Predaj cestovných poriadkov ŽSR na obdobie 2001/2
Pravdepodobne 26.5.2001 začal predaj
cestovných poriadkov ŽSR na obdobie platnosti GVD
2001/2 (10. VI. 2001 - 14. XII. 2002) v objekte
"nového" vestibulu bratislavskej hlavnej stanice
(prac. dni: 6. - 19. hod., So, Ne: cca 10. - 19. hod.).
Cenník:
Celoštátny cestovný poriadok - CD
ROM (v predaji cca od 31. V. 2001) |
250 Sk |
Celoštátny cestovný poriadok -
diskety (v predaji cca od 31. V. 2001) |
150 Sk |
Celoštátny knižný cestovný poriadok | 60 Sk |
Knižný cestovný poriadok - západ | 25 Sk |
Knižný cestovný poriadok - stred | 25 Sk |
Knižný cestovný poriadok - východ | 25 Sk |
Knižný cestovný poriadok - Tatry | 15 Sk |
Celoštátny knižný cestovný poriadok:
trate 170 - 175 a 200 - 202 boli prečíslované:
170 | Zvolen os. st. - Ban. Bystrica - Diviaky - Vrútky |
171 | Zvolen os. st. - Hronská Dúbrava - Diviaky |
172 | Ban. Bystrica - Červená Skala |
173 | Červená Skala - Margecany |
174 | Brezno - Tisovec - Jesenské |
175 | Poltár - Rim. Sobota (naďalej bez žel. dopravy) |
200 | Skalnaté Pleso - Lomnický štít |
201 | Skalnaté Pleso - Lomnické sedlo (nová) |
202 | Tatranská Lomnica - Skalnaté Pleso |
zmena počas tlače je len jedna (str.205): na strane C 25 je dodatočne doplnené zastavovanie vlaku 3022 (Leopoldov - Bratislava hl. st.) v žst. Svätý Jur.
vydanie zmien je predpokladané k dňom: 29. VII., 30. IX. 2001, 27. I., 16. VI. 2002.
Nebezpečné vlaky?
Pondelok 21. Máj 2001
Praha - Neznámi atentátnici sa
vyhrážajú sabotážami Českým dráham (ČD). V liste pre generálneho
riaditeľa ČD uviedli zoznam
12 tratí, na ktorých má na budúci týždeň dôjsť k
tragickým udalostiam, napísal český denník Právo. ČD hrozbu neberú na ľahkú
váhu a podľa hovorcu Petra Šťáhlavského kontaktovali
políciu a prijali aj vlastné opatrenia na zaistenie
bezpečnosti prevádzky na železnici. Podľa policajných
zdrojov je odosielateľom hrozby málo známa anarchistická
organizácia, ktorej meno polícia nezverejnila. Na základe
informácií Práva polícia vydala pokyny, ktorými sa zvyšuje
dohľad poriadkových síl na vybratých úsekoch tratí. Na
zozname ohrozených tratí sú údajne napríklad úseky Ostrava
– Bohumín či Řevnice – Karlštejn.
Egyedov hazard
Jeden z konateľov spoločnosti IHAK-R je
známa firma
PONDELOK 21. máj 2001
BRATISLAVA MAROŠ SÝKORA - O zotrvaní či
odvolaní Andreja Egyeda z funkcie generálneho riaditeľa
Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) sa rozhodne až tento týždeň.
Správna rada železníc, ktorá mala návrh na Egyedovo
odvolanie v piatok prerokovať, odložila svoje zasadnutie.
Návrh na odvolanie Egyeda z funkcie od nej očakáva minister
dopravy Jozef Macejko pre zmenky za tridsať miliárd korún,
ktoré Egyed v mene železníc podpísal. Beneficientom zmeniek
bola spoločnosť IHAK-R.
Napriek Egyedovým uisteniam, že zmenky nemohli byť zneužité
a obchod bol seriózny, vďaka pozadiu spomínanej spoločnosti
sú namieste pochybnosti o jeho slovách.
O jednom z jej konateľov, Petrovi Reichovi totiž pred pár
rokmi médiá podrobne informovali v súvislosti s dodnes
nedoriešenou takzvanou kolkovou aférou, označovanou za jednu z
najzáhadnejších káuz v slovenskej histórii. Médiá ho však
vtedy ako jedného z obvinených z trestného činu falšovania a
pozmeňovania peňazí a cenných papierov označovali iba Peter
R. Podľa obžaloby ešte v roku 1993 s ďalšími tromi
kumpánmi zorganizoval a uskutočnil výrobu falošných kolkov
nominálnej hodnoty 1 000 korún. Podľa obžaloby bol pôvodcom
nápadu s kolkami práve Peter R.
Reich, ktorý popri funkcii riaditeľa ZŠ na Lazaretskej ulici v
Bratislave aj podnikal, bol navyše obvinený aj z dvoch
podvodov. Podľa obžaloby totiž 12. mája 1993 v pobočke
Slovenskej sporiteľne v Senici nad Myjavou pod zámienkou
poskytnutia krátkodobého úveru na nákup obuvi a osobných
motorových vozidiel mal vylákať päť miliónov korún, ktoré
nevrátil. Dodnes to potvrdzuje zápis v databáze Slovenskej
konsolidačnej. Dlh spoločnosti Eurocar, ktorej spoločníkom a
konateľom bol až do vyhlásenia jej likvidácie Peter Reich,
však odvtedy narástol na 14 miliónov korún.
Podľa informácií Pravdy na Reicha nespomínajú v dobrom ani v
SES Tlmače, a.s., ktoré boli s Reichom účastníkmi istej
zmenkovej transakcie. V SES nám túto informáciu potvrdili, no
odmietli uviesť akékoľvek podrobnosti s tým, že pre nich je
to uzavretý prípad a v záujme ochrany dobrého mena
spoločnosti odmietajú medializáciu prípadu.
Celkové zlepšenie výsledkov ŽSR
UTOROK 22. máj 2001
BRATISLAVA MAROŠ SÝKORA - Železnice Slovenskej
republiky (ŽSR)
dosiahli za prvý štvrťrok 2001 zisk 2,395 mld. Sk. Informoval
o tom hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Oproti tohtoročnému
plánu je výsledok vyšší o 702 mil. Sk a oproti rovnakému
obdobiu minulého roka o 1,531 mld. Sk (41%).
Celkové náklady ŽSR
za prvý štvrťrok 2001 dosiahli 6,201 mld. Sk. V porovnaní s
rovnakým obdobím vlani vzrástli o necelé 2 percentá.
Priaznivý vývoj železnice zaznamenali najmä pri mzdových
nákladoch, ktoré už tradične najviac zaťažujú ŽSR. Aj
napriek medziročnému rastu priemernej mzdy o viac ako 6 percent
zvýšili sa medziročne iba o 1 percento. V ŽSR
medziročne poklesol počet zamestnancov o 2 509 osôb, z toho
počas prvých troch mesiacov tohto roku sa znížil počet
zamestnancov o 482 osôb namiesto plánovaných 115. Finančné
náklady dosiahli 508,655 mil. Sk a medziročne poklesli o 34
percent. Túto skutočnosť ovplyvnilo zníženie úrokových
sadzieb, ktoré sa podarilo dosiahnuť najmä
reštrukturalizáciou úverov, pokles zúčtovaných kurzových
strát i pokles bankových výdavkov.
Na 1 Sk výnosov ŽSR
čerpali náklady vo výške 0,72 Sk, čo je oproti rovnakému
obdobiu vlani menej o 0,16 Sk a oproti plánu menej o 0,07 Sk.
Produktivita práce z prepočítaných výkonov na zamestnanca sa
medziročne zvýšila o 23 percent, pričom prepočítané
výkony narástli iba o 17 %. Rast produktivity práce z pridanej
hodnoty bol vyšší ako rast priemernej mzdy.
Celkové výnosy ŽSR
za prvý štvrťrok 2001 dosiahli výšku 8,596 mld. Sk, čo je
takmer o 5 percent viac v porovnaní s plánom a takmer o 24
percent viac v porovnaní s rovnakým obdobím vlani.
Medziročný rast výnosov ovplyvnili vyššie tržby z prepravy,
ktoré boli zúčtované v celkovej výške 3,968 mld. Sk, a
takmer štvrtinou vyššia úhrada zo štátneho rozpočtu za
výkony osobnej dopravy, ktorá bola zúčtovaná v celkovej
výške 2 mld. Sk. Na celkovú výšku výnosov okrem tržieb a
úhrady zo ŠR priaznivo vplývalo aj rozpustenie rezerv na
kurzové straty, vytvorených vlani k zostatkom úverov
poskytnutých v cudzej mene. Zúčtovaním opravných položiek k
pohľadávkam ŽSR
získali ďalších 128 mil. korún.
Obetiam režimu už nezvýšili peniaze
UTOROK 22. máj 2001
BERLÍN (ČTK) - Obete prenasledované
komunistickým režimom v bývalej Nemeckej demokratickej
republike pobúrilo rozhodnutie nemeckého parlamentu zvýšiť
starobné dôchodky bývalým pracovníkom tajnej polície Stasi
a funkcionárom vtedajšieho totalitného štátu.
Spolkový snem v piatok schválil príslušnú úpravu, ku ktorej
ho prinútil verdikt ústavného súdu, bez toho, aby zvýšil
penzie obetiam. "Je to facka tým, čo protestovali proti
režimu," kritizoval rozhodnutie parlamentu predseda Zväzu
prenasledovaných stalinizmom Hans Schwenke.
Ústavný súd predvlani označil za čiastočne protiústavnú
výšku dôchodkov vymeraných začiatkom 90. rokov pre 330 000
východonemeckých zamestnancov štátnych inštitúcií, a to
vrátane Stasi a straníckych sekretariátov. S doplatkami tak
teraz však môžu rátať aj požiarnici, poštoví úradníci,
železničiari, duchovní či profesori v bývalej NDR.
Združenia prenasledovaných sú roztrpčené, že mnohí
predstavitelia bývalého režimu dostanú vyššie dôchodky ako
obete. Prenasledovaný podľa nich dostane 1 210 mariek, kým
ten, kto pracoval pre Stasi, má nárok na 1 800 mariek.
Stranícky tajomník dostane 3 000 mariek. Profesor
marxizmu-leninizmu bude na tom podstatne lepšie - získa
dôchodok 6 000 mariek.
Opozičný konzervatívny blok CDU/CSU navrhoval, aby sa spolu s
vyrovnaním penzií pre predstaviteľov východonemeckého
štátu zvýšili aj výplaty obetiam. Vláda však požiadavky
odmietla s tým, že na to nie sú v štátnej pokladnici
peniaze. Na zvýšenie dôchodkov a doplatky štát vynaloží
približne jednu miliardu mariek. Obete režimu sa však vo
svojom zápase o spravodlivosť cítia byť osamotené.
Zisk ŽSR vzrástol o 41 percent
Utorok, 22. máj 2001
BRATISLAVA
- Zisk 2,4 miliardy korún dosiahli za prvý štvrťrok tohto
roku Železnice SR (ŽSR).
V porovnaní s plánom je to viac o 702 miliónov a v
medziročnom porovnaní ide až o 41-percentný nárast. ŽSR
zrealizovali za sledované obdobie výnosy v objeme 8,6 miliardy
korún pri nákladoch 6,2 miliardy korún.
V kategórii nákladov sa železniciam podarilo dosiahnuť ich
zníženie v porovnaní s plánom o takmer päť percent.
Priaznivý vývoj bol podľa slov hovorcu ŽSR Miloša
Čikovského zaznamenaný najmä u mzdových nákladov, ktoré sa
aj napriek medziročnému rastu priemernej mzdy o šesť percent
zvýšili v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka iba o
jedno percento. Počet zamestnancov medziročne poklesol o 2509.
Odborári sa u prezidenta sťažovali
na premiéra
Bratislava
21.5.2001 - Zástupcovia odborárov z
rezortov školstva, zdravotníctva, železníc, Odborového
zväzu KOVO a Konfederácie odborových zväzov (KOZ) sa na
dnešnom informatívnom stretnutí s prezidentom SR Rudolfom
Schusterom posťažovali na ignorovanie ich aktivít a
požiadaviek zo strany ministerského predsedu Mikuláša
Dzurindu.
Obracajú sa preto na hlavu štátu so žiadosťou tlmočiť ich
požiadavky pri riešení sociálnej situácie.
"My sme nadstranícka organizácia, ktorá má problém v
tomto období vysvetľovať svoje postoje, pretože straníci sú
v tejto krajine pri moci a každý iný názor je považovaný za
opozičný," vyhlásil prezident KOZ Ivan Saktor.
Zdôraznil, že odborári budú v opozícii voči
"akémukoľvek vládnemu zoskupeniu, ktoré nebude plniť
svoje sľuby". Odborári sú ochotní spolupracovať na
projektoch pripravovaných na pôde prezidentovho úradu, dodal.
Prezident Schuster predstaviteľov odborových združení
požiadal, aby predložili vlastný návrh riešenia sociálnych
problémov. Ako ďalej uviedol, on sám naďalej verí, že ešte
existuje spôsob komunikácie s vládou pri riešení sociálnych
problémov v kritických rezortoch "nielen pokiaľ ide o
platy, ale aj o zamestnávanie".
Prezident opakovane zdôraznil, že oceňuje, keď sa problémy
riešia za rokovacím stolom, nie nátlakovými akciami v
uliciach. "Som presvedčený, že predstavitelia odborov
poznajúc situáciu sú pripravení aj na kompromisy, ale musia
to byť kompromisy vychádzajúce z reality," vyhlásil
prezident. "Ak sa neplnia, je tu šanca na ospravedlnenie,
je tu šanca na náhradné termíny. Ale nie je dobré, ak sa
vyhrotí napätie aj v rámci tripartity a odchádza sa od
stolov," dodal.
Vlak zrazil ženu sediacu pri
koľajnici v Rusovciach
21. mája
Bratislava
- Ženu zatiaľ neznámej totožnosti zrazil v nedeľu večer v
Rusovciach vlak. Nebohá sedela pri ľavej koľajnici obrátená
chrbtom k rušňu.
Rušňovodič pri preverovaní prípadu uviedol, že vo
vzdialenosti asi 50 metrov uvidel neidentifikovateľný predmet.
Zrážke nezabránilo ani použitie rýchlobrzdy, pričom sediaca
vôbec nereagovala na výstražné zvukové znamenie. Privolaná
lekárka konštatovala smrť následkom devastačných poranení
hlavy. Mŕtvolu previezli do Ústavu súdneho lekárstva v
Bratislave, kde dnes vykonajú pitvu.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Podľa nového grafikonu ČD sa
rýchlik Slovenská strela zmení na EuroCity
21. mája
Praha
- Zmeny v medzinárodnej doprave medzi Slovenskom a ČR
pripravili s novým cestovným poriadkom České dráhy (ČD). Grafikon ČD, ktorý vstúpi do platnosti
10. júna, napríklad počíta s "povýšením"
rýchlika Slovenská strela do kategórie vlakov vyššej kvality
EuroCity.
Zmena, ktorú cestujúci medzi Prahou a Bratislavou pocítia
hlavne na príplatku 60 Kč na českom území, urýchli dobu
cestovania medzi oboma metropolami na 4 hodiny 30 minút oproti
terajším 5 hodinám a 11 minútam. Slovenská strela tiež
zmení trasu: rýchlik doteraz jazdil z Prahy cez Kolín a
Havlíčkův Brod do Brna, kde sa napojil na tzv. I. koridor.
EuroCity Slovenská strela pôjde iba po I. koridore cez
Pardubice a Českú Třebovú, pričom nebude stáť v Kolíne.
Zmenu umožnilo rozhodnutie Českých dráh spojiť Slovenskú
strelu na českom území s vlakom EuroCity Antonín Dvořák,
ktorý ide z Prahy do Viedne. Spojený vlak EuroCity odchádza zo
stanice v Prahe Holešoviciach o 17.58 h a v hraničnej stanici
Břeclav sa opäť rozpojí na dve samostatné súpravy.
Slovenská strela prichádza o 22.28 h na bratislavskú Hlavnú
stanicu.
Trasu zmení tiež rýchlik BEM z Budapešti do poľského
Štetína, ktorý pôvodne jazdil cez Bratislavu, Čadcu a
Bohumín. Teraz bude z Bratislavy pokračovať cez Břeclav, Brno
a Českú Třebovú, Ústí nad Orlicí a Letohrad do Lichkova,
kde opustí územie Českej republiky. Doterajší expres Detvan
z Prahy do Zvolena prejde do kategórie InterCity.
Nový grafikon ČD bude
oproti predchádzajúcim rokom platiť až do konca roku 2002.
Napriek tomu, že železnice najprv oznámili, že od vstupu
nového cestovného poriadku do platnosti zdražie cestovné v
osobnej doprave, nakoniec ho ponechali v pôvodnej výške.
Generálny riaditeľ ČD
Dalibor Zelený ale nevylučuje, že k zdraženiu cestovného
dôjde počas budúceho roku.
ŽSR v prvom štvrťroku so 41-%
nárastom zisku na 2,4 miliardy Sk
21. mája
Bratislava
- Zisk 2,395 miliardy Sk dosiahli za prvý štvrťrok tohto roku
Železnice SR (ŽSR).
V porovnaní s plánom je to viac o 702 miliónov Sk a v
medziročnom porovnaní vykazuje príslušný ukazovateľ až
41-% nárast. ŽSR
zrealizovali za sledované obdobie výnosy v objeme 8,596
miliardy Sk pri nákladoch 6,201 miliardy Sk.
V kategórii nákladov sa železniciam podarilo dosiahnuť ich
zníženie v porovnaní s plánom o takmer 5 %. Priaznivý vývoj
bol podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského zaznamenaný
predovšetkým u mzdových nákladov, ktoré sa aj napriek
medziročnému rastu priemernej mzdy o 6 % zvýšili v porovnaní
s rovnakým obdobím minulého roka iba o 1 %. Počet
zamestnancov medziročne poklesol o 2509, pričom v prvých troch
mesiacoch roku 2001 bol rozviazaný pracovný pomer so 482
zamestnancami namiesto plánovanými 115.
Ešte priaznivejší vývoj bol podľa M. Čikovského
zaznamenaný pri finančných nákladoch, ktoré medziročne
klesli o 31 %. Bolo to spôsobené znížením úrokových
sadzieb, ktoré sa podarilo dosiahnuť predovšetkým
reštrukturalizáciou úverov, poklesom zúčtovaných kurzových
strát i poklesom bankových výdavkov.
Hodnotu celkových výnosov, ktoré boli v porovnaní s plánom
vyššie o takmer 5 %, ovplyvnili predovšetkým rast tržieb z
prepravy a o štvrtinu vyššia úhrada zo štátneho rozpočtu
za výkony osobnej dopravy vo výške 2 miliardy Sk. Na výnosy
priaznivo vplývalo aj rozpustenie rezerv na kurzové straty.
Pokiaľ ide o prevádzkové výsledky, M. Čikovský
skonštatoval, že ŽSR
v období január - marec prepravili 12,554 milióna ton tovaru,
pričom plánované objemové ukazovatele boli splnené vo
všetkých štyroch segmentoch nákladnej dopravy -
vnútroštátna preprava, vývoz, dovoz, tranzit. Pokles oproti
plánu bol vykázaný v počte prepravených osôb, ktorých pri
výkone 671,751 miliónov osobokilometrov bolo 16,176 milióna.
V sledovanom období preinvestovali železnice 363 miliónov Sk.
Investičná dotácia zo štátneho rozpočtu tvorila 26,4
milióna Sk.
Priority Phare 2001 a finančné
memorandá podpísané v decembri 2000 a januári 2001
Od programu Phare k štrukturálnym
fondom Európskej únie V.
Utorok 22. Máj 2001
Národný program Phare 2001 Pracovný dokument EK
Prehľad o prioritách a opatreniach,
ktoré možno spolufinancovať v rámci Národného programu
Phare na rok 2001
Opatrenia oprávnené na financovanie z programu Phare na rok
2001
Politické kritériá
1 Projekt na podporu používania jazykov menšín v rôznych
oblastiach (napr. miestna správa, zdravotníctvo, školstvo) a
pre rómsku menšinu (IB+INV)
Ekonomické kritériá – financovanie z Phare 2001 sa
nepredpokladá
Vnútorný trh
2 Colnice – v zmysle pripravovaného Colného zákona a jeho
uplatňovania zabezpečenie hladkej implementácie relevantnej
legislatívy (IB+INV)
3 Koordinácia štruktúr dozoru nad trhom vrátane organizácií
ochrany spotrebiteľa a najmä posilnenie Slov. obchodnej
inšpekcie s cieľom zmeniť kontrolu pre-market na post-market
(PECA).
4 Pomoc pri dohľade nad finančnými trhmi, kde vzniká úrad,
ktorého kompetencie by sa mali týkať okrem poisťovníctva aj
bankovníctva.
Poľnohospodárstvo – financovanie z Phare 2001 sa
nepredpokladá
Energetika
5 Pomoc by mohla smerovať do implementácie energetickej
účinnosti, podpory orgánov zabezpečujúcich zásoby ropy,
posilnenia nezávislého dozorného orgánu (IB).
Doprava
6 Podpora harmonizácie v sektore železničnej dopravy, hlavne
nezávislosť riadenia pre železničné spoločnosti, tranzitné
práva a prístup k infraštruktúre, licencovanie a určenie
infraštruktúry (IB).
Zamestnanosť a sociálne veci
7 Implementácia reformy sociálneho poistenia (IB).
Ekonomická a sociálna súdržnosť
8 Posilnenie MVRR a vytvorenie štruktúr pre ESF v rámci
relevantného SR orgánu.
9 Investičná podpora (podnikateľská infraštruktúra, MSP,
ľudské zdroje vrátane odborného školstva a školení (s
dôrazom na rómske obyvateľstvo v prioritnom regióne).
Životné prostredie – financovanie z Phare 2001 sa
nepredpokladá
Spravodlivosť a vnútorné záležitosti
11 Podpora vytvorenia administratívneho systému súdov vrátane
legislatívy o administratívneho postupu (IB+INV).
Posilnenie administratívnej a sudcovskej kapacity vrátane
manažmentu a kontroly fondov EÚ
12 Podpora Úradu pre verejnú službu.
13 Sektor súdnictva, orientácia na rady sudcov, sudcovské
organizácie a pracovníkov vyšších súdov (IB+INV).
14 Vytvorenie a posilnenie miesta Ombudsmana pre ľudské práva.
15 Vytvorenie a realizácia potrebných funkcií verejnej
finančnej kontroly, najmä prostredníctvom prípravy vhodného
legislatívneho rámca, vypracovania postupov auditu vo vzťahu k
predvstupovým fondom EÚ a metód na boj proti nezrovnalostiam.
Posilnenie Najvyššieho kontrolného úradu a vytvorenie
účinnej koordinácie medzi rôznymi inštitúciami poverenými
finančnou kontrolou.
16 Účasť SR v komunitárnych programoch a agentúrach v roku
2002. Príspevok Phare na spolufinancovanie účasti SR v
komunitárnych programoch a agentúrach (okrem 5. Rámcového
programu) nesmie prekročiť 10 % z celkovej alokácie
Národného programu Phare.
Finančné memorandá z decembra 2000
Dňa 21. decembra 2000 boli v Bratislave podpísané
finančné memorandá programov predvstupovej pomoci EÚ. Celkovo
bolo podpísaných šesť finančných memoránd programu Phare:
Finančné memorandá pre programy predvstupovej pomoci Európskej únie sú podpisované každoročne. V roku 1998 boli podpísané finančné memorandá predvstupovej pomoci EÚ v celkovom objeme 78,3 MEUR (pozn. red.: MEUR je skratka pre mil. EUR), v roku 1999 v objeme 103,3 MEUR, roku 2000 vo výške 114,2 MEUR. Okrem predvstupového programu Phare boli v rámci programu ISPA Európskou komisiou schválené 4 projekty v objeme 42 miliónov EUR.
FM pre Národný program Phare 2000 (28 mil. EUR)
Finančné memorandum pre Národný program Phare 2000 v
celkovej výške 28 miliónov EUR obsahuje projekty zamerané na
budovanie inštitúcií, harmonizáciu s acquis communautaire a
posilnenie sociálnej a ekonomickej súdržnosti.
Projekty v rámci Národného programu Phare 2000 boli
predložené Európskej komisii 31. marca 2000, Riadiaci výbor
Phare ich schválil 18. júla 2000. Kontraktačné obdobie pre
projekty Národného programu Phare 2000 je stanovené do 31.
decembra 2002 a obdobie čerpania prostriedkov sa končí 31.
decembra 2003.
Finančné memorandum pre Národný program Phare 2000
predložila Európska komisia 30. novembra 2000.
FM pre program Odstavenie reaktora V1 – Jaslovské Bohunice na
rok 2000
(20 mil. EUR)
Grant Európskej únie pre finančné memorandum pre program
Odstavenie reaktora V1 – Jaslovské Bohunice na rok 2000
predstavuje 20 miliónov EUR. Finančné prostriedky uvedeného
finančného memoranda budú poukázané Medzinárodnému fondu
na odstavenie Bohuníc (ďalej Fond), ktorého správcom je EBOR.
Kontrahovanie uvádzaných prostriedkov voči tomuto Fondu je
možné do 31. decembra 2002 a ich poukázanie voči Fondu musí
byť uskutočnené do 31. decembra 2003. Použitie týchto
prostriedkov z Fondu na konkrétne opatrenia – projekty – je
možné počas celej doby jeho platnosti a do roku 2006 plánuje
Európska komisia na jeho účely presunúť 150 miliónov EUR.
Vláda SR prijala dňa 29. novembra 2000 uznesenie č. 974/2000 k
Návrhu postupu realizácie odstavenia elektrárne JE V1
Jaslovské Bohunice vrátane riešenia sociálno-ekonomických
dopadov.
FM pre Program Dodatočnej investičnej podpory pre SR
na rok 2000 (4 mil. EUR)
Program Dodatočnej investičnej podpory bol vyhlásený
Európskou komisiou ako horizontálny program Phare určený pre
všetky kandidátske krajiny. Tento program bol určený na
podporu infraštrukturálnych projektov strednej veľkosti (od 2
do 5 MEUR) najmä v oblasti infraštruktúry podporujúcej
podnikateľské prostredie.
Návrhy projektov boli na ministerstvo výstavby predkladané
prostredníctvom krajských úradov. Medzirezortná pracovná
skupina vybrala päť pravdepodobných projektov, z ktorých boli
na základe spoločného hodnotenia s predstaviteľmi Európskej
komisie vybrané dva projekty v oblasti budovania podnikateľskej
infraštruktúry podporujúcej rozvoj cestovného ruchu: Rozvoj
cestovného ruchu Sninské rybníky a Rekreačný komplex Zelená
Voda – Rimavská Sobota.
Riadiaci výbor Phare schválil na svojom októbrovom zasadnutí
uvedené projekty. Celková výška príspevku Phare je 4 MEUR,
ktoré sú rovnomerne rozdelené medzi oba projekty.
Kontraktačné obdobie sa skončí 30. novembra 2002 a obdobie
čerpania prostriedkov 30. novembra 2003. Finančné memorandum
tohto Programu bolo predložené Európskou komisiou 18. decembra
2000.
Programy cezhraničnej spolupráce (CBC) Phare 2000
V rámci Programu cezhraničnej spolupráce Phare 2000 sa
predkladajú tri Finančné memorandá. Tieto sa vzťahujú na
cezhraničnú spoluprácu medzi Slovenskou republikou a
Rakúskom, Slovenskou republikou a Maďarskom a Slovenskou
republikou a Poľskom.
FM pre Program CBC Phare 2000 SR – Maďarsko (2 mil.
EUR)
– v celkovej výške 2 milióny EUR obsahuje investičný
projekt z oblasti životného prostredia:
1. Spoločné riešenie odkanalizovania a čistenia odpadových
vôd v slovensko-maďarskej Tokajskej oblasti (1,55 MEUR).
Projekt v rámci Programu cezhraničnej spolupráce 2000
Slovenská republika – Maďarsko bol predložený Európskej
komisii 16. mája 2000, Riadiaci výbor Phare projekt schválil
dňa 18. júla 2000. Kontraktačné obdobie pre projekty Programu
cezhraničnej spolupráce Phare 2000 Slovenská republika –
Maďarsko je stanovené do 31. decembra 2002 a obdobie čerpania
prostriedkov končí dňa 31. decembra 2003.
Finančné memorandum pre Program cezhraničnej spolupráce Phare
2000 Slovenská republika – Maďarsko predložila Európska
komisia dňa 6. decembra 2000.
FM pre Program CBC Phare 2000 SR – Rakúsko (6 mil.
EUR)
– v celkovej výške 6 miliónov EUR obsahuje tri investičné
projekty z oblasti životného prostredia a technickej
infraštruktúry:
1. Dokončenie systému nakladania s odpadovými vodami obcí
Gbely, Holíč, Kopčany a Petrova Ves (1,90 MEUR)
2. Prepojenie medzi železnicou stanicou
Bratislava-Petržalka a medzinárodným kongresovým centrom
Incheba a centrom Starého mesta (1,65 MEUR)
3. Veterný park Cerová (1,80 MEUR)
Projekty v rámci Programu cezhraničnej spolupráce 2000
Slovenská republika – Rakúsko boli predložené Európskej
komisii 23. mája 2000, Riadiaci výbor Phare projekty schválil
dňa 18. októbra 2000. Kontraktačné obdobie pre projekty
Programu cezhraničnej spolupráce Phare 2000 Slovenská
republika – Rakúsko je stanovené do 31. decembra 2002 a
obdobie čerpania prostriedkov sa končí dňa 31. decembra 2003.
Finančné memorandum pre Program cezhraničnej spolupráce Phare
2000 Slovenská republika – Rakúsko predložila Európska
komisia dňa 15. decembra 2000.
FM pre Program CBC Phare 2000 SR – Poľsko (4 mil.
EUR)
– v celkovej výške 4 milióny EUR obsahuje tri investičné
projekty z oblasti životného prostredia a technickej
infraštruktúry.
1. Palota – rekonštrukcia cesty II/575 (2,00 MEUR)
2. Odkanalizovanie obcí v povodí prihraničného toku
Polhoranka (1,50 MEUR)
3. Hraničný priechod Čirč – Leluchów (0,17 MEUR)
Projekty v rámci Programu cezhraničnej spolupráce 2000
Slovenská republika – Poľsko boli predložené Európskej
komisii 15. mája 2000, Riadiaci výbor Phare projekty schválil
18. júla 2000. Kontraktačné obdobie pre projekty Programu
cezhraničnej spolupráce Phare 2000 Slovenská republika –
Poľsko je stanovené do 31. decembra 2002 a obdobie čerpania
prostriedkov sa končí 31. decembra 2003.
Finančné memorandum pre Program cezhraničnej spolupráce Phare
2000 Slovenská republika – Poľsko predložila Európska
komisia 18. decembra 2000.
Finančné memorandá z januára 2001
Dňa 23. januára 2001 sa podpísali ďalšie finančné
memorandá pre programy predvstupovej pomoci Európskej únie na
rok 2000 v celkovej výške 50,93 MEUR. Ide o finančné
memorandá nasledujúcich programov:
§ Finančné memorandum Phare 2000 pre účasť SR v
komunitárnych programoch: Program pre malé a stredné podniky a
SAVE II (0,14 MEUR). Program pre malé a stredné podniky je
zameraný na podporu aktivít malých a stredných podnikateľov
a program SAVE II má za cieľ vytváranie prostredia
priaznivého pre investície do energetickej úspornosti.
§ Finančné memorandum Phare 2000 pre účasť SR v
komunitárnych programoch: V. rámcový program pre výskum vedy
a techniky, Leonardo da Vinci II, Socrates II, Mládež, Kultúra
2000 a Fiscalis (7,35 MEUR). Účasť Slovenskej republiky v
komunitárnych programoch spoločenstva predstavuje
predovšetkým príležitosť pre spoluprácu, výmenu
skúseností, výmenu know-how a odborníkov s krajinami ES, ako
aj s krajinami strednej a východnej Európy, ktoré sú
zapojené do predvstupového procesu. Programy budú v Slovenskej
republike realizované za rovnakých podmienok ako v členských
štátoch spoločenstva a otvoria nové možnosti rozvoja
vzájomnej spolupráce s členskými krajinami EÚ v oblasti
výskumu, vzdelávania, kultúry a spolupráce na zlepšovaní
systému nepriameho zdaňovania.
§ Finančné memorandum na rok 2000 pre účasť SR v
multištátnom programe EÚ: Program na podporu občianskej
spoločnosti (0,9 MEUR). Tento program bude podporovať
mimovládne a neziskové organizácie v ich činnostiach
týkajúcich sa prijatia a realizácie acquis communautaire v
oblasti ochrany životného prostredia, sociálno-ekonomického
rozvoja (ako napr. podpora práv zamestnancov a sociálneho
dialógu; podpora záujmov spotrebiteľov a posilňovanie
združení, ktoré zastupujú družstvá, podielové fondy a iné
organizácie zohrávajúce sociálno-ekonomickú úlohu) a
činnosti v sociálnej oblasti, ktorých cieľom je prispievať k
opätovnému sociálnemu začleneniu, sociálnej podpore
okrajových skupín obyvateľstva a/alebo podporovanie
udržateľného zdravia.
§ Finančné memorandum pre projekt programu ISPA pre rok 2000
Čistenie odpadových vôd v Trenčíne – pravý breh (3,97
MEUR). Projekt je zameraný na dobudovanie časti kanalizácie a
ČOV na pravom brehu Váhu, čím sa eliminuje niekoľko
zostávajúcich dosiaľ nečistených výpustov komunálnych
odpadových vôd do rieky Váh.
§ Finančné memorandum pre projekt
programu ISPA na rok 2000 Modernizácia železničnej trate
Bratislava – Trnava (časť Bratislava Rača – Šenkvice)
(38,57 MEUR). Projekt zahŕňa modernizáciu častí trate medzi
stanicami, ktoré preukazujú značné zhoršenie stavu a
zastaraný dizajn.
Vlak zrazil ženu sediacu pri
koľajnici v Rusovciach
21.5.2001
Bratislava
- Ženu zatiaľ neznámej totožnosti zrazil v nedeľu večer v
Rusovciach vlak. Nebohá sedela pri ľavej koľajnici obrátená
chrbtom k rušňu.
Rušňovodič pri preverovaní prípadu uviedol, že vo
vzdialenosti asi 50 metrov uvidel neidentifikovateľný predmet.
Zrážke nezabránilo ani použitie rýchlobrzdy, pričom sediaca
vôbec nereagovala na výstražné zvukové znamenie. Privolaná
lekárka konštatovala smrť následkom devastačných poranení
hlavy. Mŕtvolu previezli do Ústavu súdneho lekárstva v
Bratislave, kde dnes vykonajú pitvu.
ŽSR v prvom štvrťroku so 41-%
nárastom zisku na 2,4 miliardy Sk
21.5.2001
Bratislava
- Zisk 2,395 miliardy Sk dosiahli za prvý štvrťrok tohto roku
Železnice SR (ŽSR).
V porovnaní s plánom je to viac o 702 miliónov Sk a v
medziročnom porovnaní vykazuje príslušný ukazovateľ až
41-% nárast. ŽSR
zrealizovali za sledované obdobie výnosy v objeme 8,596
miliardy Sk pri nákladoch 6,201 miliardy Sk.
V kategórii nákladov sa železniciam podarilo dosiahnuť ich
zníženie v porovnaní s plánom o takmer 5 %. Priaznivý vývoj
bol podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského zaznamenaný
predovšetkým u mzdových nákladov, ktoré sa aj napriek
medziročnému rastu priemernej mzdy o 6 % zvýšili v porovnaní
s rovnakým obdobím minulého roka iba o 1 %. Počet
zamestnancov medziročne poklesol o 2509, pričom v prvých troch
mesiacoch roku 2001 bol rozviazaný pracovný pomer so 482
zamestnancami namiesto plánovanými 115.
Ešte priaznivejší vývoj bol podľa M. Čikovského
zaznamenaný pri finančných nákladoch, ktoré medziročne
klesli o 31 %. Bolo to spôsobené znížením úrokových
sadzieb, ktoré sa podarilo dosiahnuť predovšetkým
reštrukturalizáciou úverov, poklesom zúčtovaných kurzových
strát i poklesom bankových výdavkov.
Hodnotu celkových výnosov, ktoré boli v porovnaní s plánom
vyššie o takmer 5 %, ovplyvnili predovšetkým rast tržieb z
prepravy a o štvrtinu vyššia úhrada zo štátneho rozpočtu
za výkony osobnej dopravy vo výške 2 miliardy Sk. Na výnosy
priaznivo vplývalo aj rozpustenie rezerv na kurzové straty.
Pokiaľ ide o prevádzkové výsledky, M. Čikovský
skonštatoval, že ŽSR
v období január - marec prepravili 12,554 milióna ton tovaru,
pričom plánované objemové ukazovatele boli splnené vo
všetkých štyroch segmentoch nákladnej dopravy -
vnútroštátna preprava, vývoz, dovoz, tranzit. Pokles oproti
plánu bol vykázaný v počte prepravených osôb, ktorých pri
výkone 671,751 miliónov osobokilometrov bolo 16,176 milióna.
V sledovanom období preinvestovali železnice 363 miliónov Sk.
Investičná dotácia zo štátneho rozpočtu tvorila 26,4
milióna Sk.
Správna rada podporila A. Egyeda
23.5.2001
Správna rada Železníc Slovenskej
republiky (ŽSR)
na včerajšom rokovaní dospela k záveru, že generálny
riaditeľ železníc Andrej Egyed neporušil v súvislosti s
vystavením neobchodovateľných zmeniek zákon o ŽSR alebo
manažérsku zmluvu. Zároveň konštatovala, že je potrebné
upraviť Štatút ŽSR,
ako aj rokovací poriadok Správnej rady, aby sa v budúcnosti
predišlo nejasnostiam v kompetenčných vzťahoch medzi
generálnym riaditeľom a radou.
Štát splatí dlhy voči slovenským
železniciam
Slovenské banky dajú 10 miliárd korún
na modernizáciu železníc
24.5.2001
Tibor Bucha Bratislava - Vláda včera
dala súhlas na prevzatie štátnej záruky za dlhodobý úver vo
výške 10,5 mld Sk pre Železnice SR (ŽSR), ktorý
poskytnú slovenské banky: Tatra banka 3 mld Sk, konzorcium VÚB
a Poštová banka 5,5 mld Sk, Poľnobanka 2 mld Sk. Peniaze
poslúžia na zlepšenie (ozdravenie) úverového portfólia, aj
na financovanie prioritných investičných projektov v roku 2001
vrátane pilotných projektov súvisiacich s
reštrukturalizáciou a transformáciou ŽSR a
programov, ktoré bude spolufinancovať aj Európska únia (EÚ)
v rámci programu ISPA. Ako uviedol Jozef Macejko, minister
dopravy, pôšt a telekomunikácií, úrokové sadzby dosiahnu
špičkovú úroveň. Úver by sa mal splatiť do 10 rokov - s
trojročným odkladom prvej splátky. Úrokové sadzby sú
porovnateľné s podmienkami, ktoré poskytuje Európska banka
pre obnovu a rozvoj. Keďže ide o investície do nevyhnutnej
obnovy dopravnej infraštruktúry ŽSR, na ktorú železnice nenájdu príjmy
len z poskytovania dopravnej cesty, J. Macejko pripustil, že
štát sa bude čiastočne podieľať aj na splácaní
spomínaného úveru.
Štátny tajomník Ministerstva financií SR (MF) Vladimil
Podstránsky doplnil, že pokiaľ ide o záväzky ŽSR vo
výške asi 1,8 mld Sk voči rozvodným energetickým podnikom
(REP), vláda sa rozhodla riešiť problém dvoma cestami: jeden
výhodný úver na tento účel sa pripravuje bez štátnej
záruky. Druhou cestou sú na trase Slovenské elektrárne (SE) -
štát - ŽSR - REP vzájomne si započítať aspoň časť
dlhov. Rokovania predstaviteľov SE a REP minulý týždeň
ukázali, aký je vlastne skutkový stav vzájomných
pohľadávok. Podniky by si takto medzi sebou vynulovali dlhy. Ak
sa vytvorí takýto algoritmus, mala by ho na budúci týždeň
prerokovať vláda. Na základe toho SE splatia svoj záväzok
(finančnú výpomoc od MF) štátu, časť týchto peňazí
následne štát použije v prospech ŽSR a tie by mali z čoho splatiť dlhy cez
rozvodné závody elektrárňam.
POUŽITIE ÚVERY PRE ŽELEZNICE SR
splatenie starých úverov 6 mld Sk
investičný rozvoj 3,8 mld Sk
spolufinancovanie programov ISPA 532 mil Sk
Macejko: O osude šéfa ŽSR sa
nerozhodovalo
24.5.2001
(sita)
- Podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozefa
Macejka Správna rada Železníc SR (ŽSR) v utorok nerozhodovala o možnom
porušení zákona alebo manažérskej zmluvy generálnym
riaditeľom Andrejom Egyedom. „Predseda rady ma informoval, že
ďalšie expertné posudky na transakciu si správna rada
vyžiada od ministerstva financií a Národnej banky
Slovenska,“ povedal Macejko. Správna rada podľa neho
očakáva, že posudky týkajúce sa transparentnosti a
bezpečnosti pripravovanej transakcie dostane do dvoch
týždňov. Až potom rozhodne, „či mohlo dôjsť k
poškodeniu majetku železníc“.
Strana vytvorená: 27. V. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0121.htm ) |