Česi majú najkratšiu medzištátnu železnicu na
svete
15.7.2003 - Pravdepodobne najkratšiu
medzinárodnú železničnú linku na svete prevádzkujú na
česko-nemeckom pohraničí nadšenci zo spolku Pošumavská
južná dráha. Železničná trať na hraničnom priechode
Stožec-Haidmühle v Novom Údolí na Prachaticku je dlhá 105
metrov a smeruje od českého k bavorskému colnému úradu.
Obnovené koľajnice sú položené na násype bývalej trate,
ktorej súčasťou je aj hraničný železničný most. Premávku
zatiaľ zabezpečuje replika parnej lokomotívy na podvozku
ručnej drezíny. Smerom do Nemecka musia cestujúci unikátnu
mašinku dotlačiť vlastnou silou, cesta naspäť do Čiech je
príjemnejšia - minivláčik ju vďaka klesajúcemu terénu
zvládne vlastnou váhou sám.
„Zakladáme si na tom, že je to maximálne ekologická
premávka. Čo na Šumave vyrastie, to sa tam aj spáli,“ smeje
sa predstaviteľ spolku Pavel Kosmata.
Cesta z Čiech do Nemecka trvá 24 sekúnd. Pošumavská južná
dráha (Böhmerwald Südbahn) vydáva aj vlastné cestovné
lístky, cena cestovného je dobrovoľná. „Vďaka tomu nemáme
presnú evidenciu, koľko ľudí odvezieme, v priebehu sezóny -
v mesiacoch júl a august - to odhadujem na 90 až 100 ľudí
denne,“ hovorí Kosmata.
Súčasťou spolku je aj malé múzeum a skanzen šumavských
lokálnych železníc.
Dlhodobým snom spolku je obnovenie štandartdnej medzištátnej
železničnej premávky až do bavorského mestečka Haidmühle.
Svojou činnosťou chcú túto možnosť neustále pripomínať.
Vodič škodovky vyviazol bez zranení po tom, čo ho zachytil
vlak
15.7.2003 09:00 - O veľkom šťastí
môže hovoriť 53-ročný muž z Palárikova , ktorý
len o vlások unikol tomu najhoršiemu. V pondelok krátko pred
šiestou hodinou ráno si neskoro všimol spustené závory a na
Škode 120 s dvojkolesovým prívesným vozíkom vošiel na
železničné priecestie v Palárikove , kde ho
zachytil osobný vlak.
Rušňovodič použil výstražné zvukové znamenie a
rýchlobrzdu, ale napriek tomu auto zachytil a úplne zdemoloval
jeho ťažné zariadenie a prívesný vozík. Vodičovi ani
cestujúcim v prudko brzdiacom vlaku sa nič nestalo.
Poškodením zariadení v prednej časti rušňa vznikla Železničnej
spoločnosti škoda 2800 Sk a vodičovi škodovky 2700
korún.
Transsibírska
magistrála spája východ so západom
16.7.2003 - Kedysi bola cesta 9289
kilometrov dlhou Transsibírskou magistrálou rýchlostným
zážitkom. Veď z Vladivostoku na Ďalekom východe bol človek
v Moskve „iba“ za necelých sedem dní (bez meškaní 153
hodín a 50 minút). Dnes je magistrála lahôdkou pre
cestovateľských fajnšmekrov. Počas cesty cez osem časových
pásiem cestovateľ narazí na čudesné existencie všetkého
druhu, môže sa pokochať krásami Uralu alebo jazerom Bajkal,
zasnívať pri pohľade do vôd rieky Volgy, Obu alebo Jeniseja,
aby potom ako v tranze uvidel vlny Pacifiku. Prechod územím
veľkej Rusi oddávna slúži ako pozvoľný prechod zo sveta
Európy do tajomnej Ázie. Na Transsibírsku magistrálu vyrazila
prvá lokomotíva presne pred sto rokmi - 14. júla 1903.
Ruskí vládcovia už od polovice 19. storočia snívali o
obchodnej a vojenskej trase, ktorá by zabezpečovala trvalé
spojenie medzi Ďalekým východom, Sibírom s európskou
časťou Ruska. V roku 1860 vzniklo prístavné mesto
Vladivostok, ktoré sa počas nasledujúcich rokov rozrástlo na
významný a strategický prístav. O 30 rokov neskôr predstavil
cár Alexander III. plány na stavbu železnice. Stavbu dostal na
starosť Alexandrov syn a posledný ruský cár Mikuláš II.,
ktorý svojho otca vystriedal na tróne v roku 1894.
Gigantický projekt cárovi inžinieri dokončili v predvečer
rusko-japonskej vojny. Hlavná časť stavby Transsibu, ako Rusi
magistrále skrátene hovoria, trvala desať rokov. Prevádzka na
kľúčovej časti spájajúcej Európu s Ďalekým východom
otvorili 14. júla 1903 - vtedy ešte s niekoľkými prestupmi
vrátane plavieb parníkom v oblasti Bajkalu.
V roku 1929 sa začala elektrifikácia trate - dokončili ju až
minulý rok v decembri. Transsib sa teraz smerom od západu k
východu rozvetvuje na niekoľko železničných trás. Jedna z
nich vedie napríklad do Strednej Ázie. Cez jazero Bajkal sa z
Transsibírskej magistrály oddeľuje paralelná
Bajkalsko-amurská magistrála (BAM), ktorá jazero Bajkal
obopína zo severu, zatiaľ čo Transsib z juhu.
Ďalšie trasy človeka privedú napríklad do Číny vrátane
Pekingu alebo do Mongolska a jeho metropoly Ulánbátaru.
Magistrálu napríklad minulý rok využil severokórejský vodca
Kim Čong-il na svojej ceste do Moskvy, lebo sa bojí lietania.
Milovníci tohto svetového unikátu usilovne zbierajú rekordy a
zaujímavosti, ktoré sú s magistrálou spojené. Tak napríklad
v dedine Sljuďanka na trase sa vraj nachádza jediná mramorová
stanica na svete.
Veľká časť trate bola zasa vraj postavená bez použitia
ťažkej techniky. Pri Bajkale vedie trať vo výške viac ako
tisíc metrov nad morom, v Amurskom zálive v Japonskom mori,
naopak, vedú koľajnice len štyri metre nad morom.
Transsib pozná aj smutné historky. Nikto sa už nedozvie,
koľko robotníkov umrelo počas otrockej práce na stavbe
koľají. V júni 1989 na úseku medzi Samarou a Ufou vybuchol
skvapalnený plyn unikajúci z poškodeného diaľkového
potrubia a zasiahol dva prechádzajúce osobné vlaky, v ktorých
zahynulo takmer 600 ľudí vrátane 181 detí.
Po magistrále doteraz každý deň vychádza z Moskvy na východ
mnoho vlakov rôznej rýchlosti, komfortu a cenovej úrovne -
cesta z Moskvy do Vladivostoku Transsibírskym expressom stojí v
druhej triede v prepočte asi 7500 korún.
Lokomotívy aj okolitá krajina za sto rokov zmenili vzhľad. Ale
vo vozňoch rovnako ako pred sto rokmi posedávajú obchodníci,
študenti, dobrodruhovia a špekulanti zakliati na týždeň v
nepretržitom pohybe a z dlhej chvíle si rozprávajú dookola
stále tie isté príbehy.
„Vidíte tu všelijaké typy - niektorí sedia nečinne,
niektorí sú veselí a iní len rozprávajú o tom, čo v
živote prežili,“ opísala cestujúcich podľa BBC revízorka
Oksana Bodar.
„Čas vo vlaku splýva, ťažko sa oddeľuje dnešok od
včerajška a včerajšok už definitívne splýva s časom
všetkých tých dní, ktoré som už vo vlaku strávil, a pritom
človek nemá pocit, že by mrhal časom, lebo stále ide ďalej
a ďalej, len občas sa zmení časové pásmo,“ napísal do
internetového denníka cestovateľ Tomáš.
Netesnosť cisterny spôsobila únik kyseliny dusičnej v
Košiciach
16.7.2003 11:36 - Pod únik
98-percentnej kyseliny dusičnej z prenajatej cisterny v objeme
asi tri až päť litrov na Železničnej
stanici v Košiciach , ktorú prepravovala v utorok
spoločnosť Chemza, a.s., Strážske (stopercentná dcérska
spoločnosť Chemka,a.s., Strážske) sa podpísala netesnosť
cisterny.
Netesnosť vznikla pravdepodobne pri posune cisterny mimo areálu
spomínaného podniku, pričom sa vytvorila prasklina na tesnení
a chemická látka unikla. Uvádza sa to vo vyhlásení, ktoré
TASR dnes poskytla hovorkyňa skupiny Chemka,a.s, Strážske Jana
Romanová. Dodala, že cisterna pred plnením prešla tlakovou
kontrolou, ktorá vylúčila akékoľvek netesnosti a chyby.
Prepravovaný tovar, ktorý bol v rámci
dodávateľsko-odberateľských vzťahov určený maďarskému
obchodnému partnerovi, riadne odovzdali prepravcovi. "Ten
zodpovedá za podmienky transportu a bol riadne oboznámený s
obsahom a vlastnosťami prepravovaného tovaru,"
konštatovala Romanová. Poznamenala, že pracovníci
spoločnosti Chemza odstránili chybu pretesnením a
dostatočným utiahnutím.
Podľa Romanovej z hľadiska dodržania nosnosti sú cisterny
plnené iba do 87 percent objemu a je vylúčené prekročenie
maximálne povoleného množstva objemu cisterny. Cisterny sú
okrem toho kontrolované v pravidelných časových intervaloch
aj prenajímateľom, čím sa eliminuje možnosť vzniku chýb.
Železničiarov hospitalizovaných kvôli úniku kyseliny
prepustia z nemocnice
17.7.2003 14:17 - Lekári
Železničnej nemocnice s poliklinikou v Košiciach rozhodli, že
všetkých desiatich železničiarov hospitalizovaných v
súvislosti so včerajším únikom kyseliny dusičnej na košickej stanici dnes prepustia
z nemocnice. Primár interného oddelenia nemocnice Vendelín
Puškár konštatoval, že u postihnutých nedošlo k poškodeniu
orgánov a následky vdýchnutia výparov kyseliny dusičnej mali
"našťastie ľahký priebeh, bez vážnejších
komplikácií".
Spresnil, že počas noci v súvislosti s únikom nebezpečnej
látky prijali ďalšieho pacienta, čo znamená, že z
celkového počtu pätnástich ľudí, ktorých kvôli tomu
vyšetrili, hospitalizovali desiatich.
Podľa Puškára boli pacienti mimo ohrozenia života už včera
popoludní. V opatere zdravotníkov zostali najmä kvôli
pozorovaniu, či sa neobjavia vedľajšie príznaky alebo
komplikácie.
K úniku výparov kyseliny dusičnej na košickej železničnej
stanici došlo v priebehu tohto týždňa dvakrát. Nebezpečná
látka zakaždým unikla z toho istého cisternového vozňa
spoločnosti Chemko Strážske. Kyselina dusičná prvý raz
unikla v utorok, vtedy však nedošlo k nijakému ohrozeniu
osôb. Druhý raz sa nebezpečné výpary dostali do ovzdušia o
deň neskôr.
Železnice prepúšťajú minimálne, platy však zvýšili
16.07.2003, Lukáš Porubský,
Lenka Živnerová, Bratislava – Železničiarom od 1. júla
tohto roku vzrástli platy o 5 percent, hoci železnice majú
30-percentnú prezamestnanosť. Každý z nich k svojej mzde už
dostal navyše 720 korún a zostávajúcu časť zvýšenia platu
dostanú v osobných pohyblivých zložkách. Na mzdy pre obe železničné
spoločnosti Železničná spoločnosť ( ZSSK ) a Železnice SK
( ŽSR ) tak navyše každý mesiac dajú viac ako 30
miliónov korún, pričom v tejto sume nie je zahrnuté zvýšenie
pohyblivej zložky. Táto suma by bola niekoľkonásobne vyššia,
ak by sa odborom podarilo presadiť 13,8-percentné zvýšenie
miezd, s ktorým vstupovali do rokovaní. To však mnohí považovali
za odvahu hraničiacu s drzosťou.
Platy sa zamestnancom oboch spoločností valorizovali napriek
tomu, že kompetentní pracovníci na železniciach, ako aj na
ministerstve dopravy po štrajku začiatkom roka vyhlasovali, že
platy budú zmrazené. Preto mnohých táto informácia
prekvapila. Na tlačovom oddelení Železničnej
spoločnosti tvrdia, že 5-percentná valorizácia je výsledkom
kolektívneho vyjednávania. Hovorca ŽSR Ján Keresteš však už vo svojom
vyjadrení pre médiá pripustil, že za zvýšením platov stojí
obava manažmentu železníc z ďalšieho štrajku ich
zamestnancov.
Šéf rezortu dopravy Pavol Prokopovič ešte koncom januára počas
štrajku vyhlásil, že železnice potrebujú prepustiť 30
percent zamestnancov, aby sa dostali na želaných 30-tisíc
pracovníkov v oboch spoločnostiach. Avšak podľa údajov, ktoré
nám obe spoločnosti poskytli, v prvom polroku sa zamestnanosť
znížila o 1166 zamestnancov, čo je približne 2,7 percenta. Z
vyše 42-tisíc ľudí, ktorých ZSSK a ŽSR zamestnávali začiatkom tohto roka.
Zaujímalo nás, prečo stratové železnice svojim zamestnancom
valorizujú platy, neprepúšťajú nadbytočných pracovníkov,
ale zvyšujú ceny cestovného. „Železničná spoločnosť v
osobnej doprave dosahuje stratu, ktorá vyplýva najmä z toho,
že ceny osobnej prepravy sú regulované štátom, a ten dlhobo
neuhrádzal vzniknutý rozdiel,“ tvrdí ZSSK . Tržby z osobnej
prepravy tak pokrývajú približne štvrtinu skutočných nákladov.
Keďže štát železniciam prispieva na tento účel stále nižším
objemom peňazí, ZSSK to potom
kompenzuje zvýšením cestovného.
Aký je stav zamestnancov
Avizované prepúšťanie 30 percent, doteraz približne
2,7 percenta
Z vagónu vo vozňovom depe unikla životu nebezpečná
100-percentná kyselina dusičná
Korzár 16.07.2003, ss , Košice - V staničnom
vozňovom depe včera došlo k nevšednej havarijnej udalosti. O
desiatej doobeda nahlásili železniční policajti Závodnému
hasičskému útvaru Železníc Slovenskej republiky, že z
jednej železničnej cisterny uniká neznáma látka. Hasiči po
príchode na miesto zistili, že z vozňa uniká kyselina dusičná.
Po stiahnutí súpravy do vozňového depa na neelektrifikovanú
koľaj začali hasiči vozeň kropiť studenou vodou z ľavej i
pravej strany.
„Dochádza tým k ochladeniu cisterny a tlak vo vnútri klesá,”
vysvetlil nám veliteľ hasičského zásahu. I napriek tomu
vyparovanie žieraviny naďalej pokračovalo, avšak nie v
takomto množstve. I napriek tomu schladzovanie pokračovalo do
poobedňajších hodín. Následne prišli pracovníci Chemka Strážske,
ktorí poškodený ventil opravili a cisterna mohla pokračovať
v ceste do Maďarska.
K úniku podľa veliteľa zásahu pravdepodobne došlo v dôsledku
včerajšieho tepla, ktoré pôsobilo na cisternu. „Ventil na
cisterne bol pravdepodobne chybný, predpokladáme tiež, že k
úniku došlo dnes (včera - pozn. red.), noc bola totiž relatívne
chladná a vztlaky v cisterne sa dvihli až v dôsledku denného
tepla.”
Kyselina dusičná je už pri vdýchnutí pre človeka nebezpečná,
preto zasahujúci hasiči kropili cisternu s dýchacími prístrojmi.
Vyparovanie kvapaliny nebolo natoľko veľké, aby ohrozilo
okolie. „Máme to pod kontrolou, nehrozí žiadne nebezpečenstvo,”
tvrdí veliteľ zásahu. Čo sa týka škody, žeravina poškodila
samotnú cisternu, množstvo žeraviny, ktoré stieklo na zem, spálilo
trávu, vážnejšie však neohrozilo okolitý biotop.
Chemikália sa používa na ďalšie spracovanie v chemickom
priemysle, pričom odosielateľom cisterny bolo uvedené Chemko
Strážske, vozeň pritom podľa dostupných informácií nocoval
v Košiciach .
Hasiči monitorovali počas zásahu aj množstvo látky v ovzduší,
namerané hodnoty však vykazovali mizivé hodnoty. Pravda, keby
unikla látka vo väčšom množstve, ohrozené by bolo okolité
územie.
O vyjadrenie sme požiadali aj pracovníka inšpekcie životného
prostredia z Inšpektorátu ochrany vôd Košice Ing. Vladimíra
Vargoviča, ktorý bol na mieste. Potvrdil, že do terénu sa
dostalo iba veľmi malé množstvo. „Situácia je stabilizovaná
a je pod kontrolou. Vec je v štádiu šetrenia, nevieme, kedy došlo
k úniku, nič vážneho sa však nestalo,” uzavrel Ing.
Vargovič.
LN: České dráhy chtějí provozovat regionální tratě
spolu s kraji
PRAHA 16. 7.
2003 - Krajské úřady by podle Českých drah měly převzít
část odpovědnosti za provoz ztrátových regionálních tratí.
České dráhy proto navrhují, aby v budoucnu provoz těchto
tratí řídily desítky malých společností, které by založily
dráhy společně s krajskými úřady. "My bychom do takových
regionálních společností vložili koleje a dopravní prostředky
a kraje zase peníze," řekl dnešním Lidovým novinám
generální ředitel Českých drah Petr Kousal.
Důvod takového kroku je podle listu zřejmě jediný. Pokud by
kraj nesehnal dostatek peněz na vlakovou dopravu v určitém místě,
nebo by usoudil, že tento úsek železnice je pro malý zájem
cestujících zbytečné financovat, odpovědnost za případné
rušení tratí by ležela na něm.
Rozsah přepravy osob v republice dosud objednává stát, který
by měl drahám také hradit případné ztráty. Problém je však
údajně v tom, že stát sice hodně objednává, ale málo platí,
píší LN.
Návrh Českých drah se však příliš nelíbí krajským
hejtmanům. "Opravdu nevím, zda právě zakládání společných
podniků je tím nejlepším řešením," řekl listu jihočeský
hejtman Jan Zahradník.
Zakládání regionálních firem by bylo podle Kousala možné až
v době, kdy krajské úřady postupně převezmou společně s
kompetencemi k provozu regionální dopravy také pravomoc nakládat
s prostředky na její financování.
Dráhy podle Kousala budou muset letos hledat úspory, jimiž by
pokryly další, minimálně jedenapůlmiliardovou ztrátu.
"Na letošní rok jsme měli přislíbeno z ministerstva
dopravy 11,5 miliardy korun, tedy takovou dotaci, která by v
osobní dopravě počítala i s přiměřeným ziskem. Nakonec
ale dostaneme jen 6,7 miliardy," řekl Kousal.
Návrh změn územního plánu kvůli přesunu nádraží
je již hotov
BRNO 15. 7. 2003
- Třicet dnů mají nyní občané a dotčené orgány státní
správy na to, aby se vyjádřili k zadání změny územního plánu
Brna, která souvisí s plánovanou přestavbou brněnského železničního
nádraží. Náměstek brněnského primátora Petr Zbytek dnes
ČTK řekl, že do návrhu byly zapracovány vybrané prvky z pěti
předložených urbanistických řešení přesunu nádraží.
Změna územního plánu je jen jedním z mnoha kroků projektu.
Jeho výsledkem by měl být přesun nádraží asi o 800 metrů
jižněji do blízkosti autobusového nádraží Zvonařka. Náklady
projektu se odhadují mezi 18,5 až 29 miliardami Kč a půjde-li
vše podle plánu, mělo by nové nádraží fungovat v roce
2015. Na rozsáhlé investici se vedle Brna podílí i
Jihomoravský kraj a České dráhy.
S přesunem nádraží by měl pomoci i stát, který má postupně
uvolnit ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI)
zhruba šest miliard korun.
Zástupce jihomoravského hejtmana František Polách však ČTK
řekl, že v návrhu rozpočtu fondu na příští rok není na přestavbu
nádraží v Brně žádná částka. Podle jeho slov však byla
plánovaná pro rok 2004 v SFDI částka 100 milionů korun.
Pokud by se peníze u státu nenašly, nebylo by to podle Polácha
šťastné.
Zbytek uvedl, že zatím je vše ve fázi studií a příprav a
obyvatel Brna se to nijak nedotkne. Doplnil, že je již také připraveno
zadání pro vypsání veřejné obchodní soutěže na
zpracovatele studie proveditelnosti přestavby železničního
uzlu.
Přípravu projektu a například i žádosti pro financování
stavby ze zdrojů Evropské unie by měl řešit koordinátor. Veřejnou
soutěž na jeho výběr však nyní přezkoumává antimonopolní
úřad. Podle Zbytka se ani nepodařilo otevřít plánovanou
informační kancelář. Tu měla podle představ města otevřít
brněnská společnost Jižní centrum, ale ta to odmítla.
Ako cestovať na Slovensku a ušetriť
17. 07. 2003
Čo ponúka železnica
Železničná spoločnosť poskytuje veľa typov zliav,
a to aj pri jednorazových cestách. Všetky ponúkané zľavy a
akcie železníc sú napríklad na internetovej stránke Železničnej
spoločnosti http://dop.slovakrail.sk/
. Prinášame ich prehľad.
Zľavy pre deti do 6 rokov
Deti do 6. rokov sú prepravované bezplatne, ak cestujú
v sprievode osoby staršej ako 15 rokov, ktorá má lístok. S
jednou osobu môžu ísť bezplatne dve deti do 6 rokov, majú však
nárok len na jedno miesto na sedenie (inak si treba priplatiť).
Za každé ďalšie dieťa zaplatíte polovicu obyčajného
cestovného.
Zľavy pre deti od 6 do 15 rokov
Deti v tomto veku platia polovicu obyčajného cestovného,
pri kontrole lístkov však musíte preukázať ich vek akýmkoľvek
úradným preukazom s menom a dátumom narodenia.
Zľava Senior
Držitelia tohto preukazu majú nárok na zľavu 25
percent na lístkoch pre 2. triedu osobného vlaku alebo rýchlika.
Nárok na zľavu majú ženy po dovŕšení 57. roku, muži 60.
roku a poberatelia plného invalidného dôchodku. Stačí, ak si
za 100 korún kúpia v Železničnej spoločnosti Senior preukaz.
Platí rok. Upozornenie: Zľava neplatí na tratiach Tatranských
elektrických železniciach, ozubnicovej železnici a Trenčianskej
elektrickej železnici.
Zľavy od 70 rokov
Ľudia nad 70 rokov majú nárok na prepravu za
symbolickú korunu za každých začatých 50 km v 2. triede
osobných vlakov alebo rýchlikov. Nárok na zľavu stačí doložiť
preukazom totožnosti.
Zľava pre mladých
Mladí ľudia od 15 do 26 rokov, ktorí si kúpia
preukaz Junior RailPlus za 689 korún, získajú na vybranej
trati zľavu 50 percent z obyčajného cestovného a na ostatných
tratiach cestujú so zľavou 25 percent. S preukazom môžu
cestovať s 25-percentnou zľavou aj po Európe. Zľava na
cestovanie 2. triedou osobných vlakov aj rýchlikov platí rok.
Na vybavenie preukazu potrebujete fotografiu a identifikačné údaje.
Poznámka: zľava Junior RailPlus sa dá kúpiť aj vo vlaku.
Kilometrická banka
Kilometrická banka sa vyplatí tomu, kto chce počas
leta cestovať vlakmi častejšie a na dlhšiu vzdialenosť. Za
2000 kilometrov zaplatíte 1900 korún, čím na cestovnom ušetríte
až 720 korún. Za každú cestu a cestujúceho sa vám odpíše
príslušný počet kilometrov. Môže ju využívať jedna alebo
na spoločnú cestu maximálne tri dospelé osoby, ktoré majú
spoločnú nástupnú a cieľovú stanicu. (Dve deti od 6 do 15
rokov sa považujú za jednu dospelú osobu - ich vek treba preukázať).
Je platná 6 mesiacov od dátumu vystavenia. Platnosť sa končí
skôr v prípade vyčerpania počtu kilometrov alebo uskutočnením
30 ciest. Poznámka: Kilometrická banka neplatí na tratiach
Tatranských elektrických železníc, ozubnicovej železnice Štrba
- Štrbské Pleso a Trenčianskej elektrickej železnice.
Rodinná zľava
Rodinnú zľavu môže využiť skupina dospelých
cestujúcich s deťmi pri každej ceste na vzdialenosť dlhšiu
ako 50 kilometrov. Nemusia byť v príbuzenskom vzťahu. Rodinnú
zľavu poskytujú železnice minimálne trom, maximálne šiestim
osobám. Deti v skupine musia byť vo veku 6 až 15 rokov. Pri
použití rodinnej zľavy dostanete vy aj deti zľavy 20 percent
z cestovného. Pri spiatočnej ceste z Bratislavy do Košíc v 2.
triede rýchlika môže štvorčlenná rodina ušetriť 552 korún.
Poznámka: Rodinná zľava sa neposkytuje na tratiach Tatranských
elektrických železníc, na ozubnicovej železnici Štrba - Štrbské
Pleso a na Trenčianskej elektrickej železnici.
Zľava pre skupiny cestujúcich
Zľavu na cestovnom môžete dostať aj vtedy, ak vás
cestuje viac ako šesť (2 deti do 15 rokov sa počítajú za 1
dospelú osobu). Členovia skupiny získajú zľavu podľa veku,
a to deti do 15 rokov - 60 percent z obyčajného cestovného, mládež
od 15 do 26 rokov - 50 percent z cestovného a dospelí nad 26
rokov - 20 percent z obyčajného cestovného.
Zľava pri spiatočnom lístku
Pri kúpe spiatočného lístka ušetríte pri ceste späť
20 percent z obyčajného lístka. Ak si kúpite spiatočný
cestovný lístok zo Žiliny do Bratislavy, ušetríte viac ako
40 korún. Pri ceste z Bratislavy do Košíc bude úspora viac
ako 90 korún. Spiatočný cestovný lístok môžete zakúpiť
aj pre dieťa do 15 rokov
Upozornenie:
Železničná spoločnosť, a. s., poskytuje ešte zľavy
pre ľudí a žiakov, ktorí cestujú vlakmi pravidelne, a
50-percentné zľavy pre osoby s preukazmi ZŤP a ZŤP-S - tie však
v tomto texte neuvádzame.
Uvedené zľavy sa týkajú prevažne 2. triedy osobných vlakov
a rýchlikov. Ak chcete cestovať 1. triedou alebo vlakmi EC a
IC, musíte si priplatiť, niekedy zaplatiť aj plnú sumu. Pri
použití miestenkového, ležadlového alebo lôžkového vozňa
platíte poplatky v plnej výške. Na vybavenie väčšiny
preukazov potrebujete fotografiu a identifikačné údaje.
Zľavy nie je možné medzi sebou kombinovať a zvyšovať.
V nemocnici
skončilo trinásť ľudí, deväť z nich hospitalizovali
Korzár 17.07.2003, Kristián Sabo , Košice - V
priestoroch nákladnej železničnej
stanice v Košiciach včera na poludnie zistili tamojší
pracovníci závadu na jednom z odstavených vozňov. Bola jasne
viditeľná, veď z cisterny pripravenej na vypravenie do Maďarska
unikal dym. Išlo pritom o tú istú cisternu, z ktorej deň
predtým unikla životu nebezpečná kyselina dusičná. Pokiaľ
sa však v utorok nikomu nič nestalo, včera bolo do nemocnice
prevezených trinásť ľudí.
„Zamestnanci stanice sa začali sťažovať na bolesti hlavy,
nevoľnosť a pachuť v ústach. Privolali preto hasičov,“
povedal nám hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., Miloš Čikovský.
Cisternový vozeň, z ktorého unikali výpary, bol samozrejme
naplnený kyselinou dusičnou. Jeho odosielateľom je podnik
Chemko Strážske a zásielka bola určená do Maďarska.
„Záchranná služba po zistení zdravotných ťažkostí
previezla šesť ľudí do Železničnej nemocnice v Košiciach.
Piatich hospitalizovali na internom oddelení, kde sú preventívne
na pozorovaní. Jednu ženu museli prijať v nemocnici na ARO,
jej stav však zrejme súvisí s jej dlhodobejšími zdravotnými
ťažkosťami. V popoludňajších hodinách prijali do Železničnej
nemocnice v Košiciach ďalších štyroch ľudí, ktorí sa
pohybovali na mieste nehody,“ vysvetlil M. Čikovský.
Pred uzávierkou sme sa na internom oddelení Železničnej
nemocnice dozvedeli, že hospitalizovaných bolo deväť ľudí.
„Ide všetko o mladé osoby, ktoré sú u nás na pozorovaní.
Jedna dievčina bola prijatá na ARO, večer sme ju však preložili
na interné. Už je mimo ohrozenia života, mala zrejme krátkodobú
dychovú tieseň. Zrejme sa v čase úniku pohybovala v blízkosti
železničného vozňa. Všetkých k nám previezli v spolupráci
s Rýchlou záchrannou pomocou, boli ošetrení a zostali na
pozorovanie,“ dozvedeli sme sa na oddelení ARO Železničnej
nemocnice.
Spomínaný vozeň bol odstavený v priestoroch nákladnej
stanice, kde sa ihneď po zistení nehody zišiel havarijný štáb
železníc, ktorý v súčinnosti s hasičmi a privolanou špeciálnou
chemickou jednotkou z Chemka Strážske priamo na mieste
organizoval činnosti a úkony vedúce k likvidácii nehody a
zamedzeniu ďalších škôd.
„Ihneď po zistení nehody bola na nákladnej stanici v Košiciach
zastavená prevádzka, o 14. hodine bola obnovená čiastočne s
výnimkou troch koľají a o tri hodiny neskôr po vydaní súhlasu
na odsun poškodeného vozňa bola už prevádzka obnovená úplne,“
hovorí M. Čikovský.
Jeho slová dopĺňa prednosta Železničnej
stanice Košice Ing. Marián Hric.
„Cisternu sa podarilo opäť opraviť a následne nabrala kurz
Strážske. K úniku výparov došlo práve v čase, keď mala byť
vypravená do Maďarska. Pracovníci zbadali dym, prišlo im nevoľno,
preto boli prevezení do nemocnice,“ vysvetľuje M. Hric a na
našu otázku, ako je možné, že cisterna, ktorá bola deň
predtým údajne opravená, narobila opäť šarapatu, dodáva:
„Vraj sa na nej vyskytla vada materiálu. Bolo možné pozorovať
mikroskopické trhliny, ktoré sa vplyvom tepla zväčšovali. To
sa môže stať na hociktorom vozni, štruktúru materiálu
neovplyvníte.“
Výpary z tej istej cisterny unikali na košickej stanici aj v
utorok, pričom vozeň hneď presunuli do blízkej opravovne vozňov.
Tam sa hasičom podarilo znížiť teplotu kvapaliny a
neutralizovať malé množstvo uniknutej kyseliny v koľajisku.
Neskôr privolaní technici z Chemka Strážske vymenili tesnenie
na cisterne a prehlásili, že vozeň je prevádzkyschopný a má
pokračovať v ceste do Maďarska.
Ako je teda možné, že aj napriek vyhláseniam kompetentných
po prvom úniku zostala cisterna v Košiciach?
„Skutočne, pôvodne mala ísť do Maďarska, ale zistila
sa porucha a pracovalo sa na jej odstránení. Momentálne všetko
prešetruje železničná polícia.“
Utorňajšiu nehodu uzavrel inšpektorát životného prostredia
s tým, že nedošlo k poškodeniu ani ohrozeniu životného
prostredia a únik nebezpečnej látky nezamoril vzduch, pôdu,
ani vodné zdroje. Kyselina však napriek tomu včera dopoludnia
unikala.
Vydieranie triumfovalo
16.07.2003, Mečiar Jozef, podpredseda
Demokratickej strany - Špina, smrad, pokazené okná, zničené
vagóny, preplnené vlaky, nefunkčné kúrenie, dlhé rady pred
pokladňami - to je častý obraz našich železníc.
Každý, kto pravidelne cestuje vlakom tak ako ja, mi dá určite
za pravdu. A aby bol obraz železníc úplný, dajme si na stôl
10.000 Sk. To je suma, ktorú každý z nás zaplatí na ich oddlženie.
Vrátane tých, ktorí vo vlaku nikdy nesedeli a nebudú. Zadlženosť
železníc je totiž 48 mld Sk.
Za sumu 10.000 Sk by ste sa mohli previezť IC vlakom z
Bratislavy do Košíc a späť 9-krát. Ak by ste to z nejakého
dôvodu, samozrejme, chceli a nevyužili tú sumu peňazí na čosi
rozumnejšie.
Jednou z mnohých príčin tohto stavu je vysoká prezamestnanosť.
Ak si však myslíte, že tento problém vedenie železníc rieši,
ste na omyle. Naopak. Vedenie železníc zvyšuje zamestnancom
platy! Tento postup je v čase zvyšovania spotrebných daní, v
čase, keď sa mzdy nezvyšujú lekárom a učiteľom, prejavom
arogancie.
Celkovo bude zvýšenie miezd pre modrú armádu stáť obe železničné
spoločnosti, dodajme obrovsky zadlžené, pol miliardy korún.
Je samozrejmé, že na niečo takéto neexistuje žiadny rozumný
dôvod. A vedenie železníc ho ani nehľadalo.
Uzatvorenie dohody medzi vedením spoločností a odborármi
komentoval hovorca ŽSR Ján
Keresteš pre týždenník Trend slovami: "Treba počítať
aj s alternatívou štrajku, ktorý by spôsobil vyššie straty
ako táto dohoda." Okrem toho, že ide o trestuhodné
plytvanie peniazmi daňových poplatníkov, ide aj o veľmi
nebezpečný precedens.
Už zajtra môžu žiadať vyššie platy všetci, čo by štrajkom
mohli spôsobiť straty. Napríklad opäť železničiari. Stačí
si spočítať, akú stratu sú schopní spôsobiť a podľa toho
žiadať zvýšenie platov. Znie to absurdne, ale takto došlo k
dohode medzi odborármi a vedením železničných spoločností.
Jediný prípad, kedy by bolo použitie 500 mil. Sk na mzdy na železnici
rozumné, by bolo vo forme odstupného pre množstvo nadbytočných
zamestnancov.
Som si istý, že keby riaditeľ STV namiesto hromadného prepúšťania
zvýšil platy zamestnancom, bol by okamžite odvolaný. Železnice
sú čiernou dierou, ktorá pohlcuje obrovské prostriedky, a
preto treba okamžite začať tvrdé reformy. Tak, ako je potrebné
zreformovať zdravotníctvo, sociálnu oblasť a dôchodkový
systém, je nevyhnutné urobiť poriadok aj na železnici.
Zároveň treba zabrániť ďalšiemu vydieraniu zo strany
odborov, čo je možné dosiahnuť naplnením programového vyhlásenia
vlády v sociálnej oblasti, kde sa vláda zaviazala analyzovať
zákon o kolektívnom vyjednávaní a navrhnúť zmeny, ktoré významne
spružnia trh práce.
Vláda odvolala šéfa Správy železniční a dopravní cesty
Foltýna
PRAHA 16. 7.
2003 - Vláda odvolala Ivana Foltýna (KDU- ČSL) z postu předsedy
správní rady Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC).
Uvolněné místo v čele správní rady obsadí kabinet na příštím
zasedání, sdělil dnes ČTK po jednání vlády Jindřich Marek
z tiskového odboru Úřadu vlády.
Foltýn, který byl na začátku roku jedním z kandidátů
ministra dopravy Milana Šimonovského na místo generálního ředitele
ČD , se nedávno stal ekonomickým náměstkem ČD . Nahradil tak Jana Bukače, kterého představenstvo
ČD
odvolalo v polovině roku. "Příští týden by Foltýna měla
dozorčí rada ČD
jmenovat do představenstva," sdělil ČTK Pavel Tesař z
tiskového oddělení ČD .
Státní organizace ČD
se na začátku letošního roku rozdělila na správce kolejí SŽDC
a akciovou společnost, která provozuje drážní dopravu a řídí
provoz na kolejích.
Vláda ustavila také komisi pro posouzení a hodnocení nabídek
uchazečů o veřejnou zakázku na sdělovací a zabezpečovací
zařízení na modernizovaném úseku Zábřeh - Krasíkov I.
koridoru. V celém úseku má být položen traťový optický
kabel. Stavbu bude financovat Státní fond dopravní
infrastruktury. Celá trať v úseku Zábřeh - Krasíkov bude
modernizována v rozmezí let 2003 až 2004.
Kabinet souhlasil s návrhem na umístění Evropské železniční
agentury do Prahy. Horkým kandidátem je dále francouzské město
Lille. Kandidují také města v Německu, Rakousku a Polsku.
Evropská komise chce Evropskou železniční agenturu založit v
příštím roce.
Agentura bude zpracovávat závazné parametry železničních
vozidel a zařízení, povede registry železničních vozidel a
zařízení všech států EU. Bude ale také sledovat vývoj železniční
bezpečnosti, evidovat výsledky vyšetřování závažných železničních
nehod, posuzovat národní bezpečnostní pravidla a v budoucnu
možná i vydávat jednotná evropská bezpečnostní pravidla.
Britská FirstGroup koupí železnice
GB Railways
LONDÝN 16. 7.
2003 - Konsolidace v britské železniční dopravě pokračuje,
společnost FirstGroup koupí jednoho z menších provozovatelů
tratí GB Railways. Vedení kupované firmy transakci schválilo,
uvedla dnes GB Railways.
Větší rival FirstGroup Plc provozuje v Británii vedle železniční
i autobusovou dopravu. FirstGroup zaplatí za GB Railways v
hotovosti 22 milionů liber, tedy 35 milionů dolarů. V den předložení
nabídky to představovalo prémii 6,4 procenta k tehdejší tržní
ceně akcií GB Railways.
Akcie GB Railways dnes dopoledne vyskočily o 28 procent na 347,5
pence, čímž tržní hodnota firmy dosáhla zhruba 30 milionů
liber. Společnost provozuje síť Anglia Railways na východě
Anglie a trasy na severu Anglie a ve Walesu. Akcie FirstGroup,
jejíž tržní hodnota dosahuje zhruba miliardy liber, dnes
klesly o 1,3 procenta na 260,5 pence, napsala agentura Reuters.
SNCF: Na dráze je možné vše
TÝDEN 28/2003, 14.07.2003, Kuneš Ilja, Dijon -
Francúzsko má stále problémy, ako sa vyrovnať s tieňmi 2.
svetovej vojny. Tentoraz prišiel rad na štátnu železničnú
spoločnosť - SNCF (Société
Nationale des Chemins de Fer, Národná železničná spoločnosť).
- Prepraviť 500 cestujúcich v jednom dobytčáku? - So SNCF
je to možné! - parodovalo v 90. rokoch reklamnú kampaň štátnych
železníc satirické periodikum Harakiri. Jeho anitireklama
doplnená fotografiou z vojnových rokov vyvolala pobúrenie.
Dnes sa ukazuje, že noviny mierili do čierneho.
V polovici júna rozhodol newyorský apelačný súd, že americká
justícia môže prerokovávať kolektívnu žalobu 300 žijúcich
alebo pozostalých po Židoch, ktorých francúzska štátna železničná
spoločnosť dopravila za vojny do vyhladzovacích táborov. Po
takmer 60-tich rokoch tak SNCF dobehla
vlastná minulosť, dlho zatláčaná do úzadia. Hrozí jej súd
a okrem morálneho odsúdenia aj vysoké, niekoľkomiliónové odškodné.
Prečo ale až teraz a prečo až za oceánom?
Zatvorené archívy SNCF vypravila
medzi marcom 1942 a júlom 1944 zo zberného tábora v Drancy pri
Paríži 77 zvláštnych vlakov. V nich poslala na smrť viac ako
76.000 osôb, v drvivej väčšine Židov. Spoločnosť sa bránila
roky tým, že ako štátny podnik prešla po porážke pod správu
nemeckej okupačnej moci. Tým stratila podľa slov svojho
prezidenta Louisa Galloisa všetok alebo temer všetok manévrovací
priestor a musela sa riadiť príkazmi okupantov.
Žalujúca strana to ale vidí inak. Po rokoch mravčej práce so
zháňaním dôkazného materiálu (SNCF
dodnes odmieta sprístupniť archív z rokov 1940 - 1944, lebo
dokumenty dostali označenie prísne tajné) sa žalujúci pokúsili
dohnať železnice k zodpovednosti pred parížskym súdom. Vzhľadom
na to, že francúzske trestné právo nepoznalo v roku 1944 možnosť
zažalovať právnickú osobu, viedli spory v občianskoprávnych
konaniach. Ale v roku 2001 parížsky sudca žalobu odmietol s tým,
že žalované činy sú od roku 1974 premlčané. Žalujúci sa
preto obrátili na americkú justíciu.
Pozostalí a tí, ktorí prežili, železniciam vyčítajú, že
v deportáciách nehrali len vynútenú úlohu, ale naopak, na
transportoch smrti sa aktívne podieľali a na utrpení iných
cynicky zarábali. Železničiari zaisťovali všetku logistiku
transportov od nákupov slamy do vozňov až po ich zaplombovanie
a utajenú prepravu v noci cez francúzske územie. Keďže SNCF
bola platená podľa počtu prepravených osôb, snažila sa ich
napchať do každého vlaku čo najviac. Transporty do
vyhladzovacích táborov brala ako výhodný kšeft: žalujúca
strana totiž predložila americkému súdu doklad, na ktorom
riaditeľstvo SNCF 2 mesiace po oslobodení (!) urguje vládu,
aby zaplatila faktúry za posledný vlak vypravený do koncentrákov
v auguste 1944. A de Gaullova vláda faktúru aj skutočne
uhradila.
Veľkí odbojári SNCF dokázala
roky škvrnu na svojej vojnovej histórii úspešne zakrývať.
Oficiálny mýtus hovoril o železnici ako o jednom z hlavných
stredísk odporu. Z veľkej časti právom: zo 450.000
zamestnancov bolo za okupácie popravených pre odbojovú činnosť
8900 železničiarov a len 467 ich bolo zbavených "národnej
cti", čo bol po vojne bežný trest za kolaboráciu.
Ale povojnová politika chcela, aby obraz krajiny bol bez poškvrny.
Francúzom trvalo viac ako 40 rokov, kým sa začali so svojou
skutočnou vojnovou minulosťou vyrovnávať. K nevyhnutnej
katarzii prispela nová generácia historikov, sčasti zahraničných.
SNCF zostala jednou z posledných inštitúcií,
ktoré strkajú hlavy do piesku aj naďalej. Ako poznamenal v
novinách Libération advokát žalujúcej strany: "Vo Francúzsku
sa problému zbavili škrtnutím pera. Je smutné, že sa musíme
obrátiť na USA, aby sme dosiahli odsúdenie SNCF . Ale v tejto krajine sa stále železnica rovná
odboj a zvyšok je tabu."
Železničiarov prepustili z nemocnice
18.07.2003, ič, KOŠICE – Desať
železničiarov, ktorí sa v stredu priotrávili pri úniku
kyseliny dusičnej v nákladnej časti košickej stanice,
prepustili z nemocnice. Cisterna s kyselinou dusičnou robila v Košiciach problémy dva dni. Prvý
únik nebezpečnej chemikálie skončil v utorok bez vážnejších
následkov, druhý únik v stredu priotrávil desať ľudí. Podľa
niektorých zdrojov spôsobil problémy vek cisterny a súčasné
teplé počasie.
Chemko Strážske reaguje na opätovný únik kyseliny
Korzár 18.07.2003, Strážske -
Napriek tomu, že v stredu došlo z cisterny na železničnej stanici v Košiciach
k opätovnému úniku kyseliny dusičnej, nebolo potrebné vykonávať
žiadne špeciálne opatrenia na ochranu obyvateľstva. Zároveň
nedošlo k porušeniu vodného zákona. Vyhlasujeme, že cisterna
bola riadne odovzdaná prepravcovi, ktorý v plnom rozsahu
zodpovedá za prepravu chemickej látky. Uvádza sa to v
stanovisku, ktoré včera poskytla hovorkyňa skupiny Chemko,
a.s., Strážske Jana Romanová.
Dodala, že špecialisti po zistení opätovného úniku kyseliny
dusičnej zistili ďalšie netesnosti konzoly na prírube, ktoré
pri prehliadke 16. júla neboli vizuálne zjavné. Poškodený
ventil z cisterny podľa Romanovej odovzdali na kriminalistickú
expertízu, ktorá spresní o aké poškodenie išlo. „Poškodená
cisterna bola bez akýchkoľvek anomálii prepravená do spoločnosti
Chemka, a.s., Strážske a kyselinu prečerpali do zásobníka,”
doplnila Romanová.
Pracovníci spoločnosti momentálne rokujú s prenajímateľom
cisterien, ktoré sa používajú na prepravu kyseliny dusičnej
a pripravujú reklamáciu na tento typ cisterien.
Unikajúcu kyselinu udržali na uzde
Hasiči závodného útvaru ŽSR Košice
včasným zásahom zabránili katastrofe
16.07.2003 Miroslav Sambor - Zhluk ľudí
v civilnom odeve, ale najmä v hasičských uniformách, ako aj
niekoľko hasičských cisterien zaparkovaných pri vedľajšej
koľaji neďaleko colnice dávalo včera popoludní tušiť, že
sa čosi deje. Ako sa ukázalo, po nedávnom úniku propán-butánu
v košickej železničnej stanici
, mali príslušníci Závodného útvaru ŽSR Košice opäť plné
ruky práce.
Tentoraz sa im o „zábavu” postarala cisterna vypravená do
Maďarska z Chemka Strážske. Unikala z nej životunebezpečná
látka - kyselina dusičná. Jedným z tých, ktorí o prípade
vedeli medzi prvými a kto zalarmoval hasičov i príslušný
odbor Civilnej ochrany, bol primátor mesta Zdenko Trebuľa.
„Ide o prvý prípad úniku kyseliny dusičnej v tomto roku v
Košiciach,” povedal nám veliteľ zásahu Michal Leško. “Cisterna
má obsah 4800 litrov, ak by zásah nebol urobený čo najskôr a
kyselina by unikla vo väčšom množstve, došlo by
pravdepodobne k veľkej katastrofe.”
Pretože kyselina unikala vo forme výparov vytvárajúcich nad
cisternou mrak, hasiči kropili steny cisterny vodou, čím
vlastne zrážali mrak k zemi, aby sa nedostal do ovzdušia. Viac
robiť nemohli, pretože všetci čakali na skupinu špecialistov
z Chemka Strážske. Tí dofrčali niekoľko hodín po nahlásení
úniku. V špeciálnych odevoch a maskách sa vyšplhali na
cisternu a začali s obhliadkou.
„Vyzerá to tak, že máme poškodený ventil,” uviedol po
niekoľkých minútach jeden z pracovníkov Chemka, ktorý si neželal
byť menovaný. „Musíme vyrobiť tesnenie z teflónu a ventil
dáme do poriadku.”
Podarilo sa, a tak po oprave ventilu mohla byť cisterna pripojená
k vlakovej súprave, odchádzajúcej do Maďarska. K ekologickým
škodám vďaka rýchlemu zásahu hasičov nedošlo. Steny
cisterny však kyselina vyžrala do biela.
Ľahol si na koľajnice
Smrť údajne pre nenaplnenú lásku
16.07.2003, kp - Ďalšia obeť železničných
nešťastí pribudla do štatistiky železničnej polície. Pod
mostom pri hypermarkete Tesco medzi
zastávkami Ťahanovce a železničná stanica Košice sa
rozhodol skoncovať so životom 32-ročný Michal H. z Košíc.
Rušňovodič zbadal mladého muža vo vzdialenosti 25 metrov,
ako vychádza spoza mostného piliera a vstupuje na koľajisko.
Tvárou k zemi si ľahol medzi koľajnice a na smrť čakal veľmi
krátko.
Použitie rýchlobrzdy i zvukového výstražného znamenia už
nepomohlo. Samovrah nehodu neprežil. Zomrel na následky
traumatického poranenia hlavy, hrudníka a pravej nohy. Brat
nebohého ho začal hľadať po tom, čo našiel doma list na
rozlúčku. Na život si siahol údajne pre nenaplnenú lásku.
Českou a rakouskou úzkokolejku opět propojuje autobusový most
JINDŘICHŮV
HRADEC 17. 7. 2003 - Úzkokolejnou železnici z Jindřichova
Hradce do Nové Bystřice, kterou provozuje a.s. Jindřichohradecké
místní dráhy (JHMD), propojuje již druhou sezonu autobusový
most s úzkokolejkou v sousedních Dolních Rakousích.
"Cestující tak mohou jet na jednu jízdenku bez přerušení
z Jindřichova Hradce do dolnorakouského Altnagelbergu a zpět,"
řekl dnes ČTK ředitel JHMD Jan Šatava.
"Letošní novinkou je použití historického autobusu Škoda
RTO ze 60. let minulého století, který tak zachovává
historický ráz dopravy, pro který jsou úzkokolejky vyhledávány,"
připomněl Šatava.
Přeshraniční rozšíření prázdninové dopravy umožňuje
dohoda o partnerství a spolupráci, kterou v roce 2001 uzavřely
JHMD se Spolkem přátel Waldviertelské úzkokolejky. Autobusy
jezdí každou sobotu až do konce prázdnin v úseku mezi Novou
Bystřicí a Heidenreichsteinem, odkud mohou turisté pokračovat
vlakem až do Altnagelbergu.
Jízdní řád počítá se čtyřmi spoji v obou směrech. V
letní sezoně autobusy nahradí chybějící dvanáctikilometrové
propojení obou úzkokolejných tratí, na které existují již
100 let plány, ale nikdy se nerealizovalo. Dospělý cestující
zaplatí za zpáteční jízdenku 340 korun (v Rakousku 14 eur).
Společnost JHMD vznikla v roce 1994 s cílem privatizovat jindřichohradecké
úzkokolejky. V roce 1997 převzala první trať Jindřichův
Hradec - Nová Bystřice a od března 1998 je vlastníkem celých
79 kilometrů úzkokolejek a zajišťuje na nich osobní i nákladní
dopravu. Loni přepravila v osobní dotované dopravě 365.000 a
parními vlaky dalších asi 30.000 cestujících. JHMD měly
loni obrat 50 milionů korun a vykázaly hrubý zisk téměř 1,2
milionu korun, což je o 1,5 milionu méně, než v roce 2001.
Nádeje nemeckého Transrapidu živí Čína a USA
TREND 29 , 17.07.2003, Kristián Slovák - Osud
ambiciózneho dopravného projektu magnetickej železnice spoločnosti
Transrapid International je neistý. Spoločný podnik
Thyssen-Kruppu a Siemensu, kde prvý dodáva pohonné jednotky s
technológiou vznášania a druhý prevádzkovú technológiu a
elektroniku, dostal ďalší úder. Vláda Severného Porýnia-Vestfálska
zastavila projekt Metrorapid
z dôvodu neistého financovania. Investícia za 3,2 mld. EUR
(133 mld. Sk) mala spojiť Dortmund a Düsseldorf. Metrorapid mal prekonať
79-kilometrovú trať za 37 minút pri maximálnej rýchlosti
300?km/h.
Nie je to však prvý neúspech Transrapidu . Referenčným
projektom mala byť trať Berlín – Hamburg. V septembri 1998
položili základný kameň, krátko nato plánovací výbor
upozornil na predraženie, v dôsledku čoho bola výstavba vo
februári 2000 zastavená. Nádeje prinavrátil dobrý vietor z
Číny.
Ostáva Mníchov
Jedinou funkčnou magnetickou rýchlodráhou v Nemecku
sa tak črtá iba spojenie mníchovského letiska s hlavnou železničnou
stanicou v dĺžke 37 až 42 kilometrov a nákladmi 1,6 mld. EUR.
Spolková vláda je ochotná Bavorsku prispieť sumou 675 mil.
EUR. Začiatok výstavby sa plánuje na budúci rok. Podľa
ministra dopravy Manfreda Stolpeho sa však nepodarí dodržať pôvodný
plán odovzdania do prevádzky pred Majstrovstvami sveta vo
futbale v roku 2006.
Podľa predsedu bavorskej vlády Edmunda Stoibera však Nemecko
potrebuje túto referenčnú dráhu pre vysokorýchlostný
projekt Transrapidu . „Len
vtedy je nemecká špičková technológia dôveryhodná a dokáže
sa presadiť v medzinárodnej konkurencii,“ povedal pre
Handelsblatt.
Čína ohrozená
Investície Číňanov do 1 300 kilometrov dlhej trasy
sa odhadujú na 20 mld. EUR. Majú byť základom nového vysokorýchlostného
dopravného projektu vlády, ktorá chcela počas 30 rokov
postaviť až osemtisíc kilometrov. Zrušenie Metrorapidu však môže mať
vplyv aj na vládne rozhodnutie, ktoré zvažuje spojiť mestá
Peking a Šanghaj.
Po stroskotaní projektu v Severnom Porýní-Vestfálsku
vystupuje proti Transrapidu
predovšetkým čínsky minister železníc a na trase Peking –
Šanghaj uprednostňuje japonský rýchlovlak Šinkansen
. „Číňania sa obávajú, že ostanú s novou technológiou
sami,“ cituje Frankfurter Allgemeine Zeitung manažéra
Siemensu – Dopravné systémy Gerharda Wahla. „Máme jasné
signály, že v Číne sa rozhodnú pre tradičnú koľajovú
dopravu,“ dopĺňa ho člen predstavenstva Siemensu – Dopravných
systémov Hansa-Dietera Botta.
V Thyssen-Kruppe sú optimistickejší. Podľa hovorcu Alfreda
Wewersa o výstavbe trate ešte nie je rozhodnuté. Navyše,
spoločnosť sa sústreďuje na sto- až tristokilometrové trate
v ostatných regiónoch Číny a projekty rozšírenia už
existujúcej trate v Šanghaji, ktorá spája stanicu metra Long
Yang Road a letisko Pudong. Zmluvu o výstavbe tejto
31,5-kilometrovej dvojstopovej magnetickej dráhy v Šanghaji
podpísala čínska vláda s konzorciom Transrapid International
v januári 2001. Počas testovacích jázd sa dosiahla maximálna
rýchlosť viac ako 440 kilometrov za hodinu. Otváracia jazda na
prvej komerčne využiteľnej trati na svete sa uskutočnila 31.
decembra 2002.
Americký sen
Transrapid skúša
šťastie aj za veľkou mlákou. V spolupráci s americkým
koncernom Lockheed Martin vzniklo pred piatimi rokmi konzorcium
Transrapid International USA. V tom čase odsúhlasil americký
Kongres zákon, ktorý obsahoval aj program magnetickej dráhy, a
na pilotný projekt vyčlenil takmer 1 mld. USD. Cieľom programu
bol vývoj dopravného systému, ktorý by zabezpečil rýchle
spojenie na dlhých tratiach.
Z pôvodne šiestich tratí sa dostali do užšieho výberu dve,
kde v súčasnosti prebieha štúdia o možnostiach financovania
a návratnosti. Transrapid
by mohol v budúcnosti spojiť na 60 kilometrov dlhej trati
Baltimore s hlavným mestom Washington, D.C., a uvažuje sa aj o
76-kilometrovom spojení Pittsburghu s letiskom. Do úvahy prichádzajú
aj trate v Kalifornii a Nevade, nebudú však financované z
federálneho rozpočtu.
Prvé rozhodnutie o výstavbe jednej z dvoch tratí Transrapid sa
očakáva v budúcom roku. „Projekty, ktoré v súčasnosti
prichádzajú do úvahy, budú v nasledujúcich dvoch-troch
rokoch v konečnej fáze plánovania,“ povedal pre týždenník
Welt Tom Palmer, zodpovedný v Lockheede za projekt. Začiatok
prevádzky očakáva priebehu štyroch až šiestich rokov.
Znížia sa zľavy na cestovnom
Pravda 19.07.2003, Morháčová Jana - Štát dáva
peniaze na dopravu, aby sme mohli lacnejšie cestovať.
Prepravcovia v autobusovej či železničnej doprave musia
poskytovať určité zľavy, a straty, ktoré tak vznikajú, by
mal dopravcom uhradiť.
Problémom je, že štát neuhrádza tieto zľavy v plnej miere.
Tento rok štát dal 6,6 mld Sk na železničnú dopravu a 1,1
mld Sk na autobusovú dopravu. Veľká časť týchto peňazí sa
používa na financovanie rôznych zliav.
Štát financuje zľavy cestovného najmä študentom, ktorí
dochádzajú pravidelne do školy, dôchodcom nad 70 rokov a
potom zdravotne postihnutým osobám. Žiaci a študenti, ktorí
dochádzajú do školy každý deň, platia za týždenné a mesačné
predplatené lístky len tretinu cestovného. Presnejšie: žiak
alebo študent, ktorý dochádza do školy napríklad do 30 km
vzdialeného okresného mesta každý deň, by mal platiť týždenne
360 Sk za autobusovú alebo 320 za železničnú dopravu do školy.
Dnes však platí vo vlakoch len 96 alebo v autobusoch 108 Sk.
Dôchodcovia nad 70 rokov zasa môžu cestovať vo vlakoch a prímestských
autobusoch do vzdialenosti 100 km zadarmo. Presnejšie: platia
len evidenčné cestovné, korunu z každých 50 km, ktoré prejdú
vlakom alebo autobusom. V diaľkových autobusoch platia len
polovicu z cestovného.
Dôchodcom vo veku do 70 rokov v súčasnosti štát negarantuje
nijakú zľavu, ale na železniciach platia o štvrtinu nižšiu
cenu vďaka komerčnej zľave Železničnej spoločnosti.
V autobusovej doprave štát uhrádza podnikom autobusovej
dopravy len straty z poskytnutých zliav na prímestských linkách.
Okrem toho podniky SAD musia poskytovať zľavy aj na diaľkových
autobusových linkách, inak by nedostali licenciu. V železnej
doprave štát prispieva na všetky zľavy, aj tie, ktoré
nepredpísalo MF SR. Štát totiž dorovnáva železniciam
rozdiel medzi nákladmi a tržbami od cestujúcich. Od budúceho
roka sa má znížiť rozsah zliav a súčasne zvýšiť cestovné
vo vlakoch i autobusoch. O koľko, to zatiaľ rezort financií
neuviedol.
Podpora cestovania
Železničná doprava
Zľavy, ktoré platí štát:
- Žiakom a študentom pri týždenných alebo mesačných
predplatných lístkoch pri každom cestovaní do školy uhrádza
celkom 70% z ceny plného cestovného.
- Deťom od 6-15 rokov 50% cestovného.
- Dôchodcom nad 70 rokov štát uhrádza celé cestovné, cestujú
zadarmo.
- Zdravotne ťažko postihnutým osobám (na preukazy ŤZP a ŤZP-S)
štát uhrádza 50% z ceny cestovného.
- Sprievodcom ťažko postihnutých osôb garantuje prepravu
zadarmo.
- Rodičia pri návšteve ťažko chorého dieťaťa v ústave
majú uhradené 50% z cestovného. (krátené)
Železničných policajtov v Košiciach zamestnáva bombový anonym a mŕtvola
na trati
Košice 18. júla 2003 - Nepríjemným
spôsobom si zažartoval neznámy muž, ktorý dnes popoludní z
telefónneho automatu oznámil na policajnom čísle 158, že na košickej železničnej stanici
vybuchne o 16.00 h bomba.
Na jeho oznam okamžite zareagovali príslušníci Železničnej
polície, ktorí prijali nevyhnuté opatrenia a uzavreli stanicu.
Hoci k výbuchu v avizovanom čase nedošlo, pyrotechnici so služobnými
psami prehľadávajú priestory staničnej budovy.
V piatok popoludní bývajú vlaky z Košíc a do Košíc zvlášť vyťažené,
dnes však nebudú premávať pravdepodobne niekoľko hodín.
Situáciu totiž skomplikovalo aj nájdenie mŕtvoly na trati v Krásnej
nad Hornádom . Túto informáciu dostali košickí železniční
policajti iba niekoľko minút po oznámení bombového výbuchu.
Pre cestujúcich je zabezpečená náhradná autobusová doprava.
Informácie TASR poskytol hovorca ŽP Jozef Buranský.
Bombový poplach na stanici v Košiciach bol planý, nájdený
muž nie je mŕtvy
Košice 18. júla 2003 - Anonym, ktorý
dnes popoludní o 16.00 h zavolal z telefónneho automatu neďaleko
košickej železničnej stanice
, že vo vestibule stanice je bomba, si podobne zažartoval aj o
hodinu neskôr. Druhá bomba mala byť uložená na treťom nástupišti.
Ani jedna z jeho informácií sa však nepotvrdila a o 18.30
mohli premávku na železnici v Košiciach
opäť otvoriť.
Na prvý oznam anonyma okamžite zareagovali príslušníci Železničnej
polície, ktorí prijali nevyhnuté opatrenia a uzavreli stanicu.
Hoci k výbuchu v avizovanom čase nedošlo, pyrotechnici so služobnými
psami prehľadali priestory staničnej budovy - s negatívnym výsledkom.
V piatok popoludní bývajú vlaky z Košíc a do Košíc zvlášť vyťažené,
dnes však nepremávali vyše dvoch hodín. Vlaky prichádzajúce
do východoslovenskej metropoly postupne odstavovali v Spišskej Novej Vsi a Kysaku . Pre cestujúcich
bola počas zastavenia železničnej dopravy zabezpečená náhradná
autobusová preprava.
Ako pre TASR spresnil hovorca ŽP Jozef Buranský, objasnil sa aj
prípad muža, ktorý popoludní skočil pod vlak na trati v Krásnej
nad Hornádom . Pôvodná informácia, že utrpel smrteľné
zranenie, sa nepotvrdila. Muž sa však zranil vážne a bude sa
liečiť asi šesť mesiacov. Podrobnosti ani motív jeho činu
zatiaľ nie sú známe, prípad je v štádiu preverovania.
Anonym si planý bombový poplach na stanici zrejme
vychutnával na mieste
Korzár 19.07.2003, Miloslava Hriadelová a
Jaroslava Gajdošová , Košice - Chaos a zmätok panoval včera
popoludní na železničnej
stanici . Anonym telefonicky oznámil, že tam vybuchne o 16.
hodine bomba. Ohlásil to na operačné stredisko PZ Košice I mužský
hlas krátko po pol štvrtej. O pár minút už polícia v
spolupráci s vedením stanice začala vypratávať vestibul a aj
ľudí z vlakov, ktoré boli práve na stanici. V tom istom čase
na miesto vyrazili hasiči a pracovníci SPP, ktorí uzatvorili
plyn. Stanicu prehľadávali policajní pyrotechnici so psami.
Podľa slov mjr. Ing. Mariána Mesároša, zástupcu riaditeľa
Oblastnej správy železničnej polície Košice , hodinu po prvom telefonáte,
teda 34 minút po 16. hodine, volal na políciu podľa všetkého
ten istý muž, že bomba je uložená vo vlaku na treťom nástupišti.
Následne pyrotechnicky skontrolovali tri vlakové súpravy, avšak
s negatívnym výsledkom. Žiaden nástražný výbušný systém
sa nenašiel. Presunuli sa potom znovu do haly železničnej stanice , ale ani
tam bomba našťastie nebola.
Väčšina cestujúcich za ten čas bezradne postávala okolo zátarás
a iní sa zas snažili nájsť alternatívne riešenie a obiehali
autobusovú stanicu, či nenájdu nejaký vhodný spoj, niektorí
však hľadali márne.
„Chcem ísť domov,” zúfalo opakovala mladá žena, ktorá
dochádza do Košíc za prácou.
Aj rodina s dvoma deťmi statočne vyčkávala, kedy bude koniec
akcie a môžu sa konečne posadiť do vlaku z ktorého ich
vyhnali.
„Je to smiešne, lebo keď vyhlásili poplach, už sme mali
pomaly odísť. Kým sme vypratali vlak, trvalo to minimálne 15
minút. No povedzte, nemohli nás pustiť aby sme z tej porazenej
stanice odišli? Prázdniny sa nám teda pekne začali. Mali sme
ísť do Zvolena,” hovorí mama chlapčekov, ktorí sa popoludňajšom
dusne držali celkom statočne.
„Videli sme, že mali zo sebou aj psíkov,” hovorí mi ten
mladší. „A páčili sa ti?,” prihováram sa mu. „Radšej
by som už bol u babky vo Zvolene s jej dvoma mačkami, ako s
policajnými psami na stanici,” pozrie sa na mňa šibalsky.
„Keby nám aspoň niekto povedal, koľko to bude trvať. Máme
o chvíľu vlak do Maďarska,” sťažoval sa starší pán.
Nálada v dave hustla s pribúdajúcimi minútami
Oči cestujúcich sa zúfalo upierali na vchodové
dvere, ktoré strážili príslušníci železničnej polície a
pyrotechnickej jednotky. Desať minút po 18. hodine začali železničiari
pripravovať vlaky a krátko pred pol siedmou sa konečne za
sklom objavili siluety zamestnancov stanice. Tí sa však iba márne
pokúšali otvoriť zvnútra dvere. Podarilo sa to až po
privolaní posíl. V tej chvíli sa dav začal doslova rútiť do
haly, akoby chcel rýchlo dohoniť zmeškané minúty. Deti, psi
a ľudia sa tlačili hlava - nehlava. Našťastie, aj tento
poplach ako väčšina podobných bol falošný.
Ako sa včera polícii podarilo zistiť, prvýkrát volal muž z
telefónneho automatu na železničnej stanici, druhý telefonát
bol z Mlynskej 27. Podľa všetkého si vychutnával svoj čin v
priamom prenose. Ako uviedol mjr. Mesároš, ide o druhý takýto
incident na košickej železničnej
stanici . Prvý výhražný telefonát tohto druhu zamestnával
košických železničných policajtov vlani v januári, pričom
páchateľa sa neskôr podarilo usvedčiť.
V prípade včerajšieho bombomaniaka išlo podľa všetkého o
nejakého duševne chorého človeka alebo osobu pod vplyvom
alkoholu. O pol deviatej večer muž opätovne volal na políciu,
pričom oznámil, že železničná stanica vyletí o dvadsať
sekúnd do vzduchu. Vzhľadom na krátkosť uvedeného času a
skutočnosť, že pri predošlých telefonátoch šlo iba o planý
poplach, železničná polícia už žiadne opatrenia v súvislosti
s telefonátom nevykonávala.
Železniční hasiči v Košiciach dnes opäť zasahovali pri úniku
chemickej látky
Košice 19. júla 2003 - Po úniku
kyseliny dusičnej, ku ktorému došlo začiatkom tohto týždňa,
zasahovali dnes členovia závodného hasičského útvaru ŽSR v Košiciach
opäť pri úniku chemickej látky z cisterny.
V tomto prípade išlo podľa informácií TASR o plastické tužidlo
na zliepanie tehál. Táto látka na rozdiel od kyseliny dusičnej
nepredstavuje nebezpečenstvo pre ľudský organizmus.
Látka začala z cisterny unikať pravdepodobne už 50 kilometrov
pred Košicami. Hasiči pri zásahu použili tlakový uzáver na
poškodený ventil a zatiaľ čakajú na špeciálnu náhradnú
cisternu, do ktorej by mali prečerpať spomínanú chemikáliu.
Železniční hasiči v Košiciach monitorovali cisternu, z ktorej
unikol Vianplast
Košice 20. júla 2003 - Členovia závodného
hasičského útvaru ŽSR v Košiciach dnes priebežne
monitorovali stav cisterny, z ktorej v sobotu vytiekla chemická
látka zvaná Vianplast - 50 používajúca sa ako lepidlo na
tehly.
O tom, či sa látka pred cestou ku konečnému adresátovi prečerpá
do náhradnej cisterny, by sa malo rozhodnúť zajtra, t.j. v
pondelok 21. júla. Vianplast nepredstavuje nebezpečenstvo pre
ľudský organizmus. Látka vytiekla z cisterny pravdepodobne už
50 kilometrov pred Košicami .
V priebehu uplynulého týždňa došlo na košickej železničnej
stanici aj k úniku výparov nebezpečnej kyseliny dusičnej.