Časť I.

 

I.1. Priebeh majetkovej  transformácie

 

V súlade so zámerom „Projektu “ bola ku dňu 1.1.2002 podľa zákona č. 259/2001 Z.z. o Železničnej spoločnosti, a.s. a o zmene  a doplnení zákona NR SR č. 258/1993 Z.z o Železniciach Slovenskej republiky, v súlade s § 162 a §172 Obchodného zákonníka č.513/1991 Zb. a v súlade s Uznesením vlády Slovenskej republiky č 1034 zo dňa 31.10.2001  založená akciová spoločnosť Železničná spoločnosť, a.s. so sídlom Bratislava,  Klemensova 8,  PSČ 813 61. Na založenie akciovej spoločnosti bol vyňatý na základe § 3 zákona č.259/2001 Z.z. „Rozhodnutím ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií číslo 97 z 27. novembra 2001“,  celkový majetok štátu, ktorý mali v správe Železnice SR a ktorý podľa súvahy k 31.júlu 2001 mal hodnotu aktív  24 311 445 tis. Sk  a cudzích pasív 6 290 467  tis. Sk. Účtovná bilančná hodnota vyčleneného majetku tak  predstavovala sumu 18 020 978tis. Sk.    

 

         Takto vyňatý majetok bol použitý ako nepeňažný vklad  v súlade s § 4 zákona č.259/2001 Z.z, pričom  hodnota nepeňažného vkladu zakladateľa bola určená znaleckým posudkom č 128/2000 zo dňa 6.12.2001, spracovaným ku dňu založenia spoločnosti Ústavom súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline ako všeobecná hodnota vkladaného majetku podľa vyhl. 255/2000 Z.z. vo výške 30 961 296 648 Sk, keď  na základné imanie bolo zapísaných 29 413 231 000 Sk a na rezervný fond 1 548 065 648 Sk.

 

 „Rozhodnutím  ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky číslo 113 z 19. septembra 2002“ v nadväznosti na „Rozhodnutie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií číslo 97 z 27. novembra 2001“, bola potvrdená špecifikácia rozdelenia časti majetku v správe Železníc Slovenskej republiky podľa súvahy k 31.decembru 2001 na samostatné, účtovne oddelené organizačné zložky  Železníc SR, ktoré majú povahu časti podniku. Toto rozhodnutie bolo vykonané podľa výsledkov inventarizácie vykonanej  Železnicami SR ku dňu 31.12.2001 a podľa riadnej  účtovnej závierky a súvahy Železníc SR ku  dňu  31.12.2001 overenej audítorskou spoločnosťou Solitida, s.r.o. zo dňa 15.apríla 2002, ktoré doklady boli predložené MDPT SR dňa 2.8.2002. Na základe špecifikácie rozdelenia časti majetku štátu v správe Železníc SR podľa súvahy k 31.decembru 2001 bolo vykonané doplnenie - aktualizovanie  znaleckého  posudku  č 128/2000 zo dňa 6.12.2001, obsiahnuté v znaleckom posudku č.52/2002 a 162/2002. Na nepeňažný vklad do Železničnej spoločnosti, a.s. bolo vykonané audítorské overenie,  ktoré potvrdilo vecnú spôsobilosť stavu majetku príslušných častí podniku Železníc SR pre nepeňažný vklad.

 

TABUĽKA 1. predstavuje porovnanie majetku Železníc SR v r. 1993  a ku dňu majetkovej transformácie - vyňatie majetku pre vklad do Železničnej spoločnosti, a.s.  V bilancii Železníc SR ku dňu 31.12. 2001 je v časti pohľadávky  už zaúčtovaná pohľadávka k štátu   za   neuhradené  výkony   vo   verejnom  záujme za roky   1994 - 1997, za roky 1999 - 2001  v  celkovej   čiastke   18 453 100 tis. Sk ( špecifikácia je uvedená v časti II.). Vyňatie majetku  zo Železníc SR a východzie bilancie Železníc SR a Železničnej spoločnosti, a.s. po 1.1.2002 sú uvedené v tabuľke č. 1.

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

Vzhľadom na to, že príslušenstvo vo výške 7 368 mil. Sk zo strany MDPT SR nebolo potvrdené, je táto čiastka zatiaľ vedená na dohadnom účte až po jej potvrdení bude riadne zúčtovaná.

 

Na základe tohto úkonu ku dňu 1.3.2002 bolo v Stredisku cenných papierov SR, a.s. na účet zakladateľa pripísaných 29 413 231 ks akcii s menovitou hodnotou jednej akcie 1000.-Sk. Týmto aktom sa do štátneho majetku zaradili akcie Železničnej spoločnosti, a.s. v čiastke 29 413 231  tis. Sk.

 

 

 

 

I.2. Realizácia implementačných krokov a pilotných projektov.

 

            V roku 2001 sa v súlade s Uznesením vlády SR č.830/2000,  bod C.5.  začali uplatňovať a realizovať implementačné kroky nevyhnutné pre legislatívno- právny a vecný proces za účelom vzniku Železničnej spoločnosti, a.s. ako aj  pilotné projekty  z oblasti ľudských zdrojov, organizácie riadenia, ekonomiky obchodu a marketingu, telekomunikácií, informačných systémov, optimalizácie riadenia prevádzky, údržby a opráv v súlade s „Projektom“.

V roku 2002 sú rozpracované implementačné kroky a pilotné projekty ako budúce strategické nástroje efektívneho riadenia Železníc SR. Ich uplatňovanie má smerovať k dosiahnutiu racionalizácie riadenia, znižovania nákladov. Jedným z pilotných projektov  je transformácia obslužných a doplnkových činností Železníc SR v súlade s „Projektom“ - spracovanie ekonomickej a hodnotovej časti vybraných obslužných činností pre prevod majetku formou privatizačného projektu.

 

 

 

Časť II.

 

II.1. Vytvorenie podmienok a realizácie postupného oddlženia ŽSR zabezpečením úhrady     výkonov  vo verejnom záujme za roky  1994-1997.

 

TABUĽKA 2. predkladá rekapituláciu výšky pohľadávky Železníc SR  za ekonomicky oprávnené náklady v osobnej doprave v nadväznosti na Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Predmetná pohľadávka bola posúdená a vyčíslená medzinárodným auditom za roky 1994 - 1997, a roky 1999-2001 v čiastkach po jednotlivých rokoch spoločnosťou Ernst & Young v  kumulatívnej výške 18.453.100 tis. Sk s príslušenstvom podľa ŽSR k 31.12.2001.

 

Po realizovaných a plánovaných úhradách  v roku 2002 vo výške 5 389 mil. Sk predstavuje dlh štátu s príslušenstvom cca 13 064 mil. Sk.

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

Podľa MDPT SR je táto neuhradená pohľadávka aj s príslušenstvom cca 10 008 mil. Sk podľa schválených uznesení aj keď ešte nie v plnej miere realizovaných. V roku 2002 sú obidve zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme dofinancované úvermi so štátnou zárukou.

 

Na základe Uznesenia vlády SR č. 544/1999 zo dňa 30. júna 1999 ako aj bodu C.6. uznesenia vlády SR č. 830/2000 zo dňa 18. októbra 2000. vláda súhlasila s prevzatím záväzku štátu k úhrade plnej výšky ekonomicky oprávnených nákladov Železníc SR vyvolaných vykonávaním výkonov vo verejnom záujme na základe Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme za obdobie rokov 1994-1997 (tzv staré dlhy) .

 

Vláda SR uznesením č. 1217 z 19.12.2001 v bode A.1. schválila návrh na použitie prostriedkov Fondu národného majetku SR podľa § 28 ods. 3 písm. b) bod 1 zákona č. 92/1991 Zb. o prevode majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov na úhradu starých dlhov vo vzťahu k výkonom vo verejnom záujme v železničnej osobnej doprave vo výške 2 mld. Sk, z ktorých ŽSR obdržali ešte v roku 2001 čiastku 800 mil. Sk a v mesiacoch január až marec obdržali zvyšných 1 200 mil. Sk. Tieto finančné prostriedky boli použité na úhradu záväzkov ŽSR voči Sociálnej poisťovni, Spoločnej zdravotnej poisťovni, Národnému úradu práce, Daňovým úradom a tiež boli použité na úhradu záväzkov z obchodných vzťahov.

 

Uznesením č. 1092 z 25. septembra 2002 schválila vláda SR v bode A.1. Návrh na použitie majetku Fondu národného majetku v roku 2002 podľa § 28 ods. 3 písm. b) bod 1 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov vo výške 2 915 mil. Sk v prospech Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR na splatenie záväzkov Železníc SR voči Sociálnej poisťovni vo výške 1 400 mil. Sk, Spoločnej zdravotnej poisťovni vo výške  720 mil. Sk (istiny), Národnému úradu práce vo výške 473 mil. Sk a obchodných záväzkov voči rozvodným energetickým podnikom za dodávku elektrickej energie vo výške 322 mil. Sk. Plnenie by malo prebehnúť do konca roku 2002.

Ďalej vláda SR uznesením č. 1079 z 25. septembra 2002 k Správe o postupe pri realizovaní štátnych záruk prostredníctvom Fondu národného majetku SR z príjmov z privatizácie v bode B.1. súhlasí s navrhovaným riešením, aby prostriedky použité z memorandovej položky na realizáciu štátnych záruk prostredníctvom Fondu národného majetku SR v rokoch 2000-2002 boli považované za nenávratné v rámci, ktorých bola za ŽSR 20.12.2000 uhradená FUJI Bank splátka vo výške
1 274 482 300 Sk. Túto úhradu možno považovať tiež za splátku starých dlhov štátu voči ŽSR.

K 31.12.2001 bol dlh štátu voči ŽSR z titulu neplatenia si výkonov vo verejnom záujme za roky 1994-2001 vo výške istiny 11 272 mil. Sk. Po odrátaní splátok štátu v roku 2002 sa tento dlh istiny znížil na 5 883 mil. Sk. ŽSR vypočítali za roky 1994-1997 vo výške 7 368 mil. Sk, čo im audítor Ernst and Young v rámci nim spracovaných variant potvrdil. Výpočet ŽSR a ani audítor nevzal do úvahy finančné náklady cez ktoré štát uhrádzal úroky a iné finančné náklady z úverov so štátnou zárukou do výšky dlhu štátu z istiny voči ŽSR. Podľa MDPT SR toto príslušenstvo by namiesto čiastky 7 368 mil. Sk malo byť vo výške 4 125 mil. Sk. Ministerstvo dopravy vzhľadom na existujúci rozdielny názor na určenie výšky príslušenstva vypočítanej z dlhu štátu za výkony vo verejnom záujme za roky 1994-1997 požiada MF SR o potvrdenie správnosti tohoto výpočtu zo strany MDPT SR.

Prehľad splácania starých dlhov štátu voči ŽSR je v tabuľke č. 2 a.

 

 

 

4

 

           

 

Nie je ešte písomne uzavretá dohoda o uznaní výšky pohľadávok (  ako  konečné riešenie vysporiadania pohľadávok za roky 1994 - 1997 a za roky 1999-2001). Aby  pohľadávky Železníc SR a Železničnej spoločnosti, a.s. v plnej výške (istina a úroky) v súlade s  Uznesením č. 544/1999, s obchodným zákonníkom a zákona o účtovníctve boli akceptované i bankovými veriteľmi, je potrebné uzavrieť so Železnicami SR a so Železničnou spoločnosťou, a.s. súdny zmier z titulu plnenia úhrady straty za výkony vo verejnom záujme za roky 1994-1997, za roky 1999 - 2001 v objeme 18 453 100 tis. Sk., ktorá bude znížená o objem doteraz splatených čiastok, upravená o potvrdený  výsledok za rok 2001 a o potvrdené príslušenstvo zo strany MDPT SR.

 

K 31.12.2001 bola časť z tejto pohľadávky ( istina plus príslušenstvo) v celkovej výške 3 166 000 tis. Sk vyňatá zo Železníc SR ako súčasť nepeňažného vkladu do Železničnej spoločnosti , a.s. V súvahe Železničnej spoločnosti, a.s. je plná výška tejto pohľadávky zaťažená úvermi so štátnou garanciou.

 

       Vyslovujeme tu ideu vypracovania plánu konsolidačnej funkcie ŽSR, ktorá jej vyplynula  z Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR. Na ŽSR takto zostali všetky záväzky voči verejným fondom, prevažná časť úverov so štátnou zárukou (%) aj s úrokmi, ktoré boli dané mimo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Nevysporiadaný majetok, ktorý používajú Ž.S., a.s. prebytočný majetok a podobne. Na druhej strane všetky pohľadávky ŽSR (až na 3 166 mil. Sk vrátane príslušenstva) voči štátu zostali u ŽSR. Preto je nevyhnutné vybilancovať všetky náklady, príjmy a potreby, ktoré z tejto konsolidačnej funkcie ŽSR vyplývajú a rozvrhnúť jej plnenie na niekoľko rokov. Realizácia postupného oddlženia z týchto výkonov môže byť zabezpečená týmito možnosťami: plnenie záväzkov ŽSR Slovenskou republikou v časti úverov so štátnou garanciou, splácanie úrokov z týchto úverov. Javí sa aj možnosť použitia výnosu z privatizácie 49% podielu majetkovej účasti štátu na podnikaní Železničnej spoločnosti, a. s.  po predaji strategickému investorovi (hodnota nárastu majetkových štátnych aktív z dôvodu stanovenia všeobecnej hodnoty majetku vkladaného do Železničnej spoločnosti, a.s. prípadne inými rozpočtovými zdrojmi. Týmto riešením sa nezvýši celková zadĺženosť štátu, ani zaťaženie daňového poplatníka a bude sa realizovať v súlade s vyhlásením k hospodárskej politike vlády SR (Staff monitored program). Po oddĺžení  ŽSR zo strany ŽSR bude konsolidačná funkcia pokračovať až do samotného ukončenia jej opodstatnenosti, na jej plnenie sa môžu okrem iného použiť výnosy z privatizácie obslužných činností a pod.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

Časť III.

 

Realizácia bodu C.8. uznesenia vlády SR č. 830/2000-vytvoriť podmienky
pre financovanie rozvojových programov za účasti štátneho rozpočtu v rozsahu
uznesenia vlády SR č. 544/1999 a Scenára č. 6 k nemu, za účelom dosiahnutia
zabezpečenia plnenia Projektu.

 

V oblasti investičnej výstavby scenár č. 6 predpokladal financovanie infraštruktúry zo štátneho rozpočtu a z iných zdrojov v rozsahu 3,450 mld. Sk. V roku 2002 je limit štátnej dotácie v objeme 350 mil. Sk. Z tohoto zdroja sú financované stavby modernizácie koridorov a to len predprojektová príprava a v realizácii časti stavieb, ktoré neboli zahrnuté  o financovania z prostriedkov predvstupového fondu EÚ ISPA. V tomto limite nie je zahrnuté ani povinné spolufinancovanie projektov, hradených z fondu ISPA, pre ktoré sú rezervované prostriedky v ŠR v kapitole verejná pokladničná správa. Účasť ŠR na financovaní projektov ISPA v roku 2002 predpokladá objem 500 mil. Sk. Okrem toho sa na financovaní projektov ISPA zúčastňuje zdroj zahraničného úveru so štátnou zárukou, ktorý pre rok 2002 je v objeme  1 mld. Sk. V roku 2002 sa z týchto prostriedkov financuje modernizácia trate Bratislava – Rača – Svätý Jur – Pezinok. Keď zrátame uvedené rôzne formy účasti štátneho rozpočtu a fondu ISPA na financovaní projektov na dopravnej ceste získame objem 1,850 mld. Sk. Porovnanie s objemom, ktorý predpokladal scenár č. 6., vidíme, že skutočnosť reprezentuje zhruba 50 % predpokladu. Pre rok 2003 sa počíta na financovanie infraštruktúry zo štátneho rozpočtu 350 mil. Sk a okrem toho v kapitole Všeobecná pokladničná správa sú rozpočtované výdavky na Program ISPA – pre ŽSR v čiastke 1 136 217 tis. Sk, z toho   na projekty z podpísaných finančných memoránd vo výške 902 181 tis. Sk, z toho                 na modernizáciu trate Bratislava Rača- Šenkvice vo výške 116 562 tis. Sk, na modernizáciu trate Šenkvice – Cífer a staníc Rača – Trnava vo výške 785 619 tis. Sk a výdavky na projekty v programovaní  vo výške 234 036 tis. Sk na modernizáciu trate Trnava – Nové Mesto nad Váhom úsek Trnava – Piešťany a z iných zdrojov cca 1 mld. Sk.

            V návrhu rozpočtu výdavkov FNM SR na základe návrhu štátneho rozpočtu na rok 2003 sa počíta v rámci navrhovanej čiastky 7 mld. Sk na úhradu štátnych záruk za bankové úvery aj s úhradou úrokov a splátky z úveru pre ŽSR a Ž.S., a. s. v plnej výške. ŽSR v rámci projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR uznesenie vlády SR č. 830/2000 plnia konsolidačnú funkciu, keď v rámci nej na ŽSR prešli okrem iného takmer všetky úvery so štátnou zárukou.

 

III.1. Ekonomické východiská

 

III.1.1. Železnice Slovenskej republiky.

 

Do roku 2002 vstúpili Železnice SR s upraveným rozsahom vymedzených činnosti. Po odčlenení činností vzťahujúcich sa na prepravné činnosti   Železnice Slovenskej republiky naďalej vykonávajú:

a)       funkciu prevádzkovateľa dráhy,

b)      zabezpečovanie obslužných činnosti ako pre svoju potrebu, tak i pre iných dopravcov,

c)       správu k inému majetku štátu, ktorý bol Železniciam SR zverený a pre činnosť prevádzkovateľa dráhy je nepotrebný, nepoužiteľný a nadbytočný.

 

 

 

 

6

 

 

Nákladovosť Železníc SR tak okrem priamych nákladov na zabezpečenie prevádzkovania dopravnej cesty ( regulovaná cena  ) výrazne ovplyvnia pre rok 2003 nasledovné vplyvy:

 

1. ) nadmerné zaťaženie cudzími zdrojmi  ako dôsledok:

 

a)    zabezpečovania rozvoja dopravnej cesty cez úverové zdroje, pričom tieto náklady do 1.1.2001 sa nezapočítavali do úhrady straty zo strany štátu (TABUĽKA 4.);

b)    neuhrádzania výkonov vo verejnom záujme v osobnej doprave za roky 1994-1997 , 1999-2002 v plnej výške objednaných výkonov. Výpadok zdrojov do cash- flow bol  krytý čerpaním úverov(TABUĽKA 2., TABUĽKA 2A );

c)    prekrývania splátok úverov a finančných nákladov ad a) a ad b) ďalšími úvermi ;

d)    časť výpadku zdrojov podľa ad b) a ad c) bola riešená nesplácaním záväzkov do verejnoprávnych fondov, resp. voči obchodným dodávateľom, čo malo negatívny vplyv na vyššie náklady  dodávateľských služieb (TABUĽKA 4.).

 

 

2 )   efektívnosť obslužných činností -  ich postupným odčlenením a následným kupovaním skutočne nutných a potrebných výkonov, ktoré budú  začlenené do nákladov prevádzkovateľa dráhy, môže priniesť výrazne zníženie    prevádzkovej réžie v službách;

 

3 )  povinnosť spravovať majetok –  majetok  nepoužiteľný, nepotrebný, nadpočetný pre Železnice SR, ktorého neprítomnosť  by neobmedzovala ktorúkoľvek  z funkcii zabezpečovanú majetkom prevádzkovateľa   dráhy, činnosti dopravcu, podporné činnosti prevádzkovateľa dráhy, alebo dopravcu špecifikovaný v „Projekte“ . Tieto viac náklady dosahujú takmer 750 mil. Sk.  Schválená „Koncepcia hospodárenia  s majetkom štátu v správe Železníc Slovenskej republiky“ Správnou radou Železníc SR môže znížiť podiel týchto vynútených viac nákladov;

 

4 )  rentabilita osobných nákladov.  Znižovanie počtu zamestnancov je podmienené dynamikou procesu modernizácie prevádzkovania dráhy a na to nadväzujúcej racionalizácie. Pre rok 2003  nemožno počítať vzhľadom na stav technickej úrovne prevádzkovania s výraznejším  poklesom zamestnancov viazaných na prevádzkovanie dráhy. Pri aplikácii odčleňovania  obslužných činnosti a uplatňovania koncepcie hospodárenia s majetkom sa predpokladá i  s vyčleňovaním príslušných zamestnancov;     

 

5 ) vysporiadanie starých – neefektívnych obchodných prípadov ( súdne spory, straty z neefektívnych obchodných a finančných operácií – najmä roky 1994-1998).

 

Pri rozhodovaní o požiadavkách na štátny rozpočet pre rok 2003 sa odporúčalo:

 

a )  plne pokryť  náklady na tvorbu vlastných zdrojov – odpisy:

    vytvorené zdroje tak pokryjú rozhodujúce potreby pre základnú reprodukciu majetku – dopravnú      cestu,  vrátane pokrytia splátok úverov pre rok 2003;

 

b ) plné pokrytie finančných nákladov z úverov:

    rozhodujúci podiel tvoria úvery so štátnou garanciou;

 

 

7

 

c ) náklady z obslužných činností do výšky výkonov pre prevádzkovateľa dráhy:

    riešenie bude i pred odčlenením nútiť k vyššej efektívnosti;

 

d ) straty so správy s ostatným zvereným majetkom, nepotrebným, nepoužiteľným       a nadbytočným:

    riešiť jeho zhodnotenie v zmysle schválenej „Koncepcie hospodárenia  s majetkom štátu v správe     Železníc Slovenskej republiky“.

 

            Návrh rozpočtu SR uvažuje pre ŽSR na zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní 2,3 mld. Sk na úrovni roku 2002, preto uvedené požiadavky nebudú môcť byť pokryté zo štátneho rozpočtu. Navrhovaná suma je určujúca pre výšku objednaných výkonov a bude nútiť ŽSR racionálne uvažovať.

 

 

Riziká z nepokrytia jednotlivých položiek :

 

-    súč     asný prevádzkový stav „dopravnej cesty“ je na hranici dopravnej bezpečnosti. Je to dôsledok, že  za  celé obdobie Železníc Slovenskej republiky sa potreby základnej reprodukcie z dôvodu  neuhrádzania ako ekonomicko - neoprávnených nákladov , ďalej len ENN  ( TABUĽKA 3.) výrazne  obmedzovali,

-         nebudú vytvorené zdroje na splátky úverov ( istiny a úrokov) so štátnou garanciou.

 

-         ako už bolo skôr spomenuté bude nevyhnutné vypracovať plán konsolidačnej funkcie, aby boli riziká eliminované.

 

 

III.1.2. Železničná spoločnosť, a.s.

 

Do roku 2003 vstupuje s vyprofilovaným predmetom podnikania ako dopravca. I keď išlo o vytvorenie spoločnosti z časti prináležiacej len do činnosti dopravcu,  nákladovosť v roku 2003, ako i celkové potreby budú ovplyvňovať najmä:

 

1)       Podiel zamestnancov je vyšší ako optimum. Je to dôsledok prevzatia zamestnancov podľa zaradenej vecnej príslušnosti.

      

2)       Stav mobilných prostriedkov, najmä v osobnej doprave vyžaduje rozsiahlejšiu modernizáciu  v záujme udržania si  konkurenčnej schopnosti.

      

Pri rozhodovaní o požiadavkách na štátny rozpočet pre rok 2003 sa odporúčalo:

 

a)    plne pokryť  náklady na tvorbu vlastných zdrojov – odpisy z osobných mobilných   prostriedkov:

vytvorené zdroje tak pokryjú rozhodujúce potreby pre základnú reprodukciu majetku –         modernizáciu mobilných  prostriedkov v osobnej doprave, vrátane splátky úverov, pokrytie       splátok    úverov pre  rok    2003;

 

 

8

 

b)    plné pokrytie finančných nákladov z úverov viazaných na modernizáciu a obstaranie  nových mobilných prostriedkov tak, ako bude obsiahnutá dynamika obnovy a modernizácie v rozhodnutí  akcionára – štátu;

 

c)    plné pokrytie finančných nákladov z úverov , ktoré kryjú pohľadávku k štátu – súčasť vkladu do aktív Železničnej spoločnosti, a.s.

 

Riziká z nepokrytia jednotlivých položiek:

 

a)           súčasný stav mobilných prostriedkov v osobnej doprave je v rámci medzinárodnej dopravy    nekonkurenčný a neakceptovaný ( nie sú zaraďované do súprav,  Železničná spoločnosť, a.s.  musí   platiť  za používanie zahraničným dopravcom);

 

Dynamika modernizácie mobilných prostriedkov  v  osobnej doprave je žiaduca ako predpoklad úspešnosti  Železničnej spoločnosti, a.s. v konkurencii pri  otvorení nášho trhu  ( liberalizácia vstupu na dopravnú cestu ).Bude to i faktor ovplyvňujúci záujem investorov o privatizáciu podielu v Železničnej spoločnosti, a.s.  Vzhľadom na udržanie konkurencie schopnosti ( a tým i lukratívnosti  Železničnej spoločnosti, a.s. pri privatizácii) nie je žiaduce krížové financovanie z nákladnej dopravy ( išlo by na vrub nastúpenej modernizácie nákladných vozňov);

 

b)           nebudú vytvorené zdroje na splátky úverov ( istiny a úrokov) so štátnou garanciou.

 

 

Ako jednu zo základných podmienok zabezpečenia ekonomickej stabilizácie Železníc SR a   Železničnej spoločnosti, a.s. po majetkovej transformácii stanovuje „Projekt“ priamu účasť štátu na :

 

- úhrade ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných vykonávaním výkonov vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy a dopravy na dráhe na základe Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Úhrada je vykonávaná  priamym transferom zo štátneho rozpočtu v príslušnom roku, resp. poskytnutím štátnej garancie na úvery, ktoré prefinancujú nepokrytú časť nákladov, pričom splátky z týchto  úverov (istina a príslušenstvo)  tvoria súčasť ekonomicky oprávnených nákladov;

 

-         financovanie rozvojových programov v zmysle štátnej dopravnej politiky za účasti štátneho rozpočtu v rozsahu Uznesenia vlády SR č. 544/1999 a Scenára č. 6 k nemu, a to priamym transferom zo štátneho rozpočtu v príslušnom roku, resp. poskytnutím štátnej garancie na úvery použité pre dosiahnutie investičných cieľov, pričom splátky z týchto  úverov (istina a príslušenstvo)  tvoria súčasť ekonomicky oprávnených nákladov.

 

              Návrh rozpočtu SR uvažuje pre Ž. S., a.s. na zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dopravy na dráhach s konečnou čiastkou 4,33 mld. Sk. Spolu s úpravou cestovného a zrušenia niektorých sociálnych zliav prinútia Ž.S., a.s. znížiť prevádzku dopravy na nerentabilných regionálnych tratiach a efektívnejšie využívať finančné prostriedky.

 

 

 

 

9

 

III.2. Ďalšie úlohy v zmysle „Projektu“ a podľa Smernice Európskeho parlamentu a rady , ktorá      novelizuje Smernicu rady o rozvoji železníc Spoločenstva

 

 

 

III.2.1.

 

              Ukončenie procesu vyňatia majetku bude vykonané zápisnicou o odovzdaní majetku určeného pre vklad do Železničnej spoločnosti, a.s. Súčasťou vkladu je i prechod dvoch úverov zo štátnou garanciou, ku ktorým je potrebný súhlas ministerstva financií na zmenu dlžníka v dotknutých úverových vzťahoch so štátnou garanciou ( materiál bol predložený  osobitne) .

 

            V súlade so zákonom č.259/2001 Z.z o Železničnej spoločnosti, a.s. a o zmene  doplnení zákona NR SR č.258/1993 Z.z. o Železniciach Slovenskej republiky v znení zákona č.152/1997 Z. z. je povinnosť vysporiadať vlastníctvo nehnuteľností zo strany Železníc SR, ktoré neboli predmetom vkladu do Železničnej spoločnosti, a.s. z dôvodu nevysporiadania nehnuteľného majetku, ku ktorému vzniklo zo zákona podľa § 6 právo zodpovedajúce vecnému bremenu užívania v prospech Železničnej spoločnosti, a.s. Táto povinnosť nie je cieľom, ale len predpokladom na vyňatie z majetku v správe Železníc SR, jeho ohodnotenie a následný vklad tohto už vysporiadaného majetku do základného imania Železničnej spoločnosti, a.s. zo strany MDPT  SR.

 

            V záujme procesu odčleňovanie obslužných činností   ( majetok viazaný na ucelené súbory potrebné pre  podporné činnosti zabezpečujúce funkciu prevádzkovateľa dráhy, alebo dopravcu špecifikovaný v „Projekte“), bude potrebné predložiť v súlade s „Projektom“ - „Harmonogram transformácie obslužných a doplnkových činností Železníc SR“ na rozhodnutie vlády na zaradenie   do „Zoznamu podnikov zahrnutých do privatizácie, spracovaných podľa § 41 zákona č.92/1991 Zb. v znení neskorších predpisov“.

 

            Železnice SR vypracovali „Koncepciu hospodárenia s majetkom štátu v správe Železníc SR“ ,  ktorá prispeje k znižovaniu straty ( vyčíslená ako ekonomicky neoprávnených náklady pri prevádzkovaní dráhy) a vytvorí zdroje na splácenie starých dlhov v súlade s „Projektom“ . Ide o   majetok  nepoužiteľný, nepotrebný, nadpočetný pre Železnice SR, ktorého neprítomnosť   by neobmedzovala ktorúkoľvek  z funkcii zabezpečovanú majetkom prevádzkovateľa   dráhy, činnosti dopravcu, podporné činnosti prevádzkovateľa dráhy, alebo  dopravcu špecifikovaný  v „Projekte“ ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

III.2.2.

 

 

            Z hľadiska cieľov stanovených v „Projekte“  a  podľa Smernice Európskeho parlamentu a rady , ktorá novelizuje Smernicu rady o rozvoji železníc Spoločenstva je potrebné stanoviť stratégiu štátnej dopravnej politiky v zameraní:

 

  a)   v dopravnej  infraštruktúre:

  vo vymedzení rozsahu  prevádzkyschopnej infraštruktúry, v nadväznosti na náklady na údržbu, 

-  v zabezpečení rozsahu modernizácie a rozvoja v súlade s medzinárodnými dohovormi        a  potrebami štátu 

-   v stanovení spôsobov financovania

 

   b)  na liberalizáciu vstupu na dopravnú cestu:

-   z hľadiska pripravenosti prevádzkovateľa,

-   konkurencie schopnosti  vlastného  operátora,

 

c)  dopravnú obslužnosť:

-     harmonizácia osobnej prepravy autobusovej a vlakovej,

-     vymedzenie rozsahu a objemu štátom dotovanej dopravnej obslužnosti pri preprave osôb,

-     regionalizácia tratí,

-    rozvoj kombinovanej nákladnej prepravy ako alternácia extenzívneho rozvoja cestnej     infraštruktúry,

 

 

Stanovenie stratégie štátnej dopravnej politiky vymedzuje rozsah legislatívných úloh:

 

 

 

 -  zákon o prístupe na železničnú infraštruktúru, vymedzí kompetencie vo vzťahu vydávania licencií na prevádzkovanie dráhy a prevádzkovania dopravy na dráhe. Bude dozerať na nediskriminačný prístup na dopravnú cestu z pohľadu bezpečnosti prevádzky a poskytovaných služieb. Dohliadať nad dodržiavaním smerníc Európskej únie  vo veci udeľovania práva vstupu štandardným a  nadštandartným spôsobom. Regulátor dopravy bude dozerať na správnosť nakladania s prostriedkami zo štátneho rozpočtu s cieľom ich racionálneho  využitia a harmonizovania dopravných systémov; vymedzí  výkon jeho funkcie, ktorý bude spočívať v overovaní a  potvrdzovaní zhody technických zariadení s cieľom dosiahnuť interoperatibilitu mobilných  prostriedkov a infraštruktúry v rámci európskej železničnej siete.

 

   Schválenie tohoto zákona vyvolá novelizáciu zákona  o dráhach v príslušných častiach.

 

           

 

 

 

 

 

11

 

 -  vydanie vyhlášok  MDPT SR k  zákonu č.260/1991Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon NR SR č.164/1996  Z. z. o dráhach a o zmene zákona č.455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)    v znení neskorších predpisov v znení zákona č.58/1997 Z.z.;

 

     - vyhláška MDPT SR o stavebnom a technickom poriadku dráh,

     - vyhláška MDPT SR o určených technických zariadeniach a určených činnostiach a odbornej   spôsobilosti osôb vykonávajúcich činnosti na určených technických zariadeniach,

     - Všeobecne  záväzný predpis MDPT SR, ktorým sa bližšie vymedzujú ekonomicky oprávnené   náklady pri prevádzkovaní dráhy a pri prevádzkovaní dopravy na dráhe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12