Nielen železnice si z nás robia dobrý deň
SITANový deň 14.10.2003, yva, BRATISLAVA - Odbor finančnej kontroly Ministerstva financií SR (MF) pri kontrole hospodárenia 13 subjektov uskutočnenej v prvom polroku zistil viaceré porušenia zákonov a predpisov v celkovej sume prevyšujúcej 1,052 mld. korún. Ako vyplýva z údajov zverejnených ministerstvom, nedostatok v najvyššej hodnote zistila kontrola u Železníc SR, ktoré použili úver vo výške 880,8 mil. korún na iné účely, než na ktoré ich schválila vláda. Úrad pre verejné obstarávanie SR porušil zákon o účtovníctve, nesprávne vykazoval bežné výdavky a nesprávne evidoval majetok Phare. Zistenia na úrade vyčíslil kontrolný odbor MF v sume 81,3 mil. korún. Na ministerstve obrany zistila kontrola porušenie rozpočtovej disciplíny v objeme 79 mil. korún, kontrolovaný subjekt tiež neoprávnene použil prostriedky na rozpočtový program Sanačné a monitorovacie práce v sume 1,4 mil. korún. Ministerstvo školstva porušilo rozpočtovú disciplínu v sume 8,2 mil. korún tým, že nedodržalo účelovosť rozpočtových prostriedkov. Krajský úrad Nitra financoval kapitálové výdavky z bežných výdavkov v sume asi 100-tisíc korún, pričom nedôsledne kontroloval aj vyúčtovanie dotácií. Zákon o účtovníctve porušilo ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja v sume 1,2 mil.
korún, účtovníctvo nesprávne viedli aj na ministerstve spravodlivosti a na Krajskom úrade v Žiline. Častým nedostatkom je aj nedôsledné vykonávanie predbežnej finančnej kontroly a nevykonanie vnútorného auditu. Otvorenou zostáva otázka, čo by sa asi stalo malým, stredným podnikateľom a živnostníkom, keby napríklad v takých výškach, ako sú spomínané vo výsledkoch odboru finančnej kontroly ministerstva financií, nezaplatili včas dane.

Rezort dopravy čaká vlna privatizácie
Hospodárske noviny14.10.2003, Danielis Juraj - MDPT SR plánuje po transformácii niektorých štátnych organizácií na akciové spoločnosti ich majetok predať - čiastočne alebo úplne. Rovnako sa uvažuje o predaji ďalších podielov pri podnikoch, v ktorých už investori svoj majetkový podiel získali.
Správa ciest druhej a tretej triedy by od začiatku budúceho roka mala zo Slovenskej správy ciest prejsť na samosprávne kraje. O diaľnice a rýchlostné komunikácie by sa podľa plánu transformácie správy ciest najneskôr od roku 2006 mala starať novovzniknutá diaľničná spoločnosť. Jej akcie budú v stopercentnom vlastníctve štáte, pričom bude zodpovedná aj za výber peňazí za diaľničné nálepky a neskôr mýto. Štát už dnes uvažuje o prípadnom predaji časti jej budúceho majetku.
V prípade Železničnej spoločnosti sa zatiaľ uvažuje o jej čiastočnej privatizácií. Po oddelení nákladnej a osobnej dopravy, čo splní nariadenie Európskej únie o oddelenom účtovníctve oboch typov dopravy, prichádza do úvahy predaj nákladnej dopravy. Tá v súčasnosti tvorí komerčnú zložku činnosti a spoločnosti prináša dve tretiny výnosov. Možná privatizácia je v súčasnosti v štádiu diskusií, inú formu ako cez verejnú súťaž však ministerstvo už teraz vylučuje.
Príspevková organizácia Slovenská správa letísk postupne zanikne. Letiská sa najskôr osamostatnia ako akciové spoločnosti so stopercentnou účasťou štátu, pričom časť akcií budú vlastniť krajské samosprávy. Na začatie výberu poradcu pre vstup strategických investorov do letísk - v prvej fáze do bratislavského a košického - má ministerstvo tri termíny. Na konci roka 2005 by však už podľa plánu chcelo konkrétnych investorov odporučiť vláde.
Návrh predaja 89,5% štátneho podielu v Slovenských aerolíniách ministerstvo pripravuje na jedno z budúcoročných rokovaní vlády. Podľa európskych pravidiel do vstupu Slovenska do EÚ štát môže predať maximálne 49% akcií leteckého dopravcu, a to mimoslovenskému záujemcovi. Podľa hovorcu ministerstva Tomáša Šarlušku je teda pravdepodobné, že bude vláda o predaji podielu v aerolinkách, ktorý si rezort vlani zvýšil vkladom troch - v súčasnosti už predaných - ruských lietadiel, rozhodovať až po vstupe do únie.
O ďalšom predaji 49% akcií Slovenských telekomunikácií sa zatiaľ nerozhodlo. V prípade, že by však štát chcel predať svoj zvyšný podiel, bude musieť akcie prednostne ponúknuť súčasnému väčšinovému vlastníkovi - spoločnosti Deutsche Telekom. Ministerstvo v posledných mesiacoch tiež s nemeckým akcionárom rokuje o vrátení Rádiokomunikácií, odštepného závodu ST, späť do ich vlastníctva. Deutsche Telekom už prevod odsúhlasil, spôsob však pracovná skupina akcionára a ministerstva ešte nespresnila. Jednou z alternatív je práve výmena Rádiokomunikácií za štátne akcie ST.

VLÁDA: Mala by už rozhodnúť o konečnej podobe štátneho rozpočtu
Vládny kabinet bude rokovať v utorok od 10:00 hod. na Úrade vlády v Bratislave
SITABRATISLAVA 13. 10.2003 - Záverečné rokovanie, ako aj hlasovanie ministrov o návrhu budúcoročného štátneho rozpočtu (ŠR) bude hlavným bodom utorkového rokovania vlády. Štátny rozpočet na budúci rok počíta so schodkom 59,6 mld. Sk, pričom príjmy rozpočtu by mali dosiahnuť 250 mld. Sk a výdavky 309,6 mld. Sk. Deficit verejných financií rozpočtuje ministerstvo financií v budúcom roku na úrovni 3,9 % predpokladanej tvorby hrubého domáceho produktu, čo zodpovedá schodku verejných financií vo výške 50,3 mld. Sk.
Uplynulý týždeň vláda navýšila výdavky ŠR v niekoľkých kapitolách. Na investičné stimuly do rezortu hospodárstva uvažuje minister financií použiť 300 mil. Sk, ktoré boli pôvodne vyčlenené na valorizáciu platov v školstve. Minister hospodárstva Pavol Rusko však prostriedky určené na zvyšovanie miezd v školstve nechce, mali by sa podľa neho nájsť prostriedky v iných kapitolách alebo by sa mal navýšiť deficit vo výdavkovej časti rozpočtu o 0,1 % HDP. Stále nie je uzavretá ani otázka priamych platieb poľnohospodárom, ktoré by mali podľa väčšiny vo vláde dosiahnuť 50 % priemeru členských krajín Európskej únie. SMK však stále trvá na 55-percentnej úrovni.
Ministri by sa mali v utorok zaoberať aj návrhom na zrušenie predaja akciového podielu v spoločnosti Slovenská autobusová doprava (SAD) Bratislava firme Connex. Spoločnosť Connex, ako najvhodnejšieho nadobúdateľa akcií SAD Bratislava, vybrala výberová komisia v marci minulého roka. Za 49-percentný podiel v SAD Bratislava mala firma zaplatiť 401,623 mil. Sk a po splnení stanovených podmienok mala možnosť kúpiť ďalší 17-percentný podiel za 139,337 mil. Sk. Connex však neskôr vyjadril nespokojnosť s podmienkami prevodu druhého balíka akcií.
Zmena bratislavského zdravotníctva je taktiež jedným z bodov zasadnutia vlády. Od novej koncepcie si minister Rudolf Zajac sľubuje úsporu nákladov. Predpokladané výnosy z odpredaja budov a pozemkov bratislavských zdravotníckych zariadení odhaduje na 2,354 mld. Sk. Predávať sa bude rozostavaný komplex na Rázsochách, ako aj liečebný ústav na Krásnej Hôrke, satelity Fakultnej nemocnice na Partizánskej a Hlbokej ceste.
Ministerstvo hospodárstva SR (MH) navrhuje doplniť kritériá pre výberové konanie na funkciu predsedu Správy štátnych hmotných rezerv SR (SŠHR) o oprávnenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami. Ako vyplýva z materiálu, ktorým sa bude zaoberať kabinet, úspešný uchádzač o post predsedu SŠHR musí prejsť previerkou pre stupeň utajenia Prísne tajné. MH, ktoré požaduje rozšíriť aj kritérium požadovaného vzdelania o právnický smer, by malo vyhlásiť nový tender na funkciu predsedu SŠHR hneď po schválení dodatočných kritérií vládnym kabinetom.

Čína dokončila tunel v Tibetu ve výšce 4264 metrů nad mořem
Česká tisková kancelářPEKING 13. 10.2003 - Tři kilometry dlouhý tunel v nadmořské výšce 4264 metrů nad mořem dokončil v neděli tým dělníků, který buduje vůbec první železnici na území Čínou ovládaného Tibetu. Všech sedm hlavních tunelů, které na této mimořádné trati budou, je tak nyní dostavěno. Oznámila to dnes agentura AP s odvoláním na zdroje čínské vlády.
Projekt železnice, který bude stát více než tři miliardy dolarů, Čína oficiálně označuje za důležitý příspěvek rozvoji chudého západu země. Kritici kontroverzního projektu se však obávají, že železnice zvýší možnost kontroly čínských úřadů nad Tibetem a především vzhledem k očekávanému přílivu etnických Číňanů do oblasti zničí originální tibetskou buddhistickou kulturu.
Peking argumentuje tím, že tibetská ekonomika díky železnici ušetří především za nákladní dopravu, kterou nyní zajišťují kamiony po zastaralé dvouproudé silnici. Výstavba železnice o délce 1110 kilometrů z města Golmud do tibetské metropole Lhasy začala v červnu 2001 a má být uzavřena v roce 2007.
Na své trase vlak vystoupá až do výšky 5072 metrů. Aby byli pasažéři chráněni před řídkým vzduchem velehor, bude ve vagónech podobně jako v letadlech uměle udržován normální atmosférický tlak. Také dělníci pracující na stavbě tunelu protínajícího horu asi 80 kilometrů od Lhasy museli nosit kyslíkové masky, aby byli schopni v řídkém vzduchu pracovat.

Porušenia zákonov vyčíslili na miliardu
SITAHospodárske noviny14.10.2003 - Odbor finančnej kontroly MF SR zistil v prvom polroku pri kontrole hospodárenia 13 subjektov viaceré porušenia zákonov a predpisov spolu za viac ako 1 mld Sk. Nedostatok v najvyššej hodnote zistila kontrola v Železniciach SR (ŽS SR), ktoré použili úver 880,8 mil. Sk na iné účely ako to schválila vláda. Úrad pre verejné obstarávanie (UVO) porušil zákon o účtovníctve, nesprávne vykazoval bežné výdavky a nesprávne evidoval majetok PHARE. Zistenia na úrade vyčíslila kontrola v sume 81,3 mil. Sk.

Akcie telekomunikácií zmenia správcu
Hospodárske noviny14.10.2003, Danielis Juraj - Akcie a.s. Slovenské telekomunikácie, ktoré v súčasnosti spravuje MDPT SR, zrejme ešte pred vstupom Slovenska do EÚ prejdú pod správu inej štátnej inštitúcie. "Keďže ide o problém, ktorý sa týka viacerých rezortov, je to zatiaľ v rovine diskusií," povedal pre HN hovorca ministerstva Tomáš Šarluška s tým, že presun akcií nesúvisí s ich pripravovaným predajom. Zmenu výkonu akcionárskych práv podľa európskych smerníc nariaďuje aj národná politika pre elektronické komunikácie. Príčinou je potreba oddeliť dve protichodné činnosti rezortu dopravy: Ministerstvo by nemalo zároveň vlastniť akcie dominantného operátora a tvoriť telekomunikačnú legislatívu na plne liberalizovanom trhu či regulovať trh prostredníctvom telekomunikačného úradu. Presunom výkonu akcionárskych práv by sa podmienky mali zrovnoprávniť aj pre iných operátorov pevnej hlasovej služby.
"Z minoritného podielu akcií Slovenských telekomunikácií v štátnom vlastníctve správcu zmení len tých 34%, ktoré má v súčasnosti ministerstvo dopravy. Ďalších 15% zostane na Fonde národného majetku tak, ako doteraz," hovorí generálny riaditeľ sekcie pôšt a telekomunikácií na ministerstve, Viliam Podhorský. Transakcia štátnej správe podľa neho nespôsobí žiadne mimoriadne výdavky. Ako pre HN uviedli predstavitelia telekomunikácií, je predčasné hovoriť, akým spôsobom a či sa ich vôbec presun výkonu akcionárskych práv dotkne. Presun správy akcií podľa zdrojov z ministerstva v budúcnosti pripadá do úvahy aj pri iných podnikoch so štátnou majetkovou účasťou, napríklad pri Železničnej spoločnosti. Malo by sa tým predísť zvýhodňovaniu železničného dopravcu vo vzťahu k vlastníkovi infraštruktúry - Železniciam SR.

Finančná kontrola zistila na ministerstvách nedostatky za...
SITASme 14.10.2003 - Odbor finančnej kontroly ministerstva financií zistil pri kontrole hospodárenia 13 subjektov viaceré porušenia zákonov a predpisov v celkovej sume prevyšujúcej 1 mld Sk. Nedostatok v najvyššej hodnote zistila kontrola v železniciach, ktoré použili úver 880,8 mil. na iné účely, ako schválila vláda.
Škody na Úrade pre verejné obstarávanie kontrolný odbor ministerstva vyčíslil na 81,3 mil. Úrad porušil zákon o účtovníctve, keď nesprávne vykazoval bežné výdavky a zle evidoval majetok PHARE. Ministerstvo školstva porušilo rozpočtovú disciplínu vo výške 8,2 mil. tým, že nedodržalo účelovosť rozpočtových prostriedkov.

Zástupcovia železníc Európy a Ázie budú rokovať o Transsibírskej magistrále
TASRPoprad 14. 10.2003 - O význame Transsibírskej magistrály (TSM) pre medzinárodnú prepravu, tarifnej politike, rozvoji kontajnerovej prepravy, možnostiach využitia ruských morských prístavov v prepravách po TSM, ale i zavádzaní nových služieb pre prepravcov budú rokovať zástupcovia železníc Európy a Ázie, ktorí sa stretnú 15. a 16. októbra v Poprade na 12. zasadnutí Koordinačnej rady pre Transsibírsku prepravu. Transsibírska magistrála je dvojkoľajná elektrifikovaná trať s dĺžkou viac ako 10 000 kilometrov. Spája Japonsko, Južnú Kóreu s Fínskom, strednou a južnou Európou. V roku 2001 si v Ruskej federácii pripomenuli jej 100. výročie. Technické parametre umožňujú ročne prepraviť 100 miliónov ton tovarov, pričom objem zahŕňa aj tranzitnú prepravu 200 tisíc kontajnerov z ázijsko - tichooceánskeho regiónu do Európy a Strednej Ázie. Čas prepravy ucelených kontajnerových vlakov je zo stanice Nachodka na Ďalekom východe do ukrajinského Čopu 13,5 dňa a do Berlína cez Poľsko 14,5 dňa. O podujatí informoval TASR odbor komunikácie Železničnej spoločnosti, a. s.

ZSSK hľadajú záujemcov o prenájom Tatranských lanových dráh
TASRBratislava 14.10.2003 - Železničná spoločnosť ( ZSSK ) vyhlasuje pre potenciálnych investorov výberové konanie na prenájom jej Tatranských lanových dráh. Táto ich organizačná zložka zabezpečujúca prevádzku lanových dráh v Starom Smokovci, Tatranskej Lomnici a na Skalnatom Plese je síce zisková, ale ZSSK nemá dostatok zdrojov na jej nutnú obnovu a ďalší rozvoj. Informuje o tom vedúci oddelenia správy a evidencie majetku ZSSK Vladimír Škvarek s tým, že po zhruba 10-ročnom prenájme železnice už teraz nevylučujú ani priamy odpredaj Tatranských lanových dráh. Konkretizuje, že vlani do ich prevádzky ZSSK vložili zhruba 90 miliónov Sk ale výnosy predstavovali až 111 miliónov Sk. "Tatranské lanové dráhy sú síce pre nás ziskové ale hľadáme investorov, ktorí by zabezpečili ďalší rozvoj cestovného ruchu v regióne Vysokých Tatier. Pre nás je to pri našej finančnej situácii problematické," dodáva pre TASR Škvarek. Ponuky na prenájom môžu záujemcovia o prevádzkovanie tejto organizačnej jednotky ZSSK posielať do 27. októbra tohto roku. V zimnom období Tatranské lanové dráhy pritom zabezpečujú aj prevádzku lyžiarskych trás.

O magistrále
Hospodársky denníkTASR 15.10.2003 - Železničná spoločnosť ( ZSSK ) je organizátorom rokovania o význame Transsibírskej magistrály a možnostiach využitia ruských morských prístavov. Technické parametre umožňujú ročne prepraviť 100 miliónov ton tovarov, pričom objem zahŕňa aj tranzitnú prepravu 200-tisíc kontajnerov z ázijsko-tichooceánskeho regiónu do Európy a Strednej Ázie. Čas prepravy ucelených kontajnerových vlakov je zo stanice Nachodka na Ďalekom východe do ukrajinského Čopu 13,5 dňa a do Berlína cez Poľsko 14,5 dňa. Podujatie sa začína dnes v Poprade.

Oceľové tátoše
Hospodársky denníkTASR15.10.2003 - Veľkému záujmu verejnosti sa tešia mašinky - starenky s tradovanými prezývkami „zelený Anton“, „šľachtičná“, „bobina“ či „modrý šíp“, vystavené v areáli Rušňového depa vo Vrútkach. Počas minulotýždňovej medzinárodnej výstavy Žel-rail 2003 si podľa informácií z Rušňového depa koľajové tátoše pozrelo približne tritisíc ľudí.

Železniční policajti zadržali viacero utečencov
SITABRATISLAVA 14. 10.2003 - Železničným policajtom sa v uplynulých dňoch podarilo na Železničnej stanici Bratislava východ zadržať viacero cudzincov bez dokladov. Tí sa na našom území zdržiavali nelegálne a mali namierené do Rakúska. V pondelok dopoludnia pri kontrole vlakovej zásielky policajti spozorovali v koľajisku neznámu ženu a muža, ktorí sa pred hliadkou dali na útek. Policajti ich však dostihli ešte v obvode stanice, išlo o dvoch mladých Moldavčanov. Oveľa početnejšiu skupinu dvanástich mladých Gruzíncov aj s deťmi zadržali na tej istej stanici v noci z nedele na pondelok. Cudzinci sa na našom území tiež zdržiavali nelegálne a takisto ako Moldavčania skončili na oddelení hraničnej a cudzineckej polície v Jarovciach. Agentúru SITA informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Stonožky zastavili vlak
SITABRATISLAVA 14. 10.2003 - V japonských horách kvôli roju stonožiek museli neplánovane zastaviť vlak. Šesťcentimetrové stonožky pokryli 400 metrov dlhý úsek trate neďaleko Osaky na západe krajiny. Vlaková súprava s jedným vagónom a dvoma cestujúcimi musela zastaviť, keď si rušňovodič uvedomil, že sa dostali do roja hmyzu. Kým vlak zastal, mnoho z nich rozmliaždili. Stonožky obľubujú prítmie a k stretnutiu došlo na zatienenom úbočí kopca.

Správna rada ŽSR naštartovala reformy
SITABRATISLAVA 16. 10.2003 - K 1. januáru 2004 vzniknú v Trnave, Žiline, Zvolene a v Košiciach štyri oblastné riaditeľstvá, ktoré nahradia doteraz existujúcich 25 Správ ŽDC (Železničnej dopravnej cesty). Následne sa od 1. januára 2005 odčlení správcovská činnosť od údržby trate. Hlavným cieľom odčlenenia je vytvorenie vzájomného "podnikateľského vzťahu". Rozhodla o tom Správna rada Železníc SR ( ŽSR ) na svojom stredajšom zasadnutí na ktorom prerokovala a schválila Návrh zmeny Organizačného poriadku ŽSR . Agentúru SITA o tom informovala Dana Hurtová z Odboru komunikácie a medzinárodných vzťahov ŽSR .
Ako ďalej uviedla D. Hurtová ŽSR touto zásadnou reformou sledujú dodržanie Smerníc Európskeho Parlamentu, ktoré odporúčajú vytvorenie modelu systému riadenia železníc členských krajín Európskej únie a tiež aj odstránenie príčin súčasného ekonomického stavu ŽSR . Realizácia schválených zmien bude mať podľa Správnej rady ŽSR výrazný dopad na všetky stupne riadenia.

ŽSR od budúceho roku s veľkou zmenou riadenia, prepustia až 330 zamestnancov
TASRBratislava 15. 10.2003 - Správna rada Železníc SR ( ŽSR ) dnes schválila kľúčový návrh zmeny organizačného poriadku spoločnosti, ktorý povedie k prepusteniu asi 330 ich zamestnancov.Informuje o tom hovorkyňa ŽSR Nela Blašková s tým, že po prepustení spomenutého počtu riadiacich pracovníkov z generálneho riaditeľstva i nižších správnych jednotiek sa vo firme očakávajú ročné úspory na mzdových nákladoch v objeme asi 140 miliónov Sk. "Doteraz medzi riadiacimi zamestnancami ŽSR dochádzalo k duplicitnému plneniu úloh. Teraz to odstránime," pokračuje Blašková.V zmysle odobrených zmien konkrétne príde k tomu, že už k začiatku budúceho roku vzniknú popri bratislavskom generálnom riaditeľstve aj štyri nové oblastné riaditeľstvá ŽSR v Trnave, Žiline, Zvolene a v Košiciach, ktoré nahradia doteraz existujúcich až 25 Správ Železničnej dopravnej cesty. Od začiatku roka 2005 bude potom proces zmien na ŽSR pokračovať odčlenením správcovskej činnosti od údržby trate, ktorého hlavným cieľom je vytvorenie vzájomného podnikateľského vzťahu. ŽSR chcú týmito zmenami zabezpečiť dodržanie smerníc Európskej únie, ktoré pojednávajú o odporúčaných modeloch systému riadenia železníc v jej členských krajinách. Reforma má tiež odstrániť príčiny súčasného ekonomického stavu ŽSR , ktoré sú vysoko zadlžené. ŽSR vznikli transformáciou slovenských železníc na dva samostatné subjekty k začiatku roku 2002. ŽSR spravujú a prevádzkujú železničnú dopravnú cestu a zriaďujú a prevádzkujú aj železničné telekomunikačné a rádiové siete. Druhá firma, Železničná spoločnosť, a. s. má na starosti vlastnú osobnú i nákladnú železničnú prepravu.

Reformy hodnotia po roku pôsobenia vlády analytici pozitívne
TASRBratislava 15. 10.2003 - Vo verejných financiách, kde je základom zvýšenie transparentnosti vo verejných rozpočtoch, dochádza podľa ministra financií Ivana Mikloša k zásadnej reforme. "Zaviedli sme tiež tvrdé rozpočtové obmedzenia. Už v tomto roku došlo k zásadnému zlepšeniu a uskutočňované reformy vytvoria predpoklady, aby od budúceho roka nevznikali nové dlhy," skonštatoval na dnešnej tlačovej besede, kde ministri za SDKÚ prezentovali pozitíva svojho doterajšieho pôsobenia.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR uskutočnilo 7 zásadných reforiem. Naštartovalo dôchodkovú reformu, zreformovalo trh práce, rodinné prídavky, sociálnu pomoc, inštitucionálne usporiadanie, Zákonník práce, či služby zamestnanosti. "Pripravili sme približne 30 právnych noriem a dokumentov v tejto oblasti. Výsledkom reforiem je zníženie nezamestnanosti z 18 % pod hranicu 14 % a tiež zníženie počtu sociálne odkázaných ľudí o 12 %," zhodnotil svoje ročné pôsobenie rezortný minister Ľudovít Kaník.
Minister dopravy Pavol Prokopovič zasa vyzdvihol transformačné kroky jeho rezortu, ktoré viedli k zníženiu neefektívneho hospodárenia a štruktúry v organizáciách riadených ministerstvom. V oblasti diaľnic vláda umožnila vstup súkromného kapitálu do ich výstavby. "Prepojenie východu a západu Slovenska by tak mohlo byť ukončené ešte pred rokom 2010," odhadol Prokopovič. Ako doplnil, pokračovala transformácia Železníc SR a zastavilo sa ich zadlžovanie. "V tomto roku tiež začalo postupné oddlžovanie ŽSR a Železničnej spoločnosti," skonštatoval.
Reformy uskutočnené súčasnou vládou po jej ročnom pôsobení hodnotia analytici pozitívne. "Z pohľadu pozitívneho vplyvu na zvýšenie dlhodobého ekonomického rastu treba vyzdvihnúť reformy ministerstva financií a práce," uviedol analytik ING Bank Ján Tóth. Správnym smerom sa reformy uberajú aj podľa analytika Tatra banky Róberta Pregu. "Mnoho zákonov však zatiaľ nie je schválených. Dôležité bude, aby boli aj reálne uvedené do praxe," upozornil.
Analytici pozitívne hodnotia predovšetkým budúcoročný štátny rozpočet, ktorý podľa Tótha predstavuje "jedinečnú koncentráciu reforiem v jednom roku od roku 1993". Deficit na úrovni takmer 60 miliárd Sk však Prega považuje za príliš vysoký. "Deficit verejných financií však klesá a prichádza tiež k väčšej transparentnosti jednotlivých údajov," uzatvoril Prega.

Železničná spoločnosť ponúka lanovky na prenájom
SITAPOPRAD 15. 10.2003 - Železničná spoločnosť, a. s. ( ZSSK ) ponúkla Tatranské lanové dráhy (TLD) na prenájom. „TLD sú v lete ziskové, v zime naopak stratové, celkový hospodársky výsledok v posledných rokoch nebol priaznivý,“ uviedol dnes pre agentúru SITA hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Železnice sú podľa hovorcu už dlhšiu dobu pod tlakom podnikateľskej verejnosti, ale i návštevníkov Tatier, ktorí sa dožadujú najmä vybudovania zasnežovacích zariadení na jednotlivých tratiach TLD. „Nemáme dostatok investícií do osobnej a nákladnej dopravy v rámci celej spoločnosti, takže si nemôžeme dovoliť investovať do zasnežovania v Tatrách,“ doplnil M. Čikovský. Železnice však nechcú byť prekážkou rozvoja cestovného ruchu v Tatrách, preto sa rozhodli prenajať Tatranské lanové dráhy. Ak sa nájde investor, bude to podľa Čikovského výhodné pre Tatry a ich návštevníkov.
Záujemcovia o prenájom Tatranských lanových dráh musia svoje ponuky zaslať najneskôr do 27. októbra. ZSSK ponúka na prenájom celú spoločnosť. Tatranské lanové dráhy prevádzkujú Pozemnú lanovú dráhu zo Starého Smokovca na Hrebienok, Kabínkovú lanovú dráhu z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso a Visutú lanovú dráhu zo Skalnatého Plesa na Lomnický štít. Poslednou významnou investíciou železníc bola kompletná výmena technológie kabínkovej lanovky na Skalnaté Pleso.

V Poprade diskutujú odborníci o transsibírskej preprave
SITAPOPRAD 15. 10.2003 - Transsibírske prepravy predstavujú pre Železničnú spoločnosť ( ZSSK ) možnosti, ktoré by mohla využiť pre zvýšenie využitia prekladísk v Čiernej nad Tisou a v Dobrej. Uviedol pre agentúru SITA na úvod dvojdňového zasadnutia Koordinačnej rady pre Transsibírske prepravy hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Záujmom slovenskej strany je podľa jeho slov zvýšiť objem prepravovaného tovaru cez Slovensko. Väčšina tovaru smeruje do západnej Európy z Moskvy cez Poľsko a Maďarsko. "Máme nevýhodnú polohu, proti nám je aj hornaté územie Slovenska," doplnil M. Čikovský.
Slovensko sa chce pokúsiť stiahnuť časť prepravy aj cez územie Slovenska. Za dôležité však Čikovský považuje, aby naši podnikatelia obchodovali priamo s krajinami na trase Transsibírskej magistrály. Výhodou Transsibírskej magistrály je rýchlosť prepravy tovaru v porovnaní s lodnou dopravou, ktorú využívajú aj naši podnikatelia pri preprave tovaru z Japonska alebo Číny. Ako ďalej uviedol, cesta loďou z Japonska trvá približne tri mesiace, po železnici len 22 dní.
Členské organizácie Koordinačnej rady pre Transsibírske prepravy v Poprade riešia detailne prepravné problémy, zjednotenie a zlacnenie dopravných taríf na Transsibírskej magistrále a jej prepojenie s Transkórejskou železnicou, ktorá by spojila Južnú i Severnú Kóreu. V Poprade sa bude hovoriť aj o zlepšení prevádzky na tratiach Transsibírskej magistrály a zvýšení bezpečnosti prepravy.

Slovensko sa chce napojiť na najdlhšiu železnicu sveta
TASRPoprad 15. 10.2003 - Celková dĺžka Transsibírskej magistrály (TSM) je vyše 10 000 km, čo je trojnásobok železničnej siete Slovenska. Umožňuje prepraviť ročne do 100 miliónov ton tovarov a patrí z hľadiska medzinárodných dopravných koridorov k prioritným trasám spájajúcim Európu s Áziou, na čo osobitne poukázali účastníci XII. zasadnutia Koordinačnej rady transsibírskych prepráv (KRTP), ktorá dnes začala rokovať v Poprade. Riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský pre TASR uviedol, že na rokovaní sa zúčastňujú okrem predstaviteľov členských a asociovaných železničných správ Európy a Ázie aj zástupcovia japonských, kórejských a iných medzinárodných a národných asociácií, operátorov nákladnej prepravy a morských prístavov. TSM je pri formovaní medzinárodných dopravných koridorov zapojená do projektov OSN ako prioritná trasa v spojení medzi Európou a Áziou. V tejto súvislosti tajomník ministerstva dopravy SR Mikuláš Kačaljak zdôraznil význam slovenského terminálu kombinovanej dopravy v Dobrej, ktorý je situovaný na rozhraní dvoch rozchodov a prepravných systémov a možno ho označiť za strategický pre prevádzku medzinárodnej kombinovanej dopravy v smere východ - západ. Jeho prioritu zvyšuje skutočnosť, že po vstupe SR do Európskej únie (EÚ) sa podľa Schengenskej dohody stane koncovým terminálom. Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti, a. s. Pavol Kužma vyjadril nádej, že rokovanie KRTP na Slovensku sa dostane do povedomia rozhodujúcich železničných a prepravných spoločností, ktoré kooperujú na týchto prepravách. To určite povedie k zvýšeniu prepravných tokov z TSM cez Čop a Čiernu nad Tisou ďalej na Slovensko a do západnej Európy. Preprava po železnici je pre obchodné firmy z ázijského i európskeho regiónu podstatne výhodnejšia najmä pre krátke tranzitné lehoty a dostupnosť. Na druhej strane je vážnym nedostatkom rizikovosť prepráv hlavne na úsekoch východne od Moskvy. Pri hodnotení súčasného stavu na TSM Kužma poukázal na náročné nadväzovanie obchodných kontaktov s podnikmi a špeditérmi za Uralom a v centrálnej Ázii. Chýbajú takisto podnety na vytvorenie nových prepravných trás s atraktívnymi cenami.Rokovanie nastolilo aj otázku inštalácie komunikačného kanálu s využitým optických vlákien z Mongolska a Číny, cez mestá na TSM a ďalej medzi Moskvou, Minskom, Varšavou až po Berlín, resp. Fínsko s cieľom poskytovania informácií zákazníkom o tovare prepravovanom po magistrále. Krátke tranzitné lehoty sú nespornou prioritou prepravy po TSM. Zároveň sa veľká pozornosť venuje skráteniu dodacích lehôt. S využitím štvrťročného harmonogramu lodí na linkách Japonsko-Rusko a Južná Kórea-Rusko sa každý kvartál vypracováva grafikon rýchlych kontajnerových vlakov po Transsibírskej trase. Cestovný poriadok počíta s odpravením vlakov zo stanice Nachodka - Vostočnaja deň po tom, ako príde loď a vyloží kontejnery v prístave Vostočnyj. Kvôli včasnej informácii pre odosielateľov nákladu je kompletný rozpis uvedený aj na internete.

Slovensko môže ponúknuť kapacity železničných prekladísk na východnom Slovensku
TASRPoprad 15. 10.2003 - Zdôrazniť potenciál prepravy po najdlhšej železnici sveta, takmer 9 300 kilometrov (km) dlhej Transsibírskej magistrále je jedným z cieľov XII. zasadnutia Koordinačnej rady pre Transsibírske prepravy, ktoré sa dnes začalo v Poprade.
Viac ako stovku zástupcov železníc Európy a Ázie privítal na pôde hostiteľskej krajiny, Slovensko je členom od roku 2000, štátny tajomník ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Mikuláš Kačaliak. Pripomenul, že transsibírske prepravy sú príležitosťou aj pre SR, ktorá môže ponúknuť voľné kapacity železničných prekladísk na východnom Slovensku. Nákladná tovarová preprava smerujúca z východu do krajín západnej Európy využíva doposiaľ železničné spojenia predovšetkým cez susedné Poľsko či Maďarsko. SR má záujem na zvýšení tovarovej prepravy cez svoje územie.
Účastníci zasadnutia budú pod Tatrami diskutovať o viacerých problémoch Transsibírskej magistrály, ktorá sa tiahne územím Európy -1 777 km a Ázie - 7512 km. Témou rokovaní bude najmä o koordinácia činnosti zúčastnených prepravcov, možnosti rastu prepravy, ktorá v ostatných dvoch desaťročiach výrazne poklesla, ale aj otázka taríf, rozvoja kontajnerovej prepravy, napojenie morských prístavov na Transsibírsku magistrálu, zavádzanie nových služieb, či bezpečnosť prepravovaných zásielok. Transsibírska magistrála je dvojkoľajná elektrifikovaná trať s dĺžkou viac ako 10 000 km. Spája Japonsko, Južnú Kóreu s Fínskom, strednou a južnou Európou. V roku 2001 si v Ruskej federácii pripomenuli jej 100. výročie. Technické parametre umožňujú ročne prepraviť 100 miliónov ton tovarov, pričom objem zahŕňa aj tranzitnú prepravu 200 tisíc kontajnerov z ázijsko - tichooceánskeho regiónu do Európy a Strednej Ázie.

Rok vlády charakterizovali mierne prekvapenia. Ministerstvo hospodárstva bolo prvým, na čele ktorého sa minister nedožil ročného pôsobenia
Hospodárske noviny16.10.2003, išp, rk, dj, tet - Z makroekonomického hľadiska bol rok vlády charakteristický miernymi prekvapeniami. Obchodná bilancia sa vyvíja nad očakávania, inflácia sa pohybuje v hornej časti očakávaného pásma a rast ekonomiky výrazne predstihuje výkonnosť hospodárstva slovenského najvýznamnejšieho partnera, Európskej únie. Zahraničný obchod dosahuje zatiaľ polovičné hodnoty, ktoré predpokladala Národná banka Slovenska a tiež vláda. Tá znížila svoje očakávania deficitu obchodnej bilancie na koncoročných 40 miliárd korún. Za osem mesiacov tohto roka dosiahol jej schodok menej ako 12 miliárd korún, čo je len jedna pätina vporovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Na výrazný rast inflácie oproti minulému roku, keď dosiahla len 3,3 percenta, vplývali viaceré nepopulárne opatrenia vlády. Na jednej strane to bola deregulácia cien, ktorá z dôvodu aproximácie ekonomiky Slovenska k Európskej únii je nevyhnutná. Na strane druhej však zvýšenie spotrebných daní a dane z pridanej hodnoty má skôr fiškálny charakter, vďaka čomu ministerstvo financií rieši schodok verejných financií prostredníctvom vyššieho zaťaženia občanov.

Daňová reforma
Jednou z najvýznamnejších úloh, do ktorých sa pustila vláda, je reforma verejných financií a daňová reforma. Rozpočet na rok 2002 však ministerstvo financií zostavilo s takým omylom, že k januárovému zvýšeniu spotrebných daní muselo presadiť ich ďalšie zvýšenie aj od augusta, no i tak výber daní za predpokladmi rozpočtu zaostáva. Od januára 2003 sa základná 23-percentná sadzba dane znížila na 20 %, no zvýšila sa spodná sadzba DPH z 10 % na 14 %. Zo svojho programu analyzovať možnosti zavedenia rovnej dane pristúpila vláda k jej zavedeniu už po prvom roku vládnutia. Parlament už schválil v rámci daňovej reformy zjednotenie sadzieb DPH na 19 %, ktoré bude účinné od 1. januára 2004. Pripravený je zákon o zjednotení dane z príjmov na 19 %.

Stop licenčným komisiám
Ministerstvo hospodárstva bolo prvým, na čele ktorého sa minister nedožil ročnéhopôsobenia. Roberta Nemcsicsa, ktorý z vnútrostraníckych dôvodov abdikoval, vystriedal predseda ANO Pavol Rusko. Nemcsics začal so šetrením prevádzkových a administratívnych nákladov ministerstva. Zredukoval aj počet miest na zahraničných misiách. Zrušil všetky licenčné komisie a sprehľadnil udeľovanie licencií. Zrušil tiež komisiu, ktorá povoľovala vývoz zbrojárskeho materiálu, a počet organizácií, ktoré majú povolenie na jeho vývoz, zredukoval na menej ako tretinu. Vymenil zástupcov štátu v orgánoch strategických podnikov. Pripravený je legislatívny návrh novely zákona, ktorá umožní doprivatizovať strategické podniky. Nemcsics prisľúbil aj analýzu výhodnosti doprivatizácie, ktorú však dodnes ministerstvo nezverejnilo.

Investície
Najvýznamnejším aktom bolo úspešné dokončenie rokovaní o investícii automobilky francúzskeho koncernu PSA Peugeot Citröen a januárový podpis zmluvy o jej investícii pri Trnave a zabezpečenie 6,5 miliardy zo štátneho rozpočtu na pomoc tomuto investorovi.
Na otváranie dverí firmám, ktoré majú záujem o účasť na obnove Iraku, vybavil Nemcsics 18 miliónov korún zo štátnych zdrojov a vyvinul na to ďalšie aktivity. V otváraní dverí pre aktivity a prezentáciu našich firiem v zahraničí navštívil USA i Rusko. Nepodarilo sa mu vo vláde presadiť Národnú stratégiu na podporu investícií, ani zmenu zákona, ani potrebné zmeny legislatívy na podporu priemyselných parkov. Menej bolo cítiť aktivity rezortu hospodárstva pri podpore podnikania a podpore ekonomickej sily regiónov, čo bolo jeho zámerom pri nástupe do funkcie.

Ozdravenie železníc
Dôležitým krokom v uplynulom roku bolo začatie ozdravovania oboch železničných podnikov - Železníc SR a Železničnej spoločnosti. Z naakumulovaného 55-miliardového dlhu na základe rozhodnutia vlády prejdú od začiatku budúceho roka do štátneho dlhu úvery so štátnou zárukou v hodnote 21 miliónov korún. Začala sa aj reštrukturalizácia v ŽSR , ktoré obmedzili právomoci divíznych riaditeľov a začali odčleňovať vedľajšie činnosti, ktoré nesúvisia s hlavným predmetom činnosti. Medzi neúspechy rezortu za uplynulý rok patrí napríklad výber generálneho riaditeľa Slovenskej správy letísk, ktorého ministerstvo z funkcie odvolalo ešte v skúšobnej lehote.

Ako svoje ročné pôsobenie vidia ministri?
1. Ktoré kroky za uplynulý rok považujete vo svojom rezorte za kľúčové?
2. Ktoré plánované ciele sa napĺňajú pomalšie, ako ste pred rokom chceli?

Ivan Mikloš, podpredseda vlády a minister financií
1. Za kľúčové považujem reformu verejných financií, vrátane štrukturálnych zmien tvorby štátneho rozpočtu, a daňovú reformu. Ministerstvo rozpracovalo reformu verejných financií s jasným cieľom. Postupné znižovanie úrovne deficitu verejných financií, zníženia podielu
verejného dlhu na HDP a znižovanie daňového a odvodového zaťaženia. Úspešne uskutočňujeme daňovú reformu, ktorá má mimoriadne pozitívny ohlas už i v zahraničí. Zákon o dani z príjmov podstatne zjednoduší a sprehľadní daňový systém, podporí rast HDP. Zjednotenie sadzieb, zavedenie rovnej dane, zrušenie výnimiek, zrušenie dane z dividend, dane z dedičstva a darovania predstavujú značný pokrok pri plnení cieľa reformy. Ministerstvo taktiež pripravilo legislatívne úpravy, ktoré zefektívnia výber a správu daní.
2. Rezervy vidím v budovaní Projektu informačného systému štátnej pokladnice, aj keď v súčasnosti sa už ladia záverečné práce.

Pavol Prokopovič
1. Prakticky vo všetkých oblastiach sme prikročili k reformným krokom. V oblasti výstavby diaľnic sme prišli s novou formou financovania. Snažíme sa zapojiť aj súkromný kapitál. Ak by sme pokračovali doterajším tempom a spôsobom, výstavba by trvala 18 rokov, my to chceme urobiť za 5 - 7 rokov. Podporujeme ďalšiu transformáciu ŽSR . V tomto roku sa začalo financovať po novom - žiadne ďalšie úvery, žiadne ďalšie zadlžovanie. V oblasti civilného letectva bol schválený zákon o transformácii Slovenskej správy letísk, pripravia sa kroky na výber strategického partnera. Snažíme sa dostať späť od Slovenských telekomunikácií podnik Rádiokomunikácie, pretože ide o strategický artikel z pohľadu vlády.
2. Rýchlejším tempom by sme chceli postupovať pri výstavbe diaľnic, ale sú tam určité časové limity. Napríklad zákon o verejnom obstarávaní nás núti zachovávať termínovú postupnosť krokov, a preto sme momentálne v štádiu výberu medzinárodného poradcu pre medzinárodný tender na vstup súkromného kapitálu do výstavby diaľnic. Výber konkrétnych investorov bude možný až začiatkom budúceho roka práve kvôli zákonu o verejnom obstarávaní.

Zsolt Simon, minister pôdohospodárstva:
1. Vo vzťahu k domácemu systému podpôr sa nám podarilo sprehľadniť a zefektívniť systém udeľovania dotácií a vo vzťahu k EU zintenzívniť, a v podmienkou čerpania zdrojov z rozpočtu EÚ. Pôdohospodárska platobná agentúra mala v čase nástupu nového vedenia 15 pracovníkov, dnes je to samostatná sekcia, v ktorej pracuje 478 zamestnancov. Zákon o Pôdohospodárskej platobnej agentúre je po prvom čítaní v parlamente. Podarilo sa oživiť čerpanie prostriedkov fondu SAPARD, počet prijatých projektov je asi osemkrát vyšší ako v čase nástupu nového vedenia.
2. Pomalšie je budovanie Pôdohospodárskej platobnej agentúry, aj preto, že systém vyplácania podpôr, ktorý sa bude po vstupe Slovenska do EÚ uplatňovať, sa ešte len vytvára aj na úrovni samotnej EÚ.

V nových tatranských vlakoch už sprievodcovia lístky neštikajú, musíte si ich označiť sami
KORZÁR, košický denník 16.10.2003 - Do včera platilo, že vo vlakoch na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ) vám cestovné lístky štikali sprievodcovia. Ale pozor, to už neplatí! Počnúc včerajškom si lístok už totiž musíte označiť v žlto-oranžovej označovacej "skrinke" vo vlaku sami a sprievodca vám ho už len skontroluje. Teda ak si lístok neoznačíte sami v označovači, máte smolu, sprievodca vám ho už neštikne, ale rovno vám naparí pokutu 500 korún a k nej ešte budete musieť zaplatiť aj celú cenu lístka, čiže dopadnete rovnako, ako by ste ho ani nemali. Železničná spoločnosť a.s. zaviedla túto zmenu oficiálne od 15. októbra, ale označovače sú v nových vlakoch TEŽ už niekoľko mesiacov, dovčera to však bolo ešte len tak "na zoznámenie".
Lístok si treba označiť hneď po nástupe do vlaku, a to tak, že ho zasuniete do označovača v smere šípky lícom hore do pravej časti otvoru (je to tam graficky znázornené), skrinka sama spraví "bzzz" a je to. Platí, že neoznačený lístok je to isté, ako keby ste žiadny nemali. Lístok sa označuje len raz, nie viackrát. Označiť si treba každý druh lístku, samozrejme, okrem známeho starého lepenkového (to je ten klasický tatranský malý tvrdý), ten vám do označovača ani nevojde. Keď cestujete tak, že musíte prestupovať, po prestupe do druhého vlaku si už lístok neoznačujte, stačí, že ste si ho označili na začiatku po nástupe do prvého vlaku. Existuje pár výnimiek. Na niektorých malých staniciach si lístok nemáte kde kúpiť, v takom prípade si ho musíte kúpiť až vo vlaku priamo u sprievodcu a lístok kúpený od sprievodcu si už potom v označovači neoznačujte, iba ak by ste prestupovali, tak vtedy si ho označte až po prestupe v druhom vlaku. Označovače sú inštalované len v nových vlakoch TEŽ, v tých klasických starých nie, takže v tých bude lístky štikať sprievodca aj naďalej tak, ako to fungovalo doteraz. Spiatočné cestovné lístky sa označujú aj pri ceste tam, aj pri ceste späť, tiež lícom hore ako prvýkrát, ale otočte si ho opačne, aby ho neoznačilo dvakrát na to isté miesto. Ak máte mesačníky, týždenníky a iné predplatné časové lístky, tak tie sa označujú len raz, pri prvej ceste a potom už nie, lebo označovač vám na lístok vytlačí dátum, takže je evidentné, odkedy dokedy je lístok platný.

Monopoly sťahujú výber dodávateľov do svojich centrál
Hospodárske noviny16.10.2003, Vechter Juraj; Danielis Juraj - Podmienky, za akých sa v strategických podnikoch rozhodovalo o zákazkách, boli často terčom kritiky, pretože vytvárali priestor nielen na korupciu, ale aj ďalšie prehlbovanie dlhov. Viaceré spoločnosti preto podmienky výberu dodávateľov zmenili. Dochádza pritom k sústreďovaniu rozhodovania do centrál podnikov. Ešte do polovice mája v Slovenských elektrárňach mohli riaditelia odštepných závodov bez súhlasu predstavenstva v rámci prideleného rozpočtu schvaľovať projekty do 20 mil. Sk, podmienkou bolo využiť verejné obstarávanie formou verejnej súťaže. V súčasnosti riaditeľ závodu podpisuje samostatne zmluvy len do výšky 500.000 Sk. Vlani sa pri investičných akciách uzavrelo na úrovni riaditeľov odštepných závodov 67 zmlúv a iba sedem sa podpísalo na úrovni spoločnosti.
Zúženie dispozície riaditeľom závodov vyplýva zo zmeny stanov spoločnosti. Nimi sa zrušili všetci prokuristi, ktorých bolo vyše desať a od 1.7. bola zrušená aj právna subjektivita odštepných závodov. Kompetencie pri viac ako 40 druhoch konaní upravujú "Podpisové oprávnenia v SE." Dozorná rada ako najvyšší kontrolný orgán spoločnosti schvaľuje podklady pre verejné obstarávanie a ich výsledky, ak sa využíva verejná súťaž a jej predmet presahuje 50 mil. Sk. Pre ostatné formy verejného obstarávania sa tento limit posúva na 20 mil. Sk. Limity sú stanovené na obstarávanie investícií, ako aj pre prevádzkové prostriedky. "Všetky projekty pri obstarávaní musia vychádzať z obchodného plánu a rozpočtu daného roku a tie takisto podliehajú schváleniu dozornej rady," uviedol podpredseda predstavenstva elektrární Ladislav Szemet. Pod uvedenými limitmi má kompetencie predstavenstvo. Na rokovaní predstavenstva, ktoré býva raz za dva týždne, sa pravidelne zúčastňuje predseda dozornej rady. Najvyšším orgánom elektrární je ich valné zhromaždenie, ktoré rozhoduje o všetkých významných finančných a obchodných transakciách. Jeho súhlas sa vyžaduje napríklad pri predaji nehnuteľného majetku spoločnosti, pri majetkových vkladoch do obchodných spoločností či pri nákupe a predaji cenných papierov. "S veľkými majetkovými presunmi musia súhlasiť aj naši veritelia, vyplýva to z úverových zmlúv," uzavrel Szemet.
Úpravou kompetencií prešli aj Železnice SR. Jediným štatutárnym orgánom je v súčasnosti generálny riaditeľ, ktorý obmedzil podpisové práva šéfov jednotlivých odborov. "Malo by sa tým zbrzdiť nekontrolované podpisovanie zmlúv, a teda aj zvyšovanie dlhu," povedala hovorkyňa podniku Nela Blašková. Obmedzenie sa dotklo kľúčových oblastí - okrem investičnej činnosti k nim patria aj nájomné zmluvy, nákup a predaj materiálu či pohľadávky. Tieto oblasti sú pre hospodárnosť firmy najrizikovejšie. S pokračujúcou zmenou organizačnej štruktúry sa znížil aj počet odborov z pôvodných 26 na 19, pričom každý má svojho riaditeľa. Niektoré oddelenia sa presunuli pod iné odbory a nepotrebné organizačné zložky, ktoré nezabezpečovali hlavný predmet činnosti, zanikli. Od nového roka budú mať ŽSR už len štyri regionálne riaditeľstvá. Po včerajšom rozhodnutí správnej rady spoločnosti tak zanikne doterajších 25 správ železničnej cesty. Nové zastúpenia budú v Trnave, Žiline, Zvolene a Košiciach. "Reforma si do konca budúceho roka vyžiada prepustenie zhruba štyristo zamestnancov," uviedla Blašková. Od 1.1.2005 by sa malo na železnici tiež oddeliť správcovstvo trate od jej údržby, rozhodnutie správnej rady v tomto smere je však zatiaľ rámcové a presný model postupu ešte nie je známy. Železnice tým chcú sprehľadniť administráciu dopravnej cesty, keďže spojenie správcovstva a údržby otváralo priestor na netransparentné nakladanie s objednávkami a podieľalo sa aj na tvorbe dlhu železníc. Prebiehajúca reštrukturalizácia v Slovenskom plynárenskom priemysle by mala kulminovať na začiatku budúceho roka, kedy bude spoločnosť rozdelená na sedem samostatných divízií. Tri z nich budú prevádzkové a predbežne k nim patrí tranzit plynu, jeho distribúcia a obchod.
Ako uviedla hovorkyňa SPP Dana Kršáková, ďalšie divízie budú zabezpečovať podporné činnosti - ekonomiku a financie, informačné technológie, ľudské zdroje, ako aj služby a centrálne funkcie. Za koordináciu všetkých divízií je a bude zodpovedný generálny riaditeľ. Útvary, medzi ktoré patria napríklad právne otázky, interný audit či public relations, mu priamo podliehajú. Všetkých jedenásť odštepných závodov postupne zanikne a namiesto nich vzniknú regionálne obchodné kancelárie. Jednotlivé regióny by mali mať jednoznačne definovanú zodpovednosť pri zabezpečovaní technických a obchodných aktivít SPP. Bližšie ich podnik nespresnil.

Transsibírska magistrála je využitá len na polovicu
SITAPOPRAD 16. 10.2003 - Prepravný čas, vysoká bezpečnosť prepravovaného tovaru a vysoká informovanosť klientov o pohybe tovaru tvoria najväčšie výhody dopravy po Transsibírskej magistrále v porovnaní so zaoceánskou lodnou dopravou. Uviedol to na štvrtkovej tlačovej besede v Poprade generálny sekretár Koordinačného výboru pre Transsibírske prepravy (KVTP) Boris Efremovič Lukov. Hlavnou úlohou KVTP je zvýšenie objemu prepráv po Transsibírskej magistrále z východnej Ázie do Európy, ktorá začiatkom 90-tych rokov klesla na minimum. Problémovými otázkami transsibírskej prepravy sú najmä silná konkurencia zaoceánskej prepravy, komplikovanosť colného konania na hraniciach, ale i nedostatok vyhovujúcich vozňov pre kontajnerovú dopravu, uviedol Lukov.
"Zorganizovaním 12. zasadnutia KVTP na Slovensku sme chceli ukázať, že do západnej Európy sa dá dostať aj cez Slovensko," uviedol generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) Pavol Kužma. Slovensko má v Dobrej pri Čiernej nad Tisou vybudovaný terminál na prekládku tovaru, ktorý má podľa Kužmu veľký potenciál pre na strednú a juhozápadnú Európu. S budovaním podobných terminálov začali aj Česi v Bohumíne a Poliaci v Slavkove. Oproti nim má Slovensko výhodu v tom, že terminál už má vybudovaný. Vybudovaním ďalších kvalitných služieb môže terminál v Dobrej prispieť k zvýšeniu objemov prepravy tovaru po slovenských železniciach.
Slovenské železnice majú podľa Kužmu kapacitné rezervy na hlavnej trati z Čiernej nad Tisou do Žiliny a Bratislavy. "Priepustnosť trasy je využitá len na 50 %," uviedol P. Kužma. Kapacita tejto trate predstavuje 129 mil. ton tovaru ročne. V súčasnosti sa na tejto trati prepraví ročne len približne 51 mil. ton tovaru. Slovenské železnice majú v platnom grafikone nákladnej dopravy vlak Karpaty na trase Bratislava – Moskva. Riaditeľ ZSSK verí, že aj dnešné rokovanie KVTP v budúcnosti prinesie zvýšenie prepravy tovaru po slovenských železniciach aj vďaka preprave na Transsibírskej magistrále.

Protokol uzavrel podtatranské rokovanie o transsibírskej preprave
TASRPoprad 16. 10.2003 - Prijatím záverečného protokolu skončilo sa dnes v Poprade dvojdňové XII. zasadnutie Koordinačnej rady pre transsibírske prepravy. Vznikla v roku 1993 s cieľom zvrátiť výrazný pokles prepravy na najdlhšej železnici sveta, takmer 10 tisíc kilometrov Transsibírskej magistrále, ku ktorému došlo v 80-tych rokoch. Jedným z jej aktívnych členov je Železničná spoločnosť SR zastúpená generálnym riaditeľom Pavlom Kužmom, ktorý predstavil možnosti nárastu tovarovej prepravy cez územie Slovenska do krajín západnej Európy so zreteľom na novovybudovaný terminál Dobrá na východnom Slovensku.
Ako povedal pre TASR generálny sekretár Koordinačnej rady Boris E. Lukov, závery rokovania sa dotýkajú predovšetkým rastu konkurencieschopnosti transsibírskych prepráv v porovnaní so zaoceánskymi. S tým súvisí skracovanie prepravných časov, kvalita poskytovaných služieb, ale aj bezpečnosť tovarovej prepravy. Spresnil, že mnohí producenti v severnej a strednej Európe prepravujú tovary zaoceánskymi loďami, ktoré pojmú až 3 500 kontajnerov, čo znižuje cenu prepravy. Výhodou Transsibírskej magistrály, po ktorej je väčšina nákladov prepravovaná v ucelených kontajnerových vlakoch, je výrazné skrátenie času prepravy. Napríklad z prístavu Vostočnyj do Fínska za 11,5 dňa, čo je o polovicu menej v porovnaní s lodnou prepravou. Do Berlína môže prísť ucelený vlak za približne 16 dní. Ďalšou z prerokovávaných otázok bola podľa Lukova bezpečnosť. Ako povedal, za ostatných 7 rokov nedošlo k strate či krádeži prepravovaného tovaru. Dodal, že na rokovaní v Poprade sa otázkou bezpečnosti zaoberali, keďže firmy ich nútia zvyšovať poplatky za stráženie tovarov. Účastníci rokovania sa však dohodli, že ak by sa poplatky mali platiť, budú veľmi nízke. Za osobitne pozitívnu označil Lukov skutočnosť, že klientom dokážu poskytnúť reálne informácie o tom, kde presne, na trase, sa ich tovar nachádza.
K problémom, ktoré prepravný čas predlžujú zaradil komplikovanosť procesu preclievania tovarov, ale aj nedostatočné kapacity špeciálnych vozňov na prepravu kontajnerov. Vyzdvihol príklad železníc Ruskej federácie, ktoré riešia nedostatok postupným prebudovávaním plošinových vozňov. Do konca tohto roku chcú takto upraviť asi 3 tisíc z disponibilných 25 tisíc plošinových vagónov, ktoré majú v prevádzke.

Fajčiari mali v Poprade problémy s mestskou políciou
TASRPoprad 16. 10.2003 - Vysoký kredit organizátorov XII. zasadnutia Koordinačnej rady pre transsibírske magistrály v Poprade znížil stret účastníkov rokovania - fajčiarov s tamojšou mestskou políciou. Miloš Čikovský z hostiteľskej Železničnej spoločnosti SR novinárom prezradil, že "ubytovanie bolo perfektné, ale horúce chvíle zažili aj špičkoví manažéri-fajčiari počas prestávok na rokovaní vo veľkej zasadačke Mestského úradu v Poprade.
Keďže si "zapálili" tam, kde je to zakázané, zasiahli mestskí policajti. Podľa Čikovského však zákaz fajčenia v priestoroch nie je osobitne zvýraznený, a tak prvé zasadnutie Koordinačnej rady pre transsibírske prepravy na Slovensku bolo po stránke ubytovania výborné, ale stret s mestskou políciou nebol pre organizátorov príjemnou skúsenosťou.

Význam Transsibiřské magistrály se zvyšuje
POPRAD 16. 10.2003 (zpravodaj ČTK) - Na dalším odstraňování celních bariér, snižování přepravních cen ze strany železničních společností, ale i na zvýšení bezpečnosti kontejnerové železniční dopravy se dohodli účastníci XII. zasedání Koordinační rady Transsibiřské přepravy, které dnes skončilo v Popradu. Šéf koordinační rady Boris Lukov po jednání uvedl, že přeprava zboží po 10.000 kilometrů dlouhé Transsibiřské magistrále spojující Evropu s Asií nabývá v posledních letech stále většího významu.
"Společným úsilím členů koordinačního výboru se podařilo zastavit úpadek železniční kontejnerové přepravy po Transsibiřské magistrále a dosáhnout toho, že od roku 1999 objemy přepravy zboží každý rok narůstají," informoval Lukov. "Jedním z největších problémů je obava klientů o bezpečnost železniční přepravy, přestože za uplynulých sedm let nedošlo na Transsibiřské magistrále ke ztrátě či odcizení jediného kontejneru," uvedl.
Zároveň ale dodal, že ruské železnice, které kontrolují většinu trati, přislíbili investice do uložení optických kabelů podél trati tak, aby klienti mohli dostávat informace o pohybu svého zboží v reálném čase.
Členové koordinačního výboru jednali také o modernizaci vozového parku. "V minulosti jsme nepotřebovali speciální vagóny pro přepravu kontejnerů, protože jsme je nedokázali využít. Dnes ale objemy přepravy zboží prudce vzrostly a potýkáme se s problémem nedostatku těchto vagónů," konstatoval Lukov. V této spojitosti zmínil, že ruské dráhy disponují dnes asi 17.000 speciálními vagóny pro přepravu kontejnerů a do konce roku by měly modernizovat asi 3000 plošinových vagónů tak, aby vyhovovaly podmínkám přepravy kontejnerů.
Největším impulzem pro zvyšování přepravních objemů jsou podle Lukova jak investice asijských firem ve střední a východní Evropě, také nebývalý rozmach čínské ekonomiky. "I když se za poslední roky objem přepravy zboží po Transsibiřské magistrále zdvojnásobil, stále je její přepravní kapacita využita pouze na 50 procent," prohlásil Lukov. "Zatímco loni činil objem železniční přepravy z přístavu Port Vostočnyj na pacifickém pobřeží do Finska zhruba 48.000 kontejnerů, letos by to už mělo být kolem 100.000 kontejnerů," dodal dále.
Informoval také, že dnes například trvá přeprava zboží z přístavu Port Vostočnyj na pacifickém pobřeží do Finska přes Transsibiřskou magistrálu 11,5 dne a v blízké době se ještě zkrátí na devět dní, zatímco po oceánu trvá tato přeprava 35 a víc dnů. Finové tohoto výsledku ale dosáhly mohutnými investicemi do modernizace drah a budování terminálů a logistiky.
Jak v této spojitosti uvedl šéf Železniční společnosti Pavol Kužma, Slovensko má podobnou ambici jako Finsko. Dodal, že loni byl na východě země dobudován nový terminál Dobrá v Čierné nad Tisou. Ten by se mohl stát v budoucnu logistickým centrem pro spojení střední a východní Evropy s Transsibiřskou magistrálou.
"Přestože v současnosti není tento terminál příliš využíván, jeho výrazné oživení by mohly přinést avizované investice japonských, ale také korejských firem v našem regionu," poznamenal Kužma.

Lanové dráhy do prenájmu
TASRHOSPODÁRSKY DENNÍK 17.10.2003 - Železničná spoločnosť vyhlasuje pre potenciálnych investorov výberové konanie na prenájom jej Tatranských lanových dráh. Táto ich organizačná zložka zabezpečujúca prevádzku lanových dráh v Starom Smokovci, Tatranskej Lomnici a na Skalnatom Plese je síce zisková, ale ŽS nemá dostatok zdrojov na jej nutnú obnovu a ďalší rozvoj. Informuje o tom vedúci oddelenia správy a evidencie majetku ŽS Vladimír Škvarek s tým, že po asi 10-ročnom prenájme železnice už teraz nevylučujú ani priamy odpredaj Tatranských lanových dráh. Konkretizuje, že vlani do ich prevádzky ZSSK vložili asi 90 mil. Sk, ale výnosy predstavovali až 111 mil. Sk. "Tatranské lanové dráhy sú síce pre nás ziskové, ale hľadáme investorov, ktorí by zabezpečili ďalší rozvoj cestovného ruchu v regióne Vysokých Tatier," zdôraznil V. Škvarek. V zimnom období Tatranské lanové dráhy pritom zabezpečujú aj prevádzku lyžiarskych trás.

Dráhy chtějí zrušit v krajích desítky železničních přejezdů
Česká tisková kancelářPRAHA 17. 10.2003 - Zástupci Českých drah se budou radit s představiteli krajů o tom, které ze železničních přejezdů se budou rušit a jak. Dráhy usoudily, že přejezdů je zbytečně mnoho, jsou nebezpečné a brzdí dopravu. Píšou to dnešní Hospodářské noviny.
České dráhy mají 9,5 tisíce kilometrů tratí a na nich téměř deset tisíc přejezdů. Většina přejezdů není vybavena výstražnou signalizací, což zpomaluje provoz vlaků a zvyšuje riziko dopravních nehod. Například na trati z Plané přes Klatovy do Horažďovic, jejíž modernizace se připravuje, musejí vlaky zpomalovat u přejezdů na dvacetikilometrovou rychlost. To brání nasazení moderních rychlých souprav. Z tratě, která měří 173 kilometrů, se bude muset odstranit až polovina ze 180 přejezdů. Rušení málo využívaných přejezdů naráží na nesouhlas vlastníků okolních pozemků, především zemědělců a lesníků. To se obávají, že se budou hůř dostávat ke svým pozemkům. Dráhy proto oslovily hejtmany, aby jim kraje a obce pomohly situace řešit. Na projektu již pracují například Plzeňský, Liberecký, Jihočeský i Olomoucký kraj. Například v Olomouckém kraji komise zástupců drah, kraje a policie vytipovala 22 přejezdů, které je potřeba zabezpečit, aby se snížilo riziko míry nehod. S rušením přejezdů se však nepokročilo. Dráhy odmítají, že by nesly vinu na nehodách na přejezdech. Podle generálního ředitele Petra Kousala je na vině spíše nekázeň řidičů. Dráhy letos na zabezpečení přejezdů vydají 300 milionů korun.

Liška podpísal súhlas s modernizáciou železnice, občanom to zatajili
TASRTrenčín 17. 10.2003 - Mestský úrad v Trenčíne neinformoval občanov, že primátor Juraj Liška podpísal dôležité dokumenty o modernizácii železnice v meste.
Téma rekonštrukcie železničnej trate pritom patrí v Trenčíne medzi najdiskutovanejšie a pred niekoľkými mesiacmi vyústila do petičnej akcie. Podľa jedného variantu by totiž centrom mesta premávali nákladné vlaky rýchlosťou 140 až 160 kilometrov za hodinu a modernizácia by znamenala zbúranie letného kúpaliska a dvoch desiatok obytných domov. Petíciu podporilo vyše 10 tisíc ľudí. Primátor Liška podpísal 24. júla stanovisko, v ktorom mesto súhlasí s umiestnením stavby v Trenčíne. Jeho podpis je aj pod územným rozhodnutím, ktoré 30. septembra vydal Spoločný obecný úrad v Trenčíne. Mesto prostredníctvom svojich novín a televízie občanov o týchto dokumentoch neinformovalo. Územné rozhodnutie vyvesili na úradnú tabuľu na obdobie stanovené zákonom. O dokumentoch nevedeli ani viacerí poslanci mestského zastupiteľstva. Viceprimátor Ján Krátky pripúšťa, že verejnosť mala byť informovaná. V Trenčíne sa uvažuje o dvoch alternatívach modernizácie železničnej trate. Podľa variantu 0 by nedošlo k presúvaniu trate a búraniu objektov. Vlaky by však museli spomaliť na 70 kilometrovú rýchlosť. Nevôľu vyvolal variant 1, ktorý by znamenal vyrovnanie zákrut na trati, aby vlaky mohli dosiahnuť vysokú rýchlosť. Krátky uviedol, že Liška 24. júla podpísal súhlas s umiestnením stavby podľa variantu 0 s možnosťou aj iných variantov riešenia. Nevedel povedať, či Liška v súvislosti s modernizáciou železnice ešte podnikne nejaké kroky, kým je primátorom Trenčína. Podľa zákona sa musí vzdať funkcie primátora do 30 dní po vymenovaní za ministra obrany.
V pondelok sa však pod vedením primátora-ministra modernizáciou železnice zaoberala mestská rada. Primátorovi odporučila, aby podal odvolanie voči územnému rozhodnutiu, ktoré pred niekoľkými dňami paradoxne sám podpísal. Zároveň má zabezpečiť, aby na najbližšie zasadnutie mestskej rady bola do programu zaradená otázka posúdenia možnej zmeny záväzného stanoviska mesta z 24. júla. Predkladateľ materiálu, vedúci odboru životného prostredia Ladislav Petrtýl povedal, že nejde o zmenu stanoviska v prospech variantu 1. Mestu sa vraj iba nepáči, ako boli jeho požiadavky zapracované do územného rozhodnutia.
Liška novinárom cez hovorkyňu ministerstva obrany odkázal, že už nemá záujem vyjadrovať sa k záležitostiam z obdobia svojho primátorovania.

Vedenie juhokórejského Hyundaia si dnes pozrelo žilinskú lokalitu pre nový závod
TASRŽilina 17. 10.2003 - Približne 10 minút trvala dnes prezentácia územia pri Žiline, ktoré juhokórejskej automobilke Hyundai ponúka slovenská strana ako jednu z lokalít na výstavbu nového stredoeurópskeho závodu v hodnote 1,5 miliardy dolárov. Delegácia potom pokračovala v oficiálnej návšteve Žiliny, v rámci ktorej sa zástupcovia automobilky stretnú s predstaviteľmi mesta. Ministerstvo hospodárstva SR na žiadosť zahraničného partnera odmietlo novinárom poskytnúť pri prezentácii bližšie informácie. Pozemok na pravom brehu Váhu pri Žiline, ktorý si kórejskí investori pozreli aj z vrtuľníka, má 270 hektárov, prechádza ním železnica, pričom od 5. paneurópskeho železničného koridoru je vzdialený len 5 kilometrov. Letisko v Dolnom Hričove je od plánovaného priemyselného parku vzdialené 13 kilometrov a v tesnej blízkosti pozemku je Vodné dielo Žilina, ktoré ročne vyrobí približne 180 000 MWh elektrickej energie.

Parlament bude rokovať o doprivatizácii strategických podnikov
SITABRATISLAVA 19. 10.2003 - Národná rada (NR) SR sa na 18. schôdzi bude okrem iného zaoberať vládnym návrhom novely zákona o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby, ktorá umožní doprivatizovať strategické podniky. Novela zruší blokačné ustanovenie štátu zachovať si 51-percentný podiel v strategických podnikoch. Poslanci NR SR budú hlasovať aj o pozmeňujúcom návrhu, ktorý posúva účinnosť novely z 1. decembra tohto roka na 1. január 2004. Novela zákona neurčuje, akú majetkovú účasť si má štát v jednotlivých podnikoch ponechať, ale necháva to na posúdenie vlády, ktorá v každom jednotlivom prípade rozhodne o privatizácii majetku strategického podniku alebo jeho časti. V prípade porušenia právnych predpisov sa navrhuje predĺžiť lehotu podania návrhu na určenie neplatnosti prevodu alebo prechodu vlastníctva z troch na desať rokov. Poslanci budú hlasovať aj o pozmeňujúcom návrhu, podľa ktorého návrh na zrušenie privatizácie pre porušenie zákona môže štát počas desiatich rokov podať len vtedy, ak sa prechod vlastníctva k podnikom s charakterom prirodzeného monopolu uskutoční po 1. decembri tohto roka. V pôvodnom návrhu totiž nebol stanovený termín, čo by mohlo viesť k retroaktivite. Medzi podniky s charakterom prirodzeného monopolu patrí Slovenský plynárenský priemysel (SPP), Slovenské elektrárne (SE), Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS), Východoslovenská (VSE), Stredoslovenská (SSE) a Západoslovenská energetika (ZSE), Transpetrol, Slovenská pošta, Slovenský vodohospodársky podnik (SVP), Železnice SR, Slovenské telekomunikácie a Lesy SR. Zo zoznamu strategických podnikov, ktorých zámer privatizácie musí posudzovať aj Národná rada SR, sa vyškrtli teplárne a Železničná spoločnosť, a.s. ( ZSSK ), vzhľadom na to, že nemajú charakter prirodzeného monopolu. Podľa predkladanej novely zákona ostanú aj naďalej pred privatizáciou chránené železničná dopravná cesta, prekladiská v Čiernej nad Tisou a Maťovciach, povrchové a podzemné vody, lesný fond a majetok na poskytovanie poštových služieb.

Transeurópska dopravná sieť môže poškodiť životné prostredie
SITABRATISLAVA 17. 10.2003 - Návrh Európskej komisie (EK) na revíziu Transeurópskej dopravnej siete (TDS) môže poškodiť životné prostredie. Predstavitelia mimovládnych organizácií (MVO) Greenpeace Slovensko, Centra pre podporu miestneho aktivizmu, Spoločnosti pre ochranu vtáctva na Slovensku a Daphne preto požadujú komplexné environmentálne hodnotenie a analýzu nákladov a výnosov pre celkovú TDS, ale aj pre jednotlivé projekty ešte pred ich schválením za súčasť dopravnej siete. Túto požiadavku zaslali aj ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavlovi Prokopovičovi. Predstavitelia MVO považujú za znepokojujúcu aj výšku investícií do týchto projektov, ktorá je plánovaná na 220 mld. eur. Ako ďalej informovali, nie je jasné, či sú tieto obrovské investície najlepším spôsobom použitia prostriedkov daňových poplatníkov z krajín Európskej únie (EÚ) a pristupujúcich krajín. Zo sociálneho hľadiska totiž môže návrh vyvolať problémy, keďže požaduje vyčleniť zdroje zo štrukturálnych a kohéznych fondov na projekty predstavujúce skôr európsky, než národný záujem. Najmä v pristupujúcich krajinách by podľa MVO mal mať rozvoj miestnej infraštruktúry prednosť pred potrebami na iných úrovniach.V oblasti životného prostredia podľa predstaviteľov MVO neboli zhodnotené vplyvy projektov na územia a druhy rastlín a živočíchov vyžadujúcich si ochranu podľa smerníc EÚ. Zaradenie projektov v zozname TDS za projekty "európskeho záujmu" tiež podľa MVO naznačuje, že ustanovenia na ochranu životného prostredia môžu byť anulované, ak bude projekt považovaný za prioritu "európskeho záujmu". Transeurópska dopravná sieť zahŕňa rozvoj dopravnej infraštruktúry v celej Európe. Cieľom spoločného postupu v tejto oblasti je rozvoj vnútorného trhu, vytvorenie ekonomickej konkurencieschopnosti a rozvoja EÚ. Projekty v rámci TDS majú zároveň viesť k efektívnemu prepojeniu všetkých národných dopravných sietí v únii.

Rakúski železničiari plánujú na ďalší týždeň protesty
SITAVIEDEŇ 17. 10.2003 (APA) - V priebehu ďalšieho týždňa môžu na rakúskych železniciach vypadnúť vlakové spojenia. Zamestnanci rakúskej železničnej spoločnosti Österreichische Bundesbahn (OBB) totiž plánujú bojkotovať nadčasovú prácu, v dôsledku čoho hrozia od pondelka výpadky spojov v osobnej doprave a od stredy aj v nákladnej preprave. "Akcie odborárov a ich dôsledky sú nepredvídateľné, takže ešte nevieme odhadnúť, či spoje skutočne vynechajú," uviedol v piatok šéf komunikačného odboru OBB Michael Hlava.Protestné akcie odborárov, zahrňujúce okrem bojkotu nadčasovej práce aj službu podľa predpisov, budú podľa skorších vyjadrení šéfa železničných odborov Wilhelma Haberzettla trvať neobmedzene. Odbory od vlády požadujú stiahnutie plánu reforiem OBB. Vedenie OBB však považuje protestné akcie za porušenie pracovných predpisov, dokonca uvažuje o peňažných pokutách a nevylučuje ani prepúšťanie zamestnancov. Spoje v osobnej železničnej doprave, ktoré v dôsledku týchto akcií nebudú premávať, plánuje OBB nahradiť autobusmi. Reforma OBB má vstúpiť do platnosti na začiatku roku 2004. Jej hlavným cieľom je znížiť zadlženosť železníc, ktorá v priebehu rokov 2004 a 2005 podľa ministra dopravy Huberta Gorbacha vzrastie ročne o 800 mil. eur. V ďalších rokoch by mal rast zadlženosti spomaliť, hlavne vďaka znižovaniu nákladov v rámci reformy OBB, ako aj vyšším poplatkom za užívanie dráh. Minister financií Karl-Heinz Grasser už prisľúbil prevzatie starých dlhov ÖBB vo výške 6,1 mld. eur z celkového dlhu na úrovni 10,4 mld. eur. Rezort financií tiež zabezpečí ročne financie na úrovni 1,2 mld. eur na budovanie železničnej siete. Podľa rakúskeho rezortu dopravy táto suma postačí na uskutočnenie generálneho dopravného plánu rozvoja železničných sietí.


Strana vytvorená: 21-X-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0342.htm)