MINISTERSTVO  DOPRAVY, PÔŠT

A TELEKOMUNIKÁCII 

SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Číslo: 2593/M - 2002

 

 

Materiál na rokovanie                                                                            

vlády SR

 

 

 

 

 

 

 

Dodatok k materiálu

Správa o  postupe a priebehu transformácie Železníc Slovenskej republiky

_______________________________________________________________________

 

 

 

Podnet:                                                                                    Obsah materiálu:

 

Na základe rokovania vlády SR                                                       1. Predkladacia správa
zo dňa 8. 1. 2003 k Zmluve o výkonoch                                          2. Dodatok k materiálu
vo verejnom záujme pri prevádzkovaní                                      3. Tabuľky
osobnej dopravy na dráhe na rok 2003                                        

 

 

 

 

 

 

P r e d k l a d á:

 

Pavol  P r o k o p o v i č

minister dopravy, pôšt a telekomunikácií

Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

 

 

                                                          Bratislava, január 2003

PREDKLADACIA SPRÁVA

 

         Dodatok k materiálu Správa o postupe a priebehu transformácie Železníc Slovenskej republiky sa predkladá na základe rokovania vlády SR zo dňa 8. 1. 2003 k Zmluve o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní osobnej dopravy na dráhe na rok 2003.

            Tento dodatok obsahuje pripravené riešenie redukcie dopravy na jednotlivých traťových úsekoch pre rok 2003, kilometrickú vzdialenosť, vlakové kilometre, spotrebu nafty a celkový efekt úspory nákladov. K redukcii pristúpila Železničná spoločnosť, a. s. z dôvodu stanovenia pevnej čiastky vyplývajúcej zo Zákona o štátnom rozpočte 4,33 mld. Sk na výkony vo verejnom záujme pri prevádzke osobnej dopravy. Toto zníženie výkonov vychádza
z plánovaných tržieb a nákladov zohľadňujúcich rast vstupov ako i výšku dotácie určenenú v štátnom rozpočte na rok 2003.

            Významným kritériom pre rozhodovanie o obmedzení prevádzky osobnej dopravy na konkrétnom vlakovom úseku boli ukazovatele nákladovosti resp. výnosnosti. Ďalším kritériom bol súbeh železničnej trate s cestou v danom úseku, veľkosť prepravných prúdov cestujúcich a technologické podmienky realizácie dopravy na danom úseku (obraty súprav,...).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vplyv výšky dotácie na výkony vo verejnom záujme na rok 2003
pri prevádzkovaní osobnej dopravy na dráhe

 

Posledný návrh ZVVZ na rok 2003, ktorý bol predložený vláde SR bol spracovaný v intenciách návrhu štátneho rozpočtu, t. j. výška úhrady zo štátneho rozpočtu (pôvodne 4,3 mld. Sk a v súčasnosti 4,33 mld. Sk – z dôvodu ponechania zliav dôchodcom) určená na výkony vo verejnom záujme je pevná a konečná. K tejto čiastke a očakávaným tržbám musel byť prispôsobený i rozsah výkonov. Trate a kritéria, ktoré boli podkladom pre zrušenie osobnej dopravy na dráhach sa nachádzajú v prílohe č. 1.

Výsledným efektom dôkladnej analýzy je pozastavenie verejnej osobnej dopravy prevažne na regionálnych tratiach. Príloha č. 2  obsahuje pripravené riešenie redukcie dopravy na jednotlivých traťových úsekoch pre rok 2003, kilometrickú vzdialenosť, vlakové kilometre, spotrebu nafty a celkový efekt úspory nákladov. 

 

Kritéria pre zrušenie osobnej dopravy

 

            Významným kritériom pre rozhodovanie o obmedzení prevádzky osobnej dopravy na konkrétnom vlakovom úseku boli ukazovatele nákladovosti resp. výnosnosti. Posudzované trate vykazujú v priemere 5,7 Sk nákladov na každú Sk tržieb, ktoré by pri zastavení dopravy na daných úsekoch boli stratené. Ďalším kritériom bol súbeh železničnej trate s cestou v danom úseku a technologické podmienky realizácie dopravy na danom úseku (obraty súprav,...).

 

Vyhodnotenie vplyvov v dôsledku zrušenia tratí

 

Zo štúdie, ktorá sa zaoberala modelovým porovnaním emisií z cestnej a železničnej dopravy na regionálnych dráhach spracovanej VÚD Žilina vyplynuli nasledovné závery:

Pri porovnaní hodnôt mernej spotreby a merných emisií pre priemerné železničné  i cestné vozidlá v osobnej i nákladnej doprave sa dospelo k záveru, že železničná doprava  v hodnotenom regióne je environmentálne i ekonomicky priaznivejšia ako cestná doprava. Iba v prípade porovnania mernej spotreby samotného motorového voza M811 s autobusom typovej rady C 734 sú prakticky zhodné výsledky, čo súvisí s výkonovo obdobným hnacím dieselovým agregátom  na železničnom i cestnom vozidle a s nižším počtom prepravovaných osôb na železničnom vozidle pri zvolenom kapacitnom využití. Environmentálna výhodnosť železničnej dopravy sa oproti autobusovej prejavuje hlavne pri väčších dopravných prúdoch a vysokom kapacitnom využití dopravných prostriedkov. Využitie jednotlivých spojov závisí od vhodnosti zavedenia trasy, ale aj od konkurencie jednotlivých druhov dopráv, čo vedie k rozdeleniu prepravných prúdov cestujúcich medzi konkurujúcimi druhmi dopráv.

Keďže sa jedná len o trate s nízkym prepravným prúdom a súčasne boli vybraté v prevažnej miere  trate, kde sa prevádzka uskutočňuje na dieselovú trakciu, environmentálna výhodnosť železničnej dopravy je porovnavateľná a v niektorých prípadoch je len o málo výhodnejšia ako autobusová doprava.