Sneh vo vlaku
Postreh Zdeny Rabayovej
Hospodársky denník 28.12.2001 - Husté sneženie, ktoré dotvorilo kolorit vianočných sviatkov, ovplyvnilo rozhodnutie mnohých občanov necestovať autom, ale vlakom. Pekne v teplúčku, pohodlí. Lenže človek mieni, ŽSR menia. Tým, ktorí sa 25. decembra vybrali rýchlikom z Bratislavy smerom na Čiernu nad Tisou, zostalo o príjemnej ceste len snívať. Hoci cestujúcich bolo neúrekom, symbolicky boli temperované iba tri vozne. Aj v nich sa dalo sedieť len v kabátoch. Navyše vietor so snežením mohli pasažieri sledovať nielen cez oblok, ale priamo v kupé. Zasnežené boli celé chodbičky, pri dverách do vagónov a toaletách sa tvorili takmer vrstvy snehu, ktorého stále pribúdalo. Na absurdnú situáciu každý reagoval po svojom. Kým starší hromžili, mladší si krátili čas guľovaním. Ktovie, ako by však reagovali ŽSR , keby cestujúci požiadali späť čo len o časť sumy za lístky.

Cestujúcich prevážali snehovou frézou
TASRVysoké Tatry, 2.januára - Do dnešného rána sa nepodarilo vyslobodiť električku, ktorá na Nový rok večer uviazla v snehu na trati z Popradu do Starého Smokovca. Cestujúcich previezli do stanice Veľký Slavkov v kabíne snehovej frézy. Súpravu Tatranských elektrických železníc sa nedarí vyslobodiť, pretože v dôsledku silného sneženia a nárazového vetra sa za frézou tvoria nové záveje. Pre TASR to uviedol hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
ŽSR vyhlásili najvyšší, tretí stupeň pohotovosti a o pomoc požiadali vojsko. Druhý stupeň pohotovosti bol vyhlásený v oblasti Žiliny.
Cestujúci do Vysokých Tatier by mali vystúpiť v železničnej stanici Štrba, z ktorej sa zubačkou dostanú na Štrbské Pleso a odtiaľ do Starého Smokovca a Tatranskej Lomnice. V železničnej stanici Štrba budú dnes ráno zastavovať aj IC vlaky Tatran a Kriváň. Hovorca dodal, že do Tatranskej Lomnice sa môžu cestujúci dostať aj vlakom z Popradu cez Studený Potok.

Traktor so snehovou radlicou zachytil vlak v Dolnom Kubíne
TASRPárnica/Dolný Kubín 2. januára - Osobný vlak zachytil dnes dopoludnia (okolo 10.00 h) na železničnom priecestí Dolný Kubín Záskalie traktor so snehovou radlicou. Pri zrážke neutrpel nikto žiadne zranenia. Dopravu na železničnej trati obnovili približne o 12. 00 h.
Doprava na trati medzi D. Kubínom a Kraľovanmi bola dnes prvýkrát prerušená ráno o 6. 00 h, keď pri železničnej stanici Párnica spadli na koľaje dve snehové lavíny. Zo svahu pri ceste sa uvoľnili pred a za prechádzajúcim osobným vlakom. Snehové masy neohrozili cestujúcich, ani vlakovú súpravu. Železničnú dopravu v tomto úseku nahradili autobusom. Trať sprejazdnili okolo 10. 00 h, uviedol pre TASR prednosta párnickej železničnej stanice Vladimír Domanský. Ďalej dodal, že snehová masa sa na železničnej trati ľudovo nazývanej Orávka uvoľnila vo veľmi lavinóznom úseku. Túto zimu tam spadlo už asi desať lavín.

ŽSR zaplatili Sociálnej poisťovni 509 miliónov Sk z avizovaných 600 miliónov Sk
TASRBratislava 2. januára - Z avizovaných 600 miliónov Sk, ktoré mala do konca roka 2001 dostať Sociálna poisťovňa (SP) od Železníc SR ( ŽSR ) v súvislosti so znížením ich dlhu voči poisťovni, prišlo 28. decembra na účet SP 509 miliónov Sk.
"Vzhľadom na to, že namiesto 2 miliárd Sk, dostali ŽSR z Fondu národného majetku (FNM) SR predbežne len 800 miliónov Sk, považuje SP poukázanie prevažnej časti prostriedkov za výnimočne ústretový krok zo strany ŽSR ," povedala hovorkyňa SP Andrea Kadnárová.

Semafor je nastavený na zelenú
Budeme mať dve železničiarske firmy, a teda dva podnikateľské plány
Hospodársky denník Piatok 28.Decembra 2001 - Od nového roka budú na Slovensku existovať dva železničné podniky, ktoré vzniknú transformáciou dnešných ŽSR . Budúce ŽSR sa budú starať o dopravnú cestu a novovzniknutá Železničná spoločnosť (ŽS), a. s., bude zabezpečovať dopravu po trati. V súčasnosti sú už pripravené podnikateľské plány oboch železničných spoločností. Bližšie o nich hovoríme s riaditeľom Odboru plánovacieho Generálneho riaditeľstva ŽSR Ing. Antonom Jaborekom.
Príprave podnikateľských plánov ŽSR a ŽS ste venovali mimoriadnu pozornosť, ale aj deľbe majetku, záväzkov a pohľadávok. S akým dedičstvom sa teda obe spoločnosti ocitnú na štartovacej čiare?
- Výška a štruktúra vkladaného majetku do ŽS bola niekoľkokrát predmetom komplikovaných rokovaní s MDPT a hľadania prijateľného konsenzu. Z hľadiska stálych aktív sa do ŽS vkladá majetok, viažuci sa k organizačným jednotkám, ktoré v zmysle zákona prejdú do ŽS. Pôjde o nehmotný a hmotný investičný majetok a finančný investičný majetok, avšak bez podielu v ŽOS. V obežných aktívach je táto situácia odlišná, keďže v ŽSR zostávajú najmä pohľadávky voči štátu za
nesplatenú úhradu
výkonov vo verejnom záujme v osobnej doprave za roky 1994 - 1997 a 1999 - 2001. Tie budú slúžiť na splácanie starých záväzkov najmä voči inštitúciám verejnoprávneho charakteru, medzi ktoré patrí napríklad Sociálna poisťovňa a zdravotné poisťovne, daňové úrady a pod. Výška týchto záväzkov bude určená podľa stavu k 31. decembru 2001. Prevzatím spomínaných záväzkov sa v určitom zmysle naplní tzv. konsolidačná funkcia ŽSR voči ŽS. Pre zaujímavosť, predbežná výška pohľadávky, prípadne istiny bez ďalších oprávnených úrokov z omeškania za roky 1997 - 2001 predstavuje 7,6 mld. Sk a za roky 1999 - 2001 asi 5,1 mld. Sk. Navyše, tiež v obežných aktívach nie je zahrnutý majetok ZZŽ Trnava. Na druhej strane v pasívach v ŽS nefigurujú spomínané záväzky voči inštitúciám verejnoprávneho charakteru. Pokiaľ ide o bankové úvery, do ŽS boli priradené len tie, ktoré svojím charakterom boli použité na obstaranie rozvojových programov ako napríklad nákup, modernizácia a prestavba koľajových vozidiel. Hodnota všetkého majetku, ktorý má byť predmetom nepeňažného vkladu do ŽS, bola stanovená podľa účtovnej hodnoty k 31. júlu 2001 s tým, že jeho konečná hodnota bude určená podľa stavu k 31. decembru 2001 znaleckým posudkom a audítorom.
Ako bude štart a ďalší vývoj oboch spoločností vyzerať v oblasti zamestnanosti?
- Podľa predbežných kalkulácií by sa mal počet pracovníkov v ŽS v roku 2002 znížiť asi o 2300 zamestnancov. Naplnenie tohto počtu by malo vyplynúť najmä z výsledkov a uplatnenia tzv. reinžinieringu v železničných staniciach, ktorý sa bude týkať asi
1300 zamestnancov,
tiež zo zrušenia pracovných činností spojených s pomocníkmi rušňovodičov, ktoré sa bude týkať asi 700 zamestnancov a z prirodzeného úbytku zamestnancov v rozsahu 1,5 percenta, čo predstavuje 300 zamestnancov. V ŽSR predpokladáme v roku 2002 znížiť zamestnanosť asi o 1600 zamestnancov. Medzi časťou železničiarskej verejnosti vládnu pochybnosti nielen o tom, ako budú fungovať vzťahy medzi ŽSR a ŽS navzájom, ale aj vzťahy oboch spoločností so štátom. Osobitne rizikovou oblasťou je financovanie výkonov vo verejnom záujme, investície do infraštruktúry a zdroje na oddlženie.
- Osobne vnímam súčasnú situáciu v zmluvnom i vo vecnom vzťahu medzi ŽSR a štátom pri výkonoch vo verejnom záujme za dosť pokročilú, ale aj pálčivú. V ostatných rokoch sme dosiahli značný pokrok najmä v objasnení rozhodujúcich otázok s MDPT SR a MF SR i v postupnom splácaní dlhov štátu za minulé roky. Napríklad rok 1998 je z tohto hľadiska vyrovnaný, za rok 1999 predstavuje dlh štátu 116 mil. Sk. Za
najväčší úspech
považujem uznanie ekonomicky oprávnených nákladov na základe auditu. Teraz nás ešte čaká dohodnutie mechanizmu na zapracovanie tzv. nekrytej straty do štátneho rozpočtu na príslušný rok ako položky obligatórneho, teda nárokového charakteru. V prípade nedostatku finančných prostriedkov v štátnom rozpočte na príslušný rok uvažujeme o financovaní nekrytej straty cez finančnú inštitúciu hneď po podpise zmluvy. Takto by sme mali dosiahnuť určité garancie vo vzťahu k zabezpečeniu potrebných výkonov.
Neskomplikuje však situáciu pri uzatváraní zmluvy vo verejnom záujme na rok 2002 existencia dvoch železničných podnikov?
- Keďže ŽS má charakter dopravcu, teda prevádzkovateľa dopravy na železnici, a ceny za osobnú dopravu pre cestujúcich sú stále regulované štátom, musí existovať zmluvný vzťah medzi štátom a ŽS. Podobne musí existovať zmluvný vzťah medzi štátom a ŽSR , a to v súvislosti s povinnosťou ŽSR prevádzkovať železnicu tiež za regulované ceny, ktoré sú najmä v osobnej doprave na úrovni asi 54 percent ekonomicky oprávnených nákladov. Úspešnosť transformácie slovenských železníc je vo veľkej miere podmienená aj ich postupným oddlžením.
Vláda SR už prísľub dala, aká je realita?
- V návrhu štátneho rozpočtu na rok 2002 sa už počíta s postupným oddlžovaním železníc. Na tento účel sú vyhradené 2 mld. Sk. V súčasnosti pracujeme veľmi intenzívne na tom, aby ŽSR získali tieto prostriedky ešte v roku 2001. V budúcom roku by mal štát poskytnúť ŽSR aj ďalšie finančné prostriedky, a to 1,4 mld. Sk na splatenie záväzku voči Sociálnej poisťovni a 1 mld. Sk na splatenie dlhu voči zdravotnej poisťovni.
Prečo sa najnovšie začalo hovoriť o konsolidačnej funkcii ŽSR voči ŽS? Aký vplyv to bude mať na ekonomiku oboch spoločností?
- ŽSR budú skutočne plniť voči ŽS určitú konsolidačnú funkciu. Bude to najmä v oblasti majetku, keďže v ŽSR je ešte stále nevyrovnaný majetok, ktorý by mal byť priradený do ŽS, ďalej v oblasti záväzkov voči inštitúciám verejnoprávneho charakteru,
v cenovej oblasti,
pretože obe spoločnosti si nebudú uplatňovať voči sebe ziskovú prirážku za vzájomné výkony, ale aj v oblasti strát z finančných operácií vyplývajúcich z úverov zostávajúcich na ŽSR . Uplatňovanie konsolidačnej funkcie ŽSR voči ŽS sa, samozrejme, prejaví aj na hospodárskom výsledku ŽSR , a to jednak v súvislosti s neuplatňovaním ziskovej prirážky, čo by však malo platiť len na rok 2002, a jednak v súvislosti so stratou z finančných operácií v rozsahu približne 1,5 mld. Sk.
Počíta sa v podnikateľskom pláne ŽSR a podnikateľskom pláne ŽS s ďalším prehlbovaním úverovej zaťaženosti železníc?
- Keďže transformácia ŽSR bude pokračovať aj v oblasti technického rozvoja v súlade s projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , má byť ročne investované do oblasti infraštruktúry asi 4 mld. Sk. Tento objem bude iba čiastočne krytý investičnou dotáciou zo štátneho rozpočtu vo výške 275 mil. Sk a z programu ISPA vo výške 728 mil. Sk. Zvyšok budú predstavovať investičné dlhodobé úvery. Do ŽS očakávame vložiť rozpracované
investičné úvery,
ktoré sú obstarané k 31. decembru 2001 na majetok viažuci sa k organizačným jednotkám patriacim do akciovej spoločnosti, a to v objeme asi 6 mld. Sk. Okrem toho predpokladáme získať cudzie zdroje na nekrytú úhradu za výkony vo verejnom záujme v štátnom rozpočte SR na rok 2002. V prípade ŽSR budú teda cudzie zdroje potrebné v súvislosti s reguláciou poplatku za poskytovanie dopravnej cesty, a to v objeme približne 1,2 mld. Sk. V prípade ŽS zase za regulované ceny pri zabezpečovaní prepravy cestujúcich, keď očakávame nekrytú stratu v objeme 3,7 mld. Sk.

