Ľudskú nohu zo žilinskej stanice doviezol rýchlik z Poľska, kde zrazil človeka
TASR 25.2.2003 09:21 - Otrasný pohľad ako vystrihnutý z hororu sa naskytol v pondelok ráno výpravcovi po odchode rýchlika Báthory zo žilinskej železničnej stanice .
Na druhej koľaji spozoroval časť ľudskej končatiny. Ako vysvitlo, išlo o pravú nohu amputovanú pod kolenom. Na chodidle bola ešte obutá hnedá značková kožená turistická topánka na šnurovanie. Pri vyšetrovaní okolností nálezu vysvitlo, že v tento deň rýchlik na území Poľska zrazil a usmrtil muža. Okrem iných zranení obeti amputoval pravú dolnú končatinu, ktorá sa pravdepodobne zakliesnila do podvozku nezisteného vozňa. Rýchlik nohu nebohého doviezol až do Žiliny , kde vypadla na trať. Poľský prokurátor dnes rozhodne o ďalšom postupe vo veci nezvyčajného nálezu.

Železnice nakupovali bez verejných súťaží
Pravda Jana Morháčová, 25.2.2003 - ZSSK minulý rok našla dodávateľov väčšiny tovarov a služieb spôsobom, ktorý sa využíva iba v mimoriadnych situáciách. Ide o metódu rokovacieho konania bez zverejnenia.
Železnice sa tak dohodli s dodávateľom priamo, bez toho, aby zorganizovali súťaž. Preto je sporné, či nemohli dodávky získať lacnejšie.
Nákup tovaru bez súťaže je podľa odborníkov spravidla príležitosťou na korupciu.
S rôznymi firmami uzavreli dohody za 1,7 miliardy korún, z toho až 1,4 miliardy dala spoločnosť dodávateľom, ktorých vybrali na základe tejto "núdzovej" metódy obstarávania. Na základe transparentnej verejnej alebo užšej súťaže boli vybraní dodávatelia na tovar len v hodnote asi 375 miliónov korún. Vyplýva to zo štatistík Úradu pre verejné obstarávanie. ZSSK na otázku Pravdy, či sú tieto zistenia pravdivé, odpovedala, že zatiaľ nemá skompletizovaný údaj o tom, ako vlani vyberala tých, ktorým platila.
"Ročný výkaz o tom, ako sme obstarávali služby a tovary, máme predložiť úradu do konca marca. Teraz sa všetko vyhodnocuje," doplnil hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Odborníci už dlhšie poukazujú na to, že rokovacie konanie bez zverejnenia je jedna zo štyroch metód, ktoré sa využívajú iba v mimoriadnych situáciách. Mnohé firmy a organizácie, ktoré hospodária so štátnymi peniazmi, ju však využívajú pričasto. "Ide o spôsob určený najmä na mimoriadne situácie, ako sú napríklad havária alebo nepredvídaný stav. Obstarávateľ vtedy nemôže čakať na celé zrealizovanie verejnej súťaže," vysvetľuje podpredseda Úradu pre verejné obstarávanie Rudolf Kulman. Podľa neho by sa takto mali hľadať dodávatelia len výnimočne a zmluvy by sa mali uzatvárať na krátke obdobie.
Podľa Miloša Čikovského spoločnosť využívala túto metódu, pretože bola v časovej tiesni. Po rozdelení železníc na dva podniky minulý rok vznikla nová firma ZSSK a tá potrebovala urýchlene vyriešiť dodávky niektorých tovarov.
" ZSSK od začiatku musela plnohodnotne zabezpečiť činnosť vrátane dodávky zásob. Ide najmä o naftu, oleje, náhradné diely, spojovací materiál a podobne. Keďže zásoby týchto materiálov sa v prvých týždňoch až mesiacoch spotrebovali, Železničná spoločnosť sa dostala do časovej tiesne. A verejnú súťaž sme nemohli vyhlasovať skôr, ako vznikla spoločnosť. Je teda celkom logické, že obstarávateľ siahol po tej metóde, ktorá podľa zákona umožňuje uzatvoriť zmluvu čo najrýchlejšie," vysvetlil hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Podľa neho väčšinu zmlúv uzatvorili len na dobu určitú, pretože ZSSK vzápätí vyhlasovala novú súťaž, a to verejnú alebo užšiu.
Súčasne podľa Čikovského štatistiku o verejnom obstarávaní železníc skresľuje aj fakt, že niektoré zmluvy uzatvorené už na základe súťaže o pravidelnej dodávke tovarov - tzv. rámcové zmluvy, sa musia v jednotlivých etapách doplniť aj rokovacím konaním bez zverejnenia. Takmer 500 zmlúv však ZSSK uzavrela s dodávateľom bez toho, aby vyhlásila súťaž.
Podľa Kulmana železnice veľkú časť tovarov a služieb nakupujú touto metódou dlhodobo.
"Zákon presne stanovuje, kedy firmy môžu využiť túto metódu. Obstarávatelia sa však k nej prikláňajú často, hoci podmienky na jej uplatnenie nie sú splnené," dodal Kulman. Ak dodatočná kontrola preukáže takéto svojvoľné využitie tejto metódy, môže úrad udeliť pokutu. Väčšinou to však nič nemení na skutočnosti, že mnohé organizácie hospodáriace s rozpočtovými peniazmi vynaložia viac peňazí na tovary a služby, ako by museli dať partnerovi, ktorý bol vybraný v súťaži.
"Napríklad pri dodávkach nafty pre ZSSK sa v prvej etape uskutočnilo rokovacie konanie bez zverejnenia a až potom bol vyhlásený medzinárodný tender. V oboch prípadoch bol partnerom Slovnaft Bratislava. Na základe súťaže spoločnosť získala lepšie obstarávacie podmienky, čím ročne ušetrila 28 miliónov Sk. Podobne sa postupovalo pri dodávkach mazív a olejov a dodávkach iných materiálov," doplnil Čikovský. Prvé dodávky, ktoré získala ZSSK pred organizovaním súťaže, boli teda drahšie a železnice za ne zaplatili viac. Peniaze vynaložené na tovary a služby dodávané pre spoločnosť sa odrážajú napríklad aj v ekonomicky oprávnených nákladoch, na základe ktorých potom železnice žiadajú dotácie od štátu na osobnú dopravu.

K odvysielanému šotu televízie Markíza o verejnom obstarávaní ZSSK
Železničná spoločnosť, a. s. PhDr. Miloš Čikovský , hovorca ZSSK - BRATISLAVA (24. 2. 2003) – Zverejnená štatistika o verejnom obstarávaní v Železničnej spoločnosti , a. s. ( ZSSK ) nemôže byť hodnoverná, keďže takúto štatistiku zatiaľ nikto nezhotovil. V ZSSK verejné obstarávanie uskutočňujú okrem Ústredia ZSSK aj vnútorné organizačné jednotky, pričom ZSSK má povinnosť odovzdať do 31. marca 2003 Úradu verejného obstarávania Ročný výkaz o použitých metódach verejného obstarávania.
Na základe čiastkových výsledkov však uznávame, že v ZSSK sa v uplynulom roku v najväčšej miere využila metóda rokovacieho konania bez zverejnenia, čo súvisí predovšetkým s časovou tiesňou novovzniknutej spoločnosti. Ako je známe, Železničná spoločnosť, a. s. vznikla 1. januára 2002, to znamená, že odvtedy mohla vystupovať ako subjekt verejného obstarávania. Spoločnosť hneď od začiatku musela plnohodnotne zabezpečiť svoju činnosť vrátane dodávky zásob. Ide predovšetkým o naftu, oleje, náhradné diely, spojovací materiál a iné. Keďže zásoby týchto materiálov sa v prvých týždňoch až mesiacoch spotrebovali, ZSSK sa dostala do časovej tiesne pri nákupe týchto zásob. Podotýkame, že verejnú súťaž sme nemohli vyhlasovať skôr, ako vznikla spoločnosť. Je teda celkom logické, že obstarávateľ siahol na tú metódu, ktorá podľa zákona umožňuje uzatvoriť zmluvu v časovej tiesni. Zmluvy s dodávateľmi tovarov sa však uzatvárali len na dobu určitú, pretože ZSSK následne vyhlasovala novú súťaž, a to verejnú alebo užšiu. Až na základe výsledkov verejnej súťaže boli uzatvárané rámcové zmluvy na dlhšie obdobie. Napríklad pri dodávkach nafty sa v prvej etape uskutočnilo rokovacie konanie bez zverejnenia a následne bol vyhlásený medzinárodný tender, ktorého víťazom sa stal Slovnaft, a. s. Bratislava. Na základe takejto súťaže spoločnosť získala lepšie obstarávacie podmienky a tým ročne usporila 28 mil. Sk. Podobne sa postupovalo pri dodávkach mazív a olejov a dodávkach iných materiálov.
Len na základe štatistiky o verejnom obstarávaní a použití jej jednotlivých metód verejného obstarávania nemožno robiť hodnoverné závery. Bez odborného posúdenia každej metódy verejného obstarávania nemôžeme vyrieknuť žiadne stanovisko. Napríklad vo Vestníku verejného obstarávania sú zverejňované aj výsledky rokovacieho konania bez zverejnenia na uzatvorenie čiastkových zmlúv, ktoré vyplývajú z rámcovej zmluvy (rámcová zmluva sa uzatvorila na základe verejnej súťaže). Podľa súčasnej praxe sa rámcové zmluvy uzatvárajú spravidla na dva- tri roky. Podľa takejto zmluvy môže dodávateľ tovaru dostať aj dvanásť objednávok ročne, ktoré sú zároveň čiastkovými zmluvami. Povinnosťou obstarávateľa je ich výsledok uverejňovať vo Vestníku verejného obstarávania, pričom každú takúto čiastkovú zmluvu predchádza rokovacie konanie bez zverejnenia. Tým aj štatistika o rokovacích konaniach bez zverejnenia je z tohto pohľadu skresľujúca, keďže časť takýchto rokovaní sa uskutočnilo na základe verejnej súťaže.

