Situácia v slovenských železniciach pripomína stav krajiny
Sme Streda 3.5.2000

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

RICHARD FILIPKO - Pár rokov po Rezešovi, ktorý typicky rezešovsky využíval všetky možnosti
núkajúce sa z medzier v legislatíve, vedenie železníc vydalo správu: “Aj
napriek relatívne priaznivým hospodárskym výsledkom a čiastočnej úhrade štátu za osobnú dopravu za predchádzajúce dva roky je finančná situácia Železníc SR v oblasti pohotových finančných prostriedkov naďalej kritická.”
Takáto situácia vyplýva aj z faktu, že celková zadlženosť železníc je
neuveriteľných 33,2 miliardy korún. Ak súčasná vláda nechce, aby železnica jedného dňa samovoľne zastala, musí sanovať. Železnice nie sú schopné z vlastných zdrojov kryť ani najnevyhnutnejšie potreby.
Keď bývalý minister dopravy a neskôr spolumajiteľ Východoslovenských
železiarní Košice Alexander Rezeš odchádzal z ministerskej funkcie, začali sa objavovať informácie o rozsiahlom tunelovaní Železníc SR. A všetky kanály sa spájali do jedného tunela smerujúceho na východ Slovenska. V roku 1996 vymenoval Alexander Rezeš do funkcie generálneho riaditeľa ŽSR Bartolomeja S. Toho dnes vyšetruje finančná polícia. Bartolomej S. zaviedol na železnici zákaz informovania médií, mohlo tak urobiť jedine vedenie železníc, prípadne hovorca, pred ktorým manažment často niektoré netradičné praktiky utajoval. To bola ideálna pôda na vykopanie tunela. Pavol D., zástupca Bartolomeja S., začal v rozpore so zákonom uzatvárať zmluvy o peňažných vkladoch, kúpe akcií a cenných papierov, podpisoval zmenky kryté majetkom ŽSR pre neželezničné firmy. Železnice si začali objednávať rôzne konzultačné práce vo firmách, ktorých spolumajiteľmi boli aj ľudia z vedenia železníc. Uzatvorili zmluvu o sprostredkovaní prolongácie úverových zdrojov s istou firmou z Košíc, zaoberajúcou sa maliarskymi a natieračskými prácami. ŽSR zvážali do firmy v Košiciach, ktorá bola blízka VSŽ, železný šrot podľa predpisu o služobných zásielkach čiže zadarmo.
Vedenie ŽSR schválilo zníženie prepravnej tarify pre firmu, ktorá prevážala
materiál do VSŽ, firma blízka VSŽ získala lukratívnu zákazku na propagovanie železníc a tak ďalej. Čas plynul a zo železníc odtekali peniaze
- dohromady pár miliárd. Vytvorením “priaznivej” konšte
lácie tunelovanie - prezamestnanosť na železniciach - neuhrádzanie objednaných výkonov zo strany štátu, sa železnice dostali na kolená.
Kríza prišla v najnevhodnejšom čase. Je nutné nakupovať nové železničné
vozne a rušne, pretože našim tridsať- a viacročným onedlho skončia všetky výnimky a nepustia ich na Západ, treba rekonštruovať trate, železničné stanice už tiež nespĺňajú všetky požiadavky, podmienky v depách pripomínajú vojnové roky. Keďže železnica nie je schopná dostať sa z krízy sama, všetko leží na pleciach vlády. Pre vládu to tiež nie je práve najvhodnejšie obdobie - nie je na zdravotníctvo, učitelia sa dostali na okraj spoločnosti, armáda nemá už ani na pohonné hmoty. A v tejto situácii železnica nesmie zastať. Pád železníc v Anglicku v šesťdesiatych rokoch mal totiž horšie následky, ako keď Anglicko stratilo svoje kolónie.
Železnica je len jedným z príkladov, ktorý pripomína stav krajiny. Jasne sa
ukazuje, že keď politici a ekonómovia pred voľbami hovorili o mínach uložených Mečiarovou vládou, nehovorili do vetra. Slovensko v časoch Rezeša a Mečiara totiž nebolo o tuneloch len na železniciach.


Návrh transformácie ŽSR tento týždeň opäť do správnej rady
Posunuté termíny projektu
PRAVDA 3. máj 2000

MONIKA ĎURČENKOVÁ - Správna rada Železníc SR (ŽSR) ešte neschválila Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, hoci už tento mesiac by podľa plánu mala o ňom rokovať vláda i NR SR.
Je viac ako pravdepodobné, že železniciam sa tento termín nepodarí splniť, pretože už 9. mája zasadá parlament a správn
a rada bude o materiáli opäť rokovať až tento týždeň vo štvrtok. Nehovoriac už o tom, že projekt musí prejsť schvaľovacím konaním porady ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií a medzirezortným pripomienkovacím konaním. Až potom ho dostane na prerokovanie vláda. Ako sa však v utorok vyjadril minister dopravy Jozef Macejko, "veľmi rád by som ten materiál už videl, pretože informácie o projekte transformácie a reštrukturalizácie SR mám zatiaľ len z médií, ktorým ich poskytuje hovorca železníc". Železnice ministerstvu oficiálne ešte tento projekt neposkytli, čo v prípade jeho neschválenia správnou radou považuje minister za pochopiteľné.
Projekt transformácie bol na rokovaní správnej rady (SR) už niekoľkokrát, no jeho schváleniu na poslednom rokovaní SR zabrán
ila podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského polemika o forme spracovania pripomienok.
Podľa slov jedného z predstaviteľov spoločnosti AM Sudop, pod hlavičkou ktorej sa realizovalo spracovanie projektu transformácie, Ľudovíta Augustína, ich firma termín od
ovzdania projektu splnila (odovzdali ho v novembri 1999), a preto nevie, prečo sa niektoré časti projektu ešte nezrealizovali. Ako príklad uviedol stále neexistujúci odbor transformácie, ktorý mal byť vytvorený do konca marca a koordinovať celú túto činnosť. Mal dotiahnuť niektoré veci, ktoré sa v projekte nedali úplne konkretizovať. Podľa slov M. Čikovského generálny riaditeľ ŽSR sa rozhodol vymenovať namiesto vytvorenia odboru splnomocnenca pre projekt transformácie a reštrukturalizácie, ktorým sa stal Pavol Hraško.
Niektorými úlohami projektu je poverený odbor organizácie a riadenia a jemu i ostatným zadáva úlohy splnomocnenec.
I napriek spomínanému meškaniu v uplatňovaní projektu by sa ostatné termíny mali podľa M. Čikovského zrealizovať načas. "Vedenie ŽSR si uvedomuje, že podnik musí byť transformovaný a reštrukturalizovaný. Ak sa nedodrží termín vzniku ŽSR ako a. s. 1. 1. 2001, bude stanovený ďalší, ale železnice musia byť transformované," dodal hovorca ŽSR.

Skoro ako v elektrárňach
Analýza stavu zamestnanosti v ŽSR bude predložená v júli
Pravda ŠTVRTOK 4. máj 2000

MONIKA ĎURČENKOVÁ - Do konca júla by mali byť známe výsledky analýzy stavu zamestnanosti na Železniciach SR (ŽSR), ktorú pre nich realizuje spoločnosť Transfer.
Prvý výstup bude podľa slov Pavla Boroša, riaditeľa pre konzultáciu a poradenstvo Transferu predložený už 23. mája a bude analyzovať situáciu zamestnanosti technicko-hospodárskych pracovníkov. Ďalšie analýzy sa budú týkať pracovníkov železničných staníc, dep a opravárenských čiat.
Podľa slov riaditeľa odboru organizácie a riadenia ŽSR Pavla Požitnaja k tomuto kroku pristúpili železnice na základe uznesenia vlády SR a požiadavky Európskej investičnej banky, ktorá podmienila poskytnutie ďalších úverov zvýšením produktivity práce. Na základe prepočtu súboru viacerých ukazovateľov produktivity práce pripadalo vlani na jedného pracovníka železníc 279 000 tonokilometrov. Štandard vypočítaný Európskou úniou by mal dosahovať 400 000 tonokilometrov.
Železnice sa podľa P. Boroša mohli rozhodnúť, či znížia počet zamestnancov indexovou formou, na základe ktorej by muselo zo ŽSR odísť asi 25 % pracovníkov alebo už realizovanou formou analýzy zamestnanosti, čo je podstatne náročnejšie. Akcia je rozložená na päť mesiacov a na analýze pracuje 19 zam
estnancov železníc. Prvotné informácie a kroky voči útvarom železníc však robí spoločnosť Transfer.
ŽSR boli Transferom rozdelené na päť oblastí. Na dve bratislavské, zvolenskú, košickú a žilinskú. Útvary, ktoré sa analyzujú, vybrali ŽSR a týkajú sa asi 13 000 pracovníkov. THP pracovníci museli napríklad vypisovať dotazník vyťažiteľnosti, tzv. sebapozorovanie, do ktorého zapisovali svoju činnosť v práci 10 dní. Takúto analýzu robila spoločnosť Transfer aj v Slovenských elektrárňach a spoločnosti Izomat Nov
á Baňa. Podľa predbežných údajov je podľa P. Boroša situácia zamestnanosti v ŽSR podobná ako v elektrárňach.
Výsledky analýzy bude posudzovať vedenie železníc, t. r. však ešte nebudú realizované v praxi. Úzko totiž nadväzujú na projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR. Aj napriek tomu však v tomto roku plánuje podnik znížiť počet zamestnancov o 2436. Z generálneho riaditeľstva, kde pracuje 400 ľudí, odíde v tomto roku 70 zamestnancov.

Upálenie pri trati
Pravda SOBOTA 6. máj 2000

PREŠOV, ič - Už len zhorené mŕtve telo našli príslušníci Železničnej polície SR neďaleko trate z Prešova na Šarišské Lúky, keď im v stredu popoludní anonym oznámil, že pri železnici horí človek. Lekár už mohol konštatovať len smrť následkom popáleninového šoku. Pri tele policajti našli čierny ruksak so školskými potrebami a toluénom. Ako ukázalo vyšetrovanie, obeťou ohňa bol žiak siedmeho ročníka A. J. z jednej prešovskej školy. Podľa policajných zdrojov na mieste, kde našli už len jeho upálené telo, sa schádzal pri fetovaní s ďalšími chlapcami. V škole mal veľa vymeškaných hodín. Či sa upálil sám, alebo nehoda bola spôsobená výparmi horľavého toluénu, ukáže až ďalšie vyšetrovanie.

Železničiarov čaká vlna prepúšťania
sme Sobota 6.5.2000

(rf) BRATISLAVA - Na železniciach bude tento rok prvá vlna radikálnejšieho prepúšťania a najväčšie starosti s tým budú mať vedúci a riaditelia jednotlivých odborov. Tí totiž budú musieť rozhodnúť, ktorí z im podriadených opustia miesto na železnici.
Vlani uvoľnili zo Železníc SR dvetisíc ľudí
, no časť z nich išla do dôchodku, prípadne do predčasného dôchodku. Tento rok prepustia na železnici 2436 ľudí a nepôjde už len o dosluhujúcich ľudí. Asi 170 z nich prepustia z administratívy. Prepustením časti zamestnancov železníc podmienila Európska investičná banka poskytnutie ďalších úverov. Znížením počtu 47-tisícovej modrej armády by sa mala dosiahnuť stabilizácia Železníc SR, ktoré patria medzi najproblémovejšie slovenské podniky. V Európe platí pravidlo, ktorým železničiari prepočítavajú efektívnosť. Podľa neho je priemerná produktivita na jedného zamestnanca železníc asi štyristotisíc tzv. tonokilometrov ročne. Na slovenských železniciach je to okolo 279-tisíc tonokilometrov.
Prepúšťanie vždy naráža na odpor odborárov, ktorí majú na železniciach d
osť silné postavenie. Vedenie podniku preto využije pri prepúšťaní analýzy využitia pracovnej sily od firmy Transfer. Analýzy majú presne ukázať, ktorí ľudia sú na železniciach prebytoční a ktoré miesta sa dajú spojiť.

Nepodarený sviatok
Sme Sobota 6.5.2000

EVA BOMBOVÁ - Výletný vláčik plný detí 1. mája pokojne rušal na slávnostnej otváracej jazde Čermeľským údolím. Košický drobizg s rodičmi i prominentní hostia sa vytešovali z nevšednej cesty a z pekného počasia. Rušňová stará mama Katka síce štedro posýpala prítomných sadzami a iskrami z komína, idylku však pokazili organizátori. Ktovie, v čej hlave sa zrodil scestný nápad pozdraviť pasažierov vlaku na detskej železnici westernovým prepadom. S pištoľami a so streľbou, s útokom na ľudí, s vyberaním peňazí. Viaceré detváky sa pri násilníckych výjavoch v hrôze rozplakali.
Podobný chorý nápad mali aj organizátori prvej jazdy na ďalšej slovenskej úzkokoľajke - v Čiernom Balogu. Stredoslováci boli vlasteneckejší ako kozmopolitní Košičania - prepad vlaku zabezp
ečili zbojníci v krojoch. Obe trate majú finančné problémy, závisia i od počtu pasažierov. Nuž, pre prevádzkovateľov nemám dobrú správu - zbojnícke scény so streľbou spôsobili, že mnohí sa týmto miestam širokým oblúkom vyhnú.
Už naozaj pridlho žijeme v čas
och hotovej inflácie zbojníctva, ibaže sa nazýva privatizáciou. Aj úzkokoľajkami pred ňou unikáme do prírody. Tam, kde niet miesta pre slaboduché, prehnane brutálne scény zbojníckych potemkiád.
Po tohtoročnom 1. máji je problém, kam sa v peknom počasí s de
tvákmi vybrať. Na nádvoriach hradov sa šabľami a kopijami lomozia všakovakí rytieri. Už ani tam cesty nevedú. Na železničkách najnovšie vyčínajú westernoví desperádovia a Jánošíkovi kopírovači. Ani ulice sviatočných miest nič neriešia. Ovládli ich lídri politických subjektov. V prejavoch navypúšťali do ulíc mraky slovného násilia. Echo bolo okamžite. Aj dospelí sa po ňom strhávajú zo spánku. Teda tí, čo na televíznej obrazovke videli jedného rozzúreného priaznivca HZDS.
Pomstivo vyhlásil, že medzi ľuďmi sú
i zbrane, a že to tu môže byť ako v Maďarsku počas kontrarevolúcie v polovici 50. rokov. Po takom brutálne násilníckom sviatočnom dni silnie v človeku bizarná závisť.
Robinson bol na tom vari lepšie ako my. Zhodou okolností, v Pacifiku akurát začínajú pred
ávať ľudoprázdne ostrovy. Neviete, v ktorej realitke?


Strana vytvorená: 8. V. 2000  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/press05.htm )