Železničiar udal železnice, prišla
kontrola
15.2.2003 - Na železniciach sa začala
hĺbková kontrola. So žiadosťou o kontrolu sa na ministerstvo
dopravy obrátil Úrad pre verejné obstarávanie na základe
anonymného listu pracovníka železníc.
List upozorňuje na údajné neodborné riadenie a neefektívne
hospodárenie oboch slovenských železničných podnikov – ZSSK aj ŽSR , povedala včera pre TASR hovorkyňa úradu
Helena Fialová.
Železnice sú už roky v obrovskej strate a momentálne sa situáciu
rozhodli riešiť rušením regionálnych tratí a obmedzovaním
osobnej dopravy.
Na čele podniku bol dlho Andrej Egyed. Momentálne sa o neho
zaujíma polícia – vyšetrovatelia už majú v rukách
dokumenty a chcú preveriť údajnú zlú úverovú politiku železníc
v rokoch 2000 a 2001.
Egyed, ktorý čaká na výmer dôchodku, o žiadnom vyšetrovaní
finančnou políciou nevie. „Dozvedám sa to z tlače a musím
to poprieť,“ povedal pre SME.
Medzi železničiarmi sa považuje za odborníka. Jeho projekt
transformácie železníc a rozdelenie na dve spoločnosti schválila
vláda. Za jeho pôsobenia postupne klesala strata železníc aj
prezamestnanosť, mimoriadne však rástla zadlženosť.
Zodpovednosť za nedávny štrajk železničiarov Egyed odmieta:
„To, že železnice sú zadlžené, je preto, lebo štát sa
staval k osobnej doprave macošsky.“
Niekoľko kontrol ešte počas Egyedovho riaditeľovania poukázalo
na veľmi nehospodárne nakladanie s bytmi, hoci po svojom nástupe
do funkcie v roku 1999 zaviedol na železniciach úsporný režim.
Kontroverzne pôsobili mnohé jeho rozhodnutia. V novembri 2000
podpísal zmenky za 600 miliónov dolárov. Ak by si ich niekto
dal zaplatiť, Slovenská republika by prišla takmer o tridsať
miliárd korún. Veľkú pozornosť vyvolal škandalózny tender
na dodávku motorových vlakov pre regionálne trate a neskôr aj
snaha postaviť budovu za pol miliardy pre železničných úradníkov.
Egyeda do funkcie nominovala za bývalej koalície SDĽ.
Egyed: O vyšetrovaní nič neviem
15.2.2003, MONIKA ŽEMLOVÁ - Finančná
polícia podozrieva bývalého šéfa železníc Andreja Egyeda
zo zlej úverovej politiky v rokoch 2000 až 2001. Prípad už
poslala bratislavským vyšetrovateľom. Egyed podľa nej podpísal
nevýhodné úvery pre železnice z rôznych bánk, napríklad aj
z Veľkej Británie. ANDREJ EGYED hovorí, že ide o konštrukciu,
hrozí mu však až päťročné väzenie.
Vedeli ste o vyšetrovaní?
„Nie. Nebol som pozvaný na finančnú políciu na vypočutie,
dozvedám sa to z tlače a musím to poprieť.“
Ako to bolo v rokoch 2000 až 2001 s úvermi?
„V takej veľkej firme, ako sú železnice, neschvaľuje
úvery jedna osoba. Podmienky úveru posudzuje finančný úsek,
prerokúva sa to vo vedení spoločnosti. Schvaľovala to dokonca
správna rada.“
Pamätáte si na úvery, ktoré by mohli byť predmetom
preverovania?
„Železnice boli v situácii, že mali obrovské úverové
zaťaženie, bolo treba splácať úvery a mzdy, každý mesiac a
načas. Bez úverov to nebolo možné. Železnice dokonca museli
robiť netradičné krátkodobé úvery, aby sa vôbec mohli
hradiť náklady a mzdy.“
Krátkodobé úvery asi nie sú veľmi výhodné.
„Samozrejme, že keď niekto posudzuje úrokovú sadzbu,
ktorá bola v tom čase bežná, z dnešného pohľadu, a neberie
to do úvahy, môže si vytvoriť rôzne konštrukcie.“
Pamätáte si tie úvery?
„Nemôžem si pamätať každý úver, ale správna rada
dostávala každý mesiac informácie o prevzatých úveroch, spôsobe
ručenia a podmienkach.“
Znamená to, že ak preverujú vás, mali by preverovať aj
správnu radu?
„Celé vedenie. Tvorili ho generálny riaditeľ, jeho zástupca
s rovnakými právami a asi štyria námestníci. Samozrejme, že
úverovú zmluvu podpisoval riaditeľ, ale po príprave na finančnom
úseku.“
Pamätáte si úver z Veľkej Británie?
„Na túto otázku nemôžem odpovedať bez dokumentácie.“
V minulosti vás polícia preverovala napríklad pre zmenky
za 26 miliárd korún, ktoré ste mali podpísať.
„O tom bolo povedané dosť, záležitosť je uzavretá,
myslím, že to odložili.“
Chceli ste pre železnice vybudovať sídlo za pol miliardy?
„Železničná spoločnosť, ktorá má vyše 20-tisíc
zamestnancov a patrí k najväčším zamestnávateľom, má právo
postaviť si na svojom pozemku sídlo, aby nemusela platiť vysoké
nájomné. Pol miliardy je nepresný údaj. Rámcová zmluva
hovorila o štyristo miliónoch s tým, že pri projektovaní sa
spresní výška nákladov.“
Čo hovoríte na štrajk železničiarov? Niektorí politici
povedali, že za stav na železnici ste zodpovedný vy.
„Čísla hovoria o niečom inom. Postupne sme znižovali
stratu. To, že železnice sú zadlžené, je preto, lebo štát
sa staval k osobnej doprave macošsky.“
Súhlasíte so zrušením lokálok?
„Treba to riešiť, ale postupne.“
V médiách odznelo, že ste poradcom Českých dráh a
beriete mesačne milióny, je to tak?
„Požiadal som vedenie Českých dráh, aby to oficiálne
dementovali. Veľmi rád by som robil poradcu za desať miliónov
ročne, ale žiaľbohu.“
Čo teraz robíte?
„V podstate nič, čakám kedy dostanem dôchodkový výmer.
Plním si funkcie, ktoré musím dokončiť, napríklad som
prezidentom Zväzu zamestnávateľov dopravy, pošty a
telekomunikácií alebo viceprezidentom Asociácie zamestnávateľských
zväzov.“
Stretli sme sa v budove železníc, boli ste u riaditeľa Kužmu,
znamená to, že sem ešte občas prídete?
„Zašiel som sem hlavne preto, aby som získal dokumentáciu
z tlačového úseku a porozprával sa s funkcionármi, ktorí
boli mojimi kolegami alebo podriadenými, ako vnímajú túto
situáciu. Musím sa brániť.“
Aký je váš mesačný príjem?
„Teraz nič, ešte nemám výmer dôchodku. Dá sa
predpokladať, že pri mojich príjmoch to bude dôchodok kdesi
na hornej hranici.“
České dráhy: Egyeda sme neplatili
České dráhy včera protestovali proti informáciám
televíze Markíza, že Andrej Egyed im robil poradcu pre
transformáciu. „Pán Egyed nebol zamestnaný v Českých dráhach,
a ani nedostal ako spolupracovník Českých dráh žiadne finančné
prostriedky,“ píše sa v stanovisku.
Riaditeľ železníc má 100-tisíc
mesačne
17.2.2003 - Odborársky predák Ivan
Saktor si nežije zle. Dostáva 56-tisíc mesačne, má päťizbový
služobný byt a miliónové auto Nissan Maxima so šoférom.
Dobre sa má však aj manažment železníc.
Generálny riaditeľ jednej z dvoch železničných spoločností
na Slovensku Ladislav Saxa ( ŽSR ) dostáva 100-tisíc
mesačne, má k dispozícii služobný byt a ešte luxusnejšie
vozidlo so šoférom – Audi A 8. To využíva na služobné
účely a na súkromné mal tiež jedno auto, to však rýchlo vrátil.
„Lebo boli reči,“ povedal denníku SME. Jeho námestníci sa
vozia na Audi A 6 a každý prednosta traťovej správy na železnici
má služobnú Oktáviu.
Ani to, že železnice stavajú luxusné byty pre ľudí z manažmentu,
sa podľa Saxových slov nezmení. „Nebudem s tým nič robiť,
ja tu nie som na to.“
Krajský súd BA čaká na opravu
uznesenia, aby posúdil prerušenie štrajku
17.2.2003 15:54 - Začatiu
posudzovania odvolania železničných odborov voči predbežnému
opatreniu Okresného súdu (OS) Bratislava I, ktoré prerušilo
ich časovo neobmedzený štrajk, musí predchádzať oprava pôvodného
uznesenia k predmetnému opatreniu.
Rozhodnutie totiž podľa zverejnených informácií obsahuje
procesuálne chyby, medzi inými aj chybný dátum.
Vplyv na čas doručenia spisu Krajskému súdu (KS) Bratislava
za účelom začatia odvolacieho konania bude mať navyše aj ten
fakt, že okresný súd musí nové - opravené predbežné
opatrenie doručiť aj obom stranám sporu, teda železničným
odborom i železniciam, ktoré so žalobou voči nezákonnosti štrajku
vystúpili. TASR to uviedla podpredsedníčka bratislavského KS
Jana Baricová. Zákon podľa nej vyžaduje, aby bola akákoľvek
chyba v rozhodnutí opravená. "Až potom môže odvolanie
prísť k nám a my budeme mať 30 dní na jeho posúdenie,"
uviedla J. Baricová.
Prerušenie štrajku železničiarov nariadil OS rozhodnutím z 3.
februára dovtedy, kým sa právoplatne nerozhodne o jeho prípadnej
nezákonnosti. Žalobu o nezákonnosti štrajku s návrhom na
predbežné opatrenie súdu podali Železnice SR ( ŽSR ) spolu so Železničnou
spoločnosťou ( ZSSK ) 31. januára. Po verdikte súdu železničiari
3. februára večer prerušili takmer trojdňový štrajk. Odborári
chceli štrajkom dosiahnuť zastavenie rušenia spojov na 25 lokálnych
tratiach a ďalších asi 200 spojov na hlavných tratiach, ktoré
ZSSK napokon zrealizovala k 2. februáru.
Osobnú dopravu na trati Žilina -
Rajec dnes obnovili bez problémov
17.2.2003 13:51 - Osobná železničná
doprava na regionálnej trati Žilina - Rajec , ktorú
a. s. Železničná spoločnosť ( ZSSK ) pozastavila 2.
februára, od dnešného dňa opäť funguje. Zmluvu o prevádzkovaní
trate uzatvorila ZSSK 14. februára so Slovenskou investičnou a
realitnou spoločnosťou, a. s., Žilina, a to s platnosťou do
30. apríla 2003.
Riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Miloš Čikovský TASR informoval, že
dopravu na 21-kilometrovej trati
obnovili bez problémov. O prevádzke v ďalšom období sa
rozhodne na rokovaniach starostov a primátorov zainteresovaných
obcí i miest a zmluvných strán. Stratu z prevádzkovania
osobnej dopravy bude dovtedy ZSSK hradiť
Slovenská investičná a realitná spoločnosť. Primátor Žiliny
Ján Slota zdôraznil, že stratu budú znášať obce a mestá
na tejto trati do vyriešenia
problému s majetkom, podľa jeho názoru to bude najneskôr do
15. marca.
Podľa riaditeľa dopravno-obchodného odboru SAD Žilina Eduarda
Vaníka budú dva autobusy, ktoré nahradili zrušenú osobnú železničnú
dopravu na trati Žilina
- Rajec , naďalej premávať.
Žilinská SAD sa po týždni rozhodne, či autobusy zruší,
alebo nie. "Autobusy nemôžeme zrušiť zo dňa na deň.
Najskôr sa zrušil vlak a začal chodiť autobus, teraz sa
vlakové spojenie obnovilo. Preto počkáme, ako sa ľudia
rozhodnú: či sa vrátia k ceste vlakom, alebo budú naďalej
využívať autobus," povedal E. Vaník. Dodal, že podľa
dopravných prieskumov na tomto úseku SAD prepravila pred zrušením
osobnej železničnej dopravy 95 % cestujúcich a železnice 5 %.
Prvý vlak odišiel z Rajca dnes o 4.50 h. V smere Žilina - Rajec
bude na tejto trati premávať denne 6 vlakov a v opačnom smere
7 vlakov. Ich odchody si môžu cestujúci zistiť v cestovnom
poriadku na viacerých miestach žilinskej železničnej stanice
. Cena cestovných lístkov sa nemení, v platnosti zostávajú
doterajšie tarifné podmienky, to znamená, že budú platiť
rovnaké zľavy ako v celej sieti ŽSR .
Štiavnická železnica možno opäť
od apríla
18.2.2003 - Zrušená lokálka medzi
Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou bude od apríla možno
opäť premávať. K tomuto kroku zatiaľ vedú rozhovory, ktoré
mesto začalo s VÚC v Banskej Bystrici a ministerstvom životného
prostredia. Ako nám povedal primátor Banskej Štiavnice Marián
Lichner, tento termín je reálny v prípade, ak sa zároveň
urobia potrebné legislatívne kroky. „Zmena zákona je v tomto
smere nevyhnutná, iba tak možno trať obnoviť a zabezpečiť
jej plynulú prevádzku,“ hovorí primátor.
Do problému už pred časom zainteresovali aj ministra životného
prostredia Lászloá Miklósa, ktorý má k mestu blízky vzťah.
„Pán minister nám pomáha problém riešiť. Treba si uvedomiť,
že cesty do excentricky umiestnenej Štiavnice vedú hornatým
terénom. Ak by sa dlhodobo vylúčila železničná doprava a
jazdili by sem iba autá, mohlo by to mať veľmi negatívny
dopad na celú kotlinu,“ konštatuje Marián Lichner.
Mesto v súčasnosti s partnermi uvažuje o najoptimálnejšom
variante osobnej dopravy vrátane vnútorných úspor. Najdôležitejšou
zmenou by malo byť predĺženie trasy až do Banskej Bystrice
bez prestupovania v Hronskej Dúbrave a otázky vyťaženosti
trate. Ponechajú sa iba tie spoje, ktoré boli v minulosti vyťažené.
Cestovné s najväčšou pravdepodobnosťou vzrastie, podľa
Lichnera by však nemalo ísť o významnú sumu. Zrušenie trate
má zatiaľ negatívny dopad predovšetkým na študentskú obec.
V Štiavnici študuje tritisíc študentov, veľká časť z nich
dochádza. Ostatné spoje sú v piatok a nedeľu od zrušenia
trate preplnené.
Autovlak už snáď nebude len pre železničiarov
18.2.2003 - Železnice aj tento rok v
lete ponúknu možnosť cestovať autovlakom do chorvátskeho
Splitu, ale ceny rapídne narástli a železničiari už nebudú
mať na tento vlak zľavy.
Radoví zamestnanci železníc tvrdia, že vlani sa do autovlaku
dostal okrem ľudí z vedenia železníc a ich známych málokto.
Už prvý deň po začatí predaja lístkov na autovlak bolo všetko
rezervované. „Vlani som mal pocit, že autovlak si urobilo
generálne riaditeľstvo pre seba. Neviem, či vôbec niekto na
Slovensku zohnal lístky normálne v pokladni. Tento rok vraj už
nebudú mať železničiari zľavy, odvoz auta tam aj späť stojí
pre každého 8500 korún. Pokiaľ viem, kapacita sa nezvýšila,
tak nevylučujem, že aj tento rok sa veľa ľudí oficiálne cez
pokladne k lístkom nedostane,“ povedal zamestnanec petržalskej
stanice.
Vlani v deň predaja lístkov volala pani M. na stanicu hneď ráno.
Predstavila sa menom a pracovníčka železníc povedala - jasné,
máte to tu rezervované. Keď povedala, že ona si nič
nerezervovala, len sa chce informovať, pokladníčka sa pýtala,
či ona nie je tá pani M. z ministerstva dopravy, ktorá tam má
rezervované lístky. Keď pani M. povedala, že tá na
ministerstve je asi len menovkyňa, zamestnankyňa odpovedala, že
lístky na autovlak už nie sú, všetky sú rezervované.
Podobnú skúsenosť mal muž z Liptovského Mikuláša. V deň,
keď sa začal predaj - tretieho júna - si prišiel na obed kúpiť
miesto v autovozni, ale odišiel naprázdno. „Ja som sa
informoval už vopred. Vtedy povedali, že lístky pre autá sa
budú predávať ako iné bežné lístky a miestenky na vlak dva
mesiace dopredu. Tretieho júna som si teda išiel kúpiť lístok
na august. Pracovníčka pri pokladnici pozrela do počítača a
zistila, že na celý august sú už autovozne plné.“
Zatiaľ nie je jasné, ako budú železnice predávať lístky
tento rok, ale podľa predbežných informácií by sa mohli začať
predávať prvého apríla. Informácie hovoria len o tom, že
cestujúci môžu cestovať každý piatok od 20. júna do 7.
septembra.
Zmluvy so spoločnosťami, ktoré dodávali
železniciam tovary alebo služby, sú v týchto dňoch predmetom
kontroly
8.2.2003, Jana Morháčová - Zmluvy
so spoločnosťami, ktoré dodávali železniciam tovary alebo
služby, sú v týchto dňoch predmetom kontroly. Prešetruje sa
míňanie peňazí v čase, keď boli železnice ešte jedným
podnikom, aj zmluvy z obdobia po rozdelení na Železničnú
spoločnosť a ŽSR .
Dôvodom kontroly je anonym, ktorý dostal Úrad pre verejné
obstarávanie na jeseň. Vzápätí ho posunul ministerstvu
dopravy. "Sekcia kontroly prešetruje, či sú tieto informácie
opodstatnené, výsledky však budú najskôr o šesť týždňov,"
uviedla hovorkyňa ministerstva Mária Miková.
"Časť anonymného podania sa týkala verejného obstarávania,
časť celkového hospodárenia a neefektívneho riadenia,"
spresnila hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena
Fialová. Podľa informácií Pravdy anonym upozorňuje na
nehospodárne míňanie peňazí pri obstarávaní áut, prenajímaní
pozemkov, pri zadávaní stavebných objednávok. Podobne anonym
upozornil na niektoré zmluvy pri budovaní optokáblovej siete
aj pri obstarávaní informačného systému. "Anonymné
podania môžu, ale aj nemusia byť pravdivé," zdôraznila.
Úrad pre verejné obstarávanie vlani dostal päť anonymných
podnetov. Časť z nich je už došetrená, podľa Fialovej sa
nijaký rozpor s platnými zákonmi zatiaľ nenašiel. Časť
podnetov však ešte prešetrujú. Médiá nedávno dostali
anonymné podnety o nevýhodných zmluvách uzatváraných železnicami
najmä pri dodávkach informačného systému a pri dohodách so
špedičnou firmou. Bývalý šéf železníc Egyed obvinenia
popiera.
Súčasne finančná polícia v Košiciach zaslala podnet vyšetrovateľovi
pre nehospodárne míňanie peňazí z úverov a nevýhodnosťou
zmlúv z rokov 2000 až 2001. Vyšetrovateľ musí do polovice
marca rozhodnúť, či vznesie obvinenie proti členom manažmentu.
Železnice čerpali v rokoch 1999 až 2001 úvery, z ktorých sa
financovala aj samotná prevádzka, hoci peniaze mali slúžiť
na rozvojové projekty. Z vyše 38 mld. Sk, ktoré železnice
dlhovali bankám ku koncu roka 2001, štát ručil za pôžičky
v hodnote 32 mld. Sk.
Pražské metro začne úplne premávať
koncom marca
18.2.2003 - Pražské metro pol roka
po ničivej povodni včera obnovilo dopravu na najdlhšej traseB
a s obmedzeniami sprístupnilo dve dôležité prestupné stanice
v centre - Můstek a Florenc. Cestujúci medzi konečnými
stanicami Černý most a Zličín tak už nemusia pri ceste
naprieč Prahou prestupovať z metra na náhradný autobusový
spoj a potom späť na metro.
Až do konca marca budú Pražania a návštevníci metropoly čakať
na otvorenie posledných štyroch staníc trasyB. Náměstí
republiky a Národní třída budú sprístupnené 10. marca a
posledné dve zatvorené stanice, Invalidovnu a Křižíkovu, pražský
dopravný podnik otvorí na konci marca.
Dôsledky augustovej povodne, ktorá vyradila z činnosti
polovicu podzemnej dráhy, možno v pražskom metre vidieť
nielen na stojanoch s fotografiami. Vo vestibuloch včera sprístupnených
staníc Můstek a Florenc stále čiastočne chýbajú obkladové
panely a cestujúci sa o priestor delia s robotníkmi. Kým na Můstku
sa z trasyB na A prestúpiť už dá, na stanici Florenc sa z
trasyB na C prestupuje len cez ulicu. Provizórium tam potrvá ešte
týždeň. Na štyroch staniciach trasyB, cez ktoré súpravy
metra prechádzajú bez zastavenia, vidno množstvo stavebného
materiálu a kopy ešte neodvezených sutín.
Povodňové opravy pražského metra prekročili šesť miliárd
českých korún. Okolnosti zatopenia metra vodou z rozvodnenej
Vltavy stále vyšetruje polícia a špeciálna komisia magistrátu.
Ústavný súd ČR zrušil časť zákona
o transformácii Českých dráh
19.2.2003 17:22 - Ústavný súd v
Brne dnes zrušil časť zákona o transformácii Českých dráh
( ČD ). Rozhodoval na návrh skupiny poslancov a senátorov,
ale nevyhovel žiadosti o zrušenie celého zákona.
Súd predovšetkým zrušil časti zákona, týkajúce sa
ocenenia a rozdelenia majetku medzi a. s. České dráhy a štátnu
organizáciu Správa železničnej dopravnej cesty, na ktorú prešli
všetky dlhy železníc. Súd označil za neprípustné, že
mnohomiliardový majetok sa rozdeľoval medzi dve nástupnícke
organizácie bez presného ocenenia.
Spolu 42 poslancov a 21 senátorov vlani požiadalo Ústavný súd,
aby zrušil pasáže zákona, ktoré zachovávajú monopol na železnici.
Súd zrušil aj časť, podľa ktorej nemuseli železnice po
vstupe do EÚ žiadať o licenciu na prevádzkovanie železničnej
dopravy.
Štátna organizácia ČD
sa od januára tohto roka rozdelila na dve spoločnosti. Prvou je
a. s. České dráhy, ktorá spravuje dráhovú dopravu a riadi
prevádzku na železnici. Ďalšou je Správa železničnej
dopravnej cesty, ktorá prevádzkuje majetok, železničnú infraštruktúru
a prevzala všetky doterajšie dlhy ČD .
Podľa hovorkyne ČD
Zdeny Celej nemá rozhodnutie súdu spätnú účinnosť a nemôže
tak ovplyvniť založenie a vznik oboch nástupníckych subjektov
po zaniknutej štátnej organizácii a nemôže sa týkať ani
prevodu majetku. "Rozhodnutie nemá dopad na nerušené prevádzkovanie
železničnej dopravy a prevádzkovanie železnice,"
doplnila.
ZSSK vybrala realizátorov kontraktov
za 1,5 mld.Sk priamym výberom
20.2.2003 19:46 - Železničná spoločnosť
( ZSSK ), a. s., si
takmer tri štvrtiny dodávateľov vybrala bez verejnej súťaže.
Ako dnes uviedla TV Markíza v hlavnej spravodajskej relácii, išlo
o kontrakty v hodnote takmer 1,5 miliardy Sk.
Hovorca ZSSK Miloš
Čikovský toto konanie odôvodnil nedostatkom času na realizáciu
verejných výberových konaní. "Nemali sme inú možnosť,
takto by postupoval každý podnik, keďže v januári vznikla
firma a za 2 až 3 týždne sa minuli zásoby," povedal. Zároveň
tvrdil, že na svoje konanie získali železnice súhlas Úradu
pre verejné obstarávanie (ÚVO). "Dostali sme oficiálnu
odpoveď, že áno, je to opodstatnené," uviedol.
ÚVO však takéto tvrdenia poprel s vysvetlením, že súhlas môže
vydať len s jednotlivými prípadmi. Podpredseda úradu Rudolf
Kulman považuje "za nezodpovedné, aby železnice obstarávali
tri štvrtiny predmetov v rokovacom konaní bez zverejnenia".
ÚVO už dal podnet na prešetrenie obstarávacieho procesu v železniciach,
ktoré v týchto dňoch vykonáva rezort dopravy. Výsledky budú
známe najskôr o 6 týždňov.
Řídící výbor nadále trvá na výběru
nového ředitele Českých drah
české dráhy
20030220 (čtk) - Řídící výbor ČD , který v této společnosti zastupuje stát,
minulý týden na společném zasedání s dozorčí radou
podniku zopakoval, že trvá na vypsání výběrového řízení
na nového generálního ředitele Českých drah.
„Řídící výbor také doporučil dozorčí radě urychlené
řešení personálních otázek,“ uvedl po jednání jeho předseda
Antonín Tesařík. Výbor představenstvu ČD
doporučil, aby vypsalo tendr už na začátku ledna, ale představenstvo
jeho rozhodnutí nerespektovalo. Současný generální ředitel
drah Dalibor Zelený je zároveň také předsedou představenstva.
Původně pětičlenné představenstvo má nyní pouze tři členy,
protože dozorčí rada nahradila čtyři manažery drah jen dvěma
novými tvářemi. Dozorčí rada se proto bude snažit co nejdříve
představenstvo doplnit, aby mohla vypsání tendru na nového
generálního ředitele Českých drah prosadit.
Ökombi nepostoupila v jednání s
Rakouskými spolkovými drahami
Rakousko
20030220, n, www.oekombi.at - Již osmnáct měsíců
vedou představitelé Rakouských spolkových drah ÖBB a operátora
kombinované dopravy Ökombi jednání o podobě jednotného
podniku kombinované dopravy v Rakousku, ale stále bez konkrétního
výsledku. „ÖBB pro nás stále zůstávají partnerem
číslo jedna,“ uvedl na počátku února generální ředitel
Ökombi Stefan Hofer. Současně však poznamenal, že podmínky,
které spolkové dráhy nabízejí, jsou pro Ökombi v současné
podobě zcela nepřijatelné.
Stefan Hofer průtahy v jednání vnímá stále netrpělivěji,
protože musí komandistům Ökombi v dohledné době předložit
přijatelnou koncepci dalšího rozvoje podniku. „Pokud se
vedení ÖBB brzy nerozhodne, budeme muset hledat alternativní
řešení. V úvahu přichází, že bychom oslovili nějakou
investorskou skupinu nebo navázali partnerství s některou
jinou železniční společností, silným partnerem z Unie společností
kombinované dopravy železnice/silnice UIRR nebo navýšili podíl
některého z kapitálově dobře vybavených komandistů Ökombi,“
řekl.
Rakouské spolkové ministerstvo dopravy je přesvědčeno o tom,
že šance na rychlé sblížení stanovisek obou firem je minimální.
Loni 680 tisíc zásilek
Operátor kombinované dopravy Ökombi si v plánu na loňský
rok vytkl ambiciózní cíl - přepravit 700 tisíc zásilek.
Tento záměr se mu však splnit nepodařilo: desetiprocentní nárůst
objemu přeprav vedl jen k dosažení hranice 680 tisíc zásilek.
Výsledek negativně ovlivnila mimo jiné například nucená
technická odstávka nízkoplošinových vozů na trati rakouskoněmecké
Ro-La Manching-Brennersee, v jejímž důsledku nemohla být
kapacita spoje plně využita.
V polovině loňského roku totiž německé spolkové
ministerstvo dopravy zavedlo přísnější technické kontroly nízkoplošinových
vozů, při nichž část vozového parku rakouského operátora
nevyhověla novým předpisům. Z celkového počtu 750 vozů,
kterými Ökombi disponuje, jich nyní ještě stále asi 130
stojí na odstavných kolejích, protože nemohou být nasazeny
do provozu kvůli technickým nedostatkům. Stefan Hofer v této
souvislosti vyjádřil údiv nad tím, že Německo zavedlo přísné
kontroly pouze na brennerské Ro-La, zatímco ostatní linky
doprovázené kombinované dopravy (například přes Švýcarsko)
po technické stránce nekontroluje vůbec.
