Ceny podľa podmienok – systém obchodnej politiky ŽSR
Monika Durčenková
Obchodná politika ŽSR
v oblasti nákladnej prepravy sa
vyznačuje jasnými pravidlami a transparentnosťou. Na rok 1998
(a v súčasnosti už i na rok 1999) sú vyhlásené ponukové
ceny vo vnútroštátnej preprave. Pre medzinárodné tranzitné
prepravy platia dlhodobé ceny stanovené Medzinárodnou
tranzitnou tarifou. V súvislosti s vyjadreniami Jozefa Hanulíka,
konateľa špedičnej firmy Wesotra, o neadresnom poskytovaní
zliav ŽSR , ktoré núti
niektoré firmy prepravu tovarov presmerovať cez Poľsko (pod názvom
Strata zákazníkov) to uviedol hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Ako ďalej povedal, v prípade, že zákazník spĺňa deklarované
podmienky, ŽSR poskytujú
zrážku z ponukovej ceny. Ak zákazník požaduje služby nad štandard,
ŽSR zvyšujú ponukové
ceny o prirážku. Každému zákazníkovi, ktorý pri uzatváraní
zmluvy o preprave deklaruje plnenie niektorej z podmienok, je
priznaná adekvátna zrážka. Riešením mimoriadností v
preprave tovaru sa zaoberá Obchodná rada ŽSR (OR ŽSR ), ktorá je poradným orgánom generálneho
riaditeľa ŽSR. Tvoria ju podľa hovorcu rozhodujúci pracovníci
obchodného úseku, ktorí sú zodpovední za napĺňanie príjmovej
stránky rozpočtu ŽSR . Poslaním rady sú napr. odporúčania
na uzatváranie dlhodobých obchodných vzťahov, podpora nových
prepráv, posudzovanie žiadostí o výnimočné podmienky
prepravy.
Obchodná politika ŽSR
- jej pravidlá i samotná
realizácia obchodnými zástupcami Divízie nákladnej prepravy
v Košiciach - priniesli podľa M. Čikovského v roku 1998 konkrétne
pozitívne výsledky. Na trate ŽSR sa napr. vrátila tranzitná preprava niektorých
komodít (palety, ruda, drevo), ktoré boli v posledných rokoch
odklonené na susedné železnice. Priebežné výsledky roku
1998 hovoria o náraste objemu prepravy oproti rovnakému obdobiu
roka 1997. Za 8 mesiacov je to nárast o 1,5 mil. ton, za 9 mesiacov o 540-tis,
ton. Vo finančnom vyjadrení je to za 8 mesiacov nárast o 1,2
mld Sk, za 9 mesiacov o 1,2 mld Sk. Doterajší pozitívny vývoj
v preprave je od septembra ovplyvňovaný poklesom ekonomike SR,
ktorý sa premietol predovšetkým
v nakládke tovaru na vývoz, ale i v dovoze surovín.
Vyjadrenia Jozefa Hanulíka z Wesotry je podľa M. Čikovského
možno považovať za názor reprezentanta firmy, ktorej
predstavy o cenách za prepravu po železnici sa nezhodujú s
predstavami ŽSR o cenách.
(Pravda 981202)