Nielen železnice si z nás robia dobrý
deň
Nový deň 14.10.2003, yva, BRATISLAVA
- Odbor finančnej kontroly Ministerstva financií SR (MF) pri
kontrole hospodárenia 13 subjektov uskutočnenej v prvom polroku
zistil viaceré porušenia zákonov a predpisov v celkovej sume
prevyšujúcej 1,052 mld. korún. Ako vyplýva z údajov
zverejnených ministerstvom, nedostatok v najvyššej hodnote
zistila kontrola u Železníc SR, ktoré použili úver vo výške
880,8 mil. korún na iné účely, než na ktoré ich schválila
vláda. Úrad pre verejné obstarávanie SR porušil zákon o
účtovníctve, nesprávne vykazoval bežné výdavky a nesprávne
evidoval majetok Phare. Zistenia na úrade vyčíslil kontrolný
odbor MF v sume 81,3 mil. korún. Na ministerstve obrany zistila
kontrola porušenie rozpočtovej disciplíny v objeme 79 mil. korún,
kontrolovaný subjekt tiež neoprávnene použil prostriedky na
rozpočtový program Sanačné a monitorovacie práce v sume 1,4
mil. korún. Ministerstvo školstva porušilo rozpočtovú
disciplínu v sume 8,2 mil. korún tým, že nedodržalo účelovosť
rozpočtových prostriedkov. Krajský úrad Nitra financoval
kapitálové výdavky z bežných výdavkov v sume asi 100-tisíc
korún, pričom nedôsledne kontroloval aj vyúčtovanie dotácií.
Zákon o účtovníctve porušilo ministerstvo výstavby a regionálneho
rozvoja v sume 1,2 mil.
korún, účtovníctvo nesprávne viedli aj na ministerstve
spravodlivosti a na Krajskom úrade v Žiline. Častým
nedostatkom je aj nedôsledné vykonávanie predbežnej finančnej
kontroly a nevykonanie vnútorného auditu. Otvorenou zostáva otázka,
čo by sa asi stalo malým, stredným podnikateľom a živnostníkom,
keby napríklad v takých výškach, ako sú spomínané vo výsledkoch
odboru finančnej kontroly ministerstva financií, nezaplatili včas
dane.
Rezort dopravy čaká vlna privatizácie
14.10.2003,
Danielis Juraj - MDPT SR plánuje po transformácii niektorých
štátnych organizácií na akciové spoločnosti ich majetok
predať - čiastočne alebo úplne. Rovnako sa uvažuje o predaji
ďalších podielov pri podnikoch, v ktorých už investori svoj
majetkový podiel získali.
Správa ciest druhej a tretej triedy by od začiatku budúceho
roka mala zo Slovenskej správy ciest prejsť na samosprávne
kraje. O diaľnice a rýchlostné komunikácie by sa podľa plánu
transformácie správy ciest najneskôr od roku 2006 mala starať
novovzniknutá diaľničná spoločnosť. Jej akcie budú v
stopercentnom vlastníctve štáte, pričom bude zodpovedná aj
za výber peňazí za diaľničné nálepky a neskôr mýto. Štát
už dnes uvažuje o prípadnom predaji časti jej budúceho
majetku.
V prípade Železničnej spoločnosti sa zatiaľ uvažuje o jej
čiastočnej privatizácií. Po oddelení nákladnej a osobnej
dopravy, čo splní nariadenie Európskej únie o oddelenom účtovníctve
oboch typov dopravy, prichádza do úvahy predaj nákladnej
dopravy. Tá v súčasnosti tvorí komerčnú zložku činnosti a
spoločnosti prináša dve tretiny výnosov. Možná privatizácia
je v súčasnosti v štádiu diskusií, inú formu ako cez verejnú
súťaž však ministerstvo už teraz vylučuje.
Príspevková organizácia Slovenská správa letísk postupne
zanikne. Letiská sa najskôr osamostatnia ako akciové spoločnosti
so stopercentnou účasťou štátu, pričom časť akcií budú
vlastniť krajské samosprávy. Na začatie výberu poradcu pre
vstup strategických investorov do letísk - v prvej fáze do
bratislavského a košického - má ministerstvo tri termíny. Na
konci roka 2005 by však už podľa plánu chcelo konkrétnych
investorov odporučiť vláde.
Návrh predaja 89,5% štátneho podielu v Slovenských aerolíniách
ministerstvo pripravuje na jedno z budúcoročných rokovaní vlády.
Podľa európskych pravidiel do vstupu Slovenska do EÚ štát môže
predať maximálne 49% akcií leteckého dopravcu, a to
mimoslovenskému záujemcovi. Podľa hovorcu ministerstva Tomáša
Šarlušku je teda pravdepodobné, že bude vláda o predaji
podielu v aerolinkách, ktorý si rezort vlani zvýšil vkladom
troch - v súčasnosti už predaných - ruských lietadiel,
rozhodovať až po vstupe do únie.
O ďalšom predaji 49% akcií Slovenských telekomunikácií sa
zatiaľ nerozhodlo. V prípade, že by však štát chcel predať
svoj zvyšný podiel, bude musieť akcie prednostne ponúknuť súčasnému
väčšinovému vlastníkovi - spoločnosti Deutsche Telekom.
Ministerstvo v posledných mesiacoch tiež s nemeckým akcionárom
rokuje o vrátení Rádiokomunikácií, odštepného závodu ST,
späť do ich vlastníctva. Deutsche Telekom už prevod odsúhlasil,
spôsob však pracovná skupina akcionára a ministerstva ešte
nespresnila. Jednou z alternatív je práve výmena Rádiokomunikácií
za štátne akcie ST.
VLÁDA: Mala by už rozhodnúť o konečnej
podobe štátneho rozpočtu
Vládny kabinet bude rokovať v utorok od
10:00 hod. na Úrade vlády v Bratislave
BRATISLAVA 13. 10.2003 - Záverečné rokovanie,
ako aj hlasovanie ministrov o návrhu budúcoročného štátneho
rozpočtu (ŠR) bude hlavným bodom utorkového rokovania vlády.
Štátny rozpočet na budúci rok počíta so schodkom 59,6 mld.
Sk, pričom príjmy rozpočtu by mali dosiahnuť 250 mld. Sk a výdavky
309,6 mld. Sk. Deficit verejných financií rozpočtuje
ministerstvo financií v budúcom roku na úrovni 3,9 %
predpokladanej tvorby hrubého domáceho produktu, čo zodpovedá
schodku verejných financií vo výške 50,3 mld. Sk.
Uplynulý týždeň vláda navýšila výdavky ŠR v niekoľkých
kapitolách. Na investičné stimuly do rezortu hospodárstva uvažuje
minister financií použiť 300 mil. Sk, ktoré boli pôvodne vyčlenené
na valorizáciu platov v školstve. Minister hospodárstva Pavol
Rusko však prostriedky určené na zvyšovanie miezd v školstve
nechce, mali by sa podľa neho nájsť prostriedky v iných
kapitolách alebo by sa mal navýšiť deficit vo výdavkovej časti
rozpočtu o 0,1 % HDP. Stále nie je uzavretá ani otázka
priamych platieb poľnohospodárom, ktoré by mali podľa väčšiny
vo vláde dosiahnuť 50 % priemeru členských krajín Európskej
únie. SMK však stále trvá na 55-percentnej úrovni.
Ministri by sa mali v utorok zaoberať aj návrhom na zrušenie
predaja akciového podielu v spoločnosti Slovenská autobusová
doprava (SAD) Bratislava firme Connex. Spoločnosť Connex, ako
najvhodnejšieho nadobúdateľa akcií SAD Bratislava, vybrala výberová
komisia v marci minulého roka. Za 49-percentný podiel v SAD
Bratislava mala firma zaplatiť 401,623 mil. Sk a po splnení
stanovených podmienok mala možnosť kúpiť ďalší 17-percentný
podiel za 139,337 mil. Sk. Connex však neskôr vyjadril
nespokojnosť s podmienkami prevodu druhého balíka akcií.
Zmena bratislavského zdravotníctva je taktiež jedným z bodov
zasadnutia vlády. Od novej koncepcie si minister Rudolf Zajac sľubuje
úsporu nákladov. Predpokladané výnosy z odpredaja budov a
pozemkov bratislavských zdravotníckych zariadení odhaduje na 2,354
mld. Sk. Predávať sa bude rozostavaný komplex na Rázsochách,
ako aj liečebný ústav na Krásnej Hôrke, satelity Fakultnej
nemocnice na Partizánskej a Hlbokej ceste.
Ministerstvo hospodárstva SR (MH) navrhuje doplniť kritériá
pre výberové konanie na funkciu predsedu Správy štátnych
hmotných rezerv SR (SŠHR) o oprávnenie na oboznamovanie sa s
utajovanými skutočnosťami. Ako vyplýva z materiálu, ktorým
sa bude zaoberať kabinet, úspešný uchádzač o post predsedu
SŠHR musí prejsť previerkou pre stupeň utajenia Prísne tajné.
MH, ktoré požaduje rozšíriť aj kritérium požadovaného
vzdelania o právnický smer, by malo vyhlásiť nový tender na
funkciu predsedu SŠHR hneď po schválení dodatočných kritérií
vládnym kabinetom.
Čína dokončila tunel v Tibetu ve výšce
4264 metrů nad mořem
PEKING 13. 10.2003
- Tři kilometry dlouhý tunel v nadmořské výšce 4264 metrů
nad mořem dokončil v neděli tým dělníků, který buduje vůbec
první železnici na území Čínou ovládaného Tibetu. Všech
sedm hlavních tunelů, které na této mimořádné trati budou,
je tak nyní dostavěno. Oznámila to dnes agentura AP s odvoláním
na zdroje čínské vlády.