Obnoviť by sa mohla tretina lokálok
Pravda 21.2.2003 - Železničná spoločnosť predpokladá, že by sa mohla obnoviť osobná doprava asi na tretine regionálnych tratí, kde bola zrušená od 2. februára. Podľa hovorcu spoločnosti Miloša Čikovského konečný počet regionálnych tratí, kde budú znova jazdiť vlaky, závisí od výsledku rokovaní s VÚC, súkromnými dopravcami i odbormi a odbornej komisie na ministerstve dopravy. Osobná doprava zatiaľ funguje na dvoch tratiach.

SAD Trenčín: Náhradné autobusy namiesto lokálok sú porušením zákona
Pravda 25.2.2003, Milan Kráľ - Spôsob, akým Železničná spoločnosť zabezpečuje náhradnú dopravu na trase Trenčín - Chynorany , je podľa trenčianskej SAD porušením zákona. Žiada preto samosprávny kraj o riešenie tejto situácie.
"Železnice nemajú licenciu na cestnú dopravu. Môžu si zabezpečiť subdodávky svojich výkonov, ale iba na koľajových dráhach," tvrdí Vladimír Kodaj, riaditeľ SAD Trenčín. "Preto som na VÚC dal podnet na preskúmanie opodstatnenosti vykonávania náhradnej prepravy na trase z Trenčína do Chynorian. Samosprávny kraj je kompetentný, aby licenciu vydal alebo nevydal."
Samosprávny kraj sa však s týmto názorom nestotožňuje. Podľa riaditeľa úradu trenčianskeho VÚC Pavla Krištofa v tomto prípade o licenciu žiadať netreba. Ide totiž o náhradnú autobusovú dopravu, ktorú financujú železnice.
"Železnice poverili vykonávaním služby pre nich súkromnú dopravnú spoločnosť. Nepovažujeme to za porušenie zákona a v takomto zmysle budeme aj odpovedať na podnet SAD Trenčín. Pravdu povediac, boli sme radi, že má vôbec kto voziť ľudí do práce a do škôl," dodal Pavol Krištof. Náhradnú autobusovú dopravu za zrušené lokálky zabezpečuje trenčianska spoločnosť Chorvát, ktorá túto zákazku dostala od Železničnej spoločnosti priamym zadaním, bez verejnej súťaže.
"Pre železnice vykonávam náhradnú dopravu v tomto regióne už asi sedem rokov. Mal som na to kapacity, preto som súhlasil, keď ma oslovili," povedal František Chorvát, majiteľ dopravnej spoločnosti. "Na tejto trase jazdia štyri autobusy nonstop od štvrtej rána do jedenástej v noci, okrem toho som zabezpečil tri posilové spoje od subdodávateľa na úseku z Bánoviec nad Bebravou do Chynorian."
ZSSK tvrdí, že sa ocitla v časovej tiesni, preto sa neuskutočnil konkurz na prepravcu. Podľa jej hovorcu Miloša Čikovského neboli v situácii, aby si mohli vyberať - mali problém nájsť vôbec niekoho, kto by bol schopný tieto výkony zabezpečiť. Čikovský zároveň dodal, že ide o verejné financie, preto sa výberové konanie musí v krátkom čase uskutočniť. Nevedel však spresniť, kedy verejnú súťaž vyhlásia.
Autobusy súkromného dopravcu nahradili zrušené lokálky na 49 kilometrov dlhom úseku medzi Trenčínom a Chynoranmi začiatkom februára.

Zrušia posilnené autobusy
Sme 26.2.2003 - Slovenská autobusová doprava rozhodla, že od 1. marca stiahne dve vozidlá, ktorými od 3. februára posilnila autobusovú dopravu v Rajeckej doline. Po obnovení osobnej železničnej dopravy medzi Žilinou a Rajcom od 17. februára sa totiž väčšina klientov k železniciam vrátila. „Ide o tých cestujúcich, ktorí majú k bydlisku alebo k pracovisku bližšie zo železničnej než z autobusovej zastávky,“ povedal riaditeľ dopravno-obchodného odboru žilinskej SAD Eduard Vaník.
Podľa analýz SAD využíva vlak zhruba päť percent cestujúcich v Rajeckej doline. Posilnenie spojov v čase špičky o dva autobusy na trase paralelnej so železnicou postačovalo na zabezpečenie prepravy všetkých cestujúcich. SAD je podľa Vaníka pripravená pružne reagovať a počká na vývoj po skončení platnosti zmluvy o prevádzke osobnej dopravy na Rajeckej trati . Uzavrela ju Slovenská investičná a realitná spoločnosť Žilina na obdobie do 30. apríla.

Železničiarsku škôlku zachovajú
Sme 26.2.2003 - Jediná škôlka na Slovensku, ktorú prevádzkuje Závod služieb železníc, mala z finančných dôvodov k 1. marcu zaniknúť. Ročná prevádzka ju totiž vyjde na 2,2 milióna korún, pričom detí železničiarov je tam menšina. Po vzájomných rokovaniach železníc s mestom sa však zachráni. Materská škola na Ulici sv. Cyrila a Metoda nakoniec prejde pod mesto, dnes majú podpísať zmluvu.
Hoci takýto návrh existoval aj predtým, mesto odmietalo platiť nájomné 180-tisíc korún ročne. „Podarilo sa nám nakoniec výšku nájomného znížiť, zohľadnili naše pripomienky,“ hovorí primátor Vrútok Ľubomír Bernát. Peniaze musia žiadať od ministerstva školstva, zvýšený poplatok čaká aj na rodičov detí.
Primátor naďalej spochybňuje vlastníctvo budovy. Nepozdáva sa mu postup okresného úradu z roku 1994, ktorý previedol budovu do vlastníctva ŽSR . Jej hodnota je približne 2,5 milióna a Bernát si myslí, že vtedy došlo k porušeniu zákona.
Vo Vrútkach fungujú ešte ďalšie tri škôlky, ale ich kapacita je naplnená.

ZSSK za vlaňajší premierový rok so stratou 180 miliónov Sk
TASR 26.2.2003 16:05 - Železničná spoločnosť ( ZSSK ) uzatvorila vlaňajšie hospodárenie, ktoré bolo pre ňu po transformácii železníc premiérové, so stratou 179,82 milióna Sk.
Tento predbežný hospodársky výsledok, ako novinárov informovalo vedenie ZSSK , bol vykázaný pri celkových nákladoch 27,06 miliardy Sk a výnosoch 26,88 miliardy Sk. Najvýznamnejšou položkou nákladov bola úhrada za využitie železničnej dopravnej cesty v prospech partnerských Železníc SR ( ŽSR ) v objeme 8,03 miliardy Sk, za ostatné služby ZSSK uhradila 5,53 miliardy Sk a osobné náklady predstavovali ďalších 5,47 miliardy Sk.
Z celkových výnosov firmy vlastné tržby z prepravy pokryli 18,68 miliardy Sk a zo štátneho rozpočtu získala ďalších 5,190 miliardy Sk. Ku konci roka 2002 ale ZSSK evidovala voči štátu pohľadávky za výkony vo verejnom záujme v celkovej výške 7,53 miliardy Sk. Zároveň však k rovnakému času mala spoločnosť aj úvery so štátnou zárukou len na o niečo menšej úrovni 6,92 miliardy Sk.
Vlani ZSSK prepravila spolu takmer 59,5 milióna osôb a 49,863 milióna ton (t) tovaru. Najprepravovanejšou komoditou bola železná ruda v objeme 12,194 milióna t, uhlia sa prepravilo 8,875 milióna t a kovov 7,089 milióna t.
Celkové cudzie zdroje firmy sa k záveru minulého roka dostali na úroveň 16,23 miliardy Sk. Miera zadlženosti vyjadrená ich pomerom k vlastným zdrojom ZSSK tak dosiahla 51 %. Z celkových aktív firmy cudzie zdroje kryli takmer 34 %.
Priemerný vlaňajší počet zamestnancov ZSSK bol 20 656 osôb.

Založia prvú regionálnu železničnú spoločnosť na Slovensku
Sme 27.2.2003 - Bratislavský samosprávny kraj spoločne so súkromnými investormi a obcami na Záhorí založí regionálnu železničnú spoločnosť, ktorá bude prevádzkovať vládou zrušené trate v bratislavskom regióne.
Rozhodli o tom poslanci zastupiteľstva, ktorí schválili poslanecký návrh predsedu krajskej dopravnej komisie Romana Filisteina.
Spoločnosť vznikne najneskôr 6. marca a na obdobie od 7. marca do 31. mája si od ZSSK zmluvne objedná prevádzku osobnej dopravy na trati Zohor - Záhorská Ves . Do 31. marca spoločnosť požiada Štátny dráhový úrad o vydanie licencie na prevádzkovanie dopravy na tejto trati. Do 15. mája by mala pod gesciou ministerstva dopravy uzavrieť zmluvu so ŽSR o prenájme železničnej dráhy na tratiach Zohor - Záhorská Ves a Rohožník - Zohor .
Od 1. júna by spoločnosť mala začať na základe licencie ŠDÚ prevádzku osobnej dopravy na trati Zohor - Záhorská Ves a Rohožník - Zohor pod vlastným obchodným menom. Od 1. septembra by spoločnosť mala začať na základe vydanej licenciu prevádzku dráhy na tratiach Zohor - Záhorská Ves a Plavecký Mikuláš - Zohor , kde by mala fungovať osobná aj nákladná doprava. Podľa dostupných informácií je pracovný názov podniku Bratislavská koľajová spoločnosť a je pravdepodobné, že sa pri vzniku spoločnosti stane aj oficiálnym obchodným menom.

Zo stanice bude kultúrna fabrika
Sme 27.2.2003 - Občianske združenie Truc Sphérique zo Žiliny prišlo s netradičným nápadom, ako využiť zdevastovanú a prázdnu železničnú stanicu na regionálnej trati Žilina - Rajec . Po rekonštrukcii sa budova zmení na otvorený kultúrny priestor, známy v európskych mestách ako „kulturfabrik“.
„Môže sa zdať, že projekt rozbiehame len ‚vďaka‘ rušeniu lokálnych tratí. Ale nie je to tak, o budove sme rokovali so železnicami už rok, podarilo sa nám dostať ju do nájmu za symbolický poplatok,“ hovorí Marek Adamov zo združenia. Bohaté aktivity združenia zamerané na alternatívne formy umenia doteraz prebiehajú v stiesnených priestoroch v centre mesta, kde sa musia zmestiť aj výtvarné a pohybové dielne. Kapely, divadielka a performeri tu vystupujú v najmenšom klubovom priestore na Slovensku, pomenovanom podľa skutočnej rozlohy v metroch - 7,7 x 4,4. Napriek tomu dotiahol Truc sphérique do Žiliny viac zahraničných umelcov ako ktorákoľvek iná inštitúcia.
Rekonštrukcia budovy sa začne v máji a bude stáť približne päť miliónov, ktoré chcú získať najmä z grantov a od sponzorov. Kultúrny priestor, ktorý by mal byť aspoň čiastočne hotový v septembri, bude naďalej fungovať aj ako stanica, bude tu čakáreň a predajňa lístkov. „Zasiahneme tak oveľa väčšiu skupinu ľudí, vznikne tu akési multigeneračné centrum,“ hovorí Adamov. V priestoroch stanice má fungovať galéria súčasného umenia, internetová kaviareň, čitáreň, koncertná a divadelná miestnosť či tvorivé výtvarné centrum pre deti i dospelých.
Trvanie jednotlivých tvorivých dielní chcú zosúladiť s grafikonom obnovenej osobnej dopravy medzi Žilinou a Rajcom a poskytnúť tak kultúrne využitie aj ľuďom z obcí, ležiacich popri trati.

ANDREA HARMANOVÁ - Železničná stanica Žilina-Záriečie sa od septembra zmení na jedinečný otvorený kultúrny priestor. Počas otváracieho perfomance tu vystúpi 40 umelcov z11 krajín. Stanica má nielen originálnu perspektívu, ale smutne vstúpila aj do dejín. Súčasná budova stojí od roku 1945, už predtým však odtiaľto deportovali slovenských Židov do koncentračných táborov. Neodmysliteľnou súčasťou stanice sú aj 90-roční manželia železničiari Michulkovci, ktorí tu v služobnom byte bývajú od samého začiatku. Zimu trávia u svojich detí, mesto im prisľúbilo náhradné bývanie.

Dzurinda so železničiarmi spomínal
Sme 27.2.2003, ROMAN PATAJ - Premiér Mikuláš Dzurinda zorganizoval konferenciu medzi vládou, železničiarmi a zamestnávateľmi, lebo pociťoval nedostatok komunikácie. Stretnutie sa včera začalo idylicky, keď premiér a prítomní ministri pred úvodným slovom vtipkovali s ostatnými účastníkmi konferencie.
Prvý prejav mal minister dopravy Pavol Prokopovič, ktorý prečítal z papiera, potom ho vystriedal Dzurinda. Vysvetľoval nepopulárne opatrenia vlády na železnici, ktoré sú pre dobro spoločnosti. „Moje argumenty sú motivované peniazmi, ktoré ľudia platia zo spoločných daní,“ povedal.
Potom vystúpili zástupcovia železníc a ZSSK . Ich prejavy sprevádzalo nesúhlasné krútenie hláv železničiarskych odborárov a poznámky. Najväčšie pobúrenie v ich radoch vyvolala veta, že sa v tomto roku nebudú na železnici zvyšovať mzdy. Dôvodom je vykrytie strát spôsobených štrajkom.
„Tak tomuto už nerozumiem,“ komentoval to jeden z odborárov. Iný hodnotil vystúpenie jedného z vrcholových manažérov slovami: „To je strašné!“ Nepáčilo sa mu, že ten človek nie je železničiarom a do spoločnosti prišiel iba nedávno.
S predlžujúcimi sa vystúpeniami pozornosť niektorých poslucháčov poľavovala. Niektorí z ministrov sa z miestnosti vytratili a už sa nevrátili.
K slovu sa dostali aj odborári. Úlohy sa vymenili a hlavami nesúhlasne kýval Dzurinda s ministrom financií Ivanom Miklošom. Ten odborom vyčítal, že mlčali pri vzniku problémov a vtedy, keď sa majú riešiť, začínajú štrajkovať.
Dzurinda na záver odborárom vyčítal, že počas celého stretnutia nevyšli so žiadnou alternatívou. Transformácia železníc sa podľa neho nemôže urobiť spôsobom „zacvakajte celú sekeru a potom s tým niečo urobíme“.
Napriek tomu premiér tesne pred odchodom ešte s odborármi chvíľu besedoval. Spomínal s nimi na svoje železničiarske časy. „Ja viem, čo je to za biznis,“ hovoril. So všetkými si podal ruky a spokojne odišiel.
Odborári spokojní neboli. „Skôr sa táto konferencia uberala tak, aby sa diskutovalo o našom štrajku, a nie o odborných otázkach,“ povedal ich líder Jozef Schmidt. Tvrdil, že železničiari by konferenciu lepšie prijali, keby sa konala na pôde železníc, a nie v drahom hoteli Forum.

NBS Berlin - München: Bayerisches Innenministerium will Tunnel nachrüsten
Eurailpress 25.02.2003 - Die ICE-Strecke von Nürnberg durch den Thüringer Wald nach Erfurt entspricht nach Auffassung des Bayerischen Innenministeriums nicht den neuesten Sicherheits-Standards. Das Ministerium warnt, in den 19 Tunnel-Abschnitten könne es bei Begegnungen zwischen Personen- und Güterzügen zu Unfällen kommen, bei denen dann keine Hilfe mehr möglich sei. Innenstaatssekretär Hermann Regensburger verlangt deshalb zusätzliche Investitionen, gegen die sich die Bundesregierung, die Deutsche Bahn und Bayerns Verkehrsminister Otto Wiesheu sperren. Die Befürworter des inzwischen 5 Mrd. EUR teuren Großprojekt befürchten, die ICE-Trasse werde unfinanzierbar. Dies berichtet die „Süddeutsche Zeitung“.
Bundeskanzler Gerhard Schröder hatte vor seiner Wiederwahl die Vollendung der Schnellstrecke versprochen, über die spätestens von 2017 an täglich 48 ICE und 168 Güterzüge fahren sollen. DB-Chef Hartmut Mehdorn will mit der Trasse die Reise zwischen München und Berlin, die derzeit über sechs Stunden dauert, auf weniger als drei Stunden verkürzen. Das bayerische Innenministerium beharrt aber auf Nachbesserungen und droht laut Briefwechseln und Vermerken, die der Süddeutschen Zeitung vorliegen, mit einem Veto, falls die Sicherheit nicht gewährleistet wird. Staatssekretär Regensburger beanstandete gegenüber dem Bundesverkehrsministerium wiederholt „Planungsdefizite“ und betonte, der bisherige Bauplan für die Hochgeschwindigkeitstrasse werde von den Innenministerien der Länder Bayern und Thüringen „aus Gründen der Unfallverhütung abgelehnt“. Außerdem gehe es darum, die Folgen von Unglücken, etwa von Bränden, zu mildern. Die Innenressorts sind für den Katastrophenschutz zuständig und deshalb mit dem Projekt befasst. Regensburger und sein Ressort verlangen bereits seit Mitte vorigen Jahres, entweder für jedes Gleis eine eigene Röhre zu bauen oder in den Tunnel-Abschnitten zwischen den beiden Gleisen eine so genannte „Mittelwand“ zu installieren. Bisher sind solche Maßnahmen aber nur in fünf der 19 Tunnelstrecken vorgesehen. Die DB vermerkte dazu intern, mit diesen Auflagen werde das Projekt, dessen Kosten in den vergangenen Jahren stetig gestiegen sind, noch einmal um mehr als 300 Mio. EUR teurer. DB-Vorstandschef Mehdorn und Eisenbahn-Abteilungsleiter Thomas Kohl aus dem Bundesverkehrsministerium erklärten am 20. September 2002 bei einem Treffen mit Regenburger in München, die ICE-Strecke werde „in Frage gestellt“, wenn eine neue Planfeststellung erforderlich sei. Das koste Zeit und Geld. Bayerns Verkehrsminister Wiesheu ergänzte, die Belange des Brand- und Katastrophenschutzes seien berücksichtigt.
Wiesheus Kabinettskollege Regensburger widersprach aber für das Innenressort in zwei Schreiben vom Oktober 2002 und Januar 2003 an das Bundesverkehrsministerium. Darin weist der Staatssekretär auf die 1997 vom Eisenbahn-Bundesamt, das den Zugverkehr beaufsichtigt, zusammen mit der DB erarbeitete Richtlinie hin, die für alle neuen Tunnel bindend ist. Demnach sind bei einem Mischbetrieb zwischen Reise- und Güterzügen zusätzliche Vorkehrungen gegen Unfälle und deren Folgen erforderlich. Bund, DB und Wiesheu behaupten dagegen, der Planfeststellungsbeschluss von 1995 müsse wegen der später erlassenen Richtlinie nicht nachträglich geändert werden, es liege ein „gültiges Baurecht“ vor. Dies wird vom Innenministerium aber nicht akzeptiert.

ŽSR , , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , FS , FS Trenitalia , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU

Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Kúty , Trnava , Leopoldov , Galanta , Nové Zámky , Štúrovo , Komárno , Prievidza , Nitra , Čadca , Žilina , Martin , Zvolen , Poprad , Košice , Prešov , Čierna nad Tisou , TEŽ , koridory

ĽMJ , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou


Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata

 

 

Hospodárske noviny

 

 

Národná obroda

SITA

 

Nový Čas

 

Hospodársky denník

 

Markíza

Dopravní noviny

Železnice Slovenskej republiky

 

FINI

 

 

 

Siemens

Inzine

 

 

 

 

International Railway Journal

 


Strana vytvorená: 04-III-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0309.htm)