Vo Zvolene súťažili historické rušne
13.09.2004 , ZVOLEN - Vo zvolenskom rušňovom depe sa
cez víkend pretekali historické parné rušne. V deviatich
disciplínach súťažili železničiari zo Slovenska, Maďarska
a Česka. Súťaž vyhrala Ostrava pred Vrútkami a Zvolenom.
Súťažilo sa v deviatich disciplínach.
Celkoví víťazi boli najrýchlejší aj v šprinte, a to
napriek tomu, že ich lokomotíva radu 300 bola zo všetkých
najstaršia a vyrobili ju už pred sto rokmi.
Súčasťou súťaže pod názvom Nostalgia v oblakoch pary bola
výstava súčasných a dobových koľajových vozidiel a
výtvorov železničných modelárov. Pre zberateľov pripravili
príležitostnú pečiatku a rôzne zberateľské kuriozity.
Záujemcovia mohli nazrieť do dobových železničných
vagónov, jedálneho vozňa a vlakovej pošty z muzeálnych
expozícií slovenských a maďarských železníc.
Dopravcovia nechcú platiť za
meškanie
13.09.2004, dc - Pri cestovaní v
lokálnej, ale aj v diaľkovej doprave by mali cestujúci
počítať s dostatočnou časovou rezervou. Ak totiž v
dôsledku vynechania alebo meškania spoja nestihnú napríklad
odlet na dovolenku, dopravca im spôsobené škody väčšinou
nepreplatí.
Pri cestovaní v lokálnej, ale aj v diaľkovej doprave by mali
cestujúci počítať s dostatočnou časovou rezervou. Ak totiž
v dôsledku vynechania alebo meškania spoja nestihnú napríklad
odlet na dovolenku, dopravca im spôsobené škody väčšinou
nepreplatí, nanajvýš cestovné alebo jeho časť.
Legislatíva dopravným spoločnostiam umožňuje pomerne
jednoducho sa striasť zodpovednosti za škodu, ktorú spôsobia
cestujúcim tým, že ich nedovezú na miesto určenia podľa
grafikonu. Podľa Občianskeho zákonníka síce musia
dopravcovia cestujúcich dopraviť riadne a včas, no práva
cestujúceho na náhradu škody určujú prepravné poriadky,
ktoré si firmy robia samy.
Pred cestou je dobré si pravidlá stanovené dopravcov
minimálne preštudovať, aby cestujúci vedel, ako sa firma k
náhrade vzniknutej škody stavia.
Prepravcovia nezverejňujú štatistiky vráteného cestovného a
ani počet súdnych sporov, ktoré vznikli v dôsledku meškania.
Zákony sú k nim pomerne ústretové. Náhradu za škody
spôsobené neskorým príchodom alebo vynechaním spoja riešia
len veľmi stroho a zodpovednosť prepravcu znižujú na minimum.
Občiansky zákonník necháva túto oblasť na samotných
prepravcov, ktorí to majú mať vo svojich prepravných
poriadkoch.
Napríklad podľa poriadku dopravný podnik zákazníkov
nepreplatí ani cestovné a nemôže si voči podniku
uplatňovať ani náhradu škody, ktorá mu zdržaním vznikla.
ZSSK , ktorá na dráhe
prevádzkuje osobnú a nákladnú dopravu, takéto škody tiež
neprepláca: "Cestujúci si musí vyberať konkrétny vlak s
dostatočnou časovou rezervou, aby stíhal aj v prípade, že
spoj vynechá alebo bude meškať," povedal pre SME hovorca
podniku Miloš Čikovský. Železnica cestovné, opäť okrem
niektorých špecifických prípadov, nevracia a cestujúci v
spoločnosti nepochodí ani s nárokmi na úhradu škody.
Prepravné poriadky o škodách cestujúcim:
Dopravný podnik Bratislava:
Pri vynechaní alebo prerušení spoja má cestujúci
nárok na náhradnú prepravu do cieľovej zastávky linky bez
ďalšej úhrady cestovného a dovozného, bez nároku na
náhradu škody vzniknutej použitím náhradnej prepravy.
ZSSK:
-Vo vlakoch Euro a InterCity ( IC,
EC ) má zákazník právo na vrátenie časti cestovného
keď:
Najprv sa však musí sprievodca pokúsiť vo vlaku nájsť voľné miesto s klimatizáciou alebo kúrením. - Konkrétna výšku náhrad vyplýva zcenníka, podľa ktorého sa cena za lístok stanovila. Vo všeobecnosti sa pohybuje od 45 do 90 Sk. - Náhrada sa neposkytuje cestujúcim, ktorí zaplatili za cestovné podľa cenníkov IC Plus a EC Plus. (krátené)
ČMKS dodá prvních deset nových lokomotiv do Srbska
PRAHA 10.
09.2004 - Společnost ČMKS - holding dodá příští rok deset
nových lokomotiv srbským státním železnicím. Vůz, jehož
prototyp firma představí příští týden v Praze, je první
lokomotivou vyrobenou v České republice od krachu ČKD
Lokomotivky v 90. letech, řekl ČTK prezident ČMKS - holding
Josef Bárta.
Cena menší dvounápravové lokomotivy určené především pro
posun a drobné dopravy po regionálních tratích se pohybuje
kolem 20 milionů korun. O prodeji firma jedná s několika
domácími i zahraničními podnikovými dopravami i
železničními společnostmi včetně ČD .
Lokomotiva by podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského našla v podniku
uplatnění hlavně při posunu na seřaďovacích nádražích.
Přispěla by ke snížení nákladů na posunovací práce.
Cenově i parametry jde o stroj zajímavý, řekl mluvčí.
Nicméně v současné době není podle něho nákup podobných
lokomotiv pro ČD aktuální. To, zda dráhy pořídí lokomotivy
této řady v budoucnu, bude záležet na disponibilních
prostředcích, řekl.
Hnací vozidlo má takovou sílu, která mu umožňuje utáhnout
tisícitunový náklad. Samotný motor má výkon 369 kilowattů.
Maximální rychlost je 80 kilometrů
Podle Bárty zaplnil nový výrobek ČMKS volné místo
na trhu. Velcí výrobci železničních vozidel totiž
produkují především velké lokomotivy a soupravy. Malá
efektivní posunovací lokomotiva však podle něho dosud na trhu
chyběla. Kromě této menší lokomotivy se ČMKS chystá
vyrábět větší hnací vozidla. Zhruba za tři až čtyři
roky by podnik chtěl vyvinout větší čtyřnápravovou
lokomotivu.
Kromě výroby nového hnacího vozidla ČMKS modernizuje
lokomotivy vyrobené dříve v ČKD - Lokomotivce. Těch jezdí
především v bývalém východním bloku tisíce. Jen v Rusku
je asi 8000 velkých šestinápravových lokomotiv, na jejichž
kompletní modernizaci se firma specializuje. Cena za komplexní
modernizaci, při které se nevymění jen motor a alternátor,
ale také veškeré systémy, kabeláž a další zařízení, se
u velké lokomotivy ČME3 pohybuje pod jedním milionem eur (do
32 milionů korun). Několika italským železničním
společnostem včetně Ferrovia North Milano dodala ČMKS celkem
35 těchto modernizovaných lokomotiv a letos jim dodá další
tři.
ČMKS - holding loni zvýšil tržby o 60 procent na 1,481
miliardy korun. Letos čeká další nárůst o stovky milionů
korun. Asi 90 procent tržeb přitom plyne právě z modernizací
a výroby lokomotiv. Holding je od vzniku v roce 1995 ziskový,
loni měl výdělek 74,6 milionu korun. Zaměstnává asi 700
lidí. Na vývoji nové lokomotivy a na modernizacích pracuje
zhruba 25 konstruktérů. Firmu vlastní tři fyzické osoby.
Komisár Rex železničnej polície vyňuchal 40 utečencov
Bratislava 10. 09.2004 - Veľkú
odmenu si zaslúži služobný pes Železničnej polície, ktorý
svojim pánom pomohol vypátrať vo štvrtok ráno na Železničnej stanici Bratislava
východ 40 utečencov.
V nákladnom vlaku, ktorý bol naložený medenými anódami, sa
chceli nelegálne prepraviť do Rakúska. Pri kontrole vlaku
hliadka zistila, že na jednom z vozňov, ktorý pes označil
štekaním, je odtrhnutá plomba. Nachádzalo sa v ňom päť
Gruzíncov a päť Indov. Pes však štekaním označil ešte dva
ďalšie vozne s katódami. Železničiari ich zo súpravy
vyradili a odstavili na inú koľaj, kde ich otvorili. V jednom z
nich železniční policajti našli 20 a v druhom 10 cudzincov.
Išlo o sedem Pakistancov, štyroch Moldavcov, desať Rusov a
deväť Čečencov. Z celkového počtu 40 zadržaných cudzincov
malo 18 z nich preukaz migranta, zvyšných 22 nie, informoval
TASR hovorca ŽP Jozef Búranský.
Deutsche Bahn bude podľa Morgan Stanley ťažké predať
Berlín 10. 09.2004 -
Šance nemeckých železničných dráh DB
na plánovaný predaj do jari 2006 klesajú kvôli zhoršujúcim
sa hospodárskym výsledkom.
Najnovšia štúdia banky Morgan Stanley uvádza, že výsledky DB
a výhľad spoločnosti sa v posledných mesiacoch dramaticky
zhoršili, čím sa úspech predaja akcií podniku na burze
stáva menej pravdepodobným.
"Tento projekt nie je ešte úplne na konci, bude však
veľmi náročný," oznámil pre agentúru Reuters zdroj
blízky tejto záležitosti. Nemecké železnice totiž v 1.
polroku 2004 ani zďaleka nedosiahli svoje ciele.
Nemecká vláda minulý rok poverila firmu Morgan Stanley, aby
preskúmala možnosti predaja tejto stratovej spoločnosti,
ktorá prevádzkuje národnú železničnú sieť a služby s
tým spojené. Vlastní tiež logistickú jednotku. Plánovaný
predaj DB by predstavoval
poslednú veľkú privatizáciu v Nemecku, pričom úspešná
transakcia by mohla vláde vyniesť miliardy eur. To by potešilo
predovšetkým ministerstvo financií, ktoré zatiaľ nevie
prinútiť rozpočtový schodok k poklesu.
DB by sa tento rok po dlhom období záporného
hospodárenia rada vrátila k zisku. V roku 2005 by spoločnosť
chcela zarobiť 1 miliardu eur.
Pri zrážke vlaku s osobným autom zahynuli aj dvaja Slováci
PRAHA 10. 09.2004 - V Českej
republike zahynuli v piatok traja ľudia, keď na železničnom
priecestí narazil rýchlik do osobného auta a vliekol ho ešte
niekoľko sto metrov po trati, informovala polícia. "Vodič
a dvaja spolucestujúci boli okamžite mŕtvi, ďalší dvaja
ľudia sa zranili, z toho jeden ťažko," uviedol hovorca
polície. "Vlaková súprava narazila do Škody Favorit na
železničnom priecestí a automobil tlačila pred sebou ešte
približne 340 metrov," dodal. K nehode došlo o ôsmej
hodine ráno pri juhomoravskom meste Kunovice. Dvaja mŕtvi a
jeden zo zranených boli občanmi Slovenska.
V posledných rokoch v Českej republike rapídne vzrástol
počet obetí pri nehodách na železničných priecestiach. V
roku 2003 prišlo takto o život 63 ľudí a 148 sa zranilo, keď
sa počet nehôd v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšil
o 163 percent.
Pol roka po útokoch v Madride sú rany otvorené
MADRID 11. 09.2004 - Pol roka po
najhorších teroristických útokoch v Španielsku z 11. marca,
pri ktorých v Madride zahynulo 191 ľudí a asi 1200 bolo
zranených, doprava prímestských vlakov funguje. Tí, ktorých
dnes vidno za oknami železničných vozňov, majú však navždy
v pamäti deň, keď sa ich spoluobčania stali terčom
teroristického útoku na tej istej trati cestou do práce.
Útok islamských extrémistov, ktorí 11. marca zaútočili na
štyri vlaky smerujúce do Madridu z mesta Alcala de Henares,
prežila 30-ročná Patricia, ktorá sa z následkov zranení
liečila tri mesiace. Spomienky jej zjavne spôsobujú bolesť a
ako hovorí, "ak začnete o tom rozmýšľať, spúta vás
to a stiahne dolu". "Nechcem o tom hovoriť. Chcem len
žiť normálne ako predtým, chodiť na vlak, do práce, nič
viac."
Upratovačka z Rumunska, 22-ročná Mária, bola vo vlaku na
stanici El Pozo na východ od mesta, v ktorom vybuchli dve bomby.
Jedna z nich vybuchla na opačnom konci vagóna, v ktorom sedela.
Pamätá si hustý dym, oheň, krik a potom ju niekto vyniesol
takmer nezranenú. O niekoľko dní premohla strach a nastúpila
na ranný vlak do práce, niekedy ju však ovládne pocit
panickej hrôzy.
Ďalší pasažier Luis tvrdí, že sa nebojí naďalej cestovať
vlakom, ale uznáva, že nič už nebude také, ako pred útokmi.
"Svet sa zmenil, treba zabudnúť na to, čo bolo predtým.
Celý západný svet je v stave trvalého nebezpečenstva."
Ďalšia obeť, ktorej sa podarilo prežiť, 37-ročná Victoria,
chodí už niekoľko mesiacov radšej autobusom ako vlakom. Za
šesť mesiacov španielske orgány zadržali množstvo
podozrivých z útokov, pričom siedmi sa vyhodili do vzduchu
počas policajného zásahu 3. apríla v byte v Leganes na
predmestí Madridu. Väčšina z dvadsiatich zatknutých sú
Maročania.
Vznikne Úrad pre reguláciu železničnej dopravy
14.09.2004 - Rokovanie
Porady ekonomických ministrov (PEM) včera s pripomienkami
odporučilo vláde SR schváliť návrh novely zákona o
dráhach, ktorý okrem iného predpokladá od 1. januára 2005
zriadenie Úradu pre reguláciu železničnej dopravy,
takzvaného dráhového úradu. Zákon by mal zabezpečiť
rozširovanie možnosti prístupu licencovaných dopravcov k
železničnej dopravnej ceste. Zároveň by sa mala postarať o
to, aby pristúp k železničnej dopravnej ceste vykonávala
nezávislá inštitúcia.
Podľa ministra financií a zároveň predsedu PEM Ivana Mikloša
ide "o dôležitý zákon, ktorým sa realizuje
liberalizácia podnikateľského prostredia v železničnej
doprave". Mikloš spresnil, že v rámci pripomienok PEM k
návrhu zákona odporučili rezortu dopravy ako predkladateľovi,
aby sa nový úrad nevytváral navyšovaním verejných
prostriedkov, ale aby sa realizoval v rámci limitov, ktoré
kapitola dopravy má. Takisto mu odporučili, aby skrátil
lehoty, v ktorých má úrad vydávať licenčné rozhodnutia. MDPT tieto pripomienky
akceptovalo. Zriadenie úradu pre reguláciu železničnej
dopravy počíta s prechodom 42 zamestnancov rušeného
Štátneho dráhového úradu, okrem toho MDPT predpokladalo
nárast zamestnancov o ďalších 35 nových ľudí.
Šéfovia samosprávnych krajov rokujú na Trenčianskom hrade
Trenčín 13. 09.2004 - Predsedovia
samosprávnych krajov rokujú dnes popoludní v Barborinom
paláci na Trenčianskom hrade.
Šéfovia krajských samospráv by mali prijať stanovisko k
projektu južnej trasy širokorozchodnej
železnice ( Košice - Bratislava - pozn. Addams ).
Pracovné stretnutie predsedov samosprávnych krajov bude
pokračovať v utorok v Trnave rokovaním s primátormi
krajských miest. O výsledkoch stretnutia budú informovať na
poludňajšej tlačovej besede. (krátené)
Dvaja mŕtvi, 30 zranených pri vlakovom nešťastí
RÍM 13. 09.2004 - Dve ženy zomreli
a asi 30 ľudí sa zranilo v pondelok pri vykoľajení osobného
vlaku v severnom Taliansku. Ako informovala talianska tlačová
agentúra Ansa, traja ľudia utrpeli ťažké zranenia vrátane
rušňovodiča vlaku, v ktorom sa viezlo asi 40 pasažierov. Vlak
sa vykoľajil za zatiaľ neobjasnených okolností pri meste
Madonna dell'Olmo.
Talianska železničná spoločnosť FS
otvorila vyšetrovanie havárie, ku ktorej prišlo na dopravnom
spojení severotalianskeho mesta Turín a Cuneo na severozápade
krajiny. Ansa uviedla, že pri vykoľajení vlaku boli strhnuté
káble elektrického vedenia v rozsahu asi 700 metrov. Ide o
prvú smrteľnú vlakovú nehodu od 20. marca, kedy sa zrazili
dva nočné vlaky na hlavnej trase spájajúcej Rím a Paríž
cez Miláno. Pri tejto nehode zomrela jedna osoba.
Vláda schválila privatizáciu a doprivatizáciu
strategických podnikov
BRATISLAVA 15. 09.2004 - Kabinet v
utorok schválil koncepciu ďalšieho postupu privatizáciu a
doprivatizáciu strategických podnikov. Koncepcia obsahuje
zámery privatizácie a doprivatizácie spoločností s
charakterom prirodzeného monopolu, ako aj ďalších subjektov.
V odvetví energetiky sa hlavný dôraz kladie na konkretizáciu
postupu doprivatizácie troch distribučných energetických
podnikov.
Pri privatizácii troch distribučných spoločností
Západoslovenskej (ZSE), Východoslovenskej (VSE) a
Stredoslovenskej energetiky (SSE) má štát ponúknuť
finančným investorom 10 % akcií prostredníctvom domáceho
kapitálového trhu. Právo na ďalšie 2 % si cez opcie uplatnia
súčasní zahraniční minoritní akcionári, ak z uzatvorených
transakčných dokumentov vyplýva predkupné právo na tento
podiel akcií. Zvyšných 39 % ponúkne štát prostredníctvom
priameho predaja súčasnému alebo inému nadobúdateľovi .
Ministerstvo hospodárstva SR navrhuje postupovať pri
doprivatizácii distribučných spoločností ZSE, SSE a VSE
postupne. Každá distribučná spoločnosť sa má individuálne
posudzovať, s cieľom dosiahnutia najvyššej možnej kúpnej
ceny, pri dodržaní podmienok vyplývajúcich z transakčných
dokumentov.
Pri privatizácii teplárenských spoločností, ktoré sa
odčlenili v rámci transformácie z rozvodných energetických
podnikov, ponúkne štát potenciálnym investorom 51 %,
zvyšných 49 % akcií sa bezodplatne prevedie na obce a mestá.
Pri Žilinskej teplárenskej treba ešte preskúmať možnosť,
kedy a či vôbec možno dať túto tepláreň do privatizácie,
keďže sa jej poskytli prostriedky z fondov EÚ .
Podľa podpísaného memoranda o finančnej pomoci pre tepláreň
v Žiline sa nemôžu zmeniť vlastnícke vzťahy 5 rokov.
Ministri schválili neprivatizovať zvyšný podiel Slovenského
plynárenského priemyslu, Transpetrolu a 100 % akcií Slovenskej
elektrizačnej prenosovej sústavy.
MDPT v najbližšom
období neuvažuje s privatizáciou 34 % majetkovej účasti
štátu v spoločnosti Slovenské telekomunikácie, a.s. Pri
postupe transformácie ZSSK vznikne spoločnosť Cargo, a .s., ktorá bude
prevádzkovať nákladnú dopravu a spoločnosť Železničná
osobná preprava, a. s., ktorá bude vykonávať činnosti
súvisiace s osobnou prepravou. Po vzniku akciových
spoločností by sa mal privatizovať 100-percentný podiel v
Železničnej spoločnosti Cargo. Železničná osobná preprava
by mala ostať v rukách štátu. Ministerstvo ďalej navrhuje
privatizovať celý majetkový podiel štátu v spoločnosti
Slovenské aerolínie, a. s., čo predstavuje 89, 49 % akcií
spoločnosti. MDPT navrhlo zaradiť do privatizácie aj Školiace
stredisko ŽSR v Rudňanoch.
Ministerstvo obrany SR navrhlo zaradiť do privatizácie
Vojenský opravárenský podnik Moldava nad Bodvou, š. p. Úrad
pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR navrhol
zaradiť do privatizácie štátny podnik Technický a
skúšobný ústav Piešťany, š.p. a príspevkovú organizáciu
Meracia technika – Technocentrum, Bratislava.
Celý proces privatizácie a doprivatizácie strategických
podnikov by sa mal ukončiť do 30. júna 2005.
Štát chce predať akcie za sto miliárd
16.09.2004, Kováčik Martin - Vláda
SR chce do konca svojho funkčného obdobia, ktoré sa uzatvára
na jeseň 2006, predať ešte štátne podiely v hodnote viac ako
100 mld Sk.
Vplýva to z Koncepcie ďalšieho postupu privatizácie a
doprivatizácie strategických podnikov, ktorú v utorok na
návrh ministra hospodárstva Pavla Ruska schválila vláda.
Štát si chce podľa prepočtov Pravdy, naopak, ponechať
podiely v účtovnej hodnote vyše 160 mld Sk.
Medzi najhodnotnejšie akcie určené na predaj patrí 66% podiel
štátu v Slovenských elektrárňach, ktoré by mal taliansky
Enel získať do júna 2005 v prepočte za 33,7 mld Sk, 51%
akcií Západoslovenskej energetiky v trhovej hodnote asi 14 mld
Sk či stopercentný podiel vo vznikajúcom nákladnom
železničnom prepravcovi Cargo, ktorého základné imanie sa
má pohybovať okolo 8,6 - 12,9 mld Sk.
Do balíka najcennejších akcií v účtovnej hodnote 160 mld
Sk, ktoré si chce štát zatiaľ ponechať, patrí 51% akcií v
SPP, rovnaký podiel v Transpetrole, 49% akcií v Slovak Telecome
a úplnú kontrolu si udrží v Lesoch SR, Slovenskej pošte,
Slovenskom vodohospodárskom podniku, ŽSR , Železničnej osobnej preprave a Slovenskej
elektrizačnej prenosovej sústave.
Vláda chce privatizáciou podľa koncepcie získať
strategických investorov, ktorí zabezpečia efektívnejšie
fungovanie podnikov a investície. Privatizačný výnos by mal
byť podľa ministerstva financií použitý výhradne na
dôchodkovú reformu a štátny dlh.
O rozdelení zdrojov bude však rozhodovať parlament. medzi
prvými chce štát predať akcie v energetike. Spolu 41% akcií
v Západoslovenskej energetike by mal podľa Ruska predať za
minimálne 11 mld Sk ešte do konca tohto roka súčasnému
investorovi v podniku nemeckému E.ON Energie. Dopredaje
rovnakých pdielov v Stredoslovenskej a Východoslovenskej
energetike plánuje rezort na budúci rok. V roku 2005 by
súčasne mali byť umiestnené na burze zostávajúce 10%
balíky akcií distribučných spoločností tak, aby ich mohli
kúpiť vznikajúce dôchodcovské správcovské spoločnosti.
Do konca tohto roka by mal FNM predať akcie v DMD holdingu a v
priebehu budúceho roka začať postupne predávať 51% balíky
akcií v šiestich najväčších teplárňach.
Ministerstvo dopravy plánuje do konca roka 2005 nájsť
strategického investora pre letiská v Bratislave a Košiciach,
a pre Slovenské aerolínie.
Radiť ministerstvu dopravy pri predaji ZSSK-Cargo
chce 9 spoločností
Bratislava 14. 09.2004 - Záujem
radiť MDPT SR pri privatizácii ZSSK - Cargo, a. s.,
ktorá by mala vzniknúť k 1. januáru 2005, prejavilo 9
slovenských a zahraničných spoločností.
"Výberová komisia preverí doklady uchádzačov a
vyhodnotí splnenie respektíve nesplnenie formálnych
podmienok," uviedol hovorca a poradca ministra dopravy
Tomáša Šarluška. Do 24. septembra potom vyzve maximálne 7
záujemcov, ktorí najlepšie splnia podmienky, aby predložili
konkrétne ponuky na poradenstvo. Obálky s definitívnymi
ponukami otvorí MDPT 3. novembra 2004.
Predmetom poradenskej činnosti budú privatizačné, finančné,
právne a organizačno-poradenské služby.
Rezort dopravy očakáva podľa jeho šéfa Pavla Prokopoviča z
privatizácie ZSSK - Cargo
sumu 15 až 20 miliárd Sk. Minister totiž ráta s predajom
všetkých 100 % akcií budúceho nákladného dopravcu.
Spoločne so ZSSK - Cargo vznikne k 1. januáru budúceho roka
rozdelením pôvodnej ZSSK aj Železničná osobná preprava.
K rozhodnutiu rozdeliť ZSSK na dve firmy viedli rezort dopravy dva
základné dôvody. Prvým bola diametrálne odlišná filozofia
podnikania v nákladnej a osobnej preprave. Kým nákladná
preprava je orientovaná na profit, osobná predstavuje verejnú
službu, pričom z dlhodobého hľadiska dochádza k jej
krížovému financovaniu. Druhým základným dôvodom je
súčasný vzťah ZSSK so štátom. Osobná preprava je totiž
prepojená na rozpočet a samotný štát určuje a reguluje cenu
cestovného.
Vykoľajil sa nákladný vlak, vytieklo 64 tisíc litrov ropy
BUDAPEŠŤ 15. 09.2004 - Na východe
Maďarska sa v stredu vykoľajil nákladný vlak, pričom sa
prevrátilo päť cisterien, z ktorých vytieklo 64 tisíc litrov
ropy. Pri havárii neprišiel nikto o život. Kvapalinu, ktorá
sa vyliala do voľnej krajiny, našťastie nezachvátil požiar.
Vlak bol vypravený z mesta Záhony na maďarsko-ukrajinskej
hranici a vykoľajil sa z doteraz "neznámych
príčin", uviedli maďarské štátne železnice vo svojom
stanovisku. Pri incidente sa poškodili koľajnice a doprava bola
prerušená na trase, ktorá je jednou z najdôležitejších v
krajine.
Pri Slovenskej Ľupči zachytil vlak škodovku
Banská Bystrica 15. 09.2004 -
Nákladný vlak zachytil v utorok večer po 22. hodine pri Slovenskej Ľupči
osobné auto Škoda 125. Zraneného vodiča auta museli
hospitalizovať.
K dopravnej nehode podľa operačného dôstojníka Krajského
riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Banskej
Bystrici došlo, keď vozidlo prechádzalo cez železničné
priecestie do Slovenskej Ľupče. Okolnosti dopravnej nehody
preveruje polícia.
Pri nehode zasahovali hasiči a záchranná služba z Banskej
Bystrice.
V osobnom vlaku na železničnej stanici vo Fiľakove
našli mŕtvolu 71-ročnej ženy
Bratislava 14. 09.2004 - Ženu bez
známok života našli v utorok predpoludním v osobnom vlaku na železničnej stanici vo Fiľakove
.
Železničným policajtom sa podarilo zistiť, že išlo o
71-ročnú dôchodkyňu z obce Holiša v okrese Lučenec,
informoval TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Na miesto nálezu sa dostavila rýchla zdravotná pomoc.
Príčina smrti zatiaľ nie je podľa Búranského známa.
Železničné priecestie pri Nových Zámkoch zatarasil automobil
Bratislava 14. 09.2004 - Železničné priecestie medzi
Novými Zámkami a Dvormi nad Žitavou zatarasil v pondelok
po 21. hodine 23-ročný vodič VW GOLF z Nových Zámkov. Pri
prejazde koľajníc sa s vozidlom prevrátil na ľavý bok a
prednou časťou sa vkliesnil medzi priecestné zabezpečovacie
zariadenie. O udalosti informoval hovorca železničnej polície
Jozef Búranský.
Vodič sa pri nehode nezranil, zlomil však závoru a poškodil
telefónne zariadenie. ŽSR tak
spôsobil škodu približne 40 tisíc korún, na vlastnom aute
vznikla vodičovi škoda asi 50 tisíc korún.
Rýchlik usmrtil 55-ročného Košičana
Bratislava 14. 09.2004 - Rýchlik 607
Liptov usmrtil v pondelok po 17. hodine na trati Ťahanovce – Košice
55-ročného Košičana. TASR o tom informoval hovorca
Železničnej polície Jozef Búranský.
Rušňovodič upozornil muža zvukovým výstražným znamením,
ale pre krátku vzdialenosť už nedokázal vlak ubrzdiť. Svedok
udalosti pochádzajúci z Košíc uviedol, že uvedenú osobu
videl tesne pred tragédiou údajne v silne opitom stave
prichádzať ku koľajam. Privolaná lekárka konštatovala smrť
na následky zranení.
Udalosť zastavila železničnú dopravu na viac než dve hodiny
a spôsobila meškanie pätnástich vlakov od 9 do 136 minút.
Prípadom sa zaoberá odbor Železničnej polície z Košíc.
Rušňovodič spozoroval na trati mŕtvolu muža
Bratislava 14. 09.2004 - Mŕtvolu
muža rozrezaného na dve časti spozoroval dnes po polnoci na trati Lužianky – Mlynárce
rušňovodič prechádzajúceho nákladného vlaku. Železničná
polícia (ŽP) z Prievidze zistila, že ide o 46-ročného muža
z Lužianok. Neďaleko muža našli policajti fľašu od vína.
Či má nález súvislosť s prípadom, ako aj ďalšie okolnosti
tragédie sú predmetom ďalšieho vyšetrovania. TASR informoval
hovorca ŽP Jozef Búranský.
Hodnotia ponuky
TREND 37, 16.09.2004, zh - ŽSR už hodnotia ponuky na ekonomický prenájom
štyroch železničných zdravotníckych zariadení. Tender
vyhlásili koncom júla (TREND 32/2004). Záväzné prihlášky s
biznis plánom poslalo devätnásť firiem, žiadna zo
zahraničia. Najviac, sedem ponúk, prišlo na nemocnicu s
poliklinikou v Košiciach. Len tri firmy si chcú prenajať
nemocnicu s poliklinikou v hlavnom meste. V ponuke sú ešte
polikliniky v Žiline a vo Zvolene. „Niektorí prejavili
záujem o všetky štyri zariadenia, filozofia je však prenajať
ich jednotlivo,“ povedala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Ku kľúčovým kritériám
výberu patrí kvalita podnikateľského plánu, prevzatie
zamestnancov, zachovanie regionálnych ambulancií i cena.
Rychlovlaky Pendolino nebudou v jízdním řádu na
příští rok
PRAHA 16.
09.2004 - ČD nezařadily rychlovlaky Pendolino do jízdních
řádů na příští rok, ačkoli s tím dosud počítaly.
Drážní úřad provozování vlaků s naklápěcí skříní
neschválil kvůli technickým potížím. Novinářům to dnes
řekl generální ředitel ČD Petr Kousal s tím, že lidé by se ale Pendolinem mohli svézt při
zkušebních jízdách do konce roku na trati Praha – Děčín.
Výrobce Pendolin , firma ALSTOM ,
platí kvůli problémům drahám penále několik desítek
tisíc korun denně. Ty ČD potřebují na pronájem zahraničních vlaků
Eurocity, které Pendolina
nahrazují. Penále je za dva vlaky, které ČD převzaly. Minulý týden byla do České
republiky přepravena třetí souprava. ČD musely posunout v jízdním řádu spoje zhruba
o 15 minut, aby se vlaky nezpožďovaly.
Problémem Pendolin je tzv.
elektromagnetická slučitelnost na trakčním napájení, kterou
výrobce stále řeší. Koncem roku budou ČD jednat s výrobcem o tom, zda budou do února
schopny problém odstranit. "Pak se budeme bavit, co
dál," poznamenal Kousal. Odmítl informace o tom, že by
vlaky při zkouškách ovlivňovaly různá zařízení nebo
vypínaly či mazaly údaje z počítačů.
Dráhy letos předpokládaly, že na lince Drážďany –
Vídeň přes Prahu a Brno začnou vlaky s naklápěcí skříní
jezdit od června. Původně měly rychlovlaky vozit cestující
již před pěti lety.
Finanční problémy ČKD, které se v konsorciu s Fiatem a
Siemensem na výrobě podílelo, ale zakázku zpozdily. Výrobu
tak převzal Fiat, jenž se později stal součástí ALSTOMu
.
Proti současným dvěma a půl hodinám jízdy běžným
rychlíkem na trase Praha – Brno by měl cestující v Pendolinu ušetřit až 15
procent času. Po dokončení železničních koridorů by
rychlovlak jízdu mezi Prahou a Brnem mohl zkrátit dokonce pod
dvě hodiny.
České dráhy zvýší příští rok počet
osobních vlaků o tři procenta
PRAHA 16.
09.2004 - ČD zvýší příští rok počet osobních a
spěšných regionálních spojů o tři procenta. Počet
dálkových a expresních spojů vzroste o osm procent. Vyplývá
to z nového jízdního řádu, který bude platit od 12.
prosince 2004 po dobu jednoho roku. Jízdní řád tak bude
obsahovat 7700 osobních spojů, z nichž ale ne všechny jezdí
denně. Novinářům to dnes řekl generální ředitel ČD
Petr Kousal. Nárůst rozsahu dopravy si podle něj nevyžádá
zvýšení počtu zaměstnanců.
ČD v novém jízdním řádu zrušily dva rychlíky
do Polska a kvůli výlukám na trati dva vlaky z Prahy do
Norimberku. Naopak zavedly noční spoje z Prahy do Kolína nad
Rýnem, aby vznikla návaznost na spoj do Bruselu a Amsterodamu.
Nové bude také spojení z jižních Čech do Vídně a z Prahy
do Mnichova.
Na většině hlavních tahů dráhy zavedou takzvanou taktovou
dopravu s intervalem jedné až dvou hodin. Zpravidla bude na
těchto tratích zaveden jeden pár spojů navíc. Taktová
doprava, kdy vlaky odjíždějí vždy ve stejnou minutu každé
hodiny nebo dvou hodin bude častější v dálkové i
regionální dopravě. Jízdní řád "v taktu" je pro
cestující lépe zapamatovatelný.
Ztrátu z provozu spojů v osobní dopravě, kterými ČD zajišťují takzvanou základní dopravní
obslužnost, dotuje stát a kraje, které si vlaky objednávají.
Ministerstvo dopravy navíc dráhám hradí ztrátu, jež jim
vzniká z regulované ceny jízdného. Na rok 2004 dráhy smlouvu
se státem dosud neuzavřely.
Dráhy podle Kousala berou vyšší počet spojů na příští
rok na své provozní riziko. "Pokud bude trend
příznivých hospodářských výsledků pokračovat, ať to
jezdí," poznamenal Kousal. Pokud se ale příští rok v
červnu prokáže, že objednávka státu byla nadhodnocená a
kraje ji nebudou finančně krýt, tak bychom přistoupili k
redukci, dodal.
ČD vytvořily za sedm měsíců roku zisk 38
milionů korun, tedy stejně jako loni. Dráhy mají nyní podle
Kousala disponibilní prostředky 2,5 miliardy korun, všechny
faktury platí od začátku roku v době splatnosti a nemají
žádné provozní úvěry.
V nákladní dopravě převezly dráhy do konce července 46
milionů tun, což znamenalo meziroční pokles o 1,5 tuny.
"S úbytkem jsme počítali, po vstupu do EU vznikl přetlak
nabídky kamionové dopravy," podotkl Kousal. Pokles
způsobilo i to, že ČEZ si objednal o půl milionu tun méně
uhlí. Stejně se snížila i přeprava dřeva. To se nyní
zpracovává přímo v lese, vysvětlil. V osobní přepravě ČD přepravily 105 milionů cestujících, o 5,6
milionu více než ve stejnou dobu minulého roku.
ČD nyní zaměstnávají přes 73.000
zaměstnanců. Letos předpokládají snížení jejich počet o
6500 a zatím jde tempo jejich propouštění podle plánu. Na
konci roku by se měl počet pracovníků drah pohybovat mezi
70.000 až 71.000, uvedl Kousal.
Loni ČD skončily hospodaření s účetní ztrátou 998
milionů korun. Plán ale počítal se záporným výsledkem 1,5
miliardy korun. Zhruba miliardovou ztrátu podnik očekává
také letos. Loni přitom ČD hospodařily prvním rokem jako akciová
společnost. V roce 2002 ještě před oddlužením jako státní
podnik vykázaly ČD téměř pětimiliardovou ztrátu.
Žena podľahla zraneniam po zrážke s vlakom
Krompachy 16. 09.2004 - Po zrážke s
doposiaľ nezisteným vlakom zahynula v stredu večer 41-ročná
žena zo Spišskej Novej Vsi. Príčinou jej smrti bola
trieštivá zlomenina lebečnej kosti.
Udalosť sa stala medzi 18.00 a 19.50 h na 2. dopravnej koľaji v
úseku trate Krompachy –
Spišské Vlachy . Železničná polícia preverila
rušňovodičov všetkých vlakov, ktoré v tomto čase
prechádzali spomenutým úsekom trate, avšak nezistila žiadne
stopy po zrazení osoby.
Dopravu na uvedenej koľaji zastavili v čase od 19.46 do 22.40
h. Výluka dopravy si vyžiadala meškanie dvoch rýchlikov a
troch osobných vlakov.
Prípad prešetruje oddelenie trestno-správneho konania odboru
Železničnej polície (ŽP) v Prešove.
Informácie pre TASR uviedol hovorca ŽP Jozef Búranský.
Nemocnica v Šaci získala ako prvá na Slovensku
integrovaný európsky certifikát
Košice 17. 09.2004 - Ako prvej na
Slovensku dnes 1. súkromnej Nemocnici v Košiciach-Šaci
oficiálne odovzdali certifikát integrovaného systému
manažérstva kvality a environmentálneho manažérstva podľa
európskych noriem ISO 9001:2000 a ISO 14001.
"Je to manažment pacienta, ktorý vstúpi do nemocnice a
ktorý z nej odíde vyliečený. Nemocnica v Šaci je vlastne
jedinou nemocnicou v rámci bývalého Československa, ktorá
získala takýto integrovaný certifikát na kvalitu a životné
prostredie," uviedol pred novinármi po slávnostnom akte
generálny riaditeľ certifikačnej spoločnosti SGS Slovakia
Ladislav Papík. Okrem postupov v rámci liečebného procesu
vyzdvihol úroveň starostlivosti o životné prostredie. Podľa
neho je v tejto oblasti šačianská nemocnica priekopníkom.
Základnou úlohou auditu bolo presne definovať funkciu,
zodpovednosti a kompetencie každého jednotlivca a určiť
kontrolné mechanizmy každého medicínskeho postupu. Vedenie
nemocnice spracovalo koncepciu kvality a prijalo ciele, ktoré
sú indikátormi pre meranie úspešnosti a efektivity na
jednotlivých úsekoch. Audit preveril presnosť vymedzenia
právomocí a povinností, ako aj ich dodržiavanie. Zadefinoval
tiež postupy v prípade rôznych problémových či krízových
situácií. Audit platí tri roky, potom bude musieť nemocnica
opäť dokázať, že je jeho držiteľkou oprávnene. Preto bude
v rámci interných auditov naďalej analyzovať, či všetky
nápravné a preventívne opatrenia fungujú.
Podľa riaditeľa nemocnice Juraja Vančíka celé snaženie bolo
predovšetkým v prospech pacienta, ale tiež v záujme právnej
ochrany lekárov a sestier.
SGS je švajčiarska spoločnosť so sídlom v Ženeve, ktorá sa
zaoberá službami v oblasti certifikácie systémov kvality,
životného prostredia, ochrany a bezpečnosti pri práci.
Zabezpečuje tiež inšpekčné služby v priemysle. Svoje
afilácie má v 140 krajinách sveta, celkovo zamestnáva 33
tisíc pracovníkov. Podľa normy ISO 9001:2000 bola
certifikovaná aj Železničná nemocnica v Košiciach a
Nemocnica v Ústí nad Labem v Čechách.
O prenájom železničných nemocníc sa uchádza
19 subjektov
BRATISLAVA 18. 09.2004 - O prenájom
železničných zdravotníckych zariadení sa uchádza 19
subjektov. Agentúre SITA to potvrdila hovorkyňa ŽSR Nela Blašková, ktorá však nekonkretizovala,
o aké právnické subjekty ide. Uviedla len to, že sú všetky
zo Slovenska. Ich názvy by sa verejnosť mala dozvedieť až po
tom, ako ich projekty vyhodnotí výberová komisia. Železnice
veria, že výberové konanie sa skončí ešte v tomto roku. Od
januára budúceho roka by tak mali mať štyri zdravotnícke
zariadenia nových nájomcov.
Pôvodne sa o prenájom nemocníc s poliklinikou v Bratislave a v
Košiciach a polikliník v Žiline a Zvolene, zaujímalo 30
fyzických a právnických subjektov. Tí sa mohli do
výberového konania prihlásiť do 30. júla. Následne mali
podľa Blaškovej poslať záväzné prihlášky, čo urobilo
spomenutých 19 uchádzačov. Ako dodala Blašková, o Bratislavu
sa zaujímajú tri subjekty, o Košice sedem, o Žilinu a Zvolen
po päť. Niektoré subjekty majú pritom záujem o prenájom
všetkých štyroch zariadení. Je to však v rozpore s
filozofiou ŽSR . Tie podľa
Blaškovej chcú prenajímať nemocnice jednotlivo. "Ale
nebránime sa tomu, aby niektorý zo záujemcov získal viacero
zariadení," dodala hovorkyňa, podľa ktorej bude všetko
závisieť od jednotlivých projektov.
O projektoch 19 subjektov rozhoduje v súčasnosti päťčlenná
výberová komisia. V nej je zastúpený rezort dopravy, Správna
rada ŽSR , generálne
riaditeľstvo aj Železničná spoločnosť a.s. Blašková
konštatovala, že hodnotenie projektov potrvá do konca
septembra, možno aj dlhšie. Komisia po ich vyhodnotení
odporučí generálnemu riaditeľovi najlepšie subjekty a ten
následne požiada Správnu radu ŽSR o
uzatvorenie zmluvy. Víťazní uchádzači budú mať potom dva
mesiace na to, aby splnili zákonom stanovené podmienky. Budú
musieť získať licencie na poskytovanie zdravotnej
starostlivosti na príslušnom VÚC, získať súhlas na
zaradenie do siete zdravotníckych zariadení od rezortu
zdravotníctva a získať poverenie na vykonávanie zdravotnej a
zmyslovej spôsobilosti od ministerstva dopravy. Až po tom
dôjde k rokovaniu o budúcej nájomnej zmluve medzi ŽSR a nájomcom.