Lokálky – niekde chýbajú, niekde nie
12. 3. 2003 (rf) - Zlosť, rezignácia,
ale aj radosť sa zmocnili obyvateľov v obciach, cez ktoré do
konca januára prechádzali dnes zrušené motorové vlaky. „My
máme popri trati, kde jazdila lokálka, len cestu tretej triedy
a po tej autobus nejazdí,“ hovorí prednosta Mestského úradu
vo Veľkých Kapušanoch Jozef Danáč. „V zime je neudržiavaná,
a tak sa po nej nedá ísť ani autom, ľudia musia cestovať
okolo.“
Východoslovenské Veľké Kapušany ležia asi tridsať
kilometrov od Ondavy nad Bodvou (?!?),
kde bola konečná lokálky
. Dnes tam cestujúci musia jazdiť buď cez Michalovce, alebo
Trebišov, alebo Čiernu nad Tisou. Cestovanie to predlžuje aj
predražuje.
„V našom regióne je veľká nezamestnanosť. Doprava vlakom
bola ešte ako-tak, ľudia sa dostali do roboty za slušný
peniaz. Stále veríme, že sa lokálka
obnoví. Nehovorím, že by muselo jazdiť všetkých osem
vlakov, ale aspoň ráno, na obed a večer by to mohli obnoviť,“
hovorí Danáč.
Radosť zo zrušenia lokálky a posilnenia autobusov majú naopak
napríklad vo Vrátnom pod Hradišťom
(?!?), kde má chalupu aj premiér Mikuláš
Dzurinda.
Starosta Ivan Hatiar pred zrušením lokálky upozorňoval, že
štyridsať detí bude mať problémy dostať sa do školy a šesťdesiat
ľudí do práce. Dnes je spokojný. Hovorí, že autobusové
spoje časovo na seba lepšie nadväzujú a pokrývajú dopravné
špičky lepšie než vlaky, navyše autobusy stoja na rozdiel od
vlaku priamo v dedine.
Obyvatelia ostatných obcí na trati medzi Brezovou
pod Bradlom a Jablonicou , ktorá prechádza cez Vrátne (?!?), sa však
radujú menej. Problémy má najmä mládež, ktorá dochádza do
učilišťa v Brezovej pod Bradlom, a mnoho zamestnancov asi
dvadsiatich firiem z doliny pod Brezovou.
Starosta Radošiny (okres Topoľčany) František Šugra má
zajtra má rokovať v SAD Nitra, či bude musieť obec za
autobusy platiť a či vôbec budú z Nitry do Radošiny jazdiť.
Autobus odchádza z dediny väčšinou poloprázdny a keďže
obec je v inom okrese, možno bude končiť v poslednej dedine v
okrese Nitra a do Radošiny už nepôjde. Podľa jeho informácií
nie je vylúčené, že SAD bude žiadať od obce pätnásť– až
dvadsaťtisíc mesačne, ale obec ich nemá. Kam sa podeli ľudia,
ktorí predtým chodili na vlak
do Radošiny , ale na autobus už nechodia, mu nie je jasné.
Starostka Úľan nad Žitavou Helena Hlasicová jednoznačne tvrdí:
„Vyzerá to veľmi zle.“ Pri jej dedine je železničný
uzol, ktorým jazdia vlaky z Nitry, Vrábľov, Levíc, ale lokálku z Úľan do Zlatých
Moraviec zrušili. „Keď ľudia z dedín, cez ktoré išla
lokálka, vystúpia u nás z rýchlika, majú problém dostať sa
domov. Autobusov je málo. Okrem toho veľa ľudí chodilo lokálkou
do práce. Teraz je napríklad v sobotu a nedeľu všetko
obmedzené, nechodia žiadne spoje a tí, čo pracujú aj cez víkendy,
alebo robia na zmeny, majú starosti. Budeme sa snažiť, aby lokálka
začala opäť premávať, ale či sa nám to podarí, neviem.“
Obnovená osobná železničná doprava
Zohor
- Záhorská Ves
Žilina - Rajec
Pripravuje sa na obnovenie
Levoča - Spišská Nová Ves
Železničná doprava plne nahradená autobusmi
Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
(Dopravu zabezpečujú železnice. Autobusy premávajú v rovnakých časoch, ako premávali vlaky, a zastávky majú na železničných staniciach. Jazdia v nich v modrom oblečení železničiarski sprievodcovia a kontrolujú lístky ako vo vlaku.)
Ostatné trate
(r) - Obnovenie premávky na ostatných tratiach je zatiaľ otázne.
Starostovia obcí a predstavitelia vyšších územných celkov
by chceli, aby lokálky jazdili, ale nie je pravdepodobné, že
niektoré sa v dohľadnom čase podarí obnoviť. Teoreticky by
sa mohla obnoviť doprava na trati Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
, kde o tom rokujú. Železnice ale dopravu neobnovia, ak obce
nepokryjú straty z prevádzkovania. Ak majú obce nejaké požiadavky,
napríklad na päť železničných spojov, železnice sú ochotné
rokovať – vypočítajú, aké sú náklady, aké sú možné
tržby a vyčíslia stratu, ktorú by museli obce dotovať.
Na Liptove vyčíňa voda, je stav
ohrozenia
Voda z topiaceho sa snehu znepríjemňuje
život aj obyvateľom obce Huncovce, okr. Kežmarok.
