Cestovné na lokálnych tratiach sa zmení
Pravda29.4.2003, Jana Morháčová - Cestovné na lokálnych železničných tratiach, kde by mali zabezpečovať osobnú dopravu vyššie územné celky, by sa malo uvoľniť. Znamená to, že na 32 regionálnych železničných tratiach by neplatilo maximálne cestovné ani zľavy pre študentov či dôchodcov. V tejto chvíli však nie je jasné, či samosprávy ceny zvýšia, alebo zostanú na rovnakej úrovni.
Návrh na úpravu zákonov, ktoré by umožňovali také cenové uvoľnenie, pripravil rezort dopravy a práve sa o ňom diskutuje. Podľa ministerstva je cieľom opatrenia umožniť samosprávnym krajom po prevzatí tratí získavať vyššie tržby za dopravu. Pri regulovaných cenách totiž vznikali v osobnej doprave na týchto tratiach veľké straty a vyššie územné celky nemajú peniaze na ich vykrývanie.
Regionálne trate vymedzuje zákon o dráhach. Medzi nimi je aj 17 tratí z 22, na ktorých zrušili železnice od februára osobnú dopravu. Súčasne však medzi regionálne trate patrí aj ďalších 15 železničných tratí napríklad vo Vysokých Tatrách alebo oravská trať z Trstenej do Kraľovian . Materiál o uvoľnení cien nariadila vypracovať vláda do konca apríla v súvislosti s riešením situácie najmä na tratiach, kde prestali jazdiť vlaky.
"Materiál zatiaľ hovorí o tom, aké zákony treba zmeniť, aby bolo možné uplatňovať neregulovanú cenu na regionálnych tratiach. Je treba novelizovať zákon o cenách a zákon o dráhach," vysvetľuje šéf sekcie železničnej dopravy na MDPT Dušan Turanovič. Ak by sa našla vôľa na prijatie takéhoto návrhu, ceny by sa uvoľnili najskôr budúci rok.
Prevádzkovatelia dopravy na týchto tratiach by si potom mohli sami určovať ceny.
"Nastavenie výšky cien na regionálnej trati je citlivá otázka. V prípade, že by boli ceny príliš vysoké, nikto by vlakmi nejazdil. Preto je otázne, či má vôbec deregulácia zmysel," zamýšľa sa šéf cenového odboru z ministerstva financií Jozef Iždinský. V prípade, že by sa samosprávne kraje rozhodli uplatňovať vyššie ceny a menšie zľavy na regionálnych železničných tratiach, budú musieť prehodnotiť svoju dopravnú politiku. Prakticky by totiž museli zrejme obmedziť alternatívne autobusové spoje, ktoré majú rovnakú trasu. Autobusy totiž vozia ľudí za presne regulovanú a teda nižšiu cenu.
Podľa našich informácií však ministerstvo financií nepodporuje návrh, aby sa deregulovali ceny len na niektorých tratiach. Považuje ho za nesystémový.

ŽP chytila zlodejov, ktorí kradli materiál z koľajníc
TASR29.4.2003 09:38 - Železné spojky, zaisťovacie krúžky, spojkové a svorkové skrutky a ďalší zvrškový materiál za bezmála 17 tisíc korún odcudzila zo širokorozchodnej trate v Čiernej nad Tisou štvorica mužov z obcí Veľké a Malé Trakany a Čiernej nad Tisou.
Hliadka Železničnej polície spozorovala v pondelok predpoludním mužov pri nakladaní materiálu do osobného motorového vozidla, potom odišli z obvodu železničných dráh. Policajti auto s podozrivým nákladom zastavili. Muži sa priznali, že zvrškový materiál, ktorý pomocou kladív a kľúčov odmontovali po uvoľnení dvoch koľajníc, chceli predať v zberných surovinách. ŽP materiál zhabala a vrátila ŽSR , mužov vo veku 17, 20, 24 a 47 rokov obvinila z trestného činu krádeže formou spolupáchateľstva a prípad odstúpi justičnej polícii v Trebišove.

ČD chcú zlacnením cestovného prilákať späť cestujúcich
TASR29.4.2003 11:03 - Dozorná rada a. s. ČD schválila minulý týždeň opatrenia, ktoré majú späť do vlakov nalákať cestujúcich, o ktorých železnice zbytočne prišli svojou chybnou stratégiou.
Za rok 2002 vo vlakoch medziročne ubudlo 13 miliónov pasažierov a za tohtoročné prvé dva mesiace ďalšie 4 milióny. ČD preto chystajú zlacnenie cestovného.
Cestujúci v Česku sa lacnejších cestovných lístkov zrejme dočkajú koncom tohto roka, kedy skončí platnosť terajšieho cestovného poriadku. Navyše, podľa generálneho riaditeľa ČD Petra Kousala nepôjde o plošné zlacnenie, ale iba o pokles cien na tratiach, na ktorých je úbytok najmarkantnejší - teda v tarifných pásmach do 10 kilometrov (km) a od 41 km. Ďalej to bude zlacnenie aj na trasách, na ktorých vlakom tvrdo konkuruje autobusová doprava, napríklad medzi Prahou a Brnom.
ČD zatiaľ ustúpili od zámeru zrušiť kartu Z. Tá stojí 200 Kč a jej majiteľa oprávňuje na celoročné cestovanie za tzv. zákaznícke cestovné, ktoré je o 60 % lacnejšie ako obyčajné. Informoval o tom český denník Právo.

