258/1993
Z Á K O N
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 30. septembra 1993
o Železniciach Slovenskej republiky
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
(1) Zriaďujú sa Železnice Slovenskej republiky
so sídlom v Bratislave (ďalej len “železnice”). Že-
leznice sú právnickou osobou a zapisujú sa do
obchodného registra.
(2) Železnice zabezpečujú prepravné a doprav-
né služby, ktoré zodpovedajú záujmom dopravnej
politiky štátu a požiadavkám trhu vrátane súvi-
siacich činností.
§ 2
Predmet činnosti
(1) Predmetom činnosti železníc je
a) základný predmet činnosti
1. preprava osôb a vecí na celoštátnych drá-
hach, 1) zriaďovanie a prevádzka celoštátnych
dráh,
2.1. zriaďovanie a prevádzkovanie dráh oso-
bitného určenia,
2.2. zriaďovanie a prevádzkovanie želez-
ničných telekomunikačných a rádiových
sietí,
2.3. preprava kombinovanou dopravou,
2.4. stavba a údržba železničných tratí vráta-
ne stavieb na dráhe a zariadení ekolo-
gického charakteru,
2.5. údržba a opravy dopravných
prostriedkov, výroba, údržba a opravy
špeciálnych strojov, zariadení a materiá-
lu vrátane revízií a diagnostiky,
2.6. poskytovanie služieb v reštauračných,
ubytovacích a kultúrnych zariadeniach,
2.7. prenájom nehnuteľností,
2.8. vnútroštátne a medzinárodné zasiela-
teľstvo,
2.9. automatizované spracovanie údajov
a ich prenos,
2.10. metrologické výkony a defektoskopia,
diagnostika a meranie fyzikálnych veli-
čín, geodetická a kartografická činnosť,
2.11. zabezpečovanie činnosti vedúceho odbo-
rového normalizačného strediska v že-
lezničnej doprave,
2.12. výroba, montáž, oprava a rekonštrukcia
elektrických a elektronických zariadení
vrátane revízií a diagnostiky,
2.13. prekládka tovarov, preväzovanie koľajo-
vých vozidiel a zmena prepravnej úpravy
prepravovaných tovarov pri zmene
rozchodu železníc,
2.14. zabezpečovanie osobitnej zdravotnej sta-
rostlivosti o pracovníkov vybraných pro-
fesií;
b) ďalšie podnikateľské činnosti zapísané v ob-
chodnom registri.
(2) Prevádzkou celoštátnych dráh sa na účely
tohto zákona rozumie súhrn činností, ktoré za-
bezpečujú prevádzku koľajového vozidla na že-
lezničnej dopravnej ceste celoštátnych dráh (ďalej
len “železničná dopravná cesta”).
DRUHÁ ČASŤ
VNÚTORNÁ ORGANIZÁCIA A ORGÁNY ŽELEZNÍC
Vnútorná organizácia
§ 3
(1) Vnútornú organizáciu železníc upravuje
štatút a organizačný poriadok.
(2) Železnice môžu určiť, ktoré vnútorné orga-
nizačné zložky sa zapisujú do obchodného re-
gistra. Pri ich zriaďovaní a prevádzkovaní sa pou-
žíva označenie zložené z názvu železníc a názvu
vnútornej organizačnej zložky.
Orgány železníc
§ 4
(1) Orgánmi železníc sú správna rada a gene-
rálny riaditeľ.
(2) Funkcia generálneho riaditeľa a jeho zá-
stupcu je nezlučiteľná s funkciou člena správnej
rady.
§ 5
Správna rada
(1) Správna rada je najvyšší orgán železníc. Má
deväť členov. Šiesti členovia správnej rady sú
odborníci, najmä z odvetvia dopravy, financií,
1) § 2 zákona č. 51/1964 Zb. o dráhach v znení neskorších predpisov.
bankovníctva, hospodárstva a práva, traja sú
volení zástupcovia zamestnancov železníc.
(2) Členov správnej rady vymenúva a odvoláva
minister dopravy, spojov a verejných prác Slo-
venskej republiky (ďalej len “minister”); z nich
troch vymenúva a odvoláva na základe návrhu
vychádzajúceho z volieb vykonaných kolektívom
zamestnancov. Spôsob a podmienky voľby a odvo-
lania ustanovuje volebný poriadok, ktorý schva-
ľuje kolektív zamestnancov.
(3) Predsedu správnej rady z členov správnej
rady vymenúva a odvoláva minister.
(4) Funkčné obdobie členov správnej rady je
päť rokov, končí sa však až vymenovaním nových
členov. Vymenovanie sa musí vykonať do 30 dní
od uplynutia funkčného obdobia. Opakované vy-
menovanie člena je možné, najviac však na dve
po sebe idúce funkčné obdobia.
(5) Uvoľnené miesto sa doplní novým členom
správnej rady do 30 dní odo dňa, keď doterajší
člen oznámil, že sa vzdáva členstva, bol odvolaný
alebo nastali iné skutočnosti, pre ktoré nemôže
túto funkciu vykonávať.
(6) Vymenovaním nevzniká členom správnej
rady pracovný pomer. Členstvo v správnej rade je
verejnou funkciou 2) a za jej výkon prislúcha čle-
nom správnej rady primeraná odmena, ktorej
výšku stanoví vláda.
(7) Členovia správnej rady sú povinní zacho-
vávať mlčanlivosť o skutočnostiach týkajúcich sa
obchodných záujmov železníc. Táto povinnosť trvá
aj po skončení členstva. Zbaviť povinnosti
mlčanlivosti môže členov správnej rady na účely
občianskeho súdneho konania a trestného kona-
nia Ministerstvo dopravy, spojov a verejných prác
Slovenskej republiky (ďalej len “ministerstvo”) na
žiadosť oprávneného orgánu, Povinnosť zachová-
vať mlčanlivosť sa nevzťahuje na zákonom ulo-
ženú povinnosť prekaziť alebo oznámiť spáchanie
trestného činu orgánom činným v trestnom konaní.
(8) Správna rada prijíma rozhodnutia väčši-
nou hlasov všetkých členov.
(9) Podrobnosti o zvolávaní a organizácii za-
sadnutí, právach a povinnostiach jednotlivých
členov, spôsobe rokovania a rozhodovania a o hla-
sovaní určí rokovací poriadok správnej rady.
(10) Prvé zasadnutie správnej rady zvolá mi-
nister.
§ 6
Pôsobnosť správnej rady
(1) Správna rada schvaľuje
a) stratégiu rozvoja železníc, ročný podnika-
teľský plán železníc a návrh projektu
reštrukturalizácie a organizácie železníc,
b) ročnú, prípadne mimoriadnu účtovnú zá-
vierku a rozhoduje o rozdelení alebo vyrovnaní
hospodárskeho výsledku,
c) výročnú správu o hospodárení železníc, o stave
majetku, s ktorým hospodária, o podnika-
teľskej činnosti a o použití prostriedkov zo
štátneho rozpočtu,
d) financovanie hmotného a nehmotného ma-
jetku úverom, pokiaľ túto právomoc nepostúpi
generálnemu riaditeľovi,
e) tvorbu a spôsob použitia rezervného fondu,
prípadne ďalších fondov,
f) organizačný poriadok železníc,
g) zriaďovanie vnútorných organizačných zložiek,
ktoré sa zapisujú do obchodného registra,
h) vnútorné predpisy upravujúce zásadné
technologické postupy týkajúce sa základného
predmetu činnosti železníc okrem tých, ktoré
sa vydávajú podľa osobitných predpisov. 3)
(2) Správna rada predkladá ministerstvu
a) návrh železničných taríf,
b) návrh na vymenovanie a odvolanie generálne-
ho riaditeľa a jeho zástupcu,
c) návrh štatútu železníc a rokovacieho poriadku
správnej rady,
d) ročnú, prípadne mimoriadnu účtovnú závierku
overenú audítorom podľa osobitného predpi-
su, 4)
e) výročnú správu o hospodárení železníc, o stave
majetku, s ktorým hospodária, o podnika-
teľskej činnosti a o použití prostriedkov zo
štátneho rozpočtu,
f) správu o zriadení vnútorných organizačných
zložiek, ktoré sa zapisujú do obchodného re-
gistra.
