Budúci rok Vyšehradský expres
Hospodársky denník Hospodársky dennik, 22.10.2001 - Od budúceho roka bude na trase Budapešť – Bratislava – Brno – Varšava premávať moderná železničná súprava pod názvom Vyšehradský expres. Príslušnú dohodu podpísali v piatok v maďarskom Vyšehrade ministri dopravy krajín Vyšehradskej štvorky vrátane Slovenska.

ŽSR by mohli pri transformácii využiť holandské know-how
TASR22.10.2001 - Slovensko hodlá pri transformácii a reštrukturalizácii Železníc SR ( ŽSR ) využiť konzultačné služby, ktorých ponuku dnes ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácii SR Jozefovi Macejkovi tlmočila holandská ministerka dopravy, verejných prác a vodného hospodárstva Tineke Netelenbosová.
T. Netelenbosová, ktorá dnes otvorila v Bratislave 2-dňovú konferenciu "Stratégia rozvoja dopravy a transformácia železníc na Slovensku", súčasne poukázala na podobnosť ciest liberalizácie železničnej dopravy v oboch štátoch. Holandská skúsenosť sa začala v roku 1995, keď bola na výkon verejnej dopravy udelená 15-ročná licencia Holandským železniciam. Ide pri tom o akciovú spoločnosť so 100-% účasťou štátu. V oblasti nákladnej dopravy pôsobí v Holandsku niekoľko súkromných spoločností. Infraštruktúra ostala v rukách štátu.
Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR predpokladá rozdelenie železníc na 2 zložky. Železničná spoločnosť, a. s. bude poverená obchodnou činnosťou, a druhá spoločnosť ŽSR SR bude vystupovať ako správca a vlastník dopravnej cesty.
Cieľom konferencie sú podľa Jozefa Macejka hľadanie optimálneho modelu financovania rozvoja infraštruktúry a vzájomná výmena skúseností.
Súčasťou konferencie je podpis Memoranda o integrovanom vodnom hospodárstve medzi holandskou ministerkou, ministrom pôdohospodárstva SR Koncošom a ministrom životného prostredia Lászlóom Miklósom.

SB podporuje transformáciu ŽSR, no odporúča vyššie investície do infraštruktúry
TASRBratislava 22. októbra - Svetová banka (SB) podporuje transformáciu a reštrukturalizáciu Železníc SR ( ŽSR ). V svojej analýze "Stratégia slovenského dopravného sektora" súčasne odporúča lepšiu údržbu existujúcej infraštruktúry, a to nielen železničnej, ale aj cestnej.
Pre TASR to uviedol riaditeľ SB pre Slovensko Roger Grawe. Podľa neho by sa pomoc banky Slovensku mohla v oblasti dopravy orientovať predovšetkým na expertízy dopravnej stratégie a politiky. V súčasnosti však banka takúto žiadosť zo strany vlády SR neregistruje. R. Grawe nevylúčil ani možnosť finančnej výpomoci, hoci tú by mali primárne poskytovať iné inštitúcie, predovšetkým EIB či EBOR.
SB v stratégii dopravného sektora zároveň Slovensku odporúča v oblasti cestnej infraštruktúry zrušenie Štátneho fondu cestného hospodárstva a jeho nahradenie samostatnou agentúrou pre diaľnice a prerozdelenie zodpovednosti za cesty II. a III. triedy na vyššie územné celky (VÚC). ŽSR by sa podľa správy mali zbaviť činností priamo nesúvisiacich s dopravou, čo nakoniec projekt ich transformácie a reštrukturalizácie predpokladá.
V oblasti leteckej dopravy by mali byť prijaté opatrenia, smerujúce k združeniu troch ziskových slovenských letísk a zatvoreniu ostatných, prípadne k ich prevedeniu na VÚC. Svetová banka odporúča predať štátny podiel v Slovenských aerolíniách.

