Strata slovenských železníc sa znížila
16.12.2000, SME, BRATISLAVA
Železnice Slovenskej republiky dosiahli za prvých desať
mesiacov tohto roku stratu viac ako 2,1 miliardy korún.
„Dosiahnutá strata bola o takmer 260 miliónov korún
nižšia, ako sme očakávali. V porovnaní s rovnakým obdobím
minulého roku bola menej ako polovičná,“ komentoval
výsledok hovorca železníc Miloš Čikovský.
Podľa operatívnych výsledkov bolo za desať mesiacov
prepravených 44 427 945 ton tovaru, čo je v porovnaní s
plánom o 3 592 945 ton viac. Znamená to plnenie na takmer 109
percent. V porovnaní s rokom 1999 to bolo viac o 4 340 166 ton,
čo predstavuje medziročný nárast o 11 percent.
Celkove tržby z prepravy predstavovali 12,8 miliardy korún, čo
je v porovnaní s rokom 1999 viac o 1,23 miliardy. Predstavuje to
viac ako desaťpercentný medziročný nárast.
Nákladná preprava zabezpečila železniciam viac ako 11
miliárd korún, čo je oproti roku 1999 o jednu miliardu viac.
Tržby za vnútroštátnu prepravu dosiahli hodnotu 2,89
miliardy, medzinárodná doprava priniesla do pokladnice ŽSR
7,35 miliardy.
„Finančná situácia železníc v oblasti pohotových
finančných prostriedkov je aj napriek tomu, že štát
pravidelne a včas poskytuje zálohy na výkony vo verejnom
záujme v osobnej doprave na rok 2000 a navyše...
Vagónka Trebišov ukončí rok 2000 s
miernym ziskom
17.12.2000 11:54, Košice 17.decembra 2000 (TASR)
Hodnota produkcie Vagónky, a. s., Trebišov dosiahne tento rok
zhruba 250 miliónov Sk, čo je o 10 % viac ako vlani. Podľa
generálneho riaditeľa spoločnosti Emila Kráľa Vagónka
ukončí rok 2000 s miernym ziskom. Ako ďalej konštatoval,
firma mala v priebehu tohto roka dostatok objednávok. V
súčasnosti sa kvôli dodávke 7 000 krbov pre nemeckého
zákazníka na jednej z prevádzok dokonca pracuje nepretržite a
spoločnosť zamestnala ďalších 50 sezónnych pracovníkov. S
realizáciou objednávky začali v októbri a jej ukončenie
možno očakávať začiatkom marca budúceho roka. Počet
stálych zamestnancov Vagónky sa počas roka nezmenil a
zamestnáva zhruba 400 pracovníkov. Jej najvýznamnejším
obchodným partnerom zostávajú Železnice SR, pre ktoré
spoločnosť realizuje opravy vagónov. Dodávky pre ŽSR tvoria
60 až 70 % produkcie Vagónky. Zvyšnú časť výroby
predstavujú kontajnery, krby a ďalšie strojárske výrobky,
ktoré vyvážajú do Nemecka a Rakúska. E. Kráľ na adresu
ŽSR poznamenal, že za terajšieho vedenia železníc sa
zlepšila ich platobná disciplína i celková vzájomná
kooperácia. V súčasnosti sa omeškané platby ŽSR voči
Vagónke pohybujú na úrovni 10 až 15 miliónov Sk mesačne,
čo je výrazne menej ako v minulosti, keď nezriedka
predstavovali 50 až 100 miliónov Sk mesačne. Vagónka so ŽSR
spolupracuje i na nových vývojových programoch.
Dvaja mladíci prepadli sprievodcu
vlaku bejzbolovou palicou
18.12.2000 10:26, Bratislava 18. decembra 2000
(TASR)
Bejzbalovou palicou zaútočili na 24-ročného sprievodcu
osobných vlakov dvaja mladíci vo veku 15 a 16 rokov z
východoslovenskej obce Borša, okres Trebišov. Incident sa
odohral v sobotu o 23.57 hod., keď sprievodca pred železničnou
zastávkou Borša požiadal vtedy ešte neznámych mladíkov, aby
predložili cestovné lístky. Podľa informácií hovorcu
Železničnej polície (ŽP) Jozefa Búranského jeden z
mladíkov vytiahol z rukáva kabáta bejzbalovú palicu, druhý
ho sotil medzi sedadlá a začali ho biť po hlave a rukách.
Potom utiekli do zadnej časti súpravy. Medzitým sprievodca
zatiahol záchrannú brzdu a vlak zastavil pred železničnou
zastávkou Borša. Útočníci rozbili na dverách vozňa okno o
rozmeroch 35 x 90 cm, cez ktoré vyskočili a ušli do obce.
Oboch však ešte v noci vypátrala hliadka Oddelenia
Železničnej polície Michaľany. Po predvedení na oddelenie
pri dychovej skúške u mladšieho útočníka namerali 1.62
promile, u staršieho 1.83 promile alkoholu v krvi. Ku skutku sa
obaja priznali, motív však nevedeli vysvetliť. Sprievodca bol
ošetrený v NsP v Kráľovskom Chlmci, kde lekár konštatoval
pomliaždeniny záhlavia a palcov na oboch rukách s liečením
do sedem dní. Zatiahnutím záchrannej brzdy a desaťminútovým
meškaním uvedeného osobného vlaku vznikla ŽSR škoda 600
korún.
