V Tisovci oživia starú ozubnicovú železnicu
Pravda18.6.2003 - Už o niekoľko mesiacov by mala fungovať medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou ozubnicová železnica. Pre svoje parametre bude svetovým unikátom.
O znovusprevádzkovanie starej ozubnicovej trate sa usiluje mikroregión Muránska planina. Jeho členovia vypracovali projekt s názvom Nech to para tlačí, nad ktorým má záštitu minister dopravy Pavol Prokopovič.
Primátor Tisovca Peter Mináč konštatuje, že týmto krokom chcú predovšetkým oživiť turistický ruch v regióne. Trať v minulosti slúžila na nákladnú dopravu, no nefunguje už vyše tridsať rokov.
"Chceli by sme na nej obnoviť nielen nákladnú dopravu, ale mať tu aj vyhliadkové vozne, ktoré by ťahali parné lokomotívy, a tak by sme ju použili aj na rozvoj turizmu," tvrdí Mináč. Autori projektu už získali z Rumunska dve parné lokomotívy, ktoré už spoločne s vyhliadkovými vozňami rekonštruujú. Na opravy potrebujú 8 miliónov korún. Trať by chceli prevádzkovať v spolupráci so Železničnou spoločnosťou .
Mináč ďalej pripomína, že trať dlhá 15,7 kilometra bude atraktívna aj pre lomené viadukty a strmé stúpanie, ktoré dosahuje až 51 promile, čo sa považuje za nielen slovenskú raritu. Také parametre nemá nijaká iná ozubnica vo svete. Trať sa nachádza v prekrásnej prírode, ktorá je rajom pre turistov.

Dar od čínskeho prezidenta - unikátny prenosný röntgen bude v SR už tento rok
TASR19.6.2003 14:22 - Na to, aby Slovensko mohlo prijať dar od čínskeho prezidenta Ťiang Ce-mina - prenosný röntgenový inšpekčný systém THSCAN MB 1215 HS na kontajnery a vozidlá za 2,8 milióna amerických dolárov, musí zabezpečiť prípravné práce v hodnote 20 miliónov korún.
Prenosný röntgen, ktorý bude kontrolovať náklad prepravovaný cez východnú hranicu s Ukrajinou na priechode Vyšné Nemecké - Užhorod, daroval Ťiang Ce-min Slovákom počas januárovej návštevy prezidenta Rudolfa Schustera v Číne. Slovensko je pritom prvou a zatiaľ jedinou krajinou, ktorej Čínska ľudová republika darovala najnovšiu technológiu chránenú čínskym patentom.
Súčasťou daru je aj jeho dodávka, výstavba haly, v ktorej bude umiestnený, a montáž. Prijatie je však podmienené zabezpečením prípravnej fázy stavby, teda vyhotovením projektovej dokumentácie, vrátane prístupových komunikácií pre dopravu a inštaláciu zariadenia. Ďalej sa musí prestavať elektrokotolňa na plynovú kotolňu, zabezpečiť kanalizácia a prípojky tepla, slaboprúdu a vody. Slovenská strana by mala ďalej vybaviť colné záležitosti, oslobodenie od cla a zabezpečiť pracovníkov, ktorí budú spolupracovať s čínskymi odborníkmi pri inštalácii a regulácii systému.
Systém, ktorý zodpovedá štandardom EÚ, umožňuje rýchlu a efektívnu kontrolu osobných a nákladných automobilov, poštových zásielok, železničných vagónov či lodných kontajnerov bez ich otvorenia. Poskytuje vizuálny prístup do všetkých častí prehliadaného vozidla, a to aj do motora, podvozku a nádrže paliva a je schopný rýchlo a bezpečne zistiť anomálie. Dokáže odhaliť prevážané zbrane, drogy, umelecké predmety, ale aj ľudí pašovaných v nákladných priestoroch automobilov.
Ide o halu, ktorou prechádzajú osobné i nákladné automobily. Obsah ich nákladu sa okamžite zobrazuje na monitore a je automaticky porovnávaný s údajmi v colnej deklarácii. Kontrola jedného kamiónu bez prívesu trvá približne dve minúty.
Zariadenie vyrába firma Nuctech, ktorú založila pekinská univerzita Tsingchua. Na Slovensku ju zastupuje spoločnosť Delta Line Co. Ltd., ktorá rokuje o technických detailoch s Colným riaditeľstvom SR.
Čína zatiaľ predala 30 zariadení s cenou od dvoch do troch miliónov USD do siedmich štátov. Najviac - štyri sú inštalované v Austrálii.

Železničiarsku budovu chcú dve firmy
Pravda21.6.2003, Jana Morháčová - O rozostavanú budovu železníc v centre Bratislavy majú záujem len dvaja záujemcovia. Včera uplynul termín na odovzdanie ponúk na odpredaj. Pôvodne prejavilo záujem až trinásť subjektov, ale záväznú ponuku predložili len dva z nich. Cena za túto rozostavanú stavbu by mala výrazne prevýšiť 100 mil. Sk.
"Koľko môžeme dostať za budovu, bude známe až v pondelok, keď odborná komisia posúdi ponúkanú sumu. Určite očakávame, že v cene budú zohľadnené nielen preinvestované prostriedky 90 miliónov korún, ale aj cena pozemku. Návrh na predaj ešte musí schváliť Správna rada ŽSR ," povedal hovorca Železníc SR Ján Keresteš. Budova za vyše 400 miliónov korún mala stáť v centre hlavného mesta. Okrem kancelárií v nej malo byť aj 20 bytov a podzemné parkovisko. Po vlaňajšom rozdelení železníc na dve spoločnosti totiž ústredné železničiarske sídlo v hlavnom meste zostalo majetkom Železníc SR . Firmy sa preto rozhodli postaviť pre Železničnú spoločnosť nové sídlo.
Minister dopravy Pavol Prokopovič však výstavbu zastavil v januári, keď Železničná spoločnosť začala rušiť vlaky. Podľa ministra takáto investícia nebola potrebná, keď železnice nemajú na prevádzku.
Nízky záujem o budovu Keresteš komentoval slovami: "Nedá sa povedať, či je to veľa, alebo málo, všetko závisí od výšky ponuky, ktorú záujemcovia predložili," uviedol hovorca Železníc SR .
"Naďalej trváme na tom, že potrebujeme v hlavnom meste nové priestory," uviedol nedávno hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Šéfovia spoločnosti tvrdia, že zatiaľ budú naďalej sídliť v budove ŽSR a budú jej musieť platiť nájomné. Z dlhodobého hľadiska vraj za nájomné zaplatia viac, ako by stála nová budova. Len do konca tohto roka sa odhaduje, že spoločnosť zaplatí do kasy ŽSR za prenájom priestorov okolo 43 miliónov korún.
"Od mája totiž budeme účtovať Železničnej spoločnosti poplatky za prenájom priestorov v našich budovách, teda aj v centrále v Bratislave. Od tohto termínu totiž poplatok za železničnú cestu, ktorý účtujeme spoločnosti, už nebude obsahovať aj prenájom budov či služby železničných telekomunikácií," zdôraznil Keresteš.
Až do mája tohto roka však Železničná spoločnosť platila len za dopravnú cestu. Ročne išlo o vyše 8 miliárd korún. V tomto poplatku však bolo započítané aj využívanie budov na celom Slovensku a využívanie železničiarskych telekomunikácií. Nový majiteľ, ktorý rozostavanú jamu získa, sa môže rozhodnúť, ako zmení projekt, ale musí naďalej využívať dodávateľa, teda firmu, ktorú na výstavbu budovy vybrali železnice.

