Tretia časť

Posun

XV.
XVI.
XVII.
XVIII.
XIX.
XX.
XXI.
XXII.
Všeobecné ustanovenia............. 1 (79)
Posun na dopravných koľajach...... 7 (86)
Posun okolo neobsluhovaných neprenosných návestidiel platných pre posun................ 8 (88)
Posun za označník a posun za obvod stanice.................. 9 (89)
Posun cez námedzník............... 11 (92)
Posun súčasne na niekoľkých miestach.......................... 12 (92)
Posun cez priecestia.............. 12 (93)
Posun s vozňami naloženými zásielkami nebezpečného tovaru.... 13 (94)
XXIII.

XXIV.
XXV.

XXVI.
XXVII.
XXVIII.
XXIX.

XXX.
Posun cestnými vozidlami, posun ručný a posun mechanizačným
zariadením a mechanizačnými prostriedkami..................... 13 (95)
Posun hnacími vozidlami........... 14 (95)
Posun samotných alebo spojených (služobných) vozidiel a jazdy posunujúcich dielov, ktoré
nie sú sprevádzané zamestnancom posunu... 17 (99)
Odraz, spúšťanie vozidiel a posun so sprevádzaním................... 22 (106)
Posun trhnutím.................... 24 (108)
Používanie bŕzd a zarážok......... 25 (109)
Zabezpečovanie vozidiel proti ujdeniu a povinnosti pred uvedením týchto vozidiel
do pohybu......... 28 (113)
Posun vzhľadom na jazdy vlakov.... 23 (116)

Tretia časť

POSUN

XV. Všeobecné ustanovenia

117. Posun je každý úmyselne a organizovane vykonávaný pohyb dráhových vozidiel (vozidla), okrem jazdy vlaku.
Podľa toho, akým spôsobom sú vozidlá pri posune uvedené do pohybu, rozoznávame posun:

a) hnacími vozidlami;
b) služobnými vozidlami;
c) cestnými vozidlami;
d) ručný;
e) mechanizačnými zariadeniami a prostriedkami (napr. vrátkom, navijakom, strkačom a pod.).

Jednoduchý posun je taký posun, pri ktorom vozidlá nie sú odrážané ani spúšťané a ktorý riadi a obvykle aj vykonáva len jeden zamestnanec.
Posun nesprevádzaných hnacích vozidiel a traťových strojov a posun na návesť 84, Posun cez námedzník, je vždy jednoduchý posun.

118. V staničnom poriadku sa uvedie, v ktorých obvodoch alebo po ktorých koľajach a kto vykonáva jednoduchý posun, a to buď trvale (podľa rozvrhu služby) alebo mimoriadne. Zoznam zamestnancov oprávnených riadiť jednoduchý posun sa uvedie v staničnom poriadku.

119. Posun spravidla vykonávajú na to určení posunovači a posunovacie hnacie vozidlá alebo vlakové náležitosti.
V staniciach, v ktorých posun vykonávajú posunovači, je vlakový personál povinný vypomáhať pri posune, ak to stanoví zošitový cestovný poriadok alebo ak to nariadi výpravca.

120. (krátené)

121. (krátené)

122. (krátené)

123. (krátené)

124. (krátené)

125. (krátené)

126. (krátené)

127. (krátené)

128. (krátené)

129. (krátené)

130. (krátené)

131. (krátené)

132. (krátené)

133. (krátené)

134. (krátené)

135. (krátené)

136. (krátené)

137., 138., 139. Na doplnky.

XVI. Posun na dopravných koľajach

140. (krátené)

141. (krátené)

142. (krátené)

143. (krátené)

144. (krátené)

145., 146., 147. Na doplnky.

XVII. Posun okolo neobsluhovaných neprenosných návestidiel platných pre posun

148. (krátené)

149. (krátené)

XVIII. Posun za označník a posun za obvod stanice

150. (krátené)

151. (krátené)

152. (krátené)

153. (krátené)

154. (krátené)

155. (krátené)

156. (krátené)

157. (krátené)

158. (krátené)

159. Súhlas na posun za obvod stanice dá výpravca zamestnancovi oprávnenému riadiť posun ústne, a to priamo alebo prostredníctvom výhybkára.

160. Ak má stanica označník pred cestovým návestidlom, uvedú sa v staničnom poriadku podmienky a spôsob upovedomovania pre posun za takýto označník.
V prípade, že vchodové (cestové) návestidlo je umiestnené 50 m od krajnej výhybky, umiestni sa označník pri krajnej výhybke. V tomto prípade je každý posun za krajnú výhybku posunom za označník.

161., 162., 163. Na doplnky.

XIX. Posun cez námedzník

164. Ustanovenia čl. 317 - 319 NP stanovujú, akým spôsobom je dovolený posun cez námedzník.

165. Vlak, ktorému je dovoľovaný posun cez námedzník, jazdu vlaku končí na mieste, ktoré ukončuje vlakovú cestu a ako posunujúci diel pokračuje v ďalšej jazde bez zastavenia.

166. (krátené)

167. (krátené)

168. (krátené)

169. (krátené)

170., 171. Na doplnky.

XX. Posun súčasne na niekoľkých miestach

172.(krátené)

173. (krátené)

174. Posunovací obvod sa stanoví aj pre jednoduchý posun v tých staniciach, kde jednoduchý posun trvalo vykonáva sprievodca rušňov podľa rozvrhu služby a kde to miestne pomery umožňujú (napr. pre obvod osobnej stanice a pod.).

175. Na doplnky.

XXI. Posun cez priecestia

176. (krátené)

177. (krátené)

178. Posun na priecestí musí byť vždy prerušený a priecestie uvoľnené čo najskôr, akonáhle ktorýkoľvek zamestnanec zúčastnený na posune zbadá, že sa k priecestiu blíži alebo pred priecestím stojí cestné vozidlo, ktoré dáva svetelné alebo akustické výstražné znamenie, príp. ak o to požiada užívateľ cestnej premávky, ktorý vezie zranenú alebo ťažko chorú osobu na poskytnutie zdravotníckej pomoci a nemá možnosť toto znamenie dávať. Zamestnanec, ktorý spozoroval nutnosť uvoľnenia priecestia alebo bol o to požiadaný, upovedomí ihneď zamestnanca oprávneného riadiť posun, ktorý bez meškania zabezpečí prerušenie posunu, uvoľnenie priecestia, príp. otvorenie závor.

179. Na doplnky.

XXII. Posun s vozňami naloženými zásielkami nebezpečného tovaru

180. (krátené)

181. (krátené)

182., 183., 184. Na doplnky.

XXIII. Posun cestnými vozidlami, posun ručný a posun mechanizačným zariadením a mechanizačnými prostriedkami

185. (krátené)

186. (krátené)

187. Na doplnky.

188. (krátené)

189. Na doplnky.

XXIV. Posun hnacími vozidlami

190. (krátené)

191. (krátené)

192. (krátené)

193. (krátené)

194. (krátené)

195. (krátené)

196. (krátené)

197. (krátené)

198. (krátené)

199. (krátené)

200., 201., 202. Na doplnky.

XXV. Posun samotných alebo spojených hnacích vozidiel a jazdy posunujúcich dielov, ktoré nie sú sprevádzané zamestnancom posunu

Úvodné ustanovenia

203. Jazdy nesprevádzaných posunujúcich dielov pre jednotlivé stanice povoľuje sekcia dopravných trás; posun nesprevádzaných samotných alebo spojených hnacích vozidiel povoľuje schvaľovateľ staničného poriadku. Povolené prípady jázd nesprevádzaných posunujúcich dielov aj nesprevádzaných hnacích vozidiel musia byť uvedené v staničnom poriadku, kde sa stanovia podmienky, za ktorých sa smie takto posunovať a kto pritom vykonáva funkciu zamestnanca oprávneného riadiť posun.
Ustanovenia tejto kapitoly platné pre hnacie vozidlá a rušňovodiča platia aj pre traťové stroje, resp. traťového strojníka.

204. (krátené)

205. (krátené)

206. (krátené)

Posun samotných alebo spojených nesprevádzaných hnacích vozidiel

207. (krátené)

208. (krátené)

209. (krátené)

210. (krátené)

211. (krátené)

212. (krátené)

213. (krátené)

214. (krátené)

Jazdy nesprevádzaných posunujúcich dielov

215. (krátené)

216. (krátené)

217. (krátené)

218. (krátené)

219. (krátené)

220. (krátené)

221. (krátené)

222. (krátené)

223. (krátené)

224. Výnimky z oddielu "Jazdy nesprevádzaných posunujúcich dielov" môže s prihliadnutím na miestne pomery povoliť prednosta sekcie dopravných trás.

225., 226., 227., 228. Na doplnky.

XXVI. Odraz, spúšťanie vozidiel a posun so sprevádzaním

229. Posun odrazom je taký posun, pri ktorom sa hnacím vozidlom uvedú do pohybu vozidlá, ktoré k nemu nie sú privesené.
Spúšťanie vozidiel je spôsob posunu, pri ktorom sa odvesené vozidlá dajú na spáde do pohybu pôsobením vlastnej hmotnosti.
Sprevádzaný posun je posun odrážaním alebo spúšťaním, pri ktorom je rýchlosť odvesov regulovaná ručnou brzdou obsluhovanou zamestnancom posunu.
Na rozvesovanie skrutkoviek pre odraz alebo spúšťanie vozidiel sa môže použiť tyč.

230. (krátené)

231. (krátené)

232. (krátené)

233. (krátené)

234. Druhý stupeň opatrnosti pri posune, t.j. sprevádzaný posun, sa vzťahuje na : (krátené)

235. Prvý stupeň opatrnosti pri posune, t.j. posun pri použití dvoch zarážok, prípadne posun so sprevádzaním, sa vzťahuje na: (krátené)

236. Pri posune na vozidlá, pri ktorých nesmie (krátené)

237. Smernice pre posun na spádoviskách vo vlakotvorných staniciach vydáva a odchylné ustanovenia pre posun povoľuje schvaľovateľ staničného poriadku. Smernice sú prílohou staničného poriadku.

238. Na doplnky.

XXVII. Posun trhnutím

239. Posun trhnutím je spôsob posunu, pri ktorom sa odvesia za jazdy ťahané vozne; predná a zadná časť posunujúceho dielu idú potom na rôzne koľaje. (krátené)

240. Na posun trhnutím sa smú používať len dobre vycvičení zamestnanci. O tomto posune musí zamestnanec oprávnený riadiť posun upovedomiť zúčastnených zamestnancov.

241. Posun trhnutím je (krátené)

242. Pre posun trhnutím platia obdobne ustanovenia o odrážaní a spúšťaní vozňov.

243., 244. Na doplnky.

XXVIII. Používanie bŕzd a zarážok

245. Na zmiernenie rýchlosti posunovaných vozidiel alebo na ich zastavenie sa používa priebežná brzda, priamočinná brzda, ručná brzda, koľajové brzdy alebo zarážky. Podmienky pre používanie priebežnej brzdy, priamočinnej brzdy a ručných bŕzd pri posune stanoví predpis V 15/I.

246. Na doplnky.

247. Na zastavenie pohybujúcich sa vozňov sa používajú zarážky s dvoma prírubami alebo s jednou prírubou a perom. Zarážky s jednou prírubou sú buď pravostranné alebo ľavostranné.

248. Zarážky sa stále musia udržovať v upotrebiteľnom stave. (krátené)

249. Zarážky pri teplote 0°C a nižšej viac krehnú, nepriliehajú a ľahko sa lámu alebo odskakujú, preto sa musia pred použitím zohriať.
(krátené)
Ak zarážky príliš zadŕhajú, potrie sa ich trecia plocha mazivom na to určeným. Ak sú koľajnice príliš klzké, posypú sa koľajnice a jazyky zarážok pieskom. (krátené)
Pravdepodobnosť odskočenia zarážky sa bez ohľadu na počasie znižuje, ak sa jazyk zarážky posype pieskom.

250. (krátené)

251. (krátené)

252. Ak to nie je nevyhnutne potrebné, nesmú sa klásť zarážky na koľajnicový styk alebo priamo pred ním, ako aj v oblúku. (krátené)

253. (krátené)

254. (krátené)
Pri hroziacom nebezpečenstve smie na zarážku nabehnúť aj viac vozňov.

255. (krátené)

256. (krátené) Tento spôsob kladenia zarážok sa smie používať len v tých staniciach, kde to dovoľuje staničný poriadok.

257. (krátené) Pre ostatné koľaje v takýchto staniciach a pre ostatné stanice sa určí v staničnom poriadku počet potrebných zarážok podľa miestnych pomerov, a miesto ich uloženia.

258. (krátené); staničný poriadok stanoví, či zarážky majú zostať na koľajach, aj keď sa neposunuje.

259. Osobitným zariadením na usmernenie rýchlosti spúšťaných vozňov sú v staniciach so spádoviskami zarážkové brzdy (tzv. patenty). Na ich obsluhu sa musia určovať len skúsení zamestnanci. Podrobnosti o obsluhe stanoví staničný poriadok.

260., 261., 262., 263. Na doplnky.

XXIX. Zabezpečenie vozidiel proti ujdeniu a povinnosti pred uvedením týchto vozidiel do pohybu

264. Odstavené vozidlá, ktoré stoja jednotlivo, alebo v skupinách sa musia zabezpečiť proti náhodnému pohybu. Spôsob zabezpečenia vozidiel je závislý na sklonových, prípadne i miestnych pomeroch. (krátené) Podrobnosti o zabezpečení vozidiel určuje staničný poriadok.

265. Na zabezpečenie vozidiel proti ujdeniu sa používajú ručné brzdy, zarážky a kovové podložky. Pre traťové stroje môže byť inými predpismi, alebo smernicami nariadený odlišný spôsob zabezpečenia proti ujdeniu ( D 2/8, D 2/81 a predpisy skupiny S 8).
(krátené)

266. Odstavené hnacie vozidlá sa zabezpečujú proti ujdeniu podľa predpisu V 15/I. (krátené)

267. (krátené)

268. (krátené) V staničnom poriadku (prípojovom prevádzkovom poriadku, obsluhovacom poriadku) sa môže nariadiť vzhľadom na miestne pomery (krátené) prísnejší spôsob zabezpečenia vozidiel (napr. použitie dvoch zarážok atď.).
Vozidlá sa nemusia podložiť vtedy, ak im spoľahlivo bránia v nebezpečnom náhodnom pohybe iné vozidlá, ktoré sú zabezpečené proti ujdeniu.

269. Na doplnky.

270. (krátené)

271. (krátené)

272. Pri zabezpečovaní vozňov pomocou zarážok a kovových podložiek sa kladie:

- zarážka (krátené) výkoľajka;
- kovová podložka (krátené) koľaj s výkoľajkou.

273. (krátené), spôsob zabezpečenia vozidiel proti ujdeniu sa stanoví v prípojovom poriadku, alebo vo vlečkovom prevádzkovom poriadku.

274. (krátené)

275. Pred uvedením odstavených vozidiel do pohybu musia byť (krátené).

276. (krátené)

277. Na doplnky.

XXX. Posun vzhľadom na jazdy vlakov

278. Pri každom posune musia neprenosné návestidlá kryjúce obvod v ktorom sa posunuje, (krátené).

279. Ak sa očakáva vlak, (krátené).
Pri vlakoch, ktoré môžu krátiť pravidelný čas jazdy, počíta sa s ich krátkymi časmi jazdy.
V staničnom poriadku sa podľa miestnych pomerov uvedie, koľko minút pred príchodom jednotlivých druhov vlakov sa musí najneskôr skončiť rušiaci posun.
(krátené)

280. (krátené)

281. Rozkaz na uvoľnenie vlakovej cesty a na zastavenie (krátené)

282. Po rozkaze na zastavenie (krátené) zastavenie vlaku pri návestidle.

283. Ak je dovolený vchod alebo odchod vlaku, smie sa na koľajach (krátené) ohrozenia a zakazuje posun. Posun na koľajach bez takýchto návestidiel v staniciach s trvalým posunom môže povoliť schvaľovateľ staničného poriadku. Povolenie a podmienky pre takýto posun sa uvedú v staničnom poriadku.

284. Ak je dovolený vchod vlaku, je zakázané (krátené). Toto ustanovenie sa netýka staníc s rýchlostnou návestnou sústavou (označených v zošitovom cestovnom poriadku značkou ..) a staníc so svetelnými na sebe závislými návestidlami (označených v zošitovom cestovnom poriadku značkou P).
Ak ide o vlak, ktorý zastavuje v stanici podľa GVD, je posun v pokračovaní vlakovej cesty dovolený za týchto podmienok:

(krátené)

Podmienky, za ktorých je tento posun dovolený, sa uvedú v staničnom poriadku.

285. Pre posun v pokračovaní vlakovej cesty (krátené) podmienky sa uvedú v staničnom poriadku.

286. Vo všetkých prípadoch posunu v pokračovaní vlakovej cesty proti smeru vchodiaceho vlaku musí (krátené).
V staniciach s reléovým zabezpečovacím zariadením nemusí byť podmienka predchádzajúceho odseku splnená, ak pri posune proti (krátené).

287., 288., 289., 290., 291. Na doplnky.

D2 (02) D2 (04)