Keby bola záchytka ...
HOREHRONIE 17. 2.2004 (mp), Brezno - Na poziadanie zeleznicnej policie 11. februara vecer po desiatej vystartovali na zeleznicnu stanicu . Vypravca si tam nevedel poradit s opitym muzom. Opilec bez dokladov lezal na perone a nebol schopny komunikacie.

Výlet Hrončianskou dolinou
HOREHRONIE 17. 2.2004 - Kazdu sobotu od 11. oktobra do 24. aprila si mozete vychutnat romanticky vylet Hroncianskou dolinou. Jazdu historickym vlakom vo vykurenych vagonoch s motorovou lokomotivou, spestrenu kulturnym programom, ponuka Čiernohronská železnica z Čierneho Balogu o jedenastej a strnastej hodine a z Chvatimechu o dvanastej a patnastej hodine.

Tridsať projektov z programu ISPA
TASRHospodárske noviny16.02.2004 - Predvstupový program Európskej únie ISPA zameraný na podporu dopravy a životného prostredia v kandidátskych krajinách bol úspešný a v období rokov 2000 - 2003 prispel na 324 projektov sumou vyše sedem miliárd eur. Slovensko získalo peniaze na 30 dopravných a ekologických projektov v celkovej hodnote 637,45 milióna eur, na ktoré program ISPA prispel sumou 362,1 milióna. Vyplýva to zo správy o výsledkoch programu ISPA, ktorú v piatok v Bruseli zverejnila Európska komisia. Z 30 slovenských projektov bolo 23 v oblasti životného prostredia (najmä čistiarne, kanalizácia, odpadové hospodárstvo) v celkovej hodnote 318,2 milióna eur (príspevok ISPA je 186,9 milióna). Dopravy sa týkalo šesť projektov v celkovej hodnote 317,8 milióna (príspevok ISPA 173,7 milióna). Išlo najmä o diaľnice a modernizáciu železníc.

Zákony sú, skúsme ich využiť
V uplynulých dňoch sa denník SME opakovane venoval ceste viacerých top manažérov s Orangeom do Dubaja.
Sme16.02.2004, Beblavý Miroslav - Osobitnú pozornosť venovali novinári otázke, či je v poriadku, aby sa na tejto ceste zúčastnili zástupcovia dvoch verejných organizácií - námestník generálneho riaditeľa ŽSR a generálny riaditeľ Tlačovej agentúry Slovenskej republiky. K téme sa vyjadrili mnohí, nikto však nepoukázal, že od 1.1. nejde len o problém "pravidiel slušného správania". Dnes už totiž platí zákon o výkone práce vo verejnom záujme, ktorý má čo povedať práve k podobným výletom.
Zákon, navrhnutý ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny a schválený parlamentom v novembri minulého roku, má prvýkrát v slovenskej histórii dosah nielen na štátne organizácie (napríklad TASR), ale aj na podnikateľské subjekty, kde aspoň dve tretiny akcií vlastní štát, FNM, obce alebo VÚC, a na všetky právnické osoby založené zákonom - teda aj na ŽSR .
Podľa zákona o výkone práce vo verejnom záujme je zamestnanec uvedených subjektov okrem iného povinný "zdržať sa pri výkone práce vo verejnom záujme všetkého, čo by mohlo ohroziť dôveru v nestrannosť a objektívnosť konania.... zdržať sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov... nesmie vykonávať činnosť, ktorou by sa významnou mierou ohrozovala jeho nestrannosť" a najmä "prijímať dary alebo iné výhody v súvislosti a pri výkone práce vo verejnom záujme" okrem prípadov, "ak ide o dary alebo iné výhody poskytované obvykle pri výkone práce vo verejnom záujme".
Porušenie týchto pravidiel je porušením zákona, čo podľa Zákonníka práce môže viesť k sankciám vrátane ukončenia pracovného pomeru. O porušení zákona rozhoduje zamestnávateľ. V prípade ŽSR je to generálny riaditeľ ŽSR , v prípade generálneho riaditeľa TASR koná podľa zákona ten, kto ho vymenoval - konkrétne vláda Slovenskej republiky a jej predseda.
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme ďalej hovorí, že ak ktokoľvek upozorní zamestnávateľa na porušenie zákona jeho zamestnancom, "zamestnávateľ je povinný zistiť, či zamestnanec porušil povinnosti, alebo obmedzenia a do 30 dní od prijatia upozornenia" oboznámiť sťažovateľa s výsledkom, ako aj s prijatým opatrením. Inými slovami, ak čitateľ SME napíše podpísaný list predsedovi vlády a generálnemu riaditeľovi ŽSR , v ktorom uvedie, čoho sa uvedení páni mali dopustiť a na základe akých skutočností si to čitateľ myslí, do 30 dní sa musí dočkať veľmi konkrétnej odpovede.
Nenáleží mi vyjadrovať sa k "vine" alebo "nevine" v tomto konkrétnom prípade, vyjadrím preto len poľutovanie, že poslanci NR SR vypustili z vládneho návrhu zákona možnosť odvolať sa proti rozhodnutiu zamestnávateľa na nezávislý súd. V takom prípade by dostatočne odhodlaný čitateľ, denník alebo mimovládne organizácie dostali na otázku, či je takéto cestovanie protizákonné, finálnu a pre budúcnosť poučnú odpoveď. V súčasnom znení zákona závisíme len od zamestnávateľa.
Na druhej strane, predtým než začneme hodnotiť tvrdosť alebo mäkkosť nového zákona, by sme ho mali využiť. Ak si niekto myslí, že zákonné pravidlá boli porušené, stačí investovať jeden list papiera, jednu obálku a jednu poštovú známku.
Autor je štátnym tajomníkom Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR

Bojujú o železničnú stanicu
TASRNový Čas16.02.2004, iý, NOVE MESTO - Spor o vybudovanie novej železničnej stanice pri Trnavskom mýte sa opäť vyostril. Kým mestská časť je kategoricky proti, ŽSR striktne trvajú na svojom.
„Je to atraktívny priestor a zdá sa nám úplne zbytočné umiestniť na ňom koncovú železničnú stanicu. Aj preto, že v blízkosti sa nachádzajú ďalšie dve stanice - v Novom Meste a na Predmestí," hovorí tlačová tajomníčka novomestského Miestneho úradu Valéria Reháčková. Nové Mesto sa podľa nej usiluje o odstránenie koľajovej bariéry v území širšieho centra, ktorú predstavuje práve Filiálka. „Naša snaha o zastavanie tohto územia však naráža na odpor Železníc SR, ktoré chcú vybudovať stanicu prijímajúcu vlaky zo severo- a juhovýchodnej časti priľahlého okolia, a končiť by v nej mali aj súpravy z Rakúska," dodala Reháčková s tým, že vedenie Nového Mesta chce na dotknutých pozemkoch vybudovať polyfunkčné zariadenia, obchody a byty. Čo hovorí druhá strana? „Výstavba novej železničnej stanice Nové Mesto-Filiálka je zatiaľ otvorená. Máme prípravených niekoľko variantov a rokujeme s ministerstvom životného prostredia. Definitívne rozhodnutie však zatiaľ nepadlo a nie je určený ani termín, i kedy by sa tak malo stať," tvrdí hovorkyňa Železníc SR Kornélia Blašková.

