Ľudskú nohu zo žilinskej stanice
doviezol rýchlik z Poľska, kde zrazil človeka
25.2.2003 09:21 - Otrasný pohľad
ako vystrihnutý z hororu sa naskytol v pondelok ráno výpravcovi
po odchode rýchlika Báthory zo žilinskej
železničnej stanice .
Na druhej koľaji spozoroval časť ľudskej končatiny. Ako
vysvitlo, išlo o pravú nohu amputovanú pod kolenom. Na
chodidle bola ešte obutá hnedá značková kožená turistická
topánka na šnurovanie. Pri vyšetrovaní okolností nálezu
vysvitlo, že v tento deň rýchlik na území Poľska zrazil a
usmrtil muža. Okrem iných zranení obeti amputoval pravú dolnú
končatinu, ktorá sa pravdepodobne zakliesnila do podvozku
nezisteného vozňa. Rýchlik nohu nebohého doviezol až do Žiliny , kde vypadla na trať.
Poľský prokurátor dnes rozhodne o ďalšom postupe vo veci
nezvyčajného nálezu.
Železnice nakupovali bez verejných súťaží
Jana Morháčová, 25.2.2003 - ZSSK minulý rok našla dodávateľov väčšiny
tovarov a služieb spôsobom, ktorý sa využíva iba v
mimoriadnych situáciách. Ide o metódu rokovacieho konania bez
zverejnenia.
Železnice sa tak dohodli s dodávateľom priamo, bez toho, aby
zorganizovali súťaž. Preto je sporné, či nemohli dodávky získať
lacnejšie.
Nákup tovaru bez súťaže je podľa odborníkov spravidla príležitosťou
na korupciu.
S rôznymi firmami uzavreli dohody za 1,7 miliardy korún, z toho
až 1,4 miliardy dala spoločnosť dodávateľom, ktorých
vybrali na základe tejto "núdzovej" metódy obstarávania.
Na základe transparentnej verejnej alebo užšej súťaže boli
vybraní dodávatelia na tovar len v hodnote asi 375 miliónov
korún. Vyplýva to zo štatistík Úradu pre verejné obstarávanie.
ZSSK na otázku Pravdy,
či sú tieto zistenia pravdivé, odpovedala, že zatiaľ nemá
skompletizovaný údaj o tom, ako vlani vyberala tých, ktorým
platila.
"Ročný výkaz o tom, ako sme obstarávali služby a
tovary, máme predložiť úradu do konca marca. Teraz sa všetko
vyhodnocuje," doplnil hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Odborníci už dlhšie poukazujú na to, že rokovacie konanie
bez zverejnenia je jedna zo štyroch metód, ktoré sa využívajú
iba v mimoriadnych situáciách. Mnohé firmy a organizácie,
ktoré hospodária so štátnymi peniazmi, ju však využívajú
pričasto. "Ide o spôsob určený najmä na mimoriadne situácie,
ako sú napríklad havária alebo nepredvídaný stav. Obstarávateľ
vtedy nemôže čakať na celé zrealizovanie verejnej súťaže,"
vysvetľuje podpredseda Úradu pre verejné obstarávanie Rudolf
Kulman. Podľa neho by sa takto mali hľadať dodávatelia len výnimočne
a zmluvy by sa mali uzatvárať na krátke obdobie.
Podľa Miloša Čikovského spoločnosť využívala túto metódu,
pretože bola v časovej tiesni. Po rozdelení železníc na dva
podniky minulý rok vznikla nová firma ZSSK a tá potrebovala urýchlene vyriešiť
dodávky niektorých tovarov.
" ZSSK od začiatku
musela plnohodnotne zabezpečiť činnosť vrátane dodávky zásob.
