Kolesá vlaku rozrezali telo mladíka na polovicu
22.4.2003 14:48 - Telo človeka ležiace
na koľajniciach zbadal v pondelok krátko po pol jedenástej v
noci rušňovodič osobného vlaku idúceho zo stanice Banská
Bystrica mesto do Zvolena . Nachádzalo sa asi 60 metrov pred
rušňom po tom, čo opustil stanicu a vyšiel zo zatáčky.
Napriek tomu, že rušňovodič zapol výstražné znamenie a použil
rýchlobrzdu, nedokázal zrážke zabrániť a kolesá vlaku telo
rozrezali na polovicu.
Usmrteným bol mladík vo veku od 20 do 25 rokov. Jeho totožnosť,
ako dnes pre TASR uviedol zdroj z Oblastnej správy Železničnej
polície Zvolen, sa zatiaľ zistiť nepodarilo. Nie je známe ani
to, či muž pred tragédiou ešte žil, alebo jeho mŕtvolu
niekto na koľajnice položil. Príčinu smrti určia pri pitve.
K zraneniu iných osôb nedošlo.
Skúška na alkohol potvrdila, že rušňovodič pred jazdou
nepil. Kvôli nehode meškali dva vlaky, jeden 84 a ďalší 74
minút.
ŽSR hospodárili v roku 2002 so stratou 3,066 miliardy Sk
22.4.2003 11:55 - Železnice
Slovenskej republiky ( ŽSR ) dosiahli za rok 2002 stratu 3,066 miliardy Sk,
čo je v porovnaní s plánom lepší hospodársky výsledok o
184,947 miliónov Sk.
K hospodárskemu výsledku prispelo prekročenie plánovaných výnosov
o 4,407 miliardy Sk, z toho prevádzkových výnosov o 3,766
miliardy Sk, pričom náklady boli prekročené o 4,222 miliardy
Sk. V hospodárení ŽSR sa
tak potvrdil trend znižovania straty, ktorý odštartoval v roku
1999. Kým za rok 1998 skončilo hospodárenie ŽSR so stratou vo výške 5,8 miliardy Sk, v
roku 1999 predstavovala strata čiastku 5,203 miliardy, v roku
2000 klesla na 4,033 miliardy a v roku 2001 na 3,873 miliardy Sk.
ŽSR vlani
zúčtovali celkové náklady 21,163 miliardy Sk, čo je oproti
plánovaným nákladom 16,940 miliardy Sk o 4,222 miliardy Sk
viac. Celkové tržby z hlavnej činnosti predstavovali 14,641
miliardy Sk. ŽSR od
januára do decembra 2002 zúčtovali namiesto plánovaných výnosov
13,688 miliardy Sk až 18,096 miliardy Sk.
Celkový stav pohľadávok dosiahol k 31. decembru 2002 13,333
miliardy Sk. Dlhodobé záväzky boli ku koncu minulého roka v
objeme 1,141 miliardy Sk a najväčšou položkou z celkovej zadlženosti
ŽSR sú
bankové úvery a výpomoci, ktorých stav ku koncu roku 2002 bol
38,321 miliardy Sk.
ŽSR previedli do portfólia ZSSK 34 % akcií ŽOS Zvolen
22.4.2003 17:47 - Delenie majetku
medzi ŽSR a ZSSK pokračovalo v uplynulých dňoch
mimoburzovým prevodom 33,99-% balíka akcií ŽOS
Zvolen zo ŽSR na ZSSK .
"Prevod cenných papierov predstavuje len technickú záležitosť,
rozdelenie majetku pôvodných ŽSR bolo na papieri dávno predtým,"
uviedol TASR hovorca ZSSK Miloš
Čikovský. "V dohľadnom čase očakávame prevod
ekvivalentného podielu Železničných opravovní a strojárni (ŽOS)
Trnava a ŽOS Vrútky
do nášho kapitálového portfólia." S podnikmi ŽOS má ZSSK v súčasnosti uzatvorené obchody v
hodnote niekoľko stoviek miliónov Sk, medziročne však investičné
náklady ZSSK v tomto
roku poklesnú.
"Týmto spôsobom bude ZSSK
disponovať dobrou opravárenskou základňou, súčasne bude môcť
vplývať na hospodárenie podnikov," povedal M. Čikovský.
"V procesoch verejného obstarávanie budú samozrejme musieť
ŽOS súťažiť s konkurenciou, hoci v minulosti im pôvodné ŽSR pridelili niektoré objednávky aj bez súťaže,"
uzavrel hovorca.
Železničné domčeky na opustenej trati odolávajú
zlodejom
23.4.2003 09:10 - Pred troma mesiacmi
prestali na trati z Nemšovej do
Lednických Rovní premávať osobné
vlaky. Vo väčšine železničných domčekov, v ktorých boli
čakárne a pokladne, naďalej bývajú železničiari. To ich
zrejme zachránilo pred rabovaním.
Zo železničnej zastávky v Horovciach už krátko po zrušení
vlakov ukradli lavičku, hoci bola priviazaná reťazou. "Bola
som v nemocnici a keď som sa vrátila, lavičky nikde. Keby
tadiaľto dvakrát za deň nechodil nákladný vlak, tak za chvíľu
rozoberú aj trať," vraví bývalá železničiarka Helena
Vozárová, ktorá žije v storočnom železničnom domčeku. Dôchodkyňa
si chcela domček odkúpiť, ale minulý mesiac dostala od železníc
šokujúcu odpoveď. Najprv musí na vlastné náklady na zrušenej
trati postaviť náhradnú čakáreň pre cestujúcich. Pritom
Horovčania čakáreň nemohli používať, ani keď vlaky premávali.
Zavretá bola 24 rokov, pretože v nej dvakrát horelo.
"Býva sa tu dobre," tvrdí žena, aj keď nemá kúpeľňu
a vodu v studni jej znečisťuje miestne družstvo neďalekým
hnojiskom. Obavy má iba zo storočnej lipy pri dome, ktorú
zasadili po vybudovaní trate prví nájomcovia. Konáre občas
rozbijú eternit na streche, ale keby ju rozčesol blesk, z domčeka
asi zostanú ruiny.
Rušno je aj na železničnej zastávke v Borčiciach. Domček si
prenajal kováč Pavol Rác a buduje v ňom dielňu. "Budova
bola na spadnutie, tak sme požiadali železnice, aby nám ju
dali do prenájmu. Trvalo vyše roka, kým to schválili,"
vysvetľuje. V čakárni bolo vraj asi pol metra hliny, odpadkov
a ľudia tam chodievali na záchod. Cez dieru v streche pršalo
dnu. Strop hrozil zrútením. Na budovu namontovali mreže, aby
sa tam nedostali deti a nedošlo k tragédii. Dielňa na bývalej
železničnej zastávke bude filiálkou rodinného podniku.
V železničnom domčeku na zastávke v Bolešove býva železničiarka
Viera Tichá. Dvojizbový byt s kuchyňou by si rada odkúpila,
ale ako služobný je vraj nepredajný. Druhú časť budovy
tvoria bývalé služobné miestnosti. Železnice okná zakryli
kovovými platňami. V čakárni sú na zemi odpadky, na stenách
si niekto skúšal kopance a činili sa aj sprejeri. "Ježiš
o teba stojí!" hlása zrejme jediný nevulgárny nápis.
Opustený domček na železničnej zastávke v Dulove je až na
niektoré rozbité okná zachovalý. Pavučiny na dverách svedčia,
že tam dávnejšie nikto nebol. Napriek tomu drôty a odkvapové
rúry zatiaľ neukradli. Neporušené sú aj tri zamknuté
unimobunky, ktoré podľa vyblednutého nápisu patria vsetínskej
Zbrojovke. Na plechovom sklade sa už niekomu podarilo vyvaliť
časť steny. Vnútri je niekoľko sudov, palety so stovkami
drevených latiek a predmety, ktoré by určite zaujali domácich
majstrov.
