Hrozba medzinárodného zákazu
prepravy je reálna
Obchodní partneri ZSSK sa cítia ohrození štrajkom železničiarov
PhDr. Miloš Čikovský, Hovorca ZSSK , BRATISLAVA (29.
januára 2003) - Dnes v popoludňajších hodinách sa skončilo
rokovanie generálneho riaditeľa a predsedu Predstavenstva Železničnej
spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) so zástupcami Zväzu logistiky a zasielateľstva
SR. Zástupcovia Zväzu logistiky a zasielateľstva SR vyslovili
vážne obavy z vývoja situácie na železnici. Na základe
negatívnych skúseností z ostatných štrajkov maďarských železničiarov
konštatovali, že hrozba štrajkom znamená reálnu nestabilitu,
stratu dôvery zákazníkov a stratu kontraktov. Ako zdôraznili,
podmienky na dopravnom trhu sú veľmi tvrdé a zasielateľské
podniky musia v záujme svojich zákazníkov obstarávať
prepravu tak, aby čo najviac chránili ich záujmy. Pokiaľ ZSSK nebude schopná garantovať služby v
tej kvalite a rozsahu, v akej boli dohodnuté, budú zasielatelia
nútení urýchlene hľadať iné spôsoby prepravy tovarov.
Vedenie ZSSK zdôraznilo,
že si uvedomuje hroziace katastrofálne dosahy ohláseného
neobmedzeného štrajku i to, že dlhodobejšie trvanie štrajku
si vyžiada vyhlásiť medzinárodný zákaz prepravy. To spôsobí
odklonenie tovarových tokov a výrazne negatívne ovplyvní
tranzitné toky tovarov po sieti našich železníc. Skúsenosti
železničných manažérov sú jednoznačné: tovarové toky,
ktoré sa raz odklonia, sa už nikdy nevrátia do pôvodných
smerovaní.
Je zrejmé, že vyhlásenie medzinárodného zákazu prepravy je
krajne neseriózne voči prepravcom, pretože títo nemajú
zabezpečený náhradný spôsob dopravy, dodávky služieb či
expedíciu hotových výrobkov. Naviac sa naruší kontinuita
obchodných zmlúv, pretože ZSSK si
nebude môcť splniť prijaté záväzky. Naopak: tým, že
neprepraví dohodnuté objemy tovarov, bude musieť prevziať na
seba plnú zodpovednosť za škody, ktoré zmluvnej strane vzniknú
v obchode, prípadne stratou obchodného partnera či zákazníka.
Naostatok ZSSK takto vo
veľmi krátkom čase stratí dobré meno spoľahlivého
partnera, ktorým sa za ostatné štyri roky snažila presadiť
na medzinárodnom prepravnom trhu.
Zástupcovia Zväzu logistiky a zasielateľstva SR vyjadrili
pochopenie znevýhodnenej pozície, ktorú má ZSSK voči zahraničným konkurentom.
Slovenské železnice môžu konkurovať zahraničným železničným
spoločnostiam len spoľahlivosťou a flexibilitou služieb. Práve
prebiehajúci štrajk však môže znamenať tvrdú ranu spoločnému
úsiliu ZSSK a
zasielateľov o zvýšenie trhového podielu v EU a s tým súvisiacich
dopadov na hospodárenie a zamestnanosť oboch subjektov.
Obaja partneri na záver stretnutia vyslovili nádej, že všetky
zainteresované strany budú pristupovať k riešeniu problémov
zodpovedne a urýchlene vyriešia spor, aby nedošlo k ďalším
nevratným škodám.
Hrozba medzinárodného zákazu
prepravy je reálna
Obchodní partneri ZSSK sa cítia ohrození
štrajkom železničiarov
PhDr. Miloš Čikovský, Hovorca ZSSK (BRATISLAVA 29.
januára 2003) - Dnes v popoludňajších hodinách sa skončilo
rokovanie generálneho riaditeľa a predsedu Predstavenstva Železničnej
spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) so zástupcami Zväzu logistiky a zasielateľstva
SR. Zástupcovia Zväzu logistiky a zasielateľstva SR vyslovili
vážne obavy z vývoja situácie na železnici. Na základe
negatívnych skúseností z ostatných štrajkov maďarských železničiarov
konštatovali, že hrozba štrajkom znamená reálnu nestabilitu,
stratu dôvery zákazníkov a stratu kontraktov. Ako zdôraznili,
podmienky na dopravnom trhu sú veľmi tvrdé a zasielateľské
podniky musia v záujme svojich zákazníkov obstarávať
prepravu tak, aby čo najviac chránili ich záujmy. Pokiaľ ZSSK nebude schopná garantovať služby v
tej kvalite a rozsahu, v akej boli dohodnuté, budú zasielatelia
nútení urýchlene hľadať iné spôsoby prepravy tovarov.
Vedenie ZSSK zdôraznilo,
že si uvedomuje hroziace katastrofálne dosahy ohláseného
neobmedzeného štrajku i to, že dlhodobejšie trvanie štrajku
si vyžiada vyhlásiť medzinárodný zákaz prepravy. To spôsobí
odklonenie tovarových tokov a výrazne negatívne ovplyvní
tranzitné toky tovarov po sieti našich železníc. Skúsenosti
železničných manažérov sú jednoznačné: tovarové toky,
ktoré sa raz odklonia, sa už nikdy nevrátia do pôvodných
smerovaní.
Je zrejmé, že vyhlásenie medzinárodného zákazu prepravy je
krajne neseriózne voči prepravcom, pretože títo nemajú
zabezpečený náhradný spôsob dopravy, dodávky služieb či
expedíciu hotových výrobkov. Naviac sa naruší kontinuita
obchodných zmlúv, pretože ZSSK si
nebude môcť splniť prijaté záväzky. Naopak: tým, že
neprepraví dohodnuté objemy tovarov, bude musieť prevziať na
seba plnú zodpovednosť za škody, ktoré zmluvnej strane vzniknú
v obchode, prípadne stratou obchodného partnera či zákazníka.
Naostatok ZSSK takto vo
veľmi krátkom čase stratí dobré meno spoľahlivého
partnera, ktorým sa za ostatné štyri roky snažila presadiť
na medzinárodnom prepravnom trhu.
Zástupcovia Zväzu logistiky a zasielateľstva SR vyjadrili
pochopenie znevýhodnenej pozície, ktorú má ZSSK voči zahraničným konkurentom.
Slovenské železnice môžu konkurovať zahraničným železničným
spoločnostiam len spoľahlivosťou a flexibilitou služieb. Práve
prebiehajúci štrajk však môže znamenať tvrdú ranu spoločnému
úsiliu ZSSK a
zasielateľov o zvýšenie trhového podielu v EU a s tým súvisiacich
dopadov na hospodárenie a zamestnanosť oboch subjektov.
Obaja partneri na záver stretnutia vyslovili nádej, že všetky
zainteresované strany budú pristupovať k riešeniu problémov
zodpovedne a urýchlene vyriešia spor, aby nedošlo k ďalším
nevratným škodám.
Výzva
20030131
Ing. Pavol Kužma, Predseda Predstavenstva a Generálny riaditeľ
ZSSK - Podľa nariadenia generálneho riaditeľa
ŽSR sú
zamestnanci ŽSR
povinní vykonávať svoje povinnosti aj počas vyhláseného štrajku.
Je teda predpoklad, že zamestnanci ŽSR zabezpečia prevádzku na trati a v
staniciach. Pre Železničnú spoločnosť a.s. tým budú
vytvorené podmienky pre zabezpečenie osobnej a nákladnej železničnej
dopravy. Vyzývam preto všetkých rušňovodičov, vlakvedúcich,
sprievodcov vlakov a ďalších zamestnancov, aby sa nezapojili
do štrajku. Ak by predsa len časť zamestnancov odmietla
pracovať, žiadam vedúcich zamestnancov, aby umožnili pracovať
tým, ktorí nechcú štrajkovať a aby podľa toho prispôsobili
turnusovú službu. Ak sa nám podarí zabezpečiť riadny chod
prevádzky, predídeme tým obrovským škodám, ktoré štrajk
spôsobí.
Rokovania pokračujú
PhDr.
Miloš Čikovský, Hovorca ZSSK , Mgr. Ján Keresteš, Hovorca ŽSR Bratislava (29.1.2003) - V súvislosti s
ohláseným neobmedzeným štrajkom železničiarov bol dnes
ustanovený Centrálny krízový štáb zložený so zástupcov
Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ZSSK a ŽSR , ktorého predsedom je minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií Pavol Prokopovič. Na prvom zasadaní krízový
štáb ponúkol Centrálnemu štrajkovému výboru rokovať o
podmienkach odvrátenia štrajku. Centrálny štrajkový výbor
prijal ponuku, a tak spoločné rokovanie sa uskutoční vo štvrtok
30. 1. 2003 o 9.00 h. Aj keď Centrálny krízový štáb je
pripravený opätovne rokovať o riešení požiadaviek odborárov,
súčasne pripravuje opatrenia na zamedzenie ohláseného štrajku.
Väčšina železničiarov protest
schvaľovala
29. januára 2003, VRÚTKY (ur) - Vrútockí
železničiari so štrajkom súhlasia. Štrajk je namieste,
tvrdila deň pred jeho začatím väčšina radových železničiarov.
Bolo tu však cítiť napätie, ako to všetko dopadne. "Budeme
štrajkovať všetci," povedala pracovníčka osobnej
pokladnice. "Myslím, že je najvyšší čas," dodala.
Posunovač, ktorý vyšiel práve z koľajiska, je takisto za štrajk,
ale myslí si, že sa k nemu malo pristúpiť už skôr: "Ešte
predtým, ako sa železnice rozdelili na dve spoločnosti."
Jeho kolega reagoval o čosi podráždenejšie: "Vláda sa nás
nepýta, či vyžijeme. Na jednej strane všetko zdražuje, na
druhej nám berie prácu." Vlakvedúci postávajúci na peróne
mal na štrajk iný názor: "Násilie plodí len násilie. Všetko
sa to malo dohodnúť bez zbytočných emócií." Posmeľoval
svojho kolegu, nech sa aj on vyjadrí. Ten mu však za pravdu
nedal: "K dohode nedošlo, je najvyšší čas, aby sme ukázali
svoju silu aj my."
Vestibul vrútockej stanice bol v utorok napoludnie plný cestujúcich.
"Vraciame sa domov už dnes, počas štrajku nám vlak chýbať
nebude," usmial sa jeden z dvojice mladých mužov. Staršie
ženičky len pokrčili plecami: "Budeme cestovať autobusmi
SAD, raz sa nám nič nestane." Aj ďalší reagovali v tom
zmysle, že železničiari majú právo štrajkom vyjadriť svoj
názor. Ako nás informovali na SAD, mimoriadne spoje nepridávajú.
Štrajk železničiarov vraj nie je
posledným
29.1.2003 - Predseda Hnutia za
demokratické Slovensko (HZDS) Vladimír Mečiar je presvedčený,
že dnešný štrajk železničiarov nie je posledný. Tvrdí, že
budú ešte väčšie.
"Tam, kde nie je dialóg, je štrajk jedinou zbraňou, ktorú
majú ľudia práce vtedy, keď ich niekto nepočuje,"
reagoval dnes Mečiar pre TASR v súvislosti s ranným
celoslovenským štrajkom železničiarov. Potvrdil, že HZDS
podporuje oprávnené sociálne požiadavky. Podľa neho ľudia
si musia brániť, čo majú. "A keď si to bránia, nemôžeme
byť proti nim," doplnil.
Koaličné strany KDH, ANO a SMK sa zhodujú v názore, že štrajk
železničiarov nebol opodstatnený. KDH si myslí, že na železniciach
ide o hľadanie čo najlepších riešení. Šéf strany Pavol
Hrušovský predpokladá, že zodpovedný minister i vláda zvážia
všetky argumenty, ktoré by viedli k zrušeniu niektorých
spojov.
Podpredseda ANO Ľubomír Lintner pre TASR uviedol, že v prvom
rade je potrebné myslieť na reformu. Pripúšťa, že vládna
koalícia nezvládla vysvetlenie spôsobu šetrenia na železniciach.
K jeho názoru sa pripojil aj predseda SMK Béla Bugár. "Štrajk
železničiarov je určitým právom. Musia však vedieť, kde
treba hľadať riešenie. Vláda a parlament železniciam
pridelil určité financie. Železnice namiesto toho, aby hľadali
vnútorné rezervy, ako ušetriť, navrhli vláde zrušiť
niektoré spoje osobnej dopravy," zdôraznil Bugár. Podľa
jeho slov treba "tlačiť" na vedenie železníc a nie
na vládu, aby hľadala riešenie vzniknutej situácie.
Štrajkujúci majú poradcu
29. januára 2003, BRATISLAVA/PRAHA (jc) - Pri
organizovaní štrajku využívajú slovenskí železničiari skúsenosti
svojich českých kolegov, ktorí vo februári 1997 po piatich dňoch
prerušenia práce dosiahli splnenie prakticky všetkých svojich
požiadaviek. "Štrajk slovenských kolegov má našu bezvýhradnú
podporu, na organizačnom dianí sa priamo v Bratislave zúčastní
jeden z tajomníkov našej centrály," uviedol včera pre
Pravdu šéf Odborového združenia železničiarov v ČR Jaromír
Dušek. V ústredí slovenského odborového združenia nám túto
informáciu potvrdili. Na otázku, či tajomník Laga tu bude v
úlohe pozorovateľa, alebo poradcu, odpovedal český odborový
predák nepriamo: "Vždy si máme so slovenskými kolegami
čo povedať a vzájomne si tak pomôcť." Dušek tiež
upozornil na podobnosť terajšieho štrajku s ich protestom pred
šiestimi rokmi.
U. S. Steel Košice
29. januára 2003 (bú) - Zamestnanci
košického U.S.Steelu, ktorí sa pre štrajk železničiarov
nedostanú do práce, dostanú v zmysle Zákonníka práce náhradné
voľno bez náhrady mzdy. "Bude to meškanie nespôsobené
vlastnou vinou a zamestnanec bude mať možnosť vymeškaný čas
nadpracovať," informoval hovorca U.S.Steel Ján Bača.
Bučina Zvolen
Podobne ako v hlinikárni v Žiari nad Hronom je to aj vo
zvolenskej spoločnosti Bučina. Väčšina ľudí využíva
autobusy. Podľa personálneho riaditeľa Jaroslava Žofku
zamestnanci by mali nastúpiť do práce načas. Tí, ktorí
cestujú vlakom, si musia nájsť alternatívny spôsob dopravy.
Závod SNP Žiar nad Hronom
(odu) - V hlinikárni by si mali ľudia, ktorí prídu
pre štrajk neskoro do práce, vymeškaný čas nadpracovať.
"Väčšina našich pracovníkov cestuje do práce
autobusmi, preto sme sa problémom ich dochádzky počas štrajku
na železniciach nezaoberali," uviedol člen predstavenstva
Závodu SNP v Žiari nad Hronom Stanislav Drgoňa.
Osram Nové Zámky
Elektrotechnická spoločnosť Osram, sa podľa slov
personálnej riaditeľky Drahomíry Szabovej na štrajk železníc
vopred pripravila. "Väčšina zamestnancov dochádza
autobusmi. V stredu ráno bude mať problém dopraviť sa niekoľko
desiatok ľudí. Niektorým sme pomohli výmenou služby, iní pôjdu
spoločne autom," objasňuje Szabová.
Matador Púchov
(bu) - V púchovskej fabrike môžu mať ľudia problém.
Podľa hovorcu firmy Pavla Hanzela totiž nie je v silách spoločnosti
zabezpečiť zvoz pracovníkov na pracovisko. Prístup zamestnávateľa
k zamestnancom sa bude riadiť predpismi a smernicami tak ako
inokedy.
Kappa Štúrovo
Štrajk železníc sa prevádzky štúrovských papierní
výraznejšie nedotkne a dopravu skomplikuje len malej časti zo
750 zamestnancov. Väčšina zamestnancov, ktorí dochádzajú do
podniku, využíva totiž autobusovú dopravu. "Ostatní si
budú musieť zabezpečiť dopravu individuálne, alebo vymeniť
zmeny. Veríme, že si to zamestnanci vyriešia medzi sebou,
teraz už často využívajú možnosť spoločného cestovania
autom," povedal hovorca firmy Robert Kiss.
Základom systému je šetrenie
Hovorí minister dopravy Pavol Prokopovič
29. januára 2003 (jam) - Prečo rezort
dopravy nedodržiava termíny z projektu transformácie železníc,
podľa ktorého financovanie regionálnych tratí mohlo byť už
dávno vyriešené?
Ťažko môžem hovoriť o krokoch svojich predchodcov. Doteraz
sa neurobilo nič na usporiadanie financií v železničnej
doprave. Už nemáme na výber. Ak by sme to nechali po starom,
bude neudržateľne narastať dlh.
Všetky možnosti šetrenia 700 miliónov, ktoré ste
posudzovali, sa týkali regionálnych tratí. Prečo ste ako šéf
rezortu neposudzovali aj iné možnosti?
Obom železničným podnikom nechýba len tých 600 či 700
miliónov korún, ale dostali o vyše dve miliardy korún menej
ako minulé roky. Odborári žiadajú, aby štát dal viac peňazí.
Tie štát nemá.
Akú úlohu máte potom vy ako minister vo vzťahu k doprave
v regiónoch?
Ak chcem riešiť regionálnu dopravu, tak v prvom rade musíme
zastaviť činnosti, na ktorých najviac prerábame. Navyše, ak
sa dá zabezpečiť obslužnosť tohto územia lacnejšími
autobusmi. V oblasti činnosti SAD už prešli kompetencie na vyššie
územné celky.
Ale predsa viete, že VÚC fungujú zatiaľ len ako
medzistanica pri posúvaní peňazí zo štátneho rozpočtu.
Ja nie som minister financií. Hovorím o budovaní systému
medzi štátom a dopravou a šetrenie je základom nového systému.
Nátlak bude, ale chceme rokovať
29. januára 2003 (jam) - Šéf
centrálneho štrajkového výboru odborárov Jozef Schmidt
Žiadali ste od ministra, aby rušenie vlakov odložil.
Aká lehota by vás uspokojila?
Kým sa neuskutoční transformácia regionálnych tratí.
Odhadom 1,5 roka.
Odbory aj minister tvrdia, že "robia" systémové
riešenie. Čo je podľa odborárov systémové?
Vlaky by mali chodiť do transformácie regionálnych tratí.
Podnikateľ alebo spoločnosť vlastnená samosprávou by sa
stali vlastníkom trate alebo prevádzky na nej. Potom si spočítajú,
koľko treba peňazí na trať, koľko na chod vlakov.
Podľa odborov sa dá zo železníc urobiť efektívna firma
bez toho, aby sa prepúšťalo a zastavovali vlaky?
Transformácia železníc sa dá spraviť len vtedy, keď sa určí
vzťah štátu k železnici. To je tých 18 miliárd z minulých
rokov, čo štát dlhuje železniciam. A od toho sa malo začať,
nie od rušenia tratí.
Štrajk prebehne a štyri dni po ňom prestanú jazdiť vlaky.
Bude ďalší štrajk?
Zvažujeme ďalšie nátlakové akcie. Máme taktiku a sme
pripravení na krízové riešenie. Verím, že budú ďalšie
rokovania a že minister si uvedomí, že situácia je vážna.
Podľa ministra ste nechceli ustúpiť ani o centimeter.
Neurobili ste chybu pri vyjednávaní?
V tomto sa nedá ustúpiť o centimeter. Buď budú vlaky o týždeň
jazdiť, alebo nie. Nemôžeme sa dohadovať, že tieto vlaky áno
a tieto vlaky nie. Nie je nám jasné ani to, podľa čoho sa
vlastne vyberali trate na zrušenie vlakov.
Štrajk ochromil železnice
29. januára 2003, Jana Morháčová, BRATISLAVA
- Dnes ráno o tretej sa zastavila doprava na železniciach. Včera
zlyhal aj posledný pokus o odvrátenie štrajku. Večer
vrcholili na vyše 300 železničných staniciach a u štyridsaťtisíc
zamestnancov oboch železničných podnikov prípravy na šesťhodinové
zastavenie práce, ohlásené na tretiu hodinu rannú. Dôsledky
sa budú prejavovať aj počas celého dňa, pretože niektoré
vlaky vôbec nevypravia a niektoré pôjdu aj s niekoľkohodinovým
meškaním.
"Podľa našich odhadov by sa tak hodinu po štrajku mohla
doprava normalizovať. Nevylučujem však, že na niektorých
tratiach vzniknú problémy a vlaky budú meškať počas dňa,"
povedal hovorca ZSSK Miloš
Čikovský. Tesne pred štrajkom nebolo jasné ani to, koľko
zamestnancov sa pridá k protestu. "Odhadujeme, že minimálne
80 percent," tvrdil šéf štrajkového výboru Jozef
Schmidt.
Minister dopravy Pavol Prokopovič včera odmietol odborárske požiadavky.
Zamestnanci železníc žiadali odložiť rušenie dopravy na 25
regionálnych tratiach a ďalších vyše 200 najmä osobných
vlakov, ktoré je naplánované od 2. februára.
"Odborári žiadali, aby financovanie na ďalšie obdobie
prevzal na seba štát, ale ten na to nemá," zdôraznil
minister. Podľa neho odborári nechceli ustúpiť ani o
centimeter, a preto sa nenašiel kompromis. Schmidt potvrdil, že
riešením je doplniť peniaze na financovanie rušených vlakov.
Šéf rezortu sa pokúšal odborárov vystríhať pred dôsledkami
štrajku, ktoré budú stáť vyše 10 miliónov korún. Podľa
Prokopoviča obslužnosť územia v regiónoch, kde vlaky prestanú
jazdiť, môžu zabezpečiť podniky autobusovej dopravy s
prispením vyšších územných celkov. Na otázku, ako sa
niektorí ľudia dostanú do práce na budúci týždeň, ak ešte
nie sú doriešené nové trasy autobusov, minister odpovedal:
"Určite budú nejaké problémy, ale budeme robiť všetko
preto, aby to trvalo len krátko."
Železnice vrátia cestovné
29. januára 2003, BRATISLAVA (jam) -
Cestujúci, ktorí majú kúpené cestovné lístky na stredu a
rozmysleli si to z dôvodu štrajku, dostanú naspäť svoje
peniaze. Cestujúci má nárok na vrátenie plnej výšky cestovného.
"Musí však v ten istý deň odovzdať lístok v železničnej
stanici, kde si lístok zakúpil," doplnil hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Časť peňazí za
cestovné dostanú naspäť aj tí, ktorí sa pre štrajk
nedostanú do cieľa svojej cesty. "Požiadajú sprievodcu o
pečiatku na cestovný lístok s odôvodnením, že predčasne
končia cestu, povedal Čikovský.
Do železničného štrajku sa podľa
odborárov zapojilo celé Slovensko
29.1.2003 04:01, Bratislava 29. januára
- Dnešný štrajk železničných odborov nadobudol podľa ich
čelných predstaviteľov celoslovenský rozmer.
O potvrdenej účasti železničiarov z celého Slovenska TASR
informoval predseda Centrálneho štrajkového výboru (CŠV)
odborových centrál na železnici Jozef Schmidt. Železničná
doprava je tak od 3.00 h rannej úplne paralyzovaná. Štrajk,
ktorým sa odborári snažia zvrátiť vládne rozhodnutie o zrušení
osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach, potrvá do 9.00 h.
"Všetkých osem rýchlikov, ktoré na začiatku štrajku
križovali územím SR stojí v železničných staniciach,"
informoval TASR hovorca Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) Miloš Čikovský.
Osobné vlaky majú podľa platného grafikonu začať jazdiť
neskôr, v dôsledku štrajku však budú omeškané alebo zrušené.
Všetky vlaky sú podľa Schmidta vykurované a stanice otvorené.
Podľa neho by ale na staniciach už nemali fungovať úschovne
batožín či pokladnice na predaj cestovných lístkov. Štrajkujúci
zamestnanci sú podľa Schmidta označení visačkou "štrajk."
Posledný protest železničiarov celoslovenského charakteru
krajina naposledy zažila ešte v roku 1991. Deväť odborových
centrál pritom podľa Schmidta združuje asi 80 % všetkých
zamestnancov oboch železničných podnikov, ŽSR a Železničnej spoločnosti ( ZSSK ).
Prebiehajúci štrajk spôsobí miliónové
škody a komplikácie v preprave ľudí
29.1.2003 04:40, Bratislava - Dnešný
šesťhodinový celoslovenský štrajk železničiarov, ktorý začal
o 3.00 h ráno, spôsobí ŽSR a Železničnej
spoločnosti ( ZSSK ) straty približne 11,125 milióna Sk. Jeho dôsledkom
bude ale aj to, že zhruba desatina Slovákov bude mať
skomplikovaný raňajší nástup do práce či škôl. Asi takýmto
podielom totiž železnice participujú na celkovej preprave osôb.
Viaceré podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) pritom už
upozornili, že ich vyťažené vozové parky im neumožňujú
zabezpečiť výpadok železničných spojov v rannej špičke. Záujem
posilniť predovšetkým robotnícke a školské spoje počas štrajku
však už deklarovala košická či humenská SAD a bratislavská
SAD sľúbila zabezpečiť výpadok železničnej dopravy z
Pezinka.
Strata ŽSR z
titulu výpadku príjmu za použitie železničnej dopravnej
cesty predstavuje asi 1,126 milióna Sk. Na tržbách v osobnej
doprave by ZSSK prišla
o približne 3 milióny a pri nákladnej doprave kalkulovala so
stratou 7 miliónov Sk. ZSSK totiž budú musieť uhradiť určité poplatky
za omeškanie dodávok tovaru.
Zamestnanci oboch železničných spoločností v záujme
zachovania bezpečnosti ešte hodinu pred spustením štrajku začali
so zastavovaním vlakových súprav v najbližších staniciach.
Navyše počas štrajku musia zostať všetky slovenské trate na
medzistaničných úsekoch voľné. Rovnako musia pre núdzové
prípady zostať voľné aj niektoré koľaje v staniciach.
Hovorca ZSSK Miloš
Čikovský tlmočil zabezpečenie vykurovania niektorých diaľkových
rýchlikov počas celého štrajku, ako aj sprístupnenie
priestorov železničných staníc, vestibulov a čakární pre
cestujúcich.
Štrajk postihne približne tretinu z celkovo 2 000 vlakov, ktoré
budú v stredu prechádzať cez územie Slovenska. Z 80 vnútroštátnych
rýchlikov bude počas protestu zrušených 15, trasa 4 rýchlikov
má byť skrátená, ostatné pôjdu do cieľových staníc zmeškané.
Pokiaľ ide o osobné vlaky, v čase štrajku bude ich väčšia
časť zrušená, niektoré budú zmeškané. Spomedzi medzinárodných
rýchlikov neavizovala ZSSK zrušenie
ani v jednom prípade, ich jazda však bude obdobne ako u ostatných
vlakov prerušená na príslušnej železničnej stanici a po
skončení štrajku budú tieto vlaky pokračovať v ceste s dlhými
meškaniami.
Mimoriadne opatrenia pripravila na stredu Železničná polícia
(ŽP). Vo väčších železničných staniciach a v staniciach,
kde budú vo zvýšenom počte deponované osobné a nákladné
vlaky zabezpečí počas celého štrajku širšie nasadenie príslušníkov
poriadkovej a operatívnej služby. ŽP zároveň v tejto súvislosti
vyzýva cestujúcich, aby zachovali vo vlakoch a na staniciach
pokoj a rozvahu a nepodliehali emóciám. Upozorňuje ich tiež,
aby si dávali väčší pozor na osobné veci, doklady a batožinu,
keďže sa v priestoroch železničných staníc a vo vlakoch očakáva
zvýšená kumulácia ľudí.
Cieľom výstražného štrajku železničiarov je okrem okamžitého
zastavenie vládou odsúhlaseného rušenia osobnej dopravy na 25
regionálnych tratiach aj okamžité ukončenie prác na rušení
ďalších viac ako 200 spojov na hlavných tratiach. "Chceme,
aby sa našiel systém financovania regionálnych tratí aspoň
na určité časové obdobie, aby sa mohla pripraviť ich
transformácia," žiadajú odborári. Ministerstvo dopravy a
vláda tvrdia, že prevádzka vybraných regionálnych dráh je
stratová. Minister Pavol Prokopovič obnovenie osobnej dopravy
nevylúčil. Najneskôr do niekoľkých mesiacov by na časti z týchto
tratí mali podľa neho dopravu prevziať Vyššie územné celky
(VÚC).
Naposledy chceli železničiari štrajkovať v roku 2001. Dôvodom
bol nesúhlas s projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , protest však
pred jeho začiatkom centrála zrušila. Dnešný 6-hodinový štrajk
predstavuje v histórii samostatnej SR prvú akciu podobného
charakteru a rozsahu.
Oba železničné podniky potvrdzujú
celoštátny charaker štrajku
29.1.2003 04:53, Bratislava - Železnice
SR ( ŽSR ) a Železničná spoločnosť ( ZSSK ) potvrdili celoštátny
charakter dnešného 6-hodinového štrajku svojich zamestnancov
spusteného o 3.00 h rannej.
Podľa hovorcu ZSSK Miloša
Čikovského sa doprava zastavila v celej železničnej sieti na
Slovensku. Do protestu sa zapojili takmer všetci zamestnanci železničných
staníc a veľká časť vlakového personálu. Neštrajkuje iba
menšia časť zamestnancov predovšetkým z dispečerského aparátu.
"Tento fakt však na celkovú situáciu vplyv mať nebude,
pretože k obnoveniu prevádzkovej činnosti aj tak nedôjde,"
povedal M. Čikovský.
Obsadenosť prvých ôsmich rýchlikov, ktoré boli pred spustením
štrajku na tratiach zastavené a teraz stoja vykurované v železničných
staniciach je podľa Čikovského minimálna. Je v nich od jedného
do desiatich pasažierov, čo svedčí o tom, že ľudia boli o
štrajku dobre informovaní. Priestory železničných staníc sú
podľa hovorcu železníc prázdne. Výnimkou je iba bratislavská
Hlavná stanica kde sa zhromaždilo niekoľko zamestnancov a
predstaviteľov odborov.
Zastavená je aj nákladná vlaková doprava. Podľa Čikovského
je v staniciach odstavených celkovo 55 nákladných vlakov.
Dopravná polícia v Bratislave zatiaľ
problémy so štrajkom železničiarov nemá
29.1.2003 07:45 - Štrajk železničiarov
nespôsobil zatiaľ nijaké komplikácie dopravným policajtom v
Bratislave a jej okolí.
Situácia na cestách je podľa hovorkyne Krajského riaditeľstva
PZ v Bratislave Marty Bujňákovej pokojná. Dopravná polícia
posilnila hliadky na autobusovej stanici na Mlynských nivách v
očakávaní zvýšeného náporu cestujúcich ráno do hlavného
mesta za prácou a do škôl. Ani tam však zatiaľ k žiadnej
mimoriadnej udalosti nedošlo. Polícia situáciu monitoruje a v
prípade potreby je pripravená operatívne zasiahnuť.
Na štrajku sa zúčastnilo 70 % železničiarov,
najnižšia účasť bola na východe
29.1.2003 11:22 Bratislava - Viac ako
70 % železničiarov sa zapojilo do dnešného 6-hodinového štrajku
železničných odborov, ktorý v čase rannej špičky úplne
paralyzoval prepravu na železnici.
Na základe informácií od jednotlivých regionálnych krízových
štábov o tom informujú obe slovenské železničné spoločnosti
- Železnice SR ( ŽSR ) i Železničná spoločnosť ( ZSSK ). Do 12.00 h by už
mala väčšina železničných staníc vlaky vypravovať podľa
bežne platných cestovných poriadkov.
Do štrajku, ktorý trval od 3.00 do 9.00 h, sa zapojilo vyše 70
% zamestnancov dopravnej cesty a 71,6 % dielenských pracovníkov
Divízie železničných koľajových vozidiel ZSSK . Vzhľadom na
charakter práce sa doteraz nepodarilo získať presnú účasť
štrajkujúcich zamestnancov vlakových čiat. S najväčšou, až
takmer 88-% účasťou prebiehal štrajk v obvode zvolenskej Správy
riadenia dopravy. Potom nasledovala žilinská správa s takmer
85 %, trnavská so 77-% účasťou a najmenej, len 48 %
zamestnancov sa na štrajku zúčastnilo v obvode košickej správy.
Počas štrajku pritom ŽSR ani ZSSK žiadnu mimoriadnu
udalosť nezaznamenali.
Bezprostredne po skončení štrajku začali jednotlivé železničné
stanice vypravovať rýchliky a osobné vlaky a v ojedinelých prípadoch
aj vlaky nákladné. Momentálne je prevádzka v osobnej železničnej
doprave maximálne intenzívna, pretože stanice vypravujú zmeškané
vlaky a súčasne aj vlaky, ktoré mali byť riadne vypravené až
po ukončení štrajku. Podľa hovorcov oboch spoločností Jána
Keresteša a Miloša Čikovského existuje predpoklad, že väčšina
železničných staníc bude v priebehu jednej hodiny vypravovať
vlaky včas podľa cestovného poriadku.
Prokopovič trvá na rušení regionálnej
dopravy a sľubuje ďalšie úsporné opatrenia
29.1.2003 12:44, Bratislava -
Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič
trvá aj po dnešnom výstražnom štrajku železničiarov na zrušení
osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach od 2. februára.
Tento krok je podľa neho len jedným z opatrení, ktorými chce
na železniciach dosiahnuť úsporu nákladov.
"Nasledovať bude ďalšie znižovanie zamestnanosti, odčleňovanie
okrajových činností a outsourcing prác," uviedol štátny
tajomník MDPT
Branislav Opaterný. Ak by aj MDPT prijalo uvedené opatrenia, ich finančný
efekt by sa podľa neho odzrkadlil najskôr o rok, a to aj z toho
titulu, že kolektívna zmluva umožňuje niektorým železničiarom
získať až 14-mesačné odstupné. Okrem toho chce ministerstvo
vykonať na železniciach audit zmlúv a existujúcich projektov,
z ktorých niektoré budú možno aj vypovedané. Nie nepodstatné
bude legislatívne ošetrenie prevodu prevádzky na regionálnych
tratiach na samosprávu. Cieľom opatrení je dosiahnutie takej
prevádzky, ktorá bude nezávislá od štátneho rozpočtu.
Finančné injekcie do železničných podnikov by mali podľa B.
Opaterného smerovať iba do investičnej oblasti.
Minister dopravy odmieta aj akékoľvek ďalšie úvery pre ŽSR ako aj Železničnú spoločnosť ( ZSSK ). "O čerpaní
úverov by sme uvažovali iba v prípade, že by išlo o výhodné
kofinancovanie z európskych fondov," zdôraznil P.
Prokopovič. Nezaťaženie podnikov ďalšími úvermi ako aj ich
vyrovnané hospodárenie bolo jedným z prísľubov štátu voči
veriteľským inštitúciám. Ak by totiž ŽSR stratili dôveru donátorov, hrozil by
im cross-default. Doposiaľ si svoje záväzky uhrádzajú v
riadnych termínoch.
Na zdokumentovanie stavu, v ktorom sa ŽSR nachádzajú, a na podporu nutnosti vnútorných
zmien a racionalizačných opatrení P. Prokopovič poukázal na
ekonomické ukazovatele spoločnosti v rokoch 1996 a 2002. Kým
pred siedmimi rokmi bola strata podniku 500 miliónov Sk, ku
koncu minulého roka dosiahla 3,251 miliardy Sk. Zhoršil sa aj
stav zadlženosti z 11,5 miliardy Sk na 49 miliárd Sk, pričom
stav bankových úverov vzrástol z 5 na 38,4 miliardy Sk. Dlh štátu
voči železniciam za neuhradené výkony vo verejnom záujme
pritom podľa ministra tvorí "len" 18 miliárd Sk. Úvery
sa podľa ministra brali neidentifikovateľným spôsobom.
Kým v období rokov 1995 - 2000 poklesla preprava osôb na železnici
o 32 %, celkové náklady klesli o 19 % a počet zamestnancov o
17 %, priemerná mzda naopak v rozmedzí rokov 1996 - 2002 stúpla
z 9232 Sk na 16 347 Sk. V osobnej doprave bol v období 1995 -
2002 zaznamenaný päťnásobne vyšší rast nákladov ako tržieb.
S ohľadom na nákladovosť železničných podnikov spomenul B.
Opaterný i výšku odmien členov Dozornej rady ZSSK , ktorá u jej
predsedu dosahuje 30 000 Sk.
Hrozbu pre železnice predstavoval i samotný štrajk, ktorého dôsledkom
mohol byť i presun nákladnej dopravy zo slovenských železníc
na cudzie trate.
Minister dopravy je naďalej ochotný rokovať s odborármi o možnostiach
prevádzky dopravy v regiónoch, ale odmieta ich ultimatívny prístup.
V hrubých kontúrach načrtol aj jedno z úsporných riešení,
ktoré odborárom navrhol, no tí ho zamietli. Súvisí so železničnou
políciou a zdravotníctvom, ktoré sú rozpočtovo naviazané na
ŽSR . Odborársky predák Jozef Schmidt ministrom
navrhované riešenie konkretizuje v tom zmysle, že by malo ísť
o prevody spomenutých súčastí železníc pod iné rezorty.
"My to ale považujeme za nesystémové. Ak sa napríklad
nemocnica prevedie pod rezort zdravotníctva, vznikne otázka, koľko
na tom železnice vlastne získajú, ak sa budú musieť uhrádzať
zdravotné prehliadky," informuje Schmidt. Minister požiadal
odborárov, aby "dostali rozum", pretože si myslí, že
pokles zamestnanosti o 1 % z titulu rušenie dopravy nestojí za
hazard, ktorému by boli ďalším štrajkom vystavené. Regionálne
trate pritom vyprodukujú mesačne 45-miliónovú stratu.
Štraj železničiarov nespôsobil výraznejšiu
absenciu stredoškolákov
29.1.2003 15:34 - Šesťhodinový výstražný
štrajk, ktorý od 3. do 9. hodiny ochromil osobnú i nákladnú
dopravu na Slovensku, nemal výraznejší vplyv na dochádzku
stredoškolákov.
V bratislavských stredných školách (SŠ) chýbalo dnes z dôvodu
štrajku od päť do 15 žiakov. Študentom, ktorí do školy
neprišli z dôvodu štrajku, absenciu automaticky ospravedlnia.
Učivo sa však budú musieť doučiť. Absentujúci by podľa
riaditeľov nemali byť vo štvrtok vyvolaní z predmetu, na
ktorom dnes chýbali.
Skutočnosť, že štrajk železničiarov nespôsobil výraznejšiu
absenciu, riaditelia vysvetľujú tým, že školy majú vlastné
internáty a dokážu pre dochádzajúcich študentov zabezpečiť
ubytovanie. Mnohí z dochádzajúcich prespali u spolužiakov či
príbuzných. Na Strednej odbornej škole drevárskej chýbalo 10
študentov, čo podľa zástupkyne riaditeľa nie je nič výnimočné
a približuje sa bežnej neprítomnosti. Na Strednú záhradnícku
školu neprišlo päť žiakov, všetci však budú ospravedlnení.
Na Strednej priemyselnej škole geodetickej vyučovací proces
vynechalo približne 10 žiakov.
Cieľom štrajku železničiarov bolo predovšetkým okamžité
zastavenie vládou odsúhlaseného rušenia osobnej dopravy na 25
regionálnych tratiach, ku ktorému má dôjsť už od 2. februára
tohto roka. Odborári žiadajú aj okamžité ukončenie prác na
rušení ďalších viac ako 200 spojov na hlavných tratiach. Ak
by sa im nepodarilo docieliť dohodu ohľadom svojich požiadaviek,
odborári nevylúčili ani ďalšie nátlakové akcie.
Firma Connex ponúka vláde riešenia
pri rušení železničných tratí
29.1.2003 15:57, Bratislava - Spoločnosť
Connex ponúkla vláde SR riešenie súčasnej krízovej situácie
v železničnej preprave, ktorá nastala v dôsledku jej
rozhodnutia zrušiť 25 regionálnych tratí.
Riaditeľ Connexu pre ČR, SR a Maďarsko Cyril Hervé Carnie
zaslal zainteresovaným členom vlády, vrátane premiéra Mikuláša
Dzurindu, otvorený list, v ktorom ponúka spoluprácu v oblasti
transformácie regionálnej železničnej prepravy odvolávajúc
sa na niekoľkoročné skúsenosti spoločnosti vo svete a najmä
v susednej Českej republike. "Do skupiny Connex patrí aj päť
spoločností v Českej republike, ktoré v poslednom roku
dosiahli obrat 1,5 miliardy Kč. Spoločnosti Connex v ČR
zamestnávajú skoro 1 900 zamestnancov a prevádzkujú viac ako
1 100 autobusov v desiatich mestských dopravných systémoch a
na 600 medzimestských a medzinárodných linkách. Spoločnosť
Connex Morava, a. s. tiež úspešne prevádzkuje na severnej
Morave železničnú prepravu," uvádza sa v liste. Na základe
týchto skutočností ponúka jeho autor spoluprácu pri hľadaní
riešení na zachovanie, prípadne na obnovu osobnej prepravy na
regionálnych tratiach, o ktorých zrušení sa v súčasnosti
rozhoduje.
C. H. Carnie členom vlády tiež pripomenul, že Connex sa v európskom
kontexte významne podieľa na strategických a moderných riešeniach,
ktoré vyžaduje liberalizácia prepravného trhu v Európskej únii.
Okrem toho vyvíja a testuje modelové riešenia na odštátnenie
železničnej prepravy v súlade s koncepciou Európskej únie,
nespochybňujúcou štátne vlastníctvo železničnej infraštruktúry.
Zdôraznil, že spomínané prevádzkovanie železničnej trate v
ČR je dôsledkom podobného rozhodnutia o zastavení osobnej železničnej
dopravy v údolí Desná pre jej neziskovosť. "Projekt
Connexu Morava obsahujúci integráciu viacerých foriem
financovania a zníženie nákladov pri súčasnom zvýšení
efektivity sa ukázal ako fungujúce riešenie, ktoré zabránilo
zastaveniu prepravy na tejto trati," zdôraznil C. H. Carnie.
"Connex Morava plánuje v budúcnosti rozsiahlu modernizáciu
vlakových súprav," dodal.
Švédsky dopravca Connex Transport AB sa svojho času úspešne
uchádzal o privatizáciu 49-% podielu v Slovenskej autobusovej
doprave (SAD) Bratislava, a. s. Nakoľko však nechcel prijať
podmienky kúpnej zmluvy predloženej zo strany Fondu národného
majetku (FNM), ten vrátil privatizáciu SAD Bratislava na
Ministerstvo hospodárstva. Ak by bola vyhlásená nová súťaž,
Connex svoju účasť v nej zváži. Dôvodom, pre ktorý nechcel
Connex zmluvu o predaji akcií SAD Bratislava s FNM podpísať,
je podľa firmy nezáujem fondu zapracovať do kúpnej zmluvy
niektoré z navrhovaných požiadaviek, týkajúcich sa napríklad
podmienok nadobudnutia ďalších podielov v spoločnosti, ale aj
samotného riadenia podniku. Zmluva, ako aj vládne uznesenie, z
ktorého vychádzala, nekorešpondujú podľa Connexu so schválenou
koncepciou privatizácie SAD. Medzi ďalšími možnými krokmi
švédskeho dopravcu figurovala svojho času aj súdna žaloba.
Železničné odbory dnes podľa plánu
o 3.00 h zahájili výstražný štrajk
29.1.2003 03:07 Bratislava - Dnes o 3.00
hodine rannej zahájili železničné odbory 6-hodinový štrajk,
ktorým sa snažia zvrátiť vládne zrušenia osobnej dopravy na
25 regionálnych tratiach.
Ako pre TASR potvrdil predseda Centrálneho štrajkového výboru
Jozef Schmidt, štrajk potrvá až do 9.00 h. Účasť na tomto
celoslovenskom proteste, prvom svojho charakteru od roku 1991,
nevedel predseda CŠV ešte odhadnúť. Už teraz však Schmidt
potvrdzuje účasť železničiarov z topoľčianskej či
prievidzskej oblasti ako aj z bratislavskej hlavnej stanice. Deväť
odborových centrál podľa jeho vyjadrenia združuje asi 80 % všetkých
zamestnancov oboch železničných podnikov, ŽSR a Železničnej spoločnosti ( ZSSK ). Aj prípadná
neúčasť určitej časti zamestnancov však podľa neho štrajk
neohrozí, pretože na zabezpečenie plnej prevádzky je potrebné
aby pracovali všetky zložky železníc.
Vedenia oboch spoločností v záujme zachovania bezpečnosti ešte
hodinu pred spustením štrajku začali so zastavovaním vlakových
súprav v najbližších staniciach. Naviac počas štrajku musia
podľa Schmidta zostať všetky slovenské trate na medzistaničných
úsekoch voľné. Rovnako musia pre núdzové prípady zostať voľné
aj niektoré koľaje v staniciach.
Štrajk postihne približne tretinu z celkovo 2 000 vlakov, ktoré
budú v stredu prechádzať cez územie Slovenska. Z 80 vnútroštátnych
rýchlikov bude počas protestu zrušených 15, trasa 4 rýchlikov
má byť skrátená, ostatné pôjdu do cieľových staníc zmeškané.
Pokiaľ ide o osobné vlaky, v čase štrajku bude ich väčšia
časť zrušená, niektoré budú zmeškané. Spomedzi medzinárodných
rýchlikov neavizovala ZSSK zrušenie
ani v jednom prípade, ich jazda však bude obdobne ako u ostatných
vlakov prerušená na príslušnej železničnej stanici a po
skončení štrajku budú tieto vlaky pokračovať v ceste s dlhými
meškaniami.
V michalovskej ani humenskej SAD
nezaznamenali rapídny nárast počtu cestujúcich
29.1.2003 07:46 - Slovenská
autobusová doprava (SAD) v Michalovciach a Humennom
nezaznamenala počas dnešného rána žiadny rapídny nárast počtu
cestujúcich v súvislosti so štrajkom železničiarov.
Podľa dopravno-technického námestníka Milana Holoubeka
michalovská SAD nemusela vôbec posilňovať ranné spoje.
"Väčšina obyvateľov z regiónu dochádza do zamestnania
aj tak autobusovými spojmi, zvyšok zobral na vedomie avizovaný
štrajk a vyriešil si dopravu individuálne," uviedol pre
TASR Holoubek. Dodal, že michalovská SAD vyriešila už aj
autobusové spoje, ktoré budú od februára kopírovať zrušené
vlakové spojenie na trase Trebišov - Vranov nad Topľou a Bánovce
nad Ondavou - Veľké Kapušany.
Za pokojné označil dnešné ráno aj vedúci osobnej dopravy
humenskej SAD Ján Šajtár. V čase ranných špičiek pred šiestou
hodinou, keď odchádzajú ľudia do práce, a pred 7.30 h kvôli
žiakom posilnila autobusové spojenie. "Vodiči autobusov
potvrdili, že išlo iba o mierny nárast počtu cestujúcich, o
žiadnom nápore sa nedá hovoriť," doplnil Šajtár.
V Bratislave vypískali Prokopoviča,
odborári chystajú ďalšiu nátlakovú akciu
29.1.2003 08:02, Bratislava - Na
bratislavskú hlavnú stanicu dnes ráno medzi štrajkujúcich železničiarov
prišiel aj minister dopravy Pavol Prokopovič. Štrajkujúcich
ho ale hneď na úvod vypískali, takže sa k verejnému vystúpeniu
ani nedostal.
Minister pred novinármi následne opätovne potvrdil, že vládny
zámer zrušiť osobnú dopravu na 25 najstratovejších regionálnych
tratiach od 2.februára tohto roka je stále platný. Za veľkého
piskotu niekoľkých stoviek štrajkujúcich pred zástupcami médií
uviedol, že úsilie odborárov sa obrátilo zlým smerom. "Už
som viackrát poukázal, že ich úsilie sa malo obrátiť tam,
kde má byť skutočný záujem o prevádzku tratí, teda na VÚC
a samosprávy," konštatoval minister. Zdôraznil tiež, že
to nie on trvá na rušení tratí. "Je to opatrenie ZSSK , ktoré prijala
na to, aby vyšli s tými financiami, ktoré majú k dispozícii,"
dodal Prokopovič.
"Som prekvapený vyhlásením ministra dopravy, že nemá o
čom s odborármi rokovať. Železničiari z celej republiky dali
jasne najavo, že stoja za Centrálnym štrajkovým výborom,"
uviedol pre TASR predseda výboru Jozef Schmidt. "My sme
ochotní rokovať a keď nie je z druhej strany záujem, vo štvrtok
na centrálnom výbore rozhodneme o ďalšej nátlakovej akcii,"
dodal Schmidt.
Na Hlavnej železničnej stanici v Bratislave inak už od
spustenia štrajku o tretej hodine rannej panovala pokojná
atmosféra. Po otvorení vestibulu sa doň tradične presunuli
bezdomovci, ale cestujúca verejnosť neriskovala štrajkujúcu
železničnú dopravu a zvolila iný spôsob prepravy.
Železničiari o 9.00 h ukončili 6-hodinový
výstražný štrajk
29.1.2003 08:59 Bratislava -
Zamestnanci Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s. a Železníc
Slovenskej republiky ( ŽSR ) ukončili dnes o 9.00 h šesťhodinový výstražný
štrajk, ktorý ochromil železničnú osobnú aj nákladnú
dopravu na celom území Slovenska. TASR o tom informoval
predseda Centrálneho štrajkového výboru (CŠV) Jozef Schmidt.
Do 10.00 h by mala ZSSK vypraviť
na trate všetky omeškané, ale nezrušené vlaky. Úplnú
konsolidáciu dopravy podľa platného grafikonu predpokladá
hovorca ZSSK Miloš
Čikovský až v popoludňajších hodinách. "Prioritne budú
do železničnej siete vypravené medzinárodné vlakové
spojenia EuroCity, nasledované vlakmi InterCity, expresnými
vlakmi, rýchlikmi a nakoniec osobnými vlakmi," spresnil
rozloženie dopravy M. Čikovský. "Ak to bude priepustnosť
železničných tratí dovoľovať, vypravené budú osobné i nákladné
vlaky, ak nie, uprednostníme osobnú dopravu."
Cieľom výstražného štrajku železničiarov bolo predovšetkým
okamžité zastavenie vládou odsúhlaseného rušenia osobnej
dopravy na 25 regionálnych tratiach, ku ktorému má dôjsť už
od 2. februára tohto roka. Odborári žiadajú aj okamžité
ukončenie prác na rušení ďalších viac ako 200 spojov na
hlavných tratiach. Ak by sa im nepodarilo docieliť dohodu ohľadom
svojich požiadaviek, odborári nevylúčili ani možnosť
spustenia ďalších nátlakových akcií.
Železničné odbory chcú od piatkovej
noci pokračovať v ostrých štrajkoch
29.1.2003 16:43 Bratislava - Železničné
odbory sa rozhodli pokračovať v ostrých štrajkoch. Po dnešnom
6-hodinovom pripravujú od 23.00 h v piatok ďalší, ale časovo
neobmedzený štrajk.
Zástupcovia odborov o tom informujú s tým, že o svojich požiadavkách
sú ešte pripravení rokovať aj s vládou. Žiadajú predovšetkým
odklad zrušenia dopravy na 25 regionálnych tratiach.
Ďalšie rokovania by už železničiari chceli viesť priamo s
premiérom Mikulášom Dzurindom, pretože doterajšie stretnutia
s ministrom dopravy Pavlom Prokopovičom podľa nich k ničomu
neviedli. "Pred ďalšími rokovaniami s vládou si myslíme,
že po prvom štrajku sa naše vyjednávanie pozície posilnili.
Žiadame, aby sa nerušila nárazovo osobná doprava na regionálnych
tratiach, ale aby sa pripravila legislatíva pre ich presun pod VÚC.
Tie by potom pri ich spravovaní mohli kooperovať aj so súkromnými
spoločnosťami či štátnymi železnicami," informoval
predseda Centrálneho štrajkového výboru Jozef Schmidt. Odborári
sa domnievajú, že o zachovaní či zrušení tratí by mali
rozhodnúť VÚC na základe potrebného rozsahu dopravnej obslužnosti
svojich území.
Minister P. Prokopovič však už dlhšie opakuje, že regionálne
trate sú pre železnice vysoko stratové a preto ich od 2. februára
nahradia autobusy. Železničná doprava sa bude môcť prípadne
obnoviť až neskôr, ak do toho budú ochotné finančne vstúpiť
VÚC. Zamietavé stanovisko k snahám odborárov o odklad rušenia
lokálnych tratí vyslovil minister aj po ukončení dnešného
prvého štrajku, ktorý ráno od 3.00 do 9.00 h úplne
paralyzoval osobnú i nákladnú dopravu. Druhý štrajk, ktorý
odborári plánujú na piatkovú noc, je však už časovo
neobmedzený.
Firma Connex ponúka vláde riešenia
pri rušení železničných tratí
29. 1. 2003 16:57:00/30. január 2003,
SME Bratislava - Spoločnosť Connex ponúkla vláde SR riešenie
súčasnej krízovej situácie v železničnej preprave, ktorá
nastala v dôsledku jej rozhodnutia zrušiť 25 regionálnych
tratí.
Riaditeľ Connexu pre ČR, SR a Maďarsko Cyril Hervé Carnie
zaslal zainteresovaným členom vlády, vrátane premiéra Mikuláša
Dzurindu, otvorený list, v ktorom ponúka spoluprácu v oblasti
transformácie regionálnej železničnej prepravy odvolávajúc
sa na niekoľkoročné skúsenosti spoločnosti vo svete a najmä
v susednej Českej republike. "Do skupiny Connex patrí aj päť
spoločností v Českej republike, ktoré v poslednom roku
dosiahli obrat 1,5 miliardy Kč. Spoločnosti Connex v ČR
zamestnávajú skoro 1 900 zamestnancov a prevádzkujú viac ako
1 100 autobusov v desiatich mestských dopravných systémoch a
na 600 medzimestských a medzinárodných linkách. Spoločnosť
Connex Morava, a. s. tiež úspešne prevádzkuje na severnej
Morave železničnú prepravu," uvádza sa v liste. Na základe
týchto skutočností ponúka jeho autor spoluprácu pri hľadaní
riešení na zachovanie, prípadne na obnovu osobnej prepravy na
regionálnych tratiach, o ktorých zrušení sa v súčasnosti
rozhoduje.
C. H. Carnie členom vlády tiež pripomenul, že Connex sa v európskom
kontexte významne podieľa na strategických a moderných riešeniach,
ktoré vyžaduje liberalizácia prepravného trhu v Európskej únii.
Okrem toho vyvíja a testuje modelové riešenia na odštátnenie
železničnej prepravy v súlade s koncepciou Európskej únie,
nespochybňujúcou štátne vlastníctvo železničnej infraštruktúry.
Zdôraznil, že spomínané prevádzkovanie železničnej trate v
ČR je dôsledkom podobného rozhodnutia o zastavení osobnej železničnej
dopravy v údolí Desná pre jej neziskovosť. "Projekt
Connexu Morava obsahujúci integráciu viacerých foriem
financovania a zníženie nákladov pri súčasnom zvýšení
efektivity sa ukázal ako fungujúce riešenie, ktoré zabránilo
zastaveniu prepravy na tejto trati," zdôraznil C. H. Carnie.
"Connex Morava plánuje v budúcnosti rozsiahlu modernizáciu
vlakových súprav," dodal.
Švédsky dopravca Connex Transport AB sa svojho času úspešne
uchádzal o privatizáciu 49-% podielu v Slovenskej autobusovej
doprave (SAD) Bratislava, a. s. Nakoľko však nechcel prijať
podmienky kúpnej zmluvy predloženej zo strany Fondu národného
majetku (FNM), ten vrátil privatizáciu SAD Bratislava na
Ministerstvo hospodárstva. Ak by bola vyhlásená nová súťaž,
Connex svoju účasť v nej zváži. Dôvodom, pre ktorý nechcel
Connex zmluvu o predaji akcií SAD Bratislava s FNM podpísať,
je podľa firmy nezáujem fondu zapracovať do kúpnej zmluvy
niektoré z navrhovaných požiadaviek, týkajúcich sa napríklad
podmienok nadobudnutia ďalších podielov v spoločnosti, ale aj
samotného riadenia podniku. Zmluva, ako aj vládne uznesenie, z
ktorého vychádzala, nekorešpondujú podľa Connexu so schválenou
koncepciou privatizácie SAD. Medzi ďalšími možnými krokmi
švédskeho dopravcu figurovala svojho času aj súdna žaloba.
P. Prokopovič je stále pripravený
rokovať, zo svojej pozície však neustúpi
29.1.2003 17:08 Bratislava - Minister
dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR Pavol
Prokopovič je stále pripravený rokovať so železničiarskymi
odborármi a dohodnúť sa. Na druhej strane však tvrdí, že
neexistuje možnosť odloženia termínu zrušenia osobnej
dopravy na vybraných regionálnych tratiach, ku ktorému má dôjsť
od nedele 2. februára.
Železničiarske odbory po dnešnom 6-hodinovom rannom ostrom štrajku
ohlásili jeho obnovenie bez obmedzenia od piatku 31. januára od
23.00 h. Minister s takýmto postupom zásadne nesúhlasí:
"Aj týmto krokom železničiari potvrdili, aký je ich
skutočný záujem o riešenie problému. Bez toho, aby sme sa vôbec
stretli, čo som im aj ponúkal..., okamžite vyhlásili ostrý
štrajk a pristúpili k radikálnym krokom. Bez toho, aby využili
iné prostriedky."
Opäť pritom potvrdil, že vláda neustúpi zo svojej pozície a
rozhodnutia: "Viete si predstaviť, že by sa niektorý
rezort zriekol teraz pol miliardy korún a povedal, dáme to na
tie trate, ktoré nie sú bezpodmienečne nutné?" spýtal
sa.
Aktivity odborárov pritom vníma ako ultimátum a nie ako snahu
o dohodu. Reakciu predsedu vlády Mikuláša Dzurindu na vyhlásenie
odborárov, že sú ochotní rokovať už iba s premiérom, sa
TASR zatiaľ nepodarilo získať.
Výstražný štrajk na železnici skončil,
odborári sľúbili ďalší časovo neobmedzený
29.1.2003 17:49 Bratislava - Medzi 3.00
a 9.00 h rannou dnes Slovenská republika zažila prvý železničiarsky
štrajk vo svojej 10-ročnej histórii. Pravdepodobne však
nebude posledný, odborové centrály totiž vyhlásili na 31.
januára na 23.00 h ďalší, tentokrát časovo neobmedzený štrajk.
Rokovania s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR Pavlom
Prokopovičom podľa predsedu Centrálneho štrajkového výboru
(CŠV) Jozefa Schmidta k ničomu neviedli, železničiari chcú
preto rokovať s premiérom Mikulášom Dzurindom.
Cieľom výstražného štrajku železničiarov bolo okrem
zachovania osobnej dopravy na 25 regionálnych tratiach po 2.
februári tohto roku aj okamžité ukončenie prác na rušení
ďalších viac ako 200 spojov na hlavných tratiach, ktoré bolo
avizované na 2. marca. CŠV odborových železničných centrál
žiadal predĺženie termínu na vyriešenie daného problému a
hlavne systémovosť tohto riešenia. CŠV najprv žiada prijatie
stratégie transformácie regionálnych tratí sprevádzané
legislatívnym ošetrením ich prechodu pod Vyššie územné
celky (VÚC). Až následne by si mali VÚC zodpovedať otázku,
či o dopravu na sledovaných tratiach majú záujem.
P. Prokopovič sa po skončení štrajku vyjadril, že neuvažuje
so zachovaním osobnej dopravy na regionálnych tratiach po 2.
februári. Po vyhlásení časovo neobmedzeného štrajku svoje
stanovisko zopakoval. Stále je však pripravený rokovať so železničiarskymi
odborármi a dohodnúť sa. S avizovaným postupom odborárov však
nesúhlasí. Ich aktivity pritom vníma ako ultimátum a nie ako
snahu dohodnúť sa.
Zodpovednosť, a to aj finančnú za prevádzku dopravy v regiónoch,
by mali podľa neho v priebehu niekoľkých týždňov, po
vytvorení legislatívnych podmienok, prebrať VÚC.
Štrajk postihol približne tretinu z celkovo 2 000 vlakov, ktoré
dnes prechádzali cez územie Slovenska. Spôsobil niekoľkohodinové
meškanie mnohých medzinárodných, ale i vnútroštátnych rýchlikov,
väčšia časť osobných vlakov bola zrušená. Zamestnanci
oboch spoločností v záujme zachovania bezpečnosti ešte
hodinu pred spustením štrajku začali so zastavovaním vlakových
súprav v najbližších staniciach.
Železnice SR ( ŽSR ) a Železničná spoločnosť ( ZSSK ) potvrdili celoštátny
charakter štrajku. Zapojilo sa do neho viac ako 70 %
zamestnancov dopravnej cesty a 71,6 % dielenských pracovníkov
Divízie železničných koľajových vozidiel ZSSK . S najväčšou,
až takmer 88-% účasťou prebiehal štrajk v obvode zvolenskej
Správy riadenia dopravy. Potom nasledovala žilinská správa s
takmer 85 %, trnavská so 77-% účasťou a najmenej, len 48 %
zamestnancov sa na štrajku zúčastnilo v obvode košickej správy.
Počas štrajku pritom ŽSR ani ZSSK žiadnu mimoriadnu udalosť
nezaznamenali. Podľa hovorcu ZSSK Miloša
Čikovského sa doprava zastavila v celej železničnej sieti na
Slovensku.
Výsledkom šesťhodinového celoslovenského štrajku železničiarov
bude strata pre ŽSR a ZSSK v objeme približne 11,125 milióna Sk.
Strata ŽSR z
titulu výpadku príjmu za použitie železničnej dopravnej
cesty by mala dosiahnuť asi 1,126 milióna Sk. Na tržbách v
osobnej doprave by ZSSK mala prísť
o približne 3 milióny a pri nákladnej doprave kalkulovala so
stratou 7 miliónov Sk. Štrajk spôsobil škody aj zahraničným
železničným spoločnostiam, na základe skúseností ŽSR so štrajkami v okolitých krajinách by
sa však náhrady týchto škôd nemali vymáhať.
Naposledy chceli železničiari v SR štrajkovať v roku 2001. Dôvodom
bol nesúhlas s projektom transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , protest však
pred jeho začiatkom centrála zrušila. Dnešný 6-hodinový štrajk
predstavuje v histórii samostatnej SR prvú akciu podobného
charakteru a rozsahu. Posledný štrajk sa uskutočnil ešte v čase
federácie v roku 1991.
Krízový štáb železníc a MDPT bude
rokovať o odvrátení štrajku s odborármi
29.1.2003 17:58 Bratislava - Centrálny
krízový štáb (CKŠ) pozostávajúci zo zástupcov
ministerstva dopravy, Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s. a ŽSR bude vo štvrtok rokovať s Centrálnym
štrajkovým výborom (CŠV) odborových centrál na železniciach
o podmienkach odvrátenia časovo neobmedzeného štrajku. Ten je
plánovaný na 31. januára od 23.00 h.
Predsedom ustanoveného CKŠ sa stal minister dopravy, pôšt a
telekomunikácií Pavol Prokopovič. Hoci je CKŠ pripravený opätovne
rokovať o riešení požiadaviek odborárov, súčasne
pripravuje opatrenia na zamedzenie ohláseného štrajku, uviedli
pre TASR hovorcovia ZSSK a ŽSR Miloš Čikovský a Ján Keresteš.
Televízne noviny TV Markíza z 29. 1.
2003 o 19.00 h
30.1.2003 07:16 - Na dnešnom štrajku
železničiarov sa zúčastnilo vyše 70 percent zamestnancov železníc.
Odborárska akcia postihla takmer tretinu všetkých vlakových
spojov. Niekoľkohodinové meškanie mali aj medzištátne rýchliky.
Minister dopravy P.Prokopovič sa bol pozrieť na štrajkujúcich
na bratislavskej hlavnej stanici. Tí ho privítali piskotom a
nadávkami. Vo Zvolene zasiahol štrajk do grafikonu vyše 40
vlakov. Nikto sa však nesťažoval a železničiarov prišli
podporiť aj odborári z Detvy. Zo sto slúžiacich traja dispečeri
štrajk nepodporili, v Lučenci štrajkovali všetci. V Žiline
štrajk spôsobil odstavenie dvoch rýchlikov s tromi cestujúcimi.
Napriek štrajku železničiarov nebola mimoriadna situácia ani
na autobusovej stanici a vodiči diaľkových autobusov tvrdili,
že majú rovnaký počet pasažierov ako inokedy. Štrajk mal
rovnaký priebeh aj na východe Slovenska. Štrajkovalo sa aj na
hraniciach, čo ochromilo medzinárodnú vlakovú dopravu. Hrozby
odborárov o tom, že štrajky budú pokračovať, sa naplnili.
Ďalší štrajk by mal začať v piatok o jedenástej večer a
bude časovo neobmedzený.
25 lokálnych tratí, na ktorých bude od februára obmedzená
osobná vlaková doprava, vytváralo každý mesiac stratu takmer
50 mil. Sk. Minister Prokopovič tvrdí, že nemôže nútiť železnice,
aby tieto neefektívne trate prevádzkovali aj naďalej. Po ukončení
štrajku dnes jasne povedal, že nátlaku odborov nemieni ustúpiť.
Podľa ministra sú straty príliš vysoké a železnice nemajú
na výber. Podnik si totiž ďalšie zvyšovanie dlhov nemôže
dovoliť. Ku koncu minulého roka mali železnice dlhy vo výške
49 mld. Sk, od roku 1996 teda vzrástli štvornásobne. Naproti
tomu priemerná mzda na železnici vzrástla za posledných 6
rokov z 9 na takmer 17 tisíc korún. Tieto mzdové úrovne podľa
S. Opaterného nedosahujú ani vysokoškolskí profesori. Plat
riaditeľa ŽSR a ZSSK je niečo cez 100 tisíc korún mesačne.
Toľko nezarába ani premiér. Rezort dopravy kritizuje aj vysokú
prezamestnanosť na železnici. V USA spravuje železničná
firma 40 tisíc kilometrov tratí a má 18 tisíc zamestnancov.
Naše železnice spravujú 3600 km tratí a majú takmer 43 tisíc
zamestnancov. Železničiarski odborári však tieto čísla
nechcú vidieť. Prokopovič však jasne tvrdí, že na takto
fungujúce železnice štát už nemá peniaze.
(krátené)