ŽSR plánujú obnovu mobilného parku Tatranskej elektrickej železnice

Bratislava 21.novembra (TASR) - Rozšírenie mobilného parku Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) o 13 nových električiek a 6 kusov motorových jednotiek plánujú do konca budúceho roka Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). V tejto súvislosti sa dnes predpoludním na trati Poprad-Tatry-Veľký Slavkov konali funkčné skúšky technických parametrov novej elektrickej súpravy EMU 425,95. Následne sa uskutočnia ďalšie prevádzkové skúšky, ktoré overia 34 parametrov, napríklad trakčné a brzdné vlastnosti vozidla, bezpečnosť jazdy a iné. Podľa slov riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou ŽSR Miloša Čikovského nákup nových vlakových súprav sa nebude týkať len TEŽ, ale malo by k nemu dôjsť aj pre ostatné regionálne trate. V súčasnosti zabezpečuje dopravu na 292-kilometrovom úseku týchto tratí 38 motorových osobných vozňov, ktorých vek dosahuje v priemere 40 rokov. Ich zostatková hodnota je nulová. Optimálnu obmenu vozidiel a prevádzky na regionálnych tratiach podľa M. Čikovského možno riešiť viacerými alternatívami. Najaktuálnejšia z nich predpokladá štyri postupné kroky, spočívajúce v elektrifikácií trate Čadca-Skalité-Zwardoň, dodávke 6 kusov motorových osobných vozňov do podtatranského regiónu, ako aj v rokovaniach so Železničnými opravovňami a strojárňami Zvolen o dodávke 8 kusov motorových osobných vozňov.
Počíta sa aj s výberovým konaním na dodávku 35 ľahkých motorových jednotiek s výkonom približne 650 kW. Dôraz sa pri nich bude klásť na nižšiu mernú spotrebu paliva a zvýšenú ekologickosť.
Ich motory by preto mali spĺňať minimálne normu EURO I. Uvedené rušne sú pritom menej náročné na vykonávanie údržby. Prevádzkové ošetrenie, ktoré sa u klasických rušňov vykonáva v priemere po 1 000 kilometroch, u ľahkej motorovej jednotky nahradí kontrola po 5 000 kilometroch.

Írsku je štrajkom ochromená doprava i školstvo
22.11. 13:34
Dublin 22. novembra (TASR) - Zvýšenie platov, znehodnotených
rýchlo rastúcou infláciou, si chcú dnes štrajkom vymôcť írski
železničiari a učitelia. Štrajk pracovníkov železničnej signalizácie dnes
zasiahol asi 40.000 ľudí dochádzajúcich do zamestnania. Odborárski
lídri varovali pred trojdňovým štrajkom, ktorý sa začne na budúcu
stredu, ak zamestnanci nedostanú od vedenia železníc uspokojujúcu
ponuku na riešenie mzdových otázok. Protestná akcia učiteľov
stredných škôl spôsobila, že 300.000 študentov má dnes deň voľna.
Učitelia plánujú i ďalšie akcie, takže stredoškoláci sa môžu na budúci
týždeň tešiť na ďalšie tri dni prázdnin. Odbory počítajú s generálnym
štrajkom učiteľov začiatkom decembra. Írsko v posledných mesiacoch
čelí náhlemu nárastu nepokojov, ktoré spôsobila inflácia - v
súčasnosti dosahujúca 6,8 percenta, čo je viac ako dvojnásobok
priemernej miery inflácie v krajinách Európskej únie. Miera inflácia už
prekonala aj začiatkom roka odsúhlasené zvýšenie platov. Najnovšia
vlna nepokojov, ku ktorej sa pridávajú aj baníci a piloti komerčných
aerolínií, vypukla pred zverejnením vládneho návrhu rozpočtu na rok
2001. Vláda ho na posúdenie predloží 6. decembra.

Starenka zrážku so zastavujúcim vlakom na železničnej stanici v Zohore neprežila
22.11. 09:29
Bratislava 22. novembra (TASR) - Neopatrné prechádzanie cez
koľajnice na železničnej stanici v Zohore sa stalo osudným pre
79-ročnú Magdalénu Š. z Vysokej pri Morave. Ako dnes TASR ďalej
informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, žena išla v
utorok po prechodovom mostíku v tesnej blízkosti pred zastavujúcim
osobným vlakom, ktorý ju o 09.03 h zachytil a zrazil. Ihneď na mieste
jej prvú pomoc poskytla lekárka, ktorá sa nachádzala medzi
cestujúcimi, pričom konštatovala bezvedomie a krvácanie v oblasti
záhlavia. Rýchla zdravotná pomoc z Malaciek previezla poranenú
ženu do nemocnice na Kramároch v Bratislave, kde o 10.30 h
následkom vnútorných poranení podľahla. V tomto roku je to 85.
usmrtená osoba v obvode železničných dráh. Jednou z častých príčin
je aj neopatrný pohyb chodcov v blízkosti trate, či pri prechádzaní
cez koľajnice, alebo naskakovanie a vyskakovanie z idúceho vlaku.

Opitá žena agresívne zaútočila na dvere miestnosti ŽP v Trenčíne
22.11. 11:22
Bratislava 22. novembra (TASR) - Priamo na dverách služobnej
miestnosti Železničnej polície v Trenčíne si svoju zlosť za asistencie
alkoholu vybíjala 40-ročná žena z Hornej Súče. V utorok popoludní,
keď bola miestnosť prázdna, rozbila na nej sklo a vzdialila sa do
priestorov železničnej stanice. Policajti, ktorých o prípade informoval
výpravca, však agresívnu ženu na základe popisu veľmi rýchlo našli.
Na oddelení zistili, že útok na uzamknuté dvere podnikla pod vplyvom
alkoholu. V krvi ho mala totiž 2,17 promile. Príčiny jej nevyberaného
správania sa budú policajtom zrejmé najskôr po predvolaní, ak bude
vypovedať k objasneniu prípadu. TASR o prípade informoval hovorca
ŽP Jozef Búranský.

Arogantný mladík na železničnej trati v Púchove zastavil nákladný vlak
21.11. 09:06
Bratislava 21. novembra (TASR) - Arogantne a drzo sa správal v
pondelok 21-ročný Púchovčan, ktorý na železničnej zastávke v
Púchove odmietal odísť zo železničnej trate. Kvôli mladíkovi musel
neplánovane zastaviť nákladný vlak. Ako pre TASR dnes informoval
hovorca Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský, mladý muž ignoroval
výstražné zvukové znamenie a odmietol z trate odísť. Naponáhlo mal
až vtedy, keď na miesto činu prišla hliadka železničnej polície. Chcel
utiecť do lesného porastu. Keďže nereagoval na výzvy, aby zastavil
a začal klásť aktívny odpor, policajti ho "umravnili" zákonom
povolenými hmatmi a chvatmi sebaobrany a nasadením pút. Muž sa
ani po predvedení na oddelenie ŽP k svojmu adrenalínovému
špacírovaniu pred idúcim vlakom nevyjadril. Prípad je v štádiu
ďalšieho šetrenia.

Rozdelenie Rakúskych železníc vyjde štát veľmi draho
21.11. 10:50
Viedeň 21.novembra (TASR) - Manažment Rakúskych železníc
(Österreichische Bundesbahnen, ÖBB) a ich odbory sa rozhodli
bojovať spoločne za zachovanie celistvosti podniku. Podľa ich
predstaviteľov sa ročne stratou synergického efektu zvýšia výdavky
asi o miliardu šilingov tým, že na rovnaké činnosti - ale v každej firme
- sa budú musieť prijať noví pracovníci. Dodatočne sa bude musieť
kúpiť aj množstvo techniky, pretože pracovníci obsluhy dopravných
ciest a podniku služieb nebudú môcť využívať spoločné zariadenia. Na
pokrytie zvýšených neefektívnych nákladov by sa muselo ročne
prepraviť ešte o 35 miliónov ton viac nákladu. Pre porovnanie: ÖBB
Cargo prepraví ročne 86 miliónov ton nákladu za 2,6 miliardy šilingov.
Predchodca novej rakúskej ministerky dopravy a infraštruktúry
Michael Schmid ešte pred pár týždňami tvrdil, že rozdelenie železníc
v Rakúsku na dva a viac podnikov "nemá zmysel". Jeho nástupkyňa
Monika Forstingerová dodáva, že otázku rozdelenia podniku treba
ešte v detailoch prediskutovať, o zásadnej koncepcii však
nepochybuje. Informoval rakúsky denník Der Standard.

V koľajisku širokorozchodnej trate v Čiernej nad Tisou našli 2 protitankové míny
21.11. 10:12
Bratislava 21. novembra (TASR) - Dve protitankové míny našiel v
koľajisku širokorozchodnej trate v Čiernej nad Tisou nedeľu krátko
pred dvadsiatou druhou hodinou 40-ročný posunovač. Tento
nezvyčajný nález si vynútil zastavenie dopravy až do 10.45 h
nasledujúceho dňa. Privolaný pyrotechnik Kriminalistického a
expertízneho ústavu PZ z Košíc zistil, že ide o dve nefunkčné
protitankové cvičné míny, ktoré zaistil a odviezol zo sebou do
ústavu. Ako sa dostali do koľajiska, je predmetom ďalšieho šetrenia.
Útratu v staničnej reštaurácii chcel v pondelok popoludní falošnou
päťstokorunáčkou zaplatiť 47-ročný muž z Lučenca. Pozornej
čašníčke sa však bankovka nevidela a skutočnosť oznámila
príslušníkom oddelenia Železničnej polície (ŽP) v Lučenci. Muža si o
17.00 h od železničných policajtov prevzal vyšetrovateľ Okresného
úradu vyšetrovania PZ v Lučenci, ktorý sa začal prípadom zaoberať.
V nedeľu večer na železničnej stanici v Novom Meste nad Váhom
nevedeli hliadke železničnej polície preukázať svoju totožnosť dve
neznáme mladistvé osoby. Policajti neskôr zistili, že ide o 15-ročné
dievčatá, po ktorých v Spišskej Novej Vsi vyhlásili miestne pátranie,
pretože boli od štvrtka na úteku z domova. Obe si na oddelení ŽP
tridsať minút po polnoci z nedele na pondelok prevzali oteckovia.
Informácie TASR dnes poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.

Splašeného koňa prešiel pri Zvolene osobný vlak
21.11. 09:02
Bratislava 21. novembra (TASR) - Útek zo stajne v obci Podzámčok
na slobodu sa v pondelok stal osudným pre mladého koňa. Zviera si
popoludní voľne pobehovalo na úseku železničnej trate Zvolen -
Dobrá Niva, pričom neuhlo ani po výstražnom zvukovom signáli
osobného vlaku. Ako dnes TASR informoval hovorca Železničnej
polície (ŽP) Jozef Búranský, rušňovodič síce vzápätí zatiahol
rýchlobrzdu, napriek tomu koňa zachytil a usmrtil. Podľa 28-ročného
majiteľa kôň sa splašil a ušiel zo stajne. Jeho uhynutím mu vznikla
škoda 35 000 Sk. Škoda na majetku ŽSR bude vyčíslená dodatočne.
V tomto roku našlo svoju smrť na železničnej trati už šesť koní, štyri
ovce, tri kozy a jedna krava.

SE chcú zvýšiť ceny o 20 % pre domácnosti, o 5 alebo 10 % pre podnikateľov
22.11. 13:35
Bratislava 22. novembra (TASR) - Slovenské elektrárne (SE), a.s.
predložia na budúci týždeň Ministerstvu hospodárstva (MH) SR
konkrétne návrhy na zvýšenie cien elektriny od 1. januára budúceho
roku. Návrhy počítajú so zvýšením cien elektriny pre domácnosti v
priemere o 20 %, s dvoma alternatívami zvyšovania cien pre
kategóriu podnikatelia v priemere o 5 % alebo 10 % a s preradením
Železníc SR (ŽSR) zo špeciálnej odbernej tarify do bežných taríf. Ako
TASR informoval riaditeľ odboru energetického poradenstva a.s. SE
Ján Dohňanský, v prípade domácností navrhujú rozvodné energetické
podniky v rámci 20-% zvýšenia cien 35- až 45-% zvýšenie pre asi 70
000 domácností, ktoré používajú elektrinu na vykurovanie. SE
zastávajú názor, že ceny elektriny pre tieto domácnosti by mali ísť
hore len o 20 %. Pre podnikateľov navrhujú SE v rámci 5-%
priemerného zvyšovania cien elektriny 6-% nárast cien pre veľkých
odberateľov (asi 80 podnikov), pričom ceny pre ŽSR, ktoré majú
osobitú tarifu, by mali vzrásť o 25 %. Ceny elektriny pre stredný
priemysel a služby by sa meniť nemali, avšak pre ŽSR, ktoré
odoberajú elektrinu aj v tejto kategórii, SE navrhujú nárast o 25 %.
Sektor drobných podnikateľov by mal v rámci tohto návrhu platiť za
elektrinu od 1. januára 2001 o 10 % viac. Druhá alternatíva zvýšenia
cien elektriny pre podnikateľov počíta s 10-% priemerným nárastom
cien. Veľkí odberatelia by v prípade jej schválenia platili za elektrinu
viac o 10 % a ŽSR o 45 %. Strední priemyselníci a poskytovatelia
služieb by platili za elektrinu viac o 8 % a ŽSR v tejto kategórii o 45
%. Pre drobných podnikateľov by ceny elektriny podobne ako pri
prvej alternatíve vzrástli o 10 %. Dôvodom rozdielov v zvyšovaní cien
pre ŽSR je fakt, že tento podnik má jedny z najnižších
odberateľských cien elektriny v SR a najviac sa tak na dodávkach
preň prejavuje cenová deformácia (zaostávanie predajných cien za
výrobnými nákladmi SE). Zaradením do bežných taríf by ŽSR podľa J.
Dohňanského tak ako iní odberatelia platili nielen za odobrané
kilowatthodiny, ale aj za nameraný elektrický výkon. Po tom, čo SE
predložia návrh na MH, rezort hospodárstva ho prerokuje na
takzvanej malej tripartite (MH, Slovenský odborový zväz energetiky a
Zväz zamestnávateľov energetiky) a posunie ho na Ministerstvo
financií (MF) SR. MF návrh posunie do tripartity (vláda SR,
Konfederácia odborových zväzov SR a Asociácia zamestnávateľských
zväzov a združení SR). V prípade, že návrh bude na všetkých
úrovniach schválený, prerokuje ho aj vládny kabinet, ktorý je
poslednou inštanciou pri úprave regulovaných cien elektriny. SE po
jej súhlase zabudujú úpravu cien do cenníkov pre sedem odberných
taríf v rámci domácností a 21 taríf v rámci podnikateľov. Celý proces
by mal byť podľa skúseností J. Dohňanského ukončený do konca toho
roku a nové ceny by sa tak mali stať realitou. Zvyšovanie cien
elektriny od 1. januára 2001 pre domácnosti v priemere o 20 % a pre
podnikateľov v priemere o 5 respektíve 10 % je súčasťou
Strednodobého plánu zvyšovania cien elektrickej energie, ktorý
schválila Porada ekonomických ministrov SR.

Napriek zviditeľneniu slovenských ozbrojených síl v Ríme aj nedostatky
21.11. 12:56
Bratislava 21. novembra (TASR) - Mimoriadnou príležitosťou v
zviditeľňovaní Armády SR, ale aj ostatných ozbrojených zložiek boli
víkendové celosvetové oslavy Veľkého Jubilea vojakov a policajtov v
Ríme, ktoré sa stali vyvrcholením ich celoročnej duchovnej prípravy.
Asi 150-člennú delegáciu vedenú náčelníkom Generálneho štábu ASR
genpor. Milanom Cerovským popri vojakoch pôsobiacich v rezorte
obrany tvorili aj príslušníci Policajného zboru, Železničnej polície a
Zboru väzenskej a justičnej stráže. "Rímom možno začať novú etapu
v činnosti duchovnej služby v armáde, ale aj v živote každého
vojaka-jednotlivca. Slovenskí vojenskí pútnici práve tu získali
duchovnú silu, náplň a povzbudenie seba i ostatných kolegov a
priateľov na sebareflexiu, zamyslenie sa nad svojim konaním,
potrebou pokory, odpustenia a zmierenia", povedal po príchode pre
TASR riaditeľ Úradu vojenských duchovných MO SR plukovník Ignác
Juruš. Hustý dážď počas slávnostnej svätej omše celebrovanej
pápežom Jánom Pavlom II. označil za symbolickú aj keď nepríjemnú
očistu každého uniformovaného účastníka osláv Veľkého Jubilea.
Popri nesporných kladoch účasti slovenských ozbrojených zložiek na
tejto akcii, ktorá nasledovala po podobnom stretnutí mládeže,
zdravotníkov, učiteľov, umelcov, politikov i poľnohospodárov, I. Juruš
spomenul aj nedostatky. Išlo najmä o organizovanie celej akcie "na
poslednú chvíľu". Slabá bola aj propagačná pripravenosť a medzi
1200 hudobníkmi vojenských hudieb z 11 krajín, ktoré koncertovali na
terase Námestia sv. Petra, chýbala práve slovenská vojenská kapela.
Tá, ktorá zožala mimoriadne úspechy na jubilejnej vojenskej púti v
svetoznámych francúzskych Lurdoch, kde kráčala v čele
desaťtisícového sprievodu. Vojaci z iných krajín mali aj veľa
propagačných predmetov, vlajok, odznakov a iných na rozdávanie a
výmenu. Jediným svetlým bodom vyčnievajúcim zo šede slovenských
uniforiem boli príslušníci pluku čestnej stráže v modrých dobových
štúrovských uniformách, s veľkými klobúkmi so pštrosími perami.
Požiadavky turistov na fotografovanie s nimi nemali po oba dni konca.
V sobotu sa slovenskí vojenskí pútnici zúčastnili na viacerých
duchovno-spoločenských podujatiach a kajúcnych obradoch,
spoločne s kolegami z Austrálie, Kórey, Indonézie, Írska, Filipín,
Nového Zélandu, krajín Južnej Ameriky, USA, Kanady, Kamerunu a
ďalších krajín. Popoludní sa v areáli Circus maximus uskutočnila
veľkolepá pobožnosť krížovej cesty Via Crucis a večer vyvrcholil v
audienčnej sieni pápeža Pavla VI. koncertom venovaným príslušníkom
pôsobiacim v mierových misiách. Nedeľa patrila najmä slávnostnej
svätej omši Svätého Otca na Námestí sv. Petra za účasti niekoľkých
desiatok tisíc vojakov, policajtov, pracovníkov colnej správy, ochrany
štátnych hraníc, železničných policajných služieb, mestských polícií,
väzenských dozorcov, ako aj študentov vojenských a policajných
akadémií a ďalších uniformovaných mužov a žien z celého sveta. Po
modlitbe Anjel Pána nasledoval koncert kapiel ozbrojených zložiek
venovaný pápežovi a ďalší kultúrny program. Celý víkendový program
ukončila rozlúčková večerná bohoslužba na svätopeterskom námestí
vo Vatikáne, kde mohutný koberec zapálených sviečok desaťtisícok
účastníkov pozdravil Svätý Otec z okna svojej pracovne.

STAVIAME - BÝVAME
NO STREDA 22. November 2000
Pozri sa, kto robí... dozor nad miliardovým obchodom s obilím
Riaditeľ Štátneho fondu trhovej regulácie je súdený na základe obžaloby z
niekoľkonásobnej trestnej činnosti. Ináč je všetko o.k.

Peter Vavro - Na jednej strane existujú objektívne až existenčné problémy s dovozom kŕmneho obilia na chov
dobytka, ktorého by sa malo doviezť tohto roku 800-tisíc ton. Štátny fond trhovej regulácie pritom
dostal na dovoz príspevok od štátu takmer dve miliardy korún. Na druhej strane sa však otvárajú
otázniky nad výberovými konaniami firiem, ktoré majú obilie dovážať, ako aj nad dôveryhodnosťou
muža, ktorý stojí v čele Štátneho fondu trhovej regulácie (ŠFTR), garantujúceho dohľad nad
,,miliardovým‘‘ dovozom a nákupom obilia.

AGROPROLÓG

Cesty Pavla Koncoša (súčasného ministra pôdohospodárstva) a Jaromíra Košina (súčasného riaditeľa
ŠFTR) sa prvýkrát prekrížili počas vysokoškolských štúdií v Nitre. Konškoláci sa však stretávajú
znova, tentoraz začiatkom 90. rokov pri konkurze na riaditeľa Agrokombinátu Rimava. Vyhráva muž,
ktorý je vo všeobecnosti v poľnohospodárskych kruhoch považovaný za schopného manažéra - J.
Košin. K osudovému spojeniu dvoch konškolákov však dochádza aj do tretice. V roku 1998
novozvolený minister pôdohospodárstva P. Koncoš (SDĽ) vymenuje nového riaditeľa Štátneho fondu
trhovej regulácie, ktorým sa stáva... J. Košin. Ten sa pritom na rezorte pôdohospodárstva zdržiaval už
predtým, keďže z poverenia vtedajšieho ministra pôdohospodárstva Petra Baca (HZDS) sa stal v
minulom volebnom období šéfom jedného odboru (údajne tesne predtým zriadeného) v sekcii
pôdohospodárskej politiky na ministerstve pôdohospodárstva. Mimochodom, firma blízka P. Bacovi
,,dobiehala‘‘ obchod so štátom aj po roku 1998.

ZDRAVÝ NEMOCNÝ

Úmyselne sme neuvádzali, čo robil J. Košin v medziobdobí šéfovania v Rimave, a následným
postupom na rezort pôdohospodárstva. Práve táto éra súkromného podnikateľa totiž otvára mnohé
jazvy z minulosti, ktoré bezpríkladným spôsobom spochybňujú nomináciu J. Košina do čela ŠFTR.
Všetko sa začalo 1. marca 1993, keď zápisom do obchodného registra vzniká spoločnosť R. S. K.,
s.r.o., v ktorej až do rozhodnutia senátu Najvyššieho súdu SR ku dňu 19. de cembra 1997 pôsobil
ako spoločník s ďalšími troma osobami. Podľa oficiálnej verzie odišiel J. Košin zo spoločnosti R. S.
K. zo zdravotných dôvodov, a to ,,...ostatní spoločníci spoločnosti nie sú schopní s navrhovateľom (J.
Košin) sa dohodnúť na ďalšom rozvoji spoločnosti. Veľké psychické vypätie tak zhoršilo jeho
zdravotný stav, že nemožno od neho spravodlivo požadovať, aby v spoločnosti zotrval.‘‘ Ani veľké
,,psychické vypätie‘‘ však J. Košinovi nebránilo, aby aj ako riaditeľ ŠFTR zostal dodnes jedným zo
siedmich spoločníkov inej spoločnosti - Aga, s.r.o. Spoza oficiálne udaných zdravotných dôvodov
však čoskoro začalo vystupovať niečo iné...

R. S. K. (R. S. C.)

Odchod J. Košina z firmy R. S. K. sprevádzali podozrenia jeho bývalých spoločníkov, že tento,
budúci vysoký štátny funkcionár pripravil svoju bývalú materskú spoločnosť o 4,3 milióna Sk.
Nasledoval podnet na orgány činné v trestnom konaní. Vyšetrovateľ Jaromíra K. nielen obvinil, ale
prokurátor ho aj obžaloval zo štyroch trestných činov: krádeže, podvodu, sprenevery a neoprávneného
používania cudzieho motorového vozidla. Prípadom sa zaoberal Okresný súd v Rimavskej Sobote,
ktorému sa však nepodarilo v tejto veci vyniesť konečný verdikt, a kauzu Jaromíra K. a jeho bývalých
kolegov z firmy R. S. K. posunul na Krajský súd v Banskej Bystrici. Keď sme sa v tejto súvislosti
obrátili na ministra P. Koncoša, pre neho bola rozhodujúca ,,prezmupcia neviny‘‘. Preto nenašiel
dôvod na zmenu postoja k riaditeľovi ŠFTR. Podľa dôverných informácií Národnej obrody však
minister Koncoš intervenoval vo veci svojho podriadeného práve na Okresnom súde v Rimavskej
Sobote. Aj prezumpcia neviny má teda zrejme svoje medze...

ZUBNÁ KEFKA A INÉ VECI

Obžaloba tvrdí, že Jaromír K. si aj po ukončení pracovného pomeru v R. S. K. (pôvodne skončil vo
februári 1998) ponechal osobné vozidlo mazda, ktoré, napriek výzve používateľa, resp. spoločnosti R.
S. K. neoprávnene používal až do 20. mája 1998. Ako riaditeľ R. S. K. takisto uzavrel zmluvu o
právnej pomoci s JUDr. Zuzanou Kovalovou. Tá pre spoločnosť vypracovala právny rozbor, o.i.
napríklad úpravy podnikania na území Česka, SR, Ukrajiny a Ruska. Dňa 8. januára 1998 Jaromír K.
túto expertízu za viac ako 3 mil. Sk prevzal a uhradil dohodnutú sumu advokátke z financií R. S. K.
Túto právnu expertízu pre potreby spoločnosti však jeho kolegovia z R. S. K. už nikdy neuvideli.
Jaromír K. totiž tvrdí, že mu ju ,,odcudzili v Bratislave‘‘. Z výpovede pracovníčky obvodnej polície
pritom vyplýva, že v roku 1998 J. Košin síce oznámil vykradnutie svojho motorového vozidla v
Bratislave, ale medzi ukradnutými osobnými vecami (ako zubná kefka a pod.) určite nespomenul
právny rozbor za 3 milióny Sk. Bývalí spoločníci tvrdia, že si expertízu mechal pre vlastnú potrebu.

Bez súhlasu valného zhromaždenia R. S. K. a vedomia ostatných spoločníkov mal podľa obžaloby
Jaromír K. rozviazať pracovný pomer s piatimi zamestnancami R. S. K. (neskôr aj so sebou samým),
čím došlo zároveň aj k neoprávnenému vyplateniu odstupného v celkovej výške takmer 600 000 Sk. Z
rovnakej pozície, a rovnako bez vedomia ostatných predstaviteľov R. S. K., nechal Jaromír K. sebe
vyplatiť prémie vo výške 620- tisíc korún.

NEZNÁMY MUŽ PRICHÁDZA

Riaditeľ ŠTFR je záhadný muž, pretože k jeho politickej nominácii sa všetci stavajú... zdržanlivo.
Zatiaľ čo poslankyňa NR SR Mária Kadlečíková (SOP) konštatovala, že Košina si vybral minister P.
Koncoš, ten nám zase prostredníctvom svojho tlačového tajomníka odkázal, že za osobu J. Košina
listom intervenovala samotná M. Kadlečíková. Polícia zároveň pripomína, že o podivnom pozadí J.

Košina boli príslušné štátne orgány informované. Naopak, predseda poslaneckého klubu SMK Gyula
Bárdos s nepredstieraným prekvapením priznal, že o osobe J. Košina počuje v trestnoprávnej
súvislosti po prvýkrát. Napriek tomu však riaditeľ ŠFTR stál za výberovými konaniami pri dovoze a
nákupe obilia, z ktorých mali údajne profitovať práve firmy blízke SDĽ. Jedna z nich, súkromný
subjekt z Levíc, má totiž zabezpečovať dovoz obilia cez železnice až do skladov, kým ďalšia špedičná
firma poskytuje servis pri odvoze zakúpeného obilia z prístavov lodeníc, a prostredníctvom železnice
ho expeduje do skladov. Kontrolné orgány pritom upozorňujú, že dochádza k úniku informácií,
pretože skôr ako niektorý sklad navštívi inšpekcia, je doplnený z iného, aby vykazoval povinné
rezervy. Tieto aktivity sú pritom objektom dlhodobého policajného preverovania.

AGRONEKROLÓG

Je pravda, že J. Košin nebol ešte odsúdený (aj keď súdny proces s ním sa pre obžalobu zo
spomínaných trestných činov začal už v novembri), a akýkoľvek verdikt nad jeho osobou v
demokratickej spoločnosti musí vyniesť súd. Je však takisto pravda, že po zverejnení takýchto
škandalóznych trestnoprávnych podozrení by žiadny predstaviteľ štátu nemal váhať, a z verejnej
funkcie by mal odstúpiť sám. Zhovievavosť jeho nadriadených však pripomína, že nitky podozrení z
klientelizmu a korupcie môžu siahať ešte omnoho vyššie. Pretože ten, kto má záujem na zotrvaní J.
Košina v úrade, musí mať záujem aj na niečom inom...
V máji tohto roku bol na východnom Slovensku problém aj s potravinárskou pšenicou. Záber
je z Modavského automatického mlyna, s.r.o., ktorý si pšenicu musel doviezť - vtedy (len) zo
západoslovenského regiónu.

Cestovné na železnici kopíruje infláciu

NO UTOROK 21. November 2000

Katarína Šelestiaková, Bratislava - Správna rada Železníc SR (ŽSR) prerokovala Podnikateľský plán na rok 2001. V rámci toho
konštatuje, že v oblasti výnosov v osobnej doprave je nevyhnutné získať 300 mil. Sk nad súčasné
možnosti ŽSR na prepravnom trhu, respektíve ich kompenzovať úsporami v oblasti nákladov. Z toho
vyplýva, že priemerné cestovné v osobnej doprave by sa malo v roku 2001 zvýšiť o 15 %, respektíve
o 13 %, a zároveň uplatniť zmenu štruktúry poskytovaných zliav. Navrhované zvýšenie cestovného
bude kopírovať infláciu a nárast cien vstupných nákladov.

Znížená objednávka štátu na výkony o 4,8 % by sa mala riešiť vyňatím osobných vlakov kategórie IC,
EC zo zoznamu štátom regulovaných cien a vytvoriť podmienky na dosiahnutie ich ziskovosti. V
nákladnej doprave sa plánuje zostavenie plánu výkonov a tržieb na úroveň 14,8 mld Sk, teda nad
rámce očakávanej skutočnosti roku 2000, ktorá predstavovala 13,9 mld Sk. V budúcom roku sa
predpokladá zníženie počtu pracovníkov o 4 574. Podľa programu zamestnanosti železnice rátajú s
uplatnením sociálnych kompenzácií podľa platnej kolektívnej zmluvy. Rast priemerných miezd sa
predpokladá o 5 %. V dokumente sa okrem iného uvádza, že hlavným nedostatkom terajšej
železničnej infraštruktúry je nízka úroveň traťovej rýchlosti. Investičné aktivity budú závislé od
finančných prostriedkov poskytovaných zo štátnych dotácií, z medzinárodných grantov, ale aj úverov
od medzinárodných finančných inštitúcií so štátnou zárukou, ako aj komerčných úverov a v
neposlednom rade z vlastných zdrojov ŽSR. Celková optimálna potreba finančných prostriedkov na
modernizáciu železničných tratí v rokoch 2000- 2006 je takmer 40 mld Sk. Zlý technický stav sa týka
aj vozňového parku. Osobné železničné vozne sú fyzicky zastarané a opotrebované. Z asi 1 000
osobných vozňov je vyše 650 starších ako dvadsať rokov. Veková štruktúra osobných vozňov je do 5
rokov asi 3%, do 10 rokov 11%, od 10 do 15 rokov 13%, 15-20 rokov 11%, 20-25 rokov 16%,
25-30 rokov asi 25%, 30-35 rokov 11%, 35-40 rokov 2% a nad 40 rokov 8%.

Odpočet: privatizácia telekomunikácií zažila dvoch ministrov
Dzurindovci dostali od Mečiara do vienka v rezorte dopravy zadlžené diaľnice a železnice
UTOROK 21. November 2000

Katarína Šelestiaková, Bratislava

PROGRAMOVÉ VYHLÁSENIE VLÁDY V REZORTE DOPRAVY

Základom štátnej dopravnej politiky bude garancia štátu pri úhrade straty za poskytovanie
výkonov vo verejnom záujme v oblasti železničnej prepravy osôb a autobusovej pravidelnej
dopravy. V záujme racionalizácie dopravnej obslužnosti územia vláda pripraví nový projekt
výstavby diaľnic.

Vláda zabezpečí rozvoj a liberalizáciu civilného letectva, vrátane reštrukturalizácie správy
letísk, harmonizácie a integrácie riadenia letovej prevádzky v európskom priestore, za
predpokladu zabezpečenia záujmov štátu a regiónov. Liberalizáciu cestovného bude vláda
riešiť premyslenou cenovou politikou bez šokov a s udržaním sociálne únosnej miery.

Vláda dôkladne posúdi možnosť rekonštrukcie mosta cez Dunaj medzi pohraničnými mestami
Štúrovo a Ostrihom. Odvetvie telekomunikácií vláda považuje za strategické, a preto i po
transformácii v ňom zachová vplyv štátu.

,,Viac splnila, ako nesplnila, viac nesplnila, ako splnila, splnila alebo nesplnila,‘‘ takto šalamúnsky znelo
vystúpenie premiéra Mikuláša Dzurindu na nedávnom rokovaní vlády venovanom odpočtu
programového vyhlásenia za dva roky jej pôsobenia. Namiesto jasných odpovedí vyhýbavé prívlastky,
pravdy zasa nahradili len polopravdy. Iste je nefér hodnotiť činnosť vlády len za ,,pol‘‘ obdobie.
Avšak bilancovanie toho, čo sa podarilo, a toho, čo sa nepodarilo, mnohé napovie: čo treba ešte
dobehnúť, čo je nutné robiť ináč, a čo zameškané možno vláda už ani nestihne. Programové vyhlásenie
vlády v dopravnej politike je príliš široké na to, aby sa dalo

redukovať do jedného slovíčka - splnila-nesplnila. Ak nechceme balansovať na hranici poloprávd, je
lepšie ísť po jednotlivých odvetviach. Odhliadnuc od toho, že rezort dopravy má prím v tom, že to bol
práve minister Gabriel Palacka, ktorý musel odstúpiť ako prvý minister, možno konštatovať, že roboty
tu bolo a stále ešte je ,,ako na kostole‘‘. Preto poďme pekne po poriadku.

ZÁPLATY NA ,,NAJDRAHŠIU KAMPAŇ‘‘

Po parlamentných voľbách v roku 1998 získala nová vláda Mikuláša Dzurindu do vienka zadlžené
stavby, v prevádzke zväčša polovičné diaľnice, tzv. polprofily, a predražené úvery. A tak sa dostal k
slovu vládny variant B výstavby diaľnic. Ten znamenal síce spomalenie výstavby diaľnic, súčasne však
aj ich oddlženie a dostavbu polprofilov. Financovanie infraštruktúrnych projektov pod názvom
Koncepcia rozvoja diaľničnej infraštruktúry predstavoval pre štát jedinú možnú alternatívu, ako
dostavať diaľnice na Slovensku bez enormného zaťažovania štátneho rozpočtu. Podľa odborníkov
spomalenie diaľničnej výstavby bolo nutné aj z toho dôvodu, že od roku 1996 priemerné tempo
výstavby diaľnic predstavovalo 40 km ročne v porovnaní s tempom pred rokom 1996, keď priemerné
tempo výstavby bolo 8 km ročne. Išlo tak o 5-násobný nárast tempa, ktorý nebolo možné finančne utiahnuť.

Plánovaná výstavba ráta s celkovou dĺžkou diaľnic 834 km. Na roky 1999 až 2002 bola

definovaná finančná potreba v sume 32,7 miliardy korún. Zväčša ide o úverové prostriedky realizované
formou zahraničných pôžičiek.

Minulý rok nebol daný do užívania ani jeden nový úsek, čo súvisí aj so spomalením výstavby diaľnic v
rámci vládou schváleného B variantu výstavby. V tomto roku sa spojazdnili alebo ešte len spojazdňujú
v plnom profile úseky: Nové Mesto nad Váhom - Chocholná, Nemšová - Ladce, Trnava - Sereď,
Hybe - Važec. Ministerstvo dopravy dva roky v diaľničnej výstavbe zhrnulo do konštatovania, že sa
dobudovalo 41,3 km diaľnic a rýchlostných kominukácií na plný profil na ťahoch Bratislava - Ladce a
Trnava - Nitra, navyše boli rozostavané diaľničné stavby na ťahoch D61, D1 a D18.

ŽELEZNICE POD PATRONÁTOM BÝVALÉHO ŽELEZNIČIARA

,,Štát si od nástupu súčasnej vlády začal plniť svoje záväzky voči Železniciam SR,‘‘ uvádza sa v
odpočte vlády za dva roky. Faktom je, že železnice tlačili pred sebou niekoľko rokov bremeno
prezamestnanosti, cenovej regulácie a rastúcej zadlženosti. Možno tak konštatovať, že ,,železničiarska
vláda‘‘ s premiérom M. Dzurindom na čele železniciam len prospela. Každoročne štát

uzatvára so železnicami zmluvy o úhrade ich strát za výkony železničnej dopravy vo verejnom záujme
na reálnu výšku dosiahnutých strát. Navyše vláda začína postupne, najmä z príjmov z privatizácie,
splácať aj dlhy štátu voči ŽSR, ktoré vznikli pred rokom 1998. Limitujúcim prvkom pre činnosť ŽSR
je situácia na prepravnom trhu. Tu je výrazný vplyv hospodárskeho poklesu a recesie nielen na
Slovensku, ale aj v okolitých štátoch. V tomto roku očakávajú železnice stratu 3,7 mld korún. Strata v
osobnej doprave bude podľa očakávaní predstavovať 2,4 mld korún a strata v nákladnej doprave 1,5
mld korún. Na základe výsledku auditu, ktorý bol vykonaný minulý rok, sa vláda zaviazala, že uhradí
straty v osobnej doprave ŽSR, a to prostredníctvom mimorozpočtových zdrojov. Ekonomicky
oprávnené náklady v oblasti osobnej prepravy boli totiž zo strany štátu uhrádzané iba zhruba z
polovice výšky vykazovanej straty. Napriek týmto pokrokom reštrukturalizácia železníc dnes
napreduje predovšetkým v prepúšťaní zamestnancov, a to je zrejme málo.

CHAOTICKÝ PREDAJ TELEKOMUNIKÁCIÍ

Téme privatizácia telekomunikácií venovali tieto dva roky médiá viac priestoru, akoby sa zrejme na
serióznu privatizáciu vôbec patrilo. Dôvodov bolo viac: netransparentný výber privatizačného poradcu,
ktorý stál miesto samotného ministra a štátneho tajomníka, postupné odstúpenia jednotlivých
záujemcov, výstavby chaotický záver (zostal len jeden záujemca) a nízka cena. O účasť na privatizácii
Slovenských telekomunikácií, a.s. (ST), oficiálne prejavili záujem tri spoločnosti: Telekom Austria,
Deutsche Telekom a holandský KPN Royal Dutch Telecom. Reagovali tak na inzerát ministerstva
dopravy uverejnený koncom roka 1999 v troch médiách o zámere vlády SR ponúknuť na predaj 51
% akcií ST strategickému investorovi. Výber strategického partnera realizovalo ministerstvo dopravy a
medzirezortná komisia. Kúpou akcií ST a následným navýšením základného imania získal strategický
partner v ST 51-percentný podiel, 34 % akcií zostane vo vlastníctve štátu a 15 % v držbe Fondu
národného majetku SR (FNM), ktorý ich pravdepodobne využije na vyrovnanie svojich záväzkoch pri
splácaní dlhopisov. Niekoľkoročný odklad privatizácie ST spôsobil pre slovenskú ekonomiku
niekoľkomiliardové straty. Vláda aj z tohto dôvodu označila za úspech, že o privatizáciu ST sa vážne
zaujímali až traja investori, a tiež cenu, za ktorú ST nakoniec kúpil jediný záujemca Deutsche Telecom,
čiže 40 mld Sk. Ostáva len veriť, že pod neúspech privatizácie ST sa podpísal fakt, že to bol pilotný
privatizačný projekt tejto vlády.

OD PALACKU PO MACEJKA

Ani Palackov nástupca Jozef Macejko nedokázal urýchliť, presnejšie dodržať termín

či už spomínanej privatizácie ST, alebo Slovenskej autobusovej dopravy (SAD). Hoci už dnes ležia na
stole ministerstva privatizačné projekty 17 SAD, s ukončením privatizácie štátnych podnikov SAD sa
počíta až do konca júna 2001. Stále teda platí, že SAD sú v mínuse a štát ich musí dotovať.

Ak to zhrnieme, rezortu dopravy sa viac darilo v oblasti reštrikcií - spomalenie diaľnic, úpravy cien
cestovného na železnici i v autobusovej doprave, ako v trendoch rozvoja. Reštrukturalizácia železníc sa
zatiaľ potáca len v rovine prepúšťania pracovníkov železníc, letecká doprava môže o úspechoch len
snívať, iba telekomunikácie už prešli do rúk zahraničného investora (stihli aj zvýšiť ceny) a najväčší
úspech bol zaznamenaný paradoxne v rekonštrukcii opozíciou kritizovaného mostu Štúrovo -
Ostrihom. Na to, aby vláda splnila svoje programové vyhlásenie, ostávajú ešte dva roky. Až potom sa
uvidí, či Macejko prebral žezlo po Palackovi oprávnene, alebo nie.

Plnil rezort dopravy počas dvoch rokov svoje sľuby?
NO UTOROK 21. November 2000
Ivana Mičková
Jedným z najdôležitejších sľubov vlády v oblasti dopravy bola sociálne únosná deregulácia cien za
autobusovú a železničnú prepravu ľudí. Za dva roky však vzrástli tarify železničnej prepravy o 28 % a
zároveň došlo k výraznej redukcii poskytovaných sociálnych zliav. Podobne sa vyvíjala aj situácia v
autobusovej doprave. Navyše, od začiatku budúceho roku má dôjsť k ďalšiemu zvýšeniu cien
cestovných lístkov - v diaľkovej autobusovej doprave o 15 až 20 %, obdobne aj v železničnej
doprave. Národná obroda sa opýtala, či je tento vývoj „sociálne únosnou dereguláciou“, ktorú vláda
pred dvoma rokmi sľubovala.

RASTISLAV ŠEPTÁK (SNS)

- Sľuby vládnej koalície o „sociálnej únosnosti“ cien cestovného začínajú obyvatelia zažívať na vlastnej
koži. Všetky zľavy sa rušia, nehovoriac už o tom, že opäť príde nárast cestovného a neodvratnou je i
hrozba prepúšťania zamestnancov železníc. Sľuby v rezorte dopravy za prvé dva roky považujem
preto za absolútne nedodržané. Čo je však ešte horšou správou pre radových občanov - ani v blízkej
budúcnosti nehrozí, že by sa ich potrebami začala koalícia zaoberať. Na dlhé mesiace ju totiž opäť
začínajú zväzovať vnútrokoaličné šarvátky a problémy s profiláciou jednotlivých strán.

JÁN JASOVSKÝ (HZDS)

- Uplynulé dva roky hodnotím z hľadiska koncepčného a strategického riadenia ako veľmi pomalé.
Došlo k útlmu vo všetkých oblastiach činnosti rezortu dopravy, pôšt a telekomunikácií. Pokiaľ ide o
železnice a SAD, neuskutočnila sa sľubovaná transformácia a úplne bola zastavená aj harmonizácia
cien za dopravu. Toto všetko sú dôvody nárastu cien cestovného a likvidácie pracovných príležitostí.
Zatiaľ čo pohonné látky vzrástli asi o tretinu, rozpočet sa takmer nezvýšil. K sľubovanej sociálne
únosnej deregulácii cestovného môžem povedať len toľko: ak ju minister dopravy chcel dodržať, mal
predovšetkým rokovať s ministerstvom práce a sociálnych vecí. Plošná úprava cestovného totiž tento
problém nikdy nevyrieši.

VLADIMÍR MAŇKA (SDĽ)

- Myslím si, že v prvom rade treba urobiť totálnu reštrukturalizáciu dopravy. Budúcnosť má
pravdepodobne iba kombinovaná doprava. Nie je predsa ďalej únosné, aby ceny umelo dvíhala
skutočnosť, že niekde premávajú po celý deň prázdne linky, a aby zasa inde existovali regióny, kde za
celý deň príde iba jediný spoj. Na rezort ako celok sa budeme musieť pozrieť aj v parlamente.

Cestovné na železnici zdražie o 15 %
NO UTOROK 21. November 2000
Katarína Šelestiaková
Bratislava
Okrem cenovej úpravy v diaľkovej autobusovej doprave o zhruba 15-20 % sa od budúceho roka
opäť očakáva zvyšovanie cien aj na železnici. Ako pre Národnú obrodu uviedol hovorca Železníc SR
(ŽSR) Miloš Čikovský, priemerné cestovné by sa malo zvyšovať o 15 %. Vedenie ŽSR navrhuje túto
cenovú úpravu už od 1. januára 2001. Druhou navrhovanou alternatívou je zvýšenie cestovného o 13
%, ak sa zároveň uplatní zmena štrukturovaných zliav. Ako však uviedol M. Čikovský, reálnejšia je
prvá alternatíva, teda nárast cien o 15 %, keďže úprava zliav nemá vo vláde podporu. Pôjde tak o
celoplošnú úpravu cien bez radikálneho vplyvu na poskytované zľavy. Cestovné na železnici sa po
roku 1995 prvýkrát zvyšovalo až vo februári 1999 a od februára tohto roku. Minulý rok to bolo o 35
% a v tomto roku v priemere o 30 %. Železnice týmito úpravami eliminovali každoročný vplyv inflácie
na ceny, hoci si uvedomujú, že každým zvýšením cien klesá záujem o prepravné služby. ŽSR súčasne
navrhli zvýšiť ceny aj v nákladnej doprave, a to od januára budúceho roka o 12 %.

Vlamača zadržala železničná polícia
sme Streda 22.11.2000
POPRAD – Železničným policajtom z Popradu sa podarilo v pondelok v
osobnom vlaku zistiť a zadržať 34-ročného muža z Dolného Kubína, ktorý je
podozrivý z troch krádeží vlámaním. Muž sa ešte v októbri na železničnej
stanici v Štrbe vlámal do stánku PNS, z ktorého si odniesol cigarety za
3500 korún. Tie predal v Liptovskom Mikuláši neznámym Rómom.
Vo Važci na zastávke násilne vošiel do pokladnice, kde sa mu však
nepodarilo otvoriť trezor, preto sa zameral na bufet. Okrem cigariet ukradol
18 instantných polievok, 40 zapaľovačov, mobilný telefón a osem čokolád,
čím spôsobil škodu 1500 korún. Začiatkom novembra opäť šarapatil v Štrbe
na stanici. V predajni lahôdok mu padli za obeť tabakové a potravinárske
výrobky a alkoholické nápoje a 150 korún z pokladnice. Spôsobil škodu za
2000 korún. Zlodej mal pri zadržaní pri sebe aj celý arzenál vlamačského
náradia. (tasr)

Mladík chcel zomrieť z nešťastnej lásky
Ťažká psychická kríza dohnala 21-ročného mladíka z Krupiny k tomu, že sa pokúsil o samovraždu skokom na železničnú trať v Trnave.
Nový Čas Utorok, 21. November 2000
Ako Nový Čas informoval npor. Mgr. Miroslav Zemko z oblastnej správy
Železničnej polície v Trnave, ešte v piatok ráno po piatej hodine oznámil operačný
dôstojník, že pod lávkou nad železničnou traťou pri Trnavských automobilových
závodoch je ťažko zranený človek. Čoskoro vysvitlo, že ide o 21-ročného Milana
P., ktorý sa asi pol hodiny pred piatou pokúsil o samovraždu tým, že sa hodil z
nadchodu nad traťou medzi 19. a 21. koľaj. Hoci mladíka omrzel život, nezomrel,
bude sa však liečiť z mnohých vážnych zranení - otvorenej zlomeniny holennej
kosti ľavej nohy a vyvrtnutia oboch členkov so zatiaľ bližšie neurčenou dobou
liečenia. Študenta Univerzity Cyrila a Metoda v Trnave hospitalizovali vo fakultnej
NsP v Trnave. Priznal sa, že dôvodom jeho počinu bolo psychické zrútenie kvôli
problémom s dievčaťom, s ktorým chodil, no k zlyhaniu prispeli aj problémy pri
štúdiu na univerzite. Prípad naďalej vyšetrujú príslušníci trnavskej ŽP.
(min)

V Podbrezovej sa hodila žena pod vlak
sme Streda 22.11.2000
PODBREZOVÁ – Železničná polícia z Banskej Bystrice vyšetruje prípad, pri
ktorom v utorok v zatiaľ presne nezistenom čase zomrela pod kolesami
vlaku na železničnej stanici v Podbrezovej 39-ročná žena z Pohronskej
Polhory s prechodným pobytom v Brezne. Podľa predbežných zistení ešte o
polnoci z pondelka na utorok sa doma rozprávala so svojím partnerom,
krátko predtým, než zaspal. Potom údajne vlastnou Škodou Rapid odišla z
Brezna do Podbrezovej na stanicu, kde auto zaparkovala, zamkla a kľúče
položila pod vozidlo. Doma nechala pre svojho syna list na rozlúčku. Ženu
našiel v koľajisku v utorok ráno vedúci posunu. Podľa privolaného súdneho
lekára prišla o život pod kolesami posunujúceho rušňa, na ktorom boli
zistené biologické stopy. Rušňovodič ani pracovníci posunu cez noc
zrazenie osoby nezaregistrovali. (tasr)


Strana vytvorená: 26. XI. 2000  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press34.htm )