Viac ako diaľnice potrebujeme verejnú dopravu

Matúš Bakyta

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Poklepkávanie po základných kameňoch, razenie tunelov, otváranie nových diaľničných úsekov - i takto by sa dali zhrnúť "úspechy" dopravnej politiky odchádzajúcej vlády. Politiky, ktorej dôsledky sú pre nás katastrofálne. Žiaden štát na svete nevynakladá - vzhľadom na výšku štátneho rozpočtu - toľko finančných prostriedkov na dostavbu diaľničnej siete ako Slovensko. Posledné predpokladané náklady do roku 2005 sa odhadujú na 240 mld. Sk, čiže vyše 41 000 Sk na obyvateľa. Až 60 percent týchto prostriedkov pochádza zo zahraničných úverov. K verejnej doprave, ktorá je reálnou alternatívou automobilovej, sa doterajšia vláda správala vyslovene macošsky. Železniciam (ŽSR) ani autobusovým dopravcom neplatila za služby, ktoré si sama objednala, čím strata ŽSR dosiahla 15 mld. Sk. Počas uplynulých štyroch rokov sa zrušili stovky prímestských autobusových spojov viac ako 400 vlakov. Z "úsporných dôvodov" sa tiež avizovalo prepúšťanie polovice zamestnancov ŽSR , teda asi 25 tisíc ľudí. Slovensko i celá východná Európa má v porovnaní so západom obrovskú výhodu. Verejná doprava tu (zatiaľ) funguje na relatívne dobrej úrovni a ľudia ju využívajú. Napriek nespornej pohodlnosti cestovania autom, diaľnica v skutočnosti dopravné problémy nerieši. Neustálou výstavbou vzniká začarovaný kruh: pohlcovanie financií ochudobňuje verejnú dopravu a cestovanie ňou sa dostáva na hranicu dôstojnosti. Cestujúcich logicky ubúda a narastajúci počet áut tlačí na výstavbu nových komunikácií. Tento rok sa plánuje výstavba za 17 mld. Sk. Netreba pripomínať, že ak by sa tempo spomalilo napríklad na úroveň roku 1994, teda na 0,8 mld. Sk, ostalo by viac nielen na verejnú dopravu, ale aj iné krízové rezorty.

(Práca 981120)