Zmluva medzi SR a ČR o železničnej peážnej doprave dnes vstúpila do platnosti
TASR30.4.2003 16:29 - Zmluva medzi SR a ČR o železničnej privilegovanej peážnej doprave v mimoriadnych situáciách, podpísaná v novembri 2001 v Ostrave, vstúpila dnes do platnosti.
Stalo sa tak potom, ako si dnes veľvyslanec ČR v SR Rudolf Slánsky a generálny riaditeľ sekcie medzinárodno-právnej a konzulárnej Ministerstva zahraničných vecí (MZV) SR Igor Grexa vymenili dnes ratifikačné listiny k predmetnej zmluve.
Tento dokument vytvára právny rámec pre plynulú železničnú dopravu v oboch štátoch počas mimoriadnych situácií, napríklad v čase povodní. Umožňuje plynulý prechod privilegovaných vlakov z územia jedného štátu na územie druhého štátu po určených železničných tratiach, a to bez hraničných kontrol.

Koľajnice na východe zostávajú opustené
Pravda2.5.2003 - Na východe Slovenska prestali začiatkom februára jazdiť osobné vlaky na siedmich regionálnych tratiach. Predstavitelia Košického samosprávneho kraja odvtedy hovoria, že premávku treba obnoviť na dvoch z nich. Ani zo Spišskej Novej Vsi do Levoče , ani z Bánoviec nad Ondavou do Veľkých Kapušian sa však po železnici stále nedá dostať. To, či sú úvahy o obnovení osobnej dopravy na týchto tratiach vôbec reálne, sa ukáže už v najbližších týždňoch.
"Chceme mať v tejto otázke jasno v priebehu mája," tvrdí hovorkyňa župy Soňa Jakešová. So ZSSK pritom podľa nej o obnovení prevádzky rokujú už tri mesiace. "V súčasnosti však došlo k personálnym zmenám v divízii osobnej dopravy. Čakáme, aký postoj zaujme nové vedenie," dodáva.
Podľa šéfa odboru dopravy samosprávneho kraja Antonína Reisingera sú však možnosti územnej samosprávy obmedzené. "Sme naviazaní na štátny rozpočet. Podľa súčasnej úpravy by sme napríklad pri prevádzkovaní osobnej železničnej dopravy nemohli hradiť stratu z výkonov vo verejnom záujme," konštatuje. Reisinger ďalej upo-zorňuje, že limitujúcim faktorom je aj cena, ktorú za použitie dopravnej cesty účtujú ŽSR . "Podľa platného výmeru sú trate rozdelené do troch kategórií. Napríklad trať medzi Levočou a Spišskou Novou Vsou patrí k tým, kde je spomínaný poplatok najvyšší," hovorí šéf odboru.
Košický župan Rudolf Bauer sa domnieva, že riešením by bolo, ak by sa kraj stal vlastníkom dopravnej cesty. "Som presvedčený, že by sme potom vedeli dopravu obnoviť a byť aj efektívni," hovorí.
A aká je situácia v Košickom kraji po troch mesiacoch od zrušenia dopravy na vybraných tratiach? Predstavitelia územnej samosprávy hovoria, že problémy sa vcelku podarilo zvládnuť. "Zaviedli sme 54 nových autobusových spojov na deviatich linkách. Dohromady tak autobusy v kraji najazdia ročne o zhruba štvrť milióna kilometrov viac, ako to bolo doteraz," hovorí Reisinger. Napriek tomu však obnova dvoch zrušených lokálok zostáva pre samosprávu prioritou.

