Stanicu konskej železnice ponúknu za 22 miliónov
23.08.2004, Kadvanová Michaela -
Historický objekt stanice prvej
konskej železnice na Legionárskej ulici do dražby
nepôjde, predajú ho formou verejného ponukového konania.
Rozhodli o tom veritelia a.s. Hydrostav, ktorá je v konkurze a
objekt jej patrí.
"V prvom kole sa nehnuteľnosť ponúkne do predaja za cenu
určenú znaleckým posudkom, čo je asi 22 mil. Sk. Vyhlasovať
ho budem na jeseň, niet na čo čakať," povedal správca
konkurznej podstaty Jozef Bolješik. Doteraz sa podľa neho
zbytočne dva roky čakalo, pretože niektoré záujmové skupiny
vznášali nezmyselné námietky zaujatosti voči sudcom.
Záujemcov o kúpu objektu je viacero, niektorí by ho chceli
využívať na podnikateľské účely. Keďže ide o zákonom
chránenú kultúrnu pamiatku, predkupné právo by mohol
uplatniť štát rezprezentovaný ministerstvom kultúry. To
však už podľa Bolješika písomne oznámilo, že si ho
uplatňovať nebude.
Stanicu prvej konskej železnice by chcela získať aj mestská
časť Nové Mesto. "Prejavili eminentný záujem kúpiť
budovu do svojho vlastníctva, ja ich v tomto smere budem
podporovať," povedal Bolješik.
"O budovu sa naďalej zaujímame, nie je nám jedno, kto ju
kúpi. Ide o historickú pamiatku, ktorú máme aj v erbe. Chceme
ju získať do vlastníctva mestskej časti, zachovať ju v
terajšom stave a používať na reprezentačné účely aj ako
sobášnu sieň," potvrdila novomestská hovorkyňa Valéria
Reháčková. O odkúpení však podľa nej musí rozhodnúť
zastupiteľstvo.
Z histórie železnice
Pozemky potrebné na vybudovanie prvej železnice v
uhorskom kráľovstve poskytlo mesto a zakúpilo aj akcie.
Železnica viedla z
Prešporka do Trnavy a využívala
konské záprahy. Vychádzala z priestranstva za dnešným
hotelom Carlton, ale hlavná staničná budova stála na
nároží Krížnej a terajšej Legionárskej ulice. Dopravu na
úseku do Svätého Jura otvorili roku 1840.
Budova stanice s vežičkou je pravdepodobne dielom Ignáca
Feigla. V dezolátnom stave ju prevzal a začiatkom 90. rokov
zrekonštruoval Hydrostav.
Železnice ustúpili, ale nezaplatili
24.08.2004, Jana Morháčová,
BRATISLAVA - ZSSK zatiaľ
stále nezaplatila pokutu 30 miliónov konín, ktorú jej uložil
Protimonopolný úrad. Poslúchla však úrad a urobila zmeny v
prepravnom poriadku v tých miestach, ktoré úrad označil za
protizákonné. Rovnako zmenila aj filozofiu plombovania
nákladných vagónov. Podľa odhadov odborníkov však existuje
podozrenie, že železnica znova urobila prešľap proti
hospodárskej súťaži a znova zneužila svoje dominantné
postavenie.
"Príslušný článok 13 prepravného poriadku sme už
upravili. Vypustili sme ustanovenie, že veľké firmy plniace si
tovar do vagónov samy musia používať plomby vybrané nami,
teda ZSSK . Súčasne sme do poriadku vložili, že sa
môžu používať aj iné druhy plomb od iných výrobcov,
ktoré si veľké podniky - naši partneri - samy vyberú. Musia
však spĺňať podmienky kvality," doplnil Miloš
Čikovský, hovorca ZSSK .
Železničná firma, ktoré má zatiaľ monopolné postavenie v
nákladnej doprave na koľajniciach, doteraz nútila všetky
firmy, aby používali plomby na vagóny, ktoré si vybrala sama
železnica.
Takmer tridsať veľkých firiem na Slovensku, ako Volkswagen,
Slovnaft, Chemko Strážske a ďalšie, tak muselo dávať na
nákladné vagóny, a teda aj platiť za plomby od firmy Koba M,
ktoré vybrala ZSSK . Jedna plomba vyšla podniky takmer na 4
koruny. Inak ZSSK odmietala zodpovednosť za tovar. Podniky si
však vedeli zohnať rovnako kvalitné plomby za 2,50 Sk.
Odvčera si už veľké podniky môžu samy vybrať plomby, aké
budú používať na plombovanie nákladných vagónov. Súčasne
však ZSSK urobila
zmenu navyše a rozhodla, že fabriky, ktoré si zoberú plomby
od nej, ich dostanú bezplatne. "Plomby budú dostávať
veľké firmy, ktoré vozia tovar po železnici, zadarmo a
bezplatne. Je to naše marketingové rozhodnutie a doplňujúca
služba k preprave, aby sme si udržali klientov na nákladnú
dopravu," doplnil Čikovský. A to napriek tomu, že
železnica tieto plomby nakúpila za 18 miliónov korún.
Niekoľko nezávislých odborníkov pre Pravdu potvrdilo, že by
mohlo ísť o predátorské správanie, a teda znova prešľap
proti pravidlám hospodárskej súťaže.
Vývoj kauzy plomby
* jún 2004 - ZSSK si
vyberá dodávateľa na plombovanie vagónov spoločnosť Koba M.
Nakúpi plomby za 18 miliónov korún, a to napriek tomu, že v
tendri je ponuka za 12 miliónov Sk
* do prepravného poriadku nákladnej dopravy sa vkladá, že aj
všetci partneri, čo si plombujú vagóny sami v závodoch,
musia používať plomby od železnice (teda tie, ktoré
nakúpila železnica od firmy Koba M)
* firmy sa v minulosti sťažovali na kvalitu toho typu plomb,
ktoré si vybrala ZSSK , bezvýsledne
* firmy sa snažia presvedčiť ZSSK , že si budú
samy nakupovať plomby, pretože majú lacnejšie ponuky. ZSSK odpovie nie -pretože iným plombám
neverí
* júl 2004 - Protimonopolný úrad tvrdí, že takéto
presadzovanie jedného druhu plomb na trhu je zneužívanie
dominantného postavenia a dáva železničnej spoločnosti
pokutu 30 miliónov Sk a vydáva rozhodnutie prerobiť prepravný
poriadok
* august 2004 - ZSSK , síce týždeň po termíne, prerobí
prepravný poriadok a umožní firmám používať plomby podľa
vlastného výberu
súčasne však rozhodne, že tie firmy, čo budú brať plomby
od nej, ich dostanú zadarmo. De facto tak ZSSK zaplatí 18
miliónov za plomby, ktoré potom rozdáva. Podľa odborníkov
ide znova o porušenie hospodárskej súťaže
Golema nezastavíte
24.08.2004, Jana Morháčová - Kauza
plomby ZSSK je ukážkou toho, ako sa dá v štátnom
podniku ignorovať trhové hospodárstvo. Protimonopolný úrad
zistil, že tento najväčší podnik na Slovensku sa správa ako
obávaný Golem a diktuje podmienky ostatným - veľkým
priemyselným podnikom. ZSSK im prikazuje dávať na vagóny len také
plomby, ktoré sama nakúpila. Pritom nenakúpila v tendri
najlacnejšie, ale najdrahšie. Ostatné sú vraj nekvalitné.
Niekto na železniciach mal zrejme záujem, aby sa urobil kšeft
práve s danými plombami od konkrétnej firmy a kašlať pri tom
na cenu. A potom ešte urobí druhú chybu a prikáže
používať tieto drahé plomby aj najväčším zákazníkom.
Železnice sa skutočne považujú za neohroziteľného Golema.
Netušili, že firma, ktorá vyšla z tendra ako porazená, hoci
mala lacnejšiu ponuku, sa obráti na Protimonopolný úrad. A
ten rozhodne - nanucovanie plomb firmám je zneužívaním
dominantného postavenia. Namiesto toho, aby ZSSK chybu rýchlo
napravila, lehotu na pokutu nedodrží ani sa neodvolá. A pokuta
30 miliónov vyše troch týždňov denne rastie o 30-tisíc.
Nenásytný Golem znova dokáže, že má posledné slovo. Zrazu
urobí rozhodnutie, že plomby, ktoré nakúpil za 18 miliónov
korún, bude rozdávať firmám zadarmo. Vraj to je súčasť
servisu pre dodávateľov. Podľa odborníkov ide o predátorstvo
a znova o porušenie pravidiel hospodárskej súťaže. Čo
všetko si ešte bude môcť dovoliť železničný Golem, firma
v štátnych rukách?
České dráhy podruhé zrušily
soutěž na výběr dodavatele nafty
PRAHA 24.
08.2004 - ČD podruhé zrušily výběrové řízení na
dodavatele nafty. Podmínky tendru se totiž z technických
důvodů správci centrálního serveru EU nepodařilo
zveřejnit. MMR proto doporučilo, aby dráhy soutěž vypsaly
znovu. Jinak by se vystavily riziku žalob. Nový tendr ČD
vypíší pravděpodobně v září, řekl dnes ČTK mluvčí ČD
Petr Šťáhlavský.
Dráhy hledají firmu, která jim bude po dobu tří let dodávat
ročně sto milionů litrů nafty, tedy za tři roky celkem 300
milionů litrů za zhruba 5,6 miliardy korun. Dodávky se mají
uskutečnit od 1. ledna 2005, hlavním kritériem výběru je
nejnižší cena.
Soutěž ČD
poprvé vyhlásily loni v říjnu. Po opakovaných protestech
firmy Robin Oil ho ČD
v květnu zrušily. Výběrového řízení se zúčastnily
kromě Robin Oil společnosti Seta, Čepro a Benzina. Ta ale v
průběhu soutěže odstoupila. Po zastavení výběrového
řízení využily ČD
ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek, které
jim umožňuje ve stavu nouze vybrat dočasného dodavatele bez
výběrového řízení. Nyní tedy dočasně naftu drahám
dodává Paramo, jež vystřídalo Robin Oil. Ten naftu drahám
dodával od roku 1995.
Tendr, který nyní ČD
zrušily, vypsaly v červenci a zájemci měli mít možnost své
nabídky zasílat do středy.
Francúzsky minister dopravy chce čiastočne obmedziť štrajky na železnici
Paríž 24. 08.2004 - Podľa údajov
francúzskeho ministra dopravy Gillesa de Robiena by sa mal
"v priebehu 1. polroka 2005" vo Francúzsku zaviesť
čiastočný zákaz štrajkov verejných dopravných
prostriedkov. Aj v prípade štrajku sa musí garantovať
"minimálna služba", povedal politik pre dnešné
vydanie denníka France Soir.
"Bude to silno závisieť od rokovaní so sociálnymi
partnermi a od parlamentného termínového kalendára, ale v 1.
polroku 2005 je potrebný priestor aj pre túto tému, kde treba
zákon," zdôraznil de Robien. Podľa úmyslov vlády by sa
mali odbory zaviazať, že štrajk v oblasti dopravy bude
oznámený 24 hodín pred jeho začiatkom.
Rokovania s odbormi, zväzmi spotrebiteľov a lokálnymi
spoločnosťami budú podľa údajov ministra trvať štyri až
šesť týždňov a mali by sa začať 8. septembra. Určité
odbory, ako napríklad komunistom blízke CGT, už avizovali
odpor voči plánovaným opatreniam.
Ideu zákonného ohraničenia štrajku priniesla konzervatívne
vládna väčšina v rámci vlny štrajkov na jar 2003. Kvôli
štrajkom na protest proti dôchodkovej reforme a znižovaniu
sociálnych výhod utrpeli SNCF
v 1. polroku 2003 celkovo zníženie obratu o 250
miliónov EUR, čo je v prepočte asi 10 miliárd SKK. V Paríži
bola doprava počas štrajkov, kedy nepremávali ani autobusy a
metro, celkom ochromená. Na príjazdových cestách k metropole
na Seine sa vytvárali stokilometrové zápchy. Informovala o tom
APA.
Dobrovoľníci začali obnovovať železničku
25.08.2004, ur - Skupina nadšencov zo
Slovenska a Čiech sa rozhodla, že pomôže historickej
lesnej úvraťovej železničke , spájajúcej kedysi Oravu s
Kysucami. Kým na kysuckej strane premávajú výletné
vláčiky, oravská trať leží ladom už 35 rokov.
Dvanásť nadšencov z Klubu romantikov úzkorozchodnej
železnice Oravy a Kysúc sa toto leto pokúša spojazdniť
takmer trojkilometrový oravský úsek trate z osady Tanečník k
vrcholovej stanici Beskyd. Pracujú za strechu nad hlavou a
príspevok na stravu. Veria však, že tak ako na Kysuciach aj tu
raz bude železnička opäť premávať na celom 10-kilometrovom
úseku.
"Je to nevšedný zážitok, vyjsť mašinkou zo zovretia
kysuckých dolín až na Beskyd, kde sa otvorí úplne iná
krajina - oravská," vyznal sa Moravan Martin Kouřil.
Stav zamestnancov ŽSR by mal do roku 2007 klesnúť
na 17 726 pracovníkov
Bratislava 25. 08.2004 - ŽSR
predpokladajú, že v roku 2007 bude v podniku pracovať 17 726
zamestnancov. Pre rok 2008 ďalšiu redukciu nestanovili.
Oproti pôvodnému plánu ŽSR bude
prepúšťanie o niečo výraznejšie, nakoľko prvotne ŽSR
na rok 2007 uvažovali so zamestnanosťou na úrovni 18 552
pracovníkov. V tomto roku by priemerný počet zamestnancov
železníc mal dosiahnuť 21 383.
Vyplýva to z materiálu o stave plnenia úsporných a
konsolidačných opatrení na ŽSR v uplynulom
roku, ktorý dnes schválila vláda SR. Okrem iného sa v ňom
konštatuje, že zníženie počtu zamestnancov bude závisieť
od realizovaných zmien v systéme riadenia, organizácie ako aj
modernizácie technickej základne.
V rámci zabezpečenia finančnej spôsobilosti ŽSR , zabezpečoval štát vlani prostredníctvom
svojich orgánov odpustenie návratnej finančnej výpomoci
železniciam, upravil im splátkový kalendár k pôžičke zo
Štátnych finančných aktív, včasne a v plnom rozsahu
poskytol podniku dotáciu za výkony vo verejnom záujme,
prefinancoval investičné výdavky a prostredníctvom FNM
zabezpečil úhrady splatných čiastok istín úverov so
štátnou zárukou.
Finančné opatrenia vlády podporili aj ŽSR sériou úsporných programov. Vlani znížili
svoje celkové náklady, vykázali zisk z hospodárskej činnosti
v objeme 557 miliónov Sk, naplnili zámery v oblasti znižovania
zamestnanosti a znížili čerpanie osobných nákladov aj
napriek rastu priemernej mzdy o 5 %. Navyše realizovali
pravidelné úhrady záväzkov voči inštitúciám
verejnoprávneho charakteru a iné opatrenia.
ŽSR žiadajú na ďalšie štyri roky prevádzkové dotácie 16
mld. Sk
BRATISLAVA 25. 08.2004 - ŽSR
žiadajú od štátu na roky 2005 až 2008 dotáciu na výkony vo
verejnom záujme vo výške 16,031 mld. Sk. Vyplýva to z návrhu
aktualizácie plánu konsolidačnej funkcie ŽSR , ktorý v stredu vzala na vedomie vláda SR.
Podľa ŽSR sú tieto finančné prostriedky
nevyhnutné pre zabránenie zvyšovania deficitu železníc. V
samotnom roku 2005 žiadajú ŽSR dotáciu na
výkon vo verejnom záujme vo výške 3,6 mld. Sk.
Na modernizáciu železničnej siete ŽSR požadujú na
nasledujúce štyri roky od štátu 4,187 mld. Sk. Ďalších
10,867 mld. Sk žiadajú železnice zo štátneho rozpočtu ako
spolufinancovanie projektov financovaných z ISPA, Kohézneho a
zo Štrukturálneho fondu. Na budúci rok by chceli na
modernizáciu siete železnice od štátu 1,978 mld. Sk, ktoré
by mali slúžiť ako spolufinancovanie projektov financovaných
fondmi EÚ.
Definitívna výška dotácií za výkony ŽSR
vo verejnom záujme bude určená zákonom o štátnom rozpočte.
V návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2005 až 2007 sa
počítalo s dotáciami na výkon vo verejnom záujme pre ŽSR
a ZSSK vo výške 6,9
mld. Sk. MDPT k tomuto návrhu uplatnilo pripomienku, že
požiadavka na bežné transfery pre železničnú dopravu po
zohľadnení inflácie a daňovej reformy je 7,6 mld. Sk a s
konsolidačnou funkciou predstavuje 8,6 mld. Sk.
ŽSR
evidovali v minulom roku záväzky voči verejnoprávnym
inštitúciám (VPI) a daňovým úradom vo výške 1,423 mld.
Sk. Oproti predchádzajúcemu roku tak ŽSR
znížili svoje záväzky 1,241 mld. Sk. Na zníženie
konsolidačných záväzkov voči VPI mal najväčší vplyv
transfer z Fondu národného majetku SR (FNM) v objeme 1 mld. Sk.
ŽSR
evidujú najväčší záväzok voči Sociálnej poisťovni v
objeme 1,304 mld. Sk.
FNM za prvý polrok splatil úvery ŽSR za takmer 1,3
mld. Sk
BRATISLAVA 25. 08.2004 -
Prostredníctvom Fondu národného majetku SR (FNM) sa za prvý
polrok tohto roka zrealizovali podľa Ministerstva financií SR
(MF) štátne záruky za úvery ŽSR v
celkovej sume takmer 1,3 mld. Sk. Istina z toho predstavovala len
75 mil. Sk, úroky tvorili až 1,225 mld. Sk. Štátne záruky za
úvery železníc sa aj v tomto roku realizujú v rámci ich
finančnej reštrukturalizácie, vláda by preto vyplatené
prostriedky za úvery železníc mala prostredníctvom rezortu
financií vyhlásiť za nenávratné. Návrh vysporiadania
realizovaných štátnych záruk prostredníctvom FNM v rokoch
2003 a 2004 z dielne MF schválil v stredu kabinet. V tomto roku
by sa mali z majetku fondu uhradiť úvery so štátnou garanciou
v celkovej výške 2,3 mld. Sk.
Vlani FNM realizoval štátne záruky len za úvery ŽSR , a to v celkovej sume 2,818 mld. Sk.
Ustanovenie o nenávratnosti vyplatených prostriedkov bolo
súčasťou uznesenia vlády. V rokoch 2000 až 2002 použil fond
z príjmov z privatizácie na realizáciu záruk štátu za
úvery spolu 22,484 mld. Sk. Vtedy vystavil vyhlásenia o
nenávratnosti finančných prostriedkov realizovaných
štátnych záruk FNM na základe vládneho poverenia.
Ako budeme železnicou cestovať v budúcnosti?
26.08.2004, Miro Devínsky
- ZSSK musí v
súčasnosti vyriešiť vážnu úlohu. Napríklad existuje
návrh rozdeliť spoločnosť na dva podnikateľské subjekty, a
to na nákladnú a osobnú dopravu a prepravu. V tejto
súvislosti stojí pred zainteresovanými odborníkmi náročná
úloha, a to jasne určiť ďalší vývoj a smerovanie
predovšetkým železničnej osobnej dopravy. Je si totiž
potrebné uvedomiť, že akýkoľvek rozvoj či zvyšovanie
kvalitatívnej úrovne osobnej železničnej dopravy je plne
závislé od financií, ktoré sú určené na modernizáciu
predovšetkým mobilného parku, údržbovej základne a taktiež
do samotnej infraštruktúry obchodu osobnej dopravy. Vláda SR
prijala vo svojom uznesení v roku 2000 o aktualizácii a
rozpracovaní štátnej dopravnej politiky Slovenska koncepčný
dokument pod názvom Koncepcia modernizácie mobilného parku ŽSR
do roku 2005, v ktorom deklarovala každoročnú podporu jeho
obnovy vo výške 550 mil. Sk. Avšak realita je taká, že v
štátnom rozpočte sa na spomínané ciele zatiaľ nenašlo ani
minimálne množstvo financií.
Nerealizovaný projekt nákupu ľahkých motorových jednotiek a
zastavenie osobnej dopravy vo februári 2003 na vybraných
regionálnych a vedľajších tratiach mal za následok značný
pokles v počte prepravených cestujúcich.
Riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Dr. Miloš Čikovský v tejto súvislosti
zdôraznil: "Hlavnou úlohou ZSSK v najbližšom období je predovšetkým
zastaviť trend poklesu prepravy cestujúcich. Preto musíme
poskytovať primerané kvalitné služby pre svojich hlavných
zákazníkov, ktorými je cestujúca verejnosť a štát. Naša
spoločnosť si vo svojich strategických zámeroch dáva za
cieľ dosiahnuť aspoň minimálny rast úrovne osobnej dopravy.
Toto je a bude základným východiskom pri určení celkovej
koncepcie osobnej dopravy. Vrcholový manažment ZSSK zvolil samostatný a diferencovaný
prístup zabezpečovania osobnej železničnej dopravy pre
regióny s nízkou populáciou (regionálna doprava) , pre
významné centrá Slovenska a ich okolie (prímestská doprava),
ďalej pre dopravnú obsluhu medzi dvomi centrami
(medziregionálna doprava) a dopravu medzi viacerými centrami
Slovenska a zahraničím, čiže pre diaľkovú osobnú dopravu.
Touto jednoduchou segmentáciou osobnej dopravy z hľadiska
obchodného záujmu našej spoločnosti a z ďalších hľadísk
sa vytvára predpoklad na jasné zadefinovanie požiadaviek,
kritérií a štandardov pre celkovú koncepciu železničnej
osobnej dopravy na Slovensku."
NA MODERNIZÁCIU CHÝBAJÚ FINANCIE
Peňažné zdroje potrebné na financovanie
plánovaných investícií z pripravovanej koncepcie bude
potrebné zabezpečiť z vlastných alebo aj z iných zdrojov,
napríklad bankovým úverom alebo zo štátneho rozpočtu.
Objektívne je potrebné zdôrazniť, že ZSSK už naďalej
nemôže používať zdroje vytvorené zo svojej podnikateľskej
činnosti pre investičné zámery na projekty modernizácie
osobnej dopravy, pretože ich čas návratnosti je pri
súčasných ekonomických podmienkach príliš dlhý. Preto pre
financovanie týchto modernizačných zámerov je nevyhnutná
participácia štátu, regiónov, miest, ale je možné využiť
aj zdroje z fondov Európskej únie. Hoci podľa programu rozvoja
osobnej dopravy štát odsúhlasil každoročné dotácie vo
výške vyše 500 mil. Sk, svoje predsavzatia neplní a na rozvoj
koľajovej dopravy doteraz nedal ani korunu. Dôsledok?
Slovenské železnice majú veľmi zastaraný vozidlový park.
Napríklad v parku hnacích vozidiel ZSSK až 43 percent
vozidiel prekročilo vek 25 rokov a vo veku od 21 do 25 rokov je
až 27 percent hnacích vozidiel. V nákladnej doprave spĺňa
požiadavky medzinárodného dohovoru RIV iba 45,6 %
podvozkových vozňov. Neutešenú situáciu veľmi dobre pozná
aj člen Predstavenstva ZSSK a
riaditeľ divízie železničných koľajových vozidiel Ing.
Miroslav Dzurinda: "V nijakom prípade nemôžem vysloviť
spokojnosť so súčasným technickým stavom vozňov. Naša ZSSK má v súčasnosti 1429 vozňov v
osobnej doprave a z nich štvrtina sa pohybuje svojou
životnosťou medzi 25 až 30 rokmi. Iba tri percentá vozidiel
má menej než päť rokov. Žiaľ, disponujeme aj 8 percentami
vozidiel, ktoré majú už vyše 40 rokov. Osobné vozne vo
vlastníctve ZSSK sú skutočne väčšinou fyzicky opotrebované.
Okrem toho, že tieto vozne nespĺňajú medzinárodné
kritériá v oblasti bezpečnosti, bezporuchovej prevádzky alebo
pohodlia a kultúry cestovania, je udržiavanie takéhoto
zastaraného vozňového parku neefektívne, čo v súčasnosti v
trhových európskych podmienkach znamená značnú stratu
konkurencieschopnosti.
Pre obraznosť, v súčasnosti, po vstupe Slovenska do Európskej
únie, nie je naša ZSSK schopná nasadzovať štandardné vozne
napríklad ani na trase Bratislava
– Viedeň, a to už vôbec nevravím o zvyšovaní kultúry
cestovania aj vo vnútroštátnej doprave. Od roku 1996 sme
zmodernizovali 152 vozňov, ktoré sú zaradené do IC a EC vlakov, z ktorých je 110
klimatizovaných. Predstavuje to však iba sedem percent
všetkých osobných vozňov ZSSK . Nedávno sme sa pokúšali zakúpiť a uviesť
do prevádzky u nás moderné
vlaky Pendolino . Avšak pre nedostatok finančných
prostriedkov sa, žiaľ, nákup štyroch osobných súprav
odložil."
ZMENA STRATÉGIE V OSOBNEJ DOPRAVE
Súčasné ekonomické a spoločenské podmienky
priviedli vedenie ZSSK k
potrebe zmeniť stratégiu v oblasti ďalšieho rozvoja osobnej
dopravy. Prioritou číslo jeden už nie je regionálna doprava,
pre ktorú bolo určených aj spomínaných 35 ľahkých motorových jednotiek
, ale prímestská a medzimestská doprava. Ide predovšetkým o
regióny Bratislava, Žilina, Košice a Banská Bystrica.
Vychádzajúc z tejto stratégie, pripravuje ZSSK projekt na nákup
poschodových vlakových súprav, ktoré by jazdili v týchto
regiónoch. Zámerom tohto projektu je predovšetkým zvýšiť
kultúru cestovania. Malo by ísť približne o 80 vozňov v
hodnote 4 až 5 miliárd korún. Od akcionára, čiže štátu, v
zastúpení MDPT
očakáva ZSSK schválenie tohto projektu, pretože nákup
osobných koľajových vozňov bol v uplynulých desiatich rokoch
úplne zastavený a súčasný technický stav vozňov je
skutočne alarmujúci. MDPT ako akcionár ZSSK sa stavia k problémom obnovy a
modernizácie osobných vozňov jasne. Ako zdôraznil hovorca
ministra dopravy Tomáš Šarluška, ministerstvo v žiadnom
prípade nepreferuje čokoľvek, čo by sa malo financovať zo
štátneho rozpočtu. Na druhej strane však predstavitelia
rezortu uznávajú aj skutočnosť, že ešte za iného vedenia
rezortu sa schválil každoročný príspevok na obnovu osobného
vozňového parku pre železnice vo výške približne 500
miliónov korún, ktorý však zatiaľ zostáva iba snom a nie
realitou.
PENIAZE CHÝBAJÚ AJ NA KVALITNÉ OPRAVY
Aby bol obraz o stave, v akom sa železničný vozňový
park v súčasnosti u nás nachádza, treba zvýrazniť aj fakt,
že v posledných rokoch na železnici okrem nákupu a
modernizácie vozňového parku stagnovala aj realizácia
vyššieho stupňa opráv. Riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Dr. Miloš
Čikovský v tejto súvislosti zdôraznil: "Zväčša sa iba
staré vozne prerábali na novšie. Pozitívne sa to prejavilo
najmä na interiéri a hygienických zariadeniach osobných a
motorových vozňov. Avšak deficitné hospodárenie našej
spoločnosti sa najviac prejavilo na znížení počtu vozňov.
Na takomto postupe však nemožno postaviť reálny rozvoj
koľajových vozidiel, pretože v rámci krajín Európskej únie
sa uskutočňujú najmä nákupy nových moderných osobných
železničných vozňov a nových vlakových súprav.
OBNOVA PARKU NÁKLADNÝCH I OSOBNÝCH VOZŇOV
ZSSK v rámci strednodobého investičného programu
uvažuje okrem obnovy základnej infraštruktúry obchodu
(prekladiská, terminály, opravárenské a servisné pracoviská
pre hnacie vozidlá a vozne, čerpacie stanice a podobne)
predovšetkým o obnove parku koľajových vozidiel. Cieľom v
oblasti nákladnej prepravy je zabezpečiť, aby rozhodujúca
časť parku nákladných vozňov vyhovovala požiadavkám
medzinárodných dohovorov organizácií RTV a RID a aj súčasne
prijímaným smerniciam pre interoperabilitu na konvenčných
dráhach. Vrcholový manažment ZSSK má aj ďalšiu
prioritu, a tou je potreba doplniť park aj novými typmi
špeciálnych vozňov na prepravu tovarov s vysokou pridanou
hodnotou. Ide predovšetkým o vozne optimalizované pre rýchlu
strojovú nakládku paletizovaných komponentov pre automobilový
priemysel a kompletnú produkciu. V oblasti osobnej prepravy
vystupuje v súčasnosti do popredia prioritná orientácia na
zvýšenie kvality prímestskej dopravy, diaľkovej rýchlikovej
dopravy a zlepšenie ekonomickej efektívnosti regionálnej
dopravy. Pripravuje sa aj projekt obstarania poschodových
súprav pre prímestskú dopravu, ktorý okrem dnes už
opotrebovaných elektrických jednotiek klasickej stavby série
460 a 560 zároveň rieši aj náhradu súprav zložených z
univerzálnej lokomotívy a vozňov klasickej stavby Bh (rok
výroby 1966). Takéto súpravy tvoria takmer 50 percent
vozňového parku pre prímestskú dopravu. Hlavnými výhodami
poschodových súprav je predovšetkým zjednodušený posun v
obratových staniciach, nízka hmotnosť na sedadlo, nízke
prevádzkové náklady, minimalizácia obslužného personálu,
rýchly výstup a nástup cestujúcich a možnosť variabilného
radenia súprav.
REGIONÁLNA DOPRAVA
V tejto forme dopravy je cieľom predovšetkým
modernizácia motorových vozňov série 810 na motorové vozne série 812 , ktoré majú zlepšené
technicko-ekonomické ukazovatele. Medzi ich výhody patria
napríklad nižšie náklady na údržbu, spoľahlivosť a
možnosť obsluhy viacerých vozidiel jedným rušňovodičom.
Významné sú aj zvýšené úžitkové vlastnosti vozňov pre
cestujúcich. Cestujúci určite ocenia najmä pohodlnejšie
sedadlá, nižší hluk a vibrácie vo vozňoch, kvalitné
vetranie a tepelnú pohodu, hlasový a vizuálny informačný
systém atď.
DIAĽKOVÁ DOPRAVA
Pre oblasť diaľkovej dopravy si vedenie ZSSK určilo za hlavný cieľ dosiahnuť
také kvalitatívne ukazovatele, aké v súčasnosti cestujúci
poznajú vo vlakoch IC , akými sú u
nás napríklad rýchliky Kriváň, Tatran alebo Gerlach.
Nevyhnutným predpokladom úspechu na liberalizovanom dopravnom
trhu je aj dosiahnutie štandardizácie podmienok pre
cestujúcich, konkrétne dosiahnutie úplnej bezpečnosti,
pohodlia a kultúry cestovania. Pretože v blízkej budúcnosti
nie je predpoklad modernizácie železničnej infraštruktúry na
rýchlosť 160 kilometrov, vedenie ZSSK uvažuje postupne
modernizovať park osobných vozňov pre rýchlikovú dopravu na
štandard vozňov typu napríklad Beer, Aeer či Wreer tak, aby
modernými vozňami mohli byť zabezpečené všetky
medzinárodné a vnútroštátne rýchliky.
Ako zdôraznil riaditeľ odboru stratégie ZSSK Ing. Ján Simčo,
do konca októbra tohto roka pripravia súhrnný materiál,
ktorý prerokuje okrem MDPT aj vláda SR, v ktorom bude nielen sumarizácia
investovania do osobnej dopravy v uplynulých rokoch, ale aj
nutnosť ďalšieho rozvoja a skvalitňovania osobnej dopravy na
Slovensku. To však nie je možné bez podpory štátu, pretože
financovanie obnovy celého parku osobnej dopravy predstavuje
súhrnnú investíciu vo výške približne 10 - 12 mld. korún.
NOVÝ TENDER NA NÁKUP
Posledný tender na nákup 35 ľahkých vlakových súprav
pre regionálne trate sa skončil, dá sa povedať, škandálom. ZSSK preto pripravuje ďalší veľký
tender, v ktorom pôjde opäť o miliardové sumy. Cieľom je
nakúpiť približne 80 osobných poschodových vozňov, ktoré
by zabezpečovali prímestskú dopravu, najmä v okolí
Bratislavy, Žiliny, Banskej Bystrice a Zvolena. Cena kvalitných
poschodových vozňov, ktoré by chcela ZSSK nakúpiť pre
osobné vlaky, sa pohybuje od 50 do 100 miliónov korún za jeden
vozeň.
Návratnosť investície je približne 16 - 17 rokov, pričom
čas životnosti nových vozňov je až 30 rokov. Ekonomicky by
to bolo podľa člena Predstavenstva ZSSK a riaditeľa
divízie Ing. Miroslava Dzurindu vynikajúce riešenie nielen pre
úroveň železničných dopravných služieb, ale aj celkovo pre
kultúru cestovania a predovšetkým pre bezpečnosť osobnej
železničnej dopravy. Situácia technickej úrovne v rušňovom
aj vo vozňovom hospodárstve osobnej dopravy je na Slovensku
skutočne problematická. Tento stav sa môže podľa odborníkov
čoskoro dramaticky odraziť v spomínanej bezpečnosti osobnej
železničnej dopravy. Preto vedenie ZSSK plánuje nakúpiť nielen moderné
ľahké motorové jednotky, ale chce nahradiť všetky
pantografické jednotky poschodovými vozňami. Pri aktívnej
účasti štátu by sa mohol nákup ľahkých motorových jednotiek
uskutočniť v priebehu niekoľkých mesiacov.
Kompetentní odborníci si uvedomujú zložitú situáciu na
železničnom trhu a potrebu obnovy a modernizácie vozňového a
rušňového parku u nás, zvlášť teraz, po vstupe Slovenska
do Európskej únie, pretože na naše železničné trate budú
môcť prísť aj mnohí iní európski dopravcovia, ktorí budú
určite tvrdo konkurovať ZSSK .
Vrcholový manažment tejto spoločnosti si uvedomuje svoju
zodpovednosť za kvalitné fungovanie osobnej i nákladnej
dopravy, avšak bez účinnej pomoci štátu to nebude možné.
Na oslavy SNP v Banskej Bystrici pôjde historický vlak
Bratislava 26. 08.2004 - Vlak, ktorý
bude ťahať historická parná lokomotíva, odvezie v nedeľu
29. augusta zadarmo pozvaných na oslavy 60. výročia
Slovenského národného povstania (SNP) v Banskej Bystrici.
Mimoriadny rýchlik vyrazí v nedeľu o 4.35 h z Bratislavy z
hlavnej stanice a zastaví v staniciach Galanta, Šurany,
Podhájska, Levice, Kozárovce, Žarnovica, Žiar nad Hronom,
Hronská Dúbrava, Zvolen, Radvaň. Do Banskej Bystrice vlak
dorazí o 10.09 h. Do Bratislavy sa vracia po rovnakej trase. Z
Banskej Bystrice má odchod o 17.35 h a príchod do Bratislavy je
naplánovaný na 22.55 h.
Súpravu bude ťahať historický
parný rušeň Albatros a v zostave bežných rýchlikových
vagónov bude zapojený aj jeden historický vozeň. Každý
vagón bude mať vlastného železničného sprievodcu.
Preprava pozvaných účastníkov osláv bude bezplatná rovnako
ako preprava členov Slovenského zväzu protifašistických
bojovníkov a nimi pozvaných rodinných príslušníkov. Vlak
vypraví ZSSK v
spolupráci so ŽSR a Albatros klubom.
Medzi Slovinskom, Chorvátskom a Srbskom bude
premávať nákladný vlak
DPA Belehrad 26. 08.2004 - Od 1.
októbra by mal medzi Slovinskom, Chorvátskom a Srbskom
týždenne premávať nákladný vlak. Dohodli to dnes v
Belehrade riaditelia železničných spoločností troch
bývalých juhoslávskych republík. Sáva-Express bude
odchádzať v stredu z Ľubľany a ďalší deň sa bude vracať
z Belehradu. Avizovalo sa, že frekvencia by od budúcej jari
mohla predstavovať tri vlaky týždenne. Vlaky by mali v roku
2005 na tejto trase prepraviť asi 1,5 milióna ton nákladu. Informovala
agentúra Beta.
Vyhliadkové jazdy parným vlakom traťou SNP budú počas
víkendu zadarmo
Banská Bystrica 27. 08.2004 -
Predovšetkým deti a vyznávači starej techniky si prídu na
svoje počas celoštátnych osláv 60. výročia SNP počas
vyhliadkovej jazdy mimoriadnym historickým parným vlakom z
Banskej Bystrice do Harmanca a späť.
Päť vozňov ťahaných parnou lokomotívou vypravia na trať
SNP zo stanice Banská Bystrica mesto o desiatej a štrnástej
hodine. Nastúpiť môžu na hlavnej stanici, v Kostiviarskej,
Uľanke a Harmanci. Do cieľa v Dolnom Harmanci ich mašinka
dopraví zadarmo za necelú hodinku. Naspäť sa môžu odviezť
o 12,58 a 17,57 hodine. V Harmanci ich čakajú ukážky
činnosti vojenskej poľnej nemocnice a výstava historických
automobilov a motoriek na parkovisku. O dobrú náladu sa
postará country skupina Grassland a diskotéka.
Tendrovú dvojvalcovú združenú lokomotívu na mokrú paru
vyrobili v roku 1908 v Prvej Česko-Moravskej továrni na stroje,
parný kotol pochádza z roku 1902. Premávala na ťažkých
horských tratiach bývalého Rakúsko-Uhorska. Rušeň v rokoch
1994 až 1998 opravili v spolupráci s Rušňovým depom Zvolen
členovia Klubu historickej techniky pri tomto depe. Z
pôvodných 226 vyrobených kusov je to už posledný
prevádzkovaný exponát na svete. V rokoch 1998 až 2004 rušeň
ťahal mnohé historické vlaky na Slovensku, ale predstavil sa
aj v Maďarsku, Rakúsku a Čechách. K lokomotíve členovia
klubu historickej techniky opravili aj cisternový vozeň Zubr z
roku 1924, vybavený parným vodným čerpadlom Worthington z
roku 1936.
ČD investují letos do oprav nádraží ve středních Čechách
miliony
PRAHA 27.
08.2004 - ČD
investují letos do oprav nádraží v Praze a středních
Čechách asi 16 milionů korun. ČTK to řekl mluvčí ČD
Petr Šťáhlavský. Většími opravami již prošly dvě
stanice a další tři je čekají, malovat se bude v řadě
podchodů a menší částky půjdou také do desítky dalších
nádraží.
Loni již začala oprava stanice Dobřichovice za 4,5 milionu
korun. Dokončena byla letos v srpnu. Opraven byl vnější
plášť budovy, perónní přístřešek, WC pro cestující,
chodníky i oplocení. Podobně rozsáhlou renovaci na trati
Praha – Beroun provedly ČD
ve stanici Praha-Radotín. Od května do srpna letošního roku
tam opravily střešní krytinu nad částí budovy, obnovily
vnější fasádu včetně nátěru, částečně vyměnily okna
a opravily WC pro cestující. To vše za téměř čtyři
miliony korun, řekl mluvčí.
Letos se uskuteční větší opravy ještě na dalších třech
nádražích. Oprava pláště budovy, střešní krytiny a
perónního přístřešku v Nučicích má být dokončena do
října letošního roku.
Pokračují také opravy fasády na nádraží v Nymburku. Druhá
etapa rekonstrukce započala na dlouho opomíjeném nádraží v
Praze-Vršovicích, kde se od září do prosince bude opravovat
přízemí budovy, rozvody elektřiny, vody a kanalizace, stropy
v prvním patře i fasáda. Náklady na opravy stanic v
Nučicích, Nymburku a Praze-Vršovicích přesáhnou 7,5 milionu
korun.
Kromě toho připravují ČD
ve spolupráci se soukromým sektorem rozsáhlé revitalizační
projekty. Na hlavním nádraží v Praze se již ČD
dohodly na spolupráci s italskou firmou Grandi Stazioni, která
do rekonstrukce největší české stanice vloží 650 milionů
korun a za to ji bude následujících 30 letech provozovat. Na
Masarykově nádraží již vznikl společný podnik se
společností Masaryk Station Development, který má investovat
do obnovy nádraží a přilehlých pozemků několik stovek
milionů korun. Podobný projekt se chystá také na
Smíchovském nádraží.
Nákladná doprava v západnej Európe do roku 2015 vzrastie o
jednu tretinu
APA Bazilej/Brusel 27. 08.2004 -
Nákladná doprava v západnej Európe v rokoch 2003 až 2015
vzrastie o jednu tretinu, zatiaľ čo osobná doprava sa zvýši
o 15 %, očakáva podľa dnes zverejnenej štúdie švajčiarsky
inštitút ProgTrans. Nákladná preprava tak porastie
rýchlejšie, ako celkové hospodárstvo. V prístupových
krajinách EÚ
očakáva inštitút nárast nákladnej dopravy o 37 % a osobnej
dopravy o 24 %.
Železnica si udrží svoj 12,6-% trhový podiel, ak o 30 %
zvýši svoj objem transportu. Tvrdí to šéf spoločnosti
ProgTrans AG Stefan Rommerskirchen. Vo východnej Európe však
podiel železnice klesne z terajších 50 % na 32 %, podiel ciest
sa zvýši na 66 %.
Súkromné auto ostane dominujúcom dopravným prostriedkom v
osobnej doprave. V roku 2015 bude na cestách súčasných 25
krajín EÚ, Nórska a Švajčiarska premávať 34 miliónov
dodatočných osobných áut. Osobná preprava sa bude z 83 %
realizovať prostredníctvom osobných áut, výkon prepravy
osobnými autami bude predstavovať 4 600 miliárd
osobokilometrov. V západnej Európe bude pripadať namiesto 500
vozidiel na 1 000 obyvateľov už 750 áut na rovnaké množstvo
ľudí. V prístupových krajinách to namiesto 420 bude 310.
Dosiahnu tak úroveň, akú mala západná Európa v roku 1991.
Masívny nárast nastane podľa štúdie v oblasti leteckej
dopravy. Pri ročnej miere rastu vo výške 4,3 % na Západe a 5
% na Východe bude v roku 2015 nárast predstavovať 52 % Západe
a 63 % na Východe. Letecká doprava v celej Európe tiež
vzrastie o takmer polovicu, ale prístupové krajiny budú aj v
roku 2015 s 2-% podielom hrať podriadenú úlohu.