Minuloročnú stratu 4,8 miliardy Sk vyriešila ZSSK znížením
základného imania
Bratislava 2. 07.2004 - ZSSK vykázala v
uplynulom roku stratu 4,8 miliardy Sk, pri výnosoch 24,7 a
nákladoch 29,5 miliardy Sk.
"Výšku straty ovplyvnilo z veľkej časti riešenie
negatívnych dopadov delenia ŽSR na
dve samostatné spoločnosti," uviedol hovorca spoločnosti
Miloš Čikovský a vysvetlil, že majetok, delimitovaný do ZSSK pri delení pôvodných ŽSR , bol precenený vo vyšších hodnotách, ako
bola jeho skutočná zostatková cena. "Vzhľadom na to sme
museli vytvoriť odpisy dlhodobého nehmotného majetku v objeme
1,9 miliardy Sk, konkrétne know-how ako aj ďalšie opravné
položky k dlhodobému hmotnému majetku, teda zásobám, ale i
nedokončeným investíciám. Z celkového prekročenia nákladov
tvorili opravné položky viac ako 58 %."
K strate, ako priznal Čikovský, prispeli aj oproti plánu
nižšie zúčtované výnosy z nákladnej a osobnej prepravy.
Tržby z nákladnej prepravy boli v porovnaní s plánom nižšie
o 819 miliónov Sk a z osobnej prepravy o 350 miliónov Sk.
Vyplýva to z riadnej a konsolidovanej ročnej účtovnej
závierky, ktorú za účasti ministra dopravy Pavla
Prokopoviča, ako zástupcu jediného akcionára spoločnosti,
teda štátu, schválilo 1. júla Valné zhromaždenie (VZ) ZSSK .
VZ na návrh Dozornej rady rozhodlo o prevedení záporného
hospodárskeho výsledku na účet - neuhradená strata minulých
období. Podľa predloženého návrhu došlo k vysporiadaniu
straty z rokov 2002 a 2003 znížením základného imania ZSSK o 5,3 miliardy Sk, čím jeho hodnota
klesla na 21,5 miliardy Sk a bola zapísaná do dodatku stanov ZSSK . Valné
zhromaždenie zároveň schválilo výročnú správu ZSSK .
"Aj napriek nepriaznivému hospodárskemu výsledku možno
konštatovať, že ZSSK si za
dva roky pôsobenia vybudovala postavenie spoľahlivého partnera
na prepravnom trhu. Železnice mali v minulosti imidž
neplatiča, no dnes je situácia iná. ZSSK uhrádza včas svoje záväzky a záujem
o spoluprácu sa zvýšil," konštatoval Čikovský.
Uplynulý rok znamenal pre ZSSK
významné zmeny aj vo finančných vzťahoch voči štátu.
Splnením si povinností štátu v oblasti uhrádzania výkonov
vo verejnom záujme došlo k zastaveniu procesu zadlžovania ZSSK cez úvery so štátnou zárukou.
Ďalší pozitívny krok zo strany štátu prišiel v podobe
prevzatia úverov ZSSK so
štátnou zárukou za 7,3 miliardy Sk do štátneho dlhu.
"Týmto krokom sa naplnil ďalší predpoklad úspešného
oddlženia železníc," dodal hovorca.
Železničná polícia zadržala propagátora fašizmu
Bratislava 2. 07.2004 - Hliadka
železničnej polície zadržala vo štvrtok predpoludním na železničnej stanici v Prievidzi 16-ročného obdivovateľa
fašizmu. Mladík vyzlečený do pol pása a potetovaný rôznymi
nacistickými a fašistickými symbolmi sa prechádzal na
stanici.
Pri bezpečnostnej prehliadke policajti vo vrecku jeho nohavíc
našli lovecký nôž a kovovú pracku opasku, na ktorej mal
nalepený nacistický vojnový kríž. Mladý Prievidžan sa
netajil sympatiami k nacistickým a fašistickým hnutiam a
ideológiám, pričom podľa hovorcu ŽP Jozefa Búranského
veľmi dobre vedel čo tetovania znamenajú. Potvrdil to aj vo
výpovedi.
Železničná polícia začala mladíka stíhať za trestný čin
podpory a propagácie hnutí smerujúcich k potlačeniu práv a
slobôd občanov.
Stavbári musia preložiť Hron aj železnicu
3.07.2004, iba - Preložka
rieky Hron a železničnej
trate v dĺžke takmer pol kilometra pri Voznickej skale bude
patriť medzi najnáročnejšie časti ďalšieho úseku
komunikácie do Banskej Bystrice. Na financovaní sa bude
podieľať aj Európska investičná banka (EIB) a základný
kameň položia v utorok 6. júla 2004. Stavebné práce sa
začnú podľa kritérií EIB v auguste 2004.
Víťaz medzinárodného tendra napriek nárastu cien za
uplynulé roky ponúkol realizáciu stavby za 2 miliardy 196
miliónov korún, pričom stavba musí byť hotová za 26
mesiacov. (krátené)
Považská lesná železnica ožije v pribylinskom skanzene
Pribylina 5. 07.2004 - Prehliadka
časti technického vybavenia bývalej historickej
úzkorozchodnej Považskej
lesnej železnice , ktorá sa ťahala údolím Čierneho
Váhu v regióne Liptova, je zaujímavým spestrením
tohtoročnej návštevy v Múzeu liptovskej dediny v Pribyline
pri Liptovskom Hrádku. Turisti si môžu po prvýkrát prezrieť
novobudované depo železničky. Nachádza sa na voľnom
priestranstve a v priestoroch hál, kde v minulosti uskladňovali
materiál na výstavbu skanzenu. Je tam okolo 60 rôznych
koľajových vozidiel od začiatku do polovice 20. storočia, ako
napríklad parný a motorový rušeň, nákladné a osobné
vagóny, či dreziny.
Považská lesná železnica začala písať svoju históriu v
roku 1912 a stavali ju v troch etapách až do roku 1940.
