V tuneli pod Soroškou avizoval anonym bombu
Sme25.3.2003 - Uloženie bomby v železničnom tuneli Soroška medzi Jablonovom nad Turňou a Lipovníkom v okrese Rožňava avizoval včera anonym. Na trati prerušili na približne štyri hodiny dopravu. Následná policajná kontrola so služobnými psami a pyrotechnikmi bombu nepotvrdila.
Hovorca železničnej polície Jozef Búranský spresnil, že o bombe v tuneli informovala istú novinárku z mobilného telefónu neznáma žena. Polícia už podozrivú osobu pozná a preveruje ďalšie skutočnosti.
Dopravu na približne trojkilometrovom jednokoľajovom úseku železničnej trate Košice - Plešivec zastavili o 11.28 hod. Polícia prehľadala jednotlivé úseky tunelu a šachty, nič však nenašla. Prevádzku na trati obnovili o 15.22 hod. Prípad polícia vyšetruje ako trestný čin šírenia poplašnej správy. Škody zatiaľ železničiari nevyčíslili.

Traja školáci si vylepšili vreckové krádežou tabuliek z rušňov
TASR 26.3.2003 09:45 - Vynaliezavým spôsobom si zabezpečili vreckové traja školáci zo Žiliny, ktorí kradli tabuľky s číselným označením rušňov.
Dvaja žiaci zo ZŠ na Hollého ulice s komplicom zo Špeciálnej základnej školy z Hurbanovej ulice v Žiline ešte 17. marca večer pomocou vidlicových kľúčov postupne odcudzili z troch rušňov šesť tabuliek s číslami. Potom evidenčné čísla porozlamovali na menšie časti a jeden z nich ich za protihodnotu 680 korún vymenil vo výkupni druhotných surovín. Zisk si chlapci rozdelili, pričom železniciam vznikla škoda 6721 korún.
Trestný čin krádeže objasnili žilinskí železniční policajti, pričom páchateľov nemohli zaistiť, ale iba zistiť. Jeden z maloletých sa už k činu priznal.

Prevrátené hasičské vozidlo zablokovalo trať pri Poprade
TASR 26.3.2003 09:28 - Na vyše osem hodín v utorok zablokovalo trať v úseku trate Matejovce - Studený Potok hasičské vozidlo.
Paradoxom je, že vozidlo TATRA 815 s popradskou ešpezetkou, za volantom ktorého sedel 40-ročný vodič, sa vracalo po zásahu pri požiari, nakoniec však samo potrebovalo pomoc. Prevrátené na pravom boku ho našiel výpravca železničnej stanice Poprad-Tatry . Nehoda si tak vyžiadala 28-minútové meškanie jedného motorového osobného vlaku a sedem odrieknutých nahradili autobusy. Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa Búranského u vodiča hasičského auta nebolo zistené požitie alkoholu a k zraneniu osôb nedošlo. Rozsah škody na vozidle aj železničnom zvršku bude stanovený dodatočne.

Českým dráham naďalej ubúdajú cestujúci
TASR 30.3.2003 12:54 - České dráhy ( ČD ) prepravili za prvé dva mesiace tohto roka 29,1 milióna cestujúcich, čo je o 4 milióny menej ako v rovnakom období vlani. Znamená to pokles o 12 %, uviedol vedúci tlačového oddelenia ČD Petr Šťáhlavský.
"Súčasné vedenie podniku prijíma opatrenia, ktoré majú tento negatívny vývoj z prvých dvoch mesiacov zmeniť," povedal hovorca. Podľa neho pôjde o tarifné úpravy a ďalšie kroky, ktoré prispejú k väčšiemu využitiu železničnej osobnej dopravy. Železnice chcú tarifné zmeny zaviesť do konca prvého polroka.
V roku 2002 prepravili ČD 175 miliónov cestujúcich, čo bol rovnaký počet ako v roku 1999, keď bola dosiahnutá najnižšia úroveň v počte prepravených osôb v histórii podniku. V rokoch 2000 a 2001 podnik prepravil 182,55 a 188,28 milióna cestujúcich.