ANDREA HARMANOVÁ, 13. 3. 2003, KRÁĽOVA LEHOTA
– Už niekoľko dní vyčíňa na Liptove voda, v obci Kráľova Lehota vyhlásili
stav ohrozenia. Oteplenie a dážď spôsobuje, že sneh sa topí
a voda sa prúdom valí z kopcov a svahov na časť dediny zvanú
Pod Skalkou. Vzniklo umelé jazero, zatopené sú pivnice,
pozemky, štátna cesta tretej triedy je podmytá. Hrozí, že sa
poškodí, rovnako je ohrozená aj železničná premávka na
trati Košice – Žilina.
Situácia sa zhoršovala už z nedele na pondelok, keď začalo
husto pršať. Roztopený sneh prúdom zalieva pozemky, niekde je
aj polmetrová vrstva vody. Štátna cesta je úplne neprejazdná,
riziko hrozí aj na železnici. Vodu stále odčerpávajú hasiči
z Liptovského Mikuláša, neustály dážď však všetko
komplikuje. Zamrznutá zem vodu nevsakuje, kanály sú nefunkčné,
väčšinou sú zasypané. „V okolí je ešte veľa snehu. Ak
počasie bude takto pokračovať, všetko sa ešte zhorší,“
nevidí starosta budúcnosť ružovo.
(krátené)
O rajeckú Anču sa budú súdiť
12. 3. 2003 (aha) - Vyše storočná
„rajecká Anča“ je jednou z dvoch regionálnych tratí, na
ktorých sa osobná doprava obnovila. Od 17. februára, po viac
ako dvoch týždňoch od jej zastavenia na trati medzi Žilinou a Rajcom opäť premávajú osobné motorové
vlaky.
Na začiatku ľudia príliš neverili, že sa ju podarí obnoviť,
a tak si kúpili mesačné lístky na autobus. „Teraz v marci
je to už lepšie,“ hovorí jeden z cestujúcich. Najviac využité
sú ranné a večerné spoje, keď idú ľudia do práce a z práce,
cez deň je vlak takmer prázdny.
Zmluvu o prevádzkovaní uzavrela so ZSSKu Slovenská investičná a realitná
spoločnosť zo Žiliny. Do Rajca vypravuje denne šesť vlakov,
v opačnom smere sedem. Platí to do konca apríla.
„Ľudia sú spokojní, len to stojí peniaze,“ hovorí primátor
Rajca Ján Rybárik. Stratu, ktorá doteraz mesačne
predstavovala asi 1,3 milióna, majú vykrývať práve obce a
mestá pozdĺž trate. Zaplatia podľa počtu obyvateľov.
Primátor Rajeckých Teplíc Peter Dobeš však tvrdí, že s
nimi zatiaľ nikto zmluvu o vykrytí nákladov neuzavrel. „Možno
to príde v ďalšej fáze. Sumu musí schváliť zastupiteľstvo,
lebo nebola pôvodne zahrnutá v rozpočte mesta.“ Starostovia
a primátori rajeckej doliny dúfajú, že Anča bude premávať
aj po apríli. Snažia sa, aby lokálku
dostali do svojej správy aj s nákladnou dopravou, ktorá má
priemerný mesačný zisk šesť miliónov korún. Rybárik verí,
že uspejú so svojou žiadosťou o reštitúciu trate. Historické
dokumenty hovoria, že stavbu železnice pred 104 rokmi
spolufinancovali. „V najbližších dňoch to dáme na súd,“
tvrdí primátor Rajca. Ministerstvo dopravy sa už vyjadrilo, že
takáto možnosť nie je reálna.
Hodnota nehnuteľného majetku, ktorý si nárokujú – stanice
a koľajnice – je dnes približne 250 až 300 miliónov korún.
Futbal: Polícia po mesačnom vyšetrovaní
zatkla 13 chuligánov Lazia
Rím 12.3.2003 11:31 - Po vyše mesačnom
vyšetrovaní talianska polícia zatkla 13 ultraprívržencov
futbalového klubu Lazio Rím.
Vandali spolu s desiatkami ďalších priaznivcov rímskeho tímu
napadli 2. februára na železničnej stanici vo Florencii "tifosi"
tamojšieho treťoligistu AC Fiorentina. Chuligáni z hlavného
mesta krajiny cestovali v ten deň do Verony na pohárový zápas
svojich miláčikov proti Chievu. Na stanici došlo k stretu s
florentskými prívržencami. Rimania zahádzali svojich "nepriateľov"
kameňmi a pri zásahu polície spôsobili zranenia štyrom jej
príslušníkom. Popritom zdemolovali niekoľko zariadení
stanice.
Štiavnica čaká na verdikt riaditeľa
železníc
12. 3. 2003, BANSKÁ ŠTIAVNICA, (eta)
– Mesto Banská Štiavnica čaká rozhodnutie generálneho
riaditeľa železníc, či sa obnoví prevádzka lokálky medzi Štiavnicou a
Hronskou Dúbravou . Primátor mesta Marián Lichner hovorí,
že veľmi chýba najmä študentom.
Autobusové spoje v piatok, keď študenti odchádzajú z mesta,
a v nedeľu, keď sa vracajú, bývajú preplnené. „Do
rozhodnutia riaditeľa železníc je predčasné hovoriť, akým
spôsobom budeme trať prevádzkovať,“ hovorí primátor. Ak
železnice odpovedia záporne, mesto má v spolupráci so samosprávnym
krajom pripravenú vlastnú alternatívu.
V tatranských vlakoch zmenia predaj lístkov
6.3.2003 - Železničná spoločnosť
sa chystá vo Vysokých Tatrách úplne zmeniť spôsob predaja
svojich cestovných lístkov. Dôvodom sú veľké úniky tržieb.
"V tatranských električkách
cestujúci často využívajú to, že na malých zastávkach
nemajú možnosť zakúpiť si lístok. A tak na kratších úsekoch,
ako napríklad Popradské Pleso - Štrbské Pleso a podobne, jazdia bez lístkov,"
hovorí Ladislav Olexa z divízie osobnej prepravy. Vo vlakoch
zaviedli častejšie revízie, avšak bez výraznejšieho efektu.
Už v druhom polroku chcú preto zaviesť označovanie lístkov
vo vlakoch. Budú ich predávať nielen vo vlastných
pokladniciach, ale aj na iných miestach. Okrem toho plánujú aj
zavedenie prenosných osobných pokladníc pre sprievodcov priamo
vo vlakoch.
Problém Y2K predsa len nastal
TASR, nov, OSLO - S ročným
meškaním zasiahol nórske železnice problém Y2K, technické
problémy, ktorých sa svet obával pred rokom v súvislosti s
prechodom počítačov na rok 2000. V ich dôsledku sa 31.
decembra ráno nevydalo načas na trať 16 nových letiskových
expresov ani 13 diaľkových rýchlovlakov.
Počítače na palubách vlakov totiž dátum 31/12/00 nepoznali,
čo uniklo expertom pri dôkladnej kontrole systému v závere
roka 1999, informoval hovorca železnice. Nedeľňajšie problémy
dočasne vyriešili zmenou dátumu v počítačoch na 1. decembra
2000, vlaky potom s miernym meškaním vypravili.
Staršie typy vlakov, ktorých je našťastie aj v Nórsku ešte
stále väčšina, premávali načas. Podľa nórskej tlačovej
agentúry NTB v pondelok všetky vlaky premávali podľa cestovného
poriadku.
"Teraz máme mesiac na to, kým zistíme, kde je chyba a
definitívne ju odstránime," citoval denník Dagbladet
hovorcu železnice. Príčinou problému mohol byť podľa
niektorých odborníkov fakt, že rok 2000 bol priestupný. Počítače
zrejme pomýlilo, že mal o jeden deň viac.
Počítačový problém Y2K spôsobili svojím rozhodnutím pred
niekoľkými desaťročiami tvorcovia počítačov, keď sa
rozhodli uvádzať z roka vždy len posledné dve číslice, takže
časť počítačov považovala rok 2000 za rok 1900. Po obrovských
investíciách a mesiacoch celosvetových príprav sa vlani
vyskytlo iba málo očakávaných problémov s Y2K.
Rýchlovlak šiel 5 minút bez vodiča
- ten totiž hľadal stratenú čiapku
Reuters, TOKIO – Jeden
zo slávnych japonských expresných vlakov uháňal po trati päť
minút riadený autopilotom – toľko totiž trvalo vodičovi, kým
našiel svoju stratenú čiapku – ak by ju nemal na hlave, porušil
by predpisy železničnej spoločnosti.
„Keď si uvedomil, že na hlave nemá čiapku, vstal zo sedadla
a šiel ho hľadať,“ uviedol hovorca Stredojaponských želeníc
Naojuki Marujama.
Pravidlá spoločnosti hovoria, že vodič expresu Šinkansen musí
mať na hlave čiapku po celý čas, hoci podľa hovorcu Marujamu
existujú aj výnimky.
„Upozornili sme všetky vodičky a vodičov, že musia pokračovať
vo vedení vlaku až do nasledujúcej stanice, a až potom by
mali nahlásiť, že si niekam zapotrošili čiapku,“ povedal.
Vlak prepravovali cez víkend zo servisných dielní na tokijskú
centrálnu stanicu. V čase, keď vlak neriadil vodič, sa v ňom
nenachádzali cestujúci.
Hovorca Marujama povedal, že expres, ktorý dosahuje maximálnu
rýchlosť 300 kilometrov za hodinu, sa vo chvíli, keď vodič
opustil sedadlo a hľadal svoju čiapku, vliekol iba rýchlosťou
24 – 34 kilometrov za hodinu.
Trnavskí výtržníci!
Nový cas 17. 3. 2003 PIEŠŤANY (rk)
- Znova sa nezmestili do kože! Kto? Trnavskí mladí futbaloví
priaznivci, ktorí si mysleli, že im patrí celý svet! Len veľmi
krátko trvala ich cesta na sobotňajší prvoligový zápas do
Košíc, kde chceli drukovať svojim miláčikom. Do rýchlika
tesne po polnoci nasadli totiž bez cestových lístkov! A tak nečudo,
že ich už na nasledujúcej stanici v Piešťanoch z vlaku
vysadili príslušníci Železničnej polície. Po posilnení
alkoholom v pohostinstve neďaleko železničnej stanice začali
asi tri desiatky mladých trnavských mužov robiť výtržnosti.
Nebrali ohľad na nikoho a rozbíjali všetko, čo im prišlo pod
ruky... Upokojili ich až nadránom pred šiestou hodinou hliadky
štátnej a Mestskej polície v Piešťanoch. Počas vyčíňania
však utrpel jeden z mužov zlomeninu nohy, s ktorou musel byť
napokon hospitalizovaný v nemocnici...
Policajti budú priznávať majetok
17.
3. 2003 BRATISLAVA - Policajti budú musieť predkladať majetkové
priznania. Návrh novely zákona o štátnej službe príslušníkov
Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej
a justičnej stráže a Železničnej polície v stredu prerokuje
vláda. Majetkové priznania budú podávať všetci policajti do
30 dní po nástupe do zboru a potom na pokyn ministra.
Funkcionári - od riaditeľov odboru vyššie budú svoj majetok,
ako aj majetok detí a manželiek priznávať každoročne. Ak
majetkové priznania nepredložia, je to dôvod na ich
prepustenie. Návrh zákona má uľahčiť očistenie Policajného
zboru od policajtov, ktorí majetok nenadobudli čestne.
Majetkové priznanie bude obsahovať meno, priezvisko, dátum
narodenia a adresu trvalého pobytu policajta, jeho dieťaťa a
manželky. Policajt na priznaní musí uviesť označenie nehnuteľnosti,
ktorú vlastní. Povinný je napísať, prečo nehnuteľnosť kúpil,
kedy a za akú cenu. Policajt musí priznať aj hnuteľnú vec,
ktorej hodnota presahuje 200 000 korún. Hnuteľné veci musí
priznať, aj keď ich hodnota jednotlivo nepresahuje 200 000 korún,
ale súhrnná hodnota je vyššia ako 500 000 korún.
Novela tiež dáva nadriadeným možnosť prepustiť policajta,
ktorý je už 15 rokov v službe a spĺňa nárok na výsluhový
dôchodok. Ak naň však nárok nemá, prepustiť ho nie je možné.
Ustanovenie v zákone už bolo, ale pri vlaňajšej novelizácii
z neho vypadlo.
Tretí stupeň povodňovej aktivity trvá
15. 3. 2003 (top) Záchranári včera
odstraňovali ľadové kryhy z Hornádu na úseku za železničným
mostom.
SPIŠSKÁ NOVÁ VES – Tretí stupeň povodňovej aktivity na území
mesta Spišská Nová Ves naďalej trvá. Dnes sa opäť stretne
povodňová komisia, aby zhodnotila situáciu. Ako uviedol
prednosta Okresného úradu Peter Vyparina, záchranári budú
pokračovať v prácach na odstraňovaní ľadových krýh počas
víkendu. Aby sa podarilo zvýšiť prietok vody v koryte, záchranári
začali včera s výrubom stromov okolo Hornádu. „Monitorujeme
situáciu na toku nad Spišskou Novou Vsou, kde sú ľadové
polia na Smižianskej Maši a v Prielome Hornádu,“ dodal
prednosta.
Tretí stupeň povodňovej aktivity trvá aj na rieke Poprad v
okrese Stará Ľubovňa. Ako povedala podpredsedníčka okresnej
povodňovej komisie Anna Schneiderová, ochladilo sa, v noci
primrzlo a hladina rieky klesla. Ohrozené už nie je ani ochranné
pásmo zdrojov pitnej vody pre obce Plaveč a Sulín.
Železnice posúdia, či budú rušiť
spešniny
15.
3. 2003 BRATISLAVA (rf) - Železnice možno zrušia spešniny.
Informácie o zrušení spešnín zaregistrovali niektorí
klienti a potvrdzujú ich aj odborári. Na tlačovom oddelení Železničnej
spoločnosti síce hovoria: „Zatiaľ sa nič neruší,“ ale
potvrdili, že vedenie spoločnosti sa bude rozhodovať podľa výsledkov
hospodárenia tejto služby. Predstavenstvo Železničnej spoločnosti
sa zíde v pondelok.
Funkcionári Odborového združenia železničiarov tvrdia, že
železnice o zrušení naozaj uvažujú a argumentujú údajnou
neefektivitou služby. „My máme informácie, že je to produkt
zákazníkmi žiadaný,“ povedal podpredseda odborového združenia
Peter Rozložník.
Spešniny sú pomerne využívanou službou železníc. Princíp
je podobný ako posielanie balíkov poštou, ale spešniny môžu
mať väčší rozmer.
V spešninovej pokladnici vo Zvolene včera nevedeli o možnom
konci služby nič. V Žiline pokladníčka hovorila, že zatiaľ
sa ešte nebude rušiť, lebo ju využíva dosť ľudí.
V Bratislave už čosi počuli: „Ale nevieme, odkedy to zrušia,
alebo či to napokon nechajú. My sa všetko dozvedáme ako
poslední,“ povedala pokladníčka spešnín na Hlavnej stanici.
Jej vedúci dodal, že o rušení sa všeličo povráva, ale na
každú ďalšiu otázku odpovedal neviem. Nevedel povedať, ani
čo sa najviac vozí ako spešnina a kto službu najviac využíva.
V spešninovej pokladnici tvrdili, že zákazníkmi sú najmä súkromní
podnikatelia.
Železnicou sa dajú posielať balíky vážiace desiatky
kilogramov a veľké aj ako paleta. Bežne sa ako spešniny prevážajú
aj kusy s dĺžkou dva metre. Maximálna hmotnosť a veľkosť
spešniny závisí od stanice, z ktorej, alebo do ktorej je balík
posielaný. Železnice zaručujú, že spešninu doručia do 24
hodín.
Pošta doručuje balíky len do tridsať kilogramov, doručí ich
však až domov, prípadne na najbližšiu pobočku pošty.
Podobné služby ponúkajú aj kuriérne firmy, ale sú drahšie.
Ústredný krízový štáb prijal kvôli
hrozbe vojny špeciálne bezpečnostné opatrenia
17.3.2003 15:08 Bratislava -
Ministerstvo vnútra SR ani policajné zložky v súčasnosti
nedisponujú žiadnymi informáciami o potenciálnych alebo
pripravovaných útokoch na území Slovenska. Napriek tomu Ústredný
krízový štáb dnes v súvislosti s možným vojenským
konfliktom v Iraku prijal opatrenia preventívneho charakteru,
ktoré majú zvýšiť pripravenosť Slovenska v prípade krízových
situácií.
Opatrenia sa týkajú najmä Úradu civilnej ochrany (ÚCO),
Policajného zboru SR, Hasičského a záchranného zboru SR,
Ministerstva zahraničných vecí SR a rezortov zdravotníctva,
obrany a pôdohospodárstva. Jednou z hlavných úloh
zainteresovaných zložiek je zosúladenie spôsobu informovania
verejnosti prostredníctvom masovokomunikačných prostriedkov.
Na všetkých príslušných úradoch boli zriadené informačné
linky pre obyvateľstvo a momentálne prebieha zabezpečenie
ochrany dôležitých objektov s väčším počtom ľudí, ako sú
školy, nemocnice či železničné a autobusové stanice.
Policajti i hasiči budú nepretržite pripravení na záchranné
zásahy, lokalizačné práce a likvidáciu prípadných škôd,
pričom zodpovední pracovníci musia byť zastihnuteľní v každej
situácii.
Ministerstvo zdravotníctva a hlavný hygienik zabezpečujú
kontrolu registrovaných očkovacích vakcín proti antraxu,
variole a iným infekčným ochoreniam. Špeciálni pracovníci
ďalej skontrolovali dozimetrické prístroje na meranie rádioaktívneho
žiarenia a hlavný hygienik priebežne monitoruje kvalitu ovzdušia
a prítomnosť známych i neznámych látok v ňom. Pod sprísneným
dohľadom sú aj zdroje pitnej vody a vodné diela.
Ešte 10. februára MV SR preverilo varovnú sieť civilnej
ochrany a skonštatovalo, že je funkčná. Všetky potrebné
informácie a pokyny v prípade ohrozenia nájdu obyvatelia v brožúrkach,
ktoré vydal ÚCO v náklade 95 000 kusov a rozšíril ich na
krajské úrady. Okrem toho je sprísnená kontrola osôb na všetkých
hraničných priechodoch a mimoriadna pozornosť je zameraná aj
na nákladnú a kamiónovú dopravu. Policajti pozorujú nálady
a názory cudzincov v utečeneckých táboroch a ubytovniach.
Ministerstvo zahraničných vecí zároveň vyzýva ľudí, aby
obmedzili súkromné a pracovné cesty na Blízky Východ.
TASR dnes o tom informovala Jana Pôbišová z MV SR.
Most spájajúci Slovensko s Dolným
Rakúskom má byť postavený do leta 2004
17.3.2003 16:08 Gänserndorf - Do začiatku
leta 2004, približne súčasne so vstupom Slovenska do Európskej
únie (EÚ), sa má pri meste Marchegg dostavať hraničný most
medzi Slovenskom a Rakúskom.
Predseda krajinskej vlády Dolného Rakúska Erwin Pröll a
slovenský minister dopravy Pavol Prokopovič dnes urobili prvý
výkop rýľom. Stavba mosta nebude zaťažovať životné
prostredie, nakoľko sa využijú už existujúce piliere popri železničnom moste . Keďže
sa na slovenskej strane nachádza povodňová oblasť, bude most
dlhý 460 metrov. Náklady by mali dosiahnuť 6 miliónov EUR.
Experti počítajú, že cez most prejde denne asi 1 800
automobilov.
E. Pröll vidí v spojení Marcheggu s Devínskou Novou Vsou
historický projekt pre Dolné Rakúsku ako aj Slovensko. Morava
tak po rozšírení EÚ už nebude obe krajiny rozdeľovať. E.
Pröll taktiež zdôraznil, že priechod je ohľaduplný k prírode,
nakoľko cesta sa vybuduje na už existujúcej trase. Podľa
Prokopoviča sú Dolné Rakúsko a Slovensko na základe ich
geografickej polohy predurčené na spoluprácu.
Ruský ropný koncern Yukos má záujem
doprivatizovať slovenský Transpetrol
17.3.2003 15:34 Bratislava - Ruská
ropná spoločnosť Yukos má eminentný záujem o doprivatizáciu
slovenskej a. s. Transpetrol, v ktorej v súčasnosti vlastní 49
% akcií.
Ako dnes po trojdňovej oficiálnej návšteve v Ruskej federácii
povedal minister hospodárstva SR Robert Nemcsics, Yukos má na
území Európy investičné plány, ktorých významnou súčasťou
sa má stať i Transpetrol. Jedným z ďalších zámerov ruského
koncernu má byť i prepojenie bratislavského ropovodu na
ropovod v rakúskom Schwechate, čo by mohlo výraznejšie zvýšiť
využitie prepravných kapacít slovenských ropovodov.
Slovenskou stranou navrhovaný variant platiť časť dodávok
zemného plynu tovarom vedenie ruského plynárenského koncernu
Gazprom zamietlo.
"Otázka deblokácií nebola predmetom tejto návštevy,"
konkretizoval ďalej minister s tým, že informačne sa
problematike deblokácií dotkli obe strany iba v prípade dovozu
jadrového paliva.
Ruskí podnikatelia podľa slov R. Nemcsicsa prejavili záujem aj
o vyššie využitie širokorozchodnej
železničnej trate smerom k bratislavskému prístavu na
Dunaji. "Závisí to od investorov, ktorí vstúpili do a. s.
Slovenská plavba a prístavy," vysvetlil.
Predstavitelia oboch krajín sa podľa jeho slov zhodli i na tom,
že rozvoj cestovného ruchu v uplynulých mesiacoch výrazne
pribrzdila zavedená obojstranná vízová povinnosť, pričom
podľa štatistík primárnemu cieľu - obmedziť kriminalitu -
nepomohla. Minister tak nepriamo naznačil možnosť skorého zrušenia
vzájomnej vízovej povinnosti.