Ide najmä o naftu, oleje, náhradné diely, spojovací materiál
a podobne. Keďže zásoby týchto materiálov sa v prvých týždňoch
až mesiacoch spotrebovali, Železničná spoločnosť sa dostala
do časovej tiesne. A verejnú súťaž sme nemohli vyhlasovať
skôr, ako vznikla spoločnosť. Je teda celkom logické, že
obstarávateľ siahol po tej metóde, ktorá podľa zákona umožňuje
uzatvoriť zmluvu čo najrýchlejšie," vysvetlil hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Podľa neho väčšinu
zmlúv uzatvorili len na dobu určitú, pretože ZSSK vzápätí vyhlasovala novú súťaž, a
to verejnú alebo užšiu.
Súčasne podľa Čikovského štatistiku o verejnom obstarávaní
železníc skresľuje aj fakt, že niektoré zmluvy uzatvorené už
na základe súťaže o pravidelnej dodávke tovarov - tzv. rámcové
zmluvy, sa musia v jednotlivých etapách doplniť aj rokovacím
konaním bez zverejnenia. Takmer 500 zmlúv však ZSSK uzavrela s dodávateľom bez toho, aby
vyhlásila súťaž.
Podľa Kulmana železnice veľkú časť tovarov a služieb
nakupujú touto metódou dlhodobo.
"Zákon presne stanovuje, kedy firmy môžu využiť túto
metódu. Obstarávatelia sa však k nej prikláňajú často,
hoci podmienky na jej uplatnenie nie sú splnené," dodal
Kulman. Ak dodatočná kontrola preukáže takéto svojvoľné
využitie tejto metódy, môže úrad udeliť pokutu. Väčšinou
to však nič nemení na skutočnosti, že mnohé organizácie
hospodáriace s rozpočtovými peniazmi vynaložia viac peňazí
na tovary a služby, ako by museli dať partnerovi, ktorý bol
vybraný v súťaži.
"Napríklad pri dodávkach nafty pre ZSSK sa v prvej etape uskutočnilo rokovacie
konanie bez zverejnenia a až potom bol vyhlásený medzinárodný
tender. V oboch prípadoch bol partnerom Slovnaft Bratislava. Na
základe súťaže spoločnosť získala lepšie obstarávacie
podmienky, čím ročne ušetrila 28 miliónov Sk. Podobne sa
postupovalo pri dodávkach mazív a olejov a dodávkach iných
materiálov," doplnil Čikovský. Prvé dodávky, ktoré získala
ZSSK pred organizovaním
súťaže, boli teda drahšie a železnice za ne zaplatili viac.
Peniaze vynaložené na tovary a služby dodávané pre spoločnosť
sa odrážajú napríklad aj v ekonomicky oprávnených nákladoch,
na základe ktorých potom železnice žiadajú dotácie od štátu
na osobnú dopravu.
K odvysielanému šotu televízie Markíza
o verejnom obstarávaní ZSSK
PhDr. Miloš Čikovský
, hovorca ZSSK -
BRATISLAVA (24. 2. 2003) – Zverejnená štatistika o verejnom
obstarávaní v Železničnej spoločnosti , a. s. ( ZSSK ) nemôže byť
hodnoverná, keďže takúto štatistiku zatiaľ nikto nezhotovil.
V ZSSK verejné obstarávanie uskutočňujú
okrem Ústredia ZSSK aj vnútorné
organizačné jednotky, pričom ZSSK má povinnosť odovzdať do 31. marca
2003 Úradu verejného obstarávania Ročný výkaz o použitých
metódach verejného obstarávania.
Na základe čiastkových výsledkov však uznávame, že v ZSSK sa v uplynulom roku v najväčšej miere
využila metóda rokovacieho konania bez zverejnenia, čo súvisí
predovšetkým s časovou tiesňou novovzniknutej spoločnosti.
Ako je známe, Železničná spoločnosť, a. s. vznikla 1. januára
2002, to znamená, že odvtedy mohla vystupovať ako subjekt
verejného obstarávania. Spoločnosť hneď od začiatku musela
plnohodnotne zabezpečiť svoju činnosť vrátane dodávky zásob.