Rezeň v tvare srdca
Pravda14.02.2004, Prokeš Jakub; Kováčová Júlia - 9.2. Slovenské telekomunikácie, ktoré pred časom lepší prístup ku klientovi odštartovali zmenou loga a názvu, rozposielajú mesačné účty. Snaha o premenovávanie všetkého do angličtiny za každú cenu je však niekedy nielen smiešna či smutná, ale aj chorá.
Účty totiž podpisuje "Viceprezident pre billing". Ešte, že nie je francúzsky šľachtic pred menom s "de". Ako povedala na druhý deň v komixe Dilbert postavička zlého personalistu Dogberta: "Potrebujete zmeniť názov firmy, aby ste vyvolali ilúziu pokroku."
Utorok (10.2.): Železničná spoločnosť sa zobudila. Zistila, že bez cestujúcich sú jej (aj najmodernejšie) vlaky nanič. A to i v najvychytenejšom turistickom kúte krajiny - vo Vysokých Tatrách. Od nedele znížila len v januári zvýšené cestovné. A to dokonca až tak, že Tatranci budú v niektorých prípadoch jazdiť o tretinu lacnejšie ako vlani! Neskutočné. Cestujúci konečne tresol do stola a vyhral, poviete si. Ale z lásky k blížnemu železnice ceny lístkov asi neskresali. Varí niekto ponúkol, že lukratívnu elektrickú a zubačku sprivatizuje? A železnice si spomenuli na trasy pre lokálky? (krátené)

Postihne Eurotunnel rovnaký osud ako Concorde?
Hospodárske noviny16.02.2004, Pálková Dana - Bez akýchkoľvek pochybností by sa podmorský tunel popod kanál La Manche nikdy nestaval, keby bolo pred rokmi známe, aké problémy budú túto stavbu sužovať.
Povedal sklamane minulý týždeň výkonný riaditeľ spoločnosti Eurotunnel, ktorá prevádzkuje železničný tunel, Richard Shirrefs.
Stavbu spájajúcu Britániu a Francúzsko, ktorá sa zaradila medzi najnáročnejšie stavby v dejinách ľudstva, využilo za 10 rokov jej existencie tak málo ľudí, že spoločnosť Eurotunnel nie je doteraz schopná splatiť ani len úroky z ohromných nákladov na výstavbu. Ako uviedla agentúra Reuters, výsledkom je, že za minulý rok zaznamenal Eurotunnel stratu vo výške 1,89 mld EUR a celkový dlh predstavuje okolo 9 mld EUR. Obrat spoločnosti klesol medziročne o vyše 9% na 813 mil. EUR, a tak ako v prípade nadzvukového lietadla Concorde, aj teraz sú daňoví poplatníci žiadaní, aby pomohli zachrániť ďalšie fiasko britsko-francúzskej spolupráce v oblasti dopravy.
Tentoraz však, na rozdiel od pomoci British Airways a Air France, ktoré prevádzkovali Concorde, britská a francúzska vláda asi už nebudú ochotné siahnuť znovu do vrecka. Ako uviedol týždenník The Economist, keď sa o stavbe tunela rozhodovalo a Eurotunnel vyhral kontrakt na jeho výstavbu, Briti aj Francúzi odobrili projekt s tým, že nebude závislý od štátnych peňazí. Zatiaľ čo Paríž môže ešte k tejto otázke prijať "pružnejší" postoj, Británia už nie je ochotná. Podľa hovorcu britského ministerstva dopravy totiž poskytnutie štátnych peňazí pre tunel medzinárodná dohoda zakazuje.
Pôvodne aj tie najpesimistickejšie odhady počítali s tým, že tunel popod kanál La Manche využije ročne okolo 10 mil. cestujúcich. Za minulý rok však vlaky firmy Eurostar, ktorá zabezpečuje osobnú dopravu na trase Paríž / Brusel – Londýn, prepravili len 6,3 mil. ľudí a nákladné vlaky namiesto 5 mil. ton iba 1,7 mil. ton nákladu. Shirrefs by síce rád zredukoval poplatky v snahe prilákať väčší počet cestujúcich, no podľa zmluvy sú tieto až do roku 2006 fixné, a to na úrovni, ktorá pôvodne počítala s vyšším využitím prepravnej cesty. Ani plánované zníženie cien však neprinesie Eurotunnelu záchranu, pretože síce môže zvýšiť počet pasažierov, no môže ešte rýchlejšie posunúť firmu do bankrotu, ak sa Eurotunnelu nepodarí dať do poriadku nepriaznivú účtovnú bilanciu. Možno firme čiastočne pomôže licencia na prepravu nákladov, ktorú v piatok dostala od francúzskeho ministerstva dopravy, vďaka čomu by mohla konkurovať francúzskym národným železniciam. Skeptici projektu podmorského tunela však čakajú krach a poukazujú na to, že podobne ako v prípade prevádzky nadzvukových lietadiel Concorde, ani pred spustením tohto projektu ich varovania nikto nepočúval. Podľa The Economist už počas kopania tunela totiž trajektové firmy ponúkali väčšie a rýchlejšie lode na prepravu ľudí a nákladu v očakávaní, že projekt bude zastavený. Nestalo sa a keď neskôr aj samotnú lacnú prepravu trajektmi ešte skresali nové nízkonákladové aerolínie, Eurotunnel už nemal šancu.
Francúzski akcionári firmy teraz tlačia na výmenu manažmentu, ktorý podľa nich nedokáže situáciu riešiť, no zdá sa, že ani výmena nezabráni pádu spoločnosti. Jedinou útechou je fakt, že aj keď Eurotunnel skrachuje, tunel popod La Manche si na rozdiel od concordov počká na nového operátora. Jeho životnosť je totiž nepomerne dlhšia.
V tejto súvislosti sú na zamyslenie veľké plány architektov zrealizovať najväčšiu stavbu v histórii - most cez Beringov prieliv, ktorý by prepojil euroázijský a americký kontinent. V nadväznosti na tento projekt by sa vybudovala celosvetová cestná sieť, tzv. Trans Earth Freeway System v dĺžke približne 160.000 kilometrov spájajúca opäť cez úžiny a prielivy všetky kontinenty s výnimkou Austrálie. V dlhodobom horizonte by sa prepojili elektrorozvodné siete všetkých väčších miest sveta.

Rušňovodiči Českých dráh ohlásili na marec dvojdňový štrajk
TASRPraha 13. 2.2004 - Rušňovodiči ČD vyrazili do boja za zvýšenie miezd. Ak im vedenie železníc nevyhovie, od 1. marca na dva dni zastavia železničnú dopravu v celej krajine.
Vedenie železníc podľa nich nesplnilo sľub na zmenu platového zaradenia strojvodcov. "Federácia strojvodcov ešte môže štrajk odvolať, ak sa s vedením dohodneme do konca februára," povedal jej šéf Petr Čechák.
Ohlásený štrajk tvrdo odmietol predseda najväčšej odborovej centrály na železnici Jaromír Dušek i vedenie železníc. "Strojvodcovia by si mali uvedomiť, že ich akcia by nepoškodila len České dráhy, ale všetkých zamestnancov," povedal Pavel Tesař z ČD . Vedenie železnice sa podľa neho bude snažiť štrajku zabrániť a s rušňovodičmi rokovať.
Štrajk by zastavil väčšinu prevádzky na železniciach. Denne vlaky v Česku prepravia približne pol milióna ľudí. Možné škody si Tesař netrúfol odhadnúť.
Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Eurotunnel dostal licenciu na prepravu nákladov a bude konkurentom SNCF
TASRParíž 13. 2.2004 - Spoločnosť Eurotunnel, ktorej v strednodobom horizonte hrozí nesolventnosť, bude môcť v budúcnosti prepravovať aj náklady, čím sa stane konkurentom SNCF . Francúzske ministerstvo dopravy odovzdalo dnes v Paríži vedeniu spoločnosti, ktorá prevádzkuje podmorský železničný tunel medzi Francúzskom a Veľkou Britániou, licenciu na prepravu nákladov.
Eurotunnel chce prepravovať nákladné vlaky zo švajčiarskeho Bazileja na Britské ostrovy, čím sa posilní železničné prepojenie medzi talianskym Milánom a Londýnom. Prostriedky, ktoré získa z tejto činnosti, hodlá spoločnosť použiť na splácanie dlhu ešte z obdobia budovania podmorskej trasy. Vlani Eurotunnel dlhoval svojim veriteľom 9 miliárd EUR (v prepočte takmer 364 miliárd SKK) a okrem toho vlani bola jeho strata 1,9 miliardy EUR.
Informovala o tom agentúra DPA.

V ČR je již druhé Pendolino, do konce února ho ČD začnou testovat
Česká tisková kancelářPRAHA 15. 2.2004 - Druhý rychlovlak Pendolino je již v České republice. Italská firma ALSTOM Ferroviaria , která tyto vlaky vyrábí, ho dodala tento týden, řekl ČTK Pavel Tesař z tiskového oddělení ČD . Nový vlak začnou dráhy ještě v únoru testovat na zkušebním železničním okruhu u Velimi.
První soupravu, která do České republiky přijela loni v červnu, podnik testuje již řadu měsíců. Na svou první cestu mimo uzavřený železniční okruh by se mohla vydat poté, co se na ní uskuteční všechny potřebné revize, což bude nejdříve v dubnu.
Lidé by moderní rychlovlak mohli vidět mimo jiné na trase mezi Vranovicemi a Břeclaví. Zde budou ČD testovat maximální rychlost, na kterou je vlak konstruován. Pendolino se tak bude po trase Vranovice - Břeclav prohánět až 250 kilometrovou rychlostí. V běžném provozu bude s ohledem na možnosti trati jezdit 160 kilometrů v hodině.
Začátkem března by měl přijet třetí rychlovlak a pak každý měsíc jedna další souprava. Celkem jich dráhy objednaly sedm. Stát budou 4,5 miliardy korun. Původně měly dráhy začít každý měsíc přebírat jeden vlak již loni v září. Dodávky ale kvůli technickým obtížím a problémům s dokumentací odmítly a zastavily i platby italskému výrobci.
Dráhy chtějí Pendolino nasadit minimálně na vnitrostátní trasu Praha – Brno již v polovině roku. Zda to bude reálné, bude záležet na tom, jak rychle se podaří dokončit takzvané typové zkoušky, jimiž musí nový vlak projít. Podle nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost v polovině prosince, by v ostrém provozu mělo být všech sedm Pendolin. Ta budou jezdit na linkách mezi Drážďany a Vídní nebo do Bratislavy.
Jízdenka na Pendolino by podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele ČD Petra Kousala mohla být dražší než cesta vlakem EuroCity nebo InterCity. Dráhy totiž zvažují, zda na rychlovlak, který bude na české železnici velkou atrakcí, ze začátku nezavedou příplatek "za luxus". V současnosti si dráhy provádějí marketingový průzkum zájmu o cestování rychlovlakem. Na jeho základě pak zváží možnost zvýšit jízdné nad úroveň příplatků za EuroCity a InterCity. Za ty se navíc k jízdnému platí 60 korun bez omezení ujeté vzdálenosti.
Původně měly rychlovlaky vozit cestující již před pěti lety. Finanční problémy ČKD, které se v konsorciu s Fiatem a Siemensem na výrobě podílelo, ale zakázku zpozdily. Výrobu tak převzal Fiat, jenž se později stal součástí ALSTOMu.

Eurokoridor Sever - Jih má opět naději na podporu Evropské unie
Česká tisková kancelářČESKÉ BUDĚJOVICE 13. 2.2004 - Projekt Eurokoridoru Sever -Jih, jehož iniciátorem je Jihočeský kraj, má opět naději na podporu Evropské unie (EU). Výbor regionů EU totiž ve čtvrtek doporučil loňskou závěrečnou zprávu Van Miertovy skupiny, která navrhla podpořit z fondu EU šest dopravních projektů významných pro územní soudržnost. Mezi nimi je i železnice Praha – Linec a dálniční trasa Drážďany/Norimberk – Praha – Linec, obě s termínem realizace do roku 2010.
"S vytvořením těchto komunikačních tras počítá i projekt Eurokoridor Sever - Jih, k němuž se dosud přihlásily Středočeský a Ústecký kraj, hlavní město Praha a regiony Horní Rakousy, Štýrsko, Slovinsko a Sasko," řekl dnes ČTK jihočeský hejtman Jan Zahradník (ODS), který se jednání výboru EU zúčastnil v pozici pozorovatele.
Připomněl, že při projednávání evropských dopravních priorit původní návrh Van Miertovy skupiny doznal změn. V doporučujícím materiálu, připraveném pro závěrečné projednání v Evropském parlamentu (EP), je 29 projektů; železnice Praha – Linec a dálnice Drážďany – Linec však chybí.
Jihočeský kraj se přesto snaží tuto situaci změnit, mimo jiné snahou o získání podpory u některých poslanců EP. Za významný příslib pro zařazení těchto tras mezi dopravní priority EU Zahradník považuje dnešní pozměňovací návrh poslanců EP Hannese Swobody a Marie Bergerové.
Jihočeši, kteří o prosazení Eurokoridoru Sever - Jih usilují již tři roky, přitom znovu písemně osloví některé poslance i vedení Evropského parlamentu. Zahradník v této souvislosti připomněl názor, že evropské projekty soudržnosti by měly zabránit, aby se nové členské země nestaly periferií unie.

Skúšobný kontajnerový vlak príde z Číny do Poľska v apríli
TASRVaršava 13. 2.2004 - Skúška dopravy kontajnerov po železnici z Číny do Slawkowa v južnom Poľsku, sa má uskutočniť v apríli. Informoval o tom predstaviteľ poľského ministerstva dopravy Tomasz Bartoszewicz. Dodal, že rozhovory o tarifách medzi piatimi krajinami, cez ktoré budú vlaky prechádzať, ešte pokračujú.
Začiatkom tohto mesiaca bol podpísaný protokol medzi Poľskom, Ruskom, Čínou, Českou republikou, Slovenskom, Ukrajinou a Kazachstanom o rýchlej kontajnerovej preprave tovarov z Blízkeho východu a východnej Európy do západnej časti kontinentu.
Pokiaľ ide o prepravu kontajnerov, tarify musia byť približne na úrovni, ktoré platia pre ich prepravu po mori. Prepravné spoločnosti účtujú za jeden kontajner prepravený z Číny do Európy 1 500 USD (vyše 47 000 SKK).
Bartoszewicz povedal, že najväčšie rozdiely o výške prepravných taríf pretrvávajú medzi Ruskom, Ukrajinou, Kazachstanom a Čínou. Podľa neho je Poľsko pripravené súhlasiť s cenou za prepravu kontajnerov, na akej sa dohodnú uvedené štyri krajiny.

Lístok na vlak medzi Holandskom a Nemeckom je možné kúpiť aj mobilom
TASRAmsterdam 15. 2.2004 - Pre cestujúcich, ktorí využívajú železničné spojenie z Amsterdamu do Cologne Aachen v Nemecku, skončilo státie v radách pri kúpe lístkov. Môžu si ho totiž kúpiť prostredníctvom mobilného telefónu alebo internetu. TASR o tom informovala Katarína Machková zo spoločnosti LogicaCMG Slovakia, s.r.o.
Vďaka spolupráci holandskej dopravnej spoločnosti Dutch Raiways International a firmy LogicaCMG si cestujúci môžu kúpiť lístok prostredníctvom internetu alebo mobilu a dostanú ho vo forme SMS so zvláštnym kódom. Sprievodcovia vo vlakoch sú vybavení špeciálnymi zariadeniami, ktoré sú schopné kódy kontrolovať. Služba je dostupná všetkým cestujúcim, ktorí sa na jej užívanie zaregistrujú na internetovej stránke Dutch Raiways International, pričom je prístupná 24 hodín denne.
Základom riešenia je systém MTS (Mobile Ticketing System), ktorý bol úspešne nasadený v holandskej spoločnosti NoordNed Personenvervoer BV, ktorá sa zaoberá vlakovou a autobusovou dopravou v provinciách Friesland a Groningen. Toto riešenie je určené nielen na vydávanie lístkov v hromadnej doprave, ale dá sa využiť aj pri kultúrnych akciách a všade tam, kde je potrebné vydať veľké množstvo lístkov.
Spoločnosť LogicaCMG sídliaca vo Veľkej Británii, je popredný svetový dodávateľ a prevádzkovateľ IT riešení, konzultačná firma a systémový integrátor. Jej zákazníci pôsobia predovšetkým v sektoroch telekomunikácií, energetiky, finančných služieb, priemyslu a verejnej správy. LogicaCMG zamestnáva približne 21 000 ľudí, má pobočky v 34 krajinách a zvlášť silnú pozíciu na európskom trhu, kde patrí k dominantným dodávateľom IT služieb.

Tatranské železnice so zľavami
TASRHospodárske noviny18.02.2004 - ZSSK prehodnotila zvýšenie cien cestovného vo Vysokých Tatrách. Zvýšenie vzrástlo najviac na zubačke, až o 300 percent. ZSSK od 15. februára ceny cestovného upravila a zaviedla novú zákaznícku ponuku, ktorou je Tatranská karta (TK). Pri zakúpení Tatranskej karty za 220 Sk môže cestujúci na OŽ a TEŽ cestovať o polovicu lacnejšie ako doteraz. Za jednorazový cestovný lístok po predložení TK zaplatí cestujúci na zubačke 15 Sk. V minulom roku stál jednorazový cestovný lístok 28 Sk. Tatranskú kartu možno použiť aj pri cestovaní na TEŽ-ke. Po jej predložení zaplatí cestujúci na trase Starý Smokovec – Tatranská Lomnica namiesto 20 len 10 Sk. Pre turistov sa karta oplatí v prípade, že v Tatrách strávia viac ako týždeň.

