Cestujúci sú podráždení
NOVÝ ČAS 14.03. 2005 , Sedláček Peter - Nervozita, nadávky, pena na ústach - také sú reakcie verejnosti na modernizáciu železničnej trate medzi Račou a Trnavou. Cesta rýchlikom do Trnavy už netrvá 35 minút, ale takmer dvojnásobok. Práce na trati budú prebiehať do konca roka!
"Modernizácia je nevyhnutná. Trate sú zastarané a nespĺňajú kritériá Európskej únie pre vlakovú dopravu," povedala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Rekonštrukcia čaká na celý 5. železničný eurokoridor medzi Bratislavou a Čiernou nad Tisou. Náklady sa odhadujú na 80 mld Sk (2 mld eur). Reakcie cestujúcich na stavebné práce sú značne podráždené. Cestovanie prináša obmedzenia, je nepohodlné a zdĺhavé. Istou náplasťou by mala byť náhrada za stratu času. "Ľudia môžu cestovať rýchlikmi na trati medzi Bratislavou a Piešťanmi bez príplatku," povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský a dodal, že ak by sme nemodernizovali trate, tak slovenské železnice by sa stali bezvýznamným fliačikom na mape Európy.
Zaujímavosťou je, že kým u nás rekonštruujeme železničný eurokoridor, v susednej Viedni ani netušia, prečo meškajú medzinárodné vlaky. "O zmenách v doprave na Slovensku nás nik neinformoval," hovorí rakúska profesorka Brigitta Zierer, ktorá dochádza prednášať na Trnavskú univerzitu.

Eurokoridor v číslach:
- celková dĺžka je 2831 km
- prechádza cez 6 krajín
- naša vetva má 536,2 km
- rýchlosť dosiahne 160 km/h
- zjednotia sa dopravné systémy
(Zdroj: ŽSR)

Opravy na trati
4,7 km Bratislava – Svätý Jur (hotovo)
Svätý Jur – Pezinok 6,7 km (19.5. - 8.8.05)
Pezinok – Šenkvice 6,8 km (6.4. - 31.8.05)
Šenkvice – Cífer 11,5 km (1.3. - 16.10.05)
Cífer – Trnava 5,8 km (hotovo)
Trnava – Leopoldov 17,3 km (9.4. - 11.9.05)
Leopoldov – Piešťany 10,4 km (13.5. - 2.11.05)

Anketa: Čo hovoria cestujúci na zdržanie stavebnými prácami?
Marián Prívozník (44), zamestnanec firmy: - Nedávno som začal dochádzať do Bratislavy za prácou . Mal som presný harmonogram, a teraz mi veľmi prekáža. No čo už.
Kristína (19), študentka: - Do Bratislavy cestuje, každý deň, a keď mám byť úprimná, dosť mi to prekáža. Rátala som s výhodnejšími zľavami.
Dušan Čaplovič (56), poslanec NR SR: - Musím si privstať, pretože vlak ide o hodinu skôr. Mám síce viac času na noviny, ale čakal som výraznejšie zľavy.
Jana Šuttová (18), maturantka: - Nevyhovuje mi to veľmi. Motám sa po meste a chodím po obchodoch, pretože odchod vlaku posunuli o 45 minút.
Brigitta Zierer (46), profesorka: - Kolega z Trnavy mi povedal, že vlak, ktorým cestujem, momentálne nepremáva. Musím si nájsť iný spoj.

V nedeľu sa na železničných dráhach vážne zranili dvaja ľudia
(TASR) Bratislava 14. 03. 2005 - V nedeľu sa na železničných dráhach na Slovensku ťažko zranili dve osoby. Z idúceho vlaku vyskočil na železničnej zastávke v Hronských Kľačanoch 55-ročný muž, 69-ročnú ženu v ten istý deň zachytil a zranil posunujúci sa rušeň.
Prvý prípad sa stal o 6.35 hod., keď spomínaný 55-ročný muž z obce Farná v okrese Levice vyskočil z neznámych príčin z rozbiehajúceho sa osobného vlaku. Keď vlak po vypravení prešiel asi 60 metrov, sprievodkyňa spozorovala neznámu osobu, ktorá vyskočila z posledného vozňa a spadla medzi nástupište a idúci vlak, spresnil pre TASR hovorca Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský. Muž utrpel rozsiahle zranenia, po prevoze do nemocnice mu museli amputovať ľavú dolnú končatinu od predkolenia. Jeho liečenie si vyžiada asi šesť mesiacov. Prípadom sa zaoberá oddelenie Železničnej polície v Leviciach.
Rozsiahle mnohopočetné ťažké zranenia celého tela utrpela aj 69-ročná žena z obce Čabalovce v okrese Medzilaborce. V obvode železničnej stanice vo Zvolene ju o 18.30 h zachytil a zrazil posunujúci rušeň. Žena a jej 40-ročný syn prechádzali cez koľajisko, do ktorého vošli za odstavenými vozňami. Ani rušňovodič, ani posunovač ich preto nespozorovali. Až keď začuli krik, posunovanie zastavili, vysvetlil Búranský. Ženu previezli do zvolenskej nemocnice. U rušňovodiča a posunovača železniční policajti nezistili požitie alkoholu. Syn zranenej mal pri dychovej skúške 2.80 promile alkoholu, zranenej žene tiež kvôli skúške na alkohol odobrali krv. Prípadom sa zaoberá oddelenie ŽP vo Zvolene.

Bratislava-Košice: vlaky pri výluke dodržujú stanovené predĺženie času jazdy
(TASR) Bratislava 15. 03. 2005 - Cestovanie vlakom z Bratislavy do Košíc sa pre výluku na trati Bratislava - Piešťany od 6. marca predĺžilo o 45 minút, čo zodpovedá času, ktorý Železnice SR (ŽSR) stanovili pri tvorbe grafikonov v súvislosti s výlukou. "Nedochádza k ďalšiemu predĺženiu času jazdy vlakov. Môžu nastať ojedinelé situácie, keď bude vlak meškať, ale nie z dôvodu výluky," povedala pre TASR hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) poskytla cestujúcim kompenzáciu - zrušila rýchlikový príplatok na úseku Bratislava - Piešťany a predĺžila platnosť mesačných a trojmesačných predplatných lístkov. O poskytnutí ďalších zliav a kompenzácií pre cestujúcich v súvislosti s touto výlukou ZSSK neuvažuje.
Ako sa pre TASR vyjadril hovorca ZSSK Miloš Čikovský, z titulu výluky má ZSSK stratu 170 miliónov Sk, z toho na doteraz poskytnutých zľavách 5 miliónov Sk. Podľa prevádzkového odhadu poklesol aj počet cestujúcich. Kompletné štatistické výsledky počtu prepravených osôb bude mať ZSSK až ku koncu mesiaca.

Z privatizačného výnosu ZSSK Cargo dostane poradca 1,35 %
(SITA) BRATISLAVA 15. 03. 2005 - Privatizačný poradca pri odpredaji podielu štátu v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo), ktorým sa stala spoločnosť CA IB Financial Advisors, a.s., dostane za svoje služby odmenu vo výške 1,35 % z výnosu z privatizácie. Znamená to, že ak bude výnos z privatizácie napríklad na úrovni 10 mld. Sk, poradca dostane 135 mil. Sk. So zvyšujúcim sa výnosom z privatizácie sa však bude zvyšovať aj cena jeho služieb. Privatizačný poradca k tejto odmene dostane ešte ďalšie 2 mil. Sk ako dodatočné náklady. "Odmena sa okrem fixnej čiastky skladá aj z pohyblivej čiastky preto, aby mal poradca záujem predať podiel štátu za čo najvyššiu cenu," skonštatoval hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) pritom odhaduje výnos z predaja vyšší ako 15 mld. Sk.
Odborná výberová komisia vybrala spoločnosť CA IB Financial Advisors, ktorá je dcérskou firmou HVB Group, v januári tohto roka spomedzi siedmich uchádzačov v druhom kole. MDPT podpísalo zmluvu so spoločnosťou 15. februára. Poradca bude vykonávať privatizačné, finančné, právne a organizačno-poradenské služby pri privatizácii, ktorú MDPT odporúča zrealizovať priamym predajom investorovi, ako víťazovi medzinárodného výberového konania. Toto výberové konanie pritom plánuje MDPT vyhlásiť v máji tohto roka, pričom uchádzači by mali predbežné ponuky predkladať do júla. V auguste a septembri by sa mal podľa ministerstva uskutočniť audit vybraných investorov a príprava ponúk, pričom konečné ponuky by mali záujemcovia predložiť v októbri.
ZSSK Cargo, ktorá by sa mala zamerať na nákladnú dopravu, by mala prvý rok svojej existencie ukončiť so ziskom 97,6 mil. Sk. Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Miloša Čikovského by mala spoločnosť dosiahnuť náklady vo výške 17,869 mld. Sk a výnosy v objeme 17,967 mld. Sk. V tomto roku by mal podnik prepraviť 49,6 mil. ton tovaru, čo je na približne rovnakej úrovni ako skutočnosť minulého roka. Plán investícií na rok 2005 podľa Čikovského momentálne počíta so sumou z vlastných zdrojov v objeme 641,3 mil. Sk a z cudzích zdrojov vo výške 298,2 mil. Sk. Svoju činnosť začala ZSSK Cargo s 12 256 zamestnancami, pričom tento rok by mala ukončiť s 12 006 pracovníkmi.
CA IB Financial Advisors vykonáva činnosti účtovného, organizačného a ekonomického poradcu. Spoločnosť zmenila v polovici roka 2003 obchodné meno z CA IB Securities, a.s., o.c.p., pod ktorým vykonávala poradenské činnosti napríklad pri privatizácií podielu štátu v Západoslovenskej energetike, a.s.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), a. s., Bratislava, posilňuje dopravu na trase Leopoldov-Bratislava.
(TASR) Bratislava 16. 03. 2005 - K zmenám na tejto trase vedie ZSSK modernizácia železničnej dopravnej cesty na úseku Bratislava-Trnava-Leopoldov-Piešťany. V súvislosti s ňou totiž došlo k zmene grafikonu a v dôsledku výluk muselo byť viacero vlakov odklonených cez Galantu.
"Na trase Leopoldov-Trnava-Bratislava sme neboli schopní zabezpečiť v rannej špičke pohodlnú prepravu cestujúcich," uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Preto bude od 21. marca tohto roka premávať nový vlak Zr 1732 z Leopoldova, s odchodom o 5.41 h, do Bratislavy, s príchodom o 7.07 h. Zastavovať bude v staniciach Brestovany, Trnava, Pezinok a Bratislava-Vinohrady.
Keďže kapacita na trase Leopoldov-Bratislava je obmedzená, bude od 21. marca tohto roka odklonený cez Galantu rýchlik 612 Zemplín z Humenného do Bratislavy. Rýchlik odíde z Leopoldova o 5.48 h, z Galanty o 6.10 h a v Bratislave hlavnej stanici ukončí cestu o 6.53 h.
V dôsledku predošlých dvoch zmien bude posunutý o 6 minút neskôr odchod vlaku Zr 1737 z Bratislavy hlavnej stanice do Nitry.
Modernizácia železničnej dopravnej cesty na úseku Bratislava-Piešťany sa začala 6. marca, trvať bude do konca tohto roka. Pretože vlaky môžu premávať iba po jednej koľaji, čím sa znížila priepustnosť trate, došlo doteraz k odklonu na Galantu u 11 pravidelných vlakoch kategórie IC a rýchlikov. Po takto odklonenej trase bude premáva aj 9 tzv. posilových vlakov, ktoré jazdia v piatok a nedeľu, prípadne deň pred sviatkami a v posledný deň sviatkov.

Železniční policajti budú môcť použiť služobného psa na pachové práce
(TASR) Bratislava 16. 03. 2005 - Železniční policajti budú môcť použiť služobného psa na pachové práce, najmä pri sledovaní stopy osoby, vyhľadávaní osôb a vecí a ich identifikácii. Vyplýva to z novely zákona o Železničnej polícii, ktorú dnes schválili poslanci.
Rovnako železničných policajtov zákon oprávňuje použiť putá a spútavací opasok. Na základe žiadosti súdu alebo iného orgánu činného v trestnom konaní železniční policajti budú môcť predviesť dotyčnú osobu.
Poslanci schválili aj Dodatkový protokol k trestnoprávnemu dohovoru o korupcii a Protokol k dohovoru o zriadení Europolu, ktorého cieľom je zintenzívniť spoluprácu krajín EÚ v oblasti boja proti terorizmu, obchodovania s drogami, korupcie a prania špinavých peňazí. Rovnako podporili vládny návrh novely zákona o vykonávaní medzinárodných sankcií zabezpečujúcich medzinárodný mier a bezpečnosť.
Parlament odmietol poslaneckú novelu zákona o zdravotnom poistení, ktorú pripravili nezávislí poslanci Branislav Opaterný a Ľubica Navrátilová.

Integrovanú dopravu spustia do konca roka
SME 17.03. 2005 , Parkrová Jana - Založenie obchodnej s.r.o. Bratislavská integrovaná doprava 16.3. schválili poslanci Bratislavského samosprávneho kraja. Vytvorenie tejto spoločnosti bude ďalším krokom k integrovanej doprave v Bratislavskom kraji.
Fungovať bude na základe vzájomnej harmonizácie a prepojenosti cestovných poriadkov liniek mestskej hromadnej dopravy so Slovenskou autobusovou dopravou a železnicou. Na území celého kraja bude platiť jednotný cestovný lístok. Do konca tohto roku by mal byť tento spôsob dopravy uvedený do čiastočnej prevádzky - len pre cestujúcich s časovo predplatnými lístkami. V jeseni nasledujúceho roku bude k dispozícii aj pre tých, ktorí používajú jednorazové lístky.
V obchodnej spoločnosti bude mať 65% podiel Bratislavský samosprávny kraj a 35% bude patriť mestu. "Dopravcovia, ktorí budú smieť zabezpečovať integrovanú dopravu, budú tejto spoločnosti platiť poplatky," povedal Roman Filistein, predseda dopravnej komisie kraja. Dodal, že v Prahe sa platí za jeden vozokilometer MHD 30 halierov a iní dopravcovia 50, u nás by to malo byť napríklad v prípade vozidiel MHD 5 halierov za jeden vozokilometer.
Pôvodne sa mal do integrovaného systému zapojiť aj Trnavský kraj. "Pre nás bolo však najdôležitejšie v prvom rade dohodnúť sa s Bratislavou," povedal župan Ľubo Roman a dodal, že magistrát sa snažil plán upraviť tak, aby integrovaný systém dopravy zlepšil aj hromadnú dopravu v samotnom meste. "Pri rokovaniach s primátorom sme dospeli do takého štádia, keď župan bude s mestom spolupracovať. Chceme sa spolu s mestom podieľať na rekonštrukcii a úpravách Starého mosta a chceme prispievať aj na dopravu v meste," vyhlásil Roman pred blízkym stretnutím, ktoré bude mať v piatok s primátorom Ďurkovským. Rokovať budú o peniazoch. Po tom, čo minulotýždňová koaličná rada ukončila snahy Bratislavy o vytvorenie samostatného kraja, primátor inicioval stretnutie so županom, na ktorom prerokujú rozdelenie výnosu z dane z motorových vozidiel. Daň bola jednou z príčin snáh o samostatnú Bratislavu. Výnos z nej totiž ide do pokladnice vyššieho územného celku, ktorý zahŕňa okrem Bratislavy aj okresy Pezinok, Malacky a Senec, a kraj ho nemusí investovať do komunikácií.

Ministri dopravy V4 rokujú o dopravnej infraštruktúre
(SITA) BRATISLAVA 17. 03. 2005 - Ministri dopravy krajín Visegrádskej štvorky (V4), za účasti slovenského ministra Pavla Prokopoviča, rokujú v dňoch 17. a 18. marca v Poľsku o železničnej a cestnej infraštruktúre."Prioritou pre Slovensko je pritom severojužné prepojenie diaľnice D1 s Poľskom," informoval agentúru SITA hovorca a poradca ministra Tomáš Šarluška. Konkrétne ide o cestný multimodálny koridor číslo šesť v smere Žilina-Čadca-Skalité-Zwardoň, ktorý by sa mal napájať na diaľničnú sieť v Poľsku. O tomto prepojení rokoval minister Prokopovič s poľským ministrom infraštruktúry Krzysztofom Opawskim aj koncom novembra minulého roka, pričom poľský minister vtedy podľa Šarlušku prisľúbil urýchlené vybudovanie diaľničného prepojenia, ktoré prechádza aj cez Českú republiku. Ministri by podľa Šarlušku mali v poľskom Straszyni pri meste Gdansk rokovať aj o postupnej modernizácií železničných tratí v koridoroch IV, V a VI, pričom celková dĺžka týchto koridorov na území Slovenska predstavuje zhruba 800 kilometrov. Témou bude aj urýchlenie liberalizácie trhu železničnej dopravy, či implementácia smerníc Európskej únie z oblasti železničnej dopravy. "Ide napríklad o smernice o zriadení Európskej železničnej agentúry, o bezpečnosti v železničnej doprave či smernice o dráhach," skonštatoval Šarluška. Ministri sa budú zaoberať aj spoluprácou v kombinovanej doprave, konkrétne zrýchlením tempa rekonštrukcie železničných tratí a dobudovania terminálov intermodálnej dopravy.
Zúčastnení ministri nevynechajú podľa Šarlušku ani tému spoplatňovania diaľnic, pričom dominovať by mali rokovania o jednotnej metodológií pri spoplatňovaní cestnej infraštruktúry. "Aj keď zatiaľ nie je známy typ elektronického mýta v jednotlivých krajinách, snahou by malo byť zaviesť ich tak, aby boli navzájom kompatibilné," podčiarkol Šarluška.

