Odzvonilo už starým železniciam?
08.09.2003, Danielis Juraj - Vyzerá
to tak, že sa ŽSR chcú
zo škaredého káčatka premeniť na pôvabnú labuť. Konečne,
avšak po toľkých rokoch politického a mediálneho tlaku je otázne,
či táto premena neprichádza neskoro. Snaha sa cení a nový
generálny riaditeľ jedného z najväčších zamestnávateľov
na Slovensku je odhodlaný dotiahnuť plán reštrukturalizácie
a konsolidácie železníc do úspešného konca. Dúfajme, že
optimizmus nevymizne hneď po úvodnej tlačovej konferencii a
prvých pár mesiacoch, čo na Slovensku nie je neobvyklé.
Železnice prijmú v blízkom čase niekoľko radikálnych zmien.
Prioritou je pritom riešenie ich priam až monumentálneho päťdesiatmiliardového
dlhu. Ten by už nemal narastať - iba ak krátkodobo, ako dôsledok
reštrukturalizácie úverov - a splnila by sa jedna zo základných
úloh, ktoré firme zadalo ministerstvo dopravy.
Ďalším liekom pre choré železnice bude znižovanie nákladov.
Nové vedenie zvolilo pri odčleňovaní vedľajších činností
model príbuzný napríklad postupu skupiny Nafta, samozrejme v
omnoho širšom rozsahu. Ďalej pripravovaná reštrukturalizácia
úverového portfólia pripomína postup SES Tlmače (zmena času
splatnosti). Tieto opatrenia sa osvedčili inde, uvidíme však,
či budú fungovať aj na železnici.
Možným rizikom je zníženie cien za použitie železničnej
dopravnej cesty - príjmy z týchto poplatkov tvoria prevažnú
časť výnosov železníc. Ak sa podarí v ich prospech prilákať
viac dopravcov a zvýšiť konkurencieschopnosť voči iným
dopravným cestám, porastú. Výška poplatkov však nie je
jediným faktorom, ktorý rozhodnutia dopravcov ovplyvňuje. Ak
to nevyjde, budú problémy.
Železnice sú dnes v takom stave, že sa situácia azda ani nemôže
zhoršiť. Neostáva nič iné, iba veriť, že zámery nového
manažmentu nedajú Slovákom ďalšiu príčinu na skepsu, v
ktorej sa národ čoraz väčšmi utvrdzuje.
Lokomotívy ako missky
8. 9. 2003
, (net ), BRATISLAVA - Milovníci starých strojov si počas víkendu
prišli na svoje. V rušňovom depe Bratislava východ si dali rande
parné lokomotívy. Staré dámy z predhistórie železníc sa na
točni predvádzali ako na súťaži miss. Najväčšiu pozornosť
pútal legendárny parný rušeň s označením 556 036.
"Táto lokomotíva mala dnes premiéru," uviedol Jiří
Kubaček z Múzejno-dokumentačného
centra ŽSR s tým, že ide o
najvýkonnejší parný rušeň využívaný v nákladnej doprave.
Dokázal ísť rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu a za sebou
potiahol 8-tisíc ton. Práve tento rušeň bol posledným svojho
druhu, ktorý jazdil po Slovensku. A nebolo to až tak dávno.
Naposledy ťahal mimoriadny vlak do Leopoldova v roku 1980. Potom
odišiel "do dôchodku".
Poliaci podozrievajú Slováka z tunelovania
06.09.2003, Soltész Arpád
- Podľa poľských vyšetrovateľov stojí za tunelovaním spoločnosti
Fabryka Wagon z Ostrowa Wielkopolského slovenský podnikateľ
prepojený s Tatravagónkou Poprad.
Situácia vo firme je kritická a zamestnanci, ktorí nedostali
svoje výplaty, dokonca začali okupačný štrajk. Najväčšia
poľská vagónka patrí konzorciu firiem, ktoré tvoria švajčiarske
spoločnosti Partner Marketing a Tatrawagon a poľská Partners
Group. Podľa poľskej polície je podozrivý z tunelovania
Fabryky Wagon predseda jej dozornej rady, slovenský občan
Vladimír Klepanec, ktorý sa v súčasnosti zdržiava vo Švajčiarsku.
