Platobná neschopnosť ŽSR obmedzuje nákup náhradných dielcov i dodávky vody

Danuša Dragulová-Faktorová

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

"Zimné obdobie kladie na zamestnancov Železníc SR pri zabezpečovaní prepravy cestujúcich zvýšené nároky. Napriek pretrvávajúcim finančným problémom ŽSR sú priestory železničných staníc, určené cestujúcej verejnosti, vykurované a ich čistenie sa vykonáva dodávateľským spôsobom," informoval nás hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Na zabezpečenie prevádzky súprav IC vlakov Tatran a Kriváň majú ŽSR 26 modernizovaných vozňov. Ich záloha nie je, pre časté poruchy, dostatočná. A to i napriek tomu, že za dva roky od ich zavedenia do prevádzky sa na nich vykonalo už 48 prevádzkových úprav. Vyskytujú sa na nich najmä závady uzavretého okruhu WC, chladiaceho a vykurovacieho agregátu, ale i ďalšie. V prípade nedostatku modernizovaných vozňov sa i do týchto súprav zaraďujú klasické vozne, ktorých technický stav tiež nie je dobrý. To zas ovplyvňuje prevádzkovú zálohu osobných vozňov aj pre ďalšie rýchliky a osobné vlaky.
Už viac rokov sa nevykonávajú stredné a gener
álne opravy. Neuskutočnila sa ani plánovaná výstavba hál na prevádzkové ošetrenie v uzle Košice a Bratislava, takže prevádzkové ošetrenie sa robí v provizórnych priestoroch. Prejavuje sa to aj v plnení súprav vodou, čistení a v predkurovaní súprav. K nepriaznivej situácii v technicko-hygienickom stave prispelo aj neuhrádzanie faktúr za opravy osobných vozňov mimorezortným dodávateľom, čo malo za dôsledok zníženie počtu opráv. Aby Divízia železničných koľajových vozidiel ŽSR zabezpečila radenie vlakov podľa grafikonu vlakovej dopravy, musela pristúpiť na odročenie periodických opráv pri vyše 1000 vozňoch. Ako uviedol M. Čikovský, konštrukcia štyroch stabilných umývačov vozňových skríň nedovoľuje ich prevádzku v zimnom období. V zime sa skrine umývajú len ojedinele a okná na nich ročne. Vnútorné čistenie vozňov sa zabezpečuje dodávateľsky. Tu sa však prejavuje nepriaznivá finančná situácia ŽSR , ktoré nepreplácajú práce, vykonané firmami z uzlov Košice, Bratislava i Žilina. Nedostatok náhradných dielov, hlavne komponentov na vykurovacie agregáty, sa môže negatívne prejaviť na vykurovaní vlakových súprav.
Plnenie vlakových súprav vodou v zime závisí od konštrukcie vozňov. Preto vydali ŽSR
nariadenie, v ktorom sú určené vlaky, v ktorých sa vykonáva temperovanie súprav a ich plnenie vodou. Sú to predovšetkým vlaky IC, expresné a niektoré medzinárodné rýchliky. "Osobnú prepravu čiastočne zabezpečujú motorové vozne radu 820, 830 a 850, ktoré sú zastarané a v rušňových depách majú problémy udržovať ich technický stav na potrebnej úrovni. V prípade ich porúch vozia 2-3 prívesné vozne dieselelektrické rušne, čo síce nie je pre ŽSR práve najhospodárnejšie. Túto situáciu čiastočne chcú ŽSR riešiť nasadením 27 kusov motorových vozňov radu 811 do prevádzky, pričom 10 z nich už cestujúcej verejnosti slúži. Aj technický stav prívesných vozňov zodpovedá ich veku - nad 30 rokov. V rušňových depách, kde sa vykonáva ich prevádzkovo-technická a hygienická údržba, majú s ňou zamestnanci plné ruky práce, najmä s odstraňovaním závad na agregátoch, ale ich záloha je dostatočná. V prípade poruchy nie je problém ich nahradiť," vyjadril sa M. Čikovský.

(Práca 981201)