Medveda zachytil vlak
29.6.2002, STRECNO – Životom
doplatil na svoju nepozornost medved, ktorého vcera po polnoci
za tunelom pri Strecne v úseku trate Žilina – Vrútky zrazil
expresný nákladný vlak.
Zviera, pohybujúceho sa v blízkosti trate, zachytila stupacka
rušna, ktorá sa poriadne ohla. Preto do terénu vyšli
príslušníci Železnicnej polície. Sprvoti nebolo zrejmé, co
spôsobilo ohnutie stúpacky. Policajti na mieste nehody našli
ležiaceho medveda, bohužial už bez známok života. O uhynutí
medveda vyrozumela Polovnícke združenie v Strecne.
Starý železniciar videl, ako sa mu
vlak rúti na dom
29.6.2002, DANIEL VRAŽDA -
Šestdesiatštyrirocný Štefan Lipa z Jesenského práve krmil
na dvore kozu. „Pocul som škripot a potom som už len videl
rútiaci sa vlak,“ spomína si na vcerajšie ráno. „Zacul
som velký rachot. Vlak sa vykolajil a rútil sa smerom k môjmu
domu. Pred barakom mám, naštastie, už spred druhej svetovej
vojny bunker zo železobetónovej liatiny. Odrazil vlak, inak by
mi prešiel cez dom. Zobral mi záhradu aj s plotom. Prvé co mi
napadlo, ci ešte mám ženu,“ hovoril bývalý železniciar.
K železnicnému neštastiu, pri ktorom 38-rocný rušnovodic
zahynul, došlo vcera ráno nedaleko železnicnej stanice
Jesenské v okrese Rimavská Sobota. Zrýchlený osobný
motorový vlak zo Zvolena do Košíc s 30 cestujúcimi v piatich
vagónoch sa zo zatial neznámych prícin pri výhybkách
vykolajil. Len zázrakom neprišli o život aj další ludia,
ktorí boli v dvoch domoch pri trati.
Zdemolovaná lokomotíva sa zastavila iba vyše metra od domu,
kde boli ludia.
V dalšom dome býva výhybkár. Vo chvíli neštastia bol na
druhej strane trate. Zdesene sa díval a nezostávalo nic iné
iba cakat, ci sa masa kovu zastaví, alebo narazí do jeho domu.
„Bolo to strašné,“ opakoval výhybkár.
Po nehode vznikla na mieste neštastia panika. Vylakaní ludia
rýchlo vyskakovali z poškodených vykolajených vagónov a
nevedeli, co sa stalo. Niektorí boli v šoku. Lekári z
Rimavskej Soboty, ktorí prišli na miesto nehody, naštastie,
nemuseli ošetrovat žiadne vážne zranenia. „Rušnovodicovi
sa už pomôct nedalo. Bol zaklinený v prevrátenej lokomotíve.
Ostatní cestujúci mali velké štastie,“ povedala MUDr. Jana
Kolkayová z nemocnice v Rimavskej Sobote, ktorá bola pri
zásahu.
Generálny riaditel železníc Saxa:
Vlak išiel rýchlo
29.6.2002 - Generálny riaditel ŽSR Ladislav Saxa oznacil za pravdepodobnú
prícinu havárie neprimeranú rýchlost.
Podla jeho vyjadrenia vlak pred haváriou išiel asi
stokilometrovou rýchlostou a nebrzdil. Vlaková cesta pri vjazde
do železnicnej stanice bola postavená do odbocky, kde je
povolená rýchlost 40 kilometrov za hodinu. Saxa vylúcil, že
prícinou havárie vlaku by bola chyba na železnicnom zvršku.
Pri havárii okrem rušna a voznov sa poškodili rôzne
zariadenia, najmä výhybky a železnicný zvršok. Odhaduje sa,
že oprava celého úseku v mieste havárie potrvá asi dva
týždne. Predbežné škody Saxa odhadol na dvesto až tristo
miliónov korún.
