Pozor, vyhlásenie!
Tu sú uvedené najrýchlejšie vlaky
od štartu po zastavenie v krajinách presahujúce podľa
cestovných poriadkov 150 km/h.
V jeho dvojročnom prehľade najrýchlejších vlakov osobnej
dopravy z bodu do bodu s predpísanou rýchlosťou od štartu po
zastavenie nad 150 km/h, Dr. Colin Taylor zistil,
že Nemecko sa pozdvihlo v ligovej tabuľke, ale
Japonsko a Francúzsko zostávajú
neprekonané navrchu. Aj keď sa Švédsko vyšplhalo
na šieste miesto, ďalšie zmeny pozícií sú ohraničené mnohými
ašpiráciami na záznamy v r. 2001 prehľad však ešte nepriniesli
ovocie. Medzi porazenými finalistami jázd od štartu po zastavenie
v rozsahu 120 - 150 km/h sa posunulo Rusko na
tretie miesto a Izerael sa presunul na piate.
Rýchosť z bodu do bodu však zahŕňa i čas potrebný na
rozbeh a brzdenie, a to zväčša v staniciach mimo
vysokorýchlostných tratí.
Najrýchlejšie pravidelné vlaky od štartu po zastavenie jazdiace rýchlosťou 150 km/h alebo viac
por. | krajina | z | do | vzdialenosť (km) |
rýchlosť (km/h) |
---|---|---|---|---|---|
1 | Japonsko | Kokura | Hirošima | 192,0 | 261,8 |
2 | Francúzsko | Valence TGV | Avignon TGV | 129,7 | 259,4 |
3 | medzinárodné | Bruxelles Midi | Valence TGV | 831,3 | 242,1 |
4 | Nemecko | Frankfurt/M Flughafen | Siegburg/Bonn | 143,3 | 232,4 |
5 | Španielsko | Madrid Atocha | Sevilla S. Justa | 470,5 | 209,1 |
6 | Švédsko | Alvesta | Hassleholm | 098,0 | 178,2 |
7 | V. Británia | York | Darlington | 071,0 | 177,5 |
8 | Taliansko | Roma Termini | Firenze S.M.N. | 261,0 | 166,6 |
9 | USA | Wilmington | Baltimore | 110,1 | 165,1 |
10 | Fínsko | Salo | Karjaa | 053,1 | 151,7 |
11 | Čína | Shenzhen | Guangzhou Dong | 139,0 | 151,6 |
Najrýchlejšie pravidelné vlaky od štartu po zastavenie jazdiace rýchlosťou 120 - 150 km/h (75 - 93 mph)
por. | krajina | z | do | vzdialenosť (km) |
rýchlosť (km/h) |
---|---|---|---|---|---|
12 | Kanada | Dorval | Guildwood | 500,8 | 149,5 |
13 | Dánsko | Odense | Hoje Tastrup | 145,0 | 145,0 |
14 | Rusko | St. Peterburg | Moskva | 645,0 | 140,2 |
15 | Nórsko | Lillestrom | Gardermoen | 030,2 | 139,6 |
16 | Maroko | Rabat Agdal | Mohammedia | 063,0 | 135,0 |
17 | Izrael | Hof Ha-Karmel | Tel Aviv University | 081,7 | 132,5 |
18 | Poľsko | Warszawa Centralna | Zawiercie | 253,2 | 129,8 |
19 | Maďarsko | Hegyeshalom | Győr | 047,0 | 128,2 |
20 | Švajčiarsko | Montreux | Sion | 068,0 | 123,6 |
21 | Saudská Arábia | Hofuf | Rijád | 310,0 | 120,0 |
Railway Gazette International , Addams
Toto je výber zo "Svetového prehľadu rýchlostí 1997" od Dr. Colina Taylora (Queensland), ktorý bol publikovaný v Railway Gazette International v Októbri 1997, na stranách 669 - 674. Použitím európskych a zámorských cestovných poriadkov Thomasa Cooka , rovnako ako aj mnohích publikácií samotných železníc, Taylor zostavil najrýchlejšie časy vlakov "od štartu do zastavenia" (ako boli v júli 1997) celkom v 123 krajinách sveta s radovými vlakmi osobnej dopravy v prevádzke až na Bosnu, Kyrgystan, Nepál, Tadžikistan a Venezuelu, ktoré majú radové vlaky osobnej dopravy, ale nie je možné získať údaje cestovného poriadku. Tak toto je naraz zoznam všetkkých krajín sveta, ktoré prevádzkujú vlaky osobnej dopravy.
