Odzvonilo už starým železniciam?
Hospodárske noviny08.09.2003, Danielis Juraj - Vyzerá to tak, že sa ŽSR chcú zo škaredého káčatka premeniť na pôvabnú labuť. Konečne, avšak po toľkých rokoch politického a mediálneho tlaku je otázne, či táto premena neprichádza neskoro. Snaha sa cení a nový generálny riaditeľ jedného z najväčších zamestnávateľov na Slovensku je odhodlaný dotiahnuť plán reštrukturalizácie a konsolidácie železníc do úspešného konca. Dúfajme, že optimizmus nevymizne hneď po úvodnej tlačovej konferencii a prvých pár mesiacoch, čo na Slovensku nie je neobvyklé.
Železnice prijmú v blízkom čase niekoľko radikálnych zmien. Prioritou je pritom riešenie ich priam až monumentálneho päťdesiatmiliardového dlhu. Ten by už nemal narastať - iba ak krátkodobo, ako dôsledok reštrukturalizácie úverov - a splnila by sa jedna zo základných úloh, ktoré firme zadalo ministerstvo dopravy.
Ďalším liekom pre choré železnice bude znižovanie nákladov. Nové vedenie zvolilo pri odčleňovaní vedľajších činností model príbuzný napríklad postupu skupiny Nafta, samozrejme v omnoho širšom rozsahu. Ďalej pripravovaná reštrukturalizácia úverového portfólia pripomína postup SES Tlmače (zmena času splatnosti). Tieto opatrenia sa osvedčili inde, uvidíme však, či budú fungovať aj na železnici.
Možným rizikom je zníženie cien za použitie železničnej dopravnej cesty - príjmy z týchto poplatkov tvoria prevažnú časť výnosov železníc. Ak sa podarí v ich prospech prilákať viac dopravcov a zvýšiť konkurencieschopnosť voči iným dopravným cestám, porastú. Výška poplatkov však nie je jediným faktorom, ktorý rozhodnutia dopravcov ovplyvňuje. Ak to nevyjde, budú problémy.
Železnice sú dnes v takom stave, že sa situácia azda ani nemôže zhoršiť. Neostáva nič iné, iba veriť, že zámery nového manažmentu nedajú Slovákom ďalšiu príčinu na skepsu, v ktorej sa národ čoraz väčšmi utvrdzuje.

Lokomotívy ako missky
Nový Čas8. 9. 2003 , (net ), BRATISLAVA - Milovníci starých strojov si počas víkendu prišli na svoje. V rušňovom depe Bratislava východ si dali rande parné lokomotívy. Staré dámy z predhistórie železníc sa na točni predvádzali ako na súťaži miss. Najväčšiu pozornosť pútal legendárny parný rušeň s označením 556 036.
"Táto lokomotíva mala dnes premiéru," uviedol Jiří Kubaček z Múzejno-dokumentačného centra ŽSR s tým, že ide o najvýkonnejší parný rušeň využívaný v nákladnej doprave. Dokázal ísť rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu a za sebou potiahol 8-tisíc ton. Práve tento rušeň bol posledným svojho druhu, ktorý jazdil po Slovensku. A nebolo to až tak dávno. Naposledy ťahal mimoriadny vlak do Leopoldova v roku 1980. Potom odišiel "do dôchodku".

