Vítkovická vagónka dokoncila vuz pro finské dráhy
8. 3.2004, Pavel
Šmíd - Nedostatok dopytu na ceskom trhu núti výrobcov
kolajnicovej techniky hladat uplatnenie v cudzine. Lukratívnu
zákazku v hodnote 800 mil. Kc pre fínske štátne železnice
realizuje vítkovická firm CKD Vagónka.
Medzi stanicami Svit a Štrba obmedzená prevádzka
BRATISLAVA 8. 3.2004 - Pre poškodené
trolejové vedenie v železnicnej stanici Svit bola dnes ráno
prerušená prevádzka na prvej a druhej kolaji medzi stanicami
Svit a Štrba. Železnice obnovili prevádzku krátko pred
obedom, zatial iba po druhej tratovej kolaji. Doprava by mala byt
úplne obnovená medzi 14:00 a 15:00.
Ako agentúru SITA informoval hovorca ZSSK Miloš Cikovský,
výsledkom rannej nehody bolo dvojhodinové meškanie dvoch
rýchlikov, jeden osobný vlak meškal hodinu a ostatné zhruba
20 minút. To možno podla Cikovského predpokladat až do
úplného odstránenia následkov nehody na obidvoch kolajach,
lebo v poškodenom tratovom úseku menia elektrický rušen za
dieselový.
Rezortné kontroly
NOVÝ DEŇ 08.03.2004, Juraj Fuchs - NKÚ SR
zverejňuje nálezy o "nehospodárnosti" pri nakladaní
s peniazmi daňových poplatníkov zo štátneho rozpočtu. Je
neuveriteľné, že z nálezov NKÚ sa v mnohých prípadoch na
ministerstvách a v štátnych podnikoch nerobia dôsledné
závery.
Zdá sa, že NKÚ ani do dôsledku nesleduje výsledný efekt
svojej práce. Okrem trocha kriku je výsledok nulový. NKÚ
napríklad zistil tzv. nehospodárnosť konkrétnej osoby s
peniazmi daňových poplatníkov vo výške 1.367.000 Sk.
Dotyčnej osobe sa neskrivil ani vlas na hlave. Je to azda aj v
nedokonalom zákone o NKÚ, ktorý vidí ukončenie prípadu
odovzdaním veci orgánom činným v trestnom konaní.
Pracovníkov NKÚ už potom nezaujíma, ako sa nepoctivec vyhol
ich nálezu "nehospodárnosti", čiže zlodejiny. Je
otrasné, ako reagujú na nálezy NKÚ niektoré ministerstvá,
hoci ide o miliardové sumy! Napríklad MH SR a MDPT SR. NKÚ v
štátnom podniku železníc odhalilo množstvo porušení
zákona o verejnom obstarávaní. Išlo o stámilióny, či
dovedna miliardy. Avšak nikoho nevzali na zodpovednosť.
Samotný fakt množstva objednávok, porušujúcich zákon o
verejnom obstarávaní, svedčí o nefungovaní rezortných
kontrol na ministerstvách. Ako je možné, že ich pozornosti
uniká také množstvo štátnych objednávok, adresovaných
súkromným podnikateľom a spoločnostiam? Treba zdôrazniť,
že manažment železníc má neobyčajne vysoké platy a celé
riziko podnikania nesie štát, a nie manažment. To dokresľuje
morálny profil štátnych objednávok pre súkromné firmy.
Rovnako zle je to so štátnymi peniazmi v SPP, kde štát
vlastní väčšinu akcií, "nehospodárne" sa narába
s miliardami, ako o tom svedčí aj kauza 1,2 mld Sk,
vyplatených za utajené "poradenské" služby. Rusko
tvrdí, že novými zmluvami za "poradenstvo" ušetrí
stámilióny. Pred daňovými poplatníkmi tají, o aké
"poradenstvo" za stámilióny ide. Zabudol, že pred
voľbami žiadal zverejňovať to, čo sa so štátnymi peniazmi
robí?
Prokopovič v Bruseli o "spame", ale aj o integrácií
železníc
BRATISLAVA 8. 3.2004 - Rada ministrov
dopravy, telekomunikácií a energie EÚ sa na
svojom rokovaní v pondelok a utorok v Bruseli venuje situácii v
sektore elektronických komunikácií, ako aj zamedzeniu
nevyžiadanej komunikácie pre účely priameho marketingu, tzv.
spamom. Témou rokovaní, na ktorých sa zúčastňuje aj
minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol
Prokopovič, je tiež postup krajín EÚ po
ženevskom Svetovom summite o informačnej spoločnosti.
Informoval o tom hovorca ministra Tomáš Šarluška.
Rezortní ministri z krajín EÚ sa na dvojdennom stretnutí
taktiež venujú spoplatneniu ťažkých nákladných vozidiel
pri používaní niektorých typov ciest, ako aj tzv. tretiemu
železničnému balíčku. Ten zahŕňa integráciu Európskej
železničnej siete a zvýšenie podielu železničnej dopravy v
rámci ostatných typov dopravy. Témami rokovania sú aj
európsky program Galileo a harmonizácia technických
požiadaviek administratívnych postupov v civilnom letectve.
Česko musí do roku 2008 připravit plány na snižování
hluku
PRAHA 8. 3.2004
- Česko musí do poloviny roku 2008 vypracovat mapy hluku a
plány na jeho snižování pro Prahu, Brno, Ostravu, hlavní
silniční a železniční tahy a pro ruzyňské letiště.
Povinnost vyplývá z evropské směrnice, která sjednocuje
metodiky měření hluku a limitní hodnoty v celé EU. Návrh
zákona o hodnocení a snižování hluku v životním
prostředí ve středu projedná vláda. O tom, že směrnice je
součástí českého právního řádu, má Praha informovat
Brusel do 18. července.
Podle předkládací zprávy ministerstva zdravotnictví, kterou
má ČTK k dispozici, se ještě neví, kolik kilometrů
hlavních železnic bude muset být kvůli hluku zmapováno.
Náklady na zmapování kilometru železnice budou činit zhruba
40.000 až 60.000 korun . Pro Brno a Ostravu počítá rozpočet
s deseti miliony korun, pro Prahu s 15 miliony. Pořízení
akčních plánů snižování hluku bude řádově nižší. K
plánům, které mají vejít v platnost za čtyři roky, se bude
moci vyjádřit veřejnost. Plány budou aktualizovány po pěti
letech. Evropská komise upozornila Česko během přístupových
rozhovorů, že země nemá pro hluk systematické předpisy.
Během posledních let zákonodárci zpřísnili normy pro
používání hlučných strojů na venkově a zavedli povinnost
označovat přístroje pro domácnost informacemi o jejich
hlučnosti. Také technické normy pro hluk ze stavenišť, tedy
hlavně pro sbíječky, kompresory, jeřáby a bagry,už
odpovídají normám EU.
Evropská komise pravidelně kontroluje, jak jednotlivé státy
dodržují normy pro hluk. Před dvěma lety pohrozila žalobou k
Evropskému soudnímu dvoru Německu, Itálii, Řecku a
Portugalsku. Největší hluk nadělají podle komise v Evropě
Španělé. Polovina z nich je trvale vystavena nadměrnému
hluku. Evropský průměr přitom činí 25 procent. Španělsko
je zároveň druhou nejhlučnější zemí na světě, hůř je
na tom už jen Japonsko. (krátené)
Ministri v stredu aj o rozvoji kombinovanej dopravy v SR
BRATISLAVA 9. 3.2004 - Ministri by sa
mali v stredu zaoberať schémou rozvoja kombinovanej dopravy v
SR. Jej základným cieľom je usmerniť poskytovanie finančnej
pomoci pri realizácii projektov zameraných na podporu rozvoja
kombinovanej dopravy. Finančná účasť štátu na realizácii
projektov, ktorá sa riadi touto schémou, vyplýva zo záujmu
štátu ekonomicky motivovať podnikateľov na prevádzkovanie
kombinovanej dopravy, zlepšiť efektívnosť a zvýšiť podiel
tejto dopravy, ktorá má priaznivejší vplyv na životné
prostredie ako priama cestná nákladná doprava. Pomoc v rámci
schémy by sa mala poskytovať na základe relevantných
právnych predpisov EÚ . Zásoby pomoci by sa mali
rozšíriť aj o projekty v oblasti informačných technológií
pre kombinovanú dopravu a mali by sa sprísniť podmienky
poskytovania podpory.
Záujemcovia o súkromnú veterinárnu prax už nebudú musieť
mať trvalý pobyt na území Slovenska. Vyplýva to z návrhu
nového zákona o veterinároch, ktorým sa bude v stredu
zaoberať vláda. Nový zákon upraví, že veterinármi sa na
Slovensku budú môcť stať aj občania EÚ .
Občania tretích štátov budú musieť preukázať pobyt na
území SR a zároveň predložiť doklad o vzdelaní.
Z doteraz uvoľnených prostriedkov časti zadlženosti Ruskej
federácie (RF) voči Slovensku je na investičné projekty
ministerstva zahraničných vecí vyčlenených 8,5 mil. USD. Z
toho by sa na rekonštrukciu Spoločenského domu SR v Moskve
malo použiť 5,3 mil. USD, na rekonštrukciu politickej a
reprezentačnej časti administratívnej budovy Zastupiteľského
úradu SR v Moskve (ZÚ) 2,4 mil. USD a na výstavbu
administratívno-technického objektu pre Generálny konzulát SR
v Sankt Peterburgu 400 tis. USD. Zvyšok sa má použiť na
platby za pozemok generálneho konzulátu. Ako vyplýva z
informácie Ministerstva zahraničných vecí SR (MZV) o
realizácii investičných projektov z doteraz uvoľnených
prostriedkov časti zadlženosti RF voči SR, ktorým by sa mala
v stredu zaoberať vláda, po prevode 8,5 mil. USD na účet ZÚ
sa znížil ruský dlh voči Slovensku o 10,625 mil. USD. To
totiž predstavuje 80-percentnú mieru návratnosti z odpísanej
čiastky.
Ministri dopravy EÚ budú rokovať aj o spoplatnení ťažkých
nákladných vozidiel
Bratislava 8. 3.2004 - Spoplatnením
ťažkých nákladných vozidiel pri používaní niektorých
infraštruktúr sa okrem iného bude zaoberať Rada ministrov EÚ
dopravy, telekomunikácií a energie. Na dvojdňových
rokovaniach, ktoré sa začínajú dnes v Bruseli, sa
zúčastňuje aj slovenský rezortný minister Pavol Prokopovič.
Ako informoval jeho hovorca Tomáš Šarluška, rada sa bude
venovať tiež integrácii Európskej železničnej siete a
zvýšeniu podielu tohto druhu dopravy, ako aj situácii v
sektore elektronických komunikácií. Zhodnotia tiež vonkajšie
vzťahy v sektore civilného letectva a harmonizáciu
technických požiadaviek na administratívny postup v tejto
oblasti.
Aj Slovensko bude pre budúcu novú španielsku vládu tvrdým
orieškom
Madrid/Barcelona 9. 3.2004 – Budúca
španielska vláda, ktorá vzíde z parlamentných volieb
stanovených na 14. marca, bude musieť čeliť rastúcemu riziku
premiestňovania podnikov, sídliacich najmä v Katalánsku na
severovýchode krajiny. Tieto zahraničné podniky sa
zameriavajú na budúcich nových členov EÚ ,
vrátane Slovenska. Konštatovala to dnes tlačová agentúra
AFP.
Už v polovici januára tohto roka skupina Samsung z Kórejskej
republiky oznámila, že opúšťa Španielsko a pôjde na
Slovensko. Vyhlásenie vedenia Samsungu v Barcelone spôsobilo
volanie na poplach v celom severošpanielskom regióne:
ekonomická skladba – automobilový priemysel a technológie na
využívanie voľného času – ho vystavuje riziku odchodu
zahraničných podnikov do iných krajín viac ako ostatné
španielske regióny.
Minimálne taký je názor odborových predákov a ekonomických
expertov, z ktorých AFP najčastejšie citovala profesorku
ekonomických štruktúr na barcelonskej univerzite Elenu
Giraldezovú. Katalánsko je región, ktorý pritiahol v rámci
celého Španielska najviac zahraničných investorov a
nadnárodných spoločností - vyše 1 000, pričom 600 bolo
priemyselných, vyplýva z údajov Obchodnej a priemyselnej
komory v Barcelone. V Katalánsku dominuje chemický,
automobilový a elektronický priemysel. Automobilový
zamestnáva priamo alebo nepriamo 100 000 osôb.
"Zahraničné spoločnosti odchádzajú z Katalánska z
rovnakých dôvodov, kvôli ktorým sem prišli. Mnohé videli v
Španielsku príležitosť, aby tu v rámci Európy investovali v
čase, keď sa krajina na Pyrenejskom polostrove stala v roku
1986 členom vtedy Spoločného trhu. Španielsko, najmä
Katalánsko, sa vyznačovalo kvalifikovanou a lacnou pracovnou
silou, atraktívnosťou, ktorú zvýrazňovali dobré cestné
komunikácie," uviedla Giraldezová.
S rozšírením EÚ o 10 nových štátov 1. mája
tohto roka sa situácia mení. V budúcich nových členských
krajinách, napríklad v Maďarsku, na Slovensku, kam chce
Samsung premiestniť väčšinu svojej španielskej výroby,
alebo v Poľsku sú výrobné náklady nižšie ako v
Španielsku.
Geografická blízkosť budúcich nových členov EÚ s
trhmi, akým je napríklad Nemecko, posilňuje ich
príťažlivosť, uviedli predstavitelia katalánskych
odborárskych i zamestnávateľských organizácií.
Od začiatku tohto roka postihla delokalizácia podnikov v
Katalánsku vyše 800 osôb, pričom väčšina z nich pracovala
pre Samsung. Podľa výpočtov denníka El País vlani v rámci
delokalizácie v regióne prišlo o prácu vyše 3 600 osôb.
Katalánsko na to, aby si zachovalo niektoré podniky, musí čo
najrýchlejšie rozvíjať transeurópsku dopravnú sieť. Jej
výstavba sa oneskorila, čo platí najmä o výstavbe trate pre
superrýchle vlaky TGV z a do Francúzska cez Katalánsko,
povedala pre AFP Giraldezová.
Spravodlivost na železnici
9. 3.2004, Lukáš Pardubský - Na
železnici naoko všetko prebieha štandardne. Odbory rokujú s
vedením o novej kolektívnej zmluve, sem-tam sa ozve varovanie,
že zamestnanci vstúpia do štrajku, ktorý by ochromil celú
slovenskú ekonomiku. V tomto roku však predsa nemožno hovorit
o bežnom vyjednávacom folklóre. Na rozdiel od minulých rokov
totiž odborári rokujú osobitne so ZSSK a osobitne so ŽSR . Prvá spolocnost
je "akože" komercne úspešná a na starosti má
dopravu na železnici. Tá druhá je "akože"
zatažená miliardovými dlhmi a má financné problémy. Slovká
"akože" sú namieste. Nie preto, že by vyjadrenia o
úspešnosti a miliardových dlhoch neboli pravdivé, ale preto,
že tento stav vytvorila vláda politickým rozhodnutím.
Pôvodné ŽSR rozdelili na dve firmy tak, že jednej zostali
dlhy a druhá ich cez poplatky musí splácat. Spochybnovanie
tohto rozhodnutia nie je namieste, najmä ak sa železniciam
podarí zastavit rast dlhov a zacnú fungovat efektívnejšie.
Zamysliet sa však urcite treba nad rozdielnou situáciou dvoch
skupín železniciarov, ktorí sa rozhodnutím vlády ocitli vo
dvoch rozlicných spolocnostiach. Odrazu by totiž mali mat
rozdielne podmienky, pretože jednej spolocnosti sa
"akože" darí dobre a druhá je "akože"
zatažená dlhmi. Ako keby za úspech prvej mohli tí prví
železniciari a za dlhy druhej tí druhí.
Stopa francúzskych vydieracov vedie aj do CR
8. 3.2004 - Záhadné
vydieranie štátnych francúzskych železníc SNCF siaha možno do CR alebo Nemecka. Zverejnili to
cez víkend v Paríži. Po analýze vydieracského listu
preverujú vyšetrovatelia paralelu k vydieracovi železníc z
Olomouca a berlínskemu vydieracovi obchodného domu Arnovi
Funkemu. Vydieraci neznámej skupiny AZF žiadajú v krátkom
case vyplatenie 4 mil. EUR (162 mil. Sk), inak nechajú bomby
umiestnené pod železnicnými kolajami na území Francúzska
vybuchnút.
SNCF v stredu (3.3.) a vo štvrtok (4.3.)
zmobilizovala takmer 10.000 zamestnancov, ktorí prehladávali
kolaje na celkovej dlžke železnicných tratí 32.500 km kvôli
desiatim náložiam. O tom, že to skupina myslí vážne,
svedcí aj skutocnost, že vyšetrovatelia už 21.2. našli
technicky dobre vybavenú bombu vyrobenú talentovaným
amatérom, ktorá bola umiestnená pod železnicnými kolajami v
strednej casti Francúzska. (opravil: Addams)
Vo Francúzsku pátrajú po tajomnej blondínke
Spiegel 9. 3.2004, apl -
Francúzska polícia sa pri rozsiahlom pátraní po
železnicných vydieracoch sústreduje na tajomnú blondínku,
ktorá mala nedaleko Paríža telefonovat s úradmi v mene
teroristickej skupiny AZF. Fantómový portrét neznámej ženy
sa však nedal zostrojit, lebo svedecké výpovede sú velmi
nepresné, citoval vcera denník Le Figaro jedného z
vyšetrovatelov. „Tápame v tme, nikto nevie, ci vydieraci
chcú skutocne iba peniaze, alebo majú aj iné pohnútky.“
Skupina nazývajúca sa AZF žiada štyri milióny dolárov a
milión eur za to, že neuvedie do cinnosti devät údajne dobre
ukrytých náloží pod kolajnicami a dve mimo železnicných
tratí. Jedna funkcná nálož bola umiestnená na trati z
Paríža do Toulouse.
Doteraz železniciari a experti prekontrolovali 32 000 kilometrov
železnicných kolajníc a asi 600 špecialistov pátra po
páchateloch, medzi ktorými by vraj mohli byt aj odborníci z
radov armády ci tajných služieb.
Ceský železnicní prumysl má šanci na oživení
8. 3.2004, Pavel
Šmíd - Po strmom 10-rocnom útlme sa ceskému železnicnému
priemyslu ponúka možnost urcitého oživenia. Jeho klúcový
odberatel - ČD - pripravuje totiž aspon ciastocnú obmenu
svojho zostarnutého voznového parku. Lokomotív, nákladných
aj osobných vagónov. "Pocas marca budú známe výsledky
verejnej obchodnej sútaže na dodávku 20 trojsystémových
lokomotív pre vyššie rýchlosti v celkovej hodnote 2 mld
Kc," uviedol hovorca ČD Petr Štáhlavský. "Pokracovat budeme v
nákupe elektrických motorových jednotiek pre prímestské
trate od CKD Vagonka Vítkovice, prevezmeme zvyšných 6
kontrahovaných súprav rýchlovlaku Pendolino od spolocnosti ALSTOM .
V podnikatelskom pláne máme aj obnovu nákladných vagónov za
1,2 mld Kc. Predpokladom je ale získanie výhodného komercného
úveru."
Hovorkyna ministerstva dopravy Ludmila Roubcová možné
problémy s financovaním pripustila. "Náš úrad v roku
2004 pripravuje návrh zákona na štátne garancie za úver od
združenia európskych železnicných spolocností Eurofima v
mimoriadnej výške 45 mil. EUR. Slúžit by mal na financovanie
nákupu voznov 1. a 2. triedy pre medzinárodnú dialkovú
osobnú dopravu, prímestských jednotiek a trojsystémových
lokomotív." Kým o zákazku lokomotív sa usiluje Škoda
Dopravní technika a Siemens, sútaž o nákladnú techniku má
byt otvorená firmám v rámci celej EÚ .
Podla niektorých analytikov je jedným z rozhodujúcich
problémov ceského kolajnicového priemyslu okrem príliš
malého dopytu jeho znacná roztrieštenost. Tá bráni
sústredeniu kapacít, rastu produktivity práce aj využívaniu
pôvodného know-how pre stavbu železnicných voznov.
"Pritom by práve táto špecifická výroba mohla byt,
podobne ako automobilový priemysel, motorom nadväzujúcich
dodávatelských odvetví, z ktorých by profitovala celá
ekonomika," je presvedcený šéf Asociácie ceského
železnicného priemyslu ACRI Tomáš Ignacák.
Ambície stat sa lídrom zjednocovania do silného
podnikatelského subjektu, neskrýva Škoda Holding. Pripravuje
majetkové prevzatie VÚKV (predtým Výzkumný ústav
kolajových vozidel Praha), je úcastníkom tendra na CKD
Holding, ktorého súcastou je aj ostravská vagónka.
"Chceme upevnit pozície na ceskom trhu, aby sme plne
uspokojili jeho dopyt," vysvetluje podpredseda
predstavenstva holdingu Jirí Zapletal. "Nemala by sa
opakovat situácia, kedy mnohomiliardové štátne zákazky,
napríklad rýchlovlaky Pendolino
, sa realizujú mimo územia štátu s cudzími firmami. Domáce
zákazky sú klúcové a vlastne referencné. Predstavujú
primárnu proexportnú podporu, ktorú svojim výrobcom
poskytujú všetky vyspelé krajiny."
Štát ale zatial ceský kolajnicový priemysel príliš
nepodporuje. Podla údajov ACRI je priemerný vek ceských
osobných železnicných voznov a elektrických jednosmerných
lokomotív takmer 28 rokov, stroje pre striedavú trakciu sú
ešte staršie. "Príciny sú pochopitelne v dlhodobom
zanedbávaní obnovy voznového parku ČD , co má následný neblahý dopad aj na celý
ceský železnicný priemysel," povedal Ignacák.
"Navyše sa tým silne zhoršuje postavenie a
konkurencieschopnost národného prepravcu na budúcom
liberalizovanom európskom dopravnom trhu."
Vlaky jazdia plynule aj napriek vytrvalému sneženiu
BRATISLAVA 9. 3.2004 - Prevádzka na
železnici je napriek vytrvalému sneženiu na celom území
Slovenska plynulá. Druhý stupen ohrozenia železnicnej
prevádzky bol dnes ráno vyhlásený len v niektorých castiach
stredného Slovenska, v oblasti Nových Zámkov a Devínskej
Novej Vsi. Pri tomto stupni však podla hovorkyne ŽSR Nely Blaškovej
nevznikajú vážnejšie komplikácie v doprave a cestujúci sa
nemusia obávat. Ako informovala, zamestnanci železníc na celom
Slovensku sú vo zvýšenej pohotovosti, zabezpecujú plynulost a
bezpecnost prevádzky. Aktuálne poveternostné podmienky
nepretržite sledujú štáby zimnej ochrany.
Železnice klientom poskytnú služby ako aerolínie
10. 3.2004, Jozef Kuník -
Ludia cestujúci vlakom by mali mat podobné práva, aké sú pri
preprave lietadlom. Je to dôsledkom snahy EÚ ,
ktorá sa viacerými opatreniami snaží zvrátit trend
neustáleho poklesu poctu cestujúcich využívajúcich na
prepravu železnicu.
Napríklad, ak v leteckej doprave spoj zmešká dalšie prípoje,
alebo cestujúci nemajú šancu cestovat dalej, spolocnost musí
pasažierov ubytovat, poskytnút im obcerstvenie a na druhý den
zabezpecit náhradnú leteckú dopravu. Európska komisia sa
usiluje, aby podobné služby poskytovali aj železnice. Aby sa
to stalo realitou, budú musiet nové pravidlá schválit
jednotlivé štáty EÚ a nadväzne Európsky parlament. V
tom prípade by po vstupe našej krajiny do EÚ
platili nové výhody aj u nás.
"Podla navrhovaných pravidiel EÚ bude
mat cestujúci nárok na vrátenie cestovného v plnej výške,
ak vlak na medzinárodnej trase pocas cesty, ktorá mala trvat
maximálne 2 hodiny, bude meškat viac než hodinu. Ak bude vlak
meškat 30 minút, vráti sa cestujúcemu 50% cestovného,"
vysvetlil hovorca ZSSK Miloš Cikovský.
Ako dodal, v prípade ak bude cesta trvat viac než 2 hodiny,
bude sa celé cestovné vracat pri meškaní nad 120 minút a
polovicné cestovné pri meškaní od 60 do 120 minút. Pri
výraznom meškaní, alebo úplnom zrušení spoja by sa mali
železnicné spolocnosti postarat aj o ubytovanie a obcerstvenie
cestujúcich. "Treba dodat, že sú to zatial iba snahy
dopravnej komisie EÚ . Avšak velké európske
železnicné spolocnosti zatial nechcú pristúpit na takéto
nadštandardné služby, boli by pre nich velkou financnou
zátažou," vyhlásil Cikovský. Napriek neochote velkých
prepravcov bude vývoj smerovat k zlepšovaniu služieb pre
klienta aj kvôli konkurencii nízkonákladovej leteckej
prepravy. "Aj v našej spolocnosti cakáme na tzv. chartu
zákazníka EÚ
, v ktorej by sa malo presne uviest, na co má cestujúci nárok,
a na co nie. Naša spolocnost má snahu zaviest v budúcnosti pre
cestujúcich, ktorí používajú IC či
EC vlaky castejšie, tzv. knižku zákazníka. Do nej by sme
zaznamenávali napríklad meškanie vlakov a cestujúci by mal
pri budúcej jazde nárok na zníženie ceny cestovného. Zatial
však na túto službu nemáme súhlas z MF SR."
Navrhované bonusy pre zákazníkov železníc: vrátenie
cestovného v prípade meškania vlaku - zabezpecenie
náhradného ubytovania ci poskytnutie obcerstvenia - právo na
náhradnú dopravu.
Slovenskí železniciari na seminári rokujú o tratovom hospodárstve
Nové Zámky 9. 3.2004 - O
možnostiach a formách zvýšenia bezpecnosti, plynulosti a
rýchlosti dopravy na slovenských železnicných tratiach
rokujú dnes a v stredu na 9. celoslovenskom seminári v Nových
Zámkoch odborníci z oblasti železnicnej dopravy.
Pocas dvoch seminárnych dní si úcastníci vypocujú
prednášky o novinkách v príprave technickej dokumentácie,
zabudovávaní materiálu a geometrického usporiadania kolají,
diagnostikovaní železnicných mostov, postupe zosúladovania
slovenských noriem v železnicnej doprave s európskymi. Medzi
prednášatelmi sú odborníci z radov železniciarov, ale aj
teoretici z Katedry železnicného stavitelstva Žilinskej
univerzity. TASR o tom dnes informoval organizátor podujatia,
vedúci tratového obvodu v Nitre Emil Tóth. "Seminár je
jedinecnou príležitostou na výmenu informácií medzi
reprezentantmi teórie a praxe železnicnej dopravy z celého
Slovenska," povedal.
Svoje najnovšie produkty úcastníkom seminára predstavia
zástupcovia dodávatelských firiem Renau, Premac, Amberg
Engineering Slovakia, Tectum, Cofra a dalších.
Tratové hospodárstvo ŽSR
obhospodaruje 3 600 kilometrov železnicných tratí. V
súcasnosti sa prebieha rekonštrukcia trate Trnava
- Bratislava-Rača s
cielom vytvorit na nej podmienky pre zvýšenie rýchlosti na 160
kilometrov za hodinu.
V obvode
železnicnej stanice v Secovciach našli delostreleckú mínu z
vojny
Bratislava 9. 3.2004 - Delostreleckú
mínu ruskej výroby kalibru 82 milimetrov pochádzajúcu z
druhej svetovej vojny našiel pri pondelkových výkopových
prácach muž obývajúci služobný byt v obvode železnicnej stanice v
Secovciach . Privolaný pyrotechnik
Krajského riaditelstva PZ Košice mínu zaistil a odviezol na
zneškodnenie. Kvôli bezpecnosti odstavili v Secovciach
železnicnú dopravu na 135 minút, v dôsledku coho meškal
jeden manipulacný vlak 85 minút. K zraneniam osôb nedošlo.
TASR o tom dnes hovorca ŽP Jozef Búranský.
Na infarkt
zomrel na bratislavskej stanici 49-rocný muž z Modry
Bratislava 9. 3.2004 - Pravdepodobne
infarktu myokardu podlahol 49-rocný muž z Modry, ktorého v
pondelok našli mrtveho na Predstanicnom námestí v Bratislave
pri lavicke pred vchodom do vestibulu hlavnej železnicnej stanice .
Privolaná lekárka konštatovala smrt bez vonkajších zranení
a zavinenia cudzou osobou. Pre presné stanovenie príciny
nariadila vykonat súdno-lekársku pitvu. Polícia zistila, že
nebohý muž sa v mieste trvalého bydliska nezdržiaval a viedol
túlavý život.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železnicnej polície Jozef
Búranský.
Stavba železnicního koridoru byla obnovena, vlaky se
zpozdí
PARDUBICE 9.
3.2004 - Po zimní prestávce byly obnoveny práce na stavbe
prvního železnicního koridoru v Pardubickém kraji. Nekteré
osobní vlaky, které jezdí mezi Preloucí a Recanami nad Labem
nebo v úseku Ceská Trebová a Olomouc, tak budou mít podle
Mladé fronty Dnes (MfD) v nejbližších týdnech zpoždení.
Podle ČD
by zpoždení nemely nabírat rychlíky, vše ale bude záležet
na tom, jak budou stavební práce probíhat.
"Pochopitelne, pokud napríklad delníci nekde prekopnou
elektrický kabel, pak zpoždení budou narustat. Nemely by ale
být pravidlem. Cestující by se meli se zpoždením, hlavne u
rychlíku, setkávat jen výjimecne," cituje list mluvcího ČD Petra Štáhlavského.
Odchylky od jízdních rádu budou podle nej nabírat spíše
osobní vlaky. "Týkat se to bude hlavne tech spoju, které
jezdí za rychlíky. Ty budou muset nekdy pockat, až projede
vlak z protismeru, protože casto bude v provozu jen jedno ze
dvou kolejišt," uvedl mluvcí.
Stavební delníci se v techto dnech podle MfD vracejí k práci
na úsecích Prelouc-Recany nad Labem a Ceská Trebová-Olomouc.
Firmy tento týden dokoncí práce v okolí Ústí nad Orlicí.
Pres zimu byla stavební prestávka. V mrazech se nedá betonovat
nebo provádet další odborné zásahy. Práce se tedy nyní
obnovují a úsek v okolí Prelouce by se mel letos dokoncit,
rekl mluvcí. Tento týden také podle deníku skoncí práce na
železnicní trati mezi Ústí nad Orlicí a Ceskou Trebovou.
Nove opravená trat bude slavnostne uvedena do provozu ve
ctvrtek. Nadále bude pokracovat prestavba železnicního
nádraží v Chocni. Stavba železnicního koridoru pritom
neznamená pro cestující jen zpoždení vlaku a komplikace.
Dockají se i modernizace nekterých nádraží. Jen v lonském
roce prostavely dráhy na tratích Pardubického kraje zhruba
ctyri miliardy korun.
Jesenicko se možná docká zlepšení železnicního
spojení s Polskem
OLOMOUC 9.
3.2004 - Pracovní skupinu, která se bude zabývat zlepšením
osobní železnicní dopravy pres cesko-polskou hranici na
Jesenicku, vytvorili dnes na jednání v polském meste
Glucholazy zástupci Olomouckého kraje a Opolského vojvodství,
drážních firem a ceských a polských centrálních orgánu.
Za otevrení osobního železnicního prechodu v Glucholazích
bojují obce z obou stran hranice. Slibují si od toho zlepšení
podmínek pro rozvoj cestovního ruchu. "Vytvorili jsme
spolecnou cesko-polskou pracovní skupinu, ve které jsou
zástupci kraje, samospráv, resortu a drah. Myslím si, že by
se s rešením problematiky hranicních prechodu v Glucholazích
a Mikulovicích mohlo pokrocit, protože vule vyjádrená námi i
politiky z Opole byla dostatecne silná," rekl CTK
olomoucký hejtman Jan Brezina.
Jednání se tocilo predevším kolem rozšírení
mezinárodního hranicního prechodu Mikulovice - Glucholazy i
pro pravidelnou osobní železnicní dopravu, vcetne možnosti
prestupu na spoje v Polské republice. Pres Glucholazy totiž
nyní projíždí pravidelný vlakový spoj z Jeseníku do
Ostravy, ze kterého však cestující nemohou vystoupit.
Varšava od ceské strany za prevoz osob pres polské území
rocne inkasovala zhruba 16 milionu korun.
"Osobne si myslím, že tento stav polské strane dosud
vyhovoval, protože dostávala zajímavé poplatky za prevoz.
Nyní obe zeme vstupují do Evropské unie a bude se uzavírat
nová smlouva, takže tento duvod zmizí," podotkl Brezina.
V Mikulovicích zase podle nej nyní chybí potrebné technické
vybavení na to, aby v této obci u cesko-polských hranic mohl
být otevren osobní železnicní prechod. "Budovat nejaké
hranicní prechody ale již nemá smysl. ČD dnes prišly s pozoruhodnou nabídkou
zrekonstruovaných obytných vozu, které by mohly sloužit
ceské a polské pohranicní policii jako úradovny," uvedl
Brezina.
Jesenický starosta Jirí Krátký loni v prosinci novinárum
rekl, že obce ležící u hranic s Polskem o železnicní
prechod usilují již nekolik let, protože nejvíce turistu
prijíždí na Jesenicko práve ze sousedního Polska.
"Myslím si, že obe strany si mají co nabídnout.
Železnicní spojení by v tomto smeru bylo velkým prínosem.
Nepodstatná není ani prípadná výmena pracovních sil,"
uvedl tehdy Krátký.
Nepozorní vodici mali štastie v neštastí
BRATISLAVA/PALÁRIKOVO 10. 3.2004 - O
štastí v neštastí môže hovorit vodic, ktorý si v utorok
nadránom v hustom snežení nevšimol výstražné svetelné
znamenie a autom vošiel na železnicné priecestie v Palárikove . Podla
informácií hovorcu Železnicnej polície Jozefa Búranského
vbehol 52-rocný vodic Škody Felícia priamo do dráhy už
brzdiaceho nákladného vlaku. Rušen zachytil prednú cast auta
a odhodil ho do stožiaru signalizacného zariadenia, to sa aj s
betónovým stojanom vyvrátilo. Vodic sa bude liecit asi
týžden, jeho spolujazdkyna skoncila v novozámockej nemocnici.
Liecenie potrvá asi dva týždne. Škodu pre ŽSR vycíslili na 60
000 korún, škoda na aute sa vyšplhala na 200 tisíc korún.
Dalšia nehoda so štastným koncom sa odohrala v utorok
popoludní na železnicnom priecestí v obvode železnicnej stanice Lok
, kde 29-rocný vodic volkswagenu nerešpektoval svetelnú
signalizáciu. Mladý muž s autom vošiel na kolaj, zadnú cast
vozidla zachytil rušen brzdiaceho rýchlika R 803 Gemeran. Auto
po náraze vyhodilo na pole. Nehoda si naštastie nevyžiadala
obete, vodica však previezli do levickej nemocnice na
pozorovanie.
Moldavcanov bez dokladov zadržali vo vlaku
BRATISLAVA/ZVOLEN 10. 3.2004 - Troch
Moldavcanov bez cestovných dokladov zadržala v utorok hliadka
Železnicnej polície v rýchliku 810 Horehronec. Dvoch cudzincov
vo veku 21 a jedného 23-rocného muža zadržali v úseku trate
Košice – Margecany. Ako agentúru SITA informoval hovorca
Železnicnej polície Jozef Búranský, ani jeden nevedel uviest
cas a miesto, kde prekrocili hranice. Železnicní policajti
migrantov odovzdali Odboru hranicnej a cudzineckej polície v
Spišskej Novej Vsi.
Železnicní policajti z Nových
Zámkov objasnili krádež súciastok za 62 000 Sk
Bratislava 10. decembra -
Príslušníkom Železnicnej polície z Nových Zámkov sa
podarilo v utorok objasnit krádež šestnástich kovových
súciastok z deviatich nákladných voznov, ktorou vznikla ZSSK , a.s. škoda 62
400 korún.
Vozne boli odstavené na stanici v Tvrdošovciach
a cakala ich oprava. Ako podozrivých z cinu policajti zistili
dvoch bratov vo veku 25 a 17 rokov z Tvrdošoviec. Obaja sa v
plnej miere ku skutku priznali. Za súciastky, ktoré odovzdali v
zberni druhotných surovín v Palárikove, utržili 1200 korún.
ŽP odovzdá prípad Okresnému úradu justicnej a kriminálnej
polície Policajného zboru v Nových Zámkoch.
TASR to dnes uviedol hovorca Železnicnej polície Jozef
Búranský.
Pre nepozornost
vošiel vodic VW do dráhy rýchliku Gemeran
Bratislava 10. 3.2004 - V utorok
popoludní na železnicnom priecestí v obvode železnicnej stanice Lok
29-rocný vodic volkswagenu nerešpektoval svetelnú
signalizáciu autom vošiel na kolaj, kde ho zachytil rušen
brzdiaceho rýchlika Gemeran. Auto patriace bratislavskej firme
po náraze vymrštilo na pole. Pri nehode sa nikto nezranil,
vodica však previezli do levickej nemocnice a nechali ho tam na
pozorovanie. Polícia nezistila prítomnost alkoholu v krvi u
žiadneho z vodicov. Rýchlik mal meškanie 80 minút, dalšie
dva osobné vlaky 24 a 21 minút.
TASR to dnes uviedol hovorca Železnicnej polície Jozef
Búranský.
Policajná akcia v dome plnom narkomanov bola úspešná
BRATISLAVA 10. 3.2004 - Až 44 ludí
našli policajti z Národnej protidrogovej jednotky v
narkomanskom domceku v budove bývalej železnicnej stanice Filiálka v
Bratislave . Pri akcii, ktorá sa zacala v utorok a
pokracovala aj dnes, šiestich z nich zadržali a obvinili z
viacerých trestných cinov. Odlahlý dom v centre mesta mal
prenajatý Martin B. a Martina V. a predávali v nom heroín a
pervitín. V jednej miestnosti bol obchod, v druhej narkomani
brali drogy. Informoval o tom na tlacovej besede v Bratislave
prvý policajný viceprezident Jaroslav Spišiak. Dodal, že
títo dvaja ludia, ktorí sú už v policajnej cele s obvinením
z drogovej trestnej cinnosti, mali den rozdelený na zmeny.
"Na predajni mali dokonca nápis - Vstupujte po
jednom," povedal Spišiak a dodal, že tento dom
navštevovalo denne 200 - 250 narkomanov.
Pocas razie zadržali okrem dvojice dílerov aj 17-rocného
kuriéra Vladimíra V., ktorý do domu priniesol 50 dávok
heroínu. O tomto mladíkovi Spišiak povedal len tolko, že ho
zneužíval vlastný otec. Ci chodil do školy, nevedel.
"Denne zarobil 70000 - 75000 korún. Naco by chodil do
školy," vyhlásil Spišiak. Dodal, že takéto množstvo
drog nosil do domu niekolkokrát denne. Pervitín, ktorý dvojica
dílerov v dome predávala, vyrábal 22-rocný Mário S. v byte
na Šancovej ulici c. 51 v Bratislave. Jeho tiež policajti
zadržali.
V dome policajti objavili aj 43-rocného Eugena S., po ktorom
pátrali už niekolko dní. Obvinený je z lúpeže. Okrem neho
tam našli aj 27-rocného Martina T., drogovo závislého muža
zo Šancovej ulice v Bratislave. V jeho byte na Šancovej 49
urobili potom domovú prehliadku a našli stopy po drogách. Svoj
byt prenajímal prostitútkam z Krížnej a Vajnorskej, ktoré si
tam vodili klientov. Za nájomné si potom kupoval drogy.
"Drogových bytov je v Bratislave vela," vyhlásil
Spišiak a dodal, že väcšinu z nich polícia už monitoruje.
Policajti však majú pri raziách problémy, lebo kým
prekonajú pancierové dvere a mreže, tak díleri drogy
spláchnu do záchodu, dodal Spišiak.
V Británii privatizácia železnice skoncila fiaskom, teraz zoštátnia aj stanice
Londýn 12. 3.2004 - Po zoštátnení
britských železnicných tratí, ku ktorému došlo pred dvoma
rokmi, by sa mali dostat do štátneho vlastníctva aj
železnicné stanice. Tento návrh predložila britskej vláde
spolocnost Network Rail, ktorá spravuje britské kolajové
hospodárstvo. Do štátneho vlastníctva by sa malo dostat
takmer 2 500 budov. Mnohé stanice sa v dôsledku nedostatku
investicných prostriedkov u ich súkromných vlastníkov dostali
do "zúboženého stavu". Majitelia sa nestarajú ani o
náležitú úroven hygienických priestorov a cakární.
Britské železnice pred ôsmimi rokmi narýchlo sprivatizovala
vláda konzervatívneho premiéra Johna Majora. Podla analytikov
to bolo najhoršie rozhodnutie v najnovšej etape privatizácie
na Britských ostrovoch.
Britská verejnost je však nespokojná aj so súkromnými
prevádzkovatelmi osobnej železnicnej dopravy. Rakúsky denník
Die Presse uviedol, že "s prižmúrením jedného oka"
jazdí nacas len 75 % vlakov s cestujúcimi.
Úrad železnicného dohladu nedávno schválil investície na
údržbu a skvalitnenie britských železnicných tratí v
celkovej hodnote 33 miliárd EUR (vyše 1,3 bilióna SKK).
Prostriedky sa preinvestujú v nasledujúcich piatich rokoch. V
uplynulých štyroch rokoch sa vynaložilo na tento úcel takmer
22 miliárd EUR.
Pocet obetí výbuchov sa zvýšil na 60, stovky zranených
AFP , MADRID 11. 3.2004 - Pocet obetí
štvrtkových výbuchov v troch vlakoch na madridských
železnicných staniciach sa podla posledných informácií
polície a zasahujúcich požiarnikov vyšplhal na 60, dalšie
stovky ludí sú zranených. Polícia uzatvorila všetky tri
železnicné stanice, kde sa výbuchy odohrali, záchranári
vynášajú na nosidlách dalších a dalších ludí do
pristavených sanitiek, všade je plno krvi. Madridské nemocnice
vyzývajú ludí, aby prišli darovat krv, ktorá by mohla
niektorým zraneným zachránit život.
Vláda z výbuchov obvinila teroristickú organizáciu Baskicko a
jeho sloboda (ETA), ktorá, casto aj takouto formou, bojuje za
samostatnost baskického regiónu. Štvrtkové výbuchy sú podla
hovorcu španielskej vlády Eduarda Zaplanu "útokom na
španielsku demokraciu", ktorý podnikol "kriminálny
gang zabijakov" (ETA). Nacasovanie útokov môže súvisiet
s blížiacimi sa parlamentnými volbami v krajine, ktoré sa
uskutocnia v nedelu. Všetky politické strany v reakcii na útok
zrušili štvrtkové predvolebné mítingy a akcie.
Výbuchy sa odohrali takmer naraz v troch vlakoch na troch
rôznych železnicných staniciach. Najskôr tesne pred 07.30 SEC
vybuchol prímestský vlak pred stanicou Atocha v centre Madridu,
vzápätí nasledoval výbuch dalšieho prímestského vlaku na
stanici Santa Eugenia a medzimestského vlaku InterCity na
stanici El Pozo na juhovýchode mesta.
Francúzsko vyslalo na hranice so Španielskom policajtov
AFP, BAYONNE 11. 3.2004 - Francúzsko
vo štvrtok vyslalo na hranice so Španielskom policajné
hliadky. Informovali o tom predstavitelia francúzskeho
ministerstva vnútra. Neuviedli, kolko policajtov bolo na hranice
vyslaných, ani žiadne iné podrobnosti. Francúzski policajti
na hraniciach hliadkovali už v minulosti, a v spolupráci so
španielskou políciou sa im podarilo pochytat niekolko desiatok
clenov teroristickej organizácie Španielsko a jeho sloboda
(ETA).
Obnovenie policajných hliadok na francúzsko-španielskych
hraniciach je reakciou na štvrtkové útoky na vlaky v Madride.
Pocet obetí výbuchov v troch vlakoch na madridských
železnicných staniciach sa podla posledných informácií
polície a zasahujúcich požiarnikov vyšplhal na 60, dalšie
stovky ludí sú zranených. Polícia uzatvorila všetky tri
železnicné stanice, kde sa výbuchy odohrali, záchranári
vynášajú na nosidlách dalších a dalších ludí do
pristavených sanitiek, všade je plno krvi. Madridské nemocnice
vyzývajú ludí, aby prišli darovat krv, ktorá by mohla
niektorým zraneným zachránit život.
Vláda z výbuchov obvinila clenov teroristickej organizácie
ETA, ktorá, casto aj takouto formou, bojuje za samostatnost
baskického regiónu. Štvrtkové výbuchy sú podla hovorcu
španielskej vlády Eduarda Zaplanu "útokom na španielsku
demokraciu", ktorý podnikol "kriminálny gang
zabijakov" (ETA). Nacasovanie útokov môže súvisiet s
blížiacimi sa parlamentnými volbami v krajine, ktoré sa
uskutocnia v nedelu. Všetky politické strany v reakcii na útok
zrušili štvrtkové predvolebné mítingy a akcie.
Výbuchy sa odohrali takmer naraz v troch vlakoch na troch
rôznych železnicných staniciach. Najskôr tesne pred 07.30 SEC
vybuchol prímestský vlak pred stanicou Atocha v centre Madridu,
vzápätí nasledoval výbuch dalšieho prímestského vlaku na
stanici Santa Eugenia a medzimestského vlaku InterCity na
stanici El Pozo na juhovýchode mesta.
Z Madridu nie sú informácie, ci sú medzi obetami aj
Slováci
BRATISLAVA 11. 3.2004 - Ministerstvo
zahranicných vecí (MZV) SR nemá zatial informácie o tom, že
by medzi obetami dnešných teroristických útokov v Madride
boli Slováci. Zatial nie je známe ani to, ci obcania Slovenska
nie sú medzi zranenými. Ako agentúru SITA informoval hovorca
MZV Juraj Tomaga, slovenský zastupitelský úrad je však v
stálom spojení so španielskymi úradmi. Minister zahranicných
vecí Eduard Kukan poslal v tejto súvislosti sústrastný
telegram svojej rezortnej kolegyni Ane Palaciovej. Vyjadril v nom
rozhorcenie nad týmito teroristickými cinmi, pri ktorých
zomierajú nevinní ludia.
Ranné výbuchy v troch vlakoch na madridských železnicných
staniciach si podla posledných informácií vyžiadali 60 obetí
a stovku zranených. Španielska vláda obvinila z tejto akcie
teroristickú organizáciu Baskicko a jeho sloboda (ETA), ktorá
casto aj takouto formou bojuje za samostatnost baskického
regiónu. Nacasovanie útokov môže súvisiet s blížiacimi sa
parlamentnými volbami v krajine, ktoré sa uskutocnia v nedelu.
Najskôr tesne pred 07.30 SEC vybuchol prímestský vlak pred
stanicou Atocha v centre Madridu, vzápätí nasledoval výbuch
dalšieho prímestského vlaku na stanici Santa Eugenia a
medzimestského vlaku InterCity na stanici El Pozo na
juhovýchode mesta.
Šéf NATO je z útokov na vlaky "zhrozený a
šokovaný"
AFP, BRUSEL 11. 3.2004 - Šéf NATO
Jaap de Hoop Scheffer je "zhrozený a šokovaný" zo
štvrtkových teroristických útokov na vlaky v španielskom
Madride, pri ktorých zahynulo podla posledných informácií
najmenej 131 ludí. "Za celú alianciu odsudzujem
najráznejšie, ako je to možné, tento bezmyšlienkovitý
krutý a barbarský cin," povedal Scheffer v Bruseli. NATO
je podla neho "nadalej odhodlané porazit terorizmus".
Španielsky premiér José María Aznar vyhlásil vo štvrtok na
mimoriadnom zasadnutí španielskej vlády tri dni
celonárodného smútku za obetami útokov. Všetky politické
strany pozastavili predvolebnú kampan pred parlamentnými
volbami, ktoré sa mali konat v nedelu. Podla Aznara šlo o
najväcší útok v krajine od roku 1975, ked bola odstránená
vojenská diktatúra generála Francisca Franca. Aznar prehovorí
k národu v popoludnajších hodinách.
Vodca baskickej separatistickej politickej strany Batasuna,
prepojenej s teroristickou organizáciou Baskicko a jeho sloboda
(ETA), vo štvrtok poprel, že ETA je zodpovedná za útoky.
Stoja za nimi podla Arnalda Otegiho "sily arabského
odporu". Španielsko patrilo k najväcším podporovatelom
útoku Spojených štátov na Irak a štvrtkové útoky sú podla
Otegiho arabskou pomstou.
Výbuchy v štyroch vlakoch na madridských železnicných
staniciach si vo štvrtok ráno vyžiadali podla posledných
informácií záchranárov najmenej 131 obetí, dalších
najmenej 400 ludí je zranených. Informoval o tom šéf
záchranárov Pedro Calvo. Polícia uzatvorila všetky tri
železnicné stanice, kde sa výbuchy odohrali, záchranári
vynášajú na nosidlách dalších a dalších ludí do
pristavených sanitiek, všade je plno krvi. Madridské nemocnice
vyzývajú ludí, aby prišli darovat krv, ktorá by mohla
niektorým zraneným zachránit život.
Vláda z výbuchov obvinila ETA, ktorá, casto aj takouto formou,
bojuje za samostatnost baskického regiónu. Štvrtkové výbuchy
sú podla hovorcu španielskej vlády Eduarda Zaplanu
"útokom na španielsku demokraciu", ktorý podnikol
"kriminálny gang zabijakov" (ETA).
Podla informácií španielskej železnicnej spolocnosti RENFE
vybuchli dva vlaky tesne pred 07.30 SEC pred stanicou Atocha v
centre Madridu, vzápätí nasledovali dalšie výbuchy na
staniciach Santa Eugenia a El Pozo na juhovýchode mesta. Všetky
štyri výbuchy sa podla železníc odohrali na rovnakej kolaji,
ktorá spája Madrid s mestami Alcala de Henares a Guadalajara, v
rozmedzí štyroch ci piatich minút.
Batasuna odsúdila útoky v Madride
AFP, SAN SEBASTIAN 11. 3.2004 -
Hovorca baskickej separatistickej politickej strany Batasuna
prepojenej s baskitskou ozbrojenou separatistickou organizáciou
ETA odsúdil koordinované explózie v štyroch vlakoch vo
štvrtok, pri ktorých zahynulo 173 ludí a takmer 600 bolo
zranených.
Polícia uzatvorila všetky tri železnicné stanice, kde sa
výbuchy odohrali, záchranári vynášajú na nosidlách
dalších a dalších ludí do pristavených sanitiek, všade je
plno krvi. Madridské nemocnice vyzývajú ludí, aby prišli
darovat krv, ktorá by mohla niektorým zraneným zachránit
život.
Podla informácií španielskej železnicnej spolocnosti RENFE
vybuchli dva vlaky tesne pred 07.30 SEC pred stanicou Atocha v
centre Madridu, vzápätí nasledovali dalšie výbuchy na
staniciach Santa Eugenia a El Pozo na juhovýchode mesta. Všetky
štyri výbuchy sa podla železníc odohrali na rovnakej kolaji,
ktorá spája Madrid s mestami Alcala de Henares a Guadalajara, v
rozmedzí štyroch ci piatich minút.
Španielsky premiér José María Aznar vyhlásil na mimoriadnom
zasadnutí španielskej vlády tri dni celonárodného smútku za
obetami útokov. Všetky politické strany pozastavili
predvolebnú kampan pred parlamentnými volbami, ktoré sa mali
konat v nedelu. Podla Aznara šlo o najväcší útok v krajine
od roku 1975, ked bola odstránená vojenská diktatúra
generála Francisca Franca. Aznar prehovorí k národu v
popoludnajších hodinách.
Vláda z výbuchov obvinila teroristickou organizáciou Baskicko
a jeho sloboda (ETA), ktorá, casto aj takouto formou, bojuje za
samostatnost baskického regiónu. Štvrtkové výbuchy sú podla
hovorcu španielskej vlády Eduarda Zaplanu "útokom na
španielsku demokraciu", ktorý podnikol "kriminálny
gang zabijakov" (ETA).
Podla šéfa baskickej separatistickej politickej strany Batasuna
Arnalda Otegiho za útokmi sú "sily arabského
odporu". Španielsko patrilo k najväcším podporovatelom
útoku Spojených štátov na Irak a štvrtkové útoky sú podla
Otegiho arabskou pomstou.
Reakcie politikov na krvavé útoky v Madride
AFP,
MOSKVA/BERLÍN/WASHINGTON/BRUSEL/LONDÝN/MADRID 11. 3.2004 -
Ruský prezident Vladimir Putin oznacil štvrtkové útoky v
španielskej metropole za "barbarské". "Som
smutný a pobúrený zo správy o teroristických útokoch v
Madride, uvádza sa v sústrastnej nóte Kremla královi Juanovi
Carlosovi a premiérovi José Mária Aznarovi. "Bezcitný,
barbarský cin opät ukazuje, že medzinárodné spolocenstvo
musí podniknút rezolútnejšie kroky v boji proti
medzinárodnému terorizmu," povedal Putin. "Dnes ako
nikdy predtým, sa musí civilizovaný svet zjednotit v boji
proti zlu."
Súcit obyvatelom Španielska svojimi stanoviskami vyjadrili na
tlacovej konferencii po spolocných rozhovoroch v Berlíne
nemecký kancelár Gerhard Schröder a holandský premiér Jan
Peter Balkenende, ktorí uviedli, že ich atentáty šokovali.
Americký prezident George W. Bush vyjadril sústrast
španielskemu premiérovi telefonicky. Bush a Aznar sa spolu
rozprávali asi desat minút. Solidaritu Ameriky s Európou v
boji proti terorizmu podciarkol aj americký velvyslanec pri
Európskej únii Rockwell Schnabel. "Dnes stojíme pri
všetkých obyvateloch Európy v ich smútku, ale tiež v otázke
zastavenia týchto zlocinov proti ludskosti," povedal
Schnabel, ktorý v mene prezidenta Busha a amerického ludu
vyjadril sústrast rodinám obetí.
Som "zhrozený a šokovaný" zo štvrtkových
teroristických útokov, uviedol šéf NATO Jaap de Hoop
Scheffer. "Za celú alianciu odsudzujem najráznejšie, ako
je to možné, tento bezmyšlienkovitý krutý a barbarský
cin," povedal v Bruseli. NATO je podla neho "nadalej
odhodlané porazit terorizmus".
"Tento hrozný útok podciarkuje hrozbu, ktorej nadalej
celíme zo strany teroristov v mnohých krajinách. Musíme proti
nej bojovat na medzinárodnej úrovni, aby sme pred nou ludí
ochránili, " uviedol britský premiér Tony Blair. Britský
minister zahranicných vecí Jack Straw oznacil výbuchy v
Madride za "nechutné útoky" na európsku demokraciu.
Jordánsky král Abdulláh II. odsúdil teroristické útoky v
Madride a španielskemu královi Juanovi Carlosovi zaslal
kondolencný list. Jordánsky král vyzval na spolocné úsilie v
boji proti všetkým druhom terorizmu, extrémizmu a násilia.
Španielsky premiér José María Aznar vyhlásil na mimoriadnom
zasadnutí španielskej vlády tri dni celonárodného smútku za
obetami útokov na vlaky v Madride. Aznar prislúbil dolapit a
odsúdit vinníkov útokov.
K útokom došlo tri dni pred konaním sa parlamentných volieb v
krajine. Politické strany pozastavili v dôsledku atentátov
predvolebnú kampan.
Kto nás oberá o zdroje
NOVÝ DEŇ 12.03.2004, Fuchs Juraj - Ministri
Mikloš a Rusko často tvrdia, že nemajú zdroje. Ľudí o ne
obrali privatizáciou výnosných podnikov, ich predajom pod cenu
a ich úradníci zvyšok zdrojov zle rozdeľujú. Na
rozdeľovanie niektorých zdrojov NKÚ upozornil orgány činné
v trestnom konaní. Zdroje unikli z VÚB, SPP, Devín banky atď.
O zdroje sme prišli vďaka Miklošovi, ktorý pod cenu predal
SPP, ale predaj nepoistil kurzovou doložkou, čím štát
prišiel o 7 miliárd korún zdrojov. Mikloš odporučil vláde
záruku krachujúcej súkromnej Devín banke, čím štát
prišiel o 13 mld korún zdrojov. Ba Mikloš verejne vystúpil aj
proti vyšetrovaniu tunelovania VÚB vo výške 2,21 mld korún.
Vystúpenie Mikloša proti Palkovej polícii možno chápať ako
zastrašovanie vyšetrovateľov. Nový generálny prokurátor
Trnka bude mať možnosť osvedčiť svoju nezávislosť.
Na nedostatok zdrojov sa sťažuje aj minister hospodárstva.
Avšak za krátky čas jeho rezort stačil ukrátiť štát o
miliardy. Rusko v televízii opakoval svoju národohospodársku
"múdrosť", že nemôžeme vydávať viac peňazí,
ako prijímame. Zabudol uviesť, že v SPP má štát 51% akcií
a unikajú z neho miliardy nehospodárnymi zmluvami. Z mnohých
sa prezradila iba zmluva o "poradenstve" za 1,2 mld
korún a jej obsah, hoci ide o štátne peniaze, sa tají, akoby
išlo o zmluvu na kupčenie s kontrabandom. Občania majú právo
vedieť, ako sa narába s ich peniazmi, na čo sa používajú
zdroje, ktoré produkujú podniky s väčšinovou účasťou
štátu. Podľa správy NKÚ sa nehospodárne narába s
miliardami zdrojov v štátnych železniciach, kde manažment má
státisícové platy, ale riziko za jeho (ne)hospodárenie nesie
štát. Miliardové zdroje, o ktoré bol ukrátený štát
rezortmi riadenými Miklošom a Ruskom, by postačili na pokrytie
potrieb školstva, vedy a zdravotníctva. Kauzy VÚB, SPP,
železníc a iné stále čakajú na objasnenie.
Štát uhradí aj úroky z úverov, ktoré prevzal vrámci
oddlženia ŽSR a ZSSK
Bratislava 12. 3.2004 - Štát uhradí
aj príslušenstvo úverov, ktoré na seba prevzal v rámci
oddlženia a konsolidácie ŽSR a ZSSK . Do štátneho dlhu sa tak presunú prostriedky
v objeme takmer 21 miliárd Sk.
Vyplýva to z materiálu Ministerstva financií (MF) SR, ktorým
sa bude v najbližšom období zaoberať vláda. Tá ešte v
decembri minulého roka schválila postup jednotlivých krokov,
na základe ktorých mal štát zabezpečiť zníženie
úverového zaťaženia ŽSR a ZSSK prevzatím ich dlhov vyplývajúcich z
bankových úverov so štátnou zárukou. Išlo o úvery, ktoré
si museli spoločnosti požičať na realizáciu úkonov vo
verejnom záujme v rokoch 1994 až 2002, ktorých zadávateľom
bol štát.
Prekážkou v pokračovaní procesu oddlženia oboch
spoločností sa však stal zápočet záväzkov. Dohodou o
započítavaní pohľadávok, ktoré podpísali všetky
zúčastnené subjekty, vznikla totiž povinnosť splácať aj
príslušenstvo úveru, teda úroky z omeškania, ktoré bude
znášať štát. "Tieto úroky totiž od istiny úveru
nemožno oddeliť," uviedol hovorca MF SR Peter Papanek.
Schválený model plnenia konsolidácie však so vznikom
takéhoto nároku neuvažoval. Z tohto dôvodu musí vláda
schváliť nové Dohody o prevzatí dlhu a vysporiadaní práv a
záväzkov medzi všetkými zúčastnenými stranami.
Vládny kabinet ešte v júli minulého roka schválil projekt
transformácie a reštrukturalizácie ŽSR vrátane ich
oddlženia formou prevzatia pohľadávok spoločnosti voči
štátu za výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 2002 do
štátneho dlhu k 1. januáru tohto roka. Záväzky oboch
železničných spoločností pozostávajú z istín úverov so
štátnou zárukou od niekoľkých bánk vrátane EIB, VÚB či
Tatra banky. U Železníc SR predstavuje prevádzaná čiastka
13,632 miliardy Sk, zo ZSSK prejde na štát 7,319 miliardy Sk.
Obe sumy zodpovedajú súčasne i pohľadávke železníc voči
štátu za neuhradené výkony vo verejnom záujme za roky 1994
až 2002. V tomto období štát v zastúpení MDPT SR objednával u
železníc na základe zmlúv výkony vo verejnom záujme.
Keďže svoju objednávku nekryl štátnym rozpočtom v plnej
výške, dochádzalo k stratám, ktoré železnice kryli
pôžičkami. Vyrovnanie svojich záväzkov a súčasne
odbremenenie železníc od časti ich dlhov mal štát vykonať v
troch krokoch. Najprv zaúčtoval spomínané záväzky v
účtovníctve MDPT , následne zmluvne zabezpečil prechod týchto
záväzkov na MF. Ako tretí bod nasleduje samotné vyrovnanie
pohľadávok železníc voči štátu na jednej a prevzatie ich
úverov do dlhu na strane druhej.
Zvolenčania si dnes pripomenuli 60. výročie oslobodenia
mesta
Zvolen 12. 3.2004 - Šesťdesiate
výročie oslobodenia od fašistických okupantov si dnes
pripomenuli obyvatelia približne 45 tisícového Zvolena. Pri
tejto príležitosti vence a kytice vďaky k Pamätníku
oslobodenia mesta na tamojšom Námestí SNP položili
zástupcovia Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov,
mesta a okresu Zvolen, niektorých politických strán a
spoločenských organizácií. Rovnako tak i delegácie Ruskej
federácie, Ukrajiny a Rumunska.
Výročie oslobodenia mesta si Zvolenčania a členovia
delegácií pripomenuli aj na zvolenských vojenských
cintorínoch Červenej armády a Rumunskej kráľovskej armády.
Sú najväčšie na strednom Slovensku a je na nich pochovaných
asi 30 tisíc vojakov z radov armád bojujúcich proti nemeckým
okupantom, ktorí padli pri oslobodzovaní Zvolena, Banskej
Bystrice a ďalších miest a dedín najmä z tejto časti
stredného Slovenska. Delegácie Ruska a Rumunska sa zaujímali o
rozsiahly projekt rekonštrukcie týchto pamätných miest,
ktoré značne poznamenal zub času.
Mesto Zvolen patrilo k najvýznamnejším centrám SNP. Sídlil v
ňom štáb 3. taktickej skupiny povstaleckej armády. Z
viacerých partizánskych skupín sa tam utvorila partizánska
brigáda Za slobodu Slovanov. V tamojších železničných
dielňach vyrobili pre povstalcov tri pancierové vlaky . Fašisti
však mesto 25. októbra 1944 obsadili a okupovali až do jeho
oslobodenia.
60 zo 192 obetí útokov sa doteraz nepodarilo identifikovat
AFP, MADRID 12. 3.2004 - Takmer 24
hodín po bombových útokoch, pri ktorých zahynulo na
madridských železniciach 192 ludí, sa odborníkom doteraz
nepodarilo identifikovat 60 obetí. Informovali o tom lekárske
zdroje. Zmrzacené telá obetí previezli do provizórnej
márnice, vytvorenej v priestoroch výstavného centra. Lekári
dúfajú, že v piatok v skorých ranných hodinách budú
schopní zverejnit kompletný zoznam obetí tragédie.
Ministerstvo vnútra v rovnakom case zverejnilo na svojej
internetovej stránke zoznam 1175 z celkového poctu viac ako
1400 zranených, ktorí útoky prežili len so zranením.
Madridská asociácia hotelov a dve dalšie hotelové retazce
ponúkli bezplatné ubytovanie rodinám obetí útokov.
Výbuch v Madride otriasol Európou
12. 3.2004, Zsilleová Miriam; jr; zo
- Európa 11.3. ustrnula v hrôze. Presne dva a pol roka po
útoku na americké dvojicky sa terorizmus v strašnej podobe
predstavil na európskom kontinente. Séria výbuchov, ktorá
otriasla madridským nádražím, zanechala po sebe 190 obetí a
1247 zranených.
Pocet obetí bude vyšší. Mnoho zranených je v kritickom
stave.
Teroristi zaútocili v najfrekventovanejšej rannej hodine.
Mestskou dopravou sa cez centrálny uzol stanice Atocha
presúvali tisíce Španielov do práce a detí do škôl. Pred
stanicou našli novinári stát vyjavenú školácku. "Boli
ako ja, nikomu nic neurobili a teraz majú rozbité hlavy a sú
mrtvi," opakovala podla CTK. Ešte hodinu po explóziách
ludia v panike utekali prec, pretože sa báli dalších
výbuchov. Podla denníka El Mundo vybuchlo spolu 13 výbušnín
v štyroch vlakoch. Tri bomby pyrotechnici zneškodnili. Všetky
boli umiestnené v nenápadných ruksakoch.
"Centrum Madridu úplne skolabovalo. Ludia sa hladajú. Ja
sám som mal dnes asi pätnást telefonátov od známych a
priatelov," povedal SME Slovák Milan Didirka, ktorý žije
v Madride 17 rokov. Na slovenskej ambasáde vcera (11.3.) ešte
nevedeli, ci sú medzi obetami aj Slováci.
K najkrvavejšiemu teroristickému útoku v novodobej
španielskej histórii sa zatial nikto neprihlásil. Vláda
podozrieva baskickú separatistickú organizáciu Baskicko a jeho
sloboda (ETA). Masaker takéhoto druhu však ešte pocas svojej
takmer 40-rocnej existencie nezorganizovala. Úrady ani
telefonicky nevarovala, ako zvykla.
"Bola to hromadná vražda. Zabili mnoho ludí z
jednoduchého dôvodu, že sú Španieli," povedal vcera
španielsky premiér José María Aznar v tmavom obleku a ciernej
kravate bez toho, aby menoval ETA. Útoky môžeme zastavit len
neústupnostou, dodal premiér, ktorý od roku 1996 s baskickým
terorizmom bojuje.
Vedenie ETA zodpovednost za útoky odmietlo a naznacilo, že by
mohlo íst o "operáciu arabského odporu". Mnohí
vcera hovorili o teroristickej sieti al-Káida, aj ked nešlo o
samovražedný útok. Mohlo by íst o odplatu za postoj
Španielska, ktoré bolo spolu s Britániou hlavným americkým
spojencom pocas irackého konfliktu. Ten sa zacal pred rokom -
20.3. Možnost, že by mohlo íst o al-Káidu, vcera na financnom
trhu spôsobila prepad USD oproti EUR. Väcšina expertov na
terorizmus sa však priklána k tomu, že za atentátom je ETA.
Použitá výbušnina je podla prvých laboratórnych analýz
taká, ako zvykli používat baskickí separatisti. O 3 dni sú v
Španielsku parlamentné volby a boj s terorizmom bol jednou z
hlavných tém.
Na krvavý masaker vcera reagoval zdesene celý svet vrátane
Slovenska. Európsky parlament navrhol, aby sa 11.3. stal
Európskym dnom boja proti terorizmu.
Železnicná polícia už v roku 2001 prijala opatrenia na ochranu proti
terorizmu
Bratislava 12. 3.2004 - Železnicná
polícia (ŽP) priebežne zabezpecuje ochranu železnicnej
dopravy, verejný poriadok, bezpecnost osôb a majetku v obvode
železnicných dráh na celom území SR. Na dôvažok, už v
roku 2001 po udalostiach 11. septembra v USA bol prijatý rozkaz
generálneho riaditela ŽP, zmyslom ktorého je súbor opatrení
na prevenciu vzniku mimoriadnych situácií. ŽP neustále
sleduje cokolvek podozrivé, co by mohlo znamenat nebezpecenstvo
teroristických cinov ci iných nebezpecných akcií. Uviedol
dnes pre TASR hovorca ŽP Jozef Buranský v súvislosti so
štvrtkovým teroristickým útokom na železnicnej stanici v
Madride v Španielsku.
Clenovia ŽP pozorne sledujú a kontrolujú podozrivo sa
správajúce osoby a zvýšenú pozornost venujú odloženým,
prípadne zabudnutým batožinám a veciam v priestoroch vlakov a
železnicných staníc. Na tento úcel využívajú aj služby
psov špeciálne vycvicených na vyhladávanie výbušnín. Na
realizácii opatrení na prevenciu vzniku mimoriadnych situácií
sa podielajú všetky služby ŽP, poriadková, operatívna,
kynologická a služba ochrany objektov.
Hovorkyna ŽSR Nela Blašková informovala, že ich spolocnost
je momentálne v intenzívnom kontakte s medzinárodným
zoskupením železníc prostredníctvom svojich zástupcov a
snaží sa získat co najviac informácií o aktuálnom dianí. ŽSR považujú
bezpecnost za jednu zo svojich základných úloh a jej
zamestnanci, pochôdzkari, robia denne v teréne všetko pre to,
aby bola zachovaná a pravidelne kontrolujú trate. Pre
mimoriadne situácie je vypracovaný krízový scenár. N.
Blašková dodala, že ŽSR je v kontakte so železnicnou políciou, riadi
sa jej pokynmi a koordinuje s nou svoje kroky.
Polícia objavila vo vlaku menšie množstvo výbušnín
AFP, ATÉNY 12. 3.2004 - Grécka
polícia v piatok informovala, že v nákladnom vlaku smerujúcom
z Bulharska do gréckeho Solúnu objavila tento týžden malé
množstvo výbušnín. Explozívny materiál bol bez rozbušky,
polícia vylúcila teroristické pozadie. Prípad má
pravdepodobne docinenia s nezákonným obchodovaním. Nákladný
vlak polícia zastavila v pondelok. Predchádzalo mu zatknutie
bulharského obcana, ktorý cestoval do Grécka nelegálne a
políciu upozornil na prítomnost výbušnín vo vlaku.
Svedok uviedol, že videl atentátnikov v Madride
AFP, MADRID 13. 3.2004 - Muž, podla
španielskej televízie údajný svedok, ktorý priviedol
políciu k podozrivej dodávke po bombových útokoch v Madride,
v piatok uviedol, že videl troch mužov obliekajúcich si teplé
oblecenie pri vozidle krátko pred štvrtkovými mohutnými
explóziami na železnici. Muž, ktorého identita zostala
utajená, pre televízny program TVE povedal, že ho prekvapila
trojica mužov, ktorí si obliekali zimné oblecenie v Alcala de
Henares, východne od hlavného mesta, aj ked vo štvrtok nebolo
príliš chladno. Dvaja z zostali pri aute, kým tretí,
najvyšší z nich, s ruksakom a dalšou taškou smeroval na
stanicu Alcala, odkial vlaky odsúdené na zánik smerovali do
Madridu. Na následky viacnásobných bombových útokov zahynulo
v Madride 199 ludí.
Muž o podozrivom aute informoval políciu. Vyšetrovatelia vo
vozidle neskôr našli sedem rozbušiek a kazetu s veršami z
Koránu. Minister vnútra Angel Acebes vo štvrtok uviedol, že
bola ohlásená krádež dodávky. Zistenia predstavujú nový
prvok vo vyšetrovaní výbuchov pocas rannej špicky na
železnici, pri ktorých bolo zranených viac ako 1400 ludí.
Španielska vláda obvinila baskickú separatistickú
organizáciu ETA, rastú však obavy, že teroristický útok je
dielom al-Kájdy a je odvetou za úlohu Španielska pri okupácii
Iraku.
Ke ctvrtecním atentátum v Madridu se hlásí
Al-Káida
MADRID 14.
3.2004 - Ke ctvrtecním atentátum v Madridu se prihlásila
teroristická organizace Al-Káida. Pritom prohlásila, že jde o
odplatu Španelsku za jeho spolupráci s
americkým prezidentem Georgem Bushem a jeho spojenci.
Španelský ministr vnitra Ángel Acebes v noci na dnešek
oznámil, že priznání je na videokazete, kterou má policie.
"Vyhlašujeme, že odpovídáme za to, co se stalo v Madridu
presne dva a pul roku po útocích na New York a
Washington," uvedl mužský hlas na záznamu. "Je to
odpoved na vaši spolupráci se zlocinci Bushem a jeho
spojenci... Neskoncujete-li s nespravedlností, bude prolita
další krev. Tyto útoky byly nepatrné oproti tomu, co se muže
ucinit terorismus, jak vy to nazýváte," podotkl. Preklad z
arabštiny dala porídit španelská vláda.
Acebes rekl, že muž, který na videokazete hovorí, sám sebe
oznacil za mluvcího Al-Káidy pro Evropu; oblecen prý byl jako
Arab a mel marocký prízvuk.
Na spešne svolané tiskové konferenci ministr uvedl, že
nemuže potvrdit, zda priznání je pravdivé, a že se to
overuje. Má za to, že verohodnost záznamu je treba posuzovat
opatrne. Dodal, že videokazeta se nalezla poté, co do
madridské televize zatelefonoval arabsky mluvící muž a
oznacil místo, kde záznam je. Videokazeta byla v Madridu u
budovy mešity.
Pri útocích proti vlakum prišlo ve španelské metropoli o
život 200 osob a 1500 utrpelo zranení.
Vláda nejprve odpovednost prirkla teroristické organizaci
Baskicko a jeho svoboda (ETA), která usiluje o vytvorení
baskického státu na území severního Španelska jihozápadní
Francie. Posléze pripustila, že vyšetrování se vede všemi
smery, a jako možného pachatele nevyloucila Al-Káidu.
V sobotu Acebes sdelil, že ve spojitosti s atentáty byli
zatceni tri Marocané a dva Indové; vyšetrovatele k nim údajne
privedl mobilní telefon, který se nalezl v tlumoku s
výbušninami v jednom z vlaku, v nemž ve ctvrtek explodovala
nálož.
Osem miliónov ludí v uliciach odmietlo terorizmus
AFP, MADRID 13. 3.2004 - Španielsko
zažilo najväcšiu demonštráciu v histórii krajiny, ked viac
ako osem miliónov ludí vyjadrilo svoju bolest a odmietnutie
terorizmu po bombových útokoch v Madride. Pri výbuchoch
desiatich bômb zahynulo vo štvrtok v hlavnom španielskom meste
199 ludí. Na demonštrácii v Madride sa v piatok zúcastnili
viac ako dva milióny ludí, a viacerí európski predstavitelia,
vrátane francúzskeho premiéra Jean-Pierra Raffarina, predsedu
talianskej vlády Silvia Berlusconiho a predsedu Európskej
komisie Romana Prodiho.
Cez dva milióny ludí vyjadrilo svoj protest v uliciach
katalánskej metropoly Barcelony na severovýchode Španielska,
zatial co státisíce ludí demonštrovalo v iných mestách
proti zverstvu, ktoré má podla španielskej vlády na svedomí
baskická separatistická organizácia ETA.
Mnohí Španieli protestovali minulý rok proti vojne v Iraku, a
zatial co piatkové pochody boli predovšetkým proti bombovým
atentátom, prevažná cast verejnosti je nespokojná s
politickým vedením, ktoré ich vtiahlo do bezvýchodiskovej
situácie v Iraku. Avšak väcšina ich hnevu sa upriamuje na
ETA, ktorá odmietla zodpovednost v telefonickej výpovedi pre
baskické médiá. Ako informoval denník Gara,
pro-nacionalistické noviny využívané ETA pre svoje
oznámenia, od separatistickej organizácie dostala odkaz, v
ktorom uviedla, že "nijako nezodpovedá" za smrtelné
bombové útoky pocas dopravnej špicky na troch železnicných
staniciach.
Zástup demonštrantov volal "vrahovia, vrahovia" pri
fontáne Cibeles, symbole mesta a tradicnom mieste, kde
fanúšikovia Real Madridu zvycajne oslavujú vítazstvá
najväcšieho španielskeho futbalového klubu. "Nie ETA. A
nie tiež al-Kájde. Nie terorizmu," volali. "To, co sa
stalo, zjednotilo všetkých Španielov. Baskov, Kataláncov,
Galícijcov. Koho to zaujíma? Všetci sme Španieli,"
povedal Rodriguez Maniz z mesta Leon v Madride.
"Všetci sú istým spôsobom spojení. ETA, al-Kájda, IRA
s FARC-om v Kolumbii. Sú to zabijaci, je to zlo," povedala
Mavi Peraltová z Jaenu, ktorá na demonštráciu prišla s
manželom marockého pôvodu. "Nemyslím si, že to bola
al-Kájda. Vieme, že ETA na tom pracovala. Chceli to urobit
krátko pred Vianocami, ale prišlo sa na to. Potom ich minulý
mesiac chytili, ked prevážali výbušniny, aby ich použili na
železniciach. Sú to oni. Vieme, že sú to oni," povedal
Maniz.
Španielsky premiér José Maria Aznar, ktorého sprevádzal
korunný princ Felipe a predseda EK Prodi, odstupuje po
nedelných parlamentných volbách, v ktorých mala jeho
pravicová Ludová strana podla prieskumov spred útokov velké
šance na vítazstvo. Podla analytikov sympatie volicov si strana
získala aj kvôli svojmu tradicne tvrdému postoju k
organizácii ETA, ktorá pocas 36-rocného taženia za
nezávislost Baskicka a juhozápadnej casti Francúzska zabila
viac ako 800 ludí.
Nákladný vlak zrazil v Prievidzi muža ležiaceho medzi
kolajnicami
Prievidza 14. 3.2004 - Nákladný vlak
zrazil v piatok vecer na železnicnom
priecestí v Prievidzi 48-rocného
Tibora J. ležiaceho medzi kolajnicami.
Rušnovodic muža spozoroval asi zo 40-metrovej vzdialenosti a
ihned zapol rýchlobrzdu. Rozbehnutú súpravu naloženú uhlím
z Bane Cigel sa mu však už nepodarilo zastavit. Podvozok Tibora
zachytil a niekolkokrát prevrátil. Našli ho pod štvrtým
vagónom. Utrpel pri tom pocetné zranenia, okrem iného otras
mozgu a má doslova oskalpovanú hlavu, niekolko zlomených
rebier a pravdepodobne aj vnútorné zranenia. Naštastie mu
kolesá neodrezali žiadnu koncatinu. V bezvedomí ho ihned
previezli do nemocnice v Bojniciach. Jeho stav je stabilizovaný.
Podla informácie vedúceho oddelenia Železnicnej polície v
Prievidzi Luboša Kotlára, prebieha vyšetrovanie ci išlo o
pokus samovraždy. Takisto nie je vylúcené, že ho niekto medzi
kolajnice položil. Preto polícia zacala trestné stíhanie
neznámeho páchatela pre tažké ublíženie na zdraví. Vela
napovedia výsledky rozboru odobratej vzorky krvi. Je totiž
predpoklad, že Tibor bol znacne pod vplyvom alkoholu, co mohlo
zohrat rozhodujúcu úlohu v jeho konaní, konštatoval Kotlár.
Zomreli na železnicnej trati
BRATISLAVA/PREŠOV 12. 3.2004 - Na
železnicnej trati sa dvaja muži vo štvrtok rozhodli skoncovat
so svojím životom. V noci sa v Prešove
na priecestie s rozpaženými rukami a celom k prichádzajúcemu
rýchliku R 380 Cracovia postavil osemnástrocný chlapec z
Prešova. Rušnovodic už nemal šancu zabránit tragédii pre
krátku vzdialenost. Ako agentúru SITA informoval hovorca
Železnicnej polície Jozef Búranský, chrbtom k
prichádzajúcemu osobnému vlaku v úseku trate Nálepkovo – Stará Voda
cakal na smrt 47-rocný muž z Nálepkova. Ani v tomto prípade
nemal rušnovodic šancu zabránit najhoršiemu. Muž na
následky mnohopocetných tažkých zranení zomrel na mieste.
Dlhodobé financné a rodinné problémy doviedli 44-rocného
muža z obce Ruban v okrese Nové Zámky až do stavu, že sa
rozhodol siahnut si na život. Ešte minulý víkend pocas cesty
vlakom z Galanty do Trnavy rozlomil dve žiletky na šest dielov
a potom ich zjedol s tým, že ho caká istá smrt. Pokus o
samovraždu mu nevyšiel. Podla lekárov trnavskej nemocnice
utrpel iba lahký úraz s predpokladanou dobou liecenia osem
dní.
Britské vlaky by mely jezdit s bezpecnostním doprovodem
LONDÝN 14.
3.2004 - Nasazování bezpecnostních agentu ve vlacích plánuje
britská policie. Melo by se tak predejít podobným atentátum,
které ve ctvrtek otrásly ctyrmi vlakovými soupravami ve
španelské metropoli Madridu, píše dnešní vydání
britského týdeníku The Observer.
Agenti v civilu budou v rámci protiteroristických opatrení
hlídat vlaky britské železnicní síte stejne jako vlaky
metra. Britští dopravní policisté poverení bezpecností ve
vlacích budou vybaveni prístroji umožnujícími odhalovat
chemické, biologické a jaderné zbrane.
Ctvrtecní útoky, které v Madridu témer soucasne zasáhly
ctyri vlaky, si vyžádaly 200 mrtvých a pres 1400 zranených.
Vyšetrovatelé masakru se v sobotu silneji priklonili k verzi,
že útoky jsou dílem muslimských radikálu. Prihlásila se k
nim eroristická organizace Al-Káida.
Ozbrojení agenti v civilu doprovázejí také vybrané linkové
lety britských leteckých spolecností.
Kazachstán hodlá vybudovat
železnici, která spojí Cínu s Evropou
PEKING 12.
3.2004 - Kazachstán plánuje stavbu transkontinentální 3083
kilometru dlouhé železnicní trate, která by mela spojit Cínu
s Evropou. Projekt má být dokoncen do ctyr let, uvedla agentura
Nová Cína. O plánu dnes informoval viceprezident kazašských
železnic pri své návšteve Hongkongu, kde hledal pro projekt v
hodnote 3,5 miliardy dolaru investory.
Nyní je jedinou železnicní tratí zajištující prepravu
zboží z Cíny a dalších cástí Asie do Evropy ruská
transsibirská magistrála. Cesta trvá deset dní. Vetšina
zboží se nicméne dnes dopravuje po mori, což zabere asi tri
týdny.
K dalším vizím nových železnicních spojení mezi Asií a
Evropou patrí trasa pres Korejský poloostrov, která by se
napojila na transsibirskou magistrálu. KLDR a Jižní Korea
nyní o tomto projektu vedou rozhovory.
Navrhovaný jižní koridor by pak mohl vést z Bangladéše pres
Indii a Írán do Istanbulu. Konecnou linku mezi asijským a
evropským svetadílem by zprostredkoval tunel pod prulivem
Bospor.
Alstom neplánuje podla Krona predávat svoje divízie
PARÍŽ 14. 3.2004 -
Podla generálneho riaditela strojárskej spolocnosti ALSTOM ,
Patricka Krona, firma neplánuje ani napriek financným
problémom predávat svoje divízie. Patrick Kron to uviedol v
sobotu pre francúzsku rozhlasovú stanicu Radio Classique.
Takýto predaj by oslabil ALSTOM . Riaditel taktiež dodal, že
vytvorenie prípadného partnerstva je možné. ALSTOM ,
ktorý vyrába vysokorýchlostné vlaky TGV , plynové turbíny, v
stredu upozornil, že možno poruší podmienky núdzového
plánu, ktorý spolocnost v minulom roku zachránil pred
bankrotom.
Kron verí, že sa spolocnosti do konca tohto mesiaca podarí
splnit polovicu zo svojho plánu na znižovanie nákladov. Plán
pocíta so znížením poctu zamestnancov o viac ako 8 tis.
ludí. (krátené)