Bez rýchlikových príplatkov len po Piešťany, ďalej za plnú cenu
(SITA) BRATISLAVA 17. 03. 2005 - Ľudia, korí cestujú vlakom z Bratislavy ďalej než do Piešťan, necestujú bez rýchlikového príplatku. Takúto výhodu poskytli Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pre rekonštrukciu a predĺženie jazdných časov vlakov o približne 40 minút len tým cestujúcim, ktorí cestujú po Piešťany. A to aj napriek tomu, že vo vlaku strávia o 40 minút viac aj tí, čo cestujú až do Košíc. Na otázku, či sa nemôžu cítiť niektorí cestujúci ukrivdení, odpovedal pre SITA hovorca ŽSR Miloš Čikovský, že "niekde musí byť hranica". Ako podotkol, železnice museli na zľavy uvoľniť päť miliónov korún. Očakáva, že celková strata železníc počas rekonštrukcie do novembra tohto roku bude asi 170 miliónov korún. "Neráta sa s tým, že tieto peniaze získame späť na tržbách," konštatoval Čikovský.
Podľa slov hovorcu ministerstva dopravy (MDPT) Tomáša Šarlušku nebol v tomto prípade potrebný súhlas ministerstva. Z Bratislavy do Piešťan totiž rýchliky jazdia približne na úrovni osobných vlakov, preto sa príplatky zrušili. Bolo by zložité prekvalifikovať tieto rýchliky na osobné vlaky, pretože od Piešťan jazdia opäť ako rýchliky. Ako dodal, ministerstvo bolo o zmene informované.

Železnice v Evropské unii sjednotí signální systémy
(zpravodaj ČTK) BRUSEL 17. 03. 2005 - S cílem zvýšit efektivitu, bezpečnost a konkurenceschopnost evropské železniční dopravy sjednotí evropské železnice signální systémy, jichž v rámci Evropské unie existují více než dvě desítky. Uvedl to místopředseda EK Jacques Barrot.
Podle memoranda, které dnes v Bruselu podepsali zástupci průmyslu, národních železničních sítí a Evropské komise, by do deseti let mohl být na hlavních tratích EU, do nichž spadají i nově budované české koridory, zaveden společný řídící systém (ERTMS).
Systém spočívá mimo jiné v tom, že informace z přístrojů podél trati jsou přenášeny do lokomotivy, kde z nich zabudovaný počítač vypočítá maximální povolenou rychlost a případně pak automaticky vlak přibrzdí. K tomu ale počítač potřebuje informaci ze země "rozumět", což je nyní poměrně složité.
Jen na vysokorychlostní trati mezi Paříží a Bruselem muselo být kvůli tomu zavedeno sedm různých signálních systémů. Jednotný systém pro celou EU povede ke snížení nákladů, uvedla EK.
Systém ERTMS bude zaváděn i na tratích v České republice, řekl dnes ČTK generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Komárek. "U nás to budou v první řadě naše koridory. Výhledově to budou všechny tratě, které jsou zařazeny do evropského železničního systému," dodal.
Je to šance pro evropské železnice, a to možná šance poslední, uvedl Komárek. Systém ERTMS dokončí "bourání hranic" a odstraní množství různých národních systémů, které komplikují hlavně dálkovou dopravu, řekl. "Pokud by železnice zůstaly uzavřeny v rámci svých národních hranic, znamenalo by to výrazné ohrožení železniční dopravy," dodal.
Memorandum počítá s tím, že do 18 měsíců se vypracuje analýza a návrh, u kterých tratí se bude systém zavádět. Do deseti až 12 let by měl fungovat na hlavních tratích EU a později všude v Evropě. Kolik to bude stát, Barrot neuměl jasně říct s tím, že více bude EK vědět za 18 měsíců. Místopředseda EK jen uvedl, že kromě peněž z EU se na projektu budou podílet i členské státy.

Lavíny vykolajili vlak, zasypali trate
Pravda 18.03.2005, ok, ur, HARMANEC, KRAĽOVANY (ok, ur) - Lavíny, ktoré spadli na koľajnice, narobili vo štvrtok problémy v železničnej doprave na strednom a severnom Slovensku.
Jedna z nich o pol šiestej ráno zapríčinila vykoľajenie lokomotívy osobného vlaku, ktorý smeroval z Vrútok do Banskej Bystrice. V troch vagónoch vlaku sa viezlo 17 pasažierov, nikto z nich sa nezranil. Po nehode vystúpili a poľnou cestou išli hľadať náhradnú dopravu. Na lokomotíve vznikla škoda za 200-tisíc korún.
"Vlak sa vykoľajil medzi Harmaneckou jaskyňou a Čremošným po tom, čo vyšiel z tunela do oblúka rýchlosťou 70 kilometrov za hodinu. Rušňovodič nestihol včas ubrzdiť a nabehol na lavínu. Železničná polícia skúma, do akej miery je za nehodu zodpovedný rušňovodič, " povedal riaditeľ odboru Železničnej polície v Banskej Bystrici Ján Király. Odstraňovanie následkov nehody trvalo do poludnia a spôsobilo meškanie desiatich osobných a jedného nákladného vlaku. "Počas ďalších hodín spadli na trať ďalšie dve lokálne lavíny," dodal Király.
Až šesť spadnutých lavín ochromilo aj premávku na železničnej trati Kraľovany - Trstená. Prvá spadla asi o 8.30, posledná približne o 15. h. Na trati zostalo ležať asi 200 kubíkov snehu. Jedna z lavín dokonca zasypala aj nakladač so šoférom. Nik sa nezranil. Železnice zabezpečili cestujúcim náhradnú prepravu autobusmi. Keďže trať ide v úseku Bystričky súbežne s hlavnou cestou, zasypalo aj ju. Spolu so železničnou bola preto počas celého dňa blokovaná aj premávka na ceste. Mechanizmy odstraňovali snehové zátarasy do neskorého večera a budú v tom pokračovať ešte aj dnes.

Zomrel bývalý riaditeľ štátnych železníc Andrej Egyed
(SITA) BRATISLAVA 18. 03. 2005 - Bývalý riaditeľ štátnych železníc Andrej Egyed dnes v ranných hodinách zomrel v Železničnej nemocnici s poliklinikou v Bratislave. Agentúre SITA to potvrdil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. Miloš Čikovský s tým, že nevie uviesť ďalšie podrobnosti.
Andrej Egyed sa narodil 3. novembra 1941 v Sobranciach. Po rozdelení Československej federatívnej republiky vykonával funkciu riaditeľa železníc do 7. apríla 1993. Neskôr pôsobil ako zástupca železníc vo Varšave či vo Viedni. Generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky sa stal v roku 1998. Od januára 2002 pôsobil ako generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti, a.s. Od roku 2003 bol na dôchodku.

Na zaplavenej trati poskytli železnice náhradnú dopravu
(TASR) Kežmarok 18. 03. 2005 - Oteplenie a následne sa topiaci sneh spôsobil dnes lokálnu záplavu v okolí Kežmarku. Voda zatopila aj železničnú trať v úseku Kežmarok - Studený Potok.
Železnice Slovenskej republiky zabezpečili v tomto úseku náhradnú autobusovú dopravu. Koľajové spojenie je naďalej v prevádzke na tratiach Poprad - Studený Potok a Kežmarok - Stará Ľubovňa. V ohrozenom úseku cestujúci prestupujú z vlaku na autobusy, a potom ďalej pokračujú v ceste po železnici.

SOI preskúma, či ZSSK zrušenými príplatkami nediskriminuje zákazníka
(SITA) BRATISLAVA 18. 03. 2005 - Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) preskúma, či Železničná spoločnosť Slovenskej republiky (ZSSK) nediskriminuje zákazníka pre odpustenie rýchlikových príplatkov len na trati Bratislava - Piešťany. Na tomto úseku totiž spoločnosť začala s rozsiahlou rekonštrukciou, ktorá potrvá do novembra. Rýchliky jazdia na úrovni osobných vlakov a preto trvá cesta približne o 40 minút dlhšie. Avšak výhodu neplatiť rýchlikové príplatky poskytla ZSSK len tým cestujúcim, ktorí idú po Piešťany. Ak niekto cestuje napríklad do Košíc, zaplatí plnú sumu, aj keď sa takisto na úseku Bratislava - Piešťany viezol rýchlosťou osobného vlaku a strávil vo vlaku o 40 minút dlhšie. Ako pre SITA uviedla hovorkyňa Ústredného inšpektorátu SOI Danuša Krkošová, inšpekcia sa podnetom bude zaoberať po Veľkej noci. "Nepoznáme podmienky, ktoré ZSSK zverejnila pre cestujúcich," podotkla Krkošová.
Na otázku, či sa nemôžu cítiť niektorí cestujúci ukrivdení, odpovedal pre SITA hovorca ZSSK Miloš Čikovský, že "niekde musí byť hranica". Ako podotkol, železničná spoločnosť musela na zľavy uvoľniť päť miliónov korún. Očakáva, že celková strata spoločnosti počas rekonštrukcie do novembra tohto roku bude asi 170 miliónov korún. "Neráta sa s tým, že tieto peniaze získame späť na tržbách," konštatoval Čikovský. Podľa slov hovorcu ministerstva dopravy (MDPT) Tomáša Šarlušku nebol v tomto prípade potrebný súhlas ministerstva. Ako dodal, ministerstvo bolo o zmene informované.

PMÚ začal voči Cargo Slovakia správne konanie za predátorské správanie
(TASR) Bratislava 18. 03. 2005 - Protimonopolný úrad (PMÚ) SR začal správne konanie voči Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s., kvôli podozreniu z predátorského správania.
Správne konanie súvisí s rozhodnutím PMÚ, ktorým uložil v auguste 2004 vtedajšej Železničnej spoločnosti, a.s., pokutu vo výške 30 miliónov Sk. Železničná spoločnosť vtedy nútila podnikateľov využívať iba jej vlastné bezpečnostné plomby na nákladné vozne. Hoci Cargo Slovakia v súčasnosti túto podmienku už neukladá, rozhodla sa poskytovať bezpečnostné plomby zadarmo. "Preto začal PMÚ z vlastného podnetu správne konanie voči spomínanej spoločnosti kvôli podozreniu na predátorské správanie," povedal hovorca PMÚ Miroslav Jurkovič. Úrad podozrieva Cargo Slovakia zo zneužitia dominantného postavenia s cieľom vytlačiť konkurentov, ktorí tiež poskytujú bezpečnostné plomby.
PMÚ začal na podnet spoločnosti UPC Slovensko, s. r. o., Bratislava správne konanie aj voči spoločnosti Slovak Telecom (ST), a. s. UPC má umiestnené svoje káble v káblovodoch ST. "Spoločnosť Slovak Telecom dala UPC výpoveď zo svojich káblovodov, čo môže ohroziť odbyt UPC a tým jej spôsobiť ujmu," vysvetlil Jurkovič. PMÚ bude preverovať podozrenie voči ST z porušenia zákona na ochranu hospodárskej súťaže.
Koncom februára nadobudlo účinnosť rozhodnutie PMÚ, ktorým úrad uložil mliekarenskej spoločnosti SOLE Slovakia, a. s., Malý Krtíš pokutu vo výške 260 000 Sk. Dôvodom bolo, že SOLE začalo vykonávať svoje akcionárske práva ešte pred tým, ako PMÚ schválil jeho koncentráciu so spoločnosťou TAMILK, a. s., Trnava.

Za regionálnu železničnú dopravu by mali zodpovedať VÚC
(SITA) BRATISLAVA 18. 03. 2005 - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) navrhuje, aby kompetencie v oblasti regionálnej železničnej dopravy prešli na vyššie územné celky (VÚC). Vyplýva to z návrhu koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v osobnej autobusovej a železničnej doprave. "Presunom kompetencií chceme docieliť, aby o peniazoch vyčlenených v štátnom rozpočte na financovanie VVZ v týchto dopravách rozhodovali VÚC samostatne," vysvetlil pre agentúru SITA hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška.
Tieto peniaze by podľa tejto koncepcie mali VÚC dostať v jednom balíku. "Ony samy budú potom rozhodovať o tom, ako túto sumu rozdelia medzi autobusovú a železničnú dopravu," skonštatoval Šarluška. Znamená to, že VÚC budú rozhodovať o tom, ktorou dopravou zabezpečia dopravnú obslužnosť regiónu, či bude výhodnejšie zaviesť autobusovú alebo železničnú linku.
Zmena systému financovania železničnej dopravy zvýši podľa MDPT konkurenciu medzi dopravcami, preto musí Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. nájsť vhodnú koncepciu ako si udržať existujúcu pozíciu na trhu regionálnej osobnej železničnej dopravy. Podľa MDPT by bolo najvýhodnejšie, keby Železničná spoločnosť zakladala spoločné podniky so silnými strategickými partnermi, ktoré by disponovali kvalitným vozidlovým parkom alebo so spoločnosťou, ktorá by nadobudnutie potrebného vozidlového parku prefinancovala. Podmienkou tohto modelu je však súhlas príslušného regiónu. Takto vytvorené spoločnosti by potom obsluhovali územie jedného alebo viacerých VÚC v závislosti od uzavretých zmlúv o VVZ.
Uvedená koncepcia by podľa MDPT mala viesť k efektívnejšiemu a optimálnejšiemu vynakladaniu verejných financií na verejnú osobnú dopravu. Podľa MDPT predstavuje súčasná výška dotácií veľkú záťaž pre verejné rozpočty, keď v tomto roku by malo zo štátneho rozpočtu smerovať na financovanie VVZ v rámci autobusovej a železničnej dopravy 9,132 mld. Sk. Prostredníctvom MDPT sa na VVZ v železničnej doprave rozdelí 8,1 mld. Sk, z čoho je 3,6 mld. Sk pre Železnice Slovenskej republiky a 4,5 mld. Sk pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. Na VVZ v autobusovej doprave by mali VÚC rozčleniť medzi jednotlivých dopravcov vyše 1 mld. Sk.

Zadržali podozrivého z účasti na útokoch na vlaky v Madride
(SITA/AFP) LONDÝN 19. 03. 2005 - Britská polícia zadržala španielskeho občana podozrivého z účasti na teroristických útokoch na madridské vlaky, pri ktorých 11. marca 2004 zahynulo 201 ľudí. Moutaza Almallaha Dabasa (39) zatkli v sobotu ráno v meste Slough na juhovýchode Anglicka. O vydaní Dabasa do Španielska, ktorého zadržiava Scotland Yard, rozhodne mestský súd v Londýne v pondelok.
Španielsko vydalo na Dabasa medzinárodný zatykač. Jeho brata Mohannaha Almallaha Dabasa, ktorý má sýrske občianstvo, zatkla španielska polícia v piatok. Španielsko bratov podozrieva, že verbujú mladých islamských radikálov.

Priecestiam na Horehroní vodiči neveria
PRAVDA 19.03.2005, Koperová Eva - Železničné priecestia na Horehroní, ktoré sú označované ako zabezpečené, majú často poruchy. Vodiči, ktorí tadiaľto pravidelne jazdia, sa už naučili veľmi sa na ne nespoliehať.
Signalizácia, ktorá by mala vodičov upozorniť na prichádzajúci vlak, totiž neraz nefunguje.
Začiatkom týždňa sa na priecestí medzi Polomkou a Heľpou s motorovým osobným vlakom zrazilo nákladné auto. Vo vlaku sa zranili dvaja cestujúci. Vodič auta tvrdil, že nefungovala svetelná signalizácia.
Zvykla som si na to, že musím dávať pozor a nespoliehať sa na signalizáciu. Minulý týždeň v piatok (11,3,) bola na priecestí Kubická nepretržite spadnutá polovica závor a svietila červená. Vodiči nevedeli, či majú veriť červenej, alebo nie, stáli tam, niektorí predbiehali stojace autá a prechádzali aj na červenú. Bol tam dopravný chaos," tvrdí vodička Zuzana Giertliová z Brezna. Podľa jej slov podobné problémy bývajú v okrese Brezno na tej istej ceste smerom na Tisovec na viacerých miestach. "V Rohoznej dva týždne nefungovala signalizácia. Nie je to problém len tohto mesiaca. Pred rokom medzi sviatkami nefungovala 10 dní," dodáva.
Podľa hovorkyne Železníc SR Nely Blaškovej zabezpečovacie zariadenia sú pod stálym dohľadom.
"Ak sa pokazí nejaké zabezpečovacie zariadenie, reagujeme operatívne a snažíme sa danú situáciu riešiť čo najskôr. Chceme však zdôrazniť, že doprava nikdy nie je bez kontroly, ak sa aj nedá porucha odstrániť okamžite, vlaky jazdia v týchto úsekoch podľa iných pravidiel ako zvyčajne," spresnila Blašková. Vodiči potvrdili, že vlaky na priecestí, kde sa stala nedávno nehoda, skutočne jazdia celkom pomaly.
Železnice robia kontroly zabezpečovacích zariadení mesačne, štvrťročne a veľkú revíziu robia raz za rok. V zime býva podľa nich častým dôvodom porúch sneh zmiešaný so soľou alebo s iným posypovým materiálom, ktorý skratuje koľaje v mieste priecestia. Príčinou bývajú aj lomy koľajníc a veľký problém robia železničiarom vandali, ktorí úmyselne poškodzujú zariadenia.
Na Slovensku je celkovo 2479 priecestí. Približne polovica z nich je označená len výstražnými krížikmi. Mechanické závory sú na 164 priecestiach a na 996 miestach sú svetelné priecestné zabezpečovacie zariadenia so závorami alebo bez nich. Zaujímavosťou je, že podľa štatistík práve na zabezpečených priecestiach sa stáva viac nehôd ako na takzvaných nezabezpečených.
Vlani sa na priecestiach stalo 61 nehôd. V druhom polroku bolo najviac nehôd v Banskobystrickom, Nitrianskom a Trenčianskom kraji. Až 99% nešťastí majú na svedomí vodiči, keď porušili pravidlá cestnej premávky.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
: Užhorod

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso - Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

 

Národná obrodaSITAHospodársky denník

Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový Čas

 

 

Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

 

 

VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

 


Strana vytvorená: 22-III-2005  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0512.htm)