Dodnes trpí traumou z blížiaceho sa vlaku
Sme Piatok 12.5.2000

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

KVETA FAJČÍKOVÁ - V Kremnických vrchoch k letu neodmysliteľne patrí hľadanie hríbov. Medzi pravými hubármi sa nájde dosť takých, ktorí hríb z lesa donesú aj vtedy, keď nikde inde hríby nerastú. Dokonale poznajú hubárske zákutia a nikomu ich neprezradia. Aj preto sú zväčša hubárske lokality od mesta dosť vzdialené a zberatelia hríbov ich radšej navštevujú vo dvojiciach alebo v skupinách.
Sólové prechádzky do hôr sú značným riskom, lebo výskyt medveďov nebýva v tejto oblasti ničím mimoriadnym.
Muž, o ktorom je reč, patril k hubárom, ktorí si trúfa
li vydať sa do hôr sami. Ak predsa len nejaký strach cítil, v taške mal pre istotu fľašu borovičky. Zahnala aspoň na chvíľu nielen chmúrne úvahy, ale aj strach. Miesto, kam sa muž vybral, sa tiahne strmo do kopca, les je tmavý, poprerastaný kríkmi. Nie náhodou ho Kremničania nazvali Čiernou dolinkou, s ktorou bezprostredne susedí les nazvaný Peklo.
Hubár Čiernu dolinku poznal dobre, preto jeho príbuzných prekvapilo, keď neprišiel načas domov. Mysleli si, že sa unavený zastavil ešte na pivo v niektorej krčme
. Obyvateľom mesta však čoskoro takmer vyrazila dych správa, že pri chatárskej oblasti našli človeka s dochrámanou nohou, ktorý takmer vykrvácal. Zachránil ho iba rýchly lekársky zásah, na chromej nohe sa však už do hôr na huby nevráti. V meste zavládla panika a začali sa šíriť najrôznejšie reči. Muž sa vraj chytil do klepca na divú zver, iní zasa tvrdili, že ho dochrámal medveď, ktorý ho napadol v Čiernej dolinke. Nikomu však nešlo do hlavy, ako dokázal zísť strmým svahom z dolinky až k železničnej trati, prejsť cez ňu a zísť ďalším strmým svahom k chatovej osade. Muž bol v šoku a prakticky na nič sa nepamätal, iba nesúvislo hovoril, že ho niečo
zdrapilo za nohu a vlieklo. Čo to bolo, na to nedokázal dať odpoveď. Tú museli hľadať vyšetrovatelia a lekári.
vod ťažkého zranenia bol nakoniec omnoho prozaickejší. Hubár si zrejme v horách vypil viac, ako zniesol, a potom sa pokúšal zísť dolu k mestu. Čiernu dolinku zdolal až po železničnú trať, ale ďalej mu neostalo síl a pravdepodobne si zdriemol na vyhriatom železničnom podvale. Našťastie vlaky chodia v tomto členitom teréne pomalšie ako na iných miestach, a tak nedoplatil na zrážku životom. Ako dôsledok nerozvážnosti si však celý život ponesie svoju invaliditu.
Z prichádzajúcich vlakov má zlý pocit aj po rokoc
h a pri zvuku vlaku sa vždy strhne, hoci podrobnosti tragédie si ani sám nepamätá. V podvedomí ju však má zafixovanú veľmi silne. Z človeka, ktorý mal rád spoločnosť, sa stal samotár, ktorý aj s vlastnou rodinou hovorí iba o najnutnejšom. Pre väčšinu ľudí aj pre neho samého zostáva záhadou, ako sa mu s ťažkým zranením podarilo doplaziť od trate k chatovej oblasti, kde ho našli ľudia. Náraz s vlakom nemal pravdepodobne veľkú intenzitu a rušňovodič zrážku prehliadol,
takže o nej nemal kto upovedomiť lekárov.
Keby sa nedoplazil k chatovej oblasti sám, bol by neďaleko trate vykrvácal.

POLÍCIA: Po zrážke z vlakom sa bude liečiť šesť týždňov

BRATISLAVA/HANDLOVÁ 12. mája (SITA) - Z hrozivo vyzerajúcej zarážky z vlakom,
ktorá sa vo štvrtok odohrala o 20:30 pred železničnou stanicou v Handlovej, vyšiel
39-ročný muž z Ráztočna s otrasom mozgu a početnými tržnými ranami na čele a
temene hlavy. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca železničnej polície Jozef
Búranský, muž ležal v koľajisku neďaleko vchodu na most a nere
agoval na výstražné
znamenie rušňovodiča. Rušňovodič použil rýchlobrzdu, avšak zrážke pre krátku
vzdialenosť nedokázal zabrániť. Po zastavení vlaku rušňovodič spoločne s jedným
cestujúcim naložili zraneného muža do vlaku a odviezli ho do železničnej stanic
e v
Handlovej, kde sa ho ujala rýchla zdravotnícka pomoc. Polícia nevylúčila, že príčinou
mužovho spánku v koľajisku bol alkohol.

POLÍCIA: Trojročné dieťa zahynulo pod kolesami vlaku

BRATISLAVA/KROMPACHY 10. mája (SITA) - Tragická udalosť sa v utorok odohrala o 18:28
v krompašskej železničnej stanici, keď po páde na koľajnice zostal pod kolesami osobného
vlaku ležať trojročný rómsky chlapec z Krompách. Ako agentúru SITA informoval hovorca
Železničnej polície Jozef Búranský, doterajším vyšetrovaním polícia
zistila, že rušňovodič
spozoroval chlapca prechádzať cez koľaj, kde spadol a zostal ležať, napriek zvukovému
výstražnému znameniu s použitím rýchlobrzdy, tragickej kolízii už nezabránil. Chlapec po
prevezení do nemocnice v Krompachoch o 21:20 na následky ťažkých poranení hlavy podľahol.
Skúška na prítomnosť alkoholu v dychu ukázala, že rušňovodič nebol pod vplyvom alkoholu.

Na Slovensko z EIB v tomto roku 300 mil. eur
Nár. obroda 10. Máj 2000

TA
SR, Budapešť / Ivan Masár Bratislava - Na investičné projekty pre Slovenskú republiku je plánovaných na rok 2000 poskytnutie 300 mil. eur úverových zdrojov z Európskej investičnej banky (EIB). Vyhlásil to po zasadnutí Správnej rady EIB prezident Philippe Maystadt. Finančné prostriedky sú pripravené pre projekty z oblasti ochrany životného prostredia, pre sektor dopravy a na podporu prílevu priamych zahraničných investícií. Ministerka financií SR Brigita Schmögnerová vyzdvihla nízku úrokovú sadzbu na úveroch poskytovaných z EIB, ktorá sa pohybuje okolo 4 % p.a.
Investičné aktivity EIB sa v súčasnosti zameriavajú na prípravu vstupu kandidátskych krajín do Európskej únie (EÚ). V minulom roku banka poskytla Slovensku úvery v objeme 270 mil. eur, z čoho 200 mil
iónov predstavoval úver Železniciam SR určený na modernizáciu želežničnej siete. Od začiatku spolupráce v roku 1993 EIB poskytla na rôzne slovenské investičné projekty úvery vo výške takmer 950 mil. eur. Najväčší - 20% podiel tvorili úverové zdroje na opravu koľajových tratí, modernizáciu telekomunikačnej siete železníc, nákup a modernizáciu železničných vagónov. Na rozšírenie a zmodernizovanie telekomunikačnej siete pripadlo v SR 17 % zo všetkých poskytnutých úverových prostriedkov. ďalšie významné projekty EIB v slovenskej ekonomike boli zamerané na zvýšenie bezpečnosti elektrárenských podnikov, modernizáciu plynovodu, vybudovanie nových skladovacích kapacít zemného plynu a zlepšenie cestnej infraštruktúry.
Bratislavské zasadnutie Správnej rady EIB sa kon
á po tretíkrát v histórii v krajine strednej a východnej Európy (po Budapešti a Talline). V priebehu 3-dňového pobytu na Slovensku členovia Správnej rady uskutočnia inšpekciu projektov, ktoré financovala EIB, a stretnú sa s predstaviteľmi slovenského finančníctva a obchodu. EIB na svojom zasadnutí v Bratislave schválila poskytnutie nových úverov pre členské krajiny EÚ, strednej a východnej Európy, niektoré ázijské a latinskoamerické štáty v objeme 2,6 mld eur.
Za uplynulých 9 rokov poskytla EIB krajinám st
rednej a východnej Európy finančné zdroje v objeme viac ako 11 mld eur, prevažne na projekty v sektore dopravy, telekomunikácií, energetiky a spoločných priemyselných podnikov s firmami z EÚ.

Železnice SR emitovali sedemročné eurobondy
Sme Streda 10.5.2000

MICHAL NALEVANKO BRATISLAVA – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v pondelok vstúpili na
medzinárodné finančné trhy emisiou sedemročných eurobondov v celkovom objeme 125 miliónov eur. Nové finančné zdroje sa železniciam podarilo získať s rizikovou pr
irážkou 275 bázických bodov nad výnosmi eurobondov nemeckej vlády s rovnakou lehotou splatnosti. Pôžička ŽSR z medzinárodných trhov je tak úročená viac ako 8,2-percentným ročným úrokom. Za nové finančné zdroje železnice zaplatia takmer rovnakú cenu, za ktorú by bolo možné získať porovnateľný úver v slovenských korunách.
“Napriek relatívne priaznivým podmienkam emisie netreba zabúdať na kurzové riziko, ktoré emitent znáša,” povedal Dalibor Černička zo spoločnosti Money Market Brokers. Železnice SR mali pôvod
ne v úmysle emitovať na zahraničných finančných trhoch dlhopisy v celkovom objeme 200 mil. EUR. Znížený dopyt po eurobondoch spoločnosti súvisí podľa analytikov predovšetkým s nepriaznivými podmienkami na globálnych trhoch. Hlavný manažér emisie – investičná banka J. P. Morgan však po prvotnom neúspechu plánuje v nasledujúcich týždňoch zvýšiť objem emisie na pôvodne plánovaný objem 200 miliónov eur. Podľa denníka Financial Times boli hlavnými investormi do eurobondov ŽSR nemeckí a rakúski investori, prilákaní relatívne vysokou rizikovou prirážkou. Železnice SR nemajú rizikové hodnotenie od žiadnej ratingovej agentúry, vzhľadom na štátnu garanciu spojenú s emisiou eurobondov investori spoločnosti prisudzujú rovnaký rating, ako má štát – špekulatívny. Emisia ŽSR sa podľa pôvodných zámerov J. P. Morgan mala konať v piatok popoludní, bezprostredne po zverejnení údajov o vývoji americkej nezamestnanosti.
Železnice podľa analytikov nedoplatili na svoj nízky kredit, ale na momentálnu situáciu na finančných trhoch, c
harakteristickú nedostatkom likvidity.
Napriek tomu, že k emisii eurobondov došlo už v pondelok, tlačová agentúra SITA ešte včera citovala hovorcu ŽSR Miloša Čikovského, ktorého údajne mrzí únik informácií o pripravovanej zmluve medzi železnicami a J. P. M
organ, týkajúcej sa už zrealizovanej eurobondovej emisie.

Európska investičná banka si pochvaľuje dobré vzťahy so SR
Výhodné pôžičky od EIB
PRAVDA 10. máj 2000

MAROŠ SÝKORA - Európska investičná banka (EIB) požičia v tomto roku Slovensku pravdepodobne okolo 300 mil. EUR.
Informoval o tom prezident EIB Philipp Maystadt po utorkovom historicky prvom zasadnutí správnej rady banky v Bratislave. K tomuto číslu dospel na základe projektov, ktoré predložila slovenská strana a o ktorých EIB v súčasnosti rokuje. Väčšina týchto pôžičiek by pritom mala podobne ako v minulosti smerovať na infraštruktúrne projekty, časť je určená aj na podporu podnikania. O prideľovaní prostriedkov bude podľa Maystadta správna rada EIB rzhodovať v priebehu roka na základe jednotlivých

projektov. Prezident EIB pritom upozornil na veľmi dobré vzťahy banky so Slovenskom. Dokumentoval to napríklad pomerne významným podielom Slovenska na celkových 2,6 mld. EUR pôžičiek, o rozdelení ktorých pre jednotlivé krajiny správna rada v utorok v Bratislave rozhodovala.
Spomínaných tristo miliónov eúr je pritom najväčší objem úverov, ktorý EIB Slovensku od roku 1993 poskytla.
Ministerka financií Brigita Schmögnerová pritom poukázala na výhodnosť pôžičiek EIB, pretože ide o dlhodobé pôžičky na 15 až 20
rokov s úrokovou mierou okolo 4 až 5 %. V minulom roku Slovensko
získalo od EIB pôžičky v celkovom objeme 270 mil. Sk.
Najväčšiu časť (200 mil EUR) z toho predstavovala pôžička pre Železnice Slovenskej republiky. Tým však z tejto pôžičky vyplývajú viaceré
záväzky predovšetkým v oblasti racionalizácie.
Jednou z nich je napríklad nemalé zníženie prezamestnanosti. "Vedieme permanentná diskusie a nikdo
nemôže povedať, či je stopercentná spokojnosť či stopercentná nespokojnosť," komentoval napĺňanie podmienok EI
B slovenskou stranou viceprezident EIB Wolfgang Roth. "Nie je to jednoduché, ale
je to rovnaké ako v ostatných krajinách strednej Európy. Chápeme, že je tu pomerne veľká
nezamestnanosť a železnice nie sú zisková oblasť. Nikto to nemá ľahké," dodal.

EIB chce na Slovensku investovať 300 mil. EUR
Sme Streda 10.5.2000

MICHAL NALEVANKO BRATISLAVA – Európska investičná banka (EIB) plánuje v tomto roku investovať na Slovensku viac ako 300 miliónov eur. Jej finančné zdroje Bratislavy podľa prezidenta EIB Phillipa Maystadta mali smerovať tak do verejnoprospešných projektov, ako aj na podporu investícií v súkromnom sektore. Od vzniku Slovenska v roku 1993 EIB preinvestovala v SR takmer miliardu EUR.
Vrcholní predstavitelia EIB včera odmietli úvahy o tom, že súčasná
situácia na domácej politickej scéne by mohla negatívne ovplyvniť postoj banky voči Slovensku a podmienky, za ktorých je ochotná požičiavať na investičné projekty v SR. “Z vlastnej skúsenosti vieme, že transformácia ekonomík je
náročná a podmienky, za kto
rých požičiavame na investičné projekty v jednotlivých krajinách, zvyčajne nezávisia od momentálnej politickej situácie. Ak však cítime nepriaznivé tendencie vo vzťahu vlády a Európskej únie, potom sme opatrnejší. No môžem vás ubezpečiť, že vzťah slovenskej vlády a EIB je extrémne pozitívny,” vyhlásil včera viceprezident EIB Wolfgang Roth. Banka podľa neho neprohodnocuje svoj vzťah k tej-ktorej krajine na mesačnej alebo ročnej báze. “Pre nás je dôležité, či vláda približuje svoju krajinu k EÚ. V prípade Slovenska o tom v tejto chvíli niet pochýb,” zdôraznil
W. Roth.
Objem pôžičiek EIB poskytnutých na projekty v SR stúpol minulý rok po zmene na vnútropolitickej scéne až šesťnásobne. EIB tak v minulom roku poskytla celkovo 270 miliónov eur, čo je dosiaľ histor
icky najväčší objem pôžičiek. Najväčšiu pôžičku vo výške 200 mil. EUR banka minulý rok poskytla Železniciam SR, významnou mierou participovala aj na financovaní výrobcu osobných automobilov Volkswagen Slovakia a HypoVereinsbank.
EIB vznikla v roku 1958 ako
banka orientujúca sa na kapitálové investície, ktoré pomáhajú presadzovať ciele a záujmy Európskej únie. Jej najdôležitejšou úlohou je napomáhať rozvoj ekonomicky zaostalejších častí únie, ako aj rozvíjať projekty v desiatke krajín čakajúcich na vstup do tohto integračného zoskupenia.


BANKY: EIB poskytne SR 300 miliónov eur

BRATISLAVA 9. mája (SITA) - Tohto roku plánuje Európska investičná banka (EIB) udeliť
Slovensku pôžičku v hodnote viac ako 300 miliónov eur, povedal po zasadnutí Správnej rady
EIB v utorok v Bratislave prezident banky Philippe Maystadt. Správna rada okrem iného na ňom
schválila predbežný objem všetkých úverov EIB plánovaných na tento rok vo výške
2,6 miliard
eur. Zasadnutie rady sa uskutočňuje desaťkrát do roka v Luxemburgu, avšak raz do roka Rada
zvyčajne zasadá v tej krajine, kde má EIB dôležité projekty. Správna rada pozostáva zo
zástupcov ministerstiev a finančných inštitúcií členských štátov E
Ú. Stretnutie vrchných
predstaviteľov EIB v Bratislave je tretie v strednej Európe po Budapešti v roku 1997 a Talline v
roku 1999.
Ako povedal riaditeľ EIB Philippe Maystadt, spolupráca EIB a SR sa začala v roku 1993.
Odvtedy udelila EIB Slovensku pôžičku
v objeme 950 miliónov eur na rekonštrukciu ciest, ďialníc,
železníc, telekomunikácií, na zriadenie siete mobilných telefónov, na vybudovanie kontrolného
systému leteckej dopravy a na mnohé iné projekty. Väčšina finančných prostriedkov, až 34 %,
ide do dop
ravného sektora, do telekomunikácií 24 %, potom nasleduje energia a životné
prostredie a nakoniec aj podpora malého a stredného podnikania.
"V roku 1999 sme udelili SR doteraz najvyššiu pôžičku, 270 miliónov eur, a predpokladá sa,
že tohto roku to bude vi
ac ako 300 miliónov," povedal prezident EIB Philippe Maystadt. EIB bola
založená v roku 1958 ako európska inštitúcia na podporu politiky EÚ. Momentálne je jej
najdôležitejšou úlohou pripraviť rozšírenie Únie. Prirodzenou úlohou banky je teda aktívne
pomáhať kandidátskym krajinám splniť požiadavky EÚ. "V spolupráci so slovenskými inštitúciami
a so Slovenskom budeme pokračovať," povedal prezident EIB.
Na stretnutí sa zúčastnila aj ministerka financií SR Brigita Schmögnerová, ktorá v mene vlády
ocenila rozhodn
urie Správnej rady EIB uskutočniť svoje zasadnutie v Bratislave. Ako povedala,
je symbolické, že sa koná v dňoch, ktoré sú pre nás pamätné. Poprvé je to 55. výročie konca 2.
svetovej vojny a podruhé je to jeden z dní Európy, ktorý je známy pod názvom Schum
anov deň,
kedy si pripomíname začiatok novej Európy a EÚ.
Brigita Schmögnerová ďalej uviedla, že EIB poskytuje pre SR zo všetkých potenciálnych
inštitúcií najvýhodnejšie podmienky pre úvery na rozvoj infraštruktúry. Verejnému sektoru
poskytuje banka obyča
jne úvery na rozvoj dopravnej infraštruktúry so splatnosťou 15 až 20
rokov a s možnosťou odkladu splátky na 3 až 5 rokov. Súkromnému sektoru poskytuje úvery so
splatnosťou 10 rokov a možnosťou odkladu splátky na dobu, ktorá je totožná s dobou trvania
finan
covaného projektu. Úroková sadzba pri týchto úverov je podľa B. Schmögnerovej veľmi
výhodná a napríklad v poslednom roku splatnosti pôžičky sa pohybuje približne na úrovni 4,5 %
p.a.


Strana vytvorená: 15. V. 2000  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/press06.htm )