Osobná preprava bez dotácií?

Katarína Šelestiaková

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Finančné rozpoloženie viacerých rezortov poukazuje nielen na zlé hospodárske výsledky, ale aj na nevyhnutné budúce kroky jej nových predstaviteľov. Ministerstvo dopravy k prívlastku "najväčšie" zrejme v najbližšom čase získa i ďalší prívlastok, a to najviac zadlžené ministerstvo. Potvrdzujú to slová ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Gabriela Palacku, z ktorého analýzy stavu rezortu vyberáme.
"Je pravda, že za uplynulých desať mesiacov sa preinvestovali v tomto rezorte obrovské verejné investície. Na diaľnice to bolo 10 mld. Sk, ďalšou významno
u časťou je položka 2,4 mld. Sk poskytnutá železnici SR. Ostatné sektory sa na verejných výdavkoch podieľali oproti týmto výdavkom prakticky zanedbateľne. Keďže tieto výdavky riešili z úverov, ešte dlhé roky budú zaťažovať slovenský rozpočet. Zadlženosť celého rezortu, teda suma všetkých nesplatených úverov v organizáciách, ktoré patria do tohto rezortu, predstavuje 53 mld. Sk, z toho 39 mld. Sk je so štátnou zárukou, čiže v konečnom dôsledku skončia v štátnom rozpočte a budú ich musieť zaplatiť občania SR. Z týchto 39 mld. Sk prakticky presne polovicu použili na výstavbu diaľnic. Štátny fond cestného hospodárstva má nesplatené úvery zhruba 19 mld. Sk a ďalšie 4 mld. Sk bol preklenovací úver splatený vládnym úverom, čiže preniesol sa do inej kapitoly štátneho dlhu, ktorá bude zaťažovať ďalšie výdavky," hovorí G. Palacka.
Podľa neho v štátnom rozpočte na tento rok neboli zohľadnené mnohé iné naliehavé výdavky. "V prvom rade ide o výdavky krytia strát z výkonov vo verejnom záujme osobnej prepravy osôb na železn
iciach a v slovenskej autobusovej doprave. Na železnici sa tá nekrytá strata pohybuje okolo 3,3 mld. Sk, v autobusovej doprave asi trištvrte miliardy korún. Železnice SR by na svoju modernizáciu potrebovali 1,4 mld. Sk, ktoré nedostali. Na opravu autobusového parku by si zasa morálna a fyzická životnosť autobusov vyžadovala 1,3 mld. Sk, ktoré takisto neboli poskytnuté.
Samozrejme, že sme analyzovali stav rozpočtu v našom rezorte na budúci rok, kde musím povedať, že nepokryté výdavky za rok 1998 nebudú pokry
té ani v roku 1999." Ako ďalej povedal, "po sčítaní vychádza, že ak by sme tieto potreby chceli na budúci rok pokryť, tak by výdavková časť rozpočtu na budúci rok musela byť o 6,9 mld. Sk vyššia, ako je plánovaná a ministerstvom financií odporúčaná. Aj preto, že vláda sa už zaoberala zmenou zákona o štátnom rozpočte na rok 1998 a viazaním rozpočtových prostriedkov, vieme, ako vyzerá výhľad na budúci rok".
"Navýšenie kapitoly rozpočtu ministerstva dopravy takmer o 7 mld. Sk neprichádza do úvahy. Dokonca by s
om povedal, že žiadne navýšenie neprichádza do úvahy a zrejme bude rozpočet približne na tej istej úrovni, ako bol v tomto roku. Z toho je zrejmé, že budeme musieť prehodnotiť nové priority v tomto sektore a preorientovať najmä investičné výdavky na tie oblasti, kde dlhový deficit nekrytia výdavkov je najväčší. Bude to vyžadovať podrobnejšiu analýzu. Ale veľmi zjednodušene povedané, časť výdavkov, ktoré sa doteraz používali najmä na výstavbu diaľnic, bude treba presmerovať v prvom rade do železníc a do obnovy autobusového parku," uzatvára minister dopravy G. Palacka.

(Hospodárske noviny 981119)