Sú stratové aj nákladné vlaky?
Sme 8.2.2003 - Na regionálnych tratiach je podľa materiálu ministerstva veľmi stratová aj nákladná doprava, ale s jej rušením sa nepočíta. Hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že pre dopravcu je nákladná doprava na týchto tratiach zisková, stratu vykazujú len dve trate.
Príloha k materiálu, ktorý ministerstvo dopravy predložilo 20. decembra vláde a kabinet ho ešte neprerokoval, ale hovorí, že strata z nákladnej dopravy na všetkých regionálnych tratiach je vyše 270 miliónov korún. Železnice však zrušili len osobnú dopravu.
Minister dopravy Pavol Prokopovič pred pár dňami obhajoval rušenie lokálok otázkami, či je morálne, aby „doplácali ostatní občania Slovenska na dopravu na týchto tratiach, kde je obslužnosť územia zabezpečená autobusmi“. Hovoril, že peniaze na pokrytie straty na týchto tratiach by išli na úkor zdravotníctva, školstva a iných vecí. Nákladnou dopravou sa na regionálnych tratiach vozia náklady zväčša pre súkromné firmy. Ak je stratová, občania z daní dotujú súkromníkov.
V stredu sme ministrovi dopravy Prokopovičovi posielali otázky týkajúce sa strát z nákladnej dopravy, ale zatiaľ na ne neodpovedal.
Nedávny štrajk železničiarov bol namierený proti rušeniu osobnej dopravy na regionálnych tratiach. Železničná spoločnosť zo štátneho rozpočtu dostala menej peňazí a rozhodla sa osobnú dopravu obmedziť. „Ak je stratová aj nákladná doprava, mal by to vysvetľovať pán minister a vedenie železníc,“ hovorí predseda centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt: „Treba si uvedomiť, že osobná doprava je stratová všade. My nehovoríme, že musí byť každá regionálna trať zachovaná v plnej dĺžke, ale treba diskutovať čo ďalej.“
„Naši analytici vypočítali zisk z nákladnej dopravy na regionálnych tratiach. Ak minister predložil na vláde materiál, že doprava na nich je stratová, zrejme vychádzal zo starších materiálov a pravdepodobne to robil Výskumný ústav dopravný z podkladov Železníc SR. Čiže pravdepodobne bol iný prístup pri počítaní. Ale pre našu firmu – Železničnú spoločnosť, je to ziskové,“ povedal Čikovský.
Železničná spoločnosť prevádzkuje vlaky, Železnice SR majú na starosti koľajnice. Je pravdepodobné, že stratu z týchto tratí majú len Železnice SR.

Po zásahu elektrickým prúdom utrpel 47-ročný muž silné popáleniny
TASR10.2.2003 09:30 - Silné popáleniny deväťdesiatich percent povrchu tela utrpel 47-ročný muž z Dunajskej Stredy, ktorého v nedeľu krátko po devätnástej hodine na železničnej stanici v Komárne zasiahol elektrický prúd.
Vozmajster stanice uvidel elektrický záblesk nad nákladným vozňom odstaveným na piatej koľaji a následne padajúci horiaci predmet. Hliadka železničnej polície zistila, že ide o muža, ktorý ešte javí známky života. Následne zariadila jeho prevoz do komárňanskej nemocnice.
Podľa získaných informácií sa muž v minulosti už viackrát pokúsil o samovraždu. Tentoraz v jeho kabáte policajti našli dvoje obhorené noviny a na nich perom písané poznámky, medzi ktorými sú aj slová o podpore eutanázie a darovaní orgánov, ktoré môžu zachrániť iné osoby. Oba denníky s poznámkami budú podrobené kriminalistickej expertíze. Prípad je v štádiu vyšetrovania.

Železnice stopli všetkým zamestnancom januárové prémie, odbory nesúhlasia
TASR10.2.2003 11:28 - Železnice všetkým svojim zamestnancom odsunuli vyplatenie januárových prémií. Po výpadku tržieb vplyvom nedávneho štrajku na to totiž nemajú dostatok zdrojov.
TASR o tom informoval hovorca Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloš Čikovský s tým, že k vyplateniu stopnutých prémií dôjde až neskôr po prehodnotení zdrojových možností železníc.
Predseda Centrálneho štrajkového výboru na železniciach Jozef Schmidt spresnil, že obe železničné spoločnosti - ZSSK i Železnice SR - prisľúbili uvoľnenie pozastavených prémii najneskôr v termíne výplaty miezd za mesiac február. "S ich krokom ale nesúhlasíme, aj keď ho mohli využiť v súlade s kolektívnou zmluvou. Nikto nám totiž reálnosť nedostatku pohotovostných prostriedkov na prémie náležite nedokladoval. Verbálne nám to nestačí," skonštatoval Schmidt. Problém po stopnutí prémií môže podľa neho nastať hlavne u pracovníkov prekladiska v Čiernej nad Tisou. "Tí sú totiž platení úkolovo a z ich bežných výplat tvoria prémie až zhruba polovicu. O tomto probléme chceme preto so ZSSK rokovať čo najrýchlejšie. Čakáme ale na stanovisko z Čiernej nad Tisou," dodáva Schmidt.
V celom sektore železníc podľa Schmidta prémie kryjú z celkového mzdového ohodnotenia priemerne asi 12 %. U prevádzkových pracovníkov na železniciach sa mesačne prémie pohybujú od 300 do 2500 Sk.
V uplynulých dňoch železničné odbory dvakrát štrajkovali proti rušeniu osobnej dopravy na regionálnych tratiach. Najprv dopravu ochromili len na šesť hodín a následne počas predminulého víkendu vstúpili do časovo neobmedzeného štrajku. Tento štrajk začiatkom minulého týždňa prerušilo predbežné súdne opatrenie. Bratislavský okresný súd tak protest železničiarov stopol ešte pred konečným posúdením žaloby železníc, podanej voči jeho nezákonnosti.

Zrušené lokálky: ľudia sa vynašli
Sme10.2.2003, RICHARD FILIPKO - Kedysi populárne lokálky stoja od 2. februára nehybne v depách, ale žiadna katastrofa sa zatiaľ nestala. Na 25 zrušených regionálnych tratiach si ľudia našli iné spôsoby dopravy – preorientovali sa na autobusy, vytiahli staré autá, niektorí aj bicykle.
„Mne vlak chýba. Ráno sa do Brezovej dostanem bez problémov, ale poobede je to horšie,“ povedal chlapec na autobusovej zastávke na konci Brezovej pod Bradlom. Do tamojšej strojárskej školy cestúval z Jablonice lokálkou.
Vlaková stanica je hneď oproti autobusovej zastávke. Na zatvorených dverách sú stále vyvesené odchody a príchody vlakov. Nikde ani zmienka, že trať je už zrušená.
„My pracujeme v Kanape, kde sa vyrába čalúnený nábytok. Náhradný autobus nám celkom nevyhovuje. Vlak bol pohodlnejší a išiel vždy, aj keď bol ľad na ceste,“ hovorila pani v hlúčiku robotníčok odchádzajúcich z Brezovej pod Bradlom autobusom. Z mesta chodil vlak až po Jablonicu, kde ľudia prestupovali na osobné vlaky do Trnavy a na druhý smer do Kútov. Vlak chýba aj robotníkom z firiem spod Brezovej. Na konci doliny za mestom je areál s asi dvadsiatimi firmami. „Chýba hlavne cez víkendy. Tu v areáli robí asi tisíc ľudí a teraz sú dosť nervózni, že vlak nechodí,“ povedal informátor.
Na trati medzi Plaveckým Mikulášom a Zohorom niektorí ani nezistili, že vlak už prestal chodiť. Z Plaveckého Mikuláša chodilo veľmi málo ľudí, stanica bola ďaleko od posledných domov a ľudia cestovali radšej autobusom. Horšie je to nižšie po trati smerom k Rohožníku, kam chodia robiť desiatky ľudí do cementárne a ďalších firiem.
Na trati Radošina – Zbehy sa starostovia dvoch obcí dohodli na posilnení autobusových spojov. Dva týždne chcú sledovať dopravu. „Potom bude Slovenská autobusová doprava účtovať obciam straty. Pre obecný rozpočet je neúnosné, aby sme vykrývali straty,“ povedali nám na obecnom úrade v Radošine.
Cestujúci z Radošiny sa do náhradných autobusov síce dostanú, ale už v tretej dedine Veľké Ripňany majú ľudia problém nastúpiť – miesta už niet. Na tejto trati býval vlak vždy dosť plný, ale mnohí neraz cestovali zadarmo. Asi tri mesiace pred zrušením regionálnej trate zatvorili železnice pokladne na malých staniciach a lístky predávali priamo sprievodcovia. „Často sa stalo, že za celú cestu sa sprievodca vo vlaku ani neukázal, alebo vyberali tak, že – daj päť korún a odvezieš sa. Sprievodcovia si neuvedomili, že idú sami proti sebe,“ povedali nám na radošinskom obecnom úrade. Starosti má aj samotný úrad, lebo vlakom vozili filmy do miestneho kina, so Slovenskou autobusovou dopravou sa ešte nedohodli, a tak kino nepremieta, alebo idú staršie filmy.
Na východe je to podobné. „Naši si našli spôsob dopravy, no je to komplikovanejšie. Ráno chodia z Muráňa autobusmi, ale musia vstávať o hodinu skôr, aby stihli spoje. Niektorí majú autá, a tak sa zložia traja-štyria na benzín a idú do práce autom. Vlaky však chýbajú, mohli nechať aspoň ráno a večer po dva spoje, nebol dobrý nápad úplne zrušiť ich. Dnes sa nik nestará, ako sa ľudia dostanú do roboty. V našom regióne je problém s prácou a ešte aj dopravu zrušili,“ povedal starosta Muráňa Roman Goldschmidt, ktorému zrušili lokálku Muráň – Plešivec.
Starosta východoslovenského Medzeva Marián Richter je zrušením ich lokálky medzi Medzevom a Moldavou nad Bodvou rozčarovaný. „Petíciu podpísalo 1400 ľudí, posielali sme listy. Napísal som, že keď chcú ďalšiu hladovú dolinu, nech vlak zrušia. Dali sme mesto dohromady, región pripravujeme pre investorov. Platiť vlak nedokážeme. Nemáme ani na základné pokrytie nákladov v obci,“ povedal Marián Richter. Podľa neho si ľudia vytiahli staré autá a skladajú sa na benzín. „Problém je, že každý robí inak, na iných zmenách, a tak sa musí každý každému prispôsobovať. Takto budú jazdiť do práce, kým sa autá nezoderú, a potom neviem. Ľudia sú nervózni, ja ešte viac.“

Peklo na moste
Nový Čas10.2.2003 - Peklo prežilo v sobotu 600 cestujúcich vlakovej súpravy Eurostar smerujúcej z londýnskej železničnej stanice Waterloo do Paríža. Porucha brzdného systému zapríčinila, že vlak zastal na jednom londýnskom moste, kde sa technici nevedeli dostať. Vo vlaku zlyhávala ventilácia, ale cestujúcim sa podarilo otvoriť násilím okná a zabezpečiť prívod kyslíka. Po piatich hodinách sa súpravu podarilo dostať do východiskovej železničnej stanice.

Oznámenie o zmene poskytovania režijných výhod
Železničná spoločnosť, a. s.20030210 - Na základe podpísanej zmluvy č. 35/2003, medzi Bratislavským samosprávnym krajom a Železničnou spoločnosťou, a.s. Bratislava o zabezpečení nevyhnutných dopravných služieb, súvisiacich s verejnou prepravou osôb a vecí v zmysle zákona 164/1996 Z. z. o dráhach na trati Zohor - Záhorská Ves neplatia režijné preukážky, a teda cestovné lístky si tu budú zakupovať aj držitelia zamestnaneckých výhod poskytovaných železničnými spoločnosťami a aj zamestnanci Českých dráh a ich rodinní príslušníci.

Siemens Dispolok mit Viersystemlokomotive
Eurailpress07.02.2003 - Bis Ende dieses Jahres soll die Flotte der Siemens Dispolok GmbH um 15 Viersystemlokomotiven ES 64 F4 erweitert werden. Die Loks entsprechen in ihrer Grundausstattung der DB-Baureihe 189, die sich derzeit im internationalen Zulassungsverfahren befindet. Die Dispolok-Loks sollen in Deutschland, Österreich, der Schweiz und Italien einsetzbar sein. Grundsätzlich sind diese Lokomotiven von Ihrer Konzeption in allen normalspurigen Ländern Europas zulassungsfähig und ermöglichen somit einen grenzüberschreitenden Fahrzeugeinsatz. Die ersten Loks sollen zur SBB in die Schweiz gehen.

Alstom To Build 30 Three-System TGV Power Cars
International Railway JournalFebruary 6, 2003 - FRENCH National Railways (SNCF) has placed a Euros 188 million order with Alstom for 30 power cars for the TGV Est line and services into Germany, Switzerland, and Luxembourg.
The power cars, due for delivery from October 2006, ahead of the mid-2007 opening of TGV Est, will be coupled to renovated TGV Réseau cars to offer high-speed services (320km/h in France and 300km/h in Germany) to destinations in northeastern France, and, for example, Munich and Zurich.
SNCF has not yet decided what to do with the 30 displaced TGV Réseau power cars.
The new order is part of a master agreement under which SNCF may exercise options for up to 31 additional power cars. The new triple-voltage power cars will have a new traction system using insulated-gate bipolar transistor (IGBT) technology.
And, in addition to being equipped for the different signalling systems in France, Germany, and Switzerland, they will also have the European Rail Traffic Management System (ERTMS) installed.

CTRL On Target For Opening In September
International Railway Journal January 23, 2003 - CIVIL works have been completed on section one of the Channel Tunnel Rail Link (CTRL). The majority of the track, signalling, and power supply equipment has also been installed, and testing and commissing of the 74km section between the Channel Tunnel and Fawkham Junction will start in early May. The 300km/h line, built by Union Railways South, a subsidiary of London and Continental Railways (LCR), is scheduled to open on September 28. The Ł1.9 billion link will be the first high-speed line in Britain, allowing Eurostar journey times between London and Paris/Brussels to be reduced by 20 minutes. CTRL will be extended to London St Pancras at a further cost of Ł3.3 billion in 2007.

Maďari majú záujem o vlaky zo slovenských lokálok, ZSSK však odmieta
TASR10.2.2003 17:14 - Maďarské železnice prejavili záujem o prenájom slovenských dieselových motorových vlakov, ktoré až do začiatku februára premávali na dnes už zrušených regionálnych tratiach. Železničná spoločnosť (ZSSK) však prenájom svojich vlakov do Maďarska odmieta, pretože časť vozňov bude musieť pre nevyhovujúci technický stav vyradiť a s ostatkom sa po modernizácii ráta už na iných slovenských tratiach. ZSSK navyše časť týchto vlakov ponechá na vytvorenie rezervy pre VÚC či podnikateľov, ktorí budú mať záujem o obnovenie osobnej dopravy na zrušených lokálkach.
Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloša Čikovského záujem maďarských železníc o prenájom prišiel potom, čo určitú časť svojich obdobných súprav museli nedávno vyradiť pre technické problémy s nápravami. "Požičiavať nebudeme, pretože týchto vlakov máme nedostatok. Časť vozňov z tratí, kde sa rušila osobná preprava, totiž vyraďujeme do šrotu a ostatok budeme potrebovať na iných tratiach. Vytvárame z nich aj rezervu pre možné opätovné obnovenie dopravy," informuje M. Čikovský.
Na 25 zrušených regionálnych tratiach pritom premávalo 72 vozňov. Celkovo 41 vozňov má pritom vlastnú hnaciu jednotku, 19 je bez hnacej jednotky a zostávajúcich 12 patrí medzi klasické železničné vozne známe z hlavných tratí. "Z tohto celkového počtu čaká 25 vozňov komplexná modernizácia. Do šrotu pôjde ihneď 7 vozňov a postupne sa budú vyraďovať aj všetky ostatné, ktoré sa nezmodernizujú," uzatvoril M. Čikovský.
K zrušeniu osobnej prepravy na 25 slovenských regionálnych tratiach, kde ZSSK dosahovala ročnú stratu v objeme zhruba 470 miliónov Sk, došlo začiatkom tohto mesiaca. Prevádzka bola obnovená zatiaľ len zo strany bratislavského VÚC na trati Zohor - Záhorská Ves, ale len do začiatku marca. Samosprávy a podnikateľská sféra však už deklarovali záujem o sprevádzkovanie ďalších tratí. Ide o úseky Spišská Nová Ves - Levoča, Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany, Žilina - Rajec a Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica. Podľa vyjadrení zástupcov divízie osobnej prepravy ZSSK sú to pritom trate, ktoré zo zrušených 25 patria medzi najmenej stratové. Na opačnom póle sú trate ako Rožňava - Dobšiná či Plešivec - Slavošovce.

Po osobnej sa na vybraných lokálkach má rušiť aj nákladná doprava
TASR10.2.2003 17:42 - Po zrušení osobnej železničnej prepravy na vybraných regionálnych tratiach Železničná spoločnosť (ZSSK) na niektorých z nich pripravuje aj úplnú elimináciu nákladnej prepravy.
Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského je zrušenie nákladnej dopravy už jasné na trati Brezno - Pohronská Polhora a v prípade trate Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou sa zatiaľ zvažuje. "Na druhej z menovaných tratí sa totiž objavili možnosti nových obchodných kontraktov, a tak sa o zrušení nákladnej prepravy ešte bude diskutovať. Na ostatných regionálnych tratiach nákladnú dopravu rušiť nebudeme, pretože tam sme ziskoví a prinášajú nám ročné tržby zhruba 720 miliónov Sk," dodal Čikovský.
Prepúšťanie ľudí z regionálnych tratí s obmedzenou dopravou podľa hovorcu reálne nastane najskôr v priebehu júna či júla tohto roka. "Budeme totiž postupovať v zmysle Zákonníka práce a kolektívnej dohody na železniciach a práve preto k prepúšťaniu dôjde zhruba v týchto mesiacoch. Rokovať samozrejme budeme s Národným úradom práce i odborármi," pokračoval Čikovský. Celkovo má zo železníc z titulu regionálnych tratí odísť zhruba 700 ľudí. Z toho asi 430 zamestnancov má prepustiť ZSSK a ostatok Železnice SR, spravujúce dopravnú dráhu.

Štiavnica chce využiť aj „svojich“ ministrov
Sme, 10.2.2003
Vedenie Banskej Štiavnice stále hľadá spôsoby, ako by lokálka z Hronskej Dúbravy mohla fungovať ďalej – rokujú s banskobystrickým vyšším územným celkom arozmýšľajú, ako trať financovať. Pomoc čakajú aj od ministrov, ktorých považuje mesto za svojich – Ľudovíta Kaníka a Lászlóa Miklósa.
Prednostka Mestského úradu v Banskej Štiavnici Nadežda Babjaková tvrdí, že už prvý týždeň bez vlakového spojenia ukázal, aký negatívny vplyv bude mať zrušenie vlakov predovšetkým na študentov. Štiavnica je klasickým študentským mestom, na vysokých a stredných školách tam študuje tritisíc žiakov. Veľká časť z nich do školy dochádza. Najhoršie je to v piatok, keď študenti odchádzajú domov a v nedeľu, keď sa vracajú. Autobusy chodia v tomto čase preťažené. Niektoré spoje ani nezoberú všetkých študentov a tí musia čakať na ďalší spoj.
O železnicu so 120-ročnou históriou bojujú Štiavničania už niekoľko mesiacov. Mesto sa opiera predovšetkým o fakt, že je zapísané do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Zrušenie železničnej dopravy môže mať negatívny vplyv na turistický ruch. Vedenie mesta dokonca uvažovalo, že v prípade neúspechu na domácej pôde sa obráti až na Radu Európy.

Eurotunnel sa vlani vrátil k zisku
Sme, 11.2.2003
Eurotunnel, prevádzkovateľ podmorského tunela medzi Francúzskom a Veľkou Britániou, dosiahol vlani čistý zisk 508 miliónov eur, kým predvlani hospodáril so stratou 188 miliónov eur. Je to výsledok mimoriadnych jednorazových zmien v úverovom zaťažení firmy.
Bilancia spoločnosti sa zlepšila o 686 miliónov eur, hlavne vďaka skupovaniu vlastných akcií, úsporám vo výdavkoch a vyšších príjmoch z prevádzky. Strata z prevádzky tunela, ktorá dosiahla vlani 144 miliónov eur, bola o 68 miliónov nižšia ako predvlani. Eurotunnel okrem toho dosiahol zníženie úrokov, ktoré musí platiť za svoje dlhy.
Predstavitelia spoločnosti sú presvedčení, že tento rok sa im podarí dosiahnuť vyrovnanú bilanciu medzi prevádzkovými nákladmi a tržbami z hlavnej činnosti, a to napriek tomu, že v roku 2003 budú musieť platiť vyššie poplatky za úvery. Spoločnosť získava nové vysoké sumy za prepravu iných železničných operátorov, napríklad osobných rýchlikov spoločnosti Eurostar a železničných operátorov orientovaných na prepravu nákladov.
V poslednom období pomohlo Eurotunnelu zatvorenie utečeneckého tábora Sangatte pri francúzskom meste Calais, z ktorého sa 54 000 ľudí pokúšalo dostať ilegálne vlakmi do Veľkej Británie. Eurotunnel vydal v 1. polroku 2002 na zvýšenie bezpečnosti vlakov 2 milióny libier.

Trojdňový štrajk spôsobil železniciam škodu, ktorá ešte porastie
Majú stratu 145 miliónov!
Nový čas, 12.2.2003
Obidve železničné spoločnosti už vyčíslili predbežné straty, ktoré im spôsobili odborári svojím trojdňovým štrajkom. Spolu dosahujú takmer 145 miliónov korún a ešte porastú!
Železničná spoločnosť (ZSSK) uvádza straty v celkovej výške 83,2 milióna korún. Z toho v nákladnej preprave odhadli straty na 66,5 milióna korún a v osobnej preprave na 16,7 milióna korún!
"Konečné straty budú ešte vyššie, keďže niektoré škody v nákladnej preprave bude možné zistiť po dlhšom časovom odstupe. Týka sa to najmä zúčtovania za prekročenie pobytu vozňov cudzích železničných správ, presmerovania tranzitných prepráv na iné železnice a reklamácií prepravcov," povedal hovorca spoločnosti Miloš Čikovský. Druhá železničná spoločnosť je na tom o niečo lepšie. Železnice SR (ŽSR), ktoré sú správcom železničnej dopravnej cesty, vyčíslili svoje straty na 61,4 milióna korún. Obidve železničné spoločnosti počkajú na rozhodnutie súdu. Ak ten uzná štrajk železničiarov za neoprávnený, budú od odborárov žiadať náhradu škôd.

České dráhy vlani prepravili menej ľudí i nákladu
TASR12.2.2003 11:50 - Českým dráham (ČD) sa v minulom roku podľa predbežných výsledkov veľmi nedarilo. V medziročnom porovnaní prepravili iba 175 miliónov cestujúcich, čo je o 13 miliónov menej. Preprava nákladu sa znížila o 6 % na 82,6 milióna ton.
Tržby z nákladnej prepravy, ktoré doteraz držali železnicu čiastočne nad vodou, klesli o 1,5 miliardy na 18 miliárd Kč, naopak, tržby z osobnej dopravy sa zvýšili o 1,5 % na 5,1 miliardy Kč.
Celkovo ČD zvýšili tržby o 3,5 % na 44 miliárd Kč, a to hlavne vďaka 3,5-miliardovému nárastu tržieb z ostatného podnikania. Zatiaľ čo celkové náklady sa udržali zhruba na predminuloročnej úrovni 46,5 miliardy, mzdové náklady sa zvýšili o 1,1 miliardy na 22,3 miliardy Kč. Železnice vlani znížili stratu zo 4,1 na 2,45 miliardy Kč.
Na nižší počet prepravovaných osôb aj nákladu malo podľa generálneho riaditeľa ČD Dalibora Zeleného vplyv zníženie cien pohonných látok. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

ZSSK v tomto roku prepustia 880 zamestnancov, ŽSR nemajú spresnený počet
TASR12.2.2003 13:42 - Železničná spoločnosť (ZSSK) pre tento rok ráta s prepustením celkovo 880 svojich zamestnancov. Ešte výraznejšie znižovanie stavov má nastať v Železniciach SR (ŽSR), aj keď ich vedenie ešte nemá uzatvorený konkrétny rozsah a v tomto prípade nepôjde len o priame prepúšťanie, ale aj o odčleňovanie niektorých činnosti mimo hlavného podniku.
ZSSK k začiatku tohto roku zamestnávala zhruba 20 060 ľudí. Jej hovorca Miloš Čikovský konkretizoval, že prepustenie 880 pracovníkov sa bude dotýkať tak prevádzkových ľudí, ako aj z obchodného a administratívneho úseku. Približne polovica plánovaného prepúšťania súvisí so zrušením osobnej prepravy na 25 regionálnych tratiach. Prví pracovníci z lokálok budú podľa neho prepustení najskôr v priebehu júna až júla tohto roku. "Ide o hromadné prepúšťanie, a preto musíme ešte rokovať aj s Národným úradom práce a odbormi a samozrejme musíme dodržať aj výpovedné lehoty," dodal M. Čikovský.
ŽSR, ktoré zamestnávajú 22 670 ľudí, podľa svojho hovorcu Jána Keresteša zatiaľ nemajú spresnené tohtoročné znižovanie stavov, rozhodne však pôjde o vyššie číslo ako u ZSSK. "V našom prípade nejde len o priame prepúšťanie, ale aj o osamostatnenie niektorých prevádzok. Ide hlavne o bratislavské a košické strediská, ktoré sa starajú o mostné obvody," dodal J. Keresteš s tým, že obmedzenie prepravy na regionálnych tratiach sa v ich prípade bude týkať celkovo 270 ľudí.
K stopnutiu januárových prémií všetkých zamestnancov oboch železničných spoločností, ku ktorému došlo v dôsledku výpadku tržieb počas štrajku v celkovom objeme zhruba 150 miliónov Sk, sa M. Čikovský vyjadril, že doterajší vývoj tržieb v nákladnej doprave môže smerovať k ich úplnému nahradeniu vo výplatách za február. "Januárové tržby v nákladnej doprave sú totiž medziročne lepšie. Zamestnanci môžu očakávať, že ak sa už nebude štrajkovať, môžu po februári očakávať svoje pôvodné januárové prémie," uzatvoril M. Čikovský.

Platy železničiarov a riešenie štrajku
Pravda, 12.2.2003
Jana Morháčová
Obe železničné firmy už vyčíslili dôsledky štrajku. Ide o necelých 150 miliónov korún. Ďalšie straty v dôsledku toho, že zmluvní partneri presmerujú svoj tovar po železniciach susedných štátov, sa vraj prejavia až o niekoľko mesiacov. Zatiaľ však nijaký z veľkých podnikov na Slovensku nepodal trestné oznámenie na železnice, aby boli penalizované za porušenie zmluvy na dodávku tovaru. Na druhej strane škody oboch železničných podnikov predstavujú toľko peňazí, že by umožnili financovať lokálky ďalšie tri mesiace.
Súčasne šéfovia oboch železničných molochov siahli všetkým zamestnancom na platy. Presnejšie len na januárové odmeny, odložili ich o mesiac. Aspoň to tvrdia. Bežná stratégia firmy, ktorá sa snaží dať pocítiť svojim zamestnancom, že štrajk nie je dobrý nástroj komunikácie. A, navyše, nesmieme zabúdať, že odborári sa chcú proti predbežnému opatreniu súdu o zastavení štrajku odvolať. V situácii, ak by náhodou súd zrušil predbežné opatrenie a štrajk by bol znova "legálny", mal by manažment železníc veľký problém. A platy sú v takom okamihu najrukolapnejšou "zálohou", s ktorou môžu šéfovia vo vzťahu ku štrajkuchtivým zamestnancom operovať.
Jediný dôsledok štrajku, ako sa zdá, je v tom, že regióny sa skutočne prebudili - začali biť na poplach a zháňať peniaze. Peniaze nato, aby aspoň na niektoré trate vrátili lokálne vlaky. Zatiaľ však stále platí, že to môžu urobiť, len ak si prenajmú služby od Železničnej spoločnosti. Nielenže nato nemajú peniaze, ale ak by aj nejaké peniaze krkolomne zohnali, tak ich budú hádzať do bezodnej jamy. Musia totiž akceptovať to, čo Železničná spoločnosť uzná ako náklady na jazdu vlakov. Regióny by tak vlastne len bez tlaku na efektivitu platili straty železnice. Preto nečudo, že chcú iné riešenie. Celkovú transformáciu regionálnych tratí a podiel na ziskoch z nákladnej dopravy.
Regióny si však začínajú uvedomovať aj to, že tam, kde chcú vrátiť lokálnu železničnú dopravu, budú musieť obmedziť súbežné autobusy. A to je pri väčšine privatizovaných SAD-iek dosť veľký problém. Hoci nijaký zo zastavených lokálnych vlakov zatiaľ neobnovili, robia všetko preto, aby sa to podarilo. Najskôr to však bude o niekoľko mesiacov.

Na východe chcú vzkriesiť dve lokálne trate
Pravda, 12.2.2003
Milo Janáč
Zachovať dopravu na dvoch zo siedmich regionálnych tratí, na ktorých začiatkom februára prestali premávať vlaky, chce Košická regionálna samospráva. Ide o trate Levoča - Spišská Nová Ves a najvýchodnejšia regionálna trať Bánovce nad Ondavou -Veľké Kapušany. Podľa predsedu Košického samosprávneho kraja Rudolfa Bauera je ich jediným reálnym nástrojom presviedčanie ostatných zainteresovaných. Platná legislatíva totiž kraju neumožňuje podieľať sa na krytí strát z tejto dopravy. Hľadanie zdrojov mimo rozpočtu je pritom iba v rovine úvah.
"Problematické je najmä zastavenie dopravy do Veľkých Kapušian, pretože cestná sieť tam nekopíruje trať železníc," hovorí Bauer a dodáva, že tamojšie cesty sú navyše v dezolátnom stave. "Napríklad minulý týždeň tam autobusy zavial sneh a ľudia zostali odrezaní od sveta," dodáva.
Košický región už začal rokovania so Železničnou spoločnosťou o možnosti obnoviť aspoň štyri spoje denne, ktoré by nadväzovali na rýchliky prichádzajúce z Bratislavy a Prahy. Potvrdil to vedúceho odboru dopravy Košického samosprávneho kraja Antonín Reisinger. Riešením by podľa neho bolo aj to, ak by Železničnú spoločnosť v tomto smere zaviazal Štátny dráhový úrad, ktorý na prevádzkovanie železničnej dopravy udeľuje licencie. "Úrad sme o tento krok už požiadali, zatiaľ čakáme na reakciu," dopĺňa.
Snaha o obnovenie vlakového spojenia medzi dvoma spišskými mestami sa podľa Bauera opiera najmä o podporu tamojších obyvateľov. "Je však potrebné rokovať najmä o výške poplatku za použitie dráhy, pretože tá je v súčasnosti dosť vysoká," vysvetľuje. Medzi Levočou a Spišskou Novou Vsou v súčasnosti denne premáva 24 autobusových liniek. Bauer si vie predstaviť, že po prípadnom obnovení prevádzky lokálky by ich počet mohol klesnúť na polovicu. Reisinger zasa hovorí, že by mohlo ísť o modelový príklad, ako môže regionálna doprava fungovať.
Zástupcovia samosprávneho kraja ďalej tvrdia, že v ďalších prípadoch zrušené lokálky čiastočne nahradili prepravcovia autobusovými linkami. Bauer však pripúšťa ďalšie zmeny v grafikonoch autobusov v budúcnosti. Rovnako predpokladá, že regionálna samospráva požiada o zvýšenie prostriedkov na krytie strát z dopravy vo verejnom záujme. Na tento účel dostali v tomto roku zhruba 147 miliónov korún.

V Košickom samosprávnom kraji chcú zachovať aspoň dve lokálky
Sme, 13.2.2003
MIKULÁŠ JESENSKÝ
Zrušenie osobnej dopravy na 25 regionálnych železničných tratiach považuje košický župan Rudolf Bauer za nešťastné a nesystémové rozhodnutie. „Súhlasím, že železnice museli riešiť veľmi vážnu ekonomickú krízu. Ale som presvedčený, že sa malo postupovať inak.“
Úrad Košického samosprávneho kraja je rozhodnutý zachovať aspoň dve zo siedmich lokálok. Ide o trate spájajúce Spišskú Novú Ves s Levočou a Bánovce nad Ondavou s Veľkými Kapušanmi. „Je to naša povinnosť voči obyvateľom,“ povedal Bauer.
Vedúci odboru dopravy na úrade Antonín Reisinger hovorí, že by sme sa mali poučiť z chýb iných: „Pred dvadsiatimi rokmi rušili lokálne trate aj vo vyspelých krajinách. Dnes ich obnovujú.“
Bauer tvrdí, že medzi Bánovcami a Kapušanmi nie je možné zabezpečiť náhradnú autobusovú dopravu, pretože tam nie je súbežná cesta a kvalita ciest nevyhovuje pravidelnej autobusovej doprave, najmä v zime. „Minulý týždeň autobusy v tejto lokalite zavial sneh, ľudia boli absolútne odrezaní od sveta. Železničná doprava by fungovala,“ zdôraznil.
Úrad chce regulovať počet licencií na autobusovú dopravu medzi Spišskou Novou Vsou a Levočou, kde denne premáva 24 liniek, ak železnica ponúkne náhradu. Tak chce zvýšiť záujem o železnicu a znižovať jej stratu. Bauer tvrdí, že samospráva je pripravená rokovať aj o prenájme lokálky Levočanky.
O obnovení prevádzky na dvoch lokálkach Bauer rokoval so šéfmi oboch železničných spoločností. Obaja sľúbili, že sa budú žiadosťou zaoberať.
Košický samosprávny kraj dostal na tento rok viac ako 147 miliónov korún na krytie strát v prímestskej autobusovej doprave. „Žiadali sme 184 miliónov v čase, keď sa ešte nerozhodlo o redukcii osobnej železničnej dopravy,“ hovorí Bauer. Teraz na dotácie potrebujú viac.

Predseda NSK tvrdí, že zrušenie lokálok súvisí s privatizáciou nákladnej dopravy
TASR13.2.2003 10:12 - Ekonomika Železníc SR v regiónoch, kde železnice zrušili osobnú dopravu, nie je taká stratová, ako prezentujú ich predstavitelia. Tvrdí to predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica. Podľa jeho slov osobná železničná doprava je stratová v celej sieti tratí na Slovensku, v kombinácii s nákladnou dopravou je však ekonomika iná. M. Belica tvrdí, že zrušenie regionálnych tratí súvisí s pripravovanou privatizáciou nákladnej železničnej dopravy a zámerom železníc bolo zvýšiť priechodnosť týchto regionálnych tratí pre nákladnú dopravu.
Na stretnutí predsedov Nitrianskeho a Košického samosprávneho kraja s vedením ŽSR žiadali zástupcovia samospráv predložiť kalkulačné vzorce, na základe ktorých posudzovali efektívnosť jednotlivých tratí. "Takéto výpočty nemali železnice vôbec pripravené a dodnes nám ich nedokázali predložiť," tvrdí M. Belica. Podľa jeho informácií sú však zrušené regionálne trate z hľadiska nákladnej dopravy vysoko ziskové. "Nákladná doprava na trati Levice Štúrovo vykazuje zisk 22 miliónov Sk, na trati Lužianky Kozárovce 8 miliónov Sk," tvrdí predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja. Preto je presvedčený, že hlavným dôvodom zrušenia týchto tratí pre osobnú dopravu nebola ich stratovosť, ale zámer železníc odľahčiť trate od osobnej dopravy a zvýšiť ich priepustnosť pre dopravu nákladnú. "Z pohľadu ekonóma chápem tento zámer železníc, z hľadiska postavenia štátu vo vzťahu k obslužnosti územia s ním však súhlasiť nemôžem." M. Belica je presvedčený, že samosprávne kraje by dokázali zabezpečiť osobnú železničnú dopravu na zrušených regionálnych tratiach bez problémov, ak by im štát odovzdal osobnú i nákladnú dopravu do ich správy.

Vláda dnes povolila železničnú a cestnú prepravu síl USA cez SR
TASR13.2.2003 13:18 - Vláda SR dnes povolila železničnú a cestnú prepravu personálu a techniky Ozbrojených síl USA cez územie SR. Odpovedala tak na nótu vlády USA, ktorú dnes ráno dostalo MZV SR prostredníctvom americkej ambasády v Bratislave.
Nóta obsahovala žiadosť o povolenie železničnej a cestnej prepravy, personálu a techniky OS USA cez územie SR za účelom akcií týkajúcich sa Iraku. Podľa štátneho tajomníka rezortu diplomacie Józsefa Berényiho neobsahovala nóta iné požiadavky.
Vláda dnes súčasne uložila ministrom zahraničných vecí, obrany, vnútra, ako aj dopravy, pôšt a telekomunikácií, aby zabezpečili všetky úlohy, ktoré budú súvisieť s prepravou. Rovnako poverila premiéra Mikuláša Dzurindu, aby o rozhodnutí informoval prezidenta Rudolfa Schustera a šéfa parlamentu Pavla Hrušovského.
Dnešné uznesenie vlády o povolení prepravy nie je potrebné predložiť do Národnej rady SR.
Kabinet nerozhodol o povolení prepravy jednomyseľne. Podľa informácií TASR hlasovali proti dvaja ministri za KDH - Vladimír Palko a Martin Fronc.

Odborári sa odvolali voči rozhodnutiu súdu o pozastavení štrajku na železnici
TASR13.2.2003 17:41 - Železniční odborári podali dnes na Okresnom súde (OS) Bratislava I odvolanie voči predbežnému opatreniu súdu o pozastavení štrajku na železnici.
TASR to potvrdil podpredseda centrálneho štrajkového výboru (CŠV) Milan Hošták. CŠV avizoval podanie odvolania hneď po rozhodnutí súdu, ktoré obsahovalo podľa odborárov viaceré procesné chyby, ako napríklad chybný dátum. O podrobnostiach odvolania bude CŠV informovať na piatkovej tlačovej konferencii.
Prerušenie štrajku železničiarov nariadil OS rozhodnutím z 3. februára dovtedy, kým sa právoplatne nerozhodne o jeho prípadnej nezákonnosti. Žalobu o nezákonnosti štrajku s návrhom na predbežné opatrenie súdu podali Železnice SR (ŽSR) spolu so Železničnou spoločnosťou (ZSSK) 31. januára. Po verdikte súdu železničiari 3. februára večer prerušili takmer trojdňový štrajk. Odborári chceli štrajkom dosiahnuť zastavenie rušenia spojov na 25 lokálnych tratiach a ďalších asi 200 spojov na hlavných tratiach, ktoré ZSSK napokon zrealizovala k 2. februáru.

Komisia manažmentu ZSSK a odborov nanovo posúdi perspektívy regionálnych tratí
TASR13.2.2003 18:52 - Vedenie Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s. a Centrálny štrajkový výbor (CŠV) železničiarov vytvoria spoločnú pracovnú skupinu na posúdenie možností ďalšieho prevádzkovania 25 regionálnych tratí. Na dnešnom rokovaní sa na tom dohodli zástupcovia odborárov s predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom ZSSK Pavlom Kužmom.
Komisia, zložená z odborníkov, má posúdiť efektívnosť osobnej dopravy na týchto tratiach pri obmedzenej prevádzke.
Zástupcovia odborových centrál na vedenie spoločnosti apelovali, aby našlo vnútorné rezervy aspoň na minimálnu obslužnosť tratí, na ktorých bola zastavená osobná doprava. Manažment železníc vyjadril ochotu podrobne analyzovať náklady a výnosy každej z týchto tratí a rokovať o alternatívnych riešeniach. Od odborárov pritom požadoval, aby boli ústretové pri nadchádzajúcom kolektívnom vyjednávaní o mzdách.
TASR o tom informoval Odbor komunikácie ZSSK.

Bývalý šéf Andrej Egyed údajne pripravil železnice o takmer 100 miliónov Sk
TASR13.2.2003 20:26 - Polícia začala preverovať návrh na začatie trestného stíhania voči bývalému šéfovi železníc Andrejovi Egyedovi. Ako uviedli Televízne noviny TV Markíza, Egyed sa mal dopustiť trestného činu porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku.
Egyed údajne pripravil železnice o desiatky miliónov korún. "Podľa záverov vyšetrovania, ktoré vykonala finančná polícia, by tá suma mala byť takmer 100 miliónov Sk," povedal pre Markízu hovorca Úradu justičnej polície Stanislav Ryban. Týchto trestných činov sa mal Egyed dopustiť v rokoch 2000-2001 v súvislosti s úverovou politikou železníc. Viac konkrétnych informácií zatiaľ polícia neposkytla, v súčasnosti študuje rozsiahly spisový materiál, ktorý má niekoľko sto strán. Podľa Rybana by vyšetrovanie takéhoto prípadu mohlo trvať aj viac ako rok.
Reakciu Andreja Egyeda sa TV Markíza nepodarilo získať. Egyeda odvolal z funkcie šéfa železníc začiatkom tohto roka minister dopravy. Podľa neoficiálnych zdrojov Markízy by mal teraz pôsobiť ako poradca pri transformácii Českých dráh za plat 10 miliónov korún ročne. V posledných dňoch vo funkcii sa jeho meno spomínalo predovšetkým v súvislosti s tzv. "železničnou jamou" pod bratislavskou hlavnou stanicou, ktorá mala byť základom pre stavbu nového sídla ZSSK. S tou však nesúhlasil minister dopravy. Ak budú podozrenia zo spáchania trestného činu Egyedovi dokázané, môže stráviť za mrežami až 5 rokov.

Železnice chcú prerušiť prevádzku školy
Sme, 14.2.2003
Od prvého marca chce Závod služieb železníc ŽSR z finančných dôvodov prerušiť prevádzku v materskej škole vo Vrútkach. V prípade, že škôlka prejde pod správu mesta Vrútky, železnice požadujú ročný nájom za priestory vo výške 180-tisíc korún.
Železnice prerušenie prevádzky školy so 60 deťmi odôvodňujú tým, že sa im nepodarilo uzavrieť dohodu o spolufinancovaní prevádzkových nákladov s tamojším okresným a mestským úradom. Ročná prevádzka zariadenia ich stojí v priemere 2,2 milióna.
Primátor Vrútok Ľubomír Bernát však spochybnil vlastníctvo budovy, v ktorej škola sídli. Podľa neho ju Okresný úrad v Martine v roku 1994 neoprávnene previedol na ŽSR. Aj napriek tomu zástupcovia Mesta Vrútky sú ochotní sa so železnicami dohodnúť ešte do konca februára, aby prevádzku neprerušili.
Vo Vrútkach sú ešte tri ďalšie materské školy, ich kapacita je však naplnená.

Vlaky by išli zrejme na trase Kúty – Štúrovo
Sme, 14.2.2003
Slovenská vláda už v minulosti počas krízy v Kosove uvoľnila železnice na prevoz vojenskej techniky.
Ak budú v súvislosti s akciou v Iraku prechádzať cez naše územie vlaky, bude to na tej istej trase ako v minulosti. Vstúpia na Slovensko v Kútoch a vyjdú v Štúrove, čo je 181 kilometrov a vlaky by sa u nás zdržali ani nie štyri hodiny. Transporty tohto typu majú na železnici prednosť.
Na pozemné operácie sa železnicou dá prepravovať všetko - od logistického zabezpečenia cez poľné nemocnice až po bojovú techniku a palivo.
Katarína Heimschildová z ministerstva obrany hovorí, že sprievod vlaku bude zabezpečený.
Lietadlá by nad naším územím leteli zrejme v podobnej línii, ako je trasa vlakov. Počas kosovskej krízy lietali najmä z nemeckých základní a z Anglicka a vstupovali nad naše územie nad Hodonínom a vyleteli nad Štúrovom, čo je vzduchom asi 160 kilometrov. Pri rýchlosti okolo 800 kilometrov za hodinu letí lietadlo nad územím Slovenska 12 minút.
Nemecký kancelár Gerhard Schröder v stredu povedal, že v prípade vojny Nemecko umožní americkým a britským jednotkám plne využívať nielen vzdušný a pozemný priestor, ale aj vojenské základne na území Nemecka, aj keď k vojne nebude mandát Rady bezpečnosti OSN.
Bezpečnostný expert z bruselskej pobočky washingtonského Centra pre bezpečnostné informácie Tomáš Valášek hovorí, že napríklad lietadlá nedokážu preletieť z Británie do Iraku bez medzitankovania. „Je možné, že nad naším územím by krúžilo tankovacie lietadlo, ktoré by vyletelo napríklad z Talianska. Môže to byť, aj nemusí.“
Letiská v Košiciach, v Bratislave, na Sliači a v Kuchyni sú spôsobilé aj na pristávanie vojenských lietadiel. Ponad Slovensko preletí denne asi deväťsto lietadiel, čiže pár vojenských by zrejme riadiaci letovej prevádzky ani nepocítili.

ŽSR , ZSSK , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , FS , FS Trenitalia , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU

Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Kúty , Trnava , Leopoldov , Galanta , Nové Zámky , Štúrovo , Komárno , Prievidza , Nitra , Čadca , Žilina , Martin , Zvolen , Poprad , Košice , Prešov , Čierna nad Tisou , TEŽ , koridory

ĽMJ , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000

Plavecký Mikuláš - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata


Strana vytvorená: 17-II-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0307.htm)