Minuloročnú stratu 4,8 miliardy Sk vyriešila ZSSK znížením základného imania
TASRBratislava 2. 07.2004 - ZSSK vykázala v uplynulom roku stratu 4,8 miliardy Sk, pri výnosoch 24,7 a nákladoch 29,5 miliardy Sk.
"Výšku straty ovplyvnilo z veľkej časti riešenie negatívnych dopadov delenia ŽSR na dve samostatné spoločnosti," uviedol hovorca spoločnosti Miloš Čikovský a vysvetlil, že majetok, delimitovaný do ZSSK pri delení pôvodných ŽSR , bol precenený vo vyšších hodnotách, ako bola jeho skutočná zostatková cena. "Vzhľadom na to sme museli vytvoriť odpisy dlhodobého nehmotného majetku v objeme 1,9 miliardy Sk, konkrétne know-how ako aj ďalšie opravné položky k dlhodobému hmotnému majetku, teda zásobám, ale i nedokončeným investíciám. Z celkového prekročenia nákladov tvorili opravné položky viac ako 58 %."
K strate, ako priznal Čikovský, prispeli aj oproti plánu nižšie zúčtované výnosy z nákladnej a osobnej prepravy. Tržby z nákladnej prepravy boli v porovnaní s plánom nižšie o 819 miliónov Sk a z osobnej prepravy o 350 miliónov Sk. Vyplýva to z riadnej a konsolidovanej ročnej účtovnej závierky, ktorú za účasti ministra dopravy Pavla Prokopoviča, ako zástupcu jediného akcionára spoločnosti, teda štátu, schválilo 1. júla Valné zhromaždenie (VZ) ZSSK .
VZ na návrh Dozornej rady rozhodlo o prevedení záporného hospodárskeho výsledku na účet - neuhradená strata minulých období. Podľa predloženého návrhu došlo k vysporiadaniu straty z rokov 2002 a 2003 znížením základného imania ZSSK o 5,3 miliardy Sk, čím jeho hodnota klesla na 21,5 miliardy Sk a bola zapísaná do dodatku stanov ZSSK . Valné zhromaždenie zároveň schválilo výročnú správu ZSSK .
"Aj napriek nepriaznivému hospodárskemu výsledku možno konštatovať, že ZSSK si za dva roky pôsobenia vybudovala postavenie spoľahlivého partnera na prepravnom trhu. Železnice mali v minulosti imidž neplatiča, no dnes je situácia iná. ZSSK uhrádza včas svoje záväzky a záujem o spoluprácu sa zvýšil," konštatoval Čikovský.
Uplynulý rok znamenal pre ZSSK významné zmeny aj vo finančných vzťahoch voči štátu. Splnením si povinností štátu v oblasti uhrádzania výkonov vo verejnom záujme došlo k zastaveniu procesu zadlžovania ZSSK cez úvery so štátnou zárukou. Ďalší pozitívny krok zo strany štátu prišiel v podobe prevzatia úverov ZSSK so štátnou zárukou za 7,3 miliardy Sk do štátneho dlhu. "Týmto krokom sa naplnil ďalší predpoklad úspešného oddlženia železníc," dodal hovorca.

Železničná polícia zadržala propagátora fašizmu
TASRBratislava 2. 07.2004 - Hliadka železničnej polície zadržala vo štvrtok predpoludním na železničnej stanici v Prievidzi 16-ročného obdivovateľa fašizmu. Mladík vyzlečený do pol pása a potetovaný rôznymi nacistickými a fašistickými symbolmi sa prechádzal na stanici.
Pri bezpečnostnej prehliadke policajti vo vrecku jeho nohavíc našli lovecký nôž a kovovú pracku opasku, na ktorej mal nalepený nacistický vojnový kríž. Mladý Prievidžan sa netajil sympatiami k nacistickým a fašistickým hnutiam a ideológiám, pričom podľa hovorcu ŽP Jozefa Búranského veľmi dobre vedel čo tetovania znamenajú. Potvrdil to aj vo výpovedi.
Železničná polícia začala mladíka stíhať za trestný čin podpory a propagácie hnutí smerujúcich k potlačeniu práv a slobôd občanov.

Stavbári musia preložiť Hron aj železnicu
Národná obroda3.07.2004, iba - Preložka rieky Hron a železničnej trate v dĺžke takmer pol kilometra pri Voznickej skale bude patriť medzi najnáročnejšie časti ďalšieho úseku komunikácie do Banskej Bystrice. Na financovaní sa bude podieľať aj Európska investičná banka (EIB) a základný kameň položia v utorok 6. júla 2004. Stavebné práce sa začnú podľa kritérií EIB v auguste 2004.
Víťaz medzinárodného tendra napriek nárastu cien za uplynulé roky ponúkol realizáciu stavby za 2 miliardy 196 miliónov korún, pričom stavba musí byť hotová za 26 mesiacov. (krátené)

Považská lesná železnica ožije v pribylinskom skanzene
TASRPribylina 5. 07.2004 - Prehliadka časti technického vybavenia bývalej historickej úzkorozchodnej Považskej lesnej železnice , ktorá sa ťahala údolím Čierneho Váhu v regióne Liptova, je zaujímavým spestrením tohtoročnej návštevy v Múzeu liptovskej dediny v Pribyline pri Liptovskom Hrádku. Turisti si môžu po prvýkrát prezrieť novobudované depo železničky. Nachádza sa na voľnom priestranstve a v priestoroch hál, kde v minulosti uskladňovali materiál na výstavbu skanzenu. Je tam okolo 60 rôznych koľajových vozidiel od začiatku do polovice 20. storočia, ako napríklad parný a motorový rušeň, nákladné a osobné vagóny, či dreziny.
Považská lesná železnica začala písať svoju históriu v roku 1912 a stavali ju v troch etapách až do roku 1940. Zrušili ju 31. decembra 1971. Spolu aj so staničnými koľajami merala 107 kilometrov. Bola druhou najdlhšou na Slovensku po Čiernohronskej lesnej železnici , ktorá bola dlhá 130 km. Prepravovali ňou drevo a cestujúcich. Prevážali ňou aj zamestnancov, ktorí stavali hydroelektrárňu Čierny Váh. Až do roku 1965 bola železnička jediným spojivom medzi mestom Liptovský Hrádok a obcou Liptovská Teplička.
O záchranu Považskej lesnej železnice sa snaží rovnomenné občianske združenie v spolupráci s Liptovským múzeom v Ružomberku. Podľa jej riaditeľky Ivety Zuskinovej v pribylinskom skanzene spolu s dobrovoľníkmi renovujú vozne a rušne, ktoré zachránili z bývalej železničky. Tieto budú premávať po trati, ktorú plánujú postaviť v skanzene. Zatiaľ je len hotová malá časť koľajiska, na ktorom sú vystavené parný rušeň a vozne. Vybudovanie vyhliadkovej trate bude závisieť od financií.

Finančníci v Bratislave o skúsenostiach s modelom PPP
SITABRATISLAVA 5. 07.2004 - Konferenciu o PPP - public private partnership - Partnerstve verejného a súkromného kapitálu, organizuje v stredu v Bratislave britské veľvyslanectvo na Slovensku. PPP znamená partnerstvo medzi verejným a súkromným sektorom za účelom dodania projektu alebo služby, ktoré tradične poskytuje verejný sektor. Konferenciu otvorí primátor londýnskej finančnej časti City Lord Mayor. Prednášať budú britskí finanční experti, ktorí majú skúsenosti s projektmi po celom svete financovanými pomocou PPP. Cieľom seminára je predstaviť britské znalosti a skúsenosti s modelom PPP a potvrdiť, že verejný a súkromný sektor si v určitých oblastiach vzájomne prinášajú neoceniteľné výhody. Akcia sa koná s podporou organizácie IFSL (International Financial Services London) a UK Trade & Investment, International Sectors Group - Financial Services.
Od začiatku 90-tych rokov sa vo Veľkej Británii pomocou PPP financovali projekty v hodnote 24 miliárd libier. Z toho najväčší pripadá na rezort dopravy (37%), na zdravotníctvo (12%) a na obranu (12%). Pomocou PPP bolo napríklad vybudovaných 40 nemocníc, 150 škôl, železničná infraštruktúra, ako aj množstvo projektov z iných oblastí.
Agentúru SITA informovala hovorkyňa britského veľvyslanectva Katarína Strýčková. (krátené)

Česko a Bavorsko chcú rýchlodráhu Praha - Mníchov
TASRPrávo Praha 5. 07.2004 - Čiastočnou výstavbou nových úsekov a modernizáciou iných chcú Česká republika a nemecká spolková krajina Bavorsko vybudovať železničné spojenie - rýchlodráhu - medzi Prahou a Mníchovom. Terajší čas jazdy, šesť a pol hodiny, by sa tak skrátil takmer na polovicu. Predpokladá to projekt železničnej trasy Dunaj - Vltava, ktorý bol v piatok predstavený v bavorskom pohraničnom meste Fuhrt im Wald.
Náklady na výstavbu tejto trate by mali tvoriť 1,46 miliardy eur (58,2 miliardy SKK). Viac než tri štvrtiny tejto sumy by mala poskytnúť . Nemecko by sa podieľalo 16 % a ČR len 7 %.

Superbiznis
PLUS 7 DNÍ 27/2004, 05.07.2004, Závodská Nancy - Nie je to tak dávno, čo sme v našom týždenníku písali o tom, ako reklamný expert Fedor Flašík vysúdil 104 mil. Sk vďaka vyhranému súdnemu sporu s Investičnou a rozvojovou bankou.
Jednoducho bol v správnom čase na správnom mieste a podarilo sa mu podpísať viac ako výhodnú zmluvu s ešte výhodnejšími podmienkami v prípade neplnenia zo strany objednávateľa. Na ŽSR sú podobných zmlúv desiatky. Právnici majú s nimi plné ruky práce, pretože mnohé z nich sú jednoznačne nevýhodné pre štát - vo väčšine prípadov, ktoré sa dostanú pred súd, to tak aj skončí - a štát, teda daňoví poplatníci, musí platiť. Najbližšie nás zrejme neminie istá vyše 150 mil. "faktúrka".
Všetko sa začalo v októbri 1996, keď ŽSR podpísali s firmou Spectrum Marketing, s.r.o., Bratislava zmluvu na výrobu a dodávku oceľovej konštrukcie železničného mosta. Za zákazku si spomínaná firma určila cenu 100 mil. Sk, a keďže železnice takou sumou nedisponovali, poskytla im na to dodávateľský úver v plnej výške. Podľa dodatku k zmluve, ktorý v apríli 1998 podpísal generálny riaditeľ ŽSR JUDr. Michal Lazar, mali železnice tento úver splatiť jednorazovo po 7 rokoch. Ibaže už v októbri toho istého roka uzrel svetlo sveta ďalší dodatok, a takisto podpísaný pánom M. Lazarom, v ktorom sa železnice zaviazali splatiť úver už do konca septembra 1999, teda za necelý rok. Prečo vedenie železníc na taký nevýhodný krok pristúpilo, bude aspoň sčasti jasné, keď sa dostaneme na koniec celého reťazca. Na jeho začiatku je, ako sme napísali, 100 mil. úver. V čase, keď vedenie železníc podpisuje nevýhodný dodatok o skrátení splátkového kalendára, dochádza aj k prevzatiu dlhu, ktorý majú železnice voči firme Spectrum Marketing, štátnou akciovkou Vodohospodárska výstavba. Jednoducho firma Spectrum Marketing svoju pohľadávku predala. Vodohospodárska výstavba sa dohodla, že získa potrebných 100 mil. vystavením vlastnej zmenky v prospech Poštovej banky v nominálnej hodnote 125 mil. A železnice sa zaviazali, že túto sumu k dňu 27.10.1999 uhradia. Už vtedy však bolo jasné, že túto čiastku nebudú mať z čoho zaplatiť, a tak sa pohľadávka začala znovu posúvať ďalej.
Vodohospodárska výstavba predala pohľadávku aj s úrokmi spoločnosti Synthesis Trading Slovakia začiatkom januára 2001. Výška pohľadávky bola v tom čase už takmer 151 mil. Sk. A putovala ďalej. Synthesis Trading ju predala 5.9.2001 firme M + M Košice, tá ju o dva dni nato predala zasa firme Optofin Stupava, ktorá ju zasa o ďalšie tri dni postúpila spoločnostiam Express Slovakia a Express AG International. A za spomínaných pár dní sa pohľadávka vyšplhala na sumu vyše 165,5 mil. Sk!
A sme na konci reťazca. Firmy Express Slovakia a Express AG International vyriešili pohľadávku naozaj bravúrne. Jednoducho si ju v rámci dohody o vzájomnom započítaní pohľadávok a záväzkov odrátali od svojich vlastných "dlhov", ktoré voči železnici mali. Na tom síce nie je nič neobvyklé, až na jednu drobnosť. Vo firme Express Slovakia figuroval od septembra 2000 ako člen dozornej rady aj JUDr. Michal Lazar, teda muž, ktorý vo funkcii generálneho riaditeľa železníc podpísal v roku 1998 nevýhodný dodatok o skrátení platby za 100 mil. dodávateľský úver. Že by už v tom čase myslel na svoje zadné vrátka vo firme Express Slovakia, kam nastúpil rok po svojom odchode z postu riaditeľa železníc? Práve spomínaný dodatok totiž spôsobil sklz v účtovníctve železníc a následné presúvanie stomiliónovej pohľadávky a nárast jej ceny. Vzájomný zápočet medzi firmou Express Slovakia a ŽSR podpísal v roku 2001 generálny riaditeľ Andrej Egyed, takže s trochou irónie môžeme povedať, že jeden generálny riaditeľ vyšiel v ústrety jednému bývalému generálnemu riaditeľovi. A zlé jazyky hovoria, že tento tandem v súčasnosti úspešne spoločne podniká v železničnej doprave.
V reťazci predaja pohľadávok sa našla ešte jedna firma, ktorá by z celej zamotanej situácie chcela vyťažiť. Synthesis Trading Slovakia, ktorá pohľadávku kúpila od spoločnosti Vodohospodárska výstavba a o pár mesiacov predala košickej spoločnosti M + M, žiada od železníc vyplatenie celej pohľadávky, pretože tvrdí, že následný predaj pohľadávky košickej spoločnosti je neplatný, a tak sú stále oni vlastníkmi pohľadávky. Akosi pozabudli povedať, že spomínaná košická spoločnosť M + M - ktorá zanikla iba necelé dva mesiace po tom, ako pohľadávku posunula ďalej - zaplatila firme Synthesis Trading ako prvú splátku 50 mil. Sk. Kde sú tieto peniaze? Ak firma Synthesis tvrdí, že predaj pohľadávky je neplatný, mala by tieto peniaze vrátiť a potom by mohla žiadať vyplatenie celej pohľadávky. Aj to len v prípade, ak by súd rozhodol, že Synthesis je naozaj stále vlastníkom pohľadávky. No zatiaľ tak nerozhodol, žaloba je stále na Krajskom súde v Bratislave. Zatiaľ čo Synthesis sa domáha vyplatenia celej sumy, železnice sa podľa vyjadrenia právnych zástupcov snažia argumentovať tým, že úplne pôvodná zmluva medzi ŽSR a Spectrom Marketing nebola v zmysle zákona o verejnom obstarávaní, a teda by mala byť neplatná. Lenže ak by dal súd ŽSR za pravdu, znamenalo by to, že celý kolotoč presunu pohľadávky je neplatný, a tým pádom aj vzájomný zápočet medzi ŽSR a Express Slovakia. A v takom prípade by mohli železnice žiadať od Express Slovakia 100 mil. naspäť. Takému scenáru však verí len málokto.

Pomáhajú len železnice
Pravda6.07.2004, Morháčová Jana - V lete cestujú za vnúčatami často aj dôchodcovia. Dôchodcovia do veku 70 rokov nemajú zľavu v autobusoch - ani v prímestských, ani v diaľkových. Vo vlakoch však môžu podobne ako mladí ľudia získať zľavu 25% cestovného na ktorúkoľvek trať či vzdialenosť.
Na priznanie zľavy je potrebný preukaz Senior, ktorý predávajú vo všetkých staniciach. Poplatok za preukaz je 100 Sk a platí jeden rok presne odo dňa vystavenia. Cestovať naň možno až po dosiahnutí 60. narodenín. Zľava platí pre druhú triedu osobných vlakov aj rýchlikov. S preukazom Senior je výhodné aj cestovanie IC a EC vlakmi na Slovensko.
Príklad: Pani Kováčová cestuje často najmä v lete za vnúčatami zo Žiliny do Košíc. Ako držiteľ preukazu Senior zaplatí za túto cestu 222 Sk a je jedno, či cestuje rýchlikom, alebo osobným vlakom. Výhodnejšie, a teda lacnejšie môže cestovať aj keď sa rozhodne pre IC vlak, zaplatí na tej istej trati cenu od 224 Sk (IC Standard). V bežnom rýchliku ušetrí na jednu cestu necelých 100 Sk, pretože bežný lístok je 316 Sk. V IC je cena pre bežného cestujúceho 288,345 alebo 406 Sk. Dobrá rada - využite v IC cestovanie najmä v slabšie dni, keď je možné cestovať lacnejšie.
Dôchodcovia, ktorí už dovŕšili 70 rokov, sú prepravovaní za tzv. evidenčné cestovné, ktoré je 5 Sk za každých začatých 50 km. Na diaľkových autobusových linkách však musia platiť polovičný lístok. V MHD majú v niektorých mestách cestovanie zadarmo, niekde však musia platiť. (krátené)

sa ušetriť až štvrtina
Pravda6.07.2004, Morháčová Jana - Na železniciach možno využívať výrazne aj zľavy najmä v prípade cestovania s deťmi. Deti do 6 rokov sa môžu na území Slovenska voziť zadarmo. Musí s nimi však cestovať staršia osoba s platným lístkom.
Bez cestovného lístka, a teda aj bez platenia sa môžu odviesť najviac 2 deti do 6 rokov, ak im však stačí jedno miesto na sedenie. Za každé ďalšie dieťa do 6 rokov zaplatíte polovicu obyčajného cestovného. Ak cestuje matka s tromi deťmi do 6 rokov zaplatí pre seba celý lístok, 2 deti cestujú zadarmo a tretie na polovičný lístok.
Staršie deti, od 6 do 15 rokov, platia vo vlakoch len 1/2 lístky. Platí to v prvej aj druhej vozňovej triede. S lístkom však treba sprievodcovi preukázať vek, a to osobitným preukazom, kde je uvedený dátum narodenia. Preukaz vytavujú na požiadanie v každej pokladnici za 15 Sk.
Rodiny, ktoré budú cestovať napríklad od Tatier alebo za babičkou, môžu využiť rodinnú zľavu. Stačí, aby cestoval rodič s dieťaťom. Tu železnice na tento rok urobili ústretový krok, pretože v minulosti mohli zľavu využívať skupinky zložené minimálne z troch členov, teraz už od dvoch členov.
Je to ideálne riešenie, ako ušetriť, najmä ak cestujú obaja rodičia s viacerými deťmi. Rodiny tak ušetria ďalších 20% z cestovného.
Možno ju využiť pri ceste nad 50 km a je určená najviac pre 6 osôb. Aspoň jedna osoba musí byť dospelá, najviac môžu cestovať dvaja dospelí. Cestujúci nemusia byť rodina. Zľava platí v ktorejkoľvek vozňovej triede.

Menej zaplatia najmä tí, čo nemajú 26 rokov
Pravda6.07.2004, Morháčová Jana - Železnice v snahe pritiahnuť mladých ľudí cestovať vlakmi vytvorili osobitnú zľavu pre mladých vo veku od 15 do 26 rokov. Zľavu Junior RailPlus môžu využiť všetci bez ohľadu nato, či chodia alebo nie do školy.
Na jednej vybranej trati môžu cestovať za polovičný lístok počas celého roka a na všetkých ostatných trasách majú možnosť cestovať so zľavou 25%. Pri ceste do Čiech získavajú držitelia preukazu tento rok až 72% zľavu z medzinárodných cenníkov.
Osobitným bonusom je zľava 25% z ceny vstupného do podtatranského Aquaparku v Liptovskom Mikuláši. Cena ročného preukazu na získanie zľavy Junior RailPlus je 689 Sk.

Zľavy získate skôr vo vlaku ako v autobuse
Pravda6.07.2004, Jana Morháčová, BRATISLAVA - Cestovanie je dnes mimoriadne drahá záležitosť. Priemerný občan tejto krajiny míňa na verejnú dopravu ročne od 200 do tisíc korún mesačne. Podľa štatistík teda na vlaky za rok minieme asi 500 korún v priemere korún za rok.
Výrazné šetrenie peňazí umožňujú rôzne zľavy. Paradoxne na Slovensku umožňujú šetriť peniaze pri cestovaní v lete, keď ľudia vyrážajú na dovolenky alebo za priateľmi a oddychom, najmä železnice. Zľavy šetria až 30 percent ceny. Slovenskí autobusoví dopravcovia sa však ešte nenaučili pracovať aktívne so zľavami. Na Slovensku nemôžu tak ako v európskych krajinách ľudia nakupovať lístky aj s rôznymi zľavami. Najmä ak si dokážu kúpiť lístok výrazne vopred alebo v menej vyťažených, tzv. slabých dňoch.
"Zľavy sú dôležitý nástroj na to, aby sme motivovali ľudí cestovať vlakmi. Preto sme nad rámec vymedzený zákonom zaviedli zľavy pre určité skupiny obyvateľstva. Je to napríklad rodinná zľava vhodná pre rodičov s deťmi, alebo senior či junior ponuka pre mladých ľudí a dôchodcov a podobne," uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Tento rok napríklad železnice pripravili špeciálnu ponuku na leto, denný lístok pre skupinu až šiestich cestujúcich, ktorá umožňuje cestovať za 299 korún na akúkoľvek vzdialenosť v osobných vlakoch..

V autobusoch takmer bez zliav
V autobusovej doprave je zliav menej. A to napriek tomu, že na niektorých trasách jazdí viacero konkurenčných podnikov. Spolu zo 17 podnikov SAD na diaľkové linky neponúka nijaké špeciálne zľavy nad tie vymedzené zákonom ani jeden dopravca.
"Dopravcovia sa zatiaľ nenaučili robiť aktívne s politikou zliav. Má to niekoľko príčin. V prvom rade je to nedostatočné technické vybavenie, ktoré by umožňovalo presne vyhodnocovať vyťaženosť autobusov napríklad počas ich trasy podobne. A súčasne citlivosť cestujúcich na ceny. Vznik nejakej zľavy ľudia berú ako fakt, že klasické cestovné je zbytočne vysoké a sú klamaní," vysvetlil riaditeľ bratislavskej SAD Emil Binda. (krátené)

Železnice sa pustili do zliav
Viac možností využiť zľavu ponúkajú najmä slovenské železnice. "Mimoriadny úspech má zľava pre mladých do 26 rokov, najmä odvtedy, čo sme zaviedli možnosť vybrať sú jednu trať, na ktorej možno cestovať až s polovičnou zľavou," zdôraznil Július Slíž z marketingu Železničnej spoločnosti. Dôvodom zavedenia zľavy bol aj fakt, že až desať percent školských preukážok, ktoré sa používajú na každodenné alebo občasne cesty do školy, je falšovaných.
Podobne dôchodcovia do 70 rokov mali v minulosti možnosť cestovať na polovičné lístky, minulý rok im však štát túto možnosť zobral. "Nechceli sme, aby nám odišlo asi milión dôchodcov od železnice k autobusovej doprave, tak sme museli zaviesť cenovú výhodu - zľavu 25 percent," spresnil Slíž. Vďaka tejto zľave sa podarilo udržať tržby od dôchodcov na úrovni z minulosti.
Určitou výhodu pri sporadických cestách je napríklad kilometrická banka, kde si človek predplatí určitý počet kilometrov na železnici. Nevýhodu je však, že pred každou cestou si musí vystáť rad (toto nie je prevda, takýto cestujúci má právo si dať potvrdiť jazdu v KMB prednostne bez čakania - pozn. Addams) pri pokladnici, pretože si musí pýtať pečiatku na potvrdenie cesty.
"Vieme o tom, ale zatiaľ nevieme inak zabrániť zneužívaniu. Naším cieľom je, aby bola kilometrická banka postupne zmenená na klasickú čipovú kartu. Cestujúcemu sa budú kilometre odratúvať priamo u sprievodcu a odpadne čakanie pred cestou pri pokladniach," zdôraznil Slíž.

Novinka - cestovanie za jednotnú sumu
Pravda6.07.2004, Morháčová Jana - Pre tohtoročné letné prázdniny teda železnice zaviedli jednodňový paušálny lístok s názvom SONE. Platí jeden deň vo všetkých osobných vlakoch premávajúcich na Slovensku a môže naň cestovať 6 osôb na akúkoľvek vzdialenosť.
Ale len cez víkendy, teda v sobotu alebo v nedeľu. Cena je 299 Sk. Platnosť tohto lístka je najviac jeden deň od času zakúpenia do polnoci.
Predpredaj tohto lístka nie je možný. Dá sa kúpiť len v deň, keď bude použitý. Na lístok môže cestovať najviac 6 cestujúcich, len dvaja môžu byť dospelí (nad 15 rokov). Minimálne je lístok určený pre dve osoby - dospelého a dieťa.

Letné zľavy na cestovné ponúkajú najmä železnice
Pravda6.07.2004, jam - Pri cestovaní počas letných prázdnin sa dá na Slovensku výrazne ušetriť. Dopravcovia ponúkajú rôzne zľavy, ktoré umožňujú vo vlakoch pri diaľkových cestách ušetriť až 30 % z ceny cestovného lístka.
Viac zliav pre cestujúcich majú železnice. "Snažili sme sa ich ponúknuť najmä tým, ktorí nevyhľadávajú pohodlie. Napríklad mladým a dôchodcom. Ušetriť na ceste na dovolenku môžu aj rodiny," tvrdí hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Železnice napríklad zaviedli úplne novú zľavu na tohtoročné prázdniny, ktorá umožňuje rodinám cestovať v osobných vlakoch za 299 Sk na akúkoľvek vzdialenosť, a to až 6 ľuďom. (krátené)

Novela MDPT má upraviť prístup na železničnú dopravnú cestu
SITABRATISLAVA 6. 07.2004 - Podmienky prístupu na železničnú dopravnú cestu, reguláciu železničnej dopravy, práva a povinnosti regulovaných subjektov a vznik a pôsobnosť Úradu pre reguláciu železničnej dopravy by mala upraviť novela zákona o dráhach a zákona o živnostenskom podnikaní, o ktorej by mala v blízkej budúcnosti rokovať vláda. Návrh novely tiež upravuje zásady spoplatňovania za využitie železničnej dopravnej cesty a spôsob prideľovania kapacity železničnej dopravnej cesty. Informuje o tom materiál z dielne MDPT .
Na rok 2005 požaduje MDPT na financovanie prevádzky železničnej dopravnej cesty zo štátneho rozpočtu 2,8 mld. Sk pri zohľadnení inflácie za roky 2004 a 2005, daňovej reformy a výkonov na úrovni roku 2004. Týmto by sa mala zabezpečiť rovnováha medzi príjmami z cien za použitie železničnej dopravnej cesty, zisku z iných komerčných aktivít a zo štátneho financovania na jednej strane a výdavkami na železničnú dopravnú cestu na druhej strane. Úplná liberalizácia v oblasti železničnej dopravy predpokladá rozvoj podnikateľskej sféry v tejto oblasti na slovenskom trhu a v dôsledku toho pozitívne dopady na obyvateľstvo a zvýšenie zamestnanosti.
Úrad pre reguláciu železničnej dopravy, ktorý má vzniknúť 1. januára 2005 má zabezpečovať niektoré činnosti Štátneho dráhového úradu (ŠDÚ), niektoré činnosti doteraz vykonávané MDPT a činnosti, ktoré úradu založil zákon a ktoré vyplývajú z implementácie európskych smerníc. Na zriadenie úradu sa predpokladajú budúci rok náklady vo výške 101,944 mil. Sk. Čiastka v objeme 19,804 mil. Sk sa zohľadnila už pri tvorbe štátneho rozpočtu na rok 2005 v prostriedkoch určených pre zanikajúci ŠDÚ.
Z dôvodu navýšenia počtu zamestnancov v roku 2005 a na zabezpečenie odporúčaní expertov zabezpečiť sídlo tohto úradu mimo sídla orgánov štátnej správy a mimo sídla subjektov, ktoré podliehajú režimu podľa zákona o dráhach, sa požaduje budúci rok navýšenie čiastky na fungovanie úradu o 82,140 mil. Sk. Zriadenie úradu sa predpokladá predovšetkým využitím kapacít zamestnancov návrhom zákona rušeného ŠDÚ, ktorí prejdú na úrad a nárastom zamestnancov v počte 35. S týmto však nesúhlasí Ministerstvo financií SR (MF). Nové znenie návrhu zákona sa tak predkladá na rokovanie vlády s rozporom. Činnosť novozriaďovaného úradu odporúča MF riešiť racionalizáciou práce a vytváraním efektívnych organizačných štruktúr v rámci schválených limitov MDPT .
Novela zákona vychádza zo smerníc a zabezpečuje úplnú aproximáciu právnych predpisov SR k právu . Predkladaný návrh zákona upravuje aj bezpečnosť v železničnej doprave, práva a povinnosti vlastníka dráhy, prevádzkovateľa dráhy a dopravcu a zabezpečuje prevádzkovú prepojenosť železníc členských štátov .

Železničná absurdita
Hospodárske noviny7.07.2004, Gális Tomáš - Jedzte kapustu, je zdravá! Kto si myslí, že tento "reklamný slogan" patrí dávnej minulosti, je na omyle. Niektoré firmy sa ním ešte stále riadia. Sú to najmä tie, ktoré si vďaka štátnemu vlastníctvu dávnu minulosť pamätajú najlepšie - napríklad obe železničné spoločnosti.
V spomínaných časoch to bolo jednoduchšie. To, čo bolo treba vyrobiť a aké služby poskytnúť, naplánoval štát. Je pravda, že potom niektoré tovary a služby nemali zákazníkov, ale mohli sa zahrnúť do štatistiky, ktorou sme chceli ohurovať Západ. Na druhej strane, niektoré tovary a služby, o ktoré bol záujem, sa nevyrábali v dostatočnom množstve. V plánovanom hospodárstve podniky len ťažko reagovali na meniaci sa dopyt. A reklama? Zbytočnosť - veď naplánovaný bol aj počet zákazníkov. Dobré časy sa však zmenili. Na Slovensko vtrhol kapitalizmus s dravými firmami a so sebavedomými zákazníkmi. Spozorovali to takmer všetci. Paradoxne si to nevšimli práve železničné firmy, ktoré pokrývajú celé Slovensko. Obe sa správajú, ako keby krajinu stále obchádzalo strašidlo komunizmu.
Spomínať v prípade železníc prezamestnanosť a plytvanie sa asi neoplatí - je to problém vo všetkých okolitých krajinách. Oveľa nepochopiteľnejšia je neochota informovať verejnosť o svojich službách. Za hranicou bežného chápania je neschopnosť zabezpečiť zvyšku cestujúcich, ktorý železniciam ešte zostáva, tlačený cestovný poriadok. Vypredaný bol už pred decembrovou zmenou grafikonu, dotlač sa minula na jar. Zisťovať, či ešte tohto roku bude, je zbytočné. Po návšteve informácií a rezervačného strediska na hlavnej stanici hlavného mesta a po telefonáte na riaditeľstvo je viac ako jasné.
Jazdite vlakom - je... Aký vlastne? Utajený, nepochopiteľný, absurdný?

Bezpečnostná rada sa nezaoberala Ládinovými hrozbami pre Európu
TASRBratislava 6. 07.2004 - Bezpečnostná rada SR sa dnes nezaoberala hrozbou lídra al-Káidy Usámu bin Ládina, že ním vyhlásené prímerie pre Európu na zmenu jej politiky sa skončí 15. júla.
Po rokovaní Bezpečnostnej rady to povedal minister vnútra Vladimír Palko s tým, že rada sa stará o bezpečnosť občanov bez ohľadu na výroky istých osôb. Dodal, že zatiaľ nedošlo k ničomu, čo by ho oprávňovalo hovoriť o zmene rizika.
Rada podľa neho rokovala o štandardných materiáloch, ktoré sa týkali rezortov dopravy, obrany a koncepcie bezpečnostného systému SR. Išlo napríklad o návrh rozdelenia výkonu preventívnych opatrení ochrany civilného letectva pred činmi protiprávneho zasahovania, ktoré predložil minister dopravy Pavol Prokopovič. Podľa materiálu preberie niektoré kompetencie, ktoré doteraz vykonával Policajný zbor, práve rezort dopravy. Pôjde napríklad o stráženie prístupov k lietadlám. Palko však nechcel hovoriť konkrétnejšie a médiá odkázal až na obdobie po prerokovaní materiálu vládnym kabinetom.
Vyjadrenie ministra zahraničných vecí Eduarda Kukana, ktorý pre denník Národná obroda povedal, že protištátna skupinka existuje a dokonca pripravuje jeho diskreditáciu, Palko nekomentoval. "Tak, viete čo, zdá sa mi, že o takomto čase je už príliš teplo, než aby som na takéto veci tak napochytro išiel odpovedať," odpovedal na otázku, či má informácie o jej existencii.

Na rokovaní kabinetu by mali prevládať materiály z dielne MH
SITABRATISLAVA 6. 07.2004 - Na stredajšom rokovaní vládneho kabinetu prevládajú materiály z dielne Ministerstva hospodárstva SR (MH). Jedným z nich je návrh na vydanie rozhodnutia o privatizácii priamym predajom akcií Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) Bratislava, a.s. Porada ekonomických ministrov odporučila predať 49 % akcií SAD Bratislava firme Bus Transport, s.r.o., ktorá ponúkla najvyššiu sumu 540 mil. Sk. Ďalšie návrhy z dielne MH sa zaoberajú doprivatizáciou časti podnikov Západoslovenské tlačiarne, š.p. Bratislava, Dinas, š.p. Banská Bystrica a časti zdravotníckeho zariadenia Nemocnica s poliklinikou Poprad.
Model postupu privatizácie ZSSK predpokladá jej rozdelenie na dve akciové spoločnosti. Postupom pri transformácii sa by sa mali v stredu zaoberať ministri. Jedna spoločnosť by sa pritom mala zaoberať osobnou prepravou a druhá nákladnou dopravou. ZSSK by sa mala rozdeliť do konca tohto roka, resp. do konca prvého štvrťroka 2005, a následne by sa mal privatizovať majoritný podiel spoločnosti, ktorá sa zaoberá nákladnou dopravou. Výnos z privatizácie by sa mal použiť na zníženie dlhov a záväzkov ZSSK . (krátené)

Vláda sa vráti k zverejneniu zmlúv uzavretých medzi SR a automobilkami
TASRBratislava 6. 07.2004 - Vláda sa na rokovaní v stredu 7. júla vráti k žiadosti parlamentu o zverejnenie zmlúv uzavretých medzi SR a automobilkami . Kabinet totiž pred týždňom uložil ministrovi hospodárstva, aby jeho rezort vypracoval k žiadosti stanovisko.
Minister hospodárstva SR Pavol Rusko však už dnes informoval, že spoločnosť Kia opätovne potvrdila, že informácie obsiahnuté v zmluvách považuje za prísne dôverné a komerčne citlivé a nesúhlasí s ich zverejnením. Obsah zmlúv považuje za obchodné tajomstvo spoločnosti Kia. Automobilka však zároveň vyzvala ministra hospodárstva, aby špecifikoval, ktoré časti zmlúv navrhuje zverejniť. Minister hospodárstva chce totiž presadiť, aby investori odtajnili aspoň informácie týkajúce sa verejných financií.
Vláda prerokuje tiež návrh na rozdelenie ZSSK na Železničnú osobnú prepravu (ŽOP) a Železničnú spoločnosť - Cargo (ŽSC), ako aj následnú privatizáciu nákladného dopravcu. Rozdelenie, ako jedna z alternatív transformácie ZSSK , by malo prebehnúť do konca tohto roku, prípadne v 1. štvrťroku budúceho roku. Vláda očakáva, že minister dopravy predloží privatizačný projekt Cargo dopravcu do 31. marca 2005. Výnos z predaja chce rezort dopravy použiť prioritne na zníženie záväzkov ZSSK .
Kabinet ... bude sa zaoberať návrhom zákona, ktorým sa zrušuje komora geodetov a kartografov. (krátené)

Otázniky nad vyšetrovaním bombových útokov
SITABRATISLAVA 6. 07.2004 - V Španielsku zasadá parlamentná komisia vyšetrujúca bombové útoky na vlaky v Madride, pri ktorých zahynulo takmer 200 ľudí a skoro 2000 bolo zranených. Mnohí Španieli však jej kredibilitu spochybňujú. Parlamentná komisia zložená z poslancov všetkých strán má zistiť, či sa marcovým útokom nedalo zabrániť, či sa odvtedy prijali kroky na zvýšenie bezpečnosti v krajine a či sa politici snažili zmanipulovať situáciu vo svoj prospech. Smrť 200 ľudí je podľa Španielov dostatočný dôvod na dôkladné vyšetrovanie. Majú však pocit, že oproti komisii, ktorá vyšetrovala útoky 11. septembra v Spojených štátoch, je španielska komisia príliš slabá, uvádza BBC na svojej internetovej stránke.
V Amerike za rok a pol vypočuli vyše tisíc svedkov vrátane prezidenta Busha. V Španielsku plánuje komisia zasadať dva mesiace a na predbežnom zozname svedkov je len niečo vyše desať ľudí, no medzi nimi nie je ani bývalý konzervatívny premiér José María Aznar, ani jeho socialistický nástupca José Luis Rodríguez Zapatero, ktorý získal moc krátko po útokoch. Okrem toho komisia hneď na začiatku zviedla neúspešný boj s vládou o to, ktoré tajné materiály môže preskúmať. Skeptici v španielskej spoločnosti si myslia, že ani jedna z hlavných politických strán v krajine nemá záujem skúmať udalosti príliš dôkladne.

Chlapca na železničnom vozni zasiahol prúd z trolejového vedenia
TASRBratislava 6. 07.2004 - Popáleniny na polovici povrchu tela utrpel po zásahu elektrickým prúdom 15-ročný mladík z obce Križovany nad Dudváhom na tamojšej železničnej stanici . Chlapec si v nedeľu večer krátil voľný čas pobytom v blízkosti odstavených železničných vozňov, potom sa rozhodol, že vylezie po rebríku na jeden z nich. Tam ho zasiahol elektrický prúd trolejového vedenia.
Mladík následne spadol medzi vozne. Udalosť si vyžiadala zastavenie dopravy na vyše hodinu a meškanie troch osobných vlakov.
TASR o tom informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Z predaja Železničnej spoločnosti-Cargo očakáva MDPT minimálne 15 miliárd Sk
TASRBratislava 7. 07.2004 - MDPT SR očakáva z privatizácie ZSSK-Cargo, a. s. výnos minimálne 15 miliárd Sk.
ZSSK-Cargo vznikne podľa rezortného ministra Pavla Prokopoviča spoločne so Železničnou osobnou prepravou (ŽOP) k 1. januáru budúceho roku rozdelením súčasnej ZSSK . Proces privatizácie nákladnej dopravy chce MDPT odštartovať hneď, ako to bude možné, teda začiatkom budúceho roku. Transformáciu ZSSK a následný predaj cargo spoločnosti dnes schválila vláda SR.
Prokopovič počíta s predajom všetkých 100 % akcií budúceho nákladného dopravcu. Hovoriť dnes o podieloch však považuje za predčasné. Najvhodnejší spôsob odštátnenia by mal ministerstvu navrhnúť poradca, ktorý bude vybraný na základe medzinárodného tendra. Základný postup pri transformácii v takej podobe, ako to odobril kabinet, by mal podľa Prokopoviča ostať zachovaný.
K úvahám o rozdelení ZSSK viedli rezort dva základné dôvody. Prvým bola diametrálne odlišná filozofia podnikania v nákladnej a osobnej preprave. Kým nákladná preprava je orientovaná na profit, osobná predstavuje verejnú službu, pričom z dlhodobého hľadiska dochádza k jej krížovému financovaniu. Druhým základným dôvodom je súčasný vzťah ZSSK so štátom. Osobná preprava je totiž prepojená na rozpočet a samotný štát určuje a reguluje cenu cestovného.
V súčasnosti pracuje ZSSK na implementácii princípov procesného riadenia zvlášť pre osobnú a nákladnú dopravu. Uvedené kroky majú smerovať k zlepšeniu parametrov firmy: zvýšeniu hodnoty pred privatizáciou, rastu konkurencieschopnosti a ekonomickej výkonnosti. Okrem toho sa uskutočnilo aj preceňovanie majetku, ktoré viedlo k zníženiu jej základného imania.

EK schválila pre francúzsky koncern Alstom záchranný plán v hodnote 3 mld. EUR
TASRBrusel 7. 07.2004 - Európska komisia (EK) schválila miliardový záchranný plán pre problematický francúzsky zmiešaný koncern ALSTOM . Oznámila to dnes EK v Bruseli.
Francúzska vláda sa zaväzuje, že priemyselný gigant v priebehu štyroch rokov otvorí pre konkurentov. ALSTOM vyrába superrýchle vlaky TGV , turbíny a lode. Finančný balíček zahŕňa rôzne formy dotácií a jeho celkový objem predstavuje asi 3 miliardy EUR (v prepočte 119,4 miliardy SKK).
Európskou komisiou presadené priemyselné partnerstvá sa týkajú energetickej divízie ALSTOMu a divízie železničnej techniky. V priebehu 4 rokov sa im musí nájsť partner. Alstom sa tiež musí vzdať okrajových odvetví s obratom 1,6 miliardy EUR.
Či pri otvorení Alstomu pre zahraničných investorov príde na ťah aj nemecký koncern Siemens, ešte nie je jasné. Siemens podobne ako švédsko-švajčiarska firma ABB prejavil záujem o turbínové aktivity ALSTOMu.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.

Eurotunnel změní ceny služeb a sníží náklady
Česká tisková kancelářReutersPAŘÍŽ 7. 07.2004 - Britsko-francouzský provozovatel železniční přepravy pod kanálem La Manche přepracuje ceny svých služeb a sníží roční náklady o 40 milionů eur. Novou strategii Eurotunnelu dnes představilo vedení firmy.
Společnost pokračuje na plánu nového financování, který má být hotov na konci října, dodal generální ředitel Jean-Louis Raymond. V programu firma určí novou finanční a provozní strategii.
Nespokojení akcionáři vyhodili v dubnu celý management Eurotunnelu s tím, že nechránil jejich investice a nepodařilo se mu zabránit v poklesu tržeb a zisku. Šlo sice o historické vítězství malých akcionářů, podle expertů bude ale nové vedení nuceno napodobovat své předchůdce, jinak mu hrozí, že kontrolu nad společností převezmou věřitelé.
Eurotunnel chce mírně zvýšit příjmy za osobní přepravu během následujících 12 až 18 měsíců. Roční náklady chce podnik snížit o 40 milionů do příštího léta. Nový cenový systém má lépe odrážet výkyvy v poptávce. Společnost se také chystá uzavřít nové smlouvy železničními firmami, které tunel využívají .
Společnost se od svého vzniku v roce 1987 potácí od krize ke krizi. Výstavba tunelu byla mnohem dražší, než se čekalo, a ostrá konkurence dopravy přes kanál omezuje provoz příliš drahých vlakových spojů. Společnosti se tak nedaří splácet ani úroky z úvěru devíti miliard eur.

Komisia nenašla lepší variant
Sme8.07.2004, mk - Povedie železnica stredom mesta, alebo sa podarí presadiť obchvat popri diaľnici? Odporúčanie pre jednu z možností mala v utorok odhlasovať odborná komisia, ktorú zriadilo trenčianske zastupiteľstvo ešte v januári.
Trať v Trenčíne chcú železnice modernizovať v rámci projektu realizovaného na úseku N. Mesto n/V. - Púchov . Variant železnice vedúcej stredom mesta by si vyžiadal nový most, zbúranie asi dvadsiatky domov i historickej letnej plavárne. Podľa odhadov by jeho cena mala dosiahnuť 3,1 mld Sk. Drahší variant, ktorý by však uvoľnil veľké pozemky v centre mesta, by si vyžiadal asi 7,4 mld.
K vytvoreniu komisie viedla petícia občanov, ktorí protestovali proti variantu trate vedúcej naprieč mestom. Rozhodnutie komisie malo mať pre poslancov odporúčací charakter.
Hlasovanie komisie však dopadlo nerozhodne a zastupiteľstvo bude musieť rozhodnúť bez jej odporučenia. Podľa MDPT SR je rozhodnutie o tom, kadiaľ trať povedie, v rukách mestských poslancov. Zároveň však zdôrazňuje, že trať mimo mesta enormne zvýši náklady.
Podľa člena komisie a poslanca Róberta Lifku väčšina poslancov pochádza z vládnych strán, ktoré sú napojené na ministra dopravy. "Budú presadzovať lacnejšie a teda pre život Trenčanov horšie riešenie. Budem presadzovať, aby o tejto veci rozhodovali priamo občania," hovorí. Podľa poslanca Jána Babiča pracovala komisia bez náležitých finančných, ekologických i urbanistických štúdií. "Akékoľvek naše rozhodnutie v tejto situácii nebude dobré. Najčistejšie by bolo, keby sa rozhodlo v referende," myslí si. Predseda komisie Richard Kerekeš však namieta, že variant obchvatu popri diaľnici nie je zahrnutý v stratégii ŽSR a teda nemá investora. "Plebiscit nemá zmysel, lebo občania by rozhodovali o niečom nereálnom," tvrdí. Primátor Trenčína Branislav Celler pravdepodobne zvolá v tejto veci mimoriadne zastupiteľstvo.


Strana vytvorená: 13-VII-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0428.htm)