Prvý rýchlovlak v USA
Zem 25.11.2000 -
Severná Amerika má svoj prvý rýchlovlak. Železničná
doprava 21. storočia má názov Acela Express. Elektricky poháňaná
súprava dosahuje rýchlosť až 250 kilometrov za hodinu. Prvá
cesta viedla z Washingtonu do New Yorku. V budúcnosti bude v
Spojených štátoch premávať 20 takýchto súprav. Tento
projekt je akýmsi predskokanom desiatky miliárd dolárov
stojaceho projektu rýchloželezníc, ktorý by mal odľahčiť
dopravou preťažené americké veľkomestá.
Mestská doprava budúcnosti
Zem 02.11.2002 -
Nikto z nás nemá rád upchaté ulice, plné vozidiel, ktoré sa
pohybujú slimačím tempom. Či v tej chvíli sedíte vo
vlastnom aute, taxíku alebo v autobuse, drahocenný čas premárnený
čakaním uteká rovnako rýchlo. Východiskom z takýchto preťažených
ulíc môžu byť električky, metro alebo taxíky bez šoféra.
Systém nazvaný „ULTra“ vymyslela firma Advanced Transport
Systems – podľa jej predstaviteľov sme svedkami revolúcie v
doprave. Vraj sme na ceste k vyriešeniu dopravných kolapsov a
znečistenia z výfukov. Vozidlá, ktoré vyzerajú ako
vystrihnuté zo sci-fi filmu, sú pod neustálou kontrolou počítača
„Poháňa ich elektrina a ovláda počítač,“ vysvetľuje
Richard Teychenne z Advanced Transport Systems. „K jednému z
nich prídete, naprogramujete ho pomocou čipovej karty,
zasuniete ju - podobne ako kreditku do určeného otvoru a zvolíte
si, kam chcete ísť. Stlačíte niečo ako ikonu, obrázok na
mape mesta. Tým akoby ste povedali: „chcem ísť na železničnú
stanicu“. Vozidlo otvorí dvere, vy nastúpite, stlačíte tlačidlo
„štart“ a sadnete si. Dvere sa zatvoria, a vy nemusíte čakať
na nikoho iného, kto by cestoval s vami. Je to vaše súkromné
vozidlo. Môžu s vami cestovať priatelia, ale iba tí. Z miesta
nástupu sa odveziete priamo na miesto, ktoré ste si určili.“
Systém sa testuje v hlavnom meste Walesu Cardiffe, ktorý je
jedným z miest s najhustejšou dopravou vo Veľkej Británii. Náklady
na zavedenie taxíka budúcnosti sú oproti ľahkému metru
približne tretinové. Spoločnosť Advanced Transport Systems
tvrdí, že ich vozidlá budú lacnejšie než tradičné taxíky
a rýchlejšie než autobusy – a to je pre cestujúceho
podstatné.
„ULTra bude fungovať celosvetovo,“ hovorí Richard Teychenne.
„Dôvodom je množstvo výhod systému. Po prvé, cena.
Zavedenie tohto systému vyžaduje iba tretinové až šestinové
náklady oproti zrovnateľným technológiám – železničným,
elektrickým, jednokoľajovým. Ďalšou výhodou je priaznivý
pomer kvalita-cena. Je to súkromný dopravný prostriedok,
zrovnateľný s autom, súkromný taxík. A to je unikátne. Po
tom ľudia túžia. Treťou výhodou je ochrana životného
prostredia. Tieto vozidlá sú environmentálne čisté. Energia,
ktorú spotrebujú, je iba zlomkom v porovnaní s autami,
autobusmi či vlakmi, takže svet túto technológiu ocení.“
Hoci sú doterajšie výsledky optimistické, taxíky budúcnosti
sa budú ešte ďalej testovať. Očakáva sa, že prví pasažieri
by sa systémom ULTra mali odviezť v roku 2004 práve v Cardiffe.
Ľubo Roman chce do Pezinka cestovať
električkou
BRATISLAVA, (r) [6. 11. 2002] -
Bratislavský samosprávny kraj chce v nadchádzajúcich rokoch
pomôcť pri budovaní novej skládky odpadu v Modre, kanalizácie
a čističky odpadových vôd vo Svätom Jure a pri realizácii
obchvatu dopravných ciest na trase Pezinok – Modra –
Vinosady. Povedal to predseda samosprávy Ľubo Roman na včerajšom
stretnutí s primátormi a starostami malokarpatských miest a
obcí.
Predstavitelia samospráv s Romanom diskutovali o novom územnom
pláne Bratislavského kraja, otázkach rozvoja dopravnej a
vodnej infraštruktúry, odpadovom hospodárstve, rozvoji cestovného
ruchu. Hovorili aj o pretrvávajúcich problémoch spojených s
prechodom kompetencií zo štátnej správy na obce a mestá v
oblasti školstva, zdravotníctva a sociálnych vecí.
Ľubo Roman deklaroval, že bratislavská spaľovňa odpadu bude
pomáhať mestu Pezinok, ktoré má ťažkosti s komunálnym
odpadom a že bude iniciovať vybudovanie novej spaľovne nebezpečného
odpadu pre mestá a obce v Bratislavskom kraji. Medzi Romanove plány
do budúcnosti patrí prepojenie regiónu trasami diaľkových
električiek, ktorými by sa obyvatelia dostali z Pezinka až na
bratislavské Kamenné námestie, ako aj vybudovanie dopravnej
trasy, ktorou by obyvatelia z malokarpatského regiónu mohli
cestovať na Záhorie bez prechodu Bratislavou.
Podľa starostov a primátorov majú niektoré obce problémy so
zásobovaním obyvateľov pitnou vodou. Pomenovali tiež ťažkosti
spojené s preberaním kompetencií po štátnej správe, ktoré
podľa predsedu Združenia miest a obcí malokarpatského regiónu
Ivana Pessela spočívajú najmä v tom, že samospráva musí
prebrané kompetencie vykonávať s obmedzeným počtom pracovníkov.
Pracovníci, ktorí mali prebrané kompetencie vykonávať, totiž
zostali na okresných úradoch.
Diskusia k tomuto článku (počet reakcií: 3):
RE: Elektrickou do Pezinku
Hmmm, viem si predstavit predlzenie sucansej
elektrickovej trate do Race az do Pezinka. Ale mam aj iny navrh:
Predlzit elektrickovu trat z Dubravky do DNV a z Dubravky do
Stupavy, ktora v sucastnosti nie je obsluhovana osobnymi vlakmi
ZS. Na zvazenie je aj elektrickova trat (samostatna elektrickova
trat) z Hlavnej stanice cez Patronku do Lamaca a DNV (resp.
Stupavy). Dufam ze sa ale nepredpoklada zmena rozchodu
elektrickovej siete, to je neopodstatnene a su to zbytocne
vyhodene peniaze. Rozchodu 1000 mm nic nechyba.
EZ [IP:193.87.27.185][6. 11. 2002 11:09:45]
RE: Peniaze
Bolo by to fajn, ale pokial viem tak vlastne neexistuje
koncepcia ...
Inak hodila by sa elektricka aj do petrzalky.
Rozchod ... to je technicka otazka a vlastne nepodstatna,
podstatnejsie je ci sa niekto nebude chciet nabalit na niecom
inom .. napr na metre kde by boli velmi slusne provizie.
Vid stav mosta Kosicka ...
Martin Gasparovic [IP:217.118.99.98][6. 11. 2002 14:24:39]
RE: Žeby sa ľady pohli...?
Konečne som sa dočkal, že niektorý politik aj uvažuje
o reálnom riešení dopravy v Bratislave a v Bratislavskom kraji.
Teda žiadne fantasmagórie o metre, na ktoré nikdy nebudú
peniaze, ale reálne riešenie. Pre mňa bude dôveryhodný až
ten bratislavský politik, ktorý občanom jasne povie: Viete,
nemali sme tu koncepciu rozvoja MHD, to s tým metrom, to bolo
len oblbovanie más, aby to vyzeralo, že sa politici snažia. Reálne
riešenie však je: pokračovať v rozvoji električky, ktorá všade
tam, kde je na to miesto, bude mať charakter rýchlodráhy. Ale
treba začať ihneď: ZASTAVIŤ VÝSTAVBU MOSTA KOŠICKÁ!!!
PREPRACOVAŤ JEHO PROJEKTY TAK, ABY BOLO V STREDE MIESTO NA KOĽAJOVÚ
TRASU! A potom zabezpečiť električkou spojenie do Petržalky
cez 2 mosty (Košický a Starý), druhé električkové
prepojenie do Dúbravky (a ďalej Devínskej Novej Vsi, Lamača,
Záhorskej Bystrice a prípadene Stupavy) cez Pražskú, Brnenskú
a Starú Lamačskú cestu. Električkou je možné a potrebné
obslúžiť areál Shopping parku Avion a ďalej letisko i Dolné
Hony. V budúcnosti i Pezinok. A v centre mesta je bezopdmienečne
potrebné tretie prepojenie západ - východ cez Dostojevského,
Karadžičovu a s odbočkou na Páričkovu, Dulovo nám. a do Ružinova
(spolu strasou z Košického mosta). Toto všetko je nielen
potrebné, ale aj reálne. 5 či 7 kilometrov metra je k ničomu,
ale každý kilometer pridaný k električkovej sieti je pokrokom.
Veď električky sú dnes jediným dopravným prostriedkom, ktorý
ako tak jazdí aj pri kolapse ostatnej dopravy.
Miki Hrubiško.
Mikuláš Hrubiško [IP:195.12.148.167][6. 11. 2002 14:57:50]
Pri Viedni sa zrazili vlaky
4.11.2002 - Dvadsať ľudí utrpelo
zranenia pri zrážke dvoch vlakov, ku ktorej včera došlo neďaleko
Viedne. Traja sú vo vážnom stave. Ku kolízii osobného a nákladného
vlaku došlo v blízkosti železničnej stanice Sierndorf, dediny
nachádzajúcej sa asi 25 kilometrov severozápadne od Viedne.
