1. mája budú asi lacnejšie lístky
SITASme1.03.2004 - Vstup do únie možno oslávime aj tým, že 1.5. budú lacnejšie lístky na vlak. Železnica je pripravená v tento deň zlacnieť lístky do krajských sídiel, ale najskôr musí rokovať s ministerstvom dopravy.
Polovičnú zľavu na cestovnom navrhuje vicepremiér Pál Csáky, ktorý pripravil program osláv. Ministerstvá ho mali pripomienkovať do piatku.
Csáky chce na oslavy vstupu do únie 14 mil. Sk. Po pol milióne majú dostať sídla vyšších územných celkov. 2,5 mil. má ísť na billboardy, pretože podľa Csákyho "je nevyhnutné prostredníctvom rozsiahlej informačnej kampane upozorňovať obyvateľov na tento medzník".
Cez 4 mil. bude stáť slávnostný večer v Slovenskom národnom divadle pre 500 pozvaných, následná recepcia v hoteli Carlton vyjde na takmer 2 mil. Na pol milióna vyjde slávnostná schôdza Národnej rady.
Oficiálne oslavy potrvajú dva dni a bude ich prenášať televízia. Začnú sa 30.4. keď sa predpoludním zíde národný konvent, združujúci zástupcov vlády, parlamentu, cirkví, škôl a mimovládnych organizácií.
Prvý máj otvorí slávnostná schôdza Národnej rady v historickej budove na Župnom námestí, nasledovať bude recepcia asi pre 200 hostí. STV zabezpečí prenos bezplatne. STV prinesie aj telemost krajín únie s Bruselom, ktorý platí a technicky zabezpečí European Broadcasting Union (EBU).
Samospráva by peniaze na oslavy mala získať od sponzorov.

Federace strojvůdců se dohodla s vedením ČD
Česká tisková kancelářHOSPODÁŘSKÉ NOVINY 01.03.2004 - Federace strojvůdců sa 27.2.2004 dohodla s vedením ČD a nevstúpi do plánovaného štrajku. Ten mal začať od polnoci na 1.3. a trvať 48 hodín. Uviedol to hovorca federácie Libor Poláček.
Podľa neho ČD prisľúbili upraviť tarify pre niektorých strojvedúcich s platnosťou od 1.3. tak, ako federácia požadovala.

Únia plánuje liberalizáciu železničnej dopravy od roku 2010
SITABRATISLAVA 1. 3.2004 - Európska komisia v stredu zverejní plány zamerané na úplnú liberalizáciu európskych systémov železničnej dopravy. Takzvaný „tretí železničný balík“ je súčasťou zámerov európskej komisárky pre dopravu a energiu Loyoly de Palacio vytvoriť zo železničnej dopravy atraktívnejšieho a lepšieho konkurenta dvom najväčším rivalom – cestnej doprave a nízkonákladovej leteckej doprave.
Na základe očakávaných plánov by mala byť cezhraničná železničná preprava vrátane kabotáže prístupná konkurencii od januára 2010. Zahrnutie kabotáže by znamenalo, že všetky železničné spoločnosti poskytujúce služby na medzinárodnej úrovni by mohli prepravovať cestujúcich medzi dvoma stanicami v rôznych štátoch na medzinárodnej trase vrátane prepravy cestujúcich v rámci tej istej krajiny.
Plány sa tiež majú zaoberať právami cestujúcich, konkrétne poskytovaním kompenzácií v prípade meškania vlakov. Očakáva sa, že Európska komisia navrhne refundáciu vo výške 50 alebo 100 percent ceny lístku v závislosti od dĺžky trasy a meškania. De Palacio tiež zahrnula do nových plánov vydávanie
“všeobecných" preukazov pre rušňovodičov platných v celej únii a návrhy zaručujúce “minimálnu kvalitu poskytovaných služieb” na trhu nákladnej železničnej dopravy.

Český rychlovlak Pendolino sveze lidi až v létě
MLADÁ FRONTA DNES 01.03.2004, ciz - 13 km prejde za necelé 4,5 minúty a spoza okienka sa ani nezdá, že vlak ide 180 km rýchlosťou. Takto sa preháňa po skúšobnom okruhu druhá súprava českého rýchlovlaku Pendolino .
Takmer 400-tonový kolos má na postupné zastavenie, aby všetci cestujúci neskončili v kabíne rušňovodiča, kilometer. Zvieratá v okolí trate majú smolu, rýchlovlaku nedokážu načas uhnúť. "Väčšinou to nestihnú," lakonicky konštatuje rušňovodič.
Interiér Pendolina sa podobá lietadlu a rozdiel medzi 1. a 2. triedou nie je takmer poznať, vlastne sa líši len jednou sedačkou vo vagóne navyše.
ČD počítajú s tým, že na svoju prvú cestu by sa rýchlovlak mohol vydať o dva mesiace. Na trati Vranovice - Břeclav chcú železnice Pendolino testovať zatiaľ na maximálnej rýchlosti 200 km/h. Vlak bude pri testoch na tomto úseku jazdiť rýchlosťou 220 km/h. Železnice chcú s Pendolinom prekonať český rýchlostný rekord 219 km/h z roku 1972.
V lete by mohlo Pendolino začať jazdiť skúšobne, ale už aj s cestujúcimi na linke Praha – Brno.

Muža okradla mladá Rómka a jej kumpán
SITABRATISLAVA/NOVÉ MESTO NAD VÁHOM 1. 3.2004 - Nepríjemný zážitok mal 34-ročný muž z okresu Trenčín, ktorý sa v staničnom bufete v Novom Meste nad Váhom zoznámil s 29-ročnou senickou Rómkou. Tá ho krátko po zoznámení spolu so svojím 41-ročným kumpánom okradla. Ako agentúru SITA informoval hovorca Železničnej polície SR Jozef Búranský, muž po krátkom rozhovore dal Rómke peniaze, aby kúpila dva poháriky rumu, ktoré spolu vypili. Asi po desiatich minútach mu však začalo byť nevoľno a pravdepodobne stratil pamäť, pretože precitol až v odstavenej vlakovej súprave v Leopoldove, pričom vôbec netušil, ako sa tam dostal. Ďalšie prekvapenie ho čakalo, keď zistil, že mu chýba prsteň a zlaté hodinky Quartz, mobilný telefón a peňaženka, v ktorej mal okrem 470 korún aj občiansky a vodičský preukaz. Prípad sa dostal do rúk železničným policajtom a tí spolu s okradnutým mužom prezreli novomestskú stanicu , kde podarenú dvojicu objavili. Obaja sa ku krádeži priznali, avšak k použitiu toxikologických látok nie. Zaujímavé bolo tiež zistenie, že na ženu okresný súd ešte predtým vydal príkaz na zatknutie, pretože sa vyhýbala nástupu na výkon trestu odňatia slobody. Trenčiansky vyšetrovateľ kvalifikoval prípad ak trestný čin lúpeže.

Rumunskí železničiari štrajkujú, chcú zvýšiť mzdy o 12 %
SITAReutersBUKUREŠŤ 1. 3.2004 - Tisíce pracovníkov rumunských štátnych železníc zastavili v pondelok na dve hodiny železničnú dopravu s cieľom vyvinúť nátlak na splnenie ich požiadaviek ohľadom zvýšenia miezd a zastavenia prepúšťania pracovných síl.
Odborári chcú tento rok dosiahnuť zvýšenie miezd o 12 %, avšak vláda ponúka zvýšenie len o 3 %. "Ak naše požiadavky nebudú schválené v nasledujúcich piatich dňoch, rozhodneme sa, či začneme štrajk na neurčitú dobu," uviedol vedúci odborárov Voicu Sala. Dodal, že podľa ponuky vlády, by mesačný plat v sektore železníc dosahoval okolo 87,53 USD, pričom priemerná mesačná mzda v Rumunsku je na úrovni 150 USD. V pondelok približne 40 tis. železničiarov v celej krajine prestalo ráno pracovať a počas dvoch hodín štrajku zastavilo približne 400 vlakov.
Rumunsko minulý rok rozhodlo o prepustení viac než 16 500 železničiarov a prisľúbilo svojmu hlavnému ekonomickému mentorovi MMF, že bude pokračovať s reštrukturalizáciou dopravného sektora. Experti z MMF sú v rumunskom hlavnom meste a diskutujú o novom programe pre túto balkánsku krajinu po tom, čo minulý rok po prvýkrát za 14 rokov po zvrhnutí komunistického režimu dokončila dohodu o stand-by úvere.

Cestujúci opúšťajú vlaky
Cestujúci opúšťajú vlaky, viac využívajú autobusy a autá. Pre sedemdesiat percent ľudí je príčinou prechodu vyššia cena lístkov a porovnateľnosť s automobilovou dopravou
Národná obroda2. 3.2004, Jozef Kuník - V januári 2004 v porovnaní s januárom 2003 poklesol počet pasažierov na slovenských železniciach o 10 %. Je to aj dôsledok zvýšenia ceny cestovného od nového roka. Podľa prieskumu Železničnej spoločnosti, a.s., až 70 percent respondentov zdôvodňovalo zníženie cestovania vlakom neúmerným zvýšením ceny cestovných lístkov. Tržby Železničnej spoločnosti poklesli o 3 %, hoci cestovné na Slovensku sa od januára 2004 zvýšilo až o 10 percent. Ako uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský, príčin tohto stavu je viac. Predovšetkým ľudia, najmä nezamestnaní a dôchodcovia, cestujú z rôznych dôvodov vlakom menej. Ak totiž už dvaja cestujúci použijú osobný automobil s priemernou spotrebou približne 6 litrov pohonných látok na 100 km, už je takéto cestovanie finančne výhodnejšie. Taktiež možno evidovať určitý presun cestujúcich na autobusovú dopravu.
K poklesu cestujúcich prispelo aj zrušenie 25 regionálnych železničných tratí, aj keď sa neskôr na deviatich zrušených tratiach prevádzka opäť obnovila. Na porovnanie v susednom Česku, kde k zvyšovaniu cestovného pristupujú racionálnejšie a dokonca v určitých prípadoch cestovné aj znižujú, počet jázd vlakom na obyvateľa a rok dosahuje číslo 17, kým u nás na Slovensku cestuje ročne jeden občan iba jedenásťkrát. Česká republika drží v cestách vlakom prím zo všetkých krajín strednej a východnej Európy. Pokles cestovania vlakom je však problém železničných spoločnosti aj v iných krajinách, nielen na Slovensku. Napríklad v spomínanom Česku poklesol počet jázd vlakom na obyvateľa za rok o 2 % a podobne zaznamenali pokles aj vo Francúzsku, v Rumunsku, Rakúsku a v ďalších európskych krajinách.

ZSSK upravila podmienky pre poskytovanie zliav pre žiakov a študentov
TASRBratislava 2. 3.2004 - Držitelia žiackych časových preukazov (ŽČ), ktorí si mohli na tieto preukazy doteraz na železnici kupovať len časové predplatné cestovné lístky, už môžu kupovať bez formalít aj jednorazové zľavnené cestovné lístky.
Ak však chcú cestovať s jednorazovým zľavneným cestovným lístkom v sobotu, nedeľu alebo sviatok, musia ZSSK , a. s. predložiť potvrdenie školy o tom, že ide o cestu súvisiacu so školským vyučovaním. Zmeny nastali aj pre držiteľov žiackych jednorazových preukazov (ŽJ), ktorí si môžu okrem jednorazových zľavnených cestovných lístkov kupovať bez formalít aj žiacke časové lístky.
Ako TASR informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský, podmienky na poskytovanie zľavy pre žiakov a študentov upravila spoločnosť s účinnosťou od 15. februára tohto roku.

Vláda zřejmě ustaví komisi pro hodnocení nabídek lokomotiv pro ČD
Česká tisková kancelářPRAHA 2. 3.2004 - Vláda by měla ve středu ustavit komisi pro hodnocení nabídek na dodávku 20 elektrických lokomotiv pro ČD . Návrh členů jí předloží ministr dopravy Milan Šimonovský. Obsazení komise bylo provedeno na základě doporučení zadavatele, tedy ČD , uvedl tiskový odbor ministerstva dopravy.
Tendr na 20 vysokorychlostních elektrických lokomotiv pro nákladní i osobní dopravu vyhlásily dráhy už závěrem loňského roku. Zakázka má hodnotu kolem dvou miliard korun.
Komise se má skládat ze zástupců drah a ministerstev dopravy, financí, průmyslu, pro místní rozvoj a obrany. O vítězi tendru by měla rozhodnout do 35 dnů.
O dodávku elektrických lokomotiv pro České dráhy mají zájem plzeňská Škoda Dopravní technika a německý Siemens. Obě firmy předaly drahám své nabídky.
ČD chtějí vozy financovat z úvěru od sdružení evropských železnic Eurofima. Třísystémové lokomotivy, které firma nakoupí postupně, jsou schopny jezdit na všech třech druzích elektrického napájení, z nichž dva se využívají v ČR a další v SRN a Rakousku.
ČD měly ke konci loňského roku zhruba 930 elektrických lokomotiv. Jejich průměrné stáří bylo 27 let. Nejstarší jsou lokomotivy pro střídavou trakci, jejichž průměrný věk je 31 let.

Šťastie mali dvaja muži v dodávke, ktorú zachytil vlak pri obci Vysoká pri Morave
TASRBratislava 2. 3.2004 - O šťastí môžu hovoriť dvaja muži sediaci v dodávke Fiat Ducato, ktorú v nedeľu večer na železničnom priecestí pri obci Vysoká pri Morave zachytil vlak.
K dopravnej nehode došlo na účelovej komunikácií z obce Láb smerom na Vysokú pri Morave. 15-ročný nevodič šoféroval traktor a rozhodol sa pomôcť dodávke, ktorej sa šmýkalo na vrstve napadaného snehu na ceste. Problémy nastali pri priechode cez železničné priecestie. Traktor uviazol na jednej a dodávka na druhej strane koľajiska. V tom prichádzal prázdny osobný vlak. Pravdepodobne pri náraze došlo k pretrhnutiu lana, ale i napriek tomu vlak zachytil a tlačil dodávku pred sebou 82 metrov.
Posádka dodávky utrpela len ľahké zranenia. Mužov previezli do nemocnice, kde si ich ponechali na pozorovanie. Nehodou vznikla škoda vo výške 500-tisíc korún. Všetky okolnosti ako aj miera zavinenia účastníkov dopravnej nehody sú predmetom ďalšieho vyšetrovania.
Informácie pre TASR poskytla hovorkyňa KR Policajného zboru v Bratislave Silvia Miháliková.

Vláda schválila výnimku o prevode štátneho majetku pre ŽSR
SITABRATISLAVA 3. 3.2004 - Vládny kabinet v stredu schválil výnimku o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby pre ŽSR . Ide o odplatný prevod rozostavanej investície v katastrálnom úrade Bratislava -Staré mesto, ktorá mala pôvodne slúžiť železničným spoločnostiam. Vláda tak potvrdila spoločnosti Reding, a.s. jeho právo k nakladaniu s nehnuteľnosťami v rozsahu, ako sú uvedené v kúpnej zmluve.
Po uzavretí kúpnej zmluvy 14. novembra 2003 medzi ŽSR a spoločnosťou Reding a následnom predložení návrhu na vklad vlastníckeho práva z predmetnej kúpnej zmluvy na príslušnom katastrálnom úrade, vznikli nejasnosti ohľadom pojmu "rozostavaná investícia" z hľadiska jeho obsahu. Z uvedeného dôvodu požiadalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, aby Ministerstvo hospodárstva SR ako predkladateľ pôvodného materiálu na povolenie predmetnej výnimky, o vyšpecifikovanie pojmu "rozostavaná investícia“.
Spoločnosť Reding, a.s., Bratislava sa 14. novembra 2003 stala majiteľom rozostavanej železničnej budovy na nároží Šancova - Žabotova ulica v Bratislave. Reding, ktorý bol dodávateľom stavebných prác pre ŽSR a ZSSK , zaplatil za pozemky a rozostavanú budovu 124,788 mil. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). S výstavbou budovy sa začalo v úvode roku 2002 na pozemku vo vlastníctve ŽSR , pričom ZSSK mandátnou zmluvou poverila ŽSR rokovať so záujemcami o odkúpenie, posúdiť ich ponuky, vyhodnotiť ich a vybrať uchádzačov. ŽSR zo spomínanej investície spravujú pozemky pod stavbou a prvé podzemné podlažie stavby, za ktoré dostali od Redingu 49,453 mil. Sk bez DPH. Ďalšiu časť vlastní ZSSK , ktorej podiel odkúpil Reding za 75,335 mil. Sk bez DPH.

Cesta z Viedne do Bratislavy by mala po výstavbe nového spojenia trvať 35 minút
TASRViedeň/Bratislava 3. 3.2004 - Rakúsko a Slovensko plánujú výrazne zlepšiť dopravné spojenie medzi Viedňou a Bratislavou, píše rakúsky denník Die Presse. Obe hlavné mestá sú od seba vzdialené 60 kilometrov a vlakom trvá cesta hodinu. Cieľom je však skrátiť cestu vlakom na 35 až 40 minút. Na stretnutí vo Viedni sa na tom v utorok zhodli rakúsky štátny sekretár z ministerstva dopravy Helmut Kukacka a jeho slovenský kolega Ján Kotuľa.
V súčasnosti sa diskutuje o výstavbe štyroch železničných tratí. Prvou možnosťou je trasa vedúca cez Gänserndorf a Marchegg , ktorá ešte nie je elektrizovaná a využíva se len pre nákladnú dopravu. Druhým variantom by bolo spojenie cez Stadlau a Marchegg . Táto trasa bola síce vybudovaná pre najvyššiu povolenú rýchlosť 120 kilometrov za hodinu, ale premávať po nej môžu len dieselové lokomotívy. Tretím variantom by bola výstavba trate S7 cez Schwechat, ktorá dnes končí vo Wolfsthale . Nevýhodou štvrtého spojenia cez Kittsee je, že nevedie do centra Bratislavy, ale len do Petržalky .
Predĺženie trate S7 na Slovensko zaujíma aj vlakovú spoločnosť CAT (City Airport Train), ktorú prevádzkujú ÖBB a letisko Schwechat. Obchodný riaditeľ CAT Friedrich Lehr považuje projekt za realistický. ÖBB si zasa vedia predstaviť skombinovanie častí železničných tratí. Rakúsko a Slovensko sa chcú pokúsiť, získať pre projekt peniaze z prostriedkov Európskej únie pre cezhraničné projekty. Informoval o tom rakúsky denník Die Presse. (krátené; oprava niekt. geogr. názvov: Addams )

Tržby General Electric v Rusku porastú
TASRHospodárske noviny3. 3.2004 - Americký konglomerát General Electric Co. (GE) ocakáva do roku 2005 viac ako štvornásobný nárast svojich výnosov z prevádzok v Rusku, vo východnej Európe a v Iraku na 5 mld USD.
Do tohto obdobia uvedené regióny totiž zmodernizujú železnicnú infraštruktúru, elektrickú rozvodnú siet a podporia tiež spotrebitelské úvery. GE už urobil v tejto veci prvé zásadné kroky, ked nedávno podpísal s Moskvou dohodu vo výške 700 mil. USD na modernizáciu železnicného systému v krajine. Tržby spolocnosti zo spotrebitelskej a komercnej prevádzky vo východnej Európe rastú už teraz rocne o 30%. GE v roku 2003 získal v Iraku objednávky v hodnote 450 mil. USD, pricom v priebehu nasledujúcich rokov ocakáva ich zvýšenie na 3 mld USD. Nepríjemným zistením pre GE však bolo nesplnenie plánu 10% rastu celkového zisku za rok 2003, za ktorým je predovšetkým oslabenie dopytu v leteckom a energetickom sektore a vysoké ceny ropy.

Integrovaný systém nahradí nový
Sme4. 3.2004, INGRID DROZDÍKOVÁ - Systém Bratislavskej integrovanej dopravy sa bude zrejme v prvej polovici tohto roka rušit. Tento záver vyšiel po stretnutiach odborníkov mesta Bratislava na dopravu. Potvrdil to Tomáš Fábor, clen dopravnej komisie v mestskom zastupitelstve. Podla neho je súcasný systém výhodný najmä pre Mimobratislavcanov, vzniknuté straty ci už SAD, alebo železnice však hradí mesto.
Bratislavská integrovaná doprava umožnuje na jednotný cestovný lístok používat železnicu, autobusy SAD a MHD na území mesta. Od budúceho roka má vzniknút nový systém integrovanej dopravy, na ktorom sa bude podielat mesto spolu s Bratislavským samosprávnym krajom.
Prvým krokom k novému systému bude založenie obchodnej spolocnosti pod tým istým názvom - Bratislavská integrovaná doprava (BID). Vlastníkmi spolocnosti bude mesto a BSK s rovnakým podielom. Spolocnost by mala vzniknút k 1. júlu tohto roka. "Asi v apríli alebo v júni by sme chceli obom zastupitelstvám - mestskému aj BSK, predložit návrh na založenie tejto spolocnosti," informoval predseda dopravnej komisie kraja Roman Filistein. Spolocnost by mala podla neho študovat a koordinovat cestovné poriadky, pripravit jednotný cestovný lístok pre celý kraj. Spustenie nového systému sa zatial predpokladá na apríl 2005.
Terajší a budúci BID sa v ponuke služieb líšit nemusí. Opät sa zavedie systém jednotného cestovného lístka a pôjde o využívanie viacerých druhov dopravy (MHD, železnica). Ktoré druhy dopravy a ktorí prepravcovia sa do systému zapoja, povie až nový manažment spolocnosti. Zásadný rozdiel oproti terajšiemu systému bude vo financovaní. Okrem mesta sa na nom bude podielat aj samosprávny kraj.
Obchodná spolocnost koordinujúca viaceré druhy dopravy bude otvorená aj susedným krajom. Záujem o vstup síce prejavil Trnavský samosprávny kraj, ten však v minulom roku potvrdil, že pripravený nie je.
Poslanci mesta minulý štvrtok schválili návrh spolocnej deklarácie Bratislavského samosprávneho kraja a hlavného mesta. Zámer založit spolu s vyšším územným celkom obchodnú spolocnost vznikol na meste už v roku 2001, ked sa ešte len pripravoval vznik samosprávnych krajov. Rokovania medzi BSK a mestom zacali v roku 2002.

Ve Francii skoncila inspekce železnic po tajemných hrozbách
Česká tisková kancelářPARÍŽ 4. 3.2004 - Na 10.000 zamestnancu francouzských železnic dnes dokoncilo inspekci tratí po celé zemi poté, co dosud neznámá skupina požaduje od francouzského státu témer pet milionu eur za to, že zneškodní deset bomb údajne nastražených na železnicích. Rovnež byla posílena bezpecnostní opatrení, ale provoz nebyl nijak omezen.
Inspekce asi 32.000 kilometru tratí trvala 30 hodin a skoncila v poledne, rekla mluvcí státní železnicní spolecnosti SNCF . Nezmínila se o tom, že by byla nejaká nálož nalezena. Podle ní však pohotovost trvá a zamestnanci železnic nadále sledují známky cehokoli podezrelého.
Pres intenzivní pozornost, kterou celé záležitosti venují francouzská média, miliony lidí cestovaly vlaky a nepodlehly panice, jak se obávaly úrady.
V dopisech, které obdržely úrad prezidenta a ministerstvo vnitra, neznámá skupina hrozí, že nálože jsou nacasovány tak, aby explodovaly v ruzných okamžicích, nedostane-li skupina peníze.
Policie chtela údajne peníze predat v pondelí, ale akce nevyšla kvuli chybe v lokalizaci místa, které skupina pro predání sumy urcila.
Vláda uvedla, že k záležitosti pristupuje jako ke kriminálnímu prípadu a vyloucila, že by šlo o dílo radikálních islamistických skupin. Podle specialistu by za vydíráním mohl být i nebezpecný vyšinutý jednotlivec.
"Všichni jsou mobilizovaní a doufám, že brzy zjistíme, kdo za tím stojí," rekl rozhlasu RTL ministr spravedlnosti Dominique Perben. "Nekteré detaily nás vedou k záveru, že máme co do cinení s lidmi, kterí jsou dostatecne nebezpecní, abychom brali tuto záležitost velmi vážne."
Vydírání trvá již pres dva mesíce, ale vyšlo najevo až ve stredu ráno. Ministerstvo vnitra je nechtelo zverejnit kvuli pátrání po pachatelích. Agentura AFP dnes také citovala šéfa kanceláre ministra vnitra Nicolase Sarkozyho Clauda Guéanta, podle nehož zverejnení aféry v tisku ukoncilo nadeji na brzké vyrešení prípadu.
"Kontakty byly navázány...Nevím, zda bychom to vyrešili, ale jsem si jist tím, že zverejnení aféry ihned zmarilo šanci na vyrešení - prinejmenším v rámci dosavadních kontaktu," rekl Guéant.
Skupina, jež se oznacuje jako AZF, posílá úradum dopisy s výhružkami a požadavky od 14. prosince. Na základe jednoho z nich byla 21. února nalezena a zneškodnena nálož na trati mezi Paríží a Toulouse. Tato nálož byla podle všeho vyrobena podomácku, avšak byla úcinná a mohla poškodit koleje.
Policie se skupinou také komunikovala pomocí nekolika inzerátu v deníku Libération. AZF je jméno chemicky, kde výbuch 21. zárí 2001 usmrtil 30 osob a více než 2000 lidí zranil.
Prícina ješte není známa, protože vyšetrování není uzavreno.

Francúzske vlaky jazdia po bombách
Česká tisková kancelářReutersPravdakl 04.03.2004, PARÍŽ - Pod kolajnicami francúzskych štátnych železníc SNCF sa skrývajú bomby. Neznáma teroristická skupina AZF vo výhražných listoch ministrovi vnútra Nicolasovi Sarkozymu od decembra žiada, aby jej vyplatili štyri milióny dolárov a milión eur. Ako výmenu slubuje, že desat bômb zneškodní. Francúzske médiá o tejto afére po prvý raz informovali vcera, za co si vyslúžili ostrú kritiku ministra a obvinenia z vyvolávania paniky a marenia vyšetrovania. Sarkozyho však dotlacili po prvý raz reagovat. "Berieme tieto hrozby vážne," citovala ho agentúra AFP. O tom, že to aj skupina myslí vážne, svedcí list, v ktorom vládu naviedla na miesto jednej zo skrytých bômb. Tú 21. februára zneškodnili na trati Paríž - Toulouse. Úrady v pondelok chceli skupine peniaze odovzdat. Z helikoptéry ich mali vo vreciach zhodit na lúku pri Montargise, ale v tme vraj nenašli to pravé miesto. Polícia napriek tomu mimoriadne opatrenia na železnici nezavedie. "Dúfame, že aj po tom, co sa táto správa dostala na verejnost, budeme môct udržiavat komunikáciu so skupinou," vyhlásil Michel Gaudin, šéf polície. Aj ked páchatelom ide predovšetkým o peniaze, vo výhražných listoch vyjadrovali aj politické názory. Kritizovali systém školstva a médiá, sú vraj príliš blízko vláde. Podpis AZF môže mat spojitost s chemickou rovnakého názvu, v ktorej výbuch zabil 30 ludí v roku 2001.

