Torzá utopené v burine
Na väčšine spojok sa už len
odstavujú nepoužívané vozne
Marko ENGLER
Pre plynulý prechod vlakov sa v oblastiach prípojných
staníc niektorých dôležitejších železníc (zväčša
umožňujúcich tranzitnú dopravu) začali stavať krátke
spojovacie trate, nazývané spojky. Ich dĺžka je
zanedbateľná (0,5 až 2 km) v porovnaní s dĺžkou
spájajúcich tratí. Preto sa im pri písaní histórie
železníc nevenuje veľká pozornosť.
Niekedy je problém určiť, či ide o spojku alebo o
spojovaciu trať. Spojky zvyčajne vedú zo stanice do odbočky
(niekedy aj k stavadlu patriacemu vlastnej stanici) alebo medzi
dvoma odbočkami. Spojovacie trate zase spájajú dve stanice.
Najviac spojok sa postavilo v medzivojnovom období (resp. na
začiatku druhej svetovej vojny), aby sa umožnilo viesť priame
vlaky zo západu na východ Slovenska (čachtická,
chrenovecká, šalkovská, strážčianska) alebo pre
obchádzku odstúpených staníc Maďarsku po roku 1938
(tomášovská, lastovecká). Spojky boli projektované aj na
dodnes nedostavaných tratiach. Napríklad z navrhovanej
zastávky Myjava- mesto na trati Brezová pod Bradlom - Myjava sa
mali vlaky dostať od Brezovej priamo do stanice Myjava, ale po
spojke aj na Nové Mesto nad Váhom. Zvláštnosťou je situácia
na spojkách vo Zvolene. Pôvodná stanica Zvolen totiž bola
súčasná stanica Zvolen nákladná stanica. Neskôr postavená
trať do Banskej Bystrice bola do stanice Zvolen napojená tak,
aby umožňovala prechod priamych vlakov v smere Banská Bystrica
Lučenec. Prechod priamych vlakov ...
(Ž-Semafor, roč. X, č.23/2000)
Strana vytvorená / Site
created : 22-VII-2001 Posledná aktualizácia / Last update : 15-II-2004 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/spojky01.htm ) |