Byt železníc, ktorý prešetroval NKÚ, je dva roky prázdny
Sme 15.12.2003, jm; dam - Byt bývalého štátneho podniku Železnice Slovenskej republiky na Bazovej ulici v Bratislave, ktorého výstavbu platili daňoví poplatníci, je dva roky prázdny. Denníku SME to potvrdili obyvatelia domu na Bazovej aj hovorkyňa Železníc SR Nela Blašková.
Výstavba toho luxusného bytu, na ktorú v decembri 2001 upozornil denník SME, odštartovala kontrolu bytovej politiky železníc Najvyšším kontrolným úradom. Ten vo februári 2003 skonštatoval, že železnice porušujú vnútorné smernice.
Len zariadenie bytu vyšlo 2,581 mil. Sk.
Denník SME sa začal o byt zaujímať potom, ako ho obyvatelia domu na Bazovej upozornili, že byt sa stavia pre brata premiéra Miroslava Dzurindu. Ten bol vtedy riaditeľom divízie železničných koľajových vozidiel štátneho podinku ŽSR , dnes je v tej istej funkcii v Železničnej spoločnosti, a.s., kde má podiel štát. Dzurinda to nepotvrdil a neskôr sa nasťahoval do vedľajšieho bytu. Predseda vlády Mikuláš Dzurinda dal pod tlakom médií vec prešetriť NKÚ.
Oficiálne vyjadrenia ŽSR v tej veci sa každým dňom menili. Hovorca železníc Čikovský SME v decembri 2001 povedal, že v prípade Bazovej ide o sociálne byty, o pár dní sa pre denník Práca vyjadril, že byty sa budú využívať na služobné účely. Námestník ŽSR Saxa pre Plus 7 dní hovoril, že "byt nebude pridelený nikomu a železnice ho budú využívať na reprezentačné účely pre návštevy," pre SME zase tvrdil, že sa bude "využívať na porady a rokovania".
Hovorkyňa Železníc Nela Blašková: "Za to obdobie, odkedy bol byt zrekonštruovaný v roku 2001, do dnešného dňa (9.12.2003 - pozn. red.) nebol využívaný na účely zahraničných návštev. Byt sa nevyužíval ani na iné účely." Obyvatelia domu na Bazovej: "Za ten čas, čo tu bývame, sme nevideli nikoho do bytu vchádzať ani z neho vychádzať. Keby v tomto dome nebýval Dzurinda, tak ani nevieme, že tu taký luxusný byt vôbec je."
Najvyšší kontrolný úrad zverejnil, že zariadenie bytu stálo presne 2.581.270 Sk. Luster v jedálni napríklad vyšiel 125.706 korún, sedacia súprava 164.882, osem obrazov 270.000, doplnky do kuchyne 137.767 Sk a ďalšia elektronika 145.829 korún. Práčka so sušičkou, ktorú železnice do bytu kúpili, stála 61.992 Sk.
K bytu bol vybudovaný samostatný výťah, ktorého výstavba môže vyjsť od 600- do 900.000 Sk.
Komplex má tri izby, dve kúpeľne, veľkú komoru, kozub a presklenú halu so zimnou záhradou. Hovorkyňa železníc Blašková na otázku SME, prečo je zariadený ako byt, ak nemal byť určený pre nájomníka, reagovala: "Jednoducho bol takto zariadený." Jeho rozloha je 186 metrov štvorcových, z čoho hala má 64 metrov štvorcových.
Komplex na Bazovej ulici sa staval v čase, keď železnice vykazovali stratu 3 mdl Sk.

Železnice sú v strate
Rok 2001: strata 3 mld Sk. 1.1.2002 došlo k rozdeleniu železníc na Železnice SR, štátny podnik, a Železničnú spoločnosť, akciová spoločnosť. Rok 2002: Železnice SR, š.p. - strata 3,67 mld Sk. Železničná spoločnosť, a. s. - strata 298,634 mil. Sk. Rok 2003, prvých 9 mesiacov: Železnice SR, š. p. - strata 1,739 mld Sk. Železničná spoločnosť, a.s. - strata 1,5 mld Sk.
Byt, ktorý odštartoval škandál ŽSR , je na predaj.
Hovorkyňa Železníc SR Nela Blašková odpovedala aj na ďalšie otázky SME.
Ktoré byty plánujú železnice odpredať?
Železnice chystajú na odpredaj približne 700 bytov v rámci celého Slovenska. Všetky byty musíme najprv podľa zákona ponúknuť ich nájomníkom a až potom ich ponúknuť niekomu inému.
Kedy budete predávať doteraz prázdny luxusný byt?
Predpokladám, že už začiatkom januára.
Za akú cenu ho budete predávať?
Ešte nie sú vypočítané ceny bytov, ale budeme sa ho, samozrejme, snažiť predať za čo najlukratívnejšiu cenu. Ak sa nenájde vhodný záujemca, sme pripravení podať si aj inzerát.

Rakúske vlaky budú premávať na Záhorí
SITASme 15.12.2003 - Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť zavedie od 15.12. do vlakových spojov Bratislava - Zohor - Záhorská Ves lokomotívy a vozne rakúskej železničnej spoločnosti Österreichische Bundesbahnen.
"Chceme zvýšiť kvalitu cestovania a posilniť prevádzku, keďže definitívne obnovujeme aj prevádzku do Rohožníka ," uviedol poslanec Bratislavského samosprávneho kraja a predseda predstavenstva , BRKS Roman Filistein.
Slovenská spoločnosť si od rakúskej štátnej prenajala dve lokomotívy a štyri vozne s predkupným právom. Prenájom je dohodnutý na šesť mesiacov. Po ich uplynutí sa vzhľadom na vývoj Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť rozhodne, či ich kúpi. Podľa Filisteina to závisí od rozsahu dopravy, ktorú bude spoločnosť v tom čase zabezpečovať. "Do budúcnosti nevylučujem ani tesnejšiu spoluprácu s Österreichische Bundesbahnen, najmä v oblasti regionálnej dopravy medzi Viedňou a Bratislavou, ako aj pri príprave bratislavskej rýchlodráhy," dodal Filistein.

Drahšie lístky chcú kompenzovať rastom kvality
Národná obroda 15.12.2003, Šikuda Slavomír - Na opätovnom zdražovaní cestovného železnice, ľudovo povedané, nezarobia. Jeho celková výška 10% je totiž z polovice tvorená zvýšenou sadzbou DPH, zvyšných 5% nedosahuje ani mieru inflácie.
Ako však konštatoval poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška, nikde na svete nie je celoplošná verejná preprava osôb zisková, a preto štát bude musieť naďalej kompenzovať jej straty za výkon vo verejnom záujme. "Navrhovaných 10% je maximálna cena, jej rast však môže byť nižší," uviedol T. Šarluška. Podľa vedúceho katedry železničnej dopravy Žilinskej univerzity Milana Kováča však železnice inú cestu ako zvyšovanie cenu lístkov vzhľadom na rastúce náklady ani nemajú. "Aj keď sa ich ceny zvýšia ešte niekoľkokrát, náklady stále nevyrovnajú," konštatoval.
Spomínaných 10% teda predstavuje hornú hranicu ceny regulovanej štátom, ZSSK si však bude môcť stanoviť vo vybraných prípadoch aj cenu nižšiu. Bude to najmä na kratších tratiach, na ktoré bude chcieť prilákať pravidelných cestujúcich. "V súčasnosti takúto nižšiu cenu ponúkame napríklad na trati Žilina – Kysucké N. Mesto ," informoval Henzély. Každú diskontovanú cenu však musia ekonomicky zdôvodniť.
Okrem toho, že zdražovanie nepokrýva zvýšené náklady železníc, vyvolá aj odchod cestujúcich. "Modelovaný je asi vo výške 2,5%," uviedol K. Henzély. O jeho hospodárskych dôsledkoch na spoločnosť sa zatiaľ kompetentní nechceli vyjadrovať, keďže o konečnom zvýšení cien cestovného sa stále rokuje medzi MF SR a ZSSK . Predpokladá sa však, že jeho konečná výška by mala stratu spôsobenú odlevom cestujúcich z vlakov nahradiť.
ZSSK sa preto v snahe naplniť vlaky bude zameriavať najmä na zvyšovanie kvality cestovania. Je to predovšetkým modernizácia vozňov, postupne by všetky rýchliky medzi Bratislavou a Košicami mali byť klimatizované. "Odstavili sme 170 vozňov s najnižším komfortom, do konca roka plánujeme nasadiť 6 nových motorových súprav na spojoch so Zvolenom," uviedol K. Henzély. Rozširuje aj možnosť využívania viacerých komerčných zliav, napríklad pri rodinnom cestovaní, pripravuje sa zriadenie možnosti nákupu lístkov na internete. To by malo spočiatku fungovať len vo vlakoch kategórie IC , postupne by však malo byť dostupné pre cestujúcich vo všetkých typoch vlakov. ZSSK v súčasnosti riešia technické otázky tohto projektu. Sprievodcovia by mali byť vybavení elektronickými pokladnicami a cestujúci by si lístok vyzdvihol až po nastúpení do vlaku.

Unie chce růst, investuje 62 miliard eur
Lidové Noviny 13.12.2003, Menschik Tomáš - Šéfovia štátov a vlád sa 12.12. zhodli na konkrétnych projektoch a investíciách, ktoré majú podporiť rast európskych ekonomík. Súbor zámerov a opatrení dostal názov Iniciatíva pre rast. Únia na ňu zo svojich fondov uvoľní celkovo 62 mld EUR.
"Je to prvýkrát v histórii, čo sa únia zhodla na konkrétnych krokoch, ktoré majú podporiť spoločný priestor voľného pohybu a obchodu," pochválil iniciatívu taliansky premiér Silvio Berlusconi. Práve z dielne talianskeho predsedníctva vzišla včera (12.12.) schválená iniciatíva.
Hneď od začiatku je jasné, že investície potečú aj do ČR. Vo chvíli, keď šéfovia vlád a štátov začali riešiť podrobnosti celej agendy totiž ako prvý vystúpil český premiér Vladimír Špidla a požiadal, aby bol zoznam investícií otvorený a mohli do neho pribúdať nové projekty. by sa tak mohla podieľať na budovaní železničného koridoru Drážďany – Praha – České Budějovice – Linec. "Naša strana prejavila záujem o železničný koridor do Linca. Na Európskej rade sa nevyskytol žiadny principiálny odpor proti tomu, aby sa tento zámer dostal do zoznamu projektov, ktoré budú rýchlo realizované," komentoval premiérovo vystúpenie námestník ministra financií Zdeněk Hrubý.
Štátnici sa zároveň zaviazali, že podporia výstavbu diaľnice Katovice – Viedeň. Tá je už na českom území z veľkej časti dokončená.
Talianske predsedníctvo trvalo na tom, že iniciatíva nemá fungovať iba ako vyhlásenie. Čo najskôr sa má začať pracovať na konkrétnych stavbách. Projekty bude financovať vo výške 20%. Ďalšie peniaze môže poskytnúť Európska investičná banka.
Iniciatíva pre rast je zameraná na budovanie transeurópskych sietí v doprave, energetike a telekomunikáciách. Okrem toho sa má sústrediť aj na podporu vzdelania a ľudských zdrojov. Jedna z požiadaviek európskych štátnikov sa týka zvýšenia mobility pracovných síl. To súvisí s investíciami do vzdelania. Vzdelaná pracovná sila je schopná byť viac mobilnou a migrovať za prácou.

Plánované dopravné projekty EÚ
Železničné tunely: - tunel pod Alpami má spojiť francúzsky Lyon a taliansky Turín - tunelom pod Brennerským priesmykom majú chodiť vlaky z Rakúska do Talianska
Nové železničné trate: - majú spojiť Bazilej s Karlsruhe, španielske Vigo s portugalským Portom, francúzsky Dijon a nemecký Mülheim - vo švédskych mestách Malmö a Stockholm by sa mali vybudovať nové tunely
Rýchlovlaky: - vysokorýchlostná železnica má viesť z Lisabonu do Madridu, z Liége do Kolína nad Rýnom a zo španielskeho Figuera do francúzskeho Perpignanu - most cez Rýn v meste Kehl má spojiť nemecké rýchlovlaky ICE s francúzskymi TGV
Zdokonaľovanie starších tratí: - nové železničné koridory majú vzniknúť na niekoľkých miestach, predovšetkým v strednej a východnej Európe; medzi zvažované varianty patrí aj úsek Praha – Linec
Navigačný systém Galileo: - družicový systém Galileo má umožniť presné určenie polohy nezávisle od podobnej siete GPS, ktorú prevádzkujú Američania.

Štrajk talianskych železničiarov dnes výrazne obmedzil vlakovú dopravu
TASRRím 12. 12.2003 - Štrajk talianskych železničiarov dnes výrazne obmedzil vlakovú dopravu v krajine a zapríčinil tiež výpadky niektorých Eurocity-spojení do Nemecka, Rakúska a Švajčiarska. Pre štrajk odborárov nepremávala asi polovica vlakov. Štrajk sa začal vo štvrtok o 21. hodine a mal by sa skončiť dnes o 21. hodine. Štrajkujúci žiadajú tarifné zmluvy a vyššie platy. Informovala o tom nemecká agentúra DPA.

Zavedenie GSM-R na českých železniciach sa odkladá
TASRPraha 12. decembra - Pilotný projekt na výstavbu železničnej mobilnej siete GSM-R pre spoločnosť České dráhy (ČD), ktorý má zlepšiť bezpečnosť na železnici a zabezpečiť tranzitnú dopravu cez Českú republiku sa znovu odkladá. Úřad pro ochranu hospodářské souteže (ÚOHS) zamietol odvolenie ČD proti svojmu pôvodnému verdiktu, že dráhy musia urobiť "nový výber". Pre české Hospodárske noviny to potvrdili dva na sebe nezávislé zdroje.
V praxi to znamená, že dráhy budú musieť znovu posúdiť ponuky dvoch uchádzačov - firiem Kapsch a Siemens.
Kapsch a Siemens súperia o objednávku v hodnote necelých 300 miliónov Kč (v prepočte 385,5 milióna Sk), čo je však iba zlomok celkovej investície odhadovanej až na 6 miliárd Kč. Obidve firmy sa už zúčastnili na prvom výberovom konaní, ktoré dráhy vypísali v polovici roka 2001. To skončilo víťazstvom spoločnosti Kapsch. Siemens sa proti tomu odvolal a uspel, ÚOHS tender zrušil. Dráhy tak museli vypísať nové výberové konanie, čo sa stalo začiatkom tohto roka. Z tandemu Kapsch a Siemens, bola znovu úspešnejšia prvá menovaná firma. A to aj napriek tomu, že ponuky obidvoch spoločností posudzovali dve komisie, Českých dráh aj vládna. Ponuka Siemensu bola vybraná ako výhodnejšia. Ten sa znova odvolal a uspel.
"Očakávame, že nový výber prebehne v súlade so všetkými náležitosťami a do úvahy sa zoberú aj názory obidvoch komisií," povedal hovorca Siemensu Petr Sedláček.

Spolu s Marokom vybuduje tunel pod Stredozemným morom
ReutersSITA MADRID 13. decembra - Španielsko a Maroko súhlasili s výstavbou 39 kilometrov dlhého železničného tunela pod Stredozemným morom, uviedlo v sobotu španielske ministerstvo pre rozvoj v náznaku oteplenia vzťahov medzi oboma krajinami. Tunel bude viesť pod Gibraltárskym prielivom, ktorý oddeľuje Španielsko od severnej Afriky. Táto lokalita bola vybraná preto, lebo hĺbka Stredozemného mora predstavuje v tejto časti iba približne 300 metrov, uvádza sa vo vyhlásení ministerstva.
Projekt, prvýkrát spomenutý v roku 1980, bol oživený na summite v Maroku začiatkom mesiaca a má uzdraviť vzťahy medzi Madridom a Marokom, uvádza sa vo vyhlásení. Prichádza iba menej ako dva roky po kríze medzi Marokom a Španielskom v júli 2002, kedy hrozil konflikt kvôli malému neobývanému stredomorskému ostrovčeku Perejil. Rabat si na skalnatý kúsok pevniny vzdialenej iba niekoľko sto metrov od jeho pobrežia robí nárok, rovnako ako španielske enklávy v severnej Afrike Ceuta a Melilla.
Projekt je stále v počiatočnom štádiu. Obidve krajiny súhlasili na trojročnom pracovnom pláne s rozpočtom 27 miliónov eur, z ktorého tri štvrtiny budú použité na seizmické testovanie, aby sa určila najlepšia trasa pre vŕtacie práce. Následne sa určí miesto začiatku tunela na španielskom území v Punta Palomas, približne 40 kilometrov západne od Gibraltáru, a jeho vyústenie v Maroku v Punta Malabata neďaleko Tangiers.

Železnice najazdia v budúcom roku menej
Národná obroda 15.12.2003, Šikuda Slavomír - Napriek tomu, že Železničná spoločnosť v porovnaní s grafikonom na obdobie 2002/2003 znížila počet vlakov vo vnútroštátnej preprava, nemalo by to mať výraznejší dosah na jej výkony.
Celková dĺžka najazdených kilometrov totiž podľa nového grafikonu klesne len o 0,3 mil. km za rok. Medzinárodná preprava osôb zostáva na pôvodnej úrovni, v jej rámci sa však posilňuje spojenie s Rakúskom, naopak klesá v smere do Maďarska, Poľska a ČR.
89 vlakov, o ktoré sa znižuje vnútroštátna osobná preprava, teda nevystihuje podľa prednostu sekcie marketingu divízie osobnej prepravy v Košiciach Karola Henzélyho skutočný stav. "Používame iný ukazovateľ, a tým sú vlakové kilometre. Podľa toho sa výkon zníži z 31,7 mil. na 31,4 mil. km za rok." Zmeny však podľa K. Henzélyho sú na jednotlivých tratiach len drobné. "Nikde sa nestalo, že by sme zrušili napríklad štvrtinu vlakov," konštatoval. Nasadených bude 2028 vlakov, z ktorých 300 bude medzinárodných.
Zmeny podľa nového grafikonu sa prejavia nielen v počte vypravovaných vlakov. Pri väčšine spojov dôjde k posunom v odchodoch súprav. Nový grafikon mení aj dĺžku tratí, viacero vlakov bude presmerovaných či pribudnú nové.
Zmeny nenastali v prípade regionálnych tratí. Tie, ktoré boli obnovené, zostávajú v prevádzke a žiadne nové sa otvárať neplánujú. Aj keď prípadné rokovania s vyššími územnými celkami sú možné. Posilňovanie kvality spojenia sa prejaví v jeho zvýšení medzi Bratislavou a Košicami, kde bude vlak typu IC a Ex jazdiť každé štyri hodiny, rýchliky každé dve hodiny. Expresné vlaky budú mať v porovnaní s IC síce rovnakú kvalitu cestovania, cena lístka v nich však bude nižšia.
V dôsledku stúpajúceho záujmu cestujúcich sa zhusťuje spojenie s Viedňou o 10 vlakov. Pribudne úplne nový vlak kategórie IC spájajúci Viedeň s Košicami. Pôjde o doterajšie IC Gerlach a Tatran, ktoré pôvodne končili v Bratislava. Zároveň stúpne aj počet vlakov Euroregio, v smere z Bratislavy do hlavného mesta Rakúska o 3 a v opačnom o 2 spojenia denne, celkovo bude na tejto trati jazdiť až 14 párov vlakov.

Vláda bude na odporúčanie PEM hľadať stanovisko k investičným stimulom
TASRBratislava 15. 12.2003 - Ekonomickí ministri na dnešnej porade neodporučili vláde poskytnúť daňové úľavy trom subdodávateľom automobilového priemyslu.
PEM odporučila vláde schváliť zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní železničnej osobnej dopravy a dopravnej cesty. Na tento účel sa má pre Železničnú spoločnosť ( ZSSK ), a. s. z rozpočtu vyčleniť 2,3 miliardy Sk, pre Železnice SR asi 4,3 miliardy Sk. Pôjde o plnú úhradu strát týchto spoločností z titulu subvencovaných služieb.
Ministri prerokovali aj správy o plnení úsporných opatrení, o výsledku hospodárenia a o ekonomických výhľadoch oboch železničných subjektov. Mikloš na tlačovej besede ocenil zvýšenie efektívnosti ich hospodárenia, ktoré spočíva najmä v znižovaní nákladov, znižovaní prezamestnanosti a v utlmení rastu dlhov. ZSSK prepustila v tomto roku viac ako 1 000 zamestnancov, ŽSR takmer 900. Tento trend má pokračovať aj v budúcom roku. (krátené)

Štát má poskytnúť ZSSK za VVZ v budúcom roku 4,3 mld. Sk
SITABRATISLAVA 15. 12.2003 - Železničná spoločnosť, a.s. ( ZSSK ) by v budúcom roku mala dostať za výkony vo verejnom záujme (VVZ) 4,3 mld. Sk. Platby za VVZ v tejto výške odporučila vláde SR v pondelok schváliť v rámci návrhu Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní osobnej dopravy pre rok 2004 Porada ekonomických ministrov (PEM). Podľa podpredsedu vlády pre ekonomiku a ministra financií Ivana Mikloša sa vedeniu ZSSK za prvé tri kvartály tohto roku podarilo zefektívniť hospodárenie spoločnosti najmä znižovaním prezamestnanosti v podniku.
ZSSK chce v roku 2004 zrealizovať v osobnej doprave výkony vo verejnom záujme (VVZ) v rozsahu 30,5 mil. vlakokilometrov a v oblasti IC a EC vlakov 1,1 mil. vlakokilometrov. V nákladnej preprave by mal objem prepraveného tovaru dosiahnuť úroveň 50,9 mil. ton. Podľa materiálu, ktorý predložilo na PEM Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT), je predpokladom dosiahnutia stanovených cieľov úhrada straty zo štátneho rozpočtu za VVZ v objeme 4,33 mld. Sk, ako aj podpora prevádzky kombinovanej dopravy čiastkou 20 mil. Sk zo štátnych zdrojov. Ďalšou podmienkou je aj prevzatie dlhu ZSSK v objeme 7,319 mld. Sk do štátneho dlhu, ktoré vláda už schválila a chce ním kompenzovať svoje záväzky voči spoločnosti za VVZ.
Rizikom pre hospodárenie ZSSK bude v budúcom roku aj nevyvážená dopravná politika štátu, z ktorej vyplývajú okrem iného najvyššie ceny za použitie železničnej dopravnej cesty v Európe. Problematickým bude aj dopad vstupu Slovenska do Európskej únie ( ) a s ním súvisiaci rastúci tlak nových železničných dopravcov. ZSSK za jedno z rizík označuje aj nedostatočnú štátnu podporu investícií do osobnej dopravy, napríklad na nákup nových koľajových vozidiel. Spoločnosť takisto predpokladá určité riziká vyplývajúce z plnenia exkluzívnej zmluvy so spoločnosťou Express v objeme 330 mil. Sk, o ktorej v súčasnosti rozhoduje Protimonopolný úrad SR.
V závislosti od plnenia tejto zmluvy vedenie ZSSK vypracovalo aj dva varianty predpokladaného hospodárenia spoločnosti v budúcom roku. Podľa jedného z nich by mohla spoločnosť v budúcom roku dosiahnuť zisk na úrovni 11,63 mil. Sk pri celkovej miere zadlženosti vlastného imania na úrovni 48,21 %. Naopak podľa druhého variantu vykáže spoločnosť stratu vo výške 318,37 mil. Sk, pričom celková miera zadlženosti vlastného imania dosiahne 50,04 %.
ZSSK hospodárila za tri kvartály tohto roka so stratou vo výške 1,05 mld. Sk. V medziročnom porovnaní bola táto strata nižšia o 2,186 mld. Sk. V porovnaní s plánom eviduje ZSSK ku koncu septembra vyššiu stratu o 920,7 mil. Sk, hlavne v dôsledku nižších celkových výnosov. Výnosy spoločnosti predstavovali ku koncu sledovaného obdobia 16,894 mld. Sk. Oproti plánu sa znížili o 1,18 mld. Sk, najmä z dôvodu nižších tržieb z prepravy, ktoré spoločnosť zabezpečila len na 92,83 %. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, poskytol štát zo štátneho rozpočtu spoločnosti prostriedky za výkony vo verejnom záujme v osobnej doprave vyššie o 2,469 mld. Sk. (krátené)

Prvá jazda IC vlaku z Košíc do Viedne a späť bola obojstranne úspešná
TASRViedeň/Košice 15. 12.2003 - Promočnej jazdy nového IC vlaku, ktorý bude jazdiť na trati KošiceViedeň a späť, sa dnes zúčastnili zástupcovia Košíc, Prešova, Bratislavy a ďalších slovenských miest.
Špeciálne tento vlak je ako novinka vyznačený už v grafikone vlakovej dopravy (GVD) SR na rok 2003/2004, ktorý platí od 14. decembra 2003. Priame spojenie Košíc s Viedňou sa bude podľa grafikonu realizovať dvoma pármi IC vlakov Tatran a Gerlach, ktoré budú jazdiť denne, oznámila to slovenská Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a.s.
"Nový IC vlak posilní nielen spojenie metropol oboch susediacich štátov, ale aj spojenie Rakúska s viacerými mestami na trase Bratislava – Košice." Pri príležitosti otvorenia novej vlakovej trasy to dnes na tlačovej besede vo Viedni zhodne uviedli zástupcovia Rakúskych spolkových dráh a ZSSK .
Vzhľadom na zatraktívnenie vlakovej novinky Rakúske spolkové dráhy pripravili pre cestujúcich z Rakúska na Slovensko viacero druhov ponúk. Tie by mali prilákať verejnosť na železničné cesty v smere nielen do Bratislavy, ale aj za rekreáciou do regiónu Vysokých Tatier a cestovaním na východné Slovensko.

J&T a ďalší zahraniční investori chcú prevádzkovať Tatranské lanové dráhy
TASRBratislava 15. 12.2003 - Zahraničná investičná spoločnosť Mountain Holiday & Ski Resorts, Plc. prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti RENTA Real Estates Management, a. s. predložila Železničnej spoločnosti, a. s. ponuku na prenájom Tatranských lanových dráh.
"Naším cieľom je vytvoriť vo Vysokých Tatrách stredisko pre zimné a letné aktivity, ktoré by sa priblížilo svetovému štandardu," odôvodnil predloženie ponuky Igor Rattaj, partner J&T FINANCE GROUP, a. s., ktorá je koordinátorom celého projektu.
Okrem ročného prenájmu vo výške niekoľko desiatok miliónov korún obsahuje ponuka MH & SR podľa Rattaja aj záväzok investícii vo výške viac ako 900 miliónov Sk. "Z toho polovica by mala byť investovaná ešte v prvých dvoch rokoch," konkretizoval.
Ako ďalej uviedol, ponuka kladie dôraz predovšetkým na znovuoživenie a rozšírenie lyžiarskych tratí a vybudovanie komplexného zasnežovacieho systému. Nevyhnutnou sa javí modernizácia a výstavba nových prepravných kapacít, potrebné je tiež rozšíriť možnosti zábavy turistov a dobudovať doplnkové zaradenia slúžiace pre tieto účely.
Projekt počíta so širšou účasťou zahraničných investorov, najmä z USA, ale aj z ďalších európskych krajín, pričom na projekte participuje aj domáci kapitál. Zahraniční investori by podľa Rattaja mali byť nielen zárukou silného finančného zázemia, ale Vysokým Tatrám by mali priniesť predovšetkým know how. "Cieľom je totiž dostať kvalitu služieb na takú úroveň, aby sa konečne stali zaujímavými aj pre najnáročnejšiu klientelu, ktorá zatiaľ uprednostňuje iné svetové strediská," zdôraznil.
MH & SR vznikla za účelom združenia predovšetkým zahraničných investorov, ktorí chcú investovať do zariadení cestovného ruchu v strednej Európe. Jedným z členov združenia je aj J&T FINANCE GROUP, a. s. Pre región Vysokých Tatier počíta združenie s investíciou prevyšujúcou dve miliardy korún.
Ako dnes TASR informoval hovorca Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s. Miloš Čikovský, do výberového konania vypísaného v polovici októbra sa prihlásila takmer desiatka firiem. Vrcholné orgány ZSSK , predstavenstvo a dozorná rada, už vo veci prijali odporučenie, v súčasnosti čakajú na konečné rozhodnutie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča.
Lanové dráhy v Starom Smokovci , Tatranskej Lomnici a na Skalnatom Plese sú síce ziskové, ale spoločnosť podľa predchádzajúcich vyjadrení vedúceho oddelenia správy a evidencie majetku ZSSK Vladimíra Škvareka nemá dostatok zdrojov na ich obnovu a ďalší rozvoj. Preto vypísala v polovici októbra výberové konanie na ich prenájom. V. Škvarek nevylúčil predaj Tatranských lanových dráh po ich približne 10-ročnom prenájme.

Za ukradnutý kábel železniciam dostal zlodej tisíckorunačku
TASRBratislava 15. 12.2003 - Zvolenským príslušníkom Železničnej polície sa počas víkendu podarilo objasniť krádež diaľkového telekomunikačného kábla z úseku trate Šášovské Podhradie – Žiar nad Hronom za vyše 48 tisíc korún, ku ktorej došlo začiatkom decembra.
Podozrivým sa im zdal 15-ročný mladík z okresu Žiar nad Hronom, ktorý sa ku skutku priznal, rovnako aj k tomu, že za kábel dostal od podomového zberača šrotu tisíc korún. Riešenie prípadu odovzdala Železničná polícia vyšetrovateľovi Okresného úradu justičnej polície PZ v Žiari nad Hronom.
Informáciu poskytol TASR hovorca ŽP Jozef Búranský.

S dvoma deťmi prebiehala pred prichádzajúcim vlakom
SITABRATISLAVA/ZVOLEN 15. 12.2003 - Na snahu 31-ročnej Zvolenčanky prejsť s dvoma dcérami cez železničné priecestie Zvolen-Balkán ešte v sobotu popoludní doplatila jej 13-ročná dcéra, ktorú tlaková vlna zhodila na zem. Dievčatko previezli do zvolenskej nemocnice, kde konštatovali, že má pomliaždenú hlavu a tržnú ranu nad ľavým obočím. Liečiť sa bude asi sedem dní. Matka a jej mladšia dcérka sa priznali, že cez priecestie chceli prejsť ešte pred prichádzajúcim vlakom. Podľa informácií hovorcu Železničnej polície Jozefa Búranského zranené dievča vypočujú až po zlepšení zdravotného stavu.

Poľskí železničiari pohrozili celonárodným predvianočným štrajkom
TASRVaršava 15. 12.2003 - Poľskí železničiari pohrozili celonárodným štrajkom, ktorý by sa mohol uskutočniť ešte pred Vianocami.
Štrajk hrozí v prípade, že sa vláde nepodarí s odborármi dohodnúť v mzdových a reformných otázkach. V súčasnosti celkovo 114 železničiarov protestuje v rozličných oblastiach Poľska vo forme hladovky, pričom štyria sa z tohto protestu museli stiahnuť kvôli telesnému vyčerpaniu. Pracovníci železníc požadujú viac financií pre regionálne dráhy, reformný program a zrušenie plánu zatvoriť niekoľko lokálnych tratí. Odbory očakávajú najneskoršie vyjadrenie vlády v tejto otázke v utorok večer. Informovala o tom poľská tlačová agentúra PAP.

Štátni tajomníci Rakúska a SR rokovali o spolupráci medzi národnými letiskami
TASRViedeň 16. 12.2003 - Úzka spolupráca medzi letiskami Viedeň a Bratislava ako i otázky infraštruktúry boli predmetom stretnutia rakúskeho a slovenského štátneho tajomníka ministerstiev dopravy Helmuta Kukacku a Ján Kotuľu vo Viedni.
Viedenské letisko a letecká spoločnosť Austrian Airlines majú veľký záujem o účasť na privatizácii bratislavského letiska, informuje agentúra APA s odvolaním sa na vyhlásenie rakúskeho ministerstva.
Stretnutie oboch tajomníkov sa ďalej sústredilo na vodný projekt Dunaja východne od Viedne a železničné spojenie Viedeň-Schwechat – Bratislava . Na projektoch začne od januára pracovať skupina manažérov z oboch krajín.
Železničné spojenie z Viedne cez Schwechat do Bratislavy by mala zhruba do 20 % financovať Európska únia. (krátené)

ŽSR plánujú pri plnení konsolidačnej funkcie stratu 69,4 mil.Sk
SITA BRATISLAVA 17. 12.2003 - Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vykázali za tri kvartály tohto roka stratu vo výške 1,739 mld. Sk. V medziročnom porovnaní to predstavuje zlepšenie o takmer 578,9 mil. Sk. Z hospodárskej činnosti zaznamenali ŽSR stratu vo výške 105,77 mil. Sk. Z finančnej činnosti evidovala spoločnosť stratu vo výške 1,993 mld. Sk. Naopak, z mimoriadnej činnosti dosiahli železnice zisk 359,8 mil. Sk.
Ak by Fond národného majetku SR (FNM) odpustil železniciam vrátenie výpomoci súvisiacej so splátkami istín a úrokov z úverov so štátnou zárukou vo výške 1,98 mld. Sk, ŽSR by dosiahli zisk 241,45 mil. Sk. Vyplýva to z informatívnej správy, ktorú vzala vláda na vedomie.
Tržby z predaja vlastných výrobkov a služieb boli ku koncu septembra na úrovni 7,685 mld. Sk. Pridanú hodnotu vygenerovali ŽSR vo výške 4,522 mld. Sk. ŽSR plnia ku koncu septembra kritéria celkovej úspory nákladov, ktorá je v celoročnom vyjadrení prezentovaná objemom 2,8 mld. Sk. V skutočných prepočítaných počtoch železnice zamestnávali ku koncu septembra 22 212 pracovníkov. Ich priemerná mesačná mzda zo skutočne vyplatených miezd bola na úrovni 15 634 Sk.
Výnosy v rámci výkonov vo verejnom záujme evidovali železnice vo výške 5,684 mld. Sk, znížili ich však náklady na úrovni takmer 10,34 mld. Sk. Celková strata z týchto výkonov tak predstavovala ku koncu septembra 4,655 mld. Sk, pričom strata po zohľadnení zásadných vplyvov bola na úrovni 1,437 mld. Sk. Na krytie tejto straty sa čerpalo zo štátneho rozpočtu 1,725 mld. Sk.
V tomto roku plánujú železnice pri plnení plánu konsolidačnej funkcie stratu len 69,4 mil. Sk. Ak by sa však do výnosov spoločnosti nepremietlo odpustenie splátok úrokov a istín z úverov so štátnou zárukou v objeme 2,702 mld. Sk a rozpustenie opravnej položky k pohľadávke voči štátu v objeme 2,368 mld. Sk, dosiahla by strata spoločnosti 3,528 mld. Sk. Tržby z predaja vlastných výrobkov a služieb plánujú železnice pri plnení plánu konsolidačnej funkcie vo výške takmer 9,63 mld. Sk. Tohtoročná výroba ŽSR by mala dosiahnuť hodnotu 9,785 mld. Sk pri výrobnej spotrebe 3,09 mld. Sk. Pridaná hodnota by tak mierne prekročila 6,708 mld. Sk.
Štát má prevziať k 1. januáru 2004 záväzky ŽSR (ide o úvery so štátnymi zárukami) vo výške 13 mld. Sk do štátneho dlhu. O túto sumu sa potom zníži pohľadávka spoločnosti voči štátu za neuhradené výkony vo verejnom záujme. Celková výška záväzkov ŽSR dosiahla na konci tretieho kvartálu 49,163 mld. Sk, z toho 39,017 mld. Sk tvorili dlhodobé bankové úvery. Železnice evidovali pohľadávky vo výške 13,256 mld. Sk.

Kumulovaná strata ŽSR a ZSSK dosiahla za 9 mesiacov 2,8 miliardy Sk
TASRBratislava 17. 12.2003 - Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s. a Železnice SR ( ŽSR ) vytvorili za prvých deväť mesiacov tohto roku stratu 1,05 miliardy Sk, resp. 1,74 miliardy Sk.
V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku ide v prípade ZSSK o zníženie záporného schodku o 2,25 miliardy Sk a u ŽSR o zlepšenie o 579 miliónov Sk. Vyplýva to z vládou prerokovaného a schváleného materiálu o úsporných opatreniach na železniciach a o výsledkoch ich hospodárenia, ako aj prognózach na roky 2004 – 2006.
Dôvodom výrazného zlepšenia ZSSK boli medziročne vyššie prevádzkové výnosy a nižšie náklady na prevádzku, ako aj takmer o 2,5 miliardy Sk vyššia úhrada za výkony vo verejnom záujme v osobnej doprave od štátu. Oproti plánu však bola dosiahnutá strata Železničnej spoločnosti vyššia o 920 miliónov Sk. Negatívny vplyv na túto skutočnosť mal najmä celoplošný štrajk železničiarov na prelome januára a februára, pričom nepriaznivé plnenie pokračovalo aj v nasledujúcich mesiacoch. Nižšia ako plán bola napríklad nakládka dreva a stavebnín.
Oproti rovnakému obdobiu minulého roku zvýšili ŽSR celkové náklady o 1,76 miliardy Sk, celkové výnosy však rástli rýchlejšie, až o 2,3 miliardy Sk. Výšku prevádzkových nákladov a výnosov výrazne ovplyvnila zmena účtovania trakčnej elektrickej energie, ako aj tvorba krátkodobých rezerv k týmto nákupom.
Vo finančnej oblasti dosiahnutý výsledok plánovanému nezodpovedal. Dôvodom je meškajúce odpustenie záväzku ŽSR voči Fondu národného majetku SR.
Napriek prijímaným reštrikčným opatreniam vrátane nezvyšovania objemu bankových úverov, alebo zastavenia nekontrolovateľných výdavkov v oblasti obstarávania, má na celkový hospodársky výsledok a pridanú hodnotu ŽSR negatívny vplyv výpadok tržieb za použitie železničnej dopravnej cesty kvôli poklesu výkonov dominantného operátora ZSSK .
ŽSR prijali v sledovanom období rozhodnutia aj o redukcii administratívneho aparátu a ďalších zmien v oblasti ľudských zdrojov. Tie súvisia aj so zmenami v oblasti organizačnej štruktúry, transformácie a odčleňovania obslužných činností.
ZSSK očakáva prelomenie pasívneho hospodárenia za optimálnych okolností už v budúcom roku. V roku 2006 kalkuluje so ziskom takmer 422 miliónov Sk. Kým v roku 2005 má zisk ZSSK podľa plánu dosiahnuť 185 miliónov Sk, výkaz ziskov a strát na budúci rok hovorí o miernom zisku 11,6 milióna Sk alebo strate 319 miliónov Sk. Naplnenie jedného či druhého variantu závisí od toho, či dôjde k naplneniu zmluvy so spoločnosťou Express Slovakia "Medzinárodná preprava a. s.", a to v závislosti od rozhodnutia Protimonopolného úradu SR. ŽSR odhadujú v budúcom roku stratu na 2,73, resp. 2,98 miliardy Sk, pričom naplnenie druhej alternatívy by nastalo pri raste priemernej mzdy o 8,1 %.

ZSSK investovala za 9 mesiacov do obnovy vozidlového parku 1,86 miliardy Sk
TASRBratislava 17. 12.2003 - Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s., Bratislava preinvestovala za 9 mesiacov tohto roku do obnovy vozidlového parku 1,86 miliardy Sk. Išlo najmä o rekonštrukčné práce na opotrebovaných mobilných prostriedkoch, nakoľko na veľké investičné nákupy nových zariadení nemá spoločnosť dostatok financií.
Približne 1,03 miliardy Sk využila ZSSK na tieto účely z cudzích zdrojov. Z prostriedkov organizácie Eurofima, ktorá podporuje financovanie obnovy európskych vozidlových parkov, čerpala navyše asi 361 miliónov Sk. Vlastné finančné prostriedky sa na nákupe zariadení a služieb podieľali sumou 464 miliónov Sk, vyplýva to z Informácie o stave plnenia koncepcie modernizácie mobilného parku ZSSK , ktorú vláda vzala na vedomie.
Až 867 miliónov Sk preinvestovala spoločnosť na rekonštrukciu nákladných vozňov, nasledujú ich osobné vozne s vloženými prostriedkami vo výške 662 miliónov Sk. Asi 330 miliónov Sk išlo na obnovu hnacích vozidiel.
Finančné možnosti ZSSK viedli manažment spoločnosti k odloženiu niektorých investičných nákupov nových hnacích vozidiel či vozňov plánovaných pôvodne aj na tento rok. Ako ďalej vyplýva z materiálu, ZSSK odložila napríklad obstaranie nákladných vozňov typu Rns, nákup šiestich kusov osobných vozňov pre I. triedu, 18 vozňov pre II. triedu alebo elektrických jednotiek s naklápacími skriňami.
ZSSK v materiáli pripomína záväzok vlády SR podporovať obnovu mobilného parku ročne sumou 550 miliónov Sk, čo sa však nedeje.

ZSSK plánuje v budúcom roku kladný hospodársky výsledok
SITA BRATISLAVA 17. 12.2003 - Železničná spoločnosť, a.s., Bratislava ( ZSSK ) hospodárila za tri kvartály tohto roka so stratou vo výške 1,05 mld. Sk. V medziročnom porovnaní bola táto strata nižšia o 2,186 mld. Sk. V porovnaní s plánom eviduje ZSSK ku koncu septembra vyššiu stratu o 920,7 mil. Sk, hlavne v dôsledku nižších celkových výnosov. Výnosy spoločnosti predstavovali ku koncu sledovaného obdobia 16,894 mld. Sk. Oproti plánu sa znížili o 1,18 mld. Sk, najmä z dôvodu nižších tržieb z prepravy, ktoré spoločnosť zabezpečila len na 92,83 %. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, poskytol štát zo štátneho rozpočtu spoločnosti prostriedky za výkony vo verejnom záujme v osobnej doprave vyššie o 2,469 mld. Sk. Vyplýva to z informatívnej správy, ktorú v stredu vzala vláda na vedomie.
V rámci nákladnej dopravy ZSSK za sledované obdobie prepravila 36,4 mil. ton, čím splnila plán na 96,21 %. V medziročnom porovnaní bol objem prepravy vyšší o 27,1 tis. ton. Na plnenie plánu prepravy mal negatívny vplyv najmä celoplošný štrajk na konci januára, začiatkom februára, nepriaznivé plnenie prepravy v 2. a 3. štvrťroku a nenaplnenie plánu nakládky dreva a stavebnín. Plnenie tržieb z nákladnej prepravy spoločnosť zabezpečila na 93,46 %. Pokles tržieb z nákladnej prepravy spôsobil pokles výkonov.
Pokles výkonov zaznamenala spoločnosť aj v osobnej preprave oproti plánu vo všetkých sledovaných parametroch. Celkový počet prepravených osôb bol oproti plánu nižší o 2,557 mil. a osobokilometre o 232,23 mil. Medziročný pokles cestujúcich bol 6,56 mil. osôb. Úbytok cestujúcich, ktorý spôsobil plnenie tržieb len na 87,23 %, ovplyvnilo v značnej miere zvýšenie cestovného od 1. januára 2003 a zrušenie regionálnej dopravy na vybraných tratiach. Na nesplnených tržbách sa podpísal aj celoplošný štrajk a znížená mobilnosť obyvateľstva v dôsledku pretrvávajúcej nezamestnanosti. Tržby z osobnej prepravy boli oproti plánu zabezpečené na 88,53 %, t.j. o 211,6 mil. Sk.
ZSSK plánuje v budúcom roku dosiahnuť kladný hospodársky výsledok. Podľa podnikateľského plánu ZSSK , ktorý prijala dozorná rada na svojom rokovaní 1. októbra, chce spoločnosť zrealizovať v roku 2004 v osobnej doprave výkony vo verejnom záujme (VVZ) v rozsahu 30,5 mil. vlakokilometrov a oblasti IC a EC vlakov 1,1 mil. vlakokilometrov. V nákladnej preprave by mal objem prepraveného tovaru dosiahnuť úroveň 50,9 mil. ton.
Predpokladom dosiahnutia stanovených cieľov je úhrada straty zo štátneho rozpočtu za VVZ v objeme 4,33 mld. Sk, ako aj podpora prevádzky kombinovanej dopravy čiastkou 20 mil. Sk zo štátnych zdrojov. Ďalšou podmienkou je aj prevzatie dlhu ZSSK v objeme 7,319 mld. Sk do štátneho dlhu, ktoré vláda už schválila a chce ním kompenzovať svoje záväzky voči spoločnosti za VVZ.

Zmeny v grafikone ZSSK majú vrátiť cestujúcich na železnicu
SITAVYSOKÉ TATRY 17. 12.2003 - V tomto roku zaznamenala Železničná spoločnosť ( ZSSK ) približne 14-percentný úbytok cestujúcich. Po avizovanom desaťpercentnom zvýšení cestovného v budúcom roku očakáva ďalší pokles počtu cestujúcich. "Napriek obmedzeným finančným možnostiam robíme opatrenia, aby sa cestujúci vrátili na železnice," uviedol dnes na tlačovej besede v Starom Smokovci prednosta obchodno-prepravnej správy osobnej prepravy Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) Košice Ladislav Olexa.
Nový Grafikon vlakovej dopravy prináša viacero zmien, ktorými chce ZSSK cestujúcich na železnice opäť pritiahnuť. Ide najmä o zlepšenie prípojovosti vlakov a posilnenie spojov v exponovaných časoch aj na východnom Slovensku. V novom cestovnom poriadku obnovila ZSSK v letnom období spojenie Košíc s rekreačnou oblasťou Dedinky a Dobšinskou ľadovou jaskyňou , ktoré sú nástupným miestom pre túry do Slovenského raja z južnej strany národného parku.
ZSSK vylepšuje rýchle spojenia IC vlakmi medzi Bratislavou a Košicami a rekreačnými centrami v Starom Smokovci , Tatranskej Lomnici a na Štrbskom Plese . Na Tatranskej elektrickej železnici ( TEŽ ) zaviedli dva nové spoje v nočných hodinách medzi Starým Smokovcom a Tatranskou Lomnicou počas letnej sezóny. Odchody viacerých vlakov TEŽ a vlakov na trati PopradPlaveč upravili tak, aby nadväzovali na IC vlaky v Poprade . Zároveň skrátili prestupové časy na IC vlaky, v niektorých prípadoch až z takmer dvoch hodín na 42 minút. V budúcom roku by mal byť realitou autovlak nielen z Prahy do Popradu , ale aj do Košíc a Bratislavy . V novom grafikone zaviedli ZSSK zrýchlené ranné spojenie medzi Prešovom a Košicami a opačné v popoludňajších hodinách, s jedinou zastávkou v Kysaku .
Už v januári by sa mal začať predaj cestovných lístkov aj cez internet. Ten by mal byť spustený najskôr pre IC a EC vlaky . "Rokujeme aj o predaji lístkov prostredníctvom mobilných telefónov," doplnil L. Olexa. Už v januári plánuje ZSSK spustiť novú službu pre cestujúcich, ktorou bude Call centrum. Tu by mal cestujúci získať všetky potrebné informácie o železničnej doprave.

Železnice zavádzajú vo Vysokých Tatrách samoobslužný výpravný systém
TASRVysoké Tatry 17. 12.2003 - Zmeny v tatranskej doprave predstavili dnes podnikateľským subjektom zástupcovia košickej Divízie osobnej dopravy Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s., na stretnutí v Starom Smokovci .
Ladislav Olexa, prednosta obchodno-prepravnej správy Divízie osobnej dopravy ZSSK upriamil pozornosť prítomných na pilotný projekt samoobslužného výpravného systému. Na tratiach Tatranskej elektrickej železnice ( TEŽ ) a ozubnicovej železnice začne platiť od 1. januára 2004. Podľa neho má eliminovať únik tržieb a je založený na princípe vyššej zodpovednosti cestujúcich, ktorí budú povinní zakúpiť si cestovný lístok pred nástupom do súpravy a riadne ho označiť v znehodnocovači.
Okrem železníc budú predávať cestovné lístky aj hotely, chaty, novinové stánky, predajne potravín i ďalší zmluvní partneri. S prvými záujemcami o predaj už Železničná spoločnosť rokovala. Cestujúci sa o novinke dozvedia z tlače, letákov a tiež z 24 informačných tabúľ umiestnených v regióne Tatier, ktoré pamätajú aj na zahraničných návštevníkov veľhôr - texty sú v piatich jazykoch.
Olexa zdôraznil, že podobný projekt zatiaľ na Slovensku nie je. V Tatrách ho budú overovať počas celej zimnej sezóny a vyhodnotia ho v apríli.
Od januára budú cestujúcich kontrolovať vlakoví revízori. Spočiatku nebudú siahať k represiám, ale uprednostnia výchovné pôsobenie. Podľa Olexu by sa postupne mal vyvinúť systém samokontroly zo strany samotných cestujúcich podobne, ako je to v iných hromadných dopravných prostriedkoch.
Dodal, že po namontovaní znehodnocovačov v nových tatranských električkách predstavujú náklady na zavedenie samoobslužného výpravného systému asi 200 000 Sk. Investujú ich do výroby bodových lístkov a budovania siete predajných miest.

Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť chce spolupracovať s Rakúšanmi
TASRViedeň/Bratislava 17. 12.2003 - Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť ( BRKS ) ako neštátna železničná firma predstavuje na Slovensku pre štátny monopol prvú vážnu konkurenciu. Uviedol to dnes rakúsky denník Die Presse.
V slovenskom parlamente sa intenzívne lobuje, aby mohla táto regionálna spoločnosť prevziať viacero železničných spojení, pretože je schopná prevádzkovať ich za nižšie náklady.
BRKS má veľký záujem aj o spoluprácu na rakúskom území, pričom už dlhší čas rokuje o konkrétnych plánoch s Rakúskymi spolkovými železnicami a železnicami v Grazi, informuje Die Presse. V spolupráci s Rakúskym dopravným zväzom pre východný región by sa mala posilniť doprava medzi letiskami Schwechat a Bratislava . Problémom však ostanú cenové rozdiely v železničnej preprave medzi oboma krajinami, ktoré súvisia s výraznými rozdielmi v príjmoch obyvateľstva, uzatvára denník.

Ztráta Českých drah bude 750 milionů
Lidové NovinyČeská tisková kancelář 18.12.2003 - ČD t.r. očakávajú stratu okolo 700-750 mil. Kč a oproti podnikateľskému plánu 1,5 mld Kč bude minimálne o 750 mil. Kč nižší. Povedal to 17.12. generálny riaditeľ ČD Petr Kousal.
ČD t.r. podnikajú prvý rok ako a.s., vlani ešte ako štátny podnik hospodárili so stratou takmer 5 mld. "Železnice znížili náklady o 1,2 mld Kč. Nešetrí sa však na opravách vlakov," upozornil Kousal. Najväčšiu časť nákladov pritom tvoria osobné náklady, a to asi 23 mld Kč.
ČD zrejme do polovice budúceho roka nestihnúť dať do prevádzky rýchlovlaky Pendolino . Uviedol to hovorca ČD Petr Šťáhlavský. Schvaľovanie a homologácia vlaku totiž nejde tak rýchlo, ako železnice pôvodne rátali. Podľa generálneho riaditeľa ČD Petra Kousala sú problémy na strane talianskeho výrobcu vlaku firmy Alstom Ferroviaria .
Napriek tomu železnice by chceli dodržať plánovaný termín nasadenia vlaku do skúšobnej prevádzky s cestujúcimi 13.6. na trase Viedeň – Drážďany. V každom prípade budúci rok začne vlak aj s cestujúcimi jazdiť minimálne na českej železnici.

Smlouva o opravě nádraží byla podepsána
Česká tisková kancelář HOSPODÁŘSKÉ NOVINY 18.12.2003 - Talianska Grandi Stazioni opraví do 5 rokov hlavnú železničnú stanicu v Prahe. Do rekonštrukcie investuje 658 mil. Kč. Za to bude stanicu nasledujúcich 30 rokov prevádzkovať.
Zmluvu o obnove stanice podpísali 17.12.2003 zástupcovia ČD . Stavať sa bude za plnej prevádzky. Okrem pražskej hlavnej stanice budú Taliani rekonštruovať a následne prevádzkovať stanice v Karlových Varoch a Mariánskych Lázňach. V zmluve sa zaviazali do všetkých 3 staníc investovať celkom 750 mil. Kč.

České dráhy zřejmě nestihnou do poloviny roku nasadit Pendolina
Česká tisková kancelářPRAHA 17. 12.2003 - České dráhy zřejmě do poloviny příštího roku nestihnou dát do provozu rychlovlaky Pendolino , řekl ČTK mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Schvalování a homologace vlaku totiž nejde tak rychle, jak dráhy původně počítaly. Podle generálního ředitele ČD Petra Kousala jsou problémy na straně italského výrobce vlaku firmy Alstom Ferroviaria .
Dráhy by přesto chtěly dodržet plánovaný termín nasazení vlaku do zkušebního provozu s cestujícími 13. června na trase Vídeň – Drážďany. V každém případě začne příští rok vlak i s cestujícími jezdit minimálně na české železnici.
ČD ale chtějí Pendolina nasadit hlavně na mezinárodní tratě. Vlaky i tratě musí schválit drážní úřad nejen v ČR, ale i v zemích, kam bude Pendolino jezdit. Za sedm souprav mají dráhy zaplatit 4,5 miliardy korun.
ČD převzaly první vlak po osmi letech od uzavření kontraktu letos v červnu. Od září měly začít ČD odebírat každý měsíc jednu další soupravu. Zatím čtyři vlaky však ČD odmítly a zastavily také platby dodavateli.
Důvodem je skutečnost, že výrobce zatím nedodal ČD podklady, na jejichž základě lze zahájit proces zkoušek a homologace výrobku. Podle Kousala chybí stále 60 procent dokumentace. Její předávání zdržuje především překlad z italštiny do češtiny a zároveň němčiny. Objevují se také technické problémy. Ty však dodavatel postupně odstraňuje.
První vlak se zatím testuje na zkušebním okruhu u Velimi. Na běžnou trať by se měl na zkušební jízdy vydat poprvé začátkem příštího roku. Například na maximální rychlost budou ČD vlak testovat na trati Vranovice – Břeclav. Po tomto koridorovém úseku by vlaky při testech měly projíždět rychlostí až 250 kilometrů v hodině. V běžném provozu bude Pendolino s ohledem na možnosti trati jezdit 160 kilometrů v hodině.
Původně měly rychlovlaky vozit cestující již před pěti lety. Finanční problémy ČKD, které se v konsorciu s Fiatem a Siemensem na výrobě podílelo, ale zakázku zpozdily. Výrobu tak převzal Fiat, která se později stala součástí Alstomu .

Poľskí železničiari hrozia generálnym štrajkom
TASRVaršava 17. 12.2003 - Poľská vláda napriek naliehaniu štrajkujúcich železničiarov v utorok s odborármi nerokovala. Odborári preto pohrozili generálnym štrajkom. Informovala o tom agentúra APA.
Podľa podpredsedu vlády a ministra hospodárstva Jerzyho Hausnera pozvanie na rokovania s odborármi o ďalšom financovaní regionálnej železničnej prepravy v Poľsku platí na štvrtok.
Poľská vláda sa v utorok uzniesla na programe ďalšej reštrukturalizácie a privatizácie štátnych železníc PKP . Stovky štrajkujúcich v utorok blokovali prevádzku na tratiach a pohrozili generálnym štrajkom, pokiaľ sa ešte v tú noc neobnovia rozhovory s vládou.
Podľa odborov vláda nedodržiava dohodu z júla, v ktorej garantovala, že počet regionálnych železničných spojení ostane na úrovni roka 2002. "Odvtedy sa však zrušilo 580 spojení a ďalších 280 je v ohrození," uviedol hovorca odborov Leszek Mientek.
Utorňajší štrajk vážne ohrozil tak osobnú ako i nákladnú prepravu vo všetkých dôležitých mestách od Gdanska, cez Poznaň až po Katovice a Tarnowskie Gory. Doprava v hlavnom meste nebola ohrozená, až na zastavenie niekoľkých vlakov, ktoré smerovali do hlavného mesta.
Vyše 100 poľských železničiarov v celej krajine si ako formu štrajku vybralo hladovku.

Sprenevera za 400 milónovov uzavretá
Polícia ukončila vyšetrovanie prípadu 400 mil. sprenevery v prípade IC železničných vozňov.
TASRHospodárske noviny 19.12.2003 - Košický vyšetrovateľ navrhol obžalovať správcu konkurznej podstaty spoločnosti TORY-leas Michala R. a bývalú súdnu tajomníčku z Krajského súdu Košice Zuzanu K. z trestných činy sprenevery a falšovania a pozmeňovania verejnej listiny. V prípade uznania viny im hrozí trest od päť do dvanásť rokov.
Podľa záverov vyšetrovania Michal R. sa 11.12.2000 stal správcom konkurznej podstaty spoločnosti TORY-leas. Presne 26 IC železničných vozňov v hodnote viac ako 516 mil. Sk bolo vtedy majetkom tejto spoločnosti. Na základe leasingových zmlúv ich používali a splácali Železnice SR. V čase vyhlásenia konkurzu mali ŽSR zaplatiť už len 10 mil. Sk. Správca prisľúbil riaditeľovi ŽSR , že vozne nepredá inému záujemcovi. Napriek dohode ich za túto cenu predal spoločnosti Realitný dom. Správca tak urobil mimo dražby a bez vedomia veriteľov. Spoločnosti TORY-leas bola spôsobená škoda viac ako 299 mil.
Michal R. ďalej pokračoval v zneužívaní svojej pozície správcu konkurznej podstaty. V spolupráci so súdnou tajomníčkou na Krajskom súde v Košiciach Zuzanou K. spreneveril ďalší majetok spoločnosti. V júni 2001 vydala Zuzana K. sfalšované opatrenie Krajského súdu v Košiciach, v ktorom súd súhlasí s predajom pohľadávok tejto spoločnosti. Následne predal správca pohľadávky v hodnote približne 255 mil. za 2 mil. spoločnosti WEISSBERG. Spôsobená škoda spoločnosti TORY-leas bola vyčíslená na približne 109 mil.
O mesiac neskôr, v júli 2001 Zuzana K. vydala sfalošovaný súhlas krajského súdu s vyplatením zálohy na odmenu a výdavky správcovi konkurznej podstaty Michalovi R. Na základe tohto opatrenia si 31.7.2001 správca sám a neoprávnene vyplatil z pokladne spoločnosti TORY-leas 1,2 mil. Sk. Spoločnosti TORY-leas vznikla ďalšia škoda, tento raz za 1,2 mil. Sk.

Železničiarom sa 0-% rast miezd nepáči, žiadajú zhodnotenie minimálne o infláciu
TASRBratislava 18. 12.2003 - Medziročný mzdový nárast, ktorý vykryje minimálne mieru inflácie, budú v rámci vyjednávania o kolektívnej zmluve pre rok 2004 žiadať odborové organizácie zastupujúce zamestnancov Železníc SR ( ŽSR ) a Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s.
"Budeme si obhajovať cenu našej práce a zároveň požadovať rast miezd minimálne o percento inflácie," uviedol pre TASR predseda Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt. Schválený štátny rozpočet pritom počíta pre budúci rok s infláciou vo výške 8,1 %.
Návrhy kolektívnych zmlúv, ktoré odborárom predložili zamestnávatelia zadefinovali 0-% mzdový nárast, čo je podľa Schmidta, vzhľadom na očakávaný pokles životnej úrovne v dôsledku rôznych reforiem a rastu cien, absolútne neprijateľné. Už pri tohtoročnom vyjednávaní totiž urobili odborári podľa Schmidta ústupok zamestnávateľovi, keď prijali len 5-% mzdový rast.
Práve stanovenie 0-% rastu, ako východiskového bodu pre rokovanie, signalizuje očakávaný zložitý priebeh kolektívneho vyjednávania, ktoré odborári po prvýkrát vedú individuálne s obidvoma železničnými spoločnosťami. Schmidt si myslí, že by nebolo správne ísť cestou sociálneho konfliktu, ale ani túto možnosť nechcel v prípade zlyhania dialógu vylúčiť, keďže zákon ju umožňuje.
Mzdy železničiarov rástli naposledy od 1. júla tohto roka, a to v priemere o 5 %. Každá organizačná jednotka oboch podnikov dostáva od tohto dátumu na mzdy o 5 % viac ako predtým, pričom z uvedenej sumy navyšuje každému zamestnancovi tarifnú mzdu o 720 Sk. Zvyšok 5-% balíka prerozdeľuje stredisko na mzdy jednotlivcov podľa ich pracovného výkonu. Pred zvýšením zarábal pracovník ŽSR v priemere 15 277 Sk a ZSSK 15 348 Sk. Oba podniky zamestnávajú približne 40 000 ľudí.

Systém prebiehajúcej transformácia železníc nie je vyhovujúci
SITABRATISLAVA 18. 12.2003 - Podľa prezidenta Asociácie odborových zväzov dopravy, pôšt a telekomunikácií (AOZDPT) Jozefa Schmidta je súčasný spôsob transformácie nevyhovujúci. Cieľom prebiehajúcej transformácie je sfunkčnenie systému riadenia, na čo podľa Schmidta poukazovali v minulosti aj odbory. Na prebiehajúcom procese je však podľa prezidenta AOZDPT chybné, že sa najskôr stanovil počet ľudí, o ktorých sa má znížiť stav zamestnanosti, a až následne sa buduje nový systém riadenia. "Naopak najprv by sa mali zefektívniť činnosti, následne sa stanoví počet potrebných ľudí, a až potom sa pri zohľadnení sociálneho aspektu prepustia nadbytoční pracovníci," uviedol Schmidt.
Obavy majú odborári aj z oddelenia dopravnej cesty od správcovských služieb a údržby u ŽSR . Podľa prezidenta AOZDPT totižto po dobudovaní systému bude údržba prevádzkovaná dodávateľských systémom. "My pritom už dlhodobo konštatujeme, že údržba dodávateľským spôsobom nie je ekonomicky výhodná," dodal Schmidt. Dôležité však je aj komplexné stanovenie dopravnej politiky štátu z pohľadu cestnej, železničnej a vodnej dopravy. Určenie odpovede na otázku, akým spôsobom sa ktorý druh dopravy bude zo strany štátu preferovať, by malo byť podľa Schmidta výsledkom odbornej diskusie.
V súčasnosti prebiehajúca transformácia železníc je podľa prezidenta Zväzu zamestnávateľov dopravy, pôšt a telekomunikácií (ZZDPT) Ladislava Saxa nevyhnutná. "Tento proces je síce bolestný a dotýka sa veľa ľudí, ale inej cesty niet," dodal Saxa, ktorý bol od 1. januára 2002 do 10. júna 2003 generálnym riaditeľom ŽSR . Ako dodal, tento proces vychádza z prirodzených potrieb. Poplatky za užívanie železničnej siete na Slovensku sú pritom jedny z najvyšších v Európe.

Železničiari v SR neplánujú pokračovať v štrajku zameranom proti rušeniu dopravy
TASRBratislava 18. 12.2003 - Slovenskí železničiarski odboroví predáci nebudú obnovovať štrajk z prelomu januára a februára 2003, zameraný predovšetkým proti rušeniu dopravy na regionálnych tratiach, napriek tomu, že bratislavský Krajský súd (KS) zrušil predbežné opatrenie Okresného súdu Bratislava I. nariaďujúce prerušenie štrajku.
Predseda Odborového združenie železničiarov (OZŽ) Jozef Schmidt po preskúmaní predmetného súdneho rozhodnutia právnikmi konštatoval, že ak by štrajk pokračoval, mohlo by ho opäť prerušiť predbežné opatrenie súdu. Centrálny štrajkový výbor (CŠV) preto stratil podľa neho opodstatnenie.
Odborári navyše pozitívne vnímajú znovuobnovenie prevádzky na niektorých tratiach, ku ktorej došlo len niekoľko mesiacov po jej prerušení 2. februára tohto roka. Navyše, samosprávne orgány a železnice rokujú o obnovení dopravy aj na ďalších z nich, konkrétne Levoča - Spišská Nová Ves , Zvolen - Krupina a Krupina - Šahy , uviedol Schmidt.
"Naše požiadavky, ktoré sme formulovali pred štrajkom, sa postupne napĺňajú, vrátane záujmu zainteresovaných strán diskutovať o dopravnej politike a o postavení ZSSK ," konštatoval predseda OZŽ.
Práve otázka štátnej dopravnej politiky bola jednou z tém dnešného rokovania generálnej porady ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií s predstaviteľmi odborových zväzov a zamestnávateľov pôsobiacich v doprave. Tí dnes hodnotili rok 2003 z pohľadu sociálneho dialógu, pričom hovorili aj o štrajku železničiarov. Minister dopravy Pavol Prokopovič podľa Schmidta uznal, že dialóg ma svoje rezervy a sklzy, prisľúbil však kroky na jeho nápravu.
Predstavitelia odborov privítali záujem MDPT smerujúci k ich väčšej zainteresovanosti pri príprave legislatívy v oblasti dopravy. Strany sa dohodli, že je treba diskutovať o dopravnej politike štátu, postavení jednotlivých dopravných systémov, a načrtli možnosť vzniku parlamentného výboru pre dopravu a rozvoj infraštruktúry.
Predmetom generálnej porady bolo súčasne zhodnotenie naplnenia Dohody o spolupráci pri realizovaní hospodárskeho a sociálneho partnerstva, ktorú strany podpísali pred dvoma rokmi.

České dráhy budú tento rok znova stratové
TASRPraha 18. 12.2003 - Stratu medzi 700 až 750 miliónmi (v prepočte 890,4 až 954 miliónov Sk) očakávajú tento rok České dráhy ( ČD ). Podnikateľský plán počítal s prepadom 1,5 miliardy Kč. Informoval o tom šéf železníc Petr Kousal. ČD tento rok podnikajú prvý rok ako akciová spoločnosť, vlani ešte ako štátny podnik hospodárili s takmer 5-miliardovou stratou.
Tržby v osobnej doprave vykážu ČD zrejme na úrovni tohtoročného plánu, teda zhruba 5,28 miliardy Kč. Železnice pritom prepravia rovnako ako vlani 175 miliónov cestujúcich. V nákladnej doprave očakáva podnik vyše 18 miliárd Kč tržieb, čo by bolo o 400 miliónov Kč viac ako vlani. Oproti plánu by však išlo o pokles zhruba 200 miliónov Kč. Železnice tento rok prepravia asi 84 miliónov ton tovaru, čo je medziročný rast o necelé dva milióny ton. Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

Pri Iliaši sa zrazil vlak s osobným autom
TASRBanská Bystrica 18. 12.2003 - K zrážke medzi nákladným vlakom a osobným autom Citroën Berlingo došlo dnes asi pol hodiny pred poludním na nechránenom železničnom priecestí pri Iliaši neďaleko Banskej Bystrice .
Pri nehode sa ľahko zranila 25-ročná vodička z Banskej Bystrice, ktorá riadila firemné auto. Jej 21-ročná spolujazdkyňa vyviazla z havárie bez zranenia.
Hovorca Okresného riaditeľstva PZ v Banskej Bystrici Miroslav Gajdošík TASR informoval, že nehodu zavinila vodička osobného auta, ktorá nerešpektovala výstražnú signalizáciu umiestnenú pred priecestím. S autom naň vošla v čase, keď tam už vchádzal vlak. Jeho rušňovodič zrážke zabrániť nedokázal. Rušeň zachytil a odhodil auto, ktoré následne zdemolovalo výstražnú signalizáciu pri priecestí.
Škody, ktoré vznikli na aute a železničiarom, zatiaľ nevyčíslili.

Liptov usmrtil ženu pri prechádzaní cez koľaje v Smižanoch
TASRBratislava 18. 12.2003 - Tragédiou sa v stredu predpoludním skončila prechádzka 59-ročnej ženy z Helcmanoviec v okrese Gelnica. Na železničnom priecestí v Smižanoch ju zachytil rýchlik Liptov a spôsobil jej rôzne zranenia, ktorým na mieste podľahla.
Žena chcela prejsť cez druhú dopravnú koľaj k nástupišťu prvej koľaje. Rušňovodič vlaku napriek tomu, že spozoroval ženu na koľajach a použil výstražné zvukové znamenie, nedokázal pre krátku vzdialenosť zrážke zabrániť.
Nebohú identifikoval jej syn. Spišskonovoveská železničná polícia nezistila u rušňovodiča požitie alkoholu. Doprava na druhej koľaji musela byť zastavená na jednu hodinu.
TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

VÚC diskutuje s rakúskou ÖBB aj o vytvorení spoločného železničného podniku
TASRBratislava/Viedeň 19. 12.2003 - Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť ( BRKS ), a.s., sprevádzkovala 15. decembra tohto roku železničné spojenie na trati Zohor – Rohožník.
Jej ambície však siahajú ďalej, s Rakúskymi spolkovými železnicami ( ÖBB ) uvažuje aj o vytvorení spoločného podniku, ktorý by zabezpečoval spojenie Bratislavy a Viedne, neskôr aj širšieho okolia. Možností spolupráce je viac. "Naše plány sú súčasťou širšej iniciatívy priľahlých euroregiónov integrovať a harmonizovať ich železničný dopravný systém a urobiť ho konkurencieschopným voči automobilovej doprave," uviedol pre TASR poslanec bratislavskej župy, ktorá je hlavným akcionárom BRKS , Roman Filistein. Ako termín možného spustenia rýchlodráhového systému Bratislava – Viedeň vytýčila koľajová spoločnosť rok 2005.
V súčasnosti nevytvára podľa Filisteina naša legislatíva priaznivé podmienky na realizáciu tohto zámeru. Novela zákona o dráhach, ktorej účinnosť sa predpokladá po roku 2005, by mala umožniť prechod právomoci podpisovať zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, zabezpečujúcich základnú dopravnú obslužnosť osobnými vlakmi, zo štátu na konkrétny VÚC. Župa tak získa možnosť výberu prevádzkovateľa železničných výkonov. Už budúci rok chce samosprávny kraj lepšie zharmonizovať grafikony autobusových a železničných dopravcov, v zmysle lepšieho zabezpečenia dopravnej obslužnosti a úspor finančných prostriedkov.
Na tratiach ŽSR dnes denne okrem soboty a nedele premávajú tri motorové a jeden prívesný vozeň BRKS . Okrem nich si spoločnosť prenajala dve dieselové lokomotívy a štyri vagóny od ÖBB. Týmto technickým vybavením zabezpečuje sedemkrát denne spojenie Bratislava – Zohor, osemkrát Zohor - Záhorská Ves a jedenásťkrát Rohožník - Zohor . Uvedené čísla v sebe zahŕňajú cesty tam aj naspäť. Niektoré z nich podľa Filisteina nadväzujú na vlakové spojenia "konkurenčnej" Železničnej spoločnosti ( ZSSK ).
Prvý vlak vypravila BRKS 7. júla tohto roku, impulzom bolo zrušenie osobnej dopravy na regionálnych tratiach Železničnou spoločnosťou od 2. februára 2003.
Okrem Bratislavského samosprávneho kraja sú akcionármi BRKS spoločnosti ŽOS Vrútky s 20 %, Wagon Service Travel s 12 %, obce Záhorská Ves, Vysoká pri Morave, Rohožník a Lozorno (4 %). Strategickým zahraničným partnerom sa stal Connex Transport AB so sídlom v Štokholme, ktorý vlastní 13 %.

Štrajk poľských železničiarov dopravu na Slovensku vážnejšie neohrozil
TASRBratislava 19. 12.2003 - Dnešný štrajk odborárov Poľských štátnych železníc ( PKP ) dopravu na Slovensku vážnejšie neohrozil. TASR o tom informoval hovorca Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) Miloš Čikovský.
Podľa jeho slov v dôsledku prerušenia železničnej dopravy v Poľsku meškala nákladná ale najmä osobná železničná doprava z Poľska na územie SR. Slovenským importérom však podľa neho štrajk žiadne škody nepriniesol.
"O 13.00 h bol štrajk poľských odborárov prerušený, momentálne premávajú vlaky podľa cestovného poriadku," uviedol Čikovský. Vážnejšie problémy mala ZSSK s troma vlakmi, a to na trase Krakov – Košice a Katovice – Žilina, ktoré dnes nepremávali. Doprava na trase Varšava – Budapešť, ktorá prechádza cez Bratislavu, sa omeškala o viac ako dve hodiny.
Spomínaný štrajk začal vo štvrtok vo večerných hodinách vo východnej časti Poľska, v priebehu dnešného dňa sa však rozšíril na celé územie krajiny. Odborári žiadali, aby PKP opätovne otvorili stovky železničných spojení a aby im vláda poskytla pomoc v prepočte vyše 4,5 miliardy Sk. Po prisľúbení finančnej pomoci odborári svoj štrajk prerušili.

Železničiari sa rozhodli zastaviť štrajk
ReutersSITA VARŠAVA 19. 12.2003 - Poľské odbory ukončili v piatok štrajk Poľských štátnych železníc ( PKP ) po tom, čo parlament vyhovel ich požiadavke o vyplatení dodatočných 140 miliónov USD v štátnej pomoci.
Štrajkujúci zastavili svoju akciu, ktorá paralyzovala železničnú dopravu na juhu krajiny, ako prejav dobrej vôle. Predtým parlament rozhodol zvýšiť štátne dotácie stratovým regionálnym linkám. "Rozhodli sme sa pozastaviť protest... dôvodom je rozhodnutie Sejmu vyčleniť dodatočné finančné prostriedky na regionálne linky," uviedol Leszek Mietek, hovorca štrajkového výboru.
Parlament pridelil peniaze počas záverečného hlasovania o vládnom návrhu rozpočtu na rok 2004, napriek varovaniam analytikov, že rozpočtové výdavky sú beztak príliš veľké, takže Poľsku po vstupe do Európskej únie hrozí fiškálna kríza.
Odborári uvádzajú, že budú pokračovať v rokovaniach s vládou a manažmentom o znovuotvorení stoviek železničných liniek, zavretých v rámci programu rekonštrukcie PKP.
PKP je najväčším poľským zamestnávateľom s okolo 150 tisíc zamestnancami.

Vše směřuje ke stávce na Českých drahách, tvrdí Dušek
Česká tisková kancelářPRAHA 19. 12.2003 - Předseda Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek tvrdí, že současná situace ve vyjednávání o kolektivní smlouvě na Českých drahách může skončit stávkou. Jak Dušek řekl dnešnímu Právu, stávka by se mohla uskutečnit na začátku března, možná i dříve.
Vedení drah sdělilo odborovým organizacím působících na ČD, že pokud nebude do konce prosince uzavřena kolektivní smlouva na příští rok, přijdou zaměstnanci o nestandardní výhody, jež mají už desítky let. Dušek však nevěří, že by se věci mohly do konce roku pohnout kupředu. "Vše tedy směřuje k nepodpisu kolektivní dohody a následně ke stávce na železnici. Odhaduji, že by k ní mohlo dojít na začátku března, možná i dříve," řekl Dušek Právu.
Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského uvízlo kolektivní vyjednávání na mrtvém bodě. Generální ředitel Petr Kousal proto odboráře upozornil, že když firma do nového roku vstoupí bez nové kolektivní smlouvy, začne se na drahách striktně uplatňovat zákoník práce. "Železničáři by tak skutečně přišli o radu výhod," potvrdil Právu Šťáhlavský.
Dráhy trvají na mzdovém nárůstu o 2,6 procenta, odbory žádají zvýšení o deset procent. Dušek ale uvedl, že při vyjednávání mezd ještě o otázce mezd nebyla řeč. Patová situace nastala kvůli tomu, že generální ředitel slíbil Federaci strojvůdců zařazení pracovníků do vyšší tarifní třídy, uvedl Dušek. "My proto žádáme, aby vedení buď od slibu ustoupilo, nebo zvedlo třídu všem zaměstnancům ČD . To by si vyžádalo kolem 250 milionů korun, na což dráhy nemají, doplnil šéf největší železniční centrály.

Dohled nad investicemi na dráze od Nového roku přejde na SŽDC
Česká tisková kancelářPRAHA 19. 12.2003 - Investice na železnici od Nového roku budou zcela pod kontrolou Správy železniční dopravní cesty. Pod její působnost totiž přejdou všechny tři stavební správy, které zajišťují stavební dozor a koordinaci staveb na železnici a dosud spadaly pod ČD . Rozhodl o tom dnes řídící výbor ČD a poté správní rada SŽDC, řekl ČTK náměstek ministra dopravy Antonín Tesařík. Převod stavebních správ vzala na vědomí tento týden také vláda.
Celkem 350 zaměstnanců stavebních správ, kteří se zabývají investicemi na dopravní cestě, se 1. ledna probudí jako zaměstnanci SŽDC, řekl Tesařík. SŽDC za stavební správy Českým drahám zaplatí 112 milionů korun. Podle šéfa železničních odborů Jaromíra Duška jde o směšně nízkou cenu. Tesařík však uvedl, že cenu stanovil znalec. Kromě zaměstnanců SŽDC získají také některé nemovitosti.
Podle Tesaříka šlo o nezbytný krok. Dráha patří státu a podle transformačního zákona ji od letošního roku spravuje SŽDC. Stát je prostřednictvím SŽDC majitelem a také investorem na železnici. K tomu však také potřebuje mít nástroj, který bude zajišťovat územní rozhodnutí, zadávací dokumentaci pro soutěže, vypisovat tendry ale také provádět stavební dozor na železničních stavbách, řekl náměstek. Správní rada před časem navíc rozhodla, že pokud nebude moci stavební správy od ČD převzít, má si je podnik nově vytvořit. Pokud by SŽDC své investorské organizace nově zakládala, musely by ČD stavební správy v podstatě zrušit.
Dušek před časem uvedl, že převedením stavebních správ k SŽDC vzrostou náklady investičních akcí na dráze. Dráhy, které pro SŽDC zajišťují provoz na železnici, tak nebudou mít nad investicemi kontrolu. Podle Duška za převodem stavebních správ stojí tlak stavební lobby. Na železnici se ročně proinvestuje skoro 15 miliard korun.
Podle vedení ČD, ale také například ministra dopravy Milana Šimonovského či ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Pavla Švagra je převod logický. Na správu dráhy přitom nepřejdou celé stavební správy, ale jen ta část, která se zabývá investorskou činností vůči dopravní cestě. Akciové společnosti zůstane část správy, která zajišťuje investice do objektů ČD .
Kromě olomoucké a pražské stavební správy, které organizovaly investice na celé Moravě a téměř v celých Čechách, SŽDC získá i stavební správu z Plzně, která kromě severozápadních Čech realizuje celosíťové investiční projekty.

České dráhy posilňujú vlaky na Slovensko
TASRSme 20.12.2003 - Približne 8000 dodatočných miest vo vlakoch ponúkajú ČD pred vianočnými sviatkami. Z toho takmer desatina pripadá na posilnené spoje na Slovensko. Potvrdil to 19.12. Pavel Tesař z tlačového odboru ČD .
"Vlakové spoje na Slovensko posilňujeme najviac dnes a v utorok 23.12. V nedeľu 4.1. posilníme vlaky z Košíc do Prahy."
O jeden vagón 2. triedy viac mal už včera (19.13.) vlak Slovenská strela z Prahy do Bratislavy, jeden až dva ležadlové a lôžkové vagóny pridajú České dráhy aj k rýchlikom Laborec, Excelsior, Cassovia a Vihorlat.
Trvale rastie aj záujem o prepravu osobných automobilov z Prahy do Popradu. Autovlak vyráža z českej metropoly smerom do Tatier denne, okrem 24. a 31.12. České rýchliky na Slovensko premávajú aj na Štedrý deň a na Silvestra.

Boj o lanovky sa čoskoro dorieši
Nový prenajímateľ štyroch lanoviek vo Vysokých Tatrách by mal byť známy v najbližších dňoch.
Pravda20.12.2003, Janáč Milo; Morháčová Jana - Štvorkabínka z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso , aj známa visutá lanovka na druhý najvyšší vrchol Tatier Lomnický štít spolu s ďalšími dvoma lanovkami zatiaľ zostanú v majetku Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) - teda štátu. Dlhodobé právo užívať ich dostane súkromný investor spolu s predkupným právom v prípade, že sa štát rozhodne predať ich.
Vedenie železníc už spomedzi štyroch ponúk vybralo dve najlepšie. Podľa informácií Pravdy sa bude rozhodovať o ponuke britskej Mountain Holiday & Ski Resorts, ktorú na Slovensku reprezentuje developerská spoločnosť J & T Global. Druhú ponuku podala Transmontagne Slovakia v spolupráci s 1. tatranskou a.s. Z nich určí minister dopravy Pavol Prokopovič v najbližších dňoch víťaza. "Minister zatiaľ nedostal vyhodnotenie ZSSK ," uviedol hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška.
ZSSK sa rozhodla areál prenajať po veľkom tlaku z regiónov, ktoré chcú pritiahnuť investorov do lyžiarskych stredísk vo Vysokých Tatrách. Samotné železnice však na takého investície nemajú peniaze.
"Počítame s prenájmom od januára 2004," povedal hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Podľa vyjadrení predstaviteľov regiónu sa očakáva, že nový prenajímateľ lanových dráh preinvestuje minimálne 1 mld Sk.
"Tatranské lanové dráhy minulý rok vyprodukovali zisk 21 mil. Sk. Tržby dosiahli 111 mil. Sk," uviedol Čikovský. Celkovo sa na týchto 4 lanovkách odviezlo 1,3 mil. cestujúcich. O tom, koľko bude nový prevádzkovateľ platiť železniciam za prenájom sa zatiaľ nehovorí. "Určite zvíťazí najvyššia ponuka s prihliadnutím na celkové investície," doplnil Čikovský.
Združenie zastupované J & T Global chce investovať nielen do lanoviek, ale do celkového rozvoja cestovného ruchu. "Plánujeme preinvestovať 2 mld Sk," hovorí Igor Rattaj z J & T. Polovica peňazí by mala smerovať do lanoviek a vybudovania zasnežovacích systémov. Druhá časť poputuje na projekt renovácie ubytovacích zariadení na Štrbskom Plese. Podľa Rattaja majú byť v akcionárskej štruktúre okrem firiem zo skupiny J & T zastúpené dva zahraničné realitné fondy, mesto Vysoké Tatry a fyzické osoby.
Konkurenčnú ponuku predostrela spoločnosť Transmontagne Slovakia v spolupráci s 1. tatranskou. Do niekoľkých areálov najmä do vlekov, lanoviek, zasnežovania a služieb chce investovať vyše 1 mld Sk. "Za našou ponukou stojí silný francúzsky investor - spoločnosť Transmontagne, ktorá prevádzkuje 8 veľkých lyžiarskych stredísk v Alpách a Pyrenejach s hádam najlepším európskym know-how," uviedol Peter Hagar z Transmontagne Slovakia. Súčsne sa uvažuje o prepojení s už existujúcimi strediskami 1. tatranskej.

Ktoré lanovky patria do Tatranských lanovkových dráh
- Pozemná lanová dráha: Starý Smokovec – Hrebienok
- Kabínková lanová dráha: Tatranská Lomnica – Skalnaté pleso
- Visutá lanová dráha: Skalnaté pleso – Lomnický štít
- Sedačková lanová dráha: Skalnaté pleso – Lomnické sedlo

Tatranské lanovky dostane od železníc súkromná firma
Pravda 20.12.2003, jam; mj - 4 z lanoviek vo Vysokých Tatrách v najbližších dňoch prenajmú súkromnej firme. Podľa informácií Pravdy sa do užšieho výberu dostali ponuky britskej firmy Mountain Holiday & Ski Resorts a francúzskej firmy Transmontagne.
Akcionárom prvého záujemcu je aj slovenská J & T, druhý uchádzač spolupracuje s 1. Tatranskou, ktorá už vo Vysokých Tatrách prevádzkuje ParkSnow na Štrbskom Plese.
O tom, komu lanovky prisúdia, by mal v najbližších dňoch podpisom rozhodnúť minister dopravy Pavol Prokopovič. Spomínané lanovky totiž vlastní štátna ZSSK . Tá ich chce prenajať dlhodobo, najmenej na 10 rokov, s možnosťou odpredaja. Lanové dráhy mali vlani zisk 21 mil. Sk.
" ZSSK nemá dosť peňazí na rozvoj a investície do lanoviek, turistických stredísk a najmä na zasnežovanie. Preto sa rozhodla lanovky prenajať," tvrdí hovorca ZSSK Miloš Čikovský. S prenájmom lanoviek sa ráta už od januára.


 

Strana vytvorená: 23-XII-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0351.htm)