Dráhy budou testovat maximum Pendolina
Česká tisková kancelářHospodářské noviny/PT , 18.08.2003 - Prvý český rýchlovlak Pendolino ( ETR 680 ) budú České dráhy ( ČD ) testovať na maximálnu rýchlosť na trati Vranovice - Břeclav. V 1. polovici roku 2004 bude Pendolino po tomto koridorovom úseku prechádzať rýchlosťou až 250 km za hodinu.
Uviedol to Pavel Tesař z ČD . Po 8 rokoch od uzatvorenia kontraktu prevzali ČD od konzorcia Alstom prvý zo siedmich rýchlovlakov v júni 2003. Teraz ale ani tento úsek na jazdu takou rýchlosťou nevyhovuje a ČD ho preto budú musieť pre testovanie upraviť. Pendolino musí pred uvedením do bežnej prevádzky prejsť mnohými testami, vrátane skúšky o maximálne povolenej rýchlosti.

Pendolino
Hospodársky denníkTASR19.08.2003 - Prvému českému rýchlovlaku Pendolino ( ETR 680 ) budú České dráhy ( ČD ) testovať maximálnu rýchlosť na trati Vranovce – Břeclav. V prvej polovici roku 2004 bude Pendolino po tomto úseku prechádzať rýchlosťou až 250 km za hodinu.
Po ôsmich rokoch od uzatvorenia kontraktu prevzali ČD od konzorcia Alstom prvý zo siedmich rýchlovlakov v júni tohto roka.

Stanicu v Žiline-Záriečí rekonštruovali aj zahraniční dobrovoľníci
TASRŽilina 19. 08.2003 - Dva týždne pracovali dve desiatky dobrovoľníkov z desiatich krajín sveta v rámci medzinárodného letného tábora na rekonštrukcii železničnej stanice (?!?) Žilina-Záriečie , ktorú občianske združenie (OZ) Truc sphérique zo Žiliny rekonštruuje na Otvorený kultúrny priestor Stanica.
Mladí nadšenci z Japonska, Českej republiky, Francúzska, Španielska, Talianska, Veľkej Británie, Nemecka, Belgicka, Rakúska a Holandska pomáhali do nedele pri základných prácach vo vnútri a v okolí budovy. V popoludňajších hodinách pre nich OZ Truc sphérique podľa jeho člena Christiana Potirona pripravilo napríklad keramické dielne, ohňovú šou, filmové a fotografické tvorivé dielne, varenie halušiek, pečenie koláčov či nakrúcanie vlastného minútového filmu.
Každého účastníka pred cestou domov organizátori „vyzbrojili“ symbolickou fľašou slivovice a Ch. Potiron prezradil, že najviac ich zaujala možnosť spoznať novú krajinu i ľudí a možnosť zúčastniť sa rekonštrukcie budúcej „kulturfabriky“. Medzinárodný letný tábor zorganizovalo OZ Truc sphérique (Žilina) v spolupráci s OZ INEX (Bratislava).
Projekt Stanica - otvorený kultúrny priestor je iniciatívou mladých ľudí a profesionálov z oblasti súčasného umenia, kultúry a sociálnych aktivít, ktorých zastrešuje OZ Truc sphérique. Nadväzuje na medzinárodne široké spektrum kultúrnych inštitúcií, takzvaných „kulturfabrík“ , ktoré vznikli na platforme spoločenstva mladých ľudí a umelcov vdychujúcich nový život do prázdnych nevyužitých továrenských hál, priemyselných objektov, staníc a obchodných centier.
Jedinečnosť projektu spočíva podľa OZ Truc sphérique v udržaní pôvodnej funkcie budovy ako železničnej zastávky, čakárne a miesta predaja lístkov v spojení s využitím priestorov na tvorivé umelecké a sociálne aktivity. Stanica bude polyfunkčným multigeneračným otvoreným miestom zastrešujúcim galériu, čitáreň, tvorivé dielne, divadlo, sociálny, komunitný a rezidenčný program.
Oficiálne pokrstenie centra medzinárodným divadelným happeningom sa uskutoční 26. a 27. septembra 2003 o 19. hodine v budove železničnej stanice (?!?) Žilina-Záriečie .

V nočnom rýchliku na trase Rím – Paríž vypukol dnes požiar
TASRRím 19. 08.2003 - V lôžkovom vozni nočného vlaku na trase Paríž – Rím vypukol dnes nad ránom na území severného Talianska požiar.
Podľa informácií požiarnikov však nebol ani jeden z celkového počtu 440 pasažierov zranený.
Plamene a dym prebudili cestujúcich zo spánku práve vo chvíli, keď vlak s horiacim vagónom prechádzal cez malú železničnú stanicu pri Varese v oblasti Omského jazera.
Pomocou záchrannej brzdy cestujúci vlak zastavili a mohli z neho vystúpiť. Príčiny požiaru sú zatiaľ neznáme.

Tunel pod Lamanšským kanálom majú zachrániť vlaky s rýchlosťou 334 hm/h
TASRLondýn 19. 08.2003 - Železničný tunel medzi Francúzskom a Anglickom pod Lamanšským kanálom od svojho sprevádzkovania v roku 1994 priniesol zatiaľ málo radosti majiteľom Eurotunnelu , ktorí do projektu vložili 14,4 miliardy EUR. Medzi ostrovom a pevninou premávajú poloprázdne vlaky Eurostar , ktoré neprinášajú zisk, ale vytvárajú trvalú stratu. Situácia by sa však mala zmeniť v roku 2007, odkedy sa pod morom budú rútiť vlaky rýchlosťou 334 (v skutočnosti je a aj bude len 160 - pozn. Addams) km/h. Potom už budú lety medzi Londýnom a Parížom úplne zbytočné.
Tento rok vlaky medzi Parížom a Londýnom a Londýnom a Bruselom a späť majú prepraviť 17 miliónov cestujúcich. Koncom septembra bude (v skutočnosti sa tak stalo 15.6.2003 - pozn. Addams) sprevádzkovaný 72-kilometrový úsek trate medzi Londýnom a Folkestonom, kde trasa na britskom území smeruje pod zemský povrch. Vlaky po novej trati budú jazdiť rýchlosťou vyššou ako 300 km/h. Z Londýna do Paríža sa bude cestovať o 20 minút kratšie a jazda bude trvať 2 hodiny 35 minút. Hovorca Eurostaru uviedol, že objednávky na cestovné lístky na jeseň už vzrástli v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška o 20 %.
Eurotunnel má však vážnu konkurenciu v lacných leteckých spoločnostiach. Kým vo vlakoch Eurostaru stojí cestovný lístok 95 libier, lacné letecké spoločnosti lietajú medzi týmito západnými metropolami za polovičnú cenu.
Informoval rakúsky denník Die Presse

Železnice ponúkajú 50 percentnú zľavu pútnikom
Podmienkou pre uplatnenie zľavy je zakúpenie spiatočného lístka
SITABRATISLAVA 21. 08.2003 - ZSSK pri príležitosti návštevy pápeža Jána Pavla II. na Slovensku pripravila pre cestujúcich možnosť cestovať s 50 percentnou zľavou obyčajného cestovného. Ponuku môžu cestujúci využiť, ak si zakúpia spiatočný cestovný lístok v 2. triede osobných vlakov alebo rýchlikov z ktorejkoľvek železničnej stanice v Slovenskej republike do železničných staníc Bratislava, Banská Bystrica a Rožňava. Zľava sa poskytuje pre plne platiacich cestujúcich a pre deti do 15 rokov.
Cestujúci môžu na cestu nastúpiť jeden deň pred konaním omše v danom meste. Spiatočný lístok môžu využiť aj nasledujúci deň po omši, ale docestovať musia do polnoci. To znamená, že pútnici do Banskej Bystrice môžu na cestu nastúpiť 11. septembra a vrátiť sa najneskôr 13. septembra do polnoci. Pútnici do Rožňavy môžu cestovať už 12. septembra a vrátiť sa aj 14. septembra do polnoci. Tí, ktorí pocestujú vlakom do Bratislavy môžu sa na cestu vydať aj 13. septembra a odcestovať z Bratislavy až 15. septembra, ale cestu musia ukončiť najneskôr do 24:00.

Železničná trať Levočanka by mohla začať opäť fungovať od decembra
TASRKošice 21. 08.2003 - Obnovenie osobnej železničnej dopravy na trati Levoča - Spišská Nová Ves , známej ako Levočanka, by bolo možné od 14. decembra 2003, kedy začne platiť nový cestovný poriadok železníc.
Ako informoval vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja (KSK) Antonín Reisinger po dnešnom rokovaní zainteresovaných samospráv a predstaviteľov Železničnej spoločnosti (ZSSK), Divízie osobnej prepravy Košice, ZSSK uvažuje na tejto 13-kilometrovej trati o obnovení pravidelnej dopravy, ktorá predstavuje sedem párov spojov denne. Návrh dnes predložili pracovníci ZSSK predstaviteľom Košického a Prešovského samosprávneho kraja, miest Spišská Nová Ves a Levoča. "Podľa neho by mali Levočanku obnoviť tak, že bude zabezpečovať nielen miestnu obsluhu územia, ale aj prepravu cestujúcich na rýchlikové prípoje do Košíc a Popradu," uviedol Reisinger.
Podľa predpokladaných ekonomických ukazovateľov, ktoré zohľadňujú výnosy a náklady súvisiace s prevádzkou Levočanky, doprava bude aj pri najnižších nákladoch stratová. KSK žiadal, aby v štátnom rozpočte na rok 2004 bola vyčlenená čiastka na vykrytie strát vo verejnom záujme osobnej železničnej dopravy na trati Levoča - Spišská Nová Ves . "V štátnom rozpočte táto položka nie je," povedal šéf odboru dopravy. Košický a Prešovský samosprávny kraj majú záujem o obnovenie Levočanky, preto chcú zvýšiť jej ekonomickú efektívnosť regulovaním autobusovej dopravy na tejto trati. "Oba samosprávne kraje pripravia alternatívny návrh cestovného poriadku autobusov," informoval Reisinger. Ďalšou možnosťou je, aby na prevádzku Levočanky prispievali aj zainteresované regionálne a miestne samosprávy vlastnými prostriedkami. Najbližšie rokovanie zainteresovaných sa má uskutočniť na budúci týždeň.
KSK sa o obnovenie Levočanky začal usilovať hneď po jej zrušení vo februári. S týmto zámerom inicioval vytvorenie komisie, ktorá na základe podrobného monitoringu spracovala štúdiu ekonomickej efektívnosti jej prevádzky a navrhla model obnovenia tejto dopravy.

Výpadok prúdu počas búrky zastavil vlaky na takmer dve hodiny
Korzár – Prešovský denník 21.08.2003, (ak) , Prešov - Búrku veľa ľudí uvítalo ako príjemné osvieženie po dlhodobých slnečných dňoch. Iným znepríjemnila život. Najmä tým, ktorí v utorok podvečer sedeli vo vlaku. Ako nás naši čitatelia upozornili, vlaky meškali už z Košíc do Prešova. Na trase Prešov – Sabinov stáli dokonca 90 minút. Podľa ich slov, nikto cestujúcim vo vlaku neoznámil, čo sa deje a časom začala stúpať nervozita.
Pokúšali sme sa teda včera zistiť príčinu a oslovili sme hovorcu ZSSK Miloša Čikovského. Potvrdil nám, že v čase od 15.40 do 17.40 hod. v dôsledku silnej búrky vypadol prúd a vlaky nemohli premávať. “Čiastočne sa podarilo zabezpečiť náhradné trakcie, dieselovými rušňami, ktoré bolo možné stiahnuť z posunu, ale väčšina vlakov musela stáť. Čo sa týka Prešova, vlak mal meškanie už z Košíc a rozhlas na prešovskej stanici oznamoval, že vlaky budú meškať v dôsledku výpadku prúdu,” uviedol pre náš denník. Dodal, že ak to cestujúci nepočuli, možno to spôsobil hluk, ktorý sprevádza búrky, ale sprievodca im to mal oznámiť aj vo vlaku. “Ak sa tak nestalo, tak sa cestujúcej verejnosti ospravedlňujeme. Bežná prax je taká, že vlakvedúci v takých situáciách informuje sprievodcu a ten má povinnosť prejsť celý vlak a informovať cestujúcich v každom vozni, prípadne môže uviesť aj konkrétnu príčinu zastavenia vlaku a predpokladaný čas odstránenia poruchy.”

Ministerstvo dopravy navrhuje privatizáciu školiaceho strediska v Rudňanoch
Korzár – Spišský denník 20.08.2003, (top) , Rudňany - Zdá sa, že niekoľkoročná snaha Rudnian o získanie nevyužívanej budovy školiaceho strediska ŽSR do majetku obce skončí úspešne. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR navrhuje bezplatný prevod tohto objektu na obec s tým, že bude využitý na školské účely. Pre Spišský denník KORZÁR to potvrdil Ing. Miroslav Ovečka z odboru zakladateľských funkcií a privatizácie MDPT.
„V súčasnosti vláda pripravuje na schválenie zoznam podnikov, ktoré rezorty navrhli na privatizáciu. V rámci tohto zoznamu ministerstvo dopravy navrhlo do privatizácie časť majetku školiaceho strediska ŽSR v Rudňanoch. Pokiaľ ho vláda zaradí do privatizácie, ministerstvo dopravy súhlasí, aby časť školiaceho strediska bola použitá pre základné školstvo v obci,” informoval M. Ovečka. Kedy by Rudňany mohli získať túto budovu a zriadiť v nej triedy, nie je určené. Vzhľadom na časovú náročnosť privatizácie M. Ovečka uvažuje zatiaľ o prenájme budovy pre obec, kým sa vypracuje, schváli a zrealizuje privatizačný projekt.
Železničiarska budova v Rudňanoch stojí už niekoľko rokov nevyužitá. Len stráženie zabránilo vandalom v rozkradnutí. V budove sa nachádzajú učebne. Obec má záujem presťahovať sem časť tried preplnenej základnej školy. Tá bola v minulosti projektovaná pre 10 tried, dnes ich tu je 22 a ďalších školákov pribúda.

BRKS obnoví 2. septembra železničnú dopravu na trati Bratislava – Rohožník
TASRBratislava 22. 08.2003 - Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť (BRKS), a. s. obnoví 2. septembra tohto roku osobnú železničnú dopravu na trati Rohožník - Zohor - Bratislava .
Pôjde v poradí o druhú trať, na ktorej BRKS obnovuje prevádzku potom, čo ju od februára 2003 prerušila kvôli nedostatku financií Železničná spoločnosť ( ZSSK ). Prevádzku trate Zohor - Záhorská Ves prevzala BRKS od ZSSK už 6. júla. Jej výkony v medziobdobí financoval Bratislavský samosprávny kraj (BSK), ktorý je v dnes 51-% vlastníkom BRKS.
Kým ZSSK organizovala v minulosti dopravu až po Plavecký Mikuláš, BRKS sa rozhodla potiahnuť spoj len do Rohožníka, nakoľko počet cestujúcich do Mikuláša bol minimálny.
V súčasnosti pozostáva mobilný park BRKS z dvoch motorových jednotiek a jedného prívesného vozňa, povedal pre TASR poslanec a predseda dopravnej komisie Roman Filistein. Od ZSSK chce v blízkom čase odkúpiť ďalšie tri jednotky a tri vozne.
Druhý najväčší akcionár BRKS je ŽOS Vrútky , a. s., ktorý vlastní 20 %. Bratislavskej s. r. o. Wagon Service Travel patrí 12 % a spoločná účasť najväčších obcí Záhorská Ves, Vysoká pri Morave, Rohožník a Lozorno predstavuje 4 %. Strategickým zahraničným partnerom sa stal Connex Transport AB so sídlom v Štokholme (13 %).

Nádej žije
TASRHospodársky denník 22.08.2003 - Obnovenie osobnej železničnej dopravy na trati Levoča - Spišská Nová Ves , známej ako Levočanka, by bolo možné od 14.12.2003, keď začne platiť nový cestovný poriadok železníc.
Levočanku majú obnoviť tak, že bude zabezpečovať aj prepravu na rýchlikové prípoje do Košíc a Popradu .

