Odborári: Nájdime peniaze na vlaky,
inak štrajkujeme
17.1.2003, Jana Morháčová - Rušenie
dopravy na 25 regionálnych tratiach je podľa odborárov neprípustné.
"Navrhujeme oddialiť termín rušenia železničnej dopravy
na lokálnych tratiach a hľadať možnosti financovania. Ak však
bude treba, využijeme právo na štrajk," potvrdil včera
šéf odborového zväzu železničiarov Jozef Schmidt krátko po
stretnutí s ministrom dopravy Pavlom Prokopovičom. Minister sa
zatiaľ k naliehaniu odborárov nevyjadril.
Odborári upozornili, že ak sa zastaví doprava na 25 lokálnych
železničných tratiach, tak tisícky ľudí nebudú mať ako ísť
do práce či deti do školy.
"Sú tam regióny, kde neexistuje náhradné riešenie
autobusom," doplnil Schmidt. "Niekde zasa budú ľudia
musieť do dediny vzdialenej niekoľko kilometrov chodiť okľukou
cez okresné mesto, prestupovať z autobusu do autobusu a navyše
zaplatia za cestu do roboty dvoj- či trojnásobne viac," zdôraznil.
Preto odborári navrhli posunúť termín obmedzenia regionálnej
dopravy o niekoľko mesiacov, aby sa vytvoril priestor na
transformáciu regionálnych dráh. "Keď sa zvážia všetky
možnosti financovania aj prostredníctvom VÚC či veľkých
podnikov v regiónoch, potom sa môže hovoriť o rušení,"
doplnil Schmidt. Odborári včera odovzdali ministrovi petície
so 40-tisíc podpismi, ktoré protestujú proti zrušeniu železničnej
dopravy na 25 lokálnych tratiach na Slovensku.
Minister v stredu potvrdil, že doprava by sa mal zastaviť na
regionálnych tratiach na Slovensku v celkovej dĺžke 718
kilometrov. Toto riešenie je podľa ministerstva nevyhnutné,
pretože ZSSK dostala
v rozpočte na tento rok len 4,3 miliardy korún, čo je o
miliardu menej ako minulý rok. Zrušením lokálok sa má ušetriť
asi pol miliardy korún.
Podniky SAD už začali rokovania, zatiaľ však väčšina z
nich nevie povedať, či bude v ich finančných silách vytvoriť
nové linky ako náhradu za zrušené vlaky.
"Budeme sa snažiť nájsť riešenie, ale zatiaľ neviem nič
garantovať. Niekde máme linky vedené súbežne s trasou vlaku,
preto predpokladáme, že budú len autobusy plnšie. Inde však
autobusy nemajú totožnú trasu, a preto si to žiada zmenu trás
alebo zavedenie nových liniek," doplnil ekonomický námestník
SAD Nitra Marián Ondrišeje.
Nitrianska SAD by mala prispieť k riešeniu dopravy okolo Zlatých
Moraviec, kde sa ruší doprava až na 90 kilometroch lokálnych
tratí. Okres Zlaté Moravce zostane bez osobnej železničnej
dopravy. V podobnej situácii je aj SAD Lučenec, ktorá by mala
pokryť územie po zrušení vlakov z Lučenca do Kalondy a na trati Breznička - Katarínska Huta
.
"Samosprávne kraje nemajú v rozpočtoch prostriedky na riešenie
náhradnej dopravy za zrušené vlaky osobnej dopravy. Jedinou možnosťou
je dodatočné objednanie autobusovej dopravy a jej dotovanie z
prideleného objemu prostriedkov. To však bude na úkor rozsahu
prímestskej autobusovej dopravy podľa platných cestovných
poplatkov," zdôraznil Milan Ozdinec, vedúci odboru dopravy
úradu Banskobystrického samosprávneho kraja. To by znamenalo,
že by sa musela obmedzovať autobusová doprava aj na iných
trasách.
Zástupcovia niekoľkých SAD pre Pravdu potvrdili, že nové
linky cez obce, v ktorých prestanú jazdiť vlaky, môžu zaviesť.
Ak však nedostanú viac peňazí, preriedia spoje na iných linkách.
Správa o postupe
a priebehu transformácie Železníc Slovenskej republiky
(materiál z rokovania vlády SR)
Štiavničania sú zrušením lokálky
rozhorčení
17.1.2003 - Veľké rozhorčenie a
sklamanie vyvolalo v banskoštiavnickom regióne rozhodnutie vlády
o zrušení železničnej trate Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava , známej ako Trať mládeže.
Ľudia z niektorých lokalít sa nebudú mať ako dostať do práce
alebo školy. Vážne utrpí aj ďalší rozvoj historického
mesta Banskej Štiavnice, zapísaného v Zozname svetového kultúrneho
dedičstva UNESCO.
"Zrušením trate sa zničí naše dlhoročné úsilie o oživenie
mesta, ktoré je bez dopravy nemožné. O lokálku budeme ďalej
bojovať," skonštatoval banskoštiavnický primátor Marián
Lichner. Tento krok je podľa neho v rozpore s prezentovanou vládnou
podporou rozvoja regiónu aj mesta. Chcú preto znova osloviť
parlament aj vládu, ak neuspejú, budú o situácii informovať
Radu Európy a UNESCO.
Rozhorčení sú nielen ľudia, ktorí dochádzajú vlakom za prácou,
ale najmä banskoštiavnickí študenti. Na stredných a vysokých
školách ich tu študuje zhruba tritisíc, väčšina z nich
cestuje vlakom. Niektoré spoje sú najmä v čase špičky často
preplnené. Využívajú ich aj turisti. "Keď od februára
zrušia vlaky, ľudia z okrajových častí obce zostanú bez akéhokoľvek
spojenia. V decembri totiž zrušili aj niektoré autobusy, takže
občania sa nemajú najmä skoro ráno ako dostať do práce,"
uviedol starosta Banskej Belej Vladimír Mecho.
Podľa starostu Hronskej Dúbravy Dezidera Kalaša cestná
doprava v tomto regióne je už teraz komplikovaná. Na zvýšenie
autobusovej či automobilovej dopravy nie sú súčasné cesty
vzhľadom na klimatické podmienky najmä v zimnom období prispôsobené.
Redukcia osobnej dopravy sa uskutoční
v dvoch termínoch
20030123
- Redukcia os. dopravy sa uskutoční v 2
termínoch
Rýchlovlak sa rúti Šanghajom, ale
bicykle ďalej vládnu
14. januára 2003, Boris Latta, Šanghaj
- Bratislava - Bez bicyklov si milióny Číňanov život nevedia
predstaviť. Ani v takom modernom meste, akým je Šanghaj.
Bez bicyklov si milióny Číňanov život nevedia predstaviť.
Ani v takom modernom meste, akým je Šanghaj.
"Je to náš život, nenáročný, rýchly a do každého počasia,"
usmieva sa Liu Ši, keď mi ukazuje svojho dvojkolesového tátoša
na križovatke ulíc Fu-ju a Ja-čang neďaleko záhrady Juan -
Juan.
Bicykle rôznych značiek, ale rovnakej kvality. Každý z nich
totiž dokáže odviezť okrem svojho majiteľa napríklad aj takú
propán-butánovú fľašu či desiatky kilogramov do niekoľkých
metrov týčiaceho sa tovaru.
Od určitého času má Šanghaj novú dominantu. Vlastní totiž
najrýchlejší vlak na svete, ktorý udáva tep 16-miliónového
mesta.
Reč je o "lietajúcom blesku", modernej magnetickej železničnej
dráhe, ktorá spája najväčšie čínske mesto s jeho letiskom.
Tri trojvozňové súpravy dovezené z Nemecka vás za 8 minút
dopravia zo štvrte Pchu-tong na 31 kilometrov vzdialené medzinárodné
letisko Pchu-tung. Taxíkom by ste to vari stihli tam aj späť
asi za hodinu.
Výstavba trate trvala iba 22 mesiacov. Vlak prezývaný Maglev (magnetic
levitation) dosahuje cestovnú rýchlosť okolo 430 km/h. Šanghaj
je prvým mestom na svete, ktoré sa môže pochváliť komerčným
využitím takéhoto projektu. Futuristický vlak totiž už
skoro dve desaťročia premáva, ale iba skúšobne na experimentálnej
trati neďaleko Brém v Nemecku. Je v krajine viac-menej iba
technickou atrakciou pre turistov. A tak zatiaľ čo bohaté
Nemecko nedokázalo finančne utiahnuť náročný projekt, Čína
na to má a chce ho dokonca rozširovať.
Rýchlovlak sa pohybuje po samostatnom nadúrovňovom telese.
Systém nemá kolesá, vlastný elektrický pohon ani vrchné
elektrické vedenie. Je založený na bezdotykovom kĺzaní po
"magnetickej poduške", ktoré vzniká pôsobením
elektromagnetov medzi vlakom a pevne vodiacim korpusom. Magnety
zodvihnú súpravu asi centimeter nad povrch a vlak "pláva
tesne nad traťou". Na rozdiel od tradičnej železnice nie
je vo vozidle hlavný pohon. Ten je zabudovaný vo vodiacom
telese. Súprava je napájaná elektrickým prúdom iba v
miestach, kde sa práve nachádza.
Šanghajská trať, postavená nemeckým konzorciom Transrapid za 1,3 mld. eur,
bude mať čoskoro pokračovanie smerom na juh, do miest Hang-čou
a Nan-ťing. Nemci tak počas nedávnej návštevy nemeckého
kancelára Gerharda Schrödera v Šanghaji totiž dostali objednávku
na ďalších 270 km. Ak sa Transrapidu
podarí znížiť investičné náklady na prevádzku súprav,
Peking nevylučuje, že si dokonca objedná výstavbu až 1 300
km trate zo Šanghaja do čínskeho hlavného mesta.
"Sme hrdí na tento lietajúci vlak, ale myslím si, že sa
ním zatiaľ pre vysokú cenu cestovného (150 juanov - 750 Sk)
mnohí našinci nepovezú," reaguje na našu otázku pracovník
šanghajského magistrátu Puo Ju-tchen. Zároveň verí, že je
to iba dočasný stav a že "šanghajský blesk" sa ukáže
v plnej kráse už počas čínskeho lunárneho roku, ktorý
pripadá na 1. februára. "Svoju zaťažkávaciu skúšku však
absolvuje až o sedem rokov počas svetovej výstavy Expo 2010,"
dodáva Puo a nasadá na svoj bicykel.
Tlač nového celosieťového cestovného
poriadku
20030123,
Bratislava (20. 1. 2003) - Železničná spoločnosť, a. s.
pripravila tlač nového celosieťového cestovného poriadku,
vzhľadom na rozsiahle zmeny v redukcii osobnej železničnej
dopravy. Cestujúci budú mať možnosť vymeniť doteraz platný
cestovný poriadok za nový, platný od 02.02.2003, v železničných
staniciach Košice, Prešov, Poprad-Tatry, Liptovský Mikuláš,
Vrútky, Žilina, Čadca, Trenčín, Zvolen, Banská Bystrica,
Brezno, Nitra a Bratislava. Výmena nových cestovných
poriadkov, a takisto aj predaj, sa začne pravdepodobne 31.01.2003.
Predajná cena nového cestovného poriadku bude 50 Sk. Predaj
doteraz platných cestovných poriadkov pozastavuje Železničná
spoločnosť 27.01.2003. Cestujúci majú možnosť vymeniť aj
elektronický cestovný poriadok na nosiči CD.
Zrušené regionálne spoje predmetom
rokovania a spolupráce
20030123,
Bratislava (21. január 2002) - Za účasti štátnych tajomníkov
MDPT SR Jána Kotuľu a Branislava Opaterného,
generálnych riaditeľov ZSSK a ŽSR sa dnes uskutočnilo pracovné rokovanie
so zástupcami VÚC a SAD.
Zmyslom rokovania bolo zabezpečenie dopravnej obslužnosti územných
celkov po zastavení osobnej železničnej dopravy na 25 regionálnych
tratiach. Zástupcovia ministerstva dopravy zdôraznili, že štát
nemá k dispozícii ďalšie finančné prostriedky a podľa toho
sa treba aj zariadiť. Železničné trate v regiónoch sa nerušia,
osobná doprava sa obmedzuje alebo úplne zastavuje. Ak VÚC so zástupcami
ZSSK nájdu riešenia na záchranu aspoň
niektorých spojov, nie je vylúčené, že osobná doprava na týchto
regionálnych tratiach sa môže znovu obnoviť. ZSSK je pripravená na takéto rokovania s
podmienkou, že VÚC a samosprávy prejavia ochotu podieľať sa
na financovaní strát príslušnej trate. Rozhodnutie o zastavení
železničnej dopravy na regionálnych tratiach k 2. februáru
2003 sa už nebude odkladať. Vláda SR sa však k problematike
do pol roka vráti a prerokuje informáciu, aby posúdila dopad
redukcie na obslužnosť územia. Zástupcovia VÚC znovu
zopakovali svoje postoje k riešeniu tohto problému a zároveň
väčšina z nich prejavila záujem a ochotu spolupracovať pri
zabezpečovaní autobusovej dopravy ako náhrady za železničné
spoje.
Požadovali, aby štát zohľadnil, že autobusová doprava
prevezme na seba navyše výkony vo verejnom záujme, ktoré nemá
finančne kryté. Od ZSSK požadovali
dostačujúce a podrobnejšie informácie o frekvencii cestujúcich
na jednotlivých linkách podľa miesta a času, ako aj podľa
skladby cestujúcich, najmä z hľadiska uplatňovaných zliav. Zástupcovia
jednotlivých podnikov SAD vyhlásili, že sú pripravení
zabezpečiť autobusovú dopravu namiesto železnice. O obslužnosti
území v jednotlivých regiónoch však ešte budú musieť
podrobnejšie rokovať so zástupcami VÚC a ZSSK .
Sneh a vietor komplikujú situáciu v
prevádzke Železníc SR
20030117,
Tlačové správy , BRATISLAVA (7. január 2003) – Nepriaznivé
počasie sprevádzané snežením a nárazovým vetrom, ktoré
dnes zasiahlo naše územie, komplikuje situáciu aj v prevádzke
Železníc SR. Najvážnejšia situácia bola dnes od 18,15 hod.
na východe republiky, kde ŽSR na
tratiach Košice - Družstevná pri Hornáde, Košice – Barca
– Haniska pri Košiciach, Košice – Krásna nad Hornádom
vyhlásili tretí stupeň zimnej pohotovosti. V Košiciach ešte
večer operatívne zasadal štáb zimnej ochrany Správy riadenia
dopravy Košice, ktorý prijal opatrenia na zlepšenie situácie.
Pozastavil nákladnú dopravu v stanici Košice a zamestnancov
presunul na zabezpečenie plynulosti osobnej dopravy. Niektoré rýchliky
a osobné vlaky smerujúce do Košíc končia v Kysaku a cestujúci
prestupujú na kyvadlovú dopravu Kysak – Košice. Rovnako sa
cestujúci kyvadlovou dopravou dostanú z Košíc do Kysaku, kde
prestupujú do súprav, ktoré končili v Kysaku. Vlaky osobnej
dopravy tu v priemere meškajú asi 50 minút.
