Časť I.
I.1. Priebeh
majetkovej transformácie
V súlade so zámerom „Projektu “ bola ku dňu 1.1.2002 podľa zákona č.
259/2001 Z.z. o Železničnej spoločnosti, a.s. a o zmene a doplnení zákona NR SR č. 258/1993 Z.z o Železniciach
Slovenskej republiky, v súlade s § 162 a §172 Obchodného zákonníka č.513/1991
Zb. a v súlade s Uznesením vlády Slovenskej republiky č 1034 zo dňa
31.10.2001 založená akciová spoločnosť
Železničná spoločnosť, a.s. so sídlom Bratislava, Klemensova 8, PSČ 813 61.
Na založenie akciovej spoločnosti bol vyňatý na základe § 3 zákona č.259/2001
Z.z. „Rozhodnutím ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií číslo 97 z 27.
novembra 2001“, celkový majetok štátu,
ktorý mali v správe Železnice SR a ktorý podľa súvahy k 31.júlu 2001
mal hodnotu aktív 24 311 445
tis. Sk a cudzích pasív 6 290
467 tis. Sk. Účtovná bilančná hodnota
vyčleneného majetku tak predstavovala
sumu 18 020 978tis. Sk.
Takto vyňatý majetok bol použitý ako
nepeňažný vklad v súlade s § 4
zákona č.259/2001 Z.z, pričom hodnota
nepeňažného vkladu zakladateľa bola určená znaleckým posudkom č 128/2000 zo dňa
6.12.2001, spracovaným ku dňu založenia spoločnosti Ústavom súdneho
inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline ako všeobecná hodnota
vkladaného majetku podľa vyhl. 255/2000 Z.z. vo výške 30 961 296 648 Sk,
keď na základné imanie bolo zapísaných
29 413 231 000 Sk a na rezervný fond 1 548 065 648 Sk.
„Rozhodnutím ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií
Slovenskej republiky číslo 113 z 19. septembra 2002“ v nadväznosti na
„Rozhodnutie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií číslo 97 z 27. novembra
2001“, bola potvrdená špecifikácia rozdelenia časti majetku v správe
Železníc Slovenskej republiky podľa súvahy k 31.decembru 2001 na
samostatné, účtovne oddelené organizačné zložky Železníc SR, ktoré majú povahu časti podniku. Toto rozhodnutie
bolo vykonané podľa výsledkov inventarizácie vykonanej
Železnicami SR ku dňu 31.12.2001 a podľa riadnej účtovnej závierky a súvahy Železníc SR
ku dňu
31.12.2001 overenej audítorskou spoločnosťou Solitida, s.r.o. zo dňa
15.apríla 2002, ktoré doklady boli predložené MDPT SR dňa 2.8.2002. Na základe
špecifikácie rozdelenia časti majetku štátu v správe Železníc SR podľa
súvahy k 31.decembru 2001 bolo vykonané doplnenie - aktualizovanie znaleckého
posudku č 128/2000 zo dňa
6.12.2001, obsiahnuté v znaleckom posudku č.52/2002 a 162/2002. Na
nepeňažný vklad do Železničnej spoločnosti, a.s. bolo vykonané audítorské
overenie, ktoré potvrdilo vecnú
spôsobilosť stavu majetku príslušných častí podniku Železníc SR pre nepeňažný
vklad.
TABUĽKA 1. predstavuje porovnanie majetku Železníc SR v r.
1993 a ku dňu majetkovej transformácie
- vyňatie majetku pre vklad do Železničnej spoločnosti, a.s. V bilancii Železníc SR ku dňu 31.12.
2001 je v časti pohľadávky už
zaúčtovaná pohľadávka k štátu
za neuhradené výkony
vo verejnom záujme za roky 1994 - 1997, za roky 1999 - 2001 v celkovej čiastke
18 453 100 tis. Sk ( špecifikácia je uvedená v časti II.). Vyňatie
majetku zo Železníc SR a východzie
bilancie Železníc SR a Železničnej spoločnosti, a.s. po 1.1.2002 sú uvedené
v tabuľke č. 1.
2
Vzhľadom na to, že príslušenstvo vo výške 7 368 mil. Sk zo strany MDPT SR
nebolo potvrdené, je táto čiastka zatiaľ vedená na dohadnom účte až po jej
potvrdení bude riadne zúčtovaná.
Na základe tohto úkonu ku dňu 1.3.2002 bolo v Stredisku cenných
papierov SR, a.s. na účet zakladateľa pripísaných 29 413 231 ks akcii
s menovitou hodnotou jednej akcie 1000.-Sk. Týmto aktom sa do štátneho
majetku zaradili akcie Železničnej spoločnosti, a.s. v čiastke 29 413
231 tis. Sk.
I.2. Realizácia
implementačných krokov a pilotných projektov.
V roku 2001 sa v súlade
s Uznesením vlády SR č.830/2000,
bod C.5. začali uplatňovať a
realizovať implementačné kroky nevyhnutné pre legislatívno- právny a vecný
proces za účelom vzniku Železničnej spoločnosti, a.s. ako aj pilotné projekty z oblasti ľudských zdrojov, organizácie riadenia, ekonomiky
obchodu a marketingu, telekomunikácií, informačných systémov, optimalizácie
riadenia prevádzky, údržby a opráv v súlade s „Projektom“.
V roku 2002 sú rozpracované implementačné kroky a pilotné projekty ako
budúce strategické nástroje efektívneho riadenia Železníc SR. Ich uplatňovanie
má smerovať k dosiahnutiu racionalizácie riadenia, znižovania nákladov.
Jedným z pilotných projektov je
transformácia obslužných a doplnkových činností Železníc SR v súlade s
„Projektom“ - spracovanie ekonomickej a hodnotovej časti vybraných obslužných
činností pre prevod majetku formou privatizačného projektu.
Časť II.
II.1.
Vytvorenie podmienok a realizácie postupného oddlženia ŽSR zabezpečením
úhrady výkonov vo verejnom záujme za roky 1994-1997.
TABUĽKA 2. predkladá rekapituláciu výšky pohľadávky Železníc
SR za ekonomicky oprávnené náklady
v osobnej doprave v nadväznosti na Zmluvy o výkonoch vo verejnom
záujme. Predmetná pohľadávka bola posúdená a vyčíslená medzinárodným auditom za
roky 1994 - 1997, a roky 1999-2001 v čiastkach po jednotlivých rokoch
spoločnosťou Ernst & Young v
kumulatívnej výške 18.453.100 tis. Sk s príslušenstvom podľa ŽSR k
31.12.2001.
Po realizovaných a plánovaných úhradách
v roku 2002 vo výške 5 389 mil. Sk predstavuje dlh štátu
s príslušenstvom cca 13 064 mil. Sk.
3
Podľa MDPT SR je táto neuhradená pohľadávka aj s príslušenstvom cca 10
008 mil. Sk podľa schválených uznesení aj keď ešte nie v plnej miere
realizovaných. V roku 2002 sú obidve zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme
dofinancované úvermi so štátnou zárukou.
Na základe Uznesenia vlády SR č. 544/1999 zo dňa 30. júna 1999 ako aj bodu
C.6. uznesenia vlády SR č. 830/2000 zo dňa 18. októbra 2000. vláda súhlasila
s prevzatím záväzku štátu k úhrade plnej výšky ekonomicky oprávnených
nákladov Železníc SR vyvolaných vykonávaním výkonov vo verejnom záujme na
základe Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme za obdobie rokov 1994-1997 (tzv
staré dlhy) .
Vláda SR uznesením č. 1217 z 19.12.2001 v bode A.1. schválila návrh na použitie prostriedkov Fondu národného majetku SR podľa § 28 ods. 3 písm. b) bod 1 zákona č. 92/1991 Zb. o prevode majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov na úhradu starých dlhov vo vzťahu k výkonom vo verejnom záujme v železničnej osobnej doprave vo výške 2 mld. Sk, z ktorých ŽSR obdržali ešte v roku 2001 čiastku 800 mil. Sk a v mesiacoch január až marec obdržali zvyšných 1 200 mil. Sk. Tieto finančné prostriedky boli použité na úhradu záväzkov ŽSR voči Sociálnej poisťovni, Spoločnej zdravotnej poisťovni, Národnému úradu práce, Daňovým úradom a tiež boli použité na úhradu záväzkov z obchodných vzťahov.
Uznesením č. 1092 z 25. septembra 2002 schválila vláda SR v bode A.1.
Návrh na použitie majetku Fondu národného majetku v roku 2002 podľa § 28
ods. 3 písm. b) bod 1 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu
na iné osoby v znení neskorších predpisov vo výške 2 915 mil. Sk
v prospech Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR na splatenie
záväzkov Železníc SR voči Sociálnej poisťovni vo výške 1 400 mil. Sk, Spoločnej
zdravotnej poisťovni vo výške 720 mil.
Sk (istiny), Národnému úradu práce vo výške 473 mil. Sk a obchodných záväzkov
voči rozvodným energetickým podnikom za dodávku elektrickej energie vo výške
322 mil. Sk. Plnenie by malo prebehnúť do konca roku 2002.
Ďalej vláda SR uznesením č. 1079 z 25. septembra 2002 k Správe o
postupe pri realizovaní štátnych záruk prostredníctvom Fondu národného majetku
SR z príjmov z privatizácie v bode B.1. súhlasí
s navrhovaným riešením, aby prostriedky použité z memorandovej
položky na realizáciu štátnych záruk prostredníctvom Fondu národného majetku SR
v rokoch 2000-2002 boli považované za nenávratné v rámci, ktorých
bola za ŽSR 20.12.2000 uhradená FUJI Bank splátka vo výške
1 274 482 300 Sk. Túto úhradu možno považovať tiež za splátku starých dlhov
štátu voči ŽSR.
K 31.12.2001 bol dlh štátu voči ŽSR z titulu neplatenia si výkonov vo verejnom záujme za roky 1994-2001 vo výške istiny 11 272 mil. Sk. Po odrátaní splátok štátu v roku 2002 sa tento dlh istiny znížil na 5 883 mil. Sk. ŽSR vypočítali za roky 1994-1997 vo výške 7 368 mil. Sk, čo im audítor Ernst and Young v rámci nim spracovaných variant potvrdil. Výpočet ŽSR a ani audítor nevzal do úvahy finančné náklady cez ktoré štát uhrádzal úroky a iné finančné náklady z úverov so štátnou zárukou do výšky dlhu štátu z istiny voči ŽSR. Podľa MDPT SR toto príslušenstvo by namiesto čiastky 7 368 mil. Sk malo byť vo výške 4 125 mil. Sk. Ministerstvo dopravy vzhľadom na existujúci rozdielny názor na určenie výšky príslušenstva vypočítanej z dlhu štátu za výkony vo verejnom záujme za roky 1994-1997 požiada MF SR o potvrdenie správnosti tohoto výpočtu zo strany MDPT SR.
Prehľad splácania starých dlhov štátu voči ŽSR je v tabuľke č. 2 a.
4
Nie je ešte písomne uzavretá dohoda o uznaní výšky pohľadávok ( ako
konečné riešenie vysporiadania pohľadávok za roky 1994 - 1997 a za roky
1999-2001). Aby pohľadávky Železníc SR
a Železničnej spoločnosti, a.s. v plnej výške (istina a úroky)
v súlade s Uznesením
č. 544/1999, s obchodným zákonníkom a zákona o účtovníctve boli
akceptované i bankovými veriteľmi, je potrebné uzavrieť so Železnicami SR a so
Železničnou spoločnosťou, a.s. súdny zmier z titulu plnenia úhrady straty
za výkony vo verejnom záujme za roky 1994-1997, za roky 1999 - 2001
v objeme 18 453 100 tis. Sk., ktorá bude znížená o objem doteraz
splatených čiastok, upravená o potvrdený
výsledok za rok 2001 a o potvrdené príslušenstvo zo strany MDPT SR.
K 31.12.2001 bola časť z tejto pohľadávky ( istina plus príslušenstvo)
v celkovej výške 3 166 000 tis. Sk vyňatá zo Železníc SR
ako súčasť nepeňažného vkladu do Železničnej spoločnosti , a.s.
V súvahe Železničnej spoločnosti, a.s. je plná výška tejto pohľadávky zaťažená
úvermi so štátnou garanciou.
Vyslovujeme tu ideu vypracovania plánu konsolidačnej funkcie ŽSR, ktorá jej vyplynula z Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR. Na ŽSR takto zostali všetky záväzky voči verejným fondom, prevažná časť úverov so štátnou zárukou (%) aj s úrokmi, ktoré boli dané mimo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Nevysporiadaný majetok, ktorý používajú Ž.S., a.s. prebytočný majetok a podobne. Na druhej strane všetky pohľadávky ŽSR (až na 3 166 mil. Sk vrátane príslušenstva) voči štátu zostali u ŽSR. Preto je nevyhnutné vybilancovať všetky náklady, príjmy a potreby, ktoré z tejto konsolidačnej funkcie ŽSR vyplývajú a rozvrhnúť jej plnenie na niekoľko rokov. Realizácia postupného oddlženia z týchto výkonov môže byť zabezpečená týmito možnosťami: plnenie záväzkov ŽSR Slovenskou republikou v časti úverov so štátnou garanciou, splácanie úrokov z týchto úverov. Javí sa aj možnosť použitia výnosu z privatizácie 49% podielu majetkovej účasti štátu na podnikaní Železničnej spoločnosti, a. s. po predaji strategickému investorovi (hodnota nárastu majetkových štátnych aktív z dôvodu stanovenia všeobecnej hodnoty majetku vkladaného do Železničnej spoločnosti, a.s. prípadne inými rozpočtovými zdrojmi. Týmto riešením sa nezvýši celková zadĺženosť štátu, ani zaťaženie daňového poplatníka a bude sa realizovať v súlade s vyhlásením k hospodárskej politike vlády SR (Staff monitored program). Po oddĺžení ŽSR zo strany ŽSR bude konsolidačná funkcia pokračovať až do samotného ukončenia jej opodstatnenosti, na jej plnenie sa môžu okrem iného použiť výnosy z privatizácie obslužných činností a pod.
5
Časť III.
Realizácia
bodu C.8. uznesenia vlády SR č. 830/2000-vytvoriť podmienky
pre financovanie rozvojových programov za účasti štátneho rozpočtu
v rozsahu
uznesenia vlády SR č. 544/1999 a Scenára č. 6 k nemu, za účelom
dosiahnutia
zabezpečenia plnenia Projektu.
V oblasti investičnej výstavby scenár č. 6 predpokladal financovanie
infraštruktúry zo štátneho rozpočtu a z iných zdrojov v rozsahu 3,450
mld. Sk. V roku 2002 je limit štátnej dotácie v objeme 350 mil. Sk.
Z tohoto zdroja sú financované stavby modernizácie koridorov a to len
predprojektová príprava a v realizácii časti stavieb, ktoré neboli
zahrnuté o financovania
z prostriedkov predvstupového fondu EÚ ISPA. V tomto limite nie je
zahrnuté ani povinné spolufinancovanie projektov, hradených z fondu ISPA,
pre ktoré sú rezervované prostriedky v ŠR v kapitole verejná pokladničná
správa. Účasť ŠR na financovaní projektov ISPA v roku 2002 predpokladá
objem 500 mil. Sk. Okrem toho sa na financovaní projektov ISPA zúčastňuje zdroj
zahraničného úveru so štátnou zárukou, ktorý pre rok 2002 je v objeme 1 mld. Sk. V roku 2002 sa z týchto
prostriedkov financuje modernizácia trate Bratislava – Rača – Svätý Jur – Pezinok.
Keď zrátame uvedené rôzne formy účasti štátneho rozpočtu a fondu ISPA na
financovaní projektov na dopravnej ceste získame objem 1,850 mld. Sk.
Porovnanie s objemom, ktorý predpokladal scenár č. 6., vidíme, že
skutočnosť reprezentuje zhruba 50 % predpokladu. Pre rok 2003 sa počíta na
financovanie infraštruktúry zo štátneho rozpočtu 350 mil. Sk a okrem toho
v kapitole Všeobecná pokladničná správa sú rozpočtované výdavky na Program
ISPA – pre ŽSR v čiastke 1 136 217 tis. Sk, z toho na projekty z podpísaných finančných
memoránd vo výške 902 181 tis. Sk, z toho na modernizáciu trate Bratislava Rača- Šenkvice vo
výške 116 562 tis. Sk, na modernizáciu trate Šenkvice – Cífer a staníc Rača –
Trnava vo výške 785 619 tis. Sk a výdavky na projekty v programovaní vo výške 234 036 tis. Sk na modernizáciu
trate Trnava – Nové Mesto nad Váhom úsek Trnava – Piešťany a z iných
zdrojov cca 1 mld. Sk.
V návrhu rozpočtu
výdavkov FNM SR na základe návrhu štátneho rozpočtu na rok 2003 sa počíta
v rámci navrhovanej čiastky 7 mld. Sk na úhradu štátnych záruk za bankové
úvery aj s úhradou úrokov a splátky z úveru pre ŽSR a Ž.S., a. s.
v plnej výške. ŽSR v rámci projektu transformácie a
reštrukturalizácie ŽSR uznesenie vlády SR č. 830/2000 plnia konsolidačnú
funkciu, keď v rámci nej na ŽSR prešli okrem iného takmer všetky úvery so
štátnou zárukou.
III.1.
Ekonomické východiská
III.1.1.
Železnice Slovenskej republiky.
Do roku 2002 vstúpili Železnice SR s upraveným rozsahom vymedzených
činnosti. Po odčlenení činností vzťahujúcich sa na prepravné činnosti Železnice Slovenskej republiky naďalej
vykonávajú:
a) funkciu
prevádzkovateľa dráhy,
b) zabezpečovanie
obslužných činnosti ako pre svoju potrebu, tak i pre iných dopravcov,
c) správu
k inému majetku štátu, ktorý bol Železniciam SR zverený a pre činnosť
prevádzkovateľa dráhy je nepotrebný, nepoužiteľný a nadbytočný.
6
Nákladovosť Železníc SR tak okrem priamych nákladov na zabezpečenie
prevádzkovania dopravnej cesty ( regulovaná cena ) výrazne ovplyvnia pre rok 2003 nasledovné vplyvy:
1. ) nadmerné zaťaženie
cudzími zdrojmi ako
dôsledok:
a) zabezpečovania
rozvoja dopravnej cesty cez úverové zdroje, pričom tieto náklady do 1.1.2001 sa
nezapočítavali do úhrady straty zo strany štátu (TABUĽKA 4.);
b) neuhrádzania
výkonov vo verejnom záujme v osobnej doprave za roky 1994-1997 , 1999-2002
v plnej výške objednaných výkonov. Výpadok zdrojov do cash- flow bol krytý čerpaním úverov(TABUĽKA 2., TABUĽKA
2A );
c) prekrývania
splátok úverov a finančných nákladov ad a) a ad b) ďalšími úvermi ;
d) časť výpadku
zdrojov podľa ad b) a ad c) bola riešená nesplácaním záväzkov do
verejnoprávnych fondov, resp. voči obchodným dodávateľom, čo malo negatívny
vplyv na vyššie náklady dodávateľských
služieb (TABUĽKA 4.).
2 ) efektívnosť obslužných činností - ich postupným odčlenením a následným
kupovaním skutočne nutných a potrebných výkonov, ktoré budú začlenené do nákladov prevádzkovateľa dráhy,
môže priniesť výrazne zníženie
prevádzkovej réžie v službách;
3 )
povinnosť spravovať majetok – majetok nepoužiteľný, nepotrebný, nadpočetný pre Železnice SR,
ktorého neprítomnosť by neobmedzovala ktorúkoľvek z funkcii zabezpečovanú majetkom
prevádzkovateľa dráhy, činnosti dopravcu, podporné činnosti
prevádzkovateľa dráhy, alebo dopravcu špecifikovaný v „Projekte“ . Tieto
viac náklady dosahujú takmer 750 mil. Sk.
Schválená „Koncepcia hospodárenia
s majetkom štátu v správe Železníc Slovenskej republiky“
Správnou radou Železníc SR môže znížiť podiel týchto vynútených viac nákladov;
4 ) rentabilita osobných nákladov. Znižovanie počtu zamestnancov je podmienené
dynamikou procesu modernizácie prevádzkovania dráhy a na to nadväzujúcej
racionalizácie. Pre rok 2003 nemožno
počítať vzhľadom na stav technickej úrovne prevádzkovania s výraznejším poklesom zamestnancov viazaných na
prevádzkovanie dráhy. Pri aplikácii odčleňovania obslužných činnosti a uplatňovania koncepcie hospodárenia
s majetkom sa predpokladá i
s vyčleňovaním príslušných zamestnancov;
5 ) vysporiadanie
starých – neefektívnych obchodných prípadov ( súdne spory, straty
z neefektívnych obchodných a finančných operácií – najmä roky 1994-1998).
Pri rozhodovaní o požiadavkách na štátny rozpočet pre rok 2003 sa
odporúčalo:
a ) plne
pokryť náklady na tvorbu vlastných
zdrojov – odpisy:
vytvorené zdroje tak pokryjú rozhodujúce
potreby pre základnú reprodukciu majetku – dopravnú cestu, vrátane pokrytia splátok
úverov pre rok 2003;
b ) plné
pokrytie finančných nákladov z úverov:
rozhodujúci podiel tvoria úvery so štátnou
garanciou;
7
c ) náklady
z obslužných činností do výšky výkonov pre prevádzkovateľa dráhy:
riešenie bude i pred odčlenením
nútiť k vyššej efektívnosti;
d ) straty
so správy s ostatným zvereným majetkom, nepotrebným, nepoužiteľným
a nadbytočným:
riešiť jeho zhodnotenie v zmysle
schválenej „Koncepcie hospodárenia
s majetkom štátu v správe Železníc
Slovenskej republiky“.
Návrh rozpočtu SR uvažuje pre ŽSR
na zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní 2,3 mld. Sk na úrovni
roku 2002, preto uvedené požiadavky nebudú môcť byť pokryté zo štátneho
rozpočtu. Navrhovaná suma je určujúca pre výšku objednaných výkonov a bude
nútiť ŽSR racionálne uvažovať.
Riziká z nepokrytia jednotlivých položiek :
- súč asný
prevádzkový stav „dopravnej cesty“ je na hranici dopravnej bezpečnosti.
Je to dôsledok, že za celé
obdobie Železníc Slovenskej republiky sa potreby základnej reprodukcie
z dôvodu neuhrádzania ako
ekonomicko - neoprávnených nákladov , ďalej len ENN ( TABUĽKA 3.) výrazne
obmedzovali,
-
nebudú vytvorené zdroje na splátky úverov ( istiny a
úrokov) so štátnou garanciou.
-
ako už bolo skôr spomenuté bude nevyhnutné vypracovať
plán konsolidačnej funkcie, aby boli riziká eliminované.
III.1.2.
Železničná spoločnosť, a.s.
Do roku 2003 vstupuje s vyprofilovaným predmetom podnikania ako
dopravca. I keď išlo o vytvorenie spoločnosti z časti prináležiacej len do
činnosti dopravcu, nákladovosť
v roku 2003, ako i celkové potreby budú ovplyvňovať najmä:
1) Podiel
zamestnancov je vyšší ako optimum. Je to dôsledok prevzatia zamestnancov podľa
zaradenej vecnej príslušnosti.
2) Stav mobilných
prostriedkov, najmä v osobnej doprave vyžaduje rozsiahlejšiu
modernizáciu v záujme udržania
si konkurenčnej schopnosti.
Pri rozhodovaní
o požiadavkách na štátny rozpočet pre rok 2003 sa odporúčalo:
a) plne
pokryť náklady na tvorbu vlastných
zdrojov – odpisy z osobných mobilných
prostriedkov:
vytvorené zdroje tak pokryjú rozhodujúce potreby pre základnú reprodukciu
majetku –
modernizáciu mobilných prostriedkov v osobnej doprave, vrátane
splátky úverov, pokrytie splátok úverov
pre rok 2003;
8
b) plné pokrytie
finančných nákladov z úverov viazaných na modernizáciu a
obstaranie nových mobilných
prostriedkov tak, ako bude obsiahnutá dynamika obnovy a modernizácie v rozhodnutí akcionára – štátu;
c) plné pokrytie
finančných nákladov z úverov , ktoré kryjú pohľadávku k štátu –
súčasť vkladu do aktív Železničnej spoločnosti, a.s.
Riziká z nepokrytia jednotlivých položiek:
a) súčasný stav mobilných prostriedkov
v osobnej doprave je v rámci medzinárodnej dopravy nekonkurenčný a neakceptovaný ( nie sú
zaraďované do súprav, Železničná spoločnosť,
a.s. musí platiť za používanie
zahraničným dopravcom);
Dynamika modernizácie mobilných prostriedkov v osobnej doprave je žiaduca ako predpoklad úspešnosti Železničnej spoločnosti, a.s. v konkurencii pri otvorení nášho trhu ( liberalizácia vstupu na dopravnú cestu ).Bude to i faktor ovplyvňujúci záujem investorov o privatizáciu podielu v Železničnej spoločnosti, a.s. Vzhľadom na udržanie konkurencie schopnosti ( a tým i lukratívnosti Železničnej spoločnosti, a.s. pri privatizácii) nie je žiaduce krížové financovanie z nákladnej dopravy ( išlo by na vrub nastúpenej modernizácie nákladných vozňov);
b) nebudú vytvorené zdroje na splátky
úverov ( istiny a úrokov) so štátnou garanciou.
Ako jednu zo základných podmienok zabezpečenia ekonomickej stabilizácie
Železníc SR a Železničnej spoločnosti, a.s. po majetkovej
transformácii stanovuje „Projekt“ priamu účasť štátu na :
- úhrade ekonomicky
oprávnených nákladov vyvolaných vykonávaním výkonov vo verejnom záujme pri
prevádzkovaní dráhy a dopravy na dráhe na základe Zmluvy o výkonoch vo verejnom
záujme. Úhrada je vykonávaná priamym
transferom zo štátneho rozpočtu v príslušnom roku, resp. poskytnutím
štátnej garancie na úvery, ktoré prefinancujú nepokrytú časť nákladov, pričom
splátky z týchto úverov (istina a
príslušenstvo) tvoria súčasť ekonomicky
oprávnených nákladov;
-
financovanie rozvojových programov v zmysle štátnej
dopravnej politiky za účasti štátneho rozpočtu v rozsahu Uznesenia vlády
SR č. 544/1999 a Scenára č. 6 k nemu, a to priamym transferom zo štátneho
rozpočtu v príslušnom roku, resp. poskytnutím štátnej garancie na úvery
použité pre dosiahnutie investičných cieľov, pričom splátky z týchto úverov (istina a príslušenstvo) tvoria súčasť ekonomicky oprávnených
nákladov.
Návrh rozpočtu SR
uvažuje pre Ž. S., a.s. na zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme pri
prevádzkovaní dopravy na dráhach s konečnou čiastkou 4,33 mld. Sk. Spolu
s úpravou cestovného a zrušenia niektorých sociálnych zliav prinútia Ž.S.,
a.s. znížiť prevádzku dopravy na nerentabilných regionálnych tratiach a
efektívnejšie využívať finančné prostriedky.
9
III.2. Ďalšie úlohy v zmysle „Projektu“ a podľa
Smernice Európskeho parlamentu a rady , ktorá novelizuje
Smernicu rady o rozvoji železníc Spoločenstva
III.2.1.
Ukončenie
procesu vyňatia majetku bude vykonané zápisnicou o odovzdaní majetku
určeného pre vklad do Železničnej spoločnosti, a.s. Súčasťou vkladu je i
prechod dvoch úverov zo štátnou garanciou, ku ktorým je potrebný súhlas
ministerstva financií na zmenu dlžníka v dotknutých úverových vzťahoch so
štátnou garanciou ( materiál bol predložený
osobitne) .
V súlade so zákonom
č.259/2001 Z.z o Železničnej spoločnosti, a.s. a o zmene doplnení zákona NR SR č.258/1993 Z.z. o
Železniciach Slovenskej republiky v znení zákona č.152/1997 Z. z. je
povinnosť vysporiadať vlastníctvo nehnuteľností zo strany Železníc SR, ktoré
neboli predmetom vkladu do Železničnej spoločnosti, a.s. z dôvodu nevysporiadania
nehnuteľného majetku, ku ktorému vzniklo zo zákona podľa § 6 právo
zodpovedajúce vecnému bremenu užívania v prospech Železničnej spoločnosti,
a.s. Táto povinnosť nie je cieľom, ale len predpokladom na vyňatie
z majetku v správe Železníc SR, jeho ohodnotenie a následný vklad
tohto už vysporiadaného majetku do základného imania Železničnej spoločnosti,
a.s. zo strany MDPT SR.
V záujme procesu odčleňovanie
obslužných činností ( majetok viazaný
na ucelené súbory potrebné pre podporné činnosti zabezpečujúce
funkciu prevádzkovateľa dráhy, alebo dopravcu špecifikovaný
v „Projekte“), bude potrebné predložiť v súlade s „Projektom“ -
„Harmonogram transformácie obslužných a doplnkových činností Železníc SR“ na
rozhodnutie vlády na zaradenie do
„Zoznamu podnikov zahrnutých do privatizácie, spracovaných podľa § 41 zákona
č.92/1991 Zb. v znení neskorších predpisov“.
Železnice SR vypracovali „Koncepciu
hospodárenia s majetkom štátu v správe Železníc SR“ , ktorá prispeje k znižovaniu straty (
vyčíslená ako ekonomicky neoprávnených náklady pri prevádzkovaní dráhy) a
vytvorí zdroje na splácenie starých dlhov v súlade s „Projektom“ . Ide
o majetok
nepoužiteľný, nepotrebný, nadpočetný pre Železnice SR, ktorého
neprítomnosť by neobmedzovala ktorúkoľvek z funkcii zabezpečovanú majetkom
prevádzkovateľa dráhy, činnosti dopravcu, podporné činnosti
prevádzkovateľa dráhy, alebo dopravcu špecifikovaný v „Projekte“ ).
10
III.2.2.
Z hľadiska cieľov
stanovených v „Projekte“ a podľa Smernice Európskeho parlamentu a
rady , ktorá novelizuje Smernicu rady o rozvoji železníc Spoločenstva je
potrebné stanoviť stratégiu štátnej dopravnej politiky v zameraní:
a)
v dopravnej
infraštruktúre:
- vo vymedzení rozsahu prevádzkyschopnej infraštruktúry,
v nadväznosti na náklady na údržbu,
-
v zabezpečení rozsahu modernizácie a rozvoja v súlade
s medzinárodnými dohovormi
a potrebami štátu
- v
stanovení spôsobov financovania
b) na liberalizáciu vstupu na dopravnú cestu:
-
z hľadiska pripravenosti prevádzkovateľa,
-
konkurencie schopnosti vlastného operátora,
c)
dopravnú obslužnosť:
- harmonizácia osobnej prepravy autobusovej
a vlakovej,
- vymedzenie rozsahu a objemu štátom
dotovanej dopravnej obslužnosti pri preprave osôb,
- regionalizácia tratí,
- rozvoj kombinovanej nákladnej prepravy ako
alternácia extenzívneho rozvoja cestnej infraštruktúry,
Stanovenie stratégie štátnej dopravnej politiky
vymedzuje rozsah legislatívných úloh:
- zákon o prístupe na železničnú
infraštruktúru, vymedzí kompetencie
vo vzťahu vydávania licencií na prevádzkovanie dráhy a prevádzkovania dopravy
na dráhe. Bude dozerať na nediskriminačný prístup na dopravnú cestu
z pohľadu bezpečnosti prevádzky a poskytovaných služieb. Dohliadať nad
dodržiavaním smerníc Európskej únie vo
veci udeľovania práva vstupu štandardným a
nadštandartným spôsobom. Regulátor dopravy bude dozerať na správnosť
nakladania s prostriedkami zo štátneho rozpočtu s cieľom ich
racionálneho využitia a harmonizovania
dopravných systémov; vymedzí výkon jeho funkcie, ktorý
bude spočívať v overovaní a potvrdzovaní zhody technických zariadení
s cieľom dosiahnuť interoperatibilitu mobilných prostriedkov a
infraštruktúry v rámci európskej železničnej siete.
Schválenie tohoto zákona vyvolá
novelizáciu zákona o dráhach v príslušných častiach.
11
- vydanie
vyhlášok MDPT SR k zákonu č.260/1991Z.z., ktorým sa mení
a dopĺňa zákon NR SR č.164/1996 Z. z. o dráhach a o zmene
zákona č.455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
v znení neskorších predpisov v znení zákona
č.58/1997 Z.z.;
- vyhláška MDPT
SR o stavebnom a technickom poriadku dráh,
- vyhláška MDPT
SR o určených technických zariadeniach a určených činnostiach a odbornej
spôsobilosti osôb vykonávajúcich činnosti na určených technických
zariadeniach,
-
Všeobecne záväzný predpis MDPT SR,
ktorým sa bližšie vymedzujú ekonomicky oprávnené náklady pri
prevádzkovaní dráhy a pri prevádzkovaní dopravy na dráhe.
12