V r. 1997 bolo Japonsko krajinou s najrýchlejšími vlakmi
osobnej dopravy na svete - dve série 500 Nozomi premávali na
trati Hirošima - Kokura Sanyo Šinkansen (Šin Ósaka - Hakata),
prevádzkované JR West - a predstihli Francúzsko, ktoré
držalo tento primát po predošlé roky.
krajina | vlak | z | do | rýchlosť (km/h) |
Japonsko | Nozomi 503/508 | Hirošima | Kokura | 261.8 |
Francúzsko | TGV 538/539 | Lille Europe | Roissy | |
medzinárodné | 4 Thalys | Paris Nord | Mons | 211.2 |
Španielsko | AVE 9616/9617 | Madrid P Atocha | Sevilla | 209.1 |
Nemecko | 2 ICE | Würzburg | Fulda | 199.7 |
Veľká Británia | Scottish Pullman | London Kings Cross | York | 180.2 |
Švédsko | 2 X2000 | Hässleholm | Alvesta | 168.0 |
Taliansko | 10 Pendolini | Firenze S. M. N. | Roma Termini | 164.9 |
USA | Metroliner 110 | Baltimore | Wilmington | 157.3 |
Fínsko | S220 132 | Salo | Karjaa | 151.7 |
Kanada | Metropolis | Dorval | Toronto | 141.0 |
Rusko | ER200 | St. Peterburg | Moskva | 134.0 |
Poľsko | 3 vlaky | Warszawa | Zawierce | 131.0 |
Dánsko | Lyntog 115/151 | Hoje Tastrup | Odense | 129.8 |
Čína | 24 Fex 'Z' | Guangzhou Dong | Shenzhen | 127.4 |
Saudská Arábia | vlaky 1/3 | Al Hufuf | Rijád | 124.0 |
Írsko | 2 vlaky | Dublin | Limerick Junction | 123.0 |
Maroko | Al Quaraouyine | Mohammedia | Rabat Agdal | 121.9 |
Rakúsko | EN 224 | St. Pölten | Linz | 121.8 |
Švajčiarsko | 3 Cisalpino | Lausanne | Sion | 118.1 |
Grécko | 3 Intercity | Inoi | Levadia | 117.5 |
Maďarsko | 3 EuroCity | Győr | Hegyeshalom | 117.5 |
Belgicko | viac vlakov | Bruxelles Midi | Gent | 116.2 |
Austrália | 2 XPT | Albury | Wagga Wagga | 115.5 |
Portugalsko | Alfa 120 | Villa Nova de Gaia | Lisboa | 115.2 |
Holandsko | IC 10524 | Zwolle | Amersfoort | 114.3 |
Kórea | 3 vlaky | Seoul | Taejôn West | 110.4 |
Irán | 20.10 ex-Mashhad | Damghan | Semnan | 108.8 |
Izrael | 5 vlakov | Haifa Bat Galim | Tel Aviv Murkaz | 108.0 |
Macedónsko | Hellas Express | Titov Veles | Gevgeli | 107.3 |
Egypt | vlak 977 | Luxor | Qena | 106.3 |
Slovensko | 4 vlaky | Nové Zámky | Bratislava hl. st. | 105.0 |
Rumunsko | vlak 386 | Constanta | Bucuresti Baneasa | 104.6 |
India | Rajdhani Express | Mughal Sarai | Gaya | 100.7 |
Taiwan | vlak 1019 | Taipei | Kaohsiung | 99.4 |
Pakistan | Shalimar Express | Rohri | Rahim Yarkhan | 98.5 |
Chorvátsko | vlak 743 | Novska | Slavonski Brod | 97.4 |
Nórsko | Et 41/43 | Otta | Dombas | 95.2 |
Alžírsko | Rapide AC | El Harrach | Thenia | 94.3 |
Gabon | 3 vlaky | M'boungou | Lastourville | 94.3 |
Bulharsko | 4 vlaky | Pazardzhik | Plovdiv | 93.9 |
Bielorusko | Polonez | Minsk | Brest | 92.5 |
Kuba | vlak 1 | Cacocum | Alto Cedro | 92.2 |
Turecko | vlak 11002 | Eskisehir | Ankara | 92.0 |
Česká republika | 5 EuroCity | Havlíčkův Brod | Brno hl. n. | 91.9 |
Thajsko | vlak 907/908 | Uttaradit | Phitsanulok | 91.4 |
Luxembursko | 9 vlakov | Luxembourg | Mersch | 90.0 |
Indonézia | 2 vlaky | Jakarta | Jatinegara | 90.0 |
Brazília | 2 vlaky | Acailandia | Imperatriz | 89.7 |
Kamerun | IC 22 | Ngoumou | Eseka | 88.7 |
Čile | 5 vlakov | Randagua | San Fernando | 88.3 |
Botswana | vlak 4 | Serule | Topisi | 88.3 |
Nový Zéland | Southerner | Timaru | Oamaru | 87.4 |
Argentína | vlak 337 | Maipú | Mar del Plata | 87.3 |
Malajzia | Sinaran Seletan | Kulai | Kluang | 86.8 |
Litva | vlak 669 | Riga | Ventspils | 84.5 |
Zambia | 2 Tazara | Chozi | Kasama | 82.1 |
Irak | vlak 31/35 | Al Fallujah | Ar Ramadi | 82.0 |
Mali | vlak 15 | Diamou | Bafulabé | 81.7 |
Tunis | 3 vlaky | Jendouba | Ghardimaou | 81.6 |
Mexiko | Tren del Pacifico | Puerto Peńasco | Caborca | 81.5 |
Sýria | vlak 35 | Halab | Al Qamishli | 81.3 |
Južná Afrika | Algoa | Sasolburg | Kroonstad | 79.1 |
Lotyšsko | 2 vlaky | Radviliskis | Vilnius | 78.8 |
Zimbabwe | Limpopo | Chegutu | Harare | 78.6 |
Juhoslávia | 5 vlakov | Lapovo | Jagodina | 78.0 |
Slovinsko | vlak 1295 | Jesenice | Lesce-Bled | 78.0 |
Estónsko | Tallinna Exspres | Tapa | Tallinn | 72.2 |
Severná Kórea | 2 vlaky | Kowon | Hamhung | 71.7 |
Bolívia | vlak 28 | Viacha | Eucaliptus | 71.7 |
Bangladéš | 2 vlaky | Dhaka | Akhaura | 71.0 |
Ukrajina | vlak 89 | Konotop | Kijev | 69.4 |
Benin | vlak 12 | Save | Tchaourou | 68.0 |
Kazachstan | Uzbekistan | Kazalinsk | Araľsk | 68.0 |
Burkina Faso | vlak 11 | Koudougou | Ougadougou | 67.2 |
Côte d'Ivoire | vlak 12 | Katiola | Bouake | 63.8 |
Senegal | Mali Express | Diourbel | Thies | 62.6 |
Uzbekistan | vlak 57 | Samarkand | Taškent | 61.7 |
Mongolsko | vlak 4/24 | Choir | Saynshand | 60.3 |
Srí Lanka | Yal Devi | Polgehawela Jcn | Kurunegala | 60.0 |
Kongo (N) | Train Bleu | Loubomo | Pointe Noire | 59.6 |
Tanzánia | vlak 2 | Mlimba | Ifakara | 59.6 |
Turkmenistan | Turkmenistan | Charjev | Denev | 56.1 |
Azerbajdžan | vlak 37 | Gyanaidzha | Yevlakh | 55.1 |
Mozambik | 5.00 ex-Chicomo | Chonguene | Xai Xai | 54.5 |
Vietnam | vlaky S1/S2 | Nha Trang | Dięu Tri | 54.5 |
Nigéria | 2 vlaky | Oshogbo | Ede | 51.0 |
Namíbia | vlak 6666 | Omaruru | Otjiwarongo | 49.8 |
Myanmar | vlak 15 | Thazi | Mandalay | 48.7 |
Guinea | vlak 601 | Sangaredi | Boké | 48.6 |
Madagaskar | vlak 231 | Moramanga | Ambatondrazaka | 47.3 |
Peru | Tren Pullman | Juliaca | Puno | 47.0 |
Arménsko | vlak 265 | Leninakan | Yerevan | 46.9 |
DR Kongo (S) | 7.30 ex-Kinshasa | Songololo | Matadi | 46.6 |
Mauretánia | vlak V3 | Nouadhibou | Tmimichatt | 45.6 |
Uruguay | vlak 1503 | Canelones | 25 de Agosto | 45.0 |
Keňa | vlak AO2 | Voi | Mombasa | 44.7 |
Moldavsko | vlak 236 | Terespol | Kišinev | 44.2 |
Ekvádor | vlak 5 | Duran Alfaro | Milagro | 40.8 |
Libanon* | Suburban | Beirut | Jbeil | 40.0 |
Ghana | vlak 2 | Kumasi | Takoradi | 38.5 |
Angola | vlak 14111 | Namibe | Munhino | 38.1 |
Albánsko | 9.20 ex-Durrës | Lushnjë | Fier | 37.6 |
Filipíny | vlak 517 | Calamba | San Pablo | 34.1 |
Etiópia | vlak 14 | Nazareth | Aouache | 34.1 |
Gruzínsko | vlak 207 | Gardabani | Tbilisi | 33.9 |
Jordánsko | vlak 14 | Mafraq | Amman | 32.5 |
Sudán | 1 vlak | Bur Sudan | Khartoum Bahri | 31.2 |
Malawi | vlak 508J | Liwonde | Nkaya | 30.6 |
El Salvador | 8 vlakov | Sonsonate | Armenia | 28.8 |
Togo | vlaky 51/53 | Lome | Notse | 28.1 |
Džibuti | vlak 15/16 | Alisabiet | Djibouti | 25.3 |
Kolumbia | vlak 103 | Medellin | Cisneros | 24.3 |
Kambodža | vlak 12 | Kompong Sam | Phnom Penh | 24.0 |
Paraguay | 2 vlaky | Asunción | Ypacarai | 20.3 |
Eritrea | 12 vlakov | Mits'Iwa | Damas | 18.0 |
Bosna | nedostatočné údaje cestovného poriadku | |||
Kirgistan | nedostatočné údaje cestovného poriadku | |||
Nepál | nedostatočné údaje cestovného poriadku | |||
Tadžikistan | nedostatočné údaje cestovného poriadku | |||
Venezuela | nedostatočné údaje cestovného poriadku |
*) Stanovisko Dr. Timothy J. B. SIMMONSA (Londýn): v Libanone už nie je železničná prevádzka, napriek zmienke v zahraničnom cestovnom poriadku Thomasa Cooka:
V Libanon nie sú vlaky. Železnice boli zničené počas občianskej vojny. Bol som tam v apríli 1996, trať z Bejrútu do Jbeilu je nepoužívateľná, lebo zvyšky trate boli zničené pre značnú vzdialenosť na predmestia Bejrútu, a sú pokrývané staveniskom novej cesty. Takto je nepravdepodobné, že bude niekedy renovovaná. Hlásil som to zahraničnému cestovnému poriadku Thomasa Cooka, ale ignorovali môj list. Oni pokračujú vo vydávaní detailov vlakov, ktoré neexistujú.