Ide predovšetkým o naftu, oleje, náhradné diely, spojovací
materiál a iné. Keďže zásoby týchto materiálov sa v prvých
týždňoch až mesiacoch spotrebovali, ZSSK sa dostala do časovej tiesne pri nákupe
týchto zásob. Podotýkame, že verejnú súťaž sme nemohli
vyhlasovať skôr, ako vznikla spoločnosť. Je teda celkom
logické, že obstarávateľ siahol na tú metódu, ktorá podľa
zákona umožňuje uzatvoriť zmluvu v časovej tiesni. Zmluvy s
dodávateľmi tovarov sa však uzatvárali len na dobu určitú,
pretože ZSSK následne
vyhlasovala novú súťaž, a to verejnú alebo užšiu. Až na základe
výsledkov verejnej súťaže boli uzatvárané rámcové zmluvy
na dlhšie obdobie. Napríklad pri dodávkach nafty sa v prvej
etape uskutočnilo rokovacie konanie bez zverejnenia a následne
bol vyhlásený medzinárodný tender, ktorého víťazom sa stal
Slovnaft, a. s. Bratislava. Na základe takejto súťaže spoločnosť
získala lepšie obstarávacie podmienky a tým ročne usporila
28 mil. Sk. Podobne sa postupovalo pri dodávkach mazív a olejov
a dodávkach iných materiálov.
Len na základe štatistiky o verejnom obstarávaní a použití
jej jednotlivých metód verejného obstarávania nemožno robiť
hodnoverné závery. Bez odborného posúdenia každej metódy
verejného obstarávania nemôžeme vyrieknuť žiadne stanovisko.
Napríklad vo Vestníku verejného obstarávania sú zverejňované
aj výsledky rokovacieho konania bez zverejnenia na uzatvorenie
čiastkových zmlúv, ktoré vyplývajú z rámcovej zmluvy (rámcová
zmluva sa uzatvorila na základe verejnej súťaže). Podľa súčasnej
praxe sa rámcové zmluvy uzatvárajú spravidla na dva- tri roky.
Podľa takejto zmluvy môže dodávateľ tovaru dostať aj dvanásť
objednávok ročne, ktoré sú zároveň čiastkovými zmluvami.
Povinnosťou obstarávateľa je ich výsledok uverejňovať vo
Vestníku verejného obstarávania, pričom každú takúto čiastkovú
zmluvu predchádza rokovacie konanie bez zverejnenia. Tým aj štatistika
o rokovacích konaniach bez zverejnenia je z tohto pohľadu skresľujúca,
keďže časť takýchto rokovaní sa uskutočnilo na základe
verejnej súťaže.
Obnoviť by sa mohla tretina lokálok
21.2.2003 - Železničná spoločnosť
predpokladá, že by sa mohla obnoviť osobná doprava asi na
tretine regionálnych tratí, kde bola zrušená od 2. februára.
Podľa hovorcu spoločnosti Miloša Čikovského konečný počet
regionálnych tratí, kde budú znova jazdiť vlaky, závisí od
výsledku rokovaní s VÚC, súkromnými dopravcami i odbormi a
odbornej komisie na ministerstve dopravy. Osobná doprava zatiaľ
funguje na dvoch tratiach.
SAD Trenčín: Náhradné autobusy
namiesto lokálok sú porušením zákona
25.2.2003, Milan Kráľ - Spôsob, akým
Železničná spoločnosť zabezpečuje náhradnú dopravu na
trase Trenčín - Chynorany
, je podľa trenčianskej SAD porušením zákona. Žiada preto
samosprávny kraj o riešenie tejto situácie.
"Železnice nemajú licenciu na cestnú dopravu. Môžu si
zabezpečiť subdodávky svojich výkonov, ale iba na koľajových
dráhach," tvrdí Vladimír Kodaj, riaditeľ SAD Trenčín.
"Preto som na VÚC dal podnet na preskúmanie
opodstatnenosti vykonávania náhradnej prepravy na trase z Trenčína
do Chynorian. Samosprávny kraj je kompetentný, aby licenciu
vydal alebo nevydal."
Samosprávny kraj sa však s týmto názorom nestotožňuje. Podľa
riaditeľa úradu trenčianskeho VÚC Pavla Krištofa v tomto prípade
o licenciu žiadať netreba. Ide totiž o náhradnú autobusovú
dopravu, ktorú financujú železnice.
"Železnice poverili vykonávaním služby pre nich súkromnú
dopravnú spoločnosť. Nepovažujeme to za porušenie zákona a
v takomto zmysle budeme aj odpovedať na podnet SAD Trenčín.
Pravdu povediac, boli sme radi, že má vôbec kto voziť ľudí
do práce a do škôl," dodal Pavol Krištof. Náhradnú
autobusovú dopravu za zrušené lokálky zabezpečuje trenčianska
spoločnosť Chorvát, ktorá túto zákazku dostala od Železničnej
spoločnosti priamym zadaním, bez verejnej súťaže.
"Pre železnice vykonávam náhradnú dopravu v tomto regióne
už asi sedem rokov. Mal som na to kapacity, preto som súhlasil,
keď ma oslovili," povedal František Chorvát, majiteľ
dopravnej spoločnosti. "Na tejto trase jazdia štyri
autobusy nonstop od štvrtej rána do jedenástej v noci, okrem
toho som zabezpečil tri posilové spoje od subdodávateľa na úseku
z Bánoviec nad Bebravou do Chynorian."
ZSSK tvrdí, že sa
ocitla v časovej tiesni, preto sa neuskutočnil konkurz na
prepravcu. Podľa jej hovorcu Miloša Čikovského neboli v situácii,
aby si mohli vyberať - mali problém nájsť vôbec niekoho, kto
by bol schopný tieto výkony zabezpečiť. Čikovský zároveň
dodal, že ide o verejné financie, preto sa výberové konanie
musí v krátkom čase uskutočniť. Nevedel však spresniť,
kedy verejnú súťaž vyhlásia.
Autobusy súkromného dopravcu nahradili zrušené lokálky na 49 kilometrov dlhom úseku medzi
Trenčínom a Chynoranmi začiatkom februára.
Zrušia posilnené autobusy
26.2.2003 - Slovenská autobusová
doprava rozhodla, že od 1. marca stiahne dve vozidlá, ktorými
od 3. februára posilnila autobusovú dopravu v Rajeckej doline.
Po obnovení osobnej železničnej dopravy medzi Žilinou a
Rajcom od 17. februára sa totiž väčšina klientov k železniciam
vrátila. „Ide o tých cestujúcich, ktorí majú k bydlisku
alebo k pracovisku bližšie zo železničnej než z autobusovej
zastávky,“ povedal riaditeľ dopravno-obchodného odboru žilinskej
SAD Eduard Vaník.
Podľa analýz SAD využíva vlak zhruba päť percent cestujúcich
v Rajeckej doline. Posilnenie spojov v čase špičky o dva
autobusy na trase paralelnej so železnicou postačovalo na
zabezpečenie prepravy všetkých cestujúcich. SAD je podľa Vaníka
pripravená pružne reagovať a počká na vývoj po skončení
platnosti zmluvy o prevádzke osobnej dopravy na Rajeckej
trati . Uzavrela ju Slovenská investičná a realitná spoločnosť
Žilina na obdobie do 30. apríla.
Železničiarsku škôlku zachovajú
26.2.2003 - Jediná škôlka na
Slovensku, ktorú prevádzkuje Závod služieb železníc, mala z
finančných dôvodov k 1. marcu zaniknúť. Ročná prevádzka
ju totiž vyjde na 2,2 milióna korún, pričom detí železničiarov
je tam menšina. Po vzájomných rokovaniach železníc s mestom
sa však zachráni. Materská škola na Ulici sv. Cyrila a Metoda
nakoniec prejde pod mesto, dnes majú podpísať zmluvu.
Hoci takýto návrh existoval aj predtým, mesto odmietalo platiť
nájomné 180-tisíc korún ročne. „Podarilo sa nám nakoniec
výšku nájomného znížiť, zohľadnili naše pripomienky,“
hovorí primátor Vrútok Ľubomír Bernát. Peniaze musia žiadať
od ministerstva školstva, zvýšený poplatok čaká aj na rodičov
detí.
Primátor naďalej spochybňuje vlastníctvo budovy. Nepozdáva
sa mu postup okresného úradu z roku 1994, ktorý previedol
budovu do vlastníctva ŽSR . Jej hodnota je približne 2,5 milióna a Bernát
si myslí, že vtedy došlo k porušeniu zákona.
Vo Vrútkach fungujú ešte ďalšie tri škôlky, ale ich
kapacita je naplnená.
ZSSK za vlaňajší premierový rok so
stratou 180 miliónov Sk
26.2.2003 16:05 - Železničná spoločnosť
( ZSSK ) uzatvorila vlaňajšie
hospodárenie, ktoré bolo pre ňu po transformácii železníc
premiérové, so stratou 179,82 milióna Sk.
Tento predbežný hospodársky výsledok, ako novinárov
informovalo vedenie ZSSK , bol vykázaný pri celkových nákladoch 27,06
miliardy Sk a výnosoch 26,88 miliardy Sk. Najvýznamnejšou položkou
nákladov bola úhrada za využitie železničnej dopravnej cesty
v prospech partnerských Železníc SR ( ŽSR ) v objeme 8,03
miliardy Sk, za ostatné služby ZSSK uhradila 5,53
miliardy Sk a osobné náklady predstavovali ďalších 5,47
miliardy Sk.
Z celkových výnosov firmy vlastné tržby z prepravy pokryli 18,68
miliardy Sk a zo štátneho rozpočtu získala ďalších 5,190
miliardy Sk. Ku konci roka 2002 ale ZSSK evidovala voči štátu pohľadávky za
výkony vo verejnom záujme v celkovej výške 7,53 miliardy Sk.
Zároveň však k rovnakému času mala spoločnosť aj úvery so
štátnou zárukou len na o niečo menšej úrovni 6,92 miliardy
Sk.
Vlani ZSSK
prepravila spolu takmer 59,5 milióna osôb a 49,863 milióna ton
(t) tovaru. Najprepravovanejšou komoditou bola železná ruda v
objeme 12,194 milióna t, uhlia sa prepravilo 8,875 milióna t a
kovov 7,089 milióna t.
Celkové cudzie zdroje firmy sa k záveru minulého roka dostali
na úroveň 16,23 miliardy Sk. Miera zadlženosti vyjadrená ich
pomerom k vlastným zdrojom ZSSK tak
dosiahla 51 %. Z celkových aktív firmy cudzie zdroje kryli
takmer 34 %.
Priemerný vlaňajší počet zamestnancov ZSSK bol 20 656 osôb.
Založia prvú regionálnu železničnú
spoločnosť na Slovensku
27.2.2003 - Bratislavský samosprávny
kraj spoločne so súkromnými investormi a obcami na Záhorí
založí regionálnu železničnú spoločnosť, ktorá bude prevádzkovať
vládou zrušené trate v bratislavskom regióne.
Rozhodli o tom poslanci zastupiteľstva, ktorí schválili
poslanecký návrh predsedu krajskej dopravnej komisie Romana
Filisteina.