Na trati Švedlár - Stará voda sa v pondelok zrazil vlak s koňom
TASR23.10.2001 09:20 - Za posledných desať dní akoby sa vrece roztrhlo s nehodami, pri ktorých na železničnej trati po zrážke s vlakmi zahynuli zvieratá. Po troch kravách a troch ovciach svoju púť na koľajách v pondelok ukončil kôň, stratou ktorého utrpel majiteľ škodu 60 000 korún.
Nehoda sa stala v úseku trate Švedlár - železničná zastávka Stará Voda v Košickom kraji. Podľa rušňovodiča motorového osobného vlaku po vyjdení z oblúka v asi stometrovej vzdialenosti uvidel na trati pár koní s povozom bez pohoniča. Použil výstražné zvukové znamenie a zatiahol rýchlobrzdu, ale aj napriek tomu jedno zo zvierat v záprahu zachytil a usmrtil. Druhému sa nestalo nič.
Majiteľ koní, súkromný podnikateľ zo Švedlára, povoz v inkriminovaný deň zaistil ručnou brzdou, uviazal o strom v katastri osady Stará Voda-Peklisko a odišiel pracovať do lesa. Keď sa však vrátil, kone už nenašiel.
Pri kolízii vznikla poškodením vzduchového ventilu, schodíkov a elektrickej zásuvky na rušni pre ŽSR škoda 17 500 korún. Tri vlaky mali meškanie od 5 do 123 minút. Prípad šetrí Oddelenie ŽP Margecany.
TASR dnes informáciu poskytol hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Semafor
Hospodársky denník Jozef Kunik, 19.Októbra 2001 - V rámci transformácie a reštrukturalizácie ŽSR vytvorili vo svojej štruktúre novú organizačnú jednotku s názvom Železničné telekomunikácie. Urobili tak na základe licencie, ktorú im udelil na desať rokov Telekomunikačný úrad SR na zriaďovanie a prevádzkovanie verejnej telekomunikačnej siete a poskytovanie verejných telekomunikačných služieb.

Už 130 rokov
Uplynulý týždeň si jazdou historickým parným vlakom na trati Michaľany - Humenné pripomenuli 130 rokov prevádzky tejto železnice, ktorá v minulosti plnila dôležité strategické zámery. Bola totiž súčasťou prvej uhorsko-haličskej železnice. Počas prvej svetovej vojny patrila medzi najvyťaženejšie v Rakúsko-Uhorsku z dôvodu presunu vojenského materiálu na východný front. Táto trať je aj v súčasnosti dôležitým pilierom infraštruktúry Zemplína.

Neúspešný pokus dopravy
Ako zarábať, keď na krku máte chomút
Hospodársky denník Jozef Kunik, 19.Októbra 2001 - V uplynulých dňoch na londýnskej burze cenných papierov vyradili akcie spoločnosti Railtrack z obchodovania. Odborníci sa zoširoka zaoberajú krachom spoločnosti, ktorá na ostrovoch zodpovedala za prevádzkovanie železničných tratí, signalizačných a zabezpečovacích systémov a železničných staníc. Celková štruktúra privatizácie Britskej železnice (British Rail - BR), pre ktorú sa rozhodla vláda premiéra Johna Majora na radu jej poradcov, bola podľa britského denníka Financial Times pokusom zaviesť na koľaje súťaživosť. Odborníci, ktorí rozhodovali o privatizácii, oddelili siete a čo s nimi bezprostredne súvisí do jedného podniku a prepravu osôb a tovarov dali do mnohých menších spoločností. Malé prepravné spoločnosti mali revolucionizovať činnosť prepravy po koľajniciach. Avšak v prvej etape odštátňovania dochádzalo k prenajímaniu licencií na určitý čas, ktoré sa stalo v etape ich plnej privatizácie prekážkou na dosiahnutie cieľa - väčšej konkurencie.
Druhým omylom bola viera ministrov, že menší operátori budú pružnejší v cenovej politike a v množstve poskytovaných služieb. Avšak už krátko po privatizácii železnice samotní konzervatívni poslanci z južného Anglicka začali biť na poplach, lebo cestovné pre dochádzajúcich zamestnancov vzrástlo. Poslanci sa svojím vplyvom postarali o to, že zľavnené lístky mohli stáť len okolo 40 % obyčajného cestovného a ročne mohli "robotnícke lístky" rásť iba o povolenú výšku. Toto rozhodnutie vlády podkopalo podnikateľskú slobodu nového systému. V čase plnej privatizácie bola na predaj spoločnosť Railtrack, 50 podnikov a franchisgových jednotiek, ako aj 25 podnikov osobnej dopravy. Avšak proces drobenia sa už nedal zastaviť. Podľa bývalého predstaviteľa železníc Chrisa Greena čistým výsledkom privatizácie bola kolektívna strata pamäte základov toho, ako sa železnica prevádzkuje. Šéf Ústavu pre výskum verejnej politiky Tony Grayling uviedol, že z chýb Veľkej Británie sa poučila Európa, ktorá nekopírovala jej spôsob privatizácie a viaceré kontinentálne krajiny si zvolili celkom iný model. Namiesto Railtracku, ktorý sa musel usilovať o zisk pre svojich 300-tisíc akcionárov, vznikne teraz nezisková spoločnosť. Jej úlohou bude zabezpečiť kvalitu železničných tratí, spoľahlivosť prevádzky a bezpečnosť v preprave osôb i tovarov. "Pre podnik správy železničných tratí potrebujeme nový štart, Railtrack totiž zlyhal," oznámil britský minister dopravy Stephen Byers.

Dve deti unášal prúd vody
V osudných chvíľach nie je čas premýšľať
Hospodársky denník Jozef Kunik, 19.Októbra 2001 - Alexander Pekaj z Vlčian, železničiar - posunovač z Trnovca nad Váhom, si v ten deň koncom júna vychutnával po práci voľno. Mal čas venovať sa svojej dcére, a tak si spolu vyšli k rieke. Sadli si na breh a chytali teplé letné lúče slnka, ktoré vyšlo po niekoľkých daždivých dňoch. Neboli pri Váhu za dedinou sami. Malí aj dospelí si konečne prišli užiť začiatok leta. Po očku sledoval tok rieky, ktorý bol po dažďoch dosť silný, keď na hladine zazrel dve hlavy. Ešte je priskoro na kúpanie, pomyslel si v prvej chvíli. Alexandrovi Pekajovi trvalo len zlomok sekundy, kým pochopil, že tie dve deti strhol prúd a unáša ich dolu Váhom. Na chvíľu zmizli pod vodou a opäť sa vynorili. Nebol čas premýšľať. Zakričal na blízko stojacu skupinu ľudí, že niekto sa topí a sám skočil do studených vĺn. Topiace dievčatá sa držali nad hladinou v prúde vo vzdialenosti asi 40 metrov. "Priplával som k nim, pomohol najprv tej, ktorá bola bližšie, potom aj druhej. Celý čas som ich upokojoval, aby sa nebáli, že ich určite z vody vytiahnem. Napokon sa nám podarilo dostať na breh. Dievčatá boli v poriadku, pri vedomí, nebolo ich treba oživovať. Mladšia utrpela silný šok, ostala v kŕči. Ešte po pol hodine, keď ich odvážala privolaná sanitka, nevedela vystrieť nohy," hovorí záchranca dvoch životov A. Pekaj a dodáva: "Mladšie dievčatko ostalo v nemocnici ešte týždeň pre problémy s dýchaním."
Chýr o jeho odvážnom čine sa rýchlo rozniesol po okolí. Udalosť zaznamenali aj na pracovisku na stanici v Trnovci nad Váhom. Všetci kolegovia Alexandra Pekaja vedia čo sa stalo a ako sa zachoval v nebezpečnej chvíli. Nešetria slovami chvály a cenia si skutok, ktorý vykonal. "Je to pocta pre celú stanicu, že u nás pracuje kolega, ktorý neváhal zachrániť dva ľudské životy. Alexandra Pekaja poznám ako šikovného a spoľahlivého zamestnanca. Pracuje v jednej zo štyroch posunujúcich čiat, ktoré máme na stanici. Úlohy si plní svedomito, o to viac si cením, že preukázal v nebezpečnej situácii charakter," vyjadril sa o svojom podriadenom prednosta Železničnej stanice Trnovec nad Váhom Tibor Ševčík. Neostalo však len pri slovnej pochvale, Alexander Pekaj prevzal za svoj čin Uznanie ministra rezortu.

Železnica ako druhý domov
Život plynie ako voda, spomienky však každému zostávajú
Hospodársky denník Jozef Kunik, 19.Októbra 2001 - Aj keď mnohí ľudia tvrdia, že im zamestnanie prináša len samé starosti, bývajú chvíle, keď sú na výsledky svojej práce hrdí. Po rokoch strávených na pracovisku sa stávajú pre kolektív veľmi cenní. Sami si nikdy nepripustia, že by boli nenahraditeľní, svoju skúsenosť berú ako rutinu, námahu, ktorú roky pokladali za povinnosť. Odmenou je často len stisk ruky, ale aj za ten sú nesmierne vďační. Verejného ocenenia sa práve takýmto železničiarom dostalo na tohtoročných celoslovenských oslavách Dňa železničiarov v Košiciach. Prevzali ocenenia ministra dopravy - Poctu ministra dopravy, Titul ministra dopravy, Zaslúžilý zamestnanec dopravy a Uznanie ministra dopravy. Vyznamenaných sme oslovili otázkou, čo pre nich toto ocenenie znamená a čím si ho zaslúžili?

Riaditeľ Divízie dopravnej cesty Bratislava Ing. Milan Solárik:
- Poctu ministra dopravy beriem ako poďakovanie za svoju 25-ročnú prácu na železnici. Je však pre mňa aj záväzkom do ďalšej práce a zároveň ju beriem ako ocenenie kolektívov, v ktorých som pôsobil. Od nástupu na železnicu som prešiel viacerými pracoviskami, kde som stretával ľudí zanietených pre železnicu. Pochopil som, že základom úspechu je dobrý kolektív. Školou života bolo pre mňa obdobie, keď som pracoval v Železničnej stanici Bratislava - východ. V zložitých prevádzkových podmienkach sa tu uskutočňovala prestavba stanice, čo si žiadalo súhru všetkých pracovných odvetví. Tam sme sa naučili spoločne riešiť problémy. Bolo to nesmierne ťažké obdobie, ale rád naň spomínam, ako aj na ľudí, ktorých som tam stretol.

Vedúci žeriavnik nehodového žeriavu v Rušňovom depe Zvolen Ondrej Vyletel:
- Je to veľká pocta a veľká česť prevziať od ministra rezortu titul Zaslúžilého zamestnanca dopravy. Preto úprimne ďakujem svojim nadriadeným, že takto ocenili moju doterajšiu prácu na železnici. Samozrejme, že sa naďalej budem snažiť, aby som ich dôveru nesklamal. Už 35 rokov pracujem ako vedúci žeriavnik nehodového žeriavu EDK 300. Nie je to však moja jediná profesia, pretože ak sa každý z našej partie má plne zhostiť úloh, ktoré vyplývajú z ponehodovej činnosti, musí ich ovládať viac. Ja sám ako vyučený strojný zámočník sa viem zastať aj práce strojníka, zvárača, paliča a viazača bremien. Keď bola silná doprava, privolávali nás k nehodám i dvakrát alebo trikrát za týždeň. Teraz tento počet výjazdov pripadá na mesiac. A tak ma najčastejšie môžete zastihnúť v našom depe pri opravárenskej činnosti alebo pri práci na menšom žeriave EDK 80. Za uplynulých 40 rokov mi železnica doslova prirástla k srdcu, je ako môj druhý domov.

Prednosta Železničnej stanice Šarišské Lúky Vincent Vidumský:
- Budem veľmi rád, ak sa z môjho vyznamenania budú rovnako úprimne ako ja tešiť všetci moji bývalí aj terajší spolupracovníci, ktorých som počas svojho 41-ročného pôsobenia v modrej armáde spoznal a stretol. Nech som pôsobil v ktorejkoľvek funkcii, vždy som mal veľkú oporu v dobre zohratom a odborne zdatnom kolektíve. Veľmi si to cením, lebo bez tejto podpory by som nemohol nič dokázať. Ja sám som sa snažil pracovať na železnici od prvej chvíle svedomito a zodpovedne. Veď veľa síl, a nielen mojich, stála najmä postupná modernizácia Železničnej stanice v Šarišských Lúkach, ktorej som sa ako prednosta venoval, s výnimkou ročnej prestávky počas môjho pôsobenia v Prešove, nepretržite od roku 1979. Keďže koncom roku sa so železnicou rozlúčim, je mi ľúto, že sa už nedočkám elektrického osvetlenia výhybiek, ktoré nám tu chýba. Svojim kolegom i železnici želám, aby sa im v podmienkach novej organizačnej štruktúry darilo lepšie ako

Inšpektorka Generálnej inšpekcie Správnej rady ŽSR Ing. Katarína Bubánová:
- Na železnici som začínala ako výpravkyňa v Železničnej stanici Senica nad Myjavou v roku 1966. Potom na odporúčanie kontrolóra dopravy som v roku 1978 postúpila na Prevádzkový oddiel Bratislava ako referentka železničnej dopravy a prepravy. Od roku 1999 pracujem na Generálnej inšpekcii Správnej rady ŽSR . Prácu na železnici si vysoko vážim, a keďže nemám vlastnú rodinu, železnica sa stala mojou rodinou. Toto ocenenie vnímam ako morálne ocenenie môjho 35-ročného pôsobenia na železnici. Veľa železničiarov ma pozná aj ako správkyňu neinvestičného fondu Solidarita zamestnancov ŽSR. Teší ma, že môžem ľuďom pomáhať. Viem totiž, aké to je, keď človeka navštívi nešťastie. Aj napriek tomu, že už v poradenstve nepracujem, zamestnanci ŽSR sa na mňa obracajú a ja im nedokážem pomoc odmietnuť. Som rada, že odo mňa odchádzajú spokojnejší. Rovnako sa teším z každého ďakovného listu.

Vedúci oddelenia technického rozvoja Odboru technického rozvoja, informatiky a ekológie GR ŽSR Ing. Ladislav Benko:
- Priznanie ocenenia ma prekvapilo a je pre mňa osobne veľmi zaväzujúce. Považujem ho aj za ocenenie práce najbližších spolupracovníkov, ktorí najmä v začiatkoch môjho zamestnania na železnici mali na môj vývoj najväčší vplyv. V roku 1969 som nastúpil na Elektroúsek Bratislava do funkcie samostatného projektanta. Neskôr som prešiel na Správu Východnej dráhy Bratislava, kde som na železničnej elektrotechnike postupne vykonával funkcie samostatného inžiniera pre prevádzku silnoprúdovej elektrotechniky až po vedúceho technického oddelenia. Po vytvorení Odboru technického rozvoja, informatiky a ekológie na Generálnom riaditeľstve ŽSR som nastúpil do funkcie vedúceho oddelenia technického rozvoja. Toto ocenenie však považujem aj za ocenenie práce súčasných spolupracovníkov a kolegov, s ktorými spoločne a aktuálne riešime pracovné úlohy. Verím, že nesklamem ani v budúcnosti.

Prednosta Obchodno-prepravnej správy DNP Zvolen Ing. Stanislav Petian:
- Na železnicu som prišiel pred 27 rokmi. Začínal som ako výpravca vlakov, neskôr som prešiel rôznymi funkciami. Aj keď som sa vždy usiloval ťahať ľudí okolo seba k novým métam, správa o mojom ministerskom ocenení ma veľmi prekvapila. Chápem to však ako ocenenie za svoju snahu presadiť u železničiarov v rámci svojho terajšieho pôsobenia zmenu myslenia v tom, že všetka naša činnosť musí smerovať k splneniu želaní zákazníka. Teda, že my sme tu pre zákazníka a nie on pre nás. Vďaka za moje ocenenie patrí aj všetkým mojim spolupracovníkom, s ktorými nové myšlienky uvádzame do praxe. Napriek tomu nás ešte stále čaká mnoho práce. K tomu smeruje aj transformácia, ktorá má vytvoriť podmienky na ďalší nevyhnutný rozvoj železníc.

Prednosta technickej sekcie divízie železničných koľajových vozidiel Bratislava Ing. Miloš Slávik:
- Už samotná správa o tom, že mám byť medzi ocenenými, ma prekvapila a potešila. V každom prípade to pokladám za ohodnotenie mojej viac ako 25-ročnej rôznorodej práce na železnici. Môžem povedať, že tretinu môjho pôsobenia na železnici som venoval výchove a vzdelávaniu. Tieto roky považujem za jeden zo svojich hlavných prínosov pre železnicu. Od roku 1990 až doteraz pracujem v strednom a vo vyššom manažmente. To znamená prevádzková činnosť, práca s ľudskými zdrojmi. Aby som fundovane zvládol aj ekonomickú stránku, ukončil som postgraduálne štúdium ekonomiky. Myslím si, že poznám problematiku na železnici od prevádzky výkonného pracoviska až po stredný stupeň riadenia. S kolektívom spolupracovníkov máme za sebou už niekoľko vynikajúcich projektov od investičných akcií až po technické realizácie na hnacích vozidlách a vozňoch. Veľa očakávam od novej železničnej spoločnosti. Akceptujem a rešpektujem zákon o transformácii a reštrukturalizácii ŽSR a verím, že nová spoločnosť sa v intenciách tohto zákona bude úspešne rozvíjať. Železnica je nádherný fenomén a bez okolkov poviem, že sa stala jednou z mojich veľkých životných lások. A myslím, že medzi ostatnými ocenenými určite nebudem jediný, kto dostane okrem ohodnotenia dlhoročnej práce vyznamenanie práve za lásku k železnici.

Prednosta Železničnej stanice Bratislava Hlavná stanica Ing. Fridrich Dvorák:
- Každé ocenenie človeka poteší a ja tiež mám z neho radosť. Za udelené ocenenie vyjadrujem poďakovanie. Je novou inšpiráciou na ďalšie roky môjho pôsobenia na železnici. Za sebou mám takmer 34 rokov práce priamo v železničnej prevádzke. Musím povedať, že v prevádzke boli aj ťažké situácie, ktoré sa dali zvládnuť len vďaka plnému pracovnému nasadeniu, pomoci a podpore kolektívu. Povďačný som preto aj tým, v ktorých sa mi podarilo zanechať svoj rukopis najmä v oblasti pracovných podmienok, prostredia i spokojnosti zákazníkov železnice. Možno preto, že pochádzam z obce, kam vlaky nechodili, železnica mi učarovala a ostal som jej aj po rôznych "peripetiách" verný. Práca na železnici sa stala pre mňa zmyslom života a robím ju s veľkým zanietením. K takémuto vzťahu som doviedol aj svoje deti, ktoré tiež pracujú na železnici. Žiaľ, manželka pre zdravotné problémy nemohla v práci na železnici pokračovať. Jej patrí takisto poďakovanie za to, že mi bola oporou a vytvárala potrebné zázemie. Ocenenie bude nepochybne inšpirujúce nielen pre mňa, ale aj pre mojich pokračovateľov.

Pri zrážke vlaku so stádom kráv päť z nich zahynulo
TASR24.10.2001 - Pravdepodobne po splašení zverou vybehlo v utorok stádo asi desiatich kráv na železničnú trať medzi Starou Ľubovňou a Podolíncom, kde do nich vrazil osobný motorový vlak. Päť zo zvierat zrážku neprežilo a dve sa zranili.
Rušňovodič raňajšieho spoja bol vskutku poriadne prekvapený, keď sa hovädzí dobytok za pár sekúnd vynoril z porastu na trať. Kravy, ktoré ušli z ohrady, pred istou smrťou neodplašil už ani výstražný zvukový signál. Pre krátku vzdialenosť kolízii už nezabránila ani zatiahnutá rýchlobrzda. Nik z cestujúcich nebol zranený.
TASR o prípade dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Modernizovať teleinformačné siete ŽSR za 2,6 miliardy Sk bude Alcatel
TASR24.10.2001 - Bratislava 24. októbra (TASR) - Víťazom verejnej súťaže na modernizáciu železničných teleinformačných sietí Železníc SR ( ŽSR ) na celom území SR okrem Bratislavy sa stala spoločnosť Alcatel Slovakia, a. s., Liptovský Hrádok. Podľa námestníka ŽSR pre technický rozvoj Ladislava Saxu svoje ponuky predložili aj ďalšie dve firmy: Siemens Business Services GmbH & Co a rakúska spoločnosť Kapsch. Informačné podklady si vyzdvihlo až 35 subjektov.
O víťazovi tendra sa rozhodlo predovšetkým na základe posúdenia technického riešenia investície a jej ceny. Výberová komisia brala do úvahy aj referencie, predpokladanú dĺžku trvania výstavby, ale aj úžitkové vlastnosti. Od každého uchádzača si pritom vyžiadala zloženie zábezpeky 1 milión EUR.
Víťaza súťaže, ktorého musí potvrdiť Európska investičná banka (EIB), čaká modernizácia optokáblových sietí, digitálnych ústrední, koncových železničných zariadení, zariadení na prenos dát a hlasovej služby na celom území SR okrem Bratislavy, kde práce prebiehajú pod taktovkou spoločnosti Ericsson. Kompletné ukončenie prác na sieti SR, ktorá vykryje potreby železníc a súčasne prispeje k liberalizácii telekomunikačného trhu, očakáva L. Saxa v priebehu troch až štyroch rokov.
"Predpokladané investičné náklady projektu sú 2,6 miliardy Sk," uviedol Saxa a dodal, že EIB, ktorá má nad akciou dohľad, na ňu prispeje tento rok sumou 1,5 miliardy Sk.
Na základe licencie, ktorú železniciam udelil Telekomunikačný úrad (TÚ) SR, vytvorili
ŽSR 1. augusta tohto roku organizačnú jednotku Železničné telekomunikácie. V súlade s desaťročnou licenciou budú ŽSR oprávnené poskytovať na celom území Slovenska verejnú telekomunikačnú službu prenájmom telekomunikačnej infraštruktúry, poskytovaním prenosovej kapacity, prevádzkou zákazníckych virtuálnych sietí, prevádzkou zákazníckych aplikácií ako aj spracúvaním a distribúciou zákazníckych údajov s prenájmom pamäťových kapacít.

Podpaľači v Nemecku zaútočili na železničnú trať pre jadrové transporty
TASR 24.10.2001 - Železničná trať medzi nemeckými mestami Lüneburg a Dannenberg, ktorá sa používa aj na prepravu vyhoreného jadrového paliva do medziskladu v Gorlebene, sa stala v utorok večer cieľom podpaľačského útoku.
Ako oznámila polícia a hasiči, neznámi páchatelia podpálili pod železničným mostom cez rieku Jeetzel pri dedine Hitzacker dva prívesy naložené slamou a pneumatikami. Slama bola namočená pravdepodobne v nafte, takže oheň sa rýchlo rozšíril a páľava most poškodila.
Bezprostredne po požiari sa nedá s určitosťou povedať, či je ohrozený novembrový transport šiestich kontajnerov so spracovaným palivom z Francúzska do Gorlebenu. Konečné stanovisko vydajú experti v najbližších dňoch.
Železničnú trať, po ktorej premávajú aj prímestské vlaky, museli dočasne uzatvoriť. Polícia predpokladá, že páchateľmi činu sú militantní odporcovia atómovej energie. Trať Lüneburg-Dannenberg bola aj v minulosti cieľom podobných útokov.


Strana vytvorená: 26. X. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0143.htm )