1. mája budú asi lacnejšie lístky
1.03.2004 - Vstup do únie možno
oslávime aj tým, že 1.5. budú lacnejšie lístky na vlak.
Železnica je pripravená v tento deň zlacnieť lístky do
krajských sídiel, ale najskôr musí rokovať s ministerstvom
dopravy.
Polovičnú zľavu na cestovnom navrhuje vicepremiér Pál
Csáky, ktorý pripravil program osláv. Ministerstvá ho mali
pripomienkovať do piatku.
Csáky chce na oslavy vstupu do únie 14 mil. Sk. Po pol milióne
majú dostať sídla vyšších územných celkov. 2,5 mil. má
ísť na billboardy, pretože podľa Csákyho "je
nevyhnutné prostredníctvom rozsiahlej informačnej kampane
upozorňovať obyvateľov na tento medzník".
Cez 4 mil. bude stáť slávnostný večer v Slovenskom národnom
divadle pre 500 pozvaných, následná recepcia v hoteli Carlton
vyjde na takmer 2 mil. Na pol milióna vyjde slávnostná
schôdza Národnej rady.
Oficiálne oslavy potrvajú dva dni a bude ich prenášať
televízia. Začnú sa 30.4. keď sa predpoludním zíde
národný konvent, združujúci zástupcov vlády, parlamentu,
cirkví, škôl a mimovládnych organizácií.
Prvý máj otvorí slávnostná schôdza Národnej rady v
historickej budove na Župnom námestí, nasledovať bude
recepcia asi pre 200 hostí. STV zabezpečí prenos bezplatne.
STV prinesie aj telemost krajín únie s Bruselom, ktorý platí
a technicky zabezpečí European Broadcasting Union (EBU).
Samospráva by peniaze na oslavy mala získať od sponzorov.
Federace strojvůdců se dohodla s vedením ČD
HOSPODÁŘSKÉ
NOVINY 01.03.2004 - Federace strojvůdců sa 27.2.2004 dohodla s
vedením ČD a nevstúpi do plánovaného štrajku. Ten mal
začať od polnoci na 1.3. a trvať 48 hodín. Uviedol to hovorca
federácie Libor Poláček.
Podľa neho ČD
prisľúbili upraviť tarify pre niektorých strojvedúcich s
platnosťou od 1.3. tak, ako federácia požadovala.
Únia plánuje liberalizáciu
železničnej dopravy od roku 2010
BRATISLAVA 1. 3.2004 - Európska
komisia v stredu zverejní plány zamerané na úplnú
liberalizáciu európskych systémov železničnej dopravy.
Takzvaný „tretí železničný balík“ je súčasťou
zámerov európskej komisárky pre dopravu a energiu Loyoly de
Palacio vytvoriť zo železničnej dopravy atraktívnejšieho a
lepšieho konkurenta dvom najväčším rivalom – cestnej
doprave a nízkonákladovej leteckej doprave.
Na základe očakávaných plánov by mala byť cezhraničná
železničná preprava vrátane kabotáže prístupná
konkurencii od januára 2010. Zahrnutie kabotáže by znamenalo,
že všetky železničné spoločnosti poskytujúce služby na
medzinárodnej úrovni by mohli prepravovať cestujúcich medzi
dvoma stanicami v rôznych štátoch na medzinárodnej trase
vrátane prepravy cestujúcich v rámci tej istej krajiny.
Plány sa tiež majú zaoberať právami cestujúcich, konkrétne
poskytovaním kompenzácií v prípade meškania vlakov.
Očakáva sa, že Európska komisia navrhne refundáciu vo
výške 50 alebo 100 percent ceny lístku v závislosti od
dĺžky trasy a meškania. De Palacio tiež zahrnula do nových
plánov vydávanie
“všeobecných" preukazov pre rušňovodičov platných v
celej únii a návrhy zaručujúce “minimálnu kvalitu
poskytovaných služieb” na trhu nákladnej železničnej
dopravy.
Český rychlovlak Pendolino sveze lidi až v létě
MLADÁ FRONTA DNES 01.03.2004, ciz - 13 km prejde
za necelé 4,5 minúty a spoza okienka sa ani nezdá, že vlak
ide 180 km rýchlosťou. Takto sa preháňa po skúšobnom okruhu
druhá súprava českého rýchlovlaku Pendolino .
Takmer 400-tonový kolos má na postupné zastavenie, aby všetci
cestujúci neskončili v kabíne rušňovodiča, kilometer.
Zvieratá v okolí trate majú smolu, rýchlovlaku nedokážu
načas uhnúť. "Väčšinou to nestihnú," lakonicky
konštatuje rušňovodič.
Interiér Pendolina sa podobá lietadlu a rozdiel medzi 1. a 2.
triedou nie je takmer poznať, vlastne sa líši len jednou
sedačkou vo vagóne navyše.
ČD počítajú s tým, že na svoju prvú cestu by
sa rýchlovlak mohol vydať o dva mesiace. Na trati Vranovice -
Břeclav chcú železnice Pendolino
testovať zatiaľ na maximálnej rýchlosti 200 km/h. Vlak bude
pri testoch na tomto úseku jazdiť rýchlosťou 220 km/h.
Železnice chcú s Pendolinom
prekonať český rýchlostný rekord 219 km/h z roku 1972.
V lete by mohlo Pendolino
začať jazdiť skúšobne, ale už aj s cestujúcimi na linke
Praha – Brno.
Muža okradla mladá Rómka a jej kumpán
BRATISLAVA/NOVÉ MESTO NAD VÁHOM 1.
