Protijadroví aktivisti blokovali krátko železnicu pri Lüneburgu
Dahlenburg 24. februára - Nemeckí odporcovia
jadrovej energie sa dnes pri dolnosaskom Dahlenburgu pokúsili
nakrátko zablokovať železničnú trať k medziskladu
vyhoreného jadrového paliva v Gorlebene. Asi 140 demonštrantov
sa podľa informácií polície oddelilo od povolenej protestnej
akcie v Dahlenburgu proti ďalším jadrovým transportom, ktoré
sa uskutočnia koncom marca, a postavilo sa na koľajnice.
Policajti trať, po ktorej premávajú aj osobné vlaky, onedlho
potom opäť uvoľnili. Keďže demonštranti nekládli odpor,
poriadkové sily nikoho nezatkli. Koncom marca privezú z
francúzskej továrne v La Hague do Gorlebenu prvýkrát po
štyroch rokoch spracovaný jadrový odpad. Odporcovia transportu
oznámili, že svoje protesty tentoraz rozšíria na trať medzi
Lüneburgom a Dannenbergom. Pred týždňom neznámi páchatelia
ohrozili premávku na tejto trati, keď vyrezali časti
koľajníc.
České dráhy znova zdražia cestovné
o 5 %
Praha
25.februára - České dráhy (ČD)
chcú znova zvýšiť od 10. júna ceny cestovného v priemere o
5 %. Firma pritom už tento rok ceny raz zvýšila, a to na konci
januára rovnako o 5 %. Základné tarify bez zliav však
vzrástli o 8,9 %. Informoval o tom český denník Mladá fronta
Dnes. Rozpočet železníc, ktorý už schválila správna rada,
ráta tento rok so stratou 5,4 miliardy Kč. Dôvodom vyššej
straty oproti vlaňajším 4,8 miliardy Kč je podľa vedenia
podniku nižšia štátna dotácia o 1,2 miliardy korún a
rastúce ceny vstupov.
České drahy by sa od 1. januára 2002
mali zmeniť na akciovú spoločnosť
Praha
27.februára - Vláda Českej republiky v pondelok schválila
návrh zákona o transformácii Českých dráh (ČD), ktorý jej predložil
minister dopravy a spojov Jaromír Schling. Ak návrh prejde aj v
parlamente, mala by sa štátna organizácia ČD premeniť 1. januára 2002
na akciovú spoločnosť. "železnice by sa mali rozdeliť
na štátom vlastnenú akciovku, ktorá bude prevádzkovať
železničnú dopravu, a štátnu organizáciu s názvom Správa
železniční dopravní cesty (SŽDC), ktorá bude vlastniť a
spravovať trate," informoval minister J. Schling. Celý
niekdajší majetok ČD v
účtovnej hodnote asi 100 miliárd Kč sa má rozdeliť medzi
a.s. České dráhy a SŽDC. Vyriešiť je však ešte nutné
zadlženie ČD, ktoré
prevyšuje 38 miliárd Kč. Časť z toho by sa mala veriteľom
uhradiť predajom majetku, ktorý železnice nutne nepotrebujú
na prevádzkovanie dopravy. Na úplné oddlženie, nevyhnutné na
vznik akciovky, to však stačiť nebude a ani štátna
pokladnica na to tento rok nemá. Transformácia ČD by sa preto podľa expertov
mohla značne predĺžiť. Informoval o tom český denník
Právo.
Chronológia vybraných železničných
nešťastí vo svete
Londýn/Bratislava
28. februára - Najmenej 15 ľudí zahynulo a ďalších asi 50
bolo zranených, z toho 30 vážne, pri kolízii nákladného
vlaku a rýchlika s autom, ku ktorej došlo dnes ráno neďaleko
mesta Selby v severnom Anglicku.
V súvislosti s nešťastím uvádzame chronológiu
železničných nešťastí vo svete:
1. februára 1970 | V Argentíne medzi mestom Benavides a General Pacheco došlo k zrážke dvoch osobných vlakov. Nehoda si vyžiadala 250 obetí. |
16. júna 1972 | V tuneli vo francúzskom Soissone pri zrážke vlakov zahynulo 107 cestujúcich. |
6. októbra 1972 | Vykoľajil sa rýchlik pri mexickom meste Salitilly. Nehoda si vyžiadala 208 obetí a 1100 zranených. |
30. augusta 1974 | Mimoriadny rýchlik do Dortmundu sa vykoľajil na stanici v Záhrebe v bývalej Juhoslávii. Zahynulo 150 osôb. |
29. novembra 1976 | Časť rýchlikovej súpravy na trati Mombasa-Nairobi (Keňa) sa z násypu zrútila do rieky. Zahynulo 900 cestujúcich, pričom väčšina z nich sa utopila. |
6. júna 1977 | Do rieky Jamuna v bangladéšskom Manikandžu sa zrútil rýchlik. Nehoda si vyžiadala 200 obetí. |
5. júna 1981 | Zo súpravy osobného vlaku sa zrútilo sedem vagónov do rieky Bagmati. Nešťastie neprežilo 800 cestujúcich. |
27. januára 1982 | Pri železničnej nehode medzi mestami Alžír a Oran v Alžírsku zahynulo 125 osôb. |
14. januára 1985 | V Etiópii na trati Diredawa-Awaš sa vykoľajil a zrútil rýchlik do priepasti. Nehoda si vyžiadala 500 obetí. |
4. júla 1987 | Pri zrážke osobného vlaku s nákladným autom na železničnom priecestí 95 kilometrov od Lubumbashi prišlo o život 125 ľudí. |
3. júna 1989 | V bývalom ZSSR vybuchol na železničnej trati Transsibírskej magistrály medzi Amarou a Ufou kvapalný plyn z poškodeného diaľkového potrubia, ktorý zasiahol dva práve prechádzajúce osobné vlaky. Pri nešťastí zahynulo 575 osôb, vrátane 181 detí. |
9. augusta 1989 | Na trati Guadalajara-Mexicali na severe Mexika sa na poškodenom železničnom moste vykoľajil osobný vlak. Pri nehode zahynulo 112 ľudí. |
4. januára 1990 | Do stojaceho nákladného vlaku v južnom Pakistane narazil expres. Pri zrážke zahynulo 285 cestujúcich. |
30. januára 1993 | Pri vykoľajení rýchlika blízko mosta v kenskom prístave bolo viac ako 140 mŕtvych. |
22. septembra 1994 | Nákladný vlak sa vykoľajil asi 25 kilometrov severozápadne od mesta Lubango (Angola). Zahynulo viac ako 140 osôb. |
13. januára 1995 | Pri zrážke dvoch osobných vlakov v Dinadžpure v severnom Bangladéši prišlo o život 150 ľudí. |
20. augusta 1995 | V indickom štáte Uttarpradéš pri meste Firúzabád nesprávne nastavenie návestia spôsobilo zrážku dvoch rýchlikov. Zahynulo 350 ľudí. |
3. marca 1997 | V provincii Pandžáb v Pakistane sa vykoľajil vlak idúci zo severopakistanského Péšaváru do prístavu Karáčí. Nehoda si vyžiadala viac ako 100 obetí. |
17. februára 1998 | Na predmestí kamerunského Yaoundé sa zrazili dva vlaky s cisternami s benzínom. O život prišlo 150 cestujúcich. |
3. júna 1998 | Pri železničnom nešťastí rýchlovlaku Intercity-Express (ICE) v nemeckom Eschede pod troskami 13 vykoľajených vagónov zahynulo viac ako 100 osôb, 88 bolo ťažko zranených. |
28. novembra 1998 | Železničné nešťastie si v severoindickom štáte Pandžáb vyžiadalo najmenej 205 obetí na životoch a viac ako 260 ľudí bolo hospitalizovaných so zraneniami. |
2. augusta 1999 | Zrážka dvoch vlakov, ku ktorej došlo na stanici Gaisan v severozápadnej Indii, asi 80 kilometrov od mesta Džalpáigurí v štáte Západné Bengálsko, si vyžiadala životy viac ako 200 ľudí a asi 300 zranených. Príčinou nešťastia bola chybná signalizácia. |
5. októbra 1999 | Najmenej 40 obetí na ľudských životoch si vyžiadala zrážka dvoch preplnených vlakov, ku ktorej došlo asi štyri kilometre západne od Paddingtonskej stanice v centre Londýna. |
4. januára 2000 | Po kolízii dvoch vlakov neďaleko nórskeho mesta Aamont sa jeden z nich vykoľajil a jeho vagóny sa vznietili. Toto najvážnejšie vlakové nešťastie v histórii Nórska si vyžiadalo 33 ľudských životov. |
6. februára 2000 | Deväť ľudí prišlo o život pri vykoľajení vlaku, ktorý následne narazil do domu, pri nemeckom meste Brühl. Vážne zranenia utrpelo 89 osôb, ďalších 60 bolo zranených ľahšie. |
2. marca 2000 | Čelná zrážka dvoch osobných vlakov pri meste Ikast na severozápade Dánska si vyžiadala tri obete a najmenej desať ďalších osôb utrpelo zranenia. |
1. mája 2000 | V blízkosti indonézskej metropoly Jakarta došlo k tragickej zrážke dvoch vlakových súprav. Pri nešťastí zahynuli minimálne štyria ľudia a 68 cestujúcich utrpelo rozličné poranenia. |
29. júla 2000 | Dvanásť osôb prišlo o život a ďalších približne 110 bolo zranených pri zrážke dvoch vlakov asi 65 kilometrov severozápadne od brazílskeho mesta Sao Paulo. Prázdny vlak narazil do vlaku s pasažiermi, ktorý bol pristavený na nástupišti. Niekoľko desiatok osôb po havárii hospitalizovali. Kolíziu, ktorá mala za následok smrť 12 osôb, desiatky zranených a zničenie polovice nástupišťa, spôsobil pravdepodobne výpadok elektrického prúdu. |
14. augusta 2000 | Dva osobné vlaky sa zrazili pod viaduktom v juhobelgickom meste Liege. Pri zrážke sa zranilo najmenej 10 ľudí. |
16. augusta 2000 | Vykoľajenie vlaku v západnej časti Kene si vyžiadalo 13 obetí a 36 zranených. |
21. augusta 2000 | Niekoľko desiatok ľudí utrpelo zranenia pri zrážke dvoch vlakov v rakúskom meste Traun neďaleko Linca. K nešťastiu došlo po tom, ako do vlaku odchádzajúceho zo stanice narazil vlak idúci v protismere. |
29. augusta 2000 | Pri nehode vlaku, ktorý sa vykoľajil v Poľsku na trati medzi stredopoľskými mestami Lodž a Skierniewice utrpelo zranenia 28 osôb. |
11. októbra 2000 | Najmenej 14 ľudí zahynulo a 20 osôb utrpelo zranenia pri zrážke dvoch vlakov neďaleko výletného mesta Victoria Falls, ležiaceho na juhu Zimbabwe. |
17. októbra 2000 | Päť ľudí prišlo o život a 80 ďalších pasažierov bolo zranených pri železničnom nešťastí na trase Londýn-Leeds, kde sa vykoľajila vysokorýchlostná osobná vlaková súprava. |
28. februára 2001 | Najmenej 15 obetí na životoch a množstvo zranených si vyžiadala zrážka rýchlika s nákladným vlakom pri meste Selby v severnom Anglicku. Nehodu spôsobil automobil, ktorý z cesty vyšiel na trať, zrazil sa s nákladným vlakom a vykoľajil ho. Do nehybného nákladného vlaku vzápätí narazil rýchlik Intercity s približne 100 cestujúcimi na palube. |
Rakúski špecialisti vytiahli z tunela
obhorený vrak lanovky
Kaprun,
28. februára - Špecialisti rakúskych železníc vytiahli v
utorok z tunela na Kitzsteinhorn obhorený vrak lanovky, v ktorej
pri katastrofálnom požiari v novembri minulého roku prišlo o
život 155 prevažne mladých lyžiarov. Píše o tom rakúsky
denník Die Presse v dnešnom vydaní. Obhorený vrak jedného z
dvoch vagónov lanovkovej súpravy spustili odborníci smerom
nadol, k približne jeden kilometer vzdialenému vchodu do
tunela. Druhý vagón, ktorý požiar nezničil, vytiahli nahor
smerom k cieľovej stanici na Kitzsteinhorne. Celú súpravu
majú teraz prepraviť do Linca, kde bude v areáli koncernu
Voest podrobená kriminalisticko-technickej prehliadke. Pri
požiari pozemnej lanovky vedúcej z rekreačného strediska
Kaprun na vrch Kitzsteinhorn zahynula 11. novembra minulého roku
drvivá väčšina cestujúcich. Tragédiu prežilo len 12
lyžiarov, ktorí sa z horiacej súpravy dostali vlastnými
silami. Na záchranných a vyslobodzovacích prácach sa
podieľalo celkovo 575 požiarnikov, 346 príslušníkov
Rakúskeho červeného kríža, 270 policajtov a 150
príslušníkov špeciálnej jednotky rakúskej armády. Telesné
pozostatky väčšiny obetí sa podarilo identifikovať až za
pomoci genetických testov.
Pri zrážke vlakov v severnom Anglicku
zahynulo 13 ľudí
Londýn
28. februára - Trinásť ľudí zahynulo a ďalších viac ako
70 bolo zranených, z toho mnohí vážne, pri kolízii
nákladného vlaku a rýchlika s autom, ku ktorej došlo dnes
ráno neďaleko mesta Selby v severnom Anglicku. O tejto
oficiálnej bilancii informoval krátko po poludní inšpektor
britskej dopravnej polície Ian Griffiths. Nehoda sa odohrala
približne o 6.20 h miestneho času (7.20 h SEČ). Zo zničených
vagónov rýchlika Intercity smerujúceho z Newcastlu do Londýna
sa záchranári stále pokúšajú vyslobodiť uväznených
cestujúcich. Najmenej 56 ľudí hospitalizovali v okolitých
nemocniciach. Incident spôsobil terénny automobil, ktorý sa zo
zatiaľ neznámych príčin zrútil z mosta na diaľnici M-62 na
železničnú trať. Diaľnica bola v tom čase na dotyčnom
úseku pokrytá poľadovicou. Vodič auta, ktorý z nehody
vyviazol s ľahkým zranením, podľa televíznej stanice Sky
News tesne pred zrážkou volal pomoc. Podľa upresnených
informácií do vozidla na trati narazil najprv prichádzajúci
osobný vlak s asi 100 cestujúcimi, ktorého všetkých 14
vagónov sa v dôsledku nehody vykoľajilo. Do vagónov Intercity
potom vrazil nákladný vlak vezúci cement. Nákladný vlak
patrí filme Sea Containers so sídlom na Bermudách. Intercity
prevádzkuje spoločnosť Great North Eastern Railway (GNER).
Britský premiér Tony Blair vyslovil pochvalu záchranárom,
ktorí sa zachovali veľmi profesionálne. Na miesto nehody sa
príde osobne pozrieť podpredseda vlády John Prescott. Britská
železničná sieť sa iba začína dostávať do normálnych
koľají po tom, čo boli prijaté reštrikčné opatrenia
týkajúce sa rýchlosti vlakov v súvislosti s vlaňajšou
nehodou v Hatfielde, pri ktorej 17. októbra zahynuli štyria
ľudia a ďalších 30 bolo zranených. Na mnohých tratiach sa
zistili vážne poškodenia koľajníc. Až do skončenia
údržbárskych prác funguje celá britská železničná sieť
podľa núdzového grafikonu.
Po vlakom nešťastí vo Veľkej
Británii pokračujú záchranári v odpratávaní trosiek
Londýn
1. marca - Neďaleko mesta Selby v grófstve Yorkshire v severnom
Anglicku pokračujú záchranné a odpratávacie práce po
stredajšom vlakovom nešťastí, ktoré si vyžiadalo 13 obetí
na životoch. Polícia nevylučuje, že pod troskami vlakových
súprav sa nájdu ešte ďalšie telá. Pri kolízii bolo
zranených najmenej 70 ľudí, z toho mnohí vážne. Podľa
informácií ministra dopravy Johna Prescotta spôsobila nehodu
"reťaz nešťastných okolností". Minister
prisľúbil rýchle vyšetrenie okolností nehody.
Vyšetrovatelia sa majú predovšetkým zaoberať otázkou,
prečo terénny automobil vybočil z cesty a ako sa zrútil na
železničnú trať. Incident spôsobil terénny automobil,
ktorý sa zo zatiaľ neznámych príčin zrútil z mosta na
diaľnici M-62 na železničnú trať. Diaľnica bola v tom čase
na inkriminovanom úseku pokrytá poľadovicou. Podľa
upresnených informácií do vozidla na trati narazil najprv
prichádzajúci osobný vlak s asi 100 cestujúcimi, ktorého
všetkých 14 vagónov sa v dôsledku nehody vykoľajilo. Do
vagónov Intercity potom vrazil nákladný vlak vezúci cement.
Nákladný vlak patrí filme Sea Containers so sídlom na
Bermudách. Intercity prevádzkuje spoločnosť Great North
Eastern Railway (GNER).
ZSE vypli prúd železniciam, vlaky
jazdia normálne
Bratislava,
1.3.2001 - Západoslovenské energetické závody (ZSE), š.p.,
Bratislava dnes predpoludním prerušili dodávku elektrického
prúdu pre Železnice SR na viacerých odberných miestach.
Podľa hovorcu ŽSR Miloša
Čikovského ide o rušňové depá Bratislava východ a Trnava,
železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava
Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré
objekty na Železničnej stanici Bratislava východ.
K prerušeniu železničnej prevádzky nedošlo, keďže
energetici neprerušili dodávku elektrického prúdu pre
napájacie stanice trakčného vedenia. Prerušenie dodávky
prúdu však obmedzilo činnosť železníc v inej prevádzkovej
a obslužnej činnosti, v údržbe a opravárenstve.
Z listu riaditeľa ZSE Ľubomíra Maca, ktorým vopred oznámil
prerušenie dodávky elektriny pre ŽSR,
nie je podľa hovorcu železníc známe ako dlho a v akých
intervaloch budú dodávku elektrického prúdu prerušovať. ŽSR prijali opatrenia na
elimináciu prerušenia elektriny, ktoré sa týkajú najmä
dodávky elektriny z náhradných zdrojov, teda z agregátov. Aj
napriek týmto opatreniam bolo dnes asi 30 pracovísk ŽSR bez elektrického prúdu.
ZSE obnovia dodávku prúdu
železniciam až po zaplatení polovice dlžnej sumy
Bratislava
1.marca - K obnoveniu dodávky elektrického prúdu zo strany
Západoslovenských energetických závodov (ZSE), š.p. pre
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)
dôjde až po úhrade minimálne polovice sumy, ktorú im
železnice dlžia za jej odber. Dlh železníc voči ZSE dosiahol
vo februári tohto roku 462 miliónov Sk. Ďalšou podmienkou
opätovného zapojenia viacerých odberných miest k
elektrickému prúdu ostáva vypracovanie splátkového
kalendára pre železnice. Uviedla to vedúca Odboru obchodu a
marketingu ZSE Iveta Filová a dodala, že dlh železníc sa
začal akumulovať počnúc októbrom 1999, kedy štátny podnik
prestal za odber elektrickej energie platiť. Vypnutie prúdu
bolo podľa I. Filovej avizované železniciam v dvojtýždňovom
predstihu. Riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou
Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský v tejto
súvislosti uviedol, že k zaplateniu dlhu dôjde až keď budú
železnice na tento účel disponovať dostatočnými zdrojmi.
Celková výška nezaplatených faktúr voči trom regionálnym
rozvodným energetickým podnikom bola vo februári 1,46 miliardy
Sk a každým mesiacom narastá približne o 150 miliónov Sk.
Okrem dlhu voči ZSE dlžia železnice 588,7 milióna Sk
Východoslovenským energetickým závodom (VSE) a 410,5
miliónov Sk Stredoslovenským energetickým závodom (SSE). Ako
však potvrdil vedúci Oddelenia pre styk s verejnosťou SSE
Pavel Müller stredoslovenský energetický rozvodný podnik v
blízkej budúcnosti nehodlá pristúpiť k podobnému kroku ako
ZSE, nakoľko veria v úspešnosť rokovaní so železnicami.
Obdobná situácia je podľa M. Čikovského aj s VSE. Pôvodne
navrhnuté riešenie problému vyrovnania dlhov, malo byť
realizované prostredníctvom plošného trojzápočtu. Štát by
uhradil svoje 10 miliardové záväzky voči ŽSR za neuhradené výkony vo
verejnom záujme a tie by následne pristúpili k uspokojeniu
pohľadávok voči trom energetickým podnikom. Podľa
Ministerstva financií SR je však tento spôsob
nerealizovateľný. Dlh železníc voči energetikom tak aj
naďalej ostal nevyriešený, na čo dnes reagovali ZSE
odpojením energie vo viacerých prevádzkach ŽSR. Ide o rušňové depá
Bratislava východ a Trnava, železničné stanice Bratislava
predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice ako aj viaceré
objekty na železničnej stanici Bratislava východ. K
prerušeniu železničnej prevádzky nedošlo, keďže energetici
neprerušili dodávku elektrického prúdu pre napájacie stanice
trakčného vedenia.
Eurotunnel plánuje dezinfikovať vozne
z obavy pred slintačkou a krívačkou
Paríž,
1.3.2001 - Spoločnosť Eurotunnel, ktorá
prevádzkuje železničné spojenie v tuneli pod Lamanšským
kanálom medzi Francúzskom a Britániou, dnes oznámila, že
vykoná dezinfekciu všetkých vozňov, premávajúcich z
Británie, v rámci predbežných ochranných opatrení proti
slintačke a krívačke. Táto choroba bola už bola
identifikovaná u 29 britských oviec a v krajine sa začína
hovoriť takmer o epidémii.
"Toto rozhodnutie sme prijali z vlastnej iniciatívy,"
uviedol hovorca Eurotunnelu. Ako dodal, dezinfekcia sa bude
vzťahovať na vozne, premávajúce od dnešnej noci, a na
vozidlá, premávajúce v piatok 2. marca. Tie prejdú
špeciálnym zariadením, ktoré obsahuje dezinfekčný
prostriedok.
Vo Francúzsku zatiaľ konkrétne prípady slintačky a
krívačky zistené neboli, minister poľnohospodárstva Jean
Glavany ale vyjadril obavy z veľkého množstva oviec,
dovezených z Británie pred moslimským festivalom Eid al-Adha.
Ten by sa mal konať 5. marca. Slintačka a krívačka môže len
vo výnimočných prípadoch ohroziť zdravie človeka, pre
dobytok však môže byť smrteľne nebezpečná.
Električka pre TEŽ obstála aj v
hygienických skúškach
Bratislava
1.marca - Skúšky novej električky EMU 425.95 pre Tatranské
elektrické železnice (TEŽ) ukončili včera pracovníci
Železničného zdravotného ústavu Bratislava s kladným
výsledkom. V rámci skúšok, zameraných na zisťovanie
parametrov z oblasti hygieny a ochrany zdravia, boli otestované
environmentálne hluky, hluky v interiéri vozidla, ich
frekvenčné zloženie, hladina infrazvuku, vibrácie a
osvetlenie exteriéru a interiéru vozidla. Ako informoval
riaditeľ odboru pre prácu s verejnosťou generálneho
riaditeľstva ŽSR Miloš
Čikovský, skúšobná prevádzka električky by sa mala začať
15. marca tohto roku. Tento termín bol stanovený na základe
priaznivého priebehu technických skúšok. Železnice plánujú
nakúpiť 14 takýchto jednotiek. Hlavnými výhodami novej
tatranskej električky sú predovšetkým lepšie rýchlostné
využitie, vyššia bezpečnosť voči vykoľajeniu, nižšie
opotrebovanie kolies a koľajníc a tým aj zvýšenie
bezpečnosti prevádzky a komfort. Zavedením zvukových a
optických informačných systémov sa podstatne zlepší
informovanosť cestujúcich a umožní zaviesť systém
zastavovania na znamenie. Nevyhnutnosťou však v tomto smere
ostáva rekonštrukcia usmerňovačov napájacích staníc a
výmena ich transformátorov.
Zjazdovka nad Lomnicou v rukách
železníc
Cenová výhoda
VYSOKÉ TATRY, ič, 2.3.2001 - Po prvý raz v
tohtoročnej zimnej sezóne mohli vyznávači lyžovania vo
štvrtok vyskúšať zjazdovku v Lomnickom sedle.
Posledné sneženie aj tam vytvorilo takmer dvoma metrami nového
snehu dobré podmienky. Lyžovačka v Lomnickom sedle má v tomto
roku aj nové špecifikum. Tatranské lanové dráhy ŽSR sa po niekoľkých rokoch
rokovaní stali správcami zjazdovky a prevádzkovateľmi
sedačkovej lanovky. Tú odkúpili formou lízingu od 1.
tatranskej, a. s., a po splatení by sa mali stať jej
majiteľom. Zmena podľa slov riaditeľa TLD Dušana
Slavkovského prinesie lyžiarom predovšetkým výhodnejšie
cenové podmienky. Ešte v minulom roku museli za lyžovačku na
vyhľadávanom svahu platiť dvakrát. Najprv železniciam za
kabínkovú lanovku z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso a
potom ešte aj prevádzkovateľovi sedačkovej lanovky za
lyžiarsky lístok. Od tohtoročnej sezóny platí na celú
šesťkilometrovú trasu jeden lístok, ktorého cena sa
nevymyká priemeru v ostatných tatranských strediskách.
ČKD Vagonka začne vo Vítkoviciach
vyrábať osobné železničné vozne
Ostrava
2. marca - V zrekonštruovaných halách spoločnosti Vítkovice
sa začne do 14 dní výroba osobných železničných vozňov,
ktorú tam presunula ČKD Vagonka. Náklady na premiestnenie
výroby sa podľa generálneho riaditeľa Vagonky Radomíra
Suráka pohybujú v desiatkach miliónov Kč. Riaditeľ spresnil,
že v týchto dňoch sa pracuje na konečnej úprave hál, v
ktorých má pracovať zhruba 300 zamestnancov. Do Ostravy už
boli presťahované zariadenia na konečnú montáž vozňov a
súprav i technológie hrubej stavby, teda zváranie hliníka.
Výstavba doplňujúcich prevádzok firmy, ako je lakovňa či
skúšobne, by sa mala začať na prelome apríla a mája.
Výrobca osobných železničných vozňov ČKD Vagonka vznikol
vlani potom, keď výrobu nákladných vozňov prevzala firma
Thrall Car, ktorá je druhým najväčším producentom
nákladných vozňov na svete. Materský ČKD Praha Holding teraz hľadá
pre vagónku kvalitného strategického partnera. Podľa
riaditeľa holdingu Vladimíra Žižku je získanie vhodného
investora jednou z hlavných priorít a malo by sa uskutočniť
do troch až štyroch rokov. Ako možný investor sa javí
talianska firma Fiat
Ferroviaria, ktorá patrí medzi najvýznamnejších
svetových výrobcov koľajových vozidiel. Fiat
Ferroviaria je železničnou divíziou koncernu Fiat. S
Vagonkou má už podpísanú zmluvu o vzájomnej spolupráci,
ktorá sa týka osobných železničných vozňov. Informuje o
tom český denník Mladá fronta Dnes.
V Škótsku sa vykoľajil vlak s
nákladom prázdnych kontajnerov na jadrové palivo
Londýn
2. marca - V južnom Škótsku sa dnes ráno vykoľajil
nákladný vlak prepravujúci prázdne kontajnery na jadrové
palivo. Podľa informácií dopravnej polície sa pri nehode,
ktorá sa stala neďaleko jadrovej elektrárne Torness, nikto
nezranil. V čase nešťastia sa vlak, ktorý viezol prázdne
kontajnery používané na vypálené jadrové palivo, pohyboval
pomaly. Pri nehode sa vykoľajili dva železničné vagóny, ale
žiadny z kontajnerov sa nepoškodil. Dnešná železničná
nehoda sa stala na hlavnej trati Londýn - Edinburgh. Pri
stredajšom železničnom nešťastí v severnom Anglicku, kde sa
po nehode automobilu zrazili na trati dve vlakové súpravy,
zahynulo trinásť ľudí a 70 ich bolo zranených.
Strana vytvorená: 4. III. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0109.htm ) |