Keby bola záchytka ...
HOREHRONIE 17. 2.2004 (mp), Brezno - Na
poziadanie zeleznicnej policie 11. februara vecer po desiatej
vystartovali na zeleznicnu stanicu . Vypravca si tam nevedel poradit s opitym
muzom. Opilec bez dokladov lezal na perone a nebol schopny
komunikacie.
Výlet Hrončianskou dolinou
HOREHRONIE 17. 2.2004 - Kazdu sobotu od 11.
oktobra do 24. aprila si mozete vychutnat romanticky vylet
Hroncianskou dolinou. Jazdu historickym vlakom vo vykurenych
vagonoch s motorovou lokomotivou, spestrenu kulturnym programom,
ponuka Čiernohronská železnica
z Čierneho Balogu o
jedenastej a strnastej hodine a z Chvatimechu
o dvanastej a patnastej hodine.
Tridsať projektov z programu ISPA
16.02.2004 -
Predvstupový program Európskej únie ISPA zameraný na podporu
dopravy a životného prostredia v kandidátskych krajinách bol
úspešný a v období rokov 2000 - 2003 prispel na 324 projektov
sumou vyše sedem miliárd eur. Slovensko získalo peniaze na 30
dopravných a ekologických projektov v celkovej hodnote 637,45
milióna eur, na ktoré program ISPA prispel sumou 362,1
milióna. Vyplýva to zo správy o výsledkoch programu ISPA,
ktorú v piatok v Bruseli zverejnila Európska komisia. Z 30
slovenských projektov bolo 23 v oblasti životného prostredia
(najmä čistiarne, kanalizácia, odpadové hospodárstvo) v
celkovej hodnote 318,2 milióna eur (príspevok ISPA je 186,9
milióna). Dopravy sa týkalo šesť projektov v celkovej hodnote
317,8 milióna (príspevok ISPA 173,7 milióna). Išlo najmä o
diaľnice a modernizáciu železníc.
Zákony sú, skúsme ich využiť
V uplynulých dňoch sa denník SME
opakovane venoval ceste viacerých top manažérov s Orangeom do
Dubaja.
16.02.2004, Beblavý Miroslav - Osobitnú
pozornosť venovali novinári otázke, či je v poriadku, aby sa
na tejto ceste zúčastnili zástupcovia dvoch verejných
organizácií - námestník generálneho riaditeľa ŽSR a generálny riaditeľ Tlačovej
agentúry Slovenskej republiky. K téme sa vyjadrili mnohí,
nikto však nepoukázal, že od 1.1. nejde len o problém
"pravidiel slušného správania". Dnes už totiž
platí zákon o výkone práce vo verejnom záujme, ktorý má
čo povedať práve k podobným výletom.
Zákon, navrhnutý ministerstvom práce, sociálnych vecí a
rodiny a schválený parlamentom v novembri minulého roku, má
prvýkrát v slovenskej histórii dosah nielen na štátne
organizácie (napríklad TASR), ale aj na podnikateľské
subjekty, kde aspoň dve tretiny akcií vlastní štát, FNM,
obce alebo VÚC, a na všetky právnické osoby založené
zákonom - teda aj na ŽSR .
Podľa zákona o výkone práce vo verejnom záujme je
zamestnanec uvedených subjektov okrem iného povinný
"zdržať sa pri výkone práce vo verejnom záujme
všetkého, čo by mohlo ohroziť dôveru v nestrannosť a
objektívnosť konania.... zdržať sa konania, ktoré by mohlo
viesť k rozporu záujmov... nesmie vykonávať činnosť, ktorou
by sa významnou mierou ohrozovala jeho nestrannosť" a
najmä "prijímať dary alebo iné výhody v súvislosti a
pri výkone práce vo verejnom záujme" okrem prípadov,
"ak ide o dary alebo iné výhody poskytované obvykle pri
výkone práce vo verejnom záujme".
Porušenie týchto pravidiel je porušením zákona, čo podľa
Zákonníka práce môže viesť k sankciám vrátane ukončenia
pracovného pomeru. O porušení zákona rozhoduje
zamestnávateľ. V prípade ŽSR je to generálny riaditeľ ŽSR , v prípade
generálneho riaditeľa TASR koná podľa zákona ten, kto ho
vymenoval - konkrétne vláda Slovenskej republiky a jej
predseda.
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme ďalej hovorí, že
ak ktokoľvek upozorní zamestnávateľa na porušenie zákona
jeho zamestnancom, "zamestnávateľ je povinný zistiť, či
zamestnanec porušil povinnosti, alebo obmedzenia a do 30 dní od
prijatia upozornenia" oboznámiť sťažovateľa s
výsledkom, ako aj s prijatým opatrením. Inými slovami, ak
čitateľ SME napíše podpísaný list predsedovi vlády a
generálnemu riaditeľovi ŽSR , v ktorom uvedie, čoho sa uvedení páni mali
dopustiť a na základe akých skutočností si to čitateľ
myslí, do 30 dní sa musí dočkať veľmi konkrétnej odpovede.
Nenáleží mi vyjadrovať sa k "vine" alebo
"nevine" v tomto konkrétnom prípade, vyjadrím preto
len poľutovanie, že poslanci NR SR vypustili z vládneho
návrhu zákona možnosť odvolať sa proti rozhodnutiu
zamestnávateľa na nezávislý súd. V takom prípade by
dostatočne odhodlaný čitateľ, denník alebo mimovládne
organizácie dostali na otázku, či je takéto cestovanie
protizákonné, finálnu a pre budúcnosť poučnú odpoveď. V
súčasnom znení zákona závisíme len od zamestnávateľa.
Na druhej strane, predtým než začneme hodnotiť tvrdosť alebo
mäkkosť nového zákona, by sme ho mali využiť. Ak si niekto
myslí, že zákonné pravidlá boli porušené, stačí
investovať jeden list papiera, jednu obálku a jednu poštovú
známku.
Autor je štátnym tajomníkom Ministerstva práce, sociálnych
vecí a rodiny SR
Bojujú o železničnú stanicu
16.02.2004,
iý, NOVE MESTO - Spor o vybudovanie novej železničnej stanice
pri Trnavskom mýte sa opäť vyostril. Kým mestská časť je
kategoricky proti, ŽSR striktne trvajú na svojom.
„Je to atraktívny priestor a zdá sa nám úplne zbytočné
umiestniť na ňom koncovú železničnú stanicu. Aj preto, že
v blízkosti sa nachádzajú ďalšie dve stanice - v Novom Meste
a na Predmestí," hovorí tlačová tajomníčka
novomestského Miestneho úradu Valéria Reháčková. Nové
Mesto sa podľa nej usiluje o odstránenie koľajovej bariéry v
území širšieho centra, ktorú predstavuje práve Filiálka.
„Naša snaha o zastavanie tohto územia však naráža na odpor
Železníc SR, ktoré chcú vybudovať stanicu prijímajúcu
vlaky zo severo- a juhovýchodnej časti priľahlého okolia, a
končiť by v nej mali aj súpravy z Rakúska," dodala
Reháčková s tým, že vedenie Nového Mesta chce na
dotknutých pozemkoch vybudovať polyfunkčné zariadenia,
obchody a byty. Čo hovorí druhá strana? „Výstavba novej
železničnej stanice Nové Mesto-Filiálka je zatiaľ otvorená.
Máme prípravených niekoľko variantov a rokujeme s
ministerstvom životného prostredia. Definitívne rozhodnutie
však zatiaľ nepadlo a nie je určený ani termín, i kedy by sa
tak malo stať," tvrdí hovorkyňa Železníc SR Kornélia
Blašková.
Rezeň v tvare srdca
14.02.2004, Prokeš Jakub; Kováčová
Júlia - 9.2. Slovenské telekomunikácie, ktoré pred časom
lepší prístup ku klientovi odštartovali zmenou loga a názvu,
rozposielajú mesačné účty. Snaha o premenovávanie
všetkého do angličtiny za každú cenu je však niekedy nielen
smiešna či smutná, ale aj chorá.
Účty totiž podpisuje "Viceprezident pre billing".
Ešte, že nie je francúzsky šľachtic pred menom s
"de". Ako povedala na druhý deň v komixe Dilbert
postavička zlého personalistu Dogberta: "Potrebujete
zmeniť názov firmy, aby ste vyvolali ilúziu pokroku."
Utorok (10.2.): Železničná spoločnosť sa zobudila. Zistila,
že bez cestujúcich sú jej (aj najmodernejšie) vlaky nanič. A
to i v najvychytenejšom turistickom kúte krajiny - vo Vysokých
Tatrách. Od nedele znížila len v januári zvýšené
cestovné. A to dokonca až tak, že Tatranci budú v niektorých
prípadoch jazdiť o tretinu lacnejšie ako vlani! Neskutočné.