Zložitá situácia je aj v ďalších staniciach a na niektorých
tratiach v obvodoch správ riadenia dopravy Košice, Zvolen a
Bratislava. V staniciach Bratislava hlavná stanica, Bratislava-Lamač,
Bratislava východné, Devínska Nová Ves, Štúrovo, Sereď, Šurany,
Levice, Šaľa, Nové Zámky, Kysak, Zvolen nákladná stanica a
tratiach Margecany – Dobšinská Ľadová Jaskyňa, Michaľany
– Strážske, Bánovce nad Ondavou – Maťovce (normálny
rozchod), Hul – Lok vyhlásili ŽSR druhý stupeň zimnej pohotovosti. Čo
znamená, že vlaky premávajú, ale členovia štábu zimnej
ochrany nastupujú do nepretržitej pohotovosti na pracovisku a sústavne
sledujú vývoj poveternostnej situácie, zabezpečujú pohotovosť
a nasadenie prostriedkov a síl pre odstraňovanie prekážok podľa
vzniknutej situácie.
Aktualizované: 01/16/2003
Autor: Mgr. Ján Keresteš
Sneh a vietor komplikujú situáciu v
prevádzke Železníc SR (2.)
20030117,
Tlačové správy , BRATISLAVA (8. január 2003) – Nepriaznivé
počasie sprevádzané snežením a nárazovým vetrom zasahuje
aj do plynulosti železničnej dopravy. Najvážnejšia situácia
bola včera od 18,15 hod. na východe republiky, kde Železnice
SR na tratiach Košice - Družstevná pri Hornáde, Košice –
Barca – Haniska pri Košiciach, Košice – Krásna nad Hornádom
vyhlásili tretí stupeň zimnej pohotovosti. Neskôr aj v
staniciach Turňa nad Bodvou a Bánovce nad Ondavou. V Košiciach
ešte včera večer operatívne zasadal štáb zimnej ochrany Správy
riadenia dopravy (SRD) Košice, ktorý prijal opatrenia na zlepšenie
situácie. Pozastavil nákladnú dopravu v stanici Košice a
zamestnancov presunul na zabezpečenie plynulosti osobnej dopravy.
Niektoré rýchliky a osobné vlaky smerujúce do Košíc končili
v Kysaku a cestujúci prestupovali na kyvadlovú dopravu Kysak
– Košice. Rovnako sa cestujúci kyvadlovou dopravou dostali z
Košíc do Kysaku, kde prestupovali do súprav, ktoré končili v
Kysaku. Vlaky, ktoré sa dostali do Košíc meškali od 5 minút
až po 91 minút. V nočnej zmene pracovalo na čistení výhybiek
v Košiciach 58 zamestnancov ŽSR a v Kysaku 10. Asi o druhej ráno v
obvode SRD Košice prestalo snežiť, ale vietor neustal. Dnes ráno
vlaky osobnej dopravy z Košíc a do Košíc premávali meškaním
do od 0 do 20 minút. Je predpoklad, že v dopoludňajších
hodinách sa situácia v osobnej doprave dostane celkom pod
kontrolu. Nákladná doprava a tranzitná doprava je v Košiciach
zatiaľ pozastavená.
V súvislosti s nepriaznivým počasím vlaky osobnej dopravy v
železničných uzloch Bratislava, Žilina a Zvolen meškajú asi
5 až 15 minút.
Sneh komplikuje dopravnú situáciu aj v ďalších staniciach a
na niektorých tratiach v obvodoch správ riadenia dopravy Košice,
Zvolen a Trnava. V staniciach Bratislava hlavná stanica,
Bratislava-Lamač, Bratislava východné, Bratislava-Petržalka,
Devínska Nová Ves, Zohor, Štúrovo, Sereď, Šurany, Levice,
Šaľa, Nové Zámky, Hronská Dúbrava, Kysak, Zvolen nákladná
stanica a na tratiach Palárikovo – Tvrdošovce, Margecany –
Dobšinská Ľadová Jaskyňa, Michaľany – Strážske, Bánovce
nad Ondavou – Maťovce (normálny rozchod), Hul – Lok,
Vlkanová – Radvaň, Poprad Tatry – Štrbské Pleso, Štrba
– Štrbské Pleso, Kysak – Štrba, Kysak – Plaveč, Plešivec
– Slavošovce, Plešivec - Muráň vyhlásili ŽSR druhý stupeň zimnej pohotovosti. Čo
znamená, že vlaky premávajú, ale členovia štábu zimnej
ochrany nastúpili do nepretržitej pohotovosti na pracovisku a sústavne
sledujú vývoj poveternostnej situácie, zabezpečujú pohotovosť
a nasadenie prostriedkov a síl pre odstraňovanie prekážok podľa
vzniknutej situácie.
V dôsledku nepriaznivého počasia v nočnej zmene na
ozubnicovej železnici Štrba – Štrbské Pleso pracovala
snehová fréza, snehový pluh pracoval na traťových úsekoch
Poprad Tatry – Štrbské Pleso a Margecany – Červená Skala.
V jednotlivých staniciach, kde je vyhlásený druhý stupeň
zimnej pohotovosti, zamestnanci ŽSR odpratávajú sneh.
Aktualizované: 01/16/2003
Autor: Mgr. Ján Keresteš
Sektor dopravy od EU v letech 2004 až
2006 získá tři miliardy Kč
20030116 - (čtk) - Domácí
sektor dopravy by měl v letech 2004 až 2006 po vstupu České
republiky do EU dostat ze strukturálních fondů Evropské unie
zhruba 96,4 miliónu €, tedy asi 2,988 miliardy Kč. Tato částka
tvoří přibližně sedm procent z celkové sumy ze strukturálních
fondů, kterou ČR v těchto letech převezme. Uvádí to
ministerstvo dopravy v dokumentu „Operační program doprava“,
který minulý týden schválila vláda.
Česká republika bude muset podle programu počítat s finanční
spoluúčastí na projektech ve výši kolem 33 procent. Stát by
tedy měl na financované akce přispět částkou zhruba 1,5
miliardy Kč. Největší část prostředků určených pro
dopravu, téměř 83 procent, bude určena na modernizaci a
rozvoj dopravní infrastruktury. Zhruba 14,6 procenta pomoci pak
bude určeno na snížení negativních důsledků dopravy na životní
prostředí a 2,5 procenta na podpůrné aktivity.
Na dostavbu sítě dálnic 160 miliard Kč
Podle programu musí ČR vynaložit na obnovu železniční
infrastruktury kolem 160 miliard Kč. Investice ve stejném
rozsahu budou nutné na dostavbu sítě dálnic a dalších 46
miliard pak na dobudování pražského rychlostního okruhu.
Vláda přijala informaci o ČD
Ministr dopravy Milan Šimonovský minulý týden
současně informoval vládu o stavu pohledávek a závazků Českých
drah ke konci loňského roku, kdy byl podnik rozdělen na
akciovou společnost provozující drážní dopravu a na Správu
železniční dopravní cesty. České dráhy měly na konci roku
provozní závazky za 6,5 miliardy Kč a dalších 40,6 miliardy
Kč investičních závazků. Podnik zároveň vykazoval pohledávky
z obchodního styku za čtyři miliardy a pohledávky za státem
za 6,8 miliardy Kč.
Představenstvo ČD počítá se ziskovým
hospodařením
20030116 , (čtk) - Představenstvo
Českých drah minulý týden schválilo návrh podnikatelského
záměru na letošní rok, který ve všech variantách počítá
se ziskovým hospodařením. Výše zisku bude záviset na stupni
úhrady služby ve veřejném zájmu ze strany státu. Všechny
varianty však předpokládají zisk z nákladní dopravy ve výši
2,13 miliardy Kč a z ostatních činností okolo 177 miliónů Kč,
uvedl vedoucí tiskového oddělení Petr Šťáhlavský.
Již na konci loňského roku generální ředitel ČD
Dalibor Zelený uvedl, že nová akciová společnost bude letos
hospodařit buď s nulou nebo ziskem 1,1 miliardy Kč, podle
toho, zda bude muset platit za použití dopravní cesty. Dráhy
skončily v loňském roce podle Dalibora Zeleného s hospodářským
výsledkem o jednu miliardu lepším, než počítal podnikatelský
plán, který kalkuloval se ztrátou kolem 3,4 miliardy Kč.