Projekt železnice, který bude stát více než tři miliardy
dolarů, Čína oficiálně označuje za důležitý příspěvek
rozvoji chudého západu země. Kritici kontroverzního projektu
se však obávají, že železnice zvýší možnost kontroly
čínských úřadů nad Tibetem a především vzhledem k očekávanému
přílivu etnických Číňanů do oblasti zničí originální
tibetskou buddhistickou kulturu.
Peking argumentuje tím, že tibetská ekonomika díky železnici
ušetří především za nákladní dopravu, kterou nyní zajišťují
kamiony po zastaralé dvouproudé silnici. Výstavba železnice o
délce 1110 kilometrů z města Golmud do tibetské metropole
Lhasy začala v červnu 2001 a má být uzavřena v roce 2007.
Na své trase vlak vystoupá až do výšky 5072 metrů. Aby byli
pasažéři chráněni před řídkým vzduchem velehor, bude ve
vagónech podobně jako v letadlech uměle udržován normální
atmosférický tlak. Také dělníci pracující na stavbě
tunelu protínajícího horu asi 80 kilometrů od Lhasy museli
nosit kyslíkové masky, aby byli schopni v řídkém vzduchu
pracovat.
Porušenia zákonov vyčíslili na
miliardu
14.10.2003 -
Odbor finančnej kontroly MF SR zistil v prvom polroku pri
kontrole hospodárenia 13 subjektov viaceré porušenia zákonov
a predpisov spolu za viac ako 1 mld Sk. Nedostatok v najvyššej
hodnote zistila kontrola v Železniciach SR (ŽS SR), ktoré použili
úver 880,8 mil. Sk na iné účely ako to schválila vláda. Úrad
pre verejné obstarávanie (UVO) porušil zákon o účtovníctve,
nesprávne vykazoval bežné výdavky a nesprávne evidoval
majetok PHARE. Zistenia na úrade vyčíslila kontrola v sume 81,3
mil. Sk.
Akcie telekomunikácií zmenia správcu
14.10.2003,
Danielis Juraj - Akcie a.s. Slovenské telekomunikácie, ktoré v
súčasnosti spravuje MDPT SR, zrejme ešte pred vstupom
Slovenska do EÚ prejdú pod správu inej štátnej inštitúcie.
"Keďže ide o problém, ktorý sa týka viacerých
rezortov, je to zatiaľ v rovine diskusií," povedal pre HN
hovorca ministerstva Tomáš Šarluška s tým, že presun akcií
nesúvisí s ich pripravovaným predajom. Zmenu výkonu akcionárskych
práv podľa európskych smerníc nariaďuje aj národná
politika pre elektronické komunikácie. Príčinou je potreba
oddeliť dve protichodné činnosti rezortu dopravy: Ministerstvo
by nemalo zároveň vlastniť akcie dominantného operátora a
tvoriť telekomunikačnú legislatívu na plne liberalizovanom
trhu či regulovať trh prostredníctvom telekomunikačného úradu.
Presunom výkonu akcionárskych práv by sa podmienky mali
zrovnoprávniť aj pre iných operátorov pevnej hlasovej služby.
"Z minoritného podielu akcií Slovenských telekomunikácií
v štátnom vlastníctve správcu zmení len tých 34%, ktoré má
v súčasnosti ministerstvo dopravy. Ďalších 15% zostane na
Fonde národného majetku tak, ako doteraz," hovorí generálny
riaditeľ sekcie pôšt a telekomunikácií na ministerstve,
Viliam Podhorský. Transakcia štátnej správe podľa neho nespôsobí
žiadne mimoriadne výdavky. Ako pre HN uviedli predstavitelia
telekomunikácií, je predčasné hovoriť, akým spôsobom a či
sa ich vôbec presun výkonu akcionárskych práv dotkne. Presun
správy akcií podľa zdrojov z ministerstva v budúcnosti pripadá
do úvahy aj pri iných podnikoch so štátnou majetkovou účasťou,
napríklad pri Železničnej spoločnosti. Malo by sa tým predísť
zvýhodňovaniu železničného dopravcu vo vzťahu k vlastníkovi
infraštruktúry - Železniciam SR.
Finančná kontrola zistila na
ministerstvách nedostatky za...
14.10.2003 - Odbor finančnej
kontroly ministerstva financií zistil pri kontrole hospodárenia
13 subjektov viaceré porušenia zákonov a predpisov v celkovej
sume prevyšujúcej 1 mld Sk. Nedostatok v najvyššej hodnote
zistila kontrola v železniciach, ktoré použili úver 880,8 mil.
na iné účely, ako schválila vláda.
Škody na Úrade pre verejné obstarávanie kontrolný odbor
ministerstva vyčíslil na 81,3 mil. Úrad porušil zákon o účtovníctve,
keď nesprávne vykazoval bežné výdavky a zle evidoval majetok
PHARE. Ministerstvo školstva porušilo rozpočtovú disciplínu
vo výške 8,2 mil. tým, že nedodržalo účelovosť rozpočtových
prostriedkov.
Zástupcovia železníc Európy a Ázie
budú rokovať o Transsibírskej magistrále
Poprad 14. 10.2003 - O význame
Transsibírskej magistrály (TSM) pre medzinárodnú prepravu,
tarifnej politike, rozvoji kontajnerovej prepravy, možnostiach
využitia ruských morských prístavov v prepravách po TSM, ale
i zavádzaní nových služieb pre prepravcov budú rokovať zástupcovia
železníc Európy a Ázie, ktorí sa stretnú 15. a 16. októbra
v Poprade na 12. zasadnutí Koordinačnej rady pre Transsibírsku
prepravu. Transsibírska magistrála je dvojkoľajná
elektrifikovaná trať s dĺžkou viac ako 10 000 kilometrov. Spája
Japonsko, Južnú Kóreu s Fínskom, strednou a južnou Európou.
V roku 2001 si v Ruskej federácii pripomenuli jej 100. výročie.
Technické parametre umožňujú ročne prepraviť 100 miliónov
ton tovarov, pričom objem zahŕňa aj tranzitnú prepravu 200
tisíc kontajnerov z ázijsko - tichooceánskeho regiónu do Európy
a Strednej Ázie. Čas prepravy ucelených kontajnerových vlakov
je zo stanice Nachodka na Ďalekom východe do ukrajinského Čopu
13,5 dňa a do Berlína cez Poľsko 14,5 dňa. O podujatí
informoval TASR odbor komunikácie Železničnej spoločnosti, a.
s.
ZSSK hľadajú záujemcov o prenájom
Tatranských lanových dráh
Bratislava 14.10.2003 - Železničná
spoločnosť ( ZSSK ) vyhlasuje pre potenciálnych investorov výberové
konanie na prenájom jej Tatranských lanových dráh. Táto ich
organizačná zložka zabezpečujúca prevádzku lanových dráh
v Starom Smokovci, Tatranskej Lomnici a na Skalnatom Plese je síce
zisková, ale ZSSK nemá dostatok zdrojov na jej nutnú obnovu a ďalší
rozvoj. Informuje o tom vedúci oddelenia správy a evidencie
majetku ZSSK Vladimír Škvarek s tým, že po zhruba 10-ročnom
prenájme železnice už teraz nevylučujú ani priamy odpredaj
Tatranských lanových dráh. Konkretizuje, že vlani do ich prevádzky
ZSSK vložili zhruba 90
miliónov Sk ale výnosy predstavovali až 111 miliónov Sk.
"Tatranské lanové dráhy sú síce pre nás ziskové ale hľadáme
investorov, ktorí by zabezpečili ďalší rozvoj cestovného
ruchu v regióne Vysokých Tatier. Pre nás je to pri našej
finančnej situácii problematické," dodáva pre TASR Škvarek.
Ponuky na prenájom môžu záujemcovia o prevádzkovanie tejto
organizačnej jednotky ZSSK posielať do 27. októbra tohto roku. V zimnom
období Tatranské lanové dráhy pritom zabezpečujú aj prevádzku
lyžiarskych trás.
O magistrále
15.10.2003
- Železničná spoločnosť ( ZSSK ) je organizátorom
rokovania o význame Transsibírskej magistrály a možnostiach
využitia ruských morských prístavov. Technické parametre umožňujú
ročne prepraviť 100 miliónov ton tovarov, pričom objem zahŕňa
aj tranzitnú prepravu 200-tisíc kontajnerov z ázijsko-tichooceánskeho
regiónu do Európy a Strednej Ázie. Čas prepravy ucelených
kontajnerových vlakov je zo stanice Nachodka na Ďalekom východe
do ukrajinského Čopu 13,5 dňa a do Berlína cez Poľsko 14,5 dňa.
Podujatie sa začína dnes v Poprade.
Oceľové tátoše
15.10.2003
- Veľkému záujmu verejnosti sa tešia mašinky - starenky s
tradovanými prezývkami „zelený Anton“, „šľachtičná“,
„bobina“ či „modrý šíp“, vystavené v areáli Rušňového
depa vo Vrútkach. Počas minulotýždňovej medzinárodnej výstavy
Žel-rail 2003 si podľa informácií z Rušňového depa koľajové
tátoše pozrelo približne tritisíc ľudí.
Železniční policajti zadržali
viacero utečencov
BRATISLAVA 14. 10.2003 - Železničným
policajtom sa v uplynulých dňoch podarilo na Železničnej
stanici Bratislava východ zadržať viacero cudzincov bez
dokladov. Tí sa na našom území zdržiavali nelegálne a mali
namierené do Rakúska. V pondelok dopoludnia pri kontrole
vlakovej zásielky policajti spozorovali v koľajisku neznámu ženu
a muža, ktorí sa pred hliadkou dali na útek. Policajti ich však
dostihli ešte v obvode stanice, išlo o dvoch mladých Moldavčanov.
Oveľa početnejšiu skupinu dvanástich mladých Gruzíncov aj s
deťmi zadržali na tej istej stanici v noci z nedele na pondelok.
Cudzinci sa na našom území tiež zdržiavali nelegálne a
takisto ako Moldavčania skončili na oddelení hraničnej a
cudzineckej polície v Jarovciach. Agentúru SITA informoval
hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Stonožky zastavili vlak
BRATISLAVA 14. 10.2003 - V japonských
horách kvôli roju stonožiek museli neplánovane zastaviť vlak.
