MODERNIZACIA OSOBNYCH VOZŇOV v tomto roku za 1,2 mld. Sk
ŽSR investujú do dopravného parku

Hospodárske noviny Bratislava (SITA) , 9.3.2001 - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú v tomto roku v obnove mobilných prostriedkov pre osobnú dopravu projekty za 2,85 mld. Sk. Informoval o tom zástupca generálneho riaditeľa ŽSR a námestník pre technický rozvoj Ladislav Saxa. Do obnovy hnacích vozidiel, motorových jednotiek a riadiacich vozňov chcú železnice investovať 1,7 mld. Sk. Z toho investície do 14 elektrických motorových jednotiek pre Tatranské elektrické železnice za 1,6 mld. Sk sú rozložené do rokov 1998 až 2005 a modernizácia a prestavba prípojných vozňov za 68 mil. Sk sa začala už v minulom roku. Modernizácia osobných vozňov vyjde ŽSR na 1,16 mld. Sk. Najviac prostriedkov odčerpá modernizácia 46 osobných vagónov v hodnote 480 mil. Sk. Čiastková modernizácia 79 vozňov prvej a druhej triedy bude podľa predpokladov stáť 269 mil. Sk. Železnice chcú modernizovať napríklad aj 15 ležadlových vozňov spolu za 150 mil. Sk, 10 lôžkových vozňov za 120 mil. Sk, ako aj 5 reštauračných vozňov za 60 mil. Sk.
Ku koncu júna 2000 malí ŽSR vo svojom inventári 1 834 osobných vozňov, z ktorých 62 % je starších než 20 rokov a starších než 25 rokov je 46 % vozňov. Iba 14 % vozňov má vek nižší ako 10 rokov. Z počtu približne tisíc vozňov klasickej stavby, ktoré sú zaraďované do kategórie IC, R a Zr, majú železnice vyše 650 vozňov s vekom nad 20 rokov. Na obnovu železničných mobilných prostriedkov ŽSR použijú aj časí finančných prostriedkov z poslednej tranže od Európskej investičnej banky v objeme 60 mil. eur, ktorú na svoje účty dostanú v polovici marca 2001.

Električku čakajú maturity
Tri mesiace si vyžiadali minimálne úpravy
Hospodársky denník 9.3.2001 - Prvú elektrickú moto­rovú jednotku EMU 425.95, výrobok konzor­cia GTW Vysoké Tatry, ktoré tvoria ŽOS Vrútky, švajčiarska spoločnosť Stadler Fahrzeuge AG a nadnárodná spoločnosť Daimler Chrysler Rafl Systems Ltd.. dodali do rušňo­vého depa Pop­rad v polovici ok­tóbra 2000. Od­vtedy prešlo no­vé vozidlo inten­zívnymi 26 pro­totypovými skúš­kami. Vo Vyso­kých Tatrách za­čali 1. marca skúšobnú pre­vádzku novej elektrickej jednotky so záťažou. Zatiaľ bez ces­tujúcich absolvovala električka cestu zo stanice Poprad do Starého Smo­kovca a do Tatranskej Lomnice. Záťaž 2 g 7 ton, čo predstavuje plne ob­sadenú električku cestu­júcimi, nahrádzali vrecia s pieskom. Skúšobná pre­vádzka so záťažou potr­vá desať dní, počas kto­rých nová jednotka ab­solvuje 1500 kilometrov Po skončení skúšobnej prevádzky, ktorá je za­meraná na skúšku jazdy a brzdy, výsledky vyhod­notia, a potom príde na rad skúšobná prevádzka s cestujúcimi. Predpo­kladá sa; že zatiaľ bude nová električka premá­vať zo Starého Smokovca do Tatranskej Lomnice. Súprava je vybavená zvu­kovým a optickým infor­mačným systémom, kto­rý podstatne zlepší in­formovanosť cestujúcich a umožní zastavoval aj na znamenie. Skúšky zame­rané na zisťovanie para­metrov z oblasti hygieny a ochrany zdravila vyko­nal Železničný zdravot­ný ústav Bratislava. Na­príklad osvetlenie inte­riéru pre cestujúcich mo­žno považoval za nadnormatívne, ha až luxusné. Vysoko prekra­čuje hodnoty, ktoré požadujú normy UIC. Vý­sledky meraných hygienických parametrov sú pozitívne a z hľa­diska ochrany zdravila sú všetky fyzikálne faktory v norme, ktorú požaduje UIC. “Merania sme prakticky skončili v závere februára a no­vá električka pre Tat­ranskú elektrickú želez­nice v tvrdej prototy­povej analytike hygie­nických skúšok obstála veľmi dobre," konštato­val hygienik pre ŽSR MUDr. Libor Marko na záver merania.

Praktický sprievodca
Vymoženosti treba využívať
Hospodársky denník 9.3.2001 - Železnice SR vydali pre cestujúcich vlakom veľmi potrebné a užitočné in­formácie, ako cestovať bezpečne, rýchlo a v po­hode. Z informácií vy­beráme.
Audiotextová infor­mačná služba - ŽSR pripravili pre cestujúcich audiotextové informačné linky na telefónnych číslach 0984 / 23 23 23 a na čísle 0972/ 25 05 05. Za minútu spojenia za­platíte 10 Sk vrátane DPH. Na tomto čísle vám operátorky vyhľadajú spojenie podlá vašich požiadaviek. Ak cestujete do mesta, kde nie je železničná sta­nice, operátorka na po­žiadanie vyhľadá prípoj­ný autobusový spoj.
ELIS - elektronický informačný systém - ma­jitelia počítačov si môžu zakúpiť program ELIS, kto­rý na základe požiadavky automaticky vyhľadá vla­kové spojenie. Sú tu dáta o všetkých vlakoch v SR a ČR a informácie o jazde vybraných diaľkových vlakov ostatných železnič­ných správ v Európe.

Akým vlakom cesto­vať?
EuroCity - sú diaľkové vlaky spájajúce dôležité európske centrá a posky­tujúce cestujúcim vysokú kvalitu prepravy v oblas­ti rýchlosti, komfortu a doplnkových služieb. Na vlaky sa platí osobitný prí­platok.
InterCity 1 - sú vlaky vyššej kvality určené hlavne pre diaľkovú vnútroš­tátnu prepravu cestujú­cich a do významných centier Slovenska. Opát zaplatíte príplatok k obyčajnému cestovnému.
Predaj lístkov vo vla­ku - Pokiaľ nastúpite do vlaku bez lístka v stanici, kde je pokladnice, lístok vám vo vlaku vystaví sprievodca, pričom za­platíte cestovné za príslušnú trať a navyše úhradu za vystavenie lístka v hodnote 60 SK za každú osobu: Musíte však upo­zorniť sprievodcu, že ne­máte lístok, ešte pred tým, než vás vyzve na preuká­zanie sa lístkom.
Telefonovanie vo vla­ku - Váš mobilný telefón môžete vo vlakoch a v priestoroch ŽSR používať bez obmedzení, okrem momentu, keď si kupu­jete cestovný lístok, pre­tože by ste mohli rušiť činnosť predajného sys­tému. Vo vlakoch Inter­City Kriváň a Tatran má­te v reštauračnom vozni k dispozícii kartový ve­rejný telefónny automat, v ktorom môžete použiť štandardné telefónne kar­ty Slovenských teleko­munikácií.

Prepravia po zložení preddavku
Železnice SR zabezpečili slobodný prístup k informáciám
Hospodársky denník 9.3.2001 - V decembri 2000 do­siahla výška pohľadávok z prepravy Železníc SR výšku 3,9 mld. Sk. Ku konce januára 2001 však klesol objem pohľadávok po lehote splatnosti oproti decembru 2000 o 1,33 mld. Sk. Je to dôsle­dok konkrétnych opat­rení, ktoré v záujme zníženia pohľadávok z prepravy tovarov prijalo vedenie ŽSR v závere ro­ka. Jedným z nich je, že zákazníci sú povinní k pr­vému dňu v mesiaci zlo­žiť na účet ŽSR preddav­kovú platbu vo výške 30 % predpokladaného me­sačného objemu výko­nov. Po skončení roko­vania správnej rady ŽSR sme o prvých skúsenos­tiach z uplatňovania toh­to nariadenia hovorili s členom správnej rady ŽSR Milošom Čikovským.

Dnes už možno hodnotiť prvé výsledky, ktoré priniesla prax

Je to možno až prekvapujúce, ale už prvé po­znatky sú veľmi pozitívne, pretože z celkového vy­fakturovaného objemu preddavkových platieb za január vo výške 207 mil. Sk prišlo na účet ŽSR 165 mil. Sk. Na zaplatenie chý­bajúcej sumy 42 mil. Sk, bolí príslušné firmy už pí­somne vyzvané a v prípa­de, ak nebudú reagovať, pozastavíme dohody o ce­ne pre týchto zákazníkovi Vzhľadom na to, že ide o prvý mesiac preddavko­vých platieb, môžeme spo­mínané opatrenie hodno­tiť pozitívne, pretože pri­spelo k zvýšenému inkasu hotových peňazí a zároveň k zníženiu po­hľadávok. Pri vymáhaní pohľadávok z prepravy uprednostňujeme rieše­nie prípadných sporou mimosúdnou cestou, do­hodnú s dlžníkmi. Mini­málne raz za mesiac sa uskutočňujú osobné ro­kovania sekcie obchodu divízie nákladnej pre­pravy Košice s rozhodu­júcimi špeditérmi, na ktorých sa preverujú a vzájomne odsúhlasujú saldá pohľadávok a zá­väzkov, aby sa zamedzilo možným rozličným vý­sledkom na oboch stra­nách. V prípade nedo­držania dohôd, preprav­covia musia rátať s tým, že im nebudeme prista­vovať vozne na nakládku.
Ste riaditeľom odbo­ru pre práce s verej­nosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR. Ako začínate napĺňať lite­ru zákona o slobod­nom prístupe k informáciám?
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám zdôrazňuje, že na prístup k informáciám má právo každý občan, pričom ne­musí uvádzať žiadny dô­vod, prečo informáciu po­trebuje. Podľa priprave­ného návrhu nariadenia generálneho riaditeľa ŽSR, subjektom zodpovedným za aplikáciu zákona v ŽSR je náš odbor pre práce s verejnosťou. Skutočne, sme schopní a ochotní sprístupniť všetky vyžiadané informácie. Okrem toho odborne a metodicky usmerňujeme činnosť a rozhodujeme spory, kto má poskytnúť informácie žiadateľom. Subjektami, ktoré sú zod­povedné za poskytnutie in­formácie, sú námestníci generálneho riaditeľa, riaditelia odborov Generál­neho riaditeľstva ŽSR, ria­ditelia ostatných vnútor­ných organizačných jednotiek, a to podlá zamera­nia činnosti a podľa druhu vyžiadanej informácie.

