Sú stratové aj nákladné vlaky?
8.2.2003 - Na regionálnych tratiach
je podľa materiálu ministerstva veľmi stratová aj nákladná
doprava, ale s jej rušením sa nepočíta. Hovorca Železničnej
spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že pre dopravcu je nákladná
doprava na týchto tratiach zisková, stratu vykazujú len dve
trate.
Príloha k materiálu, ktorý ministerstvo dopravy predložilo 20.
decembra vláde a kabinet ho ešte neprerokoval, ale hovorí, že
strata z nákladnej dopravy na všetkých regionálnych tratiach
je vyše 270 miliónov korún. Železnice však zrušili len
osobnú dopravu.
Minister dopravy Pavol Prokopovič pred pár dňami obhajoval rušenie
lokálok otázkami, či je morálne, aby „doplácali ostatní
občania Slovenska na dopravu na týchto tratiach, kde je obslužnosť
územia zabezpečená autobusmi“. Hovoril, že peniaze na
pokrytie straty na týchto tratiach by išli na úkor zdravotníctva,
školstva a iných vecí. Nákladnou dopravou sa na regionálnych
tratiach vozia náklady zväčša pre súkromné firmy. Ak je
stratová, občania z daní dotujú súkromníkov.
V stredu sme ministrovi dopravy Prokopovičovi posielali otázky
týkajúce sa strát z nákladnej dopravy, ale zatiaľ na ne
neodpovedal.
Nedávny štrajk železničiarov bol namierený proti rušeniu
osobnej dopravy na regionálnych tratiach. Železničná spoločnosť
zo štátneho rozpočtu dostala menej peňazí a rozhodla sa
osobnú dopravu obmedziť. „Ak je stratová aj nákladná
doprava, mal by to vysvetľovať pán minister a vedenie železníc,“
hovorí predseda centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt:
„Treba si uvedomiť, že osobná doprava je stratová všade.
My nehovoríme, že musí byť každá regionálna trať zachovaná
v plnej dĺžke, ale treba diskutovať čo ďalej.“
„Naši analytici vypočítali zisk z nákladnej dopravy na
regionálnych tratiach. Ak minister predložil na vláde materiál,
že doprava na nich je stratová, zrejme vychádzal zo starších
materiálov a pravdepodobne to robil Výskumný ústav dopravný
z podkladov Železníc SR. Čiže pravdepodobne bol iný prístup
pri počítaní. Ale pre našu firmu – Železničnú spoločnosť,
je to ziskové,“ povedal Čikovský.
Železničná spoločnosť prevádzkuje vlaky, Železnice SR majú
na starosti koľajnice. Je pravdepodobné, že stratu z týchto
tratí majú len Železnice SR.
Po zásahu elektrickým prúdom utrpel
47-ročný muž silné popáleniny
10.2.2003 09:30 - Silné popáleniny
deväťdesiatich percent povrchu tela utrpel 47-ročný muž z
Dunajskej Stredy, ktorého v nedeľu krátko po devätnástej
hodine na železničnej stanici v Komárne zasiahol elektrický
prúd.
Vozmajster stanice uvidel elektrický záblesk nad nákladným
vozňom odstaveným na piatej koľaji a následne padajúci
horiaci predmet. Hliadka železničnej polície zistila, že ide
o muža, ktorý ešte javí známky života. Následne zariadila
jeho prevoz do komárňanskej nemocnice.
Podľa získaných informácií sa muž v minulosti už viackrát
pokúsil o samovraždu. Tentoraz v jeho kabáte policajti našli
dvoje obhorené noviny a na nich perom písané poznámky, medzi
ktorými sú aj slová o podpore eutanázie a darovaní orgánov,
ktoré môžu zachrániť iné osoby. Oba denníky s poznámkami
budú podrobené kriminalistickej expertíze. Prípad je v štádiu
vyšetrovania.
Železnice stopli všetkým
zamestnancom januárové prémie, odbory nesúhlasia
10.2.2003 11:28 - Železnice všetkým
svojim zamestnancom odsunuli vyplatenie januárových prémií.
Po výpadku tržieb vplyvom nedávneho štrajku na to totiž
nemajú dostatok zdrojov.
TASR o tom informoval hovorca Železničnej spoločnosti (ZSSK)
Miloš Čikovský s tým, že k vyplateniu stopnutých prémií dôjde
až neskôr po prehodnotení zdrojových možností železníc.
Predseda Centrálneho štrajkového výboru na železniciach
Jozef Schmidt spresnil, že obe železničné spoločnosti - ZSSK
i Železnice SR - prisľúbili uvoľnenie pozastavených prémii
najneskôr v termíne výplaty miezd za mesiac február. "S
ich krokom ale nesúhlasíme, aj keď ho mohli využiť v súlade
s kolektívnou zmluvou. Nikto nám totiž reálnosť nedostatku
pohotovostných prostriedkov na prémie náležite nedokladoval.
Verbálne nám to nestačí," skonštatoval Schmidt. Problém
po stopnutí prémií môže podľa neho nastať hlavne u pracovníkov
prekladiska v Čiernej nad Tisou. "Tí sú totiž platení
úkolovo a z ich bežných výplat tvoria prémie až zhruba
polovicu. O tomto probléme chceme preto so ZSSK rokovať čo
najrýchlejšie. Čakáme ale na stanovisko z Čiernej nad Tisou,"
dodáva Schmidt.
V celom sektore železníc podľa Schmidta prémie kryjú z
celkového mzdového ohodnotenia priemerne asi 12 %. U prevádzkových
pracovníkov na železniciach sa mesačne prémie pohybujú od
300 do 2500 Sk.
V uplynulých dňoch železničné odbory dvakrát štrajkovali
proti rušeniu osobnej dopravy na regionálnych tratiach. Najprv
dopravu ochromili len na šesť hodín a následne počas
predminulého víkendu vstúpili do časovo neobmedzeného štrajku.
Tento štrajk začiatkom minulého týždňa prerušilo predbežné
súdne opatrenie. Bratislavský okresný súd tak protest železničiarov
stopol ešte pred konečným posúdením žaloby železníc,
podanej voči jeho nezákonnosti.
Zrušené lokálky: ľudia sa vynašli
10.2.2003, RICHARD FILIPKO - Kedysi
populárne lokálky stoja od 2. februára nehybne v depách, ale
žiadna katastrofa sa zatiaľ nestala. Na 25 zrušených regionálnych
tratiach si ľudia našli iné spôsoby dopravy –
preorientovali sa na autobusy, vytiahli staré autá, niektorí
aj bicykle.
„Mne vlak chýba. Ráno sa do Brezovej dostanem bez problémov,
ale poobede je to horšie,“ povedal chlapec na autobusovej zastávke
na konci Brezovej pod Bradlom. Do tamojšej strojárskej školy
cestúval z Jablonice lokálkou.
Vlaková stanica je hneď oproti autobusovej zastávke. Na
zatvorených dverách sú stále vyvesené odchody a príchody
vlakov. Nikde ani zmienka, že trať je už zrušená.
„My pracujeme v Kanape, kde sa vyrába čalúnený nábytok. Náhradný
autobus nám celkom nevyhovuje. Vlak bol pohodlnejší a išiel vždy,
aj keď bol ľad na ceste,“ hovorila pani v hlúčiku robotníčok
odchádzajúcich z Brezovej pod Bradlom autobusom. Z mesta chodil
vlak až po Jablonicu, kde ľudia prestupovali na osobné vlaky
do Trnavy a na druhý smer do Kútov. Vlak chýba aj robotníkom
z firiem spod Brezovej. Na konci doliny za mestom je areál s asi
dvadsiatimi firmami. „Chýba hlavne cez víkendy. Tu v areáli
robí asi tisíc ľudí a teraz sú dosť nervózni, že vlak
nechodí,“ povedal informátor.
Na trati medzi Plaveckým Mikulášom a Zohorom niektorí ani
nezistili, že vlak už prestal chodiť. Z Plaveckého Mikuláša
chodilo veľmi málo ľudí, stanica bola ďaleko od posledných
domov a ľudia cestovali radšej autobusom. Horšie je to nižšie
po trati smerom k Rohožníku, kam chodia robiť desiatky ľudí
do cementárne a ďalších firiem.
Na trati Radošina – Zbehy sa starostovia dvoch obcí dohodli
na posilnení autobusových spojov. Dva týždne chcú sledovať
dopravu. „Potom bude Slovenská autobusová doprava účtovať
obciam straty. Pre obecný rozpočet je neúnosné, aby sme vykrývali
straty,“ povedali nám na obecnom úrade v Radošine.
Cestujúci z Radošiny sa do náhradných autobusov síce dostanú,
ale už v tretej dedine Veľké Ripňany majú ľudia problém
nastúpiť – miesta už niet. Na tejto trati býval vlak vždy
dosť plný, ale mnohí neraz cestovali zadarmo. Asi tri mesiace
pred zrušením regionálnej trate zatvorili železnice pokladne
na malých staniciach a lístky predávali priamo sprievodcovia.
„Často sa stalo, že za celú cestu sa sprievodca vo vlaku ani
neukázal, alebo vyberali tak, že – daj päť korún a odvezieš
sa. Sprievodcovia si neuvedomili, že idú sami proti sebe,“
povedali nám na radošinskom obecnom úrade. Starosti má aj
samotný úrad, lebo vlakom vozili filmy do miestneho kina, so
Slovenskou autobusovou dopravou sa ešte nedohodli, a tak kino
nepremieta, alebo idú staršie filmy.
Na východe je to podobné. „Naši si našli spôsob dopravy,
no je to komplikovanejšie. Ráno chodia z Muráňa autobusmi,
ale musia vstávať o hodinu skôr, aby stihli spoje. Niektorí
majú autá, a tak sa zložia traja-štyria na benzín a idú do
práce autom. Vlaky však chýbajú, mohli nechať aspoň ráno a
večer po dva spoje, nebol dobrý nápad úplne zrušiť ich.
Dnes sa nik nestará, ako sa ľudia dostanú do roboty. V našom
regióne je problém s prácou a ešte aj dopravu zrušili,“
povedal starosta Muráňa Roman Goldschmidt, ktorému zrušili
lokálku Muráň – Plešivec.
Starosta východoslovenského Medzeva Marián Richter je zrušením
ich lokálky medzi Medzevom a Moldavou nad Bodvou rozčarovaný.
„Petíciu podpísalo 1400 ľudí, posielali sme listy. Napísal
som, že keď chcú ďalšiu hladovú dolinu, nech vlak zrušia.
Dali sme mesto dohromady, región pripravujeme pre investorov.
Platiť vlak nedokážeme. Nemáme ani na základné pokrytie nákladov
v obci,“ povedal Marián Richter. Podľa neho si ľudia
vytiahli staré autá a skladajú sa na benzín. „Problém je,
že každý robí inak, na iných zmenách, a tak sa musí každý
každému prispôsobovať. Takto budú jazdiť do práce, kým sa
autá nezoderú, a potom neviem. Ľudia sú nervózni, ja ešte
viac.“
Peklo na moste
10.2.2003 -
Peklo prežilo v sobotu 600 cestujúcich vlakovej súpravy
Eurostar smerujúcej z londýnskej železničnej stanice Waterloo
do Paríža. Porucha brzdného systému zapríčinila, že vlak
zastal na jednom londýnskom moste, kde sa technici nevedeli
dostať. Vo vlaku zlyhávala ventilácia, ale cestujúcim sa
podarilo otvoriť násilím okná a zabezpečiť prívod kyslíka.
Po piatich hodinách sa súpravu podarilo dostať do východiskovej
železničnej stanice.
Oznámenie o zmene poskytovania režijných
výhod
20030210
- Na základe podpísanej zmluvy č. 35/2003, medzi Bratislavským
samosprávnym krajom a Železničnou spoločnosťou, a.s.
Bratislava o zabezpečení nevyhnutných dopravných služieb, súvisiacich
s verejnou prepravou osôb a vecí v zmysle zákona 164/1996 Z. z.
o dráhach na trati Zohor - Záhorská Ves neplatia režijné
preukážky, a teda cestovné lístky si tu budú zakupovať aj
držitelia zamestnaneckých výhod poskytovaných železničnými
spoločnosťami a aj zamestnanci Českých dráh a ich rodinní
príslušníci.
Siemens Dispolok mit
Viersystemlokomotive
07.02.2003 - Bis Ende
dieses Jahres soll die Flotte der Siemens Dispolok GmbH um 15
Viersystemlokomotiven ES 64 F4 erweitert werden. Die Loks
entsprechen in ihrer Grundausstattung der DB-Baureihe 189, die
sich derzeit im internationalen Zulassungsverfahren befindet. Die
Dispolok-Loks sollen in Deutschland, Österreich, der Schweiz und
Italien einsetzbar sein. Grundsätzlich sind diese Lokomotiven
von Ihrer Konzeption in allen normalspurigen Ländern Europas
zulassungsfähig und ermöglichen somit einen grenzüberschreitenden
Fahrzeugeinsatz. Die ersten Loks sollen zur SBB in die Schweiz
gehen.
Alstom To Build 30 Three-System TGV
Power Cars
February
6, 2003 - FRENCH National Railways (SNCF) has placed a Euros 188
million order with Alstom for 30 power cars for the TGV Est line
and services into Germany, Switzerland, and Luxembourg.
The power cars, due for delivery from October 2006, ahead of the
mid-2007 opening of TGV Est, will be coupled to renovated TGV Réseau
cars to offer high-speed services (320km/h in France and 300km/h
in Germany) to destinations in northeastern France, and, for
example, Munich and Zurich.
SNCF has not yet decided what to do with the 30 displaced TGV Réseau
power cars.
The new order is part of a master agreement under which SNCF may
exercise options for up to 31 additional power cars. The new
triple-voltage power cars will have a new traction system using
insulated-gate bipolar transistor (IGBT) technology.
And, in addition to being equipped for the different signalling
systems in France, Germany, and Switzerland, they will also have
the European Rail Traffic Management System (ERTMS) installed.
CTRL On Target For Opening In September
January 23, 2003 - CIVIL works have been completed on section one
of the Channel Tunnel Rail Link (CTRL). The majority of the
track, signalling, and power supply equipment has also been
installed, and testing and commissing of the 74km section between
the Channel Tunnel and Fawkham Junction will start in early May.
The 300km/h line, built by Union Railways South, a subsidiary of
London and Continental Railways (LCR), is scheduled to open on
September 28. The Ł1.9 billion link will be the first high-speed
line in Britain, allowing Eurostar journey times between London
and Paris/Brussels to be reduced by 20 minutes. CTRL will be
extended to London St Pancras at a further cost of Ł3.3 billion
in 2007.
Maďari majú záujem o vlaky zo
slovenských lokálok, ZSSK však odmieta
10.2.2003 17:14 - Maďarské železnice
prejavili záujem o prenájom slovenských dieselových motorových
vlakov, ktoré až do začiatku februára premávali na dnes už
zrušených regionálnych tratiach. Železničná spoločnosť (ZSSK)
však prenájom svojich vlakov do Maďarska odmieta, pretože časť
vozňov bude musieť pre nevyhovujúci technický stav vyradiť a
s ostatkom sa po modernizácii ráta už na iných slovenských
tratiach. ZSSK navyše časť týchto vlakov ponechá na
vytvorenie rezervy pre VÚC či podnikateľov, ktorí budú mať
záujem o obnovenie osobnej dopravy na zrušených lokálkach.
Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloša Čikovského
záujem maďarských železníc o prenájom prišiel potom, čo
určitú časť svojich obdobných súprav museli nedávno vyradiť
pre technické problémy s nápravami. "Požičiavať
nebudeme, pretože týchto vlakov máme nedostatok. Časť vozňov
z tratí, kde sa rušila osobná preprava, totiž vyraďujeme do
šrotu a ostatok budeme potrebovať na iných tratiach. Vytvárame
z nich aj rezervu pre možné opätovné obnovenie dopravy,"
informuje M. Čikovský.
Na 25 zrušených regionálnych tratiach pritom premávalo 72 vozňov.
Celkovo 41 vozňov má pritom vlastnú hnaciu jednotku, 19 je bez
hnacej jednotky a zostávajúcich 12 patrí medzi klasické železničné
vozne známe z hlavných tratí. "Z tohto celkového počtu
čaká 25 vozňov komplexná modernizácia. Do šrotu pôjde ihneď
7 vozňov a postupne sa budú vyraďovať aj všetky ostatné,
ktoré sa nezmodernizujú," uzatvoril M. Čikovský.
K zrušeniu osobnej prepravy na 25 slovenských regionálnych
tratiach, kde ZSSK dosahovala ročnú stratu v objeme zhruba 470
miliónov Sk, došlo začiatkom tohto mesiaca. Prevádzka bola
obnovená zatiaľ len zo strany bratislavského VÚC na trati
Zohor - Záhorská Ves, ale len do začiatku marca. Samosprávy a
podnikateľská sféra však už deklarovali záujem o sprevádzkovanie
ďalších tratí. Ide o úseky Spišská Nová Ves - Levoča, Bánovce
nad Ondavou - Veľké Kapušany, Žilina - Rajec a Hronská Dúbrava
- Banská Štiavnica. Podľa vyjadrení zástupcov divízie
osobnej prepravy ZSSK sú to pritom trate, ktoré zo zrušených
25 patria medzi najmenej stratové. Na opačnom póle sú trate
ako Rožňava - Dobšiná či Plešivec - Slavošovce.
Po osobnej sa na vybraných lokálkach
má rušiť aj nákladná doprava
10.2.2003 17:42 - Po zrušení osobnej
železničnej prepravy na vybraných regionálnych tratiach Železničná
spoločnosť (ZSSK) na niektorých z nich pripravuje aj úplnú
elimináciu nákladnej prepravy.
Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského je zrušenie nákladnej
dopravy už jasné na trati Brezno - Pohronská Polhora a v prípade
trate Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou sa zatiaľ zvažuje.
"Na druhej z menovaných tratí sa totiž objavili možnosti
nových obchodných kontraktov, a tak sa o zrušení nákladnej
prepravy ešte bude diskutovať. Na ostatných regionálnych
tratiach nákladnú dopravu rušiť nebudeme, pretože tam sme
ziskoví a prinášajú nám ročné tržby zhruba 720 miliónov
Sk," dodal Čikovský.
Prepúšťanie ľudí z regionálnych tratí s obmedzenou
dopravou podľa hovorcu reálne nastane najskôr v priebehu júna
či júla tohto roka. "Budeme totiž postupovať v zmysle Zákonníka
práce a kolektívnej dohody na železniciach a práve preto k
prepúšťaniu dôjde zhruba v týchto mesiacoch. Rokovať
samozrejme budeme s Národným úradom práce i odborármi,"
pokračoval Čikovský. Celkovo má zo železníc z titulu regionálnych
tratí odísť zhruba 700 ľudí. Z toho asi 430 zamestnancov má
prepustiť ZSSK a ostatok Železnice SR, spravujúce dopravnú dráhu.
Štiavnica chce využiť aj „svojich“
ministrov
Sme, 10.2.2003
Vedenie Banskej Štiavnice stále hľadá spôsoby, ako by lokálka
z Hronskej Dúbravy mohla fungovať ďalej – rokujú s
banskobystrickým vyšším územným celkom arozmýšľajú, ako
trať financovať. Pomoc čakajú aj od ministrov, ktorých považuje
mesto za svojich – Ľudovíta Kaníka a Lászlóa Miklósa.
Prednostka Mestského úradu v Banskej Štiavnici Nadežda
Babjaková tvrdí, že už prvý týždeň bez vlakového
spojenia ukázal, aký negatívny vplyv bude mať zrušenie
vlakov predovšetkým na študentov. Štiavnica je klasickým študentským
mestom, na vysokých a stredných školách tam študuje tritisíc
žiakov. Veľká časť z nich do školy dochádza. Najhoršie je
to v piatok, keď študenti odchádzajú domov a v nedeľu, keď
sa vracajú. Autobusy chodia v tomto čase preťažené. Niektoré
spoje ani nezoberú všetkých študentov a tí musia čakať na
ďalší spoj.
O železnicu so 120-ročnou históriou bojujú Štiavničania už
niekoľko mesiacov. Mesto sa opiera predovšetkým o fakt, že je
zapísané do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
Zrušenie železničnej dopravy môže mať negatívny vplyv na
turistický ruch. Vedenie mesta dokonca uvažovalo, že v prípade
neúspechu na domácej pôde sa obráti až na Radu Európy.
Eurotunnel sa vlani vrátil k zisku
Sme, 11.2.2003
Eurotunnel, prevádzkovateľ podmorského tunela medzi Francúzskom
a Veľkou Britániou, dosiahol vlani čistý zisk 508 miliónov
eur, kým predvlani hospodáril so stratou 188 miliónov eur. Je
to výsledok mimoriadnych jednorazových zmien v úverovom zaťažení
firmy.
Bilancia spoločnosti sa zlepšila o 686 miliónov eur, hlavne vďaka
skupovaniu vlastných akcií, úsporám vo výdavkoch a vyšších
príjmoch z prevádzky. Strata z prevádzky tunela, ktorá
dosiahla vlani 144 miliónov eur, bola o 68 miliónov nižšia
ako predvlani. Eurotunnel okrem toho dosiahol zníženie úrokov,
ktoré musí platiť za svoje dlhy.
Predstavitelia spoločnosti sú presvedčení, že tento rok sa
im podarí dosiahnuť vyrovnanú bilanciu medzi prevádzkovými nákladmi
a tržbami z hlavnej činnosti, a to napriek tomu, že v roku
2003 budú musieť platiť vyššie poplatky za úvery. Spoločnosť
získava nové vysoké sumy za prepravu iných železničných
operátorov, napríklad osobných rýchlikov spoločnosti
Eurostar a železničných operátorov orientovaných na prepravu
nákladov.
V poslednom období pomohlo Eurotunnelu zatvorenie utečeneckého
tábora Sangatte pri francúzskom meste Calais, z ktorého sa 54
000 ľudí pokúšalo dostať ilegálne vlakmi do Veľkej Británie.
Eurotunnel vydal v 1. polroku 2002 na zvýšenie bezpečnosti
vlakov 2 milióny libier.
Trojdňový štrajk spôsobil železniciam
škodu, ktorá ešte porastie
Majú stratu 145 miliónov!
Nový čas, 12.2.2003
Obidve železničné spoločnosti už vyčíslili predbežné
straty, ktoré im spôsobili odborári svojím trojdňovým štrajkom.
Spolu dosahujú takmer 145 miliónov korún a ešte porastú!
Železničná spoločnosť (ZSSK) uvádza straty v celkovej výške
83,2 milióna korún. Z toho v nákladnej preprave odhadli straty
na 66,5 milióna korún a v osobnej preprave na 16,7 milióna korún!
"Konečné straty budú ešte vyššie, keďže niektoré škody
v nákladnej preprave bude možné zistiť po dlhšom časovom
odstupe. Týka sa to najmä zúčtovania za prekročenie pobytu
vozňov cudzích železničných správ, presmerovania tranzitných
prepráv na iné železnice a reklamácií prepravcov,"
povedal hovorca spoločnosti Miloš Čikovský. Druhá železničná
spoločnosť je na tom o niečo lepšie. Železnice SR (ŽSR),
ktoré sú správcom železničnej dopravnej cesty, vyčíslili
svoje straty na 61,4 milióna korún. Obidve železničné spoločnosti
počkajú na rozhodnutie súdu. Ak ten uzná štrajk železničiarov
za neoprávnený, budú od odborárov žiadať náhradu škôd.
České dráhy vlani prepravili menej
ľudí i nákladu
12.2.2003 11:50 - Českým dráham (ČD)
sa v minulom roku podľa predbežných výsledkov veľmi nedarilo.
V medziročnom porovnaní prepravili iba 175 miliónov cestujúcich,
čo je o 13 miliónov menej. Preprava nákladu sa znížila o 6 %
na 82,6 milióna ton.
Tržby z nákladnej prepravy, ktoré doteraz držali železnicu
čiastočne nad vodou, klesli o 1,5 miliardy na 18 miliárd Kč,
naopak, tržby z osobnej dopravy sa zvýšili o 1,5 % na 5,1
miliardy Kč.
Celkovo ČD zvýšili tržby o 3,5 % na 44 miliárd Kč, a to
hlavne vďaka 3,5-miliardovému nárastu tržieb z ostatného
podnikania. Zatiaľ čo celkové náklady sa udržali zhruba na
predminuloročnej úrovni 46,5 miliardy, mzdové náklady sa zvýšili
o 1,1 miliardy na 22,3 miliardy Kč. Železnice vlani znížili
stratu zo 4,1 na 2,45 miliardy Kč.
Na nižší počet prepravovaných osôb aj nákladu malo podľa
generálneho riaditeľa ČD Dalibora Zeleného vplyv zníženie
cien pohonných látok. Informoval o tom český denník Mladá
fronta Dnes.
ZSSK v tomto roku prepustia 880
zamestnancov, ŽSR nemajú spresnený počet
12.2.2003 13:42 - Železničná spoločnosť
(ZSSK) pre tento rok ráta s prepustením celkovo 880 svojich
zamestnancov. Ešte výraznejšie znižovanie stavov má nastať
v Železniciach SR (ŽSR), aj keď ich vedenie ešte nemá
uzatvorený konkrétny rozsah a v tomto prípade nepôjde len o
priame prepúšťanie, ale aj o odčleňovanie niektorých činnosti
mimo hlavného podniku.
ZSSK k začiatku tohto roku zamestnávala zhruba 20 060 ľudí.
Jej hovorca Miloš Čikovský konkretizoval, že prepustenie 880
pracovníkov sa bude dotýkať tak prevádzkových ľudí, ako aj
z obchodného a administratívneho úseku. Približne polovica plánovaného
prepúšťania súvisí so zrušením osobnej prepravy na 25
regionálnych tratiach. Prví pracovníci z lokálok budú podľa
neho prepustení najskôr v priebehu júna až júla tohto roku.
"Ide o hromadné prepúšťanie, a preto musíme ešte
rokovať aj s Národným úradom práce a odbormi a samozrejme
musíme dodržať aj výpovedné lehoty," dodal M. Čikovský.
ŽSR, ktoré zamestnávajú 22 670 ľudí, podľa svojho hovorcu
Jána Keresteša zatiaľ nemajú spresnené tohtoročné znižovanie
stavov, rozhodne však pôjde o vyššie číslo ako u ZSSK.
"V našom prípade nejde len o priame prepúšťanie, ale aj
o osamostatnenie niektorých prevádzok. Ide hlavne o bratislavské
a košické strediská, ktoré sa starajú o mostné obvody,"
dodal J. Keresteš s tým, že obmedzenie prepravy na regionálnych
tratiach sa v ich prípade bude týkať celkovo 270 ľudí.
K stopnutiu januárových prémií všetkých zamestnancov oboch
železničných spoločností, ku ktorému došlo v dôsledku výpadku
tržieb počas štrajku v celkovom objeme zhruba 150 miliónov
Sk, sa M. Čikovský vyjadril, že doterajší vývoj tržieb v nákladnej
doprave môže smerovať k ich úplnému nahradeniu vo výplatách
za február. "Januárové tržby v nákladnej doprave sú
totiž medziročne lepšie. Zamestnanci môžu očakávať, že
ak sa už nebude štrajkovať, môžu po februári očakávať
svoje pôvodné januárové prémie," uzatvoril M. Čikovský.
Platy železničiarov a riešenie štrajku
Pravda, 12.2.2003
Jana Morháčová
Obe železničné firmy už vyčíslili dôsledky štrajku. Ide o
necelých 150 miliónov korún. Ďalšie straty v dôsledku toho,
že zmluvní partneri presmerujú svoj tovar po železniciach
susedných štátov, sa vraj prejavia až o niekoľko mesiacov.
Zatiaľ však nijaký z veľkých podnikov na Slovensku nepodal
trestné oznámenie na železnice, aby boli penalizované za porušenie
zmluvy na dodávku tovaru. Na druhej strane škody oboch železničných
podnikov predstavujú toľko peňazí, že by umožnili financovať
lokálky ďalšie tri mesiace.
Súčasne šéfovia oboch železničných molochov siahli všetkým
zamestnancom na platy. Presnejšie len na januárové odmeny,
odložili ich o mesiac. Aspoň to tvrdia. Bežná stratégia
firmy, ktorá sa snaží dať pocítiť svojim zamestnancom, že
štrajk nie je dobrý nástroj komunikácie. A, navyše, nesmieme
zabúdať, že odborári sa chcú proti predbežnému opatreniu súdu
o zastavení štrajku odvolať. V situácii, ak by náhodou súd
zrušil predbežné opatrenie a štrajk by bol znova "legálny",
mal by manažment železníc veľký problém. A platy sú v
takom okamihu najrukolapnejšou "zálohou", s ktorou môžu
šéfovia vo vzťahu ku štrajkuchtivým zamestnancom operovať.
Jediný dôsledok štrajku, ako sa zdá, je v tom, že regióny
sa skutočne prebudili - začali biť na poplach a zháňať
peniaze. Peniaze nato, aby aspoň na niektoré trate vrátili lokálne
vlaky. Zatiaľ však stále platí, že to môžu urobiť, len ak
si prenajmú služby od Železničnej spoločnosti. Nielenže
nato nemajú peniaze, ale ak by aj nejaké peniaze krkolomne
zohnali, tak ich budú hádzať do bezodnej jamy. Musia totiž
akceptovať to, čo Železničná spoločnosť uzná ako náklady
na jazdu vlakov. Regióny by tak vlastne len bez tlaku na
efektivitu platili straty železnice. Preto nečudo, že chcú iné
riešenie. Celkovú transformáciu regionálnych tratí a podiel
na ziskoch z nákladnej dopravy.
