V priestoroch železničnej stanice cvičenie súčinnosti
(SITA) TRNAVA 24. 04. 2005 - V priestoroch Železničnej stanice v Trnave sa v stredu dopoludnia uskutoční taktické cvičenie súčinnosti. Jej cieľom je previerka a nácvik súčinnosti základných zložiek Integrovaného záchranného systému Trnavského kraja, orgánov krízového riadenia obvodných úradov a územnej samosprávy a organizuje ho Krajské riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru v Trnave v spolupráci so Železničnou stanicou, Oblastným riaditeľstvom ŽSR a ďalšími zložkami ochrany obyvateľstva. Od 8.45 do 11.00 h. bude v objektoch stanice a priľahlých priestoroch platiť osobitný režim a okrem účastníkov cvičenia nebudú do priestoru parkoviska a budovy železničnej stanice vpustené žiadne osoby a vozidlá.
Pre cestujúcich v stredu dopoludnia bude vchod do železničnej stanice možný len podchodom pod nástupišťami z Dohnányho ulice, kde bude preložená aj zastávka MHD spred výpravnej budovy.

Železničné nešťastie si vyžiadalo 37 obetí
(SITA/AFP) TOKIO 25. 04. 2005 - Japonsko postihlo v pondelok najhoršie železničné nešťastie za posledných 14 rokov. Nehoda v meste Amagasaki neďaleko Osaky, pri ktorej sa vykoľajili štyri vagóny osobného vlaku a jeden z nich narazil do obytnej budovy, si vyžiadala podľa polície a hasičov najmenej 37 ľudských životov. Ďalšie tri stovky ľudí utrpeli zranenia.
Príčina nešťastia zatiaľ nie je známa. Pôvodne sa hovorilo o tom, že vlak, ktorý prevádzkovala spoločnosť JR West, na priecestí vrazil do osobného auta, neskôr však niektorí cestujúci hovorili aj o príliš vysokej rýchlosti, pri ktorej sa vozne v zákrute neudržali na koľajniciach.
Nie je tiež jasné ani to, či sú medzi mŕtvymi a zranenými cestujúci alebo aj okoloidúci či obyvatelia domu.
Celkovo vo vlaku bolo v čase nehode približne 580 ľudí. Mnoho z nich boli študenti strednej školy, ktorí vlakom cestovali každé ráno. Okrem polície, hasičov a záchranárov na miesto nehody zavolali aj armádu.
Japonská vláda na tragédiu zareagovala vytvorením koordinačného úradu, ktorý sa má nešťastím zaoberať. Krízové ústredie na mieste nehody zriadilo aj ministerstvo dopravy.
Železničné nešťastia sú v Japonsku, kde vysokorýchlostné vlaky tvoria kostru prímestskej aj medzimestskej dopravy, pomerne zriedkavé. Pondelkové nešťastie je však najkrvavejšie od roku 1991, kedy sa v prefektúre Šiga na západe Japonska čelne zrazili dva vlaky a zahynulo 42 cestujúcich.

PEM súhlasí s presunom kompetencií v železničnej doprave na VÚC
(SITA) BRATISLAVA 25. 04. 2005 - Porada ekonomických ministrov (PEM) odporučila v pondelok vláde schváliť prechod kompetencie v oblasti regionálnej železničnej dopravy od 1. januára 2008 na vyššie územné celky (VÚC). "Do tohto dátumu sa však musí vyriešiť problém porovnateľnosti podmienok železničnej a cestnej dopravy, aby nenastal odklon od železničnej dopravy v prospech cestnej dopravy," uviedol minister financií SR Ivan Mikloš. Ako pokračoval, prechod kompetencií do pôsobnosti VÚC v období rokov 2008 až 2010 sa navrhuje pre dopravu do 50 kilometrov, po roku 2010 sa uvažuje s rozšírením do 100 kilometrov, resp. s rozšírením na všetky osobné vlaky. Vyplýva to z návrhu koncepcie osobnej autobusovej a železničnej dopravy s dôrazom na systémové riešenie financovania výkonov vo verejnom záujme (VVZ) v roku 2005 a v rokoch nasledujúcich, ktorý predložil minister dopravy Pavol Prokopovič.
Zmena systému financovania železničnej dopravy zvýši podľa rezortu dopravy konkurenciu medzi dopravcami, preto musí Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. nájsť vhodnú koncepciu ako si udržať existujúcu pozíciu na trhu regionálnej osobnej železničnej dopravy. Podľa ministerstva by bolo najvýhodnejšie, keby Železničná spoločnosť zakladala spoločné podniky so silnými strategickými partnermi, ktoré by disponovali kvalitným vozidlovým parkom alebo so spoločnosťou, ktorá by nadobudnutie potrebného vozidlového parku prefinancovala. Podmienkou tohto modelu je však súhlas príslušného regiónu. Takto vytvorené spoločnosti by potom obsluhovali územie jedného alebo viacerých VÚC v závislosti od uzavretých zmlúv o VVZ.
PEM zároveň schválila návrh zmluvy o VVZ pri prevádzkovaní osobnej dopravy na dráhe v tomto roku, podľa ktorého je na VVZ v objeme 31,7 mil. vlakokilometrov vyčlenených v štátnom rozpočte 4,5 mld. Sk. "Podľa analýzy sa však ukazuje, že približne 900 mil. Sk sa nemusí pokryť," skonštatoval Mikloš. Doplnil, že vykryť túto čiastku by sa dalo úspornými opatreniami v rámci železníc alebo opatreniami v prístupe k úverom.

