Vítkovická vagónka dokoncila vuz pro finské dráhy
Hospodárske noviny8. 3.2004, Pavel Šmíd - Nedostatok dopytu na ceskom trhu núti výrobcov kolajnicovej techniky hladat uplatnenie v cudzine. Lukratívnu zákazku v hodnote 800 mil. Kc pre fínske štátne železnice realizuje vítkovická firm CKD Vagónka.

Medzi stanicami Svit a Štrba obmedzená prevádzka
SITABRATISLAVA 8. 3.2004 - Pre poškodené trolejové vedenie v železnicnej stanici Svit bola dnes ráno prerušená prevádzka na prvej a druhej kolaji medzi stanicami Svit a Štrba. Železnice obnovili prevádzku krátko pred obedom, zatial iba po druhej tratovej kolaji. Doprava by mala byt úplne obnovená medzi 14:00 a 15:00.
Ako agentúru SITA informoval hovorca ZSSK Miloš Cikovský, výsledkom rannej nehody bolo dvojhodinové meškanie dvoch rýchlikov, jeden osobný vlak meškal hodinu a ostatné zhruba 20 minút. To možno podla Cikovského predpokladat až do úplného odstránenia následkov nehody na obidvoch kolajach, lebo v poškodenom tratovom úseku menia elektrický rušen za dieselový.

Rezortné kontroly
NOVÝ DEŇ 08.03.2004, Juraj Fuchs - NKÚ SR zverejňuje nálezy o "nehospodárnosti" pri nakladaní s peniazmi daňových poplatníkov zo štátneho rozpočtu. Je neuveriteľné, že z nálezov NKÚ sa v mnohých prípadoch na ministerstvách a v štátnych podnikoch nerobia dôsledné závery.
Zdá sa, že NKÚ ani do dôsledku nesleduje výsledný efekt svojej práce. Okrem trocha kriku je výsledok nulový. NKÚ napríklad zistil tzv. nehospodárnosť konkrétnej osoby s peniazmi daňových poplatníkov vo výške 1.367.000 Sk. Dotyčnej osobe sa neskrivil ani vlas na hlave. Je to azda aj v nedokonalom zákone o NKÚ, ktorý vidí ukončenie prípadu odovzdaním veci orgánom činným v trestnom konaní. Pracovníkov NKÚ už potom nezaujíma, ako sa nepoctivec vyhol ich nálezu "nehospodárnosti", čiže zlodejiny. Je otrasné, ako reagujú na nálezy NKÚ niektoré ministerstvá, hoci ide o miliardové sumy! Napríklad MH SR a MDPT SR. NKÚ v štátnom podniku železníc odhalilo množstvo porušení zákona o verejnom obstarávaní. Išlo o stámilióny, či dovedna miliardy. Avšak nikoho nevzali na zodpovednosť. Samotný fakt množstva objednávok, porušujúcich zákon o verejnom obstarávaní, svedčí o nefungovaní rezortných kontrol na ministerstvách. Ako je možné, že ich pozornosti uniká také množstvo štátnych objednávok, adresovaných súkromným podnikateľom a spoločnostiam? Treba zdôrazniť, že manažment železníc má neobyčajne vysoké platy a celé riziko podnikania nesie štát, a nie manažment. To dokresľuje morálny profil štátnych objednávok pre súkromné firmy. Rovnako zle je to so štátnymi peniazmi v SPP, kde štát vlastní väčšinu akcií, "nehospodárne" sa narába s miliardami, ako o tom svedčí aj kauza 1,2 mld Sk, vyplatených za utajené "poradenské" služby. Rusko tvrdí, že novými zmluvami za "poradenstvo" ušetrí stámilióny. Pred daňovými poplatníkmi tají, o aké "poradenstvo" za stámilióny ide. Zabudol, že pred voľbami žiadal zverejňovať to, čo sa so štátnymi peniazmi robí?

Prokopovič v Bruseli o "spame", ale aj o integrácií železníc
SITABRATISLAVA 8. 3.2004 - Rada ministrov dopravy, telekomunikácií a energie sa na svojom rokovaní v pondelok a utorok v Bruseli venuje situácii v sektore elektronických komunikácií, ako aj zamedzeniu nevyžiadanej komunikácie pre účely priameho marketingu, tzv. spamom. Témou rokovaní, na ktorých sa zúčastňuje aj minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič, je tiež postup krajín po ženevskom Svetovom summite o informačnej spoločnosti. Informoval o tom hovorca ministra Tomáš Šarluška.
Rezortní ministri z krajín sa na dvojdennom stretnutí taktiež venujú spoplatneniu ťažkých nákladných vozidiel pri používaní niektorých typov ciest, ako aj tzv. tretiemu železničnému balíčku. Ten zahŕňa integráciu Európskej železničnej siete a zvýšenie podielu železničnej dopravy v rámci ostatných typov dopravy. Témami rokovania sú aj európsky program Galileo a harmonizácia technických požiadaviek administratívnych postupov v civilnom letectve.

Česko musí do roku 2008 připravit plány na snižování hluku
Česká tisková kancelářPRAHA 8. 3.2004 - Česko musí do poloviny roku 2008 vypracovat mapy hluku a plány na jeho snižování pro Prahu, Brno, Ostravu, hlavní silniční a železniční tahy a pro ruzyňské letiště. Povinnost vyplývá z evropské směrnice, která sjednocuje metodiky měření hluku a limitní hodnoty v celé EU. Návrh zákona o hodnocení a snižování hluku v životním prostředí ve středu projedná vláda. O tom, že směrnice je součástí českého právního řádu, má Praha informovat Brusel do 18. července.
Podle předkládací zprávy ministerstva zdravotnictví, kterou má ČTK k dispozici, se ještě neví, kolik kilometrů hlavních železnic bude muset být kvůli hluku zmapováno. Náklady na zmapování kilometru železnice budou činit zhruba 40.000 až 60.000 korun . Pro Brno a Ostravu počítá rozpočet s deseti miliony korun, pro Prahu s 15 miliony. Pořízení akčních plánů snižování hluku bude řádově nižší. K plánům, které mají vejít v platnost za čtyři roky, se bude moci vyjádřit veřejnost. Plány budou aktualizovány po pěti letech. Evropská komise upozornila Česko během přístupových rozhovorů, že země nemá pro hluk systematické předpisy. Během posledních let zákonodárci zpřísnili normy pro používání hlučných strojů na venkově a zavedli povinnost označovat přístroje pro domácnost informacemi o jejich hlučnosti. Také technické normy pro hluk ze stavenišť, tedy hlavně pro sbíječky, kompresory, jeřáby a bagry,už odpovídají normám EU.
Evropská komise pravidelně kontroluje, jak jednotlivé státy dodržují normy pro hluk. Před dvěma lety pohrozila žalobou k Evropskému soudnímu dvoru Německu, Itálii, Řecku a Portugalsku. Největší hluk nadělají podle komise v Evropě Španělé. Polovina z nich je trvale vystavena nadměrnému hluku. Evropský průměr přitom činí 25 procent. Španělsko je zároveň druhou nejhlučnější zemí na světě, hůř je na tom už jen Japonsko. (krátené)

Ministri v stredu aj o rozvoji kombinovanej dopravy v SR
SITABRATISLAVA 9. 3.2004 - Ministri by sa mali v stredu zaoberať schémou rozvoja kombinovanej dopravy v SR. Jej základným cieľom je usmerniť poskytovanie finančnej pomoci pri realizácii projektov zameraných na podporu rozvoja kombinovanej dopravy. Finančná účasť štátu na realizácii projektov, ktorá sa riadi touto schémou, vyplýva zo záujmu štátu ekonomicky motivovať podnikateľov na prevádzkovanie kombinovanej dopravy, zlepšiť efektívnosť a zvýšiť podiel tejto dopravy, ktorá má priaznivejší vplyv na životné prostredie ako priama cestná nákladná doprava. Pomoc v rámci schémy by sa mala poskytovať na základe relevantných právnych predpisov . Zásoby pomoci by sa mali rozšíriť aj o projekty v oblasti informačných technológií pre kombinovanú dopravu a mali by sa sprísniť podmienky poskytovania podpory.
Záujemcovia o súkromnú veterinárnu prax už nebudú musieť mať trvalý pobyt na území Slovenska. Vyplýva to z návrhu nového zákona o veterinároch, ktorým sa bude v stredu zaoberať vláda. Nový zákon upraví, že veterinármi sa na Slovensku budú môcť stať aj občania . Občania tretích štátov budú musieť preukázať pobyt na území SR a zároveň predložiť doklad o vzdelaní.
Z doteraz uvoľnených prostriedkov časti zadlženosti Ruskej federácie (RF) voči Slovensku je na investičné projekty ministerstva zahraničných vecí vyčlenených 8,5 mil. USD. Z toho by sa na rekonštrukciu Spoločenského domu SR v Moskve malo použiť 5,3 mil. USD, na rekonštrukciu politickej a reprezentačnej časti administratívnej budovy Zastupiteľského úradu SR v Moskve (ZÚ) 2,4 mil. USD a na výstavbu administratívno-technického objektu pre Generálny konzulát SR v Sankt Peterburgu 400 tis. USD. Zvyšok sa má použiť na platby za pozemok generálneho konzulátu. Ako vyplýva z informácie Ministerstva zahraničných vecí SR (MZV) o realizácii investičných projektov z doteraz uvoľnených prostriedkov časti zadlženosti RF voči SR, ktorým by sa mala v stredu zaoberať vláda, po prevode 8,5 mil. USD na účet ZÚ sa znížil ruský dlh voči Slovensku o 10,625 mil. USD. To totiž predstavuje 80-percentnú mieru návratnosti z odpísanej čiastky.

Ministri dopravy EÚ budú rokovať aj o spoplatnení ťažkých nákladných vozidiel
TASRBratislava 8. 3.2004 - Spoplatnením ťažkých nákladných vozidiel pri používaní niektorých infraštruktúr sa okrem iného bude zaoberať Rada ministrov dopravy, telekomunikácií a energie. Na dvojdňových rokovaniach, ktoré sa začínajú dnes v Bruseli, sa zúčastňuje aj slovenský rezortný minister Pavol Prokopovič.
Ako informoval jeho hovorca Tomáš Šarluška, rada sa bude venovať tiež integrácii Európskej železničnej siete a zvýšeniu podielu tohto druhu dopravy, ako aj situácii v sektore elektronických komunikácií. Zhodnotia tiež vonkajšie vzťahy v sektore civilného letectva a harmonizáciu technických požiadaviek na administratívny postup v tejto oblasti.

