Mladá žena spáchala samovraždu tým, že sa postavila chrbtom k vlaku
TASR2.6.2003 11:16 - Mladú ženu, ktorá sa chrbtom postavila k prichádzajúcemu vlaku, zrazil v piatok podvečer rýchlik Slatina medzi Sencom- a Recou . Rušňovodič pre krátku vzdialenosť i napriek použitiu výstražného zvukového znamenia a rýchlobrzdy nedokázal zrážke predísť.
Železniční policajti v sobotu ráno zistili, že ide o 17-ročnú dievčinu zo Seneckého okresu, ktorá zanechala doma list na rozlúčku. Uviedla v ňom, že sa cíti byť zbytočná.
Udalosť si vyžiadala takmer dvojhodinové zastavenie dopravy a meškanie piatich vlakov v rozpätí od troch do 90 minút.
V sobotu ráno vlak zrazil 38-ročného Bratislavčana, ktorý si v úseku trate Bratislava-Lamač - Devínska Nová Ves krátil cestu domov cez trať pod mostom diaľnice. Neskoro si všimol, že prichádza vlak. Ten ho zachytil a odrazil na stranu. Nepozorný Bratislavčan má zlomených päť rebier, odretú tvár a iné zranenia, ktoré si vyžiadajú liečenie asi tri týždne.
Z rozbiehajúceho sa vlaku vypraveného zo Starej Ľubovne v sobotu popoludní vyskočila 21-ročná dievčina z obce Jurské v okrese Kežmarok. Po zoskoku zostala ležať v koľajisku. Lekári konštatovali, že má ľahší otras mozgu a po tele viaceré odreniny s dobou liečenia asi tri dni.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Vo Švajčiarsku začínajú raziť 57 kilometrov dlhý Gotthardský železničný tunel
TASR2.6.2003 13:12 - Vo Švajčiarsku začínajú raziť 57 kilometrov dlhý Gotthardský železničný tunel, ktorý bude najväčším svojho druhu na svete.
Bude postavený pre vlaky s vysokou rýchlosťou. Prvý z nich preletí tunelom rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu v roku 2014. Nákladné vlaky budú po jeho koľajach premávať rýchlosťou 160 km za hodinu. Vďaka tomuto dielu sa cesta vlakom z Zürichu do Milána z terajších 3,5 hodiny skráti o hodinu. Hlavným dôvodom jeho výstavby je snaha odbremeniť cesty vo švajčiarskych Alpách od nadmerného preťaženia. Jestvujúce trate pod horskými končiarmi ohrozujú kamenné a snehové lavíny. V zime, keď trať medzi Švajčiarskom a Talianskom zafúka sneh, býva spojenie medzi nimi často prerušené.
Výstavba tunela si podľa doterajších predpokladov vyžiada 14 miliárd CHF. Získajú sa z mýta, ktoré platia nákladné vozidlá za používanie švajčiarskych ciest a dotáciami zo štátneho rozpočtu.
Raziaci štít je dlhý 400 metrov a jeho denný výkon sa odhaduje na 20 metrov v dvoch osemhodinových zmenách. Tretích 8 hodín bude vyhradených na jeho údržbu.
Odborníci tvrdia, že čím bude skala tvrdšia, tým sa bude dosahovať rýchlejší postup. Problémom budú mäkké skaly, ktoré pred mnohými miliónmi rokov ležali pod morským dnom. V miestach pod najvyššími končiarmi bude teplota v tuneli až okolo 40 stupňov. Pri zameriavaní trasy sa využijú služby navigačných družíc a laserové zameriavače.
Informoval nemecký denník Handelsblatt.

V Trenčíne narazil rýchlik do nákladného auta
TASR2.6.2003 - Na tri milióny korún odhaduje polícia škodu, ktorá vznikla v nedeľu v noci pri zrážke rýchlika a nákladného auta v Trenčíne .
Medzinárodný rýchlik Báthory narazil po 22.00 h do návesu nákladného auta, ktorý z neznámych príčin zostal stáť na železničnom priecestí. Pri nehode nebol nikto zranený.
Dopravu na oboch koľajách obnovili až po siedmich hodinách. Podľa hovorcu Okresného riaditeľstva PZ v Trenčíne Pavla Kudličku je príčina nehody v štádiu vyšetrovania.

Od polovice júna budú vlaky opäť jazdiť na jedenástich regionálnych tratiach
Niektoré trate obnovia na úkor iných
Hospodárske noviny2. 6. 2003, Juraj Danielis - Od polovice júna obnoví železničná spoločnosť osobnú dopravu na deviatich regionálnych tratiach. Z celkovo 25 tratí, kde sa na začiatku februára osobná doprava zastavila, tak po tomto termíne budú vlaky jazdiť na jedenástich "lokálkach". Na dvoch už totiž doprava funguje a zvyšné nahrádzajú autobusy. ZSSK však nechce prekročiť dohodnutý objem výkonov v osobnej doprave na tento rok, a preto zruší niektoré spoje.
"Vypracovali sme analýzu obsadenosti tratí v regiónoch, pričom spoje s najmenej cestujúcimi zrušíme a ušetrené vlakokilometre použijeme v prospech regionálnych tratí," vysvetlil hovorca Miloš Čikovský. Redukciou, ktorá sa dotkne 24 osobných vlakov, spoločnosť mesačne ušetrí viac ako šesť tisíc vlakových kilometrov. Zrušenie železničnej dopravy na 22 tratiach bez tých, kde ju nahradila autobusová, prinieslo úsporu asi 2,8 milióna kilometrov. Na tento rok si totiž štát objednal výkony 31,1 milióna vlakokilometrov oproti pôvodným zhruba 38 miliónom. Ich obmedzenie je príčinou redukcie osobnej dopravy nielen na lokálkach, ale aj na zhruba dvesto ďalších spojoch.
Zaniknú napríklad spoje Piešťany - Leopoldov (1 vlak - pozn. Addams), Starý Smokovec - Poprad-Tatry (1 vlak - pozn. Addams) a iné. Autobusovú dopravu, ktorou spoločnosť nahradila tri lokálky, podnik zruší. Na úseku Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy tak už ďalej vôbec nebude zabezpečovať osobnú dopravu.
Situácia sa do konca roka už meniť nebude, železničný dopravca neplánuje ďalšie obnovy ani redukcie. Ako dodal Čikovský, postup v budúcom roku bude závisieť od objemu výkonov vo verejnom záujme, ktoré si objedná štát. Oproti 4,3 miliardám v tomto roku požiadala spoločnosť pre budúci rok o takmer 300 miliónov naviac, tie však majú pokryť zvyšujúce sa náklady.

Zdražovanie budúci rok
Prevádzku železničného dopravcu DPH na úrovni devätnásť percent, ani zvýšená spotrebná daň, ktoré zdvihnú cenu nafty, neovplyvní. Na druhej strane, ZSSK stúpnu náklady, zatiaľ však nemá prepočet ich rastu a v tomto roku neplánuje upravovať ceny cestovného. Návrh na zvýšenie, na ktorý má nárok raz ročne, spoločnosť predloží budúci rok. V tomto roku cestovné už zdraželo. Podnik podľa Čikovského požiada o zvýšenie minimálne o mieru inflácie. Zvýšené ceny budú okrem nárastu nákladov na energie odrážať aj výdavky na naftu.

Nasadenie vlakov na obnovovaných regionálnych tratiach od 15. VI. 2003
Passenger Transportation reopening since 15. VI. 2003

Trať
Line
Počet vlakov
Train numbers
Neded - Šaľa 3 páry / paars
Žilina - Rajec 7 párov / paars
Trenčín - Chynorany 5 párov / paars
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou 4 páry / paars
Levice - Čata , Čata - Štúrovo 5 párov / paars
Šahy - Čata 5 párov / paars
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava 5 párov / paars
Muráň - Plešivec 4 páry / paars
V. Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad O. 4 páry / paars

Substitut bus transportation Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy canceled.

Zdroj/Source: ZSSK

Železnice obmedzujú posielanie spešnín
Sme3.6.2003 - Spešninové zásielky sa od nedele budú dať posielať iba zo 79 železničných staníc. ZSSK trvalo obmedzuje počet staníc, na ktorých sa bude dať využívať táto služba - doteraz ich prijímali na vyše 200 staniciach.
„Rušíme spešniny z menších staníc, vo väčších ostávajú. Trochu sa zmenia aj podmienky prepráv. Doteraz sa dali ako spešnina prepravovať napríklad živé zvieratá, onedlho to už možné nebude,“ povedal hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Spešniny boli pomerne využívanou službou. Princíp je podobný ako posielanie balíkov poštou, ale spešniny môžu mať väčší rozmer. O rušení sa začalo hovoriť na začiatku marca.
„Teraz už je to jasné. V polovici mesiaca budú nejaké zmeny, ale na veľkých staniciach by mali spešniny zatiaľ ostať. Potom bude najlepšie prísť na stanicu a informovať sa na vývesných tabuliach. Tam bude napísané, do ktorých a z ktorých staníc sa dá poslať spešnina,“ povedala pani zo spešninovej pokladne na stanici v Trenčíne .
Službu využívali najmä súkromní podnikatelia. Železnicou sa dali posielať balíky vážiace desiatky kilogramov a veľké aj ako paleta. Bežne sa ako spešniny prevážajú aj kusy s dĺžkou dva metre. Maximálna hmotnosť a veľkosť spešniny závisí od stanice, z ktorej, alebo do ktorej je balík posielaný. Železnice zaručujú, že spešninu doručia do 24 hodín. Vedenie Železničnej spoločnosti tvrdí, že preprava spešnín je nadmieru stratová, celková ročná strata je údajne 320 miliónov korún a železničiari dúfajú, že po redukcii ušetria do konca roka 130 miliónov. Redukcia bude mať vplyv aj na zamestnancov, z doterajších 602 ľudí bude pri spešninách robiť 245. Vyše 200 ľuďom ponúknu inú prácu a ostatných prepustia.

O rozostavanú budovu železníc je veľký záujem
Sme3.6.2003 - Predbežný záujem o rozostavanú železničiarsku budovu na rohu ulíc Šancová a Žabotová v Bratislave prejavilo celkovo 13 záujemcov, ktorí môžu do dvoch týždňov predložiť svoju ponuku na odkúpenie. Ďalšie ponuky už železnice prijímať nebudú, pričom o prípadnom nadobúdateľovi podnik rozhodne po pätnástom júni. Informoval o tom hovorca železníc Ján Keresteš. ŽSR a Železničná akciová spoločnosť ( ZSSK ) chcú predať kontroverznú budovu, ktorá mala byť novým ústredím ZSSK , za minimálnu cenu na úrovni vzniknutých nákladov zvýšených o cenu pozemku. ŽSR a ZSSK ponúkajú záujemcom na predaj stavbu, ktorá bude mať štyri zrealizované podzemné podlažia určené na parkovanie a jeden nezrealizovaný administratívny blok zo 14 nadzemných podlaží a jeden nezrealizovaný blok tvorený 20 bytmi.

Rakúšania štrajkujú
Sme3.6.2003 - Rakúšania budú dnes protestovať a štrajkovať proti opatreniam vlády.
Celý deň nebude premávať osobná železničná doprava, vo Viedni nepôjde mestská hromadná doprava.
Colné kontroly na hraniciach vybavia len súrne zásielky. Štrajkovať budú poštári, aj zamestnanci bánk a obchodných reťazcov.

Železničné nešťastie v Španielsku si vyžiadalo pravdepodobne 27 ľudských životov
TASR4.6.2003 18:24 - Pri čelnej zrážke rýchlika ( Talgo - pozn. Addams ) s nákladným vlakom, ku ktorej došlo v noci nadnes na juhovýchode Španielska, zahynulo pravdepodobne 27 ľudí a ďalších 38 sa zranilo.
Záchranári našli do popoludnia v troskách do seba zakliesnených vlakov 22 sčasti zuhoľnatených tiel. Podľa správ španielskeho rozhlasu je päť cestujúcich rýchlika stále nezvestných. Prakticky už neexistuje možnosť nájsť ich živých. Vagóny sa pri zrážke v nočných hodinách vznietili a pri teplote 1800 stupňov vyhoreli.
K tragickej nehode došlo pri stredovekom meste Chinchilla v provincii Albacete. Pravdepodobnou príčinou bol chybný svetelný signál na semafore. "Všetko naznačuje, že príčinou bola ľudská chyba," vyhlásil španielsky premiér José María Aznar po tom, ako navštívil miesto tragédie.
Podľa informácií štátnej železničnej spoločnosti RENFE dal prednosta stanice v Chinchille rýchliku s 86 pasažiermi zelenú, hoci v tom čase prichádzal v protismere po jednokoľajnom úseku trate nákladný vlak. Prednosta už svoj omyl priznal.
Rýchlik ( Talgo - pozn. Addams ) išiel po trase Madrid-Murcia-Cartagena. Sila nárazu vyvrhla lokomotívu a viacero vagónov nákladnej súpravy na prvé vagóny vlaku. Obe lokomotívy a vagóny prvej triedy tzv. Talgo rýchlika zachvátili plamene. Požiar mohlo spôsobiť aj vedenie vysokého napätia, ktoré prechádza presne ponad miesto nešťastia.
V prípade, že sa potvrdí počet mŕtvych, bude to najvážnejšie železničné nešťastie v Španielsku za posledných 30 rokov. Medzi mŕtvymi sú rušňovodiči oboch vlakov. Úrady po zrážke vyhlásili chemický poplach, keďže nákladný vlak mal prevážať nebezpečné látky. Poplach zakrátko odvolali, keď sa zistilo, že kontajnery sú prázdne.
Plamene uhasili až požiarnici. Predné vagóny rýchlika vyhoreli do tla a boli tak zdeformované, že záchranári sa nemohli dlhé hodiny dostať do ich vnútra. Aby sa dali vytiahnuť mŕtve telá, musela sa najskôr zdvihnúť lokomotíva nákladného vlaku troma veľkými žeriavmi.
Nešťastie rozprúdilo debatu o bezpečnosti španielskych železníc. Ľavicové strany a odbory vyčítajú vláde, že železničnú sieť nechala spustnúť. Starosta Chinchilly k tomu povedal, že nešťastie sa dalo predvídať, pretože trať nemala automatický bezpečnostný systém. Španielsky minister dopravy Francisco Alvarez-Cascos naproti tomu namietal, že španielska železnica patrí k najbezpečnejším v Európe.
Na trati Madrid-Cartagena sa pritom v januári vykoľajil rýchlik. Pri nehode zahynuli dve ženy. Španielske železnice postihla toho roku séria nehôd. Za prvých päť mesiacov roka sa na železnici odohralo 13 nehôd. Zahynuli pri nich - nešťastie z noci nadnes v tom nie je zarátané - traja ľudia a 100 osôb sa zranilo.

Vagóny vyzerali ako harmonika
Sme5.6.2003 - Záchranári včera celý deň horúčkovito prehľadávali vraky dvoch vlakov, ktoré v utorok večer v provincii Albacete na juhovýchode Španielska do seba narazili. Najmenej jedenásť ľudí pri havárii zahynulo, štyri desiatky sa zranili. Aj večer ešte zostávalo 15 osôb nezvestných.
„Sila nárazu bola obrovská. Myslela som si, že všetci zomrieme. Videli sme, ako horia prvé vagóny,“ povedala jedna z cestujúcich rozhlasovej stanici Cadena Ser.
„Chceli sme otvoriť dvere, ale boli zablokované. Keď sme sa konečne dostali von, nemohli sme ani pomôcť ľuďom, ktorí boli uväznení v prvých vagónoch, pretože všade bol dym a plamene,“ vypovedala iná žena z piateho vozňa súpravy.
Ak sa nezvestní nenájdu živí, utorok sa stane dňom najtragickejšieho železničného nešťastia v Španielsku za posledných 20 rokov. Rýchlik Talgo spájajúci Madrid s Cartagenou na juhozápade krajiny sa čelne zrazil s nákladným vlakom pri meste Chinchilla pred desiatou večer.
„Jeden z vagónov prvej triedy sa pri zrážke úplne sploštil, až vyzeral ako harmonika,“ povedal iný svedok. Lokomotíva a niekoľko prvých vagónov rýchlika začalo horieť.
Záchranné operácie museli v noci prerušiť. S príchodom svetla dorazili hasiči s troma žeriavmi, aby odstránili prekážajúce vagóny a lokomotívu nákladného vlaku a umožnili záchranárom dostať sa k rýchliku. Hasiči dopoludnia vyslobodili šesť obhorených tiel z jedálenského vagóna vlaku.
Požiar zrejme vyvolalo poškodenie vedenia vysokého napätia.
Príčinou zrážky vlakov bol zrejme ľudský faktor: výpravca na stanici v Chinchille pustil rýchlik Talgo na jednokoľajovú trať, po ktorej už išiel v protismere nákladný vlak.
Nákladný vlak neviezol podľa správy železníc nebezpečný materiál. Tri vagóny, ktoré predtým prepravovali kyselinu sírovú, boli v čase nehody prázdne. Železnica uistila, že riziko vzniku toxických plynov nehrozí. Napriek tomu polícia po nešťastí upozornila obyvateľov Chinchilly, aby radšej nevychádzali a nechali okná a dvere zatvorené.
Najtragickejšie železničné nešťastie z posledných desaťročí v Španielsku sa odohralo v roku 1997 v Huarte-Araquil na severe Španielska, keď zahynulo zahynulo 18 ľudí. Predtým, v roku 1980, sa čelne zrazil rýchlik s nákladným vlakom v provincii Soría severne od Madridu a zahynulo 17 ľudí. V 90. rokoch Španielsko začalo mohutne investovať do inovácie železníc.


Strana vytvorená: 10-VI-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0323.htm)