Na krytie výkonov vo verejnom záujme môže tento rok chýbať 900 miliónov Sk
(TASR) Bratislava 25. 04. 2005 - Štát asi nebude mať 900 miliónov Sk na pokrytie tohtoročných výkonov vo verejnom záujme pre slovenské železnice.
Po rokovaní Porady ekonomických ministrov (PEM), ktorá odporučila vláde schváliť návrh zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme pre tento rok, to uviedol minister financií Ivan Mikloš. "V štátnom rozpočte je vyhradených 4,5 miliardy Sk na 31,7 milióna vlakokilometrov, pričom analýza ukazuje, že suma okolo 900 miliónov nemusí byť pokrytá," konkretizoval minister. Materiál, ktorým sa ministri zaoberali, preto podľa neho zvažuje opatrenia na vykrytie tejto sumy, napríklad úspornými opatreniami v rámci železníc, prípadne aj úverom.
Ekonomickí ministri sa na zasadnutí zaoberali aj systémovým riešením ďalšieho financovania výkonov vo verejnom záujme s tým, že odporučili, aby ... aj železničná osobná regionálna doprava prešla od 1. januára 2008 zo štátu do originálnej kompetencie VÚC. Finančné prostriedky v súčasnosti vyhradené na krytie výkonov vo verejnom záujme v štátnom rozpočte by mali byť v tomto termíne decentralizované na VÚC. "V materiáli je to navrhnuté v troch variantoch. Aby to bola osobná doprava do 50 kilometrov v období 2008 až 2010, po tomto období prípadné rozšírenie do 100 km alebo všetky osobné vlaky," informoval Mikloš.
Ako upozornil, PEM zároveň odporučila, aby sa do termínu prevzatia regionálnej železničnej dopravy samosprávou vyriešil problém rozdielnych podmienok v železničnej a autobusovej doprave. Zatiaľ čo železničné trate sú pomerne vysoko spoplatnené, ... v autobusovej doprave ... platí sa len za diaľnice a rýchlostné cesty. "Je preto potrebné vyrovnanie podmienok, aby nedošlo k jednostrannému odklonu od železničnej dopravy v prospech autobusovej ..." dodal minister.
PEM dnes tiež odporučila vláde vziať na vedomie informáciu o konsolidačnom programe Železničnej spoločnosti, a. s., za minulý rok a schváliť Národný plán na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Ten vyplýva z ambícií EÚ výrazne znížiť nehodovosť na cestách a znížiť počet smrteľných nehôd. Materiál obsahuje rôzne opatrenia od zriadenia vládneho výboru, cez zlepšenie vzdelávania až po sprísnenie trestov v slovenskej legislatíve.

Počet obetí železničného nešťastia stúpol na 54
(SITA/AFP) AMAGASAKI 25. 04. 2005 - Počet obetí pondelňajšej železničnej nehody v japonskom meste Amagasaki neďaleko Osaky stúpol na 54. Nešťastie, pri ktorom sa vykoľajili štyri vagóny osobného vlaku a jeden z nich narazil do obytnej budovy, si vyžiadalo ďalších vyše 400 zranených. Ide o najhoršiu nehodu na železnici za posledných 40 rokov.
Predpokladá sa, že 23-ročný rušňovodič išiel príliš rýchlo a nedokázal zdolať zákrutu, pričom sa štyri vagóny vykoľajili. Spoločnosť JR West, ktorá vlak prevádzkovala, priznala, že vlakvedúci Rjudžiro Takami mal prax len 11 mesiacov. Vo vlaku sa v rannej špičke viezlo okolo 600 cestujúcich. Medzi obeťami je 28 mužov a 26 žien, uviedla polícia. Najmenej štyri osoby sú na žive pod troskami, pričom tri z nich sú pri vedomí.
Železničné nešťastia sú v Japonsku, kde vysokorýchlostné vlaky tvoria základ prímestskej aj medzimestskej dopravy, pomerne zriedkavé. Pondelkové nešťastie je však najkrvavejšie od roku 1961, kedy v Jokohame pri Tokiu narazil nákladný vlak do kamiónu a potom do dvoch osobných vlakoch v protismere. Zahynulo vtedy 161 ľudí.

Rušňovodič objavil pri koľajoch mŕtvolu 21-ročného muža
(TASR) Bratislava 25. 4. 2005 - Neďaleko závodu Turčan na úseku trate Košťany nad Turcom - Martin ležal bez známok života 21-ročný muž z obce Dolné Jaseno, okres Martin. Muža, ktorý ležal asi jeden meter od koľaje, spozoroval v skorých ranných hodinách rušňovodič prechádzajúceho osobného vlaku.
Privolaný lekár konštatoval smrť po poranení hlavy, ktorá nastala medzi treťou a šiestou hodinou rannou v nedeľu po zrážke s vlakom. "V uvedenom čase daným úsekom prechádzal spomínaný osobný a jeden nákladný vlak, na ktorých sa však nenašli žiadne biologické stopy. Na presné zistenie príčin smrti mladého muža bola nariadená pitva," informoval TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Štátu chýbajú peniaze na verejné záujmy
TA SR NÁRODNÁ OBRODA 26.04.2005 - Štát asi nebude mať 900 mil. Sk na pokrytie tohtoročných výkonov vo verejnom záujme pre slovenské železnice, uviedol minister financií Ivan Mikloš.
"V štátnom rozpočte je vyhradených 4,5 mld Sk na 31,7 mil. vlakokilometrov, pričom analýza ukazuje, že suma okolo 900 mil. nemusí byť pokrytá," konkretizoval minister. Materiál, ktorým sa ministri zaoberali, preto podľa neho zvažuje opatrenia na vykrytie tejto sumy, napríklad úspornými opatreniami v rámci železníc, prípadne aj úverom.
Ekonomickí ministri sa na zasadnutí zaoberali aj systémovým riešením ďalšieho financovania výkonov vo verejnom záujme s tým, že odporučili, aby po autobusovej aj železničná osobná regionálna doprava prešla od 1.1.2008 zo štátu do kompetencie VÚC. Finančné prostriedky v súčasnosti vyhradené na krytie výkonov vo verejnom záujme v štátnom rozpočte by mali byť v tomto termíne decentralizované na VÚC. "V materiáli je to navrhnuté v troch variantoch. Aby to bola osobná doprava do 50 kilometrov v období 2008 až 2010, po tomto období prípadné rozšírenie do 100 km alebo všetky osobné vlaky," informoval Mikloš.

V stredu uzatvorené okolie trnavskej železničnej stanice
(SITA) BRATISLAVA/TRNAVA 26. 04. 2005 - V stredu od 08:00 do 12:00 bude uzatvorené okolie trnavskej železničnej stanice. Podľa informácií trnavskej policajnej hovorkyne Martiny Kredatusovej sa na mieste uskutoční súčinnostné cvičenie zložiek záchranného systému a orgánov krízového riadenia. V blízkom okolí bude dopravu riadiť polícia. Ako uviedla Kredatusová, uzatvorenie priestoru neovplyvní premávku na železničnej stanici. Vstup na stanicu bude možný z ulice Dohnányho, od pošty. Polícia žiada občanov, aby rešpektovali pokyny policajtov, bližšie informácie poskytnú občanom priamo na mieste.

