Z Čečenska vypravili do Moskvy prvý vlak od začiatku druhej vojny
TASRMoskva 21. apríla - Prvý vlak z Čečenska do Moskvy od začiatku konfliktu v lete 1999 vypravili dnes z mesta Gudermes, ležiaceho východne od Grozného. Príchod vlaku do ruskej metropoly sa očakáva v pondelok večer, oznámila ruská agentúra ITAR-TASS.
Železničné spojenie medzi Čečenskom a Moskvou sa prerušilo v čase bojov medzi oddielmi moslimských rebelov a ruskou armádou v Dagestane. Ruské jednotky prekročili čečenské hranice 1. októbra 1999.
Dnes vypravená vlaková súprava s desiatimi vagónmi preváža približne 100 pasažierov. Železničné spojenie Gudermes-Moskva bude premávať raz za šesť dní.

Jadrový náklad doviezli do Temelína
SmeTASR(peb, čtk) PRAHA, LICHKOV, 23.4.2001 - Za prísnych bezpečnostných opatrení českých a poľských štátnych orgánov sa včera uskutočnila vlaková preprava jadrového paliva pre juhočeskú jadrovú elektráreň Temelín. Vlak s nákladom amerického jadrového materiálu vyrazil v sobotu za prísnych bezpečnostných opatrení z poľského prístavu Štetín, kam uránové prúty dopravila z USA nákladná loď. Včera v ranných hodinách prekročil poľsko-české hranice cez hraničný priechod Miedzylesie-Lichkov a v podvečer sa dostal do cieľa, temelínskej elektrárne.
„Transport cez Poľsko sa zaobišiel bez problémov. Polícia nemusela zasahovať,“ povedal hovorca poľskej polície Pawel Biedziak. Presná cesta transportu uránových prútov ako paliva pre druhý blok temelínskej elektrárne nebola známa. „Všetky informácie o preprave palív podliehajú štátnemu tajomstvu,“ povedal hovorca Českých dráh Jaroslav Kříž. Bezpečnostné opatrenia na českom území sa nedajú ani porovnať s pozornosťou, ktorú konvoju venovali v Poľsku, kde ho sprevádzali na celej trase policajti spolu so železničnou strážou a v akcii bolo aj niekoľko vrtuľníkov a protiteroristická policajná jednotka.
Rakúski odporcovia Temelína považujú utajený transport za provokáciu. „Tajné jadrové transporty Európou sú proti zásadám európskej spolupráce,“ povedal pre APA hovorca Geenpeace F. Petri. Českí ekologickí aktivisti včera neplánovali žiadne protestné akcie ani blokády trate. Utajenie transportu ale považujú za bezohľadné už len kvôli obyvateľom, ktorí bývajú na trase. „Pri nedávnych transportoch v Nemecku bola verejnosť informovaná aj za cenu možnosti vyjadrovania odporu,“ povedal hovorca českej pobočky Geenpeace J. Tutter. Podľa ekológov o preprave nebezpečného paliva by mali vedieť starostovia obcí, cez ktoré náklad ide, najmenej 48 hodín dopredu. Starostovia Lichkova a susedných Králik už vyjadrili nespokojnosť s utajením transportu pred verejnosťou a samosprávou.
Oxid uránu údajne nie je rádioaktívny, a preto nepredstavuje pre obyvateľstvo žiadne nebezpečenstvo. „Trasport predstavuje oveľa menšie ohrozenie ako nebezpečné chemikálie, ktoré sú každý deň prevážané po poľských cestách a železniciach,“ povedal poľský poradca predsedu štátnej atómovej agentúry J. Janeczek.
V najbližších mesiacoch cez poľské územie prejdú ešte najmenej dva transporty s jadrovým palivom, ktorých cieľovou stanicou bude Temelín. Transport sa uskutočňuje v čase, keď závažné problémy prvého bloku neboli vyriešené. Elektráreň musela byť včera pre ďalšie technické problémy opäť odstavená.

