Železnice zrušia asi 25 lokálok
Sme, 13.1.2003 - Od začiatku februára zmiznú
motorové vlaky pravdepodobne z 25 regionálnych tratí. O prácu
príde asi 443 železničiarov, stovky cestujúcich sa budú
musieť preorientovať na autobusy a vlastné autá.
Pôvodne sa hovorilo o zrušení dopravy na všetkých 32 regionálnych
tratiach, ale vo Vysokých Tatrách budú lokálky premávať bez
zmeny.
Na tratiach, ktoré sa budú rušiť, si štát od železníc
neobjednal tzv. výkony vo verejnom záujme. Železnice a
ministerstvo dopravy už vypracovali definitívny zoznam tratí,
ktoré sa majú od 2. februára rušiť, ale v stredu o tom bude
ešte rokovať vláda.
„Vláda si vyhradila právo rozhodnúť, ktoré trate zruší.
Takže ona s konečnou platnosťou povie či áno a v akej miere,“
povedal hovorca železničnej spoločnosti Ján Čikovský.
Obyvatelia mnohých dedín do poslednej chvíle dúfajú, že rušenie
dopravy sa nebude týkať ich trate a niektorí starostovia
dodnes veria, že vláda rozhodnutie železníc ešte zvráti
alebo aspoň zabezpečí náhradnú dopravu autobusmi.
Podľa návrhu ministerstva majú autobusy zabezpečiť náhradnú
dopravu len na troch zrušených tratiach.
Železničiarski odborári vstúpili do štrajkovej pohotovosti a
sú pripravení vyhlásiť ostrý štrajk.
Železnice už nechcú straty – rušia
trate
Sme, 13.1.2003 - Len pre tri z 25 zrušených
regionálnych tratí zabezpečí Železničná spoločnosť náhradnú
dopravu autobusmi. V ostatných regiónoch budú musieť jazdiť
cestujúci doterajšími autobusovými linkami.
Na tratiach Trenčín – Chynorany, Levice – Štúrovo, Zvolen
– Čata budú jazdiť autobusy popri železničnej trati a
zastavovať budú na existujúcich železničných zastávkach.
Na týchto troch tratiach boli motorové vlaky najmenej stratové,
a tak železnice predpokladajú, že autobusy sa tam uživia.
„Železničná spoločnosť je podnikateľský subjekt a do
transformácie sme išli s tým, že podľa zákona nebudeme
zabezpečovať stratové činnosti,“ povedal hovorca Železničnej
spoločnosti Miloš Čikovský. Železnice sa vlani rozdelili na
Železničnú spoločnosť, ktorá prevádzkuje vlaky a Železnice
SR, ktoré majú na starosti koľajnice. „V minulosti sa
stratová osobná doprava riešila tak, že železniciam dal štát
úver. Za tie roky sa strata nazbierala na 17 miliárd korún a
veľká časť týchto dlhov je ešte v Železniciach SR. Železničná
spoločnosť, ako nová firma, má v podnikateľskom pláne zisk.
Takže sa nemôžeme držať starej praxe. Zabezpečíme tú
stratovú dopravu, ktorú štát zaplatí. Sme pripravení
zredukovať od 1. februára osobnú dopravu na regionálnych
tratiach. Uvidíme, ako sa k tomu v stredu na svojom rokovaní
postaví vláda,“ povedal Čikovský.
Opatrenia v regionálnej doprave
* úplne sa má zrušiť prevádzka železničnej osobnej
dopravy na 22 tratiach, čo je spolu 511 kilometrov (14,3
percenta celej siete)
* popri ďalších troch zrušených tratiach s celkovou dĺžkou
207 kilometrov (5,5 percenta siete) sa má zaviesť zmluvná
autobusová doprava, ako náhrada železničnej osobnej dopravy
* železnice prepustia obslužný personál – vlakové čaty,
osobní pokladníci, rušňové čaty a pracovníci opravovní koľajových
vozidiel – v celkovom počte 443 pracovníkov (358 na tratiach
s úplným zastavením osobnej dopravy, 85 na tratiach s
autobusovou osobnou dopravou)
* na 11 tratiach s celkovou dĺžkou 398 kilometrov (11,1
percenta siete) lokálna železničná osobná doprava zostane, sú
to trate vo Vysokých Tatrách – najmä elektrifikované, na
ktorých jazdia nové elektrické vláčiky
* odpredaj, resp. vyradenie nadbytočných hnacích vozidiel (65
kusov) a prípojných vozňov (45 kusov) používaných na vybraných
tratiach
Výsledná verzia redukcie osobnej
dopravy od 2. februára 2003
Sme, 13.1.2003
Zastavenie osobnej dopravy bez náhrady
Zohor – Plavecký Mikuláš
Zohor – Záhorská Ves
Jablonica – Brezová pod Bradlom
Nemšová – Lednické Rovne
Žilina – Rajec
Šaľa – Neded
Komárno – Kolárovo
Kozárovce – Lužianky
Zbehy – Radošina
Prievidza – Nitrianske Pravno
Zlaté Moravce – Úľany nad Žitavou
Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica
Lučenec – Kalonda
Breznička – Katarínska Huta
Plešivec – Muráň
Plešivec – Slavošovce
Rožňava – Dobšiná
Moldava nad Bodvou – Medzev
Poltár – Rimavská Sobota
Spišská Nová Ves – Levoča
Trebišov – Vranov nad Topľou
Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany
Zastavenie železničnej osobnej dopravy, nahradenie
autobusmi
Trenčín – Chynorany
Levice – Štúrovo
Zvolen – Čata
Odborári sú pripravení na štrajk
Sme, 13.1.2003 - Odborári zo železníc vyhlásili
minulý týždeň štrajkovú pohotovosť. Hoci železnice
tvrdia, že po zrušení väčšiny lokálok budú musieť
prepustiť 443 zamestnancov, odborári hovoria o troch tisíckach.
„Rozhodnutie rušiť regionálnu osobnú železničnú dopravu
je nesystémovým riešením aktuálnych ekonomických problémov
štátu. Takéto rozhodnutie nie je v súlade s avizovanou snahou
vlády o preferovanie ekologických dopravných systémov a
snahou o vytvorenie podmienok na rozvoj regiónov,“ tvrdí
predseda kresťanských železničných odborov Jozef Micsinai.
Šéf Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt tvrdí,
že rušenie lokálok sa dotkne tritisíc ľudí – rátajú
medzi nich nielen tých, čo prepustia, ale aj tých, ktorých sa
rušenie dotkne zmenou pracovného režimu. Podľa odborárov
problémy spôsobí aj zrušenie ďalších 122 vlakových spojov
na iných tratiach.
Do štrajkovej pohotovosti sa zapojilo deväť železničiarskych
odborových centrál a na 23. januára pripravujú v Bratislave
protestné zhromaždenie. Vytvorili Centrálny štrajkový výbor
a rokujú o možnosti ostrého štrajku. Doteraz vyzbierali vyše
30-tisíc podpisov, aby sa doprava na lokálnych tratiach nezrušila.
Dedinčania stále dúfajú, že lokálky
nezrušia
Sme, 13.1.2003, RICHARD FILIPKO - Ľudia z dedín,
ktorí chodia do práce motorovými vlakmi, stále dúfajú, že
vláda a ministerstvo si to s rušením tratí ešte rozmyslí.
„My stále nevieme, ako to bude. V decembri sa hovorilo, že
lokálku nám definitívne zrušia. Minulý týždeň sme sa tešili,
lebo sa v dedine vravelo, že ju nezrušia. Už som aj v robote
kolegom povedal – dobre je, lokálka bude premávať. Aj naši
železničiari tak povedali. Vy teraz hovoríte, že ju asi zruší
vláda. Naozaj neviem, ako budeme chodiť do roboty,“ hovorí
chlapík pri stanici v Záhorskej Vsi. Ešte pred mesiacom tamojší
robotníci tvrdili, že lokálka tam premáva sto rokov a určite
ešte sto aj premávať bude.
Trať zo Zohora do Záhorskej Vsi, najzápadnejšej obce
Slovenska, sprevádzkovali v novembri 1911. Domáci hovoria, že
na 14-kilometrovej trati býva ráno a popoludní lokálka plná
najmä cez školský rok, plné sú vraj aj autobusy. Ak hneď po
zrušení vlakov nepribudnú autobusové spoje, ľudia budú mať
problémy dostať sa z dediny.
Vedenie Slovenskej autobusovej dopravy v Malackách zatiaľ
nedostalo žiadnu požiadavku, aby od februára posilnilo spoje.
„Nik s nami nehovoril, vieme len to, čo sme si prečítali v
novinách. Keby prišlo vedenie obcí s konkrétnymi požiadavkami,
vedeli by sme povedať, či dopravu vieme, alebo nevieme zabezpečiť,“
povedali v SAD Malacky. V ich okrese zrušia lokálky aj na 35–
kilometrovej trati zo Zohora do Plaveckého Mikuláša.
„Obce aj mestá v našom regióne písali železniciam,
ministerstvu aj predsedovi vlády, že nesúhlasíme s rušením.
Napísali sme, že máme záujem o transformáciu, že osobnú aj
nákladnú dopravu si budeme prevádzkovať sami, aby nám dali
trať do prenájmu. Štátu by sme platili nájom, alebo by sme
si to od štátu odkúpili,“ hovorí primátor Rajca v okrese
Žilina Ján Rybárik. Železnica však trať prenajať alebo
predať nechce. Ponúka len, aby sa obce finančne podieľali na
zabezpečení stratových vlakových liniek, alebo si vytvorili
vlastnú spoločnosť a prevádzkovali ich sami. Trate si chcú
nechať. „Nechcú s nami o tom ani rokovať. Prečo by sme my
mali prevádzkovať stratové vlaky a oni by mali mať ziskové
koľajnice? Chceli sme, aby nám dali jednu trať ako celok a my
to dokážeme so ziskom prevádzkovať,“ hovorí Ján Rybárik
Z jeho mesta vedie trať do Žiliny a zbiera ľudí z celej
rajeckej doliny, vrátane kúpeľnej obce Rajecké Teplice.
Tvrdia, že ušetria pol miliardy
Podľa prepočtov železničnej spoločnosti sa zrušením
osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach ušetrí 576,4 milióna
korún. Ide o energie, poplatky za používanie železničnej
dopravnej cesty, výplaty a ostatné priame aj nepriame náklady.
O 59,7 milióna sa naopak zvýšia náklady v súvislosti so
zabezpečením autobusovej dopravy na troch zrušených tratiach.
Celková úspora je 516,6 milióna. Stratu z tržieb z prepravy
cestujúcich vlakmi vypočítala Železničná spoločnosť na 47,8
milióna korún, čiže po odrátaní tržieb predstavuje ušetrenie
468,9 milióna korún. (rf)
Gemeri podpisová akcia za lokálky
Sme, 13.1.2003 - Vyše šesťtisíc ľudí sa na
Gemeri podpísalo pod petíciu za zachovanie osobnej dopravy na
tamojších regionálnych tratiach. Zrušením troch tamojších
lokálnych tratí sa zaoberala aj Rada Združenia miest a obcí
horného Gemera. „Nebolo by múdre zrušiť osobnú železničnú
dopravu úplne, lebo to skomplikuje život obyvateľov regiónu,
ich prepravu do a zo zamestnania,“ povedal predseda rady František
Kardoš, ktorý je súčasne primátorom mesta Rožňava.
Miestni tvrdia, že zrušením tratí príde o prácu 80 železničiarov,
čo je pre región s vyše 30-percentnou mierou nezamestnanosti
ďalšia záťaž. František Kardoš sa obáva, že onedlho po
zrušení osobnej prepravy, by sa prevádzka na týchto tratiach
v dôsledku ešte nižšej rentabilnosti zrušila celkom a
nejazdili by ani nákladné vlaky. „Myslíme si, že Železničná
spoločnosť má veľké rezervy v redukovaní administratívno-technického
aparátu a tam by mohli dosiahnuť väčšie úspory nákladov,“
povedal.
Petíciu za zachovanie dopravy na lokálnej trati podpisovali aj
obyvatelia v okolí Banskej Štiavnice. Trať z Hronskej Dúbravy
do Štiavnice vedie členitým terénom a podľa obyvateľov by
zrušenie trate mohlo mať negatívny vplyv na rozvoj cestovného
ruchu. Štiavnica je v zozname svetového kultúrneho dedičstva
UNESCO.
Motoráčiky, ktoré Štiavničania prezývajú Anča, by chceli
zachovať aj študenti, pretože školy v tomto meste navštevuje
približne tritisíc stredo– a vysokoškolákov.
Nerušte nám vlaky!