Vlak zastavili kamene
TASR 23.6.2003 07:47 - Najmenej 17 ľudí zahynulo a ďalších 50 sa zranilo pri vykoľajení sa osobného vlaku v západoindickom štáte Maháraštra.
K nehode došlo v nedeľu večer po tom, ako súprava zachytila balvany, ktoré sa na trať dostali pri zosuve pôdy. Väčšina pasažierov spala, keď došlo k nehode.
Vlak zaradili do premávky ako osobitný rýchlik, ktorý mal pomôcť zvládnuť nápor cestujúcich počas leta. Mnohí z cestujúcich boli na spiatočnej ceste domov do mesta Bombaj po dovolenke strávenej v pobrežnom štáte Goa, obľúbenom dovolenkovom cieli.
Záchranné práce pokračovali aj dnes, avšak brzdia ich vytrvalé zrážky. Súprava so 14 vagónmi vletela do balvanov hneď po výjazde z tunela, pričom sa vykoľajili tri vagóny a lokomotíva.
Železničná trať zo štátu Goa do Bombaja sa vinie cez kopce a množstvo tunelov. Zosuvy pôdy sú na nej bežné v dôsledku silných dažďov.
Štát Maháraštra zasiahli uplynulý týždeň prívalové monzúnové dažde, čo vážne narušilo železničnú a cestnú dopravu.

Komisia dnes nerozhodla o novom majiteľovi rozostavanej železničiarskej budovy
TASR23.6.2003 15:48 - Výberová komisia, ktorú menoval bývalý generálny riaditeľ Železníc SR ( ŽSR ) Ladislav Saxa, dnes nerozhodla o novom nadobúdateľovi rozostavanej budovy na nároží Šancova - Žabotova.
"Obe predložené ponuky boli cenovo veľmi podobné, a preto o nich bude komisia rokovať ešte raz v utorok ráno, kedy k nim jednotliví členovia zaujmú podrobné stanoviská," konkretizoval dnešný výsledok zasadnutia komisie hovorca ŽSR Ján Keresteš.
Cenové ponuky na odkúpenie nedokončenej stavby ŽSR a Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) s pôvodným rozpočtom takmer 0,5 miliardy Sk predložili z 13 prihlásených uchádzačov dvaja zatiaľ nemenovaní záujemcovia. Ponuky v súčasnosti posudzuje komisia, zložená zo štyroch riaditeľov a jedného námestníka odborov ŽSR , ktorá následne Správnej rade ŽSR a Dozornej rade ZSSK , a. s. odporučí najlepšiu z nich. Po jej odobrení kontrolnými orgánmi železničných spoločností sa s navrhnutým subjektom uzatvorí zmluva o budúcej zmluve. Konečné rozhodnutie prijme na základe návrhu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR vládny kabinet.
ŽSR dosiaľ na výstavbu budovy vynaložili 21,3 milióna Sk, ZSSK prispela ďalšími 65,7 milióna Sk. Predložené cenové ponuky majú pokryť minimálne výšku dosiaľ vynaložených prostriedkov, cenu pozemku a DPH. Kupujúci musí súčasne prevziať na seba záväzky, vyplývajúce zo zmluvy o diele medzi železnicami a dodávateľom stavby. Ak by ju chcel zrušiť, musí prevziať i zmluvné sankcie. Predmetom predaja sú štyri zrealizované podzemné podlažia, určené na parkovanie motorových vozidiel, jeden nezrealizovaný administratívny blok (14 nadzemných podlaží) a jeden nezrealizovaný administratívny blok (8 nadzemných podlaží).

Komisia nakoniec odporučila obe ponuky na kúpu rozostavanej železničnej budovy
TASR24.6.2003 11:09 - Päťčlenná výberová komisia, menovaná bývalým generálnym riaditeľom Železníc SR ( ŽSR ) Ladislavom Saxom, odporučila najvyšším kontrolným orgánom ŽSR a. s. Železničná spoločnosť ( ZSSK ) obe ponuky na odkúpenie rozostavanej budovy na nároží ulíc Šancová - Žabotova.
Podľa slov hovorcu ŽSR Jána Keresteša, predložené návrhy bratislavských firiem Reding, a. s. a Baurex, s. r. o. pokrývajú náklady železničných spoločností, ako aj cenu pozemku. "V súčasnom štádiu nebudeme konkretizovať výšku ponúk, môžem však konštatovať, že obe presahujú čiastku 100 miliónov Sk," uviedol dnes v rozhovore pre TASR J. Keresteš.
Ponuky na odkúpenie nedokončenej stavby ŽSR a ZSSK s pôvodným rozpočtom takmer 0,5 miliardy Sk predložili z 13 prihlásených uchádzačov iba dvaja spomínaní záujemcovia. Po dnešnom rozhodnutí komisie má o ponukách rokovať Správna rada ŽSR a Dozorná rada ZSSK , ktoré následne ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi, resp. Valnému zhromaždeniu a. s. odporučia najlepšiu z nich. Konečné rozhodnutie prijme vládny kabinet Mikuláša Dzurindu.
ŽSR dosiaľ na výstavbu budovy vynaložili 21,3 milióna Sk, ZSSK prispela ďalšími 65,7 milióna Sk. Predložené cenové ponuky majú pokryť minimálne výšku doposiaľ vynaložených prostriedkov, cenu pozemku a DPH. Kupujúci musí súčasne prevziať na seba záväzky, vyplývajúce zo zmluvy o diele medzi železnicami a dodávateľom stavby. Ak by ju chcel zrušiť, musí prevziať i zmluvné sankcie. Predmetom predaja sú štyri zrealizované podzemné podlažia, určené na parkovanie motorových vozidiel, jeden nezrealizovaný administratívny blok (14 nadzemných podlaží) a jeden nezrealizovaný administratívny blok (8 nadzemných podlaží).

Stále nevedno, koľko sa ušetrilo rušením vlakov
Pravda24.6.2003, Jana Morháčová - Suma, ktorú reálne ušetria oba železničné podniky zrušením dopravy na regionálnych tratiach, zatiaľ zostáva otvorená. Materiál, ktorý má do konca júna predložiť vláde ministerstvo dopravy ako vyhodnotenie vplyvu rušenia lokálok, totiž neobsahuje presné čísla. Nie je z neho jasné, koľko reálne železnice ušetrili za 4 mesiace, keď lokálky nejazdili na 25 tratiach, a ako sa zmení situácia od 15. júna, keď bude v obmedzenom rozsahu na deviatich z nich obnovená doprava.
Minister dopravy Pavol Prokopovič však v januári prisľúbil komplexný materiál. Dokument, ktorý v týchto dňoch predkladá rezort na pripomienkové konanie, však takéto informácie neobsahuje. "V materiáli sú nezrozumiteľné čísla o tom, koľko železnice pôvodne chceli ušetriť. A chýba hodnotenie, ako sa rušenie lokálok dotklo výkonov autobusových podnikov, či aká je aktuálna situácia s dopravnou obsluhou v obciach dotknutých trvalým rušením osobnej dopravy," zdôraznil starosta jednej zo stredoslovenských obcí, ktorá už od februára nemá železničnú dopravu.
Samosprávne kraje totiž v snahe nahradiť chýbajúce vlaky spolu s podnikmi SAD zaviedli nové autobusové spoje, alebo rozšírili trasy existujúcich spojov. Prevzali tak študentov či ďalších zľavnených cestujúcich, ktorí v minulosti využívali vlaky. Tým sa zvýšili aj ich nároky, vyplývajúce zo zmluvy vo verejnom záujme v autobusovej doprave. SAD-ky však nemajú nárok dostať zo štátneho rozpočtu nijakú dodatočnú dotáciu.
Napríklad v banskobystrickom samosprávnom kraji boli zavedené náhradné autobusové spoje celkovo namiesto piatich zrušených lokálok. SAD Zvolen a SAD Lučenec tak rozšírili výkony o tritisíc kilometrov týždenne.
"Náklady na úhradu výkonov vo verejnom záujme v autobusovej doprave sa tým podľa odhadov zvýšili asi o tri milióny korún za rok," doplnil Milan Ozdinec, šéf odboru dopravy Banskobystrického samosprávneho kraja.

Vlak usmrtil 10-ročné dievča, ktoré vošlo s bicyklom na koľaj
TASR25.6.2003 08:31 - K tragickej nehode došlo v utorok popoludní na železničnom priecestí v Kysuckom Novom Meste , kde vlak usmrtil 10-ročné dievča.
Podľa rušňovodiča a signalistu tamojšej železničnej stanice dievča nerešpektovalo výstražné zariadenie priecestného zabezpečovacieho zariadenia. Popri spustených závorách vošlo na bicykli na koľaj, kde ho zachytil prechádzajúci osobný vlak. Privolaný lekár rýchlej zdravotnej pomoci už len konštatoval smrť následkom mnohopočetných zranení hlavy.
Nehoda si vyžiadala zastavenie dopravy na trati Žilina - Kysucké Nové Mesto od 14.15 do 16.04 hodiny a meškanie piatich vlakov v rozpätí od 8 do 115 minút. Prípad na mieste prevzala dopravná polícia z Čadce.

Dzurindova obeť?
PLUS 7 DNÍ 22/2003, 30.05.2003, Šelestiaková Katarína - Kauza vlakového tendra, pri ktorej sa objavili podozrenia z klientelizmu a korupcie v prospech SDKÚ, ešte stále nie je uzavretá. Pripomeňme, že v hre bolo vyše 800 mil. Sk.
Štát by o ne prišiel, ak by minister dopravy Jozef Macejko podpísal zmluvu na dodanie ľahkých motorových súprav od švajčiarskej spoločnosti Stadler, ktorú vybrala komisia vedená Miroslavom Dzurindom.
Škandál sa pôvodne krútil okolo bratov Mikuláša a Miroslava Dzurindovcov, a to hlavne na základe podivného listu, ktorý vtedajší poslanec Peter Kresánek adresoval premiérovi. Prinajmenšom dokazoval to, že o lukratívnej súťaži je informovaný aj premiér. Mikuláš Dzurinda, ktorý sa ku kauze odmieta vyjadrovať, verí, že sa očistil podaním trestného oznámenia na generálnej prokuratúre. Na základe jeho výpovede sú obvinení zo zneužívania informácií v obchodnom styku exminister dopravy Jozef Macejko, bývalý štátny tajomník Michal Balog, bývalý vedúci úradu ministerstva Peter Kľučka a federálny exminister zahraničného obchodu Jozef Bakšay.
"Pokým sa prípad nevyšetrí, nechcem sa k tomu vyjadrovať, poškodilo by mi to. Bol by som naozaj rád, keby sa to už skončilo," reaguje jeden z obvinených, Jozef Macejko. "Úplne ľudsky vám hovorím, že mám strach a nič vám k tomu nepoviem," prízvukuje na začiatku nášho stretnutia.
J. Macejko verí, že vyšetrovanie sa skončí v jeho prospech, len ho mrzí, že sa zbytočne naťahuje. "Aj dnes by som konal tak ako predtým. Ak niekto dá výhodnejšiu ponuku, je nelogické, aby som súhlasil s tou, ktorá je drahšia o 822 mil. Sk," tvrdí aj naďalej. Bežne vraj v tendroch vyhráva aj drahšia ponuka, ale v maximálnom rozpätí 3 – 5 %. "Ale 30 % rozdiel, to už je naozaj veľa," dodá. Podľa našich informácií ponuka švajčiarskeho Stadleru predstavovala takmer 3 mld Sk a bola o 822 mil. vyššia ako ponuka francúzskeho Alstomu.
"Vyšetrovateľovi som povedal, že ponuka Švajčiarov nebola výhodnejšia, naopak, bola pre nás drahšia, a za tým si stojím," dodáva. Vraj mu hovorili, aby počkal, kým komisia rozhodne a potom nech kritizuje. "Ale nemohol som čakať, ak som s ich postupom nesúhlasil. Ako by som potom reagoval, keby ma niekto obvinil, že som dopustil, aby sa prešafárila takmer 1 mld?" tvrdohlavo presviedča. Nechápe, prečo sa s tendrom tak ponáhľali. "My sme kupovali, tak prečo ten tlak? Načo sa ponáhľať, ak bolo zjavné, že záujemcov máme?" pýta sa. Pripomeňme, že tender prebiehal ku koncu volebného obdobia prvej Dzurindovej vlády.
Záujem médií vzbudil predovšetkým list poslanca P. Kresánka adresovaný premiérovi, hoci ten neskôr hovoril až o dvoch listoch. P. Kresánek v ňom upozorňuje "na problematickosť tohto obchodu, ktorý nás môže kompromitovať ďalšie 4 roky". V liste sa tiež píše, že "pre stranu je vlastne jedno, ktorá z firiem v tendri zvíťazí, lebo pozadie je pre stranu rovnaké". P. Kresánek nepoprel, že list písal, hoci k obsahu sa už vyjadriť odmietol a dodnes nevysvetlil, o akom pozadí to písal.
Mikuláš Dzurinda kauzu komentoval slovami, že "pri tendri určitá skupina osôb presadzovala osobné záujmy, bránila skončeniu tendra a komplikovala ho". Obvinený Jozef Bakšay mal navyše korumpovať šéfa výberovej komisie a premiérovho brata Miroslava. Podľa našich informácií žije Jozef Bakšay momentálne v Prahe. "Minulý týždeň som vypovedal pred českým vyšetrovateľom, lebo slovenský nedostal povolenie na vycestovanie," smeje sa J. Bakšay a dodáva, že slovenská strana vyšetrovanie evidentne preťahuje. Podľa jeho slov premiérov brat pred vyšetrovateľom poprel, že by ho Bakšay chcel podplatiť, len uviedol, že mu zaplatil večeru v hodnote 1000 Sk. "Neexistuje jediný dôkaz alebo svedecká výpoveď, ktorá by potvrdila našu vinu," hovorí. "Je to čisto politická kauza na odstránenie nepohodlného ministra dopravy," myslí si J. Bakšay.
Na tender dohliadala 10-členná skupina, ktorú viedol premiérov brat Miroslav. Na otázku, či sa premiér neobával, že médiá bude zaujímať, prečo jeho brat šéfuje komisii, ktorá rozhoduje o 3-miliardovej zákazke, J. Macejko reaguje svojsky. "Pokiaľ viem, tak Andrej Egyed, riaditeľ Železničnej spoločnosti, ktorého nominovala SDĽ, pri rozhodovaní o šéfovi komisie sám navrhol Miroslava Dzurindu." Vraj preto, aby si mohol v prípade škandálu "umyť" ruky. Potom, čo šéf NKÚ Jozef Stahl jednoznačne obvinil z pochybenia výberovú komisiu, ktorej predsedal Miroslav Dzurinda, premiér neustále tvrdil, že o lepšej ponuke rozhodoval práve A. Egyed. Neskôr svoje stanovisko zmenil: pochybil minister dopravy, preto podal návrh na jeho odvolanie. Ani šéfovi NKÚ za jeho výrok neostal nič dlžný a výsledky jeho kontroly spochybnil. "Je dosť dôvodov domnievať sa, že výsledky šetrenia NKÚ boli nepravdivé," povedal Mikuláš Dzurinda.
A kauza začala naberať na obrátkach. Predseda NKÚ Jozef Stahl sa pred médiami vyjadril, že sa ho neznámy muž pokúšal vydierať. Zavolal mu na mobil a vyzval ho, aby do večera zmenil stanovisko úradu, ktoré spochybnilo rozhodnutie komisie v prospech švajčiarskej spoločnosti Stadler. Z nahrávania francúzskej strane J. Stahla obvinil aj poslanec Víťazoslav Moric a pokladník SDKÚ Gabriel Palacka. Paradoxne ľudia, z ktorých prvý spolupracoval s víťaznou firmou a druhý je v liste P. Kresánka spomínaný ako "Gabo" - a ten spolu s premiérom cítil, že Macejko a Kľučka im "jednajú za chrbtom". Podľa našich informácií politicky nezávislý NKÚ na prípade spolupracuje s políciou, ktorej predložil dôkazy o tom, že pochybila komisia.
Je známe, že za francúzsku stranu loboval J. Bakšay, za Švajčiarov V. Moric. J. Macejko sa v tomto smere vyjadril, že "obaja páni ma presviedčali o výhodnosti svojich ponúk". Stretli sa na ministerstve a v parlamente, predložili mu ponuky oboch spoločností, ale špekulácie o podplácaní J. Macejko odmieta. "Vždy som s nimi rokoval za prítomnosti svedkov."
Ak už je reč o lobingu, tak Ladislav Saxa, člen Dozornej rady Železničnej spoločnosti, ktorá robila výberové konanie, bol zároveň členom dozornej rady ŽOS Vrútky, ktorú zastupoval V. Moric a ktorá sa mala stať v konzorciu so švajčiarskym Stadlerom víťazom tendra. V tomto už nikto, vrátane premiéra, problém nevidí.
Na margo ďalšieho obvineného, Petra Kľučku, premiér M. Dzurinda, vystupujúci v prípade ako svedok, povedal, že "evidentne loboval za firmu, ktorá v súťaži ťahala za kratší koniec". Paradoxne tak myslel francúzsku spoločnosť, ktorej ponuka by bola pre Slovensko finančne výhodnejšia. A prečo sa podľa premiéra zjavil spomínaný list v médiách? "Chceli ma politicky zlikvidovať, lebo si mysleli, že stojím v ceste ich biznisu," opäť protirečivo tvrdí premiér pre náš týždenník. Súčasne totiž médiá presviedčal, že o tendri nebol vôbec informovaný.
"Veľmi ma to potešilo," reagoval J. Macejko na to, že jeho nástupca Ivan Mikloš začiatkom septembra 2002 tender definitívne zrušil, čím podľa Roberta Fica podrazil Mikuláša Dzurindu. Macejkova radostná reakcia nezostala bez povšimnutia. Premiér vzápätí podal podnet na prokuratúru na trestné stíhanie vo veci zneužívania informácií v obchodnom styku. "Mal som byť radšej ticho a všetko by bolo v poriadku," myslí si dnes J. Macejko. Prišiel nielen o kreslo ministra, ale bol potrestaný aj "stranícky". Hoci pôvodne mal byť na siedmom mieste na kandidátke SDKÚ, premiér ju odmietol podpísať. "Keď som končil, šofér mi povedal - ani na golf sme nechodili, ani po recepciách, len z rokovania na rokovanie a vracali sa domov večer o jedenástej," cíti sa ukrivdený za politickú likvidáciu. Premiérovi vraj odkázal, že odvolanie prijme, ale sám neodstúpi, lebo neurobil žiadnu chybu. "Ale prečo ma stiahli z kandidátky?" pýta sa dnes. A dodáva, že na najbližšie 4 roky si neplánoval inú činnosť, počítal s kreslom v NR SR. Dzurinda jeho odstúpenie z kandidátky vraj v rozhovore s ním komentoval slovami, že ako by vyzeralo, ak ho stiahol z postu ministra a nechal ho na kandidátke.
S Gabrielom Palackom, ktorého nahradil na poste ministra dopravy, sa J. Macejko od septembra nevidel. "Keď nastúpite na ministerský post po svojom straníckom kolegovi a kamarátovi, je ťažké, aby ste si so sebou priniesli svojich ľudí. A niektorých by som naozaj rád vymenil. Ale ako mu zdôvodníte, že vám nesedia?" reaguje na otázku, kto vlastne riadil rezort dopravy. V čase jeho ministrovania sa totiž povrávalo, že ho napriek demisii stále riadi práve Gabriel Palacka, ktorý vraj mal na ministerstve dokonca svoju kanceláriu.
Podľa našich informácií premiér od J. Macejka očakával, že vinu za zlyhanie tendra prevezme pred voľbami na seba. Dnes mu zostalo len kreslo podpredsedu krajskej rady SDKÚ, na zasadnutia kraja však nechodí, lebo "nechce svojou prítomnosťou premiéra dráždiť". Je zamestnaný v istej poradenskej firme, jeho manželka, predtým ekonómka na úrade vlády, pracuje v poisťovníctve. Dnes sa Jozef Macejko cíti ako v domácej väzbe. "Nemôžem ísť ani na dovolenku k moru, veď čo ak to niekto zneužije a zadržia ma na hraničnom priechode s tým, že chcem opustiť republiku?" kladie si otázku domáci väzeň.
Podľa výpisu z obchodného registra figuruje v dvoch firmách: v spoločnosti Ekomos so sídlom v Prešove a do roku 1998 bol aj v a.s. Cestné stavby, ktorá má od októbra 2002 francúzskych štatutárov.
Podľa našich informácií sa vyšetrovanie kauzy umelo predlžuje, neexistuje žiadna svedecká výpoveď, ktorá by potvrdila domnienku premiéra, že bol spáchaný trestný čin. Podľa hovorcu sekcie vyšetrovania Stanislava Rybana je vyšetrovateľ momentálne na dovolenke. Komu, vrátane obvinených, vyhovuje, že prípad sa ďalej nerieši?
Chronológia kauzy tendra
- V septembri 1999 Železnice SR vyhlásili prvú súťaž na dodávku 35 ľahkých vlakových súprav - V júli 2001 vyhlásili druhú súťaž, ani tá nepriniesla želateľný výsledok, súťaž bola zrušená a pokračovala sa v neverejnom rokovaní - Pôvodne boli traja uchádzači, po vylúčení Siemensu zostali dve firmy: konzorcium DMU GTW Slovensko zložené zo ŽOS Vrútky a švajčiarskej firmy Stadler a francúzska firma Alstom spojená so ŽOS Zvolen - V januári 2002 10-členná komisia vybrala za víťaza tendra konzorcium DMU GTW - Minister dopravy Jozef Macejko na základe sťažnosti neúspešného francúzskeho uchádzača odmietol zmluvu podpísať - V júni 2002 médiá poukázali na možný klientelizmus a zverejnili "Kresánkov list" - Správa NKÚ spochybnila švajčiarskeho víťaza tendra a poukázala na fakt, že ponuka neúspešného francúzskeho uchádzača je o 822 mil. Sk nižšia - Prezident na návrh premiéra rozhodol o odvolaní ministra dopravy Jozefa Macejka, na jeho post nastúpil Ivan Mikloš

V noci dve vážne nehody v Trenčianskom kraji
SITABRATISLAVA / TRENČÍN 2. júna 2003 - Závažná nehoda medzi rýchlikom a nákladným vozidlom sa stala v nedeľu o 22:20 na železničnom prejazde v Trenčíne na Hlavnej ulici . Cez železničné priecestie prechádzal vodič s nákladným vozidlom Mercedes a z doposiaľ nezistených príčin sa od vozidla odpojil ťahač, ktorý ostal stáť na koľajniciach. Následne do neho narazil medzinárodný rýchlik Báthory, ktorý išiel v smere na Žilinu. Po zrážke bola železničná doprava v danom úseku uzatvorená na štyri hodiny. Pri nehode nebol nikto zranený a u vodičov nebolo zistené požitie alkoholu. Materiálna škoda bola vyčíslená na tri milióny korún. Agentúru SITA o tom informovala trenčianska policajná hovorkyňa Lenka Bušová. (krátené)

Zrušením regionálnych tratí sa ušetrilo
TASRNárodná obroda 05.06.2003 - Na deviatich železničných regionálnych tratiach sa po vyše štyroch mesiacoch od ich dočasného zastavenia obnoví prevádzka 15. júna tohto roka. Podľa slov ministra dopravy pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča ušetrili železnice za štyri mesiace, počas ktorých regionálne trate nepremávali, zhruba 350 až 400 miliónov Sk. Rozhodnutie o obnovení prevádzky je podľa ministra výsledkom rokovania zástupcov ministerstva s predstaviteľmi samospráv v jednotlivých krajoch. “Prevádzkovatelia železníc nenašli žiadne vnútorné rezervy, ktoré by umožnili obnoviť regionálne trate. Na základe odporúčania predstaviteľov samospráv zredukujeme frekvenciu jednotlivých spojov na hlavných tratiach, čo umožní prevádzkovať pre regióny nevyhnutnejšie regionálne trate,“ povedal P. Prokopovič. MDPT SR pripravuje návrhy legislatívnych zmien, ktoré by znamenali presun všetkých kompetencií, ktoré nemusí nevyhnutne spravovať ministerstvo, na samosprávne kraje.
V Nitrianskom kraji by mala byť od 15. júna obnovená prevádzka na tratiach Levice - Čata , Čata - Štúrovo , Šahy - Čata , Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou a Neded - Šaľa . Železnice prevádzku na týchto tratiach dočasne ukončili 2. februára tohto roka.

Zrušenie regionálnych tratí prinieslo železniciam úsporu takmer 400 mil. Sk
TASRNitra 4. júna 2003 – Na deviatich železničných regionálnych tratiach sa po vyše štyroch mesiacoch od ich dočasného zastavenia obnoví prevádzka 15. júna tohto roka. Podľa slov ministra dopravy pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča ušetrili železnice za štyri mesiace, počas ktorých regionálne trate nepremávali, zhruba 350 až 400 miliónov Sk.
Rozhodnutie o obnovení prevádzky je podľa ministra výsledkom rokovania zástupcov ministerstva s predstaviteľmi samospráv v jednotlivých krajoch. "Prevádzkovatelia železníc nenašli žiadne vnútorné rezervy, ktoré by umožnili obnoviť regionálne trate. Na základe odporúčania predstaviteľov samospráv zredukujeme frekvenciu jednotlivých spojov na hlavných tratiach, čo umožní prevádzkovať pre regióny nevyhnutnejšie regionálne trate," povedal P. Prokopovič. Vyššie územné celky zároveň očakávajú presun ďalších kompetencií, napríklad rozhodovanie o cestovných poriadkoch, ktoré by im umožňovalo regulovať autobusovú a železničnú dopravu. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR podľa slov ministra pripravuje návrhy legislatívnych zmien, ktoré by znamenali presun všetkých kompetencií, ktoré nemusí nevyhnutne spravovať ministerstvo, na samosprávne kraje.
V Nitrianskom kraji by mala byť od 15. júna obnovená prevádzka na tratiach Levice - Čata , Čata - Štúrovo , Šahy - Čata , Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou a Neded - Šaľa . Železnice prevádzku na týchto tratiach dočasne ukončili 2. februára tohto roka. Nitriansky samosprávny kraj podľa slov jeho predsedu Milana Belicu má záujem v budúcnosti prevádzkovať osobnú železničnú dopravu na lokálnych tratiach bez účasti Železníc SR. Potrebná je však zmena kompetenčného zákona, pričom tento proces nedokáže samospráva urýchliť. Podľa Belicu by mala vzniknúť regionálna dopravná spoločnosť ako spoločný podnik Nitrianskeho samosprávneho kraja a súkromného investora. Kým súkromná firma by vložila do spoločného podniku financie, vkladom samosprávy by mal byť vozový park.

ZSSK nenasadí šesť motorových jednotiek pod Tatrami
ZSSK nasadí jednotky zrejme v obvode Zvolen na osobné a zrýchlené vlaky a rýchliky, i keď pôvodne mali premávať na tratiach Poprad - Studený Potok - Tatranská Lomnica a Poprad - Plaveč - Orlov - Krynica
SITABRATISLAVA 4. júna 2003 - Železničná spoločnosť, a.s. ( ZSSK ) podľa aktuálnych informácií nenasadí šesť motorových jednotiek v podtatranskej oblasti, ale v obvode Zvolen na osobné a zrýchlené vlaky a rýchliky. Agentúru SITA o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Jednotky mali pôvodne premávať na tratiach Poprad - Studený Potok - Tatranská Lomnica a Poprad - Podolínec - Plaveč - Orlov - až do poľského turistického centra Krynica.
Výrobcom motorových jednotiek je konzorcium ŽOS Vrútky , AD Tranz a Stadler, ktoré železniciam ponúklo dodávku ďalších šiestich kusov, no tentoraz motorových jednotiek, keďže počas výroby 14 elektrických jednotiek pre Tatranské elektrické železnice ( TEŽ ) ostali vtedajším ŽSR voľné úverové zdroje. Pôvodná cena jednej motorovej jednotky dosahovala 4,156 mil. CHF.
Prvá motorová jednotka 840 sa mala dodať podľa pôvodnej zmluvy v decembri 2001 a následne ďalších päť od apríla 2002 v mesačných intervaloch. Podľa podpísaného dodatku k zmluve malo konzorcium dodať prvú jednotku v septembri 2002, no ani tieto termíny nedodržalo. V závere minulého roka konzorcium predložilo ďalší návrh dodatku k zmluve, podľa ktorého dodá prvú jednotku v júni 2003. Dodatok zatiaľ nie je podpísaný a dodávka jednotiek sa opäť omešká zrejme o dva ďalšie mesiace. Podľa predpokladov by však poslednú motorovú jednotku mali ŽSR mať v novembri 2003. Skúšky by sa mali skončiť v septembri tohto roka.
Počas výroby jednotiek sa zmenil vonkajší dizajn vozidiel, zmenili sa hmotnosti, rázvor trakčného
modulu, či systém primárneho vypruženia hnacieho modulu. Za ďalšie dôvody meškania dodávky označila ZSSK aj organizačné zmeny u výrobcu, kedy AD Tranz sa vo Švajčiarsku likvidovala, keďže ju kúpila spoločnosť Bombardier a nový majiteľ presunul výrobu do Nemecka. ZSSK zatiaľ nebudú realizovať sankcie v súvislosti s meškaním dodávky šiestich motorových jednotiek, ale pokúsi sa o kompenzáciu pri dodávke podstatných komponentov pre pätnástu elektrickú jednotku pre TEŽ .
V decembri 1997 vyhlásili ŽSR medzinárodnú verejnú súťaž na dodávku 14 kusov elektrických dopravných jednotiek pre TEŽ s predpokladaným termínom dodávky prototypu do 20 mesiacov. Úverovú zmluvu s konzorciom bánk vedených UBS Zürich na financovanie projektu vozidla pre TEŽ v objeme 64,7 mil. CHF uzavreli ŽSR 10. novembra 1998. Dodávka električiek pre TEŽ skončila 30. júla 2002, kedy sa uskutočnilo preberacie konanie aj technicko-bezpečnostné skúšky. Rezortné ministerstvo vydalo súhlas na prevádzku 9. augusta 2002.

Koncem června přijede rychlovlak Pendolino
Česká tisková kancelář MLADÁ FRONTA DNES 04.06.2003 - Prvá súprava rýchlovlaku Pendolino pre ČD príde do ČR v druhej polovici júna. Prví cestujúci sa vlakom odvezú ešte v rámci skúšobnej prevádzky počas r. 2004 na linke Drážďany - Praha - Brno - Viedeň.
Prototyp vlaku, ktorý má v ČR jazdiť rýchlosťou 160 km/h, v súčasnosti prechádza skúškami v Taliansku. Cesta medzi Prahou a Ústím nad Labe sa skráti na hodinu a z Prahy do Brna na dve.

Rýchlik idúci do Košíc doslova rozmetal 54-ročného muža
TASRBratislava 5. júna 2003 - Život 54-ročného muža z obce Kostoľany nad Hornádom si vyžiadala tragická dopravná nehoda, ktorá sa odohrala dnes ráno pri Družstevnej nad Hornádom .
Muža zrazil rýchlik R 120 Košičan idúci do Prahy. Telo zdevastoval natoľko, že Železničná polícia SR spočiatku nevedela určiť ani pohlavie obete. Príčiny a ďalšie okolnosti tragédie vyšetrujú železniční policajti z Košíc.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Opitý 33-ročný Bratislavčan napadol hliadku Železničnej polície
TASRBratislava 5. júna 2003 - Z trestného činu útoku na verejného činiteľa obvinila Železničná polícia (ŽP) na bratislavskej Hlavnej stanici 33-ročného Bratislavčana, ktorý v utorok 3. júna večer napadol policajnú hliadku.
K útoku došlo po tom, ako ho chcela podrobiť kontrole, pretože odmietol zaplatiť tovar v novinovom stánku. Namiesto toho, aby dotyčný predložil doklad totožnosti, jedného z policajtov chytil za viazanku a druhého päsťou udrel do tváre. Okrem toho mu podvrtol prstenník ľavej ruky tak, že policajt sa bude zo zranenia liečiť asi osem týždňov.
Hliadka bola nútená voči útočníkovi zakročiť a nasadila mu putá. Agresívny Bratislavčan ako motív svojho konania uviedol opitosť, čo potvrdila aj dychová skúška, pri ktorej mu železniční policajti zistili 1,46 promile alkoholu. ŽP odstúpi prípad Okresnému úradu Justičnej polície Bratislava I.
Príslušníkom ŽP z Košíc sa podarilo objasniť krádež hlavných vypínačov zo záložných rušňov za 160-tisíc korún. Ako podozrivých vypátrali dvoch Košičanov vo veku 37 a 46 rokov. Priznali sa, že po vzájomnej dohode ešte v apríli a máji odcudzili z troch rušňov elektrické vypínače. Zabalené vo vreciach ich na motorovom osobnom vozidle staršieho muža previezli do dvoch zberní druhotných surovín, kde utŕžili 1800 a 3260 korún. Peniaze si rozdelili.
Mladší z podozrivých poškodil aj technického zariadenie a vybavenie rušňov tzv. dvojičiek , kde spôsobil škodu za 900-tisíc korún. K činu sa priznal a uviedol, že zariadenie poškodil pomocou zarážky, pretože sa chcel dostať k medenému materiálu, ktorý chcel takisto predať.
Oba prípady prevzal vyšetrovateľ Okresného úradu justičnej polície Košice II.
TASR dnes informácie poskytol hovorca ŽP Jozef Buranský.

Vláda SR schválila východiská ŠR na budúci rok so schodkom 3,9 % HDP
TASRBratislava 5. júna 2003 - Vládny kabinet dnes schválil východiská štátneho rozpočtu (ŠR) na budúci rok s príjmami vo výške 252,069 miliardy Sk a výdavkami na úrovni 315,7 miliardy Sk.
Rozpočet tak bude schodkový v sume 63,6 miliardy Sk, deficit verejných financií by mal dosiahnuť 3,9 % predpokladaného HDP pri schodku 50,4 miliardy Sk.
Budúcoročný rozpočet predpokladá použitie zdrojov z rozpočtu Európskej únie ( ) vo výške 11,295 miliardy Sk. Čerpanie zdrojov z predvstupovej pomoci, štrukturálnych operácií a zo záručnej sekcie EAGGF, vrátane spolufinancovania zo ŠR, očakáva Ministerstvo financií (MF) v objeme 26,122 miliardy Sk.
Rezort financií vyčlenil v budúcoročnom rozpočte na priority vlády 5,1 miliardy Sk, pre železnice 6,6 miliardy Sk na výkony vo verejnom záujme a 4,8 miliardy Sk na investície.
Návrh východísk ráta v roku 2004 s rastom HDP na úrovni 4,1 %, priemerná inflácia meraná spotrebiteľskými cenami by mala byť na hladine 8,1 % a priemerná miera evidovanej nezamestnanosti 15,4 %. (krátené)

Ľudia sa zobudili, pomohla petícia
Národná obroda07.06.2003, Eva Lauková -Diskusie o tom, čo s hlučnou železničnou traťou v Trenčíne, určite nie sú zbytočné
Keby chcel niekto postaviť cez mesto diaľnicu, tak ho všetci budú pokladať za blázna. Zmodernizovanie železničnej trate cez Trenčín, keď vlaky majú dosahovať rýchlosť 140 až 160 km/h namiesto súčasných 70 km/h, sa však
zo strany niektorých zainteresovaných berie ako holý fakt. Takýto postoj - bez možnosti vyjadrenia občanov Trenčína, mali či majú predovšetkým na najvyšších ministerských miestach. Veď verejný, a teda štátny záujem bez diskusie s občanmi je zrejme na prvom mieste. Aj predchádzajúce mestské zastupiteľstvo reprezentované poslancami HZDS sa občanov na nič nepýtalo. To súčasné, do ktorého zasadli predovšetkým poslanci SDKÚ, až po protestných tancoch odporcov začalo viac brať do úvahy aj obyvateľov. V súčasnosti sa v meste už o tomto probléme intenzívne diskutuje. Predpoklad bol, že do konca júna sa rozhodne, čo so železničnou traťou. Primátor Juraj Liška to dnes vidí inak.
K verdiktu vraj môže dôjsť po niekoľkých mesiacoch, ba až rokoch...
Trenčania nechcú modernejšiu železničnú trať (nesprávne ju nazývajú rýchlodráha) prechádzajúcu stredom mesta. Jasne to dokumentuje petícia odovzdaná primátorovi, pod ktorú sa podpísalo viac ako 10-tisíc občanov. (Otázka je, či všetci mali dostatok objektívnych informácií.) Tento fakt by si však nik nemal dovoliť bagatelizovať. Železnica nielenže delí mesto na dve časti, ale v dôsledku názorových konfliktov na jej rekonštrukciu aj na niekoľko táborov.

Nesúhlas obyvateľov
V petícii žiadajú primátora, aby presadzoval záujmy občanov. Nesúhlasia s modernizáciou železnice idúcej stredom mesta, ktorá negatívne ovplyvní vzhľad, životné prostredie a bezpečnosť obyvateľov - a s tým súvisiacimi sprievodnými javmi. Primátor mesta potvrdil platnosť petície a vraví: "Občanov problém železničnej trate trápi a ja tieto obavy s nimi prežívam. Ak budeme môcť rozhodovať - čo so železničnou traťou, konečné slovo budú mať občania.“
Prečo si vlastne primátor kladie otázku? „Neviem, kto v konečnom dôsledku rozhodne. Je možné aj to, že už je dávno rozhodnuté. Momentálne to zisťujeme. Zaslali sme listy so žiadosťou o stanoviská na ministerstvá životného prostredia a dopravy, Železniciam SR , spoločnosti Reming Consult - generálnemu projektantovi, spoločnosti Aurex, zabezpečujúcej územný smerný plán pre sídelný útvar mesta Trenčín , vyššiemu územnému celku a obci Zamarovce. Stanovisko dáva aj odbor architektúry mesta.“
Ak je už rozhodnuté, rozbehnuté diskusie môžu byť úplne zbytočné. Všetci by si mohli akurát povzdychnúť: Rozhodli o nás bez nás.
Avšak samotný primátor a kompetentní okolo neho musia vedieť, že modernizácia tejto železničnej trate je súčasťou vládou schváleného dokumentu Dlhodobý program rozvoja železničných ciest , kde bola definovaná priorita modernizácie, vychádzajúca z medzinárodných dohôd o európskych magistrálach. Z toho potom vychádzajú aj uvažované modernizácie tejto trate na úrovni Vyššieho územného celku Trenčianskeho kraja, ako aj mesta Trenčín . Prečo sa to doteraz nepovedalo ľuďom na rovinu? Prečo ich doteraz kŕmili predovšetkým rozprávaním o šanci mesta zmeniť tvár? Veď ľudia by to pochopili.
Problém trenčianskej železnice prechádzal určitým vývinom aj v súčasnom vedení mesta: Zatiaľ čo ešte nedávno primátor tvrdil, že „samotné rozhodnutie zostane na vedení mesta a poslancoch mestského zastupiteľstva,“ dnes to vidí inak. Potom, ako dostal petíciu a zistil určité disproporcie, začal sa problémom hlbšie a intenzívnejšie zaoberať.

Petičný výbor upozorňuje
O akých variantoch a možnostiach sa dosiaľ v Trenčíne hovorí?
Ako šancu zmeniť svoju tvár a získať nové možnosti ďalšieho rozvoja, hoci za cenu obetí, predstavoval primátor variant jeden - modernizácia súčasnej železničnej trate tiahnucej sa cez mesto. Časť financií má byť hradených z fondu , o zvyšok by sa mal postarať štát. Podľa primátora mesto by do toho nedávalo ani korunu. Momentálne je vo vyjadrovaní opatrnejší a vraví: „Petičný výbor nás upozornil, že Železnice SR pri projektovaní tejto stavby vypracovali štúdiu, ktorá počíta s obchvatom Trenčína pozdĺž diaľnice Nové Mesto - Púchov. Neviem zatiaľ reagovať, spôsobilé na to by mali byť Železnice SR a ministerstvo dopravy. Chcem vedieť, či je to pravda. Ak áno, prečo sme túto alternatívu nedostali?!“ Podľa vedúcej odboru architektúry Mestského úradu v Trenčíne Ing. arch. Adriany Mlynčekovej však zo Železníc SR zazneli hlasy, že železnica je ich majetok a z mesta sa vytlačiť nedajú. Rezonuje aj fakt, o ktorom by mali mestskí páni vedieť: Obchvat mesta podľa schválených zámerov pripadá do úvahy len pre vysokorýchlostnú trať, ktorá je zatiaľ v štádiu rezervácie koridoru. To však už hovoríme o niečom úplne inom - v tomto prípade sa uvažuje o vlakoch idúcich rýchlosťou 270 až 300 km/h, na čo nemajú financie ani okolité krajiny...

Ideálny obchvat, ale...
Variant rátajúci s obchvatom akoby stál doteraz bokom, dôvodom sú predovšetkým potrebné investície odhadované na 7 mld Sk. Ako vraví primátor, výška sumy nie je až taká smerodajná - na žiadosť mesta robila štúdiu firma Reming Consult v časovej tiesni, a teda možno aj nepresne.
Nielen z pohľadu občanov vedenie trate obchvatom okolo mesta sa javí ako ideálna možnosť riešenia problému. Ing. arch. Ján Cimra z projektového ateliéru Arkáda odhadované investície pokladá za účelové a podľa neho je možné zrealizovať tento návrh aj lacnejšie. „Ľudia v petícii jasne požadujú vytlačiť tranzitnú železničnú dopravu za obytné zóny. Čiastkové riešenie v rámci variantu jeden - modernizácia trate, by určite zhoršilo životné prostredie. Už súčasná železnica je hlučná, nebezpečná a má veľmi široké ochranné pásmo, čo bráni výstavbe. Poskytnutie financií z fondu je vraj podmienené iba modernizáciou tejto trate. Zdá sa mi to scestné. Neviem si totiž predstaviť, že by nebrala do úvahy tlak občanov.“

Modernejšie, neporovnateľnejšie
Variant jeden - modernizácia trate ráta s investíciami asi 2,7 mld Sk. V rámci neho má byť postavený nový železničný most, k tomu pribudnú ďalšie vyvolané investície.
Narovnaním železničného oblúka by sa podľa A. Mlynčekovej trať vyrovnala a uvoľnil by sa stred mesta. „Priestorovo je historické centrum v súčasnosti veľmi stiesnené, ak by sa pristúpilo k variantu jeden, získali by sme územie zhruba 10- až 15-tisíc štvorcových metrov. Letnú plaváreň by sme s najväčšou pravdepodobnosťou premiestnili do športovo-rekreačnej zóny Ostrov, ktorá v rámci Slovenska nemá obdoby. Jestvujúci železničný most môžeme využiť ako promenádny, vybudoval by sa nový.“ S modernizáciou je však spojená asanácia zatiaľ 12 rodinných domov v Zámostí.
Výkonný riaditeľ Centra environmentálnych aktivít v Trenčíne Richard Medal je zástancom obchvatu a podľa neho by sa malo rozhodnúť v referende. Vraví, že modernizácia prinesie niekoľkonásobne zvýšený tranzit nákladných vlakov, Intercity vlak tu naďalej zastavovať nebude. „Železnica rozdeľuje mesto na dva nekomunikatívne priestory a bude to ešte horšie po vybudovaní protihlukových bariér.“
Oponuje mu A. Mlynčeková: „Ľudia majú skreslené predstavy, hlukové bariéry by sa robili len v úsekoch, kde sa meraním preukáže, že je to potrebné.“
Ľudia žijúci v blízkosti železničnej trate vedia o hluku svoje, nesmierne hlučný je hlavne železničný most, prechod vlaku po ňom registrujú v celom meste. Ing. Zuzana Vaškovičová zo spoločnosti Reming Consult v tejto súvislosti vraví, že pri modernizácii po odhlučnení trate bude hlukové zaťaženie niekoľkonásobne nižšie, podpíšu sa pod to technické zmeny i protihlukové bariéry. „Je neporovnateľné viezť sa vo vlaku po zrekonštruovanej trati. Okamžite to človek zistí. Nepočuť typický klepot koľajníc, človeka nenatriasa, v pokoji sa môže rozprávať. Vlak iba šumí. Podobné je to aj zvonku.“

Plaváreň ako pomník?
V hre je aj nulový variant riešenia železničnej trate (s predpokladanými investíciami 1,2 mld Sk), má tiež svojich zástancov. Podľa neho železnica zostane v pôvodnom stave, bez úpravy železničného mosta, len s nevyhnutnými investíciami. Takýto variant odsúhlasilo predchádzajúce mestské zastupiteľstvo. Keď sa vymenili poslanci, došlo aj k zmenám „myslenia“ a variant sa posunul do úrovne modernizovania. Obe alternatívy vraj majú podporu v platnej územnoplánovacej dokumentácii.
Viacerí ľudia hovoria, že za súčasnými aktivitami petičného výboru, na ktorého čele stojí genplk. Jozef Tuchyňa, sú bývalí poslanci mesta. Tí si vraj z letnej plavárne, ktorá má byť v prípade modernizácie zrušená a na rekonštrukciu ktorej sa vynaložilo okolo 80 mil. Sk, urobili akýsi pomník.
Zainteresovaní odborníci však vidia v modernizácii predovšetkým pozitíva. Obchvat údajne nemá šancu, v prvom rade sa všetci pýtajú - kto to bude financovať?

Rozložník z OZŽ bude hlasovať proti predaju budovy ŽSR
Podľa prvého podpredsedu OZŽ a súčasne člena Správnej rady ŽSR by ZSSK mohla mať za šesťročnú výšku prenájmu, ktorú bude platiť za to, že sídli v budovách ŽSR, postavenú vlastnú budovu
SITABRATISLAVA 6. júna 2003 - Prvý podpredseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) a súčasne člen Správnej rady Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) je proti predaju rozostavanej železničiarskej budovy na nároží Šancová - Žabotová ulica v Bratislave, ktorá mala byť sídlom Železničnej spoločnosti, a.s. ( ZSSK ). Rozložník, ktorý pre agentúru SITA prezentoval osobné stanovisko a nie stanovisko OZŽ, označil ešte minuloročné rozhodnutie ministra dopravy Pavla Prokopoviča za "nezmyselný a politicky motivovaný krok". "Som veľmi zvedavý, kto stavbu kúpi," dodal Rozložník, ktorý bude na rokovaní Správnej rady ŽSR hlasovať proti predaju rozostavanej budovy.
"Je správna vec, aby ZSSK mala vlastné sídlo, ktoré by spĺňalo všetky kritéria," dodal Rozložník, ktorý súčasne poukázal na to, že za šesťročnú výšku prenájmu, ktorú ZSSK bude platiť ŽSR za to, že sídli v ich budovách, by mohla mať železničná firma postavenú vlastnú budovu. Podľa neho ZSSK v súčasnosti sídli na viacerých miestach, pričom napríklad bratislavské pracovisko Odúčtovne tržieb železníc, ktoré zamestnáva približne 60 osôb, sídli v unimobunkách. Od 1. mája do konca roka zaplatí ZSSK za prenájom budov od ŽSR celkom 45 mil. Sk.
Rozostavanú budovu predávajú ŽSR a , ZSSK , ktoré chcú za ňu získať prostriedky minimálne na úrovni vzniknutých nákladov zvýšených o cenu pozemku. Výstavbu budovy vlani zamietol minister dopravy Pavol Prokopovič, ktorý dal súhlas na pokračovanie stavby po zarovnanie terénu. Predbežný záujem o budovu prejavilo celkovo 13 záujemcov. Ďalšie ponuky už ŽSR prijímať nebudú, pričom železnice po 20. júni odporučia rezortnému ministerstvu na schválenie dve najlepšie ponuky. Konečné slovo však bude mať vláda.


Strana vytvorená: 01-VII-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0326.htm)