Teroristi vydierajú francúzsku vládu
Hospodárske noviny4.03.2004, Andrej Drícek - Bezpecnost cestujúcich vo francúzskych vlakoch je ohrozená. Doteraz neznáma skupina vydiera štát, od ktorého žiada štyri milióny dolárov a milión EU. V opacnom prípade hrozí bombovými útokmi na vlaky na celom území Francúzska. Výhražné listy dostali viacerí predstavitelia vlády a štátnej správy, najviac ich smerovalo ministrovi vnútra Nicolasovi Sarkozymu. Vydieraci sa podpísali skratkou AZF, co evokuje názov chemickej továrne v Toulouse, ktorá vybuchla v septembri 2001. Pri havárii vtedy zahynulo 30 ludí a tisícky sa priotrávili.
Prvý list AZF adresovala pred pár týždnami ministrovi vnútra a prezidentovi Jacquovi Chiracovi. V liste nie sú žiadne vyhrážky, iba ubezpecenie, že o skupine „bude ešte pocut". Pisatel listu sa stažuje na stav francúzskej politiky a „zblúdilej" ekonomiky, dnes sa vraj „politici viac zaujímajú o samých seba ako o štát". Až v dalších listoch sa objavujú hrozby a žiadost o výkupné.
„Títo domnelí teroristi od nás žiadajú vyplatenie istej sumy penazí, okolo štyroch miliónov eur," informoval generálny riaditel francúzskej polície Michel Gaudin, ktorý sa v utorok vecer zúcastnil na krízovej schôdzke na ministerstve vnútra. Skupina AZF uviedla, že na území Francúzska nastražila desiatku náloží, ktorých casové spínace boli aktivované a „odpocítavanie" sa zacalo. Poliek neberie tieto vyhrážky na lahkú váhu, lebo podla indícií, ktoré AZF dala k dispozícii, objavili už jednu nálož. Na trati Paríž – Toulouse pri meste Limoges našli 21. februára pod kolajnicami silnú nálož, ktorá bola velmi profesionálne zostrojená. Podla expertov by výbuch rozmetal kolajnice a vyhodil ich do výšky 25 metrov.
Polícia sa už snažila v pondelok vyplatit teroristom požadované peniaze po tom, ako sa dohodli na mieste a spôsobe ich odovzdania. Akcia sa však skoncila nezdarom, lebo sa nepodarilo nájst miesto, ktoré AZF urcila. Peniaze mali byt vo vreciach zhodené z helikoptéry.
Vyšetrovatelia sa snažili celú záležitost držat v tajnosti, tieto informácie prezradili až po tom, ako o nej informoval jeden denník. Nezvládnutie situácie a najmä minimálny pokrok v pátraní stál zatial kreslo šéfa vyšetrovatelov protiteroristického odboru Michela Debacqa.
Vláda sa snaží predíst panike, ktorú by správa o ohrození železnicnej dopravy mohla vyvolat. Minister práce Francois Fillon povedal, že sa nebojí cestovat vlakom. „Cestujem rýchlovlakmi TGV dvakrát týždenne, je to najlepší spôsob dopravy v našej krajine," vyhlásil s tým, že nemá strach, „pretože máme velmi kvalitného ministra vnútra, ktorý bunde bdiet nad bezpecnostou v našej krajine".
Francúzske orgány zatial nevidia spojitost medzi vyhrážkami AZF a islamskými teroristami. „Teraz to nie je našou pracovnou hypotézou," uviedol šéf polície Gaudin. Francúzsko sa pritom nedávno stalo tercom kritiky zo strany teroristickej siete Al-Kajdá za to, že zakázalo nosit v školách moslimským žiackam šatky.
Vo Francúzsku sa casto objavujú správy o hroziacom nebezpecenstve teroristických útokov. V uplynulých týždnoch museli zrušit niekolko letov z parížskeho letiska do USA pre podozrenie, že na palube by mohli cestovat aj teroristi. Velký teroristický útok krajina zažila naposledy v roku 1995, ked alžírska skupina GIA zaútocila na parížsky rýchlovlak v stanici Place St. Michel. Vo vozni, kde vybuchla plynová nálož naplnená klincami, zahynulo osem cestujúcich a vyše 200 bolo zranených.

Španielske železnice zadali objednávku na 40 vlakov Talgo-Bombardieru a Siemensu
TASRMadrid 4. 3.2004 - Španielska železnicná spolocnost RENFE zadala velkú objednávku na stavbu 40 vysokorýchlostných vlakov španielsko-kanadskému konzorciu Talgo-Bombardier a nemeckému koncernu Siemens. Ako oznámil štátny podnik v Madride, celkový objem objednávky predstavuje 1,6 miliardy EUR (64,8 miliardy SKK). Je to najväcšia objednávka tohto typu v španielskej železnicnej histórii.
Španielske železnice si u konzorcia Talgo-Bombardier objednali 30 vysokorýchlostných vlakov za 615 miliónov EUR. Okrem toho má konzorcium za 554 miliónov EUR na 14 rokov prevziat údržbu vlakov. Siemens dostal objednávku na 10 vlakov v sume 243 miliónov EUR. Ich údržba bude stát 190 miliónov EUR.
Spolocnost RENFE dala už v roku 2001 konzorciu Talgo-Bombardier a koncernu Siemens objednávku na 16 vysokorýchlostných vlakov. Španielsko-francúzske konzorcium CAF-Alstom, ktoré vtedy aj teraz podalo tiež ponuku, vyšlo v oboch prípadoch na prázdno. Informovala o tom DPA.

Verejný záujem v doprave sa stále financuje bianko šekom
TREND 09 , 04.03.2004, Miro Sedlák - Štát, regióny aj dopravcovia sa zhodujú na tom, že vlakovú osobnú dopravu treba dotovať z verejných peňazí. Je to vo verejnom záujme. Na otázku, čo to presne znamená a aký by mal byť jeho rozsah, však hľadajú odpoveď ťažko. Verejným záujmom je dostať ľudí do zamestnania a deti do školy, šetriť ekosystém aj dopravnú infraštruktúru. Preto objednávateľ – štát alebo samospráva – uhrádza straty z osobnej dopravy. Nedokáže však presne definovať, čo za tie peniaze očakáva.
Štát si od železníc každoročne objednáva počet vlakokilometrov a schvaľuje grafikon, ktorý mu ZSSK , a.s., Bratislava ponúkne. Stále je to však skôr formou bianko šeku. Dopravcom oznámia, koľko peňazí môžu dať. A v podstate sa spoliehajú na to, že im ponúknu taký cestovný poriadok, ktorý vyhovuje potrebám regiónu.

Slabinou je neadresnosť
V tomto roku smeruje z verejných zdrojov na kompenzáciu strát, ktoré vznikajú prevádzkovaním osobnej dopravy, približne 9,5 miliardy korún. Dve tretiny z toho získajú ZSSK a ŽSR . Za tieto peniaze si však štát neobjednáva konkrétne linky ani počty sedadiel. Dôvod je jednoduchý – pracovníci ministerstva dopravy nemôžu dostatočne poznať potreby jednotlivých regiónov, pripúšťa riaditeľ sekcie stratégie na ministerstve Jozef Sloboda.
„Najväčšou slabinou systému je nedostatočná adresnosť objednávok,“ potvrdzuje riaditeľ odboru controllingu ZSSK Pavol Gábor. Objednávka na počet vlakokilometrov nie je podľa neho správnou cestou. Nie je vlakokilometer ako vlakokilometer. „Pri regionálnych tratiach sú náklady úplne iné ako pri rýchlikoch,“ vysvetľuje P. Gábor. Presnejšie objednávky by boli podľa neho efektívnejšie, ak keď by zvyšovali nároky na dopravcu.
J. Sloboda vidí východisko v tom, aby si regionálnu vlakovú dopravu objednávali samosprávne kraje. Pokusy zefektívniť celý systém z Bratislavy totiž zatiaľ nevychádzajú podľa predstáv. Keď sa napríklad vlani ZSSK rozhodla zrušiť 25 lokálnych tratí, zamestnanci železníc vstúpili do štrajku, ktorý zastavil až súd. Väčšinu zo zrušených lokálok prepravca napokon aj tak obnovil.
Samosprávne kraje by lepšie mohli reagovať napríklad na potrebu posilnenia spojov v regiónoch, do ktorých prúdia investície, čo zvyšuje nároky na obslužnosť územia. Kraje sa však zatiaľ len učia, čo znamená verejný záujem v doprave. Už dnes majú napríklad možnosť pripomienkovať vlakový grafikon, podľa železničných firiem však túto možnosť nevyužívajú dostatočne.

Kľúčová je koordinácia
Aby však regionálna doprava dostala hlavu a pätu, samosprávne kraje potrebujú aj kompetenciu objednávať si výkony v železničnej doprave. „Koordinácia spojov by sa výrazne zlepšila,“ myslí si V. László. V súčasnosti totiž na niektorých linkách chodia vlaky, ktoré si objednáva štát, súbežne s autobusmi platenými regiónmi. Možnosť pripomienkovať vlakový grafikon sa samosprávam máli, pretože ich poznámky prepravca nemusí akceptovať.
Do konca júna majú samosprávne kraje predložiť rezortu dopravy vlastnú koncepciu obslužnosti regiónu. „Preferenciu druhu dopravy sme nechali na nich, budúcnosť však vidíme v integrovanom dopravnom systéme,“ hovorí J. Sloboda. Podľa predstáv ministerstva by však koľajová doprava nemala v rukách samospráv skončiť skôr ako v roku 2007. R. Filisteinovi sa to nepáči, podľa neho sa doprava bude zbytočne predražovať ďalšie roky.
J. Sloboda to zdôvodňuje najmä potrebou transformácie ZSSK , v rámci ktorej by sa oddelila nákladná a osobná doprava. Podľa koncepcie financovania výkonov vo verejnom záujme, ktorú rezort dopravy zverejnil koncom februára, má v kompetencii štátu zostať doprava nad 50 kilometrov presahujúca územie jedného regiónu. Presný systém financovania však ešte nie je známy. „Do takej hĺbky sme pre nedostatok času nešli,“ dodáva J. Sloboda.

Rozhodne decentralizácia
Svetlo do budúceho financovania regionálnej dopravy vnesie predovšetkým pripravovaná fiškálna decentralizácia. V rámci nej si obce a štát nanovo rozdelia daňové príjmy. V súčasnosti dostávajú samosprávne kraje peniaze na dopravu stále v rámci dotácie od štátu. „Od budúceho roka ich nahradia vlastné daňové príjmy,“ hovorí Jozef Mikš z odboru financovania verejných výdavkov Ministerstva financií SR. Koncepciu predstaví minister financií v priebehu marca.
V tomto roku by sa naposledy v štátnom rozpočte mali objaviť aj dotácie na mestskú hromadnú dopravu (MHD) piatim krajským metropolám. Ostatné mestá s hromadnou dopravou získavajú peniaze v rámci jedného balíka s prímestskou dopravou. Táto historická anomália sa však už stáva prežitkom.

Budú tendre?
Zmenu vo financovaní výkonov vo verejnom záujme môže priniesť vstup Slovenska do EÚ. A to v prípade, ak sa únia v tomto roku dohodne na novej smernici, ktorá prikáže členským krajinám vyberať realizátora výkonov v tendri. Mohlo by to znamenať aj zvýšenie konkurencie v regionálnej železničnej doprave. Do súťaže by sa napríklad mohli zapojiť firmy zo susedného zahraničia.
„Bude to trasparentnejšie, ale aj praktickejšie,“ nazdáva sa R. Filistein. Pri uzatváraní zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme iba na jeden rok sa totiž podľa neho vynára problém s investíciami. BSK sa o takúto lastovičku pokúsil už vlani. (TREND 48/2003). „Odložili sme ju po dohode s rezortom hospodárstva,“ vysvetľuje R. Filistein. (krátené)

Železnice majú postaviť nový terminál
Hospodárske noviny4. 3.2004, hn/dj - ŽSR majú do príchodu KIA Motors vybudovať nový terminál v Tepličke pri Žiline. Ten je zahrnutý v investičnom programe železníc, a preto ministerstvo dopravy na urýchlenie výstavby prispeje minimálne. Minister predbežne v rezorte na tento projekt našiel desať miliónov korún. Výstavba sa však dotkne iba niektorých častí terminálu, ktorý sa buduje už od roku 1970 a kde sa už preinvestovalo 760 miliónov korún. Prvá časť je hotová a ďalšie dve spolu z piatich sú vo výstavbe. Prokopovič vybral dve alternatívy. Zredukovaný variant by si vyžiadal náklady 638 miliónov korún a druhá možnosť počíta s 900 miliónmi.

Zomrel na podchladenie
SITABRATISLAVA/MALACKY 5. 3.2004 - Mrtvolu 58-rocného muža objavili vo štvrtok ráno po anonymnom telefonáte na železnicnej zastávke Vysoká pri Morave v okrese Malacky. Podla privolaného lekára zomrel muž na podchladenie bez cudzieho zavinenia a odporucil aj súdno-lekársku pitvu. Ako agentúru SITA informoval hovorca Železnicnej polície Jozef Búranský, 58-rocný miestny muž holdoval alkoholu a žil ako bezdomovec. Den pred svojou smrtou sa stretol aj so svojím bratom, no odmietol íst k nemu domov. Prípadom sa zaoberá oddelenie ŽP Kúty.

Pri Brezne sa vo štvrtok zrazil vlak s nákladným automobilom
TASRBratislava 5. 3.2004 - Vyše dvojhodinové zablokovanie trate a dve lahké zranenia spôsobila vo štvrtok napoludnie dopravná nehoda na železnicnom priecestí v úseku trate Brezno – Cervená Skala , kde do prívesu nákladného automobilu LIAZ narazil motorový osobný vlak.
Podla hovorcu Železnicnej polície Jozefa Búranského bolo prícinou zrážky, že 39-rocný vodic liazky nerešpektoval svetelnú signalizáciu pred priecestím a vošiel na kolaj. Rušnovodicovi sa napriek použitiu výstražného znamenia a rýchlobrzdy nepodarilo vlak vcas zastavit a motorovým rušnom narazil do zadnej casti prívesu. Utrpel pri tom lahké zranenie lavej nohy. Vlakvedúci, ktorý sa nachádzal v prednej casti vlaku má takisto lahko zranenú pravú nohu. U zúcastnených osôb nebolo zistené požitie alkoholu. Doprava na trati bola zastavená od 12.22 h do 14.44 h, v dôsledku coho boli dva vlaky odrieknuté a jeden mal devätminútové meškanie. Podla Búranského je škoda na motorovom rušni pol milióna, na prívese liazky 40 000 korún. Prípad prevzala dopravná polícia PZ z Brezna.

Do konce brezna lze z Nemecka do Prahy cestovat vlakem levneji
Česká tisková kancelářBERLÍN 5. 3.2004 - Železnicní jízdenka Berlín – Praha – Berlín stojí obvykle zhruba 100 eur, tedy neco kolem trí tisíc korun. Do konce brezna ale mají Nemci možnost cestovat do Prahy za zlevnené tarify. Nemecké dráhy totiž pripravily akci Evropa-speciál, a do rady evropských metropolí prodávají lístky zlevnené, a to pomerne výrazne. Lístek Berlín – Praha nebo Norimberk – Praha tak stojí 29 eur, lístek z Dráždan do Breclavi nebo do Prahy jen 19 eur. "Cestování vlakem do evropských metropolí nebylo nikdy tak výhodné jako tuto zimu," chválí se dráhy, které poskytují jízdenky z Nemecka nejen do Prahy, ale i do Ríma, Amsterodamu, Paríže nebo Varšavy za zvýhodnené ceny v rozmezí od 19 do 39 eur.
ČD o nemecké akci vedí, rekl dnes CTK Pavel Tesar z tiskového oddelení ČD . "Oni to zkouší a na základe toho akci vyhodnotí," vysvetlil. "Až to vyhodnotí, tak na základe toho bychom se i my rozhodli, jestli treba neco podobného budeme taky nabízet," vysvetlil.
Výhodné lístky platí jen pro druhou trídu, musí jít o prímý spoj a nelze je kupovat v zahranicí. Mluvcí spolecnosti Deutsche Bahn rekl CTK, že nejde vyložene o akci k rozšírení Evropské unie. "Jezdíme i do západních metropolí," podotkl. "Je to zkrátka taková casove ohranicená akce," dodal. Po 31. breznu už bude stát jízdenka z Berlína do Prahy opet 48,80 eura.
ČD poskytují podle údaju na svých internetových stránkách zpátecní lístek Praha – Berlín – Praha pro dospelou osobu za 64 až 69 eur, zpátecní lístek do Dráždan stojí 27 až 32 eur a do Hamburku 106 až 111 eur. Na ceské železnici jsou slevy zamereny spíše na príhranicní oblasti v Nemecku. (krátené)

Železničiar prišiel pri neštastí na trati v Bratislave o nohu
TASRBratislava 7. 3.2004 - Tažké zranenie si vyžiadalo dnešné neštastie v Železničnej stanici Bratislava-Nové Mesto , kde vlak zachytil 35-ročného výhybkára pri práci a odrezal mu nohu. Vlak zachytil muža pri čistení výhybiek (v skutočnosti pri presune medzi dvoma výhybkami - pozn. Addams ) a odrezal mu pravú nohu v lýtku. Kolegyňa zraneného muža spolu s rušnovodičom uviedli, že muž náhle vstúpil do dráhy vlaku, ktorý ho následne zachytil. Zraneného previezli na jednotku intenzívnej starostlivosti do nemocnice v Ružinove. Podla hovorkyne Železníc SR Kornélie Blaškovej išlo o pracovný úraz. Železnicná polícia vyšetruje okolnosti neštastia a mieru zavinenia. TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.


Strana vytvorená: 09-III-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0410.htm)