Cestovné na lokálnych tratiach sa zmení
29.4.2003, Jana Morháčová - Cestovné
na lokálnych železničných tratiach, kde by mali zabezpečovať
osobnú dopravu vyššie územné celky, by sa malo uvoľniť.
Znamená to, že na 32 regionálnych železničných tratiach by
neplatilo maximálne cestovné ani zľavy pre študentov či dôchodcov.
V tejto chvíli však nie je jasné, či samosprávy ceny zvýšia,
alebo zostanú na rovnakej úrovni.
Návrh na úpravu zákonov, ktoré by umožňovali také cenové
uvoľnenie, pripravil rezort dopravy a práve sa o ňom diskutuje.
Podľa ministerstva je cieľom opatrenia umožniť samosprávnym
krajom po prevzatí tratí získavať vyššie tržby za dopravu.
Pri regulovaných cenách totiž vznikali v osobnej doprave na týchto
tratiach veľké straty a vyššie územné celky nemajú peniaze
na ich vykrývanie.
Regionálne trate vymedzuje zákon o dráhach. Medzi nimi je aj
17 tratí z 22, na ktorých zrušili železnice od februára
osobnú dopravu. Súčasne však medzi regionálne trate patrí
aj ďalších 15 železničných tratí napríklad vo Vysokých Tatrách
alebo oravská trať z
Trstenej do Kraľovian .
Materiál o uvoľnení cien nariadila vypracovať vláda do konca
apríla v súvislosti s riešením situácie najmä na tratiach,
kde prestali jazdiť vlaky.
"Materiál zatiaľ hovorí o tom, aké zákony treba zmeniť,
aby bolo možné uplatňovať neregulovanú cenu na regionálnych
tratiach. Je treba novelizovať zákon o cenách a zákon o dráhach,"
vysvetľuje šéf sekcie železničnej dopravy na MDPT Dušan Turanovič.
Ak by sa našla vôľa na prijatie takéhoto návrhu, ceny by sa
uvoľnili najskôr budúci rok.
Prevádzkovatelia dopravy na týchto tratiach by si potom mohli
sami určovať ceny.
"Nastavenie výšky cien na regionálnej trati je citlivá
otázka. V prípade, že by boli ceny príliš vysoké, nikto by
vlakmi nejazdil. Preto je otázne, či má vôbec deregulácia
zmysel," zamýšľa sa šéf cenového odboru z ministerstva
financií Jozef Iždinský. V prípade, že by sa samosprávne
kraje rozhodli uplatňovať vyššie ceny a menšie zľavy na
regionálnych železničných tratiach, budú musieť prehodnotiť
svoju dopravnú politiku. Prakticky by totiž museli zrejme
obmedziť alternatívne autobusové spoje, ktoré majú rovnakú
trasu. Autobusy totiž vozia ľudí za presne regulovanú a teda
nižšiu cenu.
Podľa našich informácií však ministerstvo financií
nepodporuje návrh, aby sa deregulovali ceny len na niektorých
tratiach. Považuje ho za nesystémový.
ŽP chytila
zlodejov, ktorí kradli materiál z koľajníc
29.4.2003 09:38 - Železné spojky,
zaisťovacie krúžky, spojkové a svorkové skrutky a ďalší
zvrškový materiál za bezmála 17 tisíc korún odcudzila zo širokorozchodnej trate v Čiernej
nad Tisou štvorica mužov z obcí Veľké a Malé Trakany a Čiernej
nad Tisou.
Hliadka Železničnej polície spozorovala v pondelok predpoludním
mužov pri nakladaní materiálu do osobného motorového
vozidla, potom odišli z obvodu železničných dráh. Policajti
auto s podozrivým nákladom zastavili. Muži sa priznali, že
zvrškový materiál, ktorý pomocou kladív a kľúčov
odmontovali po uvoľnení dvoch koľajníc, chceli predať v
zberných surovinách. ŽP materiál zhabala a vrátila ŽSR , mužov vo veku
17, 20, 24 a 47 rokov obvinila z trestného činu krádeže
formou spolupáchateľstva a prípad odstúpi justičnej polícii
v Trebišove.