Spoločnosť vznikne najneskôr 6. marca a na obdobie od 7. marca
do 31. mája si od ZSSK zmluvne
objedná prevádzku osobnej dopravy na trati Zohor - Záhorská
Ves . Do 31. marca spoločnosť požiada Štátny dráhový
úrad o vydanie licencie na prevádzkovanie dopravy na tejto
trati. Do 15. mája by mala pod gesciou ministerstva dopravy
uzavrieť zmluvu so ŽSR o
prenájme železničnej dráhy na tratiach Zohor - Záhorská
Ves a Rohožník
- Zohor .
Od 1. júna by spoločnosť mala začať na základe licencie ŠDÚ
prevádzku osobnej dopravy na trati Zohor - Záhorská
Ves a Rohožník
- Zohor pod vlastným obchodným menom.
Od 1. septembra by spoločnosť mala začať na základe vydanej
licenciu prevádzku dráhy na tratiach Zohor - Záhorská
Ves a Plavecký
Mikuláš - Zohor , kde by mala
fungovať osobná aj nákladná doprava. Podľa dostupných
informácií je pracovný názov podniku Bratislavská koľajová
spoločnosť a je pravdepodobné, že sa pri vzniku spoločnosti
stane aj oficiálnym obchodným menom.
Zo stanice bude kultúrna fabrika
27.2.2003 - Občianske združenie
Truc Sphérique zo Žiliny prišlo s netradičným nápadom, ako
využiť zdevastovanú a prázdnu železničnú stanicu na regionálnej
trati Žilina - Rajec . Po rekonštrukcii sa budova zmení na otvorený
kultúrny priestor, známy v európskych mestách ako „kulturfabrik“.
„Môže sa zdať, že projekt rozbiehame len ‚vďaka‘ rušeniu
lokálnych tratí. Ale nie je to tak, o budove sme rokovali so železnicami
už rok, podarilo sa nám dostať ju do nájmu za symbolický
poplatok,“ hovorí Marek Adamov zo združenia. Bohaté aktivity
združenia zamerané na alternatívne formy umenia doteraz
prebiehajú v stiesnených priestoroch v centre mesta, kde sa
musia zmestiť aj výtvarné a pohybové dielne. Kapely,
divadielka a performeri tu vystupujú v najmenšom klubovom
priestore na Slovensku, pomenovanom podľa skutočnej rozlohy v
metroch - 7,7 x 4,4. Napriek tomu dotiahol Truc sphérique do Žiliny
viac zahraničných umelcov ako ktorákoľvek iná inštitúcia.
Rekonštrukcia budovy sa začne v máji a bude stáť približne
päť miliónov, ktoré chcú získať najmä z grantov a od
sponzorov. Kultúrny priestor, ktorý by mal byť aspoň čiastočne
hotový v septembri, bude naďalej fungovať aj ako stanica, bude
tu čakáreň a predajňa lístkov. „Zasiahneme tak oveľa väčšiu
skupinu ľudí, vznikne tu akési multigeneračné centrum,“
hovorí Adamov. V priestoroch stanice má fungovať galéria súčasného
umenia, internetová kaviareň, čitáreň, koncertná a divadelná
miestnosť či tvorivé výtvarné centrum pre deti i dospelých.
Trvanie jednotlivých tvorivých dielní chcú zosúladiť s
grafikonom obnovenej osobnej dopravy medzi Žilinou a Rajcom a
poskytnúť tak kultúrne využitie aj ľuďom z obcí, ležiacich
popri trati.
ANDREA HARMANOVÁ - Železničná stanica Žilina-Záriečie sa od septembra zmení na jedinečný otvorený kultúrny priestor. Počas otváracieho perfomance tu vystúpi 40 umelcov z11 krajín. Stanica má nielen originálnu perspektívu, ale smutne vstúpila aj do dejín. Súčasná budova stojí od roku 1945, už predtým však odtiaľto deportovali slovenských Židov do koncentračných táborov. Neodmysliteľnou súčasťou stanice sú aj 90-roční manželia železničiari Michulkovci, ktorí tu v služobnom byte bývajú od samého začiatku. Zimu trávia u svojich detí, mesto im prisľúbilo náhradné bývanie.
