Bezpečnostné skúšky nového rušňa
pre ZSSK
Železničná
spoločnosť, a. s. ( ZSSK ), Železnice SR ( ŽSR ) a Spolkové
železnice Rakúska ( ÖBB
) spoločne vykonávali v dňoch 5. a 6. júna náročné
bezpečnostné skúšky rakúskeho rušňa série 1116 Taurus
na trati Bratislava ÚNS -
Bratislava-Nové Mesto . Železničné spoločnosti
skúškami sledovali zistenie vplyvov zahraničného hnacieho
vozidla na domáce zabezpečovacie zariadenia a mieru
bezpečnosti prevádzky tohto vozidla na slovenských tratiach.
Vlani požiadali ÖBB o schválenie
prevádzkovania rušňa
série 1116 Taurus na tratiach ŽSR . Urobili tak na
základe doterajších záverov zo spoločných rokovaní o
otázkach interoperability v rámci EÚ ,
ktoré sledovali pomocou technickej harmonizácie znížiť
náklady železničnej dopravy, zlepšiť jej
konkurencieschopnosť, zlepšiť informovanosť a prenos dát a
uvoľniť železničnú sieť pre voľnú konkurenciu podnikania
v železničnej preprave. K svojej žiadosti ÖBB
dodali požadovanú technickú dokumentáciu.
- Vo výsledkoch meraní však chýbali určité špecifické
výsledky meraní, uviedol pracovník odboru stratégie a
technického rozvoja Ústredia ZSSK Gustáv Wiebauer. - Medzi iným aj
stanovisko, či tento rušeň neruší koľajové obvody, ktoré
sa používajú na tratiach ŽSR . Preto ŽSR
požiadali o ich doplnenie. Obe strany sa dohodli na vykonaní
požadovaných skúšok na skúšobnom okruhu VÚŽ v
Cerheniciach v ČR. Skúšky sa uskutočnili vlani v decembri,
avšak výsledky neboli uspokojivé a niektoré parametre
hnacieho vozidla nevyhovovali požiadavkám, ktoré stanovujú
Vyhláška MDPT číslo
250 Zb. z roku 1997 aj STN 342600 pre zabezpečovacie zariadenia.
Výrobca preto zmenil software na týchto rušňoch, čím sa
dosiahlo zníženie rušivých prúdov až o 30%. A práve
overovanie týchto hodnôt bolo predmetom bezpečnostných
skúšok 5. a 6. júna. Na zisťovanie hodnôt slúžili tri
stanovištia priamo na koľajových obvodoch, jedno meracie
zariadenie na hodnoty trakčného prúdu mala rakúska strana
umiestnené priamo na hnacom vozidle a jedno bolo inštalované
aj v reléovej stanici.
- Každé elektrické hnacie vozidlo spôsobuje deformáciu
trakčného prúdu, povedal na vysvetlenie vedúci oddelenia
telekomunikačnej a zabezpečovacej techniky VVÚŽ, pracovisko
Vrútky, Ing. Ivan Kurhajec. - Na základe tejto deformácie
vznikajú harmonické frekvencie v spätnom trakčnom prúde,
ktorý tečie koľajnicami. Deformácia môže spôsobiť
zlyhanie zabezpečovacieho zariadenia, v tomto prípade
koľajových obvodov. Meraním zisťujeme do akej miery toto
vozidlo produkuje rušenie pri jednotlivých frekvenciách
signálnych prúdov, používaných pre budenie koľajových
obvodov, tzn. 25, 75 a 275 Hz. Skúšky vykonávame pri rôznych
jazdných režimoch ťažnej sily a rýchlosti.
Hoci presné výsledky meraní vyhodnotia odborníci až v
priebehu najbližších troch týždňov, v súvislosti so
strategickými zámermi železničných spoločností je
urýchlené ukončenie týchto skúšok nevyhnutné. Už v
najbližších dňoch sa predpokladá realizovať jazdy
nákladných vlakov z Viedne do železničnej
stanice Bratislava východ v obidvoch smeroch bez colnej
prehliadky v Bratislave-Petržalke
. O niečo neskoršie železničné spoločnosti pripravujú aj
jazda rýchlikov z Viedne cez Bratislavu-Petržalku
až na bratislavskú hlavnú
stanicu a opačne. Ukazuje sa, že pre vyrovnávanie
naturálnych výkonov s ÖBB by sme
potrebovali štyri takéto stroje, pretože pri dnešnej cene
nafty a objeme výkonov, ktoré treba vyrovnávať, sa vozba
nezávislou trakciu na rakúskych dráhach predsa len nejaví ako
veľmi efektívna. Koľko kusov týchto rušňov pribudne do
vozového parku ZSSK je
otázka ďalších rozhodnutí.
Prvýkrát sa rušeň Rh 1116
Taurus , ktorý vyrába firma Siemens Verkehrstechnik,
predstavil naším odborníkom na prezentácii 15. novembra 2000
v železničnej stanici
Bratislava-Petržalka . Je to vysokorýchlostný rušeň pre
napájacie napätia 15 kV - 16 2/3 Hz a 25 kV - 50 Hz. Má
inštalovaný výkon 6400 kW a dosiahne rýchlosť 230 km/h.
Hnacie vozidlo je určené pre použitie v nákladnej doprave pre
rýchlosť 120 km/h a v osobnej do rýchlosti 230 km/h. Pri
konštrukcii vozidla sú použité najmodernejšie prvky:
asynchrónne trakčné motory, kompatibilná dvojfrekvenčná
technika, brzdiace prvky potrebné pre rýchlosť 230 km/h,
inovované je riešenie čela rušňa a UIC
diaľkové riadenie. Pri skúšobných jazdách stroj dosiahol na
trati medzi Welsom a Lambachom rýchlosť 250 km/h, čo je
rýchlostný rekord na tratiach ÖBB
. Rušeň môže ťahať vlak s hmotnosťou 1600 ton
rýchlosťou 160 km/h.
