Kolesá vlaku rozrezali telo mladíka na polovicu
TASR22.4.2003 14:48 - Telo človeka ležiace na koľajniciach zbadal v pondelok krátko po pol jedenástej v noci rušňovodič osobného vlaku idúceho zo stanice Banská Bystrica mesto do Zvolena . Nachádzalo sa asi 60 metrov pred rušňom po tom, čo opustil stanicu a vyšiel zo zatáčky. Napriek tomu, že rušňovodič zapol výstražné znamenie a použil rýchlobrzdu, nedokázal zrážke zabrániť a kolesá vlaku telo rozrezali na polovicu.
Usmrteným bol mladík vo veku od 20 do 25 rokov. Jeho totožnosť, ako dnes pre TASR uviedol zdroj z Oblastnej správy Železničnej polície Zvolen, sa zatiaľ zistiť nepodarilo. Nie je známe ani to, či muž pred tragédiou ešte žil, alebo jeho mŕtvolu niekto na koľajnice položil. Príčinu smrti určia pri pitve. K zraneniu iných osôb nedošlo.
Skúška na alkohol potvrdila, že rušňovodič pred jazdou nepil. Kvôli nehode meškali dva vlaky, jeden 84 a ďalší 74 minút.

ŽSR hospodárili v roku 2002 so stratou 3,066 miliardy Sk
TASR22.4.2003 11:55 - Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) dosiahli za rok 2002 stratu 3,066 miliardy Sk, čo je v porovnaní s plánom lepší hospodársky výsledok o 184,947 miliónov Sk.
K hospodárskemu výsledku prispelo prekročenie plánovaných výnosov o 4,407 miliardy Sk, z toho prevádzkových výnosov o 3,766 miliardy Sk, pričom náklady boli prekročené o 4,222 miliardy Sk. V hospodárení ŽSR sa tak potvrdil trend znižovania straty, ktorý odštartoval v roku 1999. Kým za rok 1998 skončilo hospodárenie ŽSR so stratou vo výške 5,8 miliardy Sk, v roku 1999 predstavovala strata čiastku 5,203 miliardy, v roku 2000 klesla na 4,033 miliardy a v roku 2001 na 3,873 miliardy Sk.
ŽSR vlani zúčtovali celkové náklady 21,163 miliardy Sk, čo je oproti plánovaným nákladom 16,940 miliardy Sk o 4,222 miliardy Sk viac. Celkové tržby z hlavnej činnosti predstavovali 14,641 miliardy Sk. ŽSR od januára do decembra 2002 zúčtovali namiesto plánovaných výnosov 13,688 miliardy Sk až 18,096 miliardy Sk.
Celkový stav pohľadávok dosiahol k 31. decembru 2002 13,333 miliardy Sk. Dlhodobé záväzky boli ku koncu minulého roka v objeme 1,141 miliardy Sk a najväčšou položkou z celkovej zadlženosti ŽSR sú bankové úvery a výpomoci, ktorých stav ku koncu roku 2002 bol 38,321 miliardy Sk.

ŽSR previedli do portfólia ZSSK 34 % akcií ŽOS Zvolen
TASR22.4.2003 17:47 - Delenie majetku medzi ŽSR a ZSSK pokračovalo v uplynulých dňoch mimoburzovým prevodom 33,99-% balíka akcií ŽOS Zvolen zo ŽSR na ZSSK .
"Prevod cenných papierov predstavuje len technickú záležitosť, rozdelenie majetku pôvodných ŽSR bolo na papieri dávno predtým," uviedol TASR hovorca ZSSK Miloš Čikovský. "V dohľadnom čase očakávame prevod ekvivalentného podielu Železničných opravovní a strojárni (ŽOS) Trnava a ŽOS Vrútky do nášho kapitálového portfólia." S podnikmi ŽOS má ZSSK v súčasnosti uzatvorené obchody v hodnote niekoľko stoviek miliónov Sk, medziročne však investičné náklady ZSSK v tomto roku poklesnú.
"Týmto spôsobom bude ZSSK disponovať dobrou opravárenskou základňou, súčasne bude môcť vplývať na hospodárenie podnikov," povedal M. Čikovský. "V procesoch verejného obstarávanie budú samozrejme musieť ŽOS súťažiť s konkurenciou, hoci v minulosti im pôvodné ŽSR pridelili niektoré objednávky aj bez súťaže," uzavrel hovorca.

Železničné domčeky na opustenej trati odolávajú zlodejom
TASR23.4.2003 09:10 - Pred troma mesiacmi prestali na trati z Nemšovej do Lednických Rovní premávať osobné vlaky. Vo väčšine železničných domčekov, v ktorých boli čakárne a pokladne, naďalej bývajú železničiari. To ich zrejme zachránilo pred rabovaním.
Zo železničnej zastávky v Horovciach už krátko po zrušení vlakov ukradli lavičku, hoci bola priviazaná reťazou. "Bola som v nemocnici a keď som sa vrátila, lavičky nikde. Keby tadiaľto dvakrát za deň nechodil nákladný vlak, tak za chvíľu rozoberú aj trať," vraví bývalá železničiarka Helena Vozárová, ktorá žije v storočnom železničnom domčeku. Dôchodkyňa si chcela domček odkúpiť, ale minulý mesiac dostala od železníc šokujúcu odpoveď. Najprv musí na vlastné náklady na zrušenej trati postaviť náhradnú čakáreň pre cestujúcich. Pritom Horovčania čakáreň nemohli používať, ani keď vlaky premávali. Zavretá bola 24 rokov, pretože v nej dvakrát horelo.
"Býva sa tu dobre," tvrdí žena, aj keď nemá kúpeľňu a vodu v studni jej znečisťuje miestne družstvo neďalekým hnojiskom. Obavy má iba zo storočnej lipy pri dome, ktorú zasadili po vybudovaní trate prví nájomcovia. Konáre občas rozbijú eternit na streche, ale keby ju rozčesol blesk, z domčeka asi zostanú ruiny.
Rušno je aj na železničnej zastávke v Borčiciach. Domček si prenajal kováč Pavol Rác a buduje v ňom dielňu. "Budova bola na spadnutie, tak sme požiadali železnice, aby nám ju dali do prenájmu. Trvalo vyše roka, kým to schválili," vysvetľuje. V čakárni bolo vraj asi pol metra hliny, odpadkov a ľudia tam chodievali na záchod. Cez dieru v streche pršalo dnu. Strop hrozil zrútením. Na budovu namontovali mreže, aby sa tam nedostali deti a nedošlo k tragédii. Dielňa na bývalej železničnej zastávke bude filiálkou rodinného podniku.
V železničnom domčeku na zastávke v Bolešove býva železničiarka Viera Tichá. Dvojizbový byt s kuchyňou by si rada odkúpila, ale ako služobný je vraj nepredajný. Druhú časť budovy tvoria bývalé služobné miestnosti. Železnice okná zakryli kovovými platňami. V čakárni sú na zemi odpadky, na stenách si niekto skúšal kopance a činili sa aj sprejeri. "Ježiš o teba stojí!" hlása zrejme jediný nevulgárny nápis.
Opustený domček na železničnej zastávke v Dulove je až na niektoré rozbité okná zachovalý. Pavučiny na dverách svedčia, že tam dávnejšie nikto nebol. Napriek tomu drôty a odkvapové rúry zatiaľ neukradli. Neporušené sú aj tri zamknuté unimobunky, ktoré podľa vyblednutého nápisu patria vsetínskej Zbrojovke. Na plechovom sklade sa už niekomu podarilo vyvaliť časť steny. Vnútri je niekoľko sudov, palety so stovkami drevených latiek a predmety, ktoré by určite zaujali domácich majstrov.
Železničný domček v Sedmerovci s narušenou statikou je opustený už dávnejšie a stal sa ukážkou, ako môže skončiť majetok železníc. Zlodeji pobrali, čo sa dalo. Vybúrali steny, okná, zmizla aj elektroinštalácia.
Trať do Lednických Rovní má 17 kilometrov. Pred piatimi rokmi ju kompletne zrekonštruovali, podľa železničiarov vraj za 80 miliónov korún.

Opitý Bratislavčan zaspal na koľajisku a spôsobil meškanie štyroch vlakov
TASR23.4.2003 11:05 - Opitý 66-ročný Bratislavčan zaspal v utorok večer priamo v koľajisku v úseku trate Bratislava hlavná stanica - Bratislava-Lamač , pričom prichádzajúci osobný vlak musel kvôli nemu použitím rýchlobrzdy zastaviť. Rušňovodič síce použil zvukové znamenie, opitý muž však naň vôbec nereagoval.
Opilec v konečnom dôsledku zablokoval železničnú dopravu od 18.31 do 18.57 h, čím spôsobil meškanie až štyroch osobných vlakov. Bratislavčan predtým mohutne popíjal s kamarátmi. Železniční policajti mu pri dychovej skúške zistili 1,54 promile alkoholu. Ten bol podľa neho aj príčinou, že nerešpektoval zvukovú výstrahu, pretože si vôbec nič nepamätal.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Samovražedný atentát v Izraeli si vyžiadal minimálne jednu obeť
TASR24.4.2003 08:34 - Samovražedný atentát v meste Kfar Saba v centrálnej časti Izraela si dnes vyžiadal jednu obeť a 13 zranených. Palestínsky atentátnik výbušniny zrejme aktivoval v momente, keď mu izraelskí strážnici zabránili vo vstupe do budovy železničnej stanice, čím predišli väčšiemu počtu obetí.
Stanica je na spojnici medzi Tel Avivom a jeho predmestiami. K incidentu došlo v rannej dopravnej špičke. Podľa polície okrem útočníka zahynul aj jeden zo strážnikov. Dvaja zo zranených sú vo vážnom stave.
K zodpovednosti za útok sa zatiaľ neprihlásil nikto. Podľa prvých správ atentátnik pochádza z predjordánskeho utečeneckého tábora Balata. Za ostatných 31 mesiacov uskutočnili palestínske militantné hnutia Hamas a Islamský džihád množstvo podobných útokov, ktoré si vyžiadali stovky mŕtvych Izraelčanov.
Kfar Saba leží len pár kilometrov od palestínskeho mesta Kalkílíja, ktoré bolo počas prebiehajúcej intifády častým terčom útokov. Palestínske povstanie prepuklo v septembri 2000 a o život v ňom prišlo asi 3200 mŕtvych.
Lídri Hamasu v stredu vyhlásili, že budú pokračovať v útokoch na Izrael, vyhnú sa však krvavým konfrontáciám s palestínskymi bezpečnostnými silami. (krátené)

K atentátu v Kfar Sabe sa prihlásila skupina blízka Fatahu
TASR24.4.2003 09:29 - Brigády mučeníkov al-Aksá - militantná skupina blízka hnutiu Fatah palestínskeho predáka Jásira Arafata - sa prihlásili k zodpovednosti za dnešný samovražedný atentát v izraelskom meste Kfar Saba, ležiaceho severne od Tel Avivu.
Pri útoku, ku ktorému došlo pred vchodom do železničnej stanice, zahynul okrem atentátnika aj jeden zo skupiny bezpečnostných strážcov, ktorí útočníkovi zabránili vo vstupe do komplexu. Atentátnik nálož aktivoval po tom, čo ho strážnici zastavili.
Vzhľadom na to, že k útoku došlo krátko po 07.00 h miestneho času, v čase rannej dopravnej špičky, zásah ochrankárov zrejme zabránil väčšiemu počtu obetí. Pri výbuchu utrpelo zranenia 13 osôb, stav dvoch je vážny. (krátené)

Polícii sa podarilo zistiť totožnosť ženy, ktorá skončila 20. marca pod vlakom
TASR24.4.2003 10:24 - Po viac ako mesiaci sa polícii podarilo vypátrať totožnosť neznámej ženy, ktorú ešte 20. marca pri Košiciach zachytil a usmrtil nákladný vlak. Ide o 46-ročnú A. K. z obce Lipník v levickom okrese.
Mŕtvu ženu identifikoval manžel obete v stredu 23. apríla. Podľa výpovede rušňovodič nákladnej súpravy spozoroval v inkriminovaný deň za vchodovým návestidlom Železničnej stanice v Košiciach osobu, ktorá sa plazila po koľajovom zvršku a vzápätí si položila na jednu z koľajníc hlavu. Napriek okamžitému zatiahnutiu rýchlobrzdy už nebolo možné zrážke zabrániť.
Kvôli tejto tragickej nehode musela byť v ten istý deň na prvej koľaji odstavená doprava na 90 minút. Na vedľajšej trati zastavili premávku na pol hodiny. TASR dnes o tom informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Pracovníčky stanice vykrádali zásielky
Pravda 25.4.2003 - Polícia obvinila dve pracovníčky batožinového tranzitu železničnej stanice v Martine , ktoré sú podozrivé z vykrádania spešninových zásielok. Obe sa priznali, že odcudzili zo štyroch balíkov dva páry sandálov a sedem športových trekingových nohavíc s predbežnou škodou 18-tisíc korún. Takisto sa priznali, že ešte vlani zo zásielky odcudzili dva páry značkových topánok v hodnote 9-tisíc korún.

Vychylovkou sa začne štverať lesná železnička
Sme26.4.2003, ANDREA HARMANOVÁ - Ako vždy pred začatím turistickej sezóny, aj tento rok v kysuckom skanzene v Novej Bystrici-Vychylovke finišujú posledné prípravy. Jeho brány sa zajtra otvoria už po 22. raz. Príroda však trochu prekazila plány kysuckých múzejníkov a etnografov, napríklad v osade u Hruškuliakov je ešte pol metra snehu. Aj preto lesná úvraťová železnička , jediná atrakcia svojho druhu na Slovensku, pôjde len na skrátenom úseku.
Zajtra, hoci s párdňovým predstihom, postavia v priestore skanzenu miestni hasiči máj. Folklórne skupiny predstavia staré ľudové zvyky spojené so svätením ozimín. „Je to starý zabudnutý zvyk, prostredníctvom ktorého chceli gazdovia úrodu uchrániť pred krupobitím alebo inou skazou,“ hovorí riaditeľka Kysuckého múzea Mária Húšťavová. Vo Vychylovke vedia svoje o škodách spôsobených prírodnými živlami. Vlani im sneh zrútil drevený prístrešok, pod ktorými bolo schovaných niekoľko rušňov a vozňov lesnej železničky . Aj samotná železnička , ktoré kedysi spájala Kysuce s Oravou, bola niekoľko rokov z veľkej časti zasypaná. Po rokoch vybavovania a zháňania peňazí sa im podarilo zosuv zlikvidovať. Ďalšie milióny však potrebujú na obnovu trate. „Tohtoročný rozpočet nám postačuje akurát na mzdy a odvody, čiastočne na energie. Zvyšok si musíme zháňať sami,“ hovorí riaditeľka. Mrzí ju, že štát venuje jedinečnej slovenskej atrakcii minimálnu pozornosť.


Strana vytvorená: 29-IV-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0317.htm)