Chodiť s mobilom na toalety vo vlaku sa nevypláca
SITA NEW YORK 1. 11.2003 (Reuters) - Používatelia mobilných telefónov sa niekedy sťažujú na to, že služby operátora idú dole vodou, ale mobil istého Newyorčana išiel doslova dole záchodovou misou. Muž cestoval v jednom z prímestských vlakov z Grand Central Station, keď si odskočil na WC, aby si mohol v pokoji zatelefonovať. Telefón mu však spadol do záchodovej misy. V snahe vytiahnuť ho späť strčil ruku do misy, no urobil to tak nešikovne, že sa mu v nej zasekla.
Nakoľko mu pracovníci železničnej spoločnosti Metro-North Railroad nedokázali pomôcť, zastavili vlak a zavolali políciu a hasičov, aby ho vyslobodili. "Záchranná" akcia trvala 90 minút a hasiči museli použiť špeciálne nástroje, ktoré možno vidieť pri vyslobodzovaní ľudí z áut pri dopravných nehodách. "Toalety sú vyrobené z hliníka, takže si viem predstaviť, ako kľačal na kolenách, s vyhrnutým rukávom na košeli a rukou v mise v snahe dočiahnuť svoj mobil," povedal predstaviteľ železničnej spoločnosti Connecticut Metro-North Jim Cameron.
Dodal, že kvôli dizajnu vlakových toaliet mobil pravdepodobne skončil v zbernej nádrži. Trať bola zatvorená a tisíce cestujúcich prišli v ten večer neskoro domov.

Na cestovné dáme opäť viac
Hospodársky denník03.11.2003, Kunik Jozef - V uplynulých dňoch ubehol rok od vymenovania súčasnej slovenskej vlády. Rok je síce dosť dlhý čas, avšak zásadné veci nemožno urobiť, aby sa hneď prejavili aj želateľné výsledky.
Podobná situácia je po roku fungovania nového vedenia aj v rezorte dopravy, pôšt a telekomunikácií. Ambiciózny minister Pavol Prokopovič predstúpil pred novinársku obec v závere minulého týždňa s precíznou štatistikou, bilanciou úspechov, ale aj zatiaľ nedoriešených záležitostí. Zhodnotil proces transformácie v železniciach slovami: "Po nástupe do funkcie som potvrdil, že mojou prioritou je proces transformácie železníc. Po ich rozdelení na dve firmy pokračujeme v schválenom programe najmä zmenami príslušných zákonov, platí to najmä o dráhach, čo umožní ich absolútnu liberalizáciu. Umožníme vstup všetkým subjektom, ktoré o to požiadajú s tým, že chcú podnikať na našich dráhach. Na Slovensku už napríklad vznikla Bratislavská železničná spoločnosť, ktorá sa pokúša podnikať v doprave, podobne vznikla v Žiline spoločnosť, ktorá sa chce zaoberať dokonca integrovaným systémom dopravy atď. Venovali sme sa najmä doriešeniu financovania železníc, pretože tu mal štát značné resty tým, že neplatil za činnosť železníc a nútil ich brať úvery garantované štátom. Situácia dospela až k tomu, že celková zadlženosť železníc sa vyšplhala do výšky takmer 50 mld Sk. Mali sme eminentný záujem situáciu riešiť principiálne. Preto po dohode s MF SR sme od 1.4. prevzali na seba oddlženie oboch podnikov vo výške dlhov, ktoré vznikli v súvislosti s mankom za neplatenie za výkony vo verejnom záujme a nadväzne s úvermi so štátnou zárukou vo výške približne 17 mld Sk. Na druhej strane na prevádzku oboch železničných firiem sme už na rok 2003 vyčlenili pevnú sumu 6,6 mld Sk. Sú určené na financovanie výkonov vo verejnom záujme s tým, že nemajú žiadnu šancu získať od štátu záruku na pôžičku. Spolu so svojimi príjmami musia finančne vystačiť. Dobrú prácu odviedla aj ZSSK a veľmi dobre naštartoval do svojej funkcie aj nový generálny riaditeľ ŽSR . V uplynulých dňoch prezentoval novú organizáciu riadenia, ktorá uvažuje s výrazným zoštíhlením podniku a s prosperitou. Na stretnutí s ministrom sa nehovorilo len o makroekonomických otázkach, ale na rad prišli aj problémy bežného dňa. Jedným z nich je napríklad zvyšovanie cestovného vo vnútroštátnej železničnej a autobusovej doprave. Na budúci rok zaplatíme za cestovný lístok opäť viac. Ministerstvo navrhuje zvýšenie o 10%. Tento rast podľa P. Prokopoviča zodpovedá inflácii, ako aj rastu sadzby DPH. Rezort dopravy však zároveň navrhuje znížiť rozsah žiackych a študentských zliav zo súčasných 70 na 60% ceny týždenného či mesačného lístka. Konečné stanovisko zaujme vláda v závere roka. (krátené)

ČD od příštího roku zdraží o sedm procent nákladní dopravu
Česká tisková kancelářPRAHA 6. 11.2003 - ČD od příštího roku o sedm procent zdraží nákladní dopravu, řekl dnes ČTK předseda Odborového svazu železničářů Jaromír Dušek, který je členem dozorčí rady podniku. Nákladní tarif prý stanovilo představenstvo a informovalo o něm dozorčí radu. Mluvčí ČD Petr Šťáhlavský však tyto informace na dotaz ČTK nepotvrdil. Dráhy podle něj nicméně připravují od poloviny prosince drobné změny v osobní dopravě.
V osobní dopravě tak ČD pokračují v malých úpravách a zjednodušování systému slev z letošního roku. V červenci dráhy zavedly výrazný systém slev především pro skupiny, poté jej ale od října omezily. Důvodem snižování cen je snaha o zastavení odlivu cestujících. Za prvních osm měsíců roku jsou počty cestujících zatím nižší proti plánu o šest procent a proti loňsku o dvě procenta. V nákladní dopravě do srpna dráhy přepravily proti plánu o 1,5 procenta méně zboží, proti loňskému roku však přeprava zboží narostla o čtyři procenta.
Úpravy cen a slev v osobní přepravě se podle Šťáhlavského budou týkat především mezinárodních spojů. Dráhy tak budou reagovat na blížící se vstup České republiky do Evropské unie. Cestování především do sousedních členských zemí EU by tak mělo být od poloviny prosince výhodnější.
Za běžný nákladní tarif, který údajně chce představenstvo zvýšit o sedm procent, jezdí na drahách asi jen pět procent zboží. Naprostá většina především velkých zákazníků má smluvní
ceny. Tlak na cenu nákladní přepravy je podle Šťáhlavského obrovský především ze strany silniční dopravy, ale i jiných soukromých dopravců na železnici.
Mezi nákladní přepravu se řadí a za nákladní tarif jezdí veškeré zboží přepravované nákladními vozy, ale také tzv. spěšniny, tedy různé balíky a dodávky, jež po železnici cestují
bez doprovodu osoby. Nákladní cenu tedy neplatí kolo, se kterým jede cestující. Platí ji ale už balík, který si lidé prostřednictvím drah lidé posílají.

Mzdový růst na drahách doporučí vyjednavačům pracovní skupina
Česká tisková kancelářPRAHA 6. 11.2003 - Pracovní skupina složená ze zástupů odborů a ČD by se měla dohodnout na meziročním růstu mezd, který bude přijatelný pro obě strany. Své doporučení by měla předat zřejmě příští týden týmům, které dnes zahájily v ČD jednání o kolektivní smlouvě na rok 2004. ČTK to řekl místopředseda Odborového sdružení železničářů Jiří Kratochvíl. Odbory požadují růst mezd o deset procent, vedení o tři procenta.
Vyjednavači obou stran se budou scházet pravidelně každé úterý a čtvrtek. Mezitím budou jednat pracovní skupiny o jednotlivých problémových bodech kolektivní smlouvy. Vyjednávání na drahách bude podle Kratochvíla trvat minimálně měsíc.
OSŽ požaduje desetiprocentní nominální zvýšení mezd. Odborová centrála strojvůdců však chce, aby platy rostly rychleji strojvůdcům a výpravčím než ostatním zaměstnancům. Chtějí pro sebe pětiprocentní reálný růst mezd a pro ostatní jen dvě procenta. Podnik navrhl pro všechny tříprocentní nominální růst, což při zhruba stejné očekávané inflaci znamená zachování současné výše reálných mezd.
Pracovní dobu chtějí z dnešních 36 hodin u provozních profesí strojvůdci pouze pro sebe zkrátit na 33 hodin týdně. Argumentují přitom bezpečností. Podnik změny pracovní doby nenavrhl. Naopak chce zkrátit současný počet týdnů dovolené navíc. Některé profese totiž mají dva týdny nad standardní čtyřtýdenní výměru. Podnik chce dát příští rok všem zaměstnancům jen jeden týden navíc. Firma chce také zrušit rekondiční pobyty pro zaměstnance.
Jednotlivé výhody, které mají zaměstnanci nad rámec zákoníku práce na základě kolektivní smlouvy, přinášejí podle výpočtu vedení firmy každému zaměstnanci drah v průměru 3600 korun měsíčně. Podle šéfa železničních odborů Jaromíra Duška však jde o velmi nadnesenou částku.
ČD jsou největším zaměstnavatelem v zemi. V podniku pracuje asi 77 tisíc lidí.

Železnice chcú napriek problémom investovať
Pravda4.11.2003, Morháčová Jana - Železnice Slovenskej republiky pripravujú dva veľké tendre. Pôjde o rekonštrukciu železničných tratí na dvoch úsekoch medzi Bratislavou a Trenčínom v dĺžke takmer 30 km.
Úseky by sa mali prebudovať tak, aby vlaky po nich mohli jazdiť rýchlosťou 160 km za hodinu.
"Ide o rekonštrukcie železničných tratí do podoby, keď by mali spĺňať normy európskych koridorov. Tendre vyhlásime v najbližších dňoch a uzavrieť ich chceme do konca roka," povedal námestník ŽSR pre prevádzku Ladislav Dimun.
Dokončiť sa má trať na 10-km úseku medzi Šenkvicami a Trnavou. Okrem toho sa začne s rekonštrukciou trate medzi Trnavou a Piešťanmi v dĺžke 18 km.
"V budúcom roku sa predpokladá, že do rekonštrukcií tratí a prednostne týchto dvoch úsekov pôjde vyše 5 mld Sk. Približne 1,2 mld zo štátneho rozpočtu a 3,2 mld Sk zo zdrojov predvstupových fondov ISPA," spresnil Dimun.
Podľa riaditeľa Železníc SR Romana Veselku spoločnosť prechádza problémami a obdobím šetrenia, spomínané investície sa však musia realizovať.
"Zaväzuje nás k tomu . Navyše väčšina týchto investícií je spolufinancovaná z predvstupového fondu ISPA a bolo by hriechom tieto prostriedky nevyužiť," povedal riaditeľ železníc Veselka.
Dokončiť modernizáciu trate sa pokúšali železnice už začiatkom roka. Vtedy zrušili tender na výber firmy, ktorá by zrekonštruovala úsek medzi Šenkvicami a Cíferom, pretože tento rok nemali železnice na to dostatok peňazí.
Navyše štátny rozpočet, ktorý pri projektoch financovaných z peňazí ISPA uhrádza minimálne 1/4 nákladov, tento rok nenašiel pre železnice peniaze na nové projekty.
Pôvodne sa uvažovalo, že tento úsek bude stáť asi 117 mil. EUR (4,8 mld Sk). V jarnom tendri predložili ponuky dve súkromné stavebné spoločnosti a obe sľubovali realizáciu za približne 150 mil. EUR (6,2 mld Sk). Preto sa tender nakoniec zrušil.

Nezákonné právo na štrajk
Sme4.11.2003, Leško Marián - Tento týždeň má štrajkový výbor železničiarov rozhodnúť, či bude po deviatich mesiacoch pokračovať v štrajku. Minulý týždeň totiž krajský súd zrušil predbežné opatrenie okresného súdu, ktoré ho prerušilo.
Bez ohľadu na to, ako výbor rozhodne, pokračovať sa bude v niečom, čo by v normálnom právnom štáte nemohlo ani vzniknúť.
Aj Slovenská republika má v ústave dve obligatórne ustanovenia: "Právo na štrajk sa zaručuje. Podmienky ustanoví zákon." Na rozdiel od iných však táto republika ani po jedenástich rokoch nevykonala, čo má v ústave. Zatiaľ prijala len zákon, ktorý ustanovuje iba toľko, že zamestnanci môžu štrajkovať, ak sa pri kolektívnom vyjednávaní zamestnávatelia s odbormi nedohodnú. Táto situácia umožňuje, aby si právo vykladal každý po svojom. Keď v januári vyhlásili železničiari časovo neobmedzený štrajk, štátom ovládané Železnice SR podali žalobu, že je nezákonný, lebo nejde o štrajk, ktorý umožňuje zákon. Odborári sa zas odvolávali na ústavu a na to, že taký štrajk "nie je ústavou zakázaný". Po dlhých mesiacoch sa spor vrátil tam, kde bol na začiatku, na okresný súd. Vo februári totiž ŽSR podávali svoju žalobu opakovane až dovtedy, kým nenatrafili na sudcu ochotného vydať predbežné opatrenie. Krajský súd ho však musel z procesných dôvodov zrušiť. Ako povedala jeho podpredsedníčka, v tej istej veci môže na súde prebiehať len jedno konanie. V čase, keď okresný súd predbežné opatrenie prijal, prebiehali konania tri. Krajský súd o tom rozhodoval tak dlho preto, lebo ŽSR opakovane namietali proti jeho údajnej zaujatosti a vždy sa tým musel zaoberať Najvyšší súd. Táto taktika oddialila štrajk, ale nie problém.
K právne relevantnej odpovedi na otázku, či je postup železničiarov zákonný, nemá táto republika v novembri o nič bližšie, ako mala vo februári, nemá k nej o nič bližšie v roku 2003, ako mala v roku 1992. Nie je to chyba sudcov, ale zákonodarcov, lebo neprijali zákon, ustanovujúci podmienky štrajku. Ak sa ho nedomáhajú ani odborári, tak iba preto, lebo aj im neústavný stav vyhovuje viac ako jasné a striktné pravidlá.

Rakúsky štrajk zastaví aj slovenské vlaky
TASRSme4.11.2003 - Štrajk rakúskych železničiarov plánovaný od polnoci 3.11. do obeda 4.11. zasiahne aj slovenské železnice. Vypravených nebude celkovo 11 osobných vlakov a rýchlikov.
Podľa informácií Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) nebudú v čase štrajku medzi Rakúskom a Slovenskom premávať žiadne osobné ani nákladné vlaky. ZSSK cestujúcim odporúča, aby použili iný druh dopravy, keďže rakúske železnice nezabezpečia náhradnú autobusovú dopravu.
Cestujúci, ktorí si vopred zakúpili cestovný lístok na spomenuté spoje, ho môžu vrátiť na železničnej stanici v mieste jeho zakúpenia. ZSSK aj Železniciam SR skutočnosti o prerušení dopravy oznámilo riaditeľstvo Rakúskych spolkových železníc.
ZSSK ďalej informuje, že ak sa štrajk na rakúskych železniciach skončí v utorok na poludnie, prvý rýchlik z Bratislavy Hlavnej stanice cez Devínsku Novú Ves a Marchegg odíde o jednej popoludní. Z Bratislavy Hlavnej stanice cez Petržalku a Kittsee pravdepodobne odíde prvý rýchlik o 12.50 hodine.

Cestovanie zdražie o desať percent
Sme4.11.2003, Muržicová Iveta - Od nového roka by cesta autobusom či vlakom mala zdražieť o 10%. Navrhuje to ministerstvo dopravy, ktoré svoj návrh 3.11. predložilo rezortu financií. Konečné slovo má pritom koncom roka povedať vláda.
"Cenový nárast si vynútila daň z pridanej hodnoty, ktorá bude od januára vyššia o 5% a zvyšok predstavuje rast inflácie," odôvodnil návrh minister dopravy Pavol Prokopovič. Myslí si, že nárast nebude taký dramatický ako v iných odvetviach napríklad v energetike. Vyššie ceny si však autobusové spoločnosti či železnice nebudú vytvárať sami. Nové cenníky dostanú od ministerstva financií.
V prípade zvýšenia ceny o 10%, zdražie cesta autobusom z Bratislavy do Nitry zhruba o 10 Sk a vlakom o štrnásť. Na trasu Bratislava – Košice si cestujúci v autobuse musia pripočítať 50 Sk navyše.
O viac ako 10% zaplatia študenti aj žiaci. Rezort dopravy chce totiž zvýšiť cestovné, ale súčasne znížiť študentské zľavy. Namiesto dnešných 70%, štát preplatí študentom z ceny týždenného a mesačného lístka o 10% menej.
"Celkovo tak budú študenti platiť o 40% viac," spresňuje hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška. Stokorunový žiacky týždenný lístok do 30 kilometrov vzdialeného mesta, tak bude drahší o 40 Sk. O svoje zľavy majú po novom prísť aj rodiny či zdravotne postihnutí ľudia. Štát im už z ceny lístka nemá preplácať 62,5%, ale iba 50%.
Vyššie cestovné si želá autobusová doprava aj železnice. "Tržby nám stále vykrývajú iba tretinu nákladov. Nové ceny lístkov budú aj tak stále nižšie ako v únii," tvrdí hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Ďalšie zvyšovanie cien cestovného pre vyrovnanie cien s Európou však zatiaľ nepotvrdil.
Viac z peňaženiek cestujúcich chcú aj spoločnosti, ktoré prevádzkujú autobusovú dopravu. "Náklady nám od januára zvýši hlavne zmenená DPH," hovorí ekonomický riaditeľ SAD Bratislava Ľudovít Štiglic. Okrem toho zaplatia spoločnosti o tretinu viac na povinnom zmluvnom poistení a do ceny lístka ešte nepremietli augustové zdraženie nafty.
Zmeny cien rast cestovného vlakom a autobusom o 10% nižšie študentské zľavy, namiesto 70% z ceny týždenného a mesačného lístka bude štát preplácať 60% zľavy rodinám a zdravotne postihnutým klesnú zo 62,5% na 50%

Zo Slovenska nebude vypravených jedenásť spojov, doprava by sa mala obnoviť o trinástej hodine
Hospodárske noviny4.11.2003, Juraj Danielis - Odborári rakúskych železníc dnes budú štrajkovať. Od polnoci do poludnia budú zastavené všetky osobné aj nákladné vlaky Österreichische Bundesbahn ( ÖBB ). Dotkne sa to približne 730-tisíc cestujúcich a očakáva sa, že škody dosiahnu niekoľko miliónov eur. Rakúšania si nezacestujú ani autobusmi spoločnosti Bundesbahn, ktorá je divíziou tamojších železníc.
Napríklad do Viedne si však nezacestujú ani Slováci. "Doteraz sme z vedenia rakúskych železníc nedostali podrobnejšie informácie o organizovaní dopravy," povedal HN včera hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Spoločnosť cestujúcim odporúča použiť iný druh dopravy, keďže nebude dostupná žiadna náhradná preprava. Už zakúpené lístky cestujúci môžu vrátiť na mieste, kde ich kúpili.
Ak sa štrajk na rakúskych železniciach skončí dnes o dvanástej, prvý rýchlik pravdepodobne odíde z bratislavskej hlavnej stanice o jednej. Podľa grafikonu vlakovej dopravy nebude v čase štrajku vypravených 11 osobných vlakov a rýchlikov. Rakúskym odborom nevyhovuje pripravovaná reforma železníc. Podľa návrhu sa má od začiatku budúceho roka ÖBB rozdeliť na štyri samostatné podniky koordinované holdingovou spoločnosťou, čo podľa nich hrubo zasahuje do pracovnoprávnych vzťahov vo firme. Deklarovaným cieľom reformy je znížiť dlh železníc, ktorý sa už vyšplhal na 10,4 miliardy eur. Podobne ako v prípade Železníc SR a Železničnej spoločnosti, plánuje rakúska administratíva časť týchto záväzkov presunúť do štátneho dlhu a postupne znižovať náklady ÖBB . Autobusy spoločnosti SAD Bratislava budú do Viedne premávať štandardne, na všetkých piatich spojoch. Výrazný nápor cestujúcich nečakajú, keďže podľa spoločnosti veľa ľudí svoje cesty do Rakúska zrušilo. Dva rakúske autobusové spoje, ktoré by doobeda mali prísť do Bratislavy, SAD nahradí svojimi autobusmi.
Viedenskú vysokú školu Wirstchaftsuni Wien navštevuje zhruba sedem percent slovenských študentov z celkových zhruba dvadsaťtisíc. Mnohí z nich sa výluke vlakov potešili, keďže im škola absenciu počas štrajku bude akceptovať. "Uvedomujem si však, že keď mi uniknú prednášky, je to pri takomto náročnom štúdiu v môj neprospech," povedal nám Jozef, ktorý vo Viedni študuje ekonómiu. Problémom bude pre slovenských študentov aj v prípade, že do školy prídu, štrajk mestského metra.
Reakcie rakúskych politikov na štrajk: Rakúska strana Slobodných: Odborári železnice nehanebne zneužívajú, chcú si udržať privilégiá.
Komunistická strana Rakúska: Pre štrajk máme plné pochopenie. Reforma rozbíja a privatizuje rakúske železnice.

Strojvůdci chtějí rychlejší růst mezd než u ostatních profesí ČD
Česká tisková kancelářPRAHA 3. 11.2003 - Federace strojvůdců chce pro své členy při jednání o podobě kolektivní smlouvy Českých drah vybojovat vyšší růst mezd, než jaký vedení podniku přizná ostatním železničářům. Podle prezidenta federace Petra Čecháka i vedení podniku uznává, že strojvůdci a výpravčí jsou na dráze z hlediska bezpečnosti nosnými profesemi, a je tedy třeba je také zvýhodnit při odměňování.
Strojvůdci chtějí pro příští rok pětiprocentní reálný růst mezd, ostatním zaměstnancům by se podle nich platy měly zvýšit jen o dvě procenta. Podnik navrhl tříprocentní nominální růst, což při zhruba stejné očekávané inflaci znamená zachování současné výše reálných mezd. Největší odborová centrála na drahách Odborové sdružení železničářů však chce desetiprocentní nominální zvýšení mezd pro všechny.
Společné stanovisko doplněné odlišnými požadavky Federace strojvůdců dnes šest odborových centrál na Českých drahách odeslalo vedení podniku. Podle šéfa OSŽ Jaromíra Duška se požadavky odborů liší také u délky pracovní doby. Strojvůdci chtějí zkrátit svou týdenní pracovní dobu ze současných 36 hodin na 33 hodin. To Dušek nepovažuje za reálné vzhledem k tomu, že strojvůdci pracují s ostatními zaměstnanci ve směnách a mají naplánované společné střídání.
Vedení firmy navrhlo pouze jeden týden dovolené navíc. Dosavadní kolektivní smlouva přitom prodlužuje některým zaměstnancům dovolenou o dva týdny z běžných čtyř týdnů. Firma chce také úplně zrušit rekondiční pobyty pro zaměstnance. Hlavní vyjednavač za ČD Ivo Veselý však uvedl, že vedení firmy hodlá při kolektivním vyjednání s odbory jednat také o tom, zda rekondiční pobyty zrušit zcela nebo jen částečně a jak je zaměstnancům kompenzovat.
Jednotlivé výhody, které mají zaměstnanci nad rámec zákoníku práce na základě kolektivní smlouvy, přinášejí podle výpočtu vedení firmy každému zaměstnanci drah v průměru 3600 korun měsíčně. Podle šéfa železničních odborů Jaromíra Duška však jde o velmi nadnesenou částku.
České dráhy jsou největším zaměstnavatelem v zemi. V podniku pracuje asi 77 tisíc lidí.

ZSSK obnovila dopravu do Rakúska, jej stabilizácia môže trvať niekoľko hodín
TASRBratislava 4. 11.2003 - Krátko pred 13-hodinou vypravila Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s., z bratislavskej Hlavnej stanice rýchlik do Viedne. Išlo o prvý vlak do Rakúska po 12-hodinovom štrajku rakúskych železničiarov.
"Vlak však ostal stáť v stanici Bratislava Petržalka, pretože Rakúske železnice neboli schopné pristaviť rušeň, uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Presne o 13-hodine odišiel z Hlavnej stanice vlak Euroregio cez Marchegg do Viedne.
ZSSK predpokladá, že stabilizácia dopravy medzi Slovenskom a Rakúskom potrvá niekoľko hodín, keďže rakúska strana nemá dostatok rušňov a vlakových čiat. "Platí to najmä pre nákladnú dopravu, o čom svedčí aj skutočnosť, že v smere do Rakúska stojí v našich železničných staniciach 8 nákladných vlakov."
Počas poldňového štrajku nevypravila Železničná spoločnosť 11 osobných vlakov a rýchlikov, rovnako ako niekoľko nákladných vlakov. Ušlý zisk v osobnej doprave odhadol Čikovský na niekoľko desiatok tisíc korún. Určité škody môžu podľa neho vzniknúť aj z mierneho omeškania dodávok tovarov v nákladnej doprave.
"Vzhľadom na dobré vzťahy s rakúskymi železnicami si ZSSK náhradu ušlého zisku pravdepodobne neuplatní, príslušné orgány však k tejto veci ešte nezasadali," povedal hovorca.
Väčšie problémy môžu podľa Čikovského slovenským železniciam spôsobiť dlhšie štrajky. Rakúski železničiari, ktorým sa nepáči pripravovaná reforma v ich sektore už totiž upozornili, že po tomto prvom výstražnom štrajku sa môžu spustiť aj ďalšie dlhodobejšie blokády železníc.
Čikovský upozorňuje, že nebezpečné pre ekonomiku železničných podnikov okolitých krajín sú už štrajky presahujúce jeden deň. "Vtedy už významne začínajú rásť škody v nákladnej doprave. Po viac ako jednodňových blokádach tratí už totiž zákazníci začínajú odstupovať od prepravných kontraktov," dodal.
Rakúski železničiari spustili svoj štrajk o polnoci z pondelka na utorok a ukončili ho v utorok napoludnie. Varovný štrajk bol protestom proti plánovanej vládnej reforme, ktorá by železnice rozdelila do 4 akciových spoločností zastrešených holdingom. Okrem toho má zaviesť nové pracovné právo pre železničiarov, ktorí s tým však nesúhlasia.

Menej cestujúcich
Hospodársky denník5. 11.2003 - Pri navrhovanom 10% zvýšení regulovaných cien cestovného rátajú železnice asi s 2% odlevom cestujúcich. Ich tržby by mali napriek tomu vzrásť asi o 76,8 mil. Sk.
Oznámil to včera (4.11.) generálny riaditeľ Sekcie Železničnej dopravy MDPT SR Dušan Turanovič. Ministerstvo navrhuje na budúci rok dve alternatívy zvýšenia regulovaných cien cestovného v železničnej a autobusovej doprave. Ich spoločným znakom je priemerný rast cestovného o 10% a zníženie zliav časových cestovných lístkov žiakov a študentov zo 70 na 60%. Prvá alternatíva navyše uvažuje aj so znížením zľavy pre zdravotne ťažko postihnutých, ako aj pre rodiča na návštevu dieťaťa zo súčasných 62,5 na 50%. Obyčajné cestovné v prípade autobusovej dopravy v rámci tarifného pásma od 18 do 20 kilometrov by tak malo od začiatku budúceho roka stáť 25 Sk a v rámci tarifného pásma od 46 do 50 km bude cestovné 66 Sk. Čo sa týka časových cestovných lístkov, v rámci tarifného pásma od 18 do 20 km by mali žiaci a študenti za jednosmerný týždenný lístok zaplatiť 50 Sk a obojsmerný týždenný 100 Sk. Mesačný jednosmerný lístok ich bude stáť 200 Sk a mesačný obojsmerný 400 Sk.
Obyčajné cestovné vo vlakoch v tarifnom pásme od 16 do 20 km by malo vzrásť zo súčasných 28 na 32 Sk a v rámci tarifného pásma od 46 do 50 km z 56 na 62 Sk. Cena časového obojsmerného cestovného lístka v pásme od 16 do 20 km by sa mala zvýšiť zo 64 na 86 Sk. Pre tarifné pásmo od 46 do 50 km by sa mala cena obojsmerného lístka zvýšiť zo 168 na 224 Sk. Zvýši sa tiež takzvané evidenčné cestovné za každých ubehnutých 50 km z 1 na 5 Sk. Návrh by vláda mala prerokovať do 10.12., pričom do platnosti by mal vstúpiť od 1.1.2004.

Protestná akcia ochromila železničnú dopravu v krajine a postihla aj medzinárodné vlakové spoje
Národná obroda6. 11.2003 - Štrajk postihol 3000 vlakov vrátane niektorých spojov do ČR. Situácia v železničnej doprave sa postupne vracala do normálu popoludní. Železnice už predtým upozornili, že pri niektorých vlakoch bude treba počítať s meškaním. Zastavenie osobnej železničnej dopravy dopadlo v Rakúsku na niekoľko státisícov ľudí. Niektorí museli cestovať do práce autom, iní si vzali voľno. V mnohých školách chýbalo pri vyučovaní výrazne viac žiakov ako v iných dňoch. Dopravný kolaps na cestách ale nenastal.
Odborári hovoria o vzorne uskutočnenej akcii. Dopad štrajku na cestujúcich bol podľa nich mizivý, lebo ich o ňom informovali s predstihom. Na perónoch čakalo minimum ľudí, prevažne zo zahraničia.
Štrajk vraj podporili všetci zamestnanci. "Neradi siahame k tomuto prostriedku. Nevylučujem ale, že k tejto zbrani siahneme znova," povedal odborový predák Wilhelm Haberzettl. Chystaná reforma železníc predpokladá okrem iného zníženie zamestnanosti o 25% a obmedzenie výhod pracovníkov s cieľom znížiť objem štátnych dotácií pre ÖBB .
Vedenie podniku skúma možnosť, či by mohlo od odborov vymáhať náhradu škôd spôsobených zastavením dopravy. Ich výška nie je zatiaľ vyčíslená. ÖBB odhaduje výpadok príjmov na viac ako 4 mil. EUR.
V jednej veci už je jasné ale teraz. "Isté je, že odbory na seba prevezmú mzdové náklady štrajkujúcich," uviedol v denníku Krone šéf predstavenstva železníc Ferdinand Schmidt. "O ďalších náhradách za spôsobené škody sa bude ešte diskutovať. My sa teraz musíme zamerať na zákazníkov, aby mohli dostať to, za čo si platia a na čo sú zvyknutí." Vláda podrobila štrajk kritike. Štátny tajomník ministerstva dopravy Helmut Kukacka sa vyslovil, že štrajk v skutočnosti nebol príliš úspešný. Generálny riaditeľ ÖBB Rüdiger von Walde označil štrajk ako politicky motivovaný čin.

EIB a MF podpísali zmluvu o modernizácii dopravnej siete
SITABRATISLAVA 6. 11.2003 - Na výstavbu diaľničného úseku Svinia – Prešov a rýchlostnej cesty Rudno nad Hronom v rámci Programu diaľnic a rýchlostných ciest poskytne úver aj Európska investičná banka (EIB). Ako vo štvrtok po podpise dohody o financovaní tohto programu medzi EIB a Slovenskou republikou informoval štátny tajomník Ministerstva financií SR (MF) Vladimír Tvaroška, celkové náklady programu, ktorého prvou fázou je vybudovanie spomínaných dvoch úsekov, sú 705 mil. eur. EIB poskytne úvery v objeme 68 mil. eur, ďalšími 160 mil. eur by mal prispieť fond ISPA.
Diaľničný úsek Svinia – Prešov je súčasťou Paneurópskej cestnej siete E50, ktorá sa postupne modernizuje na parametre diaľnice. Podľa Tvarošku je úver od EIB mimoriadne výhodný najmä vďaka nízkym úrokových sadzbám a flexibilite. "Účasť EIB na týchto projektoch taktiež zaručuje efektívnu realizáciu projektov," dodal. Spolupráca medzi SR a EIB sa podľa Tvarošku po našom vstupe do Európskej únie ( ) ešte zintenzívni, keďže sa Slovensko stane akcionárom európskej banky.
Financovanie projektov v oblasti dopravnej infraštruktúry je podľa viceprezidenta EIB Wolfganga Rotha mimoriadne dôležité. Najdôležitejšie je podľa Rotha dokončiť diaľničné spojenie západ-východ, keďže veľa potenciálnych investorov má záujem ísť na východ SR. "Dôvodom je aj to, že odborných pracovných síl už v bratislavskom regióne nie je tak veľa," dodal Roth. Dokazuje to napríklad aj situácia Volkswagenu, ktorý denne zváža ľudí z okolia 60 kilometrov. Bratislavský región je podľa Rotha ekonomický silný, preto sa treba zamerať na rozvoj dopravných sietí v slabších regiónoch. "Nechceme, aby tu vznikla situácia ako v Nemecku, kde je bohatý západ a chudobný východ," dodal.
Viceprezident EIB tiež vyjadril veľké obavy o schopnosť Slovenska absorbovať po vstupe do finančné prostriedky, ktoré sú preň už teraz určené. Ako dodal, Slovensko dostane po vstupe počas troch rokov každoročne 800 mil. eur na projekty v oblasti infraštruktúry, životného prostredia a ďalšie. Podľa Rotha má banka už skúsenosti s prieťahmi realizácie projektov na Slovensku, a to konkrétne pri financovaní a začiatku výstavby mostu Košická. "Pri tomto projekte trvali prieťahy jeden a pol roka," dodal Roth. Podľa Tvarošku sú obavy o schopnosť štátu spolufinancovať projekty neopodstatnené, keďže napríklad v štátnom rozpočte na budúci rok je viac ako 7 mld. Sk vyčlenených na tento účel. V súčasnosti už sú v rozpočte zakomponované tri projekty, do schválenia rozpočtu plánujú pridať ešte ďalšie dva.

Bývalého ministra Macejku obžalujú v kauze vlaky
Pravda8.11.2003, bum - Vyšetrovanie korupcie pri vlakovom tendri, ktorý v lete 2002 otriasol premiérovou SDKÚ, sa blíži k záveru.
Podľa informácií Pravdy by mal policajný vyšetrovateľ v krátkom čase spracovať návrh na podanie obžaloby voči bývalým funkcionárom MDPT SR vrátane Dzurindovho exministra Jozefa Macejku. Spolu s ním je z korupcie pri tendri obvinený aj bývalý vedúci úradu ministerstva Peter Kľučka a štátny tajomník Michal Balogh.
"Kompletizuje sa spis, v krátkom čase vyšetrovateľ rozhodne o skončení vyšetrovania," potvrdil včera šéf Úradu špeciálneho prokurátora Ján Bernát. Trestnému stíhaniu pre podplácanie a branie úplatku v tomto prípade čelí aj federálny exminister obchodu Jozef Bakšay. Keďže ten je občanom Českej republiky, jeho spis pravdepodobne preberú české policajné orgány. Ďalšie podozrenia v súvislosti s priebehom tendra, o ktorých hovoril v tom čase aj premiér Dzurinda, vyšetrovanie nepotvrdilo. "Neboli zistené skutočnosti na nijaké iné obvinenie," povedal špeciálny prokurátor.
Tender na dodávku 35 ľahkých motorových vlakov vyhlásili Železnice SR ešte v roku 1999. V januári 2002 výberová komisia železníc, ktorej šéfoval premiérov brat Miroslav Dzurinda, vybrala za víťaza konzorcium DMU GTW Slovensko, zložené zo ŽOS Vrútky a švajčiarskej firmy Stadler. Minister Macejko však na základe sťažnosti francúzskej firmy Alstom, ktorá v tendri neuspela, odmietol zmluvu podpísať. Po odvolaní Macejka sa vedenia ministerstva ujal Ivan Mikloš a ten celý tender v septembri 2002 zrušil.
Macejko, Kľučka a Balogh sú obvinení z toho, že spolu s Bakšayom presadzovali francúzskeho uchádzača. Škandál prepukol v júni 2002, keď médiá zverejnili tzv. Kresánkov list adresovaný premiéroví Dzurindovi. Vtedajší poslanec Peter Kresánek v ňom Dzurindu na tender upozorňoval s tým, že pre stranu je jedno, či vyhrajú Švajčiari, alebo Francúzi. Pravosť listu bola neskôr spochybnená, Kresánek svoju úlohu v tendri nikdy jasne nevysvetlil.
Keď Dzurinda pracoval v júni 2002 na Macejkovom odvolaní, vyslovil podozrenie, že skupinka ľudí z vedenia MDPT SR, ale aj z iných kruhov "významným spôsobom v príslušnom tendri zasahovala". Na vlastnú žiadosť bol vtedy vyspovedať na Generálnej prokuratúre, podľa informácií Pravdy tam však o žiadnej skupinke nehovoril. Skupinku spolu s vlakovým tendrom začal Dzurinda spomínať opäť v auguste 2003, keď sa usiloval o odvolanie šéfa NBÚ Jána Mojžiša. "Je tu skupinka, ktorá dlhodobo organizuje takéto nechutnosti vrátane mediálnych kampaní, vrátane takýchto perličiek, ako sú vláčiky, Badžgoň a iné veci," uviedol Dzurinda. Svoje indície o protištátnej skupinke následne oznámil na Úrade špeciálneho prokurátora a ten sa vecou začal zaoberať. Podozrenia z trestnej činnosti voči konkrétnym členom skupinky, ktorých mená Dzurinda odmieta zverejniť, sa však doteraz nepotvrdili.

ČD neodebírají Pendolino, protože vlakům chybí povolení k provozu
Česká tisková kancelářPRAHA 9. 11.2003 - České dráhy odmítly od italské společnosti Alstom odebírat rychlovlaky Pendolino a zároveň za ně přestaly platit. Výrobce totiž nedodal drážnímu úřadu všechny dokumenty, a soupravy tak zatím nemají povolení k provozu. ČTK to dnes řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Uvedení do provozu ale ohroženo není, dodal. Sedm souprav za 4,5 miliardy korun by tak mělo mezi Drážďany a Vídní začít jezdit podle plánu v polovině příštího roku.
Společnost Alstom zatím podle Šťáhlavského nepředložila drážnímu úřadu veškerou dokumentaci, která je potřebná pro schválení provozu souprav. Česká televize v sobotu uvedla, že úřadu chybějí dokumenty o homologaci jedné z částí brzd.
Část brzd není podle ČT odzkoušená, a proto musí mít povolení mezinárodní železniční unie. Předtím ale musí provoz posvětit drážní úřady zemí, ve kterých budou soupravy jezdit. V tomto případě se to týká České republiky, Německa a Rakouska.
Šťáhlavský naznačil, že ale nejde jen o brzdy. "Jsou tam určité věci, ke kterým zatím nebyly předloženy homologační dokumenty," uvedl bez bližšího upřesnění.
Marketingový ředitel firmy Alstom ČR Igor Snopek ČT řekl, že zmíněné brzdy používají i jiné rychlovlaky v Evropě. V soupravách pro ČD je ale firma inovovala, proto potřebují schválení. Podle Snopka firma pouze nestihla veškerou dokumentaci přeložit. Dodal, že ji drážnímu úřadu předá v úterý.
Dráhy zatím převzaly jednu soupravu. Podle Šťáhlavského již drážní úřad povolil jízdy na zkušebním okruhu. Na jaře příštího roku by podle Šťáhlavského měly dráhy zahájit zkoušky souprav s cestujícími. Zkušební jízdy mezi Drážďany a Vídní by měly začít 13. června. Tyto termíny nejsou podle mluvčího drah ohroženy.
Původně měly soupravy, které budou jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině, vozit cestující již před pěti lety. Finanční problémy ČKD, které se v konsorciu s Fiatem a Siemensem na výrobě podílelo, ale zakázku zpozdily. Výrobu tak převzal Fiat, který se později stal součástí Alstomu.

Rodiny od poloviny prosince o víkendech ve vlacích ušetří
Česká tisková kancelářPRAHA 7. 11.2003 - České dráhy zavedou od 14. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, slevu pro rodiny. Dvě dospělé osoby s maximálně třemi dětmi mohou získat rodinnou jednodenní jízdenku platnou na sobotu nebo neděli za 130 korun pro jízdu osobními vlaky nebo za 360 korun na rychlíky či expresy, řekl ČTK mluvčí podniku Petr Šťáhlavský. Dráhy tak chtějí konkurovat především osobním vozidlům.
Například sobotní cesta dvou dospělých a dvou dětí z Prahy do Brna s návratem ten samý den vyjde po slevě rychlíkem na 360 korun. Dosud stejná skupina zaplatila za tuto cestu vlakem i při započítání skupinové slevy 1032 korun. Za stejnou trasu autem by rodina zaplatila přes 600 a nejlevnějším autobusem přes 800 Kč.
Sleva se vyplatí především na delších trasách od 70 kilometrů, řekl Pavel Tesař z tiskového oddělení drah. Rodiny však ušetří například i za výlet vlakem z Prahy do Kutné Hory, kde dosud pořídily zpáteční cestu po skupinové slevě za 392 korun, nyní za stejný výlet rychlíkem zaplatí 360 korun. Děti musejí při využití rodinné slevy prokázat, že jsou mladší 15 let například předložením tramvajenky či jiného dokladu s fotografií.
Zlevněnou rodinou jízdenku budou moci rodiny využít také pro cesty do příhraničí v sousedním Německu. Ve většině vlaků firem, které zajišťují dopravu za česko-německými hranicemi, například až do Drážďan, Řezna nebo Pasova, bude platit zlevněná jízdenka.
Výhodnější bude také cestování na Slovensko. To totiž zruší doplatky za vlaky EuroCity a InterCity, které dosud vybíralo jako jedna z posledních železnic. Slovenské železnice zvýhodní rovněž cestující i malé skupiny při koupi zpáteční jízdenky. Dosud stála zpáteční jízdenka za slovenský úsek dvojnásobek jednosměrné. Pro jednotlivce bude nově o deset procent levnější a pro druhého až pátého člena malé skupiny o 20 procent. Zvýhodněno bude také cestování mladých lidí, držitelů pasů Junior Rail plus, nebo naopak starších osob se Senior pasy.
Levnější bude také zpáteční jízdenka EURegio do Rakouska na trasách z Brna a Českých Budějovic do Vídně, ze Znojma do Vídně a z Českých Budějovic do Lince. Cestujícím, kteří vlastní některou z obchodní karet ČD , se z jízdného sleva zvýší až na 65 procent.
Podle informací odborového předáka Jaromíra Duška plánují ČD od příštího roku o sedm procent zdražit nákladní dopravu. Mluvčí Šťáhlavský však tyto informace na dotaz ČTK nepotvrdil. Za běžný nákladní tarif jezdí na drahách asi jen pět procent zboží. Naprostá většina především velkých zákazníků má smluvní ceny.
ČD za deset měsíců roku přepravily 145 milionů cestujících, což je na úrovni loňského roku. Podle Šťáhlavského se tak potvrdil předpoklad vedení firmy, že jarní propad počtu cestujících se na přelomu října a listopadu vyrovná.

Plány rozvoja infraštruktúry v Poľsku zasahujú až do roku 2015
TREND 45, 06.11.2003 (as) - Hospodárska stratégia poľskej vlády sa sústreďuje aj na rozvoj dlhé roky zanedbávanej hospodárskej infraštruktúry krajiny. Tá zohráva významnú úlohu v snažení o zintenzívnenie hospodárskeho rastu, regionálneho rozvoja a spolupráce so zahraničnými partnermi, o získanie investícií, o zvýšenie exportného potenciálu. Program rozvoja hospodárskej infraštruktúry prekračuje strednodobú hospodársku stratégiu poľskej vlády a zasahuje do rokov 2010 až 2015.
Poľsko má viac ako 250-tisíc ciest s pevným povrchom. Návrh siete poľských diaľnic prijala vláda v roku 2001 ako Program prispôsobovania cestnej a železničnej siete medzinárodného významu štandardom Európskej únie. V pláne je do roku 2005 postaviť 550 km diaľnic, 200 km rýchlostných ciest a 40 mestských obchvatov. Realizácia tohto programu vyjde na približne 10 mld. eur (zhruba 41,5 mld. Sk). V roku 2001 zriadila poľská vláda samostatné ministerstvo infraštruktúry, ktoré koordinuje infraštruktúrne investície.
Poľsko disponuje 22 560 km železničných tratí. Zdokonalenie fungovania železničnej dopravy vyžaduje trvalú reštrukturalizáciu monopolného podniku Poľské štátne železnice (PKP), modernizáciu železničnej infraštruktúry, finančnú sanáciu a oddlženie PKP, privatizáciu niektorých železničných spoločností.
Medzi najväčšie poľské nákladné prístavy patria Gdansk, Štetín, Swinoujscie a Gdynia. Rozšírenie prístavnej infraštruktúry, terminálov a modernizácia obchodného loďstva sú dôležitými činiteľmi rozvoja poľského zahraničného obchodu so zámorskými oblasťami.
V leteckej doprave pôsobia dve najväčšie spoločnosti: Poľské letecké prístavy a Poľské letecké aerolínie LOT, ktoré udržiavajú pravidelnú leteckú dopravu s 29 štátmi. K najväčším poľským letiskám patria: Varšava, Krakov, Gdansk, Poznaň, Vroclav, Štetín a Katovice.
Dĺžka splavovaných vnútrozemských ciest je 3 813 km. Vnútrozemská lodná doprava vlastní 492 dopravných člnov, 81 osobných lodí s takmer 10-tisíc miestami, 236 tlačných remorkérov a 9 vlečných lodí. Najväčšie možnosti na vnútrozemskú dopravu poskytuje rieka Odra a jej prítoky.
Koncepcia reštrukturalizácie ropného sektora ráta s vytvorením vnútorného regulovaného ropného trhu, vychádzajúceho z modelu platného vo väčšine európskych krajín: jeden silný hospodársky subjekt (25 % až 50 % trhu), stredné subjekty (15 % až 25 % trhu) a zvyšok malé subjekty. Strategický význam bude mať zvýšenie dostupnosti k plynovodnej sieti, najmä v malých mestských strediskách a vo vidieckych oblastiach. Rozšírenie lokálnych plynovodných sietí sa stane dôležitým prvkom regionálnej politiky. Na investície v tejto oblasti sa plánuje využiť prostriedky z fondov .
Aj v energetike sa uskutočňuje reštrukturalizácia. Strategickým cieľom je dosiahnuť stabilnú cenovú hladinu energií tak pre tuzemské hospodárstvo, ako aj pre konkurenčnú elektrinu vyrábanú v zahraničí. Jedným zo spôsobov dosiahnutia tohto cieľa je vznik a rozvoj burzy energie, ktorá by sa stala stabilizátorom trhu.

Štrajk poľských železničiarov, plánovaný na 13. novembra, je stále otvorený
TASRVaršava 7. 11.2003 - Ak sa 13. novembra naozaj uskutoční generálny štrajk poľských železničiarov, ďalší dialóg v tejto oblasti sa podstatne spomalí. "Ak chcú rokovať, som vždy pripravený hľadať nové riešenie, štrajk však riešením nie je," povedal poľský minister hospodárstva Jerzy Hausner.
Štrajk odborári železníc avizovali ešte 21. októbra. K tomuto kroku sa rozhodli kvôli slabej podpore rezortu v budúcoročnom rozpočte.
Celou situáciou sa bude ešte 10. novembra zaoberať špeciálna skupina, ktorá prehodnotí stav v poľských národných železniciach PKP. Program reformy železnice predstavia vládnemu výboru 13. novembra, pričom poľský kabinet ho plánuje prediskutovať o 6 dní neskôr.
Informovala o tom poľská tlačová agentúra PAP.

Bulharsko sa bude snažiť prilákať do CEFTA nových členov
Podľa Dzurindu sa krajiny, ktoré vystupujú z CEFTA a vstupujú do EÚ musia snažiť o zrýchlenie ekonomického rastu v Európe
SITABRDO PRI KRANJU 7. 11.2003 - Zástupcovia krajín zoskupenia Stredoeurópskej dohody o voľnom obchode CEFTA sa na svojom poslednom summite v osemčlennom zložení zhodli na tom, že CEFTA by mohla byť otvorená pre všetky krajiny, ktoré už prejavili záujem o liberalizáciu obchodu. Ako uviedol predseda slovinskej vlády a hostiteľ summitu Anton Rot, účastníci sa ďalej dohodli, že budú podporovať Rumunsko, Bulharsko a Chorvátsko na ceste do Európskej únie ( ). Zoskupenie CEFTA budú totiž po vstupe ČR, Slovenska, Slovinska, Maďarska a Poľska tvoriť už len tieto tri krajiny. "Do CEFTA chceme za existencie súčasných kritérií prilákať ďalšie štáty," uviedol predseda vlády Bulharska Simeon Saxe-Coburg-Gotha. Bulharsko prevezme budúci rok predsedníctvo už trojčlennej skupiny CEFTA.
Podľa predsedu vlády SR Mikuláša Dzurindu sa všetky krajiny musia usilovať, aby vytvorili v Európe priestor pre rýchlejší ekonomický rast. "Kľúčom na to sú reformy domáce ale aj európske," povedal Dzurinda. Nie len Slovensko podľa neho potrebuje dôchodkovú, sociálnu reformu, ale platí to pre celú . "Európa nemôže už ďalej stáť na mieste a plytvať peniazmi, ale jej úlohou je zabezpečiť multikultúrne poľnohospodárstvo, modernizovať železnice a ako sme sa zhodli na summite aj investovať viac do vzdelania," dodal Dzurinda.
Všetci zástupcovia krajín potvrdili, že desať rokov CEFTA bolo významnou etapou v ich hospodárskom vývoji. "Príspevok CEFTA bol obrovský nie len v hospodárskych ale aj v politických vzťahoch, a tiež v oblasti vedeckej, technickej a kultúrnej," zhodnotil Rot. Ako dodal, päť vstupujúcich krajín do verí, že onedlho budú všetci členovia CEFTA súčasťou únie. "Všetci súčasní členovia sa budú usilovať, aby zachovali spoluprácu medzi piatimi novými krajinami so zostávajúcimi členmi CEFTA," skonštatoval slovinský premiér.
Rumunsko a Bulharsko sú už v negociačnom procese . Podľa splnomocneného ministra pre obchod Eugena Dijmaresku zostávajúce krajiny musia zachovať pravé hodnoty CEFTA. "To že zostali v zoskupení tri krajiny, neznamená, že stratila svoje hodnoty, musíme určiť kurz pre nové krajiny, ktoré budú chcieť vstúpiť do CEFTA," uzavrel. (krátené)

Čína vybuduje vysokorýchlostnú trať
International Railway JournalZačiatkom budúceho roku začne výstavba vysokorýchlostnej trate Šanghaj - Nanjing. Táto bude súčasťou vysokorýchlostnej trate Šanghaj - Peking, ktorá bude klasickou traťou namiesto pôvodne plánovanej trate pre magneticky nadľahčované vlaky Transrapid .
Nová trať bude mať maximálnu prevádzkovú rýchlosť 350 km/h, t. j. cestovný čas okolo 1 hodiny. To skráti súčasný najrýchlejší cestovný čas cca o 3 hodiny na existujúcej 303 km dlhej trati, po ktorej jazda trvá 4 hodiny a viac.
Na novej trati budú medziľahlé stanice pri Wuxi a možno aj Suzhou. Nová stanica bude vybudovaná na juhu Nanjingu. Tá bude asi 6-krát väčšia, ako tá súčasná a bude v nej aj nové obchodné centrum.

VR sa pustili do redukcií cestovných časov
International Railway JournalSteve Benett - VR budú redukovať cestovné časy kombináciou budovania nových tratí, rekonštrukciou súčasných a novými vozidlami. Veľký objem financií vloží vlastník tratí RHK. Problémom je, že ich cca 5600 km je na 90% jednokoľajných. Trate sú vzhľadom na členitosť terénu "posiate" zákrutami, čo im síce pridáva na zaujímavosti, avšak znižuje atraktívnosť pre cestujúcich.
Tento problém síce nie je riešiteľný "cez noc", avšak tvrdo sa pracuje na vylepšovaní hlavných tratí. Hlavným projekom v súčasnosti je budovanie novej priamej 2-koľajnej trate Kerava - Lahti. Táto 74-kilometrová trať zvýši kapacitu vo východnom Fínsku a zvýši efektívnosť pri využití kapacity existujúcej hlavnej trate z Helsínk na sever cez Tampere.
Nová trať za 331 miliónov EUR (cca 13 mld. Sk) bude mať zmiešanú prevádzku rýchlosťou 220 km/h vlakmi IC a 160 km/h regionálnymi vlakmi. Najrýchlejší cestovný čas Helsinky - Lahti bude skrátený o 44 minút.Priama trať kopírujúca hlavnú cestu do Lahti, prepraví do roku 2010 4,3 mil. cestujúcich. Výstavba začala koncom roku 2002 počiatočným mostom a zemnými prácami. Elektrifikačné práce začali minulý mesiac, kompletná trať má byť hotová v roku 2006.
Trať Helsinki - Kerava - Lahti bude treťou vo Fínsku pre prepravu cestujúcich rýchlosťou 200 km/h alebo vyššou, nasledovať bude rekonštrukcia tratí Helsinki - Turku a Helsinki - Tampere. (krátené)

Renovácia súprav X 2000
International Railway JournalSteve Benett - Švédske železnice SJ investujú 500 mil. SKr do renovačného programu 32 vysokorýchlostných naklápacích súprav X 2000 . Modernizácia nastane aj pre 11 súprav spoločného podniku SJ a Nórskych štátnych železníc NSB Linx. lanou časťou projektu je však 32 súprav SJ, ktoré majú v súčasnosti 12 rokov a veľmi potrebujú renováciu.(krátené)


Strana vytvorená: 11-XI-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0345.htm)