Semafor

Hospodársky denník 9.3.2001 - České dráhy chcú od 10. júna znovu zvýšiť cestov­né v priemere o 5 %. Pri­tom tento rok už raz ceny cestovného o 5 % zvýšili koncom januára. Základ­né tarify bez zliav vzrástli o 8,9 %. Rozpočet Čes­kých dráb, ktorý už schvá­lila správna rada, ráta na tento rok so stretou 5,4 mld. CZK. Dôvodom vyš­šej straty v porovnaní s minuloročným 4,8 mld. CZK, je podľa vedenia Českých dráh nižšia dotá­cia o 12 mld. CZK a rastúce ceny vstupov.

ŽSR a Ukrajina

Dvojdňovým pracov­ným stretnutím predsta­viteľov zástupcovi Ukra­jinských železníc a ŽSR, ktoré sa uskutočnilo v uplynulých dňoch, sme odštartovali novú etapu spolupráce medzi oboma železnicami. Napríklad ob­jem prepravy tovaru me­dzi Ukrajinskými železni­cami a ŽSR cez Čiernu nad Tisou a stanicou Maťovce, dosiahol v roku 2000 rekordných 17,5 mil. ton; čo je medziročný ná­rast o 27 %. Ukrajinské že­leznice majú rozchod 1520 mm a dĺžku tratí 22 564 km.

Privatizácia v Poľsku

Poľské železnice sa pri­pravujú na privatizáciu. znižovaním stavu svojich pracovníkov. Jeden z najväčších zamestnávateľov v krajine ich na konci ro­ku 1999 evidoval vyše 200 tisíc. V súčasnosti na popských železniciach majú 167 tisíc zamest­nancov Na konci roku 2001 ich ma byt ešte o 22 tisíc menej. Popské želez­nice za posledných päť rokov prišli o 20 % obra­tu v nákladnej preprave.

Chcú vyjasniť vzťahy
Odborárske výhrady k reštrukturalizácii železníc trvajú
Pravda 9.3.2001, PATRICIA ĎURIŠKOVÁ - Sociálni partneri budú odteraz na zasadnutí tripartity rokovať aj o poslaneckých návrhoch jednotlivých zákonov, nielen o vládnych ako doteraz.
Dohodli sa tak vo štvrtok na schôdzi Rady hospodárskej a sociálnej dohody. Odborári vyslovili nesúhlas s návrhom zákona o Železničnej spoločnosti, a. s, ktorý vytvára podmienky na reštrukturalizáciu Železníc SR (ŽSR). Viceprezident Konfederácie odborových zväzov Peter Gajdoš argumentoval, že najprv treba vyjasniť vzťahy a budúce financovanie na železniciach. Vicepremiér Ivan Mikloš uviedol, že práve spomínaný návrh zákona vyjasňuje vzťahy i kompetencie. "Štátny podnik by sa mal starať o dráhy, na ktorých bude podnikať akciová spoločnosť," povedal. Ako vysvetlil, dnes ŽSR ako podnik nesú náklady aj za údržbu dráh.
Odborári aj zamestnávatelia sa tiež vyslovili proti návrhu ministra spravodlivosti Jána Čarnogurského zlúčiť advokátsku komoru s komorou komerčných právnikov. Ako vysvetlil viceprezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Jozef Kollár, medzi oboma inštitúciami by sa malo rozlišovať, aby sa zachovala pluralita. Podľa predkladateľov sú tieto zmeny nevyhnutné pre náš prístupový proces do EÚ.
Tripartita jednomyseľne podporila zákon, podľa ktorého bude možné platiť zákonné poistenie aj v iných poisťovniach nielen v Slovenskej poisťovni. Vicepremiér Mikloš potvrdil, že zákon by mal platiť od januára budúceho roka. Na to je však podľa neho potrebné včasné schválenie a dôkladná technická príprava na jeho realizáciu.

Vlaková lúpež
Pravda 9.3.2001 - Zlomeným nosom, ľahkým otrasom mozgu a krádežou peňazí sa skončilo lúpežné prepadnutie 24-ročného muža z Tvrdošína. Neznámy páchateľ ho prepadol v stredu ráno na neuzamknutej toalete vo vlaku na ceste zo Sučian do Vrútok. Najprv ho udrel do tváre a potom mu zo zadného vrecka nohavíc vytrhol peňaženku, v ktorej mal 8 000 Sk a osobné doklady. Na železničnej stanici vo Vrútkach sa páchateľ dal na útek. Poškodený ho však dobehol a strhol mu hnedú ľadvinku. V nej našiel občiansky preukaz na meno 36-ročného J. Š. z obce Klasov v okrese Nitra. Páchateľovi sa podarilo ujsť a polícia po ňom vyhlásila pátranie. Prepadnutý Tvrdošínčan sa bude zo zranení liečiť 10 až 20 dní.

Nesúhlas s vytvorením Železničnej spoločnosti
Hospodárske noviny Bratislava (hn/Alena Gottweisová), 9.3.2001 - Sociálni partneri sa včera zhodli v desiatich bodoch z pôvodného štrnásťbodového programu Rady sociálnej a hospodárskej dohody (RHSD). Ako informoval vicepremiér Ivan Mikloš, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) ani Konfederácie odborových zväzov (KOZ) nesúhlasia s návrhom zákona o advokácii, ktorý predkladá minister spravodlivosti Ján Čarnogurský. Dôvodom nesúhlasu je skutočnosť, že návrh predpokladá zlúčenie Komory komerčných právnikov a Advokátskou komorou. Podľa predstaviteľov AZZZ a KOZ nie je zlúčenie oprávnené, pretože ide o činnosti s rozdielnou náplňou v oblasti práva. Podobne sociálni partneri nedosiahli dohodu pri návrhu novely zákona o civilnej ochrane obyvateľstva, pričom AZZZ požiadala o jeho opätovné prerokovanie. Tretím návrhom, ktorý sa bude opakovane prerokúvať, je do programu dodatočne zaradený návrh zákona o Železničnej spoločnosti. Ide o akciovú spoločnosť, ktorá sa má v rámci reštrukturalizácie vyčleniť zo ŽSR a mala by zabezpečovať využívanie železničných tratí. Podľa I. Mikloša by tým vznikol stav analogický so situáciou v cestnej doprave, kde sa o cestné komunikácie stará štát, preprava na nich je však založená na podnikateľskej báze a uplatňujú sa pri nej viaceré subjekty. Podľa viceprezidenta KOZ Petra Gajdoša však ešte nie je vyjasnené riadenie a financovanie novej spoločnosti, navyše by sa mohol objaviť problém s poskytovaním zliav. Sociálni partneri sa s pripomienkami dohodli pri návrhu reformy daňovej správy, neprerokovanou otázkou ostáva pritom návrh ministerky financií SR Brigity Schmögnerovej na vytvorenie daňovej polície. Zhoda sa tiež našla pri návrhu zákona o povinnom zmluvnom poistení, ktorým sa má do tejto oblasti zaviesť konkurencia, ale aj pri návrhu Národného plánu regionálneho rozvoja SR a návrhu zákona o pozemných komunikáciách. Tripartita tiež prijala Analýzu hospodárenia systému zdravotnej starostlivosti a návrhom opatrení na zlepšenie hospodárenia tohto systému.

Tohtoročné plánované investície ŽSR vo výške 8,86 miliardy Sk
TASRBratislava 9.3.2001 - S investíciami 8,857 miliardy Sk počíta tohtoročný podnikateľský plán Železníc SR (ŽSR). Vlastné zdroje predstavujú podľa riaditeľa odboru pre prácu s verejnosťou generálneho riaditeľstva ŽSR Miloša Čikovského 3,2 miliardy Sk.
Z cudzích zdrojov by mali železnice v tomto roku čerpať 5,657 miliardy Sk. Najväčšiu čiastku z tejto sumy predstavuje tretia tranža úveru od Európskej investičnej banky (EIB) vo výške 2,578 miliardy Sk (60 miliónov EUR), ktorá bude poukázaná na účet ŽSR 16. marca tohto roku. Tieto finančné prostriedky použijú železnice na modernizáciu trate Čadca - Zwardoň, výmennej stanice v Čadci, modernizáciu teleinformačnej siete a výrobu ľahkých motorových súprav. Z predvstupového fondu Európskej únie ISPA poputuje na modernizáciu trate Bratislava - Rača - Šenkvice 1,657 miliardy Sk (38,5 milióna EUR).
Štátny rozpočet garantuje na tento rok na železničnú dopravu 275,6 milióna Sk a na kombinovanú dopravu 60 miliónov Sk, uviedol M. Čikovský a dodal, že ostatné dlhodobé úvery, ktoré budú ŽSR čerpať, predstavujú čiastku 1,086 milióna Sk.

PORTUGALSKÉ MEMENTO
Viaceré mosty na Slovensku v stave ohrozenia
Pravda9.3.2001, SOŇA PACHEROVÁ - Tragédia na severoportugalskej rieke Douro, kde v nedeľu pri zrútení cestného mosta zahynulo vyše 70 ľudí, by konečne mala zobudiť aj slovenské kompetentné orgány. Dôvodov je na to viac ako dosť.
Podľa aktuálnych údajov Slovenskej správy ciest (SSC) sa v zlom, veľmi zlom alebo v havarijnom stavebnom stave (stupeň V, VI a VII v sedemmiestnej hodnotiacej škále) nachádza už každý dvanásty zo 7 423 mostných objektov na štátnych cestách I. až III. triedy. Z 215 diaľničných mostov je každý desiaty zaradený do stavebného stavu V a VI, teda zlý, resp. veľmi zlý.
Celkovo 16 slovenských cestných mostov sa momentálne nachádza v havarijnom stave, ktorý si vyžaduje okamžitú rekonštrukciu alebo asanáciu. Sú teda nad únosnú mieru zničené koróziou betónu či ocele alebo hnilobou, vykazujú extrémne priehyby, zo skúmaných prierezov ubudlo vyše 30 percent materiálu, hrozí im zrútenie mostovky alebo podpier atď. Medzi také patrí napr. most v Kvačanoch (s rozponom 11,6 m), v Demänovej (13,2 m) či v Bretke pri Rimavskej Sobote (14,4 m).
"Z diaľničných mostov je v kategórii VI už dlho aj Prístavný most, v súčasnosti najzaťaženejšie premostenie Dunaja v Bratislave, ba jedno z najzaťaženejších v republike, keďže po ňom denne prechádza 84-tisíc (!) vozidiel," povedal pre PRAVDU odborník na problematiku mostov, ktorý si však neželal byť menovaný. "Tento objekt, z ktorého je mimochodom vylúčená ťažká doprava, pritom vôbec nepatrí k starým - jeho 16 samostatných súčastí postupne uvádzali do prevádzky v rokoch 1983 až 1988. Z celkovo ôsmich konštrukčných ozubov Prístavného mosta, problematicky naprojektovaných v poliach mostovky a, navyše, chybne staticky vypočítaných, sa zatiaľ v roku 1999 podarilo tiahlami zosilniť dva, čo si vyžiadalo takmer 20 miliónov korún. Tretí ozub sa opravuje teraz."
K najčastejšie sa vyskytujúcim poruchám cestných mostných konštrukcií patrí podmytie základov pilierov, zatekanie cez netesné mostné závery, praskanie až rozpad betónu, obnaženie oceľovej mäkkej či predpätej výstuže, porušenie hydroizolácie, výtlky a vyjazdené koľaje na vozovke, korózia kovových častí mostných ložísk, ich zablokovanie a znefunkčnenie, porušené gumové tesnenia. Kvalite a funkčnosti mosta nepridáva ani erózia okolitých svahov či poškodené odvodňovacie rigoly na nich. Výsledkom komplexného posúdenia všetkých porúch mostného objektu je stanovenie jeho stavebného stavu v rozmedzí od stupňa I - bezchybný, teda bez akýchkoľvek zjavných či známych skrytých kazov, do stupňa VII - havarijný, kde akútne hrozí nebezpečenstvo zrútenia. "V slovenských pomeroch sa však aj mosty v havarijnom stave zvyknú používať," povedal nám spomenutý nemenovaný zdroj. "Nanajvýš sa na ich nájazde osadí tabuľa s odporučením maximálneho počtu či váhy vozidiel, ktoré po ňom naraz môžu prejsť. A potom sa čaká na peniaze potrebné na obnovu."
Hlavnou príčinou takejto situácie je dlhodobo podceňovaná údržba mostov. V 60. rokoch sa napríklad mosty iba stavali, o tie v prevádzke sa absolútne nikto nestaral. Problémom je aj slabá disciplína pri projektovaní a realizácii mostov - napr. statické výpočty sa nedostatočne kontrolujú, pri kotvení doplnkových prvkov (zvodidiel či zábradlí) sa nezriedka bezohľadne naruší hydroizolácia, čím od počiatku zateká do nosnej konštrukcie. Správa ciest trpí aj nedostatkom kvalifikovaných odborníkov na kontrolu stavu mostov, mostné čaty sú slabo vybavené náradím, strojmi a materiálom a, samozrejme, negatívne sa prejavuje aj trvalý nedostatok finančných prostriedkov na opravy a údržbu.
Osobitný rozbor by si zaslúžili železničné mosty. Z celkového počtu 2 28O mostných a mostom podobných objektov v správe ŽSR ich až 401 (!) má viac ako sto rokov. Prakticky na každom železničnom moste platí dočasné či trvalé obmedzenie rýchlosti. Na Slovensku okrem toho existuje ešte ďalších zhruba 7 000 premostení, o ktoré sa starajú obce či mestá (bratislavský magistrát má napr. v správe Starý most, ktorý od postavenia v roku 1891 prešiel vojnovou deštrukciou, viacerými rekonštrukciami a prestavbami, a tiež Nový most), existujú lesné mosty, potrubné mosty atď. O ich stave si taktiež netreba robiť veľké ilúzie.

Tržby za dopravu sa v SR v januári medziročne zvýšili o 19,1 %
TASRBratislava 12.marca - Tržby za dopravu tovaru a osôb sa v SR v januári medziročne zvýšili v bežných cenách o 19,1 % na 3,5 miliardy Sk. Viac ako tri štvrtiny (78,6 %) z celkových tržieb boli za nákladnú dopravu. Tržby za prepravu tovaru dopravnými organizáciami oproti januáru 2000 vzrástli o 21,3 % pri raste v železničnej doprave o 48,9 % a v cestnej doprave o 6,7 %. Tržby za prepravu osôb dopravnými organizáciami boli o 17,3 % vyššie ako pred rokom, z toho v mestskej hromadnej doprave o 25,7 %, železničnej doprave o 16 % a v cestnej doprave o 12,7 %. V pošte a telekomunikáciách sa v januári realizovali tržby za vlastné výkony a tovar v objeme 3,6 miliardy Sk pri medziročnom raste o 24,8 % (v bežných cenách). Z celkového objemu najväčší podiel tvorili tržby za telekomunikačnú činnosť (80,5 %). Vývoj tržieb bol ovplyvnený hlavne rastom tržieb za telekomunikačnú činnosť o 26,5 %, rádiokomunikačnú činnosť o 5 % a poštovú činnosť o 1,5 %. Tržby v doručovateľskej činnosti klesli o 15,8 %. Tržby v odvetví nehnuteľnosti, prenajímanie, obchodné služby a v odvetví ostatné verejné služby sa v januári medziročne zvýšili v stálych cenách o 1,8 % na 9 miliárd Sk. V ich štruktúre najväčší podiel tvorili tržby za iné obchodné služby (53,7 %), rekreačné, kultúrne a športové činnosti (14,3 %) a počítačové a súvisiace činnosti (11,1 %). Najnižší bol podiel tržieb za ostatné služby (2,6 %), prenájom strojov a zariadení (2,9 %) a nakladanie s odpadom (3 %). Vývoj tržieb ovplyvnil hlavne rast tržieb za rekreačné, kultúrne a športové činnosti (o 14,3 %) a iné obchodné služby (o 9,3 %). Vo všetkých ostatných základných druhoch služieb sa tržby medziročne znížili pri najväčšom poklese za nakladanie s odpadom (o 10 %) a v oblasti nehnuteľností (o 9,1 %).

Vlaková kolízia v Londýne sa tentoraz zaobišla bez zranených
TASRLondýn 12.3.2001 - Britská dopravná polícia dnes vyvrátila správy o vlakovom nešťastí v juhovýchodnom Londýne. Podľa jej informácií šlo o malú kolíziu, pri ktorej nikto neutrpel zranenia.
Polícia reagovala na správy televíznych staníc o tom, že v londýnskom Hither Green neďaleko Lewishamu sa zrazili dva vlaky. "Vlaky sa nezrazili a ani nevykoľajili. Nedošlo k žiadnym zraneniam. Bola to len malá železničná nehoda," povedal hovorca dopravnej polície s upresnením, že o 09.35 h SEČ do konca vlakovej súpravy narazil za ňou idúci vlak.
Pri zrážke osobného rýchlovlaku a nákladného vlaku, ktoré sa stretli na rovnakej koľaji, zahynulo vo februári desať ľudí. Tomuto nešťastiu predchádzala železničná nehoda severne od Londýna, ktorá si vyžiadala životy štyroch ľudí.

Pod hrozbou násilia si 19-ročný muž vynútil od rovesníka na toaletách 400 korún
TASRBratislava 12. marca - Násilím si 19-ročný Miroslav V. vyžiadal v nedeľu popoludní od svojho rovesníka na železničnej stanici v Trenčíne 400 korún. Pristúpil k poškodenému a pod hrozbou fyzického útoku žiadal peniaze, ktoré napokon dostal. Obeť však ohlásila lúpežné prepadnutie hliadke Železničnej polície (ŽP), ktorá na základe popisu už o 10 minút zadržala podozrivého muža v staničnom výčape. Páchateľ sa ku skutku priznal a odôvodnil ho potrebou získania financií na hracie automaty, keďže predtým všetky peniaze prehral a nemal ako pokračovať. TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

VSE ako posledný rozvodný podnik od utorka odpája časť ŽSR od elektriny
TASRBratislava 12.marca - Východoslovenské energetické závody (VSE), š.p., od utorka 13. marca odpoja kvôli narastajúcim pohľadávkam voči Železniciam SR (ŽSR) od elektriny niektoré ich odberné miesta. "Rozhodli sme, že zatiaľ od utorka odpojíme niektoré odberné miesta v kategórii maloodber", uviedol dnes pre TASR vedúci obchodného úseku VSE Arpád Tóth. Dodávky elektriny by nemali byť zo strany VSE prerušené pre kategóriu veľkoodber ani elektrickú trakciu železníc. VSE tak pristupujú ako posledný z troch rozvodných energetických podnikov (REP) a zároveň spomedzi nich aj najväčší veriteľ ŽSR (vo februári 588,7 milióna Sk) k odpájaniu železníc od elektriny. Západoslovenským energetickým závodom (ZSE), š.p., dlhovali ŽSR v rovnakom období 462 miliónov Sk a š.p. Stredoslovenské energetické závody (SSE) 410,5 miliónov Sk. Záväzky ŽSR voči rozvodným závodom sa pritom každý mesiac zvyšujú o asi 150 miliónov Sk. Vo vymáhaní pohľadávok aj cestou odpájaní odberných miest železníc od elektriny majú REP podporu aj Ministerstva hospodárstva (MH) SR, ktoré je ich zriaďovateľom. "MH má záujem na tom, aby rozvodné podniky manažovali svoje hospodárenie čo najefektívnejšie a teda vymohli si aj svoje pohľadávky", konštatoval dnes pre TASR hovorca ministra hospodárstva Peter Benčurik. V rámci rokovaní, ktoré asi pred mesiacom iniciovalo MH, bolo podľa P.Benčurika dohodnuté, že generálny riaditeľ ŽSR bude rokovať s Ministerstvom financií (MF) SR o vymáhaní nedoplatkoch štátu za prepravu vo verejnom záujme. Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského môže podnik odpájanie svojich prevádzok od elektriny riešiť len rokovaním. Podstata problému podľa neho spočíva v uhradení prostriedkov zo strany štátu pre ŽSR vo výške 10 miliárd Sk, ako kompenzáciu za stratovú osobnú prepravu ŽSR v rokoch 1993 až 1998. Štát sa minulý rok podľa M.Čikovského zaviazal, že tieto prostriedky uhradí v priebehu piatich rokov, avšak splátka za tento rok ešte neprišla. Železniciam chýba tiež finančná kompenzácia strát v osobnej preprave za tento rok, ktorú vyčlenené financie vo výške 2,2 miliardy Sk zo štátneho rozpočtu na rok 2001 a ďalšie dotácie v sume 700 miliónov Sk podľa M.Čikovského nevykryjú. ZSE zatiaľ železniciam v súvislosti s ich neschopnosťou uhrádzať svoje pohľadávky odpojili od elektriny od 1.marca asi 40 prevádzok a pravdepodobne odpoja koncom tohto týždňa po prvý krát aj niektoré menej významné trate elektrickej trakcie železníc. SSE zatiaľ od 8.marca prerušili dodávky elektriny v budove prevádzkového riaditeľstva ŽSR vo Zvolene.

Vypnutie elektriny zo strany SSE ohrozuje bezpečnosť na tratiach ŽSR
TASRZvolen 12. marca - Vypnutie dodávok elektrickej energie Stredoslovenskými energetickými závodmi (SSE) Žilina v prevádzkovej budove Správy energetiky a elektrotechniky (SEE) Železníc SR (ŽSR), divízia dopravnej cesty Zvolen, ako aj v budove dispečingu ohrozuje bezpečnosť na železničných tratiach v jej pôsobnosti. Od štvrtka minulého týždňa, keď energetici k tomuto kroku pristúpili, pre prevádzkových, rušňových a vozových dispečerov ako aj pracovníkov riadenia elektrickej prevádzky na železniciach SEE zabezpečuje elektrickú energiu len z náhradného zdroja. Agregát, ako dnes pre TASR uviedol prednosta SEE vo Zvolene Peter Broska, musia kvôli jeho údržbe denne vypínať minimálne na dve hodiny. Zariadenie je pomerne hlučné a narúša nočný pokoj v okolitých bytovkách. Kvôli dispečerom ho však železničiari vypnúť nemôžu. Zvolenských železničiarov dnes informovali, že vo štvrtok chcú Západoslovenské energetické závody (ZSE), š. p. zastaviť dodávku elektrickej energie aj do trakčnej napájacej stanice v Kozárovciach. Tým by sa prerušila prevádzka na niektorých tratiach. Okrem toho chcú dodávatelia vypnúť elektrickú energiu aj na železničných staniciach v Šahách, Čate a Leviciach. V Šahách a Čate je pritom zariadenie, na ktoré je napojené aj priecestné zabezpečovacie zariadenie. Jeho odstavenie automaticky ohrozí bezpečnosť motoristov na železničných priecestiach. Zvolenská SEE ŽSR, divízia dopravy dlhuje za maloodber a veľkoodber SSE približne 14 miliónov Sk. Ďalší, trojmiliónový dlh má voči VSE a ZSE. Za energiu, dodanú do trakčného vedenia železníc v jej pôsobností, má platiť generálne riaditeľstvo ŽSR, š. p. Doterajšie rokovania jeho zástupcov s predstaviteľmi zainteresovaných ministerstiev sa skončili neúspešne.

SSE od 20.marca odpájajú 16 odberných miest ŽSR
TASRBratislava 12.3.2001 - Stredoslovenské energetické závody (SSE), š. p., dňom 20. marca kvôli neustále rastúcim pohľadávkam voči Železniciam SR (ŽSR) definitívne pristúpia k obmedzeniu, resp. prerušeniu dodávky elektrickej energie 16 odberným miestam železníc s výnimkou ich elektrickej trakcie. SSE dnes o tejto skutočnosti informovali listom generálneho riaditeľa ŽSR, Ministerstvo hospodárstva (MH) SR, Ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií (MDPaT) a Ministerstvo financií (MF) SR. Dlh ŽSR voči SSE sa akumulovala najmä v minulom roku a k 28. februáru tohto roka predstavovala 444,024 milióna Sk.
Ako TASR informoval vedúci odboru styku s verejnosťou SSE Pavel Müller, počet týchto odberných miest sa bude postupne zvyšovať až kým nenastane zlepšenie platobnej disciplíny ŽSR. K uvedenému rozhodnutiu oprávňujú SSE podľa P. Müllera Obchodné podmienky dodávky elektrickej energie zo sietí SSE a Zákon o energetike, čím podnik nenesie zodpovednosť za prípadné škody v dôsledku prijatého rozhodnutia.
Zámerom SSE nie je podľa stanoviska spôsobenie národohospodárskych škôd alebo kolapsu železničnej dopravy. Dodávka elektriny preto zatiaľ nebude obmedzovaná do napájacích miest elektrickej trakcie a iných dôležitých odberných miest spojených s bezpečnosťou a plynulosťou dopravy po železnici.
Na neustále narastajúci dlh ŽSR za dodávky elektriny SSE viackrát upozorňovali, avšak zo strany ŽSR ako aj ich zakladateľa MDPaT neboli podľa P. Müllera prijaté žiadne opatrenia, ktorými by sa podarilo danú patovú situáciu zlepšiť. ŽSR dlžia trom slovenským rozvodným podnikom (REP) už vyše 1,5 miliardy Sk a dlh mesačne narastá o asi 150 miliónov Sk. K odpojeniu elektriny železniciam ako prvý pristúpil š.p. Západoslovenské energetické závody (ZSE). Tie v súvislosti s platobnou neschopnosťou ŽSR odpojili elektrinu od 1. marca asi 40 prevádzkam a ku koncu tohto týždňa avizujú po prvýkrát odpojenie aj niektorých menej významných tratí elektrickej trakcie železníc. K ZSE sa následne od 8.marca pripojili aj SSE, ktoré prerušili dodávky elektriny v budove prevádzkového riaditeľstva ŽSR vo Zvolene a od utorka (13. marca) avizoval niektoré odberné miesta železníc odpojiť aj š.p. Východoslovenské energetické závody (VSE).
Vo vymáhaní pohľadávok cestou odpájaní odberných miest železníc od elektriny majú REP podporu Ministerstva hospodárstva (MH) SR, ktoré je ich zriaďovateľom. "MH má záujem na tom, aby rozvodné podniky manažovali svoje hospodárenie čo najefektívnejšie a teda vymohli si aj svoje pohľadávky," konštatoval dnes pre TASR hovorca ministra hospodárstva Peter Benčurik. V rámci rokovaní, ktoré asi pred mesiacom iniciovalo MH, bolo podľa P. Benčurika dohodnuté, že generálny riaditeľ ŽSR bude rokovať s Ministerstvom financií (MF) SR o vymáhaní nedoplatkov štátu za prepravu vo verejnom záujme.
Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského môže podnik odpájanie svojich prevádzok od elektriny riešiť len rokovaním. Podstata problému podľa neho spočíva v uhradení prostriedkov zo strany štátu pre ŽSR vo výške 10 miliárd Sk ako kompenzáciu za stratovú osobnú prepravu ŽSR v rokoch 1993 až 1998. Štát sa minulý rok podľa M. Čikovského zaviazal, že tieto prostriedky uhradí v priebehu piatich rokov, ale splátka za tento rok ešte neprišla. Železniciam chýba tiež finančná kompenzácia strát v osobnej preprave za tento rok, ktorú vyčlenené financie v sume 2,2 miliardy Sk zo štátneho rozpočtu na rok 2001 a ďalšie dotácie v objeme 700 miliónov Sk podľa M. Čikovského nevykryjú.

Ženu, ktorá vyskočila spoza stĺpa, usmrtil rýchlik na trati Leopoldov - Madunice
TASRBratislava 13. marca - Spoza betónového stĺpa vyskočila tesne pred prechádzajúci rýchlik dnes predpoludním na úseku železničnej trate Leopoldov - Madunice 43-ročná žena z blízkej obce Šulekovo. Vlak ju na mieste usmrtil. Podľa informácií hovorcu ŽP Jozefa Búranského motív samovražedného činu vyšetrujú príslušníci ŽP. Na trati v dôsledku nehody zastavili dopravu a rýchlik meškal asi 50 minút.

Dodávky elektriny ŽSR už prerušili aj VSE
TASRBratislava 13.3.2001 - Východoslovenské energetické závody (VSE), š. p., dnes prerušili v súvislosti s rastúcimi pohľadávkami voči Železnice SR (ŽSR) dodávky elektriny pre osvetlenie železničnej stanice Kochanovce. "Zdá sa však, že pokiaľ nepristúpime k vypnutiu elektrickej trakcie železníc, nedocielime, aby ŽSR konali ráznejšie," uviedol pre TASR vedúci obchodného úseku VSE Arpád Tóth. Dnes, prípadne v stredu by sa podľa jeho slov mali generálny riaditelia troch dotknutých veriteľských energetických závodov dohodnúť na ďalšom spoločnom postupe voči železniciam.
Dlh ŽSR za dodávky elektriny voči š.p.: VSE, Západoslovenské energetické závody (ZSE) a Stredoslovenské energetické závody (SSE) v súčasnosti prevýšil 1,5 miliardy Sk a mesačne narastá o asi 150 miliónov Sk. Ako dnes TASR spresnila vedúca odboru obchodu a marketingu ZSE Iveta Filová, ZSE zatiaľ železniciam odpojili od 15.februára päť odberných miest a listom generálnemu riaditeľovi 9. marca oznámili, že od štvrtka 15. marca odpájajú ďalších 14 prevádzok železníc. K odpojeniu elektriny zatiaľ došlo v rušňových depách Bratislava východ a Trnava, na železničných staniciach Bratislava predmestie a Bratislava Vinohrady, v časti budovy bratislavskej hlavnej stanice ako aj viacerých objektoch na železničnej stanici Východ. ZSE však zatiaľ nepristúpili k odpájaniu tratí. "Takýto návrh existoval, ale po rokovaniach nášho generálneho riaditeľa s Ministerstvom hospodárstva (MH) SR sme od neho ustúpili," konštatovala I. Filová.
SSE odpojili železniciam od elektriny zatiaľ od 8.marca budovu ich prevádzkového riaditeľstva vo Zvolene a na 20.marca avizovali prerušenie dodávok do ďalších 16 odberných miest.

Návrh zákona o železničnej spoločnosti súvisí s transformáciou ŽSR
TASRBratislava 13.3.2001 - Návrh zákona o Železničnej spoločnosti,a.s. je jedným zo základných predpokladov celkovej transformácie ŽSR. Jeho pripravenosť na ďalšie legislatívne pokračovanie posudzovala dnes Legislatívna rada vlády (LRV).
Podľa slov predsedu LRV a podpredsedu vlády SR Lubomíra Fogaša návrh predpokladá vznik Železničnej spoločnosti,a.s., ktorá bude mať na starosti využívanie železničných tratí, budov a ďalšieho hnuteľného a nehnuteľného majetku ako aj určovanie prepravných taríf. Spočiatku pôjde o akciovú spoločnosť so 100% účasťou štátu avšak zákon umožní v budúcnosti aj vstup ďalších akcionárov-investorov.
Predpokladá sa tiež vznik nezávislého kontrolného a regulačného orgánu tzv.Štátneho dráhového úradu, ktorého náplňou by okrem iného bolo udeľovanie prepravných licencií, dohľad nad uplatňovanými prepravnými tarifami a pod. LRV odporúčala navrhovateľovi zapracovať jej pripomienky do návrhu a predložiť ho vláde na rokovanie.

ŽSR predložili návrh splácania dlhov šéfom ZSE a SSE
TASRBratislava 13.3.2001 - Železnice SR (ŽSR) dnes na rokovaní s generálnymi riaditeľmi š. p. Západoslovenské energetické závody (ZSE) a Stredoslovenské energetické závody (SSE) predložili návrh postupného splácania svojich dlhov. "V prípade, že tento návrh schvália orgány daných podnikov, mohlo by v najbližšom čase dôjsť k obnoveniu dodávok elektriny železniciam," uviedol pre TASR hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Podľa neho by dlh železníc trom rozvodným podnikov v objeme vyše 1,5 miliardy Sk nemal byť splatený v krátkodobom, ale skôr v dlhodobejšom časovom úseku. Finančná situácia ŽSR by sa mala zlepšiť po tom, čo v piatok 16. marca dostanú poslednú tranžu 60 miliónov EUR z celkového 200-miliónového úveru od Európskej investičnej banky. Železnice by mali tiež v tomto roku dostať od štátu záruku za úver vo výške 10,5 miliardy Sk, čím sa podľa slov M. Čikovského uvoľní ich finančná situácia a postupne by mohli splácať dlhy energetikom.

ŽSR poskytnú humanitnú pomoc pri likvidácii následkov povodní na Ukrajine
TASRBratislava 13. marca - Železnice SR (ŽSR) poskytnú humanitnú pomoc pri likvidácii následkov živelnej pohromy v Zakarpatskej oblasti Ukrajiny v hodnote 100 tisíc Sk. Okrem toho ŽSR pripravujú pre obyvateľov postihnutých povodňami zásielku liekov, vlnených prikrývok a ponúkajú obnovu železničných tratí po povodniach. TASR o tom informoval riaditeľ odboru pre prácu s verejnosťou generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský.

Krst električky
Pravda 14.3.2001, VYSOKÉ TATRY, SITA - Vo štvrtok vo vysokotatranskom Starom Smokovci pokrstia prvú zo 14 nových električiek Tatranských elektrických železníc. Predstavia ju o 11.30 h na železničnej stanici Poprad-Tatry, odkiaľ ju vypravia na prezentačnú jazdu do Starého Smokovca. Slávnostný krst je v konečnej stanici naplánovaný na 12.50. Električka má kapacitu 200 miest a premávať bude na trase Starý Smokovec - Tatranská Lomnica. Maximálna prevádzková rýchlosť súpravy je 80 km/h a dokáže prekonať stúpanie 75 promile. Ďalšie elektrické vlakové jednotky radu 42595 budú nasadzované do prevádzky postupne každý mesiac.

Polonahý Malkovich v reklame na železnice
Funserver 14.3.2001 - Johna Malkovicha môžete vidieť napoly nahého v jednej reklame na vlaky. Železničná spoločnosť Eurostar, ktorá spravuje vlaky smerujúce cez Eurotunel z Británie do Francúzska, podpísala s hercom zmluvu na reklamu, v ktorej sa Malkovich zjaví len v spodnom prádle. 47 ročný herec vlakmi spoločnosti Eurostar pravidelne cestuje. Marketingový riaditeľ Eurostar, Bertrand Gullion povedal:" Súhlasil, že bude s nami spolupracovať, pretože vlakmi Eurostar často cestuje a oceňuje naše služby."

Lupiči na železniciach kradli medené laná, ale aj laná stykových transformátorov
TASRBratislava 14. marca - Bratislavským príslušníkom Železničnej polície (ŽP) sa podarilo v utorok popoludní zadržať neďaleko miesta činu dvoch mladíkov vo veku 17 a 18 rokov, ktorí v úseku železničnej odbočky Močiar odcudzili medené laná stykových transformátorov ku koľajovým obvodom v hodnote 15 tisíc korún. Bezprostredne potom, ako dvojica mladých Bratislavčanov laná odmontovala, panel hlavného dozorného prevádzky železničnej stanice Bratislava východ začal výstražne signalizovať poruchu. Do terénu okamžite vyrazila policajná hliadka, ktorá oboch podozrivých našla v trávnatom poraste, kde opaľovali izoláciu lán. Pri sebe mali skrutkovač a kombinované kliešte, ktorými laná od koľají a transformátorov odstránili. Ku skutku sa priznali. Obom páchateľom hrozí obvinenie z trestného činu krádeže. Príslušníkom ŽP sa v utorok podarilo objasniť ďalšie prípady krádeží v obvode železničných dráh Slovenska. Košičania zistili podozrivého 39-ročného traťového robotníka, ktorý sa priznal, že pred tromi dňami sa vlámal do garáže Traťového obvodu Barca. V ranných hodinách kameňom rozbil okno garáže, cez ktoré vnikol dnu a ukradol 24 medených prepojok. Aby sa pohodlnejšie dostal von, kyslíkovou zváracou súpravou odpálil z vnútornej strany garáže visací zámok. Odcudzené prepojky predal v zberni druhotných surovín za 1 683 korún. Svojím konaním však ŽSR spôsobil škodu päť tisíc korún. Podozrivému mužovi hrozí obvinenie z trestného činu krádeže vlámaním. Na elektrickú brúsku a predlžovací kábel, patriace do majetku ŽSR v Čiernej nad Tisou, sa ulakomili dvaja miestni mladíci vo veku 16 a 18 rokov. Podľa zistení Železničnej polície, obaja v druhej polovici februára vo večerných hodinách po vzájomnej dohode vošli cez nezaistené pootvorené okno do dielne Mechanizačnej správy a brúsku aj s káblom v úhrnnej hodnote 3 600 korún zobrali a potom ich za 430 Sk predali. Peniaze si rozdelili a minuli. Odcudzené veci polícia vrátila poškodenej organizácii. Počas cesty rýchlikom EXCELSIOR z Prahy do Čadce okradol v utorok o cestovný pas a tristo korún v spánku neznámy páchateľ 36-ročného D. Š. z Tepličky nad Váhom. To, že ho okradli, zistil až keď sa mal preukázať orgánom colnej a pasovej kontroly. Prípadom sa zaoberá oddelenie ŽP v Čadci. Informácie TASR poskatol hovorca ŽP Jozef Búranský.

Rušnovodičovi sa podarilo zastaviť vlak 30 metrov pred ležiacou samovrahyňou
TASRBratislava 14.3.2001 - S úmyslom spáchať samovraždu si v utorok ráno ľahla na koľaj v úseku trate Jesenské - zastávka Dubovec, okres Lučenec, 36-ročná žena. Našťastie ju však spozoroval rušňovodič prichádzajúceho osobného vlaku a okamžitým brzdením sa mu tridsať metrov pred touto živou prekážkou podarilo vlak zastaviť. Samovrahyňu si o tri hodiny po čine, ktorého motív nie je zatiaľ známy, prevzal od lučeneckých železničných policajtov manžel.
Okrem toho, že dobrovoľne vystavila svoj život nebezpečenstvu, dopustila sa aj priestupku, pretože ohrozila bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. Prípad je v štádiu ďalšieho preverovania príslušníkmi ŽP z Lučenca.
Informáciu TASR poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.

ŽP prijala opatrenia na udržanie poriadku
TASRBratislava 14.3.2001 - V súvislosti s výročím vzniku vojnovej Slovenskej republiky a aktivizáciou niektorých skupín najmä mladých ľudí prijala Železničná polícia opatrenia spočívajúce v nepretržitom monitorovaní situácie na staniciach a vo vlakoch na celom území Slovenska.
Ako TASR informoval hovorca ŽP Jozef Búranský, posilnil sa aj výkon služby na všetkých železničných staniciach hlavného mesta, kam už ráno pricestovalo asi 15 príslušníkov hnutia skinheads vlakom od Leopoldova. Z iných smerov predpoludním príchod ďalších skupín neevidovali.
Na základe operatívnych poznatkov sú pripravení v prípade potreby do vlakov a železničných staníc nasadzovať väčší počet hliadkujúcich policajtov a príslušníkov operačnej služby. Ich činnosť sa sústredí na zabezpečenie plynulosti a bezpečnosti železničnej dopravy, zdravia a životov cestujúcich, ich majetku, ako aj majetku ŽSR.

MDPT pripraví vláde riešenie situácie medzi ŽSR a energetickými podnikmi
TASRBratislava 14.3.2001 - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR pripraví v spolupráci s Ministerstvom financií (MF) SR v najbližšej dobe na rokovanie vlády SR návrh globálnej schémy na riešenie pohľadávok štátu a verejnoprávnych inštitúcií. V rámci tohto materiálu MDPT navrhne systém zápočtov záväzkov a pohľadávok ŽSR voči štátu a štátom kontrolovaným inštitúciám a navrhne kompenzáciu pohľadávky železníc voči štátu za neuhradené a uznané výkony vo verejnom záujme za predchádzajúce roky.
Ako TASR informovala riaditeľka odboru komunikácie MDPT Anna Ghannamová, MDPT si uvedomuje, že súčasná zložitá finančná situácia ŽSR je v rozhodujúcej miere spôsobená tým, že štát dlhuje podniku za výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 1997 asi 10 miliárd Sk. "Treba však zdôrazniť, že od nástupu tejto vlády štát svoje záväzky voči železniciam za výkony vo verejnom záujme v rokoch 1998, 1999 a 2000 uhradil, dokonca bola uhradená aj alikvotná čiastka na rok 2001," uvádza sa v stanovisku MDPT.
ŽSR v súvislosti s nedostatkom prostriedkov prestali v priebehu roku 2000 platiť za elektrinu trom rozvodným energetickým podnikom (REP), ktoré v súčasnosti evidujú pohľadávky voči ŽSR vyše 1,5 miliardy Sk. REP už železniciam odpojili spolu 7 odberných miest a avizovali ďalších 30 v prípade, že ŽSR nenavrhnú spôsob splácania svojich dlhov. Posun v celej situácii nastal v utorok, keď ŽSR oslovili všetky tri REP a navrhli spôsob splácania svojich záväzkov voči energetikom. O návrhu železníc budú vedenia REP rokovať v najbližších dňoch.

Cestujúcich do ČR z krajín EÚ a Poľska vlakom čakajú dezinfekčné rohože
TASRPraha 14. marca - Mimoriadne veterinárne opatrenia, ktoré majú obmedziť možnosť zavlečenia nákazy slintačky a krívačky na územie ČR, sú už zavedené na všetkých hlavných železničných hraničných priechodoch s krajinami EÚ a Poľskom. Zosilnené hygienické opatrenia by mali byť na menej frekventovaných priechodoch zabezpečené najneskôr dnes do polnoci. Na všetkých prechodových železničných staniciach sa postupne inštalujú dezinfekčné rohože, cez ktoré všetci cestujúci po vystúpení z vlaku prejdú. Ako pre TASR uviedla hovorkyňa Českých dráh (ČD) Martina Rousková, o dezinfekcii podláh a kolies vlakov či batožiny cestujúcich sa zatiaľ neuvažuje. V prípade vznesenia podobných požiadaviek zo strany veterinárnej správy sú ČD pripravené v spolupráci s Civilnou obranou a Civilnou službou ČD takéto opatrenia zabezpečiť. Cestujúci z EÚ a Poľska musia tiež na hraničných priechodoch odovzdať všetky potraviny živočíšneho pôvodu do pristavených kontajnerov. Ich následnú likvidáciu zaistia obecné a mestské úrady. Vzhľadom k zavedeným opatreniam ČD predpokladajú, že môže dôjsť k meškaniu niektorých cezhraničných pravidelných spojov. Sprísnené veterinárne opatrenia sa týkajú 18 železničných hraničných priechodov pre osobnú dopravu, z toho 9 je na hraniciach s Nemeckom, štyri na hraniciach s Rakúskom a päť na hraniciach s Poľskom. Za deň sa dotknú 64 vlakov osobnej dopravy všetkých kategórií. V nákladnej doprave sa v závislosti na dni v týždni bude počet vlakov pohybovať medzi 75 až 129 vlakmi.

ZSE posunuli termín vypínania ŽSR, odstavené prevádzky zostávajú bez elektriny
TASRBratislava 14. marca - Západoslovenské energetické závody (ZSE), š. p., v súvislosti s návrhom Železnice SR (ŽSR) na riešenie dlhov železníc, ktorý v utorok ZSE predostrel generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed, presúvajú plánované odstavenie ďalších 14 odberných miest železníc zo štvrtka 15. marca na 29. marca. "List ŽSR dáva určitú nádej, ale železnice sme vyzvali, aby skonkretizovali svoje kroky a termíny," uviedla dnes pre TASR vedúca odboru obchodu a marketingu ZSE Iveta Filová. Záruka zaplatenia dlhu železníc voči energetikom je podľa I. Filovej v zainteresovanosti rezortov dopravy, financií a vlády. ZSE však napriek snahe ŽSR o rokovanie naďalej nebudú dodávať elektrinu pre päť odberných miest, ktoré odpojili ešte 15. februára. Stredoslovenské energetické závody (SSE), š. p., zatiaľ v súvislosti s návrhmi ŽSR neodvolali na 20. marca avizované odstavenie 16 odberných miest. "ŽSR v utorok navrhli dva varianty riešenia svojich dlhov, definitíva však padne na spoločnom rokovaní 19. marca," konštatoval pre TASR vedúci odboru styku s verejnosťou Pavel Müller. V súvislosti s návrhmi ŽSR je podľa neho pravdepodobné, že by mohlo dôjsť k dohode a SSE by potom nepristúpili k ohlásenému odstaveniu prevádzok ŽSR. Budova prevádzkového riaditeľstva ŽSR vo Zvolene, ktorú SSE odstavili 8. marca, zostáva podľa slov P. Müllera bez elektriny, až kým nedôjde k dohode. Ústretové kroky k riešeniu dlhov železníc zaznamenal aj š. p. Východoslovenské energetické závody (VSE). Ako však dnes pre TASR uviedol vedúci obchodného úseku VSE Arpád Tóth, prerušenie dodávok elektriny pre osvetlenie železničnej stanice Kochanovce zostáva v platnosti. VSE podľa slov A. Tótha budú čakať na avizovanú dohodu na úrovni ministerstiev a vlády.

Žltačka okupuje Vrútky
Pracovníci mesta sa boja ísť do ohniska nákazy bez ochranných pomôcok
Pravda15.3.2001 DAGMAR ÚRADNÍKOVÁ - Vo Vrútkach prepukla epidémia vírusovej hepatitídy typu A. Ohniskom nákazy je lokalita objektov určených na demoláciu pri železničnej trati, ktorú obývajú Rómovia.
Zatiaľ ochorelo 37 ľudí. Rómovia zo Železničnej ulice sú rozhorčení, každý deň odvážajú do nemocnice ďalšie deti. Božena Brezinová má zo svojich šiestich potomkov pri sebe už len najmladšieho osemmesačného Mária. "Odmietajú nás vpustiť do obchodu, boja sa, že sa od nás nakazia. Čo budeme jesť, neviem," povedala nám. Vajda Jozef Horvát práve odviedol do nemocnice svoju vnučku. Ukazuje lístok od lekárky, že aj ona dostala žltačku. Zlepšenia životných, a najmä hygienických podmienok sa podľa vajdu dožadujú neustále. Ohniskom nákazy je podľa nich jediný zdroj pitnej vody, ktorý podobne ako jedinú latrínu používa asi 80 tunajších obyvateľov. Vedúca epidemiológie Štátneho zdravotného ústavu Martin Henrieta Hudečková povedala, že prvý prípad vírusovej hepatitídy typu A mali hlásený u dospelej Rómky ešte 26. februára, následne nato u sedemročného bieleho chlapca. V rámci zvýšeného zdravotného dozoru aktívne vyhľadali ďalších 35 prípadov. Ohniskom nákazy je Železničná ulica, kam sa chodievajú hrať aj deti z okolia. Z dospelých ochoreli zatiaľ len traja.
Choroba špinavých rúk sa dostala už aj do škôl. V Základnej škole M. R. Štefánika vo Vrútkach evidujú sedem prípadov. V Špeciálnej základnej škole na Mudroňovej ulici v Martine, ktorú navštevujú aj vrútocké deti, zaznamenali 12 ochorení. Možnosť, že pôvodcom nákazy je zdroj pitnej vody, Hudečková vylúčila: "Je to mestský vodovod a voda, ktorá tam prichádza, je v poriadku." Dôležitú úlohu zohráva nehygienické prostredie, v ktorom títo ľudia žijú. Že je tam len jedna latrína, to nevedela, potvrdila však, že celé okolie je tam fekálne znečistené. Štátny okresný hygienik v Martine nariadil protiepidemické opatrenia, ktoré majú ďalšiemu šíreniu nákazy zamedziť. V rámci nich vyzval aj primátora Vrútok, aby dal okolie týchto obydlí vyčistiť. S cieľom riešiť situáciu v meste zasadala v utorok vo Vrútkach aj mestská rada. Primátor Ľubomír Bernát konštatoval, že bolo len otázkou času, kedy sa niečo takéto stane. Problém rómskej komunity žijúcej nadivoko v nebytových priestoroch sa ťahá už roky. Náhradné ubytovanie pre nich však mesto nemá. Budovať sociálne zariadenia v týchto priestoroch nemôže, pretože ide o majetok Železníc SR. Kto ohnisko nákazy vyčistí, nevedel povedať: "Naši pracovníci sa tam boja ísť. Nemáme k dispozícii nijaké ochranné pomôcky, ktoré by im zaručili, že sa nenakazia."

Pod kolesami vlaku v Banskej Bystrici našiel dobrovoľnú smrť 18-ročný mladík
TASRBratislava 15. marca - Dobrovoľnú smrť našiel v stredu popoludní pod kolesami vlaku 18-ročný mladík z Heľpy na železničnej zastávke Banská Bystrica-mesto. Podľa informácií hovorcu ŽP Jozefa Búranského príslušníci banskobystrického odboru ŽP preverovaním zistili, že mladík si ľahol na koľaj asi desať metrov pred prichádzajúci osobný vlak. Rušňovodič síce použil výstražný zvukový signál a zatiahol rýchlobrzdu, ale pre krátku vzdialenosť už tragédii nedokázal predísť. Privolaný lekár konštatoval smrť následkom devastačných poranení celého tela. Usmrteného previezli na patologické oddelenie banskobystrickej Rooseveltovej nemocnice. ŽP nezistila u vlakovej čaty požitie alkoholu. V dôsledku nehodovej udalosti meškalo päť vlakov v rozpätí od 5 do 43 minút. Prípad ďalej vyšetrujú.

Pripomenutie si vzniku vojnovej slovenskej republiky na železnici bez konfliktov
TASRBratislava 15. marca - Bez mimoriadnych udalostí sa skončilo pripomenutie si 62. výročia vzniku vojnovej slovenskej republiky z pohľadu Železničnej polície (ŽP). Ako TASR informoval hovorca ŽP Jozef Búranský, ŽP uskutočnila v stredu bezpečnostnú akciu Poriadok, zameranú na verejný poriadok a elimináciu trestnej činnosti v obvode železničných dráh - na staniciach a vo vlakoch osobnej prepravy. Počas nej bolo pod trvalou kontrolou uniformovaných hliadok a taktiež príslušníkov operatívnej služby ŽP väčšie množstvo staníc, vlakov a reštauračných zariadení a pohyb ľudí v nich. Do hlavného mesta prišlo vlakmi v dvoch skupinkách asi 30 mladých ľudí zo smeru od Trnavy a Nových Zámkov, ktorí sa správali slušne. Z bratislavskej hlavnej stanice sa bez akýchkoľvek náznakov narušenia verejného poriadku presunuli do mesta a podvečer opäť pokojne odcestovali.

V dôsledku krádeže koľajnice sa vykoľajil rušeň s vozňom
TASRBratislava 15. marca - Na záškodníkov z filmu s gangsterskou tematikou si zaumienila "hrať sa" trojica mladých mužov vo veku 18, 19 a 21 rokov zo Serede, ktorí 10. februára v popoludňajších hodinách ukradli z funkčnej vlečky železničnej stanice Križovany nad Dudváhom 12,5 m dlhú koľajnicu. V dôsledku chýbajúcej koľajnice sa následne vykoľajil prechádzajúci rušeň a ním ťahaný vagón. Podľa informácií hovorcu ŽP Jozefa Búranského páchatelia, ktorých v stredu odhalili trnavskí príslušníci ŽP, aviou s bratislavským evidenčným číslom priviezli k vlečke autogénovú súpravu, koľaj odrezali a rozpálili na menšie časti. Potom ju na aute odviezli do miesta bydliska jedného z nich a o dva dni predali v zberni farebných kovov za 1500 korún. Podozriví sa ku skutku, motivovanému ziskom peňazí, priznali. Odborníci spresnili vzniknutú škodu na 254.182 korún. Na základe toho bol prípad prekvalifikovaný na trestný čin krádeže a trestný čin poškodzovania a ohrozovania všeobecne prospešného zariadenia. Prípadom sa v súčasnosti zaoberá oddelenie ŽP v Trnave.

Železničná sieť patrí podľa prezidenta IFO do rúk štátu
TASRFrankfurt nad Mohanom 15.marca - Privatizácia železnice vo Veľkej Británii ukázala, ako sa to nemá robiť. Uvádza sa to v analýze prezidenta mníchovského Ústavu pre hospodársky výskum (Institut für Wirtschaftsforschung - IFO) Hansa-Wernera Sinna, ktorú dnes uverejnil nemecký denník Handelsblatt. Súkromná spoločnosť Railtrack Plc., ktorej patria v Británii železničné dopravné cesty, urobila z akcionárov a manažérov boháčov, ale britskú verejnosť obrala o výkonnú infraštruktúru. Nedokázala túto sieť udržať ako výkonnú a spoľahlivo fungujúcu - o jej ďalšom budovaní sa vôbec nedá hovoriť. Podľa Sinna privatizácia štátneho podniku má zmysel len vtedy, keď výsledkom procesu je vytvorenie konkurencie. Na železničných tratiach sa to dá, ale nie v prípade koľají. Po tých istých tratiach možno nechať jazdiť súpravy viacerých dopravných spoločností. Treba to však urobiť inak, ako to zorganizovali v Británii. Zriadiť sa musí koordinačná centrála, ktorá zosúladí spojenia vlakov, a potom sa aj v tejto oblasti dá vytvoriť zmysluplná súťaž. Nesmú sa však rozdeliť paralelné dopravné cesty, ktoré by mali medzi sebou súťažiť. V Kanade existujú dve dopravné spoločnosti, ktoré majú svoje vlastné trate z východu na západ štátu. Toto riešenie je možné, ale nehospodárne. Z technického hľadiska je železničná sieť prirodzeným monopolom a ako taká patrí do rúk štátu v prípade, ak ide o to, vyhnúť sa poškodeniu zákazníkov a zníženiu využiteľnosti trás. Aj súkromný monopol, ktorého ceny kontroluje štát, môže dobre fungovať len veľmi ťažko. Nijakému štátnemu regulačnému úradu sa totiž nepodarí, aby odolával záujmom súkromných lobistov o dosiahnutie zisku a aby konal v záujme cestujúcich. Bez konkurencie nemá privatizácia naozaj nijaký zmysel. Veľké zvyšovanie cien, ktoré si dovolila Nemecká železnica (Deutsche Bahn) po svojej formálnej privatizácii, ukazuje na neúnosnosť tohto problému. Je dobré, že sa (nemecký) minister dopravy teraz rozhodol urobiť škrt cez rozpočet vedeniu Deutsche Bahn. V nijakom prípade by nebolo rozumné, aby sa verejný statok, ktorý sa budoval vyše 150 rokov a pozostáva z tratí a odbočiek do najvnútornejších častí veľkých miest (vďaka tomu má nevyčísliteľnú hodnotu), dostal na burzu a aby sa to použilo na maximalizovanie ziskov súkromných vlastníkov. "Anglicko, vďaka ti, že sa tomuto nezmyslu podarilo zabrániť v poslednom okamihu," uviedol Sinn. Železničná sieť je takzvaným "verejným statkom", ktorý dáva len veľmi slabučký priestor na rivalitu. Udržiavanie dopravných ciest je úlohou štátu. Sinn dokonca vyjadruje aj názor, že poplatky za používanie diaľnic majú kryť všetky náklady, vrátane stavebných. Tvrdí, že majú byť len v takej výške, aby vystačili na krytie prevádzkových nákladov. Ostatný deficit sa má hradiť zo štátnych zdrojov. Toto je konštatovanie, ktoré v nijakom prípade neodporuje neoliberálnym predstavám.

Nová tatranská električka mala dnes premiéru
TASRPoprad 15.marca - Premiéru mala dnes prvá zo 14 nových električiek EMU 425.95, ktoré postupne nahradia na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ) doterajšie typy. Verejnosti ju predstavili krátko predpoludním na železničnej stanici v Poprade, odkiaľ pokračovala na trati do Starého Smokovca, kde absolvovala slávnostný krst. Na slávnosti sa zúčastnili štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Michal Balog, generálny riaditeľ Železníc SR (ŽSR) Andrej Egyed, poslanci slovenského parlamentu Milan Hort, Víťazoslav Moric a ďalší hostia. Elektrická motorová jednotka pre TEŽ pochádza z dielne konzorcia EMU GTW Vysoké Tatry, v ktorom sú zastúpené ŽOS Vrútky a švajčiarske spoločnosti Stadler a AD-tranz. Nová električka má moderný dizajn, celkovú dĺžku takmer 33 metrov, kapacitu 200 miest, z toho je 88 pevných sedadiel, 20 sklápacích a 92 miest na státie. Nechýbajú ani priestory na uloženie batožiny, bicyklov, kočíkov i lyží. Môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 80 kilometrov za hodinu, ale vzhľadom na profil trate TEŽ sa s podstatným zvýšením rýchlosti oproti doterajším typom nepočíta, zlepší sa však kultúra cestovania. Na rozdiel od doterajších električiek, populárne nazývaných "trojčatá", ktoré jazdia na tatranských tratiach už tri desaťročia, pamätali tvorcovia nových aj na zdravotne postihnutých cestujúcich. Tí ocenia zníženú nástupnú plošinu s možnosťou vysunutia pre vozičkárov. Na trať TEŽ príde postupne ďalších 13 nových električiek. Okrem nich pribudne pod Tatrami aj 6 motorových osobných vozňov. Mali nahradiť zastarané motorové vlaky, premávajúce medzi Popradom a Tatranskou Lomnicou. Ich kapacita je 108 miest na sedenie a 92 na státie. Čas prepravy medzi Popradom a Starým Smokovcom sa novou električkou skráti o 10 minút a trať z Popradu na Štrbské Pleso zvládne súprava za menej ako hodinu (v súčasnosti 70 minút). Po slávnostnej premiére bude prvá súprava premávať medzi Starým Smokovcom a Tatranskou Lomnicou.

Začala sa príprava jadrových transportov z Francúzska do Nemecka
TASRCherbourg 15. marca - Francúzska firma Cogema začala dnes pripravovať prvé transporty spracovaného vyhoreného jadrového paliva do Nemecka po necelých troch rokoch. Prvý kontajner s jadrovým odpadom, tzv. castor, už previezli zo spracovateľského závodu v La Hague na neďalekú nakladaciu železničnú stanicu vo Valognes. Od 25. marca do 8. apríla sa má podľa dohody Berlína a Paríža z 31. januára uskutočniť celkom šesť takýchto transportov z La Hague do nemeckého medziskladu v Gorlebene. V kontajneroch sa prepraví asi 85 ton rádioaktívneho odpadu. V očakávaní mohutných protestov protijadrových aktivistov boli od 27. marca zakázané všetky demonštrácie na železničných tratiach a cestách, ktoré budú použité na prepravu kontajnerov do Gorlebenu. Zákaz platí v 50-metrovej zóne po obidvoch stranách železničnej trate Lüneburg-Dannenberg a na ceste z Dannenbergu do Gorlebenu. Úrady tiež zakázali zhromaždenia v okruhu 500 metrov od nákladnej stanice pre castory v Dannenbergu a od medziskladu. Castory budú dopravené po železnici do Dannenbergu a odtiaľ na nákladných autách poputujú do Gorlebenu. Protijadroví aktivisti oznámili, že chcú blokovať posledný úsek transportu.

Štrnásta nová električka príde do Tatier o rok
TASRVysoké Tatry 15. marca - Po dnešnej prezentácii prvej novej električky pre Tatranské elektrické železnice (TEŽ) príde postupne každý mesiac ďalšia, pričom posledná štrnásta vo februári budúceho roka. Zmluvu na výrobu a dodávku 14 súprav pre TEŽ uzavreli Železnice SR (ŽSR) s konzorciom GTW Vysoké Tatry, víťazom verejnej súťaže, v roku 1998. Prototyp jednotky vyrobili v akciovej spoločnosti ŽOS Vrútky, základné komponenty dodali švajčiarske spoločnosti Stadler a ADtranz. Do Rušňového depa v Poprade prišla prvá električka v polovici októbra minulého roka. Následne sa začali technické skúšky a skúšobná prevádzka, v rámci ktorých bolo potrebné upraviť nástupištia TEŽ. Ako vysvetlil na tlačovej besede po prezentácii nového vozidla generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed, nová električka je vozidlom súčasnosti a dopravná cesta bola naposledy obnovovaná v roku 1969. Projekt obnovy vozového parku TEŽ si vyžiada spolu s náhradnými súčiastkami 66 miliónov švajčiarskych frankov. Ako spresnil A. Egyed, finančne je zabezpečený, ŽSR dostali úver s 10-ročnou splatnosťou a trojročným odkladom. Do pravidelnej prevádzky bude električka zaradená od nového grafikonu, ktorý začne platiť v júni tohto roka.

TASRČKD Vagonka začala vyrábať železničné vozne vo Vítkoviciach
Ostrava 16.marca - ČKD Vagonka v utorok začala výrobu osobných železničných vozňov v zrekonštruovaných halách akciovej spoločnosti Vítkovice. "Teraz vyrábame takmer na 50 % svojich kapacít a v priebehu budúceho týždňa by sme mali začať výrobu naplno," povedal vo štvrtok riaditeľ finančného a personálneho úseku David Šigut. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Párik zlodejov chcel ukradnúť na žilinskej železničnej stanici z vozňa balík
TASRBratislava 16. marca - Drzosť a odvaha nechýbala páriku zlodejov, ktorí z otvoreného vozňa počas nakladania spešnín vo štvrtok ráno na prvom nástupišti železničnej stanice v Žiline ukradli jeden balík. Ako dnes TASR ďalej informoval hovorca Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský, zlodejov, našťastie, spozoroval vlakvedúci. Okamžite zavolal hliadku ŽP, ktorá na základe popisu osôb do piatich minút pri vchode do vestibulu zadržala 29-ročného muža a 17-ročnú dievčinu aj s balíkom. Muž sa k činu priznal. Uviedol, že odpredajom vecí zo zásielky chcel získať peniaze. Jeho spoločníčku však pre opitosť nemohli hneď vypočuť. V dychu jej namerali 2,07 promile. Prípad vyšetruje oddelenie ŽP v Žiline.

Železniční policajti objasnili prípad krádeže hliníkových káblov
TASRBratislava 16. marca - Príslušníkom oddelenia Železničnej polície (ŽP) v Čiernej nad Tisou sa podarilo vo štvrtok objasniť prípad krádeže funkčných hliníkových káblov za viac ako 134 tisíc korún. Z krádeže sú podozriví štyria muži z východu republiky vo veku od 18 do 57 rokov, ktorí po vzájomnej dohode z objektu Železničnej stanice Čierna nad Tisou vykopali zo zeme rôzne typy káblov v celkovej dĺžke 750 m. Káble, ktoré slúžili ako náhradná inštalácia osvetlenia širokorozchodnej trate, potom predali v zberných surovinách. Prípad je v štádiu ďalšieho vyšetrovania. TASR o prípade dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Železniční policajti v uplynulých dňoch zadržali viaceré osoby na úteku
TASRBratislava 16. marca - Železniční policajti v uplynulých dňoch zadržali na staniciach a vo vlaku dve osoby na úteku a jednu v pátraní. Ako dnes TASR ďalej informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, na oddelenie ŽP v Púchove predviedla vo štvrtok hliadka mladíka cestujúceho v rýchliku bez platného cestovného lístka, pričom nevedel hodnoverne preukázať svoju totožnosť. Zistilo sa, že 15-ročný chlapec bol od stredajšieho rána na úteku z diagnostického ústavu. Vo štvrtok ráno ho odovzdali do Detského domova Domaniža. V druhom prípade policajtom v Piešťanoch telefonicky oznámil v stredu neskoro večer 16-ročný mládenec, že utiekol z narkotického oddelenia pezinskej liečebne a nachádza sa na piešťanskej železničnej stanici. Vo štvrtok ráno si po "utečenca" do Trnavy, kam ho previezla hliadka ŽP, prišla ošetrujúca zdravotná sestra. Trnavskí železniční policajti našli na stanici dvadsať minút po polnoci zo štvrtka na piatok 51-ročného muža, ktorý bol od stredy na úteku z Ústavu sociálnej starostlivosti pre dospelých v Zavare. Po mužovi bolo vyhlásené pátranie. Dve zadné hliníkové čelnice z nákladného vozidla na železničnej stanici v Čani z neuzamknutého vozňa ukradol v stredu 15-ročný mladík. Páchateľ rozlomil čelnice na dve polovice a v zberni surovín ich predal za 725 korún. Majiteľovi auta však spôsobil škodu za 7800 korún. Mladistvý delikvent ponesie zodpovednosť za priestupok proti majetku. Prípad odstúpi ŽP na riešenie OÚ Košice - okolie.

Opatrenia proti slintačke aj na železničných hraničných priechodoch SR
TASRBratislava 16.marca - Ochranné opatrenia v podobe dezinfekcie a kontroly dovozu potravín v rámci prevencie zavlečenia slintačky a krívačky na územie Slovenskej republiky sa postupne zavádzajú aj v osobnej železničnej doprave. Ide o tri slovenské hraničné priechody s Poľskom, jeden s Ukrajinou, sedem s Maďarskom a dva s Rakúskom, na ktorých zároveň dochádza k postupnému umiestňovaniu dezinfekčných rohoží, ktorými musia cestujúci zo zahraničia prejsť. Tieto preventívne opatrenia, vykonávané Colnou správou (CS) SR, vychádzajú z rozhodnutí Štátnej veterinárnej správy (ŠVS), ktorá zatiaľ o zavedení dezinfekčných rohoží aj na vnútroštátnych železničných staniciach neuvažuje. Na základe ďalšieho vývoja nákazy však budú veterinári vydané opatrenia sprísňovať či zmierňovať. Podľa slov hovorcu Železníc SR (ŽSR) Miloša Čikovského v oblasti prepravy živočíšneho tovaru bol na základe opatrení ŠVS vydaný zákaz dovozu, vývozu a prevozu živých zvierat zo všetkých štátov Európy okrem Českej republiky. Prepravné obmedzenia platia aj v nákladnej doprave, a to pre rizikové potravinárske výrobky a produkty živočíšneho pôvodu. Hoci sa v týchto dňoch nepredpokladajú žiadne prepravy živých zvierat po železnici, ŽSR sú v kontakte so zástupcami ŠVS i CS, aby mohli včas reagovať na ďalšie prípadné opatrenia. Obdobné veterinárne opatrenia boli zavedené aj na všetkých hlavných železničných hraničných priechodoch Českej republiky s krajinami EÚ a Poľskom. Na všetkých prechodových železničných staniciach sa postupne inštalujú dezinfekčné rohože, cez ktoré všetci cestujúci po vystúpení z vlaku prejdú. Ako pre TASR uviedla hovorkyňa Českých dráh (ČD) Martina Rousková, o dezinfekcii podláh a kolies vlakov či batožiny cestujúcich sa zatiaľ neuvažuje. V prípade vznesenia podobných požiadaviek zo strany veterinárnej správy sú ČD pripravené v spolupráci s Civilnou obranou a Civilnou službou ČD takéto opatrenia zabezpečiť. Cestujúci z EÚ a Poľska musia tiež na hraničných priechodoch odovzdať všetky potraviny živočíšneho pôvodu do pristavených kontajnerov. Ich následnú likvidáciu zaistia obecné a mestské úrady. Vzhľadom na zavedené opatrenia ČD predpokladajú, že môže dôjsť k meškaniu niektorých cezhraničných pravidelných spojov. Slovenské železnice v súvislosti s ochrannými opatreniami zaznamenali v malom pohraničnom styku za posledný týždeň výrazný úbytok turistov, cestujúcich do susedných štátov za nákupmi.


Strana vytvorená: 18. III. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0111.htm )