Opitý muž napadol na železničnej stanici kovovým vešiakom cestujúceho
Bratislava 27. novembra (TASR) - Kovovým vešiakom udrel po hlave 68-ročný Ľ. Ch. z Trenčianskej Turej 37-ročného muža z Bánoviec nad Bebravou, ktorý sa zdržiaval v čakárni železničnej stanice v Trenčíne. K incidentu došlo o polnoci zo soboty na nedeľu. Páchateľa podľa popisu pätnásť minút po incidente zadržala hliadka Železničnej polície (ŽP). Poškodenému spôsobil tržnú hlavu na hlave a otras mozgu. Motív konania budú policajti vyšetrovať dodatočne, keďže s útočníkom, ktorému v dychu namerali 2,5 promile alkoholu, nebolo možné komunikovať. Vážne zranenia utrpel v sobotu pred polnocou 43-ročný muž, ktorý pri železničnej trati vo Svrčinovci vykonával malú potrebu. Muža, ktorý si potreboval uľaviť, zachytil posledný vozeň nákladného vlaku. Poškodenému spôsobil tržnú ranu na ľavom ramene, prasknutú lebku a zlomené rebrá. V obvode železničných tratí prišlo v uplynulom týždni o život šesť ľudí, traja vyviazli z nehôd s ťažkým a jeden človek s ľahkým zranením. S pomliaždeninami na celom tele, zlomenou pravou nohou, fraktúrou prsta na pravej ruke a otrasom mozgu vyviazla v piatok podvečer z kolízie s IC vlakom Tatran 34-ročná I.S. z Litovského Mikuláša. Podľa výpovede rušňovodiča, ktorý prechádzal zastávkou v Okoličnom predpísanou 100-kilometrovou rýchlosťou, sa na železničnom priecestí pohybovali dve osoby, pričom jedna ťahala druhú za odev. Napriek spusteniu výstražného zvukového signálu z trate neustúpili. Partner obete - 43-ročný M.M. javil známky silnej opitosti a znemožnil všetky pokusy polície zistiť, koľko promile alkoholu má v sebe. Vypočutý bude preto až dodatočne. Kvôli tragickej nehode bola v oblasti takmer na hodinu zastavená železničná doprava a spôsobila meškanie ďalších štyroch vlakov. Prípad vyšetruje oddelenie ŽP v Liptovskom Mikuláši. TASR o prípadoch informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
České dráhy si na obnovu
vozidlového parku požičajú 2,5 miliardy Kč
Praha 27. novembra (TASR) - Český národný
železničný dopravca České dráhy (ČD) si bude môcť na obnovu
svojho vozidlového parku požičať 2,5 miliardy Kč. Rozhodla o
tom česká vláda, keď schválila štátnu záruku na úver,
ktorý podľa ministra dopravy Jaromíra Schlinga poskytne
pravdepodobne Komerčná banka. ČD
využijú prostriedky predovšetkým na opravu lokomotív a
vagónov a sčasti na zakúpenie nových vlakových súprav.
"Týmto programom sa snažíme dosiahnuť, aby České
dráhy mohli rýchlo skvalitniť svoje služby a aby využili
priaznivé podmienky na získanie väčšieho počtu
zákazníkov," uviedol J. Schling. Splatnosť úveru bude
podľa J. Schlinga minimálne päť rokov, konkrétny termín
splatenia však záleží na dohode s konkrétnou bankou. ČD sú podľa ministra schopné
úver splácať. Financovaniu podniku by mal pomôcť tiež
transformačný zákon, ktorý vláda prerokuje v najbližšom
čase.
Strata železníc sa ešte prehĺbi
28.11.2000 Novy Cas
Zvýšenie ceny trakčnej elektrickej energie o 1 % pre
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)
znamená ročné zvýšenie ich nákladov v osobnej aj nákladnej
doprave o 12 mil. Sk. Povedal to hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Reagoval
tým na avizované predloženie návrhu Slovenských elektrární
na preradenie železníc zo špeciálnej odbernej tarify do
bežnej a následné zvýšenie cien energie pre ŽSR s účinnosťou od 1. januára
2001 o 25 %, resp. v druhej alternatíve o 45 %. Priamym
dôsledkom zvýšenia cien energie bude prehĺbenie straty
železníc, zvýšenie ich zadlženosti, ako aj zvýšenie
nárokov na štátny rozpočet. Štátu by sa totiž v roku 2001
zvýšil záväzok z dôvodu úhrady strát za výkony vo
verejnom záujme v osobnej doprave o približne 127 mil. Sk.
Zvýšenie ceny energie o 1 % totiž v premietnutí do osobnej
dopravy znamená nárast nákladov o 5 mil. Sk ročne.
(sita)
Ceny na železnici sa zvýšia,
kultúra cestovania nie
Podľa hovorcu ŽSR chýbajú
predovšetkým "schopné vozne"
Národná obroda, 29.11.2000
Gabriela Bachárová, Bratislava
Od budúceho roka chcú železnice opätovne zvýšiť ceny.
Jediné, čo sa zatiaľ podľa všetkého v našich vlakoch
meniť nebude, sú podmienky cestovania. Slušne cestovať
napríklad vlakovým spojom z Bratislavy do Košíc, ktorý
odchádza v piatok o 17.42 h, je možné, iba ak cestujúci
príde s dostatočným časovým predstihom pred odchodom vlaku,
alebo si kúpi miestenku. V opačnom prípade je vysoká
pravdepodobnosť, že sa bude v nedôstojných podmienkach
tlačiť v uličke, pričom bude šťastný, že má „flek“,
ktorý mu umožňuje stáť na obidvoch nohách a nebyť
pritlačený ku sklu.
Toto môžu cestujúci zažívať pravidelne nielen na
rýchlikových tratiach do Bratislavy a z Bratislavy (najmä
začiatkom a koncom týždňa). Stali sa už prípady, keď
zúfalí cestujúci museli silou otvárať vlakové dvere,
pretože tí, ktorí sa už do vlaku dostali, odmietali ešte
zmenšiť svoj životný priestor v chodbičke. Stáva sa tiež,
že cestujúci sa s úľavou uchyľujú na WC alebo do priestoru,
ktorým sa prechádza z vozňa do vozňa. Ostatní cestujúci sa
potom sťažujú, že sa nemôžu dostať na záchod alebo do
druhého vagóna. Takisto je bežné, že dostať sa s batožinou
z vlaku von je takmer nemožné, preto cestujúci vystúpia bez
nej a podajú im ju cez okno.
„Cestuje sa tu strašne, je to nedôstojné. Železnice by mali
platiť nám, že sme vôbec ochotní takto cestovať, a nie že
my platíme drahé cestovné,“ sťažovala sa študentka
piateho ročníka filozofickej fakulty Katarína.
„Železnice pripúšťajú, že vlaky, najmä v špičke,
chodia preplnené,“ povedal pre Národnú obrodu hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Hlavným
problémom je podľa jeho slov „nedostatok schopných
vozňov“, a to najmä počas dopravnej špičky. Podľa hovorcu
sa však do vlády zakrátko dostane návrh koncepcie rozvoja
koľajových vozidiel, ktorý v tomto smere ráta aj s finančnou
podporou vlády. Na otázku, či je pre ľudí dôstojné
cestovať v nehoráznych podmienkach, a to aj viac hodín,
povedal: „Myslíme, že v niektorých prípadoch sú tie
podmienky naozaj nedôstojné.“ Hoci železnice vinu
priznávajú, cena cestovných lístkov zostáva nezmenená. Za
cestu z Bratislavy do Košíc zaplatí cestujúci vyše 400
korún.
Od 1. januára sa očakáva opäť ďalšie zdražovanie
Narodna obroda, 28.11.2000
Katarína Šelestiaková, Bratislava
Od januára budúceho roka sa opäť upravia viaceré ceny smerom
nahor, čo bude mať priamy dosah na naše peňaženky. Plynári
navrhujú zvýšenie ceny plynu pre domácnosti o 25 % a cena za
elektrinu by mala vzrásť o 20 %. Aký to bude mať konkrétny
finančný dosah na domácnosti nevedeli uviesť ani
predstavitelia Slovenského odborového zväzu energetikov
(SOZE), keďže ešte nevideli dôvodovú správu. Zvýšenie
ceny plynu však bude mať dosah aj na zvýšenie ceny tepla.
Podľa prezidenta Slovenského zväzu výrobcov tepla Dalibora
Surkoša sa 30% zvýšenie ceny plynu pre podniky odrazí na
zvýšení ceny za teplo zo súčasných 320 Sk/GJ na 363 Sk, čo
pre jednu priemernú domácnosť znamená mesačne navyše platbu
asi 200 Sk.
Podľa prognostika P. Karásza pod týmto vplyvom možno v
najlepšom prípade očakávať nulový nárast reálnych miezd,
ale skôr budú klesať. ‚‚Naďalej sa bude zhoršovať
životná úroveň a zvyšovať sociálne pnutie. Úpravy cien
energií skomplikujú situáciu podnikom, bude klesať domáci
dopyt a cenová politika sa tak opäť odrazí na úkor
spotrebiteľa," konštatoval P. Karász. O koľko sa napokon
ceny zvýšia, rozhodne až vláda. Na ministerstve financií
nám odmietli navrhované zvýšenie cien komentovať, keďže
jednotlivé rezortné ministerstvá im avizované návrhy ešte
nepredložili. Slovenské elektrárne okrem zvýšenia ceny pre
maloodberateľov o 20 % navrhujú aj dva varianty zvyšovania
cien elektriny pre podniky o 5 alebo 10 percent. Okrem toho
Železnice SR navrhujú, aby sa priemerné cestovné v
železničnej osobnej doprave v roku 2001 zvýšilo o 15 %.
Druhá alternatíva je zvýšenie o 13 % s tým, že sa zároveň
uplatnia zmeny štruktúry poskytovaných zliav. Od februára sa
očakávajú aj úpravy cien za diaľkovú tzv. autobusovú
dopravu, a to o 15 až 20 %. Navrhované zvýšenie cestovného
má podľa kompetentných kopírovať infláciu a nárast cien
vstupných nákladov. Slovenské telekomunikácie (ST) zasa od
januára zvyšujú mesačný paušál za používanie telefónu,
a to zo súčasných 160 na 208 Sk. V priebehu roka tak došlo k
zvýšeniu mesačného paušálu pre fyzické osoby o vyše 80
korún z pôvodných 123 Sk, čo predstavuje 66% nárast.
Predpokladaná inflácia je pritom 12 % a rast priemernej
nominálnej mzdy sa očakáva asi 8 %.
Podľa šéfa rakúskych železníc
premáva tretina vlakov v krajine zbytočne
Viedeň 29. novembra (TASR) - V Rakúsku tretina
vlakov premáva zbytočne. "Každý tretí vlak,"
povedal generálny riaditeľ Rakúskych spolkových železníc (ÖBB) Helmut Draxler v rozhovore
pre dnešné vydanie denníka Die Presse, "jazdí mimo
potrieb trhu". Dodal, že keby spolkové krajiny museli
platiť spoje, ktorých premávku cez svoje územie si želajú,
veľmi rýchlo by sa v nich objavil zmysel pre nákladovosť
tejto dopravy. V súvislosti s liberalizáciou železničnej
dopravy H. Draxler žiada zlepšiť celkové podmienky pre
podnik. ÖBB nemôže vstupovať do medzinárodnej konkurencie s
hendikepom. Nákladná doprava zo svojich výnosov prispieva na
financovanie železničnej infraštruktúry a osobnej prepravy.
Ak chce niekto spravodlivé rozdelenie podniku, "bude sa
musieť z verejných zdrojov prispieť trojcifernou sumou v
miliónoch" na prímestskú osobnú železničnú dopravu.
Biskup Dominik Tóth posvätil novú
kaplnku v bratislavskej Železničnej nemocnici
Bratislava 29. novembra (TASR) - Novozriadenú
kaplnku v budove Železničnej nemocnice s poliklinikou v
Bratislave dnes slávnostne posvätil sídelný biskup
Bratislavsko-trnavskej arcidiecézy Dominik Tóth. Na obrade sa
zúčastnil aj minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR
Jozef Macejko. Vo svojej kázni biskup poďakoval za vznik
kaplnky a spomenul uzdravovanie chorých Ježišom, ktorý
liečil dušu i telo. Posvätil steny kaplnky, požehnal celej
nemocnici a napokon posvätil oltár. Ako TASR povedal zástupca
generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ladislav Saxa, vedenie
podniku rozhodlo o zriadení kaplnky, aby bolo naplnené
dodržiavanie ľudských práv, zahŕňajúce aj právo na
vyznávanie viery. Podľa neho absencia Božieho stánku chýbala
ľuďom a nemocnica ju chápe ako súčasť komplexnej
zdravotníckej starostlivosti. Kaplnka, patriaca do
Blumentálskej farnosti, bude otvorená po celý deň a omše
odslúžia kňazi každú nedeľu. Na mieste dnešnej kaplnky
stála kedysi kuchynka pre vlakové čaty. Práce na prestavbách
trvali štyri mesiace a celková rekonštrukcia stála ŽSR 2,5 milióna korún.
ŽSR uvedú do prevádzky dva nové
mosty
Bratislava 29. novembra (TASR) - Železnice SR (ŽSR) uvedú 5. decembra do
prevádzky dva najdlhšie mosty typu "Langerov nosník"
na svojich tratiach, ktoré boli postavené ponad Váh za
Žilinou smerom na Varín. Celkové náklady na realizáciu
projektu, ktorá sa začala v roku 1996, presiahli 500 miliónov
Sk. Výstavbu mostov si podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského
vyžiadalo budovanie Vodného diela Žilina. ŽSR majú v
súčasnosti vo svojej správe 2 285 železničných mostov v
nadobúdacej hodnote 3,272 miliardy Sk. Z toho 28 %, teda 639 z
nich už prekročilo vek životnosti, ktorý je pri mostoch 77
rokov. Nad 100 rokov má na Slovensku 407 železničných mostov.
Pri vyskakovaní z idúceho vlaku
prišiel 37-ročný muž o časť ľavej nohy
Bratislava 30. novembra (TASR) - Pri vyskakovaní
z vlaku prišiel v stredu popoludní o časť ľavej nohy
37-ročný Michal B. z Važca. Podľa výpovedí svedkov udalosti
a rušňovodiča vyskočil z idúcej súpravy, pričom sa jednou
rukou držal držadla vedľa dverí a bežal popri vlaku.
Rušňovodič okamžite použil rýchlobrzdu, ale v tom čase už
poškodeného zachytil jeden podvozok vozňa. Zraneného
previezli vrtuľníkom do NsP v Banskej Bystrici. U
rušňovodiča aj vlakvedúceho bola vykonaná dychová skúška
na alkohol, ktorej výsledok bol negatívny. Prípad vyšetrujú
príslušníci oddelenia Železničnej polície z Liptovského
Mikuláša. Sedem prípadov krádeže vzdušného bronzového
telefónneho vedenia sa podarilo objasniť príslušníkom
operatívnej služby Železničnej polície z Humenného.
Podozriví sú štyria muži zo Sečoviec a Zemplínskej Teplice
vo veku 16, 23, 26 a 36 rokov, ktorí v rozpätí od 10. októbra
do 15. novembra pri železničnej trati okolo Trebišova, Vranova
nad Topľou a v ďalších úsekoch trate odcudzili celkom 5650
metrov telefónnych drôtov. Časti vedenia postupne odovzdali v
zberných surovinách v Sečovciach. ŽSR
spôsobili škodu vyše dvadsať tisíc korún. Kvarteto
podozrivých sa k týmto skutkom priznalo. Motorovú naftu v
hodnote 13 000 korún odcudzili z troch nákladných automobilov
odstavených v objekte SŽST dvaja muži vo veku 23 a 24 rokov z
Močenku a Hornej Kráľovej. Príslušníci Železničnej
polície z Nitry a Topoľčian v spolupráci s nitrianskymi
kriminalistami PZ prípad krádeže, ktorá sa stala v dňoch 25.
a 26. novembra v Nitre, prešetrili. Podozriví sa ku krádeži
480 litrov nafty priznali a ako motív uviedli vlastný
majetkový prospech. Prípad bude mať pokračovanie na Okresnom
úrade vyšetrovania PZ v Nitre. TASR o prípadoch informoval
hovorca ŽP Jozef Búranský.
DaimlerChrysler rokoval s vládou o
možnej investícii na Slovensku
Bratislava 30.novembra (TASR) - Spoločnosť
DaimlerChrysler uvažuje o investičnom projekte v oblasti
automobilovej a železničnej výstavby v regióne strednej
Európy. Za týmto účelom sa dnes stretli predstavitelia
koncernu s premiérom vlády SR Mikulášom Dzurindom a
vicepremiérom Ivanom Miklošom. Stretnutie podľa vládneho
vyhlásenia potvrdilo význam, ktorý firma pripisuje Slovensku
ako cieľovej destinácii pre zrealizovanie svojho dlhodobého
investičného zámeru aj vzhľadom na úspech investícií firmy
Volkswagen v Bratislave a Martine. Témou prvého vzájomného
stretnutia najvyšších predstaviteľov slovenskej vlády so
zástupcami koncernu DaimlerChrysler boli aktuálne integračné
procesy prebiehajúce na európskom kontinente a možnosti
podpory investičných zámerov zahraničných spoločností v
SR. V priebehu dňa sa potom uskutočnili viaceré rokovania
zástupcov koncernu s reprezentantmi rezortov. O ďalšej
spolupráci a konkretizovaní vzájomných krokov rozhodnú
budúce rokovania oboch strán. TASR o tom informoval Tlačový a
informačný odbor Úradu vlády SR.
Vysokorýchlostné vlaky budú v
najbližších rokoch premávať aj v Taliansku
Rím 29. novembra (TASR) - Po Francúzsku a
Nemecku investuje teraz vo veľkom do zlepšovania železničnej
dopravy aj Taliansko. Vysokorýchlostné vlaky by mali v prvom
desaťročí nového storočia konkurovať regionálnej leteckej
preprave osôb. Výstavba tratí sa začne najskôr medzi
Milánom a Rímom a neskôr bude predĺžená až do Neapola.
Náklady na prvý 182 kilometrov dlhý úsek medzi Milánom a
Piacenzou dosiahnu 5,7 miliardy EUR. Minister priemyslu Pierluigi
Bersani označil výstavbu kvalitatívne nových tratí za
najväčší taliansky infraštrukturálny projekt posledných
sto rokov. Podľa neho vytvorí najmenej 10 000 pracovných
miest. Čas jazdy medzi Milánom a Rímom sa zo súčasných 270
minút skráti na 180 minút a z Milána do Neapola sa namiesto
ôsmich hodín bude cestovať len štyri hodiny. Informoval
rakúsky denník Die Presse.
Pohotové zatiahnutie brzdy zachránilo mladíkovi život
30.11.2000 Nový Čas
V pondelok pred štvrtou hodinou popoludní oznámil výpravca na
oddelenie Železničnej polície Bratislava - Hlavná stanica,
že na druhom nástupišti došlo k pádu neznámej osoby medzi
odchádzajúci osobný vlak a nástupište. „Policajti zistili,
že ide o 17-ročného Mikuláša H. zo Senice, ktorý naskakoval
do odchádzajúceho vlaku, pričom sa pošmykol a spadol medzi
súpravu a nástupište. To uvidel neznámy cestujúci, ktorý
okamžite zatiahol záchrannú brzdu, a tak mládencovi
zachránil život,” povedal pre Nový Čas Jozef Búranský,
hovorca Železničnej polície SR. Mikuláš H. bol ošetrený na
stanici Slovenského Červeného kríža, kde službukonajúca
sestra konštatovala ľahké odreniny kolena a pravej bedrovej
oblasti. Policajti vykonali u mládenca dychovú skúšku, ktorej
výsledok bol negatívny. Podľa slov J. Búranského pred
vianočnými sviatkami dochádza k viacerým prípadom poranení
aj so smrteľnými následkami, a to najmä pri naskakovaní do
vlaku a vyskakovaní z neho. „Ľudia sú neopatrní, tlačia sa
aj s balíkmi v rukách. Je prekvapujúce, že k úrazom
nedochádza len u starších občanov, ale aj u mladších,
ktorí by mali byť bystrejší,” povedal nám hovorca.
(jk)
Nemecké železnice chcú usporiť 8,4 mld DEM
Národná obroda 27.11.2000
Nemecké železnice Deutsche Bahn (DB)
plánujú vzhľadom na miliardovú krízu drastické rušenie
pracovných miest v diaľkovej doprave. Podľa železničných
odborov Transnet by mal byť už k termínu zmeny cestovného
poriadku na konci mája 2001 prepustený každý šiesty
rušňovodič. Počet pracovných miest sa z terajších 3 000
zníži na 2 500. Počet vlakových sprievodcov by mal klesnúť
zo súčasných 4 500 na 4 100. Železnice sa odmietli k číslam
o prepúšťaní vyjadriť.
Hovorca DB však potvrdil, že väčšina zo sumy 8,4 miliardy
DEM, ktorú podnik musí usporiť do roku 2005, by sa mala
dotýkať personálnej oblasti. Uviedol tiež, že v súčasnosti
pracujú na ozdravnom koncepte. Do roku 2003 plánuje DB redukciu pracovných miest až
na 1 700 rušňovodičov a 1 700 sprievodcov. Podnik by mal
zatvoriť aj 13 pobočiek.
V pozadí plánov je úmysel železníc obmedziť nerentabilnú
dopravu na dlhých tratiach. Od konca mája 2001 by mali
odpadnúť predovšetkým vlaky Interregio a čiastočne by ich
mali nahradiť prímestské vlakové spojenia. Málo vyťažené
vlaky Interregio spôsobujú železniciam miliónové straty.
Odbory tieto plány ostro kritizujú, pretože bude zrušených
veľa železničných dopravných spojov.
Hovorca DB označil za číry
nezmysel informáciu, že novostavba trate ICE medzi Frankfurtom
a Kolínom by sa mala predražiť na viac ako 11 miliárd DEM.
Náklady sú v súčasnosti vyčíslené na niečo menej ako 10
miliárd DEM. V roku 1995 boli predpokladané náklady 7,75
miliardy DEM. Trať dlhá 177 kilometrov by mala v roku 2002
skrátiť čas cesty medzi mestami z dve a štvrť hodiny
približne na hodinu.
Po vstupe DB na burzu sa podľa
informácií Welt am Sonntag črtá nový model štruktúry
železníc. Podľa neho sa vo vedení podniku uvažuje, že DB budú pod strechou holdingu
prevádzkovať na 100 % už len osobnú dopravu. Na regionálnych
spoločnostiach v prímestskej doprave sa chcú podieľať už
len 40 %. V nákladnej doprave (DB Cargo) uvažujú o fúzii s
iným logistickým podnikom. Na vzniknutom podniku by však mali
mať tiež len 40-percentný podiel. V budúcnosti by mali DB riadiť celú železničnú
sieť. Hovorca tieto správy označil za čisté špekulácie.
TASR, Frankfurt nad Mohanom
V uplynulom týždni zahynul na
železnici jeden človek
Bratislava 4. decembra (TASR) - Uplynulý
týždeň prišiel na železnici o život bez cudzieho zavinenia
jeden človek, dve osoby sa zranili ťažko a jedna ľahko. Na
železničnej stanici Veľký Horeš, okres Trebišov, v piatok o
18.30 h nákladný vlak zrazil a usmrtil 27-ročného Juraja K. z
Košíc, ktorý stál medzi prvou a druhou dopravnou koľajou.
Rušňovodič uviedol, že muža spozoroval asi desať metrov
pred vlakom, pričom použil výstražné zvukové znamenie a
následne začul buchnutie na bok hnacieho vozidla. Napriek
použitiu rýchlobrzdy zrážke nezabránil. Privolaný lekár
rýchlej zdravotnej pomoci z NsP v Kráľovskom Chlmci
konštatoval smrť následkom otvorenej zlomeniny lebky a
poškodenia vnútrobrušných orgánov. Prípad je vyšetruje
oddelenie Železničnej polície v Čiernej nad Tisou. Pri
vyskakovaní z expresného vlaku sa v ten istý deň zranila
24-ročná A.B. z Bratislavy, ktorá cestovala z hlavného mesta
do Leopoldova, avšak až po nastúpení sa dozvedela, že práve
tam nestojí. Keď spozorovala, že v Brestovanoch vlak
spomaľuje, vyskočila a pri páde na zem sa zranila na čele.
Vlak z dopravných príčin v Brestovanoch zastavil a žena
opäť doň nastúpila. Udalosť uvidel vlakvedúci, ktorý
zariadil, aby expres v Leopoldove predsa len zastavil. Zranenú
ženu previezli do nemocnice v Hlohovci, kde ošetrujúci lekár
konštatoval, že na čele má trojcentimetrovú tržnú ranu a
jej zranenie si nevyžiada práceneschopnosť. Informácie TASR
dnes poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.
Agresívny študent zaútočil na
príslušníkov Železničnej polície
Banská Bystrica 3. decembra (TASR) - Študenta
STU v Trnave Ľudovíta K. z Tornale v Revúckom okrese obvinil
vyšetrovateľ zo spáchania trestného činu útoku na
verejného činiteľa. Agresívny 22-ročný študent 1. decembra
v kupé osobného vlaku na trati Fiľakovo - Jesenské fajčil
napriek tomu, že je to zakázané. Príslušníkom Železničnej
polície (ŽP) oblastná správa Zvolen, ktorí od neho žiadali
osobné doklady, vulgárne vynadal. Po predvedení do
služobného vozňa napadol inšpektora Miroslava G., ktorého
kopol do zápästia pravej ruky, aj jeho kolegu Petra M.,
ktorého kopol do predkolenia a tváre. Pri útoku utrpeli
zranenia, ktoré si nevyžiadali práceneschopnosť. Obvineného
študenta stíhajú na slobode. TASR o tom dnes informoval
operačný dôstojník Krajského riaditeľstva PZ v Banskej
Bystrici.
Dvaja nadstrážmajstri chceli ušetriť na cestovnom a prišli o uniformy
Policajt vyhodil falošný preukaz oknom
Nový Čas, 4.12.2000
Pri cestovaní vlakom 31-ročný nadstrážmajster zo Šurian,
ktorý pôsobil v Bratislave, predložil sprievodcovi falošný
preukaz príslušníka Železničnej polície, aby si nemusel
kúpiť cestovný lístok.
Pri podrobnej kontrole sa ukázalo, že vo falošnom preukaze mal
nalepenú svoju fotografiu. Policajt používal preukaz, do
ktorého si nalepil svoju fotografiu, približne tri mesiace. O
niekoľko týždňov cestoval s rovnakým sfalšovaným preukazom
30-ročný nadstrážmajster z Nových Zámkov, ktorý tiež
pôsobil v Bratislave. Pri kontrole sprievodkyňou a
železničnými policajtmi vyhodil falošný preukaz von oknom
približne dva kilomet-re pred Tvrdošovcami. Preukaz, v ktorom
bola nalepená fotografia policajta, sa našiel pri trati. Je
zaujímavé, že obidvaja nadstrážmajstri používali
sfalšované preukazy, ktoré mali rovnaké číslo. Po obvinení
z falšovania a pozmeňovania verejnej listiny obidvaja
Železniciam SR zaplatili spôsobenú škodu približne 800
korún. Prokurátor trestné stíhanie nadstrážmajstrov
podmienečne zastavil, avšak obidvaja museli rady
príslušníkov Policajného zboru opustiť.
(vr)
Čakáreň na smrť ako horúci zemiak
Národdná obroda, 4.12.2000
Alexander Cibula, Trenčianska Teplá
Štatisticky je dokázané, že na hlavnom cestnom ťahu z
Trenčína smerom na Považskú Bystricu, presnejšie cez obec
Trenčianska Teplá s 3 700 obyvateľmi, denne prejde niekoľko
desiatok tisíc osobných motorových vozidiel, nákladných
automobilov a autobusov. Na hlavnú štátnu cestu E1/61 sa musia
dostať aj motorové vozidlá, ktoré odchádzajú z kúpeľného
mestečka Trenčianske Teplice s domácou a zahraničnou
klientelou, či tie, ktoré odchádzajú z teplanského
cukrovaru. Vzhľadom na to, že táto nebezpečná križovatka
bola nazvaná aj čakárňou na smrť, oslovili sme starostu obce
Trenčianska Teplá Karola Gendiara, ako dopravný problém vidí
on a ako by bolo možné ho riešiť.
"Problém sa vlečie minimálne desať rokov,"
skonštatoval starosta. ‚‚Keď na jeseň tohto roku
odovzdávali do užívania zrekonštruovaný zvršok železničky
pre električku premávajúcu z Trenčianskej Teplej do
Trenčianskych Teplíc, jasne som deklaroval, že keď sa našlo
vrece peňazí (okolo 20 mil. Sk, pozn. red.), bolo by na čase
osadiť svetelnú signalizáciu na tejto veľmi frekventovanej
štátnej ceste. Mrzí ma, že nateraz nenachádzam porozumenie
medzi kompetentnými orgánmi. Už moji predchodcovia -
starostovia sa snažili o vybudovanie svetelnej signalizácie na
tomto cestnom ťahu. Žiaľ, je to len beznádejná snaha o
riešenie kritického stavu. Za šesť mesiacov t.r. na tomto
cestnom ťahu bolo takmer štyridsať dopravných kolízií, keď
brzdy škrípali."
Tento strašiak je priamo pred O becným úradom v Trenčianskej
Teplej. Obec na vybudovanie svetelných semaforov peniaze nemá.
A prečo by aj mala mať, resp. brať si pôžičku, keď ide o
štátnu cestu! Eminentný záujem doriešiť problém by mali
mať rezorty ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií,
ministerstva hospodárstva, financií a vnútra či dopravný
inšpektorát, ktoré to majú v kompetencii. Problém je
skrátka v tom, kde zobrať na svetelnú signalizáciu pre
motoristov i električku okolo dvoch miliónov korún.
Treba spomenúť, že do Trenčianskych Teplíc chodia pravidelne
aj vládne bavoráky, sídli tu vládna vila Agra, ministerstvo
spravodlivosti má v mestečku inštitút vzdelávania. O to
očakávanejšia je odpoveď na otázku, dokedy budú musieť
motoristi i chodci prechádzať čakárňou na smrť.
Hliník ukradnutý z odstavených
vozňov policajti vrátili späť železniciam
TASR Bratislava 5. decembra 2000
Hliníkové kryty vykurovacích telies v hodnote 10 608 korún
odcudzil z troch osobných vozňov odstavených v železničnej
stanici Bratislava Nové Mesto 19-ročný Bratislavčan Jozef Sz.
Podozrivého spozorovala v nedeľu večer pri jednom z vozňov
hliadka Železničnej polície (ŽP). Po predvedení na oddelenie
ŽP sa priznal, že odcudzil kryty v celkovej dĺžke 52 metrov.
Ako motív činu uviedol majetkový prospech. Príslušníci ŽP
kryty zaistili a odovzdali späť Železniciam SR. Po
zdokumentovaní odstúpi ŽP prípad bratislavským
vyšetrovateľom. Príslušníkom operatívnej služby
Železničnej polície z Nových Zámkov sa šetrením podarilo v
pondelok zistiť 15-ročného podozrivého z krádeže vlámaním
do objektu opravovne mechanizmov v novozámockej železničnej
stanici. Mladistvý Novozámočan Jozef O. vylomil na vchodových
dverách opravovne zámok a odcudzil rôzne elektrické a ručné
náradie v sume 12 706 korún, ktoré rozpredal náhodným
osobám s cieľom získať peniaze pre vlastnú potrebu. ŽP po
zdokumentovaní odstúpi prípad na ďalšie riešenie polícii v
Nových Zámkoch. TASR o prípadoch informoval hovorca ŽP Jozef
Búranský.
Železničné mosty typu Langerov
nosník uviedli do prevádzky pri Žiline
TASR Ekonomika Žilina 5.decembra 2000 (TASR)
Dva najdlhšie mosty typu "Langerov nosník" na
tratiach Železníc SR (ŽSR), postavené ponad Váh za Žilinou
smerom na Varín, dnes uviedli do prevádzky. Podľa zástupcu
generálneho riaditeľa ŽSR Ladislava Saxu si výstavbu 112
metrov dlhých mostov vyžiadalo budovanie Vodného diela
Žilina. Celkové náklady na stavbu, ktorá sa začala v roku
1996, presiahli 500 miliónov Sk. Pôvodný rozpočet na stavbu
mostov, prispôsobených na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu,
bol podľa L. Saxu 239 miliónov Sk. "Situáciu
skomplikovala aj firma, ktorá nevyplácala peniaze
poddodávateľom, takže tí odmietali na moste pracovať.
Nakoniec sa nám zmluvu s touto firmou podarilo zrušiť a
dostavali sme most sami. Na budúci rok plánujeme výstavbu
podobných mostov cez rieku Bodrog," uviedol L. Saxa. ŽSR
majú v súčasnosti vo svojej správe 2 285 železničných
mostov v nadobúdacej hodnote 3,272 miliardy Sk. Z toho 28 %,
teda 639, už prekročilo svoju životnosť, ktorá je pri
mostoch 77 rokov. Viac ako 100 rokov má na Slovensku 407
železničných mostov.
České železnice varujú pred kúpou
lístka do SR na poslednú chvíľu
TASR Praha 4. decembra 2000
Pred odkladom kúpy lístkov na cestu v čase vianočných a
novoročných sviatkov na Slovensko varovali dnes cestujúcu
verejnosť v Prahe České dráhy. V prípade spoliehania sa na
kúpu lístkov a rezerváciu miest až na poslednú chvíľu sa
cestujúci nevyhnú radom pred pokladňami a v preplnených
vagónoch nenájdu ani komfort. Podľa ČD je už dnes
"najvyšší čas". Podľa hovorkyne generálneho
riaditeľstva ČD Martiny Rouskovej okrem ležadlových a
lôžkových vozňov ČD aj naďalej vypravujú autovlaky na
trase Praha - Poprad. Z českého hlavného mesta autovlaky
vyrážajú vždy v piatok a v nedeľu večer, na spiatočnú
cestu z Popradu vždy v sobotu a v pondelok večer. Jedným z
dôvodov apelu ČD cestujúcim sú aj najnovšie a pre
najväčší český štátny podnik povzbudivé údaje o asi
päťpercentnom medziročnom raste počtu prepravených
cestujúcich. Z dnes zverejnených údajov vyplýva, že v
októbri služieb ČD využilo 17,4 milióna osôb, čo je o dva
milióny ľudí viac než v októbri 1999. Napriek tomu sa ČD
nedarí vymaniť z dlhov a hospodárenie spoločnosti aj v tomto
roku skončí pravdepodobne stratou vo výške niekoľkých
miliárd českých korún.
OZ železničiarov sa ospravedlňuje za
letáky a od akcie sa dištancuje
TASR Bratislava 6. decembra 2000
Odborové združenie železničiarov sa podľa slov svojho
predsedu Imricha Sedláčka dištancuje od letáku
rozširovaného po pracoviskách Železníc SR a vlakoch. Dnes
proti spôsobu zneužitia fotografie z posviacky kaplnky
protestovali Nezávislé kresťanské odbory Slovenska.
Letáčiky obsahujú spomínanú fotografiu posviacky a na nej
výzvu, aby železničiari nečakali so založenými rukami, ale
podpísali petíciu za zastavenie likvidácie železničnej
dopravy a zachovanie pracovných príležitostí železničiarov.
Inak by vraj "aj takto mohla vyzerať zádušná omša za
skolabovanie Železnice SR", hovorí sa v letáčiku. V
rozhovore pre TASR Sedláček povedal, že leták nebol
schválený generálnou radou OZŽ a jej predstaviteľmi, ani jej
vrcholovými orgánmi. Zároveň je v príkrom rozpore so
zásadami a cítením OZŽ. Zamestnanec, ktorý tento leták
vydal a zneužil na ňom uvedenú fotografiu, konal svojvoľne a
vážne poškodil dobré meno OZŽ. Vedenie združenia voči nemu
vyvodí patričné dôsledky. Ako Sedláček uviedol, list s
takýmto textom odoslal Konferencii biskupov Slovenska, ktorej sa
ospravedlnil. Zároveň rovnaký list poslal vláde SR,
ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefovi
Macejkovi, ako aj riaditeľovi Železníc SR. OZŽ organizuje
petičnú akciu za zastavenie likvidácie železničnej dopravy a
zachovanie pracovných príležitostí železničiarov. Zbieranie
podpisov na petičné hárky sa podľa Sedláčka skončí 15.
decembra. Nimi chce potom OZŽ apelovať na predsedu parlamentu
Jozefa Migaša.
Kresťanské odbory protestujú proti
spájaniu kresťanských symbolov so stavom ŽSR
Bratislava 6. decembra (TASR)
Nezávislé kresťanské odbory Slovenska (NKOS) dôrazne
protestujú proti spôsobu zneužitia fotografie z posviacky
kaplnky na Železničnej poliklinike v Bratislave. Píše sa to v
stanovisku, ktoré dnes TASR poskytol prezident NKOS Peter
Novoveský. V týchto dňoch sa objavili po pracoviskách ŽSR a
vo vlakoch osobnej prepravy letáčiky Odborového združenia
železničiarov (OZŽ), ktoré obsahujú spomínanú fotografiu
posviacky a na nej výzvu, aby železničiari nečakali so
založenými rukami, ale podpísali petíciu za zastavenie
likvidácie železničnej dopravy a zachovanie pracovných
príležitostí železničiarov. Inak by vraj "aj takto
mohla vyzerať zádušná omša za skolabovanie Železnice
SR", hovorí sa v letáčiku. V stanovisku sa píše, že
NKOS chápe zložitú ekonomickú situáciu ŽSR, ale poburuje
ich spájanie kresťanských symbolov a predstaviteľov v čase
príchodu kresťanských sviatkov so zlým stavom železníc.
Takéto plagáty NKOS považujú za hrubý útok OZŽ proti
kresťanskému cíteniu značnej časti obyvateľov Slovenska.
NKOS vyzýva kresťanov, aby zvážili ďalšie pôsobenie v
protikresťanskej odborovej organizácii. Žiada predstaviteľov
OZŽ o verejné ospravedlnenie sa a dištancovanie sa od
spomínaného plagátu. K protestu NKOS sa pripojil aj predseda
Odborového zväzu Nezávislé kresťanské odbory Slovenska -
železnice Jozef Micsinai.
Strana vytvorená: 12. XII. 2000 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press36.htm ) |