V tuneli pod Soroškou avizoval anonym
bombu
25.3.2003 - Uloženie bomby v železničnom
tuneli Soroška
medzi Jablonovom nad Turňou a
Lipovníkom v okrese Rožňava avizoval včera anonym. Na
trati prerušili na približne štyri hodiny dopravu. Následná
policajná kontrola so služobnými psami a pyrotechnikmi bombu
nepotvrdila.
Hovorca železničnej polície Jozef Búranský spresnil, že o
bombe v tuneli informovala istú novinárku z mobilného telefónu
neznáma žena. Polícia už podozrivú osobu pozná a preveruje
ďalšie skutočnosti.
Dopravu na približne trojkilometrovom jednokoľajovom úseku železničnej
trate Košice - Plešivec zastavili o 11.28 hod. Polícia prehľadala
jednotlivé úseky tunelu a šachty, nič však nenašla. Prevádzku
na trati obnovili o 15.22 hod. Prípad polícia vyšetruje ako
trestný čin šírenia poplašnej správy. Škody zatiaľ železničiari
nevyčíslili.
Traja školáci si vylepšili vreckové
krádežou tabuliek z rušňov
26.3.2003 09:45 - Vynaliezavým spôsobom
si zabezpečili vreckové traja školáci zo Žiliny, ktorí
kradli tabuľky s číselným označením rušňov.
Dvaja žiaci zo ZŠ na Hollého ulice s komplicom zo Špeciálnej
základnej školy z Hurbanovej ulice v Žiline ešte 17. marca večer
pomocou vidlicových kľúčov postupne odcudzili z troch rušňov
šesť tabuliek s číslami. Potom evidenčné čísla
porozlamovali na menšie časti a jeden z nich ich za
protihodnotu 680 korún vymenil vo výkupni druhotných surovín.
Zisk si chlapci rozdelili, pričom železniciam vznikla škoda
6721 korún.
Trestný čin krádeže objasnili žilinskí železniční
policajti, pričom páchateľov nemohli zaistiť, ale iba zistiť.
Jeden z maloletých sa už k činu priznal.
Prevrátené hasičské vozidlo
zablokovalo trať pri Poprade
26.3.2003 09:28 - Na vyše osem hodín
v utorok zablokovalo trať v úseku trate Matejovce - Studený Potok
hasičské vozidlo.
Paradoxom je, že vozidlo TATRA 815 s popradskou ešpezetkou, za
volantom ktorého sedel 40-ročný vodič, sa vracalo po zásahu
pri požiari, nakoniec však samo potrebovalo pomoc. Prevrátené
na pravom boku ho našiel výpravca železničnej stanice Poprad-Tatry
. Nehoda si tak vyžiadala 28-minútové meškanie jedného
motorového osobného vlaku a sedem odrieknutých nahradili
autobusy. Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa Búranského
u vodiča hasičského auta nebolo zistené požitie alkoholu a k
zraneniu osôb nedošlo. Rozsah škody na vozidle aj železničnom
zvršku bude stanovený dodatočne.
Českým dráham naďalej ubúdajú
cestujúci
30.3.2003 12:54 - České dráhy ( ČD ) prepravili za prvé dva mesiace tohto roka 29,1
milióna cestujúcich, čo je o 4 milióny menej ako v rovnakom
období vlani. Znamená to pokles o 12 %, uviedol vedúci tlačového
oddelenia ČD
Petr Šťáhlavský.
"Súčasné vedenie podniku prijíma opatrenia, ktoré majú
tento negatívny vývoj z prvých dvoch mesiacov zmeniť,"
povedal hovorca. Podľa neho pôjde o tarifné úpravy a ďalšie
kroky, ktoré prispejú k väčšiemu využitiu železničnej
osobnej dopravy. Železnice chcú tarifné zmeny zaviesť do
konca prvého polroka.
V roku 2002 prepravili ČD
175 miliónov cestujúcich, čo bol rovnaký počet ako v roku
1999, keď bola dosiahnutá najnižšia úroveň v počte
prepravených osôb v histórii podniku. V rokoch 2000 a 2001
podnik prepravil 182,55 a 188,28 milióna cestujúcich.
Črtá sa na železniciach ďalší
korupčný škandál?
31. Marec 2003 -
Podpredsedníčka strany Smer Monika Beňová včera vyhlásila,
že má konkrétne informácie o klientelizme na Železniciach
Slovenskej republiky ( ŽSR ).
Podľa Beňovej bol na ŽSR bez výberového
konania firme Kapsch CarrierCom pridelený kontrakt na dodanie
nového rádiového systému. Firma má navyše byť iba generálnym
dodávateľom, bude teda nakupovať od iných výrobcov, čím sa
zákazka za 23 miliónov eur ešte viac predraží. Zariadenie
totiž vyrábajú iba dve firmy: Nortel a Siemens. Smer preto
bude žiadať o vysvetlenie ministra dopravy Pavla Prokopoviča a
očakáva, že sa situáciou bude zaoberať aj Najvyšší
kontrolný úrad (NKÚ).
Ako pre Národnú obrodu uviedol predseda NKÚ Jozef Stahl, úrad
zatiaľ v tejto veci nijaký podnet nedostal. „Pokiaľ ide o
obstarávanie, v poslednom čase sme kontrolu nerobili a v tomto
polroku ju ani neplánujeme,“ uviedol J. Stahl. Keďže informácia
bola zverejnená, NKÚ jej bude
Vyvlastňovanie
Azda nebude treba pušku
Rado Baťo (31.3.2003) - Tento záber z amerických
filmov pozná asi každý. Nahnevaný rančer stojí s puškou v
ruke na svojom pozemku a vyzýva votrelcov, často aj policajtov,
aby sa urýchlene pratali. Lebo práve porušujú právo na súkromný
majetok. Zo slovenskej perspektívy sa to javí ako trochu
prehnaný gýč. Na druhej strane sa tu dajú zažiť oveľa
tragikomickejšie situácie. Rozhnevaný rančer by sa zrejme
nestihol čudovať. Úradníci by mu cez pozemok nakreslili diaľnicu,
železnicu, priemyselný park alebo hoci aj prístupovú cestu k
susedovmu domu. Potom by sa s ním pokúsili dohodnúť na kúpe
pozemku za ceny platné na začiatku minulého desaťročia. Ak
by nesúhlasil, pohodlne a lacno ho vyvlastnia. Samozrejme, za
ceny podľa vyhlášky ministerstva financií z roku 1991.
Slovenskí vlastníci nehnuteľností, na ktorých majetku sa má
investovať vo verejnom záujme, s puškou v ruke zamestnancov
Slovenskej správy ciest nevyháňajú. Takéto konflikty sa majú
riešiť civilizovaným spôsobom. Lebo na jednej strane je
pravda, že diaľnica niekade ísť musí. No na druhej strane je
právo na súkromný majetok jednou z najvýznamnejších ústavných
garancií. Doterajšia právna úprava vyvlastňovania v
stavebnom zákone počíta s nezvykom slovenských občanov
bojovať za svoje práva. Za civilizovanú ju preto označiť
nemožno.
Lenže táto hra o to, aby štát alebo samospráva ušetrili na
porušovaní práv vlastných občanov, sa nedala predlžovať
donekonečna. Vydržala však pekných pár rokov. Napokon sa našlo
niekoľko jednotlivcov, ktorí sa rozhodli bojovať na súde. A
kritizované slovenské súdnictvo začalo konať oveľa rýchlejšie
ako legislatívci z ministerstva životného prostredia, ktorí
mali doteraz právnu úpravu vyvlastňovania na starosti. Z
rozhodnutí súdov možno dedukovať, že je len otázkou času,
kedy aj Ústavný súd SR označí postup štátnych orgánov pri
vyvlastňovaní a zákony, ktorými sa riadia, za protiústavné.
Ministerstvo výstavby, ktoré preberá časť kompetencií vyplývajúcich
zo stavebného zákona, sa napokon pod rastúcim tlakom rozhodlo
vypustiť zo zákona odvolanie sa na zastaranú cenovú vyhlášku
ministerstva financií. Neznamená to síce ešte revolúciu v
myslení úradníkov, odstráni sa však aspoň najväčšia
nespravodlivosť v procedúre vyvlastňovania. Skeptika by pritom
nemalo prekvapiť, že nové vedenie rezortu financií zistilo,
že podľa starej vyhlášky sa nemalo vyvlastňovať ani
doteraz, pretože tá nikdy tento problém neriešila. Ak by sa
opäť našlo pár odvážlivcov a výklad ministerstva financií
by si osvojili aj súdy, mohlo by to vyústiť do ďalších zaujímavých
súdnych sporov. V každom prípade je dobrou správou, že boj o
základné práva prináša na Slovensku pozitívne výsledky.
Tou zlou správou je, že pri tomto boji treba mať stále nadľudskú
výdrž.