O 21 miliardovom záväzku železníc na budúcom zasadnutí vlády SR
TASR26.6.2003 16:18 - Vláda SR dnes na požiadanie ministra financií Ivana Mikloša odložila prerokovanie materiálu o prechode záväzkov Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava a Železníc SR ( ŽSR ) v objeme takmer 21 miliárd Sk do štátneho dlhu k 1. januáru 2004 na budúce zasadnutie vlády.
Vládny kabinet odložil aj rozhodnutie o tom, aby Ministerstvo financií (MF) SR odpustilo ŽSR vrátenie návratnej finančnej výpomoci z roku 1998 v objeme 527 miliónov Sk.
Ako dnes na tlačovej besede s novinármi uviedol minister dopravy Pavol Prokopovič, minister financií požiadal o doplnenie materiálov o niektoré podrobnejšie ukazovatele, a preto sa predloženými materiálmi bude vláda zaoberať až na budúci týždeň.
V prípade ZSSK predstavuje príspevok do štátneho dlhu 7,319 miliardy Sk, záväzok ŽSR bude 13,631 miliardy Sk. V oboch prípadoch ide o istiny a úroky úverov so štátnou zárukou, ktoré čerpali železnice v rokoch 1994-2002 na vykrytie štátom objednaných výkonov vo verejnom záujme.
Uvedené čiastky zodpovedajú zároveň pohľadávke ŽSR a ZSSK voči štátu, za ním neuhradené verejné výkony. Štát namiesto ich vykrytia uprednostnil poskytnutie štátnej záruky na úvery.
ZSSK , ktorá vznikla 1. januára 2002 na seba prevzala z pôvodných ŽSR záväzky voči bankám za 3,166 miliardy Sk, od roku 2002 si na základe neúčasti štátu na jej financovaní pribrala ďalší dlh 4,153 miliardy Sk. ŽSR čerpali "prevádzkové" úvery od Európskej investičnej banky (6,875 mld. Sk), Depfa Investment Bank (934 000 Sk) a VÚB (4,31 mld. Sk).

Za dlhy železníc každý zaplatí 10 000 korún
Pravda27.6.2003, Jana Morháčová - Až 48 miliárd korún zaplatí štát za dlhy oboch železničiarskych podnikov. Každý občan Slovenska bude musieť prispieť na zlepšenie situácie železníc takmer desiatimi tisíckami.
V sume je zahrnutá najmä pomoc pri splácaní pôžičiek od rôznych bánk, ktoré si brali železnice od roku 1995. "Štát prevezme úvery za 21 miliárd korún. Zároveň pomôže pri splácaní úverov jednému z dvoch železničiarskych podnikov - ŽSR - do roku 2007," potvrdil včera minister dopravy Pavol Prokopovič.
Materiál o definitívnom vyriešení vzťahov medzi štátom a železnicami by mala vláda schváliť na budúci týždeň. Včera sa tak nestalo, pretože si ministerstvo financií vyžiadalo doplniť niektoré ďalšie finančné ukazovatele, ktoré budú musieť železnice dosahovať v hospodárení v najbližších rokoch.
Vláda rokovala o dokumente až po vyše dvoch mesiacoch odvtedy, čo ho pripravili. Minister Prokopovič však poprel informácie, že by tento materiál zdržiavali pre napätie medzi ministrom financií Ivanom Miklošom a bývalým riaditeľom ŽSR Ladislavom Saxom. Saxa odstúpil z funkcie na vlastnú žiadosť pred dvoma týždňami.
Niekoľko dní pred jeho odstúpením Miklošov rezort zverejnil výsledky kontroly, podľa ktorej peniaze z úverov na železniciach použili v rozpore s účelom, ktorý schválila vláda.
Tento rok má podľa materiálu štát pomôcť železniciam sumou takmer päť miliárd korún. Sú v tom započítané štyri miliardy na splátky za pôžičky a miliarda v podobe úľav. Štát má odpustiť alebo odložiť splatenie pôžičiek, ktoré železniciam poskytol v minulosti z ruských deblokácií alebo z peňazí Fondu národného majetku.
Od budúceho roka štát prevezme na seba vybrané bankové pôžičky oboch podnikov v hodnote takmer 21 miliárd korún. Okrem toho štát bude naďalej pomáhať pri splácaní starých bankových pôžičiek, ktoré zostanú naďalej na pleciach ŽSR najmenej do roku 2007. Ide o ďalších 20 miliárd korún.
"Všetky staré dlhy a vzájomné záväzky štátu a železníc sa vyrovnajú a vyriešia od roku 2007. V ďalšom období si musia ŽSR aj na úvery zarobiť. Štát by uhrádzal len zmluvy vo verejnom záujme a investície do infraštruktúry," dodal Dušan Turanovič z ministerstva dopravy. Prakticky to znamená, že od budúceho roka bude dávať štát ročne najmenej 3,5 miliardy na osobnú dopravu a rovnakú sumu aj na rozvoj infraštruktúry - teda na opravy a technické zdokonalenie železníc. "Peniaze na zmluvu vo verejnom záujme aj na investície budeme železniciam garantovať," tvrdí Prokopovič.
Veľmi dôležitý na nápravu hospodárenia železničných podnikov je fakt, že štát od nového roka prevezme na seba tri úvery ŽSR a tri úvery ZSSK . "Štát tým má vyrovnať podlžnosti z minulosti, keď neplatil za zmluvy vo verejnom záujme. Tieto úvery už definitívne nebudú evidované v účtovníctve a zlepší sa celková bilancia majetku oboch podnikov," uviedol Prokopovič. Priamo do štátneho dlhu tak prejdú úvery ŽSR v hodnote 12,1 miliardy korún a pôžičky ZSSK za 7,3 miliardy korún. Štát tým vyrovná podlžnosti za neplnenie zmluvy vo verejnom záujme v rokoch 1993 - až 2002. Zatiaľ však zostáva nedoriešené to, koľko je štát dlžný ŽSR za zmluvu vo verejnom záujme za rok 2002.
Neriešený zatiaľ zostáva problém železničiarskych dlhov voči Sociálnej poisťovni. Pôvodne totiž v materiáli bola aj požiadavka, aby štát tento rok dal železničiarom 1,2 miliardy korún na vyrovnanie nedoplatkov voči poisťovni. V novej verzii materiálu sa uvádza, "že treba nájsť riešenie" tohto problému.

Štát preberá dlh železníc
- štát preberie na seba dlh železníc - 48 miliárd korún do roku 2007
- každý občan tak na daniach železniciam zaplatí 10 000 Sk

Železnice taja firmy prepravujúce spešniny
Národná obroda27.6.2003, Arpád Soltész - Železničná spoločnosť ( ZSSK ) plánuje ušetriť do konca roku približne 130 miliónov Sk na zmenenom spôsobe dopravovania spešnín. Pre zákazníka to znamená, že ich môže posielať už len do 79 staníc, pričom ešte do 15. júna to bolo viac ako dvesto. Prekvapuje však spôsob, ktorým železnica zásielky do jednotlivých staníc dopravuje.
V spešninových vozňoch prepravuje železnica zásielky iba do štyroch staníc – Bratislavy, Košíc, Žiliny a Zvolena. Do ostatných vozí spešniny autami. Presnejšie: vozia ich firmy, od ktorých si ZSSK túto službu objednala. Ktoré firmy to presne sú, nám nikto z kompetentných povedať nedokázal, alebo nechcel. Chýba aj . akákoľvek zmienka o výberovom konaní na túto službu vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie.
V praxi funguje racionalizácia na železniciach nelogicky.
Ak pošlete železnicou zásielku napríklad z Bratislavy do Popradu, tá síce popradskou stanicou prejde, vyložia ju však až v Košiciach. Tam ju opäť naložia na auto a odvezú späť do 120 kilometrov vzdialenej cieľovej stanice.
To znamená, že aj keby ju viezli okamžite a najvyššou možnou rýchlosťou, poputuje minimálne o štyri hodiny dlhšie a povezie sa o 240 kilometrov viac ako je reálna vzdialenosť medzi hlavným mestom a miestom určenia. Okrem toho zásielka prejde viacerými rukami, čo zvyšuje možnosť jej poškodenia.
Podľa tlačovej správy, ktorú ZSSK zverejnila na svojej internetovskej stránke, ročne strácala na preprave spešnín 320 miliónov Sk. ”Príčinou sú najmä vysoké náklady za použitie dopravnej cesty, výška mzdových nákladov a náklady za používanie vozňov,” píše sa v správe, ktorá však nijaký podrobnejší výpočet neobsahuje. “Optimalizácia prepravy spešnín bude prebiehať v niekoľkých etapách. V prvej sa ZSSK sústredí na jednorázové zníženie nákladov a v ďalšom období sa vytvoria predpoklady pre rozvoj tohto produktu." Okrem radikálneho zníženia počtu staníc, do ktorých je možné posielať spešniny, ušetrí železnica čiastočne aj na zamestnancoch. Z pôvodných 602 ľudí zamestnaných na spešninách ostane pracovať len 245. Pre nadbytočnosť však prepustia len153 zamestnancov a ďalším 204 pracovníkom ponúknu miesta v iných prevádzkach. Reálne teda ZSSK ušetrí mzdy iba približne za jednu štvrtinu zamestnancov.
Samotnú automobilovú prepravu Železničná spoločnosť presunula na externé súkromné firmy. “Ku mne ešte neprišli všetky doklady, neviem presne, ktoré firmy to zabezpečujú,” tvrdil nám riaditeľ Divízie nákladnej prepravy a člen predstavenstva ZSSK Jozef Šimlovič. “Sú to externé subjekty, ale neviem ktoré,” povedal Šimlovič, podľa ktorého touto informáciou disponujú na ústredí v Bratislave. Pri svojom pracovnom vyťažení si údajne nevšimol ani to, ktorá firma odváža spešniny z košickej stanice, kde má svoju kanceláriu.
„Neposkytujeme zoznamy firiem s ktorými uzatvárame zmluvy, je to predmetom obchodného tajomstva,“ vyhlásil riaditeľ komunikačného odboru ZSSK Miloš Čikovský, „Železničná spoločnosť pri zmene koncepcie prepravy spešnín rozhodla o výbere autodopravcu na určitú časť prepravných činností. Vzhľadom na krátkosť času a radikálnu zmenu podmienok sa ZSSK rozhodla pre testovaciu prevádzku od 15. júna do konca roka 2003,“ vyjadril sa k výberovému konaniu. “Výber autodopravcu sa uskutočnil zákonným spôsobom, a to rokovacím konaním bez zverejnenia po predchádzajúcom prieskume a vyhodnotení trhu. Časovú tieseň spoločnosť odôvodňuje aj tým, že zmenou systému prepravy spešnín spoločnosť v tomto roku ušetrí vyše sto miliónov Sk. Od 1. januára 2004 bude uzatvorená zmluva na prepravu spešnín s firmou, ktorá sa stane víťazom verejného obstarávania so zverejnením.”
Ak pošlete železnicou zásielku napríklad z Bratislavy do Popradu, tá síce popradskou stanicou prejde, vyložia ju však až v Košiciach. Tam ju opäť naložia na auto a odvezú späť do 120 kilometrov vzdialenej cieľovej stanice.
To znamená, že aj keby ju viezli okamžite a najvyššou možnou rýchlosťou, poputuje minimálne o štyri hodiny.

ŠETRENIE ŽELEZNIČNEJ SPOLOČNOSTI
Železnice tvrdia, že na spešninách strácajú 320 miliónov ročne.
Racionalizačné opatrenia však skomplikovali prepravu zásielok. Vozia ich v spešninových vozňoch, ale aj autami.
Preprava autami prešla bez výberového kanania na súkromné firmy. Ich železnice nezverejnili.

Počas púte bude chodiť do Levoče motoráčik
Sme30.6.2003 - Železničná spoločnosť, a.s., Bratislava zavedie počas Mariánskej púte v Levoči 5. a 6. júla mimoriadnu osobnú vlakovú dopravu medzi Spišskou Novou Vsou a Levočou. Vyhovela tak žiadosti predsedu Košického samosprávneho kraja (KSK) Rudolfa Bauera, aby neboli dopravné problémy v súvislosti s púťou na ktorú zvykne chodiť niekoľko stotisíc veriacich. Ako agentúru SITA informoval riaditeľ odboru ZSSK Miloš Čikovský, Levočanka začne premávať v sobotu 5. júla, keď prvý spoj vyrazí o 7.20 a potom bude premávať v nadväznosti na najdôležitejšie spoje železničnej osobnej dopravy až do 6. júla, kedy z Levoče o 20.16 vypravia posledný spoj. O podrobnom cestovnom poriadku Levočanky budú cestujúcich informovať oznamy na železničných staniciach v Sp. Novej Vsi i Levoči.
Košický samosprávny kraj a dotknuté obce a mestá rokujú so ZSSK o trvalom obnovení osobnej železničnej prepravy na tejto trati. Podľa analýzy, ktorú vypracovala špeciálna komisia KSK, by trať mohla byť rentabilná. Samosprávne kraje sú ochotné obmedziť v tomto úseku autobusovú dopravu, čím by vzrástol počet cestujúcich, uviedol pred časom predseda KSK R. Bauer. ZSSK uvažuje o obnovení Levočanky od nadobudnutia platnosti nového cestovného poriadku koncom roka.

Bratislavčanke samovražda v Piešťanoch nevyšla
TASR30.6.2003 11:11 - Neuveriteľné šťastie mala 45-ročná Bratislavčanka, ktorá sa rozhodla v sobotu na železničnej stanici v Piešťanoch skoncovať so svojím životom.
Žena si ľahla na koľaj priamo pred idúci rýchlik. Rušňovodič okamžite použil výstražné zvukové znamenie a zatiahol rýchlobrzdu, vlak však prešiel ponad ženu. Keď súprava zastavila, žena vyliezla bez akýchkoľvek zranení spod tretieho vozňa. Po prevoze do piešťanskej nemocnice to potvrdil i lekár. Následne ženu previezli na psychiatrickú kliniku na pozorovanie.

Experti predložili Európskej komisii ambiciózny plán rozvoja európskej dopravy
TASR 30.6.2003 17:24 - Ambiciózny plán rozvoja dopravy na európskom kontinente, ktorý dnes Európskej komisii predložila skupina expertov, obsahuje dve desiatky prioritných dopravných projektov. V rozšírenej Európskej únii prepoja východ so západom a juh so severom a vyžiadajú si do roku 2020 investície 235 miliárd eur.
Únia už pred desiatimi rokmi vytýčila 14 veľkých transeurópskych dopravných projektov, v ich realizácii však zaostávala. Skupina expertov na čele s bývalým komisárom pre dopravu Karlom Van Miertom teraz odporúča zmeniť prístup k budovaniu európskych dopravných sietí.
Staršie projekty, ktoré sa týkajú únie pred rozšírením o štáty strednej a východnej Európy, vyzývajú experti dokončiť urýchlene do roku 2010. Ide napríklad o rýchlovlakové spojenia medzi Parížom, Bruselom, Kolínom, Amsterdamom a Londýnom.
Experti však popri tom odporúčajú 18 nových projektov, ktoré by mali byť dokončené do roku 2020 a z ktorých mnohé sa týkajú nových členských krajín.
Ide napríklad o železničné spojenie Paríž-Štrasburg-Štutgart-Viedeň-Bratislava, železničnú linku Gdansk-Varšava-Brno/Žilina, diaľnicu Gdank-Katovice-Brno/Žilina-Viedeň, alebo multimodálne prepojenie Portugalska a Španielska so strednou Európou. Súčasťou projektov je tiež dokončenie európskeho satelitného navigačného systému Galileo.
Náklady na realizáciu 18 nových projektov odhadli experti na 235 miliárd eúr, zatiaľ čo dokončenie celej transeurópskej siete má stáť 600 miliárd.
Odporúčania expertov posúdi teraz Európska komisia, ktorá by mala na jeseň predložiť konkrétne návrhy. V pracovnej skupine, ktorá odporúčania pripravovala od januára, boli okrem expertov členských štátov aj zástupcovia kandidátskych krajín, vrátane Slovenska.

Správna rada ŽSR odporúča rokovať o predaji rozostavanej budovy s firmou Reding
TASR1.7.2003 15:42 - Správna rada Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) odporučila podniku pokračovať v rokovaní o predaji rozostavanej budovy na nároží ulíc Šancová - Žabotova v Bratislave so spoločnosťou Reding, a. s., Bratislava, ktorá je súčasne zhotoviteľom diela.
Podľa hovorcu ŽSR Jána Keresteša predložený návrh firmy Reding, pokrýva doterajšie náklady železničných spoločností na stavbu, ako aj cenu pozemku. "V súčasnom štádiu nebudem konkretizovať výšku ponuky, môžem však konštatovať, že presahuje 100 miliónov Sk."
Ponuky na odkúpenie nedokončenej stavby ŽSR a Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava, s pôvodným rozpočtom takmer 0,5 miliardy Sk predložila z 13 prihlásených uchádzačov okrem firmy Reding aj bratislavská s. r. o. Baurex. Päťčlenná výberová komisia odporučila najvyšším kontrolným orgánom železničných spoločností posúdiť obe ponuky.
ŽSR doposiaľ na výstavbu budovy vynaložili 21,3 milióna Sk, ZSSK prispela ďalšími 65,7 milióna Sk. Predložené cenové ponuky majú pokryť minimálne výšku vynaložených prostriedkov, cenu pozemku a DPH. Kupujúci musí súčasne prevziať na seba záväzky, vyplývajúce zo zmluvy o diele medzi železnicami a dodávateľom stavby. Ak by ju chcel zrušiť, musí prevziať i zmluvné sankcie.
Predmetom predaja sú štyri zrealizované podzemné podlažia, určené na parkovanie motorových vozidiel, jeden nezrealizovaný administratívny blok (14 nadzemných podlaží) a jeden nezrealizovaný administratívny blok (8 nadzemných podlaží).
Správna rada ŽSR okrem toho zaviazala železnice uzatvoriť s firmou Reding zmluvu o budúcej zmluve ako aj dohodnúť spôsob finančnej zábezpeky. Súhlas s predajom musí vysloviť aj Dozorná rada ZSSK , ktorá chcela v budove umiestniť svoju centrálu. Rozhodnutia podliehajú súhlasu valného zhromaždenia ZSSK ( MDPT ) a vlády.

Vykoľajený rušeň v Lučivnej už v noci prepravili do depa
TASR2.7.2003 09:40 - Rušeň, ktorý sa v utorok večer o 18.45 h vykoľajil pri kolízii s malotraktorom pri železničnej zastávke Lučivná v okrese Poprad, sa v noci nadnes podarilo vrátiť na koľajnice a "po vlastných", hoci veľmi pomaly, prepraviť do Rušňového depa v Spišskej Novej Vsi.
Ako TASR povedal riaditeľ Železničnej polície v Poprade Vladimír Rudl, na trať, po ktorej práve prichádzal rýchlik 609 Spišan, spadol zo svahu malotraktor.
Príčiny nehody zatiaľ V. Rudl konkretizovať nechcel, keďže vyšetrovanie ešte pokračuje. Podľa neoficiálnych zdrojov zrejme došlo k samovoľnému zosunu malotraktora na trať. Nasvedčuje tomu aj skutočnosť, že pri nehode nebol nikto zranený. Výšku materiálnych škôd posúdia odborníci, ktorí zhodnotia poškodenie koľajového zvrška i rušňa.
Dopravu na trati železnice prerušili ihneď po nehode a obnovili postupne, po jednej koľaji po necelej hodine a po druhej nadránom.

Okolo 20 ľudí zahynulo pri havárii vlaku v Indii
TASR2.7.2003 10:47 - Približne 20 ľudí prišlo dnes o život a ďalších 20 osôb utrpelo zranenia, keď sa vykoľajil rýchlik v juhoindickom štáte Ándhrapradéš.
Podľa indickej televízie NDTV sa vlaková súprava vykoľajila na železničnom moste a zostala z neho čiastočne visieť. Počet obetí sa ešte môže zvýšiť, lebo desiatky cestujúcich sú uväznené v dvoch vozňoch, ktoré spadli na cestu pod mostom.
"Situácia je veľmi zlá," tvrdia záchranári a policajti, asistujúci pri odstraňovaní následkov železničného nešťastia, ku ktorému došlo približne 145 kilometrov severovýchodne od Haidarábádu.
Dnešná tragédia sa odohrala len menej ako dva týždne po tom, čo na západe Indie zahynulo pri železničnom nešťastí 51 ľudí, keď pri výjazde z tunela vlak narazil na kamene spadnuté pri zosuvoch pôdy.
India má jednu z najväčších železničných sietí na svete - približne 14.000 vlakov prevezie denne vyše 13 miliónov cestujúcich. Zároveň má však aj smutnú bilanciu nehodovosti na koľajniciach, kde ročne dôjde až k 300 haváriám.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , FS , FS Trenitalia , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU

Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Malacky , Kúty , Senica , Jablonica , Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Čadca , Vrútky , Martin , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Margecany , Kysak , Košice , Prešov , Galanta , N. Zámky , Štúrovo , Komárno , Prievidza , Nitra , Zvolen , Bánovce n/O. , V. Kapušany , Čierna n/T. , TEŽ , koridory

ĽMJ , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata


Strana vytvorená: 05-VII-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0327.htm)