Črtá sa na železniciach ďalší korupčný škandál?
Národná obroda 31. Marec 2003 - Podpredsedníčka strany Smer Monika Beňová včera vyhlásila, že má konkrétne informácie o klientelizme na Železniciach Slovenskej republiky ( ŽSR ).
Podľa Beňovej bol na ŽSR bez výberového konania firme Kapsch CarrierCom pridelený kontrakt na dodanie nového rádiového systému. Firma má navyše byť iba generálnym dodávateľom, bude teda nakupovať od iných výrobcov, čím sa zákazka za 23 miliónov eur ešte viac predraží. Zariadenie totiž vyrábajú iba dve firmy: Nortel a Siemens. Smer preto bude žiadať o vysvetlenie ministra dopravy Pavla Prokopoviča a očakáva, že sa situáciou bude zaoberať aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).
Ako pre Národnú obrodu uviedol predseda NKÚ Jozef Stahl, úrad zatiaľ v tejto veci nijaký podnet nedostal. „Pokiaľ ide o obstarávanie, v poslednom čase sme kontrolu nerobili a v tomto polroku ju ani neplánujeme,“ uviedol J. Stahl. Keďže informácia bola zverejnená, NKÚ jej bude

Vyvlastňovanie
Azda nebude treba pušku
Inzine Rado Baťo (31.3.2003) - Tento záber z amerických filmov pozná asi každý. Nahnevaný rančer stojí s puškou v ruke na svojom pozemku a vyzýva votrelcov, často aj policajtov, aby sa urýchlene pratali. Lebo práve porušujú právo na súkromný majetok. Zo slovenskej perspektívy sa to javí ako trochu prehnaný gýč. Na druhej strane sa tu dajú zažiť oveľa tragikomickejšie situácie. Rozhnevaný rančer by sa zrejme nestihol čudovať. Úradníci by mu cez pozemok nakreslili diaľnicu, železnicu, priemyselný park alebo hoci aj prístupovú cestu k susedovmu domu. Potom by sa s ním pokúsili dohodnúť na kúpe pozemku za ceny platné na začiatku minulého desaťročia. Ak by nesúhlasil, pohodlne a lacno ho vyvlastnia. Samozrejme, za ceny podľa vyhlášky ministerstva financií z roku 1991.
Slovenskí vlastníci nehnuteľností, na ktorých majetku sa má investovať vo verejnom záujme, s puškou v ruke zamestnancov Slovenskej správy ciest nevyháňajú. Takéto konflikty sa majú riešiť civilizovaným spôsobom. Lebo na jednej strane je pravda, že diaľnica niekade ísť musí. No na druhej strane je právo na súkromný majetok jednou z najvýznamnejších ústavných garancií. Doterajšia právna úprava vyvlastňovania v stavebnom zákone počíta s nezvykom slovenských občanov bojovať za svoje práva. Za civilizovanú ju preto označiť nemožno.
Lenže táto hra o to, aby štát alebo samospráva ušetrili na porušovaní práv vlastných občanov, sa nedala predlžovať donekonečna. Vydržala však pekných pár rokov. Napokon sa našlo niekoľko jednotlivcov, ktorí sa rozhodli bojovať na súde. A kritizované slovenské súdnictvo začalo konať oveľa rýchlejšie ako legislatívci z ministerstva životného prostredia, ktorí mali doteraz právnu úpravu vyvlastňovania na starosti. Z rozhodnutí súdov možno dedukovať, že je len otázkou času, kedy aj Ústavný súd SR označí postup štátnych orgánov pri vyvlastňovaní a zákony, ktorými sa riadia, za protiústavné.
Ministerstvo výstavby, ktoré preberá časť kompetencií vyplývajúcich zo stavebného zákona, sa napokon pod rastúcim tlakom rozhodlo vypustiť zo zákona odvolanie sa na zastaranú cenovú vyhlášku ministerstva financií. Neznamená to síce ešte revolúciu v myslení úradníkov, odstráni sa však aspoň najväčšia nespravodlivosť v procedúre vyvlastňovania. Skeptika by pritom nemalo prekvapiť, že nové vedenie rezortu financií zistilo, že podľa starej vyhlášky sa nemalo vyvlastňovať ani doteraz, pretože tá nikdy tento problém neriešila. Ak by sa opäť našlo pár odvážlivcov a výklad ministerstva financií by si osvojili aj súdy, mohlo by to vyústiť do ďalších zaujímavých súdnych sporov. V každom prípade je dobrou správou, že boj o základné práva prináša na Slovensku pozitívne výsledky. Tou zlou správou je, že pri tomto boji treba mať stále nadľudskú výdrž.


Strana vytvorená: 01-IV-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0313.htm)