Martinska mechatronicka predstavila novu lokomotivu
Martinska mechatronicka, a.s., Martin predstavila zaciatkom aprila prototyp modernizovanej lokomotivy R 755. Spolocnost realizuje pre Zeleznice SR (ZSR) modernizaciu lokomotiv radu 750, 753, 754 na rad 755. Ide o univerzalnu plne vybavenu lokomotivu vyvinutu v SR. Koncepcia sa podla poziadaviek zakaznika realizuje na podvozkoch a zakladnych ramoch povodnych lokomotiv. Pre ZSR by mala spolocnost v priebehu styroch az piatich rokov modernizovat na tento rad sto lokomotiv. Pre tlacovu agenturu SITA to uviedol riaditel pre vedu a vyskum Martinskej mechatronickej Pavel Pavlasek. Ako uviedol, vyvoj takejto lokomotivy v zahranici stoji priblizne 1 mld. DEM, na Slovensku naklady na vyvoj predstavuju ani nie jedno promile tejto sumy. "Pri seriovej vyrobe bude cena modernizovanej lokomotivy predstavovat 50 az 60 % ceny dovazanych lokomotiv," povedal P. Pavlasek. Vsetka praca na tychto lokomotivach sa uskutocnuje na Slovensku, takisto aj know-how je slovenske. Tazna sila lokomotivy sa zvysila o 30 %. Modernizovana lokomotiva bude mat o desat percent nizsiu spotrebu paliva. V sucasnosti prebiehaju rokovania, ktore by umoznili export tychto lokomotiv smerom na trhy strednej, juznej, vychodnej Europy a trhy krajin tretieho sveta. Medzi najvyznamnejsich dodavatelov, ktori sa tiez podielali na realizacii prototypu, patri ZTS TEES, a.s., Martin, Danubius Elektrik, a.s., Bratislava a ZOS, a.s., Zvolen , ktore uskutocnili konecnu montaz. Kompletne integrovane pocitacove riadenie lokomotivy na baze hardveru je z produkcie americkej spolocnosti Woodward Governor. Na metodike konstrukcie sa podielala Zilinska univerzita.
( Trend 980415)