Železničiar udal železnice, prišla kontrola
Sme15.2.2003 - Na železniciach sa začala hĺbková kontrola. So žiadosťou o kontrolu sa na ministerstvo dopravy obrátil Úrad pre verejné obstarávanie na základe anonymného listu pracovníka železníc.
List upozorňuje na údajné neodborné riadenie a neefektívne hospodárenie oboch slovenských železničných podnikov – ZSSK aj ŽSR , povedala včera pre TASR hovorkyňa úradu Helena Fialová.
Železnice sú už roky v obrovskej strate a momentálne sa situáciu rozhodli riešiť rušením regionálnych tratí a obmedzovaním osobnej dopravy.
Na čele podniku bol dlho Andrej Egyed. Momentálne sa o neho zaujíma polícia – vyšetrovatelia už majú v rukách dokumenty a chcú preveriť údajnú zlú úverovú politiku železníc v rokoch 2000 a 2001.
Egyed, ktorý čaká na výmer dôchodku, o žiadnom vyšetrovaní finančnou políciou nevie. „Dozvedám sa to z tlače a musím to poprieť,“ povedal pre SME.
Medzi železničiarmi sa považuje za odborníka. Jeho projekt transformácie železníc a rozdelenie na dve spoločnosti schválila vláda. Za jeho pôsobenia postupne klesala strata železníc aj prezamestnanosť, mimoriadne však rástla zadlženosť.
Zodpovednosť za nedávny štrajk železničiarov Egyed odmieta: „To, že železnice sú zadlžené, je preto, lebo štát sa staval k osobnej doprave macošsky.“
Niekoľko kontrol ešte počas Egyedovho riaditeľovania poukázalo na veľmi nehospodárne nakladanie s bytmi, hoci po svojom nástupe do funkcie v roku 1999 zaviedol na železniciach úsporný režim. Kontroverzne pôsobili mnohé jeho rozhodnutia. V novembri 2000 podpísal zmenky za 600 miliónov dolárov. Ak by si ich niekto dal zaplatiť, Slovenská republika by prišla takmer o tridsať miliárd korún. Veľkú pozornosť vyvolal škandalózny tender na dodávku motorových vlakov pre regionálne trate a neskôr aj snaha postaviť budovu za pol miliardy pre železničných úradníkov.
Egyeda do funkcie nominovala za bývalej koalície SDĽ.

Egyed: O vyšetrovaní nič neviem
Sme15.2.2003, MONIKA ŽEMLOVÁ - Finančná polícia podozrieva bývalého šéfa železníc Andreja Egyeda zo zlej úverovej politiky v rokoch 2000 až 2001. Prípad už poslala bratislavským vyšetrovateľom. Egyed podľa nej podpísal nevýhodné úvery pre železnice z rôznych bánk, napríklad aj z Veľkej Británie. ANDREJ EGYED hovorí, že ide o konštrukciu, hrozí mu však až päťročné väzenie.
Vedeli ste o vyšetrovaní?
„Nie. Nebol som pozvaný na finančnú políciu na vypočutie, dozvedám sa to z tlače a musím to poprieť.“
Ako to bolo v rokoch 2000 až 2001 s úvermi?
„V takej veľkej firme, ako sú železnice, neschvaľuje úvery jedna osoba. Podmienky úveru posudzuje finančný úsek, prerokúva sa to vo vedení spoločnosti. Schvaľovala to dokonca správna rada.“
Pamätáte si na úvery, ktoré by mohli byť predmetom preverovania?
„Železnice boli v situácii, že mali obrovské úverové zaťaženie, bolo treba splácať úvery a mzdy, každý mesiac a načas. Bez úverov to nebolo možné. Železnice dokonca museli robiť netradičné krátkodobé úvery, aby sa vôbec mohli hradiť náklady a mzdy.“
Krátkodobé úvery asi nie sú veľmi výhodné.
„Samozrejme, že keď niekto posudzuje úrokovú sadzbu, ktorá bola v tom čase bežná, z dnešného pohľadu, a neberie to do úvahy, môže si vytvoriť rôzne konštrukcie.“
Pamätáte si tie úvery?
„Nemôžem si pamätať každý úver, ale správna rada dostávala každý mesiac informácie o prevzatých úveroch, spôsobe ručenia a podmienkach.“
Znamená to, že ak preverujú vás, mali by preverovať aj správnu radu?
„Celé vedenie. Tvorili ho generálny riaditeľ, jeho zástupca s rovnakými právami a asi štyria námestníci. Samozrejme, že úverovú zmluvu podpisoval riaditeľ, ale po príprave na finančnom úseku.“
Pamätáte si úver z Veľkej Británie?
„Na túto otázku nemôžem odpovedať bez dokumentácie.“
V minulosti vás polícia preverovala napríklad pre zmenky za 26 miliárd korún, ktoré ste mali podpísať.
„O tom bolo povedané dosť, záležitosť je uzavretá, myslím, že to odložili.“
Chceli ste pre železnice vybudovať sídlo za pol miliardy?
„Železničná spoločnosť, ktorá má vyše 20-tisíc zamestnancov a patrí k najväčším zamestnávateľom, má právo postaviť si na svojom pozemku sídlo, aby nemusela platiť vysoké nájomné. Pol miliardy je nepresný údaj. Rámcová zmluva hovorila o štyristo miliónoch s tým, že pri projektovaní sa spresní výška nákladov.“
Čo hovoríte na štrajk železničiarov? Niektorí politici povedali, že za stav na železnici ste zodpovedný vy.
„Čísla hovoria o niečom inom. Postupne sme znižovali stratu. To, že železnice sú zadlžené, je preto, lebo štát sa staval k osobnej doprave macošsky.“
Súhlasíte so zrušením lokálok?
„Treba to riešiť, ale postupne.“
V médiách odznelo, že ste poradcom Českých dráh a beriete mesačne milióny, je to tak?
„Požiadal som vedenie Českých dráh, aby to oficiálne dementovali. Veľmi rád by som robil poradcu za desať miliónov ročne, ale žiaľbohu.“
Čo teraz robíte?
„V podstate nič, čakám kedy dostanem dôchodkový výmer. Plním si funkcie, ktoré musím dokončiť, napríklad som prezidentom Zväzu zamestnávateľov dopravy, pošty a telekomunikácií alebo viceprezidentom Asociácie zamestnávateľských zväzov.“
Stretli sme sa v budove železníc, boli ste u riaditeľa Kužmu, znamená to, že sem ešte občas prídete?
„Zašiel som sem hlavne preto, aby som získal dokumentáciu z tlačového úseku a porozprával sa s funkcionármi, ktorí boli mojimi kolegami alebo podriadenými, ako vnímajú túto situáciu. Musím sa brániť.“
Aký je váš mesačný príjem?
„Teraz nič, ešte nemám výmer dôchodku. Dá sa predpokladať, že pri mojich príjmoch to bude dôchodok kdesi na hornej hranici.“

České dráhy: Egyeda sme neplatili
České dráhy včera protestovali proti informáciám televíze Markíza, že Andrej Egyed im robil poradcu pre transformáciu. „Pán Egyed nebol zamestnaný v Českých dráhach, a ani nedostal ako spolupracovník Českých dráh žiadne finančné prostriedky,“ píše sa v stanovisku.

Riaditeľ železníc má 100-tisíc mesačne
Sme17.2.2003 - Odborársky predák Ivan Saktor si nežije zle. Dostáva 56-tisíc mesačne, má päťizbový služobný byt a miliónové auto Nissan Maxima so šoférom. Dobre sa má však aj manažment železníc.
Generálny riaditeľ jednej z dvoch železničných spoločností na Slovensku Ladislav Saxa ( ŽSR ) dostáva 100-tisíc mesačne, má k dispozícii služobný byt a ešte luxusnejšie vozidlo so šoférom – Audi A 8. To využíva na služobné účely a na súkromné mal tiež jedno auto, to však rýchlo vrátil. „Lebo boli reči,“ povedal denníku SME. Jeho námestníci sa vozia na Audi A 6 a každý prednosta traťovej správy na železnici má služobnú Oktáviu.
Ani to, že železnice stavajú luxusné byty pre ľudí z manažmentu, sa podľa Saxových slov nezmení. „Nebudem s tým nič robiť, ja tu nie som na to.“

Krajský súd BA čaká na opravu uznesenia, aby posúdil prerušenie štrajku
TASR17.2.2003 15:54 - Začatiu posudzovania odvolania železničných odborov voči predbežnému opatreniu Okresného súdu (OS) Bratislava I, ktoré prerušilo ich časovo neobmedzený štrajk, musí predchádzať oprava pôvodného uznesenia k predmetnému opatreniu.
Rozhodnutie totiž podľa zverejnených informácií obsahuje procesuálne chyby, medzi inými aj chybný dátum.
Vplyv na čas doručenia spisu Krajskému súdu (KS) Bratislava za účelom začatia odvolacieho konania bude mať navyše aj ten fakt, že okresný súd musí nové - opravené predbežné opatrenie doručiť aj obom stranám sporu, teda železničným odborom i železniciam, ktoré so žalobou voči nezákonnosti štrajku vystúpili. TASR to uviedla podpredsedníčka bratislavského KS Jana Baricová. Zákon podľa nej vyžaduje, aby bola akákoľvek chyba v rozhodnutí opravená. "Až potom môže odvolanie prísť k nám a my budeme mať 30 dní na jeho posúdenie," uviedla J. Baricová.
Prerušenie štrajku železničiarov nariadil OS rozhodnutím z 3. februára dovtedy, kým sa právoplatne nerozhodne o jeho prípadnej nezákonnosti. Žalobu o nezákonnosti štrajku s návrhom na predbežné opatrenie súdu podali Železnice SR ( ŽSR ) spolu so Železničnou spoločnosťou ( ZSSK ) 31. januára. Po verdikte súdu železničiari 3. februára večer prerušili takmer trojdňový štrajk. Odborári chceli štrajkom dosiahnuť zastavenie rušenia spojov na 25 lokálnych tratiach a ďalších asi 200 spojov na hlavných tratiach, ktoré ZSSK napokon zrealizovala k 2. februáru.

Osobnú dopravu na trati Žilina - Rajec dnes obnovili bez problémov
TASR17.2.2003 13:51 - Osobná železničná doprava na regionálnej trati Žilina - Rajec , ktorú a. s. Železničná spoločnosť ( ZSSK ) pozastavila 2. februára, od dnešného dňa opäť funguje. Zmluvu o prevádzkovaní trate uzatvorila ZSSK 14. februára so Slovenskou investičnou a realitnou spoločnosťou, a. s., Žilina, a to s platnosťou do 30. apríla 2003.
Riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Miloš Čikovský TASR informoval, že dopravu na 21-kilometrovej trati obnovili bez problémov. O prevádzke v ďalšom období sa rozhodne na rokovaniach starostov a primátorov zainteresovaných obcí i miest a zmluvných strán. Stratu z prevádzkovania osobnej dopravy bude dovtedy ZSSK hradiť Slovenská investičná a realitná spoločnosť. Primátor Žiliny Ján Slota zdôraznil, že stratu budú znášať obce a mestá na tejto trati do vyriešenia problému s majetkom, podľa jeho názoru to bude najneskôr do 15. marca.
Podľa riaditeľa dopravno-obchodného odboru SAD Žilina Eduarda Vaníka budú dva autobusy, ktoré nahradili zrušenú osobnú železničnú dopravu na trati Žilina - Rajec , naďalej premávať. Žilinská SAD sa po týždni rozhodne, či autobusy zruší, alebo nie. "Autobusy nemôžeme zrušiť zo dňa na deň. Najskôr sa zrušil vlak a začal chodiť autobus, teraz sa vlakové spojenie obnovilo. Preto počkáme, ako sa ľudia rozhodnú: či sa vrátia k ceste vlakom, alebo budú naďalej využívať autobus," povedal E. Vaník. Dodal, že podľa dopravných prieskumov na tomto úseku SAD prepravila pred zrušením osobnej železničnej dopravy 95 % cestujúcich a železnice 5 %.
Prvý vlak odišiel z Rajca dnes o 4.50 h. V smere Žilina - Rajec bude na tejto trati premávať denne 6 vlakov a v opačnom smere 7 vlakov. Ich odchody si môžu cestujúci zistiť v cestovnom poriadku na viacerých miestach žilinskej železničnej stanice . Cena cestovných lístkov sa nemení, v platnosti zostávajú doterajšie tarifné podmienky, to znamená, že budú platiť rovnaké zľavy ako v celej sieti ŽSR .

Štiavnická železnica možno opäť od apríla
Sme18.2.2003 - Zrušená lokálka medzi Banskou Štiavnicou a Hronskou Dúbravou bude od apríla možno opäť premávať. K tomuto kroku zatiaľ vedú rozhovory, ktoré mesto začalo s VÚC v Banskej Bystrici a ministerstvom životného prostredia. Ako nám povedal primátor Banskej Štiavnice Marián Lichner, tento termín je reálny v prípade, ak sa zároveň urobia potrebné legislatívne kroky. „Zmena zákona je v tomto smere nevyhnutná, iba tak možno trať obnoviť a zabezpečiť jej plynulú prevádzku,“ hovorí primátor.
Do problému už pred časom zainteresovali aj ministra životného prostredia Lászloá Miklósa, ktorý má k mestu blízky vzťah. „Pán minister nám pomáha problém riešiť. Treba si uvedomiť, že cesty do excentricky umiestnenej Štiavnice vedú hornatým terénom. Ak by sa dlhodobo vylúčila železničná doprava a jazdili by sem iba autá, mohlo by to mať veľmi negatívny dopad na celú kotlinu,“ konštatuje Marián Lichner.
Mesto v súčasnosti s partnermi uvažuje o najoptimálnejšom variante osobnej dopravy vrátane vnútorných úspor. Najdôležitejšou zmenou by malo byť predĺženie trasy až do Banskej Bystrice bez prestupovania v Hronskej Dúbrave a otázky vyťaženosti trate. Ponechajú sa iba tie spoje, ktoré boli v minulosti vyťažené. Cestovné s najväčšou pravdepodobnosťou vzrastie, podľa Lichnera by však nemalo ísť o významnú sumu. Zrušenie trate má zatiaľ negatívny dopad predovšetkým na študentskú obec. V Štiavnici študuje tritisíc študentov, veľká časť z nich dochádza. Ostatné spoje sú v piatok a nedeľu od zrušenia trate preplnené.

Autovlak už snáď nebude len pre železničiarov
Sme18.2.2003 - Železnice aj tento rok v lete ponúknu možnosť cestovať autovlakom do chorvátskeho Splitu, ale ceny rapídne narástli a železničiari už nebudú mať na tento vlak zľavy.
Radoví zamestnanci železníc tvrdia, že vlani sa do autovlaku dostal okrem ľudí z vedenia železníc a ich známych málokto.
Už prvý deň po začatí predaja lístkov na autovlak bolo všetko rezervované. „Vlani som mal pocit, že autovlak si urobilo generálne riaditeľstvo pre seba. Neviem, či vôbec niekto na Slovensku zohnal lístky normálne v pokladni. Tento rok vraj už nebudú mať železničiari zľavy, odvoz auta tam aj späť stojí pre každého 8500 korún. Pokiaľ viem, kapacita sa nezvýšila, tak nevylučujem, že aj tento rok sa veľa ľudí oficiálne cez pokladne k lístkom nedostane,“ povedal zamestnanec petržalskej stanice.
Vlani v deň predaja lístkov volala pani M. na stanicu hneď ráno. Predstavila sa menom a pracovníčka železníc povedala - jasné, máte to tu rezervované. Keď povedala, že ona si nič nerezervovala, len sa chce informovať, pokladníčka sa pýtala, či ona nie je tá pani M. z ministerstva dopravy, ktorá tam má rezervované lístky. Keď pani M. povedala, že tá na ministerstve je asi len menovkyňa, zamestnankyňa odpovedala, že lístky na autovlak už nie sú, všetky sú rezervované.
Podobnú skúsenosť mal muž z Liptovského Mikuláša. V deň, keď sa začal predaj - tretieho júna - si prišiel na obed kúpiť miesto v autovozni, ale odišiel naprázdno. „Ja som sa informoval už vopred. Vtedy povedali, že lístky pre autá sa budú predávať ako iné bežné lístky a miestenky na vlak dva mesiace dopredu. Tretieho júna som si teda išiel kúpiť lístok na august. Pracovníčka pri pokladnici pozrela do počítača a zistila, že na celý august sú už autovozne plné.“
Zatiaľ nie je jasné, ako budú železnice predávať lístky tento rok, ale podľa predbežných informácií by sa mohli začať predávať prvého apríla. Informácie hovoria len o tom, že cestujúci môžu cestovať každý piatok od 20. júna do 7. septembra.

Zmluvy so spoločnosťami, ktoré dodávali železniciam tovary alebo služby, sú v týchto dňoch predmetom kontroly
Pravda 8.2.2003, Jana Morháčová - Zmluvy so spoločnosťami, ktoré dodávali železniciam tovary alebo služby, sú v týchto dňoch predmetom kontroly. Prešetruje sa míňanie peňazí v čase, keď boli železnice ešte jedným podnikom, aj zmluvy z obdobia po rozdelení na Železničnú spoločnosť a ŽSR .
Dôvodom kontroly je anonym, ktorý dostal Úrad pre verejné obstarávanie na jeseň. Vzápätí ho posunul ministerstvu dopravy. "Sekcia kontroly prešetruje, či sú tieto informácie opodstatnené, výsledky však budú najskôr o šesť týždňov," uviedla hovorkyňa ministerstva Mária Miková.
"Časť anonymného podania sa týkala verejného obstarávania, časť celkového hospodárenia a neefektívneho riadenia," spresnila hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena Fialová. Podľa informácií Pravdy anonym upozorňuje na nehospodárne míňanie peňazí pri obstarávaní áut, prenajímaní pozemkov, pri zadávaní stavebných objednávok. Podobne anonym upozornil na niektoré zmluvy pri budovaní optokáblovej siete aj pri obstarávaní informačného systému. "Anonymné podania môžu, ale aj nemusia byť pravdivé," zdôraznila.
Úrad pre verejné obstarávanie vlani dostal päť anonymných podnetov. Časť z nich je už došetrená, podľa Fialovej sa nijaký rozpor s platnými zákonmi zatiaľ nenašiel. Časť podnetov však ešte prešetrujú. Médiá nedávno dostali anonymné podnety o nevýhodných zmluvách uzatváraných železnicami najmä pri dodávkach informačného systému a pri dohodách so špedičnou firmou. Bývalý šéf železníc Egyed obvinenia popiera.
Súčasne finančná polícia v Košiciach zaslala podnet vyšetrovateľovi pre nehospodárne míňanie peňazí z úverov a nevýhodnosťou zmlúv z rokov 2000 až 2001. Vyšetrovateľ musí do polovice marca rozhodnúť, či vznesie obvinenie proti členom manažmentu.
Železnice čerpali v rokoch 1999 až 2001 úvery, z ktorých sa financovala aj samotná prevádzka, hoci peniaze mali slúžiť na rozvojové projekty. Z vyše 38 mld. Sk, ktoré železnice dlhovali bankám ku koncu roka 2001, štát ručil za pôžičky v hodnote 32 mld. Sk.

Pražské metro začne úplne premávať koncom marca
Pravda18.2.2003 - Pražské metro pol roka po ničivej povodni včera obnovilo dopravu na najdlhšej traseB a s obmedzeniami sprístupnilo dve dôležité prestupné stanice v centre - Můstek a Florenc. Cestujúci medzi konečnými stanicami Černý most a Zličín tak už nemusia pri ceste naprieč Prahou prestupovať z metra na náhradný autobusový spoj a potom späť na metro.
Až do konca marca budú Pražania a návštevníci metropoly čakať na otvorenie posledných štyroch staníc trasyB. Náměstí republiky a Národní třída budú sprístupnené 10. marca a posledné dve zatvorené stanice, Invalidovnu a Křižíkovu, pražský dopravný podnik otvorí na konci marca.
Dôsledky augustovej povodne, ktorá vyradila z činnosti polovicu podzemnej dráhy, možno v pražskom metre vidieť nielen na stojanoch s fotografiami. Vo vestibuloch včera sprístupnených staníc Můstek a Florenc stále čiastočne chýbajú obkladové panely a cestujúci sa o priestor delia s robotníkmi. Kým na Můstku sa z trasyB na A prestúpiť už dá, na stanici Florenc sa z trasyB na C prestupuje len cez ulicu. Provizórium tam potrvá ešte týždeň. Na štyroch staniciach trasyB, cez ktoré súpravy metra prechádzajú bez zastavenia, vidno množstvo stavebného materiálu a kopy ešte neodvezených sutín.
Povodňové opravy pražského metra prekročili šesť miliárd českých korún. Okolnosti zatopenia metra vodou z rozvodnenej Vltavy stále vyšetruje polícia a špeciálna komisia magistrátu.

Ústavný súd ČR zrušil časť zákona o transformácii Českých dráh
TASR19.2.2003 17:22 - Ústavný súd v Brne dnes zrušil časť zákona o transformácii Českých dráh ( ČD ). Rozhodoval na návrh skupiny poslancov a senátorov, ale nevyhovel žiadosti o zrušenie celého zákona.
Súd predovšetkým zrušil časti zákona, týkajúce sa ocenenia a rozdelenia majetku medzi a. s. České dráhy a štátnu organizáciu Správa železničnej dopravnej cesty, na ktorú prešli všetky dlhy železníc. Súd označil za neprípustné, že mnohomiliardový majetok sa rozdeľoval medzi dve nástupnícke organizácie bez presného ocenenia.
Spolu 42 poslancov a 21 senátorov vlani požiadalo Ústavný súd, aby zrušil pasáže zákona, ktoré zachovávajú monopol na železnici. Súd zrušil aj časť, podľa ktorej nemuseli železnice po vstupe do EÚ žiadať o licenciu na prevádzkovanie železničnej dopravy.
Štátna organizácia ČD sa od januára tohto roka rozdelila na dve spoločnosti. Prvou je a. s. České dráhy, ktorá spravuje dráhovú dopravu a riadi prevádzku na železnici. Ďalšou je Správa železničnej dopravnej cesty, ktorá prevádzkuje majetok, železničnú infraštruktúru a prevzala všetky doterajšie dlhy ČD .
Podľa hovorkyne ČD Zdeny Celej nemá rozhodnutie súdu spätnú účinnosť a nemôže tak ovplyvniť založenie a vznik oboch nástupníckych subjektov po zaniknutej štátnej organizácii a nemôže sa týkať ani prevodu majetku. "Rozhodnutie nemá dopad na nerušené prevádzkovanie železničnej dopravy a prevádzkovanie železnice," doplnila.

ZSSK vybrala realizátorov kontraktov za 1,5 mld.Sk priamym výberom
TASR20.2.2003 19:46 - Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s., si takmer tri štvrtiny dodávateľov vybrala bez verejnej súťaže. Ako dnes uviedla TV Markíza v hlavnej spravodajskej relácii, išlo o kontrakty v hodnote takmer 1,5 miliardy Sk.
Hovorca ZSSK Miloš Čikovský toto konanie odôvodnil nedostatkom času na realizáciu verejných výberových konaní. "Nemali sme inú možnosť, takto by postupoval každý podnik, keďže v januári vznikla firma a za 2 až 3 týždne sa minuli zásoby," povedal. Zároveň tvrdil, že na svoje konanie získali železnice súhlas Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). "Dostali sme oficiálnu odpoveď, že áno, je to opodstatnené," uviedol.
ÚVO však takéto tvrdenia poprel s vysvetlením, že súhlas môže vydať len s jednotlivými prípadmi. Podpredseda úradu Rudolf Kulman považuje "za nezodpovedné, aby železnice obstarávali tri štvrtiny predmetov v rokovacom konaní bez zverejnenia".
ÚVO už dal podnet na prešetrenie obstarávacieho procesu v železniciach, ktoré v týchto dňoch vykonáva rezort dopravy. Výsledky budú známe najskôr o 6 týždňov.

Řídící výbor nadále trvá na výběru nového ředitele Českých drah
české dráhy
Dopravní noviny20030220 (čtk) - Řídící výbor ČD , který v této společnosti zastupuje stát, minulý týden na společném zasedání s dozorčí radou podniku zopakoval, že trvá na vypsání výběrového řízení na nového generálního ředitele Českých drah.
„Řídící výbor také doporučil dozorčí radě urychlené řešení personálních otázek,“ uvedl po jednání jeho předseda Antonín Tesařík. Výbor představenstvu ČD doporučil, aby vypsalo tendr už na začátku ledna, ale představenstvo jeho rozhodnutí nerespektovalo. Současný generální ředitel drah Dalibor Zelený je zároveň také předsedou představenstva.
Původně pětičlenné představenstvo má nyní pouze tři členy, protože dozorčí rada nahradila čtyři manažery drah jen dvěma novými tvářemi. Dozorčí rada se proto bude snažit co nejdříve představenstvo doplnit, aby mohla vypsání tendru na nového generálního ředitele Českých drah prosadit.

Ökombi nepostoupila v jednání s Rakouskými spolkovými drahami
Rakousko
Dopravní noviny20030220, n, www.oekombi.at - Již osmnáct měsíců vedou představitelé Rakouských spolkových drah ÖBB a operátora kombinované dopravy Ökombi jednání o podobě jednotného podniku kombinované dopravy v Rakousku, ale stále bez konkrétního výsledku. „ÖBB pro nás stále zůstávají partnerem číslo jedna,“ uvedl na počátku února generální ředitel Ökombi Stefan Hofer. Současně však poznamenal, že podmínky, které spolkové dráhy nabízejí, jsou pro Ökombi v současné podobě zcela nepřijatelné.
Stefan Hofer průtahy v jednání vnímá stále netrpělivěji, protože musí komandistům Ökombi v dohledné době předložit přijatelnou koncepci dalšího rozvoje podniku. „Pokud se vedení ÖBB brzy nerozhodne, budeme muset hledat alternativní řešení. V úvahu přichází, že bychom oslovili nějakou investorskou skupinu nebo navázali partnerství s některou jinou železniční společností, silným partnerem z Unie společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR nebo navýšili podíl některého z kapitálově dobře vybavených komandistů Ökombi,“ řekl.
Rakouské spolkové ministerstvo dopravy je přesvědčeno o tom, že šance na rychlé sblížení stanovisek obou firem je minimální.

Loni 680 tisíc zásilek
Operátor kombinované dopravy Ökombi si v plánu na loňský rok vytkl ambiciózní cíl - přepravit 700 tisíc zásilek. Tento záměr se mu však splnit nepodařilo: desetiprocentní nárůst objemu přeprav vedl jen k dosažení hranice 680 tisíc zásilek. Výsledek negativně ovlivnila mimo jiné například nucená technická odstávka nízkoplošinových vozů na trati rakouskoněmecké Ro-La Manching-Brennersee, v jejímž důsledku nemohla být kapacita spoje plně využita.
V polovině loňského roku totiž německé spolkové ministerstvo dopravy zavedlo přísnější technické kontroly nízkoplošinových vozů, při nichž část vozového parku rakouského operátora nevyhověla novým předpisům. Z celkového počtu 750 vozů, kterými Ökombi disponuje, jich nyní ještě stále asi 130 stojí na odstavných kolejích, protože nemohou být nasazeny do provozu kvůli technickým nedostatkům. Stefan Hofer v této souvislosti vyjádřil údiv nad tím, že Německo zavedlo přísné kontroly pouze na brennerské Ro-La, zatímco ostatní linky doprovázené kombinované dopravy (například přes Švýcarsko) po technické stránce nekontroluje vůbec.
V příštích letech hodlá vedení Ökombi rozšířit park kolejových vozidel o dvě stě nových nízkoplošinových vozů. První z nich by měl operátor převzít již na konci letošního roku. Díky tomu, že na společně provozované trase Ro-La Wörgl-Verona uvede do provozu nové vozy italský operátor Cemat, bude moci Ökombi uvolněné vagóny použít na relaci Brennersee-Manching. Kapacita trati se tak zvýší ze současných jedenácti na patnáct párů vlaků denně. Na třináct párů vlaků se frekvence zvýší již v průběhu února.

ČD nakoupí dvacet nových výkonných lokomotiv
České dráhy
Dopravní noviny20030220 (von) - ČD , a. s., rozšíří svůj vozový park o dvacet moderních interoperabilních elektrických lokomotiv, které by mohly jezdit po celé střední Evropě. Na počátku února to oznámil vedoucí tiskového oddělení podniku Petr Šťáhlavský s tím, že dopravce se tak již připravuje na vstup země do Evropské unie a na otevření evropské železniční sítě konkurenci.
Nové čtyřnápravové lokomotivy budou sloužit pro provoz nejen v České republice, ale také na Slovensku, v Rakousku, Polsku, Německu a Maďarsku, a proto musí být vybaveny všemi používanými napájecími systémy (3 kV stejnosměrné, 25 kV 50 Hz a 15 kV
16,7 Hz). Lokomotivy budou určeny i pro mezinárodní expresy, proto byla jejich nejvyšší provozní rychlost stanovena na 200 km/h. Vysoké požadavky budou ČD klást také na jejich výkon: jedna lokomotiva musí utáhnout rychlík o hmotnosti 450 tun na stoupání šest promile rychlostí 200 km/h. „Prototyp by se na našich kolejích mohl objevit již v příštím roce, dodávky zbývajících strojů se předpokládají v průběhu let 2005 a 2006,“ řekl Petr Šťáhlavský.
Veřejnou obchodní soutěž na dodávky nových lokomotiv ČD vyhlásily 27. prosince loňského roku a termín pro odevzdání nabídek stanovily na letošní 28. březen. Financování nákupu by mělo být zajištěno prostřednictvím organizace Eurofima, jejímž akcionářem jsou i ČD .

Eurotunnel: Gewinn dank Umschuldung
Eurailpress 11.02.2003 - Der Eurotunnel unter dem Ärmelkanal zwischen Frankreich und Großbritannien konnte im vergangen Jahr dank einer Umschuldungsaktion einen hohen Gewinn verbuchen. Unter dem Strich ergab sich ein Reingewinn von 508 Mio. EUR nach einem Verlust 188 Mio. EUR im Vorjahr, teilte das Unternehmen mit. Der Umsatz stieg um zwei Prozent auf 897 Mio. EUR. Durch die Umschuldung vom vergangenen Sommer wurde eine Reduzierung der Verbindlichkeiten und ein Sondergewinn in Höhe von 681 Mio. EUR erreicht. Vor dem Sonderertrag stand in den Büchern erneut ein Betriebsverlust, der mit 144 Mio. EUR aber um rund ein Drittel geringer ausfiel als im Vorjahr. Das Hauptproblem war nach wie vor der immer noch hohe Schuldenberg von zuletzt 10 Mrd. EUR (Ende 2001: 11,2 Mrd. EUR). Vor dem Schuldendienst brachte der Betrieb des Eurotunnels noch ein Plus von 326 Mio. EUR ein, ein Plus von rund drei Prozent im Vergleich zu revidierten Zahlen des Vorjahres. Die Bedienung der Schulden schlug jedoch anschließend mit 470 Mio. EUR zu Buche.

DB AG: Metro-Express statt Metrorapid
Eurailpress 17.02.2003 - Nach Informationen der Süddeutschen Zeitung hat die DB AG fertige Pläne für einen schnellen Nahverkehr im Ruhrgebiet. Der „Metro-Express“ könnte sogar bis zur Fussball-WM im Jahr 2006 fahren, was der vom Land Nordrhein-Westfalen favorisierte Magnetbahnzug Metrorapid nicht mehr schaffen kann, so das Blatt weiter. Vorgesehen ist für den Metro-Express ein Zehn-Minuten-Takt mit sieben Halten zwischen Düsseldorf und Dortmund. Die Fahrzeit wäre nur fünf Minuten länger als bei dem Metrorapid . Großer Vorteil gegenüber dem Magnetbahnzug höchstens zwei Drittel bis halb so teuer wie die Betontrasse des Metrorapids werden würde. Der Metro-Express würde teilweise neue Gleise benötigen, ließe sich aber mit dem gesamten Schienenverkehr verknüpfen, so dass auch neue Direktverbindungen angeboten werden können.
Problem bleibt aber dennoch die Umsetzung. Die Bundesregierung blockiert bislang alle Alternativen, indem sie die für den Metrorapid reservierten 2,3 Mrd. EUR nicht für andere Projekte freigibt. Die Grünen versuchen dagegen, einen Ausweg zu finden. Ihr Verkehrsexperte im Bundestag, Albert Schmidt, will die Metrorapid-Gelder für den Metro-Express einsetzen. Schmidt warnt Bund und Land vor der Variante „Alles oder Nichts“ – das gehe schief.

ÖBB-Pläne sind umstritten
Eurailpress 20.02.2003 - Um die wirtschaftliche Situation der ÖBB zu verbessern, hat der österreichische Verkehrsminister Mathias Reichhold vorgeschlagen, die ÖBB solle künftig verstärkt Fremdaufträge am Markt akquirieren. Dafür kommen beispielsweise die Werkstätten und Bautrupps in Frage. Er will damit das Problem lösen, dass der Personalstand der ÖBB mit 47.000 trotz des kräftigen Abbaus in den vergangenen Jahren immer noch viel zu hoch ist. Der Haken bei der Sache: Das Finanzministerium soll diese neuen Geschäftsfelder der Bahn kräftig subventionieren. Da die Personalkosten um rund 20 bis 30 Prozent über jenen vergleichbarer Branchen liegen, soll es Zuschüsse in dieser Höhe geben. Dagegen wehrt sich die Wirtschaftskammer Österreichs mit politischen und rechtlichen Mitteln. So sei die beispielsweise Frage zu stellen, ob die Subvention als Beihilfe und damit als EU-konform einzustufen ist. Besonders heftig wehrt sich die Bauwirtschaft gegen die Pläne der ÖBB . „Das ist eine totale Verzerrung des Wettbewerbs, die wir nicht hinnehmen können“, so die Bundesinnung des Baugewerbes. Ganz abgesehen von der Lohnsubvention habe die Bahn ganz andere Kalkulationsvoraussetzungen als ein privates Unternehmen.

Bundesregierung gibt Planungsgelder für Metrorapid frei
Eurailpress 20.02.2003 - Die Bundesregierung hat heute insgesamt 43 Mio. EUR für den Metrorapid bewilligt. Mit den Geldern sollen die ersten Planungskosten finanziert werden. Damit steigen die Chancen, dass zwischen Dortmund und Düsseldorf bald die Magnetschwebebahn fahren wird. Nach Ansicht von NRW-Verkehrsminister Axel Horstmann reiche das für das Planfeststellungsverfahren. Mit diesen Mitteln könnten die Nordrhein-Westfalen die Planungen für das Projekt zwischen Düsseldorf und Dortmund vorantreiben. NRW ist aber auch verpflichtet, die Wirtschaftlichkeit am Ende dieses Verfahrens noch einmal nachzuweisen.

SNCF orders 30 ALSTOM TGV power cars worth 188 million euros
The power cars will be used in the future TGV Est Européen network.
ALSTOM 29 January 2003 - The board of directors of the SNCF , the French national railway company, has notified ALSTOM of an order worth 188 million euros for 30 power cars that will equip 15 existing TGV trainsets.
The power cars will be integrated into renovated TGV Réseau trainsets and run on the new LGV Est Européen network, offering very-high-speed service from Paris and the northeast of France to southwestern Germany, Luxembourg and Switzerland. The service will offer travel from Paris via Strasbourg to Munich and Zurich.
The current order is part of a master agreement under which the SNCF may exercise options to order up to 31 additional power cars to complement the fleet, which would bring the total number of power cars to 61.
Said Michel Moreau, president of ALSTOM’s Transport Sector: “We’re very happy that the SNCF has confirmed its confidence in ALSTOM with this new order. It reinforces our position as a leader in the market for very-high-speed rail, notably for the interoperable European network.”
Thanks to the new power cars, the renovated trains will be interoperable, able to run on the various power-supply and signaling systems found in the countries in the LGV Est Européen network:
The new power cars will be equipped with triple-voltage traction units. For these trains, ALSTOM will install a new asynchronous traction system using IGBT (Insulated-Gate Bipolar Transistor) technology.
They will also be equipped with the signaling systems used in France, Germany and Switzerland as well as ERTMS, the new European Rail Traffic Management System.
The trains will run at 320 kmh in France and at 300 kmh in Germany, Switzerland and Luxembourg.
A pre-production trainset will be assembled to carry out performance and certification tests for French railways (RFF) as well as those of Germany ( DB ), Switzerland (CFF) and Luxembourg (CFL). The testing will be carried out over a period longer than one year.
Delivery of the trainsets will begin in October 2006 with commercial service currently set to begin in mid-2007. Completion of delivery is scheduled for the end of the year 2007.
ALSTOM sites in Aytré-La Rochelle, Belfort, Le Creusot, Ornans, Tarbes and Villeurbanne will contribute to fulfillment of the order.
LGV Est Européen network [477 Kb - in french] ( Source : SNCF )
With more than 35 product lines and a presence in over 60 countries, ALSTOM's Transport Sector offers cutting-edge products and services to four distinct types of customers: urban transit authorities and operators; intercity passenger rail operators and rolling stock owners; rail freight operators; and intercity railway infrastructure owners. ALSTOM's Transport Sector, with 4.4 billion euros in sales in 2001, is among the world's leading suppliers to the railway industry.

PENDOLINO: Tilting for speed
ALSTOM 13 October 2002 - The Virgin PENDOLINO tilting train built by ALSTOM recently passed its most dramatic test with flying colours when it achieved a speed of 138mph on the West Coast mainline with its tilt mechanism fully operational. Chris Green, Chief Executive of Virgin Trains described the PENDOLINO as "a remarkable train".

Some history
In October 2000, ALSTOM’s Transport Sector acquired 51 percent of the share capital of Fiat Ferroviaria, Fiat’s subsidiary in rail transport.
Designed originally by Fiat Ferroviaria, the PENDOLINO’s tilt mechanism enables trains to navigate curves at over 200 kph on conventional tracks with only a few minor adjustments. The concept is based on the way a motorcyclist combats centrifugal forces by leaning into a bend. When this notion is applied to rail travel it allows passengers to travel in greater comfort and at higher speeds - an angle of lean of just 8 per cent leading to speeds that are 30-35 per cent higher than conventional rolling stock. With its PENDOLINO tilting train, ALSTOM is the world leader in this technology.
The very first tests in the field of tilting technology were carried out by Fiat Ferroviaria in the early 1960’s, proving a great success and leading to the subsequent order of a prototype by the Italian State Railways, FS, in 1974.
After extensive testing, the train was delivered in 1976 - the first prototype of its kind in the world in commercial revenue service. This success has continued with the first PENDOLINO of the new generation, the ETR 460 , entering into service in Italy in 1995.

High technology
One of the main advantages of the PENDOLINO is its reduced journey times due to its high straight-line speed and faster travel around bends. What’s more, future research projects will look into developments that will further improve weight reduction and increase speed. Today’s PENDOLINO already makes use of a load-bearing body made of aluminium based alloys from the aeronautical industry which keeps the trains weight down.
The new trains also incorporate a number of innovations, for example: the train manager will be more accessible with an office in the middle of the train, not at the end and every seat in first and standard class will have an audio entertainment system. Other features include electronic reservations, visual passenger information systems and sealed vehicles to avoid 'ear-popping' in tunnels. The trains will also be the first to comply fully with new disabled access regulations.
To meet the challenging train test and delivery programme necessary to assure the reliability and safety of the PENDOLINO’s, ALSTOM has invested over €23 million to create a unique testing facility in the UK: the ALSTOM Midlands Test Centre. With its 12 mile, fully electrified and operational test track, the centre is the first major off-line test facility in the UK.

Delivery in the UK
PENDOLINO trains are the focus of Virgin Trains’ plans to deliver a hugely enhanced service on the West Coast franchise in the UK, with ALSTOM having been chosen to design, supply and maintain the new fleet. Particular attention has been paid to the design of the train, which will set new standards of travel, comfort and style, ensuring that rail travel will be the first choice transport option for travellers.
A €1.8 billion contract, signed on 9 February 1999 between Virgin Trains and ALSTOM, constituted the single most important rail contract in the UK for many decades and the most advanced deal since British Rail privatisation began in 1995.
In terms of where the PENDOLINO belongs in ALSTOM’s complete rolling stock offer, it is situated between the Coradia (100-200 kph) and the very high speed TGV range (260-320 kph). In fact, the PENDOLINO has been described as the TGV of countries that do not necessarily have the resources to lay new dedicated high-speed lines. However, all three of these product ranges can be built as tilting trains, using ALSTOM’s field-proven, 3rd generation ‘TILTRONIX’ technology which has a proven design for both hydraulic and electromechanical tilting systems.

Virgin PENDOLINO debuts
The first of 53 ALSTOM-built, state-of-the-art tilting trains enters service for Virgin Trains.
ALSTOM 27 January 2003 - Passengers traveling from Manchester to London boarded a new Virgin Trains PENDOLINO making its first passenger run from Manchester to London.
Also aboard was Sir Richard Branson, chairman of the Virgin group. “I am very proud to be riding with the first customers and staff today,” he said.
The train, named “City of Manchester,” left Piccadilly station in Manchester at 6:58 A.M. for Euston station in London, stopping at Stockport and Wilmslow. The new tilting train is one of 53 PENDOLINOs being built by ALSTOM at its Washwood Heath plant in Birmingham for Virgin’s new West Coast Main Line fleet.
With more than 35 product lines and a presence in over 60 countries, ALSTOM's Transport Sector offers cutting-edge products and services to four distinct types of customers: urban transit authorities and operators; intercity passenger rail operators and rolling stock owners; rail freight operators; and intercity railway infrastructure owners. ALSTOM's Transport Sector, with 4.4 billion euros in sales in 2001, is among the world's leading suppliers to the railway industry.

Florida Considers Four Proposals To Build HS Line
International Railway Journal February 14, 2003 - FOUR bids, including two offering unconventional technology, have been submitted for a design, build, operate, and maintain (DBOM) contract for the first 145km segment of the proposed state-wide high-speed rail network in Florida.
The line will run between Tampa and Orlando with alternative routes in the Orlando area. One would provide a non-stop link between Orlando international airport and Walt Disney World. The other would have an intermediate stop at the Orange County Convention Center. Both would then go on to the Tampa Bay area.
The bidders are:
• Fluor-Bombardier offering JetTrain, a high-speed diesel-fuelled jet turbine-powered locomotive solution
• Global Rail Consortium comprising Korean Railroad Technical Corporation, Arcadis, a design and engineering firm, and financiers Paine Webber, offering conventional electric high-speed trains
• Georgia Monorail Consortium, offering monorail technology, and
• Et3.com, offering an evacuated tube transport system in which vacuum-driven pods carry passengers at theoretical speeds of up to 4000km/h!
The 240km/h JetTrain would have the first and only non-electric high-speed locomotive designed to meet North American requirements and has been approved by the Federal Railroad Administration (FRA). It is powered by a modified Pratt & Whitney aircraft jet engine. Fluor-Bombardier say their system could be up and running by 2009 with an end-to-end journey time of 70 minutes. The timetable would include 14 intercity round trips daily plus eight round trip shuttles between Orlando international airport and Walt Disney World.
Fluor-Bombardier’s solution will cost between $US 2.3 billion and $US 2.7 billion in public funding and between $US 945 million and $US 1.3 billion in private funding over 30 years depending on the chosen route. The bid challenges conventional infrastructure thinking with a business model that claims to deliver a self-sustaining operating system from Day One and begins to pay back infrastructure investment in Year Two.
Global Rail’s electrified railway would cost between $US 2.1 billion and $US 2.4 billion in public funding and between $US 1.7 billion and $US 2 billion in private investment covering operations and train equipment.
Georgia Monorail says it can do the job for between $US 404 million and $US 644 million from the public purse, primarily for infrastructure, plus private investment of between $US 1.1 billion to $US 2 billion for infrastructure, operations and train equipment.
Et3.com estimates the total cost of its system at about $US 1.2 billion.


Strana vytvorená: 25-II-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0308.htm)