Aj Slovensko bude pre budúcu novú španielsku vládu tvrdým orieškom
TASRMadrid/Barcelona 9. 3.2004 – Budúca španielska vláda, ktorá vzíde z parlamentných volieb stanovených na 14. marca, bude musieť čeliť rastúcemu riziku premiestňovania podnikov, sídliacich najmä v Katalánsku na severovýchode krajiny. Tieto zahraničné podniky sa zameriavajú na budúcich nových členov , vrátane Slovenska. Konštatovala to dnes tlačová agentúra AFP.
Už v polovici januára tohto roka skupina Samsung z Kórejskej republiky oznámila, že opúšťa Španielsko a pôjde na Slovensko. Vyhlásenie vedenia Samsungu v Barcelone spôsobilo volanie na poplach v celom severošpanielskom regióne: ekonomická skladba – automobilový priemysel a technológie na využívanie voľného času – ho vystavuje riziku odchodu zahraničných podnikov do iných krajín viac ako ostatné španielske regióny.
Minimálne taký je názor odborových predákov a ekonomických expertov, z ktorých AFP najčastejšie citovala profesorku ekonomických štruktúr na barcelonskej univerzite Elenu Giraldezovú. Katalánsko je región, ktorý pritiahol v rámci celého Španielska najviac zahraničných investorov a nadnárodných spoločností - vyše 1 000, pričom 600 bolo priemyselných, vyplýva z údajov Obchodnej a priemyselnej komory v Barcelone. V Katalánsku dominuje chemický, automobilový a elektronický priemysel. Automobilový zamestnáva priamo alebo nepriamo 100 000 osôb.
"Zahraničné spoločnosti odchádzajú z Katalánska z rovnakých dôvodov, kvôli ktorým sem prišli. Mnohé videli v Španielsku príležitosť, aby tu v rámci Európy investovali v čase, keď sa krajina na Pyrenejskom polostrove stala v roku 1986 členom vtedy Spoločného trhu. Španielsko, najmä Katalánsko, sa vyznačovalo kvalifikovanou a lacnou pracovnou silou, atraktívnosťou, ktorú zvýrazňovali dobré cestné komunikácie," uviedla Giraldezová.
S rozšírením o 10 nových štátov 1. mája tohto roka sa situácia mení. V budúcich nových členských krajinách, napríklad v Maďarsku, na Slovensku, kam chce Samsung premiestniť väčšinu svojej španielskej výroby, alebo v Poľsku sú výrobné náklady nižšie ako v Španielsku.
Geografická blízkosť budúcich nových členov s trhmi, akým je napríklad Nemecko, posilňuje ich príťažlivosť, uviedli predstavitelia katalánskych odborárskych i zamestnávateľských organizácií.
Od začiatku tohto roka postihla delokalizácia podnikov v Katalánsku vyše 800 osôb, pričom väčšina z nich pracovala pre Samsung. Podľa výpočtov denníka El País vlani v rámci delokalizácie v regióne prišlo o prácu vyše 3 600 osôb.
Katalánsko na to, aby si zachovalo niektoré podniky, musí čo najrýchlejšie rozvíjať transeurópsku dopravnú sieť. Jej výstavba sa oneskorila, čo platí najmä o výstavbe trate pre superrýchle vlaky TGV z a do Francúzska cez Katalánsko, povedala pre AFP Giraldezová.

Spravodlivost na železnici
Pravda9. 3.2004, Lukáš Pardubský - Na železnici naoko všetko prebieha štandardne. Odbory rokujú s vedením o novej kolektívnej zmluve, sem-tam sa ozve varovanie, že zamestnanci vstúpia do štrajku, ktorý by ochromil celú slovenskú ekonomiku. V tomto roku však predsa nemožno hovorit o bežnom vyjednávacom folklóre. Na rozdiel od minulých rokov totiž odborári rokujú osobitne so ZSSK a osobitne so ŽSR . Prvá spolocnost je "akože" komercne úspešná a na starosti má dopravu na železnici. Tá druhá je "akože" zatažená miliardovými dlhmi a má financné problémy. Slovká "akože" sú namieste. Nie preto, že by vyjadrenia o úspešnosti a miliardových dlhoch neboli pravdivé, ale preto, že tento stav vytvorila vláda politickým rozhodnutím. Pôvodné ŽSR rozdelili na dve firmy tak, že jednej zostali dlhy a druhá ich cez poplatky musí splácat. Spochybnovanie tohto rozhodnutia nie je namieste, najmä ak sa železniciam podarí zastavit rast dlhov a zacnú fungovat efektívnejšie. Zamysliet sa však urcite treba nad rozdielnou situáciou dvoch skupín železniciarov, ktorí sa rozhodnutím vlády ocitli vo dvoch rozlicných spolocnostiach. Odrazu by totiž mali mat rozdielne podmienky, pretože jednej spolocnosti sa "akože" darí dobre a druhá je "akože" zatažená dlhmi. Ako keby za úspech prvej mohli tí prví železniciari a za dlhy druhej tí druhí.

Stopa francúzskych vydieracov vedie aj do CR
TASRNárodná obroda8. 3.2004 - Záhadné vydieranie štátnych francúzskych železníc SNCF siaha možno do CR alebo Nemecka. Zverejnili to cez víkend v Paríži. Po analýze vydieracského listu preverujú vyšetrovatelia paralelu k vydieracovi železníc z Olomouca a berlínskemu vydieracovi obchodného domu Arnovi Funkemu. Vydieraci neznámej skupiny AZF žiadajú v krátkom case vyplatenie 4 mil. EUR (162 mil. Sk), inak nechajú bomby umiestnené pod železnicnými kolajami na území Francúzska vybuchnút.
SNCF v stredu (3.3.) a vo štvrtok (4.3.) zmobilizovala takmer 10.000 zamestnancov, ktorí prehladávali kolaje na celkovej dlžke železnicných tratí 32.500 km kvôli desiatim náložiam. O tom, že to skupina myslí vážne, svedcí aj skutocnost, že vyšetrovatelia už 21.2. našli technicky dobre vybavenú bombu vyrobenú talentovaným amatérom, ktorá bola umiestnená pod železnicnými kolajami v strednej casti Francúzska. (opravil: Addams)

Vo Francúzsku pátrajú po tajomnej blondínke
Národná obrodaSpiegel 9. 3.2004, apl - Francúzska polícia sa pri rozsiahlom pátraní po železnicných vydieracoch sústreduje na tajomnú blondínku, ktorá mala nedaleko Paríža telefonovat s úradmi v mene teroristickej skupiny AZF. Fantómový portrét neznámej ženy sa však nedal zostrojit, lebo svedecké výpovede sú velmi nepresné, citoval vcera denník Le Figaro jedného z vyšetrovatelov. „Tápame v tme, nikto nevie, ci vydieraci chcú skutocne iba peniaze, alebo majú aj iné pohnútky.“ Skupina nazývajúca sa AZF žiada štyri milióny dolárov a milión eur za to, že neuvedie do cinnosti devät údajne dobre ukrytých náloží pod kolajnicami a dve mimo železnicných tratí. Jedna funkcná nálož bola umiestnená na trati z Paríža do Toulouse.
Doteraz železniciari a experti prekontrolovali 32 000 kilometrov železnicných kolajníc a asi 600 špecialistov pátra po páchateloch, medzi ktorými by vraj mohli byt aj odborníci z radov armády ci tajných služieb.

Ceský železnicní prumysl má šanci na oživení
Hospodárske noviny8. 3.2004, Pavel Šmíd - Po strmom 10-rocnom útlme sa ceskému železnicnému priemyslu ponúka možnost urcitého oživenia. Jeho klúcový odberatel - ČD - pripravuje totiž aspon ciastocnú obmenu svojho zostarnutého voznového parku. Lokomotív, nákladných aj osobných vagónov. "Pocas marca budú známe výsledky verejnej obchodnej sútaže na dodávku 20 trojsystémových lokomotív pre vyššie rýchlosti v celkovej hodnote 2 mld Kc," uviedol hovorca ČD Petr Štáhlavský. "Pokracovat budeme v nákupe elektrických motorových jednotiek pre prímestské trate od CKD Vagonka Vítkovice, prevezmeme zvyšných 6 kontrahovaných súprav rýchlovlaku Pendolino od spolocnosti ALSTOM . V podnikatelskom pláne máme aj obnovu nákladných vagónov za 1,2 mld Kc. Predpokladom je ale získanie výhodného komercného úveru."
Hovorkyna ministerstva dopravy Ludmila Roubcová možné problémy s financovaním pripustila. "Náš úrad v roku 2004 pripravuje návrh zákona na štátne garancie za úver od združenia európskych železnicných spolocností Eurofima v mimoriadnej výške 45 mil. EUR. Slúžit by mal na financovanie nákupu voznov 1. a 2. triedy pre medzinárodnú dialkovú osobnú dopravu, prímestských jednotiek a trojsystémových lokomotív." Kým o zákazku lokomotív sa usiluje Škoda Dopravní technika a Siemens, sútaž o nákladnú techniku má byt otvorená firmám v rámci celej .
Podla niektorých analytikov je jedným z rozhodujúcich problémov ceského kolajnicového priemyslu okrem príliš malého dopytu jeho znacná roztrieštenost. Tá bráni sústredeniu kapacít, rastu produktivity práce aj využívaniu pôvodného know-how pre stavbu železnicných voznov. "Pritom by práve táto špecifická výroba mohla byt, podobne ako automobilový priemysel, motorom nadväzujúcich dodávatelských odvetví, z ktorých by profitovala celá ekonomika," je presvedcený šéf Asociácie ceského železnicného priemyslu ACRI Tomáš Ignacák.
Ambície stat sa lídrom zjednocovania do silného podnikatelského subjektu, neskrýva Škoda Holding. Pripravuje majetkové prevzatie VÚKV (predtým Výzkumný ústav kolajových vozidel Praha), je úcastníkom tendra na CKD Holding, ktorého súcastou je aj ostravská vagónka. "Chceme upevnit pozície na ceskom trhu, aby sme plne uspokojili jeho dopyt," vysvetluje podpredseda predstavenstva holdingu Jirí Zapletal. "Nemala by sa opakovat situácia, kedy mnohomiliardové štátne zákazky, napríklad rýchlovlaky Pendolino , sa realizujú mimo územia štátu s cudzími firmami. Domáce zákazky sú klúcové a vlastne referencné. Predstavujú primárnu proexportnú podporu, ktorú svojim výrobcom poskytujú všetky vyspelé krajiny."
Štát ale zatial ceský kolajnicový priemysel príliš nepodporuje. Podla údajov ACRI je priemerný vek ceských osobných železnicných voznov a elektrických jednosmerných lokomotív takmer 28 rokov, stroje pre striedavú trakciu sú ešte staršie. "Príciny sú pochopitelne v dlhodobom zanedbávaní obnovy voznového parku ČD , co má následný neblahý dopad aj na celý ceský železnicný priemysel," povedal Ignacák. "Navyše sa tým silne zhoršuje postavenie a konkurencieschopnost národného prepravcu na budúcom liberalizovanom európskom dopravnom trhu."

