladov na SAP R3 pre ZSSK Slovensko na pevnú sumu 10,6 mil. Sk. ZSSK Cargo budú podľa novej zmluvy platiť ročne niečo cez 39 mil. Sk a ŽSR necelých 35 mil. Sk.
ŽSR a Železničná spoločnosť, ako obstarávateľské organizácie, uplatnili podľa Čikovského rokovacie konanie bez zverejnenia s firmami, o ktorých vedeli, že majú certifikát na konzultačnú a metodickú činnosť pre SAP R3. "Výzvu na rokovanie zaslali 6. decembra minulého roka trom podnikom, a to SAP Slovensko, IDS Scheer a TORY Consulting," zdôraznil Čikovský. Otváranie obálok s ponukami sa uskutočnilo 13. decembra 2004, pričom ponuky predložili dvaja uchádzači a rozhodujúcim kritériom výberu bola ponúknutá cena. Firma TORY Consulting sa pri podpise zmluvy koncom decembra minulého roka tiež zaviazala, že bude uzatvárať čiastkové zmluvy aj s nástupníckymi organizáciami Železničnej spoločnosti, teda ZSSK Slovensko a ZSSK Cargo. Čiastková zmluva pre ZSSK Slovensko nadobudne podľa Čikovského účinnosť od 1. apríla 2005.
(Management ZSSK pravdepodobne znova šliapol do toho istého ho..na, keď zabudol, že spoločnosť TORY Leasing ju takmer pripravila o niekoľko stoviek miliónov Sk predajom vozňov pre IC-vlaky tesne pred ukončením splácania. TORY Leasing = podraz / TORY Consulting = ? - pozn. Addams)

Polícia zadržala muža, ktorý vylúpil na stanici v Seredi automat na teplé nápoje
(TASR) Trnava 7. 03. 2005 - Trnavskí železniční policajti zadržali muža, ktorý sa ešte v polovici februára vlámal do automatu na nápoje na železničnej stanici v Seredi.
Poškodil predný kryt automatu a vzal z neho štyri nádoby na suroviny, instantný čaj, kávu, kakao a smotanu a kilogram cukru. Majiteľka automatu vyčíslila škodu na 36 657 korún. Policajtom sa 31-ročný muž z Galanty k činu priznal a ako motív uviedol finančný zisk. Muž bol obvinený pre trestný čin krádeže vlámaním, informoval TASR Jozef Búranský, hovorca Železničnej polície.

Ťažké zranenie hlavy utrpel 28-ročný samovrah, ktorý sa hodil pod vlak
(TASR) Partizánske 7. 03. 2005 – Otvorenú zlomeninu lebky utrpel 28-ročný samovrah z Brodzian, ktorý sa dnes popoludní v Partizánskom hodil pod prichádzajúci nákladný vlak.
Podľa informácie vedúceho oddelenia Železničnej polície v Prievidzi Luboša Kotlářa išlo o jasnú samovraždu, pretože mladý muž najskôr postával v blízkosti železničného priecestia. Keď prichádzal vlak, vyzliekol si vetrovku, odhodil ju pod strom a rozbehol sa mu oproti. Rušňovodič ho spozoroval, zapol rýchlobrzdu, ale zrážke už zabrániť nemohol. Rušeň však muža neprešiel, nárazník ho vymrštil mimo trate. Zraneného samovraha v kritickom stave previezli do miestnej nemocnice. Jeho zranenie si však vyžaduje komplikovanú operáciu, je teda možné, že ho letecky prevezú na niektoré špecializované pracovisko.
Pokus o samovraždu spôsobil niekoľkohodinové meškanie štyroch osobných vlakov na trati medzi Topoľčanmi a Prievidzou. Dôvody, pre ktoré sa muž odhodlal k samovražde, nie sú zatiaľ známe.

Operátori už podpisujú prepojovacie zmluvy
Hospodárske noviny 08.03.2005, Odkladal Martin - Alternatívni prevádzkovatelia predpovedajú výrazné zlacnenie telefonovania. Väčšina z nich sa chce prioritne orientovať na firemnú klientelu.
Výlučné postavenie Slovak Telecomu na slovenskom trhu sa končí. Slováci si od augusta budú môcť vyberať operátora pevnej telefónnej linky. Telecom by mal v týchto dňoch podpísať prepojovacie zmluvy s viacerými alternatívnymi prevádzkovateľmi, ktoré boli poslednou prekážkou liberalizácie trhu.
Už minulý týždeň Slovak Telecom podpísal prepojovaciu zmluvu s eTelom Slovensko. Predchádzali tomu dlhotrvajúce komplikované rokovania, keďže Telecom nechcel ustúpiť zo svojich pozícií. Ako zdôraznil generálny riaditeľ eTelu Juraj Taptič, hlavným impulzom, že nakoniec podpísali zmluvu, bola dohoda o individuálnej voľbe operátora.
V praxi to bude znamenať, že pokiaľ sa zákazník rozhodne telefonovať prostredníctvom iného operátora ako Slovak Telecom, vytočí predvoľbu lOxy. Taptič pripustil, že podpis je výsledkom určitého kompromisu, keďže všetky požiadavky nepresadili. K fyzickému prepojeniu sietí by malo prísť v priebehu dvoch až troch mesiacov. V súvislosti s konkurenciou na trhu Taptič očakáva, že zlacnejú telekomunikačné služby.
Operátori odmietajú zverejniť podmienky prepojovacích zmlúv. "Podpisom sa obidve strany zaviazali dodržiavať obchodné tajomstvo, pod hrozbou pokuty až do výšky jedného milióna korún," vysvetlil Nagy. Väčšina alternatívnych operátorov sa chce prioritne orientovať na firemnú klientelu.
Predseda Asociácie telekomunikačných operátorov Vladimír Ondrovič hodnotí situáciu jedným slovom: "Konečne." "Od začiatku roku 2003, kedy sa začali rokovania, sa tak postupne spúšťa liberalizácia telekomunikačného trhu," dodal.
Slovak Telecom rokuje ešte so šiestimi operátormi.
Ako prvá spoločnosť podpísala prepojovaciu zmluvu so Slovak Telecomom firma ConnspecTelecom ešte 25. novembra 2003, doteraz však hovory z pevnej linky nezačala poskytovať. Slovak Telecom momentálne rokuje o prepojení ešte so šiestimi operátormi, so Slovanetom, GTS Slovakia, Globanetom, ŽSR-OZ Železničnými telekomunikáciami, Nextrou a BT Slovakia. Ako pre HN uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Slovanet Peter Koždoň, tento týždeň budú mať záverečné rokovanie. Očakáva, že k podpisu by malo prísť niekedy na budúci týždeň. Podobne aj Nextra sa dostala do konečnej fázy rozhovorov so Slovak Telecomom.
Podľa Telecomu prepojením sietí vzrastie konkurencia na trhu, preto je spoločnosť pripravená ponúkať výhodnejšie služby. Firma vidí budúci potenciál pevných liniek predovšetkým v širokopásmovom prístupe na internet. "Hlasové služby sa postupne stanú sekundárnou službou," upozornila Lenka Hunadyová z odboru externej komunikácie.