Poliaci podozrievajú Slováka z tunelovania
Národná obroda06.09.2003, Soltész Arpád - Podľa poľských vyšetrovateľov stojí za tunelovaním spoločnosti Fabryka Wagon z Ostrowa Wielkopolského slovenský podnikateľ prepojený s Tatravagónkou Poprad.
Situácia vo firme je kritická a zamestnanci, ktorí nedostali svoje výplaty, dokonca začali okupačný štrajk. Najväčšia poľská vagónka patrí konzorciu firiem, ktoré tvoria švajčiarske spoločnosti Partner Marketing a Tatrawagon a poľská Partners Group. Podľa poľskej polície je podozrivý z tunelovania Fabryky Wagon predseda jej dozornej rady, slovenský občan Vladimír Klepanec, ktorý sa v súčasnosti zdržiava vo Švajčiarsku.
Poľský prokurátor Milan Danielewicz požiadal súd v Ostrove Wielkopolskom o vzatie Klepanca do dočasnej väzby.
Podľa prokurátora nakupoval Klepanec, ktorý pol predsedom dozornej rady poľskej Fabryky Wagon S.A., materiál od českej spoločnosti Bonatrans a slovenských spoločností Tatravagónka Poprad a U.S. Steel Košice prostredníctvom švajčiarskej Fabriky Wagon A.G., kde bol členom predstavenstva. Umelým navýšením ceny mal pripraviť poľskú spoločnosť o 700.000 zlotých. V júni 2001 zasa nechal uzavrieť medzi poľskou a švajčiarskou Fabrykou Wagon zmluvu o poskytovaní marketingových služieb, za ktoré platili Poliaci mesačný paušál 51.130 EUR. Celkovú škodu pri tejto transakcii vyčíslil prokurátor na 7,8 mil. zlotých. Švajčiarska spoločnosť napokon získala aj zmluvu na vymáhanie pohľadávok poľskej firmy, ktorá takto mala utrpieť škodu až 11,2 mil. zlotých. Ako člen predstavenstva švajčiarskej Fabryky Wagon prijal podľa prokurátora Klepanec finančné prostriedky vo výške šesť a pol milióna zlotých.
Klepanec bol do augusta roku 2000 aj členom predstavenstva Tatravagónky Poprad. V súčasnosti figuruje na výpise z obchodného registra spolu s jej terajším predsedom dozornej rady Ondrejom Žembom v spoločnosti Popradská vagónka, s.r.o, ako jeden zo spoločníkov. Ďalšími sú Ondrej Žemba, matka zavraždeného člena bratislavského podsvetia Petra Steinhübela Mária a Anna Bachledová, vdova po zmiznutom prednostovi popradského okresného úradu Vladimírovi Bachledovi.
Ondrej Žemba akúkoľvek spojitosť medzi tunelovaním Fabryky Wagon a Tatravagónkou odmieta. "Akékoľvek spojitosť medzi tunelovaním Fabryka Wagon a Tatravagónkou odmieta. "Akékoľvek spájanie môjho mena, alebo mena Tatravagónky, a.s., Poprad s tunelovaním spoločnosti Fabryka Wagon, je vykonštruované a účelové," vyhlásil Žemba. "Naopak, môžem doložiť, že Tatravagónka má u Fabryky Wagon pohľadávku vo výške takmer 2,5 mil. EUR za nezaplatenie dodaných podvozkov. Bol by som predsa sám proti sebe, ak by som predával tovar spoločnosti, ktorú by som tuneloval. Odmietam aj spájanie Tatravagónky a mojej osoby so spoločnosťami, ktoré sú podozrivé z tunelovania. V nich môže mať podiel pán Klepanec, ale to nie je záležitosť ani moja, ani Tatravagónky. Pán Klepanec má z minulosti podiel v Tatravagónke , ale reálne tu nemá nijaký vplyv, na riadení spoločnosti sa nezúčastňuje a nikdy sa na ňom zúčastňovať ani nebude. Mojím prvoradým zámerom je rozvoj, reštrukturalizácia a zavádzanie moderných manažérskych metód v popradskej Tatravagónke, a nie tunelovanie iných spoločností. Každý súdny človek sa môže presvedčiť, v akom stave som Tatravagónku preberal a v akom stave je dnes."

ČD zruší ztrátové vlaky
Česká tisková kancelářPrávo 05.09.2003, jn; - České dráhy ( ČD ) zrušia od polovice decembra, keď vstúpi do platnosti nový cestovný poriadok, neefektívne a trvalo stratové vlakové spoje. Celkovo tak obmedzia rozsah osobnej železničnej dopravy asi o 3%.
"Objem dopravy sa za posledné roky zvýšil o 10% bez toho, že by pribudli noví cestujúci," povedal 4.9. generálny riaditeľ ČD Petr Kousal.
ČD vlani neuváženou cenovou stratégiou prišli o 13 mil. cestujúcich a do konca marca t.r. im medziročne ubudlo 10% pasažierov. V apríli sa tento trend podarilo presmerovať k lepšiemu. Znížením cien cestovného na niektorých tratiach sa však opäť znižujú tržby z osobnej dopravy. No aj napriek tomu Kousal ubezpečil, že železnice v r. 2004 nebudú zdražovať.
Od nového cestovného poriadku sa zníži počet nenadväzujúcich spojov a vytvoria sa väčšie časové rezervy na oneskorenie kvôli modernizácii železničných koridorov. V júni 2004 by už mali byť medzi Prahou, Viedňou a Berlínom nasadené do pravidelnej prevádzky rýchlovlaky, ktoré pre ČD v Taliansku vyrába Alstom Ferroviaria.

Na návštevu pápeža sú pripravení aj železniční policajti
SITABRATISLAVA 8. 09.2003 - Na návštevu pápeža Jána Pavla II. na Slovensku je pripravená aj Železničná polícia (ŽP). Podľa informácií hovorcu ŽP Jozefa Búranského, na 11. až 14. septembra prijali zvýšené bezpečnostné opatrenia. Železniční policajti zosilnia služby na železničných staniciach v mestách, ktoré pápež navštívi a kde odslúži bohoslužby, čiže v Bratislave, Banskej Bystrici a v Rožňave a rovnako budú mať pod kontrolou aj prístupové trate do týchto miest. Nevynechajú však ani stanice miest, kam Svätý Otec nakrátko zavíta, teda Trnavy a Košíc. Pozornosť bude sústredená aj na železničné uzly okrem Bratislavy a Košíc aj v Žiline a vo Zvolene. Určené vlaky budú sprevádzať hliadky ŽP, ktorá bude úzko spolupracovať s Policajným zborom SR. Ako dodal Búranský, cieľom nasadenia síl a prostriedkov ŽP je zamedziť páchaniu trestnej činnosti počas prepravy veľkého množstva osôb vo vlakoch a na železničných staniciach, narušeniu verejného poriadku, výtržnostiam, poškodzovaniu či odcudzovaniu majetku cestujúcich a oboch železničných spoločností.

Pokus o vykoľajenie vlaku propagujúceho referendum
SITATALLINN 8. 09.2003 (Reuters) - Európsky vlak, ktorý cez víkend v Estónsku propagoval nadchádzajúce referendum o vstupe krajiny do Európskej únie, sa neznámi záškodníci pokúsili vykoľajiť. Pre agentúru Reuters to v pondelok uviedol estónsky poslanec Olari Taal, ktorý sa viezol vo vlaku spolu s približne 300 europrívržencami. "Ak by vlak išiel rýchlejšie, vykoľajili by sme sa," uviedol Taal, ktorý upozornil, že najmenej polovicu cestujúcich tvorili deti. Rôzne železné predmety sa na koľajniciach nachádzali v úseku siedmich kilometrov v blízkosti západného estónskeho mesta Haapsalu. Incident prešetruje polícia. Euroreferendum sa v Estónsku uskutoční túto nedeľu.

Železniciam nezohľadnia náklady
Hospodárske noviny10.09.2003, Danielis - Zvýšené náklady, ktoré vzniknú železniciam pri preprave veriacich, nebude MDPT SR kompenzovať. Mimoriadne výkony chce ZSSK zarátať do výkonov vo verejnom záujme.
Šéf rezortu Pavol Prokopovič však prekročenie dohodnutých výkonov neakceptuje a železnice sa s tým budú musieť vyrovnať samy. "Žiadne zvyšovanie úhrad za výkony vo verejnom záujme nebude," reagoval hovorca ministerstva Tomáš Šarluška a potvrdil tak reštriktívny postoj rezortu.
ZSSK pre očakávaný nával cestujúcich zriadi pätnásť mimoriadnych vlakov vrátane štyroch rýchlikov do Banskej Bystrice. Spolu 32 mimoriadnych spojov, z toho 8 rýchlikov, pôjde počas návštevy pápeža do Rožňavy. Do bratislavskej Petržalky vypravia 44 vlakov, z toho 5 rýchlikov. Spoločnosť poskytne polovičnú zľavu pri kúpe spiatočného lístka do miest, kde budú omše. Platí to však iba v druhej triede osobných vlakov a rýchlikov.
Slovenská autobusová doprava (SAD) Bratislava 14.9. na prepravu cestujúcich z farských úradov nasadí 29 autobusov. Cestujúci zaplatia polovicu cestovného, pričom farské úrady za objednávky platiť nebudú. Do výkonov vo verejnom záujme pritom SAD tieto cesty počítať nebude. Podnik tiež na základe dohody s Dopravným podnikom Bratislava (DPMB) poskytne autobusy na posilnenie kyvadlovej dopravy. Podobne ako bratislavská SAD, pripravujú posilňovanie dopravy aj dopravcovia v Banskej Bystrici a Košiciach.

Vo Vrútkach predstavili novú motorovú jednotku pre slovenské železnice
TASRVrútky 9. 09.2003 - Prezentačnou jazdou predstavili dnes vo Vrútkach novú ľahkú motorovú jednotku radu 840, vyrobenú pre ZSSK , a. s.
Dodávateľom šiestich dieselových vlakových jednotiek je konzorcium firiem ŽOS Vrútky , a. s., švajčiarsko-nemecký Stadler Rail AG a kanadský Bombardier Transportation. "Zákazka vo finančnom objeme zhruba 40 miliónov frankov zahrnula šesť kusov jednotiek, vybavenie meniarne na Tatranských elektrických železniciach, sadu náhradných dielov a ďalších komponentov," informoval TASR predseda predstavenstva ŽOS Vrútky Víťazoslav Moric. Za posledných 10 rokov je jednotka jednou z mála nových vozidiel na slovenských železniciach. Nahrádza staré jednotky typu 830, resp. 850, ktoré začali vyrábať v roku 1949. Vozidlo s hliníkovou konštrukciou na technologickej úrovni 21. storočia spĺňa všetky európske normy, dodal Moric.Tridsať dní budú jednotky jazdiť po Slovensku skúšobne bez ľudí, od nového decembrového grafikonu začnú premávať medzi Zvolenom, Plešivcom, Košicami a Humenným. V minulých rokoch konzorcium vyrobilo a dodalo 14 kusov nových elektrických vlakových jednotiek pre Tatranské elektrické železnice. Okrem nich ŽOS Vrútky vyrába modernizované oddielové vozne prvej a druhej triedy, ktoré sú pokračovaním úspešnej série veľkopriestorových klimatizovaných vozňov pre IC-vlaky. Modernizujú elektrické rušne radu 350, robia revízne a stredné opravy železničných koľajových vozidiel. Novinkou vo firme je prevíjanie asynchrónnych generátorov. ŽOS Vrútky s približne 1 500 zamestnancami je najväčšou strojárskou firmou v regióne. V roku 2004 oslávi 130. výročie vzniku.

Za dobudovanie meškajúcich veterinárnych staníc v SR sú už zodpovené iné rezorty
TASRBratislava 10.09.2003 - Vláda SR dnes presunula zodpovednosť za dobudovanie troch hraničných inšpekčných veterinárnych a fytosanitárnych staníc Vyšné Nemecké, Čierna nad Tisov a Bratislava letisko z Ministerstva pôdohospodárstva (MP) SR na ministerstvá financií a dopravy. Návrh na zmenu gestora pre dokončenie tejto úlohy, ktorá je kľúčová aj pre začlenenie Slovenska do Európskej únie (EÚ), pritom predkladalo samotné MP. Vo svojom odobrenom návrhu MP presun zodpovednosti odôvodnilo tým, že z jeho strany sú dodávky prístrojového a technického vybavenia staníc už dávnejšie pripravené, ale Železnice SR a Colné riaditeľstvo SR ešte musia popracovať na stavebných a rekonštrukčných prácach.
MP zároveň vládu upozornilo, že dokončovacie práce postupujú veľmi pomaly a v prípade stanice na bratislavskom letisku sa dokonca už teraz predpokladá, že bude plne pripravená až ku koncu apríla budúceho roku, teda len tesne pred vstupom krajiny do EÚ. Tri slovenské inšpekčné veterinárne a fytosanitárne stanice budú po vstupe SR do EÚ zabezpečovať kontrolu vonkajších hraníc únie. V prípade, že nebudú vybudované, nebude môcť Slovensko dovážať z tretích krajín produkty podliehajúce veterinárnej alebo fytosanitárnej kontrole. Tú budú pre úniu zabezpečovať iné členské krajiny.

Minister dopravy by mal na budúci týždeň navrhnúť odvolanie B. Opaterného
TASRBratislava 10. 09.2003 - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič na budúci týždeň pravdepodobne predloží do vlády návrh na odvolanie štátneho tajomníka rezortu Branislava Opaterného. "Je taká dohoda, že návrh predložím v stredu 17. septembra," uviedol po dnešnom rokovaní vládneho kabinetu. Termín, od ktorého Opaterný definitívne príde o svoju funkciu, je však podľa Prokopoviča ešte otvorený. Zatiaľ totiž Opaterný ešte ministra Prokopoviča, ktorý zastáva najnovšie aj uvoľnený post šéfa rezortu hospodárstva, zastupuje na viacerých nevyhnutných zahraničných cestách. O odvolanie Opaterného požiadala jeho materská strana ANO, pretože podobne ako minister hospodárstva Robert Nemcsics kritizoval konfrontačné vystupovanie svojej strany pri dianí vo vládnej koalícii. Nemcsics už podal demisiu sám a nahradiť ho má predseda ANO Pavel Rusko.

Železnice chcú za tri roky vymazať stratu. Prísľubom zvýšenia miezd si vedenie zabezpečilo súhlas odborov s reorganizáciou a prepúšťaním
TREND 11.09.2003, gb - Minulý týždeň ohlásil nový generálny riaditeľ Železníc SR ( ŽSR ) Roman Veselka zmeny, ktoré v podniku chystá. Týkajú sa najmä obstarávania a reorganizácie. Svojim podriadeným obmedzil možnosti objednávania tovarov, služieb a investícií, ktoré nie sú finančne kryté. Firma sa chce dohodnúť aj s dodávateľmi, ktorí už majú podpísané rôzne zmluvy za niekoľko miliárd korún, aby sa projekty postupne rušili, redukovali alebo odkladali na neskoršie obdobie. ŽSR tiež idú odčleňovať viaceré činnosti. Napríklad školstvo, ktoré by aj s budovami malo prejsť pod vyššie územné celky. Požiarnici by sa aj s technikou mali dostať pod Ministerstvo vnútra SR. Odštiepiť by sa mali aj zdravotnícke kapacity, s tým, že majetok nemocníc by zatiaľ zostal železniciam. Postupne by mali od železníc odísť obslužné činnosti ako správa mostných obvodov, informatika, železničné telekomunikácie. "Myslím si, že tlak konkurencie zaručí, že služby dostaneme s nižšími cenami, ako ich dokážeme robiť sami. Objednáme si len to, čo budeme potrebovať," tvrdí R. Veselka. Pri odčleňovaní činností by z 22-tisícovej armády železničiarov malo v horizonte dvoch rokov odísť 2 900 ľudí. Bude to zhruba deväťdesiat percent ľudí z obslužných činností. Operácia by mala ušetriť až miliardu korún. Ďalšie úspory R. Veselka očakáva od prepúšťania približne dvetisíc ľudí na úrovniach generálneho riaditeľstva a regionálnych riaditeľstiev. Nepokoje "najagresívnejších" odborárskych zväzov sa pri týchto zmenách neočakávajú. Podľa informácií TRENDU podpísali odborári dohodu, podľa ktorej môžu protestovať, ale tak, aby neurobili železnici ekonomické škody. Kompromis mal vzniknúť po prísľube zvýšenia platov pre železničiarov o päť percent od začiatku júla tohto roku. "Mojím cieľom je dostať železnice do troch-štyroch rokov k vyrovnanému hospodáreniu a znížiť poplatky tak, aby sme boli konkurencieschoní voči okolitým krajinám," hovorí R. Veselka. Vyše 70 percent dopravy po tratiach ŽSR totiž tvorí tranzit. Hrozí, že pri súčasných vysokých cenách za dopravnú cestu sa časť tovaru môže preniesť na poľské železnice a pri smere sever - juh na ČD .

Antimonopolní úřad zpochybnil tendr Českých drah na GSM-R
Česká tisková kancelářPRAHA 10. 09.2003 - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky na pilotní projekt mobilní železniční sítě GSM-R pro ČD , který má zlepšit bezpečnost na železnici. V tendru zvítězila firma Kapsch. Soud však vyhověl stížnosti společnosti Siemens, která skončila druhá a proti výsledku tendru se odvolala. Informují o tom dnešní Hospodářské noviny. ČD , zadavatel soutěže, musí podle verdiktu antimonopolního úřadu provést nový výběr. "Soutěž nebyla zrušena, opakovat se musí pouze její poslední krok, tedy samotný výběr," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Firmy se podle listu mohou do začátku příštího týdne proti tomuto rozhodnutí odvolat. Hodnota pilotního projektu je necelých 300 milionů korun. ČD ale budou muset do systému GSM-R v budoucnu investovat šest miliard korun, píše deník. Kvůli úspěšnému odvolání firmy Siemens proti výhře Kapsch antimonopolní úřad loni v létě předchozí soutěž zrušil. Kapsch
údajně nabídl o 20 procent vyšší cenu než druhý zájemce a navíc ani technologii nevyrábí. Nové vypsání tendru realizaci projektu zpozdilo zhruba o dva roky.

Slováci z vagónky: Netunelujeme
Sme12.09.2003, TOMÁŠ VELECKÝ, BRATISLAVA – Poliaci sa hnevajú na slovenských podnikateľov, ktorí sprivatizovali Fabryku Wagon. Tá sa dostala do existenčných problémov a stojí pred bankrotom. Poľskí vyšetrovatelia aj médiá vinia za krach Fabryky Wagon troch Slovákov, ktorí podnik sprivatizovali cez dve švajčiarske a jednu poľskú dcérsku firmu. Situácia vyvrcholila pred pár dňami, keď sa nedostal k hlasovaniu na valnom zhromaždení poľskej vagónky právnik majoritných akcionárov Radomir Nowosad. Zo zasadnutia akcionárov ho vyviedli. Slovákov v Poľsku vinia z tunelovania a zo zlého spravovania zvereného majetku.
„Všetko to, čo sa v Poľsku za posledný mesiac medializovalo, je len vyvrcholením vojny, ktorá sa odohráva medzi nami a určitou skupinou ľudí. Tá sa schováva za (poľský) štát a jeho mocenské štruktúry,“ povedal Vladimír Klepanec, jeden z ľudí, ktorí ovládajú 52 percent poľskej vagónky a ktorých v Poľsku obviňujú z vytunelovania firmy.
Podľa neho majoritní vlastníci Fabryku Wagon netunelovali, ale podnik bol „vykradnutý“ ešte pred ich príchodom. „Údaje, ktoré sme dostali pred privatizáciou, neboli v súlade s tým, čo ukázali naše analýzy po príchode do toho podniku,“ vyhlásil Klepanec. „Bola to bublina, ktorá praskla, keď sme tam prišli a začali sme robiť poriadky,“ dodal.
Poľský prokurátor Milan Danielewitz však z položenia podniku s vyše dvoma tisíckami zamestnancov podozrieva troch Slovákov – Vladimíra K., Ivana K. a Emila S. „Sú podozrievaní z nelegálnych transferov peňazí a z poškodzovania spoločnosti. Uzatvárali nevýhodné kontrakty s firmou, ktorú sami založili vo Švajčiarsku,“ citovali prokurátora Danielewitza médiá v Poľsku, Česku a na Slovensku.
Jeden zo spolumajiteľov poľskej Fabryky Wagon Vladimír Klepanec je podľa výpisu z obchodného registra členom predstavenstva popradskej firmy Vapop, ktorá ovláda Tatravagónku Poprad. Spolu s ním figuruje v orgánoch firmy Vapop aj Ondrej Žemba, o ktorom sa hovorí v súvislosti s podsvetím. Žemba vstúpil do orgánov Vapopu pred dvomi rokmi, Klepanec tam je od roku 1997.
„Tatravagónku som spolu s dvoma ďalšími partnermi sprivatizoval,“ hovorí Klepanec. „Ani jeden z nás tam už nepôsobí.“ Klepanec aj manželka jedného z privatizérov však ďalej sedia v predstavenstve Vapopu, majoritného vlastníka popradskej vagónky. „Pred dvomi rokmi som sa vzdal príjmu rádovo šesť miliónov ročne,“ dodal Klepanec a neodpovedal na otázku, aké má vzťahy s Ondrejom Žembom.

Železnice SR a Železničná spoločnosť si odporujú, či pokladníčky majú o výluke ľudí informovať
KORZÁR 12.09.2003, Sabo - Košice - Výluky na železniciach sú častou záležitosťou, dobrým zvykom však býva, že prepravca cestujúceho pred zakúpením si cestovného lístka na túto skutočnosť upozorní. Nie je to tak vždy, ako sme sa dozvedeli od ženy, ktorá včera cestovala z Košíc do Prešova. "Na košickej stanici som si kúpila ráno cestovný lístok na vlak do Prešova s odchodom o 7.45 hod. Nastúpila som doň s vedomím, že sa pohodlne dopravím do cieľa svojej cesty. Z tohto pocitu ma však prebudila sprievodkyňa pri kontrole lístka, keď mi zvestovala, že v Kysaku musím prestúpiť na autobus. Ľuďom vo vlaku sa to nepáčilo, hromžili, no čo už v takej chvíli narobíte. Keby to aspoň vyhlásili v rozhlase pred odchodom vlaku, vrátila by som lístok a podľa rozhovoru s cestujúcimi vo vlaku by tak urobili viacerí," dozvedeli sme sa od pani Kataríny, ktorá dodala: "V Kysaku som teda spoločne s ostatnými prestúpila na autobus, no ten nás doviezol len do Drienovskej Novej Vsi, tam začali niektorí vystupovať. Opýtala som sa teda vodiča, či pokračuje v ceste do Prešova. Odpovedal, že musím vystúpiť a opäť prestúpiť na vlak, o tom som tiež nebola informovaná. na tridsiatich kilometroch cesty sa teda dvakrát prestupovalo, keby som to vedela, šla by som autobusom," vysvetľuje pani Katarína, ktorá považuje správanie sa pracovníkov železníc za nekorektné. "Pripadala som si ako v nejakej zaostalej krajine, železnice chcú asi zarobiť stoj čo stoj. Vôbec im nevadí, že s ľuďmi, svojimi zákazníkmi, narábajú ako s chovnými králikmi." O vyjadrenie k spomínaným skutočnostiam sme požiadali zástupcu vedúceho oddelenia riadenia dopravy pre výluky ŽSR Gabriela Sikorského. "Na trati sa robila pravidelná údržba, nič mimoriadne. Trvala štyri dni v čase od 7.25 do 11.50 hod., no dnes by už malo byť všetko v poriadku. Informovanosť cestujúcich je však už v kompetencii ZSSK . Jej pracovníci, čiže pokladníčky, sú povinné o týchto veciach ľudí vopred informovať, vo vlaku sprievodkyňa môže prestup už len pripomenúť. Odo mňa majú všetky informácie o výlukách, zrejme si svoje povinnosti neplnia, už viackrát im to bolo vytknuté," vysvetlil G. Sikorský. Prednosta Obchodno-prepravnej správy osobnej prepravy ZSSK Ing. Ladislav Olexa má však na vec iný názor. "Nie je povinnosťou osobnej pokladníčky informovať cestujúcu verejnosť o výlukách, pretože cestujúci si môže cestovný lístok zakúpiť aj v predpredaji, a to najskôr 60 dní pred nástupom cesty. Navyše cestovné lístky neplatia na konkrétny vlak, pokial nie sú viazané k rezervačnému dokladu, či už miestenke, alebo ležadlu. Cestujúci môže v čase platnosti cestovného lístka cestovať ľubovoľným vlakom," vysvetľuje L. Olexa a dodáva, že o konaní výluk a o prestupe na iný dopravný prostriedok je cestujúca verejnosť informovaná výveskami. "Tie sú umiestnené na viditeľných miestach v priestoroch železničnej stanice. Zároveň pred každým pravidelným odchodom vlaku, ktorého sa výluka týka, sú cestujúci o prestupe na iný dopravný prostriedok priebežne upozorňovaní staničným rozhlasom. V prípade, že cestujúci využili cestovný lístok na celej trati, ani v prípade výluky nemajú nárok na vrátenie cestovného."

První železniční koridor bude hotov do poloviny roku 2004
Česká tisková kancelářPARDUBICE 11. 09.2003 - Modernizace prvního železničního koridoru z Děčína do Břeclavi bude dokončena do poloviny příštího roku. V letošním roce bude přitom dokončeno zhruba 90 procent prací. "Řádově deset procent dokončíme v příštím roce," řekl dnes
ČTK generální ředitel Českých drah Petr Kousal s tím, že konečný termín záleží též na počasí. Náklady na budování koridoru jsou přitom podle něj opět zvýšené, přesné číslo však neuvedl. "Jsou v tom další práce, inflace," uvedl. Původní rozpočet na oba koridory, včetně druhé trasy z Bohumína do Břeclavi, byl podle něj v počátcích v roce 1993 přes 50 miliard korun. Tato částka se v průběhu sedmi let zvýšila na 70 miliard. Týkalo se to dalších úprav nebo lepšího
zabezpečovacího zařízení. "Nebyla v tom započítaná inflace, takže již tehdy se počítalo bez inflačního koeficientu," prohlásil Kousal. ČD přitom podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) zaplatily za stavbu železničních koridorů přibližně o deset miliard korun více, než původně měly. Na vině je především nehospodárnost, placení nad rámec uzavřených smluv a špatné projekty, uvedly již v květnu Hospodářské noviny. Společnosti, které koridory stavějí, se závěry NKÚ nesouhlasily.

Estonská policie vyšetřuje pokus vykolejit vlak kampaně EU
Česká tisková kancelářTALLINN 11. 09.2003 - Estonská policie vyšetřuje zjevný pokus vykolejit vlak používaný pro kampaň podporující vstup do Evropské unie. Incident je považován za teroristický čin. Estonci budou v neděli hlasovat v referendu o vstupu jejich země do EU. Vyšetřovatelé objevili, že na trase poblíž městečka Laanemaa na západě země, kam "Eurovlak" směřoval, byly po délce sedmi kilometrů vysypány hřebíky. Ve vlaku v tu dobu jelo více než 300 lidí, z nichž nejméně polovinu tvořily děti. Vlak narazil na první hřebíky, aniž by vykolejil. Strojvůdce poté soupravu zastavil a šel zkontrolovat koleje a nalezl na nich hřebíky a další překážky. Vyšetřování od místní policie převzaly bezpečnostní složky, neboť čin byl klasifikován jako terorismus, uvedla kancelář generálního prokurátora. Eurovlak jezdil po celém Estonsku ve snaze pstát řesvědčit voliče, aby v nadcházejícím referendu hlasovali pro vstup do EU. Jeden z poslanců vládní strany Res Publica, která podporuje členství v unii, uvedl, že za incidentem mohou lidkoleje é agitující proti vstupu do EU. Zároveň dodal, že pokud by vlak jel rychleji, pravděpodobně by vykolejil. Policejní mluvčí uvedla, že policie též podezírá z nastražení 16centimetrových hřebíků na odpnedělním ůrce vstupu do EU. "V současné době je čin vyšetřován jako pokus způsobit škody na železnici, což představovalo ohrožení životů lidí," dodala. Očekává se, že příznivci vstupu do EU v referendu hladce zvítězí. Podle posledních průzkumů veřejného mínění by mohli obdržet až 70 procent hlasů.

, Železnice SR , , Železničná spoločnosť , , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ,  ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , koridory ,
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava - Bratislava-Rača , Trnava , Piešťany - Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Čadca , TREŽ , Skalité , Zwardoń
130-50: Galanta , Šaľa , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Levice , Kozárovce , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
180-8: Vrútky , Martin , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Margecany , Kysak , Košice , Prešov , TEŽ
190-6: Bánovce n/O. , V. Kapušany , Čierna n/T.

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen


Strana vytvorená: 16-IX-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0337.htm)