Smršť poškodila strechy a okná
Sme, 5.5.2003 - Veterná smršť, ktorá sa v sobotu prehnala Prešovom, poškodila niekoľko striech, okenných výplní, vyvrátila strom na železničnú trať a polámala konáre statných stromov.
Postihnutým miestom bola lokalita na Sídlisku II, kde stoja bytovky z päťdesiatych rokov so šikmými strechami a bujnou zeleňou. Primátor Prešova Milan Benč zvolal krízový štáb Civilnej ochrany, ktorý spísal záznam o udalosti, aby si obyvatelia mohli uplatniť škody v poisťovniach.
Celkové škody ešte nie sú zrátané. Mesto má priamu škodu na budove ABC - centre voľného času, kde vietor zroloval časť plechovej strechy. Záchranári v ten istý deň odstránili spadnutý strom a polámané konáre, ktoré čakajú na odvoz. Tieto práce tiež zaťažia rozpočet mesta. Na obytných blokoch tlak vzduchu pozhadzoval škridlice, privolaní hasiči ešte večer zabezpečili proti vode dve strechy plachtami z celtoviny. Uplynulá noc už bola v Prešove teplá a bezveterná, včera bolo slnečno.
Železničná doprava v úseku od tzv. malej stanice v Prešove po mesto Veľký Šariš funguje opäť bez obmedzenia. Počas silného vetra spadli na trolejové vedenie dva stromy, a tak vlakovú premávku zastavili a nahradili autobusovou dopravou.
Po búrke trvá 3. stupeň povodňovej aktivity v obciach Granč Petrovce (okres Levoča) a Jarovnice (Sabinov), ktorý vyhlásili starostovia. V prvej z nich voda zaplavila suterény asi 20 rodinných domov a s jej čerpaním občanom pomohli hasiči. V Jarovniciach voda naplavila bahno na asi dva kilometre dlhý úsek štátnej cesty a na jeden kilometer miestnej komunikácie.
Prírodný živel spôsobil škody aj v obciach Buglovce (Levoča), Ďurďoš a Pavlovce (Vranov nad Topľou).

Zrážku s rýchlikom 10-roční cyklisti prežili
5.5.2003 10:27, TASR - Odreniny na tele s dobou liečenia sedem dní utrpel 10-ročný chlapec z Liptovského Mikuláša, ktorý v nedeľu popoludní na tamojšom železničnom priecestí vrazil s bicyklom do prechádzajúceho rýchlika R 602 Čingov. Jeho rovesníkovi, ktorý sedel na tom istom bicykli sa nič nestalo.
Rušňovodič uviedol, že asi 150 metrov pred priecestím spozoroval bicykel s oboma pasažiermi, ako sa veľmi rýchlo približuje po miestnej komunikácii z kopca k trati. Podľa jeho slov mu bolo zrejmé, že mládenci bicykel neubrzdia. I napriek použitiu zvukového výstražného znamenia a rýchlobrzde došlo ku kolízii, pri ktorej vlak odhodil chlapcov do priekopy.
Polícia nezistila u rušňovodiča požitie alkoholu. Doprava na druhej koľaji bola zastavená od 16.22 do 17.50 h, následkom čoho uvedený rýchlik zmeškal 88 minút.

Traktor prerušil železničné spojenie vo Vranovskom okrese
5.5.2003 14:11, TASR - Za kurióznych okolností došlo dnes po dvanástej hodine k prerušeniu osobnej i nákladnej dopravy na železničnej trati medzi Hanušovcami nad Topľou a obcou Čierne vo Vranovskom okrese. Zastavenie premávky spôsobil traktor naložený umelým hnojivom, ktorému pravdepodobne zlyhali brzdy a z blízkeho poľa vyletel na koľajisko.
Traktor poškodil koľaje tak, že je nevyhnutná ich výmena. Aký čas si vyžiada, si netrúfajú odhadnúť ani kompetentní železniční pracovníci, ktorí TASR informovali. Náhradnú dopravu po pätnástej hodine nahradia autobusy. Na mieste dopravnej kolízie sú v súčasnosti policajti, ktorí zisťujú príčiny nehody. Podľa neoverených informácií budú zrejme pátrať aj po vodičovi traktora, ktorý sa pri obhliadke koľajníc traťovými pracovníkmi na mieste nehody nenachádzal.

ŽSR opäť vyvlastnia pozemky na trati Bratislava - Trnava za zlomok ceny
5.5.2003 16:12, TASR - Rezorty financií a dopravy neudelili výnimky vlastníkom pozemkov, ktoré tak ŽSR opäť vyvlastnia pre modernizáciu trate Bratislava - Trnava len za 10 % trhovej ceny.
Trhová hodnota pozemkov sa podľa odhadov pohybuje od 600 do 1 100 Sk za štvorcový meter. ŽSR ich však definitívne získajú za 70 až 150 Sk/m2. Občanom tak nepomohol verdikt Krajského súdu (KS) v Bratislave, ktorý označil predchádzajúce vyvlastnenie zo strany ŽSR za neplatné a nariadil železniciam, aby pre stanovenie kúpnych cien pozemkov požiadal v zmysle vyhlášky o cenách stavieb a pozemkov z roku 1991 o legislatívne možné udelenie výnimky MDPT SR a MF SR. Zástupcovia vlády SR však podľa občianskej iniciatívy "Za spravodlivú zmenu právnej úpravy vyvlastňovania vo verejnom záujem" znemožnili poskytnutie trhových cien za pozemky.
"Vyhláška je poplatná centralizovanému plánovanému hospodárstvu a ocenenie podľa nej predstavuje iba zlomok súčasných cien na trhu s nehnuteľnosťami," upozornil hlavný splnomocnenec iniciatívy Richard Drutanovský. K zmene vyhlášky by malo dôjsť v rámci prípravy novely stavebného zákona, na ktorej sa majú podľa rokovania legislatívnej rady vlády z 29. apríla dohodnúť MVRR a MŽP do dvoch týždňov. Úprava vyvlastňovania je potrebná aj vzhľadom na zjednotenie legislatívy SR s EÚ. R. Drutanovský sa však obáva, že vláda SR sa bude snažiť súčasný výhodný stav pre investorov v oblasti vyvlastňovania zachovať až do vstupu SR do EÚ.
Podľa súčasného znenia vyhlášky dostanú občania od štátu, resp. ŽSR za pozemky pri vyvlastnení 150 Sk/m2 v oblasti spadajúcej pod Pezinok, 100 Sk/m2 pri Modre, v okolí Svätého Jura 70 Sk/m2 a Veľkých Šenkvíc tiež 70 Sk/m2.
Súdny spor na KS, ktorý štát s občanmi prehral, stál daňových poplatníkov podľa R. Drutanovského 53 tisíc Sk na súdnych trovách a takmer ročné zdržanie pri modernizácii trate Bratislava - Trnava. Rozpočet modernizácie predstavuje okolo 8 miliárd Sk, z čoho náklady na vykúpenie pozemkov tvoria len zlomok investícií.

Železničná spoločnosť navrhla VÚC obnovu dopravy na 9 lokálkach od 15. júna
6.5.2003 17:04, TASR - ZSSK , a. s., Bratislava, plánuje od 15. júna obnoviť minimálne do konca tohto roka osobnú dopravu na 9 regionálnych tratiach, na ktorých bola prevádzka zastavená 2. februára 2003.
Podmienkou predstavenstva ZSSK je, aby s obnovením dopravy súhlasili aj dotknuté vyššie územné celky (VÚC), uviedol TASR hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Osobné vlaky by sa mohli od polovice júna objaviť na týchto tratiach: Úľany nad Žitavou-Zlaté Moravce, Šahy-Čata, Bánovce nad Ondavou-Veľké Kapušany, Trenčín-Chynorany, Plešivec-Muráň, Žilina-Rajec, Zohor-Záhorská ves, Levice-Štúrovo a Hronská Dúbrava-Banská Štiavnica.
Prevádzku chce ZSSK zabezpečiť plne vo vlastnej réžii, prijatím racionalizačných opatrení a použitím vlastných rezerv. Mesačná strata 9 lokálok je kalkulovaná približne na 50 miliónov Sk. Od 1. januára 2004 by mal byť legislatívne vyriešený prechod kompetencie prevádzky osobnej dopravy na tratiach na VÚC. Po tomto termíne budú môcť kraje podľa M. Čikovského zakladať obchodné spoločnosti na prevádzkovanie dopravy respektíve objednávať si výkony na základe zmluvy o verejnom záujme u ZSSK , ako to niektoré robia už dnes.
ZSSK zastavila osobnú dopravu na 25. regionálnych tratiach začiatkom februára tohto roka, na niektorých z nich ju za účasti VÚC obnovila.

Železnice v júni obnovia časť lokálnych vlakov
Pravda, 7.5.2003, Jana Morháčová - ZSSK asi obnoví osobnú dopravu na deviatich lokálnych tratiach. Spomedzi 25 tratí, na ktorých prestali jazdiť od februára osobné vlaky, vybrali tie, kde sa nepodarilo doriešiť náhradu autobusmi, alebo kam sa bolo ťažké dostať. "Definitívne rozhodnutie o tom, kde začnú od 15. júna jazdiť vlaky, bude známe, až keď návrh odsúhlasia vyššie územné celky a predstavenstvo železníc," doplnil hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. V zozname teda ešte môžu nastať zmeny, ak územné samosprávy budú považovať za prioritné obnovenie dopravy na inej trati. Do zoznamu sa napríklad nedostala trať z Levoče do Spišskej novej Vsi, na ktorej žiada obnoviť osobnú dopravu prešovský VÚC.
"Pôjde o obnovenie v čiastočnom rozsahu, čo znamená, že bude jazdiť menší počet vlakov, ako pred zastavením. Vznikne nám tým strata 50 miliónov korún," uviedol Pavol Gábor zo ZSSK . Podľa neho stratu bude musieť zaplatiť spoločnosť z vlastných rezerv. ZSSK nasadí úspornejšie vlaky, zníži počet obsluhujúceho personálu a lístky sa budú predávať priamo u sprievodcov vo vlaku.
Súčasne ZSSK žiada regióny, aby sa zamýšľali nad financovaním stratových lokálnych tratí od budúceho roka. Dovtedy by mali byť upravené zákony, ktoré dajú územným samosprávam kompetencie v oblasti železničnej dopravy.
Zástupcovia ôsmich VÚC však upozornili, že nebudú mať peniaze na financovanie lokálnych vlakov ani na budúci rok. Medzi lokálkami sú aj tri trate, kde zabezpečovala náhradnú autobusovú dopravu samotná ZSSK .
Od polovice júna autobusy zruší a znova budú jazdiť vlaky. Jedine na úseku Zvolen - Čata sa obnoví osobná železničná doprava len čiastočne - zo Šiah do Čaty. Medzi Zvolenom a Šahami vlaky obnovené nebudú a prestanú jazdiť aj náhradné autobusy.

Kde by sa mala obnoviť osobná železničná doprava

Trať km
Zlaté Moravce - Úľany n. Žit. 35
Bánovce n. Ond. - V. Kapušany 26
Trenčín - Chynorany 49
Žilina - Rajec 21
Plešivec - Muráň 41
Levice - Štúrovo 52
Zohor - Záhorská Ves 14
Hron. Dúbrava - B. Štiavnica 20
Šahy - Čata 26

Proces týkajúci sa železničného nešťastia v Eschede zastavili
8.5.2003 19:11, TASR - Súdny proces s tromi inžiniermi, obvinenými v súvislosti s veľkým železničným nešťastím v nemeckom Eschede dnes zastavili. Informoval o tom dnes Prvý trestný senát Krajinského súdu v Lüneburgu. Podľa rozhodnutia súdu sa obvinení nedopustili žiadneho ťažkého zavinenia.
V Eschede pri Hannoveri došlo 3. júna 1998 k vykoľajeniu vysokorýchlostnej vlakovej súpravy ICE Nemeckých železníc, ktorá v rýchlosti 200 kilometrov za hodinu narazila do pilieru mostu. Pri nešťastí zahynulo 101 ľudí. Vyšetrovanie potvrdilo, že príčinou nešťastia bolo jedno zlomené koleso vlaku.
Zo zavinenia nehody obvinili dvoch inžinierov železnice a jedného inžiniera z podniku, ktorý vyrobil kolesá súpravy. Podľa obžaloby mali inžinieri nedostatočne preskúšať možnosť zaťaženia nového typu kolies pre vlakovú súpravu.
Obvinení musia zaplatiť po 10.000 eúr. Príbuzní obetí sa s takýmto záverom súdneho konania nechcú uspokojiť a oznámili, že podajú sťažnosť na Spolkový ústavný súd.