Regióny si však začínajú uvedomovať aj to, že tam, kde chcú
vrátiť lokálnu železničnú dopravu, budú musieť obmedziť
súbežné autobusy. A to je pri väčšine privatizovaných SAD-iek
dosť veľký problém. Hoci nijaký zo zastavených lokálnych
vlakov zatiaľ neobnovili, robia všetko preto, aby sa to
podarilo. Najskôr to však bude o niekoľko mesiacov.
Na východe chcú vzkriesiť dve lokálne
trate
Pravda, 12.2.2003
Milo Janáč
Zachovať dopravu na dvoch zo siedmich regionálnych tratí, na
ktorých začiatkom februára prestali premávať vlaky, chce Košická
regionálna samospráva. Ide o trate Levoča - Spišská Nová
Ves a najvýchodnejšia regionálna trať Bánovce nad Ondavou -Veľké
Kapušany. Podľa predsedu Košického samosprávneho kraja
Rudolfa Bauera je ich jediným reálnym nástrojom presviedčanie
ostatných zainteresovaných. Platná legislatíva totiž kraju
neumožňuje podieľať sa na krytí strát z tejto dopravy. Hľadanie
zdrojov mimo rozpočtu je pritom iba v rovine úvah.
"Problematické je najmä zastavenie dopravy do Veľkých
Kapušian, pretože cestná sieť tam nekopíruje trať železníc,"
hovorí Bauer a dodáva, že tamojšie cesty sú navyše v dezolátnom
stave. "Napríklad minulý týždeň tam autobusy zavial
sneh a ľudia zostali odrezaní od sveta," dodáva.
Košický región už začal rokovania so Železničnou spoločnosťou
o možnosti obnoviť aspoň štyri spoje denne, ktoré by nadväzovali
na rýchliky prichádzajúce z Bratislavy a Prahy. Potvrdil to
vedúceho odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Antonín
Reisinger. Riešením by podľa neho bolo aj to, ak by Železničnú
spoločnosť v tomto smere zaviazal Štátny dráhový úrad,
ktorý na prevádzkovanie železničnej dopravy udeľuje licencie.
"Úrad sme o tento krok už požiadali, zatiaľ čakáme na
reakciu," dopĺňa.
Snaha o obnovenie vlakového spojenia medzi dvoma spišskými
mestami sa podľa Bauera opiera najmä o podporu tamojších
obyvateľov. "Je však potrebné rokovať najmä o výške
poplatku za použitie dráhy, pretože tá je v súčasnosti dosť
vysoká," vysvetľuje. Medzi Levočou a Spišskou Novou Vsou
v súčasnosti denne premáva 24 autobusových liniek. Bauer si
vie predstaviť, že po prípadnom obnovení prevádzky lokálky
by ich počet mohol klesnúť na polovicu. Reisinger zasa hovorí,
že by mohlo ísť o modelový príklad, ako môže regionálna
doprava fungovať.
Zástupcovia samosprávneho kraja ďalej tvrdia, že v ďalších
prípadoch zrušené lokálky čiastočne nahradili prepravcovia
autobusovými linkami. Bauer však pripúšťa ďalšie zmeny v
grafikonoch autobusov v budúcnosti. Rovnako predpokladá, že
regionálna samospráva požiada o zvýšenie prostriedkov na
krytie strát z dopravy vo verejnom záujme. Na tento účel
dostali v tomto roku zhruba 147 miliónov korún.
V Košickom samosprávnom kraji chcú
zachovať aspoň dve lokálky
Sme, 13.2.2003
MIKULÁŠ JESENSKÝ
Zrušenie osobnej dopravy na 25 regionálnych železničných
tratiach považuje košický župan Rudolf Bauer za nešťastné
a nesystémové rozhodnutie. „Súhlasím, že železnice museli
riešiť veľmi vážnu ekonomickú krízu. Ale som presvedčený,
že sa malo postupovať inak.“
Úrad Košického samosprávneho kraja je rozhodnutý zachovať
aspoň dve zo siedmich lokálok. Ide o trate spájajúce Spišskú
Novú Ves s Levočou a Bánovce nad Ondavou s Veľkými Kapušanmi.
„Je to naša povinnosť voči obyvateľom,“ povedal Bauer.
Vedúci odboru dopravy na úrade Antonín Reisinger hovorí, že
by sme sa mali poučiť z chýb iných: „Pred dvadsiatimi rokmi
rušili lokálne trate aj vo vyspelých krajinách. Dnes ich
obnovujú.“
Bauer tvrdí, že medzi Bánovcami a Kapušanmi nie je možné
zabezpečiť náhradnú autobusovú dopravu, pretože tam nie je
súbežná cesta a kvalita ciest nevyhovuje pravidelnej
autobusovej doprave, najmä v zime. „Minulý týždeň autobusy
v tejto lokalite zavial sneh, ľudia boli absolútne odrezaní od
sveta. Železničná doprava by fungovala,“ zdôraznil.
Úrad chce regulovať počet licencií na autobusovú dopravu
medzi Spišskou Novou Vsou a Levočou, kde denne premáva 24
liniek, ak železnica ponúkne náhradu. Tak chce zvýšiť záujem
o železnicu a znižovať jej stratu. Bauer tvrdí, že samospráva
je pripravená rokovať aj o prenájme lokálky Levočanky.
O obnovení prevádzky na dvoch lokálkach Bauer rokoval so šéfmi
oboch železničných spoločností. Obaja sľúbili, že sa budú
žiadosťou zaoberať.
Košický samosprávny kraj dostal na tento rok viac ako 147 miliónov
korún na krytie strát v prímestskej autobusovej doprave. „Žiadali
sme 184 miliónov v čase, keď sa ešte nerozhodlo o redukcii
osobnej železničnej dopravy,“ hovorí Bauer. Teraz na dotácie
potrebujú viac.
