Správy ZSSK:

Ďalšie strategické podniky požadujú ukončenie štrajku
Štrajk železničiarov (25)
Železničná spoločnosť, a. s.BRATISLAVA (3.2.2002) – Centrálny štrajkový výbor od nedele dostáva alarmujúce prípisy, v ktorých strategické podniky apelujú na ukončenie neobmedzeného štrajku na železniciach. Dnes od skorých ranných hodín k nim pribúdajú ďalšie.
Hornonitrianske bane Prievidza, a. s. sú dominantným výrobcom a predajcom hnedého uhlia na Slovensku a prepravu zabezpečujú po železnici. Štrajk negatívne ovplyvnil tržby za uhlie, znemožňuje plnenie podpísaných kúpnych zmlúv a zhoršuje zásobovanie obyvateľstva, škôl, nemocníc, teplární a iných prevádzok. Zároveň stavia spoločnosť do polohy neseriózneho obchodného partnera.
Podľa informácií od Ing. Pavla Plevu, riaditeľa firmy Aquachemia, s. r. o., Žilina, stráca ich spoločnosť denne 7 miliónov korún. Prípadná odstávka a opätovné rozbehnutie výroby by vzhľadom ku komplikovanému chemickému procesu trvali niekoľko dní.
Firme SLZ Chémia a. s., Hnúšťa okrem finančných strát pri pretrvávaní štrajku hrozí samovznietenie s následným požiarom. Ohrozená je expedícia esterov kyseliny octovej pre obchodných partnerov v Českej republiky. Zároveň hrozí do dvoch dní odstavenie výroby drevného uhlia, čo je nosný výrobný program spoločnosti.
V prípade nesplnenia tejto požiadavky ukončiť štrajk, požadujú preplatenie všetkých škôd a ušlých ziskov u Železničnej spoločnosti, a.s.

Straty v nákladnej preprave budú mať dopad na celú ekonomiku Slovenska
Štrajk železničiarov (7)
Železničná spoločnosť, a. s.BRATISLAVA (30.1.2003) – Železničná spoločnosť, a. s. ( ZSSK ) prepraví denne 973 nákladných vlakov, z toho 692 vlakov vnútroštnej prepravy a 281 vlakov medzinárodnej prepravy. V dôsledku štrajku s úplným zastavením nákladnej dopravy bude ZSSK nútená v najbližšom čase vydať zákaz prepravy vlakov, čo spôsobí zastavenie vnútroštátnych, medzinárodných a tranzitných tovarových tokov. Situácia je o to vážnejšia, že odbory vyhlásili nepretržitý štrajk a neurčili, kedy ho ukončia. Preto ani Železničná spoločnosť nevie povedať svojim zákazníkom, ako dlho bude štrajk trvať a či si majú zabezpečiť prepravy iným spôsobom. Bráni sa vydať zákaz prepravy predčasne, aby jej nevznikli obchodné straty. Pokiaľ ho ale nevydá včas, môže sa stať, že sa v sieti ŽSR sústredí veľa záťaže vo vozňoch cudzích železničných správ, a to zaťaží spoločnosť vysokými poplatkami za nájom cudzích vozňov.
Železničná spoločnosť si doteraz budovala imidž spoľahlivého obchodného partnera, jej dobrá povesť však bude štrajkom spochybnená, pretože nemôže zákazníkom garantovať objednanú prepravu tovarov, resp. tranzit cez republiku. Štrajk spôsobí, že susedné železnice budú hľadať iné cesty na prepravu tovarov, ktoré doteraz prepravovali cez územie Slovenska. Ozývajú sa už aj rozhodujúce strategické podniky, ktoré sú na železničnej preprave závislé, napr. Slovnaft Bratislava, U.S. Steel Košice, Slovalko Žiar nad Hronom, Elektrárne Vojany a mnohé teplárne. Tieto podniky si budú musieť zabezpečiť v prípade štrajku náhradný spôsob dopravy. Treba však upozorniť, že elektrárne a teplárne nie sú schopné zabezpečiť si náhradný spôsob dopravy. Výpadok tepla alebo dodávok elektriny do domácností, podnikov a iných prevádzok môže pritom spôsobiť nedozierne následky. Jednou z priorít ZSSK je naplno využívať kapacity Východoslovenských prekladísk, ktoré majú strategický význam vo vzťahu k ekonomike štátu. Štrajkom by ZSSK prišla aj o tieto výkony pri prekládke v centrách na východe republiky. Ak sa štrajk uskutoční, spoločnosť stratí na tržách v nákladnej preprave cca 66 miliónov korún a hrozí zníženie objemu prepravovaných a prekladaných tovarov v budúcnosti.

Riziká štrajku pre strategické podniky na Slovensku

Železničná spoločnosť, a. s.Slovnaft, a.s.
obmedzenie výroby
ohrozenie zásobovania východného Slovenska pohonnými hmotami
prechod prepráv produkcie na lodnú a potrubnú dopravu
denné straty - 80 miliónov Sk
znižovanie výroby , po desiatom dni zastavenie výroby

Žiar nad Hronom - hlinikáreň
obmedzenie výroby
ohrozenie plánovanej väčšej exportnej dodávky
zastavenie výroby, strata trhov a odhadované straty s tým súvisiace cca 2 mld. Sk.

US Steel Košice
US Steel nevydá oficiálne čísla vo vzťahu k potenciálnym stratám
86 % produkcie US Steel je realizovaných železničnou prepravou
priemerná denná fakturácia pre produkciu US Steel cca 3,0 mil Sk.
predpokladaná kapacita skladových kapacít - 3 dni

Zvolenská teplárenská
zastavenie dodávok tepla pre cca 9 200 bytov a cca 30 000 obyvateľov Zvolena

Želba a.s.
zastavenie prevádzky spôsobí krach firmy

Lesy SR (región Zvolen)
v prípade štrajku 4 dňového hrozí strata cca 17 miliónov Sk
v prípade štrajku 10 dňového hrozí strata cca 42 miliónov Sk

Slovenské magnezitové závody Jelšava
denný výpadok 800 ton, sobota. nedeľa denne 600 ton,
vývoz denne 800 ton
priame starty 6 mil denne, následné sa pohybujú v desiatkách milionov denne

KRONOSPAN Šarišské Lúky
do 3 dni žiadna strata, potom strata 5 mil. Sk denne

VOLKSWAGEN SLOVAKIA Bratislava
krízový štáb hľadá náhradné riešenie. Presnú škodu vyčísliť zatiaľ nevedia
v prípade, že štajk bude trvať aj v pondelok zmluvné dodávky budú presmerované cez OBB alebo ČR.

SWEDWOOD s.r.o. Závažná Poruba
po jednom dni štrajku zastavenie výroby
strata za 4 dni 14,0 mil. Sk
strata za 10 dní 35,0 mil. Sk

SCP a.s. Ružomberok
po dvoch dňoch štrajku zastavenie výroby
strata za 4 dni 96mil. Sk
strata za 10 dní 240 mil. Sk

SPECIALTY MINERALS SLOVAKIA s.r.o. Ružomberok
po štyroch dňoch štrajku zastavenie výroby
strata za 4 dni 24,0 mil. Sk
strata za 10 dní 60,0 mil. Sk

Martinská Teplárenská a.s. Martin
do cca 10 dní žiadne väčšie škody
strata za 4 dni žiadna
strata za 10 dní - nevykurovanie mestkých častí pre obyvateľov, následne poškodenie rozvodných systémov odhadovaná škoda 100 mil Sk

DOLVAP s.r.o. Varín
odstavenie výroby po 24 hodinách a ohrozenie výroby NH a.s. Ostrava, TŽ a.s. Třinec a sklárne Teplice
straty za 4 dni - 4,0 mil. Sk
straty za 10 dní - 10,0 mil. Sk

TENTO a.s. Žilina
po 12 hodinách zastavenie výroby
straty za 4 dni - 60,0 mil. Sk
straty za 10 dní 150 mil. Sk

AQUACHÉMIA a.s. Žilina
obmedzenie výroby
straty za 4 dni 22,0 mil. Sk
straty za 10 dní 55,0 mil. Sk

Cementáreň a.s. Lietavská Lúčka
pozastavenie expedície
po 10 dňoch zastavenie výroby
straty za 4 dni 10,0 mil. Sk
straty za 10 dní 25,0 mil. Sk

DOLKAM a.s. Rajec - Šuja
odstavenie výroby po 48 hodinách a ohrozenie výroby NH a.s. Ostrava, TŽ a.s. Třinec a sklárne Poľsku
straty za 4 dni 4,0 mil. Sk
straty za 10 dní 10,0 mil. Sk

Continetnal Matador a.s. Púchov
odstavenie výroby do 24 h
straty za 4 dni 40,0 mil. Sk
straty za 10 dní 100,0 mil. Sk

VETROPACK s.r.o. Nemšová
obmedzenie výroby
straty za 4 dni 15,0 mil. Sk
straty za 10 dní 28,0 mil. Sk

Volkswagen Bratislava
zastavenie prevádzky
94 % prípravy a odvozu produkcie je železnicou

Duslo Šaľa
zastavenie výroby

Tretie kolo rokovaní medzi Dozornou radou ZSSK a centrálnym štrajkovým výborom
Štrajk železničiarov (14)
PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., riaditeľ odboru komunikácie, e-mail: Cikovsky.Milos@slovakrail.sk
Železničná spoločnosť, a. s.BRATISLAVA (31.1.2003) – Dnes o 17. hodine sa skončilo tretie kolo rokovaní medzi Dozornou radou Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) a centrálnym štrajkovým výborom (CŠV) odborových centrál na železnici. Dozorná rada ZSSK opätovne predložila návrhy o možnosti riešenia redukcie osobnej dopravy na regionálnych tratiach s tým, že tieto otázky posúdi komisia, zostavená zo zástupcov železníc, odborov a vyšších územných celkov. Napriek snahe o odvrátenie štrajku, k dohode medzi oboma stranami nedošlo. CŠV dal ultimatívne podmienky, že neustúpi od štrajku, ak sa od 2.2.2003 nezastaví účinnosť redukovaného grafikonu vlakovej dopravy.
ZSSK ev šte nemôže presne vedieť v akom rozsahu sa štrajk uskutoční, predpokladá však, že železničné stanice a trate budú prevádzke. Generálny riaditeľ ŽSR totiž nariadil zamestnancom ŽSR pracovať a ak budú trate v prevádzke, ZSSK je schopná zabezpečiť aspoň najdôležitejšie prepravy.
ZSSK v tomto čase robí opatrenia, aby umožnila pracovať tým zamestnancom, ktorí nechcú štrajkovať a podľa toho prispôsobila turnusovú službu.

Vrátenie cestovného v čase štrajku
Štrajk železničiarov (15)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (31. január 2003) - Ak sa dnes o 23.00 hodine začne nepretržitý štrajk, ktorý avizuje Centrálny štrajkový výbor odborových centrál, osobná aj nákladná doprava bude na
celom území Slovenska ochromená. V súvislosti s vrátením cestovného Železničná spoločnosť ( ZSSK ) bude postupovať ako v čase prvého štrajku, ktorý bol v stredu (29. januára).
Ak si cestujúci zakúpil lístok v predpredaji a neuskutoční cestu pre štrajk, predloží nepoužitý cestovný lístok v pokladni železničnej stanice, v ktorej si lístok zakúpil a ZSSK mu vráti celú sumu cestovného. Ak si cestujúci zakúpi obyčajný cestovný lístok počas trvania štrajku a rozhodne sa pre túto mimoriadnu situáciu necestovať, má nárok na vrátenie plnej výšky cestovného. Musí však v ten istý deň odovzdať cestovný doklad pred nástupom cesty vo výdajnom mieste železničnej stanice, kde si ho zakúpil.
Cestujúci, ktorí sa pre štrajk rozhodnú, že nedocestujú až do svojej cieľovej stanice, môžu požiadať sprievodcu o pečiatku na cestovný lístok s odôvodnením, že predčasne ukončia cestu. O pečiatku môžu tiež požiadať vo výdajni cestovných lístkov v stanici, v ktorej predčasne vystúpia. Výdajňa cestovných lístkov odošle týmto cestujúcim reklamačnú prihlášku a Odúčtovňa tržieb železníc ZSSK im do 30 dní vráti alikvotnú časť zvyšku cestovného.
Cestujúcim, ktorí majú časové cestovné lístky (mesačné, týždenné, štvrťročné) na vnútroštátnu prepravu, sa predĺži ich platnosť o taký počet dní, koľko bude trvať štrajk. Ide len o tie časové cestovné lístky, ktoré sú platné počas štrajku. Ak cestujúci, ktorý má časový cestovný lístok, požiada o vyplatenie alikvotnej čiastky za neprecestované dni v čase jeho platnosti, vo výdajni cestovných lístkov mu vyplatia cestovné formou návratky alebo reklamácie.
Časové medzinárodné cestovné lístky (týždenné, mesačné) v preprave ZSSK - ÖBB , ktoré cestujúci pre štrajk nevyužijú, im v pokladni potvrdia a na základe tohto potvrdenia si môžu uplatniť návratok alikvotnej čiastky cestovného lístka v Odúčtovni tržieb železníc v Košiciach.

Uvádzame z predbežného opatrenia o prerušení štrajku
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: Cikovsky.Milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (4.2.2003) - V pondelok vydal Okresný súd Bratislava I predbežné opatrenie, ktorým nariadil prerušenie štrajku železničiarov dovtedy, kým právoplatne nerozhodne o jeho prípadnej nezákonnosti.
Predbežné opatrenie bolo vydané na základe návrhu oboch železničných spoločností, ktoré v návrhu uviedli, že štrajk nemá oporu v zákone, že hrozí ekonomická a hospodárska škoda obrovského rozsahu. Ďalej, že štrajkom dôjde k ohrozeniu života a zdravia tretích osôb (nevykurované byty, nemocnice,), že budú ohrozené oprávnené nároky a záujmy tretích osôb a že štrajkom vznikne mimoriadna situácia bezprostredne ohrozujúca život a zdravie ľudí.
V dokumente uznesenia sa uvádza, „že z pojmu predbežné opatrenie vyplýva, že sa ním predbežne a dočasne upravujú pomery účastníkov, zabezpečujú sa ich nároky, ktoré im neboli zatiaľ právoplatné priznané, a to za predpokladu, že je osvedčená danosť návrhu, ktorého sa má predbežné opatrenie týkať za predpokladu, že je to potrebné a účelné. Účelom predbežného opatrenia je dočasná úprava pomerov účastníkov. Neznamená to, že by bolo možné predbežné opatrenie vydať len na základe návrhu bez toho, aby boli osvedčené aspoň základné skutočnosti, potrebné pre záver o pravdepodobnosti nároku, ktorého mu sa má poskytnúť predbežná ochrana, ako je osvedčenie, že je tu nebezpečie bezprostredne hroziacej škody. Podmienkou pre nariadenie takéhoto opatrenia je len také osvedčenie, že bez okamžitej a dočasnej úpravy pomerov by bolo právo účastníkov ohrozené. Nebezpečie hroziacej ujmy musí byť bezprostredné a konkrétne“.
V dokumente sa ďalej uvádza, že aj právo na štrajk musí byť vykonané spôsobom ktorý šetrí ako práva osôb na štrajku nezúčastnených, tak práva zamestnávateľa. Skutočnosť, že sa niekto zúčastní štrajku ho neoprávňuje k tomu, aby nad mieru nevyhnutnú pre realizáciu práva na štrajk, obmedzoval práva iných.
Keďže zúčastnené strany na štrajku, „zamestnávateľské organizácie, ako aj odborové organizácie doposiaľ k dohode nedospeli a navrhovateľ podľa názoru súdu dostatočným spôsobom preukázal naliehavosť nevyhnutnej dočasnej úpravy pomerov účastníkov hrozbou vzniknutej škody veľkého rozsahu, ktorá je zjavne neprimeraná k následkom, ktoré boli dôvodom vyhlásenia štrajku“, súd návrhu navrhovateľov vyhovel a rozhodol o prerušení štrajku.
V časti návrhu, ktorým sa navrhovateľ domáhal, aby súd odporcom uložil, aby sa zdržali akéhokoľvek konania, ktorým by mohol začať akýkoľvek štrajk, súd návrh zamietol ako nedôvodný, keď bol toho názoru, že takéto rozhodnutie vzhľadom na to, že je nevykonateľné a bolo by vážnym zásahom do ústavou chránených ľudských práv na štrajk.
Proti tomuto uzneseniu je prípustné odvolanie v lehote 15 dní odo dňa jeho doručenia na podpísanom súde.

Dopravu do Wiedne zabezečujú autobusy
Štrajk železničiarov (22)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (02. februára 2003) – Náhradu za štrajkom prerušenú medzištátnu osobnú dopravu na trati Wien Südbahnhof – Petržalka a späť začala od soboty rakúska strana zabezpečovať náhradným autobusovým spojením. Autobusy nahradili zatiaľ tri páry rýchlikov na tejto trati. Ich odchody a príchody sa riadia podľa platného grafikonu vlakovej dopravy.

Prvá dohoda so samosprávnym krajom
Štrajk železničiarov (23)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (02. februára 2003) - Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Ľubomír Roman a predseda Predstavenstva a generálny riaditeľ Pavol Kužma podpísali dnes zmluvu o prevádzkovaní osobnej dopravy na trati Zohor – Záhorská Ves. Železničná spoločnosť a. s. sa v nej zaväzuje zabezpečiť železničnú osobnú dopravu za dohodnutú úhradu straty. Cena cestovných lístkov sa na tejto trati nemení, v platnosti zostávajú doterajšie tarifné podmienky. Doposiaľ tu premávalo 22 vlakov za 24 hodín, ktoré v špičkách prepravovali okolo 140 pasažierov. Podľa nového grafikonu pôjdu na tejto 14 kilometrovej trati dva vlaky v rannej špičke, dva vlaky v popoludňajšej špičke a jeden vlak vo večerných hodinách, a to oboma smermi. ZSSK je pripravená na zavedenie tejto dopravy od 3. februára.

Na železnici sa naďalej nepracuje
Štrajk železničiarov (24)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (03. februára 2003) - Na železnici sa naďalej nepracuje, všetky vlaky stoja, s výnimkou širokorozchodnej trate, po ktorej prišli do Hanisky pri Košiciach dva nákladné vlaky s rudou a opačným smerom na Ukrajinu odišli tri nákladné vlaky s prázdnymi vozňami. V sieti ŽSR je odstavených 62 nákladných vlakov a niekoľko stovák vozňov je odstavených na vlečkách podnikov. V Českej republike stojí smerom na Slovensko 21 nákladných vlakov, okrem iného uhlie do žilinskej a martinskej teplárne, kde majú zásoby už len na niekoľko dní, a komponenty na výrobu automobilov pre bratislavský Volkswagen. V Poľsku čaká na prijatie na Slovensko 27 nákladných vlakov, na Ukrajine 20 a v Maďarsku 9 vlakov.
Aj keď predseda Predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK a predseda Bratislavského samosprávneho kraja podpísali včera zmluvu o prevádzkovaní osobnej dopravy na trati Zohor - Záhorská Ves, osobné vlaky dnes v dôsledku štrajku nepôjdu.
Jediným miestom, kde štrajkujúci predstavitelia odborových centrál boli včera ochotní diskutovať, bola večerná televízna beseda STV. Dnes predpoludním o 10 h sa očakávajú rokovania v budove generálneho riaditeľstva železníc na Klemensovej 8, kde boli pozvaní predstavitelia všetkých odborových centrál na železnici.

Zásoby strategických podnikoch rapídne klesajú
Štrajk železničiarov (21)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (02. februára 2003) - Centrálny krízový štáb sa priebežne snaží zabezpečovať dopravu a prepravu surovín a materiálov pre strategické podniky udržaním prevádzky nákladnej dopravy. S postupujúcimi hodinami nepretržitého štrajku sa začínajú napĺňať všetky riziká, na ktoré štrajkujúcich dôrazne upozorňovali vedenia oboch železničných spoločností.
Podľa získaných informácií výroba spoločnosti U. S. Steel Košice, s.r.o., (USSK) pokračuje. Aby efektívne využili čas a minimalizovali dopad odstavenia nákladnej železničnej dopravy, presúvajú v U. S. Steel plánované opravy na skoršie termíny. Taktiež hľadajú náhradné alternatívne riešenia tam, kde to situácia umožňuje. Situáciu okolo štrajku pozorne monitorujú a prispôsobujú tomu prevádzku spoločnosti.
Železničná spoločnosť, a.s. ( ZSSK ) upozornila, že neobmedzený štrajk sa dotkne aj jej vzťahov s U. S. Steel. Až 86 % produkcie U. S. Steel sa totiž realizuje železničnou prepravou, priemerná denná fakturácia ZSSK pre produkciu U.S. Steel je približne 3 mil. Sk. Preto sa ZSSK snaží zabezpečovať pravidelný prísun surovín do tohto strategického podniku. Pokiaľ ide o výstupné suroviny z U.S. Steel, robia sa všetky opatrenia, aby exportná produkcia išla odklonom cez prechod Hidasnémeti do Maďarska.
V dôsledku štrajku železničiarov sa v rafinérskej spoločnosti Slovnaft, a.s., Bratislava hromadia vyrobené produkty. Kumulujú sa tu pripravené zásielky a stoja aj tie, ktoré spoločnosť stihla umiestniť v ústrednej nákladnej stanici v bratislavskom Prievoze. S cieľom zásobovať Slovensko využíva spoločnosť aj iné spôsoby prepravy, ako je napríklad cestná nákladná doprava a produktovod. Žiaľ cez celé Slovensko vozia autocisterny PHM z Kľačian pri Nitre pre východ Slovenska. Ak by štrajk železničiarov trval menej ako štyri dni, spôsobil by spoločnosti Slovnaft výpadok denných tržieb vo výške 80 mil. Sk. Po desiatich dňoch štrajku by Slovnaft musel hlavnú výrobu odstaviť úplne, čo by denne znamenalo stratu tržieb vo výške stoviek miliónov korún.
Podobne sú na tom aj ďalšie spoločnosti. Duslo Šaľa má zásoby len do pondelka. Kapa Štúrovo, a.s. oznámila, že im štrajk spôsobí problémy, ak bude trvať dlhšie než tri dni. Dodávky drevnej hmoty sú pre nich – najmä v zime - kľúčové. Tepláreň Žilina a Martin majú zásoby ešte na 4 dni.
Novácke chemické závody, a.s. - exportná firma, ktorej 86 % produkcie je predávaná do štátov krajín Európskej únie - nekompromisne požadujú okamžité obnovenie nákladnej železničnej prepravy od ZSSK V prípade nesplnenia tejto požiadavky, chcú preplatenie všetkých škôd a následných škôd uplatňovať u Železničnej spoločnosti, a.s.