Vzhľadom na geografickú polohu Vysokých Tatier prejavili
moskovskí podnikatelia i veľký záujem o investičné príležitosti
v oblasti cestovného ruchu. "Špeciálne sa vláda Moskvy
zaujíma o pôvodný projekt Tatrathermal, ktorý pod Tatrami
'havaroval'," konkretizoval minister s tým, že daný
projekt by sa dal oživiť garantovaním klientely zo strany
moskovskej vlády.
Viceprimátor Moskvy Nikolajevič Ordžonikidze poukázal počas
návštevy i na nevyužitosť Bratislavskej ulice v ruskom
hlavnom meste, kde sa podľa pôvodného zámeru mali koncentrovať
slovenskí investori. "Žiaľ, tento zámer z administratívnych
dôvodov nie celkom vyšiel, ale je tu stále otvorená šanca,
ktorú by mohli slovenskí investori využiť," dodal R.
Nemcsics.
Predmetom návštevy, ktorá bola predprípravou aprílovej návštevy
premiéra SR Mikuláša Dzurindu v RF, bola i podpora vzájomnej
spolupráce v oblasti malého a stredného podnikania.
Slovenská delegácia počas uvedenej oficiálnej návštevy
rokovala na čele s ministrom hospodárstva R. Nemcsicsom s vedúcim
aparátu predsedu vlády RF I. Šuvalovom, ministrom priemyslu,
vedy a technológií I. Klebanovom, ministrom pre atómovú
energiu A. Rumjancevom, námestníkom ministra ekonomického
rozvoja a obchodu M. Ivanovom, členom predstavenstva firmy Yukos
M. Brudnom i podpredsedom predstavenstva plynárenského koncernu
Gazprom J. Komarovom.
V roku 2002 dosiahol obrat vzájomnej obchodnej výmeny SR s RF
100,3 miliardy Sk, pričom dovoz do SR prevýšil vývoz do RF o
87,4 miliardy Sk.
ŽSR vyvlastnia pozemky na trati do
Trnavy za zlomok trhovej ceny
17.3.2003 10:43 Bratislava - Vlastníci
pozemkov, ktoré ŽSR
vyvlastnia kvôli modernizácii trati Bratislava - Trnava, dostanú
za pôdu len okolo 10 % trhovej ceny.
Trhová hodnota pozemkov sa podľa odhadov pohybuje od 600 do 1
100 Sk za štvorcový meter. ŽSR ich však získajú za 70 až 150 Sk/m2.
Ako TASR informoval hovorca železníc Ján Keresteš, ŽSR sa ako investor na cene pozemkov s občanmi
nedohodol. Spoločnosť sa preto obrátila na príslušné okresné
úrady so žiadosťami o začatie vyvlastňovacích konaní. Keďže
na modernizáciu železničnej trate pôjdu aj zdroje zo štátneho
rozpočtu, úrady stanovili ceny pozemkov na základe vyhlášky
o cenách stavieb a pozemkov z roku 1991. Možnosť na vyššie
ceny za pozemky dával občanom po ich protestoch verdikt Krajského
súdu v Bratislave z februára tohto roka. Súd konštatoval, že
ŽSR mali
pri stanovení kúpnych cien pozemkov požiadať v zmysle vyhlášky
o výnimku MDPT SR a MF
SR. Udelenie výnimky však ŽSR považuje
za nepravdepodobné.
Po rozhodnutí krajského súdu oslovili ŽSR zatiaľ rezort dopravy. "MDPT SR vydalo 3. marca nesúhlasné
stanovisko k žiadosti ŽSR o zvýšenie
ponúkanej kúpnej ceny. V najbližších dňoch po získaní všetkých
požadovaných dokladov bude podaná žiadosť o udelení výnimky
na MF SR. Keďže podľa vyhlášky sú ŽSR povinné žiadať na MF SR okrem iného
priložiť súhlasné stanovisko MDPT (stanovisko je nesúhlasné), považujeme
za nepravdepodobné aby MF SR výnimku udelilo," vysvetlil J.
Keresteš. "V takomto prípade nie je možné poskytnúť
vlastníkom vyššiu cenu," dodal.
Podľa vyhlášky dostanú občania od štátu, resp. ŽSR za pozemky pri vyvlastnení 150 Sk/m2
v oblasti spadajúcej pod Pezinok, 100 Sk/m2 pri
Modre, v okolí Svätého Jura 70 Sk/m2 a Veľkých Šenkvíc
tiež 70 Sk/m2.
Župa zabezpečí železničnú dopravu
na Záhorí spolu s Connex a WAGON SERVICE
17.3.2003 16:13, Bratislava - Švédsky
dopravca Connex Transport AB a bratislavská s. r. o. WAGON
SERVICE travel sú už istými podielnikmi novo kreovanej
Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti (BRKS), a. s.,
ktorá bude prevádzkovať osobnú a nákladnú dopravu na železničných
tratiach Zohor
- Záhorská Ves a Plavecký
Mikuláš - Zohor
.
Ako pre TASR potvrdil poslanec Bratislavského samosprávneho
kraja (BSK), hlavného gestora projektu, a vedúci komisie
dopravy BSK Roman Filistein, rokovania o možnom vstupe tretieho
strategického partnera ešte prebiehajú. Od ich výsledku bude
závisieť i budúci akcionársky podiel, ktorý firmy Connex a
WAGON SERVICE v novej spoločnosti získajú. "Malo by ísť
o 10- až 15-% podiel na základnom imaní," spresnil R.
Filistein.
BSK, ktorý si v regionálnej spoločnosti ponechá majoritu,
teda 51 %, očakáva od súkromných partnerov stabilitu, know-how
a odborné zázemie. Symbolický podiel získajú aj niektoré z
miest v dotknutej oblasti, pravdepodobne Rohožník, Lozorno
alebo Zohor.
Nová spoločnosť - BRKS, po zriadení požiada o udelenie
licencie na prevádzku osobnej a nákladnej dopravy, ktoré bude
vykonávať vo vlastnom mene, z časti vlastnými pracovníkmi,
ale na strojoch vo vlastníctve Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) a tratiach v správe
Železníc SR ( ŽSR ). Konečný počet zamestnancov, ktorým bude
nová spoločnosť disponovať, ešte nechcel R. Filistein
konkretizovať, nakoľko tento záleží od charakteru dohody so ŽSR.
"Niektoré obslužné činnosti budeme vykonávať vlastným
personálnym aparátom, iné zabezpečíme cez ŽSR" zdôraznil poslanec VÚC.
V rámci BSK sa redukcia železničnej osobnej dopravy, ktorá počnúc
2. februárom tohto roku postihla 25 regionálnych tratí, dotkla
dvoch z nich: Zohor - Záhorská Ves a Plavecký
Mikuláš - Zohor
. Na prvej menovanej aj napriek tomuto rozhodnutiu prevádzka
pokračuje. Až do konca tohto mesiaca je totiž v platnosti
zmluva medzi BSK a ZSSK o jej
zabezpečení. Zachovanie prevádzky v zredukovanom stave bolo možné
aj vďaka iniciatíve šiestich poslancov BSK, ktorí sa vzdali
odmien v prospech vykrytia prevádzkovej straty.
Aj keby sa novej spoločnosti, ktorá už tento týždeň požiada
o zápis do obchodného registra, nepodarilo získať výpis z
registračného súdu do konca tohto mesiaca, cestujúca verejnosť
sa nemusí prerušenia dopravy obávať. Na obdobie, kým nebude
spoločnosť riadne zaevidovaná, predĺži BSK zmluvu so ZSSK . Peniaze na
vyfinancovanie prevádzky tratí v tomto preklenovacom období
poskytnú spomenutí súkromní akcionári.
Connex sa svojho času stal víťazom tendra na privatizáciu 49-%
podielu v Slovenskej autobusovej doprave (SAD) Bratislava. Zmluvu
s predávajúcim - Fondom národného majetku. WAGON SERVICE má
podľa R. Filisteina potrebné know-how v oblasti prevádzky
nepravidelnej, ale aj pravidelnej vlakovej dopravy.
Futbal: Neapolskí fanúšikovia zaútočili
na svojich rivalov z Verony
Neapol 17.3.2003 09:24 - Po skončení nedeľnajšieho
zápasu dvoch druholigových talianskych tímov Neapolu a Verony
(0:0), došlo na štádióne Fuorigrotta k viacerým incidentom.
Vo chvíli, keď sa na neapolskej železničnej stanici začali
zhromažďovať fanúšikovia Verony, prihrnula sa asi stovka
neapolských "tifosi" a začala na nich hádzať rôzne
predmety. Ochrancovia zákona okamžite zasiahli, rozohnali agresívnych
fanúšikov a zabezpečili presun Verončanov na inú stanicu.
Pri bezpečnostných akciách nedošlo k vážnejším úrazom,
ale deväť policajtov sa ľahko zranilo a 6 fanúšikov odviezli
na pozorovanie do nemocnice, odkiaľ ich napokon večer
prepustili.
Rokovania na železnici zamrzli
12.3.2003, Jana Morháčová - Boj o
platy na železniciach pokračuje. Vedenie železníc tvrdí, že
tento rok je rokom šetrenia, preto platy nestúpnu ani o korunu.
Odborári žiadajú pridať k platom takmer 14 percent. "Požadujeme
zvýšenie o 5 percent nad úroveň inflácie," vysvetľuje
šéf železničiarskych odborárov Jozef Schmidt. Vďaka štrajku
na konci januára sa však vyjednávanie o zvyšovaní platov
prerušilo. "Je to rok reštrikcií a my musíme zvažovať
každú korunu nákladov, aby sme splnili plánovaný výsledok -
zisk 200 miliónov Sk," doplnil hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Každé pridané percento k mzdám za rok znamená pre oba železničné
podniky potrebu nájsť k 8 miliardám Sk na výplaty ďalších
vyše 100 miliónov korún vrátane odvodov. "Kolektívna
zmluva určuje, že zamestnávateľ má vyjednávať o zvyšovaní
priemernej mzdy na rok 2003 minimálne na úrovni inflácie, s
ktorou počíta štátny rozpočet," hovorí šéf odborárov
Jozef Schmidt. Štát na tento rok počíta s infláciou na úrovni
8,8 percenta. Keby o rovnakú mieru vzrástli aj mzdy, oba
podniky by museli k výplatám pridať vyše 900 miliónov korún.
Rast miezd na železnici
Rok___Počet____Priemerný
__zamestnancov plat v Sk
1998 49 851____11 595
1999 48 009____12 721
2000 45 407____13 311
2001 44 164____14 112
2002
ZSSK 20
500____15 348
ŽSR _22 674____15 293
Personální zemětřesení na vedoucích
pozicích ČD pokračuje
20030313 (mna,
čtk) - Po odvolání generálního ředitele ČD Dalibora Zeleného představenstvo společnosti
odvolalo v průběhu minulého týdne další čtyři vedoucí
pracovníky podniku. Dopravním novinám to oznámila mluvčí ČD Zdenka Celá.
Ve funkci vrchního ředitele Divize obchodně-provozní (DOP)
vystřídal Jaroslava Kocourka, který byl pověřen úkoly
souvisejícími se zastoupením ČD při Evropské unii, Jiří Vencl. Po odvolaném Josefu
Matějovském byl řízením odboru osobní dopravy DOP pověřen
jeho dosavadní zástupce Michal Štěpán. Představenstvo
odvolalo z funkce také ředitele odboru majetkového podnikání
GŘ Jaromíra Urbana a funkce se nově ujal jeho zástupce Jiří
Kešner.
Na svém dalším zasedání v polovině minulého týdne pak představenstvo
společnosti odvolalo z funkce prvního náměstka generálního
ředitele a prokuristu ČD Ivo Malinu a vrchním ředitelem Divize dopravní cesty
jmenovalo Vlastimila Nešetřila. Vlastimil Nešetřil pracuje u
Českých (resp. Československých státních) drah od roku 1978
na různých funkcích v oblasti železniční infrastruktury na
jihu Moravy, naposledy jako přednosta Správy tratí Brno.
Z funkce ředitele vnějších vztahů byl minulý týden také
odvolán Jan Joza a pozici ředitele personálního odboru musel
již dříve opustit Vojtěch Zelenka.
Představenstvo podle mluvčí podniku Zdenky Celé dále
projednalo a schválilo Sociální fond ČD pro letošní rok a zabývalo se i rozhodujícími úkoly
a cíli organizace v nadcházejícím období.
Dozorčí rada schválila nákup vagónů
Dozorčí rada na svém zasedání minulý schválila
financování nákupu nových železničních kolejových vozidel
od společnosti Eurofima pro letošní rok. „Dráhy budou letos
prostřednictvím Eurofimy financovat nákup vagónů a lokomotiv
za 15 miliónů € (asi 460 miliónů Kč),“ oznámil Pavel
Tesař z tiskového oddělení ČD . Vedle toho dozorčí rada vyslovila souhlas s dalším
prodejem železničních kolejových vozidel, určených podle plánu
rušení pro loňský rok pro fyzickou likvidaci a dala předběžný
souhlas s periodickými středními opravami nákladních vozů.
Dozorčí rada rovněž uložila představenstvu společnosti,
aby uzavřelo jednání se zástupci státu o smlouvě, podle níž
bude stát letos ČD hradit železniční dopravu ve veřejném zájmu. Představenstvo
by také podle dozorčí rady mělo hledat možnosti pro financování
nákupu dalších příměstských jednotek řady 471 v letošním
roce.
ICE-Strecke Nürnberg - Erfurt:
Einigung in Sicht
05.03.2003 - Noch in
diesem Monat rechnet die DB mit der
Finanzierungsvereinbarung für die umstrittene ICE-Strecke von Nürnberg
nach Erfurt. Es gebe bereits "verbale Zusagen", die
Bundesregierung fördere das Ost-West-Projekt wieder, erklärte
gestern Bahnchef Hartmut Mehdorn. Er rechne in spätestens drei
Wochen mit der Unterzeichnung des Vertrages zwischen Bahn und
Bund. Thüringens Wirtschaftsminister Franz Schuster (CDU) begrüßte
die zeitliche Festlegung erst einmal, erinnert gegenüber der
"Thüringer Allgemeinen" allerdings auch an "die
vielen Zusagen von Rot-Grün". Mindestens ebenso wichtig sei
jetzt, dass es an den einzelnen Streckenabschnitten zügig
vorangehe. Thüringen habe nicht vergessen, dass man in Berlin
die Termine für die endgültige Fertigstellung der
Schnellbahnverbindung immer wieder terminlich verschoben habe.
Erst sei es um das Jahr 2008 gegangen, jetzt sei 2017 im Gespräch,
kritisierte der Minister.
Das inzwischen rund fünf Milliarden Euro teure Prestigeprojekt
ist seit Monaten in der Warteschleife. Erst Ende Dezember vorigen
Jahres war bekannt geworden, dass sich der Bau des Teilstückes
zwischen Erfurt und Nürnberg um 700 Millionen Euro verteuern
werde. Zusätzliche Gelder, die die Bahn nur mit Unterstützung
des Bundes aufbringen könne.
Der Streckenabschnitt zwischen Erfurt und Nürnberg mit seinen
zahlreichen Brücken und Tunneln ist Teil der
Hochgeschwindigkeitsstrecke Berlin-Nürnberg, die nach letzten
Schätzungen frühestens 2017 fertiggestellt sein soll. Bisher
sind 450 Millionen Euro verbaut worden.
Schneller nach Osteuropa
05.03.2003 - Die Deutsche
Bahn und die Spitzen der polnischen, weißrussischen und
russischen Bahnen haben vereinbart, den Schienenverkehr im
Korridor Berlin - Warschau - Minsk - Moskau zu beschleunigen und
zu erhöhen. Durch eine bessere Qualität sollen vor allem im Güterverkehr
die Transporte gegenüber heute verdoppelt werden. Gemeinsame
Arbeitsgruppen sollen qualitätsverbessernde Maßnahmen
vorschlagen. Im August sollen dann konkrete Arbeitsplanungen
beschlossen werden. In die Beratungen sollen auch die nationalen
Zoll- und Grenzbehörden einbezogen werden, um den Grenzübergang
zu beschleunigen.