Chytili železničných zlodejov
Sme 08.03.2005, mk - V sobotu nadránom sa policajtom na stanici v Devínskej Novej Vsi podarilo chytiť skupinu zlodejov, ktorí robili problémy už niekoľko mesiacov. Od januára vnikali do nových áut naložených na vlakových súpravách a vymontovávali z nich rôzne komponenty. Počas poslednej výpravy si zobrali na mušku Volkswagen Touareg, Polo a Seat Ibiza.
Ako policajti zistili, išlo o zamestnancov farbiky Volkswagen. Dovnútra sa dostali za pomoci pravých kľúčov a povyberali airbagy, navigačné prístroje, autorádiá, stredové panely, stropné lampy a iné príslušenstvo. Keby sa im podarilo ujsť, ukradli by veci za približne pol milióna korún. V sobotu však policajti na nich boli už pripravení, na stanici ich čakali aj s vyšetrovateľom.
Dvoch zlodejov, 33-ročného Petra a o dva roky mladšieho Mareka zadržali v priestoroch železničnej stanice. Tretiemu sa podarilo z miesta činu uniknúť. V priebehu víkendu však policajti chytili aj jeho, išlo o 25-ročného Gabriela. Všetkých troch obvinili z trestného činu krádeže, hrozí im osemročné väzenie. "Počas prehliadok sa u zadržaných našlo 22 autorádií, 25 airbagov a množstvo iných zariadení, v hodnote asi 2,5 milióna korún. Počet krádeží sa ustáľuje," povedala krajská policajná hovorkyňa Silvia Miháliková. Peter a Marek si na skončenie vyšetrovania počkajú pravdepodobne vo vyšetrovacej väzbe, Gabriela stíhajú na slobode.

Hľadajú sa peniaze na most cez Dunaj
tv, sita, Sme 09.03.2005 - Investor chce od štátu ďalšie dotácie, minister financií a bratislavský primátor budú o financovaní stavby rokovať
BRATISLAVA - Hrozí, že piaty bratislavský most cez Dunaj investor nedokončí. Zadávateľ stavby, firma Metro Bratislava žiada od vlády dodatočných 680 miliónov, ekonomickí ministri však tento návrh z tohtotýždňového zasadnutia vypustili. Generálny riaditeľ firmy Metro Bratislava Ladislav Csáder tvrdí, že na stavebné práce zostalo z pôvodného rozpočtu ešte 700 miliónov, ktoré vydržia aspoň do konca apríla. "Ak však dovtedy peniaze nedostaneme, hrozí zastavenie prác," varuje Csáder.

Železničné trate
Predražuje sa aj modernizácia železnice, ktorá má byť súčasťou celoeurópskeho dopravného koridoru. Kilometer modernej trate medzi Piešťanmi a Bratislavou mal pôvodne stáť milión eur, v skutočnosti však vinou tzv. vyvolaných investícií za ňu Slovensko a Brusel zaplatia štvornásobne viac. Trate stavajú firmy Železničné stavby Brno, Doprastav a Skanska. (krátené)

Na železničnom priecestí v Klčovanoch sa zrazil osobný vlak s traktorom
(TASR) Klčovany 8. 03. 2005 - Osobný vlak sa zrazil s traktorom v pondelok popoludní na železničnom priecestí v Klčovanoch v okrese Trnava. Cestujúcim vo vlaku ani 42-ročnému vodičovi traktora sa nič nestalo.
Traktorista prichádzal so svojím strojom značky Zetor k priecestiu a začal brzdiť, ale na ujazdenom snehu dostal šmyk a zastavil sa až na koľajniciach. Pokúsil sa zaradiť spiatočku a z priecestia vycúvať. Nepodarilo sa mu to však a o chvíľu doňho vrazil vlak.
Na kolíziu doplatil rušeň vlaku poškodením snímača vlakového zabezpečovača, ručnej brzdy a ohnutím pluhu so škodou 30-tisíc korún. Na traktore vznikla predbežná škoda vo výške 30-tisíc korún. Rušňovodič ani traktorista neboli pod vplyvom alkoholu.
Dopravu na tomto úseku železnice zastavili od 13.11 do 14.40 h. Štyri osobné vlaky meškali v rozpätí od 10 do 103 minút a jeden osobný vlak odriekli.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Za jazdu električkou a zubačkou bez lístka pokuta 1000 korún
(SITA) POPRAD/VYSOKÉ TATRY 9. 03. 2005 – Za jazdu „načierno“ v Tatranských elektrických železniciach (TEŽ) a Ozubnicovej železnici (OŽ) je od pondelka pokuta 1000 korún. „Cestujúci mali viac ako rok na to, aby si zvykli na nový systém, doteraz sme ich vychovávali, ale museli sme pristúpiť k tomuto kroku,“ uviedol pre SITA vedúci Oddelenie regionálnej prepravy Železničnej spoločnosti Košice Ladislav Olexa. Železničiari zaznamenali v poslednom období pokles predaja lístkov, čo najskôr pripisovali kalamite. Skutočnosť je však taká, že ľudia jazdili vo vlakoch bez označených lístkov, prípadne úplne bez lístkov.
Nový samoobslužný výpravný systém začali železnice zavádzať v januári minulého roku. Od mája 2004 sa z električiek vytratili sprievodcovia, ktorých nahradili revízori. Systém dopravy na TEŽ-ke a OŽ vo Vysokých Tatrách je podobný ako v mestskej hromadnej doprave. Cestujúci si musí ešte pred nástupom do vlaku kúpiť lístok a po nastúpení si ho musí označiť v označovači. Práve to začali niektorí cestujúci využívať a lístky si neoznačovali. Blokové cestovné lístky si môžu cestujúci kúpiť nielen na železničných staniciach, ale aj na ďalších 23 miestach v celých Vysokých Tatrách. Lístky sa dajú kúpiť napríklad v liečebných ústavoch, predajniach potravín, či novinových stánkoch. Sieť predajcov lístkov železnice postupne rozširujú.
Podľa nových pravidiel, ak cestujúci nastúpi do vlaku bez cestovného lístka na zastávke, kde je pokladnica otvorená alebo si cestujúci lístok neoznačí v označovači, je povinný zaplatiť cestovné z nástupnej do cieľovej stanice a pokutu vo výške 1000,- Sk. Ak cestujúci nastúpi do vlaku bez cestovného lístka na zastávke, kde pokladnica nie je alebo je zatvorená, je cestujúci povinný zaplatiť jednorazový cestovný lístok za obyčajné cestovné posledného tarifného pásma vo výške dvojnásobku cestovného. Na TEŽ-ke je to 80,- Sk a na OŽ 60,- Sk.

České dráhy investujú 34 miliónov Kč do nového komunikačného systému
(TASR) Praha 9. 03. 2005 - České dráhy tento rok investujú 34 miliónov Kč (43 miliónov Sk) do vybavenia rýchlikových lokomotív a prímestských jednotiek komunikačným systémom GSM-R. Ten by mal podľa hovorcu firmy Petra Šťáhlavského začať fungovať v polovici roku na trati medzi Nemeckom, Děčínom, Prahou a Kolínom a postupne ho železnice budú rozširovať. Do konca roku by tak malo byť systémom pre komunikáciu lokomotív a pozemného personálu železníc vybavených celkom 57 lokomotív. Systém má tiež už od výrobcu všetkých siedmich rýchlovlakov Pendolino, ktoré železnice teraz zavádzajú do prevádzky. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

Madrid bude spomínať na obete krvavých útokov
(SITA) BRATISLAVA 9. 03. 2005 - Rozozvučaním kostolných zvonov a piatimi minútami ticha si v piatok 11. marca pripomenú obyvatelia Madridu 1. výročie teroristických útokov na vlaky, pri ktorých zahynulo 191 ľudí a vyše 1900 bolo zranených. Na žiadosť príbuzných obetí bude pietna spomienka v madridskom parku Retiro, kde na pamäť obetí zasadili 192 stromov (za 191 obetí a policajta prenasledujúceho podozrivých teroristov), diskrétna a skromná. Zvony sa rozozvučia vo viac ako 650 kostoloch v Madride a jeho okolí o 8:37, teda presne v čase, kedy vybuchla prvá bomba v jednom zo štyroch vlakov. V madridskej katedrále Almudena sa uskutoční omša za obete útoku a Madridčania si na poludnie 5 minútami ticha uctia obete tragédie.
K teroristickému útoku, ktorý 11. marca minulého roka zasiahol v hlavnom meste Španielska vlaky preplnené ľuďmi, ktorí denne dochádzajú do Madridu, sa prihlásila islamská extrémistická skupina s kontaktmi na organizáciu al-Kájda. Teroristi s batohmi plnými výbušnín nastúpili ráno do štyroch preplnených vlakov, ktoré vyšli z predmestskej stanice Alcala de Henares na ich osudnej ceste do Madridu. Španielske vyšetrovacie orgány podozrievajú z účasti na madridských útokoch celkovo 74 osôb väčšinou marockého pôvodu. 22 z nich je vo väzbe, sedem sa odpálilo pri policajnej razii na južnom predmestí Madridu začiatkom apríla a ostatní sú na úteku. Najmladšiemu obvinenému, 16-ročnému tínedžerovi, dal Najvyšší súd 6-ročný trest.
Bývalý premiér José María Aznar útoky tvrdohlavo prisudzoval baskickej separatistickej skupine ETA, čím prispel k vlastnej porážke socialistami vo voľbách, ktoré sa konali len niekoľko dní po útokoch. Aznar bol silným stúpencom politiky amerického prezidenta Georgea W. Busha v Iraku, čo väčšina Španielov stále pokladá za jeden z hlavných dôvodov útokov na madridské vlaky. Aznarova strana utrpela 14. marca 2004 volebnú porážku. Socialisti, ktorí sa pod vedením Josého Luisa Rodrígueza Zapatera dostali k moci, španielskych vojakov stiahli z Iraku, čím splnili svoj sľub z predvolebnej kampane.
Španielska vláda zriadila na vyšetrovanie okolností útokov parlamentnú komisiu. Zapatero pred ňou v decembri vypovedal ako prvý premiér v histórii Španielska. Vyjadril presvedčenie, že za marcové útoky v Madride možno viniť jedine "medzinárodný terorizmus islamského radikálneho typu". Zapatero tvrdí, že za plánovaním a realizáciou činov z 11. marca stoja tí istí ľudia, ktorí vykonali útoky 11. septembra 2001 v USA, výbuchy v nočnom podniku na Bali v októbri 2002, v marockej Casablanke v októbri minulého roku a o mesiac neskôr v tureckom Istanbule. Zo spomenutých útokov sú obvinené skupiny s prepojením na sieť teroristickej organizácie al-Kájda Usámu bin Ládina

Železničná polícia z Čiernej nad Tisou odhalila zlodejov podlahových plechov
(TASR) Bratislava 9. 03. 2005 - Krádež podlahových plechov za vyše 32-tisíc korún zo železničného mosta v úseku trate Drahňov - Budkovce sa podarilo v utorok objasniť príslušníkom Železničnej polície z Čiernej nad Tisou.
Dvaja muži vo veku 21 a 39 rokov z obce Drahňov v okrese Michalovce a ich 22-ročný komplic z obce Zemplín v okrese Trebišov sa priznali, že 11. a 12. februára vo večerných hodinách po vzájomnej dohode odmontovali z mosta 28 podlahových plechov v dvoch veľkostiach. Následne ich za sedemtisíc korún predali v zberni druhotných surovín.
Všetci traja sú obvinení pre trestný čin krádeže formou spolupáchateľstva.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície v Bratislave Jozef Búranský.

ČD loni klesla ztráta na 674 mil. Kč, snížila se přeprava nákladu
(ČTK) PRAHA 9. 03. 2005 - České dráhy loni podle předběžných výsledků vykázaly ztrátu 674 milionů korun, tedy o 250 milionů nižší než v předchozím roce. Podobný výsledek očekávají i letos. Na dnešní tiskové konferenci to řekl generální ředitel Petr Kousal. Po vstupu do EU a otevření hranic klesla společnosti přeprava nákladu o 5,5 procenta. Cestujících naopak dráhy přepravily o čtyři procenta více než před rokem.
Předloni, kdy ČD hospodařily prvním rokem jako akciová společnost, vykázaly ztrátu 926 milionů korun. V roce 2002 ještě před oddlužením jako státní podnik měly téměř pětimiliardový prodělek.
Výnosy ČD loni činily 46,2 miliardy korun a náklady 46,9 miliardy korun. Druhým rokem po sobě mají ČD vyrovnané finanční toky, a jejich hospodaření tak skončilo bez dluhů vůči obchodním partnerům a zaměstnancům.
Přeprava nákladu klesla o 5,5 procenta na 79,9 milionu tun. Podle Kousala je to dáno přesunem části nákladu na silnici po vstupu ČR do EU a po otevření hranic, ale také silnější konkurencí železničních dopravců. Na trh vstoupili dopravci, jako je například Unipetrol, kteří provozovali dříve jen vlastní podnikovou dopravu a k externí přepravě dříve využívali ČD.
Obecně se také snížila přeprava hnědého uhlí, jež patří k hlavním komoditám na dráze. Snížil se dovoz rudy a nakládka dřeva.
Zrušení železniční přepravy kamionů se odrazilo poklesem tržeb o půl miliardy. Ztrátu kolem 160 milionů korun způsobila silná koruna. Nákladní doprava by podle letošního plánu měla vzrůst na 82,6 milionu tun.
Cestujících v osobní dopravě ČD loni přepravily 179 milionů, což je o čtyři procenta víc než před rokem. Letos plánují přepravit 181 milionů lidí.
Výši ztráty by mohl ovlivnit přístup některých krajů k úhradě prokazatelné ztráty z osobní dopravy. Jen za první dva měsíce totiž kraje dluží drahám skoro 800 milionů korun. Celkem přitom mají ČD za rok získat 6,7 miliardy, z toho dvě třetiny od krajů a zbytek od ministerstva dopravy. Smlouvy s kraji o úhradě a rozsahu provozované dopravy by měly být uzavřeny do 1. dubna. Pokud kraje nebudou objednaný objem dopravy hradit, dráhy prodělečné spoje zruší.
ČD tento týden obnovily kolektivní vyjednávání s odbory. Zatím se na mzdovém nárůstu nedohodly. Podnik navrhl růst nominálních platů o pět procent s tím, že tarifní část mzdy by se mohla zvýšit až o sedm procent. Odmítají však zvýhodnit jednu profesi na úkor ostatních. Strojvůdci však stále trvají na rychlejším růstu platů pro svou profesi.

EÚ má ručiť za dopravné projekty
ČTK HOSPODÁRSKE NOVINY 10.03.2005 - Európska komisia chce, aby Európska únia ručila za časť dlhov spojených s financovaním projektov na rozšírenie medzištátnej dopravnej siete. Cieľom je priviesť do týchto projektov súkromné investície, uviedla komisia vo včerajšom vyhlásení. EK navrhuje vyčleniť v budúcom rozpočtovom období rokov 2007 až 2013 na tieto záruky miliardu eur. Garancie by sa mali týkať 30 vybraných projektov zaradených do programu rozvoja transeurópskych dopravných sietí v celkovej hodnote 140 miliárd eur.
Európska únia by však ručila len za časť tejto sumy, približne 20 miliárd eur. Návrh pritom musí ešte schváliť rada ministrov financií. Medzi tromi desiatkami medzištátnych dopravných projektov, ktorých výstavba by sa mala začať pred rokom 2010, je aj projekt železnice na trase Atény – Sofia – Budapešť – Viedeň – Praha – Norimberg/Drážďany, ďalej spojenie Praha – Linz či súbežná železnica .
„Záruky za pôžičky môžu mobilizovať národné vlády, a čo je ešte dôležitejšie, aj súkromných investorov, aby poskytovali peniaze na infraštruktúru, ktorá má strategický význam pre celú európsku ekonomiku,“ uviedol na margo navrhovaných garancií komisár EÚ Joaquin Almunia, ktorý má na starosti hospodárske a menové záležitosti Európskej únie. Systém ručenia za pôžičky pritom EÚ nevystavuje žiadnym prehnaným úverovým nebezpečenstvám, keďže ide o rôzne projekty v mnohých krajinách únie, dodal. (krátené)