Spoločné nariadenie pre zachovanie bezpečnosti
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský hovorca Železničnej spoločnosti a.s.; Mgr. Ján Keresteš hovorca Železníc SR - Generálny riaditeľ Železníc SR Ing. Ladislav Saxa a predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti, a.s. Ing. Pavol Kužma vydali dnes spoločné nariadenie pre zachovanie bezpečnosti železničnej prevádzky, cestujúcich, ochrany prepravovaného tovaru a majetku počas ohláseného štrajku.
V nariadení sa okrem iného uvádza, že zamestnávateľ nebude brániť zamestnancom zúčastniť sa na štrajku, ale takisto účastníci štrajku nebudú brániť vykonávať prácu tým zamestnancom, ktorí nebudú štrajkovať. Účasť na štrajku sa posudzuje ako prekážka v práci, za ktorú neprislúcha účastníkom mzda, ani náhrada mzdy.
Po štyroch dňoch rokovania sa železničným spoločnostiam podarilo uzavrieť dohodu o podmienkach štrajku tak, aby bola zachovaná bezpečnosť cestujúcich a majetku železníc. Centrálny štrajkový výbor odborových centrál pristúpil na to, aby niektoré diaľkové rýchliky boli vykurované, aby priestory železničných staníc, vestibuly a čakárne zostali otvorené a sprístupnené a aby sa ešte do začiatku štrajku všetky vlaky stiahli do železničných staníc. Mimoriadne udalosti bude riešiť ústredný krízový štáb železničných spoločností v spolupráci s centrálnym štrajkovým výborom. Zúčastnené strany sa dohodli, že právo na štrajk nemajú príslušníci a zamestnanci hasičských zborov, príslušníci a zamestnanci záchranných zborov.
Pred začiatkom štrajku vlakoví dispečeri zabezpečia odstavenie vlakov osobnej a nákladnej dopravy v železničných staniciach.
Ani jeden medzinárodný rýchlik nebude zrušený, ich jazda bude prerušená na príslušnej železničnej stanici a po skončení štrajku budú pokračovať v ceste.
Z 80 vnútroštátnych rýchlikov bude 15 zrušených, trasa 4 rýchlikov bude skrátená, ostatné pôjdu zmeškané.
Pri obnovovaní prevádzky po skončení štrajku budú uprednostnené medzinárodné EC a IC vlaky, po nich budú vypravované rýchliky, zrýchlené a osobné vlaky.
Všetky osobné vlaky medzi 3.00 a 9.00 budú vo väčšine prípadov zrušené, niektoré pôjdu zmeškané. O jazde vlakov v regiónoch budú rozhodovať regionálne krízové štáby v Trnave, Žiline, Košiciach, Zvolene. Cestujúci budú o ich rozhodnutiach priebežne informovaní prostredníctvom staničného rozhlasu, vývesných tabúľ a inými dostupnými informačnými prostriedkami.

Železničná osobná doprava sa zastaví na celej sieti ŽSR
Štrajk železničiarov (13)
Železničná spoločnosť, a. s.BRATISLAVA (31.1.2003) - V prípade štrajku sa zastaví osobná vlaková doprava na celej sieti ŽSR . Všetky medzinárodné vlaky, ktoré premávajú cez územie Slovenska budú odstavené na hraniciach. Medzinárodné vlaky osobnej dopravy, ktorých jazda začína pred 23.00 hodinou, budú odrieknuté takto:

R 222 Vihorlat z Košíc do Prahy s odchodom o 22.20, R 336 Báthory z Budapešti do Varšavy s odchodom o 19.25, R 337 Báthory z Varšavy do Budapešti s odchodom o 20.58, R 380 Cracovia z Budapešti do Krakova s odchodom o 19.06, R 381 Cracovia z Krakova do Budapešti s odchodom o 22.40, R 424 Laborec z Medzilaboriec do Prahy s odchodom o 17.18 pôjde len v úseku Humenné – Žilina a Os 3288 z Považskej Bystrice do Horného Lidča s odchodom o 22.25.

Počas štrajku železničiarov nepôjdu vo vnútroštátnej osobnej doprave žiadne vlaky. Zástupcovia Železničnej spoločnosti a ŽSR sa s Centrálnym štrajkovým výborom dohodli, že 10 vlakov osobnej dopravy, ktoré podľa GVD vychádzajú pred 23.00 hodinou, dôjdu do cieľových staníc aj po začatí štrajku. Ide o tieto vlaky:

R 424 Laborec z Medzilaboriec do Prahy s odchodom o 17.18 pôjde v úseku Medzilaborce - Žilina, Os 7820 z Košíc do Spišskej Novej Vsi s odchodom o 21.40, Os 7869 zo Žiliny do Liptovského Mikuláša s odchodom o 21.35, Os 5007 z Nových Zámkov do Prievidze s odchodom o 19.45, Os 8323 z Popradu-Tatier do Plavča s odchodom o 21.42, Os 7845 z Liptovského Mikuláša do Popradu-Tatier s odchodom o 22.20, Os 3755 z Lúk pod Makytou do Žiliny s odchodom o 22.19, Os 6815 z Muráňa do Plešivca s odchodom o 22.25, Os 8322 z Plavča do Popradu-Tatier s odchodom o 21.53 a Os 4325 z Bratislavy Nového Mesta do Komárna s odchodom o 21.00 hodine.

Ešte pred začatím štrajku budú zrušené v jednotlivých uzloch jazdy nasledujúcich vlakov:

Košice: R 222 Vihorlat z Košíc do Žiliny a Prahy s odchodom o 22.20, R 424 Laborec z Medzilaboriec do Prahy s odchodom o 17.18 bude odrieknutý v úseku Žilina – Čadca št. hranica, Os 8778 z Čiernej nad Tisou cez Košice a Prešov do Lipian s odchodom o 20.10 bude odrieknutý v úseku Prešov – Lipany, Os 8734 z Hanisky pri Košiciach do Prešova s odchodom o 22.31, Os 6424 z Košíc do Turne nad Bodvou s odchodom o 22.47, Zr 1905 z Košíc do Humenného s odchodom o 22.41, Os 8815 z Košíc do Čiernej nad Tisou s odchodom o 22.51.

Bratislava: Os 3049 z Bratislavy hl. st. do Trnavy s odchodom o 22.47, Os 2044 z Bratislavy hl. st. do Kútov s odchodom o 22.41, Os 4215 z Bratislavy hl. st. do Nových Zámkov s odchodom o 22.47.

Zvolen: Os 5740 zo Zvolena os. st. do Levíc s odchodom o 21.52, Os 6014 zo Zvolena os. st. do Šiah s odchodom o 22.15.

Žilina: Os 7809 zo Žiliny do Margecian s odchodom o 19.54 bude odrieknutý v úseku Spišská Nová Ves – Margecany, Os 7871 zo Žiliny do Vrútok s odchodom o 22.40, Os 3928 zo Žiliny do Čadce s odchodom o 22.44, Os 3762 zo Žiliny do Púchova s odchodom o 22.37, Os 3816 zo Žiliny do Rajca s odchodom o 22.40.

Vrútky: Os 7527 z Vrútok do Hornej Štubne s odchodom o 22.20, Os 7462 z Margecian do Červenej Skaly s odchodom o 20.52 bude odrieknutý v úseku Gelnica – Červená Skala.

Banská Bystrica: Os 7443 z Banskej Bystrice do Brezna s odchodom o 22.25.

Prievidza: Os 5625 z Prievidze do Handlovej s odchodom o 22.50, Os 5048 z Prievidze do Topoľčian s odchodom o 22.28.

Čadca: Os 3927 z Čadce do Žiliny s odchodom o 22.30.

Humenné: Os 8971 z Humenného do Medzilaboriec s odchodom o 22.34, Os 9423 z Humenného do Stakčína s odchodom o 22.36, R 612 Zemplín z Humenného do Bratislavy s odchodom o 22.02, Os 8916 z Humenného do Bánoviec nad Ondavou s odchodom o 22.35.

Slovenské Nové Mesto: Zr 319 zo Slovenského Nového Mesta do Čiernej nad Tisou s odchodom o 22.31.

Medzilaborce: Os 8970 z Medzilaboriec mesta do Humenného s odchodom o 22.17 bude odrieknutý v úseku Medzilaborce – Humenné.

Trebišov: Os 8936 z Bánoviec nad Ondavou do Michalian s odchodom o 22.41 bude odrieknutý v úseku Trebišov – Michaľany, Os 9021 z Trebišova do Vranova nad Topľou s odchodom o 22.54.

Stakčín: Os 9424 zo Stakčína do Humenného s odchodom o 22.33.

Bardejov: Os 9216 z Bardejova do Prešova s odchodom o 22.14.

Poprad: Os 7846 z Popradu-Tatier do Liptovského Mikuláša s odchodom o 22.36, Os 8325 z Popradu-Tatier do Starej Ľubovne s odchodom o 22.45.

Považská Bystrica: Os 3288 z Považskej Bystrice do Horného Lidča s odchodom 22.25.

Prešov: Os 8733 z Prešova do Košíc s odchodom o 22.52, Os 9119 z Prešova do Humenného s odchodom o 22.56.

Strážske: Os 9118 zo Strážskeho do Vranova nad Topľou s odchodom o 22.48.

Plešivec: Os 6457 z Plešivca do Dobšinej s odchodom o 22.14 bude odrieknutý v úseku Rožňava – Dobšiná, Os 6276 z Plešivca do Jesenského s odchodom o 22.18.

Tatranská Lomnica: Os 8430 z Tatranskej Lomnice do Popradu-Tatier s odchodom o 22.41.

Štrbské Pleso: Os 8139 zo Štrbského Plesa do Popradu-Tatier s odchodom o 22.35.

Dolný Kubín: Os 7923 z Dolného Kubína do Trstenej s odchodom o 22.30.

Lučenec: Os 6216 z Lučenca do Kriváňa s odchodom o 22.30, Os 6225 z Lučenca do Fiľakova s odchodom o 22.57.

Tisovec: Os 7645 z Tisovca do Rimavskej Soboty s odchodom o 22.10.

Brezno: Os 7436 z Brezna do Banskej Bystrice s odchodom o 22.19.

Levice: Os 5912 z Levíc do Štúrova s odchodom o 22.15.

Nové Zámky: Os 4271 z Nových Zámkov do Štúrova s odchodom o 22.32, Os 5069 z Nových Zámkov do Nitry s odchodom o 22.39, Os 4821 z Nových Zámkov do Komárna s odchodom o 22.34, Os 4246 z Nových Zámkov do Galanty s odchodom o 22.33.

Bratislava Nové Mesto: Os 4349 z Bratislavy hl. stanice do Dunajskej Stredy s odchodom o 22.54.

Trnava: Os 3050 z Trnavy do Bratislavy hl. st. s odchodom o 22.35, Os 2565 z Trnavy do Senice nad Myjavou s odchodom o 22.32.

Chynorany: Os 5421 z Chynorian do Trenčianskej Teplej s odchodom o 22.46.

Trenčianska Teplá: Os 3080 z Trenčianskej Teplej do Nového Mesta nad Váhom s odchodom o 22.26.

Nové Mesto nad Váhom: Os 3081 z Nového Mesta nad Váhom do Trenčianskej Teplej s odchodom o 22.27, Os 3126 z Nového Mesta nad Váhom do Myjavy s odchodom o 22.32.

Púchov: Os 3082 z Púchova do Trenčína s odchodom o 22.43.

Krízový štáb rokoval so štrajkovým výborom
Štrajk železničiarov (1)
Železničná spoločnosť, a. s.BRATISLAVA (24. 01. 2003) – Generálny riaditeľ ŽSR Ing. Ladislav Saxa a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) Ing. Pavol Kužma menovali dnes Ústredný krízový štáb ŽSR a ZSSK na čele s Ing. Milanom Solárikom. Ústredný krízový štáb sa na dnešnom zasadaní nedohodol s Centrálnym štrajkovým výborom odborových centrál na podmienkach zachovania bezpečnosti prevádzky cestujúcich a ochrany majetku v čase štrajku. V rokovaniach sa však bude pokračovať v nastávajúcich dňoch.

Pre zamestnancov ŽSR je štrajk nezákonný
Štrajk železničiarov (11)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti; Mgr. Ján Keresteš, Hovorca ŽSR - BRATISLAVA (31.1.2003) – Dozorná rada Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) a Správna rada ŽSR posúdila dnes príčinné súvislosti a riziká ohláseného štrajku železničiarov. Generálny riaditeľ ŽSR Ladislav Saxa vyzval Centrálny štrajkový výbor (CŠV) odborových centrál na železnici, aby na pracoviskách ŽSR zrušil štrajk. V tom zmysle vydal nariadenie, podľa ktorého sa považuje účasť zamestnancov ŽSR na štrajku za neopodstatnenú a štrajk zamestnancov ŽSR za nezákonný. Preto by zamestnanci ŽSR mali vykonávať svoje povinnosti aj počas vyhláseného štrajku v plnom rozsahu podľa pracovnej zmluvy.
Generálny riaditeľ ZSSK Pavol Kužma informoval o rizikách a dôsledkoch štrajku v osobnej a nákladnej doprave. Podľa analýz by prípadný štrajk na železnici spôsobil Železničnej spoločnosti každý deň v osobnej doprave výpadok tržieb asi 27 mil. Sk, v nákladnej doprave 66 mil. Sk. Pri tranzitných prepravách môže dôjsť k odklonu tovarových tokov v objeme 2,37 mil. ton, čo bude znamenať stratu 683 mil. Sk ročne. V dovoze, vývoze a vnútroštátnej doprave by strata z plánovaných výkonov predstavovala 2,5 mil. ton a 637 mil. Sk. Tieto údaje predstavujú stratu z okamžitého a v zásade nevratného odchodu prepráv na iný druh dopravy, resp. na inú železnicu. Výpadok na tržbách v objeme 1,32 mld. Sk, ktorý by vznikol pri uskutočnení štrajku, bude musieť Železničná spoločnosť riešiť plošným znížením platov všetkých zamestnancov minimálne o 25% alebo prepúšťaním asi 5100 zamestnancov bez sociálnych kompenzácií.
Na zasadaní sa prejavili dva názorové prúdy. Prvý reprezentovali zástupcovia zamestnancov, ktorí sú súčasne predstaviteľmi odborových centrál. Podľa nich je možné štrajk odvrátiť, ak sa pozastaví aspoň o tri mesiace rozhodnutie o zastavení redukcie osobnej dopravy. Ostatní členovia dozornej a správnej rady železníc argumentovali nezmyselnosťou štrajku, ktorý vyvolá obrovské škody pre spoločnosť i pre hospodárstvo krajiny. Prejavili ochotu rokovať, aby centrálny štrajkový výbor pozastavil rozhodnutie o konaní štrajku.
Aj keď rokovanie dozornej a správnej rady skončilo bez záverečného uznesenia, všetci členovia týchto orgánov sú pripravení sa ešte dnes znovu stretnúť a pokračovať v rokovaní.

Vrátenie cestovného v čase štrajku
Štrajk železničiarov (2)
Železničná spoločnosť, a. s.BRATISLAVA (27.január 2003)- Ak sa v dôsledku štrajku železničiarov sa 29.
januára od 3 do 9 hodiny rannej zastaví na celom území Slovenska osobná
železničná doprava, ZSSK vráti cestuúcim cestovné.
Ak si cestujúci zakúpil cestovný lístok v predpredaji alebo počas
šesťhodinového štrajku a rozhodne sa v tejto mimoriadnej situácii
necestovať, má nárok na vrátenie plnej výšky cestovného. Musí však v ten
istý deň odovzdať cestovný doklad pred nástupom cesty vo výdajnom mieste
železničnej stanice, kde si lístok zakúpil.
Ak sa cestujúci počas cesty vlakom rozhodne, že pre štrajk nepôjde až do
cieľovej stanice, má dve možnosti. Požiada sprievodcu o pečiatku na
cestovný lístok s oddôvodnením, že predčasne ukončí cestu alebo požiada o
pečiatku vo výdajni cestovných lístkov v stanici, v ktorej predčasne
vystúpi. Výdajňa cestovných lístkov odošle túto reklamáciu do Odúčtovne
tržieb ZSSK , ktorá týmto cestujúcim vráti do 30 dní alikvotnú časť zvyšku
cestovného.
Cestujúci, ktorí majú predplatné časové lístky (týždenné, mesačné alebo
štvrťročné) a rozhodnú sa v deň avizovaného štrajku necestovať, Odúčtovňa
tržieb železníc ZSSK im po uplynutí platnosti časového lístka vráti
alikvotnú časť zľavneného cestovného za príslušný deň.Cestujúci však musí v
deň štrajku vyplniť vo výdajni cestovných lístkov vo svojej nástupnej
stanici reklamačnú prihlášku.

Do štrajku sa zapojilo vyše 70 % železničiarov
Štrajk železničiarov (5)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s.; Mgr. Ján Keresteš, Hovorca ŽSR - BRATISLAVA (29.1.2003) – Bezprostredne po skončení štrajku železničiarov začali jednotlivé železničné stanice vypravovať rýchliky a osobné vlaky a v ojedinelých prípadoch aj nákladné vlaky. V tomto čase je prevádzka v osobnej železničnej doprave maximálne intenzívna, pretože stanice vypravujú zmeškané vlaky a súčasne aj vlaky, ktoré po 9. hodine mali ísť podľa cestovného poriadku. Je predpoklad, že väčšina železničných staníc bude v priebehu jednej hodiny vypravovať vlaky včas podľa cestovného poriadku.
Podľa informácií z jednotlivých regionálnych krízových štábov sa do štrajku železničiarov zapojilo vyše 70 % zamestnancov dopravnej cesty a 71,6 % dielenských pracovníkov Divízie železničných koľajových vozidiel Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ). Vzhľadom na charakter práce sa doteraz nepodarilo získať presnú účasť štrajkujúcich zamestnancov vlakových čiat.
Najviac zamestnancov (87,8 %) sa do štrajku zapojilo v obvode Správy riadenia dopravy (SRD) Zvolen, potom v SRD Žilina (84,4 %), SRD Trnava (77,2 % ) a najmenej v obvode SRD Košice (47,7 %).
V čase štrajku sa v ŽSR a ZSSK nestala žiadna mimoriadna udalosť.

Sú ochotní rokovať len s ministrom a premiérom
Štrajk železničiarov (9)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, Riaditeľ odboru komunikácie, Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: Cikovsky.Milos@slovakrail.sk, BRATISLAVA (31. 1. 2003) - Dnes o 9. hodine začalo rokovanie Správnej rady ŽSR a Dozornej rady Železničnej spoločnosti, a. s. Obe orgány spoločností zaujmú stanovisko k vyhlásenému štrajku odborových centrál. Rokovania s odborovými centrálami nie je zatiaľ dohodnuté, lebo centrálny štrajkový výbor je ochotný rokovať len s ministrom dopravy Pavlom Prokopovičom a premiérom vlády SR Mikulášom Dzurindom.

Rokovania na etapy
Štrajk železničiarov (12)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: Cikovsky.Milos@slovakrail.sk , BRATISLAVA (31. 1. 2003) - Dozorná rada Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) dnes popoludní rokovala o kompromisnom návrhu vedenia ZSSK na odvrátenie štrajku. Dozorná rada prejavila ochotu rokovať o redukcii osobnej dopravy na regionálnych tratiach s tým, že tieto otázky posúdi komisia zostavená zo zástupcov železníc, odborov a vyšších územných celkov. Zástupcovia zamestnancov v dozornej rade, ktorí sú súčasne v centrálnom štrajkovom výbore, tento návrh neprijali, avšak ponúkli ďalšie kolo rokovania v sídle Odborového združenia železničiarov o 15. hodine.

Železničná doprava sa zastavila
Štrajk železničiarov (16)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk , BRATISLAVA (1. február 2003) - Železničná doprava v celej sieti ŽSR je zastavená. Do štrajku sa zapojili všetky rozhodujúce uzly ako Bratislava, Žilina, Zvolen, Košice. Aj keď sa menšia časť staníc do štrajku nezapojila, celkovú prevádzkovú situáciu na železnicu to nemôže ovplyvniť. Z rušňovodičov v službe sa väčšina do štrajku zapojila.
Železničná spoločnosť ( ZSSK ) vypraví denne 10 vlakov kategórie EuroCity, 8 vlakov InterCity, 9 vlakov kategórie Express, 95 rýchlikov, 41 zrýchlených vlakov, 12 vlakov EuroRegio a takmer 1900 osobných vlakov. Spolu je to 2075 vlakov. Denne sa v rámci osobnej železničnej dopravy prepraví 170 tisíc cestujúcich a ročne je to spolu 59 miliónov 430 tisíc ľudí.

Prevádzková situácia na železnici sa podstatne nezmenila
Štrajk železničiarov (17)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk , BRATISLAVA (1. február 2003 ) – Železničná doprava v celej sieti Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) nebola obnovená ani po nástupe dennej zmeny, pretože zamestnanci rozhodujúcich uzlov a železničných staníc pokračujú v štrajku. Podobne sa do štrajku zapojila aj väčšina rušňovodičov.
V noci a dnes ráno prešli dva nákladné vlaky z Veľkej Idy do Turne nad Bodvou a späť s nákladom vápenca pre US Steel Košice.
Ústredný krízový štáb v súčasnosti robí opatrenia na obnovenie prevádzky na širokorozchodnej trati, kde sa do štrajku zapojili len dve stanice, a to Trebišov a Budkovce. Po výmene službukonajúcich výpravcov by sa nákladná doprava na širokorozchodnej trati obnovila, a tým zabezpečila preprava železnej rudy do US Steel Košice. Ráta sa aj s obnovením prepravy uhlia z Maťoviec do Elektrárne Vojany.
S celkovou prevádzkovou situáciou na železnici sa dnes zoznámil minister dopravy pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič, ktorý sa zúčastnil na rannej porade manažmentu Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) a ŽSR Minister sa zaujímal o možnosti obnovenia prepravy surovín a tovarov do strategických podnikov.

Sme pripravení rokovať aj v nočných hodinách
Štrajk železničiarov (19)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk , BRATISLAVA (30.1.2003) - Centrálny štrajkový výbor odborových centrál na železnici (CŠV OCŽ) označil návrh dohody medzi Centrálnym štrajkovým výborom a vedením Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) o podmienkach obnovenia nákladnej dopravy na tratiach Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) za neprijateľný a trvá na zastavení rozhodnutia o redukcii osobnej dopravy. Generálni riaditelia ZSSK a ŽSR aj minister DPT Pavol Prokopovič sú veľmi sklamaní touto reakciou CŠV OCŽ.
V priebehu dnešného dňa sa už naplnili všetky riziká štrajku, tzn. ZSSK stratila na tržbách minimálne 60 miliónov Sk a ŽSR 20 miliónov Sk. Vzhľadom na to, že každú hodinu straty narastajú, generálni riaditelia oboch spoločností i minister DPT sú pripravení rokovať aj v nočných hodinách, ak bude mať ochotu CŠV OCŽ.
Ako sme už oznámili, ZSSK navrhuje umožniť záujemcom o prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy s príslušnou licenciou uzatvoriť zmluvu medzi záujemcami a ZSSK o prenájme techniky, technológie, koľajových vozidiel. Navrhuje tiež zabezpečiť stretnutie ekonomických odborníkov z odborových centrál na železnici a ZSSK , ktorí prehodnotia analýzy nákladovosti, ktoré viedli ZSSK k redukcii osobnej dopravy na dotknutých tratiach ŽSR .
Centrálnemu krízovému štábu železníc sa dnes podarilo zabezpečiť obnovenie prevádzky na širokorozchodnej trati, a tým z Ukrajiny prešli do Hanisky pri Košiciach dva nákladné vlaky s rudou pre US Steel a opačným smerom dva vlaky s prázdnymi vozňami. Zásobovanie US Steel bolo zabezpečené aj na trase Turňa nad Bodvou – Veľká Ida pri preprave vápenca.
Vzhľadom na to, že zamestnanci v Devínskej Novej Vsi neštrajkovali ZSSK mohla pripraviť ucelený vlak s nákladom osobných automobilov z Volkswagenu, ktorý bol pripravený na odchod smerom do Rakúska cez Marchegg. Vypravenie vlaku sa oddialilo, pretože medzičasom rušňovodič vstúpil do štrajku.
ZSSK na jednej strane pociťuje tlak odborových centrál, na druhej strane tlak firiem, ktorým dochádza materiál a suroviny. Napríklad Duslo Šaľa má zásoby len do pondelka, Kapa Štúrovo a CHZ Nováky len do nedele a Tepláreň Žilina a Martin majú zásoby ešte na 5 dní.

Situácia na železnici sa podstatne nezmenila
Štrajk železničiarov (20)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk , BRATISLAVA (02. februára 2003) - Dnes predpoludním sa situácia na železnici podstatne nezmenila. Rozhodujúce uzlové železničné stanice pokračujú v štrajku, a tým je celá železničná sieť mimo prevádzky. Naďalej je v prevádzke širokorozchodná trať. Smerom z Ukrajiny prichádzajú nákladné vlaky s železnou rudou a opačným smerom odchádzajú vlaky s prázdnymi vozňami.
Predseda Predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Ing. Pavol Kužma dnes predpoludním naliehavo vyzval CŠV na opätovné rokovanie o dohode o obnovení nákladnej prepravy s tým, že je pripravený návrh predchádzajúcej dohody rozšíriť. Podobne aj minister DPT Pavol Prokopovič povedal, že je pripravený zapojiť sa do rokovaní, a tým prispieť ku dosiahnutiu vzájomnej dohody.

Niektoré odborové zväzy odmietajú štrajkovať
Štrajk železničiarov (26)
Železničná spoločnosť, a. s.BRATISLAVA (3.2.2003) – Závažnosť situácie, ktorá nastala v Železničnej spoločnosti, a. s. v súvislosti s vyhlásením štrajku bez časového obmedzenia si po troch dňoch uvedomujú aj Odborové združenia železničiarov (OZŽ). Dnes predpoludním listom, adresovaným generálnemu riaditeľovi ZSSK Pavlovi Kužmovi, vyjadrili svoj nesúhlasný postoj s centrálnym štrajkovým výborom členovia Základnej organizácie ŽOS Trnava, a. s. Ako v liste uvádzajú:
„Sme toho názoru, že štrajk nepomôže Železničnej spoločnosti, a. s., ich zamestnancom a celému hospodárstvu SR, a tým pochopiteľne aj našej akciovej spoločnosti a jej zamestnancom. Podporujeme Vaše nesmierne úsilie v doriešení vzniknutej nátlakovej akcie, ktorej realizácia má a bude mať nedozierne následky nielen na chod ZSSK , ale aj celej ekonomiky SR.
Nesúhlasíme s postojom centrálneho štrajkového výboru, ktorý nie je ochotný prijať Vaše ústretové návrhy a neuvedomuje si zodpovednosť za katastrofálne následky uskutočňovaných krokov“.
Tiež Predstavenstvo a odborári ŽOS Vrútky, a. s. sú znepokojení s narastajúcimi škodami v dôsledku štrajku železničiarov a žiadajú zainteresované strany, aby si sadli za rokovací stôl a neodchádzali od neho, pokiaľ tento problém urýchlene nevyriešia.

Rušňovodiči v Haniske pri Košiciach ukončili štrajk
Štrajk železničiarov (27)
Železničná spoločnosť, a. s.BRATISLAVA (3. 2. 2003) – Štrajkový výbor Federácie strojvodcov a Odborové združenie železničiarov (OZŽ) pri Rušňovom depe Haniska pri Košiciach dnes rozhodol o ukončení svojej činnosti a oznámil vedúcemu depa, že všetci zamestnanci tohto rušňového depa sú k dispozícii zamestnávateľovi.

Štrajk ohrozuje ďalšie spoločnosti
Štrajk železničiarov (28)
Železničná spoločnosť, a. s.BRATISLAVA (3.2.2003) – S pribúdajúcimi hodinami štrajku narastá počet podnikov, ktoré žiadajú riešiť mimoriadnu situáciu v súvislosti s problémami so zásobovaním surovinami, materiálom a expedíciou hotových výrobkov.
Vedenie Železničných opravovní a strojární Zvolen prerokovalo mimoriadne zložitú situáciu, ktorá v podniku nastala a oznamuje, že pri dlhšie trvajúcom štrajku dôjde k výraznému obmedzeniu a možno aj zastaveniu práce s ďalšími ťažkými dopadmi na spoločnosť (strata obchodných príležitostí, zníženie zárobku, prepúšťanie...). Napriek tomu vyjadrujú plnú podporu a dôveru Predstavenstvu Železničnej spoločnosti v rokovaní s odborovými centrálami.
Urýchlené doriešenie situácie nákladnej prepravy žiada aj spoločnosť Dolvap, s. r. o., Varín, ktorá dodáva pre hutné a sklárske firmy v Českej republike dolomit, vápenec a vápno pre výrobu surového železa a skla. Ako uvádzajú, štrajk železničiarov im spôsobil úplné zastavenie expedície a výrazné obmedzenie výroby. Ďalšie pokračovanie štrajku bude mať za následok úplné odstavenie výroby. Denne strácajú na tržbách milión korún.
Spoločnosť Moravia Steel, a. s. Třinec oznamuje vedeniu ZSSK , že bola prinútená hľadať náhradné riešenie odklonením tranzitu cez susedné štáty a nahradením železničnej dopravy dopravou automobilovou. Dôvodom je hrozba viacdňového štrajku na slovenských železniciach.
Spoločnosť Colspedia, spol. s r.o. dôrazne žiada o pristavenie vozňov pre jej zákazníka, ktoré sa nachádzajú v Zriaďovacej stanici Žilina. V opačnom prípade im hrozí odstavenie výroby a strata domácich aj zahraničných trhov.

Od štrajku odstúpili ďalší odborári
Štrajk železničiarov (29)
Železničná spoločnosť, a. s. BRATISLAVA (3.2.2003) – Odborové združenie východoslovenských prekladísk v Čiernej nad Tisou v počte 295 členov dňa 3.2.2003 od 17. hod. odstupuje od štrajku zamestnancov železníc. Napriek odstupu od štrajku naďalej podporujú zámery štrajku.

Štrajk na železniciach je prerušený
Štrajk železničiarov (30)
Železničná spoločnosť, a. s.BRATISLAVA (3.2.2003) - Okresný súd Bratislava I dnes krátko po 18 hodine vydal predbežné opatrenie, ktorým nariadil prerušenie štrajku železničiarov dovtedy, kým právoplatne nerozhodne o jeho prípadnej nezákonnosti.
Generálny riaditeľ Železníc SR ( ŽSR ) Ing. Ladislav Saxa a predseda Predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) vydali krátko po rozhodnutí Okresného súdu Bratislava I o prerušení štrajku železničiarov nariadenie o obnove prevádzky v nákladnej a osobnej doprave .
Ako prvé na trať vyjdú nákladné vlaky, ktoré povezú strategické suroviny a výrobky pre podniky. Postupne sa bude obnovovať medzinárodná a vnútroštátna osobná doprava.
Východiskovým časom obnovy dopravy je 23 hodina, keďže v tomto čase došlo k zastaveniu doprave pred štrajkom, a teda jej obnovenie v tomto čase je výhodné z technologického hľadiska. Úplné obnovenie osobnej dopravy podľa nového ( redukovaného) cestovného poriadku možno očakávať až zajtra.
Podľa nariadenia GR sú zamestnanci oboch železničných spoločností povinní okamžite začať vykonávať prácu podľa pracovnej zmluvy.

Dnes popoludní pokračuje rokovanie o odvrátení štrajku
Štrajk železničiarov (18)
Železničná spoločnosť, a. s.PhDr. Miloš Čikovský, Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk , BRATISLAVA (1. február 2003) – Železničná doprava v celej sieti Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) nebola v priebehu dnešného dňa obnovená, pretože zamestnanci rozhodujúcich uzlov a železničných staníc pokračujú v štrajku. Centrálny krízový štáb pripravuje opatrenia na zabezpečenie nákladnej dopravy pre US Steel, Elektráreň Vojany, Volkswagen Bratislava a ďalšie strategické podniky.
Dnes popoludní zaslal predseda Predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti, a. s., Ing. Pavol KUŽMA písomný návrh dohody medzi Centrálnym štrajkovým výborom a vedením Železničnej spoločnosti, a. s. o podmienkach obnovenia nákladnej dopravy na tratiach ŽSR .
Uvádza sa v nej, že Centrálny štrajkový výbor odborových centrál na železnici (CŠV OCŽ) a vedenie Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) si uvedomujú, že doterajší spôsob štrajku prináša obrovské, nenahraditeľné straty nielen železniciam, ale všetkým občanom SR. V záujme maximálnej eliminácie strát a obnovenia nákladnej dopravy na tratiach ŽSR odporúča sa v návrhu dohody prijať viaceré opatrenia.
Navrhuje umožniť záujemcom o prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy s príslušnou licenciou uzatvoriť zmluvu medzi záujemcami a ZSSK o prenájme techniky, technológie, koľajových vozidiel.
Ďalej sa navrhuje zabezpečiť stretnutie ekonomických odborníkov z odborových centrál na železnici a ZSSK , ktorí prehodnotia analýzy nákladovosti, ktoré viedli ZSSK k redukcii osobnej dopravy na dotknutých tratiach ŽSR .
Možno očakávať, že ešte dnes sa uskutoční rokovanie predsedu Predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK Ing. Pavla Kužmu s CŠV OCŽ za účasti ministra DPT Pavla Prokopoviča.

Železničná doprava bola obnovená
Štrajk železničiarov (31 )
Železničná spoločnosť, a. s.Bratislava (4.2.2003) - Železničná doprava bola obnovená v celej sieti
ŽSR , dnes ráno odišli všetky osobné vlaky a rýchliky podľa nového
redukovaného cestovného poriadku. Vzhľadom na rozsiahle zmeny v redukcii
osobnej železničnej dopravy pripravila Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s.
tlač nového celosieťového cestovného poriadku, ktorý je platný od 2.
februára. Mimoriadne vydanie celosieťového cestovného poriadku s
celoslovenskou pôsobnosťou môže verejnosť získať výmenou za doteraz platný
celosieťový cestovný poriadok v predajných miestach Železničnej
spoločnosti, a.s. na železničných
staniciach: Košice, Prešov, Poprad, Liptovský Mikuláš, Vrútky, Žilina,
Čadca, Trenčín, Zvolen, Banská Bystrica, Brezno, Nitra, Bratislava, alebo
v označených osobných pokladniciach na železničných staniciach:
Ružomberok, Kraľovany, Dolný Kubín, Kysucké Nové Mesto, Považská Bystrica,
Púchov, Trenčianska Teplá, Nové Mesto nad Váhom, Prievidza, Čierna nad
Tisou, Humenné, Kysak, Michalovce, Plešivec, Spišská Nová Ves, Trebišov,
Kúty, Malacky, Nové Zámky, Šaľa, Leopoldov, Topoľčany, Trnava, Komárno,
Štúrovo, Turčianske Teplice, Levice a Lučenec. Pre tých, ktorí si doteraz
nestihli zakúpiť cestovný poriadok platný pre tento rok ponúkame možnosť
predaja jeho mimoriadneho vydania v predajných miestach na železničných
staniciach Košice, Prešov, Poprad Tatry, Liptovský Mikuláš, Vrútky,
Žilina, Čadca, Trenčín, Zvolen, Banská Bystrica, Brezno, Nitra a
Bratislava.
Mimoriadne vydanie celosieťového cestovného poriadku je v predaji
verejnosť si ho môže zakúpiť za 50 Sk. Informácie o zmenách v cestovnom
poriadku ŽSR a Železničnej spoločnosti, a.s. sú pre verejnosť k dispozícii
aj v informačných kanceláriách na železničných staniciach: Bratislava
hlavná stanica, Košice, Prešov, Poprad Tatry, Zvolen, Žilina, Banská
Bystrica, Čadca a Nové Zámky, ďalej na výveskách v priestoroch
železničných staníc, alebo na internetových stránkach www.slovakrail.sk .


Strana vytvorená: 5-II-2003  
Späť  (pr0305b.htm)