Mladá
žena spáchala samovraždu tým, že sa postavila chrbtom k
vlaku
2.6.2003 11:16 - Mladú ženu, ktorá
sa chrbtom postavila k prichádzajúcemu vlaku, zrazil v piatok
podvečer rýchlik Slatina medzi
Sencom- a Recou . Rušňovodič pre krátku vzdialenosť i
napriek použitiu výstražného zvukového znamenia a
rýchlobrzdy nedokázal zrážke predísť.
Železniční policajti v sobotu ráno zistili, že ide o
17-ročnú dievčinu zo Seneckého okresu, ktorá zanechala doma
list na rozlúčku. Uviedla v ňom, že sa cíti byť zbytočná.
Udalosť si vyžiadala takmer dvojhodinové zastavenie dopravy a
meškanie piatich vlakov v rozpätí od troch do 90 minút.
V sobotu ráno vlak zrazil 38-ročného Bratislavčana, ktorý si
v úseku trate Bratislava-Lamač
- Devínska Nová Ves krátil cestu domov cez trať pod
mostom diaľnice. Neskoro si všimol, že prichádza vlak. Ten ho
zachytil a odrazil na stranu. Nepozorný Bratislavčan má
zlomených päť rebier, odretú tvár a iné zranenia, ktoré si
vyžiadajú liečenie asi tri týždne.
Z rozbiehajúceho sa vlaku vypraveného zo Starej Ľubovne v
sobotu popoludní vyskočila 21-ročná dievčina z obce Jurské
v okrese Kežmarok. Po zoskoku zostala ležať v koľajisku.
Lekári konštatovali, že má ľahší otras mozgu a po tele
viaceré odreniny s dobou liečenia asi tri dni.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Vo Švajčiarsku začínajú raziť 57
kilometrov dlhý Gotthardský železničný tunel
2.6.2003 13:12 - Vo Švajčiarsku
začínajú raziť 57 kilometrov dlhý Gotthardský železničný
tunel, ktorý bude najväčším svojho druhu na svete.
Bude postavený pre vlaky s vysokou rýchlosťou. Prvý z nich
preletí tunelom rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu v roku
2014. Nákladné vlaky budú po jeho koľajach premávať
rýchlosťou 160 km za hodinu. Vďaka tomuto dielu sa cesta
vlakom z Zürichu do Milána z terajších 3,5 hodiny skráti o
hodinu. Hlavným dôvodom jeho výstavby je snaha odbremeniť
cesty vo švajčiarskych Alpách od nadmerného preťaženia.
Jestvujúce trate pod horskými končiarmi ohrozujú kamenné a
snehové lavíny. V zime, keď trať medzi Švajčiarskom a
Talianskom zafúka sneh, býva spojenie medzi nimi často
prerušené.
Výstavba tunela si podľa doterajších predpokladov vyžiada 14
miliárd CHF. Získajú sa z mýta, ktoré platia nákladné
vozidlá za používanie švajčiarskych ciest a dotáciami zo
štátneho rozpočtu.
Raziaci štít je dlhý 400 metrov a jeho denný výkon sa
odhaduje na 20 metrov v dvoch osemhodinových zmenách. Tretích
8 hodín bude vyhradených na jeho údržbu.
Odborníci tvrdia, že čím bude skala tvrdšia, tým sa bude
dosahovať rýchlejší postup. Problémom budú mäkké skaly,
ktoré pred mnohými miliónmi rokov ležali pod morským dnom. V
miestach pod najvyššími končiarmi bude teplota v tuneli až
okolo 40 stupňov. Pri zameriavaní trasy sa využijú služby
navigačných družíc a laserové zameriavače.
Informoval nemecký denník Handelsblatt.
V Trenčíne narazil rýchlik do
nákladného auta
2.6.2003 - Na tri milióny korún
odhaduje polícia škodu, ktorá vznikla v nedeľu v noci pri
zrážke rýchlika a nákladného auta v Trenčíne .
Medzinárodný rýchlik Báthory narazil po 22.00 h do návesu
nákladného auta, ktorý z neznámych príčin zostal stáť na
železničnom priecestí. Pri nehode nebol nikto zranený.
Dopravu na oboch koľajách obnovili až po siedmich hodinách.
Podľa hovorcu Okresného riaditeľstva PZ v Trenčíne Pavla
Kudličku je príčina nehody v štádiu vyšetrovania.
Od polovice júna budú vlaky opäť
jazdiť na jedenástich regionálnych tratiach
Niektoré trate obnovia na úkor iných
2. 6. 2003, Juraj Danielis - Od
polovice júna obnoví železničná spoločnosť osobnú dopravu
na deviatich regionálnych tratiach. Z celkovo 25 tratí, kde sa
na začiatku februára osobná doprava zastavila, tak po tomto
termíne budú vlaky jazdiť na jedenástich
"lokálkach". Na dvoch už totiž doprava funguje a
zvyšné nahrádzajú autobusy. ZSSK však nechce prekročiť dohodnutý
objem výkonov v osobnej doprave na tento rok, a preto zruší
niektoré spoje.
"Vypracovali sme analýzu obsadenosti tratí v regiónoch,
pričom spoje s najmenej cestujúcimi zrušíme a ušetrené
vlakokilometre použijeme v prospech regionálnych tratí,"
vysvetlil hovorca Miloš Čikovský. Redukciou, ktorá sa dotkne
24 osobných vlakov, spoločnosť mesačne ušetrí viac ako
šesť tisíc vlakových kilometrov. Zrušenie železničnej
dopravy na 22 tratiach bez tých, kde ju nahradila autobusová,
prinieslo úsporu asi 2,8 milióna kilometrov. Na tento rok si
totiž štát objednal výkony 31,1 milióna vlakokilometrov
oproti pôvodným zhruba 38 miliónom. Ich obmedzenie je
príčinou redukcie osobnej dopravy nielen na lokálkach, ale aj
na zhruba dvesto ďalších spojoch.
Zaniknú napríklad spoje Piešťany
- Leopoldov (1 vlak - pozn. Addams), Starý Smokovec - Poprad-Tatry
(1 vlak - pozn. Addams) a iné. Autobusovú dopravu,
ktorou spoločnosť nahradila tri lokálky, podnik zruší. Na
úseku Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy tak už
ďalej vôbec nebude zabezpečovať osobnú dopravu.
Situácia sa do konca roka už meniť nebude, železničný
dopravca neplánuje ďalšie obnovy ani redukcie. Ako dodal
Čikovský, postup v budúcom roku bude závisieť od objemu
výkonov vo verejnom záujme, ktoré si objedná štát. Oproti
4,3 miliardám v tomto roku požiadala spoločnosť pre budúci
rok o takmer 300 miliónov naviac, tie však majú pokryť
zvyšujúce sa náklady.
Zdražovanie budúci rok
Prevádzku železničného dopravcu DPH na úrovni
devätnásť percent, ani zvýšená spotrebná daň, ktoré
zdvihnú cenu nafty, neovplyvní. Na druhej strane, ZSSK stúpnu náklady, zatiaľ však nemá
prepočet ich rastu a v tomto roku neplánuje upravovať ceny
cestovného. Návrh na zvýšenie, na ktorý má nárok raz
ročne, spoločnosť predloží budúci rok. V tomto roku
cestovné už zdraželo. Podnik podľa Čikovského požiada o
zvýšenie minimálne o mieru inflácie. Zvýšené ceny budú
okrem nárastu nákladov na energie odrážať aj výdavky na
naftu.
Nasadenie vlakov na obnovovaných regionálnych
tratiach od 15. VI. 2003
Passenger Transportation reopening since 15. VI. 2003
Trať Line |
Počet vlakov Train numbers |
Neded - Šaľa | 3 páry / paars |
Žilina - Rajec | 7 párov / paars |
Trenčín - Chynorany | 5 párov / paars |
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou | 4 páry / paars |
Levice - Čata , Čata - Štúrovo | 5 párov / paars |
Šahy - Čata | 5 párov / paars |
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava | 5 párov / paars |
Muráň - Plešivec | 4 páry / paars |
V. Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad O. | 4 páry / paars |
Substitut bus transportation Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy canceled.
Zdroj/Source: ZSSK
Železnice obmedzujú posielanie
spešnín
3.6.2003 - Spešninové zásielky sa
od nedele budú dať posielať iba zo 79 železničných staníc.
ZSSK trvalo obmedzuje počet staníc, na
ktorých sa bude dať využívať táto služba - doteraz ich
prijímali na vyše 200 staniciach.
„Rušíme spešniny z menších staníc, vo väčších
ostávajú. Trochu sa zmenia aj podmienky prepráv. Doteraz sa
dali ako spešnina prepravovať napríklad živé zvieratá,
onedlho to už možné nebude,“ povedal hovorca železničnej
spoločnosti Miloš Čikovský.
Spešniny boli pomerne využívanou službou. Princíp je
podobný ako posielanie balíkov poštou, ale spešniny môžu
mať väčší rozmer. O rušení sa začalo hovoriť na
začiatku marca.
„Teraz už je to jasné. V polovici mesiaca budú nejaké
zmeny, ale na veľkých staniciach by mali spešniny zatiaľ
ostať. Potom bude najlepšie prísť na stanicu a informovať sa
na vývesných tabuliach. Tam bude napísané, do ktorých a z
ktorých staníc sa dá poslať spešnina,“ povedala pani zo
spešninovej pokladne na stanici v
Trenčíne .
Službu využívali najmä súkromní podnikatelia. Železnicou
sa dali posielať balíky vážiace desiatky kilogramov a veľké
aj ako paleta. Bežne sa ako spešniny prevážajú aj kusy s
dĺžkou dva metre. Maximálna hmotnosť a veľkosť spešniny
závisí od stanice, z ktorej, alebo do ktorej je balík
posielaný. Železnice zaručujú, že spešninu doručia do 24
hodín. Vedenie Železničnej spoločnosti tvrdí, že preprava
spešnín je nadmieru stratová, celková ročná strata je
údajne 320 miliónov korún a železničiari dúfajú, že po
redukcii ušetria do konca roka 130 miliónov. Redukcia bude mať
vplyv aj na zamestnancov, z doterajších 602 ľudí bude pri
spešninách robiť 245. Vyše 200 ľuďom ponúknu inú prácu a
ostatných prepustia.
O rozostavanú budovu železníc je
veľký záujem
3.6.2003 - Predbežný záujem o
rozostavanú železničiarsku budovu na rohu ulíc Šancová a
Žabotová v Bratislave prejavilo celkovo 13 záujemcov, ktorí
môžu do dvoch týždňov predložiť svoju ponuku na
odkúpenie. Ďalšie ponuky už železnice prijímať nebudú,
pričom o prípadnom nadobúdateľovi podnik rozhodne po
pätnástom júni. Informoval o tom hovorca železníc Ján
Keresteš. ŽSR a Železničná akciová spoločnosť ( ZSSK ) chcú predať
kontroverznú budovu, ktorá mala byť novým ústredím ZSSK , za minimálnu
cenu na úrovni vzniknutých nákladov zvýšených o cenu
pozemku. ŽSR a ZSSK
ponúkajú záujemcom na predaj stavbu, ktorá bude mať štyri
zrealizované podzemné podlažia určené na parkovanie a jeden
nezrealizovaný administratívny blok zo 14 nadzemných podlaží
a jeden nezrealizovaný blok tvorený 20 bytmi.
Rakúšania štrajkujú
3.6.2003 - Rakúšania budú dnes
protestovať a štrajkovať proti opatreniam vlády.
Celý deň nebude premávať osobná železničná doprava, vo
Viedni nepôjde mestská hromadná doprava.
Colné kontroly na hraniciach vybavia len súrne zásielky.
Štrajkovať budú poštári, aj zamestnanci bánk a obchodných
reťazcov.
Železničné nešťastie v Španielsku
si vyžiadalo pravdepodobne 27 ľudských životov
4.6.2003 18:24 - Pri čelnej zrážke
rýchlika ( Talgo
- pozn. Addams ) s nákladným vlakom, ku ktorej došlo
v noci nadnes na juhovýchode Španielska, zahynulo pravdepodobne
27 ľudí a ďalších 38 sa zranilo.
Záchranári našli do popoludnia v troskách do seba
zakliesnených vlakov 22 sčasti zuhoľnatených tiel. Podľa
správ španielskeho rozhlasu je päť cestujúcich rýchlika
stále nezvestných. Prakticky už neexistuje možnosť nájsť
ich živých. Vagóny sa pri zrážke v nočných hodinách
vznietili a pri teplote 1800 stupňov vyhoreli.
K tragickej nehode došlo pri stredovekom meste Chinchilla v
provincii Albacete. Pravdepodobnou príčinou bol chybný
svetelný signál na semafore. "Všetko naznačuje, že
príčinou bola ľudská chyba," vyhlásil španielsky
premiér José María Aznar po tom, ako navštívil miesto
tragédie.
Podľa informácií štátnej železničnej spoločnosti RENFE dal
prednosta stanice v Chinchille rýchliku s 86 pasažiermi
zelenú, hoci v tom čase prichádzal v protismere po
jednokoľajnom úseku trate nákladný vlak. Prednosta už svoj
omyl priznal.
Rýchlik ( Talgo -
pozn. Addams ) išiel po trase Madrid-Murcia-Cartagena.
Sila nárazu vyvrhla lokomotívu a viacero vagónov nákladnej
súpravy na prvé vagóny vlaku. Obe lokomotívy a vagóny prvej
triedy tzv. Talgo
rýchlika zachvátili plamene. Požiar mohlo spôsobiť aj
vedenie vysokého napätia, ktoré prechádza presne ponad miesto
nešťastia.
V prípade, že sa potvrdí počet mŕtvych, bude to
najvážnejšie železničné nešťastie v Španielsku za
posledných 30 rokov. Medzi mŕtvymi sú rušňovodiči oboch
vlakov. Úrady po zrážke vyhlásili chemický poplach, keďže
nákladný vlak mal prevážať nebezpečné látky. Poplach
zakrátko odvolali, keď sa zistilo, že kontajnery sú prázdne.
Plamene uhasili až požiarnici. Predné vagóny rýchlika
vyhoreli do tla a boli tak zdeformované, že záchranári sa
nemohli dlhé hodiny dostať do ich vnútra. Aby sa dali
vytiahnuť mŕtve telá, musela sa najskôr zdvihnúť
lokomotíva nákladného vlaku troma veľkými žeriavmi.
Nešťastie rozprúdilo debatu o bezpečnosti španielskych
železníc. Ľavicové strany a odbory vyčítajú vláde, že
železničnú sieť nechala spustnúť. Starosta Chinchilly k
tomu povedal, že nešťastie sa dalo predvídať, pretože trať
nemala automatický bezpečnostný systém. Španielsky minister
dopravy Francisco Alvarez-Cascos naproti tomu namietal, že
španielska železnica patrí k najbezpečnejším v Európe.
Na trati Madrid-Cartagena sa pritom v januári vykoľajil
rýchlik. Pri nehode zahynuli dve ženy. Španielske železnice
postihla toho roku séria nehôd. Za prvých päť mesiacov roka
sa na železnici odohralo 13 nehôd. Zahynuli pri nich -
nešťastie z noci nadnes v tom nie je zarátané - traja ľudia
a 100 osôb sa zranilo.
Vagóny vyzerali ako harmonika
5.6.2003 - Záchranári včera celý
deň horúčkovito prehľadávali vraky dvoch vlakov, ktoré v
utorok večer v provincii Albacete na juhovýchode Španielska do
seba narazili. Najmenej jedenásť ľudí pri havárii zahynulo,
štyri desiatky sa zranili. Aj večer ešte zostávalo 15 osôb
nezvestných.
„Sila nárazu bola obrovská. Myslela som si, že všetci
zomrieme. Videli sme, ako horia prvé vagóny,“ povedala jedna
z cestujúcich rozhlasovej stanici Cadena Ser.
„Chceli sme otvoriť dvere, ale boli zablokované. Keď sme sa
konečne dostali von, nemohli sme ani pomôcť ľuďom, ktorí
boli uväznení v prvých vagónoch, pretože všade bol dym a
plamene,“ vypovedala iná žena z piateho vozňa súpravy.
Ak sa nezvestní nenájdu živí, utorok sa stane dňom
najtragickejšieho železničného nešťastia v Španielsku za
posledných 20 rokov. Rýchlik Talgo spájajúci
Madrid s Cartagenou na juhozápade krajiny sa čelne zrazil s
nákladným vlakom pri meste Chinchilla pred desiatou večer.
„Jeden z vagónov prvej triedy sa pri zrážke úplne
sploštil, až vyzeral ako harmonika,“ povedal iný svedok.
Lokomotíva a niekoľko prvých vagónov rýchlika začalo
horieť.
Záchranné operácie museli v noci prerušiť. S príchodom
svetla dorazili hasiči s troma žeriavmi, aby odstránili
prekážajúce vagóny a lokomotívu nákladného vlaku a
umožnili záchranárom dostať sa k rýchliku. Hasiči
dopoludnia vyslobodili šesť obhorených tiel z jedálenského
vagóna vlaku.
Požiar zrejme vyvolalo poškodenie vedenia vysokého napätia.
Príčinou zrážky vlakov bol zrejme ľudský faktor: výpravca
na stanici v Chinchille pustil rýchlik Talgo na
jednokoľajovú trať, po ktorej už išiel v protismere
nákladný vlak.
Nákladný vlak neviezol podľa správy železníc nebezpečný
materiál. Tri vagóny, ktoré predtým prepravovali kyselinu
sírovú, boli v čase nehody prázdne. Železnica uistila, že
riziko vzniku toxických plynov nehrozí. Napriek tomu polícia
po nešťastí upozornila obyvateľov Chinchilly, aby radšej
nevychádzali a nechali okná a dvere zatvorené.
Najtragickejšie železničné nešťastie z posledných
desaťročí v Španielsku sa odohralo v roku 1997 v
Huarte-Araquil na severe Španielska, keď zahynulo zahynulo 18
ľudí. Predtým, v roku 1980, sa čelne zrazil rýchlik s
nákladným vlakom v provincii Soría severne od Madridu a
zahynulo 17 ľudí. V 90. rokoch Španielsko začalo mohutne
investovať do inovácie železníc.