(3) Správna rada dozerá na činnosť generálne-
ho riaditeľa, na funkčnosť riadenia a na činnosť
železníc a ich hospodárnosť. Na tento účel sú jej
členovia oprávnení nazerať do všetkých dokladov
a záznamov týkajúcich sa činnosti železníc a po-
žadovať všetky informácie o tejto činnosti.
§ 7
Generálny riaditeľ a jeho zástupca
(1) Na čele železníc je generálny riaditeľ, ktorý
riadi ich činnosť a je za ňu a za jej výsledky
zodpovedný správnej rade. Generálneho riaditeľa
zastupuje v plnom rozsahu práv a povinností jeho
jediný zástupca.
(2) Generálneho riaditeľa a jeho zástupcu na
návrh správnej rady vymenúva a odvoláva mi-
nister.
(3) Generálny riaditeľ je štatutárnym orgánom
železníc. Zastupuje ich navonok a koná v ich
mene vo všetkých veciach, pokiaľ nie sú vo vý-
lučnej pôsobnosti správnej rady a ministerstva.
2) § 124 ods. 1 Zákonníka práce.
3) Napríklad zákon č. 51/1964 Zb. o dráhach v znení neskorších predpisov.
4) § 20 ods. 1 zákona č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.
(4) Generálny riaditeľ vydáva vnútorné predpi-
sy železníc, vykonáva funkciu vedúceho organizá-
cie v pracovnoprávnych a ostatných právnych
vzťahoch a vzťahoch k príslušným odborovým
orgánom železníc.
(5) Generálny riaditeľ má právo zúčastňovať sa
na zasadnutiach správnej rady, predkladať jej
svoje návrhy, vyjadrenia a stanoviská.
§ 8
(1) Členovia správnej rady a generálny riaditeľ
nesmú vykonávať takú činnosť, ktorá konkuruje
predmetu činnosti železníc, a to:
a) vo vlastnom mene alebo na vlastný účet
uzatvárať zmluvné záväzky, ktoré súvisia
s predmetom činnosti železníc,
b) sprostredkúvať pre iné osoby uzatváranie
zmluvných záväzkov týkajúcich sa predmetu
činnosti železníc,
c) vykonávať činnosť ako štatutárny orgán alebo
člen štatutárneho alebo iného orgánu inej
právnickej osoby s podobným predmetom
podnikania s výnimkou spoločností, na kto-
rých podnikaní sa zúčastňujú železnice.
(2) Železnice sú oprávnené požadovať, aby
osoba, ktorá poruší povinnosti uvedené v odseku
1, vydala prospech zo zmluvného záväzku, kto-
rým porušila svoju povinnosť, alebo previedla na
železnice tomu zodpovedajúce práva. Tým nie je
dotknuté právo na náhradu škody podľa oso-
bitných predpisov.
(3) Práva železníc podľa odseku 2 zanikajú, ak
sa neuplatnili u zodpovednej osoby do troch me-
siacov odo dňa, keď sa železnice o tejto sku-
točnosti dozvedeli, najneskôr však uplynutím
jedného roka od ich vzniku. Tým nie je dotknuté
právo na náhradu škody podľa osobitných predpi-
sov.
V z ť a h m i n i s t e r s t v a k ž e l e z n i c i a m
§ 9
Ministerstvo
a) kontroluje hospodárenie s finančnými prost-
riedkami poskytnutými zo štátneho rozpočtu
železniciam na údržbu, opravy, modernizáciu
a rozvoj železničnej dopravnej cesty, dozerá na
plnenie záväzkov vo verejnom záujme a na
presadzovanie zásad štátnej dopravnej politi-
ky,
b) vydáva železničné tarify 5),
c) určuje tarify cestovného zamestnancom že-
lezníc a organizácií podieľajúcich sa na
činnosti železníc, požívateľom dôchodkov, ako
aj ich rodinným príslušníkom,
d) v prípade všeobecného ohrozenia má nariaďo-
vaciu právomoc voči orgánom a vedúcim pra-
covníkom železníc,
e) v prípade mimoriadnych okolností zvoláva
správnu radu,
f) schvaľuje štatút železníc a rokovací poriadok
správnej rady.
TRETIA ČASŤ
MAJETKOVÉ A FINANČNÉ POSTAVENIE
A FINANČNÉ HOSPODÁRENIE ŽELEZNÍC
Majetkové a finančné postavenie železní c
§ 10
(1) Železnice majú právo hospodárenia s ma-
jetkom, majetkovými právami a záväzkami, ku
ktorým mali už do svojho zániku právo hospo-
dárenia Železnice Slovenskej republiky, š. p., ako
aj s majetkom nadobudnutým v priebehu ich
podnikania.
(2) Železnice sú priamym subjektom vzťahov
k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a roz-
počtom obcí. 6)
§ 11
Železnice svoje potreby a náklady uhrádzajú
z príjmov získaných predovšetkým zo svojej
činnosti, ako aj ďalších zdrojov.
F i n a n č n é h o s p o d á r e n i e ž e l e z n í c
§ 12
Vlastné finančné zdroje
Vlastnými finančnými zdrojmi železníc sú:
a) základné imanie,
b) zisk vytvorený z ich činnosti,
c) rezervný fond,
d) ďalšie fondy železníc na financovanie ich
potreby vytvárané zo zisku.
§ 13
Základné imanie
(1) Základné imanie je dlhodobý vlastný fi-
nančný zdroj na krytie majetku, s ktorým majú
železnice právo hospodárenia.
(2) Pri zriadení železníc je výška ich základné-
ho imania rovnaká ako výška kmeňového imania
Železníc Slovenskej republiky, š. p., ktoré mali ku
dňu účinnosti tohto zákona.
(3) Základné imanie možno podľa § 15 ku
koncu roka zvýšiť z rezervného fondu alebo znížiť.
§ 14
Použitie zisku
Železnice používajú zisk
a) na úhradu daní a odvodov štátu, daní plate-
ných v cudzine a na úhradu iných povinností,
5) § 4 ods. 2 zákona č. 51/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
6) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb. o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky.
b) na prídel do rezervného fondu, do ostatných
fondov vytváraných železnicami a na úhradu
výdavkov podľa rozhodnutia správnej rady,
ktoré nemožno z odvodových (daňových) dôvo-
dov zahŕňať do nákladov (ostatné použitie zisku),
c) na prevody nerozdeleného zisku do ďalšieho
roka.
§ 15
Rezervný fond
(1) Železnice povinne zriaďujú rezervný fond.
(2) Rezervný fond vytvárajú železnice prídelom
zo zisku ako dlhodobý vlastný finančný zdroj na
krytie strát alebo prekročenie rozdelenia zisku, na
krytie prírastku majetku nekrytého cudzími dlho-
dobými zdrojmi alebo pri znižovaní účasti cudzích
dlhodobých zdrojov.
(3) Pri zriadení železníc je výška ich rezervného
fondu rovnaká ako výška rezervného fondu Že-
lezníc Slovenskej republiky, š. p., ktorý mali ku
dňu účinnosti tohto zákona. Rezervný fond nesmie
byť tvorený súčasťami železničnej dopravnej cesty
podľa § 24 tohto zákona.
(4) Rezervný fond sa ročne dopĺňa sumou vo
výške minimálne 5 % zo zisku, ktorý zostal po
uhradení daní a odvodov štátu, a to až do výšky
5 % z hodnoty majetku, s ktorým majú železnice
právo hospodárenia, okrem hodnoty železničnej
dopravnej cesty.
(5) Zostatok rezervného fondu prevyšujúci
výšku rezervného fondu podľa odseku 4 môžu
železnice použiť na zvýšenie základného imania.
(6) Pri strate prekračujúcej zostatok rezervné-
ho fondu, ktorá nie je krytá iným spôsobom
(konsolidačným úverom a pod.), sa základné ima-
nie zníži o hodnotu prekročenia. Strata sa
uhrádza prednostne z tej časti základného ima-
nia, ktorá netvorí železničnú dopravnú cestu.
§ 16
Ďalšie fondy železníc
(1) Železnice môžu zriaďovať ďalšie fondy vy-
tvárané prídelom zo zisku. Prostriedky týchto
fondov železnice použijú podľa rozhodnutia
správnej rady.
(2) Prostriedky jednotlivých fondov podľa
odseku 1 sú navzájom prevoditeľné. možno ich
použiť aj na doplnenie prídelu do rezervného
fondu a na doplnenie zisku na jeho rozdelenie.
(3) Železnice prevedú zostatky fondov Železníc
Slovenskej republiky, š. p., takto:
a) zostatok rezervného fondu do rezervného
fondu železníc,
b) prípadný zostatok fondu kultúrnych a so-
ciálnych potrieb do sociálneho fondu železníc.
§ 17
(1) Železnice sú povinné hospodáriť v okruhu
železničnej dopravnej cesty účtovne a finančne
oddelenom od okruhu prepravných a ostatných
výkonov.
(2) Prostriedky okruhu železničnej dopravnej
cesty nemožno prevádzať do okruhu prepravných
a ostatných výkonov.
(3) Železničná dopravná cesta nesmie byť
predmetom záložného práva.
§ 18
(1) Finančné prostriedky na údržbu, opravy,
modernizáciu a rozvoj železničnej dopravnej
cesty, potrebné na zabezpečenie cieľov koncepcie
dopravy, medzinárodných záväzkov a na plnenie
dôležitých záujmov štátu, sa kryjú predovšetkým
úhradami za používanie železničnej dopravnej cesty
a výnosmi z ostatnej podnikateľskej činnosti. Na
modernizáciu a rozvoj železničnej dopravnej cesty
poskytuje štát dotácie 7) v rozsahu schválenom
zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rok.
(2) Železnice po prerokovaní s ministerstvom
predložia vláde návrh sanačných opatrení.
ŠTVRTÁ ČASŤ
VYUŽÍVANIE ŽELEZNIČNEJ DOPRAVNEJ CESTY
CELOŠTÁTNYCH DRÁH
§ 19
(1) Železnice sú povinné umožniť využívanie
železničnej dopravnej cesty iným osobám (žiada-
teľom), ktorí pred uzavretím zmluvy preukážu
odbornú a zdravotnú spôsobilosť zúčastnených
osôb a technickú spôsobilosť použitých doprav-
ných prostriedkov 8) na zabezpečenie bezpečnej
a plynulej železničnej prevádzky, za podmienok
ustanovených osobitnými predpismi 9) a dohodnu-
tých v zmluve medzi zúčastnenými stranami.
(2) Využívanie železničnej dopravnej cesty sa
vykonáva za úhradu 10). Železnice vykonávajú túto
úhradu do okruhu železničnej dopravnej cesty
z okruhu prepravných a ostatných výkonov.
PIATA ČASŤ
ZMLUVA O VÝKONOCH VO VEREJNOM ZÁUJME
§ 20
(1) Zmluvou o výkonoch vo verejnom záujme
(ďalej len “zmluva”) sa železnice zaväzujú
poskytnúť výkony, ktoré by z hľadiska svojich
obchodných záujmov neposkytovali vôbec alebo
7) § 5 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 567/1992 Zb.
8) Napríklad § 26 a 27 zákona č. 51/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
9) § 3 ods. 2 zákona č. 51/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
10) Zákon č. 526/1990 Zb. o cenách.
neposkytovali v požadovanom rozsahu a štát
alebo samostatný samosprávny územný celok 11)
sa zaväzuje železniciam poskytnúť za tieto výkony
úhradu straty.
(2) Zmluva medzi železnicami a štátom alebo
samostatným samosprávnym územným celkom
sa uzatvára s ohľadom na sociálne a ekologické
hľadiská, územné plánovanie alebo poskytnutie
určitého cestovného určitým kategóriám
cestujúcich alebo prepravu určitých vecí.
(3) Zo zmluvy vzniká železniciam prevádzkový
záväzok, prepravný záväzok alebo tarifný závä-
zok.
(4) Prevádzkový záväzok je záväzok železníc
urobiť všetky opatrenia na zabezpečenie požado-
vaného rozsahu, plynulosti a pravidelnosti
prepravných výkonov, ktoré sú zabezpečované
dopravnými prostriedkami s ohľadom na že-
lezničnú dopravnú cestu.
(5) Prepravný záväzok je záväzok železníc pri-
jať a prepraviť cestujúcich alebo vecí za určených
podmienok a za určené ceny.
(6) Tarifný záväzok je záväzok železníc na
prepravu určitých kategórií cestujúcich alebo
určitých vecí za stanovenú tarifu podľa oso-
bitných právnych predpisov 12). Tým nie je dotknu-
tá regulácia cien podľa cenových predpisov.
(7) Zo zmluvy vznikne štátu alebo samostatné-
mu samosprávnemu územnému celku záväzok
uhradiť železniciam stratu, ktorá vznikla
v dôsledku plnenia zmluvného záväzku.
(8) Stratou sa na účely tohto zákona rozumie
rozdiel medzi cenou výkonov 13) a úhradou, ktorá
sa má vykonať podľa zmluvy; podrobnosti môže
ustanoviť ministerstvo všeobecne záväzným
právnym predpisom.
§ 21
(1) Zmluvu so železnicami uzatvára minister
po schválení vládou Slovenskej republiky na dobu
jedného až piatich rokov, prvýkrát na rok 1994.
Zmluvu musia podpísať obe strany najneskôr
jeden mesiac pred začiatkom aktuálneho časové-
ho obdobia, na ktoré sa uzatvára, prvýkrát do
31. januára 1994.
(2) Zmluvu so železnicami uzatvárajú v mene
samostatných samosprávnych územných celkov
ich zástupcovia.
§ 22
Zmluva musí mať písomnú formu a musí obsa-
hovať určenie predmetu zmluvy, ceny výkonov
a uhrádzanú stratu, lehoty plnenia, podrobnosti
o finančných vzťahoch medzi zmluvnými strana-
mi, sankcie a kontrolu plnenia záväzkov, dobu
platnosti zmluvy a ďalšie náležitosti určené oso-
bitným predpisom. 14)
§ 23
Výkony, prevádzkové náklady a tržby spojené
s realizáciou záväzkov z jednotlivých zmlúv vyka-
zujú železnice oddelene od ostatných výkonov,
prevádzkových nákladov a tržieb.
ŠIESTA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ
USTANOVENIA
§ 24
(1) Železničnú dopravnú cestu tvorí cesta
určená na dopravu železničnými koľajovými vo-
zidlami, zahŕňajúca pevné železničné zariadenia
potrebné na zabezpečenie pohybu železničných
koľajových vozidiel a zariadenia slúžiace na za-
bezpečenie bezpečnej železničnej prevádzky.
(2) Železničnú dopravnú cestu podľa odseku 1
tvoria súčasti uvedené v prílohe tohto zákona.
(3) Železničnú dopravnú cestu netvoria koľaje
v zariadeniach na opravu vozidiel, spojovacie ko-
ľaje k týmto zariadeniam a vlečky.
§ 25
Na vytvorenie podmienok bezpečnej a plynulej
prevádzky celoštátnych dráh sú železnice
oprávnené zriaďovať a využívať bez povolenia te-
lekomunikačnú sieť a telekomunikačné zariade-
nia. 15)
§ 26
(1) Železnice sú právnym nástupcom Železníc
Slovenskej republiky, š. p.
(2) Práva a povinnosti z pracovnoprávnych
vzťahov k Železniciam Slovenskej republiky, š. p.,
prechádzajú dňom nadobudnutia účinnosti tohto
zákona na železnice.
11) Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
12) Napríklad vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí č. 151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom
zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom
zabezpečení, v znení neskorších predpisov.
13) Zákon č. 526/1990 Zb. o cenách.
Vyhláška č. 580/1990 Zb., ktorou sa vykonáva zákon č. 526/1990 Zb., o cenách
14) § 261 a nasl. Obchodného zákonníka.
15) § 6 zákona č. 110/1964 Zb. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov.
§ 27
(1) Železnice Slovenskej republiky, š. p., sa
zrušujú bez likvidácie dňom nadobudnutia účin-
nosti tohto zákona.
(2) Návrh na výmaz Železníc Slovenskej re-
publiky, š. p., a návrh na zápis železníc do
obchodného registra podá ministerstvo do 15 dní
odo dňa účinnosti tohto zákona.
§ 28
(1) Na prevod majetku, ku ktorému majú že-
leznice právo hospodárenia, na iné osoby sa vzťa-
hujú predpisy o podmienkach prevodu majetku
štátu na iné osoby.
16)
(2) Práva a povinnosti zakladateľa pri prevode
majetku štátu, s ktorým hospodária železnice, na
iné osoby má ministerstvo.
§ 29
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlá-
senia (10. novembra 1993) s výnimkou ustanovenia § 17 ods. 1, ktorý
nadobúda účinnosť 1. januárom 1994.
Michal Kováč v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Vladimír Mečiar v. r.
16) Zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.
Príloha zákona
Národnej rady Slovenskej republiky
č. 258/1993 Z. z.
Železničná dopravná cesta
Železničnú dopravnú cestu tvoria
a) pozemky,
b) drážne teleso a pláň, predovšetkým násypy,
zárezy, drenáže a odvodňovacie priekopy,
spevňovacie múry, spevňujúce porasty na
ochranu svahov, osobné nástupištia a nakla-
dacie rampy, postranné pruhy a cesty, oplote-
nie, živé ploty, ohrady, zásnežky,
c) umelé stavby, najmä mosty, priepusty,
priechody a iné vrchné vedenia dráhy, tunely,
zakryté zárezy a iné podpovrchové vedenia
dráhy, oporné múry a ochranné stavby proti
lavínam a padaniu kamenia a pod.,
d) úrovňové kríženia dráh s pozemnou komuni-
káciou vrátane zariadenia na zabezpečenie
cestnej dopravy,
e) vrchné stavby, najmä železničný zvršok vráta-
ne koľajníc, podvalov, drobného koľajiva, vý-
hybiek, zariadení na ohrev výhybiek, koľajo-
vých krížení, koľajového lôžka, točne, posuvne
(s výnimkou tých, ktoré slúžia len hnacím
vozidlám),
f) zariadenia pre cestnú dopravu na predsta-
ničných plochách a v nákladných staniciach
vrátane prístupových komunikácií,
g) zabezpečovacie, signalizačné a oznamovacie
zariadenia na šírej trati, v staniciach a zora-
ďovacích staniciach vrátane zariadenia na vý-
robu, premenu a rozvod elektrického prúdu na
napájanie oznamovacích a zabezpečovacích
zariadení, budovy patriace k uvedeným zaria-
deniam, koľajové brzdy,
h) osvetľovacie zariadenia na zabezpečenie pre-
vádzky a bezpečnosti dopravy,
ch) zariadenia na premenu a prívod prúdu pre
elektrickú trakciu, najmä trakčné napájacie
stanice, spínacie stanice, napájacie vedenia
medzi trakčnými napájacími stanicami a tro-
lejovým vedením, trolejové vedenia s trakčný-
mi podperami, trakčné napájacie koľajnice
s podperami, spätné vedenia,
i) budovy slúžiace na zabezpečenie prevádzky
dopravnej cesty a jej údržby vrátane častí
budov, v ktorých sa nachádzajú zariadenia na
odbavovanie cestujúcich.
Toto znenie nadobudlo účinnosť dňom vyhlásenia (10. novembra 1993) s výnimkou ustanovenia § 17 ods. 1, ktorý nadobol účinnosť 1. januárom 1994, neobsahuje však prípadné neskoršie úpravy.