Obnovenie regionálnej dopravy odštartuje turistický vlak
SmeBRATISLAVA 23.08.2003, Martinková Jana - Vypravením príležitostného turistického vlaku z Bratislavy do Rohožníka 24.8. avizuje Bratislavský samosprávny kraj obnovu zrušenej koľajovej dopravy na regionálnych tratiach v kraji.
Riadna prevádzka osobnej železničnej dopravy z Rohožníka a zo Záhorskej Vsi by mala začať v utorok 2.9.
Ako povedal predseda dopravnej komisie kraja Roman Filistein, doprava z Rohožníka a zo Záhorskej Vsi bude predĺžená až do Bratislavy.
Z oboch obcí bude denne premávať motorový vozeň s jedným prívesným vozňom, v ktorých je spolu 110 miest na sedenie a zhruba rovnaký počet miest na státie. Obe súpravy sa v Zohore spoja a spoločne prídu na hlavnú stanicu v Bratislave .
Podľa cestovného poriadku na trati z Rohožníka a zo Záhorskej Vsi budú ráno premávať tri spoje smerom do Bratislavy a jeden z Bratislavy smerom na Záhorie. "Časy sme sa snažili stanoviť tak, aby ľudia stíhali prísť s vlakmi na rannú i popoludňajšiu smenu doVolkswagenu v Lozorne a mohli sa z oboch smien dostať domov," povedal Filistein.
V smere do Bratislavy budú na trati po Zohor zastávky v Rohožníku, v Perneku, v Jabloňovom, v Lozorne, v Zohore. Medzi Zohorom a Bratislavou hlavnou stanicou bude vlak mierne zrýchlený - nebude stáť v staniciach Devínske Jazero , Bratislava-Lamač ani na Železnej studienke , len v Devínskej Novej Vsi .
Ako povedal Roman Filistein, k zjednodušeniu cestovania v kraji by malo prispieť aj to, že tie isté čipové karty, aké od septembra začnú platiť v bratislavskej MHD, budú akceptovať aj vo vlakoch Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti.
Vzhľadom na to, že kraj ani jeho koľajová spoločnosť nemajú v roku 2003 na prevádzku osobnej dopravy na regionálnych tratiach žiadne dotácie, vlaky budú zatiaľ premávať len v pracovných dňoch.

O autovlak na Jadran je zájem, místa pro auta jsou vyprodána
Česká tisková kancelářPrávo 22.08.2003 - O autovlak spoločnosti České dráhy ( ČD ) do chorvátskeho Splitu je veľký záujem. Miesta pre autá sú v spoji, ktorý jazdí raz týždenne, väčšinou vypredané. Kapacity pre cestujúcich ČD zvyčajne napĺňajú asi na 90%.
Podľa riaditeľa cestovnej kancelárie ČD Pavla Tiefenböcka už vlaky do Splitu odviezli vyše 2000 cestujúcich a 227 áut.
Prevádzka vlaku síce zatiaľ neprináša zisk, ale nie je ani stratová. Vzhľadom na veľká záujem s ním preto železnice rátajú aj v r. 2004. Cena lístka, ktorá začína na 1990 Kč, by však mala vzrásť. Za 1990 Kč budú ponúkané asi iba miesta v jednom vagóne 2. triedy, kde sú kupé po ôsmich. V oddelení pre šesť cestujúcich bude cena mierne vyššia, povedal Tiefenböck. Aj napriek zdraženiu bude podľa neho železnica stále lacnejšia ako autobus.
Kým cena základného spiatočného lístka je teraz vo vlaku 1990 Kč, cesta autobusom stojí minimálne 2400 Kč a lietadlom asi 6300 Kč. Jazda autom stojí asi 4000 Kč bez diaľničných poplatkov, keď cestujúci vlakom využije ležadlový vozeň, cena sa zvýši na 3500 Kč a pri preprave auta je o ďalších 490 Kč vyššia.
Cena ležadla by sa nemala meniť. Kým teraz je cena prepravy auta pevne spojená s lístkom, v r. 2004 by sa miesta pre autá mali predávať samostatne. Mierne vzrásť by mala aj cena za dopravu vozidla.
Nevýhodou cestovania vlakom je 24-hodinová cesta. Pri jazde autom sa dá skrátiť na polovicu, lietadlom trvá asi 2 hodiny, autobusom 19 hodín. Od r. 2004 sa však podľa Tiefenböcka cesta vlakom zníži asi na 22 hodín. Vlak by mal nakladať autá nielen v Prahe, ale aj Brne.
Spoj odchádza z Prahy každý piatok ráno až do polovice septembra. Okrem 250 cestujúcich je schopný prepraviť 20 áut či motocyklov. Lístky na neho predáva 20 cestovných kancelárií.
Podobný vlak do Splitu ČD vypravili naposledy pred 30 rokmi. Na trase Bratislava – Split túto službu už druhý rok ponúkajú aj Železnice SR.
ČD už niekoľko rokov dopravujú autá z Prahy do Popradu. Na r. 2004 železnice uvažujú o podobnom spoji do talianskeho trajektového prístavu Ancona, odkiaľ môžu cestujúci nadviazať loďou napr. na grécky ostrov Korfu.

Bývalé železničné stanice v Gemeri sú v ponuke na prenájom
Korzár 14.08.2003, (ana) , Rožňava - Začiatkom tohto roku došlo v Gemeri k redukcii železničnej osobnej dopravy. ZSSK nebola schopná zabezpečiť v plnej miere rozsah osobnej dopravy podľa zverejneného cestovného poriadku. Hlavným kritériom pri výbere tratí na zastavenie osobnej dopravy bol pomer nákladov a tržieb. Prihliadalo sa tiež na súbežnosť železničnej a cestnej komunikácie a na počet autobusových liniek. Podľa týchto hodnotení zostavilo Predstavenstvo a Dozorná rada ZSSK návrh na zastavenie tratí osobnej dopravy. Po zrušení dopravy ostali z bývalých budov železničných staníc nevyužité priestory, ktoré Železnice SR ( ŽSR ) prenajímajú fyzickým alebo právnickým osobám na rôzne účely. Z tržieb za prenájom znižujú náklady na ich udržiavanie.
Podľa hovorcu ŽSR Jána Keresteša spravujú železnice na trati Plešivec – Rožňava – Dobšiná celkom 52 objektov. Z tohto počtu spravuje organizačná zložka ŽSR Stredisko hospodárenia s majetkom na tejto trase 13 objektov, z ktorých je 9 určených na bytové účely, väčšinou bývalým pracovníkom ŽSR . Ďalšie dva objekty slúžia na podnikateľskú činnosť, prevažujú reštauračné služby, jeden má v prenájme. Železničná polícia a jeden slúži na rekreačné účely. Zvyšných 39 spravuje organizačná zložka ŽSR Správa železničných tratí a stavieb. Ako uviedol J. Keresteš, o prenájom sa môže uchádzať každý, kto pristúpi na zmluvné podmienky a presne stanoví účel využitia.
Okrem redukcie železničnej osobnej dopravy v Gemeri sa cestujúci budú musieť zaobísť bez možnosti odloženia batožiny na rožňavskej stanici. Túto doplnkovú službu zrušili ŽSR na základe nedostatku využitia zo strany cestujúcich. Pre verejnosť je už dlhší čas známe, že okrem tejto služby zrušilo svoju prevádzku reštauračné zariadenie a novinový stánok v budove stanice. “Za posledných 10 rokov je naša prevádzka slabá a od minulého roku rapídne poklesol záujem cestovať železničnou dopravou. Dôvod môže byť aj ten, že naša stanica je od mesta dosť vzdialená,” povedala pracovníčka rožňavskej železničnej stanice .
ZSSK tiež znížila počet staníc, kde bolo možné podať spešninu z vyše 200 na 79. V Rožňave však túto doplnkovú službu zatiaľ nezrušili a napriek poklesu záujmu o vlakovú prepravu v Rožňave a okolí ponúkajú ŽSR aj naďalej rôzne cestovné zľavy.

Pendolino bude zkoušet jízdu maximální rychlostí u Břeclavi
Česká tisková kancelář PRAHA 15. 08.2003 - První český rychlovlak Pendolino ( ETR 680 ) budou České dráhy testovat na maximální rychlost na trati Vranovice – Břeclav. V první polovině roku 2004 bude Pendolino po tomto koridorovém úseku projíždět rychlostí až 250 kilometrů v hodině. Na dotaz ČTK to uvedl Pavel Tesař z tiskového oddělení ČD . Po osmi letech od uzavření kontraktu převzaly ČD od konsorcia Alstom první ze sedmi rychlovlaků letos v červnu.
Nyní však ani tento úsek na jízdu vlaku takovou rychlostí nevyhovuje, a dráhy ho proto budou muset pro testování upravit. Pendolino musí před uvedením do běžného provozu projít řadou testů, včetně zkoušky o maximální povolené rychlosti.
Tesař neuvedl, kolik bude úprava tratě na testy stát. Dráhy však budou upravovat především výhybky a zabezpečovací zařízení. Také nástupiště a přejezdy na trati budou muset pracovníci ČD v době testování na maximální rychlost kvůli bezpečnosti střežit. V běžném provozu se však počítá s tím, že vlak bude jezdit po koridorech rychlostí do 160 kilometrů v hodině.
Kvůli rychlovlakům čekají dráhy ještě další investice do zařízení na údržbu. Opravy, údržbu, ale třeba i mytí Pendolin budou provádět ČD v Praze na Odstavném nádraží - Jih na Spořilově, které se pro rychlovlaky musí upravit. Rekonstruovat zde dráhy budou třeba myčku vlaků. Počítají i s úpravami řady technických zařízení, například v libeňském depu nebo v Nymburku.
V současnosti pracovníci ČD spolu s týmem italských techniků firmy Alstom Ferroviaria, která vlak vyrobila, testují první české Pendolino na zkušebním železničním okruhu Výzkumného ústavu železničního ve Velimi. Zde bude vlak jezdit do poloviny září. Během podzimu a zimy však budou moci lidé potkat rychlovlak při testovacích jízdách na běžných tratích. V první polovině roku 2004 se uskuteční testy na maximální rychlost. V jízdním řádu se vlak objeví v polovině roku.
Druhý vlak přijede na přelomu září a října a další následně každý měsíc. Dráhy za vlaky zaplatí přibližně 4,4 miliardy korun.
Jedna sedmivozová souprava je poháněna třemi motorovými jednotkami o celkovém výkonu čtyři megewatty. Souprava čítá 331 míst k sezení ve dvou vozech I. třídy a pěti vozech II. třídy a osm WC. Součástí vybavení je audiosoustava či přípojka na počítač. Vlak disponuje moderním zabezpečovacími zařízeními.
Alstom dodává rychlovlaky do devíti zemí. Celkem vyrobil nebo dokončuje přes 200 souprav, které dohromady najely kolem 200 milionů kilometrů.

Stát neplatí již dva měsíce drahám za dopravní obslužnost
Česká tisková kancelářPRAHA 20. 08.2003 - Ministerstvo dopravy již dva měsíce nezaplatilo Českým drahám za zajišťování dopravní obslužnosti. Na dotaz ČTK to řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský s tím, že si dráhy kvůli tomu již musely na běžný provoz dvakrát vzít úvěr v řádu stovek milionů korun. Mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová informaci potvrdila.
Ministerstvo se však podle ní snaží situaci řešit. Podalo podnět finančnímu úřadu, aby nemuselo vázat dvě miliardy korun ve státním rozpočtu kvůli neplnění příjmů z dřívějšího prodeje privatizovaného majetku. Dvě miliardy korun mělo ministerstvo získat prodejem zbytného majetku bývalých státních ČD v roce 2002. Částka se tak stala závazným příjmem rozpočtu přes kolizi se zákonem a privatizačními pravidly, podle kterých příjmy z privatizace musely směřovat do Fondu národního majetku. Nemohly se tedy stát příjmem státního rozpočtu.
Ministerstvo dopravy platilo každý měsíc asi dvanáctinu z 4,8 miliardy korun, které má letos celkem drahám poskytnout za zajišťovaný rozsah osobní dopravy. Měsíčně tak MD má drahám odvádět asi 400 milionů korun. Platby v červenci a zatím ani v srpnu však zatím neuhradilo. Podle informací ČTK si dráhy musely vzít 391 milionů korun od Komerční banky a dalších 300 milionů korun od Všeobecné úvěrové banky.
Podle šéfa železničních odborů Jaromíra Duška hrozí podobný postup ze strany ministerstva i při platbě za srpen. Dráhy by se však tentokrát již podle něho mohly dostat do situace, kdy se nenajde banka, která jim poskytne úvěr. Veškerý majetek firmy je totiž zablokován kvůli nesplaceným dluhům bývalých státních drah.
Pak by podle něho hrozila situace, že by ČD neměly na srpnové výplaty, což by znamenalo porušení sociálního smíru.
V letošním roce zajišťují ČD pro stát osobní železniční dopravu v hodnotě asi 9,5 miliardy korun. Na základě státního rozpočtu a smlouvy se státem a kraji však získají jen 6,9 miliardy, z toho stát zaplatí 4,8 miliardy a kraje 2,1 miliardy korun. Rozdíl, tedy asi 2,6 miliardy korun, musí zajistit ČD .
"V podstatě tak dráhy platí za stát značnou část jeho veřejné zakázky," řekl Šťáhlavský. Dráhy zbylou ztrátu z osobní dopravy financují ziskem z nákladní dopravy a dalšího podnikání. To, že stát nezaplatí za celý objednaný rozsah dopravy, podle Šťáhlavského negativně ovlivňuje letos plánovaný hospodářský výsledek. Firma počítá s půlmiliardovou ztrátou.


Strana vytvorená: 26-VIII-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0334.htm)