Poľský prokurátor Milan Danielewicz požiadal súd v Ostrove
Wielkopolskom o vzatie Klepanca do dočasnej väzby.
Podľa prokurátora nakupoval Klepanec, ktorý pol predsedom
dozornej rady poľskej Fabryky Wagon S.A., materiál od českej
spoločnosti Bonatrans a slovenských spoločností Tatravagónka
Poprad a U.S. Steel Košice prostredníctvom švajčiarskej
Fabriky Wagon A.G., kde bol členom predstavenstva. Umelým navýšením
ceny mal pripraviť poľskú spoločnosť o 700.000 zlotých. V júni
2001 zasa nechal uzavrieť medzi poľskou a švajčiarskou
Fabrykou Wagon zmluvu o poskytovaní marketingových služieb, za
ktoré platili Poliaci mesačný paušál 51.130 EUR. Celkovú škodu
pri tejto transakcii vyčíslil prokurátor na 7,8 mil. zlotých.
Švajčiarska spoločnosť napokon získala aj zmluvu na vymáhanie
pohľadávok poľskej firmy, ktorá takto mala utrpieť škodu až
11,2 mil. zlotých. Ako člen predstavenstva švajčiarskej
Fabryky Wagon prijal podľa prokurátora Klepanec finančné
prostriedky vo výške šesť a pol milióna zlotých.
Klepanec bol do augusta roku 2000 aj členom predstavenstva
Tatravagónky Poprad. V súčasnosti figuruje na výpise z
obchodného registra spolu s jej terajším predsedom dozornej
rady Ondrejom Žembom v spoločnosti Popradská vagónka, s.r.o,
ako jeden zo spoločníkov. Ďalšími sú Ondrej Žemba, matka
zavraždeného člena bratislavského podsvetia Petra Steinhübela
Mária a Anna Bachledová, vdova po zmiznutom prednostovi
popradského okresného úradu Vladimírovi Bachledovi.
Ondrej Žemba akúkoľvek spojitosť medzi tunelovaním Fabryky
Wagon a Tatravagónkou odmieta. "Akékoľvek
spojitosť medzi tunelovaním Fabryka Wagon a Tatravagónkou
odmieta. "Akékoľvek spájanie môjho mena, alebo mena
Tatravagónky, a.s., Poprad s tunelovaním spoločnosti Fabryka
Wagon, je vykonštruované a účelové," vyhlásil Žemba.
"Naopak, môžem doložiť, že Tatravagónka
má u Fabryky Wagon pohľadávku vo výške takmer 2,5 mil. EUR
za nezaplatenie dodaných podvozkov. Bol by som predsa sám proti
sebe, ak by som predával tovar spoločnosti, ktorú by som
tuneloval. Odmietam aj spájanie Tatravagónky a mojej osoby so
spoločnosťami, ktoré sú podozrivé z tunelovania. V nich môže
mať podiel pán Klepanec, ale to nie je záležitosť ani moja,
ani Tatravagónky. Pán Klepanec má z minulosti podiel v Tatravagónke
, ale reálne tu nemá nijaký vplyv, na riadení spoločnosti sa
nezúčastňuje a nikdy sa na ňom zúčastňovať ani nebude.
Mojím prvoradým zámerom je rozvoj, reštrukturalizácia a zavádzanie
moderných manažérskych metód v popradskej Tatravagónke,
a nie tunelovanie iných spoločností. Každý súdny človek sa
môže presvedčiť, v akom stave som Tatravagónku preberal a v
akom stave je dnes."
ČD zruší ztrátové vlaky
Právo 05.09.2003, jn; - České
dráhy ( ČD ) zrušia od polovice decembra, keď vstúpi do
platnosti nový cestovný poriadok, neefektívne a trvalo stratové
vlakové spoje. Celkovo tak obmedzia rozsah osobnej železničnej
dopravy asi o 3%.
"Objem dopravy sa za posledné roky zvýšil o 10% bez toho,
že by pribudli noví cestujúci," povedal 4.9. generálny
riaditeľ ČD Petr Kousal.
ČD vlani neuváženou cenovou stratégiou prišli o
13 mil. cestujúcich a do konca marca t.r. im medziročne ubudlo
10% pasažierov. V apríli sa tento trend podarilo presmerovať k
lepšiemu. Znížením cien cestovného na niektorých tratiach
sa však opäť znižujú tržby z osobnej dopravy. No aj napriek
tomu Kousal ubezpečil, že železnice v r. 2004 nebudú zdražovať.
Od nového cestovného poriadku sa zníži počet nenadväzujúcich
spojov a vytvoria sa väčšie časové rezervy na oneskorenie kvôli
modernizácii železničných koridorov. V júni 2004 by už mali
byť medzi Prahou, Viedňou a Berlínom nasadené do pravidelnej
prevádzky rýchlovlaky, ktoré pre ČD v Taliansku vyrába Alstom Ferroviaria.
Na návštevu pápeža sú
pripravení aj železniční policajti
BRATISLAVA 8. 09.2003 - Na návštevu pápeža Jána
Pavla II. na Slovensku je pripravená aj Železničná polícia (ŽP).
Podľa informácií hovorcu ŽP Jozefa Búranského, na 11. až
14. septembra prijali zvýšené bezpečnostné opatrenia. Železniční
policajti zosilnia služby na železničných staniciach v mestách,
ktoré pápež navštívi a kde odslúži bohoslužby, čiže v
Bratislave, Banskej Bystrici a v Rožňave a rovnako budú mať
pod kontrolou aj prístupové trate do týchto miest. Nevynechajú
však ani stanice miest, kam Svätý Otec nakrátko zavíta, teda
Trnavy a Košíc. Pozornosť bude sústredená aj na železničné
uzly okrem Bratislavy a Košíc aj v Žiline a vo Zvolene. Určené
vlaky budú sprevádzať hliadky ŽP, ktorá bude úzko
spolupracovať s Policajným zborom SR. Ako dodal Búranský, cieľom
nasadenia síl a prostriedkov ŽP je zamedziť páchaniu trestnej
činnosti počas prepravy veľkého množstva osôb vo vlakoch a
na železničných staniciach, narušeniu verejného poriadku, výtržnostiam,
poškodzovaniu či odcudzovaniu majetku cestujúcich a oboch železničných
spoločností.
Pokus o vykoľajenie vlaku
propagujúceho referendum
TALLINN 8. 09.2003 (Reuters) - Európsky vlak,
ktorý cez víkend v Estónsku propagoval nadchádzajúce
referendum o vstupe krajiny do Európskej únie, sa neznámi záškodníci
pokúsili vykoľajiť. Pre agentúru Reuters to v pondelok
uviedol estónsky poslanec Olari Taal, ktorý sa viezol vo vlaku
spolu s približne 300 europrívržencami. "Ak by vlak išiel
rýchlejšie, vykoľajili by sme sa," uviedol Taal, ktorý
upozornil, že najmenej polovicu cestujúcich tvorili deti. Rôzne
železné predmety sa na koľajniciach nachádzali v úseku
siedmich kilometrov v blízkosti západného estónskeho mesta
Haapsalu. Incident prešetruje polícia. Euroreferendum sa v Estónsku
uskutoční túto nedeľu.
Železniciam nezohľadnia náklady
10.09.2003, Danielis - Zvýšené náklady,
ktoré vzniknú železniciam pri preprave veriacich, nebude MDPT
SR kompenzovať. Mimoriadne výkony chce ZSSK zarátať do výkonov
vo verejnom záujme.
Šéf rezortu Pavol Prokopovič však prekročenie dohodnutých výkonov
neakceptuje a železnice sa s tým budú musieť vyrovnať samy.
"Žiadne zvyšovanie úhrad za výkony vo verejnom záujme
nebude," reagoval hovorca ministerstva Tomáš Šarluška a
potvrdil tak reštriktívny postoj rezortu.
ZSSK pre očakávaný nával cestujúcich
zriadi pätnásť mimoriadnych vlakov vrátane štyroch rýchlikov
do Banskej Bystrice. Spolu 32 mimoriadnych spojov, z toho 8 rýchlikov,
pôjde počas návštevy pápeža do Rožňavy. Do bratislavskej
Petržalky vypravia 44 vlakov, z toho 5 rýchlikov. Spoločnosť
poskytne polovičnú zľavu pri kúpe spiatočného lístka do
miest, kde budú omše. Platí to však iba v druhej triede osobných
vlakov a rýchlikov.
