Hospodarsky vysledok ZOS Vrutky ovplyvnila vysoka cena penazi
(PETER VASINA reporter) Hospodarsky vysledok ZOS [ Zeleznicne opravovne a strojarne - pozn. Addams ] Vrutky, a.s., v uplynulom roku poklesol oproti roku 1996 o 50percent. V tom obdobi zaznamenali ZOS Vrutky zisk pred zdanenim 21,3 mil. Sk. Vzhladom na vysoke potreby podniku spojene s prefinancovanim vyroby sposobil znizenie zisku vyvoj ceny penazi na financnom trhu, ktora sa nepremietla do cien odberatelov. Na tlacovej konferencii v Bratislave to uviedol financny riaditel podniku Slavomir Mamatej. Dodavky pre ZSR tvoria 70% vykonov Uvedeny vysledok dosiahla spolocnost pri medzirocnom znizeni trzieb o 209 mil. Sk, v absolutnom vyjadreni trzby vlani podla predbeznych vysledkov predstavovali 937 mil. Sk oproti 1,15 mld. Sk za rok 1996. Znizenie bolo sposobene sklzom vo vyrobe modernizovanych osobnych voznov, co zapricinili problemy financujucej spolocnosti pre objednavatela, ktorym su Zeleznice SR (ZSR). V roku 1997 dodal podnik pre zeleznice 26 modernizovanych vagonov, podpisana je zmluva na dalsich 26, ktore sa nachadzaju v stadiu rozpracovanosti. Podla predsedu predstavenstva ZOS Vrutky Michala Moncmana nie je problemom vyrobit az stvornasobne mnozstvo. Z celkovych vykonov vlani predstavovali dodavky pre ZSR 70%, v minulosti bol tento podiel vyssi. V byvalom Cesko-Slovensku bol podnik generalnym opravcom elektrickych lokomotiv a zabezpecoval opravy vagonov na Slovensku a Morave. Po strate ceskeho trhu po rozdeleni CSFR sa dnes opat crta sanca nadviazat spolupracu, pretoze firma v Cesku vyhrala tender na dodavatela oprav elektrickych lokomotiv na obdobie siestich rokov. ZOS zamestnava v piatich vyrobnych a troch obsluznych diviziach podniku 1,6 tis. pracovnikov. Okrem oprav vsetkych typov elektrickych rusnov a voznov robi podnik aj opravy ostatnych kolajovych vozidiel, ako su elektricky, trolejbusy, a inej dopravnej a manipulacnej techniky. Cast cinnosti vykonavanych v minulosti uz preniesol do samostatnych dcerskych spolocnosti. Privatizacia ZOS Vrutky sa uskutocnila v marci 1995, ked 77% akcii ziskala firma TRV, s.r.o., Vrutky. Po zvyseni zakladneho imania v zmysle privatizacneho projektu v roku 1996 tak, aby podiel tejto spolocnosti klesol na zakladnom imani na 51% (v sucasnosti je podla informacii predstavitelov ZOS este nizsi), ziskali 34-percentny podiel ZSR. Dalsimi akcionarmi spolocnosti su ZOS Trading, s.r.o., Vrutky vlastniaca 13,2% a Restitucny investicny fond, a.s., Bratislava - 2%. Zakladne imanie firmy je 665,98 mil. Sk. Do tendra so Svajciarmi Zaciatkom januara Zeleznice Slovenskej republiky (ZSR) vypisali medzinarodnu verejnu sutaz na dodavku 14 kusov novych elektrickych suprav pre Tatransku elektricku zeleznicu (TEZ). Povodne mali zakazku realizovat Zemplinske strojarne, a.s., Michalovce, ZSR vsak koncom minuleho roka od zmluvy s nimi odstupili. Do sutaze sa zapojilo pat uchadzacov, do uzsieho vyberu sa dostali tri konzorcia. Medzi tromi zaujemcami, ktori sa dostali do uzsieho vyberu, figuruju zoskupenia okolo podnikatelov z Popradu, Dubnice nad Vahom a Vrutok. V kazdom z nich je zucastneny slovensky subjekt. Priprava ZOS Vrutky na sutaz trvala podla jej predstavitelov viac ako jeden a pol roka. V septembri 1996 podpisal vrutocky podnik kooperacnu zmluvu s nemecko-svajciarskou firmou ADtranz Zurich. V auguste 1997 potom konzorcialnu zmluvu. ZOS Vrutky su veducim konzorcia zameraneho na dodavky suprav pre TEZ. Sucastou tejto skupiny je firma Stadler-Fahrzeuge AG, ktoru ADtranz zastupuje v oblasti marketingu. Ako tvrdi M. Moncman, firma prisposobila slovenskym podmienkam uz odskusane supravy jazdiace vo svajciarskych Alpach. Uvedeniu hodnoty svojej ponuky sa predstavitelia konzorcia vyhli vzhladom na priebeh sutaze, ktory zatial nie je ukonceny. Firma ma pripravenych viacero variantov, kazdy s odlisnou cenou. Az 90% pridanej hodnoty sa ma pri vyrobe suprav realizovat na Slovensku. Transfer technologie bude podla M. Moncmana na zaklade zmluvy medzi partnermi viest v buducnosti aj k realizacii spolocnych projektov na tretich trhoch. Ziskanie zakazky pre ZSR by znamenalo vytvorenie 350 az 400 pracovnych miest v obdobi realizacie vyroby suprav. Zdroje financovania projektu konzorcia su dlhodobeho charakteru s lehotou splatnosti 13 rokov a prevazna cast pochadza zo svajciarskych bank na cele s Union bank of Switzerland. Adtranz (plnym nazvom ABB Daimler-Benz Transportation) patri k najvacsim europskym vyrobcom kolajovych vozidiel. Formalne vznikla v januari 1996 spojenim dopravnych aktivit ABB Zurich a Daimler-Benz Stuttgart s rovnakym vstupnym kapitalom. Firma ma 22-tis. zamestnancov, jej centrum sidli v Berline. Spolocnost vyraba vsetky druhy kolajovych vozidiel a projektuje infrastrukturu pre kolajovu dopravu. Jej rocny obrat predstavuje priblizne 3,2 mld. ECU (zhruba 122 mld. Sk). ŻŻ
(Trend 980311)