ZSNP štrajk železničiarov neohrozí do prvých februárových dní
TASR 30.1.2003 17:14, Bratislava - Nadchádzajúci štrajk železničiarov neohrozí výrobu v žiarskej hlinikárni ZSNP, a. s. do prvých februárových dní. Po tomto období je zásobovanie závodov Lanovňa a Výroba uhlíkových materiálov momentálne ohrozené.
TASR o tom informovali predstavitelia spoločnosti. "ZSNP začal s prípravou výroby bez možnosti využitia železničnej dopravy v dostatočnom predstihu," uviedla hovorkyňa ZSNP Marta Žabková. Na prípadný štrajk železničiarov sa podľa nej ZSNP pripravil intenzívnejším sledovaním zásob a zabezpečením náhradnej dopravy kamiónmi a nákladnými automobilmi. Závod Lanovňa však podľa slov riaditeľa Milana Puliša nemá zatiaľ zabezpečený náhradný dovoz dezoxidačného drôtu, ktorého vo februári potrebujú minimálne 60 ton a má byť dovezený práve železnicou. Prvá dodávka má byť vypravená zo ZALKu 7. februára. V závode Výroba uhlíkových materiálov, kde vo veľkej miere využívanú služby železníc, majú zásobu smolného koksu na dva mesiace. "Zásoby antracitu a smoly však nebudú stačiť ani na február, pričom ich dovoz kamiónmi, v prípade smoly cisternovými kamiónmi, by bol problematický," konkretizovala M. Žabková.
Štrajkom železničiarov by bol ohrozený aj dovoz petrolkoksu na prepracovanie do anódovej hmoty pre Maďarsko a dlhotrvajúci štrajk by mohol ohroziť aj dodávky do Poľska a OFZ, a. s.
Ako ďalej uviedol M. Puliš, železný drôt Apramence dovážajú do závodu Lanovňa kamiónovou dopravou a v súčasnosti ho majú dostatok. Železnicou spomínaný závod plánoval tiež doviezť v 6. a 7. týždni približne 160 ton hliníkového drôtu Properzi. "Náhradnou kamiónovou dopravou je možné z tohto množstva doviezť približne polovicu, čo by pokrylo potreby závodu až do konca februára," konkretizoval M. Puliš.
Závodu Energetika postačia zásoby uhlia na výrobu tepla a elektrickej energie podľa hovorkyne ZSNP do 15. marca 2003.
"Zlievarne ZSNP, a. s. štrajk neovplyvní, pretože hliníka a hliníkových zliatin majú dostatok a piesky dovážajú autami. Ani výrobcu túb - závod Tuby, ktorý ročne produkuje 130 miliónov kusov túb, štrajk neovplyvní. Materiál na výrobu túb totiž dovážajú autami a hotové výrobky expedujú tiež autami," dodala hovorkyňa.
Na výraznejšie škody niekoľkodňového štrajku železničiarov už upozornili viaceré spoločnosti, medzi nimi aj žiarske Slovalco, SCP Ružomberok i Volkswagen Bratislava. Železničiari plánujú začiatok druhého, zatiaľ časovo neobmedzeného štrajku, na piatok o 23.00 h.

Sú ochotní rokovať len s ministrom a premiérom
Štrajk železničiarov (9)
Železničná spoločnosť, a. s. PhDr. Miloš Čikovský, hovorca ZSSK , BRATISLAVA (31. 1. 2003) - Dnes o 9. hodine začalo rokovanie Správnej rady ŽSR a Dozornej rady ZSSK . Obe orgány spoločností zaujmú stanovisko k vyhlásenému štrajku odborových centrál. Rokovania s odborovými centrálami nie je zatiaľ dohodnuté, lebo centrálny štrajkový výbor je ochotný rokovať len s ministrom dopravy Pavlom Prokopovičom a premiérom vlády SR Mikulášom Dzurindom.

Pre zamestnancov ŽSR je štrajk nezákonný
Štrajk železničiarov (11)
Železničná spoločnosť, a. s. PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti a.s., Mgr. Ján Keresteš, hovorca Železníc SR, BRATISLAVA (31.1.2003) – Dozorná rada Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) a Správna rada ŽSR posúdila dnes príčinné súvislosti a riziká ohláseného štrajku železničiarov. Generálny riaditeľ ŽSR Ladislav Saxa vyzval Centrálny štrajkový výbor (CŠV) odborových centrál na železnici, aby na pracoviskách ŽSR zrušil štrajk. V tom zmysle vydal nariadenie, podľa ktorého sa považuje účasť zamestnancov ŽSR na štrajku za neopodstatnenú a štrajk zamestnancov ŽSR za nezákonný. Preto by zamestnanci ŽSR mali vykonávať svoje povinnosti aj počas vyhláseného štrajku v plnom rozsahu podľa pracovnej zmluvy.
Generálny riaditeľ ZSSK Pavol Kužma informoval o rizikách a dôsledkoch štrajku v osobnej a nákladnej doprave. Podľa analýz by prípadný štrajk na železnici spôsobil Železničnej spoločnosti každý deň v osobnej doprave výpadok tržieb asi 27 mil. Sk, v nákladnej doprave 66 mil. Sk. Pri tranzitných prepravách môže dôjsť k odklonu tovarových tokov v objeme 2,37 mil. ton, čo bude znamenať stratu 683 mil. Sk ročne. V dovoze, vývoze a vnútroštátnej doprave by strata z plánovaných výkonov predstavovala 2,5 mil. ton a 637 mil. Sk. Tieto údaje predstavujú stratu z okamžitého a v zásade nevratného odchodu prepráv na iný druh dopravy, resp. na inú železnicu. Výpadok na tržbách v objeme 1,32 mld. Sk, ktorý by vznikol pri uskutočnení štrajku, bude musieť Železničná spoločnosť riešiť plošným znížením platov všetkých zamestnancov minimálne o 25% alebo prepúšťaním asi 5100 zamestnancov bez sociálnych kompenzácií.
Na zasadaní sa prejavili dva názorové prúdy. Prvý reprezentovali zástupcovia zamestnancov, ktorí sú súčasne predstaviteľmi odborových centrál. Podľa nich je možné štrajk odvrátiť, ak sa pozastaví aspoň o tri mesiace rozhodnutie o zastavení redukcie osobnej dopravy. Ostatní členovia dozornej a správnej rady železníc argumentovali nezmyselnosťou štrajku, ktorý vyvolá obrovské škody pre spoločnosť i pre hospodárstvo krajiny. Prejavili ochotu rokovať, aby centrálny štrajkový výbor pozastavil rozhodnutie o konaní štrajku.
Aj keď rokovanie dozornej a správnej rady skončilo bez záverečného uznesenia, všetci členovia týchto orgánov sú pripravení sa ešte dnes znovu stretnúť a pokračovať v rokovaní.

Rokovania na etapy
Štrajk železničiarov (12)
Železničná spoločnosť, a. s. PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., riaditeľ odboru komunikácie, e-mail: Cikovsky.Milos@slovakrail.sk , BRATISLAVA (31. 1. 2003) - Dozorná rada Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) dnes popoludní rokovala o kompromisnom návrhu vedenia ZSSK na odvrátenie štrajku. Dozorná rada prejavila ochotu rokovať o redukcii osobnej dopravy na regionálnych tratiach s tým, že tieto otázky posúdi komisia zostavená zo zástupcov železníc, odborov a vyšších územných celkov. Zástupcovia zamestnancov v dozornej rade, ktorí sú súčasne v centrálnom štrajkovom výbore, tento návrh neprijali, avšak ponúkli ďalšie kolo rokovania v sídle Odborového združenia železničiarov o 15. hodine.

Dopady štrajku budú musieť železnice riešiť znížením platov alebo prepúšťaním
Štrajk železničiarov (10)
Železničná spoločnosť, a. s. PhDr. Miloš Čikovský, hovorca ZSSK , riaditeľ odboru komunikácie, e-mail: Cikovsky.Milos@slovakrail.sk , BRATISLAVA (31.1.2002) - Výpadok na tržbách v objeme 1,32 mld. Sk, ktorý by vznikol pri uskutočnení štrajku, bude musieť ZSSK riešiť plošným znížením platov všetkých zamestnancov minimálne o 25% alebo prepúšťaním asi 5100 zamestnancov bez sociálnych kompenzácií.
Podľa analýz by prípadný štrajk na železnici spôsobil ZSSK každý deň v osobnej doprave výpadok tržieb asi 27 mil. Sk, v nákladnej doprave 66 mil. Sk. Pri tranzitných prepravách môže dôjsť k odklonu tovarových tokov v objeme 2,37 mil. ton, čo bude znamenať stratu 683 mil. Sk. V dovoze, vývoze a vnútroštátnej doprave by strata z plánovaných výkonov predstavovala 2,5 mil. ton a 637 mil. Sk. Tieto údaje predstavujú stratu z okamžitého a v zásade nevratného odchodu prepráv na iný druh dopravy, resp. na inú železnicu.

Železničná osobná doprava sa zastaví na celej sieti ŽSR
Štrajk železničiarov (13)
Železničná spoločnosť, a. s. BRATISLAVA (31.1.2003) - V prípade štrajku sa zastaví osobná vlaková doprava na celej sieti ŽSR . Všetky medzinárodné vlaky, ktoré premávajú cez územie Slovenska budú odstavené na hraniciach. Medzinárodné vlaky osobnej dopravy, ktorých jazda začína pred 23.00 hodinou, budú odrieknuté takto:

R 222 Vihorlat z Košíc do Prahy s odchodom o 22.20, R 336 Báthory z Budapešti do Varšavy s odchodom o 19.25, R 337 Báthory z Varšavy do Budapešti s odchodom o 20.58, R 380 Cracovia z Budapešti do Krakova s odchodom o 19.06, R 381 Cracovia z Krakova do Budapešti s odchodom o 22.40, R 424 Laborec z Medzilaboriec do Prahy s odchodom o 17.18 pôjde len v úseku Humenné – Žilina a Os 3288 z Považskej Bystrice do Horného Lidča s odchodom o 22.25.

Počas štrajku železničiarov nepôjdu vo vnútroštátnej osobnej doprave žiadne vlaky. Zástupcovia ZSSK a ŽSR sa s Centrálnym štrajkovým výborom dohodli, že 10 vlakov osobnej dopravy, ktoré podľa GVD vychádzajú pred 23.00 hodinou, dôjdu do cieľových staníc aj po začatí štrajku. Ide o tieto vlaky:

R 424 Laborec z Medzilaboriec do Prahy s odchodom o 17.18 pôjde v úseku Medzilaborce - Žilina, Os 7820 z Košíc do Spišskej Novej Vsi s odchodom o 21.40, Os 7869 zo Žiliny do Liptovského Mikuláša s odchodom o 21.35, Os 5007 z Nových Zámkov do Prievidze s odchodom o 19.45, Os 8323 z Popradu-Tatier do Plavča s odchodom o 21.42, Os 7845 z Liptovského Mikuláša do Popradu-Tatier s odchodom o 22.20, Os 3755 z Lúk pod Makytou do Žiliny s odchodom o 22.19, Os 6815 z Muráňa do Plešivca s odchodom o 22.25, Os 8322 z Plavča do Popradu-Tatier s odchodom o 21.53 a Os 4325 z Bratislavy Nového Mesta do Komárna s odchodom o 21.00 hodine.

Ešte pred začatím štrajku budú zrušené v jednotlivých uzloch jazdy nasledujúcich vlakov:

Košice: R 222 Vihorlat z Košíc do Žiliny a Prahy s odchodom o 22.20, R 424 Laborec z Medzilaboriec do Prahy s odchodom o 17.18 bude odrieknutý v úseku Žilina – Čadca št. hranica, Os 8778 z Čiernej nad Tisou cez Košice a Prešov do Lipian s odchodom o 20.10 bude odrieknutý v úseku Prešov – Lipany, Os 8734 z Hanisky pri Košiciach do Prešova s odchodom o 22.31, Os 6424 z Košíc do Turne nad Bodvou s odchodom o 22.47, Zr 1905 z Košíc do Humenného s odchodom o 22.41, Os 8815 z Košíc do Čiernej nad Tisou s odchodom o 22.51.

Bratislava: Os 3049 z Bratislavy hl. st. do Trnavy s odchodom o 22.47, Os 2044 z Bratislavy hl. st. do Kútov s odchodom o 22.41, Os 4215 z Bratislavy hl. st. do Nových Zámkov s odchodom o 22.47.

Zvolen: Os 5740 zo Zvolena os. st. do Levíc s odchodom o 21.52, Os 6014 zo Zvolena os. st. do Šiah s odchodom o 22.15.

Žilina: Os 7809 zo Žiliny do Margecian s odchodom o 19.54 bude odrieknutý v úseku Spišská Nová Ves – Margecany, Os 7871 zo Žiliny do Vrútok s odchodom o 22.40, Os 3928 zo Žiliny do Čadce s odchodom o 22.44, Os 3762 zo Žiliny do Púchova s odchodom o 22.37, Os 3816 zo Žiliny do Rajca s odchodom o 22.40.

Vrútky: Os 7527 z Vrútok do Hornej Štubne s odchodom o 22.20, Os 7462 z Margecian do Červenej Skaly s odchodom o 20.52 bude odrieknutý v úseku Gelnica – Červená Skala.

Banská Bystrica: Os 7443 z Banskej Bystrice do Brezna s odchodom o 22.25.

Prievidza: Os 5625 z Prievidze do Handlovej s odchodom o 22.50, Os 5048 z Prievidze do Topoľčian s odchodom o 22.28.

Čadca: Os 3927 z Čadce do Žiliny s odchodom o 22.30.

Humenné: Os 8971 z Humenného do Medzilaboriec s odchodom o 22.34, Os 9423 z Humenného do Stakčína s odchodom o 22.36, R 612 Zemplín z Humenného do Bratislavy s odchodom o 22.02, Os 8916 z Humenného do Bánoviec nad Ondavou s odchodom o 22.35.

Slovenské Nové Mesto: Zr 319 zo Slovenského Nového Mesta do Čiernej nad Tisou s odchodom o 22.31.

Medzilaborce: Os 8970 z Medzilaboriec mesta do Humenného s odchodom o 22.17 bude odrieknutý v úseku Medzilaborce – Humenné.

Trebišov: Os 8936 z Bánoviec nad Ondavou do Michalian s odchodom o 22.41 bude odrieknutý v úseku Trebišov – Michaľany, Os 9021 z Trebišova do Vranova nad Topľou s odchodom o 22.54.

Stakčín: Os 9424 zo Stakčína do Humenného s odchodom o 22.33.

Bardejov: Os 9216 z Bardejova do Prešova s odchodom o 22.14.

Poprad: Os 7846 z Popradu-Tatier do Liptovského Mikuláša s odchodom o 22.36, Os 8325 z Popradu-Tatier do Starej Ľubovne s odchodom o 22.45.

Považská Bystrica: Os 3288 z Považskej Bystrice do Horného Lidča s odchodom 22.25.

Prešov: Os 8733 z Prešova do Košíc s odchodom o 22.52, Os 9119 z Prešova do Humenného s odchodom o 22.56.

Strážske: Os 9118 zo Strážskeho do Vranova nad Topľou s odchodom o 22.48.

Plešivec: Os 6457 z Plešivca do Dobšinej s odchodom o 22.14 bude odrieknutý v úseku Rožňava – Dobšiná, Os 6276 z Plešivca do Jesenského s odchodom o 22.18.

Tatranská Lomnica: Os 8430 z Tatranskej Lomnice do Popradu-Tatier s odchodom o 22.41.

Štrbské Pleso: Os 8139 zo Štrbského Plesa do Popradu-Tatier s odchodom o 22.35.

Dolný Kubín: Os 7923 z Dolného Kubína do Trstenej s odchodom o 22.30.

Lučenec: Os 6216 z Lučenca do Kriváňa s odchodom o 22.30, Os 6225 z Lučenca do Fiľakova s odchodom o 22.57.

Tisovec: Os 7645 z Tisovca do Rimavskej Soboty s odchodom o 22.10.

Brezno: Os 7436 z Brezna do Banskej Bystrice s odchodom o 22.19.

Levice: Os 5912 z Levíc do Štúrova s odchodom o 22.15.

Nové Zámky: Os 4271 z Nových Zámkov do Štúrova s odchodom o 22.32, Os 5069 z Nových Zámkov do Nitry s odchodom o 22.39, Os 4821 z Nových Zámkov do Komárna s odchodom o 22.34, Os 4246 z Nových Zámkov do Galanty s odchodom o 22.33.

Bratislava Nové Mesto: Os 4349 z Bratislavy hl. stanice do Dunajskej Stredy s odchodom o 22.54.

Trnava: Os 3050 z Trnavy do Bratislavy hl. st. s odchodom o 22.35, Os 2565 z Trnavy do Senice nad Myjavou s odchodom o 22.32.

Chynorany: Os 5421 z Chynorian do Trenčianskej Teplej s odchodom o 22.46.

Trenčianska Teplá: Os 3080 z Trenčianskej Teplej do Nového Mesta nad Váhom s odchodom o 22.26.

Nové Mesto nad Váhom: Os 3081 z Nového Mesta nad Váhom do Trenčianskej Teplej s odchodom o 22.27, Os 3126 z Nového Mesta nad Váhom do Myjavy s odchodom o 22.32.

Púchov: Os 3082 z Púchova do Trenčína s odchodom o 22.43.

Účasť zamestnancov ŽSR na štrajku je neopodstatnená
Železnice Slovenskej republiky Autor: Keresteš Ján, Bratislava (31. január 2003 ) - Generálny riaditeľ Železníc SR Ing. Ladislav Saxa vyzval dnes Centrálny štrajkový výbor odborových centrál na železnici, aby na pracoviskách ŽSR zrušil štrajk. Hlavným dôvodom je to, že požiadavky Centrálneho štrajkového výboru odborových centrál na železnici nemôže splniť ani ovplyvniť. Odborári žiadajú zastaviť zrušenie osobnej železničnej dopravy na vybraných 25 železničných tratiach, ďalšiu redukciu vlakov osobnej dopravy na ostatných tratiach, systémové riešenie regionalizácie železničných tratí po uskutočnení legislatívnych úprav a vytvorení spravodlivých ekonomických podmienok v porovnaní s ostatnými druhmi dopravy a zastaviť likvidačnú politiku železničnej dopravy.
Po rozdelení železníc od 1. januára 2002 sa ŽSR zmenil predmet činnosti a ŽSR sú už len správcom železničnej dopravnej cesty. Rozhodnutia v oblasti osobnej a nákladnej dopravy sú v kompetencii Železničnej spoločnosti, akciová spoločnosť. V tom zmysle vydal generálny riaditeľ nariadenie, podľa ktorého sa považuje účasť zamestnancov ŽSR na vyhlásenom štrajku za neopodstatnenú a štrajk zamestnancov ŽSR za nezákonný. Preto zamestnanci ŽSR by mali vykonávať svoje povinnosti aj počas vyhláseného štrajku v plnom rozsahu podľa pracovnej zmluvy.

SAD zabezpečí prepravu osôb na zrušených železničných tratiach na Záhorí
TASR 31.1.2003 10:10, Bratislava - Zrušenú osobnú dopravu na dvoch regionálnych železničných tratiach na Záhorí bude zabezpečovať autobusmi SAD Bratislava.
Novými linkami sú od 3. februára spoje s odchodom zo Suchohradu o 5.20 a 6.25 h a príchodom do Bratislavy o 6.35 a 7.40 h. Aj opačným smerom pôjdu dve nové autobusové linky z Bratislavy o 16.45 a 18.00 s príchodom do Suchohradu o 18.00 a 19.15 h.
"V prípade potreby sme pripravení pružne zareagovať ďalšími autobusmi," uviedla na dnešnej porade krízového dopravného štábu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) riaditeľka SAD Magdaléna Polgárová.
Počas prvého týždňa budú sledovať vyťaženosť oboch liniek a podľa nej v spolupráci s obcami a BSK upravia cestovný poriadok na ďalšie obdobie.
Návrh BSK ponechať železničnú trať Záhorská Ves-Zohor s redukovanou prepravou v čase raňajšej a popoludňajšej špičky na Ministerstve dopravy SR neprešiel. "Minister na ňu nemá 2,2 milióna Sk," konštatoval predseda komisie dopravy BSK Roman Filistein. Preto okrem zrušenej trate Zohor-Plavecký Mikuláš sa na určitý čas zastaví osobná preprava aj na tejto oveľa viac vyťaženej trase. BSK má záujem obnoviť prepravu medzi Zohorom a Záhorskou Vsou.
"Podľa platnej legislatívy môže BSK prevziať dráhu najskôr od 1. júla a nie od 1. februára, ako vo štvrtkovej televíznej relácii Sito tvrdil minister práce sociálnych vecí a rodiny Ľudovít Kaník," dodal R. Filistein.

L. Saxa: Účasť zamestnancov ŽSR na štrajku je neopodstatnená a nezákonná
TASR 31.1.2003 10:13, Bratislava - Generálny riaditeľ Železníc SR ( ŽSR ) Ladislav Saxa dnes vyzval Centrálny štrajkový výbor odborových centrál na železnici, aby zrušil štrajk na pracoviskách ŽSR . Hlavným dôvodom je, že požiadavky Centrálneho štrajkového výboru odborových centrál na železnici nemôže splniť ani ovplyvniť.
Odborári žiadajú zastaviť zrušenie osobnej železničnej dopravy na vybraných 25 železničných tratiach a ďalšiu redukciu vlakov osobnej dopravy na ostatných tratiach. Okrem toho žiadajú systémové riešenie regionalizácie železničných tratí po uskutočnení legislatívnych úprav a vytvorení spravodlivých ekonomických podmienok v porovnaní s ostatnými druhmi dopravy a zastaviť likvidačnú politiku železničnej dopravy. "Po rozdelení železníc od 1. januára 2002 sa však ŽSR zmenil predmet činnosti a ŽSR sú už len správcom železničnej dopravnej cesty. Rozhodnutia v oblasti osobnej a nákladnej dopravy sú v kompetencii Železničnej spoločnosti, a. s.," upozorňuje hovorca ŽSR Ján Keresteš. V tomto zmysle preto generálny riaditeľ vydal nariadenie, podľa ktorého sa považuje účasť zamestnancov ŽSR na vyhlásenom štrajku za neopodstatnenú a štrajk zamestnancov ŽSR za nezákonný. Zamestnanci ŽSR by mali vykonávať svoje povinnosti aj počas vyhláseného štrajku v plnom rozsahu podľa pracovnej zmluvy.

ŽP v súvislosti s ohláseným štrajkom pripravila mimoriadne opatrenia
TASR 31.1.2003 12:39, Bratislava - V súvislosti s ďalším, tentoraz neobmedzeným štrajkom na železniciach, pripravila Železničná polícia (ŽP) opäť mimoriadne opatrenia na zabezpečenie verejného poriadku, ochranu cestujúcich, ich majetku a majetku ZSSK a ŽSR v obvode železničných dráh.
Podľa hovorcu ŽP Jozefa Búranského bude počas štrajku až do odvolania zabezpečený zvýšený výkon príslušníkov poriadkovej a operatívnej služby vo väčších železničných staniciach a v ďalších staniciach, kde budú vo väčšom počte deponované osobné a nákladné vlaky. O sústredení síl a prostriedkov ŽP a ich použití budú v zmysle rozkazu generálneho riaditeľa ŽP Tibora Gaplovského a na základe vývoja bezpečnostnej situácie v jednotlivých obvodoch rozhodovať riaditelia oblastných správ ŽP a v ich podriadenosti ďalší služobní funkcionári. Tí sú zároveň povinní prerokovať zásady spolupráce s prednostami staníc, s dôrazom na získanie potrebných informácií o objeme nákladnej a osobnej prepravy.
"Policajti ŽP nesmú žiadnym spôsobom zasahovať do prípravy, organizácie a priebehu štrajku, ani prejavovať podporu štrajkujúcim zamestnancom oboch železničných spoločností, a to ani tým, ktorí sa na ňom odmietnu zúčastniť," informoval ďalej J. Búranský. ŽP opätovne vyzýva cestujúcich, aby počas štrajku zachovali pokoj a rozvahu, nepodliehali emóciám a nenechali sa vyprovokovať k činom, ktoré by viedli k narušeniu verejného poriadku, ohrozovaniu osôb alebo ničeniu, či krádežiam cudzieho majetku. "Taktiež je potrebné počas pobytu na staniciach či vo vlakoch venovať zvýšenú pozornosť svojim osobným veciam, dokladom a batožinám," dodal hovorca.

Železničné odbory považujú upozornenia ZSSK za zastrašovanie
TASR 31.1.2003 13:06, Bratislava - Upozornenia Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), že výpadky z tržieb z dlhotrvajúceho štrajku si vyžiadajú krátenie miezd či hromadné prepúšťanie, považujú železničné odbory za zastrašovanie, ktoré má ovplyvniť zapojenie zamestnancov do pripravovaného časovo neobmedzeného štrajku.
"Sme znechutení, keď namiesto hľadania konštruktívnych riešení pre zachovanie prevádzky na regionálnych tratiach dochádza k takýmto vyhrážkam," konštatuje predseda centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt s tým, že od železníc žiadajú len to, aby zrušenie dopravy na 25 tratiach odložili o niekoľko mesiacov, počas ktorých sa vytvoria podmienky na ich kontinuálne prebratie VÚC. "Posun zrušenia prevádzky by železnice stálo niekoľko sto miliónov, oni to však úplne odmietajú a stavajú voči tomu miliardové straty, ktoré spôsobí náš štrajk," pokračuje J. Schmidt.
Účasť zamestnancov železníc na prvom 6-hodinovom štrajku, ktorý sa uskutočnil v stredu, presiahla úroveň 70 %. "Dúfam, že zamestnanci si aj po týchto vyhrážkach uvedomia, o čo tu vlastné ide a do štrajku pôjdu znovu," reaguje na možnosť nižšej účasti J. Schmidt. Odborový predák navyše upozorňuje, že prípadným prepúšťaním z dôvodu strát počas štrajku bude následne ohrozené napĺňanie tých výkony v osobnej i nákladnej doprave, ktoré mali železnice pôvodne naplánované.
ZSSK zverejnila, že výpadky na tržbách z dlhodobejšieho štrajku v objeme presahujúcom 1,3 miliardy Sk budú musieť riešiť plošným znížením platov všetkých zamestnancov minimálne o 25 % alebo prepúšťaním asi 5 100 pracovníkov bez sociálnych kompenzácií. Každý deň ostrého štrajku im totiž spôsobí v osobnej doprave výpadok tržieb asi 27 miliónov Sk a v nákladnej doprave 66 miliónov Sk. Veľkým rizikom je odklonenie tovarových tokov. V tranzite pôjde o straty 683 miliónov Sk a v dovoze, vývoze a vnútroštátnej doprave by strata z plánovaných výkonov predstavovala 637 miliónov Sk.

Odbory zrušia štrajk, ak sa redukcia osobnej dopravy aspoň na 3 mesiace pozastaví
TASR 31.1.2003 13:14, Bratislava - Ohlásený časovo neobmedzený štrajk železničiarov, ktorý sa má začať dnes od 23. hodiny, je možné odvrátiť, ak sa aspoň na tri mesiace pozastaví rozhodnutie o redukcii osobnej dopravy.
Na dnešnom zasadnutí Dozornej rady Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) a Správnej rady Železníc SR ( ŽSR ) to podľa hovorcov týchto spoločností prezentovali zástupcovia zamestnancov, ktorí sú súčasne predstaviteľmi odborových centrál. Ostatní členovia dozornej a správnej rady železníc argumentovali nezmyselnosťou štrajku, ktorý vyvolá obrovské škody pre spoločnosť i hospodárstvo krajiny. Aj keď sa rokovanie orgánov skončilo bez záverečného uznesenia, všetci ich členovia sú pripravení ešte dnes sa znova stretnúť a pokračovať v rokovaní, informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský a hovorca ŽSR Ján Keresteš.
Generálny riaditeľ ŽSR Ladislav Saxa vyzval Centrálny štrajkový výbor (CŠV) odborových centrál na železnici, aby na pracoviskách ŽSR zrušil štrajk. V tomto zmysle vydal nariadenie, podľa ktorého sa považuje účasť zamestnancov ŽSR na štrajku za neopodstatnenú a štrajk zamestnancov ŽSR za nezákonný. Zamestnanci ŽSR by mali vykonávať svoje povinnosti aj počas vyhláseného štrajku v plnom rozsahu podľa pracovnej zmluvy.
Generálny riaditeľ ZSSK Pavol Kužma na rokovaní informoval o rizikách a dôsledkoch štrajku v osobnej a nákladnej doprave. Podľa analýz by prípadný štrajk na železnici spôsobil ZSSK každý deň v osobnej doprave výpadok tržieb asi 27 miliónov Sk a v nákladnej doprave 66 miliónov Sk. Pri tranzitných prepravách môže dôjsť k odklonu tovarových tokov v objeme 2,37 milióna ton, čo bude znamenať stratu 683 miliónov Sk ročne. V dovoze, vývoze a vnútroštátnej doprave by strata z plánovaných výkonov predstavovala 2,5 milióna ton a 637 miliónov Sk. Tieto údaje predstavujú stratu z okamžitého a v zásade nevratného odchodu prepráv na iný druh dopravy respektíve na inú železnicu. Výpadok na tržbách v objeme 1,32 miliardy Sk, ktorý by vznikol pri uskutočnení štrajku, bude pritom musieť ZSSK následne riešiť plošným znížením platov všetkých zamestnancov minimálne o 25 %, alebo prepustením asi 5 100 zamestnancov bez sociálnych kompenzácií.

Manažment USSK prehodnocuje plán výroby pre prípad štrajku železničiarov
TASR 31.1.2003 14:33, Košice - Manažment spoločnosti U.S.Steel Košice (USSK) v súčasnosti prehodnocuje plán výroby v prípade možného štrajku. Tam, kde to situácia umožňuje, dopravu hotových výrobkov presunú na kolesovú dopravu.
USSK operatívne prispôsobuje termíny plánovaných opráv na prvovýrobe s cieľom minimalizovať vplyv možných výpadkov železničnej dopravy. Spoločnosť naďalej podrobne monitoruje vývoj situácie v súvislosti so štrajkom železničných odborov. Uviedla to dnes TASR riaditeľka Odboru vonkajších vzťahov USSK Anna Mišinová.

Žilinský podnik SAD sa neobáva víkendového náporu cestujúcich
TASR 31.1.2003 14:44, Žilina - Kapacita žilinského podniku Slovenská autobusová doprava (SAD), a. s., je v oblasti regionálnej dopravy postačujúca, preto sa podľa riaditeľa dopravno-obchodného odboru SAD Žilina Eduarda Vaníka neobávajú ani prípadného víkendového náporu, súvisiaceho so štrajkom železničiarov.
E. Vaník zdôraznil, že počas stredajšieho šesťhodinového štrajku očakávali zvýšený nápor cestujúcich, no opak bol pravdou. "V autobusoch bolo menej ľudí ako v bežných pracovných dňoch. Mnohí predpokladali, že autobusy budú preplnené. Tak si aj naši stáli zákazníci, ktorí chodia autobusmi, našli iné riešenie. Paradoxne tak bolo v autobusoch počas štrajku menej ľudí ako počas normálnej prevádzky," povedal E. Vaník.
SAD Žilina je pripravená aj na zrušenie 21 kilometrov dlhej regionálnej trate Žilina - Rajec . Od 3. februára nasadí dva autobusy, ktoré by mali nahradiť celú frekvenciu trate Žilina - Rajec . Dopravné prieskumy na tomto úseku podľa E. Vaníka ukázali, že SAD prepraví 95 % cestujúcich a železnice 5 %. Ako dodal, dopravu na zrušenom úseku robí žilinská SAD bez nároku na zvýšenú dotáciu. Vzhľadom na obmedzené dopravné kapacity rokovali zástupcovia SAD s výrobcom vozidiel Karosa, ktorý je schopný im urýchlene dodať dva nové autobusy.
SAD Žilina, a. s., zabezpečuje dopravu v okresoch Čadca, Kysucké Nové Mesto, Žilina, Bytča, Martin a Turčianske Teplice. Spolu má 343 autobusov a zamestnáva 552 vodičov.

SAD Lučenec a Zvolen cez víkend spoje neposilnia
TASR 31.1.2003 15:22, Banská Bystrica - Slovenská autobusová doprava (SAD), a. s., Lučenec napriek avizovanému štrajku železničiarov cez víkend neposilní autobusové spoje.
"SAD Lučenec ich posilnila počas stredajšieho 6-hodinového štrajku," uviedol dnes TASR generálny riaditeľ lučeneckej SAD Miroslav Morháč. "Bolo to zbytočné, pretože žiadny nával cestujúcich nebol." Vyšší počet spojov znamenal pre autodopravcov stratu. Ako ďalej dodal riaditeľ, aj keby bol počas soboty stredný nával cestujúcich, čo však nepredpokladá, zvládnu ho aj riadnymi spojmi.
Autobusové spoje cez víkend neposilní ani SAD, a. s., Zvolen. Táto spoločnosť zabezpečuje autobusovú dopravu nielen vo Zvolenskom, ale aj v Žiarskom, Detvianskom, Krupinskom, Žarnovickom a Banskoštiavnickom okrese. Zvolenskí autodopravcovia podľa dopravného námestníka spoločnosti Milana Chabadu majú už spracovaný nový grafikon, ktorý zohľadňuje zrušenie regionálnych železničných tratí. Autobusy podľa neho začnú premávať od nedele 2. februára.

Železničná osobná doprava sa v prípade štrajku zastaví na celej sieti ŽSR
TASR 31.1.2003 15:53, Bratislava - V prípade štrajku, ktorý sa má začať dnes o 23.00 hodine, sa zastaví osobná doprava na celej železničnej sieti.
Všetky medzinárodné vlaky, ktoré premávajú cez územie Slovenska, budú odstavené na hraniciach. Medzinárodné vlaky osobnej dopravy, ktorých jazda začína pred 23.00 hodinou, budú odrieknuté.
Počas štrajku železničiarov nepôjdu vo vnútroštátnej osobnej doprave žiadne vlaky. Zástupcovia ZSSK a a ŽSR sa s centrálnym štrajkovým výborom dohodli, že 10 vlakov osobnej dopravy, ktoré vychádzajú pred 23.00 hodinou, dôjdu do cieľových staníc aj po začatí štrajku. Ešte pred začatím štrajku budú zrušené v jednotlivých uzloch niektoré jazdy.
TASR informovali ŽSR .

ZPS: Železničný štrajk je v rozpore so zákonom a ohrozuje krajinu
TASR 31.1.2003 16:50, Bratislava - Združenie podnikateľov Slovenska plne podporuje súdny podnet a. s. Železnice SR ( ŽSR ) o nezákonnosti pripravovaného štrajku odborárov na železniciach.
"Pripravovaný štrajk je v rozpore s uzavretými kolektívnymi zmluvami a je nad rámec štandardného štrajku," povedal pre TASR prezident ZPS Karol Pavl…. Podľa ZPS pripravovaný štrajk výrazne poškodzuje záujmy zamestnancov, zamestnávateľov, ale aj všetkých obyvateľov krajiny.
"Myslíme si, že podstatou štrajku nie je samotné rušenie tratí, ale širšie politické pozadie," vysvetlil bez bližšej špecifikácie. "Očakávame, že vláda bude konať racionálne a nekompromisne," doplnil.
Problém regionálnych tratí sa podľa neho dá vyriešiť bez akejkoľvek významnej legislatívnej zmeny ekonomickým prenájmom prevádzkovej časti tratí racionálnejším subjektom. Ako povedal, západné ekonomiky v minulosti takisto museli pristúpiť k transformácií železničných lokálok.
Železniční odborári ohlásili začiatok druhého, tentoraz časovo neobmedzeného ostrého štrajku na dnes na 23.00 hodinu.

Medzinárodné rýchliky z ČR do Maďarska pôjdu kvôli štrajku v SR cez Rakúsko
TASR 31.1.2003 16:52, Praha - České dráhy ( ČD ) v súvislosti s dnešným štrajkom slovenských železničiarov pripravili opatrenia v medzinárodnej doprave. Medzinárodné rýchliky Pannonia a Hungaria z Prahy do Budapešti pôjdu odklonom cez Rakúsko.
"Už dnes vyšli vlaky v určitých upravených zostavách tak, aby na Slovensku počas štrajku uviazlo čo najmenej vagónov. Na niektorých spojoch ČD vypravili napríklad náhradné súpravy," povedal TASR hovorca ČD Petr Šťáhlavský. Pokiaľ ide o medzinárodnú prepravu cez Slovensko do Maďarska, podarilo sa dosiahnuť dohodu s Rakúskom. "Pannonia už dnes v noci pôjde odklonom cez Rakúsko," doplnil. Cestujúci v týchto vlakoch nemusia doplácať rozdiel cestovného za jazdu po mimoriadnej odklonovej trase.
Ostatné medzinárodné expresy a rýchliky cez hraničný priechod Břeclav-Kúty ukončia alebo začnú jazdu v stanici Břeclav. České dráhy zabezpečia osobnú dopravu na celom území ČR až do stanice Lanžhot. Aj medzištátne vlaky, smerujúce na hraničné priechody Horní Lideč-Lúky pod Makytou a Mosty u Jablunkova-Čadca budú ukončené respektíve budú vychádzať z posledných plánovaných železničných staníc na českom území. Vo väčšine nočných vlakoch na Slovensko už dnes nebudú zaradené ležadlové a lôžkové vozne.
O škodách je podľa P. Šťáhlavského zatiaľ predčasné hovoriť. "Všetky záležitosti sledujeme, otázka prípadných škôd sa bude riešiť až po skončení štrajku," doplnil.

Informácia o stratách Železničnej spoločnosti, a. s., počas trvania štrajku

Monitor dennej tlače z 24,, 27., 28., 29., 30. I. 2003

Opatření ČD v osobní dopravě v případě stávky na ZSSK/ŽSR 29. 1. 2003

Monitor CDS


Strana vytvorená: 3-II-2003  
Späť / Back (pr0304x.htm)