Štátne železnice majú na trhu nákladnej dopravy nového
konkurenta
Bratislava 26. 09.2004 - Štátna ZSSK má na trhu nákladnej prepravy nového
konkurenta. BRKS totiž od
začiatku augusta tohto roku začala zabezpečovať pre český
Holcim Prachovice prevoz jeho cementu do Maďarska.
Okrem tohto prvého kontraktu, ktorý spoločnosť prebrala
práve ZSSK , však BRKS už teraz rokuje aj s ďalšími slovenskými
ako i stredoeurópskymi priemyselnými podnikmi. Ziskami z tejto
činnosti chce BRKS sanovať straty z
osobnej prepravy, kde je nútená pristupovať k neustálym
redukciám spojov.
Podľa Romana Filisteina z Bratislavského samosprávneho kraja,
ktorý BRKS prevádzkuje spolu
so švédskym Connexom a ŽOS Vrútky, sa síce nedá
očakávať, že ich spoločnosť obsadí v najbližších rokoch
viac ako len niekoľko percent trhu nákladnej dopravy, ale ZSSK na zmenu situácie
ihneď zareagovali. Začiatkom augusta totiž štátne železnice
podľa neho zaviedli poplatky za presun prázdnych nákladných
vagónov už nielen pre kategóriu export-import, ale aj pre
kategóriu vnútrozemského tranzitu.
BRKS , ktorá má na nákladnú prepravu pripravené
celkovo štyri prenajaté lokomotívy, pritom od českého
Holcimu za prepravu cementu z Kútov do Komárna cez Dunajskú
Stredu inkasuje za mesiac asi jeden milión korún. Už teraz
však rokuje aj so slovenským závodom Holcimu v Rohožníku.
"Závod v Rohožníku má síce ešte platný kontrakt s ZSSK , ale neskôr o to
máme určite záujem," hovorí Filistein s tým, že
kontrakt od českého Holcimu získala ich spoločnosť vďaka
lacnejším i rýchlejším službám. "Pretože sa
sústredíme len na tento jeden kontrakt, vieme to previesť cez
územie Slovenska rýchlejšie," hovorí Filistein.
BRKS síce prioritne vznikla v záujme toho, aby sa
po vlaňajšom odchode štátnych železníc z niektorých
regionálnych tratí na Záhorí opäť obnovila osobná
preprava, ale táto činnosť je stratová a práve preto chce
zdroje získavať práve zo ziskovej dopravy nákladnej. "Za
šesť týždňov sme od českého Holcimu získali rovnaké
zdroje ako z osobnej dopravy za celých prvých osem mesiacov
tohto roku. Nákladná doprava však nie je pre nás len zdrojom
vykrývania strát pri osobných vlakoch. Máme ambíciu stať sa
aj silným nákladným dopravcom," zdôrazňuje Filistein.
Zisk veľkých podielov na trhu nákladnej dopravy sa ale podľa
neho hneď nedá očakávať. Napríklad v Nemecku sa
liberalizácia rozbehla už pred 6 rokmi, ale zhruba 20
konkurentov veľkých Deutsche Bahn ovláda len asi 9 % trhu. Na
Slovensku si okrem BRKS železnicami
zabezpečuje dopravu železnej rudy iba košický U.S.Steel a
rakúska firma LTE zasa vozí z Nemecka koks pre žiarske
Slovalco. Filistein pritom naznačuje snahy o spoluprácu BRKS práve s LTE. "Voči sebe máme silné ZSSK , ale chceme
spojiť sily," hovorí Filistein.
Doterajšie výhradné prevádzkovanie osobných vlakov prinieslo
BRKS vysoké straty, ale už budúci rok by mohla
byť pri dobrom naštartovaní nákladnej prepravy zisková. Za
prvých osem mesiacov BRKS vykázala stratu 17,880 milióna Sk a
miernejšia strata bude podľa Filisteina zaznamenaná aj za
celý tento rok. To sa asi bude podľa neho riešiť podobne ako
v roku 2003 navyšovaním základnému imania zo strany
všetkých troch rozhodujúcich vlastníkov.
Ešte začiatkom tohto roku na troch tratiach Rohožník - Zohor , Zohor – Bratislava a Zohor -
Záhorská Ves prevádzkovala BRKS 26 spojov denne, ale po niekoľkých
zníženiach je to teraz už len 12 vlakov. "Ak získame
zdroje z novej rozbehnutej činnosti, pristúpime k spätnému
zvyšovaniu počtu spojov," dodáva Filistein.
Na železnici má ceny určovať nový úrad
27.09.2004, Morháčová Jana - Ceny,
ktoré budú platiť firmy za prepravy tovaru po slovenských
železničných tratiach, ako aj zvyšovanie cestovného v
budúcnosti by mal riešiť nový úrad.
Ten by nemal podliehať politickým ani ekonomickým tlakom
podnikateľských skupín a mal by nastaviť podmienky na
podnikanie na železničných tratiach.
Vytvorenie úradu bude možné úpravou zákona o dráhach. Tento
zákon však nedávno vláda odmieta schváliť, pretože štát
nevyčlení na úrad osobitné peniaze.
"Tento úrad by mal nezávisle podľa opodstatnených
nákladov regulovať cenu za železničnú dopravu a rovnako aj
cestovné vo vlakoch pre ľudí. Pôjde o nezávislý úrad,
podobne ako v telekomunikáciách alebo energetike," uviedla
Mária Hrčková šéfka odboru štátnej správy na dráhach
ministerstva dopravy.
Úrad by mal vzniknúť od nového roka, štát však nemá
peniaze na jeho vytvorenie. "Vytvorenie Úradu pre
reguláciu železničnej dopravy je podmienkou EÚ ,
ktorú sme už mali splniť pri zmenách na dopravnom trhu pri
vstupe do EÚ
," doplnila Hrčková.
"Zatiaľ sme odporučili rezortu, aby našiel peniaze z
vlastných zdrojov a nenavršovali sa verejné prostriedky,
ktoré idú do dopravy," uviedol nedávno minister financií
Ivan Mikloš, po tom, čo bol zákon stiahnutý z rokovania
vlády.
"Časť peňazí sme schopní nájsť z vlastných zdrojov.
Nový úrad totiž zruší Štátny dráhový úrad, ktorý
existoval pri ministerstve dopravy, a preto by sa dali použiť
peniaze vyčlenené doteraz na tento účel. Súčasne je možné
presunúť spomínaných 19 zamestnancov doterajšieho úradu.
Potrebujeme však, aby vláda odobrila ďalšie
štátnozamestnanecké miesta. Úrad by mal celkovo zamestnávať
90 odborníkov," uviedla Hrčková.
Doteraz poplatky za používanie koľajníc a ceny cestovného
pre ľudí určoval štát. "Vytvorenie nezávislého
regulačného úradu uvítame. Dopravcovia, ktorí si budú
konkurovať, nás nebudú môcť obviniť zo zavádzania
svojvoľných poplatkov," doplnil riaditeľ Železníc SR
Roman Veselka
Vytvorenie úradu uvíta najmä asi 20 firiem, ktoré už
vlastnia alebo požiadali o licenciu na podnikanie na
koľajniciach v SR. Väčšina z nich má záujem o nákladnú
dopravu. Veria, že stanovovanie poplatkov za železničnú
dopravnú cestu, ktoré určujú ceny v nákladnej doprave, bude
spravodlivejšie.
Ruské železnice sa menia
27.09.2004, el -
Ruské železničné dráhy (RŽD) koncom minulého týždňa
oznámili, že do modernizácie a rozšírenia železničných
tratí vedúcich do Číny investujú viac než 1 mld USD.
Urobia tak, aby mohli zdvojnásobiť nákladnú dopravu do
krajiny, ktorá je jedným z najväčších obchodných partnerov
Ruska. Tento cieľ by chcela spoločnosť zrealizovať v priebehu
nasledujúcich šiestich rokov. Informovali o tom The Moscow
Times. "Súčasná kapacita nákladnej dopravy na železnici
medzi Ruskom a Čínou je asi 30 mil. ton tovaru ročne. Veríme,
že sa nám do roku 2010 podarí kapacitu aspoň
zdvojnásobiť," uviedol prezident Ruských železničných
dráh Gennadij Fadejev po stretnutí s predstaviteľom čínskej
železničnej spoločnosti Chinese Railways. Fadejev a
predstaviteľ čínskych železníc Liu Zhijun by mali podpísať
dohodu už na budúci mesiac.
Rusko nebude čakať na vybudovanie ropovodu z východnej Sibíri
do Číny a ropu bude dopravovať po železnici. Tomuto zámeru
zodpovedá aj najnovší investičný plán Ruských
železničných dráh, ktoré do modernizácie sibírskych
železníc smerom do Číny vložia v nasledujúcich rokoch 12
mld ruských rubľov. Podľa predstaviteľky RŽD Galiny
Kraftovej, investície by sa mali vrátiť do šiestich rokov.
Okrem toho do roku 2008 zmodernizujú trať vedúcu do
Zabajkalska nachádzajúceho sa na hraniciach s Čínou a
ďalších 16 mld vložia do vybudovania ďalšej paralelnej
trate.
RŽD by mali v tomto roku previezť do Číny asi 8 mil. ton ropy
a na budúci rok by to malo byť už 15 mil. ton. Prezident RŽD
Gennadij Fadejev povedal, že železnica musí využiť unikátnu
príležitosť na dosiahnutie zisku vo svojej činnosti, lebo
cena ropy na medzinárodnom trhu je vysoká. Ziskovosť prepravy
ropy sa priaznivo prejavuje na rozvoji celej železničnej siete
vo východnej Sibíri.
ŽSR oddelia správu železníc od údržby, o prácu príde
320 ľudí
Bratislava 27. 09.2004 - ŽSR rozbehnú od januára budúceho roku druhú
etapu zmien riadenia a organizácie firmy, ktorá sa premietne do
prepustenia ďalších asi 320 pracovníkov.
Zhruba rovnaký počet pracovníkov pritom prišiel o prácu aj
pri prvej etape zmien, kedy začiatkom tohto roku vznikli z
dovtedajších až 25 Správ Železničnej dopravnej cesty štyri
nové oblastné riaditeľstvá ŽSR v
Trnave, Žiline, Zvolene a v Košiciach, ktoré pôsobia popri
bratislavskom generálnom riaditeľstve firmy. Druhá etapa bude
spočívať v tom, že každé zo štvorice oblastných
riaditeľstiev sa teraz transformuje vždy na dvojicu nových
organizačných štruktúr, a to správu železničnej
infraštruktúry, ktorá bude zodpovedať za bezpečnosť
prepravy a údržbu železničnej infraštruktúry.
"V druhej etape projektu zmien riadenia a organizácie ŽSR odíde zo spoločnosti 320 ľudí hlavne z
riadenia dopravy, teda posunovačov a podobne. Náklady celej
tejto druhej etapy sú vyčíslené na 150 miliónov Sk. Až 127
miliónov Sk z toho využijeme na odstupné a sociálne
kompenzácie pre odchádzajúcich pracovníkov. Ostatné zdroje
budú využité na nákup novej techniky," približuje
hovorkyňa ŽSR Kornélia
Blašková s tým, že druhú etapu zmien už ku koncu minulého
týždňa oficiálne odobrila aj Správna rada železníc.
Od rozčlenenia oblastných riaditeľstiev na správu a údržbu
si ŽSR
sľubujú efektívnejšie nakladanie s pridelenými finančnými
prostriedkami. Doteraz si riaditeľstvá svoju prácu tak
naplánovali, ako aj vykonali a skontrolovali, čo bolo podľa ŽSR
neefektívne. Teraz si už budú úseky správy objednávať čo
najlepšie služby u úsekov údržby. "Projekt zmenou
vnútroorganizačných vzťahov vytvára základné predpoklady
pre vyrovnané hospodárenie a je dôležitým predpokladom pre
naplnenie podmienok daných smernicami EÚ
," dodáva Blašková.
Štátne ŽSR uzavreli prvý polrok tohto roku so
stratou v objeme 852,4 milióna Sk, čím svoju stratovosť
medziročne znížili o 424,1 milióna Sk. Zlepšenie
hospodárenia malo byť práve výsledkom prebiehajúcich
reforiem a transformácie.
Firma postupne pracuje aj na svojom zoštíhľovaní. Ku koncu
júna ŽSR zamestnávali 21 090 ľudí, čo bolo
už o 520 zamestnancov menej ako ku koncu vlaňajška. Ešte do
konca tohto roku má firmu opustiť ďalších celkovo 2 700
ľudí, keď priamo o prácu vplyvom racionalizácie príde asi 1
100 zamestnancov a 1 600 ľudí zasa zamestnávajú
odčleňované súčasti železníc. ŽSR totiž
prenajímajú tak svoje 4 nemocnice, ako aj stredisko
informatiky. Cieľom podľa Blaškovej je, aby ku koncu roku 2007
ŽSR
zamestnávali už len zhruba 17 000 ľudí.
Mesto Košice a Železničná spoločnosť podpísali
memorandum o spolupráci
KORZÁR 28.09.2004, ren, Košice - Memorandum o
spolupráci pri riešení dopravnej obslužnosti a rozvoji
verejnej hromadnej dopravy na území mesta Košice a v Košickom
kraji podpísali v Historickej radnici primátor mesta Zdenko
Trebuľa a predseda predstavenstva ZSSK Pavol Kužma.
Memorandum vytvára podmienky na vzájomnú súčinnosť a
spoluprácu pri riešení dopravnej obslužnosti a rozvoji
verejnej hromadnej dopravy v spádovom území mesta Košice a v
Košickom kraji s premietnutím do konkrétnych foriem
spolupráce a do spoločného riešenia aktuálnych problémov.
" ZSSK v memorande deklaruje, že prostredníctvom
Divízie osobnej prepravy bude v súčinnosti s mestom vytvárať
podmienky na udržanie prevádzky Košickej
detskej železnice . Úspešná akcia Prebúdzanie Katky sa
stane súčasťou osláv Dňa mesta Košice. ZSSK sa bude podieľať
aj na zabezpečovaní Košického integrovaného dopravného
systému (KIDS) a Integrovaného dopravného systému Košického
kraja (KORID). V blízkej budúcnosti by v Košiciach mala
pribudnúť autorampa, ktorá umožní občanom a návštevníkom
mesta moderný a stále obľúbenejší spôsob prepravy
autovlakom do Prahy i ďalších európskych miest,"
informovala nás hovorkyňa magistrátu Zuzana Bobriková.
Obidve strany sa budú podieľať aj na riešení projektu
zákazníckeho centra v objekte Železničnej
stanice Košice , pri vytváraní jednotného a prehľadného
informačného systému pre cestujúcich a na príprave a
zavadení železničnej dopravy prímestského typu medzi Košicami a Prešovom .
Cieľom tohto integrovaného dopravného systému by malo byť
vytvorenie optimálneho prepojenia miest Košice a Prešov a ich
spádových oblastí. Mesto Košice pomôže ZSSK s vyriešením
dopravnej situácie na Železničnej ulici prenájmom pozemku na
parkovanie služobných motorových vozidiel.
Rakúski investori sú mimoriadne aktívni
Reuters
28.09.2004, Václavík Ivan - Expanzia rakúskych firiem v
strednej a východnej Európe naberá na obrátkach. Rakúsko
patrí medzi najväčších investorov v tomto regióne, a to aj
napriek tomu, že samotná krajina má iba 8 mil. obyvateľov a
radí sa medzi stredne veľké západné ekonomiky.
V bankovom sektore tri z najväčších rakúskych bánk patria k
najaktívnejším zahraničným bankám v strednej a vo
východnej Európe. Okrem nich sa úspešne presadzuje aj ropná
spoločnosť OMV, stavebný koncern Wienerberger, Austrian
Airlines a Telekom Austria. Práve telekomunikácie sú
oblasťou, v ktorej sa na trhoch strednej a východnej Európy i
na Slovensku úspešne presadzuje najväčšia privátna rodinná
rakúska komunikačná spoločnosť Kapsch. Tá je systémovým
integrátorom a dodávateľom špičkových technológií pre
verejné a podnikové siete, hlavne však systémov v oblasti
dopravy, pre cestnú infraštruktúru a železnice.
Rozhovor s reprezentantom spoločnosti Kapsch Telecom Štefanom
Kollárovitsom
_ Kapsch je aktívny v tomto regióne už dlhšie obdobie, no
k masívnemu prieniku došlo až v 90. rokoch. Vo viacerých
krajinách otvoril vlastné zastúpenia, na Slovensku presne pred
desiatimi rokmi. Čo priťahuje Kapsch do tohto teritória?
- Rakúsko malo už v minulosti tradične dobré politické
a hospodárske vzťahy s krajinami strednej a východnej Európy.
Čiastočne vďaka obdobiu rakúsko-uhorskej monarchie, ale od
začiatku 90. rokov najmä vďaka geografickej polohe, mentálnej
blízkosti a hlavne tvrdej práci. Práve preto, že Rakúsko je
relatívne malá krajina, jeho firmy sú ochotnejšie investovať
aj do menších trhov než spoločnosti z veľkých ekonomík.
_ Aké sú najvýznamnejšie referencie Kapschu na Slovensku?
- Naše ústredne, telefóny, riešenia dátových sietí a
call centier nájdete vo viacerých významných slovenských
inštitúciách. Spomeniem napríklad parlament, Slovak Telecom,
Orange Slovensko, UPC Slovensko alebo Slovenský plynárenský
priemysel. Bezpochyby najvýznamnejšími inštaláciami sú
však komunikačné riešenia pre železnice - analógový
rádiový komunikačný systém Zugfunk a digitálny GSM-R,
ktorý je pripravený na inštaláciu. Nemôžem nespomenúť ani
povelový komunikačný systém KS 2000 na bratislavskej
železničnej hlavnej stanici , ktorý používa aj
viedenské letisko Schwechat. (krátené)
Nádrž rušňa v Medzilaborciach asi prerazil kovový šrot, do
koľajiska unikla nafta
Medzilaborce/Bratislava 27. 09.2004 -
Väčšie množstvo nafty z nádrže postrekovacieho rušňa
vytieklo dnes v ranných hodinách do koľajiska v priestoroch Železničnej stanice v
Medzilaborciach .
Pravdepodobnou príčinou úniku bolo prerazenie nádrže rušňa
kovovým šrotom, ktorý prevážala ďalšia vlaková súprava.
Do koľajiska vytieklo zatiaľ bližšie nešpecifikované
množstvo nafty, ktorú ošetrili vapexom. Pri prečerpávaní
nafty z nádrže a čistení koľajiska asistovali aj humenskí a
medzilaboreckí hasiči. "Na miesto havárie ihneď
nastúpili nielen hasiči, ale aj zložky životného prostredia
a odborníci na ekológiu," uviedla pre TASR hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Dodala, že k poškodeniu
zdravia cestujúcich a ľudí z okolia nedošlo. Experti v
súčasnosti monitorujú terén a zisťujú, či nedošlo k
znečisteniu pôdy a podzemných vôd.
Rušeň, z ktorého palivo vytieklo, smeroval so súpravou a
pasažiermi do Poľska. Po nehode bol odstavený a vlaková
súprava pokračovala za hranice.
Nezvestný Macejko
Plus 7 dní, 27.09.2004, Naďa Šindlerová - Z
dvojtýždňovej dovolenky na Malorke sa pred niekoľkými
týždňami vrátil exminister dopravy Jozef Macejko s
manželkou. Bola to už ich druhá tohtoročná dovolenka.
Začiatkom leta ich novinári zastihli v Chorvátsku práve v
čase, keď generálny prokurátor Dobroslav Trnka vrátil na
došetrenie kauzu okolo tendra na nákup 35 súprav ľahkých motorových vlakov za
stovky miliónov korún, v ktorej exminister čelí závažným
obvineniam.
V mútnych vodách: Jozef Macejko je spolu so svojím vtedajším
štátnym tajomníkom Michalom B. a vedúcim úradu ministerstva
Petrom K. obvinený zo zneužívania informácií v obchodnom
styku, z korupcie a zo zneužívania právomocí verejného
činiteľa. V afére figuruje aj Košičan Jozef Bakšay žijúci
v Prahe, ktorý zohral v afére spred dvoch rokov kľúčovú
úlohu. V tendri súperili dve firmy - švajčiarske konzorcium
Stadler, ktorého záujmy zastupoval Víťazoslav Moric, a
francúzska firma ALSTOM , za ktorú loboval Jozef
Bakšay. Podľa výberovej komisie bol Stadler jednoznačne
lepší. Zostávalo, aby minister Macejko tender podpísal.
Podpis však podivne odďaľoval. Neskôr vysvitlo, že do
vlakového tendra zasahovali lobistické skupiny, hovorilo sa aj
o úplatkoch. Kauza „vláčiky“ bola brilantnou ukážkou
korupcie na najvyšších miestach a Macejka stála v júni roku
2002 miesto vo vláde. Existujú dokonca indície, že v kauze
išlo aj o stranícke záujmy SDKÚ. Je však celkom možné, že
so svojou ambicióznou manželkou rozohrali vlastnú hru.
Napokon, známy je predčasný „oldomáš“, ktorý v
bratislavskej reštaurácii Traja mušketieri platil Bakšay. Pri
inej príležitosti označil práve Danu Macejkovú za človeka,
ktorý zabezpečí víťazstvo na ministerstve. Manželka
ministra dopravy sedela vtedy, podľa výpovede Víťazoslava
Morica, pri vedľajšom stole s nedávno odvolaným honorárnym
konzulom Guinejskej republiky Jozefom O. Bývalý pán konzul je
momentálne vo vyšetrovacej väzbe, kde čelí závažným
obvineniam z účasti v zločineckej skupine podozrivej z
nelegálnych obchodov s naftou, ktoré pripravili štát o stovky
miliónov. Tento známy manželov Macejkovcov a od septembra 2003
aj predseda dozornej rady vo firme Globfinanc, kde figuruje aj
Dana Macejková, sa tiež zamontoval do kauzy ľahké motorové
vlaky. Bol to práve on, kto dal médiám list Petra Kresánka, v
ktorom tento bývalý poslanec SDKÚ píše premiérovi pre
nezainteresovaných dosť krkolomnú a málo zrozumiteľnú vetu:
„Gabo berie vec alternatívne podľa faktu, že pozadie je pre
stranu rovnaké.“ Spolu s Macejkovcami bude teda v rámci
doplnenia vyšetrovania tiež vypočutý.
Hlúpy dobráčisko?: Zohnať Jozefa Macejka sme sa snažili
niekoľko týždňov - hľadali sme ho osobne na viacerých
miestach, márne sme vyzváňali aj na jeho mobilný telefón.
Chceli sme zistiť, čím sa bývalý minister zaoberá v čase,
keď práve nedovolenkuje. Zašli sme aj do firmy Globfinanc v
Bratislave, kde podľa výpisu z Obchodného registra pracuje
jeho manželka ako členka predstavenstva. „Pani Macejková tu
už nie je, od budúceho mesiaca u nás končí,“ povedala nám
pracovníčka firmy s tým, že pán Macejko do firmy nechodieval
a ani pre nich nikdy nepracoval.
V Prešove ho hľadáme na sídlisku Sekčov v dlhočiznom bloku
na Ulici federátov číslo 11. V trojizbovom byte na piatom
poschodí nám však nikto neotvára. Podľa našich informácií
sa tu manželia Macejkovci objavujú iba sporadicky, hoci byt je
napísaný na otca pani Dany. „Bývali tu, kým sa stal
ministrom, ale teraz sa stará o byt jej mama. Macejkovci tu boli
asi pred dvoma mesiacmi. Jeho vždy privezie tmavomodrá
limuzína aj so šoférom. Sám sa bojí šoférovať. Ona zas
chodí na žltozelenom tereniaku s bratislavskou ešpézetkou.
Robí vraj poisťovaciu maklérku a cestuje po celom
Slovensku,“ dozvedáme sa. Suseda v stredných rokoch
skonštatuje: „On mi pripadá taký dobráčisko, ale ona je
veľmi ambiciózna. Keď sa sem nasťahovali, často sa hádali
aj kvôli jeho rodičom. Viete, v týchto panelákoch si človek
vypočuje, aj čo nechce. Bolo dosť trápne, keď sa potom pani
Macejková vypytovala susedov, či tú hádku počuli. Veď
povedať to práve jej by bolo dosť netaktné. Dodnes neviem,
čo tým vlastne sledovala,“ zamyslí sa obyvateľka vchodu a
vzápätí dodá: „Jednu dobrú vec pre nás predsa len urobil.
K nášmu bloku neviedla nijaká cesta. Zariadil jej výstavbu,
keď šéfoval správe ciest.“
Na Ulici federátov pribudla prístupová cesta aj s
priestranným parkoviskom. Mimochodom, o Macejkovom
riaditeľovaní na Slovenskej správe ciest kolujú okrem iného
aj pikantnosti, ako pani Dana v mene svojho manžela menila
šarmantné sekretárky. V súvislosti so Slovenskou správou
ciest za čias jeho pôsobenia sú však aj menej úsmevné
zistenia Najvyššieho kontrolného úradu. Z nich napríklad
vyplýva, že Macejko uprednostňoval veriteľov. SSC
neuhrádzala pohľadávky voči veriteľom podľa dátumu
splatnosti, ale podľa akéhosi zvláštneho kľúča. Tak mohli
spriaznené spoločnosti profitovať z dlhov SSC voči stavebným
firmám. Protekčné firmy odkupovali od veriteľov ich
pohľadávky za nižšie ceny, pričom spravidla do niekoľkých
dní boli správou ciest uhradené v plnej výške. Keď sa
takéto machinácie prevalili, sedel už Macejko v kresle
ministra dopravy, a teda aj zriaďovateľa SSC. Zodpovednosť,
žiaľ, nevyvodil ani premiér Dzurinda.
Postaví si dom?: Macejkovcov bezúspešne hľadáme aj v starom
tehlovom dome neďaleko centra Prešova - na Zápotockého ulici.
„Už tu nebol niekoľko rokov, ale menovku má stále
vyvesenú, aj pošta mu sem chodí. Pán minister si určite
drží byt v atraktívnej časti mesta, hoci iní nemajú kde
bývať,“ príkro ohodnotí situáciu starší muž a rukou
nám ukazuje plastové obloky rohového dvojizbového bytu na
druhom poschodí. Ani nie dvesto metrov odtiaľ leží medzi
rodinnými domami staršej vilovej štvrte na Urbánkovej ulici
krásna parcela s ovocnými stromami. Jozef Macejko s manželkou
kúpili tento pozemok s rozlohou 873 štvorcových metrov v roku
1997. Zdá sa, že to nebola zlá investícia. Hoci výpis listu
vlastníctva hovorí jasne o majiteľoch, susedia zostali
prekvapení, keď sme sa pýtali na Macejkovcov. Podľa ich slov
sa o pozemok starajú istí Košičania. Z času na čas vraj
prídu, pokosia trávu, poorezávajú stromy.
Takéto manuálne činnosti exminister zrejme prenecháva iným,
hoci zručnosť mohol nadobudnúť v záhrade rodičovského domu
v dedinke Župčany pri Prešove, kde dodnes žijú jeho
rodičia, brat aj sestra. Čím sa teda zapodieva po odchode z
ministerstva dopravy? V rozhovore pre istý slovenský denník
začiatkom júna Jozef Macejko prezradil, že sa venuje rôznym
konzultačno-poradenským činnostiam. V Obchodnom registri
figuruje spolu so svojím bratom Petrom ako jeden zo
spoločníkov vo firme Ekomos. Keď sme do nej zašli, dozvedeli
sme sa od jedného z konateľov prekvapivú informáciu: „Pán
Macejko nemá s nami nič spoločné. Objaví sa tu tak raz do
roka.“ Niečo spoločné však s Ekomosom predsa len má, hoci
sem nechodí dennodenne ako do zamestnania. Minimálne si zájde
po dividendy.
V Slovenskej autobusovej doprave Prešov - spoločnosti s imaním
viac než 256 miliónov korún - sú exministrovi Macejkovi
istotne omnoho vďačnejší. Za jeho „ministrovania“ sa
sprivatizovali všetky štátne podniky SAD na území Slovenska.
Macejko však v tejto privatizácii išiel aj ďalej. Presadil,
že súčasťou sprivatizovaného majetku sa stali aj
nástupištia. A to aj napriek tomu, že Protimonopolný úrad
žiadal ich prevod pod samosprávu. Zlé jazyky tvrdia, že
Macejko veľmi dobre vedel, čo činí. Súvislosti naplno
vyplávali na povrch vlani v polovici augusta, keď sa stal
členom dozornej rady sprivatizovanej prešovskej SAD-ky.
Na Slovensku je skutočne všetko možné. A hoci najnovšie sa
prípadom „vláčiky“ zaoberá Úrad špeciálneho
prokurátora, jeho aktéri si zatiaľ z toho príliš ťažkú
hlavu nerobia.
Rakúske spolkové železnice čaká zásadná organizačná reforma
Viedeň 28. 09.2004 - ÖBB čaká v nasledujúcich rokoch zásadná
organizačná reforma. V jej dôsledku do roku 2010 sa počet ich
terajších pracovníkov, 46 000, zníži o 20 %. Jednotná firma
bude rozdelená na štyri akciové spoločnosti, ktoré budú
pracovať pod spoločným vedením. Železnice by mali opustiť
predovšetkým úradníci.
Rakúske železnice po reorganizácii by sa ako holding mali
stať efektívnejšie. Ich závislosť na dotáciách zo
štátneho rozpočtu by sa mala postupne znižovať. Kým v
súčasnosti dostávajú ročne z neho 4,4 miliardy EUR, čo je
vyše 170 miliárd SKK, do konca tohto desaťročia by dotácie
mali klesnúť o 300 miliónov EUR. Prostriedky od štátu by sa
mali používať na výstavbu nových tratí a údržbu
jestvujúcich. Z nich sa budú hradiť straty železničných
spoločností za poskytovanie nerentabilných
verejnoprospešných služieb objednaných štátom.
Nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung uviedol, že hoci
odborníci reformu ÖBB chvália,
chýba jej stratégia rozvoja dopravy tovarov a ľudí po
koľajach. Vlani napríklad počet prepravených rakúskymi
železnicami dosiahol 277,6 milióna osôb a v porovnaní s rokom
2002 využilo ich služby o dva milióny cestujúcich menej. ÖBB
čoraz viac pociťujú konkurenciu lacných leteckých
spoločností. Oveľa lepšia nie je situácia ani v preprave
nákladov, na ktorú sa v Rakúsku koncentrujú.
ÖBB
dosiahli vlani príjmy takmer 2,1 miliardy EUR. Preprava osôb
priniesla do podnikovej pokladnice 1,1 miliardy a nákladná
doprava 940 miliónov EUR.
Železničná spoločnosť - ďalšia transformácia. Potom prosperita?
1.10.2004, Miro Devínsky,
Lívia Chaláková - ZSSK začala svoju činnosť po rozdelení Železníc
SR 1. januára 2002. Napriek mimoriadnemu úsiliu sa jej v
uplynulých dvoch rokoch nepodarilo zastaviť pokles v počte
prepravených cestujúcich. Kým v roku 1996 služby železníc u
nás využilo 76 miliónov cestujúcich, v roku 2003 prepravila ZSSK už len 51
miliónov cestujúcich. Navyše, slovenských železničiarov
čaká ďalšia náročná skúška, a to príchod zahraničnej
konkurencie na slovenský železničný dopravný trh. Preto sa
vedenie ZSSK snaží modernizovať a skvalitňovať služby a
zvýšiť svoju konkurencieschopnosť. ZSSK sa navyše v tomto
roku pustila do náročného projektu ZMENY. O cieľoch a
perspektívach tohto najväčšieho slovenského podniku sme
diskutovali s predsedom Dozornej rady ZSSK Ing. Ondrejom
Matejom.
* Pán predseda, pred príchodom do vašej súčasnej funkcie
ste mali určité poznatky o železnici. Predpokladáme, že
váš názor sa postupne menil a formoval. Aká bola vaša
predstava predtým, a aká je teraz?
- Pri mojom príchode do funkcie predsedu dozornej rady
nebol imidž tejto firmy veľmi pozitívny.
* Prečo ste napokon akceptovali ponuku ministra dopravy?
- Bola to pre mňa výzva a zároveň som to vnímal ako
pomoc tomuto odvetviu. Nadobudol som určité skúsenosti v
manažovaní firiem, a nie som zaťažený minulosťou, vzťahmi
a predsudkami, ktoré v tejto spoločnosti sú a pretrvávajú
dodnes. Ani po dvoch rokoch neľutujem, že som sa takto
rozhodol. Moja viera v pokrok sa už prejavuje v pozitívnych
výsledkoch. Procesy, ktoré sme naštartovali, sú veľmi
náročné, ale dovolím si tvrdiť, že ich máme pod kontrolou
a napredujú podľa našich predstáv. Myslím si, že je to aj
vďaka tomu, že sme spolu s ďalšími kolegami v dozornej rade,
ktorí prišli zvonka, priniesli iný, nezaťažený pohľad na
problémy. Naopak, kolegovia železničiari nám vždy dávali a
dávajú odborné podklady, odporúčania a stanoviská, aby sme
sa správne rozhodli.
* Opäť sa však vrátim k pôvodnej otázke. Ako ste sa na
Železničnú spoločnosť pozerali pri príchode do dozornej
rady a ako sa na ňu pozeráte teraz?
- Pred príchodom som sa na ňu pozeral ako na kolos, kde
fungujú ešte stále netrhové pravidlá, kde existuje možno
až socialistický systém myslenia. Napríklad hneď po
zasadaní druhej dozornej rady sme zažili štrajk. Takéto
metódy sú pre mňa neprijateľné, aj keď uznávam postavenie
odborov v podniku a v spoločnosti. Ak si manažment robí dobre
svoju prácu, tak odborári nemajú dôvod uplatňovať rôzne
formy nátlaku. Vtedy som sa obával, že si idem sadnúť do
veľkého socialistického molocha, kde bude ťažké zmeniť
myslenie ľudí, kde všetko dlho trvá, kde sa nedajú veci
riešiť operatívne. S odstupom času musím zdôrazniť, že
situácia sa mení k lepšiemu.
* Od vášho rozhodnutia prešli dva roky, zblížili ste sa
s prostredím, máte už určité vzťahy k ľuďom a k samotnej
firme. Cítite sa už železničiarom?
- Moje stotožnenie sa s firmou vystihuje jedna veta, ktorú
mi nedávno povedali kolegovia: "No, už si viac
železničiar ako zástupca štátneho akcionára." Avšak
aj po dvoch rokoch pôsobenia v ZSSK som presvedčený,
že viacerí zamestnanci ešte žijú v tom, že železnica je
predovšetkým sociálna istota a akékoľvek riziko, ktoré
sprevádzajú zmeny, odmietajú. Spustenie procesného riadenia a
príprava na rozdelenie spoločnosti je dôkazom toho, že sme
napokon na svoju stranu získali aj stredný manažment. To ma
privádza k optimizmu, ale súčasne musím dodať, že nás
čaká ešte množstvo práce.
* Ako ľudia chápu pripravované zmeny a prebiehajúce
procesy v ZSSK?
- So zmenami sa stotožnili najmä mladí manažéri. Je to
azda tým, že v spoločnosti pracujú kratší čas, nie sú
zaťažení minulosťou, ale sú to špičkoví odborníci v
oblasti ekonomiky, dopravy a prevádzky. Pre časť zamestnancov
bol podnik predovšetkým zárukou istoty. Akákoľvek zmena
vyvoláva u nich neprimeranú reakciu a namiesto toho, aby sa
pýtali "ako sa to dá", konštatujú, "to sa
nedá".
* Nie je to aj tým, že ľudia ešte nemajú dostatok
informácií a argumentov?
- Určite. Ak viacerí postupne uveria úspechu
"malých zmien", začnú byť ústretovejší aj pri
prijímaní veľkých zmien. Uvediem konkrétny príklad.
Rozhodnutie o procesnom riadení prišlo skôr, ako rozhodnutie
ministerstva dopravy o rozdelení firmy. Procesnému riadeniu
predchádzala procesná analýza a ľudia začali vnímať iné
progresívne názory. Som presvedčený, že keby sme nemali
výsledky procesnej analýzy, neboli by sme dnes tak ďaleko s
prípravami na rozdelenie spoločnosti na osobnú a nákladnú
dopravu. Na základe výstupov z procesného riadenia je v
súčasnosti oveľa jednoduchšie rozdeliť majetok spoločností
a takisto zaviesť nové organizačné štruktúry.
* Priblížte nám filozofiu rozdelenia ZSSK na privátnu
spoločnosť nákladnej (Cargo) dopravy a štátnu železničnú
spoločnosť osobnej dopravy.
- Pred dvomi mesiacmi som sa v Bruseli zaujímal o odpovede
na dve zásadné otázky. Po prvé, ako vážne to Európska
únia myslí s liberalizáciou dopravného trhu a
interoperabilitou, a po druhé, ako vážne to myslí so zákazom
krížového financovania medzi nákladnou, a osobnou dopravou.
Skutočnosť je taká, že liberalizácia dopravného trhu sa
zintenzívni nielen na národnej, ale aj na medzinárodnej
úrovni. Vážne sa musíme zaoberať aj otázkou krížového
financovania, teda prelievania prostriedkov z nákladnej do
osobnej dopravy. Osobná doprava je takmer v každej krajine
stratová. Avšak železničná doprava je podľa môjho názoru
na začiatku celosvetového oživenia a nevylučujem, že osobná
doprava sa môže stať aj ziskovou.
Pri tvorbe zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, rovnako v EÚ aj u
nás, je problém presne určiť, ktoré sú ekonomicky
oprávnené náklady v osobnej doprave. Ak účtovníctvo nie je
oddelené, nie je možné to vyčísliť s dostatočnou
presnosťou. Svedčí o tom fakt, že najprv sme vyčíslili
ekonomicky oprávnené náklady terajšej ZSSK , a dospeli sme k
úplne iným číslam, ako neskôr pri modeli rozdelenej
spoločnosti na osobnú a nákladnú dopravu.
* Ako predseda dozornej rady ste zástupcom jediného
akcionára ZSSK, čiže štátu. Štát si pritom neplní svoje
záväzky voči železnici Sľúbil, že bude financovať
modernizáciu vozňového parku, avšak realita je iná. Naopak,
výrazne podporuje cestnú dopravu. Ako sa pozeráte na túto
problematiku?
- To už je dopravná politika štátu. O prioritách
štátu musí rozhodovať v prvom rade vláda, ministri a
súčasne my - zástupcovia štátu v jednotlivých
spoločnostiach. Keďže v Bruseli som sa dozvedel, že nemáme
šancu získať finančné prostriedky na rozvoj a zabezpečenie
interoperability, problém financovania osobnej dopravy je v
rukách štátu. Zároveň treba zdôrazniť, že poplatok za
dopravnú cestu na Slovensku je jeden z najvyšších v
krajinách EÚ
. Jeho výšku môže podstatne ovplyvniť štát.
* Čo v prípade, ak naša ekonomika nemá dostatok financií
na rozvoj železničnej dopravy?
- Akcionár sa musí rozhodnúť pre vstup silného
investora, ktorý má na to, aby nakúpil nové mobilné
dopravné prostriedky, aby dal ľuďom prácu. Ak štát predá
ešte ako-tak bonitnú spoločnosť a časť príjmu použije na
dobudovanie infraštruktúry, môže znížiť poplatok za
použitie dopravnej cesty prioritne pre osobnú dopravu, ktorá
ostane štátna. Tento predpoklad ma presviedča o správnosti
kroku rozdeliť Železničnú spoločnosť na dve firmy. To nie
je vec politická, ale odborná.
* Každá minca má dve strany. Doteraz ste hovorili najmä o
pozitívach. Spomeňte aj prípadné hrozby.
- Teraz pracujeme na tom, aby sme zvládli všetky procesy v
spoločnosti a riziká boh minimálne. Čím viac majetku sa
delimituje do štátnej akciovej spoločnosti, tým viac
výdavkov bude potrebných od štátu na jeho spravovanie. Ak
chceme, aby osobná doprava poskytovala lepšie služby, musí
byť menej nákladná, pretože štát nebude mať v
najbližších rokoch na to, aby vo zvýšenej miere dotoval
osobnú dopravu. Odborníci preto musia rozhodnúť, aký majetok
nevyhnutne potrebuje spoločnosť pre osobnú dopravu, a
súčasne, aké služby si môže nakupovať.
Riziko vidím v tom, že sa nám nemusí podariť spoločnosť
rozdeliť tak, aby tá, ktorá zostane štátnou, fungovala
efektívne. Ďalším rizikom je to, ako rýchlo a úspešne sa
nám podarí privatizovať nákladnú dopravu.
* Aj v dozornej rade je cítiť určitú názorovú
rozdielnosť medzi zástupcami zamestnancov a zástupcami
akcionára. Zástupcom zamestnancov chýbajú záruky, že
štátna akciová spoločnosť pre osobnú dopravu bude mať
dostatok financií na rozvoj verejnej osobnej dopravy.
- Železničná osobná doprava má tú výhodu, že je
vysoko ekologická a bezpečná, čo je nepochybne záruka toho,
že sa k nej štát neotočí chrbtom. Ak už v čase prípravy
rozpočtu na rok 2006 bude úspešne zvládnutý privatizačný
proces, bude z čoho investovať nielen do infraštruktúry, ale
aj do osobnej dopravy.
Hlavné ciele projektu Zmeny v Železničnej
spoločnosti, a.s.
* zavedenie dvoch paralelných procesne orientovaných
systémov riadenia nákladnej prepravy a osobnej prepravy,
* systémové oddelenie osobnej od nákladnej prepravy s cieľom
vytvorenia podmienok na vznik samostatných spoločností pre
nákladnú a osobnú prepravu,
* zvýšenie trhovej hodnoty ZSSK pred jej transformáciou,
* maximalizácia výkonnosti, posilnenie konkurencieschopnosti a
udržanie významného postavenia na prepravnom trhu,
* optimalizácia počtu a využitia disponibilných zdrojov ZSSK rezultujúca do
úspory nákladov vo výške cca 1,3 -1,45 mld. Sk do roku 2006
oproti referenčnej základni roku 2003.
Fázy projektu Zmeny v Železničnej spoločnosti,
a.s.
1. Fáza plánovania (analýza, modelovanie variantných
riešení, spracovanie hlavného harmonogramu projektu Zmeny,
aktivovanie orgánov projektu Zmeny).
Obdobie: október 2003 - jún 2004
2. Fáza návrhu a implementácie (plnenie cieľov, definovanie
hlavných ukazovateľov výkonnosti, činnosť riešiteľských
tímov, spracovanie finálneho návrhu Zmeny, schválenie návrhu
v orgánoch, implementácia - zavedenie prvkov procesného
riadenia...).
Obdobie: júl 2004 - október 2004
3. Fáza spätnej väzby, korekcie pôvodných rozhodnutí a
ocenenie zúčastnených v projekte.
Obdobie: november 2004 - september 2005
Granty EÚ majú podľa CEE financovať železnice a
MHD
BRATISLAVA 29. 09.2004 - Granty z
fondov EÚ
by mali podporovať rozvoj železníc a mestskej hromadnej
dopravy (MHD). Vyplýva to zo štúdie Financovanie dopravného
sektora v strednej a východnej Európe, ktorú vypracovala sieť
mimovládnych organizácií CEE Bankwatch Network. Ako sa ďalej
uvádza v štúdii, nové členské krajiny EÚ
spolufinancovaním výstavby transeurópskych koridorov
zaťažujú národné rozpočty. Takéto veľké dopravné
investície znižujú verejné výdavky určené na údržbu
existujúcej dopravnej siete, čím lokálna a regionálna
dopravná sieť často funguje len s minimálnymi
bezpečnostnými štandardmi.
Najväčšou multilaterálnou inštitúciou financujúcou
dopravné investície v nových členských krajinách EÚ je
podľa štúdie EÚ spolu s Európskou investičnou
bankou. V štúdii sa konštatuje, že tieto inštitúcie
namiesto podpory environmentálne vhodných alternatív
presadzujú zvyšovanie závislosti spoločnosti na automobilovom
priemysle. V súčasnosti nezadržateľne rastie pomer počtu
áut na obyvateľa, zvyšuje sa podiel cestnej dopravy v preprave
tovarov aj osôb. Ak nové členské krajiny EÚ
neprehodnotia tieto negatívne trendy, budú čeliť vážnym
škodám na životnom prostredí a zníži sa bezpečnosť
dopravy, tvrdí štúdia.
V nadväznosti na tieto trendy bude kľúčovou úlohou
programovania štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu EÚ na
obdobie rokov 2007 až 2013 stanovenie nových priorít v
dopravnom sektore. "Finančné inštitúcie EÚ musia
prehodnotiť svoju úverovú politiku a predísť financovaniu
ekonomicky diskutabilných a environmentálne neudržateľných
projektov v nových členských krajinách," uviedla
politická koordinátorka Bankwatch Network Magda Stockiewicz.
Štúdia preto predkladá orgánom EÚ
osemnásť návrhov, ktoré by mali zosúladiť dopravné
investície v strednej a východnej Európe so Stratégiou trvalo
udržateľného rozvoja EÚ .
CEE Bankwatch Network je sieť mimovládnych organizácií zo 14
krajín strednej a východnej Európy. Ich činnosťou je
monitorovanie aktivít medzinárodných finančných
inštitúcií a presadzovanie transparentnosti a účasti
verejnosti na rozhodovaní o ich operáciách v regióne.
Partnerom siete na Slovensku je Centrum pre podporu miestneho
aktivizmu.
Stát na koridorech prohospodařil minimálně 270
milionů korun
PRAHA 29.
09.2004 - Stát prohospodařil na modernizaci prvního a druhého
železničního koridoru minimálně 270 milionů korun. Tvrdí
to Nejvyšší kontrolní úřad. Podle něho stát nad rámec
modernizace koridorů hradil některé práce mimo stavby nebo na
majetku ve vlastnictví jiného subjektu. Ministerstvo dopravy s
tím nesouhlasí. Podle něj není v současné době potřeba
přijímat k problematice modernizace koridorů žádná
opatření.
Dokumentaci k projektům na koridorech připravenou ministerstvem
prý přijaly mezinárodní finanční instituce při
poskytování úvěrů i Evropská komise při poskytování
finančních zdrojů z prostředků PHARE a ISPA. Metodika
zpracování dokumentace odpovídala jejich požadavkům a nebyl
důvod ji měnit, sdělilo tiskové oddělení ministerstva.
NKÚ našel na stavbě prvního koridoru na trase Děčín –
Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav i na druhém
koridoru, který vede z Břeclavi přes Přerov do Bohumína a
Petrovic u Karviné, možnost úspor o 13 až 30 procent. Od roku
1993 dosud stála stavba nebo příprava koridorů přes 65
miliard. Zhruba do konce roku 2015, kdy by měly být dokončeny
všechny čtyři tranzitní koridory, by mělo být vynaloženo
ještě dalších 100 miliard korun. NKÚ kontroloval stavby od
roku 2002.
Plán investic prvního a druhého koridoru nezahrnoval podle
NKÚ náklady, které hradí investor z vlastních zdrojů.
Dříve šlo o ČD a nyní o Správu
železniční dopravní cesty. Náklady na oba koridory tak jsou
ve skutečnosti vyšší o sedm miliard korun.
U prvního koridoru byl termín dokončení prodloužen o dva
roky na rok 2004 a modernizuje se o 7,9 kilometru kratší trať.
Na druhém koridoru bude zase zajištěna traťová rychlost 160
kilometrů v hodině pro soupravy s naklápěcími skříněmi
pouze na 62 procentech předpokládané délky.
Zakázky na projektové práce a zhotovitele staveb stát
zadával podle NKÚ v omezeném konkurenčním prostředí,
které nevytvářelo účinný tlak na optimalizaci nabídkových
cen. Ty navíc investor nevyhodnocoval podle optimálních
kritérií.
Na třetím koridoru, který má vést z Prahy přes Plzeň na
Norimberk, a na čtvrtém koridoru z Prahy přes Budějovice na
Linec, navrhlo ministerstvo dopravy nereálné způsoby
financování, což údajně způsobilo odsun výstavby za
plánovaný horizont roku 2010. Úřad zjistil, že ministerstvo
především nezajistilo pro výpočty společensko-ekonomických
analýz jednotný přístup a způsob oceňování ukazatelů.
Správnost propočtů navíc ve studiích neprověřovalo.
Propočty obsahovaly chyby, výsledky analýz se nadhodnocovaly.
Navíc se podle NKÚ nedosáhne předpokládaných přínosů ze
zkrácení jízdních dob vlaků na koridorech. Projektované
traťové rychlosti mohou být v provozu u klasických souprav
využity na prvním koridoru jen z 59 procent a na druhém
koridoru ze 40 procent délek tratí.
Podle úřadu není uspokojivě zajištěn ani nákup vozů pro
velké rychlosti. ČD totiž pořídí
jen sedm namísto deseti vlaků Pendolino
, které mohou dosahovat vyšší rychlosti v delších úsecích
než klasické soupravy. Soupravy budou navíc dodány za
původní cenu deseti vlaků.
Železnice SR budú ešte štíhlejšie
TREND 39 30.09.2004, pma - Do konca roka by
celková zadlženosť ŽSR mala
klesnúť na 32 miliárd korún, čím by spoločnosť prekonala
plán konsolidácie schválený vládou o tri miliardy korún.
Avizuje to generálny riaditeľ ŽSR Roman
Veselka. Dlh správcu železničnej infraštruktúry do konca
augusta medziročne klesol o 13,2 miliardy korún na 35,4
miliardy. Podľa R. Veselku nie je pokles len výsledkom
vyrovnania záväzkov štátu k železniciam za výkony vo
verejnom záujme. „Samy železnice nielenže splnili základný
cieľ nezvyšovať dlhy, ale dokonca vygenerovali plusové
aktíva za 1,7 miliardy korún,“ upozorňuje. Tieto prostriedky
podľa neho použili na zníženie záväzkov z obchodného
styku.
ŽSR plánujú od budúceho roka zaviesť nový model
procesného riadenia spoločnosti. Tento krok má odhaliť
ďalšie skryté rezervy spoločnosti a zároveň znížiť
náklady. Model, ktorý minulý týždeň schválila Správna
rada ŽSR , by podľa R.
Veselku mal oddeliť výkon správy od údržby infraštruktúry.
Fakt, že procesy správy aj údržby sú spojené, podľa neho
sťažuje najmä kontrolu. „Nový model umožní pomenovať
ďalšie činnosti, ktoré na železnici nepotrebujeme,“ vidí
jeden z prínosov. Aj preto sú podľa neho v súčasnosti
deklarované čísla znižovania zamestnanosti v podniku len
predbežné a určite ešte vzrastú.
ŽSR dosiaľ plánovali počas troch rokov zo
súčasných takmer 21-tisíc pracovníkov prepustiť viac ako
tritisíc. Viac ako polovica z nich má byť z oblastí, ktorých
vyčlenenie železnice pripravujú už v súčasnosti. Ide
napríklad o zdravotníctvo, stredisko informatiky, školstvo či
protipožiarny zbor.
Stát mohl na stavbě koridorů ušetřit až desítky
miliard Kč
PRAHA 1. 10.2004
- Stát mohl na stavbě železničních koridorů ušetřit až
desítky miliard korun. Tvrdí to Nejvyšší kontrolní úřad,
který prověřoval efektivnost jejich výstavby. Ministerstvo
dopravy s tím nesouhlasí. Podle něj není v současné době
potřeba přijímat k problematice modernizace koridorů žádná
opatření.
Na jednotlivých stavbách bylo možné ušetřit 13 až 30
procent z konečné ceny. Celkem přitom výstavba prvního
koridoru na trase Děčín – Praha – Česká Třebová –
Brno – Břeclav i na druhém koridoru, který vede z Břeclavi
přes Přerov do Bohumína a Petrovic u Karviné, stála v
posledních letech 80 miliard korun, řekl na dnešní tiskové
konferenci kontrolor Jiří Adámek.
V soutěžích na dodavatele jednotlivých staveb podle NKÚ
investor, tedy ČD nebo nyní Správa
železniční dopravní cesty, omezil počet možných uchazečů
jen na firmy, které mají z minulosti zkušenost se
železničními stavbami v objemu minimálně poloviny
nabídkové ceny. Vzhledem k tomu, že koridorové stavby se
pohybují v řádech nad miliardou korun a ostatní stavby na
železnici představují zakázky v průměru za 60 milionů
korun, může této podmínce vyhovět jen firma, která již
koridory stavěla.
Navíc vzhledem k majetkovým propojením stavebních firem se
počet možných uchazečů o koridorové zakázky snížil z 12
v roce 2001 na loňských sedm. Jedna z firem se na koridorových
stavbách podílela dokonce 52 procenty. Na omezené
konkurenční prostředí veřejných soutěží na koridory
ukazuje i to, že u poloviny kontrolovaných staveb se
přihlásili jen dva uchazeči, řekl Adámek.
Obdobný stav je i u subdodavatelů, které si vybírá vítěz
soutěže, a investor to již nemůže ovlivnit. Například na
trakčním vedení se na koridorových stavbách podíleli pouze
čtyři subdodavatelé, z nichž jeden získal 88 procent
zakázek. Na sdělovacím a zabezpečovacím zařízení jedna
firma dodávala 61 procent zakázek.
NKÚ proto chce, aby ministerstvo dopravy pro výstavbu dalších
koridorů, tedy třetího z Prahy přes Plzeň na Norimberk a
čtvrtého z Prahy přes Budějovice na Linec, změnilo metodiku
pro výběr vítěze veřejné zakázky tak, aby se soutěže
mohlo účastnit více firem.
Podle tiskového oddělení ministerstva dopravy ale přípravu
dosavadních staveb schválily mezinárodní finanční instituce
při poskytování úvěrů i Evropská komise při poskytování
finančních zdrojů z prostředků PHARE a ISPA. Metodika
zpracování dokumentace odpovídala jejich požadavkům a nebyl
důvod ji měnit, tvrdí MD. Drobné nejasnosti přesto vedly k
přípravě nové jednotné metodiky, kterou nyní ministerstvo
schvaluje.
Kromě možných úspor na modernizaci I. a II. koridoru stát
také 270 milionů korun zcela prohospodařil, tvrdí nález
NKÚ. Nad rámec modernizace koridorů totiž investor hradil i
práce na majetku ve vlastnictví jiného subjektu.
Navíc se na koridorech podle NKÚ nedosáhne předpokládaných
přínosů ze zkrácení jízdních dob vlaků. Projektované
traťové rychlosti mohou být v provozu u klasických souprav
využity na prvním koridoru jen z 59 procent a na druhém
koridoru dokonce jen ze 40 procent délky tratí, řekl Adámek.
Podle úřadu není uspokojivě zajištěn ani nákup vozů pro
velké rychlosti. ČD totiž pořídí jen sedm namísto deseti
vlaků Pendolino, které mohou dosahovat vyšší rychlosti v
delších úsecích než klasické soupravy. Soupravy budou
navíc dodány za původní cenu deseti vlaků.
Japonský rychlovlak šinkansen slaví 40. výročí
uvedení do provozu
TOKIO 1. 10.2004
- Japonské rychlovlaky Šinkansen dnes oslavily 40. výročí
uvedení do provozu. Rychlodráha se v roce 1964 stala výkladní
skříní technických úspěchů japonského průmyslu u
příležitosti olympijských her v Tokiu.
První linka spojovala velkoměsta Tokio a Ósaka vzdálená od
sebe 553 kilometrů. Od té doby přepravily Šinkanseny
mezi oběma městy 4,2 miliardy cestujících.
V prvních desetiletích provozu jezdily japonské rychlovlaky
průměrnou rychlostí 210 kilometrů za hodinu. Jejich rychlost
se postupně zvýšila na 300 kilometrů za hodinu, aby mohly
konkurovat francouzskému TGV
.
Šinkanseny
, které v současnosti jezdí po husté železniční síti,
zatím nezaznamenaly žádné větší dopravní nehody.
Japonští inženýři ale očekávají, že vlaky čeká
zásadní zkouška v podobě těžkého zemětřesení, které
místní seizmologové předpokládají někdy v příští
letech. Koleje a tunely se již dlouhodobě přizpůsobují
náročným podmínkám na japonských ostrovech, které
zažívají ročně několik stovek otřesů.
Muž skočil pod vlak, no prežil!
2.10.2004,
pav - Skočil pod rozbiehajúci sa vlak. Udalosť sa odohrala vo
30.9. o 19.57 h večer na železničnej
stanici v Banskej Bystrici .
"Rušňovodič zrýchleného vlaku vychádzajúceho smerom
na Brezno na konci peróna zbadal muža, ktorý skočil pod
vlak," uviedol hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský. Hoci rušňovodič použil rýchlobrzdu aj
výstražné zvukové znamenie, zrážke sa nepodarilo
zabrániť. Vlak muža zachytil a odrezal mu ľavú nohu v
stehne. Na miesto okamžite prišli záchranári, zranený
skončil na oddelení intenzívnej starostlivosti Roosveltovej
nemocnice.
Vlak mal pre zrážku meškanie 40 minút. Udalosť vyšetruje
Železničná polícia.