Vlaky jazdia plynule aj napriek vytrvalému sneženiu
SITABRATISLAVA 9. 3.2004 - Prevádzka na železnici je napriek vytrvalému sneženiu na celom území Slovenska plynulá. Druhý stupen ohrozenia železnicnej prevádzky bol dnes ráno vyhlásený len v niektorých castiach stredného Slovenska, v oblasti Nových Zámkov a Devínskej Novej Vsi. Pri tomto stupni však podla hovorkyne ŽSR Nely Blaškovej nevznikajú vážnejšie komplikácie v doprave a cestujúci sa nemusia obávat. Ako informovala, zamestnanci železníc na celom Slovensku sú vo zvýšenej pohotovosti, zabezpecujú plynulost a bezpecnost prevádzky. Aktuálne poveternostné podmienky nepretržite sledujú štáby zimnej ochrany.

Železnice klientom poskytnú služby ako aerolínie
Národná obroda10. 3.2004, Jozef Kuník - Ludia cestujúci vlakom by mali mat podobné práva, aké sú pri preprave lietadlom. Je to dôsledkom snahy , ktorá sa viacerými opatreniami snaží zvrátit trend neustáleho poklesu poctu cestujúcich využívajúcich na prepravu železnicu.
Napríklad, ak v leteckej doprave spoj zmešká dalšie prípoje, alebo cestujúci nemajú šancu cestovat dalej, spolocnost musí pasažierov ubytovat, poskytnút im obcerstvenie a na druhý den zabezpecit náhradnú leteckú dopravu. Európska komisia sa usiluje, aby podobné služby poskytovali aj železnice. Aby sa to stalo realitou, budú musiet nové pravidlá schválit jednotlivé štáty a nadväzne Európsky parlament. V tom prípade by po vstupe našej krajiny do platili nové výhody aj u nás.
"Podla navrhovaných pravidiel bude mat cestujúci nárok na vrátenie cestovného v plnej výške, ak vlak na medzinárodnej trase pocas cesty, ktorá mala trvat maximálne 2 hodiny, bude meškat viac než hodinu. Ak bude vlak meškat 30 minút, vráti sa cestujúcemu 50% cestovného," vysvetlil hovorca ZSSK Miloš Cikovský.
Ako dodal, v prípade ak bude cesta trvat viac než 2 hodiny, bude sa celé cestovné vracat pri meškaní nad 120 minút a polovicné cestovné pri meškaní od 60 do 120 minút. Pri výraznom meškaní, alebo úplnom zrušení spoja by sa mali železnicné spolocnosti postarat aj o ubytovanie a obcerstvenie cestujúcich. "Treba dodat, že sú to zatial iba snahy dopravnej komisie . Avšak velké európske železnicné spolocnosti zatial nechcú pristúpit na takéto nadštandardné služby, boli by pre nich velkou financnou zátažou," vyhlásil Cikovský. Napriek neochote velkých prepravcov bude vývoj smerovat k zlepšovaniu služieb pre klienta aj kvôli konkurencii nízkonákladovej leteckej prepravy. "Aj v našej spolocnosti cakáme na tzv. chartu zákazníka , v ktorej by sa malo presne uviest, na co má cestujúci nárok, a na co nie. Naša spolocnost má snahu zaviest v budúcnosti pre cestujúcich, ktorí používajú IC či EC vlaky castejšie, tzv. knižku zákazníka. Do nej by sme zaznamenávali napríklad meškanie vlakov a cestujúci by mal pri budúcej jazde nárok na zníženie ceny cestovného. Zatial však na túto službu nemáme súhlas z MF SR."
Navrhované bonusy pre zákazníkov železníc: vrátenie cestovného v prípade meškania vlaku - zabezpecenie náhradného ubytovania ci poskytnutie obcerstvenia - právo na náhradnú dopravu.

Slovenskí železniciari na seminári rokujú o tratovom hospodárstve
TASRNové Zámky 9. 3.2004 - O možnostiach a formách zvýšenia bezpecnosti, plynulosti a rýchlosti dopravy na slovenských železnicných tratiach rokujú dnes a v stredu na 9. celoslovenskom seminári v Nových Zámkoch odborníci z oblasti železnicnej dopravy.
Pocas dvoch seminárnych dní si úcastníci vypocujú prednášky o novinkách v príprave technickej dokumentácie, zabudovávaní materiálu a geometrického usporiadania kolají, diagnostikovaní železnicných mostov, postupe zosúladovania slovenských noriem v železnicnej doprave s európskymi. Medzi prednášatelmi sú odborníci z radov železniciarov, ale aj teoretici z Katedry železnicného stavitelstva Žilinskej univerzity. TASR o tom dnes informoval organizátor podujatia, vedúci tratového obvodu v Nitre Emil Tóth. "Seminár je jedinecnou príležitostou na výmenu informácií medzi reprezentantmi teórie a praxe železnicnej dopravy z celého Slovenska," povedal.
Svoje najnovšie produkty úcastníkom seminára predstavia zástupcovia dodávatelských firiem Renau, Premac, Amberg Engineering Slovakia, Tectum, Cofra a dalších.
Tratové hospodárstvo ŽSR obhospodaruje 3 600 kilometrov železnicných tratí. V súcasnosti sa prebieha rekonštrukcia trate Trnava - Bratislava-Rača s cielom vytvorit na nej podmienky pre zvýšenie rýchlosti na 160 kilometrov za hodinu.

V obvode železnicnej stanice v Secovciach našli delostreleckú mínu z vojny
TASRBratislava 9. 3.2004 - Delostreleckú mínu ruskej výroby kalibru 82 milimetrov pochádzajúcu z druhej svetovej vojny našiel pri pondelkových výkopových prácach muž obývajúci služobný byt v obvode železnicnej stanice v Secovciach . Privolaný pyrotechnik Krajského riaditelstva PZ Košice mínu zaistil a odviezol na zneškodnenie. Kvôli bezpecnosti odstavili v Secovciach železnicnú dopravu na 135 minút, v dôsledku coho meškal jeden manipulacný vlak 85 minút. K zraneniam osôb nedošlo.
TASR o tom dnes hovorca ŽP Jozef Búranský.

Na infarkt zomrel na bratislavskej stanici 49-rocný muž z Modry
TASRBratislava 9. 3.2004 - Pravdepodobne infarktu myokardu podlahol 49-rocný muž z Modry, ktorého v pondelok našli mrtveho na Predstanicnom námestí v Bratislave pri lavicke pred vchodom do vestibulu hlavnej železnicnej stanice .
Privolaná lekárka konštatovala smrt bez vonkajších zranení a zavinenia cudzou osobou. Pre presné stanovenie príciny nariadila vykonat súdno-lekársku pitvu. Polícia zistila, že nebohý muž sa v mieste trvalého bydliska nezdržiaval a viedol túlavý život.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železnicnej polície Jozef Búranský.

Stavba železnicního koridoru byla obnovena, vlaky se zpozdí
Česká tisková kancelářPARDUBICE 9. 3.2004 - Po zimní prestávce byly obnoveny práce na stavbe prvního železnicního koridoru v Pardubickém kraji. Nekteré osobní vlaky, které jezdí mezi Preloucí a Recanami nad Labem nebo v úseku Ceská Trebová a Olomouc, tak budou mít podle Mladé fronty Dnes (MfD) v nejbližších týdnech zpoždení. Podle ČD by zpoždení nemely nabírat rychlíky, vše ale bude záležet na tom, jak budou stavební práce probíhat.
"Pochopitelne, pokud napríklad delníci nekde prekopnou elektrický kabel, pak zpoždení budou narustat. Nemely by ale být pravidlem. Cestující by se meli se zpoždením, hlavne u rychlíku, setkávat jen výjimecne," cituje list mluvcího ČD Petra Štáhlavského.
Odchylky od jízdních rádu budou podle nej nabírat spíše osobní vlaky. "Týkat se to bude hlavne tech spoju, které jezdí za rychlíky. Ty budou muset nekdy pockat, až projede vlak z protismeru, protože casto bude v provozu jen jedno ze dvou kolejišt," uvedl mluvcí.
Stavební delníci se v techto dnech podle MfD vracejí k práci na úsecích Prelouc-Recany nad Labem a Ceská Trebová-Olomouc. Firmy tento týden dokoncí práce v okolí Ústí nad Orlicí. Pres zimu byla stavební prestávka. V mrazech se nedá betonovat nebo provádet další odborné zásahy. Práce se tedy nyní obnovují a úsek v okolí Prelouce by se mel letos dokoncit, rekl mluvcí. Tento týden také podle deníku skoncí práce na železnicní trati mezi Ústí nad Orlicí a Ceskou Trebovou. Nove opravená trat bude slavnostne uvedena do provozu ve ctvrtek. Nadále bude pokracovat prestavba železnicního nádraží v Chocni. Stavba železnicního koridoru pritom neznamená pro cestující jen zpoždení vlaku a komplikace. Dockají se i modernizace nekterých nádraží. Jen v lonském roce prostavely dráhy na tratích Pardubického kraje zhruba ctyri miliardy korun.

