Svoju motorovú Anču si Štiavničania nedajú vziať
KVETA
FAJČÍKOVÁ, 17.3.2001 - Motorový vláčik zvaný Anča, ktorý
premáva medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, patrí
medzi najznámejšie slovenské lokálky. Vznikli o ňom desiatky
vtipov a príbehov a neodmysliteľne patrí k životu
štiavnických študentov. V piatok popoludní, keď sa končí
vyučovanie, to niekedy neraz vyzerá, že tentoraz to Anča
nezvládne. Nakoniec sa však študenti, hoci stojac na jednej
nohe, do Dúbravy dostanú.
Lokálku začala pred rokom 1948 stavať súkromná firma,
neskôr ju dostavali po Víťaznom februári ako známu Trať
mládeže. Kedysi bola jediným dopravným prostriedkom, časom k
nej pribudlo množstvo autobusových spojení. Aj preto sa v
predchádzajúcich rokoch veľa hovorilo o jej nerentabilnosti.
Pracovníci železničnej stanice v Hronskej Dúbrave tvrdia, že
odstavenie trasy nehrozí – v piatok a v nedeľu býva vláčik
dokonca preťažený.
Pre mnohých obyvateľov regiónu je to stále dominantný druh
dopravy. Veď Hronská Dúbrava je východiskovým bodom k
ďalším vlakovým spojom a rýchlikom na celé Slovensko. Na
radnici v Banskej Štiavnici by dokonca chceli, aby sa vlakové
súpravy modernizovali, veď pre mnohých turistov zo sveta je
štiavnická Anča prvým kontaktom s historickým mestom.
Rohože len v pohraničí
Železnice SR neprevážajú živé
zvieratá
BRATISLAVA, sd, 17.3.2001 - Bezpečnostné opatrenia Štátnej
veterinárnej správy (ŠVS) SR proti zavlečeniu nákazy
slintačky a krívačky do SR platia aj na
železnici. Železnice SR vydali zákaz dovozu, vývozu a
prevozu živých zvierat zo všetkých štátov Európy okrem
ČR. Prepravné obmedzenia platia v nákladnej doprave aj pre
rizikové potravinárske výrobky živočíšneho pôvodu.
Železnice SR sú v kontakte so zástupcami ŠVS SR aj Colnej
správy, aby okamžite reagovali na ďalšie opatrenia. Bližšie
informácie o obmedzeniach v nakládke sú na internetovej
stránke www.zsr.sk. V osobnej železničnej doprave vykonáva
všetky preventívne opatrenia Colná správa vrátane kontroly
dovozu potravín. Dezinfekčné rohože sa inštalujú na troch
priechodoch s Poľskom, jednom s Ukrajinou, siedmich s Maďarskom
a dvoch s Rakúskom. Cestujúci zo zahraničia, ktorí vystupujú
priamo v pohraničnej stanici, musia prejsť dezinfekčnou
očistou. ŠVS zatiaľ neuvažuje o zavedení dezinfekčných
rohoží vo vnútrozemských staniciach, vydané opatrenia bude
zmierňovať alebo sprísňovať podľa vývoja nákazovej
situácie. Za posledný týždeň železnice zaznamenali
výrazný úbytok turistov cestujúcich do susedných štátov za
nákupmi. Znížil sa aj počet cestujúcich v malom pohraničnom
styku.
Železnice nemajú peniaze na osobnú
dopravu
BRATISLAVA,
17.3.2001 – Osobná doprava na železnici sa dostala do
problémov. Železnice ešte nepodpísali so štátom zmluvu o
vykonávaní služieb vo verejnom záujme, na základe ktorej
osobná doprava funguje. Cestovné reguluje štát a jeho výška
nepokrýva náklady. Železnice sú preto stratové.
Hovorca železníc Miloš Čikovský hovorí, že z peňazí,
ktoré dostali zo štátneho rozpočtu, sú schopní financovať
len prevádzku na niektorých tratiach. Ide o trate Bratislava
– Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, Žilina – Čadca
– Poľsko, Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Kúty.
Hľadajú však iné zdroje financovania, a tak by mala osobná
preprava fungovať aj naďalej.
Podľa ministra dopravy pôšt a telekomunikácií Jozefa Macejka
bola pôvodná požiadavka železníc na tento rok 4,3 miliardy
korún. Čikovský hovorí, že pri rokovaní o zmluve došla
správna rada k záveru, že železnice potrebujú ešte 2,5
miliardy korún, aby zabezpečili prepravu v takom rozsahu ako
vlani. Minister Macejko pre SME povedal, že zmluvu môže
podpísať aj zajtra, ak bude vo výške dotácie zo štátneho
rozpočtu a z mimorozpočtových zdrojov (asi 3,6 miliardy
korún).
Podľa Macejka je súčasná situácia železníc, ktorých
zadlženosť ku koncu roka 2000 bola 41,3 miliardy korún,
spôsobená práve tým, že v rokoch 1994-1998 sa podpisovali
zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme tak, že neboli vykryté,
a železnice si museli brať úvery. Čikovský pripustil, že
železnice by vzniknutú situáciu mohli riešiť aj ďalším
úverom.
Železnice pripravujú alternatívne návrhy pre vládu. „Treba
spracovať analýzu, aké opatrenia treba urobiť, aby peniaze z
rozpočtu stačili na osobnú dopravu,“ hovorí Macejko. Podľa
neho treba navrhnúť najnevýhodnejšie linky na obmedzenie
alebo zrušenie. Vláda by mala posúdiť požiadavky železníc
a v prípade, že sa s nimi stotožní, nájsť aj dodatočné
zdroje financovania osobnej dopravy.
Zo zahraničných skúseností vyplýva, že na tej istej trase
by nemali premávať dva spoje – autobusy aj vlaky. Napríklad
vo Švajčiarsku ak existuje v nejakej oblasti železničná
trať, neudeľujú sa licencie na súbežnú autobusovú dopravu.
(ldi)
ŽSR včera dostali 60 miliónov eur
BRATISLAVA,
17.3.2001 – Tretiu tranžu úveru vo výške 60 miliónov EUR
od Európskej investičnej banky (EIB) prijali včera na svoj
účet Železnice SR (ŽSR). Úverový balík v celkovej hodnote
200 miliónov EUR, ktorý bol bankou na účet železníc
uvoľňovaný postupne v troch tranžiach, bol poskytnutý už v
júli 1999. Tieto finančné prostriedky budú použité na
modernizáciu železničnej trate Čadca – Zwardoň, výmennej
stanice v Čadci, modernizáciu teleinformačnej siete a na
výrobu ľahkých motorových súprav. EIB uvoľnila tretiu
tranžu úveru na základe rozhodnutia vlády SR o udelení
štátnej záruky železniciam na rok 2001 na ďalšie úvery vo
výške 10,5 miliardy Sk. Tieto prostriedky by mali byť
využité v procese transformácie železníc. (tasr)
Pri Valaskej v okrese Brezno zahynul
muž, ktorý spadol pod vlak
19.3.2001 - Banská Bystrica 19. marca
(TASR) - Smrť pri železničnej stanici Valaská, časť
Chvatimech v okrese Brezno našiel 60-ročný miestny občan
Vladimír M., ktorý 18. marca pred 18. hodinou spadol do
koľajiska tesne pred rušeň idúceho osobného vlaku.
Napriek použitiu zvukového výstražného znamenia a
rýchlobrzdy rušňovodič zrážke nemohol zabrániť. Muž
utrpel rozsiahle zranenia, ktorým podľahol na mieste nehody.
Požitie alkoholu u rušňovodiča nezistili. TASR o tom dnes
informovala hovorkyňa Krajského riaditeľstva PZ v Banskej
Bystrici Marta Mandáková.
Americké železnice profitujú z
dopytu po uhlí
19.3.2001 - New York 19. marca - Uhlie
prišlo na záchranu amerických železníc v čase, keď
hospodárske spomalenie v krajine ochromuje dopyt po nákladnej
doprave. Kým väčšina firiem sa sťažuje na rastúce ceny
zemného plynu, železnice profitujú, keďže výrobné podniky
sa vracajú k uhliu, ktorého podiel na železničnej doprave
dosahuje 35% až 40% a na jej ziskoch viac než polovicou. Dopyt
po uhlí zvýšilo tvrdé zimné počasie na väčšine územia
USA. Objem uhlia prepraveného po železnici v tomto roku
medziročne stúpol o šesť percent. Uhlie ponúka železniciam
výhodu oproti nákladnej cestnej doprave, ktorej situáciu
komplikuje hospodársky vývoj v USA. Preprava uhlia kamiónmi
totiž nie je finančne výhodná vzhľadom na obrovské
množstvá, ktoré podniky žiadajú. Očakávania, že príjmy
železníc pretrvajú, odráža relatívne vysoký kurz akcií
spoločností, napríklad, as CSX Corp., Norfolk Southern a Union
Pacific. Samozrejme, dôsledky hospodárskeho poklesu sa nevyhli
ani železniciam, kde objem nákladov v prvých dvoch mesiacoch
tohto roka medziročne klesol približne o tri percentá.
Preprava vozidiel po železnici sa znížila o 19% a kovov o 13%.
Na druhej strane však uhlie tvorí tak veľký percentuálny
podiel a je natoľko ziskové, že dokáže vykompenzovať pokles
v iných oblastiach. Dodávky pre automobilový a metalurgický
priemysel totiž k objemu prepravy železníc prispievajú zhruba
len 11%. Dopyt po uhlí v tomto roku stúpol z dvoch príčin.
Podniky v dôsledku obáv z "vírusu tisícročia" v
roku 1999 nahromadili zásoby uhlia, ktoré medzičasom
spotrebovali a musia ich doplniť kvôli zime, chladnejšej než
očakávali. Druhou príčinou je vysoká cena zemného plynu a
tak sa uhlie stalo lacnejšou alternatívou. Železnice v tomto
štvrťroku profitovali aj z mierneho poklesu nákladov na naftu.
Mnohé spoločnosti totiž v predchádzajúcich dvoch
štvrťrokoch zaznamenali dvojpercentné zníženie
prevádzkových marží, hoci boli schopné aspoň časť
vyšších nákladov zohľadniť vo faktúrach odberateľom.
Ďalším pozitívnym aspektom je vyššia efektívnosť a
nižšie náklady u mnohých železničných firiem, ktoré vlani
vykonali reštrukturalizáciu a zoškrtali počet pracovných
miest. Napríklad, spoločnosť Norfolk Southern Corp. plánuje
1. septembra zatvoriť opravovňu vozňov v Hollidaysburg
(Pensylvánia). Analytici uvádzajú, že činnosť železníc by
sa v marci musela náhle a výrazne zhoršiť, aby akákoľvek
spoločnosť vydala varovanie pred poklesom výsledkov za 1.
štvrťrok.
Sociálna poisťovňa pri vymáhaní
pohľadávok od ŽSR zohľadňuje verejný záujem
Bratislava 19.marca - Sociálna
poisťovňa napriek tomu, že jej pohľadávka voči Železniciam
SR (ŽSR) dosiahla ku koncu januára 2001 takmer 5,1 miliardy Sk,
z čoho až 3,7 miliardy Sk predstavujú penále, nerealizuje
voči ŽSR kroky, smerujúce k jej nútenému uspokojovaniu.
Zohľadňuje pritom najmä verejný záujem a prebiehajúce
rokovania o možnostiach postupného oddlžovania ŽSR. Ako
uviedla pre TASR vedúca tlačového oddelenia Sociálnej
poisťovne Bibiána Gunišová, dlžníkmi sú jednotlivé
divízie ŽSR alebo ich organizačné zložky, pričom riešenie
pohľadávok voči ŽSR vzhľadom na ich charakter a výšku nie
je možné bez intervencie štátnych orgánov. Poisťovňa
pritom pravidelne apeluje na nevyhnutnosť prijatia zásadných
opatrení, ktoré by riešili systémovú insolventnosť ŽSR s
priamym dosahom na finančnú situáciu Sociálnej poisťovne,
zdôraznila. V tohtoročnom rozpočte ráta poisťovňa s
oddlžením železníc vo výške 0,7 miliardy Sk. Celkovo
evidovala poisťovňa k 31. januáru tohto roka pohľadávky v
sume 52 miliárd Sk. Za nevymožiteľné považuje zhruba 25 až
30 % z nich. Riaditeľ Sociálnej poisťovne Miroslav Knitl
deklaroval, že intenzívnejšie vymáhanie pohľadávok je
jednou z priorít, pričom mieni využiť aj cestu postupovania
pohľadávok iným subjektom. Takáto možnosť je však viazaná
na zmenu súčasnej legislatívnej úpravy. Sociálna
poisťovňa, ako uviedla B. Gunišová, spolupracovala s rezortom
práce na príprave návrhu zákona, ktorý predpokladá
legislatívne zakotvenie inštitútu postupovania pohľadávok
uvedenej inštitúcie. V najbližšom čase by sa mal tento
materiál stať predmetom medzirezortného pripomienkového
konania.
Medzi koľajnicami pri stanici Nosice
predpoludním našli funkčný obranný granát
Bratislava
19. marca - Takmer dve hodiny bola dnes predpoludním zastavená
železničná premávka v oboch smeroch na trati medzi Považskou
Bystricou a Púchovom. Dôvodom bol nález funkčného obranného
granátu F1 medzi koľajami pri stanici Nosice. Ako spresnil pre
TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, zaistený
granát našiel pracovník železníc pri obchôdzke. Muníciu
zaistil privolaný policajný pyrotechnik a bude zneškodnená.
Okolnosti, za akých sa granát dostal na trať a jeho pôvod,
sú predmetom intenzívneho vyšetrovania. V súčasnosti už
železničnú premávku na uvedenom úseku obnovili.
Legislatíva smerom k transformácii
HN s generálnym riaditeľom sekcie
železničnej dopravy MDPT SR Ing. Dušanom Pajdlhauserom
AUTOR: Bratislava (hn/Danuša
Dragulová-Faktorová), 20.3.2001 - V súvislosti s
pripravovanou transformáciou Železníc SR sú nevyhnutné aj
legislatívne zmeny. O aké právne úpravy ide?
– Vláda SR na svojom rokovaní k transformácii ŽSR
odsúhlasila model oddelenia dopravnej cesty od
obchodno-podnikateľskej činnosti. V tomto duchu sme v októbri
minulého roka dostali úlohu pripraviť aj zákony. Takto sme
pripravili návrh zákona o Železničnej spoločnosti, a. s., a
súčasne novelu zákona č. 258 z roku 1993. Aby sme
zabezpečili čistotu vzťahov medzi železničnými
spoločnosťami – ŽSR, ŽS – a štátom, vznikla potreba aj
novelizovať zákon o dráhach č. 164 z roku 1996.
V čom je základný zmysel tejto novelizácie ?
– Na zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme má nárok
spoločnosť prevádzkujúca dráhu, ale aj spoločnosť
prevádzkujúca dopravu na dráhe. Ak bude pokračovať stav, že
máme regulovanú cenu za dopravnú cestu, stratu, ktorá takto
vznikne, bude štát uhrádzať aj Železniciam SR. Rovnako
Železničná spoločnosť, prípadne v budúcnosti aj ďalšie
dopravné spoločnosti, ak budú vykonávať činnosti, na
ktorých má štát záujem, budú mať nárok na zmluvu vo
verejnom záujme. Bude sa uzatvárať so štátom alebo s
vyšším územným celkom, ak si výkony objedná región. V tom
je základný zmysel novelizácie zákona o dráhach.
Aký je časový postup procesu tvorby legislatívnych
úprav?
– V decembri zákony prešli poradou vedenia ministra,
následne sme v medzirezortnom pripomienkovom konaní odstránili
názorové rozdiely medzi jednotlivými rezortmi. Minulý
týždeň prešli legislatívnou radou vlády všetky tri
spomínané právne normy V súčasnosti sa zapracúvajú
pripomienky a na rokovanie vlády by sa zákony mohli dostať na
budúci týždeň. Bolo by dobré, keby parlamentom prešli v
skrátenom konaní, teda v apríli, najneskôr v máji.
V takom prípade bude reálny termín začatia transformácie
železníc od 1. júla?
– Ak by najneskôr v máji boli zákony schválené, vieme
následne pripraviť všetky organizačné kroky tak, aby od 1.
júla mohli začať fungovať dve spoločnosti. Následne prejdú
dvoma fázami prechodného obdobia. Prvá, ktorá bude do konca
tohto roka, bude zameraná na delenie činností, druhá na
stabilizáciu oboch spoločností.
Porucha na chladiacom ventilátore
spôsobila požiar rušňa nákladného vlaku
Bratislava
20. marca - Porucha ventilátora na chladenie strojovne bola
pravdepodobne príčinou požiaru rušňa nákladného
expresného vlaku idúceho v pondelok po trati Zohor-Malacky.
Hustý dym valiaci sa zo strojovne spozoroval rušňovodič o
15.45 h pri vchádzaní do Plaveckého Štvrtka. Horiaci vlak bez
použitia rýchlobrzdy zastavil a požiar museli lokalizovať
požiarnici privolaní z Bratislavy. V dôsledku nehody bola
takmer dve hodiny zastavená doprava v oboch smeroch trate. Dva
vlaky Euro City, jeden vnútroštátny rýchlik a štyri osobné
vlaky meškali v rozpätí od 21 do 103 minút. Doprava bola
obnovená o 17.24 h. Prípad ďalej vyšetruje oddelenie
Železničnej polície (ŽP) Kúty. TASR o tom informoval hovorca
ŽP Jozef Búranský.
ZSE obnovili dodávky elektriny pre
ŽSR, ale len na dva dni
Bratislava
20.marca - K dočasnému dvojdňovému obnoveniu dodávok
elektrického prúdu na piatich odberných miestach železníc
dnes pristúpil š.p. Západoslovenské energetické závody
(ZSE). "Týmto sme len pristúpili na požiadavku ŽSR,
avšak už vo štvrtok by malo nastať opätovné odpojenie
odberných miest", uviedla dnes pre TASR vedúca odboru
obchodu a marketingu ZSE Iveta Filová. Dodala, že v rokovaniach
medzi nimi a železnicami došlo dnes k posunu a ZSE určite
nepristúpia k odstaveniu na 29.marca avizovaných 14 odberných
miest. Plánované odstavenie ďalších odberných miest
železniciam dnes odvolal aj š.p. Stredoslovenské energetické
závody (SSE). "ŽSR na dnešných rokovaniach predložili
riešenie splácania svojich dlhov a v najbližších dvoch
mesiacoch určite nepristúpime k plánovanému odstaveniu ich 16
odberných miest", uviedol pre TASR vedúci odboru styku s
verejnosťou SSE Pavel Müller. Dodávky elektriny dnes ŽSR
obnovil aj š.p. Východoslovenské energetické závody (VSE),
ktoré od 13.marca tohto roku obmedzili prísun elektriny pre
železničnú stanicu v Kochanovciach. ZSE pristúpili v
súvislosti s rastúcimi dlhmi ŽSR za dodávky elektriny k
odpojeniu piatich odberných miest železníc 15. februára tohto
roku, pričom išlo o rušňové depá Bratislava východ a
Trnava, železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava
Vinohrady, ako aj o časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a
viacerých objektoch na železničnej stanici Východ. Krok ZSE
8. marca nasledovali aj Stredoslovenské energetické závody
(SSE), pričom budova prevádzkového riaditeľstva vo Zvolene
bola bez elektrickej energie do 14. marca, kedy jej dodávku
obnovili. Výška dlhu železníc voči všetkým rozvodným
energetickým podnikom v súčasnosti prevyšuje 1,5 miliardy Sk
a mesačne narastá o 150 miliónov Sk. ŽSR prestali energetikom
platiť v priebehu minulého roka.
Chlapec sa bicykloval medzi koľajami
MEDZILABORCE,
21.3.2001 – Neuveriteľné šťastie mal neopatrný 16-ročný
chlapec z Medzilaboriec, ktorého na tamojšej železničnej
stanici pri bicyklovaní sa medzi prvou a treťou koľajou v
pondelok zrazil vlak. Podľa lekárov z Humenného sa bude zo
zranení liečiť približne mesiac. Chlapec nereagoval na
výstražné zvukové znamenie prichádzajúceho osobného vlaku.
Rušeň ho zachytil ľavou bočnou stranou a strhol na zem.
Utrpel tržnú ranu na hlave, pomliaždeniny pravého lakťa a
stehna a ľavého ramena. Požitie alkoholu u rušňovodiča
nezistili, vlak však pre nehodu nepokračoval v ceste. (tasr)
Zrážka rušňa s laňou spôsobila
meškanie rýchlika
Bratislava
21. marca - Na takmer 1,5 hodiny vyradila z prevádzky
železničný rušeň laň, ktorá v utorok skoro ráno vbehla na
trať rýchlika R-801 Poľana. Ako dnes TASR informoval hovorca
Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský, laň vbehla na
koľaj medzi železničnými stanicami Blhovce a Hajnáčka
neďaleko Fiľakova, kde ju zachytil a usmrtil prichádzajúci
vlak. Pri zrážke so zvieraťom došlo k poškodeniu ventilu
predného vzduchojemu rušňa, kvôli čomu nebol spôsobilý
pokračovať v jazde. Rýchlik v dôsledku tejto poruchy meškal
88 minút. Meškali aj dva následné osobné vlaky - 44 a 8
minút. Poškodením vzduchojemu vznikla Železniciam SR škoda
8000 korún.
Vybrané depá a stanice ŽSR majú
elektrinu len do štvrtka rána
Bratislava
21.marca - Západoslovenské energetické závody (ZSE), š. p.
obnovili Železniciam SR (ŽSR) v utorok dodávky elektriny do
odstavených odberných miest na dva dni pre údajné
preťaženie ich náhradných zdrojov. Železnice argumentovali,
že ich náhradné zdroje fungujú už veľmi dlho a potrebujú
vykonať ich revíziu, aby predišli poruchám. TASR o tom dnes
informovala vedúca odboru obchodu a marketingu ZSE Iveta
Filová. Potvrdila, že od štvrtka rána ZSE opäť prerušia
dodávky do piatich odberných miest železníc, ktoré odpojili
ešte 15. februára. Vo vymáhaní pohľadávok
najiniciatívnejší z troch rozvodných energetických podnikov
(REP) tak po dvoch dňoch opäť odpojí železniciam od
elektriny rušňové depá Bratislava východ a Trnava,
železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava
Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré
objekty na železničnej stanici Východ. Výška dlhu ŽSR voči
trom REP za dodávky elektriny v súčasnosti presahuje 1,5
miliardy Sk a mesačne narastá o 150 miliónov Sk.
Zainteresované strany sa napriek snahe železníc ešte
nedohodli na spôsobe splácania dlhov ŽSR, dodávky elektriny
však železniciam už z troch REP obmedzujú len ZSE.
Piaty ročník medzinárodného
kontraktačného veľtrhu Intertransport otvorený
Bratislava
21.marca - V priestoroch Výstavného a kongresového centra
Incheba bol dnes otvorený piaty ročník medzinárodného
kontraktačného veľtrhu Intertransport, ktorý potrvá do 25.
marca. Organizuje ho spoločnosť Contact Trade Centre (CTC) a
predstavuje sa na ňom 38 hlavných vystavovateľov, ktorí
ponúkajú svoje produkty a služby. Jedná sa o spoločnosti zo
Slovenska, Českej republiky, Maďarska a Rakúska. Jednou z
inovácií tohtoročného veľtrhu je jeho rozšírenie o oblasť
logistiky a dopravnej infraštruktúry popri tradičných
expozíciách cestnej, železničnej, leteckej, vodnej či
kombinovanej dopravy. Akcent sa preto z jednoduchej výstavnej
činnosti prenesie na kvalitný sprievodný program, ktorého
súčasťou bude aj stretnutie odborníkov na pôde Dopravného
klubu za účelom diskusie na tému cestná infraštruktúra ako
aj možnosti rozvoja kombinovanej dopravy. Uviedol to generálny
riaditeľ spoločnosti CTC Napoleon Kurpiel. Hlavnými cieľmi
Intertransportu, ktorý je organizovaný pod záštitou
Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, sú podľa
slov N. Kurpiela reaktivácia pozície Slovenska ako tranzitnej
krajiny v stredoeurópskom regióne, rozvoj multilaterálnej
investičnej činnosti a prezentácie Bratislavy ako
logistického centra. Zároveň je úvodným podujatím zo série
špecializovaných medzinárodných výstav. (krátené)
Ministerstvo financií predčasne
uvoľnilo pre ŽSR 600 miliónov Sk
Bratislava
22. marca - O uvoľnení alikvotnej čiastky pre Železnice SR
(ŽSR) vo výške 600 miliónov Sk, pôvodne určenej na
čerpanie až v druhom štvrťroku tohto roku, došlo už v tomto
kvartáli. O predčasnom poskytnutí sumy rozhodla rozpočtovým
opatrením ministerka financií SR Brigita Schmögnerová,
pričom tieto finančné prostriedky tvoria úhradu výkonov,
objednaných štátom vo verejnom záujme. Ich predčasné
uvoľnenie súvisí s nutnosťou zabezpečiť základnú
prevádzku v osobnej doprave. V súvislosti s finančnou
situáciou železníc, najmä s narastajúcim sa zadlžovaním
podniku voči verejnoprávnym inštitúciám ako aj trom
regionálnym rozvodným energetickým závodom, minister dopravy,
pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko uviedol, že
rezortné ministerstvá ako aj zainteresované podniky a
inštitúcie pokračujú v hľadaní optimálneho riešenia,
ktoré by splatenie dlhov urýchlilo. Tie súhrnne predstavujú
čiastku vyše 6,5 miliardy Sk. "V súčasnosti sa
pripravujú nové úverové linky, ktorými by bolo možné tieto
dlhy vykryť," uviedol J. Macejko. Okrem vnútroštátneho
zadlženia majú železnice uzatvorené aj zahraničné dlhodobé
úvery. Ich splatnosť je však jasne definovaná. Podľa slov
ministra dopravy si je štát plne vedomý svojich dlhov voči
železniciam za výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 1997
v objeme 10 miliárd Sk. Hovorca ŽSR Miloš Čikovský spresnil,
že vláda sa svojim uznesením zaviazala do roku 2005 tieto dlhy
vyrovnať. Za týmto účelom by mohli v tomto roku pribudnúť
na účet ŽSR 2 miliardy Sk z privatizácie slovenských
podnikov.
ZSE zmenili postoj a železnice
neodpoja minimálne do 20.apríla
Bratislava
22.marca - Západoslovenské energetické závody (ZSE), š.p.,
napriek plánu dnes neodpojili avizovaných päť odberných
miest železníc. "Železnice SR nevypíname a čakáme
akým spôsobom navrhnú splácať svoj dlh", uviedol dnes
pre TASR odborný riaditeľ pre ekonomiku a obchod ZSE Anton
Hlavatý. Posledným termínom pre železnice je podľa neho
20.apríl, do kedy určite nedôjde k ďalšiemu odpájaniu. ZSE
však ešte v stredu avizovali na štvrtok ráno opätovné
odpojenie piatich odberných miest ŽSR, ktorým obnovili v
utorok dodávky kvôli nutným opravám náhradných zdrojov.
Malo ísť o rušňové depá Bratislava východ a Trnava,
železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava
Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré
objekty na železničnej stanici Východ. Všetky tieto objekty
mali železnice odpojené od elektriny od 15. februára do
20.marca. Po tom, čo š.p. Stredoslovenské energetické závody
(SSE) odvolal v utorok odpájanie ŽSR, tak železniciam v
súčasnosti minimálne mesiac nehrozí žiadne odpájanie ich
prevádzok. Rozvodné energetické podniky (REP) postupne
obnovili dodávky elektriny železniciam a odvolali ďalšie
odpájanie po tom, čo sa do problému riešenia splácanie dlhov
ŽSR zapojili všetky tri zainteresované rezorty (dopravy,
financií a hospodárstva). Problémom by sa v najbližšej dobe
mal navyše zaoberať aj vládny kabinet. Výška dlhu ŽSR voči
trom REP za dodávky elektriny, ktorý sa naakumuloval najmä v
priebehu roka 2000, v súčasnosti presahuje 1,5 miliardy Sk a
mesačne narastá o asi 150 miliónov Sk.
Delenie činností ŽSR medzi
nástupnícke subjekty prebehne do konca roka
Bratislava
22.marca - Delenie činností Železníc Slovenskej republiky
(ŽSR) medzi dva nástupnícke subjekty tak, ako to predpokladá
Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, by sa malo
ukončiť do konca tohto roka. Nasledovať bude stabilizácia
týchto subjektov. To, či sa podarí dodržať termín začatia
samotnej transformácie, stanovený na 1. júla 2001, závisí od
termínu schválenia súvzťažných zákonov vládou a Národnou
radou SR. Ako na dnešnej tlačovej besede uviedol Minister
dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko, nutné bude
novelizovať predovšetkým zákon o dráhach z roku 1996,
schváliť zákon o novovzniknutej Železničnej spoločnosti
(ŽS), a. s., ako aj novelizovať zákon č. 258 z roku 1993.
Podľa slov generálneho riaditeľa sekcie železničnej dopravy
MDPT Dušana Pajdlhausera zmyslom novelizácie je určenie
podmienok uzatvárania zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme s
oboma nástupníckymi spoločnosťami. Ďalším okruhom, ktorý
bude nutné z dôvodu implementácie projektu zabezpečiť, je
prechod záväzkov na nástupnícke subjekty. J. Macejko uviedol,
že "ťažisko úverov so štátnou zárukou ostane v
samotnej inštitúcií ŽSR, v kompetencii ktorej bude
prevádzka, údržba a riadenie dopravnej cesty".
Novovytvorená Železničná spoločnosť, a. s., so 100-%
účasťou štátu prevezme po odčlenení od súčasných ŽSR
záväzky z úverov, čerpaných na obnovu vozňového parku,
nakoľko sa stane prevádzkovateľom obchodno-podnikateľskej
činnosti. Projekt transformácie a reštrukturalizácie
železníc schválila vláda SR v októbri minulého roka. Ten v
priebehu roka 2001 predpokladá prepustenie 12 až 15 % zo
súčasného počtu zamestnancov. K ultimu roku 2000 pracovalo v
ŽSR 45 407 pracovníkov.
Americká GATX kúpila poľského
železničného prepravcu DEC
Varšava
22.marca - Americká spoločnosť GATX Rail Overseas Holding
kúpila hlavného poľského železničného prepravcu tekutého
paliva DEC za 350 miliónov zlotých (84,5 milióna USD) a
oznámila, že vstupom na poľský trh chce rozšíriť svoje
pôsobenie v strednej Európe. Cieľom poľskej akvizície je
vstup do stredoeurópskeho regiónu. "DEC je našou
platformou na ďalší rast nielen v Poľsku, ale tiež za jeho
hranicami. Je to vstupná brána na Východ," uviedol šéf
GATX Rail Europe Ward Fuller na tlačovej konferencii. GATX so
sídlom v Chicagu je dcérskou firmou finančnej a lízingovej
spoločnosti GATX Corp., ktorá už vlastní podiely vo
viacerých lízingových firmách so zameraním na železničnú
prepravu vo Švajčiarsku, Nemecku a Rakúsku. DEC vlani
prepravil asi 12,7 milióna ton tekutých produktov, medzi
ktorými palivo predstavovalo asi 90 %. Z neauditovaných
hospodárskych výsledkov vyplýva, že spoločnosť v roku 2000
dosiahla výnosy v hodnote 284,3 milióna USD a čistý zisk
predstavoval 12,8 milióna zlotých.
Cestovné na železnici sa zvýši až
o rok
Železnice majú záväzky, ktoré
nedokážu zaplatiť aj pre dlhy štátu
Katarína Šelestiaková Bratislava,
23.3.2001 - „Cena za osobnú dopravu na železnici sa v tomto
roku už nebude zvyšovať,“ ubezpečil hovorca Železníc SR
Miloš Čikovský po tom, čo podnik avizoval zlú finančnú
situáciu. Cestovné na železnici je regulované štátom, a ako
také sa upravuje len raz za rok. Od februára tohto roka sa ceny
zvýšili pre cestujúcu verejnosť o 15 percent. Podľa ministra
dopravy Jozefa Macejka cestovné sa nezdražuje na úkor
občanov. Práve naopak sú zohľadňované aj vplyvy na
obyvateľstvo, o čom svedčí fakt, že pri rušení zliav od
februára železničiarske zostali nezmenené. Zvyšovanie cien
na železnici je podľa jeho slov logické, keďže ceny sa
nemenili od roku 1995 do roku 1999 a nezohľadňovala sa ani
inflácia. Ako nedávno informoval vicepremiér I. Mikloš, po
tzv. veľkých úpravách regulovaných cien za roky 2000 a 2001
bude nasledovať už len zvyšovanie cien v rámci ročnej
inflácie a oprávnených nákladov. Na budúci rok sa tak
počíta so zvyšovaním cien na železnici o 10 %, podobne sa
zvýšia ceny aj v Slovenskej autobusovej doprave (SAD). V
súvislosti so zlou finančnou situáciou železníc uvoľnilo
ministerstvo financií sumu 600 mil. korún, ktorá sa mala
čerpať až neskôr. Ide o úhradu výkonov vo verejnom záujme,
ktoré musí železniciam prefinancovať štát. Pre neurovnané
dlhy štátu voči železniciam nedokážu
tieto splatiť svoje záväzky voči verejnoprávnym
inštitúciám, ako aj trom regionálnym rozvodným energetickým
závodom. Dlhy železníc predstavujú sumu vyše 6,5 miliardy
Sk. Štát uznáva svoje dlhy voči železniciam za výkony vo
verejnom záujme za roky 1994-1997 v objeme 10 miliárd korún.
Vláda už dávnejšie prisľúbila vyrovnať tieto dlhy do roku
2005.
SITUÁCIA NA ŽELEZNICIACH SR
- regulované ceny v osobnej doprave sa budú upravovať
až v budúcom roku, a to o 10 %
- štát dlhuje ŽSR za roky 1994-1997 asi 10 mld korún
- železnice majú záväzky asi 6,5 mld korún, ktoré
nedokážu momentálne zaplatiť
SSE a železnice sa dohodli
BRATISLAVA,
23.3.2001 - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sa v stredu
dohodli so Stredoslovenskými energetickými závodmi (SSE) na
splátkach svojho dlhu. „Ak ich železnice dodržia, do konca
apríla neplánujeme žiadne ďalšie odpájanie ich pracovísk
od elektrickej energie,“ povedal vedúci odboru pre styk s
verejnosťou SSE Pavel Müller.
O vyrovnaní záväzku ŽSR voči jednotlivým rozvodným
energetickým podnikom v utorok rokoval generálny riaditeľ
železníc Andrej Egyed. Zainteresované strany sa dohodli, že o
výsledkoch nebudú informovať. „ŽSR vyvinuli úsilie svoj
dlh, ktorý v súčasnosti predstavuje 552 miliónov korún,
uhradiť. Počas aktuálnych rokovaní preto k opätovnému
odpájaniu nepristúpime,“ povedal riaditeľ pre ekonomiku a
obchod Západoslovenských energetických závodov (ZSE) Anton
Hlavatý.
Podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozefa
Macejka požiadali železnice rezort financií o rozpočtovú
úhradu sumy za výkony vo verejnom záujme pre druhý štvrťrok
v objeme 600 miliónov korún v predstihu. Ministerstvo financií
SR s tým údajne súhlasilo. „ŽSR ich chcú použiť na
prevádzkové potreby. Dlhy voči energetickým rozvodným
závodom dosahujú viac ako 1,5 miliardy korún, prípadným
použitím časti uvedenej sumy na ich splatenie by sme preto
uhradili len ich malý podiel,“ povedal pre agentúru hovorca
železníc Miloš Čikovský.
(sita)
Minister dopravy chce ďalší úver
pre železnice
Štát si na dlh požičia
BRATISLAVA, sy, 23.3.2001 - Ministerstvo dopravy
rokuje s ministerstvom financií o niekoľkomiliardovom úvere
pre Železnice Slovenskej republiky.
Informoval o tom vo štvrtok minister dopravy, pôšt a
telekomunikácií Jozef Macejko. Minister navrhuje týmto
spôsobom okamžite riešiť kritickú situáciu železníc.
Výška úveru by mala zodpovedať 10 miliardám, ktoré štát
dlhuje železniciam za roky 1994 až 1997 za výkony vo verejnom
záujme a podľa rozhodnutia vlády im ich plánuje splatiť do
roku 2005. V prípade získania spomínaného úveru by teda
železnice nemuseli na spomínané prostriedky čakať štyri
roky a štát by prakticky už nebol dlžníkom ŽSR, ale bánk,
ktoré by im spomínaný úver poskytli. Otvorené však
ostávajú viaceré otázky, ako napríklad to, či by úroky z
toho úveru mali hradiť železnice, alebo štát. Minister
Macejko chce ministerke financií navrhnúť, aby finančné
náklady znášal štát. Získanie takého úveru by mohlo
radikálne zlepšiť situáciu ŽSR. Tie totiž okrem úverov a
iných záväzkov dlhujú verejnoprávnym inštitúciám
(poisťovne, fondy...) približne 5 mld. Sk a energetikom zhruba
1,5 mld. Sk. Tí sa v posledných týždňoch začali domáhať
vyplatenia dlhov odpájaním niektorých prevádzok železníc od
elektrickej energie.
Strana vytvorená: 25. III. 2001 | |
![]() |
( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/pr0112.htm ) |