Počas mojej návštevy (25. I. 2001) zmenárne
Remedix, s. r. o. na prízemí starého vestibulu
bratislavskej hlavnej stanice som na moje počudovanie
zistil, že sa tam nevykonáva len zmenárenská
činnosť, ale aj predaj doplnkového tovaru so
železničnou tématikou, napr. aj nasledujúcu knihu:
Dejiny železníc na území Slovenska |
260 Sk |
I keď je zmenáreň otvorená v oveľa
väčšom časovom rozmedzí, predaj doplnkového tovaru
sa uskutočňuje prostredníctvom platieb ceny tovaru v
pokladnici ŽSR, a to len v pracovné dni v čase 7:45 -
18:00 hod.
Addams
Vo vlakoch sa
najviac kradne na severe Slovenska
Straky na železnici
ŠTVRTOK 25.
január 2001
JURAJ HANDZO - Cestujúci, ktorí sa prepravujú
vlakom v smere od Žiliny po Košice, alebo prechádzajú
cez štátne hranice s ČR, sú vystavení vyššiemu
riziku, že ich okradnú.
Vo vlakoch sa najviac kradne v júni,
júli a v auguste, pričom rizikovými dňami v týždni
sú najmä streda, štvrtok a piatok. Z rýchlikov je
rizikový najmä Dargov, Laborec, Považan, Zemplín,
Spišan, Liptov, Čingov, Vihorlat, Skalnica, Petrov,
Poľana, Ružín, Gemeran a Cassovia. Poznatky
železničnej polície (ŽP) naznačujú, že páchatelia
najviac využívajú spánok a nepozornosť cestujúcich,
ale aj pretrvávajúci zlozvyk ponechávať veci bez
dozoru. Ako v stredu uviedol generálny riaditeľ ŽP
Tibor Gaplovský, každý deň situáciu vo vlakoch
kontroluje 66 dvojčlenných hliadok ŽP. Úroveň
kriminality na železnici ilustrujú aj údaje, podľa
ktorých v priebehu minulého roka bolo v obvode
železničných dráh spáchaných 652 trestných činov,
čo je o 53 menej ako v roku 1999, a 44 316 priestupkov
(o 311 viac ako v predchádzajúcom roku). Násilných
trestných činov zaznamenali 76, okrem iného 21
lúpeží, 21 útokov na verejného činiteľa a 23
úmyselných ublížení na zdraví. Násilnú
kriminalitu sa darilo objasňovať až na vyše 88
percent, celková objasnenosť trestnej činnosti
presiahla 61 percent.
Jeden z najzávažnejších prípadov sa stal 28.
decembra minulého roka na železničnej stanici v
Poprade, kde páchateľ ozbrojený pištoľou ťažko
zranil policajta ŽP a českého turistu. Z vlaňajších
prípadov trestnej činnosti, ktoré sa vymykajú
normálu, stojí za zmienku napríklad krádež
hliníkových výplní vnútorných stien šiestich
chladiarenských vozňov na železničnej stanici vo
Veľkom Krtíši, pri ktorej vznikla škoda vyše 2,3
milióna korún. O tom, že čierne ovce sa nájdu aj
medzi zamestnancami ŽSR, svedčí prípad podvodu v
Humennom, pri ktorom pracovníčka skladu uvádzala
nepravdivé údaje v dokladoch o vydávaní rôzneho
materiálu a spôsobila škodu za viac ako trištvrte
milióna korún. ŽP zaznamenala aj prípad hlavného
pokladníka komárňanskej železničnej stanice, ktorý
spreneveril takmer 150-tis. korún.
Spresnenie
SOBOTA 27. január
2001
(PA) - V článku Straky na železnici, uverejnenom vo
štvrtok 25. januára, sme nedopatrením uviedli, že v
priebehu roka 2000 Železničná polícia zaznamenala 44
316 priestupkov. Správny údaj mal byť 4 316. Za chybu
sa ospravedlňujeme.
Hromadné
prepúšťanie postihne strojárov, stavbárov i
železničiarov
Turiec bez perspektív
ŠTVRTOK 25.
január 2001
DAGMAR ÚRADNÍKOVÁ - Zamestnávateľské subjekty
Žilinského kraja avizujú viacero hromadných
prepúšťaní. Z hľadiska ďalšieho uplatnenia ľudí,
ktorí prídu o prácu, je najproblémovejší Turiec.
V ZTS TEES, Martinské strojárne príde do konca júla o
prácu 930 ľudí. Riaditeľ Krajského úradu práce v
Žiline Dušan Laššák v tejto súvislosti
konštatoval: "Situácia v Martine je skutočne
zložitá. Priestor na trhu práce v strojárskych
profesiách v regióne Turca už jednoducho nie je.
Predpokladáme, že značnú skupinu prepustených budú
tvoriť ľudia vo veku nad 45 rokov, o ktorých
zamestnávatelia neprejavia záujem. Bude to obdobie,
ktoré bude pre región Turca mimoriadne zložité."
Jedinou perspektívnou strojárskou fabrikou v tomto
regióne je Volkswagen Martin. Ten si však výberovými
konaniami vyriešil personálnu otázku na celý prvý
polrok. Či sa mu podarí vytvoriť ďalšie pracovné
miesta do konca roka, nie je dnes zrejmé.
Určité pokusy o oživenie zaznamenáva metalurgia. V
podniku ECCO Slovakia Martin, ktorý je zameraný na
výrobu obuvi, či v závode TrimLeader, Košťany nad
Turcom, kde sa šijú autopoťahy, však strojári zaiste
uplatnenie nenájdu. Okresný úrad práce v Martine
dostal podrobné inštrukcie, ako očakávaný nápor
čerstvo prepustených zamestnancov Martinských
strojární zvládnuť. Zaevidovávať ich budú aj v
nestránkové dni. Ďalšie hromadné prepúšťanie
ohlásila KLF ZVL Kysucké Nové Mesto. Po rokovaniach
vedenia s odborármi sa podarilo plánovaný počet
prepustených znížiť z 599 na 473. Okresný úrad
práce Čadca intenzívne rokuje o možnosti ich
zamestnania s AVC Čadca, ako aj závodom INA Kysuce v
Kysuckom Novom Meste. Určité možnosti ich uplatnenia
sa javia aj v Českej republike. Aj keď sa týmto krokom
v okrese Kysucké Nové Mesto nezamestnanosť zvýši asi
o 3 percentá, situácia na Kysuciach by nemala byť
taká dramatická ako v Turci. Hromadné prepúšťanie
nahlásil aj Váhostav Žilina, ktorý sa chce do konca
mája rozlúčiť s 250 až 300 zamestnancami. Dosahy na
zamestnanosť bude mať aj reštrukturalizácia
Železníc SR.
Kovobiznis
prekvitá
PIATOK 26. január
2001
Krádeže dopravných značiek, železničných
signalizačných zariadení, medených a hliníkových
káblov a iných kovových predmetov, ktoré možno
speňažiť, sú masovým javom. Nejde len o východisko
z núdze pre bezdomovcov a iné sociálne slabšie vrstvy
obyvateľstva, ktoré si privyrábajú donášaním
rôznych kovových predmetov do zberní druhotných
surovín, kde ich neraz vykupujú bez toho, že by ich
zaujímal pôvod prinesených alebo dovezených vecí.
Rozsah tohto napohľad nenápadného a okrajového javu
naznačuje, že v niektorých prípadoch môže ísť o
výnosný biznis, do ktorého sa zapájajú aj
organizované skupiny páchateľov. Ak v rámci
jednotlivých okresov škody len na odcudzených
dopravných značkách predstavujú rádovo stovky tisíc
korún, v celoštátnom meradle sú to desiatky
miliónov. Vinou medzier v legislatíve a nedostatočnej
kontroly však v zberniach nekončia len dopravné
značky.
Najstaršia
meteorologická stanica v Hurbanove
Teplotné rekordy
SOBOTA 27. január
2001
Alexandra Žilavá - V dvadsiatom deviatom udreli také
mrazy, že nám povyťahovalo klince zo šindľov na
streche. Ráno sme museli poosekávať ľad v špárach
pod dverami. Napadalo toľko snehu, že sa dvaja chlapi
museli do nich zaprieť, aby sa otvorili, spomína na
zimu, aké už nebývajú, osemdesiatročná
pamätníčka z Považia.
Zvoním a čakám. Úzka chodba sa končí pred sklenými
dverami. Nechám sa viesť vyrezávaným dreveným
schodiskom. "Najprv zájdeme k prístrojom,"
privítal ma v otvorených dverách na druhom poschodí
meteorológ Jozef Čelka. Ďalšie schody. Železné,
točivé. Vedú na medziposchodie s pôvodnou knižnicou
z 19. storočia. Ešte jedno poschodie a sme na streche.
Vežička s rozlohou dva krát dva metre je zaprataná
rôznymi meteorologickými prístrojmi. Z nich
meteorológ každú hodinu odčítava aktuálny stav
počasia.
Hurbanovo. Malé ospalé mestečko s najdlhším
slnečným svitom na Slovensku máme ako na dlani.
"Tamto naľavo je stará hvezdáreň. Vedľa je
postavená nová," ukazuje na budovu s kupolou.
"Stará hvezdáreň slúži už iba na exkurzie, v
novej je ďalekohlad, ktorým pozorujú hviezdnu oblohu
odborníci. Na druhej strane majú dve budovy
seizmológovia. Merania seizmografov rušili
prechádzajúce autá a železnica, preto ich
presťahovali. Za nimi sa rozprestiera meteozáhradka. V
nej meriame teplotu pôdy, vzduchu a prízemné
teploty."
Šifrované správy
V 19. storočí bola hvezdáreň a
meteorologická stanica v Hurbanove súčasťou
medzinárodného vedeckého diania. Dnes slúži iba na
meranie klimatických podmienok. Na streche sú
prístroje, ktoré by mohli patriť do múzea.
Využívajú sa však aj v dnešnej meteorológii.
Anemograf, prístroj s tromi lyžicami, ktoré krúti
vietor, slúži na meranie rýchlosti a smeru vetra.
Heliografom sa meria slnečný svit. Ale aj najstaršia
meteorologická stanica na Slovensku je z času na čas
modernizovaná. Vedľa heliografu je umiestnená
radiačná sonda. Automaticky, v pravidelných časových
intervaloch, odčítava hodnoty gama žiarenia. Aj
objemný ortuťovo-váhový mikrobarograf schovaný v
malej miestnosti na druhom poschodí nahradil
niekoľkonásobne menší automatický barograf na
meranie tlaku vzduchu. Prístroje údaje vyhodnocujú na
mieste a meteorológovi poskytnú presné čísla.
Zaznamenaný stav počasia sa vyjadruje šiframi.
Napríklad občasný dážď je kódovaný číslom 60.
Meteorologickú správu tak tvorí niekoľko desiatok
čísel vyjadrujúcich priebeh počasia a jeho
momentálny stav.
Tuhé zimy
Listujeme v záznamoch teplotných rekordov nameraných v
Hurbanove. Meteorologická stanica tento rok oslávi 130.
výročie od svojho založenia. Najvyššiu teplotu
zaznamenali v roku 1905 - 39 stupňov. Hurbanovo
prežívalo najväčšie mrazy v roku 1929, teplota sa
pohybovala okolo -35 stupňov.
Zima v našich klimatických podmienkach dosahuje dva
vrcholy. Na Troch kráľov (trojkráľová zima) a 20.
januára (Fabiánska zima). Január je najstudenší
mesiac v roku. "Nie vždy sa trojkráľová zima
prejaví silnými mrazmi. Už aj v minulosti sa stalo,
že január mal teplejší priebeh. Terajšie počasie
nie je nič neobvyklé," vysvetľuje meteorológ
RNDr. Peter Jurčovič. V 80. rokoch nasledovali po sebe
tri studené zimy s teplotnými rekordmi okolo -30
stupňov. Obyvatelia na dedinách, ale aj v mestách
zápasili so snehovou nádielkou. Mnohé miesta boli
odrezané od sveta. V mestách zúrila kalamita. Silné
mrazy a záveje, ktoré vietor nafúkal do dvojmetrovej
výšky, ochromili dopravu. V roku 1985 zaznamenali v
Oravskej Lesnej, v najchladnejšom mieste na Slovensku,
rekordnú teplotu -37 stupňov. Zaujímavé je, že
deväťdesiate roky boli mimoriadne teplé. Podľa
svetovej meteorologickej organizácie desať
najhorúcejších rokov nasledovalo po roku 1983.
Ekológovia predpokladajú, že extrémne vysoké letné
teploty sú spôsobené globálnym otepľovaním Zeme.
"Pravidlo, že po horúcom lete nastupuje krutá
zima, merania nepotvrdili. Meteorologická prax však
potvrdila príchod studenej zimy, ak sa rok predtým v
lete vyskytli extrémne horúčavy. Aj tri najkrutejšie
zimy, v rokoch 1985, 1986 a 1987 nasledovali po
najhorúcejšom lete v osemdesiatom treťom,"
porovnáva RNDr. Jurčovič.
Pokuta za minisukne
Aká zima nás čaká v nasledujúcich rokoch,
sa ani jeden meteorológ odhadnúť neodváži. Počasie
je nevyspytateľné. Podľa odborníkov sa klimatické
podmienky na zemeguli už niekoľkokrát zmenili.
"Pribúda teplých zím a extrémov v počasí. Za
posledných 50 rokov sme zaznamenali výrazné zvýšenie
priemerných teplôt vo všetkých ročných obdobiach v
strednej Európe," vysvetľuje P. Jurčovič.
Storočné záznamy z Hurbanova svedčia o zvýšení
priemernej teploty v zimných mesiacoch o jeden až dva
stupne. Osemdesiatročná pani Alžbeta spomína:
"Na začiatku šesťdesiatych rokov nás policajti
pokutovali za minisukne. Udreli silné mrazy. A pretože
lekári zápasili s veľkým množstvom omrzlín,
vyžiadali si zákaz ich nosenia."
Späť k vlakovej stanici. Na nebi sa
vyrojilo množstvo hviezd. Konečne sneh. Zdá sa, že s
tým globálnym otepľovaním to nebude až také zlé.
(Autorka je spolupracovníčka PRAVDY)
Návrat z
transcendentna na zem
Nedeľa, 28. január 2001
JOZEF BŽOCH - Predvlani vydaný
bohohľadačský bachant Dušana Mitanu Návrat Krista
šokoval ešte aj tých, čo chápali
„kristianizáciu“ jeho mena na Dušan Krist Mitana
(vypožičal si priezvisko svojej manželky za slobodna)
len ako jednorazový literárny žart. Kam sa podel ten
pôvabný rozprávač, ktorý viac ako šesť rokov
spisoval knihu, podobnú viac traktátu než románovému
dielu, poskladanú z faktografických i fantazírujúcich
materiálov, plnú mravoučných a didaktických gest,
čitateľnú len s trpezlivosťou hodnou lepšej veci?
Náboženský agitátor sa znovu premenil na prozaika v
knihe Môj rodný cintorín (L. C. A. Levice, 2000), aj
keď tu tiež nachádzame niekoľko náboženských
motívov - tie však na rozdiel od predošlého opusu
neboli jeho motiváciou.
Autor označuje svoje morbídne nazvané dielo za pamäti
- ročník 1946 by si takýto žáner už mohol dovoliť;
lenže Mitana na záložke uvádza, že ich začal
písať dva roky pred vydaním svojho debutu (1970), a
že prvý fragment publikoval v 6. čísle Mladej tvorby
roku 1968 a druhý bol pripravený do dvojčísla tohto
časopisu roku 1970, to však už nesmelo vyjsť. Nejde
však o oprášenie a rozšírenie starého rukopisu,
ostala zrejme iba základná idea.
Mitanove pamäti nie sú vlastne memoármi v klasickom
zmysle slova, je to skôr súhrn niektorých spomienok
ani nie na detstvo, ale z detstva a ranej mladosti,
začlenených do epického útvaru a poprestýkaných
reprodukovanými ukážkami z diela evanjelického
farára, pacifistu, rojka a čudáka Jána Maliarika
(1869 - 1946), ktoré našiel v domácej knižnici a
použil ho v texte postmodernistickým spôsobom.
Dej prózy lokalizoval priestorovo do rodného
Moravského Lieskového, časovo do pofebruárového
obdobia, keď sa upevňovala komunistická moc. Díva sa
na veci okolo seba optikou štrnásťročného chlapca,
takže zmenu režimu pozná iba z rozprávania rodičov a
rodinných priateľov, ktorí boli existenčne
postihnutí: otec bol najprv predsedom MNV, teraz je
traktoristom a hrobárom; starý otec, legionár, mal
krčmu, ktorú po znárodnení podpálil, teraz je
invalid a vzdelaný mudrlant; ich priateľ Fidibus
pracoval na železnici a zároveň ako stolár a
truhlár. Približne v tomto kruhu, kam patria aj miestni
farári, evanjelický a katolícky, sa pohybuje,
rozpráva (raz v dialekte, raz spisovne), kartuje,
popíja, spomína a škriepi sa malá komunita tichých
odporcov režimu.
Mitana nerozvíja nijaké konflikty a nechce podávať
ani epickú kroniku dediny a jej obyvateľov, či
rekonštruovať fázy svojho dospievania, ktoré na
chvíľu rozohral vo vzťahu k Bete, svojej
pravdepodobnej sesternici. Väčšinou iba zaznamenáva
nevzrušivé dianie v rodičovskom dome, ktorého poloha
priamo pri cintoríne v ňom evokuje kadejaké
čiernohumorné predstavy: pochoval tu napríklad
kritičku Kršákovú (asi z pomsty za jej negatívnu
kritiku Návratu Krista), nájdeme aj hroby Marty
Podrackej a Ivana Chudeca, sám autor prespí v jednej
zatiaľ nepoužitej hrobke a napíše tu zbierku básní.
Cintorín teda nie ako pripomienka pominuteľnosti, ale
ako kuriozita. Mitana si neodpustil špiritizovanie o
náboženských otázkach, ktoré má, pravda, aj črty
karikatúry. Nemilosrdne zatiahne do témy
nepoškvrneného počatia a svätej Trojice oboch
farárov, ba dokonca predsedu dedinskej organizácie KSS
(hrajú spolu mariáš) a nakoniec sa tohto
„sympózia“ (nazýva ho tak autor) zúčastní celá
rodina. Hrobár v závere hovorí, že „je toho naráz
moc“ a súhlasím s ním.
Vrchol, aj umelecký, tvoria dve záverečné kapitoly,
kde Mitana neopakovateľne zobrazil dva konce ľudského
života: scéna umierajúcej stareny vyvoláva
odpudivosť a súcit zároveň, Fidibusovo divé
vyčíňanie a starého otcova smrť má silu veľkolepej
tragédie. Pri týchto výjavoch zabudneme na všetko,
čo v knihe pôsobí ako balast.
(Autor je literárny kritik)
Do výkupne iba s
preukazom
PIATOK 26. január 2001
MILAN KRÁĽ - V
najznámejšej trenčianskej zberni druhotných surovín
na Zlatovskej ulici odmietnu prevziať farebné kovy, ak
majú podozrenie, že pochádzajú z krádeže.
Vedúci zberne Jaroslav Straka robí v brandži už 14
rokov a za ten čas sa musel už veľakrát zúčastniť
na spisovaní policajných zápisníc alebo ísť na súd
svedčiť. Tieto nepríjemné povinnosti ho už
obchádzajú. Spoločnosť Zber druhotných surovín, s.
r. o., ktorá vlastní zberne v Trenčíne a Novom Meste
nad Váhom, vytiahla dodávateľov z anonymity. Ak
človek privezie čo len kilogram druhotnej suroviny
(nielen farebných kovov), vyžiadajú si od neho
občiansky preukaz. Na potvrdení, ktoré dostane, je
nielen jeho meno a adresa, množstvo a druh suroviny, ale
aj číslo občianskeho preukazu a rodné číslo.
Takéto potvrdenie zostáva aj v zberni. Ak príde
polícia s podozrením, že občan XY niečo ukradol,
dokážu ho v záznamoch vyhľadať. Ak má človek
čisté svedomie, bez problémov sa legitimuje. Ale sú
aj takí, čo sa radšej otočia a idú hľadať iného
výkupcu.
Typickými kradnutými materiálmi sú napríklad
liatinové poklopy z uličných kanálov, medené drôty
zo železnice alebo hliníkové kryty zo stĺpov
verejného osvetlenia. No nájdu sa aj výnimky. Do
zberne raz priviezli kus starého, pokrúteného
hliníkového plechu. Napohľad žiadny podozrivý
materiál. Vysvitlo, že je to časť amerického
vojenského lietadla, ktoré tu zostrelili počas 2.
svetovej vojny. Cennou relikviou bol najmä pre
bývalých amerických pilotov, ktorí nedávno do
Trenčína zavítali. "Ak privezie sto kilogramov
medi medikováč alebo firma, čo sa zaoberá navíjaním
motorov, vieme, z akého zdroja kov pochádza. Iné je,
ak privezie väčšie množstvo medi napríklad
bezdomovec, tam už bude asi pôvod pochybný. Myslím
si, že by pomohlo, ak by v novom zákone o odpadoch bola
jednoznačne stanovená povinnosť pri predaji v zberni
dokladovať pôvod takejto suroviny," dodal Straka.
Na železnici
prišlo o život 91 ľudí
ŠTVRTOK 25. Január 2001
(bor, )
Bratislava - Železničná polícia (ŽP) zaznamenala
vlani vyše 60-percentnú objasnenosť trestných činov
a priestupkov. Počet trestných činov (652) oproti roku
1999 klesol, počet priestupkov (4 316) však stúpol.
Železniční policajti nemuseli vlani riešiť ani jednu
vraždu, násilná trestná činnosť sa však zvýšila.
Pri rôznych nehodách prišlo na železnici o život 91
ľudí.
Podľa slov generálneho riaditeľa ŽP Tibora
Gaplovského najviac kriminality sa pácha na tzv.
severnej železničnej trase Žilina - Košice, za
najbezpečnejšiu možno z tohto pohľadu označiť trasu
Bratislava - Žilina. ‚‚Bezpečnosť na železnici je
zaručená na vysokej úrovni," konštatoval T.
Gaplovský. Najvážnejším vlaňajším prípadom bol
decembrový ozbrojený útok páchateľa na železničnej
stanici v Poprade, ktorý pištoľou ťažko zranil
policajta ŽP a českého občana. Medzi zlodejmi je
stále populárne rozkrádanie vozňov, napríklad vo
Veľkom Krtíši si zo šiestich chladiarenských vozňov
odniesli hliníkové výplne za 2,3 milióna korún.
Elektrina v
domácnostiach drahšia od 1. februára
Piatok, 26. Január 2001
(iša)
- Od konca budúceho týždňa budú platiť nové
ceny za elektrickú energiu pre všetky skupiny
odberateľov. Pôvodný návrh energetikov pozmenili na
jednotlivých rokovanich tripartity a vlády do konečnej
podoby.
Najviac sa stiahlo zvýšenie pre trakcie Železníc
SR. Z pôvodne navrhovaného zvýšenia o 33 percent
zostalo po rokovaní iba 25-percentné zvýšenie. V
skupine podnikateľov a organizácií sa v priemere
zvýši sadzba o 12 percent v 24 tarifikačných
kategóriách. Pre domácnosti ide o zvýšenie o 15
percent. Ako pre Nový Čas povedal riaditeľ odboru
energetického poradenstva Ján Dohňanský,
elektroenergetike, teda Slovenským elektrárňam
vrátane rozvodných spoločností toto zvýšenie
vyprodukuje zisk vo výške 4,8 miliardy Sk. Domácnosti
s nižšou spotrebou (tarifa BS) budú platiť 4 Sk za 1
kWh a 17 Sk za jedno odberné miesto. Bežné byty
(tarifa B) zaplatia 2,80 Sk za 1 kWh, pričom pevný
poplatok za jedno odberné miesto bude 115 Sk. „Podľa
našich prepočtov zaplatia odberatelia v domácnostiach
s nízkou spotrebou o 240 Sk viac za rok a v
domácnostiach s vyšším odberom o 1 000 Sk ročne viac
oproti predchádzajúcemu obdobiu,” dodal J.
Dohňanský.
Gynekologička si
po vražde o štrnásť rokov mladšieho manžela
položila hlavu na koľajnice...
Jej posledný záznam znel: „Zabila som ho.”
Štvrtok, 25. Január 2001
(pav)
- Na začiatku príbehu stál Amorov šíp. On sa
postaral o to, že sa 37-ročný Tibor a 51-ročná
Danica do seba pred pár rokmi zahľadeli. Rana bôžika
lásky bola taká hlboká, že sa napriek veľkému
vekovému rozdielu i nepomeru vo vzdelaní dvojica
rozhodla spojiť svoj život v manželskom zväzku.
Koniec príbehu má však od pomyselného rozprávkového
„a žili spolu šťastne, až kým nepomreli”
priepastne ďaleko. V jedenásty januárový večer
totiž nežnejšia polovička hodila za hlavu poslanie,
ktoré napĺňala celý život - chrániť zdravie
ľudí. Tiaž niekoľkomesačného trápenia vyriešila
raz a navždy. S nožom v ruke najprv poslala na druhý
svet manžela, aby potom svoju životnú púť ukončila
o pár desiatok minút neskôr pod osobným vlakom...
Gynekologička Danica už niekoľko mesiacov pociťovala
nespravodlivý úder osudu. Skoro rok sa liečila zo
zákernej choroby, pred časom musela zanechať lekársku
prax a mesiace trávila opustená v panelákovom byte na
šiestom poschodí. Jej manžel síce robotu mal, ale
dobre vedela, že viac ako ju má v láske pohárik. Ten
niečo stojí a navyše tušila, že svoju priazeň čo
by muž, už dlhšiu dobu nevenuje len jej.
Hlava na koľajniciach
Príbeh Danice a jej manžela začala polícia
lúštiť od konca, hlásením o samovražde osoby
ženského pohlavia. V druhý štvrtok nového roka sa z
breznianskej železničnej stanice krátko pred pol
jedenástou večer pohol osobný vlak smerom na Valaskú.
Päť minút na to už výpravca hlásil na policajné
oddelenie, že súprava prešla ženu. Okrem zväzkov
kľúčov nemala pri sebe nič, čo by pomohlo pri jej
identifikácii. Obeť skonala okamžite, vlak jej totiž
amputoval hlavu. Už zistenia na mieste nešťastia
dávali tušiť, že nezomrela pričinením cudzej osoby.
Na snehovom poprašku pri trati sa totiž nachádzali len
jediné stopy - nebohej. Mohlo ísť buď o samovraždu,
alebo nešťastnú náhodu. Stále však nebolo jasné,
kto bol obeťou. Trvalo niekoľko dní, kým polícia za
pomoci svedkov a známych identifikovala 51-ročnú MUDr.
Danicu Z. z Brezna. Predtým, ako si ľahla na ľavú
koľajnicu, aby počkala na istotu smrti v podobe
prichádzajúceho osobného vlaku, o 14 rokov mladší
manžel skonal jej vlastnou rukou v ich spoločnom byte.
Kľúčom k prípadu kľúče a
list
Keď nadišiel pracovný pondelok a kolegovia z
Mostárne v Brezne už piaty deň márne čakali na
Tibora Z., jeden z nich o podozrivej absencii pracovníka
slúžiaceho na tamojšej trafostanici informoval
políciu. Tá kľúčmi, nájdenými u ženy spod vlaku
otvorila byt, aby rozriešila tragédiu do konca. V
chodbe nehybne ležal muž. Na stole v kuchyni zostal
zakrvavený nôž - vražedný nástroj - a stopy krvi,
tiahnuce sa z kuchyne do chodby, kde sa nachádzal
telefón. Nôž v rukách manželky spôsobil Tiborovi Z.
viacpočetné bodné poranenia na hrudníku, dve z nich
sa ukázali ako smrteľné. Muž mal dorezaný aj
chrbát, jedna z rán bola hlbšia. Aktérka vraždy
zanechala aj list na rozlúčku. Hoci písmo na listovom
papieri musí zodpovedne posúdiť grafológ, s
najväčšou pravdepodobnosťou ho písala 51-ročná
lekárka krátko po čine. Priznáva sa v ňom k vražde
s tým, že pôvodne chcela manžela iba postrašiť. V
kuchyni na stole sa našli aj ďalšie písomnosti -
poznámky v kalendári a záznamy o príchodoch manžela
domov, v akom bol stave a koľko peňazí minul. Ten
posledný má dátum 11. januára 2001 a znie stroho:
„Zabila som ho.” Podľa výsledkov analýz boli obaja
manželia v zmienený večer paradoxne úplne triezvi.
Vražedné rozpory?
Podľa doterajších zistení polície,
príčinou breznianskej tragédie boli dlhodobé vážne
rozpory medzi bezdetnými manželmi. Susedia potvrdili,
že hádky dvojice neboli ničím výnimočným. Aj v
inkriminovaný večer viacerí zaznamenali hluk, rachot,
behanie, po ktorom odrazu zostalo ticho... Hoci
väčšina z tých, ktorí manželov poznali sa zhoduje,
že problémy s alkoholom mal, bývalé pacientky
lekárky z ambulancie v Podbrezovej tvrdia, že si rada
vypila aj ona. „Bola to sympatická žena, vysoká,
štíhla, nikto by jej nehádal vyše päťdesiat, avšak
ako lekárka nemala najlepšiu povesť. Keď som k nej
chodila na prehliadky, stávalo sa, že kvôli alkoholu
nebola schopná ani ordinovať, občas neprišla vôbec.
Sťažovali sa ženy aj sestrička, viackrát sme prišli
úplne zbytočne. Viem, že mala osobné problémy, bola
vážne a dlho chorá. Vraj sa ale vyliečila,”
podelila sa s nami jedna z bývalých pacientiek.
„Lepšie som poznala Tibora, bol to môj spolužiak,
robili sme spolu v Mostárni. Keď som sem prišla
bývať, boli už manželia. Viem, že sa často hádali,
určite mali aj finančné problémy. Ona iných mužov
nemala. Tibor, to vám neviem povedať. Koľkokrát sme
mali schôdzu, oni vôbec nechodili. Čo sa stalo, ma
šokovalo, vôbec by som to o nej nepovedala, neviem si
to vysvetliť,” uzavrela obraz o manželoch jedna z
obyvateliek domu na Malinovského ulici v Brezne.
Aké slovo, veta, gesto či pohyb spustil
pomyselnú spúšť konania lekárky sa už nedozvieme.
Brutalita a tragickosť, s akou sa však, a nielen v
tomto prípade, „vyriešili” problémy vzájomného
spolužitia, sú neklamným znakom zlyhania. Samotných
aktérov, ale aj ich nevšímavého okolia či
príbuzných. Ak už totiž prípad preberie polícia,
podobne ako v tomto prípade, je už mnohokrát neskoro
na iné, než konštatovanie nemenného stavu...
Najviac sa kradne
vo štvrtok a v piatok
Štvrtok, 25. Január 2001
(jk)
- „Počas minulého roka polícia nezaznamenala v
obvode železničných dráh ani jednu vraždu, čo
považujeme za určité pozitívum,” povedal včera na
stretnutí s novinármi Tibor Gaplovský, generálny
riaditeľ Železničnej polície SR. V roku 2000 bolo v
obvode železničných dráh spáchaných vyše 650
trestných činov, z toho násilných takmer 80. Svojou
nepozornosťou alebo samovražedným konaním prišlo o
život 91 ľudí, 63 bolo ťažko zranených a 20 ľahko.
Na otázku Nového Času, ktoré miesta na Slovensku sú
najnebezpečnejšie na okrádanie cestujúcich, šéf
železničnej polície povedal, že najviac sa kradne vo
štvrtok a v piatok na severnom úseku republiky od
Žiliny po Košice a vo vlakoch smerujúcich z Čiech do
Čadce.
Siemens úspešný
v Šanghaji
Štvrtok 25. Január 2001
Podľa
skupiny nezávislých analytikov z Independent Research
sa viacero veľkých projektov Siemensu v oblasti dopravy
výrazne podieľa na nadhodnotení akcií firmy na burze.
Po utorňajšom podpise dohody o vybudovaní
rýchlodráhy Transrapid v Šanghaji sa ich hodnota bude
zvyšovať. Okrem tohto projektu sú pred podpisom dohody
o modernizácii železníc v Rusku, Holandsku a v USA.
V Eurotunneli
zrušili bezcolné obchody
ŠTVRTOK 25. Január 2001
(TASR,
Londýn) - Prevádzkovateľ Eurotunnelu, podmorského
železničného spojenia medzi Francúzskom a Britániou,
oznámil, že v uplynulom hospodárskom roku sa obrat v
dôsledku zrušenia bezcolného predaja tovaru v jeho
zóne znížil o 5 %. Príjmy klesli zo 612 miliónov v
roku 1999 na 580 miliónov libier. Cez tunel pod
Lamanšským kanálom sa však prepravilo 2,95 milióna
ton nákladu, o tri percentá viac ako pred rokom.
Výdavky na
domácnosť stúpnu o 6-tisíc Sk
PIATOK 26. Január 2001
Katarína
Šelestiaková , Bratislava - Od februára čaká
slovenské domácnosti zdraženie v priemere o 500 korún
mesačne, čo je 6-tisíc ročne, pričom reálne príjmy
klesajú. Rozhodla o tom vláda, keď schválila
zvýšenie cien za teplo, elektrinu, plyn, nájomné a
vodné a stočné. Podľa prepočtu odborárov sa
úpravou cien smerom nahor zvýšia výdavky na jednu
domácnosť o 600 až 700 Sk. V Českej republike sa
obdobné úpravy cien odrazia na vyšších výdavkoch o
312 Kč v priemere na jednu domácnosť. Priemerná mzda
na Slovensku pritom predstavuje 10 700 Sk a v ČR asi
13-tis. Kč. Priemerná výška dôchodku je u nás 5 300
Sk.
Zvýšením cien za teplo o 20 percent vzrástli platby
vo vykurovacej sezóne v priemere na jednu domácnosť o
200 korún. Zvýšenie cien elektriny spôsobí pre
domácnosť so základným vybavením, teda osvetlením,
chladničkou a televízorom, rast cien mesačne o 83 Sk.
Dotkne sa to asi 80 % domácností, ktoré z priemernej
ceny 6 720 Sk zaplatia ročne až 7 644 Sk.
Užívatelia elektrického ohrevu vody zaplatia každý
mesiac za elektrinu o ďalších 100 korún viac.
Poslednou skupinou sú „plne vybavené“ domácnosti,
ktoré používajú aj elektrické vykurovanie. Tie
zaplatia mesačne za elektrinu v priemere o 250 korún
viac. Najviac sa dotkne vrecka občana zvýšenie cien
nájomného, hoci sa týka len 6-7 % obyvateľstva.
Nájomné vzrastie až o 45 %, čo je mesačne navyše o
300 korún a ročne o 3 600 Sk. Zemný plyn pre
domácnosť pôjde hore o 20 %. Vodné a stočné sa
zvýši o 20,3 %. V súčasnosti platí jedna
štvorčlenná domácnosť 148 Sk za vodné a stočné,
po zdražení to bude v priemere 180 korún. Okrem
týchto výdavkov vzrastú aj ceny za dopravu. Železnice
zvyšujú ceny o 15 % a autobusová doprava o 20 % pri
zachovaní existujúcich zliav. K úpravám smerom hore
dochádza aj v oblasti poštových výkonov, a to o 9,9
%.
ÚPRAVY CIEN OD FEBRUÁRA PRINESÚ PRE
JEDNU DOMÁCNOSŤ:
- zdraženie v priemere o 500 Sk
mesačne, 6-tisíc ročne - zvýšením cien za teplo o
20 % vzrástli platby vo vykurovacej sezóne o 200 Sk -
zvýšenie cien elektriny pre domácnosť so základným
vybavením mesačne o 83 Sk
Inšpekcia v 27
prípadoch nezistila pôvodcu znečistenia vôd
Bratislava 27. januára - Slovenská
inšpekcia životného prostredia zaznamenala v roku 1999
98 prípadov znečistenia a ohrozenia kvality vôd. V 27
prípadoch však nezistila pôvodcu tohto znečistenia,
pretože príslušné orgány boli nedostatočne
operatívne pri zisťovaní príčin a pôvodcov
havárií. Druhým dôvodom bolo ich neskoré ohlásenie.
V troch prípadoch spôsobili haváriu na území
Slovenska zahraniční automobiloví prepravcovia. Z
uvedeného počtu evidovaných ohrození kvality tokov
bolo 61 prípadov na povrchových vodách a v 37
prípadoch boli znečistené alebo ohrozené podzemné
vody. V 24 prípadoch došlo k úhynu rýb, pričom v 11
z nich nebol zistený druh jedovatej látky.
Najvýraznejšie sa do štatistík látok škodiacich
vodám zapísali v roku 1999 ropa, žieraviny,
pesticídy, exkrementy hospodárskych zvierat či
silážne šťavy. Ako vyplýva z údajov Ministerstva
životného prostredia SR, na vzniku havárií má
najväčší podiel porušenie technologickej a pracovnej
disciplíny a nevyhovujúci technický stav zariadenia
alebo objektu, v ktorom sa s otravnou látkou
manipulovalo. Vzrástol počet nehôd spôsobených pri
preprave. Z 20 prípadov sa 18 stalo na cestách, jedna
pri železničnej preprave a jedna havária bola na
tranzitnom ropovode. V roku 1999 postihli Slovensko tri
povodňové vlny - v marci, v júni a na prelome júla a
augusta - v povodiach Bodrogu a Hornádu, Dunaja, Váhu a
Hrona. Pri poslednej zahynuli tri osoby. Škody sa
vyčíslili na 4,5 miliardy korún, čo oproti
predchádzajúcemu roku predstavuje dramatický nárast
celkovej výšky škôd približne o 3,5 miliardy korún.
Ukradli ťahač za
vyše 4 milióny 700 tisíc korún
Banská Bystrica
27. januára - Ťahač zn. Scania 400 v hodnote viac ako
4 milióny 700 tisíc korún ukradol neznámy páchateľ
z odstavnej plochy pri železničnej stanici Nová Baňa
v okrese Žarnovica. Ťahač aj náves boli výrazne
označené nápismi firmy Lauratrans, Nová Baňa. V
kabíne vozidla bolo rôzne náradie, prenosný
televízor, valuty a ďalšie predmety, vrátane
osobných vecí a dokladov vodiča. Prípadom, ktorý sa
stal v noci zo štvrtka na piatok, sa zaoberá OÚV PZ v
Žiari nad Hronom. V rovnakom čase sa vlámali do
osobného auta zn. Škoda Octavia Combi zaparkovaného vo
dvore rodinného domu v obci Môlča, okres Banská
Bystrica. Lupič z vozidla ukradol čiernu diplomatku, v
ktorej bolo 130 tisíc Sk, 47 tisíc českých korún,
tisíc DEM a firemné doklady s pečiatkou, čím firme
ACM-aquacolormetal s.r.o. Banská Bystrica spôsobil
škodu takmer za 216 tisíc korún. Okrem toho zlodej
ukoristil aj peňaženku s 15 500 slovenskými a 5500
českými korunami a 400 DEM, odnímateľný panel
autorádia a osobné doklady na meno užívateľa vozidla
Ľubomíra D. (1971) z Môlče. Krádež vyšetruje OÚV
PZ Banská Bystrica.
KOZ nesúhlasí s
nárastom cien ŽSR, oceňuje však zvýšenie zliav
Bratislava 26.
januára - Nesúhlas so zvýšením cien v osobnej
železničnej doprave na Železniciach Slovenskej
republiky (ŽSR) o 15 % vyjadril viceprezident
Konfederácie odborových zväzov SR (KOZ SR) Peter
Gajdoš. Zvýšenie by sa malo realizovať od 1.
februára tohto roku, pričom je podmienené podpisom
cenového výmeru železníc ministerkou financií
Brigitou Schmögnerovou (29. januára). Podľa P.
Gajdoša predstavitelia odborov uprednostňovali
realizáciu zvýšenia len do výšky očakávanej
inflácie, aby eliminovali jeho negatívne dôsledky na
obyvateľstvo. Na druhej strane však oceňujú
zvýšenie zliav pre cestujúcich, ktorí denne
dochádzajú do zamestnania a mladých ľudí vo veku od
15 do 26 rokov. V prípade študentov sa zľavy zvýšia
z 20 na 25 %. V tejto súvislosti však P. Gajdoš
upozornil na fakt, že rozdiel medzi zľavou a skutočnou
cenou bude musieť financovať štát.
Skúšobná
prevádzka elektrickej motorovej jednotky na TEŽ začne
v polovici marca
Bratislava 26.
januára - Skúšobná prevádzka novej elektrickej
motorovej jednotky (EM1), ktorá je určená pre
Tatranské elektrické železnice (TEŽ), by sa mala
začať 15. marca. Tento termín bol stanovený na
základe priaznivého priebehu technických skúšok,
uviedol riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou
Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský. V
súčasnosti prebiehajú s vozidlom skúšky, ktoré sú
nevyhnutné na schválenie typu vozidla v Slovenskej
republike, pričom z celkového počtu 26 čiastkových
skúšok je v tomto čase vykonaných 14 podstatných.
Železnice plánujú nakúpiť 14 takýchto jednotiek.
Hlavnými výhodami novej tatranskej električky sú
predovšetkým lepšie rýchlostné využitie, vyššia
bezpečnosť voči vykoľajeniu, nižšie opotrebovanie
kolies a koľajníc a tým aj zvýšenie bezpečnosti
prevádzky a komfort. Zavedením zvukových a optických
informačných systémov sa podstatne zlepší
informovanosť cestujúcich a umožní zaviesť systém
zastavovania na znamenie. Nevyhnutnosťou však v tomto
smere ostáva rekonštrukcia usmerňovačov napájacích
staníc a výmena ich transformátorov.
Jadrové
elektrárne v zemetrasením postihnutej oblasti sú v
poriadku
Naí Dillí 27.
januára - Jadrové elektrárne v západnej Indii,
postihnutej v piatok silným zemetrasením, sú
nepoškodené, ale aj napriek tomu v nich dnes
prebiehajú inšpekcie s cieľom objaviť možné
poruchy. "Zariadenia v Tarapúre pri Bombaji
pokračovali v práci bez prerušenia a dva jadrové
220-megawattové reaktory v Kakrapare sú absolútne
bezpečné," povedal v telefonickom rozhovore pre
agentúru Reuters B. K. Bhásin, výkonný riaditeľ
Nuclear Power Corporation v Bombaji. Bhásin dodal, že
jadrové elektrárne bežia bez problémov, ale aj tak v
nich robia kontroly. Kakrapar sa nachádza v
západoindickom štáte Gudžarát, ktorý bol najviac
postihnutý piatkovým zemetrasením so silou 7,9 stupňa
Richterovej stupnice. Podľa stanice Star Television sa
obeťami piatkového zemetrasenia stalo asi 15.000
ľudí. Počet obetí najhoršieho zemetrasenia za
posledných 50 rokov stále rastie. Medzi obeťami je aj
350 školákov, ktorí sa v meste Andžáb neďaleko
epicentra zemetrasenia zúčastnili na pochode pri
príležitosti osláv Dňa indickej republiky.
Seizmológovia dnes zaznamenali v najviac postihnutom
meste Bhudž skoro 200 nových otrasov s intenzitou od
troch do 5,1 stupňa Richterovej stupnice. Indické
úrady v súvislosti s nimi zatiaľ nehlásili žiadne
materiálne škody, ďalšia seizmická aktivita by však
mohla narušiť prebiehajúce záchranné práce. Mesto
Bhudž zostáva aj naďalej odrezané od okolitého
sveta, pretože došlo k poškodeniu ciest a prerušeniu
železničného spojenia. Záchranári do tejto oblasti
prenikajú iba vrtuľníkmi. Nemecko dnes prisľúbilo
poskytnúť na pomoc obetiam zemetrasenia dva milióny
mariek a zároveň do postihnutej oblasti vyslalo 25
technických expertov a šesť psov vycvičených na
vyhľadávanie zasypaných osôb. Do Indie vyslalo svoje
záchranné tímy aj Turecko. Pomoc ponúkol aj
francúzsky prezident Jacques Chirac. Podľa informácií
indickej tlačovej agentúry PTI sa počas zemetrasenia z
väzenia v Bhudži dostalo na slobodu 188 väzňov - z
nich 50 sú odsúdení za najťažšie zločiny.
Japonsko postihlo
silné sneženie
Tokio 27. januára
- Dve obete a najmenej 60 zranených si vyžiadalo
nečakane silné sneženie, ktoré dnes zasiahlo
japonskú metropolu Tokio. Snehová nádielka mala za
následok zablokovanie ciest a železničných tratí,
približne 400 letov muselo byť odložených. Podľa
meteorológov v Tokiu spadlo asi 15 až 20 centimetrov
snehu a na predmestiach približne dvojnásobné
množstvo. Obeťami počasia v Japonsku sa stali dvaja
starí ľudia. V Tokiu zahynula 66-ročná žena, ktorá
sa pošmykla a zľadovatenom chodníku a rozbila si
hlavu. Ďalšou obeťou sa stal 75-ročný muž v
japonskej prefektúre Nagano. Podľa požiarnych zdrojov
bolo v Tokiu zranených najmenej 60 osôb, ale podľa
japonských médií sa toto číslo vyšplhalo až na
179. Požiarnici očakávajú, že situácia v meste sa v
noci ešte zhorší. Tisícky cestujúcich uviazli na
tokijskom letisku Haneda po tom, čo musela byť
väčšina domácich aj medzinárodných letov zrušená.
Polícia informovala o množstve dopravných nehôd a
doprava na niektorých úsekoch diaľnic musela byť
dočasne prerušená. Železnice hlásili meškanie
viacerých vlakov. Meteorológovia upozornili, že Tokio
aj priľahlé prefektúry dnes čaká ďalšie sneženie.
Počet obetí
zemetrasenia v Indii sa vyšplhal na 15.000
Naí Dillí 27.
januára - Silné zemetrasenie v západoindickom štáte
Gudžarát si v piatok vyžiadalo pravdepodobne až
15.000 obetí, citovala dnes v spravodajskej relácii
miestna televízia Star Television vyhlásenie
federálneho ministra obrany Georgea Fernandesa z mesta
Bhudž najviac postihnutého zemetrasením. Počet obetí
najhoršieho zemetrasenia za posledných 50 rokov stále
rastie a seizmológovia dnes zaznamenali ďalšie otrasy.
Viac ako 180 nových otrasov s intenzitou od troch do 5,1
stupňa sa vyskytlo v najviac postihnutom meste Bhudž.
Indické úrady v súvislosti s nimi zatiaľ nehlásili
žiadne materiálne škody, ďalšia seizmická aktivita
by však mohla narušiť prebiehajúce záchranné
práce. Mesto Bhudž zostáva aj naďalej odrezané od
okolitého sveta, pretože došlo k poškodeniu
tamojších cestných komunikácií a prerušeniu
železničného spojenia. Záchranári do tejto oblasti
prenikajú iba pomocou vrtuľníkov. Svojmu dlhoročnému
politickému rivalovi dnes okrem iných krajín ponúkol
pomoc aj Pakistan. Naí Dillí a Islamabad viedli medzi
sebou už tri vojnové konflikty a v súčasnosti medzi
nimi pretrvávajú spory týkajúce sa kašmírskeho
regiónu. Pomoc Indii poskytne aj Taiwan, ktorý je
pripravený vyslať na miesto nešťastia 64-člennú
skupinu záchranárov. Územie Taiwanu postihlo v roku
1999 ničivé zemetrasenie, ktoré zabilo viac ako 2400
ľudí. Trinásť svojich členov vyšle do Gudžarátu
japonský Červený kríž. Traja z nich odletia z Tokia
ešte dnes, ďalší desiati v nedeľu. Čínsky
Červený kríž vyčlenil na pomoc svojim indickým
kolegom 50.000 dolárov, informovala čínska oficiálna
tlačová agentúra Sinchua. Charitatívne krídlo
nemeckej luteránskej cirkvi poskytlo Indii finančnú
pomoc vo výške 47.000 dolárov. Ďalších 95.000
dolárov zaslala humanitná organizácia Caritas
International. Šesťdesiatpäť záchranárov, spolu so
špeciálne cvičenými psami a potrebným zariadením
dopraví do Indie ruské dopravné lietadlo Il-76,
informovala agentúra Interfax. Indické komunity v
rôznych krajinách sveta medzitým očakávajú
informácie o svojich príbuzných a známych v
Gudžaráte. Britské ministerstvo zahraničných vecí v
tejto súvislosti zriadilo osobitnú telefónnu linku pre
príbuzných obetí zemetrasenia, ktorí žijú na
území Veľkej Británie a chcú získať informácie z
postihnutej zóny. Sústrasť pozostalým po obetiach
zemetrasenia v Indii a Pakistane vyjadrili lídri
mnohých krajín sveta, okrem iných aj nemecký minister
zahraničných vecí Joschka Fischer, nemecký prezident
Johannes Rau, šéf Bieleho domu George Bush, kanadský
premiér Jean Chrétien a generálny tajomník OSN Kofi
Annan.
Pred
taliansko-francúzskym summitom vládne nesúlad v
otázke dopravy
Rím 27. januára
- Taliansky minister verejných prác Nerio Nesi dnes
vyhlásil, že Taliansko "nemôže akceptovať
diktát Francúzska" v otázke znovuotvorenia tunela
pod Mont Blancom a vybudovania železničného spojenia
Lyon-Turín. Minister Nesi, ako dnes uviedla talianska
tlačová agentúra ANSA, vyhlásením pripomenul
francúzsko-talianske "trenice" týkajúce sa
najmä prejazdu ťažkých nákladných áut a kamiónov
cez tunel popod Mont Blanc a dátum jeho znovuotvorenia.
Tunel je od 24. marca 1999 zatvorený v dôsledku
požiaru, pri ktorom zahynulo 39 ľudí. Taliansko je
pripravené na znovuotvorenie tunela, ale Nerio Nesi na
štvrtkových rokovaniach v Paríži s francúzskym
ministrom dopravy Jeanom-Claudom Gayssotom
"nenadobudol nijakú istotu" v tejto veci. Nesi
nedávno konštatoval, že opätovné otvorenie tunela
pod Mont Blancom v septembri by bolo
"rozumné". Nezhody v názoroch medzi
talianskou a francúzskou stranou sa prejavujú aj v
otázke prejazdu ťažkých nákladných áut a kamiónov
cez tunel: Taliani sú za ich prejazd, Francúzi sú za
obmedzenie prejazdu ťažkých nákladných áut a
kamiónov cez tunel. Nesi je za železničné spojenie
Lyon-Turín. Taliansko ale musí zobrať do úvahy
názory ekológov, ktorí sú proti akémukoľvek
ďalšiemu dopravnému spojeniu cez Alpy, dodal minister.
Železničné spojenie sa musí uskutočniť, lebo ide o
"vyššie záujmy", ako sú obavy lokálneho
charakteru na talianskej i francúzskej strane.
Maximálne ale treba znížiť dopady na životné
prostredie, dodal taliansky minister. Francúzsky
prezident Jacques Chirac dnes vyhlásil, že vybudovanie
železničnej trate Lyon-Turín treba "pokladať za
nezvratné". Po niekoľkých rokoch, venovaných
výskumnému programu, nadišiel čas urobiť
rozhodnutie, zdôraznil Chirac a jeho hovorkyňa vo
štvrtok vyjadrila nádej, že obe krajiny budú môcť
čoskoro uzatvoriť dohodu o začatí výstavbe
železničného spojenia Lyon-Turín. Taliansko dáva
väčšiu prioritu tunelu pod Mont Blancom ako
železničnej trati Lyon-Turín, ktorej výstavba má
podľa odhadov stáť 11 miliárd eúr. V pondelok sa má
v Turíne konať plánovaný taliansko-francúzsky summit
a problematika dopravy má mať na ňom dominantné
miesto.
Švajčiarska
polícia zablokovala asi 250 demonštrantov pred Davosom
Davos 27. januára
- Švajčiarska polícia dnes 35 kilometrov od
švajčiarskeho Davosu zablokovala asi 250
demonštrantov, medzi nimi aj poslankyňu Európskeho
parlamentu (EP) Roseline Vachettaovú, ktorí mali
namierené do dejiska tohtoročného Svetového
ekonomické fóra (SEF). Skupina zväčša francúzskych
a švajčiarskych odporcov globalizácie dnes v sprievode
novinárov autobusmi odcestovala z Zürichu smerom do
Davosu. Vo vzdialenosti asi 35 km od horského strediska
im však polícia prehradila cestu, takže demonštranti
sa pešo vydali smerom k mestu Landquart. "Akcia
nazvaná Iný Davos ide iným smerom, k Davosu sa
obraciame chrbtom," vyhlásila jedna z
demonštrantiek. Ďalšia skupina demonštrantov, ktorá
sa chcela dostať do dejiska SEF po železnici, zostala
zablokovaná v Landquarte, pretože vláčik
premávajúci do Davosu dnes nevypravili a v stanici dnes
nezastavuje žiaden vlak. Lyžiarske stredisko Davos,
ktoré od štvrtka hostí asi 3200 popredných svetových
politikov a finančníkov, sa dnes pripravuje na
demonštrácie odporcov globalizácie, a to aj napriek
zákazu akýchkoľvek protestov. V meste hliadkujú
tisícky policajtov zo všetkých švajčiarskych
kantónov a kontrolujú každého, kto vstúpi do mesta.
Do piatka popoludnia sa do mesta nedostalo viac ako sto
ľudí, u ktorých polícia našla plynové masky,
megafóny a materiál na výrobu zápalných bômb.
Kongresové centrum v Davose, kde sa koná ekonomické
fórum, je obohnané ostnatým drôtom a strážia ho
desiatky ozbrojených policajtov. Aj napriek zákazu
protestov počas konania SEF demonštranti plánujú na
dnešné popoludnie protesty v uliciach mesta. Podľa
organizátorov protestov majú do mesta namierené
tisícky demonštrantov a ak sa im nepodarí dostať sa
do Davosu, budú demonštrovať niekde inde. Polícia
nevylučuje, že v prípade potreby proti demonštrantom
zasiahne aj tekutým kravským hnojom. Oponenti SEF
označili za nedemokratické stretnutie svetových
finančníkov a politikov za zatvorenými dverami, kde
rokujú o otázkach rozhodujúcich pre budúcnosť sveta.
Davos si ešte pamätá minuloročné pouličné boje
medzi demonštrantami a políciou počas vystúpenia
bývalého amerického prezidenta Billa Clintona na
ekonomickom fóre. Asi 2000 aktivistov, ktorí označili
zasadanie SEF za "stretnutie vrahov",
porozbíjalo výklady obchodov, autá a reštauráciu
McDonald's.
V Gudžaráte
zaznamenali viac ako 180 nových otrasov
Naí Dillí 27.
januára - Zemetrasenie so silou 7,9 stupňa Richterovej
stupnice, ktoré v piatok zasiahlo západoindický štát
Gudžarát, podľa najnovšej bilancie pochovalo
približne 10.000 ľudí. Informovala o tom dnes indická
polícia. Niektoré zdroje uvádzajú až 11.000 obetí
na životoch. Ďalšie tisíce ľudí sú však
pochované pod troskami a nádej na ich prežitie je
minimálna. V Gudžaráte dnes pritom seizmológovia
zaznamenali ďalšie otrasy. Viac ako 180 nových otrasov
s intenzitou od troch do 5,1 stupňa sa vyskytlo v
najviac postihnutom meste Bhudž. Indické úrady v
súvislosti s nimi zatiaľ nehlásili žiadne materiálne
škody, ďalšia seizmická aktivita by však mohla
narušiť prebiehajúce záchranné práce. Mesto Bhudž
zostáva aj naďalej odrezané od okolitého sveta,
pretože došlo k poškodeniu tamojších cestných
komunikácií a prerušeniu železničného spojenia.
Záchranári do tejto oblasti prenikajú iba pomocou
vrtuľníkov. Svojmu dlhoročnému politickému rivalovi
dnes okrem iných krajín ponúkol pomoc aj Pakistan.
Naí Dillí a Islamabad viedli medzi sebou už tri
vojnové konflikty a v súčasnosti medzi nimi
pretrvávajú spory týkajúce sa kašmírskeho regiónu.
Pomoc Indii poskytne aj Taiwan, ktorý je pripravený
vyslať na miesto nešťastia 64-člennú skupinu
záchranárov. Územie Taiwanu postihlo v roku 1999
ničivé zemetrasenie, ktoré zabilo viac ako 2400
ľudí. Trinásť svojich členov vyšle do Gudžarátu
japonský Červený kríž. Traja z nich odletia z Tokia
ešte dnes, ďalší desiati v nedeľu. Čínsky
Červený kríž vyčlenil na pomoc svojim indickým
kolegom 50.000 dolárov, informovala čínska oficiálna
tlačová agentúra Sinchua. Charitatívne krídlo
nemeckej luteránskej cirkvi poskytlo Indii finančnú
pomoc vo výške 47.000 dolárov. Ďalších 95.000
dolárov zaslala humanitná organizácia Caritas
International. Šesťdesiatpäť záchranárov, spolu so
špeciálne cvičenými psami a potrebným zariadením
dopraví do Indie ruské dopravné lietadlo Il-76,
informovala agentúra Interfax. Indické komunity v
rôznych krajinách sveta medzitým očakávajú
informácie o svojich príbuzných a známych v
Gudžaráte. Britské ministerstvo zahraničných vecí v
tejto súvislosti zriadilo osobitnú telefónnu linku pre
príbuzných obetí zemetrasenia, ktorí žijú na
území Veľkej Británie a chcú získať informácie z
postihnutej zóny. Sústrasť pozostalým po obetiach
zemetrasenia v Indii a Pakistane vyjadrili lídri
mnohých krajín sveta, okrem iných aj nemecký minister
zahraničných vecí Joschka Fischer, nemecký prezident
Johannes Rau, šéf Bieleho domu George Bush, kanadský
premiér Jean Chretien a generálny tajomník OSN Kofi
Annan.
|