Stanicu konskej železnice ponúknu za 22 miliónov
Sme23.08.2004, Kadvanová Michaela - Historický objekt stanice prvej konskej železnice na Legionárskej ulici do dražby nepôjde, predajú ho formou verejného ponukového konania. Rozhodli o tom veritelia a.s. Hydrostav, ktorá je v konkurze a objekt jej patrí.
"V prvom kole sa nehnuteľnosť ponúkne do predaja za cenu určenú znaleckým posudkom, čo je asi 22 mil. Sk. Vyhlasovať ho budem na jeseň, niet na čo čakať," povedal správca konkurznej podstaty Jozef Bolješik. Doteraz sa podľa neho zbytočne dva roky čakalo, pretože niektoré záujmové skupiny vznášali nezmyselné námietky zaujatosti voči sudcom.
Záujemcov o kúpu objektu je viacero, niektorí by ho chceli využívať na podnikateľské účely. Keďže ide o zákonom chránenú kultúrnu pamiatku, predkupné právo by mohol uplatniť štát rezprezentovaný ministerstvom kultúry. To však už podľa Bolješika písomne oznámilo, že si ho uplatňovať nebude.
Stanicu prvej konskej železnice by chcela získať aj mestská časť Nové Mesto. "Prejavili eminentný záujem kúpiť budovu do svojho vlastníctva, ja ich v tomto smere budem podporovať," povedal Bolješik.
"O budovu sa naďalej zaujímame, nie je nám jedno, kto ju kúpi. Ide o historickú pamiatku, ktorú máme aj v erbe. Chceme ju získať do vlastníctva mestskej časti, zachovať ju v terajšom stave a používať na reprezentačné účely aj ako sobášnu sieň," potvrdila novomestská hovorkyňa Valéria Reháčková. O odkúpení však podľa nej musí rozhodnúť zastupiteľstvo.

Z histórie železnice
Pozemky potrebné na vybudovanie prvej železnice v uhorskom kráľovstve poskytlo mesto a zakúpilo aj akcie.
Železnica viedla z Prešporka do Trnavy a využívala konské záprahy. Vychádzala z priestranstva za dnešným hotelom Carlton, ale hlavná staničná budova stála na nároží Krížnej a terajšej Legionárskej ulice. Dopravu na úseku do Svätého Jura otvorili roku 1840.
Budova stanice s vežičkou je pravdepodobne dielom Ignáca Feigla. V dezolátnom stave ju prevzal a začiatkom 90. rokov zrekonštruoval Hydrostav.

Železnice ustúpili, ale nezaplatili
Pravda24.08.2004, Jana Morháčová, BRATISLAVA - ZSSK zatiaľ stále nezaplatila pokutu 30 miliónov konín, ktorú jej uložil Protimonopolný úrad. Poslúchla však úrad a urobila zmeny v prepravnom poriadku v tých miestach, ktoré úrad označil za protizákonné. Rovnako zmenila aj filozofiu plombovania nákladných vagónov. Podľa odhadov odborníkov však existuje podozrenie, že železnica znova urobila prešľap proti hospodárskej súťaži a znova zneužila svoje dominantné postavenie.
"Príslušný článok 13 prepravného poriadku sme už upravili. Vypustili sme ustanovenie, že veľké firmy plniace si tovar do vagónov samy musia používať plomby vybrané nami, teda ZSSK . Súčasne sme do poriadku vložili, že sa môžu používať aj iné druhy plomb od iných výrobcov, ktoré si veľké podniky - naši partneri - samy vyberú. Musia však spĺňať podmienky kvality," doplnil Miloš Čikovský, hovorca ZSSK .
Železničná firma, ktoré má zatiaľ monopolné postavenie v nákladnej doprave na koľajniciach, doteraz nútila všetky firmy, aby používali plomby na vagóny, ktoré si vybrala sama železnica.
Takmer tridsať veľkých firiem na Slovensku, ako Volkswagen, Slovnaft, Chemko Strážske a ďalšie, tak muselo dávať na nákladné vagóny, a teda aj platiť za plomby od firmy Koba M, ktoré vybrala ZSSK . Jedna plomba vyšla podniky takmer na 4 koruny. Inak ZSSK odmietala zodpovednosť za tovar. Podniky si však vedeli zohnať rovnako kvalitné plomby za 2,50 Sk.
Odvčera si už veľké podniky môžu samy vybrať plomby, aké budú používať na plombovanie nákladných vagónov. Súčasne však ZSSK urobila zmenu navyše a rozhodla, že fabriky, ktoré si zoberú plomby od nej, ich dostanú bezplatne. "Plomby budú dostávať veľké firmy, ktoré vozia tovar po železnici, zadarmo a bezplatne. Je to naše marketingové rozhodnutie a doplňujúca služba k preprave, aby sme si udržali klientov na nákladnú dopravu," doplnil Čikovský. A to napriek tomu, že železnica tieto plomby nakúpila za 18 miliónov korún.
Niekoľko nezávislých odborníkov pre Pravdu potvrdilo, že by mohlo ísť o predátorské správanie, a teda znova prešľap proti pravidlám hospodárskej súťaže.