Šesťcentimetrové stonožky pokryli 400 metrov dlhý úsek
trate neďaleko Osaky na západe krajiny. Vlaková súprava s
jedným vagónom a dvoma cestujúcimi musela zastaviť, keď si
rušňovodič uvedomil, že sa dostali do roja hmyzu. Kým vlak
zastal, mnoho z nich rozmliaždili. Stonožky obľubujú prítmie
a k stretnutiu došlo na zatienenom úbočí kopca.
Správna rada ŽSR naštartovala
reformy
BRATISLAVA 16. 10.2003 - K 1. januáru
2004 vzniknú v Trnave, Žiline, Zvolene a v Košiciach štyri
oblastné riaditeľstvá, ktoré nahradia doteraz existujúcich
25 Správ ŽDC (Železničnej dopravnej cesty). Následne sa od 1.
januára 2005 odčlení správcovská činnosť od údržby trate.
Hlavným cieľom odčlenenia je vytvorenie vzájomného "podnikateľského
vzťahu". Rozhodla o tom Správna rada Železníc SR ( ŽSR ) na svojom
stredajšom zasadnutí na ktorom prerokovala a schválila Návrh
zmeny Organizačného poriadku ŽSR . Agentúru SITA o
tom informovala Dana Hurtová z Odboru komunikácie a medzinárodných
vzťahov ŽSR .
Ako ďalej uviedla D. Hurtová ŽSR touto zásadnou reformou sledujú dodržanie
Smerníc Európskeho Parlamentu, ktoré odporúčajú vytvorenie
modelu systému riadenia železníc členských krajín Európskej
únie a tiež aj odstránenie príčin súčasného ekonomického
stavu ŽSR . Realizácia schválených zmien bude mať podľa
Správnej rady ŽSR výrazný dopad na všetky stupne riadenia.
ŽSR od budúceho roku s veľkou zmenou
riadenia, prepustia až 330 zamestnancov
Bratislava 15. 10.2003 - Správna rada
Železníc SR ( ŽSR ) dnes schválila kľúčový návrh zmeny
organizačného poriadku spoločnosti, ktorý povedie k
prepusteniu asi 330 ich zamestnancov.Informuje o tom hovorkyňa ŽSR Nela Blašková s
tým, že po prepustení spomenutého počtu riadiacich pracovníkov
z generálneho riaditeľstva i nižších správnych jednotiek sa
vo firme očakávajú ročné úspory na mzdových nákladoch v
objeme asi 140 miliónov Sk. "Doteraz medzi riadiacimi
zamestnancami ŽSR dochádzalo k duplicitnému plneniu úloh. Teraz
to odstránime," pokračuje Blašková.V zmysle odobrených
zmien konkrétne príde k tomu, že už k začiatku budúceho
roku vzniknú popri bratislavskom generálnom riaditeľstve aj štyri
nové oblastné riaditeľstvá ŽSR v Trnave, Žiline,
Zvolene a v Košiciach, ktoré nahradia doteraz existujúcich až
25 Správ Železničnej dopravnej cesty. Od začiatku roka 2005
bude potom proces zmien na ŽSR pokračovať odčlenením správcovskej činnosti
od údržby trate, ktorého hlavným cieľom je vytvorenie vzájomného
podnikateľského vzťahu. ŽSR chcú týmito zmenami zabezpečiť dodržanie
smerníc Európskej únie, ktoré pojednávajú o odporúčaných
modeloch systému riadenia železníc v jej členských krajinách.
Reforma má tiež odstrániť príčiny súčasného ekonomického
stavu ŽSR , ktoré sú vysoko zadlžené. ŽSR vznikli transformáciou
slovenských železníc na dva samostatné subjekty k začiatku
roku 2002. ŽSR spravujú a prevádzkujú železničnú dopravnú
cestu a zriaďujú a prevádzkujú aj železničné telekomunikačné
a rádiové siete. Druhá firma, Železničná spoločnosť, a. s.
má na starosti vlastnú osobnú i nákladnú železničnú
prepravu.
Reformy hodnotia po roku pôsobenia vlády
analytici pozitívne
Bratislava 15. 10.2003 - Vo verejných
financiách, kde je základom zvýšenie transparentnosti vo
verejných rozpočtoch, dochádza podľa ministra financií Ivana
Mikloša k zásadnej reforme. "Zaviedli sme tiež tvrdé
rozpočtové obmedzenia. Už v tomto roku došlo k zásadnému
zlepšeniu a uskutočňované reformy vytvoria predpoklady, aby
od budúceho roka nevznikali nové dlhy," skonštatoval na
dnešnej tlačovej besede, kde ministri za SDKÚ prezentovali
pozitíva svojho doterajšieho pôsobenia.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR uskutočnilo
7 zásadných reforiem. Naštartovalo dôchodkovú reformu,
zreformovalo trh práce, rodinné prídavky, sociálnu pomoc, inštitucionálne
usporiadanie, Zákonník práce, či služby zamestnanosti.
"Pripravili sme približne 30 právnych noriem a dokumentov
v tejto oblasti. Výsledkom reforiem je zníženie
nezamestnanosti z 18 % pod hranicu 14 % a tiež zníženie počtu
sociálne odkázaných ľudí o 12 %," zhodnotil svoje ročné
pôsobenie rezortný minister Ľudovít Kaník.
Minister dopravy Pavol Prokopovič zasa vyzdvihol transformačné
kroky jeho rezortu, ktoré viedli k zníženiu neefektívneho
hospodárenia a štruktúry v organizáciách riadených
ministerstvom. V oblasti diaľnic vláda umožnila vstup súkromného
kapitálu do ich výstavby. "Prepojenie východu a západu
Slovenska by tak mohlo byť ukončené ešte pred rokom 2010,"
odhadol Prokopovič. Ako doplnil, pokračovala transformácia Železníc
SR a zastavilo sa ich zadlžovanie. "V tomto roku tiež začalo
postupné oddlžovanie ŽSR a Železničnej spoločnosti," skonštatoval.
Reformy uskutočnené súčasnou vládou po jej ročnom pôsobení
hodnotia analytici pozitívne. "Z pohľadu pozitívneho
vplyvu na zvýšenie dlhodobého ekonomického rastu treba
vyzdvihnúť reformy ministerstva financií a práce,"
uviedol analytik ING Bank Ján Tóth. Správnym smerom sa reformy
uberajú aj podľa analytika Tatra banky Róberta Pregu. "Mnoho
zákonov však zatiaľ nie je schválených. Dôležité bude,
aby boli aj reálne uvedené do praxe," upozornil.
Analytici pozitívne hodnotia predovšetkým budúcoročný štátny
rozpočet, ktorý podľa Tótha predstavuje "jedinečnú
koncentráciu reforiem v jednom roku od roku 1993". Deficit
na úrovni takmer 60 miliárd Sk však Prega považuje za príliš
vysoký. "Deficit verejných financií však klesá a prichádza
tiež k väčšej transparentnosti jednotlivých údajov,"
uzatvoril Prega.
Železničná spoločnosť ponúka
lanovky na prenájom
POPRAD 15. 10.2003 - Železničná
spoločnosť, a. s. ( ZSSK ) ponúkla Tatranské lanové dráhy (TLD) na
prenájom. „TLD sú v lete ziskové, v zime naopak stratové,
celkový hospodársky výsledok v posledných rokoch nebol
priaznivý,“ uviedol dnes pre agentúru SITA hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Železnice sú podľa hovorcu už dlhšiu dobu pod tlakom
podnikateľskej verejnosti, ale i návštevníkov Tatier, ktorí
sa dožadujú najmä vybudovania zasnežovacích zariadení na
jednotlivých tratiach TLD. „Nemáme dostatok investícií do
osobnej a nákladnej dopravy v rámci celej spoločnosti, takže
si nemôžeme dovoliť investovať do zasnežovania v Tatrách,“
doplnil M. Čikovský. Železnice však nechcú byť prekážkou
rozvoja cestovného ruchu v Tatrách, preto sa rozhodli prenajať
Tatranské lanové dráhy. Ak sa nájde investor, bude to podľa
Čikovského výhodné pre Tatry a ich návštevníkov.
Záujemcovia o prenájom Tatranských lanových dráh musia svoje
ponuky zaslať najneskôr do 27. októbra. ZSSK ponúka na prenájom
celú spoločnosť. Tatranské lanové dráhy prevádzkujú
Pozemnú lanovú dráhu zo Starého Smokovca na Hrebienok, Kabínkovú
lanovú dráhu z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso a Visutú
lanovú dráhu zo Skalnatého Plesa na Lomnický štít.
Poslednou významnou investíciou železníc bola kompletná výmena
technológie kabínkovej lanovky na Skalnaté Pleso.
V Poprade diskutujú odborníci o
transsibírskej preprave
POPRAD 15. 10.2003 - Transsibírske
prepravy predstavujú pre Železničnú spoločnosť ( ZSSK ) možnosti, ktoré
by mohla využiť pre zvýšenie využitia prekladísk v Čiernej
nad Tisou a v Dobrej. Uviedol pre agentúru SITA na úvod dvojdňového
zasadnutia Koordinačnej rady pre Transsibírske prepravy hovorca
ZSSK Miloš Čikovský.
Záujmom slovenskej strany je podľa jeho slov zvýšiť objem
prepravovaného tovaru cez Slovensko. Väčšina tovaru smeruje
do západnej Európy z Moskvy cez Poľsko a Maďarsko. "Máme
nevýhodnú polohu, proti nám je aj hornaté územie Slovenska,"
doplnil M. Čikovský.