Vlakom na svetový šampionát do Viedne
(SITA) BRATISLAVA 26. 04. 2005 - Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) ponúka záujemcom, ktorí sa chystajú na majstrovstvá sveta v hokeji, spolu 74 vlakových spojov z Bratislavy do Viedne a späť. Z Bratislavy hlavnej stanice cez Marchegg do Viedne Südbahnhofu denne jazdí 19 párov vlakov, z Bratislavy-Petržalky cez Kittsee do Viedne na Westbanhof je to spolu 15 párov vlakov, z Košíc cez Žilinu do Viedne na Westbanhof premáva každý deň 1 pár InterCity vlakov a z Bratislavy idú 2 páry InterCity vlakov do Viedne na Westbahnhof.
Cestujúci, ktorí prídu vlakom do Viedne na Westbahnhof, sa dostanú do Stadthalle, kde sa hrajú zápasy hokejových MS, len za niekoľko minút. Hala sa totiž nachádza v blízkosti železničnej stanice Westbahnhof.
Z Viedne (Südbahnhof) do Stadthalle jazdí električka číslo 18 alebo linka metra U1/U6.
Spiatočný cestovný lístok Bratislava - Viedeň stojí 308 Sk a cestujúci s ním môžu vo Viedni bezplatne cestovať linkami prímestskej železnice S-bahn v tarifnom pásme 100. Tým, ktorí pôjdu v tom istom týždni na viacero zápasov, ZSSK odporúčajú, aby si zakúpili týždenný spiatočný cestovný lístok za 882 Sk.
Vlaky z Bratislavy do Viedne premávajú v oboch smeroch od šiestej hodiny ráno a posledný vlak ide z Bratislavy hlavnej stanice do Viedne na Südbahnhof o 0.32 h.
Posledný vlak z Viedne Südbahnhofu odchádza o 23.50 h s príchodom do Bratislavy Petržalky o 0.48 h.
Posledný InterCity vlak z Viedne Westabhnhofu odchádza o 21.50 h o a do Bratislavy hlavnej stanice príde o 23.26 h.

Prečo slabé firmy treba nechať padnúť?
PRAVDA 26.04.2005, Marsh Peter - Lídri európskej politiky by mali znížiť počet podporných mechanizmov pre upadajúce, stratové podniky, aby im tak umožnili čo najrýchlejšie zaniknúť.
Tvrdí to Edward Krubasik, člen výkonnej rady nemeckej priemyselnej skupiny Siemens so zodpovednosťou pre automobilovú divíziu.
Krubasik zároveň vyzval európskych politikov, aby prostriedky ušetrené na podpore nerentabilných firiem použili na financovanie podpory pre rozvoj nových podnikov, ktoré svojou činnosťou dokážu oživiť ekonomiku starého kontinentu.
Manažér Siemensu vidí rozvoj Európy v posilnení regionálnych finančných trhov, čím by sa vytvorili príležitosti na väčší počet akvizícií zo strany zahraničných firiem. Veľké európske podniky by sa tak mohli ľahšie zbaviť "nevyužitých, priam spiacich" dcérskych firiem. "Musíme si uvedomiť, že obchodovanie na malých regionálnych trhoch s kapitálom nie je ani zďaleka také živé ako v Londýne alebo USA," upozornil Krubasik.
Pre rozvoj európskej ekonomiky je podľa neho dôležitá aj voľnejšia imigračná politika otvorená najmä talentovaným mladým ľuďom s motiváciou študovať na technických školách a pracovať v inovatívnych technologických sektoroch.
Za dôležitú úlohu európskych vlád Krubasik označil aj podporu dopytu po nových technológiách, medzi ktoré zaradil širokopásmové telekomunikačné siete a vysokorýchlostné vlaky. "Vložením väčšieho objemu financií do takých veľkých projektov vzniká podpora pre rozvoj nových technologických výdobytkov, ktoré európskym firmám pomôžu presadiť sa aj na zahraničných trhoch."
Krubasik nemenoval nijaké spoločnosti, ktoré by vlády jednotlivých krajín mali nechať padnúť. S veľkou pravdepodobnosťou však myslel na parížsku strojárenskú skupinu Alstom, ktorá sa v roku 2003 ocitla na pokraji bankrotu. V poslednej chvíli však hlboko zadlžený Alstom zachránila pomoc francúzskej vlády.
Siemens vtedy prejavil záujem o odkúpenie časti Alstomu vrátane divízie výroby elektrickej energie. Vláda však po pridelení pomoci rokovania o možnom odkúpení časti Alstom zastavila. Siemens napriek tomu uviedol, že svoju ponuku predloží znovu a bude teda čakať, kým sa Alstom opäť dostane do problémov a bude musieť hľadať pomoc u zahraničných partnerov.
Rodený Viedenčan Edward Krubasik, bývalý konzultant spoločnosti McKinsey, prišiel do Siemensu v roku 1997 ako člen výkonného predstavenstva. V Siemense ho považujú za človeka otvoreného novým nápadom, ktorý dokázal presadiť vitálne zmeny v manažmente priemyselnej skupiny. Svoje názory prezentoval na konferencii organizovanej Európskou obchodnou asociáciou strojárskeho priemyslu Orgalime, ktorej prezidentom sa stane v septembri tohto roka.

V doprave si Slovensko vytyčuje ciele
HOSPODÁRSKE NOVINY 27.04.2005m , Danielis Juraj - Vlaky jazdiace rýchlosťou 160 km/h na všetkých železničných koridoroch či cesta rýchlovlakom z Bratislavy do Paríža za 3,5 h. Vysoké Tatry bez vozidiel nad 3,5 tony.
Aj takto by mohla vyzerať dopravná situácia na Slovensku v roku 2015.
K 4 rámcovým dokumentom, ktorými sa dnes riadi MDPT SR pri rozhodovaní o kľúčových projektoch, by mal pribudnúť ďalší. Vládny kabinet totiž dnes (27.4.) bude schvaľovať Dopravnú politiku SR do roku 2015, ktorú ministerstvo vypracovalo ako súčasť Národohospodárskej stratégie.
Rezort sa dodnes riadil Zásadami štátnej dopravnej politiky, ktorú schválila ešte prvá slovenská vláda. Rozvojovými koncepciami, tzv. Bielou knihou platnou pre celú EÚ do roku 2010, ako aj Lisabonskou stratégiou.
Kým slovenské koridory Železnice SR z eurofondov modernizujú tak, aby boli prispôsobené na traťovú rýchlosť 160 km/h, západná Európa je ďalej. Kým rýchlovlak z Bratislavy do Paríža bude u nás aj v roku 2015 ojedinelým, bežným už je na projektových doskách napríklad v Nemecku (Karlsruhe), vo Francúzsku (Paríž, Strassbourg) a najnovšie aj v Holandsku. Pozdĺž diaľničných ťahov sa tam už začali vykupovať pozemky na vytvorenie ochranných pásiem pre rýchle železnice jazdiace 300-kilometrovou rýchlosťou. "Dôležité je, aby sme, podobne ako napríklad v Nemecku, aj my začali systematicky odstraňovať železničné priecestia," hovorí šéf sekcie dopravnej infraštruktúry Peter Barek.
Dopravná politika má vytvoriť platformu pre integráciu jednotlivých typov dopravy, čomu ministerstvo už prispôsobilo aj svoju organizačnú štruktúru. Ako však hodnotia dopravnú politiku odborníci?
Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka je dokument ako celok v poriadku. Čiastkové pripomienky má k financovaniu regionálnej dopravy. "Regióny si predstavujú adresnejšie prideľovanie dotácií, tvorbu cien a zliav vo verejnej doprave," dodal. (krátené)