Lístok na tatranskú električku či zubačku si cestujúci musia kúpiť vopred
(TASR) Vysoké Tatry 10. 03. 2005 - Cestujúci na tratiach Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ) sa už nemôžu spoliehať na to, že si lístok kúpia vo vlaku za obyčajné cestovné. Platí to aj v prípadoch, že nástupným miestom je zastávka TEŽ, kde pokladnica nie je.
Podľa nariadenia Železničnej spoločnosti (ZSSK), ktoré platí od pondelka 7. marca, kontrolóri už nebudú akceptovať žiadne výnimky. Lístky na TEŽ a OŽ si musia cestujúci kúpiť vopred na staniciach alebo predajných miestach podobne, ako je to pri cestovaní električkou alebo trolejbusom v Bratislave, Košiciach či ďalších mestách.
Združenie cestovného ruchu (ZCR) Vysoké Tatry sa obáva, že najmä zahraniční návštevníci môžu mať problémy. Jana Blahová zo ZCR informovala, že združenie sa obrátilo na Železničnú spoločnosť v Košiciach a avizovalo obavy z možných dopadov nariadenia. Poukázala na to, že medzi Starým Smokovcom a Štrbským Plesom, kde minuloročná novembrová víchrica najviac poškodila trať TEŽ, je zabezpečená náhradná doprava autobusmi. Cestujúci si môžu zakúpiť lístky vo východiskovej a konečnej stanici. "Na samotných zastávkach medzi Štrbským Plesom a Starým Smokovcom takéto miesto priamo na trase neexistuje," konštatovala.
Železničná spoločnosť na zmenu upozorňovala s ročným predstihom. Kvôli zahraničným návštevníkom zvolila spôsob informovania aj prostredníctvom piktogramov. Postupne rozširuje sieť zmluvných predajcov cestovných lístkov, do ktorej zapojila aj ubytovacie zariadenia. V súčasnosti si môžu cestujúci zakúpiť lístky u viac ako 20 zmluvných predajcov.
Na zmenu si teda budú musieť Tatranci i turisti zvyknúť, aby sa vyhli sankciám. Ak totiž nastúpia do električky či zubačky bez lístka v stanici alebo na zastávkach, kde je pokladnica otvorená, prípadne si lístok neoznačia, zaplatia okrem cestovného aj pokutu 1 000 Sk.
Ak nastúpia bez lístka tam, kde nie je pokladnica, alebo je zatvorená, musia sa pripraviť na dvojnásobok cestovného, teda 80 Sk na TEŽ a 60 Sk na OŽ. Žiadne zľavy sa vo vlaku nepriznávajú.

Brazília vynaloží na skvalitnenie hlavných železničných ťahov 408 mil. USD
(TASR) Brazília 10. 03. 2005 - Federálna brazílska vláda vynaloží na skvalitnenie a predĺženie hlavných železničných ťahov 408 miliónov USD, v prepočte 11,461 miliardy SKK. Podľa anglického denníka Financial Times je to potrebné, ak sa doprava nemá stať limitujúcim faktorom pre rýchlo rastúci vývoz tejto latinskoamerickej krajiny. Na niektorých dôležitých úsekoch sú trate v takom zlom technickom stave, že vlaky po nich môžu premávať maximálnou rýchlosťou 20 kilometrov za hodinu.
Brazília však potrebuje investovať obrovské prostriedky aj do modernizácie rušňového a vozňového parku.
Vzhľadom na rozlohu krajiny je orientácia na rozvoj železničnej dopravy v Brazílii nevyhnutnosťou. Preprava z hlbokého vnútrozemia je dokonca lacnejšia ako po riekach cez Paraguaj a Argentínu.
Brazílska produkcia sójových bôbov a ťažba železnej rudy rýchlo rastie. Po oboch komoditách je veľký záujem na svetovom trhu.
Vláda okrem toho predpokladá, že súčasných 30 000 kilometrov tratí v krajine, sa bude dať predĺžiť o 5 000 kilometrov za spoluúčasti súkromných investorov, ktorých vklady bude garantovať štát. Súkromný sektor by mohol do brazílskej železničnej siete inými formami investovať ďalších 2,7 miliardy USD.

Vlak usmrtil 21-ročného muža
(SITA) ŽILINA 10. 03. 2005 – Na trati medzi Žilinou a Kysuckým Novým Mestom dnes napoludnie usmrtil vlak 21- ročného muža z Kysuckého Nového Mesta. Ako agentúru SITA informoval hovorca oblastnej správy Železničnej polície v Žiline Jozef Sečník, rušňovodič zbadal muža pri koľajach približne vo vzdialenosti 20 metrov pred rušňom. Použil zvukové výstražné znamenie, ale mladík aj napriek tomu vkročil do koľajiska. Vlak už nedokázal zastaviť a zachytil ho. Prípad vyšetruje oddelenie Železničnej polície v Čadci.

Krajina sa napoludnie ponorila do piatich minút ticha
MADRID 11. 03. 2005 (SITA/AFP) - Španielsko sa v piatok napoludnie ponorilo do piatich minút ticha, aby si tak uctilo 191 obetí teroristických útokov na madridské vlaky, ktoré sa stali presne pred rokom. Vo všetkých mestách po celej krajine sa prerušila doprava, ľudia zostali stáť na chodníkoch, vystúpili z áut, vyšli zo škôl a úradov.
Spomienkové obrady sú plánované na celý deň. Presne o 7:37, kedy vybuchla prvá z desiatich bômb, ktoré rozmetali štyri prímestské vlaky, sa rozozvučali zvony 650 madridských kostolov. Generálny tajomník OSN Kofi Annan, španielsky kráľ Juan Carlos I. a premiér José Luis Rodriguéz Zapatero položili v centre metropoly vence v parku, v ktorom je 192 stromčekov vysadených na pamiatku obetí útokov a policajta, ktorý zahynul neskôr pri záťahu na podozrivých teroristov.
K minuloročnému teroristickému útoku sa prihlásila islamská extrémistická skupina s kontaktmi na organizáciu al-Kájda. Teroristi s batohmi plnými výbušnín nastúpili ráno do štyroch preplnených vlakov, ktoré vyšli z predmestskej stanice Alcala de Henares na osudnú cestu do Madridu. Španielske vyšetrovacie orgány podozrievajú z účasti na madridských útokoch celkovo 74 osôb väčšinou marockého pôvodu. Dvadsaťdva z nich je vo väzbe, sedem sa odpálilo pri policajnej razii na južnom predmestí Madridu začiatkom apríla a ostatní sú na úteku. Najmladšiemu obvinenému, 16-ročnému tínedžerovi, udelil Najvyšší súd 6-ročný trest.
Bývalý premiér José María Aznar útoky tvrdohlavo prisudzoval baskickej separatistickej skupine ETA, čím prispel k vlastnej porážke od socialistov vo voľbách, ktoré sa konali len niekoľko dní po útokoch. Aznar bol silným stúpencom politiky amerického prezidenta Georgea W. Busha v Iraku, čo väčšina Španielov stále pokladá za jeden z hlavných dôvodov útokov. Socialisti, ktorí sa po Aznarovej porážke pod vedením Josého Luisa Rodrígueza Zapatera dostali k moci, naopak stiahli španielskych vojakov z Iraku.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
: Užhorod

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso - Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

 

Národná obrodaSITAHospodársky denník

Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový Čas

 

 

Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

 

 

VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

 


Strana vytvorená: 15-III-2005  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0511.htm)