V komisii ŽU k tendru na LMJ nebudú
clenovia pracovnej skupiny ZSSK
1.7.2002 - V expertnej komisii Ústavu
súdneho inžinierstva Žilinskej
univerzity (ÚSI ŽU), ktorá poskytne znalecký posudok k
ponukám predloženým v tendri na 35 kusov lahkých motorových
jednotiek (LMJ), nebudú clenovia pracovnej skupiny Železnicnej
spolocnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava.
Pre TASR to uviedol zástupca riaditela ÚSI Lubomír Hurajt,
pricom zdôraznil, že medzi clenmi komisie urcite nebude
figurovat meno dekana Strojníckej fakulty (SF) ŽU Prof. Petra
Zvolenského, ktorý bol clenom skupiny ZSSK . Univerzitu
zastupoval v rozšírenej 14-clennej pracovnej skupine železníc
aj vedúci Katedry obnovy strojov a zariadení SF ŽU Doc. Juraj
Grencík. Ministerstvo dopravy do komisie nominovalo i vedúceho
skúšobného laboratória VÚD Žilina
Františka Brunu. Komisia ŽU by
nemala podla L. Hurajta pozostávat z viac ako troch ci štyroch
clenov, avšak pri vyhodnocovaní parametrov ponúk tendra jej
budú pre ciastkové otázky nápomocní další interní a
externí experti.
Skúmanie ponúk Konzorcia DMU GTW ( ŽOS Vrútky , Stadler Busnang AG) a spolocnosti Alstom
zatial nezacalo, nakolko univerzite ešte neboli zo strany
obstarávatela ( ZSSK ) dorucené potrebné podklady. Žiadost o
vydanie súdnoznaleckého posudku dostala ŽU od Ministerstva dopravy, pôšt
a telekomunikácií ( MDPT ) SR 17. júna tohto roku. Podnetom boli
predovšetkým zistenia Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ)
SR.
Hospodársky výbor možno požiada o
zrušenie tendra na lahké železnicné súpravy
2.7.2002 - Hospodársky výbor Národnej
rady SR pravdepodobne požiada ministra dopravy, pôšt a
telekomunikácií o zrušenie tendra na dodávku 35 kusov lahkých
motorových jednotiek (LMJ) pre Železnicnú spolocnost ( ZSSK ), a. s.,
Bratislava a zverejnenie všetkých relevantných informácií.
Vyplynulo to z dnešnej diskusie vo výbore, ktorého rokovanie o
výsledkoch poslaneckého prieskumu na Najvyššom kontrolnom úrade
(NKÚ) k spomínanému tendru jeho predseda Jaroslav Volf
popoludní prerušil. Dôvodom bolo, že výbor nebol uznášaniaschopný.
Diskusia bude pokracovat v stredu.
Výbor pravdepodobne osloví aj Úrad pre verejné obstarávanie,
aby vykonal dohlad nad procesom verejného obstarávania na dodávatela
LMJ a o jeho výsledkoch informoval poslancov a požiada tiež
dozornú radu ZSSK o jej
stanovisko k celej záležitosti. Zároven pravdepodobne požiada
Generálnu prokuratúru (GP), aby ešte pred ukoncením tejto schôdze
NR SR informovala o priebežných výsledkoch vyšetrovania
trestného oznámenia v súvislosti s kauzou tendra.
Poslancov v hospodárskom výbore s výsledkami poslaneckého
prieskumu oboznámili jeho podpredseda Pavol Prokopovic a tiež
poslanec Marián Antecký, ktorý rovnako vykonal prieskum na NKÚ.
P. Prokopovic sa domnieva, že zásah NKÚ do procesu verejného
obstarávanie je nad rámec zákona o NKÚ, rovnako nedostatocne
odôvodnený sa mu zdá zásah na podnet anonymného oznámenia.
Obaja sa však zhodujú, že treba pockat na výsledok šetrenia
GP.
Pred poslancami vystúpil aj predseda NKÚ Jozef Stahl, ktorý
tvrdí, že NKÚ zákon neporušil, kedže legislatíva mu umožnuje
vyžadovat si podkladové informácie k tendru, ako aj vydávat
vo veci stanoviská a odporucenia ústredným orgánom štátnej
správy aj mimo oficiálnej kontroly. Podla poslanca Jána Rusnáka
NKÚ chybil, ked zverejnoval ciastkové a neoverené informácie
pocas prebiehajúceho tendra.
K tomuto názoru sa priklonil i poslanec Vítazoslav Móric, ktorý
NKÚ jednoznacne obvinil z porušenia zákona, ked, ako povedal,
NKÚ vstúpil do procesu verejného obstarávania, pricom zákon
mu ukladá kompetencie len v oblasti kontroly hospodárenia s
prostriedkami štátu. "Proces verejného obstarávania nie
je hospodárenie s majetkom štátu. NKÚ teda prekrocil svoje právomoci,"
uviedol M. Móric. NKÚ podla neho porušil zákon aj zverejnením
informácií o výsledkoch kontroly. Okrem toho podla neho
existuje predpoklad možnej zaujatosti šéfa NKÚ v tendri, kedže
Jozef Stahl bol v minulosti zamestnancom ŽOS Vrútky , ktorá sa do tendra zapojila.
Rušnovodic vlaku, ktorý sa vykolajil
pri Jesenskom, dostal infarkt
2.7.2002 - Predbežnou prícinou havárie
zrýchleného osobného motorového vlaku císlo 1823 zo Zvolena
do Košíc, ktorý sa v piatok 28. júna vykolajil po 7.00 h ráno
pri vchádzaní do železnicnej stanice v obci Jesenské, okres
Rimavská Sobota, bol zdravotný stav 38-rocného rušnovodica
Milana B. z Krupiny. Podla pitevnej správy tesne pred haváriou
dostal infarkt, po ktorom nedokázal vlak riadit.
Pri prechádzaní výhybkou a po prejdení na dalšiu kolaj, kde
bola predpísaná rýchlost 50 km/hodinu, išiel 98-kilometrovou
rýchlostou. Vo vlaku cestovalo 20 cestujúcich, ktorí sa
nezranili, ale utrpeli šok. Pri vykolajení súpravy podla
svedkov zabránila väcšej tragédii skutocnost, že rušen sa
odrazil od betónového bunkra z 2. svetovej vojny, co zachránilo
pred pohromou prízemný rodinný domcek 64-rocného Štefana
Lipu.
Podla informácií riaditela Okresného úradu vyšetrovania PZ v
Rimavskej Sobote Lászlóa Eleméra ŽSR vznikla škoda 7,3
milióna korún, Železnicnej spolocnosti, a. s., Bratislava vo výške
asi 4,5 milióna Sk.
Pri havárii sa podla generálneho riaditela ŽSR Ladislava Saxu okrem rušna a voznov poškodili
rôzne zariadenia, najmä výhybky, železnicný zvršok,
zabezpecovacie zariadenie a osvetlenie. Trat ciastocne
spojazdnili v piatok v noci a úplne bez obmedzenia v sobotu
vecer.
A. Egyed vysvetluje kúpu pohladávky
Tory hrozbou využitia zárucných nástrojov
2.7.2002 - Generálny riaditel Železnicnej
spolocnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava, a bývalý riaditel pôvodných
Železníc SR (ŽSR) Andrej Egyed vysvetluje kúpu pohladávky
voci Tory-Leas, s. r. o., Košice, existenciou hrozby, že jej
majitel J&T Securities siahne na zárucné nástroje železníc
s nou spojené.
Spolocnost J&T si totiž podla A. Egyeda dala podmienku, že
4 zárucné nástroje budú vrátené až po zaplatení pohladávky
v hodnote takmer 90 miliónov Sk. Pristúpením na dohodu o postúpení
pohladávky s J&T by si mohli železnice s Tory vzájomne
zapocítat svoje záväzky. ŽSR totiž uviedli v roku 1997 do
prevádzky dve nové súpravy IC
vlakov, ktoré formou lízingu financovala firma Tory. Zdroje na
financovanie získala od Poštovej banky (PB). Úver bol
garantovaný 4 nástrojmi rucenia - zárucnou listinou
Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR, vlastnými
zmenkami avalovanými ŽSR , záložnou zmluvou o založení pohladávok,
ako aj súhlasom na inkaso z bežného úctu ŽSR . Ak by Tory úver
nesplácala, PB by si mohla vymáhat splátky priamo od ŽSR . Kedže Tory meškala
so splácaním úveru a ani po výzve zo strany PB nedošlo k náprave,
postúpila banka pohladávku spolu s nástrojmi jej rucenia na
J&T Securities. Tá vzhladom na malú pravdepodobnost jej
uspokojenia zo strany Tory vyzvala ŽSR na dohodu o postúpení pohladávky,
ktorú si mali ŽSR s
Tory následne zapocítat.
Situácia sa podla A. Egyeda vzápätí skomplikovala tým, že
na firmu Tory bol vyhlásený konkurz. V rámci konkurzného
konania však ŽSR prihlásili
svoju pohladávku a získali tak štatút oddeleného veritela.
Podla generálneho riaditela Sekcie rozpoctu a vnútornej
ekonomiky MDPT Františka
Perutku podal odbor kontroly MDPT v máji 2002 v súvislosti s odkúpením údajne
nelukratívnej pohladávky podnet na generálnu prokuratúru i na
orgány Prezídia Policajného zboru SR. Ministerská kontrola,
vykonaná vlani na pôde železníc, vytkla ŽSR okrem iného to, že pohladávku údajne
uhradili z úveru so štátnou zárukou, co vraj nebolo v súlade
s pôvodným úcelom. A. Egyed tvrdí, že ŽSR pri týchto financných operáciách
neporušili zákon, nakolko predmetný úcel bol uvedený v prílohe
k žiadosti o štátnu záruku. Hovorca ZSSK Miloš Cikovský okrem toho uviedol, že
kontrola ešte nebola ukoncená, nakolko jej výsledky neboli
dodnes prerokované s riaditelom A. Egyedom. Nacasovanie
zverejnenia výsledkov kontroly vníma ako odplatu MDPT za to, že generálny riaditel ZSSK nebol ochotný zmenit svoje stanovisko v
rokovacom konaní na obstaranie 35 kusov lahkých motorových
jednotiek.
Sútaž na dodávku vlakov sa blíži k
záveru
3.7.2002 - Škandalózna sútaž na
dodávku 35 lahkých osobných vlakov, ktorá už stála hlavu
ministra dopravy Macejka a politicky ohrozila premiéra Dzurindu,
sa blíži k záveru. Samotné podpísanie zmluvy je otázkou
najviac troch týždnov.
Pracovná komisia, ktorá viedla rokovacie konanie, totiž v
utorok na svojom poslednom zasadnutí odporucila ZSSK podpísat zmluvu
so slovensko-švajciarskym konzorciom firiem ŽOS Vrútky
- Stadler.
"Práca komisie sa tým skoncila," povedal hovorca železníc
Miloš Cikovský. Na poslednom zasadnutí sa podla neho mohli zúcastnit
aj clenovia vymenovaní ešte bývalým ministrom.
Predstavenstvo Železnicnej spolocnosti sa bude odporúcaním
komisie zaoberat pravdepodobne už na budúci týžden. V prípade
súhlasného stanoviska by mohlo dôjst k samotnému podpisu
zmluvy, a tým aj k uzavretiu tendra v priebehu dvoch až troch týždnov.
Tento scenár ešte môže zmenit Úrad pre verejné obstarávanie,
ktorý sa kauzou zacal zaoberat na podnet Generálnej prokuratúry,
alebo nový minister dopravy Ivan Mikloš. Tomu zrejme zrušenie
tendra odporucia aj poslanci hospodárskeho výboru Národnej
rady SR, ktorí vcera rokovali o výsledkoch poslaneckého
prieskumu na Najvyššom kontrolnom úrade.
Úrad pre verejné obstarávanie môže napadnút výsledky
tendra aj po uzavretí zmluvy.
J&T sa nedomnieva, že by vo veci
pohladávky firmy Tory robila na ŽSR nátlak
3.7.2002 - J&T Securities sa
nedomnieva, že vo veci postúpenia pohladávky voci spolocnosti
Tory-leas, s. r. o., Košice (v konkurze) robila nátlak na Železnice
Slovenskej republiky ( ŽSR ), aby predmetný financný nástroj kúpili.
Železniciam SR len dala ponuku na odkúpenie pohladávky s
predpokladom, že takýto krok môže byt pre železnice výhodný.
To, že železnice túto možnost využili, ich predpoklad len
potvrdilo. Pohladávku voci spolocnosti Tory si pôvodne nárokovala
Poštová banka (PB), ktorá tejto lízingovej firme poskytla úver
na prefinancovanie nákupu súprav IC
vlakov pre ŽSR . Železnice sa za splatenie úveru zarucili. PB
však postúpila pohladávku za približne 90 miliónov Sk na
J&T, ktorá ju chcela železniciam predat, cím by si ju
mohli ŽSR s
Tory vzájomne zapocítat.
To, že J&T podmienila vrátenie štyroch zárucných nástrojov
viazaných k pohladávke jej zaplatením, považuje hovorca
J&T Maroš Sýkora za prirodzený obchodný postup. "Žiadny
obchodník sa predsa nevzdá rucenia predtým, ako má pohladávku
zaplatenú." O využití zárucných nástrojov uvažovala
J&T len vtedy, ak by ŽSR na
dohodu o postúpení pohladávky nepristali.
Nákup údajne nelukratívnej pohladávky voci Tory-leas
argumentovali Generálny riaditel Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s.,
Bratislava a bývalý riaditel pôvodných ŽSR Andrej Egyed možnostou hrozby, že jej
majitel J&T Securities siahne na zárucné nástroje železníc
s nou spojené.
Šéfa železníc vyšetrujú kvôli
voznom
4.7.2002 - Generálny riaditel Železnicnej
spolocnosti ( ZSSK ) a bývalý riaditel pôvodných železníc
Andrej Egyed celí podozreniu zo spáchania ekonomického trestného
cinu v súvislosti s odkúpením nelukratívnej pohladávky pôvodnými
ŽSR od súkromnej
spolocnosti J&T Securities. Celý prípad dnes preveruje
financná polícia. Podla pplk. Rudolfa Jurického je vyšetrovanie
v zaciatku a bolo by predcasné vynášat súdy.
Zatial co polícia caká na doplnujúce dokumenty, odbor kontroly
ministerstva dopravy tvrdí, že Egyed spôsobil odkúpením
pohladávky železniciam škodu 75 miliónov korún. História
kauzy siaha do roku 2000, ked železnice odkúpili od súkromnej
spolocnosti J&T pohladávku voci spolocnosti Tory - leasing v
hodnote takmer 90 miliónov korún za nezvycajne vysokú cenu 75
miliónov, co je približne 83 percent z celkovej sumy. O štyri
dni sa táto lízingová spolocnost dostala do konkurzu, cím sa
pre železnice stala pohladávka bezcennou. Po vyhlásení
konkurzu železnice požiadali Tory - leasing o uhradenie pohladávky,
ale správca konkurznej podstaty to odmietol a upozornil na
protizákonnost takéhoto návrhu. Okrem toho v úctovníctve
registruje len hodnotu postúpenej istiny, co je iba nieco nad 51
miliónov korún, teda suma bez sankcných úrokov z omeškania a
nezaplatených úrokov z istiny. Znamená to, že ak by bol
majetok Tory - leasing tak velký, aby uspokojil pohladávku
veritela železníc, aj tak by železnice dostali spät o 24 miliónov
korún menej, ako zaplatili firme J&T.