Jesenicko se možná docká zlepšení železnicního spojení s Polskem
Česká tisková kancelářOLOMOUC 9. 3.2004 - Pracovní skupinu, která se bude zabývat zlepšením osobní železnicní dopravy pres cesko-polskou hranici na Jesenicku, vytvorili dnes na jednání v polském meste Glucholazy zástupci Olomouckého kraje a Opolského vojvodství, drážních firem a ceských a polských centrálních orgánu. Za otevrení osobního železnicního prechodu v Glucholazích bojují obce z obou stran hranice. Slibují si od toho zlepšení podmínek pro rozvoj cestovního ruchu. "Vytvorili jsme spolecnou cesko-polskou pracovní skupinu, ve které jsou zástupci kraje, samospráv, resortu a drah. Myslím si, že by se s rešením problematiky hranicních prechodu v Glucholazích a Mikulovicích mohlo pokrocit, protože vule vyjádrená námi i politiky z Opole byla dostatecne silná," rekl CTK olomoucký hejtman Jan Brezina.
Jednání se tocilo predevším kolem rozšírení mezinárodního hranicního prechodu Mikulovice - Glucholazy i pro pravidelnou osobní železnicní dopravu, vcetne možnosti prestupu na spoje v Polské republice. Pres Glucholazy totiž nyní projíždí pravidelný vlakový spoj z Jeseníku do Ostravy, ze kterého však cestující nemohou vystoupit. Varšava od ceské strany za prevoz osob pres polské území rocne inkasovala zhruba 16 milionu korun.
"Osobne si myslím, že tento stav polské strane dosud vyhovoval, protože dostávala zajímavé poplatky za prevoz. Nyní obe zeme vstupují do Evropské unie a bude se uzavírat nová smlouva, takže tento duvod zmizí," podotkl Brezina. V Mikulovicích zase podle nej nyní chybí potrebné technické vybavení na to, aby v této obci u cesko-polských hranic mohl být otevren osobní železnicní prechod. "Budovat nejaké hranicní prechody ale již nemá smysl. ČD dnes prišly s pozoruhodnou nabídkou zrekonstruovaných obytných vozu, které by mohly sloužit ceské a polské pohranicní policii jako úradovny," uvedl Brezina.
Jesenický starosta Jirí Krátký loni v prosinci novinárum rekl, že obce ležící u hranic s Polskem o železnicní prechod usilují již nekolik let, protože nejvíce turistu prijíždí na Jesenicko práve ze sousedního Polska. "Myslím si, že obe strany si mají co nabídnout. Železnicní spojení by v tomto smeru bylo velkým prínosem. Nepodstatná není ani prípadná výmena pracovních sil," uvedl tehdy Krátký.

Nepozorní vodici mali štastie v neštastí
SITABRATISLAVA/PALÁRIKOVO 10. 3.2004 - O štastí v neštastí môže hovorit vodic, ktorý si v utorok nadránom v hustom snežení nevšimol výstražné svetelné znamenie a autom vošiel na železnicné priecestie v Palárikove . Podla informácií hovorcu Železnicnej polície Jozefa Búranského vbehol 52-rocný vodic Škody Felícia priamo do dráhy už brzdiaceho nákladného vlaku. Rušen zachytil prednú cast auta a odhodil ho do stožiaru signalizacného zariadenia, to sa aj s betónovým stojanom vyvrátilo. Vodic sa bude liecit asi týžden, jeho spolujazdkyna skoncila v novozámockej nemocnici. Liecenie potrvá asi dva týždne. Škodu pre ŽSR vycíslili na 60 000 korún, škoda na aute sa vyšplhala na 200 tisíc korún.
Dalšia nehoda so štastným koncom sa odohrala v utorok popoludní na železnicnom priecestí v obvode železnicnej stanice Lok , kde 29-rocný vodic volkswagenu nerešpektoval svetelnú signalizáciu. Mladý muž s autom vošiel na kolaj, zadnú cast vozidla zachytil rušen brzdiaceho rýchlika R 803 Gemeran. Auto po náraze vyhodilo na pole. Nehoda si naštastie nevyžiadala obete, vodica však previezli do levickej nemocnice na pozorovanie.

Moldavcanov bez dokladov zadržali vo vlaku
SITABRATISLAVA/ZVOLEN 10. 3.2004 - Troch Moldavcanov bez cestovných dokladov zadržala v utorok hliadka Železnicnej polície v rýchliku 810 Horehronec. Dvoch cudzincov vo veku 21 a jedného 23-rocného muža zadržali v úseku trate Košice – Margecany. Ako agentúru SITA informoval hovorca Železnicnej polície Jozef Búranský, ani jeden nevedel uviest cas a miesto, kde prekrocili hranice. Železnicní policajti migrantov odovzdali Odboru hranicnej a cudzineckej polície v Spišskej Novej Vsi.

Železnicní policajti z Nových Zámkov objasnili krádež súciastok za 62 000 Sk
TASRBratislava 10. decembra - Príslušníkom Železnicnej polície z Nových Zámkov sa podarilo v utorok objasnit krádež šestnástich kovových súciastok z deviatich nákladných voznov, ktorou vznikla ZSSK , a.s. škoda 62 400 korún.
Vozne boli odstavené na stanici v Tvrdošovciach a cakala ich oprava. Ako podozrivých z cinu policajti zistili dvoch bratov vo veku 25 a 17 rokov z Tvrdošoviec. Obaja sa v plnej miere ku skutku priznali. Za súciastky, ktoré odovzdali v zberni druhotných surovín v Palárikove, utržili 1200 korún. ŽP odovzdá prípad Okresnému úradu justicnej a kriminálnej polície Policajného zboru v Nových Zámkoch.
TASR to dnes uviedol hovorca Železnicnej polície Jozef Búranský.

Pre nepozornost vošiel vodic VW do dráhy rýchliku Gemeran
TASRBratislava 10. 3.2004 - V utorok popoludní na železnicnom priecestí v obvode železnicnej stanice Lok 29-rocný vodic volkswagenu nerešpektoval svetelnú signalizáciu autom vošiel na kolaj, kde ho zachytil rušen brzdiaceho rýchlika Gemeran. Auto patriace bratislavskej firme po náraze vymrštilo na pole. Pri nehode sa nikto nezranil, vodica však previezli do levickej nemocnice a nechali ho tam na pozorovanie. Polícia nezistila prítomnost alkoholu v krvi u žiadneho z vodicov. Rýchlik mal meškanie 80 minút, dalšie dva osobné vlaky 24 a 21 minút.
TASR to dnes uviedol hovorca Železnicnej polície Jozef Búranský.

Policajná akcia v dome plnom narkomanov bola úspešná
SITABRATISLAVA 10. 3.2004 - Až 44 ludí našli policajti z Národnej protidrogovej jednotky v narkomanskom domceku v budove bývalej železnicnej stanice Filiálka v Bratislave . Pri akcii, ktorá sa zacala v utorok a pokracovala aj dnes, šiestich z nich zadržali a obvinili z viacerých trestných cinov. Odlahlý dom v centre mesta mal prenajatý Martin B. a Martina V. a predávali v nom heroín a pervitín. V jednej miestnosti bol obchod, v druhej narkomani brali drogy. Informoval o tom na tlacovej besede v Bratislave prvý policajný viceprezident Jaroslav Spišiak. Dodal, že títo dvaja ludia, ktorí sú už v policajnej cele s obvinením z drogovej trestnej cinnosti, mali den rozdelený na zmeny. "Na predajni mali dokonca nápis - Vstupujte po jednom," povedal Spišiak a dodal, že tento dom navštevovalo denne 200 - 250 narkomanov.
Pocas razie zadržali okrem dvojice dílerov aj 17-rocného kuriéra Vladimíra V., ktorý do domu priniesol 50 dávok heroínu. O tomto mladíkovi Spišiak povedal len tolko, že ho zneužíval vlastný otec. Ci chodil do školy, nevedel. "Denne zarobil 70000 - 75000 korún. Naco by chodil do školy," vyhlásil Spišiak. Dodal, že takéto množstvo drog nosil do domu niekolkokrát denne. Pervitín, ktorý dvojica dílerov v dome predávala, vyrábal 22-rocný Mário S. v byte na Šancovej ulici c. 51 v Bratislave. Jeho tiež policajti zadržali.
V dome policajti objavili aj 43-rocného Eugena S., po ktorom pátrali už niekolko dní. Obvinený je z lúpeže. Okrem neho tam našli aj 27-rocného Martina T., drogovo závislého muža zo Šancovej ulice v Bratislave. V jeho byte na Šancovej 49 urobili potom domovú prehliadku a našli stopy po drogách. Svoj byt prenajímal prostitútkam z Krížnej a Vajnorskej, ktoré si tam vodili klientov. Za nájomné si potom kupoval drogy.
"Drogových bytov je v Bratislave vela," vyhlásil Spišiak a dodal, že väcšinu z nich polícia už monitoruje. Policajti však majú pri raziách problémy, lebo kým prekonajú pancierové dvere a mreže, tak díleri drogy spláchnu do záchodu, dodal Spišiak.

V Británii privatizácia železnice skoncila fiaskom, teraz zoštátnia aj stanice
TASRLondýn 12. 3.2004 - Po zoštátnení britských železnicných tratí, ku ktorému došlo pred dvoma rokmi, by sa mali dostat do štátneho vlastníctva aj železnicné stanice. Tento návrh predložila britskej vláde spolocnost Network Rail, ktorá spravuje britské kolajové hospodárstvo. Do štátneho vlastníctva by sa malo dostat takmer 2 500 budov. Mnohé stanice sa v dôsledku nedostatku investicných prostriedkov u ich súkromných vlastníkov dostali do "zúboženého stavu". Majitelia sa nestarajú ani o náležitú úroven hygienických priestorov a cakární.
Britské železnice pred ôsmimi rokmi narýchlo sprivatizovala vláda konzervatívneho premiéra Johna Majora. Podla analytikov to bolo najhoršie rozhodnutie v najnovšej etape privatizácie na Britských ostrovoch.
Britská verejnost je však nespokojná aj so súkromnými prevádzkovatelmi osobnej železnicnej dopravy. Rakúsky denník Die Presse uviedol, že "s prižmúrením jedného oka" jazdí nacas len 75 % vlakov s cestujúcimi.
Úrad železnicného dohladu nedávno schválil investície na údržbu a skvalitnenie britských železnicných tratí v celkovej hodnote 33 miliárd EUR (vyše 1,3 bilióna SKK). Prostriedky sa preinvestujú v nasledujúcich piatich rokoch. V uplynulých štyroch rokoch sa vynaložilo na tento úcel takmer 22 miliárd EUR.

Pocet obetí výbuchov sa zvýšil na 60, stovky zranených
SITAAFP , MADRID 11. 3.2004 - Pocet obetí štvrtkových výbuchov v troch vlakoch na madridských železnicných staniciach sa podla posledných informácií polície a zasahujúcich požiarnikov vyšplhal na 60, dalšie stovky ludí sú zranených. Polícia uzatvorila všetky tri železnicné stanice, kde sa výbuchy odohrali, záchranári vynášajú na nosidlách dalších a dalších ludí do pristavených sanitiek, všade je plno krvi. Madridské nemocnice vyzývajú ludí, aby prišli darovat krv, ktorá by mohla niektorým zraneným zachránit život.
Vláda z výbuchov obvinila teroristickú organizáciu Baskicko a jeho sloboda (ETA), ktorá, casto aj takouto formou, bojuje za samostatnost baskického regiónu. Štvrtkové výbuchy sú podla hovorcu španielskej vlády Eduarda Zaplanu "útokom na španielsku demokraciu", ktorý podnikol "kriminálny gang zabijakov" (ETA). Nacasovanie útokov môže súvisiet s blížiacimi sa parlamentnými volbami v krajine, ktoré sa uskutocnia v nedelu. Všetky politické strany v reakcii na útok zrušili štvrtkové predvolebné mítingy a akcie.
Výbuchy sa odohrali takmer naraz v troch vlakoch na troch rôznych železnicných staniciach. Najskôr tesne pred 07.30 SEC vybuchol prímestský vlak pred stanicou Atocha v centre Madridu, vzápätí nasledoval výbuch dalšieho prímestského vlaku na stanici Santa Eugenia a medzimestského vlaku InterCity na stanici El Pozo na juhovýchode mesta.

Francúzsko vyslalo na hranice so Španielskom policajtov
SITAAFP, BAYONNE 11. 3.2004 - Francúzsko vo štvrtok vyslalo na hranice so Španielskom policajné hliadky. Informovali o tom predstavitelia francúzskeho ministerstva vnútra. Neuviedli, kolko policajtov bolo na hranice vyslaných, ani žiadne iné podrobnosti. Francúzski policajti na hraniciach hliadkovali už v minulosti, a v spolupráci so španielskou políciou sa im podarilo pochytat niekolko desiatok clenov teroristickej organizácie Španielsko a jeho sloboda (ETA).
Obnovenie policajných hliadok na francúzsko-španielskych hraniciach je reakciou na štvrtkové útoky na vlaky v Madride. Pocet obetí výbuchov v troch vlakoch na madridských železnicných staniciach sa podla posledných informácií polície a zasahujúcich požiarnikov vyšplhal na 60, dalšie stovky ludí sú zranených. Polícia uzatvorila všetky tri železnicné stanice, kde sa výbuchy odohrali, záchranári vynášajú na nosidlách dalších a dalších ludí do pristavených sanitiek, všade je plno krvi. Madridské nemocnice vyzývajú ludí, aby prišli darovat krv, ktorá by mohla niektorým zraneným zachránit život.
Vláda z výbuchov obvinila clenov teroristickej organizácie ETA, ktorá, casto aj takouto formou, bojuje za samostatnost baskického regiónu. Štvrtkové výbuchy sú podla hovorcu španielskej vlády Eduarda Zaplanu "útokom na španielsku demokraciu", ktorý podnikol "kriminálny gang zabijakov" (ETA). Nacasovanie útokov môže súvisiet s blížiacimi sa parlamentnými volbami v krajine, ktoré sa uskutocnia v nedelu. Všetky politické strany v reakcii na útok zrušili štvrtkové predvolebné mítingy a akcie.
Výbuchy sa odohrali takmer naraz v troch vlakoch na troch rôznych železnicných staniciach. Najskôr tesne pred 07.30 SEC vybuchol prímestský vlak pred stanicou Atocha v centre Madridu, vzápätí nasledoval výbuch dalšieho prímestského vlaku na stanici Santa Eugenia a medzimestského vlaku InterCity na stanici El Pozo na juhovýchode mesta.

Z Madridu nie sú informácie, ci sú medzi obetami aj Slováci
SITABRATISLAVA 11. 3.2004 - Ministerstvo zahranicných vecí (MZV) SR nemá zatial informácie o tom, že by medzi obetami dnešných teroristických útokov v Madride boli Slováci. Zatial nie je známe ani to, ci obcania Slovenska nie sú medzi zranenými. Ako agentúru SITA informoval hovorca MZV Juraj Tomaga, slovenský zastupitelský úrad je však v stálom spojení so španielskymi úradmi. Minister zahranicných vecí Eduard Kukan poslal v tejto súvislosti sústrastný telegram svojej rezortnej kolegyni Ane Palaciovej. Vyjadril v nom rozhorcenie nad týmito teroristickými cinmi, pri ktorých zomierajú nevinní ludia.
Ranné výbuchy v troch vlakoch na madridských železnicných staniciach si podla posledných informácií vyžiadali 60 obetí a stovku zranených. Španielska vláda obvinila z tejto akcie teroristickú organizáciu Baskicko a jeho sloboda (ETA), ktorá casto aj takouto formou bojuje za samostatnost baskického regiónu. Nacasovanie útokov môže súvisiet s blížiacimi sa parlamentnými volbami v krajine, ktoré sa uskutocnia v nedelu. Najskôr tesne pred 07.30 SEC vybuchol prímestský vlak pred stanicou Atocha v centre Madridu, vzápätí nasledoval výbuch dalšieho prímestského vlaku na stanici Santa Eugenia a medzimestského vlaku InterCity na stanici El Pozo na juhovýchode mesta.

Šéf NATO je z útokov na vlaky "zhrozený a šokovaný"
SITAAFP, BRUSEL 11. 3.2004 - Šéf NATO Jaap de Hoop Scheffer je "zhrozený a šokovaný" zo štvrtkových teroristických útokov na vlaky v španielskom Madride, pri ktorých zahynulo podla posledných informácií najmenej 131 ludí. "Za celú alianciu odsudzujem najráznejšie, ako je to možné, tento bezmyšlienkovitý krutý a barbarský cin," povedal Scheffer v Bruseli. NATO je podla neho "nadalej odhodlané porazit terorizmus".
Španielsky premiér José María Aznar vyhlásil vo štvrtok na mimoriadnom zasadnutí španielskej vlády tri dni celonárodného smútku za obetami útokov. Všetky politické strany pozastavili predvolebnú kampan pred parlamentnými volbami, ktoré sa mali konat v nedelu. Podla Aznara šlo o najväcší útok v krajine od roku 1975, ked bola odstránená vojenská diktatúra generála Francisca Franca. Aznar prehovorí k národu v popoludnajších hodinách.
Vodca baskickej separatistickej politickej strany Batasuna, prepojenej s teroristickou organizáciou Baskicko a jeho sloboda (ETA), vo štvrtok poprel, že ETA je zodpovedná za útoky. Stoja za nimi podla Arnalda Otegiho "sily arabského odporu". Španielsko patrilo k najväcším podporovatelom útoku Spojených štátov na Irak a štvrtkové útoky sú podla Otegiho arabskou pomstou.
Výbuchy v štyroch vlakoch na madridských železnicných staniciach si vo štvrtok ráno vyžiadali podla posledných informácií záchranárov najmenej 131 obetí, dalších najmenej 400 ludí je zranených. Informoval o tom šéf záchranárov Pedro Calvo. Polícia uzatvorila všetky tri železnicné stanice, kde sa výbuchy odohrali, záchranári vynášajú na nosidlách dalších a dalších ludí do pristavených sanitiek, všade je plno krvi. Madridské nemocnice vyzývajú ludí, aby prišli darovat krv, ktorá by mohla niektorým zraneným zachránit život.
Vláda z výbuchov obvinila ETA, ktorá, casto aj takouto formou, bojuje za samostatnost baskického regiónu. Štvrtkové výbuchy sú podla hovorcu španielskej vlády Eduarda Zaplanu "útokom na španielsku demokraciu", ktorý podnikol "kriminálny gang zabijakov" (ETA).
Podla informácií španielskej železnicnej spolocnosti RENFE vybuchli dva vlaky tesne pred 07.30 SEC pred stanicou Atocha v centre Madridu, vzápätí nasledovali dalšie výbuchy na staniciach Santa Eugenia a El Pozo na juhovýchode mesta. Všetky štyri výbuchy sa podla železníc odohrali na rovnakej kolaji, ktorá spája Madrid s mestami Alcala de Henares a Guadalajara, v rozmedzí štyroch ci piatich minút.

Batasuna odsúdila útoky v Madride
SITAAFP, SAN SEBASTIAN 11. 3.2004 - Hovorca baskickej separatistickej politickej strany Batasuna prepojenej s baskitskou ozbrojenou separatistickou organizáciou ETA odsúdil koordinované explózie v štyroch vlakoch vo štvrtok, pri ktorých zahynulo 173 ludí a takmer 600 bolo zranených.
Polícia uzatvorila všetky tri železnicné stanice, kde sa výbuchy odohrali, záchranári vynášajú na nosidlách dalších a dalších ludí do pristavených sanitiek, všade je plno krvi. Madridské nemocnice vyzývajú ludí, aby prišli darovat krv, ktorá by mohla niektorým zraneným zachránit život.
Podla informácií španielskej železnicnej spolocnosti RENFE vybuchli dva vlaky tesne pred 07.30 SEC pred stanicou Atocha v centre Madridu, vzápätí nasledovali dalšie výbuchy na staniciach Santa Eugenia a El Pozo na juhovýchode mesta. Všetky štyri výbuchy sa podla železníc odohrali na rovnakej kolaji, ktorá spája Madrid s mestami Alcala de Henares a Guadalajara, v rozmedzí štyroch ci piatich minút.
Španielsky premiér José María Aznar vyhlásil na mimoriadnom zasadnutí španielskej vlády tri dni celonárodného smútku za obetami útokov. Všetky politické strany pozastavili predvolebnú kampan pred parlamentnými volbami, ktoré sa mali konat v nedelu. Podla Aznara šlo o najväcší útok v krajine od roku 1975, ked bola odstránená vojenská diktatúra generála Francisca Franca. Aznar prehovorí k národu v popoludnajších hodinách.
Vláda z výbuchov obvinila teroristickou organizáciou Baskicko a jeho sloboda (ETA), ktorá, casto aj takouto formou, bojuje za samostatnost baskického regiónu. Štvrtkové výbuchy sú podla hovorcu španielskej vlády Eduarda Zaplanu "útokom na španielsku demokraciu", ktorý podnikol "kriminálny gang zabijakov" (ETA).
Podla šéfa baskickej separatistickej politickej strany Batasuna Arnalda Otegiho za útokmi sú "sily arabského odporu". Španielsko patrilo k najväcším podporovatelom útoku Spojených štátov na Irak a štvrtkové útoky sú podla Otegiho arabskou pomstou.

Reakcie politikov na krvavé útoky v Madride
SITAAFP, MOSKVA/BERLÍN/WASHINGTON/BRUSEL/LONDÝN/MADRID 11. 3.2004 - Ruský prezident Vladimir Putin oznacil štvrtkové útoky v španielskej metropole za "barbarské". "Som smutný a pobúrený zo správy o teroristických útokoch v Madride, uvádza sa v sústrastnej nóte Kremla královi Juanovi Carlosovi a premiérovi José Mária Aznarovi. "Bezcitný, barbarský cin opät ukazuje, že medzinárodné spolocenstvo musí podniknút rezolútnejšie kroky v boji proti medzinárodnému terorizmu," povedal Putin. "Dnes ako nikdy predtým, sa musí civilizovaný svet zjednotit v boji proti zlu."
Súcit obyvatelom Španielska svojimi stanoviskami vyjadrili na tlacovej konferencii po spolocných rozhovoroch v Berlíne nemecký kancelár Gerhard Schröder a holandský premiér Jan Peter Balkenende, ktorí uviedli, že ich atentáty šokovali.
Americký prezident George W. Bush vyjadril sústrast španielskemu premiérovi telefonicky. Bush a Aznar sa spolu rozprávali asi desat minút. Solidaritu Ameriky s Európou v boji proti terorizmu podciarkol aj americký velvyslanec pri Európskej únii Rockwell Schnabel. "Dnes stojíme pri všetkých obyvateloch Európy v ich smútku, ale tiež v otázke zastavenia týchto zlocinov proti ludskosti," povedal Schnabel, ktorý v mene prezidenta Busha a amerického ludu vyjadril sústrast rodinám obetí.
Som "zhrozený a šokovaný" zo štvrtkových teroristických útokov, uviedol šéf NATO Jaap de Hoop Scheffer. "Za celú alianciu odsudzujem najráznejšie, ako je to možné, tento bezmyšlienkovitý krutý a barbarský cin," povedal v Bruseli. NATO je podla neho "nadalej odhodlané porazit terorizmus".
"Tento hrozný útok podciarkuje hrozbu, ktorej nadalej celíme zo strany teroristov v mnohých krajinách. Musíme proti nej bojovat na medzinárodnej úrovni, aby sme pred nou ludí ochránili, " uviedol britský premiér Tony Blair. Britský minister zahranicných vecí Jack Straw oznacil výbuchy v Madride za "nechutné útoky" na európsku demokraciu.
Jordánsky král Abdulláh II. odsúdil teroristické útoky v Madride a španielskemu královi Juanovi Carlosovi zaslal kondolencný list. Jordánsky král vyzval na spolocné úsilie v boji proti všetkým druhom terorizmu, extrémizmu a násilia.
Španielsky premiér José María Aznar vyhlásil na mimoriadnom zasadnutí španielskej vlády tri dni celonárodného smútku za obetami útokov na vlaky v Madride. Aznar prislúbil dolapit a odsúdit vinníkov útokov.
K útokom došlo tri dni pred konaním sa parlamentných volieb v krajine. Politické strany pozastavili v dôsledku atentátov predvolebnú kampan.

Kto nás oberá o zdroje
NOVÝ DEŇ 12.03.2004, Fuchs Juraj - Ministri Mikloš a Rusko často tvrdia, že nemajú zdroje. Ľudí o ne obrali privatizáciou výnosných podnikov, ich predajom pod cenu a ich úradníci zvyšok zdrojov zle rozdeľujú. Na rozdeľovanie niektorých zdrojov NKÚ upozornil orgány činné v trestnom konaní. Zdroje unikli z VÚB, SPP, Devín banky atď. O zdroje sme prišli vďaka Miklošovi, ktorý pod cenu predal SPP, ale predaj nepoistil kurzovou doložkou, čím štát prišiel o 7 miliárd korún zdrojov. Mikloš odporučil vláde záruku krachujúcej súkromnej Devín banke, čím štát prišiel o 13 mld korún zdrojov. Ba Mikloš verejne vystúpil aj proti vyšetrovaniu tunelovania VÚB vo výške 2,21 mld korún. Vystúpenie Mikloša proti Palkovej polícii možno chápať ako zastrašovanie vyšetrovateľov. Nový generálny prokurátor Trnka bude mať možnosť osvedčiť svoju nezávislosť.
Na nedostatok zdrojov sa sťažuje aj minister hospodárstva. Avšak za krátky čas jeho rezort stačil ukrátiť štát o miliardy. Rusko v televízii opakoval svoju národohospodársku "múdrosť", že nemôžeme vydávať viac peňazí, ako prijímame. Zabudol uviesť, že v SPP má štát 51% akcií a unikajú z neho miliardy nehospodárnymi zmluvami. Z mnohých sa prezradila iba zmluva o "poradenstve" za 1,2 mld korún a jej obsah, hoci ide o štátne peniaze, sa tají, akoby išlo o zmluvu na kupčenie s kontrabandom. Občania majú právo vedieť, ako sa narába s ich peniazmi, na čo sa používajú zdroje, ktoré produkujú podniky s väčšinovou účasťou štátu. Podľa správy NKÚ sa nehospodárne narába s miliardami zdrojov v štátnych železniciach, kde manažment má státisícové platy, ale riziko za jeho (ne)hospodárenie nesie štát. Miliardové zdroje, o ktoré bol ukrátený štát rezortmi riadenými Miklošom a Ruskom, by postačili na pokrytie potrieb školstva, vedy a zdravotníctva. Kauzy VÚB, SPP, železníc a iné stále čakajú na objasnenie.

Štát uhradí aj úroky z úverov, ktoré prevzal vrámci oddlženia ŽSR a ZSSK
TASRBratislava 12. 3.2004 - Štát uhradí aj príslušenstvo úverov, ktoré na seba prevzal v rámci oddlženia a konsolidácie ŽSR a ZSSK . Do štátneho dlhu sa tak presunú prostriedky v objeme takmer 21 miliárd Sk.
Vyplýva to z materiálu Ministerstva financií (MF) SR, ktorým sa bude v najbližšom období zaoberať vláda. Tá ešte v decembri minulého roka schválila postup jednotlivých krokov, na základe ktorých mal štát zabezpečiť zníženie úverového zaťaženia ŽSR a ZSSK prevzatím ich dlhov vyplývajúcich z bankových úverov so štátnou zárukou. Išlo o úvery, ktoré si museli spoločnosti požičať na realizáciu úkonov vo verejnom záujme v rokoch 1994 až 2002, ktorých zadávateľom bol štát.
Prekážkou v pokračovaní procesu oddlženia oboch spoločností sa však stal zápočet záväzkov. Dohodou o započítavaní pohľadávok, ktoré podpísali všetky zúčastnené subjekty, vznikla totiž povinnosť splácať aj príslušenstvo úveru, teda úroky z omeškania, ktoré bude znášať štát. "Tieto úroky totiž od istiny úveru nemožno oddeliť," uviedol hovorca MF SR Peter Papanek. Schválený model plnenia konsolidácie však so vznikom takéhoto nároku neuvažoval. Z tohto dôvodu musí vláda schváliť nové Dohody o prevzatí dlhu a vysporiadaní práv a záväzkov medzi všetkými zúčastnenými stranami.
Vládny kabinet ešte v júli minulého roka schválil projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR vrátane ich oddlženia formou prevzatia pohľadávok spoločnosti voči štátu za výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 2002 do štátneho dlhu k 1. januáru tohto roka. Záväzky oboch železničných spoločností pozostávajú z istín úverov so štátnou zárukou od niekoľkých bánk vrátane EIB, VÚB či Tatra banky. U Železníc SR predstavuje prevádzaná čiastka 13,632 miliardy Sk, zo ZSSK prejde na štát 7,319 miliardy Sk.
Obe sumy zodpovedajú súčasne i pohľadávke železníc voči štátu za neuhradené výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 2002. V tomto období štát v zastúpení MDPT SR objednával u železníc na základe zmlúv výkony vo verejnom záujme. Keďže svoju objednávku nekryl štátnym rozpočtom v plnej výške, dochádzalo k stratám, ktoré železnice kryli pôžičkami. Vyrovnanie svojich záväzkov a súčasne odbremenenie železníc od časti ich dlhov mal štát vykonať v troch krokoch. Najprv zaúčtoval spomínané záväzky v účtovníctve MDPT , následne zmluvne zabezpečil prechod týchto záväzkov na MF. Ako tretí bod nasleduje samotné vyrovnanie pohľadávok železníc voči štátu na jednej a prevzatie ich úverov do dlhu na strane druhej.

Zvolenčania si dnes pripomenuli 60. výročie oslobodenia mesta
TASRZvolen 12. 3.2004 - Šesťdesiate výročie oslobodenia od fašistických okupantov si dnes pripomenuli obyvatelia približne 45 tisícového Zvolena. Pri tejto príležitosti vence a kytice vďaky k Pamätníku oslobodenia mesta na tamojšom Námestí SNP položili zástupcovia Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov, mesta a okresu Zvolen, niektorých politických strán a spoločenských organizácií. Rovnako tak i delegácie Ruskej federácie, Ukrajiny a Rumunska.
Výročie oslobodenia mesta si Zvolenčania a členovia delegácií pripomenuli aj na zvolenských vojenských cintorínoch Červenej armády a Rumunskej kráľovskej armády. Sú najväčšie na strednom Slovensku a je na nich pochovaných asi 30 tisíc vojakov z radov armád bojujúcich proti nemeckým okupantom, ktorí padli pri oslobodzovaní Zvolena, Banskej Bystrice a ďalších miest a dedín najmä z tejto časti stredného Slovenska. Delegácie Ruska a Rumunska sa zaujímali o rozsiahly projekt rekonštrukcie týchto pamätných miest, ktoré značne poznamenal zub času.
Mesto Zvolen patrilo k najvýznamnejším centrám SNP. Sídlil v ňom štáb 3. taktickej skupiny povstaleckej armády. Z viacerých partizánskych skupín sa tam utvorila partizánska brigáda Za slobodu Slovanov. V tamojších železničných dielňach vyrobili pre povstalcov tri pancierové vlaky . Fašisti však mesto 25. októbra 1944 obsadili a okupovali až do jeho oslobodenia.

60 zo 192 obetí útokov sa doteraz nepodarilo identifikovat
SITAAFP, MADRID 12. 3.2004 - Takmer 24 hodín po bombových útokoch, pri ktorých zahynulo na madridských železniciach 192 ludí, sa odborníkom doteraz nepodarilo identifikovat 60 obetí. Informovali o tom lekárske zdroje. Zmrzacené telá obetí previezli do provizórnej márnice, vytvorenej v priestoroch výstavného centra. Lekári dúfajú, že v piatok v skorých ranných hodinách budú schopní zverejnit kompletný zoznam obetí tragédie.
Ministerstvo vnútra v rovnakom case zverejnilo na svojej internetovej stránke zoznam 1175 z celkového poctu viac ako 1400 zranených, ktorí útoky prežili len so zranením. Madridská asociácia hotelov a dve dalšie hotelové retazce ponúkli bezplatné ubytovanie rodinám obetí útokov.

Výbuch v Madride otriasol Európou
Sme12. 3.2004, Zsilleová Miriam; jr; zo - Európa 11.3. ustrnula v hrôze. Presne dva a pol roka po útoku na americké dvojicky sa terorizmus v strašnej podobe predstavil na európskom kontinente. Séria výbuchov, ktorá otriasla madridským nádražím, zanechala po sebe 190 obetí a 1247 zranených.
Pocet obetí bude vyšší. Mnoho zranených je v kritickom stave.
Teroristi zaútocili v najfrekventovanejšej rannej hodine. Mestskou dopravou sa cez centrálny uzol stanice Atocha presúvali tisíce Španielov do práce a detí do škôl. Pred stanicou našli novinári stát vyjavenú školácku. "Boli ako ja, nikomu nic neurobili a teraz majú rozbité hlavy a sú mrtvi," opakovala podla CTK. Ešte hodinu po explóziách ludia v panike utekali prec, pretože sa báli dalších výbuchov. Podla denníka El Mundo vybuchlo spolu 13 výbušnín v štyroch vlakoch. Tri bomby pyrotechnici zneškodnili. Všetky boli umiestnené v nenápadných ruksakoch.
"Centrum Madridu úplne skolabovalo. Ludia sa hladajú. Ja sám som mal dnes asi pätnást telefonátov od známych a priatelov," povedal SME Slovák Milan Didirka, ktorý žije v Madride 17 rokov. Na slovenskej ambasáde vcera (11.3.) ešte nevedeli, ci sú medzi obetami aj Slováci.
K najkrvavejšiemu teroristickému útoku v novodobej španielskej histórii sa zatial nikto neprihlásil. Vláda podozrieva baskickú separatistickú organizáciu Baskicko a jeho sloboda (ETA). Masaker takéhoto druhu však ešte pocas svojej takmer 40-rocnej existencie nezorganizovala. Úrady ani telefonicky nevarovala, ako zvykla.
"Bola to hromadná vražda. Zabili mnoho ludí z jednoduchého dôvodu, že sú Španieli," povedal vcera španielsky premiér José María Aznar v tmavom obleku a ciernej kravate bez toho, aby menoval ETA. Útoky môžeme zastavit len neústupnostou, dodal premiér, ktorý od roku 1996 s baskickým terorizmom bojuje.
Vedenie ETA zodpovednost za útoky odmietlo a naznacilo, že by mohlo íst o "operáciu arabského odporu". Mnohí vcera hovorili o teroristickej sieti al-Káida, aj ked nešlo o samovražedný útok. Mohlo by íst o odplatu za postoj Španielska, ktoré bolo spolu s Britániou hlavným americkým spojencom pocas irackého konfliktu. Ten sa zacal pred rokom - 20.3. Možnost, že by mohlo íst o al-Káidu, vcera na financnom trhu spôsobila prepad USD oproti EUR. Väcšina expertov na terorizmus sa však priklána k tomu, že za atentátom je ETA. Použitá výbušnina je podla prvých laboratórnych analýz taká, ako zvykli používat baskickí separatisti. O 3 dni sú v Španielsku parlamentné volby a boj s terorizmom bol jednou z hlavných tém.
Na krvavý masaker vcera reagoval zdesene celý svet vrátane Slovenska. Európsky parlament navrhol, aby sa 11.3. stal Európskym dnom boja proti terorizmu.

Železnicná polícia už v roku 2001 prijala opatrenia na ochranu proti terorizmu
TASRBratislava 12. 3.2004 - Železnicná polícia (ŽP) priebežne zabezpecuje ochranu železnicnej dopravy, verejný poriadok, bezpecnost osôb a majetku v obvode železnicných dráh na celom území SR. Na dôvažok, už v roku 2001 po udalostiach 11. septembra v USA bol prijatý rozkaz generálneho riaditela ŽP, zmyslom ktorého je súbor opatrení na prevenciu vzniku mimoriadnych situácií. ŽP neustále sleduje cokolvek podozrivé, co by mohlo znamenat nebezpecenstvo teroristických cinov ci iných nebezpecných akcií. Uviedol dnes pre TASR hovorca ŽP Jozef Buranský v súvislosti so štvrtkovým teroristickým útokom na železnicnej stanici v Madride v Španielsku.
Clenovia ŽP pozorne sledujú a kontrolujú podozrivo sa správajúce osoby a zvýšenú pozornost venujú odloženým, prípadne zabudnutým batožinám a veciam v priestoroch vlakov a železnicných staníc. Na tento úcel využívajú aj služby psov špeciálne vycvicených na vyhladávanie výbušnín. Na realizácii opatrení na prevenciu vzniku mimoriadnych situácií sa podielajú všetky služby ŽP, poriadková, operatívna, kynologická a služba ochrany objektov.
Hovorkyna ŽSR Nela Blašková informovala, že ich spolocnost je momentálne v intenzívnom kontakte s medzinárodným zoskupením železníc prostredníctvom svojich zástupcov a snaží sa získat co najviac informácií o aktuálnom dianí. ŽSR považujú bezpecnost za jednu zo svojich základných úloh a jej zamestnanci, pochôdzkari, robia denne v teréne všetko pre to, aby bola zachovaná a pravidelne kontrolujú trate. Pre mimoriadne situácie je vypracovaný krízový scenár. N. Blašková dodala, že ŽSR je v kontakte so železnicnou políciou, riadi sa jej pokynmi a koordinuje s nou svoje kroky.

Polícia objavila vo vlaku menšie množstvo výbušnín
SITAAFP, ATÉNY 12. 3.2004 - Grécka polícia v piatok informovala, že v nákladnom vlaku smerujúcom z Bulharska do gréckeho Solúnu objavila tento týžden malé množstvo výbušnín. Explozívny materiál bol bez rozbušky, polícia vylúcila teroristické pozadie. Prípad má pravdepodobne docinenia s nezákonným obchodovaním. Nákladný vlak polícia zastavila v pondelok. Predchádzalo mu zatknutie bulharského obcana, ktorý cestoval do Grécka nelegálne a políciu upozornil na prítomnost výbušnín vo vlaku.

Svedok uviedol, že videl atentátnikov v Madride
SITAAFP, MADRID 13. 3.2004 - Muž, podla španielskej televízie údajný svedok, ktorý priviedol políciu k podozrivej dodávke po bombových útokoch v Madride, v piatok uviedol, že videl troch mužov obliekajúcich si teplé oblecenie pri vozidle krátko pred štvrtkovými mohutnými explóziami na železnici. Muž, ktorého identita zostala utajená, pre televízny program TVE povedal, že ho prekvapila trojica mužov, ktorí si obliekali zimné oblecenie v Alcala de Henares, východne od hlavného mesta, aj ked vo štvrtok nebolo príliš chladno. Dvaja z zostali pri aute, kým tretí, najvyšší z nich, s ruksakom a dalšou taškou smeroval na stanicu Alcala, odkial vlaky odsúdené na zánik smerovali do Madridu. Na následky viacnásobných bombových útokov zahynulo v Madride 199 ludí.
Muž o podozrivom aute informoval políciu. Vyšetrovatelia vo vozidle neskôr našli sedem rozbušiek a kazetu s veršami z Koránu. Minister vnútra Angel Acebes vo štvrtok uviedol, že bola ohlásená krádež dodávky. Zistenia predstavujú nový prvok vo vyšetrovaní výbuchov pocas rannej špicky na železnici, pri ktorých bolo zranených viac ako 1400 ludí. Španielska vláda obvinila baskickú separatistickú organizáciu ETA, rastú však obavy, že teroristický útok je dielom al-Kájdy a je odvetou za úlohu Španielska pri okupácii Iraku.

Ke ctvrtecním atentátum v Madridu se hlásí Al-Káida
Česká tisková kancelářMADRID 14. 3.2004 - Ke ctvrtecním atentátum v Madridu se prihlásila teroristická organizace Al-Káida. Pritom prohlásila, že jde o odplatu Španelsku za jeho spolupráci s
americkým prezidentem Georgem Bushem a jeho spojenci. Španelský ministr vnitra Ángel Acebes v noci na dnešek oznámil, že priznání je na videokazete, kterou má policie.
"Vyhlašujeme, že odpovídáme za to, co se stalo v Madridu presne dva a pul roku po útocích na New York a Washington," uvedl mužský hlas na záznamu. "Je to odpoved na vaši spolupráci se zlocinci Bushem a jeho spojenci... Neskoncujete-li s nespravedlností, bude prolita další krev. Tyto útoky byly nepatrné oproti tomu, co se muže ucinit terorismus, jak vy to nazýváte," podotkl. Preklad z arabštiny dala porídit španelská vláda.
Acebes rekl, že muž, který na videokazete hovorí, sám sebe oznacil za mluvcího Al-Káidy pro Evropu; oblecen prý byl jako Arab a mel marocký prízvuk.
Na spešne svolané tiskové konferenci ministr uvedl, že nemuže potvrdit, zda priznání je pravdivé, a že se to overuje. Má za to, že verohodnost záznamu je treba posuzovat opatrne. Dodal, že videokazeta se nalezla poté, co do madridské televize zatelefonoval arabsky mluvící muž a oznacil místo, kde záznam je. Videokazeta byla v Madridu u budovy mešity.
Pri útocích proti vlakum prišlo ve španelské metropoli o život 200 osob a 1500 utrpelo zranení.
Vláda nejprve odpovednost prirkla teroristické organizaci Baskicko a jeho svoboda (ETA), která usiluje o vytvorení baskického státu na území severního Španelska jihozápadní Francie. Posléze pripustila, že vyšetrování se vede všemi smery, a jako možného pachatele nevyloucila Al-Káidu.
V sobotu Acebes sdelil, že ve spojitosti s atentáty byli zatceni tri Marocané a dva Indové; vyšetrovatele k nim údajne privedl mobilní telefon, který se nalezl v tlumoku s výbušninami v jednom z vlaku, v nemž ve ctvrtek explodovala nálož.

Osem miliónov ludí v uliciach odmietlo terorizmus
SITAAFP, MADRID 13. 3.2004 - Španielsko zažilo najväcšiu demonštráciu v histórii krajiny, ked viac ako osem miliónov ludí vyjadrilo svoju bolest a odmietnutie terorizmu po bombových útokoch v Madride. Pri výbuchoch desiatich bômb zahynulo vo štvrtok v hlavnom španielskom meste 199 ludí. Na demonštrácii v Madride sa v piatok zúcastnili viac ako dva milióny ludí, a viacerí európski predstavitelia, vrátane francúzskeho premiéra Jean-Pierra Raffarina, predsedu talianskej vlády Silvia Berlusconiho a predsedu Európskej komisie Romana Prodiho.
Cez dva milióny ludí vyjadrilo svoj protest v uliciach katalánskej metropoly Barcelony na severovýchode Španielska, zatial co státisíce ludí demonštrovalo v iných mestách proti zverstvu, ktoré má podla španielskej vlády na svedomí baskická separatistická organizácia ETA.
Mnohí Španieli protestovali minulý rok proti vojne v Iraku, a zatial co piatkové pochody boli predovšetkým proti bombovým atentátom, prevažná cast verejnosti je nespokojná s politickým vedením, ktoré ich vtiahlo do bezvýchodiskovej situácie v Iraku. Avšak väcšina ich hnevu sa upriamuje na ETA, ktorá odmietla zodpovednost v telefonickej výpovedi pre baskické médiá. Ako informoval denník Gara, pro-nacionalistické noviny využívané ETA pre svoje oznámenia, od separatistickej organizácie dostala odkaz, v ktorom uviedla, že "nijako nezodpovedá" za smrtelné bombové útoky pocas dopravnej špicky na troch železnicných staniciach.
Zástup demonštrantov volal "vrahovia, vrahovia" pri fontáne Cibeles, symbole mesta a tradicnom mieste, kde fanúšikovia Real Madridu zvycajne oslavujú vítazstvá najväcšieho španielskeho futbalového klubu. "Nie ETA. A nie tiež al-Kájde. Nie terorizmu," volali. "To, co sa stalo, zjednotilo všetkých Španielov. Baskov, Kataláncov, Galícijcov. Koho to zaujíma? Všetci sme Španieli," povedal Rodriguez Maniz z mesta Leon v Madride.
"Všetci sú istým spôsobom spojení. ETA, al-Kájda, IRA s FARC-om v Kolumbii. Sú to zabijaci, je to zlo," povedala Mavi Peraltová z Jaenu, ktorá na demonštráciu prišla s manželom marockého pôvodu. "Nemyslím si, že to bola al-Kájda. Vieme, že ETA na tom pracovala. Chceli to urobit krátko pred Vianocami, ale prišlo sa na to. Potom ich minulý mesiac chytili, ked prevážali výbušniny, aby ich použili na železniciach. Sú to oni. Vieme, že sú to oni," povedal Maniz.
Španielsky premiér José Maria Aznar, ktorého sprevádzal korunný princ Felipe a predseda EK Prodi, odstupuje po nedelných parlamentných volbách, v ktorých mala jeho pravicová Ludová strana podla prieskumov spred útokov velké šance na vítazstvo. Podla analytikov sympatie volicov si strana získala aj kvôli svojmu tradicne tvrdému postoju k organizácii ETA, ktorá pocas 36-rocného taženia za nezávislost Baskicka a juhozápadnej casti Francúzska zabila viac ako 800 ludí.

Nákladný vlak zrazil v Prievidzi muža ležiaceho medzi kolajnicami
TASRPrievidza 14. 3.2004 - Nákladný vlak zrazil v piatok vecer na železnicnom priecestí v Prievidzi 48-rocného Tibora J. ležiaceho medzi kolajnicami.
Rušnovodic muža spozoroval asi zo 40-metrovej vzdialenosti a ihned zapol rýchlobrzdu. Rozbehnutú súpravu naloženú uhlím z Bane Cigel sa mu však už nepodarilo zastavit. Podvozok Tibora zachytil a niekolkokrát prevrátil. Našli ho pod štvrtým vagónom. Utrpel pri tom pocetné zranenia, okrem iného otras mozgu a má doslova oskalpovanú hlavu, niekolko zlomených rebier a pravdepodobne aj vnútorné zranenia. Naštastie mu kolesá neodrezali žiadnu koncatinu. V bezvedomí ho ihned previezli do nemocnice v Bojniciach. Jeho stav je stabilizovaný.
Podla informácie vedúceho oddelenia Železnicnej polície v Prievidzi Luboša Kotlára, prebieha vyšetrovanie ci išlo o pokus samovraždy. Takisto nie je vylúcené, že ho niekto medzi kolajnice položil. Preto polícia zacala trestné stíhanie neznámeho páchatela pre tažké ublíženie na zdraví. Vela napovedia výsledky rozboru odobratej vzorky krvi. Je totiž predpoklad, že Tibor bol znacne pod vplyvom alkoholu, co mohlo zohrat rozhodujúcu úlohu v jeho konaní, konštatoval Kotlár.

Zomreli na železnicnej trati
SITABRATISLAVA/PREŠOV 12. 3.2004 - Na železnicnej trati sa dvaja muži vo štvrtok rozhodli skoncovat so svojím životom. V noci sa v Prešove na priecestie s rozpaženými rukami a celom k prichádzajúcemu rýchliku R 380 Cracovia postavil osemnástrocný chlapec z Prešova. Rušnovodic už nemal šancu zabránit tragédii pre krátku vzdialenost. Ako agentúru SITA informoval hovorca Železnicnej polície Jozef Búranský, chrbtom k prichádzajúcemu osobnému vlaku v úseku trate Nálepkovo – Stará Voda cakal na smrt 47-rocný muž z Nálepkova. Ani v tomto prípade nemal rušnovodic šancu zabránit najhoršiemu. Muž na následky mnohopocetných tažkých zranení zomrel na mieste.
Dlhodobé financné a rodinné problémy doviedli 44-rocného muža z obce Ruban v okrese Nové Zámky až do stavu, že sa rozhodol siahnut si na život. Ešte minulý víkend pocas cesty vlakom z Galanty do Trnavy rozlomil dve žiletky na šest dielov a potom ich zjedol s tým, že ho caká istá smrt. Pokus o samovraždu mu nevyšiel. Podla lekárov trnavskej nemocnice utrpel iba lahký úraz s predpokladanou dobou liecenia osem dní.

Britské vlaky by mely jezdit s bezpecnostním doprovodem
Česká tisková kancelářLONDÝN 14. 3.2004 - Nasazování bezpecnostních agentu ve vlacích plánuje britská policie. Melo by se tak predejít podobným atentátum, které ve ctvrtek otrásly ctyrmi vlakovými soupravami ve španelské metropoli Madridu, píše dnešní vydání britského týdeníku The Observer.
Agenti v civilu budou v rámci protiteroristických opatrení hlídat vlaky britské železnicní síte stejne jako vlaky metra. Britští dopravní policisté poverení bezpecností ve vlacích budou vybaveni prístroji umožnujícími odhalovat chemické, biologické a jaderné zbrane.
Ctvrtecní útoky, které v Madridu témer soucasne zasáhly ctyri vlaky, si vyžádaly 200 mrtvých a pres 1400 zranených. Vyšetrovatelé masakru se v sobotu silneji priklonili k verzi, že útoky jsou dílem muslimských radikálu. Prihlásila se k nim eroristická organizace Al-Káida.
Ozbrojení agenti v civilu doprovázejí také vybrané linkové lety britských leteckých spolecností.

Kazachstán hodlá vybudovat železnici, která spojí Cínu s Evropou
Česká tisková kancelářPEKING 12. 3.2004 - Kazachstán plánuje stavbu transkontinentální 3083 kilometru dlouhé železnicní trate, která by mela spojit Cínu s Evropou. Projekt má být dokoncen do ctyr let, uvedla agentura Nová Cína. O plánu dnes informoval viceprezident kazašských železnic pri své návšteve Hongkongu, kde hledal pro projekt v hodnote 3,5 miliardy dolaru investory.
Nyní je jedinou železnicní tratí zajištující prepravu zboží z Cíny a dalších cástí Asie do Evropy ruská transsibirská magistrála. Cesta trvá deset dní. Vetšina zboží se nicméne dnes dopravuje po mori, což zabere asi tri týdny.
K dalším vizím nových železnicních spojení mezi Asií a Evropou patrí trasa pres Korejský poloostrov, která by se napojila na transsibirskou magistrálu. KLDR a Jižní Korea nyní o tomto projektu vedou rozhovory.
Navrhovaný jižní koridor by pak mohl vést z Bangladéše pres Indii a Írán do Istanbulu. Konecnou linku mezi asijským a evropským svetadílem by zprostredkoval tunel pod prulivem Bospor.

Alstom neplánuje podla Krona predávat svoje divízie
SITAReuters PARÍŽ 14. 3.2004 - Podla generálneho riaditela strojárskej spolocnosti ALSTOM , Patricka Krona, firma neplánuje ani napriek financným problémom predávat svoje divízie. Patrick Kron to uviedol v sobotu pre francúzsku rozhlasovú stanicu Radio Classique. Takýto predaj by oslabil ALSTOM . Riaditel taktiež dodal, že vytvorenie prípadného partnerstva je možné. ALSTOM , ktorý vyrába vysokorýchlostné vlaky TGV , plynové turbíny, v stredu upozornil, že možno poruší podmienky núdzového plánu, ktorý spolocnost v minulom roku zachránil pred bankrotom.
Kron verí, že sa spolocnosti do konca tohto mesiaca podarí splnit polovicu zo svojho plánu na znižovanie nákladov. Plán pocíta so znížením poctu zamestnancov o viac ako 8 tis. ludí. (krátené)


Strana vytvorená: 16-III-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0411.htm)