O 21 miliardovom záväzku železníc na budúcom
zasadnutí vlády SR
26.6.2003 16:18 - Vláda SR dnes na požiadanie
ministra financií Ivana Mikloša odložila prerokovanie materiálu
o prechode záväzkov Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s.,
Bratislava a Železníc SR ( ŽSR ) v objeme takmer
21 miliárd Sk do štátneho dlhu k 1. januáru 2004 na budúce
zasadnutie vlády.
Vládny kabinet odložil aj rozhodnutie o tom, aby Ministerstvo
financií (MF) SR odpustilo ŽSR vrátenie
návratnej finančnej výpomoci z roku 1998 v objeme 527 miliónov
Sk.
Ako dnes na tlačovej besede s novinármi uviedol minister
dopravy Pavol Prokopovič, minister financií požiadal o
doplnenie materiálov o niektoré podrobnejšie ukazovatele, a
preto sa predloženými materiálmi bude vláda zaoberať až na
budúci týždeň.
V prípade ZSSK predstavuje príspevok do štátneho dlhu 7,319
miliardy Sk, záväzok ŽSR bude
13,631 miliardy Sk. V oboch prípadoch ide o istiny a úroky úverov
so štátnou zárukou, ktoré čerpali železnice v rokoch
1994-2002 na vykrytie štátom objednaných výkonov vo verejnom
záujme.
Uvedené čiastky zodpovedajú zároveň pohľadávke ŽSR a ZSSK voči štátu,
za ním neuhradené verejné výkony. Štát namiesto ich
vykrytia uprednostnil poskytnutie štátnej záruky na úvery.
ZSSK , ktorá vznikla
1. januára 2002 na seba prevzala z pôvodných ŽSR záväzky voči
bankám za 3,166 miliardy Sk, od roku 2002 si na základe neúčasti
štátu na jej financovaní pribrala ďalší dlh 4,153 miliardy
Sk. ŽSR čerpali
"prevádzkové" úvery od Európskej investičnej banky
(6,875 mld. Sk), Depfa Investment Bank (934 000 Sk) a VÚB (4,31
mld. Sk).
Za dlhy železníc každý zaplatí 10 000 korún
27.6.2003, Jana Morháčová - Až 48
miliárd korún zaplatí štát za dlhy oboch železničiarskych
podnikov. Každý občan Slovenska bude musieť prispieť na zlepšenie
situácie železníc takmer desiatimi tisíckami.
V sume je zahrnutá najmä pomoc pri splácaní pôžičiek od rôznych
bánk, ktoré si brali železnice od roku 1995. "Štát
prevezme úvery za 21 miliárd korún. Zároveň pomôže pri splácaní
úverov jednému z dvoch železničiarskych podnikov - ŽSR - do roku 2007," potvrdil včera
minister dopravy Pavol Prokopovič.
Materiál o definitívnom vyriešení vzťahov medzi štátom a
železnicami by mala vláda schváliť na budúci týždeň. Včera
sa tak nestalo, pretože si ministerstvo financií vyžiadalo
doplniť niektoré ďalšie finančné ukazovatele, ktoré budú
musieť železnice dosahovať v hospodárení v najbližších
rokoch.
Vláda rokovala o dokumente až po vyše dvoch mesiacoch odvtedy,
čo ho pripravili. Minister Prokopovič však poprel informácie,
že by tento materiál zdržiavali pre napätie medzi ministrom
financií Ivanom Miklošom a bývalým riaditeľom ŽSR Ladislavom Saxom.
Saxa odstúpil z funkcie na vlastnú žiadosť pred dvoma týždňami.
Niekoľko dní pred jeho odstúpením Miklošov rezort zverejnil
výsledky kontroly, podľa ktorej peniaze z úverov na železniciach
použili v rozpore s účelom, ktorý schválila vláda.
Tento rok má podľa materiálu štát pomôcť železniciam
sumou takmer päť miliárd korún. Sú v tom započítané štyri
miliardy na splátky za pôžičky a miliarda v podobe úľav. Štát
má odpustiť alebo odložiť splatenie pôžičiek, ktoré železniciam
poskytol v minulosti z ruských deblokácií alebo z peňazí
Fondu národného majetku.
Od budúceho roka štát prevezme na seba vybrané bankové pôžičky
oboch podnikov v hodnote takmer 21 miliárd korún. Okrem toho štát
bude naďalej pomáhať pri splácaní starých bankových pôžičiek,
ktoré zostanú naďalej na pleciach ŽSR najmenej do roku 2007. Ide o ďalších
20 miliárd korún.
"Všetky staré dlhy a vzájomné záväzky štátu a železníc
sa vyrovnajú a vyriešia od roku 2007. V ďalšom období si
musia ŽSR aj na
úvery zarobiť. Štát by uhrádzal len zmluvy vo verejnom záujme
a investície do infraštruktúry," dodal Dušan Turanovič
z ministerstva dopravy. Prakticky to znamená, že od budúceho
roka bude dávať štát ročne najmenej 3,5 miliardy na osobnú
dopravu a rovnakú sumu aj na rozvoj infraštruktúry - teda na
opravy a technické zdokonalenie železníc. "Peniaze na
zmluvu vo verejnom záujme aj na investície budeme železniciam
garantovať," tvrdí Prokopovič.
Veľmi dôležitý na nápravu hospodárenia železničných
podnikov je fakt, že štát od nového roka prevezme na seba tri
úvery ŽSR a tri
úvery ZSSK . "Štát tým má vyrovnať podlžnosti z
minulosti, keď neplatil za zmluvy vo verejnom záujme. Tieto úvery
už definitívne nebudú evidované v účtovníctve a zlepší
sa celková bilancia majetku oboch podnikov," uviedol
Prokopovič. Priamo do štátneho dlhu tak prejdú úvery ŽSR v hodnote 12,1 miliardy korún a pôžičky
ZSSK za 7,3 miliardy
korún. Štát tým vyrovná podlžnosti za neplnenie zmluvy vo
verejnom záujme v rokoch 1993 - až 2002. Zatiaľ však zostáva
nedoriešené to, koľko je štát dlžný ŽSR za zmluvu vo verejnom záujme za rok
2002.
Neriešený zatiaľ zostáva problém železničiarskych dlhov voči
Sociálnej poisťovni. Pôvodne totiž v materiáli bola aj požiadavka,
aby štát tento rok dal železničiarom 1,2 miliardy korún na
vyrovnanie nedoplatkov voči poisťovni. V novej verzii materiálu
sa uvádza, "že treba nájsť riešenie" tohto problému.
Štát preberá dlh železníc
- štát preberie na seba dlh železníc - 48 miliárd korún do
roku 2007
- každý občan tak na daniach železniciam zaplatí 10 000 Sk
Železnice taja firmy prepravujúce spešniny
27.6.2003, Arpád Soltész
- Železničná spoločnosť ( ZSSK ) plánuje ušetriť
do konca roku približne 130 miliónov Sk na zmenenom spôsobe
dopravovania spešnín. Pre zákazníka to znamená, že ich môže
posielať už len do 79 staníc, pričom ešte do 15. júna to
bolo viac ako dvesto. Prekvapuje však spôsob, ktorým železnica
zásielky do jednotlivých staníc dopravuje.
V spešninových vozňoch prepravuje železnica zásielky iba do
štyroch staníc – Bratislavy, Košíc, Žiliny a Zvolena. Do
ostatných vozí spešniny autami. Presnejšie: vozia ich firmy,
od ktorých si ZSSK túto službu objednala. Ktoré firmy to presne
sú, nám nikto z kompetentných povedať nedokázal, alebo
nechcel. Chýba aj . akákoľvek zmienka o výberovom konaní na
túto službu vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie.
V praxi funguje racionalizácia na železniciach nelogicky.
Ak pošlete železnicou zásielku napríklad z Bratislavy do
Popradu, tá síce popradskou stanicou prejde, vyložia ju však
až v Košiciach. Tam ju opäť naložia na auto a odvezú späť
do 120 kilometrov vzdialenej cieľovej stanice.
To znamená, že aj keby ju viezli okamžite a najvyššou možnou
rýchlosťou, poputuje minimálne o štyri hodiny dlhšie a
povezie sa o 240 kilometrov viac ako je reálna vzdialenosť
medzi hlavným mestom a miestom určenia. Okrem toho zásielka
prejde viacerými rukami, čo zvyšuje možnosť jej poškodenia.
Podľa tlačovej správy, ktorú ZSSK zverejnila na svojej internetovskej stránke,
ročne strácala na preprave spešnín 320 miliónov Sk. ”Príčinou
sú najmä vysoké náklady za použitie dopravnej cesty, výška
mzdových nákladov a náklady za používanie vozňov,” píše
sa v správe, ktorá však nijaký podrobnejší výpočet
neobsahuje. “Optimalizácia prepravy spešnín bude prebiehať
v niekoľkých etapách. V prvej sa ZSSK sústredí na jednorázové zníženie nákladov
a v ďalšom období sa vytvoria predpoklady pre rozvoj tohto
produktu." Okrem radikálneho zníženia počtu staníc, do
ktorých je možné posielať spešniny, ušetrí železnica čiastočne
aj na zamestnancoch. Z pôvodných 602 ľudí zamestnaných na
spešninách ostane pracovať len 245. Pre nadbytočnosť však
prepustia len153 zamestnancov a ďalším 204 pracovníkom ponúknu
miesta v iných prevádzkach. Reálne teda ZSSK ušetrí mzdy iba približne za jednu štvrtinu
zamestnancov.
Samotnú automobilovú prepravu Železničná spoločnosť
presunula na externé súkromné firmy. “Ku mne ešte neprišli
všetky doklady, neviem presne, ktoré firmy to zabezpečujú,”
tvrdil nám riaditeľ Divízie nákladnej prepravy a člen
predstavenstva ZSSK Jozef Šimlovič.
“Sú to externé subjekty, ale neviem ktoré,” povedal Šimlovič,
podľa ktorého touto informáciou disponujú na ústredí v
Bratislave. Pri svojom pracovnom vyťažení si údajne nevšimol
ani to, ktorá firma odváža spešniny z košickej stanice, kde
má svoju kanceláriu.
„Neposkytujeme zoznamy firiem s ktorými uzatvárame zmluvy, je
to predmetom obchodného tajomstva,“ vyhlásil riaditeľ
komunikačného odboru ZSSK Miloš
Čikovský, „Železničná spoločnosť pri zmene koncepcie
prepravy spešnín rozhodla o výbere autodopravcu na určitú časť
prepravných činností. Vzhľadom na krátkosť času a radikálnu
zmenu podmienok sa ZSSK rozhodla pre testovaciu prevádzku od 15. júna
do konca roka 2003,“ vyjadril sa k výberovému konaniu. “Výber
autodopravcu sa uskutočnil zákonným spôsobom, a to rokovacím
konaním bez zverejnenia po predchádzajúcom prieskume a
vyhodnotení trhu. Časovú tieseň spoločnosť odôvodňuje aj
tým, že zmenou systému prepravy spešnín spoločnosť v tomto
roku ušetrí vyše sto miliónov Sk. Od 1. januára 2004 bude
uzatvorená zmluva na prepravu spešnín s firmou, ktorá sa
stane víťazom verejného obstarávania so zverejnením.”
Ak pošlete železnicou zásielku napríklad z Bratislavy do
Popradu, tá síce popradskou stanicou prejde, vyložia ju však
až v Košiciach. Tam ju opäť naložia na auto a odvezú späť
do 120 kilometrov vzdialenej cieľovej stanice.
To znamená, že aj keby ju viezli okamžite a najvyššou možnou
rýchlosťou, poputuje minimálne o štyri hodiny.
ŠETRENIE ŽELEZNIČNEJ SPOLOČNOSTI
Železnice tvrdia, že na spešninách strácajú 320
miliónov ročne.
Racionalizačné opatrenia však skomplikovali prepravu zásielok.
Vozia ich v spešninových vozňoch, ale aj autami.
Preprava autami prešla bez výberového kanania na súkromné
firmy. Ich železnice nezverejnili.
Počas púte bude chodiť do Levoče motoráčik
30.6.2003 - Železničná spoločnosť,
a.s., Bratislava zavedie počas Mariánskej púte v Levoči 5. a
6. júla mimoriadnu osobnú vlakovú dopravu medzi Spišskou
Novou Vsou a Levočou. Vyhovela tak žiadosti predsedu Košického
samosprávneho kraja (KSK) Rudolfa Bauera, aby neboli dopravné
problémy v súvislosti s púťou na ktorú zvykne chodiť niekoľko
stotisíc veriacich. Ako agentúru SITA informoval riaditeľ
odboru ZSSK Miloš
Čikovský, Levočanka začne premávať v sobotu 5. júla, keď
prvý spoj vyrazí o 7.20 a potom bude premávať v nadväznosti
na najdôležitejšie spoje železničnej osobnej dopravy až do
6. júla, kedy z Levoče o 20.16 vypravia posledný spoj. O
podrobnom cestovnom poriadku Levočanky budú cestujúcich
informovať oznamy na železničných staniciach v Sp. Novej Vsi
i Levoči.
Košický samosprávny kraj a dotknuté obce a mestá rokujú so ZSSK o trvalom obnovení osobnej železničnej
prepravy na tejto trati. Podľa analýzy, ktorú vypracovala špeciálna
komisia KSK, by trať mohla byť rentabilná. Samosprávne kraje
sú ochotné obmedziť v tomto úseku autobusovú dopravu, čím
by vzrástol počet cestujúcich, uviedol pred časom predseda
KSK R. Bauer. ZSSK uvažuje o obnovení Levočanky od nadobudnutia
platnosti nového cestovného poriadku koncom roka.
Bratislavčanke samovražda v Piešťanoch nevyšla
30.6.2003 11:11 - Neuveriteľné šťastie
mala 45-ročná Bratislavčanka, ktorá sa rozhodla v sobotu na
železničnej stanici v Piešťanoch skoncovať so svojím životom.
Žena si ľahla na koľaj priamo pred idúci rýchlik. Rušňovodič
okamžite použil výstražné zvukové znamenie a zatiahol rýchlobrzdu,
vlak však prešiel ponad ženu. Keď súprava zastavila, žena
vyliezla bez akýchkoľvek zranení spod tretieho vozňa. Po
prevoze do piešťanskej nemocnice to potvrdil i lekár. Následne
ženu previezli na psychiatrickú kliniku na pozorovanie.
Experti predložili Európskej komisii ambiciózny plán
rozvoja európskej dopravy
30.6.2003 17:24 - Ambiciózny plán
rozvoja dopravy na európskom kontinente, ktorý dnes Európskej
komisii predložila skupina expertov, obsahuje dve desiatky
prioritných dopravných projektov. V rozšírenej Európskej únii
prepoja východ so západom a juh so severom a vyžiadajú si do
roku 2020 investície 235 miliárd eur.
Únia už pred desiatimi rokmi vytýčila 14 veľkých transeurópskych
dopravných projektov, v ich realizácii však zaostávala.
Skupina expertov na čele s bývalým komisárom pre dopravu
Karlom Van Miertom teraz odporúča zmeniť prístup k budovaniu
európskych dopravných sietí.
Staršie projekty, ktoré sa týkajú únie pred rozšírením o
štáty strednej a východnej Európy, vyzývajú experti dokončiť
urýchlene do roku 2010. Ide napríklad o rýchlovlakové
spojenia medzi Parížom, Bruselom, Kolínom, Amsterdamom a Londýnom.
Experti však popri tom odporúčajú 18 nových projektov, ktoré
by mali byť dokončené do roku 2020 a z ktorých mnohé sa týkajú
nových členských krajín.
Ide napríklad o železničné spojenie Paríž-Štrasburg-Štutgart-Viedeň-Bratislava,
železničnú linku Gdansk-Varšava-Brno/Žilina, diaľnicu
Gdank-Katovice-Brno/Žilina-Viedeň, alebo multimodálne
prepojenie Portugalska a Španielska so strednou Európou. Súčasťou
projektov je tiež dokončenie európskeho satelitného navigačného
systému Galileo.
Náklady na realizáciu 18 nových projektov odhadli experti na
235 miliárd eúr, zatiaľ čo dokončenie celej transeurópskej
siete má stáť 600 miliárd.
Odporúčania expertov posúdi teraz Európska komisia, ktorá by
mala na jeseň predložiť konkrétne návrhy. V pracovnej
skupine, ktorá odporúčania pripravovala od januára, boli
okrem expertov členských štátov aj zástupcovia kandidátskych
krajín, vrátane Slovenska.
Správna rada ŽSR odporúča rokovať o predaji rozostavanej
budovy s firmou Reding
1.7.2003 15:42 - Správna rada Železníc
Slovenskej republiky ( ŽSR ) odporučila podniku pokračovať v rokovaní o
predaji rozostavanej budovy na nároží ulíc Šancová - Žabotova
v Bratislave so spoločnosťou Reding, a. s., Bratislava, ktorá
je súčasne zhotoviteľom diela.
Podľa hovorcu ŽSR Jána Keresteša predložený návrh firmy
Reding, pokrýva doterajšie náklady železničných spoločností
na stavbu, ako aj cenu pozemku. "V súčasnom štádiu
nebudem konkretizovať výšku ponuky, môžem však konštatovať,
že presahuje 100 miliónov Sk."
Ponuky na odkúpenie nedokončenej stavby ŽSR a Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s.,
Bratislava, s pôvodným rozpočtom takmer 0,5 miliardy Sk predložila
z 13 prihlásených uchádzačov okrem firmy Reding aj
bratislavská s. r. o. Baurex. Päťčlenná výberová komisia
odporučila najvyšším kontrolným orgánom železničných
spoločností posúdiť obe ponuky.
ŽSR
doposiaľ na výstavbu budovy vynaložili 21,3 milióna Sk, ZSSK prispela ďalšími
65,7 milióna Sk. Predložené cenové ponuky majú pokryť minimálne
výšku vynaložených prostriedkov, cenu pozemku a DPH. Kupujúci
musí súčasne prevziať na seba záväzky, vyplývajúce zo
zmluvy o diele medzi železnicami a dodávateľom stavby. Ak by
ju chcel zrušiť, musí prevziať i zmluvné sankcie.
Predmetom predaja sú štyri zrealizované podzemné podlažia,
určené na parkovanie motorových vozidiel, jeden nezrealizovaný
administratívny blok (14 nadzemných podlaží) a jeden
nezrealizovaný administratívny blok (8 nadzemných podlaží).
Správna rada ŽSR okrem
toho zaviazala železnice uzatvoriť s firmou Reding zmluvu o budúcej
zmluve ako aj dohodnúť spôsob finančnej zábezpeky. Súhlas s
predajom musí vysloviť aj Dozorná rada ZSSK , ktorá chcela v
budove umiestniť svoju centrálu. Rozhodnutia podliehajú súhlasu
valného zhromaždenia ZSSK ( MDPT ) a vlády.
Vykoľajený rušeň v Lučivnej už v noci prepravili do depa
2.7.2003 09:40 - Rušeň, ktorý sa v
utorok večer o 18.45 h vykoľajil pri kolízii s malotraktorom
pri železničnej zastávke Lučivná v okrese Poprad, sa v noci
nadnes podarilo vrátiť na koľajnice a "po vlastných",
hoci veľmi pomaly, prepraviť do Rušňového depa v Spišskej
Novej Vsi.
Ako TASR povedal riaditeľ Železničnej polície v Poprade
Vladimír Rudl, na trať, po ktorej práve prichádzal rýchlik
609 Spišan, spadol zo svahu malotraktor.
Príčiny nehody zatiaľ V. Rudl konkretizovať nechcel, keďže
vyšetrovanie ešte pokračuje. Podľa neoficiálnych zdrojov
zrejme došlo k samovoľnému zosunu malotraktora na trať.
Nasvedčuje tomu aj skutočnosť, že pri nehode nebol nikto
zranený. Výšku materiálnych škôd posúdia odborníci, ktorí
zhodnotia poškodenie koľajového zvrška i rušňa.
Dopravu na trati železnice prerušili ihneď po nehode a
obnovili postupne, po jednej koľaji po necelej hodine a po
druhej nadránom.
Okolo 20 ľudí zahynulo pri havárii vlaku v Indii
2.7.2003 10:47 - Približne 20 ľudí
prišlo dnes o život a ďalších 20 osôb utrpelo zranenia, keď
sa vykoľajil rýchlik v juhoindickom štáte Ándhrapradéš.
Podľa indickej televízie NDTV sa vlaková súprava vykoľajila
na železničnom moste a zostala z neho čiastočne visieť. Počet
obetí sa ešte môže zvýšiť, lebo desiatky cestujúcich sú
uväznené v dvoch vozňoch, ktoré spadli na cestu pod mostom.
"Situácia je veľmi zlá," tvrdia záchranári a
policajti, asistujúci pri odstraňovaní následkov železničného
nešťastia, ku ktorému došlo približne 145 kilometrov severovýchodne
od Haidarábádu.
Dnešná tragédia sa odohrala len menej ako dva týždne po tom,
čo na západe Indie zahynulo pri železničnom nešťastí 51 ľudí,
keď pri výjazde z tunela vlak narazil na kamene spadnuté pri
zosuvoch pôdy.
India má jednu z najväčších železničných sietí na svete
- približne 14.000 vlakov prevezie denne vyše 13 miliónov
cestujúcich. Zároveň má však aj smutnú bilanciu nehodovosti
na koľajniciach, kde ročne dôjde až k 300 haváriám.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , FS , FS Trenitalia , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Alstom , ZSE , VSE , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU
Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Malacky , Kúty , Senica , Jablonica , Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Čadca , Vrútky , Martin , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Margecany , Kysak , Košice , Prešov , Galanta , N. Zámky , Štúrovo , Komárno , Prievidza , Nitra , Zvolen , Bánovce n/O. , V. Kapušany , Čierna n/T. , TEŽ , koridory
ĽMJ , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , 680 , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina -
Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská
Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová
Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata