Výhody pre Hyundai ponúkol aj Slota
18.10.2003, Vražda Daniel - Vrcholní
manažéri kórejskej automobilky Hyundai sa 17.10. prišli
pozrieť na pozemky pri Žiline, kde by mohol stáť ich nový
montážny závod. Okrem vládnych investičných stimulov im výhody
sľubuje aj samospráva.
Žilinský primátor Ján Slota tvrdí, že Žilina je najlepšie
pripravené mesto na Slovensku, ktoré je schopné pre kórejských
manažérov a ich rodiny vybudovať všetko.
"Vytvoríme uzavreté mestečko, malú polikliniku, v škôlkach
a základných školách sme ochotní robiť kompromisy, v roku
2004 tu bude dvojjazyčné gymnázium pre bohatých. V Tepličke
nad Váhom bude najväčší železničný terminál v strednej
Európe a za niekoľko mesiacov preinvestujeme niekoľko 100 mil.
na letisku v Hričove," sľúbil včera (17.10.) Kórejčanom
Slota.
Zástupcovia automobilky prišli na severné Slovensko z českého
priemyselného parku Žatec (60 km od Prahy). Očakávajú sa ich
návštevy aj vo dvoch maďarských mestách. Na svojom východoeurópskom
turné Kórejčania hľadajú, kde postavia novú fabriku.
Minister hospodárstva Pavol Rusko hovorí, že predstavitelia
automobilky by na Slovensko už neprišli, nebyť jeho cesty do
Soulu. "Cesta na Slovensko už nebola plánovaná,"
reprodukoval slová druhého muža automobilky Rusko pred novinármi.
Rusko včera po návšteve potenciálnych investorov z Kórey odôvodňoval
aj personálne otrasy v investičnej agentúre SARIO. Podľa neho
sa od nej k vedeniu Hyundai nedostávali kvalitné informácie o
možnostiach investovania. Primátor Slota dodal, že ak sa nejaké
informácie o možnostiach postavenia fabriky na Slovensku
dostali, boli skreslené a preferovali Malacky, Nitru alebo Trenčín.
Najväčšou prednosťou žilinského regiónu je podľa vládnych
aj samosprávnych predstaviteľov trojuholník - Poľsko, ČR,
Slovensko a relatívna blízkosť Ukrajiny, Maďarska a Rakúska.
Pre kórejského investora je tiež dôležité letisko a diaľničné
spojenie s Európu. To by malo byť dokončené v roku 2008. Ponúkané
270-hektárové územie v blízkosti železnice a Vodného diela
Žilina ešte nie je pozemkovo vyrovnané. Slota predpokladá, že
vlastníkom štát navrhne odkúpenie pozemkov a v prípade nesúhlasu
ich vyvlastní a vyplatí podľa zákona. Cenu za meter štvorcový
odhaduje približne na 100 Sk.
Hyundai skúma lokality vhodné na výstavbu
nového závodu
18.10.2003, Bančanský
Andrej - Ponúkanú lokalitu na výstavbu automobilky si 17.10.
pri Žiline v sprievode ministra hospodárstva Pavla Ruska
prezreli zástupcovia juhokórejskej firmy Hyundai a jej dcérskej
spoločnosti Kia. Tieto firmy plánujú postaviť v strednej Európe
závod na produkciu 300.000 áut ročne. V delegácii mal byť
viceprezident Hyundai Motor Kim Tong-čin a výkonný
viceprezident Kia Motors Kim Yong-hwan. Ministerstvo hospodárstva
ani Slovenská agentúra pre zahraničné investície a obchod (SARIO)
podrobnosti o návšteve nezverejnili, aby sa nenarušil priebeh
rokovaní s možným investorom.
Podľa informácií zverejnených agentúrou TA SR sa juhokórejská
delegácia na ponúkanom území zdržala len asi 10 minút, ale
prezrela si ho aj z vrtuľníka. Ide o lokalitu s rozlohou 270 ha
na pravom brehu Váhu, ktorým prechádza železnica. Trať sa po
5 km pripája na paneurópsky železničný koridor. Od plánovaného
priemyselného parku je 13 km vzdialené letisko Dolný Hričov,
ktoré sa má modernizovať. Hyundai pritom plánuje dopravovať
komponenty do novej továrne letecky. V tesnej blízkosti je aj
Vodné dielo Žilina, ktoré prípadnému investorovi môže ušetriť
náklady za energetické prenosové poplatky. Okolie Žiliny s
nezamestnanosťou 12,7% je schopné ponúknuť dostatok pracovnej
sily. V regióne má tradíciu strojárstvo a tomu zodpovedá aj
vzdelanostná štruktúra. Mesto Žilina včera (17.10.) v snahe
získať investíciu vyhlásilo, že je schopné postaviť 600-700
bytov ročne a vybudovať tak vlastné mestečko pre juhokórejských
zamestnancov. Mesto je ochotné investorom poskytnúť aj
administratívnu budovu, vlastnú polikliniku i materskú škôlku.
Slovensko bolo druhou zastávkou predstaviteľov Hyundai na ich
ceste po strednej Európe. Vo štvrtok (16.10.) navštívili bývalé
vojenské letisko v severočeskom Žatci. České médiá o Žatci
píšu ako o horúcom kandidátovi na investíciu. Pripomínajú
okrem iného, že v okolí je nezamestnanosť 17,5%.
Predstavitelia tamojšej územnej samosprávy aj vládnej agentúry
CzechInvest tiež z priebehu návštevy nezverejnili nijaké
informácie, aby veľký mediálny záujem možných investorov
neodradil. Po návšteve Česka a Slovenska majú predstavitelia
juhokórejských automobiliek rokovať o investičných stimuloch
v Maďarsku. Tam im na výstavbu závodu ponúkajú najmä
lokalitu v meste Tatabánya v blízkosti Budapešti.
V súvislosti s investíciou sa hovorí aj o ďalších lokalitách.
Spomína sa región Ostravy v ČR, mesto Miškovec v Maďarsku či
Dubnica nad Váhom na Slovensku. Z hry oficiálne nevypadlo ani
Poľsko.
Európske železničné skupiny chcú
lacnejšie rýchlovlaky
18.10.2003, Wright Robert; Dombey
Daniel - 3 najväčšie európske železničné spoločnosti by
mali čoskoro skončiť rokovania o vytvorení paneurópskeho
vysokorýchlostného vlaku, ktorý bude lacnejší a flexibilnejší
ako súčasné modely. Nemecké DB ,
francúzske SNCF a talianske FS rokujú aj s Európskou
komisiou o projekte, ktorý je ohlasom na podobné snahy, akými
je Airbus a Eurofighter. V rozhovoroch s Bruselom ide spoločnostiam
o získanie výnimky z pravidiel Európskej únie pre hospodársku
súťaž a tiež sa snažia objasniť svoj zámer direktoriátu
Komisie pre dopravu a energetiku.
Štátne železničné spoločnosti dúfajú, že týmto postupom
by mohli znížiť náklady na zavádzanie vysokorýchlostných
vlakov o 20%. Železničné spoločnosti plánujú vytvoriť
spoločnú špecifikáciu vysokorýchlostných vlakov, kým výrobcovia
budú požiadaní o výrobu samotných vlakov. Vlaky, ktoré by
nemali na železniciach jazdiť skôr ako v roku 2010, by potenciálne
mohli nahradiť dnešné rýchlovlaky, ktoré boli vyvinuté
oddelene v jednotlivých krajinách. Francúzsko v súčasnosti
prevádzkuje vlaky TGV ,
Nemecko ICE a Taliansko ETR 500 . Všetky sú
schopné dosiahnuť rýchlosť 300 km za hodinu. Každá železničná
spoločnosť bude naďalej potrebovať určité špecifické úpravy
pre vlastné modely, najmä pre rôznu elektrifikáciu a signalizáciu.
Niektoré vlaky napríklad budú musieť byť dvojposchodové. Vďaka
veľkému počtu spoločných komponentov majú však vlaky byť
lacnejšie. Vďaka spoločnému postupu by malo byť možné
zabudovať do vlakov viacnásobné elektrické a signalizačné
zariadenia, ktoré by zabezpečovali ich prevádzku na rozličných
dopravných sieťach. Európska komisia má dlhodobo záujem
podporovať tzv. interoperabilitu, ktorá by európskym železniciam
umožnila lepšie spolupracovať.
Na trať u Radotína někdo umístil výbušninu
a poškodil kolej
PRAHA 19. 10.2003
- Na trať mezi Radotínem a Dobřichovicemi u Prahy dnes neznámý
pachatel umístil nástražný výbušný systém a poškodil
kolej, zřejmě ji nařízl. Událost se obešla bez zranění.
Provoz na trati spojující Prahu a Plzeň byl v obou směrech na
pět hodin přerušen. Nejde o první podobný případ, který
se v Česku stal. Pachatele policie zatím nedopadla. Podle mluvčího
Českých drah Petra Šťáhlavského zjistil lom na koleji v 09:15
výpravčí na informačním panelu a o hodinu později se podařilo
najít i přesné místo. Zhruba třísetmetrový úsek trati začínající
za přejezdem u Radotína policisté kolem 10:30 zcela uzavřeli.
Okolí prohledávali spolu s hasiči, pyrotechniky a psy. Poškozenou
kolejnici podrobí policie expertizám. Dráhy ji vyřízly a
nahradily novou. Z místa, které policie odpoledne ohledávala,
detektivové odvezli ke zkoumání i další předměty. Policejní
mluvčí Soňa Budská ale odmítla říct, zda šlo o výbušninu.
Podle informací televize Prima a Nova výbušnina selhala a její
obsah pouze vyhořel. Pachatel umístil takzvanou trubkovou bombu
pod trať a dal na ni ocelový plát, který měl při výbuchu
naříznutou kolejnici nadzvednout a zdeformovat. Podle
kriminalistů po poškozené koleji projelo několik vlaků,
informovala Prima. Česká televize uvedla, že se policii přihlásila
svědkyně, která v okolí trati viděla mladíka s batohem.
Televizi řekla, že po každém průjezdu vlaku se chodil podívat
ke kolejím, co se stalo. Dráhy obnovily dopravu ve 14:45 na
jedné koleji. Druhá zůstala uzavřena do 16:56. Na obnovení
alespoň kyvadlového provozu čekaly na nádraží v Radotíně
desítky lidí. První vlak směřující do Dobřichovic byl
proto plný pasažérů, často rozzlobených. Z Prahy do Radotína
jezdily kolem poledne a po poledni od Smíchovského nádraží náhradní
autobusy. Podle Šťáhlavského musely dráhy deset vlaků zcela
nebo v části trasy odříci a čtyři rychlíky odklonily přes
Rudnou u Prahy. Další vlaky se zpozdily. Trať bývá v neděli
odpoledne poměrně vytížená, intervaly mezi vlaky se pohybují
mezi 20 a 30 minutami. Dopolední intervaly podle mluvčího nepřesahují
hodinu.Celkový dopad na dopravu budou dráhy znát v pondělí.
Nedá se vyloučit, že výbuch souvisí se dvěma podobnými případy
v loňském roce, kdy pachatel nařízl koleje a umístil pod ně
výbušninu v Praze-Kyjích a na Nymbursku. Musejí to však
potvrdit nebo vyvrátit kriminalisté, upozornila Budská. Podobných
případů bylo ale od roku 1999 víc, dvakrát dokonce výbušnina
explodovala. Výbuch na železniční trati ve Vraňanech na Mělnicku
před čtyřmi roky poškodil přední část lokomotivy. Exploze
o rok později poškodila trať Praha – Plzeň v Černošicích
v okrese Praha-západ. Pachatel kolej rovněž nařízl. V srpnu
2001 se našla výbušnina na trati Dolní Beřkovice – Cítov.
Letos našli pracovníci Českých drah na trati mezi Českou Třebovou
a Zábřehem na Šumpersku vojenskou výbušku, kterou armáda
používá k imitaci dělostřeleckých výbuchů při výcviku.
Na jaře ministr vnitra Stanislav Gross potvrdil, že se policie
zabývá případem neznámého pachatele, který vydírá stát
a požaduje miliony korun, jinak hrozí výbuchem. Policie také
našla funkční nebezpečnou výbušninu na železničním mostě
v Olomouci, kterou tam vyděrač nastražil. V červnu pachatel
umístil dva nástražné výbušné systémy na trať Pardubice
– Choceň. Byly zakopány u koleje, která nesla stopy řezání.
Budská potvrdila, že v pátrání po zločincích, kteří poškozují
koleje, není policie příliš úspěšná. "A to i z toho
důvodu, že si pachatelé vybírají chvíle a místa, kde
nejsou svědkové," řekla. Policie zatím dopadla vyděrače,
který v srpnu vyhrožoval poškozením železnice, když
nedostane 15 milionů korun. Policii sdělil, že již poničil
část trati na Šumpersku. Odšrouboval z ní několik matic. V
září policie uvedla, že muž nebude obviněn z obecného ohrožení
a šíření poplašné zprávy. Zůstane mu ale obvinění z vydírání.
Letos v září kriminalisté také zadrželi osmadvacetiletého
muže, který koncem srpna položil na železniční trať u obce
České Zlatníky na Mostecku kovový barel a na vedlejší
koleji vytvořil překážku z pěti balvanů. Muže obvinili z
krádeže a obecného ohrožení. Za tento trestný čin pachatelům
hrozí až osm let vězení, v případě přísnější
kvalifikace až 15 let.
Ukradnuté cestovné lístky železníc
sú neplatné, ich držiteľom hrozia pokuty
Bratislava 20. 10.2003 - Cestovné lístky
KVC, písané cestovné lístky a zošity Kilometrických bánk,
ktoré odcudzil zatiaľ neznámy páchateľ z výdajne cestovných
lístkov na železničnej zastávke Bratislava-Vinohrady, vyhlásila
Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s., od polnoci dnešného dňa za neplatné.
Hodnota ukradnutých už vypísaných dokumentov, ktoré tak môžu
byť zneužité, vrátane odcudzenej hotovosti, dosiahla 183 940
Sk. Z toho hotovosť predstavovala 107 940 Sk, uviedol TASR
hovorca spoločnosti Miloš Čikovský. Ak cestujúci predloží
pri kontrole vo vlaku alebo vo výdajni cestovných lístkov
niektorý z uvedených dokladov, ZSSK mu takýto
dokument odoberie a bude sa o totožnosť cestujúceho a
okolnosti, za ktorých uvedený odcudzený cestovný lístok
alebo Kilometrickú banku získal, ďalej zaujímať. Cestujúceho
bude považovať za osobu bez platného cestovného lístka, pričom
tento bude musieť zaplatiť plné cestovné za precestovanú trať,
vrátane príslušnej sankcie v zmysle Prepravného poriadku a
tarify ZSSK .
V zamestnanosti dominujú štátne
firmy
21.10.2003,
Juraj Vechter - Pri porovnaní prvej dvadsiatky podnikov podľa
zamestnanosti, ako ich uviedol Trend rebríček Top 95 (na rok
1994) a Trend 200 (na rok 2002), nastalo viacero zmien. Okrem
Volkswagenu Slovakia však nijaký nový veľký subjekt podľa
zamestnanosti nepribudol. Z nižších priečok sa do prvej
dvadsiatky zamestnávateľov dostali spoločnosti Matador, Duslo,
Doprastav, Železiarne Podbrezová. Administratívnym opatrením
(spojením viacerých podnikov) sa v dvadsiatke ocitli Lesy SR. V
počte zamestnancov dominujú aj po rozdelení oba železničné
podniky - ŽSSK a Železnice SR, nasleduje Slovenská pošta. Z
prvej dvadsiatky vypadli v dôsledku konkurzu, zániku či reštrukturalizácie:
ZTS Dubnica, ZŤS TEES, ZDA Partizánske, Sipox Holding, JAS
Bardejov a Calex. Zoštíhľovanie v Slovenských telekomunikáciách
posunulo tohto dominantného operátora zo štvrtého na šieste
miesto. Počet zamestnancov sa príliš nezmenil v Slovenských
elektrárňach a spadli z piateho na šieste miesto. Výrazne zoštíhleli
SES Tlmače. Minulý rok mali menej ako 1 500 zamestnancov, čo
je takmer trikrát menej ako v roku 1994.
Rychlovlaky TGV mají mít konkurenci
LIDOVÉ NOVINY
20.10.2003 - Traja najväčší železniční operátori v Európe
by sa chceli spojiť pri spolupráci na rozvoji vysokorýchlostných
osobných vlakov, ktoré by úspešne konkurovali francúzskej TGV . Francúzska SNCF a talianske železnice FS potvrdili, že vedú rozhovory s DB o spoločnom vývoji vlakov. Železničné firmy
z Talianska a Francúzska už vedú aj informatívne rokovania s
Európskou komisiou o možných antitrustových dôsledkoch tohto
kroku. "V tejto chvíli rokujeme iba o vlaku. Je priskoro na
to, aby sme začali rokovania o tom, ako bude fungovať prevádzka,"
uviedla hovorkyňa SNCF
. SNCF vedie rokovania DB už od r. 1999 a FS sa podľa hovorkyne nedávno krokovaniam
pripojilo. Zatiaľ je priskoro na to, aby spoločnosti
predstavili novú firmu alebo dátum začatia prevádzky. Hlavným
cieľom je navrhnúť vlak, ktorý by vyhovoval technickým
parametrom železničných sietí jednotlivých krajín, a tieto
parametre zadať určenému výrobcovi. Komisia, ktorá pôsobí
ako protimonopolný dozor v EÚ , uviedla, že konkurenčné dôsledky
snáh troch železničných sietí sleduje. V Európe teraz vyrába
francúzsky Alstom rýchlovlaky TGV . Nemecké rýchlovlaky ICE produkuje konzorcium
firiem Bombardier, Siemens a Alstom . Problém sú aj technické
rozdiely a rôzne predpisy v jednoltivých členských štátoch.
SNCF , DB
a FS chcú prostrednícvom spolupráce vyrieši
technické rozdiely ako je elektrické napätie a vyrobiť rýchlovlak
novej generácie, ktorý bude môcť jazdiť cez hranice.
České dráhy se neobávají úbytku
cestujících kvůli útokům
PRAHA 20. 10.2003
- České dráhy (ČD) se neobávají, že by zájem lidí o jízdu
vlakem v souvislosti s množícími se útoky na železniční
tratě poklesl. Pokusy o narušení provozu, jakým bylo nedělní
poškození kolejí mezi Radotínem a Dobřichovicemi u Prahy, však
zákazníkům cestování značně komplikují, řekl ČTK mluvčí
ČD Petr Šťáhlavský. Některé spoje musí být často zrušeny,
jiné mají velké zpoždění. To navíc zvyšuje náklady na přepravu,
dodal. "Náklady rostou například při organizování
odklonových tras. Musíme zajistit náhradní autobusovou
dopravu u soukromých firem. Peníze navíc vydáváme také na
zaplacení přesčasů," vysvětlil mluvčí. Kvůli nařezání
kolejí neznámým pachatelem musel být v neděli v 09:20 přerušen
provoz na trati Praha – Beroun mezi stanicemi Radotín a Dobřichovice
nejprve po první koleji a později i po druhé. Provoz byl plně
obnoven až krátce před 17:00. Čtyři rychlíky přes Rudnou u
Prahy musely být odkloněny. Jejich zpoždění se pohybovalo v
rozmezí 41 až 88 minut. Deset osobních vlaků vůbec nevyjelo,
dalších 27 spojů mělo zpoždění, sdělil ČTK Pavel Tesař
z tiskového oddělení ČD. Kvůli častým útokům platí nyní
na železnici trvalé bezpečnostní opatření. Na tratích byl
posílen dohled, všichni zaměstnanci mají povinnost sledovat
mimořádné jevy kolem železničních tratí i zařízení.
"Vedle pochůzkářů sledují tratě především
strojvedoucí. Druhou rovinu opatření tvoří technické prostředky,"
uvedl Šťáhlavský. Tento systém se podle něj osvědčil právě
při nedělním incidentu. Výpravčí totiž zjistil závadu na
řídícím panelu trati a přivolal pracovníky údržby, kteří
označili poškozené místo. Kvůli podezření, že zde
pachatel nastražil rovněž výbušný systém, přivolali
policii. "V tu dobu byly již vlaky odkloněny na sousední
nepoškozenou kolej," dodal mluvčí. Nárůst počtu útoků,
které ČD zaznamenaly v posledních několika letech, vnímá
Ivo Hrazdíra z Policejní akademie jako celosvětový jev. Na
vině je podle něj vývoj po teroristických útocích na Spojené
státy v září roku 2001, vojenské operace v Afghánistánu a
Iráku a informační technologie, které o podobných událostech
přinášejí nepřetržité, podrobné zpravodajství. Policejní
psycholožka Ludmila Čírtková však s Hrazdírou nesouhlasí.
"Nemám sice statistiku, ale nepamatuji se, že by byl
podobný případ terorizování veřejně dostupných zdrojů a
navození strachu ve společnosti řešen v zahraničí," řekla
ČTK. Některé evropské země sice také čelí nátlaku vyděračů,
ale situace, kdy pachatel ohrozí například provoz na železnici
a přitom neformuluje žádné požadavky, je něco naprosto odlišného,
dodala psycholožka.
Dopadení železničního útočníka
ztěžuje neznalost motivu
PRAHA 20. 10.2003
- V šetření nedělního útoku, kdy neznámý pachatel poškodil
koleje a nastražil výbušný systém na trati mezi Radotínem a
Dobřichovicemi u Prahy, není zatím podle Policejního prezidia
známo nic nového. Neznají-li totiž policisté motiv, který
vedl pachatele k útoku na železniční trať, je jejich práce
ještě komplikovanější, než v případě takzvaného železničního
vyděračství, soudí Ivo Hrazdíra z Policejní akademie.
Jestliže pachatel nesdělí jakékoliv požadavky, policie často
neví, kde s pátráním začít, upozorňuje expert. Například
touha po penězích může podle Hrazdíry alespoň naznačit, v
jakém okruhu lidí útočníka hledat. Jeho tvrzení dokládá
například fakt, že jako jeden z mála pachatelů byl dopaden
právě vyděrač, který letos v srpnu poničil část trati na
Šumpersku a požadoval 15 milionů korun.Potřebu rozlišovat
mezi kriminalitou spojenou se snahou získat peníze a nejrůznějšími
psychologickými pohnutkami zdůrazňuje také policejní
psycholožka Ludmila Čírtková. "To, že někdo dlouhodobě,
opakovaně klade na různá místa na železničních tratích
systémy, které narušují kolej, a přitom nepoužívá žádnou
konkrétní vyděračskou formulku, může mít nejrůznější důvody,"
uvedla policejní psycholožka. Zda má nedělní útok
souvislost s některými případy z minulosti, potvrdit nechtěla.
Mluvčí Policejního prezidia Blanka Kosinová ČTK řekla, že
příslušníci Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu
a kriminalisté nyní šetří, zda nedělní útok souvisí se
dvěma spodobnými případy, které se staly loni v Praze-Kyjích
a na Nymbursku. V zájmu úspěšnosti pátrání však policie
nechce sdělovat bližší informace, dodala. Pachatele, který
nic nepožaduje, mohou vést k ohrožení provozu na trati nejrůznější
pohnutky. "Někdy pramení ze stresujících faktorů v běžném
životě, kterých přibylo. Může jít o frustraci, životní
nespokojenost, chuť upoutat pozornost, ale také o naštvanost a
nespokojenost s tím, co se děje ve společnosti, až po
psychologičtější důvody, jako jsou třeba ústrky, ať už
skutečné nebo domnělé," vysvětlila Čírtková. Někomu
však může také pouze činit radost to, že manipuluje s výbušninami
nebo že terorizuje železnici a naruší tím běžný provoz a
aktivuje tak řadu policejních složek, dodala.
Japonská Mitsui postaví v Malajsii železnici
za 1,3 miliardy USD
KUALA LUMPUR 20.
10.2003 - Japonská stavební společnost Mitsui & Co se v
Malajsii bude podle kontraktu za 1,3 miliardy dolarů podílet na
výstavbě železnice. Půjde o malajsijskou část projektu,
který propojí železnicí Singapur a Čínu. Agentuře Reuters
to dnes sdělil informovaný zdroj. Japonskou Mitsui si jako
dodavatele vybraly domácí firmy Malaysia Mining Corp Bhd (MMC)
a Gamuda Bhd, které malajsijská vláda minulý týden stanovila
hlavními dodavateli projektu. Jeho malajsijská část přijde
celkem na 3,8 miliardy dolarů. Jde o vůbec největší
investici do infrastruktury v historii Malajsie. Mitsui svou nabídkou
zvítězila nad konkurenčním projektem indické společnosti
Indian Railway Construction Co (IRCON) a čínské China Railway
Engineering Corp (CREC). Podle zdroje mohou obě společnosti získat
dílčí zakázky od MMC a Gamudy, pokud ale sníží ceny. Zdroj
připomněl, že malajsijská vláda dala jasně najevo, že si
nepřeje, aby se na výstavbě železnice promrhaly finance.
Proto jakékoli prodlevy či přetažení výdajů zaplatí domácí
konsorcium, napsala tisková agentura.
Nemám s tým nič spoločné
22.10.2003,
Onufer Andrej - Železničné zdravotníctvo, ktoré patrí pod
Železnice SR, má novú šéfku. A nie hocijakú. Stala sa ňou
Eleonóra Zajacová (36), manželka ministra zdravotníctva SR
Rudolfa Zajaca (ANO).
Do funkcie vymenoval Zajacovú generálny riaditeľ Železníc SR
Roman Veselka 22.9. Železnice nepriamo podliehajú ministerstvu
dopravy, keďže ich šéfa vymenúva a odvoláva rezortný
minister. Hovorkyňa Železníc SR Nela Blašková "absolútne
vylučuje" konflikt záujmov. Svoju manželku obhajuje aj
minister zdravotníctva Zajac: "A čo, má byť nezamestnaná?
To je rezortné zdravotníctvo, s ktorým my nemáme nič spoločné.
Možno by ste mi pomohli, keby ste práve poukázali na to, že
vojenské, policajné, či železničné zdravotníctvo fungujú
úplne mimo nás." Minister upozornil, že Železnice SR
investovali obrovské prostriedky do budovy nemocnice. V týchto
dňoch majú na krku kontrolu NKÚ zameranú práve na
financovanie zdravotníckej starostlivosti.
Zajacova manželka s nami nechcela prostredníctvom telefónu
hovoriť: "To by mohol povedať každý, že je z Nového Času."
Podľa ministra je z tejto situácie "celá zjančená, chúďa".
Postup primátora Lišku by podľa
mestských poslancov mal preskúmať prokurátor
Trenčín 21. 10.2003 - Dvaja poslanci
trenčianskeho mestského zastupiteľstva chcú požiadať okresnú
prokuratúru, aby preskúmala postup primátora Juraja Lišku v súvislosti
s modernizáciou železnice v meste.
Liška podpísal 24. júla záväzné stanovisko mesta, v ktorom
súhlasí s umiestnením stavby v Trenčíne. Podľa poslancov
Roberta Lifku a Jána Babiča mal primátor tento krok konzultovať
s mestským zastupiteľstvom. "Domnievam sa, že ako zástupca
volený občanmi musím dať preveriť, či vôbec primátor
mohol takto rozhodnúť," povedal Lifka pre TASR.
Na základe Liškom podpísaného záväzného stanoviska bolo 30.
septembra vydané územné rozhodnutie, ktoré primátor takisto
podpísal. O spomínaných dvoch dokumentoch sa nedozvedeli občania
ani viacerí poslanci mestského zastupiteľstva.
Téma rekonštrukcie železničnej trate pritom patrí v Trenčíne
medzi najdiskutovanejšie a pred niekoľkými mesiacmi vyústila
do petičnej akcie. Podľa jedného variantu by totiž centrom
mesta premávali nákladné vlaky rýchlosťou 140 až 160
kilometrov za hodinu a modernizácia by znamenala zbúranie letného
kúpaliska a dvoch desiatok domov. Petíciu podporilo vyše 10
tisíc ľudí.
Zmeny aj nový grafikon
Samoobslužný systém na tratiach TEŽ
22.10.2003,
Mikuláš Argalács - Od polovice októbra sa vo vlakoch
Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) začala skúšobná prevádzka
samoobslužného dopravného systému. Znamená to, že cestujúci
označuje cestovný lístok tak, ako to poznáme najmä v systémoch
mestských hromadných dopráv, teda v označovačoch či
znehodnocovačoch.
„Naplno samoobslužný dopravný systém vo vlakoch TEŽ chceme
rozbehnúť od platnosti nového cestovného poriadku,“
informoval Hospodársky denník prednosta Obchodno-prepravnej správy
Divízie osobnej prepravy v Košiciach Ing. Ladislav Olexa a
pokračoval: „V súčasnom období intenzívne hľadáme
predajné body, v ktorých budeme predaj cestovných lístkov
zabezpečovať komisným predajom. Ide nám najmä o novinové stánky,
recepcie hotelov, vysokohorské chaty a ďalšie miesta, ktoré
navštevujú turisti prichádzajúci do Tatier a využívajúci
pri tom aj prepravu električkou. Chcem však povedať, že označovače
sú iba v nových vlakových súpravách TEŽ.“ Tento systém
bude mať nepochybne viaceré výhody, no bude si vyžadovať aj
včasnú informačnú kampaň, na ktorú nebudú stačiť iba oznámenia
na príslušných železničných staniciach a zastávkach. Ide o
zmenu celého systému vo vzťahu k cestujúcim. L. Olexa
informoval aj o tom, že s dostatočným časovým predstihom
pripravuje Železničná spoločnosť informačnú kampaň v médiách,
ktorú odštartuje prezentácia pri príležitosti zmien v
grafikone dopravy v súvislosti s novým cestovným poriadkom a
nových služieb pre cestujúcich. Táto prezentácia sa uskutoční
vo Vysokých Tatrách.
Sněmovna rozhodne, zda umožní drahám
nakoupit nové vlaky
PRAHA 22. 10.2003
- Poslanecká sněmovna dnes rozhodne, zda rozšíří možnost
využití úvěru Českých drah od sdružení evropských železnic
Eurofima na nákup dvou souprav příměstských vlaků, takzvaných
pantografů. Poslaneckou novelu zákona by mohla sněmovna schválit
ve zrychlením jednání, tedy rovnou v prvém čtení. Poslanci
se sejdou v 09:00. Zákon o státní záruce za úvěr od
Eurofimy dosud umožňoval pouze nákup vozů první a druhé třídy.
Novela tedy pouze upravuje specifikaci nakupovaných železničních
vozů.
České dráhy od Eurofimy mohou čerpat úvěr, který odpovídá
výši jejich podílu v tomto sdružení. Podnik se členem
organizace stal loni na podzim, když v ní získal půlprocentní
podíl. Ročně tak může získat úvěr nejvýše 15 milionů
eur, tedy asi 480 milionů korun. Dráhy usilují o navýšení
podílu na jedno procento. Z Eurofimy by potom mohly ročně získat
téměř miliardu korun. Odpoledne by se sněmovna mohla věnovat
ve druhém čtení vládním novelám zákonů o drahách a
vnitrozemské plavbě. Ve druhém čtení poslanci předkládají
pozměňovací návrhy.
Poslanci EP chtějí dráhy
liberalizovat rychleji než státy
BRUSEL/ŠTRASBURK 21. 10.2003 (zpravodaj ČTK) -
Pro rychlé dokončení liberalizace železniční dopravy v
budoucí rozšířené Evropské unii se dnes vyslovovala většina
řečníků při rozpravě v plénu Evropského parlamentu.
Vznikl dojem, že EP schválí ve čtvrtek ambicióznější návrhy
příslušných směrnic EU, než s jakými souhlasily členské
státy. Mezi parlamentem a Radou ministrů EU pak bude třeba
uspořádat smírčí řízení. Tento tzv. druhý liberalizační
balíček navrhla Evropská komise zhruba před rokem. Jeho cílem
je vytvořit integrovaný evropský železniční prostor, který
by spravovali nikoli národní regulátoři jako dnes, ale
Evropská železniční agentura. Zvláštní návrhy směrnic
slaďují bezpečnostní předpisy platné v celém prostoru a
také technické parametry. Česká republika se již přizpůsobila
dosavadnímu stupni liberalizace železnic v EU a podle zdrojů z
ministerstva dopravy nemá žádné výhrady k jejímu navrhovanému
pokračování. Nebude vznášet protinávrhy, ani žádat o nějaké
výjimky. Zpravodaj Georg Jarzembowski dnes naléhavě požadoval,
aby směrnice stanovily povinné termíny dosažení plné
liberalizace železniční dopravy - rok 2006 pro nákladní a
2008 pro osobní dopravu. Další řečníci považovali tyto lhůty
za příliš krátké a zdůrazňovali, že nelze dávat časové
limity, dokud nebude zajištěna bezpečnost a nebudou sladěny
technické normy. Komisařka Loyola Palaciová souhlasila s většinou
ambiciózních návrhů, nikoli však s urychlením liberalizace
osobní dopravy; má za to, že je třeba nechat čas na důkladné
studie, a slíbila, že předloží příslušné návrhy zákonů
koncem roku. "Jakmile se národní železniční společnosti
ocitnou na evropském trhu, budou navzájem v konkurenčním
vztahu. Musejí si zvyknout na to, že už bude existovat jen
evropský a žádný národní trh, žádný monopol. Podnítí
to modernizaci železničních firem a oživí to
konkurenceschopnost tohoto druhu dopravy. My se musíme postarat
o zajištění nejvyšší možné bezpečnosti," uvedla.
Hlavním smyslem druhého liberalizačního balíčku je oživit
zájem o železniční dopravu, jejíž podíl na přepravě zboží
i osob v EU katastrofálně klesá. Poslanci hodně mluvili o
nezbytnosti čelit nárůstu silniční dopravy, která hrozí
brzy Evropu zahltit, ale i o konkurenci laciných leteckých
společností. Žádali, aby se drahám dostalo stejného finančního
zacházení, jaké má silniční doprava. Vytvoření trhu
zahrnujícího 25 zemí označovali za jedinou možnou cestu,
mnozí však žádali, aby při jeho správě přes zmíněnou
agenturu měly slovo také odbory zastupující železničáře.
Ti se v mnoha zemích, zejména ve Francii a v Belgii, bouří
proti liberalizačnímu trendu a nechtějí, aby se jejich národní
firmy zřekly monopolního postavení ve prospěch konkurence. Na
řadu protestů narazil už první balíček, který vstoupil v
platnost letos na jaře, oddělil povinně vlastnictví spodku od
vlaků a otevřel část tratí mezinárodní konkurenci. "Železnice
je v krizi a my nesmíme dopustit její prohloubení," řekl
španělský socialista Juan Collado. "Musíme dát této
dopravě evropský rozměr pro 21. století, vdechnout jí nový
historický elán. Naším posláním je železnici zachránit,
vrátit jí život tím, že ji budeme liberalizovat. S monopoly
je konec," prohlásil. Jediným důvodem pro jakékoli zdržení
této agendy mohou být podle něj jen bezpečnostní ohledy.
Ve směrnici týkající se bezpečnosti se navrhuje sladit
pravidla pro práci a odpočinek strojvedoucích a zavést pro ně
jednotný evropský řidičský průkaz, jehož dosažení by vyžadovalo
složit zkoušky zahrnující zvládnutí základní odborné
slovní zásoby pro pohyb napříč kontinentem. Další návrh,
s nímž členské státy zatím nesouhlasí, se týká
povinnosti montovat do vlaků černou skříňku, která by
zachycovala veškerou komunikaci řidičů. Tu poslanci chtějí
také v návrhu směrnice o interoperabilitě, tedy sladění
technických parametrů, signálů a návěští.
Polsko zřejmě čeká vlna stávek,
bouří se i železničáři
VARŠAVA 21. 10.2003
- Polští železničáři vyhlásili na 13.listopadu generální
stávku. Zabránit jí může podle šéfa odborů pouze jednání,
která by dávala šanci na vyřešení sporů a splnění podmínek
stávkujících. Informovala o tom polská tisková agentura PAP
Šéf odborového svazu železničářů Stanislaw Kogut uvedl,
že se odbory budou snažit jednat pouze se spolehlivými představiteli
vlády. Železničáři si stěžují, že vláda neplní sliby,
a chtějí po ní i více peněz. Chystanou stávku podporuje 96
procent zaměstnanců železnic v celém Polsku, což dali najevo
v referendu začátkem tohoto měsíce. Ve čtvrtek se chystají
protestovat i zaměstnanci ve zdravotnictví ve Slezsku. Těm se
nelíbí zhoršující se pracovní podmínky. Chtějí si ale
vynutit i více peněz z rozpočtu. Zaměstnanci nesouhlasí s návrhem
na prodloužení pracovní doby bez současného zvýšení mezd,
nechtějí se ale smířit ani s nižšími příplatky za práci
o víkendech a s krácením prémií. Požadují i zastavení
komercializace veřejných zdravotnických zařízení a chtějí
změnit některá interní pravidla. Na středu avizovali
dvouhodinovou výstražnou stávku i polští horníci, kteří
chtějí protestovat proti chystanému zavírání dolů. Organizátor
stávky agentuře PAP řekl, že horníci budou stávkovat od šesti
do osmi hodin ráno.
Obrat firmy Eurotunnel klesol v treťom
kvartáli o 6 %
PARÍŽ 21. 10.2003 (Reuters) -
Britsko-francúzsky prevádzkovateľ železnice v tuneli cez kanál
La Manche Eurotunnel zaznamenal v treťom štvrťroku 6-percentný
pokles prevádzkového obratu na úroveň 210,1 mil. eur. Príčinou
bol pokles priemerných výnosov z prepravného. Stratová firma
oznámila, že v treťom štvrťroku dosiahla nárast počtu
vlakmi prepravených nákladných áut cez podmorský tunel o 6 %,
avšak preprava osobných áut a autobusov klesla o 4 % a 8 %.
Na výsledky spoločnosti Eurotunnel negatívne vplýval špirálovitý
rast nákladov na výstavbu tunela, ako aj viacnásobné odďaľovanie
otvorenia tunela pred jeho finálnym sprevádzkovaním pred
deviatimi rokmi. Spoločnosť uviedla, že príjmy za celý tento
rok nebudú stačiť na to, aby pokryla platby úrokov, vyplývajúcich
z dlhu vo výške približne 9 mld. eur, zo svojho cash flow. V
treťom štvrťroku sa jej však podarilo zredukovať dlh o 63
mil. eur. Spoločnosť Eurotunnel očakáva, že obrat za štvrtý
štvrťrok bude približne na úrovni obratu z tretieho kvartálu.
Premávku vlakov zastavil delostrelecký
granát
23.10.2003, ZVOLEN (ok) - Len necelé
dva metre od koľajníc železničnej trate medzi Zvolenom a
Hronskou Dúbravou, neďaleko Budče, našiel v stredu dopoludnia
pochôdzkar železníc delostrelecký granát. Nebezpečný nález
okamžite nahlásil. Na miesto prišla polícia i pyrotechnici.
Premávku vlakov na oboch koľajach vedúcich týmto úsekom ihneď
zastavili.
„Delostrelecký granát dlhý štyridsať centimetrov s
priemerom 18 centimetrov nepochádzal z čias druhej svetovej
vojny. Ležal asi päťdesiat metrov od železničného
priecestia v Budči a je záhadou, odkiaľ a ako sa tam dostal,"
uviedol hovorca Železničnej polície Jozef Búranský. Až do
príchodu pyrotechnika z Banskej Bystrice boli zachované všetky
bezpečnostné opatrenia. Napokon až expert na mieste zistil, že
delostrelecký granát je už vystrelený, a teda nefunkčný.
Hoci nebezpečenstvo pominulo a premávku vlakov j mohli po
hodine, niekoľko minút po dvanástej, obnoviť, polícia svoju
prácu neskončila. „Predpokladáme, že číslo na granáte
zostalo zachované a podľa neho budeme zisťovať jeho pôvod.
Veríme, že vypátrame aj spôsob, ako sa k tesnej blízkosti
trate dostal," doplnil Búranský.
Návrh zrušiť stanovisko mesta k
trati Púchov – Nové M. n. Váhom
BRATISLAVA 22. 10.2003 - Mestská rada
v Trenčíne odporučila primátorovi mesta uznesením zo 14. októbra
zrušiť záväzné stanovisko k územnému konaniu na stavbu
"Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom
– Púchov pre traťovú rýchlosť 140 – 160 km/hod". Zároveň
chce navrhnúť, aby na rokovaniach so Železnicami SR mesto Trenčín
zastupovala nezávislá komisia odborníkov.
Podľa informácií dostupných členom Mestskej rady nebola
projektová dokumentácia ŽSR k žiadosti
o vydanie územného rozhodnutia vypracovaná v súlade so
stanoviskom a požiadavkami mesta. Členmi nezávislej komisie, v
ktorej kompetencii bude posúdenie možností mesta Trenčín pri
vyjednávaní so ŽSR , by mali byť poslanci a zamestnanci MÚ v Trenčíne
a zástupcovia odbornej verejnosti, architekti, členovia petičného
výboru a zástupcovia tretieho sektora.
Nezávislá komisia by mala naplniť uznesenie mestského
zastupiteľstva, v ktorom poslanci žiadali primátora mesta o
predloženie všetkých doručených stanovísk príslušných
orgánov verejnej správy na prerokovanie mestského zastupiteľstva.
Agentúru SITA informoval tlačový tajomník kancelárie primátora
Stanislav Bejda.
Medzi Zvolenom a Hronskou Dúbravou našli
granát, železnica nepremáva
Zvolen 22. 10.2003 – Z bezpečnostných
dôvodov dnes po 11. hodine vylúčili prevádzku v oboch smeroch
na železničnej trati v úseku Zvolen – Hronská Dúbrava.
Vlaky zastavili po tom, čo asi o pol jedenástej našiel pochôdzkár
blízko železničného priecestia v Budči zatiaľ
neidentifikovaný granát. Munícia ležala asi 1,5 m od koľaje
a približne 50 m od železničného priecestia. Podľa informácií
hovorcu železničnej polície Jozefa Búranského by nemalo ísť
o granát z druhej svetovej vojny. Na miesto privolali policajného
pyrotechnika z Banskej Bystrice, ktorý posúdi o aký druh munície
ide.
Granát pri Budči bol neškodný, železnica
už premáva
Zvolen 22. 10.2003 - Za neškodnú
označil policajný pyrotechnik muníciu, ktorú našli dnes
predpoludním blízko železničného priecestia v Budči na železničnej
trati v úseku Zvolen – Hronská Dúbrava. Prevádzku, ktorá z
bezpečnostných dôvodov bola v oboch smeroch zastavená,
obnovili krátko po 12. hodine pričom nedošlo ku zmeškaniu žiadneho
vlaku osobnej dopravy vrátane rýchlikov.
Podľa hovorkyne Krajského riaditeľstva PZ v Banskej Bystrici
Marty Mandákovej pyrotechnik určil, že ide o neškodný oceľový
obal z delostreleckého granátu kalibru 120 milimetrov, ktorý
sa už nepoužíva a už bol deaktivovaný. Obal granátu
pravdepodobne vypadol z nákladného vlaku s kovovým šrotom pre
Železiarne Podbrezová.
Vlaky zastavili po tom, čo asi o pol jedenástej našiel pochôdzkar
blízko železničného priecestia v Budči neidentifikovaný kus
munície. Munícia ležala asi 1,5 m od koľaje a približne 50 m
od priecestia.
Železnice prepustia do konca roka vyše
400 ľudí
24.10.2003, Morháčová Jana - V
najbližších 3 mesiacoch Železnice SR prepustia 400 – 500 ľudí.
Väčšinou pôjde o úradníkov. "Celkovo znížime počet
pracovných miest na generálnom riaditeľstve o 150 a v ostatných
správach riadenia o 327 ľudí," spresnil personálny
riaditeľ ŽSR Ján Žačko. Asi 10 – 15% ľudí sa znova
zamestná na iných miestach, zostatok však o prácu príde.
Prepustení majú nárok najmenej na 5-mesačné odstupné a ďalšie
peniaze v podobe odchodného.
ŽSR v týchto dňoch začínajú meniť aj organizačnú
štruktúru. Z 25 rôznych centrál riadenia sa totiž od Nového
roka vytvoria 4 oblastné riaditeľstvá. Šéfovia železníc
tvrdia, že to nie je len prehadzovanie zamestnancov z funkcie na
funkciu ako v minulosti, ale že sa výrazne ušetrí.
"Cieľom týchto zmien je zníženie nákladov a nastavenie
vzťahov tak, aby železnice dokázali pružne fungovať a
reagovať na trh. Musíme šetriť, a preto sú tieto opatrenia
nevyhnutné," doplnil generálny riaditeľ Železníc SR
Roman Veselka. Železnice SR totiž vykazujú veľké straty a až
tento rok by mala nastať zmena, keď sa má ročná bilancia
pohybovať na nule. Opatrenia prinesú úsporu približne 140 mil.
Sk.
Súčasne sa začiatkom budúceho roka od železníc odčlenia
prvé 2 z asi 10 vedľajších činností, ktorých sa chcú železnice
zbaviť. "V prvej fáze by to malo byť školstvo a požiarny
zbor," doplnil Veselka. Preto sa od januára železnice
zbavia dvoch alebo všetkých 3 železničných učilísk a požiarnikov.
Tým prejde pod iné rezorty ďalších 300 – 500 zamestnancov.
"Celkom sa do konca reštrukturalizácie počet zamestnancov
zníži asi o 5000 ľudí, ale okolo 3200 z nich prejde pod iné
firmy a organizácie v rámci odčleňovania činností,"
doplnil Veselka. V budúcom roku sa predpokladá, že nové
opatrenia ako nová štruktúra či prepúšťanie ušetria železniciam
asi 600 mil. Sk.
Po rozdelení slovenských železníc na 2 podniky od januára
2002 v ŽSR zostalo asi 22.000 zamestnancov. Na vysokú
prezamestnanosť na nízkej produktivite upozorňovali aj banky,
ktoré dávali ŽSR úvery. ŽSR sú najzadlženejším slovenským podnikom a veľkú
časť ich úverov ručí štát. Pred polrokom sa definitívne
vyrovnali vzťahy medzi štátom a ŽSR . Štát prevzal
na seba dlhy za vyše 13 mld Sk, ako vyrovnanie svojich podlžností
z minulých rokov.
Pripravia železnice štát o ďalšie
milióny korún?
24.10.2003,
Onufer Andrej - Železnice lietajú v ďalšom škandále!
Nedokončenú stavbu, kde mala pôvodne sídliť Železničná
spoločnosť, sa chystajú odpredať za smiešnych 100 mil. Sk.
Štát na tom teda dobre prerobí, keďže len do júna minuli Železnice
SR na stavbu 87 mil. Sk! Navyše budova stojí na lukratívnom
pozemku v centre Bratislavy, o ktorý odpredajom, samozrejme, príde.
Komisia vybrala "na základe najlepšej ponuky" firmu
Reding, ktorá budovu aj stavia. "Ponúkli približne 100
mil. Správna rada už s odpredajom súhlasila," povedala
hovorkyňa Železníc SR Nela Blašková s tým, že k podpísaniu
zmluvy o predaji by malo prísť 31.10. Len výstavba štvorpodlažného
podzemného parkoviska a vykopanie škandalóznej jamy však stáli
asi 87 mil.! To bolo v júni, dnes má budova už dve poschodia.
Okrem toho cena pozemku v tejto časti Bratislavy patrí k najvyšším
na Slovensku. A to nie je všetko. Firma Reding sa zabezpečila
aj pre prípad, ak by sa tento škandál prevalil. "V prípade,
že by sa náhodou niečo stalo a celý tento proces sa neukončil
(odpredaj schvaľuje vláda na návrh rezortného ministra
Prokopoviča - pozn. red.), tak firma Reding odstúpi od tejto
zmluvy a my musíme zaplatiť náklady súvisiace s výstavbou,"
vysvetľuje Blašková. Po podpísaní predbežnej zmluvy o
predaji totiž Železnice SR prestali platiť výstavbu tohto nákladného
projektu. Pre Reding je však výhodné vo výstavbe pokračovať.
V prípade, ak by totiž k tomuto odpredaju neprišlo, Železnice
SR by im museli zaplatiť za už vykonanú prácu na základe
zmluvy o diele. "Dodávateľ to stavia na vlastné riziko,"
dodáva protirečivo Blašková.
ŽSR ťahajú do straty finančné operácie,
prevádzková činnosť je vyrovnaná
Bratislava 23. 10.2003 - Hospodárenie
Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) zaťažujú v súčasnosti
predovšetkým ich finančné operácie, v prevádzkovej oblasti
spoločnosť vykazuje už dnes vyrovnaný hospodársky výsledok.
Len na úrokoch z úverov so štátnou zárukou majú železnice
v tomto roku zaplatiť 3 miliardy Sk, v budúcom roku takmer 2,2
miliardy Sk. Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Romana Veselku budú
finančné operácie zaťažovať podnik ešte asi dva až tri
roky. V prevádzkovej oblasti by mali ŽSR dosiahnuť čierne
čísla už v budúcom roku.
Ročne železnicami reálne pretečie asi 12 miliárd Sk na
vstupe a 11 miliárd Sk na výstupe. Z ostávajúcej miliardy Sk
musia podľa Veselku riešiť dlhovú službu, nedoplatky sociálnym
inštitúciám a zároveň by im malo ostať aj niečo na
investovanie.
V budúcom roku prejdú záväzky Železníc SR v objeme 13,6
miliardy Sk do štátneho dlhu. Ide o úvery, ktoré čerpali v
rokoch 1994 – 2002 na vykrytie štátom objednaných, ale
neuhradených výkonov vo verejnom záujme. Podľa Veselku pôjde
o vzájomný zápočet. "O celkovej reštrukturalizácií
dlhov rokujeme aj s bankami," dodal.
Železnice SR dosiahli na konci júla stratu 1,21 miliardy Sk. Na
konci roka očakával podnik v pôvodnom pláne stratu 3,4
miliardy Sk, plán však už revidoval na 2,277 miliardy Sk.
Železnice SR nemajú investície na ďalší
rozvoj Železničných telekomunikácií
Bratislava 23. 10.2003 - Železničné
telekomunikácie Bratislava (ŽTB), organizačná zložka Železníc
SR, nepredstavujú pre podnik core biznis, teda hlavný predmet
činnosti, a preto sa nebudú ďalej rozvíjať na jeho úkor.
Uviedol to generálny riaditeľ ŽSR Roman Veselka s tým,
že železnice nemajú peniaze na ďalšie investície do Železničných
telekomunikácií, a preto dnes hľadajú formu a cestu, ako túto
zložku čo najlepšie zhodnotiť. Konkrétne možnosti zatiaľ
Veselka špecifikovať nechcel, povedal však, že problém musia
železnice vyriešiť do konca tohto roku. Úplne by však ŽSR nechceli stratiť
kontrolu nad optickými sieťami, ktoré sú súčasťou ŽTB,
dodal Veselka.
Majetok zhmotnený v telekomunikačnej sieti ŽSR odhaduje generálny
riaditeľ na 3 miliardy Sk, vrátane optických sietí. V
uplynulom roku získali ŽTB od Telekomunikačného úradu SR
licenciu na poskytovanie verejnej telefónnej služby prostredníctvom
pevnej verejnej telekomunikačnej siete.
Železničné telekomunikácie sú len jednou z 18 samostatne
účtujúcich jednotiek ŽSR , ktoré zabezpečujú prierezové, obslužné a
technické činnosti. Pracuje v nich asi 3 200 ľudí. Už v budúcom
roku by chceli železnice niektoré z nich odčleniť. "Najviac
zatiaľ pokročila transformácia stredných odborných učilíšť,
robia sa kroky na odčlenenie zboru požiarnej ochrany,"
povedal Veselka. ŽSR chcú nájsť lukratívnych záujemcov aj pre
mostné obvody. Pokiaľ ide o železničné zdravotníctvo, jeho
majetok ostane v ŽSR , aktuálne treba podľa Veselku riešiť aj
stredisko geodézie či výskumný ústav.
ŽSR chcú v roku 2004 použiť na
modernizáciu tratí 5 miliárd Sk z cudzích zdrojov
Bratislava 23. 10.2003 - Na rekonštrukciu
a modernizáciu železničných koridorov pre dosiahnutie traťovej
rýchlosti do 160 kilometrov za hodinu, plánujú Železnice SR
použiť v budúcom roku z cudzích zdrojov približne 5,1
miliardy Sk.
Ako uviedol riaditeľ odboru controllingu ŽSR Anton Kukučka
bude budúci rok z pohľadu investícií do tratí prelomový. Na
tento účel totiž prispeje transferom až 1,2 miliardy Sk,
doposiaľ skôr macošský štátny rozpočet.
Približne 3,3 miliardy Sk očakávajú železnice v budúcom
roku z predvstupového fondu Európskej únie ISPA. Zo štrukturálnych
fondov, ktoré bude SR čerpať až po vstupe do únie, pripadne
železniciam približne pol miliardy Sk. Kukučka nevylúčil, že
do modernizácie koridorov zainvestuje spoločnosť aj vlastné
zdroje, podľa odpisových možností. Ročne môžu ŽSR získať približne
150 – 200 miliónov Sk z predaja nepotrebného majetku, myslí
si riaditeľ odboru.
Už v závere tohto roku vyhlásia Železnice SR dva medzinárodné
tendre na modernizáciu a rekonštrukciu traťových úsekov Šenkvice
– Cífer a Trnava – Piešťany. V prípade prvého z nich pôjde
o opakovanú súťaž, nakoľko podnik pôvodný tender v prvej
polovici tohto roku zrušil. Dôvodom boli nevyhovujúce ponuky,
ktoré prekročili finančné možnosti ŽSR . Predpokladané náklady
rekonštrukčných prác na trati Šenkvice – Cífer sú asi 5
miliárd Sk. Spolufinancovanie diela prebieha na 50 % prostredníctvom
ISPA.
Rekonštrukčné práce rovnakého účelu ukončili ŽSR už v roku 2000 na
dvojkoľajovej trati Cífer – Trnava v dĺžke 6 kilometrov. V
súčasnosti prebieha modernizácia trate Bratislava, Rača –
Šenkvice.
Všetky trate sú súčasťou medzinárodného koridoru TINA č.
V., ktorého slovenská časť smeruje z Bratislavy cez Žilinu,
Košice do Čiernej Nad Tisou. V Žiline sa napája na koridor č.
VI., ktorý pokračuje smerom na Varšavu do Gdanska až k pobrežiu
Baltického mora.
Organizačné zmeny prinesú Železniciam
SR v roku 2004 úsporu 600 miliónov Sk
Bratislava 23. 10.2003 - Zmena
organizačnej štruktúry prinesie v roku 2004 Železniciam
Slovenskej republiky ( ŽSR ) pozitívny finančný efekt 600 miliónov Sk.
Ide o rozdiel medzi úsporami, ktoré podnik dosiahne racionalizáciou
prevádzky a medzi nákladmi na odchádzajúcich pracovníkov,
uviedol riaditeľ odboru controllingu ŽSR Anton Kukučka. Kým
v prevádzke ušetria železnice 800 miliónov Sk až 1 miliardu
Sk, z toho asi 140 miliónov Sk na mzdách časti administratívnych
síl, ich odchod túto sumu zníži o približne 200 až 400 miliónov
Sk na vyplatenom odstupnom. Kolektívna zmluva garantuje
zamestnancom ŽSR a Železničnej spoločnosti 5-mesačné odstupné
plus sociálne kompenzácie navyše. V uplynulom roku dosiahla
priemerná mzda na železniciach takmer 15 300 Sk.
V dôsledku zefektívnenia činnosti opustí v najbližších
mesiacoch Generálne riaditeľstvo ŽSR 130 – 150 ľudí,
nie všetci však podľa Kukučku zamestnanie stratia. Približne
30 – 40 z nich presunie podnik podľa dnes ešte nespresnených
potrieb na štyri novovznikajúce Oblastné riaditeľstvá, ktoré
nahradia doteraz existujúcich 25 Správ Železničnej dopravnej
cesty. Zo súčasných 1 016 zamestnancov správ prepustia železnice
z titulu organizačných zmien 327 pracovníkov.
Oblastné riaditeľstvá, ktoré k 1. januáru budúceho roku
vzniknú v Trnave, Žiline, Zvolene a Košiciach, zastrešia v I.
etape týchto organizačných zmien vykonávanie všetkých
procesov súčasných správ. V II. etape, počnúc rokom 2005 dôjde
k ich transformácii do dvoch typov organizačných jednotiek. Činnosť
prvého typu bude zameraná na výkon riadenia dopravy a správu
infraštruktúry (objednávatelia služieb) a druhého na výkon
technickej podpory infraštruktúry (dodávatelia údržby).
Podnikateľský vzťah, ktorý bude medzi nimi existovať neumožní
správcovi objednávať u dodávateľa drahšie služby ako mu
dovolia vyprodukované výkony. Nový systém bude podľa Kukučku
okrem toho viac orientovaný na zákazníka.
ŽSR chcú
týmito zmenami zabezpečiť dodržanie smerníc Európskej únie,
ktoré pojednávajú o odporúčaných modeloch systému riadenia
železníc v jej členských krajinách. Reforma má tiež odstrániť
príčiny súčasného ekonomického stavu ŽSR , ktoré sú
vysoko zadlžené. Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Romana Veselku nie
sú železnice momentálne v priaznivej situácii, pričom efekt
aplikovaných zmien by sa mal naplno prejaviť po roku 2005.
Dodávatelia železníc musia so splátkami
počkať
24.10.2003,
Danielis Juraj - Železnice SR prehodnocujú zmluvy s dodávateľmi
investičných prác, pričom je možné, že výraznú časť z
nich zrušia. S dodávateľmi najnutnejších prác rokujú o
odložení splátok a nových platobných harmonogramoch.
Železnice čaká v blízkych mesiacoch modernizácia tratí
spojená s masívnymi investíciami. Koridory je nutné prispôsobiť
európskym normám. V čase finančnej konsolidácie však nemajú
peňazí nazvyš. "Prevažnú časť investičných zdrojov
zabezpečia európske fondy," hovorí riaditeľ odboru
controllingu ŽSR Anton
Kukučka.
Ťažký bude predovšetkým budúci rok, keď dostupné peniaze
za investičnou potrebou zaostávajú o 2,6 mld Sk. Ministerstvo
dopravy zrejme na budúci rok prispeje dotáciou 1,2 mld Sk. Zvyšné
roky majú železnice čo sa týka vlastných zdrojov podľa Kukučku
pokryté.
Od začiatku roka po koniec augusta podnik znížil svoje záväzky
z obchodného styku z takmer 5,8 na 3,4 mld Sk. Výlučne o
rozdiel v obchodných záväzkoch klesli aj celkové záväzky železníc.
Ku koncu augusta presahovali 48,6 mld Sk.
Jedným z veľkých projektov, ktorý si železnice objednali, je
renovácia bezpečnostného systému na koridorových tratiach v
hodnote niekoľko miliárd korún. Digitálne zariadenia, ktoré
nahradia v súčasnosti prevažujúcu relé signalizáciu,
zabezpečia, napríklad, zastavenie vlaku v prípade zrážky na
trati. Systém bude mať na starosti aj vysielanie signálov, či
trať je alebo nie je voľná.
Tender na dodávku bezpečnostných zariadení pre piaty koridor
– smerovaný z Bratislavy smerom na Košice – v roku 2001
vyhrala firma Siemens. Pre kratší štvrtý koridor spájajúci
štátne hranice cez Kúty, Bratislavu a Štúrovo, dodá bezpečnostné
systémy bratislavská firma AŽD.
V oboch prípadoch železnice s dodávateľmi podpísali rámcové
zmluvy, pričom konkrétne vykonávacie kontrakty sa budú týkať
postupne dokončovaných úsekov. Trate ŽSR po ukončení všetkých
úsekov v roku 2015 budú spĺňať potrebné európske bezpečnostné
kritériá. Návratnosť investície sa podľa námestníka generálneho
riaditeľa ŽSR Ladislava Dimana prejaví po 33 rokoch od ukončenia
posledného úseku - úsporou personálnych nákladov. Piaty
koridor sa postupne rozšíri až po Čiernu nad Tisou.
Technológiu pre prvú etapu prác na úseku Cífer – Trnava
piateho koridoru už podľa železníc Siemens dodal. V súčasnosti
sa na tom istom koridore kompletizuje úsek Bratislava-Rača –
Svätý Jur – Šenkvice. Podľa technického riaditeľa divízie
Trasportation Systems Siemensu Branislava Vošku, naopak, práce
stoja, keďže nie je dodávateľ stavebnej časti. "Odklad
splátok za systém nevnímame dramaticky a budeme to riešiť
bilaterálne," podotkol na margo odkladu úhrad za systém.
Koncom tohto roka na stavebné práce železnice vypíšu tendre.
Budú sa týkať aj staníc vo Svätom Juri, v Pezinku a Šenkviciach,
neskôr ešte aj v Trnave a Piešťanoch. Bude to už druhý
pokus o získanie zhotoviteľov, keďže na začiatku tohto roka
železnice na podpis zmlúv s potenciálnymi stavebníkmi neboli
finančne spôsobilé a súťaže zrušili. Dosiaľ najlacnejším
úsekom, kde železnice modernizujú bezpečnostný systém, je
úsek Piešťany – Nové Mesto nad Váhom, kde výdavky
dosiahli zhruba 300 mil. Sk. Najdrahšie boli podľa Dimana zatiaľ
Košice s polmiliardovými nákladmi.
Vplyv obchodnej aktivity
Rozhovor s Ing. Jánom Simčom, riaditeľom
odboru stratégie Železničnej spoločnosti.
24.10.2003, Kunik Jozef - Na základe
uznesenia Predstavenstva Železničnej spoločnosti, a.s.,
pripravujú odborníci novú koncepciu riešenia osobnej dopravy
na obdobie rokov 2004 – 2008 v súvislosti s konštrukciou
strednodobého investičného plánu ŽS. O návrhu novej
koncepcie osobnej dopravy sme hovorili s Ing. Jánom Simčom,
riaditeľom odboru stratégie ŽS.
Čo viedlo manažment ZSSK k prehodnoteniu osobnej dopravy a
k zmene koncepcie?
- K zmene koncepcie osobnej dopravy nás viedla súčasná
situácia vo firme. Vieme, že výsledky za prvý polrok nie sú
najlepšie. Preto sme začali pracovať na tom, ako firmu posunúť
ďalej nielen v oblasti osobnej dopravy, ale aj spoločnosti ako
celku. Dôležité pri našich krokoch bolo to, aby sme v tejto
koncepcii vychádzali zo schválenej stratégie a z pripravovanej
aktualizácie. Tieto faktory boli základným východiskom pre
spracovanie materiálu, ktorý sme nazvali Koncepcia osobnej
dopravy do roku 2008. Tento dokument rieši aj otázky týkajúce
sa investícií do techniky a technológií v osobnej doprave,
pretože jednou z významných oblasti ŽS je aj tvorba investičného
plánu. Na začiatku roku 2002 sa naše investície pohybovali
okolo 4,3 – 4,5 mld Sk, nadväzne sa redukovali na 3,6 mld Sk a
po nepriaznivom hospodárskom vývoji spoločnosti za prvý
polrok 2003 sa redukovali na sumu približne 3,1 mld Sk. Po sérii
rokovaní obchodných a technických zložiek ŽS vzniká
filozofia jednoduchej segmentácie trhu osobnej dopravy, a to na
regionálnu, prímestskú a diaľkovú dopravu.
Môžete predstaviť jednotlivé segmenty dopráv novej
koncepcie?
- Prvým segmentom je regionálna doprava. Všetkým sú nám
známe udalosti zo začiatku tohto roka, keď došlo k
zastaveniu, prípadne k obmedzeniu dopravy na 25 vedľajších a
regionálnych tratiach. Osobná doprava v tomto segmente z hľadiska
frekvencie cestujúcich, rozsahu dopravy a napojenia na sieť vnútroštátnych
a medzištátnych rýchlikov predstavuje výkony, ktoré nie sú
z hľadiska budúcich obchodných aktivít ŽS v oblasti osobnej
dopravy rozhodujúce. V tomto segmente sa do budúcnosti neuvažuje
s veľkými investíciami. Ďalšia možnosť je kooperácia aj s
inými subjektmi, ktoré budú mať záujem prevádzkovať regionálne
a vedľajšie trate, napríklad vyššie územné celky. Obchodný
záujem našej firmy spočíva v prímestskej doprave. Je to
vlastne hviezdicový systém dopravy v dĺžke 50 – 100 km, k
centrám – Košice, Bratislava, Žilina a aj k spojnici Banská
Bystrica – Zvolen. V tomto segmente sú zaradení cestujúci,
ktorí cestujú veľmi často, spravidla denne do týchto centier.
Tu vidíme najväčší potenciál nárastu cestujúcich do budúcnosti,
podložený pokračujúcou migráciou obyvateľstva z malých obcí
do týchto centier, ktorý vychádza aj z demografického vývoja
v SR. Poslednou časťou je diaľková doprava, ktorá bola
rozdelená na vnútroštátnu (Košice – Bratislava), medzinárodnú
a po tretie na tzv. medziregionálnu.
Aké závery vyplynuli z novej koncepcie, najmä z hľadiska
investovania do mobilného parku?
- V regionálnej doprave vidíme ako perspektívnu cestu
pokračovanie v modernizácii motorových vozňov série 810 na
812. Na zabezpečenie vozby predpokladáme použitie kombinácie
motorových vozňov série 812, vložených prípojných vozňov
série 011 a riadiaceho vozňa. Na zabezpečenie prímestskej
dopravy bolo investorskej komisii predložené už spomínané možné
obstaranie poschodových prímestských súprav. Medziregionálna
doprava sa bude riešiť aj na základe prevádzkovo-technických
skúseností z nasadenia nového vozidla radu 840. Tu je potrebné
zdôrazniť, že všetky projekty sú závislé od zabezpečenia
ich financovania.
Ako bude teda Železničná spoločnosť zabezpečovať
financovanie investičných projektov?
- Strategickým cieľom ŽS v osobnej doprave je opätovné
dosiahnutie podielu na trhu na úrovni 22% v tzv.
osobokilometroch. Pre budúce podnikanie našej spoločnosti v
osobnej doprave pokladáme za rozhodujúce definovať rámcové
potreby investícií do osobnej dopravy na dosiahnutie aspoň
minimálneho rastu úrovne osobnej železničnej dopravy v SR,
pretože vývoj v preprave osôb na železnici od roku 1997 je
alarmujúci. Podľa uznesenia vlády č. 89 sa má zo štátneho
rozpočtu každoročne vyčleniť 600 mil. Sk na projekty obnovy
mobilného parku. Doteraz sme však nedostali ani minimálne množstvo
financií. Núka sa možnosť aj čerpania európskych fondov na
tento účel. Spomedzi všetkých práve fondy na regionálny
rozvoj umožňujú nákup mobilných prostriedkov, napríklad aj
formou spoločných projektov vytvorených za účasti železničná
firma - VÚC - iná verejná inštitúcia - súkromné spoločnosti.
Aj tu vidíme jednu z možností ako financovať projekty vyplývajúce
z predloženej koncepcie, a to nielen v oblasti mobilného parku.
Z Košíc i do Viedne
24.10.2003,
Kunik Jozef - Železničná spoločnosť zavedie nový IC vlak Košice
– Viedeň a späť. V rámci prvých prác na grafikone
vlakovej dopravy v medzinárodnej preprave sa v záujme rozšírenia
spojení medzi Slovenskom a Rakúskom dohodli na vytvorení
priamych vlakov.
Železničná spoločnosť zavedie nový IC vlak Košice –
Viedeň a späť. V rámci prvých prác na grafikone vlakovej
dopravy v medzinárodnej preprave, ktorého platnosť sa začne
14.12.2003, sa v záujme rozšírenia spojení medzi Slovenskom a
Rakúskom dohodli ZSSK a Rakúske štátne železnice (ÖBB) na
vytvorení priamych vlakov vyššej kategórie InterCity (IC)
medzi Košicami a Viedňou. Košice budú už priamymi vlakmi
spojené okrem Budapešti, Krakova, Kyjeva aj s Viedňou. Cieľom
je vytvoriť dva páry týchto vlakov pre ranné a popoludňajšie
spojenie. Pôjde o predĺženie už existujúcich trás vnútroštátnych
IC vlakov 502 Košice – Bratislava až do Viedne a opačne IC
503 Bratislava – Košice až z Viedne. Zavedením nového IC
Viedeň – Košice sa predĺži súčasný rýchlik 401 Viedeň
– Bratislava a novým spojom IC Košice – Viedeň sa predĺži
trasa súčasného rýchlika 404 až z Košíc. Cestovný
poriadok uvedených vlakov je dohodnutý nasledujúco, pričom
nie sú vylúčené malé minútové úpravy pred jeho konečným
odsúhlasením.
Čísla vlakov sú nové a budú platiť pre celý úsek Košice
– Viedeň – Košice.
Odchody z Košíc:
IC 402 Košice 5.45, Bratislava hl. st. 10.37 - 10.50, Petržalka
11.09 - 11.22, Viedeň Sudbf 12.10
IC 404 Košice 13.45, Bratislava hl. st. 18.37 - 18.50, Petržalka
19.09 - 19.21, Viedeň Sudbf 20.09
Odchody z Viedne:
IC 405 Viedeň Sudbf 8.15, Petržalka 9.02 - 9.14, Bratislava hl.
st. 9.32 - 9.45, Košice 14.35
IC 403 Viedeň Sudbf 16.15, Petržalka 17.06 - 17.14, Bratislava
hl. st. 17.32 - 17.45, Košice 22.35
Rakúske železnice i Železničná spoločnosť Bratislava sa
dohodli, že pri týchto vlakoch budú radené klimatizované
vozne ŽS, spolu osem vozňov, ktoré sú v súčasnosti radené
do vnútroštátnych IC vlakov a tiež novododané v priebehu
roku 2003.
Magistrála má nový rozmer
24.10.2003,
Kunik Jozef - Veľký význam na zabezpečenie trvalého spojenia
medzi Európou a krajinami regiónu Tichého oceánu a Ázie, na
pritiahnutie nákladov na Transsibírsku magistrálu, má priame
železničné spojenie medzi Kórejskou republikou a Ruskou federáciou.
Táto dlho diskutovaná problematika sa stala realitou, obnovením
prechodu z Transkórejskej magistrály na Transsibírsku magistrálu
cez hraničný priechod Chasan – Tumangan. Politický základ
možnej dohody položila návšteva prezidenta Ruskej federácie
Vladimira Putina koncom februára 2001 v Kórejskej republike. Táto
otázka bola jednou z rozhodujúcich aj počas stretnutí
prezidenta V. Putina s lídrom Kórejskej ľudovodemokratickej
republiky Kim Čen Irom počas jeho návštev v Rusku. Výsledkom
dosiahnutých dohôd bolo podpísanie Zmluvy o spolupráci pri
realizovaní tohto projektu medzi ministrom dopravy Ruskej federácie
a ministrom železníc KĽDR v auguste 2001. Analýza ukazuje, že
po realizácii tohto projektu pred niekoľkými mesiacmi sa
lehoty dodávok v porovnaní s morskou dopravou (30 – 40 dní)
znížili na 13 – 18 dní pri súčasnom znížení ceny
prepravy.
Ponúkame terminál v Dobrej
Odborníci sa v Poprade radili o využití
najdlhšej železnici sveta
24.10.2003,
Kunik Jozef - V uplynulý týždeň sa v Poprade uskutočnilo
dvojdňové rokovanie Koordinačnej rady transsibírskych prepráv
(KRTP), na ktorom sa zúčastňujú zástupcovia členských a
asociovaných železničných správ Európy a Ázie,
predstavitelia európskych, japonských, kórejských a iných
medzinárodných a národných asociácií operátorov nákladnej
prepravy a morských prístavov. Transsibírska magistrála (TSM)
je dvojkoľajná, kompletne elektrifikovaná železničná trať,
ktorej technické možnosti umožňujú objemy prepravy nákladov
do 100 miliónov ton ročne. Jej celková dĺžka dosahuje až 10-tisíc
kilometrov, čo je trikrát viac ako celá železničná sieť
Slovenska. Transsibírska magistrála je pri formovaní medzinárodných
dopravných koridorov zapojená do projektov OSN ako prioritná
trasa
v spojení medzi Európou a Áziou. V príhovore k účastníkom
rokovania KRTP štátny tajomník MDPT SR Mikuláš Kačaljak podčiarkol
význam slovenského terminálu kombinovanej dopravy v Dobrej,
ktorý je situovaný na rozhraní dvoch rozchodov a prepravných
systémov a možno ho označiť za strategický pre prevádzku
medzinárodnej kombinovanej dopravy v smere východ – západ.
Jeho prioritu zvyšuje skutočnosť, že po vstupe Slovenska do EÚ sa podľa
Schengenskej dohody stane koncovým terminálom. Predseda
predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti
Pavol Kužma vyjadril nádej, že rokovanie KRTP na Slovensku sa
dostane do povedomia rozhodujúcich železničných a prepravných
spoločností, ktoré kooperujú na týchto prepravách. To určite
povedie k zvýšeniu prepravných tokov z TSM cez Čop a Čiernu
nad Tisou ďalej na Slovensko a do západnej Európy. Preprava po
železnici je pre obchodné firmy z ázijského i európskeho
regiónu podstatne výhodnejšia najmä pre krátke tranzitné
lehoty a dostupnosť. Na druhej strane je vážnym nedostatkom
rizikovosť prepráv hlavne na úsekoch východne od Moskvy. Pri
hodnotení súčasného stavu na TSM generálny riaditeľ poukázal
na náročné nadväzovanie obchodných kontaktov s podnikmi a so
špeditérmi za Uralom a v Strednej Ázii. Chýbajú takisto
podnety na vytvorenie nových prepravných trás s atraktívnymi
cenami. V priebehu konferencie sa nastolila otázka inštalácie
komunikačného kanálu s využitým optických vláken z
Mongolska a Číny cez mestá na TSM a ďalej medzi Moskvou,
Minskom, Varšavou až po Berlín, prípadne Fínsko s cieľom
poskytovania informácií zákazníkom o tovare prepravovanom po
magistrále. Krátke tranzitné lehoty sú nespornou prioritou
prepravy po Transsibírskej magistrále. Zároveň sa veľká
pozornosť venuje skráteniu dodacích lehôt. S využitím štvrťročného
harmonogramu lodí na linkách Japonsko – Rusko a Kórejská
republika – Rusko sa každý kvartál vypracúva grafikon rýchlych
kontejnerových vlakov po Transsibírskej trase. Cestovný
poriadok ráta s odpravením vlakov zo stanice Nachodka – Vostočnaja
nasledujúci deň po tom, ako príde loď a vyloží kontejnery v
prístave Vostočnyj. Pre včasnú informáciu pre odosielateľov
nákladu je kompletný rozpis uvedený na internete. Ústrednou
otázkou 12. plenárneho zasadnutia KRTP v Poprade bola otázka
zvyšovania konkurencieschopnosti Transsibírskej trasy,
rozpracovania spoločných dohodnutých akcií s cieľom získania
prepravy nákladov cestou zvyšovania kvality a
konkurencieschopnosti Transsibírskeho servisu, efektívnejšieho
využívania možností Transsibírskej trasy, jej potenciálu
pre prepravu tranzitných a zahraničnoobchodných nákladov. Všetci
členovia Koordinačnej rady aj naďalej budú sústreďovať
sily na vytvorenie konkurencieschopných, v porovnaní s morskou
trasou z Ázie do Európy komplexných sadzieb na prepravu
tranzitných kontejnerov, na zabezpečenie efektívnejšieho využitia
parku ruských železníc, ako aj na vytvorenie potrebných prevádzkových
a tarifných podmienok na využitie súkromných kontejnerov.
Koordinačný výbor má stabilné postavenie na medzinárodnej
úrovni dopravných služieb v Európe, Ázijskom a Tichooceánskom
regióne. Medzinárodný význam Transsibírskej magistrály ako
najkratšieho „pozemného mosta“ medzi Európu a krajinami Ázie
a Tichého oceánu stále rastie a ďalší rozvoj prepravy
tovaru po Transsibírskej magistrále vrátane transkontinentálnej
odkrýva široké perspektívy pre hospodárstvo všetkých zúčastnených
krajín.
O stoličku príde 25 riaditeľov
FORMÁT 42/2003, 20.10.2003, run - Nové vedenie
Železníc SR ( ŽSR ) začalo konečne zoštíhľovať prebujnený
aparát. Spoločnosť mala doteraz nielen generálne riaditeľstvo
v Bratislave, ale po celom území ďalších 25 správ železničnej
dopravnej cesty.
V každej regionálnej správe bola stolička pre riaditeľa,
ekonóma, personalistu a ďalších riadiacich pracovníkov. Ako
povedala pre Formát hovorkyňa ŽSR Nela Blašková,
mnohé riadiace činnosti sa robili duplicitne. Z regionálnych
správ odíde 250 ľudí a z generálneho riaditeľstva 80.
"Ide len o prepúšťanie úradníkov, netýka sa to
zamestnanosti robotníkov," zdôraznila.
Na základe minulotýždňového rozhodnutia správnej rady ŽSR 25 pobočiek
nahradia od januára už len 4 oblastné riaditeľstvá – v
Trnave, Žiline, vo Zvolene a v Košiciach. Spoločnosť plánuje
komerčne využiť i budovy, ktoré sa vyprázdnia zrušením správ.
Po tom, ako nový generálny riaditeľ Roman Veselka urobil v
lete radikálne škrty, aby zastavil zadlžovanie železníc,
siaha teraz po zmene organizačnej štruktúry. V budúcom roku má
v pláne ďalšie kroky – oddeliť manažovanie firmy od aktivít
spojených s údržbou infraštruktúry, teda koľajníc a
majetku. Takýto model odporúča EÚ zaviesť členským i pristupujúcim
štátom.
Oblastné riaditeľstvá ušetria ŽSR
ročne 140 mil. Sk
BRATISLAVA 23. 10.2003 - Zrušením 25
Správ Železničnej dopravnej cesty a zriadením štyroch
oblastných riaditeľstiev (OR) k 1. januáru 2004, ktoré
prevezmú ich činnosti, ušetria Železnice Slovenskej republiky
( ŽSR ) ročne približne 140 mil. Sk na prevádzkových
nákladoch. Ako vo štvrtok informoval riaditeľ odboru organizácie
a riadenia ŽSR Pavol Pažitnaj, ide o prvú etapu budovania
novej organizačnej štruktúry železníc. V rámci týchto
presunov sa zredukuje stav zamestnancov v tejto oblasti o 316 z
doterajšieho počtu 1016.
Správna rada ŽSR odsúhlasila vznik OR už 15. októbra, pričom
riaditeľstvá budú v Trnave, Žiline, Zvolene a Košiciach. Ako
dodal, do budúceho januára nastanú isté presuny aj na Generálnom
riaditeľstve ŽSR , kde ubudne približne 130 až 150 pracovných
miest. "Časť operatívnych činností presunieme na
oblastné riaditeľstvá, ďalšie pozície však určite zaniknú,"
uviedol Pažitnaj. Podľa neho je cieľom reštrukturalizácie
prinútiť vedúcich pracovníkov vopred redukovať náklady a
nie dodatočne obhajovať ich prekročenie. "K tomu by mala
prispieť aj vnútorná konkurencia v rámci železníc, ktorej
vznik chceme tiež docieliť," dodal Pažitnaj.
V druhej etape budovania organizačnej štruktúry uvažuje manažment
železníc o zriadení modelu 2+2. Podľa Pažitnaja by po
zavedení tohto modelu na začiatku roku 2005 prevzali dve
oblastné riaditeľstvá funkciu správcu hlavných činností železníc,
t.j. prenájmu dopravnej cesty, a ďalšie dve by zastrešovali
údržbu železničnej siete. Ako uviedol námestník pre prevádzku
ŽSR Ladislav Dimun, vzhľadom k možnému ohrozeniu
plynulého chodu ŽSR v dôsledku veľkých organizačných presunov
by nemohli tento model zaviesť už začiatkom roku 2004.
Bez organizačných zmien by podľa riaditeľa odboru
controllingu ŽSR Antona Kukučku náklady železníc vzrastali neúmerne
k vývoju objemu výkonov. Kým v roku 1996 dosiahli náklady železníc
pri viac ako 60 tis. vlakokilometroch úroveň 6,9 mld. Sk, v
roku 2002 to bolo pri niečo cez 56 tis. vlakokilometroch 12,9
mld. Sk. "Systém totiž reagoval len na infláciu a niektoré
ďalšie ukazovatele, nie však na objem výkonov železníc,"
dodal Kukučka. Ročnú úsporu vďaka organizačným zmenám
odhadujú železnice na 800 mil. Sk až 1 mld. Sk, budúci rok však
v dôsledku nákladov spojených s presunom pracovísk reálne ušetria
len okolo 600 mil. Sk. "Plný efekt týchto zmien sa prejaví
až v roku 2005," dodal Kukučka.
O prácu na železnici príde 140
administratívnych pracovníkov
KORZÁR, košický denník, 23.10.2003, Kristián
SABO, Košice - Nové vedenie Železníc SR ( ŽSR ) začalo zoštíhľovať
prebujnený aparát s cieľom znížiť obrovské straty
dopravnej spoločnosti. Tá mala totiž doteraz nielen generálne
riaditeľstvo v Bratislave, ale po celom území Slovenska ďalších
25 správ železničnej dopravnej cesty. Samozrejme, že v každej
správe potrebovali vedenie i ďalších úradníkov. Pracovalo
tam neuveriteľných 1016 ľudí, ktorí z peňazí daňových
poplatníkov bez problémov prežívali aj napriek tomu, že železnice
mesačne vyrábali niekoľkomiliónové straty.
V týchto dňoch dochádza v tejto oblasti k zásadným zmenám.
Správna rada ŽSR na svojom zasadnutí prerokovala a schválila návrh
zmeny organizačného poriadku ŽSR . To znamená, že
k 1. januáru 2004 vzniknú v Trnave, Žiline, Zvolene a v Košiciach
štyri oblastné riaditeľstvá, ktoré nahradia doteraz existujúcich
25 Správ železničnej dopravnej cesty.
"Momentálne boli v budúcich Oblastných správach
vymenovaní poverení riaditelia, ktorí majú do konca roka
pripraviť avizovanú transformáciu. Majú za úlohu vypracovať
štruktúru spoločností, určia systém odmeňovania pracovníkov
samozrejme s prihliadnutím na skutočnosť, že je potrebné ušetriť,"
vysvetľuje hovorkyňa železníc SR Nela Blašková.
Ako dodáva, vôbec nie je isté, že ľudia, ktorí momentálne
proces zriaďovania Oblastných riaditelstiev riadia, zostanú na
týchto postoch aj po ich zriadení. Navyše rušením neperspektívnych
a zbytočných úradníckych stoličiek prídu o prácu zväčša
pracovníci administratívy.
"Z ôsmich Správ železničnej dopravnej cesty, ktoré
fungujú v rámci Košického kraja, sa vytvorí jedno oblastné
riaditeľstvo. V tejto súvislosti príde o prácu v tomto kraji
140 ľudí, ktorí dostanú odstupné podľa zákona. V rámci
Slovenska prepustíme celkovo 327 ľudí, podotýkam však, pôjde
o úradníkov a nie robotníkov. Mnohé riadiace činnosti sa
totiž robili duplicitne, čo samozrejme malo vplyv na ekonomické
výsledky podniku."
V tejto súvislosti opustí svoje stoličky aj ďalších 150
zamestnancov Generálneho riaditeľstva v Bratislave, ktorí mali
čo dočinenia s riadením Správ železničnej dopravnej cesty.
Stanú sa nepotrebnými.
"Týmto krokom by sme mali ročne ušetriť 140 miliónov
korún. Samozrejme, že pri výbere zamestnancov budúcich
Oblastných riaditelstiev budeme vyberať odborníkov hlavne z
vlastných zdrojov."
A čo sa stane s nehnuteľnosťami, ktoré sú vlastníctvom železníc,
po zrušení Správ železničnej dopravnej cesty, veď len v Košiciach
boli tri?
"Hľadáme možnosti ich racionálneho využitia, je ale možné,
že sa dajú do prenájmu, prípadne ponúknu na odpredaj."
Následne od 1. januára 2005 dôjde k odčleneniu správcovskej
činnosti od údržby trate, ktorého hlavným cieľom je
vytvorenie vzájomného podnikateľského vzťahu.
Ilegálnych migrantov na železniciach
pribúda
BRATISLAVA 24. 10.2003 - Aj tento týždeň,
podobne ako počas predchádzajúcich, zaznamenala železničná
polícia (ŽP) prípady nedovoleného pobytu cudzincov v obvode
železničných dráh. Vo štvrtok o 01:23 hliadka oddelenia ŽP
Bratislava Petržalka po príchode nákladného vlaku s guľatinou
zo železničnej stanice Bratislava-východ spozorovala na vozňoch
neznáme osoby. Keď železničiari z bezpečnostných dôvodov
vypli trakčné vedenie, policajti pri kontrole všetkých vozňov
našli osem mužov – troch Pakistancov, troch Indov a dvoch
Moldavcov, ktorých odovzdali Oddeleniu hraničnej a cudzineckej
polície v Jarovciach. Tam putoval aj jeden Gruzínec, ktorý sa
skrýval na toalete vozňa radeného v súprave rýchlika R 610
Považan. Takmer na pravé poludnie, keď vlak odchádzal z
Trnavy, hliadka ŽP zistila, že na toalete sa skrýva muž, ktorý
policajtom nerozumel a nemal pri sebe doklady. Až po predvedení
na oddelenie ŽP na hlavnej stanici v Bratislave sa zistilo, že
ide o občana Gruzínska. Agentúru SITA o tom informoval hovorca
ŽP Jozef Búranský.
Unijní železnice je neefektivní,
liberalizace to má změnit
HOSPODÁŘSKÉ NOVINY 24.10.2003, Fridrich Milan
- Kým ekonomika EÚ využíva už takmer 20 rokov
jednotný trh s voľným pohybom tovarov, služieb, kapitálu a
osôb, železničná sieť ako keby ostala v polovici minulého
storočia.
Nákladné vlaky sa pohybujú po Európe priemernou rýchlosťou
80 km/h. Preto nemôže byť železnica konkurencieschopná.
Obchodníci potrebujú doručiť tovary niekoľkonásobne rýchlejšie,"
hovorí Olivier Silla, expert Európskej komisie na železničnú
dopravu. Pretože tradičná doprava surovín klesla za posledných
20 rokov v Európe o 50%, železnice sa musia viac ako kedysi
zamerať na prepravu tovarov. Európska komisia pritom sledovala
v uplynulých mesiacoch pohyb 20.000 nákladných vlakov. Len
polovica z nich dorazila do cieľa načas. Niektoré mali aj
celodenné oneskorenie. Práve liberalizácia by mala nákladnej
železničnej doprave priniesť väčšiu efektivitu.
Jednotlivé štáty únie sa ale musia predtým rýchlo dohodnúť
na spoločných technických štandardoch. V únii je 12 systémov
signalizácie. Každý štát preveruje na hraniciach náklad a
vypisujú sa nové papiere.
Práve rozdielnosť technických noriem pre železnicu vedie členské
štáty EÚ
k tomu, že kritizujú postoj Európskej komisie a parlamentu,
aby sa nákladná doprava liberalizovala v roku 2006 a osobná o
2 roky neskôr.
Komisia ale tvrdí, že do 10 rokov narastie objem nákladov o 40%,
čiastočne vďaka rozšíreniu únie o 10 nových členov a ak
na tento trend železnice nebudú rýchlo reagovať, ich podiel v
prepravných kapacitách bude ďalej klesať.
Evropa směruje ke společné železnici
HOSPODÁŘSKÉ NOVINY 24.10.2003, Fridrich Milan
- Do troch rokov chce Európa úplne liberalizovať dopravu
tovaru po železnici, o 2 roky neskôr majú súkromné firmy súperiť
o pasažierov. Klesajúci záujem o služby železníc a naopak,
prudko rastúci počet automobilov na cestách prinútil 23.10.
poslancov Európskeho parlamentu, aby členské krajiny čo najskôr
vytvorili integrovaný železničný priestor otvorený
konkurencii. Otázkou však ostáva, či členské štáty budú
ochotné na rýchle tempo pristúpiť. Ministri dopravy sa
doteraz zhodovali, že liberalizácia by mala prísť o 2 roky
neskôr. Až doteraz nie sú národní prepravcovia, teda štátne
železnice, povinné poskytovať firmám svoju infraštruktúru.
Nový spoločný priestor by však spravovala Európska železničná
agentúra. Tá by vydávala jednotné predpisy, napríklad bezpečnostné,
a stanovovala aj rôzne technické parametre. Privatizácia národných
dráh ostane ďalej vecou štátov únie. "Podiel železnice
na preprave tovarov a ľudí neustále klesá. Po koľajniciach
sa prepravuje necelých 8% tovarov," odôvodnil požiadavku
HN spravodajca Európskeho parlamentu Georg Jarzembowski.
Najväčším problémom je nízka rýchlosť, ktorou teraz železnice
po Európe prepravujú tovary. Cestu, ktorá trvá kamiónom 10
hodín, absolvuje vlak často až za 3 dni. Dôvodom je
byrokracia na železničných prechodoch a rozdielne technické
normy. Každá krajina používa iný typ lokomotívy aj inú
signalizáciu.
V USA ovláda 40% trhu v nákladnej doprave a dokáže plne
konkurovať cestnej a leteckej doprave. Mnohé členské štáty
únie sa však rýchlej liberalizácii železníc bránia. Boja
sa, že skrátené termíny nestihnú. Podiel železnice na
celkovej preprave v 10 budúcich krajinách je vyšší ako v únii.
Dosahuje priemerne 30%. EÚ preto tvrdí, že oživiť železnice
v celej únii je možné.
České ministerstvo dopravy vyjadrilo v minulosti niekoľkokrát
súhlas s liberalizáciou železnice a nechce vraj ani žiadať o
prechodné obdobie.
Hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský uviedol, že ani
firma sa liberalizácie neobáva. "V budúcnosti pre nás môže
byť problémom najmä konkurencia dopravcov z Rakúska a
Nemecka, kde investujú desiatky miliónov eur do obnovy vozňového
parku. My si takéto investície dovoliť nemôžeme, ale na
druhej strane s nimi môžeme spolupracovať."
Podnikateľom by väčšia efektivita železníc priniesla úžitok,
lebo sú lacnejšie. Železnice však musia zvýšiť rýchlosť
prepravy. Väčšia konkurencia by navyše mohla priniesť reštrukturalizáciu
železníc, ktorej sa zatiaľ vlády vyhýbajú.
Ako sa prepravujú ľudia a tovary v EÚ :
- v roku 1970 sa 21% všetkých tovarov dopravovalo po železnici,
v roku 2000 už len 8%
- v osobnej doprave klesol podiel z 10,2% v roku 1970 na 6,3% v
roku 2000
- za posledných 30 rokov sa znížil počet ton prepravených po
železnici o 12%, v cestnej doprave sa strojnásobil
- do 10 rokov sa má zvýšiť celkový objem tovarov prepravovaných
po EÚ
o 40%. Európska komisia sa obáva kolapsu.
- 10% cestnej siete v únii je už dnes upchatých, čo spôsobuje
ročné straty vo výške 1% HDP
Prameň: Európska komisia