Prevádzka na železniciach na východe je bez obmedzení
BRATISLAVA 1. 08.2004 - Prevádzka na
železniciach na východe Slovenska je bez obmedzení. Podľa
informácií hovorkyne ŽSR Nely
Blaškovej ŽSR obnovili v sobotu podvečer prevádzku
na všetkých úsekoch na východnom Slovensku. Najdlhšie bola
prerušená prevádzka na dvoch úsekoch: Kapušany pri Prešove –
Raslavice , smer Bardejov a na úseku Nemcovce – Hanušovce ,
smer Vranov nad Topľou. Tieto dva úseky boli neprejazdné od
štvrtkovej polnoci do soboty 18:00. Hlavné úseky boli bez
obmedzení. Všetky úseky na východe Slovenska sú aj naďalej
pod nepretržitým dohľadom zamestnancov ŽSR .
Počas povodní na východe Slovenska bola prerušená
železničná doprava aj na ďalších úsekoch. Vo štvrtok
prerušili pre zosuv pôdy dopravu na slovensko - poľskej hranici v
obci Plaveč , no ešte v ten deň ju obnovili. Neprejazdný
bol od štvrtkovej polnoci aj úsek Poprad –
Matejovce , ktorý sprejazdnili v piatok o 13:00.
Situáciu na železničných tratiach na východe Slovenska
monitoroval počas piatku krízový štáb. Pracovníci ŽSR počas niekoľkých dní odstraňovali zo
zasiahnutých tratí blato a popadané stromy, dodala Blašková.
Pod petíciou za zastávku InterCity vyše 13 tisíc podpisov
TRENČÍN 2. 08.2004 – Petíciu za
vytvorenie podmienok, aby vlaky IC
mohli zastavovať v Trenčíne
podpísalo do konca júla 13 250 občanov mesta. Agentúru SITA o
tom informoval člen petičného výboru Juraj Holubek. Petícia
adresovaná primátorovi a poslancom mesta žiada, aby vytvorili
podmienky na zastavovanie vlakov IC v Trenčíne , zabezpečili
vybudovanie mimoúrovňových železničných prechodov a
prejazdov, ktoré zvýšia bezpečnosť chodcov, cyklistov a
ostatných účastníkov cestnej premávky. Poslednou
požiadavkou je výstavba novej oddychovej a športovej zóny,
ktorej súčasťou bude komplex kúpalísk a bazénov.
Petičný výbor bude zbierať podpisy do druhého augustového
týždňa a po skompletizovaní potrebných dokumentov petíciu
odovzdá do rúk primátora Trenčína
Branislava Cellera.
Polročná strata ZSSK je oproti plánu o 316 mil. Sk nižšia
BRATISLAVA 3. 08.2004 - ZSSK hospodárila v
prvom polroku tohto roka so stratou 524 mil. Sk. " ZSSK vykázala o 316
mil. Sk lepší hospodársky výsledok ako bol plán,"
informoval hovorca ZSSK Miloš
Čikovský. Tržby v nákladnej preprave v prvom polroku tohto
roka dosiahli 7,03 mld. Sk, pričom oproti plánu sú nižšie o
142,9 mil. Sk. Podľa Čikovského tento rozdiel vznikol vplyvom
kurzového vývoja amerického dolára. Pokles reálnej ceny
dolára však kompenzujú výnosy z finančných operácií. Od
začiatku roka do konca júna prepravila ZSSK 24,7 mil. ton tovarov a prekročila tak
plánovaný objem prepravy o 592 tis. ton. V porovnaní s
rovnakým obdobím minulého roka je nárast v nákladnej
preprave vyšší o 1,14 mil. ton. Za prvý polrok tohto roka
prepravila ZSSK 25,3
mil. cestujúcich, čo je medziročne približne na rovnakej
úrovni.