Železničný domček v Sedmerovci s narušenou statikou je
opustený už dávnejšie a stal sa ukážkou, ako môže skončiť
majetok železníc. Zlodeji pobrali, čo sa dalo. Vybúrali
steny, okná, zmizla aj elektroinštalácia.
Trať do Lednických Rovní má 17 kilometrov. Pred piatimi rokmi
ju kompletne zrekonštruovali, podľa železničiarov vraj za 80
miliónov korún.
Opitý Bratislavčan zaspal na koľajisku a spôsobil
meškanie štyroch vlakov
23.4.2003 11:05 - Opitý 66-ročný
Bratislavčan zaspal v utorok večer priamo v koľajisku v úseku
trate Bratislava hlavná stanica
- Bratislava-Lamač , pričom prichádzajúci osobný vlak
musel kvôli nemu použitím rýchlobrzdy zastaviť. Rušňovodič
síce použil zvukové znamenie, opitý muž však naň vôbec
nereagoval.
Opilec v konečnom dôsledku zablokoval železničnú dopravu od
18.31 do 18.57 h, čím spôsobil meškanie až štyroch osobných
vlakov. Bratislavčan predtým mohutne popíjal s kamarátmi. Železniční
policajti mu pri dychovej skúške zistili 1,54 promile alkoholu.
Ten bol podľa neho aj príčinou, že nerešpektoval zvukovú výstrahu,
pretože si vôbec nič nepamätal.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Samovražedný atentát v Izraeli si vyžiadal minimálne
jednu obeť
24.4.2003 08:34 - Samovražedný atentát
v meste Kfar Saba v centrálnej časti Izraela si dnes vyžiadal
jednu obeť a 13 zranených. Palestínsky atentátnik výbušniny
zrejme aktivoval v momente, keď mu izraelskí strážnici zabránili
vo vstupe do budovy železničnej stanice, čím predišli väčšiemu
počtu obetí.
Stanica je na spojnici medzi Tel Avivom a jeho predmestiami. K
incidentu došlo v rannej dopravnej špičke. Podľa polície
okrem útočníka zahynul aj jeden zo strážnikov. Dvaja zo
zranených sú vo vážnom stave.
K zodpovednosti za útok sa zatiaľ neprihlásil nikto. Podľa
prvých správ atentátnik pochádza z predjordánskeho utečeneckého
tábora Balata. Za ostatných 31 mesiacov uskutočnili palestínske
militantné hnutia Hamas a Islamský džihád množstvo podobných
útokov, ktoré si vyžiadali stovky mŕtvych Izraelčanov.
Kfar Saba leží len pár kilometrov od palestínskeho mesta Kalkílíja,
ktoré bolo počas prebiehajúcej intifády častým terčom útokov.
Palestínske povstanie prepuklo v septembri 2000 a o život v ňom
prišlo asi 3200 mŕtvych.
Lídri Hamasu v stredu vyhlásili, že budú pokračovať v útokoch
na Izrael, vyhnú sa však krvavým konfrontáciám s palestínskymi
bezpečnostnými silami. (krátené)
K atentátu
v Kfar Sabe sa prihlásila skupina blízka Fatahu
24.4.2003 09:29 - Brigády mučeníkov
al-Aksá - militantná skupina blízka hnutiu Fatah palestínskeho
predáka Jásira Arafata - sa prihlásili k zodpovednosti za dnešný
samovražedný atentát v izraelskom meste Kfar Saba, ležiaceho
severne od Tel Avivu.
Pri útoku, ku ktorému došlo pred vchodom do železničnej
stanice, zahynul okrem atentátnika aj jeden zo skupiny bezpečnostných
strážcov, ktorí útočníkovi zabránili vo vstupe do komplexu.
Atentátnik nálož aktivoval po tom, čo ho strážnici
zastavili.
Vzhľadom na to, že k útoku došlo krátko po 07.00 h miestneho
času, v čase rannej dopravnej špičky, zásah ochrankárov
zrejme zabránil väčšiemu počtu obetí. Pri výbuchu utrpelo
zranenia 13 osôb, stav dvoch je vážny. (krátené)
Polícii sa podarilo zistiť totožnosť ženy,
ktorá skončila 20. marca pod vlakom
24.4.2003 10:24 - Po viac ako mesiaci
sa polícii podarilo vypátrať totožnosť neznámej ženy, ktorú
ešte 20. marca pri Košiciach
zachytil a usmrtil nákladný vlak. Ide o 46-ročnú A. K. z obce
Lipník v levickom okrese.
Mŕtvu ženu identifikoval manžel obete v stredu 23. apríla.
Podľa výpovede rušňovodič nákladnej súpravy spozoroval v
inkriminovaný deň za vchodovým návestidlom Železničnej stanice v Košiciach
osobu, ktorá sa plazila po koľajovom zvršku a vzápätí si
položila na jednu z koľajníc hlavu. Napriek okamžitému
zatiahnutiu rýchlobrzdy už nebolo možné zrážke zabrániť.
Kvôli tejto tragickej nehode musela byť v ten istý deň na
prvej koľaji odstavená doprava na 90 minút. Na vedľajšej
trati zastavili premávku na pol hodiny. TASR dnes o tom
informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Pracovníčky stanice vykrádali zásielky
25.4.2003 - Polícia obvinila dve
pracovníčky batožinového tranzitu železničnej stanice v
Martine , ktoré sú podozrivé z vykrádania spešninových
zásielok. Obe sa priznali, že odcudzili zo štyroch balíkov
dva páry sandálov a sedem športových trekingových nohavíc s
predbežnou škodou 18-tisíc korún. Takisto sa priznali, že ešte
vlani zo zásielky odcudzili dva páry značkových topánok v
hodnote 9-tisíc korún.
Vychylovkou sa začne štverať lesná železnička
26.4.2003, ANDREA HARMANOVÁ - Ako vždy
pred začatím turistickej sezóny, aj tento rok v kysuckom
skanzene v Novej Bystrici-Vychylovke finišujú posledné prípravy.
Jeho brány sa zajtra otvoria už po 22. raz. Príroda však
trochu prekazila plány kysuckých múzejníkov a etnografov,
napríklad v osade u Hruškuliakov je ešte pol metra snehu. Aj
preto lesná úvraťová železnička , jediná atrakcia svojho
druhu na Slovensku, pôjde len na skrátenom úseku.
Zajtra, hoci s párdňovým predstihom, postavia v priestore
skanzenu miestni hasiči máj. Folklórne skupiny predstavia staré
ľudové zvyky spojené so svätením ozimín. „Je to starý
zabudnutý zvyk, prostredníctvom ktorého chceli gazdovia úrodu
uchrániť pred krupobitím alebo inou skazou,“ hovorí riaditeľka
Kysuckého múzea Mária Húšťavová. Vo Vychylovke vedia svoje
o škodách spôsobených prírodnými živlami. Vlani im sneh zrútil
drevený prístrešok, pod ktorými bolo schovaných niekoľko rušňov
a vozňov lesnej železničky
. Aj samotná železnička ,
ktoré kedysi spájala Kysuce s Oravou, bola niekoľko rokov z veľkej
časti zasypaná. Po rokoch vybavovania a zháňania peňazí sa
im podarilo zosuv zlikvidovať. Ďalšie milióny však potrebujú
na obnovu trate. „Tohtoročný rozpočet nám postačuje akurát
na mzdy a odvody, čiastočne na energie. Zvyšok si musíme zháňať
sami,“ hovorí riaditeľka. Mrzí ju, že štát venuje jedinečnej
slovenskej atrakcii minimálnu pozornosť.