Dozorčí rada obměnila představenstvo
Dozorčí rada Českých drah pak na konci minuléfo týdne
vyměnila dva členy pětičlenného představenstva podniku.
Odvolala dosavadního vrchního ředitele divize obchodně
provozní Jaroslava Kocourka a na jeho místo jmenovala zástupce
ČD
ve Vídni Petra Kousala. Za Jana Komárka, který odstoupil po
jmenování generálním ředitelem Správy železniční dopravní
cesty, dosadila bývalého poslance ČSSD Františka Chobota.
Rada se rovněž zabývala podnikatelským záměrem podniku na
letošní rok, který však neschválila a uložila představenstvu
jeho dopracování, aby mohl být znovu projednán za 14 dní.
Rada rovněž navrhne řídícímu výboru rozsáhlou změnu
stanov akciové společnosti, které mimo jiné posílí
pravomoci orgánu.
Česká železniční infrastruktura by
potřebovala 160 miliard Kč
20030116 , (čtk) - Železniční
síť v České republice potřebuje pro uvedení do stavu odpovídajícího
požadovaným normám investice do obnovy kolem 160 miliard Kč.
Na udržení provozuschopnosti tratí včetně zabezpečovacího
zařízení, tunelů a mostů pak bude nutné vynaložit nejméně
20,5 miliardy Kč. Minulý týden to uvedlo ministerstvo dopravy
v návrhu sektorového dokumentu „Operační program doprava“.
Ministerstvo v návrhu konstatuje, že technická úroveň železniční
infrastruktury ČD
není vyhovující. Například na více než polovině jejich
tratí je povolená rychlost nižší než 80 kilometrů za
hodinu a jen na šesti procentech se pohybuje v rozmezí 120 až
160 km/h. Světelnou signalizací je vybavena jen třetina železničních
přejezdů.
Vyhovující parametry nemá zhruba pětina délky železničního
svršku. Pro zajištění normového stavu kolejnic, pražců a výhybek
by bylo třeba 31,2 miliardy Kč, pro zajištění
provozuschopnosti pak minimálně 8,2 miliardy. Železniční
spodek, tedy kolejové lože a štěrk, je hodnocen jako
nevyhovující na 62 procentech délky tratí. Pro zajištění
normového stavu by podle dokumentu bylo třeba 19,3 miliardy Kč
a pro udržení provozuschopnosti pak 3,2 miliardy. Obnova
zabezpečovacího zařízení by si vyžádala investici 56,1
miliardy Kč.
Státní fond dopravy letos plánuje běžné výdaje na opravy
tratí kolem 5,5 miliardy Kč a kapitálové výdaje, především
do výstavby I. a II. koridoru, by měly dosahovat přibližně
10,8 miliardy Kč. Koridory z Děčína do Břeclavi a z Bohumína
do Břeclavi by měly být z větší části dokončeny letos.
Na dostavbu dálniční sítě odhaduje sektorový program náklady
kolem 160 miliard Kč a dalších 46 miliard na dostavbu
rychlostního okruhu kolem Prahy.
Železnice zrušia asi 25 lokálok
13.1.2003 - Od začiatku februára
zmiznú motorové vlaky pravdepodobne z 25 regionálnych tratí.
O prácu príde asi 443 železničiarov, stovky cestujúcich sa
budú musieť preorientovať na autobusy a vlastné autá.
Pôvodne sa hovorilo o zrušení dopravy na všetkých 32 regionálnych
tratiach, ale vo Vysokých Tatrách budú lokálky premávať bez
zmeny.
Na tratiach, ktoré sa budú rušiť, si štát od železníc
neobjednal tzv. výkony vo verejnom záujme. Železnice a
ministerstvo dopravy už vypracovali definitívny zoznam tratí,
ktoré sa majú od 2. februára rušiť, ale v stredu o tom bude
ešte rokovať vláda.
„Vláda si vyhradila právo rozhodnúť, ktoré trate zruší.
Takže ona s konečnou platnosťou povie či áno a v akej miere,“
povedal hovorca železničnej spoločnosti Ján Čikovský.
Obyvatelia mnohých dedín do poslednej chvíle dúfajú, že rušenie
dopravy sa nebude týkať ich trate a niektorí starostovia
dodnes veria, že vláda rozhodnutie železníc ešte zvráti
alebo aspoň zabezpečí náhradnú dopravu autobusmi.
Podľa návrhu ministerstva majú autobusy zabezpečiť náhradnú
dopravu len na troch zrušených tratiach.
Železničiarski odborári vstúpili do štrajkovej pohotovosti a
sú pripravení vyhlásiť ostrý štrajk.
Železnice už nechcú straty – rušia
trate
13.1.2003 - Len pre tri z 25 zrušených
regionálnych tratí zabezpečí Železničná spoločnosť náhradnú
dopravu autobusmi. V ostatných regiónoch budú musieť jazdiť
cestujúci doterajšími autobusovými linkami.
Na tratiach Trenčín – Chynorany, Levice – Štúrovo, Zvolen
– Čata budú jazdiť autobusy popri železničnej trati a
zastavovať budú na existujúcich železničných zastávkach.
Na týchto troch tratiach boli motorové vlaky najmenej stratové,
a tak železnice predpokladajú, že autobusy sa tam uživia.
„Železničná spoločnosť je podnikateľský subjekt a do
transformácie sme išli s tým, že podľa zákona nebudeme
zabezpečovať stratové činnosti,“ povedal hovorca Železničnej
spoločnosti Miloš Čikovský. Železnice sa vlani rozdelili na
Železničnú spoločnosť, ktorá prevádzkuje vlaky a Železnice
SR, ktoré majú na starosti koľajnice. „V minulosti sa
stratová osobná doprava riešila tak, že železniciam dal štát
úver. Za tie roky sa strata nazbierala na 17 miliárd korún a
veľká časť týchto dlhov je ešte v Železniciach SR. Železničná
spoločnosť, ako nová firma, má v podnikateľskom pláne zisk.
Takže sa nemôžeme držať starej praxe. Zabezpečíme tú
stratovú dopravu, ktorú štát zaplatí. Sme pripravení
zredukovať od 1. februára osobnú dopravu na regionálnych
tratiach. Uvidíme, ako sa k tomu v stredu na svojom rokovaní
postaví vláda,“ povedal Čikovský.
Opatrenia v regionálnej doprave
* úplne sa má zrušiť prevádzka železničnej
osobnej dopravy na 22 tratiach, čo je spolu 511 kilometrov (14,3
percenta celej siete)
* popri ďalších troch zrušených tratiach s celkovou dĺžkou
207 kilometrov (5,5 percenta siete) sa má zaviesť zmluvná
autobusová doprava, ako náhrada železničnej osobnej dopravy
* železnice prepustia obslužný personál – vlakové čaty,
osobní pokladníci, rušňové čaty a pracovníci opravovní koľajových
vozidiel – v celkovom počte 443 pracovníkov (358 na tratiach
s úplným zastavením osobnej dopravy, 85 na tratiach s
autobusovou osobnou dopravou)
* na 11 tratiach s celkovou dĺžkou 398 kilometrov (11,1
percenta siete) lokálna železničná osobná doprava zostane, sú
to trate vo Vysokých Tatrách – najmä elektrifikované, na
ktorých jazdia nové elektrické vláčiky
* odpredaj, resp. vyradenie nadbytočných hnacích vozidiel (65
kusov) a prípojných vozňov (45 kusov) používaných na vybraných
tratiach
Výsledná verzia redukcie osobnej
dopravy od 2. februára 2003
13.1.2003 - Zastavenie osobnej
dopravy bez náhrady
Plavecký
Mikuláš - Zohor
Zohor - Záhorská
Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina -
Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová
Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Zastavenie železničnej osobnej dopravy, nahradenie
autobusmi
Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
Odborári sú pripravení na štrajk
13.1.2003 - Odborári zo železníc
vyhlásili minulý týždeň štrajkovú pohotovosť. Hoci železnice
tvrdia, že po zrušení väčšiny lokálok budú musieť
prepustiť 443 zamestnancov, odborári hovoria o troch tisíckach.
„Rozhodnutie rušiť regionálnu osobnú železničnú dopravu
je nesystémovým riešením aktuálnych ekonomických problémov
štátu. Takéto rozhodnutie nie je v súlade s avizovanou snahou
vlády o preferovanie ekologických dopravných systémov a
snahou o vytvorenie podmienok na rozvoj regiónov,“ tvrdí
predseda kresťanských železničných odborov Jozef Micsinai.
Šéf Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt tvrdí,
že rušenie lokálok sa dotkne tritisíc ľudí – rátajú
medzi nich nielen tých, čo prepustia, ale aj tých, ktorých sa
rušenie dotkne zmenou pracovného režimu. Podľa odborárov
problémy spôsobí aj zrušenie ďalších 122 vlakových spojov
na iných tratiach.
Do štrajkovej pohotovosti sa zapojilo deväť železničiarskych
odborových centrál a na 23. januára pripravujú v Bratislave
protestné zhromaždenie. Vytvorili Centrálny štrajkový výbor
a rokujú o možnosti ostrého štrajku. Doteraz vyzbierali vyše
30-tisíc podpisov, aby sa doprava na lokálnych tratiach nezrušila.
Dedinčania stále dúfajú, že lokálky
nezrušia
13.1.2003, RICHARD FILIPKO - Ľudia z
dedín, ktorí chodia do práce motorovými vlakmi, stále dúfajú,
že vláda a ministerstvo si to s rušením tratí ešte rozmyslí.
„My stále nevieme, ako to bude. V decembri sa hovorilo, že
lokálku nám definitívne zrušia. Minulý týždeň sme sa tešili,
lebo sa v dedine vravelo, že ju nezrušia. Už som aj v robote
kolegom povedal – dobre je, lokálka bude premávať. Aj naši
železničiari tak povedali. Vy teraz hovoríte, že ju asi zruší
vláda. Naozaj neviem, ako budeme chodiť do roboty,“ hovorí
chlapík pri stanici v Záhorskej Vsi. Ešte pred mesiacom tamojší
robotníci tvrdili, že lokálka tam premáva sto rokov a určite
ešte sto aj premávať bude.
Trať zo Zohora do Záhorskej Vsi, najzápadnejšej obce
Slovenska, sprevádzkovali v novembri 1911. Domáci hovoria, že
na 14-kilometrovej trati býva ráno a popoludní lokálka plná
najmä cez školský rok, plné sú vraj aj autobusy. Ak hneď po
zrušení vlakov nepribudnú autobusové spoje, ľudia budú mať
problémy dostať sa z dediny.
Vedenie Slovenskej autobusovej dopravy v Malackách zatiaľ
nedostalo žiadnu požiadavku, aby od februára posilnilo spoje.
„Nik s nami nehovoril, vieme len to, čo sme si prečítali v
novinách. Keby prišlo vedenie obcí s konkrétnymi požiadavkami,
vedeli by sme povedať, či dopravu vieme, alebo nevieme zabezpečiť,“
povedali v SAD Malacky. V ich okrese zrušia lokálky aj na 35–
kilometrovej trati zo Zohora do Plaveckého Mikuláša.
„Obce aj mestá v našom regióne písali železniciam,
ministerstvu aj predsedovi vlády, že nesúhlasíme s rušením.
Napísali sme, že máme záujem o transformáciu, že osobnú aj
nákladnú dopravu si budeme prevádzkovať sami, aby nám dali
trať do prenájmu. Štátu by sme platili nájom, alebo by sme
si to od štátu odkúpili,“ hovorí primátor Rajca v okrese
Žilina Ján Rybárik. Železnica však trať prenajať alebo
predať nechce. Ponúka len, aby sa obce finančne podieľali na
zabezpečení stratových vlakových liniek, alebo si vytvorili
vlastnú spoločnosť a prevádzkovali ich sami. Trate si chcú
nechať. „Nechcú s nami o tom ani rokovať. Prečo by sme my
mali prevádzkovať stratové vlaky a oni by mali mať ziskové
koľajnice? Chceli sme, aby nám dali jednu trať ako celok a my
to dokážeme so ziskom prevádzkovať,“ hovorí Ján Rybárik
Z jeho mesta vedie trať do Žiliny a zbiera ľudí z celej
rajeckej doliny, vrátane kúpeľnej obce Rajecké Teplice.
Tvrdia, že ušetria pol miliardy
Podľa prepočtov železničnej spoločnosti sa zrušením
osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach ušetrí 576,4 milióna
korún. Ide o energie, poplatky za používanie železničnej
dopravnej cesty, výplaty a ostatné priame aj nepriame náklady.
O 59,7 milióna sa naopak zvýšia náklady v súvislosti so
zabezpečením autobusovej dopravy na troch zrušených tratiach.
Celková úspora je 516,6 milióna. Stratu z tržieb z prepravy
cestujúcich vlakmi vypočítala Železničná spoločnosť na 47,8
milióna korún, čiže po odrátaní tržieb predstavuje ušetrenie
468,9 milióna korún. (rf)
Gemeri podpisová akcia za lokálky
13.1.2003 - Vyše šesťtisíc ľudí
sa na Gemeri podpísalo pod petíciu za zachovanie osobnej
dopravy na tamojších regionálnych tratiach. Zrušením troch
tamojších lokálnych tratí sa zaoberala aj Rada Združenia
miest a obcí horného Gemera. „Nebolo by múdre zrušiť osobnú
železničnú dopravu úplne, lebo to skomplikuje život obyvateľov
regiónu, ich prepravu do a zo zamestnania,“ povedal predseda
rady František Kardoš, ktorý je súčasne primátorom mesta Rožňava.
Miestni tvrdia, že zrušením tratí príde o prácu 80 železničiarov,
čo je pre región s vyše 30-percentnou mierou nezamestnanosti
ďalšia záťaž. František Kardoš sa obáva, že onedlho po
zrušení osobnej prepravy, by sa prevádzka na týchto tratiach
v dôsledku ešte nižšej rentabilnosti zrušila celkom a
nejazdili by ani nákladné vlaky. „Myslíme si, že Železničná
spoločnosť má veľké rezervy v redukovaní administratívno-technického
aparátu a tam by mohli dosiahnuť väčšie úspory nákladov,“
povedal.
Petíciu za zachovanie dopravy na lokálnej trati podpisovali aj
obyvatelia v okolí Banskej Štiavnice. Trať z Hronskej Dúbravy
do Štiavnice vedie členitým terénom a podľa obyvateľov by
zrušenie trate mohlo mať negatívny vplyv na rozvoj cestovného
ruchu. Štiavnica je v zozname svetového kultúrneho dedičstva
UNESCO.
Motoráčiky, ktoré Štiavničania prezývajú Anča, by chceli
zachovať aj študenti, pretože školy v tomto meste navštevuje
približne tritisíc stredo– a vysokoškolákov.
Nerušte nám vlaky!
13.1.2003 -
Kvôli pripravovanému rušeniu osobnej dopravy na 25 vybraných
železničných tratiach pripravujú príslušné odborové centrály
na 23. januára protestné zhromaždenie. Zúčastní sa na ňom
9 odborových centrál, ktoré vyjadria s avizovaným rušením
regionálnej dopravy svoj nesúhlas.
V kauze vlakového tendra Bakšay
obvinený už aj z prijímania úplatku 860 000 EUR
13.1.2003 - Generálna prokuratúra (GP)
SR rozšírila obvinenie bývalého federálneho ministra zahraničného
obchodu Jozefa Bakšaya o trestný čin prijímania úplatku a
inej nenáležitej výhody. Ako dnes uviedli Televízne noviny TV
Markíza, malo ísť o úplatok 860 000 EUR, teda približne 35
miliónov Sk, v súvislosti s kontroverzným železničným
tendrom.
Kľúčová je v tomto prípade výpoveď bývalého poslanca Víťazoslava
Mórica. Podľa spisu sa z iniciatívy Bakšaya obaja stretli v
roku 2001 neďaleko Brna v Českej republike. "Obvinený sa
tam vyjadril, že vie ovplyvniť výsledok tendra na 35 ľahkých
motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť ( ZSSK )," povedal
pre Markízu Ján Bernát, riaditeľ Úradu špeciálneho prokurátora
GP SR. "Požadoval za to 430 000 EUR s tým, že ak dosiahne
úspech, bude požadovať ďalších 430 000 EUR, a v prípade,
že úspech nedosiahne, preddavok vráti," pokračoval Bernát.
Bakšay mal kontaktovať Mórica pre jeho blízky vzťah k ŽOS Vrútky , ktorá bola členom konzorcia, uchádzajúceho
sa o zákazku. Móric ponuku odmietol a napokon vypovedal. "O
tomto tendri už bolo povedaných toľko klamstiev, že bolo
treba povedať aj to, ako to naozaj v skutočnosti bolo,"
vyjadril sa v tejto súvislosti pre TV Markíza.
Jozefovi Bakšayovi v najbližších dňoch doručia uznesenie o
obvinení. Keďže je občanom Českej republiky, slovenská
strana musí o spoluprácu požiadať české orgány činné v
trestnom konaní, uzavrela Markíza.
V kauze železničného tendra vyšetrovatelia už v septembri
obvinili okrem Bakšaya aj exministra dopravy Jozefa Macejka,
vtedajšieho štátneho tajomníka rezortu dopravy Michala Baloga
a vedúceho úradu rovnakého ministerstva Petra Klučku. Bakšay
bol obvinený pre pokus o korupciu šéfa výberovej komisie a
Macejko, Balog a Klučka pre zneužívanie dôverných osobných
informácií o štátnej zákazke na nákup 35 ľahkých vlakových
súprav v prospech spoločnosti Alstom , ktorého sa mali dopustiť začiatkom
minulého roka.
Víťazom tendra ZSSK , a. s. na nákup 35 ĽMJ sa stalo slovensko-švajčiarske
konzorcium DMU GTW, združujúce ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler Busnang AG. Neúspešný
uchádzač francúzsky Alstom však dodatočne predložil
vylepšenú cenovú ponuku. Jozef Bakšay mal podľa predchádzajúcich
informácií v bratislavskej reštaurácii Traja mušketieri
hovoriť o odmene v prípade úspechu francúzskej spoločnosti.
V reštaurácii sedel aj exposlanec Peter Kresánek, ktorého
list premiérovi Mikulášovi Dzurindovi, zverejnený v médiách,
vyvolal okolo tendra škandál. Tender "stál hlavu" bývalého
ministra dopravy Macejka. Jeho nástupca Ivan Mikloš 5.
septembra výsledky súťaže zrušil a minister dopravy novej vlády
Pavol Prokopovič sa s jeho rozhodnutím stotožnil.
Ľudia nad cestovným plačú, štát
na vyššie zľavy nemá
14.1.2003, Jana Morháčová - Zdraženie
dopravy vo vlakoch a autobusoch je podľa cestujúcich na
Slovensku príliš vysoké. Dopravné podniky však tvrdia, že
ak má štát obmedzené možnosti, muselo k tomu dôjsť.
"Ak mám dávať na dopravu detí do školy namiesto 200 Sk
takmer 500 korún mesačne, je to problém, veď je to desatina môjho
príjmu," tvrdí matka dvoch detí z Utekáča.
"Muselo dôjsť k zmene. Dopravcovia dlho ťahajú straty,
ktoré vytváral štát tým, že ich zaväzoval k výkonom, no
neplatil straty, ktoré z toho vznikali," doplnil Miloš Čikovský
zo Železničnej spoločnosti.
Od Nového roka cestujeme vlakmi a autobusmi za ceny o 15 percent
vyššie ako v minulom roku. Súčasne sa znížili zľavy najmä
žiakom a študentom, ktorí denne dochádzajú do školy. Zmeny
sa najviac dotkli rodín, ktoré musia vypravovať do škôl
deti, pretože týždenné a mesačné cestovné lístky zdraželi
oproti minulému roku o 140 percent. Na všetky zľavy v
autobusovej doprave štát vyčlenil na tento rok 1,05 miliardy
korún. Obe železničné firmy dostali 6,6 miliardy korún.
"Štát naďalej dotuje žiacke a študentské cestovné,
iba rozsah zliav sa znížil. Aj tento rok však bude 70 percent
z ceny za cestovanie žiakov a študentov platiť štát."
Povedala to hovorkyňa ministerstva dopravy Mária Miková.
Prakticky to znamená, že študenti a žiaci, ktorí cestujú na
týždenné alebo mesačné predplatné lístky, v autobusoch či
vlakoch naďalej platia len necelú tretinu z celkovej ceny za
prepravu.
Minister dopravy pri schvaľovaní zmien vo vláde upozornil, že
možnosti štátneho rozpočtu sú obmedzené a naďalej nie je
možné nútiť dopravcov, aby vozili ľudí so zľavami a nikto
im straty nekompenzoval. "Urobili sme to, čo sa malo urobiť
už dávno. Stanovili sme maximálne možnosti štátu a podľa
toho sa určia aj podmienky v doprave," doplnil štátny
tajomník ministerstva dopravy Branislav Opaterný.
"Podľa prepočtov zvýšenie cestovného a obmedzenie zliav
prinesie vyššie tržby asi o 705 miliónov korún. Aj tak sa
mnohé podniky autobusovej dopravy nedostanú do zisku. Reálne
straty z poskytnutých výkonov budú o niečo vyššie ako to,
čo je schválené v štátnom rozpočte," upozornil Eduard
Vaník, šéf ekonomickej komisie Združenia autobusových
prepravcov.
Podľa jeho slov situácia sa už musela riešiť, pretože
podniky autobusovej dopravy nemohli naďalej vykrývať každoročné
straty zo svojich ziskov.
"Hľadali sme rezervy, ale ceny vstupov sa nám stále zvyšovali.
Nemôžeme donekonečna roztvárať nožnice medzi našimi nákladmi
a nezvyšujúcimi sa tržbami. Zvyšovanie cestovného je citlivá
záležitosť, ale bez neho nie je možné definitívne
vysporiadať vzťahy medzi dopravcami a štátom," povedal
ďalej Vaník.
Dopravcovia - teda 17 autobusových podnikov a železničné
podniky - majú predpísané regulované ceny. Je to napríklad výška
cestovného, ako aj rozsah dopravy tak, aby bola zabezpečená
doprava do všetkých časti Slovenska. "Treba povedať, že
tento rok bude pre podniky autobusovej dopravy všetko drahšie -
od nafty až po zvýšenú daň z pridanej hodnoty. DPH je v
regulovaných cenách dopravy započítaná automaticky. Teda
minulý rok sme z každého lístka odvádzali štátu 10
percent, v tomto roku je to 14 percent," doplnil Vaník.
Podľa analýz ministerstva dopravy najväčší záujem o týždenné
a mesačné cestovné lístky v autobusoch je na trate do
vzdialenosti 16 kilometrov.
"Štát dlhodobo nevykrýva straty vyplývajúce zo zmluvy
vo verejnom záujme, a preto bolo potrebné čiastočne upraviť
zľavy," doplnil hovorca Železničnej spoločnosti Miloš
Čikovský.
Železničná spoločnosť napríklad za prvý polrok získala na
tržbách za týždenné či mesačné cestovné lístky 21,6
milióna korún. Strata na tržbách len pri týchto dvoch typoch
zliav predstavovala 90 miliónov korún.
„Plácačka“ sa stane minulosťou
15.1.2003 - Výpravka alebo ľudovo
„plácačka“, ktorou železniční výpravcovia signalizujú
strojvodcovi voľno na jazdu, sa na českých železniciach stane
minulosťou. Na zhruba pätine staníc už nie sú výpravcovia,
ale moderné traťové a staničné návestidlá obsluhované z
jedného miesta vzdialeného až desiatky kilometrov. Výpravca
tak príde o výpravku a píšťalku a z troch najznámejších
symbolov mu zostane len červená čapica.
Od miliárd k zastávkam
15.1.2003 , Lukáš
Pardubský - Diskusia o rušení stratových železničných tratí
sa presunula z úrovne vlády, ministerstiev a vedenia železníc
do regiónov. Už to nie sú iba anonymné miliardy, ktoré sa
platili zo štátneho, a preto nikoho netrápili. Z problému železníc
a štátu sa stáva problém všetkých. Na bezbolestné riešenie
je už pravdepodobne neskoro.
Možno namietať, že rušenie stratových tratí je najjednoduchším
spôsobom, ako zadlžovanie železníc čiastočne obmedziť. Stačí
si spočítať náklady, koľko ktorá trať stojí a koľko sa
vyberie z cestovného. Bez uvažovania nad tým, ako dostať
jednotlivé trate zo straty, odstaviť záujmy regiónov a ich
obyvateľov na vedľajšiu koľaj.
Hra na zlý štát a železnice však na celej čiare neobstojí.
Problém nevznikol dnes a vinníkov súčasného stavu je viacero.
Svoju zodpovednosť majú železnice a ich vedenie, ktoré sa často
nedokázalo pružne prispôsobiť trhu. Pre štátny podnik, na
ktorého zlé financovanie dopláca štát, to nie je nič
neobvyklé. Možno by niekde skutočne pomohlo zriadiť novú
zastávku, ako napríklad v priemyselnom parku na Záhorí, a trať
by sa stala rentabilnou. Niekde sú zase železničné stanice
niekoľko kilometrov od obce a treba k ním „šliapať“ pešo.
Aj veľké zmeny sa niekedy môžu dosiahnuť maličkosťami.
Nehovoriac o veľkých investíciách do sporných administratívnych
budov. Jednoznačné je aj to, že situácii nepomohol ani štát,
ktorý železniciam najmä v minulosti neplatil načas za výkony
vo verejnom záujme. Na druhej strane však svoj diel viny majú
aj regióny. Zobudiť sa mohli skôr, a tak niektoré trate zachrániť.
Teraz na to potrebujú peniaze, ktoré im chýbajú. Mnohí si vo
svojich regiónoch istotne spomenú na prípady, keď miestna
samospráva svojimi nelogickými rozhodnutiami rozvoj železničnej
siete brzdila.
Ani odborári, ktorí protestujú proti prepúšťaniu súvisiacemu
s rušením tratí, nemôžu mať úplne čisté svedomie. Práve
oni nesúhlasili s racionalizačnými opatreniami, ktoré by si
vyžiadali prepustenie železničiarov. A tie mohli hospodárenie
železníc výrazne zlepšiť.
Aj preto sa už všetky trate istotne zachrániť nepodarí.
Napriek tomu sa chyby minulosti nesmú opakovať, pretože súčasné
rušenie tratí by totiž nemuselo byť posledným. Dokážu si
to však tí, ktorí majú veci v rukách, uvedomiť?
Vláda vyjadrila súhlas s rušením
osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach
15.1.2003 - Vláda SR dnes vyjadrila súhlas
s redukciou osobnej dopravy na 25 regionálnych koncových
tratiach od 2. februára tohto roka. Strana maďarskej koalície
(SMK) sa na rokovaní kabinetu hlasovania zdržala.
Na troch úsekoch bude železničná doprava nahradená
autobusovou. Ide o trate Trenčín - Chynorany, Levice - Štúrovo
a Zvolen - Čata, ktoré pokrývajú 5,8 % železničnej siete (207
km) a prislúcha im dopravný výkon 1,280 milióna vlakových
kilometrov. Kilometrická dĺžka zvyšných 22 tratí
predstavuje 511 km (14,3 % siete) a výpadok dopravného výkonu
2,798 milióna vlakových kilometrov.
Osud regionálnych tratí už de facto spečatila vláda SR
tohtoročnou výškou rozpočtovej dotácie pre ZSSK a objednaným dopravným výkonom, ktorý
jej prispôsobila. ZSSK tak ako
prepravca získa od štátu na výkony vo verejnom záujme tento
rok 4,33 miliardy Sk, čo na prevádzku inkriminovaných tratí
nepostačí. O nájdenie prostriedkov na zachovanie obslužnosti
územia sa preto snaží regionálna samospráva.
Celkový efekt uvedeného opatrenia bude podľa hovorcu Železničnej
spoločnosti ( ZSSK ) Miloša Čikovského znamenať úsporu nákladov
v objeme 468,8 milióna Sk. Uvedené číslo však nepočíta s
odstupným a odchodným pre zamestnancov, ktorých sa redukcia
dopravy dotkne. V ZSSK pôjde predovšetkým o pracovníkov Divízie železničných
koľajových vozidiel a Divízie osobnej prepravy. Spoločnosť
počíta s prepustením 443 zamestnancov, z toho 358 na tratiach
s úplným zastavením osobnej dopravy a 85 na tratiach, kde dôjde
k jej nahradeniu autobusovou dopravou. Prepúšťanie členov
vlakových a rušňových čiat, osobných pokladníkov, pracovníkov
opravovní koľajových vozidiel by malo prebehnúť do jedného
až dvoch mesiacov po zrušení osobnej dopravy na dotknutých
tratiach.
Redukcia osobnej dopravy bola súčasťou kabinetom schválenej
Správy o postupe prípravy a priebehu transformácie Železníc
SR ( ŽSR ). Kľúčovým momentom z hľadiska transformácie
pôvodných Železníc Slovenskej republiky bolo ponechanie úlohy
správcu a prevádzkovateľa dopravnej cesty na tejto zložke a
presun dopravných činností na novovzniknutú ZSSK , a. s.,
Bratislava k 1. januáru minulého roka. Majetkový vklad do
dopravcu pritom predstavoval 30,961 miliardy Sk.
Materiál hodnotí aj plnenie postupného oddlžovania štátu voči
ŽSR za
neuhradené výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 2001. Ku
koncu sledovaného obdobia predstavovala istina dlžnej sumy podľa
kalkulácie ministerstva dopravy 11,272 miliardy Sk. V roku 2001
uvoľnil štát prostredníctvom Fondu národného majetku (FNM)
SR na oddlženie dve miliardy Sk. V minulom roku išlo o sumu 2,915
miliardy Sk, z ktorej časť bola poukázaná a použitá na následnú
anuláciu dlhu ŽSR voči
Sociálnej poisťovni, Spoločnej zdravotnej poisťovni, Národnému
úradu práce, daňovým úradom a na úhradu záväzkov z
obchodných vzťahov.
Vláda SR uložila ministrovi dopravy vypracovať do konca marca
tohto roka plán plnenia konsolidačnej funkcie ŽSR , ktorá je spojená
so zotrvaním záväzkov voči verejným fondom a úverov so štátnou
zárukou práve na ŽSR .
Prokopovič: Doprava na polovici rušených
lokálok sa môže obnoviť do konca marca
15.1.2003 - Zhruba do konca marca by
podľa slov ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavla
Prokopoviča mohla byť obnovená doprava na asi polovici z 25
lokálnych tratí, na ktorých osobné vlaky prestanú premávať
od 2. februára.
"Predpokladám, že do jedného až dvoch mesiacov od zrušenia
dopravy bude na polovici tratí doprava obnovená," konštatoval
pre TASR minister Prokopovič. Podľa neho by mohlo dôjsť k
zapojeniu sa samospráv do prepravy vlakov na lokálkach. "Rokujeme
s viacerými samosprávami. Sme ochotní pristúpiť aj na
spolufinancovanie zo strany samospráv," konštatoval P.
Prokopovič.
Počas pozastavenia osobnej vlakovej dopravy na lokálkach budú
prepravu osôb v dotknutých oblastiach zabezpečovať podniky
SAD. "Toto bolo podmienkou vlády SR pri schválení materiálu,"
zdôraznil šéf rezortu. Zrušenie prepravy na lokálkach, ktorým
Železničná spoločnosť ušetrí ročne 468,8 milióna Sk, je
podľa P. Prokopoviča krokom v prospech spoločnosti, čo by si
podľa neho mali uvedomiť aj odbory. "Myslím si, že na železniciach
nedôjde k štrajku. S odbormi rokujeme. Mali by si uvedomiť, že
k rušeniu osobnej dopravy na lokálkach dochádza preto, aby železnice
fungovali. V opačnom prípade môže nastať kolaps,"
upozornil minister. Po zrušení lokálok môže v závislosti od
obnovenia dopravy na týchto tratiach prísť o prácu od 40 do
400 ľudí. Podľa ministra však železničiarov dostatočne chráni
kolektívna zmluva.
Bombardier a Škoda Holding chcú spolu
súťažiť o železničné objednávky v KSVE
15.1.2003 - Najväčší svetový výrobca
železničných vozidiel Bombardier Inc. dnes oznámil, že v
aliancii s českou Škodou Holding chce súťažiť o získanie
železničných objednávok vo východnej Európe.
Podľa hovorkyne montrealského Bombardiera Lydie Dufresneovej je
partnerstvo zamerané na účasť v nadchádzajúcich tendroch,
kde za najväčšieho konkurenta pokladá nemecký Siemens.
Len v Českej republike a na Slovensku je potenciál pre asi
stovku vlakových súprav, tvrdí Dufresneová. Prvý projekt, na
ktorom budú spoločnosti spolupracovať, je vývoj elektrického
vysokorýchlostného vlaku, ktorý bude vyrobený pod licenciou
škodováckej Dopravnej Techniky v Plzni. Obe spoločnosti chcú
spolupracovať aj pri modernizácii elektrických a dieslovo-elektrických
lokomotív v Rusku, Českej republike a na Slovensku.
Škoda Holding bola na konci minulého mesiaca predaná americkej
investičnej skupine Appian Group a nemá žiadny vzťah k Škode
Auto, patriacej pod koncern Volkswagen.
Prokopovič potvrdil trate, kde rušia
osobnú dopravu
16.1.2003, Jana Morháčová - Od 2.
februára sa na Slovensku ruší osobná železničná doprava na
25 lokálnych železničných tratiach. Na troch z nich zabezpečia
železnice náhradnú autobusovú dopravu za cenu vlakových lístkov.
Uviedol to včera minister dopravy Pavol Prokopovič po rokovaní
vlády. Podľa zistení Pravdy z navrhovaného zoznamu vypadla
len trať Čadca - Skalité.
Ministri však zaviazali Prokopoviča, aby do konca apríla
pripravil návrhy o možnosti zabezpečenia osobnej železničnej
dopravy na lokálnych tratiach prostredníctvom samospráv, VÚC
prípadne podnikateľských subjektov, a to zrušením cenovej
regulácie, teda s voľnou tvorbou cien.
Podľa Prokopoviča sa regióny začali ozývať až na poslednú
chvíľu.
"Mám dohodnuté stretnutia s dvoma skupinami primátorov a
starostov, ktorí sú ochotní zapojiť sa aj do financovania,"
zdôraznil minister dopravy.
Rovnako musí rezort dopravy po troch mesiacoch pripraviť
vyhodnotenie, čo zrušenie tratí spôsobilo.
Vláda včera riešila komplexný materiál o transformácii železníc
na dve firmy - Železničnú spoločnosť a Železnice SR a ich
finančnú situáciu. V rámci tohto materiálu boli aj
opatrenia, ktoré majú šetriť peniaze. "Zoznam tratí s
obmedzením dopravy neschvaľuje vláda, takéto rozhodnutie je
plne v kompetencii Železničnej spoločnosti a ministra dopravy,"
zdôraznil Prokopovič. Napriek tomu Prokopovič informoval
svojich kolegov o ekonomických dôvodoch, ktoré viedli k zrušeniu
dopravy na regionálnych tratiach. Železničná spoločnosť tým
usporí 460 miliónov korún ročne.
Podľa slov ministra dvaja členovia z vlády odmietli podporiť
tento materiál.
"Trate boli vybrané pre veľkú stratovosť. Tieto
opatrenia sú nevyhnutné," zdôraznil minister. Spresnil,
že rušenie dopravy sa prejaví aj prepúšťaním pracovníkov.
"Ide o 40 až 400 pracovníkov," uviedol Prokopovič.
Štiavnica chce o lokálku bojovať
16.1.2003, KVETA FAJČÍKOVÁ - Výsledná
verzia redukcie železničných tratí, ku ktorej má prísť od
februára, Štiavničanov sklamala. Jednou zo zrušených tratí
má definitívne byť aj lokálka medzi Hronskou Dúbravou a
Banskou Štiavnicou. Obyvateľom mesta nepomohla ani petícia,
ktorú podpisovali koncom minulého roka.
Primátor mesta Marián Lichner považuje rozhodnutie za
kontraproduktívne. Mesto však podľa jeho slov zbrane neskladá
a o lokálku bude bojovať ďalej na najvyšších miestach. Ak
neuspejú na domácej pôde, chcú sa obrátiť až na Radu Európy
či UNESCO.
„Na objednávku slovenskej vlády vypracovala Rada Európy v
roku 1994 technickú správu rozvoja mesta. Jedným zo základných
odporučení rady je rozvoj cestovného ruchu a školstva. Bez
dopravy sú oba body čisto teoretická záležitosť,“ dodáva
Lichner.
Plánované zrušenie lokálky by podľa neho výrazne poznačilo
dôveru investorov, ktorých sa v posledných rokoch podarilo do
mesta prilákať. Banská Štiavnica je navyše na zozname svetového
kultúrneho dedičstva UNESCO a v parlamente bol prijatý aj zákon
o Banskej Štiavnici. Vláda sa v ňom zaväzuje podporovať
rozvoj mesta. Práve preto je podľa vedenia mesta zrušenie
trate v rozpore s proklamovanou podporou.
Skôr, ako sa mesto obráti na Radu Európy a UNESCO, chce ešte
raz osloviť poslancov parlamentu a vlády.
Banská Štiavnica má excentrickú polohu a zrušenie trate by
podľa vedenia mesta odrezalo Štiavnicu od sveta. Rozvoj cestovného
ruchu by viditeľne utrpel. Okrem toho sa Štiavnica považuje za
študentské mesto. Na stredné a vysoké školy sem dochádza
približne tritisíc mladých ľudí. Prevažná väčšina z
nich využíva práve železničnú dopravu.
Skoda And Bombardier Agree To Cooperate
20030117
- APPIAN Group, the US investment company which acquired Skoda
Holding at the end of last year, has agreed to cooperate with
Bombardier Transportation on the production of rolling stock and
locomotives for eastern Europe. Bombardier Transportation will
work with Skoda Dopravni Technika, the train building subsidiary
of Skoda Holding, based in Plzen, Czech Republic.
The first joint project will be an electric triple-system high-speed
locomotive for eastern Europe. This will be manufactured by Skoda
under licence from Bombardier, which will also supply the
propulsion and control equipment.
The two companies are considering the joint modernisation of
electric and diesel locomotives in the Czech Republic, Slovakia,
and Russia. Skoda could also become a producer of systems and
components for Bombardier.