Dzurinda so železničiarmi spomínal
27.2.2003, ROMAN PATAJ - Premiér
Mikuláš Dzurinda zorganizoval konferenciu medzi vládou, železničiarmi
a zamestnávateľmi, lebo pociťoval nedostatok komunikácie.
Stretnutie sa včera začalo idylicky, keď premiér a prítomní
ministri pred úvodným slovom vtipkovali s ostatnými účastníkmi
konferencie.
Prvý prejav mal minister dopravy Pavol Prokopovič, ktorý prečítal
z papiera, potom ho vystriedal Dzurinda. Vysvetľoval nepopulárne
opatrenia vlády na železnici, ktoré sú pre dobro spoločnosti.
„Moje argumenty sú motivované peniazmi, ktoré ľudia platia
zo spoločných daní,“ povedal.
Potom vystúpili zástupcovia železníc a ZSSK . Ich prejavy
sprevádzalo nesúhlasné krútenie hláv železničiarskych
odborárov a poznámky. Najväčšie pobúrenie v ich radoch
vyvolala veta, že sa v tomto roku nebudú na železnici zvyšovať
mzdy. Dôvodom je vykrytie strát spôsobených štrajkom.
„Tak tomuto už nerozumiem,“ komentoval to jeden z odborárov.
Iný hodnotil vystúpenie jedného z vrcholových manažérov
slovami: „To je strašné!“ Nepáčilo sa mu, že ten človek
nie je železničiarom a do spoločnosti prišiel iba nedávno.
S predlžujúcimi sa vystúpeniami pozornosť niektorých poslucháčov
poľavovala. Niektorí z ministrov sa z miestnosti vytratili a už
sa nevrátili.
K slovu sa dostali aj odborári. Úlohy sa vymenili a hlavami nesúhlasne
kýval Dzurinda s ministrom financií Ivanom Miklošom. Ten
odborom vyčítal, že mlčali pri vzniku problémov a vtedy, keď
sa majú riešiť, začínajú štrajkovať.
Dzurinda na záver odborárom vyčítal, že počas celého
stretnutia nevyšli so žiadnou alternatívou. Transformácia železníc
sa podľa neho nemôže urobiť spôsobom „zacvakajte celú
sekeru a potom s tým niečo urobíme“.
Napriek tomu premiér tesne pred odchodom ešte s odborármi chvíľu
besedoval. Spomínal s nimi na svoje železničiarske časy. „Ja
viem, čo je to za biznis,“ hovoril. So všetkými si podal
ruky a spokojne odišiel.
Odborári spokojní neboli. „Skôr sa táto konferencia uberala
tak, aby sa diskutovalo o našom štrajku, a nie o odborných otázkach,“
povedal ich líder Jozef Schmidt. Tvrdil, že železničiari by
konferenciu lepšie prijali, keby sa konala na pôde železníc,
a nie v drahom hoteli Forum.
NBS Berlin - München: Bayerisches
Innenministerium will Tunnel nachrüsten
25.02.2003 - Die ICE-Strecke von Nürnberg
durch den Thüringer Wald nach Erfurt entspricht nach Auffassung
des Bayerischen Innenministeriums nicht den neuesten Sicherheits-Standards.
Das Ministerium warnt, in den 19 Tunnel-Abschnitten könne es bei
Begegnungen zwischen Personen- und Güterzügen zu Unfällen
kommen, bei denen dann keine Hilfe mehr möglich sei.
Innenstaatssekretär Hermann Regensburger verlangt deshalb zusätzliche
Investitionen, gegen die sich die Bundesregierung, die Deutsche
Bahn und Bayerns Verkehrsminister Otto Wiesheu sperren. Die Befürworter
des inzwischen 5 Mrd. EUR teuren Großprojekt befürchten, die ICE-Trasse werde
unfinanzierbar. Dies berichtet die „Süddeutsche Zeitung“.