Hovorkyňa rakúskej železničnej spoločnosti vyhlásila za príčinu
„ľudské zlyhanie“. Súprava so 40 cestujúcimi išla
obvyklou rýchlosťou 70 kilometrov za hodinu, keď narazila na nákladný
vlak, pravdepodobne odstavený na nesprávnej koľaji.
Polovicu modernizácie zaplatí EÚ
4.11.2002 - Na modernizáciu
železničného úseku Piešťany
- Trnava by malo Slovensko čerpať z
predvstupového fondu Európskej únie ISPA príspevok v objeme
46,774 mil eur, čo predstavuje 50 % ekonomicky oprávnených nákladov.
Celkové náklady boli vyčíslené na 97,427 mil eur, z toho
ekonomicky oprávnené na 93,488 mil eur. Druhá polovica nákladov
projektu bude pokrytá zo štátnych rozpočtov SR 2003 až 2007.
Už v budúcom roku by mal rozpočet uhradiť 5,266 mil eur.
Zmodernizovaná má byť 24 kilometrov dlhá trať Piešťany - Trnava , ktorá umožní
prevádzkovú rýchlosť vlakov 160 km/h. So začiatkom realizácie
projektu sa počíta v druhej polovici budúceho roka.
Rozširujú výrobu a zvyšujú
zamestnanosť
4.11.2002,
Angela Sviteková - "Rok 2002 ukončíme s vyrovnaným
hospodárskym výsledkom, pričom plánovaný objem výroby na
tento rok predstavuje 3,423 mld. Sk, čo je menej ako sme očakávali,"
informoval HN generálny riaditeľ Tatravagónky,
a. s., v Poprade Július Vachmanský a konštatoval, že daný
stav vyplynul z požiadaviek trhu. Uvedená suma odzrkadľuje
produkciu 760 nákladných železničných vagónov rôznych
typov a 4 809 podvozkov. Podstatne iná sa javí situácia v roku
2003, keď má objem výroby dosiahnuť až 4,760 mld. Sk. Viac
než polovicu z toho má Tatravagónka už aj zmluvne
potvrdenú.
Vďaka tomu, že sa spoločnosti v septembri tohto roku podarilo
rozbehnúť zaujímavé zákazky ako napríklad 520 vagónov pre
luxemburské železnice, 200 vagónov do Švajčiarska a ďalšie
aktivity, očakáva plynulý prechod do budúceho roku. V roku
2003 by mala tunajšia fabrika vyprodukovať 1 180 vagónov a 6
400 podvozkov. Tak ako v iných rokoch, i tento rok sa na kooperácii
s Tatravagónkou podieľali viaceré
slovenské strojárske firmy v celkovom objeme 150 mil. Sk.
Nárast výroby sa priaznivo prejavuje aj na zvyšovaní
zamestnanosti. Ešte do konca tohto roku má k doterajším 2 138
zamestnancom pribudnúť ďalších 200 výrobných pracovníkov,
predovšetkým zváračov so štátnou skúškou. K prioritnej výrobe
podvozkov a vozňov pre železničnú dopravu pribudne vo firme i
doplnková, ktorú už rozbehli. Ide o podskupiny pre osobné vagóny
a podporné segmenty pre výrobu leteckých motorov, čo je podľa
J. Vachmanského z hľadiska ekonomiky oveľa efektívnejšie ako
doterajšia výroba. V budúcom roku by mali predstavovať približne
200 mil. Sk z celkového objemu výroby.
Napriek nemalej konkurencii sa Tatravagónke
darí umiestňovať až 95 % svojej produkcie na zahraničných
trhoch, predovšetkým v Európe. Výnimkou nie sú ani zákazky
mimo tohto teritória. "Vývoj exportu v ostatných rokoch
dokazuje, že stratégia a investície do technológií, špičkových
strojov a zariadení, ktoré dokážu splniť najvyššie nároky
na kvalitu, boli zo strany spoločnosti veľmi správnym
rozhodnutím," povedal. Výroba sa stala flexibilnejšou, čo
umožňuje rýchlejšie reagovať na požiadavky zákazníkov. Výrazne
sa tiež racionalizovali jednotlivé činnosti. Spoločnosť má
viaceré certifikáty a jej výrobky boli imatrikulované v železničných
správach 23 štátoch sveta. Tatravagónka
každoročne do rozvoja investuje 100 - 150 mil. Sk. Vo výrobe
podvozkov má v rámci Európy rozhodujúcu úlohu. V niektorých
typových radoch podvozkov nemá vlastne konkurenciu. Vo veľkej
miere sa na tom podieľa vlastný vývoj, ktorý spolu s konštrukciou
vlastných typov nákladných železničných vagónov a
podvozkov má vo fabrike dlhoročnú tradíciu. "I keď dochádza
v strojárskej výrobe na Slovensku k miernemu zlepšeniu, nepovažujem
ho za dostatočné," konštatoval J. Vachmanský. Dnes musí
Tatravagónka nakupovať viaceré komponenty v zahraničí. V
minulosti napríklad rôzne odliatky, výkovky a pod. mohli získať
doma. Mnoho firiem si ešte nezvyklo operatívne reagovať na požiadavky
trhu. Tatravagónka vznikla v roku 1994. Od roku 1996 je jej väčšinovým
vlastníkom spoločnosť VAPOP, a. s., z Popradu.
Vlaky opustia niektoré trate
5.11.2002, TOMÁŠ KURTANSKÝ - Železničná
doprava na niektorých tratiach sa bude musieť zastaviť, vylúčené
nie je ani zrušenie samotných tratí. Minister dopravy Pavol
Prokopovič včera povedal, že súčasťou reštrikcií na železniciach
bude aj zrušenie 32 tratí, ktoré sú absolútne neefektívne.
Železnice majú zoznam problémových tratí pripravený už od
minulého roka, keď sa rozdelili na dve spoločnosti. „My
teraz hľadáme možné riešenia,“ povedal Ladislav Saxa,
generálny riaditeľ ŽSR , ktoré spravujú železničnú cestu. Rušenie
tratí, ktoré znamená jej úplnú likvidáciu, je však podľa
neho až krajným riešením. Zároveň upozornil, že takéto
rozhodnutie môže navrhnúť iba minister dopravy. ŽSR sa podľa neho môžu dohodnúť len na
obmedzení alebo zastavení prevádzky na niektorých tratiach.
Saxa teraz očakáva návrh riešení od Železničnej spoločnosti
( ZSSK ), ktorá zodpovedá
za prepravu.
Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského, zoznam obsahuje trate, na
ktorých by sa mala zastaviť osobná doprava. „Čiže, ak by
štát tieto trate nezrušil, my by sme museli zrušiť osobnú
prepravu,“ skonštatoval.
O konkrétnych tratiach nechcel hovoriť, keďže ide o citlivú
tému. „Ak by sme teraz vyhlásili, o ktoré trate ide,
poslanci z týchto okresov alebo zastupiteľstvá by ihneď
spustili protestné akcie.“ Povedal iba, že ide o koncové
trate. To sú napríklad trasy z okresných miest do niektorých
okrajových obcí, kde sa trať končí.
Podľa našich informácií je najviac koncových tratí v južných
okresoch Slovenska. Na zozname by mali byť napríklad trate z
Komárna a Rimavskej Soboty do okolitých obcí. Problémové sú
aj trate v okolí Brezna či zo
Spišskej Novej Vsi do Levoče .
Problém súvisí s rozhodnutím štátu znížiť objednávku vo
verejnom záujme. Tým sa zníži aj miera, akou budú náklady
železníc dotované. „Železnice vyrátajú svoje náklady a
štát určí regulovanú cenu pre cestujúcich. Rozdiel medzi
touto cenou a skutočnými nákladmi sa potom kryje zo štátneho
rozpočtu. „Peniaze nie sú, hľadajú sa možnosti, ako
zabezpečiť prepravu,“ skonštatoval.
V tomto roku si štát objednal 36 miliónov vlakových
kilometrov. V budúcom roku to však podľa Saxu malo byť o
dvadsať percent menej. Problém železníc nevyrieši ani schválené
zdraženie cestovného o pätnásť percent. Aj po ňom budú tržby
kryť náklady železníc iba na 30 percent.
V prípade zastavenia osobnej prepravy musia železnice zabezpečiť
náhradnú prepravu autobusmi. Podľa Čikovského má takúto
povinnosť aj štát, v prípade, že minister zruší samotnú
trať.
Železnice budú rušiť stratové lokálne
linky
5. 11. 2002, BRATISLAVA – Železnice
čelia problému, čo so stratovými regionálnymi traťami. Červenou
ceruzou ich majú na mape Slovenska vyznačených spolu 32. Ide
najmä o trasy z okresných miest do okolitých obcí, kde sa trať
končí. Minister dopravy Pavol Prokopovič povedal, že
opatrenia na železniciach si vyžiadajú ich zrušenie. Najviac
takýchto liniek je na južnom Slovensku. Predstavitelia železníc
hovoria skôr o zastavení premávky osobných vlakov. Nahradiť
by ich mali autobusy. Rušenie tratí, ktoré znamená ich likvidáciu,
je podľa šéfa železníc Saxu až krajným riešením.
České dráhy při privatizaci přijdou
o sedm motorových vozů
(čtk) - České dráhy přijdou
při privatizaci železniční trati Šumperk-Kouty nad Desnou o
sedm moderních motorových vozových jednotek v hodnotě několika
desítek miliónů Kč. Vozů, které má stát bezplatně převést
na Svazek obcí v údolí Desné, mají přitom dráhy nedostatek.
V souvislosti s přepracováním původního privatizačního
projektu to v polovině října prohlásil odborový předák
Jaromír Dušek.
Ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský nedávno nařídil přepracování
privatizačního projektu, který původně počítal pouze s
prodejem trati bez vozů. Podle Jaromíra Duška tak zřejmě obešel
zákon o drahách, když si nevyžádal souhlas Správní rady ČD . Odbory se proto budou snažit ministrovo
rozhodnutí zvrátit.
Podle mluvčí ČD
Zdenky Celé nyní dráhy privatizační projekt přepracovávají
podle zadání a Správní rada Českých drah, která k
privatizaci tratě včetně vozidel již jednou vydala zamítavé
stanovisko, by se jím měla znovu zabývat. Zdenka Celá připomněla,
že obce v údolí Desné, které ani nemají licenci k provozu
drážní dopravy, získají bezplatně trať a pozemky v hodnotě
nejméně 40 miliónů Kč.
Ředitel odboru privatizace ČD
Jaromír Urban uvedl, že České dráhy budou privatizační
projekt aktualizovat podle původního rozhodnutí ministerstva
financí a že tato aktualizace zahrne i kolejová vozidla.
Upozornil na to, že původní privatizační projekt šumperské
regionální železnice s převodem kolejových vozidel nepočítal.
„Projekt byl o movité věci včetně kolejových vozidel doplněn
rozhodnutím ministerstva financí bez vědomí Českých drah. Původní
projekt schválený Správní radou ČD
je neobsahoval,“ dodal.
Po povodni v roce 1997, kdy trať ze Šumperku do Koutů zničila
velká voda, nechtěl stát dvacetikilometrovou železnici
obnovovat. Vesnice, kterým chybělo spojení s okolním světem,
proto založily Svazek obcí údolí Desné, trať opravily a snaží
se ji získat bezúplatným převodem do svého majetku.
Podle předsedy Svazku obcí údolí Desné a starosty Rapotína
na Šumpersku Ondřeje Koppa by měla být privatizace šumperské
regionální tratě vyřešena ještě před transformací ČD
na akciovou společnost, která by měla vzniknout na začátku příštího
roku. „Z akciové společnosti by se tento majetek špatně převáděl.
Pokud České dráhy trať i s vagóny do konce letošního roku
nepřevedou, budeme muset požádat soud, aby transformaci ČD
zablokoval,“ zdůraznil Ondřej Kopp.
ŽS do září v plánované ztrátě 3,3
miliardy Sk
(čtk) - Železničná
spoločnosť ( ZSSK ), která vznikla na počátku letošního roku
po rozdělení Železnic SR na dva subjekty, vykázala za první
tři čtvrtletí letošního roku ztrátu ve výši 3,3 miliardy
Sk. Navzdory červeným číslům se však hospodaření podniku
vyvíjí v souladu s plánem, uvedl k tomu minulý týden mluvčí
společnosti Miloš Čikovský.
„Výši ztráty ovlivnila v plné míře skutečnost, že ZSSK dosud nezúčtovala pohledávku vůči
státu za výkony ve veřejném zájmu v osobní dopravě, což představuje
částku 3,1 miliardy Sk,“ zdůraznil Miloš Čikovský.
Výnosy společnosti od ledna do konce září dosáhly 15,4
miliardy, tedy o 530 miliónů Sk více, než předpokládal plán.
O stejnou částku se zvýšily i náklady podniku, které činily
18,7 miliardy Sk.
Tržby z nákladní dopravy, jež tvoří největší část výnosů,
se meziročně snížily o jedno procento na 11,5 miliardy Sk. Za
první tři čtvrtletí společnost přepravila 36,3 miliónu tun
zboží (meziroční pokles o devět procent), což mluvčí odůvodnil
zejména snížením objemu přeprav železné rudy a uhlí.
Ani v osobní dopravě se pokles počtu cestujících nezastavil
- od ledna do konce září využilo služby drah meziročně o
šest procent cestujících méně. Tržby z osobní dopravy se
nicméně snížily jen o jedno procento, protože lidé
cestovali na delší vzdálenosti, dodal Miloš Čikovský.
V ŽNsP v Košiciach otvoria pracovisko
magnetickej rezonancie
Bratislava
(30.10.2002) - Vo štvrtok 31. októbra za účasti generálneho
riaditeľa ŽSR Ing. Ladislava Saxu slávnostne otvoria priestory
moderného pracoviska magnetickej rezonancie Železničnej
nemocnice s poliklinikou (ŽNsP) )v Košiciach. Náročnú montáž
a skúšobnú prevádzku nového zdravotníckeho pracoviska ukončili
v tejto nemocnici v predchádzajúcich dňoch.
Magnetická rezonancia je zobrazovacia metóda, ktorá nemá nežiadúce
účinky na organizmus. Na vyšetrovaný orgán (hlava, srdce,
cievy, obličky, končatiny) pôsobí silné magnetické pole,
ktoré vyvolá kmitanie vodíkových iontov. Počítač je na základe
aktivity kmitania vodíkových iontov schopný zobraziť vyšetrovaný
orgán v akejkoľvek rovine. Tento prístroj najnovšej generácie
o výkone 1,5 Tesla od americkej firmy GE je kompletne softvérovo
vybavený na všetky určené vyšetrenia s možnosťou archivácie
takmer neobmedzeného počtu vyšetrení. Keďže ide prvý prístroj
tejto kvality na Slovensku, bude slúžiť nielen železničiarom,
ale aj ďalším pacientom z celého východoslovenského regiónu.
Vyšetrenie magnetickou rezonanciou umožňuje rýchlu a presnú
diagnostiku a následne i rýchlu liečbu, preto aj poisťovne sú
preplácaniu vyšetrení naklonené. Veď možnosť odhaľovať
choroby v ich počiatočnom štádiu prispeje k tomu, že sa predíde
ďalším vysokým nákladom na liečbu pacientov.
Vlaky tretieho tisícročia na
Slovensko
Železničná
spoločnosť a. s. sa rozhodla pre rýchlovlak s naklápacími
skriňami
BRATISLAVA (4. 11. 2002) Dozorná rada Železničnej spoločnosti,
a. s. ( ZSSK ) schválila postup prípravy a realizácie
obstarania a prevádzkového nasadenia štyroch elektrických
trojsystémových jednotiek s naklápacími vozňovými skriňami
pre Železničnú spoločnosť, a s. Uložila predsedovi
predstavenstva spoločnosti predložiť tento materiál na schválenie
valnému zhromaždeniu spoločnosti. Najväčšou prednosťou použitia
naklápacích súprav je vyššia rýchlosť jazdy bez dodatočných
investícií do infraštruktúry. Súpravy kompenzujú odstredivé
sily v prejazdoch oblúkmi vďaka aktívnemu systému naklápania
skríň, takže rýchlosť vlaku je o 25% až 30% vyššia. Napríklad
vzdialenosť medzi Bratislavou a Košicami by mohli na terajších
tratiach prekonať za 4 hodiny 18 minút (teraz 5 hodín). Pre
Slovensko je to výhodné riešenie najmä preto, že nie sú
potrebné väčšie investície do vysokorýchlostných tratí,
čo je v hornatom slovenskom teréne finančne enormne náročné.
K reálnosti a efektívnosti zavádzania naklápacej techniky
prispeli aj veľmi dobré skúsenosti s prevádzkou a ekonomickými
výsledkami na mnohých železničných správach. Náklady na
kilometer novobudovanej vysokorýchlostnej trate dosahujú čiastky
15 ? 30 miliónov mariek. Finančné náklady na modernizáciu už
existujúcich tratí pre rýchlostí 200 - 220 km/h dosahujú na
dobre udržiavaných tratiach hodnoty okolo 3 miliónov mariek na
kilometer.
Zavádzanie vlakových jednotiek s naklápacími skriňami má v
Európe stúpajúcu tendenciu. A nejde len o skracovanie jazdných
časov, ale znamená to i veľkú zmenu v spôsobe a kultúre
cestovania. Súpravy sú plne klimatizované, odhlučnené, s
pohodlnými anatomickými sedadlami, s individuálnym ovládaním
osvetlenia, ale i audiovizuálnej techniky. Samozrejmosťou sú
reštauračné služby, vybavenie vozidiel elektronickým
displayom s aktuálnymi informáciami o čase, teplote, nasledujúcej
stanici, počasí a pod. Ďalej ešte možno spomenúť vlakový
rozhlas, zásuvky s možnosťou pripojenia PC a dobíjania mobilného
telefónu, kartový automat. Obstaranie štyroch súprav pre
Slovensko by sa malo uskutočniť rokovacím konaním bez
zverejnenia. Pracovné rokovania s talianskou firmou Alstom
Ferroviaria S.p.A. Železničná spoločnosť začala začiatkom
tohto roku. V súčasnosti ZSSK rokuje o
finančných podmienkach a príprave zmluvy na nákup elektrických
trojsystémových jednotiek s naklápacími vozňovými skriňami.
Prvá súprava by sa mohla na našich tratiach objaviť začiatkom
roka 2004 v skúšobnej prevádzke. Vlakové súpravy budú prevádzkované
vo vnútroštátnej a medzinárodnej preprave. Na Slovensku
posilnia najmä trasu Bratislava - Košice, v medzinárodnej
doprave spojenia s Viedňou, Prahou, Budapešťou a ďalšími
centrami strednej a západnej Európy.
Cestou nasadzovania vlakov s naklápacími skriňami sa okrem
Talianska vydali krajiny ako sú Švajčiarsko, ale i Česko a
Slovinsko, ktoré sú svojou rozlohou, členitosťou terénu a
vzdialenosťami staníc podobné našim podmienkam. Keďže
obstarávanie týchto súprav majú České dráhy už rozbehnuté,
predstavitelia ZSSK podpísali
s Českými dráhami ( ČD ) dohodu o vzájomnej spolupráci pri príprave
a spracovaní projektu a tiež pri realizácii zmluvy o dielo pri
prevádzke a vzájomnom používaní týchto elektrických
jednotiek. ZSSK a České
dráhy spolu s rezortnými ministerstvami oboch krajín
deklarovali spoluprácu na tomto projekte, ktorá prinesie
obidvom stranám úsporu finančných prostriedkov a možnosť
vytvorenia optimálnej prevádzky súprav a obojstranne výhodnej
údržbovej základne.
