Transrapid bude stavať magnetickú železnicu v Číne

TASRBerlín 21. januára (TASR) - Nemecké konzorcium Transrapid uzavrelo svoju prvú komerčnú dohodu o výstavbe futuristickej visutej magnetickej železnice, ktorá spojí čínske letisko v Šanghaji s centrom mesta. Ako informuje agentúra Reuters, železnica bude stáť do konca roka 2003 a bude merať 30 kilometrov, ktoré vlaky prejdú za necelých 10 minút. Vlaky budú premávať rýchlosťou 500 kilometrov za hodinu (km/h), hoci priemerná rýchlosť bude približne 430 km/h. Konzorcium (nemecká vláda, ThyssenKrupp AG, Siemens AG) však neuviedlo, koľko tento projekt stojí. Do projektu sa mala zapojiť aj spoločnosť Adtranz (DaimlerChrysler AG), no napokon odstúpila. Šanghajský projekt predstavuje prvé komerčné použitie technológie Transrapidu, ktorý mal v dôsledku vysokých nákladov problémy nájsť zákazníkov. Čínsky premiér Ču Žung-ťi v júli minulého roka podpísal úvodnú dohodu v hodnote 1,6 milióna DEM (733 000 USD), ktorá však pokrývala len realizačnú štúdiu. Premiér uviedol, že projekt môže pohltiť investície až 20 miliárd USD. Podľa údajov nemenovaných zdrojov Nemecko ponúkne Číne pomoc vo forme úverov a grantov až do výšky miliardy mariek, aby pomohlo financovať projekt Transrapid. Transrapid je presvedčený, že táto dohoda pomôže spropagovať túto nákladnú technológiu a umožní im získať dohody v USA, ako aj ďalšie plánované projekty v Číne, napríklad, 1 300-kilometrové spojenie medzi Šanghajom a Pekingom.

Pri prechádzaní železničnou traťou prišla žena v Brezne o štyri prsty na ruke

TASRBratislava 22. januára (TASR) - Amputáciu štyroch prstov pravej ruky a tržnú ranu na hlave utrpela v piatok v podvečer 41-ročná žena na železničnej stanici v Brezne, kde ju počas prechádzania trate pravdepodobne zachytil idúci rušeň. Nehybne ležiacu miestnu občianku so zraneniami spozoroval pri výhybke policajt Železničnej polície (ŽP). Prebral ju k vedomiu, poskytol jej prvú pomoc a privolal zdravotníkov. Prečo sa žena pohybovala po trati nie je známe, keďže lekár ju zatiaľ neodporučil vypočuť. Rušňovodič, ktorý mal negatívnu dychovú skúšku na alkohol uviedol, že na trati nespozoroval nijakú osobu. Prípad je v štádiu ďalšieho vyšetrovania. TASR dnes o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Tragédiu pri Hatfielde si "odskáču" šéfovia žlezničných spoločností

TASRLondýn 22. januára (TASR) - Výsledky vyšetrovania a dozvuky tragickej havárie vlaku pri Hatfielde neďaleko Londýna, pri ktorej vlani zahynulo niekoľko ľudí, dnes dominujú na titulných stranách viacerých britských denníkov. Independent píše, že polícia sa chystá obviniť niekoľko čelných predstaviteľov železničnej spoločnosti Railtrack a firmy Balfour Beatty, ktorá mala na starosti údržbu trate na kritickom mieste. Vláda však odmietla úplné zverejnenie výsledkov vyšetrovania tejto tragédie. Nemenovaný zdroj Guardianu prezradil, že ministri na to nemajú žalúdok. Guardian v tejto súvislosti konštatuje, že obvinením niekoľkých jedincov sa polícia a zodpovední úradníci chcú vyhnúť hlbšiemu a systematickému vyšetreniu príčin havárie. Oba denníky sa zrejme dostali k interným vládnym materiálom o výsledku vyšetrovania, ktorý má byť oficiálne zverejnený až v utorok.

Deutsche Bahn chcú cestujúcim poskytnúť vyšší štandard

TASRFrankfurt nad Mohanom 22.januára (TASR) - Nemecké železnice Deutsche Bahn AG chcú zatraktívniť ponuku diaľkových spojov miliardovou investíciou do nových súprav a modernizácie starších vagónov. Železnice plánujú za 800 miliónov DEM kúpiť 28 vlakov typu ICE, okrem toho za 500 miliónov DEM súpravy typu ICE 3. Za ďalších 500 miliónov DEM by mali zmodernizovať 117 vlakov typu IC a EC. Šéf oddelenia osobnej dopravy DB Christoph Franz zdôraznil, že vyšší štandard vozňov je najdôležitejším argumentom na to, aby zákazníkov presvedčili o výhodách železničnej dopravy. Počas nasledujúcich 18 mesiacov by mali vlaky IC a EC dostať nový vonkajší dizajn, podobný výzoru vlakov ICE, ktoré sú bielej farby s červenými pozdĺžnymi pásmi. Od roku 2004 by chceli DB na hlavných ťahoch diaľkovej dopravy zhustiť dopravu vlakmi ICE na každé dve hodiny a na dôležitých a viac vyťažených tratiach až na každú hodinu.

Po viac ako tridsiatich rokoch sa Transrapid stane komerčnou realitou

TASRBerlín 23. januára (TASR) - Ani v trhovom hospodárstve niekedy nemajú prevratné technické vynálezy ustlané na ružiach. Potvrdzuje to aj história magnetickej rýchlodráhy, nemeckého prestížneho projektu, ktorý sa na domácej pôde nedočkal komerčnej realizácie. Nádej svitla až dnes, keď sa v čínskom Šanghaji podpísala dohoda o výstavbe 33 kilometrov dlhej trate, ktorá spojí centrum tohto priemyselného mesta s jeho letiskom.

1969: Nemecká spolková vláda dala objednávku na vyskúšanie magnetickej rýchlodráhy. Neskôr ju získal projekt spoločnosti Thyssen Transrapid.

1980: V Emse sa začala výstavba skúšobnej dráhy a prototypu vlakovej súpravy.

1984: Na 32 kilometrov dlhej trati sa začali skúšobné testy.

1988: Začala sa dlhodobá skúšobná prevádzka.

1993: Vznikol prvý komerčný projekt. Spolok, súkromní podnikatelia a banky mali zložiť 8,9 miliardy mariek na vybudovanie trate medzi Berlínom a Hamburgom.

1994: Vláda kancelára Helmuta Kohla rozhodla o realizácii projektu.

1994: V novembri rozhodol nemecký Bundestag a horná komora parlamentu, spolková rada, o zákone o príprave výstavby magnetickej dráhy.

1997: Rozhodnutie o základnej etape. Spolok, železnica a podniky očakávajú v roku 2010 príjem z prevádzky dráhy okolo 790 miliónov mariek. Spoločnosti Thyssen, Siemens a Adtranz vytvorili konzorcium.

1998:

  • V septembri položili základný kameň trate Berlín - Hamburg.
  • Berlínska občianska iniciatíva získala 133 000 podpisov proti výstavbe magnetickej dráhy. Projektová organizácia, ktorá sa zaoberala výstavbou trate, informovala, že projekt bude drahší asi o 2,8 miliardy mariek.
  • 1999:

  • Nemecké dráhy ako budúci prevádzkovateľ magnetickej dráhy odmietli svoje väčšie finančné zaťaženie.
  • Odchádzajúci minister dopravy Franz Müntefering navrhol realizáciu projektu jednokoľajovej magnetickej dráhy. Thyssen chce pokračovať v realizácii projektu aj bez spoločnosti Adtranz.
  • 2000:

  • Nový šéf Nemeckých železníc Hartmut Mehdorn v januári vyslovil silné pochybnosti o hospodárnosti magnetickej dráhy.
  • Vo februári sa vo Frankfurte nad Mohanom rokovalo o budúcnosti projektu a účastníci stretnutia sa vyslovili proti jeho realizácii.
  • V júni Čína oznámila, že má záujem o výstavbu magnetickej dráhy medzi Šanghajom a jeho letiskom (33 km) a prípadne aj Šanghajom a Pekingom (1 300 km).
  • Konzorcium Transrapid a minister dopravy Reinhard Klimmt podpísali v auguste dohodu o budúcnosti skúšobnej trate v Emse a o hľadaní vhodného realizačného projektu.
  • Spolková vláda v septembri informovala, že sa na projekt Transrapid doteraz vynaložili 2,35 miliardy mariek daňových poplatníkov a 470 miliónov naň vynaložili priemyselné firmy.
  • V Nemecku navrhli novú trasu pre Transrapid. Mala by viesť Porúrím a do Mníchova.
  • 2001:

  • V Šanghaji podpísali dohodu o výstavbe prvej komerčne využívanej trate. Nemecká vláda do projektu, ktorý by mal podľa niektorých zdrojov stáť okolo dve miliardy mariek, vloží 200 miliónov mariek.
  • Predstavitelia konzorcia Transrapid informujú, že o vybudovanie magnetickej dráhy prejavuje záujem aj Holandsko a vedú sa rozhovory s podnikateľskými kruhmi v USA, kde by bol tento druh dopravy vhodný do husto obývanej severovýchodnej časti krajiny. Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung v dnešnom vydaní.
  • Zo zrážky s manipulačným vozíkom vyviazol vodič nákladiaka s ľahkým zranením

    TASRBratislava 23. januára (TASR) - Našťastie iba s ľahkými zraneniami, avšak s 50-tisícovou škodou na vozidle vyviazol v pondelok napoludnie vodič nákladného auta V3S zo zrážky s manipulačným vozíkom na železničnom priecestí medzi Prešovom a železničnou stanicou Haniska pri Prešove. Vodič V3S-ky 28-ročný Š. H. z Petrovian nerešpektoval výstražné svetelné signalizačné znamenie a vošiel na priecestie. Výsledkom nárazu do manipulačného vozíka, ktorý sa neúspešne snažil zabrzdiť, bola na aute odtrhnutá predná náprava. Doprava na jednokoľajnej trati bola zastavená od 12.24 do 13.30 h a tri vlaky osobnej prepravy meškali od 18 do 55 minút. Zlomený palec pravej ruky si bude po pondelkovom zákroku proti podozrivej trojici liečiť policajt komárňanského oddelenia Železničnej polície (ŽP). Pred večerným nástupom do služby totiž policajt s kolegom zistil poškodenie osobného železničného vozňa. Policajti následne zadržali trojicu podozrivých mladíkov vo veku 16 až 18 rokov zo Strekova, Šamorína a Veľkého Medera, ktorí mali počas cesty medzi Hurbanovom a Komárnom fixkou popísať stenu, sedadlo a okno vozňa. Výtržníci odmietli predložiť doklady totožnosti a vzpierali sa aj predvedeniu na oddelenie ŽP. Policajti preto museli zakročiť a použili aj donucovacie prostriedky. Všetci traja podozriví sa k uvedenému skutku, ktorým železniciam spôsobili škodu za 2000 Sk, priznali. Ako motív svojho konania uviedli, že si krátili dlhú chvíľu počas cestovania. Dvoch sprejerov odhalili v pondelok policajti operatívneho oddelenia ŽP z Trenčína, ktorým sa v tejto súvislosti zároveň podarilo objasniť trestný čin poškodzovania cudzej veci. Podozrivých J. G., narodeného v roku 1979, a R. K., narodeného v roku 1982, z Považskej Bystrice, ktorí mali ešte v novembri 1999 na stanici v Púchove grafitmi postriekať štyri železničné vozne na ploche 35,5 štvorcových metrov, policajti zaistili. Železniciam SR sprejeri spôsobili škodu vo výške 32 572 korún. Obaja sa ku skutku priznali a ako motív uviedli zviditeľnenie svojej sprejerskej skupiny. TASR o prípadoch informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

    Pokles trestných činov, ale nárast priestupkov na železniciach v roku 2000

    TASRBratislava 24. januára (TASR) - Na slovenských železniciach bolo v roku 2000 spáchaných 652 trestných činov, čo je o 53 menej ako rok predtým, avšak 4316 priestupkov znamená o 311 viac ako v roku 1999. Informoval o tom na dnešnej tlačovej besede generálny riaditeľ Železničnej polície (ŽP) Tibor Gaplovský. Násilných trestných činov zaevidovali 76, 14 bolo lúpeží, 21 útokov na verejného činiteľa a 23 úmyselných ublížení na zdraví. Potešiteľné je, že na železniciach sa nestala ani jedna vražda, z 91 usmrtených bolo však 21 samovrážd. Celková objasnenosť trestných činov a priestupkov predstavuje 61,4 percenta, čo je o 3,3 percenta viac ako rok predtým. K okrádaniu cestujúcich vo vlakoch osobnej prepravy dochádzalo najčastejšie v júni, júli a auguste, v dňoch štvrtok a piatok v čase medzi 12.00 a 14.00 hod. Okradnutí väčšinou spali alebo ponechali veci bez dozoru. Ako v tejto súvislosti uviedol Gaplovský, medzi prioritné úlohy ŽP patrí aj ochrana cestujúcich a ich majetku. Na základe pravidelného vyhodnocovania bezpečnostnej situácie a predpokladaného zvýšeného počtu cestujúcich počas sviatkov alebo veľkých akcií vykonávajú príslušníci ŽP preventívno-bezpečnostné akcie s cieľom predchádzať a odhaľovať trestnú činnosť, ale aj získavať poznatky o možných páchateľoch. Účinnosť týchto opatrení je však znižovaná najmä tým, že občania nerešpektujú upozornenia príslušníkov ŽP, svoje veci si nechávajú bez dozoru alebo opúšťajú vozne pri fajčení alebo občerstvení. Objasňovanie okrádania cestujúcich je sťažené tým, že vo vlaku, v ktorom ku skutku došlo, nie je možné vykonať prvotné úkony, lebo vlak vo väčšine prípadov nemá cieľovú stanicu v mieste nahlásenia prípadu, i tým, že poškodení veľmi často ohlasujú trestný čin, respektíve priestupok oneskorene.

    Na železničnej stanici v Leopoldove našli mŕtvolu muža

    TASRBratislava 24. januára (TASR) - Na piatej koľaji železničnej stanice v Leopoldove našiel miestny výpravca mŕtvolu muža, ktorý mal pri sebe potvrdenie o strate občianskeho preukazu na meno Alfréd P. (1964) zo Sasinkova. Totožnosť mŕtveho potvrdí až dnešné opoznanie príbuznými pri súdnej pitve. Podľa lekára rýchlej zdravotnej služby muž zomrel na následky deštrukcie hlavy, trupu a vykrvácania. Železničná polícia zisťuje, ktorý vlak mohol muža zraziť. Posledný vlak zo stanice odišiel sedem minút po polnoci z utorka na stredu, pričom na ňom neboli nájdené nijaké stopy po prípadnej zrážke s chodcom. TASR o prípade dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

    Obesil sa na záchode železničnej stanice v Žiline

    TASRBratislava 24. januára - Netradičné miesto na samovraždu - záchod na žilinskej železničnej stanici, si zvolil v stredu 61-ročný muž z Bytče. Samovraha visiaceho na opasku objavila pracovníčka ktorá má na starosti toalety. Podľa jej slov muž išiel na WC o pol tretej. Keď ani po dvoch hodinách nevychádzal, za pomoci rebríka sa jej podarilo nazrieť do kabínky, kde ho zbadala visieť na opasku. Samovrah si priviazal opasok na rúru od WC a obesil sa naňho. Privolaný lekár konštatoval smrť obesením bez cudzieho zavinenia. TASR o prípade informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

    Most medzi pevninou a Sícíliou je čoraz potrebnejší

    TASRRím 24. januára (TASR) - V Taliansku sa už desiatky rokov diskutuje o naliehavosti spojenia Sicílie s pevninou. Na prekonanie vzdialenosti 5,1 kilometra Messinského prielivu bude treba asi 5,5 miliardy eúr. Najmenej 40 % prostriedkov by sa malo získať od súkromných investorov. Aj keby sa prípravy na realizáciu projektu začali ihneď, slávnostné uvedenie tohto cestného a železničného diela by sa nekonalo skôr ako o 11 rokov. Medzi pevninou a ostrovom sa denne prepravuje 38 000 cestujúcich. Z nich takmer 10 000 cestuje automobilmi, 5 200 vlakmi, 2 600 autobusmi a 17 500 lietadlami. Asi 2 000 využíva rýchlolode. Asi 60 % nákladov na Sicíliu a z nej sa vozí na nákladných autách. Sicília čoraz viac pociťuje ako brzdu svojho hospodárskeho rozvoja nedostatočne výkonné spojenie s kontinentom. Aj keby sa most začal stavať v dohľadnom čase, aj tak sa bude musieť zlepšiť doterajší spôsob prepravy osôb a tovarov na kompách i letecky. Projektanti mosta budú musieť prihliadať na dve hlavné nebezpečenstvá, ktoré by mohli ohroziť ich dielo - silné zemetrasenie a ostrý nárazový vietor v prielive. Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

    Zrušenie bezcolných obchodov poškodilo Eurotunnel

    TASRLondýn/Paríž 24. januára (TASR) - Prevádzkovateľ Eurotunnelu, podmorského železničného spojenia medzi Francúzskom a Britániou, oznámil, že v uplynulom hospodárskom roku sa obrat v dôsledku zrušenia bezcolného predaja tovaru v jeho zóne znížil o 5 %. Príjmy klesli zo 612 miliónov v roku 1999 na 580 miliónov libier. Počet prepravených osobných automobilov bol medziročne nižší o 15 %, celkom 2,78 milióna a autobusov sa prepravilo 79 500 - o tri percentá menej. Preprava nákladných automobilov vzrástla o 35 % na 1,13 milióna. Cez tunel pod Lamanšským kanálom sa prepravilo 2,95 milióna ton nákladu, o tri percentá viac ako pred rokom. Šéf predstavenstva spoločnosti Patrick Ponsolle konštatoval, že v zotavovaní firmy, ktorá sa pred časom ocitla v akútnom existenčnom ohrození, sa plánovito pokračuje. Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung v dnešnom vydaní.

    Zdravotné sestry zablokovali železničnú stanicu Montparnasse v Paríži

    TASRParíž 24. januára (TASR) - Takmer 2000 zdravotných sestier zablokovalo v utorok rýchlovlaky na parížskej železničnej stanici Montparnasse a požadovali, aby ich delegáciu prijala ministerka práce a sociálnych vecí Elisabeth Guigouová. Demonštrácia bola akčným dňom za ich štatutárne a platové požiadavky, informuje v dnešnom čísle francúzsky denník Le Figaro. Zdravotné sestry so špecializáciou na anestéziu a špecialistky z operačných sál, ktoré prišli z Parížskej oblasti, ale aj z ďalších francúzskych miest: Nord-Pas-de-Calais, Blois a Toulouse, sa postavili na koľaje na železničnej stanici Montparnasse v Paríži a blokovali odchod rýchlovlakov TGV do miest Tarbes, La Rochelle a Nantes. Časť zdravotných sestier zostavila petíciu. Občanom, ktorým dávali petíciu podpisovať, vysvetľovali svoje požiadavky. Jedným z hesiel sestier bolo: "Kvalifikovaný personál sa rovná bezpečnosť operovaného človeka". V nemocniciach, z ktorých zdravotné sestry odišli na demonštráciu do Paríža, sa pracovalo ako cez víkendy a sviatky. Plánované operácie museli odložiť, uzatvára Le Figaro. Po prijatí delegácie zdravotných sestier na ministerstve sa o odborných otázkach bude rokovať 6. februára.

    Od 1.februára môžu cestujúci v Bratislave v rámci BID využívať aj železnicu

    TASRBratislava 24. januára (TASR) - Príplatok 50 Sk k predplatnému cestovnému lístku na hromadnú dopravu v hlavnom meste SR umožní od začiatku februára využívať aj železničné trate na území mesta. Bude sa to týkať osobných aj zrýchlených vlakov medzi stanicami Devínska Nová Ves, Hlavná stanica, Lamač, Železná studienka, Vinohrady, Predmestie, Rača, Vajnory, Nové Mesto, Petržalka, Rusovce, Podunajské Biskupice a Ústredná nákladná stanica. Tento pozitívny krok pre cestujúcich umožnilo zavedenie Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) do praxe. Na dnešnom stretnutí s novinármi to uviedol vrchný radca námestníka primátora Otto Mošovský. Dodal, že v autobusoch Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) možno v obidvoch smeroch cestovať na trati Autobusová stanica Mlynské nivy - Záhorská Bystrica a okrem toho možno využívať aj autobusy na zastávkach Krče, Pri krematóriu. Vranovičovu, Záluhy, Patrónka a Račianske mýto. Autobusy sú kvôli ľahšej orientácii cestujúcej verejnosti označené smerovou tabuľkou s nápisom BID umiestnenou za čelným sklom. Podobne sú označené aj zastávky SAD nálepkou BID a sú na nich aj súhrnné cestovné poriadky platné pre úsek jazdy mestom. Takisto na železničných staniciach v Bratislave sú vyvesené a označené cestovné poriadky vlakov zaradené do BID. Všetky informácie o BID získajú cestujúci aj vo všetkých predajniach cestovných lístkov Dopravného podniku Bratislava.

    Terčom protestu proti nedostatku tepla v Rusku sa stala transsibírska železnica

    TASRVladivostok 24. januára (TASR) - Polícia na ruskom Ďalekom východe musela zakročiť proti stovkám demonštrantov pokúšajúcich sa zablokovať Transsibírsku magistrálu na protest proti dlhodobo absentujúcim dodávkam tepla a elektrickej energie v treskúcej zime. Na železničný násyp sa snažili vystúpiť zúfalí obyvatelia dediny Razdoľnoje, asi 50 kilometrov od prístavného mesta Vladivostok. Keďže policajti boli v početnej presile, žiadnemu z demonštrantov sa nepodarilo na trať vstúpiť. Ďalekovýchodné oblasti Ruska toho roku zasiahli mrazy, ktoré sú mimoriadne silné aj na sibírske pomery s hodnotami až 50 stupňov Celzia pod nulou. Vlna treskúcich mrazov pretrváva od 23. decembra. Podobne dlhé obdobia extrémnych mrazov zaznamenali v Rusku len na prelomoch rokov 1968-69 a 1949-50. Intenzita chladu pritom môže tentokrát dosiahnuť rekordné hodnoty. Prezident Vladimir Putin minulý týždeň nariadil ministrom, aby urobili potrebné opatrenia na ukončenie výpadkov dodávok tepla a energie. Ako uviedol, neakceptuje tvrdenia, že úrady prekvapila krutosť zimy.

    Hlavné mesto pokryje 50 % straty z BID

    TASRBratislava 25. januára (TASR) - Podiel hlavného mesta SR Bratislavy na kompenzácii tarifných strát vyplývajúcich z prevádzkovania Bratislavskej integrovanej dopravy (BID), ktorá by mala oficiálne fungovať od 1. februára 2001, predstavuje 50 %. Tohtoročný rozpočet mesta počíta na tento účel poskytnúť štyri milióny Sk. Cestujúca verejnosť sa na nich bude podieľať 11 až 16 % a samotní dopravcovia, v tomto prípade Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a bratislavský podnik Slovenskej autobusovej dopravy (SAD), š. p., vo výške 30 až 40 %. Uviedol vrchný radca námestníka primátora pre dopravu a dopravné systémy Oto Mošovský a zdôraznil, že tarifná strata bude generovaná cestujúcimi z regiónu za cestu na území mesta. Napríklad cestujúci, ktorý by pred zavedením BID zaplatil za cestu zo zdrojovej stanice Pezinok do cieľovej hlavnej stanice v Bratislave plnú cenu, v prípade BID zaplatí tarifu len po Raču. Aby bolo možné v integrovanom dopravnom systéme udržať tržby dopravcov a zároveň záujem cestujúcich využiť BID, cestujúci zaplatí príplatok k predplatnému lístku na MHD vo výške 50 Sk (mesačne). Príplatok na integrovanú dopravu sa delí medzi ŽSR a SAD Bratislava podľa skutočného počtu cestujúcich, ktorých títo dopravcovia prepravia v BID. V prípade železníc uhradí hlavné mesto 60 % z tarifných strát. Úhrada bude pozostávať z tržieb za príplatok z BID a z rozpočtu hlavného mesta. Zvyšok bude tvoriť predpokladaný nárast cestujúcich na území mesta. Spôsob úhrady straty SAD Bratislava umožní podľa slov O. Mošovského zachovanie jej predchádzajúcich tržieb. Hlavnými cieľmi obnovenia Bratislavskej integrovanej dopravy je využitie voľných kapacít na železniciach a v SAD Bratislava, ako aj uľahčenie cestovania verejnosti. V rámci BID bude Bratislavčanom s celosieťovými predplatnými cestovnými lístkami na MHD umožnené, aby mohli cestovať na území mesta aj v dopravných prostriedkoch prímestských dopráv, pričom rovnaké možnosti budú prislúchať aj cestujúcim dochádzajúcim do hlavného mesta. Ako O. Mošovský ďalej uviedol z celkového počtu cestujúcich využívajúcich integrovanú dopravu počas experimentálnej etapy, ktorá sa začala 1. novembra 1999, si za 12 mesiacov kúpilo kupón 6 635 cestujúcich. Mimobratislavskí pasažieri tvorili až 72 %. Najviac využívali BID obyvatelia Záhoria. Z dlhodobého hľadiska ostáva cieľom hlavného mesta zapojiť do BID všetkých dopravcov v bratislavskom regióne v okruhu 50 kilometrov.

    Pripravované zmeny v grafikone dopravy a službách ŽSR

    TASRBratislava 25. januára (TASR) - Správna rada Železníc SR (ŽSR) prerokovala opatrenia na zlepšenie kvality cestovania v osobnej doprave, ktoré sa dotýkajú zmien v grafikone vlakovej dopravy (GVD), skvalitňovania služieb pri vybavovaní cestujúcich, zavádzania nových produktov a obnovy mobilných prostriedkov. Viacero zmien sa v novom GVD objaví v medzištátnej osobnej doprave. Zavedený bude nový pár vlakov IC 56/57 "Hornád" na trati Košice - Hidasnémeti - Miškolc - Budapešť a späť. Vlaky EC 132/133 "Slovenská strela" na trase Bratislava - Praha Holešovice a späť budú vedené cez Českú Třebovú po novom koridore Českých dráh a v Břeclavi budú v určitom období doberať a odvesovať priame vozne do a z Viedne. Vlaky R 336/337 "Báthory" na trase Budapešť - Štúrovo - Čadca - Varšava a späť budú jazdiť už cez pohraničný prechod Skalité - Zwardoň, pričom v Žiline budú odvesovať a doberať priame vozne do a z Košíc a Bratislavy. Táto zmena prinesie zrušenie terajších vlakov R 338/339, ktoré premávajú medzi Bohumínom a Žilinou, resp. Bratislavou. Na trati Čadca - Žilina - Somosköújfalu bude premávať nový pár vlakov R 394/395 "Urpín," ktorý bude slúžiť na ranné spojenia Čadce a Žiliny s Banskou Bystricou a Zvolenom. Vlak R 390/391 "Bem" bude z terajšieho smeru Budapešť - Zvolen - Čadca - Bohumín - Štetín presmerovaný na trať Budapešť - Rajka - Bratislava - Lichkov - Štetín s možnosťou ďalšej prepravy do Swinoujščie a ďalej trajektom do Švédska. Od 27. januára 2002 sa pobyt rýchlikov, jazdiacich na trase Bratislava - Viedeň, v železničnej stanici Bratislava - Petržalka skráti z 20 na 3 minúty. Zároveň R 401 bude z Viedne odchádzať už o 8.15 h, teda o 2 hodiny skôr, čím sa v Bratislave hlavnej stanici vytvorí prípoj na vlak R 605 "Dargov" v smere do Košíc. Viacero zmien sa dotkne aj vnútroštátnej osobnej prepravy. V novom GVD budú pre zmenu eurotaktu a lepšiu prípojovosť upravené chody rýchlikov a osobných vlakov na trati Kúty - Bratislava - Štúrovo a na ostatných priľahlých tratiach. Vlak IC 503 "Kriváň" do Košíc pôjde z Bratislavy až o 17.39 h, teda o 30 minút neskôr, čím sa v Bratislave hlavnej stanici vytvorí prípoj od vlakov EC 171 "Hungaria" z Berlína a od R 403 a Os 2520 z Viedne. Denné spojenie Bratislavy a Košíc sa navyše rozšíri o nový vlak Ex 511 "Gerlach" s odchodom z Bratislavy o 13.35 h a s príchodom do Košíc o 18.29 h. Terajší vlak Ex 1601, ktorý je jeho obdobou, avšak premáva iba v piatok, bude zrušený. Aj na trati Košice - Poprad-Tatry bude jazdiť nový pár vlakov R 710/711 "Poprad," ktorý nahradí zrušený medzištátny pár vlakov R 430/431 "Petrov." Vlak Zr 1911, ktorý v súčasnosti platnom GVD premáva na trati Humenné - Prešov - Košice, bude zrušený a nahradený novým vlakom Zr 1906, ktorý bude jazdiť na trati Humenné - Trebišov - Košice a bude zabezpečovať prípoj na vlak IC 502 "Kriváň" do Bratislavy. Na novú kvalitu vo vzťahu železnica - cestujúci sa zameriava viacero pripravovaných projektov. Týkajú sa napríklad predaja cestovných dokladov prostredníctvom počítačovej siete internet a prostredníctvom telefonickej objednávky. ŽSR už rokujú s Globtelom o spôsobe priamej platby za cestovné doklady, objednané cez mobilný telefón. V roku 2001 sa začal realizovať aj projekt PC-KVC, ktorý umožní zapojiť klasické osobné počítače do systému KVC. V rámci ďalšieho projektu budú sprievodcovia osobných vlakov vybavení špeciálnymi prenosnými elektronickými pokladňami, ktoré zrýchlia výdaj cestovných dokladov vo vlakoch, zjednodušia sledovanie a evidenciu tržieb a spresnia štatistické údaje o preprave cestujúcich. Objaviť by sa mali aj nové komerčné ponuky pre cestujúcu verejnosť - skupinová zľava, rekreačné spiatočné cestovné lístky a relačné cestovné lístky so zľavou. Ich zavedeniu však bude predchádzať marketingový prieskum v 1. polovici roka 2001. Viacero projektov je plánovaných aj v oblasti nákupu a rekonštrukcie mobilných prostriedkov pre osobnú dopravu. Patrí medzi modernizácia vytypovaných hnacích vozidiel, motorových a riadiacich vozňov. Uvažuje sa tiež o modernizácii viacerých kusov osobných, lôžkových, ležadlových a reštauračných vozňov. Realizácia týchto plánov je však plne závislá od finančných možností ŽSR v roku 2001. Podobne je to aj v prípade vybudovania Centra služieb zákazníkom ŽSR v osobnej preprave, ktoré by sa malo zaoberať vybavovaním cestujúcich cestovnými dokladmi prostredníctvom telefónu, e-mailu a internetu, podávaním informácií, či vybavovaním sťažností cestujúcich, aj tých, ktoré budú podané telefonicky priamo vo vlaku. TASR o tom informoval riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou ŽSR Miloš Čikovský.

    Budova hlavnej železnice v Skopje sa mala stať terčom teroristického útoku

    TASRSkopje 29. januára - Hlavnú železničnú stanicu v macedónskej metropole Skopje museli uzatvoriť v nedeľu v popoludňajších hodinách kvôli hrozbe bombového atentátu. Budovu v strede mesta potom polícia niekoľko hodín dôkladne prehľadávala, výbušninu však nenašla, informovala oficiálna juhoslovanská agentúra Tanjug. Hrozba explózie ochromila celú železničnú premávku. Obyvatelia domov, ležiacich v okolí stanice opustili v panike svoje byty. Už v piatok večer zasiahla osobný vlak na západe Macedónska pancierová päsť. Z útoku, ktorý si nevyžiadal nijaké obete, obvinili macedónske úrady albánskych extrémistov.

    V nedeľu večer zrazil a usmrtil zrýchlený vlak pri Vígľaši neznámeho muža

    TASRBratislava 29. januára - Zatiaľ neznámeho muža zrazil a usmrtil v nedeľu okolo 19. hodiny večer pred železničnou stanicou Vígľaš zrýchlený vlak Zvolenčan. Podľa výpovede rušňovodiča nebolo možné v hmlistom počasí nehode zabrániť, hoci použil rýchlobrzdu okamžite, keď neznámeho spozoroval. Privolaný lekár rýchlej zdravotníckej pomoci konštatoval smrť, ktorá bola následkom mnohopočetných devastačných poranení celého tela. Požitie alkoholu u členov vlakovej čaty príslušníci Železničnej polície nezistili. Prípad vyšetruje Odbor ŽP vo Zvolene. Počas spánku v ležadlovom vozni vlaku Cassovia boli v noci zo štvrtka na piatok okradnutí dvaja Slováci. Jednému z nich vzal páchateľ 15 400 Kč z peňaženky, ktorú mal počas spánku pod hlavou. Druhý poškodený prišiel o 19 000 Kč, ktoré mal uložené v taštičke pri hlave. Krádež sa stala na území Českej republiky medzi Prahou a Českým Těšínom, poškodení ju však oznámili až na oddelení ŽP v Spišskej Novej Vsi. Po zdokumentovaní sa bude prípadom zaoberať Polícia Českej republiky. Tlačenicu v chodbičke rýchlika Slovenská strela na pražskom Hlavnom nástupišti využil neznámy zlodej na to, aby okradol 25-ročného Košičana. Okrem finančnej hotovosti 200 izraelských šekelov, 150 českých a 50 slovenských korún prišiel dotyčný o cestovný lístok do Bratislavy, osobné doklady a kreditné karty. Aj tento prípad bude vyšetrovať česká polícia. TASR o prípadoch informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

    Profil: Tragédiu lanovky v rakúskom Kaprune zrejme spôsobil elektrický ohrievač

    TASRViedeň 29. januára - Malý elektrický ohrievač pravdepodobne spôsobil požiar pozemnej lanovky v rakúskom Kaprune, pri ktorom 11. novembra minulého roku zahynulo 155 osôb. S odvolaním sa na nemenovaný zdroj viedenského Kriminálneho forenzného centra o tom v dnešnom vydaní informuje týždenník Profil. Podľa magazínu sa horúcovzdušné vykurovacie teleso nachádzalo v spodnej kabíne vodiča, ktorá bola v čase jazdy smerom k vrcholu neobsadená. Experti rakúskych železníc dnes začali práce, ktorých cieľom je vytiahnuť obhorený vrak z tunela. Šéf súdnoznaleckého centra Volker Edlinger však operáciu s rozpočtom 15 miliónov šilingov označil za plytvanie peniazmi. "Je to rozhadzovanie prostriedkov daňových poplatníkov. Od začiatku sme toho názoru, že vytiahnutie vraku je zbytočné. Nik nás však nepočúval," povedal. Edlinger sa vyhol oficiálnemu potvrdeniu, že požiar spôsobilo vykurovacie teleso. Zároveň ale vylúčil všetky alternatívne teórie o poruche brzdového systému alebo prehriatí ložísk kolies. Podľa Profilu z odmietavého postoja vyšetrovateľov k vytiahnutiu súpravy vyplýva, že "príčina požiaru je už možno stanovená bez potreby ďalších dôkazov". Wilfried Pauser, expert na predchádzanie požiarom z viedenského požiarneho zboru, teóriu kachlí označil za veľmi vierohodnú. "So žiadnou z iných teórií sa ďaleko nedostaneme. Buď sa vykurovacie teleso pokazilo, alebo si vodič na ňom nechal kabát, respektíve niečo podobné. Teplota 200 stupňov je dosť vysoká," povedal Pauser. Časopis uvádza, že vyriešená je zrejme aj otázka, ako sa malý požiar v zadnej časti vlaku tak rýchlo rozšíril. Edlinger konštrukciu súpravy vyrobenú v roku 1994 označil za "skutočné požiarne riziko" spojené s tvorbou jedovatých plynov. V snahe dať kabínam ultramoderný vzhľad dizajnéri použili plast posilnený sklenými vláknami - materiál známy ako GFK. Požiar pozemnú lanovú dráhu zachvátil po vjazde do tunela, ktorý potom pôsobil ako komín. Z inferna, s teplotami dosahujúcimi 1000 stupňov Celzia, sa podarilo uniknúť len 12 pasažierom.

    Demonštranti protestujú proti železničnému spojeniu Lyonu s Turínom

    TASRTurín 29. januára - Stretnutím francúzskeho prezidenta Jacqua Chiraca s talianskym premiérom Giulianom Amatom sa dnes v jednom zo starých turínskych kráľovských palácov, ktorý bol sídlom Savojskej dynastie, začala 20. francúzsko-talianska vrcholná schôdzka. Na programe francúzsko-talianskych rokovaní sú bilaterálne vzťahy a dlho očakávané rozhodnutie o realizácii železničného spojenia medzi Lyonom a piemontskou metropolou. Taliansko nie je naklonené myšlienke, aby medzi Lyonom a Turínom premávali francúzske superrýchle vlakové súpravy TGV a namiesto toho preferuje znovuotvorenie tunela pod Mont Blancom. Taliansko by si v tomto smere želalo dodatočnú iniciatívu francúzskych úradov. V blízkosti konania schôdzky došlo k menším incidentom medzi demonštrantmi a políciou. Asi tisíc ľudí pred kráľovským palácom dávalo najavo nespokojnosť s francúzskym projektom TGV. Stalo sa tak na výzvu ľavice, odborových organizácií a ochrancov životného prostredia.

    Pod Alpami vybudujú železničný tunel

    TASRParíž/Rím 29. januára - Ministri dopravy Francúzska a Talianska tesne pred dnešným summitom predstaviteľov oboch krajín potvrdili, že jedným z hlavných bodov stretnutia bude uzavretie dohody o výstavbe dvojkoľajového železničného tunela pod Alpami, ktorý spojí Lyon a Turín vysokorýchlostnými súpravami TGV. Súčasne uviedli, že vynaložia úsilie, aby cestný tunel pod Mont Blancom po tragédii 24. marca 1999, pri ktorej zahynulo 39 osôb, znovu uviedli do prevádzky podľa dohody v septembri tohto roku. Taliansko nalieha na urýchlenie prác, lebo po strate prístupovej cesty do severozápadnej Európy trpia talianski vývozcovia a priemysel v celej oblasti pod Alpami. Kým Taliani tvrdia, že katastrofa pred dvoma rokmi bola prevádzkovým incidentom, Francúzi zastávajú názor, že systém dopravy pod Alpami treba zásadne reorganizovať. Tunel medzi Lyonom a Turínom bude dlhý 52 kilometrov, rovnako ako tunel pod Lamanšským kanálom. Tento "nový projekt storočia" by mal stáť podľa výpočtov projektantov 11 miliárd eúr a s jeho sprevádzkovaním sa ráta v roku 2015. Cesta medzi oboma mestami by sa mala zo štyroch hodín skrátiť na polovicu. Ak kompetentné orgány schvália zákaz vjazdu ťažkých nákladných áut do tunelu pod Mont Blancom, význam železničného tunela výrazne vzrastie. Jeho výstavbu podporujú miestne kruhy na oboch stranách Álp a predstavitelia regionálnych orgánov. Asi 40 - 45 % nákladov na výstavbu sa získa zo súkromných zdrojov. Anglický denník Financial Times poznamenáva, že budovanie tunela v zlomovom pieskovcovom teréne bude oveľa náročnejšie ako vo vápenci medzi Anglickom a Francúzskom. Napriek tomu náklady na spojenie oboch štátov vyšli na dvojnásobok oproti odhadom projektantov.

    Taliani a Francúzi sa dohodli na železničnom spojení Turín-Lyon

    TASRTurín 29. januára - Na otvorení tunelu pod Mont Blancom v septembri 2001 a na realizácii projektu železničného prepojenia medzi talianskym Turínom a francúzskym Lyonom superrýchlymi vlakovými súpravami TGV dohodli sa dnes francúzsky prezident Jacques Chirac a taliansky minister Giuliano Amato. Dohoda vzišla z poradí už 20. bilaterálneho summitu, ktorý sa dnes koná v talianskom Turíne. Tunel pod Mont Blancom uzatvorili 24. marca 1999 po požiari, pri ktorom zahynulo 39 ľudí. Dohodu o novom železničnom spojení medzi oboma štátmi dnes večer v Turíne podpíše francúzsky minister dopravy Jean-Claude Gayssot a jeho taliansky kolega Pierluigi Bersani. Náklady na projekt Turín-Lyon sa odhadujú na 11 miliárd eúr. Prvá súprava rýchlovlaku TGV by mala po tejto trati prejsť v roku 2015. Súčasťou projektu bude aj 52-kilometrový tunel. V blízkosti miesta konania schôdzky - jedného z turínskych kráľovských palácov - došlo k menším incidentom medzi políciou a demonštrantmi, ktorí protestovali proti projektu TGV. Stalo sa tak na výzvu ľavice, odborových organizácií a ochrancov životného prostredia. Medzi demonštrantmi boli aj obyvatelia Val de Suse, kde by mal vyústiť nový železničný tunel. Dav rozohnala polícia za pomoci slzotvorných granátov. Podľa nemenovaného experta by mal byť tunel otvorený v októbri, ak sa dovtedy stihnú všetky stavebné práce a ak budú uspokojujúce aj všetky odborné a bezpečnostné skúšky. Hovorkyňa prezidenta Chiraca oznámila dohodu o výstavbe spojenia Lyon-Turín ešte pred ukončením rozhovorov medzi talianskym premiérom Giulianom Amatom a jeho francúzskym kolegom Lionelom Jospinom, ktorý pricestoval na stretnutie v Turíne až napoludnie. Politickí komentátori vidia v tomto detaile ďalší signál vyostrujúcej sa konfrontácie medzi Chiracom a Jospinom. Na summite sa diskutovalo aj na tému európskej kooperácie po summite Európskej únie v Nice. Chirac podporil myšlienku "blízkej spolupráce" medzi zakladajúcimi krajinami EÚ, ktoré vyznávajú rovnaké európske ambície, ako sú Francúzsko a Taliansko. Francúzsky prezident však neuviedol konkrétne oblasti, v ktorých by sa takáto spolupráca mala prejaviť.

    EIB sa bude podieľať na rýchlostnej železnici Turín - Lyon

    TASRRím 29. januára - Európska investičná banka (EIB) chce pomôcť pri financovaní rýchlostnej železnice medzi Turínom a Lyonom. Viceprezident EIB Massimo Ponzellini uviedol, že banka uprednostňuje taliansky návrh výstavby dvoch rovnobežných 52-kilometrových tunelov pod Alpami. M. Ponzellini vysvetľuje, že pri výstavbe dvoch tunelov sa síce náklady zvýšia o 25 až 30%, avšak súčasne stúpnu aj potenciálne výnosy, čo pritiahne súkromný kapitál. Projekt Turín - Lyon v odhadovanej hodnote 21 biliónov lír (10 miliárd USD) obsahuje vyhĺbenie 52-kilometrového tunela pod Alpami, čo predstavuje jedno z najdlhších spojení tohto druhu vo svete. Železnica by mala začať pracovať najneskôr v roku 2015. Ako informuje agentúra Reuters, predstavitelia Talianska a Francúzska sa dnes stretli v Turíne, aby prediskutovali výstavbu tejto železnice a obnovenie tunelu pod Mont Blanc, ktorý je zatvorený od požiaru v marci 1999. Francúzsko chce čo najskôr získať schválenie železnice, ktorú považuje za kľúčovú v úsilí o obmedzenie počtu kamiónov na svojich cestách. Taliansko obvinilo Paríž z odkladania otvorenia tunela pod Mont Blanc, aby prinútil Rím prijať rozhodnutie o novej železnici.

    Odborníci rakúskych železníc začínajú s vyťahovaním lanovky v Kaprune

    TASRViedeň 30. januára (TASR) - Viac ako dva mesiace po tragickom požiari lanovky v rakúskom lyžiarskom stredisku Kaprun začínajú dnes experti z rakúskych železníc s vyťahovaním zvyškov lanovky z úzkeho tunela. Presným preskúmaním vraku lanovky sa chcú odborníci dozvedieť príčinu požiaru, ktorý si 11. novembra vyžiadal 155 obetí.
    Požiarni technici sa na základe doterajšieho vyšetrovania domnievajú, že tragédiu spôsobil pokazený ohrievač v spodnej kabíne vodiča, ktorá nebola v čase jazdy smerom k vrcholovej stanici obsadená.
    Na odpratanie vraku spoločne s koľajnicami budú potrebné približne tri týždne. Celková váha zničenej súpravy sa odhaduje na 16 ton a úzky tunel, v ktorom sa lanovka pohybovala, poskytuje technikom len obmedzené možnosti pohybu. Úspešnosť akcie bude záležať aj od počasia. Počas vyťahovania vraku je tunel zaistený elektronickým zariadením. Náklady na vytiahnutie poškodenej lanovky sa odhadujú na šesť až sedem miliónov šilingov.

    Železničiari v Čiernej nad Tisou majú novú závodnú kuchyňu

    TASRBratislava 30.januára - Novú závodnú kuchyňu s kapacitou 800 porcií hlavných jedál denne otvorili dnes Železnice SR (ŽSR) v Čiernej nad Tisou. Technologické zariadenia na výrobu stravy v tejto prevádzke, ktorá doteraz slúžila železničiarom v našom najväčšom suchozemskom prístave, sú po životnosti, morálne i fyzicky opotrebované. Rekonštrukcia pôvodnej kuchyne z 80. rokov sa začala v júni 1998 a trvala do decembra 2000. V Čiernej nad Tisou denne varia v priemere 600 porcií, z ktorých sa asi polovica rozváža na 8 výdajných miest - pracovísk ŽSR. Pripravujú sa len obedy, a to 7 dní v týždni. V prípade záujmu sa v novej kuchyni ráta aj s prípravou nočnej stravy. Celkové náklady stavby, vrátane vybavenia chladiacich a mraziacich boxov a elektronicky riadenej vzduchotechniky, dosahujú vyše 13 miliónov Sk, hodnota moderného technologického zariadenia je takmer 6 miliónov Sk. Podľa slov riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou a hovorcu ŽSR Miloša Čikovského otvorením novej gastronomickej prevádzky sa zvýši úroveň stravovacích služieb a sociálne podmienky zamestnancov v železničnom uzle Čierna nad Tisou.

    Ružomberčan chcel cestovať do Talianska s falošným cestovným lístkom
    TASRBratislava 30. januára - Do Talianska chcel v pondelok po železnici odcestovať 23-ročný mladý muž z Ružomberka, ale sprievodca v rýchliku si všimol, že jeho medzinárodný cestovný lístok je sfalšovaný. V priezvisku uvedenom na lístku bolo vyškriabané posledné písmeno a sfalšovaný bol aj údaj o jeho platnosti. Mladý muž príslušníkom železničnej polície vo Zvolene tvrdil, že lístok pred týždňom kúpil v Bratislave od neznámeho Róma za 2000 Sk a odvtedy ho bez problémov dvakrát použil na tratiach Bratislava-Ružomberok a Banská Bystrica-Zvolen.

    Podnikateľský plán ŽSR na tento rok počíta so stratou 3,8 miliardy Sk

    TASRBratislava 30.januára - Podnikateľský plán Železníc SR (ŽSR) počíta na tento rok s výnosmi 26,7 miliardy Sk pri nákladoch 30,5 miliardy Sk, čo znamená stratu 3,8 miliardy Sk. Ako uviedol riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský, v porovnaní s rokom 2000 je plánovaná strata nižšia o 246 miliónov Sk. Náklady vzrastú podľa jeho slov v tomto roku o 1,3 miliardy Sk, čo bude dôsledkom rastu cien elektrickej energie a ostatných služieb. Finančné náklady sú plánované na úrovni 4,5 miliardy Sk, čo je v porovnaní s minulým rokom o jednu miliardu menej, a to z dôvodu vylepšenia štruktúry úverov. Na výnosoch železníc by sa mali najväčšou mierou podieľať tržby z nákladnej prepravy, a to vo výške 14,8 miliardy Sk. Tvorba lepšieho hospodárskeho výsledku bude zároveň umožnená zvýšením taríf v nákladnej preprave a reštrikciou v nákladoch. Objem prepravy tovaru bol stanovený na 52,97 milióna ton, čo je približne na úrovni roku 2000. V osobnej preprave budú podľa M. Čikovského náklady o 594 miliónov Sk vyššie a mali by dosiahnuť úroveň 11,6 miliardy Sk.

    Náklady ŽSR na elektrickú energiu po zvýšení jej ceny vo výške 1,655 miliárd Sk

    TASRBratislava 30. januára - Náklady Železníc SR (ŽSR), spôsobené zvýšením cien elektrickej energie o 12 % pre podniky od 1. februára tohto roku, dosiahnu 1,655 miliardy Sk. Minuloročné náklady predstavovali 1,478 miliardy Sk, pričom spotrebovaných bolo 780 GWh elektrickej energie. Elektrická trakcia mala na tejto spotrebe 87-% podiel, veľkoodber 12-% a maloodber 1-%, uviedol riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský. Nezanedbateľný ostáva pre železnice aj nárast maximálnej ceny za teplo o 20 %, z 350 Sk na 420 Sk za gigajoul, a to z dôvodu udelenia licencie Ministerstvom hospodárstva SR, ku ktorému došlo 25. apríla 2000 a ktoré umožňuje železniciam podnikať v energetických odvetviach výroby tepla, rozvodu elektriny a rozvodu tepla. S platnosťou od júla 1999 do júla 2019 sa tak železnice stali podnikateľom v energetike. Pod ŽSR v súčasnosti zapadá 229 prevádzok výroby tepla (kotolní), 26 prevádzok rozvodu tepla (odovzdávacie stanice tepla) a päť prevádzok rozvodu elektriny, kde sa uskutočňuje dodávka elektriny a tepla cudzím subjektom. Podľa slov M. Čikovského v rámci prechodu na liberalizovaný trh s energetickými médiami a v rámci aplikácie pravidiel Európskej únie na území SR je pozitívom, že sa v rámci transformačných zmien ŽSR kontinuálne vytvára aj systém riadenia a organizácie energetiky ŽSR.

    Dopravná polícia bude mať jednotné velenie

    TASRBratislava 30. januára - Jednotné velenie policajným silám pri ich koordinovanej činnosti v oblasti dopravy je dôležité pre efektívnosť práce. Zdôraznil to počas rokovania poslancov minister vnútra SR Ladislav Pittner, ktorý uvádzal vládny návrh zákona o zlúčení Železničnej polície s Policajným zborom a o doplnení ďalších zákonov týkajúcich sa ozbrojených zborov. Novou právnou normou vznikne jednotná polícia zaoberajúca sa všetkými druhmi dopravy. Jej zameraním bude okrem zabezpečenia plynulosti a bezpečnosti dopravy aj eliminácia nežiaducej protispoločenskej činnosti, ktorá môže viesť k prejavom terorizmu, únosom a organizovanému zločinu. Zlúčenie Železničnej polície s políciou SR bude mať dve etapy, v tej prvej vznikne na Prezídiu Policajného zboru odbor železničnej polície ako metodické a kontrolné centrum, pričom na nižších stupňoch riadenia sa výkon služby bude realizovať podľa doterajšieho organizačného členenia zanikajúcej Železničnej polície. V druhej etape vznikne Úrad dopravnej polície, ktorý bude mať aj oddelenia operatívnej a pátracej služby i vnútorné a analytické oddelenie. Veliteľstvo Železničnej polície bude v novom systéme redukované z doterajších 114 tabuľkových miest na 19 postov.

    A. Egyed navrhuje uplatniť štátom nekryté straty ŽSR v rozpočte na rok 2002

    TASRBratislava 30. januára - Zakomponovanie štátom nepokrytej finančnej čiastky na úhradu výkonov vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave na tento rok, ktorá predstavuje sumu 2,5 miliardy Sk, do návrhu štátneho rozpočtu na rok 2002, navrhol generálny riaditeľ Železníc SR (ŽSR) Andrej Egyed. Reagoval tak na nemožnosť uzatvorenia zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme medzi štátom a ŽSR, ktoré je podmienené garantovaním finančnej úhrady štátom objednaných výkonov. Celkové náklady na zabezpečenie štátom objednaných výkonov majú výšku 9,452 miliardy Sk. Aby mohli ŽSR požadovaný objem objednávky realizovať v plnom rozsahu, žiadajú uhradiť nepokrytých 2,5 miliardy Sk z tejto sumy. A. Egyed na riešenie tejto situácie svojho času navrhoval aj redukciu nákladov znížením rozsahu dopravných výkonov, a teda zastavením prevádzky konkrétnych traťových úsekov. O tom, či budú chýbajúce zdroje uplatnené v návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok, s čím súhlasila aj Správna rada ŽSR, rozhodne Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.

    Poslanci NR SR nesúhlasia so zrušením železničnej polície

    TASRBratislava 30. januára - Z rozpravy poslancov o vládnom návrhu zákona o zrušení železničnej polície vyplynulo, že diskutujúci poslanci nie sú ochotní podporiť zámer vládneho kabinetu integrovať pod jednotné velenie všetky druhy dopravnej polície, a tak jednoznačne zrušiť Železničnú políciu SR. Koaliční aj opoziční poslanci zdôrazňovali, že takýto krok je predčasný a vo svojom dôsledku zhorší bezpečnosť nielen železničnej dopravy, ale aj cestujúcich. Bývalí ministri dopravy Ján Jasovský a Roman Hofbauer (obaja HZDS) tento krok jednoznačne odsúdili aj s poukázaním na fakt, že na zmeny niet dostatok finančných zdrojov, navyše podobný model, ktorý platí v SR, sa v celej Európe efektívne uplatňuje. Ministra vnútra Ladislava Pittnera obvinili, že návrh zákona je prejavom jeho túžby ovládnuť čo najväčší počet príslušníkov ozbrojených zborov v ním riadenom silovom rezorte. Rozprava o zrušení železničnej polície nebola dnes ukončená, poslanci budú rozhodovať o ďalšom legislatívnom procese v stredu, keď bude 45. schôdza pokračovať.

    Vlak z Ukrajiny priviezol do Košíc rádioaktívnu železnú platňu

    TASRBratislava 31. januára - Železnú platňu, ktorá vykazovala rádioaktivitu desaťnásobne prevyšujúcu prírodné žiarenie, objavili v utorok o trinástej hodine pracovníci úpravne kovov U. S. Steel v Košiciach v železničnom vagóne s kovovým šrotom privezeným z Ukrajiny. Platňu s rozmermi 1000 x 200 x 20 mm zaistili a o jej existencii informovali Úrad jadrového dozoru nad vyradenými zariadeniami v Jaslovských Bohuniciach. Podľa odborníkov Štátneho zdravotného ústavu zaistený materiál nie je nebezpečný pre život, či zdravie. TASR o prípade informovali z tlačového oddelenia Ministerstva vnútra SR.

    Poslanci hlasovanie o zlúčení Železničnej polície s PZ o 14 dní odložili

    TASRBratislava 31. januára - Poslanci v dopoludňajších hodinách ukončili rozpravu o návrhu zákona o zlúčení železničnej polície s Policajným zborom. V záverečnom slove minister vnútra SR Ladislav Pittner opakovane dôrazne poslancov upozornil, že právnou úpravou nedôjde k zrušeniu železničnej polície a ani k zrušeniu jej činnosti pri ochrane majetku železníc a bezpečnosti cestujúcich. Železničná polícia bude riadená na tých istých organizačných stupňoch, ako tomu bolo doposiaľ. Zruší sa iba generálne riaditeľstvo a jeho agendu prevezme odbor železničnej polície, ktorý bude podriadený príslušnému viceprezidentovi PZ. Za príčinu vzniku negatívnych postojov k novému zákonu Pittner považuje fakt, že na generálnom riaditeľstve nebude potrebných vyše 110 zamestnancov a ich prácu zastane 24 ľudí na vyššie príslušnom odbore velenia polície. Nesúhlasil ani s názormi poslancov, že príslušníci železničnej polície budú sociálne znevýhodnení. Minister sa ohradil aj voči tvrdeniu, že by Ministerstvo vnútra potrebovalo takto získať ďalšiu silu pre svoju represívnu činnosť. Podľa jeho slov myšlienka zákona vychádza z prístupového programu PRENAME. Poznamenal, že ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií sa už dohodlo s ministerstvom obrany na zmene - v rámci prístupového programu k NATO bude železničné vojsko prevelené pod gesciu rezortu obrany, aby sa zachovala jednota velenia, čo je kľúčovou požiadavkou NATO. Po porade poslaneckých klubov parlament hlasovaním rozhodol, že hlasovanie o posunutí návrhu zákona do druhého čítania bude odložené najmenej o 14 dní.

    Začatie transformácie železníc v júli tohto roka je podľa šéfa ŽSR reálne

    TASRBratislava 31. januára - Súčasná situácia a plán hospodárenia v roku 2001 poskytujú reálne východiská pre začatie transformácie Železníc SR (ŽSR) od júla tohto roka. Ako na dnešnej tlačovej konferencii informoval generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed, minulý týždeň bolo ukončené pripomienkové konanie k potrebnej novele zákona o ŽSR, novele zákona o dráhach a zákonu o a.s. Železničná spoločnosť, ktoré by sa po prerokovaní tripartitou a vládou SR mali dostať na program rokovania NR SR na konci marca. ŽSR očakávajú v tomto roku zlepšenie hospodárskeho výsledku v porovnaní s minulým rokom o 246 miliónov Sk a ukončenie hospodárenia so stratou na úrovni približne 3,8 miliardy Sk. Zníženie straty umožní rast plánovaných výkonov v preprave tovaru o 6 % na 52,97 miliónov ton a od 1. februára platné zvýšenie taríf v nákladnej preprave o 12 % a v osobnej preprave o 15 %. Uvedené opatrenia by mali priniesť medziročný rast tržieb v nákladnej preprave o 592 miliónov Sk a v osobnej o 724 miliónov Sk. Náklady osobnej prepravy Železníc SR (ŽSR) vzrastú v porovnaní s rokom 1999 o 800 miliónov Sk na 11,6 miliardy Sk, z čoho ekonomicky oprávnené náklady boli vyčíslené na 9,5 miliardy Sk. Štátny rozpočet pre tento rok počíta na úhradu výkonov vo verejnom záujme v oblasti osobnej prepravy s dotáciou 2,9 miliardy Sk a s ďalšími 710 miliónmi Sk z mimorozpočtových zdrojov. Do objemu kalkulovaného vo vládnom uznesení z roku 1999 chýba približne 700 miliónov Sk, pričom ŽSR evidujú okrem tejto sumy ešte nekryté ekonomicky oprávnené náklady za rok 2000 vo výške 1,8 miliardy Sk. Podľa A. Egyeda, vykrytie uvedenej straty redukciou prevádzky osobnej prepravy na niektorých traťových úsekoch by malo výrazný negatívny vplyv aj na počet cestujúcich využívajúcich iné druhy dopravy a zároveň by viedlo k presunu veľkej časti fixných nákladov na nákladnú prepravu, a tým neúmernému zvýšeniu cien. Z uvedeného dôvodu schválila Správna rada ŽSR návrh, podľa ktorého si zdroje vo výške ekonomicky oprávnených nákladov na pokrytie straty v osobnej preprave budú ŽSR uplatňovať v návrhu štátneho rozpočtu na rok 2002. Tento spôsob riešenia však podlieha schváleniu zo strany Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a preto zatiaľ k podpisu zmluvy medzi štátom a ŽSR nedošlo. Ako ďalej informoval A. Egyed, plán investícií železníc na rok 2001 predpokladá pokrytie sumy 3,2 miliardy Sk z vlastných zdrojov a štát prispeje na modernizáciu investičnou dotáciou vo výške 335,6 miliónov Sk. Železnice zároveň počítajú so sumou 38,6 milióna EUR (1,657 miliardy Sk) z programu ISPA na rozvoj infraštruktúry, so 60 miliónmi EUR (2,578 miliardy Sk) z tretej tranže úveru od Európskej investičnej banky a je tiež predpoklad získania prostriedkov zo zdrojov EBOR. ŽSR požiadajú pre tento rok o štátne záruky na získanie úverov vo výške približne 100 miliónov EUR.

    ŽSR znížili v minulom roku plánovanú stratu o 35 miliónov na 4,045 miliardy Sk

    TASRBratislava 31. januára - Podľa predbežných výsledkov ukončia Železnice SR (ŽSR) hospodárenie za minulý rok so stratou 4,045 miliardy Sk, čo je v porovnaní s plánovaným negatívnym hospodárskym výsledkom zlepšenie o 35 miliónov Sk. Oproti roku 1999 je strata nižšia o 1,2 miliardy Sk a v porovnaní s rokom 1998 až o 1,8 miliardy Sk. Ako na dnešnej tlačovej konferencii ďalej informoval generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed, celoročný plán prepravy tovaru zvýšili železnice v sledovanom období o 10 % na úroveň 54,177 milióna ton, tržby nákladnej dopravy vyčíslili na 14,055 miliardy Sk. Tržby z osobnej dopravy dosiahli 2,024 miliardy Sk. K 31. decembru pracovalo v ŽSR 45 407 ľudí, čo v porovnaní s rokom 1999 znamená pokles o viac ako 2 600 pracovníkov. Za pozitíva minuloročného hospodárenia možno podľa A. Egyeda okrem postupného znižovania straty označiť vyšší rast produktivity práce ako rast priemernej mzdy, pokles výkonov nákladnej dopravy pri súčasnom raste tržieb, poskytnutie štátnych záruk na reštrukturalizáciu úverového portfólia a uznanie záväzku štátu za výkony osobnej dopravy za roky 1994-1999. V minulom roku sa úhrada záväzkov zo strany štátu mierne zhoršila a železnice v oblasti osobnej dopravy evidujú za dané obdobie nekrytú stratu ekonomicky oprávnených nákladov vo výške 1,8 miliardy Sk. Zlepšila sa štruktúra úverov ŽSR, keď ku koncu minulého roka tvorili dlhodobé úverové zdroje 95 % z celkového objemu čerpaných úverov. Pretrvávajúcim problémom železníc zostáva podľa A. Egyeda nízka účasť štátu na financovaní rozvoja infraštruktúr, nízka likvidita ŽSR, rast zadlženosti a nízke inkaso tržieb. Slovenským železniciam patrí v preprave tovaru s 2 178 ton na jedného zamestnanca siedme miesto v Európe. Podiel ŽSR na slovenskom prepravnom trhu je 59 %, pri zarátaní neregistrovaných prepravcov sa odhad trhového podielu ŽSR pohybuje na úrovni 26 %.

    Zastávka IC vlakov v Trenčíne je opodstatnená
    O dvoch problémoch hovoríme s primátorom Jozefom Žiškom
    Národná obrodaJ. Žiška , 31.1.2001 - Zastavte Intercity v Trenčíne bol názov kampane, ktorú Trenčianske neformálne združenie začalo za obnovenie zastavovania vlakov IC Tatran a Kriváň v krajskom meste Trenčín. Zozbieralo sa takmer 10-tisíc podpisov. Aké je vaše stanovisko k tomuto problému?
    - Organizátori petičnej akcie odovzdali petičné hárky príslušným úradom, ktoré sa, pokiaľ viem, zatiaľ nevyjadrili. Osobne som za to, aby rýchliky zaradené do kategórie IC mali zastávku v Trenčíne, ktorá je opodstatnená. Patrili sme k tým silnejším zastávkam IC vlakov, najmä čo sa týka smeru východ a späť. ďalším faktom je, že Trenčín je veľmi významnou križovatkou železničných tratí. Pochopiteľne, kvalitné vlakové spojenie sa odráža i v aktivitách podnikateľských subjektov. Takže IC vlaky by mali jednoznačne v Trenčíne stáť. Viackrát už bola táto zastávka zrušená a znova obnovená. Železnice opätovné zrušenie odôvodňujú tým, že je potrebné znížiť počet zastávok na trase Bratislava – Košice.

    Železničiarska tripartita rokovala o vývoji v ŽSR
    Výkony podľa možností
    PravdaSVJATOSLAV DOHOVIČ, 31.1.2001 - Ak sa majú Železnice SR postaviť z hlavy na nohy, musí štát objednávať len toľko výkonov vo verejnom záujme, koľko je schopný zaplatiť.
    Vzhľadom na túto filozofiu sa podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozefa Macejku dá očakávať, že bude nevyhnutné zrušiť niektoré najnerentabilnejšie železničné trate. S tým bude súvisieť aj znižovanie počtu pracovníkov. Ako uviedol po pondelkovom stretnutí so zástupcami vedenia ŽSR a odborármi v Poprade presné počty zatiaľ nie sú vyšpecifikované, ale podľa Macejka, všetci, ktorí budú musieť z dôvodu reorganizácie ŽSR v tomto roku odísť, dostanú odstupné, ktoré ich finančne zabezpečí na niekoľko mesiacov. Podľa námestníka generálneho riaditeľa ŽSR Ladislava Saxu nie je otázka rušenia niektorých lokálnych tratí jednoduchá. Ešte pred jej definitívnym uzavretím v polovici budúceho roka by sa k tomuto problému malo vyjadriť ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, či hospodárstva a jednotlivé regióny. S tým súvisí aj otázka kompetencií po reforme verejnej správy a samotná dopravná politika štátu. Podľa Saxu by sa bez takého postupu mohlo stať, že zrušenú železničnú trať by po pár mesiacoch museli obnoviť.

    Od 1. februára 2001 drahšie cestovné
    Zvýšenie cien pravdepodobne pohltí nárast nákladov
    Hospodárske noviny Bratislava (hn/Daniel Cveček), 31.1.2001 - Od 1. februára 2001 sa zvýši cestovné o 15 % v železničnej a o 20 % v pravidelnej autobusovej doprave. Okrem toho sa liberalizujú ceny cestovného vlakov InterCity a EuroCity. V pravidelnej autobusovej doprave sa tiež znížia žiacke zľavy na 60 % a dôjde k deregulácii cestovného v diaľkovej doprave.
    Za obomi úpravami stojí odťaženie štátneho rozpočtu od doplácania za výkony vo verejnom záujme pre oba druhy dopravy. Štát aj v tomto roku prostredníctvom krajských úradov takto zaplatí za pravidelnú mestskú a prímestskú autobusovú dopravu miliardu Sk. Zvýšenie cien podľa riaditeľa SAD Bratislava Emila Bindu možno zabezpečí účtovné vyrovnanie tržieb a nákladov podnikov SAD. Treba zohľadniť aj prestarnutý vozový park, ktorý sa už neodpisuje, teda nezvyšuje náklady. V súvislosti s reálnym dosahom zvýšenia cien upozornil aj na nárast ostatných regulovaných cien. „Zatiaľ nevieme, ako sa v skutočnosti prejavia na cenách vstupov, potom uvidíme,“ dodal.
    „To, čo sme zvýšením cien získali na tržbách, zaplatíme na zvýšených cenách energií,“ poznamenal hovorca Železníc SR Miloš Čikovský. Podnikateľský plán ŽSR na rok 2001 počíta s celkovými ekonomickými nákladmi 11,6 mld. Sk, čo oproti vlaňajšku predstavuje nárast o 800 mil. Sk. Z toho oprávnené, teda tie, ktoré je štát ochotný uznať, predstavujú 9,5 mld. Sk. Táto suma je zapracovaná v návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme na tento rok. Štátny rozpočet SR však vyčlenil na krytie strát ŽSR z výkonov vo verejnom záujme len 2,9 mld. Sk a ďalších 710 mil. Sk z mimorozpočtových zdrojov. Do objemu kalkulovanom v scenári číslo 6 vládneho uznesenia z júna minulého roka chýba ešte 700 mil. Sk. „Pre objektívnosť, z celkových ekonomicky oprávnených nákladov nie je krytých ďalších takmer 1,8 mld. Sk,“ uzavrel M. Čikovský.

    Spoločnosť Express sa riadi iba ekonomickými kritériami
    Add: Rezeš na konci tunela vo VSŽ?
    Národná obrodaKamil Bernáth, 31.1.2001 - Rakúska spoločnosť Express upozorňuje, že bude právnou cestou chrániť svoje oprávnené záujmy voči každému, kto bude akýmkoľvek spôsobom znevažovať jej obchodné meno alebo poškodzovať obchodné záujmy tejto dcérskej firmy Rakúskych spolkových železníc (ÖBB), ktoré sú jej 100% akcionárom.
    V článku Rezeš na konci tunela vo VSŽ? sa nachádza konštatovanie, že spoločnosť Express je v Rakúsku považovaná za malý subjekt, v minulosti ovládaný Komunistickou stranou Rakúska. Považovať subjekt s ročným obratom 9 miliárd slovenských korún (iba za špedičné činnosti) za malý, je vecou názoru. Za oveľa závažnejšie však považujeme spájanie dcérskej firmy Rakúskych spolkových železníc (ÖBB) s akousi prepojenosťou na komunistickú ideológiu. O to viac, že na Slovenskú sú takéto "naznačovania’’, vzhľadom na nedávnu minulosť, vnímané veľmi citlivo. Spoločnosť Express dôrazne protestuje proti akémukoľvek spájaniu jej dobrého obchodného mena s akýmkoľvek politickým subjektom či ideológiou. Naša spoločnosť sa striktne riadi iba ekonomickými kritériami pri zahraničných investíciách. V žiadnom prípade nie politickými. Tak to bolo od začiatku spolupráce medzi ÖBB a ŽSR pred niekoľkými desiatkami rokov. A tak to bude aj pri ďalších plánovaných investíciách do rozvoja našich špedičných aktivít, ktoré prinesú profit Slovensku aj spoločnosti Express.
    Autor je predsedom Predstavenstva Express Slovakia, a.s.

    Štvorica Bulharov sa chcela dostať s falošnými pasmi rýchlikom do Čiech

    TASRBratislava 1. februára - Štvorica Bulharov chcela sa dnes ráno nelegálne dostať zo Slovenska do Českej republiky rýchlikom Báthory. Dve ženy vo veku 48 a 49 rokov a muži vo veku 39 a 46 rokov totiž pri kontrole predložili cudzineckej polícii falošné pasy. Nelegálni pasažieri teda museli cestu ukončiť predčasne na oddelení Železničnej polície v Čadci. Tam policajti dokonca zistili, že v pravých pasoch už majú všetci pečiatku o vyhostení zo SR. Falošné doklady údajne získali v Bulharsku od neznámej osoby. Po zdokumentovaní a doplnení sa prípadom bude ďalej zaoberať policajný vyšetrovateľ v Čadci. Prípad krádeže súčiastok zo zariadenia určeného na zabezpečenie plynulosti a bezpečnosti železničnej dopravy sa dnes podarilo objasniť železničným policajtom vo Vrútkach. Z krádeže je podozrivý tamojší občan 29-ročný Jozef G., ktorý podľa polície koncom decembra na úseku trate Vrútky-Martin odcudzil súčiastky z traťového telefónu. Železniciam tak mal spôsobiť škodu vo výške 7 500 korún. Prípad ďalej vyšetrujú. TASR o tom informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

    Motorový vlak rozbil auto, vodič ľahko zranený

    TASRBanská Bystrica 1. februára - Neuveriteľné šťastie mal vodič Peugeotu 405, ktorý z dnešnej dopravnej nehody pri obci Podzámčok vo Zvolenskom okrese vyviazol iba s ľahšími zraneniami. Auto bolo také rozbité, že nebolo možné zistiť jeho štátnu poznávaciu značku. Podľa predbežných informácií službukonajúceho operačného dôstojníka odboru požiarnej ochrany Krajského úradu v Banskej Bystrici čierny Peugeot zachytil asi o pol piatej popoludní na železničnom priecestí na štátnej ceste pri Podzámčoku osobný motorový vlak. V aute bol v čase nehody iba vodič. Príčiny nešťastia vyšetruje Železničná polícia vo Zvolene.

    Odborári spochybňujú odčlenenie regionálnych tratí
    Neistota na železniciach

    PravdaDAGMAR ÚRADNÍKOVÁ, 2.2.2001 - Transformáciou Železníc SR (ŽSR) by sa malo odčleniť päť regionálnych tratí Správy riadenia Žilina, ktorých prevádzku v súčasnosti zabezpečuje vyše 600 železničiarov.
    Ide o trate Žilina - Rajec, Trstená - Kraľovany, Čadca - Makov, Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice a Nemšová - Lednické Rovne. Odčleniť by sa mali po začatí transformácie, ktorú ŽSR a vláda pripravujú ako jeden z postupových krokov zmeny štruktúry železníc. Presný dátum ešte nie je určený. V radoch železničiarov, ktorí sa na prevádzke budúcich regionálnych tratí priamo podieľajú, panuje neistota. Nik im zatiaľ nepovedal, za akých podmienok a v akom počte prejdú pod nových zamestnávateľov. K priamej zamestnanosti vyše 600 ľudí na piatich tratiach je potrebné pripočítať aj nepriamu zamestnanosť - ľudí, ktorí zabezpečujú opravy rušňov a vozňov. Snahou odborárov je dosiahnuť kontinuálny prechod práv a povinností na nového zamestnávateľa. Konečné počty zachovaných pracovných miest budú nakoniec závisieť od ekonomických možností budúcich prevádzkovateľov tratí.
    Vedúci žilinského pracoviska Odborového združenia železničiarov Vladimír Pojtek sa domnieva, že ak majú prevziať ich prevádzkovanie obce a mestá, štát by im mal na to prispieť. "Obce nebudú schopné zo svojich rozpočtov trate financovať. Štát im určite nedá viac ako železnici a vieme, že ani jej to nestačí. Neplní si svoje záväzky a je naivné si myslieť, že keď prejdú regionálne trate pod obce, štát si začne plniť svoje povinnosti," povedal Pojtek. Prepravné prostriedky na týchto tratiach sú navyše v zlom technickom stave, do ich obnovy bude treba investovať veľa peňazí. Len prestavba jedného osobného vozňa vyjde asi na 25 miliónov korún, nákup nového 60 miliónov. Ak noví prevádzkovatelia regionálnych tratí, či už to budú obce a mestá, konzorciá, alebo súkromné spoločnosti, hospodárenie nezvládnu, ohrozí to nielen zamestnanosť železničiarov, ale aj obslužnosť tratí či už v osobnej, alebo nákladnej doprave.

    Železnica láka samovrahov

    Národná obroda 2.2.2001 - V minulom roku si železnicu vybralo za miesto samovraždy 21 ľudí. Rok predtým zaznamenala Železničná polícia (ŽP) o 5 samovrážd viac. Ľudia, ktorí sa rozhodnú skoncovať so životom, využívajú predovšetkým menej prehľadné úseky železničných tratí - za zákrutami, v oblasti hustých porastov. "Skočia pod prichádzajúci vlak a strojvodca už napriek použitiu výstražného zvukového znamenia a rýchlobrzdy vzhľadom na krátku vzdialenosť nemôže nehode zabrániť. Mali sme však aj ,tvrdšie‘ prípady, keď si človek ľahol na koľajnice a nechal sa prejsť," uviedol pre Národnú obrodu generálny riaditeľ ŽP Tibor Gaplovský. Prvé samovraždy eviduje ŽP už aj tento rok. Podľa T. Gaplovského zabrániť im je takmer nemožné.
    (bor, Bratislava)  


    Strana vytvorená: 5. II. 2001  
    Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0105.htm )