Bundeskanzler Gerhard Schröder hatte vor seiner Wiederwahl die
Vollendung der Schnellstrecke versprochen, über die spätestens
von 2017 an täglich 48 ICE
und 168 Güterzüge fahren sollen. DB-Chef Hartmut
Mehdorn will mit der Trasse die Reise zwischen München und
Berlin, die derzeit über sechs Stunden dauert, auf weniger als
drei Stunden verkürzen. Das bayerische Innenministerium beharrt
aber auf Nachbesserungen und droht laut Briefwechseln und
Vermerken, die der Süddeutschen Zeitung vorliegen, mit einem
Veto, falls die Sicherheit nicht gewährleistet wird.
Staatssekretär Regensburger beanstandete gegenüber dem
Bundesverkehrsministerium wiederholt „Planungsdefizite“ und
betonte, der bisherige Bauplan für die
Hochgeschwindigkeitstrasse werde von den Innenministerien der Länder
Bayern und Thüringen „aus Gründen der Unfallverhütung
abgelehnt“. Außerdem gehe es darum, die Folgen von Unglücken,
etwa von Bränden, zu mildern. Die Innenressorts sind für den
Katastrophenschutz zuständig und deshalb mit dem Projekt befasst.
Regensburger und sein Ressort verlangen bereits seit Mitte
vorigen Jahres, entweder für jedes Gleis eine eigene Röhre zu
bauen oder in den Tunnel-Abschnitten zwischen den beiden Gleisen
eine so genannte „Mittelwand“ zu installieren. Bisher sind
solche Maßnahmen aber nur in fünf der 19 Tunnelstrecken
vorgesehen. Die DB vermerkte dazu intern, mit diesen Auflagen
werde das Projekt, dessen Kosten in den vergangenen Jahren stetig
gestiegen sind, noch einmal um mehr als 300 Mio. EUR teurer. DB-Vorstandschef
Mehdorn und Eisenbahn-Abteilungsleiter Thomas Kohl aus dem
Bundesverkehrsministerium erklärten am 20. September 2002 bei
einem Treffen mit Regenburger in München, die ICE-Strecke werde „in
Frage gestellt“, wenn eine neue Planfeststellung erforderlich
sei. Das koste Zeit und Geld. Bayerns Verkehrsminister Wiesheu
ergänzte, die Belange des Brand- und Katastrophenschutzes seien
berücksichtigt.
Wiesheus Kabinettskollege Regensburger widersprach aber für das
Innenressort in zwei Schreiben vom Oktober 2002 und Januar 2003
an das Bundesverkehrsministerium. Darin weist der Staatssekretär
auf die 1997 vom Eisenbahn-Bundesamt, das den Zugverkehr
beaufsichtigt, zusammen mit der DB erarbeitete
Richtlinie hin, die für alle neuen Tunnel bindend ist. Demnach
sind bei einem Mischbetrieb zwischen Reise- und Güterzügen zusätzliche
Vorkehrungen gegen Unfälle und deren Folgen erforderlich. Bund, DB
und Wiesheu behaupten dagegen, der Planfeststellungsbeschluss von
1995 müsse wegen der später erlassenen Richtlinie nicht nachträglich
geändert werden, es liege ein „gültiges Baurecht“ vor. Dies
wird vom Innenministerium aber nicht akzeptiert.
ŽSR , , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , FS , FS Trenitalia , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU
Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Kúty , Trnava , Leopoldov , Galanta , Nové Zámky , Štúrovo , Komárno , Prievidza , Nitra , Čadca , Žilina , Martin , Zvolen , Poprad , Košice , Prešov , Čierna nad Tisou , TEŽ , koridory
ĽMJ , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina -
Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová
Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata