Odborári: Nájdime peniaze na vlaky, inak štrajkujeme
Pravda17.1.2003, Jana Morháčová - Rušenie dopravy na 25 regionálnych tratiach je podľa odborárov neprípustné. "Navrhujeme oddialiť termín rušenia železničnej dopravy na lokálnych tratiach a hľadať možnosti financovania. Ak však bude treba, využijeme právo na štrajk," potvrdil včera šéf odborového zväzu železničiarov Jozef Schmidt krátko po stretnutí s ministrom dopravy Pavlom Prokopovičom. Minister sa zatiaľ k naliehaniu odborárov nevyjadril.
Odborári upozornili, že ak sa zastaví doprava na 25 lokálnych železničných tratiach, tak tisícky ľudí nebudú mať ako ísť do práce či deti do školy.
"Sú tam regióny, kde neexistuje náhradné riešenie autobusom," doplnil Schmidt. "Niekde zasa budú ľudia musieť do dediny vzdialenej niekoľko kilometrov chodiť okľukou cez okresné mesto, prestupovať z autobusu do autobusu a navyše zaplatia za cestu do roboty dvoj- či trojnásobne viac," zdôraznil.
Preto odborári navrhli posunúť termín obmedzenia regionálnej dopravy o niekoľko mesiacov, aby sa vytvoril priestor na transformáciu regionálnych dráh. "Keď sa zvážia všetky možnosti financovania aj prostredníctvom VÚC či veľkých podnikov v regiónoch, potom sa môže hovoriť o rušení," doplnil Schmidt. Odborári včera odovzdali ministrovi petície so 40-tisíc podpismi, ktoré protestujú proti zrušeniu železničnej dopravy na 25 lokálnych tratiach na Slovensku.
Minister v stredu potvrdil, že doprava by sa mal zastaviť na regionálnych tratiach na Slovensku v celkovej dĺžke 718 kilometrov. Toto riešenie je podľa ministerstva nevyhnutné, pretože ZSSK dostala v rozpočte na tento rok len 4,3 miliardy korún, čo je o miliardu menej ako minulý rok. Zrušením lokálok sa má ušetriť asi pol miliardy korún.
Podniky SAD už začali rokovania, zatiaľ však väčšina z nich nevie povedať, či bude v ich finančných silách vytvoriť nové linky ako náhradu za zrušené vlaky.
"Budeme sa snažiť nájsť riešenie, ale zatiaľ neviem nič garantovať. Niekde máme linky vedené súbežne s trasou vlaku, preto predpokladáme, že budú len autobusy plnšie. Inde však autobusy nemajú totožnú trasu, a preto si to žiada zmenu trás alebo zavedenie nových liniek," doplnil ekonomický námestník SAD Nitra Marián Ondrišeje.
Nitrianska SAD by mala prispieť k riešeniu dopravy okolo Zlatých Moraviec, kde sa ruší doprava až na 90 kilometroch lokálnych tratí. Okres Zlaté Moravce zostane bez osobnej železničnej dopravy. V podobnej situácii je aj SAD Lučenec, ktorá by mala pokryť územie po zrušení vlakov z Lučenca do Kalondy a na trati Breznička - Katarínska Huta .
"Samosprávne kraje nemajú v rozpočtoch prostriedky na riešenie náhradnej dopravy za zrušené vlaky osobnej dopravy. Jedinou možnosťou je dodatočné objednanie autobusovej dopravy a jej dotovanie z prideleného objemu prostriedkov. To však bude na úkor rozsahu prímestskej autobusovej dopravy podľa platných cestovných poplatkov," zdôraznil Milan Ozdinec, vedúci odboru dopravy úradu Banskobystrického samosprávneho kraja. To by znamenalo, že by sa musela obmedzovať autobusová doprava aj na iných trasách.
Zástupcovia niekoľkých SAD pre Pravdu potvrdili, že nové linky cez obce, v ktorých prestanú jazdiť vlaky, môžu zaviesť. Ak však nedostanú viac peňazí, preriedia spoje na iných linkách.

Správa o postupe a priebehu transformácie Železníc Slovenskej republiky
(materiál z rokovania vlády SR)

Štiavničania sú zrušením lokálky rozhorčení
Pravda17.1.2003 - Veľké rozhorčenie a sklamanie vyvolalo v banskoštiavnickom regióne rozhodnutie vlády o zrušení železničnej trate Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava , známej ako Trať mládeže. Ľudia z niektorých lokalít sa nebudú mať ako dostať do práce alebo školy. Vážne utrpí aj ďalší rozvoj historického mesta Banskej Štiavnice, zapísaného v Zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
"Zrušením trate sa zničí naše dlhoročné úsilie o oživenie mesta, ktoré je bez dopravy nemožné. O lokálku budeme ďalej bojovať," skonštatoval banskoštiavnický primátor Marián Lichner. Tento krok je podľa neho v rozpore s prezentovanou vládnou podporou rozvoja regiónu aj mesta. Chcú preto znova osloviť parlament aj vládu, ak neuspejú, budú o situácii informovať Radu Európy a UNESCO.
Rozhorčení sú nielen ľudia, ktorí dochádzajú vlakom za prácou, ale najmä banskoštiavnickí študenti. Na stredných a vysokých školách ich tu študuje zhruba tritisíc, väčšina z nich cestuje vlakom. Niektoré spoje sú najmä v čase špičky často preplnené. Využívajú ich aj turisti. "Keď od februára zrušia vlaky, ľudia z okrajových častí obce zostanú bez akéhokoľvek spojenia. V decembri totiž zrušili aj niektoré autobusy, takže občania sa nemajú najmä skoro ráno ako dostať do práce," uviedol starosta Banskej Belej Vladimír Mecho.
Podľa starostu Hronskej Dúbravy Dezidera Kalaša cestná doprava v tomto regióne je už teraz komplikovaná. Na zvýšenie autobusovej či automobilovej dopravy nie sú súčasné cesty vzhľadom na klimatické podmienky najmä v zimnom období prispôsobené.

Redukcia osobnej dopravy sa uskutoční v dvoch termínoch
Železničná spoločnosť, a. s.20030123 - Redukcia os. dopravy sa uskutoční v 2 termínoch

 

Rýchlovlak sa rúti Šanghajom, ale bicykle ďalej vládnu
Pravda 14. januára 2003, Boris Latta, Šanghaj - Bratislava - Bez bicyklov si milióny Číňanov život nevedia predstaviť. Ani v takom modernom meste, akým je Šanghaj.
Bez bicyklov si milióny Číňanov život nevedia predstaviť. Ani v takom modernom meste, akým je Šanghaj.
"Je to náš život, nenáročný, rýchly a do každého počasia," usmieva sa Liu Ši, keď mi ukazuje svojho dvojkolesového tátoša na križovatke ulíc Fu-ju a Ja-čang neďaleko záhrady Juan - Juan.
Bicykle rôznych značiek, ale rovnakej kvality. Každý z nich totiž dokáže odviezť okrem svojho majiteľa napríklad aj takú propán-butánovú fľašu či desiatky kilogramov do niekoľkých metrov týčiaceho sa tovaru.
Od určitého času má Šanghaj novú dominantu. Vlastní totiž najrýchlejší vlak na svete, ktorý udáva tep 16-miliónového mesta.
Reč je o "lietajúcom blesku", modernej magnetickej železničnej dráhe, ktorá spája najväčšie čínske mesto s jeho letiskom. Tri trojvozňové súpravy dovezené z Nemecka vás za 8 minút dopravia zo štvrte Pchu-tong na 31 kilometrov vzdialené medzinárodné letisko Pchu-tung. Taxíkom by ste to vari stihli tam aj späť asi za hodinu.
Výstavba trate trvala iba 22 mesiacov. Vlak prezývaný Maglev (magnetic levitation) dosahuje cestovnú rýchlosť okolo 430 km/h. Šanghaj je prvým mestom na svete, ktoré sa môže pochváliť komerčným využitím takéhoto projektu. Futuristický vlak totiž už skoro dve desaťročia premáva, ale iba skúšobne na experimentálnej trati neďaleko Brém v Nemecku. Je v krajine viac-menej iba technickou atrakciou pre turistov. A tak zatiaľ čo bohaté Nemecko nedokázalo finančne utiahnuť náročný projekt, Čína na to má a chce ho dokonca rozširovať.
Rýchlovlak sa pohybuje po samostatnom nadúrovňovom telese. Systém nemá kolesá, vlastný elektrický pohon ani vrchné elektrické vedenie. Je založený na bezdotykovom kĺzaní po "magnetickej poduške", ktoré vzniká pôsobením elektromagnetov medzi vlakom a pevne vodiacim korpusom. Magnety zodvihnú súpravu asi centimeter nad povrch a vlak "pláva tesne nad traťou". Na rozdiel od tradičnej železnice nie je vo vozidle hlavný pohon. Ten je zabudovaný vo vodiacom telese. Súprava je napájaná elektrickým prúdom iba v miestach, kde sa práve nachádza.
Šanghajská trať, postavená nemeckým konzorciom Transrapid za 1,3 mld. eur, bude mať čoskoro pokračovanie smerom na juh, do miest Hang-čou a Nan-ťing. Nemci tak počas nedávnej návštevy nemeckého kancelára Gerharda Schrödera v Šanghaji totiž dostali objednávku na ďalších 270 km. Ak sa Transrapidu podarí znížiť investičné náklady na prevádzku súprav, Peking nevylučuje, že si dokonca objedná výstavbu až 1 300 km trate zo Šanghaja do čínskeho hlavného mesta.
"Sme hrdí na tento lietajúci vlak, ale myslím si, že sa ním zatiaľ pre vysokú cenu cestovného (150 juanov - 750 Sk) mnohí našinci nepovezú," reaguje na našu otázku pracovník šanghajského magistrátu Puo Ju-tchen. Zároveň verí, že je to iba dočasný stav a že "šanghajský blesk" sa ukáže v plnej kráse už počas čínskeho lunárneho roku, ktorý pripadá na 1. februára. "Svoju zaťažkávaciu skúšku však absolvuje až o sedem rokov počas svetovej výstavy Expo 2010," dodáva Puo a nasadá na svoj bicykel.

Tlač nového celosieťového cestovného poriadku
Železničná spoločnosť, a. s.20030123, Bratislava (20. 1. 2003) - Železničná spoločnosť, a. s. pripravila tlač nového celosieťového cestovného poriadku, vzhľadom na rozsiahle zmeny v redukcii osobnej železničnej dopravy. Cestujúci budú mať možnosť vymeniť doteraz platný cestovný poriadok za nový, platný od 02.02.2003, v železničných staniciach Košice, Prešov, Poprad-Tatry, Liptovský Mikuláš, Vrútky, Žilina, Čadca, Trenčín, Zvolen, Banská Bystrica, Brezno, Nitra a Bratislava. Výmena nových cestovných poriadkov, a takisto aj predaj, sa začne pravdepodobne 31.01.2003. Predajná cena nového cestovného poriadku bude 50 Sk. Predaj doteraz platných cestovných poriadkov pozastavuje Železničná spoločnosť 27.01.2003. Cestujúci majú možnosť vymeniť aj elektronický cestovný poriadok na nosiči CD.

Zrušené regionálne spoje predmetom rokovania a spolupráce
Železničná spoločnosť, a. s.20030123, Bratislava (21. január 2002) - Za účasti štátnych tajomníkov MDPT SR Jána Kotuľu a Branislava Opaterného, generálnych riaditeľov ZSSK a ŽSR sa dnes uskutočnilo pracovné rokovanie so zástupcami VÚC a SAD.
Zmyslom rokovania bolo zabezpečenie dopravnej obslužnosti územných celkov po zastavení osobnej železničnej dopravy na 25 regionálnych tratiach. Zástupcovia ministerstva dopravy zdôraznili, že štát nemá k dispozícii ďalšie finančné prostriedky a podľa toho sa treba aj zariadiť. Železničné trate v regiónoch sa nerušia, osobná doprava sa obmedzuje alebo úplne zastavuje. Ak VÚC so zástupcami ZSSK nájdu riešenia na záchranu aspoň niektorých spojov, nie je vylúčené, že osobná doprava na týchto regionálnych tratiach sa môže znovu obnoviť. ZSSK je pripravená na takéto rokovania s podmienkou, že VÚC a samosprávy prejavia ochotu podieľať sa na financovaní strát príslušnej trate. Rozhodnutie o zastavení železničnej dopravy na regionálnych tratiach k 2. februáru 2003 sa už nebude odkladať. Vláda SR sa však k problematike do pol roka vráti a prerokuje informáciu, aby posúdila dopad redukcie na obslužnosť územia. Zástupcovia VÚC znovu zopakovali svoje postoje k riešeniu tohto problému a zároveň väčšina z nich prejavila záujem a ochotu spolupracovať pri zabezpečovaní autobusovej dopravy ako náhrady za železničné spoje.
Požadovali, aby štát zohľadnil, že autobusová doprava prevezme na seba navyše výkony vo verejnom záujme, ktoré nemá finančne kryté. Od ZSSK požadovali dostačujúce a podrobnejšie informácie o frekvencii cestujúcich na jednotlivých linkách podľa miesta a času, ako aj podľa skladby cestujúcich, najmä z hľadiska uplatňovaných zliav. Zástupcovia jednotlivých podnikov SAD vyhlásili, že sú pripravení zabezpečiť autobusovú dopravu namiesto železnice. O obslužnosti území v jednotlivých regiónoch však ešte budú musieť podrobnejšie rokovať so zástupcami VÚC a ZSSK .

Sneh a vietor komplikujú situáciu v prevádzke Železníc SR
Železnice Slovenskej republiky20030117, Tlačové správy , BRATISLAVA (7. január 2003) – Nepriaznivé počasie sprevádzané snežením a nárazovým vetrom, ktoré dnes zasiahlo naše územie, komplikuje situáciu aj v prevádzke Železníc SR. Najvážnejšia situácia bola dnes od 18,15 hod. na východe republiky, kde ŽSR na tratiach Košice - Družstevná pri Hornáde, Košice – Barca – Haniska pri Košiciach, Košice – Krásna nad Hornádom vyhlásili tretí stupeň zimnej pohotovosti. V Košiciach ešte večer operatívne zasadal štáb zimnej ochrany Správy riadenia dopravy Košice, ktorý prijal opatrenia na zlepšenie situácie. Pozastavil nákladnú dopravu v stanici Košice a zamestnancov presunul na zabezpečenie plynulosti osobnej dopravy. Niektoré rýchliky a osobné vlaky smerujúce do Košíc končia v Kysaku a cestujúci prestupujú na kyvadlovú dopravu Kysak – Košice. Rovnako sa cestujúci kyvadlovou dopravou dostanú z Košíc do Kysaku, kde prestupujú do súprav, ktoré končili v Kysaku. Vlaky osobnej dopravy tu v priemere meškajú asi 50 minút.
Zložitá situácia je aj v ďalších staniciach a na niektorých tratiach v obvodoch správ riadenia dopravy Košice, Zvolen a Bratislava. V staniciach Bratislava hlavná stanica, Bratislava-Lamač, Bratislava východné, Devínska Nová Ves, Štúrovo, Sereď, Šurany, Levice, Šaľa, Nové Zámky, Kysak, Zvolen nákladná stanica a tratiach Margecany – Dobšinská Ľadová Jaskyňa, Michaľany – Strážske, Bánovce nad Ondavou – Maťovce (normálny rozchod), Hul – Lok vyhlásili ŽSR druhý stupeň zimnej pohotovosti. Čo znamená, že vlaky premávajú, ale členovia štábu zimnej ochrany nastupujú do nepretržitej pohotovosti na pracovisku a sústavne sledujú vývoj poveternostnej situácie, zabezpečujú pohotovosť a nasadenie prostriedkov a síl pre odstraňovanie prekážok podľa vzniknutej situácie.
Aktualizované: 01/16/2003
Autor: Mgr. Ján Keresteš

Sneh a vietor komplikujú situáciu v prevádzke Železníc SR (2.)
Železnice Slovenskej republiky20030117, Tlačové správy , BRATISLAVA (8. január 2003) – Nepriaznivé počasie sprevádzané snežením a nárazovým vetrom zasahuje aj do plynulosti železničnej dopravy. Najvážnejšia situácia bola včera od 18,15 hod. na východe republiky, kde Železnice SR na tratiach Košice - Družstevná pri Hornáde, Košice – Barca – Haniska pri Košiciach, Košice – Krásna nad Hornádom vyhlásili tretí stupeň zimnej pohotovosti. Neskôr aj v staniciach Turňa nad Bodvou a Bánovce nad Ondavou. V Košiciach ešte včera večer operatívne zasadal štáb zimnej ochrany Správy riadenia dopravy (SRD) Košice, ktorý prijal opatrenia na zlepšenie situácie. Pozastavil nákladnú dopravu v stanici Košice a zamestnancov presunul na zabezpečenie plynulosti osobnej dopravy. Niektoré rýchliky a osobné vlaky smerujúce do Košíc končili v Kysaku a cestujúci prestupovali na kyvadlovú dopravu Kysak – Košice. Rovnako sa cestujúci kyvadlovou dopravou dostali z Košíc do Kysaku, kde prestupovali do súprav, ktoré končili v Kysaku. Vlaky, ktoré sa dostali do Košíc meškali od 5 minút až po 91 minút. V nočnej zmene pracovalo na čistení výhybiek v Košiciach 58 zamestnancov ŽSR a v Kysaku 10. Asi o druhej ráno v obvode SRD Košice prestalo snežiť, ale vietor neustal. Dnes ráno vlaky osobnej dopravy z Košíc a do Košíc premávali meškaním do od 0 do 20 minút. Je predpoklad, že v dopoludňajších hodinách sa situácia v osobnej doprave dostane celkom pod kontrolu. Nákladná doprava a tranzitná doprava je v Košiciach zatiaľ pozastavená.
V súvislosti s nepriaznivým počasím vlaky osobnej dopravy v železničných uzloch Bratislava, Žilina a Zvolen meškajú asi 5 až 15 minút.
Sneh komplikuje dopravnú situáciu aj v ďalších staniciach a na niektorých tratiach v obvodoch správ riadenia dopravy Košice, Zvolen a Trnava. V staniciach Bratislava hlavná stanica, Bratislava-Lamač, Bratislava východné, Bratislava-Petržalka, Devínska Nová Ves, Zohor, Štúrovo, Sereď, Šurany, Levice, Šaľa, Nové Zámky, Hronská Dúbrava, Kysak, Zvolen nákladná stanica a na tratiach Palárikovo – Tvrdošovce, Margecany – Dobšinská Ľadová Jaskyňa, Michaľany – Strážske, Bánovce nad Ondavou – Maťovce (normálny rozchod), Hul – Lok, Vlkanová – Radvaň, Poprad Tatry – Štrbské Pleso, Štrba – Štrbské Pleso, Kysak – Štrba, Kysak – Plaveč, Plešivec – Slavošovce, Plešivec - Muráň vyhlásili ŽSR druhý stupeň zimnej pohotovosti. Čo znamená, že vlaky premávajú, ale členovia štábu zimnej ochrany nastúpili do nepretržitej pohotovosti na pracovisku a sústavne sledujú vývoj poveternostnej situácie, zabezpečujú pohotovosť a nasadenie prostriedkov a síl pre odstraňovanie prekážok podľa vzniknutej situácie.
V dôsledku nepriaznivého počasia v nočnej zmene na ozubnicovej železnici Štrba – Štrbské Pleso pracovala snehová fréza, snehový pluh pracoval na traťových úsekoch Poprad Tatry – Štrbské Pleso a Margecany – Červená Skala. V jednotlivých staniciach, kde je vyhlásený druhý stupeň zimnej pohotovosti, zamestnanci ŽSR odpratávajú sneh.
Aktualizované: 01/16/2003
Autor: Mgr. Ján Keresteš

Sektor dopravy od EU v letech 2004 až 2006 získá tři miliardy Kč
Dopravní noviny 20030116 - (čtk) - Domácí sektor dopravy by měl v letech 2004 až 2006 po vstupu České republiky do EU dostat ze strukturálních fondů Evropské unie zhruba 96,4 miliónu €, tedy asi 2,988 miliardy Kč. Tato částka tvoří přibližně sedm procent z celkové sumy ze strukturálních fondů, kterou ČR v těchto letech převezme. Uvádí to ministerstvo dopravy v dokumentu „Operační program doprava“, který minulý týden schválila vláda.
Česká republika bude muset podle programu počítat s finanční spoluúčastí na projektech ve výši kolem 33 procent. Stát by tedy měl na financované akce přispět částkou zhruba 1,5 miliardy Kč. Největší část prostředků určených pro dopravu, téměř 83 procent, bude určena na modernizaci a rozvoj dopravní infrastruktury. Zhruba 14,6 procenta pomoci pak bude určeno na snížení negativních důsledků dopravy na životní prostředí a 2,5 procenta na podpůrné aktivity.

Na dostavbu sítě dálnic 160 miliard Kč
Podle programu musí ČR vynaložit na obnovu železniční infrastruktury kolem 160 miliard Kč. Investice ve stejném rozsahu budou nutné na dostavbu sítě dálnic a dalších 46 miliard pak na dobudování pražského rychlostního okruhu.

Vláda přijala informaci o ČD
Ministr dopravy Milan Šimonovský minulý týden současně informoval vládu o stavu pohledávek a závazků Českých drah ke konci loňského roku, kdy byl podnik rozdělen na akciovou společnost provozující drážní dopravu a na Správu železniční dopravní cesty. České dráhy měly na konci roku provozní závazky za 6,5 miliardy Kč a dalších 40,6 miliardy Kč investičních závazků. Podnik zároveň vykazoval pohledávky z obchodního styku za čtyři miliardy a pohledávky za státem za 6,8 miliardy Kč.

Představenstvo ČD počítá se ziskovým hospodařením
Dopravní noviny20030116 , (čtk) - Představenstvo Českých drah minulý týden schválilo návrh podnikatelského záměru na letošní rok, který ve všech variantách počítá se ziskovým hospodařením. Výše zisku bude záviset na stupni úhrady služby ve veřejném zájmu ze strany státu. Všechny varianty však předpokládají zisk z nákladní dopravy ve výši 2,13 miliardy Kč a z ostatních činností okolo 177 miliónů Kč, uvedl vedoucí tiskového oddělení Petr Šťáhlavský.
Již na konci loňského roku generální ředitel ČD Dalibor Zelený uvedl, že nová akciová společnost bude letos hospodařit buď s nulou nebo ziskem 1,1 miliardy Kč, podle toho, zda bude muset platit za použití dopravní cesty. Dráhy skončily v loňském roce podle Dalibora Zeleného s hospodářským výsledkem o jednu miliardu lepším, než počítal podnikatelský plán, který kalkuloval se ztrátou kolem 3,4 miliardy Kč.

Dozorčí rada obměnila představenstvo
Dozorčí rada Českých drah pak na konci minuléfo týdne vyměnila dva členy pětičlenného představenstva podniku. Odvolala dosavadního vrchního ředitele divize obchodně provozní Jaroslava Kocourka a na jeho místo jmenovala zástupce ČD ve Vídni Petra Kousala. Za Jana Komárka, který odstoupil po jmenování generálním ředitelem Správy železniční dopravní cesty, dosadila bývalého poslance ČSSD Františka Chobota. Rada se rovněž zabývala podnikatelským záměrem podniku na letošní rok, který však neschválila a uložila představenstvu jeho dopracování, aby mohl být znovu projednán za 14 dní. Rada rovněž navrhne řídícímu výboru rozsáhlou změnu stanov akciové společnosti, které mimo jiné posílí pravomoci orgánu.

Česká železniční infrastruktura by potřebovala 160 miliard Kč
Dopravní noviny20030116 , (čtk) - Železniční síť v České republice potřebuje pro uvedení do stavu odpovídajícího požadovaným normám investice do obnovy kolem 160 miliard Kč. Na udržení provozuschopnosti tratí včetně zabezpečovacího zařízení, tunelů a mostů pak bude nutné vynaložit nejméně 20,5 miliardy Kč. Minulý týden to uvedlo ministerstvo dopravy v návrhu sektorového dokumentu „Operační program doprava“.
Ministerstvo v návrhu konstatuje, že technická úroveň železniční infrastruktury ČD není vyhovující. Například na více než polovině jejich tratí je povolená rychlost nižší než 80 kilometrů za hodinu a jen na šesti procentech se pohybuje v rozmezí 120 až 160 km/h. Světelnou signalizací je vybavena jen třetina železničních přejezdů.
Vyhovující parametry nemá zhruba pětina délky železničního svršku. Pro zajištění normového stavu kolejnic, pražců a výhybek by bylo třeba 31,2 miliardy Kč, pro zajištění provozuschopnosti pak minimálně 8,2 miliardy. Železniční spodek, tedy kolejové lože a štěrk, je hodnocen jako nevyhovující na 62 procentech délky tratí. Pro zajištění normového stavu by podle dokumentu bylo třeba 19,3 miliardy Kč a pro udržení provozuschopnosti pak 3,2 miliardy. Obnova zabezpečovacího zařízení by si vyžádala investici 56,1 miliardy Kč.
Státní fond dopravy letos plánuje běžné výdaje na opravy tratí kolem 5,5 miliardy Kč a kapitálové výdaje, především do výstavby I. a II. koridoru, by měly dosahovat přibližně 10,8 miliardy Kč. Koridory z Děčína do Břeclavi a z Bohumína do Břeclavi by měly být z větší části dokončeny letos.
Na dostavbu dálniční sítě odhaduje sektorový program náklady kolem 160 miliard Kč a dalších 46 miliard na dostavbu rychlostního okruhu kolem Prahy.

Železnice zrušia asi 25 lokálok
Sme13.1.2003 - Od začiatku februára zmiznú motorové vlaky pravdepodobne z 25 regionálnych tratí. O prácu príde asi 443 železničiarov, stovky cestujúcich sa budú musieť preorientovať na autobusy a vlastné autá.
Pôvodne sa hovorilo o zrušení dopravy na všetkých 32 regionálnych tratiach, ale vo Vysokých Tatrách budú lokálky premávať bez zmeny.
Na tratiach, ktoré sa budú rušiť, si štát od železníc neobjednal tzv. výkony vo verejnom záujme. Železnice a ministerstvo dopravy už vypracovali definitívny zoznam tratí, ktoré sa majú od 2. februára rušiť, ale v stredu o tom bude ešte rokovať vláda.
„Vláda si vyhradila právo rozhodnúť, ktoré trate zruší. Takže ona s konečnou platnosťou povie či áno a v akej miere,“ povedal hovorca železničnej spoločnosti Ján Čikovský.
Obyvatelia mnohých dedín do poslednej chvíle dúfajú, že rušenie dopravy sa nebude týkať ich trate a niektorí starostovia dodnes veria, že vláda rozhodnutie železníc ešte zvráti alebo aspoň zabezpečí náhradnú dopravu autobusmi.
Podľa návrhu ministerstva majú autobusy zabezpečiť náhradnú dopravu len na troch zrušených tratiach.
Železničiarski odborári vstúpili do štrajkovej pohotovosti a sú pripravení vyhlásiť ostrý štrajk.

Železnice už nechcú straty – rušia trate
Sme13.1.2003 - Len pre tri z 25 zrušených regionálnych tratí zabezpečí Železničná spoločnosť náhradnú dopravu autobusmi. V ostatných regiónoch budú musieť jazdiť cestujúci doterajšími autobusovými linkami.
Na tratiach Trenčín – Chynorany, Levice – Štúrovo, Zvolen – Čata budú jazdiť autobusy popri železničnej trati a zastavovať budú na existujúcich železničných zastávkach. Na týchto troch tratiach boli motorové vlaky najmenej stratové, a tak železnice predpokladajú, že autobusy sa tam uživia.
„Železničná spoločnosť je podnikateľský subjekt a do transformácie sme išli s tým, že podľa zákona nebudeme zabezpečovať stratové činnosti,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Železnice sa vlani rozdelili na Železničnú spoločnosť, ktorá prevádzkuje vlaky a Železnice SR, ktoré majú na starosti koľajnice. „V minulosti sa stratová osobná doprava riešila tak, že železniciam dal štát úver. Za tie roky sa strata nazbierala na 17 miliárd korún a veľká časť týchto dlhov je ešte v Železniciach SR. Železničná spoločnosť, ako nová firma, má v podnikateľskom pláne zisk. Takže sa nemôžeme držať starej praxe. Zabezpečíme tú stratovú dopravu, ktorú štát zaplatí. Sme pripravení zredukovať od 1. februára osobnú dopravu na regionálnych tratiach. Uvidíme, ako sa k tomu v stredu na svojom rokovaní postaví vláda,“ povedal Čikovský.

Opatrenia v regionálnej doprave
* úplne sa má zrušiť prevádzka železničnej osobnej dopravy na 22 tratiach, čo je spolu 511 kilometrov (14,3 percenta celej siete)
* popri ďalších troch zrušených tratiach s celkovou dĺžkou 207 kilometrov (5,5 percenta siete) sa má zaviesť zmluvná autobusová doprava, ako náhrada železničnej osobnej dopravy
* železnice prepustia obslužný personál – vlakové čaty, osobní pokladníci, rušňové čaty a pracovníci opravovní koľajových vozidiel – v celkovom počte 443 pracovníkov (358 na tratiach s úplným zastavením osobnej dopravy, 85 na tratiach s autobusovou osobnou dopravou)
* na 11 tratiach s celkovou dĺžkou 398 kilometrov (11,1 percenta siete) lokálna železničná osobná doprava zostane, sú to trate vo Vysokých Tatrách – najmä elektrifikované, na ktorých jazdia nové elektrické vláčiky
* odpredaj, resp. vyradenie nadbytočných hnacích vozidiel (65 kusov) a prípojných vozňov (45 kusov) používaných na vybraných tratiach

Výsledná verzia redukcie osobnej dopravy od 2. februára 2003
Sme13.1.2003 - Zastavenie osobnej dopravy bez náhrady
Plavecký Mikuláš - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Zastavenie železničnej osobnej dopravy, nahradenie autobusmi
Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata

Odborári sú pripravení na štrajk
Sme13.1.2003 - Odborári zo železníc vyhlásili minulý týždeň štrajkovú pohotovosť. Hoci železnice tvrdia, že po zrušení väčšiny lokálok budú musieť prepustiť 443 zamestnancov, odborári hovoria o troch tisíckach.
„Rozhodnutie rušiť regionálnu osobnú železničnú dopravu je nesystémovým riešením aktuálnych ekonomických problémov štátu. Takéto rozhodnutie nie je v súlade s avizovanou snahou vlády o preferovanie ekologických dopravných systémov a snahou o vytvorenie podmienok na rozvoj regiónov,“ tvrdí predseda kresťanských železničných odborov Jozef Micsinai.
Šéf Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt tvrdí, že rušenie lokálok sa dotkne tritisíc ľudí – rátajú medzi nich nielen tých, čo prepustia, ale aj tých, ktorých sa rušenie dotkne zmenou pracovného režimu. Podľa odborárov problémy spôsobí aj zrušenie ďalších 122 vlakových spojov na iných tratiach.
Do štrajkovej pohotovosti sa zapojilo deväť železničiarskych odborových centrál a na 23. januára pripravujú v Bratislave protestné zhromaždenie. Vytvorili Centrálny štrajkový výbor a rokujú o možnosti ostrého štrajku. Doteraz vyzbierali vyše 30-tisíc podpisov, aby sa doprava na lokálnych tratiach nezrušila.

Dedinčania stále dúfajú, že lokálky nezrušia
Sme13.1.2003, RICHARD FILIPKO - Ľudia z dedín, ktorí chodia do práce motorovými vlakmi, stále dúfajú, že vláda a ministerstvo si to s rušením tratí ešte rozmyslí. „My stále nevieme, ako to bude. V decembri sa hovorilo, že lokálku nám definitívne zrušia. Minulý týždeň sme sa tešili, lebo sa v dedine vravelo, že ju nezrušia. Už som aj v robote kolegom povedal – dobre je, lokálka bude premávať. Aj naši železničiari tak povedali. Vy teraz hovoríte, že ju asi zruší vláda. Naozaj neviem, ako budeme chodiť do roboty,“ hovorí chlapík pri stanici v Záhorskej Vsi. Ešte pred mesiacom tamojší robotníci tvrdili, že lokálka tam premáva sto rokov a určite ešte sto aj premávať bude.
Trať zo Zohora do Záhorskej Vsi, najzápadnejšej obce Slovenska, sprevádzkovali v novembri 1911. Domáci hovoria, že na 14-kilometrovej trati býva ráno a popoludní lokálka plná najmä cez školský rok, plné sú vraj aj autobusy. Ak hneď po zrušení vlakov nepribudnú autobusové spoje, ľudia budú mať problémy dostať sa z dediny.
Vedenie Slovenskej autobusovej dopravy v Malackách zatiaľ nedostalo žiadnu požiadavku, aby od februára posilnilo spoje. „Nik s nami nehovoril, vieme len to, čo sme si prečítali v novinách. Keby prišlo vedenie obcí s konkrétnymi požiadavkami, vedeli by sme povedať, či dopravu vieme, alebo nevieme zabezpečiť,“ povedali v SAD Malacky. V ich okrese zrušia lokálky aj na 35– kilometrovej trati zo Zohora do Plaveckého Mikuláša.
„Obce aj mestá v našom regióne písali železniciam, ministerstvu aj predsedovi vlády, že nesúhlasíme s rušením. Napísali sme, že máme záujem o transformáciu, že osobnú aj nákladnú dopravu si budeme prevádzkovať sami, aby nám dali trať do prenájmu. Štátu by sme platili nájom, alebo by sme si to od štátu odkúpili,“ hovorí primátor Rajca v okrese Žilina Ján Rybárik. Železnica však trať prenajať alebo predať nechce. Ponúka len, aby sa obce finančne podieľali na zabezpečení stratových vlakových liniek, alebo si vytvorili vlastnú spoločnosť a prevádzkovali ich sami. Trate si chcú nechať. „Nechcú s nami o tom ani rokovať. Prečo by sme my mali prevádzkovať stratové vlaky a oni by mali mať ziskové koľajnice? Chceli sme, aby nám dali jednu trať ako celok a my to dokážeme so ziskom prevádzkovať,“ hovorí Ján Rybárik
Z jeho mesta vedie trať do Žiliny a zbiera ľudí z celej rajeckej doliny, vrátane kúpeľnej obce Rajecké Teplice.

Tvrdia, že ušetria pol miliardy
Podľa prepočtov železničnej spoločnosti sa zrušením osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach ušetrí 576,4 milióna korún. Ide o energie, poplatky za používanie železničnej dopravnej cesty, výplaty a ostatné priame aj nepriame náklady. O 59,7 milióna sa naopak zvýšia náklady v súvislosti so zabezpečením autobusovej dopravy na troch zrušených tratiach. Celková úspora je 516,6 milióna. Stratu z tržieb z prepravy cestujúcich vlakmi vypočítala Železničná spoločnosť na 47,8 milióna korún, čiže po odrátaní tržieb predstavuje ušetrenie 468,9 milióna korún. (rf)

Gemeri podpisová akcia za lokálky
Sme13.1.2003 - Vyše šesťtisíc ľudí sa na Gemeri podpísalo pod petíciu za zachovanie osobnej dopravy na tamojších regionálnych tratiach. Zrušením troch tamojších lokálnych tratí sa zaoberala aj Rada Združenia miest a obcí horného Gemera. „Nebolo by múdre zrušiť osobnú železničnú dopravu úplne, lebo to skomplikuje život obyvateľov regiónu, ich prepravu do a zo zamestnania,“ povedal predseda rady František Kardoš, ktorý je súčasne primátorom mesta Rožňava.
Miestni tvrdia, že zrušením tratí príde o prácu 80 železničiarov, čo je pre región s vyše 30-percentnou mierou nezamestnanosti ďalšia záťaž. František Kardoš sa obáva, že onedlho po zrušení osobnej prepravy, by sa prevádzka na týchto tratiach v dôsledku ešte nižšej rentabilnosti zrušila celkom a nejazdili by ani nákladné vlaky. „Myslíme si, že Železničná spoločnosť má veľké rezervy v redukovaní administratívno-technického aparátu a tam by mohli dosiahnuť väčšie úspory nákladov,“ povedal.
Petíciu za zachovanie dopravy na lokálnej trati podpisovali aj obyvatelia v okolí Banskej Štiavnice. Trať z Hronskej Dúbravy do Štiavnice vedie členitým terénom a podľa obyvateľov by zrušenie trate mohlo mať negatívny vplyv na rozvoj cestovného ruchu. Štiavnica je v zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
Motoráčiky, ktoré Štiavničania prezývajú Anča, by chceli zachovať aj študenti, pretože školy v tomto meste navštevuje približne tritisíc stredo– a vysokoškolákov.

Nerušte nám vlaky!
Nový Čas13.1.2003 - Kvôli pripravovanému rušeniu osobnej dopravy na 25 vybraných železničných tratiach pripravujú príslušné odborové centrály na 23. januára protestné zhromaždenie. Zúčastní sa na ňom 9 odborových centrál, ktoré vyjadria s avizovaným rušením regionálnej dopravy svoj nesúhlas.

V kauze vlakového tendra Bakšay obvinený už aj z prijímania úplatku 860 000 EUR
TASR13.1.2003 - Generálna prokuratúra (GP) SR rozšírila obvinenie bývalého federálneho ministra zahraničného obchodu Jozefa Bakšaya o trestný čin prijímania úplatku a inej nenáležitej výhody. Ako dnes uviedli Televízne noviny TV Markíza, malo ísť o úplatok 860 000 EUR, teda približne 35 miliónov Sk, v súvislosti s kontroverzným železničným tendrom.
Kľúčová je v tomto prípade výpoveď bývalého poslanca Víťazoslava Mórica. Podľa spisu sa z iniciatívy Bakšaya obaja stretli v roku 2001 neďaleko Brna v Českej republike. "Obvinený sa tam vyjadril, že vie ovplyvniť výsledok tendra na 35 ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť ( ZSSK )," povedal pre Markízu Ján Bernát, riaditeľ Úradu špeciálneho prokurátora GP SR. "Požadoval za to 430 000 EUR s tým, že ak dosiahne úspech, bude požadovať ďalších 430 000 EUR, a v prípade, že úspech nedosiahne, preddavok vráti," pokračoval Bernát.
Bakšay mal kontaktovať Mórica pre jeho blízky vzťah k ŽOS Vrútky , ktorá bola členom konzorcia, uchádzajúceho sa o zákazku. Móric ponuku odmietol a napokon vypovedal. "O tomto tendri už bolo povedaných toľko klamstiev, že bolo treba povedať aj to, ako to naozaj v skutočnosti bolo," vyjadril sa v tejto súvislosti pre TV Markíza.
Jozefovi Bakšayovi v najbližších dňoch doručia uznesenie o obvinení. Keďže je občanom Českej republiky, slovenská strana musí o spoluprácu požiadať české orgány činné v trestnom konaní, uzavrela Markíza.
V kauze železničného tendra vyšetrovatelia už v septembri obvinili okrem Bakšaya aj exministra dopravy Jozefa Macejka, vtedajšieho štátneho tajomníka rezortu dopravy Michala Baloga a vedúceho úradu rovnakého ministerstva Petra Klučku. Bakšay bol obvinený pre pokus o korupciu šéfa výberovej komisie a Macejko, Balog a Klučka pre zneužívanie dôverných osobných informácií o štátnej zákazke na nákup 35 ľahkých vlakových súprav v prospech spoločnosti Alstom , ktorého sa mali dopustiť začiatkom minulého roka.
Víťazom tendra ZSSK , a. s. na nákup 35 ĽMJ sa stalo slovensko-švajčiarske konzorcium DMU GTW, združujúce ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler Busnang AG. Neúspešný uchádzač francúzsky Alstom však dodatočne predložil vylepšenú cenovú ponuku. Jozef Bakšay mal podľa predchádzajúcich informácií v bratislavskej reštaurácii Traja mušketieri hovoriť o odmene v prípade úspechu francúzskej spoločnosti. V reštaurácii sedel aj exposlanec Peter Kresánek, ktorého list premiérovi Mikulášovi Dzurindovi, zverejnený v médiách, vyvolal okolo tendra škandál. Tender "stál hlavu" bývalého ministra dopravy Macejka. Jeho nástupca Ivan Mikloš 5. septembra výsledky súťaže zrušil a minister dopravy novej vlády Pavol Prokopovič sa s jeho rozhodnutím stotožnil.

Ľudia nad cestovným plačú, štát na vyššie zľavy nemá
Pravda 14.1.2003, Jana Morháčová - Zdraženie dopravy vo vlakoch a autobusoch je podľa cestujúcich na Slovensku príliš vysoké. Dopravné podniky však tvrdia, že ak má štát obmedzené možnosti, muselo k tomu dôjsť.
"Ak mám dávať na dopravu detí do školy namiesto 200 Sk takmer 500 korún mesačne, je to problém, veď je to desatina môjho príjmu," tvrdí matka dvoch detí z Utekáča.
"Muselo dôjsť k zmene. Dopravcovia dlho ťahajú straty, ktoré vytváral štát tým, že ich zaväzoval k výkonom, no neplatil straty, ktoré z toho vznikali," doplnil Miloš Čikovský zo Železničnej spoločnosti.
Od Nového roka cestujeme vlakmi a autobusmi za ceny o 15 percent vyššie ako v minulom roku. Súčasne sa znížili zľavy najmä žiakom a študentom, ktorí denne dochádzajú do školy. Zmeny sa najviac dotkli rodín, ktoré musia vypravovať do škôl deti, pretože týždenné a mesačné cestovné lístky zdraželi oproti minulému roku o 140 percent. Na všetky zľavy v autobusovej doprave štát vyčlenil na tento rok 1,05 miliardy korún. Obe železničné firmy dostali 6,6 miliardy korún.
"Štát naďalej dotuje žiacke a študentské cestovné, iba rozsah zliav sa znížil. Aj tento rok však bude 70 percent z ceny za cestovanie žiakov a študentov platiť štát."
Povedala to hovorkyňa ministerstva dopravy Mária Miková. Prakticky to znamená, že študenti a žiaci, ktorí cestujú na týždenné alebo mesačné predplatné lístky, v autobusoch či vlakoch naďalej platia len necelú tretinu z celkovej ceny za prepravu.
Minister dopravy pri schvaľovaní zmien vo vláde upozornil, že možnosti štátneho rozpočtu sú obmedzené a naďalej nie je možné nútiť dopravcov, aby vozili ľudí so zľavami a nikto im straty nekompenzoval. "Urobili sme to, čo sa malo urobiť už dávno. Stanovili sme maximálne možnosti štátu a podľa toho sa určia aj podmienky v doprave," doplnil štátny tajomník ministerstva dopravy Branislav Opaterný.
"Podľa prepočtov zvýšenie cestovného a obmedzenie zliav prinesie vyššie tržby asi o 705 miliónov korún. Aj tak sa mnohé podniky autobusovej dopravy nedostanú do zisku. Reálne straty z poskytnutých výkonov budú o niečo vyššie ako to, čo je schválené v štátnom rozpočte," upozornil Eduard Vaník, šéf ekonomickej komisie Združenia autobusových prepravcov.
Podľa jeho slov situácia sa už musela riešiť, pretože podniky autobusovej dopravy nemohli naďalej vykrývať každoročné straty zo svojich ziskov.
"Hľadali sme rezervy, ale ceny vstupov sa nám stále zvyšovali. Nemôžeme donekonečna roztvárať nožnice medzi našimi nákladmi a nezvyšujúcimi sa tržbami. Zvyšovanie cestovného je citlivá záležitosť, ale bez neho nie je možné definitívne vysporiadať vzťahy medzi dopravcami a štátom," povedal ďalej Vaník.
Dopravcovia - teda 17 autobusových podnikov a železničné podniky - majú predpísané regulované ceny. Je to napríklad výška cestovného, ako aj rozsah dopravy tak, aby bola zabezpečená doprava do všetkých časti Slovenska. "Treba povedať, že tento rok bude pre podniky autobusovej dopravy všetko drahšie - od nafty až po zvýšenú daň z pridanej hodnoty. DPH je v regulovaných cenách dopravy započítaná automaticky. Teda minulý rok sme z každého lístka odvádzali štátu 10 percent, v tomto roku je to 14 percent," doplnil Vaník.
Podľa analýz ministerstva dopravy najväčší záujem o týždenné a mesačné cestovné lístky v autobusoch je na trate do vzdialenosti 16 kilometrov.
"Štát dlhodobo nevykrýva straty vyplývajúce zo zmluvy vo verejnom záujme, a preto bolo potrebné čiastočne upraviť zľavy," doplnil hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Železničná spoločnosť napríklad za prvý polrok získala na tržbách za týždenné či mesačné cestovné lístky 21,6 milióna korún. Strata na tržbách len pri týchto dvoch typoch zliav predstavovala 90 miliónov korún.

„Plácačka“ sa stane minulosťou
Sme15.1.2003 - Výpravka alebo ľudovo „plácačka“, ktorou železniční výpravcovia signalizujú strojvodcovi voľno na jazdu, sa na českých železniciach stane minulosťou. Na zhruba pätine staníc už nie sú výpravcovia, ale moderné traťové a staničné návestidlá obsluhované z jedného miesta vzdialeného až desiatky kilometrov. Výpravca tak príde o výpravku a píšťalku a z troch najznámejších symbolov mu zostane len červená čapica.

Od miliárd k zastávkam
Národná obroda 15.1.2003 , Lukáš Pardubský - Diskusia o rušení stratových železničných tratí sa presunula z úrovne vlády, ministerstiev a vedenia železníc do regiónov. Už to nie sú iba anonymné miliardy, ktoré sa platili zo štátneho, a preto nikoho netrápili. Z problému železníc a štátu sa stáva problém všetkých. Na bezbolestné riešenie je už pravdepodobne neskoro.
Možno namietať, že rušenie stratových tratí je najjednoduchším spôsobom, ako zadlžovanie železníc čiastočne obmedziť. Stačí si spočítať náklady, koľko ktorá trať stojí a koľko sa vyberie z cestovného. Bez uvažovania nad tým, ako dostať jednotlivé trate zo straty, odstaviť záujmy regiónov a ich obyvateľov na vedľajšiu koľaj.
Hra na zlý štát a železnice však na celej čiare neobstojí. Problém nevznikol dnes a vinníkov súčasného stavu je viacero.
Svoju zodpovednosť majú železnice a ich vedenie, ktoré sa často nedokázalo pružne prispôsobiť trhu. Pre štátny podnik, na ktorého zlé financovanie dopláca štát, to nie je nič neobvyklé. Možno by niekde skutočne pomohlo zriadiť novú zastávku, ako napríklad v priemyselnom parku na Záhorí, a trať by sa stala rentabilnou. Niekde sú zase železničné stanice niekoľko kilometrov od obce a treba k ním „šliapať“ pešo. Aj veľké zmeny sa niekedy môžu dosiahnuť maličkosťami. Nehovoriac o veľkých investíciách do sporných administratívnych budov. Jednoznačné je aj to, že situácii nepomohol ani štát, ktorý železniciam najmä v minulosti neplatil načas za výkony vo verejnom záujme. Na druhej strane však svoj diel viny majú aj regióny. Zobudiť sa mohli skôr, a tak niektoré trate zachrániť. Teraz na to potrebujú peniaze, ktoré im chýbajú. Mnohí si vo svojich regiónoch istotne spomenú na prípady, keď miestna samospráva svojimi nelogickými rozhodnutiami rozvoj železničnej siete brzdila.
Ani odborári, ktorí protestujú proti prepúšťaniu súvisiacemu s rušením tratí, nemôžu mať úplne čisté svedomie. Práve oni nesúhlasili s racionalizačnými opatreniami, ktoré by si vyžiadali prepustenie železničiarov. A tie mohli hospodárenie železníc výrazne zlepšiť.
Aj preto sa už všetky trate istotne zachrániť nepodarí. Napriek tomu sa chyby minulosti nesmú opakovať, pretože súčasné rušenie tratí by totiž nemuselo byť posledným. Dokážu si to však tí, ktorí majú veci v rukách, uvedomiť?

Vláda vyjadrila súhlas s rušením osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach
TASR15.1.2003 - Vláda SR dnes vyjadrila súhlas s redukciou osobnej dopravy na 25 regionálnych koncových tratiach od 2. februára tohto roka. Strana maďarskej koalície (SMK) sa na rokovaní kabinetu hlasovania zdržala.
Na troch úsekoch bude železničná doprava nahradená autobusovou. Ide o trate Trenčín - Chynorany, Levice - Štúrovo a Zvolen - Čata, ktoré pokrývajú 5,8 % železničnej siete (207 km) a prislúcha im dopravný výkon 1,280 milióna vlakových kilometrov. Kilometrická dĺžka zvyšných 22 tratí predstavuje 511 km (14,3 % siete) a výpadok dopravného výkonu 2,798 milióna vlakových kilometrov.
Osud regionálnych tratí už de facto spečatila vláda SR tohtoročnou výškou rozpočtovej dotácie pre ZSSK a objednaným dopravným výkonom, ktorý jej prispôsobila. ZSSK tak ako prepravca získa od štátu na výkony vo verejnom záujme tento rok 4,33 miliardy Sk, čo na prevádzku inkriminovaných tratí nepostačí. O nájdenie prostriedkov na zachovanie obslužnosti územia sa preto snaží regionálna samospráva.
Celkový efekt uvedeného opatrenia bude podľa hovorcu Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) Miloša Čikovského znamenať úsporu nákladov v objeme 468,8 milióna Sk. Uvedené číslo však nepočíta s odstupným a odchodným pre zamestnancov, ktorých sa redukcia dopravy dotkne. V ZSSK pôjde predovšetkým o pracovníkov Divízie železničných koľajových vozidiel a Divízie osobnej prepravy. Spoločnosť počíta s prepustením 443 zamestnancov, z toho 358 na tratiach s úplným zastavením osobnej dopravy a 85 na tratiach, kde dôjde k jej nahradeniu autobusovou dopravou. Prepúšťanie členov vlakových a rušňových čiat, osobných pokladníkov, pracovníkov opravovní koľajových vozidiel by malo prebehnúť do jedného až dvoch mesiacov po zrušení osobnej dopravy na dotknutých tratiach.
Redukcia osobnej dopravy bola súčasťou kabinetom schválenej Správy o postupe prípravy a priebehu transformácie Železníc SR ( ŽSR ). Kľúčovým momentom z hľadiska transformácie pôvodných Železníc Slovenskej republiky bolo ponechanie úlohy správcu a prevádzkovateľa dopravnej cesty na tejto zložke a presun dopravných činností na novovzniknutú ZSSK , a. s., Bratislava k 1. januáru minulého roka. Majetkový vklad do dopravcu pritom predstavoval 30,961 miliardy Sk.
Materiál hodnotí aj plnenie postupného oddlžovania štátu voči ŽSR za neuhradené výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 2001. Ku koncu sledovaného obdobia predstavovala istina dlžnej sumy podľa kalkulácie ministerstva dopravy 11,272 miliardy Sk. V roku 2001 uvoľnil štát prostredníctvom Fondu národného majetku (FNM) SR na oddlženie dve miliardy Sk. V minulom roku išlo o sumu 2,915 miliardy Sk, z ktorej časť bola poukázaná a použitá na následnú anuláciu dlhu ŽSR voči Sociálnej poisťovni, Spoločnej zdravotnej poisťovni, Národnému úradu práce, daňovým úradom a na úhradu záväzkov z obchodných vzťahov.
Vláda SR uložila ministrovi dopravy vypracovať do konca marca tohto roka plán plnenia konsolidačnej funkcie ŽSR , ktorá je spojená so zotrvaním záväzkov voči verejným fondom a úverov so štátnou zárukou práve na ŽSR .

Prokopovič: Doprava na polovici rušených lokálok sa môže obnoviť do konca marca
TASR15.1.2003 - Zhruba do konca marca by podľa slov ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavla Prokopoviča mohla byť obnovená doprava na asi polovici z 25 lokálnych tratí, na ktorých osobné vlaky prestanú premávať od 2. februára.
"Predpokladám, že do jedného až dvoch mesiacov od zrušenia dopravy bude na polovici tratí doprava obnovená," konštatoval pre TASR minister Prokopovič. Podľa neho by mohlo dôjsť k zapojeniu sa samospráv do prepravy vlakov na lokálkach. "Rokujeme s viacerými samosprávami. Sme ochotní pristúpiť aj na spolufinancovanie zo strany samospráv," konštatoval P. Prokopovič.
Počas pozastavenia osobnej vlakovej dopravy na lokálkach budú prepravu osôb v dotknutých oblastiach zabezpečovať podniky SAD. "Toto bolo podmienkou vlády SR pri schválení materiálu," zdôraznil šéf rezortu. Zrušenie prepravy na lokálkach, ktorým Železničná spoločnosť ušetrí ročne 468,8 milióna Sk, je podľa P. Prokopoviča krokom v prospech spoločnosti, čo by si podľa neho mali uvedomiť aj odbory. "Myslím si, že na železniciach nedôjde k štrajku. S odbormi rokujeme. Mali by si uvedomiť, že k rušeniu osobnej dopravy na lokálkach dochádza preto, aby železnice fungovali. V opačnom prípade môže nastať kolaps," upozornil minister. Po zrušení lokálok môže v závislosti od obnovenia dopravy na týchto tratiach prísť o prácu od 40 do 400 ľudí. Podľa ministra však železničiarov dostatočne chráni kolektívna zmluva.

Bombardier a Škoda Holding chcú spolu súťažiť o železničné objednávky v KSVE
TASR15.1.2003 - Najväčší svetový výrobca železničných vozidiel Bombardier Inc. dnes oznámil, že v aliancii s českou Škodou Holding chce súťažiť o získanie železničných objednávok vo východnej Európe.
Podľa hovorkyne montrealského Bombardiera Lydie Dufresneovej je partnerstvo zamerané na účasť v nadchádzajúcich tendroch, kde za najväčšieho konkurenta pokladá nemecký Siemens.
Len v Českej republike a na Slovensku je potenciál pre asi stovku vlakových súprav, tvrdí Dufresneová. Prvý projekt, na ktorom budú spoločnosti spolupracovať, je vývoj elektrického vysokorýchlostného vlaku, ktorý bude vyrobený pod licenciou škodováckej Dopravnej Techniky v Plzni. Obe spoločnosti chcú spolupracovať aj pri modernizácii elektrických a dieslovo-elektrických lokomotív v Rusku, Českej republike a na Slovensku.
Škoda Holding bola na konci minulého mesiaca predaná americkej investičnej skupine Appian Group a nemá žiadny vzťah k Škode Auto, patriacej pod koncern Volkswagen.

Prokopovič potvrdil trate, kde rušia osobnú dopravu
Pravda 16.1.2003, Jana Morháčová - Od 2. februára sa na Slovensku ruší osobná železničná doprava na 25 lokálnych železničných tratiach. Na troch z nich zabezpečia železnice náhradnú autobusovú dopravu za cenu vlakových lístkov.
Uviedol to včera minister dopravy Pavol Prokopovič po rokovaní vlády. Podľa zistení Pravdy z navrhovaného zoznamu vypadla len trať Čadca - Skalité.
Ministri však zaviazali Prokopoviča, aby do konca apríla pripravil návrhy o možnosti zabezpečenia osobnej železničnej dopravy na lokálnych tratiach prostredníctvom samospráv, VÚC prípadne podnikateľských subjektov, a to zrušením cenovej regulácie, teda s voľnou tvorbou cien.
Podľa Prokopoviča sa regióny začali ozývať až na poslednú chvíľu.
"Mám dohodnuté stretnutia s dvoma skupinami primátorov a starostov, ktorí sú ochotní zapojiť sa aj do financovania," zdôraznil minister dopravy.
Rovnako musí rezort dopravy po troch mesiacoch pripraviť vyhodnotenie, čo zrušenie tratí spôsobilo.
Vláda včera riešila komplexný materiál o transformácii železníc na dve firmy - Železničnú spoločnosť a Železnice SR a ich finančnú situáciu. V rámci tohto materiálu boli aj opatrenia, ktoré majú šetriť peniaze. "Zoznam tratí s obmedzením dopravy neschvaľuje vláda, takéto rozhodnutie je plne v kompetencii Železničnej spoločnosti a ministra dopravy," zdôraznil Prokopovič. Napriek tomu Prokopovič informoval svojich kolegov o ekonomických dôvodoch, ktoré viedli k zrušeniu dopravy na regionálnych tratiach. Železničná spoločnosť tým usporí 460 miliónov korún ročne.
Podľa slov ministra dvaja členovia z vlády odmietli podporiť tento materiál.
"Trate boli vybrané pre veľkú stratovosť. Tieto opatrenia sú nevyhnutné," zdôraznil minister. Spresnil, že rušenie dopravy sa prejaví aj prepúšťaním pracovníkov. "Ide o 40 až 400 pracovníkov," uviedol Prokopovič.

Štiavnica chce o lokálku bojovať
Sme16.1.2003, KVETA FAJČÍKOVÁ - Výsledná verzia redukcie železničných tratí, ku ktorej má prísť od februára, Štiavničanov sklamala. Jednou zo zrušených tratí má definitívne byť aj lokálka medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou. Obyvateľom mesta nepomohla ani petícia, ktorú podpisovali koncom minulého roka.
Primátor mesta Marián Lichner považuje rozhodnutie za kontraproduktívne. Mesto však podľa jeho slov zbrane neskladá a o lokálku bude bojovať ďalej na najvyšších miestach. Ak neuspejú na domácej pôde, chcú sa obrátiť až na Radu Európy či UNESCO.
„Na objednávku slovenskej vlády vypracovala Rada Európy v roku 1994 technickú správu rozvoja mesta. Jedným zo základných odporučení rady je rozvoj cestovného ruchu a školstva. Bez dopravy sú oba body čisto teoretická záležitosť,“ dodáva Lichner.
Plánované zrušenie lokálky by podľa neho výrazne poznačilo dôveru investorov, ktorých sa v posledných rokoch podarilo do mesta prilákať. Banská Štiavnica je navyše na zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO a v parlamente bol prijatý aj zákon o Banskej Štiavnici. Vláda sa v ňom zaväzuje podporovať rozvoj mesta. Práve preto je podľa vedenia mesta zrušenie trate v rozpore s proklamovanou podporou.
Skôr, ako sa mesto obráti na Radu Európy a UNESCO, chce ešte raz osloviť poslancov parlamentu a vlády.
Banská Štiavnica má excentrickú polohu a zrušenie trate by podľa vedenia mesta odrezalo Štiavnicu od sveta. Rozvoj cestovného ruchu by viditeľne utrpel. Okrem toho sa Štiavnica považuje za študentské mesto. Na stredné a vysoké školy sem dochádza približne tritisíc mladých ľudí. Prevažná väčšina z nich využíva práve železničnú dopravu.

Skoda And Bombardier Agree To Cooperate
International Railway Journal20030117 - APPIAN Group, the US investment company which acquired Skoda Holding at the end of last year, has agreed to cooperate with Bombardier Transportation on the production of rolling stock and locomotives for eastern Europe. Bombardier Transportation will work with Skoda Dopravni Technika, the train building subsidiary of Skoda Holding, based in Plzen, Czech Republic.
The first joint project will be an electric triple-system high-speed locomotive for eastern Europe. This will be manufactured by Skoda under licence from Bombardier, which will also supply the propulsion and control equipment.
The two companies are considering the joint modernisation of electric and diesel locomotives in the Czech Republic, Slovakia, and Russia. Skoda could also become a producer of systems and components for Bombardier.


Strana vytvorená: 3-II-2003 (pr0304.htm)
Späť na " Železničné správy z tlače " Nasledujúci / Next