Pri vyčíňaní vandala na železnici v Devínskej Novej Vsi sa zranila žena
(TASR) Bratislava 27. 04. 2005 - Pri vyčíňaní vandala na železnici sa v utorok podvečer utrpela zranenie 53-ročná žena z Galanty.
Neznámy páchateľ hodil kameň do okna WC osobného rakúskeho vlaku odchádzajúceho zo stanice v Devínskej Novej Vsi. Nič netušiacej žene, ktorá sa práve vo WC nachádzala, zostala po útoku na čele tržná rana, informoval TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský. Žena vlakvedúcemu povedala, že sa podľa potreby nechá ošetriť doma a po príchode vlaku na hlavnú stanicu vozeň opustila.
Rakúskym železniciam vznikla škoda 5000 korún.

Železnice pošlú do Viedne špeciálne vlaky
TA SR NÁRODNÁ OBRODA 27.04.2005 - Spolu 37 vlakov z Bratislavy do Viedne a späť ponúka záujemcom o svetový šampionát v hokeji Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. Z Bratislavy hlavnej stanice cez Marchegg do Viedne Südbahnhof pôjde denne 19 párov vlakov.
Z Bratislavy Petržalky cez Kittsee do Viedne Westbanhof je to spolu 15 párov vlakov, z Košíc cez Žilinu do Viedne Westbanhof premáva každý deň 1 pár InterCity vlakov a z Bratislavy idú 2 páry InterCity vlakov do Viedne Westbahnhof. Cestujúci, ktorí prídu vlakom do Viedne Westbahnhof, sa dostanú do Stadthalle, kde sa odohrajú hokejové zápasy, len za niekoľko minút. Z Viedne Südbahnhof do Stadthalle ide električka číslo 18 alebo linka metra U1/U6.
Spiatočný cestovný lístok Bratislava - Viedeň stojí 308 Sk a cestujúci s ním môžu vo Viedni bezplatne cestovať linkami prímestskej železnice S-Bahn v tarifnom pásme 100. Tým, ktorí pôjdu v tom istom týždni na viacero zápasov, ZSSK odporúča, aby si zakúpili týždenný spiatočný cestovný lístok za 882 Sk. Vlaky z Bratislavy do Viedne premávajú v oboch smeroch od šiestej ráno a posledný vlak ide z Bratislavy do Viedne o 0.32 h. Posledný vlak zo Südbahnhof odchádza o 23.50 h s príchodom do Bratislavy-Petržalky o 0.48 h. Posledný InterCity vlak z Viedne Westabhnhof odchádza o 21.50 h a do Bratislavy hlavnej stanice príde o 23.26 h.

Doprava v rukách VÚC - systém či chaos?
SME 28.04.2005, Mihók Peter - Po rokoch reforiem v oblastiach verejných financií, verejnej správy, sociálnej a zdravotnej sfére má byť vraj rok 2005 "rokom dopravy". Vláda sa dnes má zaoberať dvomi dôležitými koncepčnými materiálmi: návrhom dopravnej politiky SR do roku 2015. A tiež návrhom koncepcie autobusovej a železničnej dopravy.
Zásadné zmeny v sektore dopravy však už v praxi nastali od januára tohto roku, v dôsledku decentralizácie niektorých kompetencií v oblasti dopravy zo štátu na VÚC a obce. Tie už teraz plne rozhodujú o dopravnej obslužnosti regiónov a miest vrátane kompetencií stanovovať ceny lístkov a sociálne zľavy.
VÚC však nedostali potrebný čas na to, aby sa s novým rozdelením kompetencií a zodpovedností patrične vyrovnali. Napríklad vo Francúzsku bolo prenesenie kompetencií v doprave zo štátu na regióny najprv overené trojročným testovaním vo vybraných pilotných regiónoch. Francúzske regióny navyše už mali približne pätnásťročné skúsenosti s prenesenými kompetenciami v iných oblastiach. Naproti tomu na Slovensku bol prenos kompetencií v doprave na VÚC veľmi rýchly a navyše aj "skrytý" v súbore viacerých zákonov o kompetenčnej a fiškálnej decentralizácii, prijatých v priebehu roka 2004.
Treba oceniť, že VÚC sa napokon vo februári dokázali dohodnúť aspoň na ponechaní rovnakých cenníkov základného cestovného. Nejednotnosť cenníkov si však už môžu vyskúšať napríklad dôchodcovia, pretože sa VÚC nedokázali dohodnúť na rovnakých podmienkach poskytovania sociálnych zliav.
VÚC čoskoro dostanú do svojich kompetencií aj zodpovednosť za financovanie a zabezpečenie prevádzky regionálnych vlakov. Predložená koncepcia osobnej autobusovej a železničnej dopravy však nenavrhuje žiaden spôsob, ako by sa VÚC mali vyrovnať s problémom ... a "neúčtovanej" environmentálnej a bezpečnostnej výhodnosti vlakov. Podľa výskumov spôsobí cestujúci, ktorý ročne najazdí 1000 km, škody na životnom prostredí a zdraví v odhadovanej hodnote približne 40 EUR, kým pri cestovaní vlakom v priemere iba polovicu. Tieto náklady musia potom znášať verejné rozpočty, osobitne v sektore zdravotníctva.
Podľa predloženej koncepcie autobusovej a železničnej dopravy navrhuje ministerstvo dopravy "vytvoriť podmienky na zachovanie železničnej osobnej dopravy v regiónoch počas prechodného obdobia minimálne troch rokov účelovým viazaním prostriedkov v rozpočte VÚC s cieľom zachovania súčasných dopravných výkonov". V koncepcii sa však vôbec neuvádza metodika, podľa ktorej by mali VÚC rozdeľovať prostriedky a deliť spoje medzi železnice a autobusy po skončení tohto obdobia. Rozhodujúcim argumentom zrejme budú peniaze...
Málokto vie, že vláda sa zodpovednosti za regionálne železnice prakticky zbavila už v roku 1999 - v úverovej zmluve medzi Železnicami SR a Európskou investičnou bankou. Relatívne vysoké zdraženie vlakov oproti autobusom v roku 2000 a zrušenie osobnej prepravy na regionálnych tratiach boli iba splnením dvoch zo šiestich "špeciálnych podmienok", ktoré zadlženým slovenským železniciam táto finančná inštitúcia EÚ stanovila.
Zodpovednosť za zabezpečenie dopravnej obslužnosti regiónov by vzhľadom na nepripravenosť a nedostatočné skúsenosti VÚC mal ešte niekoľko rokov niesť štát. Na vyššie územné celky by ju mal preniesť až po tom, ako sa odstránia problémy s proklamovanými nedostatočnými finančnými zdrojmi, napríklad na školstvo a zdravotníctvo. V prechodnom období by mal štát zákonom o dopravnej obslužnosti stanoviť aspoň minimálne štandardy frekvencie prímestských spojov, maximálne ceny cestovného a politiku sociálnych zliav, v lepšom prípade aj požiadavku na nadväznosť a čakanie sa spojov a tiež stanoviť úrad, ktorý by dodržiavanie týchto minimálnych štandardov kontroloval.

Na trnavskú stanicu zaútočili teroristi
Pravda 28.04.2005, ma, TRNAVA - Teroristický útok na železničnú stanicu v Trnave včera dopoludnia poriadne sťažil život cestujúcim. "Chemické ohrozenie, chemické ohrozenie, opustite budovu stanice smerom na Dohnányho ulicu," hlásil staničný rozhlas. Aj keď išlo len o cvičenie, hasia, zdravotníci i policajti brali svoju úlohu vážne.
Cestujúci sa k vlakom dostali iba zadným vchodom, zastávka mestskej hromadnej dopravy bola spred stanice premiestnená. "Nedá sa nič robiť, raz začas si to musíme precvičiť," poznamenal krajský hasičský riaditeľ Ondrej Hurbanis. Výbuch nástražného systému zasiahol cisternu s čpavkom, ale aj jeden vozeň osobného vlaku. Únik nebezpečnej látky zlikvidovali hasiči, na pomoc si privolali aj Záchrannú brigádu z Malaciek. Zranených odvážali do neďalekej nemocnice kvíliace sanitky. Po dekontaminácii priestorov sa dostali k akcii "kukláči", ktorí mali prehľadať prevádzkovú budovu železničnej stanice a zadržať teroristov.

Zmeny na susedných železniciach
BRATISLAVA 28. 04. 2005 (SITA) -
1/ Na Ukrajinu bez slovenského vozňa
V súčasnosti Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. zabezpečuje spojenie s Ukrajinou jedným párom rýchlika R 220/221 Dukla. Vlak premáva z Košíc do Kyjeva s priamymi lôžkovými vozňami ukrajinských železníc Wien Sűdbf -Bratislava - Košice - Kyjev ( z Bratislavy ide v 1,2,4,5,7 ) a Wien Sűdbf -Bratislava - Košice - Ľvov ( z Bratislavy ide v 3 a 6 ). Do prvej zmeny cestovného poriadku (do 11.6.2005) cestujúci môžu využiť priame spojenie Bratislava - Košice - Kyjev v ubytovacom vozni Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. Od 12.06.2005 budú vo vlaku zaradené len ubytovacie vozne Ukrajinských železníc.
Vo vlaku je možné cestovať v úseku Košice - Čop v 2. triede vo vozňoch na sedenie.
Cestovný poriadok vlakov 220/221

Vlak 220
Košice odchod 7:20
Čierna nad Tisou príchod 8:39
Čierna nad Tisou odchod 9:21
Čop príchod 10:40*
Čop odchod 12:35*
Ľvov 18:50*
Kyjev príchod 5:26*
   
Vlak 220  
Kyjev odchod 23:48*
Ľvov 10:45*
Čop príchod 17:15*
Čop odchod 19:40*
Čierna nad Tisou príchod 19:00
Čierna nad Tisou odchod 19:50
Košice príchod 21:12
   
*VEČ  

V Čope je možné využiť nadväzné spojenie do/z Užhorodu:

Čop 11:12 * 18:18*
Užhorod 11:45 * 18:45*
* bez záruky Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.

Okrem R 220/221 premáva do Čopu 1 pár osobných vlakov.
Vlak 8856 ( vozne 2. triedy) Vlak 8855 ( vozne 2. triedy )

Čierna nad Tisou 20:15 3:53
Čop 20:45 3:20

Prípoje z / do Čiernej nad Tisou:

Na vlak 8856
Bratislava 8:10    
Košice odchod   15:50 16:40
Čierna nad Tisou 16:54 17:25 18:25
  R 605 Os 8809 Os 8831
(iba v pracovné dni)
       
Od vlaku 8855
Čierna nad Tisou 5:10 6:15  
Košice príchod 6:55    
Bratislava   15:05  
  Os 8802 R 604  

Príklady Cien:

  jednosmerný spiatočný
Košice - Čop 200 0399
Košice - Užhorod 216 0431
Košice - Kyjev 946 1892
Čierna nad Tisou - Čop 064 0128

Bratislava - Kyjev spiatočný 3004 Sk,- dieťa do 12 r. 1500 Sk,-
(Ukrajinské železnice poskytujú zľavu len pre deti do 12 r.).
Spiatočné cestovné lístky platia 2 mesiace.

2/ Spojenie Slovensko - PKP cez PPS Medzilaborce - Lupkow
Medzi stanicami Medzilaborce - Lupkow od 1. mája 2005 budú premávať dva páry osobných vlakov. Je možné využiť na oboch stranách hranice nadväzné vlakové spojenie.

Nadväzne spojenie z Humenného a do Zagorza
Humenné odchod 6:26 14:33
Medzilaborce príchod 7:35 15:59
     
  Vlak 8961 Vlak 8975
Medzilaborce odchod 7:53 16:35
Lupków príchod 8:18 17:00
Lupków odchod 8:38 17:18
Zagorz príchod 10:15 18:55
     
Nadväzne spojenie zo Zagorza a do Humenného
Zagorz odchod 6:51 15:31
Lupków príchod 8:28 17:08
  Vlak8964 Vlak8972
Lupkow odchod 9:07 17:40
Medzilaborce príchod 9:28 18:01
     
Medzilaborce odchod 10:14 18:20
Humenné príchod 11:25 19:22

Vlaky 8961, 8975, 8964, 8972 jazdia od 1.5 do 2.10
Cena: Na cestovanie je možné využiť mimoriadne ceny spiatočných cestovných lístkov
Medzilaborce - Nový Lupkow celé cestovné 1,5 eur polovičné 0,75 eur ( platí dva dni )
Pri dlhšom pobyte cestujúci môžu využiť ponuku : Medzilaborce - Nový Lupkow celé
cestovné spiatočné 168 , -Sk ( platnosť dva mesiace).
Všetky ceny sú orientačné a závisia od kurzu EUR/SKK.