Vývoj kauzy plomby
* jún 2004 - ZSSK si vyberá dodávateľa na plombovanie vagónov spoločnosť Koba M. Nakúpi plomby za 18 miliónov korún, a to napriek tomu, že v tendri je ponuka za 12 miliónov Sk
* do prepravného poriadku nákladnej dopravy sa vkladá, že aj všetci partneri, čo si plombujú vagóny sami v závodoch, musia používať plomby od železnice (teda tie, ktoré nakúpila železnica od firmy Koba M)
* firmy sa v minulosti sťažovali na kvalitu toho typu plomb, ktoré si vybrala ZSSK , bezvýsledne
* firmy sa snažia presvedčiť ZSSK , že si budú samy nakupovať plomby, pretože majú lacnejšie ponuky. ZSSK odpovie nie -pretože iným plombám neverí
* júl 2004 - Protimonopolný úrad tvrdí, že takéto presadzovanie jedného druhu plomb na trhu je zneužívanie dominantného postavenia a dáva železničnej spoločnosti pokutu 30 miliónov Sk a vydáva rozhodnutie prerobiť prepravný poriadok
* august 2004 - ZSSK , síce týždeň po termíne, prerobí prepravný poriadok a umožní firmám používať plomby podľa vlastného výberu
súčasne však rozhodne, že tie firmy, čo budú brať plomby od nej, ich dostanú zadarmo. De facto tak ZSSK zaplatí 18 miliónov za plomby, ktoré potom rozdáva. Podľa odborníkov ide znova o porušenie hospodárskej súťaže

Golema nezastavíte
Pravda24.08.2004, Jana Morháčová - Kauza plomby ZSSK je ukážkou toho, ako sa dá v štátnom podniku ignorovať trhové hospodárstvo. Protimonopolný úrad zistil, že tento najväčší podnik na Slovensku sa správa ako obávaný Golem a diktuje podmienky ostatným - veľkým priemyselným podnikom. ZSSK im prikazuje dávať na vagóny len také plomby, ktoré sama nakúpila. Pritom nenakúpila v tendri najlacnejšie, ale najdrahšie. Ostatné sú vraj nekvalitné.
Niekto na železniciach mal zrejme záujem, aby sa urobil kšeft práve s danými plombami od konkrétnej firmy a kašlať pri tom na cenu. A potom ešte urobí druhú chybu a prikáže používať tieto drahé plomby aj najväčším zákazníkom.
Železnice sa skutočne považujú za neohroziteľného Golema. Netušili, že firma, ktorá vyšla z tendra ako porazená, hoci mala lacnejšiu ponuku, sa obráti na Protimonopolný úrad. A ten rozhodne - nanucovanie plomb firmám je zneužívaním dominantného postavenia. Namiesto toho, aby ZSSK chybu rýchlo napravila, lehotu na pokutu nedodrží ani sa neodvolá. A pokuta 30 miliónov vyše troch týždňov denne rastie o 30-tisíc.
Nenásytný Golem znova dokáže, že má posledné slovo. Zrazu urobí rozhodnutie, že plomby, ktoré nakúpil za 18 miliónov korún, bude rozdávať firmám zadarmo. Vraj to je súčasť servisu pre dodávateľov. Podľa odborníkov ide o predátorstvo a znova o porušenie pravidiel hospodárskej súťaže. Čo všetko si ešte bude môcť dovoliť železničný Golem, firma v štátnych rukách?

České dráhy podruhé zrušily soutěž na výběr dodavatele nafty
Česká tisková kancelářPRAHA 24. 08.2004 - ČD podruhé zrušily výběrové řízení na dodavatele nafty. Podmínky tendru se totiž z technických důvodů správci centrálního serveru EU nepodařilo zveřejnit. MMR proto doporučilo, aby dráhy soutěž vypsaly znovu. Jinak by se vystavily riziku žalob. Nový tendr ČD vypíší pravděpodobně v září, řekl dnes ČTK mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Dráhy hledají firmu, která jim bude po dobu tří let dodávat ročně sto milionů litrů nafty, tedy za tři roky celkem 300 milionů litrů za zhruba 5,6 miliardy korun. Dodávky se mají uskutečnit od 1. ledna 2005, hlavním kritériem výběru je nejnižší cena.
Soutěž ČD poprvé vyhlásily loni v říjnu. Po opakovaných protestech firmy Robin Oil ho ČD v květnu zrušily. Výběrového řízení se zúčastnily kromě Robin Oil společnosti Seta, Čepro a Benzina. Ta ale v průběhu soutěže odstoupila. Po zastavení výběrového řízení využily ČD ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek, které jim umožňuje ve stavu nouze vybrat dočasného dodavatele bez výběrového řízení. Nyní tedy dočasně naftu drahám dodává Paramo, jež vystřídalo Robin Oil. Ten naftu drahám dodával od roku 1995.
Tendr, který nyní ČD zrušily, vypsaly v červenci a zájemci měli mít možnost své nabídky zasílat do středy.

Francúzsky minister dopravy chce čiastočne obmedziť štrajky na železnici
TASRParíž 24. 08.2004 - Podľa údajov francúzskeho ministra dopravy Gillesa de Robiena by sa mal "v priebehu 1. polroka 2005" vo Francúzsku zaviesť čiastočný zákaz štrajkov verejných dopravných prostriedkov. Aj v prípade štrajku sa musí garantovať "minimálna služba", povedal politik pre dnešné vydanie denníka France Soir.
"Bude to silno závisieť od rokovaní so sociálnymi partnermi a od parlamentného termínového kalendára, ale v 1. polroku 2005 je potrebný priestor aj pre túto tému, kde treba zákon," zdôraznil de Robien. Podľa úmyslov vlády by sa mali odbory zaviazať, že štrajk v oblasti dopravy bude oznámený 24 hodín pred jeho začiatkom.
Rokovania s odbormi, zväzmi spotrebiteľov a lokálnymi spoločnosťami budú podľa údajov ministra trvať štyri až šesť týždňov a mali by sa začať 8. septembra. Určité odbory, ako napríklad komunistom blízke CGT, už avizovali odpor voči plánovaným opatreniam.
Ideu zákonného ohraničenia štrajku priniesla konzervatívne vládna väčšina v rámci vlny štrajkov na jar 2003. Kvôli štrajkom na protest proti dôchodkovej reforme a znižovaniu sociálnych výhod utrpeli SNCF v 1. polroku 2003 celkovo zníženie obratu o 250 miliónov EUR, čo je v prepočte asi 10 miliárd SKK. V Paríži bola doprava počas štrajkov, kedy nepremávali ani autobusy a metro, celkom ochromená. Na príjazdových cestách k metropole na Seine sa vytvárali stokilometrové zápchy. Informovala o tom APA.

Dobrovoľníci začali obnovovať železničku
Pravda25.08.2004, ur - Skupina nadšencov zo Slovenska a Čiech sa rozhodla, že pomôže historickej lesnej úvraťovej železničke , spájajúcej kedysi Oravu s Kysucami. Kým na kysuckej strane premávajú výletné vláčiky, oravská trať leží ladom už 35 rokov.
Dvanásť nadšencov z Klubu romantikov úzkorozchodnej železnice Oravy a Kysúc sa toto leto pokúša spojazdniť takmer trojkilometrový oravský úsek trate z osady Tanečník k vrcholovej stanici Beskyd. Pracujú za strechu nad hlavou a príspevok na stravu. Veria však, že tak ako na Kysuciach aj tu raz bude železnička opäť premávať na celom 10-kilometrovom úseku.
"Je to nevšedný zážitok, vyjsť mašinkou zo zovretia kysuckých dolín až na Beskyd, kde sa otvorí úplne iná krajina - oravská," vyznal sa Moravan Martin Kouřil.

Stav zamestnancov ŽSR by mal do roku 2007 klesnúť na 17 726 pracovníkov
TASRBratislava 25. 08.2004 - ŽSR predpokladajú, že v roku 2007 bude v podniku pracovať 17 726 zamestnancov. Pre rok 2008 ďalšiu redukciu nestanovili.
Oproti pôvodnému plánu ŽSR bude prepúšťanie o niečo výraznejšie, nakoľko prvotne ŽSR na rok 2007 uvažovali so zamestnanosťou na úrovni 18 552 pracovníkov. V tomto roku by priemerný počet zamestnancov železníc mal dosiahnuť 21 383.
Vyplýva to z materiálu o stave plnenia úsporných a konsolidačných opatrení na ŽSR v uplynulom roku, ktorý dnes schválila vláda SR. Okrem iného sa v ňom konštatuje, že zníženie počtu zamestnancov bude závisieť od realizovaných zmien v systéme riadenia, organizácie ako aj modernizácie technickej základne.
V rámci zabezpečenia finančnej spôsobilosti ŽSR , zabezpečoval štát vlani prostredníctvom svojich orgánov odpustenie návratnej finančnej výpomoci železniciam, upravil im splátkový kalendár k pôžičke zo Štátnych finančných aktív, včasne a v plnom rozsahu poskytol podniku dotáciu za výkony vo verejnom záujme, prefinancoval investičné výdavky a prostredníctvom FNM zabezpečil úhrady splatných čiastok istín úverov so štátnou zárukou.
Finančné opatrenia vlády podporili aj ŽSR sériou úsporných programov. Vlani znížili svoje celkové náklady, vykázali zisk z hospodárskej činnosti v objeme 557 miliónov Sk, naplnili zámery v oblasti znižovania zamestnanosti a znížili čerpanie osobných nákladov aj napriek rastu priemernej mzdy o 5 %. Navyše realizovali pravidelné úhrady záväzkov voči inštitúciám verejnoprávneho charakteru a iné opatrenia.

ŽSR žiadajú na ďalšie štyri roky prevádzkové dotácie 16 mld. Sk
SITABRATISLAVA 25. 08.2004 - ŽSR žiadajú od štátu na roky 2005 až 2008 dotáciu na výkony vo verejnom záujme vo výške 16,031 mld. Sk. Vyplýva to z návrhu aktualizácie plánu konsolidačnej funkcie ŽSR , ktorý v stredu vzala na vedomie vláda SR. Podľa ŽSR sú tieto finančné prostriedky nevyhnutné pre zabránenie zvyšovania deficitu železníc. V samotnom roku 2005 žiadajú ŽSR dotáciu na výkon vo verejnom záujme vo výške 3,6 mld. Sk.
Na modernizáciu železničnej siete ŽSR požadujú na nasledujúce štyri roky od štátu 4,187 mld. Sk. Ďalších 10,867 mld. Sk žiadajú železnice zo štátneho rozpočtu ako spolufinancovanie projektov financovaných z ISPA, Kohézneho a zo Štrukturálneho fondu. Na budúci rok by chceli na modernizáciu siete železnice od štátu 1,978 mld. Sk, ktoré by mali slúžiť ako spolufinancovanie projektov financovaných fondmi EÚ.
Definitívna výška dotácií za výkony ŽSR vo verejnom záujme bude určená zákonom o štátnom rozpočte. V návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2005 až 2007 sa počítalo s dotáciami na výkon vo verejnom záujme pre ŽSR a ZSSK vo výške 6,9 mld. Sk. MDPT k tomuto návrhu uplatnilo pripomienku, že požiadavka na bežné transfery pre železničnú dopravu po zohľadnení inflácie a daňovej reformy je 7,6 mld. Sk a s konsolidačnou funkciou predstavuje 8,6 mld. Sk.
ŽSR evidovali v minulom roku záväzky voči verejnoprávnym inštitúciám (VPI) a daňovým úradom vo výške 1,423 mld. Sk. Oproti predchádzajúcemu roku tak ŽSR znížili svoje záväzky 1,241 mld. Sk. Na zníženie konsolidačných záväzkov voči VPI mal najväčší vplyv transfer z Fondu národného majetku SR (FNM) v objeme 1 mld. Sk. ŽSR evidujú najväčší záväzok voči Sociálnej poisťovni v objeme 1,304 mld. Sk.

FNM za prvý polrok splatil úvery ŽSR za takmer 1,3 mld. Sk
SITABRATISLAVA 25. 08.2004 - Prostredníctvom Fondu národného majetku SR (FNM) sa za prvý polrok tohto roka zrealizovali podľa Ministerstva financií SR (MF) štátne záruky za úvery ŽSR v celkovej sume takmer 1,3 mld. Sk. Istina z toho predstavovala len 75 mil. Sk, úroky tvorili až 1,225 mld. Sk. Štátne záruky za úvery železníc sa aj v tomto roku realizujú v rámci ich finančnej reštrukturalizácie, vláda by preto vyplatené prostriedky za úvery železníc mala prostredníctvom rezortu financií vyhlásiť za nenávratné. Návrh vysporiadania realizovaných štátnych záruk prostredníctvom FNM v rokoch 2003 a 2004 z dielne MF schválil v stredu kabinet. V tomto roku by sa mali z majetku fondu uhradiť úvery so štátnou garanciou v celkovej výške 2,3 mld. Sk.
Vlani FNM realizoval štátne záruky len za úvery ŽSR , a to v celkovej sume 2,818 mld. Sk. Ustanovenie o nenávratnosti vyplatených prostriedkov bolo súčasťou uznesenia vlády. V rokoch 2000 až 2002 použil fond z príjmov z privatizácie na realizáciu záruk štátu za úvery spolu 22,484 mld. Sk. Vtedy vystavil vyhlásenia o nenávratnosti finančných prostriedkov realizovaných štátnych záruk FNM na základe vládneho poverenia.

Ako budeme železnicou cestovať v budúcnosti?
Národná obroda26.08.2004, Miro Devínsky - ZSSK musí v súčasnosti vyriešiť vážnu úlohu. Napríklad existuje návrh rozdeliť spoločnosť na dva podnikateľské subjekty, a to na nákladnú a osobnú dopravu a prepravu. V tejto súvislosti stojí pred zainteresovanými odborníkmi náročná úloha, a to jasne určiť ďalší vývoj a smerovanie predovšetkým železničnej osobnej dopravy. Je si totiž potrebné uvedomiť, že akýkoľvek rozvoj či zvyšovanie kvalitatívnej úrovne osobnej železničnej dopravy je plne závislé od financií, ktoré sú určené na modernizáciu predovšetkým mobilného parku, údržbovej základne a taktiež do samotnej infraštruktúry obchodu osobnej dopravy. Vláda SR prijala vo svojom uznesení v roku 2000 o aktualizácii a rozpracovaní štátnej dopravnej politiky Slovenska koncepčný dokument pod názvom Koncepcia modernizácie mobilného parku ŽSR do roku 2005, v ktorom deklarovala každoročnú podporu jeho obnovy vo výške 550 mil. Sk. Avšak realita je taká, že v štátnom rozpočte sa na spomínané ciele zatiaľ nenašlo ani minimálne množstvo financií.
Nerealizovaný projekt nákupu ľahkých motorových jednotiek a zastavenie osobnej dopravy vo februári 2003 na vybraných regionálnych a vedľajších tratiach mal za následok značný pokles v počte prepravených cestujúcich.
Riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Dr. Miloš Čikovský v tejto súvislosti zdôraznil: "Hlavnou úlohou ZSSK v najbližšom období je predovšetkým zastaviť trend poklesu prepravy cestujúcich. Preto musíme poskytovať primerané kvalitné služby pre svojich hlavných zákazníkov, ktorými je cestujúca verejnosť a štát. Naša spoločnosť si vo svojich strategických zámeroch dáva za cieľ dosiahnuť aspoň minimálny rast úrovne osobnej dopravy. Toto je a bude základným východiskom pri určení celkovej koncepcie osobnej dopravy. Vrcholový manažment ZSSK zvolil samostatný a diferencovaný prístup zabezpečovania osobnej železničnej dopravy pre regióny s nízkou populáciou (regionálna doprava) , pre významné centrá Slovenska a ich okolie (prímestská doprava), ďalej pre dopravnú obsluhu medzi dvomi centrami (medziregionálna doprava) a dopravu medzi viacerými centrami Slovenska a zahraničím, čiže pre diaľkovú osobnú dopravu. Touto jednoduchou segmentáciou osobnej dopravy z hľadiska obchodného záujmu našej spoločnosti a z ďalších hľadísk sa vytvára predpoklad na jasné zadefinovanie požiadaviek, kritérií a štandardov pre celkovú koncepciu železničnej osobnej dopravy na Slovensku."

NA MODERNIZÁCIU CHÝBAJÚ FINANCIE
Peňažné zdroje potrebné na financovanie plánovaných investícií z pripravovanej koncepcie bude potrebné zabezpečiť z vlastných alebo aj z iných zdrojov, napríklad bankovým úverom alebo zo štátneho rozpočtu. Objektívne je potrebné zdôrazniť, že ZSSK už naďalej nemôže používať zdroje vytvorené zo svojej podnikateľskej činnosti pre investičné zámery na projekty modernizácie osobnej dopravy, pretože ich čas návratnosti je pri súčasných ekonomických podmienkach príliš dlhý. Preto pre financovanie týchto modernizačných zámerov je nevyhnutná participácia štátu, regiónov, miest, ale je možné využiť aj zdroje z fondov Európskej únie. Hoci podľa programu rozvoja osobnej dopravy štát odsúhlasil každoročné dotácie vo výške vyše 500 mil. Sk, svoje predsavzatia neplní a na rozvoj koľajovej dopravy doteraz nedal ani korunu. Dôsledok?
Slovenské železnice majú veľmi zastaraný vozidlový park. Napríklad v parku hnacích vozidiel ZSSK až 43 percent vozidiel prekročilo vek 25 rokov a vo veku od 21 do 25 rokov je až 27 percent hnacích vozidiel. V nákladnej doprave spĺňa požiadavky medzinárodného dohovoru RIV iba 45,6 % podvozkových vozňov. Neutešenú situáciu veľmi dobre pozná aj člen Predstavenstva ZSSK a riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel Ing. Miroslav Dzurinda: "V nijakom prípade nemôžem vysloviť spokojnosť so súčasným technickým stavom vozňov. Naša ZSSK má v súčasnosti 1429 vozňov v osobnej doprave a z nich štvrtina sa pohybuje svojou životnosťou medzi 25 až 30 rokmi. Iba tri percentá vozidiel má menej než päť rokov. Žiaľ, disponujeme aj 8 percentami vozidiel, ktoré majú už vyše 40 rokov. Osobné vozne vo vlastníctve ZSSK sú skutočne väčšinou fyzicky opotrebované. Okrem toho, že tieto vozne nespĺňajú medzinárodné kritériá v oblasti bezpečnosti, bezporuchovej prevádzky alebo pohodlia a kultúry cestovania, je udržiavanie takéhoto zastaraného vozňového parku neefektívne, čo v súčasnosti v trhových európskych podmienkach znamená značnú stratu konkurencieschopnosti.
Pre obraznosť, v súčasnosti, po vstupe Slovenska do Európskej únie, nie je naša ZSSK schopná nasadzovať štandardné vozne napríklad ani na trase Bratislava – Viedeň, a to už vôbec nevravím o zvyšovaní kultúry cestovania aj vo vnútroštátnej doprave. Od roku 1996 sme zmodernizovali 152 vozňov, ktoré sú zaradené do IC a EC vlakov, z ktorých je 110 klimatizovaných. Predstavuje to však iba sedem percent všetkých osobných vozňov ZSSK . Nedávno sme sa pokúšali zakúpiť a uviesť do prevádzky u nás moderné vlaky Pendolino . Avšak pre nedostatok finančných prostriedkov sa, žiaľ, nákup štyroch osobných súprav odložil."

ZMENA STRATÉGIE V OSOBNEJ DOPRAVE
Súčasné ekonomické a spoločenské podmienky priviedli vedenie ZSSK k potrebe zmeniť stratégiu v oblasti ďalšieho rozvoja osobnej dopravy. Prioritou číslo jeden už nie je regionálna doprava, pre ktorú bolo určených aj spomínaných 35 ľahkých motorových jednotiek , ale prímestská a medzimestská doprava. Ide predovšetkým o regióny Bratislava, Žilina, Košice a Banská Bystrica. Vychádzajúc z tejto stratégie, pripravuje ZSSK projekt na nákup poschodových vlakových súprav, ktoré by jazdili v týchto regiónoch. Zámerom tohto projektu je predovšetkým zvýšiť kultúru cestovania. Malo by ísť približne o 80 vozňov v hodnote 4 až 5 miliárd korún. Od akcionára, čiže štátu, v zastúpení MDPT očakáva ZSSK schválenie tohto projektu, pretože nákup osobných koľajových vozňov bol v uplynulých desiatich rokoch úplne zastavený a súčasný technický stav vozňov je skutočne alarmujúci. MDPT ako akcionár ZSSK sa stavia k problémom obnovy a modernizácie osobných vozňov jasne. Ako zdôraznil hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška, ministerstvo v žiadnom prípade nepreferuje čokoľvek, čo by sa malo financovať zo štátneho rozpočtu. Na druhej strane však predstavitelia rezortu uznávajú aj skutočnosť, že ešte za iného vedenia rezortu sa schválil každoročný príspevok na obnovu osobného vozňového parku pre železnice vo výške približne 500 miliónov korún, ktorý však zatiaľ zostáva iba snom a nie realitou.

PENIAZE CHÝBAJÚ AJ NA KVALITNÉ OPRAVY
Aby bol obraz o stave, v akom sa železničný vozňový park v súčasnosti u nás nachádza, treba zvýrazniť aj fakt, že v posledných rokoch na železnici okrem nákupu a modernizácie vozňového parku stagnovala aj realizácia vyššieho stupňa opráv. Riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Dr. Miloš Čikovský v tejto súvislosti zdôraznil: "Zväčša sa iba staré vozne prerábali na novšie. Pozitívne sa to prejavilo najmä na interiéri a hygienických zariadeniach osobných a motorových vozňov. Avšak deficitné hospodárenie našej spoločnosti sa najviac prejavilo na znížení počtu vozňov. Na takomto postupe však nemožno postaviť reálny rozvoj koľajových vozidiel, pretože v rámci krajín Európskej únie sa uskutočňujú najmä nákupy nových moderných osobných železničných vozňov a nových vlakových súprav.

OBNOVA PARKU NÁKLADNÝCH I OSOBNÝCH VOZŇOV
ZSSK v rámci strednodobého investičného programu uvažuje okrem obnovy základnej infraštruktúry obchodu (prekladiská, terminály, opravárenské a servisné pracoviská pre hnacie vozidlá a vozne, čerpacie stanice a podobne) predovšetkým o obnove parku koľajových vozidiel. Cieľom v oblasti nákladnej prepravy je zabezpečiť, aby rozhodujúca časť parku nákladných vozňov vyhovovala požiadavkám medzinárodných dohovorov organizácií RTV a RID a aj súčasne prijímaným smerniciam pre interoperabilitu na konvenčných dráhach. Vrcholový manažment ZSSK má aj ďalšiu prioritu, a tou je potreba doplniť park aj novými typmi špeciálnych vozňov na prepravu tovarov s vysokou pridanou hodnotou. Ide predovšetkým o vozne optimalizované pre rýchlu strojovú nakládku paletizovaných komponentov pre automobilový priemysel a kompletnú produkciu. V oblasti osobnej prepravy vystupuje v súčasnosti do popredia prioritná orientácia na zvýšenie kvality prímestskej dopravy, diaľkovej rýchlikovej dopravy a zlepšenie ekonomickej efektívnosti regionálnej dopravy. Pripravuje sa aj projekt obstarania poschodových súprav pre prímestskú dopravu, ktorý okrem dnes už opotrebovaných elektrických jednotiek klasickej stavby série 460 a 560 zároveň rieši aj náhradu súprav zložených z univerzálnej lokomotívy a vozňov klasickej stavby Bh (rok výroby 1966). Takéto súpravy tvoria takmer 50 percent vozňového parku pre prímestskú dopravu. Hlavnými výhodami poschodových súprav je predovšetkým zjednodušený posun v obratových staniciach, nízka hmotnosť na sedadlo, nízke prevádzkové náklady, minimalizácia obslužného personálu, rýchly výstup a nástup cestujúcich a možnosť variabilného radenia súprav.

REGIONÁLNA DOPRAVA
V tejto forme dopravy je cieľom predovšetkým modernizácia motorových vozňov série 810 na motorové vozne série 812 , ktoré majú zlepšené technicko-ekonomické ukazovatele. Medzi ich výhody patria napríklad nižšie náklady na údržbu, spoľahlivosť a možnosť obsluhy viacerých vozidiel jedným rušňovodičom. Významné sú aj zvýšené úžitkové vlastnosti vozňov pre cestujúcich. Cestujúci určite ocenia najmä pohodlnejšie sedadlá, nižší hluk a vibrácie vo vozňoch, kvalitné vetranie a tepelnú pohodu, hlasový a vizuálny informačný systém atď.

DIAĽKOVÁ DOPRAVA
Pre oblasť diaľkovej dopravy si vedenie ZSSK určilo za hlavný cieľ dosiahnuť také kvalitatívne ukazovatele, aké v súčasnosti cestujúci poznajú vo vlakoch IC , akými sú u nás napríklad rýchliky Kriváň, Tatran alebo Gerlach. Nevyhnutným predpokladom úspechu na liberalizovanom dopravnom trhu je aj dosiahnutie štandardizácie podmienok pre cestujúcich, konkrétne dosiahnutie úplnej bezpečnosti, pohodlia a kultúry cestovania. Pretože v blízkej budúcnosti nie je predpoklad modernizácie železničnej infraštruktúry na rýchlosť 160 kilometrov, vedenie ZSSK uvažuje postupne modernizovať park osobných vozňov pre rýchlikovú dopravu na štandard vozňov typu napríklad Beer, Aeer či Wreer tak, aby modernými vozňami mohli byť zabezpečené všetky medzinárodné a vnútroštátne rýchliky.
Ako zdôraznil riaditeľ odboru stratégie ZSSK Ing. Ján Simčo, do konca októbra tohto roka pripravia súhrnný materiál, ktorý prerokuje okrem MDPT aj vláda SR, v ktorom bude nielen sumarizácia investovania do osobnej dopravy v uplynulých rokoch, ale aj nutnosť ďalšieho rozvoja a skvalitňovania osobnej dopravy na Slovensku. To však nie je možné bez podpory štátu, pretože financovanie obnovy celého parku osobnej dopravy predstavuje súhrnnú investíciu vo výške približne 10 - 12 mld. korún.

NOVÝ TENDER NA NÁKUP
Posledný tender na nákup 35 ľahkých vlakových súprav pre regionálne trate sa skončil, dá sa povedať, škandálom. ZSSK preto pripravuje ďalší veľký tender, v ktorom pôjde opäť o miliardové sumy. Cieľom je nakúpiť približne 80 osobných poschodových vozňov, ktoré by zabezpečovali prímestskú dopravu, najmä v okolí Bratislavy, Žiliny, Banskej Bystrice a Zvolena. Cena kvalitných poschodových vozňov, ktoré by chcela ZSSK nakúpiť pre osobné vlaky, sa pohybuje od 50 do 100 miliónov korún za jeden vozeň.
Návratnosť investície je približne 16 - 17 rokov, pričom čas životnosti nových vozňov je až 30 rokov. Ekonomicky by to bolo podľa člena Predstavenstva ZSSK a riaditeľa divízie Ing. Miroslava Dzurindu vynikajúce riešenie nielen pre úroveň železničných dopravných služieb, ale aj celkovo pre kultúru cestovania a predovšetkým pre bezpečnosť osobnej železničnej dopravy. Situácia technickej úrovne v rušňovom aj vo vozňovom hospodárstve osobnej dopravy je na Slovensku skutočne problematická. Tento stav sa môže podľa odborníkov čoskoro dramaticky odraziť v spomínanej bezpečnosti osobnej železničnej dopravy. Preto vedenie ZSSK plánuje nakúpiť nielen moderné ľahké motorové jednotky, ale chce nahradiť všetky pantografické jednotky poschodovými vozňami. Pri aktívnej účasti štátu by sa mohol nákup ľahkých motorových jednotiek uskutočniť v priebehu niekoľkých mesiacov.
Kompetentní odborníci si uvedomujú zložitú situáciu na železničnom trhu a potrebu obnovy a modernizácie vozňového a rušňového parku u nás, zvlášť teraz, po vstupe Slovenska do Európskej únie, pretože na naše železničné trate budú môcť prísť aj mnohí iní európski dopravcovia, ktorí budú určite tvrdo konkurovať ZSSK .
Vrcholový manažment tejto spoločnosti si uvedomuje svoju zodpovednosť za kvalitné fungovanie osobnej i nákladnej dopravy, avšak bez účinnej pomoci štátu to nebude možné.

Na oslavy SNP v Banskej Bystrici pôjde historický vlak
TASRBratislava 26. 08.2004 - Vlak, ktorý bude ťahať historická parná lokomotíva, odvezie v nedeľu 29. augusta zadarmo pozvaných na oslavy 60. výročia Slovenského národného povstania (SNP) v Banskej Bystrici.
Mimoriadny rýchlik vyrazí v nedeľu o 4.35 h z Bratislavy z hlavnej stanice a zastaví v staniciach Galanta, Šurany, Podhájska, Levice, Kozárovce, Žarnovica, Žiar nad Hronom, Hronská Dúbrava, Zvolen, Radvaň. Do Banskej Bystrice vlak dorazí o 10.09 h. Do Bratislavy sa vracia po rovnakej trase. Z Banskej Bystrice má odchod o 17.35 h a príchod do Bratislavy je naplánovaný na 22.55 h.
Súpravu bude ťahať historický parný rušeň Albatros a v zostave bežných rýchlikových vagónov bude zapojený aj jeden historický vozeň. Každý vagón bude mať vlastného železničného sprievodcu.
Preprava pozvaných účastníkov osláv bude bezplatná rovnako ako preprava členov Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov a nimi pozvaných rodinných príslušníkov. Vlak vypraví ZSSK v spolupráci so ŽSR a Albatros klubom.

Medzi Slovinskom, Chorvátskom a Srbskom bude premávať nákladný vlak
TASRDPA Belehrad 26. 08.2004 - Od 1. októbra by mal medzi Slovinskom, Chorvátskom a Srbskom týždenne premávať nákladný vlak. Dohodli to dnes v Belehrade riaditelia železničných spoločností troch bývalých juhoslávskych republík. Sáva-Express bude odchádzať v stredu z Ľubľany a ďalší deň sa bude vracať z Belehradu. Avizovalo sa, že frekvencia by od budúcej jari mohla predstavovať tri vlaky týždenne. Vlaky by mali v roku 2005 na tejto trase prepraviť asi 1,5 milióna ton nákladu. Informovala agentúra Beta.

Vyhliadkové jazdy parným vlakom traťou SNP budú počas víkendu zadarmo
TASRBanská Bystrica 27. 08.2004 - Predovšetkým deti a vyznávači starej techniky si prídu na svoje počas celoštátnych osláv 60. výročia SNP počas vyhliadkovej jazdy mimoriadnym historickým parným vlakom z Banskej Bystrice do Harmanca a späť.
Päť vozňov ťahaných parnou lokomotívou vypravia na trať SNP zo stanice Banská Bystrica mesto o desiatej a štrnástej hodine. Nastúpiť môžu na hlavnej stanici, v Kostiviarskej, Uľanke a Harmanci. Do cieľa v Dolnom Harmanci ich mašinka dopraví zadarmo za necelú hodinku. Naspäť sa môžu odviezť o 12,58 a 17,57 hodine. V Harmanci ich čakajú ukážky činnosti vojenskej poľnej nemocnice a výstava historických automobilov a motoriek na parkovisku. O dobrú náladu sa postará country skupina Grassland a diskotéka.
Tendrovú dvojvalcovú združenú lokomotívu na mokrú paru vyrobili v roku 1908 v Prvej Česko-Moravskej továrni na stroje, parný kotol pochádza z roku 1902. Premávala na ťažkých horských tratiach bývalého Rakúsko-Uhorska. Rušeň v rokoch 1994 až 1998 opravili v spolupráci s Rušňovým depom Zvolen členovia Klubu historickej techniky pri tomto depe. Z pôvodných 226 vyrobených kusov je to už posledný prevádzkovaný exponát na svete. V rokoch 1998 až 2004 rušeň ťahal mnohé historické vlaky na Slovensku, ale predstavil sa aj v Maďarsku, Rakúsku a Čechách. K lokomotíve členovia klubu historickej techniky opravili aj cisternový vozeň Zubr z roku 1924, vybavený parným vodným čerpadlom Worthington z roku 1936.

ČD investují letos do oprav nádraží ve středních Čechách miliony
Česká tisková kancelářPRAHA 27. 08.2004 - ČD investují letos do oprav nádraží v Praze a středních Čechách asi 16 milionů korun. ČTK to řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Většími opravami již prošly dvě stanice a další tři je čekají, malovat se bude v řadě podchodů a menší částky půjdou také do desítky dalších nádraží.
Loni již začala oprava stanice Dobřichovice za 4,5 milionu korun. Dokončena byla letos v srpnu. Opraven byl vnější plášť budovy, perónní přístřešek, WC pro cestující, chodníky i oplocení. Podobně rozsáhlou renovaci na trati Praha – Beroun provedly ČD ve stanici Praha-Radotín. Od května do srpna letošního roku tam opravily střešní krytinu nad částí budovy, obnovily vnější fasádu včetně nátěru, částečně vyměnily okna a opravily WC pro cestující. To vše za téměř čtyři miliony korun, řekl mluvčí.
Letos se uskuteční větší opravy ještě na dalších třech nádražích. Oprava pláště budovy, střešní krytiny a perónního přístřešku v Nučicích má být dokončena do října letošního roku.
Pokračují také opravy fasády na nádraží v Nymburku. Druhá etapa rekonstrukce započala na dlouho opomíjeném nádraží v Praze-Vršovicích, kde se od září do prosince bude opravovat přízemí budovy, rozvody elektřiny, vody a kanalizace, stropy v prvním patře i fasáda. Náklady na opravy stanic v Nučicích, Nymburku a Praze-Vršovicích přesáhnou 7,5 milionu korun.
Kromě toho připravují ČD ve spolupráci se soukromým sektorem rozsáhlé revitalizační projekty. Na hlavním nádraží v Praze se již ČD dohodly na spolupráci s italskou firmou Grandi Stazioni, která do rekonstrukce největší české stanice vloží 650 milionů korun a za to ji bude následujících 30 letech provozovat. Na Masarykově nádraží již vznikl společný podnik se společností Masaryk Station Development, který má investovat do obnovy nádraží a přilehlých pozemků několik stovek milionů korun. Podobný projekt se chystá také na Smíchovském nádraží.

Nákladná doprava v západnej Európe do roku 2015 vzrastie o jednu tretinu
TASRAPA Bazilej/Brusel 27. 08.2004 - Nákladná doprava v západnej Európe v rokoch 2003 až 2015 vzrastie o jednu tretinu, zatiaľ čo osobná doprava sa zvýši o 15 %, očakáva podľa dnes zverejnenej štúdie švajčiarsky inštitút ProgTrans. Nákladná preprava tak porastie rýchlejšie, ako celkové hospodárstvo. V prístupových krajinách očakáva inštitút nárast nákladnej dopravy o 37 % a osobnej dopravy o 24 %.
Železnica si udrží svoj 12,6-% trhový podiel, ak o 30 % zvýši svoj objem transportu. Tvrdí to šéf spoločnosti ProgTrans AG Stefan Rommerskirchen. Vo východnej Európe však podiel železnice klesne z terajších 50 % na 32 %, podiel ciest sa zvýši na 66 %.
Súkromné auto ostane dominujúcom dopravným prostriedkom v osobnej doprave. V roku 2015 bude na cestách súčasných 25 krajín EÚ, Nórska a Švajčiarska premávať 34 miliónov dodatočných osobných áut. Osobná preprava sa bude z 83 % realizovať prostredníctvom osobných áut, výkon prepravy osobnými autami bude predstavovať 4 600 miliárd osobokilometrov. V západnej Európe bude pripadať namiesto 500 vozidiel na 1 000 obyvateľov už 750 áut na rovnaké množstvo ľudí. V prístupových krajinách to namiesto 420 bude 310. Dosiahnu tak úroveň, akú mala západná Európa v roku 1991.
Masívny nárast nastane podľa štúdie v oblasti leteckej dopravy. Pri ročnej miere rastu vo výške 4,3 % na Západe a 5 % na Východe bude v roku 2015 nárast predstavovať 52 % Západe a 63 % na Východe. Letecká doprava v celej Európe tiež vzrastie o takmer polovicu, ale prístupové krajiny budú aj v roku 2015 s 2-% podielom hrať podriadenú úlohu.


Strana vytvorená: 31-VIII-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0435.htm)