Manažéri železníc: Za naše peniaze sa ucia jazyky v USA
Nový Čas21. 9. 2002 - Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) napriek obrovskej zadlženosti neváhajú platit svojim funkcionárom drahé jazykové kurzy v zahranicí! Táto štátna akciová spolocnost aj takýmto spôsobom mína peniaze danových poplatníkov.
Generálny riaditel ŽSR Ladislav Saxa dopraje svojim vrcholovým manažérom jazykové kurzy nielen v USA, ale aj v exotickom Japonsku! Hovorca ŽSR Ján Keresteš ani po dvoch dnoch naliehania nebol schopný poskytnút Novému Casu zoznam vyvolených manažérov. Odmietol zverejnit aj informáciu, kolko stoja tieto lukratívne jazykové kurzy danových poplatníkov. Odvolal sa pritom na "obchodné tajomstvo". Podla informácií Nového Casu pobyt jedného zamestnanca v zahranicí vraj stojí približne 2 500 USD (110 000 Sk)! V tejto sume by dokonca nemali byt zapocítané diéty a prepravné! Hovorca Keresteš tieto informácie nekomentoval. "Jazyková príprava pre zamestnancov ŽSR je realizovaná v zmysle Projektu JP," uvádza sa v stanovisku hovorcu. Podla našich zistení napríklad riaditelka sociálneho odboru a ekonomiky práce Sona Kubincová sa bola údajne vlani školit v Japonsku, tohto roku sa zasa v jazyku zdokonalovala v USA. Rovnako šéf odboru medzinárodných vztahov Peter Havrila bol vraj v USA minulý aj tento rok.

Prioritou pravice ašpirujúcej do vlády je v rezorte dopravy dobudovanie dialnic
TASR24.9.2002 - Prioritou pravicových strán, ašpirujúcich na clenstvo v budúcej vláde SR, je z pozície rezortu dopravy, pôšt a telekomunikácií dobudovanie cestnej a dialnicnej infraštruktúry.
Kým pre ANO je klúcové dokoncenie dialnicného úseku D1 z Bratislavy do Košíc, SMK spomína prepojenie hlavného mesta a metropoly východu cez Dunajskú Stredu a Nové Zámky, takzvanou južnou trasou. Možnost rozvoja južného tahu ako i spojenia sever - juh chce prehodnotit i ANO. KDH vo svojom programe spomína budovanie dialnic v kombinácii verejných a súkromných zdrojov. ANO chce umožnit podnikatelským subjektom vstup do údržby cestnej siete na dodávatelskom princípe, pri výkone verejnej dopravy presadzuje prísne adresné sociálne zlavy na úkor súcasného systému štátnych dotácií. Krestanskí demokrati preferujú regionálny prístup k dopravnej politike, vytvorenie kritérií pre rozdelenie dotácií štátu. Okrem modernizácie mosta v Komárne má SMK záujem o výstavbu dalšieho mosta cez Dunaj pre nákladnú dopravu.
Medzi základné dopravné ciele patrí vo výpocte SDKÚ aj modernizácia železnicných koridorov. Podla vedúceho sekcie dopravy strany Ladislava Saxu musí Slovensko pokracovat v cerpaní zdrojov z predvstupových fondov Európskej únie a pripravit sa na prijatie jej kohéznych fondov. Strany možnej budúcej vládnej koalície podporujú dokoncenie reštrukturalizácie ŽSR , ANO potvrdzuje už nacrtnutú myšlienku privatizácie tých železnicných cinností, kde nie je potrebná úcast štátu. Zadlženost štátu voci železniciam by sa podla SDKÚ mala riešit každorocným schvalovaním zmluvy o verejných výkonoch medzi štátom a ŽSR , respektíve ZSSK , spolocne s prerokúvaním štátneho rozpoctu.
Nad rámec cestnej a železnicnej dopravy idú vo svojich programoch takpovediac len KDH a ANO. Kým druhá menovaná zamýšla aktualizovat koncepciu rozvoja vodnej dopravy, KDH chce modernizovat a budovat prístavy v Devínskej Novej Vsi, Komárne, Štúrove a Bratislave. ANO vylucuje štátnu ingerenciu v leteckom dopravcovi Slovenské aerolínie, ale aj v systéme vodnej dopravy. KDH je za transparentnú privatizáciu SAD.
O post ministra dopravy by sa podla medializovaných informácií malo uchádzat KDH, v jeho prípade sa spomínajú mená Júliusa Brocku a Petra Minárika. Post tienového experta si vytvorila ANO, reprezentuje ho Ladislav Csáder, v hre by mala mat svojho kandidáta i SDKÚ.

ŽSR za 8 mesiacov so stratou 1,430 miliardy Sk
TASR26.9.2002 - Železnice SR ( ŽSR ) dosiahli za prvých osem mesiacov tohto roka stratu 1,430 miliardy Sk, co je v porovnaní s podnikatelským plánom menej o 1,238 miliardy Sk.
Ako novinárov dnes informoval generálny riaditel ŽSR Ladislav Saxa, dôvodom z pohladu plnenia plánu priaznivého výsledku je nedoúctovanie odpisov (asi 450 miliónov Sk), posun vo fakturácii elektriny (58 miliónov Sk) a doterajšie nezaúctovanie kapitalizovaných úrokov (100 miliónov Sk) do nákladov. Reálna strata železníc po zohladnení týchto položiek tak predstavuje 2,039 miliardy Sk. Stratu dosiahli ŽSR pri celkových nákladoch 10,124 miliardy Sk a výnosoch 8,693 miliardy Sk. Najväcšiu nákladovú položku predstavovali osobné náklady v sume 3,775 miliardy Sk, co bolo o 2 % menej ako železnice pôvodne plánovali. Podstatnou castou výnosov boli poplatky za použitie železnicnej dopravnej cesty v sume 5,529 miliardy Sk. Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ) v tomto smere ŽSR fakturovali 5,513 miliardy Sk a dopravcovi U.S. Steel Košice 15,5 milióna Sk.
"Cena za dopravné služby sa zvyšuje s nárastom nákladov na údržbu tratí," konštatoval L. Saxa. Podla neho by sa malo rocne obnovit asi 158 kilometrov tratí. "V roku 1994 to bolo 40 až 50 km, v roku 1998 len 20 km, v roku 1999 zhruba 35 km, v roku 2000 asi 30 km a vlani 101 km. V tomto roku by sme chceli obnovit väcší úsek tratí ako minulý rok," upozornil L. Saxa.
ŽSR vznikli ako správca železnicnej dopravnej cesty k 1. januáru ako jedna z dvoch nástupníckych spolocností bývalých ŽSR . Po vzniku prebrali cast úverov pôvodného podniku v celkovej sume 32,9 miliardy Sk, ktorá na konci augusta vzrástla už na 38,483 miliardy Sk. Na investície, splátky úverov, miezd a DPH cerpali železnice za sledované obdobie krátkodobé úvery v objeme 1,35 miliardy Sk. Úvery ŽSR cerpali napriek príspevkom od štátu. Za 8 mesiacov tohto roka dostal podnik zo štátneho rozpoctu ako úhradu straty z prevádzkovania dopravnej cesty 603,95 milióna Sk a doplatok za výkony vo verejnom záujme v osobnej doprave za minulé roky v objeme 1,2 miliardy Sk. Napriek príspevkom od štátu však stav celkových pohladávok ŽSR vzrástol od zaciatku roka o 1,1 miliardy Sk na 1,936 miliardy Sk.
ŽSR evidovali ku koncu augusta 22 774 zamestnancov, co je oproti údaju zo zaciatku roka menej o 105. Podla L. Saxu súvisí prepúštanie v ŽSR s modernizáciou zabezpecovacích zariadení a dalších systémov.

ZSSK za 8 mesiacov so stratou takmer 3 miliardy Sk
TASR26.9.2002 - So stratou 2,995 miliardy Sk ukoncila hospodárenie za prvých osem mesiacov tohto roka a. s. Železnicná spolocnost ( ZSSK ), Bratislava.
Ako novinárov dnes informoval generálny riaditel ZSSK Andrej Egyed, v porovnaní s podnikatelským plánom bol výsledok horší o 32,5 milióna Sk. Spolocnost pritom eviduje v štátnom rozpocte nekrytú pohladávku voci štátu za výkony vo verejnom záujem v osobnej doprave na úrovni 2,8 miliardy Sk. ZSSK vytvorila za sledované obdobie výnosy 13,54 miliardy Sk, ktoré boli oproti stanovenému zámeru vyššie o 3,4 %. V rámci výnosov majú najväcší podiel tržby z prepravy v sume 11,461 miliardy Sk, co je však medzirocný pokles o 515 miliónov Sk. V nákladnej doprave dosiahla ZSSK 95-% plnenie plánovaných tržieb, ktoré boli približne na úrovni rovnakého obdobia roka 2001. Tržby z osobnej prepravy dosiahli 99 % plánu. Z nákladových položiek spolocnosti tvorili za prvých osem mesiacov zhruba tretinu úhrady za používanie železnicnej dopravnej cesty pre Železnice SR ( ŽSR ). Podnikatelský plán ZSSK ráta na konci roka so ziskom spolocnosti na úrovni 72,4 milióna Sk.
Dôvodom doterajšieho neplnenia podnikatelského zámeru spolocnosti je podla A. Egyeda najmä pokles objemov nákladnej prepravy. Zníženie prepravy bolo podla šéfa ZSSK spôsobené januárovým poklesom výroby U.S. Steel Košice a dalších obchodných partnerov spolocnosti. ZSSK prepravila za sledované obdobie 31,905 milióna ton tovarov, co je oproti plánu menej o 3,117 milióna ton a medzirocne menej o 3,4 milióna ton. Pokles prepravy v porovnaní s plánom zaznamenala spolocnost vo vnútroštátnej preprave (o 0,99 milióna ton), vývoze (o 1,17 milióna ton) aj dovoze (o 1,25 milióna ton). K nárastu prepravy došlo len v oblasti tranzitu a to medzirocne o 0,31 milióna ton.
Z komodít zaznamenala najväcší pokles preprava uhlia a železnej rudy, ktorá sa medzirocne znížila o 2,16 milióna ton. ZSSK prepravila v sledovanom období tiež menej dreva a potravín. Plán prepráv splnila len u kovov a ropných výrobkov.
Preprava cestujúcich na železnici poklesla do augusta medzirocne o 2,53 milióna, co je zníženie o 6 %. "Ide o dlhodobý trend. Budeme musiet pristupovat aktívne k cestujúcim a poskytnút dalšie zvýhodnenia. Urcite však nedôjde k poklesu cien cestovného, ale pôjde o riešenia, ktoré sú v SR netradicné," dodal A. Egyed.
ZSSK vznikla k 1. januáru tohto roku ako jeden z dvoch nástupcov pôvodných ŽSR . Spolocnost je zameraná na komercnú a dopravnú cinnost. V ZSSK pracovalo ku koncu augusta asi 21 650 zamestnancov, ktorých stav sa oproti zaciatku tohto roka zredukoval o 644. Do konca roka by malo ZSSK opustit dalších zhruba 900 zamestnancov. Pokles stavu pracovníkov súvisí podla A. Egyeda s modernizáciou a odbúravaním neproduktívnych cinností.

