V Tisovci
oživia starú ozubnicovú železnicu
18.6.2003 - Už o niekoľko
mesiacov by mala fungovať medzi Tisovcom a
Pohronskou Polhorou ozubnicová železnica.
Pre svoje parametre bude svetovým unikátom.
O znovusprevádzkovanie starej ozubnicovej trate sa usiluje
mikroregión Muránska planina. Jeho členovia vypracovali
projekt s názvom Nech to para tlačí, nad ktorým má záštitu
minister dopravy Pavol Prokopovič.
Primátor Tisovca Peter
Mináč konštatuje, že týmto krokom chcú predovšetkým
oživiť turistický ruch v regióne. Trať v minulosti slúžila
na nákladnú dopravu, no nefunguje už vyše tridsať rokov.
"Chceli by sme na nej obnoviť nielen nákladnú dopravu,
ale mať tu aj vyhliadkové vozne, ktoré by ťahali parné
lokomotívy, a tak by sme ju použili aj na rozvoj turizmu,"
tvrdí Mináč. Autori projektu už získali z Rumunska dve
parné lokomotívy, ktoré už spoločne s vyhliadkovými
vozňami rekonštruujú. Na opravy potrebujú 8 miliónov korún.
Trať by chceli prevádzkovať v spolupráci so Železničnou
spoločnosťou .
Mináč ďalej pripomína, že trať dlhá 15,7 kilometra bude
atraktívna aj pre lomené viadukty a strmé stúpanie, ktoré
dosahuje až 51 promile, čo sa považuje za nielen slovenskú
raritu. Také parametre nemá nijaká iná ozubnica vo svete.
Trať sa nachádza v prekrásnej prírode, ktorá je rajom pre
turistov.
Dar od čínskeho prezidenta - unikátny prenosný
röntgen bude v SR už tento rok
19.6.2003 14:22 - Na to, aby Slovensko
mohlo prijať dar od čínskeho prezidenta Ťiang Ce-mina -
prenosný röntgenový inšpekčný systém THSCAN MB 1215 HS na
kontajnery a vozidlá za 2,8 milióna amerických dolárov, musí
zabezpečiť prípravné práce v hodnote 20 miliónov korún.
Prenosný röntgen, ktorý bude kontrolovať náklad
prepravovaný cez východnú hranicu s Ukrajinou na priechode
Vyšné Nemecké - Užhorod, daroval Ťiang Ce-min Slovákom
počas januárovej návštevy prezidenta Rudolfa Schustera v
Číne. Slovensko je pritom prvou a zatiaľ jedinou krajinou,
ktorej Čínska ľudová republika darovala najnovšiu
technológiu chránenú čínskym patentom.
Súčasťou daru je aj jeho dodávka, výstavba haly, v ktorej
bude umiestnený, a montáž. Prijatie je však podmienené
zabezpečením prípravnej fázy stavby, teda vyhotovením
projektovej dokumentácie, vrátane prístupových komunikácií
pre dopravu a inštaláciu zariadenia. Ďalej sa musí prestavať
elektrokotolňa na plynovú kotolňu, zabezpečiť kanalizácia a
prípojky tepla, slaboprúdu a vody. Slovenská strana by mala
ďalej vybaviť colné záležitosti, oslobodenie od cla a
zabezpečiť pracovníkov, ktorí budú spolupracovať s
čínskymi odborníkmi pri inštalácii a regulácii systému.
Systém, ktorý zodpovedá štandardom EÚ, umožňuje rýchlu a
efektívnu kontrolu osobných a nákladných automobilov,
poštových zásielok, železničných vagónov či lodných
kontajnerov bez ich otvorenia. Poskytuje vizuálny prístup do
všetkých častí prehliadaného vozidla, a to aj do motora,
podvozku a nádrže paliva a je schopný rýchlo a bezpečne
zistiť anomálie. Dokáže odhaliť prevážané zbrane, drogy,
umelecké predmety, ale aj ľudí pašovaných v nákladných
priestoroch automobilov.
Ide o halu, ktorou prechádzajú osobné i nákladné automobily.
Obsah ich nákladu sa okamžite zobrazuje na monitore a je
automaticky porovnávaný s údajmi v colnej deklarácii.
Kontrola jedného kamiónu bez prívesu trvá približne dve
minúty.
Zariadenie vyrába firma Nuctech, ktorú založila pekinská
univerzita Tsingchua. Na Slovensku ju zastupuje spoločnosť
Delta Line Co. Ltd., ktorá rokuje o technických detailoch s
Colným riaditeľstvom SR.
Čína zatiaľ predala 30 zariadení s cenou od dvoch do troch
miliónov USD do siedmich štátov. Najviac - štyri sú
inštalované v Austrálii.
Železničiarsku budovu chcú dve firmy
21.6.2003, Jana Morháčová - O
rozostavanú budovu železníc v centre Bratislavy majú záujem
len dvaja záujemcovia. Včera uplynul termín na odovzdanie
ponúk na odpredaj. Pôvodne prejavilo záujem až trinásť
subjektov, ale záväznú ponuku predložili len dva z nich. Cena
za túto rozostavanú stavbu by mala výrazne prevýšiť 100
mil. Sk.
"Koľko môžeme dostať za budovu, bude známe až v
pondelok, keď odborná komisia posúdi ponúkanú sumu. Určite
očakávame, že v cene budú zohľadnené nielen preinvestované
prostriedky 90 miliónov korún, ale aj cena pozemku. Návrh na
predaj ešte musí schváliť Správna rada ŽSR ," povedal
hovorca Železníc SR Ján Keresteš.
Budova za vyše 400 miliónov korún mala stáť v centre
hlavného mesta. Okrem kancelárií v nej malo byť aj 20 bytov a
podzemné parkovisko. Po vlaňajšom rozdelení železníc na dve
spoločnosti totiž ústredné železničiarske sídlo v hlavnom
meste zostalo majetkom Železníc SR . Firmy sa preto
rozhodli postaviť pre Železničnú spoločnosť nové
sídlo.
Minister dopravy Pavol Prokopovič však výstavbu zastavil v
januári, keď Železničná spoločnosť začala
rušiť vlaky. Podľa ministra takáto investícia nebola
potrebná, keď železnice nemajú na prevádzku.
Nízky záujem o budovu Keresteš komentoval slovami: "Nedá
sa povedať, či je to veľa, alebo málo, všetko závisí od
výšky ponuky, ktorú záujemcovia predložili," uviedol
hovorca Železníc SR .
"Naďalej trváme na tom, že potrebujeme v hlavnom meste
nové priestory," uviedol nedávno hovorca Železničnej
spoločnosti Miloš Čikovský. Šéfovia spoločnosti
tvrdia, že zatiaľ budú naďalej sídliť v budove ŽSR a budú jej musieť platiť nájomné. Z
dlhodobého hľadiska vraj za nájomné zaplatia viac, ako by
stála nová budova. Len do konca tohto roka sa odhaduje, že
spoločnosť zaplatí do kasy ŽSR za prenájom priestorov okolo 43
miliónov korún.
"Od mája totiž budeme účtovať Železničnej
spoločnosti poplatky za prenájom priestorov v našich
budovách, teda aj v centrále v Bratislave. Od tohto termínu
totiž poplatok za železničnú cestu, ktorý účtujeme
spoločnosti, už nebude obsahovať aj prenájom budov či
služby železničných telekomunikácií," zdôraznil
Keresteš.
Až do mája tohto roka však Železničná spoločnosť platila
len za dopravnú cestu. Ročne išlo o vyše 8 miliárd korún. V
tomto poplatku však bolo započítané aj využívanie budov na
celom Slovensku a využívanie železničiarskych
telekomunikácií. Nový majiteľ, ktorý rozostavanú jamu
získa, sa môže rozhodnúť, ako zmení projekt, ale musí
naďalej využívať dodávateľa, teda firmu, ktorú na
výstavbu budovy vybrali železnice.
Vlak zastavili kamene
23.6.2003 07:47 - Najmenej 17 ľudí
zahynulo a ďalších 50 sa zranilo pri vykoľajení sa osobného
vlaku v západoindickom štáte Maháraštra.
K nehode došlo v nedeľu večer po tom, ako súprava zachytila
balvany, ktoré sa na trať dostali pri zosuve pôdy. Väčšina
pasažierov spala, keď došlo k nehode.
Vlak zaradili do premávky ako osobitný rýchlik, ktorý mal
pomôcť zvládnuť nápor cestujúcich počas leta. Mnohí z
cestujúcich boli na spiatočnej ceste domov do mesta Bombaj po
dovolenke strávenej v pobrežnom štáte Goa, obľúbenom
dovolenkovom cieli.
Záchranné práce pokračovali aj dnes, avšak brzdia ich
vytrvalé zrážky. Súprava so 14 vagónmi vletela do balvanov
hneď po výjazde z tunela, pričom sa vykoľajili tri vagóny a
lokomotíva.
Železničná trať zo štátu Goa do Bombaja sa vinie cez kopce
a množstvo tunelov. Zosuvy pôdy sú na nej bežné v dôsledku
silných dažďov.
Štát Maháraštra zasiahli uplynulý týždeň prívalové
monzúnové dažde, čo vážne narušilo železničnú a cestnú
dopravu.
Komisia dnes nerozhodla o novom majiteľovi
rozostavanej železničiarskej budovy
23.6.2003 15:48 - Výberová komisia,
ktorú menoval bývalý generálny riaditeľ Železníc SR ( ŽSR ) Ladislav Saxa,
dnes nerozhodla o novom nadobúdateľovi rozostavanej budovy na
nároží Šancova - Žabotova.
"Obe predložené ponuky boli cenovo veľmi podobné, a
preto o nich bude komisia rokovať ešte raz v utorok ráno, kedy
k nim jednotliví členovia zaujmú podrobné stanoviská,"
konkretizoval dnešný výsledok zasadnutia komisie hovorca ŽSR Ján Keresteš.
Cenové ponuky na odkúpenie nedokončenej stavby ŽSR a Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) s pôvodným
rozpočtom takmer 0,5 miliardy Sk predložili z 13 prihlásených
uchádzačov dvaja zatiaľ nemenovaní záujemcovia. Ponuky v
súčasnosti posudzuje komisia, zložená zo štyroch riaditeľov
a jedného námestníka odborov ŽSR , ktorá následne
Správnej rade ŽSR a
Dozornej rade ZSSK , a. s. odporučí najlepšiu z nich. Po jej
odobrení kontrolnými orgánmi železničných spoločností sa
s navrhnutým subjektom uzatvorí zmluva o budúcej zmluve.
Konečné rozhodnutie prijme na základe návrhu Ministerstva
dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR vládny kabinet.
ŽSR
dosiaľ na výstavbu budovy vynaložili 21,3 milióna Sk, ZSSK prispela ďalšími 65,7 milióna Sk.
Predložené cenové ponuky majú pokryť minimálne výšku
dosiaľ vynaložených prostriedkov, cenu pozemku a DPH.
Kupujúci musí súčasne prevziať na seba záväzky,
vyplývajúce zo zmluvy o diele medzi železnicami a
dodávateľom stavby. Ak by ju chcel zrušiť, musí prevziať i
zmluvné sankcie. Predmetom predaja sú štyri zrealizované
podzemné podlažia, určené na parkovanie motorových vozidiel,
jeden nezrealizovaný administratívny blok (14 nadzemných
podlaží) a jeden nezrealizovaný administratívny blok (8
nadzemných podlaží).
Komisia nakoniec odporučila obe ponuky na kúpu
rozostavanej železničnej budovy
24.6.2003 11:09 - Päťčlenná
výberová komisia, menovaná bývalým generálnym riaditeľom
Železníc SR ( ŽSR ) Ladislavom Saxom, odporučila najvyšším
kontrolným orgánom ŽSR a. s.
Železničná spoločnosť ( ZSSK ) obe ponuky na odkúpenie rozostavanej budovy
na nároží ulíc Šancová - Žabotova.
Podľa slov hovorcu ŽSR Jána
Keresteša, predložené návrhy bratislavských firiem Reding,
a. s. a Baurex, s. r. o. pokrývajú náklady železničných
spoločností, ako aj cenu pozemku. "V súčasnom štádiu
nebudeme konkretizovať výšku ponúk, môžem však
konštatovať, že obe presahujú čiastku 100 miliónov
Sk," uviedol dnes v rozhovore pre TASR J. Keresteš.
Ponuky na odkúpenie nedokončenej stavby ŽSR a ZSSK s
pôvodným rozpočtom takmer 0,5 miliardy Sk predložili z 13
prihlásených uchádzačov iba dvaja spomínaní záujemcovia.
Po dnešnom rozhodnutí komisie má o ponukách rokovať Správna
rada ŽSR a
Dozorná rada ZSSK , ktoré následne ministrovi dopravy Pavlovi
Prokopovičovi, resp. Valnému zhromaždeniu a. s. odporučia
najlepšiu z nich. Konečné rozhodnutie prijme vládny kabinet
Mikuláša Dzurindu.
ŽSR
dosiaľ na výstavbu budovy vynaložili 21,3 milióna Sk, ZSSK prispela ďalšími 65,7 milióna Sk.
Predložené cenové ponuky majú pokryť minimálne výšku
doposiaľ vynaložených prostriedkov, cenu pozemku a DPH.
Kupujúci musí súčasne prevziať na seba záväzky,
vyplývajúce zo zmluvy o diele medzi železnicami a
dodávateľom stavby. Ak by ju chcel zrušiť, musí prevziať i
zmluvné sankcie. Predmetom predaja sú štyri zrealizované
podzemné podlažia, určené na parkovanie motorových vozidiel,
jeden nezrealizovaný administratívny blok (14 nadzemných
podlaží) a jeden nezrealizovaný administratívny blok (8
nadzemných podlaží).
Stále nevedno, koľko sa ušetrilo rušením vlakov
24.6.2003, Jana Morháčová - Suma,
ktorú reálne ušetria oba železničné podniky zrušením
dopravy na regionálnych tratiach, zatiaľ zostáva otvorená.
Materiál, ktorý má do konca júna predložiť vláde
ministerstvo dopravy ako vyhodnotenie vplyvu rušenia lokálok,
totiž neobsahuje presné čísla. Nie je z neho jasné, koľko
reálne železnice ušetrili za 4 mesiace, keď lokálky
nejazdili na 25 tratiach, a ako sa zmení situácia od 15. júna,
keď bude v obmedzenom rozsahu na deviatich z nich obnovená
doprava.
Minister dopravy Pavol Prokopovič však v januári prisľúbil
komplexný materiál. Dokument, ktorý v týchto dňoch
predkladá rezort na pripomienkové konanie, však takéto
informácie neobsahuje. "V materiáli sú nezrozumiteľné
čísla o tom, koľko železnice pôvodne chceli ušetriť. A
chýba hodnotenie, ako sa rušenie lokálok dotklo výkonov
autobusových podnikov, či aká je aktuálna situácia s
dopravnou obsluhou v obciach dotknutých trvalým rušením
osobnej dopravy," zdôraznil starosta jednej zo
stredoslovenských obcí, ktorá už od februára nemá
železničnú dopravu.
Samosprávne kraje totiž v snahe nahradiť chýbajúce vlaky
spolu s podnikmi SAD zaviedli nové autobusové spoje, alebo
rozšírili trasy existujúcich spojov. Prevzali tak študentov
či ďalších zľavnených cestujúcich, ktorí v minulosti
využívali vlaky. Tým sa zvýšili aj ich nároky,
vyplývajúce zo zmluvy vo verejnom záujme v autobusovej
doprave. SAD-ky však nemajú nárok dostať zo štátneho
rozpočtu nijakú dodatočnú dotáciu.
Napríklad v banskobystrickom samosprávnom kraji boli zavedené
náhradné autobusové spoje celkovo namiesto piatich zrušených
lokálok. SAD Zvolen a SAD Lučenec tak rozšírili výkony o
tritisíc kilometrov týždenne.
"Náklady na úhradu výkonov vo verejnom záujme v
autobusovej doprave sa tým podľa odhadov zvýšili asi o tri
milióny korún za rok," doplnil Milan Ozdinec, šéf odboru
dopravy Banskobystrického samosprávneho kraja.
Vlak usmrtil 10-ročné dievča, ktoré vošlo s
bicyklom na koľaj
25.6.2003 08:31 - K tragickej nehode
došlo v utorok popoludní na železničnom priecestí v Kysuckom Novom Meste ,
kde vlak usmrtil 10-ročné dievča.
Podľa rušňovodiča a signalistu tamojšej železničnej
stanice dievča nerešpektovalo výstražné zariadenie
priecestného zabezpečovacieho zariadenia. Popri spustených
závorách vošlo na bicykli na koľaj, kde ho zachytil
prechádzajúci osobný vlak. Privolaný lekár rýchlej
zdravotnej pomoci už len konštatoval smrť následkom
mnohopočetných zranení hlavy.
Nehoda si vyžiadala zastavenie dopravy na trati Žilina
- Kysucké Nové Mesto od 14.15 do 16.04 hodiny a meškanie
piatich vlakov v rozpätí od 8 do 115 minút. Prípad na mieste
prevzala dopravná polícia z Čadce.
Dzurindova obeť?
PLUS 7 DNÍ 22/2003, 30.05.2003, Šelestiaková Katarína
- Kauza vlakového tendra, pri ktorej sa objavili podozrenia z
klientelizmu a korupcie v prospech SDKÚ, ešte stále nie je
uzavretá. Pripomeňme, že v hre bolo vyše 800 mil. Sk.
Štát by o ne prišiel, ak by minister dopravy Jozef Macejko
podpísal zmluvu na dodanie ľahkých
motorových súprav od švajčiarskej spoločnosti
Stadler, ktorú vybrala komisia vedená Miroslavom Dzurindom.
Škandál sa pôvodne krútil okolo bratov Mikuláša a Miroslava
Dzurindovcov, a to hlavne na základe podivného listu, ktorý
vtedajší poslanec Peter Kresánek adresoval premiérovi.
Prinajmenšom dokazoval to, že o lukratívnej súťaži je
informovaný aj premiér. Mikuláš Dzurinda, ktorý sa ku kauze
odmieta vyjadrovať, verí, že sa očistil podaním trestného
oznámenia na generálnej prokuratúre. Na základe jeho
výpovede sú obvinení zo zneužívania informácií v obchodnom
styku exminister dopravy Jozef Macejko, bývalý štátny
tajomník Michal Balog, bývalý vedúci úradu ministerstva
Peter Kľučka a federálny exminister zahraničného obchodu
Jozef Bakšay.
"Pokým sa prípad nevyšetrí, nechcem sa k tomu
vyjadrovať, poškodilo by mi to. Bol by som naozaj rád, keby sa
to už skončilo," reaguje jeden z obvinených, Jozef
Macejko. "Úplne ľudsky vám hovorím, že mám strach a
nič vám k tomu nepoviem," prízvukuje na začiatku nášho
stretnutia.
J. Macejko verí, že vyšetrovanie sa skončí v jeho prospech,
len ho mrzí, že sa zbytočne naťahuje. "Aj dnes by som
konal tak ako predtým. Ak niekto dá výhodnejšiu ponuku, je
nelogické, aby som súhlasil s tou, ktorá je drahšia o 822
mil. Sk," tvrdí aj naďalej. Bežne vraj v tendroch
vyhráva aj drahšia ponuka, ale v maximálnom rozpätí 3 – 5
%. "Ale 30 % rozdiel, to už je naozaj veľa," dodá.
Podľa našich informácií ponuka švajčiarskeho Stadleru
predstavovala takmer 3 mld Sk a bola o 822 mil. vyššia ako
ponuka francúzskeho Alstomu.
"Vyšetrovateľovi som povedal, že ponuka Švajčiarov
nebola výhodnejšia, naopak, bola pre nás drahšia, a za tým
si stojím," dodáva. Vraj mu hovorili, aby počkal, kým
komisia rozhodne a potom nech kritizuje. "Ale nemohol som
čakať, ak som s ich postupom nesúhlasil. Ako by som potom
reagoval, keby ma niekto obvinil, že som dopustil, aby sa
prešafárila takmer 1 mld?" tvrdohlavo presviedča.
Nechápe, prečo sa s tendrom tak ponáhľali. "My sme
kupovali, tak prečo ten tlak? Načo sa ponáhľať, ak bolo
zjavné, že záujemcov máme?" pýta sa. Pripomeňme, že
tender prebiehal ku koncu volebného obdobia prvej Dzurindovej
vlády.
Záujem médií vzbudil predovšetkým list poslanca P. Kresánka
adresovaný premiérovi, hoci ten neskôr hovoril až o dvoch
listoch. P. Kresánek v ňom upozorňuje "na
problematickosť tohto obchodu, ktorý nás môže kompromitovať
ďalšie 4 roky". V liste sa tiež píše, že "pre
stranu je vlastne jedno, ktorá z firiem v tendri zvíťazí,
lebo pozadie je pre stranu rovnaké". P. Kresánek nepoprel,
že list písal, hoci k obsahu sa už vyjadriť odmietol a dodnes
nevysvetlil, o akom pozadí to písal.
Mikuláš Dzurinda kauzu komentoval slovami, že "pri tendri
určitá skupina osôb presadzovala osobné záujmy, bránila
skončeniu tendra a komplikovala ho". Obvinený Jozef
Bakšay mal navyše korumpovať šéfa výberovej komisie a
premiérovho brata Miroslava. Podľa našich informácií žije
Jozef Bakšay momentálne v Prahe. "Minulý týždeň som
vypovedal pred českým vyšetrovateľom, lebo slovenský
nedostal povolenie na vycestovanie," smeje sa J. Bakšay a
dodáva, že slovenská strana vyšetrovanie evidentne
preťahuje. Podľa jeho slov premiérov brat pred
vyšetrovateľom poprel, že by ho Bakšay chcel podplatiť, len
uviedol, že mu zaplatil večeru v hodnote 1000 Sk.
"Neexistuje jediný dôkaz alebo svedecká výpoveď, ktorá
by potvrdila našu vinu," hovorí. "Je to čisto
politická kauza na odstránenie nepohodlného ministra
dopravy," myslí si J. Bakšay.
Na tender dohliadala 10-členná skupina, ktorú viedol
premiérov brat Miroslav. Na otázku, či sa premiér neobával,
že médiá bude zaujímať, prečo jeho brat šéfuje komisii,
ktorá rozhoduje o 3-miliardovej zákazke, J. Macejko reaguje
svojsky. "Pokiaľ viem, tak Andrej Egyed, riaditeľ
Železničnej spoločnosti, ktorého nominovala SDĽ, pri
rozhodovaní o šéfovi komisie sám navrhol Miroslava
Dzurindu." Vraj preto, aby si mohol v prípade škandálu
"umyť" ruky. Potom, čo šéf NKÚ Jozef Stahl
jednoznačne obvinil z pochybenia výberovú komisiu, ktorej
predsedal Miroslav Dzurinda, premiér neustále tvrdil, že o
lepšej ponuke rozhodoval práve A. Egyed. Neskôr svoje
stanovisko zmenil: pochybil minister dopravy, preto podal návrh
na jeho odvolanie. Ani šéfovi NKÚ za jeho výrok neostal nič
dlžný a výsledky jeho kontroly spochybnil. "Je dosť
dôvodov domnievať sa, že výsledky šetrenia NKÚ boli
nepravdivé," povedal Mikuláš Dzurinda.
A kauza začala naberať na obrátkach. Predseda NKÚ Jozef Stahl
sa pred médiami vyjadril, že sa ho neznámy muž pokúšal
vydierať. Zavolal mu na mobil a vyzval ho, aby do večera zmenil
stanovisko úradu, ktoré spochybnilo rozhodnutie komisie v
prospech švajčiarskej spoločnosti Stadler. Z nahrávania
francúzskej strane J. Stahla obvinil aj poslanec Víťazoslav
Moric a pokladník SDKÚ Gabriel Palacka. Paradoxne ľudia, z
ktorých prvý spolupracoval s víťaznou firmou a druhý je v
liste P. Kresánka spomínaný ako "Gabo" - a ten spolu
s premiérom cítil, že Macejko a Kľučka im "jednajú za
chrbtom". Podľa našich informácií politicky nezávislý
NKÚ na prípade spolupracuje s políciou, ktorej predložil
dôkazy o tom, že pochybila komisia.
Je známe, že za francúzsku stranu loboval J. Bakšay, za
Švajčiarov V. Moric. J. Macejko sa v tomto smere vyjadril, že
"obaja páni ma presviedčali o výhodnosti svojich
ponúk". Stretli sa na ministerstve a v parlamente,
predložili mu ponuky oboch spoločností, ale špekulácie o
podplácaní J. Macejko odmieta. "Vždy som s nimi rokoval
za prítomnosti svedkov."
Ak už je reč o lobingu, tak Ladislav Saxa, člen Dozornej rady
Železničnej spoločnosti, ktorá robila výberové konanie, bol
zároveň členom dozornej rady ŽOS Vrútky, ktorú zastupoval
V. Moric a ktorá sa mala stať v konzorciu so švajčiarskym
Stadlerom víťazom tendra. V tomto už nikto, vrátane
premiéra, problém nevidí.
Na margo ďalšieho obvineného, Petra Kľučku, premiér M.
Dzurinda, vystupujúci v prípade ako svedok, povedal, že
"evidentne loboval za firmu, ktorá v súťaži ťahala za
kratší koniec". Paradoxne tak myslel francúzsku
spoločnosť, ktorej ponuka by bola pre Slovensko finančne
výhodnejšia. A prečo sa podľa premiéra zjavil spomínaný
list v médiách? "Chceli ma politicky zlikvidovať, lebo si
mysleli, že stojím v ceste ich biznisu," opäť
protirečivo tvrdí premiér pre náš týždenník. Súčasne
totiž médiá presviedčal, že o tendri nebol vôbec
informovaný.
"Veľmi ma to potešilo," reagoval J. Macejko na to,
že jeho nástupca Ivan Mikloš začiatkom septembra 2002 tender
definitívne zrušil, čím podľa Roberta Fica podrazil
Mikuláša Dzurindu. Macejkova radostná reakcia nezostala bez
povšimnutia. Premiér vzápätí podal podnet na prokuratúru na
trestné stíhanie vo veci zneužívania informácií v obchodnom
styku. "Mal som byť radšej ticho a všetko by bolo v
poriadku," myslí si dnes J. Macejko. Prišiel nielen o
kreslo ministra, ale bol potrestaný aj "stranícky".
Hoci pôvodne mal byť na siedmom mieste na kandidátke SDKÚ,
premiér ju odmietol podpísať. "Keď som končil, šofér
mi povedal - ani na golf sme nechodili, ani po recepciách, len z
rokovania na rokovanie a vracali sa domov večer o
jedenástej," cíti sa ukrivdený za politickú likvidáciu.
Premiérovi vraj odkázal, že odvolanie prijme, ale sám
neodstúpi, lebo neurobil žiadnu chybu. "Ale prečo ma
stiahli z kandidátky?" pýta sa dnes. A dodáva, že na
najbližšie 4 roky si neplánoval inú činnosť, počítal s
kreslom v NR SR. Dzurinda jeho odstúpenie z kandidátky vraj v
rozhovore s ním komentoval slovami, že ako by vyzeralo, ak ho
stiahol z postu ministra a nechal ho na kandidátke.
S Gabrielom Palackom, ktorého nahradil na poste ministra
dopravy, sa J. Macejko od septembra nevidel. "Keď
nastúpite na ministerský post po svojom straníckom kolegovi a
kamarátovi, je ťažké, aby ste si so sebou priniesli svojich
ľudí. A niektorých by som naozaj rád vymenil. Ale ako mu
zdôvodníte, že vám nesedia?" reaguje na otázku, kto
vlastne riadil rezort dopravy. V čase jeho ministrovania sa
totiž povrávalo, že ho napriek demisii stále riadi práve
Gabriel Palacka, ktorý vraj mal na ministerstve dokonca svoju
kanceláriu.
Podľa našich informácií premiér od J. Macejka očakával,
že vinu za zlyhanie tendra prevezme pred voľbami na seba. Dnes
mu zostalo len kreslo podpredsedu krajskej rady SDKÚ, na
zasadnutia kraja však nechodí, lebo "nechce svojou
prítomnosťou premiéra dráždiť". Je zamestnaný v istej
poradenskej firme, jeho manželka, predtým ekonómka na úrade
vlády, pracuje v poisťovníctve. Dnes sa Jozef Macejko cíti
ako v domácej väzbe. "Nemôžem ísť ani na dovolenku k
moru, veď čo ak to niekto zneužije a zadržia ma na hraničnom
priechode s tým, že chcem opustiť republiku?" kladie si
otázku domáci väzeň.
Podľa výpisu z obchodného registra figuruje v dvoch firmách:
v spoločnosti Ekomos so sídlom v Prešove a do roku 1998 bol aj
v a.s. Cestné stavby, ktorá má od októbra 2002 francúzskych
štatutárov.
Podľa našich informácií sa vyšetrovanie kauzy umelo
predlžuje, neexistuje žiadna svedecká výpoveď, ktorá by
potvrdila domnienku premiéra, že bol spáchaný trestný čin.
Podľa hovorcu sekcie vyšetrovania Stanislava Rybana je
vyšetrovateľ momentálne na dovolenke. Komu, vrátane
obvinených, vyhovuje, že prípad sa ďalej nerieši?
Chronológia kauzy tendra
- V septembri 1999 Železnice SR vyhlásili prvú súťaž na
dodávku 35 ľahkých vlakových súprav - V júli 2001
vyhlásili druhú súťaž, ani tá nepriniesla želateľný
výsledok, súťaž bola zrušená a pokračovala sa v neverejnom
rokovaní - Pôvodne boli traja uchádzači, po vylúčení
Siemensu zostali dve firmy: konzorcium DMU GTW Slovensko
zložené zo ŽOS Vrútky a švajčiarskej firmy Stadler a
francúzska firma Alstom spojená so ŽOS Zvolen - V januári
2002 10-členná komisia vybrala za víťaza tendra konzorcium
DMU GTW - Minister dopravy Jozef Macejko na základe sťažnosti
neúspešného francúzskeho uchádzača odmietol zmluvu
podpísať - V júni 2002 médiá poukázali na možný
klientelizmus a zverejnili "Kresánkov list" - Správa
NKÚ spochybnila švajčiarskeho víťaza tendra a poukázala na
fakt, že ponuka neúspešného francúzskeho uchádzača je o
822 mil. Sk nižšia - Prezident na návrh premiéra rozhodol o
odvolaní ministra dopravy Jozefa Macejka, na jeho post nastúpil
Ivan Mikloš
V noci dve vážne nehody v Trenčianskom kraji
BRATISLAVA / TRENČÍN 2. júna 2003 - Závažná
nehoda medzi rýchlikom a nákladným vozidlom sa stala v nedeľu
o 22:20 na železničnom
prejazde v Trenčíne na Hlavnej ulici . Cez železničné
priecestie prechádzal vodič s nákladným vozidlom Mercedes a z
doposiaľ nezistených príčin sa od vozidla odpojil ťahač,
ktorý ostal stáť na koľajniciach. Následne do neho narazil
medzinárodný rýchlik Báthory, ktorý išiel v smere na
Žilinu. Po zrážke bola železničná doprava v danom úseku
uzatvorená na štyri hodiny. Pri nehode nebol nikto zranený a u
vodičov nebolo zistené požitie alkoholu. Materiálna škoda
bola vyčíslená na tri milióny korún. Agentúru SITA o tom
informovala trenčianska policajná hovorkyňa Lenka Bušová.
(krátené)
Zrušením regionálnych
tratí sa ušetrilo
05.06.2003 - Na deviatich
železničných regionálnych tratiach sa po vyše štyroch
mesiacoch od ich dočasného zastavenia obnoví prevádzka 15.
júna tohto roka. Podľa slov ministra dopravy pôšt a
telekomunikácií Pavla Prokopoviča ušetrili železnice za
štyri mesiace, počas ktorých regionálne trate nepremávali,
zhruba 350 až 400 miliónov Sk. Rozhodnutie o obnovení
prevádzky je podľa ministra výsledkom rokovania zástupcov
ministerstva s predstaviteľmi samospráv v jednotlivých
krajoch. “Prevádzkovatelia železníc nenašli žiadne
vnútorné rezervy, ktoré by umožnili obnoviť regionálne
trate. Na základe odporúčania predstaviteľov samospráv
zredukujeme frekvenciu jednotlivých spojov na hlavných
tratiach, čo umožní prevádzkovať pre regióny
nevyhnutnejšie regionálne trate,“ povedal P. Prokopovič. MDPT SR pripravuje návrhy legislatívnych
zmien, ktoré by znamenali presun všetkých kompetencií, ktoré
nemusí nevyhnutne spravovať ministerstvo, na samosprávne
kraje.
V Nitrianskom kraji by mala byť od 15. júna obnovená
prevádzka na tratiach Levice
- Čata , Čata -
Štúrovo , Šahy - Čata
, Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou a Neded - Šaľa
. Železnice prevádzku na týchto tratiach dočasne ukončili 2.
februára tohto roka.
Zrušenie regionálnych
tratí prinieslo železniciam úsporu takmer 400 mil. Sk
Nitra 4. júna 2003 – Na deviatich
železničných regionálnych tratiach sa po vyše štyroch
mesiacoch od ich dočasného zastavenia obnoví prevádzka 15.
júna tohto roka. Podľa slov ministra dopravy pôšt a
telekomunikácií Pavla Prokopoviča ušetrili železnice za
štyri mesiace, počas ktorých regionálne trate nepremávali,
zhruba 350 až 400 miliónov Sk.
Rozhodnutie o obnovení prevádzky je podľa ministra výsledkom
rokovania zástupcov ministerstva s predstaviteľmi samospráv v
jednotlivých krajoch. "Prevádzkovatelia železníc
nenašli žiadne vnútorné rezervy, ktoré by umožnili obnoviť
regionálne trate. Na základe odporúčania predstaviteľov
samospráv zredukujeme frekvenciu jednotlivých spojov na
hlavných tratiach, čo umožní prevádzkovať pre regióny
nevyhnutnejšie regionálne trate," povedal P. Prokopovič.
Vyššie územné celky zároveň očakávajú presun ďalších
kompetencií, napríklad rozhodovanie o cestovných poriadkoch,
ktoré by im umožňovalo regulovať autobusovú a železničnú
dopravu. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR
podľa slov ministra pripravuje návrhy legislatívnych zmien,
ktoré by znamenali presun všetkých kompetencií, ktoré
nemusí nevyhnutne spravovať ministerstvo, na samosprávne
kraje.
V Nitrianskom kraji by mala byť od 15. júna obnovená
prevádzka na tratiach Levice
- Čata , Čata -
Štúrovo , Šahy - Čata
, Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou a Neded - Šaľa
. Železnice prevádzku na týchto tratiach dočasne ukončili 2.
februára tohto roka. Nitriansky samosprávny kraj podľa slov
jeho predsedu Milana Belicu má záujem v budúcnosti
prevádzkovať osobnú železničnú dopravu na lokálnych
tratiach bez účasti Železníc SR. Potrebná je však zmena
kompetenčného zákona, pričom tento proces nedokáže
samospráva urýchliť. Podľa Belicu by mala vzniknúť
regionálna dopravná spoločnosť ako spoločný podnik
Nitrianskeho samosprávneho kraja a súkromného investora. Kým
súkromná firma by vložila do spoločného podniku financie,
vkladom samosprávy by mal byť vozový park.
ZSSK nenasadí šesť
motorových jednotiek pod Tatrami
ZSSK nasadí jednotky zrejme v obvode Zvolen na osobné
a zrýchlené vlaky a rýchliky, i keď pôvodne mali premávať
na tratiach Poprad - Studený Potok - Tatranská Lomnica a Poprad
- Plaveč - Orlov - Krynica
BRATISLAVA
4. júna 2003 - Železničná spoločnosť, a.s. ( ZSSK ) podľa
aktuálnych informácií nenasadí šesť motorových jednotiek v
podtatranskej oblasti, ale v obvode Zvolen na osobné a
zrýchlené vlaky a rýchliky. Agentúru SITA o tom informoval
hovorca ZSSK Miloš
Čikovský. Jednotky mali pôvodne premávať na tratiach Poprad - Studený Potok - Tatranská Lomnica a Poprad - Podolínec - Plaveč - Orlov
- až do poľského turistického centra Krynica.
Výrobcom motorových jednotiek je konzorcium ŽOS Vrútky , AD Tranz a Stadler, ktoré železniciam
ponúklo dodávku ďalších šiestich kusov, no tentoraz
motorových jednotiek, keďže počas výroby 14 elektrických jednotiek pre
Tatranské elektrické železnice ( TEŽ ) ostali
vtedajším ŽSR voľné úverové zdroje. Pôvodná cena jednej
motorovej jednotky dosahovala 4,156 mil. CHF.
Prvá motorová jednotka 840
sa mala dodať podľa pôvodnej zmluvy v decembri 2001 a
následne ďalších päť od apríla 2002 v mesačných
intervaloch. Podľa podpísaného dodatku k zmluve malo
konzorcium dodať prvú jednotku v septembri 2002, no ani tieto
termíny nedodržalo. V závere minulého roka konzorcium
predložilo ďalší návrh dodatku k zmluve, podľa ktorého
dodá prvú jednotku v júni 2003. Dodatok zatiaľ nie je
podpísaný a dodávka jednotiek sa opäť omešká zrejme o dva
ďalšie mesiace. Podľa predpokladov by však poslednú
motorovú jednotku mali ŽSR mať
v novembri 2003. Skúšky by sa mali skončiť v septembri tohto
roka.
Počas výroby jednotiek sa zmenil vonkajší dizajn vozidiel,
zmenili sa hmotnosti, rázvor trakčného
modulu, či systém primárneho vypruženia hnacieho modulu. Za
ďalšie dôvody meškania dodávky označila ZSSK aj organizačné zmeny u výrobcu, kedy
AD Tranz sa vo Švajčiarsku likvidovala, keďže ju kúpila
spoločnosť Bombardier a nový majiteľ presunul výrobu do
Nemecka. ZSSK zatiaľ
nebudú realizovať sankcie v súvislosti s meškaním dodávky
šiestich motorových jednotiek, ale pokúsi sa o kompenzáciu
pri dodávke podstatných komponentov pre pätnástu elektrickú jednotku pre TEŽ
.
V decembri 1997 vyhlásili ŽSR
medzinárodnú verejnú súťaž na dodávku 14 kusov elektrických dopravných
jednotiek pre TEŽ s predpokladaným termínom dodávky
prototypu do 20 mesiacov. Úverovú zmluvu s konzorciom bánk
vedených UBS Zürich na financovanie projektu vozidla pre TEŽ v objeme 64,7
mil. CHF uzavreli ŽSR 10. novembra 1998. Dodávka električiek pre TEŽ skončila 30.
júla 2002, kedy sa uskutočnilo preberacie konanie aj
technicko-bezpečnostné skúšky. Rezortné ministerstvo vydalo
súhlas na prevádzku 9. augusta 2002.
Koncem června přijede rychlovlak Pendolino
MLADÁ FRONTA DNES
04.06.2003 - Prvá súprava rýchlovlaku Pendolino pre ČD príde do ČR v druhej polovici júna. Prví
cestujúci sa vlakom odvezú ešte v rámci skúšobnej
prevádzky počas r. 2004 na linke Drážďany - Praha - Brno -
Viedeň.
Prototyp vlaku, ktorý má v ČR jazdiť rýchlosťou 160 km/h, v
súčasnosti prechádza skúškami v Taliansku. Cesta medzi
Prahou a Ústím nad Labe sa skráti na hodinu a z Prahy do Brna
na dve.
Rýchlik idúci do Košíc
doslova rozmetal 54-ročného muža
Bratislava 5. júna 2003 - Život 54-ročného
muža z obce Kostoľany nad Hornádom si vyžiadala tragická
dopravná nehoda, ktorá sa odohrala dnes ráno pri Družstevnej nad Hornádom
.
Muža zrazil rýchlik R 120 Košičan idúci do Prahy. Telo
zdevastoval natoľko, že Železničná polícia SR spočiatku
nevedela určiť ani pohlavie obete. Príčiny a ďalšie
okolnosti tragédie vyšetrujú železniční policajti z
Košíc.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Opitý 33-ročný Bratislavčan napadol hliadku
Železničnej polície
Bratislava 5. júna 2003 - Z trestného činu
útoku na verejného činiteľa obvinila Železničná polícia
(ŽP) na bratislavskej Hlavnej
stanici 33-ročného Bratislavčana, ktorý v utorok 3. júna
večer napadol policajnú hliadku.
K útoku došlo po tom, ako ho chcela podrobiť kontrole,
pretože odmietol zaplatiť tovar v novinovom stánku. Namiesto
toho, aby dotyčný predložil doklad totožnosti, jedného z
policajtov chytil za viazanku a druhého päsťou udrel do
tváre. Okrem toho mu podvrtol prstenník ľavej ruky tak, že
policajt sa bude zo zranenia liečiť asi osem týždňov.
Hliadka bola nútená voči útočníkovi zakročiť a nasadila
mu putá. Agresívny Bratislavčan ako motív svojho konania
uviedol opitosť, čo potvrdila aj dychová skúška, pri ktorej
mu železniční policajti zistili 1,46 promile alkoholu. ŽP
odstúpi prípad Okresnému úradu Justičnej polície Bratislava
I.
Príslušníkom ŽP z Košíc
sa podarilo objasniť krádež hlavných vypínačov zo
záložných rušňov za 160-tisíc korún. Ako podozrivých
vypátrali dvoch Košičanov vo veku 37 a 46 rokov. Priznali sa,
že po vzájomnej dohode ešte v apríli a máji odcudzili z
troch rušňov elektrické vypínače. Zabalené vo vreciach ich
na motorovom osobnom vozidle staršieho muža previezli do dvoch
zberní druhotných surovín, kde utŕžili 1800 a 3260 korún.
Peniaze si rozdelili.
Mladší z podozrivých poškodil aj technického zariadenie a
vybavenie rušňov tzv. dvojičiek
, kde spôsobil škodu za 900-tisíc korún. K činu sa priznal a
uviedol, že zariadenie poškodil pomocou zarážky, pretože sa
chcel dostať k medenému materiálu, ktorý chcel takisto
predať.
Oba prípady prevzal vyšetrovateľ Okresného úradu justičnej
polície Košice II.
TASR dnes informácie poskytol hovorca ŽP Jozef Buranský.
Vláda SR schválila
východiská ŠR na budúci rok so schodkom 3,9 % HDP
Bratislava 5. júna 2003 - Vládny kabinet dnes
schválil východiská štátneho rozpočtu (ŠR) na budúci rok
s príjmami vo výške 252,069 miliardy Sk a výdavkami na
úrovni 315,7 miliardy Sk.
Rozpočet tak bude schodkový v sume 63,6 miliardy Sk, deficit
verejných financií by mal dosiahnuť 3,9 % predpokladaného HDP
pri schodku 50,4 miliardy Sk.
Budúcoročný rozpočet predpokladá použitie zdrojov z
rozpočtu Európskej únie ( EÚ ) vo výške 11,295 miliardy Sk.
Čerpanie zdrojov z predvstupovej pomoci, štrukturálnych
operácií a zo záručnej sekcie EAGGF, vrátane
spolufinancovania zo ŠR, očakáva Ministerstvo financií (MF) v
objeme 26,122 miliardy Sk.
Rezort financií vyčlenil v budúcoročnom rozpočte na priority
vlády 5,1 miliardy Sk, pre železnice 6,6 miliardy Sk na výkony
vo verejnom záujme a 4,8 miliardy Sk na investície.
Návrh východísk ráta v roku 2004 s rastom HDP na úrovni 4,1
%, priemerná inflácia meraná spotrebiteľskými cenami by mala
byť na hladine 8,1 % a priemerná miera evidovanej
nezamestnanosti 15,4 %. (krátené)
Ľudia
sa zobudili, pomohla petícia
07.06.2003, Eva Lauková -Diskusie
o tom, čo s hlučnou železničnou traťou v Trenčíne, určite
nie sú zbytočné
Keby chcel niekto postaviť cez mesto diaľnicu, tak ho
všetci budú pokladať za blázna. Zmodernizovanie železničnej
trate cez Trenčín, keď vlaky majú dosahovať rýchlosť 140
až 160 km/h namiesto súčasných 70 km/h, sa však
zo strany niektorých zainteresovaných berie ako holý fakt.
Takýto postoj - bez možnosti vyjadrenia občanov Trenčína,
mali či majú predovšetkým na najvyšších ministerských
miestach. Veď verejný, a teda štátny záujem bez diskusie s
občanmi je zrejme na prvom mieste. Aj predchádzajúce mestské
zastupiteľstvo reprezentované poslancami HZDS sa občanov na
nič nepýtalo. To súčasné, do ktorého zasadli predovšetkým
poslanci SDKÚ, až po protestných tancoch odporcov začalo viac
brať do úvahy aj obyvateľov. V súčasnosti sa v meste už o
tomto probléme intenzívne diskutuje. Predpoklad bol, že do
konca júna sa rozhodne, čo so železničnou traťou. Primátor
Juraj Liška to dnes vidí inak.
K verdiktu vraj môže dôjsť po niekoľkých mesiacoch, ba
až rokoch...
Trenčania nechcú modernejšiu železničnú trať (nesprávne
ju nazývajú rýchlodráha) prechádzajúcu stredom mesta. Jasne
to dokumentuje petícia odovzdaná primátorovi, pod ktorú sa
podpísalo viac ako 10-tisíc občanov. (Otázka je, či všetci
mali dostatok objektívnych informácií.) Tento fakt by si však
nik nemal dovoliť bagatelizovať. Železnica nielenže delí
mesto na dve časti, ale v dôsledku názorových konfliktov na
jej rekonštrukciu aj na niekoľko táborov.
Nesúhlas obyvateľov
V petícii žiadajú primátora, aby presadzoval záujmy
občanov. Nesúhlasia s modernizáciou železnice idúcej stredom
mesta, ktorá negatívne ovplyvní vzhľad, životné prostredie
a bezpečnosť obyvateľov - a s tým súvisiacimi sprievodnými
javmi. Primátor mesta potvrdil platnosť petície a vraví:
"Občanov problém železničnej trate trápi a ja tieto
obavy s nimi prežívam. Ak budeme môcť rozhodovať - čo so
železničnou traťou, konečné slovo budú mať občania.“
Prečo si vlastne primátor kladie otázku? „Neviem, kto v
konečnom dôsledku rozhodne. Je možné aj to, že už je dávno
rozhodnuté. Momentálne to zisťujeme. Zaslali sme listy so
žiadosťou o stanoviská na ministerstvá životného prostredia
a dopravy, Železniciam SR , spoločnosti
Reming Consult - generálnemu projektantovi, spoločnosti Aurex,
zabezpečujúcej územný smerný plán pre sídelný útvar
mesta Trenčín , vyššiemu
územnému celku a obci Zamarovce. Stanovisko dáva aj odbor
architektúry mesta.“
Ak je už rozhodnuté, rozbehnuté diskusie môžu byť úplne
zbytočné. Všetci by si mohli akurát povzdychnúť: Rozhodli o
nás bez nás.
Avšak samotný primátor a kompetentní okolo neho musia
vedieť, že modernizácia tejto železničnej trate je
súčasťou vládou schváleného dokumentu Dlhodobý program
rozvoja železničných ciest , kde bola definovaná priorita
modernizácie, vychádzajúca z medzinárodných dohôd o
európskych magistrálach. Z toho potom vychádzajú aj
uvažované modernizácie tejto trate na úrovni Vyššieho
územného celku Trenčianskeho kraja, ako aj mesta Trenčín . Prečo sa to doteraz
nepovedalo ľuďom na rovinu? Prečo ich doteraz kŕmili
predovšetkým rozprávaním o šanci mesta zmeniť tvár? Veď
ľudia by to pochopili.
Problém trenčianskej železnice prechádzal určitým vývinom
aj v súčasnom vedení mesta: Zatiaľ čo ešte nedávno
primátor tvrdil, že „samotné rozhodnutie zostane na vedení
mesta a poslancoch mestského zastupiteľstva,“ dnes to vidí
inak. Potom, ako dostal petíciu a zistil určité disproporcie,
začal sa problémom hlbšie a intenzívnejšie zaoberať.
Petičný výbor upozorňuje
O akých variantoch a možnostiach sa dosiaľ v Trenčíne hovorí?
Ako šancu zmeniť svoju tvár a získať nové možnosti
ďalšieho rozvoja, hoci za cenu obetí, predstavoval primátor
variant jeden - modernizácia súčasnej železničnej trate
tiahnucej sa cez mesto. Časť financií má byť hradených z
fondu EÚ
, o zvyšok by sa mal postarať štát. Podľa primátora mesto
by do toho nedávalo ani korunu. Momentálne je vo vyjadrovaní
opatrnejší a vraví: „Petičný výbor nás upozornil, že
Železnice SR pri projektovaní tejto stavby vypracovali
štúdiu, ktorá počíta s obchvatom Trenčína pozdĺž
diaľnice Nové Mesto - Púchov. Neviem zatiaľ reagovať,
spôsobilé na to by mali byť Železnice SR a ministerstvo
dopravy. Chcem vedieť, či je to pravda. Ak áno, prečo sme
túto alternatívu nedostali?!“ Podľa vedúcej odboru
architektúry Mestského úradu v Trenčíne Ing. arch. Adriany
Mlynčekovej však zo Železníc SR zazneli hlasy, že železnica
je ich majetok a z mesta sa vytlačiť nedajú. Rezonuje aj fakt,
o ktorom by mali mestskí páni vedieť: Obchvat mesta podľa
schválených zámerov pripadá do úvahy len pre
vysokorýchlostnú trať, ktorá je zatiaľ v štádiu
rezervácie koridoru. To však už hovoríme o niečom úplne
inom - v tomto prípade sa uvažuje o vlakoch idúcich
rýchlosťou 270 až 300 km/h, na čo nemajú financie ani
okolité krajiny...
Ideálny obchvat, ale...
Variant rátajúci s obchvatom akoby stál doteraz bokom,
dôvodom sú predovšetkým potrebné investície odhadované na
7 mld Sk. Ako vraví primátor, výška sumy nie je až taká
smerodajná - na žiadosť mesta robila štúdiu firma Reming
Consult v časovej tiesni, a teda možno aj nepresne.
Nielen z pohľadu občanov vedenie trate obchvatom okolo mesta sa
javí ako ideálna možnosť riešenia problému. Ing. arch. Ján
Cimra z projektového ateliéru Arkáda odhadované investície
pokladá za účelové a podľa neho je možné zrealizovať
tento návrh aj lacnejšie. „Ľudia v petícii jasne požadujú
vytlačiť tranzitnú železničnú dopravu za obytné zóny.
Čiastkové riešenie v rámci variantu jeden - modernizácia
trate, by určite zhoršilo životné prostredie. Už súčasná
železnica je hlučná, nebezpečná a má veľmi široké
ochranné pásmo, čo bráni výstavbe. Poskytnutie financií z
fondu EÚ
je vraj podmienené iba modernizáciou tejto trate. Zdá sa mi to
scestné. Neviem si totiž predstaviť, že by EÚ
nebrala do úvahy tlak občanov.“
Modernejšie, neporovnateľnejšie
Variant jeden - modernizácia trate ráta s investíciami asi 2,7
mld Sk. V rámci neho má byť postavený nový železničný
most, k tomu pribudnú ďalšie vyvolané investície.
Narovnaním železničného oblúka by sa podľa A. Mlynčekovej
trať vyrovnala a uvoľnil by sa stred mesta. „Priestorovo je
historické centrum v súčasnosti veľmi stiesnené, ak by sa
pristúpilo k variantu jeden, získali by sme územie zhruba 10-
až 15-tisíc štvorcových metrov. Letnú plaváreň by sme s
najväčšou pravdepodobnosťou premiestnili do
športovo-rekreačnej zóny Ostrov, ktorá v rámci Slovenska
nemá obdoby. Jestvujúci železničný most môžeme využiť
ako promenádny, vybudoval by sa nový.“ S modernizáciou je
však spojená asanácia zatiaľ 12 rodinných domov v Zámostí.
Výkonný riaditeľ Centra environmentálnych aktivít v Trenčíne Richard Medal je
zástancom obchvatu a podľa neho by sa malo rozhodnúť v
referende. Vraví, že modernizácia prinesie niekoľkonásobne
zvýšený tranzit nákladných vlakov, Intercity
vlak tu naďalej zastavovať nebude. „Železnica rozdeľuje
mesto na dva nekomunikatívne priestory a bude to ešte horšie
po vybudovaní protihlukových bariér.“
Oponuje mu A. Mlynčeková: „Ľudia majú skreslené predstavy,
hlukové bariéry by sa robili len v úsekoch, kde sa meraním
preukáže, že je to potrebné.“
Ľudia žijúci v blízkosti železničnej trate vedia o hluku
svoje, nesmierne hlučný je hlavne železničný most, prechod
vlaku po ňom registrujú v celom meste. Ing. Zuzana
Vaškovičová zo spoločnosti Reming Consult v tejto súvislosti
vraví, že pri modernizácii po odhlučnení trate bude hlukové
zaťaženie niekoľkonásobne nižšie, podpíšu sa pod to
technické zmeny i protihlukové bariéry. „Je neporovnateľné
viezť sa vo vlaku po zrekonštruovanej trati. Okamžite to
človek zistí. Nepočuť typický klepot koľajníc, človeka
nenatriasa, v pokoji sa môže rozprávať. Vlak iba šumí.
Podobné je to aj zvonku.“
Plaváreň ako pomník?
V hre je aj nulový variant riešenia železničnej trate (s
predpokladanými investíciami 1,2 mld Sk), má tiež svojich
zástancov. Podľa neho železnica zostane v pôvodnom stave, bez
úpravy železničného mosta, len s nevyhnutnými investíciami.
Takýto variant odsúhlasilo predchádzajúce mestské
zastupiteľstvo. Keď sa vymenili poslanci, došlo aj k zmenám
„myslenia“ a variant sa posunul do úrovne modernizovania.
Obe alternatívy vraj majú podporu v platnej územnoplánovacej
dokumentácii.
Viacerí ľudia hovoria, že za súčasnými aktivitami
petičného výboru, na ktorého čele stojí genplk. Jozef
Tuchyňa, sú bývalí poslanci mesta. Tí si vraj z letnej
plavárne, ktorá má byť v prípade modernizácie zrušená a
na rekonštrukciu ktorej sa vynaložilo okolo 80 mil. Sk, urobili
akýsi pomník.
Zainteresovaní odborníci však vidia v modernizácii
predovšetkým pozitíva. Obchvat údajne nemá šancu, v prvom
rade sa všetci pýtajú - kto to bude financovať?
Rozložník z OZŽ
bude hlasovať proti predaju budovy ŽSR
Podľa prvého podpredsedu OZŽ a súčasne člena
Správnej rady ŽSR by ZSSK mohla mať za šesťročnú výšku
prenájmu, ktorú bude platiť za to, že sídli v budovách
ŽSR, postavenú vlastnú budovu
BRATISLAVA
6. júna 2003 - Prvý podpredseda Odborového združenia
železničiarov (OZŽ) a súčasne člen Správnej rady
Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) je proti predaju
rozostavanej železničiarskej budovy na nároží Šancová -
Žabotová ulica v Bratislave, ktorá mala byť sídlom
Železničnej spoločnosti, a.s. ( ZSSK ). Rozložník,
ktorý pre agentúru SITA prezentoval osobné stanovisko a nie
stanovisko OZŽ, označil ešte minuloročné rozhodnutie
ministra dopravy Pavla Prokopoviča za "nezmyselný a
politicky motivovaný krok". "Som veľmi zvedavý, kto
stavbu kúpi," dodal Rozložník, ktorý bude na rokovaní
Správnej rady ŽSR hlasovať proti predaju rozostavanej budovy.
"Je správna vec, aby ZSSK mala
vlastné sídlo, ktoré by spĺňalo všetky kritéria,"
dodal Rozložník, ktorý súčasne poukázal na to, že za
šesťročnú výšku prenájmu, ktorú ZSSK bude platiť ŽSR za to, že sídli v ich budovách, by
mohla mať železničná firma postavenú vlastnú budovu. Podľa
neho ZSSK v
súčasnosti sídli na viacerých miestach, pričom napríklad
bratislavské pracovisko Odúčtovne tržieb železníc, ktoré
zamestnáva približne 60 osôb, sídli v unimobunkách. Od 1.
mája do konca roka zaplatí ZSSK za
prenájom budov od ŽSR
celkom 45 mil. Sk.
Rozostavanú budovu predávajú ŽSR a , ZSSK , ktoré chcú za ňu získať prostriedky
minimálne na úrovni vzniknutých nákladov zvýšených o cenu
pozemku. Výstavbu budovy vlani zamietol minister dopravy Pavol
Prokopovič, ktorý dal súhlas na pokračovanie stavby po
zarovnanie terénu. Predbežný záujem o budovu prejavilo
celkovo 13 záujemcov. Ďalšie ponuky už ŽSR prijímať nebudú, pričom železnice
po 20. júni odporučia rezortnému ministerstvu na schválenie
dve najlepšie ponuky. Konečné slovo však bude mať vláda.