Tender na ľahké vlaky zrušili, ale šesť motoráčikov bude
Sme9.12.2002 - Ministerstvo dopravy už pravdepodobne nepovolí železniciam nákup 35 ľahkých motorových jednotiek, pre ktoré po aférach s tendrom prišiel o kreslo bývalý minister dopravy Macejko. Napriek tomu sa na železniciach objaví šesť veľmi podobných vláčikov.
Železnice zhruba pred štyrmi rokmi nakupovali 14 ľahkých elektrických vlakov pre Tatranskú elektrickú železnicu. Na dodávku vypísali tender. Pri kúpe urobili s víťazom dodatok k zmluve na nákup ďalších šiestich vlakov, ale motorových. Obišli tak predpisy o tendri.
Hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský tvrdí, že všetko bolo podľa zákona: „Vtedy platný zákon povoľoval rozšíriť predmet obstarávania o päťdesiat percent, ak išlo o ten istý výrobok.“
Električka sa však od motorových vlakov mierne líši. Okrem motora je rozdiel aj v šírke rozchodu. Električky v Tatrách jazdia po úzkych koľajach, motoráčiky po normálnych.
Železničiari tvrdia, že ide o rovnaký výrobok, pretože má rovnaký dizajn, mechaniku, brzdenie, rovnaký je aj výrobca. „Keď železnica zaobstarávala električky, chceli sme, aby dizajnom a najmä z hľadiska technického boli identické s motorovými, aby v depe nemali odlišný systém údržby, odlišný systém riadenia, prevádzky,“ hovorí Čikovský.
Železničiari tvrdia, že iba rozšírili predmet obstarávania, čo im schválila aj vláda. Tender na električky vtedy vyhral ten istý výrobca, ktorého železnice vybrali aj v nedávnom tendri na ľahké vlaky, ktorý vyvolal množstvo emócií a afér.
Koncepcia reformy železníc schválená pred dvoma rokmi hovorí o rušení regionálnych tratí. Na niektorých možno nebudú lokálky premávať už od nového roka.
Tatranské železnice sú jediné, ktoré si chce železnica ponechať, najmä kvôli turistom. Električky jazdia na trase Poprad – Starý Smokovec – Štrbské Pleso, motorové vlaky budú jazdiť na trase Tatranská Lomnica – Studený Potok – Poprad.
Prvý motorový vlak mal jazdiť už od apríla, výrobca však dodnes nedodal ani jeden. Čikovský povedal, že železnice rokujú s výrobcom o tom, prečo dodávka mešká.

Cestovné lístky v predpredaji stále za pôvodné ceny
Sme9.12.2002 - Od nového roka stúpnu ceny cestovného za autobusovú a železničnú dopravu. V predpredaji sa však cestovné lístky na budúci rok stále predávajú za pôvodné ceny.
Lístky na vlak sa dajú kúpiť až 60 dní vopred. Napríklad dnes sa dá v železničnej pokladni kúpiť lístok na 9. februára 2003. Rovnako je to i s predplatnými traťovými lístkami. Kto si dnes kúpi trojmesačný lístok od 9. februára, môže až do 8. mája cestovať za súčasné ceny.
Hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský hovorí, že to spôsobilo ministerstvo financií, ktoré ešte neschválilo nový cenový výmer, podľa ktorého upravia železnice a autobusoví prepravcovia svoj cenník. Povedal, že kým nebude nový cenník, budú sa aj lístky s platnosťou na budúci rok predávať za súčasné ceny. Za nezmenené ceny sa dá až do konca roku kúpiť aj „kilometrická banka“. Platí pol roka a používať ju možno i v budúcom roku až do vyčerpania počtu kilometrov.
Generálny riaditeľ Slovenskej autobusovej dopravy Emil Binda tvrdí, že lístky na autobusy „nie je zaujímavé“ kupovať v predpredaji. Predpredaj sa totiž týka len diaľkových liniek, na ktorých sa ceny zvyšovať nebudú.
Zvýšia sa ceny prímestských autobusových liniek, podľa Bindu však môžu ušetriť tí, ktorí si kupujú týždenné a mesačné lístky. Až do konca roku sa budú predávať za pôvodné ceny.
V nedeľu 15. decembra začne aj platiť nový cestovný poriadok železničnej aj autobusovej dopravy. Nové cestovné poriadky sú už v predaji. Okrem celosieťových sa dajú kúpiť i regionálne cestovné poriadky. Cestovný poriadok bude platiť až do 13. decembra 2003.

Otvorili trať Zwardoň – Čadca
Sme10.12.2002 - Zrekonštruovaný úsek elektrifikovanej trate Čadca-Skalité-Zwardoň meria 20,2 kilometra a umožní priame prepojenie Slovenska s Poľskom
Kaplán Richard Folučka a poľský kňaz Ryszard Marciniak včera vysvätili zrekonštruovanú a zelektrifikovanú železničnú trať medzi Čadcou a poľským Zwardoňom. Približne 20 kilometrová spojnica medzi Poľskom a Slovenskom si na svoju modernizáciu vyžiadala 1,8 miliardy korún. Generálny riaditeľ ŽSR Ladislav Saxa očakáva, že investície sa vrátia do 4-5 rokov.
Tento železničný hraničný priechod bude mať strategický význam najmä pre nákladnú dopravu, ročne sa má tade previezť asi 1,5 milióna tony tovarov, najmä poľského uhlia. Jeho preprava cez Slovensko bude pre južných susedov lacnejšia o tri švajčiarske franky na tonu oproti doterajšej preprave cez Českú republiku. Trasa je súčasťou 6. medzinárodného koridoru, smerujúceho až k poľským námorným prístavom a záujem o prevážanie svojich výrobkov touto trasou na sever prejavil napríklad aj Slovnaft. Aj keď rekonštrukciou sa zvýšila prepravná rýchlosť medzi Čadcou a hranicou s Poľskom na 100 kilometrov za hodinu, plnou rýchlosťou budú môcť vlaky jazdiť najskôr o pol roka, kedy by sa podľa Saxu malo dokončiť aj elektronické zabezpečovacie zariadenie. V budúcnosti sa očakáva aj na tejto trati zredukovanie osobnej prepravy s výnimkou medzinárodných vlakov. Zvýši sa tak intenzita nákladnej dopravy.

Najnizsie dotacie na autobusy
Planovane zrusenie zeleznicnych trati najviac pociti Nitriansky kraj
Hospodárske noviny10.12.2002 - Navrh na obmedzenie osobnej zeleznicnej dopravy na lokalnych tratiach v ramci celeho Slovenska vyrazne skomplikuje zivot obyvatelom viacerych regionov. Z celkovej planovanej dlzky 738 kilometrov zeleznicnych trati urcenych na zrusenie sa az 34,1 % nachadza na uzemi Nitrianskeho kraja. Podla predstavitelov Uradu Nitrianskeho samospravneho kraja je zrusenie 252 kilometrov trati vyrazne diskriminacne, najma preto, ze maju spomedzi vsetkych vyssich uzemnych celkov najnizsie dotacie na kilometer autobusovej dopravy. Prave ta zostane od 1. januara 2003 pre obyvatelov viacerych vidieckych lokalit jedinym spojenim s krajskym i okresnymi mestami. Za prvych sest mesiacov tohto roka predstavovala vyska poskytnutych dotacii na pravidelnu primestsku dopravu v Nitrianskom kraji 48,878 mil. Sk na 13,860 mil. najazdenych kilometrov. V prepocte na jeden kilometer tak vyska dotacie dosiahla 3,50 Sk, cim je tento kraj oproti celoslovenskemu priemeru podhodnoteny o 0,82 Sk na kilometer. Zvysenie urovne dotacnej podpory na celoslovensku uroven by si vyziadalo takmer 23 mil. Sk.
Obmedzenie osobnej zeleznicnej dopravy najviac zasiahne okres Zlate Moravce, kde bude podla navrhu zruseny 55-kilometrovy usek Kozarovce - Luzianky a 32-kilometrova trat z Ulan nad Zitavou do Zlatych Moraviec. Situacia je problematicka hlavne preto, ze zeleznicu vyuzivaju mnohi zamestnanci noveho priemyselneho parku vo Vrabloch, ale aj v ludia, ktori dochadzaju za pracou do zlatomoraveckych priemyselnych podnikov Danfoss, Volkswagen - Elektricke systemy, Wienerberger a Sneige. Komplikacie miestnym vyrobnym a obchodnym spolocnostiam sposobi aj avizovane obmedzenie nakladnej zeleznicnej dopravy. Jedinou alternativou zostane cestna kamionova preprava, ktora vsak v mnohych pripadoch musi prechadzat husto obyvanymi centrami miest a dedin, co sposobuje ekologicke problemy.
Headline: Za prvych sest mesiacov tohto roka predstavovala vyska poskytnutych dotacii na pravidelnu primestsku dopravu v Nitrianskom kraji 48,878 mil. Sk na 13,860 mil. najazdenych kilometrov. V prepocte na jeden kilometer tak vyska dotacie dosiahla 3,50 Sk, cim je tento kraj oproti celoslovenskemu priemeru podhodnoteny o 0,82 Sk na kilometer.

Ministrom financií USA bude železničný magnát
Sme11.12.2002 - Americký prezident George Bush vymenoval na post ministra financií USA súčasného šéfa železničného koncernu CSX Johna Snowa (na snímke Reuters), ktorý nahradí doterajšieho ministra Paula O‘Neilla. Minulý týždeň v piatok na Bushov nátlak odstúpil minister financií Paul O‘Neill a šéf ekonomických poradcov Bieleho domu Lawrence Lindsey, čo predstavuje najväčšiu zmenu dva roky starého kabinetu.
Vymenovanie železničného magnáta musí ešte potvrdiť republikánmi kontrolovaný Senát. Očakáva sa, že do čela Národnej ekonomickej rady Bieleho domu sa postaví Stephen Friedman, ktorý dlhé roky riadil investičnú banku Goldman Sachs spolu s niekdajším ministrom financií Robertom Rubinom.
Snow bude musieť prejaviť vlastnosti, ktoré chýbali jeho predchodcovi. Bude musieť obratne prezentovať nový ekonomický balíček americkým zákonodarcom a zároveň udržiavať spokojnosť investorov na Wall Street a nenarúšať ich dôveru.

Mladý Prešovčan so Škodou Favorit vošiel pod idúci nákladný vlak
TASR11.12.2002 - Šťastie v nešťastí mal dnes ráno po šiestej hodine mladý muž z Prešova, ktorý s osobným motorovým vozidlom Škoda Favorit vbehol v Prešove na Levočskej ceste pod nákladný vlak.
Vodič pravdepodobne obišiel všetky vozidlá stojace pred spustenými závorami a snažil sa pomedzi ne prejsť chráneným železničným priecestím. Zachytil ho však vlak smerujúci z Prešova do Lipian. Ten ho paradoxne "zobral na nárazník" a tlačil ho pred sebou asi 150 metrov. Vodič po zrážke sám vystúpil zo zdemolovaného auta a v šoku sedel na jeho kapote. Otvorené zranenia nemal. Prešovská rýchla zdravotná služba ho odviezla na ošetrenie do tamojšej nemocnice s poliklinikou.
TASR o tom informovali zdroje z Krajského riaditeľstva hasičského a záchranného zboru v Prešove.

Bez vlaku sa nedostanú do práce
Pravda11.12.2002 - Zrušenie železničnej trate medzi Nemšovou a Lednickými Rovňami pripraví možno obyvateľov týchto obcí o prácu. Nebudú sa mať do nej ako dostať.
"Veľa našich ľudí dochádza za prácou do Nemšovej a Trenčína. Títo ľudia sú odkázaní na vlak. Podľa cestovného poriadku by sa do Trenčína dostali prvým ranným autobusovým spojom okolo trištvrte na desať. Neverím, že SAD v tejto situácii vytvorí nový spoj a my na to tiež peniaze mať nebudeme. Už teraz priplácame na financovanie dvoch autobusových spojov denne do časti Medné," hovorí Karol Backo, starosta obce Lednické Rovne.
Miroslav Buček, obyvateľ Lednických Rovní, pripomína, že o možnosť dopravy do zamestnania prichádzajú aj obyvatelia ďalších obcí na tejto trase - Borčíc, Bolešova, Kameničian, Pruského, Dulova, Horoviec. "Keď sme napríklad cestovali do Bratislavy, vždy bol v Trenčianskej Teplej prípoj. Teraz budeme odrezaní od sveta," dodal.
Predstavitelia samosprávy v obci aj kraji sú veľmi prekvapení direktívnym rozhodovaním o zrušení železničnej dopravy. Rozhorčilo ich, že samosprávy sa nikto nepýtal na vyjadrenie, čo to prinesie pre región a ako si s novou situáciou dokáže poradiť.
"Nemáme peniaze, aby sme mohli financovať náhradnú autobusovú dopravu. Obávame sa, že nevydrží ani tá, nieto ešte aby pribudli ďalšie linky. Na zvýšenie rentability stačila len úprava cestovného poriadku," konštatuje Pavol Krištof, riaditeľ Úradu Trenčianskeho samosprávneho kraja.

Opäť petícia za trate
Pravda12.11.2002 - Starostovia pätnástich obcí spolu s primátorom Veľkých Kapušian petíciou dôrazne protestujú proti plánovanému zrušeniu vlakovej trate Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany. "Trať využívajú ľudia na cestu do práce a je to aj jediné spojenie k rýchlikovým spojom," povedal primátor Veľkých Kapušian Tibor Bodnár. Bánovce nad Ondavou nemajú autobusové spojenie s Veľkými Kapušanmi ani okolitými obcami.

Minister dopravy vymenil Dozornú radu ZSSK, na jej čele je Branislav Opaterný
TASR12.12.2002 - Novým predsedom Dozornej rady (DR) Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s. sa stal súčasný štátny tajomník Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR Branislav Opaterný, ktorý vo funkcii vystriedal bývalého sekčného šéfa rezortu dopravy Dušana Pajdlhausera.
Okrem predsedu zvolilo valné zhromaždenie ZSSK , ktorej 100-% akcionárom je MDPT , i ďalších troch členov dozornej rady, konkrétne Ondreja Mateja, Oszkára Világiho a Ladislava Saxu, ktorý bol ako jediný členom i predchádzajúcej DR. Zamestnanci ZSSK si do najvyššieho kontrolného orgánu zvolili Jána Grieča, Jozefa Schmidta a Imricha Slobodu. Zmeny sa uskutočnili k 25. novembru tohto roka, keď došlo zo strany ministra dopravy k odvolaniu bývalej DR. Funkčné obdobie všetkých členov rady je päť rokov, uviedol pre TASR hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Na ministerstve dopravy v súčasnosti prebieha výberové konanie na obsadenie postov v Predstavenstve ZSSK , z ktorého vzíde i nový generálny riaditeľ. Súčasný šéf a predseda predstavenstva Andrej Egyed sa podľa M. Čikovského o znovuzvolenie do svojej doterajšej funkcie neuchádzal. Členmi súčasného päťčlenného výkonného orgánu ZSSK sú okrem A. Egyeda i jeho námestník Pavol Kužma a generálni riaditelia jednotlivých divízií: za divíziu osobnej prepravy Jiří Jančík, nákladnej prepravy Jozef Šimlovič a za železničné koľajové vozidlá Miroslav Dzurinda. MDPT by malo súťaž uzatvoriť v najbližšom období.

Sprievodcov vyzbroja pokladnicami
Sme13.12.2002 - Železničná spoločnosť nakúpila prenosné osobné pokladnice v záujme zrýchlenia vydania cestovného dokladu vo vlaku, ale najmä kvôli zníženiu úniku tržieb z falšovania lístkov a nedostatočného obsadenia tarifných bodov. Ako povedal spoločnosti Miloš Čikovský, pokladnice, ktoré budú sprievodcom slúžiť od marca budúceho roku, dodá žilinská firma Prosoft. Ako vyplýva zo zdrojov Úradu pre verejné obstarávanie, zákazka na 400 kusov pokladníc bude stáť Železničnú spoločnosť do 76,620 milióna korún. „Konkrétne rozmiestnenie osobných pokladníc bude závisieť od pripravovanej redukcie osobnej prepravy a s tým súvisiacej zmeny turnusov vlakových čiat,“ povedal Čikovský a dodal, že prednostne budú pokladnice rozmiestnené na lokálne trate a do vybraných tarifných bodov. Nakoľko v súčasnosti sa výdaj cestovných lístkov vo vlaku zabezpečuje manuálne, pričom sprievodcovia vydávajú útržkový či zjednodušený cestovný lístok, nový pokladničný systém tento manuálny spôsob zníži, zabezpečí zlepšenie kontroly a odhaľovania falzifikátov. Zníži aj úniky z tržieb z dôvodu nedostatočného obsadenia tarifných bodov pokladničnou službou a z dôvodu falšovania vydávaných cestovných dokladov zamestnancami železníc a cestujúcich.

Otvorili trať Zwardoň – Čadca
Sme 10. 12. 2002 - Zrekonštruovaný úsek elektrifikovanej trate Čadca-Skalité-Zwardoň meria 20,2 kilometra a umožní priame prepojenie Slovenska s Poľskom
PAVOL ĎURČO, ČADCA - Kaplán Richard Folučka a poľský kňaz Ryszard Marciniak včera vysvätili zrekonštruovanú a zelektrifikovanú železničnú trať medzi Čadcou a poľským Zwardoňom. Približne 20 kilometrová spojnica medzi Poľskom a Slovenskom si na svoju modernizáciu vyžiadala 1,8 miliardy korún. Generálny riaditeľ ŽSR Ladislav Saxa očakáva, že investície sa vrátia do 4-5 rokov.
Tento železničný hraničný priechod bude mať strategický význam najmä pre nákladnú dopravu, ročne sa má tade previezť asi 1,5 milióna tony tovarov, najmä poľského uhlia. Jeho preprava cez Slovensko bude pre južných susedov lacnejšia o tri švajčiarske franky na tonu oproti doterajšej preprave cez Českú republiku. Trasa je súčasťou 6. medzinárodného koridoru, smerujúceho až k poľským námorným prístavom a záujem o prevážanie svojich výrobkov touto trasou na sever prejavil napríklad aj Slovnaft. Aj keď rekonštrukciou sa zvýšila prepravná rýchlosť medzi Čadcou a hranicou s Poľskom na 100 kilometrov za hodinu, plnou rýchlosťou budú môcť vlaky jazdiť najskôr o pol roka, kedy by sa podľa Saxu malo dokončiť aj elektronické zabezpečovacie zariadenie. V budúcnosti sa očakáva aj na tejto trati zredukovanie osobnej prepravy s výnimkou medzinárodných vlakov. Zvýši sa tak intenzita nákladnej dopravy. (aha)

Dozorná rada ZSSK v novom zložení
Železničná spoločnosť, a. s. Bratislava (12. 12. 2002) Dozorná rada Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) sa dnes zišla v novom zložení, keďže minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ing. Pavol Prokopovič, ako zástupca jediného akcionára Železničnej spoločnosti, a. s. odvolal 25. novembra 2002 Dozornú radu ZSSK , ktorá pracovala od 1.januára 2002, teda od vzniku spoločnosti. V ten istý deň bola rozhodnutím akcionára vymenovaná nová Dozorná rada ZSSK v tomto zložení: RNDr. Branislav Opaterný - predseda, Ing. Ondrej Matej, Ing. Ladislav Saxa, JUDr. Oszkár Világi, Ján Grieč, Mgr. Jozef Schmidt a Imrich Sloboda.
Predsedom Dozornej rady ZSSK je štátny tajomník MDPT SR, v ktorého kompetencii je železničná doprava. Predsedu a troch jej členov zvolilo Valné zhromaždenie ZSSK , ďalších troch členov zvolili zamestnanci ZSSK v novembrových voľbách. Funkčné obdobie všetkých členov dozornej rady je päť rokov.
Na dnešnom zasadaní predseda dozornej rady ZSSK RNDr. Branislav Opaterný poďakoval za prácu doterajším členom dozornej rady a zároveň vyslovil želanie dobrej spolupráce v nadchádzajúcom funkčnom období novozvolenej dozornej rady.
Predseda Dozornej rady Železničnej spoločnosti, a.s. Branislav Opaterný, narodený 4. mája 1963 v Brezne. Je ženatý a má dve deti.
Po absolvovaní Gymnázia v Leviciach študoval na Matematicko-fyzikálnej fakulte UK a štúdium ukončil v odbore Experimentálna jadrová fyzika. V jeho doterajšej praxi prevládali činnosti v ekonomických informačných systémoch rôznych firiem. V rámci uvedeného od roku 1994 úzko spolupracoval s podriadenými subjektami rezortu dopravy, pôšt a telekomunikácií.

Nový cestovný poriadok železníc
Železničná spoločnosť, a. s.20021212 - Od 15. decembra 2002 začne na železnici platiť nový cestovný poriadok (CP), ktorý prináša viaceré zmeny v medzinárodnej a vnútroštátnej doprave. Je prvým cestovným poriadkom, ktorého platnosť začína koncom roka a je jednotná v celej Európe. Kopíruje obdobie kalendárneho roka.
. V novom CP je zavedených spolu 2075 vlakov denne. Z toho je 10 vlakov kategórie EuroCity, 8 vlakov InterCity, 9 vlakov kategórie Expres, 95 rýchlikov, 41 zrýchlených vlakov, 12 vlakov Euroregio a takmer 1900 osobných vlakov. Rozsah osobnej dopravy na základe objednávky štátu i výkonov deregulovaných IC a EC vlakov sa zníži z pôvodne plánovaného rozsahu 34,9 miliónov na 32,5 miliónov vlakových kilometrov, čo je o 9 % menej oproti roku 2002. V dôsledku toho začiatkom budúceho roku dôjde k ďalšej redukcii osobných vlakov predovšetkým na málo efektívnych regionálnych tratiach. O týchto zmenách bude cestujúca verejnosť informovaná formou zmeny CP, ktorá sa uskutoční najneskôr 2. marca 2003. Cestujúci obdržia zmenu CP bezplatne po predložení príslušného kupónu, (kupón je v zadnej časti CP) v železničných staniciach vybavených terminálom komplexného vybavovania cestujúcich (KVC).
Vlaky InterCity 500/501 "Tatran" a InterCity 502/503 "Kriváň" budú mať jednotný odchod z Bratislavy a Košíc vždy o 5.45 h, resp. o 17.45 h. Vlaky taktovej dopravy na trati Bratislava - Žilina - Košice budú odchádzať z Bratislavy vždy v nepárnu hodinu a 50 minútu a prichádzať do Košíc vždy v nepárnu hodinu. Z Košíc má taktová doprava odchod vždy v párnu hodinu a 20 minútu. Vlaky v úseku Bratislava - Žilina a späť budú jazdiť v medzitakte. Od Košíc budú prichádzať vlaky do Žiliny v nepárnu hodinu a 34 minútu a z Bratislavy párnu hodinu a 34 minútu. Rozsah počtu vlakov taktovej dopravy ostane zachovaný.
Od 1. januára budúceho roku sa zvýšia ceny cestovného v osobnej doprave o 15 %. Cestujúci však môžu využiť rozsiahlu ponuku výhodných komerčných zliav na železnici vo vnútroštátnej a medzinárodnej preprave, ktoré im umožňujú lacnejšie cestovať. Viac sa dozviete na www.zsr.sk .

Zľavy vo vnútroštátnej preprave:
· Deti do a od 6 do 15 rokov
· Žiaci a študenti
· Junior RailPlus pre mladých od 15 do 26 rokov
· Kilometrická banka
· Tatranský trojlístok
· Rodinná zľava
· Skupina cestujúcich
· Spiatočné cestovné
· Relačná zľava Kysucké Nové Mesto - Žilina
· Pravdepodobne už začiatkom roku 2003 budú môcť cestujúci využiť atraktívnu komerčnú zľavu v IC vlakoch na ceste z Bratislavy do Košíc. Po 6 jazdách tam a späť získajú 7 jazdu za symbolických 7 korún. Zľava však platí len vtedy, ak si cestujúci uhradí plnú výšku cestovného IC vlakom z Bratislavy do Košíc a späť. V podstate získa 20 percentnú zľavu na ostatných 6 cestách, za ktoré získava kupóny do klubového preukazu. Ten cestujúci získa už pri zakúpení cestovného lístka pri prvej jazde na trati Bratislava - Košice.

Zľavy v medzinárodnej preprave:
· Zľavy na základe osobitných prípojok TCV a TR 18
· Zľavy dohodnuté na základe dvoch alebo viacstranných dohôd
· Malý pohraničný styk
· Karta Z do Českej republiky
Zľavy lôžkových a ležadlových lístkov
Doklady vystavované v zahraničí pre zahraničných zákazníkov

Sociálne zľavy ostávajú bezo zmien pre:
· žiakov a študentov vysokých škôl
· ťažko zdravotne postihnutých občanov
· návštevy rodičov (zákonných zástupcov) k deťom telesne, mentálne alebo zmyslovo postihnutých, alebo chronicky chorých umiestnených v ústavoch v našej krajine.

Sociálne (regulované) zľavy sú :
· na predplatné traťové lístky
Pri komerčnej zľave u traťových predplatných lístkoch Železničná spoločnosť a.s. ( ZSSK ) neuvažuje o zmene v prepravných podmienkach. Lístky sa budú vydávať len na meno. To znamená, že cestujúci si už nemôžu zakúpiť prenosný traťový lístok. Budú tiež stanovené ceny predplatných traťových lístkov pre izolované dopravné systémy ako sú Tatranské elektrické železnice (TEŽ) a Ozubnicová železnica (OŽ). Doteraz platné percento zľavy sa pravdepodobne ponechá s tým, že cena sa vypočíta z cestovného, ktoré bude zvýšené o 15 percent.
· pre dôchodcov nad 70 rokov
Ak vláda SR nezruší zľavu na evidenčné cestovné pre dôchodcov nad 70 rokov a účastníkov odboja a mimosúdnych rehabilitácií, podmienky ostanú nezmenené. V opačnom prípade si budú môcť muži nad 60 rokov a ženy nad 57 rokov zakúpiť Senior preukaz za 99 Sk, s ktorým získajú 30 percentnú zľavu na obyčajnom cestovnom.

Bezpečnosť osobnej dopravy
Za uplynulých 15 rokov vo vlakoch slovenských železníc nezahynul ani jeden cestujúci. Železnice sa preto po leteckej doprave zaradili k najbezpečnejším osobným prepravcom. Na cestách Európy ročne zahynie 41 tisíc ľudí a konkrétne na Slovensku je to 600 osôb. Popri smrteľných nehodách dochádza aj ku kolíziám, ktoré majú za následok ťažké zranenia. V roku 2000 bolo na našich cestách ťažko zranených 2204 ľudí, mnohí z nich s trvalými následkami. Železničná doprava však nezaznamenala žiadneho ťažko zraneného cestujúceho.

Osobná doprava podľa nového cestovného poriadku
Medzištátna rýchliková doprava:
Spojenie do Českej republiky
Vlak kategórie EuroCity (EC) 132 "Slovenská strela" pôjde podľa nového CP o 20 minút neskôr s odchodom z Bratislavy hl.st. o 6.55 h. Pár vlakov kategórie InterCity (IC)120/121 "Košičan" bude podľa nového CP preradený do kategórie Expresný vlak (Ex) s tým, že Ex 120 bude z Košíc odchádzať o 9.20 h, teda o 2 hodiny neskôr ako doteraz.
Vlak IC 122/123 "Odra" bude zrušený v úseku trate Košice - Žilina a späť bez náhrady, ale v úseku trate Žilina - Praha hl.n. a späť bude preradený do kategórie Ex vlakov a zároveň aj prečíslovaný na Ex 142/143 "Odra". Tieto vlaky budú jazdiť od nového grafikonu aj v inom čase. Ex 142 má odchod zo Žiliny 8.40 a z Košíc je prípoj od IC 502 "Kriváň". Ex 143 príde do Žiliny o 19.33 h a do Košíc má prípoj na IC 503 "Kriváň".
Rýchlik R 223 "Vihorlat", ktorý chodí na trase Praha - Košice pôjde z Prahy o 20.23 h. To je o 90 minút neskôr a v Košiciach je o 6.50 h.
Vlak R 231 "Rastislav", ktorý doteraz chodil na trase Bohumín - Budapešť, pôjde len po žst. Štúrovo . V opačnom smere odchádza z Bratislavy hl.st. o 2 hodiny a 30 minút neskôr. Z Bratislavy hl.st. má odchod o 18.28 h. V úseku Štúrovo - Bratislava hl.st. bude vlak "Rastislav" nahradený rýchlikom 876.
Ex 140 "Detvan" na trase Zvolen os.st. - Praha hl.n. pôjde o 2 hodiny skôr s odchodom zo Zvolena os.st. o 8.07 h a s príchodom do Prahy o 16.55 h.
Pár vlakov R 234/235 "Amicus", ktorý doteraz jazdil na trase Budapešť – Bratislava bude predĺžený až do Brna hl.n. R 234 má odchod z Bratislavy hl.st. o 19.49 h, R 235, ktorý je náhradou za R 271, príde do Bratislavy hl.st. o 7.07 h.
Pár vlakov R 276/277 "Slovan", ktorý doteraz jazdil až do Budapešti bude jazdiť len v úseku Bratislava hl.st. - Praha hl.n. a späť. Do Budapešti pokračuje ako R 943 a v opačnom smere z Budapešti do Bratislavy hl.st. pôjde ako R 944. V smere z Bratislavy do Prahy rýchlik "Slovan" odchádza z Bratislavy hl.st. o 4 hodiny neskôr, to je o 15.50 h a do Prahy prichádza o 21.12 h.
Vlak R 437 "Kysuca" z Brna do Žiliny odchádza o 1 hodinu skôr, t.j. o 12.40 h a prichádza do Žiliny o 18.00 h.
Pár vlakov Zr 1824/1825, ktorý jazdil zo Žiliny do Přerova bude premávať len v úseku Púchov - Olomouc hl.n. a späť. Vlak Zr 1824 odchádza z Púchova o 14.20 h a má prípoj z Košíc od R 606 "Liptov". Vlak Zr 1825 príde do Púchova o 11.49 h s prípojom do Košíc na R 605 "Dargov".
Zr 1826/1827 je nový vlak, ktorý sa zaviedol na trati Žilina - Horní Lideč - Hranice na Morave a späť. Vlak Zr 1826 bude odchádzať zo Žiliny o 16.45 h a vlak Zr 1827 má príchod do Žiliny o 21.14 h. Je náhradou za zrušený vlak R 243 "Bečva", ktorý jazdil na trase Žilina - Cheb a Františkovy Lázně.
Na trase Břeclav - Bratislava hl.st. je zrušený vlak R 271 "Mojmír".
Na trati Bratislava hl.st. - Praha Smíchov a späť sa zrušil pár vlakov R 278/279 "Devín".

Spojenie do Poľska a Maďarska
Vlak EC 130 /131 "Polonia", ktorý doteraz jazdil cez Štúrovo, bude presmerovaný po trase Budapešť-Keleti - Rajka - Bratislava hl.st. - Kúty - Přerov - Warzawa Wschodnia a späť. Z Budapešti odchádza o 11.35 h, čo je asi o 4 hodiny neskôr ako doteraz a z Bratislavy hl.st má odchod o 14.34 h.
R 232/233 "Svätopluk" jazdí v rámci nového spojenia na trase Štúrovo - Bratislava - Bohumín a späť. R 233 príde do Štúrova o 21.14 h a R 232 odchádza zo Štúrova o 8.42 h.
R 333 "Goral" na trase Bratislava – Čadca - Zwardoň - Katowice bude jazdiť aj v ranných hodinách. Z Bratislavy hl.st. odchádza o 5.50 h a do Katowíc príde o 13.00 h. Vlak R 332 v opačnom smere bude odchádzať z Katowíc o 15.00 h a v Bratislave je o 22.20 h. V Katowiciach sú aj prípoje do a zároveň aj od Warszawy, taktiež Krakówa a Wroclawy.
Vlak Zr 334/335 "Skalnica" a rýchlik 334/335 bude na trati Bratislva hl.st. - Zwardoň - Kraków zrušený. Náhradou bude zrýchlený vlak 334/335, ktorý už nepôjde z Bratislavy hl.st. ale len na trase Žilina - Zwardoň – Kraków. Vlak Zr 335 má odchod zo Žiliny o 15.52 h s prípojom z Bratislavy od Ex 511, zo Zvolena od Zr 1842 a z Košíc od R 600, do Krakówa bude mať príchod o 21.30 h. Vlak 334 odchádza z Krakówa o 10.00 h a príde do Žiliny o 15.00 h s prípojom do Bratislavy na R 600, do Zvolena na Ex 141 a do Košíc na Ex 511.
Vlak R 337 "Báthory", ktorý chodí na trase Warszawa - Zwardoň - Čadca - Budapešť pôjde z Čadce o hodinu neskôr. Odchod má o 3.43 h a príchod do Budapešti o 8.44 h.
R 374/375 "Panonia" , ktorý doteraz premával cez Štúrovo, bude presmerovaný po trase Bucuresti Nord - Budapest - Rajka - Bratislava hl.st. - Kúty - Praha hl.n. a späť.
R 380 "Cracovia" na trati Budapešť- Kraków má odchod z Budapešti o 19.05 h, t.j. o 90 minút skôr a príchod do Košíc je o 23.05. h
R 390/391 "Bem" už nebude jazdiť z Budapešti do Szczecina, ale naďalej bude premávať v úseku Bratislava hl.st. - Szczecin a späť.
R 943/944 je nový vlak, ktorý sa zaviedol v rámci nového spojenia na trati Bratislavy hl.st - Budapešť a späť cez Rajku. V Bratislave súprava vlakov pokračuje akoR 276/277 "Slovan". Rýchlik 943 má odchod z Bratislavy hl.st. o 11.58 h a rýchlik 944 príde do Bratislavy hl.st. o 15.37 h.
Vlak Zr 1826/1827, ktorý chodil na trase Zvolen - Budapešť bude zrušený a nahradený novým vlakom v úseku trate Fiľakovo - Budapešť s odchodom z Fiľakova o 15.08 h a v úseku trate Budapešť - Fiľakovo s príchodom do Fiľakova o 10.32 h.
R 388/389 "Karpaty", ktorý premával na trase Muszyna - Bucuresti Nord a išiel aj cez Plaveč - Prešov - Košice a Čaňu je od nového CP zrušený.

Nové rýchlikové spojenie Bratislavy a Viedne
Podľa nového CP bude na trase Bratislava hl.st. - Viedeň a späť premávať nová kategória medzištátnych regionálnych vlakov Euroregio(ER). Zavedením 6 párov zrýchlených vlakov, ktoré budú mať 3 až 4 vozne, cestujúci do Viedne už nebudú musieť prestupovať v žst. Marchegg.

Vnútroštátna rýchliková doprava
Ex 1600 "Gerlach", ktorý jazdí z Košíc do Bratislavy hl.st. bude premenovaný na Ex 1600 "Chopok". Ex 1600 Chopok na trati Košice - Bratislava jazdí len v nedeľu, z Košíc má odchod o 13.45 a príchod do Bratislavy má o 18.50. Ex 1601 "Chopok" na trase Bratislava - Košice cez Žilinu jazdí len v piatok, pričom už nebude odchádzať z Bratsilavy hl.st., ale zo stanice Bratislava-Nové Mesto. Zo železničnej stanice Bratislava-Nové Mesto odchádza o 15.30 h a do Košíc prichádza o 20.32 h. Vlak zastaví v staniciach Bratislava predmestie, Trnava, Trenčín, Žilina, Ružomberok, Liptovský Mikuláš, Poprad-Tatry, Spišská Nová Ves a Kysak.

Nové spojenie z Bratislavy do Vysokých Tatier
Vlak R "Chopok" 1501 bude premenovaný na "Poprad". Tento turistický vlak pôjde len v čase letných prázdnin, a to z Bratislavy do Popradu-Tatier (nie do Košíc ako doteraz). Okrem toho bude na trati Bratislava hl.st. - Poprad-Tatry jazdiť rýchlik 1502/1503 "Váh" premenovaný na "Lomnica". Vlak R 1503 bude jazdiť vždy v piatok okrem letných prázdnin. Z Bratislavy hl.st. odchádza o 14.20 a príchádza do Popradu-Tatier o 19.00h. R 1502 pôjde v nedeľu počas celého roku s odchodom zo žst. Poprad-Tatry o 17.10 h s príchodom do Bratislavy hl.st. o 21.50 h.
Na trati smerom z Košíc do Vysokých Tatier je zrušený vlak R 710/711 "Poprad", ale R 711 je v úseku Poprad - Tatry - Košice nahradený vlakom R 223 "Vihorlat".

Spojenie Bratislavy a Žiliny
Rýchlik 706/707 "Kysučan" bol premenovaný na "Váh" a bude jazdiť len úseku Bratislava hl.st. - Žilina a späť. Nepôjde až do Čadce ako doteraz. R 707 pôjde z Bratislavy hl.st. v novom čase o 14.50 h a príde do Žiliny o 17.34 h.

Spojenie Bratislavy a západného Slovenska
Nový vlak kategórie R 875 ktorý jazdí v úseku Bratislava hl.st. - Nové Zámky ako rýchlik bude pokračovať do Štúrova ako osobný vlak. Premáva len počas pracovného týždňa. Z Bratislavy hl.st. odchádza o 5.35 h a prichádza do Štúrove o 7.03 h.
Na trase Štúrovo - Bratislava hl.st. bude jazdiť nový vlak R 876. Zo Štúrova odchádza o 14.10 h a do Bratislavy hl.st prichádza o 15.44 h. Tvorí prípoj k vlaku R 276 "Slovan" a nahradí zrušený vlak R 230 "Rastislav".
R 877 je druhým novým zavedeným vlakom na trase Bratislava hl.st. - Štúrovo. Odchod z Bratislavy hl.st je o 15.32 h, a príchod do Štúrova je o 17.10 h. Rýchlik zastaví v železničných staniciach Galanta, Šaľa, Palárikovo a Nové Zámky. Tento vlak je náhradou za presmerovaný vlak EC 131 "Polonia".
Na trase Malacky - Bratislava - Levice bude odchádzať vlak Zr 1831 "Levičan" z Malaciek o 15.40 h a do Bratislavy hl.st. príde o16.10 h . Z Bratislavy hl.st. má odchod o 5 minút (16.15) a do Levíc príde o 18.22 h. "Levičan" chodí len v pondelok až štvrtok.
Na trase Bratislava hl.st. - Malacky jazdí nový vlak Zr 1832 s odchodom z Bratislavy hl.st. o 14.25 h a príchodom do Malaciek o 14.55 h. Zr 1832 je čiastočná náhrada za zrušený R 279 "Devín".
Na trase Malacky - Bratislava hl.st. - Levice - Zvolen os.st jazdí nový vlak Zr 1833. Z Malaciek má odchod o 15.40 h a príchod do Zvolena os.st. o 19.53 h. Vlak chodí len v piatok.
Vlak R 724/725 na trati Leopoldov - Trenčianska Teplá a späť je zrušený.

Nákladná doprava v novom cestovnom poriadku
Koncepcia nákladnej dopravy pre obdobie platnosti cestovného poriadku 2002/2003 zohľadňuje požiadavky prepravcov, ako aj závery, ktoré boli prijaté na medzinárodnej úrovni. Nový grafikon sa nebude zásadne líšiť od predchádzajúceho - 70 až 80 percent trás ostáva zachovaných. V slovenskej ekonomike nedochádza v budúcom roku k výrazným zmenám v obchodných vzťahoch, či výrobných programoch podnikov, preto sa toky v nákladnej železničnej preprave v zásade nemenia. Treba však zdôrazniť, že pri tvorbe grafikonu vlakovej dopravy (GVD) sa preniesol dôraz na to, aby boli uspokojené prepravné požiadavky zákazníkov s minimálnymi nákladmi.
V GVD na rok 2003 je naplánovaných celkom 770 vlakov, z toho 108 pravidelných ucelených vlakov, 110 ucelených vlakov na požiadanie a 23 vlakov kombinovanej prepravy. GVD pre nákladnú dopravu je na budúce obdobie konštruovaný s cieľmi dodržania dodacích lehôt a dodávok just in time pre vybrané vlaky. Divízia nákladnej prepravy (DNP) sa zaväzuje dodržiavať požadovanú kvalitu objednaných prepráv i prepravný čas.
Už v priebehu roku 2002 sa zvýšili normatívy hmotnosti a dĺžky nákladných vlakov, čo súviselo so snahou ZSSK znížiť neproduktívne náklady, dosiahnuť zníženie objemu vlakových kilometrov a tým aj úhrady za použitie dopravnej cesty. Tieto opatrenia pri znižovaní neproduktívnych jázd priniesli tlak na zabezpečenie vozňov na nakládku. Aj keď sa predĺžil obeh vozňa, ucelené odosielateľské vlaky chodia načas a zákazníci sa môžu spoliehať na prepravenie tovaru v zmluvne dohodnutom čase.
V porovnaní so súčasným grafikonom DNP znížila v objednávke trás počet pravidelných vlakov, okrem toho obmedzuje jazdy vlakov v dňoch so zníženou nakládkou. Zníženie počtu pravidelných trás vlakov s následným predĺžením intervalov odvozu záťaže z východzích a nácestných staníc nezapríčiní prekročenie stanovených dodacích lehôt. Snahou DNP je, aby sa zabezpečilo včasné pristavenie vozňov na raňajšiu manipuláciu u zákazníka v jednotlivých staniciach a takisto odsun naložených resp. vyložených vozňov.
Na regionálnych tratiach, na ktorých sa má zastaviť prevádzka osobných vlakov, budú nákladné vlaky jazdiť naďalej, aj keď s určitými obmedzeniami, keďže ŽSR obmedzia čas prevádzkovania nákladnej dopravy na týchto tratiach. Pre ZSSK to znamená upraviť súčasné polohy vlakov nákladnej dopravy na nové podmienky a zabezpečovať obsluhu na príslušných tratiach prakticky v denných zmenách. Z pohľadu celkových výkonov v nákladnej doprave hľadá spoločnosť také riešenia odvozu zásielok, aby naďalej spĺňala prepravné požiadavky zákazníkov a aby nedošlo k poklesu výkonov. Na druhej strane zastavenie prevádzky osobnej dopravy uvoľní priestor na príslušnej trati pre nákladnú dopravu v nových časových polohách. Takéto uvoľnenie môže zlepšiť kvalitu prepravných služieb. Nákladná doprava bude zastavená iba na tratiach Brezno - Pohronská Polhora a Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou.

Tragédia na železnici, zrušia niektoré trate
Nový Čas 7. 12. 2002, SLOVENSKO - Tragédia na koľajniciach má mať dátum 2. 2. 2003. Veľa ľudí odvtedy prestane dochádzať do práce. Vlaky, ktoré by ich dopravili do práce, nepôjdu. Zrušia ich. Dovedna 22 tratí pre osobnú dopravu s dĺžkou 511 km čaká osud poslednej jazdy. Ďalšie zrušené trate majú nahradiť autobusové trasy, dovedna 257 km. Vládni úradníci si tento krok odôvodnili konštatovaním, že vraj načo by súbežne jazdili vlaky tam, kde vedú aj cestné spoje.
Prvý podpredseda OZ železničiarov Peter Rozložník považuje takúto filozofiu za diletantstvo najhrubšieho zrna. Ekológiu, komfort, prepravnosť a ďalšie výhody železničnej dopravy autobusová nikdy nenahradí. Žiaľ, je takmer rozhodnuté. Ľudia, ak nezostanú sedieť doma na podpore, budú musieť voliť pri ceste za prácou krkolomné spoje, ktoré ich donútia skôr vstávať a hlbšie načierať do peňaženky. Primátori obcí postihnutých regiónov sa bránia, spisujú petície. V okolí Poltára, Spišskej Novej Vsi i Levoče. Tamojší prednosta miestneho úradu Ľubomír Maciak sa obáva, že zrušenie osobnej dopravy povedie k rozobratiu koľajníc Rómami. Ako nám potvrdil Peter Rozložník, protestné zhromaždenia možno očakávať priamo v Bratislave. "Trate sa redukujú údajne preto, lebo zo štátneho rozpočtu Železničná spoločnosť dostala iba 4,3 miliardy korún," tvrdí jej hovorca Miloš Čikovský. Týmto opatrením podnik sám seba podrží nad vodou, ale za akú cenu? Iróniou je, že zrušená bude napríklad trať Zohor - Plavecký Mikuláš. To všetko sa má udiať v čase, keď sa pre ľudí s redukciou dopravy postihnutej oblasti otvárajú pracovné príležitosti v novovybudovanom priemyselnom parku Záhorie. Treba uvádzať viacero príkladov? Ako jedno z prvých médií sme mali možnosť nahliadnuť do dokumentu Železničnej spoločnosti, kde sa vyratúvajú dosahy okliešteného prídelu zo štátneho rozpočtu na Železničnú spoločnosť a cestujúcich.
Budú aj prepúšťať
O robotu v tejto súvislosti príde aj 574 železničiarov, vlakové čaty sa majú preškoliť na sprievodcov v autobusových linkách. Ale nikde nie je napísané, o čom sa v podniku iba šepce: Že zámer zrušiť sieť regionálnych tratí je tendencia bijúca sa s trendmi v Európskej únii. Tam je normálne, že železničná osobná doprava sa zachováva, ak je čo i len trocha rentabilnou. Náš informátor, ktorý si neželá byť menovaný, vidí rozhodnutie zrušiť alebo nahradiť časť tratí autobusmi, ako tlak autobusovej loby. Tá je na Slovensku pomerne expanzívna a zrejme našla formu, ako ovplyvniť myslenie a rozhodovanie železničiarskych bossov. Autobusové spoločnosti v regiónoch postihnutých zrušením železničných tratí si mädlia ruky. Zrejme aj zopár vysoko postavených železničiarov, ktorí si tentoraz dožičia viac než štedré Vianoce. Obyčajný cestujúci, ktorého nepostihne prvé obmedzenie vlakových spojov v posledných rokoch, je zasa raz na vedľajšej koľaji.(vt, foto fanč, tasr)

zelmsknc.gif (41 kB)

Obavy: Prídu o Rajeckú Anču?
Nový Čas 7. 12. 2002, (er), RAJEC - Obyvatelia Rajca sa obávajú zrušenia spojenia do Žiliny. Prísť o tzv. Rajeckú Anču nechcú. O všetkom však rozhodne vláda. Pokiaľ sa tak stane, bude to podľa predstaviteľov mesta nesprávne. "Počul som, že by lokálne železnice mohli prejsť na samosprávu. My by sme dokázali zabezpečiť časť ich financovania," dodávajú zástupcovia mesta. Podobný problém mali v minulosti s autobusovými spojmi. K výraznejšej redukcii vtedy nedošlo. SAD sa dohodla so zamestnávateľmi v regióne, že dokážu mesačne prispievať na zachovanie spojov. Dokonca mesto Rajec platí mesačne 2 000 Sk považskobystrickej SAD-ke, aby im nezrušili nočné spoje. "Nie je to veľký peniaz, verím, že sa bude dať dohodnúť aj v otázke vlaku," tvrdia.

Zrušili trať, ľudia si zúfajú
Nový Čas 7. 12. 2002, (hc), LEDNICKÉ ROVNE - Ľudia z Lednických Rovní si zúfajú. Od nového roka sa ruší trať na trase Nemšová - Lednické Rovne bez akejkoľvek autobusovej náhrady. Najviac zrušenie trate zasiahne tých, ktorí pracujú v Trenčíne. "Čo sa týka Nemšovej a Teplej, budeme úplne hotoví," povedal starosta Lednických Rovní Karol Backo a dodal, že do spomínaných miest chodí z Rovní autobus iba dvakrát denne. Zrušenie trate veľmi skomplikuje život aj ľuďom z okolitých dedín Horoviec, Dulova, Pruského, Sedmeroviec. Petíciu obyvatelia obcí nateraz nespisujú. Starostovi zatiaľ prišlo niekoľko protestných listov od ľudí, ktorí pracujú v Trenčíne. Tí sa sťažujú na zrušenie spojov. Sťažnosť píše aj starosta a bude ju adresovať železniciam. "Zrušenie trate nám narobí veľké problémy," tvrdí Backo. K zvráteniu situácie v prospech obce je však skeptický. "Neverím, že sa podarí niečo dosiahnuť," uviedol.

Petícia za vlak
TASRNový Čas 7. 12. 2002, MICHALOVCE - Pod petíciu proti zrušeniu trate na trase Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany sa podpísali predstavitelia Veľkých Kapušian a ďalších pätnástich obcí. Adresovali ju ministrovi dopravy, predstaviteľom Košického kraja, Železniciam SR. Zrušenie trate by skomplikovalo život vyše 30-tisíc obyvateľom okolitých obcí.


Strana vytvorená: 16-XII-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0250.htm)