Na železnici dosiaľ chýba sociálny dialóg
Andrea Stoklasová
"Sme rozčarovaní, že o
takom závažnom kroku ako je zvyšovanie cestovného na železnici,
sme sa dozvedeli až z novín." V súvislosti s vystúpením
štátneho tajomníka Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií
Ľ. Macháčka, ktorý predložil návrhy zvýšenia cestovného
o 35 alebo až o 50 percent, to pre PRÁCU povedal podpredseda
Odborového združenia železničiarov Peter Rozložník . "Uvedomujem
si, že otázku cestovného
treba riešiť, avšak zároveň treba riešiť aj problém úhrady
štátu za prepravu, vykonávanú vo verejnom záujme." Za
zaujímavé označil P. Rozložník aj vyhlásenie Ľ. Macháčka,
že dlh štátu voči železniciam 17 miliárd za obdobie uplynulých päť rokov považuje za spornú. "Ak
je to tak, mali by sa stanoviť pevné pravidlá na určenie
tohto dlhu." Podľa podpredsedu OZŽ bude mať zvýšenie
cestovného hneď dva dôsledky. Jednak sa zníži počet cestujúcich,
čo nebude mať nijaký pozitívny efekt pre ŽSR a zvýšenie
cestovného nebude znamenať prínos pre ŽSR , ale iba úľavu
pre štát, pretože zaplatí menej za krytie služieb vo
verejnom záujme." Pripomenul tiež, že ak sa verejnosť ešte
viac odkloní od používania železničnej dopravy, zvýši sa nápor
na cestnú dopravu, načo
kapacita našich komunikácií nebude stačiť. P. Rozložník
povedal, že odborárom na železnici dosiaľ chýba sociálny
dialóg. "Strany, ktoré uspeli v posledných voľbách
vyhlasovali, že budú komunikovať s odbormi. Predstaviteľov všetkých
víťazných politických strán
sme oslovili v súvislosti s riešením situácii na železnici,
ale dodnes sme na túto výzvu nedostali žiadnu odozvu. Preto
musím konštatovať, že zmena vlády zatiaľ nepriniesla zmenu
v prístupe o probléme železníc." P. Rozložník vyjadril
názor, že otázka zvyšovania
cestovného by mala byť prerokovaná v Rade hospodárskej a sociálnej
dohody.
(Práca 981208)