Správy ZSSK:
Ďalšie strategické podniky požadujú
ukončenie štrajku
Štrajk železničiarov (25)
BRATISLAVA
(3.2.2002) – Centrálny štrajkový výbor od nedele dostáva
alarmujúce prípisy, v ktorých strategické podniky apelujú na
ukončenie neobmedzeného štrajku na železniciach. Dnes od skorých
ranných hodín k nim pribúdajú ďalšie.
Hornonitrianske bane Prievidza, a. s. sú dominantným výrobcom
a predajcom hnedého uhlia na Slovensku a prepravu zabezpečujú
po železnici. Štrajk negatívne ovplyvnil tržby za uhlie,
znemožňuje plnenie podpísaných kúpnych zmlúv a zhoršuje zásobovanie
obyvateľstva, škôl, nemocníc, teplární a iných prevádzok.
Zároveň stavia spoločnosť do polohy neseriózneho obchodného
partnera.
Podľa informácií od Ing. Pavla Plevu, riaditeľa firmy
Aquachemia, s. r. o., Žilina, stráca ich spoločnosť denne 7
miliónov korún. Prípadná odstávka a opätovné rozbehnutie výroby
by vzhľadom ku komplikovanému chemickému procesu trvali niekoľko
dní.
Firme SLZ Chémia a. s., Hnúšťa okrem finančných strát pri
pretrvávaní štrajku hrozí samovznietenie s následným požiarom.
Ohrozená je expedícia esterov kyseliny octovej pre obchodných
partnerov v Českej republiky. Zároveň hrozí do dvoch dní
odstavenie výroby drevného uhlia, čo je nosný výrobný
program spoločnosti.
V prípade nesplnenia tejto požiadavky ukončiť štrajk, požadujú
preplatenie všetkých škôd a ušlých ziskov u Železničnej
spoločnosti, a.s.
Straty v nákladnej preprave budú mať
dopad na celú ekonomiku Slovenska
Štrajk železničiarov (7)
BRATISLAVA
(30.1.2003) – Železničná spoločnosť, a. s. ( ZSSK ) prepraví denne
973 nákladných vlakov, z toho 692 vlakov vnútroštnej prepravy
a 281 vlakov medzinárodnej prepravy. V dôsledku štrajku s úplným
zastavením nákladnej dopravy bude ZSSK nútená v najbližšom čase vydať zákaz
prepravy vlakov, čo spôsobí zastavenie vnútroštátnych,
medzinárodných a tranzitných tovarových tokov. Situácia je o
to vážnejšia, že odbory vyhlásili nepretržitý štrajk a
neurčili, kedy ho ukončia. Preto ani Železničná spoločnosť
nevie povedať svojim zákazníkom, ako dlho bude štrajk trvať
a či si majú zabezpečiť prepravy iným spôsobom. Bráni sa
vydať zákaz prepravy predčasne, aby jej nevznikli obchodné
straty. Pokiaľ ho ale nevydá včas, môže sa stať, že sa v
sieti ŽSR sústredí
veľa záťaže vo vozňoch cudzích železničných správ, a to
zaťaží spoločnosť vysokými poplatkami za nájom cudzích
vozňov.
Železničná spoločnosť si doteraz budovala imidž spoľahlivého
obchodného partnera, jej dobrá povesť však bude štrajkom
spochybnená, pretože nemôže zákazníkom garantovať objednanú
prepravu tovarov, resp. tranzit cez republiku. Štrajk spôsobí,
že susedné železnice budú hľadať iné cesty na prepravu
tovarov, ktoré doteraz prepravovali cez územie Slovenska. Ozývajú
sa už aj rozhodujúce strategické podniky, ktoré sú na železničnej
preprave závislé, napr. Slovnaft Bratislava, U.S. Steel Košice,
Slovalko Žiar nad Hronom, Elektrárne Vojany a mnohé teplárne.
Tieto podniky si budú musieť zabezpečiť v prípade štrajku náhradný
spôsob dopravy. Treba však upozorniť, že elektrárne a teplárne
nie sú schopné zabezpečiť si náhradný spôsob dopravy. Výpadok
tepla alebo dodávok elektriny do domácností, podnikov a iných
prevádzok môže pritom spôsobiť nedozierne následky. Jednou
z priorít ZSSK je
naplno využívať kapacity Východoslovenských prekladísk,
ktoré majú strategický význam vo vzťahu k ekonomike štátu.
Štrajkom by ZSSK prišla
aj o tieto výkony pri prekládke v centrách na východe
republiky. Ak sa štrajk uskutoční, spoločnosť stratí na tržách
v nákladnej preprave cca 66 miliónov korún a hrozí zníženie
objemu prepravovaných a prekladaných tovarov v budúcnosti.
Riziká štrajku pre strategické
podniky na Slovensku
Slovnaft, a.s.
obmedzenie výroby
ohrozenie zásobovania východného Slovenska pohonnými hmotami
prechod prepráv produkcie na lodnú a potrubnú dopravu
denné straty - 80 miliónov Sk
znižovanie výroby , po desiatom dni zastavenie výroby
Žiar nad Hronom - hlinikáreň
obmedzenie výroby
ohrozenie plánovanej väčšej exportnej dodávky
zastavenie výroby, strata trhov a odhadované straty s tým súvisiace
cca 2 mld. Sk.
US Steel Košice
US Steel nevydá oficiálne čísla vo vzťahu k potenciálnym
stratám
86 % produkcie US Steel je realizovaných železničnou prepravou
priemerná denná fakturácia pre produkciu US Steel cca 3,0 mil
Sk.
predpokladaná kapacita skladových kapacít - 3 dni
Zvolenská teplárenská
zastavenie dodávok tepla pre cca 9 200 bytov a cca 30 000
obyvateľov Zvolena
Želba a.s.
zastavenie prevádzky spôsobí krach firmy
Lesy SR (región Zvolen)
v prípade štrajku 4 dňového hrozí strata cca 17 miliónov Sk
v prípade štrajku 10 dňového hrozí strata cca 42 miliónov
Sk
Slovenské magnezitové závody Jelšava
denný výpadok 800 ton, sobota. nedeľa denne 600 ton,
vývoz denne 800 ton
priame starty 6 mil denne, následné sa pohybujú v desiatkách
milionov denne
KRONOSPAN Šarišské Lúky
do 3 dni žiadna strata, potom strata 5 mil. Sk denne
VOLKSWAGEN SLOVAKIA Bratislava
krízový štáb hľadá náhradné riešenie. Presnú škodu vyčísliť
zatiaľ nevedia
v prípade, že štajk bude trvať aj v pondelok zmluvné dodávky
budú presmerované cez OBB alebo ČR.
SWEDWOOD s.r.o. Závažná Poruba
po jednom dni štrajku zastavenie výroby
strata za 4 dni 14,0 mil. Sk
strata za 10 dní 35,0 mil. Sk
SCP a.s. Ružomberok
po dvoch dňoch štrajku zastavenie výroby
strata za 4 dni 96mil. Sk
strata za 10 dní 240 mil. Sk
SPECIALTY MINERALS SLOVAKIA s.r.o. Ružomberok
po štyroch dňoch štrajku zastavenie výroby
strata za 4 dni 24,0 mil. Sk
strata za 10 dní 60,0 mil. Sk
Martinská Teplárenská a.s. Martin
do cca 10 dní žiadne väčšie škody
strata za 4 dni žiadna
strata za 10 dní - nevykurovanie mestkých častí pre obyvateľov,
následne poškodenie rozvodných systémov odhadovaná škoda
100 mil Sk
DOLVAP s.r.o. Varín
odstavenie výroby po 24 hodinách a ohrozenie výroby NH a.s.
Ostrava, TŽ a.s. Třinec a sklárne Teplice
straty za 4 dni - 4,0 mil. Sk
straty za 10 dní - 10,0 mil. Sk
TENTO a.s. Žilina
po 12 hodinách zastavenie výroby
straty za 4 dni - 60,0 mil. Sk
straty za 10 dní 150 mil. Sk
AQUACHÉMIA a.s. Žilina
obmedzenie výroby
straty za 4 dni 22,0 mil. Sk
straty za 10 dní 55,0 mil. Sk
Cementáreň a.s. Lietavská Lúčka
pozastavenie expedície
po 10 dňoch zastavenie výroby
straty za 4 dni 10,0 mil. Sk
straty za 10 dní 25,0 mil. Sk
DOLKAM a.s. Rajec - Šuja
odstavenie výroby po 48 hodinách a ohrozenie výroby NH a.s.
Ostrava, TŽ a.s. Třinec a sklárne Poľsku
straty za 4 dni 4,0 mil. Sk
straty za 10 dní 10,0 mil. Sk
Continetnal Matador a.s. Púchov
odstavenie výroby do 24 h
straty za 4 dni 40,0 mil. Sk
straty za 10 dní 100,0 mil. Sk
VETROPACK s.r.o. Nemšová
obmedzenie výroby
straty za 4 dni 15,0 mil. Sk
straty za 10 dní 28,0 mil. Sk
Volkswagen Bratislava
zastavenie prevádzky
94 % prípravy a odvozu produkcie je železnicou
Duslo Šaľa
zastavenie výroby
Tretie kolo rokovaní medzi Dozornou
radou ZSSK a centrálnym štrajkovým výborom
Štrajk železničiarov (14)
PhDr. Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti,
a. s., riaditeľ odboru komunikácie, e-mail: Cikovsky.Milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (31.1.2003) –
Dnes o 17. hodine sa skončilo tretie kolo rokovaní medzi
Dozornou radou Železničnej spoločnosti ( ZSSK ) a centrálnym štrajkovým
výborom (CŠV) odborových centrál na železnici. Dozorná rada
ZSSK opätovne predložila návrhy o možnosti
riešenia redukcie osobnej dopravy na regionálnych tratiach s tým,
že tieto otázky posúdi komisia, zostavená zo zástupcov železníc,
odborov a vyšších územných celkov. Napriek snahe o odvrátenie
štrajku, k dohode medzi oboma stranami nedošlo. CŠV dal
ultimatívne podmienky, že neustúpi od štrajku, ak sa od 2.2.2003
nezastaví účinnosť redukovaného grafikonu vlakovej dopravy.
ZSSK ev šte nemôže presne vedieť v akom
rozsahu sa štrajk uskutoční, predpokladá však, že železničné
stanice a trate budú prevádzke. Generálny riaditeľ ŽSR totiž nariadil zamestnancom ŽSR pracovať a ak budú trate v prevádzke,
ZSSK je schopná zabezpečiť aspoň najdôležitejšie
prepravy.
ZSSK v tomto čase robí opatrenia, aby umožnila
pracovať tým zamestnancom, ktorí nechcú štrajkovať a podľa
toho prispôsobila turnusovú službu.
Vrátenie cestovného v čase štrajku
Štrajk železničiarov (15)
PhDr.
Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail:
cikovsky.milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (31. január 2003) - Ak sa dnes o 23.00 hodine začne
nepretržitý štrajk, ktorý avizuje Centrálny štrajkový výbor
odborových centrál, osobná aj nákladná doprava bude na
celom území Slovenska ochromená. V súvislosti s vrátením
cestovného Železničná spoločnosť ( ZSSK ) bude postupovať
ako v čase prvého štrajku, ktorý bol v stredu (29. januára).
Ak si cestujúci zakúpil lístok v predpredaji a neuskutoční
cestu pre štrajk, predloží nepoužitý cestovný lístok v
pokladni železničnej stanice, v ktorej si lístok zakúpil a ZSSK mu vráti celú sumu cestovného. Ak si
cestujúci zakúpi obyčajný cestovný lístok počas trvania štrajku
a rozhodne sa pre túto mimoriadnu situáciu necestovať, má nárok
na vrátenie plnej výšky cestovného. Musí však v ten istý
deň odovzdať cestovný doklad pred nástupom cesty vo výdajnom
mieste železničnej stanice, kde si ho zakúpil.
Cestujúci, ktorí sa pre štrajk rozhodnú, že nedocestujú až
do svojej cieľovej stanice, môžu požiadať sprievodcu o pečiatku
na cestovný lístok s odôvodnením, že predčasne ukončia
cestu. O pečiatku môžu tiež požiadať vo výdajni cestovných
lístkov v stanici, v ktorej predčasne vystúpia. Výdajňa
cestovných lístkov odošle týmto cestujúcim reklamačnú
prihlášku a Odúčtovňa tržieb železníc ZSSK im do 30 dní vráti alikvotnú časť
zvyšku cestovného.
Cestujúcim, ktorí majú časové cestovné lístky (mesačné,
týždenné, štvrťročné) na vnútroštátnu prepravu, sa predĺži
ich platnosť o taký počet dní, koľko bude trvať štrajk.
Ide len o tie časové cestovné lístky, ktoré sú platné počas
štrajku. Ak cestujúci, ktorý má časový cestovný lístok,
požiada o vyplatenie alikvotnej čiastky za neprecestované dni
v čase jeho platnosti, vo výdajni cestovných lístkov mu
vyplatia cestovné formou návratky alebo reklamácie.
Časové medzinárodné cestovné lístky (týždenné, mesačné)
v preprave ZSSK - ÖBB , ktoré cestujúci pre štrajk nevyužijú, im
v pokladni potvrdia a na základe tohto potvrdenia si môžu
uplatniť návratok alikvotnej čiastky cestovného lístka v Odúčtovni
tržieb železníc v Košiciach.
Uvádzame z predbežného opatrenia o
prerušení štrajku
PhDr. Miloš Čikovský,
Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: Cikovsky.Milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (4.2.2003) - V pondelok vydal Okresný súd Bratislava
I predbežné opatrenie, ktorým nariadil prerušenie štrajku železničiarov
dovtedy, kým právoplatne nerozhodne o jeho prípadnej nezákonnosti.
Predbežné opatrenie bolo vydané na základe návrhu oboch železničných
spoločností, ktoré v návrhu uviedli, že štrajk nemá oporu
v zákone, že hrozí ekonomická a hospodárska škoda obrovského
rozsahu. Ďalej, že štrajkom dôjde k ohrozeniu života a
zdravia tretích osôb (nevykurované byty, nemocnice,), že budú
ohrozené oprávnené nároky a záujmy tretích osôb a že štrajkom
vznikne mimoriadna situácia bezprostredne ohrozujúca život a
zdravie ľudí.
V dokumente uznesenia sa uvádza, „že z pojmu predbežné
opatrenie vyplýva, že sa ním predbežne a dočasne upravujú
pomery účastníkov, zabezpečujú sa ich nároky, ktoré im
neboli zatiaľ právoplatné priznané, a to za predpokladu, že
je osvedčená danosť návrhu, ktorého sa má predbežné
opatrenie týkať za predpokladu, že je to potrebné a účelné.
Účelom predbežného opatrenia je dočasná úprava pomerov účastníkov.
Neznamená to, že by bolo možné predbežné opatrenie vydať
len na základe návrhu bez toho, aby boli osvedčené aspoň základné
skutočnosti, potrebné pre záver o pravdepodobnosti nároku,
ktorého mu sa má poskytnúť predbežná ochrana, ako je osvedčenie,
že je tu nebezpečie bezprostredne hroziacej škody. Podmienkou
pre nariadenie takéhoto opatrenia je len také osvedčenie, že
bez okamžitej a dočasnej úpravy pomerov by bolo právo účastníkov
ohrozené. Nebezpečie hroziacej ujmy musí byť bezprostredné a
konkrétne“.
V dokumente sa ďalej uvádza, že aj právo na štrajk musí byť
vykonané spôsobom ktorý šetrí ako práva osôb na štrajku
nezúčastnených, tak práva zamestnávateľa. Skutočnosť, že
sa niekto zúčastní štrajku ho neoprávňuje k tomu, aby nad
mieru nevyhnutnú pre realizáciu práva na štrajk, obmedzoval
práva iných.
Keďže zúčastnené strany na štrajku, „zamestnávateľské
organizácie, ako aj odborové organizácie doposiaľ k dohode
nedospeli a navrhovateľ podľa názoru súdu dostatočným spôsobom
preukázal naliehavosť nevyhnutnej dočasnej úpravy pomerov účastníkov
hrozbou vzniknutej škody veľkého rozsahu, ktorá je zjavne
neprimeraná k následkom, ktoré boli dôvodom vyhlásenia štrajku“,
súd návrhu navrhovateľov vyhovel a rozhodol o prerušení štrajku.
V časti návrhu, ktorým sa navrhovateľ domáhal, aby súd
odporcom uložil, aby sa zdržali akéhokoľvek konania, ktorým
by mohol začať akýkoľvek štrajk, súd návrh zamietol ako
nedôvodný, keď bol toho názoru, že takéto rozhodnutie vzhľadom
na to, že je nevykonateľné a bolo by vážnym zásahom do ústavou
chránených ľudských práv na štrajk.
Proti tomuto uzneseniu je prípustné odvolanie v lehote 15 dní
odo dňa jeho doručenia na podpísanom súde.
Dopravu do Wiedne zabezečujú autobusy
Štrajk železničiarov (22)
PhDr.
Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail:
cikovsky.milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (02. februára 2003) – Náhradu za štrajkom prerušenú
medzištátnu osobnú dopravu na trati Wien Südbahnhof – Petržalka
a späť začala od soboty rakúska strana zabezpečovať náhradným
autobusovým spojením. Autobusy nahradili zatiaľ tri páry rýchlikov
na tejto trati. Ich odchody a príchody sa riadia podľa platného
grafikonu vlakovej dopravy.
Prvá dohoda so samosprávnym krajom
Štrajk železničiarov (23)
PhDr. Miloš Čikovský,
hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (02. februára 2003) - Predseda Bratislavského
samosprávneho kraja Ľubomír Roman a predseda Predstavenstva a
generálny riaditeľ Pavol Kužma podpísali dnes zmluvu o prevádzkovaní
osobnej dopravy na trati Zohor – Záhorská Ves. Železničná
spoločnosť a. s. sa v nej zaväzuje zabezpečiť železničnú
osobnú dopravu za dohodnutú úhradu straty. Cena cestovných lístkov
sa na tejto trati nemení, v platnosti zostávajú doterajšie
tarifné podmienky. Doposiaľ tu premávalo 22 vlakov za 24 hodín,
ktoré v špičkách prepravovali okolo 140 pasažierov. Podľa
nového grafikonu pôjdu na tejto 14 kilometrovej trati dva vlaky
v rannej špičke, dva vlaky v popoludňajšej špičke a jeden
vlak vo večerných hodinách, a to oboma smermi. ZSSK je pripravená na zavedenie tejto
dopravy od 3. februára.
Na železnici sa naďalej nepracuje
Štrajk železničiarov (24)
PhDr.
Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail:
cikovsky.milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (03. februára 2003) - Na železnici sa naďalej
nepracuje, všetky vlaky stoja, s výnimkou širokorozchodnej
trate, po ktorej prišli do Hanisky pri Košiciach dva nákladné
vlaky s rudou a opačným smerom na Ukrajinu odišli tri nákladné
vlaky s prázdnymi vozňami. V sieti ŽSR je odstavených 62 nákladných vlakov a
niekoľko stovák vozňov je odstavených na vlečkách podnikov.
V Českej republike stojí smerom na Slovensko 21 nákladných
vlakov, okrem iného uhlie do žilinskej a martinskej teplárne,
kde majú zásoby už len na niekoľko dní, a komponenty na výrobu
automobilov pre bratislavský Volkswagen. V Poľsku čaká na
prijatie na Slovensko 27 nákladných vlakov, na Ukrajine 20 a v
Maďarsku 9 vlakov.
Aj keď predseda Predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK a predseda Bratislavského samosprávneho
kraja podpísali včera zmluvu o prevádzkovaní osobnej dopravy
na trati Zohor - Záhorská Ves, osobné vlaky dnes v dôsledku
štrajku nepôjdu.
Jediným miestom, kde štrajkujúci predstavitelia odborových
centrál boli včera ochotní diskutovať, bola večerná televízna
beseda STV. Dnes predpoludním o 10 h sa očakávajú rokovania v
budove generálneho riaditeľstva železníc na Klemensovej 8,
kde boli pozvaní predstavitelia všetkých odborových centrál
na železnici.
Zásoby strategických podnikoch rapídne
klesajú
Štrajk železničiarov (21)
PhDr.
Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail:
cikovsky.milos@slovakrail.sk
BRATISLAVA (02. februára 2003) - Centrálny krízový štáb sa
priebežne snaží zabezpečovať dopravu a prepravu surovín a
materiálov pre strategické podniky udržaním prevádzky nákladnej
dopravy. S postupujúcimi hodinami nepretržitého štrajku sa začínajú
napĺňať všetky riziká, na ktoré štrajkujúcich dôrazne
upozorňovali vedenia oboch železničných spoločností.
Podľa získaných informácií výroba spoločnosti U. S. Steel
Košice, s.r.o., (USSK) pokračuje. Aby efektívne využili čas
a minimalizovali dopad odstavenia nákladnej železničnej
dopravy, presúvajú v U. S. Steel plánované opravy na skoršie
termíny. Taktiež hľadajú náhradné alternatívne riešenia
tam, kde to situácia umožňuje. Situáciu okolo štrajku
pozorne monitorujú a prispôsobujú tomu prevádzku spoločnosti.
Železničná spoločnosť, a.s. ( ZSSK ) upozornila, že
neobmedzený štrajk sa dotkne aj jej vzťahov s U. S. Steel. Až
86 % produkcie U. S. Steel sa totiž realizuje železničnou
prepravou, priemerná denná fakturácia ZSSK pre produkciu U.S. Steel je približne 3
mil. Sk. Preto sa ZSSK snaží
zabezpečovať pravidelný prísun surovín do tohto strategického
podniku. Pokiaľ ide o výstupné suroviny z U.S. Steel, robia sa
všetky opatrenia, aby exportná produkcia išla odklonom cez
prechod Hidasnémeti do Maďarska.
V dôsledku štrajku železničiarov sa v rafinérskej spoločnosti
Slovnaft, a.s., Bratislava hromadia vyrobené produkty. Kumulujú
sa tu pripravené zásielky a stoja aj tie, ktoré spoločnosť
stihla umiestniť v ústrednej nákladnej stanici v bratislavskom
Prievoze. S cieľom zásobovať Slovensko využíva spoločnosť
aj iné spôsoby prepravy, ako je napríklad cestná nákladná
doprava a produktovod. Žiaľ cez celé Slovensko vozia
autocisterny PHM z Kľačian pri Nitre pre východ Slovenska. Ak
by štrajk železničiarov trval menej ako štyri dni, spôsobil
by spoločnosti Slovnaft výpadok denných tržieb vo výške 80
mil. Sk. Po desiatich dňoch štrajku by Slovnaft musel hlavnú výrobu
odstaviť úplne, čo by denne znamenalo stratu tržieb vo výške
stoviek miliónov korún.
Podobne sú na tom aj ďalšie spoločnosti. Duslo Šaľa má zásoby
len do pondelka. Kapa Štúrovo, a.s. oznámila, že im štrajk
spôsobí problémy, ak bude trvať dlhšie než tri dni. Dodávky
drevnej hmoty sú pre nich – najmä v zime - kľúčové. Tepláreň
Žilina a Martin majú zásoby ešte na 4 dni.
Novácke chemické závody, a.s. - exportná firma, ktorej 86 %
produkcie je predávaná do štátov krajín Európskej únie -
nekompromisne požadujú okamžité obnovenie nákladnej železničnej
prepravy od ZSSK V prípade
nesplnenia tejto požiadavky, chcú preplatenie všetkých škôd
a následných škôd uplatňovať u Železničnej spoločnosti,
a.s.
Spoločné nariadenie pre zachovanie
bezpečnosti
PhDr.
Miloš Čikovský hovorca Železničnej spoločnosti a.s.; Mgr. Ján
Keresteš hovorca Železníc SR - Generálny riaditeľ Železníc
SR Ing. Ladislav Saxa a predseda predstavenstva a generálny
riaditeľ Železničnej spoločnosti, a.s. Ing. Pavol Kužma
vydali dnes spoločné nariadenie pre zachovanie bezpečnosti železničnej
prevádzky, cestujúcich, ochrany prepravovaného tovaru a
majetku počas ohláseného štrajku.
V nariadení sa okrem iného uvádza, že zamestnávateľ nebude
brániť zamestnancom zúčastniť sa na štrajku, ale takisto účastníci
štrajku nebudú brániť vykonávať prácu tým zamestnancom,
ktorí nebudú štrajkovať. Účasť na štrajku sa posudzuje
ako prekážka v práci, za ktorú neprislúcha účastníkom
mzda, ani náhrada mzdy.
Po štyroch dňoch rokovania sa železničným spoločnostiam
podarilo uzavrieť dohodu o podmienkach štrajku tak, aby bola
zachovaná bezpečnosť cestujúcich a majetku železníc. Centrálny
štrajkový výbor odborových centrál pristúpil na to, aby
niektoré diaľkové rýchliky boli vykurované, aby priestory železničných
staníc, vestibuly a čakárne zostali otvorené a sprístupnené
a aby sa ešte do začiatku štrajku všetky vlaky stiahli do železničných
staníc. Mimoriadne udalosti bude riešiť ústredný krízový
štáb železničných spoločností v spolupráci s centrálnym
štrajkovým výborom. Zúčastnené strany sa dohodli, že právo
na štrajk nemajú príslušníci a zamestnanci hasičských
zborov, príslušníci a zamestnanci záchranných zborov.
Pred začiatkom štrajku vlakoví dispečeri zabezpečia
odstavenie vlakov osobnej a nákladnej dopravy v železničných
staniciach.
Ani jeden medzinárodný rýchlik nebude zrušený, ich jazda
bude prerušená na príslušnej železničnej stanici a po skončení
štrajku budú pokračovať v ceste.
Z 80 vnútroštátnych rýchlikov bude 15 zrušených, trasa 4 rýchlikov
bude skrátená, ostatné pôjdu zmeškané.
Pri obnovovaní prevádzky po skončení štrajku budú
uprednostnené medzinárodné EC a IC vlaky, po nich budú
vypravované rýchliky, zrýchlené a osobné vlaky.
Všetky osobné vlaky medzi 3.00 a 9.00 budú vo väčšine prípadov
zrušené, niektoré pôjdu zmeškané. O jazde vlakov v regiónoch
budú rozhodovať regionálne krízové štáby v Trnave, Žiline,
Košiciach, Zvolene. Cestujúci budú o ich rozhodnutiach priebežne
informovaní prostredníctvom staničného rozhlasu, vývesných
tabúľ a inými dostupnými informačnými prostriedkami.
Železničná osobná doprava sa zastaví
na celej sieti ŽSR
Štrajk železničiarov (13)
BRATISLAVA
(31.1.2003) - V prípade štrajku sa zastaví osobná vlaková
doprava na celej sieti ŽSR . Všetky medzinárodné vlaky, ktoré premávajú
cez územie Slovenska budú odstavené na hraniciach. Medzinárodné
vlaky osobnej dopravy, ktorých jazda začína pred 23.00
hodinou, budú odrieknuté takto:
R 222 Vihorlat z Košíc do Prahy s odchodom o 22.20, R 336 Báthory
z Budapešti do Varšavy s odchodom o 19.25, R 337 Báthory z Varšavy
do Budapešti s odchodom o 20.58, R 380 Cracovia z Budapešti do
Krakova s odchodom o 19.06, R 381 Cracovia z Krakova do Budapešti
s odchodom o 22.40, R 424 Laborec z Medzilaboriec do Prahy s
odchodom o 17.18 pôjde len v úseku Humenné – Žilina a Os
3288 z Považskej Bystrice do Horného Lidča s odchodom o 22.25.
Počas štrajku železničiarov nepôjdu vo vnútroštátnej
osobnej doprave žiadne vlaky. Zástupcovia Železničnej spoločnosti
a ŽSR sa s
Centrálnym štrajkovým výborom dohodli, že 10 vlakov osobnej
dopravy, ktoré podľa GVD vychádzajú pred 23.00 hodinou, dôjdu
do cieľových staníc aj po začatí štrajku. Ide o tieto vlaky:
R 424 Laborec z Medzilaboriec do Prahy s odchodom o 17.18 pôjde
v úseku Medzilaborce - Žilina, Os 7820 z Košíc do Spišskej
Novej Vsi s odchodom o 21.40, Os 7869 zo Žiliny do Liptovského
Mikuláša s odchodom o 21.35, Os 5007 z Nových Zámkov do
Prievidze s odchodom o 19.45, Os 8323 z Popradu-Tatier do Plavča
s odchodom o 21.42, Os 7845 z Liptovského Mikuláša do Popradu-Tatier
s odchodom o 22.20, Os 3755 z Lúk pod Makytou do Žiliny s
odchodom o 22.19, Os 6815 z Muráňa do Plešivca s odchodom o 22.25,
Os 8322 z Plavča do Popradu-Tatier s odchodom o 21.53 a Os 4325
z Bratislavy Nového Mesta do Komárna s odchodom o 21.00 hodine.
Ešte pred začatím štrajku budú zrušené v jednotlivých uzloch jazdy nasledujúcich vlakov:
Košice: R 222 Vihorlat z Košíc do Žiliny a Prahy s
odchodom o 22.20, R 424 Laborec z Medzilaboriec do Prahy s
odchodom o 17.18 bude odrieknutý v úseku Žilina – Čadca št.
hranica, Os 8778 z Čiernej nad Tisou cez Košice a Prešov do
Lipian s odchodom o 20.10 bude odrieknutý v úseku Prešov –
Lipany, Os 8734 z Hanisky pri Košiciach do Prešova s odchodom o
22.31, Os 6424 z Košíc do Turne nad Bodvou s odchodom o 22.47,
Zr 1905 z Košíc do Humenného s odchodom o 22.41, Os 8815 z Košíc
do Čiernej nad Tisou s odchodom o 22.51.
Bratislava: Os 3049 z Bratislavy hl. st. do Trnavy s odchodom o
22.47, Os 2044 z Bratislavy hl. st. do Kútov s odchodom o 22.41,
Os 4215 z Bratislavy hl. st. do Nových Zámkov s odchodom o 22.47.
Zvolen: Os 5740 zo Zvolena os. st. do Levíc s odchodom o 21.52,
Os 6014 zo Zvolena os. st. do Šiah s odchodom o 22.15.
Žilina: Os 7809 zo Žiliny do Margecian s odchodom o 19.54 bude
odrieknutý v úseku Spišská Nová Ves – Margecany, Os 7871
zo Žiliny do Vrútok s odchodom o 22.40, Os 3928 zo Žiliny do
Čadce s odchodom o 22.44, Os 3762 zo Žiliny do Púchova s
odchodom o 22.37, Os 3816 zo Žiliny do Rajca s odchodom o 22.40.