Pri zrážke nemeckého autobusu s vlakom v Siófoku zahynulo najmenej 25 osôb
8.5.2003 10:51, TASR - Najmenej 25 osôb prišlo o život a 11 ďalších utrpelo zranenia pri vážnej dopravnej nehode, pri ktorej sa dnes krátko po 09.00 h pri meste Siófok 100 kilometrov juhozápadne od Budapešti zrazil preplnený nemecký poschodový autobus s rýchlikom.
Vyplýva to z najnovšej bilancie maďarských policajných zdrojov. Predchádzajúca bilancia maďarských úradov hovorila o 31 obetiach a vyše 50 zranených.
Autobus, ktorý podľa informácií predstaviteľov maďarských železníc vošiel pravdepodobne na priecestie napriek červenej signalizácii, po náraze s prichádzajúcim vlakom začal horieť.
Vlak premávajúci na linke Budapešť-Nagykanizsa prelomil autobus na polovicu a jeho časť tlačil pred sebou 150 metrov. Zranených previezli do nemocníc v Siófoku, Kaposvári a v Székesfehérvári.
Pri náraze bol zranený aj rušňovodič. Vlaková súprava sa vykoľajila, pričom podľa predbežných informácií sa vo vlaku ďalšie osoby nezranili.
Na miesto nehody sa podľa očitých svedkov dostavilo asi 30 vozidiel rýchlej zdravotnej pomoci a štyri záchranárske vrtuľníky.

Za tragickú nehodu nemeckého autobusu v Siófoku nesie zodpovednosť vodič
9.5.2003 11:52, TASR - Výsledky doterajších vyšetrení maďarskej polície potvrdzujú, že za štvrtkovú tragickú nehodu nemeckého autobusu pri Siófoku je zodpovedný vodič autobusu. Oznámil to dnes v Budapešti minister hospodárstva a dopravy István Csillag. Havária si doteraz vyžiadala 33 ľudských životov.
Odborníci jednoznačne vyvrátili dohady, že na železničnom priecestí s blikajúcou svetelnou signalizáciou mohol vodič červené znamenie prehliadnuť kvôli oslneniu. Vinník nehody zahynul na mieste nehody.
V ďalšom vyšetrovaní prípadu budú podľa ministra spolupracovať s domácimi aj nemeckí špecialisti. Stav piatich nemeckých pacientov, ktorí prežili nehodu, je stabilizovaný. Premávku vlakov na trati Budapešť-Nagykanizsa obnovili dnes ráno.

V Maďarsku sú závory vzácnosťou
Sme, 10.5.2003, PETER MORVAY - Maďarská železničná spoločnosť MÁV odmieta spoluvinu za štvrtkové nešťastie, pri ktorom na železničnom priechode pri Siófoku zrazil rýchlik dvojposchodový autobus s nemeckými turistami. Železničná spoločnosť tvrdí, že priechody vyhovujú domácim aj európskym normám. Bezpečnostný riaditeľ MÁV-u László Bencsik sa nechcel vyjadriť, či by mohla závora na priechode nešťastiu zabrániť. „Päť z desiatich nehôd na železničných križovatkách pri Balatone sa stalo na priechodoch, kde boli aj závory,“ tvrdí.
Závory naozaj nie sú istotou. V roku 1996 zomrelo na priechode pri dedine Kutas pri zrážke autobusu a nákladného vlaku 13 ľudí. Priechod závory mal, tie neboli spustené včas. To však maďarské železnice ani úrady neospravedlňuje. Závory má iba 16 percent železničných priechodov, na viac ako polovici z nich navyše nefungujú svetlá. V priebehu 10 rokov zomrelo na železničných priechodoch 412 ľudí, 1214 bolo zranených.
„Piaty rok prebieha program na zvýšenie bezpečnosti priechodov, ročne postavíme 50 až 60 závor,“ bráni sa štátny tajomník ministerstva hospodárstva a dopravy Gábor Szalay-Berzeviczy. MÁV pravidelne zoraďuje priechody podľa ich nebezpečnosti a na základe toho ich obnovuje. Priechod v Siófoku bol na 173. mieste rebríčka. „Prikázali sme spoločnosti urobiť nové hodnotenie,“ tvrdí Szalay-Berzeviczy, podľa ktorého uvažujú o urýchlení programu, potrebovať budú viac peňazí zo štátneho rozpočtu. Vybavenie jedného priechodu závorami stojí podľa MÁV-u viac ako 5 miliónov slovenských korún.
Na rovnakom priechode v Siófoku sa stalo podobné nešťastie v roku 1980. Vlak sa zrazil s robotníckym autobusom, zomrelo 21 ľudí. Predstavitelia mesta tvrdia, že MÁV a úrady niekoľkokrát žiadali o závory.
Siófok je považovaný za hlavné mesto Balatonu. Dopravná situácia pri jazere je v lete veľmi zlá. Nehoda opäť ukázala na problémy jazera, produkujúceho asi štvrtinu maďarských príjmov z turistiky. Do infraštruktúry sa tam však investuje žalostne málo.

Železničná spoločnosť zvýšila za 1. štvrťrok výnosy o 552 mil. na 5,12 mld Sk
11.5.2003 15:29, TASR
Výnosy 5,12 miliardy Sk dosiahla za prvý štvrťrok tohto roku ZSSK , a. s. V porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška je od viac o 552 miliónov Sk. Toto zvýšenie výnosov najviac ovplyvnili tržby z nákladnej dopravy, ktoré dosiahli takmer 3,4 miliardy Sk, čo je medziročne nárast o 11 %.
V uvedenom období v medziročnom porovnaní zvýšila ZSSK prepravu tovaru o 8 %, pričom prepravila 11,6 milióna ton tovaru. Vzrástla preprava železnej rudy (31 %), kovov o 16 %, ropných výrobkov o 12, uhlia o 5 a chemických výrobkov o 4 %. O 20 % sa znížila preprava dreva, potravín o 14 a stavebnín o 6 %.
Tržby z osobnej prepravy vzrástli v sledovanom období o 2 %, pričom počet cestujúcich klesol o 6 %.
ZSSK znížila náklady oproti porovnateľnému obdobiu o 60 miliónov Sk na 5,2 miliardy Sk. Najvyššiu časť nákladov tvorí úhrada za železničnú dopravnú cestu (1,7 miliardy Sk), osobné náklady (1,2 miliardy), spotrebované nákupy (867 miliónov) a ostatné služby (665 miliónov Sk).
Ako TASR informoval riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský, spoločnosť má v súčasnosti 19 865 zamestnancov, čo je o 1 397 menej ako v tom istom období minulého roku a o 221 menej ako na začiatku tohto roku.

, , ČD , ÖBB , , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , FS , FS Trenitalia , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , , IC a EC , , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU

Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Malacky , Kúty , Senica , Jablonica , Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Čadca , Vrútky , Martin , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Margecany , Kysak , Košice , Prešov , Galanta , N. Zámky , Štúrovo , Komárno , Prievidza , Nitra , Zvolen , Bánovce n/O. , V. Kapušany , Čierna n/T. , TEŽ , koridory

ĽMJ , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata

TASR

 

Hospodárske noviny

Pravda

Sme

Národná obroda

SITA

 

Nový Čas

 

Hospodársky denník

 

Markíza

Dopravní noviny

Železnice Slovenskej republiky

 

FINI

 

Železničná spoločnosť, a. s.

 

Siemens

Inzine

 

Eurailpress

 

 

International Railway Journal

 


Strana vytvorená: 13-V-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0319.htm)