MINISTERSTVO DOPRAVY, PÔŠT
A TELEKOMUNIKÁCII
SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Číslo: 2593/M - 2002
Materiál na
rokovanie
|
vlády SR |
Správa o postupe a priebehu transformácie Železníc Slovenskej republiky
_______________________________________________________________________
Podnet: Obsah
materiálu:
Na základe rokovania vlády SR 1. Predkladacia správa
zo dňa 8. 1. 2003 k Zmluve o výkonoch 2. Dodatok k materiálu
vo verejnom záujme pri prevádzkovaní 3. Tabuľky
osobnej dopravy na dráhe na rok 2003
P r e d k l a d á:
Pavol P r o k o p
o v i č
minister dopravy, pôšt a telekomunikácií
Slovenskej republiky
Bratislava, január 2003 |
PREDKLADACIA SPRÁVA
Dodatok k materiálu Správa o postupe a priebehu transformácie Železníc Slovenskej republiky sa predkladá na základe rokovania vlády SR zo dňa 8. 1. 2003 k Zmluve o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní osobnej dopravy na dráhe na rok 2003.
Tento
dodatok obsahuje pripravené riešenie redukcie dopravy na jednotlivých traťových
úsekoch pre rok 2003, kilometrickú vzdialenosť, vlakové kilometre, spotrebu
nafty a celkový efekt úspory nákladov. K redukcii pristúpila Železničná
spoločnosť, a. s. z dôvodu stanovenia pevnej čiastky vyplývajúcej zo
Zákona o štátnom rozpočte 4,33 mld. Sk na výkony vo verejnom záujme pri
prevádzke osobnej dopravy. Toto zníženie výkonov vychádza
z plánovaných tržieb a nákladov zohľadňujúcich rast vstupov ako i výšku dotácie
určenenú v štátnom rozpočte na rok 2003.
Významným kritériom pre
rozhodovanie o obmedzení prevádzky osobnej dopravy na konkrétnom vlakovom úseku
boli ukazovatele nákladovosti resp. výnosnosti. Ďalším kritériom bol súbeh
železničnej trate s cestou v danom úseku, veľkosť prepravných prúdov
cestujúcich a technologické podmienky realizácie dopravy na danom úseku (obraty
súprav,...).
Posledný návrh
ZVVZ na rok 2003, ktorý bol predložený vláde SR bol spracovaný
v intenciách návrhu štátneho rozpočtu, t. j. výška úhrady zo štátneho
rozpočtu (pôvodne 4,3 mld. Sk a v súčasnosti 4,33 mld. Sk – z dôvodu
ponechania zliav dôchodcom) určená na výkony vo verejnom záujme je pevná a
konečná. K tejto čiastke a očakávaným tržbám musel byť prispôsobený i
rozsah výkonov. Trate a kritéria, ktoré boli podkladom pre zrušenie osobnej
dopravy na dráhach sa nachádzajú v prílohe č. 1.
Výsledným efektom
dôkladnej analýzy je pozastavenie verejnej osobnej dopravy prevažne na
regionálnych tratiach. Príloha č. 2
obsahuje pripravené riešenie redukcie dopravy na jednotlivých traťových
úsekoch pre rok 2003, kilometrickú vzdialenosť, vlakové kilometre, spotrebu
nafty a celkový efekt úspory nákladov.
Kritéria pre zrušenie osobnej dopravy
Významným kritériom pre
rozhodovanie o obmedzení prevádzky osobnej dopravy na konkrétnom vlakovom úseku
boli ukazovatele nákladovosti resp. výnosnosti. Posudzované trate vykazujú v priemere
5,7 Sk nákladov na každú Sk tržieb, ktoré by pri zastavení dopravy na daných
úsekoch boli stratené. Ďalším kritériom bol súbeh železničnej trate
s cestou v danom úseku a technologické podmienky realizácie dopravy
na danom úseku (obraty súprav,...).
Vyhodnotenie vplyvov v dôsledku zrušenia
tratí
Zo štúdie, ktorá sa zaoberala modelovým porovnaním
emisií z cestnej a železničnej dopravy na regionálnych dráhach spracovanej
VÚD Žilina vyplynuli nasledovné závery:
Pri porovnaní hodnôt mernej spotreby a merných emisií pre priemerné železničné i cestné vozidlá v osobnej i nákladnej doprave sa dospelo k záveru, že železničná doprava v hodnotenom regióne je environmentálne i ekonomicky priaznivejšia ako cestná doprava. Iba v prípade porovnania mernej spotreby samotného motorového voza M811 s autobusom typovej rady C 734 sú prakticky zhodné výsledky, čo súvisí s výkonovo obdobným hnacím dieselovým agregátom na železničnom i cestnom vozidle a s nižším počtom prepravovaných osôb na železničnom vozidle pri zvolenom kapacitnom využití. Environmentálna výhodnosť železničnej dopravy sa oproti autobusovej prejavuje hlavne pri väčších dopravných prúdoch a vysokom kapacitnom využití dopravných prostriedkov. Využitie jednotlivých spojov závisí od vhodnosti zavedenia trasy, ale aj od konkurencie jednotlivých druhov dopráv, čo vedie k rozdeleniu prepravných prúdov cestujúcich medzi konkurujúcimi druhmi dopráv.
Keďže sa jedná len o trate s nízkym prepravným prúdom a súčasne boli vybraté v prevažnej miere trate, kde sa prevádzka uskutočňuje na dieselovú trakciu, environmentálna výhodnosť železničnej dopravy je porovnavateľná a v niektorých prípadoch je len o málo výhodnejšia ako autobusová doprava.