Mgr. Jozef LEHOCKÝ
Viacerých
účastníkov seminára venovaného úzkorozchodným
železniciam s muzeálnou prevádzkou a ich využitiu v
cestovnom ruchu, ktorý zorganizovalo Kysucké múzeum v Čadci
začiatkom júna v Kysuckom skanzene vo Vychylovke, zaujalo
malé vozidielko nazvané Drezina V7601999. Ani sa nám
nechcelo veriť, že dokáže uviezť 6 až 7 osôb na
úvraťových stúpaniach lesnej úvraťovej železnice vo
Vychylovke. Pravda, závisí to ich hmotnosti.
Mojím zámerom bolo vytvoriť vozidlo pre potešenie
priaznivcov úzkorozchodných železníc s možným využitím na
traťovú údržbu a inšpekčné prehliadky tratí, ale aj pre
potešenie fotografov a filmárov. Skonštruoval som drezinu,
ktorá je podriadená požiadavkám jednoduchej prepravy na
prívese ťahanom osobným automobilom. To umožňuje jej
variabilné využitie, prezradil nám jej konštruktér Ing.
Josef Němeček z Vlachuvho Žlebu na Morave.
Drezina sa rodila v rokoch 1996 - 1999. Pri jej konštruovaní
tvorcovi pomohla dôverná znalosť železnice a jej úvratí.
Dosiahol, že drezina je schopná plnohodnotnej prevádzky v
obidvoch smeroch, ktorú umožňuje reverzačná prevodovka.
Motor je štvortaktný jednovalcový, chladený vzduchom značky
Honda 6X 160, s maximálnym výkonom 4 kW a s 3600 otáčkami za
minútu. Alternátor má parametre 6V/ 30W. Kolesá majú
priemer 370 mm a obidve nápravy sú brzdené bubnovými
brzdami s mechanickým prevodom a sú ovládané vretenom.
Celková dĺžka dreziny je 1650 mm, šírka 1350 mm a výška
1980 mm. Jej hmotnosť je 215 kg a maximálne úžitkové
zaťaženie 500 kg. Krehké vozidlo dosiahne rýchlosť 30 km/h a
spotrebuje pri uvádzanej záťaži iba 0,3-0,4 litra benzínu
Špeciál za hodinu. Od začiatku prevádzky, teda za vyše
roka, drezina najazdila na HLÚŽ vo Vychylovke a
Čiernohronskej železnici v Čiernom Balogu už 170 km.
Ž-Semafor 15/2000