Medveda zachytil vlak
Sme 29.6.2002, STRECNO – Životom doplatil na svoju nepozornost medved, ktorého vcera po polnoci za tunelom pri Strecne v úseku trate Žilina – Vrútky zrazil expresný nákladný vlak.
Zviera, pohybujúceho sa v blízkosti trate, zachytila stupacka rušna, ktorá sa poriadne ohla. Preto do terénu vyšli príslušníci Železnicnej polície. Sprvoti nebolo zrejmé, co spôsobilo ohnutie stúpacky. Policajti na mieste nehody našli ležiaceho medveda, bohužial už bez známok života. O uhynutí medveda vyrozumela Polovnícke združenie v Strecne.

Starý železniciar videl, ako sa mu vlak rúti na dom
Sme29.6.2002, DANIEL VRAŽDA - Šestdesiatštyrirocný Štefan Lipa z Jesenského práve krmil na dvore kozu. „Pocul som škripot a potom som už len videl rútiaci sa vlak,“ spomína si na vcerajšie ráno. „Zacul som velký rachot. Vlak sa vykolajil a rútil sa smerom k môjmu domu. Pred barakom mám, naštastie, už spred druhej svetovej vojny bunker zo železobetónovej liatiny. Odrazil vlak, inak by mi prešiel cez dom. Zobral mi záhradu aj s plotom. Prvé co mi napadlo, ci ešte mám ženu,“ hovoril bývalý železniciar.
K železnicnému neštastiu, pri ktorom 38-rocný rušnovodic zahynul, došlo vcera ráno nedaleko železnicnej stanice Jesenské v okrese Rimavská Sobota. Zrýchlený osobný motorový vlak zo Zvolena do Košíc s 30 cestujúcimi v piatich vagónoch sa zo zatial neznámych prícin pri výhybkách vykolajil. Len zázrakom neprišli o život aj další ludia, ktorí boli v dvoch domoch pri trati.
Zdemolovaná lokomotíva sa zastavila iba vyše metra od domu, kde boli ludia.
V dalšom dome býva výhybkár. Vo chvíli neštastia bol na druhej strane trate. Zdesene sa díval a nezostávalo nic iné iba cakat, ci sa masa kovu zastaví, alebo narazí do jeho domu. „Bolo to strašné,“ opakoval výhybkár.
Po nehode vznikla na mieste neštastia panika. Vylakaní ludia rýchlo vyskakovali z poškodených vykolajených vagónov a nevedeli, co sa stalo. Niektorí boli v šoku. Lekári z Rimavskej Soboty, ktorí prišli na miesto nehody, naštastie, nemuseli ošetrovat žiadne vážne zranenia. „Rušnovodicovi sa už pomôct nedalo. Bol zaklinený v prevrátenej lokomotíve. Ostatní cestujúci mali velké štastie,“ povedala MUDr. Jana Kolkayová z nemocnice v Rimavskej Sobote, ktorá bola pri zásahu.

Generálny riaditel železníc Saxa: Vlak išiel rýchlo
Sme29.6.2002 - Generálny riaditel ŽSR Ladislav Saxa oznacil za pravdepodobnú prícinu havárie neprimeranú rýchlost.
Podla jeho vyjadrenia vlak pred haváriou išiel asi stokilometrovou rýchlostou a nebrzdil. Vlaková cesta pri vjazde do železnicnej stanice bola postavená do odbocky, kde je povolená rýchlost 40 kilometrov za hodinu. Saxa vylúcil, že prícinou havárie vlaku by bola chyba na železnicnom zvršku.
Pri havárii okrem rušna a voznov sa poškodili rôzne zariadenia, najmä výhybky a železnicný zvršok. Odhaduje sa, že oprava celého úseku v mieste havárie potrvá asi dva týždne. Predbežné škody Saxa odhadol na dvesto až tristo miliónov korún.

V komisii ŽU k tendru na LMJ nebudú clenovia pracovnej skupiny ZSSK
TASR1.7.2002 - V expertnej komisii Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity (ÚSI ŽU), ktorá poskytne znalecký posudok k ponukám predloženým v tendri na 35 kusov lahkých motorových jednotiek (LMJ), nebudú clenovia pracovnej skupiny Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava.
Pre TASR to uviedol zástupca riaditela ÚSI Lubomír Hurajt, pricom zdôraznil, že medzi clenmi komisie urcite nebude figurovat meno dekana Strojníckej fakulty (SF) ŽU Prof. Petra Zvolenského, ktorý bol clenom skupiny ZSSK . Univerzitu zastupoval v rozšírenej 14-clennej pracovnej skupine železníc aj vedúci Katedry obnovy strojov a zariadení SF ŽU Doc. Juraj Grencík. Ministerstvo dopravy do komisie nominovalo i vedúceho skúšobného laboratória VÚD Žilina Františka Brunu. Komisia ŽU by nemala podla L. Hurajta pozostávat z viac ako troch ci štyroch clenov, avšak pri vyhodnocovaní parametrov ponúk tendra jej budú pre ciastkové otázky nápomocní další interní a externí experti.
Skúmanie ponúk Konzorcia DMU GTW ( ŽOS Vrútky , Stadler Busnang AG) a spolocnosti Alstom zatial nezacalo, nakolko univerzite ešte neboli zo strany obstarávatela ( ZSSK ) dorucené potrebné podklady. Žiadost o vydanie súdnoznaleckého posudku dostala ŽU od Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR 17. júna tohto roku. Podnetom boli predovšetkým zistenia Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR.

Hospodársky výbor možno požiada o zrušenie tendra na lahké železnicné súpravy
TASR2.7.2002 - Hospodársky výbor Národnej rady SR pravdepodobne požiada ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií o zrušenie tendra na dodávku 35 kusov lahkých motorových jednotiek (LMJ) pre Železnicnú spolocnost ( ZSSK ), a. s., Bratislava a zverejnenie všetkých relevantných informácií.
Vyplynulo to z dnešnej diskusie vo výbore, ktorého rokovanie o výsledkoch poslaneckého prieskumu na Najvyššom kontrolnom úrade (NKÚ) k spomínanému tendru jeho predseda Jaroslav Volf popoludní prerušil. Dôvodom bolo, že výbor nebol uznášaniaschopný. Diskusia bude pokracovat v stredu.
Výbor pravdepodobne osloví aj Úrad pre verejné obstarávanie, aby vykonal dohlad nad procesom verejného obstarávania na dodávatela LMJ a o jeho výsledkoch informoval poslancov a požiada tiež dozornú radu ZSSK o jej stanovisko k celej záležitosti. Zároven pravdepodobne požiada Generálnu prokuratúru (GP), aby ešte pred ukoncením tejto schôdze NR SR informovala o priebežných výsledkoch vyšetrovania trestného oznámenia v súvislosti s kauzou tendra.
Poslancov v hospodárskom výbore s výsledkami poslaneckého prieskumu oboznámili jeho podpredseda Pavol Prokopovic a tiež poslanec Marián Antecký, ktorý rovnako vykonal prieskum na NKÚ. P. Prokopovic sa domnieva, že zásah NKÚ do procesu verejného obstarávanie je nad rámec zákona o NKÚ, rovnako nedostatocne odôvodnený sa mu zdá zásah na podnet anonymného oznámenia. Obaja sa však zhodujú, že treba pockat na výsledok šetrenia GP.
Pred poslancami vystúpil aj predseda NKÚ Jozef Stahl, ktorý tvrdí, že NKÚ zákon neporušil, kedže legislatíva mu umožnuje vyžadovat si podkladové informácie k tendru, ako aj vydávat vo veci stanoviská a odporucenia ústredným orgánom štátnej správy aj mimo oficiálnej kontroly. Podla poslanca Jána Rusnáka NKÚ chybil, ked zverejnoval ciastkové a neoverené informácie pocas prebiehajúceho tendra.
K tomuto názoru sa priklonil i poslanec Vítazoslav Móric, ktorý NKÚ jednoznacne obvinil z porušenia zákona, ked, ako povedal, NKÚ vstúpil do procesu verejného obstarávania, pricom zákon mu ukladá kompetencie len v oblasti kontroly hospodárenia s prostriedkami štátu. "Proces verejného obstarávania nie je hospodárenie s majetkom štátu. NKÚ teda prekrocil svoje právomoci," uviedol M. Móric. NKÚ podla neho porušil zákon aj zverejnením informácií o výsledkoch kontroly. Okrem toho podla neho existuje predpoklad možnej zaujatosti šéfa NKÚ v tendri, kedže Jozef Stahl bol v minulosti zamestnancom ŽOS Vrútky , ktorá sa do tendra zapojila.

Rušnovodic vlaku, ktorý sa vykolajil pri Jesenskom, dostal infarkt
TASR2.7.2002 - Predbežnou prícinou havárie zrýchleného osobného motorového vlaku císlo 1823 zo Zvolena do Košíc, ktorý sa v piatok 28. júna vykolajil po 7.00 h ráno pri vchádzaní do železnicnej stanice v obci Jesenské, okres Rimavská Sobota, bol zdravotný stav 38-rocného rušnovodica Milana B. z Krupiny. Podla pitevnej správy tesne pred haváriou dostal infarkt, po ktorom nedokázal vlak riadit.
Pri prechádzaní výhybkou a po prejdení na dalšiu kolaj, kde bola predpísaná rýchlost 50 km/hodinu, išiel 98-kilometrovou rýchlostou. Vo vlaku cestovalo 20 cestujúcich, ktorí sa nezranili, ale utrpeli šok. Pri vykolajení súpravy podla svedkov zabránila väcšej tragédii skutocnost, že rušen sa odrazil od betónového bunkra z 2. svetovej vojny, co zachránilo pred pohromou prízemný rodinný domcek 64-rocného Štefana Lipu.
Podla informácií riaditela Okresného úradu vyšetrovania PZ v Rimavskej Sobote Lászlóa Eleméra ŽSR vznikla škoda 7,3 milióna korún, Železnicnej spolocnosti, a. s., Bratislava vo výške asi 4,5 milióna Sk.
Pri havárii sa podla generálneho riaditela ŽSR Ladislava Saxu okrem rušna a voznov poškodili rôzne zariadenia, najmä výhybky, železnicný zvršok, zabezpecovacie zariadenie a osvetlenie. Trat ciastocne spojazdnili v piatok v noci a úplne bez obmedzenia v sobotu vecer.

A. Egyed vysvetluje kúpu pohladávky Tory hrozbou využitia zárucných nástrojov
TASR2.7.2002 - Generálny riaditel Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava, a bývalý riaditel pôvodných Železníc SR (ŽSR) Andrej Egyed vysvetluje kúpu pohladávky voci Tory-Leas, s. r. o., Košice, existenciou hrozby, že jej majitel J&T Securities siahne na zárucné nástroje železníc s nou spojené.
Spolocnost J&T si totiž podla A. Egyeda dala podmienku, že 4 zárucné nástroje budú vrátené až po zaplatení pohladávky v hodnote takmer 90 miliónov Sk. Pristúpením na dohodu o postúpení pohladávky s J&T by si mohli železnice s Tory vzájomne zapocítat svoje záväzky. ŽSR totiž uviedli v roku 1997 do prevádzky dve nové súpravy IC vlakov, ktoré formou lízingu financovala firma Tory. Zdroje na financovanie získala od Poštovej banky (PB). Úver bol garantovaný 4 nástrojmi rucenia - zárucnou listinou Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR, vlastnými zmenkami avalovanými ŽSR , záložnou zmluvou o založení pohladávok, ako aj súhlasom na inkaso z bežného úctu ŽSR . Ak by Tory úver nesplácala, PB by si mohla vymáhat splátky priamo od ŽSR . Kedže Tory meškala so splácaním úveru a ani po výzve zo strany PB nedošlo k náprave, postúpila banka pohladávku spolu s nástrojmi jej rucenia na J&T Securities. Tá vzhladom na malú pravdepodobnost jej uspokojenia zo strany Tory vyzvala ŽSR na dohodu o postúpení pohladávky, ktorú si mali ŽSR s Tory následne zapocítat.
Situácia sa podla A. Egyeda vzápätí skomplikovala tým, že na firmu Tory bol vyhlásený konkurz. V rámci konkurzného konania však ŽSR prihlásili svoju pohladávku a získali tak štatút oddeleného veritela.
Podla generálneho riaditela Sekcie rozpoctu a vnútornej ekonomiky MDPT Františka Perutku podal odbor kontroly MDPT v máji 2002 v súvislosti s odkúpením údajne nelukratívnej pohladávky podnet na generálnu prokuratúru i na orgány Prezídia Policajného zboru SR. Ministerská kontrola, vykonaná vlani na pôde železníc, vytkla ŽSR okrem iného to, že pohladávku údajne uhradili z úveru so štátnou zárukou, co vraj nebolo v súlade s pôvodným úcelom. A. Egyed tvrdí, že ŽSR pri týchto financných operáciách neporušili zákon, nakolko predmetný úcel bol uvedený v prílohe k žiadosti o štátnu záruku. Hovorca ZSSK Miloš Cikovský okrem toho uviedol, že kontrola ešte nebola ukoncená, nakolko jej výsledky neboli dodnes prerokované s riaditelom A. Egyedom. Nacasovanie zverejnenia výsledkov kontroly vníma ako odplatu MDPT za to, že generálny riaditel ZSSK nebol ochotný zmenit svoje stanovisko v rokovacom konaní na obstaranie 35 kusov lahkých motorových jednotiek.

Sútaž na dodávku vlakov sa blíži k záveru
Pravda3.7.2002 - Škandalózna sútaž na dodávku 35 lahkých osobných vlakov, ktorá už stála hlavu ministra dopravy Macejka a politicky ohrozila premiéra Dzurindu, sa blíži k záveru. Samotné podpísanie zmluvy je otázkou najviac troch týždnov.
Pracovná komisia, ktorá viedla rokovacie konanie, totiž v utorok na svojom poslednom zasadnutí odporucila ZSSK podpísat zmluvu so slovensko-švajciarskym konzorciom firiem ŽOS Vrútky - Stadler.
"Práca komisie sa tým skoncila," povedal hovorca železníc Miloš Cikovský. Na poslednom zasadnutí sa podla neho mohli zúcastnit aj clenovia vymenovaní ešte bývalým ministrom.
Predstavenstvo Železnicnej spolocnosti sa bude odporúcaním komisie zaoberat pravdepodobne už na budúci týžden. V prípade súhlasného stanoviska by mohlo dôjst k samotnému podpisu zmluvy, a tým aj k uzavretiu tendra v priebehu dvoch až troch týždnov.
Tento scenár ešte môže zmenit Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý sa kauzou zacal zaoberat na podnet Generálnej prokuratúry, alebo nový minister dopravy Ivan Mikloš. Tomu zrejme zrušenie tendra odporucia aj poslanci hospodárskeho výboru Národnej rady SR, ktorí vcera rokovali o výsledkoch poslaneckého prieskumu na Najvyššom kontrolnom úrade.
Úrad pre verejné obstarávanie môže napadnút výsledky tendra aj po uzavretí zmluvy.

J&T sa nedomnieva, že by vo veci pohladávky firmy Tory robila na ŽSR nátlak
TASR3.7.2002 - J&T Securities sa nedomnieva, že vo veci postúpenia pohladávky voci spolocnosti Tory-leas, s. r. o., Košice (v konkurze) robila nátlak na Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ), aby predmetný financný nástroj kúpili.
Železniciam SR len dala ponuku na odkúpenie pohladávky s predpokladom, že takýto krok môže byt pre železnice výhodný. To, že železnice túto možnost využili, ich predpoklad len potvrdilo. Pohladávku voci spolocnosti Tory si pôvodne nárokovala Poštová banka (PB), ktorá tejto lízingovej firme poskytla úver na prefinancovanie nákupu súprav IC vlakov pre ŽSR . Železnice sa za splatenie úveru zarucili. PB však postúpila pohladávku za približne 90 miliónov Sk na J&T, ktorá ju chcela železniciam predat, cím by si ju mohli ŽSR s Tory vzájomne zapocítat.
To, že J&T podmienila vrátenie štyroch zárucných nástrojov viazaných k pohladávke jej zaplatením, považuje hovorca J&T Maroš Sýkora za prirodzený obchodný postup. "Žiadny obchodník sa predsa nevzdá rucenia predtým, ako má pohladávku zaplatenú." O využití zárucných nástrojov uvažovala J&T len vtedy, ak by ŽSR na dohodu o postúpení pohladávky nepristali.
Nákup údajne nelukratívnej pohladávky voci Tory-leas argumentovali Generálny riaditel Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava a bývalý riaditel pôvodných ŽSR Andrej Egyed možnostou hrozby, že jej majitel J&T Securities siahne na zárucné nástroje železníc s nou spojené.

Šéfa železníc vyšetrujú kvôli voznom
Sme4.7.2002 - Generálny riaditel Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ) a bývalý riaditel pôvodných železníc Andrej Egyed celí podozreniu zo spáchania ekonomického trestného cinu v súvislosti s odkúpením nelukratívnej pohladávky pôvodnými ŽSR od súkromnej spolocnosti J&T Securities. Celý prípad dnes preveruje financná polícia. Podla pplk. Rudolfa Jurického je vyšetrovanie v zaciatku a bolo by predcasné vynášat súdy.
Zatial co polícia caká na doplnujúce dokumenty, odbor kontroly ministerstva dopravy tvrdí, že Egyed spôsobil odkúpením pohladávky železniciam škodu 75 miliónov korún. História kauzy siaha do roku 2000, ked železnice odkúpili od súkromnej spolocnosti J&T pohladávku voci spolocnosti Tory - leasing v hodnote takmer 90 miliónov korún za nezvycajne vysokú cenu 75 miliónov, co je približne 83 percent z celkovej sumy. O štyri dni sa táto lízingová spolocnost dostala do konkurzu, cím sa pre železnice stala pohladávka bezcennou. Po vyhlásení konkurzu železnice požiadali Tory - leasing o uhradenie pohladávky, ale správca konkurznej podstaty to odmietol a upozornil na protizákonnost takéhoto návrhu. Okrem toho v úctovníctve registruje len hodnotu postúpenej istiny, co je iba nieco nad 51 miliónov korún, teda suma bez sankcných úrokov z omeškania a nezaplatených úrokov z istiny. Znamená to, že ak by bol majetok Tory - leasing tak velký, aby uspokojil pohladávku veritela železníc, aj tak by železnice dostali spät o 24 miliónov korún menej, ako zaplatili firme J&T.
Egyed odôvodnuje prevzatie pohladávky firmy Tory - leasing záujmom vyrovnat vzájomné podlžnosti, ktoré vyplývali z toho, že práve táto firma financovala lízing 26 kusov železnicných vagónov do IC súprav. Na tento úcel jej poskytla Poštová banka úver, pri ktorom železnice vystupovali ako rucitel. Kedže Tory meškala so splácaním úveru a ani po výzve banky nedošlo k náprave, postúpila banka pohladávku spolu s nástrojmi jej rucenia na J&T Securities. Tá vzhladom na malú pravdepodobnost jej uspokojenia firmou Tory - leasing, vyzvala železnice na dohodu o postúpení pohladávky, ktorú si mali s Tory následne zapocítat.
Dnes je pohladávka železníc voci Tory podla Egyeda prihlásená do konkurzu, pricom existuje predpoklad jej uspokojenia. Zo stanoviska hovorcu ZSSK Miloša Cikovského vyplýva, že spolocnost medializáciu tejto kauzy chápe ako nástroj pomsty za to, že generálny riaditel Egyed nebol ochotný zmenit svoje stanovisko v prípade tendra na dodávku 35 lahkých motorových vlakov.

Osadu Štrbské Pleso založili pred 130 rokmi
TASRSme 6. 7. 2002, ŠTRBSKÉ PLESO – Najvyššie položená tatranská osada Štrbské Pleso (1355 m) vznikla pred 130 rokmi. Na južnom brehu Štrbského plesa, po ktorom je osada pomenovaná, vyrástla v roku 1872 poľovnícka chatka zemepána Jozefa Szentiványiho. Stala sa kolískou osady, keďže o tri roky neskôr dal Uhorský karpatský spolok podnet na výstavbu turistickej ubytovne.
Postupne k nej pribudli hotely a reštaurácie, kúpeľný dom a vilky. V roku 1896 spojila Štrbu a Štrbské Pleso
prvá ozubnicová železnica a v roku 1911 pribudla elektrická železnica do Starého Smokovca . Rozmach zaznamenalo Štrbské Pleso v súvislosti s Majstrovstvami sveta v klasických lyžiarskych disciplínach v roku 1970. (krátené)

Cestovné vo vlakoch Intercity a Eurocity od 1. júla zdraželo
TASRTelevízne noviny TV Markíza zo 7. 7. 2002 - Cestovné v rýchlikoch Intercity ( IC ) a Eurocity ( EC ) od 1. júla zdraželo o 7 percent. Zdraženie je podľa železníc potrebné, keďže doteraz cestujúci uhradili iba polovicu skutočných nákladov. Cesta z Bratislavy do Košíc tak zdražela o 50 Sk. Dôchodcovia a študenti si aj naďalej môžu uplatňovať zľavy. Cestovné vo vlakoch IC a EC bolo naposledy zvýšené minulý rok v máji a keďže výška cestovného v týchto vlakoch už nie je regulovaná štátom, je logické, že zvýšenie sa začína práve tu. Podľa M. Čikovského železnice zvýšili cestovné v týchto vlakoch aspoň o úroveň inflácie, teda 7 percent. Železničná doprava sa tak ale stala finančne menej atraktívna. Za určitých podmienok je dokonca cesta z Bratislavy do Košíc lacnejšia lietadlom. Napriek vyšším cenám cestovného železnice stále bojujú so stratou. Môže to byť spôsobené aj sociálnou politikou. Tá má podľa analytika M. Jakobyho okrem prezamestnanosti aj podobu neprimeraného rozsahu výhod na cestovnom pre pracovníkov železníc a ich rodinných príslušníkov.


Strana vytvorená: 9-VII-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( pr0227.htm )