Dozorná rada ZSSK odložila rozhodnutie o tendri na LMJ na budúci týžden
TASR26.9.2002 - Dozorná rada (DR) a. s. Železnicná spolocnost ( ZSSK ) dnes prerušila rokovanie, na ktorom mala rozhodnút o tendri na obstaranie lahkých motorových jednotiek ( ĽMJ ).
"Rokovanie DR bude pokracovat na budúci týžden. V prípade tendra na ĽMJ však DR nemôže rozhodnút bez podpory nového ministra dopravy, ktorý zatial nie je známy," vysvetlil TASR dôvod prerušenia rokovania DR hovorca ZSSK Miloš Cikovský. Generálny riaditel ZSSK Andrej Egyed dnes zdôraznil, že najlepším riešením by bolo odobrenie výsledkov tendra. "Prišli sme už tak daleko, že zvrátenie vecí by bolo stratou," konštatoval A. Egyed. Prípadné zrušenie tendra by pre ZSSK potrebné obstaranie ĽMJ podla šéfa ZSSK len oddialilo. "Prepravujeme cestujúcich vo voznoch starších ako 40 rokov, ktorých údržba znamená velké náklady a neprináša efekt," upozornil A. Egyed.
Podla informácií z ministerstva dopravy, ktoré je 100-% akcionárom v ZSSK , pripadá v prípade tendra do úvahy zrušenie rokovacieho konania bez zverejnenia (RKBZ) a vypísanie novej verejnej sútaže i potvrdenie jeho výsledku, spojené s dalšími rokovaniami s dodávatelom. Podla stanov ZSSK schvaluje akcionár spolocnosti obstaranie hmotného majetku v hodnote vyššej ako 250 miliónov Sk, pricom v prípade lahkých motorových vlakov ide o niekolko miliárd Sk.
Súcasný minister a podpredseda vlády SR pre ekonomiku Ivan Mikloš sa 5. septembra tohto roka rozhodol neschválit obstaranie nákupu ĽMJ podla výberového konania, ktoré spolocnost zvolila. Rozhodol sa tak preto, aby nevznikli pochybnosti o transparentnosti a korektnosti verejného obstarávania, ktoré ho sprevádzali. Toto rozhodnutie prijal aj napriek stanovisku Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý síce uznal použitú metódu verejného obstarávania RKBZ za oprávnenú, ale tiež za neopodstatnenú s poukázaním na porušenie zákona v predchádzajúcich dvoch sútažiach.

Železnice prepustia do konca roka tisícpätsto ludí
Sme 27.9.2002 - Železnicná spolocnost ( ZSSK ) plánuje ku koncu roka v rámci racionalizacných opatrení prepustit 1541 zamestnancov, ich pocet na konci roka tak klesne na 19 400. Od januára do augusta najväcšia slovenská dopravná firma prepustila 644 zamestnancov.
Podnikatelský plán železníc v budúcnosti pocíta s rocnou redukciou zamestnanosti o dvetisíc ludí. Uviedol to generálny riaditel ZSSK Andrej Egyed. Podla neho konecný objem prepúštania urcí rozsah modernizácie, ako aj dosiahnuté výkony.
Pokles poctu zamestnancov v tomto roku bude nižší ako v dvoch predchádzajúcich rokoch. Odbúravanie cinnosti niektorých železniciarov sa podla Egyedových slov bude týkat predovšetkým rušnovodicov. Tých spolocnost nahradí komunikacnou technikou.
Pocet pracovníkov v ŽSR , ktoré sa starajú o kolajovú cestu, sa od zaciatku roka do konca augusta znížil o 105 ludí, železnice tak evidovali 22 774 zamestnancov. Prepustení pracovníci ŽSR nájdu podla generálneho riaditela podniku Ladislava Saxu uplatnenie v tých cinnostiach ŽSR , ktoré sa budú postupne odclenovat.


Strana vytvorená: 01-X-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0239.htm)