Siemens v úlohe systémového integrátora pre vysokorýchlostnú trať z Amsterdamu do Belgicka
8.6.2001 (piatok), 13:55

2001 Siemens, s.r.o. - Po podpísaní prehlásenia o zámere uzatvorila 5. júna spoločnosť Infraspeed s holandským Ministerstvom dopravy a Ministerstvom financií konečnú dohodu o plánovaní, zriadení, financovaní a údržbe pre stavbu vysokorýchlostnej železničnej trate, ktorá bude spájať Amsterdam s belgickou hranicou (HSL Zuid). Infraspeed je projekčná kancelária založená spoločnosťami Fluor Daniel, Koninklijke BAM/NBM N.V., Siemensom a anglickými investičnými firmami Innisfree and Charterhouse. Počas platnosti zmluvy v celkovej dĺžke 30 rokov získa Infraspeed za zabezpečenie infraštruktúry v závislosti od výkonov príjmy vo výške viac ako 2,5 mld. eur. Tieto príjmy pokryjú investičné náklady, náklady spojené s údržbou, kapitálové a amortizačné náklady. Zmluva má charakter partnerstva medzi verejnou a privátnou sférou (Public-Private-Partnership), pričom v Holandsku ide o najvýznamnejší kontrakt tohto druhu.
Zmluva predpokladá 5-ročnú realizačnú fázu a 25 rokov údržby. Počas realizácie bude koncernová divízia dopravných systémov a holandská dcérska spoločnosť Siemens Nederland N.V. zodpovedať za dodávky zariadení pre zásobovanie elektrickou energiou, signalizačnú techniku ETCS (European Train Control System), komunikačné zariadenia a izolačnú techniku. Objem pripadajúci na dodávky od Siemens predstavuje okolo 370 mil. eur. Zodpovednosť za systémovú integráciu vysokorýchlostnej trate preberá pracovná oblasť divízie dopravných systémov Turnkey Systems v Berlíne. Okrem dodávok bude Siemens zabezpečovať aj servisné služby v celkovej hodnote 130 mil. eur. Okrem americkej projekčnej a inžinierskej spoločnosti Fluor Daniel, ktorá prebrala zodpovednosť za koordinačné úlohy, holandský stavebný koncern Koninklijke BAM/NBM N.V. bude zodpovedať za realizáciu pokládky koľajníc a vybudovanie protihlukových bariér.
Dokončenie trate HSL Zuid je pre úsek Rotterdam -Antwerpy naplánované na polovicu roku 2005 a koncom roku 2005 by mala byť odovzdaná do prevádzky trasa z Amsterdamu do Rotterdamu. Celková dĺžka trate činí 100 km. Stavebné práce na základoch sa začali už v marci tohto roku. Výberové konanie pre dodávku rýchlovlakov bude ukončené na konci tohto roku.
Siemens patrí medzi popredné svetové firmy v oblasti zariadení pre železnice. Ako poskytovateľ komplexných riešení a systémový integrátor spája divízia TS v rámci svojich segmentov Automation & Power a Rolling Stock celkovú kompetenciu od riadiacich prevádzkových systémov cez trakčné napájanie až po železničné vozne pre prímestskú a diaľkovú dopravu. Rozsiahle skúsenosti v projektovom manažmente a servisné koncepty orientované do budúcnosti dopĺňajú ponuku produktov. V obchodnom roku 1999/2000 (do 30. septembra 2000) dosiahla divízia TS so svojimi 14 500 pracovníkmi po celom svete obrat 4 mld. eur. Zisk pred zdanením a úrokmi (EBIT) predstavoval 85 mil. eur.

ŽSR rokujú s Eurofimou o poskytnutí úveru 10 až 15 miliónov CHF
TASRBratislava 24. júla - Železnice SR ( ŽSR ) ako nový člen spoločnosti EUROFIMA, združujúcej prevádzkovateľov železníc v rámci Európy, rokujú s touto organizáciou o poskytnutí úveru vo výške minimálne 10 až 15 miliónov švajčiarskych frankov (CHF). Finančné prostriedky, určené na obnovu vozového parku, by mali železnice čerpať ešte v tomto roku.
Úverové zdroje EUROFIMA sa podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského použijú napríklad na financovanie modernizácie osobných vozňov, používaných vo vlakoch InterCity - Tatran a Kriváň. Ich rekonštrukciu zabezpečia Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) Vrútky. Z prostriedkov sa plánuje súčasne realizovať nákup viacsystémových rušňov, ktorými budú slovenské železnice podľa M. Čikovského prevádzkovať nákladnú dopravu do Rakúska.
Z úveru EUROFIMA bude v nastávajúcich rokoch financovaný nákup osobných vozňov s výkyvnými skriňami. Tie umožnia železniciam riešiť zrýchlenie dopravy na území Slovenska, keďže sú vhodné pre trate, budované na vyššiu traťovú rýchlosť. Vlakové spojenie Bratislavy a Košíc by sa skrátilo pod 4 hodiny. Verejná súťaž na nákup takýchto súprav sa v súčasnosti pripravuje.
Minimálny variant obnovy osobných vozňov počíta ročne s nákupom aspoň 21 vozňov najmä pre medzinárodnú prepravu a s modernizáciou ďalších 13 vozňov pre vnútroštátnu prepravu. Na zámery ŽSR pre ďalšie obdobie poukazuje koncepcia obnovy a rozvoja mobilných prostriedkov do roku 2010.
ŽSR sa stali riadnym 23. členom a akcionárom EUROFIMA s vlastníctvom 520 akcií (0,2 %) 15. júna tohto roku. Za predmetný podiel v hodnote 5 miliónov CHF zaplatili železnice v jeho nominálnej hodnote 2,6 milióna CHF.
EUROFIMA vznikla v roku 1955 za účelom zabezpečiť nákup vozňového parku pre členské železnice za prijateľných cenových podmienok a vytvoriť spoločné technické a finančné zdroje na realizáciu modernizačných zámerov. Súčasná úroková miera pôžičiek EUROFIMA je zhruba na úrovni sadzieb LIBOR pre jednotlivé meny (pre švajčiarsky frank zhruba 3,2 % ročne), ku ktorému je možné pripočítať iba režijný poplatok. Pre ŽSR by sa malo úročenie pôžičiek EUROFIMA pohybovať na hranici LIBOR plus 30 bázických bodov, čo je podstatne nižší úrok, ako majú v súčasnosti ŽSR k dispozícii.

V úsekoch troch železničných tratí v SR je na niekoľko dní prerušená doprava
TASRBratislava 25. júla - V dôsledku odplavenia trate a zosuvu pôdy prerušili Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) dopravu v úsekoch tratí Radvaň nad Laborcom - Medzilaborce, Vyšné Hágy - Tatranská Polianka a Spišská Belá - Podolínec. Ako informoval hovorca ŽSR Miloš Čikovský, na dotknutých úsekoch bola železnicami zabezpečená autobusová doprava.
"Obnova traťových úsekov bude trvať niekoľko dní," povedal M. Čikovský a dodal, že vzhľadom na poveternostné podmienky v súčasnosti nie je možné začať obnovovacie práce. Železničná doprava je obmedzená aj na trati Plaveč - Muszyna (Poľsko) a Bardejov - Raslavice, kde vlaky jazdia len 10-kilometrovou rýchlosťou.

ŽSR chce úver 10 – 15 mil. CHF
Hospodársky denník 25.7.2001, Železnice SR ( ŽSR ) ako nový člen spoločnosti EUROFIMA, združujúcej prevádzkovateľov železníc v rámci Európy, rokujú s touto organizáciou o poskytnutí úveru vo výške minimálne 10 až 15 miliónov švajčiarskych frankov (CHF). Finančné prostriedky určené na obnovu vozového parku by mali železnice čerpať ešte v tomto roku.

V Medzilaboreckom okrese postihol vodný živel viacero obcí i samotné sídlo
TASRMedzilaborce 25. júla - Pre pokračujúce intenzívne zrážky platí aj naďalej v Medzilaboreckom okrese tretí stupeň povodňovej aktivity. Povodňová vlna tu dnes postihla viacero obcí i samotné okresné sídlo.
Ako pre TASR ďalej uviedol prednosta Okresného úradu v Medzilaborciach Michal Pačuta, presný počet zasiahnutých domov ani výška materiálnych škôd zatiaľ nie sú známe. Medzi najviac postihnuté obce uvedeného okresu patrí Palota, kde došlo k narušeniu statiky rodinného domu. Ďalej boli vodným živlom postihnuté obce Krásny Brod, Čabiny, Kalinov, Ňagov, Čabalovce a miestna časť Medzilaboriec - Borov. "Najhoršie bol na tom medzilaborecký školský majetok, zo zaplavených priestorov ktorého museli evakuovať ohrozený dobytok," konštatoval Pačuta. Pre poškodené elektrické a plynové vedenie bola uvedená časť mesta odpojená od prúdu, plynu a pitnej vody.
V medzilaboreckom železničnom depe došlo k vyplaveniu traťovej kumunikácie v šírke 15 metrov a dĺžke asi 40 metrov. Podľa Pačutu tu koľajnice a vedenie "visia vo vzduchu". Prerušené železničné spojenie medzi Humenným a Medzilaborcami po Radvaň bolo v popoludňajších hodinách obnovené. V obci Volica silný prúd vody strhol most cez miestnu komunikáciu. Zaplavené boli aj ďalšie miestne komunikácie.

Železnice SR dosiahli v 1. polroku zisk 1,019 miliardy Sk
TASRBratislava 25.júla - Železnice SR ( ŽSR ) dosiahli v 1. polroku tohto roka zisk 1,019 miliardy Sk, čo je oproti rovnakému obdobiu vlani (strata 1,271 mld. Sk) viac o 2,29 miliardy Sk. V porovnaní s plánom ŽSR dosiahli lepší hospodársky výsledok takmer o 1,4 miliardy Sk. Celkové náklady boli v sledovanom období účtované vo výške 13,686 miliardy Sk a výnosy 14,705 miliardy Sk.
Ako uviedol hovorca ŽSR Miloš Čikovský, za prvých 6 mesiacov dosiahli železnice v prevádzkovej činnosti zisk 504,184 milióna Sk, keď v rovnakom období vlani zaznamenali stratu 1,347 miliardy Sk. Oproti plánu sa dosiahol lepší prevádzkový hospodársky výsledok o 1,645 miliardy Sk. Jeho veľkosť ovplyvnili predovšetkým vyššie prevádzkové tržby a nižšia výrobná spotreba.
Zisk z finančných činností vykázali ŽSR v hodnote 1,022 miliardy Sk, a to v dôsledku jednorazového zúčtovania vytvorených rezerv k finančným nákladom z minulého roka, ako aj nižšieho účtovania finančných nákladov.
Úhrada za výkony osobnej dopravy zo štátneho rozpočtu bola zúčtovaná vo výške 2,893 miliardy Sk, oproti januáru až júnu 2000 bola teda vyššia o 543 miliónov Sk.
Podľa operatívnych výsledkov prepravili ŽSR za 1. polrok tohto roka 26,248 milióna ton tovarov. Plnenie plánu tak zabezpečili na 102,46 %. Medziročný nárast predstavuje 2,47 %.
Celkové tržby z prepravy dosiahli 8,541 miliardy Sk, čo je 21,86-% medziročný rast. Tržby z prepravy tovarov predstavujú z celkových tržieb 88,14 %, tržby z osobnej prepravy 11,86 %.

Český kamión nezvládol šmyk a spadol na trať
TASRBratislava 26. júla - Na vyše šesť hodín bola zastavená železničná doprava na úseku Tekovská Breznica - Hronský Beňadik v stredu večer potom, keď na trať dopadol nákladný automobil s návesom zn. Mercedes s pražským evidenčným číslom, prevážajúci letecké motory.
Podľa informácií hovorcu ŽP Jozefa Búranského 42-ročný vodič, občan ČR, nezaradil rýchlostný stupeň a keď prudko zabrzdil, dostal šmyk, následkom čoho sa dostal do protismeru a zadnou časťou návesu narazil do protiidúceho Fordu Tranzit. Potom prerazil zvodidlá, odtrhol stĺp trakčného vedenia a prevrátil sa na trať. Nikto sa nezranil. Polícia nezistila u zúčastnených požitie alkoholu. Škodu na majetku ŽSR vyčíslili na stotisíc korún, na motorových vozidlách na pol milióna. Na prepravovanej zásielke zatiaľ škodu nevyčíslili.

MDPT kvôli záplavám vytvorilo komisiu na monitorovanie dopravnej infraštruktúry
TASRBratislava 26.júla - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR v záujme urýchleného riešenia problémov, súvisiacich s povodňami na strednom a východnom Slovensku, vytvorilo pracovnú komisiu, ktorej úlohou bude monitorovať stav dopravnej infraštruktúry. Do okresu Stará Ľubovňa dnes vycestoval aj štátny tajomník MDPT Dušan Faktor.
Ako TASR informoval hovorca Železníc SR ( ŽSR ) Miloš Čikovský, železničná doprava je po niekoľkohodinovej výluke na úsekoch tratí Radvaň nad Laborcom-Medzilaborce, Vyšné Hágy-Tatranská Polianka a Spišská Belá-Podolínec opäť v prevádzke. Vlaky idú iba 10- respektíve 30-kilometrovou rýchlosťou za hodinu. Opravy uvedených úsekov tratí pokračujú. Doprava je obmedzená na hraničných priechodoch s Poľskom. Cez deň tu premávajú len osobné vlaky cez Plaveč-Muszyna, Medzilaborce-Lupków, a to zníženou 10-kilometrovou rýchlosťou. Cez Skalité-Zwardoň je v noci zabezpečená i nákladná doprava.
Podľa aktuálnych informácií Slovenskej správy ciest (SSC) je premávka na cestách prvej triedy vedená obojsmerne len v jednom jazdnom pruhu na ceste I/72 pri obci Malužiná v okrese Liptovský Mikuláš. Rovnaké obmedzenie z dôvodu podmytia vozovky platí aj na ceste 2. triedy pred obcou Nižné Kamence. Z ciest 3. triedy je možné použiť len jeden jazdný pruh v obci Beňadikovce. Uzatvorená je premávka na ceste 2. triedy v okrese Poprad v úseku Štrba-Šuňava.


Strana vytvorená: 27. VII. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0130.htm )