Smršť poškodila strechy a okná
Sme, 5.5.2003 - Veterná smršť, ktorá sa v
sobotu prehnala Prešovom, poškodila niekoľko striech, okenných
výplní, vyvrátila strom na železničnú trať a polámala konáre
statných stromov.
Postihnutým miestom bola lokalita na Sídlisku II, kde stoja
bytovky z päťdesiatych rokov so šikmými strechami a bujnou
zeleňou. Primátor Prešova Milan Benč zvolal krízový štáb
Civilnej ochrany, ktorý spísal záznam o udalosti, aby si
obyvatelia mohli uplatniť škody v poisťovniach.
Celkové škody ešte nie sú zrátané. Mesto má priamu škodu
na budove ABC - centre voľného času, kde vietor zroloval časť
plechovej strechy. Záchranári v ten istý deň odstránili
spadnutý strom a polámané konáre, ktoré čakajú na odvoz.
Tieto práce tiež zaťažia rozpočet mesta. Na obytných
blokoch tlak vzduchu pozhadzoval škridlice, privolaní hasiči ešte
večer zabezpečili proti vode dve strechy plachtami z celtoviny.
Uplynulá noc už bola v Prešove teplá a bezveterná, včera
bolo slnečno.
Železničná doprava v úseku od tzv. malej stanice v Prešove
po mesto Veľký Šariš funguje opäť bez obmedzenia. Počas
silného vetra spadli na trolejové vedenie dva stromy, a tak
vlakovú premávku zastavili a nahradili autobusovou dopravou.
Po búrke trvá 3. stupeň povodňovej aktivity v obciach Granč
Petrovce (okres Levoča) a Jarovnice (Sabinov), ktorý vyhlásili
starostovia. V prvej z nich voda zaplavila suterény asi 20
rodinných domov a s jej čerpaním občanom pomohli hasiči. V
Jarovniciach voda naplavila bahno na asi dva kilometre dlhý úsek
štátnej cesty a na jeden kilometer miestnej komunikácie.
Prírodný živel spôsobil škody aj v obciach Buglovce (Levoča),
Ďurďoš a Pavlovce (Vranov nad Topľou).
Zrážku s rýchlikom 10-roční
cyklisti prežili
5.5.2003 10:27, TASR - Odreniny na tele s dobou
liečenia sedem dní utrpel 10-ročný chlapec z Liptovského
Mikuláša, ktorý v nedeľu popoludní na tamojšom železničnom
priecestí vrazil s bicyklom do prechádzajúceho rýchlika R 602
Čingov. Jeho rovesníkovi, ktorý sedel na tom istom bicykli sa
nič nestalo.
Rušňovodič uviedol, že asi 150 metrov pred priecestím
spozoroval bicykel s oboma pasažiermi, ako sa veľmi rýchlo
približuje po miestnej komunikácii z kopca k trati. Podľa jeho
slov mu bolo zrejmé, že mládenci bicykel neubrzdia. I napriek
použitiu zvukového výstražného znamenia a rýchlobrzde došlo
ku kolízii, pri ktorej vlak odhodil chlapcov do priekopy.
Polícia nezistila u rušňovodiča požitie alkoholu. Doprava na
druhej koľaji bola zastavená od 16.22 do 17.50 h, následkom čoho
uvedený rýchlik zmeškal 88 minút.
Traktor prerušil železničné
spojenie vo Vranovskom okrese
5.5.2003 14:11, TASR - Za kurióznych okolností
došlo dnes po dvanástej hodine k prerušeniu osobnej i nákladnej
dopravy na železničnej trati medzi Hanušovcami nad Topľou a
obcou Čierne vo Vranovskom okrese. Zastavenie premávky spôsobil
traktor naložený umelým hnojivom, ktorému pravdepodobne
zlyhali brzdy a z blízkeho poľa vyletel na koľajisko.
Traktor poškodil koľaje tak, že je nevyhnutná ich výmena. Aký
čas si vyžiada, si netrúfajú odhadnúť ani kompetentní železniční
pracovníci, ktorí TASR informovali. Náhradnú dopravu po pätnástej
hodine nahradia autobusy. Na mieste dopravnej kolízie sú v súčasnosti
policajti, ktorí zisťujú príčiny nehody. Podľa neoverených
informácií budú zrejme pátrať aj po vodičovi traktora, ktorý
sa pri obhliadke koľajníc traťovými pracovníkmi na mieste
nehody nenachádzal.
ŽSR opäť vyvlastnia pozemky na trati
Bratislava - Trnava za zlomok ceny
5.5.2003 16:12, TASR - Rezorty financií a
dopravy neudelili výnimky vlastníkom pozemkov, ktoré tak ŽSR opäť vyvlastnia pre modernizáciu
trate Bratislava - Trnava len za 10 % trhovej ceny.
Trhová hodnota pozemkov sa podľa odhadov pohybuje od 600 do 1
100 Sk za štvorcový meter. ŽSR ich však definitívne získajú za 70 až
150 Sk/m2. Občanom tak nepomohol verdikt Krajského súdu
(KS) v Bratislave, ktorý označil predchádzajúce vyvlastnenie
zo strany ŽSR za
neplatné a nariadil železniciam, aby pre stanovenie kúpnych
cien pozemkov požiadal v zmysle vyhlášky o cenách stavieb a
pozemkov z roku 1991 o legislatívne možné udelenie výnimky MDPT SR a MF SR. Zástupcovia vlády SR však
podľa občianskej iniciatívy "Za spravodlivú zmenu právnej
úpravy vyvlastňovania vo verejnom záujem" znemožnili
poskytnutie trhových cien za pozemky.
"Vyhláška je poplatná centralizovanému plánovanému
hospodárstvu a ocenenie podľa nej predstavuje iba zlomok súčasných
cien na trhu s nehnuteľnosťami," upozornil hlavný
splnomocnenec iniciatívy Richard Drutanovský. K zmene vyhlášky
by malo dôjsť v rámci prípravy novely stavebného zákona, na
ktorej sa majú podľa rokovania legislatívnej rady vlády z 29.
apríla dohodnúť MVRR a MŽP do dvoch týždňov. Úprava
vyvlastňovania je potrebná aj vzhľadom na zjednotenie legislatívy
SR s EÚ. R. Drutanovský sa však obáva, že vláda SR sa bude
snažiť súčasný výhodný stav pre investorov v oblasti
vyvlastňovania zachovať až do vstupu SR do EÚ.
Podľa súčasného znenia vyhlášky dostanú občania od štátu,
resp. ŽSR za
pozemky pri vyvlastnení 150 Sk/m2 v oblasti spadajúcej
pod Pezinok, 100 Sk/m2 pri Modre, v okolí Svätého
Jura 70 Sk/m2 a Veľkých Šenkvíc tiež 70 Sk/m2.
Súdny spor na KS, ktorý štát s občanmi prehral, stál daňových
poplatníkov podľa R. Drutanovského 53 tisíc Sk na súdnych
trovách a takmer ročné zdržanie pri modernizácii trate
Bratislava - Trnava. Rozpočet modernizácie predstavuje okolo 8
miliárd Sk, z čoho náklady na vykúpenie pozemkov tvoria len
zlomok investícií.
Železničná spoločnosť navrhla VÚC
obnovu dopravy na 9 lokálkach od 15. júna
6.5.2003 17:04, TASR - ZSSK , a. s.,
Bratislava, plánuje od 15. júna obnoviť minimálne do konca
tohto roka osobnú dopravu na 9 regionálnych tratiach, na ktorých
bola prevádzka zastavená 2. februára 2003.
Podmienkou predstavenstva ZSSK je, aby
s obnovením dopravy súhlasili aj dotknuté vyššie územné
celky (VÚC), uviedol TASR hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Osobné vlaky by sa
mohli od polovice júna objaviť na týchto tratiach: Úľany nad
Žitavou-Zlaté Moravce, Šahy-Čata, Bánovce nad Ondavou-Veľké
Kapušany, Trenčín-Chynorany, Plešivec-Muráň, Žilina-Rajec,
Zohor-Záhorská ves, Levice-Štúrovo a Hronská Dúbrava-Banská
Štiavnica.
Prevádzku chce ZSSK zabezpečiť
plne vo vlastnej réžii, prijatím racionalizačných opatrení
a použitím vlastných rezerv. Mesačná strata 9 lokálok je
kalkulovaná približne na 50 miliónov Sk. Od 1. januára 2004
by mal byť legislatívne vyriešený prechod kompetencie prevádzky
osobnej dopravy na tratiach na VÚC. Po tomto termíne budú môcť
kraje podľa M. Čikovského zakladať obchodné spoločnosti na
prevádzkovanie dopravy respektíve objednávať si výkony na základe
zmluvy o verejnom záujme u ZSSK , ako to niektoré robia už dnes.
ZSSK zastavila osobnú dopravu na 25. regionálnych
tratiach začiatkom februára tohto roka, na niektorých z nich
ju za účasti VÚC obnovila.
Železnice v júni obnovia časť lokálnych
vlakov
Pravda, 7.5.2003, Jana Morháčová - ZSSK asi obnoví osobnú dopravu na deviatich
lokálnych tratiach. Spomedzi 25 tratí, na ktorých prestali
jazdiť od februára osobné vlaky, vybrali tie, kde sa
nepodarilo doriešiť náhradu autobusmi, alebo kam sa bolo ťažké
dostať. "Definitívne rozhodnutie o tom, kde začnú od 15.
júna jazdiť vlaky, bude známe, až keď návrh odsúhlasia vyššie
územné celky a predstavenstvo železníc," doplnil hovorca
Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. V zozname teda ešte
môžu nastať zmeny, ak územné samosprávy budú považovať
za prioritné obnovenie dopravy na inej trati. Do zoznamu sa napríklad
nedostala trať z Levoče do Spišskej novej Vsi, na ktorej žiada
obnoviť osobnú dopravu prešovský VÚC.
"Pôjde o obnovenie v čiastočnom rozsahu, čo znamená, že
bude jazdiť menší počet vlakov, ako pred zastavením. Vznikne
nám tým strata 50 miliónov korún," uviedol Pavol Gábor
zo ZSSK . Podľa neho
stratu bude musieť zaplatiť spoločnosť z vlastných rezerv. ZSSK nasadí úspornejšie vlaky, zníži počet
obsluhujúceho personálu a lístky sa budú predávať priamo u
sprievodcov vo vlaku.
Súčasne ZSSK žiada
regióny, aby sa zamýšľali nad financovaním stratových lokálnych
tratí od budúceho roka. Dovtedy by mali byť upravené zákony,
ktoré dajú územným samosprávam kompetencie v oblasti železničnej
dopravy.
Zástupcovia ôsmich VÚC však upozornili, že nebudú mať
peniaze na financovanie lokálnych vlakov ani na budúci rok.
Medzi lokálkami sú aj tri trate, kde zabezpečovala náhradnú
autobusovú dopravu samotná ZSSK .
Od polovice júna autobusy zruší a znova budú jazdiť vlaky.
Jedine na úseku Zvolen - Čata sa obnoví osobná železničná
doprava len čiastočne - zo Šiah do Čaty. Medzi Zvolenom a Šahami
vlaky obnovené nebudú a prestanú jazdiť aj náhradné
autobusy.
Kde by sa mala obnoviť osobná železničná doprava
Trať | km |
Zlaté Moravce - Úľany n. Žit. | 35 |
Bánovce n. Ond. - V. Kapušany | 26 |
Trenčín - Chynorany | 49 |
Žilina - Rajec | 21 |
Plešivec - Muráň | 41 |
Levice - Štúrovo | 52 |
Zohor - Záhorská Ves | 14 |
Hron. Dúbrava - B. Štiavnica | 20 |
Šahy - Čata | 26 |
Proces týkajúci sa železničného nešťastia
v Eschede zastavili
8.5.2003 19:11, TASR - Súdny proces s tromi inžiniermi,
obvinenými v súvislosti s veľkým železničným nešťastím
v nemeckom Eschede dnes zastavili. Informoval o tom dnes Prvý
trestný senát Krajinského súdu v Lüneburgu. Podľa
rozhodnutia súdu sa obvinení nedopustili žiadneho ťažkého
zavinenia.
V Eschede pri Hannoveri došlo 3. júna 1998 k vykoľajeniu
vysokorýchlostnej vlakovej súpravy ICE Nemeckých železníc,
ktorá v rýchlosti 200 kilometrov za hodinu narazila do pilieru
mostu. Pri nešťastí zahynulo 101 ľudí. Vyšetrovanie
potvrdilo, že príčinou nešťastia bolo jedno zlomené koleso
vlaku.
Zo zavinenia nehody obvinili dvoch inžinierov železnice a jedného
inžiniera z podniku, ktorý vyrobil kolesá súpravy. Podľa obžaloby
mali inžinieri nedostatočne preskúšať možnosť zaťaženia
nového typu kolies pre vlakovú súpravu.
Obvinení musia zaplatiť po 10.000 eúr. Príbuzní obetí sa s
takýmto záverom súdneho konania nechcú uspokojiť a oznámili,
že podajú sťažnosť na Spolkový ústavný súd.
Pri zrážke nemeckého autobusu s
vlakom v Siófoku zahynulo najmenej 25 osôb
8.5.2003 10:51, TASR - Najmenej 25 osôb prišlo
o život a 11 ďalších utrpelo zranenia pri vážnej dopravnej
nehode, pri ktorej sa dnes krátko po 09.00 h pri meste Siófok
100 kilometrov juhozápadne od Budapešti zrazil preplnený
nemecký poschodový autobus s rýchlikom.
Vyplýva to z najnovšej bilancie maďarských policajných
zdrojov. Predchádzajúca bilancia maďarských úradov hovorila
o 31 obetiach a vyše 50 zranených.
Autobus, ktorý podľa informácií predstaviteľov maďarských
železníc vošiel pravdepodobne na priecestie napriek červenej
signalizácii, po náraze s prichádzajúcim vlakom začal horieť.
Vlak premávajúci na linke Budapešť-Nagykanizsa prelomil
autobus na polovicu a jeho časť tlačil pred sebou 150 metrov.
Zranených previezli do nemocníc v Siófoku, Kaposvári a v Székesfehérvári.
Pri náraze bol zranený aj rušňovodič. Vlaková súprava sa
vykoľajila, pričom podľa predbežných informácií sa vo
vlaku ďalšie osoby nezranili.
Na miesto nehody sa podľa očitých svedkov dostavilo asi 30
vozidiel rýchlej zdravotnej pomoci a štyri záchranárske vrtuľníky.
Za tragickú nehodu nemeckého autobusu
v Siófoku nesie zodpovednosť vodič
9.5.2003 11:52, TASR - Výsledky doterajších vyšetrení
maďarskej polície potvrdzujú, že za štvrtkovú tragickú
nehodu nemeckého autobusu pri Siófoku je zodpovedný vodič
autobusu. Oznámil to dnes v Budapešti minister hospodárstva a
dopravy István Csillag. Havária si doteraz vyžiadala 33 ľudských
životov.
Odborníci jednoznačne vyvrátili dohady, že na železničnom
priecestí s blikajúcou svetelnou signalizáciou mohol vodič červené
znamenie prehliadnuť kvôli oslneniu. Vinník nehody zahynul na
mieste nehody.
V ďalšom vyšetrovaní prípadu budú podľa ministra
spolupracovať s domácimi aj nemeckí špecialisti. Stav piatich
nemeckých pacientov, ktorí prežili nehodu, je stabilizovaný.
Premávku vlakov na trati Budapešť-Nagykanizsa obnovili dnes ráno.
V Maďarsku sú závory vzácnosťou
Sme, 10.5.2003, PETER MORVAY - Maďarská železničná
spoločnosť MÁV odmieta spoluvinu za štvrtkové nešťastie,
pri ktorom na železničnom priechode pri Siófoku zrazil rýchlik
dvojposchodový autobus s nemeckými turistami. Železničná
spoločnosť tvrdí, že priechody vyhovujú domácim aj európskym
normám. Bezpečnostný riaditeľ MÁV-u László
Bencsik sa nechcel vyjadriť, či by mohla závora na priechode
nešťastiu zabrániť. „Päť z desiatich nehôd na železničných
križovatkách pri Balatone sa stalo na priechodoch, kde boli aj
závory,“ tvrdí.
Závory naozaj nie sú istotou. V roku 1996 zomrelo na priechode
pri dedine Kutas pri zrážke autobusu a nákladného vlaku 13 ľudí.
Priechod závory mal, tie neboli spustené včas. To však maďarské
železnice ani úrady neospravedlňuje. Závory má iba 16
percent železničných priechodov, na viac ako polovici z nich
navyše nefungujú svetlá. V priebehu 10 rokov zomrelo na železničných
priechodoch 412 ľudí, 1214 bolo zranených.
„Piaty rok prebieha program na zvýšenie bezpečnosti
priechodov, ročne postavíme 50 až 60 závor,“ bráni sa štátny
tajomník ministerstva hospodárstva a dopravy Gábor Szalay-Berzeviczy.
MÁV
pravidelne zoraďuje priechody podľa ich nebezpečnosti a na základe
toho ich obnovuje. Priechod v Siófoku bol na 173. mieste rebríčka.
„Prikázali sme spoločnosti urobiť nové hodnotenie,“ tvrdí
Szalay-Berzeviczy, podľa ktorého uvažujú o urýchlení
programu, potrebovať budú viac peňazí zo štátneho rozpočtu.
Vybavenie jedného priechodu závorami stojí podľa MÁV-u
viac ako 5 miliónov slovenských korún.
Na rovnakom priechode v Siófoku sa stalo podobné nešťastie v
roku 1980. Vlak sa zrazil s robotníckym autobusom, zomrelo 21 ľudí.
Predstavitelia mesta tvrdia, že MÁV a úrady niekoľkokrát
žiadali o závory.
Siófok je považovaný za hlavné mesto Balatonu. Dopravná situácia
pri jazere je v lete veľmi zlá. Nehoda opäť ukázala na problémy
jazera, produkujúceho asi štvrtinu maďarských príjmov z
turistiky. Do infraštruktúry sa tam však investuje žalostne málo.
Železničná spoločnosť zvýšila za
1. štvrťrok výnosy o 552 mil. na 5,12 mld Sk
11.5.2003 15:29, TASR
Výnosy 5,12 miliardy Sk dosiahla za prvý štvrťrok tohto roku ZSSK , a. s. V porovnaní
s rovnakým obdobím vlaňajška je od viac o 552 miliónov Sk.
Toto zvýšenie výnosov najviac ovplyvnili tržby z nákladnej
dopravy, ktoré dosiahli takmer 3,4 miliardy Sk, čo je medziročne
nárast o 11 %.
V uvedenom období v medziročnom porovnaní zvýšila ZSSK prepravu tovaru o 8 %, pričom
prepravila 11,6 milióna ton tovaru. Vzrástla preprava železnej
rudy (31 %), kovov o 16 %, ropných výrobkov o 12, uhlia o 5 a
chemických výrobkov o 4 %. O 20 % sa znížila preprava dreva,
potravín o 14 a stavebnín o 6 %.
Tržby z osobnej prepravy vzrástli v sledovanom období o 2 %,
pričom počet cestujúcich klesol o 6 %.
ZSSK znížila náklady oproti porovnateľnému
obdobiu o 60 miliónov Sk na 5,2 miliardy Sk. Najvyššiu časť
nákladov tvorí úhrada za železničnú dopravnú cestu (1,7
miliardy Sk), osobné náklady (1,2 miliardy), spotrebované nákupy
(867 miliónov) a ostatné služby (665 miliónov Sk).
Ako TASR informoval riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský, spoločnosť má v súčasnosti
19 865 zamestnancov, čo je o 1 397 menej ako v tom istom období
minulého roku a o 221 menej ako na začiatku tohto roku.
, , ČD , ÖBB , , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , FS , FS Trenitalia , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , , IC a EC , EÚ , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU
Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Malacky , Kúty , Senica , Jablonica , Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Čadca , Vrútky , Martin , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Margecany , Kysak , Košice , Prešov , Galanta , N. Zámky , Štúrovo , Komárno , Prievidza , Nitra , Zvolen , Bánovce n/O. , V. Kapušany , Čierna n/T. , TEŽ , koridory
ĽMJ , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina -
Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová
Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata