ZSNP štrajk železničiarov neohrozí
do prvých februárových dní
30.1.2003 17:14, Bratislava - Nadchádzajúci
štrajk železničiarov neohrozí výrobu v žiarskej hlinikárni
ZSNP, a. s. do prvých februárových dní. Po tomto období je zásobovanie
závodov Lanovňa a Výroba uhlíkových materiálov momentálne
ohrozené.
TASR o tom informovali predstavitelia spoločnosti. "ZSNP začal
s prípravou výroby bez možnosti využitia železničnej
dopravy v dostatočnom predstihu," uviedla hovorkyňa ZSNP
Marta Žabková. Na prípadný štrajk železničiarov sa podľa
nej ZSNP pripravil intenzívnejším sledovaním zásob a zabezpečením
náhradnej dopravy kamiónmi a nákladnými automobilmi. Závod
Lanovňa však podľa slov riaditeľa Milana Puliša nemá zatiaľ
zabezpečený náhradný dovoz dezoxidačného drôtu, ktorého
vo februári potrebujú minimálne 60 ton a má byť dovezený práve
železnicou. Prvá dodávka má byť vypravená zo ZALKu 7. februára.
V závode Výroba uhlíkových materiálov, kde vo veľkej miere
využívanú služby železníc, majú zásobu smolného koksu na
dva mesiace. "Zásoby antracitu a smoly však nebudú stačiť
ani na február, pričom ich dovoz kamiónmi, v prípade smoly
cisternovými kamiónmi, by bol problematický,"
konkretizovala M. Žabková.
Štrajkom železničiarov by bol ohrozený aj dovoz petrolkoksu
na prepracovanie do anódovej hmoty pre Maďarsko a dlhotrvajúci
štrajk by mohol ohroziť aj dodávky do Poľska a OFZ, a. s.
Ako ďalej uviedol M. Puliš, železný drôt Apramence dovážajú
do závodu Lanovňa kamiónovou dopravou a v súčasnosti ho majú
dostatok. Železnicou spomínaný závod plánoval tiež doviezť
v 6. a 7. týždni približne 160 ton hliníkového drôtu
Properzi. "Náhradnou kamiónovou dopravou je možné z
tohto množstva doviezť približne polovicu, čo by pokrylo
potreby závodu až do konca februára," konkretizoval M.
Puliš.
Závodu Energetika postačia zásoby uhlia na výrobu tepla a
elektrickej energie podľa hovorkyne ZSNP do 15. marca 2003.
"Zlievarne ZSNP, a. s. štrajk neovplyvní, pretože hliníka
a hliníkových zliatin majú dostatok a piesky dovážajú
autami. Ani výrobcu túb - závod Tuby, ktorý ročne produkuje
130 miliónov kusov túb, štrajk neovplyvní. Materiál na výrobu
túb totiž dovážajú autami a hotové výrobky expedujú tiež
autami," dodala hovorkyňa.
Na výraznejšie škody niekoľkodňového štrajku železničiarov
už upozornili viaceré spoločnosti, medzi nimi aj žiarske
Slovalco, SCP Ružomberok i Volkswagen Bratislava. Železničiari
plánujú začiatok druhého, zatiaľ časovo neobmedzeného štrajku,
na piatok o 23.00 h.
Sú ochotní rokovať len s ministrom a
premiérom
Štrajk železničiarov (9)
PhDr. Miloš Čikovský,
hovorca ZSSK , BRATISLAVA (31. 1. 2003) - Dnes o 9. hodine začalo
rokovanie Správnej rady ŽSR a
Dozornej rady ZSSK . Obe orgány spoločností zaujmú stanovisko k
vyhlásenému štrajku odborových centrál. Rokovania s odborovými
centrálami nie je zatiaľ dohodnuté, lebo centrálny štrajkový
výbor je ochotný rokovať len s ministrom dopravy Pavlom
Prokopovičom a premiérom vlády SR Mikulášom Dzurindom.
Pre zamestnancov ŽSR je štrajk nezákonný
Štrajk železničiarov (11)
PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti a.s.,
Mgr. Ján Keresteš, hovorca Železníc SR, BRATISLAVA (31.1.2003)
– Dozorná rada Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) a Správna rada ŽSR posúdila dnes príčinné súvislosti a
riziká ohláseného štrajku železničiarov. Generálny riaditeľ
ŽSR
Ladislav Saxa vyzval Centrálny štrajkový výbor (CŠV) odborových
centrál na železnici, aby na pracoviskách ŽSR zrušil štrajk. V tom zmysle vydal
nariadenie, podľa ktorého sa považuje účasť zamestnancov ŽSR na štrajku za neopodstatnenú a štrajk
zamestnancov ŽSR za
nezákonný. Preto by zamestnanci ŽSR mali vykonávať svoje povinnosti aj počas
vyhláseného štrajku v plnom rozsahu podľa pracovnej zmluvy.
Generálny riaditeľ ZSSK Pavol Kužma
informoval o rizikách a dôsledkoch štrajku v osobnej a nákladnej
doprave. Podľa analýz by prípadný štrajk na železnici spôsobil
Železničnej spoločnosti každý deň v osobnej doprave výpadok
tržieb asi 27 mil. Sk, v nákladnej doprave 66 mil. Sk. Pri
tranzitných prepravách môže dôjsť k odklonu tovarových
tokov v objeme 2,37 mil. ton, čo bude znamenať stratu 683 mil.
Sk ročne. V dovoze, vývoze a vnútroštátnej doprave by strata
z plánovaných výkonov predstavovala 2,5 mil. ton a 637 mil. Sk.
Tieto údaje predstavujú stratu z okamžitého a v zásade
nevratného odchodu prepráv na iný druh dopravy, resp. na inú
železnicu. Výpadok na tržbách v objeme 1,32 mld. Sk, ktorý
by vznikol pri uskutočnení štrajku, bude musieť Železničná
spoločnosť riešiť plošným znížením platov všetkých
zamestnancov minimálne o 25% alebo prepúšťaním asi 5100
zamestnancov bez sociálnych kompenzácií.
Na zasadaní sa prejavili dva názorové prúdy. Prvý
reprezentovali zástupcovia zamestnancov, ktorí sú súčasne
predstaviteľmi odborových centrál. Podľa nich je možné štrajk
odvrátiť, ak sa pozastaví aspoň o tri mesiace rozhodnutie o
zastavení redukcie osobnej dopravy. Ostatní členovia dozornej
a správnej rady železníc argumentovali nezmyselnosťou štrajku,
ktorý vyvolá obrovské škody pre spoločnosť i pre hospodárstvo
krajiny. Prejavili ochotu rokovať, aby centrálny štrajkový výbor
pozastavil rozhodnutie o konaní štrajku.
Aj keď rokovanie dozornej a správnej rady skončilo bez záverečného
uznesenia, všetci členovia týchto orgánov sú pripravení sa
ešte dnes znovu stretnúť a pokračovať v rokovaní.
Rokovania na etapy
Štrajk železničiarov (12)
PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s.,
riaditeľ odboru komunikácie, e-mail: Cikovsky.Milos@slovakrail.sk
, BRATISLAVA (31. 1. 2003) - Dozorná rada Železničnej spoločnosti
( ZSSK ) dnes popoludní
rokovala o kompromisnom návrhu vedenia ZSSK na odvrátenie štrajku. Dozorná rada
prejavila ochotu rokovať o redukcii osobnej dopravy na regionálnych
tratiach s tým, že tieto otázky posúdi komisia zostavená zo
zástupcov železníc, odborov a vyšších územných celkov. Zástupcovia
zamestnancov v dozornej rade, ktorí sú súčasne v centrálnom
štrajkovom výbore, tento návrh neprijali, avšak ponúkli ďalšie
kolo rokovania v sídle Odborového združenia železničiarov o
15. hodine.
Dopady štrajku budú musieť železnice
riešiť znížením platov alebo prepúšťaním
Štrajk železničiarov (10)
PhDr. Miloš Čikovský, hovorca ZSSK , riaditeľ odboru
komunikácie, e-mail: Cikovsky.Milos@slovakrail.sk
, BRATISLAVA (31.1.2002) - Výpadok na tržbách v objeme 1,32
mld. Sk, ktorý by vznikol pri uskutočnení štrajku, bude musieť
ZSSK riešiť plošným znížením platov všetkých
zamestnancov minimálne o 25% alebo prepúšťaním asi 5100
zamestnancov bez sociálnych kompenzácií.
Podľa analýz by prípadný štrajk na železnici spôsobil ZSSK každý deň v osobnej doprave výpadok
tržieb asi 27 mil. Sk, v nákladnej doprave 66 mil. Sk. Pri
tranzitných prepravách môže dôjsť k odklonu tovarových
tokov v objeme 2,37 mil. ton, čo bude znamenať stratu 683 mil.
Sk. V dovoze, vývoze a vnútroštátnej doprave by strata z plánovaných
výkonov predstavovala 2,5 mil. ton a 637 mil. Sk. Tieto údaje
predstavujú stratu z okamžitého a v zásade nevratného
odchodu prepráv na iný druh dopravy, resp. na inú železnicu.
Železničná osobná doprava sa zastaví
na celej sieti ŽSR
Štrajk železničiarov (13)
BRATISLAVA (31.1.2003) - V prípade štrajku sa zastaví osobná
vlaková doprava na celej sieti ŽSR . Všetky medzinárodné
vlaky, ktoré premávajú cez územie Slovenska budú odstavené
na hraniciach. Medzinárodné vlaky osobnej dopravy, ktorých
jazda začína pred 23.00 hodinou, budú odrieknuté takto:
R 222 Vihorlat z Košíc do Prahy s odchodom o 22.20, R 336 Báthory
z Budapešti do Varšavy s odchodom o 19.25, R 337 Báthory z Varšavy
do Budapešti s odchodom o 20.58, R 380 Cracovia z Budapešti do
Krakova s odchodom o 19.06, R 381 Cracovia z Krakova do Budapešti
s odchodom o 22.40, R 424 Laborec z Medzilaboriec do Prahy s
odchodom o 17.18 pôjde len v úseku Humenné – Žilina a Os
3288 z Považskej Bystrice do Horného Lidča s odchodom o 22.25.
Počas štrajku železničiarov nepôjdu vo vnútroštátnej
osobnej doprave žiadne vlaky. Zástupcovia ZSSK a ŽSR sa s
Centrálnym štrajkovým výborom dohodli, že 10 vlakov osobnej
dopravy, ktoré podľa GVD vychádzajú pred 23.00 hodinou, dôjdu
do cieľových staníc aj po začatí štrajku. Ide o tieto vlaky:
R 424 Laborec z Medzilaboriec do Prahy s odchodom o 17.18 pôjde
v úseku Medzilaborce - Žilina, Os 7820 z Košíc do Spišskej
Novej Vsi s odchodom o 21.40, Os 7869 zo Žiliny do Liptovského
Mikuláša s odchodom o 21.35, Os 5007 z Nových Zámkov do
Prievidze s odchodom o 19.45, Os 8323 z Popradu-Tatier do Plavča
s odchodom o 21.42, Os 7845 z Liptovského Mikuláša do Popradu-Tatier
s odchodom o 22.20, Os 3755 z Lúk pod Makytou do Žiliny s
odchodom o 22.19, Os 6815 z Muráňa do Plešivca s odchodom o 22.25,
Os 8322 z Plavča do Popradu-Tatier s odchodom o 21.53 a Os 4325
z Bratislavy Nového Mesta do Komárna s odchodom o 21.00 hodine.
Ešte pred začatím štrajku budú zrušené v jednotlivých
uzloch jazdy nasledujúcich vlakov:
Košice: R 222 Vihorlat z Košíc do Žiliny a Prahy s odchodom o
22.20, R 424 Laborec z Medzilaboriec do Prahy s odchodom o 17.18
bude odrieknutý v úseku Žilina – Čadca št. hranica, Os
8778 z Čiernej nad Tisou cez Košice a Prešov do Lipian s
odchodom o 20.10 bude odrieknutý v úseku Prešov – Lipany, Os
8734 z Hanisky pri Košiciach do Prešova s odchodom o 22.31, Os
6424 z Košíc do Turne nad Bodvou s odchodom o 22.47, Zr 1905 z
Košíc do Humenného s odchodom o 22.41, Os 8815 z Košíc do Čiernej
nad Tisou s odchodom o 22.51.
Bratislava: Os 3049 z Bratislavy hl. st. do Trnavy s odchodom o
22.47, Os 2044 z Bratislavy hl. st. do Kútov s odchodom o 22.41,
Os 4215 z Bratislavy hl. st. do Nových Zámkov s odchodom o 22.47.
Zvolen: Os 5740 zo Zvolena os. st. do Levíc s odchodom o 21.52,
Os 6014 zo Zvolena os. st. do Šiah s odchodom o 22.15.
Žilina: Os 7809 zo Žiliny do Margecian s odchodom o 19.54 bude
odrieknutý v úseku Spišská Nová Ves – Margecany, Os 7871
zo Žiliny do Vrútok s odchodom o 22.40, Os 3928 zo Žiliny do
Čadce s odchodom o 22.44, Os 3762 zo Žiliny do Púchova s
odchodom o 22.37, Os 3816 zo Žiliny do Rajca s odchodom o 22.40.
Vrútky: Os 7527 z Vrútok do Hornej Štubne s odchodom o 22.20,
Os 7462 z Margecian do Červenej Skaly s odchodom o 20.52 bude
odrieknutý v úseku Gelnica – Červená Skala.
Banská Bystrica: Os 7443 z Banskej Bystrice do Brezna s odchodom
o 22.25.
Prievidza: Os 5625 z Prievidze do Handlovej s odchodom o 22.50,
Os 5048 z Prievidze do Topoľčian s odchodom o 22.28.
Čadca: Os 3927 z Čadce do Žiliny s odchodom o 22.30.
Humenné: Os 8971 z Humenného do Medzilaboriec s odchodom o 22.34,
Os 9423 z Humenného do Stakčína s odchodom o 22.36, R 612
Zemplín z Humenného do Bratislavy s odchodom o 22.02, Os 8916 z
Humenného do Bánoviec nad Ondavou s odchodom o 22.35.
Slovenské Nové Mesto: Zr 319 zo Slovenského Nového Mesta do
Čiernej nad Tisou s odchodom o 22.31.
Medzilaborce: Os 8970 z Medzilaboriec mesta do Humenného s
odchodom o 22.17 bude odrieknutý v úseku Medzilaborce –
Humenné.
Trebišov: Os 8936 z Bánoviec nad Ondavou do Michalian s
odchodom o 22.41 bude odrieknutý v úseku Trebišov – Michaľany,
Os 9021 z Trebišova do Vranova nad Topľou s odchodom o 22.54.
Stakčín: Os 9424 zo Stakčína do Humenného s odchodom o 22.33.
Bardejov: Os 9216 z Bardejova do Prešova s odchodom o 22.14.
Poprad: Os 7846 z Popradu-Tatier do Liptovského Mikuláša s
odchodom o 22.36, Os 8325 z Popradu-Tatier do Starej Ľubovne s
odchodom o 22.45.
Považská Bystrica: Os 3288 z Považskej Bystrice do Horného
Lidča s odchodom 22.25.
Prešov: Os 8733 z Prešova do Košíc s odchodom o 22.52, Os
9119 z Prešova do Humenného s odchodom o 22.56.
Strážske: Os 9118 zo Strážskeho do Vranova nad Topľou s
odchodom o 22.48.
Plešivec: Os 6457 z Plešivca do Dobšinej s odchodom o 22.14
bude odrieknutý v úseku Rožňava – Dobšiná, Os 6276 z Plešivca
do Jesenského s odchodom o 22.18.
Tatranská Lomnica: Os 8430 z Tatranskej Lomnice do Popradu-Tatier
s odchodom o 22.41.
Štrbské Pleso: Os 8139 zo Štrbského Plesa do Popradu-Tatier s
odchodom o 22.35.
Dolný Kubín: Os 7923 z Dolného Kubína do Trstenej s odchodom
o 22.30.
Lučenec: Os 6216 z Lučenca do Kriváňa s odchodom o 22.30, Os
6225 z Lučenca do Fiľakova s odchodom o 22.57.
Tisovec: Os 7645 z Tisovca do Rimavskej Soboty s odchodom o 22.10.
Brezno: Os 7436 z Brezna do Banskej Bystrice s odchodom o 22.19.
Levice: Os 5912 z Levíc do Štúrova s odchodom o 22.15.
Nové Zámky: Os 4271 z Nových Zámkov do Štúrova s odchodom o
22.32, Os 5069 z Nových Zámkov do Nitry s odchodom o 22.39, Os
4821 z Nových Zámkov do Komárna s odchodom o 22.34, Os 4246 z
Nových Zámkov do Galanty s odchodom o 22.33.
Bratislava Nové Mesto: Os 4349 z Bratislavy hl. stanice do
Dunajskej Stredy s odchodom o 22.54.
Trnava: Os 3050 z Trnavy do Bratislavy hl. st. s odchodom o 22.35,
Os 2565 z Trnavy do Senice nad Myjavou s odchodom o 22.32.
Chynorany: Os 5421 z Chynorian do Trenčianskej Teplej s odchodom
o 22.46.
Trenčianska Teplá: Os 3080 z Trenčianskej Teplej do Nového
Mesta nad Váhom s odchodom o 22.26.
Nové Mesto nad Váhom: Os 3081 z Nového Mesta nad Váhom do
Trenčianskej Teplej s odchodom o 22.27, Os 3126 z Nového Mesta
nad Váhom do Myjavy s odchodom o 22.32.
Púchov: Os 3082 z Púchova do Trenčína s odchodom o 22.43.
Účasť zamestnancov ŽSR na štrajku
je neopodstatnená
Autor: Keresteš Ján, Bratislava (31. január 2003 ) - Generálny
riaditeľ Železníc SR Ing. Ladislav Saxa vyzval dnes Centrálny
štrajkový výbor odborových centrál na železnici, aby na
pracoviskách ŽSR zrušil
štrajk. Hlavným dôvodom je to, že požiadavky Centrálneho štrajkového
výboru odborových centrál na železnici nemôže splniť ani
ovplyvniť. Odborári žiadajú zastaviť zrušenie osobnej železničnej
dopravy na vybraných 25 železničných tratiach, ďalšiu
redukciu vlakov osobnej dopravy na ostatných tratiach, systémové
riešenie regionalizácie železničných tratí po uskutočnení
legislatívnych úprav a vytvorení spravodlivých ekonomických
podmienok v porovnaní s ostatnými druhmi dopravy a zastaviť
likvidačnú politiku železničnej dopravy.
Po rozdelení železníc od 1. januára 2002 sa ŽSR zmenil predmet činnosti a ŽSR sú už len správcom železničnej
dopravnej cesty. Rozhodnutia v oblasti osobnej a nákladnej
dopravy sú v kompetencii Železničnej spoločnosti, akciová
spoločnosť. V tom zmysle vydal generálny riaditeľ nariadenie,
podľa ktorého sa považuje účasť zamestnancov ŽSR na vyhlásenom štrajku za neopodstatnenú
a štrajk zamestnancov ŽSR za
nezákonný. Preto zamestnanci ŽSR by mali vykonávať svoje povinnosti aj
počas vyhláseného štrajku v plnom rozsahu podľa pracovnej
zmluvy.
SAD zabezpečí prepravu osôb na zrušených
železničných tratiach na Záhorí
31.1.2003 10:10, Bratislava - Zrušenú
osobnú dopravu na dvoch regionálnych železničných tratiach
na Záhorí bude zabezpečovať autobusmi SAD Bratislava.
Novými linkami sú od 3. februára spoje s odchodom zo
Suchohradu o 5.20 a 6.25 h a príchodom do Bratislavy o 6.35 a 7.40
h. Aj opačným smerom pôjdu dve nové autobusové linky z
Bratislavy o 16.45 a 18.00 s príchodom do Suchohradu o 18.00 a
19.15 h.
"V prípade potreby sme pripravení pružne zareagovať ďalšími
autobusmi," uviedla na dnešnej porade krízového dopravného
štábu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) riaditeľka
SAD Magdaléna Polgárová.
Počas prvého týždňa budú sledovať vyťaženosť oboch
liniek a podľa nej v spolupráci s obcami a BSK upravia cestovný
poriadok na ďalšie obdobie.
Návrh BSK ponechať železničnú trať Záhorská Ves-Zohor s
redukovanou prepravou v čase raňajšej a popoludňajšej špičky
na Ministerstve dopravy SR neprešiel. "Minister na ňu nemá
2,2 milióna Sk," konštatoval predseda komisie dopravy BSK
Roman Filistein. Preto okrem zrušenej trate Zohor-Plavecký
Mikuláš sa na určitý čas zastaví osobná preprava aj na
tejto oveľa viac vyťaženej trase. BSK má záujem obnoviť
prepravu medzi Zohorom a Záhorskou Vsou.
"Podľa platnej legislatívy môže BSK prevziať dráhu
najskôr od 1. júla a nie od 1. februára, ako vo štvrtkovej
televíznej relácii Sito tvrdil minister práce sociálnych vecí
a rodiny Ľudovít Kaník," dodal R. Filistein.
L. Saxa: Účasť zamestnancov ŽSR na
štrajku je neopodstatnená a nezákonná
31.1.2003 10:13, Bratislava - Generálny
riaditeľ Železníc SR ( ŽSR ) Ladislav Saxa dnes vyzval Centrálny štrajkový
výbor odborových centrál na železnici, aby zrušil štrajk na
pracoviskách ŽSR . Hlavným dôvodom je, že požiadavky Centrálneho
štrajkového výboru odborových centrál na železnici nemôže
splniť ani ovplyvniť.
Odborári žiadajú zastaviť zrušenie osobnej železničnej
dopravy na vybraných 25 železničných tratiach a ďalšiu
redukciu vlakov osobnej dopravy na ostatných tratiach. Okrem
toho žiadajú systémové riešenie regionalizácie železničných
tratí po uskutočnení legislatívnych úprav a vytvorení
spravodlivých ekonomických podmienok v porovnaní s ostatnými
druhmi dopravy a zastaviť likvidačnú politiku železničnej
dopravy. "Po rozdelení železníc od 1. januára 2002 sa však
ŽSR
zmenil predmet činnosti a ŽSR sú už
len správcom železničnej dopravnej cesty. Rozhodnutia v
oblasti osobnej a nákladnej dopravy sú v kompetencii Železničnej
spoločnosti, a. s.," upozorňuje hovorca ŽSR Ján Keresteš. V tomto zmysle preto
generálny riaditeľ vydal nariadenie, podľa ktorého sa považuje
účasť zamestnancov ŽSR na
vyhlásenom štrajku za neopodstatnenú a štrajk zamestnancov ŽSR za nezákonný. Zamestnanci ŽSR by mali vykonávať svoje povinnosti aj
počas vyhláseného štrajku v plnom rozsahu podľa pracovnej
zmluvy.
ŽP v súvislosti s ohláseným štrajkom
pripravila mimoriadne opatrenia
31.1.2003 12:39, Bratislava - V súvislosti
s ďalším, tentoraz neobmedzeným štrajkom na železniciach,
pripravila Železničná polícia (ŽP) opäť mimoriadne
opatrenia na zabezpečenie verejného poriadku, ochranu cestujúcich,
ich majetku a majetku ZSSK a ŽSR v obvode železničných dráh.
Podľa hovorcu ŽP Jozefa Búranského bude počas štrajku až
do odvolania zabezpečený zvýšený výkon príslušníkov
poriadkovej a operatívnej služby vo väčších železničných
staniciach a v ďalších staniciach, kde budú vo väčšom počte
deponované osobné a nákladné vlaky. O sústredení síl a
prostriedkov ŽP a ich použití budú v zmysle rozkazu generálneho
riaditeľa ŽP Tibora Gaplovského a na základe vývoja bezpečnostnej
situácie v jednotlivých obvodoch rozhodovať riaditelia oblastných
správ ŽP a v ich podriadenosti ďalší služobní funkcionári.
Tí sú zároveň povinní prerokovať zásady spolupráce s
prednostami staníc, s dôrazom na získanie potrebných informácií
o objeme nákladnej a osobnej prepravy.
"Policajti ŽP nesmú žiadnym spôsobom zasahovať do prípravy,
organizácie a priebehu štrajku, ani prejavovať podporu štrajkujúcim
zamestnancom oboch železničných spoločností, a to ani tým,
ktorí sa na ňom odmietnu zúčastniť," informoval ďalej
J. Búranský. ŽP opätovne vyzýva cestujúcich, aby počas štrajku
zachovali pokoj a rozvahu, nepodliehali emóciám a nenechali sa
vyprovokovať k činom, ktoré by viedli k narušeniu verejného
poriadku, ohrozovaniu osôb alebo ničeniu, či krádežiam
cudzieho majetku. "Taktiež je potrebné počas pobytu na
staniciach či vo vlakoch venovať zvýšenú pozornosť svojim
osobným veciam, dokladom a batožinám," dodal hovorca.
Železničné odbory považujú
upozornenia ZSSK za zastrašovanie
31.1.2003 13:06, Bratislava -
Upozornenia Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), že výpadky z
tržieb z dlhotrvajúceho štrajku si vyžiadajú krátenie miezd
či hromadné prepúšťanie, považujú železničné odbory za
zastrašovanie, ktoré má ovplyvniť zapojenie zamestnancov do
pripravovaného časovo neobmedzeného štrajku.
"Sme znechutení, keď namiesto hľadania konštruktívnych
riešení pre zachovanie prevádzky na regionálnych tratiach
dochádza k takýmto vyhrážkam," konštatuje predseda
centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt s tým, že od
železníc žiadajú len to, aby zrušenie dopravy na 25 tratiach
odložili o niekoľko mesiacov, počas ktorých sa vytvoria
podmienky na ich kontinuálne prebratie VÚC. "Posun zrušenia
prevádzky by železnice stálo niekoľko sto miliónov, oni to však
úplne odmietajú a stavajú voči tomu miliardové straty, ktoré
spôsobí náš štrajk," pokračuje J. Schmidt.
Účasť zamestnancov železníc na prvom 6-hodinovom štrajku,
ktorý sa uskutočnil v stredu, presiahla úroveň 70 %. "Dúfam,
že zamestnanci si aj po týchto vyhrážkach uvedomia, o čo tu
vlastné ide a do štrajku pôjdu znovu," reaguje na možnosť
nižšej účasti J. Schmidt. Odborový predák navyše upozorňuje,
že prípadným prepúšťaním z dôvodu strát počas štrajku
bude následne ohrozené napĺňanie tých výkony v osobnej i nákladnej
doprave, ktoré mali železnice pôvodne naplánované.
ZSSK zverejnila, že výpadky na tržbách z
dlhodobejšieho štrajku v objeme presahujúcom 1,3 miliardy Sk
budú musieť riešiť plošným znížením platov všetkých
zamestnancov minimálne o 25 % alebo prepúšťaním asi 5 100
pracovníkov bez sociálnych kompenzácií. Každý deň ostrého
štrajku im totiž spôsobí v osobnej doprave výpadok tržieb
asi 27 miliónov Sk a v nákladnej doprave 66 miliónov Sk. Veľkým
rizikom je odklonenie tovarových tokov. V tranzite pôjde o
straty 683 miliónov Sk a v dovoze, vývoze a vnútroštátnej
doprave by strata z plánovaných výkonov predstavovala 637 miliónov
Sk.
Odbory zrušia štrajk, ak sa redukcia
osobnej dopravy aspoň na 3 mesiace pozastaví
31.1.2003 13:14, Bratislava - Ohlásený
časovo neobmedzený štrajk železničiarov, ktorý sa má začať
dnes od 23. hodiny, je možné odvrátiť, ak sa aspoň na tri
mesiace pozastaví rozhodnutie o redukcii osobnej dopravy.
Na dnešnom zasadnutí Dozornej rady Železničnej spoločnosti (
ZSSK ) a Správnej rady
Železníc SR ( ŽSR ) to podľa hovorcov týchto spoločností
prezentovali zástupcovia zamestnancov, ktorí sú súčasne
predstaviteľmi odborových centrál. Ostatní členovia dozornej
a správnej rady železníc argumentovali nezmyselnosťou štrajku,
ktorý vyvolá obrovské škody pre spoločnosť i hospodárstvo
krajiny. Aj keď sa rokovanie orgánov skončilo bez záverečného
uznesenia, všetci ich členovia sú pripravení ešte dnes sa
znova stretnúť a pokračovať v rokovaní, informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský a hovorca ŽSR Ján Keresteš.
Generálny riaditeľ ŽSR
Ladislav Saxa vyzval Centrálny štrajkový výbor (CŠV) odborových
centrál na železnici, aby na pracoviskách ŽSR zrušil štrajk. V tomto zmysle vydal
nariadenie, podľa ktorého sa považuje účasť zamestnancov ŽSR na štrajku za neopodstatnenú a štrajk
zamestnancov ŽSR za
nezákonný. Zamestnanci ŽSR by
mali vykonávať svoje povinnosti aj počas vyhláseného štrajku
v plnom rozsahu podľa pracovnej zmluvy.
Generálny riaditeľ ZSSK Pavol Kužma
na rokovaní informoval o rizikách a dôsledkoch štrajku v
osobnej a nákladnej doprave. Podľa analýz by prípadný štrajk
na železnici spôsobil ZSSK každý
deň v osobnej doprave výpadok tržieb asi 27 miliónov Sk a v nákladnej
doprave 66 miliónov Sk. Pri tranzitných prepravách môže dôjsť
k odklonu tovarových tokov v objeme 2,37 milióna ton, čo bude
znamenať stratu 683 miliónov Sk ročne. V dovoze, vývoze a vnútroštátnej
doprave by strata z plánovaných výkonov predstavovala 2,5 milióna
ton a 637 miliónov Sk. Tieto údaje predstavujú stratu z okamžitého
a v zásade nevratného odchodu prepráv na iný druh dopravy
respektíve na inú železnicu. Výpadok na tržbách v objeme 1,32
miliardy Sk, ktorý by vznikol pri uskutočnení štrajku, bude
pritom musieť ZSSK následne
riešiť plošným znížením platov všetkých zamestnancov
minimálne o 25 %, alebo prepustením asi 5 100 zamestnancov bez
sociálnych kompenzácií.
Manažment USSK prehodnocuje plán výroby
pre prípad štrajku železničiarov
31.1.2003 14:33, Košice - Manažment
spoločnosti U.S.Steel Košice (USSK) v súčasnosti prehodnocuje
plán výroby v prípade možného štrajku. Tam, kde to situácia
umožňuje, dopravu hotových výrobkov presunú na kolesovú
dopravu.
USSK operatívne prispôsobuje termíny plánovaných opráv na
prvovýrobe s cieľom minimalizovať vplyv možných výpadkov železničnej
dopravy. Spoločnosť naďalej podrobne monitoruje vývoj situácie
v súvislosti so štrajkom železničných odborov. Uviedla to
dnes TASR riaditeľka Odboru vonkajších vzťahov USSK Anna Mišinová.
Žilinský podnik SAD sa neobáva víkendového
náporu cestujúcich
31.1.2003 14:44, Žilina - Kapacita
žilinského podniku Slovenská autobusová doprava (SAD), a. s.,
je v oblasti regionálnej dopravy postačujúca, preto sa podľa
riaditeľa dopravno-obchodného odboru SAD Žilina Eduarda Vaníka
neobávajú ani prípadného víkendového náporu, súvisiaceho
so štrajkom železničiarov.
E. Vaník zdôraznil, že počas stredajšieho šesťhodinového
štrajku očakávali zvýšený nápor cestujúcich, no opak bol
pravdou. "V autobusoch bolo menej ľudí ako v bežných
pracovných dňoch. Mnohí predpokladali, že autobusy budú
preplnené. Tak si aj naši stáli zákazníci, ktorí chodia
autobusmi, našli iné riešenie. Paradoxne tak bolo v autobusoch
počas štrajku menej ľudí ako počas normálnej prevádzky,"
povedal E. Vaník.
SAD Žilina je pripravená aj na zrušenie 21 kilometrov dlhej
regionálnej trate Žilina - Rajec . Od 3. februára
nasadí dva autobusy, ktoré by mali nahradiť celú frekvenciu
trate Žilina - Rajec . Dopravné prieskumy na tomto úseku podľa E.
Vaníka ukázali, že SAD prepraví 95 % cestujúcich a železnice
5 %. Ako dodal, dopravu na zrušenom úseku robí žilinská SAD
bez nároku na zvýšenú dotáciu. Vzhľadom na obmedzené
dopravné kapacity rokovali zástupcovia SAD s výrobcom vozidiel
Karosa, ktorý je schopný im urýchlene dodať dva nové
autobusy.
SAD Žilina, a. s., zabezpečuje dopravu v okresoch Čadca,
Kysucké Nové Mesto, Žilina, Bytča, Martin a Turčianske
Teplice. Spolu má 343 autobusov a zamestnáva 552 vodičov.
SAD Lučenec a Zvolen cez víkend spoje
neposilnia
31.1.2003 15:22, Banská Bystrica -
Slovenská autobusová doprava (SAD), a. s., Lučenec napriek
avizovanému štrajku železničiarov cez víkend neposilní
autobusové spoje.
"SAD Lučenec ich posilnila počas stredajšieho 6-hodinového
štrajku," uviedol dnes TASR generálny riaditeľ lučeneckej
SAD Miroslav Morháč. "Bolo to zbytočné, pretože žiadny
nával cestujúcich nebol." Vyšší počet spojov znamenal
pre autodopravcov stratu. Ako ďalej dodal riaditeľ, aj keby bol
počas soboty stredný nával cestujúcich, čo však
nepredpokladá, zvládnu ho aj riadnymi spojmi.
Autobusové spoje cez víkend neposilní ani SAD, a. s., Zvolen.
Táto spoločnosť zabezpečuje autobusovú dopravu nielen vo
Zvolenskom, ale aj v Žiarskom, Detvianskom, Krupinskom, Žarnovickom
a Banskoštiavnickom okrese. Zvolenskí autodopravcovia podľa
dopravného námestníka spoločnosti Milana Chabadu majú už
spracovaný nový grafikon, ktorý zohľadňuje zrušenie regionálnych
železničných tratí. Autobusy podľa neho začnú premávať
od nedele 2. februára.
Železničná osobná doprava sa v prípade
štrajku zastaví na celej sieti ŽSR
31.1.2003 15:53, Bratislava - V prípade
štrajku, ktorý sa má začať dnes o 23.00 hodine, sa zastaví
osobná doprava na celej železničnej sieti.
Všetky medzinárodné vlaky, ktoré premávajú cez územie
Slovenska, budú odstavené na hraniciach. Medzinárodné vlaky
osobnej dopravy, ktorých jazda začína pred 23.00 hodinou, budú
odrieknuté.
Počas štrajku železničiarov nepôjdu vo vnútroštátnej
osobnej doprave žiadne vlaky. Zástupcovia ZSSK a a ŽSR sa s centrálnym štrajkovým výborom
dohodli, že 10 vlakov osobnej dopravy, ktoré vychádzajú pred
23.00 hodinou, dôjdu do cieľových staníc aj po začatí štrajku.
Ešte pred začatím štrajku budú zrušené v jednotlivých
uzloch niektoré jazdy.
TASR informovali ŽSR .
ZPS: Železničný štrajk je v rozpore
so zákonom a ohrozuje krajinu
31.1.2003 16:50, Bratislava - Združenie
podnikateľov Slovenska plne podporuje súdny podnet a. s. Železnice
SR ( ŽSR ) o nezákonnosti pripravovaného štrajku odborárov
na železniciach.
"Pripravovaný štrajk je v rozpore s uzavretými kolektívnymi
zmluvami a je nad rámec štandardného štrajku," povedal
pre TASR prezident ZPS Karol Pavl…. Podľa ZPS pripravovaný štrajk
výrazne poškodzuje záujmy zamestnancov, zamestnávateľov, ale
aj všetkých obyvateľov krajiny.
"Myslíme si, že podstatou štrajku nie je samotné rušenie
tratí, ale širšie politické pozadie," vysvetlil bez bližšej
špecifikácie. "Očakávame, že vláda bude konať racionálne
a nekompromisne," doplnil.
Problém regionálnych tratí sa podľa neho dá vyriešiť bez
akejkoľvek významnej legislatívnej zmeny ekonomickým prenájmom
prevádzkovej časti tratí racionálnejším subjektom. Ako
povedal, západné ekonomiky v minulosti takisto museli pristúpiť
k transformácií železničných lokálok.
Železniční odborári ohlásili začiatok druhého, tentoraz časovo
neobmedzeného ostrého štrajku na dnes na 23.00 hodinu.
Medzinárodné rýchliky z ČR do Maďarska
pôjdu kvôli štrajku v SR cez Rakúsko
31.1.2003 16:52, Praha - České dráhy
( ČD ) v súvislosti s dnešným štrajkom slovenských
železničiarov pripravili opatrenia v medzinárodnej doprave.
Medzinárodné rýchliky Pannonia a Hungaria z Prahy do Budapešti
pôjdu odklonom cez Rakúsko.
"Už dnes vyšli vlaky v určitých upravených zostavách
tak, aby na Slovensku počas štrajku uviazlo čo najmenej vagónov.
Na niektorých spojoch ČD
vypravili napríklad náhradné súpravy," povedal TASR
hovorca ČD
Petr Šťáhlavský. Pokiaľ ide o medzinárodnú prepravu cez
Slovensko do Maďarska, podarilo sa dosiahnuť dohodu s Rakúskom.
"Pannonia už dnes v noci pôjde odklonom cez Rakúsko,"
doplnil. Cestujúci v týchto vlakoch nemusia doplácať rozdiel
cestovného za jazdu po mimoriadnej odklonovej trase.
Ostatné medzinárodné expresy a rýchliky cez hraničný
priechod Břeclav-Kúty ukončia alebo začnú jazdu v stanici Břeclav.
České dráhy zabezpečia osobnú dopravu na celom území ČR až
do stanice Lanžhot. Aj medzištátne vlaky, smerujúce na hraničné
priechody Horní Lideč-Lúky pod Makytou a Mosty u Jablunkova-Čadca
budú ukončené respektíve budú vychádzať z posledných plánovaných
železničných staníc na českom území. Vo väčšine nočných
vlakoch na Slovensko už dnes nebudú zaradené ležadlové a lôžkové
vozne.
O škodách je podľa P. Šťáhlavského zatiaľ predčasné
hovoriť. "Všetky záležitosti sledujeme, otázka prípadných
škôd sa bude riešiť až po skončení štrajku," doplnil.
Informácia o stratách Železničnej spoločnosti, a. s., počas trvania štrajku
Monitor dennej tlače z 24,, 27., 28., 29., 30. I. 2003
Opatření ČD v osobní dopravě v případě stávky na ZSSK/ŽSR 29. 1. 2003