Výhody pre Hyundai ponúkol aj Slota
Sme 18.10.2003, Vražda Daniel - Vrcholní manažéri kórejskej automobilky Hyundai sa 17.10. prišli pozrieť na pozemky pri Žiline, kde by mohol stáť ich nový montážny závod. Okrem vládnych investičných stimulov im výhody sľubuje aj samospráva.
Žilinský primátor Ján Slota tvrdí, že Žilina je najlepšie pripravené mesto na Slovensku, ktoré je schopné pre kórejských manažérov a ich rodiny vybudovať všetko.
"Vytvoríme uzavreté mestečko, malú polikliniku, v škôlkach a základných školách sme ochotní robiť kompromisy, v roku 2004 tu bude dvojjazyčné gymnázium pre bohatých. V Tepličke nad Váhom bude najväčší železničný terminál v strednej Európe a za niekoľko mesiacov preinvestujeme niekoľko 100 mil. na letisku v Hričove," sľúbil včera (17.10.) Kórejčanom Slota.
Zástupcovia automobilky prišli na severné Slovensko z českého priemyselného parku Žatec (60 km od Prahy). Očakávajú sa ich návštevy aj vo dvoch maďarských mestách. Na svojom východoeurópskom turné Kórejčania hľadajú, kde postavia novú fabriku. Minister hospodárstva Pavol Rusko hovorí, že predstavitelia automobilky by na Slovensko už neprišli, nebyť jeho cesty do Soulu. "Cesta na Slovensko už nebola plánovaná," reprodukoval slová druhého muža automobilky Rusko pred novinármi. Rusko včera po návšteve potenciálnych investorov z Kórey odôvodňoval aj personálne otrasy v investičnej agentúre SARIO. Podľa neho sa od nej k vedeniu Hyundai nedostávali kvalitné informácie o možnostiach investovania. Primátor Slota dodal, že ak sa nejaké informácie o možnostiach postavenia fabriky na Slovensku dostali, boli skreslené a preferovali Malacky, Nitru alebo Trenčín.
Najväčšou prednosťou žilinského regiónu je podľa vládnych aj samosprávnych predstaviteľov trojuholník - Poľsko, ČR, Slovensko a relatívna blízkosť Ukrajiny, Maďarska a Rakúska. Pre kórejského investora je tiež dôležité letisko a diaľničné spojenie s Európu. To by malo byť dokončené v roku 2008. Ponúkané 270-hektárové územie v blízkosti železnice a Vodného diela Žilina ešte nie je pozemkovo vyrovnané. Slota predpokladá, že vlastníkom štát navrhne odkúpenie pozemkov a v prípade nesúhlasu ich vyvlastní a vyplatí podľa zákona. Cenu za meter štvorcový odhaduje približne na 100 Sk.

Hyundai skúma lokality vhodné na výstavbu nového závodu
Národná obroda18.10.2003, Bančanský Andrej - Ponúkanú lokalitu na výstavbu automobilky si 17.10. pri Žiline v sprievode ministra hospodárstva Pavla Ruska prezreli zástupcovia juhokórejskej firmy Hyundai a jej dcérskej spoločnosti Kia. Tieto firmy plánujú postaviť v strednej Európe závod na produkciu 300.000 áut ročne. V delegácii mal byť viceprezident Hyundai Motor Kim Tong-čin a výkonný viceprezident Kia Motors Kim Yong-hwan. Ministerstvo hospodárstva ani Slovenská agentúra pre zahraničné investície a obchod (SARIO) podrobnosti o návšteve nezverejnili, aby sa nenarušil priebeh rokovaní s možným investorom.
Podľa informácií zverejnených agentúrou TA SR sa juhokórejská delegácia na ponúkanom území zdržala len asi 10 minút, ale prezrela si ho aj z vrtuľníka. Ide o lokalitu s rozlohou 270 ha na pravom brehu Váhu, ktorým prechádza železnica. Trať sa po 5 km pripája na paneurópsky železničný koridor. Od plánovaného priemyselného parku je 13 km vzdialené letisko Dolný Hričov, ktoré sa má modernizovať. Hyundai pritom plánuje dopravovať komponenty do novej továrne letecky. V tesnej blízkosti je aj Vodné dielo Žilina, ktoré prípadnému investorovi môže ušetriť náklady za energetické prenosové poplatky. Okolie Žiliny s nezamestnanosťou 12,7% je schopné ponúknuť dostatok pracovnej sily. V regióne má tradíciu strojárstvo a tomu zodpovedá aj vzdelanostná štruktúra. Mesto Žilina včera (17.10.) v snahe získať investíciu vyhlásilo, že je schopné postaviť 600-700 bytov ročne a vybudovať tak vlastné mestečko pre juhokórejských zamestnancov. Mesto je ochotné investorom poskytnúť aj administratívnu budovu, vlastnú polikliniku i materskú škôlku. Slovensko bolo druhou zastávkou predstaviteľov Hyundai na ich ceste po strednej Európe. Vo štvrtok (16.10.) navštívili bývalé vojenské letisko v severočeskom Žatci. České médiá o Žatci píšu ako o horúcom kandidátovi na investíciu. Pripomínajú okrem iného, že v okolí je nezamestnanosť 17,5%. Predstavitelia tamojšej územnej samosprávy aj vládnej agentúry CzechInvest tiež z priebehu návštevy nezverejnili nijaké informácie, aby veľký mediálny záujem možných investorov neodradil. Po návšteve Česka a Slovenska majú predstavitelia juhokórejských automobiliek rokovať o investičných stimuloch v Maďarsku. Tam im na výstavbu závodu ponúkajú najmä lokalitu v meste Tatabánya v blízkosti Budapešti.
V súvislosti s investíciou sa hovorí aj o ďalších lokalitách. Spomína sa región Ostravy v ČR, mesto Miškovec v Maďarsku či Dubnica nad Váhom na Slovensku. Z hry oficiálne nevypadlo ani Poľsko.

Európske železničné skupiny chcú lacnejšie rýchlovlaky
Pravda 18.10.2003, Wright Robert; Dombey Daniel - 3 najväčšie európske železničné spoločnosti by mali čoskoro skončiť rokovania o vytvorení paneurópskeho vysokorýchlostného vlaku, ktorý bude lacnejší a flexibilnejší ako súčasné modely. Nemecké DB , francúzske SNCF a talianske FS rokujú aj s Európskou komisiou o projekte, ktorý je ohlasom na podobné snahy, akými je Airbus a Eurofighter. V rozhovoroch s Bruselom ide spoločnostiam o získanie výnimky z pravidiel Európskej únie pre hospodársku súťaž a tiež sa snažia objasniť svoj zámer direktoriátu Komisie pre dopravu a energetiku.
Štátne železničné spoločnosti dúfajú, že týmto postupom by mohli znížiť náklady na zavádzanie vysokorýchlostných vlakov o 20%. Železničné spoločnosti plánujú vytvoriť spoločnú špecifikáciu vysokorýchlostných vlakov, kým výrobcovia budú požiadaní o výrobu samotných vlakov. Vlaky, ktoré by nemali na železniciach jazdiť skôr ako v roku 2010, by potenciálne mohli nahradiť dnešné rýchlovlaky, ktoré boli vyvinuté oddelene v jednotlivých krajinách. Francúzsko v súčasnosti prevádzkuje vlaky TGV , Nemecko ICE a Taliansko ETR 500 . Všetky sú schopné dosiahnuť rýchlosť 300 km za hodinu. Každá železničná spoločnosť bude naďalej potrebovať určité špecifické úpravy pre vlastné modely, najmä pre rôznu elektrifikáciu a signalizáciu. Niektoré vlaky napríklad budú musieť byť dvojposchodové. Vďaka veľkému počtu spoločných komponentov majú však vlaky byť lacnejšie. Vďaka spoločnému postupu by malo byť možné zabudovať do vlakov viacnásobné elektrické a signalizačné zariadenia, ktoré by zabezpečovali ich prevádzku na rozličných dopravných sieťach. Európska komisia má dlhodobo záujem podporovať tzv. interoperabilitu, ktorá by európskym železniciam umožnila lepšie spolupracovať.

Na trať u Radotína někdo umístil výbušninu a poškodil kolej
Česká tisková kancelářPRAHA 19. 10.2003 - Na trať mezi Radotínem a Dobřichovicemi u Prahy dnes neznámý pachatel umístil nástražný výbušný systém a poškodil kolej, zřejmě ji nařízl. Událost se obešla bez zranění. Provoz na trati spojující Prahu a Plzeň byl v obou směrech na pět hodin přerušen. Nejde o první podobný případ, který se v Česku stal. Pachatele policie zatím nedopadla. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského zjistil lom na koleji v 09:15 výpravčí na informačním panelu a o hodinu později se podařilo najít i přesné místo. Zhruba třísetmetrový úsek trati začínající za přejezdem u Radotína policisté kolem 10:30 zcela uzavřeli. Okolí prohledávali spolu s hasiči, pyrotechniky a psy. Poškozenou kolejnici podrobí policie expertizám. Dráhy ji vyřízly a nahradily novou. Z místa, které policie odpoledne ohledávala, detektivové odvezli ke zkoumání i další předměty. Policejní mluvčí Soňa Budská ale odmítla říct, zda šlo o výbušninu. Podle informací televize Prima a Nova výbušnina selhala a její obsah pouze vyhořel. Pachatel umístil takzvanou trubkovou bombu pod trať a dal na ni ocelový plát, který měl při výbuchu naříznutou kolejnici nadzvednout a zdeformovat. Podle kriminalistů po poškozené koleji projelo několik vlaků, informovala Prima. Česká televize uvedla, že se policii přihlásila svědkyně, která v okolí trati viděla mladíka s batohem. Televizi řekla, že po každém průjezdu vlaku se chodil podívat ke kolejím, co se stalo. Dráhy obnovily dopravu ve 14:45 na jedné koleji. Druhá zůstala uzavřena do 16:56. Na obnovení alespoň kyvadlového provozu čekaly na nádraží v Radotíně desítky lidí. První vlak směřující do Dobřichovic byl proto plný pasažérů, často rozzlobených. Z Prahy do Radotína jezdily kolem poledne a po poledni od Smíchovského nádraží náhradní autobusy. Podle Šťáhlavského musely dráhy deset vlaků zcela nebo v části trasy odříci a čtyři rychlíky odklonily přes Rudnou u Prahy. Další vlaky se zpozdily. Trať bývá v neděli odpoledne poměrně vytížená, intervaly mezi vlaky se pohybují mezi 20 a 30 minutami. Dopolední intervaly podle mluvčího nepřesahují hodinu.Celkový dopad na dopravu budou dráhy znát v pondělí. Nedá se vyloučit, že výbuch souvisí se dvěma podobnými případy v loňském roce, kdy pachatel nařízl koleje a umístil pod ně výbušninu v Praze-Kyjích a na Nymbursku. Musejí to však potvrdit nebo vyvrátit kriminalisté, upozornila Budská. Podobných případů bylo ale od roku 1999 víc, dvakrát dokonce výbušnina explodovala. Výbuch na železniční trati ve Vraňanech na Mělnicku před čtyřmi roky poškodil přední část lokomotivy. Exploze o rok později poškodila trať Praha – Plzeň v Černošicích v okrese Praha-západ. Pachatel kolej rovněž nařízl. V srpnu 2001 se našla výbušnina na trati Dolní Beřkovice – Cítov. Letos našli pracovníci Českých drah na trati mezi Českou Třebovou a Zábřehem na Šumpersku vojenskou výbušku, kterou armáda používá k imitaci dělostřeleckých výbuchů při výcviku. Na jaře ministr vnitra Stanislav Gross potvrdil, že se policie zabývá případem neznámého pachatele, který vydírá stát a požaduje miliony korun, jinak hrozí výbuchem. Policie také našla funkční nebezpečnou výbušninu na železničním mostě v Olomouci, kterou tam vyděrač nastražil. V červnu pachatel umístil dva nástražné výbušné systémy na trať Pardubice – Choceň. Byly zakopány u koleje, která nesla stopy řezání.
Budská potvrdila, že v pátrání po zločincích, kteří poškozují koleje, není policie příliš úspěšná. "A to i z toho důvodu, že si pachatelé vybírají chvíle a místa, kde nejsou svědkové," řekla. Policie zatím dopadla vyděrače, který v srpnu vyhrožoval poškozením železnice, když nedostane 15 milionů korun. Policii sdělil, že již poničil část trati na Šumpersku. Odšrouboval z ní několik matic. V září policie uvedla, že muž nebude obviněn z obecného ohrožení a šíření poplašné zprávy. Zůstane mu ale obvinění z vydírání. Letos v září kriminalisté také zadrželi osmadvacetiletého muže, který koncem srpna položil na železniční trať u obce České Zlatníky na Mostecku kovový barel a na vedlejší koleji vytvořil překážku z pěti balvanů. Muže obvinili z krádeže a obecného ohrožení. Za tento trestný čin pachatelům hrozí až osm let vězení, v případě přísnější kvalifikace až 15 let.

Ukradnuté cestovné lístky železníc sú neplatné, ich držiteľom hrozia pokuty
TASRBratislava 20. 10.2003 - Cestovné lístky KVC, písané cestovné lístky a zošity Kilometrických bánk, ktoré odcudzil zatiaľ neznámy páchateľ z výdajne cestovných lístkov na železničnej zastávke Bratislava-Vinohrady, vyhlásila Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s., od polnoci dnešného dňa za neplatné. Hodnota ukradnutých už vypísaných dokumentov, ktoré tak môžu byť zneužité, vrátane odcudzenej hotovosti, dosiahla 183 940 Sk. Z toho hotovosť predstavovala 107 940 Sk, uviedol TASR hovorca spoločnosti Miloš Čikovský. Ak cestujúci predloží pri kontrole vo vlaku alebo vo výdajni cestovných lístkov niektorý z uvedených dokladov, ZSSK mu takýto dokument odoberie a bude sa o totožnosť cestujúceho a okolnosti, za ktorých uvedený odcudzený cestovný lístok alebo Kilometrickú banku získal, ďalej zaujímať. Cestujúceho bude považovať za osobu bez platného cestovného lístka, pričom tento bude musieť zaplatiť plné cestovné za precestovanú trať, vrátane príslušnej sankcie v zmysle Prepravného poriadku a tarify ZSSK .

V zamestnanosti dominujú štátne firmy
Hospodárske noviny21.10.2003, Juraj Vechter - Pri porovnaní prvej dvadsiatky podnikov podľa zamestnanosti, ako ich uviedol Trend rebríček Top 95 (na rok 1994) a Trend 200 (na rok 2002), nastalo viacero zmien. Okrem Volkswagenu Slovakia však nijaký nový veľký subjekt podľa zamestnanosti nepribudol. Z nižších priečok sa do prvej dvadsiatky zamestnávateľov dostali spoločnosti Matador, Duslo, Doprastav, Železiarne Podbrezová. Administratívnym opatrením (spojením viacerých podnikov) sa v dvadsiatke ocitli Lesy SR. V počte zamestnancov dominujú aj po rozdelení oba železničné podniky - ŽSSK a Železnice SR, nasleduje Slovenská pošta. Z prvej dvadsiatky vypadli v dôsledku konkurzu, zániku či reštrukturalizácie: ZTS Dubnica, ZŤS TEES, ZDA Partizánske, Sipox Holding, JAS Bardejov a Calex. Zoštíhľovanie v Slovenských telekomunikáciách posunulo tohto dominantného operátora zo štvrtého na šieste miesto. Počet zamestnancov sa príliš nezmenil v Slovenských elektrárňach a spadli z piateho na šieste miesto. Výrazne zoštíhleli SES Tlmače. Minulý rok mali menej ako 1 500 zamestnancov, čo je takmer trikrát menej ako v roku 1994.

Rychlovlaky TGV mají mít konkurenci
Česká tisková kancelářLIDOVÉ NOVINY 20.10.2003 - Traja najväčší železniční operátori v Európe by sa chceli spojiť pri spolupráci na rozvoji vysokorýchlostných osobných vlakov, ktoré by úspešne konkurovali francúzskej TGV . Francúzska SNCF a talianske železnice FS potvrdili, že vedú rozhovory s DB o spoločnom vývoji vlakov. Železničné firmy z Talianska a Francúzska už vedú aj informatívne rokovania s Európskou komisiou o možných antitrustových dôsledkoch tohto kroku. "V tejto chvíli rokujeme iba o vlaku. Je priskoro na to, aby sme začali rokovania o tom, ako bude fungovať prevádzka," uviedla hovorkyňa SNCF . SNCF vedie rokovania DB už od r. 1999 a FS sa podľa hovorkyne nedávno krokovaniam pripojilo. Zatiaľ je priskoro na to, aby spoločnosti predstavili novú firmu alebo dátum začatia prevádzky. Hlavným cieľom je navrhnúť vlak, ktorý by vyhovoval technickým parametrom železničných sietí jednotlivých krajín, a tieto parametre zadať určenému výrobcovi. Komisia, ktorá pôsobí ako protimonopolný dozor v , uviedla, že konkurenčné dôsledky snáh troch železničných sietí sleduje. V Európe teraz vyrába francúzsky Alstom rýchlovlaky TGV . Nemecké rýchlovlaky ICE produkuje konzorcium firiem Bombardier, Siemens a Alstom . Problém sú aj technické rozdiely a rôzne predpisy v jednoltivých členských štátoch. SNCF , DB a FS chcú prostrednícvom spolupráce vyrieši technické rozdiely ako je elektrické napätie a vyrobiť rýchlovlak novej generácie, ktorý bude môcť jazdiť cez hranice.

České dráhy se neobávají úbytku cestujících kvůli útokům
Česká tisková kancelářPRAHA 20. 10.2003 - České dráhy (ČD) se neobávají, že by zájem lidí o jízdu vlakem v souvislosti s množícími se útoky na železniční tratě poklesl. Pokusy o narušení provozu, jakým bylo nedělní poškození kolejí mezi Radotínem a Dobřichovicemi u Prahy, však zákazníkům cestování značně komplikují, řekl ČTK mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Některé spoje musí být často zrušeny, jiné mají velké zpoždění. To navíc zvyšuje náklady na přepravu, dodal. "Náklady rostou například při organizování odklonových tras. Musíme zajistit náhradní autobusovou dopravu u soukromých firem. Peníze navíc vydáváme také na zaplacení přesčasů," vysvětlil mluvčí. Kvůli nařezání kolejí neznámým pachatelem musel být v neděli v 09:20 přerušen provoz na trati Praha – Beroun mezi stanicemi Radotín a Dobřichovice nejprve po první koleji a později i po druhé. Provoz byl plně obnoven až krátce před 17:00. Čtyři rychlíky přes Rudnou u Prahy musely být odkloněny. Jejich zpoždění se pohybovalo v rozmezí 41 až 88 minut. Deset osobních vlaků vůbec nevyjelo, dalších 27 spojů mělo zpoždění, sdělil ČTK Pavel Tesař z tiskového oddělení ČD. Kvůli častým útokům platí nyní na železnici trvalé bezpečnostní opatření. Na tratích byl posílen dohled, všichni zaměstnanci mají povinnost sledovat mimořádné jevy kolem železničních tratí i zařízení. "Vedle pochůzkářů sledují tratě především strojvedoucí. Druhou rovinu opatření tvoří technické prostředky," uvedl Šťáhlavský. Tento systém se podle něj osvědčil právě při nedělním incidentu. Výpravčí totiž zjistil závadu na řídícím panelu trati a přivolal pracovníky údržby, kteří označili poškozené místo. Kvůli podezření, že zde pachatel nastražil rovněž výbušný systém, přivolali policii. "V tu dobu byly již vlaky odkloněny na sousední nepoškozenou kolej," dodal mluvčí. Nárůst počtu útoků, které ČD zaznamenaly v posledních několika letech, vnímá Ivo Hrazdíra z Policejní akademie jako celosvětový jev. Na vině je podle něj vývoj po teroristických útocích na Spojené státy v září roku 2001, vojenské operace v Afghánistánu a Iráku a informační technologie, které o podobných událostech přinášejí nepřetržité, podrobné zpravodajství. Policejní psycholožka Ludmila Čírtková však s Hrazdírou nesouhlasí. "Nemám sice statistiku, ale nepamatuji se, že by byl podobný případ terorizování veřejně dostupných zdrojů a navození strachu ve společnosti řešen v zahraničí," řekla ČTK. Některé evropské země sice také čelí nátlaku vyděračů, ale situace, kdy pachatel ohrozí například provoz na železnici a přitom neformuluje žádné požadavky, je něco naprosto odlišného, dodala psycholožka.

Dopadení železničního útočníka ztěžuje neznalost motivu
Česká tisková kancelářPRAHA 20. 10.2003 - V šetření nedělního útoku, kdy neznámý pachatel poškodil koleje a nastražil výbušný systém na trati mezi Radotínem a Dobřichovicemi u Prahy, není zatím podle Policejního prezidia známo nic nového. Neznají-li totiž policisté motiv, který vedl pachatele k útoku na železniční trať, je jejich práce ještě komplikovanější, než v případě takzvaného železničního vyděračství, soudí Ivo Hrazdíra z Policejní akademie. Jestliže pachatel nesdělí jakékoliv požadavky, policie často neví, kde s pátráním začít, upozorňuje expert. Například touha po penězích může podle Hrazdíry alespoň naznačit, v jakém okruhu lidí útočníka hledat. Jeho tvrzení dokládá například fakt, že jako jeden z mála pachatelů byl dopaden právě vyděrač, který letos v srpnu poničil část trati na Šumpersku a požadoval 15 milionů korun.Potřebu rozlišovat mezi kriminalitou spojenou se snahou získat peníze a nejrůznějšími psychologickými pohnutkami zdůrazňuje také policejní psycholožka Ludmila Čírtková. "To, že někdo dlouhodobě, opakovaně klade na různá místa na železničních tratích systémy, které narušují kolej, a přitom nepoužívá žádnou konkrétní vyděračskou formulku, může mít nejrůznější důvody," uvedla policejní psycholožka. Zda má nedělní útok souvislost s některými případy z minulosti, potvrdit nechtěla. Mluvčí Policejního prezidia Blanka Kosinová ČTK řekla, že příslušníci Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu a kriminalisté nyní šetří, zda nedělní útok souvisí se dvěma spodobnými případy, které se staly loni v Praze-Kyjích a na Nymbursku. V zájmu úspěšnosti pátrání však policie nechce sdělovat bližší informace, dodala. Pachatele, který nic nepožaduje, mohou vést k ohrožení provozu na trati nejrůznější pohnutky. "Někdy pramení ze stresujících faktorů v běžném životě, kterých přibylo. Může jít o frustraci, životní nespokojenost, chuť upoutat pozornost, ale také o naštvanost a nespokojenost s tím, co se děje ve společnosti, až po psychologičtější důvody, jako jsou třeba ústrky, ať už skutečné nebo domnělé," vysvětlila Čírtková. Někomu však může také pouze činit radost to, že manipuluje s výbušninami nebo že terorizuje železnici a naruší tím běžný provoz a aktivuje tak řadu policejních složek, dodala.

Japonská Mitsui postaví v Malajsii železnici za 1,3 miliardy USD
Česká tisková kancelářKUALA LUMPUR 20. 10.2003 - Japonská stavební společnost Mitsui & Co se v Malajsii bude podle kontraktu za 1,3 miliardy dolarů podílet na výstavbě železnice. Půjde o malajsijskou část projektu, který propojí železnicí Singapur a Čínu. Agentuře Reuters to dnes sdělil informovaný zdroj. Japonskou Mitsui si jako dodavatele vybraly domácí firmy Malaysia Mining Corp Bhd (MMC) a Gamuda Bhd, které malajsijská vláda minulý týden stanovila hlavními dodavateli projektu. Jeho malajsijská část přijde celkem na 3,8 miliardy dolarů. Jde o vůbec největší investici do infrastruktury v historii Malajsie. Mitsui svou nabídkou zvítězila nad konkurenčním projektem indické společnosti Indian Railway Construction Co (IRCON) a čínské China Railway Engineering Corp (CREC). Podle zdroje mohou obě společnosti získat dílčí zakázky od MMC a Gamudy, pokud ale sníží ceny. Zdroj připomněl, že malajsijská vláda dala jasně najevo, že si nepřeje, aby se na výstavbě železnice promrhaly finance. Proto jakékoli prodlevy či přetažení výdajů zaplatí domácí konsorcium, napsala tisková agentura.

Nemám s tým nič spoločné
Nový Čas22.10.2003, Onufer Andrej - Železničné zdravotníctvo, ktoré patrí pod Železnice SR, má novú šéfku. A nie hocijakú. Stala sa ňou Eleonóra Zajacová (36), manželka ministra zdravotníctva SR Rudolfa Zajaca (ANO).
Do funkcie vymenoval Zajacovú generálny riaditeľ Železníc SR Roman Veselka 22.9. Železnice nepriamo podliehajú ministerstvu dopravy, keďže ich šéfa vymenúva a odvoláva rezortný minister. Hovorkyňa Železníc SR Nela Blašková "absolútne vylučuje" konflikt záujmov. Svoju manželku obhajuje aj minister zdravotníctva Zajac: "A čo, má byť nezamestnaná? To je rezortné zdravotníctvo, s ktorým my nemáme nič spoločné. Možno by ste mi pomohli, keby ste práve poukázali na to, že vojenské, policajné, či železničné zdravotníctvo fungujú úplne mimo nás." Minister upozornil, že Železnice SR investovali obrovské prostriedky do budovy nemocnice. V týchto dňoch majú na krku kontrolu NKÚ zameranú práve na financovanie zdravotníckej starostlivosti.
Zajacova manželka s nami nechcela prostredníctvom telefónu hovoriť: "To by mohol povedať každý, že je z Nového Času." Podľa ministra je z tejto situácie "celá zjančená, chúďa".

Postup primátora Lišku by podľa mestských poslancov mal preskúmať prokurátor
TASRTrenčín 21. 10.2003 - Dvaja poslanci trenčianskeho mestského zastupiteľstva chcú požiadať okresnú prokuratúru, aby preskúmala postup primátora Juraja Lišku v súvislosti s modernizáciou železnice v meste.
Liška podpísal 24. júla záväzné stanovisko mesta, v ktorom súhlasí s umiestnením stavby v Trenčíne. Podľa poslancov Roberta Lifku a Jána Babiča mal primátor tento krok konzultovať s mestským zastupiteľstvom. "Domnievam sa, že ako zástupca volený občanmi musím dať preveriť, či vôbec primátor mohol takto rozhodnúť," povedal Lifka pre TASR.
Na základe Liškom podpísaného záväzného stanoviska bolo 30. septembra vydané územné rozhodnutie, ktoré primátor takisto podpísal. O spomínaných dvoch dokumentoch sa nedozvedeli občania ani viacerí poslanci mestského zastupiteľstva.
Téma rekonštrukcie železničnej trate pritom patrí v Trenčíne medzi najdiskutovanejšie a pred niekoľkými mesiacmi vyústila do petičnej akcie. Podľa jedného variantu by totiž centrom mesta premávali nákladné vlaky rýchlosťou 140 až 160 kilometrov za hodinu a modernizácia by znamenala zbúranie letného kúpaliska a dvoch desiatok domov. Petíciu podporilo vyše 10 tisíc ľudí.

Zmeny aj nový grafikon
Samoobslužný systém na tratiach TEŽ
Hospodársky denník22.10.2003, Mikuláš Argalács - Od polovice októbra sa vo vlakoch Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) začala skúšobná prevádzka samoobslužného dopravného systému. Znamená to, že cestujúci označuje cestovný lístok tak, ako to poznáme najmä v systémoch mestských hromadných dopráv, teda v označovačoch či znehodnocovačoch.
„Naplno samoobslužný dopravný systém vo vlakoch TEŽ chceme rozbehnúť od platnosti nového cestovného poriadku,“ informoval Hospodársky denník prednosta Obchodno-prepravnej správy Divízie osobnej prepravy v Košiciach Ing. Ladislav Olexa a pokračoval: „V súčasnom období intenzívne hľadáme predajné body, v ktorých budeme predaj cestovných lístkov zabezpečovať komisným predajom. Ide nám najmä o novinové stánky, recepcie hotelov, vysokohorské chaty a ďalšie miesta, ktoré navštevujú turisti prichádzajúci do Tatier a využívajúci pri tom aj prepravu električkou. Chcem však povedať, že označovače sú iba v nových vlakových súpravách TEŽ.“ Tento systém bude mať nepochybne viaceré výhody, no bude si vyžadovať aj včasnú informačnú kampaň, na ktorú nebudú stačiť iba oznámenia na príslušných železničných staniciach a zastávkach. Ide o zmenu celého systému vo vzťahu k cestujúcim. L. Olexa informoval aj o tom, že s dostatočným časovým predstihom pripravuje Železničná spoločnosť informačnú kampaň v médiách, ktorú odštartuje prezentácia pri príležitosti zmien v grafikone dopravy v súvislosti s novým cestovným poriadkom a nových služieb pre cestujúcich. Táto prezentácia sa uskutoční vo Vysokých Tatrách.

Sněmovna rozhodne, zda umožní drahám nakoupit nové vlaky
Česká tisková kancelářPRAHA 22. 10.2003 - Poslanecká sněmovna dnes rozhodne, zda rozšíří možnost využití úvěru Českých drah od sdružení evropských železnic Eurofima na nákup dvou souprav příměstských vlaků, takzvaných pantografů. Poslaneckou novelu zákona by mohla sněmovna schválit ve zrychlením jednání, tedy rovnou v prvém čtení. Poslanci se sejdou v 09:00. Zákon o státní záruce za úvěr od Eurofimy dosud umožňoval pouze nákup vozů první a druhé třídy. Novela tedy pouze upravuje specifikaci nakupovaných železničních vozů.
České dráhy od Eurofimy mohou čerpat úvěr, který odpovídá výši jejich podílu v tomto sdružení. Podnik se členem organizace stal loni na podzim, když v ní získal půlprocentní podíl. Ročně tak může získat úvěr nejvýše 15 milionů eur, tedy asi 480 milionů korun. Dráhy usilují o navýšení podílu na jedno procento. Z Eurofimy by potom mohly ročně získat téměř miliardu korun. Odpoledne by se sněmovna mohla věnovat ve druhém čtení vládním novelám zákonů o drahách a vnitrozemské plavbě. Ve druhém čtení poslanci předkládají pozměňovací návrhy.

Poslanci EP chtějí dráhy liberalizovat rychleji než státy
BRUSEL/ŠTRASBURK 21. 10.2003 (zpravodaj ČTK) - Pro rychlé dokončení liberalizace železniční dopravy v budoucí rozšířené Evropské unii se dnes vyslovovala většina řečníků při rozpravě v plénu Evropského parlamentu. Vznikl dojem, že EP schválí ve čtvrtek ambicióznější návrhy příslušných směrnic EU, než s jakými souhlasily členské státy. Mezi parlamentem a Radou ministrů EU pak bude třeba uspořádat smírčí řízení. Tento tzv. druhý liberalizační balíček navrhla Evropská komise zhruba před rokem. Jeho cílem je vytvořit integrovaný evropský železniční prostor, který by spravovali nikoli národní regulátoři jako dnes, ale Evropská železniční agentura. Zvláštní návrhy směrnic slaďují bezpečnostní předpisy platné v celém prostoru a také technické parametry. Česká republika se již přizpůsobila dosavadnímu stupni liberalizace železnic v EU a podle zdrojů z ministerstva dopravy nemá žádné výhrady k jejímu navrhovanému pokračování. Nebude vznášet protinávrhy, ani žádat o nějaké výjimky. Zpravodaj Georg Jarzembowski dnes naléhavě požadoval, aby směrnice stanovily povinné termíny dosažení plné liberalizace železniční dopravy - rok 2006 pro nákladní a 2008 pro osobní dopravu. Další řečníci považovali tyto lhůty za příliš krátké a zdůrazňovali, že nelze dávat časové limity, dokud nebude zajištěna bezpečnost a nebudou sladěny technické normy. Komisařka Loyola Palaciová souhlasila s většinou ambiciózních návrhů, nikoli však s urychlením liberalizace osobní dopravy; má za to, že je třeba nechat čas na důkladné studie, a slíbila, že předloží příslušné návrhy zákonů koncem roku. "Jakmile se národní železniční společnosti ocitnou na evropském trhu, budou navzájem v konkurenčním vztahu. Musejí si zvyknout na to, že už bude existovat jen evropský a žádný národní trh, žádný monopol. Podnítí to modernizaci železničních firem a oživí to konkurenceschopnost tohoto druhu dopravy. My se musíme postarat o zajištění nejvyšší možné bezpečnosti," uvedla. Hlavním smyslem druhého liberalizačního balíčku je oživit zájem o železniční dopravu, jejíž podíl na přepravě zboží i osob v EU katastrofálně klesá. Poslanci hodně mluvili o nezbytnosti čelit nárůstu silniční dopravy, která hrozí brzy Evropu zahltit, ale i o konkurenci laciných leteckých společností. Žádali, aby se drahám dostalo stejného finančního zacházení, jaké má silniční doprava. Vytvoření trhu zahrnujícího 25 zemí označovali za jedinou možnou cestu, mnozí však žádali, aby při jeho správě přes zmíněnou agenturu měly slovo také odbory zastupující železničáře. Ti se v mnoha zemích, zejména ve Francii a v Belgii, bouří proti liberalizačnímu trendu a nechtějí, aby se jejich národní firmy zřekly monopolního postavení ve prospěch konkurence. Na řadu protestů narazil už první balíček, který vstoupil v platnost letos na jaře, oddělil povinně vlastnictví spodku od vlaků a otevřel část tratí mezinárodní konkurenci. "Železnice je v krizi a my nesmíme dopustit její prohloubení," řekl španělský socialista Juan Collado. "Musíme dát této dopravě evropský rozměr pro 21. století, vdechnout jí nový historický elán. Naším posláním je železnici zachránit, vrátit jí život tím, že ji budeme liberalizovat. S monopoly je konec," prohlásil. Jediným důvodem pro jakékoli zdržení této agendy mohou být podle něj jen bezpečnostní ohledy.
Ve směrnici týkající se bezpečnosti se navrhuje sladit pravidla pro práci a odpočinek strojvedoucích a zavést pro ně jednotný evropský řidičský průkaz, jehož dosažení by vyžadovalo složit zkoušky zahrnující zvládnutí základní odborné slovní zásoby pro pohyb napříč kontinentem. Další návrh, s nímž členské státy zatím nesouhlasí, se týká povinnosti montovat do vlaků černou skříňku, která by zachycovala veškerou komunikaci řidičů. Tu poslanci chtějí také v návrhu směrnice o interoperabilitě, tedy sladění technických parametrů, signálů a návěští.

Polsko zřejmě čeká vlna stávek, bouří se i železničáři
Česká tisková kancelářVARŠAVA 21. 10.2003 - Polští železničáři vyhlásili na 13.listopadu generální stávku. Zabránit jí může podle šéfa odborů pouze jednání, která by dávala šanci na vyřešení sporů a splnění podmínek stávkujících. Informovala o tom polská tisková agentura PAP Šéf odborového svazu železničářů Stanislaw Kogut uvedl, že se odbory budou snažit jednat pouze se spolehlivými představiteli vlády. Železničáři si stěžují, že vláda neplní sliby, a chtějí po ní i více peněz. Chystanou stávku podporuje 96 procent zaměstnanců železnic v celém Polsku, což dali najevo v referendu začátkem tohoto měsíce. Ve čtvrtek se chystají protestovat i zaměstnanci ve zdravotnictví ve Slezsku. Těm se nelíbí zhoršující se pracovní podmínky. Chtějí si ale vynutit i více peněz z rozpočtu. Zaměstnanci nesouhlasí s návrhem na prodloužení pracovní doby bez současného zvýšení mezd, nechtějí se ale smířit ani s nižšími příplatky za práci o víkendech a s krácením prémií. Požadují i zastavení komercializace veřejných zdravotnických zařízení a chtějí změnit některá interní pravidla. Na středu avizovali dvouhodinovou výstražnou stávku i polští horníci, kteří chtějí protestovat proti chystanému zavírání dolů. Organizátor stávky agentuře PAP řekl, že horníci budou stávkovat od šesti do osmi hodin ráno.

Obrat firmy Eurotunnel klesol v treťom kvartáli o 6 %
SITAPARÍŽ 21. 10.2003 (Reuters) - Britsko-francúzsky prevádzkovateľ železnice v tuneli cez kanál La Manche Eurotunnel zaznamenal v treťom štvrťroku 6-percentný pokles prevádzkového obratu na úroveň 210,1 mil. eur. Príčinou bol pokles priemerných výnosov z prepravného. Stratová firma oznámila, že v treťom štvrťroku dosiahla nárast počtu vlakmi prepravených nákladných áut cez podmorský tunel o 6 %, avšak preprava osobných áut a autobusov klesla o 4 % a 8 %.
Na výsledky spoločnosti Eurotunnel negatívne vplýval špirálovitý rast nákladov na výstavbu tunela, ako aj viacnásobné odďaľovanie otvorenia tunela pred jeho finálnym sprevádzkovaním pred deviatimi rokmi. Spoločnosť uviedla, že príjmy za celý tento rok nebudú stačiť na to, aby pokryla platby úrokov, vyplývajúcich z dlhu vo výške približne 9 mld. eur, zo svojho cash flow. V treťom štvrťroku sa jej však podarilo zredukovať dlh o 63 mil. eur. Spoločnosť Eurotunnel očakáva, že obrat za štvrtý štvrťrok bude približne na úrovni obratu z tretieho kvartálu.

Premávku vlakov zastavil delostrelecký granát
Pravda 23.10.2003, ZVOLEN (ok) - Len necelé dva metre od koľajníc železničnej trate medzi Zvolenom a Hronskou Dúbravou, neďaleko Budče, našiel v stredu dopoludnia pochôdzkar železníc delostrelecký granát. Nebezpečný nález okamžite nahlásil. Na miesto prišla polícia i pyrotechnici. Premávku vlakov na oboch koľajach vedúcich týmto úsekom ihneď zastavili.
„Delostrelecký granát dlhý štyridsať centimetrov s priemerom 18 centimetrov nepochádzal z čias druhej svetovej vojny. Ležal asi päťdesiat metrov od železničného priecestia v Budči a je záhadou, odkiaľ a ako sa tam dostal," uviedol hovorca Železničnej polície Jozef Búranský. Až do príchodu pyrotechnika z Banskej Bystrice boli zachované všetky bezpečnostné opatrenia. Napokon až expert na mieste zistil, že delostrelecký granát je už vystrelený, a teda nefunkčný.
Hoci nebezpečenstvo pominulo a premávku vlakov j mohli po hodine, niekoľko minút po dvanástej, obnoviť, polícia svoju prácu neskončila. „Predpokladáme, že číslo na granáte zostalo zachované a podľa neho budeme zisťovať jeho pôvod. Veríme, že vypátrame aj spôsob, ako sa k tesnej blízkosti trate dostal," doplnil Búranský.

Návrh zrušiť stanovisko mesta k trati Púchov – Nové M. n. Váhom
SITABRATISLAVA 22. 10.2003 - Mestská rada v Trenčíne odporučila primátorovi mesta uznesením zo 14. októbra zrušiť záväzné stanovisko k územnému konaniu na stavbu "Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov pre traťovú rýchlosť 140 – 160 km/hod". Zároveň chce navrhnúť, aby na rokovaniach so Železnicami SR mesto Trenčín zastupovala nezávislá komisia odborníkov.
Podľa informácií dostupných členom Mestskej rady nebola projektová dokumentácia ŽSR k žiadosti o vydanie územného rozhodnutia vypracovaná v súlade so stanoviskom a požiadavkami mesta. Členmi nezávislej komisie, v ktorej kompetencii bude posúdenie možností mesta Trenčín pri vyjednávaní so ŽSR , by mali byť poslanci a zamestnanci MÚ v Trenčíne a zástupcovia odbornej verejnosti, architekti, členovia petičného výboru a zástupcovia tretieho sektora.
Nezávislá komisia by mala naplniť uznesenie mestského zastupiteľstva, v ktorom poslanci žiadali primátora mesta o predloženie všetkých doručených stanovísk príslušných orgánov verejnej správy na prerokovanie mestského zastupiteľstva.
Agentúru SITA informoval tlačový tajomník kancelárie primátora Stanislav Bejda.

Medzi Zvolenom a Hronskou Dúbravou našli granát, železnica nepremáva
TASRZvolen 22. 10.2003 – Z bezpečnostných dôvodov dnes po 11. hodine vylúčili prevádzku v oboch smeroch na železničnej trati v úseku Zvolen – Hronská Dúbrava. Vlaky zastavili po tom, čo asi o pol jedenástej našiel pochôdzkár blízko železničného priecestia v Budči zatiaľ neidentifikovaný granát. Munícia ležala asi 1,5 m od koľaje a približne 50 m od železničného priecestia. Podľa informácií hovorcu železničnej polície Jozefa Búranského by nemalo ísť o granát z druhej svetovej vojny. Na miesto privolali policajného pyrotechnika z Banskej Bystrice, ktorý posúdi o aký druh munície ide.

Granát pri Budči bol neškodný, železnica už premáva
TASRZvolen 22. 10.2003 - Za neškodnú označil policajný pyrotechnik muníciu, ktorú našli dnes predpoludním blízko železničného priecestia v Budči na železničnej trati v úseku Zvolen – Hronská Dúbrava. Prevádzku, ktorá z bezpečnostných dôvodov bola v oboch smeroch zastavená, obnovili krátko po 12. hodine pričom nedošlo ku zmeškaniu žiadneho vlaku osobnej dopravy vrátane rýchlikov.
Podľa hovorkyne Krajského riaditeľstva PZ v Banskej Bystrici Marty Mandákovej pyrotechnik určil, že ide o neškodný oceľový obal z delostreleckého granátu kalibru 120 milimetrov, ktorý sa už nepoužíva a už bol deaktivovaný. Obal granátu pravdepodobne vypadol z nákladného vlaku s kovovým šrotom pre Železiarne Podbrezová.
Vlaky zastavili po tom, čo asi o pol jedenástej našiel pochôdzkar blízko železničného priecestia v Budči neidentifikovaný kus munície. Munícia ležala asi 1,5 m od koľaje a približne 50 m od priecestia.

Železnice prepustia do konca roka vyše 400 ľudí
Pravda 24.10.2003, Morháčová Jana - V najbližších 3 mesiacoch Železnice SR prepustia 400 – 500 ľudí. Väčšinou pôjde o úradníkov. "Celkovo znížime počet pracovných miest na generálnom riaditeľstve o 150 a v ostatných správach riadenia o 327 ľudí," spresnil personálny riaditeľ ŽSR Ján Žačko. Asi 10 – 15% ľudí sa znova zamestná na iných miestach, zostatok však o prácu príde. Prepustení majú nárok najmenej na 5-mesačné odstupné a ďalšie peniaze v podobe odchodného.
ŽSR v týchto dňoch začínajú meniť aj organizačnú štruktúru. Z 25 rôznych centrál riadenia sa totiž od Nového roka vytvoria 4 oblastné riaditeľstvá. Šéfovia železníc tvrdia, že to nie je len prehadzovanie zamestnancov z funkcie na funkciu ako v minulosti, ale že sa výrazne ušetrí.
"Cieľom týchto zmien je zníženie nákladov a nastavenie vzťahov tak, aby železnice dokázali pružne fungovať a reagovať na trh. Musíme šetriť, a preto sú tieto opatrenia nevyhnutné," doplnil generálny riaditeľ Železníc SR Roman Veselka. Železnice SR totiž vykazujú veľké straty a až tento rok by mala nastať zmena, keď sa má ročná bilancia pohybovať na nule. Opatrenia prinesú úsporu približne 140 mil. Sk.
Súčasne sa začiatkom budúceho roka od železníc odčlenia prvé 2 z asi 10 vedľajších činností, ktorých sa chcú železnice zbaviť. "V prvej fáze by to malo byť školstvo a požiarny zbor," doplnil Veselka. Preto sa od januára železnice zbavia dvoch alebo všetkých 3 železničných učilísk a požiarnikov. Tým prejde pod iné rezorty ďalších 300 – 500 zamestnancov.
"Celkom sa do konca reštrukturalizácie počet zamestnancov zníži asi o 5000 ľudí, ale okolo 3200 z nich prejde pod iné firmy a organizácie v rámci odčleňovania činností," doplnil Veselka. V budúcom roku sa predpokladá, že nové opatrenia ako nová štruktúra či prepúšťanie ušetria železniciam asi 600 mil. Sk.
Po rozdelení slovenských železníc na 2 podniky od januára 2002 v ŽSR zostalo asi 22.000 zamestnancov. Na vysokú prezamestnanosť na nízkej produktivite upozorňovali aj banky, ktoré dávali ŽSR úvery. ŽSR sú najzadlženejším slovenským podnikom a veľkú časť ich úverov ručí štát. Pred polrokom sa definitívne vyrovnali vzťahy medzi štátom a ŽSR . Štát prevzal na seba dlhy za vyše 13 mld Sk, ako vyrovnanie svojich podlžností z minulých rokov.

Pripravia železnice štát o ďalšie milióny korún?
Nový Čas24.10.2003, Onufer Andrej - Železnice lietajú v ďalšom škandále! Nedokončenú stavbu, kde mala pôvodne sídliť Železničná spoločnosť, sa chystajú odpredať za smiešnych 100 mil. Sk. Štát na tom teda dobre prerobí, keďže len do júna minuli Železnice SR na stavbu 87 mil. Sk! Navyše budova stojí na lukratívnom pozemku v centre Bratislavy, o ktorý odpredajom, samozrejme, príde. Komisia vybrala "na základe najlepšej ponuky" firmu Reding, ktorá budovu aj stavia. "Ponúkli približne 100 mil. Správna rada už s odpredajom súhlasila," povedala hovorkyňa Železníc SR Nela Blašková s tým, že k podpísaniu zmluvy o predaji by malo prísť 31.10. Len výstavba štvorpodlažného podzemného parkoviska a vykopanie škandalóznej jamy však stáli asi 87 mil.! To bolo v júni, dnes má budova už dve poschodia. Okrem toho cena pozemku v tejto časti Bratislavy patrí k najvyšším na Slovensku. A to nie je všetko. Firma Reding sa zabezpečila aj pre prípad, ak by sa tento škandál prevalil. "V prípade, že by sa náhodou niečo stalo a celý tento proces sa neukončil (odpredaj schvaľuje vláda na návrh rezortného ministra Prokopoviča - pozn. red.), tak firma Reding odstúpi od tejto zmluvy a my musíme zaplatiť náklady súvisiace s výstavbou," vysvetľuje Blašková. Po podpísaní predbežnej zmluvy o predaji totiž Železnice SR prestali platiť výstavbu tohto nákladného projektu. Pre Reding je však výhodné vo výstavbe pokračovať. V prípade, ak by totiž k tomuto odpredaju neprišlo, Železnice SR by im museli zaplatiť za už vykonanú prácu na základe zmluvy o diele. "Dodávateľ to stavia na vlastné riziko," dodáva protirečivo Blašková.

ŽSR ťahajú do straty finančné operácie, prevádzková činnosť je vyrovnaná
TASRBratislava 23. 10.2003 - Hospodárenie Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) zaťažujú v súčasnosti predovšetkým ich finančné operácie, v prevádzkovej oblasti spoločnosť vykazuje už dnes vyrovnaný hospodársky výsledok.
Len na úrokoch z úverov so štátnou zárukou majú železnice v tomto roku zaplatiť 3 miliardy Sk, v budúcom roku takmer 2,2 miliardy Sk. Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Romana Veselku budú finančné operácie zaťažovať podnik ešte asi dva až tri roky. V prevádzkovej oblasti by mali ŽSR dosiahnuť čierne čísla už v budúcom roku.
Ročne železnicami reálne pretečie asi 12 miliárd Sk na vstupe a 11 miliárd Sk na výstupe. Z ostávajúcej miliardy Sk musia podľa Veselku riešiť dlhovú službu, nedoplatky sociálnym inštitúciám a zároveň by im malo ostať aj niečo na investovanie.
V budúcom roku prejdú záväzky Železníc SR v objeme 13,6 miliardy Sk do štátneho dlhu. Ide o úvery, ktoré čerpali v rokoch 1994 – 2002 na vykrytie štátom objednaných, ale neuhradených výkonov vo verejnom záujme. Podľa Veselku pôjde o vzájomný zápočet. "O celkovej reštrukturalizácií dlhov rokujeme aj s bankami," dodal.
Železnice SR dosiahli na konci júla stratu 1,21 miliardy Sk. Na konci roka očakával podnik v pôvodnom pláne stratu 3,4 miliardy Sk, plán však už revidoval na 2,277 miliardy Sk.

Železnice SR nemajú investície na ďalší rozvoj Železničných telekomunikácií
TASRBratislava 23. 10.2003 - Železničné telekomunikácie Bratislava (ŽTB), organizačná zložka Železníc SR, nepredstavujú pre podnik core biznis, teda hlavný predmet činnosti, a preto sa nebudú ďalej rozvíjať na jeho úkor.
Uviedol to generálny riaditeľ ŽSR Roman Veselka s tým, že železnice nemajú peniaze na ďalšie investície do Železničných telekomunikácií, a preto dnes hľadajú formu a cestu, ako túto zložku čo najlepšie zhodnotiť. Konkrétne možnosti zatiaľ Veselka špecifikovať nechcel, povedal však, že problém musia železnice vyriešiť do konca tohto roku. Úplne by však ŽSR nechceli stratiť kontrolu nad optickými sieťami, ktoré sú súčasťou ŽTB, dodal Veselka.
Majetok zhmotnený v telekomunikačnej sieti ŽSR odhaduje generálny riaditeľ na 3 miliardy Sk, vrátane optických sietí. V uplynulom roku získali ŽTB od Telekomunikačného úradu SR licenciu na poskytovanie verejnej telefónnej služby prostredníctvom pevnej verejnej telekomunikačnej siete.
Železničné telekomunikácie sú len jednou z 18 samostatne účtujúcich jednotiek ŽSR , ktoré zabezpečujú prierezové, obslužné a technické činnosti. Pracuje v nich asi 3 200 ľudí. Už v budúcom roku by chceli železnice niektoré z nich odčleniť. "Najviac zatiaľ pokročila transformácia stredných odborných učilíšť, robia sa kroky na odčlenenie zboru požiarnej ochrany," povedal Veselka. ŽSR chcú nájsť lukratívnych záujemcov aj pre mostné obvody. Pokiaľ ide o železničné zdravotníctvo, jeho majetok ostane v ŽSR , aktuálne treba podľa Veselku riešiť aj stredisko geodézie či výskumný ústav.

ŽSR chcú v roku 2004 použiť na modernizáciu tratí 5 miliárd Sk z cudzích zdrojov
TASRBratislava 23. 10.2003 - Na rekonštrukciu a modernizáciu železničných koridorov pre dosiahnutie traťovej rýchlosti do 160 kilometrov za hodinu, plánujú Železnice SR použiť v budúcom roku z cudzích zdrojov približne 5,1 miliardy Sk.
Ako uviedol riaditeľ odboru controllingu ŽSR Anton Kukučka bude budúci rok z pohľadu investícií do tratí prelomový. Na tento účel totiž prispeje transferom až 1,2 miliardy Sk, doposiaľ skôr macošský štátny rozpočet.
Približne 3,3 miliardy Sk očakávajú železnice v budúcom roku z predvstupového fondu Európskej únie ISPA. Zo štrukturálnych fondov, ktoré bude SR čerpať až po vstupe do únie, pripadne železniciam približne pol miliardy Sk. Kukučka nevylúčil, že do modernizácie koridorov zainvestuje spoločnosť aj vlastné zdroje, podľa odpisových možností. Ročne môžu ŽSR získať približne 150 – 200 miliónov Sk z predaja nepotrebného majetku, myslí si riaditeľ odboru.
Už v závere tohto roku vyhlásia Železnice SR dva medzinárodné tendre na modernizáciu a rekonštrukciu traťových úsekov Šenkvice – Cífer a Trnava – Piešťany. V prípade prvého z nich pôjde o opakovanú súťaž, nakoľko podnik pôvodný tender v prvej polovici tohto roku zrušil. Dôvodom boli nevyhovujúce ponuky, ktoré prekročili finančné možnosti ŽSR . Predpokladané náklady rekonštrukčných prác na trati Šenkvice – Cífer sú asi 5 miliárd Sk. Spolufinancovanie diela prebieha na 50 % prostredníctvom ISPA.
Rekonštrukčné práce rovnakého účelu ukončili ŽSR už v roku 2000 na dvojkoľajovej trati Cífer – Trnava v dĺžke 6 kilometrov. V súčasnosti prebieha modernizácia trate Bratislava, Rača – Šenkvice.
Všetky trate sú súčasťou medzinárodného koridoru TINA č. V., ktorého slovenská časť smeruje z Bratislavy cez Žilinu, Košice do Čiernej Nad Tisou. V Žiline sa napája na koridor č. VI., ktorý pokračuje smerom na Varšavu do Gdanska až k pobrežiu Baltického mora.

Organizačné zmeny prinesú Železniciam SR v roku 2004 úsporu 600 miliónov Sk
TASRBratislava 23. 10.2003 - Zmena organizačnej štruktúry prinesie v roku 2004 Železniciam Slovenskej republiky ( ŽSR ) pozitívny finančný efekt 600 miliónov Sk.
Ide o rozdiel medzi úsporami, ktoré podnik dosiahne racionalizáciou prevádzky a medzi nákladmi na odchádzajúcich pracovníkov, uviedol riaditeľ odboru controllingu ŽSR Anton Kukučka. Kým v prevádzke ušetria železnice 800 miliónov Sk až 1 miliardu Sk, z toho asi 140 miliónov Sk na mzdách časti administratívnych síl, ich odchod túto sumu zníži o približne 200 až 400 miliónov Sk na vyplatenom odstupnom. Kolektívna zmluva garantuje zamestnancom ŽSR a Železničnej spoločnosti 5-mesačné odstupné plus sociálne kompenzácie navyše. V uplynulom roku dosiahla priemerná mzda na železniciach takmer 15 300 Sk.
V dôsledku zefektívnenia činnosti opustí v najbližších mesiacoch Generálne riaditeľstvo ŽSR 130 – 150 ľudí, nie všetci však podľa Kukučku zamestnanie stratia. Približne 30 – 40 z nich presunie podnik podľa dnes ešte nespresnených potrieb na štyri novovznikajúce Oblastné riaditeľstvá, ktoré nahradia doteraz existujúcich 25 Správ Železničnej dopravnej cesty. Zo súčasných 1 016 zamestnancov správ prepustia železnice z titulu organizačných zmien 327 pracovníkov.
Oblastné riaditeľstvá, ktoré k 1. januáru budúceho roku vzniknú v Trnave, Žiline, Zvolene a Košiciach, zastrešia v I. etape týchto organizačných zmien vykonávanie všetkých procesov súčasných správ. V II. etape, počnúc rokom 2005 dôjde k ich transformácii do dvoch typov organizačných jednotiek. Činnosť prvého typu bude zameraná na výkon riadenia dopravy a správu infraštruktúry (objednávatelia služieb) a druhého na výkon technickej podpory infraštruktúry (dodávatelia údržby). Podnikateľský vzťah, ktorý bude medzi nimi existovať neumožní správcovi objednávať u dodávateľa drahšie služby ako mu dovolia vyprodukované výkony. Nový systém bude podľa Kukučku okrem toho viac orientovaný na zákazníka.
ŽSR chcú týmito zmenami zabezpečiť dodržanie smerníc Európskej únie, ktoré pojednávajú o odporúčaných modeloch systému riadenia železníc v jej členských krajinách. Reforma má tiež odstrániť príčiny súčasného ekonomického stavu ŽSR , ktoré sú vysoko zadlžené. Podľa generálneho riaditeľa ŽSR Romana Veselku nie sú železnice momentálne v priaznivej situácii, pričom efekt aplikovaných zmien by sa mal naplno prejaviť po roku 2005.

Dodávatelia železníc musia so splátkami počkať
Hospodárske noviny24.10.2003, Danielis Juraj - Železnice SR prehodnocujú zmluvy s dodávateľmi investičných prác, pričom je možné, že výraznú časť z nich zrušia. S dodávateľmi najnutnejších prác rokujú o odložení splátok a nových platobných harmonogramoch.
Železnice čaká v blízkych mesiacoch modernizácia tratí spojená s masívnymi investíciami. Koridory je nutné prispôsobiť európskym normám. V čase finančnej konsolidácie však nemajú peňazí nazvyš. "Prevažnú časť investičných zdrojov zabezpečia európske fondy," hovorí riaditeľ odboru controllingu ŽSR Anton Kukučka.
Ťažký bude predovšetkým budúci rok, keď dostupné peniaze za investičnou potrebou zaostávajú o 2,6 mld Sk. Ministerstvo dopravy zrejme na budúci rok prispeje dotáciou 1,2 mld Sk. Zvyšné roky majú železnice čo sa týka vlastných zdrojov podľa Kukučku pokryté.
Od začiatku roka po koniec augusta podnik znížil svoje záväzky z obchodného styku z takmer 5,8 na 3,4 mld Sk. Výlučne o rozdiel v obchodných záväzkoch klesli aj celkové záväzky železníc. Ku koncu augusta presahovali 48,6 mld Sk.
Jedným z veľkých projektov, ktorý si železnice objednali, je renovácia bezpečnostného systému na koridorových tratiach v hodnote niekoľko miliárd korún. Digitálne zariadenia, ktoré nahradia v súčasnosti prevažujúcu relé signalizáciu, zabezpečia, napríklad, zastavenie vlaku v prípade zrážky na trati. Systém bude mať na starosti aj vysielanie signálov, či trať je alebo nie je voľná.
Tender na dodávku bezpečnostných zariadení pre piaty koridor – smerovaný z Bratislavy smerom na Košice – v roku 2001 vyhrala firma Siemens. Pre kratší štvrtý koridor spájajúci štátne hranice cez Kúty, Bratislavu a Štúrovo, dodá bezpečnostné systémy bratislavská firma AŽD.
V oboch prípadoch železnice s dodávateľmi podpísali rámcové zmluvy, pričom konkrétne vykonávacie kontrakty sa budú týkať postupne dokončovaných úsekov. Trate ŽSR po ukončení všetkých úsekov v roku 2015 budú spĺňať potrebné európske bezpečnostné kritériá. Návratnosť investície sa podľa námestníka generálneho riaditeľa ŽSR Ladislava Dimana prejaví po 33 rokoch od ukončenia posledného úseku - úsporou personálnych nákladov. Piaty koridor sa postupne rozšíri až po Čiernu nad Tisou.
Technológiu pre prvú etapu prác na úseku Cífer – Trnava piateho koridoru už podľa železníc Siemens dodal. V súčasnosti sa na tom istom koridore kompletizuje úsek Bratislava-Rača – Svätý Jur – Šenkvice. Podľa technického riaditeľa divízie Trasportation Systems Siemensu Branislava Vošku, naopak, práce stoja, keďže nie je dodávateľ stavebnej časti. "Odklad splátok za systém nevnímame dramaticky a budeme to riešiť bilaterálne," podotkol na margo odkladu úhrad za systém. Koncom tohto roka na stavebné práce železnice vypíšu tendre. Budú sa týkať aj staníc vo Svätom Juri, v Pezinku a Šenkviciach, neskôr ešte aj v Trnave a Piešťanoch. Bude to už druhý pokus o získanie zhotoviteľov, keďže na začiatku tohto roka železnice na podpis zmlúv s potenciálnymi stavebníkmi neboli finančne spôsobilé a súťaže zrušili. Dosiaľ najlacnejším úsekom, kde železnice modernizujú bezpečnostný systém, je úsek Piešťany – Nové Mesto nad Váhom, kde výdavky dosiahli zhruba 300 mil. Sk. Najdrahšie boli podľa Dimana zatiaľ Košice s polmiliardovými nákladmi.

Vplyv obchodnej aktivity
Rozhovor s Ing. Jánom Simčom, riaditeľom odboru stratégie Železničnej spoločnosti.
Hospodársky denník24.10.2003, Kunik Jozef - Na základe uznesenia Predstavenstva Železničnej spoločnosti, a.s., pripravujú odborníci novú koncepciu riešenia osobnej dopravy na obdobie rokov 2004 – 2008 v súvislosti s konštrukciou strednodobého investičného plánu ŽS. O návrhu novej koncepcie osobnej dopravy sme hovorili s Ing. Jánom Simčom, riaditeľom odboru stratégie ŽS.
Čo viedlo manažment ZSSK k prehodnoteniu osobnej dopravy a k zmene koncepcie?
- K zmene koncepcie osobnej dopravy nás viedla súčasná situácia vo firme. Vieme, že výsledky za prvý polrok nie sú najlepšie. Preto sme začali pracovať na tom, ako firmu posunúť ďalej nielen v oblasti osobnej dopravy, ale aj spoločnosti ako celku. Dôležité pri našich krokoch bolo to, aby sme v tejto koncepcii vychádzali zo schválenej stratégie a z pripravovanej aktualizácie. Tieto faktory boli základným východiskom pre spracovanie materiálu, ktorý sme nazvali Koncepcia osobnej dopravy do roku 2008. Tento dokument rieši aj otázky týkajúce sa investícií do techniky a technológií v osobnej doprave, pretože jednou z významných oblasti ŽS je aj tvorba investičného plánu. Na začiatku roku 2002 sa naše investície pohybovali okolo 4,3 – 4,5 mld Sk, nadväzne sa redukovali na 3,6 mld Sk a po nepriaznivom hospodárskom vývoji spoločnosti za prvý polrok 2003 sa redukovali na sumu približne 3,1 mld Sk. Po sérii rokovaní obchodných a technických zložiek ŽS vzniká filozofia jednoduchej segmentácie trhu osobnej dopravy, a to na regionálnu, prímestskú a diaľkovú dopravu.
Môžete predstaviť jednotlivé segmenty dopráv novej koncepcie?
- Prvým segmentom je regionálna doprava. Všetkým sú nám známe udalosti zo začiatku tohto roka, keď došlo k zastaveniu, prípadne k obmedzeniu dopravy na 25 vedľajších a regionálnych tratiach. Osobná doprava v tomto segmente z hľadiska frekvencie cestujúcich, rozsahu dopravy a napojenia na sieť vnútroštátnych a medzištátnych rýchlikov predstavuje výkony, ktoré nie sú z hľadiska budúcich obchodných aktivít ŽS v oblasti osobnej dopravy rozhodujúce. V tomto segmente sa do budúcnosti neuvažuje s veľkými investíciami. Ďalšia možnosť je kooperácia aj s inými subjektmi, ktoré budú mať záujem prevádzkovať regionálne a vedľajšie trate, napríklad vyššie územné celky. Obchodný záujem našej firmy spočíva v prímestskej doprave. Je to vlastne hviezdicový systém dopravy v dĺžke 50 – 100 km, k centrám – Košice, Bratislava, Žilina a aj k spojnici Banská Bystrica – Zvolen. V tomto segmente sú zaradení cestujúci, ktorí cestujú veľmi často, spravidla denne do týchto centier. Tu vidíme najväčší potenciál nárastu cestujúcich do budúcnosti, podložený pokračujúcou migráciou obyvateľstva z malých obcí do týchto centier, ktorý vychádza aj z demografického vývoja v SR. Poslednou časťou je diaľková doprava, ktorá bola rozdelená na vnútroštátnu (Košice – Bratislava), medzinárodnú a po tretie na tzv. medziregionálnu.
Aké závery vyplynuli z novej koncepcie, najmä z hľadiska investovania do mobilného parku?
- V regionálnej doprave vidíme ako perspektívnu cestu pokračovanie v modernizácii motorových vozňov série 810 na 812. Na zabezpečenie vozby predpokladáme použitie kombinácie motorových vozňov série 812, vložených prípojných vozňov série 011 a riadiaceho vozňa. Na zabezpečenie prímestskej dopravy bolo investorskej komisii predložené už spomínané možné obstaranie poschodových prímestských súprav. Medziregionálna doprava sa bude riešiť aj na základe prevádzkovo-technických skúseností z nasadenia nového vozidla radu 840. Tu je potrebné zdôrazniť, že všetky projekty sú závislé od zabezpečenia ich financovania.
Ako bude teda Železničná spoločnosť zabezpečovať financovanie investičných projektov?
- Strategickým cieľom ŽS v osobnej doprave je opätovné dosiahnutie podielu na trhu na úrovni 22% v tzv. osobokilometroch. Pre budúce podnikanie našej spoločnosti v osobnej doprave pokladáme za rozhodujúce definovať rámcové potreby investícií do osobnej dopravy na dosiahnutie aspoň minimálneho rastu úrovne osobnej železničnej dopravy v SR, pretože vývoj v preprave osôb na železnici od roku 1997 je alarmujúci. Podľa uznesenia vlády č. 89 sa má zo štátneho rozpočtu každoročne vyčleniť 600 mil. Sk na projekty obnovy mobilného parku. Doteraz sme však nedostali ani minimálne množstvo financií. Núka sa možnosť aj čerpania európskych fondov na tento účel. Spomedzi všetkých práve fondy na regionálny rozvoj umožňujú nákup mobilných prostriedkov, napríklad aj formou spoločných projektov vytvorených za účasti železničná firma - VÚC - iná verejná inštitúcia - súkromné spoločnosti. Aj tu vidíme jednu z možností ako financovať projekty vyplývajúce z predloženej koncepcie, a to nielen v oblasti mobilného parku.

Z Košíc i do Viedne
Hospodársky denník24.10.2003, Kunik Jozef - Železničná spoločnosť zavedie nový IC vlak Košice – Viedeň a späť. V rámci prvých prác na grafikone vlakovej dopravy v medzinárodnej preprave sa v záujme rozšírenia spojení medzi Slovenskom a Rakúskom dohodli na vytvorení priamych vlakov.
Železničná spoločnosť zavedie nový IC vlak Košice – Viedeň a späť. V rámci prvých prác na grafikone vlakovej dopravy v medzinárodnej preprave, ktorého platnosť sa začne 14.12.2003, sa v záujme rozšírenia spojení medzi Slovenskom a Rakúskom dohodli ZSSK a Rakúske štátne železnice (ÖBB) na vytvorení priamych vlakov vyššej kategórie InterCity (IC) medzi Košicami a Viedňou. Košice budú už priamymi vlakmi spojené okrem Budapešti, Krakova, Kyjeva aj s Viedňou. Cieľom je vytvoriť dva páry týchto vlakov pre ranné a popoludňajšie spojenie. Pôjde o predĺženie už existujúcich trás vnútroštátnych IC vlakov 502 Košice – Bratislava až do Viedne a opačne IC 503 Bratislava – Košice až z Viedne. Zavedením nového IC Viedeň – Košice sa predĺži súčasný rýchlik 401 Viedeň – Bratislava a novým spojom IC Košice – Viedeň sa predĺži trasa súčasného rýchlika 404 až z Košíc. Cestovný poriadok uvedených vlakov je dohodnutý nasledujúco, pričom nie sú vylúčené malé minútové úpravy pred jeho konečným odsúhlasením.
Čísla vlakov sú nové a budú platiť pre celý úsek Košice – Viedeň – Košice.
Odchody z Košíc:
IC 402 Košice 5.45, Bratislava hl. st. 10.37 - 10.50, Petržalka 11.09 - 11.22, Viedeň Sudbf 12.10
IC 404 Košice 13.45, Bratislava hl. st. 18.37 - 18.50, Petržalka 19.09 - 19.21, Viedeň Sudbf 20.09
Odchody z Viedne:
IC 405 Viedeň Sudbf 8.15, Petržalka 9.02 - 9.14, Bratislava hl. st. 9.32 - 9.45, Košice 14.35
IC 403 Viedeň Sudbf 16.15, Petržalka 17.06 - 17.14, Bratislava hl. st. 17.32 - 17.45, Košice 22.35
Rakúske železnice i Železničná spoločnosť Bratislava sa dohodli, že pri týchto vlakoch budú radené klimatizované vozne ŽS, spolu osem vozňov, ktoré sú v súčasnosti radené do vnútroštátnych IC vlakov a tiež novododané v priebehu roku 2003.

Magistrála má nový rozmer
Hospodársky denník24.10.2003, Kunik Jozef - Veľký význam na zabezpečenie trvalého spojenia medzi Európou a krajinami regiónu Tichého oceánu a Ázie, na pritiahnutie nákladov na Transsibírsku magistrálu, má priame železničné spojenie medzi Kórejskou republikou a Ruskou federáciou. Táto dlho diskutovaná problematika sa stala realitou, obnovením prechodu z Transkórejskej magistrály na Transsibírsku magistrálu cez hraničný priechod Chasan – Tumangan. Politický základ možnej dohody položila návšteva prezidenta Ruskej federácie Vladimira Putina koncom februára 2001 v Kórejskej republike. Táto otázka bola jednou z rozhodujúcich aj počas stretnutí prezidenta V. Putina s lídrom Kórejskej ľudovodemokratickej republiky Kim Čen Irom počas jeho návštev v Rusku. Výsledkom dosiahnutých dohôd bolo podpísanie Zmluvy o spolupráci pri realizovaní tohto projektu medzi ministrom dopravy Ruskej federácie a ministrom železníc KĽDR v auguste 2001. Analýza ukazuje, že po realizácii tohto projektu pred niekoľkými mesiacmi sa lehoty dodávok v porovnaní s morskou dopravou (30 – 40 dní) znížili na 13 – 18 dní pri súčasnom znížení ceny prepravy.

Ponúkame terminál v Dobrej
Odborníci sa v Poprade radili o využití najdlhšej železnici sveta
Hospodársky denník24.10.2003, Kunik Jozef - V uplynulý týždeň sa v Poprade uskutočnilo dvojdňové rokovanie Koordinačnej rady transsibírskych prepráv (KRTP), na ktorom sa zúčastňujú zástupcovia členských a asociovaných železničných správ Európy a Ázie, predstavitelia európskych, japonských, kórejských a iných medzinárodných a národných asociácií operátorov nákladnej prepravy a morských prístavov. Transsibírska magistrála (TSM) je dvojkoľajná, kompletne elektrifikovaná železničná trať, ktorej technické možnosti umožňujú objemy prepravy nákladov do 100 miliónov ton ročne. Jej celková dĺžka dosahuje až 10-tisíc kilometrov, čo je trikrát viac ako celá železničná sieť Slovenska. Transsibírska magistrála je pri formovaní medzinárodných dopravných koridorov zapojená do projektov OSN ako prioritná trasa
v spojení medzi Európou a Áziou. V príhovore k účastníkom rokovania KRTP štátny tajomník MDPT SR Mikuláš Kačaljak podčiarkol význam slovenského terminálu kombinovanej dopravy v Dobrej, ktorý je situovaný na rozhraní dvoch rozchodov a prepravných systémov a možno ho označiť za strategický pre prevádzku medzinárodnej kombinovanej dopravy v smere východ – západ. Jeho prioritu zvyšuje skutočnosť, že po vstupe Slovenska do sa podľa Schengenskej dohody stane koncovým terminálom. Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol Kužma vyjadril nádej, že rokovanie KRTP na Slovensku sa dostane do povedomia rozhodujúcich železničných a prepravných spoločností, ktoré kooperujú na týchto prepravách. To určite povedie k zvýšeniu prepravných tokov z TSM cez Čop a Čiernu nad Tisou ďalej na Slovensko a do západnej Európy. Preprava po železnici je pre obchodné firmy z ázijského i európskeho regiónu podstatne výhodnejšia najmä pre krátke tranzitné lehoty a dostupnosť. Na druhej strane je vážnym nedostatkom rizikovosť prepráv hlavne na úsekoch východne od Moskvy. Pri hodnotení súčasného stavu na TSM generálny riaditeľ poukázal na náročné nadväzovanie obchodných kontaktov s podnikmi a so špeditérmi za Uralom a v Strednej Ázii. Chýbajú takisto podnety na vytvorenie nových prepravných trás s atraktívnymi cenami. V priebehu konferencie sa nastolila otázka inštalácie komunikačného kanálu s využitým optických vláken z Mongolska a Číny cez mestá na TSM a ďalej medzi Moskvou, Minskom, Varšavou až po Berlín, prípadne Fínsko s cieľom poskytovania informácií zákazníkom o tovare prepravovanom po magistrále. Krátke tranzitné lehoty sú nespornou prioritou prepravy po Transsibírskej magistrále. Zároveň sa veľká pozornosť venuje skráteniu dodacích lehôt. S využitím štvrťročného harmonogramu lodí na linkách Japonsko – Rusko a Kórejská republika – Rusko sa každý kvartál vypracúva grafikon rýchlych kontejnerových vlakov po Transsibírskej trase. Cestovný poriadok ráta s odpravením vlakov zo stanice Nachodka – Vostočnaja nasledujúci deň po tom, ako príde loď a vyloží kontejnery v prístave Vostočnyj. Pre včasnú informáciu pre odosielateľov nákladu je kompletný rozpis uvedený na internete. Ústrednou otázkou 12. plenárneho zasadnutia KRTP v Poprade bola otázka zvyšovania konkurencieschopnosti Transsibírskej trasy, rozpracovania spoločných dohodnutých akcií s cieľom získania prepravy nákladov cestou zvyšovania kvality a konkurencieschopnosti Transsibírskeho servisu, efektívnejšieho využívania možností Transsibírskej trasy, jej potenciálu pre prepravu tranzitných a zahraničnoobchodných nákladov. Všetci členovia Koordinačnej rady aj naďalej budú sústreďovať sily na vytvorenie konkurencieschopných, v porovnaní s morskou trasou z Ázie do Európy komplexných sadzieb na prepravu tranzitných kontejnerov, na zabezpečenie efektívnejšieho využitia parku ruských železníc, ako aj na vytvorenie potrebných prevádzkových a tarifných podmienok na využitie súkromných kontejnerov. Koordinačný výbor má stabilné postavenie na medzinárodnej úrovni dopravných služieb v Európe, Ázijskom a Tichooceánskom regióne. Medzinárodný význam Transsibírskej magistrály ako najkratšieho „pozemného mosta“ medzi Európu a krajinami Ázie a Tichého oceánu stále rastie a ďalší rozvoj prepravy tovaru po Transsibírskej magistrále vrátane transkontinentálnej odkrýva široké perspektívy pre hospodárstvo všetkých zúčastnených krajín.

O stoličku príde 25 riaditeľov
FORMÁT 42/2003, 20.10.2003, run - Nové vedenie Železníc SR ( ŽSR ) začalo konečne zoštíhľovať prebujnený aparát. Spoločnosť mala doteraz nielen generálne riaditeľstvo v Bratislave, ale po celom území ďalších 25 správ železničnej dopravnej cesty.
V každej regionálnej správe bola stolička pre riaditeľa, ekonóma, personalistu a ďalších riadiacich pracovníkov. Ako povedala pre Formát hovorkyňa ŽSR Nela Blašková, mnohé riadiace činnosti sa robili duplicitne. Z regionálnych správ odíde 250 ľudí a z generálneho riaditeľstva 80. "Ide len o prepúšťanie úradníkov, netýka sa to zamestnanosti robotníkov," zdôraznila.
Na základe minulotýždňového rozhodnutia správnej rady ŽSR 25 pobočiek nahradia od januára už len 4 oblastné riaditeľstvá – v Trnave, Žiline, vo Zvolene a v Košiciach. Spoločnosť plánuje komerčne využiť i budovy, ktoré sa vyprázdnia zrušením správ.
Po tom, ako nový generálny riaditeľ Roman Veselka urobil v lete radikálne škrty, aby zastavil zadlžovanie železníc, siaha teraz po zmene organizačnej štruktúry. V budúcom roku má v pláne ďalšie kroky – oddeliť manažovanie firmy od aktivít spojených s údržbou infraštruktúry, teda koľajníc a majetku. Takýto model odporúča zaviesť členským i pristupujúcim štátom.

Oblastné riaditeľstvá ušetria ŽSR ročne 140 mil. Sk
SITABRATISLAVA 23. 10.2003 - Zrušením 25 Správ Železničnej dopravnej cesty a zriadením štyroch oblastných riaditeľstiev (OR) k 1. januáru 2004, ktoré prevezmú ich činnosti, ušetria Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) ročne približne 140 mil. Sk na prevádzkových nákladoch. Ako vo štvrtok informoval riaditeľ odboru organizácie a riadenia ŽSR Pavol Pažitnaj, ide o prvú etapu budovania novej organizačnej štruktúry železníc. V rámci týchto presunov sa zredukuje stav zamestnancov v tejto oblasti o 316 z doterajšieho počtu 1016.
Správna rada ŽSR odsúhlasila vznik OR už 15. októbra, pričom riaditeľstvá budú v Trnave, Žiline, Zvolene a Košiciach. Ako dodal, do budúceho januára nastanú isté presuny aj na Generálnom riaditeľstve ŽSR , kde ubudne približne 130 až 150 pracovných miest. "Časť operatívnych činností presunieme na oblastné riaditeľstvá, ďalšie pozície však určite zaniknú," uviedol Pažitnaj. Podľa neho je cieľom reštrukturalizácie prinútiť vedúcich pracovníkov vopred redukovať náklady a nie dodatočne obhajovať ich prekročenie. "K tomu by mala prispieť aj vnútorná konkurencia v rámci železníc, ktorej vznik chceme tiež docieliť," dodal Pažitnaj.
V druhej etape budovania organizačnej štruktúry uvažuje manažment železníc o zriadení modelu 2+2. Podľa Pažitnaja by po zavedení tohto modelu na začiatku roku 2005 prevzali dve oblastné riaditeľstvá funkciu správcu hlavných činností železníc, t.j. prenájmu dopravnej cesty, a ďalšie dve by zastrešovali údržbu železničnej siete. Ako uviedol námestník pre prevádzku ŽSR Ladislav Dimun, vzhľadom k možnému ohrozeniu plynulého chodu ŽSR v dôsledku veľkých organizačných presunov by nemohli tento model zaviesť už začiatkom roku 2004.
Bez organizačných zmien by podľa riaditeľa odboru controllingu ŽSR Antona Kukučku náklady železníc vzrastali neúmerne k vývoju objemu výkonov. Kým v roku 1996 dosiahli náklady železníc pri viac ako 60 tis. vlakokilometroch úroveň 6,9 mld. Sk, v roku 2002 to bolo pri niečo cez 56 tis. vlakokilometroch 12,9 mld. Sk. "Systém totiž reagoval len na infláciu a niektoré ďalšie ukazovatele, nie však na objem výkonov železníc," dodal Kukučka. Ročnú úsporu vďaka organizačným zmenám odhadujú železnice na 800 mil. Sk až 1 mld. Sk, budúci rok však v dôsledku nákladov spojených s presunom pracovísk reálne ušetria len okolo 600 mil. Sk. "Plný efekt týchto zmien sa prejaví až v roku 2005," dodal Kukučka.

O prácu na železnici príde 140 administratívnych pracovníkov
KORZÁR, košický denník, 23.10.2003, Kristián SABO, Košice - Nové vedenie Železníc SR ( ŽSR ) začalo zoštíhľovať prebujnený aparát s cieľom znížiť obrovské straty dopravnej spoločnosti. Tá mala totiž doteraz nielen generálne riaditeľstvo v Bratislave, ale po celom území Slovenska ďalších 25 správ železničnej dopravnej cesty. Samozrejme, že v každej správe potrebovali vedenie i ďalších úradníkov. Pracovalo tam neuveriteľných 1016 ľudí, ktorí z peňazí daňových poplatníkov bez problémov prežívali aj napriek tomu, že železnice mesačne vyrábali niekoľkomiliónové straty.
V týchto dňoch dochádza v tejto oblasti k zásadným zmenám. Správna rada ŽSR na svojom zasadnutí prerokovala a schválila návrh zmeny organizačného poriadku ŽSR . To znamená, že k 1. januáru 2004 vzniknú v Trnave, Žiline, Zvolene a v Košiciach štyri oblastné riaditeľstvá, ktoré nahradia doteraz existujúcich 25 Správ železničnej dopravnej cesty.
"Momentálne boli v budúcich Oblastných správach vymenovaní poverení riaditelia, ktorí majú do konca roka pripraviť avizovanú transformáciu. Majú za úlohu vypracovať štruktúru spoločností, určia systém odmeňovania pracovníkov samozrejme s prihliadnutím na skutočnosť, že je potrebné ušetriť," vysvetľuje hovorkyňa železníc SR Nela Blašková.
Ako dodáva, vôbec nie je isté, že ľudia, ktorí momentálne proces zriaďovania Oblastných riaditelstiev riadia, zostanú na týchto postoch aj po ich zriadení. Navyše rušením neperspektívnych a zbytočných úradníckych stoličiek prídu o prácu zväčša pracovníci administratívy.
"Z ôsmich Správ železničnej dopravnej cesty, ktoré fungujú v rámci Košického kraja, sa vytvorí jedno oblastné riaditeľstvo. V tejto súvislosti príde o prácu v tomto kraji 140 ľudí, ktorí dostanú odstupné podľa zákona. V rámci Slovenska prepustíme celkovo 327 ľudí, podotýkam však, pôjde o úradníkov a nie robotníkov. Mnohé riadiace činnosti sa totiž robili duplicitne, čo samozrejme malo vplyv na ekonomické výsledky podniku."
V tejto súvislosti opustí svoje stoličky aj ďalších 150 zamestnancov Generálneho riaditeľstva v Bratislave, ktorí mali čo dočinenia s riadením Správ železničnej dopravnej cesty. Stanú sa nepotrebnými.
"Týmto krokom by sme mali ročne ušetriť 140 miliónov korún. Samozrejme, že pri výbere zamestnancov budúcich Oblastných riaditelstiev budeme vyberať odborníkov hlavne z vlastných zdrojov."
A čo sa stane s nehnuteľnosťami, ktoré sú vlastníctvom železníc, po zrušení Správ železničnej dopravnej cesty, veď len v Košiciach boli tri?
"Hľadáme možnosti ich racionálneho využitia, je ale možné, že sa dajú do prenájmu, prípadne ponúknu na odpredaj."
Následne od 1. januára 2005 dôjde k odčleneniu správcovskej činnosti od údržby trate, ktorého hlavným cieľom je vytvorenie vzájomného podnikateľského vzťahu.

Ilegálnych migrantov na železniciach pribúda
SITABRATISLAVA 24. 10.2003 - Aj tento týždeň, podobne ako počas predchádzajúcich, zaznamenala železničná polícia (ŽP) prípady nedovoleného pobytu cudzincov v obvode železničných dráh. Vo štvrtok o 01:23 hliadka oddelenia ŽP Bratislava Petržalka po príchode nákladného vlaku s guľatinou zo železničnej stanice Bratislava-východ spozorovala na vozňoch neznáme osoby. Keď železničiari z bezpečnostných dôvodov vypli trakčné vedenie, policajti pri kontrole všetkých vozňov našli osem mužov – troch Pakistancov, troch Indov a dvoch Moldavcov, ktorých odovzdali Oddeleniu hraničnej a cudzineckej polície v Jarovciach. Tam putoval aj jeden Gruzínec, ktorý sa skrýval na toalete vozňa radeného v súprave rýchlika R 610 Považan. Takmer na pravé poludnie, keď vlak odchádzal z Trnavy, hliadka ŽP zistila, že na toalete sa skrýva muž, ktorý policajtom nerozumel a nemal pri sebe doklady. Až po predvedení na oddelenie ŽP na hlavnej stanici v Bratislave sa zistilo, že ide o občana Gruzínska. Agentúru SITA o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Unijní železnice je neefektivní, liberalizace to má změnit
HOSPODÁŘSKÉ NOVINY 24.10.2003, Fridrich Milan - Kým ekonomika využíva už takmer 20 rokov jednotný trh s voľným pohybom tovarov, služieb, kapitálu a osôb, železničná sieť ako keby ostala v polovici minulého storočia.
Nákladné vlaky sa pohybujú po Európe priemernou rýchlosťou 80 km/h. Preto nemôže byť železnica konkurencieschopná. Obchodníci potrebujú doručiť tovary niekoľkonásobne rýchlejšie," hovorí Olivier Silla, expert Európskej komisie na železničnú dopravu. Pretože tradičná doprava surovín klesla za posledných 20 rokov v Európe o 50%, železnice sa musia viac ako kedysi zamerať na prepravu tovarov. Európska komisia pritom sledovala v uplynulých mesiacoch pohyb 20.000 nákladných vlakov. Len polovica z nich dorazila do cieľa načas. Niektoré mali aj celodenné oneskorenie. Práve liberalizácia by mala nákladnej železničnej doprave priniesť väčšiu efektivitu.
Jednotlivé štáty únie sa ale musia predtým rýchlo dohodnúť na spoločných technických štandardoch. V únii je 12 systémov signalizácie. Každý štát preveruje na hraniciach náklad a vypisujú sa nové papiere.
Práve rozdielnosť technických noriem pre železnicu vedie členské štáty k tomu, že kritizujú postoj Európskej komisie a parlamentu, aby sa nákladná doprava liberalizovala v roku 2006 a osobná o 2 roky neskôr.
Komisia ale tvrdí, že do 10 rokov narastie objem nákladov o 40%, čiastočne vďaka rozšíreniu únie o 10 nových členov a ak na tento trend železnice nebudú rýchlo reagovať, ich podiel v prepravných kapacitách bude ďalej klesať.

Evropa směruje ke společné železnici
HOSPODÁŘSKÉ NOVINY 24.10.2003, Fridrich Milan - Do troch rokov chce Európa úplne liberalizovať dopravu tovaru po železnici, o 2 roky neskôr majú súkromné firmy súperiť o pasažierov. Klesajúci záujem o služby železníc a naopak, prudko rastúci počet automobilov na cestách prinútil 23.10. poslancov Európskeho parlamentu, aby členské krajiny čo najskôr vytvorili integrovaný železničný priestor otvorený konkurencii. Otázkou však ostáva, či členské štáty budú ochotné na rýchle tempo pristúpiť. Ministri dopravy sa doteraz zhodovali, že liberalizácia by mala prísť o 2 roky neskôr. Až doteraz nie sú národní prepravcovia, teda štátne železnice, povinné poskytovať firmám svoju infraštruktúru. Nový spoločný priestor by však spravovala Európska železničná agentúra. Tá by vydávala jednotné predpisy, napríklad bezpečnostné, a stanovovala aj rôzne technické parametre. Privatizácia národných dráh ostane ďalej vecou štátov únie. "Podiel železnice na preprave tovarov a ľudí neustále klesá. Po koľajniciach sa prepravuje necelých 8% tovarov," odôvodnil požiadavku HN spravodajca Európskeho parlamentu Georg Jarzembowski.
Najväčším problémom je nízka rýchlosť, ktorou teraz železnice po Európe prepravujú tovary. Cestu, ktorá trvá kamiónom 10 hodín, absolvuje vlak často až za 3 dni. Dôvodom je byrokracia na železničných prechodoch a rozdielne technické normy. Každá krajina používa iný typ lokomotívy aj inú signalizáciu.
V USA ovláda 40% trhu v nákladnej doprave a dokáže plne konkurovať cestnej a leteckej doprave. Mnohé členské štáty únie sa však rýchlej liberalizácii železníc bránia. Boja sa, že skrátené termíny nestihnú. Podiel železnice na celkovej preprave v 10 budúcich krajinách je vyšší ako v únii. Dosahuje priemerne 30%. preto tvrdí, že oživiť železnice v celej únii je možné.
České ministerstvo dopravy vyjadrilo v minulosti niekoľkokrát súhlas s liberalizáciou železnice a nechce vraj ani žiadať o prechodné obdobie.
Hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský uviedol, že ani firma sa liberalizácie neobáva. "V budúcnosti pre nás môže byť problémom najmä konkurencia dopravcov z Rakúska a Nemecka, kde investujú desiatky miliónov eur do obnovy vozňového parku. My si takéto investície dovoliť nemôžeme, ale na druhej strane s nimi môžeme spolupracovať."
Podnikateľom by väčšia efektivita železníc priniesla úžitok, lebo sú lacnejšie. Železnice však musia zvýšiť rýchlosť prepravy. Väčšia konkurencia by navyše mohla priniesť reštrukturalizáciu železníc, ktorej sa zatiaľ vlády vyhýbajú.
Ako sa prepravujú ľudia a tovary v :
- v roku 1970 sa 21% všetkých tovarov dopravovalo po železnici, v roku 2000 už len 8%
- v osobnej doprave klesol podiel z 10,2% v roku 1970 na 6,3% v roku 2000
- za posledných 30 rokov sa znížil počet ton prepravených po železnici o 12%, v cestnej doprave sa strojnásobil
- do 10 rokov sa má zvýšiť celkový objem tovarov prepravovaných po o 40%. Európska komisia sa obáva kolapsu.
- 10% cestnej siete v únii je už dnes upchatých, čo spôsobuje ročné straty vo výške 1% HDP
Prameň: Európska komisia


Strana vytvorená: 28-X-2003  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0343.htm)