Česi majú najkratšiu medzištátnu železnicu na svete
Sme15.7.2003 - Pravdepodobne najkratšiu medzinárodnú železničnú linku na svete prevádzkujú na česko-nemeckom pohraničí nadšenci zo spolku Pošumavská južná dráha. Železničná trať na hraničnom priechode Stožec-Haidmühle v Novom Údolí na Prachaticku je dlhá 105 metrov a smeruje od českého k bavorskému colnému úradu.
Obnovené koľajnice sú položené na násype bývalej trate, ktorej súčasťou je aj hraničný železničný most. Premávku zatiaľ zabezpečuje replika parnej lokomotívy na podvozku ručnej drezíny. Smerom do Nemecka musia cestujúci unikátnu mašinku dotlačiť vlastnou silou, cesta naspäť do Čiech je príjemnejšia - minivláčik ju vďaka klesajúcemu terénu zvládne vlastnou váhou sám.
„Zakladáme si na tom, že je to maximálne ekologická premávka. Čo na Šumave vyrastie, to sa tam aj spáli,“ smeje sa predstaviteľ spolku Pavel Kosmata.
Cesta z Čiech do Nemecka trvá 24 sekúnd. Pošumavská južná dráha (Böhmerwald Südbahn) vydáva aj vlastné cestovné lístky, cena cestovného je dobrovoľná. „Vďaka tomu nemáme presnú evidenciu, koľko ľudí odvezieme, v priebehu sezóny - v mesiacoch júl a august - to odhadujem na 90 až 100 ľudí denne,“ hovorí Kosmata.
Súčasťou spolku je aj malé múzeum a skanzen šumavských lokálnych železníc.
Dlhodobým snom spolku je obnovenie štandartdnej medzištátnej železničnej premávky až do bavorského mestečka Haidmühle. Svojou činnosťou chcú túto možnosť neustále pripomínať.

Vodič škodovky vyviazol bez zranení po tom, čo ho zachytil vlak
TASR15.7.2003 09:00 - O veľkom šťastí môže hovoriť 53-ročný muž z Palárikova , ktorý len o vlások unikol tomu najhoršiemu. V pondelok krátko pred šiestou hodinou ráno si neskoro všimol spustené závory a na Škode 120 s dvojkolesovým prívesným vozíkom vošiel na železničné priecestie v Palárikove , kde ho zachytil osobný vlak.
Rušňovodič použil výstražné zvukové znamenie a rýchlobrzdu, ale napriek tomu auto zachytil a úplne zdemoloval jeho ťažné zariadenie a prívesný vozík. Vodičovi ani cestujúcim v prudko brzdiacom vlaku sa nič nestalo. Poškodením zariadení v prednej časti rušňa vznikla Železničnej spoločnosti škoda 2800 Sk a vodičovi škodovky 2700 korún.

Transsibírska magistrála spája východ so západom
Sme 16.7.2003 - Kedysi bola cesta 9289 kilometrov dlhou Transsibírskou magistrálou rýchlostným zážitkom. Veď z Vladivostoku na Ďalekom východe bol človek v Moskve „iba“ za necelých sedem dní (bez meškaní 153 hodín a 50 minút). Dnes je magistrála lahôdkou pre cestovateľských fajnšmekrov. Počas cesty cez osem časových pásiem cestovateľ narazí na čudesné existencie všetkého druhu, môže sa pokochať krásami Uralu alebo jazerom Bajkal, zasnívať pri pohľade do vôd rieky Volgy, Obu alebo Jeniseja, aby potom ako v tranze uvidel vlny Pacifiku. Prechod územím veľkej Rusi oddávna slúži ako pozvoľný prechod zo sveta Európy do tajomnej Ázie. Na Transsibírsku magistrálu vyrazila prvá lokomotíva presne pred sto rokmi - 14. júla 1903.
Ruskí vládcovia už od polovice 19. storočia snívali o obchodnej a vojenskej trase, ktorá by zabezpečovala trvalé spojenie medzi Ďalekým východom, Sibírom s európskou časťou Ruska. V roku 1860 vzniklo prístavné mesto Vladivostok, ktoré sa počas nasledujúcich rokov rozrástlo na významný a strategický prístav. O 30 rokov neskôr predstavil cár Alexander III. plány na stavbu železnice. Stavbu dostal na starosť Alexandrov syn a posledný ruský cár Mikuláš II., ktorý svojho otca vystriedal na tróne v roku 1894.
Gigantický projekt cárovi inžinieri dokončili v predvečer rusko-japonskej vojny. Hlavná časť stavby Transsibu, ako Rusi magistrále skrátene hovoria, trvala desať rokov. Prevádzka na kľúčovej časti spájajúcej Európu s Ďalekým východom otvorili 14. júla 1903 - vtedy ešte s niekoľkými prestupmi vrátane plavieb parníkom v oblasti Bajkalu.
V roku 1929 sa začala elektrifikácia trate - dokončili ju až minulý rok v decembri. Transsib sa teraz smerom od západu k východu rozvetvuje na niekoľko železničných trás. Jedna z nich vedie napríklad do Strednej Ázie. Cez jazero Bajkal sa z Transsibírskej magistrály oddeľuje paralelná Bajkalsko-amurská magistrála (BAM), ktorá jazero Bajkal obopína zo severu, zatiaľ čo Transsib z juhu.
Ďalšie trasy človeka privedú napríklad do Číny vrátane Pekingu alebo do Mongolska a jeho metropoly Ulánbátaru. Magistrálu napríklad minulý rok využil severokórejský vodca Kim Čong-il na svojej ceste do Moskvy, lebo sa bojí lietania.
Milovníci tohto svetového unikátu usilovne zbierajú rekordy a zaujímavosti, ktoré sú s magistrálou spojené. Tak napríklad v dedine Sljuďanka na trase sa vraj nachádza jediná mramorová stanica na svete.
Veľká časť trate bola zasa vraj postavená bez použitia ťažkej techniky. Pri Bajkale vedie trať vo výške viac ako tisíc metrov nad morom, v Amurskom zálive v Japonskom mori, naopak, vedú koľajnice len štyri metre nad morom.
Transsib pozná aj smutné historky. Nikto sa už nedozvie, koľko robotníkov umrelo počas otrockej práce na stavbe koľají. V júni 1989 na úseku medzi Samarou a Ufou vybuchol skvapalnený plyn unikajúci z poškodeného diaľkového potrubia a zasiahol dva prechádzajúce osobné vlaky, v ktorých zahynulo takmer 600 ľudí vrátane 181 detí.
Po magistrále doteraz každý deň vychádza z Moskvy na východ mnoho vlakov rôznej rýchlosti, komfortu a cenovej úrovne - cesta z Moskvy do Vladivostoku Transsibírskym expressom stojí v druhej triede v prepočte asi 7500 korún.
Lokomotívy aj okolitá krajina za sto rokov zmenili vzhľad. Ale vo vozňoch rovnako ako pred sto rokmi posedávajú obchodníci, študenti, dobrodruhovia a špekulanti zakliati na týždeň v nepretržitom pohybe a z dlhej chvíle si rozprávajú dookola stále tie isté príbehy.
„Vidíte tu všelijaké typy - niektorí sedia nečinne, niektorí sú veselí a iní len rozprávajú o tom, čo v živote prežili,“ opísala cestujúcich podľa BBC revízorka Oksana Bodar.
„Čas vo vlaku splýva, ťažko sa oddeľuje dnešok od včerajška a včerajšok už definitívne splýva s časom všetkých tých dní, ktoré som už vo vlaku strávil, a pritom človek nemá pocit, že by mrhal časom, lebo stále ide ďalej a ďalej, len občas sa zmení časové pásmo,“ napísal do internetového denníka cestovateľ Tomáš.

Netesnosť cisterny spôsobila únik kyseliny dusičnej v Košiciach
TASR16.7.2003 11:36 - Pod únik 98-percentnej kyseliny dusičnej z prenajatej cisterny v objeme asi tri až päť litrov na Železničnej stanici v Košiciach , ktorú prepravovala v utorok spoločnosť Chemza, a.s., Strážske (stopercentná dcérska spoločnosť Chemka,a.s., Strážske) sa podpísala netesnosť cisterny.
Netesnosť vznikla pravdepodobne pri posune cisterny mimo areálu spomínaného podniku, pričom sa vytvorila prasklina na tesnení a chemická látka unikla. Uvádza sa to vo vyhlásení, ktoré TASR dnes poskytla hovorkyňa skupiny Chemka,a.s, Strážske Jana Romanová. Dodala, že cisterna pred plnením prešla tlakovou kontrolou, ktorá vylúčila akékoľvek netesnosti a chyby. Prepravovaný tovar, ktorý bol v rámci dodávateľsko-odberateľských vzťahov určený maďarskému obchodnému partnerovi, riadne odovzdali prepravcovi. "Ten zodpovedá za podmienky transportu a bol riadne oboznámený s obsahom a vlastnosťami prepravovaného tovaru," konštatovala Romanová. Poznamenala, že pracovníci spoločnosti Chemza odstránili chybu pretesnením a dostatočným utiahnutím.
Podľa Romanovej z hľadiska dodržania nosnosti sú cisterny plnené iba do 87 percent objemu a je vylúčené prekročenie maximálne povoleného množstva objemu cisterny. Cisterny sú okrem toho kontrolované v pravidelných časových intervaloch aj prenajímateľom, čím sa eliminuje možnosť vzniku chýb.

Železničiarov hospitalizovaných kvôli úniku kyseliny prepustia z nemocnice
TASR17.7.2003 14:17 - Lekári Železničnej nemocnice s poliklinikou v Košiciach rozhodli, že všetkých desiatich železničiarov hospitalizovaných v súvislosti so včerajším únikom kyseliny dusičnej na košickej stanici dnes prepustia z nemocnice. Primár interného oddelenia nemocnice Vendelín Puškár konštatoval, že u postihnutých nedošlo k poškodeniu orgánov a následky vdýchnutia výparov kyseliny dusičnej mali "našťastie ľahký priebeh, bez vážnejších komplikácií".
Spresnil, že počas noci v súvislosti s únikom nebezpečnej látky prijali ďalšieho pacienta, čo znamená, že z celkového počtu pätnástich ľudí, ktorých kvôli tomu vyšetrili, hospitalizovali desiatich.
Podľa Puškára boli pacienti mimo ohrozenia života už včera popoludní. V opatere zdravotníkov zostali najmä kvôli pozorovaniu, či sa neobjavia vedľajšie príznaky alebo komplikácie.
K úniku výparov kyseliny dusičnej na košickej železničnej stanici došlo v priebehu tohto týždňa dvakrát. Nebezpečná látka zakaždým unikla z toho istého cisternového vozňa spoločnosti Chemko Strážske. Kyselina dusičná prvý raz unikla v utorok, vtedy však nedošlo k nijakému ohrozeniu osôb. Druhý raz sa nebezpečné výpary dostali do ovzdušia o deň neskôr.

Železnice prepúšťajú minimálne, platy však zvýšili
Národná obroda16.07.2003, Lukáš Porubský, Lenka Živnerová, Bratislava – Železničiarom od 1. júla tohto roku vzrástli platy o 5 percent, hoci železnice majú 30-percentnú prezamestnanosť. Každý z nich k svojej mzde už dostal navyše 720 korún a zostávajúcu časť zvýšenia platu dostanú v osobných pohyblivých zložkách. Na mzdy pre obe železničné spoločnosti Železničná spoločnosť ( ZSSK ) a Železnice SK ( ŽSR ) tak navyše každý mesiac dajú viac ako 30 miliónov korún, pričom v tejto sume nie je zahrnuté zvýšenie pohyblivej zložky. Táto suma by bola niekoľkonásobne vyššia, ak by sa odborom podarilo presadiť 13,8-percentné zvýšenie miezd, s ktorým vstupovali do rokovaní. To však mnohí považovali za odvahu hraničiacu s drzosťou.
Platy sa zamestnancom oboch spoločností valorizovali napriek tomu, že kompetentní pracovníci na železniciach, ako aj na ministerstve dopravy po štrajku začiatkom roka vyhlasovali, že platy budú zmrazené. Preto mnohých táto informácia prekvapila. Na tlačovom oddelení Železničnej spoločnosti tvrdia, že 5-percentná valorizácia je výsledkom kolektívneho vyjednávania. Hovorca ŽSR Ján Keresteš však už vo svojom vyjadrení pre médiá pripustil, že za zvýšením platov stojí obava manažmentu železníc z ďalšieho štrajku ich zamestnancov.
Šéf rezortu dopravy Pavol Prokopovič ešte koncom januára počas štrajku vyhlásil, že železnice potrebujú prepustiť 30 percent zamestnancov, aby sa dostali na želaných 30-tisíc pracovníkov v oboch spoločnostiach. Avšak podľa údajov, ktoré nám obe spoločnosti poskytli, v prvom polroku sa zamestnanosť znížila o 1166 zamestnancov, čo je približne 2,7 percenta. Z vyše 42-tisíc ľudí, ktorých ZSSK a ŽSR zamestnávali začiatkom tohto roka.
Zaujímalo nás, prečo stratové železnice svojim zamestnancom valorizujú platy, neprepúšťajú nadbytočných pracovníkov, ale zvyšujú ceny cestovného. „Železničná spoločnosť v osobnej doprave dosahuje stratu, ktorá vyplýva najmä z toho, že ceny osobnej prepravy sú regulované štátom, a ten dlhobo neuhrádzal vzniknutý rozdiel,“ tvrdí ZSSK . Tržby z osobnej prepravy tak pokrývajú približne štvrtinu skutočných nákladov. Keďže štát železniciam prispieva na tento účel stále nižším objemom peňazí, ZSSK to potom kompenzuje zvýšením cestovného.

Aký je stav zamestnancov
Avizované prepúšťanie 30 percent, doteraz približne 2,7 percenta

Z vagónu vo vozňovom depe unikla životu nebezpečná 100-percentná kyselina dusičná
Korzár 16.07.2003, ss , Košice - V staničnom vozňovom depe včera došlo k nevšednej havarijnej udalosti. O desiatej doobeda nahlásili železniční policajti Závodnému hasičskému útvaru Železníc Slovenskej republiky, že z jednej železničnej cisterny uniká neznáma látka. Hasiči po príchode na miesto zistili, že z vozňa uniká kyselina dusičná. Po stiahnutí súpravy do vozňového depa na neelektrifikovanú koľaj začali hasiči vozeň kropiť studenou vodou z ľavej i pravej strany.
„Dochádza tým k ochladeniu cisterny a tlak vo vnútri klesá,” vysvetlil nám veliteľ hasičského zásahu. I napriek tomu vyparovanie žieraviny naďalej pokračovalo, avšak nie v takomto množstve. I napriek tomu schladzovanie pokračovalo do poobedňajších hodín. Následne prišli pracovníci Chemka Strážske, ktorí poškodený ventil opravili a cisterna mohla pokračovať v ceste do Maďarska.
K úniku podľa veliteľa zásahu pravdepodobne došlo v dôsledku včerajšieho tepla, ktoré pôsobilo na cisternu. „Ventil na cisterne bol pravdepodobne chybný, predpokladáme tiež, že k úniku došlo dnes (včera - pozn. red.), noc bola totiž relatívne chladná a vztlaky v cisterne sa dvihli až v dôsledku denného tepla.”
Kyselina dusičná je už pri vdýchnutí pre človeka nebezpečná, preto zasahujúci hasiči kropili cisternu s dýchacími prístrojmi. Vyparovanie kvapaliny nebolo natoľko veľké, aby ohrozilo okolie. „Máme to pod kontrolou, nehrozí žiadne nebezpečenstvo,” tvrdí veliteľ zásahu. Čo sa týka škody, žeravina poškodila samotnú cisternu, množstvo žeraviny, ktoré stieklo na zem, spálilo trávu, vážnejšie však neohrozilo okolitý biotop.
Chemikália sa používa na ďalšie spracovanie v chemickom priemysle, pričom odosielateľom cisterny bolo uvedené Chemko Strážske, vozeň pritom podľa dostupných informácií nocoval v Košiciach .
Hasiči monitorovali počas zásahu aj množstvo látky v ovzduší, namerané hodnoty však vykazovali mizivé hodnoty. Pravda, keby unikla látka vo väčšom množstve, ohrozené by bolo okolité územie.
O vyjadrenie sme požiadali aj pracovníka inšpekcie životného prostredia z Inšpektorátu ochrany vôd Košice Ing. Vladimíra Vargoviča, ktorý bol na mieste. Potvrdil, že do terénu sa dostalo iba veľmi malé množstvo. „Situácia je stabilizovaná a je pod kontrolou. Vec je v štádiu šetrenia, nevieme, kedy došlo k úniku, nič vážneho sa však nestalo,” uzavrel Ing. Vargovič.

LN: České dráhy chtějí provozovat regionální tratě spolu s kraji
Česká tisková kancelářPRAHA 16. 7. 2003 - Krajské úřady by podle Českých drah měly převzít část odpovědnosti za provoz ztrátových regionálních tratí. České dráhy proto navrhují, aby v budoucnu provoz těchto tratí řídily desítky malých společností, které by založily dráhy společně s krajskými úřady. "My bychom do takových regionálních společností vložili koleje a dopravní prostředky a kraje zase peníze," řekl dnešním Lidovým novinám generální ředitel Českých drah Petr Kousal.
Důvod takového kroku je podle listu zřejmě jediný. Pokud by kraj nesehnal dostatek peněz na vlakovou dopravu v určitém místě, nebo by usoudil, že tento úsek železnice je pro malý zájem cestujících zbytečné financovat, odpovědnost za případné rušení tratí by ležela na něm.
Rozsah přepravy osob v republice dosud objednává stát, který by měl drahám také hradit případné ztráty. Problém je však údajně v tom, že stát sice hodně objednává, ale málo platí, píší LN.
Návrh Českých drah se však příliš nelíbí krajským hejtmanům. "Opravdu nevím, zda právě zakládání společných podniků je tím nejlepším řešením," řekl listu jihočeský hejtman Jan Zahradník.
Zakládání regionálních firem by bylo podle Kousala možné až v době, kdy krajské úřady postupně převezmou společně s kompetencemi k provozu regionální dopravy také pravomoc nakládat s prostředky na její financování.
Dráhy podle Kousala budou muset letos hledat úspory, jimiž by pokryly další, minimálně jedenapůlmiliardovou ztrátu. "Na letošní rok jsme měli přislíbeno z ministerstva dopravy 11,5 miliardy korun, tedy takovou dotaci, která by v osobní dopravě počítala i s přiměřeným ziskem. Nakonec ale dostaneme jen 6,7 miliardy," řekl Kousal.

Návrh změn územního plánu kvůli přesunu nádraží je již hotov
Česká tisková kancelářBRNO 15. 7. 2003 - Třicet dnů mají nyní občané a dotčené orgány státní správy na to, aby se vyjádřili k zadání změny územního plánu Brna, která souvisí s plánovanou přestavbou brněnského železničního nádraží. Náměstek brněnského primátora Petr Zbytek dnes ČTK řekl, že do návrhu byly zapracovány vybrané prvky z pěti předložených urbanistických řešení přesunu nádraží.
Změna územního plánu je jen jedním z mnoha kroků projektu. Jeho výsledkem by měl být přesun nádraží asi o 800 metrů jižněji do blízkosti autobusového nádraží Zvonařka. Náklady projektu se odhadují mezi 18,5 až 29 miliardami Kč a půjde-li vše podle plánu, mělo by nové nádraží fungovat v roce 2015. Na rozsáhlé investici se vedle Brna podílí i Jihomoravský kraj a České dráhy.
S přesunem nádraží by měl pomoci i stát, který má postupně uvolnit ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) zhruba šest miliard korun.
Zástupce jihomoravského hejtmana František Polách však ČTK řekl, že v návrhu rozpočtu fondu na příští rok není na přestavbu nádraží v Brně žádná částka. Podle jeho slov však byla plánovaná pro rok 2004 v SFDI částka 100 milionů korun. Pokud by se peníze u státu nenašly, nebylo by to podle Polácha šťastné.
Zbytek uvedl, že zatím je vše ve fázi studií a příprav a obyvatel Brna se to nijak nedotkne. Doplnil, že je již také připraveno zadání pro vypsání veřejné obchodní soutěže na zpracovatele studie proveditelnosti přestavby železničního uzlu.
Přípravu projektu a například i žádosti pro financování stavby ze zdrojů Evropské unie by měl řešit koordinátor. Veřejnou soutěž na jeho výběr však nyní přezkoumává antimonopolní úřad. Podle Zbytka se ani nepodařilo otevřít plánovanou informační kancelář. Tu měla podle představ města otevřít brněnská společnost Jižní centrum, ale ta to odmítla.

Ako cestovať na Slovensku a ušetriť
Sme 17. 07. 2003
Čo ponúka železnica
Železničná spoločnosť poskytuje veľa typov zliav, a to aj pri jednorazových cestách. Všetky ponúkané zľavy a akcie železníc sú napríklad na internetovej stránke Železničnej spoločnosti http://dop.slovakrail.sk/ . Prinášame ich prehľad.
Zľavy pre deti do 6 rokov
Deti do 6. rokov sú prepravované bezplatne, ak cestujú v sprievode osoby staršej ako 15 rokov, ktorá má lístok. S jednou osobu môžu ísť bezplatne dve deti do 6 rokov, majú však nárok len na jedno miesto na sedenie (inak si treba priplatiť). Za každé ďalšie dieťa zaplatíte polovicu obyčajného cestovného.
Zľavy pre deti od 6 do 15 rokov
Deti v tomto veku platia polovicu obyčajného cestovného, pri kontrole lístkov však musíte preukázať ich vek akýmkoľvek úradným preukazom s menom a dátumom narodenia.
Zľava Senior
Držitelia tohto preukazu majú nárok na zľavu 25 percent na lístkoch pre 2. triedu osobného vlaku alebo rýchlika. Nárok na zľavu majú ženy po dovŕšení 57. roku, muži 60. roku a poberatelia plného invalidného dôchodku. Stačí, ak si za 100 korún kúpia v Železničnej spoločnosti Senior preukaz. Platí rok. Upozornenie: Zľava neplatí na tratiach Tatranských elektrických železniciach, ozubnicovej železnici a Trenčianskej elektrickej železnici.
Zľavy od 70 rokov
Ľudia nad 70 rokov majú nárok na prepravu za symbolickú korunu za každých začatých 50 km v 2. triede osobných vlakov alebo rýchlikov. Nárok na zľavu stačí doložiť preukazom totožnosti.
Zľava pre mladých
Mladí ľudia od 15 do 26 rokov, ktorí si kúpia preukaz Junior RailPlus za 689 korún, získajú na vybranej trati zľavu 50 percent z obyčajného cestovného a na ostatných tratiach cestujú so zľavou 25 percent. S preukazom môžu cestovať s 25-percentnou zľavou aj po Európe. Zľava na cestovanie 2. triedou osobných vlakov aj rýchlikov platí rok. Na vybavenie preukazu potrebujete fotografiu a identifikačné údaje. Poznámka: zľava Junior RailPlus sa dá kúpiť aj vo vlaku.
Kilometrická banka
Kilometrická banka sa vyplatí tomu, kto chce počas leta cestovať vlakmi častejšie a na dlhšiu vzdialenosť. Za 2000 kilometrov zaplatíte 1900 korún, čím na cestovnom ušetríte až 720 korún. Za každú cestu a cestujúceho sa vám odpíše príslušný počet kilometrov. Môže ju využívať jedna alebo na spoločnú cestu maximálne tri dospelé osoby, ktoré majú spoločnú nástupnú a cieľovú stanicu. (Dve deti od 6 do 15 rokov sa považujú za jednu dospelú osobu - ich vek treba preukázať). Je platná 6 mesiacov od dátumu vystavenia. Platnosť sa končí skôr v prípade vyčerpania počtu kilometrov alebo uskutočnením 30 ciest. Poznámka: Kilometrická banka neplatí na tratiach Tatranských elektrických železníc, ozubnicovej železnice Štrba - Štrbské Pleso a Trenčianskej elektrickej železnice.
Rodinná zľava
Rodinnú zľavu môže využiť skupina dospelých cestujúcich s deťmi pri každej ceste na vzdialenosť dlhšiu ako 50 kilometrov. Nemusia byť v príbuzenskom vzťahu. Rodinnú zľavu poskytujú železnice minimálne trom, maximálne šiestim osobám. Deti v skupine musia byť vo veku 6 až 15 rokov. Pri použití rodinnej zľavy dostanete vy aj deti zľavy 20 percent z cestovného. Pri spiatočnej ceste z Bratislavy do Košíc v 2. triede rýchlika môže štvorčlenná rodina ušetriť 552 korún. Poznámka: Rodinná zľava sa neposkytuje na tratiach Tatranských elektrických železníc, na ozubnicovej železnici Štrba - Štrbské Pleso a na Trenčianskej elektrickej železnici.
Zľava pre skupiny cestujúcich
Zľavu na cestovnom môžete dostať aj vtedy, ak vás cestuje viac ako šesť (2 deti do 15 rokov sa počítajú za 1 dospelú osobu). Členovia skupiny získajú zľavu podľa veku, a to deti do 15 rokov - 60 percent z obyčajného cestovného, mládež od 15 do 26 rokov - 50 percent z cestovného a dospelí nad 26 rokov - 20 percent z obyčajného cestovného.
Zľava pri spiatočnom lístku
Pri kúpe spiatočného lístka ušetríte pri ceste späť 20 percent z obyčajného lístka. Ak si kúpite spiatočný cestovný lístok zo Žiliny do Bratislavy, ušetríte viac ako 40 korún. Pri ceste z Bratislavy do Košíc bude úspora viac ako 90 korún. Spiatočný cestovný lístok môžete zakúpiť aj pre dieťa do 15 rokov
Upozornenie:
Železničná spoločnosť, a. s., poskytuje ešte zľavy pre ľudí a žiakov, ktorí cestujú vlakmi pravidelne, a 50-percentné zľavy pre osoby s preukazmi ZŤP a ZŤP-S - tie však v tomto texte neuvádzame.
Uvedené zľavy sa týkajú prevažne 2. triedy osobných vlakov a rýchlikov. Ak chcete cestovať 1. triedou alebo vlakmi EC a IC, musíte si priplatiť, niekedy zaplatiť aj plnú sumu. Pri použití miestenkového, ležadlového alebo lôžkového vozňa platíte poplatky v plnej výške. Na vybavenie väčšiny preukazov potrebujete fotografiu a identifikačné údaje.
Zľavy nie je možné medzi sebou kombinovať a zvyšovať.

V nemocnici skončilo trinásť ľudí, deväť z nich hospitalizovali
Korzár 17.07.2003, Kristián Sabo , Košice - V priestoroch nákladnej železničnej stanice v Košiciach včera na poludnie zistili tamojší pracovníci závadu na jednom z odstavených vozňov. Bola jasne viditeľná, veď z cisterny pripravenej na vypravenie do Maďarska unikal dym. Išlo pritom o tú istú cisternu, z ktorej deň predtým unikla životu nebezpečná kyselina dusičná. Pokiaľ sa však v utorok nikomu nič nestalo, včera bolo do nemocnice prevezených trinásť ľudí.
„Zamestnanci stanice sa začali sťažovať na bolesti hlavy, nevoľnosť a pachuť v ústach. Privolali preto hasičov,“ povedal nám hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., Miloš Čikovský.
Cisternový vozeň, z ktorého unikali výpary, bol samozrejme naplnený kyselinou dusičnou. Jeho odosielateľom je podnik Chemko Strážske a zásielka bola určená do Maďarska.
„Záchranná služba po zistení zdravotných ťažkostí previezla šesť ľudí do Železničnej nemocnice v Košiciach. Piatich hospitalizovali na internom oddelení, kde sú preventívne na pozorovaní. Jednu ženu museli prijať v nemocnici na ARO, jej stav však zrejme súvisí s jej dlhodobejšími zdravotnými ťažkosťami. V popoludňajších hodinách prijali do Železničnej nemocnice v Košiciach ďalších štyroch ľudí, ktorí sa pohybovali na mieste nehody,“ vysvetlil M. Čikovský.
Pred uzávierkou sme sa na internom oddelení Železničnej nemocnice dozvedeli, že hospitalizovaných bolo deväť ľudí.
„Ide všetko o mladé osoby, ktoré sú u nás na pozorovaní. Jedna dievčina bola prijatá na ARO, večer sme ju však preložili na interné. Už je mimo ohrozenia života, mala zrejme krátkodobú dychovú tieseň. Zrejme sa v čase úniku pohybovala v blízkosti železničného vozňa. Všetkých k nám previezli v spolupráci s Rýchlou záchrannou pomocou, boli ošetrení a zostali na pozorovanie,“ dozvedeli sme sa na oddelení ARO Železničnej nemocnice.
Spomínaný vozeň bol odstavený v priestoroch nákladnej stanice, kde sa ihneď po zistení nehody zišiel havarijný štáb železníc, ktorý v súčinnosti s hasičmi a privolanou špeciálnou chemickou jednotkou z Chemka Strážske priamo na mieste organizoval činnosti a úkony vedúce k likvidácii nehody a zamedzeniu ďalších škôd.
„Ihneď po zistení nehody bola na nákladnej stanici v Košiciach zastavená prevádzka, o 14. hodine bola obnovená čiastočne s výnimkou troch koľají a o tri hodiny neskôr po vydaní súhlasu na odsun poškodeného vozňa bola už prevádzka obnovená úplne,“ hovorí M. Čikovský.
Jeho slová dopĺňa prednosta Železničnej stanice Košice Ing. Marián Hric.
„Cisternu sa podarilo opäť opraviť a následne nabrala kurz Strážske. K úniku výparov došlo práve v čase, keď mala byť vypravená do Maďarska. Pracovníci zbadali dym, prišlo im nevoľno, preto boli prevezení do nemocnice,“ vysvetľuje M. Hric a na našu otázku, ako je možné, že cisterna, ktorá bola deň predtým údajne opravená, narobila opäť šarapatu, dodáva:
„Vraj sa na nej vyskytla vada materiálu. Bolo možné pozorovať mikroskopické trhliny, ktoré sa vplyvom tepla zväčšovali. To sa môže stať na hociktorom vozni, štruktúru materiálu neovplyvníte.“
Výpary z tej istej cisterny unikali na košickej stanici aj v utorok, pričom vozeň hneď presunuli do blízkej opravovne vozňov. Tam sa hasičom podarilo znížiť teplotu kvapaliny a neutralizovať malé množstvo uniknutej kyseliny v koľajisku. Neskôr privolaní technici z Chemka Strážske vymenili tesnenie na cisterne a prehlásili, že vozeň je prevádzkyschopný a má pokračovať v ceste do Maďarska.
Ako je teda možné, že aj napriek vyhláseniam kompetentných po prvom úniku zostala cisterna v Košiciach?
„Skutočne, pôvodne mala ísť do Maďarska, ale zistila sa porucha a pracovalo sa na jej odstránení. Momentálne všetko prešetruje železničná polícia.“
Utorňajšiu nehodu uzavrel inšpektorát životného prostredia s tým, že nedošlo k poškodeniu ani ohrozeniu životného prostredia a únik nebezpečnej látky nezamoril vzduch, pôdu, ani vodné zdroje. Kyselina však napriek tomu včera dopoludnia unikala.

Vydieranie triumfovalo
Sme 16.07.2003, Mečiar Jozef, podpredseda Demokratickej strany - Špina, smrad, pokazené okná, zničené vagóny, preplnené vlaky, nefunkčné kúrenie, dlhé rady pred pokladňami - to je častý obraz našich železníc.
Každý, kto pravidelne cestuje vlakom tak ako ja, mi dá určite za pravdu. A aby bol obraz železníc úplný, dajme si na stôl 10.000 Sk. To je suma, ktorú každý z nás zaplatí na ich oddlženie. Vrátane tých, ktorí vo vlaku nikdy nesedeli a nebudú. Zadlženosť železníc je totiž 48 mld Sk.
Za sumu 10.000 Sk by ste sa mohli previezť IC vlakom z Bratislavy do Košíc a späť 9-krát. Ak by ste to z nejakého dôvodu, samozrejme, chceli a nevyužili tú sumu peňazí na čosi rozumnejšie.
Jednou z mnohých príčin tohto stavu je vysoká prezamestnanosť. Ak si však myslíte, že tento problém vedenie železníc rieši, ste na omyle. Naopak. Vedenie železníc zvyšuje zamestnancom platy! Tento postup je v čase zvyšovania spotrebných daní, v čase, keď sa mzdy nezvyšujú lekárom a učiteľom, prejavom arogancie.
Celkovo bude zvýšenie miezd pre modrú armádu stáť obe železničné spoločnosti, dodajme obrovsky zadlžené, pol miliardy korún. Je samozrejmé, že na niečo takéto neexistuje žiadny rozumný dôvod. A vedenie železníc ho ani nehľadalo.
Uzatvorenie dohody medzi vedením spoločností a odborármi komentoval hovorca ŽSR Ján Keresteš pre týždenník Trend slovami: "Treba počítať aj s alternatívou štrajku, ktorý by spôsobil vyššie straty ako táto dohoda." Okrem toho, že ide o trestuhodné plytvanie peniazmi daňových poplatníkov, ide aj o veľmi nebezpečný precedens.
Už zajtra môžu žiadať vyššie platy všetci, čo by štrajkom mohli spôsobiť straty. Napríklad opäť železničiari. Stačí si spočítať, akú stratu sú schopní spôsobiť a podľa toho žiadať zvýšenie platov. Znie to absurdne, ale takto došlo k dohode medzi odborármi a vedením železničných spoločností.
Jediný prípad, kedy by bolo použitie 500 mil. Sk na mzdy na železnici rozumné, by bolo vo forme odstupného pre množstvo nadbytočných zamestnancov.
Som si istý, že keby riaditeľ STV namiesto hromadného prepúšťania zvýšil platy zamestnancom, bol by okamžite odvolaný. Železnice sú čiernou dierou, ktorá pohlcuje obrovské prostriedky, a preto treba okamžite začať tvrdé reformy. Tak, ako je potrebné zreformovať zdravotníctvo, sociálnu oblasť a dôchodkový systém, je nevyhnutné urobiť poriadok aj na železnici.
Zároveň treba zabrániť ďalšiemu vydieraniu zo strany odborov, čo je možné dosiahnuť naplnením programového vyhlásenia vlády v sociálnej oblasti, kde sa vláda zaviazala analyzovať zákon o kolektívnom vyjednávaní a navrhnúť zmeny, ktoré významne spružnia trh práce.

Vláda odvolala šéfa Správy železniční a dopravní cesty Foltýna
Česká tisková kancelářPRAHA 16. 7. 2003 - Vláda odvolala Ivana Foltýna (KDU- ČSL) z postu předsedy správní rady Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC). Uvolněné místo v čele správní rady obsadí kabinet na příštím zasedání, sdělil dnes ČTK po jednání vlády Jindřich Marek z tiskového odboru Úřadu vlády.
Foltýn, který byl na začátku roku jedním z kandidátů ministra dopravy Milana Šimonovského na místo generálního ředitele ČD , se nedávno stal ekonomickým náměstkem ČD . Nahradil tak Jana Bukače, kterého představenstvo ČD odvolalo v polovině roku. "Příští týden by Foltýna měla dozorčí rada ČD jmenovat do představenstva," sdělil ČTK Pavel Tesař z tiskového oddělení ČD .
Státní organizace ČD se na začátku letošního roku rozdělila na správce kolejí SŽDC a akciovou společnost, která provozuje drážní dopravu a řídí provoz na kolejích.
Vláda ustavila také komisi pro posouzení a hodnocení nabídek uchazečů o veřejnou zakázku na sdělovací a zabezpečovací zařízení na modernizovaném úseku Zábřeh - Krasíkov I. koridoru. V celém úseku má být položen traťový optický kabel. Stavbu bude financovat Státní fond dopravní infrastruktury. Celá trať v úseku Zábřeh - Krasíkov bude modernizována v rozmezí let 2003 až 2004.
Kabinet souhlasil s návrhem na umístění Evropské železniční agentury do Prahy. Horkým kandidátem je dále francouzské město Lille. Kandidují také města v Německu, Rakousku a Polsku. Evropská komise chce Evropskou železniční agenturu založit v příštím roce.
Agentura bude zpracovávat závazné parametry železničních vozidel a zařízení, povede registry železničních vozidel a zařízení všech států EU. Bude ale také sledovat vývoj železniční bezpečnosti, evidovat výsledky vyšetřování závažných železničních nehod, posuzovat národní bezpečnostní pravidla a v budoucnu možná i vydávat jednotná evropská bezpečnostní pravidla.

Britská FirstGroup koupí železnice GB Railways
Česká tisková kancelářLONDÝN 16. 7. 2003 - Konsolidace v britské železniční dopravě pokračuje, společnost FirstGroup koupí jednoho z menších provozovatelů tratí GB Railways. Vedení kupované firmy transakci schválilo, uvedla dnes GB Railways.
Větší rival FirstGroup Plc provozuje v Británii vedle železniční i autobusovou dopravu. FirstGroup zaplatí za GB Railways v hotovosti 22 milionů liber, tedy 35 milionů dolarů. V den předložení nabídky to představovalo prémii 6,4 procenta k tehdejší tržní ceně akcií GB Railways.
Akcie GB Railways dnes dopoledne vyskočily o 28 procent na 347,5 pence, čímž tržní hodnota firmy dosáhla zhruba 30 milionů liber. Společnost provozuje síť Anglia Railways na východě Anglie a trasy na severu Anglie a ve Walesu. Akcie FirstGroup, jejíž tržní hodnota dosahuje zhruba miliardy liber, dnes klesly o 1,3 procenta na 260,5 pence, napsala agentura Reuters.

SNCF: Na dráze je možné vše
TÝDEN 28/2003, 14.07.2003, Kuneš Ilja, Dijon - Francúzsko má stále problémy, ako sa vyrovnať s tieňmi 2. svetovej vojny. Tentoraz prišiel rad na štátnu železničnú spoločnosť - SNCF (Société Nationale des Chemins de Fer, Národná železničná spoločnosť).
- Prepraviť 500 cestujúcich v jednom dobytčáku? - So SNCF je to možné! - parodovalo v 90. rokoch reklamnú kampaň štátnych železníc satirické periodikum Harakiri. Jeho anitireklama doplnená fotografiou z vojnových rokov vyvolala pobúrenie. Dnes sa ukazuje, že noviny mierili do čierneho.
V polovici júna rozhodol newyorský apelačný súd, že americká justícia môže prerokovávať kolektívnu žalobu 300 žijúcich alebo pozostalých po Židoch, ktorých francúzska štátna železničná spoločnosť dopravila za vojny do vyhladzovacích táborov. Po takmer 60-tich rokoch tak SNCF dobehla vlastná minulosť, dlho zatláčaná do úzadia. Hrozí jej súd a okrem morálneho odsúdenia aj vysoké, niekoľkomiliónové odškodné. Prečo ale až teraz a prečo až za oceánom?
Zatvorené archívy SNCF vypravila medzi marcom 1942 a júlom 1944 zo zberného tábora v Drancy pri Paríži 77 zvláštnych vlakov. V nich poslala na smrť viac ako 76.000 osôb, v drvivej väčšine Židov. Spoločnosť sa bránila roky tým, že ako štátny podnik prešla po porážke pod správu nemeckej okupačnej moci. Tým stratila podľa slov svojho prezidenta Louisa Galloisa všetok alebo temer všetok manévrovací priestor a musela sa riadiť príkazmi okupantov.
Žalujúca strana to ale vidí inak. Po rokoch mravčej práce so zháňaním dôkazného materiálu (SNCF dodnes odmieta sprístupniť archív z rokov 1940 - 1944, lebo dokumenty dostali označenie prísne tajné) sa žalujúci pokúsili dohnať železnice k zodpovednosti pred parížskym súdom. Vzhľadom na to, že francúzske trestné právo nepoznalo v roku 1944 možnosť zažalovať právnickú osobu, viedli spory v občianskoprávnych konaniach. Ale v roku 2001 parížsky sudca žalobu odmietol s tým, že žalované činy sú od roku 1974 premlčané. Žalujúci sa preto obrátili na americkú justíciu.
Pozostalí a tí, ktorí prežili, železniciam vyčítajú, že v deportáciách nehrali len vynútenú úlohu, ale naopak, na transportoch smrti sa aktívne podieľali a na utrpení iných cynicky zarábali. Železničiari zaisťovali všetku logistiku transportov od nákupov slamy do vozňov až po ich zaplombovanie a utajenú prepravu v noci cez francúzske územie. Keďže SNCF bola platená podľa počtu prepravených osôb, snažila sa ich napchať do každého vlaku čo najviac. Transporty do vyhladzovacích táborov brala ako výhodný kšeft: žalujúca strana totiž predložila americkému súdu doklad, na ktorom riaditeľstvo SNCF 2 mesiace po oslobodení (!) urguje vládu, aby zaplatila faktúry za posledný vlak vypravený do koncentrákov v auguste 1944. A de Gaullova vláda faktúru aj skutočne uhradila.
Veľkí odbojári SNCF dokázala roky škvrnu na svojej vojnovej histórii úspešne zakrývať. Oficiálny mýtus hovoril o železnici ako o jednom z hlavných stredísk odporu. Z veľkej časti právom: zo 450.000 zamestnancov bolo za okupácie popravených pre odbojovú činnosť 8900 železničiarov a len 467 ich bolo zbavených "národnej cti", čo bol po vojne bežný trest za kolaboráciu.
Ale povojnová politika chcela, aby obraz krajiny bol bez poškvrny. Francúzom trvalo viac ako 40 rokov, kým sa začali so svojou skutočnou vojnovou minulosťou vyrovnávať. K nevyhnutnej katarzii prispela nová generácia historikov, sčasti zahraničných. SNCF zostala jednou z posledných inštitúcií, ktoré strkajú hlavy do piesku aj naďalej. Ako poznamenal v novinách Libération advokát žalujúcej strany: "Vo Francúzsku sa problému zbavili škrtnutím pera. Je smutné, že sa musíme obrátiť na USA, aby sme dosiahli odsúdenie SNCF . Ale v tejto krajine sa stále železnica rovná odboj a zvyšok je tabu."

Železničiarov prepustili z nemocnice
Pravda 18.07.2003, ič, KOŠICE – Desať železničiarov, ktorí sa v stredu priotrávili pri úniku kyseliny dusičnej v nákladnej časti košickej stanice, prepustili z nemocnice. Cisterna s kyselinou dusičnou robila v Košiciach problémy dva dni. Prvý únik nebezpečnej chemikálie skončil v utorok bez vážnejších následkov, druhý únik v stredu priotrávil desať ľudí. Podľa niektorých zdrojov spôsobil problémy vek cisterny a súčasné teplé počasie.

Chemko Strážske reaguje na opätovný únik kyseliny
TASRKorzár 18.07.2003, Strážske - Napriek tomu, že v stredu došlo z cisterny na železničnej stanici v Košiciach k opätovnému úniku kyseliny dusičnej, nebolo potrebné vykonávať žiadne špeciálne opatrenia na ochranu obyvateľstva. Zároveň nedošlo k porušeniu vodného zákona. Vyhlasujeme, že cisterna bola riadne odovzdaná prepravcovi, ktorý v plnom rozsahu zodpovedá za prepravu chemickej látky. Uvádza sa to v stanovisku, ktoré včera poskytla hovorkyňa skupiny Chemko, a.s., Strážske Jana Romanová.
Dodala, že špecialisti po zistení opätovného úniku kyseliny dusičnej zistili ďalšie netesnosti konzoly na prírube, ktoré pri prehliadke 16. júla neboli vizuálne zjavné. Poškodený ventil z cisterny podľa Romanovej odovzdali na kriminalistickú expertízu, ktorá spresní o aké poškodenie išlo. „Poškodená cisterna bola bez akýchkoľvek anomálii prepravená do spoločnosti Chemka, a.s., Strážske a kyselinu prečerpali do zásobníka,” doplnila Romanová.
Pracovníci spoločnosti momentálne rokujú s prenajímateľom cisterien, ktoré sa používajú na prepravu kyseliny dusičnej a pripravujú reklamáciu na tento typ cisterien.

Unikajúcu kyselinu udržali na uzde
Hasiči závodného útvaru ŽSR Košice včasným zásahom zabránili katastrofe
Košický večer16.07.2003 Miroslav Sambor - Zhluk ľudí v civilnom odeve, ale najmä v hasičských uniformách, ako aj niekoľko hasičských cisterien zaparkovaných pri vedľajšej koľaji neďaleko colnice dávalo včera popoludní tušiť, že sa čosi deje. Ako sa ukázalo, po nedávnom úniku propán-butánu v košickej železničnej stanici , mali príslušníci Závodného útvaru ŽSR Košice opäť plné ruky práce.
Tentoraz sa im o „zábavu” postarala cisterna vypravená do Maďarska z Chemka Strážske. Unikala z nej životunebezpečná látka - kyselina dusičná. Jedným z tých, ktorí o prípade vedeli medzi prvými a kto zalarmoval hasičov i príslušný odbor Civilnej ochrany, bol primátor mesta Zdenko Trebuľa.
„Ide o prvý prípad úniku kyseliny dusičnej v tomto roku v Košiciach,” povedal nám veliteľ zásahu Michal Leško. “Cisterna má obsah 4800 litrov, ak by zásah nebol urobený čo najskôr a kyselina by unikla vo väčšom množstve, došlo by pravdepodobne k veľkej katastrofe.”
Pretože kyselina unikala vo forme výparov vytvárajúcich nad cisternou mrak, hasiči kropili steny cisterny vodou, čím vlastne zrážali mrak k zemi, aby sa nedostal do ovzdušia. Viac robiť nemohli, pretože všetci čakali na skupinu špecialistov z Chemka Strážske. Tí dofrčali niekoľko hodín po nahlásení úniku. V špeciálnych odevoch a maskách sa vyšplhali na cisternu a začali s obhliadkou.
„Vyzerá to tak, že máme poškodený ventil,” uviedol po niekoľkých minútach jeden z pracovníkov Chemka, ktorý si neželal byť menovaný. „Musíme vyrobiť tesnenie z teflónu a ventil dáme do poriadku.”
Podarilo sa, a tak po oprave ventilu mohla byť cisterna pripojená k vlakovej súprave, odchádzajúcej do Maďarska. K ekologickým škodám vďaka rýchlemu zásahu hasičov nedošlo. Steny cisterny však kyselina vyžrala do biela.

Ľahol si na koľajnice
Smrť údajne pre nenaplnenú lásku
Košický večer16.07.2003, kp - Ďalšia obeť železničných nešťastí pribudla do štatistiky železničnej polície. Pod mostom pri hypermarkete Tesco medzi zastávkami Ťahanovce a železničná stanica Košice sa rozhodol skoncovať so životom 32-ročný Michal H. z Košíc. Rušňovodič zbadal mladého muža vo vzdialenosti 25 metrov, ako vychádza spoza mostného piliera a vstupuje na koľajisko. Tvárou k zemi si ľahol medzi koľajnice a na smrť čakal veľmi krátko.
Použitie rýchlobrzdy i zvukového výstražného znamenia už nepomohlo. Samovrah nehodu neprežil. Zomrel na následky traumatického poranenia hlavy, hrudníka a pravej nohy. Brat nebohého ho začal hľadať po tom, čo našiel doma list na rozlúčku. Na život si siahol údajne pre nenaplnenú lásku.

Českou a rakouskou úzkokolejku opět propojuje autobusový most
Česká tisková kancelářJINDŘICHŮV HRADEC 17. 7. 2003 - Úzkokolejnou železnici z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, kterou provozuje a.s. Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), propojuje již druhou sezonu autobusový most s úzkokolejkou v sousedních Dolních Rakousích. "Cestující tak mohou jet na jednu jízdenku bez přerušení z Jindřichova Hradce do dolnorakouského Altnagelbergu a zpět," řekl dnes ČTK ředitel JHMD Jan Šatava.
"Letošní novinkou je použití historického autobusu Škoda RTO ze 60. let minulého století, který tak zachovává historický ráz dopravy, pro který jsou úzkokolejky vyhledávány," připomněl Šatava.
Přeshraniční rozšíření prázdninové dopravy umožňuje dohoda o partnerství a spolupráci, kterou v roce 2001 uzavřely JHMD se Spolkem přátel Waldviertelské úzkokolejky. Autobusy jezdí každou sobotu až do konce prázdnin v úseku mezi Novou Bystřicí a Heidenreichsteinem, odkud mohou turisté pokračovat vlakem až do Altnagelbergu.
Jízdní řád počítá se čtyřmi spoji v obou směrech. V letní sezoně autobusy nahradí chybějící dvanáctikilometrové propojení obou úzkokolejných tratí, na které existují již 100 let plány, ale nikdy se nerealizovalo. Dospělý cestující zaplatí za zpáteční jízdenku 340 korun (v Rakousku 14 eur).
Společnost JHMD vznikla v roce 1994 s cílem privatizovat jindřichohradecké úzkokolejky. V roce 1997 převzala první trať Jindřichův Hradec - Nová Bystřice a od března 1998 je vlastníkem celých 79 kilometrů úzkokolejek a zajišťuje na nich osobní i nákladní dopravu. Loni přepravila v osobní dotované dopravě 365.000 a parními vlaky dalších asi 30.000 cestujících. JHMD měly loni obrat 50 milionů korun a vykázaly hrubý zisk téměř 1,2 milionu korun, což je o 1,5 milionu méně, než v roce 2001.

Nádeje nemeckého Transrapidu živí Čína a USA
TREND 29 , 17.07.2003, Kristián Slovák - Osud ambiciózneho dopravného projektu magnetickej železnice spoločnosti Transrapid International je neistý. Spoločný podnik Thyssen-Kruppu a Siemensu, kde prvý dodáva pohonné jednotky s technológiou vznášania a druhý prevádzkovú technológiu a elektroniku, dostal ďalší úder. Vláda Severného Porýnia-Vestfálska zastavila projekt Metrorapid z dôvodu neistého financovania. Investícia za 3,2 mld. EUR (133 mld. Sk) mala spojiť Dortmund a Düsseldorf. Metrorapid mal prekonať 79-kilometrovú trať za 37 minút pri maximálnej rýchlosti 300?km/h.
Nie je to však prvý neúspech Transrapidu . Referenčným projektom mala byť trať Berlín – Hamburg. V septembri 1998 položili základný kameň, krátko nato plánovací výbor upozornil na predraženie, v dôsledku čoho bola výstavba vo februári 2000 zastavená. Nádeje prinavrátil dobrý vietor z Číny.

Ostáva Mníchov
Jedinou funkčnou magnetickou rýchlodráhou v Nemecku sa tak črtá iba spojenie mníchovského letiska s hlavnou železničnou stanicou v dĺžke 37 až 42 kilometrov a nákladmi 1,6 mld. EUR. Spolková vláda je ochotná Bavorsku prispieť sumou 675 mil. EUR. Začiatok výstavby sa plánuje na budúci rok. Podľa ministra dopravy Manfreda Stolpeho sa však nepodarí dodržať pôvodný plán odovzdania do prevádzky pred Majstrovstvami sveta vo futbale v roku 2006.
Podľa predsedu bavorskej vlády Edmunda Stoibera však Nemecko potrebuje túto referenčnú dráhu pre vysokorýchlostný projekt Transrapidu . „Len vtedy je nemecká špičková technológia dôveryhodná a dokáže sa presadiť v medzinárodnej konkurencii,“ povedal pre Handelsblatt.

Čína ohrozená
Investície Číňanov do 1 300 kilometrov dlhej trasy sa odhadujú na 20 mld. EUR. Majú byť základom nového vysokorýchlostného dopravného projektu vlády, ktorá chcela počas 30 rokov postaviť až osemtisíc kilometrov. Zrušenie Metrorapidu však môže mať vplyv aj na vládne rozhodnutie, ktoré zvažuje spojiť mestá Peking a Šanghaj.
Po stroskotaní projektu v Severnom Porýní-Vestfálsku vystupuje proti Transrapidu predovšetkým čínsky minister železníc a na trase Peking – Šanghaj uprednostňuje japonský rýchlovlak Šinkansen . „Číňania sa obávajú, že ostanú s novou technológiou sami,“ cituje Frankfurter Allgemeine Zeitung manažéra Siemensu – Dopravné systémy Gerharda Wahla. „Máme jasné signály, že v Číne sa rozhodnú pre tradičnú koľajovú dopravu,“ dopĺňa ho člen predstavenstva Siemensu – Dopravných systémov Hansa-Dietera Botta.
V Thyssen-Kruppe sú optimistickejší. Podľa hovorcu Alfreda Wewersa o výstavbe trate ešte nie je rozhodnuté. Navyše, spoločnosť sa sústreďuje na sto- až tristokilometrové trate v ostatných regiónoch Číny a projekty rozšírenia už existujúcej trate v Šanghaji, ktorá spája stanicu metra Long Yang Road a letisko Pudong. Zmluvu o výstavbe tejto 31,5-kilometrovej dvojstopovej magnetickej dráhy v Šanghaji podpísala čínska vláda s konzorciom Transrapid International v januári 2001. Počas testovacích jázd sa dosiahla maximálna rýchlosť viac ako 440 kilometrov za hodinu. Otváracia jazda na prvej komerčne využiteľnej trati na svete sa uskutočnila 31. decembra 2002.

Americký sen
Transrapid skúša šťastie aj za veľkou mlákou. V spolupráci s americkým koncernom Lockheed Martin vzniklo pred piatimi rokmi konzorcium Transrapid International USA. V tom čase odsúhlasil americký Kongres zákon, ktorý obsahoval aj program magnetickej dráhy, a na pilotný projekt vyčlenil takmer 1 mld. USD. Cieľom programu bol vývoj dopravného systému, ktorý by zabezpečil rýchle spojenie na dlhých tratiach.
Z pôvodne šiestich tratí sa dostali do užšieho výberu dve, kde v súčasnosti prebieha štúdia o možnostiach financovania a návratnosti. Transrapid by mohol v budúcnosti spojiť na 60 kilometrov dlhej trati Baltimore s hlavným mestom Washington, D.C., a uvažuje sa aj o 76-kilometrovom spojení Pittsburghu s letiskom. Do úvahy prichádzajú aj trate v Kalifornii a Nevade, nebudú však financované z federálneho rozpočtu.
Prvé rozhodnutie o výstavbe jednej z dvoch tratí Transrapid sa očakáva v budúcom roku. „Projekty, ktoré v súčasnosti prichádzajú do úvahy, budú v nasledujúcich dvoch-troch rokoch v konečnej fáze plánovania,“ povedal pre týždenník Welt Tom Palmer, zodpovedný v Lockheede za projekt. Začiatok prevádzky očakáva priebehu štyroch až šiestich rokov.

Znížia sa zľavy na cestovnom
Pravda 19.07.2003, Morháčová Jana - Štát dáva peniaze na dopravu, aby sme mohli lacnejšie cestovať. Prepravcovia v autobusovej či železničnej doprave musia poskytovať určité zľavy, a straty, ktoré tak vznikajú, by mal dopravcom uhradiť.
Problémom je, že štát neuhrádza tieto zľavy v plnej miere. Tento rok štát dal 6,6 mld Sk na železničnú dopravu a 1,1 mld Sk na autobusovú dopravu. Veľká časť týchto peňazí sa používa na financovanie rôznych zliav.
Štát financuje zľavy cestovného najmä študentom, ktorí dochádzajú pravidelne do školy, dôchodcom nad 70 rokov a potom zdravotne postihnutým osobám. Žiaci a študenti, ktorí dochádzajú do školy každý deň, platia za týždenné a mesačné predplatené lístky len tretinu cestovného. Presnejšie: žiak alebo študent, ktorý dochádza do školy napríklad do 30 km vzdialeného okresného mesta každý deň, by mal platiť týždenne 360 Sk za autobusovú alebo 320 za železničnú dopravu do školy. Dnes však platí vo vlakoch len 96 alebo v autobusoch 108 Sk.
Dôchodcovia nad 70 rokov zasa môžu cestovať vo vlakoch a prímestských autobusoch do vzdialenosti 100 km zadarmo. Presnejšie: platia len evidenčné cestovné, korunu z každých 50 km, ktoré prejdú vlakom alebo autobusom. V diaľkových autobusoch platia len polovicu z cestovného.
Dôchodcom vo veku do 70 rokov v súčasnosti štát negarantuje nijakú zľavu, ale na železniciach platia o štvrtinu nižšiu cenu vďaka komerčnej zľave Železničnej spoločnosti.
V autobusovej doprave štát uhrádza podnikom autobusovej dopravy len straty z poskytnutých zliav na prímestských linkách. Okrem toho podniky SAD musia poskytovať zľavy aj na diaľkových autobusových linkách, inak by nedostali licenciu. V železnej doprave štát prispieva na všetky zľavy, aj tie, ktoré nepredpísalo MF SR. Štát totiž dorovnáva železniciam rozdiel medzi nákladmi a tržbami od cestujúcich. Od budúceho roka sa má znížiť rozsah zliav a súčasne zvýšiť cestovné vo vlakoch i autobusoch. O koľko, to zatiaľ rezort financií neuviedol.
Podpora cestovania
Železničná doprava
Zľavy, ktoré platí štát:
- Žiakom a študentom pri týždenných alebo mesačných predplatných lístkoch pri každom cestovaní do školy uhrádza celkom 70% z ceny plného cestovného.
- Deťom od 6-15 rokov 50% cestovného.
- Dôchodcom nad 70 rokov štát uhrádza celé cestovné, cestujú zadarmo.
- Zdravotne ťažko postihnutým osobám (na preukazy ŤZP a ŤZP-S) štát uhrádza 50% z ceny cestovného.
- Sprievodcom ťažko postihnutých osôb garantuje prepravu zadarmo.
- Rodičia pri návšteve ťažko chorého dieťaťa v ústave majú uhradené 50% z cestovného. (krátené)

Železničných policajtov v Košiciach zamestnáva bombový anonym a mŕtvola na trati
TASRKošice 18. júla 2003 - Nepríjemným spôsobom si zažartoval neznámy muž, ktorý dnes popoludní z telefónneho automatu oznámil na policajnom čísle 158, že na košickej železničnej stanici vybuchne o 16.00 h bomba.
Na jeho oznam okamžite zareagovali príslušníci Železničnej polície, ktorí prijali nevyhnuté opatrenia a uzavreli stanicu. Hoci k výbuchu v avizovanom čase nedošlo, pyrotechnici so služobnými psami prehľadávajú priestory staničnej budovy.
V piatok popoludní bývajú vlaky z Košíc a do Košíc zvlášť vyťažené, dnes však nebudú premávať pravdepodobne niekoľko hodín. Situáciu totiž skomplikovalo aj nájdenie mŕtvoly na trati v Krásnej nad Hornádom . Túto informáciu dostali košickí železniční policajti iba niekoľko minút po oznámení bombového výbuchu. Pre cestujúcich je zabezpečená náhradná autobusová doprava.
Informácie TASR poskytol hovorca ŽP Jozef Buranský.

Bombový poplach na stanici v Košiciach bol planý, nájdený muž nie je mŕtvy
TASRKošice 18. júla 2003 - Anonym, ktorý dnes popoludní o 16.00 h zavolal z telefónneho automatu neďaleko košickej železničnej stanice , že vo vestibule stanice je bomba, si podobne zažartoval aj o hodinu neskôr. Druhá bomba mala byť uložená na treťom nástupišti.
Ani jedna z jeho informácií sa však nepotvrdila a o 18.30 mohli premávku na železnici v Košiciach opäť otvoriť.
Na prvý oznam anonyma okamžite zareagovali príslušníci Železničnej polície, ktorí prijali nevyhnuté opatrenia a uzavreli stanicu. Hoci k výbuchu v avizovanom čase nedošlo, pyrotechnici so služobnými psami prehľadali priestory staničnej budovy - s negatívnym výsledkom.
V piatok popoludní bývajú vlaky z Košíc a do Košíc zvlášť vyťažené, dnes však nepremávali vyše dvoch hodín. Vlaky prichádzajúce do východoslovenskej metropoly postupne odstavovali v Spišskej Novej Vsi a Kysaku . Pre cestujúcich bola počas zastavenia železničnej dopravy zabezpečená náhradná autobusová preprava.
Ako pre TASR spresnil hovorca ŽP Jozef Buranský, objasnil sa aj prípad muža, ktorý popoludní skočil pod vlak na trati v Krásnej nad Hornádom . Pôvodná informácia, že utrpel smrteľné zranenie, sa nepotvrdila. Muž sa však zranil vážne a bude sa liečiť asi šesť mesiacov. Podrobnosti ani motív jeho činu zatiaľ nie sú známe, prípad je v štádiu preverovania.

Anonym si planý bombový poplach na stanici zrejme vychutnával na mieste
Korzár 19.07.2003, Miloslava Hriadelová a Jaroslava Gajdošová , Košice - Chaos a zmätok panoval včera popoludní na železničnej stanici . Anonym telefonicky oznámil, že tam vybuchne o 16. hodine bomba. Ohlásil to na operačné stredisko PZ Košice I mužský hlas krátko po pol štvrtej. O pár minút už polícia v spolupráci s vedením stanice začala vypratávať vestibul a aj ľudí z vlakov, ktoré boli práve na stanici. V tom istom čase na miesto vyrazili hasiči a pracovníci SPP, ktorí uzatvorili plyn. Stanicu prehľadávali policajní pyrotechnici so psami. Podľa slov mjr. Ing. Mariána Mesároša, zástupcu riaditeľa Oblastnej správy železničnej polície Košice , hodinu po prvom telefonáte, teda 34 minút po 16. hodine, volal na políciu podľa všetkého ten istý muž, že bomba je uložená vo vlaku na treťom nástupišti. Následne pyrotechnicky skontrolovali tri vlakové súpravy, avšak s negatívnym výsledkom. Žiaden nástražný výbušný systém sa nenašiel. Presunuli sa potom znovu do haly železničnej stanice , ale ani tam bomba našťastie nebola.
Väčšina cestujúcich za ten čas bezradne postávala okolo zátarás a iní sa zas snažili nájsť alternatívne riešenie a obiehali autobusovú stanicu, či nenájdu nejaký vhodný spoj, niektorí však hľadali márne.
„Chcem ísť domov,” zúfalo opakovala mladá žena, ktorá dochádza do Košíc za prácou. Aj rodina s dvoma deťmi statočne vyčkávala, kedy bude koniec akcie a môžu sa konečne posadiť do vlaku z ktorého ich vyhnali.
„Je to smiešne, lebo keď vyhlásili poplach, už sme mali pomaly odísť. Kým sme vypratali vlak, trvalo to minimálne 15 minút. No povedzte, nemohli nás pustiť aby sme z tej porazenej stanice odišli? Prázdniny sa nám teda pekne začali. Mali sme ísť do Zvolena,” hovorí mama chlapčekov, ktorí sa popoludňajšom dusne držali celkom statočne.
„Videli sme, že mali zo sebou aj psíkov,” hovorí mi ten mladší. „A páčili sa ti?,” prihováram sa mu. „Radšej by som už bol u babky vo Zvolene s jej dvoma mačkami, ako s policajnými psami na stanici,” pozrie sa na mňa šibalsky.
„Keby nám aspoň niekto povedal, koľko to bude trvať. Máme o chvíľu vlak do Maďarska,” sťažoval sa starší pán.

Nálada v dave hustla s pribúdajúcimi minútami
Oči cestujúcich sa zúfalo upierali na vchodové dvere, ktoré strážili príslušníci železničnej polície a pyrotechnickej jednotky. Desať minút po 18. hodine začali železničiari pripravovať vlaky a krátko pred pol siedmou sa konečne za sklom objavili siluety zamestnancov stanice. Tí sa však iba márne pokúšali otvoriť zvnútra dvere. Podarilo sa to až po privolaní posíl. V tej chvíli sa dav začal doslova rútiť do haly, akoby chcel rýchlo dohoniť zmeškané minúty. Deti, psi a ľudia sa tlačili hlava - nehlava. Našťastie, aj tento poplach ako väčšina podobných bol falošný.
Ako sa včera polícii podarilo zistiť, prvýkrát volal muž z telefónneho automatu na železničnej stanici, druhý telefonát bol z Mlynskej 27. Podľa všetkého si vychutnával svoj čin v priamom prenose. Ako uviedol mjr. Mesároš, ide o druhý takýto incident na košickej železničnej stanici . Prvý výhražný telefonát tohto druhu zamestnával košických železničných policajtov vlani v januári, pričom páchateľa sa neskôr podarilo usvedčiť.
V prípade včerajšieho bombomaniaka išlo podľa všetkého o nejakého duševne chorého človeka alebo osobu pod vplyvom alkoholu. O pol deviatej večer muž opätovne volal na políciu, pričom oznámil, že železničná stanica vyletí o dvadsať sekúnd do vzduchu. Vzhľadom na krátkosť uvedeného času a skutočnosť, že pri predošlých telefonátoch šlo iba o planý poplach, železničná polícia už žiadne opatrenia v súvislosti s telefonátom nevykonávala.

Železniční hasiči v Košiciach dnes opäť zasahovali pri úniku chemickej látky
TASRKošice 19. júla 2003 - Po úniku kyseliny dusičnej, ku ktorému došlo začiatkom tohto týždňa, zasahovali dnes členovia závodného hasičského útvaru ŽSR v Košiciach opäť pri úniku chemickej látky z cisterny.
V tomto prípade išlo podľa informácií TASR o plastické tužidlo na zliepanie tehál. Táto látka na rozdiel od kyseliny dusičnej nepredstavuje nebezpečenstvo pre ľudský organizmus.
Látka začala z cisterny unikať pravdepodobne už 50 kilometrov pred Košicami. Hasiči pri zásahu použili tlakový uzáver na poškodený ventil a zatiaľ čakajú na špeciálnu náhradnú cisternu, do ktorej by mali prečerpať spomínanú chemikáliu.

Železniční hasiči v Košiciach monitorovali cisternu, z ktorej unikol Vianplast
TASRKošice 20. júla 2003 - Členovia závodného hasičského útvaru ŽSR v Košiciach dnes priebežne monitorovali stav cisterny, z ktorej v sobotu vytiekla chemická látka zvaná Vianplast - 50 používajúca sa ako lepidlo na tehly.
O tom, či sa látka pred cestou ku konečnému adresátovi prečerpá do náhradnej cisterny, by sa malo rozhodnúť zajtra, t.j. v pondelok 21. júla. Vianplast nepredstavuje nebezpečenstvo pre ľudský organizmus. Látka vytiekla z cisterny pravdepodobne už 50 kilometrov pred Košicami .
V priebehu uplynulého týždňa došlo na košickej železničnej stanici aj k úniku výparov nebezpečnej kyseliny dusičnej.


Strana vytvorená: 22-VII-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0329.htm)