Nemeckí aktivisti Greenpeace blokujú začiatok ďalšieho jadrového transportu
TASRMannheim 23. apríla - Aktivisti ochranárskej organizácie Greenpeace sa dnes ráno pripútali reťazami ku koľajniciam na nákladnej železničnej stanici v nemeckom Mannheime, aby zabránili odchodu prázdnych kontajnerov na jadrový odpad do atómovej elektrárne Neckarwestheim. Akcia 11 ochranárov sa podľa informácií Spolkovej ochrany hraníc (BGS) začala o 6.30 h a v predpoludňajších hodinách stále trvala.
Z atómovej elektrárne Neckarwestheim v spolkovej krajine Bádensko-Württembersko má v utorok odísť transport jadrového odpadu do spracovateľského závodu v britskom Sellafielde. Prázdne kontajnery majú byť dnes prevezené z Mannheimu do Neckarwestheimu.
Greenpeace vyzvala šéfov energetických koncernov a politikov, aby neposielali ďalší nemecký jadrový odpad do zahraničia. "Prevádzkovatelia atómových elektrární, ktorí posielajú jadrový odpad do Sellafieldu, sú bezohľadní. Politici, ktorí transporty do Sellafieldu povolili, konajú nezodpovedne," vyhlásil expert na energetiku z Greenpeace Veit Bürger. Sellafield je podľa neho najväčším producentom jadrového odpadu v západnej Európe a prevádzkovateľská firma BNFL sa už dávno diskreditovala svojím lajdáctvom.

SSE žiadajú železnice o vystavenie zmenky
SmeTASRBRATISLAVA, 24.4.2001 - Rozvodné energetické podniky (REP) avizujú železniciam, že im v najbližších dňoch odpoja spolu asi 30 odberných miest v prípade, že Železnice SR (ŽSR) nezaplatia ich pohľadávky.
Stredoslovenské energetické závody (SSE) včera listom ŽSR podmienili nevypínanie vystavením avalovej zmenky za polovicu svojich pohľadávok voči železniciam v hodnote 250 miliónov Sk. Vedenie SSE tak rozhodlo vzhľadom na skutočnosť, že ŽSR podľa dohody spred mesiaca do 20. apríla nezaplatili SSE polovicu dlhu (vyše 500 miliónov Sk). Ako informoval vedúci odboru styku s verejnosťou SSE Pavel Müller, v prípade, že rokovania o zmenke nebudú úspešné, pristúpia SSE od 3. mája k vypínaniu dodávok elektriny pre ŽSR. SSE plánujú železniciam podľa Müllera odstaviť od elektriny deväť železničných staníc a montážne dielne v Sučanoch. V prvej etape sa pritom podľa P. Müllera nebude odstavovať elektrická trakcia železníc.
O krytí dlhu železníc zmenkou uvažujú aj Západoslovenské energetické závody (ZSE). Podľa odborného riaditeľa pre ekonomiku a obchod ZSE Antona Hlavatého nie je isté, že železnice budú akceptovať takýto spôsob krytia svojho dlhu voči energetikom. Keďže ŽSR si nestihli zabezpečiť zdroje na úhradu polovice dlžnej sumy k 20. aprílu, podľa slov Hlavatého železnice navrhli ZSE, že svoje dlhy splatia kompletne do 31. mája. „Takýto návrh nemôžeme akceptovať,“ konštatoval Hlavatý s poukázaním na aktuálnu potrebu likvidity pre ZSE. Podnik má podľa neho „vytypovaných“ asi 20 odberných miest železníc, ktoré by mohli byť odpojené v prípade, že ŽSR nebudú platiť. Neplatenie železníc k dohodnutému termínu potvrdili aj Východoslovenské energetické závody (VSE).
ŽSR informovali tri regionálne REP o nedodržaní prvého termínu dohody v ešte piatok. „Máme rozpracovaný zahraničný úver bez štátnej garancie, z ktorého sa bude platiť dlh energetikom. Úver však ešte nie je uzavretý,“ konštatoval hovorca ŽSR Miloš Čikovský.

Železniciam hrozí odstavenie elektriny
Národná obroda(tb, Bratislava), 24.4.2001 - Železnice SR (ŽSR) nesplnili dohodu z 20. marca so Stredoslovenskými energetickými závodmi, š.p. (SSE), Žilina, podľa ktorej mali do 20. apríla zaplatiť žilinským energetikom 50 % z vyše miliardového dlhu. Hovorca ŽSR Miloš Čikovský včera pre Národnú obrodu potvrdil, že ŽSR rozpracovali podmienky poskytnutia úveru so zahraničnou bankou, s ktorou už spolupracovali, ale zatiaľ nedospeli do štádia, aby mohli podpísať úverovú zmluvu.
Reagoval tak na vyhlásenie rozvodných energetických podnikov, ktoré avizujú , že ak železnice nezaplatia svoje dlhy, odpoja im 30 odberných miest. Nevypnutie podmieňujú vystavením avalovej zmenky za polovicu svojich pohľadávok voči železniciam v hodnote 250 mil. Sk. M. Čikovský potvrdil, že do konca tohto týždňa sa majú stretnúť zástupcovia ministerstiev dopravy, financií, ŽSR a energetických závodov. Ak rokovania o zmenke nebudú úspešné, pristúpia SSE od 3. mája k vypínaniu dodávok elektriny pre ŽSR. Podľa posledných informácií ekonomickí ministri včera odporučili vláde schváliť návrh zmluvy medzi SR a ŽSR. Ten predpokladá uvoľniť zo štátneho rozpočtu pre ŽSR 3,6 mld Sk, z toho 2,9 mld za tohtoročné výkony vo verejnom záujme a 700 mil. za vlaňajšie služby.

Železnice dlhy neplatia, energetici ich budú vypínať
TASRNárodná obroda(Bratislava), 24.4.2001 - Rozvodné energetické podniky (REP) avizujú železniciam, že im v najbližších dňoch odpoja spolu asi 30 odberných miest v prípade, že ŽSR nezaplatia dlhy.
Stredoslovenské energetické závody, š.p. (SSE), včera listom ŽSR podmienili nevypínanie vystavením avalovej zmenky za polovicu svojich pohľadávok voči železniciam v hodnote 250 miliónov Sk. Vedenie SSE tak rozhodlo vzhľadom na skutočnosť, že ŽSR im podľa dohody spred mesiaca do 20. apríla nezaplatili polovicu dlhu (vyše 500 miliónov Sk). Ako informoval Pavel Müller zo SSE, v prípade, že rokovania o zmenke nebudú úspešné, pristúpia SSE od 3. mája k vypínaniu dodávok elektriny pre ŽSR. SSE plánujú odstaviť od elektriny 9 staníc (Lučenec, R. Sobota, P. Bystrica, Dubnica n/Váhom, Hronská Dúbrava, Červená Skala, B. Bystrica, L. Mikuláš, D. Kubín) a montážne dielne v Sučanoch. V prvej etape sa pritom podľa P. Müllera nebude odstavovať elektrická trakcia železníc.
O krytí dlhu železníc zmenkou uvažujú aj Západoslovenské energetické závody (ZSE). Keďže ŽSR si nestihli zabezpečiť zdroje na úhradu polovice dlžnej sumy k 20. aprílu, podľa ekonomického riaditeľa A. Hlavatého železnice navrhli ZSE, že svoje dlhy splatia kompletne do 31. mája. "Takýto návrh nemôžeme akceptovať," konštatoval A. Hlavatý s poukázaním na aktuálnu potrebu likvidity pre ZSE. Podnik má podľa neho "vytypovaných" asi 20 odberných miest železníc, ktoré by mohli byť odpojené.
Neplatenie železníc k dohodnutému 20. aprílu potvrdili aj Východoslovenské energetické závody (VSE). ŽSR informovali tri regionálne REP o nedodržaní prvého termínu dohody ešte v piatok. "Máme rozpracovaný zahraničný úver bez štátnej garancie, z ktorého sa bude platiť dlh energetikom. Úver však ešte nie je uzavretý," konštatoval hovorca ŽSR M. Čikovský.
V dohode z 20. marca tohto roka sa ŽSR zaviazali, že okrem platby polovice ich dlhu do 20. apríla (asi 750 miliónov Sk) súčasne do konca mája zaplatia REP aj druhú polovicu svojho dlhu (ďalších 750 miliónov Sk) vrátane faktúr za február, marec a apríl v súhrnnej sume asi 450 miliónov Sk. Na základe danej dohody odložil ZSE avizované odstavenie 14 a SSE až 16 odberných miest železníc.

Dlh ostáva nesplatený
Energetici opäť hrozia Železniciam SR odpájaním prúdu
PravdaPETER GOLIAŠ, BRATISLAVA, 24.4.2001- Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) neuhradili v stanovenom termíne do 20. apríla polovicu svojho dlhu voči trom rozvodným energetickým závodom. Železniciam tak opäť hrozí odpájanie niektorých odberných miest od dodávok elektrickej energie.
Na nesplnenie dohodnutých podmienok už včera zareagovali Stredoslovenské energetické závody, š. p. (SSE). Vedenie podniku písomne požiadalo železnice o vystavenie avalovanej zmenky za pohľadávky v hodnote 250 mil. Sk, čo predstavuje približne polovicu dlžnej sumy.
"V prípade, že toto konanie nebude úspešné, pristúpime od tretieho mája k vypínaniu dodávky elektrickej energie," povedal pre Pravdu hovorca stredoslovenských závodov Pavel Müller.
V prvej etape podľa neho nepôjde o trakciu. "Zoznam objektov a zariadení, ktoré budú odpojené, zašleme železniciam v dostatočnom predstihu," dodal. Bez prúdu sa najskôr ocitnú železničné stanice v mestách Lučenec, Rimavská Sobota, Považská Bystrica, Dubnica nad Váhom, Hronská Dúbrava, Červená Skala, Banská Bystrica, Liptovský Mikuláš, Dolný Kubín a montážne dielne Sučany.
Opatrnejšie stanovisko zatiaľ zaujali Západoslovenské a Východoslovenské energetické závody, ktoré o ďalšom postupe rozhodnú do konca týždňa. Ešte predtým prerokujú vzniknutú situáciu a možnosti jej riešenia s vedením Železníc Slovenskej republiky.
Dlh železníc voči všetkým trom energetickým podnikom za dodanú elektrinu dosahuje takmer 1,6 mld. Sk. Jeho ustavičné narastanie spôsobuje energetikom problémy s platobnou schopnosťou voči Slovenským elektrárňam i s celkovou finančnou situáciou pred ich blížiacou sa privatizáciou.
Situácia sa vyhrotila v marci, keď rozvodné podniky začali odpájať niektoré odberné miesta ŽSR od dodávok elektriny. Po spoločných rokovaniach sa obe strany dohodli na čiastočnom splatení dlhu a obnovení dodávok. Zdroje na úhradu záväzkov by mali Železnice Slovenskej republiky čerpať z už rozpracovaného zahraničného úveru bez štátnej záruky.

Mladý narkoman sa dvakrát pokúsil skoncovať so životom na železnici v Leopoldove
TASRBratislava 24. apríla - S úmyslom skoncovať so svojím životom sa 20-ročný mladík z Handlovej až dvakrát neúspešne pokúsil skočiť pod vlak v nedeľu popoludní v Leopoldove. Oba vlaky, pod ktorými chcel narkoman ukončiť svoju životnú púť, meškali tri minúty.
Mladý narkoman najskôr skočil na prvej dopravnej koľaji pri vchodovom návestidle do železničnej stanice pod rýchlik Spišan. Rušňovodič však duchaprítomne zatiahol rýchlobrzdu a vlak včas zastavil. Mladíka prvý pokus od samovraždy vôbec neodradil. Pri druhom pokuse o niečo neskôr na druhej dopravnej koľaji si vybral osobný vlak. Aj tentoraz rušňovodič vlak zastavil. Koniec pokusom o samovraždu narkomana urobila vlaková čata, ktorá mladíka dopravila do Trnavy, kde ho odovzdala Železničnej polícii. Po vypočutí putoval do nemocnice. Službukonajúca lekárka konštatovala, že je závislý od pervitínu, a preto prijala ďalšie opatrenia.
TASR o prípade dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Transport nemeckého jadrového odpadu do Británie má za sebou prvú etapu
TASRNeckarwestheim 24. apríla - Prvý nemecký transport jadrového odpadu do britského spracovateľského závodu Sellafield od roku 1998 má za sebou bez problémov prvú etapu svojej cesty.
Valníky so špeciálnymi kontajnermi typu Exzellox obsahujúcimi 21 vyhorených palivových tyčí opustili dnes ráno o 7.30 h objekt atómovej elektrárne Neckarwestheim a po 45 minútach dorazili do Walheimu. Kontajnery tam preložia na železničné vagóny, ktoré sa v stredu vydajú cez Francúzsko do Sellafieldu. Počas medzizastávky vo Wörthe k vlaku pripoja ešte dva vagóny s jadrovým odpadom z atómovej elektrárne Biblis.
Proti transportu protestovala asi stovka odporcov využívania jadrovej energie, ktorí zablokovali príjazdovú cestu do Neckarwestheimu. Polícia oznámila, že zatknutých bolo najmenej 50 osôb. Na päťkilometrovej trase do Walheimu už nedošlo k ďalším blokádam.
Spolkový úrad na ochranu pred žiarením medzitým povolil transport 34 vyhorených palivových článkov z atómovej elektrárne Brunsbüttel do francúzskeho spracovateľského závodu v La Hague. Povolenie platí do 31. mája.

Zvýhodnená tarifa sa ruší
Iba Železnice SR majú pri cene elektriny výnimočné postavenie
Práca
27.4.2001 - Železnice Slovenskej republiky majú dlhodobo, zhruba od 70. rokov zvýhodnenú tarifu elektrickej energie, ktorá vznikla v socializme. Železnice vyšli vtedy elektrárniam v niečom v ústrety, za čo im elektrárne na oplátku zaviedli na elektrinu zvýhodnenú tarifu. Postupne sa táto deformovaná cena začala už naprávať, avšak dňom 1. februára tohto roka sa toto naprávanie dočasne zastavilo. Stále však Železnice SR, ako jediný veľký podnik v krajine, sú protežovaným odberateľom elektrickej energie, a to aj napriek tomu, že cena je už pre všetky ostatné podniky zliberalizovaná, respektíve vyrovnaná s nákladmi. Veľmi blízko k tomuto ideálu sú už aj domácnosti, cena elektrickej energie pre podniky je už vyrovnaná s nákladmi. Slovenské elektrárne v spolupráci s ministerstvom hospodárstva pripravujú zreálnenie ceny už aj pre ŽSR, pretože je treba, aby platili elektrickú energiu tak ako ostatní. Napokon, Slovenské elektrárne sú vo fáze príprav na privatizáciu: Dá sa preto predpokladať, že investor, ktorí vstúpi do SE, nebude ochotný takého výnimočné postavenie pre stanovenie špeciálnej ceny elektrickej energie, aké dnes majú iba Železnice SR a žiadne iné firmy, tolerovať.
SE uskutočňujú v ŽSR merania, posudzujú situáciu a dnes už vedia, akú cenovú hladinu treba pre ne zaviesť, aká im prináleží podľa normálnych tarifných podmienok, ktoré platia pre všetkých ostatných.

Praha v doprave od EÚ nepožaduje odklady
Minister dopravy a spojov Jaromír Schling povedal v Bruseli exkluzívne pre HN, že ČR sa liberalizácie v tomto rezorte nebojí
Hospodárske noviny Brusel (Josef Veselý), 30.4.2001 - Železničný trh je v ČR liberalizovaný, ale s plným otvorením tratí i pre zahraničných prepravcov sa dá počítať iba strednodobo.
Európska únia vyjadrila včera slovami príslušnej komisárky Loyoly de Palaciovej svoju spokojnosť nad tým, že Česká republika nepožaduje prechodné obdobie nikde v celom sektore dopravy. Povedal to HN v exkluzívnom rozhovore na bruselskom letisku pred svojím návratom do Prahy český minister dopravy a spojov Jaromír Schling. Rokoval predtým v sídle Európskej komisie s jej podpredsedníčkou Loyolou de Palaciovou. Minister Schling ďalej uviedol, že jedným z kľúčových tém ich rozhovoru bola budúcnosť Českých dráh .
„Som rád, že som mohol pani komisársku ubezpečiť, že České dráhy ani naša vláda nebudú mať zvláštne ťažkosti s požiadavkou interoperability. Pravda, zahraničným spoločnostiam neumožníme, aby ich vlaky mohli využívať našu infraštruktúru hneď od zajtra, ale sme im to schopní reálne zaručiť v tých termínoch, o ktorých naši partneri v EÚ sami uvažujú,“ dodal Schling.
Liberalizácia železničného trhu je však podľa jeho názoru na českých tratiach „oveľa širšie ako v dnešných členských štátoch EÚ“. Minister pripustil, že bude robiť isté problémy oddelenie železnice od štátneho rozpočtu.
Na otázku HN k vnútrozemskej lodnej doprave po našom vstupe do EÚ uviedol Schiling, že tu máme málo tromfov. Prekvapila ho však veľmi dobrá povesť, ktorú majú českí lodníci. Asi tisíc ich vďaka dobrej kvalifikácii a spoľahlivosti jazdí pod vlajkami krajín EÚ. „Sú tam žiadaní už len preto, že majú minimálne stredoškolské a často i vysokoškolské vzdelanie,“ dodal.
(krátené)

Na košických dňoch aj silák Barbarič
Národná obroda(ma, Košice), 30.4.2001 - Obľúbené Dni mesta Košice sa tento rok začnú 1. mája a potrvajú celý týždeň. Zajtra už o deviatej začne premávať Detská železnička v Čermeľ-skom údolí a deti i dospelí sa prevezú na Alpínku, kde je pripravený majáles. Dospelí môžu v májovom šantení pokračovať na veselici v dome umenia. Streda je vyhradená umeniu všetkého druhu počnúc historickými remeslami, prehliadkou amatérskych divadiel, cez ROKOKO - rockový košický kolotoč a amerických džezmenov. Štvrtok je venovaný partnerským mestám a študentom, ktorí si budú voliť svojho richtára, a večer ožije Hlavná ulica tancachtivými Košičanmi. Piatkovým ťahákom je šou košického siláka Juraja Barbariča, sobotňajším zas rytierske slávnosti, Košické benátky či ohňostroj. V nedeľu si Košičania vyberú hradnú dámu. Dni zavŕši slávnostný ceremoniál, na ktorom odovzdajú ceny mesta a primátora.

Pri železničnom nešťastí v severnom Taliansku sa zranilo 40 ľudí
Sme(čtk) RÍM, 2.5.2001 – Pri železničnom nešťastí v severnom Taliansku utrpelo zranenia najmenej 40 ľudí, z ktorých štyria sa zranilo ťažko. Rýchlik Intercity 3611 z juhofrancúzskeho Nice sa pri meste Bordighera zrazil s lokomotívou, ktorá čakala na rovnakej koľaji. Po náraze sa vykoľajila lokomotíva a prvé dva vagóny.
Stav štyroch zranených lekári považujú za vážny, ich životy ale nie sú ohrozené. Úrady vyšetrujú, ako sa čakajúca lokomotíva ocitla na tej istej koľaji ako expres.

Nejasnosti sú rizikom
Prepravcovia kritizujú nový poštový zákon
PravdaMAROŠ SÝKORA BRATISLAVA, 2.5.2001 - Návrh nového poštového zákona, ktorým by sa dnes mala zaoberať vláda, obsahuje množstvo nedostatkov, ktoré môžu v budúcnosti nielen podnikateľom v oblasti doručovania zásielok zbytočne spôsobiť nemalé problémy.
Niektoré jeho ustanovenia sú navyše v rozpore s direktívou EÚ, ktorá sa poštových služieb týka. Na spomínané nedostatky už ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktoré spomínaný zákon pripravilo, písomne upozornili Zväz zasielateľov Slovenska i Železnice Slovenskej republiky.
Jedným zo základných problémov je podľa Lauranca Svitoka, šéfa Asociácie slovenských expresných prepravcov, zlá definícia poštovej zásielky. Podľa súčasného návrhu zákona by totiž pod poštový zákon spadal napríklad aj rozvoz pizze, kvetín a podobne. Odborníci pritom poukazujú na fakt, že európska smernica omnoho zrozumiteľnejšie a jednoznačnejšie definuje poštovú zásielku a pri príprave zákona ju stačilo prevziať.
Vďaka ďalšiemu nepresnému a vágnemu ustanoveniu by sa podľa slov Svitoka navyše mohlo stať, že spomínaní rozvážači pizze, ale napríklad paradoxne aj stratové ŽSR či ďalšie spoločnosti, ktoré prepravujú zásielky, by museli Slovenskej pošte platiť určité kompenzačné príspevky na krytie jej prípadných strát. To je podľa neho absurdné. Vďaka nepresnosti a nejasnosti príslušného ustanovenia sa návrh zákona dostáva do rozporu s európskou direktívou.
Slovenská republika sa tak vystavuje riziku, že podobne ako v Grécku začne Európska komisia skúmať chybné uplatňovanie direktívy v národnej legislatíve.
Okrem spomínaného však návrh obsahuje aj ďalšie rozpory s európskou direktívou a ďalšie nie celkom jasné ustanovenia, ktoré umožňujú svojvoľný výklad zo strany poštového úradu. Tieto nedostatky sa zrejme do zákona dostali až po tom, čo ho prerokovala a schválila porada ekonomických ministrov. Zaoberala sa totiž návrhom, ktorý v tom čase ešte neprešiel medzirezortným pripomienkovaním.
"Upozornením na spomínané problémy nám nejde o to, aby sme pre seba získali nejaké výhody. Chceme len, aby zákon zodpovedal európskym štandardom," vysvetlil L. Svitok. Zlý zákon a nejasné formulácie podľa neho prinášajú riziko.

Schuster: " Nedám si predpísať ochrankou, ako mám cestovať "
TASRKošice, 2. mája 2001 - Prezident SR Rudolf Schuster naďalej uprednostňuje vlakovú, prípadne leteckú dopravu pred cestovaním autom. "Nedám si predpísať ochrankou ani nikým iným, ako mám cestovať." Vyhlásil to počas návštevy košického letiska pri príležitosti začatia výstavby nového terminálu.
Cestovanie po železnici má podľa neho svoje výhody, môže tam pracovať, rokovať, stretávať sa s ľuďmi. Ako vyplynulo z prezidentovho vyjadrenia, udivuje ho, prečo mu "predpisujú auto" ako lacnení spôsob dopravy, keďže vlak si platí, dokonca si kúpil permanentku a ochrankári nie sú špeciálne najímaní na jeho cesty vlakom. Cestovanie autom považuje prezident za rizikové. "Párkrát som sa ocitol v situáciách, že sme mohli havarovať, dvakrát som havaroval, mám dosť, tretíkrát by som to možno neprežil".
Na adresu svojho cestovania leteckou dopravou uviedol, že párkrát nemohol letieť, pretože práve vtedy iný ústavný činiteľ využíval lietadlo na svoju zahraničnú cestu.

Vláda vyplatí železniciam 2,5 miliardy
Sme(sita), 3.5.2001 - Slovenský kabinet v stredu súhlasil s vyplatením 2,5 mld Sk pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) z kalkulácie úhrady straty za výkony vo verejnom záujme v železničnej doprave. Tie vznikli v dôsledku neuhradenej straty za roky 1994 až 1997. Vyplýva to z návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme v železničnej doprave na rok 2001 medzi Slovenskou republikou v zastúpení ministerstvom dopravy a ŽSR, ktorú schválil kabinet.
Vláda uložila ministrovi dopravy uzavrieť so železnicami zmluvu do dvoch týždňov od jej stredajšieho rozhodnutia. Minister dopravy Jozef Macejko má protokolárne vyhodnotiť plnenie zmluvy na tento rok a zabezpečiť finančné vyrovnanie do konca júla 2002. Ministerka financií zabezpečí úhradu zálohových platieb vo výške, v akej sú vyčlenené v štátnom rozpočte.

Železnice ešte nevypínajú...
TASR3.5.2001 - Železnice SR (ŽSR) informovali listom š. p. Západoslovenské energetické závody (ZSE), že do piatku podnik oboznámia s termínom a spôsobom splatenia svojich dlhov. "Železnice nevypíname, záver prijmeme v piatok," uviedol odborný riaditeľ pre ekonomiku a obchod ZSE Anton Hlavatý.
Hovorca ŽSR Miloš Čikovský TASR informoval, že železnice pokračujú na dvoch variantoch splatenia svojich dlhov voči trom rozvodným energetickým podnikom (REP). Prvý možný spôsob splatenia dlhov ŽSR voči REP v objeme 1,6 miliardy Sk je taký, že železnice prevezmú na seba záväzky a. s. Slovenské elektrárne (SE) voči štátu v dlžnej sume a SE si odpíšu svoje pohľadávky voči REP za dodávku elektriny. ŽSR budú o tomto riešení podľa informácií TASR rokovať so SE.
Druhou možnosťou splatenia dlhov železníc voči REP je "dotiahnutie" rozpracovaného úveru ŽSR na tieto účely. "Pracujeme na oboch variantoch a zrealizujeme ten, ktorý bude rýchlejší," konštatoval M. Čikovský. Dodal, že v najbližšej dobe zo strany REP nepredpokladá odstavovanie odberných miest ŽSR.
Dlh ŽSR voči REP sa začal akumulovať na konci minulého roka. V dôsledku neplatenia železníc pristúpili ZSE v polovici februára k odstaveniu 5 odberných miest ŽSR, ktoré následne začali danú situáciu riešiť. Okrem ZSE, ktoré odstavili železnice od elektriny počas 33 dní do 20. marca, mali železnice v súvislosti s rastúcimi dlhmi voči REP "odrezaný" prístup od elektriny aj zo strany š. p. Stredoslovenské energetické závody (7 dní do 14. marca) a š. p. Východoslovenské energetické závody (8 dní do 20. marca).

Železnice neostanú bez elektrickej energie
Dnes sa má rozhodnúť o zápočtoch a o splátkovom kalendári
SmeAndrej Csabay, Ivan Bača, Bratislava, Banská Bystrica, 4.5.2001 - Ani prerušenie dodávok elektriny neohrozí železničnú dopravu. Jednotlivé prevádzky siahnu jednoducho po náhradných, hoci drahších benzínových a naftových zdrojoch. Odstávka prevádzok ani vlakov predbežne nehrozí.
Splatenie dlhu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) voči rozvodným energetickým podnikom sa pravdepodobne uskutoční tzv. neklasickým zápočtom. Ako Národnú obrodu informoval hovorca ŽSR Miloš Čikovský, dohodli sa na tom štátni tajomníci ministerstiev financií, dopravy a riaditeľ železníc.
Podstata návrhu spočíva v tom, že Železnice SR prevezmú na seba záväzok Slovenských elektrární voči štátu, čo umožní ďalšie riešenie záväzkových vzťahov medzi spomínanými subjektmi. O tomto návrhu majú dnes rokovať zainteresované strany a s najväčšou pravdepodobnosťou sa tým bude zaoberať aj vláda. Čikovský dodal, že železnice majú navyše rozpracované dva úvery od bánk, z ktorých by sa mohol uhradiť dlh voči Sociálnej poisťovni a daňovým inštitúciám.
Podľa hovorcu ŽSR navrhovaný spôsob úhrady dlhu neznamená, že dostanú od štátu viac peňazí. Železnice chcú okrem iného v tomto roku požadovať štátne záruky za úvery v objeme 10 mld Sk, pretože im chýba 2,5 mld. Pritom samotné finančné náklady viažuce sa k osobnej doprave dosahujú 2,77 mld Sk.
Západoslovenské energetické závody (ZSE) prerušili 1. marca dodávku elektrickej energie pre ŽSR v depe Bratislava hlavná stanica, Trnava a objektoch Bratislava východ a Bratislava predmestie. Následne sa k nim pridali aj Stredoslovenské energetické závody (SSE) a Východoslovenské energetické závody. Bez elektriny tak zostalo 45 pracovísk železníc, z toho päť odberných miest v oblasti ZSE Bratislava a jedno odberné miesto SSE vo Zvolene. Na východe Slovenska išlo len o malé administratívne pracoviská či depá.
Ak by predsa len došlo k odstaveniu niektorých pracovísk ŽSR, budú musieť jednotlivé železničné prevádzky využívať náhradné benzínové a naftové zdroje. Tie má každá železničná stanica nachystané pre mimoriadne udalosti a výpadky elektrickej energie. Menšie stanice majú pre tieto udalosti záložné batériové zdroje. V konečnom dôsledku to bude pre ŽSR znamenať zvýšenie nákladov. Výroba elektrickej energie v dieselových a benzínových agregátoch je totiž podstatne drahšia, ako tá, ktorú dodávajú elektrárne.

Nepôjdu vlaky do Marcheggu
Sme(sita) BRATISLAVA, 4.5.2001 - V nedeľu nepôjdu z dôvodu stavebných prác v železničnej stanici Devínska Nová Ves vlaky z Bratislavy do rakúskeho Marcheggu a späť. Náhradná autobusová doprava nebude v tento deň zabezpečená. Cestujúci môžu na cestu do Rakúska použiť vlakové spojenia z Petržalky smerom na Kittsee.


Strana vytvorená: 7. V. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0118.htm )