Podľa Čikovského vyššie objemy prepravy dosiahla
spoločnosť v dovoze, tranzite aj vývoze. "Vo
vnútroštátnej preprave sa ZSSK stále
nedarí dosiahnuť plánovaný objem prepravy,“ dodal. Dôvodom
sú podľa neho vysoké poplatky za dopravnú cestu, hradené ŽSR , a tým nízka konkurencieschopnosť voči
cestným dopravcom. "Poplatok za železničnú dopravnú
cestu dosiahol 3,48 mld. Sk a tvoril v sledovanom období 28 % z
celkových nákladov spoločnosti. Aj keď je to o niečo menej
ako v minulom roku, štruktúra poplatkov za použitie
infraštruktúry a neharmonizované prostredie pre podnikanie na
dopravnom trhu majú výrazný vplyv na všeobecný pokles
prepravy cestujúcich i tovarov po železnici,“ vyhlásil
Čikovský.
Úspory na poplatkoch za dopravnú cestu dosiahla ZSSK podľa neho optimalizáciou vozby,
lepším vyťažením vlakov a tiež uzavretím zmluvy so ŽSR , ktorá umožňuje čerpať zľavy na prepravu
určitých tovarov. "Za prvých šesť mesiacov zaznamenala
najväčší prepad oproti plánu preprava dreva a potravín.
Naopak spoločnosti sa darilo pri preprave železnej rudy, kde
vzrástol objem v medziročnom porovnaní o 22 %,“ informoval
Čikovský.
ZSSK zamestnávala ku koncu júna tohto roka
18 045 ľudí, pričom ich počet sa znížil v porovnaní so
začiatkom roka o 380. V súčasnosti ZSSK pokračuje v transformácií, v rámci
ktorej sa rozdelí na dve spoločnosti, a to na železničnú
spoločnosť pre nákladnú dopravu a spoločnosť pre osobnú
dopravu. Tento proces schválila a odsúhlasila vláda začiatkom
júla, ktorá zároveň uložila ministrovi dopravy predložiť
návrh koncepcie privatizácie železničnej spoločnosti
prevádzkujúcej nákladnú prepravu. MDPT už hľadá
poradcu pri predaji nákladnej železničnej prepravy. Oznam o
užšej súťaži na výber poradcu rezort zverejnil koncom
júla, pričom predmetom poradenskej činnosti majú byť
privatizačné, finančné, právne a organizačno-poradenské
služby v procese privatizácie a ostatné činnosti súvisiace s
výberom investora pre nákladnú prepravu.
Pre rekonštrukciu tratí meškajú niektoré vlaky
BRATISLAVA 3. 08.2004 - Pre rozsiahle
rekonštrukčné práce na železničných tratiach meškajú
niektoré vlaky, ZSSK preto prosí verejnosť o pochopenie. Jazdy
vlakov len po jednej traťovej koľaji v úseku Zohor – Malacky a
zároveň znížená rýchlosť na 30 km/hod. v mieste
rekonštrukčných prác zapríčiňujú meškania EC a IC vlakov v rozmedzí 7 - 9 min. V
pondelok začatá nepretržitá výluka v úseku Šenkvice
– Pezinok , ktorá potrvá 62 dní, spôsobuje meškania
vlakov od 7 - 14 min.
Hovorca ZSSK Miloš
Čikovský ďalej agentúru SITA informoval, že od začiatku
roka plní ZSSK grafikon vlakovej dopravy na 97,65 %. V
posledných štyroch dňoch je to plnenie na 96,08%, 96,45 %,
98,23 % a 96,05 %, z čoho je možné podľa Čikovského
usudzovať, že nejde o meškania vlakov vo veľkom rozsahu.
Dráhy chtějí nakoupit nákladní vagóny za 1,2 miliardy korun
PRAHA 3. 08.2004
- ČD
chtějí do konce roku 2006 nakoupit téměř 400 nákladních
vagónů za 1,2 miliardy korun. Koncem července komise otevřela
obálky s nabídkami od českých dodavatelů, které však
mluvčí ČD
Petr Šťáhlavský nechtěl konkretizovat.
Nabídky nyní posuzuje komise jmenovaná vládou. Rozhodnutí o
výběru nejvhodnějších dodavatelů jednotlivých vagónů se
předpokládá do konce října, řekl dnes ČTK Šťáhlavský.
ČD
chtějí čtyři typy nákladních vozů. Kromě krytých
vagónů s posuvnými stěnami vhodných například pro
přepravu zboží na paletách, které je třeba chránit před
povětrnostními vlivy, budou dráhy kupovat vozy pro přepravu
sypkých hmot. Chtějí také vagóny pro přepravu kontejnerů a
cisterny. Vagóny dráhy uhradí formou leasingu. Pro výběr
nejvýhodnějšího poskytovatele leasingu podnik vyhlásí v
srpnu veřejnou soutěž.
Dráhy vlastní asi 36 tisíc nákladních vagónů. Kromě toho
provozují asi 930 elektrických a 1300 motorových lokomotiv.
Osobních vozů mají přes 4500. Po české železnici jezdí
také 95 elektrických souprav ČD
a dalších asi 790 motorových vozů. Průměrné stáří vozů
ČD je 25 let. Nejstarší jsou osobní vozy s
průměrným věkem 28 let a elektrické lokomotivy, které jsou
v provozu v průměru 27 let. Z nich mezi nejstarší patří
hlavně lokomotivy pro střídavou trakci. Jejich průměrný
věk je 31 let. Naopak nejmladší jsou dosud nejmodernější
dvousoustavové lokomotivy, jejichž průměrný věk je 15 let.
Loni ČD
investovaly do obnovy a oprav vozového parku 1,54 miliardy
korun, z toho 659 milionů korun bylo především z úvěru od
sdružení Eurofima na nákup nových osobních vozů. Část
peněz šla také na první splátky rychlovlaků. Letos by podle
podnikatelského plánu měl objem investic vzrůst na 5,5
miliardy korun, a to především kvůli splátkám Pendolin.
Těch by letos mělo začít na české železnici jezdit sedm.
Hlavní část peněz dráhy získají z úvěrů. Z vlastních
zdrojů budou hradit z celkových plánovaných investic ve
výši 5,5 miliardy korun pouze 243 milionů korun. Vzrůst na
1,5 miliardy korun by mohl objem úvěrů od Eurofimy.
ŽSR chcú prenajať štyri
železničné nemocnice
BRATISLAVA 4. 08.2004 - Záujemcovia o
prenájom železničných zdravotníckych zariadení by mali do
konca augusta predložiť projekty, ktoré budú obsahovať
konkrétne zámery pre prípad, že by boli úspešní vo
výberovom konaní. Hovorkyňa ŽSR Nela
Blašková informovala agentúru SITA, že na základe týchto
projektov výberová komisia predloží správnej rade poradie
uchádzačov a tá následne rozhodne o ďalšom postupe. Zmluvy
o prenájme by mali byť podľa pôvodného zámeru podpisované
v jesenných mesiacoch. Koncom roka alebo začiatkom nového by
mohli mať zariadenia už nových nájomcov.
O prenájom štyroch železničných zdravotníckych zariadení -
nemocníc s poliklinikou v Bratislave a Košiciach a polikliník
v Žiline a Zvolene prejavilo záujem 30 fyzických a
právnických osôb zo Slovenska. Niektorí majú pritom záujem
len o jedno zariadenie, niektorí o dve či všetky štyri.
Blašková nechcela zatiaľ uviesť mená záujemcov.
"Zatiaľ sme dostali len prvotné žiadosti, až po zaslaní
projektov bude jasné, kto má seriózny záujem,"
konštatovala. Blašková zdôraznila, že ŽSR majú záujem na transparentnom prenajatí
zdravotníckych zariadení a zároveň chcú byť aj korektní k
záujemcom.
ŽSR zašle záujemcom podmienky a kritériá nájmu.
Podmienkou je, že budovy zostanú ŽSR a
nájomcovia budú poskytovať zdravotnú starostlivosť pre
ľudí pôsobiacich na železnici. Dôležitým kritériom pri
výbere bude aj finančná sila záujemcu a samozrejme už
spomínaný projekt, doplnila. Zariadenia by mali byť prenajaté
na päť rokov. "Teraz ich predaj nie je reálny, ale do
budúcnosti sa tomu nebránime," konštatovala ďalej.
Tento krok ŽSR Nela Blašková
vysvetlila tým, že poskytovanie zdravotnej starostlivosti nie
je ich hlavnou činnosťou. Príspevok ŽSR na železničné zdravotníctvo bol minulý rok
268 miliónov a napriek tomu vytvorilo stratu 18 miliónov
korún. "V tejto fáze nemáme peniaze na investovanie do
rozvoja železničného zdravotníctva," zdôraznila
Blašková.
Ad: Skutočný hospodár by takto nešafáril (13. 7.)
4.08.2004, PETER PETRO, Malacky -
Článok Miroslava Zikmunda z ČD ma skutočne zaujal, pretože túto problematiku
trochu poznám a navyše v regióne žijem. ZSSK , skutočne z
ekonomických dôvodov ukončila osobnú dopravu na trati Zohor -
Záhorská Ves . Bratislavský
samosprávny kraj (BSK) následne založil Bratislavskú
regionálnu koľajovú spoločnosť ( BRKS ). Upresním - BSK do problému regionálnych
tratí vtedy, keď mal, vôbec nevstupoval. Vstúpil, až keď
bolo rozhodnuté o zachovaní niekoľkých párov liniek. A pozor
- BRKS
založili okresní a krajskí funkcionári SDKÚ, ktorí sú
funkcionármi BSK (Milan Vaškor, Roman Filistein, Dušan
Prokop...), nie kraj. Že pomery po vzniku tejto spoločnosti sú
pre znalca z Čiech šokujúce? Asi pre každého, kto veci
trochu rozumie. Že by sa kraj mal viac zaoberať tým, ako BRKS
narába s peniazmi daňových poplatníkov? Na čo sa do
Železničnej dala z našich peňazí koruna, dá sa teraz
prominentom istej strany a BSK dvojnásobok.
Podozrenie, že vo vlaku z Nových Zámkov do Bratislavy je
antrax, sa nepotvrdilo
Bratislava 4. 08.2004 - Utorňajšie
podozrenie, že vo vlaku z Nových Zámkov do Bratislavy sa nachádza
antrax, sa nepotvrdilo. Podľa predbežných informácií
neznámou bielou látkou, ktorá sa nachádzala v jednom z
prázdnych vozňov, bol cement, respektíve vápno.
V utorok podľa hovorcu Železničnej polície (ŽP) Jozefa
Búranského dostala ŽP hlásenie, že vo vlaku idúcom z
Nových Zámkov do Bratislavy sa nachádza neznámy biely
prášok. "Podozrivý" vozeň zaistila hliadka ŽP a v
Galante ho odpojili.
Hasiči odobrali vzorku prášku a poslali ju na rozbor do
Štátneho zdravotného ústavu v Banskej Bystrici. Vozeň
dezinfikovali a hliadka ŽP ho zapečatila. Rovnako po príchode
do Bratislavy pre istotu dezinfikovali celú vlakovú súpravu.
Vlaková čata a hliadka ŽP sa nechala vyšetriť na Kramároch
- s negatívnymi výsledkami. Hlavný hygienik Železníc SR
rozhodol, že vozeň, v ktorom sa prášok nachádzal, bude
dezinfikovaný ešte raz v Bratislave.
Naskakovanie do vlaku sa vypomstilo 55-ročnému mužovi z
Vištuku
Bratislava 4. 08.2004 - Naskakovanie
do pohýnajúceho sa osobného vlaku sa v utorok 3. augusta
vypomstilo 55-ročnému mužovi z Vištuku v okrese Pezinok.
Riskantný manéver nezvládol na stanici v Závode
a asi po 400 metroch spadol medzi prvú a druhú dopravnú koľaj
na trati smerom do Veľkých Levár. Pri páde utrpel otras
mozgu, poranenie hlavy, zlomeninu ramennej kosti a početné
odreniny po celom tele. Muž pred odchodom vlaku sedel v
pohostinstve na železničnej stanici v Závode, kde vypil dve
pivá a poldeci pálenky. Na vlak naskakoval z opačnej strany,
pričom podľa svedka udalosti viditeľne strácal rovnováhu.
Predtým sa mu cez otvorené okno ešte podarilo hodiť do vlaku
tašku. Stihol naskočiť na schodíky posledného vozňa a
chytiť sa držadla.
Svedok bol zvedavý, ako jeho čin dopadol a tak sa išiel
pozrieť. Vlak bol však už ďaleko a na trati nikoho nezbadal.
Zraneného muža spozoroval vedľa koľaje až rušňovodič
prechádzajúceho rýchlika R 277, ktorý o ňom vyrozumel
výpravcu vo Veľkých Levároch.
Prípad začali riešiť príslušníci Železničnej polície
(ŽP) v Kútoch. Taška poškodeného z vlaku skončila na
oddelení ŽP na bratislavskej Hlavnej stanici.
Informáciu dnes TASR poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.
Mesto Trenčín súhlasí s modernizáciu železnice
a s asanáciou letnej plavárne
Trenčín 5. 08.2004 - Poslanci
Mestského zastupiteľstva v Trenčíne
odsúhlasili dnes na mimoriadnom zasadnutí modernizáciu
železničnej trate v meste s výstavbou nového mosta vo
variante 1. Rozhodli sa tak po takmer dva roky trvajúcej
odbornej diskusii.
Tento variant počíta s asanáciou dvoch bazénov letnej
plavárne a 14 až 18 rodinných domov v mestskej časti
Orechové. Ďalej sa v ňom ráta s vyrovnaním smerového
oblúka trate a výstavbou nového mosta. Súčasťou projektu je
aj vybudovanie dôležitých mimoúrovňových križovaní trate
a modernizácia železničných staníc Zlatovce, Trenčín a železničnej
zastávky Opatová.
Na realizáciu projektu má ísť 85 percent nákladov z
Kohézneho fondu Európskej únie a 15 percent je garantovaných
štátnym rozpočtom SR. To je dostatočná garancia
uskutočniteľnosti všetkých súvisiacich investícií na
území Mesta Trenčín .
Tým, že je akcia financovaná z európskych peňazí, musí
spĺňať prísne európske normy z hľadiska ochrany životného
prostredia.
Poslanci odporučili uzavrieť Zmluvu o spolupráci a budúcich
zmluvách medzi Mestom Trenčín
a investorom - ŽSR , ktorá bude v
nadštandardnej miere zabezpečovať podmienky pre mesto i
súkromných vlastníkov postihnutých nútenou asanáciou.
Modernizácia trate na traťovú rýchlosť 140 – 160
kilometrov za hodinu vyplýva zo záväznej Koncepcie územného
rozvoja Slovenska. Tento najvyšší stupeň územnoplánovacej
dokumentácie schválila vláda SR v roku 1997 a je záväzný
pre územné plány regionálnych a miestnych samospráv.
Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) ho po prevzatí do
Územného plánu vyššieho územného celku zaradil medzi
verejnoprospešné stavby. Spomenuté stupne územných plánov
sú nadradené Územnému plánu sídelného útvaru Trenčín .
Informáciu TASR poskytol primátor Mesta Trenčín Branislav
Celler.
FNM za prvý polrok splatil úvery ŽSR za takmer 1,3
mld. Sk
BRATISLAVA 5. 08.2004 -
Prostredníctvom Fondu národného majetku SR (FNM) sa za prvý
polrok tohto roka zrealizovali podľa Ministerstva financií SR
(MF) štátne záruky za úvery ŽSR v
celkovej sume takmer 1,3 mld. Sk. Istina z toho predstavovala len
75 mil. Sk, úroky tvorili až 1,225 mld. Sk. Štátne záruky za
úvery železníc sa aj v tomto roku realizujú v rámci ich
finančnej reštrukturalizácie, vláda by preto vyplatené
prostriedky za úvery železníc mala prostredníctvom rezortu
financií vyhlásiť za nenávratné. Návrhom vysporiadania
realizovaných štátnych záruk prostredníctvom FNM v rokoch
2003 a 2004 z dielne MF, by sa mal kabinet čoskoro zaoberať. V
tomto roku by sa mali z majetku fondu uhradiť úvery so
štátnou garanciou v celkovej výške 2,3 mld. Sk .
Vlani FNM realizoval štátne záruky len za úvery ŽSR , a to v celkovej sume 2,818 mld. Sk.
Ustanovenie o nenávratnosti vyplatených prostriedkov bolo
súčasťou uznesenia vlády. V rokoch 2000 až 2002 použil fond
z príjmov z privatizácie na realizáciu záruk štátu za
úvery spolu 22,484 mld. Sk. Vtedy vystavil vyhlásenia o
nenávratnosti finančných prostriedkov realizovaných
štátnych záruk FNM na základe vládneho poverenia.
ŽP vo štvrtok zmarila pokus 22 ľudí o nelegálny
prechod do Rakúska
Bratislava 6. 08.2004 - Pokus 22
migrantov prepraviť sa nelegálne nákladnými vlakmi do
Rakúska zmarila vo štvrtok Železničná polícia (ŽP) v
spolupráci s príslušníkmi oddelenia hraničnej kontroly
Policajného zboru (PZ). TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP
Jozef Búranský.
O štvrtej hodine ráno pri kontrole súpravy na železničnej stanici v Bratislave-Petržalke
našli v štyroch vozňoch s drevom ukrytých päť občanov
Moldavska a 13 Indov. Večer sa takým istým spôsobom chceli
dostať z Rakúska cez Petržalku
štyria občania Indie. Všetkých cudzincov na mieste prevzala
hliadka Oddelenia hraničnej kontroly PZ Bratislava-Petržalka - Juh.
O trati v Trenčíne sa rozhodlo, nie všetci to
vítajú
6.08.2004, Juraj
Danielis - Po dvoch rokoch sporov o smerovaní zmodernizovanej
železničnej trate cez mesto Trenčín
sa tamojší poslanci dohodli na konečnej alternatíve. Na
včerajšom mimoriadnom zasadnutí schválili tzv. variant jeden.
Ten súčasnú železničnú trať mierne odkloní, pričom sa
bude musieť zbúrať 18 rodinných domov a mestská plaváreň.
Dvaja poslanci sa na hlasovaní nezúčastnili. "Poslanci mi
odporučili uzavrieť zmluvu o spolupráci a budúcich zmluvách
medzi mestom a investorom, ŽSR ,"
uviedol vo svojom stanovisku primátor Trenčína Branislav
Celler.
S rozhodnutím však nesúhlasia všetci poslanci. Ako HN povedal
nezávislý poslanec Robert Lifka, domnieva sa, že sa pri
hlasovaní porušila platná legislatíva. Dodal, že variant
jeden nie je v súlade s územným plánom, čo je všeobecne
záväzné nariadenie. Skupina poslancov sa preto s týmto
podnetom obráti na okresnú prokuratúru. "Poslanci, ktorí
hlasovali za variant jeden si poplietli to, čo chcú občania, s
tým, čo chce súkromná firma," uzavrel. Ďalším z
variantov, ktorý pri modernizácii železničnej trate a jej
prispôsobením na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, bol tzv.
nultý variant. Ten súčasnú trasu železnice nemenil a
počítal s jej rekonštrukciou.
Ako HN povedala hovorkyňa ŽSR Nela
Blašková, rozhodnutie Trenčína spoločnosť víta. Prvým
variantom, ktorý firma podporovala od začiatku sporu, sa podľa
nej mesto zaradí medzi mestá s modernou železničnou
infraštruktúrou. Slovensko si zároveň splní medzinárodné
záväzky modernizovať európske koridory. K demolácii domov a
plavárne dodala, že železnice dotknutým občanom poskytnú
kompenzáciu. Príspevok na novú plaváreň by sa mal pohybovať
okolo 100 miliónov korún.
Železnice začnú podľa Blaškovej (v prípade, že primátor
rozhodnutie podpíše) vykupovať pozemky. O tom, za akú cenu sa
ešte s občanmi nedohodli.
Celkové náklady na prvý variant sa, bez výkupu pozemkov,
budú pohybovať od 1,5 do dvoch miliárd korún, pričom až 75
percent by z nich mohli pokryť európske fondy. Stavebné práce
by po schválení návrhu vládou mali začať na prelome rokov
2006 a 2007. Modernizácia podľa súčasného plánu skončí v
roku 2010.