3.2004 - Nepríjemný zážitok mal 34-ročný muž z okresu
Trenčín, ktorý sa v staničnom bufete v Novom Meste nad Váhom zoznámil
s 29-ročnou senickou Rómkou. Tá ho krátko po zoznámení
spolu so svojím 41-ročným kumpánom okradla. Ako agentúru
SITA informoval hovorca Železničnej polície SR Jozef
Búranský, muž po krátkom rozhovore dal Rómke peniaze, aby
kúpila dva poháriky rumu, ktoré spolu vypili. Asi po desiatich
minútach mu však začalo byť nevoľno a pravdepodobne stratil
pamäť, pretože precitol až v odstavenej vlakovej súprave v Leopoldove, pričom vôbec
netušil, ako sa tam dostal. Ďalšie prekvapenie ho čakalo,
keď zistil, že mu chýba prsteň a zlaté hodinky Quartz,
mobilný telefón a peňaženka, v ktorej mal okrem 470 korún aj
občiansky a vodičský preukaz. Prípad sa dostal do rúk
železničným policajtom a tí spolu s okradnutým mužom
prezreli novomestskú stanicu
, kde podarenú dvojicu objavili. Obaja sa ku krádeži priznali,
avšak k použitiu toxikologických látok nie. Zaujímavé bolo
tiež zistenie, že na ženu okresný súd ešte predtým vydal
príkaz na zatknutie, pretože sa vyhýbala nástupu na výkon
trestu odňatia slobody. Trenčiansky vyšetrovateľ kvalifikoval
prípad ak trestný čin lúpeže.
Rumunskí železničiari štrajkujú,
chcú zvýšiť mzdy
o 12 %
BUKUREŠŤ 1. 3.2004 -
Tisíce pracovníkov rumunských štátnych železníc zastavili
v pondelok na dve hodiny železničnú dopravu s cieľom
vyvinúť nátlak na splnenie ich požiadaviek ohľadom
zvýšenia miezd a zastavenia prepúšťania pracovných síl.
Odborári chcú tento rok dosiahnuť zvýšenie miezd o 12 %,
avšak vláda ponúka zvýšenie len o 3 %. "Ak naše
požiadavky nebudú schválené v nasledujúcich piatich dňoch,
rozhodneme sa, či začneme štrajk na neurčitú dobu,"
uviedol vedúci odborárov Voicu Sala. Dodal, že podľa ponuky
vlády, by mesačný plat v sektore železníc dosahoval okolo
87,53 USD, pričom priemerná mesačná mzda v Rumunsku je na
úrovni 150 USD. V pondelok približne 40 tis. železničiarov v
celej krajine prestalo ráno pracovať a počas dvoch hodín
štrajku zastavilo približne 400 vlakov.
Rumunsko minulý rok rozhodlo o prepustení viac než 16 500
železničiarov a prisľúbilo svojmu hlavnému ekonomickému
mentorovi MMF, že bude pokračovať s reštrukturalizáciou
dopravného sektora. Experti z MMF sú v rumunskom hlavnom meste
a diskutujú o novom programe pre túto balkánsku krajinu po
tom, čo minulý rok po prvýkrát za 14 rokov po zvrhnutí
komunistického režimu dokončila dohodu o stand-by úvere.
Cestujúci opúšťajú vlaky
Cestujúci opúšťajú vlaky, viac
využívajú autobusy a autá. Pre sedemdesiat percent ľudí je
príčinou prechodu vyššia cena lístkov a porovnateľnosť s
automobilovou dopravou
2. 3.2004, Jozef Kuník - V
januári 2004 v porovnaní s januárom 2003 poklesol počet
pasažierov na slovenských železniciach o 10 %. Je to aj
dôsledok zvýšenia ceny cestovného od nového roka. Podľa
prieskumu Železničnej spoločnosti, a.s., až 70 percent
respondentov zdôvodňovalo zníženie cestovania vlakom
neúmerným zvýšením ceny cestovných lístkov. Tržby
Železničnej spoločnosti poklesli o 3 %, hoci cestovné na
Slovensku sa od januára 2004 zvýšilo až o 10 percent. Ako
uviedol hovorca ZSSK Miloš
Čikovský, príčin tohto stavu je viac. Predovšetkým ľudia,
najmä nezamestnaní a dôchodcovia, cestujú z rôznych dôvodov
vlakom menej. Ak totiž už dvaja cestujúci použijú osobný
automobil s priemernou spotrebou približne 6 litrov pohonných
látok na 100 km, už je takéto cestovanie finančne
výhodnejšie. Taktiež možno evidovať určitý presun
cestujúcich na autobusovú dopravu.
K poklesu cestujúcich prispelo aj zrušenie 25 regionálnych
železničných tratí, aj keď sa neskôr na deviatich
zrušených tratiach prevádzka opäť obnovila. Na porovnanie v
susednom Česku, kde k zvyšovaniu cestovného pristupujú
racionálnejšie a dokonca v určitých prípadoch cestovné aj
znižujú, počet jázd vlakom na obyvateľa a rok dosahuje
číslo 17, kým u nás na Slovensku cestuje ročne jeden občan
iba jedenásťkrát. Česká republika drží v cestách vlakom
prím zo všetkých krajín strednej a východnej Európy. Pokles
cestovania vlakom je však problém železničných spoločnosti
aj v iných krajinách, nielen na Slovensku. Napríklad v
spomínanom Česku poklesol počet jázd vlakom na obyvateľa za
rok o 2 % a podobne zaznamenali pokles aj vo Francúzsku, v
Rumunsku, Rakúsku a v ďalších európskych krajinách.
ZSSK upravila podmienky pre poskytovanie zliav pre žiakov a
študentov
Bratislava 2. 3.2004 - Držitelia
žiackych časových preukazov (ŽČ), ktorí si mohli na tieto
preukazy doteraz na železnici kupovať len časové predplatné
cestovné lístky, už môžu kupovať bez formalít aj
jednorazové zľavnené cestovné lístky.
Ak však chcú cestovať s jednorazovým zľavneným cestovným
lístkom v sobotu, nedeľu alebo sviatok, musia ZSSK , a. s.
predložiť potvrdenie školy o tom, že ide o cestu súvisiacu
so školským vyučovaním. Zmeny nastali aj pre držiteľov
žiackych jednorazových preukazov (ŽJ), ktorí si môžu okrem
jednorazových zľavnených cestovných lístkov kupovať bez
formalít aj žiacke časové lístky.