Slovenská autobusová doprava (SAD) Bratislava 14.9. na prepravu
cestujúcich z farských úradov nasadí 29 autobusov. Cestujúci
zaplatia polovicu cestovného, pričom farské úrady za objednávky
platiť nebudú. Do výkonov vo verejnom záujme pritom SAD tieto
cesty počítať nebude. Podnik tiež na základe dohody s
Dopravným podnikom Bratislava (DPMB) poskytne autobusy na
posilnenie kyvadlovej dopravy. Podobne ako bratislavská SAD,
pripravujú posilňovanie dopravy aj dopravcovia v Banskej
Bystrici a Košiciach.
Vo Vrútkach predstavili novú motorovú
jednotku pre slovenské železnice
Vrútky 9. 09.2003 - Prezentačnou jazdou
predstavili dnes vo Vrútkach novú ľahkú motorovú jednotku
radu 840, vyrobenú pre ZSSK , a. s.
Dodávateľom šiestich dieselových vlakových jednotiek je
konzorcium firiem ŽOS Vrútky , a. s., švajčiarsko-nemecký Stadler Rail AG
a kanadský Bombardier Transportation. "Zákazka vo finančnom
objeme zhruba 40 miliónov frankov zahrnula šesť kusov
jednotiek, vybavenie meniarne na Tatranských elektrických železniciach,
sadu náhradných dielov a ďalších komponentov,"
informoval TASR predseda predstavenstva ŽOS Vrútky Víťazoslav Moric. Za posledných 10 rokov je
jednotka jednou z mála nových vozidiel na slovenských železniciach.
Nahrádza staré jednotky typu 830, resp. 850, ktoré začali vyrábať
v roku 1949. Vozidlo s hliníkovou konštrukciou na
technologickej úrovni 21. storočia spĺňa všetky európske
normy, dodal Moric.Tridsať dní budú jednotky jazdiť po
Slovensku skúšobne bez ľudí, od nového decembrového
grafikonu začnú premávať medzi Zvolenom, Plešivcom, Košicami
a Humenným. V minulých rokoch konzorcium vyrobilo a dodalo 14
kusov nových elektrických vlakových jednotiek pre Tatranské
elektrické železnice. Okrem nich ŽOS Vrútky vyrába
modernizované oddielové vozne prvej a druhej triedy, ktoré sú
pokračovaním úspešnej série veľkopriestorových
klimatizovaných vozňov pre IC-vlaky. Modernizujú elektrické
rušne radu 350, robia revízne a stredné opravy železničných
koľajových vozidiel. Novinkou vo firme je prevíjanie asynchrónnych
generátorov. ŽOS Vrútky s približne 1 500 zamestnancami je najväčšou
strojárskou firmou v regióne. V roku 2004 oslávi 130. výročie
vzniku.
Za dobudovanie meškajúcich veterinárnych
staníc v SR sú už zodpovené iné rezorty
Bratislava 10.09.2003 - Vláda SR dnes presunula
zodpovednosť za dobudovanie troch hraničných inšpekčných
veterinárnych a fytosanitárnych staníc Vyšné Nemecké, Čierna
nad Tisov a Bratislava letisko z Ministerstva pôdohospodárstva
(MP) SR na ministerstvá financií a dopravy. Návrh na zmenu
gestora pre dokončenie tejto úlohy, ktorá je kľúčová aj
pre začlenenie Slovenska do Európskej únie (EÚ), pritom
predkladalo samotné MP. Vo svojom odobrenom návrhu MP presun
zodpovednosti odôvodnilo tým, že z jeho strany sú dodávky prístrojového
a technického vybavenia staníc už dávnejšie pripravené, ale
Železnice SR a Colné riaditeľstvo SR ešte musia
popracovať na stavebných a rekonštrukčných prácach.
MP zároveň vládu upozornilo, že dokončovacie práce postupujú
veľmi pomaly a v prípade stanice na bratislavskom letisku sa
dokonca už teraz predpokladá, že bude plne pripravená až ku
koncu apríla budúceho roku, teda len tesne pred vstupom krajiny
do EÚ. Tri slovenské inšpekčné veterinárne a fytosanitárne
stanice budú po vstupe SR do EÚ zabezpečovať kontrolu vonkajších
hraníc únie. V prípade, že nebudú vybudované, nebude môcť
Slovensko dovážať z tretích krajín produkty podliehajúce
veterinárnej alebo fytosanitárnej kontrole. Tú budú pre úniu
zabezpečovať iné členské krajiny.
