Zrušením regionálnych tratí sa ušetrilo
Národná obroda5.6.2003 - Na deviatich železničných regionálnych tratiach sa po vyše štyroch mesiacoch od ich dočasného zastavenia obnoví prevádzka 15. júna tohto roka. Podľa slov ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča ušetrili železnice za štyri mesiace, počas ktorých regionálne trate nepremávali, zhruba 350 až 400 miliónov Sk. Rozhodnutie o obnovení prevádzky je podľa ministra výsledkom rokovania zástupcov ministerstva s predstaviteľmi samospráv v jednotlivých krajoch. „Prevádzkovatelia železníc nenašli žiadne vnútorné rezervy, ktoré by umožnili obnoviť regionálne trate. Na základe odporúčania predstaviteľov samospráv zredukujeme frekvenciu jednotlivých spojov na hlavných tratiach, čo umožní prevádzkovať pre regióny nevyhnutnejšie regionálne trate,“ povedal P. Prokopovič. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR pripravuje návrhy legislatívnych zmien, ktoré by znamenali presun všetkých kompetencií, ktoré nemusí nevyhnutne spravovať ministerstvo, na samosprávne kraje.
V Nitrianskom kraji by mala byť od 15. júna obnovená prevádzka na tratiach Levice - Čata , Čata - Štúrovo , Šahy - Čata , Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou a Neded - Šaľa .

V oplotenom depe zhoreli historické vozne
Nový Čas 6.5.2003 - Osem odstavených vagónov začalo včera horieť v račianskom depe. Ako pre Nový Čas uviedol Juraj Kopúnek z bratislavského hasičského a záchranného zboru, na mieste zasahovalo asi 20 hasičov a na pomoc im prišli aj ich kolegovia z jednotky Železníc SR (ZŠR). "Požiar nám nahlásili o tretej popoludní, lokalizovať sa ho podarilo až o necelé dve hodiny neskôr," dodal Kopúnek s tým, že hasiči na jeho likvidácii pracovali až do večera. Oheň vznikol v oplotenom depe, ktoré patrí Dopravnému múzeu ŽSR . Od jedného horiaceho vagóna sa postupne chytili ďalšie. "Neboli to vzácne historické kusy a väčšina z nich bola v zlom stave. Škody na majetku preto nie sú také veľké," povedal Jiří Kubáček zo ŽSR . Pravdepodobnou príčinou požiaru je podľa Kopúnka úmyselné podpálenie, viac svetla do prípadu však vnesie až ďalšie vyšetrovanie.

Železnice rušia vlaky, aby spustili lokálky
Pravda7.6.2003, Jana Morháčová - Železnice od polovice júna zastavia ďalšie vlaky. Škrty robia, aby mohli obnoviť sľúbenú dopravu na deviatich lokálnych tratiach. Pritom ešte pred niekoľkými dňami ZSSK tvrdila, že peniaze na obnovu lokálok našla, a to najmä vďaka vnútornému šetreniu.
Obmedzenie sa týka 24 osobných vlakov na celom Slovensku, ktoré prestanú jazdiť v určitých dňoch alebo nepôjdu napríklad cez leto. Zmeny začnú platiť od 15. júna, keď ZSSK robí pravidelnú zmenu v cestovnom poriadku. "Snažili sme sa pomôcť regiónom, ktoré najviac utrpeli pri zrušení. Stále sa však musíme vtesnať do sumy 4,3 miliardy korún, ktorú vyčlenil na osobnú dopravu štát," vysvetľuje riaditeľ ZSSK Pavol Kužma.
Úplne sa zrušia dva vlaky. Pri ostatných sa prijali obmedzenia, teda napríklad nebudú jazdiť cez víkendy, na určitých úsekoch alebo nepôjdu počas prázdnin. "Ide spravidla o najmenej vyťažené vlaky," tvrdí hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Úplne zrušia raňajší vlak zo Starého Smokovca do Popradu a tiež ranný vlak z Piešťan do Leopoldova . Počas letných prázdnin budú vylúčené popoludňajšie vlaky medzi Žilinou a Čadcou a dopoludňajšie spojenia medzi Trenčínom a Púchovom alebo medzi Žilinou a Kraľovanmi .
Počas víkendov nebudú jazdiť niektoré vlaky z Trebišova do Košíc či na trase Prešov - Humenné.
Podľa vedenia železníc zmluva so štátom určuje presný rozsah osobnej dopravy 31,1 milióna vlakokilometrov na tento rok, čo sa musí dodržať. Preto zavedenie nových vlakov na lokálkach znamená škrtanie spojov na iných tratiach.
Vedenie ZSSK nedávno uviedlo, že peniaze na obnovenie lokálok sa podarilo nájsť najmä vďaka hľadaniu vnútorných rezerv. Obnova dopravy v polovičnom rozsahu na deviatich lokálkach bude stáť železnice približne 50 miliónov korún. "Stále platí, že lokálky obnovíme s maximálnymi úsporami a hľadáme vnútorné rezervy. Napriek tomu však musíme dodržať rozsah dopravy, ktorý sme deklarovali v zmluve so štátom," dopĺňa Čikovský.
Súčasne Čikovský verí, že VÚC v rámci koordinácie dopravy v regiónoch budú naklonené podpore železničnej dopravy aj tým, že budú rozvážne pri udeľovaní licencií pre autobusovú dopravu. "Regióny si vylobovali obnovenie dopravy, a preto verím, že budú ďalej spolupracovať pri jej harmonizácii. Ak chcú v regiónoch udržať železničnú dopravu, budú sa musieť snažiť, aby bola aj dostatočne vyťažená, a teda čo najmenej stratová," doplnil Čikovský. V praxi to znamená, že vyššie územné celky by mali odobrať príslušné licencie autobusovým podnikom, aby si na niektorých úsekoch autobusy a vlaky nekonkurovali. "Ale ani s licenciami pre autobusové podniky nie je možné narábať hocijako," upozornil Milan Ozdinec z Banskobystrického samosprávneho kraja.
Súčasťou zmien od polovice júna sú aj zmeny na ďalších tratiach. "Nejde však o redukciu, skôr o splnenie požiadaviek regiónov a o zámenu," spresnil Čikovský.

Obmedzenie vlakov
- úplne zrušia: 2 vlaky
- obmedzia: 22 spojov na 13 tratiach
- škrtnú: najmä vlaky cez víkend a cez prázdniny

Železnice spreneverili vyše miliardy korún
Pravda10.6.2003, Jana Morháčová - Vyše miliardy korún z pôžičiek použili slovenské železnice v rozpore s tým, ako ich zaviazala vláda. Namiesto splatenia starých dlhov bankám si podnik financoval nadštandardné byty v Bratislave. Peniaze z úverov, za ktoré ručí štát, minul aj na tri železničiarske zdravotnícke zariadenia a nezaplatené účty za elektrinu. Zistila to kontrola ministerstva financií v ŽSR . ŽSR už za svoje správanie zaplatili ministerstvu financií štvormiliónovú pokutu. Pre Pravdu to potvrdil hovorca ministra financií Peter Papanek.
"Do konca júna musia ŽSR predložiť správu o prijatých opatreniach, určiť zamestnancov zodpovedných za nedostatky. Súčasne proti nim treba uplatniť opatrenia v zmysle osobitných predpisov," uviedla riaditeľka sekcie kontroly na ministerstve financií Renáta Lajošová.
Podľa našich informácií však železnice uvažujú, že za zodpovedných označia ľudí, ktorí dnes už na železnici nepracujú. Odvtedy sa totiž firma rozdelila na dva podniky a vymenili sa manažmenty.
V roku 2001 železnice získali z pôžičiek od rôznych slovenských bánk 10,5 miliardy korún, pričom takmer 900 miliónov minuli v rozpore s cieľom, ktorý schválila vláda. Platili napríklad výstavbu svojich luxusných bytov na Šancovej a Žabotovej ulici v Bratislave a rekonštrukciu železničiarskych zdravotníckych zariadení v Bratislave a Košiciach alebo dlžoby voči Sociálnej poisťovni.
Na otázku, prečo železnice z úverov financovali aj výstavbu svojich bytov či svojej polikliniky, hovorca železníc Ján Keresteš odpovedal: "Išlo o rozostavané stavby a hrozilo nám, že ak sa bude ich realizácia predlžovať, tak budeme musieť zaplatiť oveľa viac."
Podobne, železnice z úveru 200 miliónov eur od banky J.P. Morgan v roku 2000 neoprávnene minuli vyše 136 miliónov korún. Vláda však zaviazala tieto peniaze použiť len na staré úvery.
"Mali sme požiadať o výnimku na použitie týchto peňazí. Chcem však upozorniť, že peniaze z úverov išli najmä na tie dlhy, ktoré nás najviac tlačili. Napríklad sme museli zaplatiť vysoký dlh za elektrickú energiu, pretože nám hrozilo odpojenie od zdrojov a bola ohrozená prevádzka," uviedol Keresteš. Ako spresnila Lajošová, kontrola sa dotýkala čerpania úverov na železniciach od roku 2000 do roku 2002.

Saxa zo zdravotných dôvodov opúšťa post šéfa ŽSR
TASR10.6.2003 15:50 - Správna rada ŽSR aj minister dopravy SR Pavel Prokopovič dnes akceptovali odstúpenie Ladislava Saxu z postu generálneho riaditeľa tohto podniku na vlastnú žiadosť.
Saxa ako hlavný dôvod odstúpenia uvádza svoj zdravotný stav. Bezprostredne po zasadnutí správnej rady novinárov informoval, že pri svojom zdravotnom stave sa necíti byť zodpovedný vykonávať túto náročnú funkciu pri takých významných transformačných zmenách, ktoré majú na železniciach v krátkom čase prebehnúť.
Minister Prokopovič odmieta, že by Saxov odchod na vlastnú žiadosť akokoľvek súvisel s výsledkami kontrol, ktoré na železniciach zrealizovalo Ministerstvo financií SR. ŽSR podľa týchto kontrol totiž v rozpore s vládnym uznesením minuli takmer miliardu korún z úverov so štátnou zárukou aj na výstavbu polyfunkčného objektu v centre Bratislavy. Železnice už zaplatili za to pokutu 4 milióny Sk a reagovali na zistenia iba tým, že za hospodárenie firmy v rokoch 2000 a 2001, kedy sa to udialo, zodpovedal iný manažment.
Nový šéf ŽSR bude podľa ministra vybraný vo verejnom výberovom konaní. Schopného človeka na post generálneho riaditeľa chce nájsť čo najskôr. Vedením ŽSR je od dnes dočasne poverený ekonomický námestník firmy Hlinka. Saxa podľa vlastného vyjadrenia asi aj naďalej zostane profesiovo pôsobiť na železniciach.

Štyridsiatnička z Košíc ukončila svoj život skokom pod vlak
TASR11.6.2003 10:16 - Na koľajniciach v úseku trate Košice - Ťahanovce ukončila v utorok dopoludnia dobrovoľne svoj život 41-ročná Košičanka. Do štatistiky samovrážd na železničných dráhach tak od začiatku roka pribudla ôsma.
Dnes už nebohá žena stála podľa výpovede rušňovodiča pri príchode vlaku na vedľajšej koľaji. Rušňovodič ju spozoroval asi zo vzdialenosti sto metrov, použil výstražné zvukové znamenie. Keď sa vlak priblížil asi na 30 metrov od nej, náhle sa vrhla na prvú koľaj, kde kolesá vlaku rozpoltili jej telo na dve časti.
Nebohá, ktorú identifikovala jej sestra, v kabelke zanechala list na rozlúčku. U rušňovodiča nezistili požitie alkoholu.
Kvôli tejto tragédii bola na druhej koľaji dopoludnia zastavená doprava, meškalo až jedenásť vlakov, vrátane rýchlikov a IC vlaku. Prípad vyšetruje oddelenie Železničnej polície z Košíc.
Od začiatku roka do utorka (vrátane) v obvode železničných dráh zomrelo z rôznych príčin bez cudzieho zavinenia 36 osôb. V porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška je to o tri osoby menej. Väčšina z nich zomrela po kolízii s vlakom, či už pri nepozornom prechádzaní po koľajách, naskakovaní alebo vyskakovaní z vozňov, na železničných priecestiach. Ďalšími príčinami boli infarkty, náhle mozgové príhody a iné.

Lokálky obnovia, lístky budú asi drahšie
Sme 11.6.2003 - ZSSK o pár dní obnoví osobnú dopravu na niektorých tratiach, ktoré vo februári na základe uznesenia vlády zrušila. „Sme radi. Keď vlaky rušili, hovorili sme, že je to zbytočné, že stačilo redukovať počet spojov, teraz sa k tomu vracajú,“ hovorí starosta Muráňa Roman Goldschmidt. Do jeho obce premávali až do februára lokálky z Plešivca.
Železničiari, ktorí boli proti rušeniu osobnej dopravy na regionálnych tratiach, upozorňovali, že ak sa aj zrušené lokálky obnovia, už sa k nim nevrátia všetci cestujúci. Predseda Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt je zatiaľ opatrnejší: „Musíme si overiť v praxi, ako sa ľudia budú správať. Zistíme to možno až po mesiaci. Musia si znova železnicu nájsť.“
Zo zrušených 25 tratí sa doteraz podarilo obnoviť vďaka samosprávnym krajom a starostom obcí dve. Zohor - Záhorská Ves a Žilina - Rajec . Na prvej trati prevezme od 7. júla dopravu nová Bratislavská koľajová spoločnosť, ktorá získala licenciu. „U nás sa potvrdilo, že ak sa doprava zruší a znova obnoví, cestujúcich bude menej. Železnicou jazdí približne o 30 percent menej ľudí ako predtým. Mám pocit, že niektorí už neveria ani autobusom, ani vlakom a jazdia vlastnými autami. Dúfam, že sa to zmení, keď začnú premávať vlaky Bratislavskej koľajovej spoločnosti a zladia sa odchody a príchody vlakov, aby vyhovovali všetkým ľuďom,“ hovorí starosta horskej Vsi Boris Šimkovič.
Starosta obce Neded Štefan Jancsó tvrdí, že u nich záujem o vlaky je: „Ľudia už vedia, že sa naša trať obnoví, niektorí sa občas u mňa zastavia, pýtajú sa, kedy a ako budú jazdiť vlaky. Oficiálne ale ešte nevieme, v akých časoch budú jazdiť. Podľa mňa bude záujem najmä o ranné spoje. Dosť ľudí dochádza do práce do Bratislavy. Teraz ak chcú byť o siedmej ráno v robote, tak musia ísť autami do Šale a odtiaľ vlakom. Obnovenie vlaku im veľmi pomôže.“
Strojvodcov a výpravcov železnice po obnovení niektorých lokálok nebudú musieť znova prijímať. Po zrušení dopravy ešte nestihli prepustiť všetkých. Lokálky začnú premávať od 15. júna, ale ZSSK pristúpi v rovnakom termíne k redukcii osobnej dopravy na iných tratiach. Redukovaných by malo byť 24 osobných vlakov na hlavných tratiach. Lokálky nebudú premávať podľa rovnakého grafikonu ako pred zrušením, bude ich menej.
Hlavným dôvodom zrušenia lokálok bola ich vysoká stratovosť. V máji sa ekonomickí ministri dohodli, že navrhnú dereguláciu cien cestovného na týchto tratiach, aby si mohli samosprávne kraje navrhnúť vyššie cestovné. (rf)

Ktoré trate obnovia
Neded - Šaľa
Žilina - Rajec (jazdí už dávnejšie, ale teraz bude straty hradiť ZSSK )
Trenčín - Chynorany
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Šahy - Čata
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Muráň - Plešivec
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Na trati Zohor - Záhorská Ves bude zabezpečovať dopravné výkony ZSSK na základe obchodnej zmluvy s bratislavským Vyšším územným celkom do 4. júla tohto roku. Po tomto termíne by mala osobnú dopravu zabezpečovať Bratislavská koľajová spoločnosť.
(Zdroj: ZSSK )

ŽSR odmietajú spreneverenie štátom garantovaných peňazí
TASR11.6.2003 13:53 - Železnice SR ( ŽSR ) odmietajú medializované informácie o spreneverení alebo zneužití časti prostriedkov z úverov so štátnou zárukou.
Podľa stanoviska ŽSR , kontrola Ministerstva financií (MF) SR konštatovala porušenie podmienok a použitie časti prostriedkov na iné účely. ŽSR na základe zistených nedostatkov prijali opatrenia, o splnení ktorých majú informovať do 30. júna. ŽSR tiež odmietajú spájanie výsledkov kontroly MF s odchodom Ladislava Saxu z funkcie generálneho riaditeľa ŽSR . "L. Saxa požiadal 10. júna ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča o uvoľnenie z funkcie zo zdravotných dôvodov. Minister žiadosť akceptoval a na odporúčanie Správnej rady ŽSR ho odvolal z funkcie," upozorňujú železnice v stanovisku, ktoré TASR poskytol hovorca ŽSR Ján Keresteš.
Podľa doterajších informácií zverejnených MF po vykonanej kontrole, ŽSR v rozpore s vládnym uznesením minuli takmer miliardu korún z úverov so štátnou zárukou aj na výstavbu polyfunkčného objektu v centre Bratislavy. Železnice už zaplatili za to pokutu 4 milióny Sk a reagovali na zistenia iba tým, že za hospodárenie firmy v rokoch 2000 a 2001, kedy sa to udialo, zodpovedal iný manažment. MF na základe stanoviska ŽSR k záverom kontroly, ktoré očakáva v najbližších dňoch, rozhodne, či bude kontaktovať orgány činné v trestnom konaní.

Železnice sú kráľovstvom v štáte
Sme 12.6.2003, JURAJ JAVORSKÝ - Slovenské železnice - Železnice SR spolu so ZSSK - sú štát v štáte nielen počtom pracovníkov (40-tisíc), ale najmä tým, že sa správajú úplne nezávisle od potrieb občanov Slovenska a prijímajú rozhodnutia v rozpore s logikou a často aj zákonmi Slovenskej republiky. S využitím analýz a článkov spracovaných bývalým zamestnancom Generálneho riaditeľstva ŽSR Jozefom Legénym analyzujeme príčiny, ktoré viedli ku katastrofálnemu finančnému stavu železníc a slabej úrovni služieb.

Investovaním do dlžôb
Železnice sú jedným z dvoch najviac zadlžených podnikov na Slovensku (druhým sú Slovenské elektrárne). Prijaté dlhodobé bankové úvery a výpomoci ku koncu roku 2002 predstavovali 38,3 miliardy korún. Vedenie železníc tento stav neustále odôvodňovalo tým, že od štátu nedostávajú peniaze na krytie takzvaných výkonov vo verejnom záujme.
V skutočnosti za obrovské dlhy môžu oveľa viac samotné železnice svojou absurdnou investičnou politikou. V rokoch 1994 až 2002 investoval podnik 55 miliárd. Po zohľadnení vlastných zdrojov a dotácií zo štátneho rozpočtu sa dá povedať, že zhruba 25 miliárd bolo nad rámec možností podniku. Takúto investičnú hyperaktivitu realizovali napriek uzneseniu vlády a odporúčaniam poradenských firiem, ktoré radili ročnú mieru investovania na úrovni maximálne štyroch miliardy korún. Od roku 1996 každý rok túto hranicu prekračujú, najviac však v rokoch 2001 a 2002 (o 7,7 resp. 6,3 miliardy).
Investičný apetít sa nevyhnutne premietol do finančných nákladov, ktoré súvisia so splácaním úverov. V rokoch 1996 a 1997 tieto náklady prudko rástli, čím sa naštartoval proces systematického zadlžovania železníc. Len vďaka reštrukturalizácii úverov (staré úvery sa splácajú novými) zatiaľ železnice fungujú. Splácanie starých dlhov sa presunulo do budúcnosti.
Nielen objem, ale aj smerovanie investícií bolo mimoriadne nekoncepčné a neefektívne. Okrem mediálne populárnej „železničiarskej jamy za sedemdesiat miliónov“ sa medzi investíciami dajú nájsť ďalšie zaujímavosti. Jednou z nich je stanica v Rajeckých Tepliciach, v ktorej pracovala len jedna jediná pracovníčka - pokladníčka. Železnice minuli viac ako 12 miliónov korún, aby stanicu kompletne zrekonštruovali a v rámci rekonštrukcie dobudovali ešte jeden byt. O pár mesiacov neskôr stanicu zavreli.
Príkladom nezmyselných investícií sú aj plastové okná na budove železničiarskej nemocnice v Bratislave - päť rokov po tom, ako nakúpili okná s tridsaťročnou životnosťou železnice zistili, že ich treba vymeniť znova.
Keďže miliardy korún investovali železnice do nenávratných aktív, nemohli sa sústrediť na také investície, ktoré by napríklad ušetrili pracovnú silu. Ignorovali napríklad návratné investície do zabezpečovacích zariadení na priecestiach. Je asi zbytočné pýtať sa, načo sú železniciam nemocnice, polikliniky alebo učilištia.

Európsky unikát
Hospodárenie železníc je očami bežného cestujúceho najviac viditeľné na kvalite služieb. Paradoxne preto vyznieva fakt, že slovenské železnice sú oveľa drahšie ako napríklad poľské, české alebo maďarské. Ukazuje to porovnanie cien cestovného po prepočítaní zohľadňujúcom kúpyschopnosť obyvateľstva (podľa parity kúpnej sily v „korunách“).
Kým v slovenskom vlaku zaplatí cestujúci 2,50 koruny za kilometer cesty, v Česku je to 2,10, v Maďarsku 1,50 a v Poľsku 1,60. Lacnejšie cestujú aj Rakúšania (1,70), Francúzi (2,40) alebo Belgičania (2,10).
Spomedzi spomenutých štátov sú náklady slovenských železníc na realizáciu jedného vlakokilometra suverénne najdrahšie. Na kilometer cesty spotrebujú 1291 korún nákladov, pričom v Česku, Poľsku alebo Maďarsku to nepresahuje 800 korún a menej ako tisícku to stojí aj Švajčiarov, Francúzov, Nemcov či Rakúšanov.
V dôsledku spomenutej investičnej politiky, ktorá ignorovala parametre návratnosti a potrebu znižovania materiálových nákladov, tvoria výdavky na materiál 22 percent, čo je síce porovnateľné so susednými postkomunistickými štátmi, ale je to takmer dvakrát viac ako na Západe.

Zodpovednosť a východiská
Ladislav Saxa, ktorý sa v stredu rozhodol opustiť post generálneho riaditeľa železníc, bol spoluzodpovedný za opísanú investičnú politiku aj predtým, ako sa stal generálnym riaditeľom. Štyri roky bol totiž námestníkom pre technický rozvoj a priamym nadriadeným investičného odboru. Jeho podpis je pod všetkými dôležitými rozhodnutiami. Napriek preukázaným porušeniam zákona (napríklad použitie úveru garantovaného vládou na neschválené účely) doteraz nikto z vedenia železníc nenesie trestnoprávnu zodpovednosť. Naopak - sám Saxa sa vyjadril, že neplánuje úplný odchod zo železníc.
Okrem úteku od zodpovednosti má však jeho odstúpenie ešte jeden zmysel - minister dopravy má šancu vybrať na jeho miesto človeka nezaťaženého doterajším spôsobom riadenia železníc, ktorý môže zmeniť doterajšiu investičnú stratégiu. Nebude mu čo závidieť - musí spraviť zo železníc v prvom rade transparentný podnik (v súčasnosti je ich biznis plán obchodným tajomstvom). Bude musieť vybojovať zmenu financovania celého železničného sektoru.
„Nové“ železnice by mal štát otvoriť konkurencii dopravcov, tak ako je to vo vyspelom svete. Železnice by sa mali zbaviť neprehľadného biznisu, ktorý nijako nesúvisí s „verejným záujmom“ ani s ich podnikaním (zdravotníctvo, školstvo). Noví manažéri by mali niesť zodpovednosť nielen za porušenia zákonov, ale aj za hospodársky výsledok podniku, mali by sa teda sústrediť na kvalifikované strategické rozhodnutia.

Pri zrážke vlakov v Nemecku zomrelo najmenej päť ľudí
Sme 12.6.2003 - Pri zrážke dvoch regionálnych vlakov v nemeckej spolkovej krajine Badensko-Württembersko zahynulo včera najmenej päť ľudí a ďalších 25 sa zranilo, niektorí z nich vážne. Oznámila to agentúra DPA s odvolaním sa na policajné zdroje.
Niektoré agentúry udávali šiestich mŕtvych. Nemecká železničná spoločnosť DB hovorí o piatich mŕtvych a 13 ľahko zranených. Tých dopravili do blízkych nemocníc vrtuľníkmi. Spoločnosť neoznámila okolnosti nešťastia. Podľa predstaviteľa DB Dietera Hünerkocha oba vlaky išli normálne podľa cestovného poriadku.
Vlaky sa čelne zrazili napoludnie na jednokoľajovej neelektrifikovanej trati neďaleko mesta Schrozberg v okrese Schwäbisch Hall. Lokomotíva a vagón jedného vlaku sa vykoľajili, pričom lokomotíva zišla dolu z násypu. Na príslušnom úseku trate musela byť prevádzka uzavretá. Polícia skúma, či nehodu zavinila technická porucha alebo ľudské zlyhanie.

Na koľajniciach explodovala amatérska bomba
České železnice sa od vlaňajšieho novembra stali terčom už piateho útoku
Národná obroda12.6.2003, Branislav Janík - Útvar pre odhaľovanie organizovaného zločinu českej polície intenzívne pátra po páchateľovi, ktorý položil funkčnú výbušninu na frekventovanej železničnej trati päť kilometrov za Pardubicami. Ako nám potvrdila policajná hovorkyňa Blanka Kosinová, išlo skutočne o funkčný systém v dvoch kanistroch, vyrobený zrejme amatérsky doma a zakopaný pod narezanú koľajnicu. Ako upresnila, išlo o dva nástražné systémy, pričom jeden zrejme explodoval ešte pred nájdením a príchodom polície.
Polícia hľadá svedkov, lebo narezanie koľajnice trvá až štyri hodiny. Nálože skúmajú v kriminalistickom ústave v Prahe. Kriminalisti preverujú možnú súvislosť s novembrovým nálezom bomby na trati v Prahe - Kyjoch, na troch miestach narezanou koľajnicou na trati Praha - Kolín, vojenskou trhavinou z januára medzi Českou Třebovou a Zábřehom a poslednou marcovou hrozbou tzv. olomouckého vydierača, ktorý položil nástražný systém na železničný most pri Olomouci.
Motív posledného útoku zatiaľ známy nie je, polícia ani neuvádza, či ide o rovnakého páchateľa ako pri predchádzajúcich útokoch. Aj v rokoch 1999-2001 doteraz neznámi páchatelia podobným spôsobom päťkrát zaútočili na koľajnice, pričom napr. v auguste 1999 výbuch na Mělnicku po-škodil prednú časť lokomotívy.
Českým dráham páchateľ bombu na trati, tak ako vydierač z Olomouca, neavizoval. Už pred časom ČD posilnili bezpečnostné opatrenia a kontroly tratí. Vďaka tomu pochôdzkár našiel v utorok predpoludním na hlavnej a najvyťaženejšej českej trati z Prahy do Českej Třebovej pri Pardubiciach podozrivú výbušninu. Hovorca železníc Pavel Tesař nám potvrdil, že ak by bomba vybuchla priamo pod vlakom, mohla by ho vykoľajiť. Toto nebezpečenstvo však nie je až také reálne, lebo na väčšine tratí je zabezpečovacie zariadenie sledujúce stav koľajníc a signalizovalo by ich porušenie a vlak by mal na semafore červenú, dodal Tesař.

Rýchlikom Jadran do Splitu už od 20. júna
Sme 13.6.2003 - Prvý tohtoročný medzinárodný rýchlik z Bratislavy do Splitu vypraví ZSSK už 20. júna. Spiatočné cestovné lístky na prepravu auta sú už podľa hovorcu Miloša Čikovského takmer vypredané.
Z ponúkaných 120 je voľných ešte 10 cestovných lístkov a na ležadlá ostáva na predaj z ponúkaných 1440 cestovných lístkov 946. Spiatočný lístok na prepravu auta stojí 5900 korún a na ležadlo 1690 korún. Deti do štyroch rokov cestujú zadarmo.
Turistický rýchlik Jadran bude na trati Bratislava - Split jazdiť do 7. septembra. Vo vlakovej súprave je vozeň pre autá, vozne na ležanie a sedenie. V šesťmiestnych oddieloch bude umiestnených len päť osôb.
Autovlaky odchádzajú z Bratislavy každý piatok o 15.15 h a prichádzajú do Splitu v sobotu ráno. Na spiatočnej ceste zo Splitu odchádzajú v sobotu o 16.20 h a do Bratislavy prichádzajú v nedeľu ráno.


Strana vytvorená: 19-VI-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0324.htm)