Železnice zrušia asi 25 lokálok
Sme, 13.1.2003 - Od začiatku februára zmiznú motorové vlaky pravdepodobne z 25 regionálnych tratí. O prácu príde asi 443 železničiarov, stovky cestujúcich sa budú musieť preorientovať na autobusy a vlastné autá.
Pôvodne sa hovorilo o zrušení dopravy na všetkých 32 regionálnych tratiach, ale vo Vysokých Tatrách budú lokálky premávať bez zmeny.
Na tratiach, ktoré sa budú rušiť, si štát od železníc neobjednal tzv. výkony vo verejnom záujme. Železnice a ministerstvo dopravy už vypracovali definitívny zoznam tratí, ktoré sa majú od 2. februára rušiť, ale v stredu o tom bude ešte rokovať vláda.
„Vláda si vyhradila právo rozhodnúť, ktoré trate zruší. Takže ona s konečnou platnosťou povie či áno a v akej miere,“ povedal hovorca železničnej spoločnosti Ján Čikovský.
Obyvatelia mnohých dedín do poslednej chvíle dúfajú, že rušenie dopravy sa nebude týkať ich trate a niektorí starostovia dodnes veria, že vláda rozhodnutie železníc ešte zvráti alebo aspoň zabezpečí náhradnú dopravu autobusmi.
Podľa návrhu ministerstva majú autobusy zabezpečiť náhradnú dopravu len na troch zrušených tratiach.
Železničiarski odborári vstúpili do štrajkovej pohotovosti a sú pripravení vyhlásiť ostrý štrajk.

Železnice už nechcú straty – rušia trate
Sme, 13.1.2003 - Len pre tri z 25 zrušených regionálnych tratí zabezpečí Železničná spoločnosť náhradnú dopravu autobusmi. V ostatných regiónoch budú musieť jazdiť cestujúci doterajšími autobusovými linkami.
Na tratiach Trenčín – Chynorany, Levice – Štúrovo, Zvolen – Čata budú jazdiť autobusy popri železničnej trati a zastavovať budú na existujúcich železničných zastávkach. Na týchto troch tratiach boli motorové vlaky najmenej stratové, a tak železnice predpokladajú, že autobusy sa tam uživia.
„Železničná spoločnosť je podnikateľský subjekt a do transformácie sme išli s tým, že podľa zákona nebudeme zabezpečovať stratové činnosti,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Železnice sa vlani rozdelili na Železničnú spoločnosť, ktorá prevádzkuje vlaky a Železnice SR, ktoré majú na starosti koľajnice. „V minulosti sa stratová osobná doprava riešila tak, že železniciam dal štát úver. Za tie roky sa strata nazbierala na 17 miliárd korún a veľká časť týchto dlhov je ešte v Železniciach SR. Železničná spoločnosť, ako nová firma, má v podnikateľskom pláne zisk. Takže sa nemôžeme držať starej praxe. Zabezpečíme tú stratovú dopravu, ktorú štát zaplatí. Sme pripravení zredukovať od 1. februára osobnú dopravu na regionálnych tratiach. Uvidíme, ako sa k tomu v stredu na svojom rokovaní postaví vláda,“ povedal Čikovský.

Opatrenia v regionálnej doprave
* úplne sa má zrušiť prevádzka železničnej osobnej dopravy na 22 tratiach, čo je spolu 511 kilometrov (14,3 percenta celej siete)
* popri ďalších troch zrušených tratiach s celkovou dĺžkou 207 kilometrov (5,5 percenta siete) sa má zaviesť zmluvná autobusová doprava, ako náhrada železničnej osobnej dopravy
* železnice prepustia obslužný personál – vlakové čaty, osobní pokladníci, rušňové čaty a pracovníci opravovní koľajových vozidiel – v celkovom počte 443 pracovníkov (358 na tratiach s úplným zastavením osobnej dopravy, 85 na tratiach s autobusovou osobnou dopravou)
* na 11 tratiach s celkovou dĺžkou 398 kilometrov (11,1 percenta siete) lokálna železničná osobná doprava zostane, sú to trate vo Vysokých Tatrách – najmä elektrifikované, na ktorých jazdia nové elektrické vláčiky
* odpredaj, resp. vyradenie nadbytočných hnacích vozidiel (65 kusov) a prípojných vozňov (45 kusov) používaných na vybraných tratiach

Výsledná verzia redukcie osobnej dopravy od 2. februára 2003
Sme, 13.1.2003
Zastavenie osobnej dopravy bez náhrady
Zohor – Plavecký Mikuláš
Zohor – Záhorská Ves
Jablonica – Brezová pod Bradlom
Nemšová – Lednické Rovne
Žilina – Rajec
Šaľa – Neded
Komárno – Kolárovo
Kozárovce – Lužianky
Zbehy – Radošina
Prievidza – Nitrianske Pravno
Zlaté Moravce – Úľany nad Žitavou
Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica
Lučenec – Kalonda
Breznička – Katarínska Huta
Plešivec – Muráň
Plešivec – Slavošovce
Rožňava – Dobšiná
Moldava nad Bodvou – Medzev
Poltár – Rimavská Sobota
Spišská Nová Ves – Levoča
Trebišov – Vranov nad Topľou
Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany

Zastavenie železničnej osobnej dopravy, nahradenie autobusmi
Trenčín – Chynorany
Levice – Štúrovo
Zvolen – Čata

Odborári sú pripravení na štrajk
Sme, 13.1.2003 - Odborári zo železníc vyhlásili minulý týždeň štrajkovú pohotovosť. Hoci železnice tvrdia, že po zrušení väčšiny lokálok budú musieť prepustiť 443 zamestnancov, odborári hovoria o troch tisíckach.
„Rozhodnutie rušiť regionálnu osobnú železničnú dopravu je nesystémovým riešením aktuálnych ekonomických problémov štátu. Takéto rozhodnutie nie je v súlade s avizovanou snahou vlády o preferovanie ekologických dopravných systémov a snahou o vytvorenie podmienok na rozvoj regiónov,“ tvrdí predseda kresťanských železničných odborov Jozef Micsinai.
Šéf Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt tvrdí, že rušenie lokálok sa dotkne tritisíc ľudí – rátajú medzi nich nielen tých, čo prepustia, ale aj tých, ktorých sa rušenie dotkne zmenou pracovného režimu. Podľa odborárov problémy spôsobí aj zrušenie ďalších 122 vlakových spojov na iných tratiach.
Do štrajkovej pohotovosti sa zapojilo deväť železničiarskych odborových centrál a na 23. januára pripravujú v Bratislave protestné zhromaždenie. Vytvorili Centrálny štrajkový výbor a rokujú o možnosti ostrého štrajku. Doteraz vyzbierali vyše 30-tisíc podpisov, aby sa doprava na lokálnych tratiach nezrušila.

Dedinčania stále dúfajú, že lokálky nezrušia
Sme, 13.1.2003, RICHARD FILIPKO - Ľudia z dedín, ktorí chodia do práce motorovými vlakmi, stále dúfajú, že vláda a ministerstvo si to s rušením tratí ešte rozmyslí. „My stále nevieme, ako to bude. V decembri sa hovorilo, že lokálku nám definitívne zrušia. Minulý týždeň sme sa tešili, lebo sa v dedine vravelo, že ju nezrušia. Už som aj v robote kolegom povedal – dobre je, lokálka bude premávať. Aj naši železničiari tak povedali. Vy teraz hovoríte, že ju asi zruší vláda. Naozaj neviem, ako budeme chodiť do roboty,“ hovorí chlapík pri stanici v Záhorskej Vsi. Ešte pred mesiacom tamojší robotníci tvrdili, že lokálka tam premáva sto rokov a určite ešte sto aj premávať bude.
Trať zo Zohora do Záhorskej Vsi, najzápadnejšej obce Slovenska, sprevádzkovali v novembri 1911. Domáci hovoria, že na 14-kilometrovej trati býva ráno a popoludní lokálka plná najmä cez školský rok, plné sú vraj aj autobusy. Ak hneď po zrušení vlakov nepribudnú autobusové spoje, ľudia budú mať problémy dostať sa z dediny.
Vedenie Slovenskej autobusovej dopravy v Malackách zatiaľ nedostalo žiadnu požiadavku, aby od februára posilnilo spoje. „Nik s nami nehovoril, vieme len to, čo sme si prečítali v novinách. Keby prišlo vedenie obcí s konkrétnymi požiadavkami, vedeli by sme povedať, či dopravu vieme, alebo nevieme zabezpečiť,“ povedali v SAD Malacky. V ich okrese zrušia lokálky aj na 35– kilometrovej trati zo Zohora do Plaveckého Mikuláša.
„Obce aj mestá v našom regióne písali železniciam, ministerstvu aj predsedovi vlády, že nesúhlasíme s rušením. Napísali sme, že máme záujem o transformáciu, že osobnú aj nákladnú dopravu si budeme prevádzkovať sami, aby nám dali trať do prenájmu. Štátu by sme platili nájom, alebo by sme si to od štátu odkúpili,“ hovorí primátor Rajca v okrese Žilina Ján Rybárik. Železnica však trať prenajať alebo predať nechce. Ponúka len, aby sa obce finančne podieľali na zabezpečení stratových vlakových liniek, alebo si vytvorili vlastnú spoločnosť a prevádzkovali ich sami. Trate si chcú nechať. „Nechcú s nami o tom ani rokovať. Prečo by sme my mali prevádzkovať stratové vlaky a oni by mali mať ziskové koľajnice? Chceli sme, aby nám dali jednu trať ako celok a my to dokážeme so ziskom prevádzkovať,“ hovorí Ján Rybárik
Z jeho mesta vedie trať do Žiliny a zbiera ľudí z celej rajeckej doliny, vrátane kúpeľnej obce Rajecké Teplice.

Tvrdia, že ušetria pol miliardy
Podľa prepočtov železničnej spoločnosti sa zrušením osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach ušetrí 576,4 milióna korún. Ide o energie, poplatky za používanie železničnej dopravnej cesty, výplaty a ostatné priame aj nepriame náklady. O 59,7 milióna sa naopak zvýšia náklady v súvislosti so zabezpečením autobusovej dopravy na troch zrušených tratiach. Celková úspora je 516,6 milióna. Stratu z tržieb z prepravy cestujúcich vlakmi vypočítala Železničná spoločnosť na 47,8 milióna korún, čiže po odrátaní tržieb predstavuje ušetrenie 468,9 milióna korún. (rf)

Gemeri podpisová akcia za lokálky
Sme, 13.1.2003 - Vyše šesťtisíc ľudí sa na Gemeri podpísalo pod petíciu za zachovanie osobnej dopravy na tamojších regionálnych tratiach. Zrušením troch tamojších lokálnych tratí sa zaoberala aj Rada Združenia miest a obcí horného Gemera. „Nebolo by múdre zrušiť osobnú železničnú dopravu úplne, lebo to skomplikuje život obyvateľov regiónu, ich prepravu do a zo zamestnania,“ povedal predseda rady František Kardoš, ktorý je súčasne primátorom mesta Rožňava.
Miestni tvrdia, že zrušením tratí príde o prácu 80 železničiarov, čo je pre región s vyše 30-percentnou mierou nezamestnanosti ďalšia záťaž. František Kardoš sa obáva, že onedlho po zrušení osobnej prepravy, by sa prevádzka na týchto tratiach v dôsledku ešte nižšej rentabilnosti zrušila celkom a nejazdili by ani nákladné vlaky. „Myslíme si, že Železničná spoločnosť má veľké rezervy v redukovaní administratívno-technického aparátu a tam by mohli dosiahnuť väčšie úspory nákladov,“ povedal.
Petíciu za zachovanie dopravy na lokálnej trati podpisovali aj obyvatelia v okolí Banskej Štiavnice. Trať z Hronskej Dúbravy do Štiavnice vedie členitým terénom a podľa obyvateľov by zrušenie trate mohlo mať negatívny vplyv na rozvoj cestovného ruchu. Štiavnica je v zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
Motoráčiky, ktoré Štiavničania prezývajú Anča, by chceli zachovať aj študenti, pretože školy v tomto meste navštevuje približne tritisíc stredo– a vysokoškolákov.

Nerušte nám vlaky!
Nový Čas, 13.1.2003 - Kvôli pripravovanému rušeniu osobnej dopravy na 25 vybraných železničných tratiach pripravujú príslušné odborové centrály na 23. januára protestné zhromaždenie. Zúčastní sa na ňom 9 odborových centrál, ktoré vyjadria s avizovaným rušením regionálnej dopravy svoj nesúhlas.

V kauze vlakového tendra Bakšay obvinený už aj z prijímania úplatku 860 000 EUR
13.1.2003, TASR - Generálna prokuratúra (GP) SR rozšírila obvinenie bývalého federálneho ministra zahraničného obchodu Jozefa Bakšaya o trestný čin prijímania úplatku a inej nenáležitej výhody. Ako dnes uviedli Televízne noviny TV Markíza, malo ísť o úplatok 860 000 EUR, teda približne 35 miliónov Sk, v súvislosti s kontroverzným železničným tendrom.
Kľúčová je v tomto prípade výpoveď bývalého poslanca Víťazoslava Mórica. Podľa spisu sa z iniciatívy Bakšaya obaja stretli v roku 2001 neďaleko Brna v Českej republike. "Obvinený sa tam vyjadril, že vie ovplyvniť výsledok tendra na 35 ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť (ZSSK)," povedal pre Markízu Ján Bernát, riaditeľ Úradu špeciálneho prokurátora GP SR. "Požadoval za to 430 000 EUR s tým, že ak dosiahne úspech, bude požadovať ďalších 430 000 EUR, a v prípade, že úspech nedosiahne, preddavok vráti," pokračoval Bernát.
Bakšay mal kontaktovať Mórica pre jeho blízky vzťah k ŽOS Vrútky, ktorá bola členom konzorcia, uchádzajúceho sa o zákazku. Móric ponuku odmietol a napokon vypovedal. "O tomto tendri už bolo povedaných toľko klamstiev, že bolo treba povedať aj to, ako to naozaj v skutočnosti bolo," vyjadril sa v tejto súvislosti pre TV Markíza.
Jozefovi Bakšayovi v najbližších dňoch doručia uznesenie o obvinení. Keďže je občanom Českej republiky, slovenská strana musí o spoluprácu požiadať české orgány činné v trestnom konaní, uzavrela Markíza.
V kauze železničného tendra vyšetrovatelia už v septembri obvinili okrem Bakšaya aj exministra dopravy Jozefa Macejka, vtedajšieho štátneho tajomníka rezortu dopravy Michala Baloga a vedúceho úradu rovnakého ministerstva Petra Klučku. Bakšay bol obvinený pre pokus o korupciu šéfa výberovej komisie a Macejko, Balog a Klučka pre zneužívanie dôverných osobných informácií o štátnej zákazke na nákup 35 ľahkých vlakových súprav v prospech spoločnosti Alstom, ktorého sa mali dopustiť začiatkom minulého roka.
Víťazom tendra ZSSK, a. s. na nákup 35 ĽMJ sa stalo slovensko-švajčiarske konzorcium DMU GTW, združujúce ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler Busnang AG. Neúspešný uchádzač francúzsky Alstom však dodatočne predložil vylepšenú cenovú ponuku. Jozef Bakšay mal podľa predchádzajúcich informácií v bratislavskej reštaurácii Traja mušketieri hovoriť o odmene v prípade úspechu francúzskej spoločnosti. V reštaurácii sedel aj exposlanec Peter Kresánek, ktorého list premiérovi Mikulášovi Dzurindovi, zverejnený v médiách, vyvolal okolo tendra škandál. Tender "stál hlavu" bývalého ministra dopravy Macejka. Jeho nástupca Ivan Mikloš 5. septembra výsledky súťaže zrušil a minister dopravy novej vlády Pavol Prokopovič sa s jeho rozhodnutím stotožnil.

Ľudia nad cestovným plačú, štát na vyššie zľavy nemá
Pravda, 14.1.2003, Jana Morháčová - Zdraženie dopravy vo vlakoch a autobusoch je podľa cestujúcich na Slovensku príliš vysoké. Dopravné podniky však tvrdia, že ak má štát obmedzené možnosti, muselo k tomu dôjsť.
"Ak mám dávať na dopravu detí do školy namiesto 200 Sk takmer 500 korún mesačne, je to problém, veď je to desatina môjho príjmu," tvrdí matka dvoch detí z Utekáča.
"Muselo dôjsť k zmene. Dopravcovia dlho ťahajú straty, ktoré vytváral štát tým, že ich zaväzoval k výkonom, no neplatil straty, ktoré z toho vznikali," doplnil Miloš Čikovský zo Železničnej spoločnosti.
Od Nového roka cestujeme vlakmi a autobusmi za ceny o 15 percent vyššie ako v minulom roku. Súčasne sa znížili zľavy najmä žiakom a študentom, ktorí denne dochádzajú do školy. Zmeny sa najviac dotkli rodín, ktoré musia vypravovať do škôl deti, pretože týždenné a mesačné cestovné lístky zdraželi oproti minulému roku o 140 percent. Na všetky zľavy v autobusovej doprave štát vyčlenil na tento rok 1,05 miliardy korún. Obe železničné firmy dostali 6,6 miliardy korún.
"Štát naďalej dotuje žiacke a študentské cestovné, iba rozsah zliav sa znížil. Aj tento rok však bude 70 percent z ceny za cestovanie žiakov a študentov platiť štát."
Povedala to hovorkyňa ministerstva dopravy Mária Miková. Prakticky to znamená, že študenti a žiaci, ktorí cestujú na týždenné alebo mesačné predplatné lístky, v autobusoch či vlakoch naďalej platia len necelú tretinu z celkovej ceny za prepravu.
Minister dopravy pri schvaľovaní zmien vo vláde upozornil, že možnosti štátneho rozpočtu sú obmedzené a naďalej nie je možné nútiť dopravcov, aby vozili ľudí so zľavami a nikto im straty nekompenzoval. "Urobili sme to, čo sa malo urobiť už dávno. Stanovili sme maximálne možnosti štátu a podľa toho sa určia aj podmienky v doprave," doplnil štátny tajomník ministerstva dopravy Branislav Opaterný.
"Podľa prepočtov zvýšenie cestovného a obmedzenie zliav prinesie vyššie tržby asi o 705 miliónov korún. Aj tak sa mnohé podniky autobusovej dopravy nedostanú do zisku. Reálne straty z poskytnutých výkonov budú o niečo vyššie ako to, čo je schválené v štátnom rozpočte," upozornil Eduard Vaník, šéf ekonomickej komisie Združenia autobusových prepravcov.
Podľa jeho slov situácia sa už musela riešiť, pretože podniky autobusovej dopravy nemohli naďalej vykrývať každoročné straty zo svojich ziskov.
"Hľadali sme rezervy, ale ceny vstupov sa nám stále zvyšovali. Nemôžeme donekonečna roztvárať nožnice medzi našimi nákladmi a nezvyšujúcimi sa tržbami. Zvyšovanie cestovného je citlivá záležitosť, ale bez neho nie je možné definitívne vysporiadať vzťahy medzi dopravcami a štátom," povedal ďalej Vaník.
Dopravcovia - teda 17 autobusových podnikov a železničné podniky - majú predpísané regulované ceny. Je to napríklad výška cestovného, ako aj rozsah dopravy tak, aby bola zabezpečená doprava do všetkých časti Slovenska. "Treba povedať, že tento rok bude pre podniky autobusovej dopravy všetko drahšie - od nafty až po zvýšenú daň z pridanej hodnoty. DPH je v regulovaných cenách dopravy započítaná automaticky. Teda minulý rok sme z každého lístka odvádzali štátu 10 percent, v tomto roku je to 14 percent," doplnil Vaník.
Podľa analýz ministerstva dopravy najväčší záujem o týždenné a mesačné cestovné lístky v autobusoch je na trate do vzdialenosti 16 kilometrov.
"Štát dlhodobo nevykrýva straty vyplývajúce zo zmluvy vo verejnom záujme, a preto bolo potrebné čiastočne upraviť zľavy," doplnil hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Železničná spoločnosť napríklad za prvý polrok získala na tržbách za týždenné či mesačné cestovné lístky 21,6 milióna korún. Strata na tržbách len pri týchto dvoch typoch zliav predstavovala 90 miliónov korún.

„Plácačka“ sa stane minulosťou
Sme, 15.1.2003 - Výpravka alebo ľudovo „plácačka“, ktorou železniční výpravcovia signalizujú strojvodcovi voľno na jazdu, sa na českých železniciach stane minulosťou. Na zhruba pätine staníc už nie sú výpravcovia, ale moderné traťové a staničné návestidlá obsluhované z jedného miesta vzdialeného až desiatky kilometrov. Výpravca tak príde o výpravku a píšťalku a z troch najznámejších symbolov mu zostane len červená čapica.

Od miliárd k zastávkam
Národná obroda, 15.1.2003, Lukáš Pardubský - Diskusia o rušení stratových železničných tratí sa presunula z úrovne vlády, ministerstiev a vedenia železníc do regiónov. Už to nie sú iba anonymné miliardy, ktoré sa platili zo štátneho, a preto nikoho netrápili. Z problému železníc a štátu sa stáva problém všetkých. Na bezbolestné riešenie je už pravdepodobne neskoro.
Možno namietať, že rušenie stratových tratí je najjednoduchším spôsobom, ako zadlžovanie železníc čiastočne obmedziť. Stačí si spočítať náklady, koľko ktorá trať stojí a koľko sa vyberie z cestovného. Bez uvažovania nad tým, ako dostať jednotlivé trate zo straty, odstaviť záujmy regiónov a ich obyvateľov na vedľajšiu koľaj.
Hra na zlý štát a železnice však na celej čiare neobstojí. Problém nevznikol dnes a vinníkov súčasného stavu je viacero.
Svoju zodpovednosť majú železnice a ich vedenie, ktoré sa často nedokázalo pružne prispôsobiť trhu. Pre štátny podnik, na ktorého zlé financovanie dopláca štát, to nie je nič neobvyklé. Možno by niekde skutočne pomohlo zriadiť novú zastávku, ako napríklad v priemyselnom parku na Záhorí, a trať by sa stala rentabilnou. Niekde sú zase železničné stanice niekoľko kilometrov od obce a treba k ním „šliapať“ pešo. Aj veľké zmeny sa niekedy môžu dosiahnuť maličkosťami. Nehovoriac o veľkých investíciách do sporných administratívnych budov. Jednoznačné je aj to, že situácii nepomohol ani štát, ktorý železniciam najmä v minulosti neplatil načas za výkony vo verejnom záujme. Na druhej strane však svoj diel viny majú aj regióny. Zobudiť sa mohli skôr, a tak niektoré trate zachrániť. Teraz na to potrebujú peniaze, ktoré im chýbajú. Mnohí si vo svojich regiónoch istotne spomenú na prípady, keď miestna samospráva svojimi nelogickými rozhodnutiami rozvoj železničnej siete brzdila.
Ani odborári, ktorí protestujú proti prepúšťaniu súvisiacemu s rušením tratí, nemôžu mať úplne čisté svedomie. Práve oni nesúhlasili s racionalizačnými opatreniami, ktoré by si vyžiadali prepustenie železničiarov. A tie mohli hospodárenie železníc výrazne zlepšiť.
Aj preto sa už všetky trate istotne zachrániť nepodarí. Napriek tomu sa chyby minulosti nesmú opakovať, pretože súčasné rušenie tratí by totiž nemuselo byť posledným. Dokážu si to však tí, ktorí majú veci v rukách, uvedomiť?

Vláda vyjadrila súhlas s rušením osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach
15.1.2003, TASR - Vláda SR dnes vyjadrila súhlas s redukciou osobnej dopravy na 25 regionálnych koncových tratiach od 2. februára tohto roka. Strana maďarskej koalície (SMK) sa na rokovaní kabinetu hlasovania zdržala.
Na troch úsekoch bude železničná doprava nahradená autobusovou. Ide o trate Trenčín - Chynorany, Levice - Štúrovo a Zvolen - Čata, ktoré pokrývajú 5,8 % železničnej siete (207 km) a prislúcha im dopravný výkon 1,280 milióna vlakových kilometrov. Kilometrická dĺžka zvyšných 22 tratí predstavuje 511 km (14,3 % siete) a výpadok dopravného výkonu 2,798 milióna vlakových kilometrov.
Osud regionálnych tratí už de facto spečatila vláda SR tohtoročnou výškou rozpočtovej dotácie pre ZSSK a objednaným dopravným výkonom, ktorý jej prispôsobila. ZSSK tak ako prepravca získa od štátu na výkony vo verejnom záujme tento rok 4,33 miliardy Sk, čo na prevádzku inkriminovaných tratí nepostačí. O nájdenie prostriedkov na zachovanie obslužnosti územia sa preto snaží regionálna samospráva.
Celkový efekt uvedeného opatrenia bude podľa hovorcu Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloša Čikovského znamenať úsporu nákladov v objeme 468,8 milióna Sk. Uvedené číslo však nepočíta s odstupným a odchodným pre zamestnancov, ktorých sa redukcia dopravy dotkne. V ZSSK pôjde predovšetkým o pracovníkov Divízie železničných koľajových vozidiel a Divízie osobnej prepravy. Spoločnosť počíta s prepustením 443 zamestnancov, z toho 358 na tratiach s úplným zastavením osobnej dopravy a 85 na tratiach, kde dôjde k jej nahradeniu autobusovou dopravou. Prepúšťanie členov vlakových a rušňových čiat, osobných pokladníkov, pracovníkov opravovní koľajových vozidiel by malo prebehnúť do jedného až dvoch mesiacov po zrušení osobnej dopravy na dotknutých tratiach.
Redukcia osobnej dopravy bola súčasťou kabinetom schválenej Správy o postupe prípravy a priebehu transformácie Železníc SR (ŽSR). Kľúčovým momentom z hľadiska transformácie pôvodných Železníc Slovenskej republiky bolo ponechanie úlohy správcu a prevádzkovateľa dopravnej cesty na tejto zložke a presun dopravných činností na novovzniknutú ZSSK, a. s., Bratislava k 1. januáru minulého roka. Majetkový vklad do dopravcu pritom predstavoval 30,961 miliardy Sk.
Materiál hodnotí aj plnenie postupného oddlžovania štátu voči ŽSR za neuhradené výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 2001. Ku koncu sledovaného obdobia predstavovala istina dlžnej sumy podľa kalkulácie ministerstva dopravy 11,272 miliardy Sk. V roku 2001 uvoľnil štát prostredníctvom Fondu národného majetku (FNM) SR na oddlženie dve miliardy Sk. V minulom roku išlo o sumu 2,915 miliardy Sk, z ktorej časť bola poukázaná a použitá na následnú anuláciu dlhu ŽSR voči Sociálnej poisťovni, Spoločnej zdravotnej poisťovni, Národnému úradu práce, daňovým úradom a na úhradu záväzkov z obchodných vzťahov.
Vláda SR uložila ministrovi dopravy vypracovať do konca marca tohto roka plán plnenia konsolidačnej funkcie ŽSR, ktorá je spojená so zotrvaním záväzkov voči verejným fondom a úverov so štátnou zárukou práve na ŽSR.

Prokopovič: Doprava na polovici rušených lokálok sa môže obnoviť do konca marca
15.1.2003, TASR - Zhruba do konca marca by podľa slov ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavla Prokopoviča mohla byť obnovená doprava na asi polovici z 25 lokálnych tratí, na ktorých osobné vlaky prestanú premávať od 2. februára.
"Predpokladám, že do jedného až dvoch mesiacov od zrušenia dopravy bude na polovici tratí doprava obnovená," konštatoval pre TASR minister Prokopovič. Podľa neho by mohlo dôjsť k zapojeniu sa samospráv do prepravy vlakov na lokálkach. "Rokujeme s viacerými samosprávami. Sme ochotní pristúpiť aj na spolufinancovanie zo strany samospráv," konštatoval P. Prokopovič.
Počas pozastavenia osobnej vlakovej dopravy na lokálkach budú prepravu osôb v dotknutých oblastiach zabezpečovať podniky SAD. "Toto bolo podmienkou vlády SR pri schválení materiálu," zdôraznil šéf rezortu. Zrušenie prepravy na lokálkach, ktorým Železničná spoločnosť ušetrí ročne 468,8 milióna Sk, je podľa P. Prokopoviča krokom v prospech spoločnosti, čo by si podľa neho mali uvedomiť aj odbory. "Myslím si, že na železniciach nedôjde k štrajku. S odbormi rokujeme. Mali by si uvedomiť, že k rušeniu osobnej dopravy na lokálkach dochádza preto, aby železnice fungovali. V opačnom prípade môže nastať kolaps," upozornil minister. Po zrušení lokálok môže v závislosti od obnovenia dopravy na týchto tratiach prísť o prácu od 40 do 400 ľudí. Podľa ministra však železničiarov dostatočne chráni kolektívna zmluva.

Bombardier a Škoda Holding chcú spolu súťažiť o železničné objednávky v KSVE
15.1.2003, TASR - Najväčší svetový výrobca železničných vozidiel Bombardier Inc. dnes oznámil, že v aliancii s českou Škodou Holding chce súťažiť o získanie železničných objednávok vo východnej Európe.
Podľa hovorkyne montrealského Bombardiera Lydie Dufresneovej je partnerstvo zamerané na účasť v nadchádzajúcich tendroch, kde za najväčšieho konkurenta pokladá nemecký Siemens.
Len v Českej republike a na Slovensku je potenciál pre asi stovku vlakových súprav, tvrdí Dufresneová. Prvý projekt, na ktorom budú spoločnosti spolupracovať, je vývoj elektrického vysokorýchlostného vlaku, ktorý bude vyrobený pod licenciou škodováckej Dopravnej Techniky v Plzni. Obe spoločnosti chcú spolupracovať aj pri modernizácii elektrických a dieslovo-elektrických lokomotív v Rusku, Českej republike a na Slovensku.
Škoda Holding bola na konci minulého mesiaca predaná americkej investičnej skupine Appian Group a nemá žiadny vzťah k Škode Auto, patriacej pod koncern Volkswagen.

Prokopovič potvrdil trate, kde rušia osobnú dopravu
Pravda, 16.1.2003, Jana Morháčová - Od 2. februára sa na Slovensku ruší osobná železničná doprava na 25 lokálnych železničných tratiach. Na troch z nich zabezpečia železnice náhradnú autobusovú dopravu za cenu vlakových lístkov.
Uviedol to včera minister dopravy Pavol Prokopovič po rokovaní vlády. Podľa zistení Pravdy z navrhovaného zoznamu vypadla len trať Čadca - Skalité.
Ministri však zaviazali Prokopoviča, aby do konca apríla pripravil návrhy o možnosti zabezpečenia osobnej železničnej dopravy na lokálnych tratiach prostredníctvom samospráv, VÚC prípadne podnikateľských subjektov, a to zrušením cenovej regulácie, teda s voľnou tvorbou cien.
Podľa Prokopoviča sa regióny začali ozývať až na poslednú chvíľu.
"Mám dohodnuté stretnutia s dvoma skupinami primátorov a starostov, ktorí sú ochotní zapojiť sa aj do financovania," zdôraznil minister dopravy.
Rovnako musí rezort dopravy po troch mesiacoch pripraviť vyhodnotenie, čo zrušenie tratí spôsobilo.
Vláda včera riešila komplexný materiál o transformácii železníc na dve firmy - Železničnú spoločnosť a Železnice SR a ich finančnú situáciu. V rámci tohto materiálu boli aj opatrenia, ktoré majú šetriť peniaze. "Zoznam tratí s obmedzením dopravy neschvaľuje vláda, takéto rozhodnutie je plne v kompetencii Železničnej spoločnosti a ministra dopravy," zdôraznil Prokopovič. Napriek tomu Prokopovič informoval svojich kolegov o ekonomických dôvodoch, ktoré viedli k zrušeniu dopravy na regionálnych tratiach. Železničná spoločnosť tým usporí 460 miliónov korún ročne.
Podľa slov ministra dvaja členovia z vlády odmietli podporiť tento materiál.
"Trate boli vybrané pre veľkú stratovosť. Tieto opatrenia sú nevyhnutné," zdôraznil minister. Spresnil, že rušenie dopravy sa prejaví aj prepúšťaním pracovníkov. "Ide o 40 až 400 pracovníkov," uviedol Prokopovič.

Štiavnica chce o lokálku bojovať
Sme, 16.1.2003, KVETA FAJČÍKOVÁ - Výsledná verzia redukcie železničných tratí, ku ktorej má prísť od februára, Štiavničanov sklamala. Jednou zo zrušených tratí má definitívne byť aj lokálka medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou. Obyvateľom mesta nepomohla ani petícia, ktorú podpisovali koncom minulého roka.
Primátor mesta Marián Lichner považuje rozhodnutie za kontraproduktívne. Mesto však podľa jeho slov zbrane neskladá a o lokálku bude bojovať ďalej na najvyšších miestach. Ak neuspejú na domácej pôde, chcú sa obrátiť až na Radu Európy či UNESCO.
„Na objednávku slovenskej vlády vypracovala Rada Európy v roku 1994 technickú správu rozvoja mesta. Jedným zo základných odporučení rady je rozvoj cestovného ruchu a školstva. Bez dopravy sú oba body čisto teoretická záležitosť,“ dodáva Lichner.
Plánované zrušenie lokálky by podľa neho výrazne poznačilo dôveru investorov, ktorých sa v posledných rokoch podarilo do mesta prilákať. Banská Štiavnica je navyše na zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO a v parlamente bol prijatý aj zákon o Banskej Štiavnici. Vláda sa v ňom zaväzuje podporovať rozvoj mesta. Práve preto je podľa vedenia mesta zrušenie trate v rozpore s proklamovanou podporou.
Skôr, ako sa mesto obráti na Radu Európy a UNESCO, chce ešte raz osloviť poslancov parlamentu a vlády.
Banská Štiavnica má excentrickú polohu a zrušenie trate by podľa vedenia mesta odrezalo Štiavnicu od sveta. Rozvoj cestovného ruchu by viditeľne utrpel. Okrem toho sa Štiavnica považuje za študentské mesto. Na stredné a vysoké školy sem dochádza približne tritisíc mladých ľudí. Prevažná väčšina z nich využíva práve železničnú dopravu.

Rýchlovlak sa rúti Šanghajom, ale bicykle ďalej vládnu
Bez bicyklov si milióny Číňanov život nevedia predstaviť. Ani v takom modernom meste, akým je Šanghaj.
PRAVDA 14. januára 2003, Boris Latta, Šanghaj - Bratislava - Bez bicyklov si milióny Číňanov život nevedia predstaviť. Ani v takom modernom meste, akým je Šanghaj.
"Je to náš život, nenáročný, rýchly a do každého počasia," usmieva sa Liu Ši, keď mi ukazuje svojho dvojkolesového tátoša na križovatke ulíc Fu-ju a Ja-čang neďaleko záhrady Juan - Juan.
Bicykle rôznych značiek, ale rovnakej kvality. Každý z nich totiž dokáže odviezť okrem svojho majiteľa napríklad aj takú propán-butánovú fľašu či desiatky kilogramov do niekoľkých metrov týčiaceho sa tovaru.
Od určitého času má Šanghaj novú dominantu. Vlastní totiž najrýchlejší vlak na svete, ktorý udáva tep 16-miliónového mesta.
Reč je o "lietajúcom blesku", modernej magnetickej železničnej dráhe, ktorá spája najväčšie čínske mesto s jeho letiskom. Tri trojvozňové súpravy dovezené z Nemecka vás za 8 minút dopravia zo štvrte Pchu-tong na 31 kilometrov vzdialené medzinárodné letisko Pchu-tung. Taxíkom by ste to vari stihli tam aj späť asi za hodinu.
Výstavba trate trvala iba 22 mesiacov. Vlak prezývaný Maglev (magnetic levitation) dosahuje cestovnú rýchlosť okolo 430 km/h. Šanghaj je prvým mestom na svete, ktoré sa môže pochváliť komerčným využitím takéhoto projektu. Futuristický vlak totiž už skoro dve desaťročia premáva, ale iba skúšobne na experimentálnej trati neďaleko Brém v Nemecku. Je v krajine viac-menej iba technickou atrakciou pre turistov. A tak zatiaľ čo bohaté Nemecko nedokázalo finančne utiahnuť náročný projekt, Čína na to má a chce ho dokonca rozširovať.
Rýchlovlak sa pohybuje po samostatnom nadúrovňovom telese. Systém nemá kolesá, vlastný elektrický pohon ani vrchné elektrické vedenie. Je založený na bezdotykovom kĺzaní po "magnetickej poduške", ktoré vzniká pôsobením elektromagnetov medzi vlakom a pevne vodiacim korpusom. Magnety zodvihnú súpravu asi centimeter nad povrch a vlak "pláva tesne nad traťou". Na rozdiel od tradičnej železnice nie je vo vozidle hlavný pohon. Ten je zabudovaný vo vodiacom telese. Súprava je napájaná elektrickým prúdom iba v miestach, kde sa práve nachádza.
Šanghajská trať, postavená nemeckým konzorciom Transrapid za 1,3 mld. eur, bude mať čoskoro pokračovanie smerom na juh, do miest Hang-čou a Nan-ťing. Nemci tak počas nedávnej návštevy nemeckého kancelára Gerharda Schrödera v Šanghaji totiž dostali objednávku na ďalších 270 km. Ak sa Transrapidu podarí znížiť investičné náklady na prevádzku súprav, Peking nevylučuje, že si dokonca objedná výstavbu až 1 300 km trate zo Šanghaja do čínskeho hlavného mesta.
"Sme hrdí na tento lietajúci vlak, ale myslím si, že sa ním zatiaľ pre vysokú cenu cestovného (150 juanov - 750 Sk) mnohí našinci nepovezú," reaguje na našu otázku pracovník šanghajského magistrátu Puo Ju-tchen. Zároveň verí, že je to iba dočasný stav a že "šanghajský blesk" sa ukáže v plnej kráse už počas čínskeho lunárneho roku, ktorý pripadá na 1. februára. "Svoju zaťažkávaciu skúšku však absolvuje až o sedem rokov počas svetovej výstavy Expo 2010," dodáva Puo a nasadá na svoj bicykel.

Generálním ředitelem a. s. České dráhy Dalibor Zelený
Dopravní noviny 20030109 (von/čtk) - Pětičlenné představenstvo akciové společnosti České dráhy minulý týden na svém historicky prvním zasedání zvolilo svým předsedou a generálním ředitelem Dalibora Zeleného. Dopravním novinám to oznámila mluvčí podniku Zdenka Celá.
Členové představenstva byli podle Zdenky Celé dále informováni o tom, že do konce loňského roku nedošlo k dohodě s odborovými centrálami o změně kolektivní smlouvy v mzdové oblasti. Proto představenstvo rozhodlo, že v prvním čtvrtletí budou vypláceny mzdy o 5,7 procenta vyšší než ve stejném období loňského roku. Dohodu o pravidlech využití sociálního fondu podepsala ze šesti odborových centrál jen Federace strojvůdců a Unie železničních zaměstnanců.
Řídící výbor Českých drah odvolal pět členů dozorčí rady
Řídící výbor a. s. České dráhy minulý týden odvolal pět z devíti členů dozorčí rady podniku. V radě zůstali pouze tři zástupci odborů a bývalý ředitel ŽOS České Velenice Jiří Sedláček. Změny údajně prosadil ministr dopravy Milan Šimonovský, aby prostřednictvím obměněné dozorčí rady mohl provést plánovanou výměnu představenstva akciové společnosti. Řídící výbor představenstvu doporučil, aby do konce ledna vypsalo výběrové řízení na nového generálního ředitele ČD.
V dozorčí radě vedle Jiřího Sedláčka zůstali odboroví předáci Jaromír Dušek, Jiří Kratochvíl a Kurt Mužík. Novými členy jsou náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, ředitel dopravního podniku v Ostravě František Vaštík, bývalý senátor za ČSSD Karel Korytář, poslanec za KDU-ČSL Ludvík Hovorka a ředitel AŽD Praha František Formánek.
V čele SŽDC Jan Komárek
Akciová společnost České dráhy vznikla podle zákona č. 77/2002 Sb. k 1. lednu letošního roku. Současně vznikla státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), jejímž generálním ředitelem byl jmenován Jan Komárek. Se vznikem akciové společnosti České dráhy byly na státní organizaci SŽDC převedeny provozní pohledávky i závazky ČD z obchodního styku ve výši 10,8 miliardy Kč.
Provozní závazky z obchodního styku podle Zdenky Celé činily k 31. prosinci loňského roku celkem 6,5 miliardy Kč. „Investiční závazky, které na sebe převzal stát, činily celkem 40,6 miliardy Kč a týkají se především splátek úvěrů, které si stát prostřednictvím Českých drah vzal na financování modernizace koridorů (35,5 miliardy Kč), zatímco výstavbu dálniční sítě hradil přímo ze státního rozpočtu,“ uvedla Zdenka Celá s tím, že po vzniku akciové společnosti České dráhy zůstávají železniční tratě ve vlastnictví státu, a proto také úvěry na jejich modernizaci přecházejí na stát.

Zájem o Oresundský most mezi Dánskem a Švédskem vzrostl
Dopravní noviny20030109, (čtk) - Zájem o Oresundský most, který od léta roku 2000 spojuje mořskou úžinu mezi dánským hlavním městem Kodaní a třetím největším švédským městem Malmö, zaostával poměrně dlouho po jeho otevření za očekáváním. Nyní však podle jeho provozovatelů obliba mostního spojení konečně narůstá.
Podle údajů zveřejněných minulý týden počet vozidel, která po nové komunikaci přejela ze Švédska do Dánska či naopak, loni ve srovnání s rokem 2001 vzrostl o plných 16 procent; loni most přejelo celkem zhruba 3,5 miliónu motorových vozidel a v nich na 8,8 miliónu osob.
Šestnáct kilometrů dlouhé mostní spojení je dvoupatrové - horním patrem vede dálnice a dolní je uzpůsobeno i pro přejezd vlaků. Po kolejích loni mezi Švédskem a Dánskem cestovalo dalších 5,4 miliónu osob.
Oresundský most je dlouhodobě splácen z poplatků za přejezd a částka na jeho výstavbu se má definitivně vrátit až po třech desetiletích. K tomu, aby bylo možné dodržet harmonogram splátek, most potřebuje průměrný denní přejezd asi 10 tisíc vozidel, tedy frekvenci kolem 3,65 miliónu vozidel ročně.

Metrorapid: Steuerzahler soll zweimal zahlen
Eurailpress 08.01.2003 - In der Finanzierung der Metrorapid-Strecke zwischen Dortmund und Düsseldorf klafft eine Lücke von 380 bis 450 Mio. EUR. Das gab Verkehrsminister Dr. Axel Horstmann vor der SPD-Fraktion des Landes Nordrhein-Westfalen bekannt. In Gesprächen mit dem Bund und den Unternehmen Thyssen-Krupp und Siemens sowie der DB AG bemüht sich das Land derzeit, diese Lücke zu schließen. SPD-Fraktionschef Moron ist optimistisch, dass dies bis Ende Januar gelingen werde. Nach Informationen der „Süddeutschen Zeitung“ hat sich Ministerpräsident Peer Steinbrück bereit erklärt, eine Landesbürgschaft zu geben. Er hofft, dass sich Thyssen-Krupp mit 200 bis 250 Mio. EUR an der Finanzierung der Magnetschwebebahn beteiligt, wenn das Land eine Bürgschaft in Höhe von 100 Mio. EUR übernimmt.
Zugleich will der Bund bereits in diesem Jahr erhebliche Mittel für das Projekt zur Verfügung stellen. Das Geld soll aus dem ursprünglich für Bayern vorgesehenen Topf fließen, dessen Transrapid-Strecke sich noch im frühen Planungsstadium befindet. Der Bundeszuschuss für NRW in Höhe von 1,75 Mrd. EUR soll allerdings nicht erhöht werden. Mit einer Beteiligung würde die Landesregierung von ihrer bisherigen Linie abrücken, kein unternehmerisches Risiko beim Metrorapid zu übernehmen. Der Landtag hatte im März vergangenen Jahres mit rot-grüner Mehrheit gefordert, finanzielle Risiken des Projektes für das Land auszuschließen.
Allerdings gibt es in den Landtagsfraktionen und den beteiligten Parteien unterschiedliche Ansichten über die Risikobeteiligung des Landes. Während die SPD hinter dem Vorschlag steht, ist der Koalitionspartner in Düsseldorf anderer Meinung. Sowohl Fraktion wie Partei lehnen die Bürgschaft ab. Die FDP hat in den Landtag eine Antrag eingebracht, in dem u.a. „eine finanzielle Mitverantwortung“ des Landes für das Magnetbahnprojekt gefordert wird.

Schneller über Grenzen
Eurailpress 10.01.2003 - Die Verkehrsminister der Schweiz, Italien, Deutschland und der Niederlande haben gestern in Lugano eine Vereinbarung unterzeichnet, die den grenzüberschreitenden Güterverkehr auf der Schiene schneller machen soll. Das Abkommen sieht einen einheitlichen Bahnverkehrsraum auf der Nord-Süd-Achse vor. Das Zollverfahren soll vereinfacht und die Fahrpläne sollen besser abgestimmt werden. Ziel ist es, den Bahngüterverkehr zwischen dem Hafen Rotterdam und Norditalien schneller, effizienter und kundenfreundlicher abzuwickeln. Die Initiative dazu haben die Schweiz und die Niederlande 2001 ergriffen, Deutschland und Italien schließen sich nun diesem Projekt an.

Konstruktionsfehler beim ICE-TD?
Eurailpress 13.01.2003 -An den Diesel-ICE-Zügen mit Neigetechnik gibt es möglicherweise an den Drehgestellen einen Konstruktionsfehler. Dies könnte die Ursache für eine Entgleisung eines ICE-TD, Baureihe 605, der DB AG am 2. Dezember 2002 bei Gutenfürst gewesen sein. Das Eisenbahn-Bundesamt EBA untersucht den Fall, bei dem der Zug nach einem Bruch der Achse entgleist war. Anfänglich ging die Behörde von einem Materialfehler aus, meint nun aber, „dass es sich wahrscheinlich um ein Konstruktionsproblem und nicht um einen Materialfehler handelt. Die Drehgestelle sind den Belastungen nicht gewachsen, wenn der ICE mit eingeschalteter Neigetechnik fährt“, so der Sprecher des EBA. Allerdings sind die Untersuchungen noch nicht abgeschlossen. Siemens, Leiter des Herstellerkonsortiums, hat laut eigenen Angaben bislang keine Hinweise auf Konstruktionsmängel.
Unterdessen wurde die Neigetechnik der Züge wieder abgeschaltet. Nach dem Unfall war diese schon abgeschaltet worden, nach Ultraschalluntersuchungen aller Achsen aber wieder eingeschaltet worden. Die ICE-Züge zwischen Nürnberg und Chemnitz haben daher eine Verspätung von jeweils rund 20 Minuten.

Bund: Keine Kürzung der Transrapid-Mittel
Eurailpress 13.01.2003 - Das Bundesverkehrsministerium hat Berichte zurück gewiesen, dass die für Bayern vorgesehenen Transrapid-Mittel zu Gunsten Nordrhein-Westfalens umgeschichtet werden. Es gibt keine Veranlassung von der Aufteilung der Gelder abzuweichen, sagte ein Ministeriumssprecher. Das Nachrichtenmagazin "Focus" berichtete, Bundeskanzler Schröder habe dem NRW-Ministerpräsidenten Steinbrück zusätzlich 250 Mio. Euro versprochen, die von den bayerischen Mitteln abgezogen werden sollten.

ŽSR , ZSSK , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , FS , FS Trenitalia , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU

Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Kúty , Trnava , Leopoldov , Galanta , Nové Zámky , Štúrovo , Komárno , Prievidza , Nitra , Čadca , Žilina , Martin , Zvolen , Poprad , Košice , Prešov , Čierna nad Tisou , TEŽ , koridory

ĽMJ , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , Sm3-S220 , TGV (-Atlantique, Duplex, -La Poste, -PSE, -Réseau , - P 01 , -Thalys , -AVE , -Eurostar , Eurotunnel , Transrapid , X 2/2000

TASR

 

Hospodárske noviny

Pravda

Sme

Národná obroda

SITA

 

Nový Čas

 

Hospodársky denník

 

Markíza

 

Železnice Slovenskej republiky

 

FINI

 

Železničná spoločnosť, a. s.

 

Siemens

Inzine

 

 

 

 

International Railway Journal

 


Strana vytvorená: 20-I-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0302.htm)