Lokálky – niekde chýbajú, niekde nie
Sme 12. 3. 2003 (rf) - Zlosť, rezignácia, ale aj radosť sa zmocnili obyvateľov v obciach, cez ktoré do konca januára prechádzali dnes zrušené motorové vlaky. „My máme popri trati, kde jazdila lokálka, len cestu tretej triedy a po tej autobus nejazdí,“ hovorí prednosta Mestského úradu vo Veľkých Kapušanoch Jozef Danáč. „V zime je neudržiavaná, a tak sa po nej nedá ísť ani autom, ľudia musia cestovať okolo.“
Východoslovenské Veľké Kapušany ležia asi tridsať kilometrov od Ondavy nad Bodvou (?!?), kde bola konečná lokálky . Dnes tam cestujúci musia jazdiť buď cez Michalovce, alebo Trebišov, alebo Čiernu nad Tisou. Cestovanie to predlžuje aj predražuje.
„V našom regióne je veľká nezamestnanosť. Doprava vlakom bola ešte ako-tak, ľudia sa dostali do roboty za slušný peniaz. Stále veríme, že sa lokálka obnoví. Nehovorím, že by muselo jazdiť všetkých osem vlakov, ale aspoň ráno, na obed a večer by to mohli obnoviť,“ hovorí Danáč.
Radosť zo zrušenia lokálky a posilnenia autobusov majú naopak napríklad vo Vrátnom pod Hradišťom (?!?), kde má chalupu aj premiér Mikuláš Dzurinda.
Starosta Ivan Hatiar pred zrušením lokálky upozorňoval, že štyridsať detí bude mať problémy dostať sa do školy a šesťdesiat ľudí do práce. Dnes je spokojný. Hovorí, že autobusové spoje časovo na seba lepšie nadväzujú a pokrývajú dopravné špičky lepšie než vlaky, navyše autobusy stoja na rozdiel od vlaku priamo v dedine.
Obyvatelia ostatných obcí na trati medzi Brezovou pod Bradlom a Jablonicou , ktorá prechádza cez Vrátne (?!?), sa však radujú menej. Problémy má najmä mládež, ktorá dochádza do učilišťa v Brezovej pod Bradlom, a mnoho zamestnancov asi dvadsiatich firiem z doliny pod Brezovou.
Starosta Radošiny (okres Topoľčany) František Šugra má zajtra má rokovať v SAD Nitra, či bude musieť obec za autobusy platiť a či vôbec budú z Nitry do Radošiny jazdiť. Autobus odchádza z dediny väčšinou poloprázdny a keďže obec je v inom okrese, možno bude končiť v poslednej dedine v okrese Nitra a do Radošiny už nepôjde. Podľa jeho informácií nie je vylúčené, že SAD bude žiadať od obce pätnásť– až dvadsaťtisíc mesačne, ale obec ich nemá. Kam sa podeli ľudia, ktorí predtým chodili na vlak do Radošiny , ale na autobus už nechodia, mu nie je jasné.
Starostka Úľan nad Žitavou Helena Hlasicová jednoznačne tvrdí: „Vyzerá to veľmi zle.“ Pri jej dedine je železničný uzol, ktorým jazdia vlaky z Nitry, Vrábľov, Levíc, ale lokálku z Úľan do Zlatých Moraviec zrušili. „Keď ľudia z dedín, cez ktoré išla lokálka, vystúpia u nás z rýchlika, majú problém dostať sa domov. Autobusov je málo. Okrem toho veľa ľudí chodilo lokálkou do práce. Teraz je napríklad v sobotu a nedeľu všetko obmedzené, nechodia žiadne spoje a tí, čo pracujú aj cez víkendy, alebo robia na zmeny, majú starosti. Budeme sa snažiť, aby lokálka začala opäť premávať, ale či sa nám to podarí, neviem.“

Obnovená osobná železničná doprava
Zohor - Záhorská Ves
Žilina - Rajec

Pripravuje sa na obnovenie
Levoča - Spišská Nová Ves

Železničná doprava plne nahradená autobusmi
Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata

(Dopravu zabezpečujú železnice. Autobusy premávajú v rovnakých časoch, ako premávali vlaky, a zastávky majú na železničných staniciach. Jazdia v nich v modrom oblečení železničiarski sprievodcovia a kontrolujú lístky ako vo vlaku.)

Ostatné trate
(r) - Obnovenie premávky na ostatných tratiach je zatiaľ otázne. Starostovia obcí a predstavitelia vyšších územných celkov by chceli, aby lokálky jazdili, ale nie je pravdepodobné, že niektoré sa v dohľadnom čase podarí obnoviť. Teoreticky by sa mohla obnoviť doprava na trati Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava , kde o tom rokujú. Železnice ale dopravu neobnovia, ak obce nepokryjú straty z prevádzkovania. Ak majú obce nejaké požiadavky, napríklad na päť železničných spojov, železnice sú ochotné rokovať – vypočítajú, aké sú náklady, aké sú možné tržby a vyčíslia stratu, ktorú by museli obce dotovať.

Na Liptove vyčíňa voda, je stav ohrozenia
Voda z topiaceho sa snehu znepríjemňuje život aj obyvateľom obce Huncovce, okr. Kežmarok.
Sme ANDREA HARMANOVÁ, 13. 3. 2003, KRÁĽOVA LEHOTA – Už niekoľko dní vyčíňa na Liptove voda, v obci Kráľova Lehota vyhlásili stav ohrozenia. Oteplenie a dážď spôsobuje, že sneh sa topí a voda sa prúdom valí z kopcov a svahov na časť dediny zvanú Pod Skalkou. Vzniklo umelé jazero, zatopené sú pivnice, pozemky, štátna cesta tretej triedy je podmytá. Hrozí, že sa poškodí, rovnako je ohrozená aj železničná premávka na trati Košice – Žilina.
Situácia sa zhoršovala už z nedele na pondelok, keď začalo husto pršať. Roztopený sneh prúdom zalieva pozemky, niekde je aj polmetrová vrstva vody. Štátna cesta je úplne neprejazdná, riziko hrozí aj na železnici. Vodu stále odčerpávajú hasiči z Liptovského Mikuláša, neustály dážď však všetko komplikuje. Zamrznutá zem vodu nevsakuje, kanály sú nefunkčné, väčšinou sú zasypané. „V okolí je ešte veľa snehu. Ak počasie bude takto pokračovať, všetko sa ešte zhorší,“ nevidí starosta budúcnosť ružovo.
(krátené)

O rajeckú Anču sa budú súdiť
Sme 12. 3. 2003 (aha) - Vyše storočná „rajecká Anča“ je jednou z dvoch regionálnych tratí, na ktorých sa osobná doprava obnovila. Od 17. februára, po viac ako dvoch týždňoch od jej zastavenia na trati medzi Žilinou a Rajcom opäť premávajú osobné motorové vlaky.
Na začiatku ľudia príliš neverili, že sa ju podarí obnoviť, a tak si kúpili mesačné lístky na autobus. „Teraz v marci je to už lepšie,“ hovorí jeden z cestujúcich. Najviac využité sú ranné a večerné spoje, keď idú ľudia do práce a z práce, cez deň je vlak takmer prázdny.
Zmluvu o prevádzkovaní uzavrela so ZSSKu Slovenská investičná a realitná spoločnosť zo Žiliny. Do Rajca vypravuje denne šesť vlakov, v opačnom smere sedem. Platí to do konca apríla.
„Ľudia sú spokojní, len to stojí peniaze,“ hovorí primátor Rajca Ján Rybárik. Stratu, ktorá doteraz mesačne predstavovala asi 1,3 milióna, majú vykrývať práve obce a mestá pozdĺž trate. Zaplatia podľa počtu obyvateľov.
Primátor Rajeckých Teplíc Peter Dobeš však tvrdí, že s nimi zatiaľ nikto zmluvu o vykrytí nákladov neuzavrel. „Možno to príde v ďalšej fáze. Sumu musí schváliť zastupiteľstvo, lebo nebola pôvodne zahrnutá v rozpočte mesta.“ Starostovia a primátori rajeckej doliny dúfajú, že Anča bude premávať aj po apríli. Snažia sa, aby lokálku dostali do svojej správy aj s nákladnou dopravou, ktorá má priemerný mesačný zisk šesť miliónov korún. Rybárik verí, že uspejú so svojou žiadosťou o reštitúciu trate. Historické dokumenty hovoria, že stavbu železnice pred 104 rokmi spolufinancovali. „V najbližších dňoch to dáme na súd,“ tvrdí primátor Rajca. Ministerstvo dopravy sa už vyjadrilo, že takáto možnosť nie je reálna.
Hodnota nehnuteľného majetku, ktorý si nárokujú – stanice a koľajnice – je dnes približne 250 až 300 miliónov korún.

Futbal: Polícia po mesačnom vyšetrovaní zatkla 13 chuligánov Lazia
TASR Rím 12.3.2003 11:31 - Po vyše mesačnom vyšetrovaní talianska polícia zatkla 13 ultraprívržencov futbalového klubu Lazio Rím.
Vandali spolu s desiatkami ďalších priaznivcov rímskeho tímu napadli 2. februára na železničnej stanici vo Florencii "tifosi" tamojšieho treťoligistu AC Fiorentina. Chuligáni z hlavného mesta krajiny cestovali v ten deň do Verony na pohárový zápas svojich miláčikov proti Chievu. Na stanici došlo k stretu s florentskými prívržencami. Rimania zahádzali svojich "nepriateľov" kameňmi a pri zásahu polície spôsobili zranenia štyrom jej príslušníkom. Popritom zdemolovali niekoľko zariadení stanice.

Štiavnica čaká na verdikt riaditeľa železníc
Sme 12. 3. 2003, BANSKÁ ŠTIAVNICA, (eta) – Mesto Banská Štiavnica čaká rozhodnutie generálneho riaditeľa železníc, či sa obnoví prevádzka lokálky medzi Štiavnicou a Hronskou Dúbravou . Primátor mesta Marián Lichner hovorí, že veľmi chýba najmä študentom.
Autobusové spoje v piatok, keď študenti odchádzajú z mesta, a v nedeľu, keď sa vracajú, bývajú preplnené. „Do rozhodnutia riaditeľa železníc je predčasné hovoriť, akým spôsobom budeme trať prevádzkovať,“ hovorí primátor. Ak železnice odpovedia záporne, mesto má v spolupráci so samosprávnym krajom pripravenú vlastnú alternatívu.

V tatranských vlakoch zmenia predaj lístkov
Pravda 6.3.2003 - Železničná spoločnosť sa chystá vo Vysokých Tatrách úplne zmeniť spôsob predaja svojich cestovných lístkov. Dôvodom sú veľké úniky tržieb. "V tatranských električkách cestujúci často využívajú to, že na malých zastávkach nemajú možnosť zakúpiť si lístok. A tak na kratších úsekoch, ako napríklad Popradské Pleso - Štrbské Pleso a podobne, jazdia bez lístkov," hovorí Ladislav Olexa z divízie osobnej prepravy. Vo vlakoch zaviedli častejšie revízie, avšak bez výraznejšieho efektu.
Už v druhom polroku chcú preto zaviesť označovanie lístkov vo vlakoch. Budú ich predávať nielen vo vlastných pokladniciach, ale aj na iných miestach. Okrem toho plánujú aj zavedenie prenosných osobných pokladníc pre sprievodcov priamo vo vlakoch.

Problém Y2K predsa len nastal
Markíza TASR, nov, OSLO - S ročným meškaním zasiahol nórske železnice problém Y2K, technické problémy, ktorých sa svet obával pred rokom v súvislosti s prechodom počítačov na rok 2000. V ich dôsledku sa 31. decembra ráno nevydalo načas na trať 16 nových letiskových expresov ani 13 diaľkových rýchlovlakov.
Počítače na palubách vlakov totiž dátum 31/12/00 nepoznali, čo uniklo expertom pri dôkladnej kontrole systému v závere roka 1999, informoval hovorca železnice. Nedeľňajšie problémy dočasne vyriešili zmenou dátumu v počítačoch na 1. decembra 2000, vlaky potom s miernym meškaním vypravili.
Staršie typy vlakov, ktorých je našťastie aj v Nórsku ešte stále väčšina, premávali načas. Podľa nórskej tlačovej agentúry NTB v pondelok všetky vlaky premávali podľa cestovného poriadku.
"Teraz máme mesiac na to, kým zistíme, kde je chyba a definitívne ju odstránime," citoval denník Dagbladet hovorcu železnice. Príčinou problému mohol byť podľa niektorých odborníkov fakt, že rok 2000 bol priestupný. Počítače zrejme pomýlilo, že mal o jeden deň viac.
Počítačový problém Y2K spôsobili svojím rozhodnutím pred niekoľkými desaťročiami tvorcovia počítačov, keď sa rozhodli uvádzať z roka vždy len posledné dve číslice, takže časť počítačov považovala rok 2000 za rok 1900. Po obrovských investíciách a mesiacoch celosvetových príprav sa vlani vyskytlo iba málo očakávaných problémov s Y2K.

Rýchlovlak šiel 5 minút bez vodiča - ten totiž hľadal stratenú čiapku
Markíza Reuters, TOKIO – Jeden zo slávnych japonských expresných vlakov uháňal po trati päť minút riadený autopilotom – toľko totiž trvalo vodičovi, kým našiel svoju stratenú čiapku – ak by ju nemal na hlave, porušil by predpisy železničnej spoločnosti.
„Keď si uvedomil, že na hlave nemá čiapku, vstal zo sedadla a šiel ho hľadať,“ uviedol hovorca Stredojaponských želeníc Naojuki Marujama.
Pravidlá spoločnosti hovoria, že vodič expresu Šinkansen musí mať na hlave čiapku po celý čas, hoci podľa hovorcu Marujamu existujú aj výnimky.
„Upozornili sme všetky vodičky a vodičov, že musia pokračovať vo vedení vlaku až do nasledujúcej stanice, a až potom by mali nahlásiť, že si niekam zapotrošili čiapku,“ povedal.
Vlak prepravovali cez víkend zo servisných dielní na tokijskú centrálnu stanicu. V čase, keď vlak neriadil vodič, sa v ňom nenachádzali cestujúci.
Hovorca Marujama povedal, že expres, ktorý dosahuje maximálnu rýchlosť 300 kilometrov za hodinu, sa vo chvíli, keď vodič opustil sedadlo a hľadal svoju čiapku, vliekol iba rýchlosťou 24 – 34 kilometrov za hodinu.

Trnavskí výtržníci!
TASRNový cas 17. 3. 2003 PIEŠŤANY (rk) - Znova sa nezmestili do kože! Kto? Trnavskí mladí futbaloví priaznivci, ktorí si mysleli, že im patrí celý svet! Len veľmi krátko trvala ich cesta na sobotňajší prvoligový zápas do Košíc, kde chceli drukovať svojim miláčikom. Do rýchlika tesne po polnoci nasadli totiž bez cestových lístkov! A tak nečudo, že ich už na nasledujúcej stanici v Piešťanoch z vlaku vysadili príslušníci Železničnej polície. Po posilnení alkoholom v pohostinstve neďaleko železničnej stanice začali asi tri desiatky mladých trnavských mužov robiť výtržnosti. Nebrali ohľad na nikoho a rozbíjali všetko, čo im prišlo pod ruky... Upokojili ich až nadránom pred šiestou hodinou hliadky štátnej a Mestskej polície v Piešťanoch. Počas vyčíňania však utrpel jeden z mužov zlomeninu nohy, s ktorou musel byť napokon hospitalizovaný v nemocnici...

Policajti budú priznávať majetok
SITASme 17. 3. 2003 BRATISLAVA - Policajti budú musieť predkladať majetkové priznania. Návrh novely zákona o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže a Železničnej polície v stredu prerokuje vláda. Majetkové priznania budú podávať všetci policajti do 30 dní po nástupe do zboru a potom na pokyn ministra.
Funkcionári - od riaditeľov odboru vyššie budú svoj majetok, ako aj majetok detí a manželiek priznávať každoročne. Ak majetkové priznania nepredložia, je to dôvod na ich prepustenie. Návrh zákona má uľahčiť očistenie Policajného zboru od policajtov, ktorí majetok nenadobudli čestne.
Majetkové priznanie bude obsahovať meno, priezvisko, dátum narodenia a adresu trvalého pobytu policajta, jeho dieťaťa a manželky. Policajt na priznaní musí uviesť označenie nehnuteľnosti, ktorú vlastní. Povinný je napísať, prečo nehnuteľnosť kúpil, kedy a za akú cenu. Policajt musí priznať aj hnuteľnú vec, ktorej hodnota presahuje 200 000 korún. Hnuteľné veci musí priznať, aj keď ich hodnota jednotlivo nepresahuje 200 000 korún, ale súhrnná hodnota je vyššia ako 500 000 korún.
Novela tiež dáva nadriadeným možnosť prepustiť policajta, ktorý je už 15 rokov v službe a spĺňa nárok na výsluhový dôchodok. Ak naň však nárok nemá, prepustiť ho nie je možné. Ustanovenie v zákone už bolo, ale pri vlaňajšej novelizácii z neho vypadlo.

Tretí stupeň povodňovej aktivity trvá
TASRSme 15. 3. 2003 (top) Záchranári včera odstraňovali ľadové kryhy z Hornádu na úseku za železničným mostom.
SPIŠSKÁ NOVÁ VES – Tretí stupeň povodňovej aktivity na území mesta Spišská Nová Ves naďalej trvá. Dnes sa opäť stretne povodňová komisia, aby zhodnotila situáciu. Ako uviedol prednosta Okresného úradu Peter Vyparina, záchranári budú pokračovať v prácach na odstraňovaní ľadových krýh počas víkendu. Aby sa podarilo zvýšiť prietok vody v koryte, záchranári začali včera s výrubom stromov okolo Hornádu. „Monitorujeme situáciu na toku nad Spišskou Novou Vsou, kde sú ľadové polia na Smižianskej Maši a v Prielome Hornádu,“ dodal prednosta.
Tretí stupeň povodňovej aktivity trvá aj na rieke Poprad v okrese Stará Ľubovňa. Ako povedala podpredsedníčka okresnej povodňovej komisie Anna Schneiderová, ochladilo sa, v noci primrzlo a hladina rieky klesla. Ohrozené už nie je ani ochranné pásmo zdrojov pitnej vody pre obce Plaveč a Sulín.

Železnice posúdia, či budú rušiť spešniny
Sme 15. 3. 2003 BRATISLAVA (rf) - Železnice možno zrušia spešniny. Informácie o zrušení spešnín zaregistrovali niektorí klienti a potvrdzujú ich aj odborári. Na tlačovom oddelení Železničnej spoločnosti síce hovoria: „Zatiaľ sa nič neruší,“ ale potvrdili, že vedenie spoločnosti sa bude rozhodovať podľa výsledkov hospodárenia tejto služby. Predstavenstvo Železničnej spoločnosti sa zíde v pondelok.
Funkcionári Odborového združenia železničiarov tvrdia, že železnice o zrušení naozaj uvažujú a argumentujú údajnou neefektivitou služby. „My máme informácie, že je to produkt zákazníkmi žiadaný,“ povedal podpredseda odborového združenia Peter Rozložník.
Spešniny sú pomerne využívanou službou železníc. Princíp je podobný ako posielanie balíkov poštou, ale spešniny môžu mať väčší rozmer.
V spešninovej pokladnici vo Zvolene včera nevedeli o možnom konci služby nič. V Žiline pokladníčka hovorila, že zatiaľ sa ešte nebude rušiť, lebo ju využíva dosť ľudí.
V Bratislave už čosi počuli: „Ale nevieme, odkedy to zrušia, alebo či to napokon nechajú. My sa všetko dozvedáme ako poslední,“ povedala pokladníčka spešnín na Hlavnej stanici. Jej vedúci dodal, že o rušení sa všeličo povráva, ale na každú ďalšiu otázku odpovedal neviem. Nevedel povedať, ani čo sa najviac vozí ako spešnina a kto službu najviac využíva. V spešninovej pokladnici tvrdili, že zákazníkmi sú najmä súkromní podnikatelia.
Železnicou sa dajú posielať balíky vážiace desiatky kilogramov a veľké aj ako paleta. Bežne sa ako spešniny prevážajú aj kusy s dĺžkou dva metre. Maximálna hmotnosť a veľkosť spešniny závisí od stanice, z ktorej, alebo do ktorej je balík posielaný. Železnice zaručujú, že spešninu doručia do 24 hodín.
Pošta doručuje balíky len do tridsať kilogramov, doručí ich však až domov, prípadne na najbližšiu pobočku pošty. Podobné služby ponúkajú aj kuriérne firmy, ale sú drahšie.