Zavedú autovlak medzi Prahou a Košicami
SITAVYSOKÉ TATRY 17. 2.2004 – Najvýznamnejšou novinkou v cestovnom poriadku bude zavedenie autovlaku medzi Prahou a Košicami. Prvá zmena cestovného poriadku ZSSK vstúpi do platnosti 29. februára, informoval na tlačovej besede vo Vysokých Tatrách riaditeľ Divízie osobnej prepravy ZSSK Košice Pavol Gallo. Ostatné zmeny cestovného poriadku súvisia najmä so zlepšením prípojovosti jednotlivých vlakov hlavne k rýchlikom.
Nový autovozeň medzi Prahou a Košicami bude súčasťou rýchlika R 422 s odchodom z Košíc o 18:20 a z Popradu o 19:40 a rýchlika R 423 s príchodom z Prahy do Popradu o 8:31 a do Košíc o 9:50. V súčasnosti ZSSK prevádzkuje jediný autovlak medzi Prahou a Popradom. „Autovlak prevádzkujeme už niekoľko rokov a za ten čas sa nám osvedčil, preto plánujeme rozširovať ponuku autovozňov aj na ďalšie trasy,“ doplnil P. Gallo. Autovlak medzi Prahou a Popradom využívajú najmä turisti prichádzajúci do Tatier, ale aj obchodní cestujúci.
Autorampy by sa mali objaviť aj v ďalších turisticky zaujímavých lokalitách. ZSSK plánuje s novým grafikonom osobnej dopravy koncom roka 2004 zaviesť aj autovlak medzi Humenným a Bratislavou. Doprava autovlakom medzi východom Slovenska a Bratislavou bude podľa P. Galla vzhľadom na stav ciest najmä v zimnom období výrazne bezpečnejšia.

Tatranská karta umožní cestovať električkou a zubačkou s 50-% zľavou
TASRVysoké Tatry 17. 2.2004 - Cena lístkov Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ) od 15. februára výrazne klesla. ZSSK , a. s. zaviedla pre cestujúcich Tatranskú kartu v hodnote 220 Sk, ktorá umožňuje cestovať na TEŽ a OŽ s 50-% zľavou. O konkrétnom postupe jej používania dnes informoval zástupcov tatranskej samosprávy riaditeľ Divízie osobnej prepravy ZSSK v Košiciach Pavol Gallo.
Nárast cien od januára na trati OŽ bol takmer 300-%, čo vyvolalo vlnu kritiku najmä zo strany zamestnancov v cestovnom ruchu a následné rokovania zamestnávateľov a samosprávy s predstaviteľmi ZSSK . Diskusie boli úspešné a tarifno-obchodný výbor ZSSK prakticky ani nie do mesiaca prehodnotil podmienky cestovania v Tatrách.
Gallo konštatoval, že Tatranskú kartu umožňujúcu cestovať v niektorých úsekoch za menej než pred januárom 2004, si kúpilo za dva dni od jej zavedenia už 176 ľudí. Karta platí rok a záujemcovia si ju môžu kúpiť v pokladniach podobne ako cestovný lístok. Postupne by mala nadobudnúť čipovú formu. Využívať zľavu na TEŽ a OŽ zakúpením karty sa oplatí pri dlhodobejšom pobyte aj návštevníkom Vysokých Tatier.
O možnostiach zľavneného cestovného pre pacientov a rekreantov rokovali dnes popoludní predstavitelia Divízie osobnej prepravy ZSSK aj so zástupcami tatranských kúpeľov.
V súvislosti s úbytkom cestujúcich na tatranských tratiach po januárovom zvýšení cien cestovného P. Gallo konštatoval, že v Tatrách treba zmeniť filozofiu prístupu k získavaniu hostí, ktorých je počas tejto zimy pomenej. Podobne ako sa usiluje ZSSK lepšími cenami a službami vrátiť turistov do Tatier, mali by aj ostatní podnikatelia urobiť maximum, aby sa vrátili cestujúci do električiek, keďže TEŽ zostáva naďalej nosným dopravným systémom v slovenských veľhorách.

V Iráne vybuchol vlak a zabil 200 ľudí. Príčinou je asi zemetrasenie
Sme19.02.2004, Petra Procházková - Asi 200 ľudí zahynulo a 350 sa zranilo pri výbuchu nákladného vlaku na severovýchode Iránu. Explózia poškodila päť dedín, okná vyleteli v domoch až 10 kilometrov vzdialených od epicentra.
Pri nešťastí zahynulo veľa záchranárov i vysokí predstavitelia provincie Chorasan, ktorí prišli kontrolovať záchranné práce. Iránska televízia uviedla, že medzi mŕtvymi je i guvernér provincie Modžtaba Farachmanda Naku.
Podľa iránskej agentúry IRNA ide o technickú katastrofu zavinenú možno opäť zemetrasením. Na konci minulého roka zomrelo na juhu Iránu v dôsledku zemetrasenia 40-tisíc ľudí.
Tentoraz boli otrasy pôdy omnoho slabšie. Podľa seizmologickej stanice neďaleko miesta nešťastia dosahovali včera ráno silu asi 3,6 stupňa. Zdá sa, že chvenie pôdy uviedlo do pohybu nákladný vlak s 51 vagónmi naloženými sírou, benzínom, chemickými hnojivami a bavlnou. Nie je jasné, či zemetrasenie spôsobilo iba neriadený pohyb vlaku, či došlo k menšej explózii a sústava sa rozbehla vďaka tlakovej vlne.
Každopádne sa o 4. hodine ráno miestneho času dala do pohybu a namierila si to zo stanice Abumuslim cez mesto Nišapur až do stanice Chajam. Tu sa 47 vagónov vykoľajilo a začalo horieť. Na miesto prišli požiarnici a záchranári a snažili sa zahasiť ohňom už značne zasiahnuté cisterny. Krátko po pol desiatej došlo k obrovskému výbuchu.
Podľa náčelníka štábu civilnej obrany a výnimočných situácií provincie Chorasan Vahida Barakču bolo poškodených 5 dedín v okolí stanice a ranu počuli dokonca až v 80 kilometrov vzdialenom oblastnom centre Mešched.
Podľa Barakču bezpečnostný pás široký 1 kilometer z každej strany od miesta nešťastia začali ihneď prísne strážiť príslušníci Zboru strážcov islamskej revolúcie, ktorí k vraku nikoho nepúšťali. Zvláštna vyšetrovacia komisia ešte neurčila presne príčinu tragédie. Zatiaľ je jasné len to, že väčšina ľudí zomrela v dôsledku tlakovej vlny.
Verzia o teroristickom útoku spojenom so zajtrajšími parlamentnými voľbami sa v iránskych médiách zatiaľ neobjavila a zahraniční pozorovatelia v tomto prípade naplánovaný útok tiež takmer vylučujú. Vypočítať si totiž presne čas a okolnosti výbuchu bolo prakticky nemožné.

Ani dnešní jednání vedení drah se strojvůdci stávku neoddálilo
Česká tisková kancelářPRAHA 18. 2.2004 - Ani dnešní podvečerní jednání vedení drah se strojvůdci neoddálilo stávku, kterou Federace strojvůdců hrozí, pokud dráhy do 29. února neschválí přesun strojvůdců do vyšších tarifních tříd. ČTK to řekl mluvčí federace Libor Poláček. Vedení drah podle něho na jednání předložilo poupravený návrh sborníku profesí, v němž kromě strojvůdců navrhuje zvýšit třídy i jiným profesím, například průvodčím osobních vlaků nebo vlakvedoucím.
Podle Poláčka dráhy navrhly také změny zařazení do tříd u některých úřednických profesí. K tomu však budou mít strojvůdci výhrady, které vedení podniku sdělí písemně.
Strojvůdcům jde především o to, aby byl sborník schválen do konce února. Vedení drah však zatím neobdrželo připomínky od největší odborové centrály Odborového sdružení železničářů. Podle generálního ředitele ČD Petra Kousala jde o citlivou záležitost, kterou dráhy chtějí přijmout po dohodě se všemi odborovými centrálami. Sborník totiž řeší zařazení všech více než 50 profesí na dráze do tří. Náměstek ředitele Josef Bazala proto očekává schválení sborníku v prvním pololetí. To je však pro strojvůdce nepřijatelné, řekl Poláček.
Zhruba 7500 z 8000 strojvůdců Českých drah je připraveno vstoupit o půlnoci na 1. března do 48hodinové stávky, pokud vedení drah do konce února změny tarifních tříd neschválí. Vedení drah se podle Kousala zatím na stávku připravuje. Nemyslí si, že všech asi 8000 strojvůdců by se stávky účastnilo. Odbory přitom v případě stávky musí vedení podniku dodat seznam stávkujících. Na jeho základě by ČD situaci vyhodnotily a snažily se za pomoci nestávkujících strojvůdců zajistit především mezinárodní a nákladní dopravu, kde podniku hrozí největší ztráty.

Zadržali výhybkára, ktorý vo vlakoch predával nelegálne CD
TASRBratislava 18. 2.2004 - Železničná polícia zadržala 25-ročného bývalého výhybkára zo Zemianskych Kostolian, ktorý predával vo vlakoch stovky nelegálne napálených nosičov.
Dotyčný od roku 2000 do konca roku 2003 na železničných staniciach a vo vlakoch osobnej prepravy na trase Prievidza – Bratislava predal 1300 až 1600 nosičov a podľa vlastného vyjadrenia tak neoprávnene získal asi 200 000 korún. Tento zisk nebol zdanený. Nezákonne produkované CD v cene od 60 do 100 korún za kus ponúkal aj kolegom v zamestnaní. Škoda pre bratislavskú firmu zaoberajúcu sa ochranou autorských práv predbežne činí 45 000 korún.
Podozrivý na prievidzskom oddelení ŽP dobrovoľne vydal počítač aj s DVD a CD napaľovačkou, ihličkovú tlačiareň 146, CD nosiče s rôznorodými hudobnými žánrami a šesť plastových obalov na CD. Podozrivý sa ku skutku v plnej miere priznal. Prípad šetrí ŽP z Prievidze a Topoľčian a vo veci sa začalo trestné stíhanie.
Porušovanie autorských práv pri vyhotovovaní a šírení cédečiek s hudobnou produkciou rôznych žánrov sa podarilo železničnému policajtovi zistiť vlastnou vyhľadávacou činnosťou.
TASR informáciu poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.

Bitkár z ružomberskej stanice skončil v rukách polície
TASRBratislava 18. 2.2004 - Výtržník z Ružomberka, ktorý na železničnej stanici v Ružomberku v utorok dopoludnia fyzicky napadol 36-ročného Trenčana, neunikol pozornosti železničnej polície.
Asi 43-ročný útočník vo vestibule stanice otvorenou dlaňou trikrát udrel svoju obeť do tváre a brucha a sácal ho do steny, pričom mu spôsobil deformáciu kľúčnej kosti, opuch pery a brady. Motívom činu, ku ktorému sa priznal, bola hádka o víno. Trenčanovi spôsobil zranenia, z ktorých sa bude liečiť asi dva týždne. Svedkami udalosti boli dve pokladníčky. Podľa hovorcu ŽP Jozefa Búranského prípad šetrí oddelenie ŽP Liptovský Mikuláš.

Samovrážd na koľajach pribúda...
Pravda20.02.2004, Lenka Dávidová, BRATISLAVA - Neobvykle šťastne sa skončil prvý tohtoročný pokus o samovraždu na železničnej trati v Bratislave. Rušňovodič stačil rozbehnutý rýchlik do Leopoldova včas zabrzdiť a 25-ročný muž stojaci na koľajniciach prežil. Mladému samovrahovi sa tak mierne podarilo vylepšiť smutnú štatistiku podobných dokonaných činov a ďalších tragických nehôd na železnici, ktorých sa len za posledné roky nazbieralo na území hlavného mesta už jedenásť. Skoncovať so životom pod kolesami vlaku sa mladík pokúsil v stredu večer pred 20. hodinou. Potúžený alkoholom, ktorého mal v krvi 2,25 promile, vybral si miesto asi dvesto metrov pred železničnou stanicou Vinohrady. Na koľajach ho však zbadal výpravca a upozornil rušňovodiča blížiaceho sa rýchlika, aby spomalil. Zastaviť sa mu napokon podarilo sotva desať metrov pred živou prekážkou. „Poď už, poď, už ma prejdi!" kričal však stále samovrah. Nechcel sa pohnúť z miesta, preto musela zasiahnuť privolaná hliadka Železničnej polície. Aj v putách dokola opakoval, že mu umrieť nezabránia. Vypočuť ho mohli až včera, keď vytriezvel.
„Tento čin budeme posudzovať ako priestupok porušenia bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy," uviedol zástupca riaditeľa odboru Železničnej polície Jozef Pavlovič. Svojím konaním napríklad spôsobil šestnásťminútové meškanie rýchlika. Za to každému hrozí bloková pokuta. Ak je človek ochotný zaplatí ju na mieste, je to do tisíc korún, ak nie a prípad sa posúva na ďalšie prejednanie, vyšplhá sa do výšky tri až päťtisíc korún.
„Bola to šťastná náhoda," poznamenal k prípadu Pavlovič. „Rušňovodiči v podobnej situácii síce reagujú okamžite, ale väčšinou už nestačia zabrzdiť," vysvetlil. Úlohu v tom má aktuálna rýchlosť vlaku, poveternostné podmienky a samozrejme vzdialenosť, v akej z vlaku človeka na koľajniciach zbadajú.
V celoslovenskom meradle počet samovrážd pod kolesami vlaku každoročne stúpa. V Bratislave ich však pribúda len mierne, možno aj vďaka lepšej ekonomickej situácii v metropole. Pred dvoma rokmi tu zaznamenali štyri prípady podobného typu, vlani šesť. Nie každý však možno považovať za pokus o samovraždu, nie všetky sa skončili tragicky. Isté je, že vždy išlo o mužov. Zastúpené boli všetky vekové kategórie, mladší aj starší.
Traja zo spomínaných desiatich mužov samovraždu spáchať chceli, aj sa im to „podarilo". Ďalší sa plánoval zabiť, ale prežil. Tri razy našli pod kolesami vlaku smrť takí, čo po sebe nezanechali listy na rozlúčku, takže sa nevie, či mali v úmysle zomrieť.
Ďalších troch na trať zahnal alkohol a prežili. Miesta nehôd a tragédií sa rôznia. Niektorí si vybrali koľaje medzi Hlavnou stanicou a Vinohradmi, ďalší zase medzi Lamačom a Devínskou Novou Vsou či v smere z Petržalky do Nového Mesta.
Podľa štatistík sa ľudia najčastejšie hádžu pod vlak najmä vtedy, ak stratia zamestnanie a majú finančné problémy, ale aj keď sa im rozpadne vzťah alebo stratia blízkeho človeka. Vyberajú si skôr nočné hodiny a úseky, na ktorých vlak vchádza do zákruty a rušňovodič ich teda nemôže zbadať.
V súvislosti s vlakom v Bratislave však veľakrát riskujú aj tí, ktorí niekoľko metrov pred stanicou vyskakujú za jazdy. Koho prichytia, tomu tiež hrozí bloková pokuta.

Opitý Bratislavčan sa pokúšal o samovraždu, rýchlik pred ním včas zastavil
TASRBratislava 19. 2.2004 - O samovraždu na železničnej trati pred stanicou Bratislava-Vinohrady sa v stredu večer pokúšal opitý 25-ročný Bratislavčan, ktorému namerali 2,25 promile alkoholu. Kvôli nemu musel 200 m pred stanicou núdzovo zastaviť rýchlik R 725 idúci do Leopoldova.
Muž stál na koľaji a kričal na vlak :"Poď už, poď, už ma prejdi!". Keďže rušňovodič už počas jazdy dostal od výpravcu avízo o neznámom mužovi na koľaji, zastavil pred opitým Bratislavčanom vo vzdialenosti 10 metrov. Ten sa však nechcel zo svojho miesta pohnúť. Hliadka železničnej polície bola napokon nútená na prekonanie jeho aktívneho odporu použiť hmaty a chvaty, po ktorých mu nasadili putá. Počas predvádzania bol pijan agresívny a vykrikoval, že týmto mu v samovražde nezabránia. Vzhľadom na stav opitosti, bude k prípadu vypočutý až po vytriezvení. Muž spôsobil šestnásťminútové meškanie rýchlika.
Prípad vyšetruje oddelenie Železničnej polície Bratislava. TASR o tom dnes informoval Jozef Búranský, hovorca ŽP.

Železnice v Rusku prožívá revoluci; zatím jen vedle Moskvy
MOSKVA 19. 2.2004 (zpravodajka ČTK) - Pohodlí, bezpečí a rychlost má přinést ruským cestujícím nový projekt ruských železnic, který prý nemá ve světě obdoby. S velkou pompou byl v minulých dnech zahájen provoz "soupravy nové generace" Sputnik, díky které se má dvojnásobně zrychlit vlakové spojení mezi Moskvou a sousedními regiony. Jak tvrdí vedení železnic, realizace tohoto projektu, který přišel na více než tři miliardy rublů, znamená začátek revoluce v ruské železniční dopravě.
"Električky", neboli příměstské vlaky, patří v Rusku k nejvíce využívané dopravě. Jen loni přepravily přes jednu miliardu cestujících. S ohledem na obrovské zácpy ve městě je vlak mnohdy rychlejší než autobus či auto. Pohodlí cestujících však dosud nebylo silnou stránkou železniční dopravy. V přecpaných vagónech je buď zima, nebo nesnesitelné vedro, a do automaticky zavíraných dveří se všichni zájemci mnohdy nestačí vecpat. Ve starších vlacích dveře proto zcela chybí. O "zpříjemnění" cesty se starali snad jen prodejci, kteří po vagónech pendlují s novinami, knihami, květinami, pirožky, či vodkou.
Nový projekt příměstské rychlostní přepravy je prezentován jako zásadní změna péče o cestující. Před zahájením provozu byla opravena všechna nástupiště na trase z Moskvy do města Mytišči a podél tratě byl postaven plot v šedomodrých barvách, které jsou typické pro ruskou železnici. V cílové stanici vznikl na místě devastovaného nádraží moderní železniční terminál s nevídanou infrastrukturou.
Hlavní pýchou železničářů je ovšem souprava o šesti vagónech, kterou vyrobil moskevský podnik Specremont. Má moderní design a podobá se spíše modernizované soupravě metra než dosavadním "električkám". Je vybaven klimatizací a automatickým systémem řízení jako v letadle. Sedadla v prostorných vagónech jsou vypolstrována a dveře si cestující mohou sami otevírat elektronickým tlačítkem. Ve vagónech jsou pozorovací kamery. Díky zvlášť postavené trati jezdí souprava podstatně rychleji než dosud. Do osmnáct kilometrů vzdáleného města Mytišči například dojede za pouhých 18 minut, zatímco dosud cesta trvala 35 minut.
"V takovém vlaku se cestující bude konečně cítit jako člověk," prohlásil při slavnostním zahájení provozu Sputniku moskevský starosta Jurij Lužkov. Potěšené vedení železnic je přesvědčeno, že nový projekt je neméně významný jako start prvního skutečného "sputniku", tedy kosmické družice. V dohledné době se prý na podobně pohodlnou jízdu mohou těšit cestující v celém moskevském okruhu i v jiných regionech.
Ruská železnice se v poslední době snaží vylepšit své služby. Na nádražích je možné se nejen najíst, učesat, zkrášlit, či vykoupat, ale také pomodlit. Nádražní kapličky a kostelíky s ikonami a svíčkami vznikly v Moskvě i jiných městech. Hlavním cílem nového vedení drah je přitáhnout co nejvíce cestujících. To se jim nyní docela daří a někdy dokonce úspěšně konkurují letecké dopravě. Například cestě vlakem z Moskvy do Petrohradu dávají přednost dokonce lidé, kteří jsou zvyklí na vyšší standard. Cesta rychlíkem z centra do centra totiž trvá zhruba stejně jako let spolu s dobou strávenou v zácpách a při odbavení. Cestující ve vlaku dnes obdrží nejen pověstný ruský čaj, ale i stravu a občerstvení. V kupé je video, audiotechnika, sprchy a koupelny.
"Máme nové vagóny a terminály, které jsou kvalitou a pohodlím lepší než západní," chlubí se šéf akciové společnosti Ruské železnice Gennadij Fadějev. Rusové podle něj mají k železnici ohromnou důvěru a považují ji za nejbezpečnější dopravu. Teprve loni se podařilo překonat klesající tendenci a zvýšit objemy přepravy cestujících.
Většina cestujících má zájem spíše o průměrný kvalitní servis v čistých a pohodlných vagónech než o luxus. Prozatím se ale musí často spokojit se starými soupravami ze sovětských dob, v nichž za poslední léta byly v lepším případě vyměněny jen záclonky a lůžkoviny. Na rozdíl od příměstské dopravy se na dlouhých tratích revoluce zatím nečeká.

Ruská ruleta na český spôsob
Národná obroda20.02.2004, Branislav Janík - Mladí Česi sa vozia medzi električkami, pod vagónmi metra, preskakujú z vlaku na vlak, ignorujú dopravné značky, zdolávajú vysoké mostné oblúky
Pani Květa Králová má pri tej spomienke v očiach slzy. Vlani šiesteho novembra pochovala 22-ročného syna Petra. Zomrel v sanitke, ktorá ho odvážala z Volšovskej ulice v Sušiciach v západných Čechách. Z miesta, na ktorom v rýchlej jazde nabúral do protiidúcej nákladnej Avie. Nebola to však „bežná“ dopravná nehoda - Petr sa na svojom Forde pretekal so smrťou. A tieto preteky prehral.
Bol jedným zo stoviek mladých ľudí v Česku, ktorým zachutila tzv. ruská ruleta, adrenalínová hra, nebezpečná nielen pre samotných účastníkov, ale aj ich okolie. Hrá sa autami a motorkami idúcimi proti sebe predovšetkým na cestách. Svet nebezpečných hier objavili už aj tínedžeri - vozia sa medzi vagónmi električiek, na streche vagónov metra či pod nimi, preskakujú z vlaku na vlak, zdolávajú mostné oblúky... A pribúdajú tragédie v rodinách, mŕtvi i ťažko zranení ľudia.
Petr si urobil vodičský preukaz už ako osemnásťročný. Onedlho ako poriadneho hriešnika poznali nielen sušickí policajti, ale aj pracovníci priestupkovej komisie mestského úradu. Na niekoľko mesiacov mu vodičák dokonca zobrali, naspäť ho dostal v apríli minulého roka. Rýchle autá boli jeho vášňou, miestni ľudia sa zhodujú, že jazdil agresívne a ohrozoval okolie. Nemohol chýbať v partii mladých ľudí, ktorí si z nočných sušických ulíc spravili doslova pretekársku dráhu. Štart bol zvyčajne na začiatku mesta a šoféri sa museli dostať čo najrýchlejšie do jeho centra. Ulicami sa hnali stopäťdesiatkou, nebrali ohľad na križovatky a semafory, ignorovali dopravné značky i iné autá... Mladé dievčatá takýchto hrdinov berú. Sedemnásťročná Simona Zdeňková sedela v Petrovom aute a aj pre ňu to bola posledná jazda. Ďalšie dievča a chlapec skončili s ťažkými zraneniami v nemocnici a dodnes nie sú v poriadku.

Túžba po vzrušení za každú cenu
V centre zase mládenci skúšali na vydláždenom námestí s obľubou šmyky, myšky a podobné vodičské fígle. Spomaľovacie retardéry im slúžia ako skokanské mostíky - pristavia sa plechy a autá súťažia, ktoré doskočí ďalej.
Polícia je bezmocná. Mladí ľudia majú rozostavaných špehúňov na každom rohu a mobilom sa varujú pred jej príchodom. Starostka Jiřina Rippelová tvrdí, že zákony neumožňujú, aby takýchto „športovcov“ stíhala polícia či mestský úrad. A divoké jazdy nočnými ulicami pokračujú aj po Petrovej smrti. Jeho mama, otec, sestra i starí rodičia smútia, ale to, že by Petr zomrel vlastnou vinou, nepripúšťajú.
Dopravná psychologička Vlasta Rehnová vysvetľuje pojem ruská ruleta príkladom z minulosti, z ruskej klasickej literatúry. Dôstojníci ruskej cárskej armády, bohatí a znudení, hľadali všemožné spôsoby, ako sa zabaviť. Jedným zo spôsobov bola pištoľ s jedným nábojom, ktorú si postupne prikladali k hlave a nikto nevedel, kedy vystrelí... Tajné nočné preteky a súťaže sú v posledných rokoch podľa Dr. Rehnovej zábavkou najmä mladých, bohatých a unudených ľudí v luxusných a silných autách, aj keď sa balansovanie na pokraji smrti netýka len tejto kategórie ľudí. Hľadajú zábavu za každú cenu a nerozmýšľajú o tom, že ohrozujú seba a druhých, že môžu zomrieť či zabiť nevinných ľudí, hovorí psychologička.
„Neraz ide v pretekoch so smrťou aj o státisícové sumy, ktoré sa ujdú víťazovi, ak prežije,“ dodáva Rehnová. Januárový hazardér z diaľnice medzi Prahou a Brnom z pretekov smrti v protijazde by dostal za úspešnú jazdu 200 000 Kč, výhru však vyplatili údajne súťažiacemu, ktorý uhádol najlepšie miesto havárie, pri ktorej zahynul nevinný človek. Posledným hitom je jazda celej kolóny áut vysokou rýchlosťou doslova nalepených na sebe, kde sú v hre desaťtisíce korún. Prehráva ten, kto spomalí... Podľa Dr. Rehnovej však všetci podobní hazardéri majú základnú spoločnú črtu - túžbu po vzrušení za každú cenu a určitú dávku sociopatie, t.j. chorobného správania voči spoločnosti, lebo si nepripúšťajú, že ohrozujú aj iných.

Súťaž o platinovú kartu
Slávek je gymnazista, výborný žiak, s dobrým rodinným zázemím a mnohými záujmami. A predsa ho priťahuje metro... Spolu s kamarátmi z ulice má obľúbenú zábavku, ktorú mi predviedli neskoro večer na stanici Malostranská. Dvere vagónov podzemky sa zatvorili, a skôr ako sa vlak pohol pod Vltavu na Starometskú, skočil Slávek a Honza medzi vagóny. Slávek sa šikovne usadí medzi dvoma vagónmi, Honza si nájde miesto nemenej rýchlo a šikovne dokonca pri kolesách vagóna. Je viac ako zrejmé, že obaja s tým majú bohaté skúsenosti. Vlak naberá rýchlosť, mizne v tuneli a ja stojím, aj keď som vedel, čo chalani chystajú, šokovaný na nástupišti. Preberiem sa, až keď obaja vyskočia rozosmiati z vlaku, ktorý sa prirúti na protiľahlé nástupisko.
„Jazda medzimetrom (mladí si už vymyslei terminus technicus) je super a fajn riziko,“ tvrdí Slávek a pripúšťa, že niekedy je skutočne blízko smrti, veď vlak sa ženie medzi ďalekými stanicami rýchlosťou až osemdesiat kilometrov. Spoločenstvo týchto hazardérov súťaží o zlatú, diamantovú a platinovú plaketu - za počet zvládnutých jázd. Slávek ich má ešte len dvadsaťdva, takže k zlatej päťdesiatke či platinovej stovke má ešte poriadne ďaleko. „Keď preletím tunelom, mám pocit, akoby som zvládol Himaláje,“ hovorí Slávek. Prvú jazdu absolvoval vyburcovaný kamarátmi pred rokom a musel sa na ňu posilniť niekoľkými panákmi vodky. Dnes sa vydáva tento kaskadér do metra aspoň raz za týždeň, aj keď nie vždy si zajazdí. Mesačnú prestávku mal vlani na jeseň, keď v metre odtrhlo hlavu mládencovi jazdiacemu na streche vagóna. „Bol z inej partie, nepoznal som ho, ale vtedy sme na chvíľku prestali,“ spomína Slávek.
I tu je polícia v podstate bezmocná. Ak sa o samovražedných výčinoch neplnoletých mladíkov aj dozvie, môže im akurát tak dohovoriť či zavolať rodičom, alebo upozorniť školu.

Tínedžerov baví riskovať smrť
„Je ľahké mladých hazardérov a potenciálnych samovrahov odsúdiť, ale skôr je potrebné hľadať príčiny ich správania,“ mieni psychológ Roman Rokoš. Podľa neho tínedžeri berú podobnú zábavu ako zaujímavý adrenalínový šport a takéto vzrušenie im nič iné nedá. „Baví ich riskovať zranenie či dokonca smrť,“ dodáva Rokoš. Ako príklad uvádza zábavky v severných Čechách, kde sa už školáci zabávajú tak, že šoférom na poslednú chvíľku skáču pred autá, alebo sa vozidiel držia s kolieskovými korčuľami na nohách. „Navyše, podobné riskantné výkony mladým ľuďom dodávajú chýbajúce sebavedomie, minimalizujú ich komplexy, posilňujú ich postavenie v kolektíve, kde získavajú uznanie, a často aj vodcovskú pozíciu,“ vysvetľuje psychológ. A neraz ide týmito nebezpečnými exhibíciami podľa neho aj o vedomé či podvedomé identifikovanie sa s hrdinami akčných filmov. Zhodne s mnohými ďalšími kolegami aj Dr. Rokoš tvrdí, že vek pred a po dvadsiatke je „najoptimálnejší“ na takéto vražedné tance so smrťou. Okrem veku však treba brať do úvahy aj psychické usporiadanie týchto hazardérov, stavbu mozgu či gény po rodičoch, často aj alkohol či drogy. A výsledok je neraz tristný...

Hráči so smrťou
- Prvýkrát sa obdoba ruskej rulety, mimoriadne obľúbenej v Nemecku, objavila v Stráži nad Nisou, kde pri tajnom nočnom preteku a dopravnej nehode zahynul vodič.
- Preteky v štvorprúdovom tuneli v Liberci v roku 1999, kde mladí harazdéri jazdili na plný plyn v protismere, sa zaobišli bez obetí na životoch.
- Pred dvoma rokmi zomrel pod kolesami kamióna 11-ročný chlapec na Plzeňsku, ktorý z úkrytu vybehol na poslednú chvíľku pred voz a nestihol prebehnúť.
- Vlani na jar zahynul v pražskom metre 17-ročný mladík, riskujúci život na streche vagóna metra. Jeho pohreb oslávila partia triumfálnou jazdou, strechu každého vagóna obsadil jeden jeho kamarát.
- Na jeseň sa zrazili v noci na prehľadnej križovatke neďaleko Mělníka dve silné motorky idúce v plnej rýchlosti proti sebe, jeden hazardér zahynul, druhý „hrdina“ je na invalidnom vozíku.
- Koncom januára na diaľnici Praha – Brno jazdil v protismere 28-ročný syn podnikateľa a recidivista, ktorý nemal vodičský preukaz. Na jeho hazard doplatil životom 22-ročný spolujazdec v aute, do ktorého „pretekár“ nabúral

Odborári opäť nepresadili mzdové požiadavky pre železničiarov
TASRBratislava 20. 2.2004 - Požiadavku na rast miezd vyšší o 5 % ako medziročný nárast inflácie sa ani tento týždeň nepodarilo presadiť odborovým organizáciám, ktoré zastupujú zamestnancov ŽSR a ZSSK v rámci vyjednávania o kolektívnych zmluvách na rok 2004.
Odborári nenašli spoločnú reč pri štvrtkovom vyjednávaní so zástupcami ZSSK ani pri požiadavke na skrátenie týždenného pracovného času na 36 hodín pre niektoré špecifické pracovné miesta. Ďalším nedoriešeným bodom je aj návrh zástupcov zamestnancov na týždeň dovolenky naviac nad rámec zákona, ktorý povoľuje Zákonník práce. Ako dnes TASR ďalej uviedol predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) Jozef Schmidt, názory oboch strán sa zblížili pri odstupnom a sociálnych kompenzáciách.
Naopak, rozdielne názory v sociálnych kompenzáciách a odstupnom sú podľa Schmidta medzi ŽSR a odbormi.
Odborári, ktorí vedú prvýkrát individuálne vyjednávania s oboma železničnými spoločnosťami, sa opäť stretnú so zástupcami zamestnávateľov ŽSR a ZSSK na budúci týždeň.
Mzdy železničiarov vzrástli naposledy 1. júla 2003, a to v priemere o 5 %. Každá organizačná jednotka oboch podnikov dostáva od tohto dátumu na mzdy o 5 % viac ako predtým, pričom z uvedenej sumy navyšuje každému zamestnancovi tarifnú mzdu o 720 Sk, zvyšok 5-% balíka prerozdeľuje stredisko na mzdy jednotlivcov podľa ich pracovného výkonu. Pred zvýšením zarábal pracovník ŽSR v priemere 15 277 Sk a zamestnanec ZSSK 15 348 Sk. Oba podniky zamestnávajú približne 40 000 ľudí.

ÚOHS povolil pokračování tendru na dodavatele nafty pro dráhy
Česká tisková kancelářPRAHA/BRNO 20. 2.2004 - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nevyhověl stížnosti společnosti Robin Oil proti práci komise ve výběrovém řízení na dodavatele nafty pro České dráhy. ČTK to sdělil Pavel Tesař z tiskového oddělení drah. Pokud se nikdo z účastníků řízení neodvolá, může podle něho veřejná soutěž pokračovat.
"Mohu potvrdit, že úřad vydal v této věci prvostupňové rozhodnutí, které dosud nenabylo právní moci. Běží lhůta k podání rozkladu," uvedl bez dalších podrobností Kristián Chalupa z tiskového oddělení ÚOHS. Ze zákona je tato lhůta 15 dnů od okamžiku převzetí rozhodnutí. Vyjádření firmy Robin Oil zatím není k dispozici.
Tendr ještě před ukončením napadl Robin Oil, který se soutěže účastnil a zároveň dříve naftu drahám dodával. Důvodem stížnosti byla činnost komise při otevírání obálek. Antimonopolní úřad proto výběr dočasně zastavil.
Do soutěže se kromě Robin Oilu přihlásily společnosti Benzina, Čepro a Seta. Dráhy po zastavení výběrového řízení využily ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek, které jim umožňuje ve stavu nouze vybrat dočasného dodavatele bez výběrového řízení. Nyní tedy dočasně naftu drahám dodává Paramo, jež vystřídalo Robin Oil. Ten naftu drahám dodával od roku 1995.
Podle dřívějšího vyjádření mluvčího ČD Petra Šťáhlavského podnik s novým dočasným dodavatelem uspoří řádově miliony korun.
Vítěz tendru bude železnici po dobu tří let dodávat ročně sto milionů litrů nafty. To představuje zakázku za více než 6,5 miliardy korun.

Pri zrážke škodovky s rýchlikom zomreli dvaja ľudia
Sme21.02.2004, ŠTEFAN FRIMMER, NACINA VES - K tragickej nehode vlaku a osobného auta došlo včera dopoludnia okolo trištvrte na desať na nechránenom železničnom priecestí na okraji obce Nacina Ves v okrese Michalovce. Rýchlik Laborec, na linke Praha – Humenné, práve smeroval z Michaloviec do Strážskeho, keď na priecestí zachytil Škodu Octavia s michalovským evidenčným číslom.
„Ked som sa blížil ku priecestiu, všimol som si, že z lavej strany naspäť cúva osobné auto. Išlo však pomaly, myslel som, že vlak vidí a zastane. Pomaly vošiel až na priecestie a hoci som zatrúbil a spustil rýchlobrzdu, zrážke sa už nedalo zabrániť," povedal rušňovodič Jozef Šotík.
Rýchlik tlačil auto, v ktorom boli dvaja ľudia, pred sebou a zastavil až po 250 metroch. Posádka škodovky, 49-ročný vodič Ľudovít R. a jeho rovnako stará spolujazdkyňa Emília L., obaja z Michaloviec, nemali žiadnu šancu na prežitie. Náraz auto úplne zdemoloval, privolaný lekár skonštatoval smrť. Alkohol u rušňovodiča sme nezistili, či nepil vodič škodovky, ukáže súdna pitva. Vo vlaku sa nikto nezranil," informoval vyšetrovatel Úradu justičnej a kriminálnej polície v Michalovciach Milan Pečeňák.
Za volantom škodovky zahynul známy michalovský podnikateľ a bývalý futbalista Budkoviec a Zalužíc. So spolujazdkyňou bývali v rovnakom paneláku v Michalovciach. Železničná trať na úseku Michalovce – Strážske bola zastavená na štyri hodiny, hasiči s políciou mali velký problém dostať vrak auta z trate.

Zrážka rýchlika s autom pri Liptovskom Mikuláši si vyžiadala jednu obeť
TASRLiptovský Mikuláš 20. 2.2004 - Pri zrážke rýchlika s osobným automobilom Škoda 120, ktorá nastala dnes o 15.28 hod. na železničnom priecestí v liptovskomikulášskej mestskej časti Okoličné, zahynul 81-ročný vodič auta. Osudným sa mu stalo jeho nerešpektovanie svetelnej signalizácie, dokonca obišiel spustené závory a vošiel na železničnú trať. Tam čelne do neho narazil prechádzajúci vlak IC 404 Tatran z Košíc do Bratislavy. Pri nehode sa poškodil rušeň, ktorý nahradili druhým v liptovskomikulášskej železničnej stanici. V súvislosti so železničným nešťastím na Liptove IC vlak mešká 120 minút. Nehoda nespôsobila výraznejšie meškanie ostatnej vlakovej dopravy, lebo ju viedli po vedľajšej koľaji.
Podľa informácií liptovskomikulášskych železničiarov úsek, na ktorom sa stalo nešťastie, je prehľadný. Je pre nich záhadou, prečo vodič vošiel na priecestie. Dokonca nemal ani vhodnú obuv, mal obuté papuče.
Je to dnes už druhé železničné nešťastie, keď v predpoludňajších hodinách pri obci Nacina Ves v okres Michalovce sa zrazil vlak s osobným motorovým vozidlom Škoda Octavia. Nehoda si vyžiadala život 49-ročného muža a rovnako starej ženy. Podľa výpovede rušňovodiča zacúvalo auto na železničné priecestie označené výstražným krížom. Napriek zvukovej výstrahe a zatiahnutej rýchlobrzde sa rušňovodičovi nepodarilo zrážke zabrániť. Cez osobné vozidlo prešla celá vlaková súprava.
TASR informoval o tom hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Na košickej železničnej stanici napadli traja Rómovia staršieho muža
TASRBratislava 20. 2.2004 - Traja Rómovia napadli vo štvrtok večer na košickej železničnej stanici staršieho muža.
Päsťami ho zrazili na podlahu vestibulu a odcudzili mu peňaženku so 400 korunami, kartu poistenca, prepúšťaciu správu z nemocnice a platobnú kartu.
Železničným policajtom v civile sa podarilo jedného z útočníkov, 44-ročného Milana Z. z obce Geča v okrese Košice-okolie, zaistiť. Ďalším dvom prenasledovaným Rómom vo veku asi 20 a 40 rokov sa podarilo utiecť a stratiť v mestskom parku.
U zaisteného Róma vyšetrovateľ Úradu justičnej a kriminálnej polície Okresného riaditeľstva Policajného zboru Košice I, ktorý prípad na mieste prevzal, nameral v dychu 3,33 promile alkoholu.
Vo veci sa začalo trestné stíhanie a podozrivého už obvinili z trestného činu lúpeže formou spolupáchateľstva.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Železnice v okolí Moskvy prožívá revoluci, spojení se...
Lidové NovinyČeská tisková kancelář20.02.2004, - Pohodlie, bezpečnosť a rýchlosť má priniesť ruským cestujúcim nový projekt, ktorý vraj nemá vo svete obdobu. S veľkou pompou sa v minulých dňoch začala prevádzka "súpravy novej generácie" Sputnik.
Vďaka nej sa má dvojnásobne zrýchliť vlakové spojenie medzi Moskvou a susednými regiónmi. Ako tvrdí vedenie železníc, realizácia tohto projektu znamená začiatok revolúcie v ruskej železničnej doprave. "Električky alebo prímestské vlaky patria v Rusku k najviac využívanej doprave. Len v r. 2003 prepravili vyše 1 mld cestujúcich.
Vzhľadom na obrovské zápchy v meste je vlak neraz rýchlejší ako autobus či auto. Pohodlie cestujúcich však doteraz nebolo silnou stránkou železničnej dopravy. V prepchatých vagónoch je buď zima, alebo neznesiteľná horúčava a do automaticky sa zatvárajúcich sa dverí sa všetci záujemcovia nestačia dostať. V starších vlakoch preto dvere úplne chýbajú.
Nový projekt prímestskej rýchlostnej prepravy je prezentovaný ako zásadná zmena starostlivosti o cestujúcich. Hlavnou pýchou železničiarov je súprava šiestich vagónov, ktorú vyrobil moskovský podnik Specremont. Má moderný design a podobá sa skôr na modernizovanú súpravu metra ako na doterajšie "električky." Je vybavený klimatizáciou a automatickým systémom riadenia ako v lietadle. Sedadlá v priestorných vagónoch sú čalúnené a dvere si cestujúci môžu otvárať elektronickým tlačidlom. Vďaka osobitne postavenej trati jazdí súprava podstatne rýchlejšie ako doteraz. Do 18 km vzdialeného mesta Mytišči napríklad príde za 18 minút, kým doteraz cesta trvala 35 minút.

, Železnice SR , , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , , VÚD , , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero
koridory , TEŽ
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , TREŽ , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , , , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
: Užhorod

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Zvolen – Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom – Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso - Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec


Strana vytvorená: 25-II-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0408.htm)