Nový Čas, 13.1.2003 - Kvôli pripravovanému rušeniu
osobnej dopravy na 25 vybraných železničných tratiach
pripravujú príslušné odborové centrály na 23. januára
protestné zhromaždenie. Zúčastní sa na ňom 9 odborových
centrál, ktoré vyjadria s avizovaným rušením regionálnej
dopravy svoj nesúhlas.
V kauze vlakového tendra Bakšay
obvinený už aj z prijímania úplatku 860 000 EUR
13.1.2003, TASR - Generálna prokuratúra (GP) SR
rozšírila obvinenie bývalého federálneho ministra zahraničného
obchodu Jozefa Bakšaya o trestný čin prijímania úplatku a
inej nenáležitej výhody. Ako dnes uviedli Televízne noviny TV
Markíza, malo ísť o úplatok 860 000 EUR, teda približne 35
miliónov Sk, v súvislosti s kontroverzným železničným
tendrom.
Kľúčová je v tomto prípade výpoveď bývalého poslanca Víťazoslava
Mórica. Podľa spisu sa z iniciatívy Bakšaya obaja stretli v
roku 2001 neďaleko Brna v Českej republike. "Obvinený sa
tam vyjadril, že vie ovplyvniť výsledok tendra na 35 ľahkých
motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť (ZSSK),"
povedal pre Markízu Ján Bernát, riaditeľ Úradu špeciálneho
prokurátora GP SR. "Požadoval za to 430 000 EUR s tým, že
ak dosiahne úspech, bude požadovať ďalších 430 000 EUR, a v
prípade, že úspech nedosiahne, preddavok vráti," pokračoval
Bernát.
Bakšay mal kontaktovať Mórica pre jeho blízky vzťah k ŽOS
Vrútky, ktorá bola členom konzorcia, uchádzajúceho sa o zákazku.
Móric ponuku odmietol a napokon vypovedal. "O tomto tendri
už bolo povedaných toľko klamstiev, že bolo treba povedať aj
to, ako to naozaj v skutočnosti bolo," vyjadril sa v tejto
súvislosti pre TV Markíza.
Jozefovi Bakšayovi v najbližších dňoch doručia uznesenie o
obvinení. Keďže je občanom Českej republiky, slovenská
strana musí o spoluprácu požiadať české orgány činné v
trestnom konaní, uzavrela Markíza.
V kauze železničného tendra vyšetrovatelia už v septembri
obvinili okrem Bakšaya aj exministra dopravy Jozefa Macejka,
vtedajšieho štátneho tajomníka rezortu dopravy Michala Baloga
a vedúceho úradu rovnakého ministerstva Petra Klučku. Bakšay
bol obvinený pre pokus o korupciu šéfa výberovej komisie a
Macejko, Balog a Klučka pre zneužívanie dôverných osobných
informácií o štátnej zákazke na nákup 35 ľahkých vlakových
súprav v prospech spoločnosti Alstom, ktorého sa mali dopustiť
začiatkom minulého roka.
Víťazom tendra ZSSK, a. s. na nákup 35 ĽMJ sa stalo slovensko-švajčiarske
konzorcium DMU GTW, združujúce ŽOS Vrútky a švajčiarsky
Stadler Busnang AG. Neúspešný uchádzač francúzsky Alstom však
dodatočne predložil vylepšenú cenovú ponuku. Jozef Bakšay
mal podľa predchádzajúcich informácií v bratislavskej reštaurácii
Traja mušketieri hovoriť o odmene v prípade úspechu francúzskej
spoločnosti. V reštaurácii sedel aj exposlanec Peter Kresánek,
ktorého list premiérovi Mikulášovi Dzurindovi, zverejnený v
médiách, vyvolal okolo tendra škandál. Tender "stál
hlavu" bývalého ministra dopravy Macejka. Jeho nástupca
Ivan Mikloš 5. septembra výsledky súťaže zrušil a minister
dopravy novej vlády Pavol Prokopovič sa s jeho rozhodnutím
stotožnil.
Ľudia nad cestovným plačú, štát
na vyššie zľavy nemá
Pravda, 14.1.2003, Jana Morháčová - Zdraženie
dopravy vo vlakoch a autobusoch je podľa cestujúcich na
Slovensku príliš vysoké. Dopravné podniky však tvrdia, že
ak má štát obmedzené možnosti, muselo k tomu dôjsť.
"Ak mám dávať na dopravu detí do školy namiesto 200 Sk
takmer 500 korún mesačne, je to problém, veď je to desatina môjho
príjmu," tvrdí matka dvoch detí z Utekáča.
"Muselo dôjsť k zmene. Dopravcovia dlho ťahajú straty,
ktoré vytváral štát tým, že ich zaväzoval k výkonom, no
neplatil straty, ktoré z toho vznikali," doplnil Miloš Čikovský
zo Železničnej spoločnosti.
Od Nového roka cestujeme vlakmi a autobusmi za ceny o 15 percent
vyššie ako v minulom roku. Súčasne sa znížili zľavy najmä
žiakom a študentom, ktorí denne dochádzajú do školy. Zmeny
sa najviac dotkli rodín, ktoré musia vypravovať do škôl
deti, pretože týždenné a mesačné cestovné lístky zdraželi
oproti minulému roku o 140 percent. Na všetky zľavy v
autobusovej doprave štát vyčlenil na tento rok 1,05 miliardy
korún. Obe železničné firmy dostali 6,6 miliardy korún.
"Štát naďalej dotuje žiacke a študentské cestovné,
iba rozsah zliav sa znížil. Aj tento rok však bude 70 percent
z ceny za cestovanie žiakov a študentov platiť štát."
Povedala to hovorkyňa ministerstva dopravy Mária Miková.
Prakticky to znamená, že študenti a žiaci, ktorí cestujú na
týždenné alebo mesačné predplatné lístky, v autobusoch či
vlakoch naďalej platia len necelú tretinu z celkovej ceny za
prepravu.
Minister dopravy pri schvaľovaní zmien vo vláde upozornil, že
možnosti štátneho rozpočtu sú obmedzené a naďalej nie je
možné nútiť dopravcov, aby vozili ľudí so zľavami a nikto
im straty nekompenzoval. "Urobili sme to, čo sa malo urobiť
už dávno. Stanovili sme maximálne možnosti štátu a podľa
toho sa určia aj podmienky v doprave," doplnil štátny
tajomník ministerstva dopravy Branislav Opaterný.
"Podľa prepočtov zvýšenie cestovného a obmedzenie zliav
prinesie vyššie tržby asi o 705 miliónov korún. Aj tak sa
mnohé podniky autobusovej dopravy nedostanú do zisku. Reálne
straty z poskytnutých výkonov budú o niečo vyššie ako to,
čo je schválené v štátnom rozpočte," upozornil Eduard
Vaník, šéf ekonomickej komisie Združenia autobusových
prepravcov.
Podľa jeho slov situácia sa už musela riešiť, pretože
podniky autobusovej dopravy nemohli naďalej vykrývať každoročné
straty zo svojich ziskov.
"Hľadali sme rezervy, ale ceny vstupov sa nám stále zvyšovali.
Nemôžeme donekonečna roztvárať nožnice medzi našimi nákladmi
a nezvyšujúcimi sa tržbami. Zvyšovanie cestovného je citlivá
záležitosť, ale bez neho nie je možné definitívne
vysporiadať vzťahy medzi dopravcami a štátom," povedal
ďalej Vaník.
Dopravcovia - teda 17 autobusových podnikov a železničné
podniky - majú predpísané regulované ceny. Je to napríklad výška
cestovného, ako aj rozsah dopravy tak, aby bola zabezpečená
doprava do všetkých časti Slovenska. "Treba povedať, že
tento rok bude pre podniky autobusovej dopravy všetko drahšie -
od nafty až po zvýšenú daň z pridanej hodnoty. DPH je v
regulovaných cenách dopravy započítaná automaticky. Teda
minulý rok sme z každého lístka odvádzali štátu 10
percent, v tomto roku je to 14 percent," doplnil Vaník.
Podľa analýz ministerstva dopravy najväčší záujem o týždenné
a mesačné cestovné lístky v autobusoch je na trate do
vzdialenosti 16 kilometrov.
"Štát dlhodobo nevykrýva straty vyplývajúce zo zmluvy
vo verejnom záujme, a preto bolo potrebné čiastočne upraviť
zľavy," doplnil hovorca Železničnej spoločnosti Miloš
Čikovský.
Železničná spoločnosť napríklad za prvý polrok získala na
tržbách za týždenné či mesačné cestovné lístky 21,6
milióna korún. Strata na tržbách len pri týchto dvoch typoch
zliav predstavovala 90 miliónov korún.
„Plácačka“ sa stane minulosťou
Sme, 15.1.2003 - Výpravka alebo ľudovo „plácačka“,
ktorou železniční výpravcovia signalizujú strojvodcovi voľno
na jazdu, sa na českých železniciach stane minulosťou. Na
zhruba pätine staníc už nie sú výpravcovia, ale moderné traťové
a staničné návestidlá obsluhované z jedného miesta vzdialeného
až desiatky kilometrov. Výpravca tak príde o výpravku a píšťalku
a z troch najznámejších symbolov mu zostane len červená čapica.
Od miliárd k zastávkam
Národná obroda, 15.1.2003, Lukáš Pardubský -
Diskusia o rušení stratových železničných tratí sa
presunula z úrovne vlády, ministerstiev a vedenia železníc do
regiónov. Už to nie sú iba anonymné miliardy, ktoré sa
platili zo štátneho, a preto nikoho netrápili. Z problému železníc
a štátu sa stáva problém všetkých. Na bezbolestné riešenie
je už pravdepodobne neskoro.
Možno namietať, že rušenie stratových tratí je najjednoduchším
spôsobom, ako zadlžovanie železníc čiastočne obmedziť. Stačí
si spočítať náklady, koľko ktorá trať stojí a koľko sa
vyberie z cestovného. Bez uvažovania nad tým, ako dostať
jednotlivé trate zo straty, odstaviť záujmy regiónov a ich
obyvateľov na vedľajšiu koľaj.
Hra na zlý štát a železnice však na celej čiare neobstojí.
Problém nevznikol dnes a vinníkov súčasného stavu je viacero.
Svoju zodpovednosť majú železnice a ich vedenie, ktoré sa často
nedokázalo pružne prispôsobiť trhu. Pre štátny podnik, na
ktorého zlé financovanie dopláca štát, to nie je nič
neobvyklé. Možno by niekde skutočne pomohlo zriadiť novú
zastávku, ako napríklad v priemyselnom parku na Záhorí, a trať
by sa stala rentabilnou. Niekde sú zase železničné stanice
niekoľko kilometrov od obce a treba k ním „šliapať“ pešo.
Aj veľké zmeny sa niekedy môžu dosiahnuť maličkosťami.
Nehovoriac o veľkých investíciách do sporných administratívnych
budov. Jednoznačné je aj to, že situácii nepomohol ani štát,
ktorý železniciam najmä v minulosti neplatil načas za výkony
vo verejnom záujme. Na druhej strane však svoj diel viny majú
aj regióny. Zobudiť sa mohli skôr, a tak niektoré trate zachrániť.
Teraz na to potrebujú peniaze, ktoré im chýbajú. Mnohí si vo
svojich regiónoch istotne spomenú na prípady, keď miestna
samospráva svojimi nelogickými rozhodnutiami rozvoj železničnej
siete brzdila.
Ani odborári, ktorí protestujú proti prepúšťaniu súvisiacemu
s rušením tratí, nemôžu mať úplne čisté svedomie. Práve
oni nesúhlasili s racionalizačnými opatreniami, ktoré by si
vyžiadali prepustenie železničiarov. A tie mohli hospodárenie
železníc výrazne zlepšiť.
Aj preto sa už všetky trate istotne zachrániť nepodarí.
Napriek tomu sa chyby minulosti nesmú opakovať, pretože súčasné
rušenie tratí by totiž nemuselo byť posledným. Dokážu si
to však tí, ktorí majú veci v rukách, uvedomiť?
Vláda vyjadrila súhlas s rušením
osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach
15.1.2003, TASR - Vláda SR dnes vyjadrila súhlas
s redukciou osobnej dopravy na 25 regionálnych koncových
tratiach od 2. februára tohto roka. Strana maďarskej koalície
(SMK) sa na rokovaní kabinetu hlasovania zdržala.
Na troch úsekoch bude železničná doprava nahradená
autobusovou. Ide o trate Trenčín - Chynorany, Levice - Štúrovo
a Zvolen - Čata, ktoré pokrývajú 5,8 % železničnej siete (207
km) a prislúcha im dopravný výkon 1,280 milióna vlakových
kilometrov. Kilometrická dĺžka zvyšných 22 tratí
predstavuje 511 km (14,3 % siete) a výpadok dopravného výkonu
2,798 milióna vlakových kilometrov.
Osud regionálnych tratí už de facto spečatila vláda SR
tohtoročnou výškou rozpočtovej dotácie pre ZSSK a objednaným
dopravným výkonom, ktorý jej prispôsobila. ZSSK tak ako
prepravca získa od štátu na výkony vo verejnom záujme tento
rok 4,33 miliardy Sk, čo na prevádzku inkriminovaných tratí
nepostačí. O nájdenie prostriedkov na zachovanie obslužnosti
územia sa preto snaží regionálna samospráva.
Celkový efekt uvedeného opatrenia bude podľa hovorcu Železničnej
spoločnosti (ZSSK) Miloša Čikovského znamenať úsporu nákladov
v objeme 468,8 milióna Sk. Uvedené číslo však nepočíta s
odstupným a odchodným pre zamestnancov, ktorých sa redukcia
dopravy dotkne. V ZSSK pôjde predovšetkým o pracovníkov Divízie
železničných koľajových vozidiel a Divízie osobnej prepravy.
Spoločnosť počíta s prepustením 443 zamestnancov, z toho 358
na tratiach s úplným zastavením osobnej dopravy a 85 na
tratiach, kde dôjde k jej nahradeniu autobusovou dopravou. Prepúšťanie
členov vlakových a rušňových čiat, osobných pokladníkov,
pracovníkov opravovní koľajových vozidiel by malo prebehnúť
do jedného až dvoch mesiacov po zrušení osobnej dopravy na
dotknutých tratiach.
Redukcia osobnej dopravy bola súčasťou kabinetom schválenej
Správy o postupe prípravy a priebehu transformácie Železníc
SR (ŽSR). Kľúčovým momentom z hľadiska transformácie pôvodných
Železníc Slovenskej republiky bolo ponechanie úlohy správcu a
prevádzkovateľa dopravnej cesty na tejto zložke a presun
dopravných činností na novovzniknutú ZSSK, a. s., Bratislava
k 1. januáru minulého roka. Majetkový vklad do dopravcu pritom
predstavoval 30,961 miliardy Sk.
Materiál hodnotí aj plnenie postupného oddlžovania štátu voči
ŽSR za neuhradené výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až
2001. Ku koncu sledovaného obdobia predstavovala istina dlžnej
sumy podľa kalkulácie ministerstva dopravy 11,272 miliardy Sk.
V roku 2001 uvoľnil štát prostredníctvom Fondu národného
majetku (FNM) SR na oddlženie dve miliardy Sk. V minulom roku išlo
o sumu 2,915 miliardy Sk, z ktorej časť bola poukázaná a použitá
na následnú anuláciu dlhu ŽSR voči Sociálnej poisťovni,
Spoločnej zdravotnej poisťovni, Národnému úradu práce, daňovým
úradom a na úhradu záväzkov z obchodných vzťahov.
Vláda SR uložila ministrovi dopravy vypracovať do konca marca
tohto roka plán plnenia konsolidačnej funkcie ŽSR, ktorá je
spojená so zotrvaním záväzkov voči verejným fondom a úverov
so štátnou zárukou práve na ŽSR.
Prokopovič: Doprava na polovici rušených
lokálok sa môže obnoviť do konca marca
15.1.2003, TASR - Zhruba do konca marca by podľa
slov ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavla
Prokopoviča mohla byť obnovená doprava na asi polovici z 25
lokálnych tratí, na ktorých osobné vlaky prestanú premávať
od 2. februára.
"Predpokladám, že do jedného až dvoch mesiacov od zrušenia
dopravy bude na polovici tratí doprava obnovená," konštatoval
pre TASR minister Prokopovič. Podľa neho by mohlo dôjsť k
zapojeniu sa samospráv do prepravy vlakov na lokálkach. "Rokujeme
s viacerými samosprávami. Sme ochotní pristúpiť aj na
spolufinancovanie zo strany samospráv," konštatoval P.
Prokopovič.
Počas pozastavenia osobnej vlakovej dopravy na lokálkach budú
prepravu osôb v dotknutých oblastiach zabezpečovať podniky
SAD. "Toto bolo podmienkou vlády SR pri schválení materiálu,"
zdôraznil šéf rezortu. Zrušenie prepravy na lokálkach, ktorým
Železničná spoločnosť ušetrí ročne 468,8 milióna Sk, je
podľa P. Prokopoviča krokom v prospech spoločnosti, čo by si
podľa neho mali uvedomiť aj odbory. "Myslím si, že na železniciach
nedôjde k štrajku. S odbormi rokujeme. Mali by si uvedomiť, že
k rušeniu osobnej dopravy na lokálkach dochádza preto, aby železnice
fungovali. V opačnom prípade môže nastať kolaps,"
upozornil minister. Po zrušení lokálok môže v závislosti od
obnovenia dopravy na týchto tratiach prísť o prácu od 40 do
400 ľudí. Podľa ministra však železničiarov dostatočne chráni
kolektívna zmluva.
Bombardier a Škoda Holding chcú spolu
súťažiť o železničné objednávky v KSVE
15.1.2003, TASR - Najväčší svetový výrobca
železničných vozidiel Bombardier Inc. dnes oznámil, že v
aliancii s českou Škodou Holding chce súťažiť o získanie
železničných objednávok vo východnej Európe.
Podľa hovorkyne montrealského Bombardiera Lydie Dufresneovej je
partnerstvo zamerané na účasť v nadchádzajúcich tendroch,
kde za najväčšieho konkurenta pokladá nemecký Siemens.
Len v Českej republike a na Slovensku je potenciál pre asi
stovku vlakových súprav, tvrdí Dufresneová. Prvý projekt, na
ktorom budú spoločnosti spolupracovať, je vývoj elektrického
vysokorýchlostného vlaku, ktorý bude vyrobený pod licenciou
škodováckej Dopravnej Techniky v Plzni. Obe spoločnosti chcú
spolupracovať aj pri modernizácii elektrických a dieslovo-elektrických
lokomotív v Rusku, Českej republike a na Slovensku.
Škoda Holding bola na konci minulého mesiaca predaná americkej
investičnej skupine Appian Group a nemá žiadny vzťah k Škode
Auto, patriacej pod koncern Volkswagen.
Prokopovič potvrdil trate, kde rušia
osobnú dopravu
Pravda, 16.1.2003, Jana Morháčová - Od 2.
februára sa na Slovensku ruší osobná železničná doprava na
25 lokálnych železničných tratiach. Na troch z nich zabezpečia
železnice náhradnú autobusovú dopravu za cenu vlakových lístkov.
Uviedol to včera minister dopravy Pavol Prokopovič po rokovaní
vlády. Podľa zistení Pravdy z navrhovaného zoznamu vypadla
len trať Čadca - Skalité.
Ministri však zaviazali Prokopoviča, aby do konca apríla
pripravil návrhy o možnosti zabezpečenia osobnej železničnej
dopravy na lokálnych tratiach prostredníctvom samospráv, VÚC
prípadne podnikateľských subjektov, a to zrušením cenovej
regulácie, teda s voľnou tvorbou cien.
Podľa Prokopoviča sa regióny začali ozývať až na poslednú
chvíľu.
"Mám dohodnuté stretnutia s dvoma skupinami primátorov a
starostov, ktorí sú ochotní zapojiť sa aj do financovania,"
zdôraznil minister dopravy.
Rovnako musí rezort dopravy po troch mesiacoch pripraviť
vyhodnotenie, čo zrušenie tratí spôsobilo.
Vláda včera riešila komplexný materiál o transformácii železníc
na dve firmy - Železničnú spoločnosť a Železnice SR a ich
finančnú situáciu. V rámci tohto materiálu boli aj
opatrenia, ktoré majú šetriť peniaze. "Zoznam tratí s
obmedzením dopravy neschvaľuje vláda, takéto rozhodnutie je
plne v kompetencii Železničnej spoločnosti a ministra dopravy,"
zdôraznil Prokopovič. Napriek tomu Prokopovič informoval
svojich kolegov o ekonomických dôvodoch, ktoré viedli k zrušeniu
dopravy na regionálnych tratiach. Železničná spoločnosť tým
usporí 460 miliónov korún ročne.
Podľa slov ministra dvaja členovia z vlády odmietli podporiť
tento materiál.
"Trate boli vybrané pre veľkú stratovosť. Tieto
opatrenia sú nevyhnutné," zdôraznil minister. Spresnil,
že rušenie dopravy sa prejaví aj prepúšťaním pracovníkov.
"Ide o 40 až 400 pracovníkov," uviedol Prokopovič.
Štiavnica chce o lokálku bojovať
Sme, 16.1.2003, KVETA FAJČÍKOVÁ - Výsledná
verzia redukcie železničných tratí, ku ktorej má prísť od
februára, Štiavničanov sklamala. Jednou zo zrušených tratí
má definitívne byť aj lokálka medzi Hronskou Dúbravou a
Banskou Štiavnicou. Obyvateľom mesta nepomohla ani petícia,
ktorú podpisovali koncom minulého roka.
Primátor mesta Marián Lichner považuje rozhodnutie za
kontraproduktívne. Mesto však podľa jeho slov zbrane neskladá
a o lokálku bude bojovať ďalej na najvyšších miestach. Ak
neuspejú na domácej pôde, chcú sa obrátiť až na Radu Európy
či UNESCO.
„Na objednávku slovenskej vlády vypracovala Rada Európy v
roku 1994 technickú správu rozvoja mesta. Jedným zo základných
odporučení rady je rozvoj cestovného ruchu a školstva. Bez
dopravy sú oba body čisto teoretická záležitosť,“ dodáva
Lichner.
Plánované zrušenie lokálky by podľa neho výrazne poznačilo
dôveru investorov, ktorých sa v posledných rokoch podarilo do
mesta prilákať. Banská Štiavnica je navyše na zozname svetového
kultúrneho dedičstva UNESCO a v parlamente bol prijatý aj zákon
o Banskej Štiavnici. Vláda sa v ňom zaväzuje podporovať
rozvoj mesta. Práve preto je podľa vedenia mesta zrušenie
trate v rozpore s proklamovanou podporou.
Skôr, ako sa mesto obráti na Radu Európy a UNESCO, chce ešte
raz osloviť poslancov parlamentu a vlády.
Banská Štiavnica má excentrickú polohu a zrušenie trate by
podľa vedenia mesta odrezalo Štiavnicu od sveta. Rozvoj cestovného
ruchu by viditeľne utrpel. Okrem toho sa Štiavnica považuje za
študentské mesto. Na stredné a vysoké školy sem dochádza
približne tritisíc mladých ľudí. Prevažná väčšina z
nich využíva práve železničnú dopravu.
Rýchlovlak sa rúti Šanghajom, ale
bicykle ďalej vládnu
Bez bicyklov si milióny Číňanov život
nevedia predstaviť. Ani v takom modernom meste, akým je Šanghaj.
PRAVDA 14. januára 2003, Boris Latta, Šanghaj -
Bratislava - Bez bicyklov si milióny Číňanov život nevedia
predstaviť. Ani v takom modernom meste, akým je Šanghaj.
"Je to náš život, nenáročný, rýchly a do každého počasia,"
usmieva sa Liu Ši, keď mi ukazuje svojho dvojkolesového tátoša
na križovatke ulíc Fu-ju a Ja-čang neďaleko záhrady Juan -
Juan.
Bicykle rôznych značiek, ale rovnakej kvality. Každý z nich
totiž dokáže odviezť okrem svojho majiteľa napríklad aj takú
propán-butánovú fľašu či desiatky kilogramov do niekoľkých
metrov týčiaceho sa tovaru.
Od určitého času má Šanghaj novú dominantu. Vlastní totiž
najrýchlejší vlak na svete, ktorý udáva tep 16-miliónového
mesta.
Reč je o "lietajúcom blesku", modernej magnetickej železničnej
dráhe, ktorá spája najväčšie čínske mesto s jeho letiskom.
Tri trojvozňové súpravy dovezené z Nemecka vás za 8 minút
dopravia zo štvrte Pchu-tong na 31 kilometrov vzdialené medzinárodné
letisko Pchu-tung. Taxíkom by ste to vari stihli tam aj späť
asi za hodinu.
Výstavba trate trvala iba 22 mesiacov. Vlak prezývaný Maglev (magnetic
levitation) dosahuje cestovnú rýchlosť okolo 430 km/h. Šanghaj
je prvým mestom na svete, ktoré sa môže pochváliť komerčným
využitím takéhoto projektu. Futuristický vlak totiž už
skoro dve desaťročia premáva, ale iba skúšobne na experimentálnej
trati neďaleko Brém v Nemecku. Je v krajine viac-menej iba
technickou atrakciou pre turistov. A tak zatiaľ čo bohaté
Nemecko nedokázalo finančne utiahnuť náročný projekt, Čína
na to má a chce ho dokonca rozširovať.
Rýchlovlak sa pohybuje po samostatnom nadúrovňovom telese.
Systém nemá kolesá, vlastný elektrický pohon ani vrchné
elektrické vedenie. Je založený na bezdotykovom kĺzaní po
"magnetickej poduške", ktoré vzniká pôsobením
elektromagnetov medzi vlakom a pevne vodiacim korpusom. Magnety
zodvihnú súpravu asi centimeter nad povrch a vlak "pláva
tesne nad traťou". Na rozdiel od tradičnej železnice nie
je vo vozidle hlavný pohon. Ten je zabudovaný vo vodiacom
telese. Súprava je napájaná elektrickým prúdom iba v
miestach, kde sa práve nachádza.
Šanghajská trať, postavená nemeckým konzorciom Transrapid za
1,3 mld. eur, bude mať čoskoro pokračovanie smerom na juh, do
miest Hang-čou a Nan-ťing. Nemci tak počas nedávnej návštevy
nemeckého kancelára Gerharda Schrödera v Šanghaji totiž
dostali objednávku na ďalších 270 km. Ak sa Transrapidu podarí
znížiť investičné náklady na prevádzku súprav, Peking
nevylučuje, že si dokonca objedná výstavbu až 1 300 km trate
zo Šanghaja do čínskeho hlavného mesta.
"Sme hrdí na tento lietajúci vlak, ale myslím si, že sa
ním zatiaľ pre vysokú cenu cestovného (150 juanov - 750 Sk)
mnohí našinci nepovezú," reaguje na našu otázku pracovník
šanghajského magistrátu Puo Ju-tchen. Zároveň verí, že je
to iba dočasný stav a že "šanghajský blesk" sa ukáže
v plnej kráse už počas čínskeho lunárneho roku, ktorý
pripadá na 1. februára. "Svoju zaťažkávaciu skúšku však
absolvuje až o sedem rokov počas svetovej výstavy Expo 2010,"
dodáva Puo a nasadá na svoj bicykel.
Generálním ředitelem a. s. České
dráhy Dalibor Zelený
20030109 (von/čtk) - Pětičlenné
představenstvo akciové společnosti České dráhy minulý týden
na svém historicky prvním zasedání zvolilo svým předsedou a
generálním ředitelem Dalibora Zeleného. Dopravním novinám
to oznámila mluvčí podniku Zdenka Celá.
Členové představenstva byli podle Zdenky Celé dále informováni
o tom, že do konce loňského roku nedošlo k dohodě s odborovými
centrálami o změně kolektivní smlouvy v mzdové oblasti.
Proto představenstvo rozhodlo, že v prvním čtvrtletí budou
vypláceny mzdy o 5,7 procenta vyšší než ve stejném období
loňského roku. Dohodu o pravidlech využití sociálního fondu
podepsala ze šesti odborových centrál jen Federace strojvůdců
a Unie železničních zaměstnanců.
Řídící výbor Českých drah odvolal pět členů dozorčí
rady
Řídící výbor a. s. České dráhy minulý týden odvolal pět
z devíti členů dozorčí rady podniku. V radě zůstali pouze
tři zástupci odborů a bývalý ředitel ŽOS České Velenice
Jiří Sedláček. Změny údajně prosadil ministr dopravy Milan
Šimonovský, aby prostřednictvím obměněné dozorčí rady
mohl provést plánovanou výměnu představenstva akciové společnosti.
Řídící výbor představenstvu doporučil, aby do konce ledna
vypsalo výběrové řízení na nového generálního ředitele
ČD.
V dozorčí radě vedle Jiřího Sedláčka zůstali odboroví předáci
Jaromír Dušek, Jiří Kratochvíl a Kurt Mužík. Novými členy
jsou náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, ředitel
dopravního podniku v Ostravě František Vaštík, bývalý senátor
za ČSSD Karel Korytář, poslanec za KDU-ČSL Ludvík Hovorka a
ředitel AŽD Praha František Formánek.
V čele SŽDC Jan Komárek
Akciová společnost České dráhy vznikla podle zákona č. 77/2002
Sb. k 1. lednu letošního roku. Současně vznikla státní
organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), jejímž
generálním ředitelem byl jmenován Jan Komárek. Se vznikem
akciové společnosti České dráhy byly na státní organizaci
SŽDC převedeny provozní pohledávky i závazky ČD z obchodního
styku ve výši 10,8 miliardy Kč.
Provozní závazky z obchodního styku podle Zdenky Celé činily
k 31. prosinci loňského roku celkem 6,5 miliardy Kč. „Investiční
závazky, které na sebe převzal stát, činily celkem 40,6
miliardy Kč a týkají se především splátek úvěrů, které
si stát prostřednictvím Českých drah vzal na financování
modernizace koridorů (35,5 miliardy Kč), zatímco výstavbu dálniční
sítě hradil přímo ze státního rozpočtu,“ uvedla Zdenka
Celá s tím, že po vzniku akciové společnosti České dráhy
zůstávají železniční tratě ve vlastnictví státu, a proto
také úvěry na jejich modernizaci přecházejí na stát.
Zájem o Oresundský most mezi Dánskem
a Švédskem vzrostl
20030109, (čtk) - Zájem
o Oresundský most, který od léta roku 2000 spojuje mořskou
úžinu mezi dánským hlavním městem Kodaní a třetím největším
švédským městem Malmö, zaostával poměrně dlouho po jeho
otevření za očekáváním. Nyní však podle jeho provozovatelů
obliba mostního spojení konečně narůstá.
Podle údajů zveřejněných minulý týden počet vozidel, která
po nové komunikaci přejela ze Švédska do Dánska či naopak,
loni ve srovnání s rokem 2001 vzrostl o plných 16 procent;
loni most přejelo celkem zhruba 3,5 miliónu motorových vozidel
a v nich na 8,8 miliónu osob.
Šestnáct kilometrů dlouhé mostní spojení je dvoupatrové -
horním patrem vede dálnice a dolní je uzpůsobeno i pro přejezd
vlaků. Po kolejích loni mezi Švédskem a Dánskem cestovalo
dalších 5,4 miliónu osob.
Oresundský most je dlouhodobě splácen z poplatků za přejezd
a částka na jeho výstavbu se má definitivně vrátit až po třech
desetiletích. K tomu, aby bylo možné dodržet harmonogram splátek,
most potřebuje průměrný denní přejezd asi 10 tisíc
vozidel, tedy frekvenci kolem 3,65 miliónu vozidel ročně.
Metrorapid: Steuerzahler soll zweimal
zahlen
08.01.2003 - In der
Finanzierung der Metrorapid-Strecke zwischen Dortmund und Düsseldorf
klafft eine Lücke von 380 bis 450 Mio. EUR. Das gab
Verkehrsminister Dr. Axel Horstmann vor der SPD-Fraktion des
Landes Nordrhein-Westfalen bekannt. In Gesprächen mit dem Bund
und den Unternehmen Thyssen-Krupp und Siemens sowie der DB AG bemüht
sich das Land derzeit, diese Lücke zu schließen. SPD-Fraktionschef
Moron ist optimistisch, dass dies bis Ende Januar gelingen werde.
Nach Informationen der „Süddeutschen Zeitung“ hat sich
Ministerpräsident Peer Steinbrück bereit erklärt, eine Landesbürgschaft
zu geben. Er hofft, dass sich Thyssen-Krupp mit 200 bis 250 Mio.
EUR an der Finanzierung der Magnetschwebebahn beteiligt, wenn das
Land eine Bürgschaft in Höhe von 100 Mio. EUR übernimmt.
Zugleich will der Bund bereits in diesem Jahr erhebliche Mittel für
das Projekt zur Verfügung stellen. Das Geld soll aus dem ursprünglich
für Bayern vorgesehenen Topf fließen, dessen Transrapid-Strecke
sich noch im frühen Planungsstadium befindet. Der Bundeszuschuss
für NRW in Höhe von 1,75 Mrd. EUR soll allerdings nicht erhöht
werden. Mit einer Beteiligung würde die Landesregierung von
ihrer bisherigen Linie abrücken, kein unternehmerisches Risiko
beim Metrorapid zu übernehmen. Der Landtag hatte im März
vergangenen Jahres mit rot-grüner Mehrheit gefordert,
finanzielle Risiken des Projektes für das Land auszuschließen.
Allerdings gibt es in den Landtagsfraktionen und den beteiligten
Parteien unterschiedliche Ansichten über die Risikobeteiligung
des Landes. Während die SPD hinter dem Vorschlag steht, ist der
Koalitionspartner in Düsseldorf anderer Meinung. Sowohl Fraktion
wie Partei lehnen die Bürgschaft ab. Die FDP hat in den Landtag
eine Antrag eingebracht, in dem u.a. „eine finanzielle
Mitverantwortung“ des Landes für das Magnetbahnprojekt
gefordert wird.
Schneller über Grenzen
10.01.2003 - Die
Verkehrsminister der Schweiz, Italien, Deutschland und der
Niederlande haben gestern in Lugano eine Vereinbarung
unterzeichnet, die den grenzüberschreitenden Güterverkehr auf
der Schiene schneller machen soll. Das Abkommen sieht einen
einheitlichen Bahnverkehrsraum auf der Nord-Süd-Achse vor. Das
Zollverfahren soll vereinfacht und die Fahrpläne sollen besser
abgestimmt werden. Ziel ist es, den Bahngüterverkehr zwischen
dem Hafen Rotterdam und Norditalien schneller, effizienter und
kundenfreundlicher abzuwickeln. Die Initiative dazu haben die
Schweiz und die Niederlande 2001 ergriffen, Deutschland und
Italien schließen sich nun diesem Projekt an.
Konstruktionsfehler beim ICE-TD?
13.01.2003 -An den Diesel-ICE-Zügen
mit Neigetechnik gibt es möglicherweise an den Drehgestellen
einen Konstruktionsfehler. Dies könnte die Ursache für eine
Entgleisung eines ICE-TD, Baureihe 605, der DB AG am 2. Dezember
2002 bei Gutenfürst gewesen sein. Das Eisenbahn-Bundesamt EBA
untersucht den Fall, bei dem der Zug nach einem Bruch der Achse
entgleist war. Anfänglich ging die Behörde von einem
Materialfehler aus, meint nun aber, „dass es sich
wahrscheinlich um ein Konstruktionsproblem und nicht um einen
Materialfehler handelt. Die Drehgestelle sind den Belastungen
nicht gewachsen, wenn der ICE mit eingeschalteter Neigetechnik fährt“,
so der Sprecher des EBA. Allerdings sind die Untersuchungen noch
nicht abgeschlossen. Siemens, Leiter des Herstellerkonsortiums,
hat laut eigenen Angaben bislang keine Hinweise auf
Konstruktionsmängel.
Unterdessen wurde die Neigetechnik der Züge wieder abgeschaltet.
Nach dem Unfall war diese schon abgeschaltet worden, nach
Ultraschalluntersuchungen aller Achsen aber wieder eingeschaltet
worden. Die ICE-Züge zwischen Nürnberg und Chemnitz haben daher
eine Verspätung von jeweils rund 20 Minuten.
Bund: Keine Kürzung der Transrapid-Mittel
13.01.2003 - Das
Bundesverkehrsministerium hat Berichte zurück gewiesen, dass die
für Bayern vorgesehenen Transrapid-Mittel zu Gunsten Nordrhein-Westfalens
umgeschichtet werden. Es gibt keine Veranlassung von der
Aufteilung der Gelder abzuweichen, sagte ein Ministeriumssprecher.
Das Nachrichtenmagazin "Focus" berichtete,
Bundeskanzler Schröder habe dem NRW-Ministerpräsidenten Steinbrück
zusätzlich 250 Mio. Euro versprochen, die von den bayerischen
Mitteln abgezogen werden sollten.
ŽSR , ZSSK , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , FS , FS Trenitalia , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU
Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Kúty , Trnava , Leopoldov , Galanta , Nové Zámky , Štúrovo , Komárno , Prievidza , Nitra , Čadca , Žilina , Martin , Zvolen , Poprad , Košice , Prešov , Čierna nad Tisou , TEŽ , koridory
ĽMJ , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , Sm3-S220 , TGV (-Atlantique, Duplex, -La Poste, -PSE, -Réseau , - P 01 , -Thalys , -AVE , -Eurostar , Eurotunnel , Transrapid , X 2/2000