TRAŤ MLÁDEŽE
Doc. Ing. František H e r z á ň, CSc.

Poznám dvoch mužov, ktorí pri listovaní v Cestovnom poriadku ČSD sa u trate pod číslom 433 nostalgicky pozastavia a začnú v pamäti oživovať to, čo my mladší poznáme napr. z dejepisu ako “povojnové hrdinstvo mladých ľudí". Energia, pracovitosť, disciplína, to boli vklady, ktoré v neuveriteľnom krátkom čase zhmotnila mládež na traťovom úseku v južnej časti stredného Slovenska. ...

1. NEŽ VZNIKLA TRAŤ MLÁDEŽE

V 18. storočí sa vytvoril v Banskej Štiavnici Hlavný komornogrófsky úrad (HKG) ako vrchný reprezentant baníctva, železiarstva a mincovníctva na Slovensku. Spojenie tohto významného centra s okolím sa realizovalo kon­skými poťahmi. V 19. storočí bol však tento druh dopravy už veľmi drahý. Preto v roku 1868 bol inžinier P. Baláž poverený zostavením plánu stavby železnice z Banskej Štiavnice do Hronskej Breznice, s napojením na Uhorskú severnú dráhu. Dňa 15. 6. 1868 Ministerstvo verejných prác a dopravy v Budapešti vydalo povolenie na prípravu stavby konskej dráhy. ...

V roku 1933 historické pramene dokazujú žiadosť Banského riaditeľstva v Banskej Štiavnici o prestavbu trate na normálny rozchod. Tento zámer Slovenský banský revír v Bratislave zamietol. Až v roku 1941 Banské riadi­teľstvo presadilo na Trasovacom oddelení slovenských železníc vo Zvolene požiadavku na zmenu rozchodu. V októbri 1943 vydal Župný úrad v Ban­skej Bystrici vyhlášku, že ...

2. TRAŤ MLÁDEŽE

2.1 Otvorenie stavby
Prestavba trate objektívne viazla. Preto Povereníctvo dopravy (K. Bezek) využilo ponuku Ústredného Zväzu slovenskej mládeže (E. Sýkora), že dobu­duje prvé 4 úseky. Bola uzavretá dohoda - povereníctvo hradí náklady, ústre­die zabezpečuje pracovnú silu. Neskôr ÚSSM prijal záväzok na dokončenie 5. i 6. stavby. Dohoda obsahovala aj termín dokončenia: 28. 10. 1949. Povereník dopravy 1. 4. 1948 K. Bezek rozhodol, že vybudovaný úsek ponesie názov Trať mládeže. Práce boli začaté slávnostným výkopom 5. 4. 1948 za účasti K. Šmidkeho.

2.2 Postup prác
Dňa 8. 3. 1948 nastúpila Prvá robotnícka úderná brigáda ministra Ďuriša v počte 25 osôb na prípravu ubytovacích priestorov. 15. marca nastúpilo ďalších 150 mládežníkov. Mimoriadne nepriaznivé počasie a počiatočné orga­nizačné nedostatky mladí ľudia kompenzovali výrazným pracovným úsilím. V lete 1948 sa budovali náročné zemné stavby a viadukt. V závere roka sa dokončilo 55% všetkých betonárskych prác. ....

2.2.1 Železničný zvršok
Na celom úseku sa spotrebovalo 2500 ks koľajníc typu A a 120 ks koľajníc typu C ďalej 30 ks výhybiek a 37 820 podvalov.

2.2.2 Mosty a priepuste
Jedným z najobtiažnejších objektov bol most cez rieku Hron v km 1,616. Práce začali 15. 9. 1948 a boli dokončené 3. 1. 1949. Spotrebovalo sa 1,9 tis. m3 betónu a muriva. Most sa skladá z 3 polí s celkovou dĺžkou 105 m. Celková konštrukcia mostu má hmotnosť 270 t. Viadukt v km 6,58 tvorí priehradová konštrukcia s troma poliami 3 x 42,4 m s hmotnosťou 430 t. Na viadukte je stúpanie 16,2 %%. ...

2.2.3 Tunel
Bezpochyby zložitou úlohou bolo vybudovanie tunela v km 17,889 až km 19,083. Tunelové práce začali už 25. 10. 1943 razením smerovej štôlne na severnej strane. Štôlňa bola dokončená až 27 9. 1946. Do 1. apríla 1948 bolo dokončených len 20 % stavebných prác. Od tohto dátumu stavebníci vyko­pali 660 tis. m3 zeminy a spotrebovali ešte 18,2 tis. m3 betónu a muriva.

2.3 Organizácia práce
Činnosť brigádnikov riadil Hlavný štáb brigád Trate mládeže, na čele ktorého bol B. Toman. Štáb riadil oddelenia: technické, organizačné, kultúr­ne, politické, telovýchovné, propagačné, hospodárske a zdravotnícke. Ďalej bola zriadená krajčírska a obuvnícka dielňa, fotooddelenie, poštová a tele­grafná služba a telefónna ústredňa. Hlavný štáb riadil 9 základných a 9 prechodných táborov. Každý tábor mal svoj riadiaci štáb. Jedna pracovná brigáda mala 4 až 5 pracovných čiat po 30 až 36 brigádnikoch. Približne jednu tretinu brigádnikov tvorili dievčatá. ...

2.4 Otvorenie premávky
Dňa 24. 10. 1949 Hlavný štáb vydal rozkaz č. 66, v ktorom oznámil dokončenie stavby Trate mládeže. Dva dni pred týmto rozkazom o 15 h bola definitívne dokončená hlavná koľaj. Slávnostné otvorenie Trate mládeže vyvrcholilo príjazdom slávnostného vlaku do Banskej Štiavnice ...

Úplná verzia je dostupná len na Rail CD .
Full version is available at
Rail CD only.

(Zborník referátov o vzniku, rozvoji a perspektívach železničnej prevádzky v Stredoslovenskom kraji, VŠDS Žilina, 1989)


Späť  
Strana vytvorená / Site created : 4. VI. 2001 ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h154-3.htm )