České dráhy znížia ceny
Sme8.1.2003 - Novovymenovaní členovia Dozornej rady Českých dráh pripravujú vo firme zásadné reformy. Podľa nového člena dozornej rady Ludvíka Hovorku a zároveň poslanca KDU-ČSL došlo v riadení dráh v predchádzajúcich rokoch k niekoľkým vážnym chybám. Ako uviedol, bude to vyriešené personálnou obmenou v manažmente i na jednotlivých obchodno-prevádzkových riaditeľstvách.
„Ak nemôže železnica konkurovať autobusom v rýchlosti, musí im konkurovať cenou,“ pokračoval Hovorka. Podľa jeho názoru tak prichádza do úvahy zlacnenie taríf na prepravu cestujúcich. Upozornil, že ďalším dôležitým cieľom má byť aj rozšírenie podielu železnice na trhu v nákladnej preprave, a to nielen kontajnerovej, ale aj klasickej, napríklad preprave uhlia. Aj v tomto prípade tvrdí, že by malo dôjsť k zníženiu ceny, ktorú si budú železnice účtovať za prepravu.

Strata Železníc SR sa zrejme prehĺbi
Pravda8.1.2003 - Rušenie osobných spojov zrejme prehĺbi straty Železníc SR. Tvrdí to hovorca firmy Ján Keresteš. Podľa neho sa treba o trate aj naďalej starať, pretože sa budú využívať na nákladnú prepravu. Železnice ale prídu o poplatky Železničnej spoločnosti za osobnú dopravu - o 50 Sk za km.

Vláda: Vlaky budú jazdiť menej ako v minulom roku
Pravda 9.1.2003, Jana Morháčová - Osobné vlaky na niektorých tratiach sa budú definitívne rušiť. Vláda včera schválila znenie zmlúv so železnicami o výkonoch vo verejnom záujme.
Zmluva hovorí o tom, že osobné vlaky tento rok odjazdia o 3,3 milióna vlakových kilometrov menej ako minulý rok.
Zo schválených materiálov vyplýva, že osobné vlaky sa budú rušiť minimálne v takom rozsahu, ako navrhla Železničná spoločnosť vlani v decembri.
Podľa návrhu železníc sa má zrušiť doprava na 26 tratiach Slovenska, pričom vlaky na štyroch tratiach budú nahradené autobusmi.
Schválenie zmluvy privítala Železničná spoločnosť aj Železnice Slovenskej republiky. "Zmluva presne stanovuje, aký objem výkonov si od železníc objednáva štát. Ak sa v rozpočte stanovilo, že tento rok dostane Železničná spoločnosť len 4,3 mld. Sk a Železnice SR 2,2 miliardy Sk, tak adekvátne tomu si aj štát objednáva menší objem výkonov ako minulý rok," spresnil hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Zmluva medzi štátom a Železničnou spoločnosťou hovorí, že osobné vlaky najazdia tento rok najviac 21 miliónov vlakových kilometrov. Minulý rok však si štát objednal ešte 24,4 milióna vlakových kilometrov.
Ministri však zatiaľ neschválili materiál, ako sa toto šetrenie premietne do rušenia dopravy na regionálnych tratiach. Podľa informácií Pravdy posledné slovo o rušení lokálnych vlakových spojení povie kabinet na budúci týždeň. "Tento materiál sa bude prerokúvať na budúci týždeň spolu s informáciami o transformácií železníc. Ide o veľmi závažný materiál a preto si predseda vlády vyžiadal, aby bol prítomný aj minister dopravy, ktorý je však v súčasnosti na zahraničnej služobnej ceste," povedal Pravde štátny tajomník rezortu dopravy Branislav Opaterný.
"My naďalej trváme na tom, aby bolo rozhodnutie o rušení dopravy na lokálnych tratiach čo najskôr, aby sa mohlo uskutočniť v plánovanom termíne teda od februára," vysvetlil Čikovský.
Podľa štátneho tajomníka Opaterného sa zatiaľ žiadne zmeny v zozname 22 tratí, kde prestanú jazdiť osobné vlaky, zatiaľ nechystajú. "To by sa museli nájsť ďalšie peniaze na financovanie takýchto stratových tratí," doplnil.
Šetriť sa bude aj v rýchlikovej doprave. Rýchliky v tomto roku majú odjazdiť až o pol milióna vlakových kilometrov menej ako minulý rok.
"Obmedzenia boli prijaté, pretože tento rok sa zmenila filozofia dohôd medzi štátom a železnicami. Povedalo sa koľko reálne môže dať štát na vykrytie strát v doprave a podľa toho budú jazdiť vlaky. V minulosti sa to robilo opačne, ale nebolo v silách štátu aby zaplatil. Preto sú dnes železnice tak zadlžené," zdôraznil Opaterný.

Odborári železníc vyhlásili na protest proti rušeniu tratí štrajkovú pohotovosť
TASR9.1.2003 - Odborové organizácie, zastupujúce zamestnancov v železničnej doprave na Slovensku, vyhlásili dnes štrajkovú pohotovosť. O konkrétnej forme prípadného protestu ešte štrajkový výbor nerozhodol, problematiku rušenia dopravy na koncových tratiach chce totiž vyriešiť dialógom.
Ako TASR uviedol predseda Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) Jozef Schmidt, vyhlásenie štrajkovej pohotovosti súvisí so zámerom vlády SR zrušiť železničnú osobnú dopravu na 26 regionálnych koncových tratiach. Odborári nesúhlasia ani s rušením ďalších 122 vlakov zo v súčasnosti platného cestovného poriadku v celej železničnej sieti. "Realizácia tohto zámeru rozhodne v konečnom dôsledku o likvidácii 20 % železničnej siete na Slovensku," upresnil J. Schmidt. Rozhodnutie, ktoré označil za nesystémové, vyvolá podľa neho ďalšiu vlnu obmedzovania služieb a prevádzok. "Toto rozhodnutie považujeme za útok na existenčné záujmy všetkých železničiarov," dodal predseda CŠV.
Osud regionálnych tratí spečatila vláda SR už tým, že schválila návrhy zmlúv, týkajúce sa výkonov vo verejnom záujme (VVZ) pri prevádzkovaní osobnej dopravy na dráhe a VVZ pri prevádzkovaní dráhy, obe na rok 2003. V nich presne určila výšku rozpočtovej dotácie i štátom objednaného výkonu, ktorý však medziročne práve v dôsledku vyššie uvedených skutočností klesol. Železničná spoločnosť (ZSSK), a. s., ako prepravca získa od štátu na tento rok 4,33 miliardy Sk a Železnice SR (ŽSR) ako prevádzkovateľ dráhy 2,3 miliardy Sk. Tieto prostriedky však nestačia na zabezpečenie dopravy aj na sledovaných koncových tratiach, ktorých prevádzka je finančne príliš náročná, uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
K redukcii prevádzky na regionálnych koncových tratiach by mala ZSSK prikročiť od 1. februára 2003. Zabezpečenie alternatívnej formy dopravy na dotknutých úsekoch je predmetom rokovaní s predstaviteľmi vyšších územných celkov a samospráv. Na štyroch z dotknutých tratí sa ráta so sprevádzkovaním náhradnej autobusovej dopravy.

Vlaky dnes ráno meškali v priemere 30 až 45 minút, v Bratislave až 2 hodiny
TASR10.1.2003 - V dôsledku zhoršených poveternostných podmienok by cestujúci mali rátať s meškaním vlakov osobnej dopravy v priemere od 30 až 45 minút. V Bratislave na Hlavnej stanici vlaky dnes dopoludnia meškajú od 20 do 120 minút. Informoval o tom riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou Železníc SR Ján Keresteš. Ako uviedol, podobne ako v utorok, najvážnejšia situácia je na východe republiky. V Družstevnej pri Hornáde, Košiciach a Barci vyhlásili ŽSR od 8.00 h tretí stupeň zimnej pohotovosti. V Košiciach už ráno zasadal štáb zimnej ochrany Správy riadenia dopravy (SRD) Košice. Na košických tratiach je pozastavená nákladná doprava a 55 zamestnancov ŽSR čistí výhybky a zabezpečuje plynulosť osobnej dopravy. Podobne sa pracuje na čistení výhybiek aj v Družstevnej a Barci. Vlaky zatiaľ premávajú, ale niektoré osobné vlaky smerujúce do Košíc končia v Kysaku a cestujúci prestupujú na kyvadlovú dopravu z Kysaku do Košice. Rýchliky ešte zatiaľ jazdia až do Košíc.
Tretí stupeň pohotovosti je od 9.55 h aj na Železničnej stanici Bratislava hlavná stanica . Rýchlik Čingov do Košíc s pravidelným odchodom 7.50 h odišiel so 120-minútovým meškaním. Pred stanicou stoja vlaky, ktoré čakajú na vchod do stanice. V Bratislave na hlavnej stanici tak vlaky meškajú od 20 - 120 minút. ŽSR tu preto nasadili všetky možné dostupné prostriedky vrátane techniky a zamestnancov. Počasie sa však ďalej zhoršuje.
Druhý stupeň zimnej pohotovosti je v staniciach Bratislava-Nové Mesto, Bratislava-Lamač, Devínska Nová Ves, Zohor, Malacky, Štúrovo, Nové Zámky, Palárikovo, Tvrdošovce, na východe Haniska pri Košiciach a na tratiach Kysak - Margecany, Slanec - Čierna nad Tisou, Slanec - Trebišov - Michalovce, Bánovce nad Ondavou - Maťovce, Košice - Ruskov.

ŽSR , ZSSK , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , FS , FS Trenitalia , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU

Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Kúty , Trnava , Leopoldov , Galanta , Nové Zámky , Štúrovo , Komárno , Prievidza , Nitra , Čadca , Žilina , Martin , Zvolen , Poprad , Košice , Prešov , Čierna nad Tisou , TEŽ , koridory

ĽMJ , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , Sm3-S220 , TGV (-Atlantique, Duplex, -La Poste, -PSE, -Réseau , - P 01 , -Thalys , -AVE , -Eurostar , Eurotunnel , Transrapid , X 2/2000

 

 

Hospodárske noviny

 

 

Národná obroda

SITA

 

Nový Čas

 

Hospodársky denník

 

Markíza

Dopravní noviny

Železnice Slovenskej republiky

 

FINI

 

Železničná spoločnosť, a. s.

 

Siemens

Inzine

 

Eurailpress

 

 

International Railway Journal

 


Strana vytvorená: 14-I-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0302.htm)