G. Palacka: Zadĺženosť rezortu dopravy je 53 miliárd korún

Danuša Dragulová-Faktorová

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

V sobotu sme uverejnili vyjadrenia, ktoré PRÁCI poskytol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Gabriel Palacka. Prinášame informácie aj o ďalších druhoch dopravy a celkovej situácii v rezorte: Tú zhodnotil slovami: "Za desať mesiacov tohto roka sa preinvestovali obrovské peniaze. Na diaľnice to v tomto roku bolo takmer 10 miliárd korún, železniciam bolo poskytnutých 2,4 mld. korún. Všetky ostatné sektory sa na verejných výdavkoch podieľali podstatne menšou časťou. Kapitálové výdavky boli riešené z úverov, zaťažovali a budú zaťažovať štátny rozpočet. Zadlženosť celého rezortu, teda organizácií, ktoré sem patria, je 53 mld. korún. Z toho úvery vo výške 39 mld. korún sú so štátnou zárukou, z nich polovica bola použitá na výstavbu diaľnic. Štátny fond cestného hospodárstva má nesplatené úvery vo výške 19 mld. korún. V štátnom rozpočte na tento rok však neboli mnohé iné výdavky, napríklad krytie strát za prepravy osôb vo verejnom záujme.
V
Železniciach SR sa nekrytá strata pohybuje v objeme 3,3 mld. korún, v autobusovej doprave tri štvrte miliardy korún. ŽSR by na modernizáciu potrebovali 1,4 mld. korún, na obnovu autobusového parku by bolo treba 1,3 mld. korún. Navýšenie kapitoly rezortu dopravy v budúcoročnom rozpočte neprichádza do úvahy, preto bude treba prehodnotiť priority." Pilotný projekt, vypracovaný pre autobusovú dopravu, sa z rôznych príčin nerealizoval. G. Palacka sa vyjadril, že najprv treba riešiť systémové väzby, ktoré vo verejnej doprave sú. Autobusová doprava plní nezastupiteľnú úlohu aj z hľadiska menších regiónov, a preto je nevyhnutná aj účasť regiónov. Na otázku, čo možno očakávať vo vodnej doprave, minister uviedol: "Perspektívu ponúka horný úsek Dunaja. Možno posilniť dopravu smerom na západ a na sever. Slovenská plavba a prístavy mali problémy s poklesom objemov na dolnom toku Dunaja - najmä v súvislosti s vojnou v Juhoslávii. Budeme analyzovať celkovú situáciu v podniku a hľadať riešenia."
V roku 1994 bolo prijaté uzn
esenie vlády o reštrukturalizácii letísk, na ktorých majú pracovať obchodné spoločnosti. K tejto problematike i k ďalším v letectve G. Palacka uviedol, že bude potrebné zhodnotiť plnenie funkcie národného prepravcu, vklad štátneho majetku do súkromnej firmy i deblokáciu ruského dlhu, čo sa týka lietadiel. Veľkú budúcnosť má podľa G. Palacku kombinovaná doprava "Plánujeme vybudovať terminály, priestory na nákladku, vykládku," uviedol G. Palacka.

(Práca 981116)