3/ Špeciálny lístok „EURegio Special SLOWAKEI“
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. dostala informáciu od Rakúskych železníc (OBB), že dňom 01.05.2005 budú používať nové cestovné doklady OBB - Špeciálny lístok „EURegio Special SLOWAKEI“.
Špeciálny lístok „EURegio Special SLOWAKEI“ má skrátenú platnosť - jeden deň.
Cestovný lístok je platný aj vo vlaku ER 7381 s odchodom z Bratislavy hl. st. 0.32 h. na nasledujúci deň.

4/ Zmena východovej a konečnej stanice v Budapešti
Na základe oznámenia železníc MÁV sa s platnosťou od 2. zmeny Cestovného poriadku t.j. od 12.6.2005 mení východisková a konečná stanica z Budapešť Nyugati pu. na Budapešť Keleti pu. ako aj časy odchodov a príchodov do a z tejto stanice u nasledovných vlakov:
EC 170 „Hungária“ Budapešť Keleti pu. odchod o 10.10 h
EC 171 „Hungária Budapešť Keleti pu. príchod o 19.47 h
EC 174 Budapešť Keleti pu. odchod o 6.10 h
EC 175 Budapešť Keleti pu. príchod o 23.47 h
Ex 278 „Jaroslav Hašek“ Budapešť Keleti pu. odchod o 13.50 h
Ex 279 „Jaroslav Hašek“ Budapešť Keleti pu. príchod o 14.57 h

Až 106 obetí vlakovej tragédie v Amagasaki
TOKIO 28. 04. 2005 (SITA/AFP) - Počet obetí najväčšieho japonského vlakového nešťastia za posledné štyri desaťročia sa v meste Amagasaki na južnom ostrove Honšú zvýšil na 106. Mŕtvoly piatich mužov a štyroch žien objavili záchranári vo štvrtok ráno v najzdevastovanejších častiach vykoľajených vagónov. Informoval o tom predstaviteľ miestnych hasičov.
V troskách vlaku celkovo zahynulo 59 mužov a 47 žien. Polícia vo štvrtok oznámila, že našli aj mŕtvolu 23-ročného rušňovodiča, podozrivého zo spôsobenia nešťastia.
Záchranári ešte stále budú pokračovať vo svojej práci v nádeji, že v troskách zničených vagónov objavia aj niekoho živého, naposledy sa to však podarilo v utorok a elektromagnetický monitoring odvtedy nezaznamenal žiadne známky života.

Na železničnom priecestí Šelpice sa zrazilo auto s osobným vlakom
(TASR) Bratislava 28. 04. 2005 - K zrážke osobného auta Daewoo Nexia s osobným vlakom došlo dnes o 12.45 hod na chránenom železničnom priecestí Šelpice v úseku trate Trnava-Kúty. Vodiča auta 58-ročného Trnavčana previezli do nemocnice, nik z cestujúcich vo vlaku sa nezranil.
Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa Búranského išlo o priecestie bez závor so svetelnou signalizáciou, vodič však tvrdí, že signalizácia nefungovala.
Pri nehode došlo podľa hovorcu Železničná spoločnosť Slovensko Miloša Čikovského k poškodeniu výhybky. Železničnú dopravu dočasne zabezpečovala náhradná autobusová doprava. Dopravu podľa Búranského obnovili o 14,20 hod. Prípadom sa zaoberá trnavská polícia.

Vandali v stredu spôsobili železniciam škodu za viac ako 11 tisíc korún
(TASR) Bratislava 28. 04. 2005 - Vandali v stredu spôsobili Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) škodu za viac ako 11 tisíc korún.
Na železničnej stanici vo Vrútkach zatiaľ neznámy páchateľ v osobnom vozni zaradenom na konci súpravy rozrezal koženkové poťahy na dvoch sedadlách a dvoch operadlách. Ich výmena bude stáť 1440 korún. Podobný prípad zaznamenali vo vozni počas jazdy vlaku v úseku Bošany - Partizánske. Neznámy páchateľ koženkové čalúnenie navyše ukradol, čo predstavuje škodu vo výške 3600 korún. Ďalších šesť tisíc korún budú musieť železnice investovať do opravy dvoch vozňov, ktoré postriekal sprejer v Bratislave. Prípadmi sa zaoberá Železničná polícia.
TASR informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Heute Durchstich im Lötschberg-Basistunnel
Eurailpress 28.04.2005 - Heute Mittag wurden im NEAT-Basistunnel am Lötschberg die letzten Meter Fels gesprengt. Der Durchstich des 34,6 Kilometer langen Bahntunnels zwischen Frutigen BE und Raron VS ist ein Meilenstein der neuen Alpentransversale NEAT. Zusammen mit dem Basistunnel am Gotthard ermöglicht die neue Verbindung die Einbindung der Schweiz in die internationalen Hochgeschwindigkeitsnetze der Bahn.
Der neue Bahntunnel am Lötschberg soll 2007 in Betrieb gehen. Nach jüngsten Schätzungen kostet das Bauwerk 4,2 Mrd. Franken, wie eine Sprecherin der BLS Alptransit AG auf Anfrage erklärte. Ursprünglich gingen die Verantwortlichen von rund 3,2 Mrd. Franken aus.
Die Planungsarbeiten hatten Ende der achtziger Jahre begonnen. Die Bauarbeiten wurden 1994 mit dem Sondierstollen bei Frutigen und dem Fensterstollen bei Mitholz BE aufgenommen. 1999 wurden die ersten Meter des eigentlichen Basistunnels gesprengt. Seither haben die Tunnelbauer von fünf Baustellen aus mit Sprengstoff und einer riesigen Tunnelbohrmaschine rund 90 Kilometer Fels ausgebrochen.

