Vo Zvolene súťažili historické rušne
TASRSme13.09.2004 , ZVOLEN - Vo zvolenskom rušňovom depe sa cez víkend pretekali historické parné rušne. V deviatich disciplínach súťažili železničiari zo Slovenska, Maďarska a Česka. Súťaž vyhrala Ostrava pred Vrútkami a Zvolenom. Súťažilo sa v deviatich disciplínach.
Celkoví víťazi boli najrýchlejší aj v šprinte, a to napriek tomu, že ich lokomotíva radu 300 bola zo všetkých najstaršia a vyrobili ju už pred sto rokmi.
Súčasťou súťaže pod názvom Nostalgia v oblakoch pary bola výstava súčasných a dobových koľajových vozidiel a výtvorov železničných modelárov. Pre zberateľov pripravili príležitostnú pečiatku a rôzne zberateľské kuriozity.
Záujemcovia mohli nazrieť do dobových železničných vagónov, jedálneho vozňa a vlakovej pošty z muzeálnych expozícií slovenských a maďarských železníc.

Dopravcovia nechcú platiť za meškanie
Sme13.09.2004, dc - Pri cestovaní v lokálnej, ale aj v diaľkovej doprave by mali cestujúci počítať s dostatočnou časovou rezervou. Ak totiž v dôsledku vynechania alebo meškania spoja nestihnú napríklad odlet na dovolenku, dopravca im spôsobené škody väčšinou nepreplatí.
Pri cestovaní v lokálnej, ale aj v diaľkovej doprave by mali cestujúci počítať s dostatočnou časovou rezervou. Ak totiž v dôsledku vynechania alebo meškania spoja nestihnú napríklad odlet na dovolenku, dopravca im spôsobené škody väčšinou nepreplatí, nanajvýš cestovné alebo jeho časť.
Legislatíva dopravným spoločnostiam umožňuje pomerne jednoducho sa striasť zodpovednosti za škodu, ktorú spôsobia cestujúcim tým, že ich nedovezú na miesto určenia podľa grafikonu. Podľa Občianskeho zákonníka síce musia dopravcovia cestujúcich dopraviť riadne a včas, no práva cestujúceho na náhradu škody určujú prepravné poriadky, ktoré si firmy robia samy.
Pred cestou je dobré si pravidlá stanovené dopravcov minimálne preštudovať, aby cestujúci vedel, ako sa firma k náhrade vzniknutej škody stavia.
Prepravcovia nezverejňujú štatistiky vráteného cestovného a ani počet súdnych sporov, ktoré vznikli v dôsledku meškania. Zákony sú k nim pomerne ústretové. Náhradu za škody spôsobené neskorým príchodom alebo vynechaním spoja riešia len veľmi stroho a zodpovednosť prepravcu znižujú na minimum. Občiansky zákonník necháva túto oblasť na samotných prepravcov, ktorí to majú mať vo svojich prepravných poriadkoch.
Napríklad podľa poriadku dopravný podnik zákazníkov nepreplatí ani cestovné a nemôže si voči podniku uplatňovať ani náhradu škody, ktorá mu zdržaním vznikla.
ZSSK , ktorá na dráhe prevádzkuje osobnú a nákladnú dopravu, takéto škody tiež neprepláca: "Cestujúci si musí vyberať konkrétny vlak s dostatočnou časovou rezervou, aby stíhal aj v prípade, že spoj vynechá alebo bude meškať," povedal pre SME hovorca podniku Miloš Čikovský. Železnica cestovné, opäť okrem niektorých špecifických prípadov, nevracia a cestujúci v spoločnosti nepochodí ani s nárokmi na úhradu škody.

Prepravné poriadky o škodách cestujúcim:

Dopravný podnik Bratislava:
Pri vynechaní alebo prerušení spoja má cestujúci nárok na náhradnú prepravu do cieľovej zastávky linky bez ďalšej úhrady cestovného a dovozného, bez nároku na náhradu škody vzniknutej použitím náhradnej prepravy.

ZSSK:
-Vo vlakoch Euro a InterCity ( IC, EC ) má zákazník právo na vrátenie časti cestovného keď:

  • nefunguje klimatizácia,
  • v zime nefunguje kúrenie,
  • ak bol zaradený neklimatizovaný vozeň.
  • Najprv sa však musí sprievodca pokúsiť vo vlaku nájsť voľné miesto s klimatizáciou alebo kúrením. - Konkrétna výšku náhrad vyplýva zcenníka, podľa ktorého sa cena za lístok stanovila. Vo všeobecnosti sa pohybuje od 45 do 90 Sk. - Náhrada sa neposkytuje cestujúcim, ktorí zaplatili za cestovné podľa cenníkov IC Plus a EC Plus. (krátené)

    ČMKS dodá prvních deset nových lokomotiv do Srbska
    Česká tisková kancelářPRAHA 10. 09.2004 - Společnost ČMKS - holding dodá příští rok deset nových lokomotiv srbským státním železnicím. Vůz, jehož prototyp firma představí příští týden v Praze, je první lokomotivou vyrobenou v České republice od krachu ČKD Lokomotivky v 90. letech, řekl ČTK prezident ČMKS - holding Josef Bárta.
    Cena menší dvounápravové lokomotivy určené především pro posun a drobné dopravy po regionálních tratích se pohybuje kolem 20 milionů korun. O prodeji firma jedná s několika domácími i zahraničními podnikovými dopravami i železničními společnostmi včetně ČD .
    Lokomotiva by podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského našla v podniku uplatnění hlavně při posunu na seřaďovacích nádražích. Přispěla by ke snížení nákladů na posunovací práce. Cenově i parametry jde o stroj zajímavý, řekl mluvčí. Nicméně v současné době není podle něho nákup podobných lokomotiv pro ČD aktuální. To, zda dráhy pořídí lokomotivy této řady v budoucnu, bude záležet na disponibilních prostředcích, řekl.
    Hnací vozidlo má takovou sílu, která mu umožňuje utáhnout tisícitunový náklad. Samotný motor má výkon 369 kilowattů.

    Maximální rychlost je 80 kilometrů
    Podle Bárty zaplnil nový výrobek ČMKS volné místo na trhu. Velcí výrobci železničních vozidel totiž produkují především velké lokomotivy a soupravy. Malá efektivní posunovací lokomotiva však podle něho dosud na trhu chyběla. Kromě této menší lokomotivy se ČMKS chystá vyrábět větší hnací vozidla. Zhruba za tři až čtyři roky by podnik chtěl vyvinout větší čtyřnápravovou lokomotivu.
    Kromě výroby nového hnacího vozidla ČMKS modernizuje lokomotivy vyrobené dříve v ČKD - Lokomotivce. Těch jezdí především v bývalém východním bloku tisíce. Jen v Rusku je asi 8000 velkých šestinápravových lokomotiv, na jejichž kompletní modernizaci se firma specializuje. Cena za komplexní modernizaci, při které se nevymění jen motor a alternátor, ale také veškeré systémy, kabeláž a další zařízení, se u velké lokomotivy ČME3 pohybuje pod jedním milionem eur (do 32 milionů korun). Několika italským železničním společnostem včetně Ferrovia North Milano dodala ČMKS celkem 35 těchto modernizovaných lokomotiv a letos jim dodá další tři.
    ČMKS - holding loni zvýšil tržby o 60 procent na 1,481 miliardy korun. Letos čeká další nárůst o stovky milionů korun. Asi 90 procent tržeb přitom plyne právě z modernizací a výroby lokomotiv. Holding je od vzniku v roce 1995 ziskový, loni měl výdělek 74,6 milionu korun. Zaměstnává asi 700 lidí. Na vývoji nové lokomotivy a na modernizacích pracuje zhruba 25 konstruktérů. Firmu vlastní tři fyzické osoby.

    Komisár Rex železničnej polície vyňuchal 40 utečencov
    TASRBratislava 10. 09.2004 - Veľkú odmenu si zaslúži služobný pes Železničnej polície, ktorý svojim pánom pomohol vypátrať vo štvrtok ráno na Železničnej stanici Bratislava východ 40 utečencov.
    V nákladnom vlaku, ktorý bol naložený medenými anódami, sa chceli nelegálne prepraviť do Rakúska. Pri kontrole vlaku hliadka zistila, že na jednom z vozňov, ktorý pes označil štekaním, je odtrhnutá plomba. Nachádzalo sa v ňom päť Gruzíncov a päť Indov. Pes však štekaním označil ešte dva ďalšie vozne s katódami. Železničiari ich zo súpravy vyradili a odstavili na inú koľaj, kde ich otvorili. V jednom z nich železniční policajti našli 20 a v druhom 10 cudzincov. Išlo o sedem Pakistancov, štyroch Moldavcov, desať Rusov a deväť Čečencov. Z celkového počtu 40 zadržaných cudzincov malo 18 z nich preukaz migranta, zvyšných 22 nie, informoval TASR hovorca ŽP Jozef Búranský.

    Deutsche Bahn bude podľa Morgan Stanley ťažké predať
    TASRReutersBerlín 10. 09.2004 - Šance nemeckých železničných dráh DB na plánovaný predaj do jari 2006 klesajú kvôli zhoršujúcim sa hospodárskym výsledkom.
    Najnovšia štúdia banky Morgan Stanley uvádza, že výsledky DB a výhľad spoločnosti sa v posledných mesiacoch dramaticky zhoršili, čím sa úspech predaja akcií podniku na burze stáva menej pravdepodobným.
    "Tento projekt nie je ešte úplne na konci, bude však veľmi náročný," oznámil pre agentúru Reuters zdroj blízky tejto záležitosti. Nemecké železnice totiž v 1. polroku 2004 ani zďaleka nedosiahli svoje ciele.
    Nemecká vláda minulý rok poverila firmu Morgan Stanley, aby preskúmala možnosti predaja tejto stratovej spoločnosti, ktorá prevádzkuje národnú železničnú sieť a služby s tým spojené. Vlastní tiež logistickú jednotku. Plánovaný predaj DB by predstavoval poslednú veľkú privatizáciu v Nemecku, pričom úspešná transakcia by mohla vláde vyniesť miliardy eur. To by potešilo predovšetkým ministerstvo financií, ktoré zatiaľ nevie prinútiť rozpočtový schodok k poklesu.
    DB by sa tento rok po dlhom období záporného hospodárenia rada vrátila k zisku. V roku 2005 by spoločnosť chcela zarobiť 1 miliardu eur.

    Pri zrážke vlaku s osobným autom zahynuli aj dvaja Slováci
    SITAAFPPRAHA 10. 09.2004 - V Českej republike zahynuli v piatok traja ľudia, keď na železničnom priecestí narazil rýchlik do osobného auta a vliekol ho ešte niekoľko sto metrov po trati, informovala polícia. "Vodič a dvaja spolucestujúci boli okamžite mŕtvi, ďalší dvaja ľudia sa zranili, z toho jeden ťažko," uviedol hovorca polície. "Vlaková súprava narazila do Škody Favorit na železničnom priecestí a automobil tlačila pred sebou ešte približne 340 metrov," dodal. K nehode došlo o ôsmej hodine ráno pri juhomoravskom meste Kunovice. Dvaja mŕtvi a jeden zo zranených boli občanmi Slovenska.
    V posledných rokoch v Českej republike rapídne vzrástol počet obetí pri nehodách na železničných priecestiach. V roku 2003 prišlo takto o život 63 ľudí a 148 sa zranilo, keď sa počet nehôd v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšil o 163 percent.

    Pol roka po útokoch v Madride sú rany otvorené
    SITAAFPMADRID 11. 09.2004 - Pol roka po najhorších teroristických útokoch v Španielsku z 11. marca, pri ktorých v Madride zahynulo 191 ľudí a asi 1200 bolo zranených, doprava prímestských vlakov funguje. Tí, ktorých dnes vidno za oknami železničných vozňov, majú však navždy v pamäti deň, keď sa ich spoluobčania stali terčom teroristického útoku na tej istej trati cestou do práce.
    Útok islamských extrémistov, ktorí 11. marca zaútočili na štyri vlaky smerujúce do Madridu z mesta Alcala de Henares, prežila 30-ročná Patricia, ktorá sa z následkov zranení liečila tri mesiace. Spomienky jej zjavne spôsobujú bolesť a ako hovorí, "ak začnete o tom rozmýšľať, spúta vás to a stiahne dolu". "Nechcem o tom hovoriť. Chcem len žiť normálne ako predtým, chodiť na vlak, do práce, nič viac."
    Upratovačka z Rumunska, 22-ročná Mária, bola vo vlaku na stanici El Pozo na východ od mesta, v ktorom vybuchli dve bomby. Jedna z nich vybuchla na opačnom konci vagóna, v ktorom sedela. Pamätá si hustý dym, oheň, krik a potom ju niekto vyniesol takmer nezranenú. O niekoľko dní premohla strach a nastúpila na ranný vlak do práce, niekedy ju však ovládne pocit panickej hrôzy.
    Ďalší pasažier Luis tvrdí, že sa nebojí naďalej cestovať vlakom, ale uznáva, že nič už nebude také, ako pred útokmi. "Svet sa zmenil, treba zabudnúť na to, čo bolo predtým. Celý západný svet je v stave trvalého nebezpečenstva." Ďalšia obeť, ktorej sa podarilo prežiť, 37-ročná Victoria, chodí už niekoľko mesiacov radšej autobusom ako vlakom. Za šesť mesiacov španielske orgány zadržali množstvo podozrivých z útokov, pričom siedmi sa vyhodili do vzduchu počas policajného zásahu 3. apríla v byte v Leganes na predmestí Madridu. Väčšina z dvadsiatich zatknutých sú Maročania.

    Vznikne Úrad pre reguláciu železničnej dopravy
    TASRNárodná obroda14.09.2004 - Rokovanie Porady ekonomických ministrov (PEM) včera s pripomienkami odporučilo vláde SR schváliť návrh novely zákona o dráhach, ktorý okrem iného predpokladá od 1. januára 2005 zriadenie Úradu pre reguláciu železničnej dopravy, takzvaného dráhového úradu. Zákon by mal zabezpečiť rozširovanie možnosti prístupu licencovaných dopravcov k železničnej dopravnej ceste. Zároveň by sa mala postarať o to, aby pristúp k železničnej dopravnej ceste vykonávala nezávislá inštitúcia.
    Podľa ministra financií a zároveň predsedu PEM Ivana Mikloša ide "o dôležitý zákon, ktorým sa realizuje liberalizácia podnikateľského prostredia v železničnej doprave". Mikloš spresnil, že v rámci pripomienok PEM k návrhu zákona odporučili rezortu dopravy ako predkladateľovi, aby sa nový úrad nevytváral navyšovaním verejných prostriedkov, ale aby sa realizoval v rámci limitov, ktoré kapitola dopravy má. Takisto mu odporučili, aby skrátil lehoty, v ktorých má úrad vydávať licenčné rozhodnutia. MDPT tieto pripomienky akceptovalo. Zriadenie úradu pre reguláciu železničnej dopravy počíta s prechodom 42 zamestnancov rušeného Štátneho dráhového úradu, okrem toho MDPT predpokladalo nárast zamestnancov o ďalších 35 nových ľudí.

    Šéfovia samosprávnych krajov rokujú na Trenčianskom hrade
    TASRTrenčín 13. 09.2004 - Predsedovia samosprávnych krajov rokujú dnes popoludní v Barborinom paláci na Trenčianskom hrade.
    Šéfovia krajských samospráv by mali prijať stanovisko k projektu južnej trasy širokorozchodnej železnice ( Košice - Bratislava - pozn. Addams ).
    Pracovné stretnutie predsedov samosprávnych krajov bude pokračovať v utorok v Trnave rokovaním s primátormi krajských miest. O výsledkoch stretnutia budú informovať na poludňajšej tlačovej besede. (krátené)

    Dvaja mŕtvi, 30 zranených pri vlakovom nešťastí
    SITAAFPRÍM 13. 09.2004 - Dve ženy zomreli a asi 30 ľudí sa zranilo v pondelok pri vykoľajení osobného vlaku v severnom Taliansku. Ako informovala talianska tlačová agentúra Ansa, traja ľudia utrpeli ťažké zranenia vrátane rušňovodiča vlaku, v ktorom sa viezlo asi 40 pasažierov. Vlak sa vykoľajil za zatiaľ neobjasnených okolností pri meste Madonna dell'Olmo.
    Talianska železničná spoločnosť FS otvorila vyšetrovanie havárie, ku ktorej prišlo na dopravnom spojení severotalianskeho mesta Turín a Cuneo na severozápade krajiny. Ansa uviedla, že pri vykoľajení vlaku boli strhnuté káble elektrického vedenia v rozsahu asi 700 metrov. Ide o prvú smrteľnú vlakovú nehodu od 20. marca, kedy sa zrazili dva nočné vlaky na hlavnej trase spájajúcej Rím a Paríž cez Miláno. Pri tejto nehode zomrela jedna osoba.

    Vláda schválila privatizáciu a doprivatizáciu strategických podnikov
    SITABRATISLAVA 15. 09.2004 - Kabinet v utorok schválil koncepciu ďalšieho postupu privatizáciu a doprivatizáciu strategických podnikov. Koncepcia obsahuje zámery privatizácie a doprivatizácie spoločností s charakterom prirodzeného monopolu, ako aj ďalších subjektov. V odvetví energetiky sa hlavný dôraz kladie na konkretizáciu postupu doprivatizácie troch distribučných energetických podnikov.
    Pri privatizácii troch distribučných spoločností Západoslovenskej (ZSE), Východoslovenskej (VSE) a Stredoslovenskej energetiky (SSE) má štát ponúknuť finančným investorom 10 % akcií prostredníctvom domáceho kapitálového trhu. Právo na ďalšie 2 % si cez opcie uplatnia súčasní zahraniční minoritní akcionári, ak z uzatvorených transakčných dokumentov vyplýva predkupné právo na tento podiel akcií. Zvyšných 39 % ponúkne štát prostredníctvom priameho predaja súčasnému alebo inému nadobúdateľovi . Ministerstvo hospodárstva SR navrhuje postupovať pri doprivatizácii distribučných spoločností ZSE, SSE a VSE postupne. Každá distribučná spoločnosť sa má individuálne posudzovať, s cieľom dosiahnutia najvyššej možnej kúpnej ceny, pri dodržaní podmienok vyplývajúcich z transakčných dokumentov.
    Pri privatizácii teplárenských spoločností, ktoré sa odčlenili v rámci transformácie z rozvodných energetických podnikov, ponúkne štát potenciálnym investorom 51 %, zvyšných 49 % akcií sa bezodplatne prevedie na obce a mestá. Pri Žilinskej teplárenskej treba ešte preskúmať možnosť, kedy a či vôbec možno dať túto tepláreň do privatizácie, keďže sa jej poskytli prostriedky z fondov . Podľa podpísaného memoranda o finančnej pomoci pre tepláreň v Žiline sa nemôžu zmeniť vlastnícke vzťahy 5 rokov. Ministri schválili neprivatizovať zvyšný podiel Slovenského plynárenského priemyslu, Transpetrolu a 100 % akcií Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy.
    MDPT v najbližšom období neuvažuje s privatizáciou 34 % majetkovej účasti štátu v spoločnosti Slovenské telekomunikácie, a.s. Pri postupe transformácie ZSSK vznikne spoločnosť Cargo, a .s., ktorá bude prevádzkovať nákladnú dopravu a spoločnosť Železničná osobná preprava, a. s., ktorá bude vykonávať činnosti súvisiace s osobnou prepravou. Po vzniku akciových spoločností by sa mal privatizovať 100-percentný podiel v Železničnej spoločnosti Cargo. Železničná osobná preprava by mala ostať v rukách štátu. Ministerstvo ďalej navrhuje privatizovať celý majetkový podiel štátu v spoločnosti Slovenské aerolínie, a. s., čo predstavuje 89, 49 % akcií spoločnosti. MDPT navrhlo zaradiť do privatizácie aj Školiace stredisko ŽSR v Rudňanoch.
    Ministerstvo obrany SR navrhlo zaradiť do privatizácie Vojenský opravárenský podnik Moldava nad Bodvou, š. p. Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR navrhol zaradiť do privatizácie štátny podnik Technický a skúšobný ústav Piešťany, š.p. a príspevkovú organizáciu Meracia technika – Technocentrum, Bratislava.
    Celý proces privatizácie a doprivatizácie strategických podnikov by sa mal ukončiť do 30. júna 2005.

    Štát chce predať akcie za sto miliárd
    Pravda16.09.2004, Kováčik Martin - Vláda SR chce do konca svojho funkčného obdobia, ktoré sa uzatvára na jeseň 2006, predať ešte štátne podiely v hodnote viac ako 100 mld Sk.
    Vplýva to z Koncepcie ďalšieho postupu privatizácie a doprivatizácie strategických podnikov, ktorú v utorok na návrh ministra hospodárstva Pavla Ruska schválila vláda. Štát si chce podľa prepočtov Pravdy, naopak, ponechať podiely v účtovnej hodnote vyše 160 mld Sk.
    Medzi najhodnotnejšie akcie určené na predaj patrí 66% podiel štátu v Slovenských elektrárňach, ktoré by mal taliansky Enel získať do júna 2005 v prepočte za 33,7 mld Sk, 51% akcií Západoslovenskej energetiky v trhovej hodnote asi 14 mld Sk či stopercentný podiel vo vznikajúcom nákladnom železničnom prepravcovi Cargo, ktorého základné imanie sa má pohybovať okolo 8,6 - 12,9 mld Sk.
    Do balíka najcennejších akcií v účtovnej hodnote 160 mld Sk, ktoré si chce štát zatiaľ ponechať, patrí 51% akcií v SPP, rovnaký podiel v Transpetrole, 49% akcií v Slovak Telecome a úplnú kontrolu si udrží v Lesoch SR, Slovenskej pošte, Slovenskom vodohospodárskom podniku, ŽSR , Železničnej osobnej preprave a Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústave.
    Vláda chce privatizáciou podľa koncepcie získať strategických investorov, ktorí zabezpečia efektívnejšie fungovanie podnikov a investície. Privatizačný výnos by mal byť podľa ministerstva financií použitý výhradne na dôchodkovú reformu a štátny dlh.
    O rozdelení zdrojov bude však rozhodovať parlament. medzi prvými chce štát predať akcie v energetike. Spolu 41% akcií v Západoslovenskej energetike by mal podľa Ruska predať za minimálne 11 mld Sk ešte do konca tohto roka súčasnému investorovi v podniku nemeckému E.ON Energie. Dopredaje rovnakých pdielov v Stredoslovenskej a Východoslovenskej energetike plánuje rezort na budúci rok. V roku 2005 by súčasne mali byť umiestnené na burze zostávajúce 10% balíky akcií distribučných spoločností tak, aby ich mohli kúpiť vznikajúce dôchodcovské správcovské spoločnosti.
    Do konca tohto roka by mal FNM predať akcie v DMD holdingu a v priebehu budúceho roka začať postupne predávať 51% balíky akcií v šiestich najväčších teplárňach.
    Ministerstvo dopravy plánuje do konca roka 2005 nájsť strategického investora pre letiská v Bratislave a Košiciach, a pre Slovenské aerolínie.

    Radiť ministerstvu dopravy pri predaji ZSSK-Cargo chce 9 spoločností
    TASRBratislava 14. 09.2004 - Záujem radiť MDPT SR pri privatizácii ZSSK - Cargo, a. s., ktorá by mala vzniknúť k 1. januáru 2005, prejavilo 9 slovenských a zahraničných spoločností.
    "Výberová komisia preverí doklady uchádzačov a vyhodnotí splnenie respektíve nesplnenie formálnych podmienok," uviedol hovorca a poradca ministra dopravy Tomáša Šarluška. Do 24. septembra potom vyzve maximálne 7 záujemcov, ktorí najlepšie splnia podmienky, aby predložili konkrétne ponuky na poradenstvo. Obálky s definitívnymi ponukami otvorí MDPT 3. novembra 2004.
    Predmetom poradenskej činnosti budú privatizačné, finančné, právne a organizačno-poradenské služby.
    Rezort dopravy očakáva podľa jeho šéfa Pavla Prokopoviča z privatizácie ZSSK - Cargo sumu 15 až 20 miliárd Sk. Minister totiž ráta s predajom všetkých 100 % akcií budúceho nákladného dopravcu. Spoločne so ZSSK - Cargo vznikne k 1. januáru budúceho roka rozdelením pôvodnej ZSSK aj Železničná osobná preprava.
    K rozhodnutiu rozdeliť ZSSK na dve firmy viedli rezort dopravy dva základné dôvody. Prvým bola diametrálne odlišná filozofia podnikania v nákladnej a osobnej preprave. Kým nákladná preprava je orientovaná na profit, osobná predstavuje verejnú službu, pričom z dlhodobého hľadiska dochádza k jej krížovému financovaniu. Druhým základným dôvodom je súčasný vzťah ZSSK so štátom. Osobná preprava je totiž prepojená na rozpočet a samotný štát určuje a reguluje cenu cestovného.

    Vykoľajil sa nákladný vlak, vytieklo 64 tisíc litrov ropy
    SITAAFPBUDAPEŠŤ 15. 09.2004 - Na východe Maďarska sa v stredu vykoľajil nákladný vlak, pričom sa prevrátilo päť cisterien, z ktorých vytieklo 64 tisíc litrov ropy. Pri havárii neprišiel nikto o život. Kvapalinu, ktorá sa vyliala do voľnej krajiny, našťastie nezachvátil požiar. Vlak bol vypravený z mesta Záhony na maďarsko-ukrajinskej hranici a vykoľajil sa z doteraz "neznámych príčin", uviedli maďarské štátne železnice vo svojom stanovisku. Pri incidente sa poškodili koľajnice a doprava bola prerušená na trase, ktorá je jednou z najdôležitejších v krajine.

    Pri Slovenskej Ľupči zachytil vlak škodovku
    TASRBanská Bystrica 15. 09.2004 - Nákladný vlak zachytil v utorok večer po 22. hodine pri Slovenskej Ľupči osobné auto Škoda 125. Zraneného vodiča auta museli hospitalizovať.
    K dopravnej nehode podľa operačného dôstojníka Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Banskej Bystrici došlo, keď vozidlo prechádzalo cez železničné priecestie do Slovenskej Ľupče. Okolnosti dopravnej nehody preveruje polícia.
    Pri nehode zasahovali hasiči a záchranná služba z Banskej Bystrice.

    V osobnom vlaku na železničnej stanici vo Fiľakove našli mŕtvolu 71-ročnej ženy
    TASRBratislava 14. 09.2004 - Ženu bez známok života našli v utorok predpoludním v osobnom vlaku na železničnej stanici vo Fiľakove .
    Železničným policajtom sa podarilo zistiť, že išlo o 71-ročnú dôchodkyňu z obce Holiša v okrese Lučenec, informoval TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský. Na miesto nálezu sa dostavila rýchla zdravotná pomoc. Príčina smrti zatiaľ nie je podľa Búranského známa.

    Železničné priecestie pri Nových Zámkoch zatarasil automobil
    TASRBratislava 14. 09.2004 - Železničné priecestie medzi Novými Zámkami a Dvormi nad Žitavou zatarasil v pondelok po 21. hodine 23-ročný vodič VW GOLF z Nových Zámkov. Pri prejazde koľajníc sa s vozidlom prevrátil na ľavý bok a prednou časťou sa vkliesnil medzi priecestné zabezpečovacie zariadenie. O udalosti informoval hovorca železničnej polície Jozef Búranský.
    Vodič sa pri nehode nezranil, zlomil však závoru a poškodil telefónne zariadenie. ŽSR tak spôsobil škodu približne 40 tisíc korún, na vlastnom aute vznikla vodičovi škoda asi 50 tisíc korún.

    Rýchlik usmrtil 55-ročného Košičana
    TASRBratislava 14. 09.2004 - Rýchlik 607 Liptov usmrtil v pondelok po 17. hodine na trati Ťahanovce – Košice 55-ročného Košičana. TASR o tom informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
    Rušňovodič upozornil muža zvukovým výstražným znamením, ale pre krátku vzdialenosť už nedokázal vlak ubrzdiť. Svedok udalosti pochádzajúci z Košíc uviedol, že uvedenú osobu videl tesne pred tragédiou údajne v silne opitom stave prichádzať ku koľajam. Privolaná lekárka konštatovala smrť na následky zranení.
    Udalosť zastavila železničnú dopravu na viac než dve hodiny a spôsobila meškanie pätnástich vlakov od 9 do 136 minút. Prípadom sa zaoberá odbor Železničnej polície z Košíc.

    Rušňovodič spozoroval na trati mŕtvolu muža
    TASRBratislava 14. 09.2004 - Mŕtvolu muža rozrezaného na dve časti spozoroval dnes po polnoci na trati Lužianky – Mlynárce rušňovodič prechádzajúceho nákladného vlaku. Železničná polícia (ŽP) z Prievidze zistila, že ide o 46-ročného muža z Lužianok. Neďaleko muža našli policajti fľašu od vína. Či má nález súvislosť s prípadom, ako aj ďalšie okolnosti tragédie sú predmetom ďalšieho vyšetrovania. TASR informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

    Hodnotia ponuky
    TREND 37, 16.09.2004, zh - ŽSR už hodnotia ponuky na ekonomický prenájom štyroch železničných zdravotníckych zariadení. Tender vyhlásili koncom júla (TREND 32/2004). Záväzné prihlášky s biznis plánom poslalo devätnásť firiem, žiadna zo zahraničia. Najviac, sedem ponúk, prišlo na nemocnicu s poliklinikou v Košiciach. Len tri firmy si chcú prenajať nemocnicu s poliklinikou v hlavnom meste. V ponuke sú ešte polikliniky v Žiline a vo Zvolene. „Niektorí prejavili záujem o všetky štyri zariadenia, filozofia je však prenajať ich jednotlivo,“ povedala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Ku kľúčovým kritériám výberu patrí kvalita podnikateľského plánu, prevzatie zamestnancov, zachovanie regionálnych ambulancií i cena.

    Rychlovlaky Pendolino nebudou v jízdním řádu na příští rok
    Česká tisková kancelářPRAHA 16. 09.2004 - ČD nezařadily rychlovlaky Pendolino do jízdních řádů na příští rok, ačkoli s tím dosud počítaly. Drážní úřad provozování vlaků s naklápěcí skříní neschválil kvůli technickým potížím. Novinářům to dnes řekl generální ředitel ČD Petr Kousal s tím, že lidé by se ale Pendolinem mohli svézt při zkušebních jízdách do konce roku na trati Praha – Děčín.
    Výrobce Pendolin , firma ALSTOM , platí kvůli problémům drahám penále několik desítek tisíc korun denně. Ty ČD potřebují na pronájem zahraničních vlaků Eurocity, které Pendolina nahrazují. Penále je za dva vlaky, které ČD převzaly. Minulý týden byla do České republiky přepravena třetí souprava. ČD musely posunout v jízdním řádu spoje zhruba o 15 minut, aby se vlaky nezpožďovaly.
    Problémem Pendolin je tzv. elektromagnetická slučitelnost na trakčním napájení, kterou výrobce stále řeší. Koncem roku budou ČD jednat s výrobcem o tom, zda budou do února schopny problém odstranit. "Pak se budeme bavit, co dál," poznamenal Kousal. Odmítl informace o tom, že by vlaky při zkouškách ovlivňovaly různá zařízení nebo vypínaly či mazaly údaje z počítačů.
    Dráhy letos předpokládaly, že na lince Drážďany – Vídeň přes Prahu a Brno začnou vlaky s naklápěcí skříní jezdit od června. Původně měly rychlovlaky vozit cestující již před pěti lety.
    Finanční problémy ČKD, které se v konsorciu s Fiatem a Siemensem na výrobě podílelo, ale zakázku zpozdily. Výrobu tak převzal Fiat, jenž se později stal součástí ALSTOMu .
    Proti současným dvěma a půl hodinám jízdy běžným rychlíkem na trase Praha – Brno by měl cestující v Pendolinu ušetřit až 15 procent času. Po dokončení železničních koridorů by rychlovlak jízdu mezi Prahou a Brnem mohl zkrátit dokonce pod dvě hodiny.

    České dráhy zvýší příští rok počet osobních vlaků o tři procenta
    Česká tisková kancelářPRAHA 16. 09.2004 - ČD zvýší příští rok počet osobních a spěšných regionálních spojů o tři procenta. Počet dálkových a expresních spojů vzroste o osm procent. Vyplývá to z nového jízdního řádu, který bude platit od 12. prosince 2004 po dobu jednoho roku. Jízdní řád tak bude obsahovat 7700 osobních spojů, z nichž ale ne všechny jezdí denně. Novinářům to dnes řekl generální ředitel ČD Petr Kousal. Nárůst rozsahu dopravy si podle něj nevyžádá zvýšení počtu zaměstnanců.
    ČD v novém jízdním řádu zrušily dva rychlíky do Polska a kvůli výlukám na trati dva vlaky z Prahy do Norimberku. Naopak zavedly noční spoje z Prahy do Kolína nad Rýnem, aby vznikla návaznost na spoj do Bruselu a Amsterodamu. Nové bude také spojení z jižních Čech do Vídně a z Prahy do Mnichova.
    Na většině hlavních tahů dráhy zavedou takzvanou taktovou dopravu s intervalem jedné až dvou hodin. Zpravidla bude na těchto tratích zaveden jeden pár spojů navíc. Taktová doprava, kdy vlaky odjíždějí vždy ve stejnou minutu každé hodiny nebo dvou hodin bude častější v dálkové i regionální dopravě. Jízdní řád "v taktu" je pro cestující lépe zapamatovatelný.
    Ztrátu z provozu spojů v osobní dopravě, kterými ČD zajišťují takzvanou základní dopravní obslužnost, dotuje stát a kraje, které si vlaky objednávají. Ministerstvo dopravy navíc dráhám hradí ztrátu, jež jim vzniká z regulované ceny jízdného. Na rok 2004 dráhy smlouvu se státem dosud neuzavřely.
    Dráhy podle Kousala berou vyšší počet spojů na příští rok na své provozní riziko. "Pokud bude trend příznivých hospodářských výsledků pokračovat, ať to jezdí," poznamenal Kousal. Pokud se ale příští rok v červnu prokáže, že objednávka státu byla nadhodnocená a kraje ji nebudou finančně krýt, tak bychom přistoupili k redukci, dodal.
    ČD vytvořily za sedm měsíců roku zisk 38 milionů korun, tedy stejně jako loni. Dráhy mají nyní podle Kousala disponibilní prostředky 2,5 miliardy korun, všechny faktury platí od začátku roku v době splatnosti a nemají žádné provozní úvěry.
    V nákladní dopravě převezly dráhy do konce července 46 milionů tun, což znamenalo meziroční pokles o 1,5 tuny. "S úbytkem jsme počítali, po vstupu do EU vznikl přetlak nabídky kamionové dopravy," podotkl Kousal. Pokles způsobilo i to, že ČEZ si objednal o půl milionu tun méně uhlí. Stejně se snížila i přeprava dřeva. To se nyní zpracovává přímo v lese, vysvětlil. V osobní přepravě ČD přepravily 105 milionů cestujících, o 5,6 milionu více než ve stejnou dobu minulého roku.
    ČD nyní zaměstnávají přes 73.000 zaměstnanců. Letos předpokládají snížení jejich počet o 6500 a zatím jde tempo jejich propouštění podle plánu. Na konci roku by se měl počet pracovníků drah pohybovat mezi 70.000 až 71.000, uvedl Kousal.
    Loni ČD skončily hospodaření s účetní ztrátou 998 milionů korun. Plán ale počítal se záporným výsledkem 1,5 miliardy korun. Zhruba miliardovou ztrátu podnik očekává také letos. Loni přitom ČD hospodařily prvním rokem jako akciová společnost. V roce 2002 ještě před oddlužením jako státní podnik vykázaly ČD téměř pětimiliardovou ztrátu.

    Žena podľahla zraneniam po zrážke s vlakom
    TASRKrompachy 16. 09.2004 - Po zrážke s doposiaľ nezisteným vlakom zahynula v stredu večer 41-ročná žena zo Spišskej Novej Vsi. Príčinou jej smrti bola trieštivá zlomenina lebečnej kosti.
    Udalosť sa stala medzi 18.00 a 19.50 h na 2. dopravnej koľaji v úseku trate Krompachy – Spišské Vlachy . Železničná polícia preverila rušňovodičov všetkých vlakov, ktoré v tomto čase prechádzali spomenutým úsekom trate, avšak nezistila žiadne stopy po zrazení osoby.
    Dopravu na uvedenej koľaji zastavili v čase od 19.46 do 22.40 h. Výluka dopravy si vyžiadala meškanie dvoch rýchlikov a troch osobných vlakov.
    Prípad prešetruje oddelenie trestno-správneho konania odboru Železničnej polície (ŽP) v Prešove.
    Informácie pre TASR uviedol hovorca ŽP Jozef Búranský.

    Nemocnica v Šaci získala ako prvá na Slovensku integrovaný európsky certifikát
    TASRKošice 17. 09.2004 - Ako prvej na Slovensku dnes 1. súkromnej Nemocnici v Košiciach-Šaci oficiálne odovzdali certifikát integrovaného systému manažérstva kvality a environmentálneho manažérstva podľa európskych noriem ISO 9001:2000 a ISO 14001.
    "Je to manažment pacienta, ktorý vstúpi do nemocnice a ktorý z nej odíde vyliečený. Nemocnica v Šaci je vlastne jedinou nemocnicou v rámci bývalého Československa, ktorá získala takýto integrovaný certifikát na kvalitu a životné prostredie," uviedol pred novinármi po slávnostnom akte generálny riaditeľ certifikačnej spoločnosti SGS Slovakia Ladislav Papík. Okrem postupov v rámci liečebného procesu vyzdvihol úroveň starostlivosti o životné prostredie. Podľa neho je v tejto oblasti šačianská nemocnica priekopníkom.
    Základnou úlohou auditu bolo presne definovať funkciu, zodpovednosti a kompetencie každého jednotlivca a určiť kontrolné mechanizmy každého medicínskeho postupu. Vedenie nemocnice spracovalo koncepciu kvality a prijalo ciele, ktoré sú indikátormi pre meranie úspešnosti a efektivity na jednotlivých úsekoch. Audit preveril presnosť vymedzenia právomocí a povinností, ako aj ich dodržiavanie. Zadefinoval tiež postupy v prípade rôznych problémových či krízových situácií. Audit platí tri roky, potom bude musieť nemocnica opäť dokázať, že je jeho držiteľkou oprávnene. Preto bude v rámci interných auditov naďalej analyzovať, či všetky nápravné a preventívne opatrenia fungujú.
    Podľa riaditeľa nemocnice Juraja Vančíka celé snaženie bolo predovšetkým v prospech pacienta, ale tiež v záujme právnej ochrany lekárov a sestier.
    SGS je švajčiarska spoločnosť so sídlom v Ženeve, ktorá sa zaoberá službami v oblasti certifikácie systémov kvality, životného prostredia, ochrany a bezpečnosti pri práci. Zabezpečuje tiež inšpekčné služby v priemysle. Svoje afilácie má v 140 krajinách sveta, celkovo zamestnáva 33 tisíc pracovníkov. Podľa normy ISO 9001:2000 bola certifikovaná aj Železničná nemocnica v Košiciach a Nemocnica v Ústí nad Labem v Čechách.

    O prenájom železničných nemocníc sa uchádza 19 subjektov
    SITABRATISLAVA 18. 09.2004 - O prenájom železničných zdravotníckych zariadení sa uchádza 19 subjektov. Agentúre SITA to potvrdila hovorkyňa ŽSR Nela Blašková, ktorá však nekonkretizovala, o aké právnické subjekty ide. Uviedla len to, že sú všetky zo Slovenska. Ich názvy by sa verejnosť mala dozvedieť až po tom, ako ich projekty vyhodnotí výberová komisia. Železnice veria, že výberové konanie sa skončí ešte v tomto roku. Od januára budúceho roka by tak mali mať štyri zdravotnícke zariadenia nových nájomcov.
    Pôvodne sa o prenájom nemocníc s poliklinikou v Bratislave a v Košiciach a polikliník v Žiline a Zvolene, zaujímalo 30 fyzických a právnických subjektov. Tí sa mohli do výberového konania prihlásiť do 30. júla. Následne mali podľa Blaškovej poslať záväzné prihlášky, čo urobilo spomenutých 19 uchádzačov. Ako dodala Blašková, o Bratislavu sa zaujímajú tri subjekty, o Košice sedem, o Žilinu a Zvolen po päť. Niektoré subjekty majú pritom záujem o prenájom všetkých štyroch zariadení. Je to však v rozpore s filozofiou ŽSR . Tie podľa Blaškovej chcú prenajímať nemocnice jednotlivo. "Ale nebránime sa tomu, aby niektorý zo záujemcov získal viacero zariadení," dodala hovorkyňa, podľa ktorej bude všetko závisieť od jednotlivých projektov.
    O projektoch 19 subjektov rozhoduje v súčasnosti päťčlenná výberová komisia. V nej je zastúpený rezort dopravy, Správna rada ŽSR , generálne riaditeľstvo aj Železničná spoločnosť a.s. Blašková konštatovala, že hodnotenie projektov potrvá do konca septembra, možno aj dlhšie. Komisia po ich vyhodnotení odporučí generálnemu riaditeľovi najlepšie subjekty a ten následne požiada Správnu radu ŽSR o uzatvorenie zmluvy. Víťazní uchádzači budú mať potom dva mesiace na to, aby splnili zákonom stanovené podmienky. Budú musieť získať licencie na poskytovanie zdravotnej starostlivosti na príslušnom VÚC, získať súhlas na zaradenie do siete zdravotníckych zariadení od rezortu zdravotníctva a získať poverenie na vykonávanie zdravotnej a zmyslovej spôsobilosti od ministerstva dopravy. Až po tom dôjde k rokovaniu o budúcej nájomnej zmluve medzi ŽSR a nájomcom.


    Strana vytvorená: 21-IX-2004  
    Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0438.htm)