Hrozba medzinárodného zákazu prepravy je reálna
Obchodní partneri ZSSK sa cítia ohrození štrajkom železničiarov
Železničná spoločnosť, a. s. PhDr. Miloš Čikovský, Hovorca ZSSK , BRATISLAVA (29. januára 2003) - Dnes v popoludňajších hodinách sa skončilo rokovanie generálneho riaditeľa a predsedu Predstavenstva Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) so zástupcami Zväzu logistiky a zasielateľstva SR. Zástupcovia Zväzu logistiky a zasielateľstva SR vyslovili vážne obavy z vývoja situácie na železnici. Na základe negatívnych skúseností z ostatných štrajkov maďarských železničiarov konštatovali, že hrozba štrajkom znamená reálnu nestabilitu, stratu dôvery zákazníkov a stratu kontraktov. Ako zdôraznili, podmienky na dopravnom trhu sú veľmi tvrdé a zasielateľské podniky musia v záujme svojich zákazníkov obstarávať prepravu tak, aby čo najviac chránili ich záujmy. Pokiaľ ZSSK nebude schopná garantovať služby v tej kvalite a rozsahu, v akej boli dohodnuté, budú zasielatelia nútení urýchlene hľadať iné spôsoby prepravy tovarov.
Vedenie ZSSK zdôraznilo, že si uvedomuje hroziace katastrofálne dosahy ohláseného neobmedzeného štrajku i to, že dlhodobejšie trvanie štrajku si vyžiada vyhlásiť medzinárodný zákaz prepravy. To spôsobí odklonenie tovarových tokov a výrazne negatívne ovplyvní tranzitné toky tovarov po sieti našich železníc. Skúsenosti železničných manažérov sú jednoznačné: tovarové toky, ktoré sa raz odklonia, sa už nikdy nevrátia do pôvodných smerovaní.
Je zrejmé, že vyhlásenie medzinárodného zákazu prepravy je krajne neseriózne voči prepravcom, pretože títo nemajú zabezpečený náhradný spôsob dopravy, dodávky služieb či expedíciu hotových výrobkov. Naviac sa naruší kontinuita obchodných zmlúv, pretože ZSSK si nebude môcť splniť prijaté záväzky. Naopak: tým, že neprepraví dohodnuté objemy tovarov, bude musieť prevziať na seba plnú zodpovednosť za škody, ktoré zmluvnej strane vzniknú v obchode, prípadne stratou obchodného partnera či zákazníka. Naostatok ZSSK takto vo veľmi krátkom čase stratí dobré meno spoľahlivého partnera, ktorým sa za ostatné štyri roky snažila presadiť na medzinárodnom prepravnom trhu.
Zástupcovia Zväzu logistiky a zasielateľstva SR vyjadrili pochopenie znevýhodnenej pozície, ktorú má ZSSK voči zahraničným konkurentom. Slovenské železnice môžu konkurovať zahraničným železničným spoločnostiam len spoľahlivosťou a flexibilitou služieb. Práve prebiehajúci štrajk však môže znamenať tvrdú ranu spoločnému úsiliu ZSSK a zasielateľov o zvýšenie trhového podielu v EU a s tým súvisiacich dopadov na hospodárenie a zamestnanosť oboch subjektov.
Obaja partneri na záver stretnutia vyslovili nádej, že všetky zainteresované strany budú pristupovať k riešeniu problémov zodpovedne a urýchlene vyriešia spor, aby nedošlo k ďalším nevratným škodám.

Hrozba medzinárodného zákazu prepravy je reálna
Obchodní partneri ZSSK sa cítia ohrození štrajkom železničiarov
Železničná spoločnosť, a. s. PhDr. Miloš Čikovský, Hovorca ZSSK (BRATISLAVA 29. januára 2003) - Dnes v popoludňajších hodinách sa skončilo rokovanie generálneho riaditeľa a predsedu Predstavenstva Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) so zástupcami Zväzu logistiky a zasielateľstva SR. Zástupcovia Zväzu logistiky a zasielateľstva SR vyslovili vážne obavy z vývoja situácie na železnici. Na základe negatívnych skúseností z ostatných štrajkov maďarských železničiarov konštatovali, že hrozba štrajkom znamená reálnu nestabilitu, stratu dôvery zákazníkov a stratu kontraktov. Ako zdôraznili, podmienky na dopravnom trhu sú veľmi tvrdé a zasielateľské podniky musia v záujme svojich zákazníkov obstarávať prepravu tak, aby čo najviac chránili ich záujmy. Pokiaľ ZSSK nebude schopná garantovať služby v tej kvalite a rozsahu, v akej boli dohodnuté, budú zasielatelia nútení urýchlene hľadať iné spôsoby prepravy tovarov.
Vedenie ZSSK zdôraznilo, že si uvedomuje hroziace katastrofálne dosahy ohláseného neobmedzeného štrajku i to, že dlhodobejšie trvanie štrajku si vyžiada vyhlásiť medzinárodný zákaz prepravy. To spôsobí odklonenie tovarových tokov a výrazne negatívne ovplyvní tranzitné toky tovarov po sieti našich železníc. Skúsenosti železničných manažérov sú jednoznačné: tovarové toky, ktoré sa raz odklonia, sa už nikdy nevrátia do pôvodných smerovaní.
Je zrejmé, že vyhlásenie medzinárodného zákazu prepravy je krajne neseriózne voči prepravcom, pretože títo nemajú zabezpečený náhradný spôsob dopravy, dodávky služieb či expedíciu hotových výrobkov. Naviac sa naruší kontinuita obchodných zmlúv, pretože ZSSK si nebude môcť splniť prijaté záväzky. Naopak: tým, že neprepraví dohodnuté objemy tovarov, bude musieť prevziať na seba plnú zodpovednosť za škody, ktoré zmluvnej strane vzniknú v obchode, prípadne stratou obchodného partnera či zákazníka. Naostatok ZSSK takto vo veľmi krátkom čase stratí dobré meno spoľahlivého partnera, ktorým sa za ostatné štyri roky snažila presadiť na medzinárodnom prepravnom trhu.
Zástupcovia Zväzu logistiky a zasielateľstva SR vyjadrili pochopenie znevýhodnenej pozície, ktorú má ZSSK voči zahraničným konkurentom. Slovenské železnice môžu konkurovať zahraničným železničným spoločnostiam len spoľahlivosťou a flexibilitou služieb. Práve prebiehajúci štrajk však môže znamenať tvrdú ranu spoločnému úsiliu ZSSK a zasielateľov o zvýšenie trhového podielu v EU a s tým súvisiacich dopadov na hospodárenie a zamestnanosť oboch subjektov.
Obaja partneri na záver stretnutia vyslovili nádej, že všetky zainteresované strany budú pristupovať k riešeniu problémov zodpovedne a urýchlene vyriešia spor, aby nedošlo k ďalším nevratným škodám.

Výzva
Železničná spoločnosť, a. s.20030131 Ing. Pavol Kužma, Predseda Predstavenstva a Generálny riaditeľ ZSSK - Podľa nariadenia generálneho riaditeľa ŽSR sú zamestnanci ŽSR povinní vykonávať svoje povinnosti aj počas vyhláseného štrajku. Je teda predpoklad, že zamestnanci ŽSR zabezpečia prevádzku na trati a v staniciach. Pre Železničnú spoločnosť a.s. tým budú vytvorené podmienky pre zabezpečenie osobnej a nákladnej železničnej dopravy. Vyzývam preto všetkých rušňovodičov, vlakvedúcich, sprievodcov vlakov a ďalších zamestnancov, aby sa nezapojili do štrajku. Ak by predsa len časť zamestnancov odmietla pracovať, žiadam vedúcich zamestnancov, aby umožnili pracovať tým, ktorí nechcú štrajkovať a aby podľa toho prispôsobili turnusovú službu. Ak sa nám podarí zabezpečiť riadny chod prevádzky, predídeme tým obrovským škodám, ktoré štrajk spôsobí.

Rokovania pokračujú
Železnice Slovenskej republikyPhDr. Miloš Čikovský, Hovorca ZSSK , Mgr. Ján Keresteš, Hovorca ŽSR Bratislava (29.1.2003) - V súvislosti s ohláseným neobmedzeným štrajkom železničiarov bol dnes ustanovený Centrálny krízový štáb zložený so zástupcov Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ZSSK a ŽSR , ktorého predsedom je minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. Na prvom zasadaní krízový štáb ponúkol Centrálnemu štrajkovému výboru rokovať o podmienkach odvrátenia štrajku. Centrálny štrajkový výbor prijal ponuku, a tak spoločné rokovanie sa uskutoční vo štvrtok 30. 1. 2003 o 9.00 h. Aj keď Centrálny krízový štáb je pripravený opätovne rokovať o riešení požiadaviek odborárov, súčasne pripravuje opatrenia na zamedzenie ohláseného štrajku.

Väčšina železničiarov protest schvaľovala
Pravda 29. januára 2003, VRÚTKY (ur) - Vrútockí železničiari so štrajkom súhlasia. Štrajk je namieste, tvrdila deň pred jeho začatím väčšina radových železničiarov. Bolo tu však cítiť napätie, ako to všetko dopadne. "Budeme štrajkovať všetci," povedala pracovníčka osobnej pokladnice. "Myslím, že je najvyšší čas," dodala. Posunovač, ktorý vyšiel práve z koľajiska, je takisto za štrajk, ale myslí si, že sa k nemu malo pristúpiť už skôr: "Ešte predtým, ako sa železnice rozdelili na dve spoločnosti." Jeho kolega reagoval o čosi podráždenejšie: "Vláda sa nás nepýta, či vyžijeme. Na jednej strane všetko zdražuje, na druhej nám berie prácu." Vlakvedúci postávajúci na peróne mal na štrajk iný názor: "Násilie plodí len násilie. Všetko sa to malo dohodnúť bez zbytočných emócií." Posmeľoval svojho kolegu, nech sa aj on vyjadrí. Ten mu však za pravdu nedal: "K dohode nedošlo, je najvyšší čas, aby sme ukázali svoju silu aj my."
Vestibul vrútockej stanice bol v utorok napoludnie plný cestujúcich. "Vraciame sa domov už dnes, počas štrajku nám vlak chýbať nebude," usmial sa jeden z dvojice mladých mužov. Staršie ženičky len pokrčili plecami: "Budeme cestovať autobusmi SAD, raz sa nám nič nestane." Aj ďalší reagovali v tom zmysle, že železničiari majú právo štrajkom vyjadriť svoj názor. Ako nás informovali na SAD, mimoriadne spoje nepridávajú.

Štrajk železničiarov vraj nie je posledným
TASR29.1.2003 - Predseda Hnutia za demokratické Slovensko (HZDS) Vladimír Mečiar je presvedčený, že dnešný štrajk železničiarov nie je posledný. Tvrdí, že budú ešte väčšie.
"Tam, kde nie je dialóg, je štrajk jedinou zbraňou, ktorú majú ľudia práce vtedy, keď ich niekto nepočuje," reagoval dnes Mečiar pre TASR v súvislosti s ranným celoslovenským štrajkom železničiarov. Potvrdil, že HZDS podporuje oprávnené sociálne požiadavky. Podľa neho ľudia si musia brániť, čo majú. "A keď si to bránia, nemôžeme byť proti nim," doplnil.
Koaličné strany KDH, ANO a SMK sa zhodujú v názore, že štrajk železničiarov nebol opodstatnený. KDH si myslí, že na železniciach ide o hľadanie čo najlepších riešení. Šéf strany Pavol Hrušovský predpokladá, že zodpovedný minister i vláda zvážia všetky argumenty, ktoré by viedli k zrušeniu niektorých spojov.
Podpredseda ANO Ľubomír Lintner pre TASR uviedol, že v prvom rade je potrebné myslieť na reformu. Pripúšťa, že vládna koalícia nezvládla vysvetlenie spôsobu šetrenia na železniciach.
K jeho názoru sa pripojil aj predseda SMK Béla Bugár. "Štrajk železničiarov je určitým právom. Musia však vedieť, kde treba hľadať riešenie. Vláda a parlament železniciam pridelil určité financie. Železnice namiesto toho, aby hľadali vnútorné rezervy, ako ušetriť, navrhli vláde zrušiť niektoré spoje osobnej dopravy," zdôraznil Bugár. Podľa jeho slov treba "tlačiť" na vedenie železníc a nie na vládu, aby hľadala riešenie vzniknutej situácie.

Štrajkujúci majú poradcu
Pravda 29. januára 2003, BRATISLAVA/PRAHA (jc) - Pri organizovaní štrajku využívajú slovenskí železničiari skúsenosti svojich českých kolegov, ktorí vo februári 1997 po piatich dňoch prerušenia práce dosiahli splnenie prakticky všetkých svojich požiadaviek. "Štrajk slovenských kolegov má našu bezvýhradnú podporu, na organizačnom dianí sa priamo v Bratislave zúčastní jeden z tajomníkov našej centrály," uviedol včera pre Pravdu šéf Odborového združenia železničiarov v ČR Jaromír Dušek. V ústredí slovenského odborového združenia nám túto informáciu potvrdili. Na otázku, či tajomník Laga tu bude v úlohe pozorovateľa, alebo poradcu, odpovedal český odborový predák nepriamo: "Vždy si máme so slovenskými kolegami čo povedať a vzájomne si tak pomôcť." Dušek tiež upozornil na podobnosť terajšieho štrajku s ich protestom pred šiestimi rokmi.

U. S. Steel Košice
Pravda 29. januára 2003 (bú) - Zamestnanci košického U.S.Steelu, ktorí sa pre štrajk železničiarov nedostanú do práce, dostanú v zmysle Zákonníka práce náhradné voľno bez náhrady mzdy. "Bude to meškanie nespôsobené vlastnou vinou a zamestnanec bude mať možnosť vymeškaný čas nadpracovať," informoval hovorca U.S.Steel Ján Bača.
Bučina Zvolen
Podobne ako v hlinikárni v Žiari nad Hronom je to aj vo zvolenskej spoločnosti Bučina. Väčšina ľudí využíva autobusy. Podľa personálneho riaditeľa Jaroslava Žofku zamestnanci by mali nastúpiť do práce načas. Tí, ktorí cestujú vlakom, si musia nájsť alternatívny spôsob dopravy.

Závod SNP Žiar nad Hronom
(odu) - V hlinikárni by si mali ľudia, ktorí prídu pre štrajk neskoro do práce, vymeškaný čas nadpracovať. "Väčšina našich pracovníkov cestuje do práce autobusmi, preto sme sa problémom ich dochádzky počas štrajku na železniciach nezaoberali," uviedol člen predstavenstva Závodu SNP v Žiari nad Hronom Stanislav Drgoňa.

Osram Nové Zámky
Elektrotechnická spoločnosť Osram, sa podľa slov personálnej riaditeľky Drahomíry Szabovej na štrajk železníc vopred pripravila. "Väčšina zamestnancov dochádza autobusmi. V stredu ráno bude mať problém dopraviť sa niekoľko desiatok ľudí. Niektorým sme pomohli výmenou služby, iní pôjdu spoločne autom," objasňuje Szabová.

Matador Púchov
(bu) - V púchovskej fabrike môžu mať ľudia problém. Podľa hovorcu firmy Pavla Hanzela totiž nie je v silách spoločnosti zabezpečiť zvoz pracovníkov na pracovisko. Prístup zamestnávateľa k zamestnancom sa bude riadiť predpismi a smernicami tak ako inokedy.

Kappa Štúrovo
Štrajk železníc sa prevádzky štúrovských papierní výraznejšie nedotkne a dopravu skomplikuje len malej časti zo 750 zamestnancov. Väčšina zamestnancov, ktorí dochádzajú do podniku, využíva totiž autobusovú dopravu. "Ostatní si budú musieť zabezpečiť dopravu individuálne, alebo vymeniť zmeny. Veríme, že si to zamestnanci vyriešia medzi sebou, teraz už často využívajú možnosť spoločného cestovania autom," povedal hovorca firmy Robert Kiss.

Základom systému je šetrenie
Hovorí minister dopravy Pavol Prokopovič
Pravda 29. januára 2003 (jam) - Prečo rezort dopravy nedodržiava termíny z projektu transformácie železníc, podľa ktorého financovanie regionálnych tratí mohlo byť už dávno vyriešené?
Ťažko môžem hovoriť o krokoch svojich predchodcov. Doteraz sa neurobilo nič na usporiadanie financií v železničnej doprave. Už nemáme na výber. Ak by sme to nechali po starom, bude neudržateľne narastať dlh.
Všetky možnosti šetrenia 700 miliónov, ktoré ste posudzovali, sa týkali regionálnych tratí. Prečo ste ako šéf rezortu neposudzovali aj iné možnosti?
Obom železničným podnikom nechýba len tých 600 či 700 miliónov korún, ale dostali o vyše dve miliardy korún menej ako minulé roky. Odborári žiadajú, aby štát dal viac peňazí. Tie štát nemá.
Akú úlohu máte potom vy ako minister vo vzťahu k doprave v regiónoch?
Ak chcem riešiť regionálnu dopravu, tak v prvom rade musíme zastaviť činnosti, na ktorých najviac prerábame. Navyše, ak sa dá zabezpečiť obslužnosť tohto územia lacnejšími autobusmi. V oblasti činnosti SAD už prešli kompetencie na vyššie územné celky.
Ale predsa viete, že VÚC fungujú zatiaľ len ako medzistanica pri posúvaní peňazí zo štátneho rozpočtu.
Ja nie som minister financií. Hovorím o budovaní systému medzi štátom a dopravou a šetrenie je základom nového systému.

Nátlak bude, ale chceme rokovať
Pravda 29. januára 2003 (jam) - Šéf centrálneho štrajkového výboru odborárov Jozef Schmidt
Žiadali ste od ministra, aby rušenie vlakov odložil. Aká lehota by vás uspokojila?
Kým sa neuskutoční transformácia regionálnych tratí. Odhadom 1,5 roka.
Odbory aj minister tvrdia, že "robia" systémové riešenie. Čo je podľa odborárov systémové?
Vlaky by mali chodiť do transformácie regionálnych tratí. Podnikateľ alebo spoločnosť vlastnená samosprávou by sa stali vlastníkom trate alebo prevádzky na nej. Potom si spočítajú, koľko treba peňazí na trať, koľko na chod vlakov.
Podľa odborov sa dá zo železníc urobiť efektívna firma bez toho, aby sa prepúšťalo a zastavovali vlaky?
Transformácia železníc sa dá spraviť len vtedy, keď sa určí vzťah štátu k železnici. To je tých 18 miliárd z minulých rokov, čo štát dlhuje železniciam. A od toho sa malo začať, nie od rušenia tratí.
Štrajk prebehne a štyri dni po ňom prestanú jazdiť vlaky. Bude ďalší štrajk?
Zvažujeme ďalšie nátlakové akcie. Máme taktiku a sme pripravení na krízové riešenie. Verím, že budú ďalšie rokovania a že minister si uvedomí, že situácia je vážna.
Podľa ministra ste nechceli ustúpiť ani o centimeter. Neurobili ste chybu pri vyjednávaní?
V tomto sa nedá ustúpiť o centimeter. Buď budú vlaky o týždeň jazdiť, alebo nie. Nemôžeme sa dohadovať, že tieto vlaky áno a tieto vlaky nie. Nie je nám jasné ani to, podľa čoho sa vlastne vyberali trate na zrušenie vlakov.

Štrajk ochromil železnice
Pravda 29. januára 2003, Jana Morháčová, BRATISLAVA - Dnes ráno o tretej sa zastavila doprava na železniciach. Včera zlyhal aj posledný pokus o odvrátenie štrajku. Večer vrcholili na vyše 300 železničných staniciach a u štyridsaťtisíc zamestnancov oboch železničných podnikov prípravy na šesťhodinové zastavenie práce, ohlásené na tretiu hodinu rannú. Dôsledky sa budú prejavovať aj počas celého dňa, pretože niektoré vlaky vôbec nevypravia a niektoré pôjdu aj s niekoľkohodinovým meškaním.
"Podľa našich odhadov by sa tak hodinu po štrajku mohla doprava normalizovať. Nevylučujem však, že na niektorých tratiach vzniknú problémy a vlaky budú meškať počas dňa," povedal hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Tesne pred štrajkom nebolo jasné ani to, koľko zamestnancov sa pridá k protestu. "Odhadujeme, že minimálne 80 percent," tvrdil šéf štrajkového výboru Jozef Schmidt.
Minister dopravy Pavol Prokopovič včera odmietol odborárske požiadavky. Zamestnanci železníc žiadali odložiť rušenie dopravy na 25 regionálnych tratiach a ďalších vyše 200 najmä osobných vlakov, ktoré je naplánované od 2. februára.
"Odborári žiadali, aby financovanie na ďalšie obdobie prevzal na seba štát, ale ten na to nemá," zdôraznil minister. Podľa neho odborári nechceli ustúpiť ani o centimeter, a preto sa nenašiel kompromis. Schmidt potvrdil, že riešením je doplniť peniaze na financovanie rušených vlakov.
Šéf rezortu sa pokúšal odborárov vystríhať pred dôsledkami štrajku, ktoré budú stáť vyše 10 miliónov korún. Podľa Prokopoviča obslužnosť územia v regiónoch, kde vlaky prestanú jazdiť, môžu zabezpečiť podniky autobusovej dopravy s prispením vyšších územných celkov. Na otázku, ako sa niektorí ľudia dostanú do práce na budúci týždeň, ak ešte nie sú doriešené nové trasy autobusov, minister odpovedal: "Určite budú nejaké problémy, ale budeme robiť všetko preto, aby to trvalo len krátko."

Železnice vrátia cestovné
Pravda 29. januára 2003, BRATISLAVA (jam) - Cestujúci, ktorí majú kúpené cestovné lístky na stredu a rozmysleli si to z dôvodu štrajku, dostanú naspäť svoje peniaze. Cestujúci má nárok na vrátenie plnej výšky cestovného. "Musí však v ten istý deň odovzdať lístok v železničnej stanici, kde si lístok zakúpil," doplnil hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Časť peňazí za cestovné dostanú naspäť aj tí, ktorí sa pre štrajk nedostanú do cieľa svojej cesty. "Požiadajú sprievodcu o pečiatku na cestovný lístok s odôvodnením, že predčasne končia cestu, povedal Čikovský.

Do železničného štrajku sa podľa odborárov zapojilo celé Slovensko
TASR 29.1.2003 04:01, Bratislava 29. januára - Dnešný štrajk železničných odborov nadobudol podľa ich čelných predstaviteľov celoslovenský rozmer.
O potvrdenej účasti železničiarov z celého Slovenska TASR informoval predseda Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) odborových centrál na železnici Jozef Schmidt. Železničná doprava je tak od 3.00 h rannej úplne paralyzovaná. Štrajk, ktorým sa odborári snažia zvrátiť vládne rozhodnutie o zrušení osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach, potrvá do 9.00 h.
"Všetkých osem rýchlikov, ktoré na začiatku štrajku križovali územím SR stojí v železničných staniciach," informoval TASR hovorca Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) Miloš Čikovský. Osobné vlaky majú podľa platného grafikonu začať jazdiť neskôr, v dôsledku štrajku však budú omeškané alebo zrušené. Všetky vlaky sú podľa Schmidta vykurované a stanice otvorené. Podľa neho by ale na staniciach už nemali fungovať úschovne batožín či pokladnice na predaj cestovných lístkov. Štrajkujúci zamestnanci sú podľa Schmidta označení visačkou "štrajk."
Posledný protest železničiarov celoslovenského charakteru krajina naposledy zažila ešte v roku 1991. Deväť odborových centrál pritom podľa Schmidta združuje asi 80 % všetkých zamestnancov oboch železničných podnikov, ŽSR a Železničnej spoločnosti ( ZSSK ).

Prebiehajúci štrajk spôsobí miliónové škody a komplikácie v preprave ľudí
TASR 29.1.2003 04:40, Bratislava - Dnešný šesťhodinový celoslovenský štrajk železničiarov, ktorý začal o 3.00 h ráno, spôsobí ŽSR a Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) straty približne 11,125 milióna Sk. Jeho dôsledkom bude ale aj to, že zhruba desatina Slovákov bude mať skomplikovaný raňajší nástup do práce či škôl. Asi takýmto podielom totiž železnice participujú na celkovej preprave osôb.
Viaceré podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) pritom už upozornili, že ich vyťažené vozové parky im neumožňujú zabezpečiť výpadok železničných spojov v rannej špičke. Záujem posilniť predovšetkým robotnícke a školské spoje počas štrajku však už deklarovala košická či humenská SAD a bratislavská SAD sľúbila zabezpečiť výpadok železničnej dopravy z Pezinka.
Strata ŽSR z titulu výpadku príjmu za použitie železničnej dopravnej cesty predstavuje asi 1,126 milióna Sk. Na tržbách v osobnej doprave by ZSSK prišla o približne 3 milióny a pri nákladnej doprave kalkulovala so stratou 7 miliónov Sk. ZSSK totiž budú musieť uhradiť určité poplatky za omeškanie dodávok tovaru.
Zamestnanci oboch železničných spoločností v záujme zachovania bezpečnosti ešte hodinu pred spustením štrajku začali so zastavovaním vlakových súprav v najbližších staniciach. Navyše počas štrajku musia zostať všetky slovenské trate na medzistaničných úsekoch voľné. Rovnako musia pre núdzové prípady zostať voľné aj niektoré koľaje v staniciach. Hovorca ZSSK Miloš Čikovský tlmočil zabezpečenie vykurovania niektorých diaľkových rýchlikov počas celého štrajku, ako aj sprístupnenie priestorov železničných staníc, vestibulov a čakární pre cestujúcich.
Štrajk postihne približne tretinu z celkovo 2 000 vlakov, ktoré budú v stredu prechádzať cez územie Slovenska. Z 80 vnútroštátnych rýchlikov bude počas protestu zrušených 15, trasa 4 rýchlikov má byť skrátená, ostatné pôjdu do cieľových staníc zmeškané. Pokiaľ ide o osobné vlaky, v čase štrajku bude ich väčšia časť zrušená, niektoré budú zmeškané. Spomedzi medzinárodných rýchlikov neavizovala ZSSK zrušenie ani v jednom prípade, ich jazda však bude obdobne ako u ostatných vlakov prerušená na príslušnej železničnej stanici a po skončení štrajku budú tieto vlaky pokračovať v ceste s dlhými meškaniami.
Mimoriadne opatrenia pripravila na stredu Železničná polícia (ŽP). Vo väčších železničných staniciach a v staniciach, kde budú vo zvýšenom počte deponované osobné a nákladné vlaky zabezpečí počas celého štrajku širšie nasadenie príslušníkov poriadkovej a operatívnej služby. ŽP zároveň v tejto súvislosti vyzýva cestujúcich, aby zachovali vo vlakoch a na staniciach pokoj a rozvahu a nepodliehali emóciám. Upozorňuje ich tiež, aby si dávali väčší pozor na osobné veci, doklady a batožinu, keďže sa v priestoroch železničných staníc a vo vlakoch očakáva zvýšená kumulácia ľudí.
Cieľom výstražného štrajku železničiarov je okrem okamžitého zastavenie vládou odsúhlaseného rušenia osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach aj okamžité ukončenie prác na rušení ďalších viac ako 200 spojov na hlavných tratiach. "Chceme, aby sa našiel systém financovania regionálnych tratí aspoň na určité časové obdobie, aby sa mohla pripraviť ich transformácia," žiadajú odborári. Ministerstvo dopravy a vláda tvrdia, že prevádzka vybraných regionálnych dráh je stratová. Minister Pavol Prokopovič obnovenie osobnej dopravy nevylúčil. Najneskôr do niekoľkých mesiacov by na časti z týchto tratí mali podľa neho dopravu prevziať Vyššie územné celky (VÚC).
Naposledy chceli železničiari štrajkovať v roku 2001. Dôvodom bol nesúhlas s projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , protest však pred jeho začiatkom centrála zrušila. Dnešný 6-hodinový štrajk predstavuje v histórii samostatnej SR prvú akciu podobného charakteru a rozsahu.

Oba železničné podniky potvrdzujú celoštátny charaker štrajku
TASR 29.1.2003 04:53, Bratislava - Železnice SR ( ŽSR ) a Železničná spoločnosť ( ZSSK ) potvrdili celoštátny charakter dnešného 6-hodinového štrajku svojich zamestnancov spusteného o 3.00 h rannej.
Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského sa doprava zastavila v celej železničnej sieti na Slovensku. Do protestu sa zapojili takmer všetci zamestnanci železničných staníc a veľká časť vlakového personálu. Neštrajkuje iba menšia časť zamestnancov predovšetkým z dispečerského aparátu. "Tento fakt však na celkovú situáciu vplyv mať nebude, pretože k obnoveniu prevádzkovej činnosti aj tak nedôjde," povedal M. Čikovský.
Obsadenosť prvých ôsmich rýchlikov, ktoré boli pred spustením štrajku na tratiach zastavené a teraz stoja vykurované v železničných staniciach je podľa Čikovského minimálna. Je v nich od jedného do desiatich pasažierov, čo svedčí o tom, že ľudia boli o štrajku dobre informovaní. Priestory železničných staníc sú podľa hovorcu železníc prázdne. Výnimkou je iba bratislavská Hlavná stanica kde sa zhromaždilo niekoľko zamestnancov a predstaviteľov odborov.
Zastavená je aj nákladná vlaková doprava. Podľa Čikovského je v staniciach odstavených celkovo 55 nákladných vlakov.

Dopravná polícia v Bratislave zatiaľ problémy so štrajkom železničiarov nemá
TASR 29.1.2003 07:45 - Štrajk železničiarov nespôsobil zatiaľ nijaké komplikácie dopravným policajtom v Bratislave a jej okolí.
Situácia na cestách je podľa hovorkyne Krajského riaditeľstva PZ v Bratislave Marty Bujňákovej pokojná. Dopravná polícia posilnila hliadky na autobusovej stanici na Mlynských nivách v očakávaní zvýšeného náporu cestujúcich ráno do hlavného mesta za prácou a do škôl. Ani tam však zatiaľ k žiadnej mimoriadnej udalosti nedošlo. Polícia situáciu monitoruje a v prípade potreby je pripravená operatívne zasiahnuť.

Na štrajku sa zúčastnilo 70 % železničiarov, najnižšia účasť bola na východe
TASR 29.1.2003 11:22 Bratislava - Viac ako 70 % železničiarov sa zapojilo do dnešného 6-hodinového štrajku železničných odborov, ktorý v čase rannej špičky úplne paralyzoval prepravu na železnici.
Na základe informácií od jednotlivých regionálnych krízových štábov o tom informujú obe slovenské železničné spoločnosti - Železnice SR ( ŽSR ) i Železničná spoločnosť ( ZSSK ). Do 12.00 h by už mala väčšina železničných staníc vlaky vypravovať podľa bežne platných cestovných poriadkov.
Do štrajku, ktorý trval od 3.00 do 9.00 h, sa zapojilo vyše 70 % zamestnancov dopravnej cesty a 71,6 % dielenských pracovníkov Divízie železničných koľajových vozidiel ZSSK . Vzhľadom na charakter práce sa doteraz nepodarilo získať presnú účasť štrajkujúcich zamestnancov vlakových čiat. S najväčšou, až takmer 88-% účasťou prebiehal štrajk v obvode zvolenskej Správy riadenia dopravy. Potom nasledovala žilinská správa s takmer 85 %, trnavská so 77-% účasťou a najmenej, len 48 % zamestnancov sa na štrajku zúčastnilo v obvode košickej správy. Počas štrajku pritom ŽSR ani ZSSK žiadnu mimoriadnu udalosť nezaznamenali.
Bezprostredne po skončení štrajku začali jednotlivé železničné stanice vypravovať rýchliky a osobné vlaky a v ojedinelých prípadoch aj vlaky nákladné. Momentálne je prevádzka v osobnej železničnej doprave maximálne intenzívna, pretože stanice vypravujú zmeškané vlaky a súčasne aj vlaky, ktoré mali byť riadne vypravené až po ukončení štrajku. Podľa hovorcov oboch spoločností Jána Keresteša a Miloša Čikovského existuje predpoklad, že väčšina železničných staníc bude v priebehu jednej hodiny vypravovať vlaky včas podľa cestovného poriadku.

Prokopovič trvá na rušení regionálnej dopravy a sľubuje ďalšie úsporné opatrenia
TASR 29.1.2003 12:44, Bratislava - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič trvá aj po dnešnom výstražnom štrajku železničiarov na zrušení osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach od 2. februára. Tento krok je podľa neho len jedným z opatrení, ktorými chce na železniciach dosiahnuť úsporu nákladov.
"Nasledovať bude ďalšie znižovanie zamestnanosti, odčleňovanie okrajových činností a outsourcing prác," uviedol štátny tajomník MDPT Branislav Opaterný. Ak by aj MDPT prijalo uvedené opatrenia, ich finančný efekt by sa podľa neho odzrkadlil najskôr o rok, a to aj z toho titulu, že kolektívna zmluva umožňuje niektorým železničiarom získať až 14-mesačné odstupné. Okrem toho chce ministerstvo vykonať na železniciach audit zmlúv a existujúcich projektov, z ktorých niektoré budú možno aj vypovedané. Nie nepodstatné bude legislatívne ošetrenie prevodu prevádzky na regionálnych tratiach na samosprávu. Cieľom opatrení je dosiahnutie takej prevádzky, ktorá bude nezávislá od štátneho rozpočtu. Finančné injekcie do železničných podnikov by mali podľa B. Opaterného smerovať iba do investičnej oblasti.
Minister dopravy odmieta aj akékoľvek ďalšie úvery pre ŽSR ako aj Železničnú spoločnosť ( ZSSK ). "O čerpaní úverov by sme uvažovali iba v prípade, že by išlo o výhodné kofinancovanie z európskych fondov," zdôraznil P. Prokopovič. Nezaťaženie podnikov ďalšími úvermi ako aj ich vyrovnané hospodárenie bolo jedným z prísľubov štátu voči veriteľským inštitúciám. Ak by totiž ŽSR stratili dôveru donátorov, hrozil by im cross-default. Doposiaľ si svoje záväzky uhrádzajú v riadnych termínoch.
Na zdokumentovanie stavu, v ktorom sa ŽSR nachádzajú, a na podporu nutnosti vnútorných zmien a racionalizačných opatrení P. Prokopovič poukázal na ekonomické ukazovatele spoločnosti v rokoch 1996 a 2002. Kým pred siedmimi rokmi bola strata podniku 500 miliónov Sk, ku koncu minulého roka dosiahla 3,251 miliardy Sk. Zhoršil sa aj stav zadlženosti z 11,5 miliardy Sk na 49 miliárd Sk, pričom stav bankových úverov vzrástol z 5 na 38,4 miliardy Sk. Dlh štátu voči železniciam za neuhradené výkony vo verejnom záujme pritom podľa ministra tvorí "len" 18 miliárd Sk. Úvery sa podľa ministra brali neidentifikovateľným spôsobom.
Kým v období rokov 1995 - 2000 poklesla preprava osôb na železnici o 32 %, celkové náklady klesli o 19 % a počet zamestnancov o 17 %, priemerná mzda naopak v rozmedzí rokov 1996 - 2002 stúpla z 9232 Sk na 16 347 Sk. V osobnej doprave bol v období 1995 - 2002 zaznamenaný päťnásobne vyšší rast nákladov ako tržieb. S ohľadom na nákladovosť železničných podnikov spomenul B. Opaterný i výšku odmien členov Dozornej rady ZSSK , ktorá u jej predsedu dosahuje 30 000 Sk.
Hrozbu pre železnice predstavoval i samotný štrajk, ktorého dôsledkom mohol byť i presun nákladnej dopravy zo slovenských železníc na cudzie trate.
Minister dopravy je naďalej ochotný rokovať s odborármi o možnostiach prevádzky dopravy v regiónoch, ale odmieta ich ultimatívny prístup. V hrubých kontúrach načrtol aj jedno z úsporných riešení, ktoré odborárom navrhol, no tí ho zamietli. Súvisí so železničnou políciou a zdravotníctvom, ktoré sú rozpočtovo naviazané na ŽSR . Odborársky predák Jozef Schmidt ministrom navrhované riešenie konkretizuje v tom zmysle, že by malo ísť o prevody spomenutých súčastí železníc pod iné rezorty. "My to ale považujeme za nesystémové. Ak sa napríklad nemocnica prevedie pod rezort zdravotníctva, vznikne otázka, koľko na tom železnice vlastne získajú, ak sa budú musieť uhrádzať zdravotné prehliadky," informuje Schmidt. Minister požiadal odborárov, aby "dostali rozum", pretože si myslí, že pokles zamestnanosti o 1 % z titulu rušenie dopravy nestojí za hazard, ktorému by boli ďalším štrajkom vystavené. Regionálne trate pritom vyprodukujú mesačne 45-miliónovú stratu.

Štraj železničiarov nespôsobil výraznejšiu absenciu stredoškolákov
TASR 29.1.2003 15:34 - Šesťhodinový výstražný štrajk, ktorý od 3. do 9. hodiny ochromil osobnú i nákladnú dopravu na Slovensku, nemal výraznejší vplyv na dochádzku stredoškolákov.
V bratislavských stredných školách (SŠ) chýbalo dnes z dôvodu štrajku od päť do 15 žiakov. Študentom, ktorí do školy neprišli z dôvodu štrajku, absenciu automaticky ospravedlnia. Učivo sa však budú musieť doučiť. Absentujúci by podľa riaditeľov nemali byť vo štvrtok vyvolaní z predmetu, na ktorom dnes chýbali.
Skutočnosť, že štrajk železničiarov nespôsobil výraznejšiu absenciu, riaditelia vysvetľujú tým, že školy majú vlastné internáty a dokážu pre dochádzajúcich študentov zabezpečiť ubytovanie. Mnohí z dochádzajúcich prespali u spolužiakov či príbuzných. Na Strednej odbornej škole drevárskej chýbalo 10 študentov, čo podľa zástupkyne riaditeľa nie je nič výnimočné a približuje sa bežnej neprítomnosti. Na Strednú záhradnícku školu neprišlo päť žiakov, všetci však budú ospravedlnení. Na Strednej priemyselnej škole geodetickej vyučovací proces vynechalo približne 10 žiakov.
Cieľom štrajku železničiarov bolo predovšetkým okamžité zastavenie vládou odsúhlaseného rušenia osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach, ku ktorému má dôjsť už od 2. februára tohto roka. Odborári žiadajú aj okamžité ukončenie prác na rušení ďalších viac ako 200 spojov na hlavných tratiach. Ak by sa im nepodarilo docieliť dohodu ohľadom svojich požiadaviek, odborári nevylúčili ani ďalšie nátlakové akcie.

Firma Connex ponúka vláde riešenia pri rušení železničných tratí
TASR 29.1.2003 15:57, Bratislava - Spoločnosť Connex ponúkla vláde SR riešenie súčasnej krízovej situácie v železničnej preprave, ktorá nastala v dôsledku jej rozhodnutia zrušiť 25 regionálnych tratí.
Riaditeľ Connexu pre ČR, SR a Maďarsko Cyril Hervé Carnie zaslal zainteresovaným členom vlády, vrátane premiéra Mikuláša Dzurindu, otvorený list, v ktorom ponúka spoluprácu v oblasti transformácie regionálnej železničnej prepravy odvolávajúc sa na niekoľkoročné skúsenosti spoločnosti vo svete a najmä v susednej Českej republike. "Do skupiny Connex patrí aj päť spoločností v Českej republike, ktoré v poslednom roku dosiahli obrat 1,5 miliardy Kč. Spoločnosti Connex v ČR zamestnávajú skoro 1 900 zamestnancov a prevádzkujú viac ako 1 100 autobusov v desiatich mestských dopravných systémoch a na 600 medzimestských a medzinárodných linkách. Spoločnosť Connex Morava, a. s. tiež úspešne prevádzkuje na severnej Morave železničnú prepravu," uvádza sa v liste. Na základe týchto skutočností ponúka jeho autor spoluprácu pri hľadaní riešení na zachovanie, prípadne na obnovu osobnej prepravy na regionálnych tratiach, o ktorých zrušení sa v súčasnosti rozhoduje.
C. H. Carnie členom vlády tiež pripomenul, že Connex sa v európskom kontexte významne podieľa na strategických a moderných riešeniach, ktoré vyžaduje liberalizácia prepravného trhu v Európskej únii. Okrem toho vyvíja a testuje modelové riešenia na odštátnenie železničnej prepravy v súlade s koncepciou Európskej únie, nespochybňujúcou štátne vlastníctvo železničnej infraštruktúry. Zdôraznil, že spomínané prevádzkovanie železničnej trate v ČR je dôsledkom podobného rozhodnutia o zastavení osobnej železničnej dopravy v údolí Desná pre jej neziskovosť. "Projekt Connexu Morava obsahujúci integráciu viacerých foriem financovania a zníženie nákladov pri súčasnom zvýšení efektivity sa ukázal ako fungujúce riešenie, ktoré zabránilo zastaveniu prepravy na tejto trati," zdôraznil C. H. Carnie. "Connex Morava plánuje v budúcnosti rozsiahlu modernizáciu vlakových súprav," dodal.
Švédsky dopravca Connex Transport AB sa svojho času úspešne uchádzal o privatizáciu 49-% podielu v Slovenskej autobusovej doprave (SAD) Bratislava, a. s. Nakoľko však nechcel prijať podmienky kúpnej zmluvy predloženej zo strany Fondu národného majetku (FNM), ten vrátil privatizáciu SAD Bratislava na Ministerstvo hospodárstva. Ak by bola vyhlásená nová súťaž, Connex svoju účasť v nej zváži. Dôvodom, pre ktorý nechcel Connex zmluvu o predaji akcií SAD Bratislava s FNM podpísať, je podľa firmy nezáujem fondu zapracovať do kúpnej zmluvy niektoré z navrhovaných požiadaviek, týkajúcich sa napríklad podmienok nadobudnutia ďalších podielov v spoločnosti, ale aj samotného riadenia podniku. Zmluva, ako aj vládne uznesenie, z ktorého vychádzala, nekorešpondujú podľa Connexu so schválenou koncepciou privatizácie SAD. Medzi ďalšími možnými krokmi švédskeho dopravcu figurovala svojho času aj súdna žaloba.

Železničné odbory dnes podľa plánu o 3.00 h zahájili výstražný štrajk
TASR 29.1.2003 03:07 Bratislava - Dnes o 3.00 hodine rannej zahájili železničné odbory 6-hodinový štrajk, ktorým sa snažia zvrátiť vládne zrušenia osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach.
Ako pre TASR potvrdil predseda Centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt, štrajk potrvá až do 9.00 h. Účasť na tomto celoslovenskom proteste, prvom svojho charakteru od roku 1991, nevedel predseda CŠV ešte odhadnúť. Už teraz však Schmidt potvrdzuje účasť železničiarov z topoľčianskej či prievidzskej oblasti ako aj z bratislavskej hlavnej stanice. Deväť odborových centrál podľa jeho vyjadrenia združuje asi 80 % všetkých zamestnancov oboch železničných podnikov, ŽSR a Železničnej spoločnosti ( ZSSK ). Aj prípadná neúčasť určitej časti zamestnancov však podľa neho štrajk neohrozí, pretože na zabezpečenie plnej prevádzky je potrebné aby pracovali všetky zložky železníc.
Vedenia oboch spoločností v záujme zachovania bezpečnosti ešte hodinu pred spustením štrajku začali so zastavovaním vlakových súprav v najbližších staniciach. Naviac počas štrajku musia podľa Schmidta zostať všetky slovenské trate na medzistaničných úsekoch voľné. Rovnako musia pre núdzové prípady zostať voľné aj niektoré koľaje v staniciach.
Štrajk postihne približne tretinu z celkovo 2 000 vlakov, ktoré budú v stredu prechádzať cez územie Slovenska. Z 80 vnútroštátnych rýchlikov bude počas protestu zrušených 15, trasa 4 rýchlikov má byť skrátená, ostatné pôjdu do cieľových staníc zmeškané. Pokiaľ ide o osobné vlaky, v čase štrajku bude ich väčšia časť zrušená, niektoré budú zmeškané. Spomedzi medzinárodných rýchlikov neavizovala ZSSK zrušenie ani v jednom prípade, ich jazda však bude obdobne ako u ostatných vlakov prerušená na príslušnej železničnej stanici a po skončení štrajku budú tieto vlaky pokračovať v ceste s dlhými meškaniami.

V michalovskej ani humenskej SAD nezaznamenali rapídny nárast počtu cestujúcich
TASR 29.1.2003 07:46 - Slovenská autobusová doprava (SAD) v Michalovciach a Humennom nezaznamenala počas dnešného rána žiadny rapídny nárast počtu cestujúcich v súvislosti so štrajkom železničiarov.
Podľa dopravno-technického námestníka Milana Holoubeka michalovská SAD nemusela vôbec posilňovať ranné spoje. "Väčšina obyvateľov z regiónu dochádza do zamestnania aj tak autobusovými spojmi, zvyšok zobral na vedomie avizovaný štrajk a vyriešil si dopravu individuálne," uviedol pre TASR Holoubek. Dodal, že michalovská SAD vyriešila už aj autobusové spoje, ktoré budú od februára kopírovať zrušené vlakové spojenie na trase Trebišov - Vranov nad Topľou a Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany.
Za pokojné označil dnešné ráno aj vedúci osobnej dopravy humenskej SAD Ján Šajtár. V čase ranných špičiek pred šiestou hodinou, keď odchádzajú ľudia do práce, a pred 7.30 h kvôli žiakom posilnila autobusové spojenie. "Vodiči autobusov potvrdili, že išlo iba o mierny nárast počtu cestujúcich, o žiadnom nápore sa nedá hovoriť," doplnil Šajtár.

V Bratislave vypískali Prokopoviča, odborári chystajú ďalšiu nátlakovú akciu
TASR 29.1.2003 08:02, Bratislava - Na bratislavskú hlavnú stanicu dnes ráno medzi štrajkujúcich železničiarov prišiel aj minister dopravy Pavol Prokopovič. Štrajkujúcich ho ale hneď na úvod vypískali, takže sa k verejnému vystúpeniu ani nedostal.
Minister pred novinármi následne opätovne potvrdil, že vládny zámer zrušiť osobnú dopravu na 25 najstratovejších regionálnych tratiach od 2.februára tohto roka je stále platný. Za veľkého piskotu niekoľkých stoviek štrajkujúcich pred zástupcami médií uviedol, že úsilie odborárov sa obrátilo zlým smerom. "Už som viackrát poukázal, že ich úsilie sa malo obrátiť tam, kde má byť skutočný záujem o prevádzku tratí, teda na VÚC a samosprávy," konštatoval minister. Zdôraznil tiež, že to nie on trvá na rušení tratí. "Je to opatrenie ZSSK , ktoré prijala na to, aby vyšli s tými financiami, ktoré majú k dispozícii," dodal Prokopovič.
"Som prekvapený vyhlásením ministra dopravy, že nemá o čom s odborármi rokovať. Železničiari z celej republiky dali jasne najavo, že stoja za Centrálnym štrajkovým výborom," uviedol pre TASR predseda výboru Jozef Schmidt. "My sme ochotní rokovať a keď nie je z druhej strany záujem, vo štvrtok na centrálnom výbore rozhodneme o ďalšej nátlakovej akcii," dodal Schmidt.
Na Hlavnej železničnej stanici v Bratislave inak už od spustenia štrajku o tretej hodine rannej panovala pokojná atmosféra. Po otvorení vestibulu sa doň tradične presunuli bezdomovci, ale cestujúca verejnosť neriskovala štrajkujúcu železničnú dopravu a zvolila iný spôsob prepravy.

Železničiari o 9.00 h ukončili 6-hodinový výstražný štrajk
TASR 29.1.2003 08:59 Bratislava - Zamestnanci Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s. a Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) ukončili dnes o 9.00 h šesťhodinový výstražný štrajk, ktorý ochromil železničnú osobnú aj nákladnú dopravu na celom území Slovenska. TASR o tom informoval predseda Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) Jozef Schmidt.
Do 10.00 h by mala ZSSK vypraviť na trate všetky omeškané, ale nezrušené vlaky. Úplnú konsolidáciu dopravy podľa platného grafikonu predpokladá hovorca ZSSK Miloš Čikovský až v popoludňajších hodinách. "Prioritne budú do železničnej siete vypravené medzinárodné vlakové spojenia EuroCity, nasledované vlakmi InterCity, expresnými vlakmi, rýchlikmi a nakoniec osobnými vlakmi," spresnil rozloženie dopravy M. Čikovský. "Ak to bude priepustnosť železničných tratí dovoľovať, vypravené budú osobné i nákladné vlaky, ak nie, uprednostníme osobnú dopravu."
Cieľom výstražného štrajku železničiarov bolo predovšetkým okamžité zastavenie vládou odsúhlaseného rušenia osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach, ku ktorému má dôjsť už od 2. februára tohto roka. Odborári žiadajú aj okamžité ukončenie prác na rušení ďalších viac ako 200 spojov na hlavných tratiach. Ak by sa im nepodarilo docieliť dohodu ohľadom svojich požiadaviek, odborári nevylúčili ani možnosť spustenia ďalších nátlakových akcií.

Železničné odbory chcú od piatkovej noci pokračovať v ostrých štrajkoch
TASR 29.1.2003 16:43 Bratislava - Železničné odbory sa rozhodli pokračovať v ostrých štrajkoch. Po dnešnom 6-hodinovom pripravujú od 23.00 h v piatok ďalší, ale časovo neobmedzený štrajk.
Zástupcovia odborov o tom informujú s tým, že o svojich požiadavkách sú ešte pripravení rokovať aj s vládou. Žiadajú predovšetkým odklad zrušenia dopravy na 25 regionálnych tratiach.
Ďalšie rokovania by už železničiari chceli viesť priamo s premiérom Mikulášom Dzurindom, pretože doterajšie stretnutia s ministrom dopravy Pavlom Prokopovičom podľa nich k ničomu neviedli. "Pred ďalšími rokovaniami s vládou si myslíme, že po prvom štrajku sa naše vyjednávanie pozície posilnili. Žiadame, aby sa nerušila nárazovo osobná doprava na regionálnych tratiach, ale aby sa pripravila legislatíva pre ich presun pod VÚC. Tie by potom pri ich spravovaní mohli kooperovať aj so súkromnými spoločnosťami či štátnymi železnicami," informoval predseda Centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt. Odborári sa domnievajú, že o zachovaní či zrušení tratí by mali rozhodnúť VÚC na základe potrebného rozsahu dopravnej obslužnosti svojich území.
Minister P. Prokopovič však už dlhšie opakuje, že regionálne trate sú pre železnice vysoko stratové a preto ich od 2. februára nahradia autobusy. Železničná doprava sa bude môcť prípadne obnoviť až neskôr, ak do toho budú ochotné finančne vstúpiť VÚC. Zamietavé stanovisko k snahám odborárov o odklad rušenia lokálnych tratí vyslovil minister aj po ukončení dnešného prvého štrajku, ktorý ráno od 3.00 do 9.00 h úplne paralyzoval osobnú i nákladnú dopravu. Druhý štrajk, ktorý odborári plánujú na piatkovú noc, je však už časovo neobmedzený.

Firma Connex ponúka vláde riešenia pri rušení železničných tratí
TASR 29. 1. 2003 16:57:00/30. január 2003, SME Bratislava - Spoločnosť Connex ponúkla vláde SR riešenie súčasnej krízovej situácie v železničnej preprave, ktorá nastala v dôsledku jej rozhodnutia zrušiť 25 regionálnych tratí.
Riaditeľ Connexu pre ČR, SR a Maďarsko Cyril Hervé Carnie zaslal zainteresovaným členom vlády, vrátane premiéra Mikuláša Dzurindu, otvorený list, v ktorom ponúka spoluprácu v oblasti transformácie regionálnej železničnej prepravy odvolávajúc sa na niekoľkoročné skúsenosti spoločnosti vo svete a najmä v susednej Českej republike. "Do skupiny Connex patrí aj päť spoločností v Českej republike, ktoré v poslednom roku dosiahli obrat 1,5 miliardy Kč. Spoločnosti Connex v ČR zamestnávajú skoro 1 900 zamestnancov a prevádzkujú viac ako 1 100 autobusov v desiatich mestských dopravných systémoch a na 600 medzimestských a medzinárodných linkách. Spoločnosť Connex Morava, a. s. tiež úspešne prevádzkuje na severnej Morave železničnú prepravu," uvádza sa v liste. Na základe týchto skutočností ponúka jeho autor spoluprácu pri hľadaní riešení na zachovanie, prípadne na obnovu osobnej prepravy na regionálnych tratiach, o ktorých zrušení sa v súčasnosti rozhoduje.
C. H. Carnie členom vlády tiež pripomenul, že Connex sa v európskom kontexte významne podieľa na strategických a moderných riešeniach, ktoré vyžaduje liberalizácia prepravného trhu v Európskej únii. Okrem toho vyvíja a testuje modelové riešenia na odštátnenie železničnej prepravy v súlade s koncepciou Európskej únie, nespochybňujúcou štátne vlastníctvo železničnej infraštruktúry. Zdôraznil, že spomínané prevádzkovanie železničnej trate v ČR je dôsledkom podobného rozhodnutia o zastavení osobnej železničnej dopravy v údolí Desná pre jej neziskovosť. "Projekt Connexu Morava obsahujúci integráciu viacerých foriem financovania a zníženie nákladov pri súčasnom zvýšení efektivity sa ukázal ako fungujúce riešenie, ktoré zabránilo zastaveniu prepravy na tejto trati," zdôraznil C. H. Carnie. "Connex Morava plánuje v budúcnosti rozsiahlu modernizáciu vlakových súprav," dodal.
Švédsky dopravca Connex Transport AB sa svojho času úspešne uchádzal o privatizáciu 49-% podielu v Slovenskej autobusovej doprave (SAD) Bratislava, a. s. Nakoľko však nechcel prijať podmienky kúpnej zmluvy predloženej zo strany Fondu národného majetku (FNM), ten vrátil privatizáciu SAD Bratislava na Ministerstvo hospodárstva. Ak by bola vyhlásená nová súťaž, Connex svoju účasť v nej zváži. Dôvodom, pre ktorý nechcel Connex zmluvu o predaji akcií SAD Bratislava s FNM podpísať, je podľa firmy nezáujem fondu zapracovať do kúpnej zmluvy niektoré z navrhovaných požiadaviek, týkajúcich sa napríklad podmienok nadobudnutia ďalších podielov v spoločnosti, ale aj samotného riadenia podniku. Zmluva, ako aj vládne uznesenie, z ktorého vychádzala, nekorešpondujú podľa Connexu so schválenou koncepciou privatizácie SAD. Medzi ďalšími možnými krokmi švédskeho dopravcu figurovala svojho času aj súdna žaloba.

P. Prokopovič je stále pripravený rokovať, zo svojej pozície však neustúpi
TASR 29.1.2003 17:08 Bratislava - Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR Pavol Prokopovič je stále pripravený rokovať so železničiarskymi odborármi a dohodnúť sa. Na druhej strane však tvrdí, že neexistuje možnosť odloženia termínu zrušenia osobnej dopravy na vybraných regionálnych tratiach, ku ktorému má dôjsť od nedele 2. februára.
Železničiarske odbory po dnešnom 6-hodinovom rannom ostrom štrajku ohlásili jeho obnovenie bez obmedzenia od piatku 31. januára od 23.00 h. Minister s takýmto postupom zásadne nesúhlasí: "Aj týmto krokom železničiari potvrdili, aký je ich skutočný záujem o riešenie problému. Bez toho, aby sme sa vôbec stretli, čo som im aj ponúkal..., okamžite vyhlásili ostrý štrajk a pristúpili k radikálnym krokom. Bez toho, aby využili iné prostriedky."
Opäť pritom potvrdil, že vláda neustúpi zo svojej pozície a rozhodnutia: "Viete si predstaviť, že by sa niektorý rezort zriekol teraz pol miliardy korún a povedal, dáme to na tie trate, ktoré nie sú bezpodmienečne nutné?" spýtal sa.
Aktivity odborárov pritom vníma ako ultimátum a nie ako snahu o dohodu. Reakciu predsedu vlády Mikuláša Dzurindu na vyhlásenie odborárov, že sú ochotní rokovať už iba s premiérom, sa TASR zatiaľ nepodarilo získať.

Výstražný štrajk na železnici skončil, odborári sľúbili ďalší časovo neobmedzený
TASR 29.1.2003 17:49 Bratislava - Medzi 3.00 a 9.00 h rannou dnes Slovenská republika zažila prvý železničiarsky štrajk vo svojej 10-ročnej histórii. Pravdepodobne však nebude posledný, odborové centrály totiž vyhlásili na 31. januára na 23.00 h ďalší, tentokrát časovo neobmedzený štrajk.
Rokovania s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR Pavlom Prokopovičom podľa predsedu Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) Jozefa Schmidta k ničomu neviedli, železničiari chcú preto rokovať s premiérom Mikulášom Dzurindom.
Cieľom výstražného štrajku železničiarov bolo okrem zachovania osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach po 2. februári tohto roku aj okamžité ukončenie prác na rušení ďalších viac ako 200 spojov na hlavných tratiach, ktoré bolo avizované na 2. marca. CŠV odborových železničných centrál žiadal predĺženie termínu na vyriešenie daného problému a hlavne systémovosť tohto riešenia. CŠV najprv žiada prijatie stratégie transformácie regionálnych tratí sprevádzané legislatívnym ošetrením ich prechodu pod Vyššie územné celky (VÚC). Až následne by si mali VÚC zodpovedať otázku, či o dopravu na sledovaných tratiach majú záujem.
P. Prokopovič sa po skončení štrajku vyjadril, že neuvažuje so zachovaním osobnej dopravy na regionálnych tratiach po 2. februári. Po vyhlásení časovo neobmedzeného štrajku svoje stanovisko zopakoval. Stále je však pripravený rokovať so železničiarskymi odborármi a dohodnúť sa. S avizovaným postupom odborárov však nesúhlasí. Ich aktivity pritom vníma ako ultimátum a nie ako snahu dohodnúť sa.
Zodpovednosť, a to aj finančnú za prevádzku dopravy v regiónoch, by mali podľa neho v priebehu niekoľkých týždňov, po vytvorení legislatívnych podmienok, prebrať VÚC.
Štrajk postihol približne tretinu z celkovo 2 000 vlakov, ktoré dnes prechádzali cez územie Slovenska. Spôsobil niekoľkohodinové meškanie mnohých medzinárodných, ale i vnútroštátnych rýchlikov, väčšia časť osobných vlakov bola zrušená. Zamestnanci oboch spoločností v záujme zachovania bezpečnosti ešte hodinu pred spustením štrajku začali so zastavovaním vlakových súprav v najbližších staniciach.
Železnice SR ( ŽSR ) a Železničná spoločnosť ( ZSSK ) potvrdili celoštátny charakter štrajku. Zapojilo sa do neho viac ako 70 % zamestnancov dopravnej cesty a 71,6 % dielenských pracovníkov Divízie železničných koľajových vozidiel ZSSK . S najväčšou, až takmer 88-% účasťou prebiehal štrajk v obvode zvolenskej Správy riadenia dopravy. Potom nasledovala žilinská správa s takmer 85 %, trnavská so 77-% účasťou a najmenej, len 48 % zamestnancov sa na štrajku zúčastnilo v obvode košickej správy. Počas štrajku pritom ŽSR ani ZSSK žiadnu mimoriadnu udalosť nezaznamenali. Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského sa doprava zastavila v celej železničnej sieti na Slovensku.
Výsledkom šesťhodinového celoslovenského štrajku železničiarov bude strata pre ŽSR a ZSSK v objeme približne 11,125 milióna Sk. Strata ŽSR z titulu výpadku príjmu za použitie železničnej dopravnej cesty by mala dosiahnuť asi 1,126 milióna Sk. Na tržbách v osobnej doprave by ZSSK mala prísť o približne 3 milióny a pri nákladnej doprave kalkulovala so stratou 7 miliónov Sk. Štrajk spôsobil škody aj zahraničným železničným spoločnostiam, na základe skúseností ŽSR so štrajkami v okolitých krajinách by sa však náhrady týchto škôd nemali vymáhať.
Naposledy chceli železničiari v SR štrajkovať v roku 2001. Dôvodom bol nesúhlas s projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , protest však pred jeho začiatkom centrála zrušila. Dnešný 6-hodinový štrajk predstavuje v histórii samostatnej SR prvú akciu podobného charakteru a rozsahu. Posledný štrajk sa uskutočnil ešte v čase federácie v roku 1991.

Krízový štáb železníc a MDPT bude rokovať o odvrátení štrajku s odborármi
TASR 29.1.2003 17:58 Bratislava - Centrálny krízový štáb (CKŠ) pozostávajúci zo zástupcov ministerstva dopravy, Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s. a ŽSR bude vo štvrtok rokovať s Centrálnym štrajkovým výborom (CŠV) odborových centrál na železniciach o podmienkach odvrátenia časovo neobmedzeného štrajku. Ten je plánovaný na 31. januára od 23.00 h.
Predsedom ustanoveného CKŠ sa stal minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič. Hoci je CKŠ pripravený opätovne rokovať o riešení požiadaviek odborárov, súčasne pripravuje opatrenia na zamedzenie ohláseného štrajku, uviedli pre TASR hovorcovia ZSSK a ŽSR Miloš Čikovský a Ján Keresteš.

Televízne noviny TV Markíza z 29. 1. 2003 o 19.00 h
TASR 30.1.2003 07:16 - Na dnešnom štrajku železničiarov sa zúčastnilo vyše 70 percent zamestnancov železníc. Odborárska akcia postihla takmer tretinu všetkých vlakových spojov. Niekoľkohodinové meškanie mali aj medzištátne rýchliky. Minister dopravy P.Prokopovič sa bol pozrieť na štrajkujúcich na bratislavskej hlavnej stanici. Tí ho privítali piskotom a nadávkami. Vo Zvolene zasiahol štrajk do grafikonu vyše 40 vlakov. Nikto sa však nesťažoval a železničiarov prišli podporiť aj odborári z Detvy. Zo sto slúžiacich traja dispečeri štrajk nepodporili, v Lučenci štrajkovali všetci. V Žiline štrajk spôsobil odstavenie dvoch rýchlikov s tromi cestujúcimi. Napriek štrajku železničiarov nebola mimoriadna situácia ani na autobusovej stanici a vodiči diaľkových autobusov tvrdili, že majú rovnaký počet pasažierov ako inokedy. Štrajk mal rovnaký priebeh aj na východe Slovenska. Štrajkovalo sa aj na hraniciach, čo ochromilo medzinárodnú vlakovú dopravu. Hrozby odborárov o tom, že štrajky budú pokračovať, sa naplnili. Ďalší štrajk by mal začať v piatok o jedenástej večer a bude časovo neobmedzený.
25 lokálnych tratí, na ktorých bude od februára obmedzená osobná vlaková doprava, vytváralo každý mesiac stratu takmer 50 mil. Sk. Minister Prokopovič tvrdí, že nemôže nútiť železnice, aby tieto neefektívne trate prevádzkovali aj naďalej. Po ukončení štrajku dnes jasne povedal, že nátlaku odborov nemieni ustúpiť. Podľa ministra sú straty príliš vysoké a železnice nemajú na výber. Podnik si totiž ďalšie zvyšovanie dlhov nemôže dovoliť. Ku koncu minulého roka mali železnice dlhy vo výške 49 mld. Sk, od roku 1996 teda vzrástli štvornásobne. Naproti tomu priemerná mzda na železnici vzrástla za posledných 6 rokov z 9 na takmer 17 tisíc korún. Tieto mzdové úrovne podľa S. Opaterného nedosahujú ani vysokoškolskí profesori. Plat riaditeľa ŽSR a ZSSK je niečo cez 100 tisíc korún mesačne. Toľko nezarába ani premiér. Rezort dopravy kritizuje aj vysokú prezamestnanosť na železnici. V USA spravuje železničná firma 40 tisíc kilometrov tratí a má 18 tisíc zamestnancov. Naše železnice spravujú 3600 km tratí a majú takmer 43 tisíc zamestnancov. Železničiarski odborári však tieto čísla nechcú vidieť. Prokopovič však jasne tvrdí, že na takto fungujúce železnice štát už nemá peniaze.
(krátené)


Strana vytvorená: 3-II-2003 (pr0304u.htm)
Späť / Back Nasledujúci / Next