ČD chcú
zlacnením cestovného prilákať späť cestujúcich
29.4.2003 11:03 - Dozorná rada a. s. ČD
schválila minulý týždeň opatrenia, ktoré majú späť do
vlakov nalákať cestujúcich, o ktorých železnice zbytočne
prišli svojou chybnou stratégiou.
Za rok 2002 vo vlakoch medziročne ubudlo 13 miliónov pasažierov
a za tohtoročné prvé dva mesiace ďalšie 4 milióny. ČD
preto chystajú zlacnenie cestovného.
Cestujúci v Česku sa lacnejších cestovných lístkov zrejme
dočkajú koncom tohto roka, kedy skončí platnosť terajšieho
cestovného poriadku. Navyše, podľa generálneho riaditeľa ČD
Petra Kousala nepôjde o plošné zlacnenie, ale iba o pokles
cien na tratiach, na ktorých je úbytok najmarkantnejší - teda
v tarifných pásmach do 10 kilometrov (km) a od 41 km. Ďalej to
bude zlacnenie aj na trasách, na ktorých vlakom tvrdo konkuruje
autobusová doprava, napríklad medzi Prahou a Brnom.
ČD
zatiaľ ustúpili od zámeru zrušiť kartu Z. Tá stojí 200 Kč
a jej majiteľa oprávňuje na celoročné cestovanie za tzv. zákaznícke
cestovné, ktoré je o 60 % lacnejšie ako obyčajné. Informoval
o tom český denník Právo.
Zmluva medzi SR a ČR o železničnej peážnej
doprave dnes vstúpila do platnosti
30.4.2003 16:29 - Zmluva medzi SR a ČR
o železničnej privilegovanej peážnej doprave v mimoriadnych
situáciách, podpísaná v novembri 2001 v Ostrave, vstúpila
dnes do platnosti.
Stalo sa tak potom, ako si dnes veľvyslanec ČR v SR Rudolf Slánsky
a generálny riaditeľ sekcie medzinárodno-právnej a konzulárnej
Ministerstva zahraničných vecí (MZV) SR Igor Grexa vymenili
dnes ratifikačné listiny k predmetnej zmluve.
Tento dokument vytvára právny rámec pre plynulú železničnú
dopravu v oboch štátoch počas mimoriadnych situácií, napríklad
v čase povodní. Umožňuje plynulý prechod privilegovaných
vlakov z územia jedného štátu na územie druhého štátu po
určených železničných tratiach, a to bez hraničných
kontrol.
Koľajnice na východe zostávajú opustené
2.5.2003 - Na východe Slovenska
prestali začiatkom februára jazdiť osobné vlaky na siedmich
regionálnych tratiach. Predstavitelia Košického samosprávneho
kraja odvtedy hovoria, že premávku treba obnoviť na dvoch z
nich. Ani zo Spišskej Novej Vsi
do Levoče , ani z Bánoviec
nad Ondavou do Veľkých
Kapušian sa však po železnici stále nedá dostať. To, či
sú úvahy o obnovení osobnej dopravy na týchto tratiach vôbec
reálne, sa ukáže už v najbližších týždňoch.
"Chceme mať v tejto otázke jasno v priebehu mája,"
tvrdí hovorkyňa župy Soňa Jakešová. So ZSSK pritom podľa nej
o obnovení prevádzky rokujú už tri mesiace. "V súčasnosti
však došlo k personálnym zmenám v divízii osobnej dopravy.
Čakáme, aký postoj zaujme nové vedenie," dodáva.
Podľa šéfa odboru dopravy samosprávneho kraja Antonína
Reisingera sú však možnosti územnej samosprávy obmedzené.
"Sme naviazaní na štátny rozpočet. Podľa súčasnej úpravy
by sme napríklad pri prevádzkovaní osobnej železničnej
dopravy nemohli hradiť stratu z výkonov vo verejnom záujme,"
konštatuje. Reisinger ďalej upo-zorňuje, že limitujúcim
faktorom je aj cena, ktorú za použitie dopravnej cesty účtujú
ŽSR . "Podľa platného výmeru sú trate
rozdelené do troch kategórií. Napríklad trať medzi Levočou a Spišskou
Novou Vsou patrí k tým, kde je spomínaný poplatok najvyšší,"
hovorí šéf odboru.
Košický župan Rudolf Bauer sa domnieva, že riešením by
bolo, ak by sa kraj stal vlastníkom dopravnej cesty. "Som
presvedčený, že by sme potom vedeli dopravu obnoviť a byť aj
efektívni," hovorí.
A aká je situácia v Košickom kraji po troch mesiacoch od zrušenia
dopravy na vybraných tratiach? Predstavitelia územnej samosprávy
hovoria, že problémy sa vcelku podarilo zvládnuť. "Zaviedli
sme 54 nových autobusových spojov na deviatich linkách.
Dohromady tak autobusy v kraji najazdia ročne o zhruba štvrť
milióna kilometrov viac, ako to bolo doteraz," hovorí
Reisinger. Napriek tomu však obnova dvoch zrušených lokálok
zostáva pre samosprávu prioritou.
Oživeniu lokálok bránia vysoké poplatky za trať
Jana Morháčová, Milo Janáč, 2.5.2003
- Financovanie dopravy na regionálnych tratiach stojí a padá
najmä na vysokom poplatku za dopravnú cestu a nedostatku peňazí
v rozpočtoch samosprávnych krajov. Zhodujú sa na tom
predstavitelia vyšších územných celkov. Spomedzi 25 regionálnych
tratí, kde prestali od februára jazdiť vlaky, je 23 stále bez
osobnej dopravy.
Samosprávne kraje pripúšťajú, že majú záujem obnoviť
osobnú dopravu len na vybraných tratiach. Zatiaľ sa hovorí
asi o piatich lokálkach, najčastejšie o trati z Hronskej Dúbravy do Štiavnice
alebo o známej Levočanke medzi
Levočou a Spišskou Novou Vsou . "Odborná komisia,
ktorá pracuje od februára, robila prepočty strát pri obnovení
minimálnej prevádzky na niektorých tratiach, teraz už treba
čakať len na dohodu s VÚC o financovaní," uviedol
hovorca ZSSK Miloš
Čikovský.
Predstavitelia väčšiny samosprávnych krajov tvrdia, že
financovať stratové lokálky nemôžu. "Na to, aby mohli VÚC
zodpovedne riešiť dopravu na regionálnych tratiach, treba
vyriešiť tri problémy: kompetencie pre VÚC v zákonoch,
financovanie straty a majetok na tratiach. Samosprávne kraje
nemajú vlastné peniaze na dopravu, pretože zatiaľ rozdeľujú
len peniaze účelovo vyčlenené zo štátneho rozpočtu, aj to
len pre autobusovú dopravu. Odmietajú tiež financovať stratu,
ktorá je daná najmä vysokým poplatkom za dopravnú cestu,"
zdôraznil Milan Ozdinec z dopravného odboru Banskobystrického
samosprávneho kraja. Podľa neho vysoká cena za dopravnú cestu
je základným problémom, keď sa VÚC či podnikatelia snažia
hľadať nejaký model na financovanie osobnej dopravy na regionálnych
tratiach. Je to poplatok "za použitie železničnej trate",
ktorý určuje ministerstvo financií.
Preto predstavitelia niekoľkých VÚC presadzujú, aby im štát
a súčasný majiteľ ŽSR
previedol trate do vlastníctva. Potom by si mohli stanoviť
vlastný poplatok za prejazd nákladných aj osobných vlakov.
"So záujmom o prevádzkovanie dopravy napríklad do Banskej Štiavnice sa na nás
obrátilo už viac podnikateľov. Prejavujú záujem, len keď
trať bude v majetku regiónu," doplnil Ozdinec. Potvrdil,
že niektoré firmy chcú prevádzkovať osobnú dopravu len v
kombinácii s nákladnou, ktorá je na niektorých tratiach
vysoko zisková.
Predstavitelia ŽSR však
odmietajú prevod tratí na VÚC. "Treba zvážiť veľa
faktorov. Napríklad akým spôsobom sa prevedie majetok. Ak by
to bolo bezodplatne, ako niektorí navrhujú, tak treba doriešiť,
ako sa železniciam vrátia investované prostriedky do tratí,
budov, zabezpečovacích a telekomunikačných zariadení. ŽSR by sa súčasne zvýšila strata, pretože
by sme prišli o poplatok za použitie železničnej dopravnej
cesty za nákladnú dopravu a museli by sme prepúšťať,"
vysvetlil hovorca železníc Ján Keresteš. Podľa neho by sa
museli VÚC starať o trate a zháňať peniaze nielen na jazdu
vlakov, ale aj na správu železničnej cesty.
Mládzovo zostalo takmer bez dopravy
2.05.2003 - Martina žije v Mládzove
v Poltárskom okrese a už tri mesiace je pre ňu cesta do práce
problém. Pracuje na zmeny v lučenskej nemocnici ako sestrička.
Je rada, že má prácu, pretože ďalších 20 ľudí z dediny
ju nemá. Aby mohla pracovať, musí prejsť 18 kilometrov, pätinu
cesty väčšinou pešo alebo na bicykli.
"Bez lokálky sme
skončili. Z dediny sa dostaneme ráno po šiestej a naspäť o
pol štvrtej.
Ľudia nemajú ako chodiť k lekárovi, na úrady, do práce,"
vysvetľuje Miroslav Čičmanec, starosta Mládzova. V dedine žije
110 obyvateľov. Do februára cez ňu jazdila lokálna železnica
pätnásťkrát do dňa. Dnes dedinou prejdú dva páry autobusov
- ráno a podvečer. Obec má jediné priame spojenie s okresným
mestom ráno o šiestej. A to je vzdialenosť len 9 kilometrov.
"Cesta v katastrofálnom stave, ktorá vedie k dedine, bola
vyradená zo zimnej údržby, takže sme sa obávali, že SAD-ka
odmietne. Štyri autobusové spoje zaviedli cez pracovné dni,
najmä kvôli školákom, ktorí musia dochádzať do Cinobane.
Je to zúfalo málo. Viac vraj nemôžu dať, pretože štát im
neuhradí straty," vysvetľuje starosta.
Ak idú Mládzovčania na úrad, k lekárovi alebo hľadať si prácu,
musia ísť tri kilometre do niektorej z dvoch susedných obcí a
odtiaľ cestujú verejnou dopravou. Cez sviatky a víkendy je
dedina bez dopravného spojenia so svetom. "Ľudia chodia do
susednej dediny bicyklami alebo autom. Tam ich odložia a potom
idú dopravou. Keď nie je na benzín, chodia pešo, a v zime, keď
je skoro tma a sneh, to nebolo príjemné," vysvetľuje
starosta. Mládzovčania už písali žiadosti o pomoc všade, na
okres, na VÚC do Banskej Bystrice, prezidentovi, ministrovi.
Bezvýsledne.
"Chcel by som, aby sa k nám prišiel pozrieť minister
dopravy a aby prišiel verejnou dopravou. Asi bude musieť ísť
pešo, po koľajniciach. Osobne ho budem čakať na konci chotára,"
dodáva starosta Čičmanec.