Oživeniu lokálok bránia vysoké poplatky za trať
PravdaJana Morháčová, Milo Janáč, 2.5.2003 - Financovanie dopravy na regionálnych tratiach stojí a padá najmä na vysokom poplatku za dopravnú cestu a nedostatku peňazí v rozpočtoch samosprávnych krajov. Zhodujú sa na tom predstavitelia vyšších územných celkov. Spomedzi 25 regionálnych tratí, kde prestali od februára jazdiť vlaky, je 23 stále bez osobnej dopravy.
Samosprávne kraje pripúšťajú, že majú záujem obnoviť osobnú dopravu len na vybraných tratiach. Zatiaľ sa hovorí asi o piatich lokálkach, najčastejšie o trati z Hronskej Dúbravy do Štiavnice alebo o známej Levočanke medzi Levočou a Spišskou Novou Vsou . "Odborná komisia, ktorá pracuje od februára, robila prepočty strát pri obnovení minimálnej prevádzky na niektorých tratiach, teraz už treba čakať len na dohodu s VÚC o financovaní," uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Predstavitelia väčšiny samosprávnych krajov tvrdia, že financovať stratové lokálky nemôžu. "Na to, aby mohli VÚC zodpovedne riešiť dopravu na regionálnych tratiach, treba vyriešiť tri problémy: kompetencie pre VÚC v zákonoch, financovanie straty a majetok na tratiach. Samosprávne kraje nemajú vlastné peniaze na dopravu, pretože zatiaľ rozdeľujú len peniaze účelovo vyčlenené zo štátneho rozpočtu, aj to len pre autobusovú dopravu. Odmietajú tiež financovať stratu, ktorá je daná najmä vysokým poplatkom za dopravnú cestu," zdôraznil Milan Ozdinec z dopravného odboru Banskobystrického samosprávneho kraja. Podľa neho vysoká cena za dopravnú cestu je základným problémom, keď sa VÚC či podnikatelia snažia hľadať nejaký model na financovanie osobnej dopravy na regionálnych tratiach. Je to poplatok "za použitie železničnej trate", ktorý určuje ministerstvo financií.
Preto predstavitelia niekoľkých VÚC presadzujú, aby im štát a súčasný majiteľ ŽSR previedol trate do vlastníctva. Potom by si mohli stanoviť vlastný poplatok za prejazd nákladných aj osobných vlakov. "So záujmom o prevádzkovanie dopravy napríklad do Banskej Štiavnice sa na nás obrátilo už viac podnikateľov. Prejavujú záujem, len keď trať bude v majetku regiónu," doplnil Ozdinec. Potvrdil, že niektoré firmy chcú prevádzkovať osobnú dopravu len v kombinácii s nákladnou, ktorá je na niektorých tratiach vysoko zisková.
Predstavitelia ŽSR však odmietajú prevod tratí na VÚC. "Treba zvážiť veľa faktorov. Napríklad akým spôsobom sa prevedie majetok. Ak by to bolo bezodplatne, ako niektorí navrhujú, tak treba doriešiť, ako sa železniciam vrátia investované prostriedky do tratí, budov, zabezpečovacích a telekomunikačných zariadení. ŽSR by sa súčasne zvýšila strata, pretože by sme prišli o poplatok za použitie železničnej dopravnej cesty za nákladnú dopravu a museli by sme prepúšťať," vysvetlil hovorca železníc Ján Keresteš. Podľa neho by sa museli VÚC starať o trate a zháňať peniaze nielen na jazdu vlakov, ale aj na správu železničnej cesty.

Mládzovo zostalo takmer bez dopravy
Pravda2.05.2003 - Martina žije v Mládzove v Poltárskom okrese a už tri mesiace je pre ňu cesta do práce problém. Pracuje na zmeny v lučenskej nemocnici ako sestrička. Je rada, že má prácu, pretože ďalších 20 ľudí z dediny ju nemá. Aby mohla pracovať, musí prejsť 18 kilometrov, pätinu cesty väčšinou pešo alebo na bicykli.
"Bez lokálky sme skončili. Z dediny sa dostaneme ráno po šiestej a naspäť o pol štvrtej.
Ľudia nemajú ako chodiť k lekárovi, na úrady, do práce," vysvetľuje Miroslav Čičmanec, starosta Mládzova. V dedine žije 110 obyvateľov. Do februára cez ňu jazdila lokálna železnica pätnásťkrát do dňa. Dnes dedinou prejdú dva páry autobusov - ráno a podvečer. Obec má jediné priame spojenie s okresným mestom ráno o šiestej. A to je vzdialenosť len 9 kilometrov. "Cesta v katastrofálnom stave, ktorá vedie k dedine, bola vyradená zo zimnej údržby, takže sme sa obávali, že SAD-ka odmietne. Štyri autobusové spoje zaviedli cez pracovné dni, najmä kvôli školákom, ktorí musia dochádzať do Cinobane. Je to zúfalo málo. Viac vraj nemôžu dať, pretože štát im neuhradí straty," vysvetľuje starosta.
Ak idú Mládzovčania na úrad, k lekárovi alebo hľadať si prácu, musia ísť tri kilometre do niektorej z dvoch susedných obcí a odtiaľ cestujú verejnou dopravou. Cez sviatky a víkendy je dedina bez dopravného spojenia so svetom. "Ľudia chodia do susednej dediny bicyklami alebo autom. Tam ich odložia a potom idú dopravou. Keď nie je na benzín, chodia pešo, a v zime, keď je skoro tma a sneh, to nebolo príjemné," vysvetľuje starosta. Mládzovčania už písali žiadosti o pomoc všade, na okres, na VÚC do Banskej Bystrice, prezidentovi, ministrovi. Bezvýsledne.
"Chcel by som, aby sa k nám prišiel pozrieť minister dopravy a aby prišiel verejnou dopravou. Asi bude musieť ísť pešo, po koľajniciach. Osobne ho budem čakať na konci chotára," dodáva starosta Čičmanec.


Strana vytvorená: 6-V-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0318.htm)