Zrušením regionálnych tratí sa
ušetrilo
5.6.2003 - Na deviatich
železničných regionálnych tratiach sa po vyše štyroch
mesiacoch od ich dočasného zastavenia obnoví prevádzka 15.
júna tohto roka. Podľa slov ministra dopravy, pôšt a
telekomunikácií Pavla Prokopoviča ušetrili železnice za
štyri mesiace, počas ktorých regionálne trate nepremávali,
zhruba 350 až 400 miliónov Sk. Rozhodnutie o obnovení
prevádzky je podľa ministra výsledkom rokovania zástupcov
ministerstva s predstaviteľmi samospráv v jednotlivých
krajoch. „Prevádzkovatelia železníc nenašli žiadne
vnútorné rezervy, ktoré by umožnili obnoviť regionálne
trate. Na základe odporúčania predstaviteľov samospráv
zredukujeme frekvenciu jednotlivých spojov na hlavných
tratiach, čo umožní prevádzkovať pre regióny
nevyhnutnejšie regionálne trate,“ povedal P. Prokopovič.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR pripravuje
návrhy legislatívnych zmien, ktoré by znamenali presun
všetkých kompetencií, ktoré nemusí nevyhnutne spravovať
ministerstvo, na samosprávne kraje.
V Nitrianskom kraji by mala byť od 15. júna obnovená
prevádzka na tratiach Levice
- Čata , Čata -
Štúrovo , Šahy - Čata
, Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou a Neded - Šaľa
.
V oplotenom depe zhoreli historické
vozne
6.5.2003 -
Osem odstavených vagónov začalo včera horieť v račianskom
depe. Ako pre Nový Čas uviedol Juraj Kopúnek z bratislavského
hasičského a záchranného zboru, na mieste zasahovalo asi 20
hasičov a na pomoc im prišli aj ich kolegovia z jednotky
Železníc SR (ZŠR). "Požiar nám nahlásili o tretej
popoludní, lokalizovať sa ho podarilo až o necelé dve hodiny
neskôr," dodal Kopúnek s tým, že hasiči na jeho
likvidácii pracovali až do večera. Oheň vznikol v oplotenom
depe, ktoré patrí Dopravnému múzeu ŽSR . Od jedného
horiaceho vagóna sa postupne chytili ďalšie. "Neboli to
vzácne historické kusy a väčšina z nich bola v zlom stave.
Škody na majetku preto nie sú také veľké," povedal
Jiří Kubáček zo ŽSR . Pravdepodobnou príčinou požiaru je podľa
Kopúnka úmyselné podpálenie, viac svetla do prípadu však
vnesie až ďalšie vyšetrovanie.
Železnice rušia vlaky, aby spustili
lokálky
7.6.2003, Jana Morháčová -
Železnice od polovice júna zastavia ďalšie vlaky. Škrty
robia, aby mohli obnoviť sľúbenú dopravu na deviatich
lokálnych tratiach. Pritom ešte pred niekoľkými dňami ZSSK tvrdila, že peniaze na obnovu lokálok
našla, a to najmä vďaka vnútornému šetreniu.
Obmedzenie sa týka 24 osobných vlakov na celom Slovensku,
ktoré prestanú jazdiť v určitých dňoch alebo nepôjdu
napríklad cez leto. Zmeny začnú platiť od 15. júna, keď ZSSK robí pravidelnú
zmenu v cestovnom poriadku. "Snažili sme sa pomôcť
regiónom, ktoré najviac utrpeli pri zrušení. Stále sa však
musíme vtesnať do sumy 4,3 miliardy korún, ktorú vyčlenil na
osobnú dopravu štát," vysvetľuje riaditeľ ZSSK Pavol Kužma.
Úplne sa zrušia dva vlaky. Pri ostatných sa prijali
obmedzenia, teda napríklad nebudú jazdiť cez víkendy, na
určitých úsekoch alebo nepôjdu počas prázdnin. "Ide
spravidla o najmenej vyťažené vlaky," tvrdí hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Úplne zrušia raňajší vlak zo
Starého Smokovca do Popradu a tiež ranný vlak z Piešťan do Leopoldova .
Počas letných prázdnin budú vylúčené popoludňajšie vlaky
medzi Žilinou a Čadcou a
dopoludňajšie spojenia medzi
Trenčínom a Púchovom alebo medzi Žilinou a Kraľovanmi
.
Počas víkendov nebudú jazdiť niektoré vlaky z Trebišova do Košíc či na trase Prešov - Humenné.
Podľa vedenia železníc zmluva so štátom určuje presný
rozsah osobnej dopravy 31,1 milióna vlakokilometrov na tento
rok, čo sa musí dodržať. Preto zavedenie nových vlakov na
lokálkach znamená škrtanie spojov na iných tratiach.
Vedenie ZSSK nedávno uviedlo, že peniaze na obnovenie
lokálok sa podarilo nájsť najmä vďaka hľadaniu vnútorných
rezerv. Obnova dopravy v polovičnom rozsahu na deviatich
lokálkach bude stáť železnice približne 50 miliónov korún.
"Stále platí, že lokálky obnovíme s maximálnymi
úsporami a hľadáme vnútorné rezervy. Napriek tomu však
musíme dodržať rozsah dopravy, ktorý sme deklarovali v zmluve
so štátom," dopĺňa Čikovský.
Súčasne Čikovský verí, že VÚC v rámci koordinácie
dopravy v regiónoch budú naklonené podpore železničnej
dopravy aj tým, že budú rozvážne pri udeľovaní licencií
pre autobusovú dopravu. "Regióny si vylobovali obnovenie
dopravy, a preto verím, že budú ďalej spolupracovať pri jej
harmonizácii. Ak chcú v regiónoch udržať železničnú
dopravu, budú sa musieť snažiť, aby bola aj dostatočne
vyťažená, a teda čo najmenej stratová," doplnil
Čikovský. V praxi to znamená, že vyššie územné celky by
mali odobrať príslušné licencie autobusovým podnikom, aby si
na niektorých úsekoch autobusy a vlaky nekonkurovali. "Ale
ani s licenciami pre autobusové podniky nie je možné narábať
hocijako," upozornil Milan Ozdinec z Banskobystrického
samosprávneho kraja.
Súčasťou zmien od polovice júna sú aj zmeny na ďalších
tratiach. "Nejde však o redukciu, skôr o splnenie
požiadaviek regiónov a o zámenu," spresnil Čikovský.
Obmedzenie vlakov
- úplne zrušia: 2 vlaky
- obmedzia: 22 spojov na 13 tratiach
- škrtnú: najmä vlaky cez víkend a cez prázdniny
Železnice spreneverili vyše miliardy
korún
10.6.2003, Jana Morháčová - Vyše
miliardy korún z pôžičiek použili slovenské železnice v
rozpore s tým, ako ich zaviazala vláda. Namiesto splatenia
starých dlhov bankám si podnik financoval nadštandardné byty
v Bratislave. Peniaze z úverov, za ktoré ručí štát, minul
aj na tri železničiarske zdravotnícke zariadenia a
nezaplatené účty za elektrinu. Zistila to kontrola
ministerstva financií v ŽSR . ŽSR už
za svoje správanie zaplatili ministerstvu financií
štvormiliónovú pokutu. Pre Pravdu to potvrdil hovorca ministra
financií Peter Papanek.
"Do konca júna musia ŽSR
predložiť správu o prijatých opatreniach, určiť
zamestnancov zodpovedných za nedostatky. Súčasne proti nim
treba uplatniť opatrenia v zmysle osobitných predpisov,"
uviedla riaditeľka sekcie kontroly na ministerstve financií
Renáta Lajošová.
Podľa našich informácií však železnice uvažujú, že za
zodpovedných označia ľudí, ktorí dnes už na železnici
nepracujú. Odvtedy sa totiž firma rozdelila na dva podniky a
vymenili sa manažmenty.
V roku 2001 železnice získali z pôžičiek od rôznych
slovenských bánk 10,5 miliardy korún, pričom takmer 900
miliónov minuli v rozpore s cieľom, ktorý schválila vláda.
Platili napríklad výstavbu svojich luxusných bytov na
Šancovej a Žabotovej ulici v Bratislave a rekonštrukciu
železničiarskych zdravotníckych zariadení v Bratislave a
Košiciach alebo dlžoby voči Sociálnej poisťovni.
Na otázku, prečo železnice z úverov financovali aj výstavbu
svojich bytov či svojej polikliniky, hovorca železníc Ján
Keresteš odpovedal: "Išlo o rozostavané stavby a hrozilo
nám, že ak sa bude ich realizácia predlžovať, tak budeme
musieť zaplatiť oveľa viac."
Podobne, železnice z úveru 200 miliónov eur od banky J.P.
Morgan v roku 2000 neoprávnene minuli vyše 136 miliónov
korún. Vláda však zaviazala tieto peniaze použiť len na
staré úvery.
"Mali sme požiadať o výnimku na použitie týchto
peňazí. Chcem však upozorniť, že peniaze z úverov išli
najmä na tie dlhy, ktoré nás najviac tlačili. Napríklad sme
museli zaplatiť vysoký dlh za elektrickú energiu, pretože
nám hrozilo odpojenie od zdrojov a bola ohrozená
prevádzka," uviedol Keresteš. Ako spresnila Lajošová,
kontrola sa dotýkala čerpania úverov na železniciach od roku
2000 do roku 2002.
Saxa zo zdravotných dôvodov opúšťa
post šéfa ŽSR
10.6.2003 15:50 - Správna rada ŽSR aj minister dopravy SR Pavel Prokopovič
dnes akceptovali odstúpenie Ladislava Saxu z postu generálneho
riaditeľa tohto podniku na vlastnú žiadosť.
Saxa ako hlavný dôvod odstúpenia uvádza svoj zdravotný stav.
Bezprostredne po zasadnutí správnej rady novinárov informoval,
že pri svojom zdravotnom stave sa necíti byť zodpovedný
vykonávať túto náročnú funkciu pri takých významných
transformačných zmenách, ktoré majú na železniciach v
krátkom čase prebehnúť.
Minister Prokopovič odmieta, že by Saxov odchod na vlastnú
žiadosť akokoľvek súvisel s výsledkami kontrol, ktoré na
železniciach zrealizovalo Ministerstvo financií SR. ŽSR podľa týchto kontrol totiž v rozpore
s vládnym uznesením minuli takmer miliardu korún z úverov so
štátnou zárukou aj na výstavbu polyfunkčného objektu v
centre Bratislavy. Železnice už zaplatili za to pokutu 4
milióny Sk a reagovali na zistenia iba tým, že za
hospodárenie firmy v rokoch 2000 a 2001, kedy sa to udialo,
zodpovedal iný manažment.
Nový šéf ŽSR bude
podľa ministra vybraný vo verejnom výberovom konaní.
Schopného človeka na post generálneho riaditeľa chce nájsť
čo najskôr. Vedením ŽSR je od
dnes dočasne poverený ekonomický námestník firmy Hlinka.
Saxa podľa vlastného vyjadrenia asi aj naďalej zostane
profesiovo pôsobiť na železniciach.
Štyridsiatnička z Košíc ukončila
svoj život skokom pod vlak
11.6.2003 10:16 - Na koľajniciach v
úseku trate Košice - Ťahanovce ukončila v utorok dopoludnia
dobrovoľne svoj život 41-ročná Košičanka. Do štatistiky
samovrážd na železničných dráhach tak od začiatku roka
pribudla ôsma.
Dnes už nebohá žena stála podľa výpovede rušňovodiča pri
príchode vlaku na vedľajšej koľaji. Rušňovodič ju
spozoroval asi zo vzdialenosti sto metrov, použil výstražné
zvukové znamenie. Keď sa vlak priblížil asi na 30 metrov od
nej, náhle sa vrhla na prvú koľaj, kde kolesá vlaku
rozpoltili jej telo na dve časti.
Nebohá, ktorú identifikovala jej sestra, v kabelke zanechala
list na rozlúčku. U rušňovodiča nezistili požitie alkoholu.
Kvôli tejto tragédii bola na druhej koľaji dopoludnia
zastavená doprava, meškalo až jedenásť vlakov, vrátane
rýchlikov a IC vlaku. Prípad vyšetruje oddelenie Železničnej
polície z Košíc.
Od začiatku roka do utorka (vrátane) v obvode železničných
dráh zomrelo z rôznych príčin bez cudzieho zavinenia 36
osôb. V porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška je to o tri
osoby menej. Väčšina z nich zomrela po kolízii s vlakom, či
už pri nepozornom prechádzaní po koľajách, naskakovaní
alebo vyskakovaní z vozňov, na železničných priecestiach.
Ďalšími príčinami boli infarkty, náhle mozgové príhody a
iné.
Lokálky obnovia, lístky budú asi
drahšie
11.6.2003 - ZSSK o pár dní
obnoví osobnú dopravu na niektorých tratiach, ktoré vo
februári na základe uznesenia vlády zrušila. „Sme radi.
Keď vlaky rušili, hovorili sme, že je to zbytočné, že
stačilo redukovať počet spojov, teraz sa k tomu vracajú,“
hovorí starosta Muráňa Roman Goldschmidt. Do jeho obce
premávali až do februára lokálky z Plešivca.
Železničiari, ktorí boli proti rušeniu osobnej dopravy na
regionálnych tratiach, upozorňovali, že ak sa aj zrušené
lokálky obnovia, už sa k nim nevrátia všetci cestujúci.
Predseda Odborového združenia železničiarov Jozef Schmidt je
zatiaľ opatrnejší: „Musíme si overiť v praxi, ako sa
ľudia budú správať. Zistíme to možno až po mesiaci. Musia
si znova železnicu nájsť.“
Zo zrušených 25 tratí sa doteraz podarilo obnoviť vďaka
samosprávnym krajom a starostom obcí dve. Zohor -
Záhorská Ves a Žilina - Rajec . Na
prvej trati prevezme od 7. júla dopravu nová Bratislavská
koľajová spoločnosť, ktorá získala licenciu. „U nás sa
potvrdilo, že ak sa doprava zruší a znova obnoví,
cestujúcich bude menej. Železnicou jazdí približne o 30
percent menej ľudí ako predtým. Mám pocit, že niektorí už
neveria ani autobusom, ani vlakom a jazdia vlastnými autami.
Dúfam, že sa to zmení, keď začnú premávať vlaky
Bratislavskej koľajovej spoločnosti a zladia sa odchody a
príchody vlakov, aby vyhovovali všetkým ľuďom,“ hovorí
starosta Záhorskej
Vsi Boris Šimkovič.
Starosta obce Neded Štefan
Jancsó tvrdí, že u nich záujem o vlaky je: „Ľudia už
vedia, že sa naša trať obnoví, niektorí sa občas u mňa
zastavia, pýtajú sa, kedy a ako budú jazdiť vlaky. Oficiálne
ale ešte nevieme, v akých časoch budú jazdiť. Podľa mňa
bude záujem najmä o ranné spoje. Dosť ľudí dochádza do
práce do Bratislavy. Teraz ak chcú byť o siedmej ráno v
robote, tak musia ísť autami do Šale a odtiaľ vlakom.
Obnovenie vlaku im veľmi pomôže.“
Strojvodcov a výpravcov železnice po obnovení niektorých
lokálok nebudú musieť znova prijímať. Po zrušení dopravy
ešte nestihli prepustiť všetkých. Lokálky začnú premávať
od 15. júna, ale ZSSK pristúpi v rovnakom termíne k redukcii osobnej
dopravy na iných tratiach. Redukovaných by malo byť 24
osobných vlakov na hlavných tratiach. Lokálky nebudú
premávať podľa rovnakého grafikonu ako pred zrušením, bude
ich menej.
Hlavným dôvodom zrušenia lokálok bola ich vysoká
stratovosť. V máji sa ekonomickí ministri dohodli, že
navrhnú dereguláciu cien cestovného na týchto tratiach, aby
si mohli samosprávne kraje navrhnúť vyššie cestovné. (rf)
Ktoré trate obnovia
Neded - Šaľa
Žilina - Rajec
(jazdí už dávnejšie, ale teraz bude straty hradiť ZSSK )
Trenčín - Chynorany
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Šahy - Čata
Banská Štiavnica - Hronská
Dúbrava
Muráň - Plešivec
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Na trati Zohor
- Záhorská Ves bude zabezpečovať dopravné výkony
ZSSK na základe
obchodnej zmluvy s bratislavským Vyšším územným celkom do
4. júla tohto roku. Po tomto termíne by mala osobnú dopravu
zabezpečovať Bratislavská koľajová spoločnosť.
(Zdroj: ZSSK )
ŽSR odmietajú spreneverenie štátom
garantovaných peňazí
11.6.2003 13:53 - Železnice SR ( ŽSR ) odmietajú
medializované informácie o spreneverení alebo zneužití
časti prostriedkov z úverov so štátnou zárukou.
Podľa stanoviska ŽSR , kontrola Ministerstva financií (MF) SR
konštatovala porušenie podmienok a použitie časti
prostriedkov na iné účely. ŽSR na základe zistených nedostatkov
prijali opatrenia, o splnení ktorých majú informovať do 30.
júna. ŽSR tiež
odmietajú spájanie výsledkov kontroly MF s odchodom Ladislava
Saxu z funkcie generálneho riaditeľa ŽSR . "L. Saxa
požiadal 10. júna ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií
Pavla Prokopoviča o uvoľnenie z funkcie zo zdravotných
dôvodov. Minister žiadosť akceptoval a na odporúčanie
Správnej rady ŽSR ho
odvolal z funkcie," upozorňujú železnice v stanovisku,
ktoré TASR poskytol hovorca ŽSR Ján Keresteš.
Podľa doterajších informácií zverejnených MF po vykonanej
kontrole, ŽSR v
rozpore s vládnym uznesením minuli takmer miliardu korún z
úverov so štátnou zárukou aj na výstavbu polyfunkčného
objektu v centre Bratislavy. Železnice už zaplatili za to
pokutu 4 milióny Sk a reagovali na zistenia iba tým, že za
hospodárenie firmy v rokoch 2000 a 2001, kedy sa to udialo,
zodpovedal iný manažment. MF na základe stanoviska ŽSR k záverom kontroly, ktoré očakáva v
najbližších dňoch, rozhodne, či bude kontaktovať orgány
činné v trestnom konaní.
Železnice sú kráľovstvom v štáte
12.6.2003, JURAJ JAVORSKÝ -
Slovenské železnice - Železnice SR spolu so ZSSK - sú štát v
štáte nielen počtom pracovníkov (40-tisíc), ale najmä tým,
že sa správajú úplne nezávisle od potrieb občanov Slovenska
a prijímajú rozhodnutia v rozpore s logikou a často aj
zákonmi Slovenskej republiky. S využitím analýz a článkov
spracovaných bývalým zamestnancom Generálneho riaditeľstva ŽSR Jozefom Legénym analyzujeme príčiny,
ktoré viedli ku katastrofálnemu finančnému stavu železníc a
slabej úrovni služieb.
Investovaním do dlžôb
Železnice sú jedným z dvoch najviac zadlžených
podnikov na Slovensku (druhým sú Slovenské elektrárne).
Prijaté dlhodobé bankové úvery a výpomoci ku koncu roku 2002
predstavovali 38,3 miliardy korún. Vedenie železníc tento stav
neustále odôvodňovalo tým, že od štátu nedostávajú
peniaze na krytie takzvaných výkonov vo verejnom záujme.
V skutočnosti za obrovské dlhy môžu oveľa viac samotné
železnice svojou absurdnou investičnou politikou. V rokoch 1994
až 2002 investoval podnik 55 miliárd. Po zohľadnení
vlastných zdrojov a dotácií zo štátneho rozpočtu sa dá
povedať, že zhruba 25 miliárd bolo nad rámec možností
podniku. Takúto investičnú hyperaktivitu realizovali napriek
uzneseniu vlády a odporúčaniam poradenských firiem, ktoré
radili ročnú mieru investovania na úrovni maximálne štyroch
miliardy korún. Od roku 1996 každý rok túto hranicu
prekračujú, najviac však v rokoch 2001 a 2002 (o 7,7 resp. 6,3
miliardy).
Investičný apetít sa nevyhnutne premietol do finančných
nákladov, ktoré súvisia so splácaním úverov. V rokoch 1996
a 1997 tieto náklady prudko rástli, čím sa naštartoval
proces systematického zadlžovania železníc. Len vďaka
reštrukturalizácii úverov (staré úvery sa splácajú
novými) zatiaľ železnice fungujú. Splácanie starých dlhov
sa presunulo do budúcnosti.
Nielen objem, ale aj smerovanie investícií bolo mimoriadne
nekoncepčné a neefektívne. Okrem mediálne populárnej
„železničiarskej jamy za sedemdesiat miliónov“ sa medzi
investíciami dajú nájsť ďalšie zaujímavosti. Jednou z nich
je stanica v Rajeckých Tepliciach, v ktorej pracovala len jedna
jediná pracovníčka - pokladníčka. Železnice minuli viac ako
12 miliónov korún, aby stanicu kompletne zrekonštruovali a v
rámci rekonštrukcie dobudovali ešte jeden byt. O pár mesiacov
neskôr stanicu zavreli.
Príkladom nezmyselných investícií sú aj plastové okná na
budove železničiarskej nemocnice v Bratislave - päť rokov po
tom, ako nakúpili okná s tridsaťročnou životnosťou
železnice zistili, že ich treba vymeniť znova.
Keďže miliardy korún investovali železnice do nenávratných
aktív, nemohli sa sústrediť na také investície, ktoré by
napríklad ušetrili pracovnú silu. Ignorovali napríklad
návratné investície do zabezpečovacích zariadení na
priecestiach. Je asi zbytočné pýtať sa, načo sú
železniciam nemocnice, polikliniky alebo učilištia.
Európsky unikát
Hospodárenie železníc je očami bežného
cestujúceho najviac viditeľné na kvalite služieb. Paradoxne
preto vyznieva fakt, že slovenské železnice sú oveľa
drahšie ako napríklad poľské, české alebo maďarské.
Ukazuje to porovnanie cien cestovného po prepočítaní
zohľadňujúcom kúpyschopnosť obyvateľstva (podľa parity
kúpnej sily v „korunách“).
Kým v slovenskom vlaku zaplatí cestujúci 2,50 koruny za
kilometer cesty, v Česku je to 2,10, v Maďarsku 1,50 a v
Poľsku 1,60. Lacnejšie cestujú aj Rakúšania (1,70),
Francúzi (2,40) alebo Belgičania (2,10).
Spomedzi spomenutých štátov sú náklady slovenských
železníc na realizáciu jedného vlakokilometra suverénne
najdrahšie. Na kilometer cesty spotrebujú 1291 korún
nákladov, pričom v Česku, Poľsku alebo Maďarsku to
nepresahuje 800 korún a menej ako tisícku to stojí aj
Švajčiarov, Francúzov, Nemcov či Rakúšanov.
V dôsledku spomenutej investičnej politiky, ktorá ignorovala
parametre návratnosti a potrebu znižovania materiálových
nákladov, tvoria výdavky na materiál 22 percent, čo je síce
porovnateľné so susednými postkomunistickými štátmi, ale je
to takmer dvakrát viac ako na Západe.
Zodpovednosť a východiská
Ladislav Saxa, ktorý sa v stredu rozhodol opustiť post
generálneho riaditeľa železníc, bol spoluzodpovedný za
opísanú investičnú politiku aj predtým, ako sa stal
generálnym riaditeľom. Štyri roky bol totiž námestníkom pre
technický rozvoj a priamym nadriadeným investičného odboru.
Jeho podpis je pod všetkými dôležitými rozhodnutiami.
Napriek preukázaným porušeniam zákona (napríklad použitie
úveru garantovaného vládou na neschválené účely) doteraz
nikto z vedenia železníc nenesie trestnoprávnu zodpovednosť.
Naopak - sám Saxa sa vyjadril, že neplánuje úplný odchod zo
železníc.
Okrem úteku od zodpovednosti má však jeho odstúpenie ešte
jeden zmysel - minister dopravy má šancu vybrať na jeho miesto
človeka nezaťaženého doterajším spôsobom riadenia
železníc, ktorý môže zmeniť doterajšiu investičnú
stratégiu. Nebude mu čo závidieť - musí spraviť zo
železníc v prvom rade transparentný podnik (v súčasnosti je
ich biznis plán obchodným tajomstvom). Bude musieť vybojovať
zmenu financovania celého železničného sektoru.
„Nové“ železnice by mal štát otvoriť konkurencii
dopravcov, tak ako je to vo vyspelom svete. Železnice by sa mali
zbaviť neprehľadného biznisu, ktorý nijako nesúvisí s
„verejným záujmom“ ani s ich podnikaním (zdravotníctvo,
školstvo). Noví manažéri by mali niesť zodpovednosť nielen
za porušenia zákonov, ale aj za hospodársky výsledok podniku,
mali by sa teda sústrediť na kvalifikované strategické
rozhodnutia.
Pri zrážke vlakov v Nemecku zomrelo
najmenej päť ľudí
12.6.2003 - Pri zrážke dvoch
regionálnych vlakov v nemeckej spolkovej krajine
Badensko-Württembersko zahynulo včera najmenej päť ľudí a
ďalších 25 sa zranilo, niektorí z nich vážne. Oznámila to
agentúra DPA s odvolaním sa na policajné zdroje.
Niektoré agentúry udávali šiestich mŕtvych. Nemecká
železničná spoločnosť DB hovorí
o piatich mŕtvych a 13 ľahko zranených. Tých dopravili do
blízkych nemocníc vrtuľníkmi. Spoločnosť neoznámila
okolnosti nešťastia. Podľa predstaviteľa DB Dietera Hünerkocha oba vlaky išli normálne
podľa cestovného poriadku.
Vlaky sa čelne zrazili napoludnie na jednokoľajovej
neelektrifikovanej trati neďaleko mesta Schrozberg v okrese
Schwäbisch Hall. Lokomotíva a vagón jedného vlaku sa
vykoľajili, pričom lokomotíva zišla dolu z násypu. Na
príslušnom úseku trate musela byť prevádzka uzavretá.
Polícia skúma, či nehodu zavinila technická porucha alebo
ľudské zlyhanie.
Na koľajniciach explodovala amatérska
bomba
České železnice sa od vlaňajšieho
novembra stali terčom už piateho útoku
12.6.2003, Branislav Janík
- Útvar pre odhaľovanie organizovaného zločinu českej
polície intenzívne pátra po páchateľovi, ktorý položil
funkčnú výbušninu na frekventovanej železničnej trati päť
kilometrov za Pardubicami. Ako nám potvrdila policajná
hovorkyňa Blanka Kosinová, išlo skutočne o funkčný systém
v dvoch kanistroch, vyrobený zrejme amatérsky doma a zakopaný
pod narezanú koľajnicu. Ako upresnila, išlo o dva nástražné
systémy, pričom jeden zrejme explodoval ešte pred nájdením a
príchodom polície.
Polícia hľadá svedkov, lebo narezanie koľajnice trvá až
štyri hodiny. Nálože skúmajú v kriminalistickom ústave v
Prahe. Kriminalisti preverujú možnú súvislosť s novembrovým
nálezom bomby na trati v Prahe - Kyjoch, na troch miestach
narezanou koľajnicou na trati Praha - Kolín, vojenskou
trhavinou z januára medzi Českou Třebovou a Zábřehom a
poslednou marcovou hrozbou tzv. olomouckého vydierača, ktorý
položil nástražný systém na železničný most pri Olomouci.
Motív posledného útoku zatiaľ známy nie je, polícia ani
neuvádza, či ide o rovnakého páchateľa ako pri
predchádzajúcich útokoch. Aj v rokoch 1999-2001 doteraz
neznámi páchatelia podobným spôsobom päťkrát zaútočili
na koľajnice, pričom napr. v auguste 1999 výbuch na Mělnicku
po-škodil prednú časť lokomotívy.
Českým dráham páchateľ bombu na trati, tak ako vydierač z
Olomouca, neavizoval. Už pred časom ČD
posilnili bezpečnostné opatrenia a kontroly tratí. Vďaka tomu
pochôdzkár našiel v utorok predpoludním na hlavnej a
najvyťaženejšej českej trati z Prahy do Českej Třebovej pri
Pardubiciach podozrivú výbušninu. Hovorca železníc Pavel
Tesař nám potvrdil, že ak by bomba vybuchla priamo pod vlakom,
mohla by ho vykoľajiť. Toto nebezpečenstvo však nie je až
také reálne, lebo na väčšine tratí je zabezpečovacie
zariadenie sledujúce stav koľajníc a signalizovalo by ich
porušenie a vlak by mal na semafore červenú, dodal Tesař.
Rýchlikom Jadran do Splitu už od 20.
júna
13.6.2003 - Prvý tohtoročný
medzinárodný rýchlik z Bratislavy do Splitu vypraví ZSSK už 20. júna.
Spiatočné cestovné lístky na prepravu auta sú už podľa
hovorcu Miloša Čikovského takmer vypredané.
Z ponúkaných 120 je voľných ešte 10 cestovných lístkov a
na ležadlá ostáva na predaj z ponúkaných 1440 cestovných
lístkov 946. Spiatočný lístok na prepravu auta stojí 5900
korún a na ležadlo 1690 korún. Deti do štyroch rokov cestujú
zadarmo.
Turistický rýchlik Jadran bude na trati Bratislava - Split
jazdiť do 7. septembra. Vo vlakovej súprave je vozeň pre
autá, vozne na ležanie a sedenie. V šesťmiestnych oddieloch
bude umiestnených len päť osôb.
Autovlaky odchádzajú z Bratislavy každý piatok o 15.15 h a
prichádzajú do Splitu v sobotu ráno. Na spiatočnej ceste zo
Splitu odchádzajú v sobotu o 16.20 h a do Bratislavy
prichádzajú v nedeľu ráno.