Liberalizáciou cien v IC a EC klesnú
ŽSR náklady za výkony vo verejnom záujme
18.12.2000 15:45, Bratislava 18. decembra 2000
(TASR)
Liberalizáciou cien za prepravu v rámci rýchlikov Eurocity
(EC) a Intercity (IC) na železniciach SR (ŽSR), schválenou
vládou na jej minulotýždňovom rokovaní, by malo dôjsť od
1. februára budúceho roku k vyňatiu výkonov za tento typ
dopravy zo zmluvy o úhrade výkonov vo verejnom záujme a tým
aj k zníženiu nárokov železníc voči štátu. Tým by podľa
slov riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho
riaditeľstva ŽSR Miloša Čikovského mohli poklesnúť ročné
ekonomicky oprávnené náklady za výkony vo verejnom záujme z
hodnoty 9,966 miliardy Sk na 9,439 miliardy Sk, teda približne o
500 miliónov Sk. Objem výkonov vlakov IC a EC (10 kusov)
predstavuje z celkových dopravných výkonov vo verejnom záujme
5,2 %, čo je 1,8 milióna vlakových kilometrov. Odčlenenie
výkonov vlakov IC a EC zo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme
je v súlade so závermi Projektu transformácie a
reštrukturalizácie ŽSR. Stanovenie cien ostane v kompetencii
železníc a podľa vyjadrenia M. Čikovského sa k nemu bude
pristupovať diferencovane, čo znamená, že by malo byť
odlišné pre jednotlivé dni v týždni. Cena takéhoto lístka
by preto bola v niektoré dni, najmä v piatok, keď je o
cestovanie veľký záujem, vyššia ako v iné dni.
Nemecká železnica je presiaknutá
korupčnými škandálmi
19.12.2000 11:35, Mníchov 19. decembra 2000
(TASR)
Na Nemeckej železnici (Deutsche Bahn AG) sa v poslednom období
vyšetruje takmer 50 prípadov oznámení na podozrenie z
korupcie a iných trestných činov, z ktorých sa takmer
polovica potvrdila ako pravdivá. Ako pre Süddeutsche Zeitung
povedal jeden z dvoch ombudsmanov na železnici Edgar Joussen,
formy odhalenej trestnej činnosti sú pestré. Vyšetrovanie
desiatich prípadov sa onedlho dostane do etapy, že sa bude
môcť začať stíhanie. Viaceré prípady korupcie sa spájajú
so zadávaním objednávok na realizovanie stavebných projektov.
Mnohí zamestnanci majú strach informovať o korupcii a iných
nekalých praktikách v podniku, lebo sa boja konfliktov vo
svojich oddeleniach alebo s nadriadenými. Podľa Joussena
každý, kto odchádza zo železnice, má nejaký problém.
Skupinový tlak býva veľmi veľký najmä vtedy, ak sa dá
dokopy väčšia skupina pracovníkov a chce "zarobiť na
svojich právomociach". Ako informuje denník, v niektorých
prípadoch sa súdne konanie proti obvineným skončilo. Bývalý
vedúci berlínskej dcérskej firmy DB zameranej na
nehnuteľnosti Alexander May a jeden jeho spolupáchateľ dostali
vysoké nepodmienečne tresty. Vyšetrujú aj hlavného
stavebného radcu v Halle a zaoberajú sa aj tromi ďalšími
prípadmi. Železnici pomáha pri odhaľovaní trestnej činnosti
aj oddelenie boja proti korupcii, ktoré od roku 1993 jestvuje
pri frankfurtskej štátnej prokuratúre vo Frankfurte nad
Mohanom. Odvtedy spracovalo viaceré veľké prípady.
Žena okradla podnapitého, mladiství
vykradli pivnicu
19.12.2000 10:48, Bratislava 19. decembra 2000
(TASR)
Potom, čo 32-ročný muž zo Smilna v pondelok nadránom na
krytom nástupišti SAD v Poprade zaspal na lavičke, neznáma
žena, s ktorou predtým navštívil jeden bar, mu zo zadného
vrecka nohavíc odcudzila 9200 českých a vyše 600 slovenských
korún. Na základe popisu hliadka Oddelenia Železničnej
polície v Poprade zadržala v blízkosti železničnej stanice
podozrivú Kvetoslavu L. z obce Torysa. Peniaze mala ešte pri
sebe, napriek tomu jej hrozí obvinenie z trestného činu
krádeže. Do pivničného priestoru v budove návestného obvodu
v Čiernej nad Tisou sa v pondelok dopoludnia vlámali dvaja
miestni chlapci vo veku 12 a 15 rokov, ktorí zvesili železnú
mrežu na chodbe pivnice a vykopli spodnú časť dverí. Ukradli
niekoľko marhuľových kompótov, nakladaných uhoriek,
dvanásť litrov Coca Coly, sedmičku šumivého vína a rôzne
náradie v celkovej hodnote 1500 korún. Po predvedení na
Oddelenie Železničnej polície v Čiernej nad Tisou sa
podozriví ku skutku priznali. Ako motív uviedli majetkový
prospech. Informácie TASR poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.
Osobný vlak na železničnej zastávke
zachytil a usmrtil 21-ročného Martinčana
19.12.2000 14:05, Bratislava 19. decembra 2000
(TASR)
K tragickej nehode došlo dnes krátko pred štvrtou hodinou
rannou na železničnej zastávke v Priekope v okrese Martin, pri
ktorej prechádzajúci osobný vlak zachytil a usmrtil
21-ročného Martinčana. Ako spresnil pre TASR hovorca
Železničnej polície Jozef Búranský, rušňovodič osobného
vlaku pri prechádzaní železničnou zastávkou spozoroval na
prvej dopravnej koľaji neznámu osobu, ktorá nereagovala na
výstražné zvukové znamenie. Na miesto nešťastia privolali
lekára z Martina, ktorý konštatoval smrť následkom zlyhania
centrálnej mozgovej sústavy pri rozdrvení lebky a mozgu.
Predbežne vylúčil zavinenie cudzou osobou. Telo nebohého
previezli do Ústavu súdneho lekárstva v Martine. Po podrobení
dychovej skúšky nebolo u rušňovodiča zistené požitie
alkoholu. Prednosta železničnej stanice z Martina odobral z
hnacieho vozidla vlaku rýchlomerný prúžok, ktorý posúdia
špecialisti ŽSR. V dôsledku nehody meškal jeden rýchlik,
štyri osobné a jeden zrýchlený vlak. Okolnosti tragickej
smrti Martinčana preverujú príslušníci oddelenia
Železničnej polície z Vrútok.
Škoda Holding obnoví dodávky
náhradných dielov pre ruské lokomotívy
20.12.2000 09:38, Praha 20. decembra 2000 (TASR)
Zmluvu na dodávku náhradných dielov na elektrické lokomotívy
za 10 miliónov dolárov (asi 400 miliónov Kč) podpísali v
utorok predstavitelia spoločnosti Škoda Holding a ruského
ministerstva dopravných spojov. Diely majú byť dodané v
priebehu prvého polroka 2001. Platba je sčasti vpred, sčasti
po dodávke. Informuje o tom český denník Právo. Ako povedal
generálny riaditeľ Škody Martin Roman, ide o prvú časť
veľkej objednávky v hodnote asi miliardy dolárov. Škoda sa
bude podieľať na renovácii svojich starých lokomotív,
ktorých v Rusku doteraz jazdí asi 2 100, a v spoločnom podniku
so štátnym Jaroslavským lokomotívnym závodom bude od roku
2003 vyrábať aj nové. Spoločný podnik má vzniknúť v júni
2001. Škoda v ňom bude mať manažérsku kontrolu a necelých
50 % akcií. V prvom roku opraví 100 starých lokomotív.
Nedostatok týchto strojov musí Rusko zatiaľ riešiť tak, že
osobné vagóny ťahajú lokomotívy, určené pre nákladné
vlaky, uviedol Vladimír Ivanovič Ilin z ruského ministerstva.
Nutnosť urýchlenia opráv podľa neho vyplýva aj z toho, že
za 11 mesiacov tohto roku vzrástla osobná železničná doprava
v Rusku o 20 % a nákladná o 14 %. "Od roku 1992 sa Škoda
pokúšala vrátiť na ruský trh koľajových vozidiel, až do
tohto roku neúspešne. Tento kontrakt dáva našej divízii
Dopravná technika úplne nový rozmer, pretože polovicu príjmu
získa v zahraničí," uviedol M. Roman. Podľa Šimona
Jacobsona, riaditeľa izraelskej spoločnosti Shiran, ktorá
sprostredkúva financovanie, jazdí značné množstvo lokomotív
Škoda aj na Ukrajine. V budúcnosti by preto mal vzniknúť
spoločný opravárenský podnik aj tam.
Starec si išiel po koľajniciach po
istú smrť
20.12.2000 09:36, Bratislava 20. decembra 2000
(TASR)
Motorový osobný vlak zrazil a usmrtil 76-ročného J. M. z obce
Drienica v utorok krátko po poludní na úseku trate Nižná
Šebastová - Kapušany pri Prešove. Muž kráčal stredom
železničnej trate oproti prichádzajúcemu vlaku. Napriek tomu,
že rušňovodič použil zvukové znamenie a rýchlobrzdu,
tragédii sa mu nepodarilo predísť. Privolaný lekár rýchlej
zdravotníckej pomoci z NsP v Prešove konštatoval smrť
následkom polytraumatizmu. Dychová skúška nepreukázala u
rušňovodiča a vlakvedúceho požitie alkoholu. Na uvedenom
úseku na takmer dve hodiny zastavili železničnú dopravu,
pričom meškali dva vlaky, jeden bol odrieknutý. Prípad
vyšetruje oddelenie Železničnej polície v Prešove. TASR dnes
o tom informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Strana vytvorená: 24. XII. 2000 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press38.htm ) |