Úrad
vlády SR Na rokovanie vlády SR
Sekcia
hospodárskej politiky dňa 8.1.2003
k číslu:
9447/2002
k bodu: 7
k Správe o postupe a priebehu
transformácie Železníc Slovenskej republiky
I.
Správu predkladá minister dopravy, pošt a telekomunikácií na
základe uznesenia vlády č. 830/2000. Obsahuje návrh uznesenia vlády, predkladaciu správu,
správu, tabuľky, vyhodnotenie pripomienkového konania a komuniké.
Správa sa prioritne
sústreďuje na hodnotenie plnenia
dvoch úloh uvedeného uznesenia vlády, podľa ktorých sa majú
vytvoriť podmienky a realizovať postupné oddlženie Železníc
SR (ŽSR) za neuhradené výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 1997 a roky 1999 - 2001 a vytvoriť
podmienky pre financovanie rozvojových programov. Ďalej sa správa
zaoberá priebehom majetkovej transformácie ŽSR, realizáciou implementačných
krokov a pilotných projektov (bez príslušnej
konkretizácie), ekonomickými východiskami ŽSR a Železničnej
spoločnosti (ŽS) pre rok 2003 a ďalšími úlohami v zmysle Projektu
transformácie ŽSR (Projekt) a dokumentov EÚ.
Konštatuje sa, že
dlh štátu (voči ŽSR) po úhradách realizovaných v roku 2002 vo výške
5,3 mld. Sk predstavuje (s príslušenstvom vo výške 7,3 mld. Sk) asi
13 mld. Sk a účasť štátu na financovaní projektov dopravnej cesty vo
výške asi 1,85 mld. Sk v roku 2002 tvorila asi 50 % predpokladaného
objemu. Pre rok 2003 sa na financovanie infraštruktúry
a spolufinancovanie projektov ISPA v štátnom rozpočte
počíta s prostriedkami vo výške 1,48 mld. Sk a s prostriedkami
vo výške asi 1 mld. Sk. z iných zdrojov.
II.
Správa bola predložená
na pripomienkové konanie 19 subjektom, z ktorých 10 nemalo
pripomienky a 6 subjektov pripomienky nezaslalo. Pripomienky MF SR
a MPSVR SR sú deklarované ako akceptované; pripomienky ostávajúceho
subjektu nie sú prezentované.
III.
Ťažiskom správy je
hodnotenie plnenia úloh C. 6. a C.8. uznesenia vlády č. 830/1999,
ktorých cieľom bolo vytvoriť podmienky a realizovať postupné oddlženie ŽSR za
neuhradené výkony vo verejnom záujme v predchádzajúcich rokoch a vytvoriť
podmienky pre financovanie rozvojových programov.
Z hľadiska
komplexnosti pohľadu na súčasný stav dosiahnutý v procese transformácie ŽSR by sa mala správa zaoberať aj
ďalšími aspektami tohto procesu vyjadrenými výsledkami plnenia ďalších úloh uznesenia
vlády č. 830/2000 a programovými zámermi samotného Projektu, ako sú napr.
Harmonogram transformácie obslužných a doplnkových činností ŽSR (podstatná časť
harmonogramu mala byť realizovaná do konca roka 2001), vypracovanie
transformačných projektov regionálnych dráh (20 projektov malo byť spracovaných
do konca roka 2001) a budovanie architektúry organizačných štruktúr oboch
spoločností.
Aj v
tomto kontexte považujeme za účelné, aby ďalšie úlohy naznačené v časti
III.1. ako sú ekonomické východiská ďalšieho vývoja oboch spoločností
a riziká pre ich napĺňanie, potreba stanovenia stratégie štátnej
dopravnej politiky a súvisiacej legislatívy, vysporiadanie vlastníctva
zo strany ŽSR a aktualizácia úloh prijatých v Projekte, boli formulované do
konkrétnych a termínovaných úloh, majúcich za cieľ posunúť proces transformácie
ŽSR do ďalšej fázy.
Správa
nebola predložená Porade ekonomických ministrov vlády SR na prerokovanie.
Odporúčame rozhodnúť o prijatí
predloženej správy s prihliadnutím na uvedené pripomienky a podnety z
rozpravy vlády.
Bratislava 7.1.2003