Predseda NSK tvrdí, že zrušenie lokálok
súvisí s privatizáciou nákladnej dopravy
13.2.2003 10:12 - Ekonomika Železníc
SR v regiónoch, kde železnice zrušili osobnú dopravu, nie je
taká stratová, ako prezentujú ich predstavitelia. Tvrdí to
predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica. Podľa
jeho slov osobná železničná doprava je stratová v celej
sieti tratí na Slovensku, v kombinácii s nákladnou dopravou je
však ekonomika iná. M. Belica tvrdí, že zrušenie regionálnych
tratí súvisí s pripravovanou privatizáciou nákladnej železničnej
dopravy a zámerom železníc bolo zvýšiť priechodnosť týchto
regionálnych tratí pre nákladnú dopravu.
Na stretnutí predsedov Nitrianskeho a Košického samosprávneho
kraja s vedením ŽSR žiadali zástupcovia samospráv predložiť
kalkulačné vzorce, na základe ktorých posudzovali efektívnosť
jednotlivých tratí. "Takéto výpočty nemali železnice vôbec
pripravené a dodnes nám ich nedokázali predložiť," tvrdí
M. Belica. Podľa jeho informácií sú však zrušené regionálne
trate z hľadiska nákladnej dopravy vysoko ziskové. "Nákladná
doprava na trati Levice Štúrovo vykazuje zisk 22 miliónov Sk,
na trati Lužianky Kozárovce 8 miliónov Sk," tvrdí
predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja. Preto je presvedčený,
že hlavným dôvodom zrušenia týchto tratí pre osobnú
dopravu nebola ich stratovosť, ale zámer železníc odľahčiť
trate od osobnej dopravy a zvýšiť ich priepustnosť pre
dopravu nákladnú. "Z pohľadu ekonóma chápem tento zámer
železníc, z hľadiska postavenia štátu vo vzťahu k obslužnosti
územia s ním však súhlasiť nemôžem." M. Belica je
presvedčený, že samosprávne kraje by dokázali zabezpečiť
osobnú železničnú dopravu na zrušených regionálnych
tratiach bez problémov, ak by im štát odovzdal osobnú i nákladnú
dopravu do ich správy.
Vláda dnes povolila železničnú a
cestnú prepravu síl USA cez SR
13.2.2003 13:18 - Vláda SR dnes
povolila železničnú a cestnú prepravu personálu a techniky
Ozbrojených síl USA cez územie SR. Odpovedala tak na nótu vlády
USA, ktorú dnes ráno dostalo MZV SR prostredníctvom americkej
ambasády v Bratislave.
Nóta obsahovala žiadosť o povolenie železničnej a cestnej
prepravy, personálu a techniky OS USA cez územie SR za účelom
akcií týkajúcich sa Iraku. Podľa štátneho tajomníka
rezortu diplomacie Józsefa Berényiho neobsahovala nóta iné požiadavky.
Vláda dnes súčasne uložila ministrom zahraničných vecí,
obrany, vnútra, ako aj dopravy, pôšt a telekomunikácií, aby
zabezpečili všetky úlohy, ktoré budú súvisieť s prepravou.
Rovnako poverila premiéra Mikuláša Dzurindu, aby o rozhodnutí
informoval prezidenta Rudolfa Schustera a šéfa parlamentu Pavla
Hrušovského.
Dnešné uznesenie vlády o povolení prepravy nie je potrebné
predložiť do Národnej rady SR.
Kabinet nerozhodol o povolení prepravy jednomyseľne. Podľa
informácií TASR hlasovali proti dvaja ministri za KDH - Vladimír
Palko a Martin Fronc.
Odborári sa odvolali voči rozhodnutiu
súdu o pozastavení štrajku na železnici
13.2.2003 17:41 - Železniční odborári
podali dnes na Okresnom súde (OS) Bratislava I odvolanie voči
predbežnému opatreniu súdu o pozastavení štrajku na železnici.
TASR to potvrdil podpredseda centrálneho štrajkového výboru (CŠV)
Milan Hošták. CŠV avizoval podanie odvolania hneď po
rozhodnutí súdu, ktoré obsahovalo podľa odborárov viaceré
procesné chyby, ako napríklad chybný dátum. O podrobnostiach
odvolania bude CŠV informovať na piatkovej tlačovej
konferencii.
Prerušenie štrajku železničiarov nariadil OS rozhodnutím z 3.
februára dovtedy, kým sa právoplatne nerozhodne o jeho prípadnej
nezákonnosti. Žalobu o nezákonnosti štrajku s návrhom na
predbežné opatrenie súdu podali Železnice SR (ŽSR) spolu so
Železničnou spoločnosťou (ZSSK) 31. januára. Po verdikte súdu
železničiari 3. februára večer prerušili takmer trojdňový
štrajk. Odborári chceli štrajkom dosiahnuť zastavenie rušenia
spojov na 25 lokálnych tratiach a ďalších asi 200 spojov na
hlavných tratiach, ktoré ZSSK napokon zrealizovala k 2. februáru.
Komisia manažmentu ZSSK a odborov
nanovo posúdi perspektívy regionálnych tratí
13.2.2003 18:52 - Vedenie Železničnej
spoločnosti (ZSSK), a. s. a Centrálny štrajkový výbor (CŠV)
železničiarov vytvoria spoločnú pracovnú skupinu na posúdenie
možností ďalšieho prevádzkovania 25 regionálnych tratí. Na
dnešnom rokovaní sa na tom dohodli zástupcovia odborárov s
predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom ZSSK Pavlom Kužmom.
Komisia, zložená z odborníkov, má posúdiť efektívnosť
osobnej dopravy na týchto tratiach pri obmedzenej prevádzke.
Zástupcovia odborových centrál na vedenie spoločnosti
apelovali, aby našlo vnútorné rezervy aspoň na minimálnu
obslužnosť tratí, na ktorých bola zastavená osobná doprava.
Manažment železníc vyjadril ochotu podrobne analyzovať náklady
a výnosy každej z týchto tratí a rokovať o alternatívnych
riešeniach. Od odborárov pritom požadoval, aby boli ústretové
pri nadchádzajúcom kolektívnom vyjednávaní o mzdách.
TASR o tom informoval Odbor komunikácie ZSSK.
Bývalý šéf Andrej Egyed údajne
pripravil železnice o takmer 100 miliónov Sk
13.2.2003 20:26 - Polícia začala
preverovať návrh na začatie trestného stíhania voči bývalému
šéfovi železníc Andrejovi Egyedovi. Ako uviedli Televízne
noviny TV Markíza, Egyed sa mal dopustiť trestného činu porušovania
povinnosti pri správe cudzieho majetku.
Egyed údajne pripravil železnice o desiatky miliónov korún.
"Podľa záverov vyšetrovania, ktoré vykonala finančná
polícia, by tá suma mala byť takmer 100 miliónov Sk,"
povedal pre Markízu hovorca Úradu justičnej polície Stanislav
Ryban. Týchto trestných činov sa mal Egyed dopustiť v rokoch
2000-2001 v súvislosti s úverovou politikou železníc. Viac
konkrétnych informácií zatiaľ polícia neposkytla, v súčasnosti
študuje rozsiahly spisový materiál, ktorý má niekoľko sto
strán. Podľa Rybana by vyšetrovanie takéhoto prípadu mohlo
trvať aj viac ako rok.
Reakciu Andreja Egyeda sa TV Markíza nepodarilo získať. Egyeda
odvolal z funkcie šéfa železníc začiatkom tohto roka
minister dopravy. Podľa neoficiálnych zdrojov Markízy by mal
teraz pôsobiť ako poradca pri transformácii Českých dráh za
plat 10 miliónov korún ročne. V posledných dňoch vo funkcii
sa jeho meno spomínalo predovšetkým v súvislosti s tzv.
"železničnou jamou" pod bratislavskou hlavnou
stanicou, ktorá mala byť základom pre stavbu nového sídla
ZSSK. S tou však nesúhlasil minister dopravy. Ak budú
podozrenia zo spáchania trestného činu Egyedovi dokázané, môže
stráviť za mrežami až 5 rokov.
Železnice chcú prerušiť prevádzku
školy
Sme, 14.2.2003
Od prvého marca chce Závod služieb železníc ŽSR z finančných
dôvodov prerušiť prevádzku v materskej škole vo Vrútkach. V
prípade, že škôlka prejde pod správu mesta Vrútky, železnice
požadujú ročný nájom za priestory vo výške 180-tisíc korún.
Železnice prerušenie prevádzky školy so 60 deťmi odôvodňujú
tým, že sa im nepodarilo uzavrieť dohodu o spolufinancovaní
prevádzkových nákladov s tamojším okresným a mestským úradom.
Ročná prevádzka zariadenia ich stojí v priemere 2,2 milióna.
Primátor Vrútok Ľubomír Bernát však spochybnil vlastníctvo
budovy, v ktorej škola sídli. Podľa neho ju Okresný úrad v
Martine v roku 1994 neoprávnene previedol na ŽSR. Aj napriek
tomu zástupcovia Mesta Vrútky sú ochotní sa so železnicami
dohodnúť ešte do konca februára, aby prevádzku neprerušili.
Vo Vrútkach sú ešte tri ďalšie materské školy, ich
kapacita je však naplnená.
Vlaky by išli zrejme na trase Kúty
– Štúrovo
Sme, 14.2.2003
Slovenská vláda už v minulosti počas krízy v Kosove uvoľnila
železnice na prevoz vojenskej techniky.
Ak budú v súvislosti s akciou v Iraku prechádzať cez naše územie
vlaky, bude to na tej istej trase ako v minulosti. Vstúpia na
Slovensko v Kútoch a vyjdú v Štúrove, čo je 181 kilometrov a
vlaky by sa u nás zdržali ani nie štyri hodiny. Transporty
tohto typu majú na železnici prednosť.
Na pozemné operácie sa železnicou dá prepravovať všetko -
od logistického zabezpečenia cez poľné nemocnice až po bojovú
techniku a palivo.
Katarína Heimschildová z ministerstva obrany hovorí, že
sprievod vlaku bude zabezpečený.
Lietadlá by nad naším územím leteli zrejme v podobnej línii,
ako je trasa vlakov. Počas kosovskej krízy lietali najmä z
nemeckých základní a z Anglicka a vstupovali nad naše územie
nad Hodonínom a vyleteli nad Štúrovom, čo je vzduchom asi 160
kilometrov. Pri rýchlosti okolo 800 kilometrov za hodinu letí
lietadlo nad územím Slovenska 12 minút.
Nemecký kancelár Gerhard Schröder v stredu povedal, že v prípade
vojny Nemecko umožní americkým a britským jednotkám plne využívať
nielen vzdušný a pozemný priestor, ale aj vojenské základne
na území Nemecka, aj keď k vojne nebude mandát Rady bezpečnosti
OSN.
Bezpečnostný expert z bruselskej pobočky washingtonského
Centra pre bezpečnostné informácie Tomáš Valášek hovorí,
že napríklad lietadlá nedokážu preletieť z Británie do
Iraku bez medzitankovania. „Je možné, že nad naším územím
by krúžilo tankovacie lietadlo, ktoré by vyletelo napríklad z
Talianska. Môže to byť, aj nemusí.“
Letiská v Košiciach, v Bratislave, na Sliači a v Kuchyni sú
spôsobilé aj na pristávanie vojenských lietadiel. Ponad
Slovensko preletí denne asi deväťsto lietadiel, čiže pár
vojenských by zrejme riadiaci letovej prevádzky ani nepocítili.
ŽSR , ZSSK , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , FS , FS Trenitalia , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU
Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Kúty , Trnava , Leopoldov , Galanta , Nové Zámky , Štúrovo , Komárno , Prievidza , Nitra , Čadca , Žilina , Martin , Zvolen , Poprad , Košice , Prešov , Čierna nad Tisou , TEŽ , koridory
ĽMJ , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000
Plavecký
Mikuláš - Zohor
Zohor - Záhorská
Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina -
Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová
Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata