Cena cestovného závisí od vlaku aj termínu
TASR Národná obrodaBratislava , tb, 26. Apríl 2001 ŠTVRTOK - Pre zníženú objednávku vlakových kilometrov zo strany štátu v tomto roku prikročili Železnice SR (ŽSR) k zavedeniu deregulovanej ceny cestovného v najvyššej kategórii vlakov EuroCity (EC) a InterCity (IC), ktoré tvoria približne 5 % z výkonov všetkých osobných vlakov ŽSR. Od 1. mája tohto roku sa oproti súčasnému stavu zvýšia ceny cestovného v dňoch so slabou prevádzkou v priemere o 7 % a v dňoch so silnou frekvenciou o 19,6 %. Oddelená prevádzka EC a IC vlakov v tomto roku zahŕňa tri páry vnútroštátnych IC vlakov (Tatran, Kriváň, Hron), sedem párov medzinárodných EC a IC vlakov a jeden pár vlakov Ex Slovenská Strela medzi Bratislavou a Prahou, ktorý bude podľa nového grafikonu premávať v kategórii EC. Od 1. mája sa v EC a IC počíta so zľavami 30 % z deregulovaného cestovného pre žiakov a študentov, držiteľov preukazu JUNIOR. Zľava vo výške 50 % sa poskytne deťom do 15 rokov, dôchodcom do 70 rokov a zahraničným Slovákom. Držitelia Kilometrickej banky, cestujúci s Rodinnou zľavou, dôchodcovia od 70 rokov a ďalší cestujúci, na ktorých sa vzťahuje príslušná zľava podľa platnej tarify, budú môcť použiť EC alebo IC vlak po zaplatení jednorazového doplatku 70 Sk. Držitelia traťových predplatných cestovných lístkov a žiackych týždenných a mesačných cestovných lístkov môžu cestovať EC alebo IC vlakom po zaplatení jednorazového doplatku 40 Sk, čiže lacnejšie ako doposiaľ. Cestujúci dostane na čítanie noviny a časopisy, ak nebude fungovať klimatizácia alebo kúrenie, vráti sa mu 70 Sk ako náhrada za nekvalitné služby.

POROVNANIE CIEN PRE VLAKY EC A IC VO VYBRANÝCH RELÁCIÁCH

Bratislava - Košice obyčajné dôchodca držiteľ študent traťový ceny cestovného cestovné do 70, dieťa preukazu 2. trieda predplatný s príplatkom a miestenkou 2. trieda 2. trieda Junior 2. tr. 2. trieda*

do 31. 4. 2001 —- 468 Sk 269 Sk 269 Sk 269 Sk —- Od 1. 5. 2001 slabý deň 490 Sk 250 Sk 278 Sk 278 Sk —-

silný deň 510 Sk 270 Sk 298 Sk 298 Sk —-

Bratislava - Košice obyčajné dôchodca držiteľ študent traťový ceny cestovného cestovné do 70, dieťa preukazu 2. trieda predplatný s príplatkom a miestenkou 2. trieda 2. trieda Junior 2. tr. 2. trieda*

do 31. 4. 2001 —- 266 Sk 168 Sk 217 Sk 168 Sk 70 Sk od 1. 5. 2001 slabý deň 278 Sk 144 Sk 180 Sk 180 Sk 50 Sk

silný deň 298 Sk 164 Sk 200 Sk 200 Sk 70 Sk

*) cestujúci musí mať zakúpený traťový predplatný cestovný lístok, pri použití EC alebo IC vlaku platí len príplatok

PREPRAVNÉ A TARIFNÉ PODMIENKY
vo vlakoch kategórie EuroCity (EC) a InterCity (IC) vo vnútroštátnej preprave

Cenníky deregulovaného cestovného pre vlaky kategórie EC, IC:
Cenník D1 -  Základné cestovné
Cenník D2 - Osobitné cestovné
Cenník D3 - Miestenky vo vnútroštátnej preprave
Cenník D4 - Doplatky
Cenník D5 - Náhrady

Minimálne do 3. mája železnice neodpoja
Generálny riaditeľ ŽSR A. Egyed navrhuje vzájomné započítanie dlhu

Národná obrodaTibor Bucha Bratislava 28. Apríl 2001 SOBOTA - Minimálne do 3. mája je po včerajšku zažehnaná hrozba, že by energetici odstavili odberové miesta železníc na Slovensku. Koordináciu ďalšieho postupu a spôsoby splatenia dlhov Železníc SR (ŽSR) v objeme vyše 1,5 mld Sk voči trom rozvodným energetickým podnikom (REP) rozobrali zástupcovia ŽSR a rezortov financií a dopravy. Rokovania inicioval generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed ešte v piatok 20. apríla, keď železnice súčasne oznámili REP, že nie sú schopné splniť dohodu a zaplatiť im polovicu dlžnej sumy. V dohode z 20. marca tohto roka sa ŽSR ďalej zaviazali, že do konca mája zaplatia REP aj druhú polovicu dlhu vrátane faktúr za február, marec a apríl (450 mil. Sk).
Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského problém spočíva v tom, že železnice dlhujú rozvodným energetickým podnikom za elektrickú energiu, tie zase dlhujú Slovenským elekrárňam (SE), ktoré majú resty voči štátu. V situácii, keď každý dlhuje každému, sa najlepším východiskom ukazuje návrh A. Egyeda, že zainteresovaní si navzájom budú môcť započítať pohľadávky. Preto by ŽSR mali prevziať na seba záväzok SE voči štátu. Na včerajšom rokovaní sa však nezúčastnili predstavitelia energetických podnikov, preto sa do štvrtka budúceho týždňa uskutoční ďalšie stretnutie a s najväčšou pravdepodobnosťou bude o celom postupe rokovať aj vláda SR.
Ak by ani po štvrtkových rokovaniach nedošlo k dohode prijateľnej pre všetky strany, prípadné odpojenie niektorých objektov ŽSR nebude mať vplyv na bezpečnosť prepravy osôb a v žiadnom prípade nemôže spôsobiť kolaps železníc. V doterajších prípadoch energetici nikdy nevypli trakčné vedenie, vlaky chodili ďalej. Po prípadnom neúspechu 3. mája by sa vypli len staničné budovy, resp. ich zariadenia. V takom prípade by ŽSR elektrickú energiu pre zabezpečovaciu a oznamovaciu techniku na staniciach zaistili z náhradného zdroja, aby si cestujúci mohli bez problémov kúpiť lístky, miestenky či využívať všetky ostatné služby, na ktoré sú bežne zvyknutí, dodal M. Čikovský.

MPSVR predloží návrh na presné rozdelenia miliardy Sk pre Sociálnu poisťovňu
TASRBratislava 25. apríla * san zll - Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR vyjadruje ľútosť nad tým, že Fond národného majetku (FNM) až štyri dni po tom, ako mal uvoľniť miliardu Sk z prostriedkov privatizácie Slovenskej sporiteľne na zníženie pohľadávok Sociálnej poisťovne, avizuje nejasnosť príslušného uznesenia vlády. Ako TASR informovala riaditeľka odboru komunikácie s verejnosťou MPSVR Jana Burdová, ministerstvo preto na najbližšom zasadaní vlády SR predloží návrh na presné rozdelenie tejto sumy.
Riaditeľka takto reagovala na list adresovaný ministrovi práce, sociálnych vecí a rodiny SR Petrovi Magvašimu, v ktorom FNM iniciuje zmenu uznesenia vlády na zabezpečenie solventnosti Sociálnej poisťovne v druhom štvrťroku 2001. V spomínanom uznesení kabinet rozhodol o prerozdelení zdrojov z privatizácie Slovenskej sporiteľne v sume 2,21 miliardy Sk pre štátne zdravotnícke zariadenia (ŠZZ) a Železnice SR (ŽSR), ktoré sa majú následne oddlžiť voči Sociálnej poisťovni. Miliardu Sk z nich mal FNM uvoľniť do 20. apríla tohto roku, podľa neho však z uznesenia nie je jasné, či adresátom má byť rezort dopravy alebo zdravotníctva.
Sociálna poisťovňa so spomínanými prostriedkami ráta vo svojom rozpočte, pričom predmetnú miliardu Sk potrebuje v záujme zabezpečenia solventnosti získať ešte v tomto polroku.

SSE v súvislosti s dlhom ŽSR žiadajú o vystavenie zmenky na 250 miliónov Sk
TASRBratislava 23.apríla * Martin Kováčik gl - Rozvodné energetické podniky (REP) avizujú železniciam, že im v najbližších dňoch odpoja spolu asi 30 odberných miest v prípade, že Železnice SR (ŽSR) nepristúpia na požiadavky REP zaplatiť ich dlhy.
Stredoslovenské energetické závody (SSE), š. p., dnes listom ŽSR podmienili nevypínanie vystavením avalovej zmenky za polovicu svojich pohľadávok voči železniciam v hodnote 250 miliónov Sk. Vedenie SSE tak rozhodlo vzhľadom na skutočnosť, že ŽSR podľa dohody spred mesiaca do 20. apríla nezaplatili SSE polovicu dlhu (vyše 500 miliónov Sk). Ako TASR informoval vedúci Odboru styku s verejnosťou SSE Pavel Müller, v prípade, že rokovania o zmenke nebudú úspešné, pristúpia SSE od 3. mája k vypínaniu dodávok elektriny pre ŽSR. SSE plánujú železniciam podľa P. Müllera odstaviť od elektriny 9 železničných staníc (Lučenec, Rimavská Sobota, Považská Bystrica, Dubnica nad Váhom, Hronská Dúbrava, Červená Skala, Banská Bystrica, Liptovský Mikuláš, Dolný Kubín) a montážne dielne v Sučanoch. V prvej etape sa pritom podľa P. Müllera nebude odstavovať elektrická trakcia železníc.
O krytí dlhu železníc zmenkou uvažuje aj š. p. Západoslovenské energetické závody (ZSE). Ako však TASR informoval odborný riaditeľ pre ekonomiku a obchod ZSE Anton Hlavatý, nie je isté, že železnice budú akceptovať takýto spôsob krytia svojho dlhu voči energetikom. Keďže ŽSR si nestihli zabezpečiť zdroje na úhradu polovice dlžnej sumy k 20. aprílu, podľa slov A. Hlavatého železnice navrhli ZSE, že svoje dlhy splatia kompletne do 31. mája. "Takýto návrh nemôžeme akceptovať," konštatoval A. Hlavatý s poukázaním na aktuálnu potrebu likvidity pre ZSE. Podnik má podľa neho "vytipovaných" asi 20 odberných miest železníc, ktoré by mohli byť odpojené v prípade, že ŽSR nebudú platiť.
Neplatenie železníc k dohodnutému 20. aprílu TASR potvrdil aj š. p. Východoslovenské energetické závody (VSE). Podľa vedúceho obchodného úseku VSE Arpáda Tótha by sa mali uskutočniť rokovania zainteresovaných subjektov a ministerstiev pravdepodobne ešte tento týždeň. Vzniknutú situáciu označil za "patovú".
ŽSR informovali tri regionálne REP o nedodržaní prvého termínu dohody v ešte piatok. "Máme rozpracovaný zahraničný úver bez štátnej garancie, z ktorého sa bude platiť dlh energetikom. Úver však ešte nie je uzavretý," konštatoval v piatok pre TASR hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
V dohode z 20. marca tohto roka sa ŽSR zaviazali, že okrem platby polovice ich dlhu do 20. apríla (asi 750 miliónov Sk) súčasne do konca mája zaplatia REP aj druhú polovicu svojho dlhu (ďalších 750 miliónov Sk), vrátane faktúr za február, marec a apríl v súhrnnej sume asi 450 miliónov Sk. Na základe danej dohody odložil ZSE avizované odstavenie 14 a SSE až 16 odberných miest železníc.
V dôsledku neplatenia mali ŽSR pred uzatvorením spomínanej dohody odstavených zo strany ZSE počas 33 dní 5 odberných miest do 20. marca a po jednom odbernom mieste zo strany SSE (7 dní do 14. marca) a VSE (8 dní do 20. marca). REP v tom čase železniciam hrozili aj odpojením ich elektrickej trakcie, ku ktorému však nedošlo.

ŽSR dnes oznámili energetikom, že nedodržia dohodu o úhrade polovice dlhu
TASRBratislava 20.apríla - Železnice SR (ŽSR) dnes oznámili trom regionálnym rozvodným energetickým podnikom (REP), že nie sú schopné dodržať dohodu, podľa ktorej mali do dnešného dňa uhradiť polovicu ich dlžnej sumy voči energetikom, ktorá predstavuje vyše 1,5 miliardy Sk. "Máme rozpracovaný zahraničný úver bez štátnej garancie, z ktorého sa bude platiť dlh energetikom. Úver však ešte nie je uzavretý," konštatoval dnes pre TASR hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Podľa neho bude generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed v najbližšom čase iniciovať stretnutie zástupcov železníc, troch REP, Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR a Ministerstva financií SR, na ktorom skoordinujú ďalší postup.
Zainteresované REP sa budú vzniknutou situáciou zaoberať v pondelok. Ako však v reakcii na oznámenie ŽSR pre TASR uviedol vedúci obchodného úseku š. p. Východoslovenské energetické závody (VSE) Arpád Tóth, dohoda medzi REP a ŽSR obsahuje aj klauzulu o možnom neplatení železníc. Zároveň potvrdil, že železnice podľa tohto ustanovenia teraz musia dať jasnú záruku na ďalší možný termín platby.
V dohode z 20. marca tohto roka sa ŽSR zaviazali, že okrem platby polovice ich dlhu do 20. apríla súčasne do konca mája zaplatia REP aj druhú polovicu svojho dlhu (vyše 750 miliónov Sk), vrátane faktúr za február, marec a apríl v súhrnnej sume asi 450 miliónov Sk. Na základe danej dohody odložil š. p. Západoslovenské energetické závody (ZSE) avizované odstavenie 14 a š. p. Stredoslovenské energetické závody (SSE) až 16 odberných miest železníc.
V dôsledku neplatenia mali ŽSR pred uzatvorením spomínanej dohody odstavených zo strany ZSE 5 odberných miest od 15. februára do 20. marca a po jednom odbernom mieste zo strany SSE (od 8. marca do 14. marca) a VSE (od 13. marca do 20. marca). REP v tom čase železniciam hrozili aj odpojením ich elektrickej trakcie, ku ktorému však nedošlo.
* Martin Kováčik gl

O dlhoch železníc už dnes
TASRNárodná obrodaNO 27. Apríl 2001 PIATOK Bratislava - O koordinácii ďalšieho postupu a spôsobe splatenia dlhov Železníc SR (ŽSR) v objeme vyše 1,5 miliardy Sk voči trom rozvodným energetickým podnikom (REP) budú rokovať zástupcovia ŽSR, REP a rezortov financií a dopravy v piatok po rokovaní tripartity. ,,Železnice idú na toto rokovanie s rozpracovaným úverom,‘‘ uviedol včera hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Po rokovaní by tiež mala byť jasná otázka možného krytia dlhov zmenkami, ktoré by vydali ŽSR.
V dohode z 20. marca tohto roka sa ŽSR ďalej zaviazali, že súčasne do konca mája zaplatia REP aj druhú polovicu dlhu vrátane faktúr za február, marec a apríl (450 miliónov Sk). Na základe spomínanej dohody odložil v čase jej uzavretia š.p. Západoslovenské energetické závody (ZSE) avizované odstavenie 14 a š.p. Stredoslovenské energetické závody (SSE) až 16 odberných miest železníc.

Víkend v Mariazelli
Národná obrodaFrantišek Michlík 27. Apríl 2001 PIATOK - Ak milujete zmenu a túžite zažiť netradičný víkend, je tu pre vás tip - zájdite si do rakúskeho Mariazellu. Nie, vôbec teraz nemyslím na jeho pútnické tradície,
a ani katedrála nemusí byť vrcholom programu. Mala by ním byť skutočná 1 626-metrová hora Gemeindealpe.
Po príchode do Mariazellu navštívte informačnú kanceláriu (www.mariezell.at) a z rozsiahlej ponuky si vyberte ubytovanie v súkromí – najlepšie na hospodárskom dvore. Jeho cena by sa aj s raňajkami mala pre jedného dospelého pohybovať okolo 250 šilingov za noc. Je možné, že bude aj nižšia, rozhodne by ste však mali zažiť lekciu z čistoty, úcty k hosťovi, pohostinnosti a často aj nečakané prekvapenia – výdatné raňajky z domácich produktov, možnosť pozrieť si hospodárstvo a zúčastniť sa niektorých prác (kosenie, hrabanie, kŕmenie...), namútiť si maslo a podobne. Mojim známym dokonca prinášali domáci – nevedno odkiaľ – čerstvé slovenské noviny. Ešte pred samotným ubytovaním je dobré „aklimatizačne“ sa poprechádzať po Mariazelli a v zime si urobiť aj zopár jázd na zjazdovkách priamo nad ním.

Jazero Erlaufsee

Ráno sa už vyberieme na túru – približne trištvrte hodinu k jazeru Erlaufsee pekným lesným chodníkom kopírujúcim málo frekventovanú cestu pre autá, od jazera potom však už podľa ukazovateľa smeru pomerne strmým svahom do lesa a nepretržitým stúpaním asi dve a pol hodiny značeným a dobre udržiavaným chodníčkom až na vrchol Gemeindealpe. Táto hora leží prakticky presne na rozhraní Dolného Rakúska (Niederösterreich) a Štajerska (Steiermark) a vďaka nezalesnenému vrcholu poskytuje veľmi dobré výhľady na všetky svetové strany.
Po tomto zážitku (v zime tiež s možnosťou kvalitného lyžovania) sa s pohľadom upretým na 800 m nižšie ležiace jazero Erlaufsee, treba vybrať na spiatočnú cestu, aby ste sa v ňom ešte stačili okúpať. Vďaka plytkej vode je teplota tohto horského jazera veľmi príjemná – okolo 20 stupňov C. Potom už nasleduje iba cesta do Mariazellu a jazda autom domov, alebo možnosť predĺžiť si pobyt o ďalšie prenocovanie a víkend dokončiť s dostatkom času na zastavenia v ďalších zaujímavých miestach na spiatočnej ceste. V Mürzzuschlagu (vynikajúca extravagantná architektúra viac ako svojského umelca – dnes už, žiaľ, nežijúceho – pána Hundertwassera), alebo v Semmeringu (1 000 m. n. m.) – príjemnom horskom a lyžiarskom stredisku s unikátnou sústavou tunelov a viaduktov starobylej 150-ročnej železnice, prvej vysokohorskej v Európe. Za zástavku rozhodne stojí aj Eisenstadt – desaťtisícové hlavné mesto spolkovej krajiny Burgenland a možno ešte viac niektorá z vinárskych dedín na brehu obrovského Neusiedlerského jazera.

Dve trasy

Prejdete štyrmi spolkovými krajinami Rakúska: Dolným Rakúskom, Štajerskom, Burgenlandom i samotnou Viedňou. Pôjdete po diaľnici, okreskách aj strmými serpentínami. Budete takmer vo výške Skalnatého plesa, môžete sa okúpať v horskom jazere, navštívite najznámejší rakúsky cieľ pútnikov Mariazell a jeho chýrny kostol, na vlastnej koži zažijete prenocovanie vo vidieckom dome a isto ochutnáte nejakú miestnu špecialitu.
Za východiskové miesto budem považovať Bratislavu – z nej sa cez Hainburg dostaneme po trištvrte hodine pred Viedeň. Pred letiskom Schwechat sa pripájame na diaľnicu A4 a z nej neskôr – už vo Viedni – odbočíme na Südosttangente A23 (smer Graz), ktorú približne po piatich kilometroch opúšťame odbočením na A21. Približne po ďalšej trištvrtehodine dosiahneme St. Pölten a odbočíme na dvadsiatku smerujúcu do Mariazellu. Príjemná, aj keď pomerne frekventovaná okreska sa v závere zmení na prudké serpentíny.
Prirodzene, že späť na Slovensko sa dá vrátiť tou istou trasou, ale bolo by skutočne hriechom nevyužiť možnosť absolvovať inú, veľmi peknú cestu (už mimo diaľnice), ktorá má s prvou takmer totožnú vzdialenosť. Z Mariazellu 11 km po dvadsaťjednotke, potom na dvadsaťtrojku smer Mürzzuschlag a v ňom na S6 smer Wr. Neustadt. Pred ním odbočiť na S4 (smer Mattersburg) a v Mattersburgu na S31, ktorá sa na úrovni Eisenstadtu mení na päťdesiatku a vedie až do Parndorfu. Odtiaľ nás už ukazovatele na Bratislavu privedú po ceste č. 10 a znova po päťdesiatke až na štátnu hranicu.
Autom prejdete dovedna okolo 370 km, nezabudnite tiež na rakúsku diaľničnú (trojdennú) známku, poistenie, v prípade detí aj na povinnú autosedačku. Tisíc šilingov na osobu by vám malo bohato stačiť, ak však neprekročíte predpísané rýchlosti v prítomnosti radaru či nekompromisných rakúskych policajtov. V prípade pokuty sa nesnažte zjednávať – je to zbytočné. Neobstoja ani výhovorky typu nemám pri sebe dosť peňazí, pokojne vám zabavia až do „úspešného“ zaplatenia hoci aj auto. Poslednú vetu však nepovažujte za odrádzanie od cesty do Rakúska – je to iba konštatovanie a dobrá rada.


Strana vytvorená: 29. IV. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0117.htm )