Ako TASR informoval hovorca ZSSK Miloš
Čikovský, podmienky na poskytovanie zľavy pre žiakov a
študentov upravila spoločnosť s účinnosťou od 15. februára
tohto roku.
Vláda zřejmě ustaví komisi pro hodnocení nabídek lokomotiv pro ČD
PRAHA 2. 3.2004
- Vláda by měla ve středu ustavit komisi pro hodnocení
nabídek na dodávku 20 elektrických lokomotiv pro ČD . Návrh členů jí předloží ministr dopravy
Milan Šimonovský. Obsazení komise bylo provedeno na základě
doporučení zadavatele, tedy ČD , uvedl tiskový odbor ministerstva dopravy.
Tendr na 20 vysokorychlostních elektrických lokomotiv pro
nákladní i osobní dopravu vyhlásily dráhy už závěrem
loňského roku. Zakázka má hodnotu kolem dvou miliard korun.
Komise se má skládat ze zástupců drah a ministerstev dopravy,
financí, průmyslu, pro místní rozvoj a obrany. O vítězi
tendru by měla rozhodnout do 35 dnů.
O dodávku elektrických lokomotiv pro České dráhy mají
zájem plzeňská Škoda Dopravní technika a německý Siemens.
Obě firmy předaly drahám své nabídky.
ČD chtějí vozy financovat z úvěru od sdružení
evropských železnic Eurofima. Třísystémové lokomotivy,
které firma nakoupí postupně, jsou schopny jezdit na všech
třech druzích elektrického napájení, z nichž dva se
využívají v ČR a další v SRN a Rakousku.
ČD měly ke konci loňského roku zhruba 930
elektrických lokomotiv. Jejich průměrné stáří bylo 27 let.
Nejstarší jsou lokomotivy pro střídavou trakci, jejichž
průměrný věk je 31 let.
Šťastie mali dvaja muži v dodávke, ktorú zachytil vlak
pri obci Vysoká pri Morave
Bratislava 2. 3.2004 - O šťastí
môžu hovoriť dvaja muži sediaci v dodávke Fiat Ducato,
ktorú v nedeľu večer na železničnom
priecestí pri obci Vysoká pri Morave zachytil
vlak.
K dopravnej nehode došlo na účelovej komunikácií z obce Láb
smerom na Vysokú pri Morave. 15-ročný nevodič šoféroval
traktor a rozhodol sa pomôcť dodávke, ktorej sa šmýkalo na
vrstve napadaného snehu na ceste. Problémy nastali pri
priechode cez železničné priecestie. Traktor uviazol na jednej
a dodávka na druhej strane koľajiska. V tom prichádzal
prázdny osobný vlak. Pravdepodobne pri náraze došlo k
pretrhnutiu lana, ale i napriek tomu vlak zachytil a tlačil
dodávku pred sebou 82 metrov.
Posádka dodávky utrpela len ľahké zranenia. Mužov previezli
do nemocnice, kde si ich ponechali na pozorovanie. Nehodou
vznikla škoda vo výške 500-tisíc korún. Všetky okolnosti
ako aj miera zavinenia účastníkov dopravnej nehody sú
predmetom ďalšieho vyšetrovania.
Informácie pre TASR poskytla hovorkyňa KR Policajného zboru v
Bratislave Silvia Miháliková.
Vláda schválila výnimku o prevode štátneho majetku pre ŽSR
BRATISLAVA 3. 3.2004 - Vládny kabinet
v stredu schválil výnimku o podmienkach prevodu majetku štátu
na iné osoby pre ŽSR . Ide o odplatný prevod rozostavanej
investície v katastrálnom úrade Bratislava -Staré mesto,
ktorá mala pôvodne slúžiť železničným spoločnostiam.
Vláda tak potvrdila spoločnosti Reding, a.s. jeho právo k
nakladaniu s nehnuteľnosťami v rozsahu, ako sú uvedené v
kúpnej zmluve.
Po uzavretí kúpnej zmluvy 14. novembra 2003 medzi ŽSR a spoločnosťou
Reding a následnom predložení návrhu na vklad vlastníckeho
práva z predmetnej kúpnej zmluvy na príslušnom katastrálnom
úrade, vznikli nejasnosti ohľadom pojmu "rozostavaná
investícia" z hľadiska jeho obsahu. Z uvedeného dôvodu
požiadalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR,
aby Ministerstvo hospodárstva SR ako predkladateľ pôvodného
materiálu na povolenie predmetnej výnimky, o vyšpecifikovanie
pojmu "rozostavaná investícia“.
Spoločnosť Reding, a.s., Bratislava sa 14. novembra 2003 stala
majiteľom rozostavanej železničnej budovy na nároží
Šancova - Žabotova ulica v Bratislave. Reding, ktorý bol
dodávateľom stavebných prác pre ŽSR a ZSSK , zaplatil za pozemky a rozostavanú budovu
124,788 mil. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). S výstavbou
budovy sa začalo v úvode roku 2002 na pozemku vo vlastníctve ŽSR , pričom ZSSK mandátnou zmluvou
poverila ŽSR rokovať so záujemcami o odkúpenie, posúdiť
ich ponuky, vyhodnotiť ich a vybrať uchádzačov. ŽSR zo spomínanej
investície spravujú pozemky pod stavbou a prvé podzemné
podlažie stavby, za ktoré dostali od Redingu 49,453 mil. Sk bez
DPH. Ďalšiu časť vlastní ZSSK , ktorej podiel odkúpil Reding za 75,335 mil.
Sk bez DPH.
Cesta z Viedne do Bratislavy by mala po výstavbe nového
spojenia trvať 35 minút
Viedeň/Bratislava 3. 3.2004 -
Rakúsko a Slovensko plánujú výrazne zlepšiť dopravné
spojenie medzi Viedňou a Bratislavou, píše rakúsky denník
Die Presse. Obe hlavné mestá sú od seba vzdialené 60
kilometrov a vlakom trvá cesta hodinu. Cieľom je však
skrátiť cestu vlakom na 35 až 40 minút. Na stretnutí vo
Viedni sa na tom v utorok zhodli rakúsky štátny sekretár z
ministerstva dopravy Helmut Kukacka a jeho slovenský kolega Ján
Kotuľa.
V súčasnosti sa diskutuje o výstavbe štyroch železničných
tratí. Prvou možnosťou je trasa vedúca cez Gänserndorf a Marchegg , ktorá ešte nie je
elektrizovaná a využíva se len pre nákladnú dopravu. Druhým
variantom by bolo spojenie cez Stadlau a Marchegg . Táto trasa bola síce
vybudovaná pre najvyššiu povolenú rýchlosť 120 kilometrov
za hodinu, ale premávať po nej môžu len dieselové
lokomotívy. Tretím variantom by bola výstavba trate S7 cez Schwechat, ktorá dnes
končí vo Wolfsthale . Nevýhodou
štvrtého spojenia cez Kittsee
je, že nevedie do centra Bratislavy, ale len do Petržalky .
Predĺženie trate S7 na Slovensko zaujíma aj vlakovú
spoločnosť CAT (City Airport Train), ktorú prevádzkujú ÖBB a letisko Schwechat. Obchodný riaditeľ CAT
Friedrich Lehr považuje projekt za realistický. ÖBB
si zasa vedia predstaviť skombinovanie častí železničných
tratí. Rakúsko a Slovensko sa chcú pokúsiť, získať pre
projekt peniaze z prostriedkov Európskej únie pre cezhraničné
projekty. Informoval o tom rakúsky denník Die Presse.
(krátené; oprava niekt. geogr. názvov: Addams )
Tržby General Electric v Rusku porastú
3. 3.2004 -
Americký konglomerát General Electric Co. (GE) ocakáva do roku
2005 viac ako štvornásobný nárast svojich výnosov z
prevádzok v Rusku, vo východnej Európe a v Iraku na 5 mld USD.
Do tohto obdobia uvedené regióny totiž zmodernizujú
železnicnú infraštruktúru, elektrickú rozvodnú siet a
podporia tiež spotrebitelské úvery. GE už urobil v tejto veci
prvé zásadné kroky, ked nedávno podpísal s Moskvou dohodu vo
výške 700 mil. USD na modernizáciu železnicného systému v
krajine. Tržby spolocnosti zo spotrebitelskej a komercnej
prevádzky vo východnej Európe rastú už teraz rocne o 30%. GE
v roku 2003 získal v Iraku objednávky v hodnote 450 mil. USD,
pricom v priebehu nasledujúcich rokov ocakáva ich zvýšenie na
3 mld USD. Nepríjemným zistením pre GE však bolo nesplnenie
plánu 10% rastu celkového zisku za rok 2003, za ktorým je
predovšetkým oslabenie dopytu v leteckom a energetickom sektore
a vysoké ceny ropy.
Integrovaný systém nahradí nový
4. 3.2004, INGRID DROZDÍKOVÁ -
Systém Bratislavskej integrovanej dopravy sa bude zrejme v prvej
polovici tohto roka rušit. Tento záver vyšiel po stretnutiach
odborníkov mesta Bratislava
na dopravu. Potvrdil to Tomáš Fábor, clen dopravnej komisie v
mestskom zastupitelstve. Podla neho je súcasný systém
výhodný najmä pre Mimobratislavcanov, vzniknuté straty ci už
SAD, alebo železnice však hradí mesto.
Bratislavská integrovaná doprava umožnuje na jednotný
cestovný lístok používat železnicu, autobusy SAD a MHD na
území mesta. Od budúceho roka má vzniknút nový systém
integrovanej dopravy, na ktorom sa bude podielat mesto spolu s
Bratislavským samosprávnym krajom.
Prvým krokom k novému systému bude založenie obchodnej
spolocnosti pod tým istým názvom - Bratislavská integrovaná
doprava (BID). Vlastníkmi spolocnosti bude mesto a BSK s
rovnakým podielom. Spolocnost by mala vzniknút k 1. júlu tohto
roka. "Asi v apríli alebo v júni by sme chceli obom
zastupitelstvám - mestskému aj BSK, predložit návrh na
založenie tejto spolocnosti," informoval predseda dopravnej
komisie kraja Roman Filistein. Spolocnost by mala podla neho
študovat a koordinovat cestovné poriadky, pripravit jednotný
cestovný lístok pre celý kraj. Spustenie nového systému sa
zatial predpokladá na apríl 2005.
Terajší a budúci BID sa v ponuke služieb líšit nemusí.
Opät sa zavedie systém jednotného cestovného lístka a pôjde
o využívanie viacerých druhov dopravy (MHD, železnica).
Ktoré druhy dopravy a ktorí prepravcovia sa do systému zapoja,
povie až nový manažment spolocnosti. Zásadný rozdiel oproti
terajšiemu systému bude vo financovaní. Okrem mesta sa na nom
bude podielat aj samosprávny kraj.
Obchodná spolocnost koordinujúca viaceré druhy dopravy bude
otvorená aj susedným krajom. Záujem o vstup síce prejavil
Trnavský samosprávny kraj, ten však v minulom roku potvrdil,
že pripravený nie je.
Poslanci mesta minulý štvrtok schválili návrh spolocnej
deklarácie Bratislavského samosprávneho kraja a hlavného
mesta. Zámer založit spolu s vyšším územným celkom
obchodnú spolocnost vznikol na meste už v roku 2001, ked sa
ešte len pripravoval vznik samosprávnych krajov. Rokovania
medzi BSK a mestom zacali v roku 2002.
Ve Francii skoncila inspekce železnic po tajemných hrozbách
PARÍŽ 4.