Ústredný krízový štáb prijal kvôli hrozbe vojny špeciálne bezpečnostné opatrenia
TASR 17.3.2003 15:08 Bratislava - Ministerstvo vnútra SR ani policajné zložky v súčasnosti nedisponujú žiadnymi informáciami o potenciálnych alebo pripravovaných útokoch na území Slovenska. Napriek tomu Ústredný krízový štáb dnes v súvislosti s možným vojenským konfliktom v Iraku prijal opatrenia preventívneho charakteru, ktoré majú zvýšiť pripravenosť Slovenska v prípade krízových situácií.
Opatrenia sa týkajú najmä Úradu civilnej ochrany (ÚCO), Policajného zboru SR, Hasičského a záchranného zboru SR, Ministerstva zahraničných vecí SR a rezortov zdravotníctva, obrany a pôdohospodárstva. Jednou z hlavných úloh zainteresovaných zložiek je zosúladenie spôsobu informovania verejnosti prostredníctvom masovokomunikačných prostriedkov. Na všetkých príslušných úradoch boli zriadené informačné linky pre obyvateľstvo a momentálne prebieha zabezpečenie ochrany dôležitých objektov s väčším počtom ľudí, ako sú školy, nemocnice či železničné a autobusové stanice. Policajti i hasiči budú nepretržite pripravení na záchranné zásahy, lokalizačné práce a likvidáciu prípadných škôd, pričom zodpovední pracovníci musia byť zastihnuteľní v každej situácii.
Ministerstvo zdravotníctva a hlavný hygienik zabezpečujú kontrolu registrovaných očkovacích vakcín proti antraxu, variole a iným infekčným ochoreniam. Špeciálni pracovníci ďalej skontrolovali dozimetrické prístroje na meranie rádioaktívneho žiarenia a hlavný hygienik priebežne monitoruje kvalitu ovzdušia a prítomnosť známych i neznámych látok v ňom. Pod sprísneným dohľadom sú aj zdroje pitnej vody a vodné diela.
Ešte 10. februára MV SR preverilo varovnú sieť civilnej ochrany a skonštatovalo, že je funkčná. Všetky potrebné informácie a pokyny v prípade ohrozenia nájdu obyvatelia v brožúrkach, ktoré vydal ÚCO v náklade 95 000 kusov a rozšíril ich na krajské úrady. Okrem toho je sprísnená kontrola osôb na všetkých hraničných priechodoch a mimoriadna pozornosť je zameraná aj na nákladnú a kamiónovú dopravu. Policajti pozorujú nálady a názory cudzincov v utečeneckých táboroch a ubytovniach. Ministerstvo zahraničných vecí zároveň vyzýva ľudí, aby obmedzili súkromné a pracovné cesty na Blízky Východ.
TASR dnes o tom informovala Jana Pôbišová z MV SR.

Most spájajúci Slovensko s Dolným Rakúskom má byť postavený do leta 2004
TASR 17.3.2003 16:08 Gänserndorf - Do začiatku leta 2004, približne súčasne so vstupom Slovenska do Európskej únie (EÚ), sa má pri meste Marchegg dostavať hraničný most medzi Slovenskom a Rakúskom.
Predseda krajinskej vlády Dolného Rakúska Erwin Pröll a slovenský minister dopravy Pavol Prokopovič dnes urobili prvý výkop rýľom. Stavba mosta nebude zaťažovať životné prostredie, nakoľko sa využijú už existujúce piliere popri železničnom moste . Keďže sa na slovenskej strane nachádza povodňová oblasť, bude most dlhý 460 metrov. Náklady by mali dosiahnuť 6 miliónov EUR. Experti počítajú, že cez most prejde denne asi 1 800 automobilov.
E. Pröll vidí v spojení Marcheggu s Devínskou Novou Vsou historický projekt pre Dolné Rakúsku ako aj Slovensko. Morava tak po rozšírení EÚ už nebude obe krajiny rozdeľovať. E. Pröll taktiež zdôraznil, že priechod je ohľaduplný k prírode, nakoľko cesta sa vybuduje na už existujúcej trase. Podľa Prokopoviča sú Dolné Rakúsko a Slovensko na základe ich geografickej polohy predurčené na spoluprácu.

Ruský ropný koncern Yukos má záujem doprivatizovať slovenský Transpetrol
TASR 17.3.2003 15:34 Bratislava - Ruská ropná spoločnosť Yukos má eminentný záujem o doprivatizáciu slovenskej a. s. Transpetrol, v ktorej v súčasnosti vlastní 49 % akcií.
Ako dnes po trojdňovej oficiálnej návšteve v Ruskej federácii povedal minister hospodárstva SR Robert Nemcsics, Yukos má na území Európy investičné plány, ktorých významnou súčasťou sa má stať i Transpetrol. Jedným z ďalších zámerov ruského koncernu má byť i prepojenie bratislavského ropovodu na ropovod v rakúskom Schwechate, čo by mohlo výraznejšie zvýšiť využitie prepravných kapacít slovenských ropovodov.
Slovenskou stranou navrhovaný variant platiť časť dodávok zemného plynu tovarom vedenie ruského plynárenského koncernu Gazprom zamietlo.
"Otázka deblokácií nebola predmetom tejto návštevy," konkretizoval ďalej minister s tým, že informačne sa problematike deblokácií dotkli obe strany iba v prípade dovozu jadrového paliva.
Ruskí podnikatelia podľa slov R. Nemcsicsa prejavili záujem aj o vyššie využitie širokorozchodnej železničnej trate smerom k bratislavskému prístavu na Dunaji. "Závisí to od investorov, ktorí vstúpili do a. s. Slovenská plavba a prístavy," vysvetlil.
Predstavitelia oboch krajín sa podľa jeho slov zhodli i na tom, že rozvoj cestovného ruchu v uplynulých mesiacoch výrazne pribrzdila zavedená obojstranná vízová povinnosť, pričom podľa štatistík primárnemu cieľu - obmedziť kriminalitu - nepomohla. Minister tak nepriamo naznačil možnosť skorého zrušenia vzájomnej vízovej povinnosti.
Vzhľadom na geografickú polohu Vysokých Tatier prejavili moskovskí podnikatelia i veľký záujem o investičné príležitosti v oblasti cestovného ruchu. "Špeciálne sa vláda Moskvy zaujíma o pôvodný projekt Tatrathermal, ktorý pod Tatrami 'havaroval'," konkretizoval minister s tým, že daný projekt by sa dal oživiť garantovaním klientely zo strany moskovskej vlády.
Viceprimátor Moskvy Nikolajevič Ordžonikidze poukázal počas návštevy i na nevyužitosť Bratislavskej ulice v ruskom hlavnom meste, kde sa podľa pôvodného zámeru mali koncentrovať slovenskí investori. "Žiaľ, tento zámer z administratívnych dôvodov nie celkom vyšiel, ale je tu stále otvorená šanca, ktorú by mohli slovenskí investori využiť," dodal R. Nemcsics.
Predmetom návštevy, ktorá bola predprípravou aprílovej návštevy premiéra SR Mikuláša Dzurindu v RF, bola i podpora vzájomnej spolupráce v oblasti malého a stredného podnikania.
Slovenská delegácia počas uvedenej oficiálnej návštevy rokovala na čele s ministrom hospodárstva R. Nemcsicsom s vedúcim aparátu predsedu vlády RF I. Šuvalovom, ministrom priemyslu, vedy a technológií I. Klebanovom, ministrom pre atómovú energiu A. Rumjancevom, námestníkom ministra ekonomického rozvoja a obchodu M. Ivanovom, členom predstavenstva firmy Yukos M. Brudnom i podpredsedom predstavenstva plynárenského koncernu Gazprom J. Komarovom.
V roku 2002 dosiahol obrat vzájomnej obchodnej výmeny SR s RF 100,3 miliardy Sk, pričom dovoz do SR prevýšil vývoz do RF o 87,4 miliardy Sk.

ŽSR vyvlastnia pozemky na trati do Trnavy za zlomok trhovej ceny
TASR 17.3.2003 10:43 Bratislava - Vlastníci pozemkov, ktoré ŽSR vyvlastnia kvôli modernizácii trati Bratislava - Trnava, dostanú za pôdu len okolo 10 % trhovej ceny.
Trhová hodnota pozemkov sa podľa odhadov pohybuje od 600 do 1 100 Sk za štvorcový meter. ŽSR ich však získajú za 70 až 150 Sk/m2. Ako TASR informoval hovorca železníc Ján Keresteš, ŽSR sa ako investor na cene pozemkov s občanmi nedohodol. Spoločnosť sa preto obrátila na príslušné okresné úrady so žiadosťami o začatie vyvlastňovacích konaní. Keďže na modernizáciu železničnej trate pôjdu aj zdroje zo štátneho rozpočtu, úrady stanovili ceny pozemkov na základe vyhlášky o cenách stavieb a pozemkov z roku 1991. Možnosť na vyššie ceny za pozemky dával občanom po ich protestoch verdikt Krajského súdu v Bratislave z februára tohto roka. Súd konštatoval, že ŽSR mali pri stanovení kúpnych cien pozemkov požiadať v zmysle vyhlášky o výnimku MDPT SR a MF SR. Udelenie výnimky však ŽSR považuje za nepravdepodobné.
Po rozhodnutí krajského súdu oslovili ŽSR zatiaľ rezort dopravy. "MDPT SR vydalo 3. marca nesúhlasné stanovisko k žiadosti ŽSR o zvýšenie ponúkanej kúpnej ceny. V najbližších dňoch po získaní všetkých požadovaných dokladov bude podaná žiadosť o udelení výnimky na MF SR. Keďže podľa vyhlášky sú ŽSR povinné žiadať na MF SR okrem iného priložiť súhlasné stanovisko MDPT (stanovisko je nesúhlasné), považujeme za nepravdepodobné aby MF SR výnimku udelilo," vysvetlil J. Keresteš. "V takomto prípade nie je možné poskytnúť vlastníkom vyššiu cenu," dodal.
Podľa vyhlášky dostanú občania od štátu, resp. ŽSR za pozemky pri vyvlastnení 150 Sk/m2 v oblasti spadajúcej pod Pezinok, 100 Sk/m2 pri Modre, v okolí Svätého Jura 70 Sk/m2 a Veľkých Šenkvíc tiež 70 Sk/m2.

Župa zabezpečí železničnú dopravu na Záhorí spolu s Connex a WAGON SERVICE
TASR 17.3.2003 16:13, Bratislava - Švédsky dopravca Connex Transport AB a bratislavská s. r. o. WAGON SERVICE travel sú už istými podielnikmi novo kreovanej Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti (BRKS), a. s., ktorá bude prevádzkovať osobnú a nákladnú dopravu na železničných tratiach Zohor - Záhorská Ves a Plavecký Mikuláš - Zohor .
Ako pre TASR potvrdil poslanec Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), hlavného gestora projektu, a vedúci komisie dopravy BSK Roman Filistein, rokovania o možnom vstupe tretieho strategického partnera ešte prebiehajú. Od ich výsledku bude závisieť i budúci akcionársky podiel, ktorý firmy Connex a WAGON SERVICE v novej spoločnosti získajú. "Malo by ísť o 10- až 15-% podiel na základnom imaní," spresnil R. Filistein.
BSK, ktorý si v regionálnej spoločnosti ponechá majoritu, teda 51 %, očakáva od súkromných partnerov stabilitu, know-how a odborné zázemie. Symbolický podiel získajú aj niektoré z miest v dotknutej oblasti, pravdepodobne Rohožník, Lozorno alebo Zohor.
Nová spoločnosť - BRKS, po zriadení požiada o udelenie licencie na prevádzku osobnej a nákladnej dopravy, ktoré bude vykonávať vo vlastnom mene, z časti vlastnými pracovníkmi, ale na strojoch vo vlastníctve Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) a tratiach v správe Železníc SR ( ŽSR ). Konečný počet zamestnancov, ktorým bude nová spoločnosť disponovať, ešte nechcel R. Filistein konkretizovať, nakoľko tento záleží od charakteru dohody so ŽSR.
"Niektoré obslužné činnosti budeme vykonávať vlastným personálnym aparátom, iné zabezpečíme cez ŽSR" zdôraznil poslanec VÚC.
V rámci BSK sa redukcia železničnej osobnej dopravy, ktorá počnúc 2. februárom tohto roku postihla 25 regionálnych tratí, dotkla dvoch z nich: Zohor - Záhorská Ves a Plavecký Mikuláš - Zohor . Na prvej menovanej aj napriek tomuto rozhodnutiu prevádzka pokračuje. Až do konca tohto mesiaca je totiž v platnosti zmluva medzi BSK a ZSSK o jej zabezpečení. Zachovanie prevádzky v zredukovanom stave bolo možné aj vďaka iniciatíve šiestich poslancov BSK, ktorí sa vzdali odmien v prospech vykrytia prevádzkovej straty.
Aj keby sa novej spoločnosti, ktorá už tento týždeň požiada o zápis do obchodného registra, nepodarilo získať výpis z registračného súdu do konca tohto mesiaca, cestujúca verejnosť sa nemusí prerušenia dopravy obávať. Na obdobie, kým nebude spoločnosť riadne zaevidovaná, predĺži BSK zmluvu so ZSSK . Peniaze na vyfinancovanie prevádzky tratí v tomto preklenovacom období poskytnú spomenutí súkromní akcionári.
Connex sa svojho času stal víťazom tendra na privatizáciu 49-% podielu v Slovenskej autobusovej doprave (SAD) Bratislava. Zmluvu s predávajúcim - Fondom národného majetku. WAGON SERVICE má podľa R. Filisteina potrebné know-how v oblasti prevádzky nepravidelnej, ale aj pravidelnej vlakovej dopravy.

Futbal: Neapolskí fanúšikovia zaútočili na svojich rivalov z Verony
TASR Neapol 17.3.2003 09:24 - Po skončení nedeľnajšieho zápasu dvoch druholigových talianskych tímov Neapolu a Verony (0:0), došlo na štádióne Fuorigrotta k viacerým incidentom.
Vo chvíli, keď sa na neapolskej železničnej stanici začali zhromažďovať fanúšikovia Verony, prihrnula sa asi stovka neapolských "tifosi" a začala na nich hádzať rôzne predmety. Ochrancovia zákona okamžite zasiahli, rozohnali agresívnych fanúšikov a zabezpečili presun Verončanov na inú stanicu. Pri bezpečnostných akciách nedošlo k vážnejším úrazom, ale deväť policajtov sa ľahko zranilo a 6 fanúšikov odviezli na pozorovanie do nemocnice, odkiaľ ich napokon večer prepustili.

Rokovania na železnici zamrzli
Pravda 12.3.2003, Jana Morháčová - Boj o platy na železniciach pokračuje. Vedenie železníc tvrdí, že tento rok je rokom šetrenia, preto platy nestúpnu ani o korunu. Odborári žiadajú pridať k platom takmer 14 percent. "Požadujeme zvýšenie o 5 percent nad úroveň inflácie," vysvetľuje šéf železničiarskych odborárov Jozef Schmidt. Vďaka štrajku na konci januára sa však vyjednávanie o zvyšovaní platov prerušilo. "Je to rok reštrikcií a my musíme zvažovať každú korunu nákladov, aby sme splnili plánovaný výsledok - zisk 200 miliónov Sk," doplnil hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Každé pridané percento k mzdám za rok znamená pre oba železničné podniky potrebu nájsť k 8 miliardám Sk na výplaty ďalších vyše 100 miliónov korún vrátane odvodov. "Kolektívna zmluva určuje, že zamestnávateľ má vyjednávať o zvyšovaní priemernej mzdy na rok 2003 minimálne na úrovni inflácie, s ktorou počíta štátny rozpočet," hovorí šéf odborárov Jozef Schmidt. Štát na tento rok počíta s infláciou na úrovni 8,8 percenta. Keby o rovnakú mieru vzrástli aj mzdy, oba podniky by museli k výplatám pridať vyše 900 miliónov korún.

Rast miezd na železnici
Rok___Počet____Priemerný
__zamestnancov plat v Sk
1998 49 851____11 595
1999 48 009____12 721
2000 45 407____13 311
2001 44 164____14 112
2002
ZSSK 20 500____15 348
ŽSR _22 674____15 293

Personální zemětřesení na vedoucích pozicích ČD pokračuje
Dopravní noviny20030313 (mna, čtk) - Po odvolání generálního ředitele ČD Dalibora Zeleného představenstvo společnosti odvolalo v průběhu minulého týdne další čtyři vedoucí pracovníky podniku. Dopravním novinám to oznámila mluvčí ČD Zdenka Celá.
Ve funkci vrchního ředitele Divize obchodně-provozní (DOP) vystřídal Jaroslava Kocourka, který byl pověřen úkoly souvisejícími se zastoupením
ČD při Evropské unii, Jiří Vencl. Po odvolaném Josefu Matějovském byl řízením odboru osobní dopravy DOP pověřen jeho dosavadní zástupce Michal Štěpán. Představenstvo odvolalo z funkce také ředitele odboru majetkového podnikání GŘ Jaromíra Urbana a funkce se nově ujal jeho zástupce Jiří Kešner.
Na svém dalším zasedání v polovině minulého týdne pak představenstvo společnosti odvolalo z funkce prvního náměstka generálního ředitele a prokuristu
ČD Ivo Malinu a vrchním ředitelem Divize dopravní cesty jmenovalo Vlastimila Nešetřila. Vlastimil Nešetřil pracuje u Českých (resp. Československých státních) drah od roku 1978 na různých funkcích v oblasti železniční infrastruktury na jihu Moravy, naposledy jako přednosta Správy tratí Brno.
Z funkce ředitele vnějších vztahů byl minulý týden také odvolán Jan Joza a pozici ředitele personálního odboru musel již dříve opustit Vojtěch Zelenka.
Představenstvo podle mluvčí podniku Zdenky Celé dále projednalo a schválilo Sociální fond
ČD pro letošní rok a zabývalo se i rozhodujícími úkoly a cíli organizace v nadcházejícím období.

Dozorčí rada schválila nákup vagónů
Dozorčí rada na svém zasedání minulý schválila financování nákupu nových železničních kolejových vozidel od společnosti Eurofima pro letošní rok. „Dráhy budou letos prostřednictvím Eurofimy financovat nákup vagónů a lokomotiv za 15 miliónů € (asi 460 miliónů Kč),“ oznámil Pavel Tesař z tiskového oddělení
ČD . Vedle toho dozorčí rada vyslovila souhlas s dalším prodejem železničních kolejových vozidel, určených podle plánu rušení pro loňský rok pro fyzickou likvidaci a dala předběžný souhlas s periodickými středními opravami nákladních vozů.
Dozorčí rada rovněž uložila představenstvu společnosti, aby uzavřelo jednání se zástupci státu o smlouvě, podle níž bude stát letos
ČD hradit železniční dopravu ve veřejném zájmu. Představenstvo by také podle dozorčí rady mělo hledat možnosti pro financování nákupu dalších příměstských jednotek řady 471 v letošním roce.

ICE-Strecke Nürnberg - Erfurt: Einigung in Sicht
Eurailpress 05.03.2003 - Noch in diesem Monat rechnet die DB mit der Finanzierungsvereinbarung für die umstrittene ICE-Strecke von Nürnberg nach Erfurt. Es gebe bereits "verbale Zusagen", die Bundesregierung fördere das Ost-West-Projekt wieder, erklärte gestern Bahnchef Hartmut Mehdorn. Er rechne in spätestens drei Wochen mit der Unterzeichnung des Vertrages zwischen Bahn und Bund. Thüringens Wirtschaftsminister Franz Schuster (CDU) begrüßte die zeitliche Festlegung erst einmal, erinnert gegenüber der "Thüringer Allgemeinen" allerdings auch an "die vielen Zusagen von Rot-Grün". Mindestens ebenso wichtig sei jetzt, dass es an den einzelnen Streckenabschnitten zügig vorangehe. Thüringen habe nicht vergessen, dass man in Berlin die Termine für die endgültige Fertigstellung der Schnellbahnverbindung immer wieder terminlich verschoben habe. Erst sei es um das Jahr 2008 gegangen, jetzt sei 2017 im Gespräch, kritisierte der Minister.
Das inzwischen rund fünf Milliarden Euro teure Prestigeprojekt ist seit Monaten in der Warteschleife. Erst Ende Dezember vorigen Jahres war bekannt geworden, dass sich der Bau des Teilstückes zwischen Erfurt und Nürnberg um 700 Millionen Euro verteuern werde. Zusätzliche Gelder, die die Bahn nur mit Unterstützung des Bundes aufbringen könne.
Der Streckenabschnitt zwischen Erfurt und Nürnberg mit seinen zahlreichen Brücken und Tunneln ist Teil der Hochgeschwindigkeitsstrecke Berlin-Nürnberg, die nach letzten Schätzungen frühestens 2017 fertiggestellt sein soll. Bisher sind 450 Millionen Euro verbaut worden.

Schneller nach Osteuropa
Eurailpress 05.03.2003 - Die Deutsche Bahn und die Spitzen der polnischen, weißrussischen und russischen Bahnen haben vereinbart, den Schienenverkehr im Korridor Berlin - Warschau - Minsk - Moskau zu beschleunigen und zu erhöhen. Durch eine bessere Qualität sollen vor allem im Güterverkehr die Transporte gegenüber heute verdoppelt werden. Gemeinsame Arbeitsgruppen sollen qualitätsverbessernde Maßnahmen vorschlagen. Im August sollen dann konkrete Arbeitsplanungen beschlossen werden. In die Beratungen sollen auch die nationalen Zoll- und Grenzbehörden einbezogen werden, um den Grenzübergang zu beschleunigen.


Strana vytvorená: 18-III-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0311.htm)