V příštích letech hodlá vedení Ökombi rozšířit park
kolejových vozidel o dvě stě nových nízkoplošinových vozů.
První z nich by měl operátor převzít již na konci letošního
roku. Díky tomu, že na společně provozované trase Ro-La Wörgl-Verona
uvede do provozu nové vozy italský operátor Cemat, bude moci
Ökombi uvolněné vagóny použít na relaci Brennersee-Manching.
Kapacita trati se tak zvýší ze současných jedenácti na patnáct
párů vlaků denně. Na třináct párů vlaků se frekvence zvýší
již v průběhu února.
ČD nakoupí dvacet nových výkonných
lokomotiv
České dráhy
20030220 (von) - ČD , a. s., rozšíří svůj vozový park o dvacet
moderních interoperabilních elektrických lokomotiv, které by
mohly jezdit po celé střední Evropě. Na počátku února to
oznámil vedoucí tiskového oddělení podniku Petr Šťáhlavský
s tím, že dopravce se tak již připravuje na vstup země do
Evropské unie a na otevření evropské železniční sítě
konkurenci.
Nové čtyřnápravové lokomotivy budou sloužit pro provoz
nejen v České republice, ale také na Slovensku, v Rakousku,
Polsku, Německu a Maďarsku, a proto musí být vybaveny všemi
používanými napájecími systémy (3 kV stejnosměrné, 25 kV
50 Hz a 15 kV
16,7 Hz). Lokomotivy budou určeny i pro mezinárodní expresy,
proto byla jejich nejvyšší provozní rychlost stanovena na 200
km/h. Vysoké požadavky budou ČD
klást také na jejich výkon: jedna lokomotiva musí utáhnout
rychlík o hmotnosti 450 tun na stoupání šest promile rychlostí
200 km/h. „Prototyp by se na našich kolejích mohl objevit již
v příštím roce, dodávky zbývajících strojů se předpokládají
v průběhu let 2005 a 2006,“ řekl Petr Šťáhlavský.
Veřejnou obchodní soutěž na dodávky nových lokomotiv ČD
vyhlásily 27. prosince loňského roku a termín pro odevzdání
nabídek stanovily na letošní 28. březen. Financování nákupu
by mělo být zajištěno prostřednictvím organizace Eurofima,
jejímž akcionářem jsou i ČD .
Eurotunnel: Gewinn dank Umschuldung
11.02.2003 - Der Eurotunnel unter
dem Ärmelkanal zwischen Frankreich und Großbritannien konnte im
vergangen Jahr dank einer Umschuldungsaktion einen hohen Gewinn
verbuchen. Unter dem Strich ergab sich ein Reingewinn von 508 Mio.
EUR nach einem Verlust 188 Mio. EUR im Vorjahr, teilte das
Unternehmen mit. Der Umsatz stieg um zwei Prozent auf 897 Mio.
EUR. Durch die Umschuldung vom vergangenen Sommer wurde eine
Reduzierung der Verbindlichkeiten und ein Sondergewinn in Höhe
von 681 Mio. EUR erreicht. Vor dem Sonderertrag stand in den Büchern
erneut ein Betriebsverlust, der mit 144 Mio. EUR aber um rund ein
Drittel geringer ausfiel als im Vorjahr. Das Hauptproblem war
nach wie vor der immer noch hohe Schuldenberg von zuletzt 10 Mrd.
EUR (Ende 2001: 11,2 Mrd. EUR). Vor dem Schuldendienst brachte
der Betrieb des Eurotunnels
noch ein Plus von 326 Mio. EUR ein, ein Plus von rund drei
Prozent im Vergleich zu revidierten Zahlen des Vorjahres. Die
Bedienung der Schulden schlug jedoch anschließend mit 470 Mio.
EUR zu Buche.
DB AG: Metro-Express statt Metrorapid
17.02.2003 - Nach
Informationen der Süddeutschen Zeitung hat die DB
AG fertige Pläne für einen schnellen Nahverkehr im Ruhrgebiet.
Der „Metro-Express“ könnte sogar bis zur Fussball-WM im Jahr
2006 fahren, was der vom Land Nordrhein-Westfalen favorisierte
Magnetbahnzug Metrorapid nicht mehr schaffen kann, so das Blatt
weiter. Vorgesehen ist für den Metro-Express ein Zehn-Minuten-Takt
mit sieben Halten zwischen Düsseldorf und Dortmund. Die Fahrzeit
wäre nur fünf Minuten länger als bei dem Metrorapid . Großer Vorteil
gegenüber dem Magnetbahnzug höchstens zwei Drittel bis halb so
teuer wie die Betontrasse des Metrorapids werden würde. Der
Metro-Express würde teilweise neue Gleise benötigen, ließe
sich aber mit dem gesamten Schienenverkehr verknüpfen, so dass
auch neue Direktverbindungen angeboten werden können.
Problem bleibt aber dennoch die Umsetzung. Die Bundesregierung
blockiert bislang alle Alternativen, indem sie die für den
Metrorapid reservierten 2,3 Mrd. EUR nicht für andere Projekte
freigibt. Die Grünen versuchen dagegen, einen Ausweg zu finden.
Ihr Verkehrsexperte im Bundestag, Albert Schmidt, will die Metrorapid-Gelder für den
Metro-Express einsetzen. Schmidt warnt Bund und Land vor der
Variante „Alles oder Nichts“ – das gehe schief.
ÖBB-Pläne sind umstritten
20.02.2003 - Um die
wirtschaftliche Situation der ÖBB zu verbessern,
hat der österreichische Verkehrsminister Mathias Reichhold
vorgeschlagen, die ÖBB solle künftig
verstärkt Fremdaufträge am Markt akquirieren. Dafür kommen
beispielsweise die Werkstätten und Bautrupps in Frage. Er will
damit das Problem lösen, dass der Personalstand der ÖBB
mit 47.000 trotz des kräftigen Abbaus in den vergangenen Jahren
immer noch viel zu hoch ist. Der Haken bei der Sache: Das
Finanzministerium soll diese neuen Geschäftsfelder der Bahn kräftig
subventionieren. Da die Personalkosten um rund 20 bis 30 Prozent
über jenen vergleichbarer Branchen liegen, soll es Zuschüsse in
dieser Höhe geben. Dagegen wehrt sich die Wirtschaftskammer Österreichs
mit politischen und rechtlichen Mitteln. So sei die
beispielsweise Frage zu stellen, ob die Subvention als Beihilfe
und damit als EU-konform einzustufen ist. Besonders heftig wehrt
sich die Bauwirtschaft gegen die Pläne der ÖBB . „Das ist eine totale Verzerrung des
Wettbewerbs, die wir nicht hinnehmen können“, so die
Bundesinnung des Baugewerbes. Ganz abgesehen von der
Lohnsubvention habe die Bahn ganz andere
Kalkulationsvoraussetzungen als ein privates Unternehmen.
Bundesregierung gibt Planungsgelder für
Metrorapid frei
20.02.2003 - Die
Bundesregierung hat heute insgesamt 43 Mio. EUR für den Metrorapid bewilligt. Mit
den Geldern sollen die ersten Planungskosten finanziert werden.
Damit steigen die Chancen, dass zwischen Dortmund und Düsseldorf
bald die Magnetschwebebahn fahren wird. Nach Ansicht von NRW-Verkehrsminister
Axel Horstmann reiche das für das Planfeststellungsverfahren.
Mit diesen Mitteln könnten die Nordrhein-Westfalen die Planungen
für das Projekt zwischen Düsseldorf und Dortmund vorantreiben.
NRW ist aber auch verpflichtet, die Wirtschaftlichkeit am Ende
dieses Verfahrens noch einmal nachzuweisen.
SNCF orders 30 ALSTOM TGV power cars
worth 188 million euros
The power cars will be used in the future
TGV Est Européen network.
ALSTOM 29 January
2003 - The board of directors of the SNCF , the French national railway company, has
notified ALSTOM of an order worth 188 million euros for 30 power
cars that will equip 15 existing TGV trainsets.
The power cars will be integrated into renovated TGV Réseau
trainsets and run on the new LGV Est Européen network, offering
very-high-speed service from Paris and the northeast of France to
southwestern Germany, Luxembourg and Switzerland. The service
will offer travel from Paris via Strasbourg to Munich and Zurich.
The current order is part of a master agreement under which the SNCF
may exercise options to order up to 31 additional power cars to
complement the fleet, which would bring the total number of power
cars to 61.
Said Michel Moreau, president of ALSTOM’s Transport Sector: “We’re
very happy that the SNCF has confirmed
its confidence in ALSTOM with this new order. It reinforces our
position as a leader in the market for very-high-speed rail,
notably for the interoperable European network.”
Thanks to the new power cars, the renovated trains will be
interoperable, able to run on the various power-supply and
signaling systems found in the countries in the LGV Est Européen
network:
The new power cars will be equipped with triple-voltage traction
units. For these trains, ALSTOM will install a new asynchronous
traction system using IGBT (Insulated-Gate Bipolar Transistor)
technology.
They will also be equipped with the signaling systems used in
France, Germany and Switzerland as well as ERTMS, the new
European Rail Traffic Management System.
The trains will run at 320 kmh in France and at 300 kmh in
Germany, Switzerland and Luxembourg.
A pre-production trainset will be assembled to carry out
performance and certification tests for French railways (RFF) as
well as those of Germany ( DB ),
Switzerland (CFF) and Luxembourg (CFL). The testing will be
carried out over a period longer than one year.
Delivery of the trainsets will begin in October 2006 with
commercial service currently set to begin in mid-2007. Completion
of delivery is scheduled for the end of the year 2007.
ALSTOM sites in Aytré-La Rochelle, Belfort, Le Creusot, Ornans,
Tarbes and Villeurbanne will contribute to fulfillment of the
order.
LGV
Est Européen network [477 Kb - in french] ( Source : SNCF )
With more than 35 product lines and a presence in over 60
countries, ALSTOM's Transport Sector offers cutting-edge products
and services to four distinct types of customers: urban transit
authorities and operators; intercity passenger rail operators and
rolling stock owners; rail freight operators; and intercity
railway infrastructure owners. ALSTOM's Transport Sector, with 4.4
billion euros in sales in 2001, is among the world's leading
suppliers to the railway industry.
PENDOLINO: Tilting for speed
ALSTOM 13
October 2002 - The Virgin PENDOLINO tilting train built by ALSTOM
recently passed its most dramatic test with flying colours when
it achieved a speed of 138mph on the West Coast mainline with its
tilt mechanism fully operational. Chris Green, Chief Executive of
Virgin Trains described the PENDOLINO as "a remarkable train".
Some history
In October 2000, ALSTOM’s Transport Sector acquired 51
percent of the share capital of Fiat Ferroviaria, Fiat’s
subsidiary in rail transport.
Designed originally by Fiat Ferroviaria, the PENDOLINO’s tilt
mechanism enables trains to navigate curves at over 200 kph on
conventional tracks with only a few minor adjustments. The
concept is based on the way a motorcyclist combats centrifugal
forces by leaning into a bend. When this notion is applied to
rail travel it allows passengers to travel in greater comfort and
at higher speeds - an angle of lean of just 8 per cent leading to
speeds that are 30-35 per cent higher than conventional rolling
stock. With its PENDOLINO tilting train, ALSTOM is the world
leader in this technology.
The very first tests in the field of tilting technology were
carried out by Fiat Ferroviaria in the early 1960’s, proving a
great success and leading to the subsequent order of a prototype
by the Italian State Railways, FS, in 1974.
After extensive testing, the train was delivered in 1976 - the
first prototype of its kind in the world in commercial revenue
service. This success has continued with the first PENDOLINO of
the new generation, the ETR
460 , entering into service in Italy in 1995.
High technology
One of the main advantages of the PENDOLINO is its
reduced journey times due to its high straight-line speed and
faster travel around bends. What’s more, future research
projects will look into developments that will further improve
weight reduction and increase speed. Today’s PENDOLINO already
makes use of a load-bearing body made of aluminium based alloys
from the aeronautical industry which keeps the trains weight down.
The new trains also incorporate a number of innovations, for
example: the train manager will be more accessible with an office
in the middle of the train, not at the end and every seat in
first and standard class will have an audio entertainment system.
Other features include electronic reservations, visual passenger
information systems and sealed vehicles to avoid 'ear-popping' in
tunnels. The trains will also be the first to comply fully with
new disabled access regulations.
To meet the challenging train test and delivery programme
necessary to assure the reliability and safety of the PENDOLINO’s,
ALSTOM has invested over €23 million to create a unique testing
facility in the UK: the ALSTOM Midlands Test Centre. With its 12
mile, fully electrified and operational test track, the centre is
the first major off-line test facility in the UK.
Delivery in the UK
PENDOLINO trains are the focus of Virgin Trains’ plans
to deliver a hugely enhanced service on the West Coast franchise
in the UK, with ALSTOM having been chosen to design, supply and
maintain the new fleet. Particular attention has been paid to the
design of the train, which will set new standards of travel,
comfort and style, ensuring that rail travel will be the first
choice transport option for travellers.
A €1.8 billion contract, signed on 9 February 1999 between
Virgin Trains and ALSTOM, constituted the single most important
rail contract in the UK for many decades and the most advanced
deal since British Rail privatisation began in 1995.
In terms of where the PENDOLINO belongs in ALSTOM’s complete
rolling stock offer, it is situated between the Coradia (100-200
kph) and the very high speed TGV range (260-320 kph). In fact,
the PENDOLINO has been described as the TGV of countries that do
not necessarily have the resources to lay new dedicated high-speed
lines. However, all three of these product ranges can be built as
tilting trains, using ALSTOM’s field-proven, 3rd generation ‘TILTRONIX’
technology which has a proven design for both hydraulic and
electromechanical tilting systems.
Virgin PENDOLINO debuts
The first of 53 ALSTOM-built, state-of-the-art
tilting trains enters service for Virgin Trains.
ALSTOM 27 January
2003 - Passengers traveling from Manchester to London boarded a
new Virgin Trains PENDOLINO making its first passenger run from
Manchester to London.
Also aboard was Sir Richard Branson, chairman of the Virgin group.
“I am very proud to be riding with the first customers and
staff today,” he said.
The train, named “City of Manchester,” left Piccadilly
station in Manchester at 6:58 A.M. for Euston station in London,
stopping at Stockport and Wilmslow. The new tilting train is one
of 53 PENDOLINOs being built by ALSTOM at its Washwood Heath
plant in Birmingham for Virgin’s new West Coast Main Line fleet.
With more than 35 product lines and a presence in over 60
countries, ALSTOM's Transport Sector offers cutting-edge products
and services to four distinct types of customers: urban transit
authorities and operators; intercity passenger rail operators and
rolling stock owners; rail freight operators; and intercity
railway infrastructure owners. ALSTOM's Transport Sector, with 4.4
billion euros in sales in 2001, is among the world's leading
suppliers to the railway industry.
Florida Considers Four Proposals To
Build HS Line
February 14, 2003 - FOUR bids, including two offering
unconventional technology, have been submitted for a design,
build, operate, and maintain (DBOM) contract for the first 145km
segment of the proposed state-wide high-speed rail network in
Florida.
The line will run between Tampa and Orlando with alternative
routes in the Orlando area. One would provide a non-stop link
between Orlando international airport and Walt Disney World. The
other would have an intermediate stop at the Orange County
Convention Center. Both would then go on to the Tampa Bay area.
The bidders are:
• Fluor-Bombardier offering JetTrain, a high-speed diesel-fuelled
jet turbine-powered locomotive solution
• Global Rail Consortium comprising Korean Railroad Technical
Corporation, Arcadis, a design and engineering firm, and
financiers Paine Webber, offering conventional electric high-speed
trains
• Georgia Monorail Consortium, offering monorail technology,
and
• Et3.com, offering an evacuated tube transport system in which
vacuum-driven pods carry passengers at theoretical speeds of up
to 4000km/h!
The 240km/h JetTrain would have the first and only non-electric
high-speed locomotive designed to meet North American
requirements and has been approved by the Federal Railroad
Administration (FRA). It is powered by a modified Pratt &
Whitney aircraft jet engine. Fluor-Bombardier say their system
could be up and running by 2009 with an end-to-end journey time
of 70 minutes. The timetable would include 14 intercity round
trips daily plus eight round trip shuttles between Orlando
international airport and Walt Disney World.
Fluor-Bombardier’s solution will cost between $US 2.3 billion
and $US 2.7 billion in public funding and between $US 945 million
and $US 1.3 billion in private funding over 30 years depending on
the chosen route. The bid challenges conventional infrastructure
thinking with a business model that claims to deliver a self-sustaining
operating system from Day One and begins to pay back
infrastructure investment in Year Two.
Global Rail’s electrified railway would cost between $US 2.1
billion and $US 2.4 billion in public funding and between $US 1.7
billion and $US 2 billion in private investment covering
operations and train equipment.
Georgia Monorail says it can do the job for between $US 404
million and $US 644 million from the public purse, primarily for
infrastructure, plus private investment of between $US 1.1
billion to $US 2 billion for infrastructure, operations and train
equipment.
Et3.com estimates the total cost of its system at about $US 1.2
billion.