3.2004 - Na 10.000 zamestnancu francouzských železnic dnes
dokoncilo inspekci tratí po celé zemi poté, co dosud neznámá
skupina požaduje od francouzského státu témer pet milionu eur
za to, že zneškodní deset bomb údajne nastražených na
železnicích. Rovnež byla posílena bezpecnostní opatrení,
ale provoz nebyl nijak omezen.
Inspekce asi 32.000 kilometru tratí trvala 30 hodin a skoncila v
poledne, rekla mluvcí státní železnicní spolecnosti SNCF . Nezmínila se o tom, že by byla nejaká
nálož nalezena. Podle ní však pohotovost trvá a zamestnanci
železnic nadále sledují známky cehokoli podezrelého.
Pres intenzivní pozornost, kterou celé záležitosti venují
francouzská média, miliony lidí cestovaly vlaky a nepodlehly
panice, jak se obávaly úrady.
V dopisech, které obdržely úrad prezidenta a ministerstvo
vnitra, neznámá skupina hrozí, že nálože jsou nacasovány
tak, aby explodovaly v ruzných okamžicích, nedostane-li
skupina peníze.
Policie chtela údajne peníze predat v pondelí, ale akce
nevyšla kvuli chybe v lokalizaci místa, které skupina pro
predání sumy urcila.
Vláda uvedla, že k záležitosti pristupuje jako ke
kriminálnímu prípadu a vyloucila, že by šlo o dílo
radikálních islamistických skupin. Podle specialistu by za
vydíráním mohl být i nebezpecný vyšinutý jednotlivec.
"Všichni jsou mobilizovaní a doufám, že brzy zjistíme,
kdo za tím stojí," rekl rozhlasu RTL ministr spravedlnosti
Dominique Perben. "Nekteré detaily nás vedou k záveru,
že máme co do cinení s lidmi, kterí jsou dostatecne
nebezpecní, abychom brali tuto záležitost velmi vážne."
Vydírání trvá již pres dva mesíce, ale vyšlo najevo až ve
stredu ráno. Ministerstvo vnitra je nechtelo zverejnit kvuli
pátrání po pachatelích. Agentura AFP dnes také citovala
šéfa kanceláre ministra vnitra Nicolase Sarkozyho Clauda
Guéanta, podle nehož zverejnení aféry v tisku ukoncilo nadeji
na brzké vyrešení prípadu.
"Kontakty byly navázány...Nevím, zda bychom to vyrešili,
ale jsem si jist tím, že zverejnení aféry ihned zmarilo
šanci na vyrešení - prinejmenším v rámci dosavadních
kontaktu," rekl Guéant.
Skupina, jež se oznacuje jako AZF, posílá úradum dopisy s
výhružkami a požadavky od 14. prosince. Na základe jednoho z
nich byla 21. února nalezena a zneškodnena nálož na trati
mezi Paríží a Toulouse. Tato nálož byla podle všeho
vyrobena podomácku, avšak byla úcinná a mohla poškodit
koleje.
Policie se skupinou také komunikovala pomocí nekolika inzerátu
v deníku Libération. AZF je jméno chemicky, kde výbuch 21.
zárí 2001 usmrtil 30 osob a více než 2000 lidí zranil.
Prícina ješte není známa, protože vyšetrování není
uzavreno.
Francúzske vlaky jazdia po bombách
kl 04.03.2004, PARÍŽ - Pod
kolajnicami francúzskych štátnych železníc SNCF sa skrývajú bomby. Neznáma teroristická
skupina AZF vo výhražných listoch ministrovi vnútra
Nicolasovi Sarkozymu od decembra žiada, aby jej vyplatili štyri
milióny dolárov a milión eur. Ako výmenu slubuje, že desat
bômb zneškodní. Francúzske médiá o tejto afére po prvý
raz informovali vcera, za co si vyslúžili ostrú kritiku
ministra a obvinenia z vyvolávania paniky a marenia
vyšetrovania. Sarkozyho však dotlacili po prvý raz reagovat.
"Berieme tieto hrozby vážne," citovala ho agentúra
AFP. O tom, že to aj skupina myslí vážne, svedcí list, v
ktorom vládu naviedla na miesto jednej zo skrytých bômb. Tú
21. februára zneškodnili na trati Paríž - Toulouse. Úrady v
pondelok chceli skupine peniaze odovzdat. Z helikoptéry ich mali
vo vreciach zhodit na lúku pri Montargise, ale v tme vraj
nenašli to pravé miesto. Polícia napriek tomu mimoriadne
opatrenia na železnici nezavedie. "Dúfame, že aj po tom,
co sa táto správa dostala na verejnost, budeme môct udržiavat
komunikáciu so skupinou," vyhlásil Michel Gaudin, šéf
polície. Aj ked páchatelom ide predovšetkým o peniaze, vo
výhražných listoch vyjadrovali aj politické názory.
Kritizovali systém školstva a médiá, sú vraj príliš
blízko vláde. Podpis AZF môže mat spojitost s chemickou
rovnakého názvu, v ktorej výbuch zabil 30 ludí v roku 2001.
Teroristi vydierajú francúzsku vládu
4.03.2004,
Andrej Drícek - Bezpecnost cestujúcich vo francúzskych vlakoch
je ohrozená. Doteraz neznáma skupina vydiera štát, od
ktorého žiada štyri milióny dolárov a milión EU. V opacnom
prípade hrozí bombovými útokmi na vlaky na celom území
Francúzska. Výhražné listy dostali viacerí predstavitelia
vlády a štátnej správy, najviac ich smerovalo ministrovi
vnútra Nicolasovi Sarkozymu. Vydieraci sa podpísali skratkou
AZF, co evokuje názov chemickej továrne v Toulouse, ktorá
vybuchla v septembri 2001. Pri havárii vtedy zahynulo 30 ludí a
tisícky sa priotrávili.
Prvý list AZF adresovala pred pár týždnami ministrovi vnútra
a prezidentovi Jacquovi Chiracovi. V liste nie sú žiadne
vyhrážky, iba ubezpecenie, že o skupine „bude ešte
pocut". Pisatel listu sa stažuje na stav francúzskej
politiky a „zblúdilej" ekonomiky, dnes sa vraj
„politici viac zaujímajú o samých seba ako o štát".
Až v dalších listoch sa objavujú hrozby a žiadost o
výkupné.
„Títo domnelí teroristi od nás žiadajú vyplatenie istej
sumy penazí, okolo štyroch miliónov eur," informoval
generálny riaditel francúzskej polície Michel Gaudin, ktorý
sa v utorok vecer zúcastnil na krízovej schôdzke na
ministerstve vnútra. Skupina AZF uviedla, že na území
Francúzska nastražila desiatku náloží, ktorých casové
spínace boli aktivované a „odpocítavanie" sa zacalo.
Poliek neberie tieto vyhrážky na lahkú váhu, lebo podla
indícií, ktoré AZF dala k dispozícii, objavili už jednu
nálož. Na trati Paríž – Toulouse pri meste Limoges našli
21. februára pod kolajnicami silnú nálož, ktorá bola velmi
profesionálne zostrojená. Podla expertov by výbuch rozmetal
kolajnice a vyhodil ich do výšky 25 metrov.
Polícia sa už snažila v pondelok vyplatit teroristom
požadované peniaze po tom, ako sa dohodli na mieste a spôsobe
ich odovzdania. Akcia sa však skoncila nezdarom, lebo sa
nepodarilo nájst miesto, ktoré AZF urcila. Peniaze mali byt vo
vreciach zhodené z helikoptéry.
Vyšetrovatelia sa snažili celú záležitost držat v tajnosti,
tieto informácie prezradili až po tom, ako o nej informoval
jeden denník. Nezvládnutie situácie a najmä minimálny pokrok
v pátraní stál zatial kreslo šéfa vyšetrovatelov
protiteroristického odboru Michela Debacqa.
Vláda sa snaží predíst panike, ktorú by správa o ohrození
železnicnej dopravy mohla vyvolat. Minister práce Francois
Fillon povedal, že sa nebojí cestovat vlakom. „Cestujem
rýchlovlakmi TGV dvakrát týždenne, je to najlepší spôsob
dopravy v našej krajine," vyhlásil s tým, že nemá
strach, „pretože máme velmi kvalitného ministra vnútra,
ktorý bunde bdiet nad bezpecnostou v našej krajine".
Francúzske orgány zatial nevidia spojitost medzi vyhrážkami
AZF a islamskými teroristami. „Teraz to nie je našou
pracovnou hypotézou," uviedol šéf polície Gaudin.
Francúzsko sa pritom nedávno stalo tercom kritiky zo strany
teroristickej siete Al-Kajdá za to, že zakázalo nosit v
školách moslimským žiackam šatky.
Vo Francúzsku sa casto objavujú správy o hroziacom
nebezpecenstve teroristických útokov. V uplynulých týždnoch
museli zrušit niekolko letov z parížskeho letiska do USA pre
podozrenie, že na palube by mohli cestovat aj teroristi. Velký
teroristický útok krajina zažila naposledy v roku 1995, ked
alžírska skupina GIA zaútocila na parížsky rýchlovlak v
stanici Place St. Michel. Vo vozni, kde vybuchla plynová nálož
naplnená klincami, zahynulo osem cestujúcich a vyše 200 bolo
zranených.
Španielske železnice zadali objednávku na 40 vlakov Talgo-Bombardieru a
Siemensu
Madrid 4. 3.2004 - Španielska
železnicná spolocnost RENFE zadala velkú objednávku na
stavbu 40 vysokorýchlostných
vlakov španielsko-kanadskému konzorciu Talgo-Bombardier a
nemeckému koncernu Siemens. Ako oznámil štátny podnik v
Madride, celkový objem objednávky predstavuje 1,6 miliardy EUR
(64,8 miliardy SKK). Je to najväcšia objednávka tohto typu v
španielskej železnicnej histórii.
Španielske železnice si u konzorcia Talgo-Bombardier objednali
30 vysokorýchlostných vlakov za 615 miliónov EUR. Okrem toho
má konzorcium za 554 miliónov EUR na 14 rokov prevziat údržbu
vlakov. Siemens dostal objednávku na 10 vlakov v sume 243 miliónov
EUR. Ich údržba bude stát 190 miliónov EUR.
Spolocnost RENFE
dala už v roku 2001 konzorciu Talgo-Bombardier a koncernu
Siemens objednávku na 16 vysokorýchlostných vlakov.
Španielsko-francúzske konzorcium CAF-Alstom, ktoré vtedy aj
teraz podalo tiež ponuku, vyšlo v oboch prípadoch na prázdno.
Informovala o tom DPA.
Verejný záujem v doprave sa stále financuje bianko šekom
TREND 09 , 04.03.2004, Miro Sedlák - Štát,
regióny aj dopravcovia sa zhodujú na tom, že vlakovú osobnú
dopravu treba dotovať z verejných peňazí. Je to vo verejnom
záujme. Na otázku, čo to presne znamená a aký by mal byť
jeho rozsah, však hľadajú odpoveď ťažko. Verejným záujmom
je dostať ľudí do zamestnania a deti do školy, šetriť
ekosystém aj dopravnú infraštruktúru. Preto objednávateľ
– štát alebo samospráva – uhrádza straty z osobnej
dopravy. Nedokáže však presne definovať, čo za tie peniaze
očakáva.
Štát si od železníc každoročne objednáva počet
vlakokilometrov a schvaľuje grafikon, ktorý mu ZSSK , a.s., Bratislava
ponúkne. Stále je to však skôr formou bianko šeku. Dopravcom
oznámia, koľko peňazí môžu dať. A v podstate sa
spoliehajú na to, že im ponúknu taký cestovný poriadok,
ktorý vyhovuje potrebám regiónu.