Minister dopravy by mal na budúci týždeň
navrhnúť odvolanie B. Opaterného
Bratislava 10. 09.2003 - Minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič na budúci týždeň
pravdepodobne predloží do vlády návrh na odvolanie štátneho
tajomníka rezortu Branislava Opaterného. "Je taká dohoda,
že návrh predložím v stredu 17. septembra," uviedol po
dnešnom rokovaní vládneho kabinetu. Termín, od ktorého
Opaterný definitívne príde o svoju funkciu, je však podľa
Prokopoviča ešte otvorený. Zatiaľ totiž Opaterný ešte
ministra Prokopoviča, ktorý zastáva najnovšie aj uvoľnený
post šéfa rezortu hospodárstva, zastupuje na viacerých
nevyhnutných zahraničných cestách. O odvolanie Opaterného požiadala
jeho materská strana ANO, pretože podobne ako minister hospodárstva
Robert Nemcsics kritizoval konfrontačné vystupovanie svojej
strany pri dianí vo vládnej koalícii. Nemcsics už podal
demisiu sám a nahradiť ho má predseda ANO Pavel Rusko.
Železnice chcú za tri roky vymazať stratu.
Prísľubom zvýšenia miezd si vedenie zabezpečilo súhlas
odborov s reorganizáciou a prepúšťaním
TREND 11.09.2003, gb - Minulý týždeň ohlásil nový
generálny riaditeľ Železníc SR ( ŽSR ) Roman Veselka
zmeny, ktoré v podniku chystá. Týkajú sa najmä obstarávania
a reorganizácie. Svojim podriadeným obmedzil možnosti objednávania
tovarov, služieb a investícií, ktoré nie sú finančne kryté.
Firma sa chce dohodnúť aj s dodávateľmi, ktorí už majú
podpísané rôzne zmluvy za niekoľko miliárd korún, aby sa
projekty postupne rušili, redukovali alebo odkladali na neskoršie
obdobie. ŽSR tiež idú odčleňovať viaceré činnosti.
Napríklad školstvo, ktoré by aj s budovami malo prejsť pod vyššie
územné celky. Požiarnici by sa aj s technikou mali dostať pod
Ministerstvo vnútra SR. Odštiepiť by sa mali aj zdravotnícke
kapacity, s tým, že majetok nemocníc by zatiaľ zostal železniciam.
Postupne by mali od železníc odísť obslužné činnosti ako
správa mostných obvodov, informatika, železničné telekomunikácie.
"Myslím si, že tlak konkurencie zaručí, že služby
dostaneme s nižšími cenami, ako ich dokážeme robiť sami.
Objednáme si len to, čo budeme potrebovať," tvrdí R.
Veselka. Pri odčleňovaní činností by z 22-tisícovej armády
železničiarov malo v horizonte dvoch rokov odísť 2 900 ľudí.
Bude to zhruba deväťdesiat percent ľudí z obslužných činností.
Operácia by mala ušetriť až miliardu korún. Ďalšie úspory
R. Veselka očakáva od prepúšťania približne dvetisíc ľudí
na úrovniach generálneho riaditeľstva a regionálnych riaditeľstiev.
Nepokoje "najagresívnejších" odborárskych zväzov
sa pri týchto zmenách neočakávajú. Podľa informácií
TRENDU podpísali odborári dohodu, podľa ktorej môžu
protestovať, ale tak, aby neurobili železnici ekonomické škody.
Kompromis mal vzniknúť po prísľube zvýšenia platov pre železničiarov
o päť percent od začiatku júla tohto roku. "Mojím cieľom
je dostať železnice do troch-štyroch rokov k vyrovnanému
hospodáreniu a znížiť poplatky tak, aby sme boli
konkurencieschoní voči okolitým krajinám," hovorí R.
Veselka. Vyše 70 percent dopravy po tratiach ŽSR totiž tvorí
tranzit. Hrozí, že pri súčasných vysokých cenách za
dopravnú cestu sa časť tovaru môže preniesť na poľské železnice
a pri smere sever - juh na ČD .
Antimonopolní úřad zpochybnil tendr Českých
drah na GSM-R
PRAHA 10. 09.2003 - Úřad
pro ochranu hospodářské soutěže zrušil rozhodnutí o výběru
nejvhodnější nabídky na pilotní projekt mobilní železniční
sítě GSM-R pro ČD , který má zlepšit bezpečnost na železnici.
V tendru zvítězila firma Kapsch. Soud však vyhověl stížnosti
společnosti Siemens, která skončila druhá a proti výsledku
tendru se odvolala. Informují o tom dnešní Hospodářské
noviny. ČD , zadavatel soutěže, musí podle verdiktu
antimonopolního úřadu provést nový výběr. "Soutěž
nebyla zrušena, opakovat se musí pouze její poslední krok,
tedy samotný výběr," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Firmy se podle listu mohou
do začátku příštího týdne proti tomuto rozhodnutí odvolat.
Hodnota pilotního projektu je necelých 300 milionů korun. ČD ale budou muset do systému GSM-R v budoucnu
investovat šest miliard korun, píše deník. Kvůli úspěšnému
odvolání firmy Siemens proti výhře Kapsch antimonopolní úřad
loni v létě předchozí soutěž zrušil. Kapsch
údajně nabídl o 20 procent vyšší cenu než druhý zájemce
a navíc ani technologii nevyrábí. Nové vypsání tendru
realizaci projektu zpozdilo zhruba o dva roky.
Slováci z vagónky: Netunelujeme
12.09.2003, TOMÁŠ VELECKÝ, BRATISLAVA –
Poliaci sa hnevajú na slovenských podnikateľov, ktorí
sprivatizovali Fabryku Wagon. Tá sa dostala do existenčných
problémov a stojí pred bankrotom. Poľskí vyšetrovatelia aj médiá
vinia za krach Fabryky Wagon troch Slovákov, ktorí podnik
sprivatizovali cez dve švajčiarske a jednu poľskú dcérsku
firmu. Situácia vyvrcholila pred pár dňami, keď sa nedostal k
hlasovaniu na valnom zhromaždení poľskej vagónky právnik
majoritných akcionárov Radomir Nowosad. Zo zasadnutia akcionárov
ho vyviedli. Slovákov v Poľsku vinia z tunelovania a zo zlého
spravovania zvereného majetku.
„Všetko to, čo sa v Poľsku za posledný mesiac
medializovalo, je len vyvrcholením vojny, ktorá sa odohráva
medzi nami a určitou skupinou ľudí. Tá sa schováva za (poľský)
štát a jeho mocenské štruktúry,“ povedal Vladimír
Klepanec, jeden z ľudí, ktorí ovládajú 52 percent poľskej
vagónky a ktorých v Poľsku obviňujú z vytunelovania firmy.
Podľa neho majoritní vlastníci Fabryku Wagon netunelovali, ale
podnik bol „vykradnutý“ ešte pred ich príchodom. „Údaje,
ktoré sme dostali pred privatizáciou, neboli v súlade s tým,
čo ukázali naše analýzy po príchode do toho podniku,“ vyhlásil
Klepanec. „Bola to bublina, ktorá praskla, keď sme tam prišli
a začali sme robiť poriadky,“ dodal.
Poľský prokurátor Milan Danielewitz však z položenia podniku
s vyše dvoma tisíckami zamestnancov podozrieva troch Slovákov
– Vladimíra K., Ivana K. a Emila S. „Sú podozrievaní z
nelegálnych transferov peňazí a z poškodzovania spoločnosti.
Uzatvárali nevýhodné kontrakty s firmou, ktorú sami založili
vo Švajčiarsku,“ citovali prokurátora Danielewitza médiá v
Poľsku, Česku a na Slovensku.
Jeden zo spolumajiteľov poľskej Fabryky Wagon Vladimír
Klepanec je podľa výpisu z obchodného registra členom
predstavenstva popradskej firmy Vapop, ktorá ovláda Tatravagónku
Poprad. Spolu s ním figuruje v orgánoch firmy Vapop aj Ondrej
Žemba, o ktorom sa hovorí v súvislosti s podsvetím. Žemba
vstúpil do orgánov Vapopu pred dvomi rokmi, Klepanec tam je od
roku 1997.
„Tatravagónku som spolu s dvoma ďalšími partnermi
sprivatizoval,“ hovorí Klepanec. „Ani jeden z nás tam už
nepôsobí.“ Klepanec aj manželka jedného z privatizérov však
ďalej sedia v predstavenstve Vapopu, majoritného vlastníka
popradskej vagónky. „Pred dvomi rokmi som sa vzdal príjmu rádovo
šesť miliónov ročne,“ dodal Klepanec a neodpovedal na otázku,
aké má vzťahy s Ondrejom Žembom.
Železnice SR a Železničná spoločnosť
si odporujú, či pokladníčky majú o výluke ľudí informovať
KORZÁR 12.09.2003, Sabo - Košice - Výluky na železniciach
sú častou záležitosťou, dobrým zvykom však býva, že
prepravca cestujúceho pred zakúpením si cestovného lístka na
túto skutočnosť upozorní. Nie je to tak vždy, ako sme sa
dozvedeli od ženy, ktorá včera cestovala z Košíc do Prešova.
"Na košickej stanici som si kúpila ráno cestovný lístok
na vlak do Prešova s odchodom o 7.45 hod. Nastúpila som doň s
vedomím, že sa pohodlne dopravím do cieľa svojej cesty. Z
tohto pocitu ma však prebudila sprievodkyňa pri kontrole lístka,
keď mi zvestovala, že v Kysaku musím prestúpiť na autobus.
Ľuďom vo vlaku sa to nepáčilo, hromžili, no čo už v takej
chvíli narobíte. Keby to aspoň vyhlásili v rozhlase pred
odchodom vlaku, vrátila by som lístok a podľa rozhovoru s
cestujúcimi vo vlaku by tak urobili viacerí," dozvedeli
sme sa od pani Kataríny, ktorá dodala: "V Kysaku som teda
spoločne s ostatnými prestúpila na autobus, no ten nás
doviezol len do Drienovskej Novej Vsi, tam začali niektorí
vystupovať. Opýtala som sa teda vodiča, či pokračuje v ceste
do Prešova. Odpovedal, že musím vystúpiť a opäť prestúpiť
na vlak, o tom som tiež nebola informovaná. na tridsiatich
kilometroch cesty sa teda dvakrát prestupovalo, keby som to
vedela, šla by som autobusom," vysvetľuje pani Katarína,
ktorá považuje správanie sa pracovníkov železníc za
nekorektné. "Pripadala som si ako v nejakej zaostalej
krajine, železnice chcú asi zarobiť stoj čo stoj. Vôbec im
nevadí, že s ľuďmi, svojimi zákazníkmi, narábajú ako s
chovnými králikmi." O vyjadrenie k spomínaným skutočnostiam
sme požiadali zástupcu vedúceho oddelenia riadenia dopravy pre
výluky ŽSR Gabriela Sikorského. "Na trati sa robila
pravidelná údržba, nič mimoriadne. Trvala štyri dni v čase
od 7.25 do 11.50 hod., no dnes by už malo byť všetko v
poriadku. Informovanosť cestujúcich je však už v kompetencii ZSSK . Jej pracovníci,
čiže pokladníčky, sú povinné o týchto veciach ľudí
vopred informovať, vo vlaku sprievodkyňa môže prestup už len
pripomenúť. Odo mňa majú všetky informácie o výlukách,
zrejme si svoje povinnosti neplnia, už viackrát im to bolo
vytknuté," vysvetlil G. Sikorský. Prednosta Obchodno-prepravnej
správy osobnej prepravy ZSSK Ing. Ladislav Olexa má však na vec iný názor.
"Nie je povinnosťou osobnej pokladníčky informovať
cestujúcu verejnosť o výlukách, pretože cestujúci si môže
cestovný lístok zakúpiť aj v predpredaji, a to najskôr 60 dní
pred nástupom cesty. Navyše cestovné lístky neplatia na konkrétny
vlak, pokial nie sú viazané k rezervačnému dokladu, či už
miestenke, alebo ležadlu. Cestujúci môže v čase platnosti
cestovného lístka cestovať ľubovoľným vlakom," vysvetľuje
L. Olexa a dodáva, že o konaní výluk a o prestupe na iný
dopravný prostriedok je cestujúca verejnosť informovaná výveskami.
"Tie sú umiestnené na viditeľných miestach v priestoroch
železničnej stanice. Zároveň pred každým pravidelným
odchodom vlaku, ktorého sa výluka týka, sú cestujúci o
prestupe na iný dopravný prostriedok priebežne upozorňovaní
staničným rozhlasom. V prípade, že cestujúci využili
cestovný lístok na celej trati, ani v prípade výluky nemajú
nárok na vrátenie cestovného."
První železniční koridor bude hotov do
poloviny roku 2004
PARDUBICE 11. 09.2003 -
Modernizace prvního železničního koridoru z Děčína do Břeclavi
bude dokončena do poloviny příštího roku. V letošním roce
bude přitom dokončeno zhruba 90 procent prací. "Řádově
deset procent dokončíme v příštím roce," řekl dnes
ČTK generální ředitel Českých drah Petr Kousal s tím, že
konečný termín záleží též na počasí. Náklady na budování
koridoru jsou přitom podle něj opět zvýšené, přesné číslo
však neuvedl. "Jsou v tom další práce, inflace,"
uvedl. Původní rozpočet na oba koridory, včetně druhé trasy
z Bohumína do Břeclavi, byl podle něj v počátcích v roce
1993 přes 50 miliard korun. Tato částka se v průběhu sedmi
let zvýšila na 70 miliard. Týkalo se to dalších úprav nebo
lepšího
zabezpečovacího zařízení. "Nebyla v tom započítaná
inflace, takže již tehdy se počítalo bez inflačního
koeficientu," prohlásil Kousal. ČD přitom podle Nejvyššího kontrolního úřadu
(NKÚ) zaplatily za stavbu železničních koridorů přibližně
o deset miliard korun více, než původně měly. Na vině je především
nehospodárnost, placení nad rámec uzavřených smluv a špatné
projekty, uvedly již v květnu Hospodářské noviny. Společnosti,
které koridory stavějí, se závěry NKÚ nesouhlasily.
Estonská policie vyšetřuje pokus
vykolejit vlak kampaně EU
TALLINN 11. 09.2003 -
Estonská policie vyšetřuje zjevný pokus vykolejit vlak používaný
pro kampaň podporující vstup do Evropské unie. Incident je
považován za teroristický čin. Estonci budou v neděli
hlasovat v referendu o vstupu jejich země do EU. Vyšetřovatelé
objevili, že na trase poblíž městečka Laanemaa na západě
země, kam "Eurovlak" směřoval, byly po délce sedmi
kilometrů vysypány hřebíky. Ve vlaku v tu dobu jelo více než
300 lidí, z nichž nejméně polovinu tvořily děti. Vlak
narazil na první hřebíky, aniž by vykolejil. Strojvůdce poté
soupravu zastavil a šel zkontrolovat koleje a nalezl na nich hřebíky
a další překážky. Vyšetřování od místní policie převzaly
bezpečnostní složky, neboť čin byl klasifikován jako
terorismus, uvedla kancelář generálního prokurátora.
Eurovlak jezdil po celém Estonsku ve snaze pstát řesvědčit
voliče, aby v nadcházejícím referendu hlasovali pro vstup do
EU. Jeden z poslanců vládní strany Res Publica, která
podporuje členství v unii, uvedl, že za incidentem mohou
lidkoleje é agitující proti vstupu do EU. Zároveň dodal, že
pokud by vlak jel rychleji, pravděpodobně by vykolejil.
Policejní mluvčí uvedla, že policie též podezírá z nastražení
16centimetrových hřebíků na odpnedělním ůrce vstupu do EU.
"V současné době je čin vyšetřován jako pokus způsobit
škody na železnici, což představovalo ohrožení životů lidí,"
dodala. Očekává se, že příznivci vstupu do EU v referendu
hladce zvítězí. Podle posledních průzkumů veřejného mínění
by mohli obdržet až 70 procent hlasů.
, Železnice SR , , Železničná spoločnosť , , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , , ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU
Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , koridory ,
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava - Bratislava-Rača , Trnava , Piešťany - Trnava
, Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Čadca , TREŽ , Skalité , Zwardoń
130-50: Galanta , Šaľa , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Levice , Kozárovce
, Hronská Dúbrava
, Zvolen , Čata , Šahy
180-8: Vrútky , Martin , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Margecany , Kysak , Košice , Prešov , TEŽ
190-6: Bánovce n/O.
, V. Kapušany , Čierna n/T.
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen