Chystáme sa pomôcť Maďarom
Nový deň 09.02.2004, Miroslav ŠÁŠKY -
Slovensko sa stáva zaujímavým pre zahraničných investorov.
Po získaní Slovnaftu maďarskou spoločnosťou MOL, ktorá si
takto lieči finančné boľačky a postavila sa na nohy, majú
Maďari záujem aj o naše železnice. Radi by nás od nich (aj
od ziskov) odbremenili. Informácia, že by sme mali okrem
energetických podnikov „privatizovať“ železnice, je v
médiách obchádzaná a treba povedať, že neprávom.
Podľa kusých informácií tkvie snaha privatizovať
Železničnú spoločnosť motivovaná pokusom zlikvidovať jej
zhruba sedemmiliardový dlh. Maďarský štátny železničný
podnik MÁV však neriadia diletanti, uvedomujú si,
čo by mohli získaním našej nákladnej dopravy získať a
vôbec ich netrápi, že „na konci roku 2003 dlh tejto
maďarskej firmy dosiahol v prepočte približne 7,2 miliardy
korún“. Podľa denníka Magyar Hírláp však kšeft bude
reálny, iba ak slovenské ministerstvo dopravy rozhodne
nákladnú dopravu predávať po častiach - napríklad podľa
druhu prepravovaných tovarov. Železničná spoločnosť pritom
v najväčšej miere prepravuje rudy, drevo a iné substráty.
Ako vyhlásil Béla Nagy z oddelenia železníc na maďarskom
ministerstve dopravy, prípadná kúpa časti cargo prepravy by
zlepšila konkurenčné postavenie spoločnosti MÁV
v stredoeurópskom regióne. My by sme konkurencieschopnosť
stratili, no kedy už niekoho z "butatóthov" čosi
podobné zaujímalo? Aj čo sa týka tzv. transformácie
železníc, uplatnili sme nešťastný model, ktorý zvolila
Veľká Británia Napriek tomu, že sa neukázal ako úspešný a
britskí cestujúci po privatizácii tak osobnej, ako aj
nákladnej dopravy zaznamenali nielen pokles kvality služieb,
ale aj cenové výkyvy.
Slovenskí cestujúci už zistili, koľko ich transformácia
železníc stojí - okrem prepúšťania a zhoršenia kvality
spojov platíme každoročne čoraz viac a keď by sa aspoň
nákladná preprava mohla stať ziskovou, radšej ju strelíme
Maďarom, aby sa stali konkurencieschopnejšími.
Privatizácia železničnej dopravy by mala byť na Slovensku
aktuálna v priebehu najbližšieho roka a pol a hoci predaj
nákladnej prepravy po segmentoch je podľa zástupcov nášho
ministerstva absolútne nereálny, osožnejšie asi bude, ak
prídu predčasné voľby a pozrú sa na potrebu či nepotrebu
predaja iní odborníci.
Drahám dodává naftu místo Robin Oilu pardubické Paramo
PRAHA 8. 2.2004
- ČD mají nového dodavatele motorové nafty. Firmu
Robin Oil, která drahám pohonné hmoty dodávala od roku 1995,
vystřídalo bez výběrového řízení pardubické Paramo.
"Jde o významnou úsporu pohybující se řádově v
milionech korun," komentoval změnu dodavatele mluvčí drah
Petr Šťáhlavský pro pondělní vydání týdeníku euro.
Paramo by však mělo ČD
dodávat naftu pouze dočasně. Dráhy vypsaly na dodavatele
nafty výběrové řízení, které ale jeden z uchazečů
zablokoval. Firma proto využila ustanovení zákona o
zadávání veřejných zakázek, které jí umožňuje ve stavu
nouze vybrat dočasného dodavatele bez výběrového řízení.
Do soutěže se přihlásily společnosti Benzina, Čepro, Robin
Oil a Seta. Robin Oil ale tendr ještě před ukončením napadl
u brněnského Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
kvůli činnosti komise při otevírání obálek. Úřad proto
výběr dočasně zastavil a měl by o jeho osudu rozhodnout
nejpozději příští týden.
Vítěz tendru bude železnici po dobu tří let dodávat ročně
sto milionů litrů nafty. To představuje zakázku za více než
6,5 miliardy korun.
Medzi Novým Mestom a Železnicami SR sa vyostril
spor ohľadom vybudovania stanice
Bratislava 9. 2.2004 - Dlhoročný
spor medzi bratislavskou mestskou časťou Nové Mesto a ŽSR ohľadom
vybudovania novej koncovej železničnej stanice Bratislava filiálka v blízkosti
Trnavského mýta sa v týchto dňoch opäť vyostril. Stalo sa
tak po tom, ako Ministerstvo životného prostredia SR doručilo
magistrátu, ako i dotknutým mestským častiam investičný
zámer ŽSR , ktorý v troch alternatívach rieši
umiestnenie koncovej stanice na územie medzi Vajnorskou a
Račianskou ulicou. Novomestská samospráva s týmto návrhom
nesúhlasí. S podporou magistrátu totiž presadzuje
odstránenie železnice a na dotknutých pozemkoch chce
vybudovať zariadenia polyfunkčného charakteru, občianskej
vybavenosti, bytové objekty a parkovú zeleň.
"Ide o atraktívny priestor a zdá sa nám úplne zbytočné
umiestniť na ňom koncovú železničnú stanicu. Aj preto, že
v blízkosti sa nachádzajú ďalšie dve, a to stanica v Novom
Meste a na Predmestí, odkiaľ je veľmi dobré či už
električkové, alebo autobusové spojenie aj do spornej
oblasti," uviedla tlačová tajomníčka novomestského
Miestneho úradu Valéria Reháčková. Nové Mesto sa podľa nej
už od začiatku svojej existencie usiluje o odstránenie
koľajovej bariéry v území širšieho centra, ktorú
predstavuje práve Filiálka. Všetky územnoplánovacie podklady
a dokumenty uvažujú s vymiestnením koľajišťa i príjazdovej
koľaje. "Naša snaha o urbanizáciu inkriminovaného
územia však naráža na odpor ŽSR , ktorá chce vybudovať stanicu
prijímajúcu vlakové súpravy zo severo a juhovýchodnej časti
priľahlého okolia a končiť by v nej mali aj súpravy z
Rakúska," dodala Reháčková.
Kedysi bol predmetný koľajový úsek súčasťou železničnej
trate prechádzajúcej Starým mostom pozdĺž Dostojevského
radu, Karadžičovej ulice, cez dnešnú Filiálku, popri
priemyselných podnikoch na smer Trnava. Vývoj však priniesol
zmeny, na základe ktorých zlikvidovali pôvodnú trať v úseku
Starý most - Šancová ulica. Bratislava
filiálka tak zostala ako odstavné koľajište železničnej
dopravy. Súčasné trojalternatívne riešenie stanice
navrhnuté Železnicami SR sa líši jej výškovým
usporiadaním od mierne zapustenej do terénu až po podzemnú.
Zájem o dodávku 20 elektrických lokomotiv pro ČD
mají dvě firmy
PRAHA 9. 2.2004
- Zájem o dodávku 20 elektrických lokomotiv pro ČD
mají dvě firmy. Jejich nabídky do dnešního poledne ČD obdržely v tendru na výběr dodavatele
lokomotiv, sdělil ČTK Pavel Tesař z tiskového oddělení
drah. Podrobnosti nabídek nesdělil. Soutěž dráhy vypsaly
koncem roku 2003.
Dráhy by zakázku chtěly financovat z úvěru od sdružení
evropských železnic Eurofima. Objem zakázky ČD
neupřesnily. Soutěž na lokomotivy již dráhy vypsaly
předloni. Nový management podniku ji však zrušil. Bývalý
generální ředitel Dalibor Zelený předloni v listopadu uvedl,
že jde o zakázku za dvě miliardy korun. Při výrobě
lokomotiv tehdy stát požadoval významný podíl českých
firem.
Dráhy chtějí postupně nakoupit až dvacet tzv.
třísystémových lokomotiv. Ty jsou schopny jezdit na všech
třech druzích elektrického napájení, z nichž dva se
využívají v České republice a třetí v Německu a Rakousku.
Loni z historicky prvního úvěru od Eurofimy v objemu 15
milionů eur (přes 500 milionů korun) ČD
zaplatily zálohy na 11 vagonů první a druhé třídy
společnosti Siemens a na dvě soupravy příměstských vlaků
od ČKD Vagónky ve Vítkovicích. Pantografy by ČD
měly získat letos a vagony od Siemense v roce 2005.
Výše úvěru, kterou mohou dráhy z Eurofimy čerpat, se
odvíjí od výše podílu podniku ve sdružení. Dráhy mají
zájem svůj podíl zvýšit ze současného půl procenta na
procento. Mohly by tak ročně čerpat až 30 milionů eur.
České dráhy vlastnily ke konci loňského roku asi 936
elektrických a 1316 motorových lokomotiv. Osobních vozů mají
ČD
skoro čtyři tisíce. Po české železnici jezdí také 95
elektrických souprav a dalších 787 motorových vozů. Nejvíce
mají dráhy nákladních vagonů, a to skoro 36 tisíc.
Průměrné stáří vozů ČD
je 25 let. Nejstarší jsou osobní vozy s průměrným věkem 28
let a právě elektrické lokomotivy, které jsou v provozu v
průměru 27 let. Z nich mezi nejstarší patří hlavně
lokomotivy pro střídavou trakci. Jejich průměrný věk je 31
let.
Naopak nejmladší jsou dosud nejmodernější dvousoustavové
lokomotivy, jejichž průměrný věk je 15 let. Dráha jich
však má jen 145. Nejvíce elektrických lokomotiv je určeno
pro stejnosměrný proud, železnice jich má 544. Dalších 247
lokomotiv ve vozovém parku ČD , jezdí na střídavý proud. Naposledy ČD obnovovaly elektrické lokomotivy koncem 80.
let.
Loni ČD
investovaly do obnovy a oprav vozového parku 1,54 miliardy
korun, z toho 659 milionů korun bylo z úvěrů především z
úvěru od sdružení Eurofima na nákup nových osobních vozů.
Část peněz šla také na první splátky rychlovlaků. Letos
by podle podnikatelského plánu měl objem investic vzrůst na
5,5 miliardy korun, a to především kvůli splátkám Pendolin.
Těch by letos mělo začít na české železnici jezdit sedm.
Hlavní část peněz dráhy získají z úvěrů. Z vlastních
zdrojů budou hradit z celkových plánovaných investic ve
výši 5,5 miliardy korun pouze 243 milionů korun. Vzrůst na
1,5 miliardy korun by mohl objem úvěrů od Eurofimy.
Spoločnosť vlani s vysokou stratou
PARÍŽ 9. 2.2004 -
Spoločnosť Eurotunnel
, ktorá je britsko-francúzskym prevádzkovateľom podmorského
tunela spájajúceho Veľkú Britániu s Francúzskom, vykázala
za minulý rok čistú stratu 1,889 mld. eur kvôli vysokým
odpisom vo výške 1,845 mld. eur. Pred započítaním odpisov by
strata predstavovala iba 44 mil. eur. V roku 2002 vykázala
spoločnosť Eurotunnel
zisk 508 mil. eur. Prevádzkový zisk klesol vlani na 248 mil.
eur z úrovne 326 mil. eur z predchádzajúceho roku.
Spoločnosť Eurotunnel
ďalej informovala, že navrhla vládam Británie a Francúzska a
svojim priemyselným partnerom zníženie prístupových
poplatkov, ktoré musia platiť železničné spoločnosti za
používanie podmorského tunela. Na samotné zníženie však
bude firma potrebovať stabilnejšiu finančnú štruktúru.
Dosiahnutie tohto cieľa bude zahŕňať aj redukciu jej dlhu,
predstavujúceho 9 mld. eur, ako aj zníženie úrokových
platieb a oddialenie termínov splatnosti. "Rast dopravy pre
Eurostar a
nákladné železničné spoločnosti brzdia vysoké poplatky na
používanie tunela. My máme príliš vysoký dlh, takže si
nemôžeme dovoliť znížiť tieto poplatky jednostranne,"
povedali predstavitelia firmy Eurotunnel .
Tržby spoločnosti klesli vlani na 838 mil. eur z úrovne 914
mil. eur.
Trojica mladíkov pomaľovala železničné vozne v
Novom Meste nad Váhom
Bratislava 9. 2.2004 - Trojica
mladíkov pomaľovala odstavené železničné vozne na stanici v
N. Meste nad Váhom .
Mládenci sa stretli v piatok 6. februára pred hotelom Javorina,
odkiaľ išli na železničnú stanicu k dvom osobným vozňom,
ktoré pomaľovali rôznofarebnými nápismi.
V sobotu v noci sa mladíci k svojmu dielu prihlásili. Uviedli,
že motívom bola ich záľuba v grafitoch. Železničnej
spoločnosti však spôsobili škodu za päťtisíc korún.
Prípad vyšetruje oddelenie Železničnej polície (ŽP)
Leopoldov.
Na odstavených vozňoch sa "realizovali" dvaja
18-roční miestni mladíci s kamarátom, ktorého meno nie je
zatiaľ železničnej polícii známe, informoval dnes TASR
hovorca ŽP Jozef Búranský.
Dve štátne firmy išli so súkromnou firmou na
výlet
Mobilný operátor pozval ľudí z
vedenia niektorých štátnych aj súkromných firiem na výlet
do Dubaja.
11.02.2004, mož; rf - Niektoré štátne firmy -
napríklad TASR a ŽSR - pozvánku súkromnej firmy prijali, čo je
podľa organizácie Transparency International Slovensko (TIS)
neštandardné.
"Súkromná firma, ktorá pobyt ponúkla, sa správa
racionálne, ale ak pozvanie prijme štátna firma, je to
neštandardné. Keď niekto niekomu niečo platí, asi očakáva,
že z toho niečo bude mať. Vo svojej firme musia obhájiť, že
takto vynaložené náklady im niečo prinesú," hovorí
programová riaditeľka TIS Daniela Zemanovičová.
Podľa nej by si štátne inštitúcie mali dávať veľký
pozor, aby nevzbudzovali podozrenia, že by sa po takýchto
akciách dali očakávať protislužby. "Napríklad by mali
odmietnuť pozvánku alebo by mali mať vo svojich predpisoch
presne stanovené, čo je akceptovateľné a čo nie,"
hovorí Zemanovičová.
Vedenie Železníc SR však nevidí nič zlé na ceste
námestníka Štefana Hlinku do Dubaja, zaplatenú súkromnou
firmou. "Pre vedenie ŽSR je
dnes podstatné pokračovanie v začatých reformách, a nie
pokusy o neustálu škandalizáciu. Účasť zástupcu ŽSR na akcii súkromnej spoločnosti je
štandardnou oficiálnou služobnou cestou spojenou so
školením, ktoré zabezpečuje pozývajúca strana. Cesta nie je
hradená z finančných prostriedkov ŽSR , ale
pozývateľom súkromnou spoločnosťou. ŽSR nie je s pozývajúcou stranou v
žiadnom zmluvnom vzťahu," hovorí sa v stanovisku
železníc, ktoré sú aj klientom Eurotelu.
Hovorkyňa železníc Kornélia Blašková odmietla povedať, či
Štefan Hlinka dostane od železníc diéty, keďže je na
služobnej ceste.
O stanovisko sme požiadali aj ministerstvo dopravy. "Je v
prvom rade vecou orgánov ŽSR - generálneho riaditeľa, prípadne správnej
rady, aby zaujali stanovisko, či došlo k porušeniu
pracovnoprávnych vzťahov, alebo porušeniu manažérskej
etiky," povedal pre SME hovorca ministra Prokopoviča
Tomáš Šarluška.
Vyše päťdesiat ľudí, väčšinou zo súkromných firiem -
medzi nimi aj riaditeľka bratislavskej divízie vydavateľstva
Petit press, ktoré vydáva denník SME, odlietalo do Dubaja
včera (10.2.) o jedenástej v noci. Na Letisku M. R. Štefánika
sa už tri hodiny pred odletom začali objavovať propagačné
materiály. Napríklad reklamný pútač s nápisom Dubaj 2004 a
obrázkom golfovej loptičky v upravenom piesku golfového
ihriska, firma zabezpečujúca propagáciu prinášala obaly s
golfovými palicami.
Orange: Chceme iba získať klientov
Zoznam ľudí, ktorí prijali pozvanie do Dubaja,
spoločnosť Orange nezverejní. "Nebolo by to voči našim
obchodným partnerom korektné," povedal hovorca Orange
Peter Tóth. Na otázku, či sa mobilný operátor pozvaním
námestníka železníc, ktoré sú zákazníkom Eurotelu,
snaží získať nejakú zákazku, neodpovedal. "Je to
pragmatická otázka, každý klient je v našej spoločnosti
vítaný."
Cesta má podľa Tótha komerčný cieľ. "Je to konferencia
spojená s prezentáciou našej firmy. Naším cieľom ako
každej inej súkromnej firmy je získať na našu stranu
zákazníkov."
Orange organizuje cestu spolu s firmou Nokia.
Ako vyzerá hotel
Týždeň v jednolôžkovej izbe v najlacnejšom
termíne stojí okolo 89.990, jedna osoba v dvojlôžkovej
zaplatí 59.990 Sk. Poloha: Dubaj, pláž Jumeirah, asi 25 minút
od letiska. Luxusný hotel ponúka na 25 poschodiach 600 izieb a
suít, požičovňu áut, kolonádu s 26 obchodíkmi a butikmi,
samostatné kongresové centrum, 18 reštaurácií, kaviarní a
barov, záhradu s 3 bazénmi. Ležadlá, slnečníky a plážové
osušky pri bazéne aj na pláži, vstup do susedného vodného
parku. Sedem tenisových kurtov, 3 klimatizované squashové
ihriská, tréningový golfový green, ultramoderné fitnes,
sauna, vírivka. Izby: Priestranné klimatizované deluxe izby
majú presklenú stenu s výhľadom na more. (podľa www.koala.sk )
Aký majú v Dubaji program
Stredisko: Jumeirah Beach Hotel Teplota vzduchu: 25 C
Teplota vody: 24 C Pláže: piesočnaté Program pobytu
9.2.2004
22.00 odlet z Bratislavy
10.2.2004
7.50 prílet do Dubaja 14.00 obed 16.00 aquapark WILD WADI a
voľný program 19.30 prezentácia spoločnosti Orange Slovensko
21.00 večera
11.2.2004
8.00 raňajky 9.00 golf + škola golfu pre začiatočníkov 15.00
obed 17.00 Desert Safari (púštne safari, lyžovanie na dunách,
jazda na ťavách) 20.30 mini konferencia spoločnosti Nokia
22.00 večera v púšti BBQ - kultúrny program
12.2.2004
8.00 raňajky 10.00 vodné športy v hotelovom areáli 12.00 obed
16.30 prehliadka mesta, Bur Dubaj, Deira, nákupy na najväčšom
trhu so zlatom a voľný program 21.00 večera 23.30 odchod na
letisko 1.00 odlet z Dubaja
12.2.2004
6.00 prílet do Bratislavy
Pád nákladnej prepravy sa minulý rok zmiernil
11.02.2004,
Danielis Juraj - Preprava tovaru po slovenských železniciach
už niekoľko rokov klesá. Minulý rok sa táto recesia aspoň
spomalila.
"Postupné znižovanie prepravných výkonov je dôsledkom
reštrukturalizácie slovenskej ekonomiky," povedal
riaditeľ odboru osobnej a nákladnej dopravy na ministerstve
dopravy Jozef Tisovský. Ako dodal, rezort do tohto vývoja už
nemôže reálne zasahovať, veľká časť nákladnej prepravy
je totiž v súkromných rukách. Výkony preto ovplyvňuje
hlavne dopyt, vývoj cien a sezónnosť. Viac ako
vnútroštátnej preprave tovaru sa darí medzinárodnej, tá
vlani medziročne vzrástla o 7%. Najväčšiu zásluhu na tom
mala preprava po železnici. Z celkových 53,9 mil. ton
prepraveného tovaru odišlo po dráhach ŽSR do zahraničia
takmer 42,2 mil. ton. Hovorkyňa ŽSR Nela Blašková to pripisuje aj
poskytnutým zľavám za používanie železničnej dopravnej
cesty pri preprave niektorých komodít, predovšetkým dreva a
rúd.
Železničná spoločnosť podľa svojho hovorcu Miloša
Čikovského tiež zaznamenala nárast v tranzite a stagnáciu vo
vnútroštátnej preprave a pri vývoze. Príčina je podľa neho
na strane ŽSR . Poplatky za používanie dopravnej cesty
totiž ešte stále tvoria približne tretinu ich celkových
dopravných nákladov.
Firmy zarobili menej, zamestnanci viac
Tržby dopravcov za vlastné výkony a tovar v
porovnaní s rokom 2002 klesli o 3,5%, keď dosiahli 84,5 mld Sk.
Železničná a cestná doprava sa na tom podieľali približne
rovnakým dielom, zhruba po 28 mld Sk. V nákladnej preprave
tržby očistené od DPH klesli o 4,7%, na 36,9 mld Sk.
Zamestnanci dopravných firiem si na druhej strane vlani
finančne polepšili. Ich priemerná mzda vzrástla o 7,5% a
dosiahla 16.208 Sk, čo je o vyše 2000 Sk nad priemerom
národného hospodárstva. Najlepšie na tom boli pracovníci
zahraničných dopravných firiem s priemernou nominálnou mzdou
21.592 Sk. Vo verejnej doprave najviac zarábali pracovníci
mestských dopravných podnikov. Ich mesačný príjem dosiahol
19.434 Sk. (krátené)
Podchod ľuďom neslúži, stále má nedostatky
11.02.2004, Alena Kopřivová,
PETRŽALKA - Kolaudáciu podchodu spájajúceho sídlisko s petržalskou železničnou stanicou
včera opäť pozastavili na neurčito.
Cestujúci sú teda naďalej odkázaní k nej chodiť oklukou. A
hazardéri sa stále púšťajú krížom cez, koľajnice.
Očakávanie mestskej častí, že by podchod mohol začať
slúžiť svojmu účelu do polovice marca, sa zrejme nenaplní.
Na prvý pohľad vyzerá podchod skutočne pekne, ale ešte je v
ňom veľa roboty," zhrnul zástupca prednostu stanice
Mário Šnajdar. „V stopercentnom poriadku nie je dokumentácia
a zatiaľ sa ani nepodarilo odstrániť niektoré chyby.
Napríklad zvod vody ústiaci do koľaje by mohol v mrazoch
robiť problémy. Padol návrh umiestniť ho na chodník. Ale či
by to tam bolo vhodnejšie..." zauvažoval. Nedostatkom
tiež podľa neho je, že v podchode pod koľajiskom ešte nie
sú namontované bezpečnostné kamery.
Zúčastnené strany sa však už dohodli, že starostlivosť o
podchod prejde na železnice, hoci ho vybudovala mestská časť,
a teda zatiaľ je jej majetkom.
Prístrešok, ktorým sa končí tunel na Panónskej ulici, budú
na noc zatvárať tiež železničiari.
Na utorkové stretnutie prišli aj pracovníci dopravného
podniku. Potrebujú poznať presný termín uvedenia podchodu do
prevádzky, aby zmenili cestovné poriadky všetkých
autobusových spojov s trasami okolo nového vchodu do stanice .
„Hotová je už zastávka, dokonca ju aj odhŕňali, keď
nasnežilo," poznamenal Šnajdar. Úplne dokončený je aj
priechod cez vozovku vrátane svetelnej signalizácie.
„Nevieme, kedy bude Štátny dráhový úrad ako príslušný
stavebný úrad v kolaudovaní pokračovať. Pokiaľ však ide o
sprístupnenie podchodu, spomínal sa 1. máj," prezradil
zástupca prednostu.
Podchod je súčasťou Petržalského korza a jeho investorom je
mestská časť Petržalka. Na realizáciu získala financie z
Európskych fondov. Celkové náklady na výstavbu doteraz
dosiahli približne 23 miliónov korún.
Doprastav začal podchod, stavať vlani vo februári a s prácami
skončil v decembri.
Vysokorýchlostné vlaky aj v Británii
10.02.2004, el -
Veľká Británia plánuje v záujme zlepšenia železničnej
dopravy vybudovať novú sieť pre vysokorýchlostné vlaky,
ktoré by mali zlepšiť prepravu cestujúcich na celom území
krajiny. Podpora tomuto projektu zo strany vlády však zatiaľ
nie je jednotná.
Informovala o tom britská mediálna spoločnosť BBC.
"Vysokorýchlostné vlaky by premávali rýchlosťou 322 km
za hodinu, čím by sa skrátila cesta napríklad medzi Londýnom
a Škótskom na dve a pol hodiny," uviedol poradca
britského ministerstva dopravy a šéf Komisie pre integrovanú
dopravu David Begg. Medzi Londýnom a Birminghamom by sa čas
potrebný na prepravu skrátil na menej než hodinu a medzi
Londýnom a Newcastlom na menej než dve hodiny.
Prepravná kapacita nových vysokorýchlostných vlakov by
zároveň bola o 50% vyššia v porovnaní so súčasnými
vlakmi. Komisia okrem iného upozornila na to, že bude potrebná
výstavba nových železničných sietí, a to aj vzhľadom na
to, že najneskôr do roku 2015 sa vyčerpá kapacita
železničnej dopravy vo Veľkej Británii, čo prinúti
viacerých pasažierov vrátiť sa na už aj tak preplnené
diaľnice a cesty.
Podpora komisie pre vysokorýchlostné železničné spojenie v
Británii mierne komplikuje pozíciu britského ministra dopravy
Alistaira Darlinga. Ten síce nie je jednoznačne proti novému
riešeniu zlepšenia dopravy v krajine, obáva sa však vysokých
nákladov, ktoré sa zatiaľ odhadujú približne na 36 mld
libier. "Prípadné odstúpenie od realizácie projektu
vysokorýchlostných vlakov by mohlo Britániu v budúcnosti
stáť oveľa viac peňazí než samotné náklady na
projekt," upozornil Begg.
Prepravná kapacita nového vysokorýchlostného spojenia medzi
Londýnom a Škótskom by mohla byť až 220 vlakov denne, čo je
viac než dvojnásobok kapacity železníc na západnom
pobreží, uviedla vo svojej správe komisia. Vysokorýchlostné
spojenie bude najefektívnejšie hlavne na tratiach s dĺžkou
288 až 576 kilometrov, čo sú vzdialenosti napríklad medzi
Londýnom a Leedsom alebo Londýnom a Edinburghom.
Nové trate si vyžiadajú náklady nielen na ich samotnú
výstavbu, ale aj na zabezpečenie bezpečnej prevádzky
vysokorýchlostných vlakov a vytvorenie novej organizácie
železničnej dopravy v krajine. Nové trate by sa mali
vybudovať pozdĺž už existujúcich železničných tratí
alebo diaľnic, pričom s najväčšou pravdepodobnosťou bude
časť koľajníc smerujúcich priamo do centier miest pre oba
typy železničnej dopravy spoločná.
V 70. a 80. rokoch sa Británia nepripojila k Japonsku a
viacerým európskym krajinám, ktoré sa v železničnej doprave
rozhodli zamerať sa na vysokorýchlostné železničné spojenie
znižujúce čas prepravy a zvyšujúce kapacitu. Železničná
doprava vo Veľkej Británii sa v týchto rokoch ešte
nevyužívala v takej miere ako teraz, takže investície v
oblasti vysokorýchlostného spojenia by boli pre ňu stratové.
Avšak postupne, hlavne po privatizácii železníc, sa počet
pasažierov v krajine začal prudko zvyšovať, vďaka čomu
myšlienka rýchlejšej prepravy po železnici opäť ožila.
"Investície do vysokorýchlostného spojenia v Británii,
hoci vysoké, sa krajine vrátia v priebehu niekoľkých rokov.
Už teraz verím, že záujem o ne zo strany verejnosti bude z
roka na rok narastať," dodal Begg.
Čas strávený vo vlaku sa skráti
Londýn - Birmingham | 55 minút |
Londýn - Manchester | 1 hodina a 30 minút |
Londýn - Leeds | 1 hodina a 30 minút |
Londýn - Newcastle | 2 hodiny |
Londýn - Edinburgh | 2 hodiny a 30 minút |
Londýn - Glasgow | 3 hodiny |
V Tatrách lacnejšie cestovanie vlakmi
BRATISLAVA 11. 2.2004 - Od 15.
februára bude cena lístkov na TEŽ a OŽ nižšia. Rozhodol o tom
tarifno-obchodný výbor ZSSK , ktorý na základe negatívnych ohlasov
prehodnotil tarifné podmienky cestovania.
Jednorazový cestovný lístok na trase Štrba – Štrbské Pleso
bude namiesto doterajších 40 korún stáť 30 korún a
mesačný 600 korún, teda o 200 korún menej ako doteraz. ZSSK súčasne zavádza nový druh
zákazníckej ponuky Tatranská karta pre TEŽ a pre OŽ . Tatranská karta, ktorá
umožňuje cestovať s 50-percentnou zľavou bude mať ročnú
platnosť a kúpiť si ju môže každý cestujúci za 220
korún. Tarifno-obchodný výbor súčasne schválil cestovanie
študentov na jeden preukaz. Doteraz sa totiž museli pri
cestovaní s preukazom rozhodnúť buď pre týždenné, resp.
mesačné lístky alebo jednosmerné zľavnené lístky.
Agentúru SITA informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Železničná spoločnosť sťahuje svoje ústredie na Drieňovú
BRATISLAVA 11. 2.2004 - ZSSK , a.s. v priebehu
prvého štvrťroku 2004 presťahuje svoje ústredie na
Drieňovú ulicu 24 v Bratislave. Ústredie ZSSK je v súčasnosti
v budove na Klemensovej 8, ktorú vlastní a aj sa v nej
nachádza Generálne riaditeľstvo ŽSR . "Hlavným dôvodom sťahovania je
fakt, že momentálne sídlime v dosť stiesnených
podmienkach," uviedol pre agentúru SITA hovorca ZSSK Miloš Čikovský. O sťahovaní
rozhodlo predstavenstvo spoločnosti na základe výberového
konania, do ktorého sa prihlásilo päť firiem. Víťazom sa
stala spoločnosť Chemia, a.s. Bratislava, od ktorej si ZSSK prenajmú priestory na Drieňovej ulici.
Zároveň s ústredím ZSSK sa do
nových priestorov o rozlohe 4 600 metrov štvorcových
presťahuje aj Odúčtovňa tržieb železníc (OTŽ), ktorá
podľa Čikovského doteraz sídlila v hygienicky a technicky
nevyhovujúcich priestoroch. Budovu OTŽ, ktorá je vlastníctvom
ZSSK , vzhľadom na
nevyhovujúce podmienky spoločnosť nebude môcť v budúcnosti
využívať na kancelárske účely. "Je možné, že ju
zbúrame, alebo tam spravíme skladové priestory," dodal. V
súčasnosti sú riadiace a administratívne pracoviská ZSSK v Bratislave rozdelené v dvanástich
budovách. "Po presťahovaní do nového sídla bude na
jednom mieste aspoň riadiace a účtovné centrum
spoločnosti," dodal Čikovský.
Podľa hovorkyne ŽSR Nely
Blaškovej chcú železnice uvoľnené priestory na Klemensovej
ulici využiť na presun bratislavských pracovísk pod jednu
strechu. "Momentálne máme administratívne pracoviská po
celej Bratislave, časť z nich presťahujeme na
Klemensovu," uviedla Blašková. Budovy, ktoré sa presunom
uvoľnia a sú vlastníctvom ŽSR , spoločnosť
buď prenajme, alebo predá. "V tejto otázke ešte vedenie ŽSR nerozhodlo,"
dodala Blašková.
Schuster sa oboznámil so situáciou na prekládkových
rampách v Čiernej nad Tisou
Čierna nad Tisou 11. 2.2004 -
Približne šesť miliónov ton tovaru zmanipulovali vlani na
prekládkových rampách Obchodno-prekládkového centra (OPC)
Železničnej spoločnosti, a. s., v Čiernej nad Tisou , ktoré
zamestnáva vyše 1 400 ľudí a je spolu s tamojším
železničným uzlom najväčším zamestnávateľom v
Trebišovskom okrese.
S výsledkami a možnosťami najväčšieho slovenského i
európskeho suchozemského prístavu sa dnes oboznámil prezident
republiky SR Rudolf Schuster. Podľa informácií spoločnosti, v
tomto roku plánujú preložiť na rampách OPC približne 7
miliónov ton tovarov. Tento objem však stále nedosahuje
úroveň spred roka 1989, kedy prekládková stanica
zamestnávala vyše 2 000 ľudí a preložili v nej ročne 8
miliónov ton tovaru.
Zástupcovia súkromných špedičných firiem, ako vyplynulo zo
stretnutia s prezidentom, vidia možnosti efektívnejšieho
využitia OPC v tom, aby sa podobné terminály rozvíjali ako
samostatné podnikateľské subjekty. Súčasný právny stav,
keď majetok podlieha ŽSR , neumožňuje totiž vstup iného kapitálu a
vytváranie nových súkromných firiem. Možnosti vidia
prepravcovia aj v pružnejšej cenovej politike železníc za
prepravné služby a lepšej koordinácii prepravných taríf s
Ukrajinou, kde R. Schuster prisľúbil pomoc.
Pracovníci Colného úradu v Čiernej
nad Tisou okrem iného informovali prezidenta o výraznom
poklese obchodnej činnosti na východnej hranici po zavedení
vízovej povinnosti s Ukrajinou, keď malí a strední
podnikatelia si vyberajú radšej hraničné priechody s Poľskom
a Maďarskom.
Kappa nakupuje železničné služby od externej firmy
12.02.2004,
Gossányi Vojtech - Novým prevádzkovateľom železničnej
vlečky v spoločnosti Kappa Štúrovo
je od začiatku februára ŽDD Bratislava, 100% dcérska
spoločnosť ostravskej firmy OKD Doprava.
Do kmeňového stavu nového prevádzkovateľa prešlo všetkých
41 zamestnancov bývalého odboru železničnej dopravy.
Do výberového konania na outsourcing železničnej vlečky sa
prihlásilo šesť firiem, dve z ČR a štyri zo Slovenska. Z
nich mali tri prepojenie na zahraničný kapitál. Štúrovská
papiereň si chce outsourcingom vlečky uvoľniť ruky na hlavný
predmet podnikania, a to výrobu flutingu, čo je papier na
zvlnenú vrstvu vlnitých lepeniek. Informoval o tom riaditeľ
flutingu a vedúci outsourcingového projektu Miroslav Pjatak.
Nový prevádzkovateľ by mal navyše zabezpečiť
efektívnejšiu prevádzku všetkých činností. Vlečku tvorí
37 kilometrov tratí, vyše sto výhybiek, štyri lokomotívy,
systém na váženie vagónov, zabezpečovacie zariadenia na
trati, ako aj dielňa a garáž na lokomotívy. Ako uviedol
Pjatak, do vlečkovej činnosti patrí okrem samotnej dodávky
materiálov a surovín od uzla štátnych železničných dráh
aj ich vykládka a nakládka. ŽDD bude tieto služby poskytovať
aj spoločnostiam Kappa Obaly, JCP Izolácie, Strojpap a
Eurowaste Slovakia.
V poslednom období sa na vlečke ročne spracovalo približne
35- až 36.000 vozových jednotiek. Plánovaný, takmer
dvojnásobný nárast výroby flutingu v Kappe však povedie k
vyššiemu využitiu jej kapacít. Nový prevádzkovateľ chce
prispieť k rozvoju tuzemskej železničnej dopravy aj tým, že
bude hľadať možností na presmerovanie nákladov z cestnej
dopravy na železnicu. Také sú v súčasnosti trendy v
Európskej únii. Štúrovo by sa mohlo stať základňou pre
manažovanie týchto činností.
Materská spoločnosť OKD Doprava sa okrem železničnej dopravy
a manipulácie s hromadnými substrátmi venuje aj nákladnej
automobilovej doprave, údržbe a obnove železničných tratí a
stavieb, opravám lokomotív a ostatných dopravných
prostriedkov. Vlastní približne 100 lokomotív, 2000
železničných vozňov a 200 nákladných automobilov.
Zamestnáva vyše dvetisíc ľudí. K jej najväčším
zákazníkom patria predovšetkým české elektrárne. V
niekoľkých ďalších, najmä energetických podnikoch,
zabezpečuje aj manipuláciu. Spoločnosť je jediným
prevádzkovateľom kombinovaného prepravného systému ACTS
(železnica - cesta), ktorý umožňuje prekladať kompaktné
kontajnery z nákladných automobilov na vlakové vozne a naopak.
Železničnú vlečku tvorí:
- 37 kilometrov tratí - vyše sto výhybiek - štyri lokomotívy
- systém na váženie vagónov - zabezpečovacie zariadenia na
trati - dielňa a garáž lokomotív
Zdroj: Kappa, a.s.
Údajne pre finančnú tieseň ukradol 14-ročný Košičan
mobil
Bratislava 11. 2.2004 - Údajne
finančná tieseň prinútila 14-ročného Košičana, aby
okradol 29-ročného zamestnanca ZSSK o mobilný
telefón za takmer deväť tisíc korún.
V prítomnosti riaditeľky Špeciálnej základnej školy na
Rovníkovej ulici v Košiciach
sa v utorok príslušníkom Železničnej polície ku skutku
priznal.
Maloletý Košičan si na svoju obeť počkal v služobnom
podchode na nástupištia košickej železničnej stanice ešte v
sobotu nadránom. Keď sa zamestnanec priblížil k vchodu,
priskočil k nemu a z vrecka košele mu odcudzil mobilný
telefón, ktorý o čosi neskôr predal za tisíc korún
neznámej osobe na Hlavnej ulici v Košiciach. Peniaze už
stačil minúť.
TASR to dnes uviedol hovorca ŽP Jozef Búranský.
Košickí železniční policajti odhalili 19-ročného vreckára
Bratislava 11. 2.2004 - Košickí
príslušníci Železničnej polície (ŽP) v utorok odhalili
19-ročného Košičana, ktorý ešte v júli minulého roka
ukradol 58-ročnému Košičanovi peňaženku.
Mladík vtedy podišiel k poškodenému, ktorý sedel na lavičke
pred železničnou stanicou a
z vrecka bundy zavesenej na lavičke mu odcudzil peňaženku.
Vybral z nej 4800 korún a v snahe zbaviť sa dôkazov ju spolu s
dokladmi odhodil do kontajnera. Peniaze minul pre vlastnú
potrebu. Vyšetrovateľ obvinil páchateľa z trestného činu
krádeže.
TASR to dnes uviedol hovorca ŽP Jozef Búranský.
Alstom a Siemens získaly objednávku na dodávku vlaků pro SNCF
PAŘÍŽ 11.
2.2004 - Konsorcium zahrnující francouzskou strojírenskou
firmu ALSTOM
a německý Siemens získalo od francouzských státních drah SNCF objednávku na dodávku dieselových lokomotiv.
Hodnota kontraktu činí 1,065 miliardy eur, uvádí se v
dnešním prohlášení.
Objednávka zahrnuje dodávku 400 lokomotiv v hodnotě 836
milionů eur. Dalších 100 lokomotiv by mohlo být dodáno
později, což by hodnotu kontraktu zvýšilo na více než
miliardu eur. Podíl ALSTOMu na kontraktu bude 489 milionů
eur, zbývající část připadne Siemensu.
Pro ALSTOM
je to další z řady objednávek, které získal v uplynulých
měsících. Mezi ně patří jiný kontrakt se SNCF za 207 milionů eur a dodávky pro novou
elektrárnu španělské Gas Natural v hodnotě 608 milionů eur,
napsala agentura Reuters.
ALSTOM
vyrábí vlaky TGV ,
lodě či plynové turbíny. V posledních letech se firma
potýkala s problémy, mimo jiné kvůli krachu významného
odběratele svých lodí a špatnému finančnímu řízením.
Situaci zhoršil také pokles poptávky na klíčovém trhu
energetických zařízení. Koncern, který v sedmdesáti zemích
světa zaměstnává zhruba 120 tisíc lidí, působí od roku
1999 i na českém trhu. V Česku a Slovenské republice má
šest dceřiných společností, hlavní výrobní podnik sídlí
v Brně.
V Eurostaru bude zaveden vysokorychlostní bezdrátový internet
(zpravodaj ČTK) LONDÝN 11. 2.2004 -
Železniční společnost Eurostar , jejíž
linky spojují Británii s kontinentem, zavede do svých vlaků
bezdrátový vysokorychlostní internet. Přidá se tak k
britským vlakovým dopravcům Virgin a GNER, kteří tuto
službu už experimentálně nabízejí.
Eurostar by chtěl
novou službu nabídnout ještě tento rok. Prozatím uvažuje
podle odborného magazínu ZDNet o připojení vlaků k internetu
prostřednictvím družice, což by znamenalo, že při
půlhodinovém podjezdu pod kanálem La Manche budou cestující
bez spojení.
Firma letos plánuje obnovu svého deset let starého vozového
parku, takže modernizace komunikací přichází ve vhodné
době.
Společnost GNER je v Británii zřejmě s internetem nejdál.
Nabízí ho zatím na lince z Londýna do Skotska. Za připojení
si neúčtuje zvláštní poplatek, ale je k dispozici pouze ve
speciálním vagónu první třídy. Virgin se zatím zaměřuje
na to, aby bezdrátovým spojením vybavila stanice, které
obsluhuje. Vlaky mají následovat poté.
Ukrajina nasmeruje transkontinentálne vlaky z Číny aj na
Slovensko
Bratislava 12. 2.2004 - Ukrajina
zvýši podiel svojej tovarovej prepravy cez železničný uzol v Čiernej nad
Tisou a pridelí vyššiu prioritu železničnému a
cestnému prepojeniu so Slovenskom. Na dnešnom stretnutí v
Bratislave sa na tom dohodli ukrajinský minister dopravy Heorhij
Kirpa a jeho slovenský kolega Pavol Prokopovič.
Minister Kirpa chce presadiť aj prizvanie Slovenska do
koordinačného výboru, ktorý sa okrem iného zaoberá
vytvorením strategického železničného koridoru z východnej
Ázie do západnej Európy. Na stretnutí s novinármi
prisľúbil, že prvý vlak z Číny v rámci pravidelnej
nákladnej dopravy príde do Čiernej
nad Tisou do konca tohto roka.
Slovensko však už v tomto predbehli Poliaci, ktorí
očakávajú na svojich hraniciach s Ukrajinou prvý priamy vlak
z Číny v apríli. Podľa P. Prokopoviča to svedčí o tom, že
na Slovensku "sa v minulých trošku rokoch zaspalo".
Upozornil, že prekladisko v Čiernej
n. Tisou sa v súčasnosti využíva len na 40 %. Ambíciou
jeho rezortu je zvýšiť toto číslo do konca roka na
dvojnásobok.
Ministri sa dnes dohodli aj na hľadaní možností zapojenia
slovenských firiem do výstavby diaľnic na Ukrajine, kde
vládny diaľničný program predpokladá, že v najbližších
dvoch rokoch sa vybuduje viac ako 3 000 kilometrov rýchlostných
komunikácií. Možnosti spolupráce v tejto oblasti majú
posúdiť predstavitelia slovenského rezortu dopravy a
stavebných firiem počas návštevy Ukrajiny v apríli.
H. Kirpa informoval aj o stavbe diaľnice medzi Užhorodom pri
slovenských hraniciach do mesta Stryj na druhej strane
karpatského oblúka. Tento 214-kilometrový úsek majú
odovzdať do prevádzky v októbri tohto roku.
Ministri dopravy dnes v Bratislave podpísali desaťročnú
medzivládnu dohodu o zabezpečení prevádzky medzinárodného
letiska v Užhorode. Dokument sa týka umiestnenia niektorých
technických zariadení letiska na slovenskom území, vzhľadom
na nutnosť prelietavať hranice pri vzletoch a pristávacích
manévroch lietadiel.
Alstom vyhral tender v Číne
13.02.2004 -
Francúzsko vyhralo tender na vybudovanie vysokorýchlostnej
železnice medzi čínskymi mestami Peking a Šanghaj. Záujem o
tento projekt mali tiež Japonsko a Nemecko.
Čína bude využívať systém, ktorý bol uplatnený aj pri
francúzskej železničnej sieti TGV a krajina naň
vynaloží okolo 12 mld USD (takmer 383 mld Sk). Projekt by mal
viesť koncern ALSTOM , pričom jeho realizácia by
mala začať do dvoch rokov.
Možným výhercom tendra sa zo začiatku zdala byť aj nemecká
spoločnosť Siemens, ktorá s oceliarskou a strojárskou
skupinou Thyssen-Krupp pracovala v konzorciu Transrapid na vývoji
železničnej technológie magnetického nadnášania. Firma
však minulý mesiac uviedla, že na stavbe železničnej linky
do hlavného mesta Číny sa podieľať nebude. Transrapid sa navyše práve
venuje stavbe spojenia s magnetickou technológiou medzi
finančným dištriktom Pudong v Šanghaji a jeho medzinárodným
letiskom. Tieto rýchlovlaky dokážu vyvinúť rýchlosť až
430 kilometrov za hodinu.
Podchod k železnici otvoria v polovici marca
13.02.2004, J. Parková - Pred rokom
sa začala stavba podchodu pri
(?!?) železničnej
stanici v Petržalke . Podchod staval Doprastav, a. s.,
ktorý v decembri minulého roka stavbu dokončil. Podchod však
skolaudujú až v týchto dňoch. Jeho časť už bola
výnimočne v prevádzke tri dni počas návštevy pápeža.
Investorom stavby je mestská časť a podchod je súčasťou
petržalského korza.
„V decembri mestská časť Petržalka podchod od Doprastavu,
a. s., neprebrala z dôvodu nedokončenia, čiastočne
reklamovanej nekvality, nedodania revíznych správ k osvetleniu
a podobných nedostatkov zo strany Doprastavu," hovorí
Milka Podmajerská, tlačová tajomníčka mestskej časti. Nové
preberacie konanie aj za účasti zástupcov ŽSR , ktorým bude
podchod zverený do správy, sa konalo 15. januára.
„Nedostatky boli odstránené a mestská časť požiadala
Štátny dráhový úrad ako príslušný stavebný úrad o
vydanie kolaudačného rozhodnutia," hovorí Podmajerská.
Podchod bude odovzdaný do správy železníc, dopravný podnik
bude spravovať novovybudované zastávky MHD, o svetelnú
signalizáciu sa bude starať mesto.
V prvej polovici marca podchod odovzdajú do užívania
verejnosti, v nočných hodinách bude asi uzavretý. Celkové
náklady na výstavbu podchodu boli okolo 23 miliónov korún.
Francúzsko vyhralo tender na vybudovanie vysokorýchlostnej
železnice v Číne
Šanghaj 12. 2.2004 - Francúzsko
vyhralo tender na vybudovanie vysokorýchlostnej železnice medzi
čínskymi mestami Peking a Šanghaj. Záujem o tento projekt
mali tiež Japonsko a Nemecko.
Čína bude využívať systém, ktorý bol uplatnený aj pri
francúzskej železničnej sieti TGV a krajina naň
vynaloží okolo 12 miliárd USD (takmer 383 miliárd Sk).
Projekt by mal viesť koncern ALSTOM , pričom jeho realizácia by
mala začať do dvoch rokov.
Možným výhercom tendra sa zo začiatku zdala byť aj nemecká
spoločnosť Siemens, ktorá s oceliarskou a strojárskou
skupinou ThyssenKrupp pracovala v konzorciu Transrapid na vývoji
železničnej technológie magnetického nadnášania. Firma
však minulý mesiac uviedla, že na stavbe železničnej linky
do hlavného mesta Číny sa podieľať nebude. Transrapid sa navyše práve
venuje stavbe spojenia s magnetickou technológiou medzi
finančným dištriktom Pudong v Šanghaji a jeho medzinárodným
letiskom. Tieto rýchlovlaky dokážu vyvinúť rýchlosť až
430 kilometrov za hodinu. Informovala o tom agentúra Reuters.
Pohárik vína s dvoma mladými ženami stál 51-ročného muža z
Čadce 13-tisíc korún
Bratislava 12. 2.2004 - Na
pohostinnosť doplatil v utorok v noci 51-ročný muž z okresu
Čadca, ktorý v reštaurácii neďaleko čadčianskej železničnej stanice
kúpil dvom neznámym ženám po pohári vína a tie sa mu
odvďačili tak, že ho neskôr olúpili o 13-tisíc korún a
mobilný telefón.
Trojica po konzumácii alkoholu ešte v utorok večer nastúpila
do vlaku s tým, že muž vystúpi v Turzovke. Nestalo sa,
pretože jedna zo žien mu prisadla kufor a zabránila mu
vystúpiť. Muž sa tak nedobrovoľne previezol až do Vysokej
nad Kysucou. Potom, čo si kúpil lístok do Turzovky, ho ženy
vylákali pred stanicu, kde ho jedna z nich, Rómka, chytila
zozadu za krk a zvalila na zem. I napriek tomu, že premožený
spoločník sa bránil kopaním a rozhadzovaním rúk, ho ženy
prehľadali a zo zadného vrecka nohavíc mu odcudzili koženú
peňaženku s hotovosťou 13-tisíc korún. Zo svetra pod bundou
mu pritom ukradli mobilný telefón Nokia. Potom obe utiekli.
Muž ešte v ten večer prípad nahlásil oddeleniu Železničnej
polície (ŽP) v Čadci a udal popis podozrivých. Škodu si
vyčíslil na 17-tisíc korún. Zranený nebol, ale ŽP mu v
dychu namerala 1,23 promile alkoholu. Na základe popisu
podozrivých a výpovede sprievodcu vlaku tentoraz už žilinskí
železniční policajti ešte v noci zistili, že podozrivými z
lúpežného prepadnutia sú dve ženy vo veku 24 a 27 rokov z
Čadce.
Prípad vyšetruje Odbor ŽP Žilina v spolupráci s Okresným
úradom justičnej a kriminálnej polície PZ v Čadci.
TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Strojvůdci ČD chtějí 1. března vstoupit do dvoudenní stávky
PRAHA 12. 2.2004
- Zhruba 7500 z 8000 strojvůdců ČD
je připraveno vstoupit o půlnoci na 1. března do 48hodinové
stávky. Vedení drah podle nich nesplnilo slib na změnu
tarifního zařazení strojvůdců. Federace strojvůdců ještě
může stávku odvolat, pokud se s vedením dohodne do konce
února, řekl dnes novinářům prezident Federace strojvůdců
Petr Čechák. Ohlášenou stávku tvrdě odmítl předseda
největší odborové centrály na dráze,
Odborového sdružení železničářů, Jaromír Dušek i
vedení drah.
Podle Pavla Tesaře z tiskového oddělení ČD se vedení podniku bude snažit stávce
zabránit. "Strojvůdci by si měli uvědomit, že jejich
akce by nepoškodila jen ČD , ale všechny zaměstnance," dodal.
Případná stávka by podle Tesaře zastavila zřejmě většinu
provozu na drahách. Denně vlaky ČD
přepraví zhruba půl milionu lidí. Možné škody si však
netroufl odhadnout.
Představenstvo drah mělo podle původní dohody se strojvůdci
schválit tarifní změny v Oborovém sborníku prací do konce
ledna. Tento slib nesplnilo. Podstatou změn je sjednocení
zařazování strojvedoucích na tratích do osmé tarifní
třídy a na posunech do sedmé. Zhruba 1000 pracovníků by v
rámci změny přešlo do vyšší platové třídy. Požadovaná
změna tarifního zařazení podle Čecháka neznamená pro
dráhy dodatečné mzdové náklady. Předpokládané zvýšení
tarifní mzdy se odrazí v nižších odměnách, uvedl.
Vedení podniku podle generálního ředitele ČD
Petra Kousala termín rozhodnutí posunulo do března, protože
čeká na připomínky ostatní odborových centrál, zejména
největšího Odborového sdružení železničářů (OSŽ).
OSŽ se požadavky strojvůdců nelíbí, protože by podle
Duška znamenaly navýšení mezd jedné profese na úkor
ostatních. "Je to jednoznačně vyděračský požadavek na
úkor všech ostatních zaměstnanců ČD ," uvedl pro ČTK. Pokud vedení podniku na
požadavek strojvůdců přistoupí, bude OSŽ pod hrozbou
stávky požadovat změnu tarifů i pro ostatní zaměstnance ČD , dodal.
Federace strojvůdců je ve stávkové pohotovosti od 29. ledna.
Kousal, který byl přítomen části dnešního jednání
republikové rady federace strojvůdců, odboráře vyzval, aby
pohotovost ukončili.
Strojvůdci berou v průměru přes 20 tisíc hrubého
měsíčně, včetně všech příplatků. Průměrná mzda na
drahách byla loni 17.200 korun.
Strojvedoucí ČD
samostatně ještě nikdy nestávkovali. Odbory zastavily část
provozu na dráze naposled na 15 minut v roce 2000.
Zatím největší stávkou byl pětidenní protest na jaře
1997.
Státní zaměstnanci v Belgii budou jezdit do práce vlakem zdarma
(zpravodaj ČTK) BRUSEL 12. 2.2004 - Více než
210.000 belgických úředníků a zaměstnanců federálních
úřadů a veřejných podniků bude moci od 1. března cestovat
do práce a z práce po železnici zdarma. Kromě
zaměstnaneckých výhod, které zvýší přitažlivost
poslání federálního úředníka, si ministerstva od nového
opatření slibují i "pozitivní příspěvek k dopravní
politice a udržitelnému rozvoji", řekla ministryně Marie
Arenová.
Například úředník, který denně dojíždí do práce v
Bruselu z Liége, ušetří 60 eur měsíčně. Musí se ovšem
spokojit s druhou třídou.
Počet pasažérů, kteří cestují zdarma, se má podle odhadů
zdvojnásobit, ale dráhy se chystají v nejbližších letech
zvýšit počet míst ve vlacích o necelých 40.000. Až dosud
slev na drahách využívalo asi 60.000 úředníků, kteří
platili pouze 12 procent z plné ceny jízdenky.
Nové dohody mezi příslušnými ministerstvy a SNCB se
vztahují nejen na přibližně 190.000 úředníků, vojáků,
policistů, soudců, královských muzejních, knihovníků,
meteorologů či filharmoniků, ale i na veřejné podniky, od 80
zaměstnanců firmy Belgocontrol, která se stará o navádění
letadel, až po 16.500 zaměstnanců telekomunikační
společnosti Belgacom.
V Belgii zaměstnavatelé dost často přispívají na dopravu
svých zaměstnanců do práce, a to dosud až do 80 procent
nákladů. Napřesrok i soukromé firmy budou moci u drah
předplatit svým zaměstnancům cestování zcela zdarma.
Například u Belgacomu do práce dosud dojížděla vlakem asi
čtvrtina zaměstnanců, jimž podnik hradil tři čtvrtiny
výloh. Parkoviště před firemní centrálou, která se
nachází poblíž bruselského Severního nádraží, se však
podle televizní ankety úplně nevyprázdní: auto je prý i bez
ohledu na zácpy a výdaje z vlastní peněženky pohodlnější,
jiným zase chybějí v některých spojích kuřácká kupé. A
to se SNCB
pyšní, že 95 procent jejich spojů dorazí na nádraží včas