Cez víkend zomreli na slovenskej železnici
štyria ľudia
14.10.2002 - Štyria ľudia zahynuli
počas víkendu v obvode železničných dráh na Slovensku.
V sobotu na chránenom železničnom priecestí v stanici Trnovec
nad Váhom zachytil rýchlik 48-ročnú ženu zo Šale a usmrtil
ju. Žena vošla napriek spusteným závorám aj s bicyklom na
priecestie. Tam zostala stáť a čakala kým po vlečkovej koľaji
prejde posunujúci vlak. Nevenovala však pozornosť rýchliku
prichádzajúcemu po prvej traťovej koľaji.
Neznámeho mŕtveho muža našli v sobotu večer v koľajisku železničnej
stanice Staškov-zastávka, okres Čadca. Privolaný lekár konštatoval,
že smrť nastala približne o 18.30 h následkom zranenia hlavy.
Ako pravdepodobnú príčinu uviedol zrazenie koľajovým
vozidlom. Stopu po biologickom materiály našli policajti na
vlaku, ktorý v tom čase prechádzal zastávkou. V nedeľu
dopoludnia policajti zistili, že usmrteným je 40-ročný
miestny muž.
Výpravca železničnej stanice v Plešivci našiel v nedeľu ráno
v čakárni na lavičke muža bez známok života. Hliadka ŽP našla
pri mŕtvom občiansky preukaz na meno 54-ročného obyvateľa Rožňavy.
Privolaná lekárka pri prehliadke tela nezistila vonkajšie
zranenia zavinené cudzou osobou. Na zistenie presnej príčiny
smrti nariadila vykonať pitvu.
K náhlemu úmrtiu 74-ročného muža bytom Horovce, okres Púchov,
došlo v nedeľu popoludní v rýchliku medzi Novým Mestom nad Váhom
a Trenčínom. Muž náhle upadol do bezvedomia a zostal na
podlahe chodbičky miestenkového vozňa, kde sa mu snažili
poskytnúť prvú pomoc dve mladé ženy. Po príjazde vlaku do
Trenčína privolaný lekár začal s oživovaním, ale po 10 minútach
ho ukončil ako neúspešné. Telo následne odviezli na patológiu
NsP v Trenčíne na zdravotno-bezpečnostnú pitvu.
MF rozpočtuje dotácie do 15,3
miliardy Sk, železnice majú dostať pevnú čiastku
14.10.2002 - Budúcoročný balíček
dotácií nefinančným subjektom by mal podľa prvotných návrhov
Ministerstva financií (MF) SR na štátny rozpočet na rok 2003
predstavovať 15,3 miliardy Sk. Najväčší podiel z toho vo výške
7,385 miliardy Sk je rozpočtovaný pre sektor poľnohospodárstva.
Celkovo 4 miliardy Sk by mali získať na pokrytie výkonov vo
verejnom záujme železnice. Na rozdiel od predchádzajúcich
rokov pritom MF navrhuje, aby pre železnice išlo o pevnú čiastku,
ktorá sa už v priebehu roka ďalej navyšovať nebude. "Štát
bude vyžadovať, aby sa tejto čiastke prispôsobil aj reálny
rozsah výkonov a nie naopak, aby sa nárokom železníc prispôsoboval
rozpočet," uvádza sa v návrhoch MF. Tento rok sa priamo v
rozpočte rátalo pre železnice len so sumou 1,8 miliardy Sk a z
privatizačných príjmov sa potom dopĺňali ďalšie 4 miliardy
Sk. V pravidelnej autobusovej doprave chce MF výkony vo verejnom
zaujme pokryť jednou miliardou korún.
Pre sektor uhoľného baníctva ministerstvo rozpočtuje v rámci
balíčka dotácii 158 miliónov Sk, čo sa ma využiť na útlm
Bane Dolina. Na útlmové projekty v rudnom baníctve má z budúcoročného
rozpočtu putovať 112 miliónov Sk. Na podporu výskumu a vývoja
má byť pre podnikateľov pripravených 195 miliónov Sk. A
napokon, významnejšia čiastka v objeme 2,664 miliardy Sk má
byť v rozpočte pripravená aj na štátne spolufinancovanie
podnikateľských projektov odsúhlasených v rámci predvstupových
fondov Európskej únie PHARE a SAPARD.
Liberalizácia železničného i poštového
trhu medzi prioritami rezortu dopravy
16.10.2002 - Vytvorenie podmienok pre
alternatívne financovanie dopravnej infraštruktúry, liberalizácia
železničného či poštového trhu i aplikácia regionálneho
prístupu v dopravnej politike patria medzi hlavné priority
rezortu dopravy. Nového ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií
( MDPT ) SR Pavla
Prokopoviča dnes popoludní uviedol do úradu jeho predchodca
Ivan Mikloš.
Uvedené priority sú zahrnuté aj v programových tézach novej
vlády. Otázka kombinovaného financovania by mala byť aktuálna
predovšetkým v oblasti budovania diaľničnej infraštruktúry,
na ktorom by sa mal popri verejnom zúčastniť i súkromný
kapitál. Uplatnenie regionálneho princípu v dopravnej politike
má spočívať v presune kompetencií v cestnej a železničnej
regionálnej doprave na samosprávu, potrebné bude preskúmať
možnosti zavedenia systému regionálnej integrovanej dopravy.
Rezort dopravy chce venovať pozornosť vyváženému rozvoju
cestnej a železničnej infraštruktúry s dôrazom na zohľadnenie
ekologických parametrov. Dôležitá je aj liberalizácia trhu v
oblasti železničnej dopravy a pošty, nevyhnutná bude podpora
rozvoja leteckej dopravy bez majetkovej účasti štátu. V
oblasti telekomunikácií patrí medzi základné ciele podpora
intenzifikácie procesu internetizácie, vytvorenie podmienok pre
alternatívne možnosti jeho šírenia, liberalizácia
telekomunikačných služieb, rozvoj konkurenčného prostredia v
dátovej i pevnej mobilnej hlasovej službe, ale aj transparentný
predaj licencie pre mobilnú komunikáciu vyššej generácie.