Slabinou je neadresnosť
V tomto roku smeruje z verejných zdrojov na
kompenzáciu strát, ktoré vznikajú prevádzkovaním osobnej
dopravy, približne 9,5 miliardy korún. Dve tretiny z toho
získajú ZSSK a ŽSR . Za tieto peniaze si však štát neobjednáva
konkrétne linky ani počty sedadiel. Dôvod je jednoduchý –
pracovníci ministerstva dopravy nemôžu dostatočne poznať
potreby jednotlivých regiónov, pripúšťa riaditeľ sekcie
stratégie na ministerstve Jozef Sloboda.
„Najväčšou slabinou systému je nedostatočná adresnosť
objednávok,“ potvrdzuje riaditeľ odboru controllingu ZSSK Pavol Gábor. Objednávka na počet
vlakokilometrov nie je podľa neho správnou cestou. Nie je
vlakokilometer ako vlakokilometer. „Pri regionálnych tratiach
sú náklady úplne iné ako pri rýchlikoch,“ vysvetľuje P.
Gábor. Presnejšie objednávky by boli podľa neho
efektívnejšie, ak keď by zvyšovali nároky na dopravcu.
J. Sloboda vidí východisko v tom, aby si regionálnu vlakovú
dopravu objednávali samosprávne kraje. Pokusy zefektívniť
celý systém z Bratislavy totiž zatiaľ nevychádzajú podľa
predstáv. Keď sa napríklad vlani ZSSK rozhodla zrušiť
25 lokálnych tratí, zamestnanci železníc vstúpili do
štrajku, ktorý zastavil až súd. Väčšinu zo zrušených
lokálok prepravca napokon aj tak obnovil.
Samosprávne kraje by lepšie mohli reagovať napríklad na
potrebu posilnenia spojov v regiónoch, do ktorých prúdia
investície, čo zvyšuje nároky na obslužnosť územia. Kraje
sa však zatiaľ len učia, čo znamená verejný záujem v
doprave. Už dnes majú napríklad možnosť pripomienkovať
vlakový grafikon, podľa železničných firiem však túto
možnosť nevyužívajú dostatočne.
Kľúčová je koordinácia
Aby však regionálna doprava dostala hlavu a pätu,
samosprávne kraje potrebujú aj kompetenciu objednávať si
výkony v železničnej doprave. „Koordinácia spojov by sa
výrazne zlepšila,“ myslí si V. László. V súčasnosti
totiž na niektorých linkách chodia vlaky, ktoré si objednáva
štát, súbežne s autobusmi platenými regiónmi. Možnosť
pripomienkovať vlakový grafikon sa samosprávam máli, pretože
ich poznámky prepravca nemusí akceptovať.
Do konca júna majú samosprávne kraje predložiť rezortu
dopravy vlastnú koncepciu obslužnosti regiónu. „Preferenciu
druhu dopravy sme nechali na nich, budúcnosť však vidíme v
integrovanom dopravnom systéme,“ hovorí J. Sloboda. Podľa
predstáv ministerstva by však koľajová doprava nemala v
rukách samospráv skončiť skôr ako v roku 2007. R.
Filisteinovi sa to nepáči, podľa neho sa doprava bude
zbytočne predražovať ďalšie roky.
J. Sloboda to zdôvodňuje najmä potrebou transformácie ZSSK , v rámci ktorej
by sa oddelila nákladná a osobná doprava. Podľa koncepcie
financovania výkonov vo verejnom záujme, ktorú rezort dopravy
zverejnil koncom februára, má v kompetencii štátu zostať
doprava nad 50 kilometrov presahujúca územie jedného regiónu.
Presný systém financovania však ešte nie je známy. „Do
takej hĺbky sme pre nedostatok času nešli,“ dodáva J.
Sloboda.
Rozhodne decentralizácia
Svetlo do budúceho financovania regionálnej dopravy
vnesie predovšetkým pripravovaná fiškálna decentralizácia.
V rámci nej si obce a štát nanovo rozdelia daňové príjmy. V
súčasnosti dostávajú samosprávne kraje peniaze na dopravu
stále v rámci dotácie od štátu. „Od budúceho roka ich
nahradia vlastné daňové príjmy,“ hovorí Jozef Mikš z
odboru financovania verejných výdavkov Ministerstva financií
SR. Koncepciu predstaví minister financií v priebehu marca.
V tomto roku by sa naposledy v štátnom rozpočte mali objaviť
aj dotácie na mestskú hromadnú dopravu (MHD) piatim krajským
metropolám. Ostatné mestá s hromadnou dopravou získavajú
peniaze v rámci jedného balíka s prímestskou dopravou. Táto
historická anomália sa však už stáva prežitkom.
Budú tendre?
Zmenu vo financovaní výkonov vo verejnom záujme
môže priniesť vstup Slovenska do EÚ. A to v prípade, ak sa
únia v tomto roku dohodne na novej smernici, ktorá prikáže
členským krajinám vyberať realizátora výkonov v tendri.
Mohlo by to znamenať aj zvýšenie konkurencie v regionálnej
železničnej doprave. Do súťaže by sa napríklad mohli
zapojiť firmy zo susedného zahraničia.
„Bude to trasparentnejšie, ale aj praktickejšie,“ nazdáva
sa R. Filistein. Pri uzatváraní zmlúv o výkonoch vo verejnom
záujme iba na jeden rok sa totiž podľa neho vynára problém s
investíciami. BSK sa o takúto lastovičku pokúsil už vlani.
(TREND 48/2003). „Odložili sme ju po dohode s rezortom
hospodárstva,“ vysvetľuje R. Filistein. (krátené)
Železnice majú postaviť nový terminál
4. 3.2004, hn/dj
- ŽSR majú do príchodu KIA Motors vybudovať nový
terminál v Tepličke pri
Žiline. Ten je zahrnutý v investičnom programe železníc, a
preto ministerstvo dopravy na urýchlenie výstavby prispeje
minimálne. Minister predbežne v rezorte na tento projekt
našiel desať miliónov korún. Výstavba sa však dotkne iba
niektorých častí terminálu, ktorý sa buduje už od roku 1970
a kde sa už preinvestovalo 760 miliónov korún. Prvá časť je
hotová a ďalšie dve spolu z piatich sú vo výstavbe.
Prokopovič vybral dve alternatívy. Zredukovaný variant by si
vyžiadal náklady 638 miliónov korún a druhá možnosť
počíta s 900 miliónmi.
Zomrel na podchladenie
BRATISLAVA/MALACKY 5. 3.2004 - Mrtvolu
58-rocného muža objavili vo štvrtok ráno po anonymnom
telefonáte na železnicnej
zastávke Vysoká pri Morave v okrese Malacky. Podla
privolaného lekára zomrel muž na podchladenie bez cudzieho
zavinenia a odporucil aj súdno-lekársku pitvu. Ako agentúru
SITA informoval hovorca Železnicnej polície Jozef Búranský,
58-rocný miestny muž holdoval alkoholu a žil ako bezdomovec.
Den pred svojou smrtou sa stretol aj so svojím bratom, no
odmietol íst k nemu domov. Prípadom sa zaoberá oddelenie ŽP
Kúty.
Pri Brezne sa vo štvrtok zrazil vlak s nákladným
automobilom
Bratislava 5. 3.2004 - Vyše
dvojhodinové zablokovanie trate a dve lahké zranenia spôsobila
vo štvrtok napoludnie dopravná nehoda na železnicnom
priecestí v úseku trate
Brezno – Cervená Skala , kde do prívesu nákladného
automobilu LIAZ narazil motorový osobný vlak.
Podla hovorcu Železnicnej polície Jozefa Búranského bolo
prícinou zrážky, že 39-rocný vodic liazky nerešpektoval
svetelnú signalizáciu pred priecestím a vošiel na kolaj.
Rušnovodicovi sa napriek použitiu výstražného znamenia a
rýchlobrzdy nepodarilo vlak vcas zastavit a motorovým rušnom
narazil do zadnej casti prívesu. Utrpel pri tom lahké zranenie
lavej nohy. Vlakvedúci, ktorý sa nachádzal v prednej casti
vlaku má takisto lahko zranenú pravú nohu. U zúcastnených
osôb nebolo zistené požitie alkoholu. Doprava na trati bola
zastavená od 12.22 h do 14.44 h, v dôsledku coho boli dva vlaky
odrieknuté a jeden mal devätminútové meškanie. Podla
Búranského je škoda na motorovom rušni pol milióna, na
prívese liazky 40 000 korún. Prípad prevzala dopravná
polícia PZ z Brezna.
Do konce
brezna lze z Nemecka do Prahy cestovat vlakem levneji
BERLÍN 5.
3.2004 - Železnicní jízdenka Berlín – Praha – Berlín
stojí obvykle zhruba 100 eur, tedy neco kolem trí tisíc korun.
Do konce brezna ale mají Nemci možnost cestovat do Prahy za
zlevnené tarify. Nemecké dráhy totiž pripravily akci
Evropa-speciál, a do rady evropských metropolí prodávají
lístky zlevnené, a to pomerne výrazne. Lístek Berlín –
Praha nebo Norimberk – Praha tak stojí 29 eur, lístek z
Dráždan do Breclavi nebo do Prahy jen 19 eur. "Cestování
vlakem do evropských metropolí nebylo nikdy tak výhodné jako
tuto zimu," chválí se dráhy, které poskytují jízdenky
z Nemecka nejen do Prahy, ale i do Ríma, Amsterodamu, Paríže
nebo Varšavy za zvýhodnené ceny v rozmezí od 19 do 39 eur.
ČD o nemecké akci vedí, rekl dnes CTK Pavel Tesar
z tiskového oddelení ČD . "Oni to zkouší a na základe toho akci
vyhodnotí," vysvetlil. "Až to vyhodnotí, tak na
základe toho bychom se i my rozhodli, jestli treba neco
podobného budeme taky nabízet," vysvetlil.
Výhodné lístky platí jen pro druhou trídu, musí jít o
prímý spoj a nelze je kupovat v zahranicí. Mluvcí spolecnosti
Deutsche Bahn rekl CTK, že nejde vyložene o akci k rozšírení
Evropské unie. "Jezdíme i do západních metropolí,"
podotkl. "Je to zkrátka taková casove ohranicená
akce," dodal. Po 31. breznu už bude stát jízdenka z
Berlína do Prahy opet 48,80 eura.
ČD poskytují podle údaju na svých internetových
stránkách zpátecní lístek Praha – Berlín – Praha pro
dospelou osobu za 64 až 69 eur, zpátecní lístek do Dráždan
stojí 27 až 32 eur a do Hamburku 106 až 111 eur. Na ceské
železnici jsou slevy zamereny spíše na príhranicní oblasti v
Nemecku. (krátené)
Železničiar prišiel pri neštastí na trati v Bratislave o nohu
Bratislava 7. 3.2004 - Tažké
zranenie si vyžiadalo dnešné neštastie v Železničnej stanici
Bratislava-Nové Mesto , kde vlak zachytil 35-ročného
výhybkára pri práci a odrezal mu nohu. Vlak zachytil muža pri
čistení výhybiek (v skutočnosti pri presune medzi dvoma
výhybkami - pozn. Addams ) a odrezal mu pravú nohu v
lýtku. Kolegyňa zraneného muža spolu s rušnovodičom
uviedli, že muž náhle vstúpil do dráhy vlaku, ktorý ho
následne zachytil. Zraneného previezli na jednotku intenzívnej
starostlivosti do nemocnice v Ružinove. Podla hovorkyne
Železníc SR Kornélie Blaškovej išlo o pracovný úraz.
Železnicná polícia vyšetruje okolnosti neštastia a mieru
zavinenia. TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej
polície Jozef Búranský.