Manažéri železníc: Za naše peniaze
sa ucia jazyky v USA
21. 9. 2002
- Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) napriek
obrovskej zadlženosti neváhajú platit svojim funkcionárom
drahé jazykové kurzy v zahranicí! Táto štátna akciová
spolocnost aj takýmto spôsobom mína peniaze danových poplatníkov.
Generálny riaditel ŽSR
Ladislav Saxa dopraje svojim vrcholovým manažérom jazykové
kurzy nielen v USA, ale aj v exotickom Japonsku! Hovorca ŽSR Ján Keresteš ani po dvoch dnoch
naliehania nebol schopný poskytnút Novému Casu zoznam vyvolených
manažérov. Odmietol zverejnit aj informáciu, kolko stoja tieto
lukratívne jazykové kurzy danových poplatníkov. Odvolal sa
pritom na "obchodné tajomstvo". Podla informácií Nového
Casu pobyt jedného zamestnanca v zahranicí vraj stojí približne
2 500 USD (110 000 Sk)! V tejto sume by dokonca nemali byt zapocítané
diéty a prepravné! Hovorca Keresteš tieto informácie
nekomentoval. "Jazyková príprava pre zamestnancov ŽSR je realizovaná v zmysle Projektu JP,"
uvádza sa v stanovisku hovorcu. Podla našich zistení napríklad
riaditelka sociálneho odboru a ekonomiky práce Sona Kubincová
sa bola údajne vlani školit v Japonsku, tohto roku sa zasa v
jazyku zdokonalovala v USA. Rovnako šéf odboru medzinárodných
vztahov Peter Havrila bol vraj v USA minulý aj tento rok.
Prioritou pravice ašpirujúcej do vlády
je v rezorte dopravy dobudovanie dialnic
24.9.2002 - Prioritou pravicových strán,
ašpirujúcich na clenstvo v budúcej vláde SR, je z pozície
rezortu dopravy, pôšt a telekomunikácií dobudovanie cestnej a
dialnicnej infraštruktúry.
Kým pre ANO je klúcové dokoncenie dialnicného úseku D1 z
Bratislavy do Košíc, SMK spomína prepojenie hlavného mesta a
metropoly východu cez Dunajskú Stredu a Nové Zámky, takzvanou
južnou trasou. Možnost rozvoja južného tahu ako i spojenia
sever - juh chce prehodnotit i ANO. KDH vo svojom programe spomína
budovanie dialnic v kombinácii verejných a súkromných zdrojov.
ANO chce umožnit podnikatelským subjektom vstup do údržby
cestnej siete na dodávatelskom princípe, pri výkone verejnej
dopravy presadzuje prísne adresné sociálne zlavy na úkor súcasného
systému štátnych dotácií. Krestanskí demokrati preferujú
regionálny prístup k dopravnej politike, vytvorenie kritérií
pre rozdelenie dotácií štátu. Okrem modernizácie mosta v Komárne
má SMK záujem o výstavbu dalšieho mosta cez Dunaj pre nákladnú
dopravu.
Medzi základné dopravné ciele patrí vo výpocte SDKÚ aj
modernizácia železnicných koridorov. Podla vedúceho sekcie
dopravy strany Ladislava Saxu musí Slovensko pokracovat v cerpaní
zdrojov z predvstupových fondov Európskej únie a pripravit sa
na prijatie jej kohéznych fondov. Strany možnej budúcej vládnej
koalície podporujú dokoncenie reštrukturalizácie ŽSR , ANO potvrdzuje už
nacrtnutú myšlienku privatizácie tých železnicných cinností,
kde nie je potrebná úcast štátu. Zadlženost štátu voci železniciam
by sa podla SDKÚ mala riešit každorocným schvalovaním zmluvy
o verejných výkonoch medzi štátom a ŽSR , respektíve ZSSK , spolocne s
prerokúvaním štátneho rozpoctu.
Nad rámec cestnej a železnicnej dopravy idú vo svojich
programoch takpovediac len KDH a ANO. Kým druhá menovaná zamýšla
aktualizovat koncepciu rozvoja vodnej dopravy, KDH chce
modernizovat a budovat prístavy v Devínskej Novej Vsi, Komárne,
Štúrove a Bratislave. ANO vylucuje štátnu ingerenciu v
leteckom dopravcovi Slovenské aerolínie, ale aj v systéme
vodnej dopravy. KDH je za transparentnú privatizáciu SAD.
O post ministra dopravy by sa podla medializovaných informácií
malo uchádzat KDH, v jeho prípade sa spomínajú mená Júliusa
Brocku a Petra Minárika. Post tienového experta si vytvorila
ANO, reprezentuje ho Ladislav Csáder, v hre by mala mat svojho
kandidáta i SDKÚ.
ŽSR za 8 mesiacov so stratou 1,430
miliardy Sk
26.9.2002 - Železnice SR ( ŽSR ) dosiahli za prvých
osem mesiacov tohto roka stratu 1,430 miliardy Sk, co je v
porovnaní s podnikatelským plánom menej o 1,238 miliardy Sk.
Ako novinárov dnes informoval generálny riaditel ŽSR Ladislav Saxa, dôvodom z pohladu
plnenia plánu priaznivého výsledku je nedoúctovanie odpisov (asi
450 miliónov Sk), posun vo fakturácii elektriny (58 miliónov
Sk) a doterajšie nezaúctovanie kapitalizovaných úrokov (100
miliónov Sk) do nákladov. Reálna strata železníc po
zohladnení týchto položiek tak predstavuje 2,039 miliardy Sk.
Stratu dosiahli ŽSR pri
celkových nákladoch 10,124 miliardy Sk a výnosoch 8,693
miliardy Sk. Najväcšiu nákladovú položku predstavovali osobné
náklady v sume 3,775 miliardy Sk, co bolo o 2 % menej ako železnice
pôvodne plánovali. Podstatnou castou výnosov boli poplatky za
použitie železnicnej dopravnej cesty v sume 5,529 miliardy Sk.
Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ) v tomto smere ŽSR fakturovali 5,513 miliardy Sk a
dopravcovi U.S. Steel Košice 15,5 milióna Sk.
"Cena za dopravné služby sa zvyšuje s nárastom nákladov
na údržbu tratí," konštatoval L. Saxa. Podla neho by sa
malo rocne obnovit asi 158 kilometrov tratí. "V roku 1994
to bolo 40 až 50 km, v roku 1998 len 20 km, v roku 1999 zhruba
35 km, v roku 2000 asi 30 km a vlani 101 km. V tomto roku by sme
chceli obnovit väcší úsek tratí ako minulý rok,"
upozornil L. Saxa.
ŽSR
vznikli ako správca železnicnej dopravnej cesty k 1. januáru
ako jedna z dvoch nástupníckych spolocností bývalých ŽSR . Po vzniku
prebrali cast úverov pôvodného podniku v celkovej sume 32,9
miliardy Sk, ktorá na konci augusta vzrástla už na 38,483
miliardy Sk. Na investície, splátky úverov, miezd a DPH
cerpali železnice za sledované obdobie krátkodobé úvery v
objeme 1,35 miliardy Sk. Úvery ŽSR cerpali napriek príspevkom od štátu.
Za 8 mesiacov tohto roka dostal podnik zo štátneho rozpoctu ako
úhradu straty z prevádzkovania dopravnej cesty 603,95 milióna
Sk a doplatok za výkony vo verejnom záujme v osobnej doprave za
minulé roky v objeme 1,2 miliardy Sk. Napriek príspevkom od štátu
však stav celkových pohladávok ŽSR vzrástol od zaciatku roka o 1,1
miliardy Sk na 1,936 miliardy Sk.
ŽSR
evidovali ku koncu augusta 22 774 zamestnancov, co je oproti údaju
zo zaciatku roka menej o 105. Podla L. Saxu súvisí prepúštanie
v ŽSR s
modernizáciou zabezpecovacích zariadení a dalších systémov.
ZSSK za 8 mesiacov so stratou takmer 3
miliardy Sk
26.9.2002 - So stratou 2,995 miliardy
Sk ukoncila hospodárenie za prvých osem mesiacov tohto roka a.
s. Železnicná spolocnost ( ZSSK ), Bratislava.
Ako novinárov dnes informoval generálny riaditel ZSSK Andrej Egyed, v porovnaní s
podnikatelským plánom bol výsledok horší o 32,5 milióna Sk.
Spolocnost pritom eviduje v štátnom rozpocte nekrytú pohladávku
voci štátu za výkony vo verejnom záujem v osobnej doprave na
úrovni 2,8 miliardy Sk. ZSSK
vytvorila za sledované obdobie výnosy 13,54 miliardy Sk, ktoré
boli oproti stanovenému zámeru vyššie o 3,4 %. V rámci výnosov
majú najväcší podiel tržby z prepravy v sume 11,461 miliardy
Sk, co je však medzirocný pokles o 515 miliónov Sk. V nákladnej
doprave dosiahla ZSSK 95-%
plnenie plánovaných tržieb, ktoré boli približne na úrovni
rovnakého obdobia roka 2001. Tržby z osobnej prepravy dosiahli
99 % plánu. Z nákladových položiek spolocnosti tvorili za prvých
osem mesiacov zhruba tretinu úhrady za používanie železnicnej
dopravnej cesty pre Železnice SR ( ŽSR ). Podnikatelský
plán ZSSK ráta na
konci roka so ziskom spolocnosti na úrovni 72,4 milióna Sk.
Dôvodom doterajšieho neplnenia podnikatelského zámeru
spolocnosti je podla A. Egyeda najmä pokles objemov nákladnej
prepravy. Zníženie prepravy bolo podla šéfa ZSSK spôsobené januárovým poklesom výroby
U.S. Steel Košice a dalších obchodných partnerov spolocnosti.
ZSSK prepravila za sledované obdobie 31,905
milióna ton tovarov, co je oproti plánu menej o 3,117 milióna
ton a medzirocne menej o 3,4 milióna ton. Pokles prepravy v
porovnaní s plánom zaznamenala spolocnost vo vnútroštátnej
preprave (o 0,99 milióna ton), vývoze (o 1,17 milióna ton) aj
dovoze (o 1,25 milióna ton). K nárastu prepravy došlo len v
oblasti tranzitu a to medzirocne o 0,31 milióna ton.
Z komodít zaznamenala najväcší pokles preprava uhlia a železnej
rudy, ktorá sa medzirocne znížila o 2,16 milióna ton. ZSSK prepravila v sledovanom období tiež
menej dreva a potravín. Plán prepráv splnila len u kovov a
ropných výrobkov.
Preprava cestujúcich na železnici poklesla do augusta
medzirocne o 2,53 milióna, co je zníženie o 6 %. "Ide o
dlhodobý trend. Budeme musiet pristupovat aktívne k cestujúcim
a poskytnút dalšie zvýhodnenia. Urcite však nedôjde k
poklesu cien cestovného, ale pôjde o riešenia, ktoré sú v SR
netradicné," dodal A. Egyed.
ZSSK vznikla k 1. januáru tohto roku ako
jeden z dvoch nástupcov pôvodných ŽSR . Spolocnost je
zameraná na komercnú a dopravnú cinnost. V ZSSK pracovalo ku koncu augusta asi 21 650
zamestnancov, ktorých stav sa oproti zaciatku tohto roka
zredukoval o 644. Do konca roka by malo ZSSK opustit dalších zhruba 900
zamestnancov. Pokles stavu pracovníkov súvisí podla A. Egyeda
s modernizáciou a odbúravaním neproduktívnych cinností.
Dozorná rada ZSSK odložila
rozhodnutie o tendri na LMJ na budúci týžden
26.9.2002 - Dozorná rada (DR) a. s.
Železnicná spolocnost ( ZSSK ) dnes prerušila rokovanie, na ktorom mala
rozhodnút o tendri na obstaranie lahkých motorových jednotiek
( ĽMJ ).
"Rokovanie DR bude pokracovat na budúci týžden. V prípade
tendra na ĽMJ však DR nemôže
rozhodnút bez podpory nového ministra dopravy, ktorý zatial
nie je známy," vysvetlil TASR dôvod prerušenia rokovania
DR hovorca ZSSK Miloš
Cikovský. Generálny riaditel ZSSK Andrej Egyed dnes zdôraznil, že najlepším
riešením by bolo odobrenie výsledkov tendra. "Prišli sme
už tak daleko, že zvrátenie vecí by bolo stratou," konštatoval
A. Egyed. Prípadné zrušenie tendra by pre ZSSK potrebné obstaranie ĽMJ podla šéfa ZSSK len
oddialilo. "Prepravujeme cestujúcich vo voznoch starších
ako 40 rokov, ktorých údržba znamená velké náklady a neprináša
efekt," upozornil A. Egyed.
Podla informácií z ministerstva dopravy, ktoré je 100-% akcionárom
v ZSSK , pripadá v prípade
tendra do úvahy zrušenie rokovacieho konania bez zverejnenia (RKBZ)
a vypísanie novej verejnej sútaže i potvrdenie jeho výsledku,
spojené s dalšími rokovaniami s dodávatelom. Podla stanov ZSSK schvaluje akcionár spolocnosti
obstaranie hmotného majetku v hodnote vyššej ako 250 miliónov
Sk, pricom v prípade lahkých motorových vlakov ide o niekolko
miliárd Sk.
Súcasný minister a podpredseda vlády SR pre ekonomiku Ivan
Mikloš sa 5. septembra tohto roka rozhodol neschválit
obstaranie nákupu ĽMJ
podla výberového konania, ktoré spolocnost zvolila. Rozhodol
sa tak preto, aby nevznikli pochybnosti o transparentnosti a
korektnosti verejného obstarávania, ktoré ho sprevádzali.
Toto rozhodnutie prijal aj napriek stanovisku Úradu pre verejné
obstarávanie (ÚVO), ktorý síce uznal použitú metódu verejného
obstarávania RKBZ za oprávnenú, ale tiež za neopodstatnenú s
poukázaním na porušenie zákona v predchádzajúcich dvoch sútažiach.
Železnice prepustia do konca roka tisícpätsto
ludí
27.9.2002 - Železnicná spolocnost (
ZSSK ) plánuje ku
koncu roka v rámci racionalizacných opatrení prepustit 1541
zamestnancov, ich pocet na konci roka tak klesne na 19 400. Od
januára do augusta najväcšia slovenská dopravná firma
prepustila 644 zamestnancov.
Podnikatelský plán železníc v budúcnosti pocíta s rocnou
redukciou zamestnanosti o dvetisíc ludí. Uviedol to generálny
riaditel ZSSK Andrej
Egyed. Podla neho konecný objem prepúštania urcí rozsah
modernizácie, ako aj dosiahnuté výkony.
Pokles poctu zamestnancov v tomto roku bude nižší ako v dvoch
predchádzajúcich rokoch. Odbúravanie cinnosti niektorých železniciarov
sa podla Egyedových slov bude týkat predovšetkým rušnovodicov.
Tých spolocnost nahradí komunikacnou technikou.
Pocet pracovníkov v ŽSR , ktoré sa starajú o kolajovú cestu, sa od
zaciatku roka do konca augusta znížil o 105 ludí, železnice
tak evidovali 22 774 zamestnancov. Prepustení pracovníci ŽSR nájdu podla generálneho riaditela
podniku Ladislava Saxu uplatnenie v tých cinnostiach ŽSR , ktoré sa budú
postupne odclenovat.