ZSSK v nedeľu obnoví dopravu na 9 regionálnych tratiach
TASR16.6.2003 - V nedeľu 15. júna Železničná spoločnosť ( ZSSK ) obnoví osobnú dopravu na 9 vytypovaných regionálnych tratiach, ktoré patrili medzi 25 tratí, na ktorých sa premávka vlakov skončila začiatkom februára tohto roka.
Železnice okrem toho pristúpia aj k redukcii osobnej dopravy na niektorých iných tratiach, a to v rozsahu 1 526 vlakových kilometrov za týždeň. Táto redukcia sa dotkla približne 24 osobných vlakov, keď vlak č. 3034 z Piešťan do Leopoldova a vlak č. 8161 zo Starého Smokovca do Popradu-Tatier budú zrušené úplne.
Najviac, až 7 párov vlakových súprav začne na regionálkach denne premávať na úseku Žilina - Rajec . Naopak, najmenej, a to 3 páry vlakov, ZSSK určila pre trať Neded - Šaľa . Päť párov vlakov začne premávať na tratiach Trenčín - Chynorany , Levice - Čata , Čata - Štúrovo , Šahy - Čata a Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava . Pri prvých troch menovaných tratiach železnice pristúpia k zrušeniu prevádzkovania doterajšej náhradnej dopravy autobusmi, pričom na úseku trate Šahy - Čata medzi Zvolenom a Šahami (?!?) nebude ZSSK zabezpečovať osobnú dopravu vôbec. Okrem toho 4 páry vlakov začnú premávať ešte na regionálnych tratiach Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou , Muráň - Plešivec a Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou .
Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského budú vlaky na lokálkach takto premávať až do najbližšej zmeny cestovného poriadku v polovici decembra, a potom sa na základe ich vyťaženosti železnice rozhodnú o možných zmenách. So spomenutými 9 traťami sa ale ráta aj pre budúci rok. Problém však môže nastať po realizácii plánov Ministerstva financií SR na ukončenia dotovania regionálnej železničnej dopravy, keď by sa mali ceny cestovného na nej deregulovať s možným zvýšením cestovného až na trojnásobok.
Osobnú dopravu spolu až na 25 stratových regionálnych tratiach ZSSK zastavila začiatkom februára tohto roka, pričom železničný odborári v dôsledku toho spustili niekoľkodňový štrajk, ktorý prerušilo až predbežné opatrenie súdov, vydané na základe hroziacich hospodárskych škôd v krajine. Prevádzku na spomenutých 9 tratiach ZSSK zabezpečuje plne vo vlastnej réžii. Mesačná strata týchto lokálok je kalkulovaná približne na 50 miliónov Sk. Od 1. januára 2004 by mal byť legislatívne vyriešený prechod kompetencií prevádzky osobnej dopravy na tratiach na VÚC. Po tomto termíne budú môcť kraje zakladať obchodné spoločnosti na prevádzkovanie dopravy respektíve si budú môcť objednávať výkony na základe zmluvy o verejnom záujme u ZSSK . Cez takúto objednávku výkonov napríklad už dlhšie zabezpečuje bratislavský VÚC osobnú dopravu na regionálnej trati Zohor - Záhorská Ves . Po 4. júli tohto roka to má prebrať novozaložená Bratislavská koľajová spoločnosť.

V mestách za lístok zaplatíme viac
Hospodárske noviny 10.06.2003, Radko Kuruc, Bratislava - Ministerstvo financií pripravuje ďalšie zvyšovanie cestovného v mestskej hromadnej doprave. Ministerstvo navrhuje, aby ceny v zásade neboli regulované a súčasne chce zrušiť dotácie zo štátneho rozpočtu mestám.

Ministerstvo financií pripravuje ďalšie zvyšovanie cestovného v mestskej hromadnej doprave. Ako vyplýva z materiálu ministerstva, predloženého na pripomienkové konanie, od budúceho roku by sa mali zrušiť regulované ceny v mestskej hromadnej doprave. Ministerstvo navrhuje, aby ceny v zásade neboli regulované a súčasne chce zrušiť dotácie zo štátneho rozpočtu mestám. Financovanie dopravy by sa malo podľa návrhu riešiť posilnením vlastných príjmov obcí - v rámci daňovej reformy a fiškálnej decentralizácie. Ak by sa nevykonali žiadne opatrenia na strane nákladov, mohlo by to viesť v mestskej hromadnej doprave až k stopercentnému a v regionálnej železničnej doprave k viac ako trojnásobnému nárastu cien. "Rast cien o 30 až 40 percent v mestskej hromadnej doprave sa vylúčiť nedá. V takom prípade by spotrebiteľské ceny vzrástli o 0,2 až 0,3 percentuálneho bodu," povedal hovorca ministerstva financií Peter Papanek. Z dôvodu znižovania nárokov na dotácie zo štátneho rozpočtu ministerstvo navrhuje pri regulácii cien železničnej osobnej dopravy a prímestskej autobusovej dopravy uplatňovať postupné zvyšovanie cien a súčasne deregulovať ceny. Pri osobnej železničnej doprave sa bude znižovať výška poskytovaných zliav pre žiakov a študentov, a zrušiť sa má bezplatná preprava dôchodcov nad 70 rokov. Nahradiť ju má systém zliav na komerčnej báze. Od nového roku pôjdu hore aj ceny nájomného, to sa však týka len dvoch percent domácností. Deregulácia cien nájmu nebytových priestorov však ovplyvní hlavne nákladovosť školských, kultúrnych, osvetových a zdravotníckych zariadení. Centrálna banka bez zahrnutia nových návrhov deregulácií očakáva priemernú mieru inflácie na budúci rok 8,1 percenta.

Vyššie dane a deregulácia cien na pokračovanie
Národná obroda09.06.2003, Lukáš Porubský - Vyššie spotrebné dane od júla tohto roku a zjednotenie DPH od 1. januára 2004 nie sú pre občanov jediným nepríjemným opatrením ministerstva financií. V budúcom roku nás totiž čaká aj ďalšia deregulácia cien. Nejde pritom iba o plyn a elektrinu, o zdražení ktorých sa vie už od vlaňajška.
Štát chce napríklad menej dotovať mestskú hromadnú dopravu a cestovné na železniciach. Podľa rezortu financií, ak nedôjde k šetreniu, môže MHD zdražieť dvojnásobne a regionálna železničná doprava až trojnásobne oproti dnešnej úrovni. Tí, ktorí necestujú autom, sa môžu takéhoto scenára právom zľaknúť a pýtať sa, kedy už bude konečne zdražovaniu koniec.
Faktom je, že skôr ako v roku 2005 sa toho nedočkáme. Minister financií Ivan Mikloš totiž otvorene priznal, že vláda sa snaží zdražovať v prvej polovici svojho volebného obdobia. V druhej už chcú vládne strany zbierať ovocie reforiem a posilňovať svoje pozície pred voľbami. A to sa s čoraz vyššími cenami nedá. (krátené)

Cestovanie a bývanie bude pomaly luxusom
Nový deň 09.06.2003, stk, tasr, BRATISLAVA - Pravdu mal líder HZDS-ĽS Vladimír Mečiar, keď povedal, že staronová vláda bude pokračovať v sústavnom zdražovaní na úkor občanov. V zmysle najnovších plánov Miklošovho Ministerstva financií (MF) SR v oblasti deregulácie cien možno od začiatku budúceho roku očakávať výrazné zvýšenie cien cestovného v mestskej hromadnej doprave (MHD). Zdražie aj cestovanie vlakom na regionálnych tratiach, pretože v oboch sektoroch sa už s priamym dotovaním zo štátneho rozpočtu neráta, a tak sa ceny úplne uvoľnia
Hore pôjde aj nájomné bytov, kde síce regulácia zostane zachovaná, ale pripravuje sa ich zvýšenie asi o 40 percent V železničnej osobnej doprave na hlavných tratiach sa cestovné bude regulovať aj naďalej, ale MF má záujem o ďalšie obmedzovanie zliav. Úplne zrušiť sa má bezplatné cestovanie dôchodcov nad 70 rokov. Staronová vláda praktickými počinmi dokazuje, že ústava, v ktorej je zakotvený sociálny charakter štátu, je v ponímaní mocných akýmsi zdrapom papiera.
Vyplýva to z návrhu ďalšieho postupu deregulácií, ktorý MF už posunulo do pripomienkového konania. Už od začiatku roku 2004 sa má s reguláciami cien skončiť nielen v MHD a na regionálnych železničných tratiach, ale majú sa uvoľniť aj ceny nájomného za nebytové priestory a ceny poľnohospodárskych výrobkov určených pre štátne intervenčné nákupy.
Pri MHD ministerstvo predpokladá, že deregulácia v tomto sektore môže viesť až k zdvojnásobeniu cien a v regionálnej železničnej doprave to môže byť dokonca 3-násobný nárast
V osobnej železničnej doprave MF plánuje postupné úpravy cestovného a znižovanie výšky zliav pre žiakov a študentov, ale s kompenzáciami pre sociálne slabšie rodiny. Bezplatná preprava pre dôchodcov nad 70 rokov sa má zrušiť dokonca úplne a nahradí sa systémom zliav na komerčnej báze. Úplnú dereguláciu cien je možné očakávať iba v železničnej nákladnej doprave za predpokladu jej sprivatizovania V osobnej doprave už teraz nie je regulované cestovné IC a EC vlakov, lôžkových a ležadlových vlakov, lanových dráh a Tatranskej železnice. Regulované ceny cestovného v železničnej vnútroštátnej doprave osôb dnes pokrývajú iba 30 percent jej nákladov,
ale štát im poskytuje dotácie za výkony vo verejnom záujme. (krátené)

První Pendolino Českých drah přijede do ČR v polovině června
PRAHA 4. června 2003 (ČTK) - První souprava rychlovlaku Pendolino ( ETR 680 ) pro České dráhy přijede do ČR v druhé polovině června. Dráhy vlak poprvé představí veřejnosti v Praze 24. června, uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. První cestující se vlakem svezou ještě v rámci zkušebního provozu během roku 2004 na lince Drážďany - Praha - Brno - Vídeň.
Prototyp rychlovlaku poprvé vyjel na koleje od výrobce 26. března a v současné době prochází prvními zkouškami na italských tratích. Dráhy budou vlak testovat na zkušebním železničním okruhu v Cerhenicích u Velimi a na tratích v ČR, Německu a Rakousku, kde má být Pendolino později nasazeno do běžného provozu. Vlak musí rovněž schválit drážní úřady všech tří zemí.
Souprava sice využívá osvědčený systém naklápěcí techniky od firmy Alstom , kterou dnes využívají i vlaky v Itálii (ETR 401 , 450 , 460 , 470 , 480 - pozn. Addams) , Švýcarsku (ETR 470 , ICT , ICT-D , RABDe 500 - pozn. Addams) , Německu (ETR 470 , ICT , ICT-D - pozn. Addams) , Velké Británii, Finsku ( Sm3-S220 - pozn. Addams) a dalších evropských státech (Španělsko: ETR 490 , Slovinsko: ETR 310 , Portugalsko: ETR 480 - Alfa Pendular , Francie: ETR 460 , TGV-P - pozn. Addams), ale je to první evropský vlak této třídy, který je vybaven pro provoz na třech napájecích systémech používaných ve střední Evropě.
Po ukončení zkoušek dráhy nevylučují provoz i do dalších míst v Německu, ČR a Rakousku či v dalších středoevropských státech. Vlak může jet rychlostí maximálně 230 km/h, na českém území pojede až 160 km/h. To zkrátí jízdní doby například mezi Prahou a Ústím nad Labem na jednu hodinu či čas na trati Praha - Brno na dvě a půl hodiny.
Dráhy mají postupně od konsorcia Fiat-Alstom získat sedm třísystémových sedmivozových souprav za 4,4 miliardy korun.

Ministerstvo chce uvoľniť ceny
Sme 11.06.2003, Juraj Javorský, BRATISLAVA – Zdraženie mestskej hromadnej dopravy, nájomného v obecných bytoch a pravdepodobne aj liekov a zdravotníckych služieb prinesie uvoľnenie cien, ktoré od januára plánuje ministerstvo financií. Presný vplyv, však ministerstvo nepozná, lebo zodpovednosť sa presunie na príslušné rezorty. Tie si budú samy určovať aj postupnosť uvoľňovania cien.Zdravotnícke potreby

Železnica
Ministerstvo financií upozornilo, že regulované cestovné pokrýva len 30 percent nákladov. „V nasledujúcich rokoch v oblasti regulácie cien osobnej železničnej dopravy predpokladáme postupné úpravy cestovného a znižovanie výšky poskytovaných zliav pre žiakov a študentov, resp. zrušenie bezplatnej prepravy pre dôchodcov nad 70 rokov a ich nahradením systémom zliav na komerčnej báze,“ píše sa v návrhu ministerstva financií. Sociálne dopady chce vykryť systémom adresnej kompenzácie.
Zmena sa dotkne aj regionálnej železničnej dopravy – ministerstvo predpokladá zmenu vlastníctva tratí na samosprávu, ktorá by súčasne mala získať aj kompetencie v cenovej regulácii.

Kedy môže štát regulovať ceny
ak vznikne mimoriadna trhová situácia
ak dôjde k ohrozeniu trhu vplyvom nedostatočnej konkurencie
ak si to vyžaduje verejný záujem, ochrana spotrebiteľa a trhu
ak existujú väzby medzi predávajúcim a kupujúcim
ak ide o tovar, ktorého dodanie sa považuje za podnikanie v sieťových odvetviach (krátené)

Vlaky ďalej chátrajú, na modernizáciu chýbajú peniaze
SITAHospodárske noviny 11.06.2003, dj - V tomto roku Železničná spoločnosť už nebude nakupovať ďalšie vlakové súpravy pre osobnú dopravu. Jej investičný plán, ktorý okrem nákupu ľahkých motorových jednotiek pre regionálne trate počítal aj o obstaraním naklápacích vlakov Pendolino, minister dopravy Pavol Prokopovič neschválil. Spoločnosť tak bude pokračovať iba v rekonštrukciách.
V osobnej doprave podnik v súčasnosti rekonštruuje najmä vozne IC a EC vlakov a pokračuje v opravách nákladných vozňov. Podľa hovorcu podniku Miloša Čikovského nie je jasné, či sa budú nové vozne nakupovať v budúcom roku, samotná spoločnosť na to však vlastné zdroje nemá. V súčasnosti majú osobné vozne v priemere 20 až 35 rokov a ich stav podľa neho nezodpovedá európskym štandardom.
Nákup nákladných vozňov pre kombinovanú dopravu, ktorý spoločnosť plánuje, by mal mať podľa Čikovského malý rozsah. Železničná spoločnosť tiež v tomto roku získa úver desať miliónov eur z organizácie Eurofima, ktorý má oproti bežným komerčným úverom nižšiu úrokovú sadzbu. Tým pokryje rekonštrukciu nákladných vlakov. Aj keď na tohtoročnú modernizáciu nákladnej dopravy železničný dopravca dosiaľ vyčlenil spolu 3,3 miliardy korún z cudzích zdrojov, je podľa Čikovského reálna investičná potreba omnoho vyššia.
Napríklad na niektorých tratiach, kde sa plánovalo nasadiť nové motorové jednotky, budú v blízkom čase jazdiť ako zrýchlené vlaky a rýchliky motorové vlaky. Tieto trate totiž väčšinou nie sú elektrifikované. Ide o šesť jednotiek, ktoré podľa dodatku k zmluve na dodávku štrnástich električiek pre Tatranské železnice dodá konzorcium ŽOS Vrútky , AD Tranz a Stadler.
Naklápacie vlakové súpravy Pendolino od medzinárodného koncernu Alstom v zákrutách na trati vyrovnávajú nakláňanie vozňov a sú prispôsobené na rýchlosť, ktorá je až o 30 percent vyššia než pri bežných vlakoch. Spoločnosť plánovala štyri takéto súpravy nasadiť na spojenia Viedeň - Bratislava - Košice a Bratislava - Praha - Berlín, pričom ich plánovala obstarať v rokovacom konaní bez zverejnenia a v spolupráci s Českými dráhami. Tie ich nakupujú zhruba za 700 miliónov korún. Minister Prokopovič ako zástupca akcionára železníc nepodpísal ani tento nákup s tým, že "obstaranie súprav nebude možné dovtedy, kým si naň nebudú vedieť železnice zarobiť".
V oficiálnej rovine sa zatiaľ na ministerstve dopravy o schvaľovaní investícií Železničnej spoločnosti nehovorilo. Je však zrejmé, že postoj rezortu sa nezmení a zostane teda reštriktívny. Podľa hovorcu ministra Tomáša Šarlušku bude rozhodujúci až budúcoročný štátny rozpočet.

Stav vozňového parku Železničnej spoločnosti
Osobná doprava
Počet vozňov na krytie potrieb osobnej dopravy - 1 531
Vozne na armádne účely - 46
Služobné vozne na nákladnú dopravu - 119
Salónne vozne - 5
Vozne na účelové prepravy - 14
Stav k 9. júnu 2003, 106 vozňov je v oprave podnikov ŽOS a 66 vozňov na správach železničných koľajových vozidiel

Nákladná doprava
Celkový počet nákladných vozňov - 18 374
Z toho v opravách ŽOS - 3 120
V správach ŽKV - 511
Zdroj: Železničná spoločnosť

Železničná spoločnosť obnoví prevádzku Levočanky
SITAKOŠICE 10. júna 2003 - Železničná spoločnosť obnoví osobnú prepravu na lokálnej trati zo Spišskej Novej Vsi do Levoče a späť. Dnes o tom informoval predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rudolf Bauer. Podľa R. Bauera je to reakcia Železničnej spoločnosti na marketingový prieskum týkajúci sa možnosti opätovného obnovenia osobnej železničnej dopravy na regionálnej trati Spišská Nová Ves - Levoča, ktorá prestala premávať vo februári 2003. Ako predsedu KSK informoval riaditeľ Divízie osobnej prepravy Košice ŽS Pavol Gallo, aj na základe výsledkov z uvedeného prieskumu je možné uvažovať o obnovení prevádzky železničnej osobnej dopravy na trati Spišská Nová Ves - Levoča od 14. decembra 2003, kedy začne platiť nový cestovný poriadok. Podľa R. Bauera ŽS kladne reagovala na jeho podnet obnoviť mimoriadnu premávku Levočanky počas levočskej mariánskej púte. ŽS zavedie na tejto trati 5. a 6. júla 2003 osobnú vlakovú dopravu a cestujúcich bude o jej cestovnom poriadku informovať na internete i na staničných výveskách.

Zlodeji vybielili aj rušeň
Nový deň 12.06.2003, Stanislav Šášky - Na Slovensku sa kradne všetko. Rozkráda sa štátny majetok, obecný i súkromný, ba kradnú sa už aj zbrane súkromných bezpečnostných služieb a dokonca i strážne psy. Kradne sa všetko, čo má akú – takú cenu, niekedy (azda už iba zo zvyku) vezmú dlhoprstí aj celkom bezcenné vec. Cigáni kradnú drevo a humpľujú národné parky, berú zemiaky a kukuricu, kurence aj zajace. „Bieli cigáni“ s bielymi golierikmi okrádajú spoločnosť o stámilióny, ba miliardy. Môže sa potom niekto čudovať, že miznú aj dopravné značky na cestách či na železnici, že peniaze utŕžené z lupu pretečú dole krkom zlodejov a tých vôbec nezaujíma, že svojím nezodpovedným konaním spôsobujú verejné ohrozenie, siahajú na životy nevinných, rovnako chudobných, ba neraz aj ešte chudobnejších blížnych?
Je to naozaj hrôza. Bieda a nezamestnanosť sú veľké. Naopak podpora, či už v nezamestnanosti, alebo sociálna, je zas veľmi malá. Kedysi sa v školách pravidelne súťažilo v zbere papiera, prípadne železa. Dnes sa síce tiež (občas) niekde súťaží, no v omnoho menšom zábere. Dôvod je jednoduchý. Keďže peňazí je málo, tak prečo by mal človek nosiť zadarmo papier alebo šrot do školy, keď ho môže priamo odniesť do zberu a zinkasovať aspoň nejakú tú korunku? A keďže Slováci sú národ vynaliezavý, rýchlo zistili, že ešte lepšie sa dá zarobiť napríklad na farebných kovoch. Stačí ukradnúť dopravnú značku alebo medený drôt a peniažky sú na svete v omnoho väčšom množstve, ako je to pri zbere papiera. Ba aj liatinové poklopy z kanalizácie nie sú na zahodenie. Že si niekto môže zlomiť nohu, pripadne väzy, kmínov netrápi .Samozrejme, je možné, že ľudia, ktorí takýmto spôsobom ohrozujú bezpečnosť dopravy, a tým aj zdravie a životy ľudí, si dôsledok svojho konania neuvedomujú alebo uvedomiť nechcú.

Zopár príkladov
Železničná polícia ako ozbrojený bezpečnostný zbor Slovenskej republiky zabezpečuje v zmysle zákona ochranu železničnej dopravy, verejný poriadok, bezpečnosť osôb a majetku v obvode železničných trati na území republiky. Práca to naozaj nie je ľahká. Už iba chytiť zlodeja, ktorý kradne vo vlaku batožinu, je dosť náročné, no ustrážiť tisícky metrov koľajových tratí je pri súčasnom počte železničných policajtov priam nemožné .Napriek tomu „traťových” zločincov dokážu predsa len niekedy vypátrať. Začiatkom júna sa takto príslušníkom Železničnej polície podarilo v Košiciach odhaliť dvoch zlodejov, ktorí počas apríla a mája spôsobili Železniciam škodu vyše milióna korún. 4. júla si oboch podozrivých Košičanov (46-ročného Jozefa P a 37-ročného Michala Ď) predvolali na miestne oddelenie a tí sa pod ťarchou dôkazov k spáchaniu trestného činu priznali. Spomínaní muži, z ktorých bol jeden invalidný dôchodca a druhý nezamestnaný, vnikli začiatkom apríla tohto roku do odstaveného rušňa a v jeho strojovni zničili prepínače, rádiostanicu, kontrolné prístroje a ďalšie zariadenia, čím spôsobili škodu 900 000 korún. Po úspešnom úlovku vo svojej činnosti pokračovali a postupne kradli na tratiach meď, kov a ďalšie komponenty. Spôsobená škoda tak presiahla milión korún. Nakradnuté veci speňažili v zberných surovinách. Keďže majú obidvaja trvalé bydlisko, na predvolanie sa dostavili a priznali sa, sú stíhaní na slobode. A tak si môžu ešte niečo nakradnúť, aby mali aspoň nejaký základ na ďalšie živobytie, kým nezačnú žiť na útraty štátu, teda daňových poplatníkov. Súd ich totiž môže odsúdiť na jeden až päť rokov, hoci ak sa nájde dobrý právnik, mohla by to byť dokonca iba podmienka s peňažným trestom.
Najhoršie na všetkom je to že takýto „koníček” si obľúbili aj deti. Známy je prípad z minuloročných prázdnin, keď v obvode železničných staníc Krásna nad Hornádom a Košice si štyria chlapci z Košíc vo veku 9, 10, 11 a 13 rokov odniesli takmer 230-kilogramový náklad koľajových súčiastok. Ku krádeži sa síce v prítomnosti rodičov priznali no celkom 18 podkladníc a 41 svorkových skrutiek skončilo nenávratne v jednej z košických zberní druhotných surovín.
Aj ďalší prípad je priam šokujúc.i Celkom 22 krytov z elektromotorického zariadenia na prestavovanie výhybiek ukradli na nákladnej stanici vo Vrútkach štyria chlapci a jedno dievča vo veku 9 -11 rokov. Deväť krytov v hodnote 4 500 korún predali v zberných surovinách, kde za ne dostali 60 korún Zvyšné kryty v hodnote približne 5 000 korún schovali na odkladacej rampe, no do zberne ich už odniesť nestihli. Dôvod? Ukradol ich niekto ďalší. Alarmujúce taktiež je, že takéto krádeže sa najčastejšie vyskytujú v blízkosti rómskych osád a najviac práce s nimi ma pravé košická železničná polícia.

Návod nedáme
Podľa slov hovorcu Železníc SR ( ŽSR ) Mgr. Jána Keresteša spôsobili železniciam v roku 2000 krádeže prvkov z telekomunikačných a zabezpečovacích zariadení a v traťovom hospodárstve škody za 2,9 milióna korún, v roku 2001 stúpli na 3,6 milióna .V roku 2002 síce škody spôsobené krádežami klesli na 1,6 milióna Sk, ale hlavne preto, že od 1. januára 2002 sa ŽSR rozdelili na dve spoločnosti, takže krádeže a poškodenia majetku na mobilných prostriedkoch Železničnej spoločnosti , akciová spoločnosť, už ŽSR nesledujú. Na ŽSR sa zlodeji nezameriavajú len na komponenty, ktoré obsahujú meď či iné farebné kovy, ale často sú ich cieľom i železné súčasti zariadení a drobného traťového materiálu. Ján Keresteš dodáva „Neradi by sme hovorili konkrétne kde, aké a v akých zariadeniach sa nachádzajú, aby sme potenciálnym zlodejom neponúkali návod. Už aj preto, lebo doterajšie skúsenosti hovoria, že stúpa ich „odborná” úroveň, krádeže sú premyslenejšie, zlodeji sú vynachádzavejší a hlavne stúpa počet druhov dielcov, ktoré sú schopní ukradnúť.
V prípade vyčíslenia škôd treba pripomenúť že ide len o priame škody. Železniciam pri ich odstraňovaní vznikajú ďalšie neplánovane náklady navyše. Ale najzávažnejším faktorom je to, že tieto krádeže spôsobujú ŽSR viaceré prevádzkové komplikácie a ohrozujú bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. Ohrozujú životy a zdravie nielen cestujúcej verejnosti, ale i železničiarov a prepravcov.”

Nízke tresty
V rámci preventívnych opatrení Železničná polícia (ŽP) v rozsahu svojho pôsobenia oslovila už v roku 2001 všetky subjekty na Slovensku ktoré sa zaoberajú výkupom druhotných surovín - farebných kovov. Veď kde inde by sa dali nakradnuté veci zúžitkovať?! Poznám osobne prípad, keď si chlapi z dediny „požičali” autogén od suseda, ktorý bol práve na dovolenke a „nakrájali” majetok ŽSR , ktorý potom odviezli do zberu. Kým sa prišlo na to, čo všetko pokradli, bolo už neskoro po niečom pátrať. „Tovar” už bol dávno odvezený, autogén „statočne” vrátili susedovi. Aj keby niekto chcel, nič im nedokáže. Prevádzkovatelia zberných surovín dostali od ŽP k dispozícii fotoalbumy súčiastok, ktoré sú najčastejším terčom zlodejov „na koľajniciach”. Požiadali ich o spoluprácu pri odhaľovaní potenciálnych páchateľov. No, žiaľ, veľa sa toho odvtedy nezmenilo. Stále sa nájdu „statoční” výkupcovia, ktorým je jedno, či zoberú do výkupu koľajnicu, alebo dopravnú značku.
Najmä ak aj im z toho niečo „kvapne”. Napriek všetkej snahe a vykonaným preventívnym opatreniam sa však nedarí eliminovať vývoj tohto druhu protispoločenskej činnosti. Zástupcovia ŽSR už dávnejšie vyslovili názor, že platná právna úprava trestného činu poškodzovania a ohrozovania prevádzky všeobecne prospešného zariadenia umožňuje posudzovať iba nepatrnú časť zo spomínaných protiprávnych konaní, spôsobených krádežami súčiastok alebo odcudzením samotných dopravných značiek - návestidiel v železničnej doprave. Všeobecne možno povedať, že aj keď je súd kompetentný v trestnom konaní vyvodiť zodpovednosť a uložiť odsúdenému povinnosť škodu nahradiť, takmer nikdy sa tak nestane. Aj preto, lebo objasnenosť tejto trestnej činnosti je značne nízka, ale najmä preto, lebo ju v prevažnej miere páchajú osoby bez pracovného pomeru, poberajúce iba podporu v nezamestnanosti, prípadne len sociálne dávky. Povinnosť nahradiť spôsobenú škodu sa tak stáva nevymožiteľnou a aj keď ide o trestné činy, vo väčšine prípadov sú súdmi ukladané iba podmienečné tresty odňatia slobody, a to aj napriek neúnosnému nárastu tohto druhu trestnej činnosti. Keďže ide nielen o miliónové škody, ale, ako sme už spomenuli, aj o prípady, ktoré nesú evidentné znaky všeobecného ohrozenia, ŽSR , ale aj Slovenská správa ciest už dávnejšie žiadali o prijatie náležitých opatrení.

Treba pritvrdiť
Vládna koalícia má však priveľa práce s vypredávaním Slovenska a na takéto „drobnosti” nemá dostatok času. Ján Keresteš k tomu dodáva. „Pokiaľ sa nezmení legislatíva, ktorá je nedôsledná v postihovaní jednak tých, ktorí rozkrádajú majetok železníc (štátu) a tých, ktorí ho vykupujú, hoci vedia, že materiál pochádza z páchania trestnej činnosti na zariadeniach železničnej infraštruktúry, so zlodejmi si tak skoro neporadíme. Ak by sa napríklad takéto krádeže považovali za trestný čin všeobecného ohrozenia, mohli by byť páchatelia potrestaní oveľa tvrdšie.” S týmito slovami súhlasí aj exminister dopravy a spojov Ján Jasovský, ktorý nám povedal, že sa absolútne stotožňuje s názormi predstaviteľov Slovenskej správy ciest aj ŽSR . „Ide totiž skutočne o problém, ktorý spôsobuje spoločnosti obrovské škody a ktorý je v konečnom dôsledku zároveň verejným ohrozením. Daný stav je už neúnosný a je potrebné preventívne pôsobiť na čo najväčšiu možnú minimalizáciu možností predávať ukradnuté farebné kovy do zberných surovín.”

P. Prokopovič sa zaujíma o sprevádzkovanie ozubnice na trati Tisovec - Brezno
TASR 12.06.2003, Bratislava - O situáciu v zabezpečení prevádzky svetového železničného unikátu ozubnice na trati Tisovec - Brezno (?!?) sa bude zaujímať minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič, ktorý 13. júna absolvuje stretnutie s predstaviteľmi štátnej správy Banskobystrického samosprávneho kraja. Spolu s poslancami tisovského mestského zastupiteľstva, podnikateľmi a zástupcami Železníc SR bude diskutovať aj o možnostiach obnovenia prevádzky nákladnej železničnej prepravy na trati Tisovec - Podhorská Polhora . Jedným z bodov avizovaného programu stretnutia bude aj problematika transformácie regionálnych dráh.
Informáciu TASR poskytol poradca a hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška.

Počas letnej sezóny ZSSK vypravuje z Bratislavy do Splitu medzinárodný rýchlik
TASR Bratislava 12. júna 2003 - Prvý tohtoročný turistický rýchlik Jadran z Bratislavy do Splitu vypraví Železničná spoločnosť ( ZSSK ) 20. júna. Poslední dovolenkári sa ním môžu prepraviť 7. septembra tohto roku. Spiatočné cestovné lístky na prepravu auta sú už takmer vypredané. Z ponúkaných 120 cestovných lístkov je voľných ešte 10 a na ležadlá ostáva z ponúkaných 1 440 cestovných lístkov na predaj 946. Vo vlaku bude radený vozeň pre autá, vozne na ležanie a sedenie. V 6-miestnych oddieloch bude umiestnených len 5 osôb. Autovlaky odchádzajú z Bratislavy každý piatok o 15.15 h a prichádzajú do Splitu v sobotu ráno. Na spiatočnej ceste zo Splitu odchádzajú v sobotu o 16.20 h a do Bratislavy prichádzajú v nedeľu ráno. Turistický vlak má v Bratislave tri zastávky, a to na hlavnej stanici, na staniciach Nové Mesto a Petržalka, v Chorvátsku v Zagrebe, Knine a Splite. Keďže cestovné je v tomto rýchliku do celého Chorvátska jednotné, cestujúci bez auta sa môžu o skutočnom cieli cesty rozhodnúť aj vo vlaku. Cestujúci do Zadaru a Šibenika môžu zo stanice Knin využiť vnútroštátne spoje chorvátskych železníc. Cestovný lístok pre turistický vlak Bratislava - Split im bude uznaný na úseku Knin - Zadar a Knin - Šibenik. Ako sa uvádza v tlačovej správe, ZSSK tento rok ponúka aj nadväznú autobusovú dopravu zo Splitu do miest na Šibenskej riviére (Trogir, Šibenik, Vodice, Makarska riviéra respektíve letoviská Duće, Baška Voda, Tučepi, Makarska a Gradac).

Lokálna trať bez cestujúcich
Samosprávy chcú zvýšiť cestovné v regiónoch
VEČERNÍK 12.06.2003 - Prevádzku regionálnej železničnej dopravy, lokálnu trať Záhorská Ves - Zohor, čakajú zmeny. Vlastníctvo trate prejde pod Bratislavský samosprávny kraj (VÚC). Našťastie k zrušeniu tejto trate, z dôvodu stratovosti, nedošlo, ale počet cestujúcich rapídne poklesol. Starosta Zároskej Vsi Boris Šimkovič nám dnes povedal, že dopravu na tejto lokálke od 7.júla prevezme nová Bratislavská koľajová spoločnosť, ktorá získala licenciu. Krátkodobé zrušenie a opätovná obnova prevádzky na tejto trati zaznamenala zníženie počtu cestujúcich približne o 30 percent. Ale mnohí občania, ako sa denne presviedča, už neveria ani autobusovým spojom, jednoducho do práce jazdia vlastnými autami. Starosta verí, že k pozitívnemu obratu dôjde až keď začnú premávať vlaky pod správou Bratislavskej koľajovej spoločnosti a hlavne, keď sa vzájomne zosúladia príchody a odchody vlakov podľa požiadaviek cestujúcich. V máji sa ekonomickí ministri dohodli, že navrhnú doreguláciu cien cestovného na všetkých regionálnych tratiach, aby si samosprávne kraje mohli navrhnúť vyššie cestovné. Ak sa tak stane, sotva sa do osobných vlakov lokálnych tratí cestujúci vrátia.

Ovplyvnila pôžička EIB rušenie tratí?
Hospodárske noviny13.06.2003, Bratislava, Luxemburg (hn/do) - Mimovládne organizácie vyzvali Európsku investičnú banku na zmenu informačnej politiky.
Tri opice vítali pred budovou Európskej investičnej banky (EIB) v Luxemburgu jej guvernérov, ktorí sa schádzali na výročné valné zhromaždenie. Opice, z ktorých jedna si rukami zakrývala uši, druhá oči a tretia ústa, symbolizovali jasné posolstvo občianskej verejnosti adresované vedeniu banky: "EIB nevidí problémy, nepočuje kritiku a neposkytuje informácie." Zámerom akcie bolo upozorniť guvernérov a verejnosť na netransparentný charakter EIB a na potrebu zásadnej reformy jej informačnej politiky. Mimovládne organizácie (MVO) zaslali guvernérom a prezidentovi banky Maystadtovi výzvu, v ktorej banku žiadajú, aby zabezpečila včasné a adekvátne informovanie verejnosti o projektoch, ktoré EIB podporuje. Pod výzvu sa podpísalo viac ako 100 MVO z celého sveta.
EIB podľa MVO uprednostňuje záujmy jej klientov pred verejnými záujmami. Klienti banky, ktorými sú aj súkromné firmy, majú možnosť rozhodovať o tom, či sa informácie o ich projektoch budú zverejňovať alebo nie. Takáto prax je podľa nich neprijateľná. Vo svojej výzve MVO okrem iného žiadajú, aby EIB zabezpečila informovanosť a konzultácie s dotknutou verejnosťou dostatočne včas pred rozhodovaním o podpore predložených projektov. Peter Mihók z Centra pre podporu miestneho aktivizmu poukázal na praktický dosah súčasnej informačnej politiky EIB: "EIB odmieta zverejniť podmienky, za ktorých v roku 1999 poskytla Železniciam Slovenskej republiky pôžičku vo výške 200 mil. eur. Odvoláva sa pritom na to, že zverejnenie týchto informácií je plne v právomoci ŽSR ako realizátora projektu, prípadne príslušného ministerstva. ŽSR aj Ministerstvo dopravy SR sa však vyhovárajú na ustanovenie o obchodnom tajomstve, ktoré je súčasťou úverovej zmluvy."
Dohoda o pôžičke pre ŽSR pritom podľa Mihóka evidentne obsahuje podmienky, o ktorých mala byť verejnosť informovaná - napríklad rušenie osobnej dopravy na regionálnych tratiach, výrazné škrty v dotáciách, plánované prepustenie tretiny železničných zamestnancov a podobne. "Zrušenie osobnej dopravy na niektorých regionálnych tratiach už vyvolalo štrajk železničiarov. EIB však odmieta niesť akúkoľvek spoluzodpovednosť za vzniknutú situáciu, súčasne však odmieta zverejniť akékoľvek informácie, ktoré by preukázali, do akej miery je banka v týchto problémoch zaangažovaná," dodal Mihók. Dvojaký štatút EIB ako orgánu EÚ a zároveň ako nezávislej právnickej osoby prakticky umožňuje banke, aby sa vyhla povinnosti rešpektovať ustanovenia Aarhuského dohovoru o prístupe verejnosti k informáciám. Európska komisia a Rada Európy by podľa MVO mali zabezpečiť, aby Aarhuské ustanovenia boli pre banku záväzné.

MDPT vyhodnotilo dopady redukcie železničnej dopravy
Predstavenstvo ZSSK po interných opatreniach rozhodlo o obnovení dopravy na vybraných deviatich tratiach s účinnosťou od 15. júna do konca roka 2003 a zastavilo dopravu autobusmi na troch tratiach
SITABRATISLAVA 15. júna 2003 - Redukcia osobnej železničnej dopravy na regionálnych tratiach prinesie Železničnej spoločnosti, a.s. ( ZSSK ) plánovanú úsporu osobných nákladov, nákladov na energie, ostatných priamych a nepriamych nákladov a za používanie železničnej dopravnej cesty v objeme 576,4 mil. Sk. Úsporu kompenzuje zvýšenie nákladov v súvislosti so zabezpečením autobusovej dopravy v objeme 59,7 mil. Sk a strata tržieb z prepravy cestujúcich v objeme 47,8 mil. Sk. Sumárny plánovaný efekt z redukcie dopravy na vybraných tratiach tak je 468,8 mil. Sk, pričom ďalšia úspora sa predpokladá z redukcie výkonov na hlavných tratiach v objeme 171 mil. Sk a ďalších 214 mil. Sk chce spoločnosť ušetriť internými opatreniami.
Podľa vyhodnotenia dopadov zastavenia osobnej vlakovej dopravy na vybraných regionálnych dráhach, ktoré rezort dopravy predložil na pripomienkové konanie, sa kvôli zrušeniu prevádzky železničnej dopravy na 22 tratiach s kilometrickou dĺžkou 511 km uskutočnili rokovania ZSSK so zástupcami vyšších územných celkov (VÚC). Väčšina pritom deklarovala záujem o prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy na dotknutých tratiach, ale VÚC tiež oznámili, že nemajú dostatok prostriedkov na pokrytie straty, ktorá by ZSSK vznikla po obnovení osobnej dopravy na predmetných tratiach. Predstavenstvo ZSSK tak po interných opatreniach 12. mája rozhodlo o obnovení železničnej dopravy na vybraných deviatich tratiach s účinnosťou od 15. júna do konca roka 2003 a zároveň rozhodlo o zastavení osobnej dopravy autobusmi na troch tratiach. Osobná doprava sa tak obnoví spolu na deviatich tratiach a jednu trať (Zohor - Záhorská Ves) prevádzkuje ZSSK na zmluvnej báze.
ZSSK k 15. júnu obnoví osobnú železničnú dopravu v redukovanom rozsahu na deviatich regionálnych tratiach. Sú to trate Šaľa - Neded, Žilina - Rajec, Trenčín - Chynorany, Úľany nad Žitavou - Zlaté Moravce, Levice - Štúrovo, Šahy - Čata, Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica, Plešivec - Muráň a Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany.
Prevádzka železničnej dopravy sa pôvodne k 2. februáru 2003 zrušila na 22 železničných tratiach a na troch tratiach s dĺžkou 207 km sa zaviedla zmluvná autobusová doprava. Súčasne ZSSK prepustila obslužný personál v počte 443 osôb a nadbytočnými sa stalo 65 hnacích vozidiel a 45 prípojných vozňov.

P. Prokopovič prevzal záštitu nad obnovením prevádzky ozubnice Tisovec – Brezno
TASRTisovec 13. júna 2003 - Možnosti obnovenia regionálnej prevádzky nákladnej železničnej prepravy na trati Tisovec - Pohronská Polhora dominovali na dnešnom stretnutí ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavla Prokopoviča s predstaviteľmi štátnej správy, samosprávy, miest a obcí Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) a zástupcami Železníc SR v Tisovci.
Podľa informácií ministrovho poradcu a hovorcu Tomáša Šarlušku minister prisľúbil, že preskúma efektivitu znovu zavedenia tejto nákladnej železničnej dopravy. Šéf rezortu dopravy prevzal záštitu nad obnovením prevádzky svetového železničného unikátu ozubnice na trati Tisovec - Brezno (?!?) . V tejto súvislosti zdôraznil, že nejde o jej finančné zabezpečenie, ale "skôr administratívnu pomoc pri predkladaní tohto projektu v budúcnosti".
Na margo budovania cestnej siete na juhu Banskobystrického kraja minister uviedol, že rezort dopravy, pôšt a telekomunikácií uvažuje iba o výstavbe diaľnice severným ťahom. V južných okresoch ide vždy len o budovanie rýchlostnej komunikácie.
Predstavitelia BBSK argumentovali, že pri obnovení nákladnej železničnej prepravy na trati Tisovec - Pohronská Polhora by časť nákladov mohla hradiť tamojšia vápenka. "Prevoz drevnej hmoty po nej by znamenal potrebu investovať do obnovenia železničnej infraštruktúry, ktorá je v značne zanedbanom stave. Treba posúdiť, či železničná nákladná doprava je odôvodnená," uviedol T. Šarluška. Podľa jeho slov iniciatíva v tomto smere musí vyjsť od predstaviteľov BBSK, lebo deklarovanie efektivity uvedenej prepravy je v ich záujme.

Starostovia Kvetoslavova a Hviezdoslavova núkali ráno cestujúcim šampanské
TASRKvetoslavov 15. júna 2003 - Starostovia obcí Kvetoslavov a Hviezdoslavov v okrese Dunajská Streda ponúkali dnes pri východe slnka cestujúcim na železničnom nástupišti šampanské.
K nezvyčajnej udalosti došlo vo chvíli, keď na novej železničnej zastávke v Kvetoslavove o piatej ráno zastavil prvý osobný vlak smerujúci do Bratislavy.
Obyvatelia oboch susedných obcí merali doteraz denne k jedinej železničnej stanici v časti Fakov v Kvetoslavove peši či na bicykloch vzdialenosť asi dva kilometre. Samosprávy obcí pod vedením starostu Miroslava Hrabalu a Jána Ozogánya sa rozhodli pomôcť tým, ktorí za prácou alebo do školy cestujú denne smerom do Komárna či Bratislavy. Stavbu novej železničnej stanice v hodnote 1 300 000 korún z peňazí oboch obcí začali v roku 2001 a stavebné práce stihli dokončiť do 15. júna, k termínu, keď železnice menia železničný poriadok.
"Novú železničnú stanicu s čakárňou bude denne využívať asi osem desiatok našich občanov. Tých, ktorí sa dnes do 20-kilometrov vzdialeného hlavného mesta vybrali za prácou či nákupmi prvým osobným vlakom, ktorý tu zastal, sme ponúkli šampanským. S radosťou si s nami o piatej ráno pripili," uviedol dnes pre TASR starosta Kvetoslavova Miroslav Hrabala. Dodal, že železničiari, ktorí dnes ráno vykonávali službu, oslávia novú stanicu z pracovno-bezpečnostných dôvodov až po "fajronte".
Na novej železničnej stanici v Kvetoslavove bude oddnes zastavovať všetkých 20 osobných vlakov prechádzajúcich traťou smerom z Bratislavy do Komárna a späť.

Služobný pes pomohol košickým policajtom zaistiť 50 kartónov pašovaných cigariet
TASRBratislava 13. júna 2003 - Služobný pes pomohol železničným policajtom zaistiť päť igelitových tašiek s 50 kartónmi značkových cigariet s ukrajinskými ochrannými kolkami, pri kontrole lôžkového vozňa rýchlika R 608 Spišan na stanici v Košiciach.
Kupé nebolo počas kontroly obsadené cestujúcimi a k nálezu pašovaných cigariet sa nik nehlásil. Podľa vyjadrenia ukrajinského sprievodcu v kupé z Čopu do Košíc cestovali dve ženy, ich popis však nevedel uviesť a o cigaretách tiež nič nevedel.
Ako TASR informoval hovorca Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský, colný dlh na cigaretách predstavuje 31 000 korún a ŽP odovzdala prípad v noci na štvrtok Colnej správe Košice.

Bývalého sudcu stíha polícia pre polmiliardovú spreneveru
Korzár 11.06.2003 (ss) , Košice - Krajský úrad justičnej polície v Košiciach vykonáva na základe trestného oznámenia Železníc slovenskej republiky ( ŽSR ) vyšetrovanie v škandalóznej kauze odpredaja dvoch vlakových súprav Krivaň a Tatran v hodnote cca pol miliardy. Predmetom vyšetrovania je konanie správcu konkurznej podstaty firmy TORY-leas JUDr. M. R., ktorý zmodernizované vlaky s 26 IC vozňami predal za 10 miliónov firme z košického okolia. Vyšetrovateľ KÚJP vzniesol obvinenie tomuto správcovi - mimochodom niekdajšiemu košickému sudcovi - pre trestný čin sprenevery. Jeho pomocníčke JUDr. Z. K. obvinenie za pomoc pri jeho realizácii.
Ako uviedol vyšetrovateľ prípadu npor. Mgr. Pavol Vrba, "obaja sú spoločne stíhaní aj pre trestný čin falšovania a pozmeňovania verejnej listiny, úradnej pečate a úradnej uzávery. K spáchaniu týchto skutkov oboma obvinenými došlo speňažením majetku patriaceho do konkurznej podstaty spoločnosti TORY-leas, s. r. o., Košice v konkurze spôsobom, ktorý je v rozpore s ustanoveniami zákona o konkurze a vyrovnaní. Na základe doterajšieho vyšetrovania bolo preukázané, že trestnými činmi spôsobili škodu takmer 450 miliónov Sk na majetku konkurznej podstaty spoločnosti TORY-leas, s. r. o., Košice v konkurze."
Ako došlo k tomuto podvodu? ŽSR uzavreli s košickou firmou TORY-leas zmluvy ešte v roku 1996. Za dve súpravy s vozňami vyplatili na splátkach s úrokami viac ako 722 miliónov korún. Na TORY-leas bol neskôr vyhlásený konkurz. Keď chýbalo doplatiť ŽRS desať miliónov, dostala súpravy firma z obce Perín-Chým s názvom Realitný dom, s. r. o., z okresu Košice-okolie. Uvedený správca konkurznej podstaty vypovedal lízingové zmluvy medzi oboma partnermi. Po doručení výpovede ŽRS iniciovalo rokovanie o odkúpení vozňov, i napriek tomu JUDr. M. R. súpravy "strelil" uvedenej firme, pritom spoločnosť vznikla len niekoľko týždňov pred predajom.
Správca súpravy predal presne za 10 miliónov 51-tisíc korún, pričom ich trhová hodnota bola vyše 450 miliónov korún. Posudok pritom vyhotovil súdny znalec pre dopravné cesty a nie pre koľajové vozidlá. O odpredaj požiadal Krajský súd v Košiciach, pričom svoju žiadosť doložil vyjadreniami podľa neho najväčších veriteľov úpadcu, a to Daňového úradu Košice IV (pohľadávka vo výške 96 miliónov korún) a Slovenskej kreditnej banky (64 miliónov). Nevyžiadal však súhlas druhého najväčšieho veriteľa, platcu lízingových splátok a užívateľa vozňov - ŽSR .
Začiatkom vyšetrovania sa zmluva o predaji stala neplatnou a vozne napokon získali oprávnene ŽRS, čo však podľa vyšetrovateľa nie je dôvodom na zastavenie trestného stíhania správcu konkurznej podstaty. Podľa vyšetrovateľa Mgr. Vrbu totiž fakt, že došlo k náprave stavu, neanuluje trestno-právnu zodpovednosť obvineného. Táto skutočnosť môže mať na trestné stíhanie iba vplyv, a to v prípade, ak sa o nápravu pričinil nejakým spôsobom samotný obvinený. Podľa výšky škody hrozí v prípade dokázania viny JUDr. M. R. minimálne 5 rokov väzenia, na hornej hranici trestnej sadzby až 12 rokov.

Německé dráhy Deutsche Bahn chtějí propustit pětinu zaměstnanců
FRANKFURT 13. června (ČTK) - Německý provozovatel železnice Deutsche Bank by mohl propustit 40.000 osob, což je 19 procent současného počtu zaměstnanců. Informoval o tom dnes německý deník Handelsblatt s odvoláním na předsedu představenstva Hartmuta Mehdorna.
Společnost, kterou vlastní stát, v současnosti zaměstnává 210.000 osob. V uplynulých deseti letech německé železnice propustily kolem 44 procent zaměstnanců. "Nejsme však ještě na konci a myslíme si, že bychom měli snížit počet pracovníků o dalších 20 procent," citoval list Mehdorna. Zatím však není jisté, v jakém časovém období by k propouštění došlo.
Již delší dobu jsou DB považovány za horkého kandidáta na privatizaci, dodal list. Mluvčí k oznámení Mehdorna dodal, že cílem firmy není propouštění. Potvrdil však jeho slova, že si dokáže představit provoz společnosti s počtem pracovníků nižším o deset až 20 procent. Zdroje ze společnosti již dříve uvedly, že cílem německých drah je snížit do roku 2007 počet zaměstnanců na 170.000, napsala agentura Reuters.

Regionálne vlaky sa rozbehli
Sme16.6.2003 - Po viac ako štyroch mesiacoch včera zasa začala premávať lokálka na turisticky zaujímavej trati Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica. Prevádzka sa rozbehla aj na ďalších ôsmich z 25 regionálnych železničných tratí, ktoré boli vo februári pre nerentabilnosť zrušené.
Hoci sa Železničná spoločnosť rozhodla, že dopravu obnoví zatiaľ len na pol roka, miestna samospráva má záujem i o ďalšiu prevádzku. „Stále intenzívne rokujeme so všetkými zainteresovanými subjektmi. Mesto chce prevádzkovať trať v spolupráci s Banskobystrickými samosprávnym krajom a súkromnými subjektmi,“ hovorí primátor Banskej Štiavnice Marián Lichner.
Či budú regionálne vlaky premávať aj v januári po zmene cestovného poriadku, bude sčasti závisieť od toho, ako sa kraje vyrovnajú s nákladmi na ich prevádzku. Priestor im má vytvoriť zmena zákona o cenách a s ním súvisiace uvoľnenie regulovania cestovného. Niektoré odhady hovoria o možnom dvoj- až trojnásobnom raste ceny lístka.
Zodpovednosť za tvorbu cien prejde z ministerstva na regióny, ale tie nebudú môcť počítať so dotáciou na prevádzku regionálnych tratí. Podľa železníc, ktoré budú v nasledujúcom polroku vypravovať vlaky na vlastné náklady, vytvorí deväť regionálnych tratí každý mesiac stratu 50 miliónov korún. Železničná spoločnosť podľa svojich predstaviteľov našla peniaze aj vďaka úsporám. Tie sa vytvorili napríklad obmedzením dopravy na iných 24 tratiach. Úplne zrušenie sa nevyhlo dvom tratiam - z Piešťan do Leopoldova a zo Starého Smokovca do Popradu.
V januári získajú vyššie územné celky kompetenciu za prevádzku osobnej dopravy a budú môcť zakladať obchodné spoločnosti alebo si objednávať služby od železníc na základe zmluvy o verejnom záujme.
Príklad takéhoto fungovania lokálky sa dá nájsť v okrese Malacky. Vlakovú dopravu na trati Zohor - Záhorská Ves zabezpečuje bratislavský vyšší územný celok, ktorý začiatkom júla nahradí novo vzniknutá Bratislavská koľajová spoločnosť.

Obnovené trate

Trenčín - Chynorany - 5 vlakov denne
Levice - Štúrovo - 5 vlakov denne
Čata - Šahy - 5 vlakov denne
Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica - 5 vlakov denne
Šaľa - Neded - 3 vlaky denne
Úľany nad Žitavou - Zlaté Moravce - 4 vlaky denne
Plešivec - Muráň - 4 vlaky denne
Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany - 4 vlaky denne

Skôr obnovené trate
Žilina - Rajec - 7 vlakov denne
Zohor - Záhorská Ves - 4 vlaky denne

Deväť regionálnych vlakov opäť začalo jazdiť
Sme16.6.2003 - Na deviatich z 25 pôvodne zrušených regionálnych tratí začali včera opäť premávať vlaky.
Do polovice decembra budú prevádzku vlakov hradiť železnice. Aby na to mali, obmedzili premávku na 24 iných tratiach. Či budú lokálky fungovať aj v januári, sa uvidí podľa záujmu a schopnosti vyšších územných celkov nájsť spôsob ich financovania. Keďže nebudú môcť počítať so štátnou dotáciou, uvoľní im ministerstvo financií ruky pri tvorbe cien. Predpokladá sa, že doprava tým zdražie, niektoré odhady počítajú aj s trojnásobkom dnešných cien. (r)

Kórejčania sa spojili železničnými traťami
Sme 16.6.2003 - Severná a Južná Kórea v sobotu prvýkrát po 50 rokoch prepojili svoje železnice cez prísne stráženú spoločnú hranicu. Stalo sa tak v predvečer tretieho výročia historického medzikórejského summitu a uprostred napätia okolo ambiciózneho jadrového programu Severnej Kórey.
Cez hraničnú líniu ženisti z obidvoch strán položili koľajnice a prepojili železničnú trasu v blízkosti západného pobrežia. Tá spojí metropoly obidvoch kórejských štátov, Soul a Pchjongjang. Kým bude železnica úplne funkčná, v obidvoch krajinách je potrebné položiť ešte kilometre koľajníc. Práce by mali trvať do konca roka, potom bude môcť vyjsť prvý vlak. Posledný prešiel medzikórejskou hranicou krátko pred vojnou z rokov 1950 - 1953.
„Po odstránení zátarasov z ostnatých drôtov bola prepojená životná tepna národa,“ vyhlásil delegát Južnej Kórey Čo Mjng-kjun na ceremoniáli v demilitarizovanej zóne. „Touto železnicou potečie horúca krv národa, srdečná pohostinnosť a dejiny spoločnej prosperity,“ básnil delegát severu Kim Bjung-čul. Zahraničným novinárom účasť na ceremoniáli neumožnili.

Výstava superlatívov
Nový Čas17.6.2003 - Organizátori originálnej výstavy na parížskej Avenue Champs-Elysées žiaria nadšením. Za štyri týždne expozície sa na dočasnú železničnú stanicu na najkrajšej ulici mesta prišlo pozrieť viac ako päť miliónov návštevníkov.
"Ľudia sem prišli snívať," povedal organizátor výstavy Gad Weil, ktorý sa vo Francúzsku už preslávil neobvyklými projektmi. Na Elyzejských poliach si ľudia vďaka nemu tentoraz prezreli tridsiatku lokomotív a vagónov - od najstarších až po moderné vlaky, ktoré ešte neboli nasadené na pravidelné linky. (fotodokumentácia z 13. VI. 2003 z tejto výstavy , , SNCF konanej 16. V. - 15. VI. 2003 je spracovávaná - pozn. Addams).

Na železnici sa zatiaľ nedohodli
Hospodárske noviny 18.6.2003 - Železničiarske odbory sa včera so zamestnávateľmi dohodli na prerušení rokovaní o náraste miezd na tento rok a opäť sa stretnú na budúcu stredu. "Obidve strany deklarovali záujem hľadať kompromis pre zachovanie sociálneho zmieru," povedal personálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Anton Jaborek. "Naše postoje sa po tomto rokovaní mierne priblížili," dodal prvý podpredseda Odborového zväzu železničiarov Peter Rozložník. Podľa Jaboreka niektoré odborové centrály upustili od pôvodných požiadaviek a presadzovali rast priemerných miezd o osem percent. Zamestnávatelia však zatiaľ zotrvali na návrhu rastu tarifných miezd od júla o päť percent. Ak to ekonomická situácia umožní, priemerné mzdy by mali stúpnuť o ďalšiu zložku vo výške 3,8 percenta od septembra, ktorá by sa jednorazovo vyplatila v decembri. Odbory pôvodne chceli na celý rok rast miezd o mieru inflácie na úrovni 8,8 percenta zvýšenej o ďalších päť percent.

Záhorská lokálka od júla
Hospodárske noviny 18.6.2003 - Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť už disponuje licenciou na prevádzku železničnej dopravy. Osobnú dopravu na regionálnej trati Zohor - Záhorská Ves - Bratislava by mala spoločnosť začať prevádzkovať vo vlastnej réžii v prvej polovici júla. Uviedol to predseda predstavenstva spoločnosti Roman Filistein. "Rozhodli sme sa predĺžiť regionálny spoj až do hlavného mesta, aby sme obyvateľom bratislavského regiónu zabezpečili rýchlejšie cestovanie bez zbytočného prestupovania," povedal. Na trati budú denne premávať štyri páry spojov. "Chceme pokryť najmä ráno a popoludnie, kedy ľudia cestujú do práce alebo do škôl a naspäť," zdôraznil Filistein.

Vlakom na Megakoncert skupiny Elán
Národná obroda 19.6.2003 - Fanúšikovia skupiny Elán , ktorí mali hrôzu z výšky sumy, ktorú budú musieť minúť na cestu do Prahy na Megakoncert Elánu, sú zachránení. Zástupcovia Železničnej spoločnosti, a.s. Bratislava a Českých dráh včera slávnostne podpísali memorandum, ktorým potvrdili skutočnosť, že sa stávajú oficiálnym dopravcom na septembrový elánovský Megakoncert.
Návštevníkom koncertu poskytnú zľavu cestovného vo výške 75 % zo základného cenníka v 2. vozňovej triede zo staníc na Slovensku do stanice Praha. Záujemcovia sa musia pri kúpe zvýhodneného cestovného lístka preukázať vstupenkou na vystúpenie Elánu. Poplatky za miestenky, lôžka a ležadlá, ako aj doplatok na EC/IC sa vyberajú v plnej výške. Organizátori počítajú s tým, že mnohí budú chcieť spojiť návštevu koncertu s prehliadkou Prahy, preto zabezpečili aj predĺženú platnosť cestovných lístkov. Zo Slovenska je možné nastúpiť už 18. 9. 2003 od šiestej hodiny rannej. Cesta späť musí byť ukončená najneskôr do 22. 9. 2003 do polnoci. Tí, ktorí teda vyrazia za zábavou z Bratislavy, zaplatia za spiatočný lístok 362 Sk (prípadne plus 77 Sk príplatok) a lukratívna cena čaká i na hudbychtivých Košičanov, ktorých vyjde otočka do Prahy na 558 Sk.
Zľavnené cestovné sa bude predávať na všetkých železničných staniciach s medzinárodnou pokladnicou a na pätnástich staniciach po celom Slovensku budú okrem špeciálnej cesty ponúkať dokonca i vstupenky na Megakoncert.
Neobvyklá spolupráca vznikla z potreby zaistiť dopravu, a tým aj účasť slovenských fanúšikov Joža Ráža, Jana Baláža a Vaša Patejdla na podujatí, ktoré nemá obdobu. Legendárna kapela pripravuje na jeseň monštruózne vystúpenie na Letenskej pláni, kde doteraz nevystupovalo žiadne slovenské zoskupenie.


Strana vytvorená: 24-VI-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0325.htm)