Vrútky: Os 7527 z Vrútok do Hornej Štubne s odchodom o 22.20,
Os 7462 z Margecian do Červenej Skaly s odchodom o 20.52 bude
odrieknutý v úseku Gelnica – Červená Skala.
Banská Bystrica: Os 7443 z Banskej Bystrice do Brezna s odchodom
o 22.25.
Prievidza: Os 5625 z Prievidze do Handlovej s odchodom o 22.50,
Os 5048 z Prievidze do Topoľčian s odchodom o 22.28.
Čadca: Os 3927 z Čadce do Žiliny s odchodom o 22.30.
Humenné: Os 8971 z Humenného do Medzilaboriec s odchodom o 22.34,
Os 9423 z Humenného do Stakčína s odchodom o 22.36, R 612
Zemplín z Humenného do Bratislavy s odchodom o 22.02, Os 8916 z
Humenného do Bánoviec nad Ondavou s odchodom o 22.35.
Slovenské Nové Mesto: Zr 319 zo Slovenského Nového Mesta do
Čiernej nad Tisou s odchodom o 22.31.
Medzilaborce: Os 8970 z Medzilaboriec mesta do Humenného s
odchodom o 22.17 bude odrieknutý v úseku Medzilaborce –
Humenné.
Trebišov: Os 8936 z Bánoviec nad Ondavou do Michalian s
odchodom o 22.41 bude odrieknutý v úseku Trebišov – Michaľany,
Os 9021 z Trebišova do Vranova nad Topľou s odchodom o 22.54.
Stakčín: Os 9424 zo Stakčína do Humenného s odchodom o 22.33.
Bardejov: Os 9216 z Bardejova do Prešova s odchodom o 22.14.
Poprad: Os 7846 z Popradu-Tatier do Liptovského Mikuláša s
odchodom o 22.36, Os 8325 z Popradu-Tatier do Starej Ľubovne s
odchodom o 22.45.
Považská Bystrica: Os 3288 z Považskej Bystrice do Horného
Lidča s odchodom 22.25.
Prešov: Os 8733 z Prešova do Košíc s odchodom o 22.52, Os
9119 z Prešova do Humenného s odchodom o 22.56.
Strážske: Os 9118 zo Strážskeho do Vranova nad Topľou s
odchodom o 22.48.
Plešivec: Os 6457 z Plešivca do Dobšinej s odchodom o 22.14
bude odrieknutý v úseku Rožňava – Dobšiná, Os 6276 z Plešivca
do Jesenského s odchodom o 22.18.
Tatranská Lomnica: Os 8430 z Tatranskej Lomnice do Popradu-Tatier
s odchodom o 22.41.
Štrbské Pleso: Os 8139 zo Štrbského Plesa do Popradu-Tatier s
odchodom o 22.35.
Dolný Kubín: Os 7923 z Dolného Kubína do Trstenej s odchodom
o 22.30.
Lučenec: Os 6216 z Lučenca do Kriváňa s odchodom o 22.30, Os
6225 z Lučenca do Fiľakova s odchodom o 22.57.
Tisovec: Os 7645 z Tisovca do Rimavskej Soboty s odchodom o 22.10.
Brezno: Os 7436 z Brezna do Banskej Bystrice s odchodom o 22.19.
Levice: Os 5912 z Levíc do Štúrova s odchodom o 22.15.
Nové Zámky: Os 4271 z Nových Zámkov do Štúrova s odchodom o
22.32, Os 5069 z Nových Zámkov do Nitry s odchodom o 22.39, Os
4821 z Nových Zámkov do Komárna s odchodom o 22.34, Os 4246 z
Nových Zámkov do Galanty s odchodom o 22.33.
Bratislava Nové Mesto: Os 4349 z Bratislavy hl. stanice do
Dunajskej Stredy s odchodom o 22.54.
Trnava: Os 3050 z Trnavy do Bratislavy hl. st. s odchodom o 22.35,
Os 2565 z Trnavy do Senice nad Myjavou s odchodom o 22.32.
Chynorany: Os 5421 z Chynorian do Trenčianskej Teplej s odchodom
o 22.46.
Trenčianska Teplá: Os 3080 z Trenčianskej Teplej do Nového
Mesta nad Váhom s odchodom o 22.26.
Nové Mesto nad Váhom: Os 3081 z Nového Mesta nad Váhom do
Trenčianskej Teplej s odchodom o 22.27, Os 3126 z Nového Mesta
nad Váhom do Myjavy s odchodom o 22.32.
Púchov: Os 3082 z Púchova do Trenčína s odchodom o 22.43.
Krízový štáb rokoval so štrajkovým
výborom
Štrajk železničiarov (1)
BRATISLAVA
(24. 01. 2003) – Generálny riaditeľ ŽSR Ing. Ladislav Saxa a generálny riaditeľ
Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) Ing. Pavol Kužma
menovali dnes Ústredný krízový štáb ŽSR a ZSSK na čele
s Ing. Milanom Solárikom. Ústredný krízový štáb sa na dnešnom
zasadaní nedohodol s Centrálnym štrajkovým výborom odborových
centrál na podmienkach zachovania bezpečnosti prevádzky cestujúcich
a ochrany majetku v čase štrajku. V rokovaniach sa však bude
pokračovať v nastávajúcich dňoch.
Pre zamestnancov ŽSR je štrajk nezákonný
Štrajk železničiarov (11)
PhDr.
Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti; Mgr. Ján
Keresteš, Hovorca ŽSR -
BRATISLAVA (31.1.2003) – Dozorná rada Železničnej spoločnosti,
a. s. ( ZSSK ) a Správna rada ŽSR posúdila dnes príčinné súvislosti a
riziká ohláseného štrajku železničiarov. Generálny riaditeľ
ŽSR
Ladislav Saxa vyzval Centrálny štrajkový výbor (CŠV) odborových
centrál na železnici, aby na pracoviskách ŽSR zrušil štrajk. V tom zmysle vydal
nariadenie, podľa ktorého sa považuje účasť zamestnancov ŽSR na štrajku za neopodstatnenú a štrajk
zamestnancov ŽSR za
nezákonný. Preto by zamestnanci ŽSR mali vykonávať svoje povinnosti aj počas
vyhláseného štrajku v plnom rozsahu podľa pracovnej zmluvy.
Generálny riaditeľ ZSSK Pavol Kužma
informoval o rizikách a dôsledkoch štrajku v osobnej a nákladnej
doprave. Podľa analýz by prípadný štrajk na železnici spôsobil
Železničnej spoločnosti každý deň v osobnej doprave výpadok
tržieb asi 27 mil. Sk, v nákladnej doprave 66 mil. Sk. Pri
tranzitných prepravách môže dôjsť k odklonu tovarových
tokov v objeme 2,37 mil. ton, čo bude znamenať stratu 683 mil.
Sk ročne. V dovoze, vývoze a vnútroštátnej doprave by strata
z plánovaných výkonov predstavovala 2,5 mil. ton a 637 mil. Sk.
Tieto údaje predstavujú stratu z okamžitého a v zásade
nevratného odchodu prepráv na iný druh dopravy, resp. na inú
železnicu. Výpadok na tržbách v objeme 1,32 mld. Sk, ktorý
by vznikol pri uskutočnení štrajku, bude musieť Železničná
spoločnosť riešiť plošným znížením platov všetkých
zamestnancov minimálne o 25% alebo prepúšťaním asi 5100
zamestnancov bez sociálnych kompenzácií.
Na zasadaní sa prejavili dva názorové prúdy. Prvý
reprezentovali zástupcovia zamestnancov, ktorí sú súčasne
predstaviteľmi odborových centrál. Podľa nich je možné štrajk
odvrátiť, ak sa pozastaví aspoň o tri mesiace rozhodnutie o
zastavení redukcie osobnej dopravy. Ostatní členovia dozornej
a správnej rady železníc argumentovali nezmyselnosťou štrajku,
ktorý vyvolá obrovské škody pre spoločnosť i pre hospodárstvo
krajiny. Prejavili ochotu rokovať, aby centrálny štrajkový výbor
pozastavil rozhodnutie o konaní štrajku.
