Dostupnosť železničnej literatúry v Bratislave

Počas mojej návštevy (25. I. 2001) zmenárne Remedix, s. r. o. na prízemí starého vestibulu bratislavskej hlavnej stanice som na moje počudovanie zistil, že sa tam nevykonáva len zmenárenská činnosť, ale aj predaj doplnkového tovaru so železničnou tématikou, napr. aj nasledujúcu knihu:
Dejiny železníc na území Slovenska 260 Sk

I keď je zmenáreň otvorená v oveľa väčšom časovom rozmedzí, predaj doplnkového tovaru sa uskutočňuje prostredníctvom platieb ceny tovaru v pokladnici ŽSR, a to len v pracovné dni v čase 7:45 - 18:00 hod.

Addams

Vo vlakoch sa najviac kradne na severe Slovenska
Straky na železnici

Pravda ŠTVRTOK 25. január 2001
JURAJ HANDZO - Cestujúci, ktorí sa prepravujú vlakom v smere od Žiliny po Košice, alebo prechádzajú cez štátne hranice s ČR, sú vystavení vyššiemu riziku, že ich okradnú.

Vo vlakoch sa najviac kradne v júni, júli a v auguste, pričom rizikovými dňami v týždni sú najmä streda, štvrtok a piatok. Z rýchlikov je rizikový najmä Dargov, Laborec, Považan, Zemplín, Spišan, Liptov, Čingov, Vihorlat, Skalnica, Petrov, Poľana, Ružín, Gemeran a Cassovia. Poznatky železničnej polície (ŽP) naznačujú, že páchatelia najviac využívajú spánok a nepozornosť cestujúcich, ale aj pretrvávajúci zlozvyk ponechávať veci bez dozoru. Ako v stredu uviedol generálny riaditeľ ŽP Tibor Gaplovský, každý deň situáciu vo vlakoch kontroluje 66 dvojčlenných hliadok ŽP. Úroveň kriminality na železnici ilustrujú aj údaje, podľa ktorých v priebehu minulého roka bolo v obvode železničných dráh spáchaných 652 trestných činov, čo je o 53 menej ako v roku 1999, a 44 316 priestupkov (o 311 viac ako v predchádzajúcom roku). Násilných trestných činov zaznamenali 76, okrem iného 21 lúpeží, 21 útokov na verejného činiteľa a 23 úmyselných ublížení na zdraví. Násilnú kriminalitu sa darilo objasňovať až na vyše 88 percent, celková objasnenosť trestnej činnosti presiahla 61 percent.
Jeden z najzávažnejších prípadov sa stal 28. decembra minulého roka na železničnej stanici v Poprade, kde páchateľ ozbrojený pištoľou ťažko zranil policajta ŽP a českého turistu. Z vlaňajších prípadov trestnej činnosti, ktoré sa vymykajú normálu, stojí za zmienku napríklad krádež hliníkových výplní vnútorných stien šiestich chladiarenských vozňov na železničnej stanici vo Veľkom Krtíši, pri ktorej vznikla škoda vyše 2,3 milióna korún. O tom, že čierne ovce sa nájdu aj medzi zamestnancami ŽSR, svedčí prípad podvodu v Humennom, pri ktorom pracovníčka skladu uvádzala nepravdivé údaje v dokladoch o vydávaní rôzneho materiálu a spôsobila škodu za viac ako trištvrte milióna korún. ŽP zaznamenala aj prípad hlavného pokladníka komárňanskej železničnej stanice, ktorý spreneveril takmer 150-tis. korún.

Spresnenie
Pravda SOBOTA 27. január 2001
(PA) - V článku Straky na železnici, uverejnenom vo štvrtok 25. januára, sme nedopatrením uviedli, že v priebehu roka 2000 Železničná polícia zaznamenala 44 316 priestupkov. Správny údaj mal byť 4 316. Za chybu sa ospravedlňujeme.

Hromadné prepúšťanie postihne strojárov, stavbárov i železničiarov
Turiec bez perspektív

Pravda ŠTVRTOK 25. január 2001
DAGMAR ÚRADNÍKOVÁ - Zamestnávateľské subjekty Žilinského kraja avizujú viacero hromadných prepúšťaní. Z hľadiska ďalšieho uplatnenia ľudí, ktorí prídu o prácu, je najproblémovejší Turiec.

V ZTS TEES, Martinské strojárne príde do konca júla o prácu 930 ľudí. Riaditeľ Krajského úradu práce v Žiline Dušan Laššák v tejto súvislosti konštatoval: "Situácia v Martine je skutočne zložitá. Priestor na trhu práce v strojárskych profesiách v regióne Turca už jednoducho nie je. Predpokladáme, že značnú skupinu prepustených budú tvoriť ľudia vo veku nad 45 rokov, o ktorých zamestnávatelia neprejavia záujem. Bude to obdobie, ktoré bude pre región Turca mimoriadne zložité." Jedinou perspektívnou strojárskou fabrikou v tomto regióne je Volkswagen Martin. Ten si však výberovými konaniami vyriešil personálnu otázku na celý prvý polrok. Či sa mu podarí vytvoriť ďalšie pracovné miesta do konca roka, nie je dnes zrejmé.
Určité pokusy o oživenie zaznamenáva metalurgia. V podniku ECCO Slovakia Martin, ktorý je zameraný na výrobu obuvi, či v závode TrimLeader, Košťany nad Turcom, kde sa šijú autopoťahy, však strojári zaiste uplatnenie nenájdu. Okresný úrad práce v Martine dostal podrobné inštrukcie, ako očakávaný nápor čerstvo prepustených zamestnancov Martinských strojární zvládnuť. Zaevidovávať ich budú aj v nestránkové dni. Ďalšie hromadné prepúšťanie ohlásila KLF ZVL Kysucké Nové Mesto. Po rokovaniach vedenia s odborármi sa podarilo plánovaný počet prepustených znížiť z 599 na 473. Okresný úrad práce Čadca intenzívne rokuje o možnosti ich zamestnania s AVC Čadca, ako aj závodom INA Kysuce v Kysuckom Novom Meste. Určité možnosti ich uplatnenia sa javia aj v Českej republike. Aj keď sa týmto krokom v okrese Kysucké Nové Mesto nezamestnanosť zvýši asi o 3 percentá, situácia na Kysuciach by nemala byť taká dramatická ako v Turci. Hromadné prepúšťanie nahlásil aj Váhostav Žilina, ktorý sa chce do konca mája rozlúčiť s 250 až 300 zamestnancami. Dosahy na zamestnanosť bude mať aj reštrukturalizácia Železníc SR.

Kovobiznis prekvitá
Pravda PIATOK 26. január 2001
Krádeže dopravných značiek, železničných signalizačných zariadení, medených a hliníkových káblov a iných kovových predmetov, ktoré možno speňažiť, sú masovým javom. Nejde len o východisko z núdze pre bezdomovcov a iné sociálne slabšie vrstvy obyvateľstva, ktoré si privyrábajú donášaním rôznych kovových predmetov do zberní druhotných surovín, kde ich neraz vykupujú bez toho, že by ich zaujímal pôvod prinesených alebo dovezených vecí. Rozsah tohto napohľad nenápadného a okrajového javu naznačuje, že v niektorých prípadoch môže ísť o výnosný biznis, do ktorého sa zapájajú aj organizované skupiny páchateľov. Ak v rámci jednotlivých okresov škody len na odcudzených dopravných značkách predstavujú rádovo stovky tisíc korún, v celoštátnom meradle sú to desiatky miliónov. Vinou medzier v legislatíve a nedostatočnej kontroly však v zberniach nekončia len dopravné značky.

Najstaršia meteorologická stanica v Hurbanove
Teplotné rekordy

Pravda SOBOTA 27. január 2001
Alexandra Žilavá - V dvadsiatom deviatom udreli také mrazy, že nám povyťahovalo klince zo šindľov na streche. Ráno sme museli poosekávať ľad v špárach pod dverami. Napadalo toľko snehu, že sa dvaja chlapi museli do nich zaprieť, aby sa otvorili, spomína na zimu, aké už nebývajú, osemdesiatročná pamätníčka z Považia.
Zvoním a čakám. Úzka chodba sa končí pred sklenými dverami. Nechám sa viesť vyrezávaným dreveným schodiskom. "Najprv zájdeme k prístrojom," privítal ma v otvorených dverách na druhom poschodí meteorológ Jozef Čelka. Ďalšie schody. Železné, točivé. Vedú na medziposchodie s pôvodnou knižnicou z 19. storočia. Ešte jedno poschodie a sme na streche. Vežička s rozlohou dva krát dva metre je zaprataná rôznymi meteorologickými prístrojmi. Z nich meteorológ každú hodinu odčítava aktuálny stav počasia.
Hurbanovo. Malé ospalé mestečko s najdlhším slnečným svitom na Slovensku máme ako na dlani. "Tamto naľavo je stará hvezdáreň. Vedľa je postavená nová," ukazuje na budovu s kupolou. "Stará hvezdáreň slúži už iba na exkurzie, v novej je ďalekohlad, ktorým pozorujú hviezdnu oblohu odborníci. Na druhej strane majú dve budovy seizmológovia. Merania seizmografov rušili prechádzajúce autá a železnica, preto ich presťahovali. Za nimi sa rozprestiera meteozáhradka. V nej meriame teplotu pôdy, vzduchu a prízemné teploty."

Šifrované správy
V 19. storočí bola hvezdáreň a meteorologická stanica v Hurbanove súčasťou medzinárodného vedeckého diania. Dnes slúži iba na meranie klimatických podmienok. Na streche sú prístroje, ktoré by mohli patriť do múzea. Využívajú sa však aj v dnešnej meteorológii. Anemograf, prístroj s tromi lyžicami, ktoré krúti vietor, slúži na meranie rýchlosti a smeru vetra. Heliografom sa meria slnečný svit. Ale aj najstaršia meteorologická stanica na Slovensku je z času na čas modernizovaná. Vedľa heliografu je umiestnená radiačná sonda. Automaticky, v pravidelných časových intervaloch, odčítava hodnoty gama žiarenia. Aj objemný ortuťovo-váhový mikrobarograf schovaný v malej miestnosti na druhom poschodí nahradil niekoľkonásobne menší automatický barograf na meranie tlaku vzduchu. Prístroje údaje vyhodnocujú na mieste a meteorológovi poskytnú presné čísla. Zaznamenaný stav počasia sa vyjadruje šiframi. Napríklad občasný dážď je kódovaný číslom 60. Meteorologickú správu tak tvorí niekoľko desiatok čísel vyjadrujúcich priebeh počasia a jeho momentálny stav.

Tuhé zimy
Listujeme v záznamoch teplotných rekordov nameraných v Hurbanove. Meteorologická stanica tento rok oslávi 130. výročie od svojho založenia. Najvyššiu teplotu zaznamenali v roku 1905 - 39 stupňov. Hurbanovo prežívalo najväčšie mrazy v roku 1929, teplota sa pohybovala okolo -35 stupňov.
Zima v našich klimatických podmienkach dosahuje dva vrcholy. Na Troch kráľov (trojkráľová zima) a 20. januára (Fabiánska zima). Január je najstudenší mesiac v roku. "Nie vždy sa trojkráľová zima prejaví silnými mrazmi. Už aj v minulosti sa stalo, že január mal teplejší priebeh. Terajšie počasie nie je nič neobvyklé," vysvetľuje meteorológ RNDr. Peter Jurčovič. V 80. rokoch nasledovali po sebe tri studené zimy s teplotnými rekordmi okolo -30 stupňov. Obyvatelia na dedinách, ale aj v mestách zápasili so snehovou nádielkou. Mnohé miesta boli odrezané od sveta. V mestách zúrila kalamita. Silné mrazy a záveje, ktoré vietor nafúkal do dvojmetrovej výšky, ochromili dopravu. V roku 1985 zaznamenali v Oravskej Lesnej, v najchladnejšom mieste na Slovensku, rekordnú teplotu -37 stupňov. Zaujímavé je, že deväťdesiate roky boli mimoriadne teplé. Podľa svetovej meteorologickej organizácie desať najhorúcejších rokov nasledovalo po roku 1983. Ekológovia predpokladajú, že extrémne vysoké letné teploty sú spôsobené globálnym otepľovaním Zeme. "Pravidlo, že po horúcom lete nastupuje krutá zima, merania nepotvrdili. Meteorologická prax však potvrdila príchod studenej zimy, ak sa rok predtým v lete vyskytli extrémne horúčavy. Aj tri najkrutejšie zimy, v rokoch 1985, 1986 a 1987 nasledovali po najhorúcejšom lete v osemdesiatom treťom," porovnáva RNDr. Jurčovič.

Pokuta za minisukne
Aká zima nás čaká v nasledujúcich rokoch, sa ani jeden meteorológ odhadnúť neodváži. Počasie je nevyspytateľné. Podľa odborníkov sa klimatické podmienky na zemeguli už niekoľkokrát zmenili. "Pribúda teplých zím a extrémov v počasí. Za posledných 50 rokov sme zaznamenali výrazné zvýšenie priemerných teplôt vo všetkých ročných obdobiach v strednej Európe," vysvetľuje P. Jurčovič. Storočné záznamy z Hurbanova svedčia o zvýšení priemernej teploty v zimných mesiacoch o jeden až dva stupne. Osemdesiatročná pani Alžbeta spomína: "Na začiatku šesťdesiatych rokov nás policajti pokutovali za minisukne. Udreli silné mrazy. A pretože lekári zápasili s veľkým množstvom omrzlín, vyžiadali si zákaz ich nosenia."

Späť k vlakovej stanici. Na nebi sa vyrojilo množstvo hviezd. Konečne sneh. Zdá sa, že s tým globálnym otepľovaním to nebude až také zlé.

(Autorka je spolupracovníčka PRAVDY)

Návrat z transcendentna na zem
Nedeľa, 28. január 2001
SmeJOZEF BŽOCH - Predvlani vydaný bohohľadačský bachant Dušana Mitanu Návrat Krista šokoval ešte aj tých, čo chápali „kristianizáciu“ jeho mena na Dušan Krist Mitana (vypožičal si priezvisko svojej manželky za slobodna) len ako jednorazový literárny žart. Kam sa podel ten pôvabný rozprávač, ktorý viac ako šesť rokov spisoval knihu, podobnú viac traktátu než románovému dielu, poskladanú z faktografických i fantazírujúcich materiálov, plnú mravoučných a didaktických gest, čitateľnú len s trpezlivosťou hodnou lepšej veci?
Náboženský agitátor sa znovu premenil na prozaika v knihe Môj rodný cintorín (L. C. A. Levice, 2000), aj keď tu tiež nachádzame niekoľko náboženských motívov - tie však na rozdiel od predošlého opusu neboli jeho motiváciou.
Autor označuje svoje morbídne nazvané dielo za pamäti - ročník 1946 by si takýto žáner už mohol dovoliť; lenže Mitana na záložke uvádza, že ich začal písať dva roky pred vydaním svojho debutu (1970), a že prvý fragment publikoval v 6. čísle Mladej tvorby roku 1968 a druhý bol pripravený do dvojčísla tohto časopisu roku 1970, to však už nesmelo vyjsť. Nejde však o oprášenie a rozšírenie starého rukopisu, ostala zrejme iba základná idea.
Mitanove pamäti nie sú vlastne memoármi v klasickom zmysle slova, je to skôr súhrn niektorých spomienok ani nie na detstvo, ale z detstva a ranej mladosti, začlenených do epického útvaru a poprestýkaných reprodukovanými ukážkami z diela evanjelického farára, pacifistu, rojka a čudáka Jána Maliarika (1869 - 1946), ktoré našiel v domácej knižnici a použil ho v texte postmodernistickým spôsobom.
Dej prózy lokalizoval priestorovo do rodného Moravského Lieskového, časovo do pofebruárového obdobia, keď sa upevňovala komunistická moc. Díva sa na veci okolo seba optikou štrnásťročného chlapca, takže zmenu režimu pozná iba z rozprávania rodičov a rodinných priateľov, ktorí boli existenčne postihnutí: otec bol najprv predsedom MNV, teraz je traktoristom a hrobárom; starý otec, legionár, mal krčmu, ktorú po znárodnení podpálil, teraz je invalid a vzdelaný mudrlant; ich priateľ Fidibus pracoval na železnici a zároveň ako stolár a truhlár. Približne v tomto kruhu, kam patria aj miestni farári, evanjelický a katolícky, sa pohybuje, rozpráva (raz v dialekte, raz spisovne), kartuje, popíja, spomína a škriepi sa malá komunita tichých odporcov režimu.
Mitana nerozvíja nijaké konflikty a nechce podávať ani epickú kroniku dediny a jej obyvateľov, či rekonštruovať fázy svojho dospievania, ktoré na chvíľu rozohral vo vzťahu k Bete, svojej pravdepodobnej sesternici. Väčšinou iba zaznamenáva nevzrušivé dianie v rodičovskom dome, ktorého poloha priamo pri cintoríne v ňom evokuje kadejaké čiernohumorné predstavy: pochoval tu napríklad kritičku Kršákovú (asi z pomsty za jej negatívnu kritiku Návratu Krista), nájdeme aj hroby Marty Podrackej a Ivana Chudeca, sám autor prespí v jednej zatiaľ nepoužitej hrobke a napíše tu zbierku básní.
Cintorín teda nie ako pripomienka pominuteľnosti, ale ako kuriozita. Mitana si neodpustil špiritizovanie o náboženských otázkach, ktoré má, pravda, aj črty karikatúry. Nemilosrdne zatiahne do témy nepoškvrneného počatia a svätej Trojice oboch farárov, ba dokonca predsedu dedinskej organizácie KSS (hrajú spolu mariáš) a nakoniec sa tohto „sympózia“ (nazýva ho tak autor) zúčastní celá rodina. Hrobár v závere hovorí, že „je toho naráz moc“ a súhlasím s ním.
Vrchol, aj umelecký, tvoria dve záverečné kapitoly, kde Mitana neopakovateľne zobrazil dva konce ľudského života: scéna umierajúcej stareny vyvoláva odpudivosť a súcit zároveň, Fidibusovo divé vyčíňanie a starého otcova smrť má silu veľkolepej tragédie. Pri týchto výjavoch zabudneme na všetko, čo v knihe pôsobí ako balast.
(Autor je literárny kritik)

Do výkupne iba s preukazom

PIATOK 26. január 2001

PravdaMILAN KRÁĽ - V najznámejšej trenčianskej zberni druhotných surovín na Zlatovskej ulici odmietnu prevziať farebné kovy, ak majú podozrenie, že pochádzajú z krádeže.
Vedúci zberne Jaroslav Straka robí v brandži už 14 rokov a za ten čas sa musel už veľakrát zúčastniť na spisovaní policajných zápisníc alebo ísť na súd svedčiť. Tieto nepríjemné povinnosti ho už obchádzajú. Spoločnosť Zber druhotných surovín, s. r. o., ktorá vlastní zberne v Trenčíne a Novom Meste nad Váhom, vytiahla dodávateľov z anonymity. Ak človek privezie čo len kilogram druhotnej suroviny (nielen farebných kovov), vyžiadajú si od neho občiansky preukaz. Na potvrdení, ktoré dostane, je nielen jeho meno a adresa, množstvo a druh suroviny, ale aj číslo občianskeho preukazu a rodné číslo. Takéto potvrdenie zostáva aj v zberni. Ak príde polícia s podozrením, že občan XY niečo ukradol, dokážu ho v záznamoch vyhľadať. Ak má človek čisté svedomie, bez problémov sa legitimuje. Ale sú aj takí, čo sa radšej otočia a idú hľadať iného výkupcu.
Typickými kradnutými materiálmi sú napríklad liatinové poklopy z uličných kanálov, medené drôty zo železnice alebo hliníkové kryty zo stĺpov verejného osvetlenia. No nájdu sa aj výnimky. Do zberne raz priviezli kus starého, pokrúteného hliníkového plechu. Napohľad žiadny podozrivý materiál. Vysvitlo, že je to časť amerického vojenského lietadla, ktoré tu zostrelili počas 2. svetovej vojny. Cennou relikviou bol najmä pre bývalých amerických pilotov, ktorí nedávno do Trenčína zavítali. "Ak privezie sto kilogramov medi medikováč alebo firma, čo sa zaoberá navíjaním motorov, vieme, z akého zdroja kov pochádza. Iné je, ak privezie väčšie množstvo medi napríklad bezdomovec, tam už bude asi pôvod pochybný. Myslím si, že by pomohlo, ak by v novom zákone o odpadoch bola jednoznačne stanovená povinnosť pri predaji v zberni dokladovať pôvod takejto suroviny," dodal Straka.

Na železnici prišlo o život 91 ľudí

ŠTVRTOK 25. Január 2001

Národná obroda(bor, ) Bratislava - Železničná polícia (ŽP) zaznamenala vlani vyše 60-percentnú objasnenosť trestných činov a priestupkov. Počet trestných činov (652) oproti roku 1999 klesol, počet priestupkov (4 316) však stúpol. Železniční policajti nemuseli vlani riešiť ani jednu vraždu, násilná trestná činnosť sa však zvýšila. Pri rôznych nehodách prišlo na železnici o život 91 ľudí.

Podľa slov generálneho riaditeľa ŽP Tibora Gaplovského najviac kriminality sa pácha na tzv. severnej železničnej trase Žilina - Košice, za najbezpečnejšiu možno z tohto pohľadu označiť trasu Bratislava - Žilina. ‚‚Bezpečnosť na železnici je zaručená na vysokej úrovni," konštatoval T. Gaplovský. Najvážnejším vlaňajším prípadom bol decembrový ozbrojený útok páchateľa na železničnej stanici v Poprade, ktorý pištoľou ťažko zranil policajta ŽP a českého občana. Medzi zlodejmi je stále populárne rozkrádanie vozňov, napríklad vo Veľkom Krtíši si zo šiestich chladiarenských vozňov odniesli hliníkové výplne za 2,3 milióna korún.

Elektrina v domácnostiach drahšia od 1. februára
Piatok, 26. Január 2001

Nový Čas(iša) - Od konca budúceho týždňa budú platiť nové ceny za elektrickú energiu pre všetky skupiny odberateľov. Pôvodný návrh energetikov pozmenili na jednotlivých rokovanich tripartity a vlády do konečnej podoby.
Najviac sa stiahlo zvýšenie pre trakcie Železníc SR. Z pôvodne navrhovaného zvýšenia o 33 percent zostalo po rokovaní iba 25-percentné zvýšenie. V skupine podnikateľov a organizácií sa v priemere zvýši sadzba o 12 percent v 24 tarifikačných kategóriách. Pre domácnosti ide o zvýšenie o 15 percent. Ako pre Nový Čas povedal riaditeľ odboru energetického poradenstva Ján Dohňanský, elektroenergetike, teda Slovenským elektrárňam vrátane rozvodných spoločností toto zvýšenie vyprodukuje zisk vo výške 4,8 miliardy Sk. Domácnosti s nižšou spotrebou (tarifa BS) budú platiť 4 Sk za 1 kWh a 17 Sk za jedno odberné miesto. Bežné byty (tarifa B) zaplatia 2,80 Sk za 1 kWh, pričom pevný poplatok za jedno odberné miesto bude 115 Sk. „Podľa našich prepočtov zaplatia odberatelia v domácnostiach s nízkou spotrebou o 240 Sk viac za rok a v domácnostiach s vyšším odberom o 1 000 Sk ročne viac oproti predchádzajúcemu obdobiu,” dodal J. Dohňanský.

Gynekologička si po vražde o štrnásť rokov mladšieho manžela položila hlavu na koľajnice...
Jej posledný záznam znel: „Zabila som ho.”

Štvrtok, 25. Január 2001
Nový Čas(pav) - Na začiatku príbehu stál Amorov šíp. On sa postaral o to, že sa 37-ročný Tibor a 51-ročná Danica do seba pred pár rokmi zahľadeli. Rana bôžika lásky bola taká hlboká, že sa napriek veľkému vekovému rozdielu i nepomeru vo vzdelaní dvojica rozhodla spojiť svoj život v manželskom zväzku. Koniec príbehu má však od pomyselného rozprávkového „a žili spolu šťastne, až kým nepomreli” priepastne ďaleko. V jedenásty januárový večer totiž nežnejšia polovička hodila za hlavu poslanie, ktoré napĺňala celý život - chrániť zdravie ľudí. Tiaž niekoľkomesačného trápenia vyriešila raz a navždy. S nožom v ruke najprv poslala na druhý svet manžela, aby potom svoju životnú púť ukončila o pár desiatok minút neskôr pod osobným vlakom...
Gynekologička Danica už niekoľko mesiacov pociťovala nespravodlivý úder osudu. Skoro rok sa liečila zo zákernej choroby, pred časom musela zanechať lekársku prax a mesiace trávila opustená v panelákovom byte na šiestom poschodí. Jej manžel síce robotu mal, ale dobre vedela, že viac ako ju má v láske pohárik. Ten niečo stojí a navyše tušila, že svoju priazeň čo by muž, už dlhšiu dobu nevenuje len jej.

Hlava na koľajniciach
Príbeh Danice a jej manžela začala polícia lúštiť od konca, hlásením o samovražde osoby ženského pohlavia. V druhý štvrtok nového roka sa z breznianskej železničnej stanice krátko pred pol jedenástou večer pohol osobný vlak smerom na Valaskú. Päť minút na to už výpravca hlásil na policajné oddelenie, že súprava prešla ženu. Okrem zväzkov kľúčov nemala pri sebe nič, čo by pomohlo pri jej identifikácii. Obeť skonala okamžite, vlak jej totiž amputoval hlavu. Už zistenia na mieste nešťastia dávali tušiť, že nezomrela pričinením cudzej osoby. Na snehovom poprašku pri trati sa totiž nachádzali len jediné stopy - nebohej. Mohlo ísť buď o samovraždu, alebo nešťastnú náhodu. Stále však nebolo jasné, kto bol obeťou. Trvalo niekoľko dní, kým polícia za pomoci svedkov a známych identifikovala 51-ročnú MUDr. Danicu Z. z Brezna. Predtým, ako si ľahla na ľavú koľajnicu, aby počkala na istotu smrti v podobe prichádzajúceho osobného vlaku, o 14 rokov mladší manžel skonal jej vlastnou rukou v ich spoločnom byte.

Kľúčom k prípadu kľúče a list
Keď nadišiel pracovný pondelok a kolegovia z Mostárne v Brezne už piaty deň márne čakali na Tibora Z., jeden z nich o podozrivej absencii pracovníka slúžiaceho na tamojšej trafostanici informoval políciu. Tá kľúčmi, nájdenými u ženy spod vlaku otvorila byt, aby rozriešila tragédiu do konca. V chodbe nehybne ležal muž. Na stole v kuchyni zostal zakrvavený nôž - vražedný nástroj - a stopy krvi, tiahnuce sa z kuchyne do chodby, kde sa nachádzal telefón. Nôž v rukách manželky spôsobil Tiborovi Z. viacpočetné bodné poranenia na hrudníku, dve z nich sa ukázali ako smrteľné. Muž mal dorezaný aj chrbát, jedna z rán bola hlbšia. Aktérka vraždy zanechala aj list na rozlúčku. Hoci písmo na listovom papieri musí zodpovedne posúdiť grafológ, s najväčšou pravdepodobnosťou ho písala 51-ročná lekárka krátko po čine. Priznáva sa v ňom k vražde s tým, že pôvodne chcela manžela iba postrašiť. V kuchyni na stole sa našli aj ďalšie písomnosti - poznámky v kalendári a záznamy o príchodoch manžela domov, v akom bol stave a koľko peňazí minul. Ten posledný má dátum 11. januára 2001 a znie stroho: „Zabila som ho.” Podľa výsledkov analýz boli obaja manželia v zmienený večer paradoxne úplne triezvi.

Vražedné rozpory?
Podľa doterajších zistení polície, príčinou breznianskej tragédie boli dlhodobé vážne rozpory medzi bezdetnými manželmi. Susedia potvrdili, že hádky dvojice neboli ničím výnimočným. Aj v inkriminovaný večer viacerí zaznamenali hluk, rachot, behanie, po ktorom odrazu zostalo ticho... Hoci väčšina z tých, ktorí manželov poznali sa zhoduje, že problémy s alkoholom mal, bývalé pacientky lekárky z ambulancie v Podbrezovej tvrdia, že si rada vypila aj ona. „Bola to sympatická žena, vysoká, štíhla, nikto by jej nehádal vyše päťdesiat, avšak ako lekárka nemala najlepšiu povesť. Keď som k nej chodila na prehliadky, stávalo sa, že kvôli alkoholu nebola schopná ani ordinovať, občas neprišla vôbec. Sťažovali sa ženy aj sestrička, viackrát sme prišli úplne zbytočne. Viem, že mala osobné problémy, bola vážne a dlho chorá. Vraj sa ale vyliečila,” podelila sa s nami jedna z bývalých pacientiek. „Lepšie som poznala Tibora, bol to môj spolužiak, robili sme spolu v Mostárni. Keď som sem prišla bývať, boli už manželia. Viem, že sa často hádali, určite mali aj finančné problémy. Ona iných mužov nemala. Tibor, to vám neviem povedať. Koľkokrát sme mali schôdzu, oni vôbec nechodili. Čo sa stalo, ma šokovalo, vôbec by som to o nej nepovedala, neviem si to vysvetliť,” uzavrela obraz o manželoch jedna z obyvateliek domu na Malinovského ulici v Brezne.

Aké slovo, veta, gesto či pohyb spustil pomyselnú spúšť konania lekárky sa už nedozvieme. Brutalita a tragickosť, s akou sa však, a nielen v tomto prípade, „vyriešili” problémy vzájomného spolužitia, sú neklamným znakom zlyhania. Samotných aktérov, ale aj ich nevšímavého okolia či príbuzných. Ak už totiž prípad preberie polícia, podobne ako v tomto prípade, je už mnohokrát neskoro na iné, než konštatovanie nemenného stavu...

Najviac sa kradne vo štvrtok a v piatok
Štvrtok, 25. Január 2001
Nový Čas(jk) - „Počas minulého roka polícia nezaznamenala v obvode železničných dráh ani jednu vraždu, čo považujeme za určité pozitívum,” povedal včera na stretnutí s novinármi Tibor Gaplovský, generálny riaditeľ Železničnej polície SR. V roku 2000 bolo v obvode železničných dráh spáchaných vyše 650 trestných činov, z toho násilných takmer 80. Svojou nepozornosťou alebo samovražedným konaním prišlo o život 91 ľudí, 63 bolo ťažko zranených a 20 ľahko. Na otázku Nového Času, ktoré miesta na Slovensku sú najnebezpečnejšie na okrádanie cestujúcich, šéf železničnej polície povedal, že najviac sa kradne vo štvrtok a v piatok na severnom úseku republiky od Žiliny po Košice a vo vlakoch smerujúcich z Čiech do Čadce.

Siemens úspešný v Šanghaji

Štvrtok 25. Január 2001

Hospodárske noviny Podľa skupiny nezávislých analytikov z Independent Research sa viacero veľkých projektov Siemensu v oblasti dopravy výrazne podieľa na nadhodnotení akcií firmy na burze. Po utorňajšom podpise dohody o vybudovaní rýchlodráhy Transrapid v Šanghaji sa ich hodnota bude zvyšovať. Okrem tohto projektu sú pred podpisom dohody o modernizácii železníc v Rusku, Holandsku a v USA.

V Eurotunneli zrušili bezcolné obchody
ŠTVRTOK 25. Január 2001
Národná obroda(TASR, Londýn) - Prevádzkovateľ Eurotunnelu, podmorského železničného spojenia medzi Francúzskom a Britániou, oznámil, že v uplynulom hospodárskom roku sa obrat v dôsledku zrušenia bezcolného predaja tovaru v jeho zóne znížil o 5 %. Príjmy klesli zo 612 miliónov v roku 1999 na 580 miliónov libier. Cez tunel pod Lamanšským kanálom sa však prepravilo 2,95 milióna ton nákladu, o tri percentá viac ako pred rokom.

Výdavky na domácnosť stúpnu o 6-tisíc Sk
PIATOK 26. Január 2001
Národná obrodaKatarína Šelestiaková , Bratislava - Od februára čaká slovenské domácnosti zdraženie v priemere o 500 korún mesačne, čo je 6-tisíc ročne, pričom reálne príjmy klesajú. Rozhodla o tom vláda, keď schválila zvýšenie cien za teplo, elektrinu, plyn, nájomné a vodné a stočné. Podľa prepočtu odborárov sa úpravou cien smerom nahor zvýšia výdavky na jednu domácnosť o 600 až 700 Sk. V Českej republike sa obdobné úpravy cien odrazia na vyšších výdavkoch o 312 Kč v priemere na jednu domácnosť. Priemerná mzda na Slovensku pritom predstavuje 10 700 Sk a v ČR asi 13-tis. Kč. Priemerná výška dôchodku je u nás 5 300 Sk.
Zvýšením cien za teplo o 20 percent vzrástli platby vo vykurovacej sezóne v priemere na jednu domácnosť o 200 korún. Zvýšenie cien elektriny spôsobí pre domácnosť so základným vybavením, teda osvetlením, chladničkou a televízorom, rast cien mesačne o 83 Sk. Dotkne sa to asi 80 % domácností, ktoré z priemernej ceny 6 720 Sk zaplatia ročne až 7 644 Sk.
Užívatelia elektrického ohrevu vody zaplatia každý mesiac za elektrinu o ďalších 100 korún viac. Poslednou skupinou sú „plne vybavené“ domácnosti, ktoré používajú aj elektrické vykurovanie. Tie zaplatia mesačne za elektrinu v priemere o 250 korún viac. Najviac sa dotkne vrecka občana zvýšenie cien nájomného, hoci sa týka len 6-7 % obyvateľstva. Nájomné vzrastie až o 45 %, čo je mesačne navyše o 300 korún a ročne o 3 600 Sk. Zemný plyn pre domácnosť pôjde hore o 20 %. Vodné a stočné sa zvýši o 20,3 %. V súčasnosti platí jedna
štvorčlenná domácnosť 148 Sk za vodné a stočné, po zdražení to bude v priemere 180 korún. Okrem týchto výdavkov vzrastú aj ceny za dopravu. Železnice zvyšujú ceny o 15 % a autobusová doprava o 20 % pri zachovaní existujúcich zliav. K úpravám smerom hore dochádza aj v oblasti poštových výkonov, a to o 9,9 %.

ÚPRAVY CIEN OD FEBRUÁRA PRINESÚ PRE JEDNU DOMÁCNOSŤ:

- zdraženie v priemere o 500 Sk mesačne, 6-tisíc ročne - zvýšením cien za teplo o 20 % vzrástli platby vo vykurovacej sezóne o 200 Sk - zvýšenie cien elektriny pre domácnosť so základným vybavením mesačne o 83 Sk

Inšpekcia v 27 prípadoch nezistila pôvodcu znečistenia vôd
TASRBratislava 27. januára - Slovenská inšpekcia životného prostredia zaznamenala v roku 1999 98 prípadov znečistenia a ohrozenia kvality vôd. V 27 prípadoch však nezistila pôvodcu tohto znečistenia, pretože príslušné orgány boli nedostatočne operatívne pri zisťovaní príčin a pôvodcov havárií. Druhým dôvodom bolo ich neskoré ohlásenie. V troch prípadoch spôsobili haváriu na území Slovenska zahraniční automobiloví prepravcovia. Z uvedeného počtu evidovaných ohrození kvality tokov bolo 61 prípadov na povrchových vodách a v 37 prípadoch boli znečistené alebo ohrozené podzemné vody. V 24 prípadoch došlo k úhynu rýb, pričom v 11 z nich nebol zistený druh jedovatej látky. Najvýraznejšie sa do štatistík látok škodiacich vodám zapísali v roku 1999 ropa, žieraviny, pesticídy, exkrementy hospodárskych zvierat či silážne šťavy. Ako vyplýva z údajov Ministerstva životného prostredia SR, na vzniku havárií má najväčší podiel porušenie technologickej a pracovnej disciplíny a nevyhovujúci technický stav zariadenia alebo objektu, v ktorom sa s otravnou látkou manipulovalo. Vzrástol počet nehôd spôsobených pri preprave. Z 20 prípadov sa 18 stalo na cestách, jedna pri železničnej preprave a jedna havária bola na tranzitnom ropovode. V roku 1999 postihli Slovensko tri povodňové vlny - v marci, v júni a na prelome júla a augusta - v povodiach Bodrogu a Hornádu, Dunaja, Váhu a Hrona. Pri poslednej zahynuli tri osoby. Škody sa vyčíslili na 4,5 miliardy korún, čo oproti predchádzajúcemu roku predstavuje dramatický nárast celkovej výšky škôd približne o 3,5 miliardy korún.

Ukradli ťahač za vyše 4 milióny 700 tisíc korún
TASRBanská Bystrica 27. januára - Ťahač zn. Scania 400 v hodnote viac ako 4 milióny 700 tisíc korún ukradol neznámy páchateľ z odstavnej plochy pri železničnej stanici Nová Baňa v okrese Žarnovica. Ťahač aj náves boli výrazne označené nápismi firmy Lauratrans, Nová Baňa. V kabíne vozidla bolo rôzne náradie, prenosný televízor, valuty a ďalšie predmety, vrátane osobných vecí a dokladov vodiča. Prípadom, ktorý sa stal v noci zo štvrtka na piatok, sa zaoberá OÚV PZ v Žiari nad Hronom. V rovnakom čase sa vlámali do osobného auta zn. Škoda Octavia Combi zaparkovaného vo dvore rodinného domu v obci Môlča, okres Banská Bystrica. Lupič z vozidla ukradol čiernu diplomatku, v ktorej bolo 130 tisíc Sk, 47 tisíc českých korún, tisíc DEM a firemné doklady s pečiatkou, čím firme ACM-aquacolormetal s.r.o. Banská Bystrica spôsobil škodu takmer za 216 tisíc korún. Okrem toho zlodej ukoristil aj peňaženku s 15 500 slovenskými a 5500 českými korunami a 400 DEM, odnímateľný panel autorádia a osobné doklady na meno užívateľa vozidla Ľubomíra D. (1971) z Môlče. Krádež vyšetruje OÚV PZ Banská Bystrica.

KOZ nesúhlasí s nárastom cien ŽSR, oceňuje však zvýšenie zliav
TASRBratislava 26. januára - Nesúhlas so zvýšením cien v osobnej železničnej doprave na Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR) o 15 % vyjadril viceprezident Konfederácie odborových zväzov SR (KOZ SR) Peter Gajdoš. Zvýšenie by sa malo realizovať od 1. februára tohto roku, pričom je podmienené podpisom cenového výmeru železníc ministerkou financií Brigitou Schmögnerovou (29. januára). Podľa P. Gajdoša predstavitelia odborov uprednostňovali realizáciu zvýšenia len do výšky očakávanej inflácie, aby eliminovali jeho negatívne dôsledky na obyvateľstvo. Na druhej strane však oceňujú zvýšenie zliav pre cestujúcich, ktorí denne dochádzajú do zamestnania a mladých ľudí vo veku od 15 do 26 rokov. V prípade študentov sa zľavy zvýšia z 20 na 25 %. V tejto súvislosti však P. Gajdoš upozornil na fakt, že rozdiel medzi zľavou a skutočnou cenou bude musieť financovať štát.

Skúšobná prevádzka elektrickej motorovej jednotky na TEŽ začne v polovici marca
TASRBratislava 26. januára - Skúšobná prevádzka novej elektrickej motorovej jednotky (EM1), ktorá je určená pre Tatranské elektrické železnice (TEŽ), by sa mala začať 15. marca. Tento termín bol stanovený na základe priaznivého priebehu technických skúšok, uviedol riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský. V súčasnosti prebiehajú s vozidlom skúšky, ktoré sú nevyhnutné na schválenie typu vozidla v Slovenskej republike, pričom z celkového počtu 26 čiastkových skúšok je v tomto čase vykonaných 14 podstatných. Železnice plánujú nakúpiť 14 takýchto jednotiek. Hlavnými výhodami novej tatranskej električky sú predovšetkým lepšie rýchlostné využitie, vyššia bezpečnosť voči vykoľajeniu, nižšie opotrebovanie kolies a koľajníc a tým aj zvýšenie bezpečnosti prevádzky a komfort. Zavedením zvukových a optických informačných systémov sa podstatne zlepší informovanosť cestujúcich a umožní zaviesť systém zastavovania na znamenie. Nevyhnutnosťou však v tomto smere ostáva rekonštrukcia usmerňovačov napájacích staníc a výmena ich transformátorov.

Jadrové elektrárne v zemetrasením postihnutej oblasti sú v poriadku
TASRNaí Dillí 27. januára - Jadrové elektrárne v západnej Indii, postihnutej v piatok silným zemetrasením, sú nepoškodené, ale aj napriek tomu v nich dnes prebiehajú inšpekcie s cieľom objaviť možné poruchy. "Zariadenia v Tarapúre pri Bombaji pokračovali v práci bez prerušenia a dva jadrové 220-megawattové reaktory v Kakrapare sú absolútne bezpečné," povedal v telefonickom rozhovore pre agentúru Reuters B. K. Bhásin, výkonný riaditeľ Nuclear Power Corporation v Bombaji. Bhásin dodal, že jadrové elektrárne bežia bez problémov, ale aj tak v nich robia kontroly. Kakrapar sa nachádza v západoindickom štáte Gudžarát, ktorý bol najviac postihnutý piatkovým zemetrasením so silou 7,9 stupňa Richterovej stupnice. Podľa stanice Star Television sa obeťami piatkového zemetrasenia stalo asi 15.000 ľudí. Počet obetí najhoršieho zemetrasenia za posledných 50 rokov stále rastie. Medzi obeťami je aj 350 školákov, ktorí sa v meste Andžáb neďaleko epicentra zemetrasenia zúčastnili na pochode pri príležitosti osláv Dňa indickej republiky. Seizmológovia dnes zaznamenali v najviac postihnutom meste Bhudž skoro 200 nových otrasov s intenzitou od troch do 5,1 stupňa Richterovej stupnice. Indické úrady v súvislosti s nimi zatiaľ nehlásili žiadne materiálne škody, ďalšia seizmická aktivita by však mohla narušiť prebiehajúce záchranné práce. Mesto Bhudž zostáva aj naďalej odrezané od okolitého sveta, pretože došlo k poškodeniu ciest a prerušeniu železničného spojenia. Záchranári do tejto oblasti prenikajú iba vrtuľníkmi. Nemecko dnes prisľúbilo poskytnúť na pomoc obetiam zemetrasenia dva milióny mariek a zároveň do postihnutej oblasti vyslalo 25 technických expertov a šesť psov vycvičených na vyhľadávanie zasypaných osôb. Do Indie vyslalo svoje záchranné tímy aj Turecko. Pomoc ponúkol aj francúzsky prezident Jacques Chirac. Podľa informácií indickej tlačovej agentúry PTI sa počas zemetrasenia z väzenia v Bhudži dostalo na slobodu 188 väzňov - z nich 50 sú odsúdení za najťažšie zločiny.

Japonsko postihlo silné sneženie
TASRTokio 27. januára - Dve obete a najmenej 60 zranených si vyžiadalo nečakane silné sneženie, ktoré dnes zasiahlo japonskú metropolu Tokio. Snehová nádielka mala za následok zablokovanie ciest a železničných tratí, približne 400 letov muselo byť odložených. Podľa meteorológov v Tokiu spadlo asi 15 až 20 centimetrov snehu a na predmestiach približne dvojnásobné množstvo. Obeťami počasia v Japonsku sa stali dvaja starí ľudia. V Tokiu zahynula 66-ročná žena, ktorá sa pošmykla a zľadovatenom chodníku a rozbila si hlavu. Ďalšou obeťou sa stal 75-ročný muž v japonskej prefektúre Nagano. Podľa požiarnych zdrojov bolo v Tokiu zranených najmenej 60 osôb, ale podľa japonských médií sa toto číslo vyšplhalo až na 179. Požiarnici očakávajú, že situácia v meste sa v noci ešte zhorší. Tisícky cestujúcich uviazli na tokijskom letisku Haneda po tom, čo musela byť väčšina domácich aj medzinárodných letov zrušená. Polícia informovala o množstve dopravných nehôd a doprava na niektorých úsekoch diaľnic musela byť dočasne prerušená. Železnice hlásili meškanie viacerých vlakov. Meteorológovia upozornili, že Tokio aj priľahlé prefektúry dnes čaká ďalšie sneženie.

Počet obetí zemetrasenia v Indii sa vyšplhal na 15.000
TASRNaí Dillí 27. januára - Silné zemetrasenie v západoindickom štáte Gudžarát si v piatok vyžiadalo pravdepodobne až 15.000 obetí, citovala dnes v spravodajskej relácii miestna televízia Star Television vyhlásenie federálneho ministra obrany Georgea Fernandesa z mesta Bhudž najviac postihnutého zemetrasením. Počet obetí najhoršieho zemetrasenia za posledných 50 rokov stále rastie a seizmológovia dnes zaznamenali ďalšie otrasy. Viac ako 180 nových otrasov s intenzitou od troch do 5,1 stupňa sa vyskytlo v najviac postihnutom meste Bhudž. Indické úrady v súvislosti s nimi zatiaľ nehlásili žiadne materiálne škody, ďalšia seizmická aktivita by však mohla narušiť prebiehajúce záchranné práce. Mesto Bhudž zostáva aj naďalej odrezané od okolitého sveta, pretože došlo k poškodeniu tamojších cestných komunikácií a prerušeniu železničného spojenia. Záchranári do tejto oblasti prenikajú iba pomocou vrtuľníkov. Svojmu dlhoročnému politickému rivalovi dnes okrem iných krajín ponúkol pomoc aj Pakistan. Naí Dillí a Islamabad viedli medzi sebou už tri vojnové konflikty a v súčasnosti medzi nimi pretrvávajú spory týkajúce sa kašmírskeho regiónu. Pomoc Indii poskytne aj Taiwan, ktorý je pripravený vyslať na miesto nešťastia 64-člennú skupinu záchranárov. Územie Taiwanu postihlo v roku 1999 ničivé zemetrasenie, ktoré zabilo viac ako 2400 ľudí. Trinásť svojich členov vyšle do Gudžarátu japonský Červený kríž. Traja z nich odletia z Tokia ešte dnes, ďalší desiati v nedeľu. Čínsky Červený kríž vyčlenil na pomoc svojim indickým kolegom 50.000 dolárov, informovala čínska oficiálna tlačová agentúra Sinchua. Charitatívne krídlo nemeckej luteránskej cirkvi poskytlo Indii finančnú pomoc vo výške 47.000 dolárov. Ďalších 95.000 dolárov zaslala humanitná organizácia Caritas International. Šesťdesiatpäť záchranárov, spolu so špeciálne cvičenými psami a potrebným zariadením dopraví do Indie ruské dopravné lietadlo Il-76, informovala agentúra Interfax. Indické komunity v rôznych krajinách sveta medzitým očakávajú informácie o svojich príbuzných a známych v Gudžaráte. Britské ministerstvo zahraničných vecí v tejto súvislosti zriadilo osobitnú telefónnu linku pre príbuzných obetí zemetrasenia, ktorí žijú na území Veľkej Británie a chcú získať informácie z postihnutej zóny. Sústrasť pozostalým po obetiach zemetrasenia v Indii a Pakistane vyjadrili lídri mnohých krajín sveta, okrem iných aj nemecký minister zahraničných vecí Joschka Fischer, nemecký prezident Johannes Rau, šéf Bieleho domu George Bush, kanadský premiér Jean Chrétien a generálny tajomník OSN Kofi Annan.

Pred taliansko-francúzskym summitom vládne nesúlad v otázke dopravy
TASRRím 27. januára - Taliansky minister verejných prác Nerio Nesi dnes vyhlásil, že Taliansko "nemôže akceptovať diktát Francúzska" v otázke znovuotvorenia tunela pod Mont Blancom a vybudovania železničného spojenia Lyon-Turín. Minister Nesi, ako dnes uviedla talianska tlačová agentúra ANSA, vyhlásením pripomenul francúzsko-talianske "trenice" týkajúce sa najmä prejazdu ťažkých nákladných áut a kamiónov cez tunel popod Mont Blanc a dátum jeho znovuotvorenia. Tunel je od 24. marca 1999 zatvorený v dôsledku požiaru, pri ktorom zahynulo 39 ľudí. Taliansko je pripravené na znovuotvorenie tunela, ale Nerio Nesi na štvrtkových rokovaniach v Paríži s francúzskym ministrom dopravy Jeanom-Claudom Gayssotom "nenadobudol nijakú istotu" v tejto veci. Nesi nedávno konštatoval, že opätovné otvorenie tunela pod Mont Blancom v septembri by bolo "rozumné". Nezhody v názoroch medzi talianskou a francúzskou stranou sa prejavujú aj v otázke prejazdu ťažkých nákladných áut a kamiónov cez tunel: Taliani sú za ich prejazd, Francúzi sú za obmedzenie prejazdu ťažkých nákladných áut a kamiónov cez tunel. Nesi je za železničné spojenie Lyon-Turín. Taliansko ale musí zobrať do úvahy názory ekológov, ktorí sú proti akémukoľvek ďalšiemu dopravnému spojeniu cez Alpy, dodal minister. Železničné spojenie sa musí uskutočniť, lebo ide o "vyššie záujmy", ako sú obavy lokálneho charakteru na talianskej i francúzskej strane. Maximálne ale treba znížiť dopady na životné prostredie, dodal taliansky minister. Francúzsky prezident Jacques Chirac dnes vyhlásil, že vybudovanie železničnej trate Lyon-Turín treba "pokladať za nezvratné". Po niekoľkých rokoch, venovaných výskumnému programu, nadišiel čas urobiť rozhodnutie, zdôraznil Chirac a jeho hovorkyňa vo štvrtok vyjadrila nádej, že obe krajiny budú môcť čoskoro uzatvoriť dohodu o začatí výstavbe železničného spojenia Lyon-Turín. Taliansko dáva väčšiu prioritu tunelu pod Mont Blancom ako železničnej trati Lyon-Turín, ktorej výstavba má podľa odhadov stáť 11 miliárd eúr. V pondelok sa má v Turíne konať plánovaný taliansko-francúzsky summit a problematika dopravy má mať na ňom dominantné miesto.

Švajčiarska polícia zablokovala asi 250 demonštrantov pred Davosom
TASRDavos 27. januára - Švajčiarska polícia dnes 35 kilometrov od švajčiarskeho Davosu zablokovala asi 250 demonštrantov, medzi nimi aj poslankyňu Európskeho parlamentu (EP) Roseline Vachettaovú, ktorí mali namierené do dejiska tohtoročného Svetového ekonomické fóra (SEF). Skupina zväčša francúzskych a švajčiarskych odporcov globalizácie dnes v sprievode novinárov autobusmi odcestovala z Zürichu smerom do Davosu. Vo vzdialenosti asi 35 km od horského strediska im však polícia prehradila cestu, takže demonštranti sa pešo vydali smerom k mestu Landquart. "Akcia nazvaná Iný Davos ide iným smerom, k Davosu sa obraciame chrbtom," vyhlásila jedna z demonštrantiek. Ďalšia skupina demonštrantov, ktorá sa chcela dostať do dejiska SEF po železnici, zostala zablokovaná v Landquarte, pretože vláčik premávajúci do Davosu dnes nevypravili a v stanici dnes nezastavuje žiaden vlak. Lyžiarske stredisko Davos, ktoré od štvrtka hostí asi 3200 popredných svetových politikov a finančníkov, sa dnes pripravuje na demonštrácie odporcov globalizácie, a to aj napriek zákazu akýchkoľvek protestov. V meste hliadkujú tisícky policajtov zo všetkých švajčiarskych kantónov a kontrolujú každého, kto vstúpi do mesta. Do piatka popoludnia sa do mesta nedostalo viac ako sto ľudí, u ktorých polícia našla plynové masky, megafóny a materiál na výrobu zápalných bômb. Kongresové centrum v Davose, kde sa koná ekonomické fórum, je obohnané ostnatým drôtom a strážia ho desiatky ozbrojených policajtov. Aj napriek zákazu protestov počas konania SEF demonštranti plánujú na dnešné popoludnie protesty v uliciach mesta. Podľa organizátorov protestov majú do mesta namierené tisícky demonštrantov a ak sa im nepodarí dostať sa do Davosu, budú demonštrovať niekde inde. Polícia nevylučuje, že v prípade potreby proti demonštrantom zasiahne aj tekutým kravským hnojom. Oponenti SEF označili za nedemokratické stretnutie svetových finančníkov a politikov za zatvorenými dverami, kde rokujú o otázkach rozhodujúcich pre budúcnosť sveta. Davos si ešte pamätá minuloročné pouličné boje medzi demonštrantami a políciou počas vystúpenia bývalého amerického prezidenta Billa Clintona na ekonomickom fóre. Asi 2000 aktivistov, ktorí označili zasadanie SEF za "stretnutie vrahov", porozbíjalo výklady obchodov, autá a reštauráciu McDonald's.

V Gudžaráte zaznamenali viac ako 180 nových otrasov
TASRNaí Dillí 27. januára - Zemetrasenie so silou 7,9 stupňa Richterovej stupnice, ktoré v piatok zasiahlo západoindický štát Gudžarát, podľa najnovšej bilancie pochovalo približne 10.000 ľudí. Informovala o tom dnes indická polícia. Niektoré zdroje uvádzajú až 11.000 obetí na životoch. Ďalšie tisíce ľudí sú však pochované pod troskami a nádej na ich prežitie je minimálna. V Gudžaráte dnes pritom seizmológovia zaznamenali ďalšie otrasy. Viac ako 180 nových otrasov s intenzitou od troch do 5,1 stupňa sa vyskytlo v najviac postihnutom meste Bhudž. Indické úrady v súvislosti s nimi zatiaľ nehlásili žiadne materiálne škody, ďalšia seizmická aktivita by však mohla narušiť prebiehajúce záchranné práce. Mesto Bhudž zostáva aj naďalej odrezané od okolitého sveta, pretože došlo k poškodeniu tamojších cestných komunikácií a prerušeniu železničného spojenia. Záchranári do tejto oblasti prenikajú iba pomocou vrtuľníkov. Svojmu dlhoročnému politickému rivalovi dnes okrem iných krajín ponúkol pomoc aj Pakistan. Naí Dillí a Islamabad viedli medzi sebou už tri vojnové konflikty a v súčasnosti medzi nimi pretrvávajú spory týkajúce sa kašmírskeho regiónu. Pomoc Indii poskytne aj Taiwan, ktorý je pripravený vyslať na miesto nešťastia 64-člennú skupinu záchranárov. Územie Taiwanu postihlo v roku 1999 ničivé zemetrasenie, ktoré zabilo viac ako 2400 ľudí. Trinásť svojich členov vyšle do Gudžarátu japonský Červený kríž. Traja z nich odletia z Tokia ešte dnes, ďalší desiati v nedeľu. Čínsky Červený kríž vyčlenil na pomoc svojim indickým kolegom 50.000 dolárov, informovala čínska oficiálna tlačová agentúra Sinchua. Charitatívne krídlo nemeckej luteránskej cirkvi poskytlo Indii finančnú pomoc vo výške 47.000 dolárov. Ďalších 95.000 dolárov zaslala humanitná organizácia Caritas International. Šesťdesiatpäť záchranárov, spolu so špeciálne cvičenými psami a potrebným zariadením dopraví do Indie ruské dopravné lietadlo Il-76, informovala agentúra Interfax. Indické komunity v rôznych krajinách sveta medzitým očakávajú informácie o svojich príbuzných a známych v Gudžaráte. Britské ministerstvo zahraničných vecí v tejto súvislosti zriadilo osobitnú telefónnu linku pre príbuzných obetí zemetrasenia, ktorí žijú na území Veľkej Británie a chcú získať informácie z postihnutej zóny. Sústrasť pozostalým po obetiach zemetrasenia v Indii a Pakistane vyjadrili lídri mnohých krajín sveta, okrem iných aj nemecký minister zahraničných vecí Joschka Fischer, nemecký prezident Johannes Rau, šéf Bieleho domu George Bush, kanadský premiér Jean Chretien a generálny tajomník OSN Kofi Annan.


Strana vytvorená: 28. I. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0104.htm )