Zmeniť doterajšie myslenie
Totálne zmeny v stopäťdesiatročnej histórii slovenských železníc
Hospodársky denník Piatok 28.Decembra 2001 - Od prvého januára by sa ŽSR mali v rámci transformácie a reštrukturalizácie rozdeliť na dva subjekty. Ako možno hodnotiť stav príprav na tento zásadný krok, sme oslovili generálneho riaditeľa ŽSR Andreja Egyeda, ktorý má najlepší prehľad o súčasnom stave.
- Transformácia ŽSR je rozsiahly proces, ktorý potrvá niekoľko rokov a prvý predpoklad jeho úspešnosti je, aby 1. 1. 2002 vznikla Železničná spoločnosť, a. s., ako obchodný subjekt oddelený od dopravnej cesty, ktorá je majetkom štátu. Pokiaľ ide o stav pripravenosti, sú už k dispozícii všetky dokumenty potrebné na registráciu v obchodnom registri a minister dopravy z poverenia vlády už rozhodol o vyčlenení časti majetku ŽSR do Železničnej spoločnosti. Takže všetky potrebné kroky sú pripravené na to, aby Železničná spoločnosť, a. s., začala od 1. januára fungovať. K tomu je potrebný však ešte jeden nezanedbateľný krok, a to je súhlas všetkých našich veriteľských bánk na prevedenie príslušných úverov na oba novozaložené subjekty. Nedávno ste vyhodnotili úvodný projekt odčlenenia prepravných činností v rozsahu malého regiónu. Sú ľudia na železnici skutočne pripravení tak, že od januára budú presne poznať svoje kompetencie v nových podmienkach? - Pokiaľ ide o prístup pracovníkov, predovšetkým treba zmeniť doterajšie myslenie pracovníkov ŽSR i zamestnancov Železničnej spoločnosti v tom, že
rozhoduje zákazník
a všetko ostatné musí byť tomu podriadené. Verejnosť nás vníma tak, že zatiaľ je zákazník iba druhoradým prvkom alebo partnerom v poskytovaní služieb na železnici. Ale to jednoducho v nových podmienkach už tak nemôže byť. Ak má železnica zvýšiť kvalitu služieb - a teraz je jedno, či už jedna alebo druhá spoločnosť - musí túto prioritu dostať čím skôr do vedomia všetkých zamestnancov oboch spoločností. Odčleneniu dvoch spoločností mala predchádzať etapa, v ktorej sa železnice mali očistiť od mnohých servisných činností. - Žiaľ, tento proces mešká a ešte stále sme len na jeho začiatku, ale v každom prípade sa musia tieto nové ekonomické vzťahy urovnať. Od začiatku roka začnú pôsobiť aj novozvolené regionálne samosprávy, od ktorých sa očakáva, že budú vstupovať aj do riešenia problémov či až likvidovania niektorých regionálnych železničných tratí.
- K tomu zatiaľ nemôže dôjsť, lebo na to chýba právny rámec. Vyššie územné celky ešte nemajú kompetencie v oblasti železničnej dopravy, ako aj prostriedky na dotáciu krytia straty vo výkonoch vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave sú stále centralizované a obhospodarované cez kapitolu ministerstva dopravy. Predpokladám, že v priebehu dvoch-troch rokov to bude
hlavná úloha
pre rezortné ministerstvo, aby tieto otázky boli doriešené aj na úrovni kompetencií a prostriedkov. V týchto dňoch sa už bilancuje uplynulý rok a prijímajú sa predsavzatia na nasledujúci rok. Podľa informácií opúšťate post generálneho riaditeľa ŽSR a mali by ste nastúpiť do čela novovzniknutej Železničnej spoločnosti, a. s. V akom stave zanechávate túto horúcu stoličku novému nástupcovi?
- Predpokladám, že mojím nástupcom bude človek, ktorý je už dnes štatutárnym zástupcom ŽSR , to znamená, že je aj spoluzodpovedný za proces stabilizácie tejto spoločnosti v posledných rokoch. Dnes, hoci ešte nemáme konečné výsledky, je jasné, že podnikateľský plán na rok 2001 by Železnice SR mali splniť. To znamená, že opäť
znížime stratu
oproti predchádzajúcemu roku, rovnako ako v roku 2000 sme znížili stratu oproti roku 1999. Čiže sa darí naplniť záväzok tohto manažmentu rok čo rok znižovať celkovú stratu na hospodárskom výsledku, čím dosahujeme istý stupeň konsolidácie spoločnosti, a navyše sme vstúpili do rozvojových programov, ktoré sú nezvratné. Takže si nemyslím, že by zmena na tomto poste mala byť nejakým spôsobom dramatická. Dramatické to bude vtedy, keď to, čo hovorí projekt transformácie, a to, čo prijala uznesením vláda a potvrdilo sa zákonom v parlamente, nebude do bodky naplnené. Vráťme sa k vašim predsavzatiam v novej funkcii. - Pokiaľ ide o predsavzatia, ak budem skutočne viesť Železničnú spoločnosť, tak sa budem maximálne snažiť, aby sme zabezpečili minimálne vyrovnanú bilanciu Železničnej spoločnosti už v prvom roku jej činnosti. Druhým ostro sledovaným cieľom je predovšetkým vytvoriť predpoklady na ďalší rozvoj a modernizáciu služieb v železničnej doprave na Slovensku.

Maliar železníc
Záľuba bývalého rušňovodiča
Hospodársky denník Piatok 28.Decembra 2001 - Obrazy Emiliána Cvengroša nie sú pre železničiarsku verejnosť neznáme. Mnohé oslavy výročí tratí sa nezaobídu bez výstavy jeho diel zachytávajúcich železničné motívy. Naposledy sa prezentoval v Humennom na oslavách 130. výročia železnice Michaľany - Humenné . E. Cvengroš pozná železničné prostredie veľmi dôverne. Vyučil sa síce v ČKD Praha, ale v roku 1953 v otcových šľapajach nastúpil do Rušňového depa v Spišskej Novej Vsi. O štyri roky neskôr tam začal pracovať ako rušňovodič a toto povolanie neopustil až do odchodu do dôchodku v roku 1993. K rušňom - parným, neskôr elektrickým, mal teda celý život blízko. Preto sa vari netreba čudovať, že hneď od začiatku sa začali objavovať v jeho maľbách. "Rád som kreslil už ako malý chlapec, talent som zrejme zdedil po otcovi. Namiesto hračiek som sa zabával so skicárom a s ceruzkami. Naplno však moja vášeň prepukla až neskôr. V roku 1979 vznikol v Spišskej Novej Vsi klub neprofesionálnych výtvarníkov, kde som získaval odborné skúsenosti pod vedením akademických umelcov Ladislava Kacvinského a Mariána Hennela. Okrem železnice sú častým motívom mojich malieb dedinské domy, pamätihodnosti rodného Spiša a rokliny Slovenského raja. Z maliarskych techník používam najčastejšie olej, pastel, ale i temperu či akvarel." Obrazy E. Cvengroša nevznikajú náhodou. Motívy hľadá priamo v plenéri, obraz však dotvára obyčajne v ateliéri. Často pracuje na niekoľkých maľbách súčasne, obrazy ostávajú nedokončené, aby sa k nim po čase vrátil a vdýchol im konečnú podobu. Ešte z čias, keď brázdil v čele vlakov slovenské trate, má množstvo skíc, ku ktorým sa takisto zvykne vracať - krajinárske kompozície s rušňom v pohybe, železničné stanice, strážne domčeky, portály tunelov, mosty. Jeho najobľúbenejšie miesta sú Čiernohronská železnička , trať z Brezna do Červenej Skaly či z Banskej Bystrice do Diviakov. Zberateľsky cenené sú najmä jeho maľby parných rušňov. Dobových fotografií, ktoré by ich zachytávali, nie je veľa, preto sú tieto obrazy starých štokrov ešte vzácnejšie. Aj keď je E. Cvengroš považovaný za výtvarníka amatéra, jeho rukopisu nemožno uprieť profesionálnu čistotu. Štýlom, zobrazovanými námetmi a celkovou náladou malieb získava jeho dielo punc jedinečnosti. Právom mu patrí prívlastok - maliar železnice.

ŽSR sa rozdelili na dve spoločnosti
TASRHospodárske noviny 2.1.2001, Bratislava - K rozdeleniu Železníc SR ( ŽSR ) na štátny podnik ŽSR , správcu dopravnej cesty a akciovú spoločnosť Železničná spoločnosť (ŽS), vykonávateľa komerčnej a dopravnej činnosti, došlo 1. januára. Vytvorenie dvoch železničných zložiek určil už Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, ktorý začiatkom tohto roka schválila vláda SR.
Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského dostali železnice súhlasné stanoviská na transformáciu od všetkých svojich domácich i zahraničných veriteľov. Cudzie pasíva železníc pritom podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefa Macejka predstavujú približne 45 mld. Sk pri ich celkovom majetku v hodnote 73,6 mld. Sk.
Na budúce ŽSR prejde väčšia časť záväzkov z úverov, ako aj všetky pohľadávky voči štátu za nesplatené výkony vo verejnom záujme z rokov 1994 až 1997 a 1999 až 2001. Tie by mali byť na základe vládneho uznesenia splatené vo výške 10 mld. Sk v priebehu piatich rokov. ŽSR poslúžia na uhradenie starých záväzkov, najmä voči inštitúciám verejnoprávneho charakteru.
„Do ŽS boli pridelené len tie bankové úvery, ktoré sa svojím charakterom použili na obstaranie rozvojových programov, napríklad na nákup, modernizáciu a prestavbu koľajových vozidiel,“ povedal M. Čikovský. Spoločnosť vznikne nepeňažným vkladom pôvodných ŽSR , ktorého predmetom bude divízia železničných koľajových vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy, tatranské lanové dráhy, obchodno-prekládkové centrum, odúčtovňa tržieb a ústredie. Celková predbežná hodnota nepeňažného vkladu je približne 26 mld. Sk, z toho divízia železničných koľajových vozidiel tvorí 20,6 mld. Sk.
Zakladateľom ŽSR a súčasne aj 100-percentným akcionárom ŽS je SR, v mene ktorej bude konať ministerstvo dopravy. Obsahovou a organizačnou prípravou konštituovania ŽSR a ŽS boli poverení generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed a jeho zástupca Ladislav Saxa. Orgány oboch spoločností sa budú kreovať na začiatku roka. Postupná transformácia a reštrukturalizácia železníc by mali vytvoriť podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave.
Citát:
Postupná transformácia a reštrukturalizácia železníc by mali vytvoriť podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave.

Lavíny zasypali železničnú trať medzi Kraľovanmi a Párnicou
TASRPárnica 2. januára - Dve snehové lavíny zasypali dnes ráno železničnú trať Orávka medzi Kraľovanmi a oravskou obcou Párnica. Spadli približne kilometer od Kraľovian asi o šiestej ráno, uvoľnili sa pred a za prechádzajúcim osobným vlakom. Cestujúcich ani vlakovú súpravu snehové masy neohrozili. Železničnú dopravu v tomto úseku nahradili autobusom. Predpokladajú, že trať bude sprejazdnená asi o 10.00 h, uviedol pre TASR prednosta párnickej železničnej stanice Vladimír Domanský. Dodal, že snehová masa sa na železničnej trati Orávka uvoľnila vo veľmi lavinóznom úseku. V tejto zimnej sezóne tam spadlo už asi desať lavín.
Železničná trať medzi obcou Párnica - Dolným Kubínom a Trstenou je zatiaľ prejazdná. V regióne Oravy neustále sneží a fúka silný nárazový vietor, ktorý tvorí zaveje. Komplikuje udržiavanie zjazdnosti ciest aj železničnej trate.

Na tratiach ŽSR druhý stupeň zimnej pohotovosti
TASR3.1.2002 - Nefunkčnosť niektorých výhybiek ohrozuje prevádzku na Železničnej stanici Kraľovany. Platí tu tretí stupeň zimnej pohotovosti. Druhý stupeň zimnej pohotovosti je naďalej v žilinskom obvode, a to na tratiach od Čadce po Vrútky a Vrútky - Banská Bystrica. Dnes popoludní bol vyhlásený druhý stupeň zimnej pohotovosti aj v Železničnej stanici Bratislava východ. TASR informoval hovorca Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) Miloš Čikovský.

Generálnym riaditeľom novovzniknutej Železničnej spoločnosti sa stal A. Egyed
TASR3.1.2002 - Predsedom predstavenstva a zároveň generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., ktorá vznikla rozdelením Železníc SR k 1. januáru tohto roka, sa stal Andrej Egyed, dovtedy zastávajúci funkciu generálneho riaditeľa ŽSR. Informoval o tom hovorca ŽS Miloš Čikovský.
Generálnym riaditeľom štátneho podniku Železnice SR ( ŽSR ) ako správcu dopravnej cesty sa stal doterajší zástupca generálneho riaditeľa ŽSR a námestník generálneho riaditeľa pre technický rozvoj GR ŽSR Ladislav Saxa.
Ing. Andrej Egyed, ktorý vyštudoval Fakultu strojnícku a elektrotechnickú Vysokej školy dopravnej, pôsobil okrem iného ako generálny zástupca ŽSR v Poľsku a Rakúsku a štátny tajomník Ministerstva dopravy, spojov a verejných prác SR. Do funkcie generálneho riaditeľa ŽSR bol menovaný v decembri 1998.
Ing. Ladislav Saxa, ktorý absolvoval Fakultu prevádzky a ekonomiky dopravy Vysokej školy dopravnej v Žiline, zastával okrem iného funkciu výrobného námestníka v podniku Družbyt Košice a vedúceho prevádzky a prípravy v Traťovej strojovej stanici v Košiciach. V decembri 1998 bol menovaný za zástupcu generálneho riaditeľa ŽSR a námestníka generálneho riaditeľa pre technický rozvoj GR ŽSR .
Vytvorenie dvoch železničných zložiek z pôvodných ŽSR určil Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , ktorý začiatkom roka 2001 schválila vláda SR. Akciová spoločnosť ŽS so sídlom v Bratislave ako vykonávateľ komerčnej a dopravnej činnosti vznikla k 1. januáru 2002 uznesením Okresného súdu Bratislava 1. Zakladateľom ŽSR a súčasne aj 100-% akcionárom ŽS je Slovenská republika, v mene ktorej bude konať Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.

Na železničnej stanici vo Vajnoroch tragicky zahynul vojak základnej služby
TASR3.1.2002 - Na železničnej stanici vo Vajnoroch v stredu podvečer tragicky zahynul 20-ročný vojak základnej služby slúžiaci na útvare 1045 Bratislava.
Z prvotného vyšetrovania a výpovede rušňovodiča vyplýva, že nebohý vo vzdialenosti asi 15 metrov pred prichádzajúcim rýchlikom položil hlavu na koľajnicu. Rušňovodič už nemohol nárazu vzhľadom na krátku vzdialenosť zabrániť. Vlak vliekol po náraze telo ešte asi 100 metrov. Vyšetrovanie udalosti prebieha v súčinnosti s príslušníkmi Vojenskej polície. Ďalšie informácie budú zverejnené až po skončení vyšetrovania, dodal pre TASR zástupca riaditeľky komunikačného odboru Ministerstva obrany SR Jozef Šimo.

Víkendové vlaky zatiaľ nie sú vyťažené
Sme4.1.2002, BRATISLAVA - ŽSR posilnili vlakové spojenia vzhľadom na očakávaný nárast cestujúcich pred sviatkom Troch kráľov a po ňom. „Spojenie medzi Bratislavou a Košicami posilnia pridané vozne aj osobitný vlak. Tak ako sme pred Vianocami vypravili mimoriadny rýchlik z Bratislavy, tentoraz je pripravený spoj z Košíc o 14.10 h. Tento vlak má odchod desať minút pred pravidelným rýchlikom Čingov. Zatiaľ sme nezaznamenali extrémny záujem o miestenkové lístky. Cestujúci sa o vyťaženosti vlakov najrýchlejšie dozvedia prostredníctvom internetovej stránky www.zsr.sk “ informoval nás hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Včera bolo na dnešný IC spoj Kriváň v smere do Košíc voľných 589 z celkového počtu 702 miest, v exprese Gerlach sa z 528 miestenkových lístkov predalo 73. V opačnom smere sa najväčší nápor očakáva v nedeľu, keď by sa mali do Bratislavy vrátiť vysokoškolskí študenti, ale napríklad IC Kriváň bol včera obsadený len na približne 11 percent.
V súvislosti s nepríjemným počasím a so snehovou kalamitou hovorca Čikovský pripustil, že záujem o železničnú dopravu môže ešte stúpnuť. Železničiari však už nemajú k dispozícii techniku, ktorou by spoje mohli posilniť. „Všetky mechanizmy, ktorých technický stav to umožňoval, sme použili,“ dodal M. Čikovský. Aj počas najtuhších mrazov premávali vlaky podľa platného grafikonu, len s miernym zdržaním. Podľa M. Čikovského sú takmer všetky trate zjazdné, problémy sú len na niektorých tatranských úsekoch a na miestach, kde spadla lavína.
MIRO GRMAN
Informácie o vyťaženosti vlakov nájdu cestujúci na oficiálnej internetovej stránke Železníc Slovenskej republiky www.zsr.sk . V kolónke Cestovný poriadok je potrebné myšou kliknúť na položku ELIS - vyhľadanie spojenia, zadať základné požiadavky (nástupná a konečná stanica, čas a dátum cestovania) a objaví sa konkrétne vlakové spojenie aj s názvom vlaku - napr. IC Kriváň. Po kliknutí na názov sa objavia údaje o voľných a obsadených miestach i podrobnejšia charakteristika umiestnenia v jednotlivých vozňoch.
Nadnes sú pripravené posilnené rýchliky: Váh Bratislava - Martin 14.20 h, Šarišan Bratislava - Prešov 12.40 h, Tríbeč Petržalka - Prievidza 13.00 h.

Boľavé stránky transformácie
Cestou nižších nákladov a vyššej produktivity
Hospodársky denník Piatok 4.Januára 2002, Jozef Kunik - V železničnej doprave SR sa v súčasnosti uskutočňuje zásadná reforma, v rámci ktorej sa štátny podnik rozdelil na dva samostatné subjekty. V ŽSR ostane dopravná cesta, zatiaľ čo všetky prepravné a obchodné činnosti prejdú do novovytvorenej Železničnej spoločnosti. Generálny riaditeľ ŽSR Ing. Andrej Egyed nám v tejto súvislosti okrem iného povedal: "ŽSR i novovzniknutá Železničná spoločnosť sa budú riadiť podľa vlastného podnikateľského plánu. Pokiaľ ide o budúce ŽSR, ich rozhodujúcou príjmovou položkou bude poplatok za poskytovanie dopravnej cesty, a to najmä Železničnej spoločnosti. Výška tohto poplatku je momentálne regulovaná štátom. Jeho prípadná úprava by mohla priniesť výraznejšie zvýšenie cien v nákladnej doprave, čo by sa negatívne odzrkadlilo v konkurencieschopnosti. Bez jeho vplyvu sa v nákladnej doprave predpokladá zvýšenie dovozných, vývozných a vnútroštátnych taríf o deväť percent. V osobnej doprave budeme navrhovať zvyšovanie cestovného o 11,5 percenta v súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR . Percentuálne
vyšší rast
cestovného v osobnej doprave je žiaduci, súvisí s postupným zvyšovaním podielu regulovanej ceny na skutočných nákladoch za poskytnutý výkon osobnej dopravy zo 16 % v roku 1999 na 25 - 30 % v roku 2007. Je to krok, ktorý má priniesť zníženie finančných nárokov železničnej osobnej dopravy na štátny rozpočet. Aj keď sa domnievam, že z našej strany sme urobili všetko pre to, aby transformácia ŽSR priniesla očakávané ozdravenie na slovenských železniciach, vytvorila na ich ďalšiu činnosť vhodné podnikateľské podmienky a zvýšila celkovú konkurencieschopnosť oproti iným druhom dopravy a oproti zahraničným železničným podnikom. Nemyslím si, že pôjde o jednoduchý proces. Nie som naivný najmä v očakávaní, že obe spoločnosti, ktoré vzniknú po rozdelení dnešného podniku, budú zo dňa na deň ziskové. Napríklad ŽSR by mali dosiahnuť vyrovnané hospodárenie až v roku 2004. Ale hoci obe spoločnosti nebudú hneď produkovať
obrovské zisky,
je dôležité si uvedomiť, že určite už nebudú produkovať také obrovské straty ako v posledných rokoch. Z hľadiska finálnej finančnej konsolidácie slovenských železníc nie sme ani len na polceste, pretože finančná reštrukturalizácia sa musí rozložiť na dlhšie obdobie a jej dĺžka bude v mnohom závisieť od možností štátu. Aj keď transformačný proces slovenských železníc má viacero boľavých stránok, ktoré súvisia so znižovaním podnikových nákladov a zvyšovaním produktivity práce či s tým spojenou reštrukturalizáciou a racionalizáciou pracovných miest, sme pripravení riešiť zodpovedne a citlivo aj tieto dôsledky. Na druhej strane obe železničné podniky môžu prispieť k zníženiu miery nezamestnanosti tým, že zintenzívnia investičnú činnosť pri obnove a modernizácii tratí, kde má svoj priestor nielen veľké stavebníctvo, ale aj množstvo menších firiem. Podobne dáme príležitosť aj firmám, ktoré sa môžu podieľať na modernizácii a obnove vozňového parku.

Čas historických zmien
Vláda SR si sľubuje transparentnosť
Hospodársky denník Piatok 4.Januára 2002, Jozef Kunik - Vytvorenie dvoch železničných zložiek určil už Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , ktorý začiatkom minulého roka schválila vláda Slovenskej republiky. Hoci sú v súčasnosti železnice značne zadlžené, dostali súhlasné stanoviská na transformáciu od všetkých svojich domácich i zahraničných veriteľov. Tieto inštitúcie zároveň odobrili rozdelenie pohľadávok voči ŽSR medzi obe budúce železničné zložky. Na Železnice SR prešla väčšia časť spomenutých záväzkov z úverov, ako aj všetky pohľadávky voči štátu za nesplatené výkony vo verejnom záujme z rokov 1994 až 1997 a 1999 až 2001. Tie by mali byť na základe vládneho uznesenia splatené vo výške 10 mld. Sk počas piatich rokov. ŽSR poslúžia na uhradenie starých záväzkov, najmä voči inštitúciám verejnoprávneho charakteru akými sú napríklad Sociálna a Zdravotná poisťovňa, daňové úrady a iné.
Do Železničnej spoločnosti boli pridelené len tie bankové úvery, ktoré sa svojím charakterom použili na obstaranie rozvojových programov, napríklad na nákup, modernizáciu a prestavbu koľajových vozidiel. Spoločnosť vznikla nepeňažným vkladom pôvodných ŽSR , ktorého predmetom bude divízia železničných koľajových vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy, tatranské lanové dráhy, obchodno-prekládkové centrum, odúčtovňa tržieb a ústredie. Celková predbežná hodnota predmetu nepeňažného vkladu do ŽS je približne 26 mld. Sk, z toho divízia železničných koľajových vozidiel tvorí 20,6 mld. Sk. Predmet nepeňažného vkladu do ŽS, stanovený podľa účtovnej hodnoty majetku k 31. júlu 2001, bude ku koncu roku prehodnotený na základe konečnej hodnoty, určenej znaleckým posudkom a audítorom.
Zakladateľom ŽSR a súčasne 100-percentným akcionárom ŽS je Slovenská republika, v mene ktorej bude konať ministerstvo dopravy. Obsahovou a organizačnou prípravou konštituovania ŽSR a ŽS boli poverení zástupca generálneho riaditeľa železníc Ladislav Saxa a generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Orgány oboch spoločností sa začali kreovať v týchto dňoch. Vláda SR očakáva od projektu rozdelenia ŽSR ekonomickú efektívnosť oboch železničných zložiek a sprehľadnenie finančných nárokov na štátne prostriedky. Postupné uplatňovanie projektu transformácie a reštrukturalizácie železníc by malo zároveň vytvoriť podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní v budúcnosti vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave.

Stavebniny a ropné produkty
Nové možnosti ponúka kombinovaná preprava
Hospodársky denník Piatok 4.Januára 2002, Jozef Kunik - História Generálneho zastupiteľstva ŽSR v Maďarsku sa datuje od vzniku Slovenskej republiky. Medzi jeho úlohami v oblasti nákladnej prepravy dominuje sprostredkovanie obchodnej činnosti, týkajúce sa hlavne tranzitnej prepravy na sieti ŽSR a prepravy v dovoze a vývoze. Venuje sa tiež práci v odpočtovej komisii ŽSR - MÁV Rt. a zabezpečeniu spolupráce medzi ŽSR a MÁV Rt. v rámci prevádzky pohraničných prechodových staníc (PPS). Zastúpenie poskytuje na žiadosť prepravcov všetky údaje potrebné na prepravu. Od roku 1999 tiež sprostredkúva uzatváranie dohôd so znakom SA-Sonderabmachung, pre ktoré úzko spolupracuje s MÁV Rt., DB CARGO a GZ ŽSR v Nemecku. Ide o osobitné dohody uzatvorené za celú prepravnú cestu jednou železnicou na základe zmocnenia iných železníc alebo platných cenových ponúk zúčastnených železníc voči jednému zákazníkovi. Tie zjednodušujú odúčtovanie prepravného medzi zúčastnenými železnicami v rámci BCC. Aj zásluhou zastúpenia ŽSR v Maďarsku došlo od roku 1997 do konca roku 2000 k nárastu celkových prepravných výkonov ŽSR (dovoz, vývoz a tranzit) vo vzťahu k Maďarsku o vyše 21 %. V roku 2001 mala vzájomná výmena tovarov po železnici podľa uzatvorených dohôd dosiahnuť objem 373 600 ton, pričom takmer polovica z tohto objemu pripadá na stavebniny a ropné výrobky. V dôsledku otvorenia nového železničného prechodu medzi Maďarskom a Slovinskom v Hodoši, ktorý má pokryť prepravné prúdy medzi prístavom Koper a prístavmi Gdyňa, Gdansk, Hamburg a Rotterdam, sa najnovšie očakáva zvýšený záujem o kombinované prepravy po trase Koper - Hodoš - Rusovce - Praha, prípadne Rusovce/ Komárno - Skalité.
V tejto súvislosti sa pripravujú viaceré projekty na prepravu ťahačov, návesov a výmenných skríň po železnici medzi Poľskom a Rumunskom a medzi Slovinskom/ Maďarskom a Nemeckom, ktoré budú tranzitom cez Slovensko. Uvedenej preprave predchádza uzatvorenie medzivládnej dohody o kombinovanej preprave RoLa a RoRo, ktorá je v záverečnej fáze prípravy na Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Na nové prepravné príležitosti sa sústredili aj nedávne vzájomné rokovania medzi MÁV Rt. " ŽSR. Ako konštatovali obe zúčastnené strany, v oblasti kombinovanej prepravy disponujú voľnými kapacitami na prepravu kamiónov, prípadne ťahačov, návesov a prepravných skríň po železnici.

Suverénne vedie vývoz dreva
Čulá frekvencia medzinárodnej nákladnej prepravy
Hospodársky denník Piatok 4.Januára 2002, Jozef Kunik - Len niekoľko dní pred záverom minulého roka prelomil ročný objem výmeny tovaru po železnici medzi Slovenskom a Rakúskom rekordnú hranicu 4,5 milióna ton. Tieto výkony sú pýchou jedinej pohraničnej železničnej priechodovej stanice, ktorá je otvorená pre nákladnú dopravu medzi oboma krajinami v Devínskej Novej Vsi. Rozhodujúce medzinárodné tovarové prúdy v tejto pohraničnej stanici väčšinou zodpovedajú trasám logistických ucelených vlakov. Vysokú frekvenciu dosahujú
vlaky s drevom
a drevnou hmotou určené na vývoz. Ide o tri až štyri vlaky denne. Ďalšie dva pravidelné vlaky vozia každý deň cement z Holcimu Rohožník do Waldmhle. Ich prepravu nezabezpečujú ŽSR s Nemeckými železnicami, ale s ďalším rakúskym dopravcom GKE/LTE Graz. Minimálne jeden vlak za deň pripadá aj na tranzitnú prepravu peliet z Ukrajiny cez Čiernu nad Tisou. V opačnom smere z Rakúska jazdia najčastejšie vlaky do Žiaru nad Hronom a najnovšie i do Novák. Suverénne najvýznamnejším zákazníkom pohraničnej stanice v medzinárodnej preprave je však bratislavský Volkswagen s piatimi pármi vlakov denne, ktoré vozia do fabriky súčiastky a späť automobily. Rozhodujúca časť produkcie automobilky smeruje z jej podnikovej vlečky do Nemecka, výnimočné nie sú však ani prepravy cez Rakúsko do Talianska, Francúzska alebo do Španielska. "Za 24 hodín máme plánovaných až 17 obslúh na vlečke VW. V tom je zahrnutá odovzdávka prázdnych vozňov na nakládku a došlých vlakov na vykládku. Po vykládke zasa z vlečky preberáme späť prázdne vozne," vykresľuje situáciu prednosta v Devínskej Novej Vsi Marián Grznár. V súčasnosti opúšťa brány bratislavskej automobilky
600 áut denne,
avšak už v tomto roku by sa mala jej produkcia ešte zdvojnásobiť. Nehovoriac o tom, že španielska filiálka Volkswagenu pre svoje plánované aktivity v oblasti opravárenstva prejavila navyše záujem o prenájom koľajiska priamo v PPS. Už dnes je však kapacita koľajiska v železničnej stanici vyťažená natoľko, a to domácim vypomáhajú aj nácestné stanice, že ďalšie zvyšovanie prevádzkových výkonov si možno len ťažko predstaviť. V tejto súvislosti možno hodnotiť pozitívne nielen plánovaný presun pohraničných činností do stanice Bratislava - východ, ale aj pripravované otvorenie PPS Bratislava - Petržalka pre nákladnú dopravu. Túto zmenu ocení aj zákazník. Presun všetkých pohraničných činností z nášho slovensko-rakúskeho železničného priechodu do vnútrozemia prinesie predovšetkým kratšie
čakacie lehoty
na priechode, zrýchlenie prepravy a vyššiu presnosť a spoľahlivosť. Pritom ak vlaky prejdú úspešne všetkými kontrolami už na Slovensku, odpadnú mnohé problémy, ktoré spôsobovali ŽSR i prepravcom vyraďovanie vozňov z prepravy vo výmennej stanici v Marcheggu. Okrem vlečky Volkswagenu sa v obvode železničnej stanice Devínska Nová Ves nachádzajú aj ďalšie dve vlečky. Jedna patrí spoločnosti Technické sklo a druhá ZTS, ktoré ju prevádzkujú iba od júla minulého roka. Okrem výkonov v rámci jej obsluhy má táto vlečka pre ŽSR aj ďalší komerčný význam. V jej dosahu sa totiž nachádzajú vhodné skladovacie priestory na uloženie bežného tovaru vrátane colného skladu. Tým sa otvárajú nové možnosti aj pre zákazníkov ŽSR . Pohľad do platného grafikonu vlakovej dopravy prezrádza, že cez PPS v Devínskej Novej Vsi prechádza denne 12 až 17 pravidelných nákladných vlakov vo vývoze a 9 až 15 v dovoze. Ak k nim pridáme ešte v priemere ďalších 16 párov nákladných vlakov podľa potreby, môžeme si urobiť predstavu o ?miestnej? frekvencii medzinárodnej nákladnej prepravy. Pri vývozných zásielkach je
vyťaženie vlaku
limitované hmotnosťou 2000 ton, limit pri dovozných zásielkach je o 600 ton nižší. Vlaky prichádzajúce do stanice v Devínskej Novej Vsi z juhu totiž musia prekonávať mierne stúpanie. Pri dovoze však až tri štvrtiny vlakov prichádzajú na Slovensko prázdne. Vo vývoze je situácia presne opačná. Najsilnejšou vývoznou komoditou je drevo, ktoré tvorí až 70 % objemu vyvezeného tovaru. Za ním v pomyselnom rebríčku nasleduje cement, pelety a plechy. Jednoznačný prím v dovoze patrí petrolkoksu.

Dominantou je presnosť
Akvizičné zľavy zaznamenalo už 2275 dohôd
Hospodársky denník Piatok 4.Januára 2002, Jozef Kunik - Generálne zastupiteľstvo ŽSR so sídlom v Berlíne začalo pracovať na začiatku roku 1993. Ťažiskom jeho práce v oblasti nákladnej prepravy je poskytovanie prepravno-tarifných informácií a sprostredkovanie podkladov na dohody o jednotlivých prepravách s DB Cargo, Railion Benelux, Railion Dänemark, B Cargo, SNCF Fret a Green Cargo (bývalé SJ), ako aj pre jednotlivé špeditérske firmy. Zastupiteľstvo v Berlíne pomohlo pri vzniku mnohých prepravných a logistických projektov medzi železnicami v obvode svojej pôsobnosti. Patria medzi ne napríklad prepravy pre firmu Volkswagen Bratislava zo Španielska, z Belgicka a hlavne z Nemecka do Devínskej Novej Vsi. Konkrétne v spolupráci s DB Cargo v Hannoveri a firmou VW Transport GmbH sa realizujú prepravy ucelených vlakov s náhradnými dielcami
štyrikrát denne
v obidvoch smeroch a tento trend má zvyšujúcu sa tendenciu. Samotné prepravy musia byť zabezpečované nielen kvalitne, ale rozhodujúcu úlohu zohráva aj ich časová presnosť, lebo práca v montážnom závode sa vykonáva bez príslušného medziskladu a prepravované výrobky putujú priamo zo železničných vozňov na montážnu linku. Podobne berlínske zastupiteľstvo pomohlo pri príprave prepráv hotových osobných automobilov z firmy VW Bratislava prostredníctvom sesterskej firmy DB Cargo ATG Autotransport Logistic GmbH v Eschborne. Medzi významné projekty patrí aj preprava pneumatík ucelenými vlakmi pre firmu Continental Púchov zo Slovenska do centrálneho skladu v Hannoveri v špeciálnych skriňových nadstavbách. V budúcom roku sa počíta s tromi ucelenými vlakmi týždenne. V spolupráci s DB Cargo, Railion Benelux, B Cargo a Green Cargo boli tiež
spracované prepravy
hotových výrobkov pre firmu IKEA zo Slovenska do jej zberných skladov v Nemecku, Belgicku, Holandsku a vo Švédsku. V spolupráci so špedičnou firmou Schenker Rail Cargo v Malmö bol zase spracovaný projekt prepráv bieleho tovaru (práčky, chladničky, umývačky riadu) pre firmu Whirlpool Matejovce pri Poprade do Poľska, Dánska, Maďarska a Rumunska. Viacero zákazníkov ŽSR zaoberajúcich sa dovozom, vývozom a tranzitom mohlo v poslednom období oceniť výhody, ktoré vyplývajú z poskytovania jedinej ceny za celý prepravný proces. Umožňuje to špeciálna dohoda s centrálnym odúčtovaním tzv. Sonderabmachung, uzatváraná jednou železničnou správou i v mene ostatných zúčastnených železníc. Uvedené dohody spracúva východisková alebo koncová železničná správa, ktorá tiež zabezpečuje platbu aj za úsek slovenskej železnice. V týchto prípadoch je úlohou berlínskeho zastupiteľstva vstúpiť do rokovania ešte v prípravnej fáze a podať informácie o cenových ponukách, ktoré musia byť nielen reálne, ale aj v ďalšom procese spracúvania dohody nemenné. V oblasti aktívnej pomoci našim prepravcom je schopné sprostredkovať informácie
o zľavnených cenách
od ostatných železničných správ v obvode svojej pôsobnosti, prípadne poskytnúť kontakt na vhodnú špeditérsku firmu. Od začiatku svojho pôsobenia až do konca septembra roku 2001 zastupiteľstvo v Berlíne pomohlo pri sprostredkovaní 2275 dohôd s akvizičnými zľavami v dovoze, vo vývoze a v tranzite. Medzi najvýznamnejšie komodity vo vývoze už dlhodobo patria kovy, stavebniny a chemické a ropné výrobky. V dovoze najviac prevažujú potravinárske a chemické výrobky.

Od nového roku budú na Slovensku dva železničné podniky
Jeden sa bude starať o dopravnú cestu, druhý bude po nej jazdiť
Trend 51/2001, 19. XII. 2001
Vláda SR na svojom zasadnutí 30. októbra prerokovala návrh zakladateľských dokumentov pre založenie obchodnej spoločnosti Železničná spoločnosť, a.s., a schválila návrh zakladateľskej listiny a stanov tejto spoločnosti, predložený ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Počíta sa s tým, že Železničná spoločnosť, a.s., vznikne k l. januáru 2002. Jej zakladateľom a 100-percentným akcionárom je Slovenská republika, v ktorej mene koná Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR V odôvodnení tohto rozhodnutia vlády sa uvádza, že predložené zakladateľské dokumenty - zakladateľská listina a stanovy spoločnosti rešpektujú príslušné ustanovenia Obchodného zákonníka a zákona o Železničnej spoločnosti. Zároveň vytvárajú pre MDPT SR ako akcionára spoločnosti priestor na presadzovanie zásad štátnej dopravnej politiky v železničnej doprave. Založením Železničnej spoločnosti sa realizuje významný krok Projektu transformácie a reštrukturalizácie železníc Slovenskej republiky (ŽSR), a to oddelenie majetku a činnosti dopravcu od prevádzkovania dopravnej cesty. .Jeho cieľom je dosiahnutie ekonomickej efektívnosti železníc, objektivizovanie finančných nárokov na štátny rozpočet a vytvorenie predpokladov na minimalizáciu sociálnych dôsledkov transformácie v súlade s úlohami uznesenia vlády z 18. októbra 2000, ktorým bol schválený Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR Cieľom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR je dosiahnutie ekonomickej efektívnosti železníc, objektivizovanie finančných nárokov na štátny rozpočet, podpora hospodárskej súťaže vnútri odvetvia a vytvorenie predpokladov na minimalizáciu sociálnych dôsledkov transformácie. Významným cieľom je aj prispôsobenie tohto odvetvia požiadavkám Európskej únie. Súčasťou projektu je založenie Železničnej spoločnosti, a.s., ktorá prevezme od ŽSR výkon dopravných a obchodných činností. Zároveň dôjde k zmenám v pôsobnosti ŽSR, ktoré zostanú organizáciou najmä na prevádzkovanie železničných dráh, vykonávanie s tým spojených obslužných a doplnkových činností a na správu zvereného majetku štátu.

Zakladateľská listina
Zakladateľská listina v predmete činnosti obsahuje v súlade s § 9 ods. 1 zákona o Železničnej spoločnosti, a.s., všetky činnosti, ktoré ku dňu účinnosti zákona o Železničnej spoločnosti; a.s., vykonávali ŽSR s výnimkou prevádzkovania celoštátnej železničnej dráhy - dopravnej cesty. Železničná spoločnosť môže tieto činnosti vykonávať počas 18 mesiacov odo dňa jej vzniku. Po uplynutí tejto doby si podľa osobitných predpisov obnoví potrebné oprávnenia na podnikanie.
V súlade so zákonom o Železničnej spoločnosti, a.s., sa vy člení z majetku ŽSR majetok súvisiaci s činnosťou dopravcu (osobná a nákladná doprava). Ide o majetok účtovne oddelených organizačných zložiek železníc, a to divízii železničných
koľajových vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy, tatranskej lanovej dráhy, obchodno-prekládkového centra, odúčtovne tržieb a ústredia. Predmetom vkladu nebude železničná dopravná cesta ani východoslovenské prekladiská Čierna nad Tisou a Maťovce vrátane železničných staníc a zastávok, ktoré sú súčasťou železničnej dopravnej cesty. Rovnako. predmetom vkladu nebude ani neupotrebiteľný majetok jednotlivých divízií. Takto vyšpecifikovaný majetok použije MDPT SR ako nepeňažný vklad na založenie Železničnej spoločnosti, a.s. Ministerstvo v súčasnosti posudzuje navrhnutý rozsah nepeňažného vkladu, ktorý rozhodnutím ministra schváli. Hodnota nepeňažného vkladu sa určí ako všeobecná hodnota vkladaného majetku. na základe znaleckého posudku a bude tvoriť hodnotu základného imania a rezervného fondu spoločnosti. Ohodnotenie vkladaného majetku sa vykoná znaleckým posudkom, ktorý spracúva Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline podľa vyhlášky Ministerstva spravodlivosti 'SR č. 255/2000 Z. z. o stanovení hodnoty podniku, jeho časti a zložiek majetku podniku. Základné imanie spoločnosti bude rozdelené na akcie, ktoré budú mať zaknihovanú podobu a nebudú verejne obchodovateľné.
Založenie Železničnej spoločnosti, a.s., podľa zákona č. 259/2001 Z. z. vychádza z princípu vyrovnaného hospodárenia akciovej spoločnosti, ktorá nemá uskutočňovať ekonomicky nevýhodné služby. V prípade výkonov vo verejnom záujme bude úhrada vzniknutej straty povinnosťou štátu. Pri rešpektovaní tohto princípu bude majetok ŽSR v celkovej hodnote aktív 73,6 mld. Sk a cudzích pasív 45 mld. Sk rozdelený medzi Železničnú spoločnosť; a.s., a Železnice SR Z celkovej výšky cudzích pasív predstavujú záväzky 15,4 mld. Sk a bankové úvery 28,8 mld. Sk. Pretože v súčasnosti prebiehajú záverečné rokovania o rozsahu vkladu majetku do Železničnej spoločnosti, bude doplňujúca informácia o rozdelení majetku ŽSR a dosahu založenia novej spoločnosti na hospodárenie ŽSR a tým aj na štátny rozpočet predložená priamo na rokovanie vlády.
Vychádzajú z Obchodného zákonníka a zákona o železničnej spoločnosti. Výkon práv štátu ako akcionára spoločnosti patri zo zákona MDPT SR -V stanovách je vytvorený pre akcionára priestor na presadzovanie plnenia zásad štátnej dopravnej politiky a do pôsobnosti valného zhromaždenia a jeho ingertncie do rozhodovania o zásadných otázkach akciovej spoločnosti patria aj otázky personálneho obsadenia jej orgánov. V záujme posilnenia vplyvu ministerstva stanovy v súlade so zákonom o Železničnej spoločnosti, a.s., zverujú valnému zhromaždeniu voľbu členov predstavenstva, ako aj predsedu predstavenstva a zároveň ustanovujú, že predseda predstavenstva bude vykonávať aj funkciu generálneho riaditeľa spoločnosti.
Dozornú radu a predsedu dozornej rady volí a odvoláva valné zhromaždenie okrem tých členov dozornej rady, ktorých v súlade s Obchodným zákonníkom a stanovami spoločnosti budú po jej vzniku voliť zamestnanci spoločnosti. V stanovách sa osobitne rieši kompetencia dozornej rady v oblasti nakladania s majetkom. Predchádzajúci súhlas dozornej rady sa vyžaduje na predaje majetku, vklady do podnikania iných osôb, zriadenie záložného práva, dlhodobé prenájmy majetku a na celú oblasť nakladania so zmenkami. Týmto ustanovením sa zabezpečí dôkladné posúdenie odôvodnenosti a výhodnosti, respektíve rizikovosti zamýšľaných operácií, ako aj ich transparentnosť.

Obchodné meno akciovej spoločnosti: Železničná spoločnosť, a.s.
Sídlo spoločnosti: Bratislava,
ulica:. Žabotova 12, PSČ: 81l 04.

Orgánmi spoločnosti sú:

valné zhromaždenie
predstavenstvo dozorná rada
generálny riaditeľ.

Práva akcionára; ktorým je Slovenská republika, vykonáva na valnom zhromaždení MDPT SR prostredníctvom písomne splnomocnenej fyzickej osoby - splnomocnenca. Predstavenstvo je štatutárnym orgánom spoločnosti. Je oprávnené konať v mene spoločnosti vo všetkých veciach a zastupuje spoločnosť voči tretím osobám, pred súdom a pred inými orgánmi. Predstavenstvo riadi činnosť spoločnosti a rozhoduje o všetkých záležitostiach spoločnosti, pokiaľ nie sú právnymi predpismi alebo týmito stanovami vyhradené do pôsobnosti iných orgánov spoločnosti. Predstavenstvo má päť členov.
Dozorná rada je najvyšším kontrolným orgánom spoločnosti. Dohliada na výkon pôsobnosti predstavenstva a uskutočňovanie podnikateľskej činnosti spoločnosti. V prípade zistení závažného porušenia povinnosti členmi predstavenstva či závažných nedostatkov v hospodárení spoločnosti dozorná rada zvolá mimoriadne valné zhromaždenie. Dozorná rada overuje postupy vo veciach spoločnosti a je oprávnená kedykoľvek nahliadať do účtovných dokladov, spisov a záznamov týkajúcich sa činnosti spoločnosti a zisťovať stav spoločnosti. Pritom kontroluje a valnému zhromaždeniu predkladá závery a odporúčania. Dozorná rada má sedem členov.
Funkciu generálneho riaditeľa vykonáva predseda predstavenstva, ktorého z členov predstavenstva volí a odvoláva valné zhromaždenie. Generálny riaditeľ je výkonným orgánov, spoločnosti: Riadi spoločnosť v rozsahu vyplývajúcom mu z písomného poverenia predstavenstva a z organizačného poriadku spoločnosti.

Základná organizačná štruktúra spoločnosti sa člení na:

a) ústredie Železničnej spoločnosti, a.s., Bratislava,
b) divízie a ostatné vnútorné organizačné zložky spoločnosti, a to:

l. divízia železničných koľajových vozidiel Bratislava (DŽKV), ktorá má tieto základné pracoviská:

  • správa zásobovania železničných koľajových vozidiel Vrútky
  • správa železničných koľajových vozidiel Bratislava,
  • správa železničných koľajových vozidiel Žilina,
  • správa železničných koľajových vozidiel Zvolen,
  • správa železničných koľajových vozidiel Košice,
  • 2. divízia osobnej prepravy Košice (DOP), ktorá má tieto základné pracoviská:

  • obchodno-prepravná správa osobnej prepravy Bratislava,
  • obchodno-prepravná správa osobnej prepravy Žilina,
  • obchodno-prepravná správa osobnej prepravy Zvolen,
  • obchodno-prepravná správa osobnej prepravy Košice,
  • 3. Divízia nákladnej prepravy Košice (DNP), ktorá má tieto základné pracoviská.

  • obchodno-prepravná správa nákladnej prepravy Bratislava
  • obchodno-prepravná správa nákladnej prepravy Žilina,
  • obchodno-prepravná správa nákladnej prepravy Zvolen,
  • obchodno-prepravná správa nákladnej prepravy Košice.
  • 4. Odúčtovňa tržieb železníc Košice,
    5. obchodno-prekládkové centrum Čierna nad Tisou;
    6. Tatranské lanové dráhy Tatranská Lomnica.

    Podrobnosti o organizácii spoločnosti upravuje organizačný poriadok spoločnosti, ktorý na návrh predstavenstva schvaľuje dozorná rada.

    PhDr. Miloš Čikovský, riaditeľ odboru pre prácu s verejnosťou
    Generálne riaditeľstvo ŽSR


    Strana vytvorená: 07-I-2002  
    Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0201.htm )