Zrušili ju 31. decembra 1971. Spolu aj so staničnými koľajami
merala 107 kilometrov. Bola druhou najdlhšou na Slovensku po Čiernohronskej lesnej železnici
, ktorá bola dlhá 130 km. Prepravovali ňou drevo a
cestujúcich. Prevážali ňou aj zamestnancov, ktorí stavali
hydroelektrárňu Čierny Váh. Až do roku 1965 bola
železnička jediným spojivom medzi mestom Liptovský Hrádok a
obcou Liptovská Teplička.
O záchranu Považskej lesnej železnice sa snaží rovnomenné
občianske združenie v spolupráci s Liptovským múzeom v
Ružomberku. Podľa jej riaditeľky Ivety Zuskinovej v
pribylinskom skanzene spolu s dobrovoľníkmi renovujú vozne a
rušne, ktoré zachránili z bývalej železničky. Tieto budú
premávať po trati, ktorú plánujú postaviť v skanzene.
Zatiaľ je len hotová malá časť koľajiska, na ktorom sú
vystavené parný rušeň a vozne. Vybudovanie vyhliadkovej trate
bude závisieť od financií.
Finančníci v Bratislave o skúsenostiach s modelom PPP
BRATISLAVA 5. 07.2004 - Konferenciu o
PPP - public private partnership - Partnerstve verejného a
súkromného kapitálu, organizuje v stredu v Bratislave britské
veľvyslanectvo na Slovensku. PPP znamená partnerstvo medzi
verejným a súkromným sektorom za účelom dodania projektu
alebo služby, ktoré tradične poskytuje verejný sektor.
Konferenciu otvorí primátor londýnskej finančnej časti City
Lord Mayor. Prednášať budú britskí finanční experti,
ktorí majú skúsenosti s projektmi po celom svete
financovanými pomocou PPP. Cieľom seminára je predstaviť
britské znalosti a skúsenosti s modelom PPP a potvrdiť, že
verejný a súkromný sektor si v určitých oblastiach vzájomne
prinášajú neoceniteľné výhody. Akcia sa koná s podporou
organizácie IFSL (International Financial Services London) a UK
Trade & Investment, International Sectors Group - Financial
Services.
Od začiatku 90-tych rokov sa vo Veľkej Británii pomocou PPP
financovali projekty v hodnote 24 miliárd libier. Z toho
najväčší pripadá na rezort dopravy (37%), na zdravotníctvo
(12%) a na obranu (12%). Pomocou PPP bolo napríklad
vybudovaných 40 nemocníc, 150 škôl, železničná
infraštruktúra, ako aj množstvo projektov z iných oblastí.
Agentúru SITA informovala hovorkyňa britského veľvyslanectva
Katarína Strýčková. (krátené)
Česko a Bavorsko chcú rýchlodráhu Praha - Mníchov
Právo Praha 5. 07.2004 - Čiastočnou
výstavbou nových úsekov a modernizáciou iných chcú Česká
republika a nemecká spolková krajina Bavorsko vybudovať
železničné spojenie - rýchlodráhu - medzi Prahou a
Mníchovom. Terajší čas jazdy, šesť a pol hodiny, by sa tak
skrátil takmer na polovicu. Predpokladá to projekt
železničnej trasy Dunaj - Vltava, ktorý bol v piatok
predstavený v bavorskom pohraničnom meste Fuhrt im Wald.
Náklady na výstavbu tejto trate by mali tvoriť 1,46 miliardy
eur (58,2 miliardy SKK). Viac než tri štvrtiny tejto sumy by
mala poskytnúť EÚ . Nemecko by sa podieľalo 16 % a
ČR len 7 %.
Superbiznis
PLUS 7 DNÍ 27/2004, 05.07.2004, Závodská Nancy
- Nie je to tak dávno, čo sme v našom týždenníku písali o
tom, ako reklamný expert Fedor Flašík vysúdil 104 mil. Sk
vďaka vyhranému súdnemu sporu s Investičnou a rozvojovou
bankou.
Jednoducho bol v správnom čase na správnom mieste a podarilo
sa mu podpísať viac ako výhodnú zmluvu s ešte
výhodnejšími podmienkami v prípade neplnenia zo strany
objednávateľa. Na ŽSR sú podobných
zmlúv desiatky. Právnici majú s nimi plné ruky práce,
pretože mnohé z nich sú jednoznačne nevýhodné pre štát -
vo väčšine prípadov, ktoré sa dostanú pred súd, to tak aj
skončí - a štát, teda daňoví poplatníci, musí platiť.
Najbližšie nás zrejme neminie istá vyše 150 mil.
"faktúrka".
Všetko sa začalo v októbri 1996, keď ŽSR
podpísali s firmou Spectrum Marketing, s.r.o., Bratislava zmluvu
na výrobu a dodávku oceľovej konštrukcie železničného
mosta. Za zákazku si spomínaná firma určila cenu 100 mil. Sk,
a keďže železnice takou sumou nedisponovali, poskytla im na to
dodávateľský úver v plnej výške. Podľa dodatku k zmluve,
ktorý v apríli 1998 podpísal generálny riaditeľ ŽSR JUDr. Michal Lazar, mali železnice tento úver
splatiť jednorazovo po 7 rokoch. Ibaže už v októbri toho
istého roka uzrel svetlo sveta ďalší dodatok, a takisto
podpísaný pánom M. Lazarom, v ktorom sa železnice zaviazali
splatiť úver už do konca septembra 1999, teda za necelý rok.
Prečo vedenie železníc na taký nevýhodný krok pristúpilo,
bude aspoň sčasti jasné, keď sa dostaneme na koniec celého
reťazca. Na jeho začiatku je, ako sme napísali, 100 mil.
úver. V čase, keď vedenie železníc podpisuje nevýhodný
dodatok o skrátení splátkového kalendára, dochádza aj k
prevzatiu dlhu, ktorý majú železnice voči firme Spectrum
Marketing, štátnou akciovkou Vodohospodárska výstavba.
Jednoducho firma Spectrum Marketing svoju pohľadávku predala.
Vodohospodárska výstavba sa dohodla, že získa potrebných 100
mil. vystavením vlastnej zmenky v prospech Poštovej banky v
nominálnej hodnote 125 mil. A železnice sa zaviazali, že túto
sumu k dňu 27.10.1999 uhradia. Už vtedy však bolo jasné, že
túto čiastku nebudú mať z čoho zaplatiť, a tak sa
pohľadávka začala znovu posúvať ďalej.
Vodohospodárska výstavba predala pohľadávku aj s úrokmi
spoločnosti Synthesis Trading Slovakia začiatkom januára 2001.
Výška pohľadávky bola v tom čase už takmer 151 mil. Sk. A
putovala ďalej. Synthesis Trading ju predala 5.9.2001 firme M +
M Košice, tá ju o dva dni nato predala zasa firme Optofin
Stupava, ktorá ju zasa o ďalšie tri dni postúpila
spoločnostiam Express Slovakia a Express AG International. A za
spomínaných pár dní sa pohľadávka vyšplhala na sumu vyše
165,5 mil. Sk!
A sme na konci reťazca. Firmy Express Slovakia a Express AG
International vyriešili pohľadávku naozaj bravúrne.
Jednoducho si ju v rámci dohody o vzájomnom započítaní
pohľadávok a záväzkov odrátali od svojich vlastných
"dlhov", ktoré voči železnici mali. Na tom síce nie
je nič neobvyklé, až na jednu drobnosť. Vo firme Express
Slovakia figuroval od septembra 2000 ako člen dozornej rady aj
JUDr. Michal Lazar, teda muž, ktorý vo funkcii generálneho
riaditeľa železníc podpísal v roku 1998 nevýhodný dodatok o
skrátení platby za 100 mil. dodávateľský úver. Že by už v
tom čase myslel na svoje zadné vrátka vo firme Express
Slovakia, kam nastúpil rok po svojom odchode z postu riaditeľa
železníc? Práve spomínaný dodatok totiž spôsobil sklz v
účtovníctve železníc a následné presúvanie stomiliónovej
pohľadávky a nárast jej ceny. Vzájomný zápočet medzi
firmou Express Slovakia a ŽSR podpísal
v roku 2001 generálny riaditeľ Andrej Egyed, takže s trochou
irónie môžeme povedať, že jeden generálny riaditeľ vyšiel
v ústrety jednému bývalému generálnemu riaditeľovi. A zlé
jazyky hovoria, že tento tandem v súčasnosti úspešne
spoločne podniká v železničnej doprave.
V reťazci predaja pohľadávok sa našla ešte jedna firma,
ktorá by z celej zamotanej situácie chcela vyťažiť.
Synthesis Trading Slovakia, ktorá pohľadávku kúpila od
spoločnosti Vodohospodárska výstavba a o pár mesiacov predala
košickej spoločnosti M + M, žiada od železníc vyplatenie
celej pohľadávky, pretože tvrdí, že následný predaj
pohľadávky košickej spoločnosti je neplatný, a tak sú
stále oni vlastníkmi pohľadávky. Akosi pozabudli povedať,
že spomínaná košická spoločnosť M + M - ktorá zanikla iba
necelé dva mesiace po tom, ako pohľadávku posunula ďalej -
zaplatila firme Synthesis Trading ako prvú splátku 50 mil. Sk.
Kde sú tieto peniaze? Ak firma Synthesis tvrdí, že predaj
pohľadávky je neplatný, mala by tieto peniaze vrátiť a potom
by mohla žiadať vyplatenie celej pohľadávky. Aj to len v
prípade, ak by súd rozhodol, že Synthesis je naozaj stále
vlastníkom pohľadávky. No zatiaľ tak nerozhodol, žaloba je
stále na Krajskom súde v Bratislave. Zatiaľ čo Synthesis sa
domáha vyplatenia celej sumy, železnice sa podľa vyjadrenia
právnych zástupcov snažia argumentovať tým, že úplne
pôvodná zmluva medzi ŽSR a
Spectrom Marketing nebola v zmysle zákona o verejnom
obstarávaní, a teda by mala byť neplatná. Lenže ak by dal
súd ŽSR za pravdu,
znamenalo by to, že celý kolotoč presunu pohľadávky je
neplatný, a tým pádom aj vzájomný zápočet medzi ŽSR a Express Slovakia. A v takom prípade by mohli
železnice žiadať od Express Slovakia 100 mil. naspäť.
Takému scenáru však verí len málokto.
Pomáhajú len železnice
6.07.2004, Morháčová Jana - V lete
cestujú za vnúčatami často aj dôchodcovia. Dôchodcovia do
veku 70 rokov nemajú zľavu v autobusoch - ani v prímestských,
ani v diaľkových. Vo vlakoch však môžu podobne ako mladí
ľudia získať zľavu 25% cestovného na ktorúkoľvek trať či
vzdialenosť.
Na priznanie zľavy je potrebný preukaz Senior, ktorý
predávajú vo všetkých staniciach. Poplatok za preukaz je 100
Sk a platí jeden rok presne odo dňa vystavenia. Cestovať naň
možno až po dosiahnutí 60. narodenín. Zľava platí pre
druhú triedu osobných vlakov aj rýchlikov. S preukazom Senior
je výhodné aj cestovanie IC a EC vlakmi
na Slovensko.
Príklad: Pani Kováčová cestuje často najmä v lete za
vnúčatami zo Žiliny do Košíc. Ako držiteľ preukazu Senior
zaplatí za túto cestu 222 Sk a je jedno, či cestuje
rýchlikom, alebo osobným vlakom. Výhodnejšie, a teda
lacnejšie môže cestovať aj keď sa rozhodne pre IC vlak, zaplatí na tej istej trati cenu
od 224 Sk (IC Standard). V bežnom
rýchliku ušetrí na jednu cestu necelých 100 Sk, pretože
bežný lístok je 316 Sk. V IC je
cena pre bežného cestujúceho 288,345 alebo 406 Sk. Dobrá rada
- využite v IC cestovanie najmä v
slabšie dni, keď je možné cestovať lacnejšie.
Dôchodcovia, ktorí už dovŕšili 70 rokov, sú prepravovaní
za tzv. evidenčné cestovné, ktoré je 5 Sk za každých
začatých 50 km. Na diaľkových autobusových linkách však
musia platiť polovičný lístok. V MHD majú v niektorých
mestách cestovanie zadarmo, niekde však musia platiť.
(krátené)
Dá sa
ušetriť až štvrtina
6.07.2004, Morháčová Jana - Na
železniciach možno využívať výrazne aj zľavy najmä v
prípade cestovania s deťmi. Deti do 6 rokov sa môžu na
území Slovenska voziť zadarmo. Musí s nimi však cestovať
staršia osoba s platným lístkom.
Bez cestovného lístka, a teda aj bez platenia sa môžu
odviesť najviac 2 deti do 6 rokov, ak im však stačí jedno
miesto na sedenie. Za každé ďalšie dieťa do 6 rokov
zaplatíte polovicu obyčajného cestovného. Ak cestuje matka s
tromi deťmi do 6 rokov zaplatí pre seba celý lístok, 2 deti
cestujú zadarmo a tretie na polovičný lístok.
Staršie deti, od 6 do 15 rokov, platia vo vlakoch len 1/2
lístky. Platí to v prvej aj druhej vozňovej triede. S lístkom
však treba sprievodcovi preukázať vek, a to osobitným
preukazom, kde je uvedený dátum narodenia. Preukaz vytavujú na
požiadanie v každej pokladnici za 15 Sk.
Rodiny, ktoré budú cestovať napríklad od Tatier alebo za
babičkou, môžu využiť rodinnú zľavu. Stačí, aby cestoval
rodič s dieťaťom. Tu železnice na tento rok urobili
ústretový krok, pretože v minulosti mohli zľavu využívať
skupinky zložené minimálne z troch členov, teraz už od dvoch
členov.
Je to ideálne riešenie, ako ušetriť, najmä ak cestujú obaja
rodičia s viacerými deťmi. Rodiny tak ušetria ďalších 20%
z cestovného.
Možno ju využiť pri ceste nad 50 km a je určená najviac pre
6 osôb. Aspoň jedna osoba musí byť dospelá, najviac môžu
cestovať dvaja dospelí. Cestujúci nemusia byť rodina. Zľava
platí v ktorejkoľvek vozňovej triede.
Menej zaplatia najmä tí, čo nemajú 26 rokov
6.07.2004, Morháčová Jana -
Železnice v snahe pritiahnuť mladých ľudí cestovať vlakmi
vytvorili osobitnú zľavu pre mladých vo veku od 15 do 26
rokov. Zľavu Junior RailPlus môžu využiť všetci bez ohľadu
nato, či chodia alebo nie do školy.
Na jednej vybranej trati môžu cestovať za polovičný lístok
počas celého roka a na všetkých ostatných trasách majú
možnosť cestovať so zľavou 25%. Pri ceste do Čiech
získavajú držitelia preukazu tento rok až 72% zľavu z
medzinárodných cenníkov.
Osobitným bonusom je zľava 25% z ceny vstupného do
podtatranského Aquaparku v Liptovskom Mikuláši. Cena ročného
preukazu na získanie zľavy Junior RailPlus je 689 Sk.
Zľavy získate skôr vo vlaku ako v autobuse
6.07.2004, Jana Morháčová,
BRATISLAVA - Cestovanie je dnes mimoriadne drahá záležitosť.
Priemerný občan tejto krajiny míňa na verejnú dopravu ročne
od 200 do tisíc korún mesačne. Podľa štatistík teda na
vlaky za rok minieme asi 500 korún v priemere korún za rok.
Výrazné šetrenie peňazí umožňujú rôzne zľavy. Paradoxne
na Slovensku umožňujú šetriť peniaze pri cestovaní v lete,
keď ľudia vyrážajú na dovolenky alebo za priateľmi a
oddychom, najmä železnice. Zľavy šetria až 30 percent ceny.
Slovenskí autobusoví dopravcovia sa však ešte nenaučili
pracovať aktívne so zľavami. Na Slovensku nemôžu tak ako v
európskych krajinách ľudia nakupovať lístky aj s rôznymi
zľavami. Najmä ak si dokážu kúpiť lístok výrazne vopred
alebo v menej vyťažených, tzv. slabých dňoch.
"Zľavy sú dôležitý nástroj na to, aby sme motivovali
ľudí cestovať vlakmi. Preto sme nad rámec vymedzený zákonom
zaviedli zľavy pre určité skupiny obyvateľstva. Je to
napríklad rodinná zľava vhodná pre rodičov s deťmi, alebo
senior či junior ponuka pre mladých ľudí a dôchodcov a
podobne," uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Miloš
Čikovský. Tento rok napríklad železnice pripravili
špeciálnu ponuku na leto, denný lístok pre skupinu až
šiestich cestujúcich, ktorá umožňuje cestovať za 299 korún
na akúkoľvek vzdialenosť v osobných vlakoch..
V autobusoch takmer bez zliav
V autobusovej doprave je zliav menej. A to napriek tomu,
že na niektorých trasách jazdí viacero konkurenčných
podnikov. Spolu zo 17 podnikov SAD na diaľkové linky neponúka
nijaké špeciálne zľavy nad tie vymedzené zákonom ani jeden
dopravca.
"Dopravcovia sa zatiaľ nenaučili robiť aktívne s
politikou zliav. Má to niekoľko príčin. V prvom rade je to
nedostatočné technické vybavenie, ktoré by umožňovalo
presne vyhodnocovať vyťaženosť autobusov napríklad počas
ich trasy podobne. A súčasne citlivosť cestujúcich na ceny.
Vznik nejakej zľavy ľudia berú ako fakt, že klasické
cestovné je zbytočne vysoké a sú klamaní," vysvetlil
riaditeľ bratislavskej SAD Emil Binda. (krátené)
Železnice sa pustili do zliav
Viac možností využiť zľavu ponúkajú najmä
slovenské železnice. "Mimoriadny úspech má zľava pre
mladých do 26 rokov, najmä odvtedy, čo sme zaviedli možnosť
vybrať sú jednu trať, na ktorej možno cestovať až s
polovičnou zľavou," zdôraznil Július Slíž z marketingu
Železničnej spoločnosti. Dôvodom zavedenia zľavy bol aj
fakt, že až desať percent školských preukážok, ktoré sa
používajú na každodenné alebo občasne cesty do školy, je
falšovaných.
Podobne dôchodcovia do 70 rokov mali v minulosti možnosť
cestovať na polovičné lístky, minulý rok im však štát
túto možnosť zobral. "Nechceli sme, aby nám odišlo asi
milión dôchodcov od železnice k autobusovej doprave, tak sme
museli zaviesť cenovú výhodu - zľavu 25 percent,"
spresnil Slíž. Vďaka tejto zľave sa podarilo udržať tržby
od dôchodcov na úrovni z minulosti.
Určitou výhodu pri sporadických cestách je napríklad
kilometrická banka, kde si človek predplatí určitý počet
kilometrov na železnici. Nevýhodu je však, že pred každou
cestou si musí vystáť rad (toto nie je prevda, takýto
cestujúci má právo si dať potvrdiť jazdu v KMB prednostne
bez čakania - pozn. Addams) pri pokladnici, pretože si
musí pýtať pečiatku na potvrdenie cesty.
"Vieme o tom, ale zatiaľ nevieme inak zabrániť
zneužívaniu. Naším cieľom je, aby bola kilometrická banka
postupne zmenená na klasickú čipovú kartu. Cestujúcemu sa
budú kilometre odratúvať priamo u sprievodcu a odpadne
čakanie pred cestou pri pokladniach," zdôraznil Slíž.
Novinka - cestovanie za jednotnú sumu
6.07.2004, Morháčová Jana - Pre
tohtoročné letné prázdniny teda železnice zaviedli
jednodňový paušálny lístok s názvom SONE. Platí jeden deň
vo všetkých osobných vlakoch premávajúcich na Slovensku a
môže naň cestovať 6 osôb na akúkoľvek vzdialenosť.
Ale len cez víkendy, teda v sobotu alebo v nedeľu. Cena je 299
Sk. Platnosť tohto lístka je najviac jeden deň od času
zakúpenia do polnoci.
Predpredaj tohto lístka nie je možný. Dá sa kúpiť len v
deň, keď bude použitý. Na lístok môže cestovať najviac 6
cestujúcich, len dvaja môžu byť dospelí (nad 15 rokov).
Minimálne je lístok určený pre dve osoby - dospelého a
dieťa.
Letné zľavy na cestovné ponúkajú najmä železnice
6.07.2004, jam - Pri cestovaní počas
letných prázdnin sa dá na Slovensku výrazne ušetriť.
Dopravcovia ponúkajú rôzne zľavy, ktoré umožňujú vo
vlakoch pri diaľkových cestách ušetriť až 30 % z ceny
cestovného lístka.
Viac zliav pre cestujúcich majú železnice. "Snažili sme
sa ich ponúknuť najmä tým, ktorí nevyhľadávajú pohodlie.
Napríklad mladým a dôchodcom. Ušetriť na ceste na dovolenku
môžu aj rodiny," tvrdí hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Železnice napríklad zaviedli úplne novú zľavu na
tohtoročné prázdniny, ktorá umožňuje rodinám cestovať v
osobných vlakoch za 299 Sk na akúkoľvek vzdialenosť, a to až
6 ľuďom. (krátené)
Novela MDPT má upraviť prístup na železničnú dopravnú cestu
BRATISLAVA 6. 07.2004 - Podmienky
prístupu na železničnú dopravnú cestu, reguláciu
železničnej dopravy, práva a povinnosti regulovaných
subjektov a vznik a pôsobnosť Úradu pre reguláciu
železničnej dopravy by mala upraviť novela zákona o dráhach
a zákona o živnostenskom podnikaní, o ktorej by mala v
blízkej budúcnosti rokovať vláda. Návrh novely tiež
upravuje zásady spoplatňovania za využitie železničnej
dopravnej cesty a spôsob prideľovania kapacity železničnej
dopravnej cesty. Informuje o tom materiál z dielne MDPT .
Na rok 2005 požaduje MDPT na financovanie prevádzky železničnej
dopravnej cesty zo štátneho rozpočtu 2,8 mld. Sk pri
zohľadnení inflácie za roky 2004 a 2005, daňovej reformy a
výkonov na úrovni roku 2004. Týmto by sa mala zabezpečiť
rovnováha medzi príjmami z cien za použitie železničnej
dopravnej cesty, zisku z iných komerčných aktivít a zo
štátneho financovania na jednej strane a výdavkami na
železničnú dopravnú cestu na druhej strane. Úplná
liberalizácia v oblasti železničnej dopravy predpokladá
rozvoj podnikateľskej sféry v tejto oblasti na slovenskom trhu
a v dôsledku toho pozitívne dopady na obyvateľstvo a
zvýšenie zamestnanosti.
Úrad pre reguláciu železničnej dopravy, ktorý má vzniknúť
1. januára 2005 má zabezpečovať niektoré činnosti
Štátneho dráhového úradu (ŠDÚ), niektoré činnosti
doteraz vykonávané MDPT a
činnosti, ktoré úradu založil zákon a ktoré vyplývajú z
implementácie európskych smerníc. Na zriadenie úradu sa
predpokladajú budúci rok náklady vo výške 101,944 mil. Sk.
Čiastka v objeme 19,804 mil. Sk sa zohľadnila už pri tvorbe
štátneho rozpočtu na rok 2005 v prostriedkoch určených pre
zanikajúci ŠDÚ.
Z dôvodu navýšenia počtu zamestnancov v roku 2005 a na
zabezpečenie odporúčaní expertov EÚ
zabezpečiť sídlo tohto úradu mimo sídla orgánov štátnej
správy a mimo sídla subjektov, ktoré podliehajú režimu
podľa zákona o dráhach, sa požaduje budúci rok navýšenie
čiastky na fungovanie úradu o 82,140 mil. Sk. Zriadenie úradu
sa predpokladá predovšetkým využitím kapacít zamestnancov
návrhom zákona rušeného ŠDÚ, ktorí prejdú na úrad a
nárastom zamestnancov v počte 35. S týmto však nesúhlasí
Ministerstvo financií SR (MF). Nové znenie návrhu zákona sa
tak predkladá na rokovanie vlády s rozporom. Činnosť
novozriaďovaného úradu odporúča MF riešiť racionalizáciou
práce a vytváraním efektívnych organizačných štruktúr v
rámci schválených limitov MDPT .
Novela zákona vychádza zo smerníc EÚ a
zabezpečuje úplnú aproximáciu právnych predpisov SR k právu
EÚ .
Predkladaný návrh zákona upravuje aj bezpečnosť v
železničnej doprave, práva a povinnosti vlastníka dráhy,
prevádzkovateľa dráhy a dopravcu a zabezpečuje prevádzkovú
prepojenosť železníc členských štátov EÚ .
Železničná absurdita
7.07.2004,
Gális Tomáš - Jedzte kapustu, je zdravá! Kto si myslí, že
tento "reklamný slogan" patrí dávnej minulosti, je
na omyle. Niektoré firmy sa ním ešte stále riadia. Sú to
najmä tie, ktoré si vďaka štátnemu vlastníctvu dávnu
minulosť pamätajú najlepšie - napríklad obe železničné
spoločnosti.
V spomínaných časoch to bolo jednoduchšie. To, čo bolo treba
vyrobiť a aké služby poskytnúť, naplánoval štát. Je
pravda, že potom niektoré tovary a služby nemali zákazníkov,
ale mohli sa zahrnúť do štatistiky, ktorou sme chceli
ohurovať Západ. Na druhej strane, niektoré tovary a služby, o
ktoré bol záujem, sa nevyrábali v dostatočnom množstve. V
plánovanom hospodárstve podniky len ťažko reagovali na
meniaci sa dopyt. A reklama? Zbytočnosť - veď naplánovaný
bol aj počet zákazníkov. Dobré časy sa však zmenili. Na
Slovensko vtrhol kapitalizmus s dravými firmami a so
sebavedomými zákazníkmi. Spozorovali to takmer všetci.
Paradoxne si to nevšimli práve železničné firmy, ktoré
pokrývajú celé Slovensko. Obe sa správajú, ako keby krajinu
stále obchádzalo strašidlo komunizmu.
Spomínať v prípade železníc prezamestnanosť a plytvanie sa
asi neoplatí - je to problém vo všetkých okolitých
krajinách. Oveľa nepochopiteľnejšia je neochota informovať
verejnosť o svojich službách. Za hranicou bežného chápania
je neschopnosť zabezpečiť zvyšku cestujúcich, ktorý
železniciam ešte zostáva, tlačený cestovný poriadok.
Vypredaný bol už pred decembrovou zmenou grafikonu, dotlač sa
minula na jar. Zisťovať, či ešte tohto roku bude, je
zbytočné. Po návšteve informácií a rezervačného strediska
na hlavnej stanici hlavného mesta a po telefonáte na
riaditeľstvo je viac ako jasné.
Jazdite vlakom - je... Aký vlastne? Utajený, nepochopiteľný,
absurdný?
Bezpečnostná rada sa nezaoberala Ládinovými hrozbami pre Európu
Bratislava 6. 07.2004 - Bezpečnostná
rada SR sa dnes nezaoberala hrozbou lídra al-Káidy Usámu bin
Ládina, že ním vyhlásené prímerie pre Európu na zmenu jej
politiky sa skončí 15. júla.
Po rokovaní Bezpečnostnej rady to povedal minister vnútra
Vladimír Palko s tým, že rada sa stará o bezpečnosť
občanov bez ohľadu na výroky istých osôb. Dodal, že zatiaľ
nedošlo k ničomu, čo by ho oprávňovalo hovoriť o zmene
rizika.
Rada podľa neho rokovala o štandardných materiáloch, ktoré
sa týkali rezortov dopravy, obrany a koncepcie bezpečnostného
systému SR. Išlo napríklad o návrh rozdelenia výkonu
preventívnych opatrení ochrany civilného letectva pred činmi
protiprávneho zasahovania, ktoré predložil minister dopravy
Pavol Prokopovič. Podľa materiálu preberie niektoré
kompetencie, ktoré doteraz vykonával Policajný zbor, práve
rezort dopravy. Pôjde napríklad o stráženie prístupov k
lietadlám. Palko však nechcel hovoriť konkrétnejšie a
médiá odkázal až na obdobie po prerokovaní materiálu
vládnym kabinetom.
Vyjadrenie ministra zahraničných vecí Eduarda Kukana, ktorý
pre denník Národná obroda povedal, že protištátna skupinka
existuje a dokonca pripravuje jeho diskreditáciu, Palko
nekomentoval. "Tak, viete čo, zdá sa mi, že o takomto
čase je už príliš teplo, než aby som na takéto veci tak
napochytro išiel odpovedať," odpovedal na otázku, či má
informácie o jej existencii.
Na rokovaní kabinetu by mali prevládať materiály z dielne MH
BRATISLAVA 6. 07.2004 - Na stredajšom
rokovaní vládneho kabinetu prevládajú materiály z dielne
Ministerstva hospodárstva SR (MH). Jedným z nich je návrh na
vydanie rozhodnutia o privatizácii priamym predajom akcií
Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) Bratislava, a.s. Porada
ekonomických ministrov odporučila predať 49 % akcií SAD
Bratislava firme Bus Transport, s.r.o., ktorá ponúkla
najvyššiu sumu 540 mil. Sk. Ďalšie návrhy z dielne MH sa
zaoberajú doprivatizáciou časti podnikov Západoslovenské
tlačiarne, š.p. Bratislava, Dinas, š.p. Banská Bystrica a
časti zdravotníckeho zariadenia Nemocnica s poliklinikou
Poprad.
Model postupu privatizácie ZSSK predpokladá jej rozdelenie na dve akciové
spoločnosti. Postupom pri transformácii sa by sa mali v stredu
zaoberať ministri. Jedna spoločnosť by sa pritom mala
zaoberať osobnou prepravou a druhá nákladnou dopravou. ZSSK by sa mala
rozdeliť do konca tohto roka, resp. do konca prvého štvrťroka
2005, a následne by sa mal privatizovať majoritný podiel
spoločnosti, ktorá sa zaoberá nákladnou dopravou. Výnos z
privatizácie by sa mal použiť na zníženie dlhov a záväzkov
ZSSK . (krátené)
Vláda sa vráti k zverejneniu zmlúv uzavretých medzi
SR a automobilkami
Bratislava 6. 07.2004 - Vláda sa na
rokovaní v stredu 7. júla vráti k žiadosti parlamentu o
zverejnenie zmlúv uzavretých medzi SR a automobilkami . Kabinet
totiž pred týždňom uložil ministrovi hospodárstva, aby jeho
rezort vypracoval k žiadosti stanovisko.
Minister hospodárstva SR Pavol Rusko však už dnes informoval,
že spoločnosť Kia opätovne potvrdila, že informácie
obsiahnuté v zmluvách považuje za prísne dôverné a
komerčne citlivé a nesúhlasí s ich zverejnením. Obsah zmlúv
považuje za obchodné tajomstvo spoločnosti Kia. Automobilka
však zároveň vyzvala ministra hospodárstva, aby
špecifikoval, ktoré časti zmlúv navrhuje zverejniť. Minister
hospodárstva chce totiž presadiť, aby investori odtajnili
aspoň informácie týkajúce sa verejných financií.
Vláda prerokuje tiež návrh na rozdelenie ZSSK na Železničnú
osobnú prepravu (ŽOP) a Železničnú spoločnosť - Cargo
(ŽSC), ako aj následnú privatizáciu nákladného dopravcu.
Rozdelenie, ako jedna z alternatív transformácie ZSSK , by malo
prebehnúť do konca tohto roku, prípadne v 1. štvrťroku
budúceho roku. Vláda očakáva, že minister dopravy predloží
privatizačný projekt Cargo dopravcu do 31. marca 2005. Výnos z
predaja chce rezort dopravy použiť prioritne na zníženie
záväzkov ZSSK .
Kabinet ... bude sa zaoberať návrhom zákona, ktorým sa
zrušuje komora geodetov a kartografov. (krátené)
Otázniky nad vyšetrovaním bombových útokov
BRATISLAVA 6. 07.2004 - V Španielsku
zasadá parlamentná komisia vyšetrujúca bombové útoky na
vlaky v Madride, pri ktorých zahynulo takmer 200 ľudí a skoro
2000 bolo zranených. Mnohí Španieli však jej kredibilitu
spochybňujú. Parlamentná komisia zložená z poslancov
všetkých strán má zistiť, či sa marcovým útokom nedalo
zabrániť, či sa odvtedy prijali kroky na zvýšenie
bezpečnosti v krajine a či sa politici snažili zmanipulovať
situáciu vo svoj prospech. Smrť 200 ľudí je podľa Španielov
dostatočný dôvod na dôkladné vyšetrovanie. Majú však
pocit, že oproti komisii, ktorá vyšetrovala útoky 11.
septembra v Spojených štátoch, je španielska komisia príliš
slabá, uvádza BBC na svojej internetovej stránke.
V Amerike za rok a pol vypočuli vyše tisíc svedkov vrátane
prezidenta Busha. V Španielsku plánuje komisia zasadať dva
mesiace a na predbežnom zozname svedkov je len niečo vyše
desať ľudí, no medzi nimi nie je ani bývalý konzervatívny
premiér José María Aznar, ani jeho socialistický nástupca
José Luis Rodríguez Zapatero, ktorý získal moc krátko po
útokoch. Okrem toho komisia hneď na začiatku zviedla
neúspešný boj s vládou o to, ktoré tajné materiály môže
preskúmať. Skeptici v španielskej spoločnosti si myslia, že
ani jedna z hlavných politických strán v krajine nemá záujem
skúmať udalosti príliš dôkladne.
Chlapca na železničnom vozni zasiahol prúd z
trolejového vedenia
Bratislava 6. 07.2004 - Popáleniny na
polovici povrchu tela utrpel po zásahu elektrickým prúdom
15-ročný mladík z obce Križovany nad Dudváhom na tamojšej železničnej
stanici . Chlapec si v nedeľu večer krátil voľný čas
pobytom v blízkosti odstavených železničných vozňov, potom
sa rozhodol, že vylezie po rebríku na jeden z nich. Tam ho
zasiahol elektrický prúd trolejového vedenia.
Mladík následne spadol medzi vozne. Udalosť si vyžiadala
zastavenie dopravy na vyše hodinu a meškanie troch osobných
vlakov.
TASR o tom informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Z predaja
Železničnej spoločnosti-Cargo očakáva MDPT minimálne 15
miliárd Sk
Bratislava 7. 07.2004 - MDPT SR očakáva z
privatizácie ZSSK-Cargo,
a. s. výnos minimálne 15 miliárd Sk.
ZSSK-Cargo vznikne podľa rezortného
ministra Pavla Prokopoviča spoločne so Železničnou osobnou
prepravou (ŽOP) k 1. januáru budúceho roku rozdelením
súčasnej ZSSK . Proces privatizácie nákladnej dopravy chce MDPT odštartovať
hneď, ako to bude možné, teda začiatkom budúceho roku.
Transformáciu ZSSK a následný predaj cargo spoločnosti dnes
schválila vláda SR.
Prokopovič počíta s predajom všetkých 100 % akcií budúceho
nákladného dopravcu. Hovoriť dnes o podieloch však považuje
za predčasné. Najvhodnejší spôsob odštátnenia by mal
ministerstvu navrhnúť poradca, ktorý bude vybraný na základe
medzinárodného tendra. Základný postup pri transformácii v
takej podobe, ako to odobril kabinet, by mal podľa Prokopoviča
ostať zachovaný.
K úvahám o rozdelení ZSSK viedli rezort dva základné dôvody. Prvým
bola diametrálne odlišná filozofia podnikania v nákladnej a
osobnej preprave. Kým nákladná preprava je orientovaná na
profit, osobná predstavuje verejnú službu, pričom z
dlhodobého hľadiska dochádza k jej krížovému financovaniu.
Druhým základným dôvodom je súčasný vzťah ZSSK so štátom.
Osobná preprava je totiž prepojená na rozpočet a samotný
štát určuje a reguluje cenu cestovného.
V súčasnosti pracuje ZSSK na implementácii princípov procesného
riadenia zvlášť pre osobnú a nákladnú dopravu. Uvedené
kroky majú smerovať k zlepšeniu parametrov firmy: zvýšeniu
hodnoty pred privatizáciou, rastu konkurencieschopnosti a
ekonomickej výkonnosti. Okrem toho sa uskutočnilo aj
preceňovanie majetku, ktoré viedlo k zníženiu jej
základného imania.
EK schválila pre francúzsky koncern Alstom záchranný plán v
hodnote 3 mld. EUR
Brusel 7. 07.2004 - Európska komisia
(EK) schválila miliardový záchranný plán pre problematický
francúzsky zmiešaný koncern ALSTOM . Oznámila to dnes EK v
Bruseli.
Francúzska vláda sa zaväzuje, že priemyselný gigant v
priebehu štyroch rokov otvorí pre konkurentov. ALSTOM
vyrába superrýchle vlaky
TGV , turbíny a lode. Finančný balíček zahŕňa rôzne
formy dotácií a jeho celkový objem predstavuje asi 3 miliardy
EUR (v prepočte 119,4 miliardy SKK).
Európskou komisiou presadené priemyselné partnerstvá sa
týkajú energetickej divízie ALSTOMu a divízie železničnej
techniky. V priebehu 4 rokov sa im musí nájsť partner. Alstom
sa tiež musí vzdať okrajových odvetví s obratom 1,6 miliardy
EUR.
Či pri otvorení Alstomu pre zahraničných investorov príde na
ťah aj nemecký koncern Siemens, ešte nie je jasné. Siemens
podobne ako švédsko-švajčiarska firma ABB prejavil záujem o
turbínové aktivity ALSTOMu.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.
Eurotunnel změní ceny služeb a sníží náklady
PAŘÍŽ 7. 07.2004 - Britsko-francouzský
provozovatel železniční přepravy pod kanálem La Manche
přepracuje ceny svých služeb a sníží roční náklady o 40
milionů eur. Novou strategii Eurotunnelu dnes představilo
vedení firmy.
Společnost pokračuje na plánu nového financování, který
má být hotov na konci října, dodal generální ředitel
Jean-Louis Raymond. V programu firma určí novou finanční a
provozní strategii.
Nespokojení akcionáři vyhodili v dubnu celý management Eurotunnelu s
tím, že nechránil jejich investice a nepodařilo se mu
zabránit v poklesu tržeb a zisku. Šlo sice o historické
vítězství malých akcionářů, podle expertů bude ale nové
vedení nuceno napodobovat své předchůdce, jinak mu hrozí,
že kontrolu nad společností převezmou věřitelé.
Eurotunnel
chce mírně zvýšit příjmy za osobní přepravu během
následujících 12 až 18 měsíců. Roční náklady chce
podnik snížit o 40 milionů do příštího léta. Nový
cenový systém má lépe odrážet výkyvy v poptávce.
Společnost se také chystá uzavřít nové smlouvy
železničními firmami, které tunel využívají .
Společnost se od svého vzniku v roce 1987 potácí od krize ke
krizi. Výstavba tunelu byla mnohem dražší, než se čekalo, a
ostrá konkurence dopravy přes kanál omezuje provoz příliš
drahých vlakových spojů. Společnosti se tak nedaří splácet
ani úroky z úvěru devíti miliard eur.
Komisia nenašla lepší variant
8.07.2004, mk - Povedie železnica
stredom mesta, alebo sa podarí presadiť obchvat popri
diaľnici? Odporúčanie pre jednu z možností mala v utorok
odhlasovať odborná komisia, ktorú zriadilo trenčianske
zastupiteľstvo ešte v januári.
Trať v Trenčíne chcú
železnice modernizovať v rámci projektu realizovaného na
úseku N. Mesto n/V. - Púchov . Variant železnice
vedúcej stredom mesta by si vyžiadal nový most, zbúranie asi
dvadsiatky domov i historickej letnej plavárne. Podľa odhadov
by jeho cena mala dosiahnuť 3,1 mld Sk. Drahší variant, ktorý
by však uvoľnil veľké pozemky v centre mesta, by si vyžiadal
asi 7,4 mld.
K vytvoreniu komisie viedla petícia občanov, ktorí
protestovali proti variantu trate vedúcej naprieč mestom.
Rozhodnutie komisie malo mať pre poslancov odporúčací
charakter.
Hlasovanie komisie však dopadlo nerozhodne a zastupiteľstvo
bude musieť rozhodnúť bez jej odporučenia. Podľa MDPT SR je rozhodnutie o tom, kadiaľ trať
povedie, v rukách mestských poslancov. Zároveň však
zdôrazňuje, že trať mimo mesta enormne zvýši náklady.
Podľa člena komisie a poslanca Róberta Lifku väčšina
poslancov pochádza z vládnych strán, ktoré sú napojené na
ministra dopravy. "Budú presadzovať lacnejšie a teda pre
život Trenčanov horšie riešenie. Budem presadzovať, aby o
tejto veci rozhodovali priamo občania," hovorí. Podľa
poslanca Jána Babiča pracovala komisia bez náležitých
finančných, ekologických i urbanistických štúdií.
"Akékoľvek naše rozhodnutie v tejto situácii nebude
dobré. Najčistejšie by bolo, keby sa rozhodlo v
referende," myslí si. Predseda komisie Richard Kerekeš
však namieta, že variant obchvatu popri diaľnici nie je
zahrnutý v stratégii ŽSR a
teda nemá investora. "Plebiscit nemá zmysel, lebo občania
by rozhodovali o niečom nereálnom," tvrdí. Primátor
Trenčína Branislav Celler pravdepodobne zvolá v tejto veci
mimoriadne zastupiteľstvo.