Ručné vydávanie minulosťou
Budúcnosť je v elektronizácii predaja cestovných dokladov
Hospodársky denník 1.6.2001 - Cestovali ste už zo stanice, kde sa nedal kúpiť cestovný lístok a vypisoval vám ho sprievodca vo vlaku? Riešili ste pri lúštení sotva čitateľného písma na predtlačenom papieriku dilemu, či sa to tak trasie vlak alebo sprievodca nemal rád v škole krasopis? Písaný cestovný lístok musí v dnešných časoch mnohým pripadať ako prežitok, keď inde vydávajú účtenky z registračných pokladníc aj za použitie toalety.
Rozširovanie elektronického predaja cestovných dokladov sa niekomu nemusí zdať podstatné, najmä, keď železnica šetrí každou korunou. Opak je však pravdou. Divízia osobnej prepravy v Košiciach vypracovala ešte v minulom roku Projekt zvyšovania podielu elektronického predaja cestovných lístkov na tratiach ŽSR . Z analýz, ktoré sú v materiáli uvedené, vyplýva, že využitie projektu bude mať viacnásobný efekt. Na jednej strane sa znížia prevádzkové náklady na výrobu manuálne vydávaných cestovných dokladov a na druhej strane sa znížia aj náklady pri zmenách v tarifnej oblasti, ktoré možno predpokladať častejšie ako doteraz. K zmenám tarify došlo od 15. februára 2000, v tomto roku od 1. februára a ďalšie zmeny súvisiace s komercionalizáciou EC/IC vlakov nastali napríklad aj od 1. mája 2001. Cestujúci napriek tomu hradí len niečo menej ako 30 percent z cestovných nákladov. Ako je známe, zvyšok (ne)vykrýva štát. Keďže podiel nákladov uhrádzaných cestujúcim sa má postupne ďalej zvyšovať, skutočne treba rátať, že tohtoročné zvyšovanie cien cestovného na železnici nebolo posledné.
Falšovateľský chlebík - Elektronicky vydávané cestovné doklady majú v princípe vyšší stupeň ochrany, preto je rozšírením ich výdaja možné dosiahnuť nižší výskyt falzifikátov zo strany cestujúcej verejnosti, ale aj vlastných zamestnancov. Tento problém je pomerne známy, falšujú sa nielen cestovné lístky, ale hlavne preukazy na zľavu cestovného. Najčastejšie falšovanými dokladmi sú žiacke preukazy na zľavu. Falšovanie manuálne vydávaných cestovných dokladov vlastnými zamestnancami ŽSR je oveľa závažnejšie. Tento okruh falšovateľov zneužíva originálne tlačivá. Najčastejšie dochádza k falšovaniu „písaných cestovných lístkov“ a „doplatkových cestovných lístkov“. Na prvý pohľad tieto cestovné lístky a doklady nejavia žiadne znaky falšovania. Tie sa dajú zistiť až po vykonaní porovnávania dokladov, uviedol Ing. Jiří Jančík, poverený výkonom funkcie riaditeľa Divízie osobnej dopravy. Vo vlaku pre sprievodcov a na tarifných bodoch, ktoré nie sú obsadené nepretržito, projekt ráta s rozširovaním prenosných osobných pokladníc. Na tarifných bodoch, kde sú tržby nízke, tarifný bod zostane neobsadený, alebo sa na ňom zavedie zmluvný predaj prostredníctvom neželezničného subjektu.
Budú to efektívne investície - Projekt udáva návratnosť investícií na zakúpenie týchto prenosných pokladníc niečo vyše jedného roka, pričom pri znížení úniku tržieb zohľadňuje len 40-percentný účinok. Návratnosť investícií na ich zakúpenie je ešte kratšia ako rok pri zohľadnení len 10-percentného účinku, ktoré bude mať odstránenie úniku tržieb z falšovania písaných cestovných dokladov zo strany zamestnancov ŽSR. Pri porovnaní nákladov na tlač manuálne vydávaných cestovných dokladov s celkovými predpokladanými nákladmi na prevádzku a údržbu zariadení na elektronický výdaj cestovných dokladov dôjde k pravdepodobnej úspore prevádzkových nákladov. To jasne dokazuje, že rozširovanie elektronického predaja cestovných dokladov je zisková investícia. Čím skôr sa uskutoční, tým viac železnica ušetrí. „Musíme si uvedomiť, že celkové rozpočtové investičné náklady projektu predstavujú 136,5 mil. Sk. Pri súčasnej ekonomickej situácii ŽSR je pravdepodobné, že nebude možné celý projekt uskutočniť jednorazovo, no je dôležité začať a postupnými krokmi dospieť k cieľovému stavu,“ dodal na záver Ing. Jiří Jančík.

Semafor
Hospodársky denník 1.6.2001 - ŽSR majú už viac rokov vážne ekonomické problémy. Hospodária so stratou, na pokrytie ktorej čerpajú ustavične nové úvery. Situácia sa však začína meniť k lepšiemu. Za prvý štvrťrok ŽSR dosiahli zisk 2,4 mld. Sk. V medziročnom porovnaní je to až 41-percentný nárast. Priaznivý vývoj zaznamenali predovšetkým pri finančných nákladoch, ktoré medziročne klesli o 31 %. Celkové výnosy ovplyvnila predovšetkým vyššia úhrada zo štátneho rozpočtu za výkony v osobnej doprave vo výške 2 mld. Sk.

Prečo deliť?
Hospodársky denník 1.6.2001 - Šéf nemeckej železnice Deutsche Bahn ( DB ) Hartmut Mehdorn vidí v rozdelení podniku na prevádzku prepravy a sietí riziko niekoľkomiliardovej straty pre železnicu i spolok. V dôsledku nevyhnutného nového prehodnotenia veľkých projektov a spomalení ozdravovacích opatrení na železnici by sa mohla spochybniť celá reforma železnice. DB skončila minulý rok so ziskom 199 mil. EUR, ale tento rok prognózy ukazujú, že znova skončí so stratou. Zisk by mala DB dosahovať trvalo až od roku 2004.

Ministri v Lisabone
Hospodársky denník 1.6.2001 - V utorok a stredu sa zišla v Lisabone Rada ministrov Európskej konferencie ministrov dopravy na 85. schôdzi. Našu delegáciu viedol minister dopravy Jozef Macejko. Rada ministrov sa zaoberala okrem iného problematikou paneurópskej integrácie dopravy, scenárom pre dopravu v Európe, bojom proti kriminalite v doprave a ďalšími otázkami. Na konferencii sa zúčastnilo tridsať európskych ministrov vrátane ministrov dopravy USA a Kanady.

Trojuholník: vláda - parlament - ŽSR
Uhrádzať objednávky, prijať rozumné zákony, zároveň múdro manažovať
Hospodársky denník 1.6.2001 - Železnice SR urobili v ostatnom čase viacero krokov, aby cestovanie vlakom bolo atraktívnejšie. V prvom rade ide o vytváranie systémových podmienok na prehľadné financovanie osobnej prepravy. Pre ŽSR je však veľmi dôležité, aby straty v osobnej doprave uhrádzal ten, kto si osobnú dopravu so stratou, teda so sociálnymi zľavami a inými zvýhodneniami pre cestujúcich, nielen objednal, ale aj zaplatil. Objednávateľom je štát. Plní si svoje úlohy a záväzky tak, ako by mal? Pýtame sa generálneho riaditeľa ŽSR Ing. Andreja Egyeda.
Ako si štát plní svoje povinnosti v súčasnosti, pretože v uplynulých rokoch bol neplničom svojich záväzkov.
- V minulosti síce predstavitelia štátu každoročne pri podpise zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme deklarovali svoje záväzky, horšie to už bolo s ich uhrádzaním. Až zásluhou terajšieho manažmentu sa situácia zmenila a mení sa k lepšiemu, štát začal uhrádzať zmluvné výkony osobnej dopravy vo verejnom záujme vo výške ekonomicky oprávnených nákladov. A to nielen v bežnom roku, ale začal splácať aj dlhy z predchádzajúcich rokov. Vlani ŽSR dostali od štátu 9,38 mld. Sk. Z toho na osobnú dopravu 4,238 mld. Sk, čo je oproti roku 1999 viac o 2,027 mld. Sk, a sumou 5,142 mld. Sk znížil starý dlh. ©tát tiež uznal svoj záväzok voči ŽSR z rokov 1994 až 1997, ktorý predstavuje dlh asi 15 mld. Sk. Zároveň prisľúbil, že ho splatí v nasledujúcich piatich rokoch formou každoročnej dotácie vo výške 2 mld. Sk. Neskôr by mal nájsť aj spôsob úhrady na zvyšných 5 mld. Sk. Železničná osobná doprava má veľkých konkurentov v autobusovej i v individuálnej automobilovej doprave, ktoré na rozdiel od železnice odvezú nielen na stanicu, ale bližšie k sídlisku, domu, zamestnaniu a podobne. Ako im chcete konkurovať?
- Predovšetkým sa snažíme skvalitňovať služby. Napríklad železnica sa viac usiluje o skvalitnenie diaľkového vlakového spojenia. Dôkazom toho sú vnútroštátne a medzinárodné vlaky kategórie InterCity (IC) Tatran a Kriváň medzi Bratislavou a Košicami, Hron medzi Zvolenom a Bratislavou, a EuroCity (EC) Slovenská strela medzi Bratislavou a Prahou ponúkajú cestovanie európskeho štandardu. Predovšetkým pohodlie klimatizovaných vozňov a služby na vyššej úrovni. Od začiatku mája je to napríklad vo vnútroštátnych vlakoch v 1. vozňovej triede obsluha a podávanie ľahkého jedla priamo na mieste. V 2. vozňovej triede sa zasa vybraný sortiment nápojov a ďalších výrobkov zabezpečuje mobilbarom. V oboch vozňových triedach je k dispozícii široký výber časopisov a dennej tlače. Ak sa cestujúci stretnú s nejakým nedostatkom, napríklad vlak bude meškať, nebude fungovať klimatizácia či kúrenie, vyplatíme im náhradu vo výške 70 Sk. V prípade, že zaplatili doplatok vo výške 40 Sk, priznáme im náhradu vo výške 40 Sk.
Spomínate vlaky kategórie InterCity a EuroCity. Tie sú však drahšie ako iné rýchliky. Bude o ne záujem v súvislosti s cenou?
- Od 1. mája sme zaviedli v najvyššej kategórii vlakov EC a IC deregulované ceny cestovného, čo znamená, že cena lístka vo vnútroštátnych IC vlakoch 500/501 Tatran a 502/503 Kriváň je rozdielna v dňoch so silnou a slabou frekvenciou. K deregulácii sme pristúpili z dôvodu zníženej objednávky vlakových kilometrov zo strany štátu v tomto roku. Cenová diferenciácia nie je samoúčelná. Rozdielnou cenou v silné a slabé dni chceme pritiahnuť cestujúcich, zabezpečiť vyššiu obsaditeľnosť vlakov a ako protihodnotu vyššej ceny ponúkame pohodlie, širšiu paletu služieb, rýchlosť, skrátenie jazdných časov. Samozrejme, v tomto trende budeme pokračovať.
Vážnym problémom začína byť regionálna doprava.
- V tomto smere od GVD 2001 - 2002 očakávame predovšetkým skvalitnenie pripájania sa k diaľkovým rýchlikom. Ako príklad spomeniem celkovú zmenu vo vlakovom spojení Košíc, Prešova a Humenného. Zrýchlené vlaky v úseku Košice - Prešov - Humenné a späť budú vedené v smere Košice - Trebišov - Michalovce - Humenné. Týmito vlakmi sa v Košiciach vytvoria prípoje od IC vlakov a k IC vlakom, ako aj od nového vlaku Ex 511 Gerlach z Bratislavy do Košíc. Navyše sa vytvorí ranné spojenie k IC vlaku 502 Kriváň z okresných miest Trebišov a Michalovce a skráti sa čas cestovania z Humenného do Košíc o asi 30 minút. Prevádzka regionálnych tratí je stratová. Sme však presvedčení, že aj tu môže nastať podstatná zmena. Ale až vtedy, keď dôjde k regionalizácii a keď sa o financovaní osobnej dopravy bude rozhodovať v regiónoch a nie z bratislavského centra. Pretože regióny najlepšie vedia, ktorý spoj ponechať, ktorý zrušiť, v ktorom prípade uprednostniť železnicu pred autobusom alebo opačne.
Spomínate skvalitňovanie služieb. ŽSR však ťažko prežijú bez riadneho investovania do modernizácie železnice.
- Určite, pretože ďalšie skvalitňovanie osobnej dopravy bude v mnohom závisieť od investícií do modernizácie železničných tratí zaradených predovšetkým do sústavy európskych vysokorýchlostných koridorov a do modernizácie a nákupu mobilných prostriedkov. Územím Slovenska prechádzajú štyri koridory, ešte v roku 1997 sme zmodernizovali koridor číslo IX., elektrifikácia úsekov s celkovou dĺžkou 64 km umožnila elektrickú prevádzku na celej trase. S koridorom VI. sme začali v roku 1997. Investičná dotácia štátu, ktorá predstavovala iba 250 mil. Sk, nám však nedovolila začať tempo prác na plné obrátky. Stalo sa tak až po získaní zdrojov z Európskej investičnej banky, ktoré by nám ešte v tomto roku mali pomôcť skončiť elektrifikáciu 20-kilometrového jednokoľajného úseku Čadca - Zwardoń i elektronické stavadlo v Čadci. Ďalšie úseky medzi Žilinou a Čadcou plánujeme modernizovať do roku 2006.
Práce sa začali aj na koridore V. predovšetkým vďaka financiám z fondu ISPA.
- Z týchto zdrojov by sa mal do roku 2006 postupne budovať úsek Bratislava - Žilina. Minulý rok sme na rýchlosť 160 km/h rekonštruovali úsek Trnava - Cífer , tohto roku sme rekonštrukčné práce začali na úseku Trnava - Bratislava-Rača . Na úsek Nové Mesto nad Váhom - Trnava už máme pripravené projekty a vyhodnotili sme aj tender na dodávku projektov pre modernizáciu úseku Nové Mesto nad Váhom - Púchov. A keďže sme minulý rok finančne zabezpečili dokončenie viacúčelovej budovy ústredného stavadla v Kútoch a od júna by mali práce pokračovať aj na staničnom zabezpečovacom zariadení, modernizácia neobchádza ani koridor IV.
Schopnosť ŽSR poskytovať kvalitné služby to nie sú len koľajnice, ale aj rušne a vagóny.
- Pokročili sme aj v oblasti vozňového parku. V marci sme verejnosti na prezentačnej jazde medzi stanicami Poprad-Tatry a Starý Smokovec predstavili novú elektrickú motorovú jednotku 425.9 , ktorá je určená pre Tatranské elektrické železnice . Od minulého decembra jazdia naše rekonštruované elektrické rušne série 350 na čele vlaku Slovenská strela po českých koridoroch rýchlosťou 160 km/h. Od GVD 2001 - 2002 pribudne v súpravách, ktoré budú jazdiť do Prahy, nový špecializovaný bistro vozeň. Samozrejme, tiež na rýchlosť 160 km/h.
Pripravujete nákup 35 ľahkých motorových jednotiek?
- Áno, a pripravujeme ich na skvalitnenie regionálnej dopravy. Prvú z 35-kusovej dodávky by sme chceli testovať v skúšobnej prevádzke do konca roka. Pokračovať bude aj modernizácia ďalších rušňov v Dubnici nad Váhom i nákladných vozňov prostredníctvom firmy AAE. V horizonte 2 - 3 rokov uvažujeme aj o nákupe osobných vozňov s výkyvnými skriňami, ktoré by dokázali vlakové spojenie Bratislavy a Košíc skrátiť na štyri hodiny.
O tom, aká bude železnica a železničná doprava, sa však nerozhoduje iba v ŽSR , ale aj v parlamente.
- V súčasnosti sa rozhoduje v parlamente o Projekte transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , o návrhu zákona o Železničnej spoločnosti, a. s., o novele zákona 258/1993 Z. z. o ŽSR a o novele zákona o dráhach č. 164 z roku 1996. Sme presvedčení, že projekt bude úspešný. Ale len za predpokladu, že aj štát splní, ako sa o tom v projekte zaväzuje, všetky svoje záväzky voči železnici. Predovšetkým, že bude uhrádzať straty v osobnej doprave a bude plne zainteresovaný na rozvoji dopravnej cesty. V úspech veríme aj za predpokladu, že nové spoločnosti budú viesť manažéri, ktorí svojou odbornou erudovanosťou a činmi dokážu manažovať podniky podľa moderných európskych trendov.

Môže to byť aj tančiareň
Vo „vlastnom“ vozni
Hospodársky denník Jozef Kunik, 1.6.2001 - Okrem osobných vlakov, ktoré chodia (mali by) podľa pravidelného cestovného poriadku, na Slovensku už fungujú aj mimoriadne vlaky alebo vozne. Do tejto kategórie patrí aj preprava, pri ktorej vám časovú polohu i trasu vlaku „ušijú“ železničiari doslova na mieru. Samozrejme, že podľa vášho vkusu a želania. S podobným prístupom sa stretnete, ak máte záujem cestovať vo „vlastnom“ vozni, a to nielen doma, ale aj v zahraničí.
Kedy by ste mali o takýchto mimoriadnych prepravách premýšľať? Napríklad ak vaša firma organizuje uzatvorené pracovné, slávnostné alebo rekreačné podujatie. Ak si objedná mimoriadny vozeň v pravidelnom vlaku, vyrieši si pritom nielen dopravu svojich zamestnancov a hostí, ale prípadne aj ich program počas cesty. Podľa toho, či chce, aby viedli pracovné rokovanie, zabávali sa alebo relaxovali, prípadne sa cestou v noci iba vyspali. Podľa želania vám železnica poslúži „obyčajným“ vozňom 1. alebo 2. triedy, lôžkovým alebo ležadlovým vozňom či dokonca salónnym vozňom s barom a obsluhou. V podstate to isté si môže „dovoliť“ aj súkromná osoba. Napríklad vtedy, keď sa širší okruh vašich známych alebo príbuzných chystá vycestovať do vzdialenejšieho mesta na spoločné podujatie. Nemusí ísť vždy iba o svadbu. A tak už počas cesty môžete nielen oslavovať a hodovať, ale aj oddychovať. Mimoriadny vozeň vám pritom zabezpečí vyššie súkromie, kde vás nebudú vyrušovať ostatní cestujúci. Pokiaľ má akcia vyslovene masový charakter, vtedy je už namieste úvaha o mimoriadnom vlaku, napríklad na dopravu fanúšikov na zápas atď.
Podobne nakoniec prichádza zahraničná klientela aj na Slovensko. Atraktívnosť takýchto podujatí pritom zvyšujú mimoriadne nostalgické vlaky zostavené z historických vozňov, ktoré v rámci ŽSR organizuje Múzejno-dokumentačné centrum. „Všetky mimoriadne prepravy sú nad rámec pravidelného cestovného poriadku. Sú za zmluvnú cenu, ktorá je vždy individuálna. Priplatiť si možno aj za komfort i služby navyše,“ vysvetľuje prednosta Obchodno-prevádzkovej sekcie Divízie osobnej prepravy Ing. Karol Henzély. Najnáročnejším klientom môžu spríjemniť cestovanie aj také vymoženosti ako klimatizácia, hodvábna posteľná bielizeň, osviežovače vzduchu a drahé toaletné mydlá a vody na WC. V prípade záujmu vám ŽSR zabezpečia aj vozne vybavené štýlovým zariadením či tanečný vozeň.

Od nedele 10. júna platí nový cestovný poriadok
Železnice Slovenskej republiky rozširujú počet vlakových spojov o 53 súprav, niektoré budú presmerované
Národná obroda 1.6.2001, Andrej Csabay, Bratislava - V nedeľu 10. júna začne platiť nový grafikon Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ). Ako pre Národnú obrodu uviedol námestník generálneho riaditeža ŽSR pre prevádzku Ladislav Dimun, pôjde o zmeny vo vnútroštátnej, ale aj medzinárodnej doprave. Predovšetkým sa zvýši počet vlakov a niektoré spoje budú presmerované. V medzinárodnej doprave pribudnú dva vlaky EuroCity . Vo vnútroštátnej osobnej doprave sa vlakové spojenia posilnia o desať rýchlikov a dva vlaky InterCity . Počet zrýchlených vlakov (s obmedzeným počtom zastávok) sa zníži o štyri. Celkový počet vlakových spojov sa zvýši o 53. Pribudnú najmä spoje s osobnými vlakmi a v súvislosti so zmenami výrobného procesu v niektorých podnikoch klesne počet zrýchlených spojov. Nový cestovný poriadok skráti aj čas cestovania. Napríklad na trase Bratislava - Košice bude cestovanie kratšie o 12 minút, rýchlym ranným spojením z Bratislavy do Prahy - vlak EuroCity Slovenská strela - pocestujeme dokonca len 4 hodiny 18 minút.
Železnice od 10. júna zavádzajú aj päť nových spojov na trase Bratislava - Trenčín - Trenčianska Teplá a späť, ďalej priame rýchlikové spojenie z Bratislavy do Sniny a expresné spojenie z Bratislavy do Košíc.
Ďalší nový vlak Mojmír bude premávať na trase Břeclav - Bratislava, na ktorú boli presmerované aj medzinárodné spoje Budapešť - Szczecin a Budapešť - Cheb.
ŽSR ruší spoj Petrov na trati Košice - Brno pre malý záujem cestujúcich. Ponecháva však spoj Vihorlat na trase Košice - Brno - Praha. Železničná doprava v intervale od 23.00 do 4.00 h bude v rámci úsporných opatrení naďalej minimalizovaná.
Prirodzene, nový cestovný poriadok môžu ovplyvniť okrem výluk, ktoré sú spojené s modernizáciou jednotlivých tratí, aj podnety cestujúcich. Bude platiť 18 mesiacov, počas ktorých vedenie železníc ráta s menšími zmenami, neplánuje však rušenie osvedčených spojov.

Desať nových rýchlikov
Železnice vydali nový grafikon verejnej dopravy
SITAPravda1.6.2001, BRATISLAVA - S platnosťou od 10. júna začne na Železniciach SR ( ŽSR ) platiť nový grafikon verejnej dopravy. Po jeho skončení 14. decembra 2002 sa už budú grafikony meniť ku koncu kalendárneho roku. Oproti terajšiemu grafikonu železnice zaradia do prevádzky 53 nových vlakových spojení, no s ciežom minimalizovať jazdy nočných vlakov medzi 23:00 až 04:00. Na štvrtkovej tlačovej besede o tom informoval námestník generálneho riaditeža pre prevádzku Ladislav Dimun.
ŽSR preradia dva spoje z kategórie Expres (Ex) do EuroCity (EC) a ďalšie dva rovnako z kategórie Ex do InterCity (IC) . ŽSR zvýšia počet rýchlikov o 10 na celkových 111 spojov, zrýchlených spojov bude o sedem menej a počet osobných vlakov vzrastie o 50 spojov.
V medzinárodnej preprave železnice preradia vlak Ex Slovenská strela , ktorý premáva medzi Bratislavou a Prahou, do kategórie EC, pričom jeho nevýhodou bude platenie dvojitého EC príplatku na slovenskej, ako aj na českej strane. ŽSR zavedú aj nové spojenie medzi Košicami a Budapešťou novým IC vlakom Hornád . Vo vnútroštátnej preprave dôjde k posunu odchodu vlaku IC 503 Kriváň . ŽSR zavedú aj nový povinne miestenkový vlak Ex 511 Gerlach. V nákladnej doprave železnice zaviedli systém ucelených vlakov, ako aj nové trasy v závislosti od požiadaviek zákazníkov.
Pravidelnosť vlakového spojenia budú podža L.Dimuna ovplyvňovať výlukové práce na modernizácii koridoru z Trnavy do Bratislavy-Rače ako aj na koridore Čadca - Skalité - Zwardoń a na ostatných vnútroštátnych tratiach.

Pozostalí obetí žalujú železnice
TASR1.6.2001, Eschede - Tri roky po katastrofálnom vlakovom nešťastí pri nemeckom Eschede , pri ktorom zahynulo až 101 cestujúcich, podali včera pozostalí obetí žalobu na Nemecké železnice ( Deutsche Bahn AG ) spojenú so žiadosťou o bolestné vo výške 250.000 mariek za jedného mŕtveho.
Na Krajinskom súde v Berlíne je podaných šesť kolektívnych žalôb. Aktivity pozostalých podporuje a financuje aj 60 cestujúcich, ktorí inferno nehody vysokorýchlostného vlaku ICE 1 prežili.
Právny zástupca pozostalých Reiner Geulen odovzdal dnes na berlínskom súde spomenutých šesť žalôb a zároveň podal štátnej prokuratúre žalobu na dvoch zodpovedných členov predstavenstva Nemeckých železníc. Hovorca svojpomocnej organizácie pozostalých Heinrich Löwen pritom uviedol, že pozostalí pôjdu so svojou žalobou, keď to bude nutné, až na Spolkový najvyšší súd.
V žalobe sa okrem iného uvádza, že "DB urobili veľmi závažné chyby pri kontrole obručí kolies vysokorýchlostných vlakov ICE, ktorej zlomenie bolo príčinou vlakovej nehody, najväčšej v histórii Nemecka. Žaloba je smerovaná voči vedeniu DB so sídlom v Berlíne, ako aj v čase nehody v roku 1998 zodpovednému predstavenstvu pre vývoj a technológie a súčasnému predsedovi predstavenstva siete Nemeckých železníc Rolandovi Heinischovi. Voči nemu je podaná žaloba aj za výšku odškodného.
Medzi žalujúcimi pozostalými je napríklad aj istý muž, ktorý stratil počas nehody celú svoju rodinu a od tejto tragédie nie je schopný pracovať a má samovražedné sklony. Rovnako železnice žaluje aj vdova hlavného vlakvedúceho expresu ICE, ktorá po nešťastí trpí psychickými traumami.
Pozostalí dnes kritizovali aj skutočnosť, že Nemecké železnice doteraz zaplatili za jednu obeť dobrovoľne 30.000 mariek. Na druhej strane zraneným cestujúcim bolo vyplatených napríklad až sedem miliónov mariek.
V Eschede pri dolnosaskom Celle sa 3. júna 1998 zastavil život a odohrala sa tam jedna z najväčších vlakových katastrof. Vozňu vysokorýchlostného vlaku ICE 884 Wilhelm Conrad Röntgen praskla obruč kolesa, čo malo za následok vykoľajenie niekoľkých vozňov, ich strašný náraz do pilieru miestneho mosta, ktorý sa zrútil a následne doslova pochoval zvyšky vozňov. Katastrofa si vyžiadala vyše 100 obetí a niekoľko desiatok zranených. O silnom náraze a následnom zdeformovaní vagónov spadnutým mostom svedčí aj fakt, že záchranári nevedeli niekoľko dní určiť presný počet obetí. Vyťahovali časti ľudských tiel, ktoré pridávali k iným častiam zohavených tiel obetí.

Historická jazda s vlakom plným detí
Národná obroda4.6.2001, Mikuláš Argalács, Poprad - Marián Kovalčík, rušňovodič z rušňového depa v Poprade, bol jedným z tých, ktorí na sklonku roka 1962 dávali bodku za parnou trakciou na trati medzi Popradom a Podolíncom. Vtedy sa už naplno rozbiehala výstavba trate Plaveč - Podolínec otvorená v novembri 1966, no túto už ovládla motorová trakcia.
K riadiacim pákam a ventilom parného rušňa - známeho Papagája - sa M. Kovalčík postavil opäť minulú sobotu. S vlakom plným detí absolvoval nostalgickú a zároveň historickú jazdu smerom na Starú Ľubovňu. Historická je tým, že po tejto trati vôbec po prvý raz prešiel parný vlak, a to po 45 rokoch od jej otvorenia.
Prednosta železničnej stranice v Starej Ľubovni Dušan Tokarčík túto udalosť vníma v kontexte dneška: „V Starej Ľubovni a okolí je veľká nezamestnanosť, cestujú iba "taškári" za prácou do Česka, Nemecka, Rakúska. Pádom firiem sa vytráca nákladná doprava. Lenže sme v kraji neobyčajných prírodných krás s historickými pamiatkami. Najmä v letnej sezóne by takéto nostalgické jazdy mohli byť skôr pravidlom, nie historickou udalosťou. Priviezli by turistov, tí by vlastne dali prácu ďalším ľuďom. Či už to počuť chceme, alebo nie, turizmus je nádejou tohto kraja.“
Vo vlaku ťahanom parným rušňom sedelo či skôr z okien sa vytŕčalo viac ako 110 detí. Deň hier a poznávania pre ne pripravila Federácia strojvodcov z popradského rušňového depa. Jej predseda František Baltazarovič netajil spokojnosť: „Už vlani sme s kolegami z Margecian pripravili pre deti na ich deň jazdu do Dobšinskej ľadovej jaskyne. Teraz sme sa rozhodli pre sever Spiša. Ciežom je ľubovniansky hrad, skanzen a popoludní športové hry na ihrisku.“
Počasie bolo žičlivé, deň sa vydaril. Všetky železničiarske deti svoj spôsob oslavy vyjadrovali jediným slovíčkom: Super!
Chlapom od parného rušňa Papagáj - Stanislavovi Antalíkovi a jeho bratom Danielovi a Jozefovi, ďalej Jaroslavovi Vančovi, Mariánovi Surmíkovi, Františkovi Maličkému, Petrovi Pajtášovi a Ladislavovi Záveckému - sa teda splnil sen o parnom rušni v Poprade. Dodajme, že pri jeho rekonštrukcii strávili tisíce hodín. Keď ich bolo desaťtisíc, prestali počítať. Vzťah k niečomu štatistika síce môže vyjadriť, ale ten je v čomsi úplne inom. Hoci v pohladení toho kusiska ocele. A to títo chlapi stále vedia.

Na železnici chystajú zmeny
Národná obroda5.6.2001 (iba, Zvolen) - Nový grafikon vlakovej osobnej prepravy, ktorý začne platiť od 10. júna 2001, prinesie obyvateľom Banskobystrického kraja niekoľko nie vždy príjemných noviniek. Medzi ne patrí zrušenie priameho lôžkového vozňa zo Zvolena do Prahy pre jeho nízke využitie. Na tejto trati cestujúci budú môcť obojsmerne používať len ležadlový vozeň, ktorý budú prepájať v Žiline do rýchlika Laborec. Cez stredné Slovensko už nebude premávať rýchlik Bem na trati Budapest - Fiľakovo - Zvolen - Žilina - Čadca - Bohumín - Szczecin. Nahradí ho rýchlik Urpín na trati Budapest Keleti - Fiľakovo - Zvolen - Žilina a v opačnom smere s odchodom z Čadce.
„Pri zostavovaní grafikonu sa rešpektovali pripomienky samosprávnych orgánov, štátnej správy, ekonomické a kapacitné možnosti ŽSR .“ informoval Národnú obrodu Ján Mudrák, prednosta obchodno- prepravnej správy osobnej prepravy ŽSR vo Zvolene. Rozsah osobnej vlakovej dopravy na väčšine tratí v Banskobystrickom kraji zostáva aj v novom grafikone zachovaný, avšak s malými časovými posunmi, ktoré zabezpečia lepšiu nadväznosť na niektoré prípoje. O dva vlakové spoje menej budú premávať z Fiľakova do Somoskőújfalu MÁV a niektoré pôjdu len po Šiatorskú Bukovinku.
Cestujúcich na trati Banská Bystrica - Zvolen poteší, že počet vlakov sa zvýši o dva páry a v podstate sa nemenia ani odchody. Len medzi 12.00 a 18.30 h nastali mierne posuny vzhľadom na rýchliky. Zaujímavé je, že na základe požiadaviek cestujúcich sa zvýši počet vlakov zastavujúcich v železničnej stanici Radvaň, pretože odtiaľ je najbližšie do obchodných domov Baumax a Tesco . Pribudol pár zamestnaneckých vlakov medzi B. Bystricou - Slovenskou Ľupčou a späť. V nedeľu pribudne jeden vlak z B. Bystrice do Brezna a ďalší z Brezna do Červenej Skaly . Na trati Brezno - Rimavská Sobota - Jesenské pribudne vlakové spojenie z Hnúšte do Rimavskej Soboty.

Železničiari budú štrajkovať
TASR8.6.2001, Bratislava - Odborové združenie železničiarov (OZŽ) zorganizuje vo štvrtok 14. júna dvojhodinový výstražný štrajk na protest proti zámeru vlády SR rozdeliť Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na dva subjekty a v záujme dosiahnutia zmeny štátnej dopravnej politiky.
Štrajk, počas ktorého sa má na celom Slovensku od 11.00 h do 13.00 h zastaviť železničná doprava, je podľa vyhlásenia Generálnej rady OZŽ aj reakciou na pohŕdavý postoj vlády k ponukám na dialóg. Kabinet takto podľa odborárov reagoval aj na predchádzajúce protestné akcie a na petíciu, ktorú podpísalo viac ako 22 000 zamestnancov železníc.
Predseda združenia Jozef Schmidt, ktorý o tom dnes informoval na tlačovej besede, o úspechu štrajkovej akcie nepochybuje. Koncepcia transformácie pomocou rozdelenia ŽSR, ktorú slovenská vláda presadzuje od polovice minulého roka, totiž podľa odborárov predstavuje ohrozenie existenčných záujmov ich zamestnancov, ale aj občanov, využívajúcich služby železnice. V tomto zmysle je formulovaný aj list delegátov IV. zjazdu OZŽ (z 26. mája 2001) poslancom parlamentu, od ktorých žiadajú, aby neprijímali zákony, smerujúce k likvidácii ŽSR .
Rozhodnutie železničiarskych odborov, ktoré evidujú asi 45 000 členov, o konaní štrajku podporilo v osobitnom stanovisku ako "plne primerané a legitímne" aj Prezídium Konfederácie odborových zväzov (KOZ) SR. Predstavitelia KOZ pritom upozornili, že na pôde tripartity s návrhom na rozdelenie ŽSR kategoricky nesúhlasili.

Generálny riaditeľ ŽSR požiadal o preskúmanie legálnosti pripravovaného štrajku
TASRBratislava 8.júna - Generálny riaditeľ Železníc SR (ŽSR) Andrej Egyed požiadal právny odbor Generálneho riaditeľstva ŽSR , aby v spolupráci s externými právnikmi posúdili legálnosť pripravovaného výstražného štrajku Odborového združenia železničiarov (OZŽ), ktorý je naplánovaný na štvrtok 14. júna od 11.00 h do 13.00 h.
V prípade rozporu štrajku so zákonnými normami SR je A. Egyed pripravený požiadať miestne príslušný súd a prokuratúru o vydanie predbežného rozhodnutia. Ako uviedol hovorca ŽSR Miloš Čikovský, vedenie železníc je však aj napriek tomu pripravené rokovať s predstaviteľmi odborov o možnom odvrátení štrajku.
Štrajk OZŽ je reakciou na vládou schválený Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR . Vedenie podniku opakovane uviedlo, že tento projekt prinesie kvalitatívne vyššiu úroveň hospodárenia oboch budúcich zložiek železníc.
"Schváleniu projektu predchádzalo obdobie dôkladnej analýzy súčasného stavu železníc a ich postavenia na dopravnom trhu," dodal M. Čikovský.

Správna rada schválila stratu ŽSR
Pravda8.6.2001, BRATISLAVA (sy) - Vykázanú stratu 4,033 mld. Sk zúčtujú ŽSR ako neuhradenú stratu minulých rokov. Schválila to Správna rada ŽSR . Pravdu o tom informoval jej hovorca Miloš Čikovský.
Hlavným zdrojom hospodárskej straty ŽSR , podobne ako v predchádzajúcich rokoch, sú finančné činnosti. V minulom roku dosiahla strata z finančných operacií 5,8 mld. Sk, čo ovplyvnili nielen úroky, ale aj nepriaznivý vývoj kurzu slovenskej koruny voči menám, v ktorých ŽSR splácali poskytnuté úvery.
Finančnú situáciu železníc dlhodobo ovplyvňuje vysoká a neustále rastúca zadlženosť podniku, ktorú si v predchádzajúcich rokoch vyžiadalo nedostatočné financovanie železníc zo strany štátu, a to jednak v oblasti osobnej dopravy, jednak v oblasti investícií do infraštruktúry.
Podľa hovorcu ŽSR sú naďalej problémom zálohové platby štátu a ŽSR boli počas minulého roka naďalej nútené vyrovnávať nedostatok pohotových peňažných prostriedkov novými úvermi. V minulom roku ŽSR podnikli ďalšie potrebné kroky, a to nielen v ekonomickej oblasti, aby sa mohla v roku 2001 rozbehnúť ich transformácia podľa vládou schváleného projektu.
Za prvý štvrťrok 2001 ŽSR dosiahli zisk 2,39 mld. Sk. Oproti plánu je výsledok vyšší o 702 mil. Sk a oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 1,53 miliárd korún.


Strana vytvorená: 10. VI. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0123.htm )