Cestujúci konečne tresol do stola a vyhral, poviete si. Ale z
lásky k blížnemu železnice ceny lístkov asi neskresali.
Varí niekto ponúkol, že lukratívnu elektrickú a zubačku
sprivatizuje? A železnice si spomenuli na trasy pre lokálky?
(krátené)
Postihne Eurotunnel rovnaký osud ako
Concorde?
16.02.2004,
Pálková Dana - Bez akýchkoľvek pochybností by sa podmorský
tunel popod kanál La Manche nikdy nestaval, keby bolo pred rokmi
známe, aké problémy budú túto stavbu sužovať.
Povedal sklamane minulý týždeň výkonný riaditeľ
spoločnosti Eurotunnel, ktorá prevádzkuje železničný tunel,
Richard Shirrefs.
Stavbu spájajúcu Britániu a Francúzsko, ktorá sa zaradila
medzi najnáročnejšie stavby v dejinách ľudstva, využilo za
10 rokov jej existencie tak málo ľudí, že spoločnosť
Eurotunnel nie je doteraz schopná splatiť ani len úroky z
ohromných nákladov na výstavbu. Ako uviedla agentúra Reuters,
výsledkom je, že za minulý rok zaznamenal Eurotunnel stratu vo
výške 1,89 mld EUR a celkový dlh predstavuje okolo 9 mld EUR.
Obrat spoločnosti klesol medziročne o vyše 9% na 813 mil. EUR,
a tak ako v prípade nadzvukového lietadla Concorde, aj teraz
sú daňoví poplatníci žiadaní, aby pomohli zachrániť
ďalšie fiasko britsko-francúzskej spolupráce v oblasti
dopravy.
Tentoraz však, na rozdiel od pomoci British Airways a Air
France, ktoré prevádzkovali Concorde, britská a francúzska
vláda asi už nebudú ochotné siahnuť znovu do vrecka. Ako
uviedol týždenník The Economist, keď sa o stavbe tunela
rozhodovalo a Eurotunnel vyhral kontrakt na jeho výstavbu, Briti
aj Francúzi odobrili projekt s tým, že nebude závislý od
štátnych peňazí. Zatiaľ čo Paríž môže ešte k tejto
otázke prijať "pružnejší" postoj, Británia už
nie je ochotná. Podľa hovorcu britského ministerstva dopravy
totiž poskytnutie štátnych peňazí pre tunel medzinárodná
dohoda zakazuje.
Pôvodne aj tie najpesimistickejšie odhady počítali s tým,
že tunel popod kanál La Manche využije ročne okolo 10 mil.
cestujúcich. Za minulý rok však vlaky firmy Eurostar, ktorá
zabezpečuje osobnú dopravu na trase Paríž / Brusel –
Londýn, prepravili len 6,3 mil. ľudí a nákladné vlaky
namiesto 5 mil. ton iba 1,7 mil. ton nákladu. Shirrefs by síce
rád zredukoval poplatky v snahe prilákať väčší počet
cestujúcich, no podľa zmluvy sú tieto až do roku 2006 fixné,
a to na úrovni, ktorá pôvodne počítala s vyšším
využitím prepravnej cesty. Ani plánované zníženie cien
však neprinesie Eurotunnelu záchranu, pretože síce môže
zvýšiť počet pasažierov, no môže ešte rýchlejšie
posunúť firmu do bankrotu, ak sa Eurotunnelu nepodarí dať do
poriadku nepriaznivú účtovnú bilanciu. Možno firme
čiastočne pomôže licencia na prepravu nákladov, ktorú v
piatok dostala od francúzskeho ministerstva dopravy, vďaka
čomu by mohla konkurovať francúzskym národným železniciam.
Skeptici projektu podmorského tunela však čakajú krach a
poukazujú na to, že podobne ako v prípade prevádzky
nadzvukových lietadiel Concorde, ani pred spustením tohto
projektu ich varovania nikto nepočúval. Podľa The Economist
už počas kopania tunela totiž trajektové firmy ponúkali
väčšie a rýchlejšie lode na prepravu ľudí a nákladu v
očakávaní, že projekt bude zastavený. Nestalo sa a keď
neskôr aj samotnú lacnú prepravu trajektmi ešte skresali
nové nízkonákladové aerolínie, Eurotunnel už nemal šancu.
Francúzski akcionári firmy teraz tlačia na výmenu
manažmentu, ktorý podľa nich nedokáže situáciu riešiť, no
zdá sa, že ani výmena nezabráni pádu spoločnosti. Jedinou
útechou je fakt, že aj keď Eurotunnel skrachuje, tunel popod
La Manche si na rozdiel od concordov počká na nového
operátora. Jeho životnosť je totiž nepomerne dlhšia.
V tejto súvislosti sú na zamyslenie veľké plány architektov
zrealizovať najväčšiu stavbu v histórii - most cez Beringov
prieliv, ktorý by prepojil euroázijský a americký kontinent.
V nadväznosti na tento projekt by sa vybudovala celosvetová
cestná sieť, tzv. Trans Earth Freeway System v dĺžke
približne 160.000 kilometrov spájajúca opäť cez úžiny a
prielivy všetky kontinenty s výnimkou Austrálie. V dlhodobom
horizonte by sa prepojili elektrorozvodné siete všetkých
väčších miest sveta.
Rušňovodiči Českých dráh
ohlásili na marec dvojdňový štrajk
Praha 13. 2.2004 - Rušňovodiči ČD vyrazili do boja za zvýšenie miezd. Ak im
vedenie železníc nevyhovie, od 1. marca na dva dni zastavia
železničnú dopravu v celej krajine.
Vedenie železníc podľa nich nesplnilo sľub na zmenu
platového zaradenia strojvodcov. "Federácia strojvodcov
ešte môže štrajk odvolať, ak sa s vedením dohodneme do
konca februára," povedal jej šéf Petr Čechák.
Ohlásený štrajk tvrdo odmietol predseda najväčšej odborovej
centrály na železnici Jaromír Dušek i vedenie železníc.
"Strojvodcovia by si mali uvedomiť, že ich akcia by
nepoškodila len České dráhy, ale všetkých
zamestnancov," povedal Pavel Tesař z ČD . Vedenie železnice sa podľa neho bude
snažiť štrajku zabrániť a s rušňovodičmi rokovať.
Štrajk by zastavil väčšinu prevádzky na železniciach. Denne
vlaky v Česku prepravia približne pol milióna ľudí. Možné
škody si Tesař netrúfol odhadnúť.
Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.
Eurotunnel dostal licenciu na prepravu
nákladov a bude konkurentom SNCF
Paríž 13. 2.2004 - Spoločnosť
Eurotunnel, ktorej v strednodobom horizonte hrozí
nesolventnosť, bude môcť v budúcnosti prepravovať aj
náklady, čím sa stane konkurentom SNCF . Francúzske ministerstvo dopravy odovzdalo
dnes v Paríži vedeniu spoločnosti, ktorá prevádzkuje
podmorský železničný tunel medzi Francúzskom a Veľkou
Britániou, licenciu na prepravu nákladov.
Eurotunnel chce prepravovať nákladné vlaky zo švajčiarskeho
Bazileja na Britské ostrovy, čím sa posilní železničné
prepojenie medzi talianskym Milánom a Londýnom. Prostriedky,
ktoré získa z tejto činnosti, hodlá spoločnosť použiť na
splácanie dlhu ešte z obdobia budovania podmorskej trasy. Vlani
Eurotunnel dlhoval svojim veriteľom 9 miliárd EUR (v prepočte
takmer 364 miliárd SKK) a okrem toho vlani bola jeho strata 1,9
miliardy EUR.
Informovala o tom agentúra DPA.
V ČR je již druhé Pendolino, do
konce února ho ČD začnou testovat
PRAHA 15. 2.2004
- Druhý rychlovlak Pendolino
je již v České republice. Italská firma ALSTOM
Ferroviaria , která tyto vlaky vyrábí, ho dodala tento
týden, řekl ČTK Pavel Tesař z tiskového oddělení ČD . Nový vlak začnou dráhy ještě v únoru
testovat na zkušebním železničním okruhu u Velimi.
První soupravu, která do České republiky přijela loni v
červnu, podnik testuje již řadu měsíců. Na svou první
cestu mimo uzavřený železniční okruh by se mohla vydat
poté, co se na ní uskuteční všechny potřebné revize, což
bude nejdříve v dubnu.
Lidé by moderní rychlovlak mohli vidět mimo jiné na trase
mezi Vranovicemi a Břeclaví. Zde budou ČD testovat maximální rychlost, na kterou je vlak
konstruován. Pendolino se
tak bude po trase Vranovice - Břeclav prohánět až 250
kilometrovou rychlostí. V běžném provozu bude s ohledem na
možnosti trati jezdit 160 kilometrů v hodině.
Začátkem března by měl přijet třetí rychlovlak a pak
každý měsíc jedna další souprava. Celkem jich dráhy
objednaly sedm. Stát budou 4,5 miliardy korun. Původně měly
dráhy začít každý měsíc přebírat jeden vlak již loni v
září. Dodávky ale kvůli technickým obtížím a problémům
s dokumentací odmítly a zastavily i platby italskému výrobci.
Dráhy chtějí Pendolino
nasadit minimálně na vnitrostátní trasu Praha – Brno již v
polovině roku. Zda to bude reálné, bude záležet na tom, jak
rychle se podaří dokončit takzvané typové zkoušky, jimiž
musí nový vlak projít. Podle nového jízdního řádu, který
vstoupí v platnost v polovině prosince, by v ostrém provozu
mělo být všech sedm Pendolin. Ta budou jezdit na linkách mezi
Drážďany a Vídní nebo do Bratislavy.
Jízdenka na Pendolino by
podle dřívějšího vyjádření generálního ředitele ČD
Petra Kousala mohla být dražší než cesta vlakem EuroCity
nebo InterCity. Dráhy totiž zvažují, zda na rychlovlak,
který bude na české železnici velkou atrakcí, ze začátku
nezavedou příplatek "za luxus". V současnosti si
dráhy provádějí marketingový průzkum zájmu o cestování
rychlovlakem. Na jeho základě pak zváží možnost zvýšit
jízdné nad úroveň příplatků za EuroCity a InterCity. Za ty
se navíc k jízdnému platí 60 korun bez omezení ujeté
vzdálenosti.
Původně měly rychlovlaky vozit cestující již před pěti
lety. Finanční problémy ČKD, které se v konsorciu s Fiatem a
Siemensem na výrobě podílelo, ale zakázku zpozdily. Výrobu
tak převzal Fiat, jenž se později stal součástí ALSTOMu.
Eurokoridor Sever - Jih má opět
naději na podporu Evropské unie
ČESKÉ
BUDĚJOVICE 13. 2.2004 - Projekt Eurokoridoru Sever -Jih, jehož
iniciátorem je Jihočeský kraj, má opět naději na podporu
Evropské unie (EU). Výbor regionů EU totiž ve čtvrtek
doporučil loňskou závěrečnou zprávu Van Miertovy skupiny,
která navrhla podpořit z fondu EU šest dopravních projektů
významných pro územní soudržnost. Mezi nimi je i železnice
Praha – Linec a dálniční trasa Drážďany/Norimberk –
Praha – Linec, obě s termínem realizace do roku 2010.
"S vytvořením těchto komunikačních tras počítá i
projekt Eurokoridor Sever - Jih, k němuž se dosud přihlásily
Středočeský a Ústecký kraj, hlavní město Praha a regiony
Horní Rakousy, Štýrsko, Slovinsko a Sasko," řekl dnes
ČTK jihočeský hejtman Jan Zahradník (ODS), který se
jednání výboru EU zúčastnil v pozici pozorovatele.
Připomněl, že při projednávání evropských dopravních
priorit původní návrh Van Miertovy skupiny doznal změn. V
doporučujícím materiálu, připraveném pro závěrečné
projednání v Evropském parlamentu (EP), je 29 projektů;
železnice Praha – Linec a dálnice Drážďany – Linec však
chybí.
Jihočeský kraj se přesto snaží tuto situaci změnit, mimo
jiné snahou o získání podpory u některých poslanců EP. Za
významný příslib pro zařazení těchto tras mezi dopravní
priority EU Zahradník považuje dnešní pozměňovací návrh
poslanců EP Hannese Swobody a Marie Bergerové.
Jihočeši, kteří o prosazení Eurokoridoru Sever - Jih
usilují již tři roky, přitom znovu písemně osloví
některé poslance i vedení Evropského parlamentu. Zahradník v
této souvislosti připomněl názor, že evropské projekty
soudržnosti by měly zabránit, aby se nové členské země
nestaly periferií unie.
Skúšobný kontajnerový vlak príde z
Číny do Poľska v apríli
Varšava 13. 2.2004 - Skúška dopravy
kontajnerov po železnici z Číny do Slawkowa v južnom Poľsku,
sa má uskutočniť v apríli. Informoval o tom predstaviteľ
poľského ministerstva dopravy Tomasz Bartoszewicz. Dodal, že
rozhovory o tarifách medzi piatimi krajinami, cez ktoré budú
vlaky prechádzať, ešte pokračujú.
Začiatkom tohto mesiaca bol podpísaný protokol medzi Poľskom,
Ruskom, Čínou, Českou republikou, Slovenskom, Ukrajinou a
Kazachstanom o rýchlej kontajnerovej preprave tovarov z
Blízkeho východu a východnej Európy do západnej časti
kontinentu.
Pokiaľ ide o prepravu kontajnerov, tarify musia byť približne
na úrovni, ktoré platia pre ich prepravu po mori. Prepravné
spoločnosti účtujú za jeden kontajner prepravený z Číny do
Európy 1 500 USD (vyše 47 000 SKK).
Bartoszewicz povedal, že najväčšie rozdiely o výške
prepravných taríf pretrvávajú medzi Ruskom, Ukrajinou,
Kazachstanom a Čínou. Podľa neho je Poľsko pripravené
súhlasiť s cenou za prepravu kontajnerov, na akej sa dohodnú
uvedené štyri krajiny.
Lístok na vlak medzi Holandskom a
Nemeckom je možné kúpiť aj mobilom
Amsterdam 15. 2.2004 - Pre
cestujúcich, ktorí využívajú železničné spojenie z
Amsterdamu do Cologne Aachen v Nemecku, skončilo státie v
radách pri kúpe lístkov. Môžu si ho totiž kúpiť
prostredníctvom mobilného telefónu alebo internetu. TASR o tom
informovala Katarína Machková zo spoločnosti LogicaCMG
Slovakia, s.r.o.
Vďaka spolupráci holandskej dopravnej spoločnosti Dutch
Raiways International a firmy LogicaCMG si cestujúci môžu
kúpiť lístok prostredníctvom internetu alebo mobilu a
dostanú ho vo forme SMS so zvláštnym kódom. Sprievodcovia vo
vlakoch sú vybavení špeciálnymi zariadeniami, ktoré sú
schopné kódy kontrolovať. Služba je dostupná všetkým
cestujúcim, ktorí sa na jej užívanie zaregistrujú na
internetovej stránke Dutch Raiways International, pričom je
prístupná 24 hodín denne.
Základom riešenia je systém MTS (Mobile Ticketing System),
ktorý bol úspešne nasadený v holandskej spoločnosti NoordNed
Personenvervoer BV, ktorá sa zaoberá vlakovou a autobusovou
dopravou v provinciách Friesland a Groningen. Toto riešenie je
určené nielen na vydávanie lístkov v hromadnej doprave, ale
dá sa využiť aj pri kultúrnych akciách a všade tam, kde je
potrebné vydať veľké množstvo lístkov.
Spoločnosť LogicaCMG sídliaca vo Veľkej Británii, je
popredný svetový dodávateľ a prevádzkovateľ IT riešení,
konzultačná firma a systémový integrátor. Jej zákazníci
pôsobia predovšetkým v sektoroch telekomunikácií,
energetiky, finančných služieb, priemyslu a verejnej správy.
LogicaCMG zamestnáva približne 21 000 ľudí, má pobočky v 34
krajinách a zvlášť silnú pozíciu na európskom trhu, kde
patrí k dominantným dodávateľom IT služieb.
Tatranské železnice so zľavami
18.02.2004 - ZSSK prehodnotila
zvýšenie cien cestovného vo Vysokých Tatrách. Zvýšenie
vzrástlo najviac na zubačke, až o 300 percent. ZSSK od 15. februára ceny cestovného
upravila a zaviedla novú zákaznícku ponuku, ktorou je
Tatranská karta (TK). Pri zakúpení Tatranskej karty za 220 Sk
môže cestujúci na OŽ a TEŽ cestovať o polovicu lacnejšie
ako doteraz. Za jednorazový cestovný lístok po predložení TK
zaplatí cestujúci na zubačke 15 Sk. V minulom roku stál
jednorazový cestovný lístok 28 Sk. Tatranskú kartu možno
použiť aj pri cestovaní na TEŽ-ke. Po jej predložení
zaplatí cestujúci na trase Starý Smokovec – Tatranská
Lomnica namiesto 20 len 10 Sk. Pre turistov sa karta oplatí v
prípade, že v Tatrách strávia viac ako týždeň.
Zavedú autovlak medzi Prahou a
Košicami
VYSOKÉ TATRY 17. 2.2004 –
Najvýznamnejšou novinkou v cestovnom poriadku bude zavedenie
autovlaku medzi Prahou a Košicami. Prvá zmena cestovného
poriadku ZSSK vstúpi do platnosti 29. februára, informoval
na tlačovej besede vo Vysokých Tatrách riaditeľ Divízie
osobnej prepravy ZSSK Košice Pavol Gallo. Ostatné zmeny cestovného
poriadku súvisia najmä so zlepšením prípojovosti
jednotlivých vlakov hlavne k rýchlikom.
Nový autovozeň medzi Prahou a Košicami bude súčasťou
rýchlika R 422 s odchodom z Košíc o 18:20 a z Popradu o 19:40
a rýchlika R 423 s príchodom z Prahy do Popradu o 8:31 a do
Košíc o 9:50. V súčasnosti ZSSK prevádzkuje jediný autovlak medzi
Prahou a Popradom. „Autovlak prevádzkujeme už niekoľko rokov
a za ten čas sa nám osvedčil, preto plánujeme rozširovať
ponuku autovozňov aj na ďalšie trasy,“ doplnil P. Gallo.
Autovlak medzi Prahou a Popradom využívajú najmä turisti
prichádzajúci do Tatier, ale aj obchodní cestujúci.
Autorampy by sa mali objaviť aj v ďalších turisticky
zaujímavých lokalitách. ZSSK plánuje
s novým grafikonom osobnej dopravy koncom roka 2004 zaviesť aj
autovlak medzi Humenným a Bratislavou. Doprava autovlakom medzi
východom Slovenska a Bratislavou bude podľa P. Galla vzhľadom
na stav ciest najmä v zimnom období výrazne bezpečnejšia.
Tatranská karta umožní cestovať
električkou a zubačkou s 50-% zľavou
Vysoké Tatry 17. 2.2004 - Cena
lístkov Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a
Ozubnicovej železnice (OŽ) od 15. februára výrazne klesla. ZSSK , a. s. zaviedla
pre cestujúcich Tatranskú kartu v hodnote 220 Sk, ktorá
umožňuje cestovať na TEŽ a OŽ s 50-% zľavou. O konkrétnom
postupe jej používania dnes informoval zástupcov tatranskej
samosprávy riaditeľ Divízie osobnej prepravy ZSSK v Košiciach Pavol
Gallo.
Nárast cien od januára na trati OŽ bol takmer 300-%, čo
vyvolalo vlnu kritiku najmä zo strany zamestnancov v cestovnom
ruchu a následné rokovania zamestnávateľov a samosprávy s
predstaviteľmi ZSSK . Diskusie boli úspešné a tarifno-obchodný
výbor ZSSK prakticky ani nie do mesiaca prehodnotil
podmienky cestovania v Tatrách.
Gallo konštatoval, že Tatranskú kartu umožňujúcu cestovať
v niektorých úsekoch za menej než pred januárom 2004, si
kúpilo za dva dni od jej zavedenia už 176 ľudí. Karta platí
rok a záujemcovia si ju môžu kúpiť v pokladniach podobne ako
cestovný lístok. Postupne by mala nadobudnúť čipovú formu.
Využívať zľavu na TEŽ a OŽ zakúpením karty sa oplatí pri
dlhodobejšom pobyte aj návštevníkom Vysokých Tatier.
O možnostiach zľavneného cestovného pre pacientov a
rekreantov rokovali dnes popoludní predstavitelia Divízie
osobnej prepravy ZSSK aj so zástupcami tatranských kúpeľov.
V súvislosti s úbytkom cestujúcich na tatranských tratiach po
januárovom zvýšení cien cestovného P. Gallo konštatoval,
že v Tatrách treba zmeniť filozofiu prístupu k získavaniu
hostí, ktorých je počas tejto zimy pomenej. Podobne ako sa
usiluje ZSSK lepšími cenami a službami vrátiť turistov
do Tatier, mali by aj ostatní podnikatelia urobiť maximum, aby
sa vrátili cestujúci do električiek, keďže TEŽ zostáva
naďalej nosným dopravným systémom v slovenských veľhorách.
V Iráne vybuchol vlak a zabil 200
ľudí. Príčinou je asi zemetrasenie
19.02.2004, Petra Procházková - Asi
200 ľudí zahynulo a 350 sa zranilo pri výbuchu nákladného
vlaku na severovýchode Iránu. Explózia poškodila päť
dedín, okná vyleteli v domoch až 10 kilometrov vzdialených od
epicentra.
Pri nešťastí zahynulo veľa záchranárov i vysokí
predstavitelia provincie Chorasan, ktorí prišli kontrolovať
záchranné práce. Iránska televízia uviedla, že medzi
mŕtvymi je i guvernér provincie Modžtaba Farachmanda Naku.
Podľa iránskej agentúry IRNA ide o technickú katastrofu
zavinenú možno opäť zemetrasením. Na konci minulého roka
zomrelo na juhu Iránu v dôsledku zemetrasenia 40-tisíc ľudí.
Tentoraz boli otrasy pôdy omnoho slabšie. Podľa seizmologickej
stanice neďaleko miesta nešťastia dosahovali včera ráno silu
asi 3,6 stupňa. Zdá sa, že chvenie pôdy uviedlo do pohybu
nákladný vlak s 51 vagónmi naloženými sírou, benzínom,
chemickými hnojivami a bavlnou. Nie je jasné, či zemetrasenie
spôsobilo iba neriadený pohyb vlaku, či došlo k menšej
explózii a sústava sa rozbehla vďaka tlakovej vlne.
Každopádne sa o 4. hodine ráno miestneho času dala do pohybu
a namierila si to zo stanice Abumuslim cez mesto Nišapur až do
stanice Chajam. Tu sa 47 vagónov vykoľajilo a začalo horieť.
Na miesto prišli požiarnici a záchranári a snažili sa
zahasiť ohňom už značne zasiahnuté cisterny. Krátko po pol
desiatej došlo k obrovskému výbuchu.
Podľa náčelníka štábu civilnej obrany a výnimočných
situácií provincie Chorasan Vahida Barakču bolo poškodených
5 dedín v okolí stanice a ranu počuli dokonca až v 80
kilometrov vzdialenom oblastnom centre Mešched.
Podľa Barakču bezpečnostný pás široký 1 kilometer z
každej strany od miesta nešťastia začali ihneď prísne
strážiť príslušníci Zboru strážcov islamskej revolúcie,
ktorí k vraku nikoho nepúšťali. Zvláštna vyšetrovacia
komisia ešte neurčila presne príčinu tragédie. Zatiaľ je
jasné len to, že väčšina ľudí zomrela v dôsledku tlakovej
vlny.
Verzia o teroristickom útoku spojenom so zajtrajšími
parlamentnými voľbami sa v iránskych médiách zatiaľ
neobjavila a zahraniční pozorovatelia v tomto prípade
naplánovaný útok tiež takmer vylučujú. Vypočítať si
totiž presne čas a okolnosti výbuchu bolo prakticky nemožné.
Ani dnešní jednání vedení drah se
strojvůdci stávku neoddálilo
PRAHA 18. 2.2004
- Ani dnešní podvečerní jednání vedení drah se strojvůdci
neoddálilo stávku, kterou Federace strojvůdců hrozí, pokud
dráhy do 29. února neschválí přesun strojvůdců do
vyšších tarifních tříd. ČTK to řekl mluvčí federace
Libor Poláček. Vedení drah podle něho na jednání
předložilo poupravený návrh sborníku profesí, v němž
kromě strojvůdců navrhuje zvýšit třídy i jiným profesím,
například průvodčím osobních vlaků nebo vlakvedoucím.
Podle Poláčka dráhy navrhly také změny zařazení do tříd
u některých úřednických profesí. K tomu však budou mít
strojvůdci výhrady, které vedení podniku sdělí písemně.
Strojvůdcům jde především o to, aby byl sborník schválen
do konce února. Vedení drah však zatím neobdrželo
připomínky od největší odborové centrály Odborového
sdružení železničářů. Podle generálního ředitele ČD
Petra Kousala jde o citlivou záležitost, kterou dráhy chtějí
přijmout po dohodě se všemi odborovými centrálami. Sborník
totiž řeší zařazení všech více než 50 profesí na dráze
do tří. Náměstek ředitele Josef Bazala proto očekává
schválení sborníku v prvním pololetí. To je však pro
strojvůdce nepřijatelné, řekl Poláček.
Zhruba 7500 z 8000 strojvůdců Českých drah je připraveno
vstoupit o půlnoci na 1. března do 48hodinové stávky, pokud
vedení drah do konce února změny tarifních tříd
neschválí. Vedení drah se podle Kousala zatím na stávku
připravuje. Nemyslí si, že všech asi 8000 strojvůdců by se
stávky účastnilo. Odbory přitom v případě stávky musí
vedení podniku dodat seznam stávkujících. Na jeho základě
by ČD situaci vyhodnotily a snažily se za pomoci
nestávkujících strojvůdců zajistit především
mezinárodní a nákladní dopravu, kde podniku hrozí
největší ztráty.
Zadržali výhybkára, ktorý vo
vlakoch predával nelegálne CD
Bratislava 18. 2.2004 - Železničná
polícia zadržala 25-ročného bývalého výhybkára zo
Zemianskych Kostolian, ktorý predával vo vlakoch stovky
nelegálne napálených nosičov.
Dotyčný od roku 2000 do konca roku 2003 na železničných
staniciach a vo vlakoch osobnej prepravy na trase Prievidza –
Bratislava predal 1300 až 1600 nosičov a podľa vlastného
vyjadrenia tak neoprávnene získal asi 200 000 korún. Tento
zisk nebol zdanený. Nezákonne produkované CD v cene od 60 do
100 korún za kus ponúkal aj kolegom v zamestnaní. Škoda pre
bratislavskú firmu zaoberajúcu sa ochranou autorských práv
predbežne činí 45 000 korún.
Podozrivý na prievidzskom oddelení ŽP dobrovoľne vydal
počítač aj s DVD a CD napaľovačkou, ihličkovú tlačiareň
146, CD nosiče s rôznorodými hudobnými žánrami a šesť
plastových obalov na CD. Podozrivý sa ku skutku v plnej miere
priznal. Prípad šetrí ŽP z Prievidze a Topoľčian a vo veci
sa začalo trestné stíhanie.
Porušovanie autorských práv pri vyhotovovaní a šírení
cédečiek s hudobnou produkciou rôznych žánrov sa podarilo
železničnému policajtovi zistiť vlastnou vyhľadávacou
činnosťou.
TASR informáciu poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.
Bitkár z ružomberskej stanice
skončil v rukách polície
Bratislava 18. 2.2004 - Výtržník z
Ružomberka, ktorý na železničnej stanici v Ružomberku v
utorok dopoludnia fyzicky napadol 36-ročného Trenčana,
neunikol pozornosti železničnej polície.
Asi 43-ročný útočník vo vestibule stanice otvorenou dlaňou
trikrát udrel svoju obeť do tváre a brucha a sácal ho do
steny, pričom mu spôsobil deformáciu kľúčnej kosti, opuch
pery a brady. Motívom činu, ku ktorému sa priznal, bola hádka
o víno. Trenčanovi spôsobil zranenia, z ktorých sa bude
liečiť asi dva týždne. Svedkami udalosti boli dve
pokladníčky. Podľa hovorcu ŽP Jozefa Búranského prípad
šetrí oddelenie ŽP Liptovský Mikuláš.
Samovrážd na koľajach pribúda...
20.02.2004, Lenka Dávidová,
BRATISLAVA - Neobvykle šťastne sa skončil prvý tohtoročný
pokus o samovraždu na železničnej trati v Bratislave.
Rušňovodič stačil rozbehnutý rýchlik do Leopoldova včas
zabrzdiť a 25-ročný muž stojaci na koľajniciach prežil.
Mladému samovrahovi sa tak mierne podarilo vylepšiť smutnú
štatistiku podobných dokonaných činov a ďalších
tragických nehôd na železnici, ktorých sa len za posledné
roky nazbieralo na území hlavného mesta už jedenásť.
Skoncovať so životom pod kolesami vlaku sa mladík pokúsil v
stredu večer pred 20. hodinou. Potúžený alkoholom, ktorého
mal v krvi 2,25 promile, vybral si miesto asi dvesto metrov pred
železničnou stanicou Vinohrady. Na koľajach ho však zbadal
výpravca a upozornil rušňovodiča blížiaceho sa rýchlika,
aby spomalil. Zastaviť sa mu napokon podarilo sotva desať
metrov pred živou prekážkou. „Poď už, poď, už ma
prejdi!" kričal však stále samovrah. Nechcel sa pohnúť
z miesta, preto musela zasiahnuť privolaná hliadka
Železničnej polície. Aj v putách dokola opakoval, že mu
umrieť nezabránia. Vypočuť ho mohli až včera, keď
vytriezvel.
„Tento čin budeme posudzovať ako priestupok porušenia
bezpečnosti a plynulosti železničnej dopravy," uviedol
zástupca riaditeľa odboru Železničnej polície Jozef
Pavlovič. Svojím konaním napríklad spôsobil
šestnásťminútové meškanie rýchlika. Za to každému hrozí
bloková pokuta. Ak je človek ochotný zaplatí ju na mieste, je
to do tisíc korún, ak nie a prípad sa posúva na ďalšie
prejednanie, vyšplhá sa do výšky tri až päťtisíc korún.
„Bola to šťastná náhoda," poznamenal k prípadu
Pavlovič. „Rušňovodiči v podobnej situácii síce reagujú
okamžite, ale väčšinou už nestačia zabrzdiť,"
vysvetlil. Úlohu v tom má aktuálna rýchlosť vlaku,
poveternostné podmienky a samozrejme vzdialenosť, v akej z
vlaku človeka na koľajniciach zbadajú.
V celoslovenskom meradle počet samovrážd pod kolesami vlaku
každoročne stúpa. V Bratislave ich však pribúda len mierne,
možno aj vďaka lepšej ekonomickej situácii v metropole. Pred
dvoma rokmi tu zaznamenali štyri prípady podobného typu, vlani
šesť. Nie každý však možno považovať za pokus o
samovraždu, nie všetky sa skončili tragicky. Isté je, že
vždy išlo o mužov. Zastúpené boli všetky vekové
kategórie, mladší aj starší.
Traja zo spomínaných desiatich mužov samovraždu spáchať
chceli, aj sa im to „podarilo". Ďalší sa plánoval
zabiť, ale prežil. Tri razy našli pod kolesami vlaku smrť
takí, čo po sebe nezanechali listy na rozlúčku, takže sa
nevie, či mali v úmysle zomrieť.
Ďalších troch na trať zahnal alkohol a prežili. Miesta
nehôd a tragédií sa rôznia. Niektorí si vybrali koľaje
medzi Hlavnou stanicou a Vinohradmi, ďalší zase medzi Lamačom
a Devínskou Novou Vsou či v smere z Petržalky do Nového
Mesta.
Podľa štatistík sa ľudia najčastejšie hádžu pod vlak
najmä vtedy, ak stratia zamestnanie a majú finančné
problémy, ale aj keď sa im rozpadne vzťah alebo stratia
blízkeho človeka. Vyberajú si skôr nočné hodiny a úseky,
na ktorých vlak vchádza do zákruty a rušňovodič ich teda
nemôže zbadať.
V súvislosti s vlakom v Bratislave však veľakrát riskujú aj
tí, ktorí niekoľko metrov pred stanicou vyskakujú za jazdy.
Koho prichytia, tomu tiež hrozí bloková pokuta.
Opitý Bratislavčan sa pokúšal o
samovraždu, rýchlik pred ním včas zastavil
Bratislava 19. 2.2004 - O samovraždu
na železničnej trati pred stanicou Bratislava-Vinohrady sa v
stredu večer pokúšal opitý 25-ročný Bratislavčan, ktorému
namerali 2,25 promile alkoholu. Kvôli nemu musel 200 m pred
stanicou núdzovo zastaviť rýchlik R 725 idúci do Leopoldova.
Muž stál na koľaji a kričal na vlak :"Poď už, poď,
už ma prejdi!". Keďže rušňovodič už počas jazdy
dostal od výpravcu avízo o neznámom mužovi na koľaji,
zastavil pred opitým Bratislavčanom vo vzdialenosti 10 metrov.
Ten sa však nechcel zo svojho miesta pohnúť. Hliadka
železničnej polície bola napokon nútená na prekonanie jeho
aktívneho odporu použiť hmaty a chvaty, po ktorých mu
nasadili putá. Počas predvádzania bol pijan agresívny a
vykrikoval, že týmto mu v samovražde nezabránia. Vzhľadom na
stav opitosti, bude k prípadu vypočutý až po vytriezvení.
Muž spôsobil šestnásťminútové meškanie rýchlika.
Prípad vyšetruje oddelenie Železničnej polície Bratislava.
TASR o tom dnes informoval Jozef Búranský, hovorca ŽP.
Železnice v Rusku prožívá revoluci;
zatím jen vedle Moskvy
MOSKVA 19. 2.2004 (zpravodajka ČTK) - Pohodlí,
bezpečí a rychlost má přinést ruským cestujícím nový
projekt ruských železnic, který prý nemá ve světě obdoby.
S velkou pompou byl v minulých dnech zahájen provoz
"soupravy nové generace" Sputnik, díky které se má
dvojnásobně zrychlit vlakové spojení mezi Moskvou a
sousedními regiony. Jak tvrdí vedení železnic, realizace
tohoto projektu, který přišel na více než tři miliardy
rublů, znamená začátek revoluce v ruské železniční
dopravě.
"Električky", neboli příměstské vlaky, patří v
Rusku k nejvíce využívané dopravě. Jen loni přepravily
přes jednu miliardu cestujících. S ohledem na obrovské zácpy
ve městě je vlak mnohdy rychlejší než autobus či auto.
Pohodlí cestujících však dosud nebylo silnou stránkou
železniční dopravy. V přecpaných vagónech je buď zima,
nebo nesnesitelné vedro, a do automaticky zavíraných dveří
se všichni zájemci mnohdy nestačí vecpat. Ve starších
vlacích dveře proto zcela chybí. O "zpříjemnění"
cesty se starali snad jen prodejci, kteří po vagónech
pendlují s novinami, knihami, květinami, pirožky, či vodkou.
Nový projekt příměstské rychlostní přepravy je
prezentován jako zásadní změna péče o cestující. Před
zahájením provozu byla opravena všechna nástupiště na trase
z Moskvy do města Mytišči a podél tratě byl postaven plot v
šedomodrých barvách, které jsou typické pro ruskou
železnici. V cílové stanici vznikl na místě devastovaného
nádraží moderní železniční terminál s nevídanou
infrastrukturou.
Hlavní pýchou železničářů je ovšem souprava o šesti
vagónech, kterou vyrobil moskevský podnik Specremont. Má
moderní design a podobá se spíše modernizované soupravě
metra než dosavadním "električkám". Je vybaven
klimatizací a automatickým systémem řízení jako v letadle.
Sedadla v prostorných vagónech jsou vypolstrována a dveře si
cestující mohou sami otevírat elektronickým tlačítkem. Ve
vagónech jsou pozorovací kamery. Díky zvlášť postavené
trati jezdí souprava podstatně rychleji než dosud. Do osmnáct
kilometrů vzdáleného města Mytišči například dojede za
pouhých 18 minut, zatímco dosud cesta trvala 35 minut.
"V takovém vlaku se cestující bude konečně cítit jako
člověk," prohlásil při slavnostním zahájení provozu
Sputniku moskevský starosta Jurij Lužkov. Potěšené vedení
železnic je přesvědčeno, že nový projekt je neméně
významný jako start prvního skutečného "sputniku",
tedy kosmické družice. V dohledné době se prý na podobně
pohodlnou jízdu mohou těšit cestující v celém moskevském
okruhu i v jiných regionech.
Ruská železnice se v poslední době snaží vylepšit své
služby. Na nádražích je možné se nejen najíst, učesat,
zkrášlit, či vykoupat, ale také pomodlit. Nádražní
kapličky a kostelíky s ikonami a svíčkami vznikly v Moskvě i
jiných městech. Hlavním cílem nového vedení drah je
přitáhnout co nejvíce cestujících. To se jim nyní docela
daří a někdy dokonce úspěšně konkurují letecké dopravě.
Například cestě vlakem z Moskvy do Petrohradu dávají
přednost dokonce lidé, kteří jsou zvyklí na vyšší
standard. Cesta rychlíkem z centra do centra totiž trvá zhruba
stejně jako let spolu s dobou strávenou v zácpách a při
odbavení. Cestující ve vlaku dnes obdrží nejen pověstný
ruský čaj, ale i stravu a občerstvení. V kupé je video,
audiotechnika, sprchy a koupelny.
"Máme nové vagóny a terminály, které jsou kvalitou a
pohodlím lepší než západní," chlubí se šéf akciové
společnosti Ruské železnice Gennadij Fadějev. Rusové podle
něj mají k železnici ohromnou důvěru a považují ji za
nejbezpečnější dopravu. Teprve loni se podařilo překonat
klesající tendenci a zvýšit objemy přepravy cestujících.
Většina cestujících má zájem spíše o průměrný
kvalitní servis v čistých a pohodlných vagónech než o
luxus. Prozatím se ale musí často spokojit se starými
soupravami ze sovětských dob, v nichž za poslední léta byly
v lepším případě vyměněny jen záclonky a lůžkoviny. Na
rozdíl od příměstské dopravy se na dlouhých tratích
revoluce zatím nečeká.
Ruská ruleta na český spôsob
20.02.2004, Branislav
Janík - Mladí Česi sa vozia medzi električkami, pod vagónmi
metra, preskakujú z vlaku na vlak, ignorujú dopravné značky,
zdolávajú vysoké mostné oblúky
Pani Květa Králová má pri tej spomienke v očiach slzy. Vlani
šiesteho novembra pochovala 22-ročného syna Petra. Zomrel v
sanitke, ktorá ho odvážala z Volšovskej ulice v Sušiciach v
západných Čechách. Z miesta, na ktorom v rýchlej jazde
nabúral do protiidúcej nákladnej Avie. Nebola to však
„bežná“ dopravná nehoda - Petr sa na svojom Forde pretekal
so smrťou. A tieto preteky prehral.
Bol jedným zo stoviek mladých ľudí v Česku, ktorým
zachutila tzv. ruská ruleta, adrenalínová hra, nebezpečná
nielen pre samotných účastníkov, ale aj ich okolie. Hrá sa
autami a motorkami idúcimi proti sebe predovšetkým na
cestách. Svet nebezpečných hier objavili už aj tínedžeri -
vozia sa medzi vagónmi električiek, na streche vagónov metra
či pod nimi, preskakujú z vlaku na vlak, zdolávajú mostné
oblúky... A pribúdajú tragédie v rodinách, mŕtvi i ťažko
zranení ľudia.
Petr si urobil vodičský preukaz už ako osemnásťročný.
Onedlho ako poriadneho hriešnika poznali nielen sušickí
policajti, ale aj pracovníci priestupkovej komisie mestského
úradu. Na niekoľko mesiacov mu vodičák dokonca zobrali,
naspäť ho dostal v apríli minulého roka. Rýchle autá boli
jeho vášňou, miestni ľudia sa zhodujú, že jazdil agresívne
a ohrozoval okolie. Nemohol chýbať v partii mladých ľudí,
ktorí si z nočných sušických ulíc spravili doslova
pretekársku dráhu. Štart bol zvyčajne na začiatku mesta a
šoféri sa museli dostať čo najrýchlejšie do jeho centra.
Ulicami sa hnali stopäťdesiatkou, nebrali ohľad na križovatky
a semafory, ignorovali dopravné značky i iné autá... Mladé
dievčatá takýchto hrdinov berú. Sedemnásťročná Simona
Zdeňková sedela v Petrovom aute a aj pre ňu to bola posledná
jazda. Ďalšie dievča a chlapec skončili s ťažkými
zraneniami v nemocnici a dodnes nie sú v poriadku.
Túžba po vzrušení za každú cenu
V centre zase mládenci skúšali na vydláždenom
námestí s obľubou šmyky, myšky a podobné vodičské fígle.
Spomaľovacie retardéry im slúžia ako skokanské mostíky -
pristavia sa plechy a autá súťažia, ktoré doskočí ďalej.
Polícia je bezmocná. Mladí ľudia majú rozostavaných
špehúňov na každom rohu a mobilom sa varujú pred jej
príchodom. Starostka Jiřina Rippelová tvrdí, že zákony
neumožňujú, aby takýchto „športovcov“ stíhala polícia
či mestský úrad. A divoké jazdy nočnými ulicami pokračujú
aj po Petrovej smrti. Jeho mama, otec, sestra i starí rodičia
smútia, ale to, že by Petr zomrel vlastnou vinou,
nepripúšťajú.
Dopravná psychologička Vlasta Rehnová vysvetľuje pojem ruská
ruleta príkladom z minulosti, z ruskej klasickej literatúry.
Dôstojníci ruskej cárskej armády, bohatí a znudení,
hľadali všemožné spôsoby, ako sa zabaviť. Jedným zo
spôsobov bola pištoľ s jedným nábojom, ktorú si postupne
prikladali k hlave a nikto nevedel, kedy vystrelí... Tajné
nočné preteky a súťaže sú v posledných rokoch podľa Dr.
Rehnovej zábavkou najmä mladých, bohatých a unudených ľudí
v luxusných a silných autách, aj keď sa balansovanie na
pokraji smrti netýka len tejto kategórie ľudí. Hľadajú
zábavu za každú cenu a nerozmýšľajú o tom, že ohrozujú
seba a druhých, že môžu zomrieť či zabiť nevinných
ľudí, hovorí psychologička.
„Neraz ide v pretekoch so smrťou aj o státisícové sumy,
ktoré sa ujdú víťazovi, ak prežije,“ dodáva Rehnová.
Januárový hazardér z diaľnice medzi Prahou a Brnom z pretekov
smrti v protijazde by dostal za úspešnú jazdu 200 000 Kč,
výhru však vyplatili údajne súťažiacemu, ktorý uhádol
najlepšie miesto havárie, pri ktorej zahynul nevinný človek.
Posledným hitom je jazda celej kolóny áut vysokou rýchlosťou
doslova nalepených na sebe, kde sú v hre desaťtisíce korún.
Prehráva ten, kto spomalí... Podľa Dr. Rehnovej však všetci
podobní hazardéri majú základnú spoločnú črtu - túžbu
po vzrušení za každú cenu a určitú dávku sociopatie, t.j.
chorobného správania voči spoločnosti, lebo si
nepripúšťajú, že ohrozujú aj iných.
Súťaž o platinovú kartu
Slávek je gymnazista, výborný žiak, s dobrým
rodinným zázemím a mnohými záujmami. A predsa ho priťahuje
metro... Spolu s kamarátmi z ulice má obľúbenú zábavku,
ktorú mi predviedli neskoro večer na stanici Malostranská.
Dvere vagónov podzemky sa zatvorili, a skôr ako sa vlak pohol
pod Vltavu na Starometskú, skočil Slávek a Honza medzi
vagóny. Slávek sa šikovne usadí medzi dvoma vagónmi, Honza
si nájde miesto nemenej rýchlo a šikovne dokonca pri kolesách
vagóna. Je viac ako zrejmé, že obaja s tým majú bohaté
skúsenosti. Vlak naberá rýchlosť, mizne v tuneli a ja
stojím, aj keď som vedel, čo chalani chystajú, šokovaný na
nástupišti. Preberiem sa, až keď obaja vyskočia rozosmiati z
vlaku, ktorý sa prirúti na protiľahlé nástupisko.
„Jazda medzimetrom (mladí si už vymyslei terminus technicus)
je super a fajn riziko,“ tvrdí Slávek a pripúšťa, že
niekedy je skutočne blízko smrti, veď vlak sa ženie medzi
ďalekými stanicami rýchlosťou až osemdesiat kilometrov.
Spoločenstvo týchto hazardérov súťaží o zlatú,
diamantovú a platinovú plaketu - za počet zvládnutých jázd.
Slávek ich má ešte len dvadsaťdva, takže k zlatej
päťdesiatke či platinovej stovke má ešte poriadne ďaleko.
„Keď preletím tunelom, mám pocit, akoby som zvládol
Himaláje,“ hovorí Slávek. Prvú jazdu absolvoval
vyburcovaný kamarátmi pred rokom a musel sa na ňu posilniť
niekoľkými panákmi vodky. Dnes sa vydáva tento kaskadér do
metra aspoň raz za týždeň, aj keď nie vždy si zajazdí.
Mesačnú prestávku mal vlani na jeseň, keď v metre odtrhlo
hlavu mládencovi jazdiacemu na streche vagóna. „Bol z inej
partie, nepoznal som ho, ale vtedy sme na chvíľku prestali,“
spomína Slávek.
I tu je polícia v podstate bezmocná. Ak sa o samovražedných
výčinoch neplnoletých mladíkov aj dozvie, môže im akurát
tak dohovoriť či zavolať rodičom, alebo upozorniť školu.
Tínedžerov baví riskovať smrť
„Je ľahké mladých hazardérov a potenciálnych
samovrahov odsúdiť, ale skôr je potrebné hľadať príčiny
ich správania,“ mieni psychológ Roman Rokoš. Podľa neho
tínedžeri berú podobnú zábavu ako zaujímavý adrenalínový
šport a takéto vzrušenie im nič iné nedá. „Baví ich
riskovať zranenie či dokonca smrť,“ dodáva Rokoš. Ako
príklad uvádza zábavky v severných Čechách, kde sa už
školáci zabávajú tak, že šoférom na poslednú chvíľku
skáču pred autá, alebo sa vozidiel držia s kolieskovými
korčuľami na nohách. „Navyše, podobné riskantné výkony
mladým ľuďom dodávajú chýbajúce sebavedomie, minimalizujú
ich komplexy, posilňujú ich postavenie v kolektíve, kde
získavajú uznanie, a často aj vodcovskú pozíciu,“
vysvetľuje psychológ. A neraz ide týmito nebezpečnými
exhibíciami podľa neho aj o vedomé či podvedomé
identifikovanie sa s hrdinami akčných filmov. Zhodne s mnohými
ďalšími kolegami aj Dr. Rokoš tvrdí, že vek pred a po
dvadsiatke je „najoptimálnejší“ na takéto vražedné
tance so smrťou. Okrem veku však treba brať do úvahy aj
psychické usporiadanie týchto hazardérov, stavbu mozgu či
gény po rodičoch, často aj alkohol či drogy. A výsledok je
neraz tristný...
Hráči so smrťou
- Prvýkrát sa obdoba ruskej rulety, mimoriadne
obľúbenej v Nemecku, objavila v Stráži nad Nisou, kde pri
tajnom nočnom preteku a dopravnej nehode zahynul vodič.
- Preteky v štvorprúdovom tuneli v Liberci v roku 1999, kde
mladí harazdéri jazdili na plný plyn v protismere, sa
zaobišli bez obetí na životoch.
- Pred dvoma rokmi zomrel pod kolesami kamióna 11-ročný
chlapec na Plzeňsku, ktorý z úkrytu vybehol na poslednú
chvíľku pred voz a nestihol prebehnúť.
- Vlani na jar zahynul v pražskom metre 17-ročný mladík,
riskujúci život na streche vagóna metra. Jeho pohreb oslávila
partia triumfálnou jazdou, strechu každého vagóna obsadil
jeden jeho kamarát.
- Na jeseň sa zrazili v noci na prehľadnej križovatke
neďaleko Mělníka dve silné motorky idúce v plnej rýchlosti
proti sebe, jeden hazardér zahynul, druhý „hrdina“ je na
invalidnom vozíku.
- Koncom januára na diaľnici Praha – Brno jazdil v protismere
28-ročný syn podnikateľa a recidivista, ktorý nemal
vodičský preukaz. Na jeho hazard doplatil životom 22-ročný
spolujazdec v aute, do ktorého „pretekár“ nabúral
Odborári opäť nepresadili mzdové
požiadavky pre železničiarov
Bratislava 20. 2.2004 - Požiadavku na
rast miezd vyšší o 5 % ako medziročný nárast inflácie sa
ani tento týždeň nepodarilo presadiť odborovým
organizáciám, ktoré zastupujú zamestnancov ŽSR a ZSSK v rámci
vyjednávania o kolektívnych zmluvách na rok 2004.
Odborári nenašli spoločnú reč pri štvrtkovom vyjednávaní
so zástupcami ZSSK ani pri požiadavke na skrátenie týždenného
pracovného času na 36 hodín pre niektoré špecifické
pracovné miesta. Ďalším nedoriešeným bodom je aj návrh
zástupcov zamestnancov na týždeň dovolenky naviac nad rámec
zákona, ktorý povoľuje Zákonník práce. Ako dnes TASR ďalej
uviedol predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ)
Jozef Schmidt, názory oboch strán sa zblížili pri odstupnom a
sociálnych kompenzáciách.
Naopak, rozdielne názory v sociálnych kompenzáciách a
odstupnom sú podľa Schmidta medzi ŽSR a odbormi.
Odborári, ktorí vedú prvýkrát individuálne vyjednávania s
oboma železničnými spoločnosťami, sa opäť stretnú so
zástupcami zamestnávateľov ŽSR a ZSSK na budúci
týždeň.
Mzdy železničiarov vzrástli naposledy 1. júla 2003, a to v
priemere o 5 %. Každá organizačná jednotka oboch podnikov
dostáva od tohto dátumu na mzdy o 5 % viac ako predtým,
pričom z uvedenej sumy navyšuje každému zamestnancovi
tarifnú mzdu o 720 Sk, zvyšok 5-% balíka prerozdeľuje
stredisko na mzdy jednotlivcov podľa ich pracovného výkonu.
Pred zvýšením zarábal pracovník ŽSR v priemere 15 277
Sk a zamestnanec ZSSK 15 348 Sk. Oba podniky zamestnávajú približne
40 000 ľudí.
ÚOHS povolil pokračování tendru na
dodavatele nafty pro dráhy
PRAHA/BRNO 20.
2.2004 - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nevyhověl
stížnosti společnosti Robin Oil proti práci komise ve
výběrovém řízení na dodavatele nafty pro České dráhy.
ČTK to sdělil Pavel Tesař z tiskového oddělení drah. Pokud
se nikdo z účastníků řízení neodvolá, může podle něho
veřejná soutěž pokračovat.
"Mohu potvrdit, že úřad vydal v této věci
prvostupňové rozhodnutí, které dosud nenabylo právní moci.
Běží lhůta k podání rozkladu," uvedl bez dalších
podrobností Kristián Chalupa z tiskového oddělení ÚOHS. Ze
zákona je tato lhůta 15 dnů od okamžiku převzetí
rozhodnutí. Vyjádření firmy Robin Oil zatím není k
dispozici.
Tendr ještě před ukončením napadl Robin Oil, který se
soutěže účastnil a zároveň dříve naftu drahám dodával.
Důvodem stížnosti byla činnost komise při otevírání
obálek. Antimonopolní úřad proto výběr dočasně zastavil.
Do soutěže se kromě Robin Oilu přihlásily společnosti
Benzina, Čepro a Seta. Dráhy po zastavení výběrového
řízení využily ustanovení zákona o zadávání veřejných
zakázek, které jim umožňuje ve stavu nouze vybrat dočasného
dodavatele bez výběrového řízení. Nyní tedy dočasně
naftu drahám dodává Paramo, jež vystřídalo Robin Oil. Ten
naftu drahám dodával od roku 1995.
Podle dřívějšího vyjádření mluvčího ČD Petra Šťáhlavského podnik s novým
dočasným dodavatelem uspoří řádově miliony korun.
Vítěz tendru bude železnici po dobu tří let dodávat ročně
sto milionů litrů nafty. To představuje zakázku za více než
6,5 miliardy korun.
Pri zrážke škodovky s rýchlikom
zomreli dvaja ľudia
21.02.2004, ŠTEFAN FRIMMER, NACINA
VES - K tragickej nehode vlaku a osobného auta došlo včera
dopoludnia okolo trištvrte na desať na nechránenom
železničnom priecestí na okraji obce Nacina Ves v okrese
Michalovce. Rýchlik Laborec, na linke Praha – Humenné, práve
smeroval z Michaloviec do Strážskeho, keď na priecestí
zachytil Škodu Octavia s michalovským evidenčným číslom.
„Ked som sa blížil ku priecestiu, všimol som si, že z lavej
strany naspäť cúva osobné auto. Išlo však pomaly, myslel
som, že vlak vidí a zastane. Pomaly vošiel až na priecestie a
hoci som zatrúbil a spustil rýchlobrzdu, zrážke sa už nedalo
zabrániť," povedal rušňovodič Jozef Šotík.
Rýchlik tlačil auto, v ktorom boli dvaja ľudia, pred sebou a
zastavil až po 250 metroch. Posádka škodovky, 49-ročný
vodič Ľudovít R. a jeho rovnako stará spolujazdkyňa Emília
L., obaja z Michaloviec, nemali žiadnu šancu na prežitie.
Náraz auto úplne zdemoloval, privolaný lekár skonštatoval
smrť. Alkohol u rušňovodiča sme nezistili, či nepil vodič
škodovky, ukáže súdna pitva. Vo vlaku sa nikto
nezranil," informoval vyšetrovatel Úradu justičnej a
kriminálnej polície v Michalovciach Milan Pečeňák.
Za volantom škodovky zahynul známy michalovský podnikateľ a
bývalý futbalista Budkoviec a Zalužíc. So spolujazdkyňou
bývali v rovnakom paneláku v Michalovciach. Železničná trať
na úseku Michalovce – Strážske bola zastavená na štyri
hodiny, hasiči s políciou mali velký problém dostať vrak
auta z trate.
Zrážka rýchlika s autom pri
Liptovskom Mikuláši si vyžiadala jednu obeť
Liptovský Mikuláš 20. 2.2004 - Pri
zrážke rýchlika s osobným automobilom Škoda 120, ktorá
nastala dnes o 15.28 hod. na železničnom priecestí v
liptovskomikulášskej mestskej časti Okoličné, zahynul
81-ročný vodič auta. Osudným sa mu stalo jeho
nerešpektovanie svetelnej signalizácie, dokonca obišiel
spustené závory a vošiel na železničnú trať. Tam čelne do
neho narazil prechádzajúci vlak IC 404 Tatran z Košíc do
Bratislavy. Pri nehode sa poškodil rušeň, ktorý nahradili
druhým v liptovskomikulášskej železničnej stanici. V
súvislosti so železničným nešťastím na Liptove IC vlak
mešká 120 minút. Nehoda nespôsobila výraznejšie meškanie
ostatnej vlakovej dopravy, lebo ju viedli po vedľajšej koľaji.
Podľa informácií liptovskomikulášskych železničiarov
úsek, na ktorom sa stalo nešťastie, je prehľadný. Je pre
nich záhadou, prečo vodič vošiel na priecestie. Dokonca nemal
ani vhodnú obuv, mal obuté papuče.
Je to dnes už druhé železničné nešťastie, keď v
predpoludňajších hodinách pri obci Nacina Ves v okres
Michalovce sa zrazil vlak s osobným motorovým vozidlom Škoda
Octavia. Nehoda si vyžiadala život 49-ročného muža a rovnako
starej ženy. Podľa výpovede rušňovodiča zacúvalo auto na
železničné priecestie označené výstražným krížom.
Napriek zvukovej výstrahe a zatiahnutej rýchlobrzde sa
rušňovodičovi nepodarilo zrážke zabrániť. Cez osobné
vozidlo prešla celá vlaková súprava.
TASR informoval o tom hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Na košickej železničnej stanici
napadli traja Rómovia staršieho muža
Bratislava 20. 2.2004 - Traja Rómovia
napadli vo štvrtok večer na košickej železničnej stanici
staršieho muža.
Päsťami ho zrazili na podlahu vestibulu a odcudzili mu
peňaženku so 400 korunami, kartu poistenca, prepúšťaciu
správu z nemocnice a platobnú kartu.
Železničným policajtom v civile sa podarilo jedného z
útočníkov, 44-ročného Milana Z. z obce Geča v okrese
Košice-okolie, zaistiť. Ďalším dvom prenasledovaným Rómom
vo veku asi 20 a 40 rokov sa podarilo utiecť a stratiť v
mestskom parku.
U zaisteného Róma vyšetrovateľ Úradu justičnej a
kriminálnej polície Okresného riaditeľstva Policajného zboru
Košice I, ktorý prípad na mieste prevzal, nameral v dychu 3,33
promile alkoholu.
Vo veci sa začalo trestné stíhanie a podozrivého už obvinili
z trestného činu lúpeže formou spolupáchateľstva.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Železnice v okolí Moskvy prožívá
revoluci, spojení se...
20.02.2004, - Pohodlie,
bezpečnosť a rýchlosť má priniesť ruským cestujúcim nový
projekt, ktorý vraj nemá vo svete obdobu. S veľkou pompou sa v
minulých dňoch začala prevádzka "súpravy novej
generácie" Sputnik.
Vďaka nej sa má dvojnásobne zrýchliť vlakové spojenie medzi
Moskvou a susednými regiónmi. Ako tvrdí vedenie železníc,
realizácia tohto projektu znamená začiatok revolúcie v ruskej
železničnej doprave. "Električky alebo prímestské vlaky
patria v Rusku k najviac využívanej doprave. Len v r. 2003
prepravili vyše 1 mld cestujúcich.
Vzhľadom na obrovské zápchy v meste je vlak neraz rýchlejší
ako autobus či auto. Pohodlie cestujúcich však doteraz nebolo
silnou stránkou železničnej dopravy. V prepchatých vagónoch
je buď zima, alebo neznesiteľná horúčava a do automaticky sa
zatvárajúcich sa dverí sa všetci záujemcovia nestačia
dostať. V starších vlakoch preto dvere úplne chýbajú.
Nový projekt prímestskej rýchlostnej prepravy je prezentovaný
ako zásadná zmena starostlivosti o cestujúcich. Hlavnou
pýchou železničiarov je súprava šiestich vagónov, ktorú
vyrobil moskovský podnik Specremont. Má moderný design a
podobá sa skôr na modernizovanú súpravu metra ako na
doterajšie "električky." Je vybavený klimatizáciou
a automatickým systémom riadenia ako v lietadle. Sedadlá v
priestorných vagónoch sú čalúnené a dvere si cestujúci
môžu otvárať elektronickým tlačidlom. Vďaka osobitne
postavenej trati jazdí súprava podstatne rýchlejšie ako
doteraz. Do 18 km vzdialeného mesta Mytišči napríklad príde
za 18 minút, kým doteraz cesta trvala 35 minút.
, Železnice SR , , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU
Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero
koridory , TEŽ
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , TREŽ , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica , Podbrezová , , , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok
, Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna
n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Zvolen – Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom – Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina -
Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská
Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová
Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý
Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha
Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté
Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha
Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso
- Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec