Ministerstvo dopravy navrhuje zvysenie cestovneho
SITA Za najvacsi problem Ministerstva dopravy, post a telekomunikacii SR oznacil minuly tyzden statny tajomnik ministerstva Ludovit Machacek vysoke uverove zatazenie rezortu, ktore sa kriticky prejavuje najma v Zelezniciach SR (ZSR).
"Nedostatok volnych financnych zdrojov ma velmi vazny dosah na pracovnu disciplinu zamestnancov predovsetkym v suvislosti s obavami o nevyplateni miezd. V sucasnosti prijimaju ZSR predplatby od spedicnych firiem za sluzby, ktore este neboli zeleznicami poskytnute, a tieto zdroje sa potom pouzivaju na vyplatenie miezd," povedal L. Machacek.
Podla neho existuje velka disproporcia medzi poziadavkami financnych prostriedkov zeleznicnej dopravy zo statneho rozpoctu a jeho moznostami. V roku 1999 moze zeleznicna doprava na navrh Ministerstva financii SR ocakavat zo statneho rozpoctu prostriedky vo vyske 2,2 mld. Sk na bezne transfery a 260 mil. Sk na kapitalove transfery. Zeleznice vsak ziadaju v pripade beznych transferov o 3,5 mld. Sk viac a v pripade kapitalovych transferov predstavuje disproporcia 600 mil. Sk.
L. Machacek povazuje za nevyhnutne restrukturalizovat uverove portfolio ZSR. Splatne istiny uverov ZSR v sucasnosti predstavuju 9,7 mld. Sk.
Rezort dopravy navrhuje aj zvysenie tarif v osobnej doprave, ktore by mohlo aspon ciastocne vyriesit sucasnu kriticku situaciu v rezorte. V zeleznicnej doprave je prvym navrhom zvysenie tarif o 35 percent, co by kopirovalo inflaciu za posledne tri roky. Taketo zvysenie by prinieslo zvysenie prijmov z osobnej dopravy, ktore v sucasnosti predstavuju 1,5 mld. Sk az 1,7 mld. Sk priblizne o 600 mil. Sk az 700 mil. Sk - v pripade, ze by ZSR neprisli zvysenim tarif o ziadnych cestujucich. Rezort dopravy vsak predpoklada, ze zvysenie tarif prinesie pokles prepravy osob na zeleznici priblizne o devat percent.
Druhym navrhom ministerstva dopravy, post a telekomunikacii v suvislosti so zvysovanim tarif v zeleznicnej doprave je 50-percentne zvysenie. To by podla pred-pokladov prinieslo az 17-percentny unik cestujucich zo zeleznicnej dopravy. "Oba navrhy vsak musi prerokovat Rada ekonomickych ministrov a vlada SR," povedal L. Machacek.
( Trend 981209)