Prevádzka na železniciach na východe je bez obmedzení
SITABRATISLAVA 1. 08.2004 - Prevádzka na železniciach na východe Slovenska je bez obmedzení. Podľa informácií hovorkyne ŽSR Nely Blaškovej ŽSR obnovili v sobotu podvečer prevádzku na všetkých úsekoch na východnom Slovensku. Najdlhšie bola prerušená prevádzka na dvoch úsekoch: Kapušany pri Prešove – Raslavice , smer Bardejov a na úseku Nemcovce – Hanušovce , smer Vranov nad Topľou. Tieto dva úseky boli neprejazdné od štvrtkovej polnoci do soboty 18:00. Hlavné úseky boli bez obmedzení. Všetky úseky na východe Slovenska sú aj naďalej pod nepretržitým dohľadom zamestnancov ŽSR .
Počas povodní na východe Slovenska bola prerušená železničná doprava aj na ďalších úsekoch. Vo štvrtok prerušili pre zosuv pôdy dopravu na slovensko - poľskej hranici v obci Plaveč , no ešte v ten deň ju obnovili. Neprejazdný bol od štvrtkovej polnoci aj úsek Poprad – Matejovce , ktorý sprejazdnili v piatok o 13:00.
Situáciu na železničných tratiach na východe Slovenska monitoroval počas piatku krízový štáb. Pracovníci ŽSR počas niekoľkých dní odstraňovali zo zasiahnutých tratí blato a popadané stromy, dodala Blašková.

Pod petíciou za zastávku InterCity vyše 13 tisíc podpisov
SITATRENČÍN 2. 08.2004 – Petíciu za vytvorenie podmienok, aby vlaky IC mohli zastavovať v Trenčíne podpísalo do konca júla 13 250 občanov mesta. Agentúru SITA o tom informoval člen petičného výboru Juraj Holubek. Petícia adresovaná primátorovi a poslancom mesta žiada, aby vytvorili podmienky na zastavovanie vlakov IC v Trenčíne , zabezpečili vybudovanie mimoúrovňových železničných prechodov a prejazdov, ktoré zvýšia bezpečnosť chodcov, cyklistov a ostatných účastníkov cestnej premávky. Poslednou požiadavkou je výstavba novej oddychovej a športovej zóny, ktorej súčasťou bude komplex kúpalísk a bazénov.
Petičný výbor bude zbierať podpisy do druhého augustového týždňa a po skompletizovaní potrebných dokumentov petíciu odovzdá do rúk primátora Trenčína Branislava Cellera.

Polročná strata ZSSK je oproti plánu o 316 mil. Sk nižšia
SITABRATISLAVA 3. 08.2004 - ZSSK hospodárila v prvom polroku tohto roka so stratou 524 mil. Sk. " ZSSK vykázala o 316 mil. Sk lepší hospodársky výsledok ako bol plán," informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Tržby v nákladnej preprave v prvom polroku tohto roka dosiahli 7,03 mld. Sk, pričom oproti plánu sú nižšie o 142,9 mil. Sk. Podľa Čikovského tento rozdiel vznikol vplyvom kurzového vývoja amerického dolára. Pokles reálnej ceny dolára však kompenzujú výnosy z finančných operácií. Od začiatku roka do konca júna prepravila ZSSK 24,7 mil. ton tovarov a prekročila tak plánovaný objem prepravy o 592 tis. ton. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je nárast v nákladnej preprave vyšší o 1,14 mil. ton. Za prvý polrok tohto roka prepravila ZSSK 25,3 mil. cestujúcich, čo je medziročne približne na rovnakej úrovni.
Podľa Čikovského vyššie objemy prepravy dosiahla spoločnosť v dovoze, tranzite aj vývoze. "Vo vnútroštátnej preprave sa ZSSK stále nedarí dosiahnuť plánovaný objem prepravy,“ dodal. Dôvodom sú podľa neho vysoké poplatky za dopravnú cestu, hradené ŽSR , a tým nízka konkurencieschopnosť voči cestným dopravcom. "Poplatok za železničnú dopravnú cestu dosiahol 3,48 mld. Sk a tvoril v sledovanom období 28 % z celkových nákladov spoločnosti. Aj keď je to o niečo menej ako v minulom roku, štruktúra poplatkov za použitie infraštruktúry a neharmonizované prostredie pre podnikanie na dopravnom trhu majú výrazný vplyv na všeobecný pokles prepravy cestujúcich i tovarov po železnici,“ vyhlásil Čikovský.
Úspory na poplatkoch za dopravnú cestu dosiahla ZSSK podľa neho optimalizáciou vozby, lepším vyťažením vlakov a tiež uzavretím zmluvy so ŽSR , ktorá umožňuje čerpať zľavy na prepravu určitých tovarov. "Za prvých šesť mesiacov zaznamenala najväčší prepad oproti plánu preprava dreva a potravín. Naopak spoločnosti sa darilo pri preprave železnej rudy, kde vzrástol objem v medziročnom porovnaní o 22 %,“ informoval Čikovský.
ZSSK zamestnávala ku koncu júna tohto roka 18 045 ľudí, pričom ich počet sa znížil v porovnaní so začiatkom roka o 380. V súčasnosti ZSSK pokračuje v transformácií, v rámci ktorej sa rozdelí na dve spoločnosti, a to na železničnú spoločnosť pre nákladnú dopravu a spoločnosť pre osobnú dopravu. Tento proces schválila a odsúhlasila vláda začiatkom júla, ktorá zároveň uložila ministrovi dopravy predložiť návrh koncepcie privatizácie železničnej spoločnosti prevádzkujúcej nákladnú prepravu. MDPT už hľadá poradcu pri predaji nákladnej železničnej prepravy. Oznam o užšej súťaži na výber poradcu rezort zverejnil koncom júla, pričom predmetom poradenskej činnosti majú byť privatizačné, finančné, právne a organizačno-poradenské služby v procese privatizácie a ostatné činnosti súvisiace s výberom investora pre nákladnú prepravu.

Pre rekonštrukciu tratí meškajú niektoré vlaky
SITABRATISLAVA 3. 08.2004 - Pre rozsiahle rekonštrukčné práce na železničných tratiach meškajú niektoré vlaky, ZSSK preto prosí verejnosť o pochopenie. Jazdy vlakov len po jednej traťovej koľaji v úseku Zohor – Malacky a zároveň znížená rýchlosť na 30 km/hod. v mieste rekonštrukčných prác zapríčiňujú meškania EC a IC vlakov v rozmedzí 7 - 9 min. V pondelok začatá nepretržitá výluka v úseku Šenkvice – Pezinok , ktorá potrvá 62 dní, spôsobuje meškania vlakov od 7 - 14 min.
Hovorca ZSSK Miloš Čikovský ďalej agentúru SITA informoval, že od začiatku roka plní ZSSK grafikon vlakovej dopravy na 97,65 %. V posledných štyroch dňoch je to plnenie na 96,08%, 96,45 %, 98,23 % a 96,05 %, z čoho je možné podľa Čikovského usudzovať, že nejde o meškania vlakov vo veľkom rozsahu.

Dráhy chtějí nakoupit nákladní vagóny za 1,2 miliardy korun
Česká tisková kancelářPRAHA 3. 08.2004 - ČD chtějí do konce roku 2006 nakoupit téměř 400 nákladních vagónů za 1,2 miliardy korun. Koncem července komise otevřela obálky s nabídkami od českých dodavatelů, které však mluvčí ČD Petr Šťáhlavský nechtěl konkretizovat.
Nabídky nyní posuzuje komise jmenovaná vládou. Rozhodnutí o výběru nejvhodnějších dodavatelů jednotlivých vagónů se předpokládá do konce října, řekl dnes ČTK Šťáhlavský.
ČD chtějí čtyři typy nákladních vozů. Kromě krytých vagónů s posuvnými stěnami vhodných například pro přepravu zboží na paletách, které je třeba chránit před povětrnostními vlivy, budou dráhy kupovat vozy pro přepravu sypkých hmot. Chtějí také vagóny pro přepravu kontejnerů a cisterny. Vagóny dráhy uhradí formou leasingu. Pro výběr nejvýhodnějšího poskytovatele leasingu podnik vyhlásí v srpnu veřejnou soutěž.
Dráhy vlastní asi 36 tisíc nákladních vagónů. Kromě toho provozují asi 930 elektrických a 1300 motorových lokomotiv. Osobních vozů mají přes 4500. Po české železnici jezdí také 95 elektrických souprav ČD a dalších asi 790 motorových vozů. Průměrné stáří vozů ČD je 25 let. Nejstarší jsou osobní vozy s průměrným věkem 28 let a elektrické lokomotivy, které jsou v provozu v průměru 27 let. Z nich mezi nejstarší patří hlavně lokomotivy pro střídavou trakci. Jejich průměrný věk je 31 let. Naopak nejmladší jsou dosud nejmodernější dvousoustavové lokomotivy, jejichž průměrný věk je 15 let.
Loni ČD investovaly do obnovy a oprav vozového parku 1,54 miliardy korun, z toho 659 milionů korun bylo především z úvěru od sdružení Eurofima na nákup nových osobních vozů. Část peněz šla také na první splátky rychlovlaků. Letos by podle podnikatelského plánu měl objem investic vzrůst na 5,5 miliardy korun, a to především kvůli splátkám Pendolin. Těch by letos mělo začít na české železnici jezdit sedm. Hlavní část peněz dráhy získají z úvěrů. Z vlastních zdrojů budou hradit z celkových plánovaných investic ve výši 5,5 miliardy korun pouze 243 milionů korun. Vzrůst na 1,5 miliardy korun by mohl objem úvěrů od Eurofimy.

ŽSR chcú prenajať štyri železničné nemocnice
SITABRATISLAVA 4. 08.2004 - Záujemcovia o prenájom železničných zdravotníckych zariadení by mali do konca augusta predložiť projekty, ktoré budú obsahovať konkrétne zámery pre prípad, že by boli úspešní vo výberovom konaní. Hovorkyňa ŽSR Nela Blašková informovala agentúru SITA, že na základe týchto projektov výberová komisia predloží správnej rade poradie uchádzačov a tá následne rozhodne o ďalšom postupe. Zmluvy o prenájme by mali byť podľa pôvodného zámeru podpisované v jesenných mesiacoch. Koncom roka alebo začiatkom nového by mohli mať zariadenia už nových nájomcov.
O prenájom štyroch železničných zdravotníckych zariadení - nemocníc s poliklinikou v Bratislave a Košiciach a polikliník v Žiline a Zvolene prejavilo záujem 30 fyzických a právnických osôb zo Slovenska. Niektorí majú pritom záujem len o jedno zariadenie, niektorí o dve či všetky štyri. Blašková nechcela zatiaľ uviesť mená záujemcov. "Zatiaľ sme dostali len prvotné žiadosti, až po zaslaní projektov bude jasné, kto má seriózny záujem," konštatovala. Blašková zdôraznila, že ŽSR majú záujem na transparentnom prenajatí zdravotníckych zariadení a zároveň chcú byť aj korektní k záujemcom.
ŽSR zašle záujemcom podmienky a kritériá nájmu. Podmienkou je, že budovy zostanú ŽSR a nájomcovia budú poskytovať zdravotnú starostlivosť pre ľudí pôsobiacich na železnici. Dôležitým kritériom pri výbere bude aj finančná sila záujemcu a samozrejme už spomínaný projekt, doplnila. Zariadenia by mali byť prenajaté na päť rokov. "Teraz ich predaj nie je reálny, ale do budúcnosti sa tomu nebránime," konštatovala ďalej.
Tento krok ŽSR Nela Blašková vysvetlila tým, že poskytovanie zdravotnej starostlivosti nie je ich hlavnou činnosťou. Príspevok ŽSR na železničné zdravotníctvo bol minulý rok 268 miliónov a napriek tomu vytvorilo stratu 18 miliónov korún. "V tejto fáze nemáme peniaze na investovanie do rozvoja železničného zdravotníctva," zdôraznila Blašková.

Ad: Skutočný hospodár by takto nešafáril (13. 7.)
Sme4.08.2004, PETER PETRO, Malacky - Článok Miroslava Zikmunda z ČD ma skutočne zaujal, pretože túto problematiku trochu poznám a navyše v regióne žijem. ZSSK , skutočne z ekonomických dôvodov ukončila osobnú dopravu na trati Zohor - Záhorská Ves . Bratislavský samosprávny kraj (BSK) následne založil Bratislavskú regionálnu koľajovú spoločnosť ( BRKS ). Upresním - BSK do problému regionálnych tratí vtedy, keď mal, vôbec nevstupoval. Vstúpil, až keď bolo rozhodnuté o zachovaní niekoľkých párov liniek. A pozor - BRKS založili okresní a krajskí funkcionári SDKÚ, ktorí sú funkcionármi BSK (Milan Vaškor, Roman Filistein, Dušan Prokop...), nie kraj. Že pomery po vzniku tejto spoločnosti sú pre znalca z Čiech šokujúce? Asi pre každého, kto veci trochu rozumie. Že by sa kraj mal viac zaoberať tým, ako BRKS narába s peniazmi daňových poplatníkov? Na čo sa do Železničnej dala z našich peňazí koruna, dá sa teraz prominentom istej strany a BSK dvojnásobok.

Podozrenie, že vo vlaku z Nových Zámkov do Bratislavy je antrax, sa nepotvrdilo
TASRBratislava 4. 08.2004 - Utorňajšie podozrenie, že vo vlaku z Nových Zámkov do Bratislavy sa nachádza antrax, sa nepotvrdilo. Podľa predbežných informácií neznámou bielou látkou, ktorá sa nachádzala v jednom z prázdnych vozňov, bol cement, respektíve vápno.
V utorok podľa hovorcu Železničnej polície (ŽP) Jozefa Búranského dostala ŽP hlásenie, že vo vlaku idúcom z Nových Zámkov do Bratislavy sa nachádza neznámy biely prášok. "Podozrivý" vozeň zaistila hliadka ŽP a v Galante ho odpojili.
Hasiči odobrali vzorku prášku a poslali ju na rozbor do Štátneho zdravotného ústavu v Banskej Bystrici. Vozeň dezinfikovali a hliadka ŽP ho zapečatila. Rovnako po príchode do Bratislavy pre istotu dezinfikovali celú vlakovú súpravu. Vlaková čata a hliadka ŽP sa nechala vyšetriť na Kramároch - s negatívnymi výsledkami. Hlavný hygienik Železníc SR rozhodol, že vozeň, v ktorom sa prášok nachádzal, bude dezinfikovaný ešte raz v Bratislave.

Naskakovanie do vlaku sa vypomstilo 55-ročnému mužovi z Vištuku
TASRBratislava 4. 08.2004 - Naskakovanie do pohýnajúceho sa osobného vlaku sa v utorok 3. augusta vypomstilo 55-ročnému mužovi z Vištuku v okrese Pezinok.
Riskantný manéver nezvládol na stanici v Závode a asi po 400 metroch spadol medzi prvú a druhú dopravnú koľaj na trati smerom do Veľkých Levár. Pri páde utrpel otras mozgu, poranenie hlavy, zlomeninu ramennej kosti a početné odreniny po celom tele. Muž pred odchodom vlaku sedel v pohostinstve na železničnej stanici v Závode, kde vypil dve pivá a poldeci pálenky. Na vlak naskakoval z opačnej strany, pričom podľa svedka udalosti viditeľne strácal rovnováhu. Predtým sa mu cez otvorené okno ešte podarilo hodiť do vlaku tašku. Stihol naskočiť na schodíky posledného vozňa a chytiť sa držadla.
Svedok bol zvedavý, ako jeho čin dopadol a tak sa išiel pozrieť. Vlak bol však už ďaleko a na trati nikoho nezbadal. Zraneného muža spozoroval vedľa koľaje až rušňovodič prechádzajúceho rýchlika R 277, ktorý o ňom vyrozumel výpravcu vo Veľkých Levároch.
Prípad začali riešiť príslušníci Železničnej polície (ŽP) v Kútoch. Taška poškodeného z vlaku skončila na oddelení ŽP na bratislavskej Hlavnej stanici.
Informáciu dnes TASR poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.

Mesto Trenčín súhlasí s modernizáciu železnice a s asanáciou letnej plavárne
TASRTrenčín 5. 08.2004 - Poslanci Mestského zastupiteľstva v Trenčíne odsúhlasili dnes na mimoriadnom zasadnutí modernizáciu železničnej trate v meste s výstavbou nového mosta vo variante 1. Rozhodli sa tak po takmer dva roky trvajúcej odbornej diskusii.
Tento variant počíta s asanáciou dvoch bazénov letnej plavárne a 14 až 18 rodinných domov v mestskej časti Orechové. Ďalej sa v ňom ráta s vyrovnaním smerového oblúka trate a výstavbou nového mosta. Súčasťou projektu je aj vybudovanie dôležitých mimoúrovňových križovaní trate a modernizácia železničných staníc Zlatovce, Trenčín a železničnej zastávky Opatová.
Na realizáciu projektu má ísť 85 percent nákladov z Kohézneho fondu Európskej únie a 15 percent je garantovaných štátnym rozpočtom SR. To je dostatočná garancia uskutočniteľnosti všetkých súvisiacich investícií na území Mesta Trenčín . Tým, že je akcia financovaná z európskych peňazí, musí spĺňať prísne európske normy z hľadiska ochrany životného prostredia.
Poslanci odporučili uzavrieť Zmluvu o spolupráci a budúcich zmluvách medzi Mestom Trenčín a investorom - ŽSR , ktorá bude v nadštandardnej miere zabezpečovať podmienky pre mesto i súkromných vlastníkov postihnutých nútenou asanáciou.
Modernizácia trate na traťovú rýchlosť 140 – 160 kilometrov za hodinu vyplýva zo záväznej Koncepcie územného rozvoja Slovenska. Tento najvyšší stupeň územnoplánovacej dokumentácie schválila vláda SR v roku 1997 a je záväzný pre územné plány regionálnych a miestnych samospráv.
Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) ho po prevzatí do Územného plánu vyššieho územného celku zaradil medzi verejnoprospešné stavby. Spomenuté stupne územných plánov sú nadradené Územnému plánu sídelného útvaru Trenčín .
Informáciu TASR poskytol primátor Mesta Trenčín Branislav Celler.

FNM za prvý polrok splatil úvery ŽSR za takmer 1,3 mld. Sk
SITABRATISLAVA 5. 08.2004 - Prostredníctvom Fondu národného majetku SR (FNM) sa za prvý polrok tohto roka zrealizovali podľa Ministerstva financií SR (MF) štátne záruky za úvery ŽSR v celkovej sume takmer 1,3 mld. Sk. Istina z toho predstavovala len 75 mil. Sk, úroky tvorili až 1,225 mld. Sk. Štátne záruky za úvery železníc sa aj v tomto roku realizujú v rámci ich finančnej reštrukturalizácie, vláda by preto vyplatené prostriedky za úvery železníc mala prostredníctvom rezortu financií vyhlásiť za nenávratné. Návrhom vysporiadania realizovaných štátnych záruk prostredníctvom FNM v rokoch 2003 a 2004 z dielne MF, by sa mal kabinet čoskoro zaoberať. V tomto roku by sa mali z majetku fondu uhradiť úvery so štátnou garanciou v celkovej výške 2,3 mld. Sk .
Vlani FNM realizoval štátne záruky len za úvery ŽSR , a to v celkovej sume 2,818 mld. Sk. Ustanovenie o nenávratnosti vyplatených prostriedkov bolo súčasťou uznesenia vlády. V rokoch 2000 až 2002 použil fond z príjmov z privatizácie na realizáciu záruk štátu za úvery spolu 22,484 mld. Sk. Vtedy vystavil vyhlásenia o nenávratnosti finančných prostriedkov realizovaných štátnych záruk FNM na základe vládneho poverenia.

ŽP vo štvrtok zmarila pokus 22 ľudí o nelegálny prechod do Rakúska
TASRBratislava 6. 08.2004 - Pokus 22 migrantov prepraviť sa nelegálne nákladnými vlakmi do Rakúska zmarila vo štvrtok Železničná polícia (ŽP) v spolupráci s príslušníkmi oddelenia hraničnej kontroly Policajného zboru (PZ). TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
O štvrtej hodine ráno pri kontrole súpravy na železničnej stanici v Bratislave-Petržalke našli v štyroch vozňoch s drevom ukrytých päť občanov Moldavska a 13 Indov. Večer sa takým istým spôsobom chceli dostať z Rakúska cez Petržalku štyria občania Indie. Všetkých cudzincov na mieste prevzala hliadka Oddelenia hraničnej kontroly PZ Bratislava-Petržalka - Juh.

O trati v Trenčíne sa rozhodlo, nie všetci to vítajú
Hospodárske noviny6.08.2004, Juraj Danielis - Po dvoch rokoch sporov o smerovaní zmodernizovanej železničnej trate cez mesto Trenčín sa tamojší poslanci dohodli na konečnej alternatíve. Na včerajšom mimoriadnom zasadnutí schválili tzv. variant jeden. Ten súčasnú železničnú trať mierne odkloní, pričom sa bude musieť zbúrať 18 rodinných domov a mestská plaváreň. Dvaja poslanci sa na hlasovaní nezúčastnili. "Poslanci mi odporučili uzavrieť zmluvu o spolupráci a budúcich zmluvách medzi mestom a investorom, ŽSR ," uviedol vo svojom stanovisku primátor Trenčína Branislav Celler.
S rozhodnutím však nesúhlasia všetci poslanci. Ako HN povedal nezávislý poslanec Robert Lifka, domnieva sa, že sa pri hlasovaní porušila platná legislatíva. Dodal, že variant jeden nie je v súlade s územným plánom, čo je všeobecne záväzné nariadenie. Skupina poslancov sa preto s týmto podnetom obráti na okresnú prokuratúru. "Poslanci, ktorí hlasovali za variant jeden si poplietli to, čo chcú občania, s tým, čo chce súkromná firma," uzavrel. Ďalším z variantov, ktorý pri modernizácii železničnej trate a jej prispôsobením na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, bol tzv. nultý variant. Ten súčasnú trasu železnice nemenil a počítal s jej rekonštrukciou.
Ako HN povedala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková, rozhodnutie Trenčína spoločnosť víta. Prvým variantom, ktorý firma podporovala od začiatku sporu, sa podľa nej mesto zaradí medzi mestá s modernou železničnou infraštruktúrou. Slovensko si zároveň splní medzinárodné záväzky modernizovať európske koridory. K demolácii domov a plavárne dodala, že železnice dotknutým občanom poskytnú kompenzáciu. Príspevok na novú plaváreň by sa mal pohybovať okolo 100 miliónov korún.
Železnice začnú podľa Blaškovej (v prípade, že primátor rozhodnutie podpíše) vykupovať pozemky. O tom, za akú cenu sa ešte s občanmi nedohodli.
Celkové náklady na prvý variant sa, bez výkupu pozemkov, budú pohybovať od 1,5 do dvoch miliárd korún, pričom až 75 percent by z nich mohli pokryť európske fondy. Stavebné práce by po schválení návrhu vládou mali začať na prelome rokov 2006 a 2007. Modernizácia podľa súčasného plánu skončí v roku 2010.


Strana vytvorená: 10-VIII-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0432.htm)