Turisty čeká na Čiernohronské železnici obnovený vozový park
(zpravodaj ČTK) ČIERNY BALOG (Slovensko) 28. 04. 2005 – S rozšířeným vozovým parkem, který je bohatší o parní lokomotivu z Rumunska, opravenou motorovou lokomotivu a několik vagonů z Maďarska, vstupuje do letní turistické sezony unikátní úzkokolejná Čiernohronská železnice (ČHŽ) ve slovenském Čierném Balogu (okres Brezno). Vlak s prvními turisty vyjede v neděli 1. května. Na dnešní tiskové konferenci v Banské Bystrici o tom informovali zástupci provozovatele.
"Návštěvníci naší atrakce budou mít kromě toho k dispozici obnovenou nástupní stanici v Chvatimechu, Čierném Balogu a Vydrově," řekl zástupce ČHŽ Marek Medveď. Železnice vybudovala tyto stanice ve spolupráci s agenturou Murphy a tamním občanským sdružením Vydra. Celkové náklady dosáhly zhruba tří milionů korun, přičemž podstatnou částí přispěl fond Phare Evropské unie.
Cestovné podle Medvedě letos zdraží. Dospělý zaplatí za jízdu z Čierného Balogu do Chvatimechu a zpět 300 korun, dítě polovinu. "Školní zájezdy mají ale slevy, a tak lístek vyjde na 90 korun," dodal Medveď.
Čiernohronská železnice, která jezdí od loňska v původním šestnáctikilometrovém úseku, byla v provozu také zimě. Parní lokomotiva se dvěma vytápěnými vagony převážela vyznavače zimních sportů až k nedalekým lyžařským vlekům. Zimní turistický provoz byl pro provozovatele úzkokolejky vítaným příspěvkem do jinak nízkého rozpočtu. Loni byl totiž ukončen provoz na místní pile, odkud parní i motorové vlaky převážely dřevo.
Ojedinělá slovenská trať uprostřed malebné nízkotatranské přírody přepravila loni v letní sezoně 90.000 turistů, nejvíce v novodobé historii. Za 13 let obnovené činnosti tak železnice přepravila zhruba 600.000 cestujících. Nejpočetnější skupinu tvořili Slováci a návštěvníci z České republiky.
Jediná úzkokolejka svého druhu v zemi existuje i přes rozhodnutí slovenské vlády o její likvidaci z roku 1985. O obnovení provozu v roce 1992 se zasloužila parta nadšenců, příznivců krásné přírody a parních vlaků. V současnosti trať spravuje soukromé sdružení Mikroregion Čierný Hron.
Roční rozpočet železnice činí přibližně šest milionů korun. Zhruba dvě třetiny tvoří vybrané jízdné, zbytek dodají sponzoři. V plánu je také pravidelná přeprava lidí, kteří dojíždějí za prací do železáren Podbrezová nebo dále do Banské Bystrice.
Historie ČHŽ se začala psát v roce 1908 s vybudováním prvního úseku trati o rozchodu 760 milimetrů z Hronce do Čierného Balogu. Pravidelný provoz byl zahájen na přibližně deseti a půl kilometrech o rok později. Poté byly vybudovány další úseky v délce více než 130 kilometrů směrující do údolí Čierného Hronu. Na stavbě pomáhali i zajatci z první světové války. V období první Československé republiky zabezpečovalo provoz železnice 115 zaměstnanců. Současně se svozem dřeva se v ní denně přepravilo kolem 250 lidí.
Na Slovensku existuje vedle této úzkokolejky také další železniční atrakce, kterou je lesní dráha, jezdící v úvrati ve Vychylovce (okres Čadca). Ta byla letos v zimě poškozena vyvrácenými stromy a staniční přístřešky tíhou sněhu. Provoz na této trati bude přesto zahájen 1. května. O obnovení podobných tratí se snaží také party nadšenců v Tisovci a na Oravě.

Počet obetí železničného nešťastia sa vyšplhal na 103
(SITA/AFP) TOKIO 28. 04. 2005 - Šesť ďalších mŕtvych tiel objavili vo štvrtok záchranári na mieste vlakového nešťastia v japonskom meste Amagasaki. Počet obetí z vykoľajeného vlaku tak prekročil stovku a vyšplhal sa na 103. Záchranári ešte stále budú pokračovať vo svojej práci v nádeji, že v troskách zničených vagónov objavia aj niekoho živého, naposledy sa to však podarilo v utorok a elektromagnetický monitoring odvtedy nezaznamenal žiadne známky života.
Hasiči sa začali vo štvrtok venovať najviac zničeným častiam vykoľajených vagónov. Podľa japonských médií by sa v úplne zdevastovanom prvom vozni malo nachádzať 10 doposiaľ nezvestných cestujúcich. Stále sa nenašlo ani telo 23-ročného rušňovodiča, ktorý podľa vzrastajúcich podozrení nehodu spôsobil neprimeranou rýchlosťou. Trosky vlaku prehľadávajú aj vládni vyšetrovatelia v snahe zistiť príčiny tragédie.

Nadchod pri Filiálke už slúžiť nebude
Pravda 29.04.2005, sp, NOVÉ MESTO (sp) - Lávka pre peších nad bývalou železničnou stanicou Filiálka, ktorá spájala Kukučínovu ulicu s Račianskou, už doslúžila.
Mestská časť Nové Mesto ako jej správca ju pred niekoľkými dňami uzavrela, pretože pre užívateľov začala byť nebezpečná. Jej oceľové schody totiž na viacerých miestach úplne prehrdzaveli a zmizlo aj ochranné pletivo na bočných zábradliach.
"Po prehliadke mostnej konštrukcie označili odborníci jej stav za nebezpečný, ba až život ohrozujúci," vysvetlila hovorkyňa miestnej samosprávy Valéria Reháčková.
"Na základe týchto výsledkov statík odporučil lávku uzavrieť," dodala. Spresnila, že nadchod už nemožno ani zrekonštruovať.
Preto ho zrušili a v blízkom čase celý rozoberú. "O výstavbe novej lávky mestská časť neuvažuje," doplnila Reháčková.
Zrušené premostenie však slúžilo ako dôležitý, aj keď značne nepohodlný a bariérový prechod od Račianskej ulice k územnej Poliklinike Tehelná.
Spor o charakter odstavného koľajiska pod ním už dlhodobo vedie samospráva mestskej časti so Železnicami Slovenskej republiky, ktoré vlastnia pozemky s koľajami.
Nové Mesto navrhuje koľajisko odstrániť a lokalitu zastavať bytovými domami či obchodmi. Železnice sa tu zase usilujú dobudovať dôležitý uzol prímestskej vlakovej dopravy, v čom im však bráni chronický nedostatok financií.
Obyvatelia z okolia vrátane pacientov Polikliniky Tehelná boli na odstavenú lávku odkázaní celé desaťročia.
Teraz musia voliť medzi nebezpečným kľučkovaním po železničnej trati alebo obchádzaním územia zoširoka od Trnavského mýta či od Križovatky Jozefa Čabelku.
(Len veľmi naivného človeka nenapadne, že je to len snaha mestskej časti o zvýšenie odporu miestneho obyvateľstva voči železnici na tomto mieste - pozn. Addams)

Ako na šampionát
TASR HOSPODÁRSKE NOVINY 29.04.2005
Vlakom
- Spolu 74 vlakov z Bratislavy do Viedne a späť ponúka záujemcom o svetový šampionát v hokeji Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK). Z Bratislavy hlavnej stanice cez Marchegg do Viedne Sudbahnhof denne jazdí 19 párov vlakov, z Bratislavy-Petržalky cez Kittsee do Viedne-Westbanhof je to spolu 15 párov vlakov, z Košíc cez Žilinu do Viedne-Westbanhof premáva každý deň 1 pár InterCity vlakov a z Bratislavy idú dva páry InterCity vlakov do Viedne-Westbahnhof.
- Vlaky z Bratislavy do Viedne premávajú v oboch smeroch od šiestej hodiny ráno a posledný vlak ide z Bratislavy hlavnej stanice do Viedne-Sudbahnhof o 0.32 h. Posledný vlak z Viedne-Sudbahnhof odchádza o 23.50 hod. s príchodom do Bratislavy-Petržalky o 0.48 hod. Posledný InterCity vlak z Viedne-Westbahnhof odchádza o 21.50 hod. a do Bratislavy na hlavnú stanicu príde o 23.26 hod.
- Cestujúci, ktorí prídu vlakom do železničnej stanice Westbahnhof môžu ísť do Stadthalle pešo (cca 15 min.), alebo sa môžu odviezť jednu zastávku linkou metra U6. Z Viedne-Sudbahnhof do Stadthalle ide električka číslo 18 alebo linka metra U1 s prestupom na U3 a U6.
- Spiatočný cestovný lístok Bratislava – Viedeň stojí 308 Sk. Tí, ktorí pôjdu v tom istom týždni na viacero zápasov, si môžu kúpiť týždenný spiatočný cestovný lístok za 882 Sk. (krátené)

Prerazili tretí najdlhší tunel na svete
DPA; ČTK SME 29.04.2005 - Odstrelením posledných metrov 28.4. vo Švajčiarsku prerazili tretí najdlhší železničný tunel na svete. Dĺžka tunela medzi Frutingenom v oblasti Berner Oberland a Raronem v kantóne Valais meria 34,6 km.
Tunel umožní prepojenie na medzinárodnú vysokorýchlostnú železničnú sieť a uľahčí spojenie v smere sever - juh. Budú ním prechádzať osobné aj nákladné vlaky. Pri Rarone položili prvé metre koľajníc vlani a o rok ich začnú pokladať aj na opačnej strane. Spustenie do prevádzky je naplánované na rok 2007.
Vôbec najdlhší železničný tunel na svete je podmorský Seikan, ktorý je dlhý 53,8 km a spája japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó. Po ňom nasleduje Eurotunel medzi Francúzskom a Britániou, ktorý meria 50,3 km.
Práce na švajčiarskom tuneli sa začali v roku 1994. Ide o stavbu, ktorá má mať dve tunelové rúry. Jeden z tubusov postavia neskôr. Na projekte pracovalo 2500 ľudí. Na včerajšie slávnostné prerazenie posledných metrov bolo pozvaných vyše 1000 hostí.

Vagony z nejhoršího japonského železničního neštěstí mizí z trati
(ČTK) AMAGASAKI (Japonsko) 30. 04. 2005 - Z železniční trati v prefektuře Hjógo postupně mizí trosky vagonů osobního vlaku, který v pondělí vykolejil v zatáčce a několik vozů narazilo do blízkého obytného bloku. Při nejhorším železničním neštěstí v Japonsku za posledních 40 let zahynulo podle poslední bilance 106 lidí a více než 400 dalších bylo zraněno.
Dělníci už uvolnili první vůz soupravy, který narazil do obytného bloku a dopravili ho na nákladních autech do skladiště společnosti West Japan Railway, která havarovaný spoj provozovala. Tam ho zkoumají policejní experti. Zatímco dělníci pokračují v odklízení zmuchlaného kovu a trosek, shromažďují se místní obyvatelé i příbuzní obětí u provizorního oltáře postaveného nedaleko místa neštěstí. Modlí se tu, pálí vonné tyčinky a pokládají kytice chryzantém a lilií. Někteří sem nosí lahve vody, zeleného čaje i plechovky piva, které poslouží - jak Japonci věří - coby potrava duší zemřelých. "Normálně tímhle vlakem jezdím a chtěl jsem vzdát úctu těm, kteří v něm zahynuli," říká dvaapadesátiletý lékař Jošio Kita, který ošetřoval v nemocnici desítky zraněných z pondělní tragédie.
Záchranáři ukončili pátrání v troskách vagonů ve čtvrtek. Posledního živého cestujícího se podařilo vyprostit v úterý - dospívající mladík byl uvězněný v troskách více než 22 hodin.
Předpokládá se, že nehodu způsobil strojvedoucí, teprve 23letý mladík, který údajně jel příliš rychle. Sám při neštěstí zahynul a jeho tělo bylo objeveno ve čtvrtek ve zdemolovaném prvním voze soupravy.

Podľa Brigity Schmögnerovej sú verejné služby príliš drahé
Národná obroda 30.04. 2005 , kam - Verejným službám na Slovensku chýba sociálny rozmer a ich ceny rastú veľmi rýchlo v porovnaní s príjmami domácností. Tvrdí to výkonná tajomníčka Ekonomickej komisie pre Európu OSN Brigita Schmögnerová.
"Ceny sa liberalizovali veľmi rýchlo," uviedla exministerka financií. "Spoločnosti pritom dosahujú rekordné zisky."
Pojmom verejné služby sa označujú sieťové odvetvia - teda energetické podniky, plynárne, železnice a dopravné spoločnosti vôbec - a tiež regionálne a miestne vodárenské či teplárenské spoločnosti. Podľa európskej legislatívy je pri tomto druhu služieb rozhodujúca ich kvalita, cena, dostupnosť a bezpečnosť dodávok. "Cenová dostupnosť v starších štátoch EÚ je na vyššej úrovni," dodala Schmögnerová s tým, že napríklad v minulých rokoch tu ceny za elektrinu klesli o 15%.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
: Užhorod

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso - Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

 

Národná obrodaSITAHospodársky denník

Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový Čas

 

 

Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

 

 

VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

 


Strana vytvorená: 03-V-2005  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0518.htm)