Společnost železniční, výtopna
Veselí nad Moravou
zve širokou veřejnost, přátele
nostalgie a páry na Luhačovickou pouť. Akce se z důvodu
změny termínu na straně .města koná v neděli 15. 7. 2001
(původně o týden dříve). Na trasu Veselí n. M. (odj. 8:30)
- Uherské Hradiště (8:56 - 10:12) - Luhačovice (příj.
11:38) vyrazí souprava osmi "rybáků" s olomouckou
464.202. Ta bude z Veselí n. M. kotlem napřed, do Luhačovic
tedy vjede opačně. Následovat bude obrat do Uherského Brodu
(odj. Luh. 13:46, příj. UB 14:17, odj. UB 14:55, příj. Luh
15:26). V 16:00 se vlak vydá na cestu zpět - Uh. Hradiště
odj. 17:10, Veselí n. Mor. příj. 17:37. Parní vlaky staví ve
všech stanicích a zastávkách vyjma Ostrožské Nové
Vsi-lázní. Vítaným zpestřením programu jistě bude nasazení
motorové legendy T 478.1002 (751.002-7) na vlaky Os 4351, R 704,
R 920 a R 921 mezi Starým Městem u Uh. Hr. a Luhačovicemi. V
Luhačovicích se bude konat výstava modelů zlínského klubu,
která bude věnována nastavájícím sedmdesátinám nestora
československého železničního modelářství, mistra sportu
pana Miroslava Víška.
V sobotu 21. 7. 2001 se pak bude konat třetí ročník akce
"S párou na Horňácké slavnosti" - ve Velké nad
Veličkou, dodejme. Toho dne bude z Bratislavy vypravena rychlíková
souprava s lokomotivou 498.104 . Pro cestující veřejnost
bude přístupná od pohraniční stanice Sudoměřice nad
Moravou, odkud odjede v 9:10, ve Veselí n. Mor. bude v 9:46.
Odsud pak potřikrát vyjede vstříc Horňáckým slavnostem do
Velké n. Vel. a to v 9:55, 14:00 a 16:00. Z Velké n. Vel. se
bude vracet v 10:52, 15:12 a 16:45. "Albatros" bude
postaven následovně: z Bratislavy až na konečnou kotlem
napřed, první návrat do Veselí n. Mor. bude tendrem napřed a
stejně tak dva odpolední výjezdy do Velké n. Vel., aby případné
sluníčko bylo pokud možno z té správné strany. Zpět na
Slovensko parní vlak z Veselí n. M. odjede v 18:15, v Sudoměřicích
bude v 18:55. Akce bude doplněna výstavou modelů a lokomotiv.
Bohužel vzhledem k opravě "pomeranče" T 679.019 MDC
ŽSR Bratislava bude na úseku ŽSR nutný požární vlak veden běžnou motorovou
lokomotivou ŽSR a to až do Veselí n. M.
Úspory štátu sú dočasné
Humenským energetikom robí vrásky
odpájanie sa klientov
2. júl 2001, ANDREJ BANČANSKÝ, HUMENNÉ -
Prekvapením pre centrálneho výrobcu tepla v Humennom, Chemes,
je zámer železníc vybudovať pre humenskú stanicu vlastnú
plynovú kotolňu.
Podľa Jána Šurina, riaditeľa závodu Energetika, prípadné
odpojenie humenských železničiarov od centrálneho zdroja
tepla síce nebude mať na hospodárenie Chemesu vplyv, uvažovaná
plynofikácia však bude podľa neho neefektívna.
Podstatné podľa jeho slov je to, že železničiari môžu v
budúcnosti v skutočnosti prerobiť, keďže sa očakáva
rýchlejší rast ceny plynu ako tuhých palív.
Väčšie problémy pri zásobovaní Humenného teplom by podľa
Voroňáka mohli nastať, ak by sa tendencia odpájania od
centrálneho zdroja medzi odberateľmi rozšírila. Fixné
náklady pri výrobe tepla by sa museli rozrátať medzi menšie
množstvo odberateľov. Pritom vlastnú plynovú kotolňu si už
postavila humenská nemocnica, splynofikovali sa dve stredné
školy. Podľa Voroňáka je to dôkaz absencie energetickej
politiky štátu. "Hoci sa lokálna výroba tepla teraz zdá
lacná, skutočné náklady sa ukážu, keď bude štát musieť
vynakladať financie na obnovu kotolní," dodal Voroňák.
Na železnici sa začína sezóna
zlodejov
2. júl 2001, BRATISLAVA (SITA) - Aj
na tohoročnú letnú sezónu prijala Železničná polícia
opatrenia, ktoré by mali pomôcť cestujúcim. Počas leta sa
železnicami prepravuje viac ľudí ako zvyčajne, preto cestujúci
musia rátať s väčším náporom na železničných staniciach
a vo vlakoch.
Práve tieto situácie, keď sú ľudia viac uvoľnení a menej
pozorní alebo roztržitejší a príliš nevnímajú okolie, sa
snažia využívať zlodeji. Železničná polícia bude preto
posilňovať hliadky na vybraných železničných staniciach.
Osobitne sa zameria na Hlavnú stanicu v Bratislave, železničné
stanice v Žiline a Košiciach a v ďalších železničných
uzloch, kde je predpoklad aj zvýšeného pohybu podozrivých
osôb, ktoré bude kontrolovať a preverovať. Častejšie bude
kontrolovať aj cestujúcich vo vlakoch prichádzajúcich do
Bratislavy.
Na Hlavnej stanici v Bratislave okrem hliadok Železničnej polície
bude pomáhať ochraňovať cestujúcich aj monitorovací
systém. Cestujúci, ktorí sa aj napriek zvýšeným bezpečnostným
opatreniam stanú obeťou zlodeja, by mali bezodkladne prípad
oznámiť hliadke Železničnej polície či jej najbližšiemu
oddeleniu.
Mesto Zvolen a Železnice SR vytvorili
spoločné informačné centrum
Zvolen
7. júla - Spoločné informačné centrum zriadili Železnice
Slovenskej republiky ( ŽSR )
a mesto Zvolen na tamojšej osobnej železničnej stanici. Cestujúcej
verejnosti ponúka denne od 6. do 18. hodiny prehľad o vlakových
a autobusových spojeniach, ale i informácie o ubytovaní,
stravovaní, o kultúrnych, spoločenských a športových
aktivitách v tomto meste.
Vedúci odboru správy majetku a podnikateľských aktivít MsÚ
Karol Bocek pre TASR uviedol, že od januára budúceho roku
mienia služby centra rozšíriť o predaj propagačných
materiálov, vstupeniek na rôzne podujatia a ľudovoumeleckých
výrobkov regiónu.
Centrum vzniklo na podnet ŽSR ,
ktoré na to vyčlenili kanceláriu a mesto ju vybavilo
zariadením. Informácie súvisiace s dopravou podáva
zamestnanec ŽSR a o meste pracovník mestského úradu.
V Humennom oznámil anonym, že v rýchliku
Laborec je uložená bomba
Humenné
7.júla - Odstavenie dopravy od 18.30 hodiny na železničnej
stanici v Humennom je dôsledkom anonymného telefonátu, ktorý
na humenskú policajnú linku 158 oznámil, že v rýchliku
Laborec smerujúcom do Michaloviec je uložená bomba. Uvedený
vlak, ako aj priestory humenskej železničnej stanice, boli
vyľudnené z dôvodu ich prehliadky.
Ako pre TASR potvrdil hovorca Okresného riaditeľstva Policajného
zboru v Humennom Igor Hrajdič, anonym, ktorý používal
ukrajinské a české slová s východoslovenským dialektom, bol
zrejme pod vplyvom alkoholu. V odkaze z telefónnej búdky v
blízkosti železničnej stanice oznámil, že "rýchlik už
nedôjde do Michaloviec". Policajti OR PZ prípad oznámili
humenskej železničnej polícii, ktorá k rýchliku privolala
špeciálne cvičeného psa na vyhľadávanie výbušnín.
Rýchlik Laborec má zatiaľ trojhodinové meškanie.
Prípad vyšetrujú zložky železničnej polície.
Anonynom ohlásená bomba v rýchliku
Laborec v Humennom sa nenašla
Humenné
8. júla - Úspešne sa skončila sobotňajšia pátracia akcia
po bombe, ktorá sa na základe anonymného telefonátu mala
nachádzať v rýchliku Laborec, smerujúceho cez Humenné do
Michaloviec. Privolané policajné zložky za asistencie špeciálne
cvičeného psa na hľadanie výbušnín nenašli vo vlaku
žiadnu trhavinu. Ako dnes pre TASR potvrdili košické zdroje
železničnej polície, dôkladná prehliadka rýchlikovej
súpravy spôsobila vyše trojhodinové meškanie nielen samotného
Laborca, ale aj ostatnej železničnej dopravy. Po neznámom
anonymovi, ktorý v sobotu po 18. 00 hod. oznámil na humenskú
policajnú linku 158, "že vlak kvôli bombe už nedôjde do
Michaloviec", pátra polícia. Pri nahlásení uvedenej
poplašnej správy používal anonym ukrajinské a české slová
so silným východniarskym akcentom a bol údajne zjavne pod
vplyvom alkoholu. Podľa doterajších zistení volal z
telefónneho automatu neďaleko humenskej železničnej stanice.
Kvôli bezpečnosti bola celá súprava rýchlika, ako aj
priestory uvedenej stanice vyľudnené. Prípadom sa zaoberajú
zložky Železničnej polície SR.
Vypnutie elektrickej energie pre ŽSR
odložené do 18. júla
Bratislava
9. júla - Východoslovenské (VSE) a Stredoslovenské (SSE)
energetické závody oznámili 3. a 4. júla Železniciam SR ( ŽSR ), že z dôvodu neuhrádzania faktúr za odber
elektrickej energie prerušia od pondelka 9. júla jej dodávku
na viacerých odberných miestach. Ide o 32 odberných miest v
stredoslovenskom a východoslovenskom regióne. Následne došlo
k rokovaniu námestníka generálneho riaditeľa ŽSR
pre prevádzku Ladislava Dimuna s vedúcimi pracovníkmi VSE a
SSE, ktorého výsledkom bola dohoda o odložení termínu
vypínania elektrickej energie. Generálni riaditelia VSE a SSE
podmienili svoje rozhodnutie výsledkom porady ekonomických
ministrov a tiež Vlády SR k predmetnému problému. V prípade,
že nedôjde k dohode, dodávka elektrickej energie bude prerušená
od stredy 18. júla.
Prerušenie dodávky elektrickej energie na 32 odberných
miestach by pre ŽSR znamenalo podstatné obmedzenie
prevádzkových činností s dopadom na plynulosť pohybu vlakov,
čoho dôsledkom by bolo meškanie vlakov osobnej prepravy.
Vypnutie elektrického prúdu je avizované napr. aj v pohraničných
staniciach Čadca a Čierna nad Tisou, čo by malo za následok
obmedzenie odovzdávky a príjmu vlakov cez tieto pohraničné
stanice.
TASR o tom informoval vedúci mediálneho oddelenia generálneho
riaditeľstva ŽSR Rastislav Polcer.
Historická pamiatka skončila v
drevenej ohrade
9.7.2001,
EVA BOMBOVÁ, ŠTRBA – Od vzniku železničnej magistrály košicko-bohumínskej
železnice v 19. storočí patrila železničná stanica Štrba
pre svoju európsku interesantnú nadmorskú výšku medzi
skutočné atrakcie trate. „Pamätám sa na cudzincov, ktorí
sa vďaka výhľadu z vlakov kochali pohľadom na tatranský
masív. I na mladých podnikavcov, ktorí pri každom vlaku s
veľkým krikom núkali v jednorazových pohárikoch čerstvú
tatranskú vodu. Bola veľmi studená a chutná. Vždy som
obdivoval aj peknú kamennú plastiku pri budove stanice Štrba.
Celé roky stála v tesnej blízkosti nástupišťa, hneď pri
prvej koľaji. Bol na nej štátny znak Československej
republiky a všetkým mala pripomínať, že sa nachádzajú na
najvyššie položenej železničnej stanici. Roky som doma
nebol, ale teraz som opakovane tú peknú kamennú plastiku
vyzeral na stanici Štrba. Márne,“ povedal inžinier Pavol Schürger
pochádzajúci z Hnileckej doliny, ktorý žije v Nemecku.
Jeho spomienka bola podnetom, aby sme sa o osud plastiky zaujímali
detailnejšie. Starší železničiari zo Štrby potvrdili, že
plastika dlhé roky zdobila zaujímavé a atraktívne prostredie.
Po rozdelení ČSFR však túto pamiatku stihol smutný osud.
Nikto sa už nepamätá na horlivca z radov šéfstva, ktorý
nariadil plastiku „zneviditeľniť“. V drevenej búde z ufúľaných
dosák pod billboardom pri prvom nástupišti stojí záhadný
objekt pripomínajúci dedinskú búdu pre psa. Štátny znak
Československej republiky v kameni je takto ukrytý pred zrakmi
cestujúcich na najfrekventovanejšej trati na Slovensku.
„Predchádzajúce vedenie stanice Štrba zrejme po rozdelení
ČSFR príliš horlivo zareagovalo na nariadenie o odstránení
štátneho znaku bývalej federácie, a preto zmizol ľuďom z
očí i tento znak, hoci naň sa nariadenie nevzťahovalo,“
povedal Miloš Čikovský, hovorca ŽSR .
„Z debnenia sme odstránili niekoľko dosák a presvedčil som
sa, že skutočne ide o plastiku v kameni so štátnym znakom
Československej republiky, ktorá je historickou a kultúrnou
pamiatkou. Situáciu budeme zrejme v spolupráci s pamiatkarmi
riešiť tak, aby sa dosky odstránili a plastika bola opäť
viditeľná,“ povedal M. Čikovský.
(Samo)vražda na kilometri 128,6
Markíza ,
9.7.2001 - Medzinárodný rýchlik z Bratislavy do Budapešti na
trati medzi Jatovom a Tvrdošovcami nestráca takmer nič na
svojej rýchlosti. Niekoľkostotonová opacha sa rúti na nás
asi stokilometrovou rýchlosťou. Viem si dosť dobre
predstaviť, na čo v tom okamihu myslel rušňovodič. A celkom
určite aj to, na čo asi myslel malý Imriško, ktorého vo
štvrtok presne na kilometri 128,6 železničnej trate medzi
Jatovom a Tvrdošovcami hodil vlastný otec pod kolesá idúceho
rušňa... "Nie je tesár so všetkými prstami, ba ani rušňovodič
bez podobnej nehody," hovorí so závideniahodným pokojom
mladý muž na železničnej stanici v Tvrdošovciach v Novozámockom
okrese. Uplynulo iba niekoľko hodín od okamihu, čo tunajší
obyvateľ, 35-ročný Imrich Atkári, skrížil cestu 80-tonovému
monštru. Na tejto trati, kde denne prejde asi stodvadsať vlakových
súprav, si muži v modrých uniformách údajne už zvykli na
podobné nehody. Tvrdošovský výpravca hovorí, že od Kútov až
po Štúrovo sa ich prihodí ročne niekoľko, rušňovodiči by
o tom mohli hovoriť celé hodiny... Štvrtková tragédia na
tejto trati je predsa len iná, ako desiatky "všedných".
Tridsaťpäťročný automechanik z Tvrdošoviec totiž ešte
predtým, ako sám skočil pod idúci rušeň, vsotil do náručia
istej smrti aj svojho jediného syna - 11-ročného Imriška.
Silná káva aj pre "skúsenejších" železničiarov.
Niektorí pamätníci dokonca tvrdia, že na niečo podobné si
vôbec nespomínajú... Rušňovodič bol bezmocný Večer je v
staničnej reštaurácii v Tvrdošovciach smutno. Niekoľkým
štamgastom, popíjajúcim pivo po celodennej lopote v
skleníkoch, sa o tragédii nechce vôbec hovoriť. Šenkárka
vraví, že to, čo sa stalo, vôbec nechápe. Pred štyrmi rokmi
vraj Imrich prestal piť a odvtedy do žiadnej krčmy v päťtisícovej
dedine nechodí. "Veď, keď sa už chcel zmárniť, mal
skočiť pod vlak sám. Svoj poondiaty život si odžil, ale
načo vzal život aj svojmu synovi?" hovorí starší muž.
A hneď je ochotný ísť s nami k železnici a ukázať nám
miesto tregédie. Za dve pivá. Z pravej strany železničnej
trate z Jatova do Tvrdošoviec je hustý kriakový porast. Ak sa
niekto rozhodne na tomto úseku skočiť pod kolesá vlaku, rušňovodič
ho zazrie až na poslednú chvíľu. Obyčajne už nestačí
nehode zabrániť. Takmer ideálne miesto pre samovrahov. Niekoľkostotonové
monštrum, akým vlaková súprava je, potrebuje na zastavenie zo
stokilometrovej rýchlosti minimálne jeden kilometer. Aj Imricha
Atkáriho zazrel rušnovodič až na poslednú chvíľu. Objavil
sa asi šesťdesiat metrov pred rušňom. Nestačil už ubrzdiť,
stihol však zúfalo stlačiť klaksón a brzdu... Muž na trati
však nereagoval. Za ruky ťahal z buriny a kriakov svojho syna.
Podľa rušňovodiča sa chlapec otcovi zúfalo bránil. Zapieral
sa nohami do koľajníc, otcovej sile, znásobenej šialenstvom,
sa však neubránil... Niekoľko metrov pred rušňom muž
skočil do koľajiska. Ešte predtým však obrovskou silou pred
seba oblúkom sotil svojho syna... Na ľavej strane trate
polieval v tom čase (asi o 17.30 h) zeleninu 65-ročný J.
Borbély. Hovorí, že si nič nevšimol. Napriek tomu, že na
štyri hodiny na tejto trati ustrnula akákoľvek doprava. O
rodinnom nešťastí sa dozvedel, podobne ako ostatní dedinčania,
až neskoro večer v krčme... Tichý blázon Imrich Atkári je v
Tvrdošovciach, takpovediac, muž bez povesti. Nikto o ňom
takmer nič nevedel. Vraj celkom normálny muž. Mal dve
zamestnania. Pracoval v záhrade. Žena, milovaný syn, miništrantská
minulosť, vlastný dom, auto. Z roboty do roboty a niekedy k
poháriku, v nedeľu do miestneho svätostánku. V dedine nikdy
nikomu neublížil... Bezproblémový chlapík, nič výnimočné.
"Bol to taký tichý blázon," hovorí miestny
policajt. "Nikdy sme s ním nemali žiadne ťažkosti. Nikdy
sme nemuseli zasahovať, aj keď sa o jeho manželskom živote
povrávalo všeličo..." Keď si vypil, vraj bol sprostý,
neustále sa škriepil a bil so ženou. Zasvätení do rodinných
tajov manželského života však tvrdia, že ich rodinné scény
boli výlučne medzi štyrmi stenami ich domu. "Jednu-dve
jej vycapil a ich manželský život sa vrátil do normálnych koľají.
" Svojho jediného syna však ľúbil nadovšetko. Vo
štvrtok popoludní sa so svojou ženou opäť poškriepili. Vraj
padlo nejaké to surové slovo, nejaká tá facka. Nič zvláštne,
čomu by bolo treba venovať pozornosť... Potom aj so svojím
synom nasadol do auta a vybrali sa sa na "výlet" k
trati. Susedia, ktorí v ten deň videli otca so synom krátko po
17. hodine nasadať do auta, boli poslední, ktorí ich videli
živých... Nikto nechápe, prečo sa to stalo Manželka vraha a
samovraha v jednej osobe sa niekoľko hodín po tragédii odsťahovala
k svojim príbuzným v dedine. Sotva nás zazrela cez okno veľkého
domu, vyrútila sa na nás. Najskôr nám chcela rozbiť fotoaparát,
neskoršie zavolať na nás policajtov. Aj keď sme sa správali
korektne. Nešťastná vdova bola zjavne pod vplyvom liekov.
Krátko po tragédii sa zrútila... Ani príbuzní Imricha sa
nechceli s nikým zhovárať. Katolícky kňaz, zhodou okolnosti
brat synovraha, len čo nás "vyspovedal", vyslovil
dôrazné želanie, aby sme nešťastnú rodinu neobťažovali. V
miestnom kvetinárstve pripravovali vence pre otca a syna až do
neskorého piatkového večera. Ani tam nechápali konanie 35-ročného
Imricha. "Pred 15 rokmi sa v Tvrdošovciach stalo čosi
podobné," hovorí jedna z kvetinárok. "Hlava rodiny
naložila svoju famíliu - manželku a dve deti - do auta a za
dedinou ich úmyselne zabila... Prečo? To nevie ani Pán Boh.
Viete, keď je na poli robota, nie je čas nazerať susedom pod
pokrievku..."
Otec hodil syna pod kolesá rušňa
9.7.2001 (jsch, Tvrdošovce) - Včera
pochovali na miestnom cintoríne v Tvrdošovciach v Novozámockom
okrese 35-ročného Imricha A. a jeho 11- ročného syna, ktorý
sa volal rovnako. Obaja zahynuli minulý štvrtok o 17.30 h pod
kolesami idúceho rušňa na železničnej trati medzi
Tvrdošovcami a Jatovom. Takmer päťtisíc obyvateľov dediny sa
doteraz ešte nespamätalo z rodinnej tragédie. Otec totiž
svojho jediného syna doslova vsotil do koľajiska a sám skočil
za ním. Rušňovodič pre krátku vzdialenosť už tragédii
nemohol zabrániť, podľa vlastných slov stačil len stlačiť
klaksón a zatiahnuť rýchlobrzdu. Podľa našich informácií,
(samo)vrah Imrich bol nábožensky založený, "tichý a
bezkonfliktový blázon", ktorý však nikdy so žiadnym
dedinčanom neprišiel do rozporov. Tie mal údajne len s
vlastnou manželkou. Manželia si však svoje rodinné problémy
vždy riešili výlučne medzi múrmi svojho domu a štyrmi
očami, zriedkavo aj za synovej prítomnosti. K svojmu jedinému
synovi však prechovával skutočné otcovské city, preto je pre
väčšinu dedinčanov nepochopiteľné, prečo siahol aj na
život svojho jediného potomka.
Strana vytvorená: 8. VII. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0127.htm ) |