Budúci rok Vyšehradský expres
Hospodársky
dennik, 22.10.2001 - Od budúceho roka bude na trase Budapešť
– Bratislava – Brno – Varšava premávať moderná železničná
súprava pod názvom Vyšehradský expres. Príslušnú dohodu
podpísali v piatok v maďarskom Vyšehrade ministri dopravy krajín
Vyšehradskej štvorky vrátane Slovenska.
ŽSR by mohli pri transformácii využiť
holandské know-how
22.10.2001 - Slovensko hodlá pri
transformácii a reštrukturalizácii Železníc SR ( ŽSR ) využiť konzultačné služby, ktorých
ponuku dnes ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácii SR
Jozefovi Macejkovi tlmočila holandská ministerka dopravy,
verejných prác a vodného hospodárstva Tineke Netelenbosová.
T. Netelenbosová, ktorá dnes otvorila v Bratislave 2-dňovú
konferenciu "Stratégia rozvoja dopravy a transformácia železníc
na Slovensku", súčasne poukázala na podobnosť ciest
liberalizácie železničnej dopravy v oboch štátoch. Holandská
skúsenosť sa začala v roku 1995, keď bola na výkon verejnej
dopravy udelená 15-ročná licencia Holandským železniciam.
Ide pri tom o akciovú spoločnosť so 100-% účasťou štátu.
V oblasti nákladnej dopravy pôsobí v Holandsku niekoľko súkromných
spoločností. Infraštruktúra ostala v rukách štátu.
Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR
predpokladá rozdelenie železníc na 2 zložky. Železničná
spoločnosť, a. s. bude poverená obchodnou činnosťou, a druhá
spoločnosť ŽSR SR bude vystupovať ako správca a
vlastník dopravnej cesty.
Cieľom konferencie sú podľa Jozefa Macejka hľadanie optimálneho
modelu financovania rozvoja infraštruktúry a vzájomná výmena
skúseností.
Súčasťou konferencie je podpis Memoranda o integrovanom vodnom
hospodárstve medzi holandskou ministerkou, ministrom pôdohospodárstva
SR Koncošom a ministrom životného prostredia Lászlóom Miklósom.
SB podporuje transformáciu ŽSR, no
odporúča vyššie investície do infraštruktúry
Bratislava 22. októbra - Svetová
banka (SB) podporuje transformáciu a reštrukturalizáciu Železníc
SR ( ŽSR ). V svojej analýze
"Stratégia slovenského dopravného sektora" súčasne
odporúča lepšiu údržbu existujúcej infraštruktúry, a to
nielen železničnej, ale aj cestnej.
Pre TASR to uviedol riaditeľ SB pre Slovensko Roger Grawe. Podľa
neho by sa pomoc banky Slovensku mohla v oblasti dopravy
orientovať predovšetkým na expertízy dopravnej stratégie a
politiky. V súčasnosti však banka takúto žiadosť zo strany
vlády SR neregistruje. R. Grawe nevylúčil ani možnosť finančnej
výpomoci, hoci tú by mali primárne poskytovať iné inštitúcie,
predovšetkým EIB či EBOR.
SB v stratégii dopravného sektora zároveň Slovensku odporúča
v oblasti cestnej infraštruktúry zrušenie Štátneho fondu
cestného hospodárstva a jeho nahradenie samostatnou agentúrou
pre diaľnice a prerozdelenie zodpovednosti za cesty II. a III.
triedy na vyššie územné celky (VÚC). ŽSR
by sa podľa správy mali zbaviť činností priamo nesúvisiacich
s dopravou, čo nakoniec projekt ich transformácie a reštrukturalizácie
predpokladá.
V oblasti leteckej dopravy by mali byť prijaté opatrenia,
smerujúce k združeniu troch ziskových slovenských letísk a
zatvoreniu ostatných, prípadne k ich prevedeniu na VÚC. Svetová
banka odporúča predať štátny podiel v Slovenských aerolíniách.
Na trati Švedlár - Stará voda sa v
pondelok zrazil vlak s koňom
23.10.2001 09:20 - Za posledných desať
dní akoby sa vrece roztrhlo s nehodami, pri ktorých na železničnej
trati po zrážke s vlakmi zahynuli zvieratá. Po troch kravách
a troch ovciach svoju púť na koľajách v pondelok ukončil kôň,
stratou ktorého utrpel majiteľ škodu 60 000 korún.
Nehoda sa stala v úseku trate Švedlár - železničná zastávka
Stará Voda v Košickom kraji. Podľa rušňovodiča motorového
osobného vlaku po vyjdení z oblúka v asi stometrovej
vzdialenosti uvidel na trati pár koní s povozom bez pohoniča.
Použil výstražné zvukové znamenie a zatiahol rýchlobrzdu,
ale aj napriek tomu jedno zo zvierat v záprahu zachytil a
usmrtil. Druhému sa nestalo nič.
Majiteľ koní, súkromný podnikateľ zo Švedlára, povoz v
inkriminovaný deň zaistil ručnou brzdou, uviazal o strom v
katastri osady Stará Voda-Peklisko a odišiel pracovať do lesa.
Keď sa však vrátil, kone už nenašiel.
Pri kolízii vznikla poškodením vzduchového ventilu, schodíkov
a elektrickej zásuvky na rušni pre ŽSR škoda 17 500
korún. Tri vlaky mali meškanie od 5 do 123 minút. Prípad šetrí
Oddelenie ŽP Margecany.
TASR dnes informáciu poskytol hovorca Železničnej polície
Jozef Búranský.
Semafor
Jozef Kunik,
19.Októbra 2001 - V rámci transformácie a reštrukturalizácie
ŽSR
vytvorili vo svojej štruktúre novú organizačnú jednotku s názvom
Železničné telekomunikácie. Urobili tak na základe licencie,
ktorú im udelil na desať rokov Telekomunikačný úrad SR na
zriaďovanie a prevádzkovanie verejnej telekomunikačnej siete a
poskytovanie verejných telekomunikačných služieb.
Už 130 rokov
Uplynulý týždeň si jazdou historickým parným
vlakom na trati Michaľany - Humenné pripomenuli 130 rokov prevádzky
tejto železnice, ktorá v minulosti plnila dôležité
strategické zámery. Bola totiž súčasťou prvej uhorsko-haličskej
železnice. Počas prvej svetovej vojny patrila medzi najvyťaženejšie
v Rakúsko-Uhorsku z dôvodu presunu vojenského materiálu na východný
front. Táto trať je aj v súčasnosti dôležitým pilierom
infraštruktúry Zemplína.
Neúspešný pokus dopravy
Ako zarábať, keď na krku máte chomút
Jozef Kunik,
19.Októbra 2001 - V uplynulých dňoch na londýnskej burze cenných
papierov vyradili akcie spoločnosti Railtrack z obchodovania.
Odborníci sa zoširoka zaoberajú krachom spoločnosti, ktorá
na ostrovoch zodpovedala za prevádzkovanie železničných tratí,
signalizačných a zabezpečovacích systémov a železničných
staníc. Celková štruktúra privatizácie Britskej železnice
(British Rail - BR), pre ktorú sa rozhodla vláda premiéra
Johna Majora na radu jej poradcov, bola podľa britského denníka
Financial Times pokusom zaviesť na koľaje súťaživosť.
Odborníci, ktorí rozhodovali o privatizácii, oddelili siete a
čo s nimi bezprostredne súvisí do jedného podniku a prepravu
osôb a tovarov dali do mnohých menších spoločností. Malé
prepravné spoločnosti mali revolucionizovať činnosť prepravy
po koľajniciach. Avšak v prvej etape odštátňovania dochádzalo
k prenajímaniu licencií na určitý čas, ktoré sa stalo v
etape ich plnej privatizácie prekážkou na dosiahnutie cieľa -
väčšej konkurencie.
Druhým omylom bola viera ministrov, že menší operátori budú
pružnejší v cenovej politike a v množstve poskytovaných služieb.
Avšak už krátko po privatizácii železnice samotní konzervatívni
poslanci z južného Anglicka začali biť na poplach, lebo
cestovné pre dochádzajúcich zamestnancov vzrástlo. Poslanci
sa svojím vplyvom postarali o to, že zľavnené lístky mohli
stáť len okolo 40 % obyčajného cestovného a ročne mohli
"robotnícke lístky" rásť iba o povolenú výšku.
Toto rozhodnutie vlády podkopalo podnikateľskú slobodu nového
systému. V čase plnej privatizácie bola na predaj spoločnosť
Railtrack, 50 podnikov a franchisgových jednotiek, ako aj 25
podnikov osobnej dopravy. Avšak proces drobenia sa už nedal
zastaviť. Podľa bývalého predstaviteľa železníc Chrisa
Greena čistým výsledkom privatizácie bola kolektívna strata
pamäte základov toho, ako sa železnica prevádzkuje. Šéf Ústavu
pre výskum verejnej politiky Tony Grayling uviedol, že z chýb
Veľkej Británie sa poučila Európa, ktorá nekopírovala jej
spôsob privatizácie a viaceré kontinentálne krajiny si
zvolili celkom iný model. Namiesto Railtracku, ktorý sa musel
usilovať o zisk pre svojich 300-tisíc akcionárov, vznikne
teraz nezisková spoločnosť. Jej úlohou bude zabezpečiť
kvalitu železničných tratí, spoľahlivosť prevádzky a bezpečnosť
v preprave osôb i tovarov. "Pre podnik správy železničných
tratí potrebujeme nový štart, Railtrack totiž zlyhal,"
oznámil britský minister dopravy Stephen Byers.
Dve deti unášal prúd vody
V osudných chvíľach nie je čas premýšľať
Jozef Kunik, 19.Októbra 2001 -
Alexander Pekaj z Vlčian, železničiar - posunovač z Trnovca
nad Váhom, si v ten deň koncom júna vychutnával po práci voľno.
Mal čas venovať sa svojej dcére, a tak si spolu vyšli k
rieke. Sadli si na breh a chytali teplé letné lúče slnka,
ktoré vyšlo po niekoľkých daždivých dňoch. Neboli pri Váhu
za dedinou sami. Malí aj dospelí si konečne prišli užiť začiatok
leta. Po očku sledoval tok rieky, ktorý bol po dažďoch dosť
silný, keď na hladine zazrel dve hlavy. Ešte je priskoro na kúpanie,
pomyslel si v prvej chvíli. Alexandrovi Pekajovi trvalo len
zlomok sekundy, kým pochopil, že tie dve deti strhol prúd a unáša
ich dolu Váhom. Na chvíľu zmizli pod vodou a opäť sa
vynorili. Nebol čas premýšľať. Zakričal na blízko stojacu
skupinu ľudí, že niekto sa topí a sám skočil do studených
vĺn. Topiace dievčatá sa držali nad hladinou v prúde vo
vzdialenosti asi 40 metrov. "Priplával som k nim, pomohol
najprv tej, ktorá bola bližšie, potom aj druhej. Celý čas
som ich upokojoval, aby sa nebáli, že ich určite z vody
vytiahnem. Napokon sa nám podarilo dostať na breh. Dievčatá
boli v poriadku, pri vedomí, nebolo ich treba oživovať. Mladšia
utrpela silný šok, ostala v kŕči. Ešte po pol hodine, keď
ich odvážala privolaná sanitka, nevedela vystrieť nohy,"
hovorí záchranca dvoch životov A. Pekaj a dodáva: "Mladšie
dievčatko ostalo v nemocnici ešte týždeň pre problémy s dýchaním."
Chýr o jeho odvážnom čine sa rýchlo rozniesol po okolí.
Udalosť zaznamenali aj na pracovisku na stanici v Trnovci nad Váhom.
Všetci kolegovia Alexandra Pekaja vedia čo sa stalo a ako sa
zachoval v nebezpečnej chvíli. Nešetria slovami chvály a
cenia si skutok, ktorý vykonal. "Je to pocta pre celú
stanicu, že u nás pracuje kolega, ktorý neváhal zachrániť
dva ľudské životy. Alexandra Pekaja poznám ako šikovného a
spoľahlivého zamestnanca. Pracuje v jednej zo štyroch posunujúcich
čiat, ktoré máme na stanici. Úlohy si plní svedomito, o to
viac si cením, že preukázal v nebezpečnej situácii
charakter," vyjadril sa o svojom podriadenom prednosta Železničnej
stanice Trnovec nad Váhom Tibor Ševčík. Neostalo však len
pri slovnej pochvale, Alexander Pekaj prevzal za svoj čin
Uznanie ministra rezortu.
Železnica ako druhý domov
Život plynie ako voda, spomienky však
každému zostávajú
Jozef Kunik, 19.Októbra 2001 - Aj keď
mnohí ľudia tvrdia, že im zamestnanie prináša len samé
starosti, bývajú chvíle, keď sú na výsledky svojej práce
hrdí. Po rokoch strávených na pracovisku sa stávajú pre
kolektív veľmi cenní. Sami si nikdy nepripustia, že by boli
nenahraditeľní, svoju skúsenosť berú ako rutinu, námahu,
ktorú roky pokladali za povinnosť. Odmenou je často len stisk
ruky, ale aj za ten sú nesmierne vďační. Verejného ocenenia
sa práve takýmto železničiarom dostalo na tohtoročných
celoslovenských oslavách Dňa železničiarov v Košiciach.
Prevzali ocenenia ministra dopravy - Poctu ministra dopravy,
Titul ministra dopravy, Zaslúžilý zamestnanec dopravy a
Uznanie ministra dopravy. Vyznamenaných sme oslovili otázkou,
čo pre nich toto ocenenie znamená a čím si ho zaslúžili?
Riaditeľ Divízie dopravnej cesty Bratislava Ing.
Milan Solárik:
- Poctu ministra dopravy beriem ako poďakovanie za
svoju 25-ročnú prácu na železnici. Je však pre mňa aj záväzkom
do ďalšej práce a zároveň ju beriem ako ocenenie kolektívov,
v ktorých som pôsobil. Od nástupu na železnicu som prešiel
viacerými pracoviskami, kde som stretával ľudí zanietených
pre železnicu. Pochopil som, že základom úspechu je dobrý
kolektív. Školou života bolo pre mňa obdobie, keď som
pracoval v Železničnej stanici Bratislava - východ. V zložitých
prevádzkových podmienkach sa tu uskutočňovala prestavba
stanice, čo si žiadalo súhru všetkých pracovných odvetví.
Tam sme sa naučili spoločne riešiť problémy. Bolo to
nesmierne ťažké obdobie, ale rád naň spomínam, ako aj na ľudí,
ktorých som tam stretol.
Vedúci žeriavnik nehodového žeriavu v Rušňovom depe
Zvolen Ondrej Vyletel:
- Je to veľká pocta a veľká česť prevziať od ministra
rezortu titul Zaslúžilého zamestnanca dopravy. Preto úprimne
ďakujem svojim nadriadeným, že takto ocenili moju doterajšiu
prácu na železnici. Samozrejme, že sa naďalej budem snažiť,
aby som ich dôveru nesklamal. Už 35 rokov pracujem ako vedúci
žeriavnik nehodového žeriavu EDK 300. Nie je to však moja
jediná profesia, pretože ak sa každý z našej partie má plne
zhostiť úloh, ktoré vyplývajú z ponehodovej činnosti, musí
ich ovládať viac. Ja sám ako vyučený strojný zámočník sa
viem zastať aj práce strojníka, zvárača, paliča a viazača
bremien. Keď bola silná doprava, privolávali nás k nehodám i
dvakrát alebo trikrát za týždeň. Teraz tento počet výjazdov
pripadá na mesiac. A tak ma najčastejšie môžete zastihnúť
v našom depe pri opravárenskej činnosti alebo pri práci na
menšom žeriave EDK 80. Za uplynulých 40 rokov mi železnica
doslova prirástla k srdcu, je ako môj druhý domov.
Prednosta Železničnej stanice Šarišské Lúky Vincent
Vidumský:
- Budem veľmi rád, ak sa z môjho vyznamenania budú rovnako úprimne
ako ja tešiť všetci moji bývalí aj terajší spolupracovníci,
ktorých som počas svojho 41-ročného pôsobenia v modrej armáde
spoznal a stretol. Nech som pôsobil v ktorejkoľvek funkcii, vždy
som mal veľkú oporu v dobre zohratom a odborne zdatnom kolektíve.
Veľmi si to cením, lebo bez tejto podpory by som nemohol nič
dokázať. Ja sám som sa snažil pracovať na železnici od
prvej chvíle svedomito a zodpovedne. Veď veľa síl, a nielen
mojich, stála najmä postupná modernizácia Železničnej
stanice v Šarišských Lúkach, ktorej som sa ako prednosta
venoval, s výnimkou ročnej prestávky počas môjho pôsobenia
v Prešove, nepretržite od roku 1979. Keďže koncom roku sa so
železnicou rozlúčim, je mi ľúto, že sa už nedočkám
elektrického osvetlenia výhybiek, ktoré nám tu chýba. Svojim
kolegom i železnici želám, aby sa im v podmienkach novej
organizačnej štruktúry darilo lepšie ako
Inšpektorka Generálnej inšpekcie Správnej rady ŽSR Ing.
Katarína Bubánová:
- Na železnici som začínala ako výpravkyňa v Železničnej
stanici Senica nad Myjavou v roku 1966. Potom na odporúčanie
kontrolóra dopravy som v roku 1978 postúpila na Prevádzkový
oddiel Bratislava ako referentka železničnej dopravy a
prepravy. Od roku 1999 pracujem na Generálnej inšpekcii Správnej
rady ŽSR . Prácu na železnici
si vysoko vážim, a keďže nemám vlastnú rodinu, železnica
sa stala mojou rodinou. Toto ocenenie vnímam ako morálne
ocenenie môjho 35-ročného pôsobenia na železnici. Veľa železničiarov
ma pozná aj ako správkyňu neinvestičného fondu Solidarita
zamestnancov ŽSR. Teší ma, že môžem ľuďom pomáhať. Viem
totiž, aké to je, keď človeka navštívi nešťastie. Aj
napriek tomu, že už v poradenstve nepracujem, zamestnanci ŽSR
sa na mňa obracajú a ja im nedokážem pomoc odmietnuť. Som
rada, že odo mňa odchádzajú spokojnejší. Rovnako sa teším
z každého ďakovného listu.
Vedúci oddelenia technického rozvoja Odboru technického
rozvoja, informatiky a ekológie GR ŽSR Ing. Ladislav
Benko:
- Priznanie ocenenia ma prekvapilo a je pre mňa osobne veľmi
zaväzujúce. Považujem ho aj za ocenenie práce najbližších
spolupracovníkov, ktorí najmä v začiatkoch môjho zamestnania
na železnici mali na môj vývoj najväčší vplyv. V roku 1969
som nastúpil na Elektroúsek Bratislava do funkcie samostatného
projektanta. Neskôr som prešiel na Správu Východnej dráhy
Bratislava, kde som na železničnej elektrotechnike postupne
vykonával funkcie samostatného inžiniera pre prevádzku
silnoprúdovej elektrotechniky až po vedúceho technického
oddelenia. Po vytvorení Odboru technického rozvoja, informatiky
a ekológie na Generálnom riaditeľstve ŽSR
som nastúpil do funkcie vedúceho oddelenia technického
rozvoja. Toto ocenenie však považujem aj za ocenenie práce súčasných
spolupracovníkov a kolegov, s ktorými spoločne a aktuálne riešime
pracovné úlohy. Verím, že nesklamem ani v budúcnosti.
Prednosta Obchodno-prepravnej správy DNP Zvolen Ing.
Stanislav Petian:
- Na železnicu som prišiel pred 27 rokmi. Začínal som ako výpravca
vlakov, neskôr som prešiel rôznymi funkciami. Aj keď som sa vždy
usiloval ťahať ľudí okolo seba k novým métam, správa o
mojom ministerskom ocenení ma veľmi prekvapila. Chápem to však
ako ocenenie za svoju snahu presadiť u železničiarov v rámci
svojho terajšieho pôsobenia zmenu myslenia v tom, že všetka
naša činnosť musí smerovať k splneniu želaní zákazníka.
Teda, že my sme tu pre zákazníka a nie on pre nás. Vďaka za
moje ocenenie patrí aj všetkým mojim spolupracovníkom, s ktorými
nové myšlienky uvádzame do praxe. Napriek tomu nás ešte stále
čaká mnoho práce. K tomu smeruje aj transformácia, ktorá má
vytvoriť podmienky na ďalší nevyhnutný rozvoj železníc.
Prednosta technickej sekcie divízie železničných koľajových
vozidiel Bratislava Ing. Miloš Slávik:
- Už samotná správa o tom, že mám byť medzi ocenenými, ma
prekvapila a potešila. V každom prípade to pokladám za
ohodnotenie mojej viac ako 25-ročnej rôznorodej práce na železnici.
Môžem povedať, že tretinu môjho pôsobenia na železnici som
venoval výchove a vzdelávaniu. Tieto roky považujem za jeden
zo svojich hlavných prínosov pre železnicu. Od roku 1990 až
doteraz pracujem v strednom a vo vyššom manažmente. To znamená
prevádzková činnosť, práca s ľudskými zdrojmi. Aby som
fundovane zvládol aj ekonomickú stránku, ukončil som
postgraduálne štúdium ekonomiky. Myslím si, že poznám
problematiku na železnici od prevádzky výkonného pracoviska až
po stredný stupeň riadenia. S kolektívom spolupracovníkov máme
za sebou už niekoľko vynikajúcich projektov od investičných
akcií až po technické realizácie na hnacích vozidlách a vozňoch.
Veľa očakávam od novej železničnej spoločnosti. Akceptujem
a rešpektujem zákon o transformácii a reštrukturalizácii ŽSR
a verím, že nová spoločnosť sa v intenciách tohto zákona
bude úspešne rozvíjať. Železnica je nádherný fenomén a
bez okolkov poviem, že sa stala jednou z mojich veľkých životných
lások. A myslím, že medzi ostatnými ocenenými určite
nebudem jediný, kto dostane okrem ohodnotenia dlhoročnej práce
vyznamenanie práve za lásku k železnici.
Prednosta Železničnej stanice Bratislava Hlavná stanica Ing.
Fridrich Dvorák:
- Každé ocenenie človeka poteší a ja tiež mám z neho radosť.
Za udelené ocenenie vyjadrujem poďakovanie. Je novou inšpiráciou
na ďalšie roky môjho pôsobenia na železnici. Za sebou mám
takmer 34 rokov práce priamo v železničnej prevádzke. Musím
povedať, že v prevádzke boli aj ťažké situácie, ktoré sa
dali zvládnuť len vďaka plnému pracovnému nasadeniu, pomoci
a podpore kolektívu. Povďačný som preto aj tým, v ktorých
sa mi podarilo zanechať svoj rukopis najmä v oblasti pracovných
podmienok, prostredia i spokojnosti zákazníkov železnice. Možno
preto, že pochádzam z obce, kam vlaky nechodili, železnica mi
učarovala a ostal som jej aj po rôznych "peripetiách"
verný. Práca na železnici sa stala pre mňa zmyslom života a
robím ju s veľkým zanietením. K takémuto vzťahu som
doviedol aj svoje deti, ktoré tiež pracujú na železnici. Žiaľ,
manželka pre zdravotné problémy nemohla v práci na železnici
pokračovať. Jej patrí takisto poďakovanie za to, že mi bola
oporou a vytvárala potrebné zázemie. Ocenenie bude nepochybne
inšpirujúce nielen pre mňa, ale aj pre mojich pokračovateľov.
Pri zrážke vlaku so stádom kráv päť
z nich zahynulo
24.10.2001 -
Pravdepodobne po splašení zverou vybehlo v utorok stádo asi
desiatich kráv na železničnú trať medzi Starou Ľubovňou a
Podolíncom, kde do nich vrazil osobný motorový vlak. Päť zo
zvierat zrážku neprežilo a dve sa zranili.
Rušňovodič raňajšieho spoja bol vskutku poriadne prekvapený,
keď sa hovädzí dobytok za pár sekúnd vynoril z porastu na
trať. Kravy, ktoré ušli z ohrady, pred istou smrťou neodplašil
už ani výstražný zvukový signál. Pre krátku vzdialenosť
kolízii už nezabránila ani zatiahnutá rýchlobrzda. Nik z
cestujúcich nebol zranený.
TASR o prípade dnes informoval hovorca Železničnej polície
Jozef Búranský.
Modernizovať teleinformačné siete ŽSR
za 2,6 miliardy Sk bude Alcatel
24.10.2001 - Bratislava
24. októbra (TASR) - Víťazom verejnej súťaže na modernizáciu
železničných teleinformačných sietí Železníc SR ( ŽSR ) na celom území SR okrem Bratislavy sa stala spoločnosť
Alcatel Slovakia, a. s., Liptovský Hrádok. Podľa námestníka ŽSR pre technický rozvoj Ladislava Saxu svoje ponuky
predložili aj ďalšie dve firmy: Siemens Business Services GmbH
& Co a rakúska spoločnosť Kapsch. Informačné podklady si
vyzdvihlo až 35 subjektov.
O víťazovi tendra sa rozhodlo predovšetkým na základe posúdenia
technického riešenia investície a jej ceny. Výberová komisia
brala do úvahy aj referencie, predpokladanú dĺžku trvania výstavby,
ale aj úžitkové vlastnosti. Od každého uchádzača si pritom
vyžiadala zloženie zábezpeky 1 milión EUR.
Víťaza súťaže, ktorého musí potvrdiť Európska investičná
banka (EIB), čaká modernizácia optokáblových sietí, digitálnych
ústrední, koncových železničných zariadení, zariadení na
prenos dát a hlasovej služby na celom území SR okrem
Bratislavy, kde práce prebiehajú pod taktovkou spoločnosti
Ericsson. Kompletné ukončenie prác na sieti SR, ktorá vykryje
potreby železníc a súčasne prispeje k liberalizácii
telekomunikačného trhu, očakáva L. Saxa v priebehu troch až
štyroch rokov.
"Predpokladané investičné náklady projektu sú 2,6
miliardy Sk," uviedol Saxa a dodal, že EIB, ktorá má nad
akciou dohľad, na ňu prispeje tento rok sumou 1,5 miliardy Sk.
Na základe licencie, ktorú železniciam udelil Telekomunikačný
úrad (TÚ) SR, vytvorili ŽSR
1. augusta tohto roku organizačnú jednotku Železničné
telekomunikácie. V súlade s desaťročnou licenciou budú ŽSR oprávnené poskytovať na celom území Slovenska
verejnú telekomunikačnú službu prenájmom telekomunikačnej
infraštruktúry, poskytovaním prenosovej kapacity, prevádzkou
zákazníckych virtuálnych sietí, prevádzkou zákazníckych
aplikácií ako aj spracúvaním a distribúciou zákazníckych
údajov s prenájmom pamäťových kapacít.
Podpaľači v Nemecku zaútočili na železničnú
trať pre jadrové transporty
24.10.2001 - Železničná
trať medzi nemeckými mestami Lüneburg a Dannenberg, ktorá sa
používa aj na prepravu vyhoreného jadrového paliva do
medziskladu v Gorlebene, sa stala v utorok večer cieľom podpaľačského
útoku.
Ako oznámila polícia a hasiči, neznámi páchatelia podpálili
pod železničným mostom cez rieku Jeetzel pri dedine Hitzacker
dva prívesy naložené slamou a pneumatikami. Slama bola namočená
pravdepodobne v nafte, takže oheň sa rýchlo rozšíril a páľava
most poškodila.
Bezprostredne po požiari sa nedá s určitosťou povedať, či
je ohrozený novembrový transport šiestich kontajnerov so
spracovaným palivom z Francúzska do Gorlebenu. Konečné
stanovisko vydajú experti v najbližších dňoch.
Železničnú trať, po ktorej premávajú aj prímestské vlaky,
museli dočasne uzatvoriť. Polícia predpokladá, že páchateľmi
činu sú militantní odporcovia atómovej energie. Trať Lüneburg-Dannenberg
bola aj v minulosti cieľom podobných útokov.
Strana vytvorená: 26. X. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0143.htm ) |