ZSSK v nedeľu obnoví dopravu na 9
regionálnych tratiach
16.6.2003 - V nedeľu 15. júna
Železničná spoločnosť ( ZSSK ) obnoví osobnú dopravu na 9 vytypovaných
regionálnych tratiach, ktoré patrili medzi 25 tratí, na
ktorých sa premávka vlakov skončila začiatkom februára tohto
roka.
Železnice okrem toho pristúpia aj k redukcii osobnej dopravy na
niektorých iných tratiach, a to v rozsahu 1 526 vlakových
kilometrov za týždeň. Táto redukcia sa dotkla približne 24
osobných vlakov, keď vlak č. 3034 z Piešťan do Leopoldova a
vlak č. 8161 zo Starého
Smokovca do Popradu-Tatier budú zrušené úplne.
Najviac, až 7 párov vlakových súprav začne na regionálkach
denne premávať na úseku Žilina - Rajec .
Naopak, najmenej, a to 3 páry vlakov, ZSSK určila pre trať Neded - Šaľa . Päť
párov vlakov začne premávať na tratiach Trenčín - Chynorany , Levice - Čata , Čata - Štúrovo , Šahy - Čata a Banská Štiavnica - Hronská
Dúbrava . Pri prvých troch menovaných tratiach železnice
pristúpia k zrušeniu prevádzkovania doterajšej náhradnej
dopravy autobusmi, pričom na úseku trate Šahy - Čata
medzi Zvolenom a Šahami (?!?)
nebude ZSSK
zabezpečovať osobnú dopravu vôbec. Okrem toho 4 páry vlakov
začnú premávať ešte na regionálnych tratiach Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou , Muráň -
Plešivec a Veľké
Kapušany - Vojany , Vojany
- Bánovce nad Ondavou .
Podľa hovorcu ZSSK Miloša
Čikovského budú vlaky na lokálkach takto premávať až do
najbližšej zmeny cestovného poriadku v polovici decembra, a
potom sa na základe ich vyťaženosti železnice rozhodnú o
možných zmenách. So spomenutými 9 traťami sa ale ráta aj
pre budúci rok. Problém však môže nastať po realizácii
plánov Ministerstva financií SR na ukončenia dotovania
regionálnej železničnej dopravy, keď by sa mali ceny
cestovného na nej deregulovať s možným zvýšením
cestovného až na trojnásobok.
Osobnú dopravu spolu až na 25 stratových regionálnych
tratiach ZSSK
zastavila začiatkom februára tohto roka, pričom železničný
odborári v dôsledku toho spustili niekoľkodňový štrajk,
ktorý prerušilo až predbežné opatrenie súdov, vydané na
základe hroziacich hospodárskych škôd v krajine. Prevádzku
na spomenutých 9 tratiach ZSSK
zabezpečuje plne vo vlastnej réžii. Mesačná strata týchto
lokálok je kalkulovaná približne na 50 miliónov Sk. Od 1.
januára 2004 by mal byť legislatívne vyriešený prechod
kompetencií prevádzky osobnej dopravy na tratiach na VÚC. Po
tomto termíne budú môcť kraje zakladať obchodné
spoločnosti na prevádzkovanie dopravy respektíve si budú
môcť objednávať výkony na základe zmluvy o verejnom záujme
u ZSSK . Cez takúto
objednávku výkonov napríklad už dlhšie zabezpečuje
bratislavský VÚC osobnú dopravu na regionálnej trati Zohor -
Záhorská Ves . Po 4. júli tohto roka to má
prebrať novozaložená Bratislavská koľajová spoločnosť.
V mestách za lístok
zaplatíme viac
10.06.2003, Radko Kuruc, Bratislava
- Ministerstvo financií pripravuje ďalšie zvyšovanie
cestovného v mestskej hromadnej doprave. Ministerstvo navrhuje,
aby ceny v zásade neboli regulované a súčasne chce zrušiť
dotácie zo štátneho rozpočtu mestám.
Ministerstvo financií pripravuje ďalšie zvyšovanie cestovného v mestskej hromadnej doprave. Ako vyplýva z materiálu ministerstva, predloženého na pripomienkové konanie, od budúceho roku by sa mali zrušiť regulované ceny v mestskej hromadnej doprave. Ministerstvo navrhuje, aby ceny v zásade neboli regulované a súčasne chce zrušiť dotácie zo štátneho rozpočtu mestám. Financovanie dopravy by sa malo podľa návrhu riešiť posilnením vlastných príjmov obcí - v rámci daňovej reformy a fiškálnej decentralizácie. Ak by sa nevykonali žiadne opatrenia na strane nákladov, mohlo by to viesť v mestskej hromadnej doprave až k stopercentnému a v regionálnej železničnej doprave k viac ako trojnásobnému nárastu cien. "Rast cien o 30 až 40 percent v mestskej hromadnej doprave sa vylúčiť nedá. V takom prípade by spotrebiteľské ceny vzrástli o 0,2 až 0,3 percentuálneho bodu," povedal hovorca ministerstva financií Peter Papanek. Z dôvodu znižovania nárokov na dotácie zo štátneho rozpočtu ministerstvo navrhuje pri regulácii cien železničnej osobnej dopravy a prímestskej autobusovej dopravy uplatňovať postupné zvyšovanie cien a súčasne deregulovať ceny. Pri osobnej železničnej doprave sa bude znižovať výška poskytovaných zliav pre žiakov a študentov, a zrušiť sa má bezplatná preprava dôchodcov nad 70 rokov. Nahradiť ju má systém zliav na komerčnej báze. Od nového roku pôjdu hore aj ceny nájomného, to sa však týka len dvoch percent domácností. Deregulácia cien nájmu nebytových priestorov však ovplyvní hlavne nákladovosť školských, kultúrnych, osvetových a zdravotníckych zariadení. Centrálna banka bez zahrnutia nových návrhov deregulácií očakáva priemernú mieru inflácie na budúci rok 8,1 percenta.
Vyššie dane a
deregulácia cien na pokračovanie
09.06.2003, Lukáš
Porubský - Vyššie spotrebné dane od júla tohto roku a
zjednotenie DPH od 1. januára 2004 nie sú pre občanov jediným
nepríjemným opatrením ministerstva financií. V budúcom roku
nás totiž čaká aj ďalšia deregulácia cien. Nejde pritom
iba o plyn a elektrinu, o zdražení ktorých sa vie už od
vlaňajška.
Štát chce napríklad menej dotovať mestskú hromadnú dopravu
a cestovné na železniciach. Podľa rezortu financií, ak
nedôjde k šetreniu, môže MHD zdražieť dvojnásobne a
regionálna železničná doprava až trojnásobne oproti
dnešnej úrovni. Tí, ktorí necestujú autom, sa môžu
takéhoto scenára právom zľaknúť a pýtať sa, kedy už bude
konečne zdražovaniu koniec.
Faktom je, že skôr ako v roku 2005 sa toho nedočkáme.
Minister financií Ivan Mikloš totiž otvorene priznal, že
vláda sa snaží zdražovať v prvej polovici svojho volebného
obdobia. V druhej už chcú vládne strany zbierať ovocie
reforiem a posilňovať svoje pozície pred voľbami. A to sa s
čoraz vyššími cenami nedá. (krátené)
Cestovanie a bývanie bude
pomaly luxusom
Nový deň 09.06.2003, stk, tasr,
BRATISLAVA - Pravdu mal líder HZDS-ĽS
Vladimír Mečiar, keď povedal, že staronová vláda bude
pokračovať v sústavnom zdražovaní na úkor občanov. V
zmysle najnovších plánov Miklošovho Ministerstva financií
(MF) SR v oblasti deregulácie cien možno od začiatku budúceho
roku očakávať výrazné zvýšenie cien cestovného v mestskej
hromadnej doprave (MHD). Zdražie aj cestovanie vlakom na
regionálnych tratiach, pretože v oboch sektoroch sa už s
priamym dotovaním zo štátneho rozpočtu neráta, a tak sa ceny
úplne uvoľnia
Hore pôjde aj nájomné bytov, kde síce regulácia zostane
zachovaná, ale pripravuje sa ich zvýšenie asi o 40 percent V
železničnej osobnej doprave na hlavných tratiach sa cestovné
bude regulovať aj naďalej, ale MF má záujem o ďalšie
obmedzovanie zliav. Úplne zrušiť sa má bezplatné cestovanie
dôchodcov nad 70 rokov. Staronová vláda praktickými počinmi
dokazuje, že ústava, v ktorej je zakotvený sociálny charakter
štátu, je v ponímaní mocných akýmsi zdrapom papiera.
Vyplýva to z návrhu ďalšieho postupu deregulácií, ktorý MF
už posunulo do pripomienkového konania. Už od začiatku roku
2004 sa má s reguláciami cien skončiť nielen v MHD a na
regionálnych železničných tratiach, ale majú sa uvoľniť aj
ceny nájomného za nebytové priestory a ceny
poľnohospodárskych výrobkov určených pre štátne
intervenčné nákupy.
Pri MHD ministerstvo predpokladá, že deregulácia v tomto
sektore môže viesť až k zdvojnásobeniu cien a v regionálnej
železničnej doprave to môže byť dokonca 3-násobný nárast
V osobnej železničnej doprave MF plánuje postupné úpravy
cestovného a znižovanie výšky zliav pre žiakov a študentov,
ale s kompenzáciami pre sociálne slabšie rodiny. Bezplatná
preprava pre dôchodcov nad 70 rokov sa má zrušiť dokonca
úplne a nahradí sa systémom zliav na komerčnej báze. Úplnú
dereguláciu cien je možné očakávať iba v železničnej
nákladnej doprave za predpokladu jej sprivatizovania V osobnej
doprave už teraz nie je regulované cestovné IC a EC vlakov,
lôžkových a ležadlových vlakov, lanových dráh a Tatranskej
železnice. Regulované ceny cestovného v železničnej
vnútroštátnej doprave osôb dnes pokrývajú iba 30 percent
jej nákladov,
ale štát im poskytuje dotácie za výkony vo verejnom záujme.
(krátené)
První Pendolino Českých
drah přijede do ČR v polovině června
PRAHA 4. června 2003 (ČTK) - První souprava rychlovlaku
Pendolino ( ETR 680 ) pro
České dráhy přijede do ČR v druhé polovině června. Dráhy
vlak poprvé představí veřejnosti v Praze 24. června, uvedl
mluvčí drah Petr Šťáhlavský. První cestující se vlakem
svezou ještě v rámci zkušebního provozu během roku 2004 na
lince Drážďany - Praha - Brno - Vídeň.
Prototyp rychlovlaku poprvé vyjel na koleje od výrobce 26.
března a v současné době prochází prvními zkouškami na
italských tratích. Dráhy budou vlak testovat na zkušebním
železničním okruhu v Cerhenicích u Velimi a na tratích v
ČR, Německu a Rakousku, kde má být Pendolino později
nasazeno do běžného provozu. Vlak musí rovněž schválit
drážní úřady všech tří zemí.
Souprava sice využívá osvědčený systém naklápěcí
techniky od firmy Alstom , kterou dnes využívají i
vlaky v Itálii (ETR 401
, 450 , 460 , 470 , 480 - pozn. Addams)
, Švýcarsku (ETR 470 ,
ICT , ICT-D , RABDe
500 - pozn. Addams) , Německu (ETR 470 , ICT , ICT-D - pozn. Addams)
, Velké Británii, Finsku ( Sm3-S220 - pozn.
Addams) a dalších evropských státech (Španělsko: ETR 490 , Slovinsko: ETR 310 , Portugalsko: ETR 480 - Alfa Pendular ,
Francie: ETR 460 , TGV-P - pozn. Addams),
ale je to první evropský vlak této třídy, který je vybaven
pro provoz na třech napájecích systémech používaných ve
střední Evropě.
Po ukončení zkoušek dráhy nevylučují provoz i do dalších
míst v Německu, ČR a Rakousku či v dalších
středoevropských státech. Vlak může jet rychlostí
maximálně 230 km/h, na českém území pojede až 160 km/h. To
zkrátí jízdní doby například mezi Prahou a Ústím nad
Labem na jednu hodinu či čas na trati Praha - Brno na dvě a
půl hodiny.
Dráhy mají postupně od konsorcia Fiat-Alstom
získat sedm třísystémových sedmivozových souprav za 4,4
miliardy korun.
Ministerstvo chce
uvoľniť ceny
11.06.2003, Juraj Javorský,
BRATISLAVA – Zdraženie mestskej hromadnej dopravy, nájomného
v obecných bytoch a pravdepodobne aj liekov a zdravotníckych
služieb prinesie uvoľnenie cien, ktoré od januára plánuje
ministerstvo financií. Presný vplyv, však ministerstvo
nepozná, lebo zodpovednosť sa presunie na príslušné rezorty.
Tie si budú samy určovať aj postupnosť uvoľňovania
cien.Zdravotnícke potreby
Železnica
Ministerstvo financií upozornilo, že regulované cestovné
pokrýva len 30 percent nákladov. „V nasledujúcich rokoch v
oblasti regulácie cien osobnej železničnej dopravy
predpokladáme postupné úpravy cestovného a znižovanie
výšky poskytovaných zliav pre žiakov a študentov, resp.
zrušenie bezplatnej prepravy pre dôchodcov nad 70 rokov a ich
nahradením systémom zliav na komerčnej báze,“ píše sa v
návrhu ministerstva financií. Sociálne dopady chce vykryť
systémom adresnej kompenzácie.
Zmena sa dotkne aj regionálnej železničnej dopravy –
ministerstvo predpokladá zmenu vlastníctva tratí na
samosprávu, ktorá by súčasne mala získať aj kompetencie v
cenovej regulácii.
Kedy môže štát regulovať ceny
ak vznikne mimoriadna trhová situácia
ak dôjde k ohrozeniu trhu vplyvom nedostatočnej konkurencie
ak si to vyžaduje verejný záujem, ochrana spotrebiteľa a trhu
ak existujú väzby medzi predávajúcim a kupujúcim
ak ide o tovar, ktorého dodanie sa považuje za podnikanie v
sieťových odvetviach (krátené)
Vlaky ďalej chátrajú,
na modernizáciu chýbajú peniaze
11.06.2003,
dj - V tomto roku Železničná spoločnosť už
nebude nakupovať ďalšie vlakové súpravy pre osobnú dopravu.
Jej investičný plán, ktorý okrem nákupu ľahkých
motorových jednotiek pre regionálne trate počítal aj o
obstaraním naklápacích vlakov Pendolino, minister dopravy
Pavol Prokopovič neschválil. Spoločnosť tak bude pokračovať
iba v rekonštrukciách.
V osobnej doprave podnik v súčasnosti rekonštruuje najmä
vozne IC a EC vlakov a pokračuje v opravách nákladných
vozňov. Podľa hovorcu podniku Miloša Čikovského nie je
jasné, či sa budú nové vozne nakupovať v budúcom roku,
samotná spoločnosť na to však vlastné zdroje nemá. V
súčasnosti majú osobné vozne v priemere 20 až 35 rokov a ich
stav podľa neho nezodpovedá európskym štandardom.
Nákup nákladných vozňov pre kombinovanú dopravu, ktorý
spoločnosť plánuje, by mal mať podľa Čikovského malý
rozsah. Železničná spoločnosť tiež v
tomto roku získa úver desať miliónov eur z organizácie
Eurofima, ktorý má oproti bežným komerčným úverom nižšiu
úrokovú sadzbu. Tým pokryje rekonštrukciu nákladných
vlakov. Aj keď na tohtoročnú modernizáciu nákladnej dopravy
železničný dopravca dosiaľ vyčlenil spolu 3,3 miliardy
korún z cudzích zdrojov, je podľa Čikovského reálna
investičná potreba omnoho vyššia.
Napríklad na niektorých tratiach, kde sa plánovalo nasadiť
nové motorové jednotky, budú v blízkom čase jazdiť ako
zrýchlené vlaky a rýchliky motorové vlaky. Tieto trate totiž
väčšinou nie sú elektrifikované. Ide o šesť jednotiek,
ktoré podľa dodatku k zmluve na dodávku štrnástich
električiek pre Tatranské železnice dodá konzorcium ŽOS Vrútky , AD Tranz a Stadler.
Naklápacie vlakové súpravy Pendolino od medzinárodného
koncernu Alstom
v zákrutách na trati vyrovnávajú nakláňanie vozňov a sú
prispôsobené na rýchlosť, ktorá je až o 30 percent vyššia
než pri bežných vlakoch. Spoločnosť plánovala štyri
takéto súpravy nasadiť na spojenia Viedeň - Bratislava -
Košice a Bratislava - Praha - Berlín, pričom ich plánovala
obstarať v rokovacom konaní bez zverejnenia a v spolupráci s
Českými dráhami. Tie ich nakupujú zhruba za 700 miliónov
korún. Minister Prokopovič ako zástupca akcionára železníc
nepodpísal ani tento nákup s tým, že "obstaranie súprav
nebude možné dovtedy, kým si naň nebudú vedieť železnice
zarobiť".
V oficiálnej rovine sa zatiaľ na ministerstve dopravy o
schvaľovaní investícií Železničnej spoločnosti
nehovorilo. Je však zrejmé, že postoj rezortu sa nezmení a
zostane teda reštriktívny. Podľa hovorcu ministra Tomáša
Šarlušku bude rozhodujúci až budúcoročný štátny
rozpočet.
Stav vozňového parku Železničnej spoločnosti
Osobná doprava
Počet vozňov na krytie potrieb osobnej dopravy - 1 531
Vozne na armádne účely - 46
Služobné vozne na nákladnú dopravu - 119
Salónne vozne - 5
Vozne na účelové prepravy - 14
Stav k 9. júnu 2003, 106 vozňov je v oprave podnikov ŽOS a
66 vozňov na správach železničných koľajových vozidiel
Nákladná doprava
Celkový počet nákladných vozňov - 18 374
Z toho v opravách ŽOS - 3 120
V správach ŽKV - 511
Zdroj: Železničná spoločnosť
Železničná spoločnosť
obnoví prevádzku Levočanky
KOŠICE 10. júna 2003 - Železničná
spoločnosť obnoví osobnú prepravu na lokálnej trati zo
Spišskej Novej Vsi do Levoče a späť. Dnes o tom informoval
predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rudolf Bauer.
Podľa R. Bauera je to reakcia Železničnej
spoločnosti na marketingový prieskum týkajúci sa
možnosti opätovného obnovenia osobnej železničnej dopravy na
regionálnej trati Spišská Nová Ves - Levoča, ktorá prestala
premávať vo februári 2003. Ako predsedu KSK informoval
riaditeľ Divízie osobnej prepravy Košice ŽS Pavol Gallo, aj
na základe výsledkov z uvedeného prieskumu je možné
uvažovať o obnovení prevádzky železničnej osobnej dopravy
na trati Spišská Nová Ves - Levoča od 14. decembra 2003, kedy
začne platiť nový cestovný poriadok. Podľa R. Bauera ŽS
kladne reagovala na jeho podnet obnoviť mimoriadnu premávku
Levočanky počas levočskej mariánskej púte. ŽS zavedie na
tejto trati 5. a 6. júla 2003 osobnú vlakovú dopravu a
cestujúcich bude o jej cestovnom poriadku informovať na
internete i na staničných výveskách.
Zlodeji vybielili aj
rušeň
Nový deň 12.06.2003, Stanislav Šášky
- Na Slovensku sa kradne všetko. Rozkráda sa štátny
majetok, obecný i súkromný, ba kradnú sa už aj zbrane
súkromných bezpečnostných služieb a dokonca i strážne psy.
Kradne sa všetko, čo má akú – takú cenu, niekedy (azda už
iba zo zvyku) vezmú dlhoprstí aj celkom bezcenné vec. Cigáni
kradnú drevo a humpľujú národné parky, berú zemiaky a
kukuricu, kurence aj zajace. „Bieli cigáni“ s bielymi
golierikmi okrádajú spoločnosť o stámilióny, ba miliardy.
Môže sa potom niekto čudovať, že miznú aj dopravné značky
na cestách či na železnici, že peniaze utŕžené z lupu
pretečú dole krkom zlodejov a tých vôbec nezaujíma, že
svojím nezodpovedným konaním spôsobujú verejné ohrozenie,
siahajú na životy nevinných, rovnako chudobných, ba neraz aj
ešte chudobnejších blížnych?
Je to naozaj hrôza. Bieda a nezamestnanosť sú veľké. Naopak
podpora, či už v nezamestnanosti, alebo sociálna, je zas
veľmi malá. Kedysi sa v školách pravidelne súťažilo v
zbere papiera, prípadne železa. Dnes sa síce tiež (občas)
niekde súťaží, no v omnoho menšom zábere. Dôvod je
jednoduchý. Keďže peňazí je málo, tak prečo by mal človek
nosiť zadarmo papier alebo šrot do školy, keď ho môže
priamo odniesť do zberu a zinkasovať aspoň nejakú tú
korunku? A keďže Slováci sú národ vynaliezavý, rýchlo
zistili, že ešte lepšie sa dá zarobiť napríklad na
farebných kovoch. Stačí ukradnúť dopravnú značku alebo
medený drôt a peniažky sú na svete v omnoho väčšom
množstve, ako je to pri zbere papiera. Ba aj liatinové poklopy
z kanalizácie nie sú na zahodenie. Že si niekto môže zlomiť
nohu, pripadne väzy, kmínov netrápi .Samozrejme, je možné,
že ľudia, ktorí takýmto spôsobom ohrozujú bezpečnosť
dopravy, a tým aj zdravie a životy ľudí, si dôsledok svojho
konania neuvedomujú alebo uvedomiť nechcú.
Zopár príkladov
Železničná polícia ako ozbrojený bezpečnostný zbor
Slovenskej republiky zabezpečuje v zmysle zákona ochranu
železničnej dopravy, verejný poriadok, bezpečnosť osôb a
majetku v obvode železničných trati na území republiky.
Práca to naozaj nie je ľahká. Už iba chytiť zlodeja, ktorý
kradne vo vlaku batožinu, je dosť náročné, no ustrážiť
tisícky metrov koľajových tratí je pri súčasnom počte
železničných policajtov priam nemožné .Napriek tomu
„traťových” zločincov dokážu predsa len niekedy
vypátrať. Začiatkom júna sa takto príslušníkom
Železničnej polície podarilo v Košiciach odhaliť dvoch
zlodejov, ktorí počas apríla a mája spôsobili Železniciam
škodu vyše milióna korún. 4. júla si oboch podozrivých
Košičanov (46-ročného Jozefa P a 37-ročného Michala Ď)
predvolali na miestne oddelenie a tí sa pod ťarchou dôkazov k
spáchaniu trestného činu priznali. Spomínaní muži, z
ktorých bol jeden invalidný dôchodca a druhý nezamestnaný,
vnikli začiatkom apríla tohto roku do odstaveného rušňa a v
jeho strojovni zničili prepínače, rádiostanicu, kontrolné
prístroje a ďalšie zariadenia, čím spôsobili škodu 900 000
korún. Po úspešnom úlovku vo svojej činnosti pokračovali a
postupne kradli na tratiach meď, kov a ďalšie komponenty.
Spôsobená škoda tak presiahla milión korún. Nakradnuté veci
speňažili v zberných surovinách. Keďže majú obidvaja
trvalé bydlisko, na predvolanie sa dostavili a priznali sa, sú
stíhaní na slobode. A tak si môžu ešte niečo nakradnúť,
aby mali aspoň nejaký základ na ďalšie živobytie, kým
nezačnú žiť na útraty štátu, teda daňových poplatníkov.
Súd ich totiž môže odsúdiť na jeden až päť rokov, hoci
ak sa nájde dobrý právnik, mohla by to byť dokonca iba
podmienka s peňažným trestom.
Najhoršie na všetkom je to že takýto „koníček” si
obľúbili aj deti. Známy je prípad z minuloročných
prázdnin, keď v obvode železničných staníc Krásna nad
Hornádom a Košice si štyria chlapci z Košíc vo veku 9, 10,
11 a 13 rokov odniesli takmer 230-kilogramový náklad
koľajových súčiastok. Ku krádeži sa síce v prítomnosti
rodičov priznali no celkom 18 podkladníc a 41 svorkových
skrutiek skončilo nenávratne v jednej z košických zberní
druhotných surovín.
Aj ďalší prípad je priam šokujúc.i Celkom 22 krytov z
elektromotorického zariadenia na prestavovanie výhybiek ukradli
na nákladnej stanici vo Vrútkach štyria chlapci a jedno
dievča vo veku 9 -11 rokov. Deväť krytov v hodnote 4 500
korún predali v zberných surovinách, kde za ne dostali 60
korún Zvyšné kryty v hodnote približne 5 000 korún schovali
na odkladacej rampe, no do zberne ich už odniesť nestihli.
Dôvod? Ukradol ich niekto ďalší. Alarmujúce taktiež je, že
takéto krádeže sa najčastejšie vyskytujú v blízkosti
rómskych osád a najviac práce s nimi ma pravé košická
železničná polícia.
Návod nedáme
Podľa slov hovorcu Železníc SR ( ŽSR ) Mgr. Jána
Keresteša spôsobili železniciam v roku 2000 krádeže prvkov z
telekomunikačných a zabezpečovacích zariadení a v traťovom
hospodárstve škody za 2,9 milióna korún, v roku 2001 stúpli
na 3,6 milióna .V roku 2002 síce škody spôsobené krádežami
klesli na 1,6 milióna Sk, ale hlavne preto, že od 1. januára
2002 sa ŽSR rozdelili na dve spoločnosti, takže krádeže
a poškodenia majetku na mobilných prostriedkoch Železničnej
spoločnosti , akciová spoločnosť, už ŽSR nesledujú. Na ŽSR sa zlodeji nezameriavajú len na
komponenty, ktoré obsahujú meď či iné farebné kovy, ale
často sú ich cieľom i železné súčasti zariadení a
drobného traťového materiálu. Ján Keresteš dodáva
„Neradi by sme hovorili konkrétne kde, aké a v akých
zariadeniach sa nachádzajú, aby sme potenciálnym zlodejom
neponúkali návod. Už aj preto, lebo doterajšie skúsenosti
hovoria, že stúpa ich „odborná” úroveň, krádeže sú
premyslenejšie, zlodeji sú vynachádzavejší a hlavne stúpa
počet druhov dielcov, ktoré sú schopní ukradnúť.
V prípade vyčíslenia škôd treba pripomenúť že ide len o
priame škody. Železniciam pri ich odstraňovaní vznikajú
ďalšie neplánovane náklady navyše. Ale najzávažnejším
faktorom je to, že tieto krádeže spôsobujú ŽSR viaceré prevádzkové komplikácie a
ohrozujú bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy.
Ohrozujú životy a zdravie nielen cestujúcej verejnosti, ale i
železničiarov a prepravcov.”
Nízke tresty
V rámci preventívnych opatrení Železničná polícia (ŽP) v
rozsahu svojho pôsobenia oslovila už v roku 2001 všetky
subjekty na Slovensku ktoré sa zaoberajú výkupom druhotných
surovín - farebných kovov. Veď kde inde by sa dali nakradnuté
veci zúžitkovať?! Poznám osobne prípad, keď si chlapi z
dediny „požičali” autogén od suseda, ktorý bol práve na
dovolenke a „nakrájali” majetok ŽSR , ktorý potom
odviezli do zberu. Kým sa prišlo na to, čo všetko pokradli,
bolo už neskoro po niečom pátrať. „Tovar” už bol dávno
odvezený, autogén „statočne” vrátili susedovi. Aj keby
niekto chcel, nič im nedokáže. Prevádzkovatelia zberných
surovín dostali od ŽP k dispozícii fotoalbumy súčiastok,
ktoré sú najčastejším terčom zlodejov „na
koľajniciach”. Požiadali ich o spoluprácu pri odhaľovaní
potenciálnych páchateľov. No, žiaľ, veľa sa toho odvtedy
nezmenilo. Stále sa nájdu „statoční” výkupcovia, ktorým
je jedno, či zoberú do výkupu koľajnicu, alebo dopravnú
značku.
Najmä ak aj im z toho niečo „kvapne”. Napriek všetkej
snahe a vykonaným preventívnym opatreniam sa však nedarí
eliminovať vývoj tohto druhu protispoločenskej činnosti.
Zástupcovia ŽSR už dávnejšie vyslovili názor, že platná
právna úprava trestného činu poškodzovania a ohrozovania
prevádzky všeobecne prospešného zariadenia umožňuje
posudzovať iba nepatrnú časť zo spomínaných protiprávnych
konaní, spôsobených krádežami súčiastok alebo odcudzením
samotných dopravných značiek - návestidiel v železničnej
doprave. Všeobecne možno povedať, že aj keď je súd
kompetentný v trestnom konaní vyvodiť zodpovednosť a uložiť
odsúdenému povinnosť škodu nahradiť, takmer nikdy sa tak
nestane. Aj preto, lebo objasnenosť tejto trestnej činnosti je
značne nízka, ale najmä preto, lebo ju v prevažnej miere
páchajú osoby bez pracovného pomeru, poberajúce iba podporu v
nezamestnanosti, prípadne len sociálne dávky. Povinnosť
nahradiť spôsobenú škodu sa tak stáva nevymožiteľnou a aj
keď ide o trestné činy, vo väčšine prípadov sú súdmi
ukladané iba podmienečné tresty odňatia slobody, a to aj
napriek neúnosnému nárastu tohto druhu trestnej činnosti.
Keďže ide nielen o miliónové škody, ale, ako sme už
spomenuli, aj o prípady, ktoré nesú evidentné znaky
všeobecného ohrozenia, ŽSR , ale aj Slovenská správa ciest už
dávnejšie žiadali o prijatie náležitých opatrení.
Treba pritvrdiť
Vládna koalícia má však priveľa práce s vypredávaním
Slovenska a na takéto „drobnosti” nemá dostatok času. Ján
Keresteš k tomu dodáva. „Pokiaľ sa nezmení legislatíva,
ktorá je nedôsledná v postihovaní jednak tých, ktorí
rozkrádajú majetok železníc (štátu) a tých, ktorí ho
vykupujú, hoci vedia, že materiál pochádza z páchania
trestnej činnosti na zariadeniach železničnej
infraštruktúry, so zlodejmi si tak skoro neporadíme. Ak by sa
napríklad takéto krádeže považovali za trestný čin
všeobecného ohrozenia, mohli by byť páchatelia potrestaní
oveľa tvrdšie.” S týmito slovami súhlasí aj exminister
dopravy a spojov Ján Jasovský, ktorý nám povedal, že sa
absolútne stotožňuje s názormi predstaviteľov Slovenskej
správy ciest aj ŽSR . „Ide totiž skutočne o problém, ktorý
spôsobuje spoločnosti obrovské škody a ktorý je v konečnom
dôsledku zároveň verejným ohrozením. Daný stav je už
neúnosný a je potrebné preventívne pôsobiť na čo
najväčšiu možnú minimalizáciu možností predávať
ukradnuté farebné kovy do zberných surovín.”
P. Prokopovič sa zaujíma
o sprevádzkovanie ozubnice na trati Tisovec - Brezno
12.06.2003, Bratislava - O situáciu v
zabezpečení prevádzky svetového železničného unikátu ozubnice na
trati Tisovec - Brezno (?!?)
sa bude zaujímať minister dopravy, pôšt a telekomunikácií
SR Pavol Prokopovič, ktorý 13. júna absolvuje stretnutie s
predstaviteľmi štátnej správy Banskobystrického
samosprávneho kraja. Spolu s poslancami tisovského mestského
zastupiteľstva, podnikateľmi a zástupcami Železníc
SR bude diskutovať aj o možnostiach obnovenia prevádzky
nákladnej železničnej prepravy na trati Tisovec - Podhorská
Polhora . Jedným z bodov avizovaného programu stretnutia
bude aj problematika transformácie regionálnych dráh.
Informáciu TASR poskytol poradca a hovorca ministra dopravy
Tomáš Šarluška.
Počas letnej sezóny ZSSK
vypravuje z Bratislavy do Splitu medzinárodný rýchlik
Bratislava 12. júna 2003 - Prvý tohtoročný
turistický rýchlik Jadran z Bratislavy do Splitu vypraví
Železničná spoločnosť ( ZSSK ) 20. júna. Poslední dovolenkári sa ním
môžu prepraviť 7. septembra tohto roku. Spiatočné cestovné
lístky na prepravu auta sú už takmer vypredané. Z
ponúkaných 120 cestovných lístkov je voľných ešte 10 a na
ležadlá ostáva z ponúkaných 1 440 cestovných lístkov na
predaj 946. Vo vlaku bude radený vozeň pre autá, vozne na
ležanie a sedenie. V 6-miestnych oddieloch bude umiestnených
len 5 osôb. Autovlaky odchádzajú z Bratislavy každý piatok o
15.15 h a prichádzajú do Splitu v sobotu ráno. Na spiatočnej
ceste zo Splitu odchádzajú v sobotu o 16.20 h a do Bratislavy
prichádzajú v nedeľu ráno. Turistický vlak má v Bratislave
tri zastávky, a to na hlavnej stanici, na staniciach Nové Mesto
a Petržalka, v Chorvátsku v Zagrebe, Knine a Splite. Keďže
cestovné je v tomto rýchliku do celého Chorvátska jednotné,
cestujúci bez auta sa môžu o skutočnom cieli cesty
rozhodnúť aj vo vlaku. Cestujúci do Zadaru a Šibenika môžu
zo stanice Knin využiť vnútroštátne spoje chorvátskych
železníc. Cestovný lístok pre turistický vlak Bratislava -
Split im bude uznaný na úseku Knin - Zadar a Knin - Šibenik.
Ako sa uvádza v tlačovej správe, ZSSK tento rok ponúka aj nadväznú
autobusovú dopravu zo Splitu do miest na Šibenskej riviére
(Trogir, Šibenik, Vodice, Makarska riviéra respektíve
letoviská Duće, Baška Voda, Tučepi, Makarska a Gradac).
Lokálna trať bez
cestujúcich
Samosprávy chcú zvýšiť cestovné v regiónoch
VEČERNÍK 12.06.2003 - Prevádzku
regionálnej železničnej dopravy, lokálnu trať Záhorská Ves
- Zohor, čakajú zmeny. Vlastníctvo trate prejde pod
Bratislavský samosprávny kraj (VÚC). Našťastie k zrušeniu
tejto trate, z dôvodu stratovosti, nedošlo, ale počet
cestujúcich rapídne poklesol. Starosta Zároskej Vsi Boris
Šimkovič nám dnes povedal, že dopravu na tejto lokálke od
7.júla prevezme nová Bratislavská koľajová spoločnosť,
ktorá získala licenciu. Krátkodobé zrušenie a opätovná
obnova prevádzky na tejto trati zaznamenala zníženie počtu
cestujúcich približne o 30 percent. Ale mnohí občania, ako sa
denne presviedča, už neveria ani autobusovým spojom,
jednoducho do práce jazdia vlastnými autami. Starosta verí,
že k pozitívnemu obratu dôjde až keď začnú premávať
vlaky pod správou Bratislavskej koľajovej spoločnosti a
hlavne, keď sa vzájomne zosúladia príchody a odchody vlakov
podľa požiadaviek cestujúcich. V máji sa ekonomickí ministri
dohodli, že navrhnú doreguláciu cien cestovného na všetkých
regionálnych tratiach, aby si samosprávne kraje mohli
navrhnúť vyššie cestovné. Ak sa tak stane, sotva sa do
osobných vlakov lokálnych tratí cestujúci vrátia.
Ovplyvnila pôžička EIB
rušenie tratí?
13.06.2003, Bratislava,
Luxemburg (hn/do) - Mimovládne organizácie vyzvali
Európsku investičnú banku na zmenu informačnej politiky.
Tri opice vítali pred budovou Európskej investičnej banky
(EIB) v Luxemburgu jej guvernérov, ktorí sa schádzali na
výročné valné zhromaždenie. Opice, z ktorých jedna si
rukami zakrývala uši, druhá oči a tretia ústa, symbolizovali
jasné posolstvo občianskej verejnosti adresované vedeniu
banky: "EIB nevidí problémy, nepočuje kritiku a
neposkytuje informácie." Zámerom akcie bolo upozorniť
guvernérov a verejnosť na netransparentný charakter EIB a na
potrebu zásadnej reformy jej informačnej politiky. Mimovládne
organizácie (MVO) zaslali guvernérom a prezidentovi banky
Maystadtovi výzvu, v ktorej banku žiadajú, aby zabezpečila
včasné a adekvátne informovanie verejnosti o projektoch,
ktoré EIB podporuje. Pod výzvu sa podpísalo viac ako 100 MVO z
celého sveta.
EIB podľa MVO uprednostňuje záujmy jej klientov pred
verejnými záujmami. Klienti banky, ktorými sú aj súkromné
firmy, majú možnosť rozhodovať o tom, či sa informácie o
ich projektoch budú zverejňovať alebo nie. Takáto prax je
podľa nich neprijateľná. Vo svojej výzve MVO okrem iného
žiadajú, aby EIB zabezpečila informovanosť a konzultácie s
dotknutou verejnosťou dostatočne včas pred rozhodovaním o
podpore predložených projektov. Peter Mihók z Centra pre
podporu miestneho aktivizmu poukázal na praktický dosah
súčasnej informačnej politiky EIB: "EIB odmieta
zverejniť podmienky, za ktorých v roku 1999 poskytla Železniciam
Slovenskej republiky pôžičku vo výške 200 mil. eur.
Odvoláva sa pritom na to, že zverejnenie týchto informácií
je plne v právomoci ŽSR ako
realizátora projektu, prípadne príslušného ministerstva. ŽSR aj Ministerstvo dopravy SR sa však
vyhovárajú na ustanovenie o obchodnom tajomstve, ktoré je
súčasťou úverovej zmluvy."
Dohoda o pôžičke pre ŽSR
pritom podľa Mihóka evidentne obsahuje podmienky, o ktorých
mala byť verejnosť informovaná - napríklad rušenie osobnej
dopravy na regionálnych tratiach, výrazné škrty v
dotáciách, plánované prepustenie tretiny železničných
zamestnancov a podobne. "Zrušenie osobnej dopravy na
niektorých regionálnych tratiach už vyvolalo štrajk
železničiarov. EIB však odmieta niesť akúkoľvek
spoluzodpovednosť za vzniknutú situáciu, súčasne však
odmieta zverejniť akékoľvek informácie, ktoré by
preukázali, do akej miery je banka v týchto problémoch
zaangažovaná," dodal Mihók. Dvojaký štatút EIB ako
orgánu EÚ a zároveň ako nezávislej právnickej osoby
prakticky umožňuje banke, aby sa vyhla povinnosti rešpektovať
ustanovenia Aarhuského dohovoru o prístupe verejnosti k
informáciám. Európska komisia a Rada Európy by podľa MVO
mali zabezpečiť, aby Aarhuské ustanovenia boli pre banku
záväzné.
MDPT vyhodnotilo dopady
redukcie železničnej dopravy
Predstavenstvo ZSSK
po interných opatreniach rozhodlo o obnovení dopravy na
vybraných deviatich tratiach s účinnosťou od 15. júna do
konca roka 2003 a zastavilo dopravu autobusmi na troch tratiach
BRATISLAVA
15. júna 2003 - Redukcia osobnej železničnej dopravy na
regionálnych tratiach prinesie Železničnej spoločnosti, a.s.
( ZSSK ) plánovanú
úsporu osobných nákladov, nákladov na energie, ostatných
priamych a nepriamych nákladov a za používanie železničnej
dopravnej cesty v objeme 576,4 mil. Sk. Úsporu kompenzuje
zvýšenie nákladov v súvislosti so zabezpečením autobusovej
dopravy v objeme 59,7 mil. Sk a strata tržieb z prepravy
cestujúcich v objeme 47,8 mil. Sk. Sumárny plánovaný efekt z
redukcie dopravy na vybraných tratiach tak je 468,8 mil. Sk,
pričom ďalšia úspora sa predpokladá z redukcie výkonov na
hlavných tratiach v objeme 171 mil. Sk a ďalších 214 mil. Sk
chce spoločnosť ušetriť internými opatreniami.
Podľa vyhodnotenia dopadov zastavenia osobnej vlakovej dopravy
na vybraných regionálnych dráhach, ktoré rezort dopravy
predložil na pripomienkové konanie, sa kvôli zrušeniu
prevádzky železničnej dopravy na 22 tratiach s kilometrickou
dĺžkou 511 km uskutočnili rokovania ZSSK so zástupcami vyšších územných
celkov (VÚC). Väčšina pritom deklarovala záujem o
prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy na dotknutých
tratiach, ale VÚC tiež oznámili, že nemajú dostatok
prostriedkov na pokrytie straty, ktorá by ZSSK vznikla po obnovení osobnej dopravy na
predmetných tratiach. Predstavenstvo ZSSK tak po interných opatreniach 12. mája
rozhodlo o obnovení železničnej dopravy na vybraných
deviatich tratiach s účinnosťou od 15. júna do konca roka
2003 a zároveň rozhodlo o zastavení osobnej dopravy autobusmi
na troch tratiach. Osobná doprava sa tak obnoví spolu na
deviatich tratiach a jednu trať (Zohor - Záhorská Ves)
prevádzkuje ZSSK na
zmluvnej báze.
ZSSK k 15. júnu obnoví osobnú
železničnú dopravu v redukovanom rozsahu na deviatich
regionálnych tratiach. Sú to trate Šaľa - Neded, Žilina -
Rajec, Trenčín - Chynorany, Úľany nad Žitavou - Zlaté
Moravce, Levice - Štúrovo, Šahy - Čata, Hronská Dúbrava -
Banská Štiavnica, Plešivec - Muráň a Bánovce nad Ondavou -
Veľké Kapušany.
Prevádzka železničnej dopravy sa pôvodne k 2. februáru 2003
zrušila na 22 železničných tratiach a na troch tratiach s
dĺžkou 207 km sa zaviedla zmluvná autobusová doprava.
Súčasne ZSSK
prepustila obslužný personál v počte 443 osôb a
nadbytočnými sa stalo 65 hnacích vozidiel a 45 prípojných
vozňov.
P. Prokopovič prevzal
záštitu nad obnovením prevádzky ozubnice Tisovec – Brezno
Tisovec 13. júna 2003 - Možnosti obnovenia
regionálnej prevádzky nákladnej železničnej prepravy na trati Tisovec - Pohronská
Polhora dominovali na dnešnom stretnutí ministra dopravy,
pôšt a telekomunikácií SR Pavla Prokopoviča s
predstaviteľmi štátnej správy, samosprávy, miest a obcí
Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) a zástupcami Železníc
SR v Tisovci.
Podľa informácií ministrovho poradcu a hovorcu Tomáša
Šarlušku minister prisľúbil, že preskúma efektivitu znovu
zavedenia tejto nákladnej železničnej dopravy. Šéf rezortu
dopravy prevzal záštitu nad obnovením prevádzky svetového
železničného unikátu ozubnice
na trati Tisovec - Brezno (?!?)
. V tejto súvislosti zdôraznil, že nejde o jej
finančné zabezpečenie, ale "skôr administratívnu pomoc
pri predkladaní tohto projektu v budúcnosti".
Na margo budovania cestnej siete na juhu Banskobystrického kraja
minister uviedol, že rezort dopravy, pôšt a telekomunikácií
uvažuje iba o výstavbe diaľnice severným ťahom. V južných
okresoch ide vždy len o budovanie rýchlostnej komunikácie.
Predstavitelia BBSK argumentovali, že pri obnovení nákladnej
železničnej prepravy na trati
Tisovec - Pohronská Polhora by časť nákladov mohla
hradiť tamojšia vápenka. "Prevoz drevnej hmoty po nej by
znamenal potrebu investovať do obnovenia železničnej
infraštruktúry, ktorá je v značne zanedbanom stave. Treba
posúdiť, či železničná nákladná doprava je
odôvodnená," uviedol T. Šarluška. Podľa jeho slov
iniciatíva v tomto smere musí vyjsť od predstaviteľov BBSK,
lebo deklarovanie efektivity uvedenej prepravy je v ich záujme.
Starostovia Kvetoslavova a
Hviezdoslavova núkali ráno cestujúcim šampanské
Kvetoslavov 15. júna 2003 - Starostovia obcí
Kvetoslavov a Hviezdoslavov v okrese Dunajská Streda ponúkali
dnes pri východe slnka cestujúcim na železničnom nástupišti
šampanské.
K nezvyčajnej udalosti došlo vo chvíli, keď na novej
železničnej zastávke v Kvetoslavove o piatej ráno zastavil
prvý osobný vlak smerujúci do Bratislavy.
Obyvatelia oboch susedných obcí merali doteraz denne k jedinej
železničnej stanici v časti Fakov v Kvetoslavove peši či na
bicykloch vzdialenosť asi dva kilometre. Samosprávy obcí pod
vedením starostu Miroslava Hrabalu a Jána Ozogánya sa rozhodli
pomôcť tým, ktorí za prácou alebo do školy cestujú denne
smerom do Komárna či Bratislavy. Stavbu novej železničnej
stanice v hodnote 1 300 000 korún z peňazí oboch obcí začali
v roku 2001 a stavebné práce stihli dokončiť do 15. júna, k
termínu, keď železnice menia železničný poriadok.
"Novú železničnú stanicu s čakárňou bude denne
využívať asi osem desiatok našich občanov. Tých, ktorí sa
dnes do 20-kilometrov vzdialeného hlavného mesta vybrali za
prácou či nákupmi prvým osobným vlakom, ktorý tu zastal,
sme ponúkli šampanským. S radosťou si s nami o piatej ráno
pripili," uviedol dnes pre TASR starosta Kvetoslavova
Miroslav Hrabala. Dodal, že železničiari, ktorí dnes ráno
vykonávali službu, oslávia novú stanicu z
pracovno-bezpečnostných dôvodov až po "fajronte".
Na novej železničnej stanici v Kvetoslavove bude oddnes
zastavovať všetkých 20 osobných vlakov prechádzajúcich
traťou smerom z Bratislavy do Komárna a späť.
Služobný pes pomohol
košickým policajtom zaistiť 50 kartónov pašovaných cigariet
Bratislava 13. júna 2003 - Služobný pes
pomohol železničným policajtom zaistiť päť igelitových
tašiek s 50 kartónmi značkových cigariet s ukrajinskými
ochrannými kolkami, pri kontrole lôžkového vozňa rýchlika R
608 Spišan na stanici v Košiciach.
Kupé nebolo počas kontroly obsadené cestujúcimi a k nálezu
pašovaných cigariet sa nik nehlásil. Podľa vyjadrenia
ukrajinského sprievodcu v kupé z Čopu do Košíc cestovali dve
ženy, ich popis však nevedel uviesť a o cigaretách tiež nič
nevedel.
Ako TASR informoval hovorca Železničnej polície (ŽP) Jozef
Búranský, colný dlh na cigaretách predstavuje 31 000 korún a
ŽP odovzdala prípad v noci na štvrtok Colnej správe Košice.
Bývalého sudcu stíha
polícia pre polmiliardovú spreneveru
Korzár 11.06.2003 (ss) , Košice
- Krajský úrad justičnej polície v Košiciach vykonáva na
základe trestného oznámenia Železníc slovenskej republiky ( ŽSR ) vyšetrovanie v
škandalóznej kauze odpredaja dvoch vlakových súprav Krivaň a
Tatran v hodnote cca pol miliardy. Predmetom vyšetrovania je
konanie správcu konkurznej podstaty firmy TORY-leas JUDr. M. R.,
ktorý zmodernizované vlaky s 26 IC vozňami predal za 10
miliónov firme z košického okolia. Vyšetrovateľ KÚJP
vzniesol obvinenie tomuto správcovi - mimochodom niekdajšiemu
košickému sudcovi - pre trestný čin sprenevery. Jeho
pomocníčke JUDr. Z. K. obvinenie za pomoc pri jeho realizácii.
Ako uviedol vyšetrovateľ prípadu npor. Mgr. Pavol Vrba,
"obaja sú spoločne stíhaní aj pre trestný čin
falšovania a pozmeňovania verejnej listiny, úradnej pečate a
úradnej uzávery. K spáchaniu týchto skutkov oboma obvinenými
došlo speňažením majetku patriaceho do konkurznej podstaty
spoločnosti TORY-leas, s. r. o., Košice v konkurze spôsobom,
ktorý je v rozpore s ustanoveniami zákona o konkurze a
vyrovnaní. Na základe doterajšieho vyšetrovania bolo
preukázané, že trestnými činmi spôsobili škodu takmer 450
miliónov Sk na majetku konkurznej podstaty spoločnosti
TORY-leas, s. r. o., Košice v konkurze."
Ako došlo k tomuto podvodu? ŽSR uzavreli s košickou firmou TORY-leas
zmluvy ešte v roku 1996. Za dve súpravy s vozňami vyplatili na
splátkach s úrokami viac ako 722 miliónov korún. Na TORY-leas
bol neskôr vyhlásený konkurz. Keď chýbalo doplatiť ŽRS
desať miliónov, dostala súpravy firma z obce Perín-Chým s
názvom Realitný dom, s. r. o., z okresu Košice-okolie.
Uvedený správca konkurznej podstaty vypovedal lízingové
zmluvy medzi oboma partnermi. Po doručení výpovede ŽRS
iniciovalo rokovanie o odkúpení vozňov, i napriek tomu JUDr.
M. R. súpravy "strelil" uvedenej firme, pritom
spoločnosť vznikla len niekoľko týždňov pred predajom.
Správca súpravy predal presne za 10 miliónov 51-tisíc korún,
pričom ich trhová hodnota bola vyše 450 miliónov korún.
Posudok pritom vyhotovil súdny znalec pre dopravné cesty a nie
pre koľajové vozidlá. O odpredaj požiadal Krajský súd v
Košiciach, pričom svoju žiadosť doložil vyjadreniami podľa
neho najväčších veriteľov úpadcu, a to Daňového úradu
Košice IV (pohľadávka vo výške 96 miliónov korún) a
Slovenskej kreditnej banky (64 miliónov). Nevyžiadal však
súhlas druhého najväčšieho veriteľa, platcu lízingových
splátok a užívateľa vozňov - ŽSR .
Začiatkom vyšetrovania sa zmluva o predaji stala neplatnou a
vozne napokon získali oprávnene ŽRS, čo však podľa
vyšetrovateľa nie je dôvodom na zastavenie trestného
stíhania správcu konkurznej podstaty. Podľa vyšetrovateľa
Mgr. Vrbu totiž fakt, že došlo k náprave stavu, neanuluje
trestno-právnu zodpovednosť obvineného. Táto skutočnosť
môže mať na trestné stíhanie iba vplyv, a to v prípade, ak
sa o nápravu pričinil nejakým spôsobom samotný obvinený.
Podľa výšky škody hrozí v prípade dokázania viny JUDr. M.
R. minimálne 5 rokov väzenia, na hornej hranici trestnej sadzby
až 12 rokov.
Německé dráhy Deutsche
Bahn chtějí propustit pětinu zaměstnanců
FRANKFURT 13. června (ČTK) - Německý provozovatel
železnice Deutsche Bank by mohl propustit 40.000 osob, což je
19 procent současného počtu zaměstnanců. Informoval o tom
dnes německý deník Handelsblatt s odvoláním na předsedu
představenstva Hartmuta Mehdorna.
Společnost, kterou vlastní stát, v současnosti zaměstnává
210.000 osob. V uplynulých deseti letech německé železnice
propustily kolem 44 procent zaměstnanců. "Nejsme však
ještě na konci a myslíme si, že bychom měli snížit počet
pracovníků o dalších 20 procent," citoval list Mehdorna.
Zatím však není jisté, v jakém časovém období by k
propouštění došlo.
Již delší dobu jsou DB považovány za
horkého kandidáta na privatizaci, dodal list. Mluvčí k
oznámení Mehdorna dodal, že cílem firmy není propouštění.
Potvrdil však jeho slova, že si dokáže představit provoz
společnosti s počtem pracovníků nižším o deset až 20
procent. Zdroje ze společnosti již dříve uvedly, že cílem
německých drah je snížit do roku 2007 počet zaměstnanců na
170.000, napsala agentura Reuters.
Regionálne vlaky sa
rozbehli
16.6.2003 - Po viac ako štyroch
mesiacoch včera zasa začala premávať lokálka na turisticky
zaujímavej trati Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica. Prevádzka
sa rozbehla aj na ďalších ôsmich z 25 regionálnych železničných
tratí, ktoré boli vo februári pre nerentabilnosť zrušené.
Hoci sa Železničná spoločnosť rozhodla, že dopravu obnoví
zatiaľ len na pol roka, miestna samospráva má záujem i o ďalšiu
prevádzku. „Stále intenzívne rokujeme so všetkými
zainteresovanými subjektmi. Mesto chce prevádzkovať trať v
spolupráci s Banskobystrickými samosprávnym krajom a súkromnými
subjektmi,“ hovorí primátor Banskej Štiavnice Marián
Lichner.
Či budú regionálne vlaky premávať aj v januári po zmene
cestovného poriadku, bude sčasti závisieť od toho, ako sa
kraje vyrovnajú s nákladmi na ich prevádzku. Priestor im má
vytvoriť zmena zákona o cenách a s ním súvisiace uvoľnenie
regulovania cestovného. Niektoré odhady hovoria o možnom dvoj-
až trojnásobnom raste ceny lístka.
Zodpovednosť za tvorbu cien prejde z ministerstva na regióny,
ale tie nebudú môcť počítať so dotáciou na prevádzku
regionálnych tratí. Podľa železníc, ktoré budú v nasledujúcom
polroku vypravovať vlaky na vlastné náklady, vytvorí deväť
regionálnych tratí každý mesiac stratu 50 miliónov korún.
Železničná spoločnosť podľa svojich predstaviteľov našla
peniaze aj vďaka úsporám. Tie sa vytvorili napríklad obmedzením
dopravy na iných 24 tratiach. Úplne zrušenie sa nevyhlo dvom
tratiam - z Piešťan do Leopoldova a zo Starého Smokovca do
Popradu.
V januári získajú vyššie územné celky kompetenciu za prevádzku
osobnej dopravy a budú môcť zakladať obchodné spoločnosti
alebo si objednávať služby od železníc na základe zmluvy o
verejnom záujme.
Príklad takéhoto fungovania lokálky sa dá nájsť v okrese
Malacky. Vlakovú dopravu na trati Zohor - Záhorská Ves zabezpečuje
bratislavský vyšší územný celok, ktorý začiatkom júla
nahradí novo vzniknutá Bratislavská koľajová spoločnosť.
Obnovené trate
Trenčín - Chynorany - 5 vlakov denne
Levice - Štúrovo - 5 vlakov denne
Čata - Šahy - 5 vlakov denne
Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica - 5 vlakov denne
Šaľa - Neded - 3 vlaky denne
Úľany nad Žitavou - Zlaté Moravce - 4 vlaky denne
Plešivec - Muráň - 4 vlaky denne
Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany - 4 vlaky denne
Skôr obnovené trate
Žilina - Rajec - 7 vlakov denne
Zohor - Záhorská Ves - 4 vlaky denne
Deväť regionálnych
vlakov opäť začalo jazdiť
16.6.2003 - Na deviatich z 25 pôvodne
zrušených regionálnych tratí začali včera opäť premávať
vlaky.
Do polovice decembra budú prevádzku vlakov hradiť železnice.
Aby na to mali, obmedzili premávku na 24 iných tratiach. Či
budú lokálky fungovať aj v januári, sa uvidí podľa záujmu
a schopnosti vyšších územných celkov nájsť spôsob ich
financovania. Keďže nebudú môcť počítať so štátnou dotáciou,
uvoľní im ministerstvo financií ruky pri tvorbe cien.
Predpokladá sa, že doprava tým zdražie, niektoré odhady počítajú
aj s trojnásobkom dnešných cien. (r)
Kórejčania sa
spojili železničnými traťami
16.6.2003 - Severná a Južná Kórea
v sobotu prvýkrát po 50 rokoch prepojili svoje železnice cez
prísne stráženú spoločnú hranicu. Stalo sa tak v predvečer
tretieho výročia historického medzikórejského summitu a
uprostred napätia okolo ambiciózneho jadrového programu
Severnej Kórey.
Cez hraničnú líniu ženisti z obidvoch strán položili koľajnice
a prepojili železničnú trasu v blízkosti západného pobrežia.
Tá spojí metropoly obidvoch kórejských štátov, Soul a
Pchjongjang. Kým bude železnica úplne funkčná, v obidvoch
krajinách je potrebné položiť ešte kilometre koľajníc. Práce
by mali trvať do konca roka, potom bude môcť vyjsť prvý
vlak. Posledný prešiel medzikórejskou hranicou krátko pred
vojnou z rokov 1950 - 1953.
„Po odstránení zátarasov z ostnatých drôtov bola prepojená
životná tepna národa,“ vyhlásil delegát Južnej Kórey Čo
Mjng-kjun na ceremoniáli v demilitarizovanej zóne. „Touto železnicou
potečie horúca krv národa, srdečná pohostinnosť a dejiny
spoločnej prosperity,“ básnil delegát severu Kim Bjung-čul.
Zahraničným novinárom účasť na ceremoniáli neumožnili.
Výstava superlatívov
17.6.2003 -
Organizátori originálnej výstavy na parížskej Avenue
Champs-Elysées žiaria nadšením. Za štyri týždne expozície
sa na dočasnú železničnú stanicu na najkrajšej ulici mesta
prišlo pozrieť viac ako päť miliónov návštevníkov.
"Ľudia sem prišli snívať," povedal organizátor výstavy
Gad Weil, ktorý sa vo Francúzsku už preslávil neobvyklými
projektmi. Na Elyzejských poliach si ľudia vďaka nemu tentoraz
prezreli tridsiatku lokomotív a vagónov - od najstarších až
po moderné vlaky, ktoré ešte neboli nasadené na pravidelné
linky. (fotodokumentácia z 13. VI. 2003 z tejto výstavy , , SNCF konanej 16. V. - 15. VI. 2003 je
spracovávaná - pozn. Addams).
Na železnici sa zatiaľ nedohodli
18.6.2003 - Železničiarske odbory sa včera so zamestnávateľmi
dohodli na prerušení rokovaní o náraste miezd na tento rok a
opäť sa stretnú na budúcu stredu. "Obidve strany
deklarovali záujem hľadať kompromis pre zachovanie sociálneho
zmieru," povedal personálny riaditeľ Železničnej spoločnosti
Anton Jaborek. "Naše postoje sa po tomto rokovaní mierne
priblížili," dodal prvý podpredseda Odborového zväzu železničiarov
Peter Rozložník. Podľa Jaboreka niektoré odborové centrály
upustili od pôvodných požiadaviek a presadzovali rast priemerných
miezd o osem percent. Zamestnávatelia však zatiaľ zotrvali na
návrhu rastu tarifných miezd od júla o päť percent. Ak to
ekonomická situácia umožní, priemerné mzdy by mali stúpnuť
o ďalšiu zložku vo výške 3,8 percenta od septembra, ktorá
by sa jednorazovo vyplatila v decembri. Odbory pôvodne chceli na
celý rok rast miezd o mieru inflácie na úrovni 8,8 percenta zvýšenej
o ďalších päť percent.
Záhorská lokálka od júla
18.6.2003 - Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť už
disponuje licenciou na prevádzku železničnej dopravy. Osobnú
dopravu na regionálnej trati Zohor - Záhorská Ves - Bratislava
by mala spoločnosť začať prevádzkovať vo vlastnej réžii v
prvej polovici júla. Uviedol to predseda predstavenstva spoločnosti
Roman Filistein. "Rozhodli sme sa predĺžiť regionálny
spoj až do hlavného mesta, aby sme obyvateľom bratislavského
regiónu zabezpečili rýchlejšie cestovanie bez zbytočného
prestupovania," povedal. Na trati budú denne premávať štyri
páry spojov. "Chceme pokryť najmä ráno a popoludnie,
kedy ľudia cestujú do práce alebo do škôl a naspäť,"
zdôraznil Filistein.
Vlakom na Megakoncert skupiny Elán
19.6.2003 -
Fanúšikovia skupiny Elán , ktorí mali hrôzu z výšky
sumy, ktorú budú musieť minúť na cestu do Prahy na
Megakoncert Elánu, sú zachránení. Zástupcovia Železničnej
spoločnosti, a.s. Bratislava a Českých dráh včera slávnostne
podpísali memorandum, ktorým potvrdili skutočnosť, že sa stávajú
oficiálnym dopravcom na septembrový elánovský Megakoncert.
Návštevníkom koncertu poskytnú zľavu cestovného vo výške
75 % zo základného cenníka v 2. vozňovej triede zo staníc na
Slovensku do stanice Praha. Záujemcovia sa musia pri kúpe zvýhodneného
cestovného lístka preukázať vstupenkou na vystúpenie Elánu.
Poplatky za miestenky, lôžka a ležadlá, ako aj doplatok na
EC/IC sa vyberajú v plnej výške. Organizátori počítajú s tým,
že mnohí budú chcieť spojiť návštevu koncertu s
prehliadkou Prahy, preto zabezpečili aj predĺženú platnosť
cestovných lístkov. Zo Slovenska je možné nastúpiť už 18.
9. 2003 od šiestej hodiny rannej. Cesta späť musí byť ukončená
najneskôr do 22. 9. 2003 do polnoci. Tí, ktorí teda vyrazia za
zábavou z Bratislavy, zaplatia za spiatočný lístok 362 Sk (prípadne
plus 77 Sk príplatok) a lukratívna cena čaká i na hudbychtivých
Košičanov, ktorých vyjde otočka do Prahy na 558 Sk.
Zľavnené cestovné sa bude predávať na všetkých železničných
staniciach s medzinárodnou pokladnicou a na pätnástich
staniciach po celom Slovensku budú okrem špeciálnej cesty ponúkať
dokonca i vstupenky na Megakoncert.
Neobvyklá spolupráca vznikla z potreby zaistiť dopravu, a tým
aj účasť slovenských fanúšikov Joža Ráža, Jana Baláža
a Vaša Patejdla na podujatí, ktoré nemá obdobu. Legendárna
kapela pripravuje na jeseň monštruózne vystúpenie na
Letenskej pláni, kde doteraz nevystupovalo žiadne slovenské
zoskupenie.