Zeleznice SR kvari najma regulovana vyska cestovneho

DANIELA ZVERKOVA, VLADIMIRA ORGONOVA

reporterka a pracovnicka dokumentacie TRENDU

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Hospodarske vysledky za devat mesiacov tohto roku naznacuju niektore pozitivne trendy v Zelezniciach SR (ZSR), uviedol zaciatkom novembra na konferencii na temu Obchodna politika Zeleznic SR na rok 1999 generalny riaditel ZSR Michal Lazar. Pritom pripustil, ze celkova zadlzenost podniku rastie.

Hoci dosiahnuty objem tovaru prepraveneho po zeleznici bol v januari az septembri 1998 v porovnani s rovnakym obdobim minuleho roka vyssi o viac ako jedno percento, ZSR splnili plan prepravy za devat mesiacov tohto roku len na necelych 98 percent. Na tento vysledok mal negativny vplyv pokles nakladky tovaru viacerych rozhodujucich podnikov na Slovensku. Pre vysoku dovoznu prirazku sa obmedzil vyvoz obilia do Polska, klesla tazba a vyvoz dreva, znizil sa odbyt hutnickych vyrobkov, obmedzila sa vyroba cementu a oneskorila repna kampan.

Financnu situaciu ZSR nadalej ovplyvnuje nedostatok pohotovych penaznych prostriedkov. To je dosledok straty zaznamenanej za januar az september 1998 vo vyske 4,2 mld. Sk, ktora je vsak o 150 mil. Sk nizsia ako za rovnake obdobie vlanajsieho roka.

Na pokrytie prevadzkovych a investicnych potrieb cerpaju ZSR uvery, ktorych celkovy objem ku koncu septembra 1998 predstavoval 16,3 mld. Sk. Od zaciatku tohoto roka vzrastla uverova zadlzenost o 2,6 mld. Sk, kedze nie su v plnej miere kryte naklady ZSR na osobnu prepravu. Na spresnenie - od roku 1993 stat neuhradil ZSR zhruba 17 mld. Sk za plnenie zmluvy o vykonoch vo verejnom zaujme.

Vekova struktura voznov slovenskych zeleznic je velmi nepriazniva. Z celkoveho poctu je 41 percent voznov starsich ako 40 rokov. Len v jednoduchej reprodukcii mobilnych prostriedkov ZSR od roku 1971 eviduju dlh za zhruba 6 mld. Sk. Vzhladom na financne moznosti zeleznice nerataju s nakupom vacsieho poctu novych osobnych voznov. Realnejsia je rekonstrukcia a modernizacia vybranych typov, rocne okolo 30 voznov.

Hospodarenie v osobnej preprave limituje existencia regulovanej tarify, pricom regulovana vyska cestovneho zaostava priblizne o 500 percent za urovnou zapadoeuropskych cien. Spolu s dotaciami statu do osobnej prepravy, ktore su najnizsie v okolitom geopolitickom priestore, regulovane tarify vobec nevykryvaju skutocne naklady ZSR vynalozene na uvedenu cinnost. Tuto skutocnost mozno povazovat za rozhodujucu pri posudzovani sucasnych hospodarskych vysledkov a financnej situacie ZSR.

"Strata z osobnej prepravy dlhodobo deformuje hospodarenie v inych cinnostiach podniku najma v nakladnej doprave a dopravnej ceste a tiez vo vnutornom i vonkajsom financovani. Stratu z osobnej dopravy kryju vynosy z ostatnych cinnosti, co je na ukor ich rozvoja a obnovy. Tym sa zvysuje dlh na udrzbe trati a zariadeni," tvrdi M. Lazar.

Zeleznice SR boli v roku 1997 s poctom vyse 49-tisic pracovnikov najvacsim zamestnavatelom na Slovensku. Medzirocny pokles poctu pracovnikov pritom predstavoval takmer sest percent. V rebricku TREND Top `98 zaujali s trzbami v hodnote 14,8 mld. Sk desiate miesto. Pri sume aktiv prevysujucej 66,3 mld. Sk tvoril podiel cudzich zdrojov jednu tretinu.

Z celkovej dIzky zeleznicnej siete na Slovensku je 1011 km dvoj- a 1142 km jednokolajovych trati, 52 km uzko- a 102 km sirokorozchodnych trati. Polovica trati je elektrifikovana. Patinu zeleznicnych trati zabezpecuje tratove automaticke zariadenie.

V dlhodobom programe rozvoja zeleznicnych ciest sa v prvom rade sleduje zvysenie tratovej rychlosti na 100 az 160 kilometrov za hodinu na medzinarodnych koridoroch.

( Trend 981209)