IC Hron až do Banskej Bystrice
Bratislava,
11. jún 2002 - Od nedele 16. júna 2002 bude IC Hron premávať nielen do Zvolena , ale svoju trasu
predlžuje až do Banskej Bystrice
. ZSSK tak reaguje na požiadavku cestujúcich
a mesta Banská Bystrica, ktoré je inštitucionálnym a
turistickým centrom regiónu. Predĺženie trasy je súčasťou
poslednej štvrtej zmeny platného grafikonu vlakovej dopravy z
polnoci z 15. na 16. júna 2002.
IC Hron bude premávať denne,
okrem soboty v smere z Bratislavy, a nedele v smere z Banskej Bystrice . Z Banskej Bystrice vychádza vlak
5:20 hod s príchodom do Bratislavy
hl. st. o 8:24 hod. V opačnom smere je odchod o 15:12 hod a
príchod do Banskej Bystrice o
18:23 hod.
Cena lístka v druhej triede medzi Bratislavou a Banskou
Bystricou je 292 Sk, v prvej triede 438 Sk. Vlak je povinne
miestenkový, cena miestenky je 10 Sk, v piatok 30 Sk.
Prevádzku vlaku komplikuje chýbajúca elektrifikácia trate na úseku Zvolen - Banská
Bystrica . V stanici Zvolen
osob. st. bude preto hnacie vozidlo prepriahnuté.
Problematické je aj predkurovanie súpravy počas zimných
mesiacov v stanici Banská
Bystrica , čo by vyriešila inštalácia stacionárneho
predkurovacieho zariadenia.
Prípadná elektrifikácia trate
Zvolen - Banská Bystrica by výrazne skvalitnila vlakové
spojenie na tomto 20 km úseku, ako aj spojenie s Bratislavou.
Železničná doprava by tak dokázala konkurovať intenzívnej
autobusovej doprave medzi Zvolenom
a Banskou
Bystricou .
Cestovný poriadok:
IC Hron 530 z Banskej Bystrice | IC Hron 531 z Bratislavy | |||
príchody | odchody | príchody | odchody | |
Banská Bystrica | 5:20 | 18:23 | ||
Zvolen osob. st. | 5:39 | 5:47 | 17:54 | 18:04 |
Bratislava hl. st. | 8:24 | 15:12 |
Cestovné Bratislava - Banská Bystrica:
2. trieda 292 Sk + 10 Sk miestenka, v piatok miestenka 30 Sk
1. trieda 438 Sk + 10 Sk miestenka, v piatok miestenka 30 Sk
Klesajúci počet čiernych pasažierov
V
prvom štvrťroku 2002 evidovala Železničná spoločnosť, a.
s. ( ZSSK ) 708 cestujúcich, ktorí sa nepreukázali
platným cestovným lístkom a neuhradili dlžnú sumu priamo vo
vlaku. Celková suma na vymáhanie za uvedené obdobie je 449
348,50 Sk.
V rovnakom období predchádzajúceho roku bez platného
cestovného lístku bolo registrovaných 565 cestujúcich a
úhrnná suma na vymáhanie bola 326 578,90 Sk. Celkovo možno
konštatovať klesajúci počet čiernych pasažierov. V roku
1999 bolo zistených 3 042 prípadov cestujúcich bez platného
cestovného lístka, v roku 2000 to bolo 2 917 prípadov a v roku
2001 len 2 627 takýchto cestujúcich.
Opačná tendencia je badateľná vo vývoji celkovej sumy na
vymáhanie. Kým v roku 1999 bolo na vymáhanie postúpené suma
v objeme 1 193 146,40 Sk, v roku 2001 to bolo už 1 620 030,20
Sk. Zvyšovanie sumy na vymáhanie súvisí najmä so
zdražovaním cestovného na slovenských železniciach.
Po tom, čo dlžník sumu neuhradí, ZSSK postúpi pohľadávku na súdne
vymáhanie. V uplynulom období sa železniciam podarilo výrazne
zvýšiť podiel pohľadávok postúpených na súdne konanie.
Kým v prvom štvrťroku 2001 bolo žalovaných len 37 %
prípadov, za rovnaké obdobie 2002 to bolo 62 % odstúpených
prípadov.
Cestujúci, ktorý sa pri kontrole nepreukáže platným
cestovným lístkom, je povinný zaplatiť cestovné a úhradu vo
výške 100-násobku minimálneho cestovného podľa cenníkov
cestovného. Minimálne cestovné je v súčasnosti 7 Sk
Železnice sa tak dostávajú do paradoxnej situácie, keď
pokuta 700 Sk je nižšia, ako pokuta v niektorých podnikoch
mestskej hromadnej dopravy.
Pri nezaplatení cestovného je cestujúci povinný preukázať
sa dokladom totožnosti, za účelom dodatočného vymáhania
cestovného a úhrady, pričom na najbližšej stanici bude z
prepravy vylúčený. Ďalšie vymáhanie dlžnej sumy často
pokračuje súdnou cestou.
Iným závažným problémom pre ZSSK je falšovanie cestovných dokladov.
Všetky cestovné doklady - vnútroštátne i medzinárodné, sú
pred zámenou za falzifikáty zabezpečené ochrannými prvkami.
Toto zabezpečenie je na rôznej úrovni a zodpovedá
vnútroštátnym alebo medzinárodným normám a predpisom.
Úroveň zabezpečenia závisí na cene, za ktorý sa daný
doklad predáva. K ochranným prvkom patria najmä
antikopírovacia farba, ochranné znaky viditeľné len pod UV
lampou, hologramy či deštrukčné fólie.
Novy Sacz - Stary Sacz
V
dňoch 17., 18., 19. a 21.6. 2002 sa na trati poľských
železníc Novy Sacz - Stary Sacz a 20.6. 2002 na trati Novy Sacz
- Rytro vždy v čase od 4.40 hod. do 11.20 hod. budú konať
výluky. V uvedených dňoch budú vlaky Prešovčan Zr 382
(Košice- Krakow) a Tarnovia Zr 385 (Krakow - Košice) nahradené
autobusovou dopravou s prestupom cestujúcich.
Bližšie informácie o zmenách poskytnú pracovníci
železničných staníc.
Tilting train systems for Slovakia
PhDr.
Miloš Čikovský, Director of Communication Department,
Spokesman
Klemensova 8, 813 61 Bratislava, Slovensko
tel.: +421 2 5058 7015, e-mail: Cikovsky.Milos@zsr.sk
__________________________________________________________________________________
The Railway Company, a.s. (Joint-stock company) is preparing for
the purchase of the new Pendolino-type train systems. This
purchase will proceed in a common plan with the Czech Railways
. The cooperative agreement concerns the operation of the new
tilting body train systems and was signed by company
representatives in Prague on April 16th, 2002. Ing. Andrej Egyed,
Managing Board Chairman, together with Ing. Miroslav Dzurinda,
Managing Board Member, signed the agreement on behalf of the
Railway Company, a.s., while the Czech Railways were represented
by its Director General Ing. Dalibor Zelený.
The representatives of the Transport Ministries signed the
amended clauses to the agreement. In the case of the Slovak
Republic, Ing. Michal Balog, State Secretary of the Ministry of
Transport, Posts and Telecommunications, sealed this agreement
while the Czech Republic’s side was represented by Ing. Pavel
Stoulil, Deputy Minister of Transport and Telecommunications.
The agreement’s main goal is the harmonized procedure in regard
to the acquisition of the new train systems as well as their
shared operation and maintenance. The new tilting train systems will
be purchased from Alstom Ferroviaria, S.p.A. The joint
purchase will create more advantageous financial terms as well as
train operation.
The contract’s final financial terms are subject to the further
negotiations. It should be finalized with the goal of introducing
the first trains of this type on Slovak railways by 2004.
These train systems will operate domestically and
internationally. In Slovakia, they will particularly support the
Bratislava – Košice connection, while internationally, they
will support the existing connections with Vienna, Prague,
Budapest, as well as other important centers throughout Central
and Western Europe.
The greatest advantage of the tilting train system is the higher
transport speed while lacking additional investments in the
existing infrastructure. The new train system compensates for the
centrifugal force during the negotiation of curves. This is
possible through the application of an active tilting body
mechanism. As a result, this allows a 25 to 30 per cent rise in
their obtainable speed. For example, this would enable the trains
to cover the distance between Bratislava and Košice in 4 hours
and 18 minutes compared with the current 5 hour duration. At the
same time, this requires no considerable investments in
high-speed railways, which otherwise could be extremely
financially demanding in the mountainous Slovak terrain.
Zuzana Č e r v e n á
Železničná spoločnosť, a.s. Bratislava
Klemensova 8, 813 61 Bratislava 1
tel: 02/5058 7788, 920-7788
e-mail: Cervena.Zuzana@zsr.sk
Spadol pod vlak
17.6.2002 - Muža s odrezanou nohou
našiel v sobotu vecer železniciar v kolajisku Železnicnej
stanice v Piešťanoch .
52-rocný muž z Trenčína
sa pokúsil naskocit do osobného vlaku, ktorý sa už rozbiehal.
Riskantný manéver mu nevyšiel, a tak skoncil pod vlakom.
Kontroverzný tender železníc sa posúva
už aj do vydierania predsedu NKÚ
18.6.2002 - Kauza vyhodnotenia tendra
železníc na nákup 35 lahkých motorových vlakov sa najnovšie
posúva aj do vydierania a zastrašovania predsedu Najvyššieho
kontrolného úradu (NKÚ) SR Jozefa Stahla.
Sám predseda NKÚ totiž slovenské médiá informoval, že dnes
ho cez jeho mobilný telefón kontaktovala osoba, ktorá sa
odmietla predstavit a snažila sa ho zastrašit s cielom
dosiahnut zmenu stanoviska úradu k celej kauze.
"Išlo o telefonický hovor na môj mobil. Císlo volajúceho
bolo anonymné. Išlo o osobu s mužským hlasom, ktorá sa
odmietla predstavit s tým, že to nie je dôležité. Vyzvala
ma, že ak do záveru dnešného dna nezmením stanovisko NKÚ,
pojednávajúce o nejasnostiach okolo tohto tendra a potrebe
vypracovania jeho súdnoznaleckého posudku, budú zverejnené záznamy
mojich rozhovorov o tomto výbere s ministrom dopravy
Macejkom," skonštatoval dnes pre TASR Stahl s tým, že
vydierat sa rozhodne nedá a o predmetnom telefonáte už
informoval aj Generálnu prokuratúru SR, ministra vnútra a tiež
poslancov NR SR.
Na otázku, ci môže vyslovit svoje osobné podozrenia kto a v
koho záujme ho mohol týmto telefonátom kontaktovat, J. Stahl
odpovedal, že v záujme objektívnosti prešetrenia celej veci
sa k tomu bližšie vyjadrovat nebude.
Totožnost muža, ktorého v nedelu prešiel
rýchlik, je stále neznáma
18.6.2002 - Totožnost muža, ktorého
ešte v nedelu vecer na úseku trate Brestovany - Trnava
usmrtil rýchlik R 705 DUBEN, sa dodnes nepodarilo zistit.
Rušnovodic vo vzdialenosti asi 100 metrov uvidel na trati ležat
osobu s hlavou na kolajnici. Použil preto výstražné zvukové
znamenie a rýchlobrzdu, avšak zrážke už nezabránil.
Privolaný lekár konštatoval smrt muža následkom devastacných
poranení celého tela. V dôsledku vyšetrovania udalosti bola
na prvej tratovej kolaji zastavená doprava, co spôsobilo meškanie
piatich vlakov. Prípadom sa zaoberá Oddelenie ŽP Trnava.
Otec spoznal mrtveho syna podla
hodiniek a oblecenia
19.6.2002 - Totožnost muža, ktorého
v nedelu vecer v úseku trate Trnava - Brestovany prešiel a na
mieste usmrtil rýchlik, je už známa. Podla informácií Železnicnej
polície (ŽP) ide o 19-rocného mladíka z Trnavy. Spoznal ho
jeho otec, ktorý v utorok prišiel na Oddelenie ŽP v Trnave s tým,
že hladá syna. Policajti ho priviedli do domu smútku, kde syna
spoznal podla hodiniek a oblecenia. Mladík podla otcových slov
odišiel v nedelu podvecer na jedno z trnavských sídlisk k
babke. Zistenia ŽP nasvedcujú tomu, že na mieste tragédie si
pred príchodom rýchlika položil hlavu na kolajnicu.
Šokujúci pohlad sa v utorok krátko popoludní naskytol ludom
na železnicnej stanici v Pezinku. Na kolaj si totiž náhle
lahla neznáma žena, ktorej prichádzajúci osobný vlak odrezal
obe nohy od predkolenia. Rušnovodic, u ktorého Železnicná polícia
(ŽP) nezistila požitie alkoholu, uviedol, že žena si lahla na
trat asi 18 metrov pred vlakom, takže ani výstražné zvukové
znamenie, ani rýchlobrzda už nemohli tragédii zabránit. Poškodenú
ženu, totožnost ktorej nie je doteraz známa, previezli do ružinovskej
nemocnice v Bratislave. Kvôli zdravotnému stavu ju policajti
zatial nemohli vypocut.
Žena, ktorej vlak v Pezinku odrezal
obe nohy, je Juhoslovanka
19.6.2002 - Žena, ktorá si v utorok
popoludní na železnicnej stanici v Pezinku údajne sama lahla pod
vlak, pricom prišla o obe nohy, je štátnou obciankou Juhoslávie.
Na Slovensku má dlhodobý pobyt.
Pre TASR to dnes potvrdil hovorca Železnicnej polície (ŽP)
Jozef Búranský. Totožnost ženy podla neho potvrdil jej manžel
v ružinovskej nemocnici, kde ju po nehode hospitalizovali. Kvôli
zdravotnému stavu ju doteraz polícia nemohla vypocut. Prípadom
sa nadalej zaoberá Oddelenie ŽP Bratislava - východ.
Podla slov rušnovodica si žena lahla na trat asi 18 metrov pred
vlakom. Tragédii sa mu nepodarilo zabránit ani s pomocou výstražného
zvukového znamenia, ani použitím rýchlobrzdy. Vlak jej
odrezal obe nohy od predkolenia. Požitie alkoholu u rušnovodica
ŽP nezistila.
Gazprom, ZES a železnice budú môct
od júla zvýšit ceny
20.6.2002 - Ruská vláda dnes
povolila plynárenskému monopolu Gazprom, Zjednotenému
energetickému systému (ZES) a štátnym železniciam zvýšit
ceny od júla.
Gazprom, ktorý na domácom trhu predáva plyn za desatinu
predajných cien v Európe, bude môct zvýšit vnútorné
velkoobchodné ceny o 15%, velkoobchodné ceny elektrickej
energie môžu stúpnut o 2,4% a ceny nákladnej železnicnej
dopravy o 6,8%.
Ministerstvo obchodu zároven navrhuje na budúci rok zvýšenie
cien plynu o 20%, elektrickej energie o 14 až 16% a železnicnej
dopravy o 12 až 14%.
Ako informuje agentúra Reuters, vláda pritom už raz schválila
zvýšenie cien plynu a elektriny približne o 20%. Vyššie spomínané
spolocnosti chcú totiž dosiahnut, aby sa ceny priblížili k
svetovej úrovni a odzrkadlovali tak výrobné náklady a zároven
chcú ukoncit to, co je možné považovat za ich dotácie pre
zvyšok hospodárstva. Obavy z inflácie a lobbystický nátlak
velkých priemyselných odberatelov plynu a elektriny však toto
úsilie zabrzdilo a vláda obmedzila tohtorocný rast cien na
35%.
Prezident Vladimir Putin pritom vyzval mocné prirodzené
monopoly, aby si "dali do poriadku dom" a namiesto zvyšovania
cien skôr znižovali náklady. Lokálne správy, ktoré stanovujú
komunálne poplatky, sa pokúšali zvýšit ceny, aby
spotrebitelia zaplatili plnú sadzbu za energiu v krajine, kde
takmer tretina populácie žije pod hranicou chudoby. Ich prístup
však v niektorých regiónoch vyvolal sociálne napätie a
protesty, cím sa zvyšovanie cien stalo politicky citlivou záležitostou.
Škandalózny tender železnice „odklepli“
20.6.2002, Lenka Živnerová,
Bratislava - Napriek podozreniam z korupcie, „padnutej hlave“
ministra Macejka a neutíchajúcim diskusiám okolo škandalózneho
tendra na dodávku 35 lahkých motorových vlakov, železnice už
vcera pripravovali zmluvu s konzorciom DMU - GTW (ŽOS Vrútky
a švajciarska firma Stadler Busnang, A.G.). Práve táto
spolocnost, podla medializovaných informácií, dala o 800 miliónov
horšiu ponuku ako druhý záujemca - Alstom ,
co spochybnil aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).
Hovorca železníc Miloš Cikovský Národnej obrode potvrdil, že
pocas vcerajšieho dna zasadala výberová komisia a rozhodla o výsledkoch
tendra. Podla jeho slov kvôli politickým šarvátkam Železnicná
spolocnost, a.s., nemieni tender zastavit. Tá dokonca už
prekladá zmluvu medzi Železnicnou spolocnostou, a.s., a
konzorciom do cudzích jazykov. Podpísaná by mala byt už v
najbližších hodinách. Podla našich informácií konzorcium o
tomto výsledku vedelo už zaciatkom týždna, preto aj v
pondelok rozosielalo pozvánky na dnešnú tlacovú besedu.
Vítaz je teda známy. A to aj napriek tomu, že expertná
skupina Žilinskej univerzity posudzuje obe ponuky záujemcov.
Hovorca M. Cikovský to zdôvodnil tým, že expertnú skupinu
budú tvorit ludia, ktorí sedia vo výberovej komisii. Teda tí,
ktorí rozhodli v prospech konzorcia. Ide napríklad o dekana
Strojníckej fakulty Žilinskej univerzity Petra Zvolenského.
„Viac odborníkov na kolajové trate nie je, možno nejakí
asistenti, ktorí by mohli tvorit expertnú komisiu,“ povedal
Cikovský. Predpokladá však, že rozhodnú ako komisia.
V súvislosti s tendrom sa vcera údajne stretli aj šéfovia NKÚ
a úradu pre verejné obstarávanie. Dohodli sa, že budú
spolocne v tejto veci konat a preverovat tender. Rozhodnutím železníc
bol vcera zaskocený aj predseda NKÚ Jozef Stahl, ktorého sme
oslovili.
Ministerstvo šírilo nepravdivé
informácie
21.6.2002 - Ministerstvo dopravy šírilo
v médiách nepravdivé informácie týkajúce sa tendra železníc
na dodávku osobných vlakov. Údaje o technických parametroch
vlakov pritom vyzneli nepriaznivo pre konzorcium ŽOS Vrútkya
švajciarskej firmy Stadler, naopak, do lepšieho svetla
postavili konkurencnú ponuku francúzskej firmy Alstom .
Tabulky s parametrami poskytli vybraným médiám ludia z vedenia
ministerstva dopravy.
"Ja som len vychádzal z ponúk tak, ako boli prezentované
v decembri na rokovacom konaní," povedal vedúci úradu
ministerstva Peter Klucka. Pripustil pritom, že niektoré císla
sa mohli od decembra zmenit.
Podla údajov, ktoré vo štvrtok prezentovalo konzorcium ŽOS Vrútky-Stadler,
sa skutocnost líši od medializovaných tabuliek napríklad v
pocte pohonných jednotiek (ministerstvo uvádza jednu, v
skutocnosti sú dve), v pocte miest na sedenie (ministerstvo 108,
skutocnost 124), v maximálnej rýchlosti (120 km/h oproti 140
km/h), zrýchlení alebo v maximálnom zatažení nápravy.
Predstavitelia konzorcia tvrdia, že technické parametre sú
zdokumentovatelné a sú súcastou tendrovej ponuky. Podla Klucku
však nejde o podstatné údaje, pretože "skutocne dôležitá
je cena a prevádzkové náklady". Tie údajne výberová
komisia nevyhodnotila správne, na co poukázal aj Alstom .
Chronológia
21./19. decembra 2001 - Výberová
komisia predložila šéfovi železníc Andrejovi Egyedovi návrh
na výber vítaznej ponuky, v rokovaní jednomyselne odporucila
pokracovat s konzorciom ŽOS Vrútky-Stadler.
9. januára 2002 - Alstom (neúspešná ponuka) podal na
ministerstvo dopravy námietku k vyhodnoteniu tendra, podla
ktorej sa cíti byt poškodený.
január, február - Minister dopravy Jozef Macejko zaslal
postupne tri listy šéfovi železníc Egyedovi, v ktorých ho požiadal,
aby s navrhovaným úcastníkom (konzorcium ŽOS Vrútky-Stadler)
nepodnikol nijaké kroky vedúce k podpísaniu zmluvy.
2. apríla - NKÚ dostal anonym na prešetrenie sútaže.
apríl - Švajciarsky prezident poslal slovenskému prezidentovi
list, v ktorom sa stažoval na priebeh sútaže.
22. mája - Premiér Dzurinda poslal objasnujúci list
prezidentovi Schusterovi, v ktorom vyslovil plnú dôveru
Macejkovi.
24. mája - Šéf NKÚ Jozef Stahl zaslal Macejkovi stanovisko,
podla ktorého sa nedá zarucit objektivita tendra.
4. júna - Egyed navštívil Macejka a navrhol mu, aby doplnil výberovú
komisiu lubovolným poctom pracovníkov a aby rozšírená
komisia tender ešte raz prehodnotila. Macejko súhlasil.
12. júna - Zasadla rozšírená výberová komisia, neprijala však
nijaké stanovisko.
14. júna - Denník Nový cas zverejnil list poslanca SDKÚ Petra
Kresánka premiérovi. Premiérov brat a šéf výberovej komisie
Miroslav Dzurinda oznámil, že hodlá podat podnet na trestné
stíhanie Macejka, Stahla, Klucku a dalších osôb.
17. júna - Premiér dorucil prezidentovi návrh na odvolanie
Macejka. Zároven podal trestné oznámenie na neznámeho páchatela.
O vlakoch debatuje aj dodávatel
21.6.2002 - Do debaty o tendri na železniciach
sa zapojil aj jeden z úcastníkov - konzorcium švajciarskej
firmy Stadler a ŽOS Vrútky . Podla riaditela marketingu a predaja
spolocnosti Stadler Petra Jeneltena ide v prípade škandálov
najmä o predvolebný boj na Slovensku. Vedenie konkurenta v
tendri francúzskeho Alstomu sa k prípadu zatial vôbec
nevyjadruje.
„V posledných týždnoch sa objavilo vela železnicných špecialistov
medzi politikmi, a to je velmi zaujímavé. Dúfam, že to tak
bude aj po volbách, pretože v tom prípade budú mat železnice
skvelú budúcnost,“ ironizoval Jenelten.
Vedenie železníc by chcelo vidiet jazdit na Slovensku vlaky práve
od tohto konzorcia, ministerstvo dopravy zasa presadzuje
konkurenta v tendri, významného výrobcu vlakov Alstom .
V stredu zasadala pracovná komisia na železniciach, ktorá
potvrdila svoje rozhodnutie spred polroka pokracovat v
rokovaniach len s konzorciom Stadler so ŽOS Vrútky , ktorého ponuka je drahšia, ale uvádza pre
vlaky podstatne nižšie prevádzkové náklady. Najvyšší
kontrolný úrad pochybuje, že je možné, aby vlak mal také nízke
prevádzkové náklady.
Komisia vzhladom na podstatný rozdiel v prevádzkových nákladoch
odporucila zapracovat do budúcej zmluvy podmienku, podla ktorej
pri neplnení slubovaných ekonomických ukazovatelov môžu železnice
od zmluvy odstúpit bez akýchkolvek sankcií. Hovorca železníc
Miloš Cikovský povedal, že k podpisu zmluvy môže dôjst o
niekolko týždnov až mesiacov.
Na zasadnutie komisie mali príst aj štyria noví clenovia z
ministerstva dopravy, ale všetci sa ospravedlnili. Na rokovaní
bol len jeden pracovník ministerstva a ten nemal výhrady.
Nie je vylúcené, že firma Alstom je definitívne z hry von. V zápisnici
z komisie sa totiž píše, že 29. mája Alstom
dorucil novú ponuku so zníženými nákladmi a súcastou ponuky
bolo aj porovnanie s ponukou konzorcia Stadler so ŽOS Vrútky . „Z toho vyplýva, že firma Alstom získala
informácie charakteru obchodného tajomstva, ktoré boli súcastou
ponuky konzorcia, neoprávnene,“ stojí v zápisnici.
Niektorí oponenti zasa upozornujú, že švajciarsko-slovenské
konzorcium už dodalo pre železnice vlakové súpravy a boli s
nimi problémy. Vlaky jazdia na tratiach Tatranskej elektrickej
železnice a pri zavádzaní museli železnice robit úpravy nástupíšt,
niektorých zákrut a riešit dalšie problémy. Predseda
predstavenstva ŽOS Vrútky
Michal Moncman sa bránil, že išlo o moderné nízkopodlahové
vlaky, aké železnica chcela, a preto sa museli robit úpravy
trate.
Samovražda na kolajniciach
22.6.2002, KVETA FAJCÍKOVÁ - Železniciar
Anton C. z Prievidze si zvolil dobrovolnú smrt pod kolesami
osobného vlaku, ktorý prichádzal z Topolcian. K tragédii prišlo
v priestoroch nákladnej stanice, kde si na vlak zrejme pockal.
Ukryl sa pred prichádzajúcim vlakom za prekážku a vyšiel až
vtedy, ked už bol vlak bezprostredne blízko. 46-rocný muž si
stihol ešte položit hlavu na kolajnice. Rušnovodic síce okamžite
zatiahol rýchlobrzdu, ale tragédii už kvôli krátkej
vzdialenosti zabránit nedokázal. Kolesá vlaku úplne oddelili
hlavu železniciara od tela. „Pre chlapov, ktorých k tragédii
privolali, to bol príšerný pohlad. Hlava železniciara ležala
medzi kolajami, telo vedla. Takmer s istotou môžeme povedat, že
nešlo o neštastnú náhodu, ale o samovraždu,“ hovorí Luboš
Kotlár zo železnicnej polície v Prievidzi. Rušnovodic totiž
jasne videl, že chlap na kolaje nespadol, ale lahol si na ne.
Nebohý železniciar bol velmi uzavretý, nikomu sa nezdôveroval.
Žil samotársky, bol rozvedený a nemal už rodicov ani súrodencov.
Niekedy sa rád pozrel aj na dno pohárika. „Údajne trpel aj
depresiami a liecil sa. Motív jeho konania sa preveruje. V case
tragédie bola hliadka železnicnej polície práve na nákladnej
stanici. Rušnovodic vlaku im ešte kývol a už o niekolko sekúnd
zaculi príšerné škrípanie brzd,“ hovorí Kotlár.
Železniciar pracoval ako tratový robotník, staval kolajnice. V
práci žiadne väcšie problémy nemal. Pred piatimi dnami si však
vybral dovolenku a nik v robote nevedel, kde ju trávi. Muža
previezli na súdnu pitvu. Tá ma urcit, ci pred samovraždou užil
lieky alebo iné omamné prostriedky.
Pre železnicnú políciu v Prievidzi je to v tomto mesiaci už
druhá tragédia. Pred niekolkými týždnami spáchal samovraždu
blízko Handlovej aj mladý muž, trpiaci depresiami. Aj on sa
postavil pred prichádzajúci vlak. Samovraždy na kolajniciach
nie sú podla Kotlára výnimocné a niekolko zaznamenali aj v
uplynulých rokoch. Pohlad na ne je však vždy velmi krutý.
Mali už dokonca prípad ženy, ktorá si na kolajnice tiež položila
hlavu.
Americkej železničnej spoločnosti
Amtrak hrozí bankrot
24.6.2002, Washington - Hroziaci
bankrot americkej železničnej spoločnosti Amtrak prinútil
amerického ministra dopravy Normana Mineta zvolať krízovú
poradu vo Washingtone.
Spoločnosť od vlády požaduje finančnú injekciu vo výške
200 miliónov USD, v opačnom prípade budú musieť už v
priebehu tohto týždňa z prevádzky vyradiť prvé vlakové súpravy.
Nový prezident Amtraku David Gunn sa vyjadril v tom zmysle, že
bankrot je len otázkou času.
Železničná spoločnosť vo svojej 31-ročnej histórii ešte
nikdy nevykázala čierne čísla. Minulý rok hospodárila so
stratou 1,2 miliardy USD. Amtrak okrem iného prevádzkuje mnoho
diaľkových spojov a na východnom pobreží jeho služby na
cestu do práce využívajú státisíce obyvateľov.
Podľa Mineta sa Amtrak musí pozrieť realite do očí. Pred
manažmentom stoja dôležité a ťažké rozhodnutia, ktoré budú
viesť k prežitiu podniku.
V roku 1997 dal americký kongres Amtraku podmienku, že v
priebehu 5 rokov musí stáť na vlastných nohách. Železničná
spoločnosť uviedla do praxe drastický úsporný program a
obmedzila investície do údržby tratí na minimum. Mnoho opráv
a rekonštrukcií sa však už nedá z bezpečnostných dôvodov
odkladať.
Od 1. júla zdražie cestovné na železniciach
Pravda 25. júna 2002
BRATISLAVA (TASR) - Od 1.júla zvýši Železničná spoločnosť
cenu obyčajného cestovného vo vlakoch kategórie Intercity ( IC ) a Eurocity ( EC
) v priemere o 7%. O desať korún vzrastie cena miesteniek, pričom
ich základná cena bude dvadsať korún a v dňoch so silnou
frekvenciou štyridsať korún. Cena doplatkov pre cestujúcich s
traťovými predplatnými
a časovými žiackymi cestovnými lístkami, ako aj doplatok pre
cestujúcich s komerčnými zľavami sa zvýši o desať korún.
Cestovanie vlakmi Intercity a Eurocity
bude drahšie
25. jún 2002, BRATISLAVA - Od prvého
júla zvýši Železničná spoločnosť Bratislava cenu obyčajného
cestovného vo vlakoch kategórie Intercity a Eurocity v priemere
o sedem percent.
O desať korún vzrastie cena miesteniek, pričom ich základná
cena bude dvadsať korún a v dňoch so silnou frekvenciou 40 korún.
Cena doplatkov pre cestujúcich s traťovými predplatnými a časovými
žiackymi cestovnými lístkami, ako aj doplatok pre cestujúcich
s komerčnými zľavami sa zvýši o desať korún. Doplatky budú
stáť 50 korún a 80 korún. Úmerne so zvyšovaním cestovného
sa zvýši aj náhrada cestovného.
Rast cien zodpovedá podľa hovorcu železníc Miloša Čikovského
minuloročnej miere inflácie, ktorá sa prejavila najmä v raste
nákladov na prevádzku vlakov vyššej kategórie - IC a EC . Tie sú vyňaté zo zmluvy o výkonoch
vo verejnom záujme a Železničná spoločnosť ich prevádzkuje
ako vlastný obchodný produkt bez podpory štátu.
Vlaková aféra má pokračování
iHNed 25. 6. 2002
HN 24. 6. 2002 00:00
Už více než týden Slovenskem otřásá skandál kolem nákupu
železničních vozů.
Luboš Palata
www.ihned.cz/palata
/Od našeho stálého zpravodaje/
Bratislava, 24. 6. 2002
Premiér Mikuláš Dzurinda tvrdí, že ho chce kvůli miliardovému
tendru na nákup vlaků odstranit zkorumpovaná klika na
ministerstvu dopravy. Premiérem odvolaný ministr dopravy Jozef
Macejka zůstává na kandidátce vládní Slovenské demokratické
a křesťanské unie (SDKU), které je Dzurinda předsedou.
Prezident Rudolf Schuster už týden váhá s odvoláním šéfa
resortu dopravy, přestože mu ústava jinou možnost než
respektovat návrh premiéra nedává. Premiér se v tendru, v čele
jehož výběrové komise figuruje jeho bratr, stále více v celé
záležitosti angažuje.
Ve slovenských novinách se otevřeně píše o korupci související
s tímto případem a dodává se, že tak to na Slovensku už
deset let chodí. A co si myslí slovenští voliči, kteří
budou za tři měsíce rozhodovat o nové vládě? Ty podle průzkumů
skandál nijak neovlivňuje, protože o korupci už dávno vědí
a o čistotě slovenské politiky si nedělají iluze. Předseda
slovenské vlády vidí důvod celé vlakové krize jednoznačně.
"Je důvodné se domnívat, že na ministerstvu dopravy se v
bezprostřední blízkosti ministra Jozefa Macejka vytvořila
lobbistická skupina prosazující zájmy firmy Alston (neúspěšného
účastníka tendru)," tvrdí Mikuláš Dzurinda.
"Rozhodli se zřejmě uskutečnit politickou intriku, cílem
které byla moje politická likvidace a poškození mé politické
strany," uvádí premiér.
Tou intrikou měl být dopis poslance Dzurindovy strany Petra
Kresáka, v němž se celkem jednoznačně tvrdí, že SDKU měla
na tendru za více než pět miliard finančně profitovat.
Dzurindovu teorii o spiknutí potvrzuje dění přímo uvnitř
jeho strany, která se zdráhá odvolat z jednoho z čelných míst
kandidátky SDKU premiérem kvůli skandálu sesazeného ministra
Macejku. "Podle mě nesmí být takový člověk na kandidátce
strany," uvedl Dzurinda, který dodal, že jinak seznam lidí
nominovaných za SDKU do zářijových voleb nepodepíše.
Podle stanov strany však už nemůže být žádný kandidát
odvolaný. Macejko by to musel udělat sám. Ten, vědom si silné
podpory části strany, však prohlásil, že to sám neudělá.
"Nemám důvod odstoupit," prohlásil Macejka, který
je na sedmém, tedy s jistotou volitelném místě kandidátky
Dzurindovy strany.
Přestože skandál otřásá celým Slovenskem, podle informací
listu Národná obroda komise vedená Dzurindovým bratrem
urychleně pokračuje v přípravách podpisu kontraktu na dodávku
vozů s konsorciem firem DMU-GTW. Tato nabídka byla údajně o
800 miliónů dražší než konkurenční od francouzské firmy Alstom .
Kontrakt přitom zpochybnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKU),
který však Dzurinda obvinil z neústavního vměšování,
protože podle jeho názoru jediný, kdo může tendr hodnotit,
je Úřad pro veřejné soutěže. Národná obroda proto tvrdí,
že dalším krokem premiéra může být snaha o sesazení šéfa
NKU.
"Zdá se, že Dzurindova SDKU se všemožnými způsoby snaží
odstranit všechny překážky, které jí stojí v cestě, aby
byla smlouva do zářijových parlamentních voleb uzavřena,"
tvrdí list.
"Vlaková kauza opět prohloubí přesvědčení mnoha lidí,
že politika je špinavá věc, v níž slušný člověk nemá
co pohledávat," uvedl pro Rádio Svobodná Evropa Štefan
Hríb, šéfredaktor týdeníku Domino. Není jediným novinářem
s takovým názorem.
Miliardový tendr
V soutěži na dodávku pro Slovenské železnice se utkala
francouzská firma Alstom a konsorcium vedené švýcarskou
firmou Stadler.
Stadler zvítězil, přestože jeho cena byla o 822 miliónů vyšší.
Švýcaři však uvádějí nižší provozní náklady. Údaj Alstomu
je v této položce o 811 miliónů vyšší. Z informací NKÚ
ale plyne, že údaje firmy Stadler jsou podhodnocené. (lup)
Jozef Bakšay sa o tender na ĽMJ zaujíma
ako občan - fyzická osoba, loby odmieta
25.6.2002 , Bratislava - Bývalý
federálny minister zahraničného obchodu ČSFR Jozef Bakšay sa
o tender na dodávku 35 kusov ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ)
pre Železničnú spoločnosť (ZSSK), a. s., Bratislava zaujíma
ako občan - fyzická osoba, ktorej nie je ľahostajný spôsob
nakladania s verejnými financiami.
Uviedol to dnes na tlačovej besede s tým, že jeho medializovaný
lobing v prospech francúzskeho Alstomu, ktorý však nepotvrdil,
nadobudol iba formu stretnutia s už bývalým ministrom dopravy
Jozefom Macejkom. "Toho pána som nepoznal, a preto som
poprosil svojho dlhoročného osobného kamaráta Petra Kresánka,
aby mi sprostredkoval schôdzu s pánom ministrom, kde som sa
chcel informovať ako bežný občan, ako sa bude ďalej vyvíjať
obchodná súťaž na ĽMJ," spresnil J. Bakšay. Na
existenciu železničného tendra bol vraj upozornený českými
predstaviteľmi Alstomu, ktorí kedysi boli jeho
podriadenými na ministerstve obchodu. Tí údajne neboli
vyhlasovateľom tendra informovaní o jeho priebehu a touto úlohou
"poverili" J. Bakšaya. Keďže šéf dopravy Macejko v
tom čase nebol o tendri dostatočne informovaný, odporučil Bakšaya
na samotné generálne riaditeľstvo železníc.
O tom, že výhodnejšiu ponuku predložila v tendri spoločnosť
Alstom
, a nie konzorcium DMU GTW (švajčiarsky Stadler a ŽOS Vrútky ), J. Bakšay nepochybuje, čo dokumentoval
materiálmi, získanými podľa jeho slov z verejne dostupných
zdrojov a od predsedu pracovnej skupiny ZSSK Miroslava Dzurindu.
Podľa nich ponúkol Alstom dodávku vlakov typu Coradia
Lint 41 za úhrnnú sumu 4,816 miliardy Sk, z čoho obstarávacia
cena tvorila 3,584 miliardy Sk, náklady na údržbu 311,920 milióna
Sk a celkové náklady za materiál na celoživotnú údržbu
919,235 milióna Sk. Naproti tomu navrhlo DMU GTW zrealizovať
celú dodávku za 5,481 miliardy Sk, teda zhruba o 600 miliónov
Sk viac. Obstaranie vozov typu GTW 2/6 by vyšlo ZSSK na 4,406
miliardy Sk, náklady na celoživotnú údržbu na 383,320 milióna
Sk a celkové náklady na materiál ponúkol Stadler za 690,900
milióna Sk. Podľa vyjadrenia predsedu predstavenstva ŽOS Vrútky
Michala Moncmana je v cene, ponúknutej konzorciom, započítané
clo i DPH. Bez DPH ide o sumu 3,572 miliardy Sk. J. Bakšay tento
fakt spochybňuje.
K naformulovaniu vyššie prezentovanej ponuky Alstomu
však došlo podľa slov J. Bakšaya až potom, čo bola ich pôvodná
ponuka v parametri celoživotných nákladov na materiál
vyhodnotená zo strany ZSSK ako neprimerane vysoká. Francúzska
firma totiž pôvodne navrhla 2,336 miliardy Sk, v porovnaní so
Stadlerom o 1,645 miliardy Sk viac. Alstom
upravil aj cenu nákladov na celoživotnú údržbu s tým, že
ju znížil zo 371 na už spomenutých 311,920 milióna Sk.
Hovorca ZSSK Miloš Čikovský v tejto súvislosti uviedol, že Alstom
urobil úpravu až po tom, čo komisia rozhodla o ukončení
rokovaní s ním. J. Bakšay však namieta, že sa komisia nad týmto
priepastným rozdielom nepozastavila a nevyžiadala si jeho
vysvetlenie. Do kapitoly prevádzkových nákladov totiž podľa
neho Alstom
zahrnul omnoho širšiu škálu položiek, súvisiacich s preventívnou
údržbou, čo konkurencia vraj nespravila. Celý problém spočíva
podľa neho v nesprávnom zadefinovaní niektorých podmienok súťaže
obstarávateľom.
Za výhodnosť ponúkaného riešenia Alstomu
argumentoval J. Bakšay aj ponukou ofsetových programov v objeme
1,5 miliardy Sk. M. Moncman z konkurenčnej ŽOS spresnil, že až
77 % pridanej hodnoty zákazky zrealizuje ich konzorcium na
Slovensku. Skutočná slovenská výroba v minulosti
nakontrahovaných jednotiek pre TEŽ ako aj fyzický podiel práce
domácej ŽOS na výrobe 35 kusov ĽMJ, ktoré na predchádzajúcu
zákazku nadväzujú po stránke technologickej i know-how,
predstavuje približne 1,68 miliardy Sk. V prípade úspechu DMU
GTW v tendri je spolupráca ŽOS a Stadler garantovaná
kontraktom na výrobu hliníkových a oceľových vlakových súprav
pre zahraničných odberateľov v hodnote cca 6 miliárd Sk.
V neprospech konzorcia hovorí podľa bývalého federálneho
ministra aj to, že Stadler nepredal od roku 2000 ani jedno
vozidlo typu GTW 2/6, zatiaľ čo Alstom
predal zo svojich výrobkov príslušného označenia 138 kusov.
Jeho tvrdenia M. Moncman spochybnil a uviedol, že do roku 1998
bolo vyrobených a predaných 8 vozidiel tohto typu, v nasledujúcich
rokoch 31, 41, 41 a v tomto roku zatiaľ 49. Zmluvne
nakontrahovaných ich vraj je už 157.