Úvod

Trate

AVE (Alta Velocidad Española) znamená Vysoké rýchlosti Španielsko alebo vták. Sú vlastnené španielskymi národnými železnicami - RENFE (Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles).
21. apríla 1992 otvorením prvej vysokorýchlostnej trate Madrid - Sevilla urobila prvý krok na ceste radikálnej reštrukturalizácie železničnej infraštruktúry, na ktorý vyčlenila 41 mld. EUR, a ktorej cieľom je dosiahnuteľnosť všetkích centier provincií do štyroch hodín (z Barcelony do 6, 5 hodiny), do všetkích ostatných miest do 6 hodín, z Madridu, do r. 2010.
V súčasnosti sú v prevádzke vysokorýchlostné trate Barcelona - Camp de Tarragona - Lleida/Lerida - Zaragoza - Madrid - Sevilla, Huesca - Zaragoza, Madrid - Toledo, Córdoba - Málaga a poskytuje služby na trati Barcelona - Valencia šiestimi španielskymi širokorozchodnými jednotkami TGV AVE S-101 (Euromed) s najvyššou rýchlosťou 220 km/h. Vo výstavbe je trať Barcelona - Perpignan. Ďalšie projekty AVE (napr. Madrid - Stredomorie, Madrid - Lisboa) sú v rôznych štádiách plánovania.

Mýľniky reštrukturalizácie železničnej infraštruktúry:

  • 1986 - Španielsko začína výstavbu novej trate Madrid - Sevilla
  • 1988 - RENFE vyhlásili medzinárodný tender na 24 vysokorýchlostných vlakových súprav
  • 1988 - Španielsko prezentuje prijatie pre trať prijatie rozchodu koľají podľa štandardu UIC 1 435 mm
  • 1989 - RENFE podpísali kontrakt na vysokorýchlostné vlakové súpravy s víťazom tendra - ALSTOMom
  • 1991 - prezentácia prvej súpravy AVE S 100 v prevádzke ALSTOMu v Belforte (Francúzsko)
  • 1992 - sprevádzkovanie prvej vysokorýchlostnej trate Madrid - Sevilla
  • 1992 - kontrakt na údržbu 24 vysokorýchlostných vlakových súprav na obdobie 10 rokov vyhráva ALSTOM
  • 2000 - GIF (prevádzkovateľ žel. siete Španielska) vybral ALSTOM za prevádzkovateľa elektrického napájania trate Barcelona - Madrid
  • 2002 - RENFE uzavreli kontrakt s ALSTOMom na údržbu všetkích vozidiel AVE na obdobie nasledujúcich 14 rokov
  • 2002 - RENFE uzavreli kontrakt s ALSTOMom na inštaláciu ERTMS úrovne 2 pre 24 súprav AVE ( 18 x AVE S-100 a 6 x AVE S-101 )
  • 2002 - GIF (prevádzkovateľ žel. siete Španielska) vybral ALSTOM pre práce na vysokorýchlostnej trate Madrid - Alicante: výstavba 2-koľajnej trate, elektrifikáciu a dodávku elektrického prúdu
  • 2004 - RENFE uzavreli kontrakt s ALSTOMom na inštaláciu ERTMS úrovne 2 pre súpravy AVE S-104
  • Trate

    Mapa siete tratí AVE (21 kB)

    Mapa tratí AVE

    Trať používaná vlakmi AVE 100

    Trať používaná vlakmi AVE 100 Lanzadera

    AVE S 104 AV
    AVE S 100
    Talgo
    © RENFE
    Trať Madrid - Sevilla používaná vlakmi AVE S 100
    © RENFE
    Trať používaná vlakmi AVE S 104 AV
    © RENFE

    Súpravy AVE S 100 sú vyrobené vo Francúzsku s niektorými španielskymi komponentami, odvodené sú z francúzskeho TGV (Train à Grand Vitesse) Antlantique , dosahujú najvyššiu rýchlosť 300 km/h a majú rovnaký rozchod 1 435 mm. Cestovanie zo žst. Madrid-Puerta de Atocha do žst. Sevilla-Santa Justa trvá dve a štvrť hodiny bez medziľahlých zastávok.

    Trať Madrid - Sevilla

    Trať Madrid - Sevilla

    Trať Madrid - Barcelona

    Trať Madrid - Barcelona

    Trať Córdoba - Málaga

    Trať Córdoba - Málaga

    Trať AVE je podobná tratiam používaným ICE (InterCityExpress) - nemeckými vysokorýchlostnými vlakmi, je dlhá 471 + kilometrov a spája Madrid a Sevillu. Výhybky majú dĺžku 132 metrov, umožňujú najvyššiu rýchlosť 300 km/h priamo a 160 km/h v odbočení a k ich aktivácii je potrebných osem motorov.
    Vlak odoberá striedavý elektrický prúd 25 kV 50 Hz (viac ako polovica zo siete RENFE v rozsahu okolo 12 000 km na širokom rozchode 1 668 mm je elektrifikovaná jednosmerným prúdom 3 kV) cez dva dvojité pantografy inštalované v zadnej časti strechy každého rušňa.
    AVE majú tiež v prevádzke vlaky Talgo 200 s meniteľným rozchodom koľají, premávajúce po (sčasti vysokorýchlostných) tratiach Madrid - Huelva a Madrid - Cádiz. Súpravy Talgo 200 sú ťahané elektrickými rušňami radu 252 vhodnými pre premávku na tratiach AVE rýchlosťami do 220 km/h.

    Trate

    Madrid - Córdoba - Sevilla
    Madrid - Zaragoza - Huesca / Barcelona
    Córdoba - Málaga
    Madrid - Segovia - Valladolid
    Madrid - Valencia
    Madrid - Levante
    Madrid - Lisabon
    Madridské prepojenie
    Madrid - Jaén
    Valladolid - Vitoria - Gasteiz
    Baskidský Y

    Madrid - Córdoba - Sevilla

    Dĺžka: 471 km +
    Rozchod: 1 435 mm
    v prevádzke od: Madrid - Sevilla: 21. IV. 1992
    Madrid - Toledo: 15. XI. 2005
    Prevádzková rýchlosť: 250 - 300 km/h
    Trakčné napätie: v žst. Madrid a Sevilla: = 3 kV
    na trati: ~ 25 kV / 50 Hz
    Signalizačný systém: v staniciach: štandardná signalizácia RENFE
    na trati: systém na indikáciu úsekových blokov
    Kontrolné systémy vlaku: LZB (Linienzugbeeinflussung = Continous Running Train Control = Systém nepretržitej kontroly vlaku)
    EUROLOOP s hardware LZB 80/16
    ASFA-200 (Anuncio de Senales y Frenado Automático = Announcement of Signal Aspects and Automatic Brake = Oznamovací systém signalizačných aspektov a automatického brzdenia)
    Maximálny sklon: 1,25 %
    Mosty: 31 - celková dĺžka 9,8 km
    Tunely: 17 - celková dĺžka 15,8 km
    Polomery: minimálny polomer zákrut: 2.300 m (pri Puertollane); ostatné väčšie ako 4 000 m
    Podvaly: celkom: 1,6 Mil.
    Trať: UIC 60
    Náklady: Trate: 348.874 mil. pesiet, t. j.: 740,7 mil. pesiet/km; stanice: 25.525,4 mil. pesiet

    Trať

    As even mentioned in the chapter History the line was built by a German-Spanish consort under the leadership of Siemens. The track is comparable to german high-speed-lines but intented to be used only by passenger trains.
    Let's start the journey at Madrid-Atocha:
    Seven of 15 tracks in the new station Madrid-Atocha are built to European gauge and used by AVE-trains. The new station was built in front of the old station building, in wich a tropical garden, some bars and an AVE customer service center are situated. To simplify the electrical installations in Madrid-Atocha and Sevilla-Santa Justa and to avoid trouble with the telecommunication systems the first 8,5 km are electrified with 3 kV direct current (as the rest of the Renfe railway network). First the new AVE-line runs parallely to the 1.668 mm broad gauge tracks. The AVE-line leaves Madrid in a southeastern curve. Near Getafe it crosses the line to Aranjuez to lead in direction Toledo. Some kilometres in front of the bridge over the Tajo the train passes the AVE service halls La Sagra that are situated a the right side of the track. At kilometre 170 we reach Ciudad Real. The station is divided into four 1.435 mm AVE tracks and three broad gauge tracks. The next station is Puertollano (km 208) and ending of the AVE Lanzadera (AVE short distance). The AVE Larga Distancia trains (AVE long distance) continue to Córdoba (km 343) by passing the Sierra Morena. The maximal ramp is 1,25 % (descent from the Sierra Morena down to Córdoba). On this part there are 16 of totally 31 bridges and 15 of totally 17 tunnels. From Córdoba to Sevilla the AVE line runs parallelly to the "old" line in the Guadalquivir valley. At kilometre 471 we reach the station Sevilla-Santa Justa. There are three gauge-changeover facilities at Madrid, Córdoba und Sevilla so that the talgo trains can leave the AVE-line to continue on the broad gauge lines and reverse. The axle-gauge changeover is performed at reduced speed as the train moves through a specially-designed track section. During this procedure the Passengers can stay in the train. The whole operation lasts approximately fifteen minutes.

    Telekomunikačné a signalizačné systémy

    The whole line is controlled by the operations control centre at Madrid-Atocha. There are electronic signal boxes (ESTW L90-E), developed by Alcatel, situated at La Sagra, Urda, Ciudad Real, Puertollano, Brazatortas, Córdoba (2x) und Majarabique (Sevilla). Normally there is nobody on these signal boxes. They are controlled from the operations control centre at Madrid.
    Data for signalling, video observation, security systems and passenger information systems is transmitted via redundant optical fibre cables on both sides of the track.
    The track is equiped with the LZB 72 / LZB 80 train control system, the same as on German high-speed-lines. The LZB ends 2,5 km in front of the stations Madrid-Atocha and Sevilla-Santa Justa. To ensure entries with higher speeds and higher security level in these stations Renfe engaged Alcatel SEL to install the train control system EUROLOOP.
    Except from the stations there are no signals on the line. Signs indicate block sections. 

    Madrid - Zaragoza - Lleida/Lerida - Barcelona - Perpignan
    Zaragoza - Huesca

    Dĺžka: 796 km (Madrid - Jonquera)
    Madrid - Zaragoza: 350 km
    Zaragoza - Lleida/Lerida: 131 km
    Lleida/Lerida - Barcelona: 170 km
    Barcelona - Jonquera: 145 km
    Rozchod: 1 435 mm
    V prevádzke od: Madrid - Zaragoza - Lleida/Lerida: 11. X. 2003 (200 km/h - ASFA)
    Zaragoza - Huesca: 28. IV. 2005
    Madrid - Zaragoza - Lleida/Lerida: 19. V. 2006 (250 km/h - ETCS 1)
    Madrid - Zaragoza - Lleida/Lerida: 16. X. 2006 (280 km/h - ETCS 1)
    Lleida/Lerida - Camp de Tarragona: 18. XII. 2006 (200 km/h - ETCS 1)
    Madrid - Camp de Tarragona: 7. V. 2007 (300 km/h - ETCS 1)
    Camp de Tarragona - Sant Just: od 9. V. 2007 v skúšobnej prevádzke bez cestujúcich
    Madrid - Camp de Tarragona - Sant Just - Barcelona: 20. II. 2008 * (300 km/h - ETCS 1)
    Madrid - Zaragoza - Lleida/Lerida: úspešné testy rýchlosťou 350 km/h so systémom ETCS 2: december 2009
    Figueres - Jonquera - tunel Perthus - Perpignan: 12. XII. 2010 **
    Figueres - Barcelona: 15.XII. 2012 (250 km/h)
    Figueres - Barcelona: 30.IV. 2013 (350 km/h)
    Prevádzková rýchlosť: 350 km/h
    Trakčné napätie: ~ 25 kV / 50 Hz
    Signalizačný systém: v staniciach: štandardná signalizácia RENFE
    na trati: systém na indikáciu úsekových blokov
    Kontrolné systémy vlaku: ETCS (European Train Control System - Európsky systém kontroly vlaku)
    Level 2 (úplný systém riadenia a kontroly vlaku bez postrannej signalizácie a s pevnými blokmi. Vlaky sú detekované a lokalizované pozemnými zariadeniami)
    Maximálny sklon: 2,5 %
    Mosty: Madrid - Lleida/Lerida: 75 - celková dĺžka 26,6 km
    Tunely: Madrid - Lleida/Lerida: 23 - celková dĺžka 24,4 km
    Polomery: minimálny polomer zákrut: 7.250 m
    Trať: UIC 60
    Náklady: trať: odhadované na 1.090.000 mil. pesiet, t. j. 1.400 mil. pesiet/km

    * 21. XII. 2007 mala byť dosiahnutá Barcelona . Z dôvodu oneskorenia prác plánovaných na október 2007 bol termín odložený. Pokračovaním bude trať smerom k francúzskym hraniciam. Komplikáciou je však trasovanie tesne vedľa základov kostola Sagrada Familia v Barcelone .
    ** tunel Perthus bol prerazený v novembri
    2007

    Trať

    V r. 1997 bol založený GIF (Gestor de Infraestructuras Ferroviarias). Tento riadi infraštruktúru RENFE. Consequently the GIF is also responsible for výstavbu vysokorýchlostnej trate Madrid - Zaragoza - Barcelona - Francúzsko.
    The construction is devided into several parts. At the moment there are approximately 400 km of the 481 km between Madrid and Lleida/Lerida under construction. Four smaller parts are still being planned.
    Trať Madrid - Zaragoza - Lleida/Lerida bola sprevádzkovaná v r. 2003 a cestovná doba bola skrátená na 1hod. 50 min (predchádzajúca cestovná doba: 4 hod. 35 min). O 2 roky neskôr, v r. 2005 mala byť sprevádzkovaná trať Lleida/Lerida - Barcelona, avšak od decembra 2006 sa začalo jazdiť len na cca polovici po Camp de Tarragona, do Barcelony až od 28. II. 2008. dosiahnutým cieľom je cestovná doba na 635 km dlhej trati medzi Madridom a Barcelonou 2 hod. 30 min. (pôvodne: 7 hod.).

    Telekomunikačné a signalizačné systémy

    Vzhľadom na požiadavky prepojenia na Európsku sieť vysokorýchlostných tratí, budú na tejto novej vysokorýchlostnej trati aplikované výhradne komponenty, ktoré sú kompatibilné s ERTMS (European Rail Traffic Management System - Európsky systém riadenia železničnej dopravy) a ETCS (European Train Control System - Európsky systém kontroly vlaku). Všetky komponenty musia úplne spĺňať parametre ETCS verzie 2.
    The manufacturers of this technology got the possibility to test their ETCS-components na trati AVE Madrid - Sevilla . Tento projekt je nazvaný EMSET (European Madrid - Sevilla EUROCAB Tests). Test runs were made from October 1996 on, on a 36 km long section between La Sagra and Mora.

    Tunel pro vlaky TGV byl proražen, Sagrada Família zatím stojí
    Interiér verejných budov, redakce, 27.11.2007 - Spojení z Francie do Španelska bude rychlejší. Delníci po dvou letech nárocných prací prorazili železnicní tunel pro rychlovlaky TGV. Jízda z Paríže do Barcelony se díky této stavbe zkrátí z nynejších 12 na pet a pul hodiny. Dvoutubusový tunel vede poblíž stredomorského pobreží a je dlouhý pres osm kilometru.
    Tubusy jsou od sebe vzdáleny 25 až 35 metru, ale po každých 200 metrech jsou propojeny galeriemi, které umožní prípadný zásah v nouzi. Jde o klícový clánek nove budované vysokorychlostní linky mezi Perpignanem na francouzské a Figueras na španelské strane hranic. Trat buduje spolecnost Eiffage nákladem 1,1 miliardy eur (asi 30 miliard korun).

    Z katedrály zacaly padat keramické dlaždice
    List Le Figaro napsal, že první francouzský rychlovlak TGV mel puvodne z Perpignanu do Barcelony prijet už v roce 2009, ale výstavba dvou tunelu - pod historickým centrem mesta Gerony a v blízkosti známého Gaudího chrámu Sagrada família v Barcelone zpusobila zpoždení. Tam musely být práce minulý mesíc zastaveny poté, co kvuli otresum pri ražení zacaly padat z fasády katedrály keramické dlaždice. Spojení TGV z Paríže do Barcelony si ješte na francouzské strane vyžádá vybudování rychlovlakové trati mezi Nîmes a Perpignanem.

    Univerzitní pedagogové pred tunelem varovali
    Koncem dubna letošního roku bylo jasné, že stavba železnicního tunelu bude ve Španelsku celit mohutným protestum. Tunel totiž mírí prímo pod proslulou Gaudího katedrálou. Pod petici namírenou proti plánované výstavbe tunelu v Barcelone se podepsalo pres sto predstavitelu španelských univerzit. "Shromáždili jsme podpisy více než stovky profesoru," rekl architekt Jordi Bonet i Armengol, který rídí dokoncovací práce na chrámu, jehož stavbu zahájil slavný Antonio Gaudí už v roce 1882.
    Odpurci tunelu mají obavy, že otresy pri jeho budování a pak i pri provozu, mohou vážne poškodit základy chrámu, který rocne navštíví pres dva a pul milionu turistu z celého sveta. Tunel urcený pro vysokorychlostní spoje mel vést prímo pod Gaudího chrámem, jehož veže se tycí až do výše 170 metru a který je vubec nejnavštevovanejší památkou ve Španelsku.

    Railway Gazette - 26.7.2011 bol v Barcelone prerazený 5,8 km dlhý tunel Sants - La Sagrera v hodnote 179,3 mil. €. Práce prebiehali vzhľadom na obavy o katedálu Sagrada família nad tunelom pod dozorom 21-členného týmu geológov, stavebných inžinierov a ďalších odborníkov.

    Vysokorýchlostná trať cez hranicu, LGV Perpignan - Figueres Vilafant (44,4 km), bola sprevádzkovaná v decembri 2010. Odvtedy po nej jazdia francúzske vlaky TGV z/do Paríža. Vysokorýchlostná trať Barcelona - Figueres Vilafant zrejme nebude sprevádzkovaná pred 31. júlom 2013, ale TGV už spájajú Paríž a Barcelonu, ale s použitím kyvadlových vlakov na štandardnej trati Barcelona - Figueres Vilafant . Celkový cestovný čas Barcelona - Paríž týmto kyvadlovým vlakom + TGV je 7 h 25 min., zatiaľ kým štandardný vlak Joan Miró trasu prejde za 11 h 54 min.

    Córdoba - Málaga

    Dĺžka: 170,2 km (155,9 km novobudovaná trať)
    Rozchod: 1.435 mm
    v prevádzke od r.: Córdoba - Antequera-Santa Ana (- Bobadilla): 16. decembra 2006
    Antequera-Santa Ana (- Bobadilla) - Málaga: 23. decembra 2007
    Prevádzková rýchlosť: 250 - 300 km/h
    Trakčné napätie: ~ 25 kV / 50 Hz
    Signalizačný systém: v staniciach: štandardná signalizácia RENFE
    na trati: systém na indikáciu úsekových blokov
    Kontrolné systémy vlaku: LZB (Linienzugbeeinflussung = Continous Running Train Control = Systém nepretržitej kontroly vlaku)
    EUROLOOP
    s hardware LZB 80/16
    ASFA-200 (Anuncio de Senales y Frenado Automático = Announcement of Signal Aspects and Automatic
    Brake = Oznamovací systém signalizačných aspektov a automatického brzdenia)
    Maximálny sklon: 1,5 %
    Mosty: 23 - celková dĺžka 5,9 km
    Tunely: 7 - celková dĺžka 19,4 km
    Polomery: minimálny polomer zákrut: 7.600 m
    Trať: UIC 60
    Náklady: odhadované na 220.665 mil. pesiet

    Trať

    Telekomunikačné a signalizačné systémy

    Telekomunikačné a signalizačné systémy budú (takmer) rovnaké ako na trati Madrid - Sevilla .

    Madrid - Segovia - Valladolid
    LAV Madrid - Segovia - Valladolid bola sprevádzkovaná 22. XII. 2007. Súpravami používanými na tejto trati zahŕňajú S120 (max. rýchlosť 250 km/h), Talgo S130 (Patito, max. rýchlosť 250 km/h) a S102 (Pato, max. rýchlosť 350 km/h).

    Madrid - Valencia
    Trať s prevádzkovou rýchlosťou 350 km/h Madrid - Valencia bola oficiálne dokončená 10. XII.2010, a komerčná prevádzka na nej začala 18.XII.2010. Priame vlaky prejdú jej 391 km za 95 minút.

    Rozostavané a projektované trate

    Madrid - Levante
    Vysokorýchlostná trať Madrid - Levante je sieť spájajúca Madrid s s juhovýchodným pobrežím Stredozemného mora. Sieť je určená pre vysokorýchlostné vlaky osobnej dopravy rýchlostí okolo 300 km/h ako aj nákladné vlaky. Sieť je sprevádzkovaná po fázach, počiatočnou je Madrid - Valencia/Albacete, ktorá bola sprevádzkovaná v decembri 2010, ďalšou bude Albacete/Valencia - Alicante v r. 2013 a poslednou dosiahnutie miest Murcia a Castellón v r. 2015. V pláne je i pripojenie mesta Cartagena do siete, ale zatiaľ nebol stanovený jeho termín.

    Madrid - Lisabon
    Vysokorýchlostná trať spájajúca obe hlavné mestá Ibérijského poloostrova; portugalský úsek bude prvou traťou "štandardného rozchodu" v tejto krajine, pretože používa bežne široký rozchod ako Španielsko. Plánované je duálne využitie trate osobnej i nákladnej dopravy, na španielskej strane bude mať dĺžku 439 km, z ktorej 48 km bude časťou už prevádzkovanej vysokorýchlostnej trate Madrid - Sevilla. Výstavba na španielskej strane začala koncom roku 2008 v úseku medzi mestami Badajoz a Mérida. Po jej dokončení bude cestovná doba oboma mestami radikálne skrátená na cca 3 hodiny.

    Madridské prepojenie
    Nový prepojovací tunel je plánovaný medzi stanicami Atocha a Chamartín. V súčasnej dobe, vlaky idúce do Valladolidu odchádzajú z Chamartínu a vlaky idúce do Sevilly, Málagy a Barcelony odchádzajú zo stanice Atocha. Existuje tiež jediné denné spojenie v každom smere na trasách Barcelona - Sevilla a Barcelona - Málaga, ktoré využívajú vysokorýchlostný obchvat okolo Madridu (jedinou alternatívou je peší prechod rušňovodiča z jedného konca vlaku na druhý, čo by malo negatívny dopad na cestovné doby). Tunel umožní vlakom obsluhujúcim mestá na severe cestovať non-stop cez Madrid ďalej do miest na juhu (alebo vice versa), bez toho, aby sa rušňovodič musel meniť konce vlaku alebo obísť Madrid, jediná možnosť pre cestujúcich: v súčasnej dobe, ak niekto chce cestovať napríklad z Valladolidu do Málagy, musí cestovať zo stanice Valladolid Campo Grande do Madridskej stanice Chamartín, odtiaľ prímestským vlakom Cercanias na stanicu Atocha, a potom konečne nastúpiť do nadväzujúceho vlaku do Málagy.
    24. apríla 2010 začalo tunelovanie na 7,3 km trase spájajúcej Atochu a Chamartín. 11.II.2011 bol tunel prerazený, začala pokládka koľají a ostatnej infraštruktúry.

    Madrid - Jaén
    Táto vysokorýchlostná trať bude časťou výhradne pre vysokorýchlostné vlaky osobnej dopravy (Madrid - Alcázar de San Juan) a a časťou duálna aj pre nákladné vlaky (Alcázar de San Juan - Jaén). Prvých 99 km trate bude tvoriť už prevádzkovaná vysokorýchlostná trať Madrid - Sevilla. Odtiaľ bude vybudovaných 67,5 km novej trate do Alcázar de San Juan.
    Z Alcázar de San Juan bude pôvodná trať zrekonštruovaná pre možnosť prevádzky vlakmi osobnej dopravy rýchlosťou do 250 km/h; nová 2-koľajná trať cez pohorie Despen~aperros nahradí doterajšiu 1-koľajnú trať. Táto časť vysokorýchlostnej trate bude tiež základnou časťou pre koridor nákladných vlakov Madrid - Algeciras. V projekčnej fáze je aj predĺženie trate do Granady; avšak komplikovaný terén v úseku Jaén - Granada ho môže ukončiť ako neekonomický.

    Valladolid - Vitoria - Gasteiz
    Predĺženie vysokorýchlostnej trate Madrid - Valladolid je vo výstavbe od r. 2009. Táto nová trať dlhá 223,4 km povedie takmer paralelne so súčasnou 244,8 km dlhou traťou. Pôvodne bola plánovaná ako duálna vysokorýchlostná trať, ale neskôr bola prekvalifikovaná na na trať výhradne pre vlaky osobnej dopravy, ktorých opustením zostane súčasná trať pre nákladné vlaky. Predpoklad na sprevádzkovanie úseku trate Valladolid - Burgos cca v r. 2013 a úseku Burgos - Vitoria - Gasteiz v r. 2014 al. 2015. Vo Vitorii bude nadväzovať na Baskidskú vysokorýchlostnú trať, ktorá povedie na hranicu s Francúzskom. Po sprevádzkovaní bude cestovný čas Valladolid - Vitoria cca 1 hodina.

    Baskidský Y
    Baskidská vysokorýchlostná trať spojí 3 najväčšie mestá Baskidska, Vitoria-Gasteiz, Bilbao a San Sebastián. Výstavba začala v r. 2007 a jej sprevádzkovanie sa predpokladá v r.2016.

    Olmedo - Galicia
    The 424 km long high-speed railway line connecting Madrid with Santiago de Compostela and the Atlantic axis high speed railway line in Galicia in the North West of Spain. The line starts at Olmedo 130 km to the north of Madrid on the Madrid–Valladolid high-speed railway line. Construction on the northernmost part of the line between the cities of Ourense and Santiago de Compostela began late 2004 and is slated for completion 2012.

    Venta de Ban~os–Gijón
    The high-speed railway line connecting Madrid to the cities of León, Oviedo and Gijón in the north of Spain. The line starts at Venta de Ban~os: 205 km north of Madrid on the Valladolid–Vitoria high-speed railway line. It includes the 24,7 km long Pajares Base Tunnel which runs under the Asturian mountain range.

    The transversal axis
    The southern Andalusian transversal high-speed railway line is a 503.7-kilometre railway running between the cities of Huelva and Almería, passing the cities of Seville and Granada. The line is designed for speeds up to 250 kilometres per hour, except for the 130-kilometre Antequerra–Granada and the 103-kilometre Seville–Huelva parts of the line, which are designed for speeds in excess of 300 kilometres per hour. A connection between Huelva and the Portuguese border is being studied.

    Atlantic axis

    Sevilla - Cádiz

    Murcia - Almería

    + ALSTOM chybne uvádza v niektorích materiáloch 417 km


    Julio Castillo Jr. , Bertram Wlasak , ALSTOM , Wikipedia , Railway Gazette