České dráhy znížia ceny
8.1.2003 - Novovymenovaní členovia
Dozornej rady Českých dráh pripravujú vo firme zásadné
reformy. Podľa nového člena dozornej rady Ludvíka Hovorku a zároveň
poslanca KDU-ČSL došlo v riadení dráh v predchádzajúcich
rokoch k niekoľkým vážnym chybám. Ako uviedol, bude to vyriešené
personálnou obmenou v manažmente i na jednotlivých obchodno-prevádzkových
riaditeľstvách.
„Ak nemôže železnica konkurovať autobusom v rýchlosti, musí
im konkurovať cenou,“ pokračoval Hovorka. Podľa jeho názoru
tak prichádza do úvahy zlacnenie taríf na prepravu cestujúcich.
Upozornil, že ďalším dôležitým cieľom má byť aj rozšírenie
podielu železnice na trhu v nákladnej preprave, a to nielen
kontajnerovej, ale aj klasickej, napríklad preprave uhlia. Aj v
tomto prípade tvrdí, že by malo dôjsť k zníženiu ceny,
ktorú si budú železnice účtovať za prepravu.
Strata Železníc SR sa zrejme prehĺbi
8.1.2003 - Rušenie osobných spojov
zrejme prehĺbi straty Železníc SR. Tvrdí to hovorca firmy Ján
Keresteš. Podľa neho sa treba o trate aj naďalej starať,
pretože sa budú využívať na nákladnú prepravu. Železnice
ale prídu o poplatky Železničnej spoločnosti za osobnú
dopravu - o 50 Sk za km.
Vláda: Vlaky budú jazdiť menej ako v
minulom roku
9.1.2003, Jana Morháčová - Osobné
vlaky na niektorých tratiach sa budú definitívne rušiť. Vláda
včera schválila znenie zmlúv so železnicami o výkonoch vo
verejnom záujme.
Zmluva hovorí o tom, že osobné vlaky tento rok odjazdia o 3,3
milióna vlakových kilometrov menej ako minulý rok.
Zo schválených materiálov vyplýva, že osobné vlaky sa budú
rušiť minimálne v takom rozsahu, ako navrhla Železničná
spoločnosť vlani v decembri.
Podľa návrhu železníc sa má zrušiť doprava na 26 tratiach
Slovenska, pričom vlaky na štyroch tratiach budú nahradené
autobusmi.
Schválenie zmluvy privítala Železničná spoločnosť aj Železnice
Slovenskej republiky. "Zmluva presne stanovuje, aký objem výkonov
si od železníc objednáva štát. Ak sa v rozpočte stanovilo,
že tento rok dostane Železničná spoločnosť len 4,3 mld. Sk
a Železnice SR 2,2 miliardy Sk, tak adekvátne tomu si aj štát
objednáva menší objem výkonov ako minulý rok," spresnil
hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Zmluva medzi štátom a Železničnou spoločnosťou hovorí, že
osobné vlaky najazdia tento rok najviac 21 miliónov vlakových
kilometrov. Minulý rok však si štát objednal ešte 24,4 milióna
vlakových kilometrov.
Ministri však zatiaľ neschválili materiál, ako sa toto šetrenie
premietne do rušenia dopravy na regionálnych tratiach. Podľa
informácií Pravdy posledné slovo o rušení lokálnych vlakových
spojení povie kabinet na budúci týždeň. "Tento materiál
sa bude prerokúvať na budúci týždeň spolu s informáciami o
transformácií železníc. Ide o veľmi závažný materiál a
preto si predseda vlády vyžiadal, aby bol prítomný aj
minister dopravy, ktorý je však v súčasnosti na zahraničnej
služobnej ceste," povedal Pravde štátny tajomník rezortu
dopravy Branislav Opaterný.
"My naďalej trváme na tom, aby bolo rozhodnutie o rušení
dopravy na lokálnych tratiach čo najskôr, aby sa mohlo uskutočniť
v plánovanom termíne teda od februára," vysvetlil Čikovský.
Podľa štátneho tajomníka Opaterného sa zatiaľ žiadne zmeny
v zozname 22 tratí, kde prestanú jazdiť osobné vlaky, zatiaľ
nechystajú. "To by sa museli nájsť ďalšie peniaze na
financovanie takýchto stratových tratí," doplnil.
Šetriť sa bude aj v rýchlikovej doprave. Rýchliky v tomto
roku majú odjazdiť až o pol milióna vlakových kilometrov
menej ako minulý rok.
"Obmedzenia boli prijaté, pretože tento rok sa zmenila
filozofia dohôd medzi štátom a železnicami. Povedalo sa koľko
reálne môže dať štát na vykrytie strát v doprave a podľa
toho budú jazdiť vlaky. V minulosti sa to robilo opačne, ale
nebolo v silách štátu aby zaplatil. Preto sú dnes železnice
tak zadlžené," zdôraznil Opaterný.
Odborári železníc vyhlásili na
protest proti rušeniu tratí štrajkovú pohotovosť
9.1.2003 - Odborové organizácie,
zastupujúce zamestnancov v železničnej doprave na Slovensku,
vyhlásili dnes štrajkovú pohotovosť. O konkrétnej forme prípadného
protestu ešte štrajkový výbor nerozhodol, problematiku rušenia
dopravy na koncových tratiach chce totiž vyriešiť dialógom.
Ako TASR uviedol predseda Centrálneho štrajkového výboru (CŠV)
Jozef Schmidt, vyhlásenie štrajkovej pohotovosti súvisí so zámerom
vlády SR zrušiť železničnú osobnú dopravu na 26 regionálnych
koncových tratiach. Odborári nesúhlasia ani s rušením ďalších
122 vlakov zo v súčasnosti platného cestovného poriadku v
celej železničnej sieti. "Realizácia tohto zámeru
rozhodne v konečnom dôsledku o likvidácii 20 % železničnej
siete na Slovensku," upresnil J. Schmidt. Rozhodnutie, ktoré
označil za nesystémové, vyvolá podľa neho ďalšiu vlnu
obmedzovania služieb a prevádzok. "Toto rozhodnutie považujeme
za útok na existenčné záujmy všetkých železničiarov,"
dodal predseda CŠV.
Osud regionálnych tratí spečatila vláda SR už tým, že schválila
návrhy zmlúv, týkajúce sa výkonov vo verejnom záujme (VVZ)
pri prevádzkovaní osobnej dopravy na dráhe a VVZ pri prevádzkovaní
dráhy, obe na rok 2003. V nich presne určila výšku rozpočtovej
dotácie i štátom objednaného výkonu, ktorý však medziročne
práve v dôsledku vyššie uvedených skutočností klesol. Železničná
spoločnosť (ZSSK), a. s., ako prepravca získa od štátu na
tento rok 4,33 miliardy Sk a Železnice SR (ŽSR) ako prevádzkovateľ
dráhy 2,3 miliardy Sk. Tieto prostriedky však nestačia na
zabezpečenie dopravy aj na sledovaných koncových tratiach,
ktorých prevádzka je finančne príliš náročná, uviedol
hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
K redukcii prevádzky na regionálnych koncových tratiach by
mala ZSSK prikročiť od 1. februára 2003. Zabezpečenie
alternatívnej formy dopravy na dotknutých úsekoch je predmetom
rokovaní s predstaviteľmi vyšších územných celkov a
samospráv. Na štyroch z dotknutých tratí sa ráta so sprevádzkovaním
náhradnej autobusovej dopravy.
Vlaky dnes ráno meškali v priemere 30
až 45 minút, v Bratislave až 2 hodiny
10.1.2003 - V dôsledku zhoršených
poveternostných podmienok by cestujúci mali rátať s meškaním
vlakov osobnej dopravy v priemere od 30 až 45 minút. V Bratislave na Hlavnej stanici
vlaky dnes dopoludnia meškajú od 20 do 120 minút. Informoval o
tom riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou Železníc SR Ján
Keresteš. Ako uviedol, podobne ako v utorok, najvážnejšia
situácia je na východe republiky. V Družstevnej pri Hornáde, Košiciach a Barci vyhlásili ŽSR
od 8.00 h tretí stupeň zimnej pohotovosti. V Košiciach už ráno
zasadal štáb zimnej ochrany Správy riadenia dopravy (SRD) Košice.
Na košických tratiach je pozastavená nákladná doprava a 55
zamestnancov ŽSR čistí výhybky a zabezpečuje plynulosť
osobnej dopravy. Podobne sa pracuje na čistení výhybiek aj v
Družstevnej a Barci. Vlaky zatiaľ premávajú, ale niektoré
osobné vlaky smerujúce do Košíc končia v Kysaku a cestujúci
prestupujú na kyvadlovú dopravu z Kysaku do Košice. Rýchliky
ešte zatiaľ jazdia až do Košíc.
Tretí stupeň pohotovosti je od 9.55 h aj na Železničnej stanici Bratislava
hlavná stanica . Rýchlik Čingov do Košíc s pravidelným
odchodom 7.50 h odišiel so 120-minútovým meškaním. Pred
stanicou stoja vlaky, ktoré čakajú na vchod do stanice. V
Bratislave na hlavnej stanici tak vlaky meškajú od 20 - 120 minút.
ŽSR tu preto nasadili všetky možné dostupné prostriedky vrátane
techniky a zamestnancov. Počasie sa však ďalej zhoršuje.
Druhý stupeň zimnej pohotovosti je v staniciach Bratislava-Nové
Mesto, Bratislava-Lamač, Devínska Nová Ves, Zohor, Malacky, Štúrovo,
Nové Zámky, Palárikovo, Tvrdošovce, na východe Haniska pri
Košiciach a na tratiach Kysak - Margecany, Slanec - Čierna nad
Tisou, Slanec - Trebišov - Michalovce, Bánovce nad Ondavou - Maťovce,
Košice - Ruskov.
ŽSR , ZSSK , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , FS , FS Trenitalia , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU
Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Kúty , Trnava , Leopoldov , Galanta , Nové Zámky , Štúrovo , Komárno , Prievidza , Nitra , Čadca , Žilina , Martin , Zvolen , Poprad , Košice , Prešov , Čierna nad Tisou , TEŽ , koridory
ĽMJ , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , Sm3-S220 , TGV (-Atlantique, Duplex, -La Poste, -PSE, -Réseau , - P 01 , -Thalys , -AVE , -Eurostar , Eurotunnel , Transrapid , X 2/2000