ICE 2 (rad 402, 805, 806, 807 a 808)

ICE 2 (rad 402, 805, 806, 807 a 808)

  • Vzhľad a užívateľské vybavenie
  • Interiér
  • Objednané vlaky
  • Zloženie vlaku
  • Rozdiely voči ICE 1
  • Technické údaje
  • Časový rozpis dodávok
  • Fotografie a obsadzovacie plány vozňov
  • Experimentálne verzie
  • ICE-D
  • ICE-S
  • Modely
  • Šesťdesiat súprav ICE 1 postačovalo pre prevádzku troch tratí ICE. Ako boli pridávané ďalšie trate (so sprevádzkovaním nových vysokorýchlostných tratí), museli byť kúpené nové vlaky.
    ICE 1 bol veľkým úspechom, ale mal tiež niektoré problémy. Hmotnosť plášťa, záťaž na sedadlo sú pomerne vysoké, a pre niektoré spoje je vlak príliš dlhý. Preto nové vlaky ICE 2, ktoré boli sprevádzkované v r.1997, sú kratšie a ľahšie. ICE 2 pozostáva z len jedného riadiaceho vozňa a siedmich vozňov (miesto dvoch hnacích jednotiek a do štrnástich vozňov), takto to je polovica z ICE 1 . Ak je potrebná vyššia kapacita, dva môžu byť spojené dohromady novou automatickou spojkou. Môžu byť rýchlo v stanici oddelené a odísť do rôznych smerov. Takto sa môžu stať cestovné poriadky viac flexibilnými.
    DB AG objednali 44 vlakov ICE 2 plus 2 rezervné rušne, 1 rezervný riadiaci vozeň a 26 ďalších vozňov pre ICE 1 . Rezervné rušne sú používané pre ICE-S . Objednávka na 13 vlakov pre medzinárodné spojenia bola zrušená, tieto budú verziou ICE 3 a nie ICE 2.
    Jediným problémom ICE 2 je to, že Spolkový železničný úrad ešte nedal povolenie na prevádzku vlakov k premávke väčšou rýchlosťou ako 200 km/h, pretože tlaková vlna pri stretávaní by mohla spôsobiť vykoľajenie riadiaceho vozňa. Výnimkou je nová trať Berlin - Oebisfelde, kde meracia technika preukázala, že tlak nie je kritický. Obvyklá konfigurácia je hnacie vozidlo-vlak + vlak-hnacie vozidlo na vysokorýchlostnej trati, vlaky delené na polovicu, ktoré premávajú tiež s hnacím vozidlom alebo riadiacim vozňom vpredu na starích tratiach. Najvyššia rýchlosť ICE 2 bude závisieť na konfigurácii, smere cesty a používanej trati:

    zloženie vlaku vysokorýchlostné trate Berlin-Oebisfelde vylepšené trate staré trate
    <- hnacie vozidlo-vlak 280 km/h 250 km/h 200 km/h 160 km/h
    hnacie vozidlo-vlak -> 200 km/h 250 km/h 200 km/h 160 km/h
    hnacie vozidlo-vlak + vlak-hn. vozidlo 280 km/h 250 km/h 200 km/h 160 km/h
    <- hnacie vozidlo-vlak + hnacie vozidlo-vlak 280 km/h 250 km/h 200 km/h 160 km/h
    hnacie vozidlo-vlak + hnacie vozidlo-vlak -> 200 km/h 250 km/h 200 km/h 160 km/h
    vlak-hn. vozidlo + hnacie vozidlo-vlak 200 km/h 250 km/h 160 km/h 160 km/h

    Zloženie s druhým hnacím vozidlom v strede môže nastať ak jeden z dvoch vlakov idúcich spolu je v stanici zmeškaný. Potom, rýchlosť na vylepšenej trati je obmedzená na 160 km/hod namiesto 200 km/h, pretože dva pantografy sú príliš blízko seba a druhý pantograf by nemohol ísť na trakčné vedenie v pokoji pre kolísanie spôsobené prvým. Toto nie je problémom na vysokorýchlostnej trati, vďaka zdokonalenému pantografu (typu DSA 350 S) a viac zdokonalenému použitému trakčnému vedeniu.

    Vzhľad a užívateľské vybavenie

    Výzor ICE 2 je veľmi podobný ICE 1 , ale je kratší. Riadiaci vozeň vyzerá ako kombinácia vloženého vozňa so stanovišťom rušňovodiča ICE, ktoré bolo trocha zúžené k primeranému vyrovnaniu s prierezom vozňa. Priečelie je trocha odlišné od ICE 1: Na vytvorenie priestoru pre nové spojovacie dvere, sú dolné predné svetlá vyššie, čo samozrejme mení vzhľad vlaku.

    ICE1   ICE2

    Obrázky ukazujú rozdiely medzi ICE 1 (vľavo) a ICE 2 (vpravo) pri pohľade spredu. Riadiaci vozeň ICE 2 má to isté priečelie ako jeho ťažná jednotka.

    Interiér

    Interiér ICE 2 je zmenený v niekoľkých spôsoboch od ICE 1 , čiže už nemá kupé (až na rodinné kupé, kde majú niektoré sklápacie sedadlá kombinovaný priestor na hranie/kútik v dvoch úrovňach pre malé deti a priestor pre rodičov). Všetky sedadlá sú okolo stredovej uličky, čiastočne v radoch, čiastočne okolo stolov (usporiadanie sedadiel 2+1 v prvej triede, 2+2 v druhej triede). Sedadlá sú nového typu, majú nižšiu hmotnosť i poskytujú cestujúcim v nasledujúcom rade viac priestoru na nohy. Opierka na ruky môže byť prehnutá hore, a medzi sedadlami usporiadanými chrbát ku chrbátu je priestor pre batožinu. Kapacita každého vozňa bola zvýšená zo 48 na 54 sedadiel v 1.triede a zo 66 na 75 sedadiel v 2.triede.
    V porovnaní s reštauračným vozňom ICE 1 , ktorý bol veľmi nákladný a ťažko budovaný, reštauračný vozeň ICE 2 je trochu zjednodušený. Už nemá "hrb", a je teraz rovnakej výšky ako ostatné vozne. Priestor snack baru bol zmenšený a už nemá sedadlá. Služobné kupé bolo presunuté zo služobného vozňa do reštauračného vozňa. Boli plány na vypustenie reštauračného vozňa v prospech donášky jedla na sedadlo (len v 1.triede), ale test v niektorých vlakoch ICE 1 ukázal, že cestujúci to nemajú radi.

    1. trieda   1. trieda   1. trieda

    Obrázky ukazujú sedadlo prvej triedy (vľavo), dvojité sedadlo druhej triedy (v strede) a stôl v reštauračnom vozni (vpravo)

    Pre ľudí na vozíku pre invalidov, je priestor vo vozni 2.triedy priľahlom k reštauračnému vozňu a WC v reštauračnom vozni. Služobné kupé je priľahlé k toalete a dvom kupé, ktoré obe majú šesť sedadiel 2.triedy (ako kupé pre ľudí s deťmi a telesne postihnuté osoby) alebo sú vybavené ako kupé pre prevádzku vozíka minibaru a konferenčné kupé.
    Za kabínou rušňovodiča riadiaceho vozňa je strojovňa pre pneumatické a elektrické zariadenie, s prístupovými dverami pre rušňovodiča, ten môže tiež slúžiť ako kompresná zóna v prípade zrážky.

    Objednané vlaky

    Zloženie vlaku

    (N = nefajčiar, S = fajčiar, R = sedadlá v radoch, T = sedadlá pri stoloch, C = sedadlá v kupé)

    Č. rad popis
      402 rušeň, stanovište rušňovodiča
    17 8053 1.trieda (16 N/R, 14 N/T, 15 S/R, 6 S/T), 2 WC
    16 8050 1.trieda (28 N/R, 26 N/T), 2 WC
    15 807 jedáleň (24 N/T), bar, kuchyňa, personál, 1 WC
    14 8060 2.trieda (37 N/R, 34 N/T), 2 WC, rodinné kupé
    13 8063 2.trieda (39 N/R, 34 N/T), 2 WC
    12 8066 2.trieda (39 S/R, 34 S/T), 2 WC
    11 808 2.trieda (39 S/R, 34 S/T), 1 WC, batožiny, stanovište rušňovodiča

    Ak sú dva vlaky spojené dohromady, vozne jedného sú očíslované od 11 do 17, druhého od 21 do 27.

    Zloženia všetkých ICE 1 a ICE 2 súprav sú uvedené na nemeckej stránke časopisu "Drehscheibe": s rámami , bez rámov .

      v radoch pri stoloch v kupé nefajčiar fajčiar súčet
    1.trieda 59 sedadiel (56%) 46 sedadiel (46%)   84 sedadiel (80%) 21 sedadiel (20%) 105 sedadiel(28%)
    2. trieda 137 sedadiel (50%) 126 sedadiel (46%) 12 sedadiel (4%) 202 sedadiel (73%) 73 sedadiel (27%) 275 sedadiel (72%)
    súčet 186 sedadiel (50%) 176 sedadiel (50%) 8 sedadiel (2%) 276 sedadiel (75%) 94 sedadiel (25%) 370 sedadiel

    Rozdiely voči ICE 1

    Najdôležitejšou zmenou je idea krátkeho vlaku. Dva vlaky môžu byť spojené dohromady. Reštauračné a riadiace vozne boli dodané neskôr ako iné vozidlá, súpravy ICE 2 je možné spájať do nezvyčajných zložení, po prvé s dvoma hnacími jednotkami a spájanie vozňov prvej triedy a druhej triedy, potom môžu byť vozne prvej triedy umiestnené na konci vlaku, potom môžu byť vložené dva reštauračné vozne do dlhého vlaku, a za posledný riadiaci vozeň môžu byť pripojené v vložené vozne.
    Pre automatické spojenie a oddelenie dvoch vlakov má ICE 2 automatickú spojku Scharfenberger s fixným kritickým bodom a spájanie vzduchových hadíc, brzdových a kontrolných káblov a komunikačných liniek. Vstupné dvere rušňa z vozňa na stanovište rušňovodiča ( podobne ako na TGV ) sú otvárané zboku kvôli spájaniu dvoch vlakov.
    Ďalšia zmena je v štandarde vozňov: majú zavesené posuvné dvere na oboch koncoch, dve malé WC na jednom konci a miesta pre cestujúcich s desiatimi oknami na každej strane (každé okno je 1.43 m široké s odstupom 0.55 m od nasledujúceho okna). Takto môžu byť vozne druhej triedy prestavané ľahko na prvú triedu a späť. Bočné steny každého vozňa sú na koncoch zaguľatené tak, že medzera je malá a tým je zmenšený odpor vzduchu.
    Zmeny interiéru pozri vyššie.
    Sedadlá sú novo vyvinuté, zaberajú menej priestoru a poskytujú viac priestoru na nohy pre nasledujúci rad. Takto môže byť kapacita zvýšená z 48 na 54 sedadiel v 1.triede a z 66 na 75 sedadiel v 2.triede. Je tam miesto pre batožinu pod sedadlami, ktoré sú usporiadané chrbát ku chrbátu, a opierka na ruky môže byť zložená nahor.
    ICE 2 má zvonku elektronický indikátor cieľa vlaku pre lepšiu orientáciu, obzvlášť keď sú zdvojené súpravy oddelené počas jazdy a majú rozdielne ciele (v ICE 1 , je cieľ zobrazený len vo vnútri, pri dverách). Na konci priestoru so sedadlami sú červené LED indikátory cieľa, ktoré ukazujú čas a nasledujúcu zastávku. Nad sedadlami sú elektronické displeje pre rezerváciu sedadla, ktoré nahradili dovtedy používané papierové označenie. Elektrická zásuvka (220 V ~ 50 Hz) pre počítače laptop a iné elektrické prístroje bola inštalovaná vedľa všetkých pevných stolov. V druhej triede už nie je reflektor na čítanie.
    Pre núdzové brzdenie má každý vozeň dve magnetické koľajové brzdy v jednom vozidle, ktoré dovoľujú vlaku zastaviť na vzdialenosti 900 m z rýchlosti 160 km/h.
    Vozne majú nové zariadenie pre pneumatické zastavenie pre lepšie pohodlie. Zo siedmich testovaných typov bol zvolený rakúsky model SGP 400. Ten má sekundárne vzduchové pruženie a primárne oceľové pruženie a umožňuje akceleráciu na 220 km/h na starích tratiach, ale nemá naklápací efekt (ktorý má švajčiarsky rušňový navigátor SIG NEIKO).
    Spotreba elektrickej energie na sedadlo je zredukovaná na asi 80% pretože je vysoká kapacita na záťaž a väčšia flexibilita činností jednotlivých alebo zdvojených krátkych vlakov namiesto jedného dlhého vlaku.

    Technické údaje

      hnacia jednotka vozeň vlak
    dĺžka 20.56 m 26.40 m 205.36 m
    šírka 3.07 m 3.02 m 3.07 m
    výška 3.84 m 3.84 m 3.84 m
    vzdialenosť podvozkov 11.46 m 19.00 m
    vzdialenosť osí 3.00 m 2.50 m
    priemer kolies 1.04 m 0.92 m
    hmotnosť 78 t 46.5 t (805)
    47.4 t (806)
    52.0 t (807)
    52.8 t (808)
    418.0 t
    výkon (trvalý) 4800 kW   4800 kW
    trakčná záťaž 200 kN
    najvyššia rýchlosť   280 km/h
    hmotnosť/dĺžka   2.035 t/m
    hmotnosť/sedadlo   1.13 t/sedadlo
    výkon/hmotnosť   11.96 kW/t
    výkon/sedadlo   13.51 kW/sedadlo

    Časový rozpis dodávok

    Vlaky boli dodané v r. 1996-1998. Riadiace vozne v r. 1997 a 1998. Skôr ako boli dodané riadiace vozne, hnacie vozne a vozne boli prekombinované na dlhé vlaky, podobajúce sa na ICE 1 . Prvé vlaky išli do bežnej prevádzky na jeseň 1996 na existujúce trate ICE. 15. 9. 1998 bola otvorená nová trať Berlin - Hannover s vlakmi ICE 2. Od r. 1997 sú vlaky ICE 2 používané na trati ICE Berlin - Köln, Berlin - Bremen, a ako prídavné vlaky v špičke medzi Hannoverom a Mannheimom.

    Fotografie a obsadzovacie plány vozňov ICE 2

    Experimentálne verzie

    Z ICE 2 boli odvodené dve experimentálne verzie pre testovanie komponentov ICE 3 . Toto umožňuje testovanie mnohích komponentov pre tento vlak bez budovania určeného prototypu, ktorý by potreboval viac času.

    ICE-D

    ICE-D (D = Dauererprobung = dlhodobé testovanie) pozostáva z dvoch hnacích jednotiek ICE 2 (rad 402), 12 vložených vozňov ICE 1 (rad od 801 do 804) a 410 203-4, vozeň ICE 2 vybavený dvomi poháňanými podvozkami, ktoré boli vyvinuté pre ICE 3 . Tento získava elektrinu zo susednej ťažnej jednotky, pričom jeden podvozok je vypnutý. ICE-D je v bežnej prevádzke na tratiach ICE.

    ICE-S

    ICE-S (S = Schnellfahrerprobung = vysokorýchlostné testovanie) pozostáva z dvoch hnacích jednotiek a troch vložených vozňov odvodených z ICE 2. V celom vlaku je mnoho komponentov vyvinutých pre ICE 3 skúšaných pri vysokej rýchlosti.

    Obrázky ICE-S

    Modely ICE 2

    H0

    Roco vyrába lacný, zjednodušený model ICE 2, ktorý sa predáva v štartovacom balíku alebo samostatne pre oba systémy DC aj AC. Ale len ťažná jednotka a jedna verzia vloženého vozňa používaného k reprodukcii (nie reštauračné alebo riadiace vozne), ktorá má niektoré nepresnosti (chybné pantografy a podvozky, neupravený interiér). Vlak je zmenšený v mierke 1:100. Výhodou tohoto modelu je iste jeho nízka cena. Počas r. 1998 Roco ohlásil súpravy ICE 2 s riadiacim vozňom pre oba systémy DC i AC.

    Počas r. 1997 Märklin ohlásil model ICE 2 pre systém AC, DELTA a Märklin Digital. Technicky sa podobá na model ICE 1 ; opäť sú ponúkané všetky vozne, cena v zmenšení 1:100 pre vložené vozne je znovu rovnaká. Novinkou je ten, z ktorého je neskôr možné demontovať predné kryty, dva vlaky môžu byť spájané dohromady ako v skutočnosti. Ale spojka samotná nevyzerá veľmi realisticky, je to tyč-imitácia spojky. Samozrejme, pre väčšinu modelárov, existuje dobrý výber ICE 2 ale realistická súprava zaberá oveľa menej miesta.

    Počas r. 1998 ohlásil Fleischmann menej zmenšený model ICE 2 v tej istej mierke 1:93 ako svoj ICE 1. Všetky verzie vložených vozňov sú vyrobené tak, že prototyp je možné zložiť. Osvetlenie interiéru môže byť inštalované modelárom. Po odstránení predného krytu na priečelí, hnacie vozidlo a riadiaci vozeň môže byť vybavený automatickou spojkou na spájanie dvoch súprav (viac realistická pozícia spojky ako na modele Märklin, ale dve spojené súpravy nebudú premávať cez priamo protiľahlé zákruty). Je aj zjednodušená verzia (motor bez zotrvačníka, menej presné pantografy bez elektrickej funkcie) tento ICE 2 je tiež ponúkaný v štartovacej súprave.

    N

    Počas r. 1998 Fleischmann ohlásil prvý model ICE 2 v N. Všetky verzie vložených vozňov sú vyrobené tak, že je možné zložiť prototyp. Vnútorné osvetlenie môže byť inštalované modelárom. Po odstránení predného krytu na priečelí, hnacie vozidlo a riadiaci vozeň môže byť vybavený automatickou spojkou na spájanie dvoch súprav ale dve spojené súpravy nebudú premávať cez priamo protiľahlé zákruty (motor bez zotrvačníka, menej presné pantografy bez elektrickej funkcie) tento ICE 2 je tiež ponúkaný v štartovacej súprave.


    Vďaka:

    -Tobias Benjamin Köhler ( unci@tigerden.com ) za poskytnutie niektorích z tíchto informácií;

    + vytvorené slovenské texty môžu obsahovať mierne nepresnosti v preklade. Overte si ich, prosím, na originálnej strane a ak poznáte dokonalejší preklad, prípadne ďaľšie súvisiace informácie-informujte ma .
    Strana vytvorená: 07-V-2000
    Posledná aktualizácia: 10-VIII-2007

    Späť na ICE - ICT ( http://www.rail.sk/ice/ice2.htm )