Sneh vo vlaku
Postreh Zdeny Rabayovej
28.12.2001 -
Husté sneženie, ktoré dotvorilo kolorit vianočných sviatkov,
ovplyvnilo rozhodnutie mnohých občanov necestovať autom, ale
vlakom. Pekne v teplúčku, pohodlí. Lenže človek mieni, ŽSR
menia. Tým, ktorí sa 25. decembra vybrali rýchlikom z
Bratislavy smerom na Čiernu nad Tisou, zostalo o príjemnej
ceste len snívať. Hoci cestujúcich bolo neúrekom, symbolicky
boli temperované iba tri vozne. Aj v nich sa dalo sedieť len v
kabátoch. Navyše vietor so snežením mohli pasažieri
sledovať nielen cez oblok, ale priamo v kupé. Zasnežené boli
celé chodbičky, pri dverách do vagónov a toaletách sa
tvorili takmer vrstvy snehu, ktorého stále pribúdalo. Na
absurdnú situáciu každý reagoval po svojom. Kým starší
hromžili, mladší si krátili čas guľovaním. Ktovie, ako by
však reagovali ŽSR , keby cestujúci
požiadali späť čo len o časť sumy za lístky.
Cestujúcich prevážali snehovou
frézou
Vysoké
Tatry, 2.januára - Do dnešného rána sa nepodarilo vyslobodiť
električku, ktorá na Nový rok večer uviazla v snehu na trati
z Popradu do Starého Smokovca. Cestujúcich previezli do stanice
Veľký Slavkov v kabíne snehovej frézy. Súpravu Tatranských
elektrických železníc sa nedarí vyslobodiť, pretože v
dôsledku silného sneženia a nárazového vetra sa za frézou
tvoria nové záveje. Pre TASR to uviedol hovorca ŽSR
Miloš Čikovský.
ŽSR
vyhlásili najvyšší, tretí stupeň pohotovosti a o pomoc
požiadali vojsko. Druhý stupeň pohotovosti bol vyhlásený v
oblasti Žiliny.
Cestujúci do Vysokých Tatier by mali vystúpiť v železničnej
stanici Štrba, z ktorej sa zubačkou
dostanú na Štrbské Pleso a odtiaľ do Starého Smokovca a
Tatranskej Lomnice. V železničnej stanici Štrba budú dnes
ráno zastavovať aj IC vlaky Tatran a Kriváň. Hovorca dodal,
že do Tatranskej Lomnice sa môžu cestujúci dostať aj vlakom
z Popradu cez Studený Potok.
Traktor so snehovou radlicou zachytil
vlak v Dolnom Kubíne
Párnica/Dolný
Kubín 2. januára - Osobný vlak zachytil dnes dopoludnia (okolo
10.00 h) na železničnom priecestí Dolný Kubín Záskalie
traktor so snehovou radlicou. Pri zrážke neutrpel nikto žiadne
zranenia. Dopravu na železničnej trati obnovili približne o
12. 00 h.
Doprava na trati medzi D.
Kubínom a Kraľovanmi bola dnes prvýkrát prerušená ráno
o 6. 00 h, keď pri železničnej stanici Párnica spadli na
koľaje dve snehové lavíny. Zo svahu pri ceste sa uvoľnili
pred a za prechádzajúcim osobným vlakom. Snehové masy
neohrozili cestujúcich, ani vlakovú súpravu. Železničnú
dopravu v tomto úseku nahradili autobusom. Trať sprejazdnili
okolo 10. 00 h, uviedol pre TASR prednosta párnickej
železničnej stanice Vladimír Domanský. Ďalej dodal, že
snehová masa sa na železničnej trati ľudovo nazývanej
Orávka uvoľnila vo veľmi lavinóznom úseku. Túto zimu tam
spadlo už asi desať lavín.
ŽSR zaplatili Sociálnej poisťovni
509 miliónov Sk z avizovaných 600 miliónov Sk
Bratislava
2. januára - Z avizovaných 600 miliónov Sk, ktoré mala do
konca roka 2001 dostať Sociálna poisťovňa (SP) od Železníc
SR ( ŽSR ) v súvislosti so
znížením ich dlhu voči poisťovni, prišlo 28. decembra na
účet SP 509 miliónov Sk.
"Vzhľadom na to, že namiesto 2 miliárd Sk, dostali ŽSR
z Fondu národného majetku (FNM) SR predbežne len 800 miliónov
Sk, považuje SP poukázanie prevažnej časti prostriedkov za
výnimočne ústretový krok zo strany ŽSR ," povedala hovorkyňa SP Andrea
Kadnárová.
Semafor je nastavený na zelenú
Budeme mať dve železničiarske firmy, a
teda dva podnikateľské plány
Piatok
28.Decembra 2001 - Od nového roka budú na Slovensku existovať
dva železničné podniky, ktoré vzniknú transformáciou
dnešných ŽSR . Budúce ŽSR
sa budú starať o dopravnú cestu a novovzniknutá Železničná
spoločnosť (ŽS), a. s., bude zabezpečovať dopravu po trati.
V súčasnosti sú už pripravené podnikateľské plány oboch
železničných spoločností. Bližšie o nich hovoríme s
riaditeľom Odboru plánovacieho Generálneho riaditeľstva ŽSR
Ing. Antonom Jaborekom.
Príprave podnikateľských plánov ŽSR a ŽS ste venovali
mimoriadnu pozornosť, ale aj deľbe majetku, záväzkov a
pohľadávok. S akým dedičstvom sa teda obe spoločnosti
ocitnú na štartovacej čiare?
- Výška a štruktúra vkladaného majetku do ŽS bola
niekoľkokrát predmetom komplikovaných rokovaní s MDPT a
hľadania prijateľného konsenzu. Z hľadiska stálych aktív sa
do ŽS vkladá majetok, viažuci sa k organizačným jednotkám,
ktoré v zmysle zákona prejdú do ŽS. Pôjde o nehmotný a
hmotný investičný majetok a finančný investičný majetok,
avšak bez podielu v ŽOS. V obežných aktívach je táto
situácia odlišná, keďže v ŽSR zostávajú
najmä pohľadávky voči štátu za
nesplatenú úhradu
výkonov vo verejnom záujme v osobnej doprave za roky
1994 - 1997 a 1999 - 2001. Tie budú slúžiť na splácanie
starých záväzkov najmä voči inštitúciám verejnoprávneho
charakteru, medzi ktoré patrí napríklad Sociálna poisťovňa
a zdravotné poisťovne, daňové úrady a pod. Výška týchto
záväzkov bude určená podľa stavu k 31. decembru 2001.
Prevzatím spomínaných záväzkov sa v určitom zmysle naplní
tzv. konsolidačná funkcia ŽSR voči ŽS. Pre
zaujímavosť, predbežná výška pohľadávky, prípadne istiny
bez ďalších oprávnených úrokov z omeškania za roky 1997 -
2001 predstavuje 7,6 mld. Sk a za roky 1999 - 2001 asi 5,1 mld.
Sk. Navyše, tiež v obežných aktívach nie je zahrnutý
majetok ZZŽ Trnava. Na druhej strane v pasívach v ŽS
nefigurujú spomínané záväzky voči inštitúciám
verejnoprávneho charakteru. Pokiaľ ide o bankové úvery, do
ŽS boli priradené len tie, ktoré svojím charakterom boli
použité na obstaranie rozvojových programov ako napríklad
nákup, modernizácia a prestavba koľajových vozidiel. Hodnota
všetkého majetku, ktorý má byť predmetom nepeňažného
vkladu do ŽS, bola stanovená podľa účtovnej hodnoty k 31.
júlu 2001 s tým, že jeho konečná hodnota bude určená
podľa stavu k 31. decembru 2001 znaleckým posudkom a
audítorom.
Ako bude štart a ďalší vývoj oboch spoločností
vyzerať v oblasti zamestnanosti?
- Podľa predbežných kalkulácií by sa mal počet
pracovníkov v ŽS v roku 2002 znížiť asi o 2300 zamestnancov.
Naplnenie tohto počtu by malo vyplynúť najmä z výsledkov a
uplatnenia tzv. reinžinieringu v železničných staniciach,
ktorý sa bude týkať asi
1300 zamestnancov,
tiež zo zrušenia pracovných činností spojených s
pomocníkmi rušňovodičov, ktoré sa bude týkať asi 700
zamestnancov a z prirodzeného úbytku zamestnancov v rozsahu 1,5
percenta, čo predstavuje 300 zamestnancov. V ŽSR
predpokladáme v roku 2002 znížiť zamestnanosť asi o 1600
zamestnancov. Medzi časťou železničiarskej verejnosti vládnu
pochybnosti nielen o tom, ako budú fungovať vzťahy medzi ŽSR
a ŽS navzájom, ale aj vzťahy oboch spoločností so štátom.
Osobitne rizikovou oblasťou je financovanie výkonov vo verejnom
záujme, investície do infraštruktúry a zdroje na oddlženie.
- Osobne vnímam súčasnú situáciu v zmluvnom i vo vecnom
vzťahu medzi ŽSR a štátom pri výkonoch vo verejnom
záujme za dosť pokročilú, ale aj pálčivú. V ostatných
rokoch sme dosiahli značný pokrok najmä v objasnení
rozhodujúcich otázok s MDPT SR a MF SR i v postupnom splácaní
dlhov štátu za minulé roky. Napríklad rok 1998 je z tohto
hľadiska vyrovnaný, za rok 1999 predstavuje dlh štátu 116
mil. Sk. Za
najväčší úspech
považujem uznanie ekonomicky oprávnených nákladov na
základe auditu. Teraz nás ešte čaká dohodnutie mechanizmu na
zapracovanie tzv. nekrytej straty do štátneho rozpočtu na
príslušný rok ako položky obligatórneho, teda nárokového
charakteru. V prípade nedostatku finančných prostriedkov v
štátnom rozpočte na príslušný rok uvažujeme o financovaní
nekrytej straty cez finančnú inštitúciu hneď po podpise
zmluvy. Takto by sme mali dosiahnuť určité garancie vo vzťahu
k zabezpečeniu potrebných výkonov.
Neskomplikuje však situáciu pri uzatváraní zmluvy vo
verejnom záujme na rok 2002 existencia dvoch železničných
podnikov?
- Keďže ŽS má charakter dopravcu, teda prevádzkovateľa
dopravy na železnici, a ceny za osobnú dopravu pre cestujúcich
sú stále regulované štátom, musí existovať zmluvný vzťah
medzi štátom a ŽS. Podobne musí existovať zmluvný vzťah
medzi štátom a ŽSR , a to v
súvislosti s povinnosťou ŽSR prevádzkovať
železnicu tiež za regulované ceny, ktoré sú najmä v osobnej
doprave na úrovni asi 54 percent ekonomicky oprávnených
nákladov. Úspešnosť transformácie slovenských železníc je
vo veľkej miere podmienená aj ich postupným oddlžením.
Vláda SR už prísľub dala, aká je realita?
- V návrhu štátneho rozpočtu na rok 2002 sa už počíta
s postupným oddlžovaním železníc. Na tento účel sú
vyhradené 2 mld. Sk. V súčasnosti pracujeme veľmi intenzívne
na tom, aby ŽSR získali tieto prostriedky ešte v roku
2001. V budúcom roku by mal štát poskytnúť ŽSR
aj ďalšie finančné prostriedky, a to 1,4 mld. Sk na splatenie
záväzku voči Sociálnej poisťovni a 1 mld. Sk na splatenie
dlhu voči zdravotnej poisťovni.
Prečo sa najnovšie začalo hovoriť o konsolidačnej
funkcii ŽSR voči ŽS? Aký vplyv to bude mať na ekonomiku
oboch spoločností?
- ŽSR budú skutočne plniť voči ŽS
určitú konsolidačnú funkciu. Bude to najmä v oblasti
majetku, keďže v ŽSR je ešte stále nevyrovnaný majetok,
ktorý by mal byť priradený do ŽS, ďalej v oblasti záväzkov
voči inštitúciám verejnoprávneho charakteru,
v cenovej oblasti,
pretože obe spoločnosti si nebudú uplatňovať voči
sebe ziskovú prirážku za vzájomné výkony, ale aj v oblasti
strát z finančných operácií vyplývajúcich z úverov
zostávajúcich na ŽSR .
Uplatňovanie konsolidačnej funkcie ŽSR voči ŽS sa,
samozrejme, prejaví aj na hospodárskom výsledku ŽSR , a to jednak v súvislosti s neuplatňovaním
ziskovej prirážky, čo by však malo platiť len na rok 2002, a
jednak v súvislosti so stratou z finančných operácií v
rozsahu približne 1,5 mld. Sk.
Počíta sa v podnikateľskom pláne ŽSR a podnikateľskom
pláne ŽS s ďalším prehlbovaním úverovej zaťaženosti
železníc?
- Keďže transformácia ŽSR bude
pokračovať aj v oblasti technického rozvoja v súlade s
projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , má byť ročne investované do oblasti
infraštruktúry asi 4 mld. Sk. Tento objem bude iba čiastočne
krytý investičnou dotáciou zo štátneho rozpočtu vo výške
275 mil. Sk a z programu ISPA vo výške 728 mil. Sk. Zvyšok
budú predstavovať investičné dlhodobé úvery. Do ŽS
očakávame vložiť rozpracované
investičné úvery,
ktoré sú obstarané k 31. decembru 2001 na majetok
viažuci sa k organizačným jednotkám patriacim do akciovej
spoločnosti, a to v objeme asi 6 mld. Sk. Okrem toho
predpokladáme získať cudzie zdroje na nekrytú úhradu za
výkony vo verejnom záujme v štátnom rozpočte SR na rok 2002.
V prípade ŽSR budú teda cudzie zdroje potrebné v
súvislosti s reguláciou poplatku za poskytovanie dopravnej
cesty, a to v objeme približne 1,2 mld. Sk. V prípade ŽS zase
za regulované ceny pri zabezpečovaní prepravy cestujúcich,
keď očakávame nekrytú stratu v objeme 3,7 mld. Sk.
Zmeniť doterajšie myslenie
Totálne zmeny v stopäťdesiatročnej
histórii slovenských železníc
Piatok
28.Decembra 2001 - Od prvého januára by sa ŽSR
mali v rámci transformácie a reštrukturalizácie rozdeliť na
dva subjekty. Ako možno hodnotiť stav príprav na tento
zásadný krok, sme oslovili generálneho riaditeľa ŽSR
Andreja Egyeda, ktorý má najlepší prehľad o súčasnom
stave.
- Transformácia ŽSR je rozsiahly proces, ktorý potrvá
niekoľko rokov a prvý predpoklad jeho úspešnosti je, aby 1.
1. 2002 vznikla Železničná spoločnosť, a. s., ako obchodný
subjekt oddelený od dopravnej cesty, ktorá je majetkom štátu.
Pokiaľ ide o stav pripravenosti, sú už k dispozícii všetky
dokumenty potrebné na registráciu v obchodnom registri a
minister dopravy z poverenia vlády už rozhodol o vyčlenení
časti majetku ŽSR do Železničnej spoločnosti. Takže
všetky potrebné kroky sú pripravené na to, aby Železničná
spoločnosť, a. s., začala od 1. januára fungovať. K tomu je
potrebný však ešte jeden nezanedbateľný krok, a to je
súhlas všetkých našich veriteľských bánk na prevedenie
príslušných úverov na oba novozaložené subjekty. Nedávno
ste vyhodnotili úvodný projekt odčlenenia prepravných
činností v rozsahu malého regiónu. Sú ľudia na železnici
skutočne pripravení tak, že od januára budú presne poznať
svoje kompetencie v nových podmienkach? - Pokiaľ ide o prístup
pracovníkov, predovšetkým treba zmeniť doterajšie myslenie
pracovníkov ŽSR i zamestnancov Železničnej
spoločnosti v tom, že
rozhoduje zákazník
a všetko ostatné musí byť tomu podriadené.
