Riadny režim v januári
Košický integrovaný dopravný systém si vyžiada 110 mil. Sk

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Pravda / UTOROK 27. jún 2000

BRANISLAV SOBINKOVIČ - Projekt Košickej integrovanej dopravy (KIDS) ráta s pokrytím územia do vzdialenosti približne 110 kilometrov.
Rutinná prevádzka KIDS by sa mala začať začiatkom januára 2001. Cestujúci tak budú môcť využívať služby Železníc SR, SAD a MHD s jedným dopravným lístkom. Projekt už skúšobne beží od septembra minulého roka. Zatiaľ ho však využíva len približne 120 ľudí. Informoval o tom predseda komisie dopravy mestského zastupiteľstva Ján Šarák.
Cieľom projektu, je odľahčenie mestskej hromadnej dopravy využívaním tratí Železníc SR a mestských a prímestských liniek SAD. Nevyhnutné je však doriešenie problémov týkajúce sa harmonizácie a optimalizácie dopravy, budovanie technickej infraštruktúry. Kostrou projektu bude železničná doprava, ktorá výhodne spája obytné, priemyselné a prímestské časti Košíc. V súčasnosti už 11 liniek ŽSR umožňuje priame tranzitovanie dopravy cez mesto. Od septembra tohto roku do systému KIDS vstúpi svojimi prímestskými linkami aj SAD, ktorá bude plniť funkciu zrýchleného mestského spoja.
Momentálne sa podľa J. Šaráka nepodarilo technicky doriešiť prekrytie VSŽ. Nízky počet cestujúcich využívajúcich KIDS je takisto zapríčinený aj slabými investíciami do jeho propagácie. Doterajšie prevádzkovanie nestálo ani korunu. J. Šarák však momentálne nevie povedať, koľko finančných prostriedkov jeho úspešné zavedenie do praxe ušetrí. Projekt KIDS vypracoval Výskumný ústav dopravy v spolupráci s mestom a Krajským úradom v Košiciach. Schválilo ho už ministerstvo dopravy.
Jeho úspešné zavedenie do prevádzky si vyžiada investície vo výške 110 mil. Sk, ktoré chcú jeho prevádzkovatelia získať z fondov Európskej únie. Podmienkou je však zabezpečenie 25 percent z vlastných zdrojov.

BRENNER: EÚ vyjadrila "ľútosť" nad blokádou

Informácie o európskej integrácii nájdete aj na stránke Vlády SR
http://integracia.government.gov.sk

BRUSEL 26. júna (SITA) - Európska únia, ktorá má zaviesť nové opatrenia na
vyriešenie negatívneho dopadu dopravy na životné prostredie, vyjadrila
prostredníctvom komisárky pre dopravu Loyoly de Palacio ľútosť nad blokádou
Brennerskej diaľnice v Rakúsku. "Mrzí ma táto akcia už len preto, že sme Európskej
rade predložili realistický návrh, ktorý by mal zmierniť rozdiely v názoroch, a ktorý, ako
dúfame, členské štáty schvália".

Brennerská diaľnica je dôležitá komunikácia pre nákladnú dopravu a už boli
podané návrhy na modernizáciu železnice, čím by sa malo zmierniť preťaženie ciest.
Od polovice osemdesiatych rokov už poskytla Európska únia okolo 110 miliónov
euro na modernizáciu jestvujúcej Brennerskej železnice, na zlepšenie situácie v
kombinovanej doprave a na prípravu novej železničnej trate.

Vlkovlak vezie 240 lesoochranárov

BRATISLAVA 27. júna (SITA) - Zo železničnej stanice Stakčín v Sninskom okrese
dnes ráno vyrazil na 27-hodinovú jazdu protestný Vlkovlak vezúci do Bratislavy
lesoochranárov s petičnými podpismi pre ministra pôdohospodárstva. Trojvagónová
súprava zastaví v dvadsiatich mestách, v ktorých aktivisti Lesoochranárskeho
zoskupenia VLK uskutočnia informačné akcie pre verejnosť o príčinách sucha,
povodní, kalamít a možných riešeniach týchto nežiaducich javov. Do Bratislavy príde
Vlkovlak s 240 ochranármi v stredu po 10:00, aktivisti pôjdu so svojimi požiadavkami
pred Ministerstvo pôdohospodárstva SR. Akcia je súčasťou kampane Les pre život,
nie pre smrť a ďalšou snahou lesoochranárov presadiť konkrétne zmeny v
legislatíve i hospodárení v lesoch na Slovensku.
Hlavné príčiny problémov vidia aktivisti združenia VLK v enormnom znížení
vodozádržnej schopnosti v krajine, na poľnohospodárskych pôdach a v lesných
ekosystémoch, spôsobené dlhoročným zlým hospodárením. Svoje požiadavky
minulý týždeň zaslali otvoreným listom ministrovi pôdohospodárstva Pavlovi
Koncošovi, riaditeľovi lesníckej sekcie Milanovi Beláčkovi a ministrovi životného
prostredia László Miklósovi. V liste mimo iného požadujú rešpektovanie odborných
expertíz, zastavenie ťažby vo všetkých prírodných a národných prírodných
rezerváciách, zastavenie holorubnej ťažby v chránených územiach Slovenska,
predovšetkým v národných parkoch TANAP, NAPANT a POLONINY a prijatie
požadovaných konkrétnych legislatívnych zmien. Na podporu týchto požiadaviek
vznikla aj výzva, ktorú do dnešného dňa podporilo 20 mimovládnych organizácií.

V Žilinskom okrese sa stretne 2000 turistov

47. slovenský zraz turistov a 31. stretnutie TOM vo Varíne

BRATISLAVA 27. júna (SITA) - Už po 47-krát sa vo Varíne pri Žiline v týždni od 3. do 9.
júla stretnú slovenskí turisti. Tradičnou súčasťou slovenského zrazu turistov je aj
stretnutie Turistických oddielov mládeže (TOM), ktoré sa uskutoční 31-krát. Slovenskí
turisti sa v Žilinskom okrese stretnú tretíkrát. Prvý raz to bolo v roku 1977 vo Varíne a
druhý raz o jedenásť rokov neskôr v Rajeckých Tepliciach a Kuneráde. "Zraz sme
začali pripravovať rok dopredu. Všetci organizátori pracovali vo svojom voľnom čase.
Pre účastníkov sme pripravovali stanový tábor, v ktorom môžeme ubytovať 2000
turistov. Z tohto počtu bude približne tisícka členov mádežníckych oddielov. Ako
organizátori sme pripravili 9 trás pre TOM a 7 trás pre dospelých turistov. Okrem toho
je každý večer prichystaný kultúrny a športový program," povedal predseda
organizačného štábu 47. zrazu turistov Marián Pobeha. Na turistickom zraze nebudú
chýbať ani cykloturisti a organizátori pripravili aj rôzne fakultatívne výlety. Pre
účastníkov zrazu platí špeciálna zľava na železniciach a niektoré rýchliky budú
špeciálne zastavovať v železničnej stanici Varín. Predohrou slovenského zrazu
turistov bude 33. stretnutie vysokohorských turistov v Račkovej doline, ktoré sa
uskutoční 29. júna až 2. júla. Na tomto zraze sa však môže zúčastniť iba obmedzený
počet 300 turistov. Klub slovenských turistov (KST) ako hlavný organizátor týchto
zrazov má však počas leta aj viacero iných aktivít. Azda jednou z najvýznamnejších
turistických akcií tohtoročného leta na Slovensku bude 45. ročník TID,
medzinárodného splavovania Dunaja. Tohtoročná TID-ka sa začala prvou časťou
počas minulého víkendu v nemeckom Ingolstadte a účastníci plavby zavítajú na
Slovensko 12. - 16. augusta.

80 dní pred OH - zaujímavosti

SYDNEY/BRATISLAVA 27. júna (SITA) - Zaujímavosti 80 dní pred začiatkom OH v
Sydney:
Pracovníci železníc spokojní

Pracovníci železníci dostanú príplatky za prácu počas OH, ktorá im prinesie
dovedna 9,4 mil. USD navyše. Dohodu s vládou Nového Južného Walesu sa
podarilo dosiahnuť po dvoch rokoch rokovaní. Olympijské hry sa tak už nemusia
obávať štrajku zamestnancov železníc. Príplatok za každú hodinu práce v období od
15. septembra do 1. októbra je 2,40 USD. Dovedna sa táto úprava týka asi 8000
pracovníkov.

(krátené)

Do mája prepravili ŽSR tovar za 4,93 mld Sk

SME / Štvrtok  29.6.2000

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) prepravili za prvých päť mesiacov roka 2000 tovar v hodnote 4,93 mld Sk, čo oproti rovnakému obdobiu minulého roka predstavuje zvýšenie o 465,2 mil. Sk. ŽSR za dané obdobie zinkasovali z nákladnej prepravy viac o 23,15 mil. Sk ako predpokladali v pláne tržieb. V objemovom vyjadrení splnili plán na 110,2 %, pričom prepravili tovar v objeme 21,09 mil. ton. Oproti plánu sa objem prepravy zvýšil o 1,95 mil. ton a medziročne vzrástol o 2,4 mil. ton tovaru. Za prvých päť mesiacov roka 2000 plnia ŽSR plán v tranzitnej nákladnej preprave na takmer 113,5 %, v dovoznej na 121 %, vo vývoznej na takmer 107 % a vo vnútroštátnej nákladnej preprave na 98 %.

Ekonomické dôvody

ČR: Slovenskí Rómovia chcú politický azyl

Pravda / STREDA 28. jún 2000  

Počas uplynulého víkendu požiadalo 170 slovenských občanov prevažne rómskeho pôvodu v Českej republike o azyl. Ako dôvod uviedli zlé politické ovzdušie na Slovensku.

ALENA BOROVIČKOVÁ, Praha - Od začiatku roka požiadalo o azyl v Českej republike podľa štatistiky ministerstva vnútra 313 Rómov. Popri zlej politickej atmosfére vo svojich žiadostiach uvádzajú na prvom mieste veľké existenčné problémy. Najmä však krátenie sociálnych dávok a príspevkov v nezamestnanosti. Ako uviedla Česká televízia, ide najmä o Rómov z východného Slovenska, ktorí prešli hranice cez železničný priechod Mosty u Jablunkova. Všetci boli umiestnení v utečeneckom tábore vo Vyšných Lhotách.
Podľa českých zdrojov je veľmi pravdepodobné, že žiadnemu z nich politický ani iný azyl udelený nebude. Slovenská republika totiž nespadá do tzv. rizikových krajín. Navyše aj Česi sa musia brániť zvýšenej nezamestnanosti a vlastným vážnym sociálnym problémom. Podľa Marie Masaříkovej zo Správy utečeneckých zariadení pri ministerstve vnútra všetky žiadosti budú však riadne preskúmané. Pokiaľ ide o reakcie českých politikov, nie sú žiadne.

Hlásia sa k prírode, ktorú chcú ochraňovať
Na 47. slovenskom zraze turistov vo Varíne takmer 2 000 účastníkov

Národná obroda / 28. Jún 2000

Karol Pátek Bratislava - Na 47. ročníku slovenského zrazu turistov a 31. ročníku slovenského stretnutia turistických oddielov mládeže (TOM) vo Varíne v Žilinskom okrese (3.- 9. júla) očakávajú organizátori takmer 2 000 účastníkov, z toho takmer tisíc členov TOM. Na včerajšej tlačovej besede v Dome športu o tom informovali predstavitelia Klubu slovenského turistov (KST) a organizačného štábu (OŠ) vo Varíne. "Kedysi sa na našich tradičných zrazoch zúčastňovalo aj 12-tisíc turistov, dnes sa však hlásime k ochrane prírody, chápeme zraz ako výberové, nie masové podujatie. Pritom chceme zachovať tradíciu a dokázať, že turisti majú vzťah k prírode a chránia ju," povedal o novodobej filozofii celoslovenských zrazov Vratislav Schaal, predseda KST. "Na príprave zrazu sme začali pracovať už pred rokom, vo svojom voľnom čase všetko zabezpečoval 29-členný organizačný štáb. Pripravených je 9 trás pre TOM a sedem trás pre dospelých turistov, ďalej sú pripravené cyklotúry a fakultatívne autobusové zájazdy," uviedol Marián Pobeha, predseda OŠ. Jedným zo spoluorganizátorov sú Železnice slovenskej republiky, pre účastníkov zrazu platia 50% zľavy na cestovnom a rýchliky budú mať zastávku výnimočne vo Varíne. Na preukazy KST budú taktiež výrazné zľavy alebo voľný vstup do múzeí, kultúrnych pamiatok. Týka sa to i hradu Strečno. Predstaviteľov KST prijme primátor mesta Žiliny Ján Slota a starosta obce Varín Karol Strásky.

Už zajtra sa začína ďalšie podujatie KST - 33. zraz vysokohorských turistov v Račkovej doline v Západných Tatrách. Pochopiteľne, za obmedzenej účasti 300 turistov. Náplňou zrazu sú celodenné túry vo vysokohorskom prostredí, spojené s prekonávaním prevýšenia až 1 500 m, po dolinách, hrebeňoch a rázsochách Západných Tatier. Doplnkovou časťou zrazu budú besedy, spojené s premietaním diapozitívov z podujatí vo vysokohorskom prostredí.

Bratislava, Čunovo, Gabčíkovo a Komárno budú zasa miestami, kadiaľ prechádza už odštartovaný 45. ročník medzinárodnej plavby po Dunaji, známy pod značkou TID. Je to stretnutie turistov z podunajských štátov, v minulých rokoch však nechýbali ani účastníci z ďalších európskych či mimoeurópskych krajín. Účastníci TID-u začali svoju dunajskú púť v nemeckom Ingolstadte 24. júna, z Rakúska prídu do Bratislavy 12. júla (svoj stan si rozložia v lodeniciach pod Starým mostom) a budú pokračovať cez Maďarsko, Juhosláviu do Bulharska, kde je cieľ plánovaný na 27. augusta.

Korunové úvery sa vracajú do módy

SME / Štvrtok  29.6.2000

DUŠAN DEVÁN, BRATISLAVA - Odstránenie ekonomickej nerovnováhy, ktorá trápila Slovensko od roku 1997, má už reálny vplyv aj na finančné trhy. Po prehriatí ekonomiky v rokoch 1995 a 1996 totiž NBS sprísnila menovú politiku, čo malo za následok zvýšenie úrokových sadzieb. Slovenské podniky a neskôr aj štát boli donútené masívne si požičiavať zo zahraničia - najprv cez syndikované úvery, potom cez eurobondy. Dnes však nastáva ústup od emisií eurobondov a zahraničných pôžičiek a veľká časť slovenských podnikov sa vracia ku korunovým úverom.
Jedným z príkladov sú Slovenské elektrárne. Tie mali od minulého roka zmluvu na emisiu eurobondov. Doteraz sa však nerealizovala. Namiesto toho si elektrárne plánujú požičať asi 4 mld Sk od Slovenskej sporiteľne. Tento postup má podporu aj od štátu. Ministerka financií Brigita Schmögnerová totiž ešte v marci tohto roka vyhlásila, že bude proti tomu, aby elektrárne išli na eurobondový trh. Dôvodom negatívneho stanoviska ministerky financií boli predovšetkým predpoklady nepriaznivých úrokových podmienok pre elektrárne, pod čo sa čiastočne podpísala aj nízka zahraničná kredibilita spoločnosti.
Momentálne uvažujú o emisii eurobondov už len dva subjekty - ani jeden však nechce robiť novú emisiu, ale iba doplniť existujúcu. Prvým je Slovenský plynárenský priemysel a druhým Železnice SR. „Doteraz sme si cez emisiu eurobondov požičali 150 mil. EUR, ale štátnu garanciu máme na 200 mil. EUR. Máme záujem o navýšenie objemu emisie, všetko však bude závisieť od vývoja situácie na trhu,“ povedal včera hovorca Železníc SR Miloš Čikovský. Slovenský plynárenský priemysel má podľa informácií SME tiež záujem iba o menšie doplnenie emisie - malo by ísť o 50 až 80 mil. EUR. „Môžem potvrdiť, že SPP v súčasnosti zvažuje doplnenie emisie eurobondov. Keďže je to však len v štádiu úvah, bližšie informácie zatiaľ nie sú k dispozícii,“ povedal hovorkyňa SPP Helena Poláková. „Druhou alternatívou je korunový úver. Úroky z korunových úverov sa totiž príliš neodlišujú od devízových úrokov a nie je tam kurzové riziko,“ dodala.
SPP však nie je jediný podnik, ktorý uvažuje, že namiesto devízových úverov si požičia v korunách. „V poslednom polroku klientom často odporúčame, aby sa financovali v korunách. Úroky sú skoro porovnateľné a je to bez kurzového rizika. Najobľúbenejšie sú momentálne trojročné korunové úvery,“ povedal hlavný ekonóm ING Barings Ján Tóth. Hlavným problémom pri korunovom financovaní je veľmi konzervatívna úverová politika slovenských bánk. Na túto situáciu už čiastočne reagovali niektoré zahraničné banky, ktoré emitovali korunové eurobondy, aby takto získané koruny opäť investovali. V praxi to vyzerá tak, že slovenské banky cez eurobondy požičajú zahraničným bankám a tie zasa požičajú slovenským podnikom. „Veľa bánk je pred privatizáciou alebo v nejakej fáze ozdravného procesu. Predpokladám však, že trh korunových úverov čaká značné oživenie,“ dodal Ján Tóth.

Roboty niet, nezamestnaní pribúdajú

Nový čas / Streda, 28. Jún 2000

(van) - V Košickom kraji sa prehupol počet nezamestnaných cez magickú hranicu stotisíc ešte 16. júna tohto roku. Nič však nenasvedčuje tomu, že by sa tento trend nárastu ľudí, ktorí nepracujú, zastavil. Od začiatku júla totiž ohlásili hromadné prepúšťanie ďalšie podniky.
Kvôli nadbytočnosti a organizačným zmenám začnú od prvého júla s prepúšťaním 204 zamestnancov Železnice Slovenskej republiky - Divízia železničných koľajových vozidiel Bratislava - správa UD KV Košice. V Prešovskom kraji tak dostane výpoveď 62 a v Košickom kraji 142 zamestnancov. Železnice budú prepúšťať aj v správe riadenia dopravy Košice. Tu príde o prácu 100 zamestnancov, z čoho 54 je z Košického kraja. Prepúšťanie od 31. mája ohlásil aj podnik VOSUP zo Spisškej Novej Vsi. Keďže mali problémy s odbytom, pričom tiež boli v druhotnej platobnej neschopnosti, na dlažbu pôjde 28 ľudí. Aj Severoslovenské celulózky a papierne, a. s., ohlásili prepúšťanie. Týka sa dvoch divízií, ktoré budú zrušené. Ide o stredisko obnovy a údržby a stredisko cestnej dopravy v závode Slavošovce. Tu príde o prácu 64 ľudí.


Strana vytvorená: 3. VII. 2000  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/press13.htm )