14. decembra začne platiť nový
cestovný poriadok
29.11.2003, pcs - O dva týždne
začne platiť nový cestovný poriadok pre železničnú
dopravu. Bude platiť od 14.12., ale v predaji zatiaľ nie je ani
jeden kus. Na 18 železničných staniciach ho začnú predávať
až o týždeň.
Železničná spoločnosť včera (28.1.) ešte nevedela, či sa
nejaké vlaky zrušia, informácie budú k dispozícii až na
budúci týždeň. Zmeny sú však už na internete.
Nový cestovný poriadok by nemal stáť viac ako 35 Sk.
Medzinárodné spoje v ňom však nebudú : dôvodom podľa
hovorkyne ŽSR Nely Blažkovej je to, že v zahraničí majú
neskoršie uzávierky. Okrem celosieťového cestovného poriadku
vyjdú aj štyri regionálne.
Autobusové cestovné poriadky musia schváliť vyššie územné
celky. Prímestské spoje navyše dávajú na posúdenie aj
jednotlivým obecným a mestským úradom. Odchody autobusov
treba zosúladiť aj s odchodmi vlakov.
Ako pôjdu autobusy, sa cestujúci zatiaľ nedozvie ani na
informáciách. Údaje v počítačoch totiž zmenia až v prvý
deň platnosti nového grafikonu.
Európa žiada oddeliť správu od
servisu
1.12.2003, J.
Kuník - Organizačná štruktúra ŽSR , tak ako ju
poznáme v súčasnosti, v podstate platí od 1. januára 2002,
keď sa unitárne železnice rozdelili na dva samostatné
subjekty. Divízia dopravnej cesty (DDC) zanikla, niektoré
činnosti prešli pod generálne riaditeľstvo. A správy
riadenia dopravy, železničných tratí a stavieb, oznamovacej a
zabezpečovacej techniky, energetiky a elektrotechniky, ktoré
dovtedy boli „schované“ pod sekcie v DDC, sa
„osamostatnili“. Naďalej však boli v prevažnej miere
riadené centrálne a väčšinu procesov vykonávali a
vykonávajú aj s priamou účasťou útvarov generálneho
riaditeľstva. ŽSR tak najvýznamnejšie prevádzkové procesy
zabezpečujú prostredníctvom štyroch druhov správ. Z nich
každá má rozdielny počet a rozdielne územné členenia. Kým
napríklad správy riadenia dopravy sú štyri, správ
železničných tratí a stavieb je až desať, správ energetiky
a elektrotechniky päť a správ oznamovacej a zabezpečovacej
techniky šesť. Takáto organizácia prevádzkových procesov
má negatívne vplyvy na efektívnosť riadenia ŽSR . Veľavravná je
aj ekonomika fungovania takéhoto systému. Neustále
zaznamenávame iba rast nákladov bez ohľadu na rozsah
prevádzkovanej siete a rozsah dopravných výkonov. Náklady na
železničnú dopravnú cestu (ŽDC) pri zabezpečovaní hlavnej
činnosti výkonov vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy
v roku 1996 predstavovali 6,998 mld. Sk, v roku 1997 stúpli na
8,640 mld. Sk. O päť rokov neskôr sa už vyšplhali na 12,898
mld. Sk. Na rok 2003 bola požiadavka 13,487 mld. Sk, ale zmluva
o výkonoch vo verejnom záujme sa nakoniec podpísala na objem
10,633 mld. Sk. Štátny rozpočet totiž namiesto požadovaných
4,3 mld. Sk na úhradu straty z výkonov vo verejnom záujme
prispel iba 2,3 mld. Sk. Keďže ŽSR žijú predovšetkým z poplatku za
použitie ŽDC, ktorý zhruba vo výške 8,2 mld. Sk inkasujú od
Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), museli sa vtesnať iba do necelých 11 mld.
Sk. Navyše sa ŽSR
zaviazali, že tento rok nebudú ďalej prehlbovať úverovú
zaťaženosť, a tak museli skresať svoje pôvodné požiadavky.
Reštrikcia nákladov sa premietla do investícií, údržby,
zamestnanosti, vlastne do činnosti celých ŽSR . Takýto stav,
keď železnice potrebovali vždy viac a viac, vyniesol ŽSR jedno nelichotivé prvenstvo. Výškou
poplatku za použitie železničnej dopravnej cesty (ŽDC) sa ŽSR dostali na prvé
miesto. Sú najdrahšie, čiže sú menej konkurencieschopné a
operátormi menej vyhľadávané. Preto, ak chceme zvrátiť
tento trend, ak chceme znížiť náklady a tým aj cenu za
dopravnú cestu, treba zmeniť celý systém organizovania a
riadenia ŽSR . Určení pracovníci pripravili návrh
východísk a postupov zmeny systému riadenia a organizovania ŽSR , s ktorým sa
stotožnilo vedenie ŽSR a 3. septembra ho schválila aj Správna rada ŽSR . Zmena systému
organizovania a riadenia sa uskutoční v dvoch etapách. V prvej
vzniknú oblastné riaditeľstvá a v druhej dôjde k odčleneniu
správcovskej činnosti od výkonu servisu, opráv a údržby.
Najdôležitejšie v návrhu novej organizačnej štruktúry a
systému riadenia ŽSR je to, že definuje potrebu správcovského
odčlenenia tak, ako to odporúčajú direktívy Európskej
únie. V prvej etape, ktorá sa skončí 31. decembra 2003, sa
budú konštituovať OR. Od 1. januára 2004 už budú plne
funkčné (správy ŽDC zaniknú) a budú priamo riadiť svoje
výkonné pracoviská. Vznik oblastných riaditeľstiev uvedie na
správnu mieru problémy, na ktoré upozornil projekt Procesná
organizačná štruktúra riadenia ŽSR . A to najmä
nezrovnalosti súvisiace s územným členením ŽSR . Zároveň sa
vytvoria predpoklady na realizáciu správcovského systému.
Generálny riaditeľ ŽSR zriadil k 20. októbru štyri oblastné
riaditeľstvá. Ich vytvorenie bude mať mnohé ekonomické
efekty. Netreba tajiť, že pri návrhu zmeny organizácie a
riadenia sa rátalo aj s tým, že sa to premietne do zníženia
počtu zamestnancov. Racionalizáciou procesov vykonávaných
aparátom generálneho riaditeľstva sa predpokladá znížiť
stav maximálne o 150 zamestnancov. Zároveň je predpoklad, že
z týchto sa viacerí odborníci uplatnia v aparátoch
oblastných riaditeľstiev. Úspora na správnej réžii v tomto
prípade predstavuje ročne asi 40 mil. Sk. Z predbežnej
analýzy personálnych zdrojov sa predpokladá úspora maximálne
327 zamestnancov, čo by malo priniesť v prevádzkovej réžii
úspory 100 mil. Sk. Zmena systému riadenia a organizovania ŽSR nie je potrebná
len vzhľadom na nevyhnutnosť znižovania nákladov a
zefektívnenie procesov riadenia, ale predovšetkým vzhľadom na
zosúladenie a prispôsobenie sa našej železničnej
legislatívy s európskou. Práve to je cieľom druhej etapy
zmeny systému riadenia, ktorého súčasťou bude identifikácia
správcovských a podporných činností aj s ich oddelením.
Legislatívne podmienky cieľového stavu vymedzujú smernice EÚ
číslo 2001/14/ES o prideľovaní kapacity železničnej
infraštruktúry, vyberaní poplatkov za používanie
infraštruktúry a bezpečnostnej certifikácie a číslo
2001/16/ES o interoperabilite systému transeurópskych
konvenčných železníc. Riaditeľstvá sa budú aj v roku 2004
podieľať na odčleňovaní správcovských činností,
optimalizácii výkonných pracovísk technických odvetví ŽDC
a optimalizácii prevádzky železničných staníc, ktorú bude
treba zosúladiť so Smernicou EÚ číslo 2001/14/ES o
prideľovaní kapacity železničnej infraštruktúry, vyberaní
poplatkov za používanie infraštruktúry a bezpečnostnej
certifikácie. Nevyhnutná bude i optimalizácia a
reštrukturalizácia core-business procesov a aktivít, aby ŽSR ako manažér
infraštruktúry poskytovali služby v súlade s prílohou II
Smernice číslo 2001/14/ES. Vznikom správcovského útvaru sa
oddelí ekonomicky aj fyzicky správa zvereného majetku
(evidencia a starostlivosť o zverený majetok, objednávanie
údržby a obnovy dopravnej cesty) od výkonu jej údržby a
obnovy (servis). Vytvoria sa tak predpoklady na vzájomné
ekonomickejšie správanie než dosiaľ. Po vytvorení
oblastných riaditeľstiev bude ich reštrukturalizácia
pokračovať aj v roku 2004 odčlenením správcovských
činností od servisných činností charakteru technickej
podpory (výkon opráv a údržby dopravnej cesty) a
administratívnej podpory. Z oblastných riaditeľstiev teda
vzniknú dve riaditeľstvá zamerané na riadenie dopravy a
výkon správcovstva infraštruktúry a dve oblastné
riaditeľstvá zamerané na technickú servisnú činnosť pre
infraštruktúru. Činnosti charakteru administratívnej podpory
sa pričlenia k jestvujúcim štyrom účtovným centrám
(Košice, Zvolen, Žilina, Bratislava), ktoré budú
transformované na administratívne centrá. Odčlenenie
činností sa uskutoční vo všetkých výkonných
pracoviskách, čo si vyžiada reštrukturalizáciu výkonných
pracovísk infraštruktúry. Výkonné pracoviská
železničných tratí a stavieb, oznamovacej a zabezpečovacej
techniky, energetiky a elektrotechniky majú v súčasnosti
rozdielne trakčné obvody. Na zefektívnenie systému riadenia
(hlavne ekonomického) sa ich hranice zjednotia. Tým sa vytvorí
predpoklad na zlúčenie týchto výkonných pracovísk do
jedného výkonného pracoviska v danom trakčnom obvode. A
jedným z efektov by malo byť aj „ušetrenie“ zamestnancov.
Tým by sa v štvrtom štvrťroku 2004 až prvom štvrťroku 2005
mal znížiť počet zamestnancov asi o 800. Takisto sa
predpokladá, že aj proces optimalizácie prevádzkovej práce
železničnej stanice a jej zosúladenie so Smernicou EÚ
prinesie úsporu asi 500 zamestnancov.
Pôjde o operatívnosť a efektívnosť
1.12.2003, J.
Kuník - Riadenie Železníc Slovenskej republiky po vytvorení
oblastných riaditeľstiev
Od 20. októbra 2003 zriadil generálny riaditeľ ŽSR štyri oblastné
riaditeľstvá so sídlom v Trnave, Košiciach, vo Zvolene a v
Žiline. Funkciou riaditeľov poveril Ing. Milana Solárika
(Trnava), Ing. Miroslava Kocáka (Košice), Ing. Jaroslava
Kováčika (Zvolen) a Ing. Ľubomíra Tkáča (Žilina). Dnes ich
bližšie predstavujeme v redakčnej ankete, v ktorej odpovedali
na tri otázky:
1. Aké kroky ste podnikli bezprostredne po poverení až do
dnešného dňa?
2. V ktorej oblasti predpokladáte najzložitejšiu situáciu?
3. Aký je váš názor na vytvorenie oblastných riaditeľstiev?
Ing. Milan Solárik
1. Bezprostredne po odovzdaní poverenia sme získali
informácie o pripravovanej organizačnej štruktúre a o novom
systéme riadenia. Zapojil som do prípravy vzniku riaditeľstva
veľa zamestnancov a vybral som si už konkrétnych ľudí, s
ktorými počítam pri riadení nového pracoviska na úrovni
sekcií. Na poradách sa riešili otázky zadelenia činností zo
súčasných správ železničnej dopravnej cesty a generálneho
riaditeľstva.
2. Prechod zo súčasného systému riadenia na regionálne
riadenie treba vidieť v troch rozhodujúcich etapách. Po prvé
je to vytvorenie funkčnej organizačnej štruktúry, ako aj
vzťahov a väzieb na výkonné pracoviská. Ďalšou etapou bude
naplnenie systemizácie vybranými zamestnancami súčasných
správ železničnej dopravnej cesty a generálneho
riaditeľstva. Po tretie, bude zaujímavý aj prechod na nový
systém riadenia po 1. januári 2004, pritom všetky etapy sú
rovnako dôležité.
3. Myslím si, že ideme dobrým smerom. Pri dnešnom
usporiadaní ŽSR je veľa činností operatívneho charakteru
stiahnutých na generálne riaditeľstvo. Tým sa vrcholovým
predstaviteľom zužuje priestor na rozhodovanie v otázkach
dôležitých pre ŽSR ako celku. Vznik oblastných riaditeľstiev
tento problém odstráni, prípadne ho minimalizuje. Určite sa
zefektívni a zjednoduší proces riadenia.
Ing. Miroslav Kocák
1. Od dňa môjho poverenia sa podieľam na tvorbe
oblastných riaditeľstiev a ich organizačnej štruktúry a
systemizácie. Vybral som si zamestnancov do vedúcich funkcií.
Vymenoval som „hraničné komisie“, ktoré sa podieľali na
určení hraničných bodov so susednými oblastnými
riaditeľstvami. Začal som práce na dislokácii pracovísk v
Košiciach. Štartuje výber do referentských funkcií
prierezových sekcií.
2. Základné kroky reštrukturalizácie ŽSR považujem za
správne a plne sa s nimi stotožňujem.
Za priority úspešnej transformácie považujem personálne
obsadenie na postoch riadiacich, ale aj na referentských. V
Košiciach dôjde k hromadnému prepúšťaniu, musíme splniť
všetky zákonné povinnosti a termíny voči odborovým
organizáciám a príslušným okresným úradom práce.
3. Medzi železničiarskou verejnosťou vo všeobecnosti
prevláda názor, že prevádzkové riaditeľstvá z roku 1996
boli najfunkčnejšou formou zo všetkých doteraz vyskúšaných
foriem reštrukturalizácie ŽSR . Zriadením oblastných riaditeľstiev sa
vytvárajú predpoklady na operatívne riadenie a efektívnu
podpornú činnosť infraštruktúry.
Ing. Jaroslav Kováčik
1. Už v deň vymenovania do funkcie oblastného
riaditeľa som odborárov oboznámil s projektom
reštrukturalizácie ŽSR . Jednotlivé pracovné kroky realizujem v
zmysle dokumentu Postupové kroky I. etapy zmeny riadenia a
organizovania ŽSR a časový harmonogram ich plnenia. Bolo
potrebné sa hlavne zamerať na vytvorenie systemizácie
jednotlivých OR, aparátu GR a tiež vybrať schopných
pracovníkov na posty prednostov jednotlivých sekcií.
2. Najzložitejšia situácia je v personálnej oblasti, pretože
v rámci reštrukturalizácie dochádza k znižovaniu počtu
zamestnancov. Ak chceme dosiahnuť rentabilitu ŽSR , tak k tomuto
kroku musí nevyhnutne prísť, aj keď je to krok veľmi
nepopulárny.
3. Podľa môjho názoru vznik oblastných riaditeľstiev je
potrebný. Svojím spôsobom sa trochu podobá na existenciu
prevádzkových riaditeľstiev, ktoré existovali v rokoch 1993 -
1996. V tomto obdob1. Veľmi dôležitou otázkou z hľadiska
budúceho postavenia oblastných riaditeľstiev je definovanie
rozsahu činností, ktoré tieto útvary preberú z úrovne
generálneho riaditeľstva, ako aj z úrovne doterajších
správ. Prerokovali sme súvisiacu typovú organizačnú
štruktúru novovznikajúcich riaditeľstiev a predbežne aj
systemizáciu v rámci budúcich sekcií a ich oddelení. Mojím
cieľom je dosiahnuť maximálnu funkčnosť susedných
výkonných pracovísk a čo najnižšie náklady spojené s
reorganizáciou.
2. Za zložitú otázku považujem vytvorenie funkčných
organizačných väzieb po stránke prevádzkovej a ekonomickej.
Druhou veľmi zložitou oblasťou bude riešenie personálnych
záležitostí jednotlivých skupín zamestnancov v rámci
procesu zníženia ich počtu a zmeny činnosti ich pracovného
pôsobenia.
3. Je zrejmé, že vstup Slovenska do európskych štruktúr bude
znamenať posilnenie vplyvu a postavenia regiónov jednotlivých
krajín. Koncepcia vzniku oblastných riaditeľstiev je snahou o
naplnenie pozitívnych väzieb ŽSR k dôležitým
regiónom. Cieľom všetkých zmien musí byť v budúcnosti
úspešná obchodovateľnosť s dopravnými trasami v rámci
vznikajúceho náročného konkurenčného prostredia.
Nehoda pri žst. Himberg
Vďaka nehode pri žst. Himbergu na trati
700/701 ÖBB Wien Südbahnhof - Bruck a. d.
Leitha do 9. 1. 2004 premávali vlaky IC 400 - 407 v úseku
Bratislava hl. st. - Wien Sudbf cez Devínsku Nová Ves a Marchegg . Os. vlaky na trati Bratislava-Petržalka - Bruck a.
d. Leitha - Wien Südbahnhof
údajne premávali po Bruck a. d. Leitha, odkiaľ bola
zabezpečená náhradná autobusová doprava.
ŽSR vydávajú nový cestovný
poriadok
SME 02.12.2003, TA SR - Nový cestovný poriadok
vlakov vnútroštátnej dopravy, ktorý bude platný od polovice
decembra tohto roka, vydávajú v týchto dňoch prvýkrát
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).
Okrem celoslovenského poriadku Železničná spoločnosť
(ZSSK), a.s., Bratislava vydá oblastné cestovné poriadky a
cestovný poriadok medzinárodných spojov do susedných krajín.
Informácie poskytla hovorkyňa ŽSR Nela Blašková a riaditeľ
odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský. Cestovný poriadok
vyšiel v náklade 19.000 kusov a po vzájomnej dohode
zabezpečí jeho predaj ZSSK pravdepodobne na 18 vybraných
železničných staniciach. Cena by nemala prekročiť 35 Sk.
Odškodné za meškanie rýchlikov
HOSPODÁRSKE NOVINY 02.12.2003, TA SR - Po dlhom
spore so spolkovou vládou je nemecká železnica Deutsche Bahn
ochotná odškodňovať cestujúcich za meškanie vlakov.
Cestujúci si ho budú môcť nárokovať s odvolaním sa na
všeobecné podnikateľské podmienky.
Šéf Deutsche Bahn Hartmut Mehdorn pokladá regulovanie vzťahu
železnice a cestujúcich zákonom za zbytočné. Nárok na
odškodnenie budú mať len cestujúci diaľkových vlakov,
ktoré budú meškať. Opatrenie sa nebude vzťahovať na
prímestské spoje. Zatiaľ však nie je rozhodnutá otázka,
akou formou budú cestujúci v mešajúcich vlakoch
odškodňovaní, či pôjde o vrátenie časti peňazí z hodnoty
cestovného lístku alebo o dobropisy, ktoré bude môcť
cestujúci použiť pri kupovaní nového cestovného lístka.
Rozhodnutie o odškodňovaní cestujúcich v meškajúcich
nemeckých rýchlikoch vstúpi do platnosti na jeseň budúceho
roka. Informoval o tom nemecký denník Süddeutsche Zeitung.
TATRANSKÉ LANOVKY BUDÚ MAŤ NOVÉHO
NÁJOMCU
Rádio Twist 1.12.2003, SÁMEL Peter - Lanovky vo
Vysokých Tatrách patriace Železničnej spoločnosti budú mať
nového nájomcu. Rozhodnú o ňom orgány spoločnosti na
základe výberového konania, konkrétne ide o prenájom
pozemnej lanovky zo Starého Smokovca na Hrebienok, kabínkovú
lanovku na Skalnaté Pleso a visutú na Lomnický štít.
Tatranské lanovky boli dlhodobo na okraji záujmu ich vlastníka
- slovenských železníc. Priznáva to aj generálny riaditeľ
Železničnej spoločnosti Pavol KUŽMA. Podľa jeho slov
spoločnosť nemá dostatok finančných zdrojov, aby mohla
investovať do budovania ďalších služieb čo sa týka
lyžovania.
Kvôli nedostatku peňazí nemohli na svahoch pozdĺž lanoviek
vzniknúť moderné, konkurencieschopné zimné strediská.
Tatranci veria, že situácia sa onedlho zmení. Podľa
vyjadrenia riaditeľa Tatranských lanových dráh D.
SLAVKOVSKÉHO sa prenájmom sleduje najmä vstup silného
investora, ktorý prinesie potrebný kapitál, aby sa mohlo
budovať zasnežovanie a nové lyžiarske trasy. P. KUŽMA
doplnil, že lanovky by chceli zveriť niekomu, kto má bohaté
skúsenosti s prevádzkou lyžiarskych centier. Podľa jeho slov
je na Slovensku takýchto subjektov niekoľko a potešiteľný je
aj záujem zo zahraničia.
Ak sa výberové konanie neúmerne nepretiahne, investície
nového nájomcu by lyžiari mohli pocítiť už počas budúcej
zimy. Ponúkané projekty sú podľa P. KUŽMU zaujímavé a
pokiaľ by sľuby boli zrealizované, je sa na čo tešiť.
Vlak pri zrážke v nedeľu v noci
odrezal žene hlavu
Bratislava 1. 12.2003 (TASR) - Ženu zatiaľ
neznámej totožnosti usmrtil v nedeľu minútu po polnoci pred
železničnou stanicou v Piešťanoch rýchlik Ružín.
Podľa rušňovodiča vo svetle reflektora vo vzdialenosti asi 80
m pred rušňom uvidel na koľaji ležať neznámu osobu, použil
preto výstražné zvukové znamenie a rýchlobrzdu. Zrážke už
zabrániť nedokázal. Privolaný lekár konštatoval smrť ženy
následkom odrezania hlavy od tela. Udalosť si vyžiadala
zastavenie dopravy na vyše dveapol hodiny, dvojhodinové
meškanie rýchlika Ružín a pätnásťminútové meškanie
ďalšieho rýchlika. Prípad prešetruje Oddelenie Železničnej
polície Leopoldov.
TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
O postupe pri prevzatí úverov
železníc štátom ešte nerozhodli
BRATISLAVA 2. 12.2003 (SITA) - Kabinet o postupe
pri prevzatí úverov Železníc SR (ŽSR) a Železničnej
spoločnosti, a.s. (ZSSK) so štátnymi zárukami do štátnych
finančných pasív ešte nerozhodol. Materiál, ktorý
stanovoval spôsob prevzatia istín úverov štátom, totiž z
utorkového programu vlády vypustili na návrh ministra
financií a rokovať sa o ňom bude pravdepodobne opäť o
týždeň. "Myslím, že ide len o nejaké technické veci,
ktoré si s rezortom dopravy chce ministerstvo financií
dohodnúť a o týždeň by materiál mal prísť normálne na
rokovanie," povedal po utorkovom rokovaní kabinetu minister
dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič.
Vláda sa s prevzatím úverov so štátnou zárukou od oboch
železničných spoločností do štátnych finančných aktív
súhlasila už v júli tohto roka. Pohľadávka ŽSR voči
štátu za neuhradené výkony vo verejnom záujme (VVZ) sa tak
má do konca tohto roku znížiť o sumu štátom garantovaných
úverov, a to 13,632 mld. Sk. Do štátnych finančných pasív
majú k prvému januáru budúceho roka prejsť aj dlhy ZSSK, a
to vo výške objemu pohľadávky podniku voči štátu za VVZ na
úrovni 7,319 mld. Sk.
Ako vyplýva z materiálu ministerstva financií o postupe
riešenia finančných vzťahov medzi ŽSR a štátom a ZSSK a
štátom, ktorý na utorkovom rokovaní z programu kabinetu
vypustili, štátne finančné pasíva by sa mali zvýšiť o
prostriedky zo štyroch úverov poskytnutých ŽSR. Okrem úveru
od Tatra banky by mal štát prevziať zvyšné tri úvery v
plnom rozsahu nesplatených istín k 31. decembru 2003. Úver
Tatra banky by mal štát prevziať len v sume, ktorá bude
predstavovať dorovnanie po prepočte ostatných úverov kurzami
k 1. januáru 2004 do sumy 13,632 mld. Sk, čo je výška
pohľadávky ŽSR za VVZ v rokoch 1994 až 2001. Keďže úvery
ŽSR so štátnymi zárukami boli pri vykazovaní štátneho dlhu
v metodike ESA 95 zahrnuté v plnej výške, o preberané úvery
sa už nezvýši vykazovaný dlh štátu.
Od ZSSK plánuje ministerstvo prevziať do štátnych
finančných pasív taktiež štyri úvery. Objem úverov so
štátnou zárukou je však nižší ako evidovaná pohľadávka
ZSSK voči štátu, preto treba vyriešiť dorovnanie tejto sumy.
Úver na dorovnanie dlhu štátu voči ZSSK dohodlo ministerstvo
s Credit Lyonnais Bank Slovakia, ktorá ponúkla najvýhodnejšie
podmienky vychádzajúce z ratingu štátu. Presná výška tohto
úveru bude spresnená v nadväznosti na kurzový prepočet
úveru od Európskej investičnej banky k 1. januáru 2004.
Kompenzáciu pohľadávok ŽSR a ZSSK voči štátu bude formou
prevzatia úverov do štátnych finančných pasív
zabezpečovať Ministerstvo financií SR. V dôsledku toho treba
osobitnou zmluvou doriešiť prevod správy záväzku štátu z
rezortu dopravy na Ministerstvo financií SR. Štát následne
nahradí svoje záväzky voči obom železničným spoločnostiam
za VVZ záväzkami voči bankám vo výške prebratých úverov.
Súčasne s týmto krokom zaniknú pohľadávky finančných
inštitútov voči ŽSR a ZSSK.
ZSSK nesúhlasí Malchárkovým
pozmeňujúcim návrhom
BRATISLAVA 2. 12.2003 (SITA) - Železničná
spoločnosť, a.s. (ZSSK) nesúhlasí s argumentmi, ktorými
podporil poslanec Národnej rady SR Jirko Malchárek svoj
pozmeňujúci návrh k návrhu štátneho rozpočtu. Cieľom jeho
návrhu je, aby na tratiach Bratislava - Kúty a Bratislava -
Dunajská Streda v budúcom roku namiesto ZSSK osobnú dopravu na
základe zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme prevádzkovala
Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť (BRKS), a.s.
Podľa stanoviska, ktoré agentúre SITA poskytol hovorca ZSSK
Miloš Čikovský, sú Malchárkom prezentované údaje
nanajvýš zavádzajúce a vytrhnuté z kontextu.
ZSSK napríklad namieta, že dotácia zo štátneho rozpočtu na
jeden vlakokilometer (VLKM) predstavuje 142 Sk a nie Malchárkom
uvádzaných 153 Sk. Na spoje na uvedených tratiach je na rok
2004 naplánovaný výkon 444 804 vlkm, takže správna výška
dotácie predstavuje podľa ZSSK 63,16 mil. Sk. Táto suma však
nezodpovedá reálnej požiadavke na dotáciu na vybrané spoje
na spomínaných tratiach, pričom podľa ZSSK firma dokáže na
týchto vysokoziskových tratiach poskytnúť vyšší objem
dopravy. Dotácia štátu pritom na uvedených tratiach reálne
predstavuje menej ako polovicu zo sumy 142 Sk na vlkm a to 60 Sk
za vlkm. ZSSK by tak podľa svojich prepočtov dokázala byť
efektívnejšia v porovnaní s dotáciou, ktorú BRKS požaduje
vo výške 75 Sk za vlkm.
“Pokiaľ chce štát ušetriť finančné prostriedky v oblasti
verejnej dopravy, je potrebné urýchlene vypracovať jasné
zásady štátnej dopravnej politiky, ktoré by zamedzili
duplicitným dotáciám do verejnej osobnej dopravy, či už na
súbežných železničných a autobusových linkách, alebo
súbežných vlakových spojoch rôznych štátom dotovaných
spoločností. Je preto veľmi smutné, keď Bratislavský
samosprávny kraj (BSK) tvrdí, ako dokáže harmonizovať
dopravu, keď sám vydáva licencie a schvaľuje cestovné
poriadky všetkým dopravcom,“ uvádza ZSSK. BRKS, v ktorej BSK
vlastní 51 % akcií, navyše podľa ZSSK nedisponuje
dostatočným počtom vlakových súprav ani na zabezpečenie
dopravy na úseku Rohožník - Zohor, nieto ešte na
zabezpečenie daného rozsahu dopravy na momentálne
pertraktovaných tratiach.
Aj na základe týchto argumentov divízia osobnej prepravy
zásadne nesúhlasí s návrhom poslanca Malchárka, pričom
prepravné prúdy považuje za „hrozienka z koláča“ z
celkovej potreby zabezpečiť dopravnú obslužnosť celého
územia Slovenskej republiky a nie iba jej najlukratívnejšej
časti. “Výsledkom by bolo v konečnom dôsledku nie
ušetrenie financií daňových poplatníkov, ale opačne
zníženie dopravnej obslužnosti v iných lokalitách,
respektíve ďalšie uzatváranie nerentabilných tratí,“
uviedli ZSSK.
Ako v súvislosti s predloženým poslaneckým návrhom uviedol
predseda dopravnej komisie BSK a predseda predstavenstva BRKS
Roman Filistein, návrh posilňuje právomoci samosprávnych
krajov pri rozhodovaní v otázkach týkajúcich sa dopravy na
ich území. "Pri plánoch BRKS pre budúci rok sme chceli
začať realisticky, preto sa na začiatok chceme uchádzať len
o tieto trasy," uviedol Filistein. Malchárek chce prijatím
pozmeňujúceho návrhu dosiahnuť úsporu vo výške 22,05 mil.
Sk.
Bratislavský VÚC pýta ďalšie vlaky
PRAVDA 03.12.2003, jam; SITA - Na 2 hlavných
železničných tratiach môžu jazdiť vlaky prevádzkované
firmou, za ktorou stojí územná samospráva. Na tratiach
Bratislava - Kúty a Bratislava - Dunajská Streda chce v r. 2004
vypravovať osobné vlaky Bratislavská regionálna koľajová
spoločnosť.
Jej väčšinovým, 51% vlastníkom je Bratislavský samosprávny
kraj.
"Ide o trate, kde je dostatok cestujúcich a kde by sme
chceli koordinovať vlakovú a autobusovú dopravu v rámci
vyššieho územného celku," vysvetlil predseda
predstavenstva spoločnosti a šéf dopravnej komisie
Bratislavského kraja a Roman Filistein. "Jeden
vlakokilometer v osobnej doprave objednaný v rámci výkonov vo
verejnom záujme stojí štát okolo 150 Sk. Dokážeme
zabezpečiť lacnejšiu prevádzku vlakov na týchto
tratiach."
Poslanec Jirko Malchárek preto nedávno navrhol, aby sa peniaze
na dotácie v železničnej doprave medzi štátom a prepravcom
uzatvárali nielen so Železničnou spoločnosťou, ale aj s
Bratislavskou regionálnou koľajovou spoločnosťou. Tá
zabezpečuje osobnú dopravu na jednej z regionálnych tratí,
kde sa železničná spoločnosť rozhodla vlani zastaviť
dopravu. "Hlavnou výhodou zmeny by bola výrazne nižšia
cena za vlakokilometer v bratislavskej koľajovej regionálke,
čím by sa dali ušetriť prostriedky v objeme vyše 22 mil. Sk,
ktoré štát môže použiť na iné účely," uviedol
Malchárek na prerokúvaní v NR SR.
Podľa Železničnej spoločnosti však tieto výpočty nie sú
presné. "Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť
argumentuje číslami, ktoré sú vypočítané z
celoslovenského priemeru a nehovoria o rentabilite vlakov na
tejto konkrétnej trati," spresnil hovorca Železničnej
spoločnosti Miloš Čikovský.
Opravu košickej stanice odložili
PRAVDA 3.12.2003, rok, KOŠICE (rok) - Železnice
za-stavili opravu hlavnej stanice v Košiciach, napriek tomu, že
do tunela, ktorý vedie k nástupištiam, zateká voda. Vedenie
železníc nevie, kedy v nej bude pokračovať. Chce najprv
preveriť, ako sa doteraz využívali peniaze určené na
železničné stavby.
„Momentálne sa robí v železniciach komplexný finančný a
právny audit. Má sprehľadniť toky peňazí. Preto za-tiaľ
nie je možné povedať, kedy budú stavebné práce v Košiciach
pokračovať," povedala hovorkyňa Železníc Slovenskej
republiky Kornélia Blašková. Oprava železničnej stanice v
metropole východu sa začala v roku 2002. Mala odstrániť
presakovanie vody z prvého nástupišťa do batožinových
priestorov prijímacej budovy a krytu civilnej ochrany. Jej
súčasťou mala byť aj oprava výškovej administratívnej
budovy. Jej nosná oceľová konštrukcia podľa statického
posudku košickej Technickej univerzity nevyhovuje slovenským
normám a nie je preto bezpečná.
Dnes je priechod cez prvé nástupište uzavretý plechovou
stenou a v kanceláriách výškovej budovy normálne pracujú
ľudia. Na dokončenie priesto-rov pod prvým nástupišťom,
ktoré pre podmáčaný strop potrebujú okamžitú opravu, bude
potrebných ešte 8 až 10 miliónov. Či sa v rozpočte
železníc nájdu, nie je ešte jasné, pretože všetky
investičné ak-cie boli pozastavené a v súčasnosti sa
prehodnocujú. Je v našom záujme dokončiť uve-denú
rekonštrukciu v dohľadnom čase. Zatiaľ majú bezpečnosť na
starosti zamestnanci v Košiciach, ktorí robia všetko pre to,
aby bola stopercentná. Absolútne vylučujeme ohrozenie zdravia
cestujúcich," tvrdí Blašková. Podľa nej riaditeľstvo
železníc pripravuje aj projekt opravy výškovej budovy.
Fajčiari na staniciach sú arogantní
NÁRODNÁ OBRODA 3.12.2003, Dalibor Skladan -
Dohľad nad dodržiavaním zákazu fajčenia v priestoroch
železničných staníc vykonáva Železničná polícia. „V
prípade cudzincov sme mimoriadne úspešní. Horšie je to s
domácimi pasažiermi, ktorí sú často veľmi arogantní,"
prezradil hovorca Jozef Búranský, podla ktorého sa situácia
prijatím zákona výrazne zlepšila. Prípadné priestupky sa
riešia iba napomenutím a na ich riešenie má byť ustanovený
zvláštny orgán. Pokuty, ktoré by zo zákona mali plynúť do
pokladnice železníc, sa v súčasností nevyberajú. Podľa
hovorkyne Železníc SR Kornélie Blaškovej nemá spoločnosť
kompetencie v tejto veci konať. O uložení sankcií vraj
rozhodujú príslušné okresné úrady v priestupkovom konaní.
Začal sa boj o prevádzku dvoch tratí
HOSPODÁRSKE NOVINY 3.12.2003, J. Danielis -
Prevádzku na tratiach Bratislava - Kúty a Bratislava -
Dunajská Streda od budúceho roku možno už nebude
zabezpečovať Železničná spoločnosť (ZSSK). Vyplýva to z
pozmeňovacieho návrhu k zákonu o budúcoročnom štátnom
rozpočte, ktorý chce na rokovanie parlamentu predložiť
poslanec za ÁNO Jirko Malchárek. Týchto vlakových spojov by
sa podľa neho mala ujať Bratislavská regionálna koľajová
spoločnosť (BRKS).
Cieľom návrhu je úspora zhruba 22 miliónov korún, keďže -
ako deklaruje BRKS - týmto spôsobom je možné znížiť podiel
štátnej dotácie pre ZSSK zo 153 korún na vlakokifometer na 75
korún. Ako ďalej uvádza Malchárek vo svojom návrhu, na obe
trate je v štátnom rozpočte predbežne vyčlenených 67,52
milióna korún pri celkovom výkone 441 308 vlakokilometrov.
BRKS pritom ponúka zníženie nákladov na 45,47 milióna. BRKS
už prevádzkuje osobnú železničnú dopravu na tratiach
Záhorská Ves - Zohor a Zohor - Bratislava.
ZSSK s týmto návrhom nesúhlasí, podľa nej totiž parametre
tratí v návrhu nie sú správne. Ako uviedol hovorca ZSSK
Miloš Čikovský, namiesto 153 korún zo štátnych peňazí na
vlakokilometer, ktoré Malchárek
uviedol vo svojom „pozmeňováku", bude v budúcom roku
podiel dotácie z rozpočtu o jedenásť korún nižší.
„Ukazovateľ dotácie na vlakokilometer sa počíta plošne a
je strednou hodnotou pre všetky trate. Jednotlivé vlakové
spojenia sa dotujú špecificky. Na tratiach s nižšou
prevádzkou je podiel dotácií vyšší a naopak, vy-
ťažené trate natoľko podporovať netreba," vysvetľuje
Čikovský. Ako dodal, pri oboch sporných tratiach je priemerný
podiel dotácie približne 60 korún. Ponúkaná úspora tak
podľa neho nie je reálna.
Na tieto tvrdenia ZSSK reagoval aj predkladateľ návrhu Jirko
Malchárek, ktorý je presvedčený, že analýzy
Železničnej spoločnosti nie sú založené na podrobných
rozboroch a nie sú rozpočítané na jednotlivé trate. Podľa
neho ide o rámcové odhady. Na otázku HN, z akých podkladov
vychádzal pri vypracúvaní návrhu, uviedol, že zohľadnil
informácie vyšších územných celkov a ministerstva dopravy.
Japonský Maglev prekonal vlastný
rýchlostný rekord
SME 03.12.2003, ČTK - Japonský superrýchly
vlak Maglev presúvajúci sa na princípe magnetickej levitácie
prekonal 2.12. svoj vlastný rýchlostný rekord.
Na špeciálnej dráhe medzi mestami Curu a Ocuki v prefektúre
Jamanaši dosiahol rýchlosť 581 kilometrov za hodinu, čo je o
dva kilometre viac ako doterajší dva týždne starý rekord.
Včera (2.12.) vo vlaku cestovala 12-členná posádka, kým pri
predchádzajúcej skúške na rovnakej trase, ktorá vedie
väčšinou cez tunely, futuristický vlak neviezol žiadnych
operátorov, vodičov, ani technický personál. Cieľom
včerajšieho experimentu bolo preskúmať stabilitu vlaku,
ktorý sa vznáša niekoľko centimetrov nad špeciálnymi
polovodičovými koľajnicami.
Podľa japonskej železničnej spoločnosti, ktorá na vývoji
rýchlovlaku spolupracuje s výskumným ústavom pre
železničnú techniku, pokiaľ sa rozhodne o jeho komerčnom
využití, neplánujú sa skúšky vo vyššej rýchlosti, lebo
vlak je navrhnutý pre rýchlosť 500 kilometrov za hodinu.
Maximálnu rýchlosť 580 kilometrov za hodinu stanovujú
elektrické obmedzenia súpravy.
Štát nevykryje ŽSR stratu z výkonov
vo verejnom záujme v hodnote 350 miliónov Sk
Bratislava 3. 12.2003 (TASR) - Zatiaľ čo
Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., budúcoročná dotácia
na výkony vo verejnom záujme (VVZ) v objeme 4,33 miliardy Sk na
krytie nákladov s nimi spojených vystačí, Železniciam SR
(ŽSR) štát transferom 2,3 miliardy Sk celý rozsah
objednaných výkonov neuhradí, čím im na VVZ vznikne strata
350 miliónov Sk.
Nekrytú stratu by sa mali ŽSR v priebehu budúceho roka
snažiť znížiť na čo najmenšiu mieru respektíve na nulu,
tvrdí ministerstvo dopravy v materiáli, ktorý predkladá na
vládu. Podľa rozhodnutia Správnej rady ŽSR z 5. novembra si
podnik vzniknutý deficit pri protokolárnom vyhodnotení v roku
2005 už nárokovať nebude.
V návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme pri
prevádzkovaní dráhy kalkulujú ŽSR s ekonomicky oprávnenými
nákladmi 10,820 miliardy Sk a výnosmi hlavne z poplatkov za
použitie dopravnej cesty 8,172 miliardy Sk. Strata z prevádzky
verejných výkonov pred započítaním rozpočtovej dotácie tak
dosiahne 2,648 miliardy Sk, po jej uplatnení už spomínaných
350 miliónov Sk. Hoci náklady v budúcom roku vplyvom rastu
cien materiálov a energie vzrastú na železniciach oproti roku
2003 približne o 187 miliónov Sk, požiadavka na štátny
rozpočet ostala z ich strany nezmenená.
Železničná spoločnosť ráta podľa návrhu zmluvy o
výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní osobnej dopravy
s nákladmi 6,950 miliardy Sk a tržbami predovšetkým z osobnej
dopravy na úrovni 2,620 miliardy Sk. Po zarátaní dotácie 4,33
miliardy Sk dosiahne nekrytá strata ZSSK nulu.
Štátom objednaný výkon v osobnej doprave na budúci rok
predstavuje 30,5 milióna vlakových kilometrov, čo znamená
medziročný pokles takmer o 2 %. Vplyv na očakávané tržby
spoločnosti bude mať v budúcom roku zníženie zľavy
poskytovanej pre žiacke a časové predplatné lístky zo 70 %
na 60 % a zvýšenie evidenčného cestovného pre dôchodcov nad
70 rokov z 1 Sk na 5 Sk na každých začatých 50 km.
Železničiari si pýtali úplatok
70-tisíc
SME 04.12.2003, rf - Dvaja zamestnanci železníc
si pýtali úplatok od trnavského podnikateľa, ktorý si chcel
prenajať časť nehnuteľnosti vo vlastníctve železníc. O
železničných firmách sa dlhodobo hovorí, že je v nich
korupcia, nikdy sa však nepodarilo nič veľké preukázať.
Podľa televízie Markíza zadržali trnavskí policajti
zamestnancov regionálneho strediska hospodárenia s majetkom
železníc priamo pri preberaní úplatku 70.000 Sk. Na políciu
sa totiž obrátil podnikateľ, od ktorého všimné chceli.
Policajti peniaze označili a podnikateľ železničiarov
uplácal v spolupráci s vyšetrovateľmi. "Som podnikateľ
a žijem z poctivo zarobených peňazí. Za nič chceli
70.000," povedal podnikateľ. Oboch železničiarov
zadržali.
"Ak budú právoplatne odsúdení, železnice s nimi
okamžite rozviažu pracovný pomer," povedala hovorkyňa
železníc Nela Blašková.
Vedenie ŽSR bude voči dvom
zadržaným úplatkárom nekompromisné
Trnava 4. 12.2003 (TASR) - Korupcia a
úplatkárstvo sú pre vedenie Železníc SR (ŽSR) absolútne
neprijateľné. Preto ak dvaja zamestnanci spoločnosti, ktorých
v stredu polícia zadržala pri preberaní 20-tisícového
úplatku, budú právoplatne odsúdení, ŽSR s nimi okamžite
rozviažu pracovný pomer.
Týmito slovami dnes vedenie národného správcu železničných
tratí SR reagovalo na stredajšie zadržanie dvoch vlastných
zamestnancov pri preberaní úplatku. Ten si mali vypýtať od
podnikateľa, ktorý mal záujem o prenájom priestorov tohto
slovenského správcu železničných tratí. Muž a žena
žiadali od neho pôvodne až 70 tisíc Sk. Podnikateľ
záležitosť oznámil v utorok polícii, ktorá následne
pripravila utajenú akciu. Policajti počas nej dali
podnikateľovi označené bankovky, na základe ktorých neskôr
podozrivých zadržali. Vyšetrovateľ Okresného úradu
justičnej polície v Trnave už začal trestné stíhanie pre
trestný čin prijímania úplatku. O tom, či budú úplatní
železničiari vzatí do väzby, rozhodne sudca. V prípade
uznania viny im hrozí trest odňatia slobody až na tri roky.
Strojvůdci přerušili kolektivní
vyjednávaní v Českých drahách
PRAHA 4. 12.2003 (ČTK) - Jedna ze šesti
odborových centrál Českých drah, Federace strojvůdců,
přerušila vyjednávání o kolektivní smlouvě. ČTK to
oznámil prezident federace Petr Čechák. Vedení podniku tak
podle vyjednavače Iva Veselého nemůže v kolektivním
vyjednávání pokračovat. Nemá totiž s kým jednat. Podle
zákona musejí mít odbory jednotný návrh, o kterém s
podnikem vyjednávají.
Pokud se dráhy s odbory do konce roku nedohodnou na nové
kolektivní smlouvě, budou se pracovněprávní vztahy ve firmě
od příštího roku řídit pouze obecně závaznými předpisy,
jako je Zákoník práce, dodal Veselý. Podnik tak nebude moci
zaměstnancům poskytovat nadstandardní výhody, například
různé hrazené kondiční pobyty, ale ani delší dovolenou či
zkrácenou pracovní dobu, kterou upravuje právě kolektivní
smlouva.
Podle Jaromíra Duška, šéfa největší železniční
centrály, Odborového sdružení železničářů, by
neexistence kolektivní smlouvy od Nového roku znamenala také
pokles příjmů pro všechny železničáře. Jejich mzdu by
totiž řídil pouze zákon o mzdě, který počítá například
s výrazně nižšími příplatky za práci v noci či o
víkendech než dosud platná kolektivní smlouva.
Strojvůdci odůvodnili přerušení kolektivního vyjednávání
tím, že vedení ČD nesplnilo slib, který jim dalo letos na
jaře ohledně nárůstu mezd. Zaměstnavatel tak podle nich
porušuje povinnosti plynoucí ze zákona o mzdě. To Veselý
nekomentoval. Uvedl, že neví, o jaký slib jde.
Vedení firmy podle něho nyní může maximálně na pracovní
úrovni jednat s ostatními centrálami o některých
problémech, jež se týkají pracovněprávních a sociálních
témat. Přerušením kolektivního vyjednávání se bude v
pondělí zabývat představenstvo ČD.
Veselý poznamenal, že vyjednavači se od října, kdy
kolektivní vyjednávání začalo, shodli do dnešního dne na
řadě okruhů. Nevyjasněny však zůstaly nejdůležitější
problémy, na které mají zaměstnavatel a odbory odlišný
pohled, tedy mzdový růst a délka dovolené.
Odborové sdružení železničářů požadovalo
desetiprocentní nominální zvýšení mezd. Odborová centrála
strojvůdců však chtěla, aby platy rostly rychleji
strojvůdcům a výpravčím než ostatním zaměstnancům.
Chtěli pro sebe pětiprocentní reálný růst mezd a pro
ostatní jen dvě procenta. Podnik navrhl pro všechny
tříprocentní nominální růst, což při zhruba stejné
očekávané inflaci znamená zachování současné výše
reálných mezd. Dráhy zaměstnávají asi 77 tisíc lidí.
Podle Duška je chyba v zákoně o kolektivním vyjednávání.
Jakákoli odborová organizace totiž díky zákonu může
zastavit kolektivní vyjednávání, a to i přesto, že
sdružuje jen zanedbatelný počet zaměstnanců.
Rakouská sněmovna schválila reformu
železnic, dráhy se rozdělí
VÍDEŇ 4. 12.2003 (zpravodaj ČTK) - Hlavní
činnosti rakouských železnic (ÖBB), které ovládá stát, se
rozdělí do čtyř společností, jež budou fungovat v rámci
holdingu. Změna organizační struktury je součástí reformy
drah, kterou dnes v dolní komoře parlamentu prosadili poslanci
vládní koalice.
Přímo pod kontrolou holdingu budou čtyři akciové
společnosti zaměřené na osobní přepravu, nákladní
dopravu, provoz a výstavbu železniční infrastruktury. Ty si
pak založí další čtyři dceřiné společnosti s ručeným
omezením. Zaměstnance, pro něž již železnice nebudou mít
práci, převezme speciálně pro tento účel vytvořená firma.
Celá reforma drah začne v příštím roce.
Schválení materiálu ve sněmovně předcházela ostrá
výměna názorů mezi koalicí a opozicí, jež reformu
označuje za rozbití fungující firmy. Vláda si ale od
transformace podniku slibuje do roku 2010 dosažení úspor v
rozsahu miliardy eur. V současnosti stát přispívá
železnicím částkou 4,4 miliardy eur ročně.
Chystané změny se nelíbí odborářům, kteří nevyloučili
protesty, opakování stávky však zatím neplánují. V
listopadu na znamení nesouhlasu s vládní reformou na tři dny
paralyzovali vlakovou dopravu v zemi.
Železnice se v příštích letech zřejmě nevyhnou masivnímu
propouštění. Odboráři se obávají ztráty zhruba 5000
pracovních míst. Ministr dopravy Hubert Gorbach přitom v srpnu
prohlásil, že přebytečná je až čtvrtina z celkového
počtu 48.000 pracovníků.
Krátce po ukončení listopadové stávky se vláda dohodla s
odboráři, že zákonem neomezí nynější výhody
železničářů. Na podobě pracovního řádu by se měly
dohodnout odbory se zaměstnavatelem do konce dubna příštího
roku. Pokud se tak nestane, rozhodne parlament.
Odboráři od začátku odmítali vládní zásah do privátních
pracovních smluv, když takový pokus označili za
protiústavní. Ústavní soud však tento týden rozhodl, že v
případě veřejného zájmu je možné upravit pracovní
podmínky za předpokladu, že změny nebudou nepřiměřené.
Ústavní soudci ale neposuzovali současnou reformu, ale zákon
z roku 2001, který zvýšil věkovou hranici pro odchod
železničářů do starobního důchodu.
V Itálii by 15. prosince mohla být
další stávka
MILÁN 4. 12.2003 (ČTK) - Itálie se možná
těsně před Vánocemi dočká ještě další stávky.
Zaměstnanci dopravních podniků totiž varovali, že 15.
prosince by mohli přerušit práci, což by zkomplikovalo
situaci v dopravním systému velkých měst. Informovala o tom
dnes agentura Reuters.
"První schůzka je za námi a rozhovory budou
pokračovat," řekl dnes předseda odborové organizace
zaměstnanců v dopravě Fabrizio Solari. Ten se za odboráře
účastnil schůzky se zástupci městských dopravních podniků
v Římě.
"Máme přání dosáhnout co nejdříve dohody, ale na 15.
prosince jsme svolali stávku, abychom ukázali, že je to
nejzazší termín," dodal. V celé Itálii už toto
pondělí nejezdily autobusy, vlaky ani tramvaje, což způsobilo
četné dopravní zácpy a komplikace.
Například v Miláně stávka začala dříve, než byla
ohlášena, a problémy tak pocítili i ti, kteří byli na
cestě do práce. Ministr práce pak začal uvažovat o přijetí
změn některých zákonů, aby do budoucna zabránil podobnému
chaosu.
Zaměstnanci dopravních podniků už od roku 2001 požadují,
aby jim byla zvýšena mzda v průměru o 106 eur měsíčně.
Zatím jim však bylo nabídnuto zvýšení o 12 až 16 eur.
Francúzske rýchlovlaky TGV prepravili
už miliardu cestujúcich
Paríž 4. 12.2003 (TASR) - Francúzske
rýchlovlaky v minulých dňoch prepravili miliardtého
cestujúceho. Na dosiahnutie tejto magickej hranice potrebovali
22 rokov. Divízia TGV vo
francúzskych železniciach SNCF dosahuje
ročný obrat 2,8 miliardy EUR (približne 115 miliárd Sk) a je
jediným ich veľkým úsekom, ktorý dosahuje zisk.
Služby vlakov TGV
využíva denne okolo 200 000 cestujúcich. Po vybudovaní trate
po severozápadnom pobreží Stredozemného mora vlakové
spojenie využíva čoraz viac Parížanov, ktorí najmä počas
letnej sezóny, dávajú prednosť koľajniciam pred diaľnicami.
TGV od začiatku svojej
prevádzky nezaznamenali ani jednu dopravnú nehodu, pri ktorej
by zahynul cestujúci.
TGV sú silnou
konkurenciou vnútroštátnej leteckej preprave. Napríklad do
Marseilles, ktorý je od Paríža vzdialený 800 kilometrov,
takmer nikto už necestuje lietadlom. Za čas, kým by sa
cestujúci dostal z domu do lietadla, je pri ceste vlakom už
tesne pred cieľovou stanicou. Z Paríža do Londýna cestuje už
70 % osôb rýchlovlakmi a na trati Paríž - Brusel letecké
spoločnosti prestali dokonca lietať.
TGV by mali ďalšiu
miliardu cestujúcich prepraviť podstatne rýchlejšie.
Dvojmiliardtého z nich by mali odviezť už v roku 2010.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU
Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , koridory ,
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava - Bratislava-Rača , Trnava , Piešťany - Trnava
, Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Čadca , TREŽ , Skalité , Zwardoń
130-50: Galanta , Šaľa , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Levice , Kozárovce
, Hronská Dúbrava
, Zvolen , Čata , Šahy
180-8: Vrútky , Martin , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Margecany , Kysak , Košice , Prešov , TEŽ
190-6: Bánovce
n/O. , V. Kapušany
, Čierna n/T.
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina -
Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská
Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová
Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata