Štát zaplatí desať miliárd
ŽSR obvinenia vyvracajú
24.11.2001
BRATISLAVA (sy) - Na výberovom konaní na rekonštrukciu
železničnej trate medzi Bratislavou a Trnavou, ktorá má byť
financovaná z prostriedkov EÚ, sa zúčastňujú firmy blízke
námestníkovi ŽSR Ladislavovi Dimunovi. Upozornil na to
denník SME. Železnice možnosť korupcie odmietajú.
Účastníci súťaže, konzorcium Doprastav, Železničné
stavebníctvo a ŽS Brno sú vraj personálne prepojení s
Dimunom. V orgánoch týchto firiem sa totiž vyskytujú tí
istí ľudia ako v spoločnostiach, v ktorých figuruje aj
Dimunovo meno. Dimun je pritom predsedom komisie, ktorá mala
odporučiť spomenuté konzorcium ako víťaza súťaže.
Hovorca železníc Miloš Čikovský však tvrdí, že táto
medzinárodná súťaž má iné postupy hodnotenia ako domáce
tendre. Vyhodnocovacia komisia, ktorej Dimun predsedal, podľa
Čikovského o víťazovi nerozhoduje, ale len hodnotí ponuky
účastníkov. Víťaza vyberie Európska komisia, ktorej
pozorovateľ sa na rokovaní vyhodnocovacej komisie
zúčastňoval.
Dimun ako predseda vyhodnocovacej komisie nemá podľa pravidiel
EÚ hlasovacie právo. Čikovský tiež doplnil, že okrem
komisie sa na vyhodnocovaní súťaže podieľajú dve
subkomisie. Ďalej informoval, že Dimun sa tento týždeň vzdal
funkcie predsedu komisie po tom, čo jeden z účastníkov
súťaže mal výhrady k spôsobu vedenia súťaže.
Ľahol si na koľajnice a vlak mu
odtrhol nohy...
27.11.2001
Ján Borčin Bratislava - Skok pod vlak je stále vyhľadávaný
spôsob, ako skoncovať so životom. Koniec minulého týždňa
priniesol hneď niekoľko tragédií na koľajniciach. V piatok
večer neďaleko Zvolena zrazil vlak 43-ročného muža, ktorý
sedel na železničnej trati. „Podľa lekára smrť nastala
následkom devastačných poranení celého tela,“ dodáva pre
Národnú obrodu hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
V sobotu zase na železničnej zastávke Trebejov na východnom
Slovensku prešiel vlak 46-ročného muža z Veľkej Lodiny,
okres Košice-okolie. Ten ležal nohami preloženými cez
koľajnice. „Doslova mu obe amputoval.“ Do tretice v nedeľu
ráno kráčala 30-ročná žena z Malaciek s bicyklom popri
koľaji. Vtom nečakane vkročila na trať a postavila sa zoči-
voči rútiacemu sa vlaku. „Nepomohlo ani okamžité
zatiahnutie rýchlobrzdy. Kvôli krátkej vzdialenosti nemal
rušňovodič žiadnu šancu zrážke predísť,“ pokračuje J.
Búranský.
Polícia vyšetruje aj ďalší čerstvý prípad zo včerajška
- v bratislavskej Petržalke v blízkosti hypermarketu Tesco
prišiel na železničnej trati o život 72-ročný dôchodca.
Od začiatku roka spáchalo na železnici samovraždu
preukázateľne 18 ľudí (vlani celkovo 21 samovrážd), celkovo
zahynulo z rôznych príčin (vrátane napr. infarktov,
nešťastných náhod, kolízií s autom) 87 osôb.
Železnice plnia džentlmenskú dohodu
27.11.2001
Bratislava (TASR) - Železnice SR ( ŽSR )
postupne v týchto dňoch znížili dlh voči a. s.
Západoslovenská energetika (ZSE) zo 430 mil. Sk na 230 mil. Sk,
čím definitívne zabránili vypínaniu svojich prevádzok. Ako
informoval generálny riaditeľ ZSE Andrej Devečka, ŽSR
tak splnili prvú časť džentlmenskej dohody, ktorú ZSE
uzatvorila s generálnym riaditeľom ŽSR Andrejom
Egyedom. ZSE preto podľa A. Devečku v súčasnosti „nevidia
dôvod, aby rozmýšľali o vypínaní prevádzok ŽSR “. ZSE očakávajú, že ŽSR
do konca mesiaca splatia aj zvyšnú časť dlhu za dodávku
elektriny. Hovorca ŽSR Miloš Čikovský potvrdil, že ŽSR
splatili dlh voči ZSE z prostriedkov, ktoré mali pôvodne
určené na iný účel. ŽSR tak na splatenie dlhu nepoužili
prostriedky od FNM, ktorý zatiaľ nesplatil železniciam prvú
tranžu (2 mld. Sk) z 10-miliardového dlhu štátu voči ŽSR za
služby vykonávané vo verejnom záujme. Dlh štátu voči ŽSR
má byť splatený do konca roku 2005. ZSE avizovala odpájanie
odberných miest ŽSR v piatok 16. novembra napriek tomu, že
ich dlh za dodávky elektriny sa od polovice augusta, keď
predstavoval asi 400 mil. Sk, výrazne nezvýšil. Dlh železníc
voči rozvodným podnikom začal narastať ku koncu minulého
roka a na konci mája 2001 predstavoval cez 2 mld. Sk, na čo
ZSE, SSE a VSE reagovali vypínaním prevádzok ŽSR . Podľa A. Devečku sa ZSE ihneď pri svojom
vzniku (1. november) dostávala do stavu, keď nie je schopná
plniť svoje záväzky, respektíve ich plnenie je vážne
ohrozené. Vedenie sa preto rozhodlo „tvrdšie“ vymáhať
svoje pohľadávky od odberateľov.
Posunujúci rušeň v Petržalke
zachytil a usmrtil chodca
27.11.2001
Zrážku s vlakom neprežil v pondelok predpoludním v Petržalke
72-ročný Bratislavčan.
Neďaleko hypermarketu Tesco
vyšiel spoza kríkov. Chcel prejsť cez koľaj, kde ho však
zachytil posunujúci rušeň, ktorý ho odrazil na stranu.
Rušňovodič sa síce snažil tragédii predísť použitím
výstražného zvukového znamenia a zatiahnutím rýchlobrzdy,
ale pre krátku vzdialenosť nemal už žiadnu šancu. Privolaný
lekár konštatoval smrť muža následkom prerazenia lebky.
Železničná polícia (ŽP) nezistila u rušňovodiča požitie
alkoholu. Prípad vyšetruje Oddelenie ŽP Bratislava-Petržalka.
TASR o prípade informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
SOP bude žiadať preverenie
transparentnosti tendra Železníc SR
27.11.2001
O preverenie transparentnosti verejnej súťaže na dodávku
stavebných prác modernizácie železničnej trate Bratislava
Rača - Šenkvice bude Strana občianskeho porozumenia (SOP)
žiadať štátneho tajomníka Ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií (MDPT) SR Michala Baloga.
Podľa predsedu strany Pavla Hamžíka išlo v prípade predsedu
výberovej komisie Ladislava Dimuna o jednoznačný konflikt
záujmov. L. Dimun pôsobí v predstavenstve a. s. Železničná
priemyselná a stavebná výroba, Čaňa spoločne s ľuďmi,
ktorí sa prostredníctvom Železničného stavebníctva (ŽS)
Bratislava uchádzali o lukratívnu zákazku železníc v objeme
41 miliónov eúr. Ako informoval hovorca ŽSR
Miloš Čikovský, L. Dimun sa svojej funkcie v záujme
zachovania transparentnosti tendra vzdal. P. Hamžík však
výmenu na poste predsedu komisie nepovažuje za dostačujúcu.
Proti obvineniam sa ŽSR ohradili.
Transparentnosť činnosti 7-člennej komisie bola podľa M.
Čikovského zvýšená aj zastúpením dvoch predstaviteľov EÚ
a skutočnosťou, že všetky rokovania sa viedli v anglickom
jazyku. Navyše, komisia nemala možnosť určiť víťaza
tendra. Podľa hovorcu len zhodnotila ponuky a posudky v týchto
dňoch zaslala Európskej komisii do Bruselu. Okrem komisie sa na
vyhodnocovaní súťaže podieľajú dve subkomisie a odborní
poradcovia, ktorí pre hodnotiacu komisiu vypracovali
záverečnú správu. Komisia záverom akceptovala technické
riešenie všetkých súťažných návrhov a odporučila
najvýhodnejšiu finančnú ponuku.
Na prepojenie člena komisie s potenciálnym dodávateľom
stavebných prác upozornil, resp. proti spôsobu vedenia
súťaže námietku podal ďalší uchádzač o zákazku,
Združenie Koridor Zipp, s. r. o., Bratislava. Spolu so ŽS
Bratislava vstúpili do tendra v rámci konzorcia aj spoločnosti
Doprastav a Železničné stavebníctvo Brno. Tretím
uchádzačom bola firma Stavba silnic a železnic, a. s., Hradec
Králové.
Nový dopravný systém Bratislavy bude
spolu s metrom stáť 43,6 miliardy Sk
28.11.2001
Najlacnejší variant vytvorenia nového dopravného systému
Bratislavy spolu s nákladmi na stavbu metra by mal stáť 43,6
miliardy Sk.
Na utorkovom stretnutí s obyvateľmi predstavili zástupcovia
akciovej spoločnosti Metro, Ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií SR a samosprávy nové projektové riešenie
prepojenia metra a železničnej siete v okruhu 50 kilometrov od
mesta.
Metro by malo mať dve trasy, ktoré vytvoria jeden vnútorný
okruh s dvoma prestupnými stanicami. Štyri radiály metra budú
s centrom spájať mestskú časť Rača, Ružinov, Dúbravku cez
Karlovu Ves a Petržalku. Ako prvý by mal byť do roku 2010
vybudovaný 8,2 kilometra dlhý úsek trasy B z Petržalky na
Hlavnú železničnú stanicu. Náklady na stavbu hĺbených
tunelov a 18 staníc tohto úseku bez nákupu vozňov dosiahnu
13,5 miliardy Sk.
Projekt, ktorý počíta s čiastočným prepojením metra na
súčasnú električkovú sieť a na železničné trasy do
Malaciek, Trnavy, Galanty a Dunajskej Stredy, navrhol
Dopravoprojekt realizovať postupne do roku 2030.
Podľa Vladimíra Kovalčíka, generálneho riaditeľa Metra,
budúceho investora stavby, je predložený projekt o 50 %
lacnejší ako pôvodne navrhovaný ľahký typ metra.
Prostriedky na jeho realizáciu budú pravdepodobne pochádzať z
deblokácií ruského dlhu.
Vo februári budúceho roku by mala o výstavbe metra v
Bratislave rokovať vláda. Predseda občianskeho združenia (OZ)
Petržalská komunita Dušan Kordík občanov informoval, že OZ
sa ešte pred rokovaním vlády zorganizuje petíciu za
prednostné vybudovanie Petržalskej radiály.
Tender ŽSR nebol podľa Baloga
netransparentný, za vecou vidí tendenčné tlaky
28.11.2001
Štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií (MDPT) SR Michal Balog nepredpokladá, že
verdikt Odboru kontroly MDPT vo veci tendra ŽSR
na dodávateľa prác modernizácie železničnej trate
Bratislava - Šenkvice potvrdí podozrenie z jeho
netransparentného priebehu. Bežná kontrola ministerstva bola
podľa neho iniciovaná ešte pred prepuknutím celej kauzy.
Negatívne stanovisko ku kauze zaujal aj veľvyslanec Európskej
komisie (EK) v SR Walter Rochel.
Voči spôsobu vedenia súťaže podalo námietku Združenie
Koridor Zipp, s. r. o., Bratislava, jeden z uchádzačov o
zákazku. Podozrenie z konfliktu záujmov podľa nich vyplýva z
toho, že predseda výberovej komisie na železniciach Ladislav
Dimun pôsobí súčasne v predstavenstve a. s. Železničná
priemyselná a stavebná výroba, Čaňa s ľuďmi, ktorí sa
prostredníctvom Železničného stavebníctva, Bratislava
uchádzali o túto lukratívnu zákazku v objeme 41 miliónov
eúr. L. Dimun sa medzičasom svojej funkcie vzdal.
Ako pre TASR podotkol M. Balog, za celou vecou treba vidieť
tendenčné tlaky firiem, ktoré sa spolu s napadnutým
konzorciom Doprastav, Železničné stavebníctvo Bratislava a
ŽS Brno zaujímali o sledovanú zákazku. Transparentnosť
7-člennej komisie podľa neho potvrdzuje aj jej zloženie,
Keďže v nej sedeli aj dvaja zástupcovia EÚ. Navyše komisia
nemala možnosť určiť víťaza tendra. Podľa hovorcu ŽSR
Miloša Čikovského len zhodnotila ponuky a posudky v týchto
dňoch zaslala EK do Bruselu. Okrem komisie sa na vyhodnocovaní
súťaže podieľajú dve subkomisie a odborní poradcovia,
ktorí pre hodnotiacu komisiu vypracovali záverečnú správu.
Komisia záverom akceptovala technické riešenie všetkých
súťažných návrhov a odporučila najvýhodnejšiu finančnú
ponuku.
Ak by kontrola potvrdila konflikt záujmov vo verejnej súťaži,
je minister dopravy Jozef Macejko odhodlaný predložiť celú
záležitosť na prerokovanie vláde.
Ministerstvo už prešetruje tender na
železniciach
28.11.2001
MICHAL NALEVANKO, BRATISLAVA - Pokiaľ kontrola ministerstva
dopravy potvrdí konflikt záujmov vo verejnej súťaži o
dvojmiliardový kontrakt na rekonštrukciu železničných
tratí, do jeho priebehu pravdepodobne zasiahne vláda. „V
žiadnom prípade nedopustíme konflikt záujmov a budeme
striktne dbať o to, aby pravidlá tendra boli dodržané. (…)
Ak by sa napriek všetkým ubezpečeniam preukázalo porušenie
podmienok, samozrejme, e túto otázku na vláde nastolím,“
povedal včera minister dopravy Jozef Macejko.
Problémom tendra, financovaného z prostriedkov Európskej
únie, by sa mohlo stať personálne prepojenie bývalého
predsedu výberovej komisie Ladislava Dimuna na ľudí, s
ktorými sedí v predstavenstve spoločnosti Železničná
priemyselná stavebná výroba a ktorí sa prostredníctvom
ďalších firiem uchádzali v rámci jedného konzorcia o
lukratívnu štátnu zákazku.
Priebeh a okolnosti výberu a vyhodnocovania súťažných
komisií už v týchto dňoch preveruje kontrola z rezortu
dopravy. Prípadné pozastavenie tendra však minister
nepovažuje za vhodný krok. „V žiadnom prípade by nebolo
riešením blokovanie tendra, pretože Slovensko potrebuje
prostriedky na obnovu železničných koridorov v krátkom
časovom horizonte. Výmena predsedu komisie a opätovné
posúdenie predložených ponúk je reálnejšia a lepšia
cesta“ vyhlásil Macejko.
Preverenie tendra žiada aj Strana občianskeho porozumenia,
ktorej predseda Pavol Hamžík považuje uvedené personálne
prepojenia za „jednoznačný konflikt záujmov.“ Ten minulý
týždeň pripustil aj vedúci Centrálnej koordinačnej jednotky
boja proti korupcii Mário Virčík.
Vedenie štátnych železníc však kauzu považuje za
nepodstatnú. „Dostali sme jasnú písomnú odpoveď, že celý
tender prebieha v súčinnosti s delegatúrou EÚ na Slovensku.
Všetky kroky vo verejnej súťaži, ktoré boli realizované, sa
podľa vyjadrenia železníc konali na základe požiadaviek EÚ
a následného schválenia jej zástupcov. Preveril som to
dokonca u samotného pána Rochela, ktorý ma tiež ubezpečoval,
že tender je v poriadku. Celú záležitosť dám ešte raz
preveriť,“ tvrdí minister dopravy.
Výberová komisia zároveň poprela aj možnosť určiť
víťaza tendra a podľa hovorcu železníc len zhodnotila ponuky
a posudky zaslala Európskej komisii v Bruseli.
Železnice: žiadna aféra sa nekoná
Predseda výberovej komisie Dimun
hovorí, že sa vzdal funkcie, lebo sa naňho začali útoky
VZÁJOMNÉ VZŤAHY
RICHARD
FILIPKO, BRATISLAVA – Črtajúca sa nová aféra s peniazmi od
Európskej únie, ktoré majú použiť železnice na
rekonštrukciu tratí, podľa vedenia ŽSR
vôbec aférou nie je.
Námestník železníc a predseda výberovej komisie na
rekonštrukciu tratí Ladislav Dimun je cez orgány jednej firmy
v spojení s ľuďmi, ktorých firmy súťažia vo výberovom
konaní, a podľa našich informácií ich konzorcium
zvíťazilo.
Hovorca železníc Miloš Čikovský však skonštatoval:
Železniciam ani Slovensku nehrozí žiadny škandál zo
zneužitia predvstupovej pomoci Európskej únie. Slovensku a
slovenským železniciam môže poškodiť jedine zverejňovanie
čiastkových informácií a dezinformácií o priebehu
vyhodnocovania súťažných návrhov.“
Dimun: Vo firme zastupujem štát
Ladislav Dimun: „V akciovej spoločnosti Železničná
priemyselná stavebná výroba zastupujem štát, pretože v nej
vlastní akcie prostredníctvom železníc. S ľuďmi, ktorí sú
v spomínaných firmách, sa ani nestretávam. Dozorná rada, v
ktorej sedia, nesedí s predstavenstvom.“
Napriek tomu môže ísť o konflikt záujmov, čo potvrdzuje aj
vedúci Centrálnej koordinačnej jednotky boja proti korupcii
Mário Virčík: „Pri výberových konaniach projektov PHARE sa
členovia komisie písomne zaväzujú k nezávislosti. Čiže k
tomu, že neexistuje prepojenie medzi ich osobou a
spoločnosťami, ktoré sa zúčastňujú na výberovom
konaní.“ Ladislav Dimun vyhlásenie podpísal napriek tomu,
že prepojenie evidentne existuje.
Ladislav Dimun je člen predstavenstva v spoločnosti
Železničná priemyselná stavebná výroba. Predseda
predstavenstva je František Sekanina, člen predstavenstva
Miroslav Doboš. V dozornej rade je Michal Štefl.
Podľa neoficiálnych informácií by sa víťazom
dvojmiliardovej zákazky, ktorú platí Európska únia, mohlo
stať konzorcium spoločností Doprastav, Železničné
stavebníctvo Bratislava a ŽS Brno. A práve v posledných dvoch
vymenovaných figurujú mená Sekanina, Doboš, Štefl, čiže
evidentne sa poznajú s Dimunom.
Na tento problém pravdepodobne upozornil jeden z menej
úspešných účastníkov tendra. Dimun: „Ja ako predseda
komisie ani nemám právo hlasovať. Keď sa na mňa začali
útoky, vzdal som sa funkcie predsedu. Mne ide hlavne o to, aby
železnica dostala peniaze a je mi jedno, kto to bude robiť.
Navyše víťaza tendra neurčuje železnica, ale Európska
komisia.“
Európska komisia nevidela žiaden problém
Veľvyslanec Európskej komisie na Slovensku Walter
Rochel odcestoval, ale jeho hovorca Branislav Slyško povedal,
že na zasadnutiach výberovej komisie sa zúčastňovali ľudia
z Európskej komisie a zatiaľ sa im videlo byť všetko v
poriadku. Nie je však jasné, či vedeli o personálnom
prepojení predsedu výberovej komisie na firmy, ktoré sú v
tendri. „My kontrolujeme pravidlá výberového konania, ale
až do ukončenia nemôžeme nič zverejňovať,“ povedal
Slyško.
Železnice patrili za Mečiarovej vlády medzi najtunelovanejšie
podniky a aj v súčasnosti sa objavujú informácie
spochybňujúce čistotu vedenia spoločnosti. Veľké štátne
podniky si rozdeľujú politické strany. Po voľbách si do nich
podosadzovali svojich ľudí a o vedení železníc sa otvorene
hovorí, že je dosadené Stranou demokratickej ľavice.
Železnice zaplatili za elektrinu prvých 200
miliónov korún
BRATISLAVA – Železnice SR ( ŽSR ) postupne v týchto dňoch znížili dlh oproti
Západoslovenskej energetike (ZSE) zo 430 miliónov na 230
miliónov korún, čím definitívne zabránili vypínaniu
svojich prevádzok.
Ako informoval generálny riaditeľ ZSE Andrej Devečka,
železnice tak splnili prvú časť „džentlmenskej“ dohody,
ktorú uzavrel v pondelok na stretnutí s ich generálnym
riaditeľom Andrejom Egyedom. ZSE preto podľa slov Devečku v
súčasnosti „nevidia dôvod, aby rozmýšľali o vypínaní
prevádzok na žleznici“, ktorým hrozili v závere minulého
týždňa. ZSE očakávajú, že železnice do konca mesiaca
splatia aj zvyšnú časť dlhu za dodávku elektriny. Hovorca
železníc Miloš Čikovský potvrdil, že splatili dlh oproti
ZSE z prostriedkov, ktoré mali pôvodne určené na iný účel.
K ich pôvodne plánovanému použitiu sa nevyjadril.
ŽSR
tak na splatenie dlhu nepoužili prostriedky od FNM, ktorý
zatiaľ nesplatil železniciam prvú tranžu (2 miliardy korún)
z 10-miliardového dlhu štátu za služby vykonávané vo
verejnom záujme. Celý dlh štátu má byť kompletne splatený
do konca roku 2005.
ZSE avizovala odpájanie už v piatok 16. novembra.
Železnice přispívá ke snižování
emisí škodlivých plynů
Zástupci
Mezinárodní železniční unie UIC a Společenství evropských
železnic SEŽ/GEB se v roli pozorovatelů ve dnech 29. října až
9. listopadu zúčastnili v marocké Marrákeši 7. zasedání
konference OSN o změnách klimatu. Jednání konference byly přítomny
delegace 184 zemí a řady regionálních politických a
ekonomických organizací.
Konference navázala na politický konsensus, kterého se
delegátům podařilo dosáhnout v červenci na jednání v německém
Bonnu (viz DN 37/01), a otevřela cestu k rozšíření
implementace Kjótského protokolu (protokol dosud ratifikovalo
jen 42 zemí). Předpokládá se, že další posun by mohl přinést
summit o trvale udržitelném rozvoji v jihoafrickém
Johannesburgu v říjnu příštího roku.
Od summitu v Rio de Janeiru v roce 1992 se sektor železniční
dopravy usilovně snaží přispět k trvale udržitelnému
rozvoji, zvláště proto, že je to právě železniční
doprava, která má v tomto ohledu co nabídnout. Podle statistik
pochází plných 25 procent emisí CO2, hlavního původce
klimatických změn, z dopravy, ale 80 až 90 procent těchto
emisí vytváří silniční doprava - individuální osobní
vozidla a silniční nákladní doprava.
Železniční doprava se podle UIC vyznačuje velmi nízkými
externími náklady ze zatížení životního prostředí - v
celoevropském průměru se na nich podílí méně než dvěma
procenty (silniční doprava 93 procenty) - a také zanedbatelnou
produkcí toxických emisí. V současné době přitom již probíhá
řada výzkumných projektů pro další optimalizaci systému v
oblasti snižování energetické náročnosti, bezpečnosti,
dalšího omezování emisí, snižování hlučnosti a zvyšování
kvality.
Příklady úspěchů z praxe
Úspěch železniční dopravy se na mnoha trzích, zejména tam,
kde se podařilo převést část toků zboží ze silnice na
železnici, pozitivně odráží ve snižování úrovně CO2 a
dalších škodlivých plynů způsobujících tzv. skleníkový
efekt v ovzduší. Brožura „Železniční doprava a životní
prostředí - příspěvky k trvale udržitelné mobilitě: příklady
úspěchů z praxe“, kterou v Marrákeši představily UIC a
SEŽ/GEB, uvádí řadu příkladů demonstrujících úspěšné
iniciativy železničních společností v zájmu ochrany životního
prostředí. Současně se v ní však konstatuje, že vedle
představitelů zodpovědných za dopravní a environmentální
politiku se na využití plného potenciálu železnice bude
muset podílet i široké spektrum železničních společností.
ČD ÖBB MÁV DB SNCF UIC Wagon Slovakia a.s. Bratislava ŽOS Vrútky ŽOS Zvolen
Strana vytvorená: 30. XI. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0148.htm ) |