Pri vyťahovaní člna sme roztrhli tri laná
S Franzom Brandnerom, šéfom záchranárskej lodnej spoločnosti Brandner
PravdaPiatok 5. apríla 2002, Andrea Hečková - Počas necelých dvoch dní ste vytiahli spod Starého mosta v Bratislave čln tlačného remorkéra Grafenstein. Najväčší optimisti predpokladali, že vám to potrvá mesiac až dva.
Ani moji muži neverili. Sú skúsení, no v stredu ráno mi každý z nich povedal: Šéfe, čln nevytiahneme. Odpovedal som: To mi nehovorte. Potrebuje to čas. Nakoniec sme to urobili raz-dva.
V stredu ste zažili horúce chvíle, keď praskli tri laná...
Pod tlakom vody sa čln prevážil a stiahol so sebou vyslobodzovaciu loď so žeriavom. Tri ťažné oceľové laná s priemerom 40 mm sa naraz roztrhli, vyleteli do vzduchu. Hrôza. Ďakujem Bohu, že sa nikomu nič nestalo.
Laná mohli poškodiť žeriav, most. Naokolo stálo veľa ľudí, mohli utrpieť vážne zranenia. Okamžite som dal uzavrieť priestor.
Čln ste už vo štvrtok ráno odviezli do prístavu. No ešte v stredu večer bola jeho veľká časť pod vodou. Dokedy ste robili?
Do jednej ráno vo štvrtok. Stáli sme v člne po krk vo vode, rezali a pumpovali.
Čo bolo najnáročnejšie na vyťahovaní člna?
Ležal šikmo k prúdu a tlak vody bol enormný. Čln som musel otočiť proti prúdu. Bez pomoci potápačov sme ho zavesili na žeriav. Nevideli sme dovnútra. Dno člna bolo nalomené. Hrozilo, že sa rozpadne na dve časti.
Bolo vyťahovanie tohto člna najťažšie?
Tretie najťažšie. Prvý bol slovenský remorkér Ďumbier vo Freudenau v roku 1997. Vážil vyše 600 ton. Pred piatimi týždňami som vyťahoval nákladný čln v Rakúsku v Strudengau. Patril tej istej spoločnosti ako čln Grafenstein - DDSG Cargo. Päťsto ton ležalo v hĺbke 23 metrov pod vodou. Vytiahol som ho bez potápačov.
Celý život žijete na vode. Kedy ste prvýkrát vstúpili na loď?
Mal som štyri roky, keď som vo Waldsee na veslárskom člne preplával krížom cez Dunaj. Plakal som, lebo som mal málo sily, aby som sa vrátil. Ale dokázal som to. Ako šesťročný som sa s otcom plavil do Budapešti.
Máte v rodine nasledovníkov?
Mám dve dcéry Brigit a Barbaru. Sú to prvé kapitánky na Dunaji. A mám dvoch vnukov. Jeden, štyriapolročný, už kormidluje. Pri poslednom vyťahovaní člna stál vedľa mňa a povedal: dedo, ten sa odtrhne!

Uzávierku Mosta SNP v Bratislave v stredu 3. apríla zrušili
TASR2.4.2002 - Pôvodne avizovaná uzávierka Nového mosta v Bratislave, stanovená na stredu 3. apríla o 18.00 h, sa neuskutocní.
TASR to potvrdil riaditel IV. sekcie dopravy a cestného hospodárstva bratislavského magistrátu Vladimír Lunácek.
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy v súcasnosti zabezpecuje výkon zatažovacích skúšok a geodetických meraní deformácií mostného telesa Starého mosta, pri ktorom havaroval vo štvrtok 28. marca rakúsky tlacný remorkér. Dnes o 14.00 hod budú na Starom moste vykonané dynamické skúšky - testovací prejazd vozidiel. Z Nového mosta sa v stredu okolo 18.00 h mali uskutocnit merania deformácií mostného telesa Starého mosta, ktorý je nadalej uzavretý pre verejnú dopravu do odvolania.

Kolízia remorkéra na Dunaji
Hospodárske noviny2.4.2002 - Rakúsky tlacný remorkér Greifenstein s dvoma clnmi prevážajúcimi náklad 40 ton obilia narazil do piliera Starého mosta v Bratislave. Nehoda sa stala minulý týžden v stredu krátko pred polnocou. Lodná súprava plaviaca sa pod nemeckou vlajkou proti prúdu Dunaja sa z dosial neznámych prícin roztrhla. Jeden z clnov sa zachytil o pilier mosta a ciastocne sa potopil. Druhý, volne plávajúci cln sa podarilo vcas zachytit. Šestclenná posádka neutrpela žiadne zranenia a nedošlo ani k žiadnemu znecisteniu povrchových vôd Dunaja.
Najstarší bratislavský most, ktorý po skoncení druhej svetovej vojny postavila Cervená armáda, zostáva pre dopravu a chodcov uzavretý do odvolania. Pre bezpecnost premávky je nevyhnutné preverit rozsah škôd. V nedelu zacala skupina geodetov preverovat, ci nedošlo k statickému poškodeniu mosta. Geodetické merania mali byt skoncené najneskôr v pondelok. Na utorok sa pripravuje statická a dynamická skúška konštrukcie mosta. Po vyhodnotení všetkých meraní bude rozhodnuté o dalšom postupe. Most dovtedy zostáva pre dopravu uzavretý.
So stavom havarovaného remorkéra sa v piatok oboznámil aj jeho majitel. Podla informácií vedúcej oddelenia cestného hospodárstva bratislavského magistrátu Evy Uhliarikovej boli na mieste havárie aj zástupcovia firmy, ktorá ho má vytahovat z Dunaja. Vo štvrtok vecer tam umiestnili sadrové plôšky, ktoré napovedia, ci pukliny v pilieri vznikli následkom nárazu, alebo pôsobenia plavidla, ktoré je tam zachytené. Dnes, 2. apríla o 9. hodine sa zídu zainteresovaní a spomínaná firma predloží technické riešenie na vytiahnutie remorkéra z Dunaja.
Experti na statiku po prvej obhliadke zistili poškodenie kamenného obkladu prvého piliera od petržalskej strany. Odborníci pri prvej obhliadke našli drobné trhliny aj v železobetónovej konštrukcii mosta.

Potopený rakúsky cln zmenil na Dunaji nielen plavebnú dráhu
TASR3.4.2002 - Minulotýždnová kolízia rakúskeho remorkéra Greifenstein pod Starým mostom v Bratislave spôsobila nielen vytýcenie novej "docasnej" plavebnej dráhy, ale aj pohyb štrkov v riecnom koryte, kadial do tejto havárie viedla pôvodná plavebná dráha.
Preto v týchto dnoch prebiehajú systematické merania zmien, ktoré potopený rakúsky cln pritlacený silným prúdom vody o druhý pilier Starého mosta spôsobil v profile dunajského dna. Odborníci z vodohospodárskeho podniku Povodie Dunaja priebežne sledujú spodné prúdy a tvorenie riecnych vírov pod hladinou Dunaja.
Na bratislavskom úseku Dunaja Starý most - Prístavný most vcera a dnes v pravidelných intervaloch premávala lod s meracími prístrojmi, ktoré mapovali aktuálnu situáciu v "starej" plavebnej dráhe.
Jej osádka zistovala, ci "stará" plavebná dráha je stále zanášaná štrkom. Súcasný pohyb štrku spôsobili necakané zmeny v prúdení vody v koryte Dunaja, ktoré zavinila umelá prekážka pod Starým mostom.
"Ak zistíme nejaké velké odchýlky od nedávnych meraní, budeme musiet opät prebagrovat pôvodnú plavebnú dráhu," uviedol dnes na margo týchto prác Ján Juria, riaditel Štátnej plavebnej správy.

V pondelok 8. apríla zacnú cez Starý most v Bratislave opät jazdit autobusy
TASR3.4.2002 - V pondelok 8. apríla budú známe oficiálne výsledky odborných meraní, ktoré v minulých dnoch - po havárii rakúskeho remorkéra Greifenstein - urobili na druhom pilieri Starého mosta v Bratislave geodeti.
Vzhladom na to, že narušenie piliera Starého mosta, o ktorý sa stále opiera ciastocne potopený rakúsky tlacný cln, podla predbežných informácií odborníkov nie je vážne, pracovníci bratislavského magistrátu predpokladajú, že 8. apríla obnovia premávku autobusov MHD po nom v smere do Petržalky a spät.
O týžden neskôr (15. apríla) po komplexnom zhodnotení všetkých geodetických meraní budú môct po Starom moste premávat aj osobné autá. Mimo prevádzky bude iba lavicka pre chodcov na Starom moste, ktorej poškodenie si vyžiada väcšiu opravu.
Na mieste havárie už druhý den pracujú odborníci z rakúskej firmy Brandner. Po utornajšom prvom neúspešnom pokuse vytiahnut havarovaný cln z Dunaja postupne odcerpávajú vodu z piatich pôvodne vodotesných komôr, ktoré sa pri havárii poškodili.
Ako na dnešnom stretnutí s novinármi uviedol riaditel Štátnej plavebnej správy Ján Juria, odcerpanie vody prispelo k tomu, že cast clna sa dnes dopoludnia už vynorila z vody. Ak sa nic necakané nestane, vo štvrtok ráno bude odlahcené plavidlo prichystané na vytiahnutie.
V prípade, že tieto práce budú úspešné, plavidlo vytiahnu na pravú - petržalskú stranu Dunaja. Až po jeho vytiahnutí budú kompetentní pracovníci bratislavského magistrátu uvažovat, co s ním.
Všetky práce súvisiace s potopeným plavidlom v minulých dnoch stažovala neochota rakúskeho majitela spolupracovat so slovenskou stranou. Situáciu muselo dokonca riešit Ministerstvo zahranicných vecí SR, ktoré sa nótou obrátilo na rakúskych kolegov, aby vyzvali majitela rakúskej motorovej lode na spoluprácu. Aj tento postoj majitela lode je jasným signálom, že všetci, ktorým havária rakúskeho remorkéra spôsobila priame i nepriame škody, budú mat problémy s ich vyrovnávaním a uhrádzaním. Preto Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy angažoval do dalších rokovaní v súvislosti s touto haváriou remorkéra advokátsku kanceláriu.

Druhú plavebnú dráhu na Dunaji obnovia pod starým mostom dnes už o 15.00 h 4.4.2002
TASRBratislava 4. apríla - Prevádzka druhej plavebnej dráhy na Dunaji pod Bratislavským Starým mostom bude obnovená už dnes o 15.00 h. Pre TASR to uviedol riaditel Štátnej plavebnej správy (ŠPS) Ján Juria.
Plavba v tomto úseku bola znemožnené po minulotýždnovej kolízií rakúskeho tlacného remorkéra Grafenstein s dvoma clnmi prevážajúcimi 40 ton obilia s jedným z pilierov Starého mosta. "Hoci potopený a v moste zaklieštený cln ovplyvnil vymývanie dna a presun štrku v plavebných dráhach, plavba je v sledovanom úseku bezpecná," tlmocil J. Juria vyjadrenie zástupcov Slovenského vodohospodárskeho podniku. Podla neho je však nevyhnutné vytýcenie bójí a signalizácie na moste.
Cln pod bratislavským Starým mostom, ktorý dnes ráno vytiahli pracovníci firmy Brandner, zmenil spodné prúdenie vody v Dunaji a spôsobil výrazné zmeny aj pri vymývaní a zanášaní pôvodnej protiprúdnej plavebnej dráhy. Povodie Dunaja preto bude musiet dunajské koryto na bratislavskom úseku upravit.

Havária nenarušila statiku mosta
Hospodárske noviny4.4.2002 - Pilier bratislavského Starého Mosta, do ktorého minulý týžden zo stredy na štvrtok narazil rakúsky remorkér, nie je vážne narušený. Podla námestníka primátora pre dopravu Františka Deja na dvoch pilieroch budú musiet rekonštruovat obloženie. Dvíhanie clna, ktorý sa po náraze ciastocne ponoril a zakliesnil o pilier, zaplatí poistovna majitela remorkéra. Ten by mal uhradit aj dalšie škody. Okrem opravy mosta ich bude tvorit aj poškodenie cerpacieho pontónu Slovenskej plavby a prístavov (SPaP), a. s., ktorý pri nekontrolovanom pohybe strhol druhý uvolnený cln remorkéra, ale aj náklady na použitie plavidiel SPaP na jeho zachytenie. Predbežnú škodu vycíslila SPaP na 40 tis. eur, poškodenie bitvy – pobrežného kotvenia lodí Slovenského vodohospodárskeho podniku, odštepného závodu Povodie Dunaja, sa odhaduje na niekolko 100 tis. Sk. Škody na moste budú vycíslené do mesiaca, uviedol Dej. Vcera odborníci z rakúskej firmy Brandner odcerpávali vodu z piatich vodotesných komôr vraku. Na dnes naplánovali jeho nadvihnutie a do soboty by mali cln vytiahnut až na petržalský breh. Práce však stažuje neochota majitela. Situáciu riešilo Ministerstvo zahranicných vecí SR, ktoré cez rakúsku vládu vyzvalo majitela na spoluprácu. Pre mestskú hromadnú dopravu sprístupnia most 8. a pre individuálnu 15. apríla.

Utopenú lod vytahujú Traja bratia
Národná obroda4.4.2002 , Palo Rýpal, Bratislava - Už v pondelok má cez bratislavský Starý most, ktorého druhý pilier poškodil cln z rakúskej zostavy, premávat mestská hromadná doprava. ‚‚Je to tažká havária," povedal šéf rakúskej spolocnosti Brandner, ktorá už od utorka vytahuje z vôd Dunaja potopený tlacný cln. ‚‚Lod musíme ešte na jednom boku zdvihnút, nasadit dalšie pumpy a vypumpovat vodu z vnútorných priestorov. Potom ju musíme vyrovnat a až neskôr cln uvolníme. Najskôr ju musíme pevne zachytit na troch miestach a potom by sme ju mali povytiahnut proti prúdu a spustit cez najbližší mostný otvor po prúde. Tam cln na vhodnom mieste pritiahneme k brehu. To je jeden variant. Ak sa nebude dat realizovat, budeme musiet vrak rozrezat ešte v rieke.“ Franz Brandner je šéf rakúskej spolocnosti, ktorá sa okrem iného zaoberá aj vytahovacími prácami v povodí Dunaja. Ich špeciálne súlodie s tažkou technikou sa volá Traja bratia. Aj Brandnerovci boli pôvodne traja, no Wolfgang a Josef už zomreli a záchranárskym prácam pod Starým mostom velí najmladší Franz. Slovenskí lodníci hovoria, že Brandnerova spolocnost je firma, ktorej sa dá verit. Slovo ich šéfa je zákonom a ešte sa nestalo, aby ho nedodržal.

Pracovníci rakúskej firmy vytiahli potopený tlacný cln z Dunaja
TASR4.4.2002 - Pracovníci rakúskej firmy Brandner vytiahli dnes v skorých ranných hodinách tlacný cln, ktorý sa v noci z 27. na 28. marca pri kolízii remorkéra Greifenstein ciastocne potopil pri druhom pilieri Starého mosta v Bratislave.
Predchádzalo mu odcerpávanie nabratej vody z clna, ktoré prebiehalo celú noc zo stredy nadnes. Vyslobodzovacie práce sa konali presne podla harmonogramu a nedošlo pri nich k vážnejším problémom. Jediným zranitelným miestom celej akcie na Dunaji bola pevnost ocelových lán, pretože v stredu popoludní sa tri z nich pretrhli.
"Potopené plavidlo je už vytiahnuté. Hodinu pred obedom ho Rakúšania priviezli do bazénu bratislavského prístavu, aby bolo chránené pred vlnami a dalšími nepriaznivými poveternostnými vplyvmi," uviedol na adresu úspešnej operácie Rakúšanov riaditel Štátnej plavebnej správy (ŠPS) Ján Juria.
Podla Juriu si rakúsky majitel priamo v bratislavskom prístave nechá v najbližších dnoch zistit rozsah poškodenia a až potom sa rozhodne, ci poškodený tlacný cln dá do opravy alebo do šrotu.
Firma Brandner urobila svoju prácu pod Starým mostom precízne, dodal riaditel ŠPS. Výsledky celej vyslobodzovacej operácie milo prekvapili aj slovenských vodohospodárskych odborníkov, ktorí nepredpokladali, že Rakúšania tak rýchlo a bez zbytocných problémov potopený cln od druhého piliera Starého mosta vytiahnu.


Strana vytvorená: 08-IV-2002  
Späť