Tragédie na koľajniciach
Národná obroda23.5.2003, Lýdia Brabcová - Najmenej 38 ľudí prišlo minulý štvrtok o život pri požiari vlaku v severoindickom štáte Pandžáb. ďalších dvadsať osôb utrpelo popáleniny. Väčšina cestujúcich v čase tragédie spala, veľa obetí zhorelo na uhoľ. O život prišlo aj niekoľko detí. Tri posledné vagóny rýchlika smerujúceho z Bombaja do Amritsaru začali horieť pätnásť minút po polnoci.
Požiar sa rozšíril z toalety jedného z vagónov.
Týždeň pred touto tragédiou sa pri maďarskom meste Siófok neďaleko Balatonu zrazil nemecký autobus s vlakom. Zahynulo najmenej 32 osôb a 11 ďalších utrpelo zranenia. Na mieste zomrelo 29 ľudí, traja podľahli ťažkým zraneniam v dvoch nemocniciach, kam ich po nehode previezli. Autobus vošiel na železničné priecestie napriek červenej signalizácii. Vlak premávajúci na linke Budapešť - Nagykanizsa prelomil vozidlo na polovicu a jeho časť tlačil pred sebou 150 metrov. Po náraze s vlakom začal autobus horieť.

Spod trosiek vytiahli dvesto tiel
Najväčšie nešťastie v 150-ročnej histórii egyptských železníc si vo februári minulého roku vyžiadalo životy 361 ľudí. Spôsobil ho požiar, ktorý vypukol od prenosného plynového variča. V šestnástich vagónoch sa tlačilo asi štyritisíc ľudí. Plamene, živené vzduchom prúdiacim okolo idúceho vlaku, rýchlo zachvátili sedem vagónov súpravy smerujúcej z Káhiry do Luxoru. Kým strojvodca zistil, že vlak horí, prešiel ešte niekoľko kilometrov. V súvislosti s tragédiou obžalovala egyptská prokuratúra jedenásť činiteľov na strednej a nižšej úrovni riadenia železníc z porušenia predpisov, z nedbalosti a chýb, ktoré mali za následok smrť ľudí.
Jednou z najväčších tragédií na železniciach na africkom kontinente za posledných pätnásť rokov bolo vlaňajšie júnové vlakové nešťastie v Tanzánii pri meste Dodoma. Spod trosiek vytiahli záchranári viac ako 200 tiel. Asi sto kilometrov západne od Dodomy, pri jazde do kopca, sa osobný vlak vykoľajil a pri spätnom chode vrazil do nákladného vlaku, ktorý šiel za ním. Vzpriečilo sa 21 vagónov obidvoch súprav. Vzhľadom na zložité podmienky záchranných prác sa niektorých ranených podarilo vytiahnuť spod trosiek až deň po nehode viacerých len za krutú cenu, že im amputovali končatiny.
Vlani to bolo už tretie vlakové nešťastie s veľmi vysokým počtom obetí, ku ktorému došlo na čiernom kontinente: okrem spomínanej tragédie, ktorá sa stala 20. februára, v máji 2002 sa vykoľajil vlak v Mozambiku, pri ktorom zahynulo 192 ľudí a 169 sa zranilo.

Rýchlik sa zrútil dolu svahom
V júli minulého roku prišlo pri vlakovom nešťastí na Sicílii o život osem ľudí a tridsať ľudí sa zranilo. Išlo o najväčšie vlakové nešťastie na Sicílii od roku 1979. Rýchlik idúci z Palerma do Benátok sa vykoľajil pri Rometta Marea a narazil do mosta, ktorý sa následne zrútil. Pri vykoľajení sa rušeň a prvé vozne vlakovej súpravy zrútili šesť až sedem metrov dolu svahom, pričom zdemolovali neobývaný dom.
Najmenej dvanásť ľudí zahynulo v decembri 1999 pri zrážke dvoch vlakov na západnom predmestí austrálskeho mesta Sydney. V dôsledku zranení museli hospitalizovať ďalších 51 pasažierov, z ktorých ôsmi boli vo vážnom zdravotnom stave. Predmestský vlak s tromi vagónmi smerujúci do Sydney narazil pri meste Glennbrook približne 50 kilometrov od cieľovej stanice do zadnej časti odstavenej vlakovej súpravy so 159, prevažne staršími pasažiermi. Všetci dvanásti cestujúci, ktorí zahynuli, sedeli v prvom vagóne, ktorý sa pri kolízii zdemoloval. Rušňovodič, ktorý sa doslova zázrakom zachránil, zabránil podľa vyjadrenia pasažierov ešte väčšiemu nešťastiu, keď bezprostredne pred nárazom zatiahol záchrannú brzdu, vybehol z kabíny a prikázal im, aby sa skrčili. V poslednom vagóne stojaceho transkontinentálneho expresu sa nenachádzali cestujúci, ale ich vozidlá.
Táto kolízia je druhým najvážnejším vlakovým nešťastím v Austrálii. K najzávažnejšej železničnej tragédii u protinožcov došlo v roku 1977, keď vlak narazil do mosta na predmestí Sydney v Granville, kde prišlo o život 83 ľudí. Jeden z cestujúcich, ktorý túto haváriu prežil, bol aj účastníkom kolízie v roku 1999. I tá sa preňho skončila šťastne.

Priecestia vyhovujú európskym normám
K nešťastiam dochádza najčastejšie na železničných priecestiach. Podľa slov hovorcu ŽSR Mgr. Jána Keresteša železničné priecestia na území SR vyhovujú európskym legislatívnym normám. „Naše národné normy sú oveľa dôslednejšie, prísnejšie. Železničné priecestie posudzujú podľa toho, akou rýchlosťou a ako často vlak prechádza, i podľa stupňa frekvencie cestných vozidiel alebo chodcov. Na základe toho sa potom rieši stupeň zabezpečovania železničného priecestia. Rozhoduje o tom Štátny dráhový úrad.“
Medzi najčastejšie príčiny vykoľajenia vlakov patrí prestavenie výhybky pod idúcim vlakom. Vinou zamestnanca ŽSR (výpravca, signalista, posunovač, dozorca výhybiek) dôjde k vykoľajeniu, to znamená, že v danom okamihu jedna časť podvozku vozňa ide po jednej koľaji a druhá smeruje na druhú koľaj alebo sa dostane medzi koľaje. K vykoľajeniu dochádza aj pri posunovaní vozňov, kde zlou organizáciou práce pri posune dôjde k silnému nárazu vozňov a následnému vykoľajeniu.
Nesprávna organizácia práce pri posune môže mať za následok vykoľajenie a poškodenie posunujúcich vozňov, poškodenie prevážajúceho tovaru alebo železničného zvršku. Jednou z častých príčin vlakových nešťastí je aj neodstránená zarážka spod kolesa, ktorá sa používa na zabezpečenie vozňa proti samovoľnému pohybu.

PRÍČINY NEHODOVOSTI NA ŽELEZNICI
Zlyhanie ľudského faktora - nerešpektovanie dopravného značenia vodiča cestného vozidla na železničnom priecestí - prestavenie výhybky pod idúcim vlakom - nesprávna organizácia práce pri posune - neodstránená zarážka spod kolesa - nesledovanie návesných znakov - nezisťovanie voľnosti vlakovej cesty - nesledovanie zošitových cestovných poriadkov
Technické poruchy - technické nedostatky na koľajových vozidlách - zlý technický stav železničného zvršku

Pozor na nezabezpečené železničné priecestie!
S hovorcom Železníc SR Mgr. Jánom Kerestešom
Národná obroda 23.5.2003 - Azda najnebezpečnejšou nehodou na železnici je zrážka vlaku s cestným vozidlom na železničnom priecestí. Koľko je na Slovensku priecestí? Koľko z nich je zabezpečených a koľko nezabezpečených?
- V sieti ŽSR je 2 481 železničných priecestí, z ktorých je 1 159 zabezpečených a 1 322 nezabezpečených, to znamená, že na priecestie upozorňuje len cestná dopravná značka. Z celkového počtu zabezpečených priecestí je 177 mechanických so závorami (ručná obsluha) a 982 automatických (svetelných), z ktorých je 538 so závorami a 444 bez závor. Trendy na železnici sú nahrádzať mechanické zabezpečenia automatickými. Za minulý a tento rok týmto spôsobom nahradili desať priecestí a projektovo je na tento rok pripravených ešte ďalších päť.
Ktoré priecestia sú najrizikovejšie z hľadiska stretnutia koľajového vozidla s cestným vozidlom?
- Z počtu zabezpečených a nezabezpečených priecestí by sa mohlo zdať, že rizikovejšou skupinou sú priecestia nezabezpečené. Štatistika za posledné štyri roky však hovorí o opaku.
Čo všetko robia Železnice SR v rámci prevencie tragédií na železniciach? - V spolupráci s dopravnou a železničnou políciou vykonávame náhodné kontroly v oblastiach, kde je zvýšený nárast nehôd na priecestiach. Vždy sa nájdu previnilci, ktorí výstražný kríž alebo zabezpečovacie zariadenie nerešpektujú. Zlepšenie situácie je však predovšetkým v osobách vodičov cestnej premávky, aby rešpektovali dopravné značky alebo zabezpečovacie zariadenia.
Na Slovensku je málo mimoúrovňových priecestí. Ako sa tento problém rieši pri modernizácii vysokorýchlostných koridorových tratí?
- Naše technické normy riešia železničné priecestia do rýchlosti 160 km/h (vrátane) a plne vyhovujú aj európskym normám. Normy v podstate riešia technické požiadavky na priecestia, ktoré majú spĺňať, aby vlak mohol prechádzať príslušnou rýchlosťou. Pri modernizácii vysokorýchlostných koridorových tratí, ktoré prechádzajú Slovenskom, sa v prípadoch, kde je to možné a nevyžadujú sa zvýšené finančné náklady, riešia priecestia mimoúrovňovým podjazdom alebo nadjazdom.

