Železnice zavádzajú iba nevyhnutné zľavy
13.08.2003, BRATISLAVA - Železnice v rámci
šetrenia obmedzujú mnohé služby a súčasne nie sú schopné
pritiahnuť ľudí zľavami. Tí, čo sa rozhodnú cestovať
vlakom, už môžu len veľmi obmedzene prevážať bicykle,
alebo si jednoducho nemajú kam odložiť batožinu. Úschovne na
mnohých staniciach boli totiž zrušené.
Pre poruchy boli na väčšine slovenských staníc zrušené aj
odkladacie automatické skrinky. Obmedzila sa preprava spešnín,
takúto zásielku možno vypraviť len zo 79 staníc. Ešte nedávno
to bolo možné vo vyše 200 staniciach. "V rámci
racionalizácie sa snažíme odbúravať činnosti, ktoré boli nákladné
a neefektívne. Súčasne však chceme, aby sa zlepšovala základná
kvalita cestovania, teda modernizovali sa vagóny a stanice,"
uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Ako pritiahnuť cestujúcich?
Železnice súčasne nedokážu pritiahnuť cestujúcich ani
efektívne, ani zavádzaním zliav na určitých úsekoch.
"Uvedomujem si, že ak niekde vlak musí súperiť s
autobusmi o cestujúceho, tak je cena rozhodujúca. Nemôžeme však
ľubovoľne zavádzať zľavy, pretože by s tým musel súhlasiť
štát. Ten totiž vykrýva straty medzi cestovným, ktoré získame
od ľudí a skutočnými nákladmi na železničnú dopravu,"
vysvetľuje Július Slíž. České dráhy v susednej Českej
republike napríklad zaviedli takúto tzv. relačnú zľavu na
200 kilometrov dlhej trati medzi Prahou a Brnom. Lístok zlacnili
na 140 českých korún a vzápätí počet cestujúcich výrazne
vzrástol.
"Zaviedli sme takúto pokusnú zľavu na jedinom úseku -
medzi Žilinou a Kysuckým Novým Mestom. Podnietila nás
diplomová práca študentky, ktorá zmonitorovala toky cestujúcich
vo vlakoch a autobusoch. Ukázalo sa, že ak bude železnica
lacnejšia, časť ľudí prejde do vlakov," spresnil Slíž.
Podľa neho po zlacnení lístka z 11 na 9 korún, sa zvýšil počet
cestujúcich vo vlakoch asi o jednu tretinu. Súčasne narástli
tržby o 10 - 15 percent v jednotlivých mesiacoch.
Zatiaľ jediná zľava
Táto zľava však bude zatiaľ jedinou a železničná spoločnosť
neuvažuje, že by pomocou zliav pritiahla cestujúcich k železnici.
"Skutočne to nie je na rozhodnutí manažmentu, ale na
dohode s predstaviteľmi štátu," potvrdzuje hovorca Miloš
Čikovský. Podľa Slíža štát odobrí zavedenie takých zliav
jedine v prípade, že bude existovať prieskum, ktorý by
poukazoval na možnosť presmerovať časť cestujúcich z
autobusov do vlakov." Prieskumy tohto druhu však stoja od
200-tisíc do pol milióna korún a momentálne to nie je z čoho
financovať," zdôrazňuje Slíž.
Doplnkové služby sa rušia
Železnica však zaostáva naďalej aj v mnohých iných službách.
Informácie cez telefón o vlakovej doprave sú beznádejne
obsadené. Mnohé služby v rámci šetrenia obmedzuje. V súčasnosti
existuje úschovňa batožín len približne na každej siedmej až
desiatej stanici na Slovensku. V mnohých väčších mestách,
ako je napríklad Lučenec či Rožňava, sa cestujúci musí
zaobísť bez možnosti odložiť batožinu. "Niekedy je to
komické, pretože ľudia si doslova nechávajú batožinu v
informačnom centre alebo v reštaurácii pri stanici,"
uviedla Martina Račková, ktorá pracuje neďaleko lučenskej
stanice.
Za bicykle v chodbách vagónov treba zaplatiť
Cestujúci s bicyklom, detským kočíkom alebo batožinou väčších
rozmerov si musia zakúpiť batožinové lístky v pokladniach železničných
staníc alebo u sprievodcu vo vlaku.
"Bicykle a detské kočíky sa prepravujú v chodbičkách
osobných vlakov a za ich ochranu zodpovedá sám cestujúci, pri
prestupovaní si však sám zabezpečí preloženie batožiny. Za
túto zjednodušenú prepravu zaplatí cestujúci z nástupnej do
cieľovej stanice 20 korún," spresňuje Čikovský.
Ak je viac záujemcov o prepravu kočíkov alebo bicyklov, tak sa
môže stať, že nepocestujú. "O tom, koľko bicyklov možno
naložiť do prvého či posledného vagóna, rozhoduje
sprievodca," dodal Čikovský.
Spiatočné cestovné
Spiatočné cestovné Koľko ušetríte? Pri ceste späť
20 % z obyčajného cestovného. Kto ju môže využiť? Ktokoľvek
bez rozdielu veku, ak cestuje tam a späť.
Koľko ušetríte?
Pri ceste späť 20 % z obyčajného cestovného.
Kto ju môže využiť?
Ktokoľvek bez rozdielu veku, ak cestuje tam a späť. Mimoriadne
sa to oplatí napríklad pri cestách na víkend. Rýchlikový lístok
nad 100 km je totiž platný 3 dni.
Využitie:
Ak si cestujúci kúpi spiatočný cestovný lístok zo Žiliny
do Bratislavy, ušetrí viac ako 40 korún. Pri ceste z
Bratislavy do Košíc bude úspora viac ako 90 korún. Zľava
platí v 2. triede osobného vlaku alebo rýchlika. Spiatočný
cestovný lístok možno zakúpiť aj pre dieťa do 15 rokov.
Junior RailPlus
Junior RailPlus Koľko ušetríte? 50 % cestovného na ľubovoľne
označenú trať, 20 % z cestovného na všetky jazdy vlakom Kto
ju môže využiť? Mladí ľudia do 27 rokov. Podmienkou je
preukaz, ktorý vydajú v ktorejkoľvek stanici, priamo na meno.
Koľko ušetríte?
50 % cestovného na ľubovoľne označenú trať
20 % z cestovného na všetky jazdy vlakom
Kto ju môže využiť?
Mladí ľudia do 27 rokov. Podmienkou je preukaz, ktorý vydajú
v ktorejkoľvek stanici, priamo na meno. Potrebná je fotografia
a identifikačné údaje. Za preukaz sa platí 689 Sk a platí 1
rok odo dňa vystavenia na cestovanie 2. triedou osobných vlakov
aj rýchlikov. Polovičná zľava na vybratú trať platí na akýkoľvek
počet ciest.
Využitie:
Ak cestuje mladý človek držiteľ preukazu Junior, ušetrí:
trasa | normálne cestovné | vybratá trať (-50 %) | náhodná trať |
Žilina - Poprad | 158 | 87 | 123 |
Bratislava - Košice | 476 | 242 | 345 |
Kilometrická banka
Kilometrická banka Koľko ušetríte? Kilometrická banka
je vlastne zakúpenie ciest na 2 000 kilometrov za 1900 korún vrátane
DPH. Zľava predstavuje okolo 10 - 20 percent oproti bežnému
cestovnému.
Koľko ušetríte?
Kilometrická banka je vlastne zakúpenie ciest na 2 000
kilometrov za 1 900 korún vrátane DPH. Zľava predstavuje okolo
10 - 20 percent oproti bežnému cestovnému. Kilometrická banka
je predplatené cestovné. Majiteľ získa knižku, kde pred každou
cestou vypíše trasu cesty a nechá si ju opečiatkovať v
pokladni.
Kto ju môže využiť?
"Banka" je prenosná. Naraz na ňu môžu cestovať
maximálne tri dospelé osoby alebo cestujúci s najviac dvoma deťmi.
Minimálna cesta je 60 km. Za dieťa sa odpisuje polovičná km
vzdialenosť za cestu v 1. triede 1,5 násobok kilometrov. Banka
je platná 6 mesiacov.
Využitie:
Cestujúci pravidelne na trase napríklad zo Zvolena do Jesenského
môže na kilometrickú banku absolvovať 20 ciest a vyjde ho to
na 1 900 korún. Ak by si zakaždým kupoval obyčajný lístok,
tak musí zaplatiť 98 Sk alebo 114 korún v rýchliku, takže
celkovo by zaplatil 1 960 - 2 280 korún.
Skupinová zľava
Skupinová zľava Koľko ušetríte? deti do 15 rokov - 60
% z obyčajného cestovného mládež od 15 do 26 rokov - 50 % z
obyč. cestovného dospelí nad 26 rokov - 20 % z obyčajného
cestovného Kto ju môže využiť? Zľavu môžu využívať
skupiny 6 a viac dospelých osôb (2 deti do 15 rokov sa počítajú
za 1 dospelú osobu).
Koľko ušetríte?
deti do 15 rokov - 60 % z obyčajného cestovného
mládež od 15 do 26 rokov - 50 % z obyč. cestovného
dospelí nad 26 rokov - 20 % z obyčajného cestovného
Kto ju môže využiť?
Zľavu môžu využívať skupiny 6 a viac dospelých osôb (2
deti do 15 rokov sa počítajú za 1 dospelú osobu). Zľavu už
netreba dokladovať v mene usporiadateľskej organizácie ako
kedysi.
Využitie:
Ak cestuje skupina 10 detí a dvaja dospelí na trati Bratislava
- Poprad, tak so zľavou zaplatia 1 728 korún za cestu, bez zľavy
by ich cesta stála až 2 080 korún.
Zľava SENIOR
Zľava SENIOR Koľko ušetríte? Zľava 25 % z obyčajného
cestovného. Kto ju môže využiť? Nárok na zľavu Senior majú
dôchodcovia s trvalým pobytom v SR - ženy po dovŕšení 57.
roku veku, muži po dovŕšení 60. roku veku a poberatelia plného
invalidného dôchodku po zakúpení Senior preukazu, ktorý platí
rok.
Koľko ušetríte?
Zľava 25 % z obyčajného cestovného.
Kto ju môže využiť?
Nárok na zľavu Senior majú dôchodcovia s trvalým pobytom v
SR - ženy po dovŕšení 57. roku veku, muži po dovŕšení 60.
roku veku a poberatelia plného invalidného dôchodku po zakúpení
Senior preukazu, ktorý platí rok. Držiteľ preukazu si môže
zakúpiť zľavnené cestovné lístky pre 2. triedu osobného
vlaku alebo rýchlika. Preukaz platí jeden rok. Cena Senior
preukazu je 100 korún.
Využitie:
Dôchodca na trase zo Žiliny do Košíc nezaplatí bežné
cestovné 250 korún, ale len 203 korún.
Rodinná zľava
Rodinná zľava Koľko ušetríte? 20 % percent obyčajného
cestovného Kto ju môže využiť? Dospelí cestujúci s deťmi
pri každej ceste na vzdialenosť väčšiu ako 50 kilometrov. V
skupine musia byť minimálne 3 osoby, maximálne 6 osôb (dospelí
môžu byť najviac dvaja).
Koľko ušetríte?
20 % percent obyčajného cestovného
Kto ju môže využiť?
Dospelí cestujúci s deťmi pri každej ceste na vzdialenosť väčšiu
ako 50 kilometrov. V skupine musia byť minimálne 3 osoby, maximálne
6 osôb (dospelí môžu byť najviac dvaja).
Využitie:
Ak cestujú štyria ľudia (dvaja dospelí a dve deti)
trasa | normálne cestovné (v Sk) | so zľavou (v Sk) |
Bratislava - Košice | 1 904 | 1 152 |
Žilina - Bratislava | 726 | 592 |
Do blízkosti pápeža sa dá dostat aj za odmenu
Nový den 14.08.2003,
Blanka Dóková, Bratislava/Banská Bystrica/Trnava - Bratislavský
magistrát očakáva asi štvrt milióna pútnikov na svätú omšu,
ktorú bude slúžit pápež Ján Pavol II. v mestskej časti
Petržalka 14. septembra počas oficiálnej štátnej návštevy
Slovenska
Finišujú práce na dokoncení areálu svätej omše a podla všetkého
sa podarí dokončit i rozostavaný blízky kostol, na ktorý štát
dodatočne vyčlenil tri milióny korún. Organizačne je
pripravená doprava pútnikov. Všetky vlakové spoje do
Bratislavy budú mat podla dočasného grafikonu konečnú na železničnej
stanici v Petržalke, odkial je to do areálu omše už len kúsok.
Budú posilnené mestské spoje, ktoré doplní bezplatná
autobusová kyvadlová doprava. Záujemcovia o účast na svätej
omši, ktorú bude pápež Ján Pavol II. celebrovat v Petržalke,
sa nemusia prihlasovat cez farnosti, vstup do sektorov v
priestore jej konania bude volný.
V platnosti však zostáva požiadavka organizátorov, aby z
jednotlivých farností nahlásili počet autobusov s pútnikmi.
Telesne postihnutí na vozíčkoch sa prihlasujú cez Rodinu Nepoškvrnenej
vo Vrícku v okrese Martin. Pre vozičkárov bude premávat špeciálny
autobus z bratislavskej vlakovej stanice v Bratislave-Petržalke,
ktorý zabezpečil Dopravný podnik hlavného mesta Bratislavy.
Informácie o zmenách v zabehanom živote Banskej Bystrice a jej
návštevníkov, ku ktorým dôjde v súvislosti so septembrovou
návštevou pápeža Jána Pavla II. v tomto meste, sa
Banskobystricania dozvedia do konca augusta. Mestský úrad ich
dovtedy zverejní v rozšírenom vydaní Spravodaja Mestského úradu
v Banskej Bystrici. Spravodaj dostávajú banskobystrické domácnosti
bezplatne.
Do blízkosti pápeža Jána Pavla II. počas jeho návštevy
Trnavy sa bude možné dostat aj za odmenu. Kto sa prihlási za
usporiadatela, dostane vstupenku pre svojho blízkeho do sektora
pred katedrálu svätého Jána Krstitela. Do samotnej katedrály
sa dostane len 740 ludí. Vyhradené miesta tu majú ústavní činitelia,
cirkevní hodnostári, predstavitelia mesta a hostia. Do prvého
sektoru pred katedrálu sa dostane približne 3 500 ludí so
vstupenkami. Tie sa nebudú predávat, pridelovat ich budú
jednotlivé farské úrady. V tomto sektore sa počíta aj so
vstupenkami pre príbuzných usporiadatelov, ktorí budú zabezpečovat
hladký priebeh významnej návštevy. Bude to symbolická odmena
za to, že mnohí z nich pápeža na vlastné oči ani neuvidia,
pretože budú poverení úlohami mimo hlavného diania.
Posilnené železnicné spoje:
* V piatok 12. septembra budú posilnené spoje na tratiach v
smere do Banskej Bystrice a spät
* V sobotu 13. septembra budú posilnené spoje na tratiach v
smere do Rožnavy a spät
* V nedelu 14. septembra budú zavedené mimoriadne vlaky na
bratislavských spojkách Bratislava-hlavná stanica a Bratislava-Petržalka
Na svätú omšu celebrovanú pápežom v Petržalke
príde asi štvrt milióna pútnikov
Bratislava 13. 08.2003 - Asi štvrt milióna pútnikov očakáva bratislavský
magistrát na svätú omšu, ktorú bude slúžit pápež Ján
Pavol II. v mestskej časti Petržalka 14. septembra pocas oficiálnej
štátnej návštevy Slovenska.
Operačný štáb magistrátu sa usiluje zabezpečit dôstojný a
bezpečný priebeh návštevy. Podla slov viceprimátora Karola
Koladu na dnešnej tlačovej konferencii finišujú práce na
dokončení areálu svätej omše. Podla všetkého sa podarí
dokončit i rozostavaný blízky kostol, na ktorý štát dodatočne
vyčlenil tri milióny Sk.
Organizačne je pripravená doprava pútnikov. Všetky vlakové
spoje do Bratislavy budú mat podla dočasného grafikonu konečnú
na železnicnej stanici v Petržalke, odkial je to do areálu omše
už len kúsok. Vozičkárov dopravia autobusy so zníženým
profilom pre nastupovanie. Budú posilnené mestské spoje, ktoré
doplní bezplatná autobusová kyvadlová doprava.
V Petržalke sú vyčlenené parkovacie plochy pre očakávaných
asi 2000 autobusov. Približne 35 000 osobných automobilov, na
ktorých prídu pútnici do Bratislavy, sa sústredí na záchytných
parkoviskách na príjazdových cestách do hlavného mesta. Najväcšiu
kapacitu - až 20 000 áut - má plocha letiska vo Vajnoroch. Všetky
prístupové trasy do areálu omše budú vyznačené dočasnými
dopravnými a orientačnými značkami. V prípade vyššieho počtu
pútnikov než sa predpokladá sa rozšíri celý areál aj na
druhý breh Chorvátskeho ramena, cez ktoré povedie pontónový
most.
Samospráva Petržalky písomne upozorní miestnych vodicov na
cesty, na ktorých z bezpečnostných dôvodov nebude možné počas
návštevy pápeža parkovat. Nepojazdné vozidlá preparkuje
odtahová služba na náklady mestskej časti.
V okolí areálu svätej omše budú rozmiestnené stánky s
nealkoholickým občerstvením. Komplikovanejšia situácia asi
nastane s kapacitou prenosných WC. Magistrát celkovo objednal
300 suchých WC prevažne z Rakúska, co v prepočte vychádza
jedno WC približne na 1000 pútnikov.
Z Tanvaldu
do Harrachova opět pojedou ozubnicové lokomotivy
TANVALD (Jablonecko), 16. 08.2003 - Na nejstrmější českou železniční trať z
Tanvaldu na Jablonecku do Harrachova na Semilsku vyjedou zvláštní
vlaky tažené historickými ozubnicovými lokomotivami. Zvláštní
jízdy pořádá Vědeckotechnická společnost Tanvald ve
spolupráci s Českými drahami.
Železnice za meškanie cestujúcich neodškodňujú
Nový deň 12.08.2003, Blanka Dóková,
BRATISLAVA - Európske železničné spoločnosti dúfajú, že
zabránia prijatiu novej legislatívy, podľa ktorej by museli,
rovnako ako leteckí prepravcovia, v prípade meškania vlakov
finančne odškodňovať pasažierov.
Železnice samotné dobrovoľne navrhujú, že v prípade viac
ako 3-hodinového meškania zabezpečia poškodeným klientom občerstvenie.
Pasažierom, ktorí budú musieť na zmeškaný vlak čakať cez
noc, poskytnú ubytovanie v hoteli. Európska komisia (EK) však
nepovažuje takéto opatrenia za dostatočné. Komisárka EÚ pre
dopravu Loyola de Palaciová dáva európskym železniciam do
polovice jesene čas na to, aby prišli s lepším návrhom, ako
kompenzovať poškodených klientov.
Informovali sme sa, aká je v tomto smere situácia na slovenských
železniciach. Pre neprítomnosť hovorcu Železničnej spoločnosti
(ŽS) sme boli nútení vychádzať z Prepravného poriadku ŽS.
V článku 14 pod názvom Zmeškanie vlaku, strata prípoja sa uvádza
zmeškaný odchod, príchod, strata prípoja alebo vynechanie
vlaku nie sú dôvodom na náhradu škody.
Ďalej sa uvádza, že ak niektorý vlak, ktorý chcel cestujúci
použiť, mešká, vôbec nejde alebo ide len po časti trate,
cestujúci má právo vzdať sa cesty a žiadať vrátenie
cestovného. Ak sa meškaním vlaku zmeškal v stanici na ceste
prípoj alebo prípojný vlak vôbec nejde, cestujúci má právo
vzdať sa ďalšej cesty a žiadať vrátenie cestovného.
Ak sa cestujúci vzdá ďalšej cesty a vrátil sa najbližším
vlakom bez prerušenia do nástupnej stanice, železnica ho
prepraví späť bezplatne a na jeho žiadosť mu vráti cestovné,
ktoré zaplatil. Ak cestujúci v ceste pokračuje, spoločnosť
ho prepraví bez doplatku vlakom po tej istej alebo inej trati,
prípadne vlakom vyššieho druhu alebo vo vyššej vozňovej
triede, ak sa urýchli jeho príchod do cieľovej stanice. Ak
cestujúci nepokračuje v ďalšej ceste, spoločnosť mu vráti
rozdiel medzi zaplateným cestovným a cestovným za precestovanú
trať.
Železnica alebo spoločnosť na požiadanie bezplatne vydá
cestujúcemu potvrdenie o meškaní vlaku, ak presahuje 15 minút
a ak predloží cestovný lístok. Pre potreby reklamačného
konania železnica alebo spoločnosť vydá potvrdenie o meškaní
vlaku cestujúcemu aj v prípade, ak je meškanie vlaku kratšie
ako 15 minút. Špeciálnou kategóriou sú vlaky EC a IC, kde je
limit času meškania dôvodom na priznanie náhrady. V prípade
vnútroštátneho vlaku kategórie IC je to 30 minút a viac a
pri medzinárodnom vlaku kategórie EC/IC - 60 minút a viac.
Ako to zatiaľ u nás funguje:
* Podľa prepravného poriadku zmeškaný odchod, príchod,
strata prípoja alebo vynechanie vlaku nie sú dôvodom na náhradu
škody.
* Špeciálnou kategóriou sú vlaky EC a IC, kde je limit času
meškania dôvodom na priznanie náhrady.
* V prípade vnútroštátneho vlaku kategórie IC je to 30 minút
a viac a pri medzinárodnom vlaku kategórie EC/IC 60 minút a
viac.
Rušeň zapálil svah
12.08.2003, Marcel Lincényi, ŽABÍ MAJER – Plamene včera
ráno zachvátili záhradkársku osadu Žabí majer v hlavnom
meste. Horeli štyri kilometre suchého svahu a niektoré priľahlé
záhradky. Požiar zrejme spôsobila lokomotíva.
„Sedel som práve v záhrade, keď prechádzal rušeň, ktorý
doslova svah zapaľoval“ hovorí očitý svedok Jozef Benovič.
Podľa jeho slov z vlečky vytekala nafta a za lokomotívou už
bolo vidieť iba dym a šľahajúce plamene. Záhradku tu má
dvadsať rokov, no taký oheň videl prvýkrát. Požiar sa pri
suchom poraste rýchlo šíril. Prakticky okamžite bol v plameňoch
celý svah. A oheň sa šíril aj do okolitých záhradiek.
Niektorí záhradkári sa snažili plamene uhasiť vedrami s
vodou. Na spomínanej lokomotíve malo ísť údajne o prehriatie
výfukových plynov.
Na miesto tragédie prišlo sedem hasičských áut. S ohňom
bojovali desiatky požiarnikov. Ako povedal generálny riaditeľ
Železničnej polície Tibor Gaplovský, to či požiar spôsobil
rušeň, alebo ľudský faktor, sa vyšetruje.
Jama dáva šancu
12.08.2003,
Peter Kasalovský - Po prvý raz sa svojimi názormi prezentuje
generálny riaditeľ Reding, a. s., Ladislav Veršovský. Až v júli
sa zaradil medzi nominovaných na tohtoročný Zlatý biatec.
Jeho firma je už šťukou v stavbárskej brandži a jej generálny
riaditeľ patrí medzi tých, ktorí majú na pamäti, že „nič
nie je nemožné“ a sú citliví na stav vecí verejných a vôbec
našej spoločnosti.
Čo vás potešilo a čo znepokojilo v spoločnosti a čo sa
prejavilo aj na vašom pracovisku?
L. Veršovský: Potešila ma najmä skutočnosť, že sa začínajú
vo väčšej miere prejavovať výsledky privatizácie v bankovom
sektore. Získanie úveru už nie je neprekonateľnou prekážkou
a banky začínajú brať aj súkromné firmy ako rovnocenných
partnerov. Začína to „šliapať“ aj bez korupcie a politického
lobingu. Aj keď ozdravovanie bánk, ich zbavenie klasifikovaných
pohľadávok a následný odpredaj stálo našu spoločnosť
nemalé peniaze, treba konštatovať, že to bola dobrá a
nevyhnutná investícia. Uvedené sa konkrétne prejavuje aj na
našom pracovisku, a to predovšetkým tým, že vznikol priestor
a príležitosť na využívanie cudzích zdrojov, na rozvoj a
rozširovanie firemných aktivít. Ako firma, ktorá sa zaoberá
bytovou výstavbou, konštatujeme, že ponúkané možnosti na získanie
hypotekárneho úveru pre čoraz širšie vrstvy obyvateľstva sa
stávajú motorom ďalšej bytovej výstavby, čo vytvára nové
pracovné príležitosti v stavebníctve, ako aj v ďalších
odvetviach, ktoré sú naň nadviazané. Znepokojujú ma hlavne
pretrvávajúce nedorozumenia medzi koaličnými partnermi. Tieto
určite zaberajú veľa času, ktorý by sa dal využiť omnoho
efektívnejšie. Navyše ide, podľa mňa, o nepodstatné, vedľajšie
problémy a ich medializácia neprospieva ani atmosfére v našej
spoločnosti, ani nám nevytvára dobrý imidž navonok ako štátu,
ktorý sa čoskoro stane členom Európskej únie.
Aký bol váš ľudský a manažérsky najsilnejší poznatok za
posledný mesiac?
L. Veršovský: Najsilnejším manažérskym poznatkom za posledný
mesiac bola skutočnosť, že sa nám podarilo po náročných
rokovaniach s vrcholovým manažmentom ŽSR a ZSSK a s ich štatutárnymi
orgánmi uzatvoriť dohodu o odpredaji rozostavaného objektu a
pozemku na Šancovej a Žabotovej ulici, známeho z médií ako
kauza „jama“. Myslím si, že železničiari, ako predávajúci,
môžu byť spokojní s dohodnutou cenou za odpredaj nehnuteľností
a naša firma zasa s tým, že sa jej núka príležitosť
realizovať zaujímavý podnikateľský zámer v rámci vlastných
investícií. Dlhodobým trvalým ľudským poznatkom je fakt, že
v našej spoločnosti existuje stále množstvo ľudí, ktorí sú
odkázaní na cudziu pomoc. Ide predovšetkým o ťažko choré a
postihnuté deti, ale aj dospelých a starších občanov. Je mi
ľúto, že náš štát, politické strany, ale aj manažment štátnych
organizácií vynakladajú často nemalé finančné prostriedky
dosť neefektívne, pričom tieto by urobili omnoho väčšiu službu,
keby ich dostali tí, ktorí ich skutočne potrebujú.
Začiatok prevádzky rýchlovlakov Pendolino v Česku sa blíži
Praha 11. 08.2003 - Už v 1. polovici roka 2004 by sa na českých železničných
tratiach mali objaviť prvé rýchlovlaky typu Pendolino ( ETR 680 ).
Vlak, ktorý dosahuje rýchlosť až 230 kilometrom za hodinu,
verejnosti predstavili 24. júla na pražskej Hlavnej stanici. V
súčasnosti sa uskutočňujú skúšobné testy tohto zatiaľ
prvého prototypu v Európe na českých a zahraničných
tratiach.
Skúšky rýchlovlaku, ktorého finančným zastrešením bolo
poverené konzorcium bánk a dodávateľom pre České dráhy ( ČD ) je koncern Alstom , podliehajú
vysokým európskym štandardom. Unikátna technológia „nakláňacích
skríň“ umožní vlaku prechádzať klopenými zákrutami, pričom
cestujúci nepocítia žiadne nepohodlie.
ČD v rozhodnutí o modernizácii koridorových tratí z
roku 1993 predpokladali väčšie dopravné prepojenie v celej
Európe a modernizáciu pôvodných trás spolu so zachovaním
oblúkov v údoliach riek. Na to sa ako najvýhodnejšie javilo
práve využitie techniky nakláňacích skríň. Realizáciu
projektu umožnilo prijatie memoranda o modernizácii hlavných
tratí s nasadením rýchlovlakov s "nakláňacími skriňami"
pendolino s ministrami a šéfmi železníc ČR, Nemecka a Rakúska.
ČD sa v pomerne krátkom čase podarili zabezpečiť
zabezpečenie financovania nákupu až 10 rýchlovlakov. Po prerušení
projektu z dôvodu neplnenia zmluvy zo strany ČKD uspel vo výberovom
konaní Alstom , ktorý za
približne rovnakú cenu ponúkal o 2 rýchlovlaky viac ako
konkurenčný Siemens. ČD sa zatiaľ rozhodli nakúpiť 7 súprav. Informoval o
tom český denník Právo.
ŽOS Zvolen ukončili 1. polrok so ziskom 29,7 milióna Sk
Bratislava 12. 08.2003 - Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) Zvolen, a.
s. hospodárili v 1. polroku tohto roku so ziskom 29,7 milióna
Sk, čo predstavuje medziročný pokles o 7,7 milióna Sk.
Za celý rok 2003 očakáva zvolenský producent, zaoberajúci sa
predovšetkým modernizáciou koľajových vozidiel, čistý zisk
14,9 milióna Sk.
Hlavným odberateľom uvedených služieb bola v prvom polroku
tohto roku Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s., Bratislava,
ktorej objednávky sa na tržbách ŽOS podieľali 82 %. Zvyšný
16-% objem prác zrealizovali ŽOS
Zvolen pre domácich a 2 % pre zahraničných
odberateľov.
Ako ďalej vyplýva z informácií spoločnosti, v sledovanom
polročnom hodnotení predstavovala jej výroba 509 miliónov Sk,
z toho pridaná hodnota tvorila 139 miliónov Sk. Celkový
majetok účtovala spoločnosť na úrovni 758 miliónov Sk, z
toho neobežný 367 miliónov Sk.
Ku koncu júna evidovali ŽOS Zvolen voči dodávateľom krátkodobé pohľadávky 186 miliónov
Sk, zároveň dlhodobo dlžila 9,7 milióna Sk a krátkodobo 252
miliónov Sk. Bankové úvery a výpomoci dosiahli ku koncu
sledovaného účtovného obdobia 48 miliónov Sk.
Základné imanie spoločnosti je 358,5 milióna Sk, vlastné
imanie 425,5 milióna Sk.
Čína chce sama vybudovať trať pre vlaky s vysokou rýchlosťou
Peking 12. 08.2003 - Čína vraj môže vybudovať trať pre vlaky s
vysokou rýchlosťou (TGV ?) medzi Pekingom a Šanghajom aj bez
pomoci Japonska, Nemecka alebo Francúzska. Informoval o tom dnes
časopis China Business Weekly s odvolaním sa na zasvätené
kruhy.
Nová železničná trať spojí dve najväčšie mesta v
krajine, ktoré sú od seba vzdialené 1 300 kilometrov. Náklady
na vybudovanie trate so zahraničnou účasťou by podľa čínskej
tlače dosiahli 100 miliárd jüanov (10,6 miliardy EUR), v domácej
réžii by to malo stáť podstatne menej.
Trať medzi mestami bude postavená do roku 2010, kedy sa v Šanghaji
uskutoční ďalšia svetová výstava. Čas jazdy z jedného
mesta do druhého sa skráti z terajších 13 na maximálne päť
hodín.
Dráhy bilancovali
TREND 14.08.2003 - Železnice
Slovenskej republiky ( ŽSR ) za prvý polrok hospodárili
so stratou takmer 1,3 mld. Sk. Vedenie správcu dopravnej cesty však
zdôrazňuje, že je to oproti plánu zlepšenie o 587 mil. Sk, a
že realizáciou opatrení v oblasti nákladov a riešeniu
dlhovej služby sa nepriaznivý finančný vývoj ŽSR zastavil. Výnosy 6,1 mld.
Sk tiež prekročili plán. Prepravca Železničná spoločnosť
( ZSSK ) v prvom polroku dosiahol stratu 682 miliónov korún
pri celkových príjmoch takmer 11 mld. Sk. Hospodársky výsledok
je v porovnaní s pôvodným plánom horší o 364 miliónov korún.
Vedenie ZSSK plánuje na tento rok zisk cez štvrť miliardy korún.
Prvému českému rýchlovlaku Pendolino budú České dráhy testovať rýchlosť
Praha 18. 08.2003 - Prvému českému rýchlovlaku Pendolino ( ETR 680 ) budú
České dráhy ( ČD ) testovať maximálnu rýchlosť na trati Vranovce –
Břeclav.
V prvej polovici roku 2004 bude Pendolino po tomto úseku prechádzať
rýchlosťou až 250 kilometrov za hodinu. Uviedol to Pavel Tesař
z tlačového oddelenia ČD . Po 8 rokoch od uzatvorenia kontraktu prevzali ČD od konzorcia Alstom prvý zo 7 rýchlovlakov
v júni tohto roku. Pendolino musí pred uvedením do bežnej
prevádzky prejsť testami, vrátane skúšky o maximálnej
povolenej rýchlosti. Informoval o tom český denník Hospodářské
noviny.
Modernizácia?
14.08.2003, Štefan Šanto - Kritika cestujúcej
verejnosti na adresu „modrej armády“ nie je nijako lichotivá.
Zvlášť na nedostatočnú úroveň kultúry cestovania, včasnost
chodu vlakov, ako aj na správanie sa vlakového personálu.
Treba priznať, že často je takáto reakcia oprávnená. My železničiari,
ktorí sme v priamom kontakte s cestujúcimi, vieme, aké je
neestetické a niekedy i nedôstojné cestovanie vlakom. V lete
horúco, špina, prievan a hygienické zariadenia bez vybavenia,
v zime nevykúrené vozne. Vlaky sú mnohokrát preplnené a, žial,
aj opilcami a vandalmi. Aj preto manažment Železnicnej spoločnosti
SR ( ZSSK ) zavádza nové metódy smerujúce k reforme.
Napríklad sprievodcovia a vlakvedúci osobnej prepravy budú v
krátkom čase vybavení takzvanými POP-kami, t. j. počítacovými
osobnými pokladnami. Viem, že niektorí kolegovia nie sú nadšení,
poukazujú na to, či sa naucia ovládat tento vynález, či pri
revízii v preplnenom vlaku nedôjde k poškodeniu pokladne,
hlavne ked sa nájdu „podgurážení“cestujúci.
Zamestnanci prvého kontaktu s cestujúcou verejnostou budú
nosit menovky. Týka sa to o. i. sprievodcov a vlakvedúcich.
Vizitka má obsahovat fotografiu a meno a priezvisko. Toto „progresívne“
nariadenie riaditelstva ludských zdrojov vyvolalo u zamestnancov
búrlivú reakciu, ba priam až strach vykonávat prácu. Na
rozdiel od policajtov zamestnanci vlakových čiat nie sú chránení
zákonom. Argumentujú, že patríme do kategórie služby, a
preto menovky nepredstavujú právnu kolíziu. Právna možno
nie, ale je diskriminačná. Ako železnice zabezpečia bezpečnost
zamestnancom prvého kontaktu?
Pri modernizácii sa tiež akosi zabúda na pracovné podmienky.
Robit kontrolu cestovných lístkov 4 - 5 voznov (niekedy i celý
vlak), zatvárat dvere, podávat informácie, riešit problémy -
zastupovat policajtov, najnovšie i robit sčítanie cestujúcich,
je skutočne vela.
Ak teda železnice neutvoria sprievodcom a vlakvedúcim primerané
pracovné podmienky, tažko môžu presadzovat pokrok v širšom
kontexte a vrátit dôstojnost „modrej armáde“.
(Autor pracuje na železnici, názory nereprezentujú postoje
ZSSK)
Študentské preukazy nahradia preukážky na zľavy, železnice sa však bránia
Bratislava 14. 08.2003 - Zavedenie študentských
preukazov má od septembra zjednodušiť aj poskytovanie zliav
pri cestovaní. Nahradia preukážky na mestskú, prímestskú a
diaľkovú dopravu, Železničná spoločnosť (ŽS) sa však
tomu bráni.
"Študenti v minulosti zneužívali zľavy, odvtedy sme
zaviedli prísnejší systém a požadujeme na našej žiadanke
potvrdenie školy len okrúhlou červenou pečiatkou,"
uviedol dnes pre TASR hovorca ŽS Miloš Čikovský. Akýkoľvek
iný postup spoločnosť odmieta. Argumentuje tým, že školy v
minulosti vydávali potvrdenia o návšteve školy, ale dotyčné
osoby už neštudovali, aj keď vlastnili indexy.
"Keď máme vlastnú žiadanku a podpis s vyžiadanou pečiatkou,
kedykoľvek v priebehu roka si môžeme overiť, či študent
skutočne na danej škole študuje - čo sme aj robili. Ak bude
mať študent u seba preukaz vydaný školou, kontrolovať ho môže
iba sprievodca vo vlaku, ktorý tam však nemá na to podmienky,"
dôvodil Čikovský.
Preukazovanie statusu študenta prostredníctvom okrúhlej pečiatky
považuje ŽS za dostatočný a bude na ňom trvať aj naďalej.
Zľavy zneužívali nielen študenti, ale i dospelí ľudia. Podľa
záznamov z kontrol z približne tisíc skontrolovaných preukážok
sto majiteľov nemalo nárok na zľavu, pretože prerušili štúdium,
prípadne vôbec neštudovali.
Prorektor Univerzity Komenského Ivan Ostrovský považuje požiadavku
na okrúhlu červenú pečiatku za špecialitu ŽS. Univerzita
vie podľa neho garantovať, že držiteľmi preukazov budú iba
oprávnené osoby. V prípade, že študent ukončí štúdium
alebo ho škola vylúči, karta mu zostane, no bude zablokovaná,
spresnil.
"Ak čítačky na bezkontaktné preukazy zvládol slovenský
autobusový dopravca, ako aj mestské dopravné podniky, mohli by
to zvládnuť aj železnice," dôvodí Ostrovský.
Životnosť súčasnej technológie študentských preukazov
predpokladajú na päť rokov. "Rokovali sme aj s bankami.
Technicky sme sa do istej miery dohodli, no existujú tu ešte
isté právne prekážky," dodal Ostrovský.
Rumunské státní dráhy propustí příští
měsíc 19.000 lidí
BUKUREŠŤ 14. 08.2003 -
Rumunské státní dráhy propustí příští měsíc 19.000 lidí.
Vyhoví tak požadavku Mezinárodního měnového fondu na
urychlení dlouho odkládaných strukturálních reforem a uvedení
železnic do souladu se standardy Evropské unie. Počátkem
tohoto měsíce Rumunsko slíbilo svému ekonomickému poradci
MMF, že do poloviny září propustí zhruba 17 procent zaměstnanců
železnic. Jde o součást podmínek pro to, aby MMF zemi poskytl
zbývající část slíbeného úvěru 413 milionů dolarů.
"Toto opatření je bolestné, ale nutné, pokud chceme dosáhnout
efektivnosti," řekl agentuře Reuters Vasile Olievši z
ministerstva dopravy. Dodal, že snižování nákladů je nutné,
aby byl sektor schopen konkurence. Propouštění, které
vyvolalo odpor odborů a ty začaly hrozit stávkou, však zatím
nebylo dostatečné. V roce 1998 bylo propuštěno 27.000 pracovníků
v první vlně snah o obnovu železnic. Dráhy potom zaměstnávaly
na 105 tisíc lidí, včetně 15 tisíc v přidružených činnostech
jako je údržba či stravování. Do konce roku 2003 by měly být
tyto činnosti prodány v rámci restrukturalizačního plánu,
dodalo ministerstvo dopravy. Reforma rumunských železnic začala
v roce 1998, kdy by státní podnik rozdělen do tří částí.
Jedna se zabývá údržbou, další je pro nákladní přepravu
a třetí pro osobní. "Naším finálním cílem je dosáhnout
úrovně produktivity práce běžné v EU. Zatím jsme asi na
polovině," řekl Olievši.
Podle objemu železniční přepravy je Rumunsko zhruba na sedmém
místě mezi evropskými zeměmi, přestože za 14 let od pádu
komunismu doprava prudce klesla kvůli rozvoji silniční dopravy
a útlumu průmyslové činnosti. EU přitom podporuje rozvoj železnice,
protože je bezpečnější a ekologičtější. Rumunsko chce před
vstupem do EU vybudovat panevropské železniční koridory napříč
Rumunskem, například z Německa do černomořského přístavu
Konstanta. Na tyto projekty si stát dosud vypůjčil nebo zaručil
půjčky v celkové hodnotě jedné miliardy dolarů. Ale samotný
koridor z Německa do Konstanty by vyžadoval investice za čtyři
až pět miliard dolarů, podotýká agentura Reuters.
Kvůli nebezpečí požáru potáhnou
nostalgické vlaky motoráky
PRAHA 14. 08.2003 - Místo
parních lokomotiv potáhnou od příštího víkendu nostalgické
vlaky lokomotivy motorové. Kvůli nebezpečí vzniku požáru od
jiskry z komína budou parní lokomotivy pouze připojeny za svými
nástupkyněmi, informoval dnes ČTK Pavel Tesař z tiskového
oddělení ČD .
Ve vedrech nyní zaměstnávají dráhy také v průměru dvakrát
za den vybočení kolejnic na trati. Žádný případ však zatím
výrazně nezkomplikoval dopravu. V postižených místech vlaky
jezdily pomaleji, takže několik spojů mělo zpoždění v řádu
minut.
Ochlazení o několik stupňů koncem týdne se podnik neobává.
Větší problémy by způsobilo jen razantní ochlazení rozpálených
kolejnic, které může způsobit i jejich lámání. Spíše však
hrozí problémy v bouřkách, při kterých občas spadlý strom
přeruší elektrické vedení. Pravděpodobně jiskra od vlaku s
poškozeným kolem například letos v létě způsobila nebývale
rozsáhlý požár, který zachvátil borový les u Strážnice.
Jiskry na několika místech u železniční trati zažehly
posekanou trávu u trati a oheň se v úseku dlouhém tři
kilometry šířil do lesa. Požár zhruba 12 hektarů lesa, který
způsobilo zablokované kolo vlaku a jiskry u Horek na Chrudimsku
likvidovali hasici.
Najmä za dopravnú cestu
12.08.2003 - ŽSR dosiahli v prvom polroku stratu takmer 1,3
mld Sk, čo predstavuje v medziročnom porovnaní lepší hospodársky
výsledok o 212 mil. Sk. Oproti plánu je to zlepšenie o 587 mil.
Sk.
Realizáciou interných opatrení v oblasti čerpania nákladov a
výdavkov, ako aj opatreniami štátnej správy k riešeniu
dlhovej služby sa v prvom polroku 2003 nepriaznivý finančný vývoj
zastavil. ŽSR účtovali
v prvom polroku 2003 náklady vo výške 7,4 mld Sk, v porovnaní
s plánom o 470 mil. Sk nižšie. V medziročnej paralele táto
položka klesla o 235 mil. Sk. V sledovanom období evidovala
spoločnosť výnosy 6,1 mld Sk, ktoré boli o 117 mil. Sk vyššie
ako plánované. Oproti polroku 2002 však klesli o 24 mil. Sk
najmä z dôvodov redukcie rozsahu dopravných výkonov zo strany
majoritného dopravcu Železničnej spoločnosti.
Najvýznamnejšou výnosovou položkou bol poplatok za použitie
železničnej dopravnej cesty, ktorý tvoril až 60% celkových výnosov.
Podľa operatívnych výsledkov realizovala ZSSK na tratiach ŽSR dopravné výkony v objeme 24 miliónov
vlakových kilometrov, čo zodpovedá poplatku za použitie
dopravnej cesty 3,6 mld Sk. V porovnaní s polrokom 2002 ide o
pokles o takmer pol miliardy Sk, čo je dôsledkom predovšetkým
redukcie výkonov v osobnej doprave od februára 2003, trojdňového
štrajku ako i použitia cenového výmeru platného v roku 2002.
Ďalší dopravca U.S. Steel Košice realizoval dopravné výkony
v objeme 21.000 vlakových kilometrov za takmer 8 mil. Sk. V
prvom polroku pribudli k týmto dopravcom ďalší, a to TSS
Bratislava, Železničné stavby Košice, Severomoravská doprava
Ostrava, Trnavská stavebná spoločnosť Trnava a LTE
Bratislava, ktoré realizovali spolu 23.000 vlakových kilometrov
za 5,3 mil. Sk. Celková zadlženosť ŽSR k 30.6.2003 bola 49,5 mld Sk pričom od
začiatku roka klesla o 1,2 mld Sk.
Rušeň zapálil svah
ŽABÍ MAJER – Plamene včera ráno zachvátili záhradkársku
osadu Žabí majer v hlavnom meste. Horeli štyri kilometre suchého
svahu a niektoré priľahlé záhradky. Požiar zrejme spôsobila
lokomotíva.
12.08.2003,
Marcel Lincényi - „Sedel som práve v záhrade, keď prechádzal
rušeň, ktorý doslova svah zapaľoval“ hovorí očitý svedok
Jozef Benovič. Podľa jeho slov z vlečky vytekala nafta a za
lokomotívou už bolo vidieť iba dym a šľahajúce plamene. Záhradku
tu má dvadsať rokov, no taký oheň videl prvýkrát. Požiar
sa pri suchom poraste rýchlo šíril. Prakticky okamžite bol v
plameňoch celý svah. A oheň sa šíril aj do okolitých záhradiek.
Niektorí záhradkári sa snažili plamene uhasiť vedrami s
vodou. Na spomínanej lokomotíve malo ísť údajne o prehriatie
výfukových plynov.
Na miesto tragédie prišlo sedem hasičských áut. S ohňom
bojovali desiatky požiarnikov. Ako povedal generálny riaditeľ
Železničnej polície Tibor Gaplovský, to či požiar spôsobil
rušeň, alebo ľudský faktor, sa vyšetruje.