Budú mať železnice na modernizáciu?
Peter Farárk
Ťažká finančná situácia Železníc SR je zlým signálom aj pre podniky, ktoré majú svoje aktivity úzko previazané s ekonomikou tohto u nás najvýznamnejšieho poskytovateľa dopravných služieb. Medzi ne rozhodne patria ŽOS Vrútky, Zvolen a Trnava. Vrútocké opravovne a strojárne sú zamerané najmä na opravy hnacích vozidiel elektrickej trakcie a osobných vozňov. ŽOS Zvolen opravujú najmä motorové rušne a motorové vozne, pričom tento podnik je schopný realizovať aj modernizačné projekty väčšieho rozsahu. Hlavné aktivity ŽOS Trnava súvisia zasa s modernizáciou osobných a nákladných vozňov. Je nesporné, že rekonštrukcia mobilných prostriedkov je finančne výhodnejšia, ako nákup nových zo zahraničia, ktorý by bol v niektorých prípadoch aj o polovicu drahší. Pritom napríklad rekonštrukcia rušňa 735 na výkonnejšiu verziu s dieselelektrickým prenosom hnacej sily v dielňach zvolenskej ŽOS zahŕňa až 90-percentnú prestavbu. Ak sú teda aktivity uvedených firiem smerované najmä pre potreby ŽSR, niet sa čomu čudovať, že do ďalšej spolupráce so železnicami vkladajú mimoriadny význam a nádeje. Napokon, o ich ekonomike rozhodne predovšetkým množstvo objednávok. Nepriaznivá finančná situácie ŽSR a súčasný stav príprav štátneho rozpočtu na rok 1999, kde treba rátať s rozpočtovým provizóriom, nedávajú predpoklady na riadnu prípravu obnovy koľajových vozidiel. ŽSR však deklarujú záujem využiť každý výhodný dlhodobý úver, ktorý by umožňoval dopravný park modernizovať aj z tohto zdroja.
(Hospodárske noviny 981207)