Železnice zavádzajú iba nevyhnutné zľavy
Pravda 13.08.2003, BRATISLAVA - Železnice v rámci šetrenia obmedzujú mnohé služby a súčasne nie sú schopné pritiahnuť ľudí zľavami. Tí, čo sa rozhodnú cestovať vlakom, už môžu len veľmi obmedzene prevážať bicykle, alebo si jednoducho nemajú kam odložiť batožinu. Úschovne na mnohých staniciach boli totiž zrušené.
Pre poruchy boli na väčšine slovenských staníc zrušené aj odkladacie automatické skrinky. Obmedzila sa preprava spešnín, takúto zásielku možno vypraviť len zo 79 staníc. Ešte nedávno to bolo možné vo vyše 200 staniciach. "V rámci racionalizácie sa snažíme odbúravať činnosti, ktoré boli nákladné a neefektívne. Súčasne však chceme, aby sa zlepšovala základná kvalita cestovania, teda modernizovali sa vagóny a stanice," uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Ako pritiahnuť cestujúcich?
Železnice súčasne nedokážu pritiahnuť cestujúcich ani efektívne, ani zavádzaním zliav na určitých úsekoch.
"Uvedomujem si, že ak niekde vlak musí súperiť s autobusmi o cestujúceho, tak je cena rozhodujúca. Nemôžeme však ľubovoľne zavádzať zľavy, pretože by s tým musel súhlasiť štát. Ten totiž vykrýva straty medzi cestovným, ktoré získame od ľudí a skutočnými nákladmi na železničnú dopravu," vysvetľuje Július Slíž. České dráhy v susednej Českej republike napríklad zaviedli takúto tzv. relačnú zľavu na 200 kilometrov dlhej trati medzi Prahou a Brnom. Lístok zlacnili na 140 českých korún a vzápätí počet cestujúcich výrazne vzrástol.
"Zaviedli sme takúto pokusnú zľavu na jedinom úseku - medzi Žilinou a Kysuckým Novým Mestom. Podnietila nás diplomová práca študentky, ktorá zmonitorovala toky cestujúcich vo vlakoch a autobusoch. Ukázalo sa, že ak bude železnica lacnejšia, časť ľudí prejde do vlakov," spresnil Slíž. Podľa neho po zlacnení lístka z 11 na 9 korún, sa zvýšil počet cestujúcich vo vlakoch asi o jednu tretinu. Súčasne narástli tržby o 10 - 15 percent v jednotlivých mesiacoch.
Zatiaľ jediná zľava
Táto zľava však bude zatiaľ jedinou a železničná spoločnosť neuvažuje, že by pomocou zliav pritiahla cestujúcich k železnici. "Skutočne to nie je na rozhodnutí manažmentu, ale na dohode s predstaviteľmi štátu," potvrdzuje hovorca Miloš Čikovský. Podľa Slíža štát odobrí zavedenie takých zliav jedine v prípade, že bude existovať prieskum, ktorý by poukazoval na možnosť presmerovať časť cestujúcich z autobusov do vlakov." Prieskumy tohto druhu však stoja od 200-tisíc do pol milióna korún a momentálne to nie je z čoho financovať," zdôrazňuje Slíž.
Doplnkové služby sa rušia
Železnica však zaostáva naďalej aj v mnohých iných službách. Informácie cez telefón o vlakovej doprave sú beznádejne obsadené. Mnohé služby v rámci šetrenia obmedzuje. V súčasnosti existuje úschovňa batožín len približne na každej siedmej až desiatej stanici na Slovensku. V mnohých väčších mestách, ako je napríklad Lučenec či Rožňava, sa cestujúci musí zaobísť bez možnosti odložiť batožinu. "Niekedy je to komické, pretože ľudia si doslova nechávajú batožinu v informačnom centre alebo v reštaurácii pri stanici," uviedla Martina Račková, ktorá pracuje neďaleko lučenskej stanice.
Za bicykle v chodbách vagónov treba zaplatiť
Cestujúci s bicyklom, detským kočíkom alebo batožinou väčších rozmerov si musia zakúpiť batožinové lístky v pokladniach železničných staníc alebo u sprievodcu vo vlaku.
"Bicykle a detské kočíky sa prepravujú v chodbičkách osobných vlakov a za ich ochranu zodpovedá sám cestujúci, pri prestupovaní si však sám zabezpečí preloženie batožiny. Za túto zjednodušenú prepravu zaplatí cestujúci z nástupnej do cieľovej stanice 20 korún," spresňuje Čikovský.
Ak je viac záujemcov o prepravu kočíkov alebo bicyklov, tak sa môže stať, že nepocestujú. "O tom, koľko bicyklov možno naložiť do prvého či posledného vagóna, rozhoduje sprievodca," dodal Čikovský.

Spiatočné cestovné
Spiatočné cestovné Koľko ušetríte? Pri ceste späť 20 % z obyčajného cestovného. Kto ju môže využiť? Ktokoľvek bez rozdielu veku, ak cestuje tam a späť.
Koľko ušetríte?
Pri ceste späť 20 % z obyčajného cestovného.
Kto ju môže využiť?
Ktokoľvek bez rozdielu veku, ak cestuje tam a späť. Mimoriadne sa to oplatí napríklad pri cestách na víkend. Rýchlikový lístok nad 100 km je totiž platný 3 dni.
Využitie:
Ak si cestujúci kúpi spiatočný cestovný lístok zo Žiliny do Bratislavy, ušetrí viac ako 40 korún. Pri ceste z Bratislavy do Košíc bude úspora viac ako 90 korún. Zľava platí v 2. triede osobného vlaku alebo rýchlika. Spiatočný cestovný lístok možno zakúpiť aj pre dieťa do 15 rokov.

Junior RailPlus
Junior RailPlus Koľko ušetríte? 50 % cestovného na ľubovoľne označenú trať, 20 % z cestovného na všetky jazdy vlakom Kto ju môže využiť? Mladí ľudia do 27 rokov. Podmienkou je preukaz, ktorý vydajú v ktorejkoľvek stanici, priamo na meno.
Koľko ušetríte?
50 % cestovného na ľubovoľne označenú trať
20 % z cestovného na všetky jazdy vlakom
Kto ju môže využiť?
Mladí ľudia do 27 rokov. Podmienkou je preukaz, ktorý vydajú v ktorejkoľvek stanici, priamo na meno. Potrebná je fotografia a identifikačné údaje. Za preukaz sa platí 689 Sk a platí 1 rok odo dňa vystavenia na cestovanie 2. triedou osobných vlakov aj rýchlikov. Polovičná zľava na vybratú trať platí na akýkoľvek počet ciest.
Využitie:
Ak cestuje mladý človek držiteľ preukazu Junior, ušetrí:

 

trasa normálne cestovné vybratá trať (-50 %) náhodná trať
Žilina - Poprad 158 87 123
Bratislava - Košice 476 242 345

Kilometrická banka
Kilometrická banka Koľko ušetríte? Kilometrická banka je vlastne zakúpenie ciest na 2 000 kilometrov za 1900 korún vrátane DPH. Zľava predstavuje okolo 10 - 20 percent oproti bežnému cestovnému.
Koľko ušetríte?
Kilometrická banka je vlastne zakúpenie ciest na 2 000 kilometrov za 1 900 korún vrátane DPH. Zľava predstavuje okolo 10 - 20 percent oproti bežnému cestovnému. Kilometrická banka je predplatené cestovné. Majiteľ získa knižku, kde pred každou cestou vypíše trasu cesty a nechá si ju opečiatkovať v pokladni.
Kto ju môže využiť?
"Banka" je prenosná. Naraz na ňu môžu cestovať maximálne tri dospelé osoby alebo cestujúci s najviac dvoma deťmi. Minimálna cesta je 60 km. Za dieťa sa odpisuje polovičná km vzdialenosť za cestu v 1. triede 1,5 násobok kilometrov. Banka je platná 6 mesiacov.
Využitie:
Cestujúci pravidelne na trase napríklad zo Zvolena do Jesenského môže na kilometrickú banku absolvovať 20 ciest a vyjde ho to na 1 900 korún. Ak by si zakaždým kupoval obyčajný lístok, tak musí zaplatiť 98 Sk alebo 114 korún v rýchliku, takže celkovo by zaplatil 1 960 - 2 280 korún.

Skupinová zľava
Skupinová zľava Koľko ušetríte? deti do 15 rokov - 60 % z obyčajného cestovného mládež od 15 do 26 rokov - 50 % z obyč. cestovného dospelí nad 26 rokov - 20 % z obyčajného cestovného Kto ju môže využiť? Zľavu môžu využívať skupiny 6 a viac dospelých osôb (2 deti do 15 rokov sa počítajú za 1 dospelú osobu).
Koľko ušetríte?
deti do 15 rokov - 60 % z obyčajného cestovného
mládež od 15 do 26 rokov - 50 % z obyč. cestovného
dospelí nad 26 rokov - 20 % z obyčajného cestovného
Kto ju môže využiť?
Zľavu môžu využívať skupiny 6 a viac dospelých osôb (2 deti do 15 rokov sa počítajú za 1 dospelú osobu). Zľavu už netreba dokladovať v mene usporiadateľskej organizácie ako kedysi.
Využitie:
Ak cestuje skupina 10 detí a dvaja dospelí na trati Bratislava - Poprad, tak so zľavou zaplatia 1 728 korún za cestu, bez zľavy by ich cesta stála až 2 080 korún.

Zľava SENIOR
Zľava SENIOR Koľko ušetríte? Zľava 25 % z obyčajného cestovného. Kto ju môže využiť? Nárok na zľavu Senior majú dôchodcovia s trvalým pobytom v SR - ženy po dovŕšení 57. roku veku, muži po dovŕšení 60. roku veku a poberatelia plného invalidného dôchodku po zakúpení Senior preukazu, ktorý platí rok.
Koľko ušetríte?
Zľava 25 % z obyčajného cestovného.
Kto ju môže využiť?
Nárok na zľavu Senior majú dôchodcovia s trvalým pobytom v SR - ženy po dovŕšení 57. roku veku, muži po dovŕšení 60. roku veku a poberatelia plného invalidného dôchodku po zakúpení Senior preukazu, ktorý platí rok. Držiteľ preukazu si môže zakúpiť zľavnené cestovné lístky pre 2. triedu osobného vlaku alebo rýchlika. Preukaz platí jeden rok. Cena Senior preukazu je 100 korún.
Využitie:
Dôchodca na trase zo Žiliny do Košíc nezaplatí bežné cestovné 250 korún, ale len 203 korún.

Rodinná zľava
Rodinná zľava Koľko ušetríte? 20 % percent obyčajného cestovného Kto ju môže využiť? Dospelí cestujúci s deťmi pri každej ceste na vzdialenosť väčšiu ako 50 kilometrov. V skupine musia byť minimálne 3 osoby, maximálne 6 osôb (dospelí môžu byť najviac dvaja).
Koľko ušetríte?
20 % percent obyčajného cestovného
Kto ju môže využiť?
Dospelí cestujúci s deťmi pri každej ceste na vzdialenosť väčšiu ako 50 kilometrov. V skupine musia byť minimálne 3 osoby, maximálne 6 osôb (dospelí môžu byť najviac dvaja).
Využitie:
Ak cestujú štyria ľudia (dvaja dospelí a dve deti)

trasa normálne cestovné (v Sk) so zľavou (v Sk)
Bratislava - Košice 1 904 1 152
Žilina - Bratislava 726 592

Do blízkosti pápeža sa dá dostat aj za odmenu
TASRNový den 14.08.2003, Blanka Dóková, Bratislava/Banská Bystrica/Trnava - Bratislavský magistrát očakáva asi štvrt milióna pútnikov na svätú omšu, ktorú bude slúžit pápež Ján Pavol II. v mestskej časti Petržalka 14. septembra počas oficiálnej štátnej návštevy Slovenska
Finišujú práce na dokoncení areálu svätej omše a podla všetkého sa podarí dokončit i rozostavaný blízky kostol, na ktorý štát dodatočne vyčlenil tri milióny korún. Organizačne je pripravená doprava pútnikov. Všetky vlakové spoje do Bratislavy budú mat podla dočasného grafikonu konečnú na železničnej stanici v Petržalke, odkial je to do areálu omše už len kúsok. Budú posilnené mestské spoje, ktoré doplní bezplatná autobusová kyvadlová doprava. Záujemcovia o účast na svätej omši, ktorú bude pápež Ján Pavol II. celebrovat v Petržalke, sa nemusia prihlasovat cez farnosti, vstup do sektorov v priestore jej konania bude volný.
V platnosti však zostáva požiadavka organizátorov, aby z jednotlivých farností nahlásili počet autobusov s pútnikmi. Telesne postihnutí na vozíčkoch sa prihlasujú cez Rodinu Nepoškvrnenej vo Vrícku v okrese Martin. Pre vozičkárov bude premávat špeciálny autobus z bratislavskej vlakovej stanice v Bratislave-Petržalke, ktorý zabezpečil Dopravný podnik hlavného mesta Bratislavy.
Informácie o zmenách v zabehanom živote Banskej Bystrice a jej návštevníkov, ku ktorým dôjde v súvislosti so septembrovou návštevou pápeža Jána Pavla II. v tomto meste, sa Banskobystricania dozvedia do konca augusta. Mestský úrad ich dovtedy zverejní v rozšírenom vydaní Spravodaja Mestského úradu v Banskej Bystrici. Spravodaj dostávajú banskobystrické domácnosti bezplatne.
Do blízkosti pápeža Jána Pavla II. počas jeho návštevy Trnavy sa bude možné dostat aj za odmenu. Kto sa prihlási za usporiadatela, dostane vstupenku pre svojho blízkeho do sektora pred katedrálu svätého Jána Krstitela. Do samotnej katedrály sa dostane len 740 ludí. Vyhradené miesta tu majú ústavní činitelia, cirkevní hodnostári, predstavitelia mesta a hostia. Do prvého sektoru pred katedrálu sa dostane približne 3 500 ludí so vstupenkami. Tie sa nebudú predávat, pridelovat ich budú jednotlivé farské úrady. V tomto sektore sa počíta aj so vstupenkami pre príbuzných usporiadatelov, ktorí budú zabezpečovat hladký priebeh významnej návštevy. Bude to symbolická odmena za to, že mnohí z nich pápeža na vlastné oči ani neuvidia, pretože budú poverení úlohami mimo hlavného diania.
Posilnené železnicné spoje:
* V piatok 12. septembra budú posilnené spoje na tratiach v smere do Banskej Bystrice a spät
* V sobotu 13. septembra budú posilnené spoje na tratiach v smere do Rožnavy a spät
* V nedelu 14. septembra budú zavedené mimoriadne vlaky na bratislavských spojkách Bratislava-hlavná stanica a Bratislava-Petržalka

Na svätú omšu celebrovanú pápežom v Petržalke príde asi štvrt milióna pútnikov
TASRBratislava 13. 08.2003 - Asi štvrt milióna pútnikov očakáva bratislavský magistrát na svätú omšu, ktorú bude slúžit pápež Ján Pavol II. v mestskej časti Petržalka 14. septembra pocas oficiálnej štátnej návštevy Slovenska.
Operačný štáb magistrátu sa usiluje zabezpečit dôstojný a bezpečný priebeh návštevy. Podla slov viceprimátora Karola Koladu na dnešnej tlačovej konferencii finišujú práce na dokončení areálu svätej omše. Podla všetkého sa podarí dokončit i rozostavaný blízky kostol, na ktorý štát dodatočne vyčlenil tri milióny Sk.
Organizačne je pripravená doprava pútnikov. Všetky vlakové spoje do Bratislavy budú mat podla dočasného grafikonu konečnú na železnicnej stanici v Petržalke, odkial je to do areálu omše už len kúsok. Vozičkárov dopravia autobusy so zníženým profilom pre nastupovanie. Budú posilnené mestské spoje, ktoré doplní bezplatná autobusová kyvadlová doprava.
V Petržalke sú vyčlenené parkovacie plochy pre očakávaných asi 2000 autobusov. Približne 35 000 osobných automobilov, na ktorých prídu pútnici do Bratislavy, sa sústredí na záchytných parkoviskách na príjazdových cestách do hlavného mesta. Najväcšiu kapacitu - až 20 000 áut - má plocha letiska vo Vajnoroch. Všetky prístupové trasy do areálu omše budú vyznačené dočasnými dopravnými a orientačnými značkami. V prípade vyššieho počtu pútnikov než sa predpokladá sa rozšíri celý areál aj na druhý breh Chorvátskeho ramena, cez ktoré povedie pontónový most.
Samospráva Petržalky písomne upozorní miestnych vodicov na cesty, na ktorých z bezpečnostných dôvodov nebude možné počas návštevy pápeža parkovat. Nepojazdné vozidlá preparkuje odtahová služba na náklady mestskej časti.
V okolí areálu svätej omše budú rozmiestnené stánky s nealkoholickým občerstvením. Komplikovanejšia situácia asi nastane s kapacitou prenosných WC. Magistrát celkovo objednal 300 suchých WC prevažne z Rakúska, co v prepočte vychádza jedno WC približne na 1000 pútnikov.

Z Tanvaldu do Harrachova opět pojedou ozubnicové lokomotivy
TANVALD (Jablonecko), 16. 08.2003 - Na nejstrmější českou železniční trať z Tanvaldu na Jablonecku do Harrachova na Semilsku vyjedou zvláštní vlaky tažené historickými ozubnicovými lokomotivami. Zvláštní jízdy pořádá Vědeckotechnická společnost Tanvald ve spolupráci s Českými drahami.

Železnice za meškanie cestujúcich neodškodňujú
Nový deň 12.08.2003, Blanka Dóková, BRATISLAVA - Európske železničné spoločnosti dúfajú, že zabránia prijatiu novej legislatívy, podľa ktorej by museli, rovnako ako leteckí prepravcovia, v prípade meškania vlakov finančne odškodňovať pasažierov.
Železnice samotné dobrovoľne navrhujú, že v prípade viac ako 3-hodinového meškania zabezpečia poškodeným klientom občerstvenie. Pasažierom, ktorí budú musieť na zmeškaný vlak čakať cez noc, poskytnú ubytovanie v hoteli. Európska komisia (EK) však nepovažuje takéto opatrenia za dostatočné. Komisárka EÚ pre dopravu Loyola de Palaciová dáva európskym železniciam do polovice jesene čas na to, aby prišli s lepším návrhom, ako kompenzovať poškodených klientov.
Informovali sme sa, aká je v tomto smere situácia na slovenských železniciach. Pre neprítomnosť hovorcu Železničnej spoločnosti (ŽS) sme boli nútení vychádzať z Prepravného poriadku ŽS. V článku 14 pod názvom Zmeškanie vlaku, strata prípoja sa uvádza zmeškaný odchod, príchod, strata prípoja alebo vynechanie vlaku nie sú dôvodom na náhradu škody.
Ďalej sa uvádza, že ak niektorý vlak, ktorý chcel cestujúci použiť, mešká, vôbec nejde alebo ide len po časti trate, cestujúci má právo vzdať sa cesty a žiadať vrátenie cestovného. Ak sa meškaním vlaku zmeškal v stanici na ceste prípoj alebo prípojný vlak vôbec nejde, cestujúci má právo vzdať sa ďalšej cesty a žiadať vrátenie cestovného.
Ak sa cestujúci vzdá ďalšej cesty a vrátil sa najbližším vlakom bez prerušenia do nástupnej stanice, železnica ho prepraví späť bezplatne a na jeho žiadosť mu vráti cestovné, ktoré zaplatil. Ak cestujúci v ceste pokračuje, spoločnosť ho prepraví bez doplatku vlakom po tej istej alebo inej trati, prípadne vlakom vyššieho druhu alebo vo vyššej vozňovej triede, ak sa urýchli jeho príchod do cieľovej stanice. Ak cestujúci nepokračuje v ďalšej ceste, spoločnosť mu vráti rozdiel medzi zaplateným cestovným a cestovným za precestovanú trať.
Železnica alebo spoločnosť na požiadanie bezplatne vydá cestujúcemu potvrdenie o meškaní vlaku, ak presahuje 15 minút a ak predloží cestovný lístok. Pre potreby reklamačného konania železnica alebo spoločnosť vydá potvrdenie o meškaní vlaku cestujúcemu aj v prípade, ak je meškanie vlaku kratšie ako 15 minút. Špeciálnou kategóriou sú vlaky EC a IC, kde je limit času meškania dôvodom na priznanie náhrady. V prípade vnútroštátneho vlaku kategórie IC je to 30 minút a viac a pri medzinárodnom vlaku kategórie EC/IC - 60 minút a viac.
Ako to zatiaľ u nás funguje:
* Podľa prepravného poriadku zmeškaný odchod, príchod, strata prípoja alebo vynechanie vlaku nie sú dôvodom na náhradu škody.
* Špeciálnou kategóriou sú vlaky EC a IC, kde je limit času meškania dôvodom na priznanie náhrady.
* V prípade vnútroštátneho vlaku kategórie IC je to 30 minút a viac a pri medzinárodnom vlaku kategórie EC/IC 60 minút a viac.

Rušeň zapálil svah
Nový Čas12.08.2003, Marcel Lincényi, ŽABÍ MAJER – Plamene včera ráno zachvátili záhradkársku osadu Žabí majer v hlavnom meste. Horeli štyri kilometre suchého svahu a niektoré priľahlé záhradky. Požiar zrejme spôsobila lokomotíva.
„Sedel som práve v záhrade, keď prechádzal rušeň, ktorý doslova svah zapaľoval“ hovorí očitý svedok Jozef Benovič. Podľa jeho slov z vlečky vytekala nafta a za lokomotívou už bolo vidieť iba dym a šľahajúce plamene. Záhradku tu má dvadsať rokov, no taký oheň videl prvýkrát. Požiar sa pri suchom poraste rýchlo šíril. Prakticky okamžite bol v plameňoch celý svah. A oheň sa šíril aj do okolitých záhradiek. Niektorí záhradkári sa snažili plamene uhasiť vedrami s vodou. Na spomínanej lokomotíve malo ísť údajne o prehriatie výfukových plynov.
Na miesto tragédie prišlo sedem hasičských áut. S ohňom bojovali desiatky požiarnikov. Ako povedal generálny riaditeľ Železničnej polície Tibor Gaplovský, to či požiar spôsobil rušeň, alebo ľudský faktor, sa vyšetruje.

Jama dáva šancu
Hospodársky denník12.08.2003, Peter Kasalovský - Po prvý raz sa svojimi názormi prezentuje generálny riaditeľ Reding, a. s., Ladislav Veršovský. Až v júli sa zaradil medzi nominovaných na tohtoročný Zlatý biatec. Jeho firma je už šťukou v stavbárskej brandži a jej generálny riaditeľ patrí medzi tých, ktorí majú na pamäti, že „nič nie je nemožné“ a sú citliví na stav vecí verejných a vôbec našej spoločnosti.
Čo vás potešilo a čo znepokojilo v spoločnosti a čo sa prejavilo aj na vašom pracovisku?
L. Veršovský: Potešila ma najmä skutočnosť, že sa začínajú vo väčšej miere prejavovať výsledky privatizácie v bankovom sektore. Získanie úveru už nie je neprekonateľnou prekážkou a banky začínajú brať aj súkromné firmy ako rovnocenných partnerov. Začína to „šliapať“ aj bez korupcie a politického lobingu. Aj keď ozdravovanie bánk, ich zbavenie klasifikovaných pohľadávok a následný odpredaj stálo našu spoločnosť nemalé peniaze, treba konštatovať, že to bola dobrá a nevyhnutná investícia. Uvedené sa konkrétne prejavuje aj na našom pracovisku, a to predovšetkým tým, že vznikol priestor a príležitosť na využívanie cudzích zdrojov, na rozvoj a rozširovanie firemných aktivít. Ako firma, ktorá sa zaoberá bytovou výstavbou, konštatujeme, že ponúkané možnosti na získanie hypotekárneho úveru pre čoraz širšie vrstvy obyvateľstva sa stávajú motorom ďalšej bytovej výstavby, čo vytvára nové pracovné príležitosti v stavebníctve, ako aj v ďalších odvetviach, ktoré sú naň nadviazané. Znepokojujú ma hlavne pretrvávajúce nedorozumenia medzi koaličnými partnermi. Tieto určite zaberajú veľa času, ktorý by sa dal využiť omnoho efektívnejšie. Navyše ide, podľa mňa, o nepodstatné, vedľajšie problémy a ich medializácia neprospieva ani atmosfére v našej spoločnosti, ani nám nevytvára dobrý imidž navonok ako štátu, ktorý sa čoskoro stane členom Európskej únie.
Aký bol váš ľudský a manažérsky najsilnejší poznatok za posledný mesiac?
L. Veršovský: Najsilnejším manažérskym poznatkom za posledný mesiac bola skutočnosť, že sa nám podarilo po náročných rokovaniach s vrcholovým manažmentom
ŽSR a ZSSK a s ich štatutárnymi orgánmi uzatvoriť dohodu o odpredaji rozostavaného objektu a pozemku na Šancovej a Žabotovej ulici, známeho z médií ako kauza „jama“. Myslím si, že železničiari, ako predávajúci, môžu byť spokojní s dohodnutou cenou za odpredaj nehnuteľností a naša firma zasa s tým, že sa jej núka príležitosť realizovať zaujímavý podnikateľský zámer v rámci vlastných investícií. Dlhodobým trvalým ľudským poznatkom je fakt, že v našej spoločnosti existuje stále množstvo ľudí, ktorí sú odkázaní na cudziu pomoc. Ide predovšetkým o ťažko choré a postihnuté deti, ale aj dospelých a starších občanov. Je mi ľúto, že náš štát, politické strany, ale aj manažment štátnych organizácií vynakladajú často nemalé finančné prostriedky dosť neefektívne, pričom tieto by urobili omnoho väčšiu službu, keby ich dostali tí, ktorí ich skutočne potrebujú.

Začiatok prevádzky rýchlovlakov Pendolino v Česku sa blíži
TASRPraha 11. 08.2003 - Už v 1. polovici roka 2004 by sa na českých železničných tratiach mali objaviť prvé rýchlovlaky typu Pendolino ( ETR 680 ).
Vlak, ktorý dosahuje rýchlosť až 230 kilometrom za hodinu, verejnosti predstavili 24. júla na pražskej Hlavnej stanici. V súčasnosti sa uskutočňujú skúšobné testy tohto zatiaľ prvého prototypu v Európe na českých a zahraničných tratiach.
Skúšky rýchlovlaku, ktorého finančným zastrešením bolo poverené konzorcium bánk a dodávateľom pre České dráhy (
ČD ) je koncern Alstom , podliehajú vysokým európskym štandardom. Unikátna technológia „nakláňacích skríň“ umožní vlaku prechádzať klopenými zákrutami, pričom cestujúci nepocítia žiadne nepohodlie.
ČD v rozhodnutí o modernizácii koridorových tratí z roku 1993 predpokladali väčšie dopravné prepojenie v celej Európe a modernizáciu pôvodných trás spolu so zachovaním oblúkov v údoliach riek. Na to sa ako najvýhodnejšie javilo práve využitie techniky nakláňacích skríň. Realizáciu projektu umožnilo prijatie memoranda o modernizácii hlavných tratí s nasadením rýchlovlakov s "nakláňacími skriňami" pendolino s ministrami a šéfmi železníc ČR, Nemecka a Rakúska.
ČD sa v pomerne krátkom čase podarili zabezpečiť zabezpečenie financovania nákupu až 10 rýchlovlakov. Po prerušení projektu z dôvodu neplnenia zmluvy zo strany ČKD uspel vo výberovom konaní Alstom , ktorý za približne rovnakú cenu ponúkal o 2 rýchlovlaky viac ako konkurenčný Siemens. ČD sa zatiaľ rozhodli nakúpiť 7 súprav. Informoval o tom český denník Právo.

ŽOS Zvolen ukončili 1. polrok so ziskom 29,7 milióna Sk
TASRBratislava 12. 08.2003 - Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) Zvolen, a. s. hospodárili v 1. polroku tohto roku so ziskom 29,7 milióna Sk, čo predstavuje medziročný pokles o 7,7 milióna Sk.
Za celý rok 2003 očakáva zvolenský producent, zaoberajúci sa predovšetkým modernizáciou koľajových vozidiel, čistý zisk 14,9 milióna Sk.
Hlavným odberateľom uvedených služieb bola v prvom polroku tohto roku Železničná spoločnosť (
ZSSK ), a. s., Bratislava, ktorej objednávky sa na tržbách ŽOS podieľali 82 %. Zvyšný 16-% objem prác zrealizovali ŽOS Zvolen pre domácich a 2 % pre zahraničných odberateľov.
Ako ďalej vyplýva z informácií spoločnosti, v sledovanom polročnom hodnotení predstavovala jej výroba 509 miliónov Sk, z toho pridaná hodnota tvorila 139 miliónov Sk. Celkový majetok účtovala spoločnosť na úrovni 758 miliónov Sk, z toho neobežný 367 miliónov Sk.
Ku koncu júna evidovali
ŽOS Zvolen voči dodávateľom krátkodobé pohľadávky 186 miliónov Sk, zároveň dlhodobo dlžila 9,7 milióna Sk a krátkodobo 252 miliónov Sk. Bankové úvery a výpomoci dosiahli ku koncu sledovaného účtovného obdobia 48 miliónov Sk.
Základné imanie spoločnosti je 358,5 milióna Sk, vlastné imanie 425,5 milióna Sk.

Čína chce sama vybudovať trať pre vlaky s vysokou rýchlosťou
TASRPeking 12. 08.2003 - Čína vraj môže vybudovať trať pre vlaky s vysokou rýchlosťou (TGV ?) medzi Pekingom a Šanghajom aj bez pomoci Japonska, Nemecka alebo Francúzska. Informoval o tom dnes časopis China Business Weekly s odvolaním sa na zasvätené kruhy.
Nová železničná trať spojí dve najväčšie mesta v krajine, ktoré sú od seba vzdialené 1 300 kilometrov. Náklady na vybudovanie trate so zahraničnou účasťou by podľa čínskej tlače dosiahli 100 miliárd jüanov (10,6 miliardy EUR), v domácej réžii by to malo stáť podstatne menej.
Trať medzi mestami bude postavená do roku 2010, kedy sa v Šanghaji uskutoční ďalšia svetová výstava. Čas jazdy z jedného mesta do druhého sa skráti z terajších 13 na maximálne päť hodín.

Dráhy bilancovali
TASRTREND 14.08.2003 - Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) za prvý polrok hospodárili so stratou takmer 1,3 mld. Sk. Vedenie správcu dopravnej cesty však zdôrazňuje, že je to oproti plánu zlepšenie o 587 mil. Sk, a že realizáciou opatrení v oblasti nákladov a riešeniu dlhovej služby sa nepriaznivý finančný vývoj ŽSR zastavil. Výnosy 6,1 mld. Sk tiež prekročili plán. Prepravca Železničná spoločnosť ( ZSSK ) v prvom polroku dosiahol stratu 682 miliónov korún pri celkových príjmoch takmer 11 mld. Sk. Hospodársky výsledok je v porovnaní s pôvodným plánom horší o 364 miliónov korún. Vedenie ZSSK plánuje na tento rok zisk cez štvrť miliardy korún.

Prvému českému rýchlovlaku Pendolino budú České dráhy testovať rýchlosť
TASRPraha 18. 08.2003 - Prvému českému rýchlovlaku Pendolino ( ETR 680 ) budú České dráhy ( ČD ) testovať maximálnu rýchlosť na trati Vranovce – Břeclav.
V prvej polovici roku 2004 bude Pendolino po tomto úseku prechádzať rýchlosťou až 250 kilometrov za hodinu. Uviedol to Pavel Tesař z tlačového oddelenia
ČD . Po 8 rokoch od uzatvorenia kontraktu prevzali ČD od konzorcia Alstom prvý zo 7 rýchlovlakov v júni tohto roku. Pendolino musí pred uvedením do bežnej prevádzky prejsť testami, vrátane skúšky o maximálnej povolenej rýchlosti. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

Modernizácia?
Sme 14.08.2003, Štefan Šanto - Kritika cestujúcej verejnosti na adresu „modrej armády“ nie je nijako lichotivá. Zvlášť na nedostatočnú úroveň kultúry cestovania, včasnost chodu vlakov, ako aj na správanie sa vlakového personálu.
Treba priznať, že často je takáto reakcia oprávnená. My železničiari, ktorí sme v priamom kontakte s cestujúcimi, vieme, aké je neestetické a niekedy i nedôstojné cestovanie vlakom. V lete horúco, špina, prievan a hygienické zariadenia bez vybavenia, v zime nevykúrené vozne. Vlaky sú mnohokrát preplnené a, žial, aj opilcami a vandalmi. Aj preto manažment Železnicnej spoločnosti SR ( ZSSK ) zavádza nové metódy smerujúce k reforme.
Napríklad sprievodcovia a vlakvedúci osobnej prepravy budú v krátkom čase vybavení takzvanými POP-kami, t. j. počítacovými osobnými pokladnami. Viem, že niektorí kolegovia nie sú nadšení, poukazujú na to, či sa naucia ovládat tento vynález, či pri revízii v preplnenom vlaku nedôjde k poškodeniu pokladne, hlavne ked sa nájdu „podgurážení“cestujúci.
Zamestnanci prvého kontaktu s cestujúcou verejnostou budú nosit menovky. Týka sa to o. i. sprievodcov a vlakvedúcich. Vizitka má obsahovat fotografiu a meno a priezvisko. Toto „progresívne“ nariadenie riaditelstva ludských zdrojov vyvolalo u zamestnancov búrlivú reakciu, ba priam až strach vykonávat prácu. Na rozdiel od policajtov zamestnanci vlakových čiat nie sú chránení zákonom. Argumentujú, že patríme do kategórie služby, a preto menovky nepredstavujú právnu kolíziu. Právna možno nie, ale je diskriminačná. Ako železnice zabezpečia bezpečnost zamestnancom prvého kontaktu?
Pri modernizácii sa tiež akosi zabúda na pracovné podmienky. Robit kontrolu cestovných lístkov 4 - 5 voznov (niekedy i celý vlak), zatvárat dvere, podávat informácie, riešit problémy - zastupovat policajtov, najnovšie i robit sčítanie cestujúcich, je skutočne vela.
Ak teda železnice neutvoria sprievodcom a vlakvedúcim primerané pracovné podmienky, tažko môžu presadzovat pokrok v širšom kontexte a vrátit dôstojnost „modrej armáde“.
(Autor pracuje na železnici, názory nereprezentujú postoje ZSSK)

Študentské preukazy nahradia preukážky na zľavy, železnice sa však bránia
TASRBratislava 14. 08.2003 - Zavedenie študentských preukazov má od septembra zjednodušiť aj poskytovanie zliav pri cestovaní. Nahradia preukážky na mestskú, prímestskú a diaľkovú dopravu, Železničná spoločnosť (ŽS) sa však tomu bráni.
"Študenti v minulosti zneužívali zľavy, odvtedy sme zaviedli prísnejší systém a požadujeme na našej žiadanke potvrdenie školy len okrúhlou červenou pečiatkou," uviedol dnes pre TASR hovorca ŽS Miloš Čikovský. Akýkoľvek iný postup spoločnosť odmieta. Argumentuje tým, že školy v minulosti vydávali potvrdenia o návšteve školy, ale dotyčné osoby už neštudovali, aj keď vlastnili indexy.
"Keď máme vlastnú žiadanku a podpis s vyžiadanou pečiatkou, kedykoľvek v priebehu roka si môžeme overiť, či študent skutočne na danej škole študuje - čo sme aj robili. Ak bude mať študent u seba preukaz vydaný školou, kontrolovať ho môže iba sprievodca vo vlaku, ktorý tam však nemá na to podmienky," dôvodil Čikovský.
Preukazovanie statusu študenta prostredníctvom okrúhlej pečiatky považuje ŽS za dostatočný a bude na ňom trvať aj naďalej. Zľavy zneužívali nielen študenti, ale i dospelí ľudia. Podľa záznamov z kontrol z približne tisíc skontrolovaných preukážok sto majiteľov nemalo nárok na zľavu, pretože prerušili štúdium, prípadne vôbec neštudovali.
Prorektor Univerzity Komenského Ivan Ostrovský považuje požiadavku na okrúhlu červenú pečiatku za špecialitu ŽS. Univerzita vie podľa neho garantovať, že držiteľmi preukazov budú iba oprávnené osoby. V prípade, že študent ukončí štúdium alebo ho škola vylúči, karta mu zostane, no bude zablokovaná, spresnil.
"Ak čítačky na bezkontaktné preukazy zvládol slovenský autobusový dopravca, ako aj mestské dopravné podniky, mohli by to zvládnuť aj železnice," dôvodí Ostrovský.
Životnosť súčasnej technológie študentských preukazov predpokladajú na päť rokov. "Rokovali sme aj s bankami. Technicky sme sa do istej miery dohodli, no existujú tu ešte isté právne prekážky," dodal Ostrovský.

Rumunské státní dráhy propustí příští měsíc 19.000 lidí
Česká tisková kancelářBUKUREŠŤ 14. 08.2003 - Rumunské státní dráhy propustí příští měsíc 19.000 lidí. Vyhoví tak požadavku Mezinárodního měnového fondu na urychlení dlouho odkládaných strukturálních reforem a uvedení železnic do souladu se standardy Evropské unie. Počátkem tohoto měsíce Rumunsko slíbilo svému ekonomickému poradci MMF, že do poloviny září propustí zhruba 17 procent zaměstnanců železnic. Jde o součást podmínek pro to, aby MMF zemi poskytl zbývající část slíbeného úvěru 413 milionů dolarů. "Toto opatření je bolestné, ale nutné, pokud chceme dosáhnout efektivnosti," řekl agentuře Reuters Vasile Olievši z ministerstva dopravy. Dodal, že snižování nákladů je nutné, aby byl sektor schopen konkurence. Propouštění, které vyvolalo odpor odborů a ty začaly hrozit stávkou, však zatím nebylo dostatečné. V roce 1998 bylo propuštěno 27.000 pracovníků v první vlně snah o obnovu železnic. Dráhy potom zaměstnávaly na 105 tisíc lidí, včetně 15 tisíc v přidružených činnostech jako je údržba či stravování. Do konce roku 2003 by měly být tyto činnosti prodány v rámci restrukturalizačního plánu, dodalo ministerstvo dopravy. Reforma rumunských železnic začala v roce 1998, kdy by státní podnik rozdělen do tří částí. Jedna se zabývá údržbou, další je pro nákladní přepravu a třetí pro osobní. "Naším finálním cílem je dosáhnout úrovně produktivity práce běžné v EU. Zatím jsme asi na polovině," řekl Olievši.
Podle objemu železniční přepravy je Rumunsko zhruba na sedmém místě mezi evropskými zeměmi, přestože za 14 let od pádu komunismu doprava prudce klesla kvůli rozvoji silniční dopravy a útlumu průmyslové činnosti. EU přitom podporuje rozvoj železnice, protože je bezpečnější a ekologičtější. Rumunsko chce před vstupem do EU vybudovat panevropské železniční koridory napříč Rumunskem, například z Německa do černomořského přístavu Konstanta. Na tyto projekty si stát dosud vypůjčil nebo zaručil půjčky v celkové hodnotě jedné miliardy dolarů. Ale samotný koridor z Německa do Konstanty by vyžadoval investice za čtyři až pět miliard dolarů, podotýká agentura Reuters.

Kvůli nebezpečí požáru potáhnou nostalgické vlaky motoráky
Česká tisková kancelářPRAHA 14. 08.2003 - Místo parních lokomotiv potáhnou od příštího víkendu nostalgické vlaky lokomotivy motorové. Kvůli nebezpečí vzniku požáru od jiskry z komína budou parní lokomotivy pouze připojeny za svými nástupkyněmi, informoval dnes ČTK Pavel Tesař z tiskového oddělení ČD .
Ve vedrech nyní zaměstnávají dráhy také v průměru dvakrát za den vybočení kolejnic na trati. Žádný případ však zatím výrazně nezkomplikoval dopravu. V postižených místech vlaky jezdily pomaleji, takže několik spojů mělo zpoždění v řádu minut.
Ochlazení o několik stupňů koncem týdne se podnik neobává. Větší problémy by způsobilo jen razantní ochlazení rozpálených kolejnic, které může způsobit i jejich lámání. Spíše však hrozí problémy v bouřkách, při kterých občas spadlý strom přeruší elektrické vedení. Pravděpodobně jiskra od vlaku s poškozeným kolem například letos v létě způsobila nebývale rozsáhlý požár, který zachvátil borový les u Strážnice. Jiskry na několika místech u železniční trati zažehly posekanou trávu u trati a oheň se v úseku dlouhém tři kilometry šířil do lesa. Požár zhruba 12 hektarů lesa, který způsobilo zablokované kolo vlaku a jiskry u Horek na Chrudimsku likvidovali hasici.

Najmä za dopravnú cestu
Hospodársky denníkTASR 12.08.2003 - ŽSR dosiahli v prvom polroku stratu takmer 1,3 mld Sk, čo predstavuje v medziročnom porovnaní lepší hospodársky výsledok o 212 mil. Sk. Oproti plánu je to zlepšenie o 587 mil. Sk.
Realizáciou interných opatrení v oblasti čerpania nákladov a výdavkov, ako aj opatreniami štátnej správy k riešeniu dlhovej služby sa v prvom polroku 2003 nepriaznivý finančný vývoj zastavil. ŽSR účtovali v prvom polroku 2003 náklady vo výške 7,4 mld Sk, v porovnaní s plánom o 470 mil. Sk nižšie. V medziročnej paralele táto položka klesla o 235 mil. Sk. V sledovanom období evidovala spoločnosť výnosy 6,1 mld Sk, ktoré boli o 117 mil. Sk vyššie ako plánované. Oproti polroku 2002 však klesli o 24 mil. Sk najmä z dôvodov redukcie rozsahu dopravných výkonov zo strany majoritného dopravcu Železničnej spoločnosti.
Najvýznamnejšou výnosovou položkou bol poplatok za použitie železničnej dopravnej cesty, ktorý tvoril až 60% celkových výnosov. Podľa operatívnych výsledkov realizovala ZSSK na tratiach ŽSR dopravné výkony v objeme 24 miliónov vlakových kilometrov, čo zodpovedá poplatku za použitie dopravnej cesty 3,6 mld Sk. V porovnaní s polrokom 2002 ide o pokles o takmer pol miliardy Sk, čo je dôsledkom predovšetkým redukcie výkonov v osobnej doprave od februára 2003, trojdňového štrajku ako i použitia cenového výmeru platného v roku 2002. Ďalší dopravca U.S. Steel Košice realizoval dopravné výkony v objeme 21.000 vlakových kilometrov za takmer 8 mil. Sk. V prvom polroku pribudli k týmto dopravcom ďalší, a to TSS Bratislava, Železničné stavby Košice, Severomoravská doprava Ostrava, Trnavská stavebná spoločnosť Trnava a LTE Bratislava, ktoré realizovali spolu 23.000 vlakových kilometrov za 5,3 mil. Sk. Celková zadlženosť ŽSR k 30.6.2003 bola 49,5 mld Sk pričom od začiatku roka klesla o 1,2 mld Sk.

Rušeň zapálil svah
ŽABÍ MAJER – Plamene včera ráno zachvátili záhradkársku osadu Žabí majer v hlavnom meste. Horeli štyri kilometre suchého svahu a niektoré priľahlé záhradky. Požiar zrejme spôsobila lokomotíva.
Nový Čas12.08.2003, Marcel Lincényi - „Sedel som práve v záhrade, keď prechádzal rušeň, ktorý doslova svah zapaľoval“ hovorí očitý svedok Jozef Benovič. Podľa jeho slov z vlečky vytekala nafta a za lokomotívou už bolo vidieť iba dym a šľahajúce plamene. Záhradku tu má dvadsať rokov, no taký oheň videl prvýkrát. Požiar sa pri suchom poraste rýchlo šíril. Prakticky okamžite bol v plameňoch celý svah. A oheň sa šíril aj do okolitých záhradiek. Niektorí záhradkári sa snažili plamene uhasiť vedrami s vodou. Na spomínanej lokomotíve malo ísť údajne o prehriatie výfukových plynov.
Na miesto tragédie prišlo sedem hasičských áut. S ohňom bojovali desiatky požiarnikov. Ako povedal generálny riaditeľ Železničnej polície Tibor Gaplovský, to či požiar spôsobil rušeň, alebo ľudský faktor, sa vyšetruje.


Strana vytvorená: 19-VIII-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0333.htm)