Společnost železniční, výtopna Veselí nad Moravou
zve širokou veřejnost, přátele nostalgie a páry na Luhačovickou pouť. Akce se z důvodu změny termínu na straně .města koná v neděli 15. 7. 2001 (původně o týden dříve). Na trasu Veselí n. M. (odj. 8:30) - Uherské Hradiště (8:56 - 10:12) - Luhačovice (příj. 11:38) vyrazí souprava osmi "rybáků" s olomouckou 464.202. Ta bude z Veselí n. M. kotlem napřed, do Luhačovic tedy vjede opačně. Následovat bude obrat do Uherského Brodu (odj. Luh. 13:46, příj. UB 14:17, odj. UB 14:55, příj. Luh 15:26). V 16:00 se vlak vydá na cestu zpět - Uh. Hradiště odj. 17:10, Veselí n. Mor. příj. 17:37. Parní vlaky staví ve všech stanicích a zastávkách vyjma Ostrožské Nové Vsi-lázní. Vítaným zpestřením programu jistě bude nasazení motorové legendy T 478.1002 (751.002-7) na vlaky Os 4351, R 704, R 920 a R 921 mezi Starým Městem u Uh. Hr. a Luhačovicemi. V Luhačovicích se bude konat výstava modelů zlínského klubu, která bude věnována nastavájícím sedmdesátinám nestora československého železničního modelářství, mistra sportu pana Miroslava Víška.
V sobotu 21. 7. 2001 se pak bude konat třetí ročník akce "S párou na Horňácké slavnosti" - ve Velké nad Veličkou, dodejme. Toho dne bude z Bratislavy vypravena rychlíková souprava s lokomotivou
498.104 . Pro cestující veřejnost bude přístupná od pohraniční stanice Sudoměřice nad Moravou, odkud odjede v 9:10, ve Veselí n. Mor. bude v 9:46. Odsud pak potřikrát vyjede vstříc Horňáckým slavnostem do Velké n. Vel. a to v 9:55, 14:00 a 16:00. Z Velké n. Vel. se bude vracet v 10:52, 15:12 a 16:45. "Albatros" bude postaven následovně: z Bratislavy až na konečnou kotlem napřed, první návrat do Veselí n. Mor. bude tendrem napřed a stejně tak dva odpolední výjezdy do Velké n. Vel., aby případné sluníčko bylo pokud možno z té správné strany. Zpět na Slovensko parní vlak z Veselí n. M. odjede v 18:15, v Sudoměřicích bude v 18:55. Akce bude doplněna výstavou modelů a lokomotiv. Bohužel vzhledem k opravě "pomeranče" T 679.019 MDC ŽSR Bratislava bude na úseku ŽSR nutný požární vlak veden běžnou motorovou lokomotivou ŽSR a to až do Veselí n. M.

Úspory štátu sú dočasné
Humenským energetikom robí vrásky odpájanie sa klientov
Pravda2. júl 2001, ANDREJ BANČANSKÝ, HUMENNÉ - Prekvapením pre centrálneho výrobcu tepla v Humennom, Chemes, je zámer železníc vybudovať pre humenskú stanicu vlastnú plynovú kotolňu.
Podľa Jána Šurina, riaditeľa závodu Energetika, prípadné odpojenie humenských železničiarov od centrálneho zdroja tepla síce nebude mať na hospodárenie Chemesu vplyv, uvažovaná plynofikácia však bude podľa neho neefektívna.
Podstatné podľa jeho slov je to, že železničiari môžu v budúcnosti v skutočnosti prerobiť, keďže sa očakáva rýchlejší rast ceny plynu ako tuhých palív.
Väčšie problémy pri zásobovaní Humenného teplom by podľa Voroňáka mohli nastať, ak by sa tendencia odpájania od centrálneho zdroja medzi odberateľmi rozšírila. Fixné náklady pri výrobe tepla by sa museli rozrátať medzi menšie množstvo odberateľov. Pritom vlastnú plynovú kotolňu si už postavila humenská nemocnica, splynofikovali sa dve stredné školy. Podľa Voroňáka je to dôkaz absencie energetickej politiky štátu. "Hoci sa lokálna výroba tepla teraz zdá lacná, skutočné náklady sa ukážu, keď bude štát musieť vynakladať financie na obnovu kotolní," dodal Voroňák.

Na železnici sa začína sezóna zlodejov
Pravda 2. júl 2001, BRATISLAVA (SITA) - Aj na tohoročnú letnú sezónu prijala Železničná polícia opatrenia, ktoré by mali pomôcť cestujúcim. Počas leta sa železnicami prepravuje viac ľudí ako zvyčajne, preto cestujúci musia rátať s väčším náporom na železničných staniciach a vo vlakoch.
Práve tieto situácie, keď sú ľudia viac uvoľnení a menej pozorní alebo roztržitejší a príliš nevnímajú okolie, sa snažia využívať zlodeji. Železničná polícia bude preto posilňovať hliadky na vybraných železničných staniciach. Osobitne sa zameria na Hlavnú stanicu v Bratislave, železničné stanice v Žiline a Košiciach a v ďalších železničných uzloch, kde je predpoklad aj zvýšeného pohybu podozrivých osôb, ktoré bude kontrolovať a preverovať. Častejšie bude kontrolovať aj cestujúcich vo vlakoch prichádzajúcich do Bratislavy.
Na Hlavnej stanici v Bratislave okrem hliadok Železničnej polície bude pomáhať ochraňovať cestujúcich aj monitorovací systém. Cestujúci, ktorí sa aj napriek zvýšeným bezpečnostným opatreniam stanú obeťou zlodeja, by mali bezodkladne prípad oznámiť hliadke Železničnej polície či jej najbližšiemu oddeleniu.

Mesto Zvolen a Železnice SR vytvorili spoločné informačné centrum
TASRZvolen 7. júla - Spoločné informačné centrum zriadili Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) a mesto Zvolen na tamojšej osobnej železničnej stanici. Cestujúcej verejnosti ponúka denne od 6. do 18. hodiny prehľad o vlakových a autobusových spojeniach, ale i informácie o ubytovaní, stravovaní, o kultúrnych, spoločenských a športových aktivitách v tomto meste.
Vedúci odboru správy majetku a podnikateľských aktivít MsÚ Karol Bocek pre TASR uviedol, že od januára budúceho roku mienia služby centra rozšíriť o predaj propagačných materiálov, vstupeniek na rôzne podujatia a ľudovoumeleckých výrobkov regiónu.
Centrum vzniklo na podnet ŽSR , ktoré na to vyčlenili kanceláriu a mesto ju vybavilo zariadením. Informácie súvisiace s dopravou podáva zamestnanec ŽSR a o meste pracovník mestského úradu.

V Humennom oznámil anonym, že v rýchliku Laborec je uložená bomba
TASRHumenné 7.júla - Odstavenie dopravy od 18.30 hodiny na železničnej stanici v Humennom je dôsledkom anonymného telefonátu, ktorý na humenskú policajnú linku 158 oznámil, že v rýchliku Laborec smerujúcom do Michaloviec je uložená bomba. Uvedený vlak, ako aj priestory humenskej železničnej stanice, boli vyľudnené z dôvodu ich prehliadky.
Ako pre TASR potvrdil hovorca Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Humennom Igor Hrajdič, anonym, ktorý používal ukrajinské a české slová s východoslovenským dialektom, bol zrejme pod vplyvom alkoholu. V odkaze z telefónnej búdky v blízkosti železničnej stanice oznámil, že "rýchlik už nedôjde do Michaloviec". Policajti OR PZ prípad oznámili humenskej železničnej polícii, ktorá k rýchliku privolala špeciálne cvičeného psa na vyhľadávanie výbušnín.
Rýchlik Laborec má zatiaľ trojhodinové meškanie.
Prípad vyšetrujú zložky železničnej polície.

Anonynom ohlásená bomba v rýchliku Laborec v Humennom sa nenašla
TASRHumenné 8. júla - Úspešne sa skončila sobotňajšia pátracia akcia po bombe, ktorá sa na základe anonymného telefonátu mala nachádzať v rýchliku Laborec, smerujúceho cez Humenné do Michaloviec. Privolané policajné zložky za asistencie špeciálne cvičeného psa na hľadanie výbušnín nenašli vo vlaku žiadnu trhavinu. Ako dnes pre TASR potvrdili košické zdroje železničnej polície, dôkladná prehliadka rýchlikovej súpravy spôsobila vyše trojhodinové meškanie nielen samotného Laborca, ale aj ostatnej železničnej dopravy. Po neznámom anonymovi, ktorý v sobotu po 18. 00 hod. oznámil na humenskú policajnú linku 158, "že vlak kvôli bombe už nedôjde do Michaloviec", pátra polícia. Pri nahlásení uvedenej poplašnej správy používal anonym ukrajinské a české slová so silným východniarskym akcentom a bol údajne zjavne pod vplyvom alkoholu. Podľa doterajších zistení volal z telefónneho automatu neďaleko humenskej železničnej stanice. Kvôli bezpečnosti bola celá súprava rýchlika, ako aj priestory uvedenej stanice vyľudnené. Prípadom sa zaoberajú zložky Železničnej polície SR.

Vypnutie elektrickej energie pre ŽSR odložené do 18. júla
TASRBratislava 9. júla - Východoslovenské (VSE) a Stredoslovenské (SSE) energetické závody oznámili 3. a 4. júla Železniciam SR ( ŽSR ), že z dôvodu neuhrádzania faktúr za odber elektrickej energie prerušia od pondelka 9. júla jej dodávku na viacerých odberných miestach. Ide o 32 odberných miest v stredoslovenskom a východoslovenskom regióne. Následne došlo k rokovaniu námestníka generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Ladislava Dimuna s vedúcimi pracovníkmi VSE a SSE, ktorého výsledkom bola dohoda o odložení termínu vypínania elektrickej energie. Generálni riaditelia VSE a SSE podmienili svoje rozhodnutie výsledkom porady ekonomických ministrov a tiež Vlády SR k predmetnému problému. V prípade, že nedôjde k dohode, dodávka elektrickej energie bude prerušená od stredy 18. júla.
Prerušenie dodávky elektrickej energie na 32 odberných miestach by pre ŽSR znamenalo podstatné obmedzenie prevádzkových činností s dopadom na plynulosť pohybu vlakov, čoho dôsledkom by bolo meškanie vlakov osobnej prepravy. Vypnutie elektrického prúdu je avizované napr. aj v pohraničných staniciach Čadca a Čierna nad Tisou, čo by malo za následok obmedzenie odovzdávky a príjmu vlakov cez tieto pohraničné stanice.
TASR o tom informoval vedúci mediálneho oddelenia generálneho riaditeľstva ŽSR Rastislav Polcer.

Historická pamiatka skončila v drevenej ohrade
Sme9.7.2001, EVA BOMBOVÁ, ŠTRBA – Od vzniku železničnej magistrály košicko-bohumínskej železnice v 19. storočí patrila železničná stanica Štrba pre svoju európsku interesantnú nadmorskú výšku medzi skutočné atrakcie trate. „Pamätám sa na cudzincov, ktorí sa vďaka výhľadu z vlakov kochali pohľadom na tatranský masív. I na mladých podnikavcov, ktorí pri každom vlaku s veľkým krikom núkali v jednorazových pohárikoch čerstvú tatranskú vodu. Bola veľmi studená a chutná. Vždy som obdivoval aj peknú kamennú plastiku pri budove stanice Štrba. Celé roky stála v tesnej blízkosti nástupišťa, hneď pri prvej koľaji. Bol na nej štátny znak Československej republiky a všetkým mala pripomínať, že sa nachádzajú na najvyššie položenej železničnej stanici. Roky som doma nebol, ale teraz som opakovane tú peknú kamennú plastiku vyzeral na stanici Štrba. Márne,“ povedal inžinier Pavol Schürger pochádzajúci z Hnileckej doliny, ktorý žije v Nemecku.
Jeho spomienka bola podnetom, aby sme sa o osud plastiky zaujímali detailnejšie. Starší železničiari zo Štrby potvrdili, že plastika dlhé roky zdobila zaujímavé a atraktívne prostredie. Po rozdelení ČSFR však túto pamiatku stihol smutný osud. Nikto sa už nepamätá na horlivca z radov šéfstva, ktorý nariadil plastiku „zneviditeľniť“. V drevenej búde z ufúľaných dosák pod billboardom pri prvom nástupišti stojí záhadný objekt pripomínajúci dedinskú búdu pre psa. Štátny znak Československej republiky v kameni je takto ukrytý pred zrakmi cestujúcich na najfrekventovanejšej trati na Slovensku.
„Predchádzajúce vedenie stanice Štrba zrejme po rozdelení ČSFR príliš horlivo zareagovalo na nariadenie o odstránení štátneho znaku bývalej federácie, a preto zmizol ľuďom z očí i tento znak, hoci naň sa nariadenie nevzťahovalo,“ povedal Miloš Čikovský, hovorca ŽSR . „Z debnenia sme odstránili niekoľko dosák a presvedčil som sa, že skutočne ide o plastiku v kameni so štátnym znakom Československej republiky, ktorá je historickou a kultúrnou pamiatkou. Situáciu budeme zrejme v spolupráci s pamiatkarmi riešiť tak, aby sa dosky odstránili a plastika bola opäť viditeľná,“ povedal M. Čikovský.

(Samo)vražda na kilometri 128,6
Markíza , 9.7.2001 - Medzinárodný rýchlik z Bratislavy do Budapešti na trati medzi Jatovom a Tvrdošovcami nestráca takmer nič na svojej rýchlosti. Niekoľkostotonová opacha sa rúti na nás asi stokilometrovou rýchlosťou. Viem si dosť dobre predstaviť, na čo v tom okamihu myslel rušňovodič. A celkom určite aj to, na čo asi myslel malý Imriško, ktorého vo štvrtok presne na kilometri 128,6 železničnej trate medzi Jatovom a Tvrdošovcami hodil vlastný otec pod kolesá idúceho rušňa... "Nie je tesár so všetkými prstami, ba ani rušňovodič bez podobnej nehody," hovorí so závideniahodným pokojom mladý muž na železničnej stanici v Tvrdošovciach v Novozámockom okrese. Uplynulo iba niekoľko hodín od okamihu, čo tunajší obyvateľ, 35-ročný Imrich Atkári, skrížil cestu 80-tonovému monštru. Na tejto trati, kde denne prejde asi stodvadsať vlakových súprav, si muži v modrých uniformách údajne už zvykli na podobné nehody. Tvrdošovský výpravca hovorí, že od Kútov až po Štúrovo sa ich prihodí ročne niekoľko, rušňovodiči by o tom mohli hovoriť celé hodiny... Štvrtková tragédia na tejto trati je predsa len iná, ako desiatky "všedných". Tridsaťpäťročný automechanik z Tvrdošoviec totiž ešte predtým, ako sám skočil pod idúci rušeň, vsotil do náručia istej smrti aj svojho jediného syna - 11-ročného Imriška. Silná káva aj pre "skúsenejších" železničiarov. Niektorí pamätníci dokonca tvrdia, že na niečo podobné si vôbec nespomínajú... Rušňovodič bol bezmocný Večer je v staničnej reštaurácii v Tvrdošovciach smutno. Niekoľkým štamgastom, popíjajúcim pivo po celodennej lopote v skleníkoch, sa o tragédii nechce vôbec hovoriť. Šenkárka vraví, že to, čo sa stalo, vôbec nechápe. Pred štyrmi rokmi vraj Imrich prestal piť a odvtedy do žiadnej krčmy v päťtisícovej dedine nechodí. "Veď, keď sa už chcel zmárniť, mal skočiť pod vlak sám. Svoj poondiaty život si odžil, ale načo vzal život aj svojmu synovi?" hovorí starší muž. A hneď je ochotný ísť s nami k železnici a ukázať nám miesto tregédie. Za dve pivá. Z pravej strany železničnej trate z Jatova do Tvrdošoviec je hustý kriakový porast. Ak sa niekto rozhodne na tomto úseku skočiť pod kolesá vlaku, rušňovodič ho zazrie až na poslednú chvíľu. Obyčajne už nestačí nehode zabrániť. Takmer ideálne miesto pre samovrahov. Niekoľkostotonové monštrum, akým vlaková súprava je, potrebuje na zastavenie zo stokilometrovej rýchlosti minimálne jeden kilometer. Aj Imricha Atkáriho zazrel rušnovodič až na poslednú chvíľu. Objavil sa asi šesťdesiat metrov pred rušňom. Nestačil už ubrzdiť, stihol však zúfalo stlačiť klaksón a brzdu... Muž na trati však nereagoval. Za ruky ťahal z buriny a kriakov svojho syna. Podľa rušňovodiča sa chlapec otcovi zúfalo bránil. Zapieral sa nohami do koľajníc, otcovej sile, znásobenej šialenstvom, sa však neubránil... Niekoľko metrov pred rušňom muž skočil do koľajiska. Ešte predtým však obrovskou silou pred seba oblúkom sotil svojho syna... Na ľavej strane trate polieval v tom čase (asi o 17.30 h) zeleninu 65-ročný J. Borbély. Hovorí, že si nič nevšimol. Napriek tomu, že na štyri hodiny na tejto trati ustrnula akákoľvek doprava. O rodinnom nešťastí sa dozvedel, podobne ako ostatní dedinčania, až neskoro večer v krčme... Tichý blázon Imrich Atkári je v Tvrdošovciach, takpovediac, muž bez povesti. Nikto o ňom takmer nič nevedel. Vraj celkom normálny muž. Mal dve zamestnania. Pracoval v záhrade. Žena, milovaný syn, miništrantská minulosť, vlastný dom, auto. Z roboty do roboty a niekedy k poháriku, v nedeľu do miestneho svätostánku. V dedine nikdy nikomu neublížil... Bezproblémový chlapík, nič výnimočné. "Bol to taký tichý blázon," hovorí miestny policajt. "Nikdy sme s ním nemali žiadne ťažkosti. Nikdy sme nemuseli zasahovať, aj keď sa o jeho manželskom živote povrávalo všeličo..." Keď si vypil, vraj bol sprostý, neustále sa škriepil a bil so ženou. Zasvätení do rodinných tajov manželského života však tvrdia, že ich rodinné scény boli výlučne medzi štyrmi stenami ich domu. "Jednu-dve jej vycapil a ich manželský život sa vrátil do normálnych koľají. " Svojho jediného syna však ľúbil nadovšetko. Vo štvrtok popoludní sa so svojou ženou opäť poškriepili. Vraj padlo nejaké to surové slovo, nejaká tá facka. Nič zvláštne, čomu by bolo treba venovať pozornosť... Potom aj so svojím synom nasadol do auta a vybrali sa sa na "výlet" k trati. Susedia, ktorí v ten deň videli otca so synom krátko po 17. hodine nasadať do auta, boli poslední, ktorí ich videli živých... Nikto nechápe, prečo sa to stalo Manželka vraha a samovraha v jednej osobe sa niekoľko hodín po tragédii odsťahovala k svojim príbuzným v dedine. Sotva nás zazrela cez okno veľkého domu, vyrútila sa na nás. Najskôr nám chcela rozbiť fotoaparát, neskoršie zavolať na nás policajtov. Aj keď sme sa správali korektne. Nešťastná vdova bola zjavne pod vplyvom liekov. Krátko po tragédii sa zrútila... Ani príbuzní Imricha sa nechceli s nikým zhovárať. Katolícky kňaz, zhodou okolnosti brat synovraha, len čo nás "vyspovedal", vyslovil dôrazné želanie, aby sme nešťastnú rodinu neobťažovali. V miestnom kvetinárstve pripravovali vence pre otca a syna až do neskorého piatkového večera. Ani tam nechápali konanie 35-ročného Imricha. "Pred 15 rokmi sa v Tvrdošovciach stalo čosi podobné," hovorí jedna z kvetinárok. "Hlava rodiny naložila svoju famíliu - manželku a dve deti - do auta a za dedinou ich úmyselne zabila... Prečo? To nevie ani Pán Boh. Viete, keď je na poli robota, nie je čas nazerať susedom pod pokrievku..."

Otec hodil syna pod kolesá rušňa
Národná obroda9.7.2001 (jsch, Tvrdošovce) - Včera pochovali na miestnom cintoríne v Tvrdošovciach v Novozámockom okrese 35-ročného Imricha A. a jeho 11- ročného syna, ktorý sa volal rovnako. Obaja zahynuli minulý štvrtok o 17.30 h pod kolesami idúceho rušňa na železničnej trati medzi Tvrdošovcami a Jatovom. Takmer päťtisíc obyvateľov dediny sa doteraz ešte nespamätalo z rodinnej tragédie. Otec totiž svojho jediného syna doslova vsotil do koľajiska a sám skočil za ním. Rušňovodič pre krátku vzdialenosť už tragédii nemohol zabrániť, podľa vlastných slov stačil len stlačiť klaksón a zatiahnuť rýchlobrzdu. Podľa našich informácií, (samo)vrah Imrich bol nábožensky založený, "tichý a bezkonfliktový blázon", ktorý však nikdy so žiadnym dedinčanom neprišiel do rozporov. Tie mal údajne len s vlastnou manželkou. Manželia si však svoje rodinné problémy vždy riešili výlučne medzi múrmi svojho domu a štyrmi očami, zriedkavo aj za synovej prítomnosti. K svojmu jedinému synovi však prechovával skutočné otcovské city, preto je pre väčšinu dedinčanov nepochopiteľné, prečo siahol aj na život svojho jediného potomka.


Strana vytvorená: 8. VII. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0127.htm )