Dráhy budou testovat maximum Pendolina
Hospodářské
noviny/PT , 18.08.2003 - Prvý český rýchlovlak Pendolino ( ETR 680 )
budú České dráhy ( ČD ) testovať na maximálnu rýchlosť na trati
Vranovice - Břeclav. V 1. polovici roku 2004 bude Pendolino po
tomto koridorovom úseku prechádzať rýchlosťou až 250 km za
hodinu.
Uviedol to Pavel Tesař z ČD . Po 8 rokoch od uzatvorenia kontraktu prevzali ČD od konzorcia Alstom prvý zo siedmich rýchlovlakov
v júni 2003. Teraz ale ani tento úsek na jazdu takou rýchlosťou
nevyhovuje a ČD ho preto budú musieť pre testovanie upraviť.
Pendolino musí pred uvedením do bežnej prevádzky prejsť mnohými
testami, vrátane skúšky o maximálne povolenej rýchlosti.
Pendolino
19.08.2003
- Prvému českému rýchlovlaku Pendolino ( ETR 680 ) budú České dráhy
( ČD ) testovať maximálnu rýchlosť na trati
Vranovce – Břeclav. V prvej polovici roku 2004 bude Pendolino
po tomto úseku prechádzať rýchlosťou až 250 km za hodinu.
Po ôsmich rokoch od uzatvorenia kontraktu prevzali ČD
od konzorcia Alstom prvý zo siedmich rýchlovlakov
v júni tohto roka.
Stanicu v Žiline-Záriečí rekonštruovali aj zahraniční
dobrovoľníci
Žilina 19. 08.2003 - Dva týždne
pracovali dve desiatky dobrovoľníkov z desiatich krajín sveta
v rámci medzinárodného letného tábora na rekonštrukcii železničnej
stanice (?!?) Žilina-Záriečie , ktorú občianske združenie
(OZ) Truc sphérique zo Žiliny rekonštruuje na Otvorený kultúrny
priestor Stanica.
Mladí nadšenci z Japonska, Českej republiky, Francúzska, Španielska,
Talianska, Veľkej Británie, Nemecka, Belgicka, Rakúska a
Holandska pomáhali do nedele pri základných prácach vo vnútri
a v okolí budovy. V popoludňajších hodinách pre nich OZ Truc
sphérique podľa jeho člena Christiana Potirona pripravilo napríklad
keramické dielne, ohňovú šou, filmové a fotografické tvorivé
dielne, varenie halušiek, pečenie koláčov či nakrúcanie
vlastného minútového filmu.
Každého účastníka pred cestou domov organizátori „vyzbrojili“
symbolickou fľašou slivovice a Ch. Potiron prezradil, že
najviac ich zaujala možnosť spoznať novú krajinu i ľudí a
možnosť zúčastniť sa rekonštrukcie budúcej „kulturfabriky“.
Medzinárodný letný tábor zorganizovalo OZ Truc sphérique (Žilina)
v spolupráci s OZ INEX (Bratislava).
Projekt Stanica - otvorený kultúrny priestor je iniciatívou
mladých ľudí a profesionálov z oblasti súčasného umenia,
kultúry a sociálnych aktivít, ktorých zastrešuje OZ Truc sphérique.
Nadväzuje na medzinárodne široké spektrum kultúrnych inštitúcií,
takzvaných „kulturfabrík“ , ktoré vznikli na platforme
spoločenstva mladých ľudí a umelcov vdychujúcich nový život
do prázdnych nevyužitých továrenských hál, priemyselných
objektov, staníc a obchodných centier.
Jedinečnosť projektu spočíva podľa OZ Truc sphérique v udržaní
pôvodnej funkcie budovy ako železničnej zastávky, čakárne a
miesta predaja lístkov v spojení s využitím priestorov na
tvorivé umelecké a sociálne aktivity. Stanica bude polyfunkčným
multigeneračným otvoreným miestom zastrešujúcim galériu, čitáreň,
tvorivé dielne, divadlo, sociálny, komunitný a rezidenčný
program.
Oficiálne pokrstenie centra medzinárodným divadelným
happeningom sa uskutoční 26. a 27. septembra 2003 o 19. hodine
v budove železničnej stanice (?!?) Žilina-Záriečie
.
V nočnom rýchliku na trase Rím – Paríž
vypukol dnes požiar
Rím 19. 08.2003 - V lôžkovom vozni
nočného vlaku na trase Paríž – Rím vypukol dnes nad ránom
na území severného Talianska požiar.
Podľa informácií požiarnikov však nebol ani jeden z celkového
počtu 440 pasažierov zranený.
Plamene a dym prebudili cestujúcich zo spánku práve vo chvíli,
keď vlak s horiacim vagónom prechádzal cez malú železničnú
stanicu pri Varese v oblasti Omského jazera.
Pomocou záchrannej brzdy cestujúci vlak zastavili a mohli z
neho vystúpiť. Príčiny požiaru sú zatiaľ neznáme.
Tunel pod Lamanšským kanálom majú zachrániť vlaky s
rýchlosťou 334 hm/h
Londýn 19. 08.2003 - Železničný
tunel medzi Francúzskom a Anglickom pod Lamanšským kanálom od
svojho sprevádzkovania v roku 1994 priniesol zatiaľ málo
radosti majiteľom Eurotunnelu
, ktorí do projektu vložili 14,4 miliardy EUR. Medzi ostrovom a
pevninou premávajú poloprázdne vlaky Eurostar , ktoré
neprinášajú zisk, ale vytvárajú trvalú stratu. Situácia by
sa však mala zmeniť v roku 2007, odkedy sa pod morom budú rútiť
vlaky rýchlosťou 334 (v skutočnosti je a aj bude len 160 -
pozn. Addams) km/h. Potom už budú lety medzi Londýnom a Parížom
úplne zbytočné.
Tento rok vlaky medzi Parížom a Londýnom a Londýnom a
Bruselom a späť majú prepraviť 17 miliónov cestujúcich.
Koncom septembra bude (v skutočnosti sa tak stalo 15.6.2003 -
pozn. Addams) sprevádzkovaný 72-kilometrový úsek trate medzi
Londýnom a Folkestonom, kde trasa na britskom území smeruje
pod zemský povrch. Vlaky po novej trati budú jazdiť rýchlosťou
vyššou ako 300 km/h. Z Londýna do Paríža sa bude cestovať o
20 minút kratšie a jazda bude trvať 2 hodiny 35 minút.
Hovorca Eurostaru uviedol, že objednávky na cestovné lístky
na jeseň už vzrástli v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška
o 20 %.
Eurotunnel má
však vážnu konkurenciu v lacných leteckých spoločnostiach.
Kým vo vlakoch Eurostaru stojí cestovný lístok 95 libier,
lacné letecké spoločnosti lietajú medzi týmito západnými
metropolami za polovičnú cenu.
Informoval rakúsky denník Die Presse
Železnice ponúkajú 50 percentnú zľavu pútnikom
Podmienkou pre uplatnenie zľavy je zakúpenie
spiatočného lístka
BRATISLAVA 21. 08.2003 - ZSSK pri príležitosti
návštevy pápeža Jána Pavla II. na Slovensku pripravila pre
cestujúcich možnosť cestovať s 50 percentnou zľavou obyčajného
cestovného. Ponuku môžu cestujúci využiť, ak si zakúpia
spiatočný cestovný lístok v 2. triede osobných vlakov alebo
rýchlikov z ktorejkoľvek železničnej stanice v Slovenskej
republike do železničných staníc Bratislava, Banská Bystrica
a Rožňava. Zľava sa poskytuje pre plne platiacich cestujúcich
a pre deti do 15 rokov.
Cestujúci môžu na cestu nastúpiť jeden deň pred konaním omše
v danom meste. Spiatočný lístok môžu využiť aj nasledujúci
deň po omši, ale docestovať musia do polnoci. To znamená, že
pútnici do Banskej Bystrice môžu na cestu nastúpiť 11.
septembra a vrátiť sa najneskôr 13. septembra do polnoci. Pútnici
do Rožňavy môžu cestovať už 12. septembra a vrátiť sa aj
14. septembra do polnoci. Tí, ktorí pocestujú vlakom do
Bratislavy môžu sa na cestu vydať aj 13. septembra a odcestovať
z Bratislavy až 15. septembra, ale cestu musia ukončiť najneskôr
do 24:00.
Železničná trať Levočanka by mohla začať opäť fungovať od decembra
Košice 21. 08.2003 - Obnovenie
osobnej železničnej dopravy na trati
Levoča - Spišská Nová Ves , známej ako Levočanka, by
bolo možné od 14. decembra 2003, kedy začne platiť nový
cestovný poriadok železníc.
Ako informoval vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho
kraja (KSK) Antonín Reisinger po dnešnom rokovaní
zainteresovaných samospráv a predstaviteľov Železničnej
spoločnosti (ZSSK), Divízie
osobnej prepravy Košice, ZSSK uvažuje
na tejto 13-kilometrovej trati o obnovení pravidelnej dopravy,
ktorá predstavuje sedem párov spojov denne. Návrh dnes predložili
pracovníci ZSSK
predstaviteľom Košického a Prešovského samosprávneho kraja,
miest Spišská Nová Ves a Levoča. "Podľa neho by mali
Levočanku obnoviť tak, že bude zabezpečovať nielen miestnu
obsluhu územia, ale aj prepravu cestujúcich na rýchlikové prípoje
do Košíc a Popradu," uviedol Reisinger.
Podľa predpokladaných ekonomických ukazovateľov, ktoré zohľadňujú
výnosy a náklady súvisiace s prevádzkou Levočanky, doprava
bude aj pri najnižších nákladoch stratová. KSK žiadal, aby
v štátnom rozpočte na rok 2004 bola vyčlenená čiastka na
vykrytie strát vo verejnom záujme osobnej železničnej dopravy
na trati Levoča - Spišská Nová
Ves . "V štátnom rozpočte táto položka nie je,"
povedal šéf odboru dopravy. Košický a Prešovský samosprávny
kraj majú záujem o obnovenie Levočanky, preto chcú zvýšiť
jej ekonomickú efektívnosť regulovaním autobusovej dopravy na
tejto trati. "Oba samosprávne kraje pripravia alternatívny
návrh cestovného poriadku autobusov," informoval Reisinger.
Ďalšou možnosťou je, aby na prevádzku Levočanky prispievali
aj zainteresované regionálne a miestne samosprávy vlastnými
prostriedkami. Najbližšie rokovanie zainteresovaných sa má
uskutočniť na budúci týždeň.
KSK sa o obnovenie Levočanky začal usilovať hneď po jej zrušení
vo februári. S týmto zámerom inicioval vytvorenie komisie,
ktorá na základe podrobného monitoringu spracovala štúdiu
ekonomickej efektívnosti jej prevádzky a navrhla model
obnovenia tejto dopravy.
Výpadok prúdu počas búrky zastavil vlaky na takmer dve hodiny
Korzár – Prešovský denník 21.08.2003, (ak)
, Prešov - Búrku veľa ľudí uvítalo ako príjemné osvieženie
po dlhodobých slnečných dňoch. Iným znepríjemnila život.
Najmä tým, ktorí v utorok podvečer sedeli vo vlaku. Ako nás
naši čitatelia upozornili, vlaky meškali už z Košíc do Prešova.
Na trase Prešov
– Sabinov stáli dokonca 90 minút. Podľa ich slov, nikto
cestujúcim vo vlaku neoznámil, čo sa deje a časom začala stúpať
nervozita.
Pokúšali sme sa teda včera zistiť príčinu a oslovili sme
hovorcu ZSSK Miloša Čikovského. Potvrdil nám, že v čase
od 15.40 do 17.40 hod. v dôsledku silnej búrky vypadol prúd a
vlaky nemohli premávať. “Čiastočne sa podarilo zabezpečiť
náhradné trakcie, dieselovými rušňami, ktoré bolo možné
stiahnuť z posunu, ale väčšina vlakov musela stáť. Čo sa týka
Prešova, vlak mal meškanie už z Košíc a rozhlas na prešovskej
stanici oznamoval, že vlaky budú meškať v dôsledku výpadku
prúdu,” uviedol pre náš denník. Dodal, že ak to cestujúci
nepočuli, možno to spôsobil hluk, ktorý sprevádza búrky,
ale sprievodca im to mal oznámiť aj vo vlaku. “Ak sa tak
nestalo, tak sa cestujúcej verejnosti ospravedlňujeme. Bežná
prax je taká, že vlakvedúci v takých situáciách informuje
sprievodcu a ten má povinnosť prejsť celý vlak a informovať
cestujúcich v každom vozni, prípadne môže uviesť aj konkrétnu
príčinu zastavenia vlaku a predpokladaný čas odstránenia
poruchy.”
Ministerstvo dopravy navrhuje privatizáciu školiaceho strediska v
Rudňanoch
Korzár – Spišský denník 20.08.2003, (top) ,
Rudňany - Zdá sa, že niekoľkoročná snaha Rudnian o získanie
nevyužívanej budovy školiaceho strediska ŽSR do majetku obce skončí úspešne.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR navrhuje
bezplatný prevod tohto objektu na obec s tým, že bude využitý
na školské účely. Pre Spišský denník KORZÁR to potvrdil
Ing. Miroslav Ovečka z odboru zakladateľských funkcií a
privatizácie MDPT.
„V súčasnosti vláda pripravuje na schválenie zoznam
podnikov, ktoré rezorty navrhli na privatizáciu. V rámci tohto
zoznamu ministerstvo dopravy navrhlo do privatizácie časť
majetku školiaceho strediska ŽSR v Rudňanoch. Pokiaľ ho vláda zaradí
do privatizácie, ministerstvo dopravy súhlasí, aby časť školiaceho
strediska bola použitá pre základné školstvo v obci,”
informoval M. Ovečka. Kedy by Rudňany mohli získať túto
budovu a zriadiť v nej triedy, nie je určené. Vzhľadom na časovú
náročnosť privatizácie M. Ovečka uvažuje zatiaľ o prenájme
budovy pre obec, kým sa vypracuje, schváli a zrealizuje
privatizačný projekt.
Železničiarska budova v Rudňanoch stojí už niekoľko rokov
nevyužitá. Len stráženie zabránilo vandalom v rozkradnutí.
V budove sa nachádzajú učebne. Obec má záujem presťahovať
sem časť tried preplnenej základnej školy. Tá bola v
minulosti projektovaná pre 10 tried, dnes ich tu je 22 a ďalších
školákov pribúda.
BRKS obnoví 2. septembra železničnú dopravu na trati Bratislava –
Rohožník
Bratislava 22. 08.2003 - Bratislavská
regionálna koľajová spoločnosť (BRKS), a. s. obnoví 2.
septembra tohto roku osobnú železničnú dopravu na trati Rohožník - Zohor - Bratislava .
Pôjde v poradí o druhú trať, na ktorej BRKS obnovuje prevádzku
potom, čo ju od februára 2003 prerušila kvôli nedostatku
financií Železničná spoločnosť ( ZSSK ). Prevádzku
trate Zohor
- Záhorská Ves prevzala BRKS
od ZSSK už 6. júla. Jej výkony v medziobdobí
financoval Bratislavský samosprávny kraj (BSK), ktorý je v
dnes 51-% vlastníkom BRKS.
Kým ZSSK
organizovala v minulosti dopravu až po Plavecký Mikuláš, BRKS
sa rozhodla potiahnuť spoj len do Rohožníka, nakoľko počet
cestujúcich do Mikuláša bol minimálny.
V súčasnosti pozostáva mobilný park BRKS z dvoch motorových
jednotiek a jedného prívesného vozňa, povedal pre TASR
poslanec a predseda dopravnej komisie Roman Filistein. Od ZSSK chce v blízkom čase odkúpiť ďalšie
tri jednotky a tri vozne.
Druhý najväčší akcionár BRKS je ŽOS Vrútky , a. s., ktorý vlastní 20 %. Bratislavskej s.
r. o. Wagon Service Travel patrí 12 % a spoločná účasť najväčších
obcí Záhorská Ves, Vysoká pri Morave, Rohožník a Lozorno
predstavuje 4 %. Strategickým zahraničným partnerom sa stal
Connex Transport AB so sídlom v Štokholme (13 %).
Nádej žije
Hospodársky denník 22.08.2003 -
Obnovenie osobnej železničnej dopravy na trati Levoča - Spišská Nová Ves ,
známej ako Levočanka, by bolo možné od 14.12.2003, keď začne
platiť nový cestovný poriadok železníc.
Levočanku majú obnoviť tak, že bude zabezpečovať aj
prepravu na rýchlikové prípoje do Košíc a Popradu .
Obnovenie regionálnej dopravy odštartuje
turistický vlak
BRATISLAVA 23.08.2003, Martinková
Jana - Vypravením príležitostného turistického vlaku z
Bratislavy do Rohožníka 24.8. avizuje Bratislavský samosprávny
kraj obnovu zrušenej koľajovej dopravy na regionálnych
tratiach v kraji.
Riadna prevádzka osobnej železničnej dopravy z Rohožníka a zo Záhorskej
Vsi by mala začať v utorok 2.9.
Ako povedal predseda dopravnej komisie kraja Roman Filistein,
doprava z Rohožníka
a zo Záhorskej
Vsi bude predĺžená až do Bratislavy.
Z oboch obcí bude denne premávať motorový vozeň s jedným prívesným
vozňom, v ktorých je spolu 110 miest na sedenie a zhruba rovnaký
počet miest na státie. Obe súpravy sa v Zohore spoja a spoločne
prídu na hlavnú stanicu v
Bratislave .
Podľa cestovného poriadku na trati z Rohožníka a zo Záhorskej
Vsi budú ráno premávať tri spoje smerom do Bratislavy a
jeden z Bratislavy smerom na Záhorie. "Časy sme sa snažili
stanoviť tak, aby ľudia stíhali prísť s vlakmi na rannú i
popoludňajšiu smenu doVolkswagenu v Lozorne a mohli sa z oboch
smien dostať domov," povedal Filistein.
V smere do Bratislavy budú na trati po Zohor zastávky v Rohožníku,
v Perneku, v Jabloňovom, v Lozorne, v Zohore. Medzi Zohorom
a Bratislavou hlavnou stanicou
bude vlak mierne zrýchlený - nebude stáť v staniciach Devínske Jazero , Bratislava-Lamač ani na Železnej studienke , len v Devínskej Novej Vsi .
Ako povedal Roman Filistein, k zjednodušeniu cestovania v kraji
by malo prispieť aj to, že tie isté čipové karty, aké od
septembra začnú platiť v bratislavskej MHD, budú akceptovať
aj vo vlakoch Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti.
Vzhľadom na to, že kraj ani jeho koľajová spoločnosť nemajú
v roku 2003 na prevádzku osobnej dopravy na regionálnych
tratiach žiadne dotácie, vlaky budú zatiaľ premávať len v
pracovných dňoch.
O autovlak na Jadran je zájem, místa pro auta jsou vyprodána
Právo 22.08.2003
- O autovlak spoločnosti České dráhy ( ČD ) do chorvátskeho Splitu je veľký záujem.
Miesta pre autá sú v spoji, ktorý jazdí raz týždenne, väčšinou
vypredané. Kapacity pre cestujúcich ČD zvyčajne napĺňajú asi na 90%.
Podľa riaditeľa cestovnej kancelárie ČD Pavla Tiefenböcka už vlaky do Splitu odviezli
vyše 2000 cestujúcich a 227 áut.
Prevádzka vlaku síce zatiaľ neprináša zisk, ale nie je ani
stratová. Vzhľadom na veľká záujem s ním preto železnice rátajú
aj v r. 2004. Cena lístka, ktorá začína na 1990 Kč, by však
mala vzrásť. Za 1990 Kč budú ponúkané asi iba miesta v
jednom vagóne 2. triedy, kde sú kupé po ôsmich. V oddelení
pre šesť cestujúcich bude cena mierne vyššia, povedal
Tiefenböck. Aj napriek zdraženiu bude podľa neho železnica stále
lacnejšia ako autobus.
Kým cena základného spiatočného lístka je teraz vo vlaku
1990 Kč, cesta autobusom stojí minimálne 2400 Kč a lietadlom
asi 6300 Kč. Jazda autom stojí asi 4000 Kč bez diaľničných
poplatkov, keď cestujúci vlakom využije ležadlový vozeň,
cena sa zvýši na 3500 Kč a pri preprave auta je o ďalších
490 Kč vyššia.
Cena ležadla by sa nemala meniť. Kým teraz je cena prepravy
auta pevne spojená s lístkom, v r. 2004 by sa miesta pre autá
mali predávať samostatne. Mierne vzrásť by mala aj cena za
dopravu vozidla.
Nevýhodou cestovania vlakom je 24-hodinová cesta. Pri jazde
autom sa dá skrátiť na polovicu, lietadlom trvá asi 2 hodiny,
autobusom 19 hodín. Od r. 2004 sa však podľa Tiefenböcka
cesta vlakom zníži asi na 22 hodín. Vlak by mal nakladať autá
nielen v Prahe, ale aj Brne.
Spoj odchádza z Prahy každý piatok ráno až do polovice
septembra. Okrem 250 cestujúcich je schopný prepraviť 20 áut
či motocyklov. Lístky na neho predáva 20 cestovných kancelárií.
Podobný vlak do Splitu ČD
vypravili naposledy pred 30 rokmi. Na trase Bratislava – Split
túto službu už druhý rok ponúkajú aj Železnice SR.
ČD
už niekoľko rokov dopravujú autá z Prahy do Popradu. Na r.
2004 železnice uvažujú o podobnom spoji do talianskeho
trajektového prístavu Ancona, odkiaľ môžu cestujúci
nadviazať loďou napr. na grécky ostrov Korfu.
Bývalé železničné stanice v Gemeri sú
v ponuke na prenájom
Korzár 14.08.2003, (ana) , Rožňava - Začiatkom tohto
roku došlo v Gemeri k redukcii železničnej osobnej dopravy. ZSSK nebola schopná zabezpečiť v plnej
miere rozsah osobnej dopravy podľa zverejneného cestovného
poriadku. Hlavným kritériom pri výbere tratí na zastavenie
osobnej dopravy bol pomer nákladov a tržieb. Prihliadalo sa tiež
na súbežnosť železničnej a cestnej komunikácie a na počet
autobusových liniek. Podľa týchto hodnotení zostavilo
Predstavenstvo a Dozorná rada ZSSK návrh na
zastavenie tratí osobnej dopravy. Po zrušení dopravy ostali z
bývalých budov železničných staníc nevyužité priestory,
ktoré Železnice SR ( ŽSR ) prenajímajú fyzickým alebo právnickým
osobám na rôzne účely. Z tržieb za prenájom znižujú náklady
na ich udržiavanie.
Podľa hovorcu ŽSR Jána
Keresteša spravujú železnice na trati Plešivec – Rožňava
– Dobšiná celkom 52 objektov. Z tohto počtu spravuje
organizačná zložka ŽSR
Stredisko hospodárenia s majetkom na tejto trase 13 objektov, z
ktorých je 9 určených na bytové účely, väčšinou bývalým
pracovníkom ŽSR . Ďalšie dva objekty slúžia na podnikateľskú
činnosť, prevažujú reštauračné služby, jeden má v prenájme.
Železničná polícia a jeden slúži na rekreačné účely.
Zvyšných 39 spravuje organizačná zložka ŽSR Správa železničných
tratí a stavieb. Ako uviedol J. Keresteš, o prenájom sa môže
uchádzať každý, kto pristúpi na zmluvné podmienky a presne
stanoví účel využitia.
Okrem redukcie železničnej osobnej dopravy v Gemeri sa cestujúci
budú musieť zaobísť bez možnosti odloženia batožiny na rožňavskej
stanici. Túto doplnkovú službu zrušili ŽSR na základe
nedostatku využitia zo strany cestujúcich. Pre verejnosť je už
dlhší čas známe, že okrem tejto služby zrušilo svoju prevádzku
reštauračné zariadenie a novinový stánok v budove stanice.
“Za posledných 10 rokov je naša prevádzka slabá a od minulého
roku rapídne poklesol záujem cestovať železničnou dopravou.
Dôvod môže byť aj ten, že naša stanica je od mesta dosť
vzdialená,” povedala pracovníčka rožňavskej železničnej
stanice .
ZSSK tiež znížila počet
staníc, kde bolo možné podať spešninu z vyše 200 na 79. V
Rožňave však túto doplnkovú službu zatiaľ nezrušili a
napriek poklesu záujmu o vlakovú prepravu v Rožňave a okolí
ponúkajú ŽSR aj naďalej rôzne cestovné zľavy.
Pendolino bude zkoušet jízdu
maximální rychlostí u Břeclavi
PRAHA 15. 08.2003 - První
český rychlovlak Pendolino ( ETR 680 ) budou České dráhy
testovat na maximální rychlost na trati Vranovice – Břeclav.
V první polovině roku 2004 bude Pendolino po tomto koridorovém
úseku projíždět rychlostí až 250 kilometrů v hodině. Na
dotaz ČTK to uvedl Pavel Tesař z tiskového oddělení ČD . Po osmi letech od uzavření kontraktu převzaly
ČD
od konsorcia Alstom první ze sedmi rychlovlaků
letos v červnu.
Nyní však ani tento úsek na jízdu vlaku takovou rychlostí
nevyhovuje, a dráhy ho proto budou muset pro testování upravit.
Pendolino musí před uvedením do běžného provozu projít řadou
testů, včetně zkoušky o maximální povolené rychlosti.
Tesař neuvedl, kolik bude úprava tratě na testy stát. Dráhy
však budou upravovat především výhybky a zabezpečovací zařízení.
Také nástupiště a přejezdy na trati budou muset pracovníci ČD v době testování na maximální rychlost kvůli
bezpečnosti střežit. V běžném provozu se však počítá s
tím, že vlak bude jezdit po koridorech rychlostí do 160
kilometrů v hodině.
Kvůli rychlovlakům čekají dráhy ještě další investice do
zařízení na údržbu. Opravy, údržbu, ale třeba i mytí
Pendolin budou provádět ČD v Praze na Odstavném nádraží - Jih na Spořilově,
které se pro rychlovlaky musí upravit. Rekonstruovat zde dráhy
budou třeba myčku vlaků. Počítají i s úpravami řady
technických zařízení, například v libeňském depu nebo v
Nymburku.
V současnosti pracovníci ČD
spolu s týmem italských techniků firmy Alstom Ferroviaria,
která vlak vyrobila, testují první české Pendolino na zkušebním
železničním okruhu Výzkumného ústavu železničního ve
Velimi. Zde bude vlak jezdit do poloviny září. Během podzimu
a zimy však budou moci lidé potkat rychlovlak při testovacích
jízdách na běžných tratích. V první polovině roku 2004 se
uskuteční testy na maximální rychlost. V jízdním řádu se
vlak objeví v polovině roku.
Druhý vlak přijede na přelomu září a října a další následně
každý měsíc. Dráhy za vlaky zaplatí přibližně 4,4
miliardy korun.
Jedna sedmivozová souprava je poháněna třemi motorovými
jednotkami o celkovém výkonu čtyři megewatty. Souprava čítá
331 míst k sezení ve dvou vozech I. třídy a pěti vozech II.
třídy a osm WC. Součástí vybavení je audiosoustava či přípojka
na počítač. Vlak disponuje moderním zabezpečovacími zařízeními.
Alstom dodává rychlovlaky do devíti zemí. Celkem vyrobil nebo
dokončuje přes 200 souprav, které dohromady najely kolem 200
milionů kilometrů.
Stát neplatí již dva měsíce drahám za dopravní obslužnost
PRAHA 20. 08.2003 -
Ministerstvo dopravy již dva měsíce nezaplatilo Českým drahám
za zajišťování dopravní obslužnosti. Na dotaz ČTK to řekl
mluvčí drah Petr Šťáhlavský s tím, že si dráhy kvůli
tomu již musely na běžný provoz dvakrát vzít úvěr v řádu
stovek milionů korun. Mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová
informaci potvrdila.
Ministerstvo se však podle ní snaží situaci řešit. Podalo
podnět finančnímu úřadu, aby nemuselo vázat dvě miliardy
korun ve státním rozpočtu kvůli neplnění příjmů z dřívějšího
prodeje privatizovaného majetku. Dvě miliardy korun mělo
ministerstvo získat prodejem zbytného majetku bývalých státních
ČD
v roce 2002. Částka se tak stala závazným příjmem rozpočtu
přes kolizi se zákonem a privatizačními pravidly, podle kterých
příjmy z privatizace musely směřovat do Fondu národního
majetku. Nemohly se tedy stát příjmem státního rozpočtu.
Ministerstvo dopravy platilo každý měsíc asi dvanáctinu z 4,8
miliardy korun, které má letos celkem drahám poskytnout za
zajišťovaný rozsah osobní dopravy. Měsíčně tak MD má
drahám odvádět asi 400 milionů korun. Platby v červenci a
zatím ani v srpnu však zatím neuhradilo. Podle informací ČTK
si dráhy musely vzít 391 milionů korun od Komerční banky a
dalších 300 milionů korun od Všeobecné úvěrové banky.
Podle šéfa železničních odborů Jaromíra Duška hrozí
podobný postup ze strany ministerstva i při platbě za srpen.
Dráhy by se však tentokrát již podle něho mohly dostat do
situace, kdy se nenajde banka, která jim poskytne úvěr. Veškerý
majetek firmy je totiž zablokován kvůli nesplaceným dluhům bývalých
státních drah.
Pak by podle něho hrozila situace, že by ČD
neměly na srpnové výplaty, což by znamenalo porušení sociálního
smíru.
V letošním roce zajišťují ČD
pro stát osobní železniční dopravu v hodnotě asi 9,5
miliardy korun. Na základě státního rozpočtu a smlouvy se státem
a kraji však získají jen 6,9 miliardy, z toho stát zaplatí 4,8
miliardy a kraje 2,1 miliardy korun. Rozdíl, tedy asi 2,6
miliardy korun, musí zajistit ČD .
"V podstatě tak dráhy platí za stát značnou část jeho
veřejné zakázky," řekl Šťáhlavský. Dráhy zbylou ztrátu
z osobní dopravy financují ziskem z nákladní dopravy a dalšího
podnikání. To, že stát nezaplatí za celý objednaný rozsah
dopravy, podle Šťáhlavského negativně ovlivňuje letos plánovaný
hospodářský výsledek. Firma počítá s půlmiliardovou ztrátou.