Verejnosť nás vníma tak, že zatiaľ je zákazník iba
druhoradým prvkom alebo partnerom v poskytovaní služieb na
železnici. Ale to jednoducho v nových podmienkach už tak
nemôže byť. Ak má železnica zvýšiť kvalitu služieb - a
teraz je jedno, či už jedna alebo druhá spoločnosť - musí
túto prioritu dostať čím skôr do vedomia všetkých
zamestnancov oboch spoločností. Odčleneniu dvoch spoločností
mala predchádzať etapa, v ktorej sa železnice mali očistiť
od mnohých servisných činností. - Žiaľ, tento proces
mešká a ešte stále sme len na jeho začiatku, ale v každom
prípade sa musia tieto nové ekonomické vzťahy urovnať. Od
začiatku roka začnú pôsobiť aj novozvolené regionálne
samosprávy, od ktorých sa očakáva, že budú vstupovať aj do
riešenia problémov či až likvidovania niektorých
regionálnych železničných tratí.
- K tomu zatiaľ nemôže dôjsť, lebo na to chýba právny
rámec. Vyššie územné celky ešte nemajú kompetencie v
oblasti železničnej dopravy, ako aj prostriedky na dotáciu
krytia straty vo výkonoch vo verejnom záujme v osobnej
železničnej doprave sú stále centralizované a
obhospodarované cez kapitolu ministerstva dopravy.
Predpokladám, že v priebehu dvoch-troch rokov to bude
hlavná úloha
pre rezortné ministerstvo, aby tieto otázky boli
doriešené aj na úrovni kompetencií a prostriedkov. V týchto
dňoch sa už bilancuje uplynulý rok a prijímajú sa
predsavzatia na nasledujúci rok. Podľa informácií opúšťate
post generálneho riaditeľa ŽSR a mali by ste
nastúpiť do čela novovzniknutej Železničnej spoločnosti, a.
s. V akom stave zanechávate túto horúcu stoličku novému
nástupcovi?
- Predpokladám, že mojím nástupcom bude človek, ktorý je
už dnes štatutárnym zástupcom ŽSR ,
to znamená, že je aj spoluzodpovedný za proces stabilizácie
tejto spoločnosti v posledných rokoch. Dnes, hoci ešte nemáme
konečné výsledky, je jasné, že podnikateľský plán na rok
2001 by Železnice SR mali splniť. To znamená, že opäť
znížime stratu
oproti predchádzajúcemu roku, rovnako ako v roku 2000
sme znížili stratu oproti roku 1999. Čiže sa darí naplniť
záväzok tohto manažmentu rok čo rok znižovať celkovú
stratu na hospodárskom výsledku, čím dosahujeme istý stupeň
konsolidácie spoločnosti, a navyše sme vstúpili do
rozvojových programov, ktoré sú nezvratné. Takže si
nemyslím, že by zmena na tomto poste mala byť nejakým
spôsobom dramatická. Dramatické to bude vtedy, keď to, čo
hovorí projekt transformácie, a to, čo prijala uznesením
vláda a potvrdilo sa zákonom v parlamente, nebude do bodky
naplnené. Vráťme sa k vašim predsavzatiam v novej funkcii. -
Pokiaľ ide o predsavzatia, ak budem skutočne viesť
Železničnú spoločnosť, tak sa budem maximálne snažiť, aby
sme zabezpečili minimálne vyrovnanú bilanciu Železničnej
spoločnosti už v prvom roku jej činnosti. Druhým ostro
sledovaným cieľom je predovšetkým vytvoriť predpoklady na
ďalší rozvoj a modernizáciu služieb v železničnej doprave
na Slovensku.
Maliar železníc
Záľuba bývalého rušňovodiča
Piatok
28.Decembra 2001 - Obrazy Emiliána Cvengroša nie sú pre
železničiarsku verejnosť neznáme. Mnohé oslavy výročí
tratí sa nezaobídu bez výstavy jeho diel zachytávajúcich
železničné motívy. Naposledy sa prezentoval v Humennom na
oslavách 130. výročia železnice
Michaľany - Humenné . E. Cvengroš pozná železničné
prostredie veľmi dôverne. Vyučil sa síce v ČKD Praha, ale v
roku 1953 v otcových šľapajach nastúpil do Rušňového depa
v Spišskej Novej Vsi. O štyri roky neskôr tam začal pracovať
ako rušňovodič a toto povolanie neopustil až do odchodu do
dôchodku v roku 1993. K rušňom - parným, neskôr
elektrickým, mal teda celý život blízko. Preto sa vari
netreba čudovať, že hneď od začiatku sa začali objavovať v
jeho maľbách. "Rád som kreslil už ako malý chlapec,
talent som zrejme zdedil po otcovi. Namiesto hračiek som sa
zabával so skicárom a s ceruzkami. Naplno však moja vášeň
prepukla až neskôr. V roku 1979 vznikol v Spišskej Novej Vsi
klub neprofesionálnych výtvarníkov, kde som získaval odborné
skúsenosti pod vedením akademických umelcov Ladislava
Kacvinského a Mariána Hennela. Okrem železnice sú častým
motívom mojich malieb dedinské domy, pamätihodnosti rodného
Spiša a rokliny Slovenského raja. Z maliarskych techník
používam najčastejšie olej, pastel, ale i temperu či
akvarel." Obrazy E. Cvengroša nevznikajú náhodou. Motívy
hľadá priamo v plenéri, obraz však dotvára obyčajne v
ateliéri. Často pracuje na niekoľkých maľbách súčasne,
obrazy ostávajú nedokončené, aby sa k nim po čase vrátil a
vdýchol im konečnú podobu. Ešte z čias, keď brázdil v
čele vlakov slovenské trate, má množstvo skíc, ku ktorým sa
takisto zvykne vracať - krajinárske kompozície s rušňom v
pohybe, železničné stanice, strážne domčeky, portály
tunelov, mosty. Jeho najobľúbenejšie miesta sú Čiernohronská železnička ,
trať z Brezna do Červenej Skaly či z Banskej Bystrice do
Diviakov. Zberateľsky cenené sú najmä jeho maľby parných
rušňov. Dobových fotografií, ktoré by ich zachytávali, nie
je veľa, preto sú tieto obrazy starých štokrov ešte
vzácnejšie. Aj keď je E. Cvengroš považovaný za
výtvarníka amatéra, jeho rukopisu nemožno uprieť
profesionálnu čistotu. Štýlom, zobrazovanými námetmi a
celkovou náladou malieb získava jeho dielo punc jedinečnosti.
Právom mu patrí prívlastok - maliar železnice.
ŽSR sa rozdelili na dve spoločnosti
2.1.2001,
Bratislava - K rozdeleniu Železníc SR ( ŽSR ) na štátny podnik ŽSR , správcu dopravnej cesty a akciovú
spoločnosť Železničná spoločnosť (ŽS), vykonávateľa
komerčnej a dopravnej činnosti, došlo 1. januára. Vytvorenie
dvoch železničných zložiek určil už Projekt transformácie
a reštrukturalizácie ŽSR, ktorý začiatkom tohto roka
schválila vláda SR.
Podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského dostali železnice
súhlasné stanoviská na transformáciu od všetkých svojich
domácich i zahraničných veriteľov. Cudzie pasíva železníc
pritom podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR
Jozefa Macejka predstavujú približne 45 mld. Sk pri ich
celkovom majetku v hodnote 73,6 mld. Sk.
Na budúce ŽSR prejde väčšia časť záväzkov z
úverov, ako aj všetky pohľadávky voči štátu za nesplatené
výkony vo verejnom záujme z rokov 1994 až 1997 a 1999 až
2001. Tie by mali byť na základe vládneho uznesenia splatené
vo výške 10 mld. Sk v priebehu piatich rokov. ŽSR
poslúžia na uhradenie starých záväzkov, najmä voči
inštitúciám verejnoprávneho charakteru.
„Do ŽS boli pridelené len tie bankové úvery, ktoré sa
svojím charakterom použili na obstaranie rozvojových
programov, napríklad na nákup, modernizáciu a prestavbu
koľajových vozidiel,“ povedal M. Čikovský. Spoločnosť
vznikne nepeňažným vkladom pôvodných ŽSR , ktorého predmetom bude divízia
železničných koľajových vozidiel, osobnej prepravy,
nákladnej prepravy, tatranské lanové dráhy,
obchodno-prekládkové centrum, odúčtovňa tržieb a ústredie.
Celková predbežná hodnota nepeňažného vkladu je približne
26 mld. Sk, z toho divízia železničných koľajových vozidiel
tvorí 20,6 mld. Sk.
Zakladateľom ŽSR a súčasne aj 100-percentným
akcionárom ŽS je SR, v mene ktorej bude konať ministerstvo
dopravy. Obsahovou a organizačnou prípravou konštituovania
ŽSR a ŽS boli poverení generálny riaditeľ ŽSR
Andrej Egyed a jeho zástupca Ladislav Saxa. Orgány oboch
spoločností sa budú kreovať na začiatku roka. Postupná
transformácia a reštrukturalizácia železníc by mali
vytvoriť podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy, čo
umožní vstup iných subjektov do podnikania v železničnej
doprave.
Citát:
Postupná transformácia a reštrukturalizácia železníc by
mali vytvoriť podmienky na liberalizáciu železničnej dopravy,
čo umožní vstup iných subjektov do podnikania v železničnej
doprave.
Lavíny zasypali železničnú trať
medzi Kraľovanmi a Párnicou
Párnica 2. januára - Dve snehové
lavíny zasypali dnes ráno železničnú trať Orávka medzi
Kraľovanmi a oravskou obcou Párnica. Spadli približne
kilometer od Kraľovian asi o šiestej ráno, uvoľnili sa pred a
za prechádzajúcim osobným vlakom. Cestujúcich ani vlakovú
súpravu snehové masy neohrozili. Železničnú dopravu v tomto
úseku nahradili autobusom. Predpokladajú, že trať bude
sprejazdnená asi o 10.00 h, uviedol pre TASR prednosta
párnickej železničnej stanice Vladimír Domanský. Dodal, že
snehová masa sa na železničnej trati Orávka uvoľnila vo
veľmi lavinóznom úseku. V tejto zimnej sezóne tam spadlo už
asi desať lavín.
Železničná trať medzi obcou Párnica - Dolným Kubínom a
Trstenou je zatiaľ prejazdná. V regióne Oravy neustále
sneží a fúka silný nárazový vietor, ktorý tvorí zaveje.
Komplikuje udržiavanie zjazdnosti ciest aj železničnej trate.
Na tratiach ŽSR druhý stupeň zimnej
pohotovosti
3.1.2002 - Nefunkčnosť niektorých
výhybiek ohrozuje prevádzku na Železničnej stanici
Kraľovany. Platí tu tretí stupeň zimnej pohotovosti. Druhý
stupeň zimnej pohotovosti je naďalej v žilinskom obvode, a to
na tratiach od Čadce po Vrútky a Vrútky - Banská Bystrica.
Dnes popoludní bol vyhlásený druhý stupeň zimnej pohotovosti
aj v Železničnej stanici Bratislava východ. TASR informoval
hovorca Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) Miloš Čikovský.
Generálnym riaditeľom novovzniknutej
Železničnej spoločnosti sa stal A. Egyed
3.1.2002 - Predsedom predstavenstva a
zároveň generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti
(ŽS), a. s., ktorá vznikla rozdelením Železníc SR k 1.
januáru tohto roka, sa stal Andrej Egyed, dovtedy zastávajúci
funkciu generálneho riaditeľa ŽSR. Informoval o tom hovorca
ŽS Miloš Čikovský.
Generálnym riaditeľom štátneho podniku Železnice SR ( ŽSR ) ako správcu dopravnej cesty sa stal
doterajší zástupca generálneho riaditeľa ŽSR
a námestník generálneho riaditeľa pre technický rozvoj GR ŽSR
Ladislav Saxa.
Ing. Andrej Egyed, ktorý vyštudoval Fakultu strojnícku a
elektrotechnickú Vysokej školy dopravnej, pôsobil okrem iného
ako generálny zástupca ŽSR v Poľsku a
Rakúsku a štátny tajomník Ministerstva dopravy, spojov a
verejných prác SR. Do funkcie generálneho riaditeľa ŽSR
bol menovaný v decembri 1998.
Ing. Ladislav Saxa, ktorý absolvoval Fakultu prevádzky a
ekonomiky dopravy Vysokej školy dopravnej v Žiline, zastával
okrem iného funkciu výrobného námestníka v podniku Družbyt
Košice a vedúceho prevádzky a prípravy v Traťovej strojovej
stanici v Košiciach. V decembri 1998 bol menovaný za zástupcu
generálneho riaditeľa ŽSR a námestníka
generálneho riaditeľa pre technický rozvoj GR ŽSR .
Vytvorenie dvoch železničných zložiek z pôvodných ŽSR
určil Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , ktorý začiatkom roka 2001 schválila vláda
SR. Akciová spoločnosť ŽS so sídlom v Bratislave ako
vykonávateľ komerčnej a dopravnej činnosti vznikla k 1.
januáru 2002 uznesením Okresného súdu Bratislava 1.
Zakladateľom ŽSR a súčasne aj 100-% akcionárom ŽS je
Slovenská republika, v mene ktorej bude konať Ministerstvo
dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.
Na železničnej stanici vo Vajnoroch
tragicky zahynul vojak základnej služby
3.1.2002 - Na železničnej stanici vo
Vajnoroch v stredu podvečer tragicky zahynul 20-ročný vojak
základnej služby slúžiaci na útvare 1045 Bratislava.
Z prvotného vyšetrovania a výpovede rušňovodiča vyplýva,
že nebohý vo vzdialenosti asi 15 metrov pred prichádzajúcim
rýchlikom položil hlavu na koľajnicu. Rušňovodič už
nemohol nárazu vzhľadom na krátku vzdialenosť zabrániť.
Vlak vliekol po náraze telo ešte asi 100 metrov. Vyšetrovanie
udalosti prebieha v súčinnosti s príslušníkmi Vojenskej
polície. Ďalšie informácie budú zverejnené až po
skončení vyšetrovania, dodal pre TASR zástupca riaditeľky
komunikačného odboru Ministerstva obrany SR Jozef Šimo.
Víkendové vlaky zatiaľ nie sú
vyťažené
4.1.2002, BRATISLAVA - ŽSR
posilnili vlakové spojenia vzhľadom na očakávaný nárast
cestujúcich pred sviatkom Troch kráľov a po ňom. „Spojenie
medzi Bratislavou a Košicami posilnia pridané vozne aj
osobitný vlak. Tak ako sme pred Vianocami vypravili mimoriadny
rýchlik z Bratislavy, tentoraz je pripravený spoj z Košíc o
14.10 h. Tento vlak má odchod desať minút pred pravidelným
rýchlikom Čingov. Zatiaľ sme nezaznamenali extrémny záujem o
miestenkové lístky. Cestujúci sa o vyťaženosti vlakov
najrýchlejšie dozvedia prostredníctvom internetovej stránky www.zsr.sk “ informoval nás
hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Včera bolo
na dnešný IC spoj Kriváň v smere do Košíc voľných 589 z
celkového počtu 702 miest, v exprese Gerlach sa z 528
miestenkových lístkov predalo 73. V opačnom smere sa
najväčší nápor očakáva v nedeľu, keď by sa mali do
Bratislavy vrátiť vysokoškolskí študenti, ale napríklad IC
Kriváň bol včera obsadený len na približne 11 percent.
V súvislosti s nepríjemným počasím a so snehovou kalamitou
hovorca Čikovský pripustil, že záujem o železničnú dopravu
môže ešte stúpnuť. Železničiari však už nemajú k
dispozícii techniku, ktorou by spoje mohli posilniť. „Všetky
mechanizmy, ktorých technický stav to umožňoval, sme
použili,“ dodal M. Čikovský. Aj počas najtuhších mrazov
premávali vlaky podľa platného grafikonu, len s miernym
zdržaním. Podľa M. Čikovského sú takmer všetky trate
zjazdné, problémy sú len na niektorých tatranských úsekoch
a na miestach, kde spadla lavína.
MIRO GRMAN
Informácie o vyťaženosti vlakov nájdu cestujúci na
oficiálnej internetovej stránke Železníc Slovenskej republiky
www.zsr.sk . V kolónke Cestovný
poriadok je potrebné myšou kliknúť na položku ELIS -
vyhľadanie spojenia, zadať základné požiadavky (nástupná a
konečná stanica, čas a dátum cestovania) a objaví sa
konkrétne vlakové spojenie aj s názvom vlaku - napr. IC
Kriváň. Po kliknutí na názov sa objavia údaje o voľných a
obsadených miestach i podrobnejšia charakteristika umiestnenia
v jednotlivých vozňoch.
Nadnes sú pripravené posilnené rýchliky: Váh Bratislava -
Martin 14.20 h, Šarišan Bratislava - Prešov 12.40 h, Tríbeč
Petržalka - Prievidza 13.00 h.
Boľavé stránky transformácie
Cestou nižších nákladov a vyššej
produktivity
Piatok
4.Januára 2002, Jozef Kunik - V železničnej doprave SR sa v
súčasnosti uskutočňuje zásadná reforma, v rámci ktorej sa
štátny podnik rozdelil na dva samostatné subjekty. V ŽSR
ostane dopravná cesta, zatiaľ čo všetky prepravné a
obchodné činnosti prejdú do novovytvorenej Železničnej
spoločnosti. Generálny riaditeľ ŽSR Ing. Andrej
Egyed nám v tejto súvislosti okrem iného povedal: "ŽSR
i novovzniknutá Železničná spoločnosť sa budú riadiť
podľa vlastného podnikateľského plánu. Pokiaľ ide o budúce
ŽSR,
ich rozhodujúcou príjmovou položkou bude poplatok za
poskytovanie dopravnej cesty, a to najmä Železničnej
spoločnosti. Výška tohto poplatku je momentálne regulovaná
štátom. Jeho prípadná úprava by mohla priniesť
výraznejšie zvýšenie cien v nákladnej doprave, čo by sa
negatívne odzrkadlilo v konkurencieschopnosti. Bez jeho vplyvu
sa v nákladnej doprave predpokladá zvýšenie dovozných,
vývozných a vnútroštátnych taríf o deväť percent. V
osobnej doprave budeme navrhovať zvyšovanie cestovného o 11,5
percenta v súlade s Projektom transformácie a
reštrukturalizácie ŽSR .
Percentuálne
vyšší rast
cestovného v osobnej doprave je žiaduci, súvisí s
postupným zvyšovaním podielu regulovanej ceny na skutočných
nákladoch za poskytnutý výkon osobnej dopravy zo 16 % v roku
1999 na 25 - 30 % v roku 2007. Je to krok, ktorý má priniesť
zníženie finančných nárokov železničnej osobnej dopravy na
štátny rozpočet. Aj keď sa domnievam, že z našej strany sme
urobili všetko pre to, aby transformácia ŽSR
priniesla očakávané ozdravenie na slovenských železniciach,
vytvorila na ich ďalšiu činnosť vhodné podnikateľské
podmienky a zvýšila celkovú konkurencieschopnosť oproti iným
druhom dopravy a oproti zahraničným železničným podnikom.
Nemyslím si, že pôjde o jednoduchý proces. Nie som naivný
najmä v očakávaní, že obe spoločnosti, ktoré vzniknú po
rozdelení dnešného podniku, budú zo dňa na deň ziskové.
Napríklad ŽSR by mali dosiahnuť vyrovnané
hospodárenie až v roku 2004. Ale hoci obe spoločnosti nebudú
hneď produkovať
obrovské zisky,
je dôležité si uvedomiť, že určite už nebudú
produkovať také obrovské straty ako v posledných rokoch. Z
hľadiska finálnej finančnej konsolidácie slovenských
železníc nie sme ani len na polceste, pretože finančná
reštrukturalizácia sa musí rozložiť na dlhšie obdobie a jej
dĺžka bude v mnohom závisieť od možností štátu. Aj keď
transformačný proces slovenských železníc má viacero
boľavých stránok, ktoré súvisia so znižovaním podnikových
nákladov a zvyšovaním produktivity práce či s tým spojenou
reštrukturalizáciou a racionalizáciou pracovných miest, sme
pripravení riešiť zodpovedne a citlivo aj tieto dôsledky. Na
druhej strane obe železničné podniky môžu prispieť k
zníženiu miery nezamestnanosti tým, že zintenzívnia
investičnú činnosť pri obnove a modernizácii tratí, kde má
svoj priestor nielen veľké stavebníctvo, ale aj množstvo
menších firiem. Podobne dáme príležitosť aj firmám, ktoré
sa môžu podieľať na modernizácii a obnove vozňového parku.
Čas historických zmien
Vláda SR si sľubuje transparentnosť
Piatok
4.Januára 2002, Jozef Kunik - Vytvorenie dvoch železničných
zložiek určil už Projekt transformácie a reštrukturalizácie
ŽSR , ktorý začiatkom minulého roka schválila
vláda Slovenskej republiky. Hoci sú v súčasnosti železnice
značne zadlžené, dostali súhlasné stanoviská na
transformáciu od všetkých svojich domácich i zahraničných
veriteľov. Tieto inštitúcie zároveň odobrili rozdelenie
pohľadávok voči ŽSR medzi obe
budúce železničné zložky. Na Železnice SR prešla väčšia
časť spomenutých záväzkov z úverov, ako aj všetky
pohľadávky voči štátu za nesplatené výkony vo verejnom
záujme z rokov 1994 až 1997 a 1999 až 2001. Tie by mali byť
na základe vládneho uznesenia splatené vo výške 10 mld. Sk
počas piatich rokov. ŽSR poslúžia na
uhradenie starých záväzkov, najmä voči inštitúciám
verejnoprávneho charakteru akými sú napríklad Sociálna a
Zdravotná poisťovňa, daňové úrady a iné.
Do Železničnej spoločnosti boli pridelené len tie bankové
úvery, ktoré sa svojím charakterom použili na obstaranie
rozvojových programov, napríklad na nákup, modernizáciu a
prestavbu koľajových vozidiel. Spoločnosť vznikla
nepeňažným vkladom pôvodných ŽSR ,
ktorého predmetom bude divízia železničných koľajových
vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy, tatranské
lanové dráhy, obchodno-prekládkové centrum, odúčtovňa
tržieb a ústredie. Celková predbežná hodnota predmetu
nepeňažného vkladu do ŽS je približne 26 mld. Sk, z toho
divízia železničných koľajových vozidiel tvorí 20,6 mld.
Sk. Predmet nepeňažného vkladu do ŽS, stanovený podľa
účtovnej hodnoty majetku k 31. júlu 2001, bude ku koncu roku
prehodnotený na základe konečnej hodnoty, určenej znaleckým
posudkom a audítorom.
Zakladateľom ŽSR a súčasne 100-percentným akcionárom
ŽS je Slovenská republika, v mene ktorej bude konať
ministerstvo dopravy. Obsahovou a organizačnou prípravou
konštituovania ŽSR a ŽS boli poverení zástupca
generálneho riaditeľa železníc Ladislav Saxa a generálny
riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Orgány oboch
spoločností sa začali kreovať v týchto dňoch. Vláda SR
očakáva od projektu rozdelenia ŽSR ekonomickú
efektívnosť oboch železničných zložiek a sprehľadnenie
finančných nárokov na štátne prostriedky. Postupné
uplatňovanie projektu transformácie a reštrukturalizácie
železníc by malo zároveň vytvoriť podmienky na
liberalizáciu železničnej dopravy, čo umožní v budúcnosti
vstup iných subjektov do podnikania v železničnej doprave.
Stavebniny a ropné produkty
Nové možnosti ponúka kombinovaná
preprava
Piatok
4.Januára 2002, Jozef Kunik - História Generálneho
zastupiteľstva ŽSR v Maďarsku sa datuje od vzniku
Slovenskej republiky. Medzi jeho úlohami v oblasti nákladnej
prepravy dominuje sprostredkovanie obchodnej činnosti,
týkajúce sa hlavne tranzitnej prepravy na sieti ŽSR
a prepravy v dovoze a vývoze. Venuje sa tiež práci v
odpočtovej komisii ŽSR - MÁV
Rt. a zabezpečeniu spolupráce medzi ŽSR
a MÁV
Rt. v rámci prevádzky pohraničných prechodových staníc
(PPS). Zastúpenie poskytuje na žiadosť prepravcov všetky
údaje potrebné na prepravu. Od roku 1999 tiež sprostredkúva
uzatváranie dohôd so znakom SA-Sonderabmachung, pre ktoré
úzko spolupracuje s MÁV Rt., DB
CARGO a GZ ŽSR v Nemecku. Ide o osobitné dohody
uzatvorené za celú prepravnú cestu jednou železnicou na
základe zmocnenia iných železníc alebo platných cenových
ponúk zúčastnených železníc voči jednému zákazníkovi.
Tie zjednodušujú odúčtovanie prepravného medzi
zúčastnenými železnicami v rámci BCC. Aj zásluhou
zastúpenia ŽSR v Maďarsku došlo od roku 1997 do konca
roku 2000 k nárastu celkových prepravných výkonov ŽSR
(dovoz, vývoz a tranzit) vo vzťahu k Maďarsku o vyše 21 %. V
roku 2001 mala vzájomná výmena tovarov po železnici podľa
uzatvorených dohôd dosiahnuť objem 373 600 ton, pričom takmer
polovica z tohto objemu pripadá na stavebniny a ropné výrobky.
V dôsledku otvorenia nového železničného prechodu medzi
Maďarskom a Slovinskom v Hodoši, ktorý má pokryť prepravné
prúdy medzi prístavom Koper a prístavmi Gdyňa, Gdansk,
Hamburg a Rotterdam, sa najnovšie očakáva zvýšený záujem o
kombinované prepravy po trase Koper - Hodoš - Rusovce - Praha,
prípadne Rusovce/ Komárno - Skalité.
V tejto súvislosti sa pripravujú viaceré projekty na prepravu
ťahačov, návesov a výmenných skríň po železnici medzi
Poľskom a Rumunskom a medzi Slovinskom/ Maďarskom a Nemeckom,
ktoré budú tranzitom cez Slovensko. Uvedenej preprave
predchádza uzatvorenie medzivládnej dohody o kombinovanej
preprave RoLa a RoRo, ktorá je v záverečnej fáze prípravy na
Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Na nové
prepravné príležitosti sa sústredili aj nedávne vzájomné
rokovania medzi MÁV Rt. " ŽSR. Ako
konštatovali obe zúčastnené strany, v oblasti kombinovanej
prepravy disponujú voľnými kapacitami na prepravu kamiónov,
prípadne ťahačov, návesov a prepravných skríň po
železnici.
Suverénne vedie vývoz dreva
Čulá frekvencia medzinárodnej
nákladnej prepravy
Piatok
4.Januára 2002, Jozef Kunik - Len niekoľko dní pred záverom
minulého roka prelomil ročný objem výmeny tovaru po
železnici medzi Slovenskom a Rakúskom rekordnú hranicu 4,5
milióna ton. Tieto výkony sú pýchou jedinej pohraničnej
železničnej priechodovej stanice, ktorá je otvorená pre
nákladnú dopravu medzi oboma krajinami v Devínskej Novej Vsi.
Rozhodujúce medzinárodné tovarové prúdy v tejto pohraničnej
stanici väčšinou zodpovedajú trasám logistických ucelených
vlakov. Vysokú frekvenciu dosahujú
vlaky s drevom
a drevnou hmotou určené na vývoz. Ide o tri až
štyri vlaky denne. Ďalšie dva pravidelné vlaky vozia každý
deň cement z Holcimu Rohožník do Waldmhle. Ich prepravu
nezabezpečujú ŽSR s Nemeckými železnicami, ale s
ďalším rakúskym dopravcom GKE/LTE Graz. Minimálne jeden vlak
za deň pripadá aj na tranzitnú prepravu peliet z Ukrajiny cez
Čiernu nad Tisou. V opačnom smere z Rakúska jazdia
najčastejšie vlaky do Žiaru nad Hronom a najnovšie i do
Novák. Suverénne najvýznamnejším zákazníkom pohraničnej
stanice v medzinárodnej preprave je však bratislavský
Volkswagen s piatimi pármi vlakov denne, ktoré vozia do fabriky
súčiastky a späť automobily. Rozhodujúca časť produkcie
automobilky smeruje z jej podnikovej vlečky do Nemecka,
výnimočné nie sú však ani prepravy cez Rakúsko do
Talianska, Francúzska alebo do Španielska. "Za 24 hodín
máme plánovaných až 17 obslúh na vlečke VW. V tom je
zahrnutá odovzdávka prázdnych vozňov na nakládku a došlých
vlakov na vykládku. Po vykládke zasa z vlečky preberáme
späť prázdne vozne," vykresľuje situáciu prednosta v
Devínskej Novej Vsi Marián Grznár. V súčasnosti opúšťa
brány bratislavskej automobilky
600 áut denne,
avšak už v tomto roku by sa mala jej produkcia ešte
zdvojnásobiť. Nehovoriac o tom, že španielska filiálka
Volkswagenu pre svoje plánované aktivity v oblasti
opravárenstva prejavila navyše záujem o prenájom koľajiska
priamo v PPS. Už dnes je však kapacita koľajiska v
železničnej stanici vyťažená natoľko, a to domácim
vypomáhajú aj nácestné stanice, že ďalšie zvyšovanie
prevádzkových výkonov si možno len ťažko predstaviť. V
tejto súvislosti možno hodnotiť pozitívne nielen plánovaný
presun pohraničných činností do stanice Bratislava - východ,
ale aj pripravované otvorenie PPS Bratislava - Petržalka pre
nákladnú dopravu. Túto zmenu ocení aj zákazník. Presun
všetkých pohraničných činností z nášho
slovensko-rakúskeho železničného priechodu do vnútrozemia
prinesie predovšetkým kratšie
čakacie lehoty
na priechode, zrýchlenie prepravy a vyššiu presnosť
a spoľahlivosť. Pritom ak vlaky prejdú úspešne všetkými
kontrolami už na Slovensku, odpadnú mnohé problémy, ktoré
spôsobovali ŽSR i prepravcom vyraďovanie vozňov z
prepravy vo výmennej stanici v Marcheggu. Okrem vlečky
Volkswagenu sa v obvode železničnej stanice Devínska Nová Ves
nachádzajú aj ďalšie dve vlečky. Jedna patrí spoločnosti
Technické sklo a druhá ZTS, ktoré ju prevádzkujú iba od
júla minulého roka. Okrem výkonov v rámci jej obsluhy má
táto vlečka pre ŽSR aj ďalší komerčný význam. V jej
dosahu sa totiž nachádzajú vhodné skladovacie priestory na
uloženie bežného tovaru vrátane colného skladu. Tým sa
otvárajú nové možnosti aj pre zákazníkov ŽSR . Pohľad do platného grafikonu vlakovej
dopravy prezrádza, že cez PPS v Devínskej Novej Vsi prechádza
denne 12 až 17 pravidelných nákladných vlakov vo vývoze a 9
až 15 v dovoze. Ak k nim pridáme ešte v priemere ďalších 16
párov nákladných vlakov podľa potreby, môžeme si urobiť
predstavu o ?miestnej? frekvencii medzinárodnej nákladnej
prepravy. Pri vývozných zásielkach je
vyťaženie vlaku
limitované hmotnosťou 2000 ton, limit pri dovozných
zásielkach je o 600 ton nižší. Vlaky prichádzajúce do
stanice v Devínskej Novej Vsi z juhu totiž musia prekonávať
mierne stúpanie. Pri dovoze však až tri štvrtiny vlakov
prichádzajú na Slovensko prázdne. Vo vývoze je situácia
presne opačná. Najsilnejšou vývoznou komoditou je drevo,
ktoré tvorí až 70 % objemu vyvezeného tovaru. Za ním v
pomyselnom rebríčku nasleduje cement, pelety a plechy.
Jednoznačný prím v dovoze patrí petrolkoksu.
Dominantou je presnosť
Akvizičné zľavy zaznamenalo už 2275
dohôd
Piatok
4.Januára 2002, Jozef Kunik - Generálne zastupiteľstvo ŽSR
so sídlom v Berlíne začalo pracovať na začiatku roku 1993.
Ťažiskom jeho práce v oblasti nákladnej prepravy je
poskytovanie prepravno-tarifných informácií a sprostredkovanie
podkladov na dohody o jednotlivých prepravách s DB
Cargo, Railion Benelux, Railion Dänemark, B Cargo, SNCF
Fret a Green Cargo (bývalé SJ), ako aj pre jednotlivé
špeditérske firmy. Zastupiteľstvo v Berlíne pomohlo pri
vzniku mnohých prepravných a logistických projektov medzi
železnicami v obvode svojej pôsobnosti. Patria medzi ne
napríklad prepravy pre firmu Volkswagen Bratislava zo
Španielska, z Belgicka a hlavne z Nemecka do Devínskej Novej
Vsi. Konkrétne v spolupráci s DB Cargo v
Hannoveri a firmou VW Transport GmbH sa realizujú prepravy
ucelených vlakov s náhradnými dielcami
štyrikrát denne
v obidvoch smeroch a tento trend má zvyšujúcu sa
tendenciu. Samotné prepravy musia byť zabezpečované nielen
kvalitne, ale rozhodujúcu úlohu zohráva aj ich časová
presnosť, lebo práca v montážnom závode sa vykonáva bez
príslušného medziskladu a prepravované výrobky putujú
priamo zo železničných vozňov na montážnu linku. Podobne
berlínske zastupiteľstvo pomohlo pri príprave prepráv
hotových osobných automobilov z firmy VW Bratislava
prostredníctvom sesterskej firmy DB Cargo ATG
Autotransport Logistic GmbH v Eschborne. Medzi významné
projekty patrí aj preprava pneumatík ucelenými vlakmi pre
firmu Continental Púchov zo Slovenska do centrálneho skladu v
Hannoveri v špeciálnych skriňových nadstavbách. V budúcom
roku sa počíta s tromi ucelenými vlakmi týždenne. V
spolupráci s DB Cargo, Railion Benelux, B Cargo a Green
Cargo boli tiež
spracované prepravy
hotových výrobkov pre firmu IKEA zo Slovenska do jej
zberných skladov v Nemecku, Belgicku, Holandsku a vo Švédsku.
V spolupráci so špedičnou firmou Schenker Rail Cargo v Malmö
bol zase spracovaný projekt prepráv bieleho tovaru (práčky,
chladničky, umývačky riadu) pre firmu Whirlpool Matejovce pri
Poprade do Poľska, Dánska, Maďarska a Rumunska. Viacero
zákazníkov ŽSR zaoberajúcich sa dovozom, vývozom a
tranzitom mohlo v poslednom období oceniť výhody, ktoré
vyplývajú z poskytovania jedinej ceny za celý prepravný
proces. Umožňuje to špeciálna dohoda s centrálnym
odúčtovaním tzv. Sonderabmachung, uzatváraná jednou
železničnou správou i v mene ostatných zúčastnených
železníc. Uvedené dohody spracúva východisková alebo
koncová železničná správa, ktorá tiež zabezpečuje platbu
aj za úsek slovenskej železnice. V týchto prípadoch je
úlohou berlínskeho zastupiteľstva vstúpiť do rokovania ešte
v prípravnej fáze a podať informácie o cenových ponukách,
ktoré musia byť nielen reálne, ale aj v ďalšom procese
spracúvania dohody nemenné. V oblasti aktívnej pomoci našim
prepravcom je schopné sprostredkovať informácie
o zľavnených cenách
od ostatných železničných správ v obvode svojej
pôsobnosti, prípadne poskytnúť kontakt na vhodnú
špeditérsku firmu. Od začiatku svojho pôsobenia až do konca
septembra roku 2001 zastupiteľstvo v Berlíne pomohlo pri
sprostredkovaní 2275 dohôd s akvizičnými zľavami v dovoze,
vo vývoze a v tranzite. Medzi najvýznamnejšie komodity vo
vývoze už dlhodobo patria kovy, stavebniny a chemické a ropné
výrobky. V dovoze najviac prevažujú potravinárske a chemické
výrobky.
Od nového roku budú na Slovensku dva
železničné podniky
Jeden sa bude starať o dopravnú cestu,
druhý bude po nej jazdiť
Trend 51/2001, 19. XII. 2001
Vláda SR na svojom zasadnutí 30. októbra prerokovala návrh
zakladateľských dokumentov pre založenie obchodnej spoločnosti
Železničná spoločnosť, a.s., a schválila návrh zakladateľskej
listiny a stanov tejto spoločnosti, predložený ministrom
dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Počíta sa s tým, že Železničná
spoločnosť, a.s., vznikne k l. januáru 2002. Jej zakladateľom
a 100-percentným akcionárom je Slovenská republika, v ktorej
mene koná Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií
(MDPT) SR V odôvodnení tohto rozhodnutia vlády sa uvádza, že
predložené zakladateľské dokumenty - zakladateľská listina
a stanovy spoločnosti rešpektujú príslušné ustanovenia
Obchodného zákonníka a zákona o Železničnej spoločnosti. Zároveň
vytvárajú pre MDPT SR ako akcionára spoločnosti priestor na
presadzovanie zásad štátnej dopravnej politiky v železničnej
doprave. Založením Železničnej spoločnosti sa realizuje významný
krok Projektu transformácie a reštrukturalizácie železníc
Slovenskej republiky (ŽSR), a to oddelenie majetku a činnosti
dopravcu od prevádzkovania dopravnej cesty. .Jeho cieľom je
dosiahnutie ekonomickej efektívnosti železníc,
objektivizovanie finančných nárokov na štátny rozpočet a
vytvorenie predpokladov na minimalizáciu sociálnych dôsledkov
transformácie v súlade s úlohami uznesenia vlády z 18. októbra
2000, ktorým bol schválený Projekt transformácie a reštrukturalizácie
ŽSR Cieľom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR je
dosiahnutie ekonomickej efektívnosti železníc,
objektivizovanie finančných nárokov na štátny rozpočet,
podpora hospodárskej súťaže vnútri odvetvia a vytvorenie
predpokladov na minimalizáciu sociálnych dôsledkov transformácie.
Významným cieľom je aj prispôsobenie tohto odvetvia požiadavkám
Európskej únie. Súčasťou projektu je založenie Železničnej
spoločnosti, a.s., ktorá prevezme od ŽSR výkon dopravných a
obchodných činností. Zároveň dôjde k zmenám v pôsobnosti
ŽSR, ktoré zostanú organizáciou najmä na prevádzkovanie železničných
dráh, vykonávanie s tým spojených obslužných a doplnkových
činností a na správu zvereného majetku štátu.
Zakladateľská listina
Zakladateľská listina v predmete činnosti obsahuje v
súlade s § 9 ods. 1 zákona o Železničnej spoločnosti, a.s.,
všetky činnosti, ktoré ku dňu účinnosti zákona o Železničnej
spoločnosti; a.s., vykonávali ŽSR s výnimkou prevádzkovania
celoštátnej železničnej dráhy - dopravnej cesty. Železničná
spoločnosť môže tieto činnosti vykonávať počas 18
mesiacov odo dňa jej vzniku. Po uplynutí tejto doby si podľa
osobitných predpisov obnoví potrebné oprávnenia na
podnikanie.
V súlade so zákonom o Železničnej spoločnosti, a.s., sa vy
člení z majetku ŽSR majetok súvisiaci s činnosťou dopravcu
(osobná a nákladná doprava). Ide o majetok účtovne oddelených
organizačných zložiek železníc, a to divízii železničných
koľajových vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy,
tatranskej lanovej dráhy, obchodno-prekládkového centra, odúčtovne
tržieb a ústredia. Predmetom vkladu nebude železničná
dopravná cesta ani východoslovenské prekladiská Čierna nad
Tisou a Maťovce vrátane železničných staníc a zastávok,
ktoré sú súčasťou železničnej dopravnej cesty. Rovnako.
predmetom vkladu nebude ani neupotrebiteľný majetok jednotlivých
divízií. Takto vyšpecifikovaný majetok použije MDPT SR ako
nepeňažný vklad na založenie Železničnej spoločnosti, a.s.
Ministerstvo v súčasnosti posudzuje navrhnutý rozsah nepeňažného
vkladu, ktorý rozhodnutím ministra schváli. Hodnota nepeňažného
vkladu sa určí ako všeobecná hodnota vkladaného majetku. na
základe znaleckého posudku a bude tvoriť hodnotu základného
imania a rezervného fondu spoločnosti. Ohodnotenie vkladaného
majetku sa vykoná znaleckým posudkom, ktorý spracúva Ústav súdneho
inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline podľa vyhlášky
Ministerstva spravodlivosti 'SR č. 255/2000 Z. z. o stanovení
hodnoty podniku, jeho časti a zložiek majetku podniku. Základné
imanie spoločnosti bude rozdelené na akcie, ktoré budú mať
zaknihovanú podobu a nebudú verejne obchodovateľné.
Založenie Železničnej spoločnosti, a.s., podľa zákona č.
259/2001 Z. z. vychádza z princípu vyrovnaného hospodárenia
akciovej spoločnosti, ktorá nemá uskutočňovať ekonomicky
nevýhodné služby. V prípade výkonov vo verejnom záujme bude
úhrada vzniknutej straty povinnosťou štátu. Pri rešpektovaní
tohto princípu bude majetok ŽSR v celkovej hodnote aktív 73,6
mld. Sk a cudzích pasív 45 mld. Sk rozdelený medzi Železničnú
spoločnosť; a.s., a Železnice SR Z celkovej výšky cudzích
pasív predstavujú záväzky 15,4 mld. Sk a bankové úvery 28,8
mld. Sk. Pretože v súčasnosti prebiehajú záverečné
rokovania o rozsahu vkladu majetku do Železničnej spoločnosti,
bude doplňujúca informácia o rozdelení majetku ŽSR a dosahu
založenia novej spoločnosti na hospodárenie ŽSR a tým aj na
štátny rozpočet predložená priamo na rokovanie vlády.
Vychádzajú z Obchodného zákonníka a zákona o železničnej
spoločnosti. Výkon práv štátu ako akcionára spoločnosti
patri zo zákona MDPT SR -V stanovách je vytvorený pre akcionára
priestor na presadzovanie plnenia zásad štátnej dopravnej
politiky a do pôsobnosti valného zhromaždenia a jeho
ingertncie do rozhodovania o zásadných otázkach akciovej spoločnosti
patria aj otázky personálneho obsadenia jej orgánov. V záujme
posilnenia vplyvu ministerstva stanovy v súlade so zákonom o Železničnej
spoločnosti, a.s., zverujú valnému zhromaždeniu voľbu členov
predstavenstva, ako aj predsedu predstavenstva a zároveň
ustanovujú, že predseda predstavenstva bude vykonávať aj
funkciu generálneho riaditeľa spoločnosti.
Dozornú radu a predsedu dozornej rady volí a odvoláva valné
zhromaždenie okrem tých členov dozornej rady, ktorých v súlade
s Obchodným zákonníkom a stanovami spoločnosti budú po jej
vzniku voliť zamestnanci spoločnosti. V stanovách sa osobitne
rieši kompetencia dozornej rady v oblasti nakladania s majetkom.
Predchádzajúci súhlas dozornej rady sa vyžaduje na predaje
majetku, vklady do podnikania iných osôb, zriadenie záložného
práva, dlhodobé prenájmy majetku a na celú oblasť nakladania
so zmenkami. Týmto ustanovením sa zabezpečí dôkladné posúdenie
odôvodnenosti a výhodnosti, respektíve rizikovosti zamýšľaných
operácií, ako aj ich transparentnosť.
Obchodné meno akciovej spoločnosti: Železničná spoločnosť,
a.s.
Sídlo spoločnosti: Bratislava,
ulica:. Žabotova 12, PSČ: 81l 04.
Orgánmi spoločnosti sú:
valné zhromaždenie
predstavenstvo dozorná rada
generálny riaditeľ.
Práva akcionára; ktorým je Slovenská republika, vykonáva
na valnom zhromaždení MDPT SR prostredníctvom písomne
splnomocnenej fyzickej osoby - splnomocnenca. Predstavenstvo je
štatutárnym orgánom spoločnosti. Je oprávnené konať v mene
spoločnosti vo všetkých veciach a zastupuje spoločnosť voči
tretím osobám, pred súdom a pred inými orgánmi.
Predstavenstvo riadi činnosť spoločnosti a rozhoduje o všetkých
záležitostiach spoločnosti, pokiaľ nie sú právnymi
predpismi alebo týmito stanovami vyhradené do pôsobnosti iných
orgánov spoločnosti. Predstavenstvo má päť členov.
Dozorná rada je najvyšším kontrolným orgánom spoločnosti.
Dohliada na výkon pôsobnosti predstavenstva a uskutočňovanie
podnikateľskej činnosti spoločnosti. V prípade zistení závažného
porušenia povinnosti členmi predstavenstva či závažných
nedostatkov v hospodárení spoločnosti dozorná rada zvolá
mimoriadne valné zhromaždenie. Dozorná rada overuje postupy vo
veciach spoločnosti a je oprávnená kedykoľvek nahliadať do
účtovných dokladov, spisov a záznamov týkajúcich sa činnosti
spoločnosti a zisťovať stav spoločnosti. Pritom kontroluje a
valnému zhromaždeniu predkladá závery a odporúčania. Dozorná
rada má sedem členov.
Funkciu generálneho riaditeľa vykonáva predseda
predstavenstva, ktorého z členov predstavenstva volí a odvoláva
valné zhromaždenie. Generálny riaditeľ je výkonným orgánov,
spoločnosti: Riadi spoločnosť v rozsahu vyplývajúcom mu z písomného
poverenia predstavenstva a z organizačného poriadku spoločnosti.
Základná organizačná štruktúra spoločnosti sa člení na:
a) ústredie Železničnej spoločnosti, a.s., Bratislava,
b) divízie a ostatné vnútorné organizačné zložky spoločnosti,
a to:
l. divízia železničných koľajových vozidiel Bratislava (DŽKV), ktorá má tieto základné pracoviská:
2. divízia osobnej prepravy Košice (DOP), ktorá má tieto základné pracoviská:
3. Divízia nákladnej prepravy Košice (DNP), ktorá má tieto základné pracoviská.
4. Odúčtovňa tržieb železníc Košice,
5. obchodno-prekládkové centrum Čierna nad Tisou;
6. Tatranské lanové dráhy Tatranská Lomnica.
Podrobnosti o organizácii spoločnosti upravuje organizačný
poriadok spoločnosti, ktorý na návrh predstavenstva schvaľuje
dozorná rada.
PhDr. Miloš Čikovský, riaditeľ odboru pre prácu s
verejnosťou
Generálne riaditeľstvo ŽSR
Strana vytvorená: 07-I-2002 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0201.htm ) |