Svoju motorovú Anču si Štiavničania nedajú vziať

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

SmeKVETA FAJČÍKOVÁ, 17.3.2001 - Motorový vláčik zvaný Anča, ktorý premáva medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, patrí medzi najznámejšie slovenské lokálky. Vznikli o ňom desiatky vtipov a príbehov a neodmysliteľne patrí k životu štiavnických študentov. V piatok popoludní, keď sa končí vyučovanie, to niekedy neraz vyzerá, že tentoraz to Anča nezvládne. Nakoniec sa však študenti, hoci stojac na jednej nohe, do Dúbravy dostanú.
Lokálku začala pred rokom 1948 stavať súkromná firma, neskôr ju dostavali po Víťaznom februári ako známu Trať mládeže. Kedysi bola jediným dopravným prostriedkom, časom k nej pribudlo množstvo autobusových spojení. Aj preto sa v predchádzajúcich rokoch veľa hovorilo o jej nerentabilnosti. Pracovníci železničnej stanice v Hronskej Dúbrave tvrdia, že odstavenie trasy nehrozí – v piatok a v nedeľu býva vláčik dokonca preťažený.
Pre mnohých obyvateľov regiónu je to stále dominantný druh dopravy. Veď Hronská Dúbrava je východiskovým bodom k ďalším vlakovým spojom a rýchlikom na celé Slovensko. Na radnici v Banskej Štiavnici by dokonca chceli, aby sa vlakové súpravy modernizovali, veď pre mnohých turistov zo sveta je štiavnická Anča prvým kontaktom s historickým mestom.

Rohože len v pohraničí
Železnice SR neprevážajú živé zvieratá
BRATISLAVA, sd, 17.3.2001 - PravdaBezpečnostné opatrenia Štátnej veterinárnej správy (ŠVS) SR proti zavlečeniu nákazy slintačky a krívačky do SR platia aj na železnici. Železnice SR vydali zákaz dovozu, vývozu a prevozu živých zvierat zo všetkých štátov Európy okrem ČR. Prepravné obmedzenia platia v nákladnej doprave aj pre rizikové potravinárske výrobky živočíšneho pôvodu. Železnice SR sú v kontakte so zástupcami ŠVS SR aj Colnej správy, aby okamžite reagovali na ďalšie opatrenia. Bližšie informácie o obmedzeniach v nakládke sú na internetovej stránke www.zsr.sk. V osobnej železničnej doprave vykonáva všetky preventívne opatrenia Colná správa vrátane kontroly dovozu potravín. Dezinfekčné rohože sa inštalujú na troch priechodoch s Poľskom, jednom s Ukrajinou, siedmich s Maďarskom a dvoch s Rakúskom. Cestujúci zo zahraničia, ktorí vystupujú priamo v pohraničnej stanici, musia prejsť dezinfekčnou očistou. ŠVS zatiaľ neuvažuje o zavedení dezinfekčných rohoží vo vnútrozemských staniciach, vydané opatrenia bude zmierňovať alebo sprísňovať podľa vývoja nákazovej situácie. Za posledný týždeň železnice zaznamenali výrazný úbytok turistov cestujúcich do susedných štátov za nákupmi. Znížil sa aj počet cestujúcich v malom pohraničnom styku.

Železnice nemajú peniaze na osobnú dopravu
SmeBRATISLAVA, 17.3.2001 – Osobná doprava na železnici sa dostala do problémov. Železnice ešte nepodpísali so štátom zmluvu o vykonávaní služieb vo verejnom záujme, na základe ktorej osobná doprava funguje. Cestovné reguluje štát a jeho výška nepokrýva náklady. Železnice sú preto stratové.
Hovorca železníc Miloš Čikovský hovorí, že z peňazí, ktoré dostali zo štátneho rozpočtu, sú schopní financovať len prevádzku na niektorých tratiach. Ide o trate Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, Žilina – Čadca – Poľsko, Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Kúty. Hľadajú však iné zdroje financovania, a tak by mala osobná preprava fungovať aj naďalej.
Podľa ministra dopravy pôšt a telekomunikácií Jozefa Macejka bola pôvodná požiadavka železníc na tento rok 4,3 miliardy korún. Čikovský hovorí, že pri rokovaní o zmluve došla správna rada k záveru, že železnice potrebujú ešte 2,5 miliardy korún, aby zabezpečili prepravu v takom rozsahu ako vlani. Minister Macejko pre SME povedal, že zmluvu môže podpísať aj zajtra, ak bude vo výške dotácie zo štátneho rozpočtu a z mimorozpočtových zdrojov (asi 3,6 miliardy korún).
Podľa Macejka je súčasná situácia železníc, ktorých zadlženosť ku koncu roka 2000 bola 41,3 miliardy korún, spôsobená práve tým, že v rokoch 1994-1998 sa podpisovali zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme tak, že neboli vykryté, a železnice si museli brať úvery. Čikovský pripustil, že železnice by vzniknutú situáciu mohli riešiť aj ďalším úverom.
Železnice pripravujú alternatívne návrhy pre vládu. „Treba spracovať analýzu, aké opatrenia treba urobiť, aby peniaze z rozpočtu stačili na osobnú dopravu,“ hovorí Macejko. Podľa neho treba navrhnúť najnevýhodnejšie linky na obmedzenie alebo zrušenie. Vláda by mala posúdiť požiadavky železníc a v prípade, že sa s nimi stotožní, nájsť aj dodatočné zdroje financovania osobnej dopravy.
Zo zahraničných skúseností vyplýva, že na tej istej trase by nemali premávať dva spoje – autobusy aj vlaky. Napríklad vo Švajčiarsku ak existuje v nejakej oblasti železničná trať, neudeľujú sa licencie na súbežnú autobusovú dopravu. (ldi)

ŽSR včera dostali 60 miliónov eur
SmeBRATISLAVA, 17.3.2001 – Tretiu tranžu úveru vo výške 60 miliónov EUR od Európskej investičnej banky (EIB) prijali včera na svoj účet Železnice SR (ŽSR). Úverový balík v celkovej hodnote 200 miliónov EUR, ktorý bol bankou na účet železníc uvoľňovaný postupne v troch tranžiach, bol poskytnutý už v júli 1999. Tieto finančné prostriedky budú použité na modernizáciu železničnej trate Čadca – Zwardoň, výmennej stanice v Čadci, modernizáciu teleinformačnej siete a na výrobu ľahkých motorových súprav. EIB uvoľnila tretiu tranžu úveru na základe rozhodnutia vlády SR o udelení štátnej záruky železniciam na rok 2001 na ďalšie úvery vo výške 10,5 miliardy Sk. Tieto prostriedky by mali byť využité v procese transformácie železníc. (tasr)

Pri Valaskej v okrese Brezno zahynul muž, ktorý spadol pod vlak
TASR19.3.2001 - Banská Bystrica 19. marca (TASR) - Smrť pri železničnej stanici Valaská, časť Chvatimech v okrese Brezno našiel 60-ročný miestny občan Vladimír M., ktorý 18. marca pred 18. hodinou spadol do koľajiska tesne pred rušeň idúceho osobného vlaku.
Napriek použitiu zvukového výstražného znamenia a rýchlobrzdy rušňovodič zrážke nemohol zabrániť. Muž utrpel rozsiahle zranenia, ktorým podľahol na mieste nehody. Požitie alkoholu u rušňovodiča nezistili. TASR o tom dnes informovala hovorkyňa Krajského riaditeľstva PZ v Banskej Bystrici Marta Mandáková.

Americké železnice profitujú z dopytu po uhlí
TASR19.3.2001 - New York 19. marca - Uhlie prišlo na záchranu amerických železníc v čase, keď hospodárske spomalenie v krajine ochromuje dopyt po nákladnej doprave. Kým väčšina firiem sa sťažuje na rastúce ceny zemného plynu, železnice profitujú, keďže výrobné podniky sa vracajú k uhliu, ktorého podiel na železničnej doprave dosahuje 35% až 40% a na jej ziskoch viac než polovicou. Dopyt po uhlí zvýšilo tvrdé zimné počasie na väčšine územia USA. Objem uhlia prepraveného po železnici v tomto roku medziročne stúpol o šesť percent. Uhlie ponúka železniciam výhodu oproti nákladnej cestnej doprave, ktorej situáciu komplikuje hospodársky vývoj v USA. Preprava uhlia kamiónmi totiž nie je finančne výhodná vzhľadom na obrovské množstvá, ktoré podniky žiadajú. Očakávania, že príjmy železníc pretrvajú, odráža relatívne vysoký kurz akcií spoločností, napríklad, as CSX Corp., Norfolk Southern a Union Pacific. Samozrejme, dôsledky hospodárskeho poklesu sa nevyhli ani železniciam, kde objem nákladov v prvých dvoch mesiacoch tohto roka medziročne klesol približne o tri percentá. Preprava vozidiel po železnici sa znížila o 19% a kovov o 13%. Na druhej strane však uhlie tvorí tak veľký percentuálny podiel a je natoľko ziskové, že dokáže vykompenzovať pokles v iných oblastiach. Dodávky pre automobilový a metalurgický priemysel totiž k objemu prepravy železníc prispievajú zhruba len 11%. Dopyt po uhlí v tomto roku stúpol z dvoch príčin. Podniky v dôsledku obáv z "vírusu tisícročia" v roku 1999 nahromadili zásoby uhlia, ktoré medzičasom spotrebovali a musia ich doplniť kvôli zime, chladnejšej než očakávali. Druhou príčinou je vysoká cena zemného plynu a tak sa uhlie stalo lacnejšou alternatívou. Železnice v tomto štvrťroku profitovali aj z mierneho poklesu nákladov na naftu. Mnohé spoločnosti totiž v predchádzajúcich dvoch štvrťrokoch zaznamenali dvojpercentné zníženie prevádzkových marží, hoci boli schopné aspoň časť vyšších nákladov zohľadniť vo faktúrach odberateľom. Ďalším pozitívnym aspektom je vyššia efektívnosť a nižšie náklady u mnohých železničných firiem, ktoré vlani vykonali reštrukturalizáciu a zoškrtali počet pracovných miest. Napríklad, spoločnosť Norfolk Southern Corp. plánuje 1. septembra zatvoriť opravovňu vozňov v Hollidaysburg (Pensylvánia). Analytici uvádzajú, že činnosť železníc by sa v marci musela náhle a výrazne zhoršiť, aby akákoľvek spoločnosť vydala varovanie pred poklesom výsledkov za 1. štvrťrok.

Sociálna poisťovňa pri vymáhaní pohľadávok od ŽSR zohľadňuje verejný záujem
TASR Bratislava 19.marca - Sociálna poisťovňa napriek tomu, že jej pohľadávka voči Železniciam SR (ŽSR) dosiahla ku koncu januára 2001 takmer 5,1 miliardy Sk, z čoho až 3,7 miliardy Sk predstavujú penále, nerealizuje voči ŽSR kroky, smerujúce k jej nútenému uspokojovaniu. Zohľadňuje pritom najmä verejný záujem a prebiehajúce rokovania o možnostiach postupného oddlžovania ŽSR. Ako uviedla pre TASR vedúca tlačového oddelenia Sociálnej poisťovne Bibiána Gunišová, dlžníkmi sú jednotlivé divízie ŽSR alebo ich organizačné zložky, pričom riešenie pohľadávok voči ŽSR vzhľadom na ich charakter a výšku nie je možné bez intervencie štátnych orgánov. Poisťovňa pritom pravidelne apeluje na nevyhnutnosť prijatia zásadných opatrení, ktoré by riešili systémovú insolventnosť ŽSR s priamym dosahom na finančnú situáciu Sociálnej poisťovne, zdôraznila. V tohtoročnom rozpočte ráta poisťovňa s oddlžením železníc vo výške 0,7 miliardy Sk. Celkovo evidovala poisťovňa k 31. januáru tohto roka pohľadávky v sume 52 miliárd Sk. Za nevymožiteľné považuje zhruba 25 až 30 % z nich. Riaditeľ Sociálnej poisťovne Miroslav Knitl deklaroval, že intenzívnejšie vymáhanie pohľadávok je jednou z priorít, pričom mieni využiť aj cestu postupovania pohľadávok iným subjektom. Takáto možnosť je však viazaná na zmenu súčasnej legislatívnej úpravy. Sociálna poisťovňa, ako uviedla B. Gunišová, spolupracovala s rezortom práce na príprave návrhu zákona, ktorý predpokladá legislatívne zakotvenie inštitútu postupovania pohľadávok uvedenej inštitúcie. V najbližšom čase by sa mal tento materiál stať predmetom medzirezortného pripomienkového konania.

Medzi koľajnicami pri stanici Nosice predpoludním našli funkčný obranný granát
TASRBratislava 19. marca - Takmer dve hodiny bola dnes predpoludním zastavená železničná premávka v oboch smeroch na trati medzi Považskou Bystricou a Púchovom. Dôvodom bol nález funkčného obranného granátu F1 medzi koľajami pri stanici Nosice. Ako spresnil pre TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, zaistený granát našiel pracovník železníc pri obchôdzke. Muníciu zaistil privolaný policajný pyrotechnik a bude zneškodnená. Okolnosti, za akých sa granát dostal na trať a jeho pôvod, sú predmetom intenzívneho vyšetrovania. V súčasnosti už železničnú premávku na uvedenom úseku obnovili.

Legislatíva smerom k transformácii
HN s generálnym riaditeľom sekcie železničnej dopravy MDPT SR Ing. Dušanom Pajdlhauserom
Hospodárske noviny AUTOR: Bratislava (hn/Danuša Dragulová-Faktorová), 20.3.2001 - V súvislosti s pripravovanou transformáciou Železníc SR sú nevyhnutné aj legislatívne zmeny. O aké právne úpravy ide?
– Vláda SR na svojom rokovaní k transformácii ŽSR odsúhlasila model oddelenia dopravnej cesty od obchodno-podnikateľskej činnosti. V tomto duchu sme v októbri minulého roka dostali úlohu pripraviť aj zákony. Takto sme pripravili návrh zákona o Železničnej spoločnosti, a. s., a súčasne novelu zákona č. 258 z roku 1993. Aby sme zabezpečili čistotu vzťahov medzi železničnými spoločnosťami – ŽSR, ŽS – a štátom, vznikla potreba aj novelizovať zákon o dráhach č. 164 z roku 1996.
V čom je základný zmysel tejto novelizácie ?
– Na zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme má nárok spoločnosť prevádzkujúca dráhu, ale aj spoločnosť prevádzkujúca dopravu na dráhe. Ak bude pokračovať stav, že máme regulovanú cenu za dopravnú cestu, stratu, ktorá takto vznikne, bude štát uhrádzať aj Železniciam SR. Rovnako Železničná spoločnosť, prípadne v budúcnosti aj ďalšie dopravné spoločnosti, ak budú vykonávať činnosti, na ktorých má štát záujem, budú mať nárok na zmluvu vo verejnom záujme. Bude sa uzatvárať so štátom alebo s vyšším územným celkom, ak si výkony objedná región. V tom je základný zmysel novelizácie zákona o dráhach.
Aký je časový postup procesu tvorby legislatívnych úprav?
– V decembri zákony prešli poradou vedenia ministra, následne sme v medzirezortnom pripomienkovom konaní odstránili názorové rozdiely medzi jednotlivými rezortmi. Minulý týždeň prešli legislatívnou radou vlády všetky tri spomínané právne normy V súčasnosti sa zapracúvajú pripomienky a na rokovanie vlády by sa zákony mohli dostať na budúci týždeň. Bolo by dobré, keby parlamentom prešli v skrátenom konaní, teda v apríli, najneskôr v máji.
V takom prípade bude reálny termín začatia transformácie železníc od 1. júla?
– Ak by najneskôr v máji boli zákony schválené, vieme následne pripraviť všetky organizačné kroky tak, aby od 1. júla mohli začať fungovať dve spoločnosti. Následne prejdú dvoma fázami prechodného obdobia. Prvá, ktorá bude do konca tohto roka, bude zameraná na delenie činností, druhá na stabilizáciu oboch spoločností.

Porucha na chladiacom ventilátore spôsobila požiar rušňa nákladného vlaku
TASRBratislava 20. marca - Porucha ventilátora na chladenie strojovne bola pravdepodobne príčinou požiaru rušňa nákladného expresného vlaku idúceho v pondelok po trati Zohor-Malacky. Hustý dym valiaci sa zo strojovne spozoroval rušňovodič o 15.45 h pri vchádzaní do Plaveckého Štvrtka. Horiaci vlak bez použitia rýchlobrzdy zastavil a požiar museli lokalizovať požiarnici privolaní z Bratislavy. V dôsledku nehody bola takmer dve hodiny zastavená doprava v oboch smeroch trate. Dva vlaky Euro City, jeden vnútroštátny rýchlik a štyri osobné vlaky meškali v rozpätí od 21 do 103 minút. Doprava bola obnovená o 17.24 h. Prípad ďalej vyšetruje oddelenie Železničnej polície (ŽP) Kúty. TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

ZSE obnovili dodávky elektriny pre ŽSR, ale len na dva dni
TASRBratislava 20.marca - K dočasnému dvojdňovému obnoveniu dodávok elektrického prúdu na piatich odberných miestach železníc dnes pristúpil š.p. Západoslovenské energetické závody (ZSE). "Týmto sme len pristúpili na požiadavku ŽSR, avšak už vo štvrtok by malo nastať opätovné odpojenie odberných miest", uviedla dnes pre TASR vedúca odboru obchodu a marketingu ZSE Iveta Filová. Dodala, že v rokovaniach medzi nimi a železnicami došlo dnes k posunu a ZSE určite nepristúpia k odstaveniu na 29.marca avizovaných 14 odberných miest. Plánované odstavenie ďalších odberných miest železniciam dnes odvolal aj š.p. Stredoslovenské energetické závody (SSE). "ŽSR na dnešných rokovaniach predložili riešenie splácania svojich dlhov a v najbližších dvoch mesiacoch určite nepristúpime k plánovanému odstaveniu ich 16 odberných miest", uviedol pre TASR vedúci odboru styku s verejnosťou SSE Pavel Müller. Dodávky elektriny dnes ŽSR obnovil aj š.p. Východoslovenské energetické závody (VSE), ktoré od 13.marca tohto roku obmedzili prísun elektriny pre železničnú stanicu v Kochanovciach. ZSE pristúpili v súvislosti s rastúcimi dlhmi ŽSR za dodávky elektriny k odpojeniu piatich odberných miest železníc 15. februára tohto roku, pričom išlo o rušňové depá Bratislava východ a Trnava, železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava Vinohrady, ako aj o časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viacerých objektoch na železničnej stanici Východ. Krok ZSE 8. marca nasledovali aj Stredoslovenské energetické závody (SSE), pričom budova prevádzkového riaditeľstva vo Zvolene bola bez elektrickej energie do 14. marca, kedy jej dodávku obnovili. Výška dlhu železníc voči všetkým rozvodným energetickým podnikom v súčasnosti prevyšuje 1,5 miliardy Sk a mesačne narastá o 150 miliónov Sk. ŽSR prestali energetikom platiť v priebehu minulého roka.

Chlapec sa bicykloval medzi koľajami
SmeMEDZILABORCE, 21.3.2001 – Neuveriteľné šťastie mal neopatrný 16-ročný chlapec z Medzilaboriec, ktorého na tamojšej železničnej stanici pri bicyklovaní sa medzi prvou a treťou koľajou v pondelok zrazil vlak. Podľa lekárov z Humenného sa bude zo zranení liečiť približne mesiac. Chlapec nereagoval na výstražné zvukové znamenie prichádzajúceho osobného vlaku. Rušeň ho zachytil ľavou bočnou stranou a strhol na zem. Utrpel tržnú ranu na hlave, pomliaždeniny pravého lakťa a stehna a ľavého ramena. Požitie alkoholu u rušňovodiča nezistili, vlak však pre nehodu nepokračoval v ceste. (tasr)

Zrážka rušňa s laňou spôsobila meškanie rýchlika
TASRBratislava 21. marca - Na takmer 1,5 hodiny vyradila z prevádzky železničný rušeň laň, ktorá v utorok skoro ráno vbehla na trať rýchlika R-801 Poľana. Ako dnes TASR informoval hovorca Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský, laň vbehla na koľaj medzi železničnými stanicami Blhovce a Hajnáčka neďaleko Fiľakova, kde ju zachytil a usmrtil prichádzajúci vlak. Pri zrážke so zvieraťom došlo k poškodeniu ventilu predného vzduchojemu rušňa, kvôli čomu nebol spôsobilý pokračovať v jazde. Rýchlik v dôsledku tejto poruchy meškal 88 minút. Meškali aj dva následné osobné vlaky - 44 a 8 minút. Poškodením vzduchojemu vznikla Železniciam SR škoda 8000 korún.

Vybrané depá a stanice ŽSR majú elektrinu len do štvrtka rána
TASRBratislava 21.marca - Západoslovenské energetické závody (ZSE), š. p. obnovili Železniciam SR (ŽSR) v utorok dodávky elektriny do odstavených odberných miest na dva dni pre údajné preťaženie ich náhradných zdrojov. Železnice argumentovali, že ich náhradné zdroje fungujú už veľmi dlho a potrebujú vykonať ich revíziu, aby predišli poruchám. TASR o tom dnes informovala vedúca odboru obchodu a marketingu ZSE Iveta Filová. Potvrdila, že od štvrtka rána ZSE opäť prerušia dodávky do piatich odberných miest železníc, ktoré odpojili ešte 15. februára. Vo vymáhaní pohľadávok najiniciatívnejší z troch rozvodných energetických podnikov (REP) tak po dvoch dňoch opäť odpojí železniciam od elektriny rušňové depá Bratislava východ a Trnava, železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré objekty na železničnej stanici Východ. Výška dlhu ŽSR voči trom REP za dodávky elektriny v súčasnosti presahuje 1,5 miliardy Sk a mesačne narastá o 150 miliónov Sk. Zainteresované strany sa napriek snahe železníc ešte nedohodli na spôsobe splácania dlhov ŽSR, dodávky elektriny však železniciam už z troch REP obmedzujú len ZSE.

Piaty ročník medzinárodného kontraktačného veľtrhu Intertransport otvorený
TASRBratislava 21.marca - V priestoroch Výstavného a kongresového centra Incheba bol dnes otvorený piaty ročník medzinárodného kontraktačného veľtrhu Intertransport, ktorý potrvá do 25. marca. Organizuje ho spoločnosť Contact Trade Centre (CTC) a predstavuje sa na ňom 38 hlavných vystavovateľov, ktorí ponúkajú svoje produkty a služby. Jedná sa o spoločnosti zo Slovenska, Českej republiky, Maďarska a Rakúska. Jednou z inovácií tohtoročného veľtrhu je jeho rozšírenie o oblasť logistiky a dopravnej infraštruktúry popri tradičných expozíciách cestnej, železničnej, leteckej, vodnej či kombinovanej dopravy. Akcent sa preto z jednoduchej výstavnej činnosti prenesie na kvalitný sprievodný program, ktorého súčasťou bude aj stretnutie odborníkov na pôde Dopravného klubu za účelom diskusie na tému cestná infraštruktúra ako aj možnosti rozvoja kombinovanej dopravy. Uviedol to generálny riaditeľ spoločnosti CTC Napoleon Kurpiel. Hlavnými cieľmi Intertransportu, ktorý je organizovaný pod záštitou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, sú podľa slov N. Kurpiela reaktivácia pozície Slovenska ako tranzitnej krajiny v stredoeurópskom regióne, rozvoj multilaterálnej investičnej činnosti a prezentácie Bratislavy ako logistického centra. Zároveň je úvodným podujatím zo série špecializovaných medzinárodných výstav. (krátené)

Ministerstvo financií predčasne uvoľnilo pre ŽSR 600 miliónov Sk
TASRBratislava 22. marca - O uvoľnení alikvotnej čiastky pre Železnice SR (ŽSR) vo výške 600 miliónov Sk, pôvodne určenej na čerpanie až v druhom štvrťroku tohto roku, došlo už v tomto kvartáli. O predčasnom poskytnutí sumy rozhodla rozpočtovým opatrením ministerka financií SR Brigita Schmögnerová, pričom tieto finančné prostriedky tvoria úhradu výkonov, objednaných štátom vo verejnom záujme. Ich predčasné uvoľnenie súvisí s nutnosťou zabezpečiť základnú prevádzku v osobnej doprave. V súvislosti s finančnou situáciou železníc, najmä s narastajúcim sa zadlžovaním podniku voči verejnoprávnym inštitúciám ako aj trom regionálnym rozvodným energetickým závodom, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko uviedol, že rezortné ministerstvá ako aj zainteresované podniky a inštitúcie pokračujú v hľadaní optimálneho riešenia, ktoré by splatenie dlhov urýchlilo. Tie súhrnne predstavujú čiastku vyše 6,5 miliardy Sk. "V súčasnosti sa pripravujú nové úverové linky, ktorými by bolo možné tieto dlhy vykryť," uviedol J. Macejko. Okrem vnútroštátneho zadlženia majú železnice uzatvorené aj zahraničné dlhodobé úvery. Ich splatnosť je však jasne definovaná. Podľa slov ministra dopravy si je štát plne vedomý svojich dlhov voči železniciam za výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 1997 v objeme 10 miliárd Sk. Hovorca ŽSR Miloš Čikovský spresnil, že vláda sa svojim uznesením zaviazala do roku 2005 tieto dlhy vyrovnať. Za týmto účelom by mohli v tomto roku pribudnúť na účet ŽSR 2 miliardy Sk z privatizácie slovenských podnikov.

ZSE zmenili postoj a železnice neodpoja minimálne do 20.apríla
TASRBratislava 22.marca - Západoslovenské energetické závody (ZSE), š.p., napriek plánu dnes neodpojili avizovaných päť odberných miest železníc. "Železnice SR nevypíname a čakáme akým spôsobom navrhnú splácať svoj dlh", uviedol dnes pre TASR odborný riaditeľ pre ekonomiku a obchod ZSE Anton Hlavatý. Posledným termínom pre železnice je podľa neho 20.apríl, do kedy určite nedôjde k ďalšiemu odpájaniu. ZSE však ešte v stredu avizovali na štvrtok ráno opätovné odpojenie piatich odberných miest ŽSR, ktorým obnovili v utorok dodávky kvôli nutným opravám náhradných zdrojov. Malo ísť o rušňové depá Bratislava východ a Trnava, železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré objekty na železničnej stanici Východ. Všetky tieto objekty mali železnice odpojené od elektriny od 15. februára do 20.marca. Po tom, čo š.p. Stredoslovenské energetické závody (SSE) odvolal v utorok odpájanie ŽSR, tak železniciam v súčasnosti minimálne mesiac nehrozí žiadne odpájanie ich prevádzok. Rozvodné energetické podniky (REP) postupne obnovili dodávky elektriny železniciam a odvolali ďalšie odpájanie po tom, čo sa do problému riešenia splácanie dlhov ŽSR zapojili všetky tri zainteresované rezorty (dopravy, financií a hospodárstva). Problémom by sa v najbližšej dobe mal navyše zaoberať aj vládny kabinet. Výška dlhu ŽSR voči trom REP za dodávky elektriny, ktorý sa naakumuloval najmä v priebehu roka 2000, v súčasnosti presahuje 1,5 miliardy Sk a mesačne narastá o asi 150 miliónov Sk.

Delenie činností ŽSR medzi nástupnícke subjekty prebehne do konca roka
TASRBratislava 22.marca - Delenie činností Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) medzi dva nástupnícke subjekty tak, ako to predpokladá Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, by sa malo ukončiť do konca tohto roka. Nasledovať bude stabilizácia týchto subjektov. To, či sa podarí dodržať termín začatia samotnej transformácie, stanovený na 1. júla 2001, závisí od termínu schválenia súvzťažných zákonov vládou a Národnou radou SR. Ako na dnešnej tlačovej besede uviedol Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko, nutné bude novelizovať predovšetkým zákon o dráhach z roku 1996, schváliť zákon o novovzniknutej Železničnej spoločnosti (ŽS), a. s., ako aj novelizovať zákon č. 258 z roku 1993. Podľa slov generálneho riaditeľa sekcie železničnej dopravy MDPT Dušana Pajdlhausera zmyslom novelizácie je určenie podmienok uzatvárania zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme s oboma nástupníckymi spoločnosťami. Ďalším okruhom, ktorý bude nutné z dôvodu implementácie projektu zabezpečiť, je prechod záväzkov na nástupnícke subjekty. J. Macejko uviedol, že "ťažisko úverov so štátnou zárukou ostane v samotnej inštitúcií ŽSR, v kompetencii ktorej bude prevádzka, údržba a riadenie dopravnej cesty". Novovytvorená Železničná spoločnosť, a. s., so 100-% účasťou štátu prevezme po odčlenení od súčasných ŽSR záväzky z úverov, čerpaných na obnovu vozňového parku, nakoľko sa stane prevádzkovateľom obchodno-podnikateľskej činnosti. Projekt transformácie a reštrukturalizácie železníc schválila vláda SR v októbri minulého roka. Ten v priebehu roka 2001 predpokladá prepustenie 12 až 15 % zo súčasného počtu zamestnancov. K ultimu roku 2000 pracovalo v ŽSR 45 407 pracovníkov.

Americká GATX kúpila poľského železničného prepravcu DEC
TASRVaršava 22.marca - Americká spoločnosť GATX Rail Overseas Holding kúpila hlavného poľského železničného prepravcu tekutého paliva DEC za 350 miliónov zlotých (84,5 milióna USD) a oznámila, že vstupom na poľský trh chce rozšíriť svoje pôsobenie v strednej Európe. Cieľom poľskej akvizície je vstup do stredoeurópskeho regiónu. "DEC je našou platformou na ďalší rast nielen v Poľsku, ale tiež za jeho hranicami. Je to vstupná brána na Východ," uviedol šéf GATX Rail Europe Ward Fuller na tlačovej konferencii. GATX so sídlom v Chicagu je dcérskou firmou finančnej a lízingovej spoločnosti GATX Corp., ktorá už vlastní podiely vo viacerých lízingových firmách so zameraním na železničnú prepravu vo Švajčiarsku, Nemecku a Rakúsku. DEC vlani prepravil asi 12,7 milióna ton tekutých produktov, medzi ktorými palivo predstavovalo asi 90 %. Z neauditovaných hospodárskych výsledkov vyplýva, že spoločnosť v roku 2000 dosiahla výnosy v hodnote 284,3 milióna USD a čistý zisk predstavoval 12,8 milióna zlotých.

Cestovné na železnici sa zvýši až o rok
Železnice majú záväzky, ktoré nedokážu zaplatiť aj pre dlhy štátu
Národná obrodaKatarína Šelestiaková Bratislava, 23.3.2001 - „Cena za osobnú dopravu na železnici sa v tomto roku už nebude zvyšovať,“ ubezpečil hovorca Železníc SR Miloš Čikovský po tom, čo podnik avizoval zlú finančnú situáciu. Cestovné na železnici je regulované štátom, a ako také sa upravuje len raz za rok. Od februára tohto roka sa ceny zvýšili pre cestujúcu verejnosť o 15 percent. Podľa ministra dopravy Jozefa Macejka cestovné sa nezdražuje na úkor občanov. Práve naopak sú zohľadňované aj vplyvy na obyvateľstvo, o čom svedčí fakt, že pri rušení zliav od februára železničiarske zostali nezmenené. Zvyšovanie cien na železnici je podľa jeho slov logické, keďže ceny sa nemenili od roku 1995 do roku 1999 a nezohľadňovala sa ani inflácia. Ako nedávno informoval vicepremiér I. Mikloš, po tzv. veľkých úpravách regulovaných cien za roky 2000 a 2001
bude nasledovať už len zvyšovanie cien v rámci ročnej inflácie a oprávnených nákladov. Na budúci rok sa tak počíta so zvyšovaním cien na železnici o 10 %, podobne sa zvýšia ceny aj v Slovenskej autobusovej doprave (SAD). V súvislosti so zlou finančnou situáciou železníc uvoľnilo ministerstvo financií sumu 600 mil. korún, ktorá sa mala čerpať až neskôr. Ide o úhradu výkonov vo verejnom záujme, ktoré musí železniciam prefinancovať štát. Pre neurovnané dlhy štátu voči železniciam nedokážu
tieto splatiť svoje záväzky voči verejnoprávnym inštitúciám, ako aj trom regionálnym rozvodným energetickým závodom. Dlhy železníc predstavujú sumu vyše 6,5 miliardy Sk. Štát uznáva svoje dlhy voči železniciam za výkony vo verejnom záujme za roky 1994-1997 v objeme 10 miliárd korún. Vláda už dávnejšie prisľúbila vyrovnať tieto dlhy do roku 2005.

SITUÁCIA NA ŽELEZNICIACH SR
- regulované ceny v osobnej doprave sa budú upravovať až v budúcom roku, a to o 10 %
- štát dlhuje ŽSR za roky 1994-1997 asi 10 mld korún
- železnice majú záväzky asi 6,5 mld korún, ktoré nedokážu momentálne zaplatiť

SSE a železnice sa dohodli
SmeBRATISLAVA, 23.3.2001 - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sa v stredu dohodli so Stredoslovenskými energetickými závodmi (SSE) na splátkach svojho dlhu. „Ak ich železnice dodržia, do konca apríla neplánujeme žiadne ďalšie odpájanie ich pracovísk od elektrickej energie,“ povedal vedúci odboru pre styk s verejnosťou SSE Pavel Müller.
O vyrovnaní záväzku ŽSR voči jednotlivým rozvodným energetickým podnikom v utorok rokoval generálny riaditeľ železníc Andrej Egyed. Zainteresované strany sa dohodli, že o výsledkoch nebudú informovať. „ŽSR vyvinuli úsilie svoj dlh, ktorý v súčasnosti predstavuje 552 miliónov korún, uhradiť. Počas aktuálnych rokovaní preto k opätovnému odpájaniu nepristúpime,“ povedal riaditeľ pre ekonomiku a obchod Západoslovenských energetických závodov (ZSE) Anton Hlavatý.
Podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozefa Macejka požiadali železnice rezort financií o rozpočtovú úhradu sumy za výkony vo verejnom záujme pre druhý štvrťrok v objeme 600 miliónov korún v predstihu. Ministerstvo financií SR s tým údajne súhlasilo. „ŽSR ich chcú použiť na prevádzkové potreby. Dlhy voči energetickým rozvodným závodom dosahujú viac ako 1,5 miliardy korún, prípadným použitím časti uvedenej sumy na ich splatenie by sme preto uhradili len ich malý podiel,“ povedal pre agentúru hovorca železníc Miloš Čikovský.
(sita)

Minister dopravy chce ďalší úver pre železnice
Štát si na dlh požičia
PravdaBRATISLAVA, sy, 23.3.2001 - Ministerstvo dopravy rokuje s ministerstvom financií o niekoľkomiliardovom úvere pre Železnice Slovenskej republiky.
Informoval o tom vo štvrtok minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko. Minister navrhuje týmto spôsobom okamžite riešiť kritickú situáciu železníc. Výška úveru by mala zodpovedať 10 miliardám, ktoré štát dlhuje železniciam za roky 1994 až 1997 za výkony vo verejnom záujme a podľa rozhodnutia vlády im ich plánuje splatiť do roku 2005. V prípade získania spomínaného úveru by teda železnice nemuseli na spomínané prostriedky čakať štyri roky a štát by prakticky už nebol dlžníkom ŽSR, ale bánk, ktoré by im spomínaný úver poskytli. Otvorené však ostávajú viaceré otázky, ako napríklad to, či by úroky z toho úveru mali hradiť železnice, alebo štát. Minister Macejko chce ministerke financií navrhnúť, aby finančné náklady znášal štát. Získanie takého úveru by mohlo radikálne zlepšiť situáciu ŽSR. Tie totiž okrem úverov a iných záväzkov dlhujú verejnoprávnym inštitúciám (poisťovne, fondy...) približne 5 mld. Sk a energetikom zhruba 1,5 mld. Sk. Tí sa v posledných týždňoch začali domáhať vyplatenia dlhov odpájaním niektorých prevádzok železníc od elektrickej energie.


Strana vytvorená: 25. III. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/pr0112.htm )