Železnice vybrali trate, ktoré obnovia
Pravda24.5.2003, Jana Morháčová - Na deviatich regionálnych tratiach začnú od polovice júna jazdiť znova osobné vlaky. Zatiaľ len v polovičnom rozsahu ako jazdili pred zastavením dopravy na 25 lokálnych tratiach vo februári.
Osobné vlaky bude zabezpečovať ZSSK , ktorá sa doteraz prevádzkovaniu lokálnej dopravy pre ľudí na týchto tratiach bránila. Vedenie spoločnosti však tvrdí, že teraz našlo 50 miliónov korún a vybralo niektoré trate, kde sa znova rozbehnú osobné vlaky.
Do zoznamu tratí s obnovenými lokálkami sa nakoniec dostala aj lokálka Neded - Šaľa . Stalo sa tak potom, čo Bratislavský región potvrdil, že naďalej bude prevádzkovať trať Zohor - Záhorská Ves . Na ostatných 16 tratiach sa však ľudia naďalej nebudú môcť voziť.
Železničná spoločnosť vybrala do zoznamu "obnovených" tratí tri, na ktorých namiesto vlakov od februára prevádzkovala náhradné autobusy. "Ukázalo sa, že využiť autobusy ako náhradu vlakov, nie je až také výhodné," uviedol jeden z členov vedenia ZSSK . Lokálky začne prevádzkovať aj na ďalších šiestich tratiach. Výber lokálok, na ktorých začnú vlaky jazdiť, robila ZSSK po dohovore s vyššími územnými celkami.
"Pri výbere tratí na obnovenie dopravy pre ľudí sme zohľadňovali najmä ekonomické argumenty - koľko ľudí sa vozilo, výšku nákladov a výslednú stratu pre našu spoločnosť. Zvažovali sme aj argumenty vyšších územných celkov, na miestach, kde vznikli problémy s obslužnosťou územia," uviedol nedávno Pavol Gábor zo ZSSK . Podľa predstaviteľov VÚC však regióny nedostali od železníc potrebné podklady o ekonomike osobnej dopravy na tratiach. Podľa nich mohli posúdiť, kde má byť doprava obnovená.
Železnice odmietli poskytnúť informácie o počte cestujúcich a nákladoch na prevádzku osobných vlakov či ďalšie hospodárske údaje o tratiach. "Nejaké podklady sme dostali, ale napríklad v časti ostatné náklady boli vysoké čísla, ktoré predstavovali aj dvadsať či tridsať percent celkových nákladov na prevádzku lokálok na jednej z tratí. Neviem, čo všetko ZSSK do nákladov započítala," vysvetlil Viliam László z odboru dopravy Nitrianskeho samosprávneho kraja.
Najmenej prerábajúcou traťou spomedzi obnovených lokálok je úsek Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava . Na korunu tržieb pripadajú náklady 3,40 koruny. Najmenej rentabilná trať v zozname obnovených lokálok je úsek Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou , kde na korunu tržieb sú náklady takmer 13 korún.
Najvýraznejšie pocíti rozhodnutie železničiarov Nitriansky kraj, v ktorom začnú osobné vlaky jazdiť až na štyroch tratiach. V Banskobystrickom regióne budú môcť ľudia využívať znova dve lokálne trate a v ostatných samosprávnych regiónoch "rozbehnú" po jednej lokálke. Výnimkou je len Prešovský región, ktorému sa nepodarilo presadiť obnovenie známej Levočanky .
Rozhodnutie obnoviť železničnú dopravu v niektorých regiónoch prekvapilo podniky autobusovej dopravy. "Vydali sme im licencie na nové spoje a linky. SAD-ky súhlasili, že zabezpečia väčšiu obslužnosť územia. Vyšli nám v ústrety, aj keď pre nich nemáme viac peňazí na vykrytie straty za žiakov a ďalšie zľavnené skupiny. Teraz po štyroch mesiacoch budú tieto licencie pre nich zbytočné," doplnil Milan Ozdinec z Banskobystrického samosprávneho kraja.

Trate, na ktorých sa obnoví osobná doprava
Koľko vlakov bude jazdiť na obnovených tratiach

Trať km počet vlakov cez pracovný deň*
    Do 1. 2. 2003 od 15. 6. 2003
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou 35 10 párov 4 páry
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou 26 8 párov 4 páry
Trenčín - Chynorany 49 10 párov 5 párov
Žilina - Rajec 21 10 párov 5 párov
Muráň - Plešivec 41 8 párov 4 páry
Levice - Čata , Čata - Štúrovo 52 8 párov 5 párov
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava 20 10 párov 5 párov
Šahy - Čata 26 8 párov 3 páry
Neded - Šaľa 32 10 párov 3 páry

Železnice budú v roku 2004 žiadať od štátu 7,7 miliardy Sk na verejné výkony
TASR27.5.2003 09:01 - Železnice SR ( ŽSR ) a Železničná spoločnosť ( ZSSK ) budú z budúcoročného štátneho rozpočtu žiadať na vykrytie strát z výkonov vo verejnom záujme takmer 7,7 miliardy Sk.
V tomto roku prisúdil kabinet Mikuláša Dzurindu obom železničným podnikom na spomenuté účely 6,6 miliardy Sk, z toho pre ZSSK 4,3 a pre ŽSR 2,3 miliardy Sk. Požiadavka obchodnej spoločnosti na budúci rok predstavuje 4,581 a správcu dopravnej cesty 3,110 miliardy Sk.
Zmluva o výkonoch vo verejnom záujme medzi štátom a ZSSK na budúci rok vychádza z nezmeneného objemu objednaných výkonov oproti roku 2003. Počíta však s rastom cien vstupov, predovšetkým energií a miezd, naposledy menovaných o 4,8 %. Na druhej strane bude rásť aj cestovné, v priemere o 7 % bez DPH. Cena objednaného výkonu tak dosiahne 7,201 miliardy Sk, z čoho 2,620 miliardy Sk vykryje spoločnosť z tržieb. Nepokrytých ostane 4,581 miliardy Sk, ktoré si bude ZSSK nárokovať zo štátneho rozpočtu.
Železnice SR počítajú v budúcom roku s ekonomicky oprávnenými nákladmi vo výške 11,426 miliardy Sk, ktoré v rozsahu 8,316 miliardy Sk "zapláta" poplatok za používanie železničnej dopravnej cesty zo strany ZSSK a iných dopravcov. Nepokrytých ostane ešte 3,110 miliardy Sk.
Informáciu zverejnil Úrad vlády SR v súvislosti s prerokúvaním materiálu (oboch zmlúv) pred jeho zaradením na rokovanie kabinetu.

Zaťažením o záväzky ŽSR a ZSSK by štátny dlh vzrástol o 21 miliárd Sk
TASR28.5.2003 17:15 - Prevzatím dlhu Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava, v objeme 7,319 miliardy Sk a dlhu Železníc SR vo výške 13,631 miliardy Sk do štátneho dlhu k 1. januáru 2004, by sa mala v blízkej budúcnosti zaoberať vláda SR.
Odľahčenie dlhovej služby železničných podnikov, prameniacej z úverov čerpaných na vykrytie straty z výkonov vo verejnom záujme, navrhuje kabinetu Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR.
Uvedené straty, na ktorých prekrytie museli podniky čerpať finančné výpomoci, sú ekvivalentné pohľadávke ŽSR a ZSSK voči štátu - práve za neuhradené výkony v rokoch 1994 - 2002. Štát totiž namiesto toho, aby podnikom straty za činnosti ním objednané zaplatil, umožnil železniciam čerpať úvery so štátnou zárukou.
ZSSK , ktorá vznikla 1. januára 2002 na seba prevzala z pôvodných ŽSR záväzky voči bankám za 3,166 miliardy Sk, od roku 2002 si na základe neúčasti štátu na jej financovaní pribrala ďalší dlh 4,153 miliardy Sk. MDPT súčasne vláde navrhuje, aby v tomto roku zabezpečila pre ZSSK 395 miliónov Sk, pokrývajúcich úroky k úverom so štátnou zárukou.
V prípade ŽSR ide konkrétne o úvery od Európskej investičnej banky (6,875 mld. Sk), Depfa Investment Bank (934 000 Sk) a VÚB (4,31 miliardy Sk). Porada ekonomických ministrov (PEM), ktorá k problematike dlhu Železníc SR zasadala v prvej polovici mája, vyzvala predkladateľa materiálu, aby pripravil konkrétnejší a kontrolovateľný postup minimalizácie rizík rastu nového dlhu. "Aby už ŽSR netvorili nový dlh, bude treba plne pokryť ich opodstatnené nároky na výkony vo verejnom záujme a zabezpečiť aj nevyhnutné investície do modernizácie," uviedol minister financií SR Ivan Mikloš. MF SR však bude trvať na znižovaní nákladov a zvyšovaní efektívnosti podniku.

Spánok sa v ruskom vlaku nevypláca
Sme29.5.2003, PETRA PROCHÁZKOVÁ - Hrať karty, pokojne spať, piť z neumytého pohára či pomáhať starenkám sa na ruskej železnici nevypláca. Polícia síce vyvracia fámy o tom, že cestovanie ruským vlakom je životu nebezpečné, ale priznáva, že pribúda podvodníkov, ktorí radi cestujú.
O ich praktikách a zvykoch tento rok prvý raz vydala Správa vnútorných vecí Západosibírskeho okruhu Ruskej federácie príručky pre pasažierov.
Encyklopédia dopravnej kriminality je rovnako dôležitá ako lístok. Obsahuje nielen charakteristiku mnohých typických kriminálnych činov, ale i poznávacie znaky, podľa ktorých možno podvodníkov poznať.
Pri pokladni si treba dať pozor na „lístkarov“ - mladých, dobre oblečených a mimoriadne solídne vyzerajúcich mužov. Ponúkajú bez radu lístky so zľavou, v prípade, že sú cestovné lístky vypredané, dokážu ich „zohnať cez známych“.
Ďalšia skupina zlodejov sa orientuje na batožinu. Medzi nimi sú najznámejší „prisadajúci“, teda tí, ktorí sa s cestujúcim pred jeho okradnutím spriatelia, prisadnú si k nemu, využijú starý ruský zvyk vypiť si i s neznámym človekom pohár vodky a niečím ho ‚zakúsnuť‘. Oboje majú vždy po ruke. Oproti „lístkarom“ už nejde väčšinou o solídne vyzerajúce osoby, ale často i o dôchodcov.
Slávnymi sa stali dve vetché babičky, Sokolovová a Nikanorovová, ktoré na prvý pohľad budili ľútosť i dôveru. Zoznamovali sa v čakárňach buď so svojimi vrstovníčkami, alebo so ženami s malými deťmi, ktoré nevydržia sedieť na mieste. Najskôr ich babky samy požiadali o stráženie batožiny. Potom túto službu dôverčivej novej kamarátke oplatili. Postrážili jej tašky tak dokonale, že sa s nimi už nikdy nestretli.
Za jazdy treba byť v strehu predovšetkým v noci. Zlodeji často používajú aj uspávací plyn. V pokoji preberú batožinu a nezdráhajú sa vytiahnuť peniaze ani z tých najintímnejších miest, kam si ich pasažieri v strachu ukrývajú.
Pokiaľ by vám niekto cudzí chcel umyť pohár, odmietnite, varujú policajti. Nakvapká vám do neho uspávací prášok.
Veľa cestujúcich zistí, že prišli o majetok, až keď zlodej vystúpi. Preto policajti upozorňujú na niekoľko fráz, ktorými sa podsvetie dorozumieva. Hneď ako počujete vetu: „Zmija sa blíži k vodopádu,“ prezrite si vrecká. V žargóne to znamená, vlak prichádza do stanice, budeme vystupovať.
Niektoré skupiny majú až 50 členov. Pracujú v nich aj deti, ktoré väčšinou z nečestných úmyslov nikto nepodozrieva. Na Transsibírskej magistrále vystrájala banda, v ktorej boli najaktívnejšie tri deti vo veku od 10 do 14 rokov. Nakradli za krátky čas 5 vriec hodiniek, zlatých šperkov a toľko peňazí, že si za ne ich rodiny mohli obstarať dva domy. Keď polícia exhumovala telo matky jedného z nich, našla na ňom neuveriteľné množstvo šperkov, ktoré patrili okradnutým.

Vlaky medzi Prahou a Brnom zlacnejú
Sme30.5.2003 - ČD zavedú v nedeľu vo všetkých vlakoch na trase Praha - Brno jednotnú cenu 140 českých korún. Ide o prvý prípad takzvanej relačnej zľavy, ktorou chcú vlaky konkurovať autobusom. Tie na rovnakej trase jazdia za 130 až 150 korún.
Zľava je prvou zmenou, ktoré železnice pripravili v rámci úsilia prilákať nových cestujúcich.
Medzi Prahou a Brnom chodí 15 priamych spojov. Sedem vlakov EuroCity a jeden expres idú po 255 kilometroch dlhej trase cez Českú Třebovú a sedem rýchlikov po 257-kilometrovej trase cez Havlíčkov Brod. Vlaky jazdia väčšinu dňa v dvojhodinových intervaloch a plánovaný čas jazdy najrýchlejších spojov EuroCity je približne 2 hodiny a 50 minút.


Strana vytvorená: 03-VI-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0322.htm)