Železničná polícia by podľa jej riaditeľa mala byť zachovaná v súčasnej podobe

Bratislava 25. októbra (TASR) - Vytvorenie modernej Dopravnej polície zlúčením Železničnej polície (ŽP) s Policajným zborom (PZ) SR, tak ako to navrhuje v pripravovanom zákone vláda SR, môže mať za následok nedostatočné plnenie jej úloh v oblasti železníc. Železničná polícia je podľa jej generálneho riaditeľa Tibora Gaplovského profesionálny ozbrojený policajný zbor na železnici, a preto by sa mal zachovať v súčasnej podobe. T. Gaplovský na dnešnom stretnutí s novinármi uviedol, že komplexná dopravná polícia pre všetky druhy dopravy mala podľa pôvodného návrhu zákona patriť pod rezort dopravy. Vládny kabinet, ktorý materiál prerokoval v septembri, sa však od tejto filozofie návrhu odklonil a uznesením navrhol vytvoriť dopravnú políciu zlúčením Železničnej polície s Policajným zborom SR. ŽP by sa tak mala z rezortu dopravy presunúť do kompetencie Ministerstva vnútra SR. Generálny riaditeľ ŽP však predpokladá, že ak jej útvary budú začlenené medzi ostatné útvary Policajného zboru, plnenie úloh v oblasti železničných dráh sa stane okrajovým. Vyplýva to aj z pripravovaného zákona, ktorý počíta so zlúčením ŽP s PZ bez ďalšej špecifikácie jej postavenia a plnenia jej úloh. Podľa Gaplovského je v súčasnosti ŽP profesionálny ozbrojený policajný zbor na železnici, ktorý má v zmysle zákona rovnaké kompetencie ako Policajný zbor a dokáže plniť svoje úlohy na celom území SR. Kroky smerujúce k vytvoreniu spoločnej dopravnej polície by sa preto mali odvíjať práve od súčasnej Železničnej polície, dodal jej generálny riaditeľ.

Dvadsať ľudí sa rozhodlo v tomto roku ukončiť dobrovoľne svoj život na železnici

Bratislava 25. októbra (TASR) - Dvadsať ľudí, zo 79 usmrtených osôb na slovenských železniciach za deväť mesiacov tohto roku, sa rozhodlo ukončiť svoj život dobrovoľne. Väčšina zomrela pri zrazení vlakom, vraždu Železničná polícia (ŽP) do konca septembra nezaznamenala. Kriminalita na železniciach vzrástla, rovnako však vrástla i celková objasnenosť zadokumentovaných trestných činov. Kriminalita na železnici v rámci celého Slovenska dosiahla v spomínanom období 3742 skutkov, čo je o 155 viac ako za porovnateľné obdobie v roku 1999. Trestných činov ŽP eviduje 507, čo je o 21 menej ako v minulom roku, no priestupkov bolo o 176 viac. Objasnenosť uvedených skutkov je 60,2-percentná (viac o 1,2 percenta). Na železnici sa zranilo 52 ľudí ťažko a 16 ľahko. Doposiaľ sa na nej odohralo 12 lúpeží a 75 percent z nich sa policajtom podarilo objasniť. Majetková kriminalita predstavuje 2052 skutkov (o 194 viac), pričom objasnenosť je v tomto prípade 30,5-percentná. Viac ako 450 cestujúcich sa stalo obeťou krádeže, Železnice Slovenskej republiky poškodili zlodeji v 817 prípadoch. Výtržníctvo a rušenie verejného poriadku policajti museli riešiť v 1278 prípadoch (o 54 menej) a objasniť sa im ich podarilo 98,6 percenta. Drogová kriminalita sa podpísala pod 47 skutkov (o 6 viac), z toho je však už v týchto dňoch vďaka železničným policajtom viac ako 83 percent objasnených.

Spolupráca železníc V4 nevyhnutá pri vstupe do EÚ

Budapešť 25. októbra (TASR) - Úlohy súvisiace s pričlenením k Európskej únii v každom prípade zdôvodňujú užšiu spoluprácu železníc krajín Visegrádskej štvorky pri rozvoji infraštruktúry a vozňového parku. Odznelo to dnes v hlavnom meste Maďarska na tlačovej konferencii po dvojdňových rokovaniach vedúcich predstaviteľov železničných spoločností ČR, Maďarska, Poľska a SR. Spoločným záujmom zúčastnených strán je koordinácia osobnej a nákladnej dopravy, ako aj rozvoja infraštruktúry. Udržiavanie kontaktov a neustála výmena informácií sú nevyhnutným predpokladom pre realizáciu reformných procesov. Na posúdenie konkrétnych otázok a úloh ustanovia pracovné skupiny expertov. Podľa slov hostiteľa podujatia, generálneho riaditeľa Maďarských štátnych železníc (MÁV) Mártona Kukelyho, môže byť spoločným cieľom v osobnej doprave zvýšenie počtu cestujúcich do metropol a rekreačných oblastí jednotlivých krajín a v nákladnej doprave ďalší rozvoj medzinárodnej kombinovanej dopravy, resp. presun tzv. uzavretých vlakových súprav

Nakladný vlak dnes v skorých ranných hodinách zachytil a usmrtil neznámeho muža

Bratislava 25. októbra (TASR) - Príslušníci oddelenia Železničnej polície v Prievidzi zisťujú totožnosť muža, ktorého dnes zachytil a usmrtil nákladný vlak. Podľa vyjadrenia rušňovodiča muž kľačal na koľaji, a keď z rušňa zaznel výstražný zvukový signál, postavil sa. Zatiahnutá rýchlobrzda nedokázala včas zastaviť ťažkotonážny nákladný vlak, ktorý neznámeho muža o 02.40 h zachytil a usmrtil. Pri poškodenom našli železniční policajti peňaženku so sumou 100 korún. Na uvedenej koľaji bola na dve hodiny zastavená železničná doprava. Prípad preverujú. V utorok ráno došlo na železničnom priecestí na Bojnickej ceste v Prievidzi k nehodovej udalosti, ktorá si vynútila dvanásťminútové zastavenie železničnej dopravy. Svetelné výstražné znamenie na uvedenom priecestí nerešpektoval 38-ročný vodič motorového vozidla VW-Transporter prievidzského evidenčného čísla, vozidlom vošiel na koľaje, kde zostal uväznený spustenými závorami. Našťastie výpravca po zistení prekážky na trati nevypravil vlaky a tak predišiel zrážke. Kvôli nezodpovednému vodičovi meškal jeden osobný vlak sedem minút a jeden rýchlik šesť minút. Ku škode ani zraneniu osôb nedošlo. Šťastie v nešťastí mal v pondelok krátko pred polnocou 49-ročný muž z obce Bukovec, ktorý ležal opitý blízko trate na železničnej zastávke v Maduniciach. Rýchlik R-336 Báthory, ktorý vchádzal do uvedenej zastávky, náporom vzduchu odhodil muža do priekopy vedľa koľaje a spôsobil mu len povrchové zranenie a hematóm na pravom pleci. Zranený muž po vytriezvení na trnavskej záchytke uviedol, že pre opitosť vôbec nevedel, kde sa v uvedenom čase nachádzal. Kvôli nemu bola takmer na štyridsať minút zastavená železničná doprava a meškali dva rýchliky, a to šestnásť a tridsaťsedem minút. Prípad preveruje oddelenie Železničnej polície z Leopoldova. Informácie TASR dnes poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský

Rádiožurnál SRo z 25.10. 2000 o 12.00 h a 18.00 h

Od 1. januára budúceho roka má byť železničná polícia zlúčená s PZ SR. Vyplýva to zo septembrového uznesenia vlády, ktorá navrhuje previesť železničnú políciu z rezortu MDPT pod ministerstvo vnútra. Podľa generálneho riaditeľa železničnej polície Tibora Gaplovského mala byť pôvodne dopravná polícia vyčlenená z rezortu ministerstva vnútra a pod MDPT vytvorený špeciálny rezort dopravnej polície, pričom železničná polícia mala byť jednou z jeho sekcií. Posledné uznesenie vlády však hovorí o jej zlúčení s PZ SR pod hlavičkou ministerstva vnútra. Vedenie železničnej polície vidí v takomto postupe výrazné negatíva a existujú v tomto smere aj negatívne skúsenosti z ČR, kde už k takémuto kroku pristúpili. Ako Tibor Gaplovský povedal, útvary železničnej polície sú v ČR začlenené pod príslušné územné policajné útvary a sú využívané na plnenie iných úloh. Na Slovensku existuje rovnaká hrozba, lebo návrh zákona nešpecifikuje postavenie železničnej polície. Termín zlúčenia od 1. januára je tiež nereálny, aby sa mohla pripraviť kvalitná legislatíva i majetkové vysporiadanie. Potrebné je prichystať taký návrh zákona, ktorý by v celej šírke pokryl problematiku tak, aby železničná polícia aj po zlúčení s PZ SR mohla naďalej kvalifikovane plniť svoje úlohy.
(krátené)

Dvadsať samovrážd
Pravda 26.10.2000
BRATISLAVA, pt
Nárast kriminality i objasnenosti trestných činov na železniciach za deväť mesiacov oproti rovnakému obdobiu minulého roka konštatovali v stredu predstavitelia Železničnej polície. Z 3 742 skutkov (o 155 viac) sa podarilo objasniť vyše 60 %. Na železniciach k včerajšku zahynulo 80 ľudí, z toho v 20 prípadoch šlo o samovraždu a v ostatných o nešťastnú náhodu. Rovnako ako vlani sa na železniciach nestala ani jedna vražda. Všetkých dvanásť lúpeží sa podarilo objasniť. Železniční policajti zaznamenali 1 268 krádeží, o 192 viac ako za deväť mesiacov v roku 1999, a mierny nárast drogovej kriminality.

Zastávka predsa len bude
Nový Čas 26.10.2000
Pred časom sme informovali našich čitateľov o petičnej akcii, ktorú zorganizoval MÚ v Kvetoslavove na podporu zriadenia železničnej zastávky na trati medzi Kvetoslavovom a Miloslavovom v tesnej blízkosti susednej obce Hviezdoslavov. Aký je výsledok tejto iniciatívy, sme sa po roku opýtali starostu obce Miroslava Hrabalu.
„V súčasnosti máme územné rozhodnutie vydané Okresným úradom v Dunajskej Strede, čakáme na jeho právoplatnosť. Hneď nato podáme žiadosť o stavebné povolenie na Štátny dráhový úrad. To je posledný krok pred zriadením samotnej zastávky,” povedal M. Hrabala. Chceli by to stihnúť čo najskôr, aby sa zastávka postavila dovtedy, kým začne v máji platiť nový grafikon železníc. „Sme radi, že generálny riaditeľ železníc vyšiel obyvateľom obce v ústrety a vydal súhlasné stanovisko k našej žiadosti. Preto nič nebráni zriadeniu novej stanice s názvom Kvetoslavov - zastávka,” dodal starosta. A tak si obyvatelia časti obce Úzor po desiatkach rokov konečne ušetria denne dvojkilometrovú „štreku” na riadnu stanicu a taký istý kus cesty späť.

Zlúčiť či nezlúčiť
Spor ministerstiev vnútra a dopravy o riadenie dopravnej polície , Pravda 26.10.2000
PATRICIA ĎURIŠKOVÁ
Chystané zlúčenie Železničnej polície s Policajným zborom kritizoval v stredu jej generálny riaditeľ Tibor Gaplovský.
Na základe vládneho programu sa má totiž vytvoriť komplexná dopravná polícia pre všetky druhy dopravy. Ako Gaplovský uviedol, ministerstvo dopravy spolu so Železničnou políciou (ŽP) už od vlaňajška pripravovalo koncepciu, ktorá mala načrtnúť prerozdelenie kompetencií a organizáciu jednotlivých útvarov integrovanej dopravnej polície v rezorte dopravy. Materiál, ktorý vláda schválila 20. septembra, však predpokladá zlúčiť ŽP s Policajným zborom (PZ), čím by sa ŽP dostala do pôsobnosti ministerstva vnútra. Podľa Gaplovského došlo k odklonu od pôvodnej myšlienky a k manipulácii, pre PRAVDU však nevedel povedať, akým spôsobom. Pripomenul, že aj podľa kompetenčného zákona by mala byť jednotná dopravná polícia budovaná v rezorte ministerstva dopravy. Jej vytvorenie by sa podľa Gaplovského malo odvíjať od existencie ŽP, pričom by aj cestní dopravní policajti prešli pod rezort dopravy, ako sa to osvedčilo vo Veľkej Británii. Označil za možné, že prípadná "strata" dopravnej polície z pôsobnosti ministerstva vnútra vedie tento rezort k spochybňovaniu dopravnej polície v rezorte dopravy. Hovorca Prezídia PZ Jaroslav Sahul pre PRAVDU uviedol, že zbor je pripravený na integráciu so ŽP. Potrebu zlučovania odôvodnil tým, že je príliš veľa ozbrojených zložiek v pôsobnosti viacerých ministerstiev. Návrh zákona, ktorý je momentálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní, predpokladá zlúčenie polícií už o dva mesiace, pričom nešpecifikuje postavenie ŽP ani jej úlohy. Majetok, záväzky a pohľadávky ŽP by prešli pod ministerstvo vnútra. Gaplovský pripomenul negatívne skúsenosti so zlúčením týchto polícií v Čechách. Naopak, na slovenských železniciach konečne funguje profesionálny ozbrojený zbor, pričom sa predchádzajúce modely ochrany železníc ukázali ako nedostatočné.

Úrad vlády SR dostane navyše 2,5 milióna Sk na reprezentačné výdavky
Nový Čas 19.10.2000
Na železniciach príde o prácu 12-16-tisíc ľudí
(iša)
„Do roku 2005 sa postupne zredukuje počet zamestnancov Železníc Slovenskej republiky o 12 až 16-tisíc,” povedal po včerajšom zasadnutí vlády Slovenskej republiky minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko.
Železnice SR sa od 1. 7. 2001 rozdelia na dve spoločnosti. Vzniknutá Železničná spoločnosť, a.s, bude poskytovať osobnú a nákladnú dopravu a Železnice SR zostanú vlastníkom železničných komunikácií. Celkové finančné náklady na transformáciu sa delia na dve základné čiastky. Prvou je 950 miliónov Sk, ktoré budú potrebné na kompenzáciu prepustených zamestnancov a na ostatné výdavky 150 miliónov Sk. Poslaneckou novelou zákona o daniach z príjmov prišlo k zmene zdaňovania majetku fyzických osôb, ako aj k zmenám v úľavách pre zahraničných investorov. Ide napr. o dodanenie majetku fyzickej osoby, ak nie je schopná preukázať, ako prišlo k navýšeniu majetku. Cieľom daňových prázdnin pre zahraničných investorov je podľa ministerky financií Schmögnerovej nielen vytváranie pracovných príležitostí, ale najmä vstup stredne veľkých zahraničných subjektov. Okrem iného sa vláda zaoberala aj navýšením reprezentačných výdavkov Úradu vlády SR. Ten, podľa predloženého materiálu, už k 31. augustu 2000 vyčerpal reprezentačné na 112 percent. Odôvodnením navýšenia je veľký počet zahraničných delegácií, ciest, oficiálnych návštev ako aj vstup Slovenska do OECD, s čím súvisií zvýšené množstvo rokovaní a oficiálnych stretnutí. Celkovo tak minie tento rok Úrad vlády SR na reprezentáciu 5,5 milióna Sk.

Železnice SR odstavili prevádzku na storočnej trati
Červená na semafore
Pravda PIATOK 27. október 2000 

Okresné mestá Poltár a Rimavská Sobota spájala sto rokov jediná priama železničná trať. Od októbra to už neplatí, keď Železnice SR jej prevádzku zastavili.

RIMAVSKÁ SOBOTA, ri - Dôvodom zatvorenia trate bol jej technický stav, pretože ďalšie prevádzkovanie tejto železnice už išlo doslova do rizika. Keďže železnice riziko na svojich pleciach niesť nechceli, trať od 1. októbra 2000 uzavreli. Starostovia a primátori dotknutých miest a obcí, predstavitelia štátnej správy oboch okresov však s takýmto riešením nesúhlasia, a preto spísali protestné stanovisko, ktoré adresovali železniciam. Vedúci odboru dopravy na OÚ v Rimavskej Sobote Ondrej Rövid konštatuje, že ak sa do opravy trate neinvestuje teraz, hrozí riziko jej zdevastovania a rozkradnutia, čo by prinieslo jej definitívny koniec. Trať je navyše dôležitou dopravnou tepnou pre oba okresy. Podľa Rövida treba do nej investovať minimálne 20, no možno aj 200 miliónov korún. 20 miliónov na výmenu 10-tisíc podvalov a 200 miliónov na jej komplexnú rekonštrukciu. Po spoločnom rokovaní s námestníkom Železníc SR Ladislavom Dimunom svitla nádej, že alternatíva s minimálnymi nákladmi nie je nereálna. Bude vymenovaná komisia, ktorá do mesiaca predloží kalkuláciu opráv, ktoré by sa mali začať na jar 2001. Vedúci dopravy hovorí, že železnice by mali prispieť na opravu materiálom, a práce na výmene podvalov chcú dotknuté oblasti zabezpečiť svojpomocne využitím nezamestnaných v rámci verejnoprospešných prác.

Nová električka už pod Tatrami
Práca 20001020 mcs
V týchto dňoch už môžu zvedavci na trati Tatranských elektrických železníc vidieť novú súpravu GTW 2/6 (v signatúre ŽSR EJ 425.95). Do popradského Rušňového depa prišla ešte na viacero dielov rozložená súprava po ceste, tu ju skladali odborníci zo ŽOS, a. s., Vrútky a zo švajčiarskych firiem Stadler a AD Tranz. Švajčiarski technici od Stadlera Heinrich Gassmann a Martin Bernhard riadili presne podľa projektovej dokumentácie proces montáže. Dialo sa tak na jednej z odstavných koľají Rušňového depa a kulisou boli Vysoké Tatry. Funkčné skúšky budú prebiehať pravdepodobne do konca novembra, ak pôjde všetko podľa predpokladov. Od budúceho roka, až do počtu 14, budú v mesačných intervaloch pribúdať na tratiach TEŽ nové súpravy. Je už aj zmluva o dodávke štyroch motorových súprav pre trať normálneho rozchodu z Popradu do Tatranskej Lomnice.

Gymnazistu usmrtil prúd z trolejového vedenia
Piatok  27.10.2000 
Sme (sita)
- BRATISLAVA – Tragicky sa skončil nedeľný pobyt žiakov z bratislavského gymnázia Mercury v Šaštíne-Strážach v okrese Senica, ktorí tu boli so svojou učiteľkou a s jej manželom. Zo skupinky čakajúcej v čakárni tamojšej železničnej stanice sa vzdialil 13-ročný M. H. z Bernolákova a vyliezol na odstavený vozeň. Tam ho krátko po 15. hodine zasiahol prúd z trolejového vedenia. Elektrický výboj spozoroval výpravca železničnej stanice. Napriek tomu, že ihneď privolal rýchlu zdravotnícku pomoc, lekár konštatoval už len smrť chlapca následkom zasiahnutia elektrickým prúdom. Prípad vyšetruje oddelenie Železničnej polície z Kútov.

Jedna firma v likvidácii a dve tváre v zrkadle zákona
Na konci niekoľkoročného sporu o konkurz na spoločnosť IFC je riaditeľ bez zamestnancov

27. Október 2000 PIATOK  NO
Peter Vavro
V roku 1995 vzniká spoločnosť IFC Transport, s.r.o., (neskôr transformovaná na akciovú spoločnosť), ktorá sa zaoberá špedíciou na medzinárodnej úrovni. V pozadí stojí veľkopodnikateľ Milan Lávička.

Dňa 11. 12. 1997 vzniká spoloč nosť IFC Distribution, spol. s r.o., Bratislava, ktorej majiteľmi boli vedúci oddelenia distribúcie v IFC Transport Ladislav Pankovič a Radoslav Groman - pracovník právnickej kancelárie JUDr. Ladislava Hoffmanna - člena predstavenstva IFC Transport, a.s. O necelý rok neskôr vzniká zmluva o budúcej zmluve o zriadení predkupného práva na akcie spoločnosti (1 Sk=1 akcia) v prospech Janky Červenákovej, v tom čase predsedníčky predstavenstva spoločnosti IFC Transport.

A z nenápadného prerozdeľovania akcionárskeho vplyvu v spoločnosti sa stáva špecifický právny problém, v ktorom zohrávajú svoju úlohu sudcovia Krajského súdu (KS) v Bratislave, Najvyššieho súdu SR (NS), správca konkurznej podstaty a, samozrejme, dve (tri) strany sporu.

IN MEDIAS RES

Meno J. Červenákovej sa objavuje tak v súvislosti s jej spoluprácou so spoločnosťou M. E. S. A. 10, ktorej viacerí členovia boli po voľbách v roku 1998 vystrelení do vysokých štátnych funkcií (napr. premiér Mikuláš Dzurinda, exprezident FNM SR Ľudovít Kaník, generálny riaditeľ SPP Pavol Kinčeš či vicepremiér Ivan Mikloš), ako aj podnikaním, keďže je spolumajiteľkou firmy Cinderella Family Servis (upratovacie služby) spoločne s manželkou I. Mikloša - Jarmilou. Samotná J. Červenáková však kategoricky odmieta spájanie kauzy IFC Transport s týmito aktivitami, takže prejdime k samotnej kauze ICF Transport. Hlavná dejová osnova o prapodivnej likvidácii subjektu IFC Transport, a.s., spočíva v zistení, že existuje uznesenie (20. jún 2000) vyšetrovateľa o začatí trestného stíhania vo veci podozrenia z trestného činu ohrozenia devízového hospodárstva, ku ktorému malo podľa oznamovateľov Marty a Miloslava Lávičkovcov dôjsť tým, že 20. marca 1998 si J. Červenáková v mene IFC Transport nechala v maďarskej banke zriadiť dva účty, na ktoré uložila viac ako 99-tisíc švajčiarskych frankov a následne aj viac ako 62 000 amerických dolárov. J. Červenáková však v reakcii pre Národnú obrodu konštatovala, že v Maďarsku bola iba raz, keď vybavovala úver pre spomínanú spoločnosť.

STOLIČKY

Vzápätí sa 22. apríla 1998 uskutočnilo valné zhromaždenie IFC Transport, kde bola J. Červenáková, L. Hoffman a Štefan Zima odvolaní z funkcií. O deň neskôr bol podaný návrh na zápis zmien do obchodného registra, na ktorý však 29. 4. 1998 nadväzoval protestný návrh bývalého člena dozornej rady Juliána Lukáčika, ktorý smeroval ku konštatovaniu neplatnosti uznesení valného zhromaždenia IFC Transport z 22. apríla. Už v septembri prebehlo konanie na Krajskom súde v Bratislave, kam však vôbec nebol pripustený právny zástupca nového predstavenstva, a staré predstavenstvo (Červenáková a spol.) súhlasilo, samozrejme, s návrhom J. Lukáčika. ‚‚Nové‘‘ predstavenstvo

(Peter Hrapko a spol.) sa proti postupu bratislavského KS odvolalo na Najvyšší súd SR.

ZÁKON VERZUS ZÁKON

Ľudia okolo L. Hoffmana a J. Červenáková však neváhali a podali návrh na vyhlásenie konkurzu na majetok ‚‚svojej‘‘ spoločnosti IFC Transport, a.s., ktorý bol aj rozhodnutím bratislavského KS (rozumej sudcom Ivanom Martinkovičom, známym z kauzy PNS) skutočne vyhlásený. ‚‚Staré‘‘ predstavenstvo pritom vychádzalo z toho, že podľa ich názoru nebolo valné zhromaždenie vyhlásené v súlade so stanovami, keďže išlo o podnet advokátskej kancelárie. Za správcu konkurznej podstaty bol ustanovený advokát JUDr. Milan Šulva. K tejto veci J. Červenáková hovorí: ‚‚Vychádzali sme z novelizovaného zákona o konkurze a vyrovnaní, kde návrh na vydanie konkurzu bol podmienený predĺžením spoločnosti IFT Transport.‘‘ V opačnom prípade by návrh na konkurz podali Železnice Slovenskej republiky, ktoré mali pohľadávku voči spoločnosti, a zároveň by podľa slov J. Červenákovej mohli podať trestné oznámenie pre nedodržiavanie uvedeného zákona.

NOVÉ POMERY

Správca konkurznej podstaty následne ukončil činnosť spoločnosti a prenajal skladový areál zablokovanej IFC Transport v prospech spoločnosti MPS Distribution, s.r.o. (bývalá spoločnosť IFC Distribution, v ktorej pozadí stál aj pracovník kancelárie JUDr. L. Hoffmanna), keď novým majiteľom sa stal priateľ J. Červenákovej - Milan Pajerský a konateľom bývalý vedúci oddelenia distribúcie v IFC Transport, a.s., Ladislav Pankovič. Ľudovo povedané, ľudia, ktorí museli odísť hlavnými dverami z IFC Transport pred vyhlásením

konkurzu na jeho majetok, sa po rozhodnutí KS vrátili na ‚‚svoje‘‘ dverami zadnými. Dňa 25. februára však NS vydal uznesenie o zrušení konkurzu na IFT Transport, ktoré bolo doručené aj na KS, a nadobudlo právoplatnosť až 20. apríla 1999.

KONKURZ - VEC VEREJNÁ

Na sudcu KS v Bratislave I. Martinkoviča to však zrejme veľký dojem neurobilo, pretože podľa slov P. Hrapka mu oznámil, že v samotnom konaní bude akceptovať iba staré predstavenstvo, rozumej trestne stíhanú Janku Č. a spol. Podľa J. Červenákovej však I. Martinkovič vychádzal z predpokladu neprávoplatnosti zmien, ktoré sa v roku 1998 v IFC Transport udiali. Napriek vzneseniu námietky o zaujatosti jeho osoby vydal sudca v polovici mája uznesenie o vyhlásení konkurzu na IFC Transport, proti ktorému sa nové predstavenstvo zase odvolalo. Summa summarum, senát NS vydal rozhodnutie, podľa ktorého bol konkurz na IFC Transport zrušený. Reakcia druhej strany: Trestné oznámenie na sudkyňu JUDr. Markovú, ktorá mala údajne zneužiť právomoci verejného činiteľa, a rešpektovalo nároky ‚‚nového‘‘ predstavenstva, ktoré nebolo ani účastníkom konania. Pritom IFC Transport už v skutočnosti neexistuje, a podľa svojich slov zostal jediným zamestnancom P. Hrapko ako riaditeľ aj predseda predstavenstva.

Vráťme sa však k účtom, ktoré si mala podľa tvrdenia Lávičkovcov otvoriť J. Červenáková. Ako nám však povedala, práve jeden zo svedkov poprel pred vyšetrovateľom, že by si táto pani nejaké účty v Maďarsku

otvárala. Naopak, objavili sa informácie, podľa ktorých práve M. Lávička (majiteľ niekoľkých českých a slovenských subjektov pod názvom IFC) viedol účty v spomínanej banke (minimálne jeden v švajčiarskych frankoch), odkiaľ odtekali firemné peniaze, nevedno kam. Pre úplnosť to bol totiž práve M. Lávička, ktorý sa po rozkmotrení so svojím nemeckým partnerom stal hlavným hráčom na tzv.

špedičnom trhu prostredníctvom IFC Group, IFC Food, IFC Praha, či na Slovensku IFC Transport, s.r.o., a neskôr IFC Transport, a.s. V Maďarsku bola špedičným partnerom spoločnosť Portolan, ktorej predstaviteľ Peter Kovács mal dobré kontakty na vedenie maďarskej banky.

PAT-MAT

Obidve strany sporu sú presvedčené o správnosti a zákonnosti svojho konania, ktoré popierajú u toho druhého. P. Hrapko totiž poukazuje na to, že ani po zrušení konkurzu mu priebežný správca M. Šulva nie je ochotný vydať údaje o hospodárení s majetkom a účtovníctvom spoločnosti. Naopak, druhá strana operuje obavou, že práve účtovníctvo obsahuje informácie o niektorých pohľadávkach voči M. Lávičkovi, ktorý by mal mať záujem na ich utajení. Nemožno preto vynášať kategorické súdy nad právom a neprávom, ktoré sa aj tak roztavili v rozporných rozhodnutiach krajského a Najvyššieho súdu. Nemožno preto vynášať rozsudky nad konaním J. Červenákovej (tá už je v súčasnosti mimo hry o IFC Transport), resp. neskôr správcu M. Šulvu verzus M. Lávičku či P. Hrapku. Jedinou pointou v tomto exemplárnom ponovembrovom právnom spore zostáva konštatovanie: IFC Transport je na kolenách, právna zodpovednosť za jej likvidáciu vo hviezdach.

Obidve strany sporu sú presvedčené o správnosti a zákonnosti svojho konania, ktoré popierajú u toho druhého. Jedinou pointou v tomto exemplárnom ponovembrovom právnom spore zostáva konštatovanie: IFC Transport je na kolenách, právna zodpovednosť za jej likvidáciu vo hviezdach.

 

Ruské chrámy putujú za veriacimi
27. Október 2000 PIATOK Čas
Cesta k božiemu stánku je v Rusku často ďaleká, a preto musí dom Pána ísť za Rusmi sám. Ruský komunizmus prežilo vyše 12 000 kostolov, avšak pokiaľ ide o duchovnú pomoc pre 147 miliónov obyvateľov žijúcich na 17 miliónoch štvorcových kilometroch, je to zrejme málo. Patriarcha ruskej pravoslávnej cirkvi Alexej II. sa preto rozhodol urobiť nápravu a vyslať na cestu putovný chrám boží.
Po odľahlých dedinách Sibíri a Ďalekého východu, v ktorých nemajú vlastný chrám, by mal putovať upravený železničný voz. Vagón je vyzdobený obrovskou ikonou Matky božej a okná sú z farebného skla. Vnútorné steny vozňa sú pomaľované textom modlitby v staroslovienčine. „Všetko je tu ako v skutočnom chráme, niečo dokonca aj lepšie,” povedal nemenovaný pop. Putovný chrám nebol prvým pokusom o dosiahnutie odľahlých oblastí Ruska. Pred rokom sa na cestu vydali dokonca chrámy postavené na lodiach. Mali sa plaviť po Volge za obyvateľmi dedín bez chrámov, nie je však známe, ako sa táto misia skončila. Chrám na koľajniciach by teoreticky mohlo navštíviť veľa veriacich i neveriacich - vďaka rozvetvenej železničnej sieti by cesta „vagónového chrámu” mohla obsiahnuť veľký počet vzdialených miest.
(čtk)

Odborári z oblasti Košice nesúhlasia s transformáciou železníc  
Košice 26.októbra (TASR) - Nesúhlas s rozdelením a transformáciou Železníc SR (ŽSR) vyjadrili dnes na aktíve v Košiciach predsedovia základných organizácií Odborového združenia železničiarov (OZŽ) z oblasti Košice, čím podporili stanovisko Predsedníctva Generálnej rady OZŽ. V prípade neakceptovania názorov generálnej rady sú pripravení podporiť i nátlakové akcie. Aktívu sa zúčastnilo 96 zástupcov zo 119 základných organizácií z celého východného Slovenska. Podľa odborárov štát ako vlastník železničnej dopravnej cesty ignoruje svoju zodpovednosť za jej rozvoj, neuhrádza ŽSR výkony, ktoré by vo svojom komerčnom pôsobení nevykonávali a znevýhodňuje ŽSR na dopravnom trhu. Preto žiadajú, aby ŽSR boli pretransformované na akciovú spoločnosť až po konsolidačnom období, v ktorom je možné zrealizovať takmer všetky nutné transformačné kroky vo vnútri železníc. Zástupca generálneho riaditeľa ŽSR Ladislav Saxa, ktorý sa košického aktívu zúčastnil, sa však domnieva, že konsolidačné obdobie nie je možné realizovať pri súčasnej štruktúre železníc. Ďalej je presvedčený, že odborári podporili stanovisko generálnej rady bez toho, aby sa nad ním zamysleli, obávajú sa privatizácie, pretože z minulosti majú s ňou zlé skúsenosti. V prípade transformácie ŽSR však podľa neho nejde o privatizáciu. Záujmom vedenia ŽSR je vytvoriť konkurencieschopnú firmu v rámci Európy, aj vzhľadom na to, že v roku 2003 končí monopol ŽSR a na Slovensko môžu vstúpiť zahraniční operátori. Znižovanie počtu zamestnancov je kvôli poklesu výkonov a nutnosti zvýšiť produktivitu práce podľa L.Saxu nevyhnutné. Dodal, že pripravovaná transformácia bola s odborármi prerokovaná a dohodnuté kompenzácie sú nadštandardné. Odchodné môže dosiahnuť až výšku 15 mesačných platov, závisí to od veku a odpracovaných rokov. Vedenie ŽSR okrem toho počíta s odčlenením firiem, ktoré železniciam dodávajú práce, a so zriadením inštitúcie podobnej úradu práce, určenej však len pre železničiarov.
Vo Švajčiarsku sa nakupuje aj vo vlaku  
Bern 27. októbra (TASR) - Mnoho Švajčiarov, denne dochádzajúcich do práce a majúcich už po krk vláčenia ťažkých nákupov v preplnených vlakoch, privítali s veľkým nadšením novinku železníc, ktoré v spolupráci so sieťou supermarketov Coop ponúka svojim klientom novú službu v podobe samoobsluhy vo vlaku. Za krátky čas svojej existencie sa vlakové samoobsluhy veľmi osvedčili. Denne v nich nakupuje niekoľko stoviek ľudí, ktorí za tovar zaplatia v priemere osem až 12 švajčiarskych frankov, no nájdu sa aj nákupy za 100 frankov. Spoločnosť Coop sa preto chystá svoju ponuku rozšíriť a najnovšie o túto novinku prejavili záujem aj nemecké železnice.
ŽSR a ČD podpíšu 28.októbra Memorandum o modernizácii trate Praha-Bratislava  
Bratislava 27.októbra (TASR) - Modernizácia železničného spojenia Praha-Bratislava do roku 2006, ktoré je súčasťou IV. paneurópskeho železničného koridoru, spájajúceho mestá Berlín a Istanbul, bude predmetom podpisu memoranda medzi generálnym riaditeľom Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), š.p. Andrejom Egyedom a riaditeľom Českých dráh (ČD), s.o. Daliborom Zeleným, ktoré sa uskutoční 28.októbra tohto roku v Břeclavi. TASR o tom informoval riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský a dodal, že železničná trať z Prahy do Bratislavy sa po vstupe republík do Európskej únie stane súčasťou siete rýchlych európskych tratí TEN, z čoho vyplýva záväzok na jej modernizáciu. Memorandum zaväzuje obe strany do roku 2006 k dosiahnutiu záväzných technických parametrov, predovšetkým k zvýšeniu traťovej rýchlosti na tomto úseku pre osobnú dopravu (OD) na 160 km/h a pre nákladnú dopravu na 120 km/h, čo bude viesť k skráteniu cestovného času v OD zo súčasných 259 minút na 228 minút. Pri rýchlych nákladných vlakoch dôjde k skráteniu prepravného času o 56 minút na 285 minút. Zároveň zahŕňa dosiahnutie statického gabaritu UIC B a nápravného tlaku 22,5 tony. Modernizácia traťových úsekov s výhľadom do roku 2006 na oboch stranách nezahŕňa úseky, vedúce cez veľké železničné uzly, ktoré by mali byť zmodernizované až do roku 2012. V krátkodobom horizonte budú obe železnice iniciovať skrátenie pohraničných úkonov na štátnej hranici ako aj zostavenie vlakových súprav v rýchlej osobnej doprave z vozidiel, dovoľujúcich plne využívať traťovú rýchlosť. V dlhodobom horizonte 2012 budú železnice vyvíjať úsilie o prevádzkovanie elektrických jednotiek s naklápacími skriňami. Základom pre vypracovanie Memoranda o modernizácií železničného spojenia Praha-Bratislava bola dohoda medzi rezortnými ministerstvami, ktorá bola podpísaná oboma ministrami 14.decembra 1999 v Bratislave.

Strana vytvorená: 29. X. 2000  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press30.htm )