Vlaky stoja, železničiari začali časovo neobmedzený štrajk
Každý deň prídu o 93 000 000
Nový Čas 1. 2. 2003 - Vlaky opäť stoja! Ďalší štrajk železničiarov sa začal včera v noci o 23. hodine. Tentoraz je však časovo neobmedzený! Bude pozastavená osobná, ale i nákladná doprava. Železniciam to spôsobí obrovské škody. Budú nútené znížiť platy minimálne o 25%, alebo prepustiť 5 100 zamestnancov."Trváme na svojich požiadavkách. Sme ochotní o nich rokovať, ale už iba s premiérom," hovorí Jozef Schmidt, predseda Centrálneho štrajkového výboru. Premiér Dzurinda však rokovania odmieta. "Sociálnym partnerom pre rokovanie je manažment a orgány Železničnej spoločnosti," reagoval hovorca premiéra Martin Maruška. Predseda odborárov je z tejto reakcie veľmi prekvapený. Podľa neho by malo byť v záujme vlády riešiť problémy občanov. "Je to na zamyslenie, keď premiér nechce s nami rokovať. Čím neskôr pristúpi k rokovaniu, tým dlhšie bude trvať štrajk a tým väčšie budú škody," vyhráža sa Schmidt. Štrajk je časovo neobmedzený a môže trvať dva dni, ale aj týždeň. Podľa analýz tak prinesie železniciam každý deň v osobnej doprave stratu tržieb asi 27 mil. Sk a v nákladnej 66mil. Sk. Teda denne prídu o viac ako 93 miliónov. "Výpadok tržieb bude musieť Železničná spoločnosť riešiť znížením platov všetkých zamestnancov minimálne o 25 %, alebo prepustením 5 100 zamestnancov," informoval Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti.Príčinou štrajku je rušenie dopravy na 25 tratiach, redukcia ďalších 200 spojov, ako aj prepustenie 1300 pracovníkov. Predák odborárov je presvedčený, že štrajk prinesie ohlas.Lucia Čierna

Lanovkári neštrajkujú
VYSOKÉ TATRY - Tatranskí lanovkári sa opäť nezapoja do štrajku železničiarov a budú prevádzkovať svoje zariadenia. Napriek tomu, že patria pod železnice. Fungovať teda bude pozemná lanová dráha zo Starého Smokovca na Hrebienok , kabínková lanovka z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso , visutá lanovka zo Skalnatého Plesa na Lomnický štít aj sedačková lanovka zo Skalnatého Plesa do Lomnického sedla .

GR ZSSK je po obnovení nákladnej dopravy pripravený na ústupky voči odborárom
TASR 2.2.2003 10:31 - Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) Pavol Kužma je pripravený vyhovieť niektorým požiadavkám odborárov, ak štrajkujúci obnovia nákladnú železničnú dopravu.
TASR o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský po dnešnom rokovaní Centrálneho krízového štábu (CKŠ). Na zasadnutí CKŠ sa okrem zástupcov manažmentov ZSSK a ŽSR zúčastnil i minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič.
Najbližšie rokovanie Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) odborových centrál na železnici sa má uskutočniť dnes od 11.00 h.

Centrálny krízový štáb vylúčil zo svojich rokovaní predstaviteľov CŠV
TASR 2.2.2003 11:03 - Centrálny krízový štáb (CKŠ) dnes vylúčil predstaviteľov Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) odborových centrál na železnici z rokovaní.
"Doteraz sme boli prítomní v krízovom štábe, ale postupne vzniká napätie a nervozita, takže mnohé dohody sa porušujú. Ďalšie vyhlásenie, závery a ponuky vedeniu ZSSK poskytneme po ukončení dnešného zasadnutia CŠV, ktoré začne pred obedom," uviedol TASR podpredseda CŠV Milan Hošták.
Hovorca ZSSK Miloš Čikovský potvrdil, že predstavitelia CŠV boli vylúčený z Konferenčného hovoru (KH), ktorý tvorí pomocnú zložku operatívneho riadenia železníc a je súčasťou CKŠ. "CŠV zneužíval prevádzkové informácie vo svoj prospech pri štrajku, a preto bolo potrebné ich vylúčenie od zdroja informácií," dodal M. Čikovský.
CKŠ pozostáva zo zástupcov manažmentov Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), Železníc SR ( ŽSR ) a predstaviteľov Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR.

Zásoby strategických podnikov rapídne klesajú
TASR 2.2.2003 12:02 - Centrálny krízový štáb (CKŠ) sa priebežne snaží zabezpečovať dopravu a prepravu surovín a materiálov pre strategické podniky udržaním prevádzky nákladnej dopravy. S postupujúcimi hodinami nepretržitého štrajku sa začínajú napĺňať všetky riziká, na ktoré štrajkujúcich dôrazne upozorňovali vedenia oboch železničných spoločností. TASR o tom informoval hovorca Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) Miloš Čikovský.
Podľa získaných informácií výroba U. S. Steel Košice (USSK) pokračuje. Aby efektívne využili čas a minimalizovali dopad odstavenia nákladnej železničnej dopravy, presúvajú v spoločnosti plánované opravy na skoršie termíny. Hľadajú tiež náhradné alternatívne riešenia tam, kde to situácia umožňuje. Situáciu okolo štrajku pozorne monitorujú a prispôsobujú tomu prevádzku spoločnosti.
ZSSK podľa M. Čikovského upozornila, že neobmedzený štrajk sa dotkne aj jej vzťahov s USSK. Až 86 % produkcie tejto firmy sa totiž realizuje železničnou prepravou, priemerná denná fakturácia ZSSK pre produkciu USSK predstavuje približne 3 milióny Sk. Preto sa ZSSK snaží zabezpečovať pravidelný prísun surovín do tohto strategického podniku. Pokiaľ ide o výstupné suroviny z USSK, robia sa všetky opatrenia, aby exportná produkcia išla odklonom cez prechod Hidasnémeti do Maďarska.
V dôsledku štrajku železničiarov sa v rafinérskej spoločnosti Slovnaft, a. s., Bratislava hromadia vyrobené produkty. Kumulujú sa tu pripravené zásielky a stoja aj tie, ktoré spoločnosť stihla umiestniť v ústrednej nákladnej stanici v bratislavskom Prievoze. S cieľom zásobovať Slovensko využíva spoločnosť aj iné spôsoby prepravy, ako je napríklad cestná nákladná doprava a produktovod. Žiaľ, cez celé Slovensko vozia autocisterny PHM z Kľačian pri Nitre pre východ Slovenska. Ak by štrajk železničiarov trval menej ako 4 dni, spôsobil by spoločnosti Slovnaft výpadok denných tržieb vo výške 80 mil. Sk. Po 10 dňoch štrajku by Slovnaft musel hlavnú výrobu odstaviť úplne, čo by denne znamenalo stratu tržieb vo výške stoviek miliónov korún.
Ako ďalej informoval M. Čikovský, podobne sú na tom aj ďalšie spoločnosti. Duslo Šaľa má zásoby len do pondelka. Kapa Štúrovo, a. s., oznámila, že im štrajk spôsobí problémy, ak bude trvať dlhšie než 3 dni. Dodávky drevnej hmoty sú pre nich, najmä v zime, kľúčové. Tepláreň Žilina a Martin majú zásoby ešte na 4 dni.
Novácke chemické závody, a. s. - exportná firma, ktorej 86 % produkcie sa predáva do krajín EÚ - nekompromisne požadujú okamžité obnovenie nákladnej železničnej prepravy od ZSSK . V prípade nesplnenia tejto požiadavky chcú preplatenie všetkých škôd a následných škôd uplatňovať u ZSSK , informoval M. Čikovský.

Vedenie a. s. Bukóza Holding vyzýva CŠV odborových centrál na ukončenie štrajku
TASR 2.2.2003 12:30 - Vedenie a. s. Bukóza Holding vyzýva Centrálny štrajkový výbor (CŠV) odborových centrál na železnici na ukončenie štrajku v nákladnej doprave.
Štrajk železničiarov, ktorý sa začal v piatok o 23. h, výrazným spôsobom zasiahol do zásobovacích a odbytových možností všetkých spoločností Bukózy Holding, a. s., Hencovce.
"Nefunkčnosťou nákladnej dopravy je ohrozený prísun chemikálií a iných komponentov potrebných na zabezpečenie výroby," uviedol vo svojom dnešnom stanovisku generálny riaditeľ spoločnosti Marián Porvažník. "To sa týka aj odbytu ako takého, pretože nezabezpečením pravidelných tržieb je ohrozená existencia 2 100 zamestnancov našej spoločnosti skupiny Bukóza Holding, a. s.," informoval.
Surovinové zásoby, ako konkretizoval M. Porvažník, poskytnú spoločnosti možnosť prevádzkovania výroby bez akejkoľvek ujmy do pondelka 3. februára.

Z Maťoviec vypravili vlaky so železnou rudou a uhlím pre USSK
TASR 2.2.2003 13:09 - Niektoré vlaky so železnou rudou a uhlím pre U.S. Steel Košice (USSK) vypravili dnes predpoludním z Maťoviec v okrese Michalovce po širokorozchodnej trati do prekladiska v Haniske pri Košiciach.
Podľa regionálneho odborového predáka Slavomíra Kožára výpravkyňa, aj keď sa zapojila do štrajku, podľahla tlaku kolegov i vedúcich hospodárskych pracovníkov. K narušeniu štrajkovej solidarity došlo podľa S. Kožára potom, čo v sobotu po 22. h vymenili vo Vojanoch výpravcu, ktorý nastúpil do práce a tiež súhlasil so štrajkom.
Železničiarov údajne zastrašujú. Na vývesných tabuliach v Maťovciach i na ďalších pracoviskách sa objavila výzva, podpísaná generálnymi riaditeľmi oboch železničných spoločností, podľa ktorej v prípade pokračujúceho štrajku hrozí masové prepúšťanie.

Rozložník: Štrajk na širokorozchodnej trati sa podarilo prerušiť zastrašovaním
TASR 2.2.2003 13:30 - Poľutovanie nad dnešným prerušením štrajku železničiarov na širokorozchodnej trati v Košickom kraji vyjadril prvý podpredseda železničiarskeho odborového zväzu a člen Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) Peter Rozložník.
"Je nám ľúto, čo sa stalo. Nemôžeme to však našim kolegom vyčítať, lebo manažmentu sa ich podarilo zlomiť nátlakom a strachom," povedal P. Rozložník TASR. Širokorozchodná trať je podľa jeho slov "len malá časť Slovenska" a ostatná železnica "stojí a bude stáť až do konečného vyriešenia požiadaviek odborárov".

Mišinová: U.S.Steel Košice pomôže len plné obnovenie železničnej dopravy
TASR 2.2.2003 14:42 - Dva nákladné vlaky s rudou a uhlím, ktoré firma U.S.Steel Košice (USSK) prijala po širokorozchodnej trati zo železničnej stanice v Maťovciach, sú pre podnik len minimálnou pomocou.
Riadny chod hutníckej výroby a odbytu môže zabezpečiť len obnovenie nákladnej prepravy v plnom rozsahu a celej štruktúre, čo sa týka vstupných surovín i odbytu hotových výrobkov, uviedla dnes TASR riaditeľka odboru Vonkajšie vzťahy USSK Anna Mišinová.
Spoločnosť podľa jej slov pokračuje v podrobnom sledovaní vývoja situácie. Aj dnes sa stretla skupina manažérov, aby po zhodnotení rozhodli o ďalšom postupe v prevádzkovaní spoločnosti.
USSK, uviedla A. Mišinová, ešte stále pokračuje podľa planú výroby z obdobia pred začatím štrajku. Zmeny nastali pri distribúcii hotových výrobkov ku zákazníkom. Nakoľko spoločnosť nemá k dispozícii železničnú dopravu, výrobky sa predbežne umiestňujú v skladoch podniku. Zodpovední manažéri hľadajú aj dočasné skladové priestory mimo areálu spoločnosti.
"K dnešnému dňu prevádzka ešte stále pokračuje tak, ako bolo povodne plánované. Kritickou pre výrobu ocele je však dodávka rôznych surovín. USSK potrebuje rôzne druhy uhlia, železného šrotu a podobne. Pri ďalšom pokračovaní štrajku môže dôjsť ku problémom pri zásobách jednotlivých surovín," zdôraznila A. Mišinová.

Otvorený list CŠV premiérovi M. Dzurindovi
TASR 2.2.2003 14:29 - Búrku nevôle medzi ľuďmi vyvolalo podľa Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) odborových centrál na železnici sobotňajšie vystúpenie predsedu vlády SR Mikuláša Dzurindu, ktorým reagoval na štrajk železničiarov.
CŠV to dnes uviedol v otvorenom liste, adresovanom premiérovi. Podľa odborárov spontánne štrajkujúci železničiari prejavili slobodnú vôľu, keď sa rozhodli brániť svoje existenčné záujmy. "Takú jednotu, aká teraz medzi železničiarmi vládne, by nedokázal zinscenovať žiadny "odborársky boss"," uviedol CŠV v tomto liste.
CŠV zásadne nesúhlasí s obvineniami, že štrajk je súčasťou mocenského boja, slúži záujmom ktorejkoľvek politickej strany, alebo má iné ciele, ako hájiť záujmy železničiarov v súvislosti s redukciou železničnej dopravy. Nesúhlas s rušením železničnej osobnej dopravy vyjadrilo svojím podpisom aj 65 000 občanov a 180 starostov miest a obcí.
CŠV nesúhlasí ani s interpretáciou, že výkony osobnej železničnej dopravy obmedzuje Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s. Štát si podľa výboru objednal menej výkonov v železničnej doprave, čím rozhodol o úrovni dopravnej obslužnosti územia. "Štát opätovne sklamal ako vlastník železničnej infraštruktúry, jediný akcionár ZSSK , ale i ako ich najväčší zákazník."
Rušenie osobnej železničnej dopravy podľa CŠV pravdepodobne zlikviduje nezanedbateľnú časť železničnej siete a naštartuje i proces ďalšieho obmedzovania výkonov v železničnej doprave. "Železničiari to vedia a oprávnene sa obávajú, že nepremyslené a nepripravené naštartovanie tohto procesu ich pripraví o prácu," uvádza sa ďalej v otvorenom liste premiérovi. Podľa CŠV štrajk nie je len o 460 prepustených železničiaroch, ale aj o tom, že železničiari majú zaplatiť príliš vysokú cenu za chyby iných nielen v roku 2003, ale aj v nasledujúcich rokoch. "Zmyslom požiadaviek nášho štrajku je, aby štát nepremyslene nerobil chyby, ktoré nebude možné napraviť."
"Celá spoločnosť si je vedomá možných škôd, ktoré konflikt na železnici vyvoláva. Vina je, samozrejme, pripisovaná železničiarom." CŠV však zastáva názor, že k štrajku vôbec nemuselo dôjsť, ak by bolo s kým rokovať. "Zamestnávatelia nemajú dostatok prostriedkov ani možnosti rušeniu osobnej dopravy na železnici zabrániť. Minister Prokopovič má záujem rokovať o zrušení štrajku, nie o odstránení dôvodov štrajku. Vy, pán premiér, odmietate prijať zástupcov štrajkujúcich železničiarov. S kým máme rokovať o našich starostiach, obavách a krivde?" pýtajú sa odborári.
"Poraďte nám, ako sa môže hlas zástupcov slovenských železničiarov dostať k predsedovi vlády, ktorý ak neštrajkujeme, si naše názory nevšimne, a keď štrajkujeme, tak pod nátlakom nerokuje," uvádza sa v liste.
V jeho závere CŠV vyslovil vieru, že predseda vlády v súčasnej patovej situácii preberie zodpovednosť a prispeje k vyriešeniu sociálneho konfliktu na železnici. "Keď ostane zachovaná osobná doprava v pôvodnom rozsahu, sme pripravení rokovať o ukončení štrajku," končí sa otvorený list premiérovi M. Dzurindovi, ktorý podpísali predseda CŠV Jozef Schmidt a podpredseda CŠV Milan Hošták.

Ak nedôjde k dohode o štrajku, minister dopravy predpokladá krach ZSSK i ŽSR
TASR 2.2.2003 16:46 - Podmienkou ukončenia štrajku zo strany odborárov je zachovanie osobnej dopravy na regionálnych tratiach podľa platného grafikonu počas najbližších 2 - 3 mesiacov. V priebehu tohto obdobia chcú odborári participovať na príprave legislatívnych krokov na prechod tratí pod VÚC a proces transformácie železníc. V dnešnej relácii TV Markíza Na telo to uviedol predseda Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) Jozef Schmidt.
Podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča železničným štrajkom denne (za 24 h) vznikajú obom spoločnostiam priame škody vo výške asi 90 miliónov Sk, z toho Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) asi 65 miliónov a Železniciam SR ( ŽSR ) ďalších 25 miliónov Sk. Do dnešného večera tak podľa P. Prokopoviča vzniknú železniciam priame škody vo výške 180 miliónov Sk. K nim podľa neho treba pripočítať ďalšie straty, vyplývajúce z poklesu počtu zákazníkov, ako aj straty spoločností, závislých od výkonov železníc.
Odborári na seba podľa J. Schmidta neberú zodpovednosť za vzniknuté škody, keďže ide o ich ako občanov SR ústavné právo. Financovanie vzniknutých strát počas štrajku je podľa odborového predáka otázkou pre ministra dopravy.
Minister počas relácie pripustil, že ak nedôjde k dohode, je celkom pravdepodobný krach oboch spoločností. "Je celkom možné, že k tomu dôjde," povedal, pričom pripomenul, že štrajkujúcich odborárov upozorňoval už pred prvým štrajkom na možné dôsledky situácie. Podľa neho prípadný nútený správca sa so železničiarmi "nebude hrať" tak, ako k nim pristupuje vedenie ZSSK . "Preto tvrdím, že železničiari idú proti sebe," zosumarizoval P. Prokopovič.
V prípade, že štrajk potrvá dlhší čas, P. Prokopovič nevylúčil, že existujú aj iné spôsoby riešenia situácie ako rokovanie: "Ja by som však do týchto dimenzií nešiel," uviedol.
Rušenie osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach je podľa ministra systémovým opatrením v rámci transformačného procesu slovenských železníc, ktorého cieľom je zastaviť rast nových dlhov, po čom by mali následne byť prijaté opatrenia na rušenie starých dlhov.
Podľa zástupcu odborárov príčinou rastu dlhov sú štátom neuhradené výkony vo verejnom záujme v objeme približne 18 miliárd Sk. Štát podľa J. Schmidta hradil tieto dlhy dlhé obdobie iba čiastočne, ostatné vykrýval úvermi.
Celková zadlženosť železníc dosahuje podľa P. Prokopoviča 48,7 miliardy Sk. Vznik dvoch tretín celkového dlhu, ktoré sa v železniciach vytvorili v rokoch 1998 až 2002, odôvodnil minister "osobami ministerky financií a generálneho riaditeľa ŽSR ", ktorými v tom období neboli osoby zo SDKÚ.
Za štrajkom nie je žiadne politické pozadie, ani príprava na generálny štrajk, argumentoval na poznámku o jasnom politickom pozadí ministra P. Prokopoviča predák odborárov. Podľa J. Schmidta za akciou je 65 000 podpisov občanov a 180 podpisov primátorov miest a obcí.

Železničiari z 25 zrušených tratí výpovede nedostali
TASR 2.2.2003 17:05 - Približne 460 železničiarom, ktorí by mali byť nadbytoční v súvislosti s rušením železničnej osobnej dopravy na 25 lokálnych tratiach, zatiaľ ich zamestnávateľ výpovede o rozviazaní pracovného pomeru nedoručil. Znamená to, že by mali naďalej vykonávať svoje funkcie na pracoviskách, aj keď nebudú zabezpečovať prepravu cestujúcich. TASR to dnes povedal prvý podpredseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) Peter Rozložník.
Odborový funkcionár tvrdí, že zamestnávateľ - Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s., nerokovala doteraz so zástupcami odborov o hromadnom prepúšťaní železničiarov z organizačných dôvodov. Pritom im to ukladá zákon. Preto predpokladá, že ich zamestnávateľ ich využije pre inú prácu na železnici.
Ak zamestnávateľ uvažuje prepustiť vyše 20 ľudí v jednom mesiaci, tak ide o hromadné prepúšťanie. Túto skutočnosť musí ohlásiť aj na Národný úrad práce (NÚP), a to s mesačným predstihom. Až potom môže začať plynúť trojmesačná výpovedná lehota. Pracovníci zo zrušených železničných tratí osobnej dopravy by pri dodržaní uvedeného postupu mohli dostať výpoveď najskôr 1. apríla. Pracovný pomer by potom na základe nej skončil s nimi až koncom júna. Mohlo by to byť aj skôr, ale museli by sa na tom dohodnúť zamestnanec a zamestnávateľ. Prepúšťaní železničiari z lokálnych tratí osobnej dopravy majú do začiatku a počas plynutia výpovednej lehoty právo na mzdu. Železnica ich bude musieť platiť, aj keby nerobili nič, dodal P. Rozložník.

Štrajk železničiarov bude pokračovať aj v pondelok
TASR 2.2.2003 18:24 - Ani dnes nenastal žiadny posun v rokovaniach o ukončení štrajku železničiarov. Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) Miloša Čikovského sa dnes už neuskutočnia žiadne rokovania a štrajk bude pokračovať aj v pondelok.
Zástupcovia CŠV poslali premiérovi Mikulášovi Dzurindovi otvorený list, v ktorom zásadne nesúhlasia s obvineniami, že štrajk je súčasťou mocenského boja, slúži záujmom ktorejkoľvek politickej strany, alebo má iné ciele, ako obhajovať záujmy železničiarov v súvislosti s redukciou železničnej dopravy.
Situácia na železničných staniciach v jednotlivých regiónoch bola väčšinou pokojná, štrajkovala väčšina železničiarov.
Z Maťoviec v okrese Michalovce predpoludním vypravili vlaky so železnou rudou a uhlím pre U.S.Steel Košice po širokorozchodnej trati do prekladiska v Haniske pri Košiciach. Podľa regionálneho odborového predáka Slavomíra Kožára výpravkyňa, aj keď sa zapojila do štrajku, podľahla tlaku kolegov i vedúcich hospodárskych pracovníkov. Železničiarov údajne zastrašujú. Podpredseda OZŽ a člen CŠV Peter Rozložník vyjadril poľutovanie nad dnešným prerušením štrajku železničiarov na širokorozchodnej trati v Košickom kraji.
Dva nákladné vlaky s rudou a uhlím, ktoré USSK prijala po širokorozchodnej trati zo železničnej stanice v Maťovciach, sú však pre podnik len minimálnou pomocou, uviedla riaditeľka odboru Vonkajšie vzťahy USSK Anna Mišinová.
Stále trvajúci štrajk spôsobil nemalé problémy cestujúcim, ktorý chceli využiť na svoju prepravu autobusy. Tak tomu bolo aj v Trenčíne, kde na autobusovej stanici napoludnie čakalo asi 60 ľudí a o 16. h ich bolo približne 100, do autobusov sa zmestilo iba niekoľko z nich.
Ani všetci cestujúci v Banskej Bystrici sa nedostali do diaľkových autobusov, smerujúcich do Žiliny, Nitry, Bratislavy a ďalších miest. Vozidlá, ktorá nevychádzajú z banskobystrickej autobusovej stanice SAD, ale ktoré ňou iba prechádzajú, boli už pred príchodom do mesta pod Urpínom väčšinou plné.
Náhradu za štrajkom prerušenú medzištátnu osobnú železničnú dopravu na trati Wien Südbahnhof - Kittsee - Bratislava-Petržalka a späť začala rakúska strana od soboty zabezpečovať náhradným autobusovým spojením. Autobusy zatiaľ nahradili tri páry rýchlikov na tejto trati.
Podpredseda HZDS Viliam Veteška v diskusnej relácii TV JOJ uviedol, že HZDS podporuje odbory, pretože mnohí štrajkujúci sú voliči hnutia, nemôže však podporiť vznikajúce škody, ktoré vďaka štrajku narastajú každým dňom. Predseda parlamentu Pavol Hrušovský odbory síce rešpektuje, ale v tejto chvíli ich nepodporuje a nebude s nimi nikdy spolupracovať, ak takýmto spôsobom chcú dosiahnuť výsledok pri rokovaní. Obidvaja diskutéri sa zhodli v nevyhnutnosti ukončiť štrajk čo najskôr, a to predovšetkým v nákladnej doprave. Povolanie silových zložiek štátu je podľa P. Hrušovského nevyhnutné krajné riešenie, ktoré by vláda mohla použiť, ale ak to bude treba, podporí ho.
Dnes nadobudlo platnosť zrušenie 25 regionálnych železničných tratí, o ktorom rozhodla vláda SR v polovici januára. Jednou z nich je aj úsek Zohor-Záhorská Ves-Suchohrad. Iniciatívu na udržanie tejto trate chce na seba prevziať Bratislavský samosprávny kraj (BSK). Generálny riaditeľ ZSSK Pavol Kužma TASR potvrdil, že obe strany sa pripravujú v tejto súvislosti podpísať zmluvu.
Podmienkou ukončenia štrajku zo strany odborárov je zachovanie osobnej dopravy na regionálnych tratiach podľa platného grafikonu počas najbližších 2 - 3 mesiacov. V priebehu tohto obdobia chcú odborári participovať na príprave legislatívnych krokov na prechod tratí pod VÚC a proces transformácie železníc. V relácii TV Markíza Na telo to uviedol predseda CŠV Jozef Schmidt. Podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča železničným štrajkom denne vznikajú obom spoločnostiam priame škody vo výške asi 90 miliónov Sk. Do dnešného večera tak podľa P. Prokopoviča vzniknú železniciam priame škody 180 miliónov Sk.

Mečiar nevylučuje, že štrajk železničiarov môže "zakývať" vládou
TASR 2.2.2003 20:28 - Predseda HZDS-ľudovej strany Vladimír Mečiar nevylučuje, že železničiarmi vyhlásený časovo neobmedzený štrajk môže "zakývať" vládou.
Štrajk je záležitosťou a výsledkom sociálnej politiky vlády, ktorá ak odmieta konzultácie, musí rátať s tým, že ľudia nemajú kam ustupovať a narastú prejavy solidarity, uviedol dnes Mečiar v Košiciach po aktíve s funkcionármi HZDS Košického a Prešovského kraja.
Podľa Mečiara HZDS podporovalo, podporuje a bude podporovať všetky oprávnené sociálne požiadavky ľudí. Tie, ktoré predkladajú železničiari, považuje líder hnutia za oprávnené.
"Aj keď železnice majú dlh 48,5 miliardy korún, nemožno neprihliadať aj na ich podiel na zamestnanosti, sociálnych dávkach či dochádzke do zamestnania," povedal Mečiar. Dodal, že aj HZDS má program na riešenie dopravnej obsluhy území. Podľa neho to však nemožno robiť rýchlo, v časovom strese a tak, aby pritom vznikali "odpísané" regióny.
Mečiar diskutoval v Košiciach s členmi predstavenstiev hnutia Košického a Prešovského kraja o vnútropolitických, zahraničnopolitických i vnútrostraníckych otázkach. Vylúčil, že by stretnutie inicioval s cieľom lobovať za seba. Hlavnými okruhmi diskusie boli prístupové procesy Slovenska do Európskej únie a NATO a problematika regionálneho rozvoja. Podobné diskusie bude absolvovať aj v ďalších krajoch.

Na železnici v SR sa naďalej nepracuje
TASR 3.2.2003 05:30 - Na železnici sa naďalej nepracuje, všetky vlaky stoja, s výnimkou širokorozchodnej trate , po ktorej prišli do Hanisky pri Košiciach dva nákladné vlaky s rudou a opačným smerom na Ukrajinu odišli tri nákladné vlaky s prázdnymi vozňami.
V sieti ŽSR je odstavených 62 nákladných vlakov a niekoľko stovák vozňov je odstavených na vlečkách podnikov. V Českej republike stojí smerom na Slovensko 21 nákladných vlakov, okrem iného uhlie do žilinskej a martinskej teplárne, kde majú zásoby už len na niekoľko dní a komponenty na výrobu áut pre bratislavský Volkswagen. V Poľsku čaká na prijatie na Slovensko 27 nákladných vlakov, na Ukrajine 20 a v Maďarsku 9 vlakov.
Aj keď generálny riaditeľ ZSSK a predseda Bratislavského samosprávneho kraja podpísali v nedeľu zmluvu o prevádzkovaní osobnej dopravy na trati Zohor - Záhorská Ves , osobné vlaky dnes v dôsledku štrajku nepôjdu.
Jediným miestom, kde štrajkujúci predstavitelia odborových centrál boli v nedeľu ochotní diskutovať, bola večerná televízna beseda STV. Dnes predpoludním o 10.00 h sa očakávajú rokovania v budove generálneho riaditeľstva železníc na Klemensovej 8, kde boli pozvaní predstavitelia všetkých odborových centrál na železnici. TASR o o tom informoval riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský.

V celulózke Kappa Štúrovo hrozí v dôsledku štrajku zastavenie výroby
TASR 3.2.2003 09:34 - Celulózovo-papierenskej spoločnosti Kappa Štúrovo, a. s. hrozí v dôsledku štrajku železničiarov zastavenie výroby. Vedenie firmy pripravuje náhradné riešenia.
Spoločnosť vyrába fluting, papier na zvlnenú vrstvu vlnitých lepeniek, strojné, hladké, zlepované a vlnité lepenky. Je vo veľkej miere závislá na železničnej doprave. Väčšinu surovín, drevo, dováža železnicou z Ukrajiny, uhlie z Čiech. Vyše 80 % produkcie smeruje zo Štúrova do zahraničia práve železnicou. "Dúfame, že štrajk železničiarov veľmi rýchlo skončí. Suroviny máme ešte približne na tri dni, potom nám hrozí zastavenie výroby papiera," uviedol dnes pre TASR hovorca spoločnosti Róbert Kiss. Ako dodal v súčasnosti firma hľadá náhradné riešenia napríklad dovozom drevnej hmoty cez Maďarsko, rokovania však ešte nie sú ukončené. Hovorca tiež uviedol, že dochádzka zamestnancov spoločnosti do firmy je plynulá. Mnohí sú priamo zo Štúrova , ďalší využívajú služby SAD. Časť pracovníkov vytvorila viacčlenné skupinky a dochádzajú do práce osobnými autami.
Kappa Štúrovo, a. s. je najväčším spracovateľom zberového papiera na Slovensku - ročne spracuje až 120 000 ton tejto suroviny. Od mája 2001 sa štúrovská papiereň stala súčasťou európskeho nadnárodného koncernu Kappa Packaging. Väčšina produkcie štúrovského podniku smeruje na export, najmä do južnej a západnej Európy.

S. Kožár: Štrajkujúcich železničiarov na východnom Slovensku zastrašujú
TASR 3.2.2003 10:50 - Štrajkujúcich železničiarov na východnom Slovenku podľa regionálneho odborového predáka Slavomíra Kožára začína manažment zastrašovať.
Zastrašovanie, ako uviedol pre TASR, začalo piatkovým večerným odvolaním zo služby výpravcu stanice Vojany v okrese Michalovce a pokračuje po dnešnom rannom takzvanom konferenčnom hovore s prednostami staníc. Vrcholový manažment Železničnej spoločnosti a Železníc SR oznámil, že v prípade nezákonnosti štrajku budú postupovať v zmysle Zákonníka práce a prepúšťať. Po informáciách z konferenčného hovoru, uviedol S. Kožár, sa začali aktivizovať prednostovia a zastrašovanie stupňujú. Napriek tomu väčšina zamestnancov, ktorá nastúpila na pracoviská, štrajkuje, povedal odborový predák. Železničná prevádzka na širokorozchodnej trati pokračuje.
Po zrušení 24 regionálnych tratí zmizli od 2. februára aj všetky dotknuté stanice z cestovného poriadku. Na východnom Slovensku už teda nie je možné kúpiť si lístok do stanice Rožňava - mesto, Sečovce a mnohých ďalších.

R. Schuster žiada o zintenzívnenie rokovaní, ktoré povedú k ukončeniu štrajku
TASR 3.2.2003 11:29 - Prezident SR Rudolf Schuster je znepokojený narastajúcimi hospodárskymi škodami v dôsledku štrajku železničiarov, situáciou, ktorá nepriaznivo vplýva na občanov, sťažuje im životné podmienky a zhoršuje prestíž Slovenska v zahraničí. V súlade s jeho predchádzajúcim stanoviskom sa dnes znovu dopoludnia spojil s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavlom Prokopovičom, prezidentom Konfederácie odborových zväzov Ivanom Saktorom a predsedom Centrálneho štrajkového výboru odborových centrál železníc Jozefom Schmidtom, aby ich naliehavo požiadal o zintenzívnenie rokovaní, ktoré povedú k ukončeniu štrajku. Menovaní ubezpečili prezidenta, že sú pripravení na ústretové a kompromisné riešenia. O tomto postoji informoval prezidenta i predseda vlády Mikuláš Dzurinda, ktorý zvoláva rokovanie s predstaviteľmi odborov.
Ak zainteresované strany nenájdu riešenie, ponúkol prezident SR okamžité prerušenie svojho liečenia a priamu osobnú účasť pri hľadaní prijateľného kompromisu.

ZSSK, ŽSR a odbory sa opäť nedohodli, šéfovia železníc sa stretnú s premiérom
TASR 3.2.2003 12:25 - Odbory, manažment železníc a najvyšší predstavitelia ministerstva dopravy sa na dopoludňajších rokovaniach na železniciach nezhodli na zastavení štrajku.
"Žiadna zo strán nemieni ustúpiť," konštatoval v priebehu rokovania pre novinárov hovorca a. s. Železničná spoločnosť ( ZSSK ) Miloš Čikovský. Podľa informácií TASR minister Pavol Prokopovič na rokovaní vyzval odbory, aby odstúpili od štrajku, ktorý spôsobuje veľké škody ekonomike SR.
Generálny riaditeľ ŽSR Ladislav Saxa po rokovaní zdôraznil, že odbory trvajú na zastavení rušenia tratí. "Štrajk bude pokračovať, kým nebudú naše požiadavky splnené," upozornil podpredseda Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) Milan Hošták. Odbory na rokovaní zastupovali šéfovia jednotlivých odborových centrál na železnici. Diskusia prebiehala od 10.00 h, po nej sa však neuskutočnila plánovaná tlačová konferencia. Generálni riaditelia ZSSK a ŽSR totiž odišli na rokovanie s premiérom Mikulášom Dzurindom.
Z odborových centrál sa na štrajku podľa dostupných informácií zúčastňujú v minimálnej miere Nezávislé kresťanské odbory Slovenska (NKOS) a Únia zamestnancov železníc. Najvyššiu, až 99-% účasť na štrajku zatiaľ ZSSK zaznamenala vo Zvolene. Naopak, účasť mierne prevyšujúcu 50 % zistila v Košiciach.

ŽSK protestuje proti zastaveniu osobnej dopravy na trati Žilina - Rajec
TASR 3.2.2003 12:27 - Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) nesúhlasí s postupom Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR pri zastavení osobnej dopravy na regionálnej trati Žilina Rajec. Žiada uskutočniť rokovania so ŽSK a posúdiť komplexné riešenie zabezpečenia dopravy na tejto trati. Uvádza sa to v otvorenom liste predstaviteľov ŽSK a starostov obcí Rajeckej doliny, ktorý dnes TASR poskytol hovorca ŽSK Miroslav Bátovský.
Zainteresovaní zároveň vyzývajú vládu SR a ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, aby legislatívne pripravili podmienky na komplexnú transformáciu regionálnych železničných tratí na samosprávu. Zároveň žiadajú, aby vláda do transformácie regionálnych tratí vyhlásila moratórium na hnuteľný a nehnuteľný majetok ŽSR a ZSSK Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií by mal prehodnotiť svoje stanovisko a zachovať prevádzkovanie osobnej dopravy na trati Žilina - Rajec .

Znemožnenie expedície výrobkov pripravuje Chemko Strážske denne o 8 mil. Sk
TASR 3.2.2003 12:47 - Ďalšie predlžovanie štrajku zamestnancov železničných spoločností na Slovensku môže mať neblahé následky na budúci chod výrobných zariadení, finančnú situáciu i zamestnancov akciovej spoločnosti Chemko Strážske.
Znemožnenie expedície hotových výrobkov znamená pre spoločnosť denný výpadok v tržbách okolo 8 miliónov Sk. "Aj keď hľadáme cesty na dočasné riešenie expedície cestnou dopravou, nedá sa to zabezpečiť v plnom rozsahu," uviedol dnes pre TASR generálny riaditeľ Sergej Zápotocký. Skupina Chemko je tak ako mnohé iné slovenské firmy silne závislá na prísune surovín a expedícii výrobkov po železnici. "K dnešku má podnik zásoby základných surovín, medzi ktoré patrí metanol, čpavok a močovina, na štyri dni," doplnil S. Zápotocký.
Vedenie a. s. Chemko Strážske zároveň upozorňuje, že aj prípadné okamžité ukončenie štrajku bude znamenať, vzhľadom na vysoké prekračovanie dopytu nad kapacitnými možnosťami, pokračujúce problémy v organizácii prepravy po železnici minimálne na 10 až 14 dní. S. Zápotocký poukázal nielen na niekoľkodňové výpadky, ale aj na celkový kolaps firiem. "Preto apelujeme na štrajkujúcich, aj na zamestnávateľov a ich zriaďovateľa, aby našli rozumné riešenie a zabránili najhoršiemu," konštatoval generálny riaditeľ. Zároveň ubezpečil verejnosť, že napriek kritickej situácii a charakteru výroby v spoločnosti majú prijaté také opatrenia, aby nemohlo dôjsť k ohrozeniu osôb a životného prostredia

Rusko: Je neprípustné, aby vláda pod tlakom štrajku rušila pôvodné rozhodnutie
TASR 3.2.2003 13:39 - Predseda Aliancie nového občana (ANO) Pavol Rusko vyhlásil, že za súčasný stav v slovenských železniciach nesú zodpovednosť konkrétni ľudia, ktorí riadili rezort dopravy a tí, ktorí boli vo vedení železníc a to od 1. januára 1993.
"Nie je možné prekrývať úvermi a dotáciami takú obrovskú čiernu dieru, akou sú železnice," povedal pred novinármi s tým, že vzhľadom na úroveň slovenskej ekonomiky bol najvyšší čas na prijatie tvrdých, rozpočtových opatrení.
Rusko označil za neprípustné, aby sa pod tlakom štrajku dostala vláda do situácie, kedy bude rušiť svoje pôvodné rozhodnutie. V tomto prípade hrozí vlna ďalších štrajkov. "Ak budeme donútení opozíciou, odbormi a nesúhlasom verejnosti urobiť akékoľvek vážne zmeny v orientácií na reformy, ťažko budeme schopní niesť zodpovednosť za vnútropolitický a ekonomický vývoj na Slovensku. Zase to bude len tlačenie nových peňazí, zadlžovanie krajiny a táranie o tom, ako konečne prišli k moci strany, ktoré myslia na pracujúcich," dodal líder koaličnej ANO.
Štátny tajomník rezortu dopravy Branislav Opaterný konštatoval, že v nemeckých železniciach pracuje na tratiach s dĺžkou 36,5 tisíc km, čo je desaťkrát viac ako dĺžka železníc v SR, približne 53 tisíc zamestnancov, teda len o desať tisíc viac ako na Slovensku.
Poukázal na to, že slovenským vysokým školám chýba 600 miliónov korún na energie. "A to zapadlo a nikoho nezaujíma len preto, lebo železničiari sú z titulu svojho povolania schopní dostať na lopatky celé Slovensko. Učitelia toho schopní nie sú," podčiarkol Opaterný.

Štrajk železničiarov jadrové elektrárne zatiaľ neovplyvnil
TASR 3.2.2003 15:39 - Štrajk železničiarov nemá žiadny vplyv na prevádzku jadrových zariadení v Atómových elektrárňach Bohunice.
Elektrárne majú štandardné zásoby jadrového paliva na tri roky, takže v tomto smere sa podľa slov námestníka riaditeľa Jozefa Huttu niet čoho obávať. Ďalšie potrebné suroviny, chemikálie či vápno prichádzajú železnicou obvykle raz za mesiac, momentálne však majú Atómové elektrárne Bohunice vytvorené zásoby minimálne na 14 dní bezproblémovej prevádzky.
Vedenie odštepného závodu Slovenských elektrární (SE) napriek tomu podľa J. Huttu prijalo určité opatrenia na zabezpečenie zásobovania cestnou dopravou, tie však zatiaľ nie je potrebné zaviesť do praxe.

Horváth: Zapojenosť do štrajku v obvode Košice klesla na 35 %
TASR 3.2.2003 15:56 - V košickom obvode správy riadenia Železníc SR počet železničiarov, zapojených do časovo neobmedzeného štrajku, klesá. Podľa hlásení prednostov staníc štrajkovalo v dnešnej dennej zmene vyše 35 % zamestnancov, čo bolo o vyše 19 % menej oproti stavu z piatka na sobotu.
Vedúci oddelenia ľudských zdrojov v obvode Košice Jozef Horváth TASR potvrdil, že v Košickom a Prešovskom kraji sa z 54 hlavných staníc do štrajku nezapojilo 13, napríklad celé stanice Medzilaborce, Radvaň nad Laborcom, Stakčín, Slovenské Nové Mesto, Streda nad Bodrogom, Kežmarok a časť staníc v Maťovciach, Budkovciach, Haniske pri Košiciach a ďalšie. Premávajú vlaky po trati širokého rozchodu z Maťoviec na prekládkovú rampu U.S.Steel Košice (USSK) v Haniske. V noci na dnes tam vypravili dva vlaky s rudou a uhlím a prijali tri prázdne nákladné súpravy. Okrem USSK sa podarilo vypraviť aj jeden vlak s uhlím pre elektráreň vo Vojanoch.

Situácia podnikov je vplyvom štrajku železničiarov vážna, ale nie dramatická
TASR 3.2.2003 17:16 - Dopady štrajku na železnici na slovenské podniky zatiaľ podľa ministra hospodárstva nie sú výrazné. Ťažkosti by prišli po štrajku, trvajúcom jeden až dva týždne.
"Situácia je vážna, ale nie taká dramatická, ako sa hovorí," konštatoval po stretnutí so zástupcami 25 najväčších podnikov minister Robert Nemcsics. Išlo o spoločnosti ako Slovnaft, NChZ, USSK, Železiarne Podbrezová, teplárne, SCP Ružomberok, Slovenské magnezitové závody (SMZ) Jelšava, Matador, Duslo a ďalšie. Väčšina podnikov si podľa ministra zabezpečuje dovoz a odbyt cez automobilovú dopravu. "Duslo prišlo s požiadavkou na zabezpečenie výšky hladiny Váhu na prepravu tovaru po rieke, čo bude umožnené aj pre ďalšie podniky," uviedol R. Nemcsics. Problémy s prerušením tržieb majú SMZ. "Situácia v SMZ je napätá, hoci nie je výpadok tržieb. V magnezitke nejde o fatálny stav," upozornil minister. Podľa neho žiadnemu z podnikov nehrozí pre prerušenie nákladnej dopravy na železnici krach.
R. Nemcsics však pripúšťa vplyv štrajku na zahraničný obchod SR. "Je možné, že deficit obchodnej bilancie sa bude zvyšovať," pripustil minister. Aj v prípade zastavenia štrajku budú mať podniky podľa R. Nemcsicsa ešte určitú dobu problémy. "Z krajín EÚ nie sú totiž vypravované vlaky do SR," upozornil R. Nemcsics.
V súvislosti s ťažkosťami podnikov R. Nemcsics odmieta akýkoľvek nátlak na ministra dopravy Pavla Prokopoviča, aby ustúpil odborárom. Podľa R. Nemcsicsa súhlasila so zrušením dopravy na stratových tratiach vláda SR, ktorá stojí za ministrom.

Odborári ponuku vedenia železníc neprijali, chcú v štrajku pokračovať
TASR 3.2.2003 18:35 - Železničné odbory chcú v štrajku pokračovať aj naďalej. Ich Centrálny štrajkový výbor (CŠV) totiž neprijal najnovší kompromisný návrh železníc.
"Návrh železníc nenapĺňal našu základnú požiadavku - neprerušiť osobnú prepravu na regionálnych tratiach," skonštatoval pre TASR predseda CŠV Jozef Schmidt. Konkrétne pritom železnice odborárom ponúkali, že z hlavných tratí stiahnu napokon menej vlakov, ako pôvodne plánovali.
Odbory chcú podľa Schmidta o urovnaní situácie rokovať aj naďalej, pričom nevylučuje, že ďalšie rokovania sa uskutočnia už v priebehu dneška.

Z trnavskej stanice odišli ako prvé osobné vlaky do Senice, Galanty a Bratislavy
TASR 3.2.2003 22:45 - Krátko po oznámení centrálneho štrajkového výboru o skončení štrajku na železniciach sa v železničnej stanici Trnava objavila prvá vlaková súprava. Tú službukonajúci výpravca o 22.30 h vypravil do Senice, ďalšie o niekoľko minút do Galanty a Bratislavy.
Podľa námestníka prednostu Železničnej stanice v Trnave Romana Remenára vypravené budú všetky osobné vlaky, ktoré majú pred polnocou odísť z Trnavy. V stanici nie sú žiadne nákladné vlaky, ktoré by mali byť súrne vypravené.
Ďalší postup práce výpravcov bude podľa ich slov záležať na celkovej koordinácii dopravy z celoslovenskej úrovne, prednosť budú mať medzinárodné vlaky a rýchliky. Podľa odhadu železničiarov by sa v priebehu noci mala situácia skonsolidovať.

Vo Vrútkach vypravili prvý vlak o 22.20 h takmer prázdny
TASR 3.2.2003 22:48 - Prvý vlak z vrútockej železničnej stanice po trojdennom prerušení železničnej dopravy vypravili dnes o 22.20 h. "Osobák" vychádzal z Vrútok do Hornej Štubne takmer prázdny za prísnych bezpečnostných predpisov.
Súčasťou opatrení je maximálna rýchlosť vlakov 30 km/h a zvýšená pozornosť rušňovodičov. "Takmer 72 hodín sa na tratiach nejazdilo," odôvodňuje opatrenia prednosta Železničnej stanice vo Vrútkach Ján Kováčik. Trate by však mali byť v okolí Vrútok bezpečné, pretože zamestnanci Železničných tratí a stavieb robili denné kontroly koľajníc aj počas štrajku.
Prvé nákladné vlaky prejdú Vrútkami ešte do dnešnej polnoci. Nadránom začnú zastavovať rýchliky. Všetky vlaky s východiskovou stanicou Vrútky vypravia v časoch pravidelných odchodov.

Liptovskí železničiari očakávajú nával práce v utorok nadránom
TASR 3.2.2003 23:06 - Liptovskí železničiari očakávajú nával práce až v utorok nadránom. Prvý rušeň z depa v Palúdzke pri Liptovskom Mikuláši vypravili do Ružomberka približne o 22.15 h.
Podľa informácií výpravcu v ružomberskej stanici prvý rýchlik by mal prísť do stanice podľa pravidelného grafikonu v utorok nadránom, asi o 1.45 h. Má nim byť rýchlik z Košíc do Bratislavy, ktorý z Košíc vyšiel dnes tesne pred 22.30 h. Ružomberskí železničiari nemali o 22.30 h ďalšie informácie o príchode nákladných a osobných vlakových súprav do stanice.
V stanici počas štrajku neboli odstavené žiadne rýchliky, osobné ani nákladné vlaky.

V obvode Košice obnovili po 22.00 h osobnú prepravu
TASR 3.2.2003 23:48 - V obvode Košice, kam patrí Košický a Prešovský kraj, sa dnes po 22.00 h obnovila osobná železničná doprava podľa cestovného poriadku, platného od 2. februára tohto roka.
Výnimku tvoria pohraničné prechodové stanice, kde sa prevádzka obnoví 4. februára v ranných hodinách. Ranná špička bude zabezpečená podľa platného cestovného poriadku. Uviedol to dnes pre TASR Viliam Čikovský zo Správy riadenia dopravy ŽSR v Košiciach. Takisto sa podľa neho začali práce na obnovení nákladnej prepravy. V obvode Košice bolo odstavených 47 vlakov, ich likvidácia by mala byť ukončená zajtra 4. februára do 18.00 h.
Vedúci regionálneho pracoviska Generálnej rady odborov OZŽ v Košiciach Peter Šemrák skonštatoval, že odborári vo východoslovenskom regióne rešpektujú verdikt okresného súdu v Bratislave, aj keď ho prijali s veľkou nevôľou.
Predseda základnej organizácie OZŽ v Plešivci Slavomír Kožár uviedol, že odborári akceptujú rozhodnutie súdu a štrajkového výboru, zároveň však zdôraznil, že ide o prerušenie a nie ukončenie štrajku a odborári zostávajú v štrajkovej pohotovosti. Železničiari takisto akceptujú nariadenia svojich nadriadených a začali pracovať na obnovení nákladnej i osobnej prepravy. Na adresu rozhodnutia súdu uviedol, že pracovníci železničného uzla v Plešivci sú presvedčení, že tento krok bol nedemokratický a umelo vyvolaný na zastrašenie zamestnancov železníc.

Súd prikázal zastaviť štrajk
Pravda 4.2.2003, Jana Morháčová - Prerušenie štrajku na železnici v pondelok večer nariadil Okresný súd BratislavaI. Toto predbežné opatrenie sa vzťahuje na obe železničné firmy - Železničnú spoločnosť aj Železnice SR a všetkých 43-tisíc zamestancov. Vlaky majú opäť premávať až dovtedy, kým súd právoplatne nerozhodne o tom, či je štrajk v súlade so zákonom.
Ako Pravde vysvetlil advokát Pavol Hagyari, štrajk by sa mal okamžite zastaviť. "Proti predbežnému opatreniu sa síce dá odvolať, ale toto odvolanie nemá odkladný účinok," povedal.
Riaditelia oboch železničných firiem krátko po rozhodnutí súdu vydali nariadenia o obnove prevádzky, v ktorých zamestnancom prikázali pracovať. Inak podľa nich pôjde o porušenie pracovnej disciplíny.
Odborári v čase uzávierky tohto vydania tvrdili, že štrajk trvá a nariadenia slúžia na zastrašenie ľudí. "Definitívne stanovisko dáme až po právnej analýze," spresnil šéf štrajkového výboru Jozef Schmidt.
Vedenie oboch firiem tvrdilo, že vlaky začnú jazdiť od 23. hodiny a odborári, že štrajk pokračuje.
Vedenie Železničnej spoločnosti predložilo v priebehu pondelka odborárom návrh dohody, podľa ktorej by spomedzi dvesto zrušených vlakov na hlavných tratiach sto zostalo v prevádzke. Návrh však neobsahoval ústupky v oblasti zrušenia dopravy na dvadsiatich piatich regionálnych tratiach. Súčasne sa minister dopravy zaviazal vytvoriť komisiu na úrovni tripartity, ktorá by prehodnotila túto dopravu. Štrajkový výbor do neskorých hodín pripravoval protistanovisko.
Podľa zistení Pravdy odborári pripravujú návrh, ktorý by sa týkal dopravy na rušených regionálnych tratiach.
"Udržanie dopravy lokálnych tratí je základná požiadavka štrajkového výboru," uviedol šéf štrajkového výboru Jozef Schmidt. Počas včerajšieho dňa odstúpili od štrajku pracovníci východoslovenských prekladiskových staníc a súčasne začali pracovať zamestnanci na širokorozchodnej trati medzi ukrajinskou hranicou a Košicami. Od štrajku sa odpojila aj železničná stanica Bratislava-Petržalka.

V rannej špičke bude osobná železničná doprava už úplne normalizovaná
TASR 4.2.2003 07:32 - Už po 21.00 h obnovili v pondelok Železnice SR ( ŽSR ) a Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s. nákladnú a osobnú dopravu v celej sieti ŽSR . V dnešnej rannej špičke by už osobná doprava mala byť celkom normalizovaná. TASR o tom informoval hovorca ŽSR Ján Keresteš.
Kým ešte v pondelok večer bolo v sieti odstavených 62 nákladných vlakov, dnes ráno o 6.00 h ich bolo už iba 19. Podľa nového grafikonu vlakovej dopravy, platného od 2. februára, bola v plnom rozsahu obnovená medzinárodná i vnútroštátna osobná doprava. Hoci doprava sa po skončení štrajku rozbehla veľmi rýchle, jeho dopady na prevádzku sa prejavili napríklad v meškaní niektorých vlakov, pretože z bezpečnostných dôvodov vlaky, ktoré v určitom úseku išli po trati po prvý raz od skončenia štrajku, jazdili nižšou rýchlosťou.
Podľa najnovších informácií zo strany maďarských železníc MÁV pôvodne zrušený vlak EC Comenius z Budapešti cez Štúrovo (odchod 7.10 h) ,Bratislavu (príchod 8.30 h, odchod 8.34 h) do Prahy (Praha Holešovice 12.59 h) predsa len vypravia, ale bude zmeškaný.
Okresný súd Bratislava I vydal v pondelok o 18.00 h predbežné opatrenie, ktorým nariadil prerušenie štrajku železničiarov dovtedy, kým príslušný súd právoplatne nerozhodne o jeho prípadnej nezákonnosti. Žalobu o nezákonnosti štrajku podali ŽSR i ZSSK . Centrálny štrajkový výbor na základe tohto opatrenia vo večerných hodinách štrajk oficiálne ukončil. Protest železničiarov, ktorý sa začal v piatok 31. januára o 23.00 h a chceli ním odvrátiť rušenie dopravy na 25 lokálnych tratiach, tak trval takmer 3 dni. Ukončilo ho až súdne rozhodnutie, keď niekoľkodňové rokovania medzi železnicami, odborármi a ministrom dopravy boli neúspešné. Štrajk spôsobil obrovské finančné škody železniciam i ostatným podnikom.

Osobná doprava na trati Zohor - Záhorská Ves opäť v prevádzke
TASR 4.2.2003 11:48 - Na trati Zohor - Záhorská Ves , na ktorej mala byť od 2. februára zrušená osobná doprava, dnes začali premávať dva vlaky. Zabezpečujú po päť spojov denne v oboch smeroch.
Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Ľubomír Roman a predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s. Pavol Kužma totiž podpísali ešte v nedeľu 2. februára zmluvu o prevádzkovaní osobnej dopravy na tejto trati. ZSSK sa v nej zaviazala zabezpečiť železničnú osobnú dopravu od 3. februára do 7. marca. V dôsledku štrajku sa však v pondelok 3. februára dopravu nepodarilo zabezpečiť.
Cena cestovných lístkov sa na tejto trati nemení, v platnosti zostávajú doterajšie tarifné podmienky.

ŽSR spôsobil štrajk škody 61,4 milióna Sk, ZSSK zatiaľ straty nevyčíslila
TASR 4.2.2003 12:24 - Takmer 3-dňový štrajk železničiarov spôsobil a. s. Železnice SR ( ŽSR ) celkové škody 61,4 milióna Sk. Železničná spoločnosť ( ZSSK ) zatiaľ straty nevyčíslila.
Ako TASR informoval hovorca ŽSR Ján Keresteš, škody vznikli ŽSR len v dôsledku zmarených tržieb za použitie prepravnej cesty. "Škody na zariadeniach nemáme," konštatoval hovorca. Spôsob hradenia škôd vzíde podľa J. Keresteša z rozhodnutia súdu. "Súd zatiaľ vydal predbežné rozhodnutie o zastavení štrajku. V prípade, že súd uzná štrajk za nezákonný, budeme si škody nárokovať od Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) odborových centrál na železniciach. V prípade, že súd rozhodne, že štrajk bol zákonný, škody budú znášať ŽSR ," vysvetlil J. Keresteš. Podľa neho majú odborári fondy, z ktorých by mohli byť škody hradené. Podobné alternatívy hradenia škôd by mali podľa všetkého platiť aj pre ZSSK , ktorá by mala o škodách informovať v priebehu dnešného dňa.
CŠV v súčasnosti podľa svojho podpredsedu Milana Hoštáka pripravuje odvolanie voči predbežnému opatreniu Okresného súdu Bratislava I, na ktoré má zákonnú lehotu 15 dní. V dôsledku predbežného opatrenia súdu bol štrajk na železnici v pondelok večer prerušený dovtedy, kým súd právoplatne nerozhodne o jeho prípadnej nezákonnosti.
Štrajk na železnici odštartoval v piatok o 23.00 h. Dôvodom protestov odborárov bolo rušenie 25 spojov na regionálnych tratiach, ktoré bolo na 24 tratiach napokon zrealizované k 2. februáru. Odborári tiež nesúhlasili s pripravovaným redukovaním ďalších 200 spojov na hlavných tratiach.

Výroba v Slovnafte po rozbehnutí odbytu už ide opäť v bežnom režime
TASR 4.2.2003 12:49 - Slovnaft, ktorý musel kvôli železničnému štrajku v priebehu pondelka redukovať svoju výrobu, už opäť pracuje v bežnom odbytovom i prevádzkovom režime. O tom, či firma pristúpi k vymáhaniu škôd, ktoré jej spôsobil štrajk, sa podľa jej hovorcu Ľubomíra Žitňana rozhodne neskôr.
Pondelková redukcia výroby bola vynútená tým, že pri plnej výrobe a štrajkom obmedzenom odbyte mohlo dôjsť k rýchlemu vyčerpaniu skladovacích kapacít a firma by potom musela pristúpiť k totálnej odstávke. "Aktuálne však už pracujeme v bežnom režime. Po večernom odvolaní štrajku sa už v priebehu noci rozbehla expedícia prvých pripravených súprav. O žiadne kontrakty v zahraničí sme pri tomto trojdňovom štrajku neprišli. Nebolo to totiž až také dlhé prerušenie," informoval hovorca a. s. Slovnaft Ľubomír Žitňan. Počas štrajku Slovnaft dodával palivá len automobilmi na domáci trh a menšie objemy išli aj produktovodom do Českej republiky. Ostatné dodávky pre ČR, Poľsko, Rakúsko a Maďarsko stáli.
Presnejšie straty refinéria podľa slov Ľ. Žitňana vyčíslia až k záveru tohto mesiaca. "Až potom sa rozhodneme, či ich budeme aj vymáhať," pokračoval hovorca s tým, že v tomto prípade bude pre nich hlavne dôležité súdne rozhodnutie vo veci prípadnej nezákonnosti spusteného štrajku. Železnice totiž na bratislavské súdy podali v tomto smere žalobu a práve predbežné opatrenie súdov štrajk odborov v pondelok večer aj zastavilo.
V súvislosti so škodami Ľ. Žitňan spresnil, že priamo na tržbách firma nestratí. "Budeme však musieť platiť viac za nájom cisterien, ktoré u nás dlhšie stáli. Možné je aj vyplatenie penále za omeškané dodávky a vyššie náklady nám priniesla aj nutnosť nahradenia vlakov pri dodávkach na tuzemský trh automobilmi," dodal.

Škultéty: Štrajk železničiarov nie je politicky motivovaný
TASR 4.2.2003 13:36 - Prerušený štrajk železničiarov proti zrušeniu 25 regionálnych železničných tratí a 200 vlakových spojov osobnej dopravy nemožno označiť za politicky motivovaný. Je zameraný na konkrétne a vecné požiadavky občanov využívajúcich služby železníc a zamestnancov železníc. Uvádza sa to v stanovisku Predstavenstva KOZ SR, ktoré dnes na tlačovej besede tlmočil viceprezident Eugen Škultéty.
V texte sa zdôrazňuje skutočnosť, že štrajk železničiarov má pochopenie a podporu nielen občanov žijúcich v regiónoch postihnutých rušením železničných tratí a vlakových spojov, ale celej verejnosti.
KOZ sa stotožňuje s tým, že Centrálny štrajkový výbor odborových centrál na železnici nemal za danej situácie inú možnosť, ako podriadiť sa uzneseniu Okresného súdu Bratislava I., ktorý vydal predbežné opatrenie štrajk prerušiť. Konštatuje však, že ústavné práva železničiarov boli pošliapané spôsobom, ktorý potvrdil, že Slovensko smeruje do obdobia raného kapitalizmu a nie do modernej, demokratickej, sociálnej Európy.
Predstavenstvo KOZ pokladá súdne rozhodnutie podpísané sudkyňou Okresného súdu Bratislava I. Zuzanou Posluchovou za rozporné s článkom 37 Ústavy SR, ktorý dáva odborom právo na štrajk. Pokladá ho za nespravodlivé, účelové a vykonané pod politickým nátlakom.
Škultéty zároveň vyhlásil, že štrajk železničiarov má jednomyseľnú podporu všetkých odborových zväzov združených v KOZ.

Lokálky zastali na neurčito
Pravda 5.2.2003 - Vlaky na slovenských železniciach odvčera opäť chodia. Nie však v rovnakom rozsahu ako pred štrajkom, ktorý sa v pondelok večer skončil. Prestali jazdiť na 24 regionálnych tratiach, ďalších 200 vlakových spojov bolo obmedzených. Na troch tratiach jazdia pozdĺž koľajníc autobusy, ktoré financujú železnice. Ľudia z odrezaných obcí, ktorí na cestovanie využívali lokálky, si museli včera nájsť nový spôsob, ako sa dostať do práce, do mesta či do školy.
"Na trati Plešivec - Slavošovce od nedele zabezpečuje dopravu sedem spojov," povedal dispečer rožňavskej SAD. Vďaka autobusom nespôsobilo zrušenie regionálnych tratí z Plešivca do Dobšinej, Slavošoviec a Muráňa zatiaľ vážnejšie problémy. Podobné kroky spravili aj ďalšie podniky SAD. Išlo však najmä o posilnenie existujúcich tratí. Na spustenie nových liniek po nových tratiach budú podniky potrebovať licencie.
Riešenie, ktoré by vrátilo lokálky do prevádzky tak, ako to požadovali štrajkujúci železničiari, je zatiaľ v nedohľadne.
Opätovná prevádzka na tých regionálnych železničných tratiach, ktoré boli zrušené, by podľa ministerstva dopravy mala byť spustená neskôr v spolupráci s vyššími územnými celkami. Obnovenie trate Záhorská Ves - Zohor, ktorú na päť týždňov zafinancujú poslanci Bratislavského kraja, však nie je model, ktorý možno využiť v rôznych regiónoch Slovenska. "Je to skôr z núdze cnosť," pripustil predseda dopravnej komisie Bratislavského VÚC Roman Filistein.
Konferencia predsedov samosprávnych krajov včera oficiálne pripustila, že vyššie územné celky sa môžu zapojiť do financovania vlakov.
Ale až keď prevezmú kompetencie a dotvorí sa legislatíva. Vláda zaviazala ministra Prokopoviča pripraviť potrebné zákony a vyhlášky najneskôr do konca apríla tohto roku. "Som viazaný uznesením vlády a budem pre to robiť všetko," povedal Prokopovič na otázku, či potrebnú legislatívu predloží. Reálne však tieto zákony budú existovať najskôr na jeseň.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Braňo Opaterný pre Pravdu uviedol: "Doprava na niektorých lokálnych tratiach bude aspoň čiastočne obnovená do jedného až dvoch mesiacov".
Niektoré kraje už majú predstavu o riešení dopravy na zrušených regionálnych tratiach. "Predseda Košického samosprávneho kraja Rudolf Bauer v utorok odovzdal riaditeľovi Železničnej spoločnosti návrh na zachovanie regionálnej trate Spišská Nová Ves - Levoča, ale zatiaľ nemáme žiadny hmatateľný výsledok," povedala hovorkyňa Úradu Košického VÚC Soňa Jakešová. "Samosprávny kraj však nemá peniaze na to, aby mohol sám prevádzkovať stratovú regionálnu dopravu vo verejnom záujme," zdôraznila Jakešová.
Nahradenie železničnej dopravy novými autobusmi tiež skomplikuje finančnú situáciu vyšších územných celkov. "Automaticky sa uvažuje o tom, že obslužnosť územia zabezpečia dopravcovia autobusovej dopravy, a to bez toho, aby došlo k navýšeniu dotácií v rozpočtoch samosprávnych krajov," upozornil vedúci odboru dopravy Banskobystrického VÚC Milan Ozdinec.
V mnohých obciach, kde nie je momentálne autobusová linka po rovnakej trase, ako jazdil lokálny vlak, musia ľudia cestovať okľukou, prípadne prestupovať z jedného autobusu do druhého. Iní budú mať problém dopravovať sa mimo špičky. V Banskej Štiavnici včera zvládli dopravu školákov z Hronskej Dúbravy najmä vďaka trom pridaným spojom na trase Zvolen - Banská Štiavnica.

České dráhy majú mať nového šéfa do marca
TASR 5.2.2003 09:50 - České dráhy ( ČD ) budú mať nového generálneho riaditeľa pravdepodobne do konca marca. Dovtedy požaduje výmenu terajšieho šéfa železníc Dalibora Zeleného minister dopravy ČR Milan Šimonovský.
"Generálny riaditeľ musí byť nový. To je stanovisko, ktoré nemením už pol roka," uviedol M. Šimonovský. O spôsobe výberu nového šéfa železníc má rozhodnúť na spoločnom zasadaní dozorná rada a riadiaci výbor, ktorý zastupuje český štát ako jediného akcionára. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Železničiari na odstránenie snehu z trate pri Červenej Skale nasadili frézu
TASR 5.2.2003 09:56 - Snehovú frézu nasadili dnes železničiari na udržanie prejazdnosti trate v okolí Červenej Skaly v okrese Brezno. V dôsledku silného vetra sa tam vytvárajú snehové jazyky a záveje.
Na odstraňovanie snehu, ako TASR informoval prednosta Správy riadenia dopravy Železníc SR vo Zvolene Ján Juriga, už v noci nasadili piatich zamestnancov zvolenskej Správy tratí a stavieb. Ráno k nim pribudli ďalší traja, ale napriek tomu len s problémami dokážu zabezpečiť čistenie výhybiek a ďalšieho zariadenie stanice.
Železničnú trať v okolí Červenej Skaly už v noci prepluhoval rušeň zo Správy tratí a stavieb Spišská Nová Ves a druhýkrát ráno, uviedol pre TASR uviedol prednosta stanice v Červenej Skale Šimon Raši. Napriek problémom spôsobeným snehom a vetrom vlaky zatiaľ do Brezna a od Brezna nemeškali.

Štrajk železničiarov využila na krádež
TASR 5.2.2003 10:43 - Nedávny štrajk železničiarov využila "na prilepšenie" 25-ročná Jana z Vrútok, ktorá ukradla medené vykurovacie káble za takmer 20 tisíc korún.
Na tamojšej železničnej stanici najprv v sobotu 1. februára na pravé poludnie vzala zo stojana zjednodušeného elektrického predkurovacieho zariadenia jednožilový kábel za 10 tisíc korún. Po odstránení izolácie medený kábel predala vo výkupni. O deň neskôr už v spoločnosti 25-ročnej Svetlany z posledného vozňa odstavenej vlakovej súpravy odpílili vykurovací kábel za asi deväťtisíc korún. Ženy sa ku skutkom priznali a boli obvinené z trestného činu krádeže.

Saktor: Dôvod na rušenie tratí nie je nerentabilnosť, ale podmienky EBOR
TASR 5.2.2003 10:58 - Hlavným dôvodom rušenia 25 regionálnych železničných tratí na Slovensku nie je ich nerentabilnosť, ale podmienky Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR), ku ktorým vláda pristúpila v roku 1999. Ak vláda nesplní podmienky, ktoré mala realizovať do konca roka 2002, bude musieť investičný úver pre Železnice SR vo výške 200 miliónov eúr vrátiť, informoval prezident Konfederácie odborových zväzov SR Ivan Saktor.
V skutočnosti pritom podľa podmienok banky by mala vláda zrušiť až 35 tratí.
Saktor odmietol, že by prerušený štrajk železničiarov bol politicky motivovaný. Organizovalo ho podľa jeho slov deväť centrál na železnici. Podnet na štrajk vychádzal z iniciatívy ľudí, ktorí vnímajú kroky vlády SR ako demontáž železničnej dopravy. Tie by neznamenali ohrozenie len 420 pracovných miest, ale zamestnanosti na železniciach vôbec.
Doterajší postup rušenia tratí označil prezident KOZ za "salámovú metódu". "Najprv to budú regionálne trate, potom sa bude uvažovať o rentabilite niektorej inej trate, až železnica nebude vôbec slúžiť verejnosti. Takéto pokusy boli aj v iných európskych krajinách, ale nevyšli," povedal.
Saktor si stojí za vyjadreným názorom, že "vláda je nesvojprávna". Vychádza z faktu, že vláda bez rokovania sociálnych partnerov podpísala Memorandum s Medzinárodným menovým fondom (MMF) a Svetovou bankou (SB). V dokumente bolo presne "nadiktované, čo sa má privatizovať a ako sa to má privatizovať". Memorandum ďalej podľa Saktora obsahovalo, "čo má SR urobiť pre to, aby sa stala krajinou, ktorá má šancu dostávať ďalšie podpory z MMF a SB". Zároveň boli jasne definované kroky v sociálnej oblasti a fiškálnej politike. Dokument tiež určoval, na čo sa majú prostriedky z predaja privatizovaných podnikov použiť - na splatenie dlhov a dôchodkovú reformu, ale nie na investície, dodal Saktor.

ČD sa rozhodujú, či budú od slovenských železníc žiadať úhradu nákladov
TASR 5.2.2003 11:03 - Štrajk slovenských železničiarov, ktorý prebiehal od piatkovej noci do utorka na celom území SR, sa priamo dotkol aj Českých dráh ( ČD ). Zvýšené náklady, spojené s prepravou osôb i nákladov, musí niekto zaplatiť. Budú to samotné ČD , a teda všetci daňoví poplatníci v Česku. Uviedol to dnes český denník Právo.
"Faktom je, že prúd cestujúcich na Slovensko po koľajniciach sa v minulých dňoch výrazne znížil, pretože ľudia sa snažia využiť na neprerušovanú prepravu iné dopravné prostriedky," povedal riaditeľ Obchodno prevádzkového riaditeľstva ČD v Pardubiciach Jan Grebík. "Nákladné vlaky určené pre Slovensko stáli na východe Moravy. Tranzit zo západu sa, našťastie, neobmedzil. V hre boli odklonové trasy cez Poľsko, Maďarsko a Rakúsko," dodal J. Grebík.
Zníženie dopravy na Slovensku by však podľa J. Grebíka nemalo mať na české železnice výraznejší dopad, pretože ťažisková doprava by mala byť naďalej zachovaná. Či sa bude od slovenských železníc požadovať úhrada súvisiacich nákladov a ušlých ziskov, je doteraz otázkou ďalších rokovaní.
"V dobrej finančnej situácii nie sú ani České dráhy a akýkoľvek úbytok príjmov je pre nás o to citeľnejší. Až sa všetko riadne spočíta, potom sa musíme rozhodnúť, ako sa voči Slovákom v otázke uplatnenia škôd zachováme. Nebude to však vôbec jednoduché rozhodovanie," konštatoval námestník riaditeľa pre osobnú prepravu Roman Moravčík.
"Čo sa týka vlastného štrajku, vnímam obavy o ich holú existenciu. Slovenským železniciam chýbajú peniaze, zatvárajú sa niektoré trate a obmedzuje rozsah dopravy. Preto si musím iba priať, aby obdobná situácia nenastala čoskoro aj u nás. My zatiaľ podmienky na realizáciu nového cestovného poriadku zmluvne dohodnuté máme, otázkou však zostáva, ako bude všetko vyzerať v budúcnosti. Musíme iba dúfať, že nás nestretne nič zlé," vyhlásil riaditeľ.
Ani v ČR nebolo doteraz ukončené kolektívne vyjednávanie o mzdách, kde sa líšia predstavy manažmentu ČD s odborármi približne o necelé percento, keď manažment ponúka nárast miezd zhruba o 6,2 % a predstava odborárov sa pohybuje okolo 7 %, informovalo Právo.

Federácia prevádzkových pracovníkov odvolala štrajkovú pohotovosť
TASR 5.2.2003 16:08 - Federácia prevádzkových pracovníkov železničných staníc (FPP), jedna z 11 odborových centrál na železnici, dnes vedeniu Železníc SR ( ŽSR ) faxom oznámila, že na základe rozhodnutia Prezídia FPP 4. februára 2003 odvoláva s okamžitou platnosťou štrajkovú pohotovosť.
V zmysle rozhodnutí predstavenstva sa tak stalo po zhodnotení celkovej ekonomickej situácie ŽSR a nekompromisného a neústretového postoja štrajkového výboru. "Sme ochotní vyjednávať o spornom probléme bez nátlakových situácií k prospechu oboch strán, našich členov FPP a zamestnancov oboch spoločností," píše sa v závere vyhlásenia FPP, ktoré TASR poskytol hovorca ŽSR Ján Keresteš.

Nákladnú dopravu už zabezpečujú podľa požiadaviek prepravcov
TASR 5.2.2003 11:10 - Železničiari v pôsobnosti Správy riadenia dopravy Železníc SR vo Zvolene vypravujú už nákladné vlaky podľa požiadaviek Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) a prepravcov. TASR to dnes potvrdil jej prednosta Ján Juriga.
V obvode Zvolen odstavili kvôli štrajku 5 nákladných vlakov. Ďalšie súpravy stáli na viacerých podnikových vlečkách. S obnovou nákladnej dopravy začali hneď po skončení štrajku. Aby dodržali bezpečnosť železničnej dopravy, vlaky po trojdňovej prestávke išli v prvých medzistaničných úsekoch maximálne 30-kilometrovou rýchlosťou za hodinu.
Spomínaných 5 nákladných vlakových súprav vypravili postupne. Z podnikovej vlečky Železiarní Podbrezová odišiel v utorok vlak do nemeckého prístavného mesta Hamburg, naložený výrobkami pre zahraničného odberateľa, ktoré preložia na loď. Zo ZSNP, a. s., Žiar nad Hronom, ako uviedol J. Juriga, vypravili súpravu prázdnych vozňov do slovinského prístavu Koper, odkiaľ pre hlinikárov privezú oxid hlinitý, potrebný na výrobu hliníka. Železničiari zabezpečili aj prepravu vagónov z Vápenky Tisovec a dreveného uhlia pre nemeckého odberateľa od jeho producenta v Hnúšti, ako aj požiadavky ďalších firiem.
Správa riadenia dopravy Železníc SR vo Zvolene má pôsobnosť v Banskobystrickom kraji a čiastočne v Nitrianskom a Žilinskom kraji. Patrí pod ňu 35 samostatných železničných staníc medzi Vrútkami, Úľanmi nad Žitavou, Červenou Skalou a Tornaľou.

Saktor: Dôvod na rušenie tratí nie je nerentabilnosť, ale podmienky banky
TASR 5.2.2003 15:56 - Hlavným dôvodom rušenia 25 regionálnych železničných tratí na Slovensku nie je ich nerentabilnosť, ale podmienky Európskej investičnej banky, ku ktorým vláda pristúpila v roku 1999. Ak vláda nesplní podmienky, ktoré mala realizovať do konca roka 2002, bude musieť investičný úver pre Železnice SR vo výške 200 miliónov eúr vrátiť, informoval prezident Konfederácie odborových zväzov SR Ivan Saktor.
V skutočnosti pritom podľa podmienok banky by mala vláda zrušiť až 35 tratí.
Saktor odmietol, že by prerušený štrajk železničiarov bol politicky motivovaný. Organizovalo ho podľa jeho slov deväť centrál na železnici. Podnet na štrajk vychádzal z iniciatívy ľudí, ktorí vnímajú kroky vlády SR ako demontáž železničnej dopravy. Tie by neznamenali ohrozenie len 420 pracovných miest, ale zamestnanosti na železniciach vôbec.
Doterajší postup rušenia tratí označil prezident KOZ za "salámovú metódu". "Najprv to budú regionálne trate, potom sa bude uvažovať o rentabilite niektorej inej trate, až železnica nebude vôbec slúžiť verejnosti. Takéto pokusy boli aj v iných európskych krajinách, ale nevyšli," povedal.
Saktor si stojí za vyjadreným názorom, že "vláda je nesvojprávna". Vychádza z faktu, že vláda bez rokovania sociálnych partnerov podpísala Memorandum s Medzinárodným menovým fondom (MMF) a Svetovou bankou (SB). V dokumente bolo presne "nadiktované, čo sa má privatizovať a ako sa to má privatizovať". Memorandum ďalej podľa Saktora obsahovalo, "čo má SR urobiť pre to, aby sa stala krajinou, ktorá má šancu dostávať ďalšie podpory z MMF a SB". Zároveň boli jasne definované kroky v sociálnej oblasti a fiškálnej politike. Dokument tiež určoval, na čo sa majú prostriedky z predaja privatizovaných podnikov použiť - na splatenie dlhov a dôchodkovú reformu, ale nie na investície, dodal Saktor.

Slota: Lokálka patrí nám, chceme ju naspäť
Pravda 6.2.2003 - Mestá Žilina a Rajec sa chcú súdiť o vrátenie regionálnej železničnej trate, ktorá ich doteraz spájala. Odvolajú sa pritom na reštitučný zákon.
"Vláda ani ministerstvo dopravy na naše výzvy zachovať osobnú prepravu na trati Žilina - Rajec nereagovali. Máme v rukách dôkazy, že trať je naša. Budovali ju tunajší ľudia. Chceme, aby nám ju vrátili," povedal žilinský primátor Ján Slota. Štátny archív, mestské a obecné kroniky, Považské múzeum, ale aj materiál Žilinskej univerzity vraj poskytujú dostatok dôkazov. "Mestá Žilina a Rajec založili účastinnú spoločnosť a v roku 1898 vybudovali trať v náklade 1,7 milióna zlatých. Potom ju dali do prenájmu košickej bohumínskej spoločnosti na 90 rokov. Nijaká ďalšia zmluva neexistuje," povedal Ján Rybárik, primátor Rajca. Takmer 15 rokov podnikal štát na majetku miest protiprávne.
"Som presvedčený, že nám dá súd za pravdu a trať sa vráti do majetku miest," pokračoval Slota.
Do vynesenia rozsudku požiadajú ministerstvo dopravy, aby im trať zverilo do ich správy. Prevádzku lokálky chcú zabezpečovať prenajatými vlakovými súpravami od železníc, ktoré neskôr odkúpia.

Rekonštrukcia zbytočnej staničky stála milión
Pravda 6.2.2003 - Takmer milión korún stála rekonštrukcia železničnej staničky postavenej v najzápadnejšej obci Slovenska - v Záhorskej Vsi. "Opravili ju dakedy pred Vianocami," ochotne sa dáva do reči Irena Bothová, ktorá s rodinou býva na poschodí staničky v železničiarskom byte. Jej muž pracuje na neďalekej zohorskej stanici.
"Prečo si z nás robia dobrý deň," pýta sa starosta obce Boris Šimkovič. Je totiž podľa neho nepochopiteľné, ak sa v tom istom čase hovorí o zrušení lokálky a zároveň sa opravuje stanička. "Opravu budovy žiadal ešte predchádzajúci starosta vzhľadom na jej katastrofálny stav. Argumentoval jej turistickým významom pre obec," reagoval hovorca ŽSR Ján Keresteš.
Aj napriek tomu, že trať medzi Zohorom a Záhorskou Vsou patrí medzi zrušené regionálne trate, lokálka ešte stále premáva. "Počas februára sa ukáže, či ľudia chcú ešte cestovať vlakom," hovorí Šimkovič. Pretože mali zrušiť osobný vlak, SAD posilnila autobusové spojenie s Bratislavou. Obec sa však ešte dohodla so Železničnou spoločnosťou na "skúšobnej prevádzke", ktorá bude trvať do 7.marca. Železnica totiž mesačne prerobí na lokálke dvestotisíc korún.

Železničný štrajk podľa českého scenára na Slovensku nevyšiel
Pravda 6.2.2002, Vladimír Jancura - Nepretržitý štrajk na českých železniciach pokračoval pred šiestimi rokmi aj po predbežnom opatrení okresného súdu. Tým sa najviac líšil od podobného štrajku na Slovensku. Myslí si to šéf tamojšieho Odborového združenia železničiarov Jaromír Dušek.
"Štrajk sme vtedy neprerušili, lebo predbežné opatrenie obsahovalo množstvo procesných chýb. Navyše sme boli presvedčení, že o tom, či štrajk je zákonný, alebo nie, sa môže definitívne rozhodnúť len v riadnom súdnom spore," uviedol Dušek pre Pravdu. Pritom nechcel komentovať pondelňajšie rozhodnutie slovenských kolegov prerušiť štrajk. "Nebol som tam, nepoznám všetky okolnosti, ale aj tak sa zachovali statočne," zdôraznil Dušek, ktorý sa netají tým, že jeho odborová centrála sa podelila so slovenským partnermi o vlastné skúsenosti z prípravy a priebehu nepretržitého štrajku.
Podľa hovorcu Českých železníc Petra Šťahlavského bol postoj štrajkujúcich vo februári 1997 "veľmi razantný". Vybojovali si, že v záverečnom štádiu už musela s nimi rokovať vláda, konkrétne vtedajší vicepremiér Josef Lux a minister dopravy Martin Řiman. "Napokon, niektoré ich požiadavky, týkajúce sa transformácie železníc, napríklad rušenia regionálnych tratí mohla posúdiť iba vláda, ktorá o tom predtým rozhodla," vysvetlil Šťahlavský.
Dušek si aj po rokoch uvedomuje, koľko riskovali, keby im vláda vtedy neustúpila. "Ale každý, kto štrajkuje, aj veľa riskuje," dodal.
Už po uzavretí dohody o skončení štrajku okresný súd v Prahe vyniesol rozsudok o nezákonnosti štrajku. Odborári ho však napadli a Vrchný súd im dal za pravdu. Vzápätí nato vedenie Českých železníc svoju žalobu radšej stiahlo.
"Generálny riaditeľ železníc neskôr odstúpil z funkcie a žiadne trate sa nakoniec nerušili, medzitým však mnohé právomoci týkajúce sa regionálnej dopravy prešli na kraje," pokračoval Šťahlavský. Už nie od vlády, ale od týchto samosprávnych celkov teraz závisí, na ktorých tratiach zachovajú, utlmia alebo, naopak, posilnia železničnú osobnú dopravu.
Českí hajtmani si dali vypracovať podrobné štúdie dopravnej obslužnosti, z ktorých vychádzajú pri rozhodovaní, či v príslušnom regióne dotovať radšej autobusovú, alebo železničnú dopravu. "Podľa toho s nami uzatvárajú aj príslušné zmluvy o zabezpečení dopravnej obsluhy," zhrnul Šťahlavský.

České dráhy vlani znížili stratu na 2,4 miliardy Kč
TASR 6.2.2003 10:13 - Česká dráhy ( ČD ) vlani podľa predbežných výsledkov prerobili 2,4 miliardy Kč, čo je zhruba o 1,6 miliardy lepší výsledok ako v predchádzajúcom roku.
Tento rok podnik čaká zisk medzi 1,1 a 4,3 miliardy Kč. Jeho výška bude podľa generálneho riaditeľa železníc Dalibora Zeleného závisieť od veľkosti platby od štátu na úhradu osobnej dopravy vo verejnom záujme.
ČD minulý rok prepravili 175 miliónov ľudí. Medziročne kvôli zdraženiu cestovného prišla česká železnica o 13 miliónov platiacich cestujúcich. Napriek tomu železnici tržby z prepravy osôb v roku 2002 vzrástli o 4,5 %. Podľa D. Zeleného môže za menší počet cestujúcich zníženie cien pohonných látok, kvôli ktorému cestujúci hlavne na kratšiu vzdialenosť do 10 kilometrov dali prednosť individuálnej doprave.
Preprava nákladov sa znížila o 6 % na 82,6 milióna ton. Lacnejšie pohonné látky zlacneli podľa D. Zeleného aj ponuku v cestnej nákladnej doprave a železnice stratili objednávky v preprave uhlia kvôli rozjazdu Jadrovej elektrárne Temelín.
ČD predpokladajú, že tento rok prepravia 180 miliónov ľudí a 84 ton nákladov. Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Režijné preukážky na trati Zohor - Záhorská Ves neplatia
TASR 6.2.2003 10:02 - Cestujúci na regionálnej železničnej trati Zohor - Záhorská Ves si nemôžu uplatniť režijné preukážky.
Cestovné lístky si tu teda musia zakupovať aj držitelia zamestnaneckých výhod, poskytovaných železničnými spoločnosťami v SR, ako aj zamestnanci Českých dráh a ich rodinní príslušníci. TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) Miloš Čikovský.
Neplatnosť režijných poukážok vyplýva zo zmluvy, ktorú podpísali Bratislavský samosprávny kraj (BSK) a ZSSK o zabezpečení nevyhnutných dopravných služieb, súvisiacich s verejnou prepravou osôb a vecí v zmysle zákona o dráhach na trati Zohor - Záhorská Ves .
Ako informovala ZSSK po prvotnom zabezpečení prevádzky 5 obojsmerných spojov na trati Zohor - Záhorská Ves , môžu na nej cestujúci od 4. februára až do 7. marca využívať aj ďalší večerný spoj. Ide však už len o jednosmerný vlak zo Záhorskej Vsi do Zohora.
K naštartovaniu osobnej vlakovej dopravy na tejto trati, ktorá patrí medzi 25 regionálnych tratí, na ktorých prevádzku osobných vlakov ZSSK od začiatku tohto mesiaca zrušila, došlo vďaka ochote Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) uhradiť železniciam straty, vznikajúce pri jej zabezpečovaní.

Vlaky jazdia s minimálnym meškaním, ZSSK vyhlásila 2.stupeň zimnej pohotovosti
TASR 6.2.2003 12:29 - V dôsledku hustého sneženia a nízkych teplôt vyhlásila Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s., 2. stupeň zimnej pohotovosti.
Napriek nepriazni počasia jazdia vlaky na celom území SR len s minimálnym meškaním. Podľa informácií Odboru komunikácie ZSSK najväčšie problémy zatiaľ spôsobujú práve nízke teploty, ktoré nepriaznivo vplývajú na prevádzkyschopnosť hnacích vozidiel.

Nové komplikácie na tratiach SRD Trnava a Zvolen,situácia na východe sa zlepšuje
TASR 6.2.2003 13:34 - Kým na východe sa situácia v železničnej doprave dnes na poludnie zlepšuje, mierne komplikácie sa začínajú vyskytovať na tratiach v obvode Správy riadenia dopravy (SRD) Trnava a Zvolen. Prvé problémy začínajú hlásiť aj pracovníci dopravnej cesty z Čadce.
Podľa najnovších informácií Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva Železníc SR o 11.33 h sa stala nezjazdná jednokoľajná trať medzi stanicami Šurany - Komjatice na trati Nové Zámky - Prievidza. Približne v rovnakom čase bola obmedzená vlaková doprava na jednu koľaj aj na dvojkoľajnej trati v úseku Rimavská Seč - Zvolen.
Prvé problémy začínajú hlásiť pracovníci dopravnej cesty aj z Čadce a jej okolia a tiež zo stanice Vrútky, kde momentálne platí 1. stupeň zimných opatrení. Každú chvíľu sa však môže zvýšiť na 2. stupeň.
Dnešný ranný IC vlak z Košíc prišiel do Bratislavy iba s 5-minútovým meškaním. Momentálne jazdia všetky osobné vlaky len s minimálnym meškaním.
Tretí stupeň zimnej pohotovosti, ktorý bol v stredu pre nepriaznivé počasie vyhlásený na všetkých tratiach SRD Košice, bol zrušený dnes ráno o 8.45. Na tratiach Košice - Haniska pri Košiciach - Plešivec, Košice - Kysak, Trebišov - Bánovce nad Ondavou, Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany však naďalej trvá 2. stupeň zimnej pohotovosti.
Dnes dopoludnia vzhľadom na vietor a záveje sa však zhoršila situácia na úseku Plaveč - Stará Ľubovňa. V celom obvode SRD Košice sú nasadené mechanizmy na čistenie koľají od snehu, konkrétne v Košiciach na osobnej stanici pracuje strojový čistič SM 2, snehové frézy boli nasadené na úseku Jablonov - Turňa nad Bodvou a Trebišov - Vranov nad Topľou. V pohotovosti sú aj traťoví robotníci zo správ železničných tratí a stavieb (SpŽTS) Košice, Prešov, Trebišov, Spišská Nová Ves, ktorí pracujú priamo na postihnutých tratiach. Situáciu na východe priebežne monitoruje štáb zimnej ochrany pri SRD Košice.

Cestujúci s predplatenými časovými lístkami majú dve možnosti kompenzácie škôd
TASR 6.2.2003 13:43 - Cestujúci, ktorí mali v čase štrajku odborárov zakúpené platné časové predplatné cestovné lístky (týždenné, mesačné alebo štvrťročné), majú dve možnosti, ako požiadať Železničnú spoločnosť, a.s. ( ZSSK ) o kompenzáciu.
Podľa informácií riaditeľa Odboru komunikácie ZSSK Miloša Čikovského, cestujúci buď využijú možnosť predĺženia platnosti časového predplatného lístka o počet dní trvania štrajku, alebo môžu požiadať v pokladni železničnej stanice, kde si tento cestovný doklad zakúpili, o vrátenie cestovného. Výdajňa cestovných lístkov následne odošle vyplnenú reklamačnú prihlášku Odúčtovni tržieb železníc (OTŽ). Do 30 dní OTŽ vráti cestujúcim alikvotnú čiastku cestovného za neprecestované dni.

Od štrajku je na železnici ticho
Sme 7.2.2003 - Od skončenia štrajku na železniciach odborári a vedenie železníc spolu nehovorili. Jedna strana čaká, kedy sa ozve druhá. Od pondelka vôbec nerokovali ani si netelefonovali, len cez médiá sledujú, čo kto povedal.
„Zatiaľ nás vedenie železníc neoslovilo, aby sme debatovali ako ďalej. Urobíme si sumarizáciu verejných prísľubov, ktoré nám dali, a budeme ich požadovať. Ale sociálny dialóg obnovíme,“ povedal predseda centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt.
Pokoj po štrajku potvrdil aj hovorca Železníc SR Ján Keresteš. „Ešte pred rozhodnutím súdu o pozastavení štrajku dala Železničná spoločnosť odborárom určité ponuky, ale tí ich neprijali. Teraz zrejme budú čakať, ako rozhodne súd o ich odvolaní,“ povedal.
Štrajkujúcim sa nepodarilo zastaviť rušenie osobnej dopravy na regionálnych tratiach a vlaky tam už nepremávajú. „Minister a vedenie železníc ponúkali, že vznikne komisia na prehodnotenie dopravy na lokálkach, minister sľúbil, že do mesiaca sa vo vzťahu k vyšším územným celkom pripraví legislatíva. Na tom budeme trvať,“ povedal Schmidt. Poštrajkový pokoj sa zrejme na budúci týždeň skončí.
Ministerstvo tvrdí, že legislatíva na to, aby územné celky mohli prevádzkovať dopravu, už existuje.

Trať Žilina – Rajec postavili kedysi obce, chcú ju
Ľudia zo samosprávy sa začali o regionálne trate vážne zaujímať. Žilinský primátor Ján Slota našiel v archívoch staré dokumenty, podľa ktorých dali trať Žilina – Rajec postaviť obce, no neskôr ju zoštátnili. Teraz chce, aby sa vrátila späť obciam.
Žilina – Rajec je jednou z tratí, na ktorej vedenie železníc od druhého februára tohto roka úplne zrušilo osobnú dopravu, ale primátori a starostovia obcí okolo trate chcú, aby premávala ďalej. Sú ochotní založiť dopravnú spoločnosť, ak im železnice túto trať dajú. Železnice však ponúkajú len prevádzkovanie osobnej dopravy, nie celú trať.
Ministerstvo dopravy reagovalo vyhlásením, že podľa reštitučného zákona si oprávnená osoba mohla uplatňovať nároky len do šiestich mesiacov od novembra 1990. Okrem toho zákon neumožňoval reštitúcie bývalého majetku akciových spoločností a táto trať bola podľa ministerstva dopravy kedysi v majetku účastinnej (dnes akciovej) spoločnosti, a nie v majetku obce alebo združenia obcí. Preto ju obciam nedajú.

Železnice zvýšili ceny lôžkových a ležadlových lístkov
Sme 7.2.2003 - Železničná spoločnosť zvýšila od 1. februára ceny lôžkových a ležadlových lístkov vo vnútroštátnej preprave o 14 až 20 percent.
Cena ležadlového lístka v 6-miestnom kupé sa zdvihla zo 70 korún na 80. Za ležadlový lístok v štvormiestnom kupé cestujúci zaplatí namiesto 105 korún 120. Cena lôžkového lístka 2. triedy v trojmiestnom kupé sa zvýšila zo 125 korún na 150 a v 1. triede v dvojmiestnom kupé zo 185 korún na 220. Cena lôžkového lístka v 1. triede v jednomiestnom kupé stúpla z pôvodných 375 korún na 430. Lôžkové a ležadlové lístky zakúpené v predpredaji za staré ceny platia aj po zdražení.
Staré ceny lôžkových a ležadlových lístkov platili podľa železníc štyri a pol roka a naposledy sa menili od 24. mája 1998. Železničná spoločnosť upravila ceny, lebo vzrástla dolná sadzba DPH. Pri určovaní nových cien brala do úvahy aj ceny na železniciach v okolitých štátoch.


Strana vytvorená: 10-II-2003 (pr0306.htm)
Späť na " Železničné správy z tlače " Ďalej / Next