Odborári obvinili ŽSR zo zastrašovania, vedenie železníc to odmietlo
TASRBratislava 14. júna - Jedným z hlavných dôvodov nevyhlásenia výstražného štrajku zamestnancov Železníc SR ( ŽSR ) bolo podľa predstaviteľov Odborového združenia železničiarov (OZŽ) odstúpenie mnohých pracovníkov od úmyslu štrajkovať. Ako uviedol predseda OZŽ Jozef Schmidt, ich odstúpenie bolo spôsobené strachom z možného uplatnenia trestnoprávnych následkov zo strany zamestnávateľa. Ním ich podľa jeho slov zastrašoval v prípade, že v inkriminovanom čase odmietnu nastúpiť do práce.
Vyhlásenia OZŽ o sankcionovaní zamestnancov sa podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského zakladajú na tom, že odborári považovali pripravovaný štrajk za zákonný. Železnice však disponujú právnymi analýzami, podľa ktorých taký nebol. "V takom prípade je zamestnávateľ oprávnený využiť príslušné paragrafy Zákonníka práce," upozornil M. Čikovský a dodal, že "ak predstavitelia železníc nabádali zamestnancov, aby dodržiavali pracovnú disciplínu a neporušovali zákonné normy a predpisy železníc, nemožno to považovať za sankcionovanie." Odborári zároveň tvrdia, že zamestnancom, u ktorých sa predpokladalo, že sa na štrajku zúčastnia, bola vymenená pracovná zmena. Podľa M. Čikovského dostali prednostovia staníc pokyn umožniť pracovať tým, ktorí sa do štrajku nezapoja, a zabrániť, aby štrajkujúci robili prekážky v práci neprotestujúcim kolegom. V tomto zmysle by bolo bývalo možné nahradiť štrajkujúceho zamestnanca takým, ktorý sa do protestnej akcie nezapojil.
Vážnejším dôvodom, ktorý mal vplyv na rozhodnutie odvolať štrajk, bol podľa J. Schmidta úmysel niektorých zamestnancov vstupovať do koľajiska, a tak brániť pohybu vlakov. "Takýmto spôsobom chceli vyjadriť protest proti zamedzovaniu účasti na štrajku."
V súvislosti s ďalšími možnými aktivitami na vyjadrenie nesúhlasu s Projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR J. Schmidt uviedol, že OZŽ bude projekt rešpektovať, keďže o jeho schválení v parlamente nepochybuje. Aj naďalej však hodlá upozorňovať vládu na potrebu štátu hradiť záväzky z výkonov vo verejnom záujme, harmonizáciu podmienok na dopravnom trhu ako aj nutnosť modernizácie a rozvoja železničnej dopravnej cesty.
Štrajk železničiarov sa mal uskutočniť dnes medzi 11.00 h a 13.00 h. Hoci bol zrušený tesne pred jeho avizovaným začiatkom, prevádzková situácia na železnici bola podľa Čikovského pod kontrolou. Podľa informácií z hlavných železničných uzlov sa do štrajku prihlásilo len niekoľko desiatok zamestnancov, a to väčšinou funkcionárov OZŽ. Osobné vlaky a rýchliky by tak boli jazdili zväčša podľa cestovného poriadku.

V Kamenici ukradli železničnú trať
PravdaKAMENICA NAD CIROCHOU (ar), 16.6.2001 - Koľajnice nepoužívanej úzkokoľajnej železničky v Kamenici nad Cirochou v Humenskom okrese sa nedávno zapáčili trojici páchateľov, ktorí si z nej prisvojili 20 päťmetrových kusov koľajníc. Policajtom kriminálnej polície z Humenného sa krádež podarilo objasniť v týchto dňoch.
Trojica sa zodpovedá z toho, že spôsobila škodu vyčíslenú na 24 107 korún. Trojica páchateľov si evidentne viac cenila hodnotu železa ako históriu vlastného regiónu. Krádežou totiž poškodili kultúrnu pamiatku, ktorá je zvláštnosťou Podvihorlatského kraja. Železnička bola úzko spätá so životom obyvateľov v okolí Kamenice nad Cirochou od konca 20. až do začiatku 70. rokov minulého storočia. Vyše 17-kilometrová trať slúžila na zvoz dreva z pohoria Vihorlat k píle v Kamenici.
Keď úzkokoľajku nahradila asfaltová cesta, úsek pôvodnej trate zo železničnej stanice k píle zostal v pôvodnom stave ako kultúrna pamiatka. Minulosť regiónu spojenú so železničkou pripomína v Kamenici aj "Anča", pôvodná parná lokomotíva, ktorá zdolávala 17-kilometrovú trať na svahoch Vihorlatu.

Zrážka Favoritu s rýchlikom
SITAPravdaBRATISLAVA, 16.06.2001 - Tragická udalosť sa stala vo štvrtok popoludní na železničnom priecestí pri obci Moravský Svätý Ján v okrese Senica. Vodič Škody Favorit nerešpektoval výstražné znamenie a vedľa spustenej závory vošiel na železničné priecestie práve vo chvíli, keď sa blížil rýchlik (EC - pozn. Addams) Hungaria. Ten išiel rýchlosťou 140 km/h. Auto, ktoré hneď po náraze vybuchlo, tlačil pred sebou. Telo vodiča z Malaciek našli policajti po častiach na 720-metrovom úseku.

Viac prepravených turistov
PravdaSVJATOSLAV DOHOVIČ, 18.6.2001, VYSOKÉ TATRY - Tatranské lanové dráhy sa podľa riaditeľa Dušana Slavkovského dlhé roky pokúšali pri prevádzkovaní dopravných zariadení vo Vysokých Tatrách dosahovať aspoň vyrovnaný hospodársky výsledok. Výraznejšie sa im do ziskových čísiel podarilo dostať až po tom, ako sa stali samostatnou organizačnou jednotkou v rámci Železníc SR. "Minulý rok sme skončili so ziskom zhruba 12 miliónov Sk," uviedol Slavkovský, podľa ktorého sa na tomto výsledku podpísala najmä vydarená letná sezóna.
"Hoci sa všeobecne hovorí o poklese počtu turistov vo Vysokých Tatrách, u nás sa to vôbec neprejavuje. V porovnaní s rokom 1999 sme v minulom roku prepravili o 120-tisíc ľudí viac. Na lanovej dráhe z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso 470-tisíc, na visutej lanovke na Lomnický štít 86-tisíc a na pozemnej lanovke zo Starého Smokovca na Hrebienok 590-tisíc ľudí. To sa samozrejme priaznivo odrazilo aj na tržbách."
V rámci pripravovaných organizačných zmien na ŽSR nečakajú tatranské lanovky zásadné zmeny. Mali by ostať samostatnou jednotkou v rámci akciovej spoločnosti, pričom podľa Slavkovského nie je vylúčené, že sa v prípade záujmu zahraničného investora osamostatnia úplne. Na väčšie investície v tomto roku zdroje nemajú.
"Rádovo v desiatkach miliónov sa pohybujú náklady na údržbu budov a stavebných častí, ktoré sú už zastarané. V tomto roku plánujeme preinvestovať 4 až 5 miliónov na rekonštrukciu dolnej stanice pozemnej lanovky medzi Smokovcom a Hrebienkom ," uviedol Slavkovský. Stará visutá lanovka , ktorá kedysi premávala paralelne s kabínkovou medzi Tatranskou Lomnicou a Skalnatým plesom , je definitívne odstavená a postupne by sa mala zlikvidovať.

ZSE v utorok odpoja ŽSR 19 miest vrátane budovy generálneho riaditeľstva
TASRBratislava 18. júna - Spolu 19 odberných miest Železníc SR ( ŽSR ) by malo v utorok 19. júna zostať bez dodávok elektrickej energie. Ako TASR dnes potvrdil vedúci úseku ekonomiky š. p. Západoslovenské energetické závody ( ZSE ) Miroslav Jankovič, v zozname odpojenia od elektriny je aj budova Generálneho riaditeľstva ŽSR v centre Bratislavy na Klemensovej ulici.
Dlh ŽSR za dodávky elektriny voči ZSE dosiahol k piatku 8. júna 698 miliónov Sk, z čoho 651 miliónov Sk je po lehote splatnosti. Dlh železníc voči ZSE pritom mesačne stále narastá asi o 45 až 50 miliónov Sk, čo je fakturovaná čiastka za mesačnú dodávku elektriny železniciam od ZSE .
ŽSR stále pracujú na bankových úveroch, prostredníctvom ktorých by mali znížiť svoj dlh voči trom rozvodným podnikom, ktorým dlhujú v súčasnosti vyše 1,7 miliardy Sk.
ZSE oznámili železniciam k 19. júnu okrem budovy Generálneho riaditeľstva ŽSR odstavenie prevádzok, ktoré im už raz odpojili počas 33 dní do 20. marca. Ide o rušňové depá Bratislava východ a Trnava, železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré objekty na železničnej stanici Východ.
Dlh ŽSR voči REP sa začal akumulovať na konci minulého roka. V dôsledku neplatenia zo strany železníc pristúpili ZSE v polovici februára k odstaveniu piatich odberných miest ŽSR , ktoré následne začali danú situáciu riešiť. Okrem ZSE mali železnice v súvislosti s rastúcimi dlhmi voči REP "odrezaný" prístup od elektriny aj zo strany š. p. SSE (7 dní do 14. marca) a š. p. VSE (8 dní do 20. marca).
ŽSR sa následne zaviazali v dohode s REP 20. marca zaplatiť polovicu svojich dlhov (vyše 750 miliónov Sk) do 20. apríla. V dohode sa ŽSR ďalej zaviazali, že do konca mája zaplatia REP aj druhú polovicu dlhu (viac ako 750 miliónov Sk) vrátane faktúr za február, marec a apríl (450 miliónov Sk). Po nesplnení daných termínov dohody pohrozili REP železniciam vypnutím 30 odberných miest od elektriny. Vzhľadom na rozpracované úvery ŽSR však k realizácii tejto hrozby následne nepristúpili. Čakalo sa totiž na alternatívu splatenia dlhov ŽSR voči REP zápočtom, ktorý predpokladal prevzatie záväzkov Slovenských elektrární (SE) voči štátu železnicami a odpísanie pohľadávok elektrární voči REP. Keďže táto alternatíva sa vzhľadom na odmietavý postoj Ministerstva financií (MF) SR stala neaktuálnou a ŽSR energetikom neplatia, ZSE ako prvý REP (podobne ako pri predchádzajúcom odpájaní) pristupuje k obmedzeniu dodávok elektriny pre železnice.

ZSE dnes od 10.00 h odpojili budovu Generálneho riaditeľstva ŽSR
TASRBratislava 19. júna - Budova Generálneho riaditeľstva Železníc SR ( ŽSR ) na Klemensovej ulici v Bratislave je od 10.00 hodiny bez dodávok elektrickej energie. TASR to potvrdil pracovník dispečingu š.p. Západoslovenské energetické závody ( ZSE ). V budove železníc hneď naštartovali naftový agregát, ktorý vyrába elektrinu, aby nebola ohrozená práca dispečerov. Prevádzka tratí ŽSR tak nie je ohrozená.

Po budove Generálneho riaditeľstva ŽSR odstavia ZSE poobede ďalších 18 miest
TASRBratislava 19. júna - Budova Generálneho riaditeľstva Železníc SR ( ŽSR ) na Klemensovej ulici v Bratislave je od 10.00 h bez dodávok elektrickej energie. TASR to potvrdil pracovník dispečingu š. p. Západoslovenské energetické závody ( ZSE ) Jozef Voštinár. V budove železníc hneď naštartovali naftový agregát, ktorý vyrába elektrinu, aby nebola ohrozená práca dispečerov. Prevádzka tratí ŽSR tak nie je ohrozená.
ZSE dnes plánujú železniciam vypnúť ďalších asi 18 odberných miest. Ide o rušňové depá Bratislava východ a Trnava, železničné stanice Bratislava predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré objekty na železničnej stanici Východ. Tieto miesta budú podľa informácií J. Voštinára odstavené medzi 14.00 a 15.00 h.
Dôvodom odpájania sú narastajúce dlhy železníc voči energetikom. Dlh ŽSR za dodávky elektriny voči ZSE dosiahol k piatku 8. júna 698 miliónov Sk, z čoho 651 miliónov Sk je po lehote splatnosti. Pritom mesačne dlh narastá asi o 45 až 50 miliónov Sk, čo je fakturovaná čiastka za mesačnú dodávku elektriny železniciam od ZSE . ŽSR stále pracujú na bankových úveroch, prostredníctvom ktorých by mali znížiť svoj dlh voči trom rozvodným podnikom, ktorým dlhujú v súčasnosti vyše 1,7 miliardy Sk.
Ako TASR v reakcii na vypínanie uviedol hovorca ŽSR Miloš Čikovský, v budove generálneho riaditeľstva železníc nastali problémy najmä s administratívnymi prácami. V celej budove zostali totiž bez elektriny počítače a ďalšie zariadenia, ktoré nie sú napájané elektrinou vyrobenou v naftovom agregáte. Riešenie danej situácie vidia železnice v dotiahnutí rozpracovaného úveru bez štátnej záruky. M. Čikovský upozornil, že vypnutie železníc zo strany ZSE prišlo po tom, čo podnik z vlastných tržieb v piatok 15. júna zaplatil ZSE asi 50 miliónov Sk za mesačnú dodávku elektriny.
Riešením dlhu železníc voči REP by mohol byť aj prísun financií REP (asi 3,81 miliardy Sk) a Slovenských elektrární (SE), a. s., (asi 2,794 miliardy Sk) za predaj akcií Globtelu. Minister hospodárstva Ľubomír Harach totiž minulý týždeň pri podpise predaja konzorciu AIG a EBOR upozornil, že bude vo vláde presadzovať, aby sa prostriedky za akcie Globtelu využili na zníženie dlhov ZSE , SSE a VSE voči SE a urovnanie dlhov ŽSR voči spomínaným trom REP. REP totiž evidujú pohľadávky voči ŽSR (1,7 miliardy Sk), SE evidujú pohľadávky po lehote splatnosti voči REP vo výške asi troch miliárd Sk a štát eviduje pohľadávky voči SE za deblokácie. SE by tak mali podľa predstáv ministra odviesť od štátneho rozpočtu financie za deblokácie, ktoré by sa presunuli železniciam a tie by následne znížili svoj dlh voči REP. Celá transakcia by sa mala realizovať vzájomnými zápočtami.
Dlh ŽSR voči REP sa začal akumulovať na konci minulého roka. V dôsledku neplatenia zo strany železníc pristúpili ZSE v polovici februára k odstaveniu piatich odberných miest ŽSR , ktoré následne začali danú situáciu riešiť. Okrem ZSE mali železnice v súvislosti s rastúcimi dlhmi voči REP "odrezaný" prístup od elektriny aj zo strany š. p. SSE (7 dní do 14. marca) a š. p. VSE (8 dní do 20. marca).
ŽSR sa následne zaviazali v dohode s REP 20. marca zaplatiť polovicu svojich dlhov (vyše 750 miliónov Sk) do 20. apríla. V dohode sa ŽSR ďalej zaviazali, že do konca mája zaplatia REP aj druhú polovicu dlhu (viac ako 750 miliónov Sk) vrátane faktúr za február, marec a apríl (450 miliónov Sk). Po nesplnení daných termínov dohody pohrozili REP železniciam vypnutím 30 odberných miest od elektriny. Vzhľadom na rozpracované úvery ŽSR však k realizácii tejto hrozby následne nepristúpili. Čakalo sa totiž na alternatívu splatenia dlhov ŽSR voči REP zápočtom, ktorý predpokladal prevzatie záväzkov Slovenských elektrární (SE) voči štátu železnicami a odpísanie pohľadávok elektrární voči REP. Keďže táto alternatíva sa vzhľadom na odmietavý postoj Ministerstva financií (MF) SR stala neaktuálnou a ŽSR energetikom neplatia, ZSE ako prvý REP (podobne ako pri predchádzajúcom odpájaní) pristupuje k obmedzeniu dodávok elektriny pre železnice.
Zvyšné dva slovenské REP zatiaľ vypínanie železníc neohlásili.

ZSE odstavili ďalších 18 miest ŽSR, ktorých dlhy voči REP už presiahli 2 mld. Sk
TASRBratislava 19. júna - Po budove Generálneho riaditeľstva ŽSR (od 10.00 h) na Klemensovej ulici v Bratislave dnes o 14.00 h š. p. Západoslovenské energetické záväzky ( ZSE ) odpojil železniciam od elektriny aj zvyšných 18 avizovaných odberných miest. TASR to potvrdil dispečing ZSE . Dôvodom odstávok ZSE sú narastajúce dlhy železníc voči ZSE za dodávky elektriny. Zvyšné dva rozvodné energetické podniky (REP) pritom na rozdiel od ZSE o odstávkach železníc zatiaľ neuvažujú.
Okrem budovy riaditeľstva železníc boli od elektriny odstavené rušňové depá Bratislava východ a Trnava, železničné stanice Bratislava Predmestie a Bratislava Vinohrady, časť budovy bratislavskej hlavnej stanice a viaceré objekty na Železničnej stanici Bratislava východ.
Podľa informácií hovorcu ŽSR Miloša Čikovského došlo odpojením odberných miest železníc najmä k problémom pri rôznych opravách a prácach v depách. Budova riaditeľstva je napájaná naftovým agregátom, ktorý vyrába elektrinu, aby nebola ohrozená práca dispečerov. Podobný, avšak jednoznačne nákladnejší zdroj elektriny budú železnice využívať pravdepodobne aj v odstavených depách.
Dôvodom odstávok ZSE sú narastajúce dlhy železníc voči ZSE za dodávky elektriny. Celkové pohľadávky po lehote splatnosti troch REP voči ŽSR dosiahli ku koncu mája už 2,082 miliardy Sk, čo je nárast oproti februáru 2001 o 621 milióna Sk. V súčasnosti po platbe ŽSR asi 68 miliónov Sk pre ZSE (15. júna) predstavujú záväzky po lehote splatnosti železníc voči REP asi 2,014 miliardy Sk. Záväzky ŽSR voči ZSE vo februári predstavovali 462 miliónov Sk a na konci mája už mali výšku 651 miliónov Sk, voči š. p. Stredoslovenské energetické závody (SSE) vo februári 410,5 milióna Sk a na konci mája 588,7 milióna Sk a voči š. p. Východoslovenské energetické závody ( VSE ) vo februári 588,7 milióna Sk (koniec mája už 842 milióna Sk).
Na rozdiel od ZSE zvyšné dva REP o odstávkach železníc zatiaľ neuvažujú. Za SSE to TASR potvrdil hovorca podniku Pavel Müller. Vedúci obchodného úseku VSE Arpád Tóth pre TASR uviedol, že VSE a SSE majú iné postavenie ako ZSE . VSE a SSE totiž na rozdiel od ZSE podľa neho dlžia prostriedky Slovenským elektrárňam (SE), a. s., ktoré dlhujú financie štátu. Štát je zase dlžníkom voči železniciam, a tak je podľa A. Tótha možný medzi týmito subjektmi vzájomný zápočet. Týmto spôsobom riešenia dlhov ŽSR voči SSE a VSE , vypracovaným rezortmi hospodárstva a financií, by sa mala podľa A. Tótha túto stredu zaoberať vláda SR. Hovorca ministra hospodárstva Peter Benčurik však o takomto materiáli nevedel.
A. Tóth pritom daným materiálom nemyslel zápočet, súvisiaci s predajom akcií Globtelu. Podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Haracha by totiž riešením dlhu železníc voči REP mohol byť aj prísun financií REP (asi 3,81 miliardy Sk) a SE, a. s. (asi 2,794 miliardy Sk) za predaj akcií Globtelu. Minister minulý týždeň pri podpise predaja konzorciu AIG a EBOR upozornil, že bude vo vláde presadzovať, aby sa prostriedky za akcie Globtelu využili na zníženie dlhov REP voči SE a urovnanie dlhov ŽSR voči spomínaným trom REP. REP totiž evidujú pohľadávky voči ŽSR (cez 2 miliardy Sk), SE evidujú pohľadávky po lehote splatnosti voči REP vo výške asi troch miliárd Sk a štát eviduje pohľadávky voči SE za deblokácie. SE by tak mali podľa predstáv ministra odviesť do štátneho rozpočtu financie za deblokácie, ktoré by sa presunuli železniciam a tie by následne znížili svoj dlh voči REP. Celá transakcia by sa mala realizovať vzájomnými zápočtami. Schválením zmluvy s AIG a EBOR a teda aj možným riešením vzájomných dlhov ŽSR a energetikov by sa mala vláda zaoberať až na budúci týždeň.
Posledným spôsobom splatenia dlhu ŽSR voči REP sú úverové zdroje. Železnice však podľa slov M. Čikovského úver na tieto účely stále nedotiahli do konca.

Britské železnice majú vážne nedostatky
TASRLondýn 19. júna - Oficiálni vyšetrovatelia vlakového nešťastia, pri ktorom v októbri 1999 v Londýne zahynulo 31 a zranenia utrpelo 400 ľudí, obvinili dnes prevádzkovateľa dráh spoločnosť Railtrack zo "žalostnej" úrovne bezpečnostných opatrení pred katastrofou.
Správa kritizuje aj výcvik strojvodcov spoločnosti Thames Trains, prevádzkovateľa osobného vlaku, ktorého vodič v osudný deň prehliadol červený signál pred stanici Paddington a narazil do rýchlika.
Cestujúci, ktorí zrážku a následný požiar prežili, vyzvali na rozsiahlu reformu britských železníc. "Ďalšia hrozná tragédia je len otázkou času," vyhlásila Pam Warrenová, ktorá musela po zložitej operácii tváre viac ako rok nosiť ochrannú masku.
Autor správy lord Cullen poukazuje na skutočnosť, že bezpečnostní experti v súvislosti s dvoma vážnymi incidentmi ešte pred nehodou žiadali zlepšenie signalizácie pred jednou z najrušnejších staníc v Londýne.
Vážne nedostatky správa konštatuje aj v súvislosti s "menej ako primeraným" výcvikom vodičov vlakov. Strojvodca osobného vlaku, ktorý pri nehode zahynul, príslušné skúšky zložil len 13 dní pred zrážkou. Podľa vyšetrovateľov jeho výcvik nebol dostatočný.
Správa na záver konštatuje, že semafor pred stanicou Paddington nebolo dobre vidieť pre most a jasné slnečné svetlo. Od augusta 1993 strojvodcovia ten istý signál na zastavenie prehliadli osemkrát.
Spoločnosť Railtrack vznikla pred piatimi rokmi, keď vtedajšia konzervatívna vláda rozhodla o rozdelení a privatizácii britských železníc. Tento postup vyvolal kritiku pasažierov a odborov, ktorí poukazujú na zníženie bezpečnosti. Minulý október štyria ľudia zahynuli pri vykoľajení vlaku na stanici Hatfield severne od Londýna.

ZSE pohľadávky voči ŽSR zatiaľ nepredajú, záujem však prejavilo niekoľko firiem
TASRBratislava 20. júna - Západoslovenské energetické závody ( ZSE ) nepredpokladajú v najbližšom období odpredaj pohľadávok Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ). Záujem o ich nadobudnutie však podľa slov odborného riaditeľa pre ekonomiku a obchod ZSE Antona Hlavatého prejavilo už niekoľko spoločností.
"Podnik tieto ponuky odmietol, nakoľko mal o ich lukratívnosti pochybnosti." Energetici podľa A. Hlavatého v prvom rade očakávajú, že ŽSR si sami uhradia svoj dlh v najbližšom možnom termíne. Ten po lehote splatnosti predstavoval k 8. júnu tohto roku 651 miliónov Sk. V piatok 15. júna však došlo zo strany ŽSR k jeho zníženiu o 68 miliónov Sk, keď na tento účel použili väčšiu časť svojich tržieb.
Aj napriek tomu 19. júna pristúpili ZSE k odpojeniu železníc od elektrickej energie na 19 odberných miestach. Zvyšné dva rozvodné energetické podniky pritom o odpojení železníc zatiaľ neuvažujú. Za Stredoslovenské energetické závody (SSE) to TASR potvrdil hovorca podniku Pavel Müller. Vedúci obchodného úseku Východoslovenských energetických závodov ( VSE ) Arpád Tóth uviedol, že VSE a SSE majú iné postavenie ako ZSE . VSE a SSE totiž na rozdiel od ZSE podľa jeho slov dlhujú prostriedky Slovenským elektrárňam (SE), a. s., ktoré dlhujú financie štátu. Štát je zase dlžníkom voči železniciam, a tak je podľa A. Tótha možný medzi týmito subjektmi vzájomný zápočet.
Možnosť odpredaja pohľadávok v budúcnosti A. Hlavatý nevylúčil. Ich nový vlastník by si tak mohol neskôr uplatňovať nárok na majetkový podiel v budúcich zložkách železníc.
Podľa informácií TASR, ZSE dostali ponuku, od istej americko- slovenskej spoločnosti, ktorá chcela odkúpiť pohľadávky v ich plnej výške.

Železnice získali úver na desať miliárd
PravdaBRATISLAVA (pg), 21.6.2001 - Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) podpísali v stredu zmluvy na tri komerčné úvery v objeme 10,5 mld. Sk, na ktoré im štát poskytol záruku. Ako Pravdu informoval hovorca železníc Miloš Čikovský, podnik použije šesť miliárd na reštrukturalizáciu úverového portfólia a zvyšok na investičné projekty týkajúce sa výstavby koridorových tratí a nákupu vozňových súprav.
Získanými zdrojmi tak železnice nesplatia dvojmiliardové záväzky po lehote splatnosti voči rozvodným energetickým podnikom. "Na tento dlh chceme použiť ďalší úver," poznamenal Čikovský. V súčasnosti sú podľa neho rozpracované dve úverové linky, hovoriť o termíne ich uzatvorenia je však predčasné. O situácii v súvislosti s odpájaním železníc od dodávok elektrickej energie podnik včera informoval ministra dopravy Jozefa Macejka.
Nateraz získané prostriedky poskytlo železniciam konzorcium troch slovenských bánk. Všeobecná úverová banka prefinancuje 5,5 mld. Sk, Tatra banka 3 mld. Sk a Poľnobanka 2 mld. Sk. Úrok predstavuje pri všetkých troch linkách sadzbu BRIBOR plus 1 %.
V každom prípade ide o úvery s desaťročnou splatnosťou, prostriedky môžu ŽSR čerpať do deviatich, resp. dvanástich mesiacov od podpisu príslušných zmlúv. Odklad splatnosti je 36, resp. 39 mesiacov.

Na údržbu železničnej dopravnej cesty by ŽSR potrebovali vyše 17 miliárd Sk
TASRBratislava 21. júna - Suma finančných prostriedkov, ktoré by umožnili komplexnú údržbu železničnej dopravnej cesty Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ), predstavuje vyše 17 miliárd Sk. Tento údaj je podľa slov námestníka pre technický rozvoj ŽSR Ladislava Saxu vyjadrením potrieb ŽSR do roku 1998, odkedy v dôsledku zanedbania obnovy tratí výška financií neustále narastá.
"Ročne sa zrekonštruuje približne 20 kilometrov tratí," uviedol L. Saxa a dodal, že normované optimum stanovuje vyše 150 kilometrov tratí za rok. V súčasnosti predstavuje deficit v obnove 800 až 850 kilometrov. Pokiaľ by ŽSR chceli tento deficit v budúcnosti vykryť, musela by byť cena za používanie dopravnej cesty stanovená na takú úroveň, že železnice by sa po liberalizácií prístupu na dopravnú cestu stali nekonkurencieschopnými. "Z tohto dôvodu považujem za nutné financovať budúce ŽSR z dvoch zdrojov, od používateľov cesty a zo štátneho rozpočtu," uzavrel L. Saxa.

Majetok ŽSR je asi 70 miliárd korún
TASRSmeBRATISLAVA, 22.6.2001 - Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) Andrej Egyed odhaduje celkový majetok spoločnosti na 70 miliárd korún. Z analýzy, ktorú v súčasnosti vykonáva Ústav súdneho inžinierstva (ÚSI), vyplýva, že tento majetok by mohol byť vyšší o 7 miliárd korún pre nezaradenia niektorých účtovných položiek. Za analýzu ústavu zaplatia železnice 46 miliónov korún.
Majetok ŽSR sa podľa slov hovorcu železníc Miloša Čikovského rozdelí medzi dve nastupujúce spoločnosti Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) - správcu dopravnej cesty a obchodnú Železničnú spoločnosť (ŽS), a. s., so stopercentnou účasťou štátu. Akciová spoločnosť bude mať divizionálnu organizačnú štruktúru s troma divíziami, nad ktorými bude stáť ústredie. Pôjde o divízie osobnej prepravy, nákladnej prepravy a železničných koľajových vozidiel. Bude mať aj ďalšie organizačné jednotky, a to Odúčtovňu tržieb železníc, Obchodno-prekládkové centrum a Tatranské lanové dráhy. Základná štruktúra budúcej ŽSR bude dvojstupňová funkcionálna na čele s generálnym riaditeľstvom a organizačnými jednotkami.
V súvislosti s budúcim vývojom hospodárenia oboch železničných zložiek predpokladá Egyed v ŽS vyrovnané hospodárenie v priebehu jedného roku. V ŽSR sa tento stav očakáva až v roku 2004. Ciele sú podmienené uhrádzaním výkonov vo verejnom záujme, ako aj stanovením adekvátnej ceny za používanie železničnej dopravnej cesty.


Strana vytvorená: 24. VI. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0125.htm )