Aj keď rokovanie dozornej a správnej rady skončilo bez záverečného
uznesenia, všetci členovia týchto orgánov sú pripravení sa
ešte dnes znovu stretnúť a pokračovať v rokovaní.
Vrátenie cestovného v čase štrajku
Štrajk železničiarov (2)
BRATISLAVA
(27.január 2003)- Ak sa v dôsledku štrajku železničiarov sa
29.
januára od 3 do 9 hodiny rannej zastaví na celom území
Slovenska osobná
železničná doprava, ZSSK vráti
cestuúcim cestovné.
Ak si cestujúci zakúpil cestovný lístok v predpredaji alebo
počas
šesťhodinového štrajku a rozhodne sa v tejto mimoriadnej situácii
necestovať, má nárok na vrátenie plnej výšky cestovného.
Musí však v ten
istý deň odovzdať cestovný doklad pred nástupom cesty vo výdajnom
mieste
železničnej stanice, kde si lístok zakúpil.
Ak sa cestujúci počas cesty vlakom rozhodne, že pre štrajk
nepôjde až do
cieľovej stanice, má dve možnosti. Požiada sprievodcu o pečiatku
na
cestovný lístok s oddôvodnením, že predčasne ukončí cestu
alebo požiada o
pečiatku vo výdajni cestovných lístkov v stanici, v ktorej
predčasne
vystúpi. Výdajňa cestovných lístkov odošle túto reklamáciu
do Odúčtovne
tržieb ZSSK , ktorá týmto cestujúcim vráti do 30 dní
alikvotnú časť zvyšku
cestovného.
Cestujúci, ktorí majú predplatné časové lístky (týždenné,
mesačné alebo
štvrťročné) a rozhodnú sa v deň avizovaného štrajku
necestovať, Odúčtovňa
tržieb železníc ZSSK im po
uplynutí platnosti časového lístka vráti
alikvotnú časť zľavneného cestovného za príslušný deň.Cestujúci
však musí v
deň štrajku vyplniť vo výdajni cestovných lístkov vo svojej
nástupnej
stanici reklamačnú prihlášku.
Do štrajku sa zapojilo vyše 70 % železničiarov
Štrajk železničiarov (5)
PhDr.
Miloš Čikovský, Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s.; Mgr.
Ján Keresteš, Hovorca ŽSR -
BRATISLAVA (29.1.2003) – Bezprostredne po skončení štrajku
železničiarov začali jednotlivé železničné stanice
vypravovať rýchliky a osobné vlaky a v ojedinelých prípadoch
aj nákladné vlaky. V tomto čase je prevádzka v osobnej železničnej
doprave maximálne intenzívna, pretože stanice vypravujú zmeškané
vlaky a súčasne aj vlaky, ktoré po 9. hodine mali ísť podľa
cestovného poriadku. Je predpoklad, že väčšina železničných
staníc bude v priebehu jednej hodiny vypravovať vlaky včas podľa
cestovného poriadku.
Podľa informácií z jednotlivých regionálnych krízových štábov
sa do štrajku železničiarov zapojilo vyše 70 % zamestnancov
dopravnej cesty a 71,6 % dielenských pracovníkov Divízie železničných
koľajových vozidiel Železničnej spoločnosti, a. s. ( ZSSK ). Vzhľadom na
charakter práce sa doteraz nepodarilo získať presnú účasť
štrajkujúcich zamestnancov vlakových čiat.
Najviac zamestnancov (87,8 %) sa do štrajku zapojilo v obvode
Správy riadenia dopravy (SRD) Zvolen, potom v SRD Žilina (84,4
%), SRD Trnava (77,2 % ) a najmenej v obvode SRD Košice (47,7
%).
V čase štrajku sa v ŽSR a ZSSK nestala žiadna mimoriadna udalosť.
Sú ochotní rokovať len s ministrom a
premiérom
Štrajk železničiarov (9)
PhDr. Miloš Čikovský,
Riaditeľ odboru komunikácie, Hovorca Železničnej spoločnosti,
a. s., e-mail: Cikovsky.Milos@slovakrail.sk,
BRATISLAVA (31. 1. 2003) - Dnes o 9. hodine začalo rokovanie Správnej
rady ŽSR a
Dozornej rady Železničnej spoločnosti, a. s. Obe orgány spoločností
zaujmú stanovisko k vyhlásenému štrajku odborových centrál.
Rokovania s odborovými centrálami nie je zatiaľ dohodnuté,
lebo centrálny štrajkový výbor je ochotný rokovať len s
ministrom dopravy Pavlom Prokopovičom a premiérom vlády SR
Mikulášom Dzurindom.
Rokovania na etapy
Štrajk železničiarov (12)
PhDr. Miloš Čikovský
hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: Cikovsky.Milos@slovakrail.sk
, BRATISLAVA (31. 1. 2003) - Dozorná rada Železničnej spoločnosti
( ZSSK ) dnes popoludní
rokovala o kompromisnom návrhu vedenia ZSSK na odvrátenie štrajku. Dozorná rada
prejavila ochotu rokovať o redukcii osobnej dopravy na regionálnych
tratiach s tým, že tieto otázky posúdi komisia zostavená zo
zástupcov železníc, odborov a vyšších územných celkov. Zástupcovia
zamestnancov v dozornej rade, ktorí sú súčasne v centrálnom
štrajkovom výbore, tento návrh neprijali, avšak ponúkli ďalšie
kolo rokovania v sídle Odborového združenia železničiarov o
15. hodine.
Železničná doprava sa zastavila
Štrajk železničiarov (16)
PhDr. Miloš Čikovský,
Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk
, BRATISLAVA (1. február 2003) - Železničná doprava v celej
sieti ŽSR je
zastavená. Do štrajku sa zapojili všetky rozhodujúce uzly ako
Bratislava, Žilina, Zvolen, Košice. Aj keď sa menšia časť
staníc do štrajku nezapojila, celkovú prevádzkovú situáciu
na železnicu to nemôže ovplyvniť. Z rušňovodičov v službe
sa väčšina do štrajku zapojila.
Železničná spoločnosť ( ZSSK ) vypraví denne 10 vlakov kategórie EuroCity,
8 vlakov InterCity, 9 vlakov kategórie Express, 95 rýchlikov,
41 zrýchlených vlakov, 12 vlakov EuroRegio a takmer 1900 osobných
vlakov. Spolu je to 2075 vlakov. Denne sa v rámci osobnej železničnej
dopravy prepraví 170 tisíc cestujúcich a ročne je to spolu 59
miliónov 430 tisíc ľudí.
Prevádzková situácia na železnici
sa podstatne nezmenila
Štrajk železničiarov (17)
PhDr. Miloš Čikovský,
Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk
, BRATISLAVA (1. február 2003 ) – Železničná doprava v
celej sieti Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) nebola obnovená
ani po nástupe dennej zmeny, pretože zamestnanci rozhodujúcich
uzlov a železničných staníc pokračujú v štrajku. Podobne
sa do štrajku zapojila aj väčšina rušňovodičov.
V noci a dnes ráno prešli dva nákladné vlaky z Veľkej Idy do
Turne nad Bodvou a späť s nákladom vápenca pre US Steel Košice.
Ústredný krízový štáb v súčasnosti robí opatrenia na
obnovenie prevádzky na širokorozchodnej trati, kde sa do štrajku
zapojili len dve stanice, a to Trebišov a Budkovce. Po výmene
službukonajúcich výpravcov by sa nákladná doprava na širokorozchodnej
trati obnovila, a tým zabezpečila preprava železnej rudy do US
Steel Košice. Ráta sa aj s obnovením prepravy uhlia z Maťoviec
do Elektrárne Vojany.
S celkovou prevádzkovou situáciou na železnici sa dnes zoznámil
minister dopravy pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič,
ktorý sa zúčastnil na rannej porade manažmentu Železničnej
spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) a ŽSR
Minister sa zaujímal o možnosti obnovenia prepravy surovín a
tovarov do strategických podnikov.
Sme pripravení rokovať aj v nočných
hodinách
Štrajk železničiarov (19)
PhDr. Miloš Čikovský,
Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk
, BRATISLAVA (30.1.2003) - Centrálny štrajkový výbor odborových
centrál na železnici (CŠV OCŽ) označil návrh dohody medzi
Centrálnym štrajkovým výborom a vedením Železničnej spoločnosti,
a. s. ( ZSSK ) o podmienkach obnovenia nákladnej dopravy na
tratiach Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) za neprijateľný
a trvá na zastavení rozhodnutia o redukcii osobnej dopravy.
Generálni riaditelia ZSSK a ŽSR aj minister DPT Pavol Prokopovič sú veľmi
sklamaní touto reakciou CŠV OCŽ.
V priebehu dnešného dňa sa už naplnili všetky riziká štrajku,
tzn. ZSSK stratila
na tržbách minimálne 60 miliónov Sk a ŽSR 20 miliónov Sk. Vzhľadom na to, že každú
hodinu straty narastajú, generálni riaditelia oboch spoločností
i minister DPT sú pripravení rokovať aj v nočných hodinách,
ak bude mať ochotu CŠV OCŽ.
Ako sme už oznámili, ZSSK navrhuje
umožniť záujemcom o prevádzkovanie osobnej železničnej
dopravy s príslušnou licenciou uzatvoriť zmluvu medzi záujemcami
a ZSSK o prenájme techniky, technológie, koľajových
vozidiel. Navrhuje tiež zabezpečiť stretnutie ekonomických
odborníkov z odborových centrál na železnici a ZSSK , ktorí
prehodnotia analýzy nákladovosti, ktoré viedli ZSSK k redukcii osobnej dopravy na dotknutých
tratiach ŽSR .
Centrálnemu krízovému štábu železníc sa dnes podarilo
zabezpečiť obnovenie prevádzky na širokorozchodnej trati, a tým
z Ukrajiny prešli do Hanisky pri Košiciach dva nákladné vlaky
s rudou pre US Steel a opačným smerom dva vlaky s prázdnymi
vozňami. Zásobovanie US Steel bolo zabezpečené aj na trase
Turňa nad Bodvou – Veľká Ida pri preprave vápenca.
Vzhľadom na to, že zamestnanci v Devínskej Novej Vsi neštrajkovali
ZSSK mohla pripraviť ucelený vlak s nákladom
osobných automobilov z Volkswagenu, ktorý bol pripravený na
odchod smerom do Rakúska cez Marchegg. Vypravenie vlaku sa
oddialilo, pretože medzičasom rušňovodič vstúpil do štrajku.
ZSSK na jednej strane pociťuje tlak odborových
centrál, na druhej strane tlak firiem, ktorým dochádza materiál
a suroviny. Napríklad Duslo Šaľa má zásoby len do pondelka,
Kapa Štúrovo a CHZ Nováky len do nedele a Tepláreň Žilina a
Martin majú zásoby ešte na 5 dní.
Situácia na železnici sa podstatne
nezmenila
Štrajk železničiarov (20)
PhDr.
Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail:
cikovsky.milos@slovakrail.sk
, BRATISLAVA (02. februára 2003) - Dnes predpoludním sa situácia
na železnici podstatne nezmenila. Rozhodujúce uzlové železničné
stanice pokračujú v štrajku, a tým je celá železničná sieť
mimo prevádzky. Naďalej je v prevádzke širokorozchodná trať.
Smerom z Ukrajiny prichádzajú nákladné vlaky s železnou
rudou a opačným smerom odchádzajú vlaky s prázdnymi vozňami.
Predseda Predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Ing. Pavol Kužma dnes predpoludním
naliehavo vyzval CŠV na opätovné rokovanie o dohode o obnovení
nákladnej prepravy s tým, že je pripravený návrh predchádzajúcej
dohody rozšíriť. Podobne aj minister DPT Pavol Prokopovič
povedal, že je pripravený zapojiť sa do rokovaní, a tým
prispieť ku dosiahnutiu vzájomnej dohody.
Niektoré odborové zväzy odmietajú
štrajkovať
Štrajk železničiarov (26)
BRATISLAVA (3.2.2003) – Závažnosť
situácie, ktorá nastala v Železničnej spoločnosti, a. s. v súvislosti
s vyhlásením štrajku bez časového obmedzenia si po troch dňoch
uvedomujú aj Odborové združenia železničiarov (OZŽ). Dnes
predpoludním listom, adresovaným generálnemu riaditeľovi ZSSK Pavlovi Kužmovi, vyjadrili svoj nesúhlasný
postoj s centrálnym štrajkovým výborom členovia Základnej
organizácie ŽOS Trnava, a. s. Ako v liste uvádzajú:
„Sme toho názoru, že štrajk nepomôže Železničnej spoločnosti,
a. s., ich zamestnancom a celému hospodárstvu SR, a tým
pochopiteľne aj našej akciovej spoločnosti a jej zamestnancom.
Podporujeme Vaše nesmierne úsilie v doriešení vzniknutej nátlakovej
akcie, ktorej realizácia má a bude mať nedozierne následky
nielen na chod ZSSK , ale aj celej ekonomiky SR.
Nesúhlasíme s postojom centrálneho štrajkového výboru, ktorý
nie je ochotný prijať Vaše ústretové návrhy a neuvedomuje
si zodpovednosť za katastrofálne následky uskutočňovaných
krokov“.
Tiež Predstavenstvo a odborári ŽOS Vrútky, a. s. sú
znepokojení s narastajúcimi škodami v dôsledku štrajku železničiarov
a žiadajú zainteresované strany, aby si sadli za rokovací stôl
a neodchádzali od neho, pokiaľ tento problém urýchlene
nevyriešia.
Rušňovodiči v Haniske pri Košiciach
ukončili štrajk
Štrajk železničiarov (27)
BRATISLAVA
(3. 2. 2003) – Štrajkový výbor Federácie strojvodcov a
Odborové združenie železničiarov (OZŽ) pri Rušňovom depe
Haniska pri Košiciach dnes rozhodol o ukončení svojej činnosti
a oznámil vedúcemu depa, že všetci zamestnanci tohto rušňového
depa sú k dispozícii zamestnávateľovi.
Štrajk ohrozuje ďalšie spoločnosti
Štrajk železničiarov (28)
BRATISLAVA
(3.2.2003) – S pribúdajúcimi hodinami štrajku narastá počet
podnikov, ktoré žiadajú riešiť mimoriadnu situáciu v súvislosti
s problémami so zásobovaním surovinami, materiálom a expedíciou
hotových výrobkov.
Vedenie Železničných opravovní a strojární Zvolen
prerokovalo mimoriadne zložitú situáciu, ktorá v podniku
nastala a oznamuje, že pri dlhšie trvajúcom štrajku dôjde k
výraznému obmedzeniu a možno aj zastaveniu práce s ďalšími
ťažkými dopadmi na spoločnosť (strata obchodných príležitostí,
zníženie zárobku, prepúšťanie...). Napriek tomu vyjadrujú
plnú podporu a dôveru Predstavenstvu Železničnej spoločnosti
v rokovaní s odborovými centrálami.
