14. decembra začne platiť nový cestovný poriadok
Sme29.11.2003, pcs - O dva týždne začne platiť nový cestovný poriadok pre železničnú dopravu. Bude platiť od 14.12., ale v predaji zatiaľ nie je ani jeden kus. Na 18 železničných staniciach ho začnú predávať až o týždeň.
Železničná spoločnosť včera (28.1.) ešte nevedela, či sa nejaké vlaky zrušia, informácie budú k dispozícii až na budúci týždeň. Zmeny sú však už na internete.
Nový cestovný poriadok by nemal stáť viac ako 35 Sk. Medzinárodné spoje v ňom však nebudú : dôvodom podľa hovorkyne ŽSR Nely Blažkovej je to, že v zahraničí majú neskoršie uzávierky. Okrem celosieťového cestovného poriadku vyjdú aj štyri regionálne.
Autobusové cestovné poriadky musia schváliť vyššie územné celky. Prímestské spoje navyše dávajú na posúdenie aj jednotlivým obecným a mestským úradom. Odchody autobusov treba zosúladiť aj s odchodmi vlakov.
Ako pôjdu autobusy, sa cestujúci zatiaľ nedozvie ani na informáciách. Údaje v počítačoch totiž zmenia až v prvý deň platnosti nového grafikonu.

Európa žiada oddeliť správu od servisu
Hospodársky denník1.12.2003, J. Kuník - Organizačná štruktúra ŽSR , tak ako ju poznáme v súčasnosti, v podstate platí od 1. januára 2002, keď sa unitárne železnice rozdelili na dva samostatné subjekty. Divízia dopravnej cesty (DDC) zanikla, niektoré činnosti prešli pod generálne riaditeľstvo. A správy riadenia dopravy, železničných tratí a stavieb, oznamovacej a zabezpečovacej techniky, energetiky a elektrotechniky, ktoré dovtedy boli „schované“ pod sekcie v DDC, sa „osamostatnili“. Naďalej však boli v prevažnej miere riadené centrálne a väčšinu procesov vykonávali a vykonávajú aj s priamou účasťou útvarov generálneho riaditeľstva. ŽSR tak najvýznamnejšie prevádzkové procesy zabezpečujú prostredníctvom štyroch druhov správ. Z nich každá má rozdielny počet a rozdielne územné členenia. Kým napríklad správy riadenia dopravy sú štyri, správ železničných tratí a stavieb je až desať, správ energetiky a elektrotechniky päť a správ oznamovacej a zabezpečovacej techniky šesť. Takáto organizácia prevádzkových procesov má negatívne vplyvy na efektívnosť riadenia ŽSR . Veľavravná je aj ekonomika fungovania takéhoto systému. Neustále zaznamenávame iba rast nákladov bez ohľadu na rozsah prevádzkovanej siete a rozsah dopravných výkonov. Náklady na železničnú dopravnú cestu (ŽDC) pri zabezpečovaní hlavnej činnosti výkonov vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy v roku 1996 predstavovali 6,998 mld. Sk, v roku 1997 stúpli na 8,640 mld. Sk. O päť rokov neskôr sa už vyšplhali na 12,898 mld. Sk. Na rok 2003 bola požiadavka 13,487 mld. Sk, ale zmluva o výkonoch vo verejnom záujme sa nakoniec podpísala na objem 10,633 mld. Sk. Štátny rozpočet totiž namiesto požadovaných 4,3 mld. Sk na úhradu straty z výkonov vo verejnom záujme prispel iba 2,3 mld. Sk. Keďže ŽSR žijú predovšetkým z poplatku za použitie ŽDC, ktorý zhruba vo výške 8,2 mld. Sk inkasujú od Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), museli sa vtesnať iba do necelých 11 mld. Sk. Navyše sa ŽSR zaviazali, že tento rok nebudú ďalej prehlbovať úverovú zaťaženosť, a tak museli skresať svoje pôvodné požiadavky. Reštrikcia nákladov sa premietla do investícií, údržby, zamestnanosti, vlastne do činnosti celých ŽSR . Takýto stav, keď železnice potrebovali vždy viac a viac, vyniesol ŽSR jedno nelichotivé prvenstvo. Výškou poplatku za použitie železničnej dopravnej cesty (ŽDC) sa ŽSR dostali na prvé miesto. Sú najdrahšie, čiže sú menej konkurencieschopné a operátormi menej vyhľadávané. Preto, ak chceme zvrátiť tento trend, ak chceme znížiť náklady a tým aj cenu za dopravnú cestu, treba zmeniť celý systém organizovania a riadenia ŽSR . Určení pracovníci pripravili návrh východísk a postupov zmeny systému riadenia a organizovania ŽSR , s ktorým sa stotožnilo vedenie ŽSR a 3. septembra ho schválila aj Správna rada ŽSR . Zmena systému organizovania a riadenia sa uskutoční v dvoch etapách. V prvej vzniknú oblastné riaditeľstvá a v druhej dôjde k odčleneniu správcovskej činnosti od výkonu servisu, opráv a údržby. Najdôležitejšie v návrhu novej organizačnej štruktúry a systému riadenia ŽSR je to, že definuje potrebu správcovského odčlenenia tak, ako to odporúčajú direktívy Európskej únie. V prvej etape, ktorá sa skončí 31. decembra 2003, sa budú konštituovať OR. Od 1. januára 2004 už budú plne funkčné (správy ŽDC zaniknú) a budú priamo riadiť svoje výkonné pracoviská. Vznik oblastných riaditeľstiev uvedie na správnu mieru problémy, na ktoré upozornil projekt Procesná organizačná štruktúra riadenia ŽSR . A to najmä nezrovnalosti súvisiace s územným členením ŽSR . Zároveň sa vytvoria predpoklady na realizáciu správcovského systému. Generálny riaditeľ ŽSR zriadil k 20. októbru štyri oblastné riaditeľstvá. Ich vytvorenie bude mať mnohé ekonomické efekty. Netreba tajiť, že pri návrhu zmeny organizácie a riadenia sa rátalo aj s tým, že sa to premietne do zníženia počtu zamestnancov. Racionalizáciou procesov vykonávaných aparátom generálneho riaditeľstva sa predpokladá znížiť stav maximálne o 150 zamestnancov. Zároveň je predpoklad, že z týchto sa viacerí odborníci uplatnia v aparátoch oblastných riaditeľstiev. Úspora na správnej réžii v tomto prípade predstavuje ročne asi 40 mil. Sk. Z predbežnej analýzy personálnych zdrojov sa predpokladá úspora maximálne 327 zamestnancov, čo by malo priniesť v prevádzkovej réžii úspory 100 mil. Sk. Zmena systému riadenia a organizovania ŽSR nie je potrebná len vzhľadom na nevyhnutnosť znižovania nákladov a zefektívnenie procesov riadenia, ale predovšetkým vzhľadom na zosúladenie a prispôsobenie sa našej železničnej legislatívy s európskou. Práve to je cieľom druhej etapy zmeny systému riadenia, ktorého súčasťou bude identifikácia správcovských a podporných činností aj s ich oddelením. Legislatívne podmienky cieľového stavu vymedzujú smernice EÚ číslo 2001/14/ES o prideľovaní kapacity železničnej infraštruktúry, vyberaní poplatkov za používanie infraštruktúry a bezpečnostnej certifikácie a číslo 2001/16/ES o interoperabilite systému transeurópskych konvenčných železníc. Riaditeľstvá sa budú aj v roku 2004 podieľať na odčleňovaní správcovských činností, optimalizácii výkonných pracovísk technických odvetví ŽDC a optimalizácii prevádzky železničných staníc, ktorú bude treba zosúladiť so Smernicou EÚ číslo 2001/14/ES o prideľovaní kapacity železničnej infraštruktúry, vyberaní poplatkov za používanie infraštruktúry a bezpečnostnej certifikácie. Nevyhnutná bude i optimalizácia a reštrukturalizácia core-business procesov a aktivít, aby ŽSR ako manažér infraštruktúry poskytovali služby v súlade s prílohou II Smernice číslo 2001/14/ES. Vznikom správcovského útvaru sa oddelí ekonomicky aj fyzicky správa zvereného majetku (evidencia a starostlivosť o zverený majetok, objednávanie údržby a obnovy dopravnej cesty) od výkonu jej údržby a obnovy (servis). Vytvoria sa tak predpoklady na vzájomné ekonomickejšie správanie než dosiaľ. Po vytvorení oblastných riaditeľstiev bude ich reštrukturalizácia pokračovať aj v roku 2004 odčlenením správcovských činností od servisných činností charakteru technickej podpory (výkon opráv a údržby dopravnej cesty) a administratívnej podpory. Z oblastných riaditeľstiev teda vzniknú dve riaditeľstvá zamerané na riadenie dopravy a výkon správcovstva infraštruktúry a dve oblastné riaditeľstvá zamerané na technickú servisnú činnosť pre infraštruktúru. Činnosti charakteru administratívnej podpory sa pričlenia k jestvujúcim štyrom účtovným centrám (Košice, Zvolen, Žilina, Bratislava), ktoré budú transformované na administratívne centrá. Odčlenenie činností sa uskutoční vo všetkých výkonných pracoviskách, čo si vyžiada reštrukturalizáciu výkonných pracovísk infraštruktúry. Výkonné pracoviská železničných tratí a stavieb, oznamovacej a zabezpečovacej techniky, energetiky a elektrotechniky majú v súčasnosti rozdielne trakčné obvody. Na zefektívnenie systému riadenia (hlavne ekonomického) sa ich hranice zjednotia. Tým sa vytvorí predpoklad na zlúčenie týchto výkonných pracovísk do jedného výkonného pracoviska v danom trakčnom obvode. A jedným z efektov by malo byť aj „ušetrenie“ zamestnancov. Tým by sa v štvrtom štvrťroku 2004 až prvom štvrťroku 2005 mal znížiť počet zamestnancov asi o 800. Takisto sa predpokladá, že aj proces optimalizácie prevádzkovej práce železničnej stanice a jej zosúladenie so Smernicou EÚ prinesie úsporu asi 500 zamestnancov.

Pôjde o operatívnosť a efektívnosť
Hospodársky denník1.12.2003, J. Kuník - Riadenie Železníc Slovenskej republiky po vytvorení oblastných riaditeľstiev
Od 20. októbra 2003 zriadil generálny riaditeľ ŽSR štyri oblastné riaditeľstvá so sídlom v Trnave, Košiciach, vo Zvolene a v Žiline. Funkciou riaditeľov poveril Ing. Milana Solárika (Trnava), Ing. Miroslava Kocáka (Košice), Ing. Jaroslava Kováčika (Zvolen) a Ing. Ľubomíra Tkáča (Žilina). Dnes ich bližšie predstavujeme v redakčnej ankete, v ktorej odpovedali na tri otázky:
1. Aké kroky ste podnikli bezprostredne po poverení až do dnešného dňa?
2. V ktorej oblasti predpokladáte najzložitejšiu situáciu?
3. Aký je váš názor na vytvorenie oblastných riaditeľstiev?

Ing. Milan Solárik
1. Bezprostredne po odovzdaní poverenia sme získali informácie o pripravovanej organizačnej štruktúre a o novom systéme riadenia. Zapojil som do prípravy vzniku riaditeľstva veľa zamestnancov a vybral som si už konkrétnych ľudí, s ktorými počítam pri riadení nového pracoviska na úrovni sekcií. Na poradách sa riešili otázky zadelenia činností zo súčasných správ železničnej dopravnej cesty a generálneho riaditeľstva.
2. Prechod zo súčasného systému riadenia na regionálne riadenie treba vidieť v troch rozhodujúcich etapách. Po prvé je to vytvorenie funkčnej organizačnej štruktúry, ako aj vzťahov a väzieb na výkonné pracoviská. Ďalšou etapou bude naplnenie systemizácie vybranými zamestnancami súčasných správ železničnej dopravnej cesty a generálneho riaditeľstva. Po tretie, bude zaujímavý aj prechod na nový systém riadenia po 1. januári 2004, pritom všetky etapy sú rovnako dôležité.
3. Myslím si, že ideme dobrým smerom. Pri dnešnom usporiadaní ŽSR je veľa činností operatívneho charakteru stiahnutých na generálne riaditeľstvo. Tým sa vrcholovým predstaviteľom zužuje priestor na rozhodovanie v otázkach dôležitých pre ŽSR ako celku. Vznik oblastných riaditeľstiev tento problém odstráni, prípadne ho minimalizuje. Určite sa zefektívni a zjednoduší proces riadenia.

Ing. Miroslav Kocák
1. Od dňa môjho poverenia sa podieľam na tvorbe oblastných riaditeľstiev a ich organizačnej štruktúry a systemizácie. Vybral som si zamestnancov do vedúcich funkcií. Vymenoval som „hraničné komisie“, ktoré sa podieľali na určení hraničných bodov so susednými oblastnými riaditeľstvami. Začal som práce na dislokácii pracovísk v Košiciach. Štartuje výber do referentských funkcií prierezových sekcií.
2. Základné kroky reštrukturalizácie ŽSR považujem za správne a plne sa s nimi stotožňujem.
Za priority úspešnej transformácie považujem personálne obsadenie na postoch riadiacich, ale aj na referentských. V Košiciach dôjde k hromadnému prepúšťaniu, musíme splniť všetky zákonné povinnosti a termíny voči odborovým organizáciám a príslušným okresným úradom práce.
3. Medzi železničiarskou verejnosťou vo všeobecnosti prevláda názor, že prevádzkové riaditeľstvá z roku 1996 boli najfunkčnejšou formou zo všetkých doteraz vyskúšaných foriem reštrukturalizácie ŽSR . Zriadením oblastných riaditeľstiev sa vytvárajú predpoklady na operatívne riadenie a efektívnu podpornú činnosť infraštruktúry.

Ing. Jaroslav Kováčik
1. Už v deň vymenovania do funkcie oblastného riaditeľa som odborárov oboznámil s projektom reštrukturalizácie ŽSR . Jednotlivé pracovné kroky realizujem v zmysle dokumentu Postupové kroky I. etapy zmeny riadenia a organizovania ŽSR a časový harmonogram ich plnenia. Bolo potrebné sa hlavne zamerať na vytvorenie systemizácie jednotlivých OR, aparátu GR a tiež vybrať schopných pracovníkov na posty prednostov jednotlivých sekcií.
2. Najzložitejšia situácia je v personálnej oblasti, pretože v rámci reštrukturalizácie dochádza k znižovaniu počtu zamestnancov. Ak chceme dosiahnuť rentabilitu ŽSR , tak k tomuto kroku musí nevyhnutne prísť, aj keď je to krok veľmi nepopulárny.
3. Podľa môjho názoru vznik oblastných riaditeľstiev je potrebný. Svojím spôsobom sa trochu podobá na existenciu prevádzkových riaditeľstiev, ktoré existovali v rokoch 1993 - 1996. V tomto obdob1. Veľmi dôležitou otázkou z hľadiska budúceho postavenia oblastných riaditeľstiev je definovanie rozsahu činností, ktoré tieto útvary preberú z úrovne generálneho riaditeľstva, ako aj z úrovne doterajších správ. Prerokovali sme súvisiacu typovú organizačnú štruktúru novovznikajúcich riaditeľstiev a predbežne aj systemizáciu v rámci budúcich sekcií a ich oddelení. Mojím cieľom je dosiahnuť maximálnu funkčnosť susedných výkonných pracovísk a čo najnižšie náklady spojené s reorganizáciou.
2. Za zložitú otázku považujem vytvorenie funkčných organizačných väzieb po stránke prevádzkovej a ekonomickej. Druhou veľmi zložitou oblasťou bude riešenie personálnych záležitostí jednotlivých skupín zamestnancov v rámci procesu zníženia ich počtu a zmeny činnosti ich pracovného pôsobenia.
3. Je zrejmé, že vstup Slovenska do európskych štruktúr bude znamenať posilnenie vplyvu a postavenia regiónov jednotlivých krajín. Koncepcia vzniku oblastných riaditeľstiev je snahou o naplnenie pozitívnych väzieb ŽSR k dôležitým regiónom. Cieľom všetkých zmien musí byť v budúcnosti úspešná obchodovateľnosť s dopravnými trasami v rámci vznikajúceho náročného konkurenčného prostredia.

Nehoda pri žst. Himberg
Vďaka nehode pri žst. Himbergu na trati 700/701 ÖBB Wien Südbahnhof - Bruck a. d. Leitha do 9. 1. 2004 premávali vlaky IC 400 - 407 v úseku Bratislava hl. st. - Wien Sudbf cez Devínsku Nová Ves a Marchegg . Os. vlaky na trati Bratislava-Petržalka - Bruck a. d. Leitha - Wien Südbahnhof údajne premávali po Bruck a. d. Leitha, odkiaľ bola zabezpečená náhradná autobusová doprava.

ŽSR vydávajú nový cestovný poriadok
SME 02.12.2003, TA SR - Nový cestovný poriadok vlakov vnútroštátnej dopravy, ktorý bude platný od polovice decembra tohto roka, vydávajú v týchto dňoch prvýkrát Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).
Okrem celoslovenského poriadku Železničná spoločnosť (ZSSK), a.s., Bratislava vydá oblastné cestovné poriadky a cestovný poriadok medzinárodných spojov do susedných krajín. Informácie poskytla hovorkyňa ŽSR Nela Blašková a riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský. Cestovný poriadok vyšiel v náklade 19.000 kusov a po vzájomnej dohode zabezpečí jeho predaj ZSSK pravdepodobne na 18 vybraných železničných staniciach. Cena by nemala prekročiť 35 Sk.

Odškodné za meškanie rýchlikov
HOSPODÁRSKE NOVINY 02.12.2003, TA SR - Po dlhom spore so spolkovou vládou je nemecká železnica Deutsche Bahn ochotná odškodňovať cestujúcich za meškanie vlakov. Cestujúci si ho budú môcť nárokovať s odvolaním sa na všeobecné podnikateľské podmienky.
Šéf Deutsche Bahn Hartmut Mehdorn pokladá regulovanie vzťahu železnice a cestujúcich zákonom za zbytočné. Nárok na odškodnenie budú mať len cestujúci diaľkových vlakov, ktoré budú meškať. Opatrenie sa nebude vzťahovať na prímestské spoje. Zatiaľ však nie je rozhodnutá otázka, akou formou budú cestujúci v mešajúcich vlakoch odškodňovaní, či pôjde o vrátenie časti peňazí z hodnoty cestovného lístku alebo o dobropisy, ktoré bude môcť cestujúci použiť pri kupovaní nového cestovného lístka. Rozhodnutie o odškodňovaní cestujúcich v meškajúcich nemeckých rýchlikoch vstúpi do platnosti na jeseň budúceho roka. Informoval o tom nemecký denník Süddeutsche Zeitung.

 

TATRANSKÉ LANOVKY BUDÚ MAŤ NOVÉHO NÁJOMCU
Rádio Twist 1.12.2003, SÁMEL Peter - Lanovky vo Vysokých Tatrách patriace Železničnej spoločnosti budú mať nového nájomcu. Rozhodnú o ňom orgány spoločnosti na základe výberového konania, konkrétne ide o prenájom pozemnej lanovky zo Starého Smokovca na Hrebienok, kabínkovú lanovku na Skalnaté Pleso a visutú na Lomnický štít.
Tatranské lanovky boli dlhodobo na okraji záujmu ich vlastníka - slovenských železníc. Priznáva to aj generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol KUŽMA. Podľa jeho slov spoločnosť nemá dostatok finančných zdrojov, aby mohla investovať do budovania ďalších služieb čo sa týka lyžovania.
Kvôli nedostatku peňazí nemohli na svahoch pozdĺž lanoviek vzniknúť moderné, konkurencieschopné zimné strediská. Tatranci veria, že situácia sa onedlho zmení. Podľa vyjadrenia riaditeľa Tatranských lanových dráh D. SLAVKOVSKÉHO sa prenájmom sleduje najmä vstup silného investora, ktorý prinesie potrebný kapitál, aby sa mohlo budovať zasnežovanie a nové lyžiarske trasy. P. KUŽMA doplnil, že lanovky by chceli zveriť niekomu, kto má bohaté skúsenosti s prevádzkou lyžiarskych centier. Podľa jeho slov je na Slovensku takýchto subjektov niekoľko a potešiteľný je aj záujem zo zahraničia.
Ak sa výberové konanie neúmerne nepretiahne, investície nového nájomcu by lyžiari mohli pocítiť už počas budúcej zimy. Ponúkané projekty sú podľa P. KUŽMU zaujímavé a pokiaľ by sľuby boli zrealizované, je sa na čo tešiť.

Vlak pri zrážke v nedeľu v noci odrezal žene hlavu
Bratislava 1. 12.2003 (TASR) - Ženu zatiaľ neznámej totožnosti usmrtil v nedeľu minútu po polnoci pred železničnou stanicou v Piešťanoch rýchlik Ružín.
Podľa rušňovodiča vo svetle reflektora vo vzdialenosti asi 80 m pred rušňom uvidel na koľaji ležať neznámu osobu, použil preto výstražné zvukové znamenie a rýchlobrzdu. Zrážke už zabrániť nedokázal. Privolaný lekár konštatoval smrť ženy následkom odrezania hlavy od tela. Udalosť si vyžiadala zastavenie dopravy na vyše dveapol hodiny, dvojhodinové meškanie rýchlika Ružín a pätnásťminútové meškanie ďalšieho rýchlika. Prípad prešetruje Oddelenie Železničnej polície Leopoldov.
TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

O postupe pri prevzatí úverov železníc štátom ešte nerozhodli
BRATISLAVA 2. 12.2003 (SITA) - Kabinet o postupe pri prevzatí úverov Železníc SR (ŽSR) a Železničnej spoločnosti, a.s. (ZSSK) so štátnymi zárukami do štátnych finančných pasív ešte nerozhodol. Materiál, ktorý stanovoval spôsob prevzatia istín úverov štátom, totiž z utorkového programu vlády vypustili na návrh ministra financií a rokovať sa o ňom bude pravdepodobne opäť o týždeň. "Myslím, že ide len o nejaké technické veci, ktoré si s rezortom dopravy chce ministerstvo financií dohodnúť a o týždeň by materiál mal prísť normálne na rokovanie," povedal po utorkovom rokovaní kabinetu minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič.
Vláda sa s prevzatím úverov so štátnou zárukou od oboch železničných spoločností do štátnych finančných aktív súhlasila už v júli tohto roka. Pohľadávka ŽSR voči štátu za neuhradené výkony vo verejnom záujme (VVZ) sa tak má do konca tohto roku znížiť o sumu štátom garantovaných úverov, a to 13,632 mld. Sk. Do štátnych finančných pasív majú k prvému januáru budúceho roka prejsť aj dlhy ZSSK, a to vo výške objemu pohľadávky podniku voči štátu za VVZ na úrovni 7,319 mld. Sk.
Ako vyplýva z materiálu ministerstva financií o postupe riešenia finančných vzťahov medzi ŽSR a štátom a ZSSK a štátom, ktorý na utorkovom rokovaní z programu kabinetu vypustili, štátne finančné pasíva by sa mali zvýšiť o prostriedky zo štyroch úverov poskytnutých ŽSR. Okrem úveru od Tatra banky by mal štát prevziať zvyšné tri úvery v plnom rozsahu nesplatených istín k 31. decembru 2003. Úver Tatra banky by mal štát prevziať len v sume, ktorá bude predstavovať dorovnanie po prepočte ostatných úverov kurzami k 1. januáru 2004 do sumy 13,632 mld. Sk, čo je výška pohľadávky ŽSR za VVZ v rokoch 1994 až 2001. Keďže úvery ŽSR so štátnymi zárukami boli pri vykazovaní štátneho dlhu v metodike ESA 95 zahrnuté v plnej výške, o preberané úvery sa už nezvýši vykazovaný dlh štátu.
Od ZSSK plánuje ministerstvo prevziať do štátnych finančných pasív taktiež štyri úvery. Objem úverov so štátnou zárukou je však nižší ako evidovaná pohľadávka ZSSK voči štátu, preto treba vyriešiť dorovnanie tejto sumy. Úver na dorovnanie dlhu štátu voči ZSSK dohodlo ministerstvo s Credit Lyonnais Bank Slovakia, ktorá ponúkla najvýhodnejšie podmienky vychádzajúce z ratingu štátu. Presná výška tohto úveru bude spresnená v nadväznosti na kurzový prepočet úveru od Európskej investičnej banky k 1. januáru 2004.
Kompenzáciu pohľadávok ŽSR a ZSSK voči štátu bude formou prevzatia úverov do štátnych finančných pasív zabezpečovať Ministerstvo financií SR. V dôsledku toho treba osobitnou zmluvou doriešiť prevod správy záväzku štátu z rezortu dopravy na Ministerstvo financií SR. Štát následne nahradí svoje záväzky voči obom železničným spoločnostiam za VVZ záväzkami voči bankám vo výške prebratých úverov. Súčasne s týmto krokom zaniknú pohľadávky finančných inštitútov voči ŽSR a ZSSK.

ZSSK nesúhlasí Malchárkovým pozmeňujúcim návrhom
BRATISLAVA 2. 12.2003 (SITA) - Železničná spoločnosť, a.s. (ZSSK) nesúhlasí s argumentmi, ktorými podporil poslanec Národnej rady SR Jirko Malchárek svoj pozmeňujúci návrh k návrhu štátneho rozpočtu. Cieľom jeho návrhu je, aby na tratiach Bratislava - Kúty a Bratislava - Dunajská Streda v budúcom roku namiesto ZSSK osobnú dopravu na základe zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme prevádzkovala Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť (BRKS), a.s. Podľa stanoviska, ktoré agentúre SITA poskytol hovorca ZSSK Miloš Čikovský, sú Malchárkom prezentované údaje nanajvýš zavádzajúce a vytrhnuté z kontextu.
ZSSK napríklad namieta, že dotácia zo štátneho rozpočtu na jeden vlakokilometer (VLKM) predstavuje 142 Sk a nie Malchárkom uvádzaných 153 Sk. Na spoje na uvedených tratiach je na rok 2004 naplánovaný výkon 444 804 vlkm, takže správna výška dotácie predstavuje podľa ZSSK 63,16 mil. Sk. Táto suma však nezodpovedá reálnej požiadavke na dotáciu na vybrané spoje na spomínaných tratiach, pričom podľa ZSSK firma dokáže na týchto vysokoziskových tratiach poskytnúť vyšší objem dopravy. Dotácia štátu pritom na uvedených tratiach reálne predstavuje menej ako polovicu zo sumy 142 Sk na vlkm a to 60 Sk za vlkm. ZSSK by tak podľa svojich prepočtov dokázala byť efektívnejšia v porovnaní s dotáciou, ktorú BRKS požaduje vo výške 75 Sk za vlkm.
“Pokiaľ chce štát ušetriť finančné prostriedky v oblasti verejnej dopravy, je potrebné urýchlene vypracovať jasné zásady štátnej dopravnej politiky, ktoré by zamedzili duplicitným dotáciám do verejnej osobnej dopravy, či už na súbežných železničných a autobusových linkách, alebo súbežných vlakových spojoch rôznych štátom dotovaných spoločností. Je preto veľmi smutné, keď Bratislavský samosprávny kraj (BSK) tvrdí, ako dokáže harmonizovať dopravu, keď sám vydáva licencie a schvaľuje cestovné poriadky všetkým dopravcom,“ uvádza ZSSK. BRKS, v ktorej BSK vlastní 51 % akcií, navyše podľa ZSSK nedisponuje dostatočným počtom vlakových súprav ani na zabezpečenie dopravy na úseku Rohožník - Zohor, nieto ešte na zabezpečenie daného rozsahu dopravy na momentálne pertraktovaných tratiach.
Aj na základe týchto argumentov divízia osobnej prepravy zásadne nesúhlasí s návrhom poslanca Malchárka, pričom prepravné prúdy považuje za „hrozienka z koláča“ z celkovej potreby zabezpečiť dopravnú obslužnosť celého územia Slovenskej republiky a nie iba jej najlukratívnejšej časti. “Výsledkom by bolo v konečnom dôsledku nie ušetrenie financií daňových poplatníkov, ale opačne zníženie dopravnej obslužnosti v iných lokalitách, respektíve ďalšie uzatváranie nerentabilných tratí,“ uviedli ZSSK.
Ako v súvislosti s predloženým poslaneckým návrhom uviedol predseda dopravnej komisie BSK a predseda predstavenstva BRKS Roman Filistein, návrh posilňuje právomoci samosprávnych krajov pri rozhodovaní v otázkach týkajúcich sa dopravy na ich území. "Pri plánoch BRKS pre budúci rok sme chceli začať realisticky, preto sa na začiatok chceme uchádzať len o tieto trasy," uviedol Filistein. Malchárek chce prijatím pozmeňujúceho návrhu dosiahnuť úsporu vo výške 22,05 mil. Sk.

Bratislavský VÚC pýta ďalšie vlaky
PRAVDA 03.12.2003, jam; SITA - Na 2 hlavných železničných tratiach môžu jazdiť vlaky prevádzkované firmou, za ktorou stojí územná samospráva. Na tratiach Bratislava - Kúty a Bratislava - Dunajská Streda chce v r. 2004 vypravovať osobné vlaky Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť.
Jej väčšinovým, 51% vlastníkom je Bratislavský samosprávny kraj.
"Ide o trate, kde je dostatok cestujúcich a kde by sme chceli koordinovať vlakovú a autobusovú dopravu v rámci vyššieho územného celku," vysvetlil predseda predstavenstva spoločnosti a šéf dopravnej komisie Bratislavského kraja a Roman Filistein. "Jeden vlakokilometer v osobnej doprave objednaný v rámci výkonov vo verejnom záujme stojí štát okolo 150 Sk. Dokážeme zabezpečiť lacnejšiu prevádzku vlakov na týchto tratiach."
Poslanec Jirko Malchárek preto nedávno navrhol, aby sa peniaze na dotácie v železničnej doprave medzi štátom a prepravcom uzatvárali nielen so Železničnou spoločnosťou, ale aj s Bratislavskou regionálnou koľajovou spoločnosťou. Tá zabezpečuje osobnú dopravu na jednej z regionálnych tratí, kde sa železničná spoločnosť rozhodla vlani zastaviť dopravu. "Hlavnou výhodou zmeny by bola výrazne nižšia cena za vlakokilometer v bratislavskej koľajovej regionálke, čím by sa dali ušetriť prostriedky v objeme vyše 22 mil. Sk, ktoré štát môže použiť na iné účely," uviedol Malchárek na prerokúvaní v NR SR.
Podľa Železničnej spoločnosti však tieto výpočty nie sú presné. "Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť argumentuje číslami, ktoré sú vypočítané z celoslovenského priemeru a nehovoria o rentabilite vlakov na tejto konkrétnej trati," spresnil hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.

Opravu košickej stanice odložili
PRAVDA 3.12.2003, rok, KOŠICE (rok) - Železnice za-stavili opravu hlavnej stanice v Košiciach, napriek tomu, že do tunela, ktorý vedie k nástupištiam, zateká voda. Vedenie železníc nevie, kedy v nej bude pokračovať. Chce najprv preveriť, ako sa doteraz využívali peniaze určené na železničné stavby.
„Momentálne sa robí v železniciach komplexný finančný a právny audit. Má sprehľadniť toky peňazí. Preto za-tiaľ nie je možné povedať, kedy budú stavebné práce v Košiciach pokračovať," povedala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Kornélia Blašková. Oprava železničnej stanice v metropole východu sa začala v roku 2002. Mala odstrániť presakovanie vody z prvého nástupišťa do batožinových priestorov prijímacej budovy a krytu civilnej ochrany. Jej súčasťou mala byť aj oprava výškovej administratívnej budovy. Jej nosná oceľová konštrukcia podľa statického posudku košickej Technickej univerzity nevyhovuje slovenským normám a nie je preto bezpečná.
Dnes je priechod cez prvé nástupište uzavretý plechovou stenou a v kanceláriách výškovej budovy normálne pracujú ľudia. Na dokončenie priesto-rov pod prvým nástupišťom, ktoré pre podmáčaný strop potrebujú okamžitú opravu, bude potrebných ešte 8 až 10 miliónov. Či sa v rozpočte železníc nájdu, nie je ešte jasné, pretože všetky investičné ak-cie boli pozastavené a v súčasnosti sa prehodnocujú. Je v našom záujme dokončiť uve-denú rekonštrukciu v dohľadnom čase. Zatiaľ majú bezpečnosť na starosti zamestnanci v Košiciach, ktorí robia všetko pre to, aby bola stopercentná. Absolútne vylučujeme ohrozenie zdravia cestujúcich," tvrdí Blašková. Podľa nej riaditeľstvo železníc pripravuje aj projekt opravy výškovej budovy.

Fajčiari na staniciach sú arogantní
NÁRODNÁ OBRODA 3.12.2003, Dalibor Skladan - Dohľad nad dodržiavaním zákazu fajčenia v priestoroch železničných staníc vykonáva Železničná polícia. „V prípade cudzincov sme mimoriadne úspešní. Horšie je to s domácimi pasažiermi, ktorí sú často veľmi arogantní," prezradil hovorca Jozef Búranský, podla ktorého sa situácia prijatím zákona výrazne zlepšila. Prípadné priestupky sa riešia iba napomenutím a na ich riešenie má byť ustanovený zvláštny orgán. Pokuty, ktoré by zo zákona mali plynúť do pokladnice železníc, sa v súčasností nevyberajú. Podľa hovorkyne Železníc SR Kornélie Blaškovej nemá spoločnosť kompetencie v tejto veci konať. O uložení sankcií vraj rozhodujú príslušné okresné úrady v priestupkovom konaní.

Začal sa boj o prevádzku dvoch tratí
HOSPODÁRSKE NOVINY 3.12.2003, J. Danielis - Prevádzku na tratiach Bratislava - Kúty a Bratislava - Dunajská Streda od budúceho roku možno už nebude zabezpečovať Železničná spoločnosť (ZSSK). Vyplýva to z pozmeňovacieho návrhu k zákonu o budúcoročnom štátnom rozpočte, ktorý chce na rokovanie parlamentu predložiť poslanec za ÁNO Jirko Malchárek. Týchto vlakových spojov by sa podľa neho mala ujať Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť (BRKS).
Cieľom návrhu je úspora zhruba 22 miliónov korún, keďže - ako deklaruje BRKS - týmto spôsobom je možné znížiť podiel štátnej dotácie pre ZSSK zo 153 korún na vlakokifometer na 75 korún. Ako ďalej uvádza Malchárek vo svojom návrhu, na obe trate je v štátnom rozpočte predbežne vyčlenených 67,52 milióna korún pri celkovom výkone 441 308 vlakokilometrov. BRKS pritom ponúka zníženie nákladov na 45,47 milióna. BRKS už prevádzkuje osobnú železničnú dopravu na tratiach Záhorská Ves - Zohor a Zohor - Bratislava.
ZSSK s týmto návrhom nesúhlasí, podľa nej totiž parametre tratí v návrhu nie sú správne. Ako uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský, namiesto 153 korún zo štátnych peňazí na vlakokilometer, ktoré Malchárek
uviedol vo svojom „pozmeňováku", bude v budúcom roku podiel dotácie z rozpočtu o jedenásť korún nižší. „Ukazovateľ dotácie na vlakokilometer sa počíta plošne a je strednou hodnotou pre všetky trate. Jednotlivé vlakové spojenia sa dotujú špecificky. Na tratiach s nižšou prevádzkou je podiel dotácií vyšší a naopak, vy-
ťažené trate natoľko podporovať netreba," vysvetľuje Čikovský. Ako dodal, pri oboch sporných tratiach je priemerný podiel dotácie približne 60 korún. Ponúkaná úspora tak podľa neho nie je reálna.
Na tieto tvrdenia ZSSK reagoval aj predkladateľ návrhu Jirko Malchárek, ktorý je presvedčený, že analýzy
Železničnej spoločnosti nie sú založené na podrobných rozboroch a nie sú rozpočítané na jednotlivé trate. Podľa neho ide o rámcové odhady. Na otázku HN, z akých podkladov vychádzal pri vypracúvaní návrhu, uviedol, že zohľadnil informácie vyšších územných celkov a ministerstva dopravy.

Japonský Maglev prekonal vlastný rýchlostný rekord
SME 03.12.2003, ČTK - Japonský superrýchly vlak Maglev presúvajúci sa na princípe magnetickej levitácie prekonal 2.12. svoj vlastný rýchlostný rekord.
Na špeciálnej dráhe medzi mestami Curu a Ocuki v prefektúre Jamanaši dosiahol rýchlosť 581 kilometrov za hodinu, čo je o dva kilometre viac ako doterajší dva týždne starý rekord.
Včera (2.12.) vo vlaku cestovala 12-členná posádka, kým pri predchádzajúcej skúške na rovnakej trase, ktorá vedie väčšinou cez tunely, futuristický vlak neviezol žiadnych operátorov, vodičov, ani technický personál. Cieľom včerajšieho experimentu bolo preskúmať stabilitu vlaku, ktorý sa vznáša niekoľko centimetrov nad špeciálnymi polovodičovými koľajnicami.
Podľa japonskej železničnej spoločnosti, ktorá na vývoji rýchlovlaku spolupracuje s výskumným ústavom pre železničnú techniku, pokiaľ sa rozhodne o jeho komerčnom využití, neplánujú sa skúšky vo vyššej rýchlosti, lebo vlak je navrhnutý pre rýchlosť 500 kilometrov za hodinu. Maximálnu rýchlosť 580 kilometrov za hodinu stanovujú elektrické obmedzenia súpravy.

Štát nevykryje ŽSR stratu z výkonov vo verejnom záujme v hodnote 350 miliónov Sk
Bratislava 3. 12.2003 (TASR) - Zatiaľ čo Železničnej spoločnosti (ZSSK), a. s., budúcoročná dotácia na výkony vo verejnom záujme (VVZ) v objeme 4,33 miliardy Sk na krytie nákladov s nimi spojených vystačí, Železniciam SR (ŽSR) štát transferom 2,3 miliardy Sk celý rozsah objednaných výkonov neuhradí, čím im na VVZ vznikne strata 350 miliónov Sk.
Nekrytú stratu by sa mali ŽSR v priebehu budúceho roka snažiť znížiť na čo najmenšiu mieru respektíve na nulu, tvrdí ministerstvo dopravy v materiáli, ktorý predkladá na vládu. Podľa rozhodnutia Správnej rady ŽSR z 5. novembra si podnik vzniknutý deficit pri protokolárnom vyhodnotení v roku 2005 už nárokovať nebude.
V návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy kalkulujú ŽSR s ekonomicky oprávnenými nákladmi 10,820 miliardy Sk a výnosmi hlavne z poplatkov za použitie dopravnej cesty 8,172 miliardy Sk. Strata z prevádzky verejných výkonov pred započítaním rozpočtovej dotácie tak dosiahne 2,648 miliardy Sk, po jej uplatnení už spomínaných 350 miliónov Sk. Hoci náklady v budúcom roku vplyvom rastu cien materiálov a energie vzrastú na železniciach oproti roku 2003 približne o 187 miliónov Sk, požiadavka na štátny rozpočet ostala z ich strany nezmenená.
Železničná spoločnosť ráta podľa návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní osobnej dopravy s nákladmi 6,950 miliardy Sk a tržbami predovšetkým z osobnej dopravy na úrovni 2,620 miliardy Sk. Po zarátaní dotácie 4,33 miliardy Sk dosiahne nekrytá strata ZSSK nulu.
Štátom objednaný výkon v osobnej doprave na budúci rok predstavuje 30,5 milióna vlakových kilometrov, čo znamená medziročný pokles takmer o 2 %. Vplyv na očakávané tržby spoločnosti bude mať v budúcom roku zníženie zľavy poskytovanej pre žiacke a časové predplatné lístky zo 70 % na 60 % a zvýšenie evidenčného cestovného pre dôchodcov nad 70 rokov z 1 Sk na 5 Sk na každých začatých 50 km.

Železničiari si pýtali úplatok 70-tisíc
SME 04.12.2003, rf - Dvaja zamestnanci železníc si pýtali úplatok od trnavského podnikateľa, ktorý si chcel prenajať časť nehnuteľnosti vo vlastníctve železníc. O železničných firmách sa dlhodobo hovorí, že je v nich korupcia, nikdy sa však nepodarilo nič veľké preukázať.
Podľa televízie Markíza zadržali trnavskí policajti zamestnancov regionálneho strediska hospodárenia s majetkom železníc priamo pri preberaní úplatku 70.000 Sk. Na políciu sa totiž obrátil podnikateľ, od ktorého všimné chceli. Policajti peniaze označili a podnikateľ železničiarov uplácal v spolupráci s vyšetrovateľmi. "Som podnikateľ a žijem z poctivo zarobených peňazí. Za nič chceli 70.000," povedal podnikateľ. Oboch železničiarov zadržali.
"Ak budú právoplatne odsúdení, železnice s nimi okamžite rozviažu pracovný pomer," povedala hovorkyňa železníc Nela Blašková.

Vedenie ŽSR bude voči dvom zadržaným úplatkárom nekompromisné
Trnava 4. 12.2003 (TASR) - Korupcia a úplatkárstvo sú pre vedenie Železníc SR (ŽSR) absolútne neprijateľné. Preto ak dvaja zamestnanci spoločnosti, ktorých v stredu polícia zadržala pri preberaní 20-tisícového úplatku, budú právoplatne odsúdení, ŽSR s nimi okamžite rozviažu pracovný pomer.
Týmito slovami dnes vedenie národného správcu železničných tratí SR reagovalo na stredajšie zadržanie dvoch vlastných zamestnancov pri preberaní úplatku. Ten si mali vypýtať od podnikateľa, ktorý mal záujem o prenájom priestorov tohto slovenského správcu železničných tratí. Muž a žena žiadali od neho pôvodne až 70 tisíc Sk. Podnikateľ záležitosť oznámil v utorok polícii, ktorá následne pripravila utajenú akciu. Policajti počas nej dali podnikateľovi označené bankovky, na základe ktorých neskôr podozrivých zadržali. Vyšetrovateľ Okresného úradu justičnej polície v Trnave už začal trestné stíhanie pre trestný čin prijímania úplatku. O tom, či budú úplatní železničiari vzatí do väzby, rozhodne sudca. V prípade uznania viny im hrozí trest odňatia slobody až na tri roky.

Strojvůdci přerušili kolektivní vyjednávaní v Českých drahách
PRAHA 4. 12.2003 (ČTK) - Jedna ze šesti odborových centrál Českých drah, Federace strojvůdců, přerušila vyjednávání o kolektivní smlouvě. ČTK to oznámil prezident federace Petr Čechák. Vedení podniku tak podle vyjednavače Iva Veselého nemůže v kolektivním vyjednávání pokračovat. Nemá totiž s kým jednat. Podle zákona musejí mít odbory jednotný návrh, o kterém s podnikem vyjednávají.
Pokud se dráhy s odbory do konce roku nedohodnou na nové kolektivní smlouvě, budou se pracovněprávní vztahy ve firmě od příštího roku řídit pouze obecně závaznými předpisy, jako je Zákoník práce, dodal Veselý. Podnik tak nebude moci zaměstnancům poskytovat nadstandardní výhody, například různé hrazené kondiční pobyty, ale ani delší dovolenou či zkrácenou pracovní dobu, kterou upravuje právě kolektivní smlouva.
Podle Jaromíra Duška, šéfa největší železniční centrály, Odborového sdružení železničářů, by neexistence kolektivní smlouvy od Nového roku znamenala také pokles příjmů pro všechny železničáře. Jejich mzdu by totiž řídil pouze zákon o mzdě, který počítá například s výrazně nižšími příplatky za práci v noci či o víkendech než dosud platná kolektivní smlouva.
Strojvůdci odůvodnili přerušení kolektivního vyjednávání tím, že vedení ČD nesplnilo slib, který jim dalo letos na jaře ohledně nárůstu mezd. Zaměstnavatel tak podle nich porušuje povinnosti plynoucí ze zákona o mzdě. To Veselý nekomentoval. Uvedl, že neví, o jaký slib jde.
Vedení firmy podle něho nyní může maximálně na pracovní úrovni jednat s ostatními centrálami o některých problémech, jež se týkají pracovněprávních a sociálních témat. Přerušením kolektivního vyjednávání se bude v pondělí zabývat představenstvo ČD.
Veselý poznamenal, že vyjednavači se od října, kdy kolektivní vyjednávání začalo, shodli do dnešního dne na řadě okruhů. Nevyjasněny však zůstaly nejdůležitější problémy, na které mají zaměstnavatel a odbory odlišný pohled, tedy mzdový růst a délka dovolené.
Odborové sdružení železničářů požadovalo desetiprocentní nominální zvýšení mezd. Odborová centrála strojvůdců však chtěla, aby platy rostly rychleji strojvůdcům a výpravčím než ostatním zaměstnancům. Chtěli pro sebe pětiprocentní reálný růst mezd a pro ostatní jen dvě procenta. Podnik navrhl pro všechny tříprocentní nominální růst, což při zhruba stejné očekávané inflaci znamená zachování současné výše reálných mezd. Dráhy zaměstnávají asi 77 tisíc lidí.
Podle Duška je chyba v zákoně o kolektivním vyjednávání. Jakákoli odborová organizace totiž díky zákonu může zastavit kolektivní vyjednávání, a to i přesto, že sdružuje jen zanedbatelný počet zaměstnanců.

Rakouská sněmovna schválila reformu železnic, dráhy se rozdělí
VÍDEŇ 4. 12.2003 (zpravodaj ČTK) - Hlavní činnosti rakouských železnic (ÖBB), které ovládá stát, se rozdělí do čtyř společností, jež budou fungovat v rámci holdingu. Změna organizační struktury je součástí reformy drah, kterou dnes v dolní komoře parlamentu prosadili poslanci vládní koalice.
Přímo pod kontrolou holdingu budou čtyři akciové společnosti zaměřené na osobní přepravu, nákladní dopravu, provoz a výstavbu železniční infrastruktury. Ty si pak založí další čtyři dceřiné společnosti s ručeným omezením. Zaměstnance, pro něž již železnice nebudou mít práci, převezme speciálně pro tento účel vytvořená firma. Celá reforma drah začne v příštím roce.
Schválení materiálu ve sněmovně předcházela ostrá výměna názorů mezi koalicí a opozicí, jež reformu označuje za rozbití fungující firmy. Vláda si ale od transformace podniku slibuje do roku 2010 dosažení úspor v rozsahu miliardy eur. V současnosti stát přispívá železnicím částkou 4,4 miliardy eur ročně.
Chystané změny se nelíbí odborářům, kteří nevyloučili protesty, opakování stávky však zatím neplánují. V listopadu na znamení nesouhlasu s vládní reformou na tři dny paralyzovali vlakovou dopravu v zemi.
Železnice se v příštích letech zřejmě nevyhnou masivnímu propouštění. Odboráři se obávají ztráty zhruba 5000 pracovních míst. Ministr dopravy Hubert Gorbach přitom v srpnu prohlásil, že přebytečná je až čtvrtina z celkového počtu 48.000 pracovníků.
Krátce po ukončení listopadové stávky se vláda dohodla s odboráři, že zákonem neomezí nynější výhody železničářů. Na podobě pracovního řádu by se měly dohodnout odbory se zaměstnavatelem do konce dubna příštího roku. Pokud se tak nestane, rozhodne parlament.
Odboráři od začátku odmítali vládní zásah do privátních pracovních smluv, když takový pokus označili za protiústavní. Ústavní soud však tento týden rozhodl, že v případě veřejného zájmu je možné upravit pracovní podmínky za předpokladu, že změny nebudou nepřiměřené. Ústavní soudci ale neposuzovali současnou reformu, ale zákon z roku 2001, který zvýšil věkovou hranici pro odchod železničářů do starobního důchodu.

V Itálii by 15. prosince mohla být další stávka
MILÁN 4. 12.2003 (ČTK) - Itálie se možná těsně před Vánocemi dočká ještě další stávky. Zaměstnanci dopravních podniků totiž varovali, že 15. prosince by mohli přerušit práci, což by zkomplikovalo situaci v dopravním systému velkých měst. Informovala o tom dnes agentura Reuters.
"První schůzka je za námi a rozhovory budou pokračovat," řekl dnes předseda odborové organizace zaměstnanců v dopravě Fabrizio Solari. Ten se za odboráře účastnil schůzky se zástupci městských dopravních podniků v Římě.
"Máme přání dosáhnout co nejdříve dohody, ale na 15. prosince jsme svolali stávku, abychom ukázali, že je to nejzazší termín," dodal. V celé Itálii už toto pondělí nejezdily autobusy, vlaky ani tramvaje, což způsobilo četné dopravní zácpy a komplikace.
Například v Miláně stávka začala dříve, než byla ohlášena, a problémy tak pocítili i ti, kteří byli na cestě do práce. Ministr práce pak začal uvažovat o přijetí změn některých zákonů, aby do budoucna zabránil podobnému chaosu.
Zaměstnanci dopravních podniků už od roku 2001 požadují, aby jim byla zvýšena mzda v průměru o 106 eur měsíčně. Zatím jim však bylo nabídnuto zvýšení o 12 až 16 eur.

Francúzske rýchlovlaky TGV prepravili už miliardu cestujúcich
Paríž 4. 12.2003 (TASR) - Francúzske rýchlovlaky v minulých dňoch prepravili miliardtého cestujúceho. Na dosiahnutie tejto magickej hranice potrebovali 22 rokov. Divízia TGV vo francúzskych železniciach SNCF dosahuje ročný obrat 2,8 miliardy EUR (približne 115 miliárd Sk) a je jediným ich veľkým úsekom, ktorý dosahuje zisk.
Služby vlakov TGV využíva denne okolo 200 000 cestujúcich. Po vybudovaní trate po severozápadnom pobreží Stredozemného mora vlakové spojenie využíva čoraz viac Parížanov, ktorí najmä počas letnej sezóny, dávajú prednosť koľajniciam pred diaľnicami. TGV od začiatku svojej prevádzky nezaznamenali ani jednu dopravnú nehodu, pri ktorej by zahynul cestujúci.
TGV sú silnou konkurenciou vnútroštátnej leteckej preprave. Napríklad do Marseilles, ktorý je od Paríža vzdialený 800 kilometrov, takmer nikto už necestuje lietadlom. Za čas, kým by sa cestujúci dostal z domu do lietadla, je pri ceste vlakom už tesne pred cieľovou stanicou. Z Paríža do Londýna cestuje už 70 % osôb rýchlovlakmi a na trati Paríž - Brusel letecké spoločnosti prestali dokonca lietať.
TGV by mali ďalšiu miliardu cestujúcich prepraviť podstatne rýchlejšie. Dvojmiliardtého z nich by mali odviezť už v roku 2010.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , koridory ,
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava - Bratislava-Rača , Trnava , Piešťany - Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Čadca , TREŽ , Skalité , Zwardoń
130-50: Galanta , Šaľa , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Levice , Kozárovce , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
180-8: Vrútky , Martin , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Margecany , Kysak , Košice , Prešov , TEŽ
190-6: Bánovce n/O. , V. Kapušany , Čierna n/T.

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata

 

TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaNárodná obrodaSITAHospodársky denník

Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.Lidové NovinyReutersEurailpressInternational Railway JournalMarkízaFININový ČasDopravní novinySiemensInzine

Košický večer

 

VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)

 

 


Strana vytvorená: 09-XII-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0349.htm)