Egyed odôvodnuje prevzatie pohladávky firmy Tory - leasing záujmom
vyrovnat vzájomné podlžnosti, ktoré vyplývali z toho, že práve
táto firma financovala lízing 26 kusov železnicných vagónov
do IC súprav. Na tento úcel jej
poskytla Poštová banka úver, pri ktorom železnice vystupovali
ako rucitel. Kedže Tory meškala so splácaním úveru a ani po
výzve banky nedošlo k náprave, postúpila banka pohladávku
spolu s nástrojmi jej rucenia na J&T Securities. Tá
vzhladom na malú pravdepodobnost jej uspokojenia firmou Tory -
leasing, vyzvala železnice na dohodu o postúpení pohladávky,
ktorú si mali s Tory následne zapocítat.
Dnes je pohladávka železníc voci Tory podla Egyeda prihlásená
do konkurzu, pricom existuje predpoklad jej uspokojenia. Zo
stanoviska hovorcu ZSSK Miloša
Cikovského vyplýva, že spolocnost medializáciu tejto kauzy chápe
ako nástroj pomsty za to, že generálny riaditel Egyed nebol
ochotný zmenit svoje stanovisko v prípade tendra na dodávku 35
lahkých motorových vlakov.
Osadu Štrbské Pleso založili pred
130 rokmi
6. 7. 2002, ŠTRBSKÉ
PLESO – Najvyššie položená tatranská osada Štrbské Pleso
(1355 m) vznikla pred 130 rokmi. Na južnom brehu Štrbského
plesa, po ktorom je osada pomenovaná, vyrástla v roku 1872 poľovnícka
chatka zemepána Jozefa Szentiványiho. Stala sa kolískou osady,
keďže o tri roky neskôr dal Uhorský karpatský spolok podnet
na výstavbu turistickej ubytovne.
Postupne k nej pribudli hotely a reštaurácie, kúpeľný dom a
vilky. V roku 1896 spojila Štrbu a Štrbské Pleso prvá ozubnicová železnica a v roku 1911 pribudla elektrická železnica
do Starého Smokovca . Rozmach
zaznamenalo Štrbské Pleso v súvislosti s Majstrovstvami sveta
v klasických lyžiarskych disciplínach v roku 1970. (krátené)
Cestovné vo vlakoch Intercity a
Eurocity od 1. júla zdraželo
Televízne noviny TV
Markíza zo 7. 7. 2002 - Cestovné v rýchlikoch Intercity (
IC ) a Eurocity (
EC ) od 1. júla zdraželo
o 7 percent. Zdraženie je podľa železníc potrebné, keďže
doteraz cestujúci uhradili iba polovicu skutočných nákladov.
Cesta z Bratislavy do Košíc tak zdražela o 50 Sk. Dôchodcovia
a študenti si aj naďalej môžu uplatňovať zľavy. Cestovné
vo vlakoch IC a EC bolo naposledy zvýšené
minulý rok v máji a keďže výška cestovného v týchto
vlakoch už nie je regulovaná štátom, je logické, že zvýšenie
sa začína práve tu. Podľa M. Čikovského železnice zvýšili
cestovné v týchto vlakoch aspoň o úroveň inflácie, teda 7
percent. Železničná doprava sa tak ale stala finančne menej
atraktívna. Za určitých podmienok je dokonca cesta z
Bratislavy do Košíc lacnejšia lietadlom. Napriek vyšším cenám
cestovného železnice stále bojujú so stratou. Môže to byť
spôsobené aj sociálnou politikou. Tá má podľa analytika M.
Jakobyho okrem prezamestnanosti aj podobu neprimeraného rozsahu
výhod na cestovnom pre pracovníkov železníc a ich rodinných
príslušníkov.