Urýchlené doriešenie situácie nákladnej prepravy žiada aj
spoločnosť Dolvap, s. r. o., Varín, ktorá dodáva pre hutné
a sklárske firmy v Českej republike dolomit, vápenec a vápno
pre výrobu surového železa a skla. Ako uvádzajú, štrajk železničiarov
im spôsobil úplné zastavenie expedície a výrazné obmedzenie
výroby. Ďalšie pokračovanie štrajku bude mať za následok
úplné odstavenie výroby. Denne strácajú na tržbách milión
korún.
Spoločnosť Moravia Steel, a. s. Třinec oznamuje vedeniu ZSSK , že bola prinútená
hľadať náhradné riešenie odklonením tranzitu cez susedné
štáty a nahradením železničnej dopravy dopravou
automobilovou. Dôvodom je hrozba viacdňového štrajku na
slovenských železniciach.
Spoločnosť Colspedia, spol. s r.o. dôrazne žiada o
pristavenie vozňov pre jej zákazníka, ktoré sa nachádzajú v
Zriaďovacej stanici Žilina. V opačnom prípade im hrozí
odstavenie výroby a strata domácich aj zahraničných trhov.
Od štrajku odstúpili ďalší odborári
Štrajk železničiarov (29)
BRATISLAVA (3.2.2003) – Odborové združenie východoslovenských
prekladísk v Čiernej nad Tisou v počte 295 členov dňa 3.2.2003
od 17. hod. odstupuje od štrajku zamestnancov železníc.
Napriek odstupu od štrajku naďalej podporujú zámery štrajku.
Štrajk na železniciach je prerušený
Štrajk železničiarov (30)
BRATISLAVA
(3.2.2003) - Okresný súd Bratislava I dnes krátko po 18 hodine
vydal predbežné opatrenie, ktorým nariadil prerušenie štrajku
železničiarov dovtedy, kým právoplatne nerozhodne o jeho prípadnej
nezákonnosti.
Generálny riaditeľ Železníc SR ( ŽSR ) Ing. Ladislav
Saxa a predseda Predstavenstva a generálny riaditeľ Železničnej
spoločnosti, a. s. ( ZSSK ) vydali krátko po rozhodnutí Okresného súdu
Bratislava I o prerušení štrajku železničiarov nariadenie o
obnove prevádzky v nákladnej a osobnej doprave .
Ako prvé na trať vyjdú nákladné vlaky, ktoré povezú
strategické suroviny a výrobky pre podniky. Postupne sa bude
obnovovať medzinárodná a vnútroštátna osobná doprava.
Východiskovým časom obnovy dopravy je 23 hodina, keďže v
tomto čase došlo k zastaveniu doprave pred štrajkom, a teda
jej obnovenie v tomto čase je výhodné z technologického hľadiska.
Úplné obnovenie osobnej dopravy podľa nového ( redukovaného)
cestovného poriadku možno očakávať až zajtra.
Podľa nariadenia GR sú zamestnanci oboch železničných spoločností
povinní okamžite začať vykonávať prácu podľa pracovnej
zmluvy.
Dnes popoludní pokračuje rokovanie o
odvrátení štrajku
Štrajk železničiarov (18)
PhDr. Miloš Čikovský,
Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., e-mail: cikovsky.milos@slovakrail.sk
, BRATISLAVA (1. február 2003) – Železničná doprava v celej
sieti Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) nebola v
priebehu dnešného dňa obnovená, pretože zamestnanci rozhodujúcich
uzlov a železničných staníc pokračujú v štrajku. Centrálny
krízový štáb pripravuje opatrenia na zabezpečenie nákladnej
dopravy pre US Steel, Elektráreň Vojany, Volkswagen Bratislava
a ďalšie strategické podniky.
Dnes popoludní zaslal predseda Predstavenstva a generálny
riaditeľ Železničnej spoločnosti, a. s., Ing. Pavol KUŽMA písomný
návrh dohody medzi Centrálnym štrajkovým výborom a vedením
Železničnej spoločnosti, a. s. o podmienkach obnovenia nákladnej
dopravy na tratiach ŽSR .
Uvádza sa v nej, že Centrálny štrajkový výbor odborových
centrál na železnici (CŠV OCŽ) a vedenie Železničnej spoločnosti,
a. s. ( ZSSK ) si uvedomujú, že doterajší spôsob štrajku
prináša obrovské, nenahraditeľné straty nielen železniciam,
ale všetkým občanom SR. V záujme maximálnej eliminácie strát
a obnovenia nákladnej dopravy na tratiach ŽSR odporúča sa v návrhu
dohody prijať viaceré opatrenia.
Navrhuje umožniť záujemcom o prevádzkovanie osobnej železničnej
dopravy s príslušnou licenciou uzatvoriť zmluvu medzi záujemcami
a ZSSK o prenájme techniky, technológie, koľajových
vozidiel.
Ďalej sa navrhuje zabezpečiť stretnutie ekonomických odborníkov
z odborových centrál na železnici a ZSSK , ktorí
prehodnotia analýzy nákladovosti, ktoré viedli ZSSK k redukcii osobnej dopravy na dotknutých
tratiach ŽSR .
Možno očakávať, že ešte dnes sa uskutoční rokovanie
predsedu Predstavenstva a generálneho riaditeľa ZSSK Ing. Pavla Kužmu s CŠV OCŽ za účasti
ministra DPT Pavla Prokopoviča.
Železničná doprava bola obnovená
Štrajk železničiarov (31 )
Bratislava
(4.2.2003) - Železničná doprava bola obnovená v celej sieti
ŽSR , dnes ráno odišli všetky osobné vlaky a rýchliky
podľa nového
redukovaného cestovného poriadku. Vzhľadom na rozsiahle zmeny
v redukcii
osobnej železničnej dopravy pripravila Železničná spoločnosť
( ZSSK ), a. s.
tlač nového celosieťového cestovného poriadku, ktorý je
platný od 2.
februára. Mimoriadne vydanie celosieťového cestovného
poriadku s
celoslovenskou pôsobnosťou môže verejnosť získať výmenou
za doteraz platný
celosieťový cestovný poriadok v predajných miestach Železničnej
spoločnosti, a.s. na železničných
staniciach: Košice, Prešov, Poprad, Liptovský Mikuláš, Vrútky,
Žilina,
Čadca, Trenčín, Zvolen, Banská Bystrica, Brezno, Nitra,
Bratislava, alebo
v označených osobných pokladniciach na železničných
staniciach:
Ružomberok, Kraľovany, Dolný Kubín, Kysucké Nové Mesto,
Považská Bystrica,
Púchov, Trenčianska Teplá, Nové Mesto nad Váhom, Prievidza,
Čierna nad
Tisou, Humenné, Kysak, Michalovce, Plešivec, Spišská Nová
Ves, Trebišov,
Kúty, Malacky, Nové Zámky, Šaľa, Leopoldov, Topoľčany,
Trnava, Komárno,
Štúrovo, Turčianske Teplice, Levice a Lučenec. Pre tých,
ktorí si doteraz
nestihli zakúpiť cestovný poriadok platný pre tento rok ponúkame
možnosť
predaja jeho mimoriadneho vydania v predajných miestach na železničných
staniciach Košice, Prešov, Poprad Tatry, Liptovský Mikuláš,
Vrútky,
Žilina, Čadca, Trenčín, Zvolen, Banská Bystrica, Brezno,
Nitra a
Bratislava.
Mimoriadne vydanie celosieťového cestovného poriadku je v
predaji
verejnosť si ho môže zakúpiť za 50 Sk. Informácie o zmenách
v cestovnom
poriadku ŽSR a Železničnej
spoločnosti, a.s. sú pre verejnosť k dispozícii
aj v informačných kanceláriách na železničných staniciach:
Bratislava
hlavná stanica, Košice, Prešov, Poprad Tatry, Zvolen, Žilina,
Banská
Bystrica, Čadca a Nové Zámky, ďalej na výveskách v
priestoroch
železničných staníc, alebo na internetových stránkach www.slovakrail.sk .