Slovensko sa chce pokúsiť stiahnuť časť prepravy aj cez územie
Slovenska. Za dôležité však Čikovský považuje, aby naši
podnikatelia obchodovali priamo s krajinami na trase Transsibírskej
magistrály. Výhodou Transsibírskej magistrály je rýchlosť
prepravy tovaru v porovnaní s lodnou dopravou, ktorú využívajú
aj naši podnikatelia pri preprave tovaru z Japonska alebo Číny.
Ako ďalej uviedol, cesta loďou z Japonska trvá približne tri
mesiace, po železnici len 22 dní.
Členské organizácie Koordinačnej rady pre Transsibírske
prepravy v Poprade riešia detailne prepravné problémy,
zjednotenie a zlacnenie dopravných taríf na Transsibírskej
magistrále a jej prepojenie s Transkórejskou železnicou, ktorá
by spojila Južnú i Severnú Kóreu. V Poprade sa bude hovoriť
aj o zlepšení prevádzky na tratiach Transsibírskej magistrály
a zvýšení bezpečnosti prepravy.
Slovensko sa chce napojiť na najdlhšiu
železnicu sveta
Poprad 15. 10.2003 - Celková dĺžka
Transsibírskej magistrály (TSM) je vyše 10 000 km, čo je
trojnásobok železničnej siete Slovenska. Umožňuje prepraviť
ročne do 100 miliónov ton tovarov a patrí z hľadiska medzinárodných
dopravných koridorov k prioritným trasám spájajúcim Európu
s Áziou, na čo osobitne poukázali účastníci XII. zasadnutia
Koordinačnej rady transsibírskych prepráv (KRTP), ktorá dnes
začala rokovať v Poprade. Riaditeľ odboru komunikácie Železničnej
spoločnosti Miloš Čikovský pre TASR uviedol, že na rokovaní
sa zúčastňujú okrem predstaviteľov členských a asociovaných
železničných správ Európy a Ázie aj zástupcovia japonských,
kórejských a iných medzinárodných a národných asociácií,
operátorov nákladnej prepravy a morských prístavov. TSM je
pri formovaní medzinárodných dopravných koridorov zapojená
do projektov OSN ako prioritná trasa v spojení medzi Európou a
Áziou. V tejto súvislosti tajomník ministerstva dopravy SR
Mikuláš Kačaljak zdôraznil význam slovenského terminálu
kombinovanej dopravy v Dobrej, ktorý je situovaný na rozhraní
dvoch rozchodov a prepravných systémov a možno ho označiť za
strategický pre prevádzku medzinárodnej kombinovanej dopravy v
smere východ - západ. Jeho prioritu zvyšuje skutočnosť, že
po vstupe SR do Európskej únie (EÚ) sa podľa Schengenskej
dohody stane koncovým terminálom. Predseda predstavenstva a
generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti, a. s. Pavol Kužma
vyjadril nádej, že rokovanie KRTP na Slovensku sa dostane do
povedomia rozhodujúcich železničných a prepravných spoločností,
ktoré kooperujú na týchto prepravách. To určite povedie k zvýšeniu
prepravných tokov z TSM cez Čop a Čiernu nad Tisou ďalej na
Slovensko a do západnej Európy. Preprava po železnici je pre
obchodné firmy z ázijského i európskeho regiónu podstatne výhodnejšia
najmä pre krátke tranzitné lehoty a dostupnosť. Na druhej
strane je vážnym nedostatkom rizikovosť prepráv hlavne na úsekoch
východne od Moskvy. Pri hodnotení súčasného stavu na TSM Kužma
poukázal na náročné nadväzovanie obchodných kontaktov s
podnikmi a špeditérmi za Uralom a v centrálnej Ázii. Chýbajú
takisto podnety na vytvorenie nových prepravných trás s atraktívnymi
cenami.Rokovanie nastolilo aj otázku inštalácie komunikačného
kanálu s využitým optických vlákien z Mongolska a Číny,
cez mestá na TSM a ďalej medzi Moskvou, Minskom, Varšavou až
po Berlín, resp. Fínsko s cieľom poskytovania informácií zákazníkom
o tovare prepravovanom po magistrále. Krátke tranzitné lehoty
sú nespornou prioritou prepravy po TSM. Zároveň sa veľká
pozornosť venuje skráteniu dodacích lehôt. S využitím štvrťročného
harmonogramu lodí na linkách Japonsko-Rusko a Južná Kórea-Rusko
sa každý kvartál vypracováva grafikon rýchlych kontajnerových
vlakov po Transsibírskej trase. Cestovný poriadok počíta s
odpravením vlakov zo stanice Nachodka - Vostočnaja deň po tom,
ako príde loď a vyloží kontejnery v prístave Vostočnyj. Kvôli
včasnej informácii pre odosielateľov nákladu je kompletný
rozpis uvedený aj na internete.
Slovensko môže ponúknuť kapacity železničných
prekladísk na východnom Slovensku
Poprad 15. 10.2003 - Zdôrazniť
potenciál prepravy po najdlhšej železnici sveta, takmer 9 300
kilometrov (km) dlhej Transsibírskej magistrále je jedným z
cieľov XII. zasadnutia Koordinačnej rady pre Transsibírske
prepravy, ktoré sa dnes začalo v Poprade.
Viac ako stovku zástupcov železníc Európy a Ázie privítal
na pôde hostiteľskej krajiny, Slovensko je členom od roku 2000,
štátny tajomník ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií
Mikuláš Kačaliak. Pripomenul, že transsibírske prepravy sú
príležitosťou aj pre SR, ktorá môže ponúknuť voľné
kapacity železničných prekladísk na východnom Slovensku. Nákladná
tovarová preprava smerujúca z východu do krajín západnej Európy
využíva doposiaľ železničné spojenia predovšetkým cez
susedné Poľsko či Maďarsko. SR má záujem na zvýšení
tovarovej prepravy cez svoje územie.
Účastníci zasadnutia budú pod Tatrami diskutovať o viacerých
problémoch Transsibírskej magistrály, ktorá sa tiahne územím
Európy -1 777 km a Ázie - 7512 km. Témou rokovaní bude najmä
o koordinácia činnosti zúčastnených prepravcov, možnosti
rastu prepravy, ktorá v ostatných dvoch desaťročiach výrazne
poklesla, ale aj otázka taríf, rozvoja kontajnerovej prepravy,
napojenie morských prístavov na Transsibírsku magistrálu, zavádzanie
nových služieb, či bezpečnosť prepravovaných zásielok.
Transsibírska magistrála je dvojkoľajná elektrifikovaná trať
s dĺžkou viac ako 10 000 km. Spája Japonsko, Južnú Kóreu s
Fínskom, strednou a južnou Európou. V roku 2001 si v Ruskej
federácii pripomenuli jej 100. výročie. Technické parametre
umožňujú ročne prepraviť 100 miliónov ton tovarov, pričom
objem zahŕňa aj tranzitnú prepravu 200 tisíc kontajnerov z ázijsko
- tichooceánskeho regiónu do Európy a Strednej Ázie.
Rok vlády charakterizovali mierne
prekvapenia. Ministerstvo hospodárstva bolo prvým, na čele
ktorého sa minister nedožil ročného pôsobenia
16.10.2003, išp,
rk, dj, tet - Z makroekonomického hľadiska bol rok vlády
charakteristický miernymi prekvapeniami. Obchodná bilancia sa
vyvíja nad očakávania, inflácia sa pohybuje v hornej časti očakávaného
pásma a rast ekonomiky výrazne predstihuje výkonnosť hospodárstva
slovenského najvýznamnejšieho partnera, Európskej únie.
Zahraničný obchod dosahuje zatiaľ polovičné hodnoty, ktoré
predpokladala Národná banka Slovenska a tiež vláda. Tá znížila
svoje očakávania deficitu obchodnej bilancie na koncoročných
40 miliárd korún. Za osem mesiacov tohto roka dosiahol jej
schodok menej ako 12 miliárd korún, čo je len jedna pätina
vporovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Na výrazný
rast inflácie oproti minulému roku, keď dosiahla len 3,3
percenta, vplývali viaceré nepopulárne opatrenia vlády. Na
jednej strane to bola deregulácia cien, ktorá z dôvodu aproximácie
ekonomiky Slovenska k Európskej únii je nevyhnutná. Na strane
druhej však zvýšenie spotrebných daní a dane z pridanej
hodnoty má skôr fiškálny charakter, vďaka čomu ministerstvo
financií rieši schodok verejných financií prostredníctvom vyššieho
zaťaženia občanov.
Daňová reforma
Jednou z najvýznamnejších úloh, do ktorých sa
pustila vláda, je reforma verejných financií a daňová
reforma. Rozpočet na rok 2002 však ministerstvo financií
zostavilo s takým omylom, že k januárovému zvýšeniu
spotrebných daní muselo presadiť ich ďalšie zvýšenie aj od
augusta, no i tak výber daní za predpokladmi rozpočtu zaostáva.
Od januára 2003 sa základná 23-percentná sadzba dane znížila
na 20 %, no zvýšila sa spodná sadzba DPH z 10 % na 14 %. Zo
svojho programu analyzovať možnosti zavedenia rovnej dane pristúpila
vláda k jej zavedeniu už po prvom roku vládnutia. Parlament už
schválil v rámci daňovej reformy zjednotenie sadzieb DPH na 19
%, ktoré bude účinné od 1. januára 2004. Pripravený je zákon
o zjednotení dane z príjmov na 19 %.
Stop licenčným komisiám
Ministerstvo hospodárstva bolo prvým, na čele ktorého
sa minister nedožil ročnéhopôsobenia. Roberta Nemcsicsa, ktorý
z vnútrostraníckych dôvodov abdikoval, vystriedal predseda ANO
Pavol Rusko. Nemcsics začal so šetrením prevádzkových a
administratívnych nákladov ministerstva. Zredukoval aj počet
miest na zahraničných misiách. Zrušil všetky licenčné
komisie a sprehľadnil udeľovanie licencií. Zrušil tiež
komisiu, ktorá povoľovala vývoz zbrojárskeho materiálu, a počet
organizácií, ktoré majú povolenie na jeho vývoz, zredukoval
na menej ako tretinu. Vymenil zástupcov štátu v orgánoch
strategických podnikov. Pripravený je legislatívny návrh
novely zákona, ktorá umožní doprivatizovať strategické
podniky. Nemcsics prisľúbil aj analýzu výhodnosti doprivatizácie,
ktorú však dodnes ministerstvo nezverejnilo.
Investície
Najvýznamnejším aktom bolo úspešné dokončenie
rokovaní o investícii automobilky francúzskeho koncernu PSA
Peugeot Citröen a januárový podpis zmluvy o jej investícii
pri Trnave a zabezpečenie 6,5 miliardy zo štátneho rozpočtu
na pomoc tomuto investorovi.
Na otváranie dverí firmám, ktoré majú záujem o účasť na
obnove Iraku, vybavil Nemcsics 18 miliónov korún zo štátnych
zdrojov a vyvinul na to ďalšie aktivity. V otváraní dverí
pre aktivity a prezentáciu našich firiem v zahraničí navštívil
USA i Rusko. Nepodarilo sa mu vo vláde presadiť Národnú stratégiu
na podporu investícií, ani zmenu zákona, ani potrebné zmeny
legislatívy na podporu priemyselných parkov. Menej bolo cítiť
aktivity rezortu hospodárstva pri podpore podnikania a podpore
ekonomickej sily regiónov, čo bolo jeho zámerom pri nástupe
do funkcie.
Ozdravenie železníc
Dôležitým krokom v uplynulom roku bolo začatie
ozdravovania oboch železničných podnikov - Železníc SR a Železničnej
spoločnosti. Z naakumulovaného 55-miliardového dlhu na základe
rozhodnutia vlády prejdú od začiatku budúceho roka do štátneho
dlhu úvery so štátnou zárukou v hodnote 21 miliónov korún.
Začala sa aj reštrukturalizácia v ŽSR , ktoré obmedzili
právomoci divíznych riaditeľov a začali odčleňovať vedľajšie
činnosti, ktoré nesúvisia s hlavným predmetom činnosti.
Medzi neúspechy rezortu za uplynulý rok patrí napríklad výber
generálneho riaditeľa Slovenskej správy letísk, ktorého
ministerstvo z funkcie odvolalo ešte v skúšobnej lehote.
Ako svoje ročné pôsobenie vidia ministri?
1. Ktoré kroky za uplynulý rok považujete vo svojom
rezorte za kľúčové?
2. Ktoré plánované ciele sa napĺňajú pomalšie, ako ste
pred rokom chceli?
Ivan Mikloš, podpredseda vlády a minister financií
1. Za kľúčové považujem reformu verejných financií,
vrátane štrukturálnych zmien tvorby štátneho rozpočtu, a daňovú
reformu. Ministerstvo rozpracovalo reformu verejných financií s
jasným cieľom. Postupné znižovanie úrovne deficitu verejných
financií, zníženia podielu
verejného dlhu na HDP a znižovanie daňového a odvodového zaťaženia.
Úspešne uskutočňujeme daňovú reformu, ktorá má mimoriadne
pozitívny ohlas už i v zahraničí. Zákon o dani z príjmov
podstatne zjednoduší a sprehľadní daňový systém, podporí
rast HDP. Zjednotenie sadzieb, zavedenie rovnej dane, zrušenie výnimiek,
zrušenie dane z dividend, dane z dedičstva a darovania
predstavujú značný pokrok pri plnení cieľa reformy.
Ministerstvo taktiež pripravilo legislatívne úpravy, ktoré
zefektívnia výber a správu daní.
2. Rezervy vidím v budovaní Projektu informačného systému štátnej
pokladnice, aj keď v súčasnosti sa už ladia záverečné práce.
Pavol Prokopovič
1. Prakticky vo všetkých oblastiach sme prikročili k
reformným krokom. V oblasti výstavby diaľnic sme prišli s
novou formou financovania. Snažíme sa zapojiť aj súkromný
kapitál. Ak by sme pokračovali doterajším tempom a spôsobom,
výstavba by trvala 18 rokov, my to chceme urobiť za 5 - 7 rokov.
Podporujeme ďalšiu transformáciu ŽSR . V tomto roku sa
začalo financovať po novom - žiadne ďalšie úvery, žiadne
ďalšie zadlžovanie. V oblasti civilného letectva bol schválený
zákon o transformácii Slovenskej správy letísk, pripravia sa
kroky na výber strategického partnera. Snažíme sa dostať späť
od Slovenských telekomunikácií podnik Rádiokomunikácie,
pretože ide o strategický artikel z pohľadu vlády.
2. Rýchlejším tempom by sme chceli postupovať pri výstavbe
diaľnic, ale sú tam určité časové limity. Napríklad zákon
o verejnom obstarávaní nás núti zachovávať termínovú
postupnosť krokov, a preto sme momentálne v štádiu výberu
medzinárodného poradcu pre medzinárodný tender na vstup súkromného
kapitálu do výstavby diaľnic. Výber konkrétnych investorov
bude možný až začiatkom budúceho roka práve kvôli zákonu
o verejnom obstarávaní.
Zsolt Simon, minister pôdohospodárstva:
1. Vo vzťahu k domácemu systému podpôr sa nám podarilo
sprehľadniť a zefektívniť systém udeľovania dotácií a vo
vzťahu k EU zintenzívniť, a v podmienkou čerpania zdrojov z
rozpočtu EÚ. Pôdohospodárska platobná agentúra mala v čase
nástupu nového vedenia 15 pracovníkov, dnes je to samostatná
sekcia, v ktorej pracuje 478 zamestnancov. Zákon o Pôdohospodárskej
platobnej agentúre je po prvom čítaní v parlamente. Podarilo
sa oživiť čerpanie prostriedkov fondu SAPARD, počet prijatých
projektov je asi osemkrát vyšší ako v čase nástupu nového
vedenia.
2. Pomalšie je budovanie Pôdohospodárskej platobnej agentúry,
aj preto, že systém vyplácania podpôr, ktorý sa bude po
vstupe Slovenska do EÚ uplatňovať, sa ešte len vytvára aj na
úrovni samotnej EÚ.
V nových tatranských vlakoch už
sprievodcovia lístky neštikajú, musíte si ich označiť sami
KORZÁR, košický denník 16.10.2003 - Do včera
platilo, že vo vlakoch na tratiach Tatranských elektrických železníc
(TEŽ) vám cestovné lístky štikali sprievodcovia. Ale pozor,
to už neplatí! Počnúc včerajškom si lístok už totiž musíte
označiť v žlto-oranžovej označovacej "skrinke" vo
vlaku sami a sprievodca vám ho už len skontroluje. Teda ak si lístok
neoznačíte sami v označovači, máte smolu, sprievodca vám ho
už neštikne, ale rovno vám naparí pokutu 500 korún a k nej ešte
budete musieť zaplatiť aj celú cenu lístka, čiže dopadnete
rovnako, ako by ste ho ani nemali. Železničná spoločnosť a.s.
zaviedla túto zmenu oficiálne od 15. októbra, ale označovače
sú v nových vlakoch TEŽ už niekoľko mesiacov, dovčera to však
bolo ešte len tak "na zoznámenie".
Lístok si treba označiť hneď po nástupe do vlaku, a to tak,
že ho zasuniete do označovača v smere šípky lícom hore do
pravej časti otvoru (je to tam graficky znázornené), skrinka
sama spraví "bzzz" a je to. Platí, že neoznačený lístok
je to isté, ako keby ste žiadny nemali. Lístok sa označuje
len raz, nie viackrát. Označiť si treba každý druh lístku,
samozrejme, okrem známeho starého lepenkového (to je ten
klasický tatranský malý tvrdý), ten vám do označovača ani
nevojde. Keď cestujete tak, že musíte prestupovať, po
prestupe do druhého vlaku si už lístok neoznačujte, stačí,
že ste si ho označili na začiatku po nástupe do prvého vlaku.
Existuje pár výnimiek. Na niektorých malých staniciach si lístok
nemáte kde kúpiť, v takom prípade si ho musíte kúpiť až
vo vlaku priamo u sprievodcu a lístok kúpený od sprievodcu si
už potom v označovači neoznačujte, iba ak by ste
prestupovali, tak vtedy si ho označte až po prestupe v druhom
vlaku. Označovače sú inštalované len v nových vlakoch TEŽ,
v tých klasických starých nie, takže v tých bude lístky štikať
sprievodca aj naďalej tak, ako to fungovalo doteraz. Spiatočné
cestovné lístky sa označujú aj pri ceste tam, aj pri ceste späť,
tiež lícom hore ako prvýkrát, ale otočte si ho opačne, aby
ho neoznačilo dvakrát na to isté miesto. Ak máte mesačníky,
týždenníky a iné predplatné časové lístky, tak tie sa
označujú len raz, pri prvej ceste a potom už nie, lebo označovač
vám na lístok vytlačí dátum, takže je evidentné, odkedy
dokedy je lístok platný.
Monopoly sťahujú výber dodávateľov
do svojich centrál
16.10.2003,
Vechter Juraj; Danielis Juraj - Podmienky, za akých sa v
strategických podnikoch rozhodovalo o zákazkách, boli často
terčom kritiky, pretože vytvárali priestor nielen na korupciu,
ale aj ďalšie prehlbovanie dlhov. Viaceré spoločnosti preto
podmienky výberu dodávateľov zmenili. Dochádza pritom k sústreďovaniu
rozhodovania do centrál podnikov. Ešte do polovice mája v
Slovenských elektrárňach mohli riaditelia odštepných závodov
bez súhlasu predstavenstva v rámci prideleného rozpočtu schvaľovať
projekty do 20 mil. Sk, podmienkou bolo využiť verejné obstarávanie
formou verejnej súťaže. V súčasnosti riaditeľ závodu
podpisuje samostatne zmluvy len do výšky 500.000 Sk. Vlani sa
pri investičných akciách uzavrelo na úrovni riaditeľov odštepných
závodov 67 zmlúv a iba sedem sa podpísalo na úrovni spoločnosti.
Zúženie dispozície riaditeľom závodov vyplýva zo zmeny
stanov spoločnosti. Nimi sa zrušili všetci prokuristi, ktorých
bolo vyše desať a od 1.7. bola zrušená aj právna
subjektivita odštepných závodov. Kompetencie pri viac ako 40
druhoch konaní upravujú "Podpisové oprávnenia v SE."
Dozorná rada ako najvyšší kontrolný orgán spoločnosti
schvaľuje podklady pre verejné obstarávanie a ich výsledky,
ak sa využíva verejná súťaž a jej predmet presahuje 50 mil.
Sk. Pre ostatné formy verejného obstarávania sa tento limit
posúva na 20 mil. Sk. Limity sú stanovené na obstarávanie
investícií, ako aj pre prevádzkové prostriedky. "Všetky
projekty pri obstarávaní musia vychádzať z obchodného plánu
a rozpočtu daného roku a tie takisto podliehajú schváleniu
dozornej rady," uviedol podpredseda predstavenstva elektrární
Ladislav Szemet. Pod uvedenými limitmi má kompetencie
predstavenstvo. Na rokovaní predstavenstva, ktoré býva raz za
dva týždne, sa pravidelne zúčastňuje predseda dozornej rady.
Najvyšším orgánom elektrární je ich valné zhromaždenie,
ktoré rozhoduje o všetkých významných finančných a obchodných
transakciách. Jeho súhlas sa vyžaduje napríklad pri predaji
nehnuteľného majetku spoločnosti, pri majetkových vkladoch do
obchodných spoločností či pri nákupe a predaji cenných
papierov. "S veľkými majetkovými presunmi musia súhlasiť
aj naši veritelia, vyplýva to z úverových zmlúv,"
uzavrel Szemet.
Úpravou kompetencií prešli aj Železnice SR. Jediným štatutárnym
orgánom je v súčasnosti generálny riaditeľ, ktorý obmedzil
podpisové práva šéfov jednotlivých odborov. "Malo by sa
tým zbrzdiť nekontrolované podpisovanie zmlúv, a teda aj zvyšovanie
dlhu," povedala hovorkyňa podniku Nela Blašková.
Obmedzenie sa dotklo kľúčových oblastí - okrem investičnej
činnosti k nim patria aj nájomné zmluvy, nákup a predaj
materiálu či pohľadávky. Tieto oblasti sú pre hospodárnosť
firmy najrizikovejšie. S pokračujúcou zmenou organizačnej štruktúry
sa znížil aj počet odborov z pôvodných 26 na 19, pričom každý
má svojho riaditeľa. Niektoré oddelenia sa presunuli pod iné
odbory a nepotrebné organizačné zložky, ktoré nezabezpečovali
hlavný predmet činnosti, zanikli. Od nového roka budú mať ŽSR už len štyri
regionálne riaditeľstvá. Po včerajšom rozhodnutí správnej
rady spoločnosti tak zanikne doterajších 25 správ železničnej
cesty. Nové zastúpenia budú v Trnave, Žiline, Zvolene a Košiciach.
"Reforma si do konca budúceho roka vyžiada prepustenie
zhruba štyristo zamestnancov," uviedla Blašková. Od 1.1.2005
by sa malo na železnici tiež oddeliť správcovstvo trate od
jej údržby, rozhodnutie správnej rady v tomto smere je však
zatiaľ rámcové a presný model postupu ešte nie je známy. Železnice
tým chcú sprehľadniť administráciu dopravnej cesty, keďže
spojenie správcovstva a údržby otváralo priestor na
netransparentné nakladanie s objednávkami a podieľalo sa aj na
tvorbe dlhu železníc. Prebiehajúca reštrukturalizácia v
Slovenskom plynárenskom priemysle by mala kulminovať na začiatku
budúceho roka, kedy bude spoločnosť rozdelená na sedem
samostatných divízií. Tri z nich budú prevádzkové a predbežne
k nim patrí tranzit plynu, jeho distribúcia a obchod.
Ako uviedla hovorkyňa SPP Dana Kršáková, ďalšie divízie
budú zabezpečovať podporné činnosti - ekonomiku a financie,
informačné technológie, ľudské zdroje, ako aj služby a
centrálne funkcie. Za koordináciu všetkých divízií je a
bude zodpovedný generálny riaditeľ. Útvary, medzi ktoré
patria napríklad právne otázky, interný audit či public
relations, mu priamo podliehajú. Všetkých jedenásť odštepných
závodov postupne zanikne a namiesto nich vzniknú regionálne
obchodné kancelárie. Jednotlivé regióny by mali mať jednoznačne
definovanú zodpovednosť pri zabezpečovaní technických a
obchodných aktivít SPP. Bližšie ich podnik nespresnil.
Transsibírska magistrála je využitá
len na polovicu
POPRAD 16. 10.2003 - Prepravný čas,
vysoká bezpečnosť prepravovaného tovaru a vysoká
informovanosť klientov o pohybe tovaru tvoria najväčšie výhody
dopravy po Transsibírskej magistrále v porovnaní so zaoceánskou
lodnou dopravou. Uviedol to na štvrtkovej tlačovej besede v
Poprade generálny sekretár Koordinačného výboru pre Transsibírske
prepravy (KVTP) Boris Efremovič Lukov. Hlavnou úlohou KVTP je
zvýšenie objemu prepráv po Transsibírskej magistrále z východnej
Ázie do Európy, ktorá začiatkom 90-tych rokov klesla na
minimum. Problémovými otázkami transsibírskej prepravy sú
najmä silná konkurencia zaoceánskej prepravy, komplikovanosť
colného konania na hraniciach, ale i nedostatok vyhovujúcich
vozňov pre kontajnerovú dopravu, uviedol Lukov.
"Zorganizovaním 12. zasadnutia KVTP na Slovensku sme chceli
ukázať, že do západnej Európy sa dá dostať aj cez
Slovensko," uviedol generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti
( ZSSK ) Pavol Kužma.
Slovensko má v Dobrej pri Čiernej nad Tisou vybudovaný terminál
na prekládku tovaru, ktorý má podľa Kužmu veľký potenciál
pre na strednú a juhozápadnú Európu. S budovaním podobných
terminálov začali aj Česi v Bohumíne a Poliaci v Slavkove.
Oproti nim má Slovensko výhodu v tom, že terminál už má
vybudovaný. Vybudovaním ďalších kvalitných služieb môže
terminál v Dobrej prispieť k zvýšeniu objemov prepravy tovaru
po slovenských železniciach.
Slovenské železnice majú podľa Kužmu kapacitné rezervy na
hlavnej trati z Čiernej nad Tisou do Žiliny a Bratislavy.
"Priepustnosť trasy je využitá len na 50 %," uviedol
P. Kužma. Kapacita tejto trate predstavuje 129 mil. ton tovaru
ročne. V súčasnosti sa na tejto trati prepraví ročne len
približne 51 mil. ton tovaru. Slovenské železnice majú v
platnom grafikone nákladnej dopravy vlak Karpaty na trase
Bratislava – Moskva. Riaditeľ ZSSK verí, že aj dnešné
rokovanie KVTP v budúcnosti prinesie zvýšenie prepravy tovaru
po slovenských železniciach aj vďaka preprave na Transsibírskej
magistrále.
Protokol uzavrel podtatranské
rokovanie o transsibírskej preprave
Poprad 16. 10.2003 - Prijatím záverečného
protokolu skončilo sa dnes v Poprade dvojdňové XII. zasadnutie
Koordinačnej rady pre transsibírske prepravy. Vznikla v roku
1993 s cieľom zvrátiť výrazný pokles prepravy na najdlhšej
železnici sveta, takmer 10 tisíc kilometrov Transsibírskej
magistrále, ku ktorému došlo v 80-tych rokoch. Jedným z jej
aktívnych členov je Železničná spoločnosť SR zastúpená
generálnym riaditeľom Pavlom Kužmom, ktorý predstavil možnosti
nárastu tovarovej prepravy cez územie Slovenska do krajín západnej
Európy so zreteľom na novovybudovaný terminál Dobrá na východnom
Slovensku.
Ako povedal pre TASR generálny sekretár Koordinačnej rady
Boris E. Lukov, závery rokovania sa dotýkajú predovšetkým
rastu konkurencieschopnosti transsibírskych prepráv v porovnaní
so zaoceánskymi. S tým súvisí skracovanie prepravných časov,
kvalita poskytovaných služieb, ale aj bezpečnosť tovarovej
prepravy. Spresnil, že mnohí producenti v severnej a strednej
Európe prepravujú tovary zaoceánskymi loďami, ktoré pojmú až
3 500 kontajnerov, čo znižuje cenu prepravy. Výhodou Transsibírskej
magistrály, po ktorej je väčšina nákladov prepravovaná v
ucelených kontajnerových vlakoch, je výrazné skrátenie času
prepravy. Napríklad z prístavu Vostočnyj do Fínska za 11,5 dňa,
čo je o polovicu menej v porovnaní s lodnou prepravou. Do Berlína
môže prísť ucelený vlak za približne 16 dní. Ďalšou z
prerokovávaných otázok bola podľa Lukova bezpečnosť. Ako
povedal, za ostatných 7 rokov nedošlo k strate či krádeži
prepravovaného tovaru. Dodal, že na rokovaní v Poprade sa otázkou
bezpečnosti zaoberali, keďže firmy ich nútia zvyšovať
poplatky za stráženie tovarov. Účastníci rokovania sa však
dohodli, že ak by sa poplatky mali platiť, budú veľmi nízke.
Za osobitne pozitívnu označil Lukov skutočnosť, že klientom
dokážu poskytnúť reálne informácie o tom, kde presne, na
trase, sa ich tovar nachádza.
K problémom, ktoré prepravný čas predlžujú zaradil
komplikovanosť procesu preclievania tovarov, ale aj nedostatočné
kapacity špeciálnych vozňov na prepravu kontajnerov. Vyzdvihol
príklad železníc Ruskej federácie, ktoré riešia nedostatok
postupným prebudovávaním plošinových vozňov. Do konca tohto
roku chcú takto upraviť asi 3 tisíc z disponibilných 25 tisíc
plošinových vagónov, ktoré majú v prevádzke.
Fajčiari mali v Poprade problémy s
mestskou políciou
Poprad 16. 10.2003 - Vysoký kredit
organizátorov XII. zasadnutia Koordinačnej rady pre transsibírske
magistrály v Poprade znížil stret účastníkov rokovania -
fajčiarov s tamojšou mestskou políciou. Miloš Čikovský z
hostiteľskej Železničnej spoločnosti SR novinárom prezradil,
že "ubytovanie bolo perfektné, ale horúce chvíle zažili
aj špičkoví manažéri-fajčiari počas prestávok na rokovaní
vo veľkej zasadačke Mestského úradu v Poprade.
Keďže si "zapálili" tam, kde je to zakázané,
zasiahli mestskí policajti. Podľa Čikovského však zákaz fajčenia
v priestoroch nie je osobitne zvýraznený, a tak prvé
zasadnutie Koordinačnej rady pre transsibírske prepravy na
Slovensku bolo po stránke ubytovania výborné, ale stret s
mestskou políciou nebol pre organizátorov príjemnou skúsenosťou.
Význam Transsibiřské magistrály se
zvyšuje
POPRAD 16. 10.2003 (zpravodaj ČTK) - Na dalším
odstraňování celních bariér, snižování přepravních cen
ze strany železničních společností, ale i na zvýšení
bezpečnosti kontejnerové železniční dopravy se dohodli účastníci
XII. zasedání Koordinační rady Transsibiřské přepravy,
které dnes skončilo v Popradu. Šéf koordinační rady Boris
Lukov po jednání uvedl, že přeprava zboží po 10.000
kilometrů dlouhé Transsibiřské magistrále spojující Evropu
s Asií nabývá v posledních letech stále většího významu.
"Společným úsilím členů koordinačního výboru se
podařilo zastavit úpadek železniční kontejnerové přepravy
po Transsibiřské magistrále a dosáhnout toho, že od roku
1999 objemy přepravy zboží každý rok narůstají,"
informoval Lukov. "Jedním z největších problémů je
obava klientů o bezpečnost železniční přepravy, přestože
za uplynulých sedm let nedošlo na Transsibiřské magistrále
ke ztrátě či odcizení jediného kontejneru," uvedl.
Zároveň ale dodal, že ruské železnice, které kontrolují většinu
trati, přislíbili investice do uložení optických kabelů podél
trati tak, aby klienti mohli dostávat informace o pohybu svého
zboží v reálném čase.
Členové koordinačního výboru jednali také o modernizaci
vozového parku. "V minulosti jsme nepotřebovali speciální
vagóny pro přepravu kontejnerů, protože jsme je nedokázali
využít. Dnes ale objemy přepravy zboží prudce vzrostly a potýkáme
se s problémem nedostatku těchto vagónů," konstatoval
Lukov. V této spojitosti zmínil, že ruské dráhy disponují
dnes asi 17.000 speciálními vagóny pro přepravu kontejnerů a
do konce roku by měly modernizovat asi 3000 plošinových vagónů
tak, aby vyhovovaly podmínkám přepravy kontejnerů.
Největším impulzem pro zvyšování přepravních objemů jsou
podle Lukova jak investice asijských firem ve střední a východní
Evropě, také nebývalý rozmach čínské ekonomiky. "I
když se za poslední roky objem přepravy zboží po Transsibiřské
magistrále zdvojnásobil, stále je její přepravní kapacita
využita pouze na 50 procent," prohlásil Lukov. "Zatímco
loni činil objem železniční přepravy z přístavu Port Vostočnyj
na pacifickém pobřeží do Finska zhruba 48.000 kontejnerů,
letos by to už mělo být kolem 100.000 kontejnerů," dodal
dále.
Informoval také, že dnes například trvá přeprava zboží z
přístavu Port Vostočnyj na pacifickém pobřeží do Finska přes
Transsibiřskou magistrálu 11,5 dne a v blízké době se ještě
zkrátí na devět dní, zatímco po oceánu trvá tato přeprava
35 a víc dnů. Finové tohoto výsledku ale dosáhly mohutnými
investicemi do modernizace drah a budování terminálů a
logistiky.
Jak v této spojitosti uvedl šéf Železniční společnosti
Pavol Kužma, Slovensko má podobnou ambici jako Finsko. Dodal,
že loni byl na východě země dobudován nový terminál Dobrá
v Čierné nad Tisou. Ten by se mohl stát v budoucnu logistickým
centrem pro spojení střední a východní Evropy s Transsibiřskou
magistrálou.
"Přestože v současnosti není tento terminál příliš
využíván, jeho výrazné oživení by mohly přinést avizované
investice japonských, ale také korejských firem v našem
regionu," poznamenal Kužma.
Lanové dráhy do prenájmu
HOSPODÁRSKY DENNÍK 17.10.2003 - Železničná
spoločnosť vyhlasuje pre potenciálnych investorov výberové
konanie na prenájom jej Tatranských lanových dráh. Táto ich
organizačná zložka zabezpečujúca prevádzku lanových dráh
v Starom Smokovci, Tatranskej Lomnici a na Skalnatom Plese je síce
zisková, ale ŽS nemá dostatok zdrojov na jej nutnú obnovu a
ďalší rozvoj. Informuje o tom vedúci oddelenia správy a
evidencie majetku ŽS Vladimír Škvarek s tým, že po asi 10-ročnom
prenájme železnice už teraz nevylučujú ani priamy odpredaj
Tatranských lanových dráh. Konkretizuje, že vlani do ich prevádzky
ZSSK vložili asi 90
mil. Sk, ale výnosy predstavovali až 111 mil. Sk. "Tatranské
lanové dráhy sú síce pre nás ziskové, ale hľadáme
investorov, ktorí by zabezpečili ďalší rozvoj cestovného
ruchu v regióne Vysokých Tatier," zdôraznil V. Škvarek.
V zimnom období Tatranské lanové dráhy pritom zabezpečujú
aj prevádzku lyžiarskych trás.
Dráhy chtějí zrušit v krajích desítky
železničních přejezdů
PRAHA 17. 10.2003
- Zástupci Českých drah se budou radit s představiteli krajů
o tom, které ze železničních přejezdů se budou rušit a jak.
Dráhy usoudily, že přejezdů je zbytečně mnoho, jsou nebezpečné
a brzdí dopravu. Píšou to dnešní Hospodářské noviny.
České dráhy mají 9,5 tisíce kilometrů tratí a na nich téměř
deset tisíc přejezdů. Většina přejezdů není vybavena výstražnou
signalizací, což zpomaluje provoz vlaků a zvyšuje riziko
dopravních nehod. Například na trati z Plané přes Klatovy do
Horažďovic, jejíž modernizace se připravuje, musejí vlaky
zpomalovat u přejezdů na dvacetikilometrovou rychlost. To brání
nasazení moderních rychlých souprav. Z tratě, která měří
173 kilometrů, se bude muset odstranit až polovina ze 180 přejezdů.
Rušení málo využívaných přejezdů naráží na nesouhlas
vlastníků okolních pozemků, především zemědělců a lesníků.
To se obávají, že se budou hůř dostávat ke svým pozemkům.
Dráhy proto oslovily hejtmany, aby jim kraje a obce pomohly
situace řešit. Na projektu již pracují například Plzeňský,
Liberecký, Jihočeský i Olomoucký kraj. Například v Olomouckém
kraji komise zástupců drah, kraje a policie vytipovala 22 přejezdů,
které je potřeba zabezpečit, aby se snížilo riziko míry
nehod. S rušením přejezdů se však nepokročilo. Dráhy odmítají,
že by nesly vinu na nehodách na přejezdech. Podle generálního
ředitele Petra Kousala je na vině spíše nekázeň řidičů.
Dráhy letos na zabezpečení přejezdů vydají 300 milionů
korun.
Liška podpísal súhlas s modernizáciou
železnice, občanom to zatajili
Trenčín 17. 10.2003 - Mestský úrad
v Trenčíne neinformoval občanov, že primátor Juraj Liška
podpísal dôležité dokumenty o modernizácii železnice v
meste.
Téma rekonštrukcie železničnej trate pritom patrí v Trenčíne
medzi najdiskutovanejšie a pred niekoľkými mesiacmi vyústila
do petičnej akcie. Podľa jedného variantu by totiž centrom
mesta premávali nákladné vlaky rýchlosťou 140 až 160
kilometrov za hodinu a modernizácia by znamenala zbúranie letného
kúpaliska a dvoch desiatok obytných domov. Petíciu podporilo
vyše 10 tisíc ľudí. Primátor Liška podpísal 24. júla
stanovisko, v ktorom mesto súhlasí s umiestnením stavby v Trenčíne.
Jeho podpis je aj pod územným rozhodnutím, ktoré 30.
septembra vydal Spoločný obecný úrad v Trenčíne. Mesto
prostredníctvom svojich novín a televízie občanov o týchto
dokumentoch neinformovalo. Územné rozhodnutie vyvesili na úradnú
tabuľu na obdobie stanovené zákonom. O dokumentoch nevedeli
ani viacerí poslanci mestského zastupiteľstva. Viceprimátor Ján
Krátky pripúšťa, že verejnosť mala byť informovaná. V
Trenčíne sa uvažuje o dvoch alternatívach modernizácie železničnej
trate. Podľa variantu 0 by nedošlo k presúvaniu trate a búraniu
objektov. Vlaky by však museli spomaliť na 70 kilometrovú rýchlosť.
Nevôľu vyvolal variant 1, ktorý by znamenal vyrovnanie zákrut
na trati, aby vlaky mohli dosiahnuť vysokú rýchlosť. Krátky
uviedol, že Liška 24. júla podpísal súhlas s umiestnením
stavby podľa variantu 0 s možnosťou aj iných variantov riešenia.
Nevedel povedať, či Liška v súvislosti s modernizáciou železnice
ešte podnikne nejaké kroky, kým je primátorom Trenčína. Podľa
zákona sa musí vzdať funkcie primátora do 30 dní po
vymenovaní za ministra obrany.
V pondelok sa však pod vedením primátora-ministra modernizáciou
železnice zaoberala mestská rada. Primátorovi odporučila, aby
podal odvolanie voči územnému rozhodnutiu, ktoré pred niekoľkými
dňami paradoxne sám podpísal. Zároveň má zabezpečiť, aby
na najbližšie zasadnutie mestskej rady bola do programu zaradená
otázka posúdenia možnej zmeny záväzného stanoviska mesta z
24. júla. Predkladateľ materiálu, vedúci odboru životného
prostredia Ladislav Petrtýl povedal, že nejde o zmenu
stanoviska v prospech variantu 1. Mestu sa vraj iba nepáči, ako
boli jeho požiadavky zapracované do územného rozhodnutia.
Liška novinárom cez hovorkyňu ministerstva obrany odkázal, že
už nemá záujem vyjadrovať sa k záležitostiam z obdobia
svojho primátorovania.
Vedenie juhokórejského Hyundaia si
dnes pozrelo žilinskú lokalitu pre nový závod
Žilina 17. 10.2003 - Približne 10
minút trvala dnes prezentácia územia pri Žiline, ktoré juhokórejskej
automobilke Hyundai ponúka slovenská strana ako jednu z lokalít
na výstavbu nového stredoeurópskeho závodu v hodnote 1,5
miliardy dolárov. Delegácia potom pokračovala v oficiálnej návšteve
Žiliny, v rámci ktorej sa zástupcovia automobilky stretnú s
predstaviteľmi mesta. Ministerstvo hospodárstva SR na žiadosť
zahraničného partnera odmietlo novinárom poskytnúť pri
prezentácii bližšie informácie. Pozemok na pravom brehu Váhu
pri Žiline, ktorý si kórejskí investori pozreli aj z vrtuľníka,
má 270 hektárov, prechádza ním železnica, pričom od 5.
paneurópskeho železničného koridoru je vzdialený len 5
kilometrov. Letisko v Dolnom Hričove je od plánovaného
priemyselného parku vzdialené 13 kilometrov a v tesnej blízkosti
pozemku je Vodné dielo Žilina, ktoré ročne vyrobí približne
180 000 MWh elektrickej energie.
Parlament bude rokovať o doprivatizácii
strategických podnikov
BRATISLAVA 19. 10.2003 - Národná
rada (NR) SR sa na 18. schôdzi bude okrem iného zaoberať vládnym
návrhom novely zákona o podmienkach prevodu majetku štátu na
iné osoby, ktorá umožní doprivatizovať strategické podniky.
Novela zruší blokačné ustanovenie štátu zachovať si 51-percentný
podiel v strategických podnikoch. Poslanci NR SR budú hlasovať
aj o pozmeňujúcom návrhu, ktorý posúva účinnosť novely z
1. decembra tohto roka na 1. január 2004. Novela zákona neurčuje,
akú majetkovú účasť si má štát v jednotlivých podnikoch
ponechať, ale necháva to na posúdenie vlády, ktorá v každom
jednotlivom prípade rozhodne o privatizácii majetku strategického
podniku alebo jeho časti. V prípade porušenia právnych
predpisov sa navrhuje predĺžiť lehotu podania návrhu na určenie
neplatnosti prevodu alebo prechodu vlastníctva z troch na desať
rokov. Poslanci budú hlasovať aj o pozmeňujúcom návrhu, podľa
ktorého návrh na zrušenie privatizácie pre porušenie zákona
môže štát počas desiatich rokov podať len vtedy, ak sa
prechod vlastníctva k podnikom s charakterom prirodzeného
monopolu uskutoční po 1. decembri tohto roka. V pôvodnom návrhu
totiž nebol stanovený termín, čo by mohlo viesť k
retroaktivite. Medzi podniky s charakterom prirodzeného monopolu
patrí Slovenský plynárenský priemysel (SPP), Slovenské
elektrárne (SE), Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS),
Východoslovenská (VSE), Stredoslovenská (SSE) a Západoslovenská
energetika (ZSE), Transpetrol, Slovenská pošta, Slovenský
vodohospodársky podnik (SVP), Železnice SR, Slovenské
telekomunikácie a Lesy SR. Zo zoznamu strategických podnikov,
ktorých zámer privatizácie musí posudzovať aj Národná rada
SR, sa vyškrtli teplárne a Železničná spoločnosť, a.s. ( ZSSK ), vzhľadom na
to, že nemajú charakter prirodzeného monopolu. Podľa
predkladanej novely zákona ostanú aj naďalej pred privatizáciou
chránené železničná dopravná cesta, prekladiská v Čiernej
nad Tisou a Maťovciach, povrchové a podzemné vody, lesný fond
a majetok na poskytovanie poštových služieb.
Transeurópska dopravná sieť môže
poškodiť životné prostredie
BRATISLAVA 17. 10.2003 - Návrh Európskej
komisie (EK) na revíziu Transeurópskej dopravnej siete (TDS) môže
poškodiť životné prostredie. Predstavitelia mimovládnych
organizácií (MVO) Greenpeace Slovensko, Centra pre podporu
miestneho aktivizmu, Spoločnosti pre ochranu vtáctva na
Slovensku a Daphne preto požadujú komplexné environmentálne
hodnotenie a analýzu nákladov a výnosov pre celkovú TDS, ale
aj pre jednotlivé projekty ešte pred ich schválením za súčasť
dopravnej siete. Túto požiadavku zaslali aj ministrovi dopravy,
pôšt a telekomunikácií SR Pavlovi Prokopovičovi.
Predstavitelia MVO považujú za znepokojujúcu aj výšku investícií
do týchto projektov, ktorá je plánovaná na 220 mld. eur. Ako
ďalej informovali, nie je jasné, či sú tieto obrovské investície
najlepším spôsobom použitia prostriedkov daňových poplatníkov
z krajín Európskej únie (EÚ) a pristupujúcich krajín. Zo
sociálneho hľadiska totiž môže návrh vyvolať problémy, keďže
požaduje vyčleniť zdroje zo štrukturálnych a kohéznych
fondov na projekty predstavujúce skôr európsky, než národný
záujem. Najmä v pristupujúcich krajinách by podľa MVO mal mať
rozvoj miestnej infraštruktúry prednosť pred potrebami na iných
úrovniach.V oblasti životného prostredia podľa predstaviteľov
MVO neboli zhodnotené vplyvy projektov na územia a druhy rastlín
a živočíchov vyžadujúcich si ochranu podľa smerníc EÚ.
Zaradenie projektov v zozname TDS za projekty "európskeho záujmu"
tiež podľa MVO naznačuje, že ustanovenia na ochranu životného
prostredia môžu byť anulované, ak bude projekt považovaný
za prioritu "európskeho záujmu". Transeurópska
dopravná sieť zahŕňa rozvoj dopravnej infraštruktúry v
celej Európe. Cieľom spoločného postupu v tejto oblasti je
rozvoj vnútorného trhu, vytvorenie ekonomickej
konkurencieschopnosti a rozvoja EÚ. Projekty v rámci TDS majú
zároveň viesť k efektívnemu prepojeniu všetkých národných
dopravných sietí v únii.
Rakúski železničiari plánujú na ďalší
týždeň protesty
VIEDEŇ 17. 10.2003 (APA) - V priebehu
ďalšieho týždňa môžu na rakúskych železniciach vypadnúť
vlakové spojenia. Zamestnanci rakúskej železničnej spoločnosti
Österreichische Bundesbahn (OBB) totiž plánujú bojkotovať
nadčasovú prácu, v dôsledku čoho hrozia od pondelka výpadky
spojov v osobnej doprave a od stredy aj v nákladnej preprave.
"Akcie odborárov a ich dôsledky sú nepredvídateľné,
takže ešte nevieme odhadnúť, či spoje skutočne vynechajú,"
uviedol v piatok šéf komunikačného odboru OBB Michael Hlava.Protestné
akcie odborárov, zahrňujúce okrem bojkotu nadčasovej práce
aj službu podľa predpisov, budú podľa skorších vyjadrení
šéfa železničných odborov Wilhelma Haberzettla trvať
neobmedzene. Odbory od vlády požadujú stiahnutie plánu
reforiem OBB. Vedenie OBB však považuje protestné akcie za
porušenie pracovných predpisov, dokonca uvažuje o peňažných
pokutách a nevylučuje ani prepúšťanie zamestnancov. Spoje v
osobnej železničnej doprave, ktoré v dôsledku týchto akcií
nebudú premávať, plánuje OBB nahradiť autobusmi. Reforma OBB
má vstúpiť do platnosti na začiatku roku 2004. Jej hlavným
cieľom je znížiť zadlženosť železníc, ktorá v priebehu
rokov 2004 a 2005 podľa ministra dopravy Huberta Gorbacha
vzrastie ročne o 800 mil. eur. V ďalších rokoch by mal rast
zadlženosti spomaliť, hlavne vďaka znižovaniu nákladov v rámci
reformy OBB, ako aj vyšším poplatkom za užívanie dráh.
Minister financií Karl-Heinz Grasser už prisľúbil prevzatie
starých dlhov ÖBB vo výške 6,1 mld. eur z celkového dlhu na
úrovni 10,4 mld. eur. Rezort financií tiež zabezpečí ročne
financie na úrovni 1,2 mld. eur na budovanie železničnej siete.
Podľa rakúskeho rezortu dopravy táto suma postačí na uskutočnenie
generálneho dopravného plánu rozvoja železničných sietí.