Začlenenie vysokorýchlostnej trate
Frankfurt/M - Köln do siete tratí ICE
Deutsche Bahn AG - Od 15. XII. 2002, kedy vstúpi
do platnosti nový cestovný poriadok, dôjde k začleneniu
vysokorýchlostnej trate Frankfurt/M - Köln do
siete tratí ICE. Bude tu v 30-minútových intervaloch nasadených
50 vlakov ICE 3 , neskôr pribudne ďalších
13 - na pretrasovaných tratiach ICE:
Na starej trati Frankfurt/M - Köln zostane 2-hodinový takt vlakov
InterCity.
Súpravy ICE 3 sa v súčasnosti
pripravujú na testovanie na tratiach SNCF , kde by mali od r. 2007 paralelne jazdiť súpravy SNCF a DB
na novej trati LGV Est Paris - Strasbourg - južné Nemecko.
Pred
Novou Baňou rýchlik Slatina zrazil neznámeho muža
5.11.2002 - Zatiaľ
neznámy mladý muž zahynul v pondelok večer pod kolesami rýchlika
Slatina. Nehoda sa stala na úseku trate Hronský Beňadik
- Nová Baňa . Totožnosť nebohého
vo veku 2535 rokov zostáva zatiaľ pre železničnú políciu
neznáma.
Podľa výpovede rušňovodiča v ľavotočivej zákrute pred
vchodom do Železničnej stanice Nová Baňa v tesnej blízkosti pred rušňom videl padnúť neurčitý
predmet. Ako sa napokon ukázalo, išlo o človeka a ani použitie
rýchlobrzdy pre krátku vzdialenosť nezabránilo jeho zrazeniu
a usmrteniu. Privolaný lekár už len konštatoval smrť následkom
devastačných poranení hlavy. Rušňovodič nebol pod vplyvom
alkoholu.
V
Prahe sa vykoľajil vagón s nákladom trhaviny
5.11.2002 - Vagón s nákladom
priemyselnej trhaviny sa v noci nadnes vykoľajil na pražskom železničnom
nádraží Vršovice. Pri nehode nikto neutrpel zranenie. Hasiči
celú noc prekladali náklad výbušniny z poškodeného vagóna.
Hovorkyňa Českých dráh ( ČD ) Zdeňka Celá dnes informovala, že pri nehode došlo
k vykoľajeniu štyroch vozov nákladného vlaku, medzi ktorými
bol aj vagón s nákladom trhaviny pre českú políciu. Na
miesto okamžite dorazila polícia a zástupca firmy, ktorá zásielku
odoslala. "Náklad nemohol bez rozbušky explodovať,"
zdôraznila Celá. Polícia a požiarnici preventívne vyprázdnili
široké okolie a v pohotovosti boli aj sanitky.
Vagón sa v noci nadnes podarilo preložiť a zásielka už
smeruje na miesto určenia. Podľa hovorkyne ČD incident nenarušil plynulosť dopravy. Polícia
nehodu, pri ktorej mohlo dôjsť k zlyhaniu ľudského faktora,
vyšetruje.
Nebezpečný náklad obsahoval 18 ton trhaviny a jeho preprava na
železnici podlieha mimoriadnym predpisom. Celá zdôraznila, že
železnice prepravujú desiatky podobných nákladov.
Požiar
vo vlaku zabil 12 ľudí
6.11.2002 - Dvanásť
ľudí prišlo o život pri požiari, ktorý vypukol dnes ráno v
nočnom rýchliku smerujúcom z Paríža cez Mníchov do Viedne.
Medzi obeťami je jedno dieťa a päť žien. Deväť ďalších
cestujúcich utrpelo zranenia, no nie sú v ohrození života.
Podľa doterajších informácií spozorovali francúzski železničiari
krátko pred príchodom do stanice vo východofrancúzskom meste
Nancy požiar v jednom zo spacích vagónov patriacich nemeckej
spoločnosti Deutsche Bahn AG . Vzápätí vlak zastavili.
Príčina požiaru nie je zatiaľ známa, predpokladá sa však,
že by mohlo ísť o poruchu kúrenia. Sedem osôb prišlo o život
v dôsledku otravy dymom. Vo vlaku cestovalo asi 150 ľudí.
Vláda
schválila podpis memoranda ISPA, ktoré ŽSR umožní čerpať
47 miliónov eúr
6.11.2002 - Na modernizáciu
železničného
úseku Piešťany - Trnava bude
Slovenská republika čerpať z predvstupového fondu Európskej
únie (EÚ) ISPA príspevok v objeme 46,774 milióna eúr.
Vláda SR dnes totiž súhlasila s podpisom Finančného
memoranda ISPA na rok 2002 pre spomínaný projekt a splnomocnila
podpredsedu vlády pre európsku integráciu, ľudské práva a
menšiny Pála Csákyho na jeho podpísanie.
Príspevok ISPA predstavuje 50 % ekonomicky oprávnených nákladov
tohto infraštrukturálneho projektu. Celkové náklady na realizáciu
diela boli vyčíslené na 97,427 milióna eúr, z toho
ekonomicky oprávnené na 93,488 milióna eúr. Ako vyplýva z
informácií Úradu vlády SR, druhá polovica nákladov projektu
bude pokrytá zo štátnych rozpočtov SR 2003 až 2007. Už v
budúcom roku by malo z tohto zdroja ísť na uvedený cieľ 5,266
milióna eúr.
Z uvedeného balíka peňazí budú Železnice SR financovať
modernizáciu 24 kilometrov dlhej trate Piešťany - Trnava , ktorá umožní prevádzkovú rýchlosť 160 km/h,
modernizáciu energetického kontrolného strediska v Bratislave
a napájacej stanice v Trnave, ale i modernizáciu tratí a infraštruktúry
v okolí trate v celkovej dĺžke 23,962 kilometra. Dielo, ktoré
musí byť ukončené do konca roku 2008, má predpokladaný začiatok
realizácie v 2. polovici roka 2003.
Úsek Piešťany
- Trnava je súčasťou multimodálneho
európskeho
koridoru č. V. (Bratislava
- Žilina - Košice - Čierna nad Tisou), ktorý sa v Žiline napája
na koridor číslo VI. na trase Žilina - Čadca - Skalité -
Zwardoń. Na úseku Bratislava - Púchov sa dosiahne maximálna rýchlosť
160, z Púchova do Košíc 120 a kde to miestne pomery dovolia aj
140 km/h. Z Košíc do Čiernej nad Tisou bude tiež možné
dosiahnuť rýchlosť 160 km/h. Nižšia traťová rýchlosť sa
ponechá len v náročných úsekoch, ktoré by si vyžadovali
neprimerané zvýšenie investičných nákladov. Do roku 2006
chcú ŽSR preinvestovať do rozvoja železničnej infraštruktúry
39,8 miliardy Sk. Ako pre TASR uviedol hovorca ŽSR Ján Keresteš, v súčasnosti
iba 8,4 % tratí ŽSR z celkovej dĺžky 3 661,696 km vyhovuje rýchlosti 120
km/h a 17,9 % rýchlosti 100 km/h.
Opäť
sa ide modernizovať len v okolí Bratislavy?
6.11.2002,
Kamil z Humenného - Z vyhlásenia ministra dopravy, pôšt a
telekomunikácií Pavla Prokopoviča som sa dozvedel jeho
predstavu o modernizácii železničných trás Trnava - Bratislava-Rača a Piešťany -
Trnava , na ktoré dostane zo zdrojov
ISPA „smiešnu“ čiastku 150 miliónov eur (približne 6,22
mld Sk). Chcel by som sa ho opýtať, či sa už v živote viezol
vlakom ďalej ako do Trebišova ? Určite by mu totiž neušlo „mierne“ zdržanie
pri výmene lokomotív v Bánovciach nad Ondavou. Áno, u nás na
„ďalekom východe“ sa ešte stále používajú primitívne
naftové lokomotívy. Pán minister, nebolo by lepšie (správnejšie?,
ekologickejšie?) použiť uvedenú čiastku na postupnú
elektrifikáciu východnej časti republiky? Alebo sa bude všetko
- ako vždy - modernizovať len v okolí Bratislavy?
Zadymené
peklo zabíjalo v nemeckom vozni
7.11.2002 - Dvanásť
ľudí zahynulo a deväť ďalších utrpelo zranenia a popáleniny
pri požiari, ktorý v noci vypukol v jednom nemeckom ležadlovom
spacom vozni na trase osobného vlaku z Paríža do Viedne. V čase
nešťastia sa v ňom viezlo asi 150 pasažierov.
Medzi obeťami sú šiesti muži, päť žien a jedno dieťa. Všetci
zomreli následkom udusenia jedovatými splodinami - ide o päť
občanov USA vrátane dvoch detí, traja sú z Nemecka, ďalej to
je ruský pár a medzi obeťami sú aj jeden Maďar a jeden Grék.
Katastrofa sa odohrala, keď sa vlak blížil k francúzskemu
mestu Nancy - od stanice sa nachádzal jeden kilometer.
Príčina požiaru vo vlaku je zatiaľ neznáma, uvažuje sa, že
mohlo ísť o elektrický skrat na vykurovacom zariadení.
Vozne, ktoré patria spoločnosti Nemecké železnice, boli
vyrobené v roku 1964 a pred tromi rokmi prešli výraznou
modernizáciou. Nešťastia na francúzskych železniciach sú
pritom veľmi ojedinelé, pretože ich systém rýchlikových
ciest sa považuje za jeden z najbezpečnejších na svete.
Keď požiar vypukol krátko po druhej hodine v noci, na miesto
okamžite dorazili požiarnické jednotky, ktorým sa okrem záchranárskych
prác naskytol hrôzostrašný pohľad, pretože v niektorých prípadoch
už nebolo pomoci: Vylomili dvere, kde horelo a vrazili zo
zadymených priestorov, ale viacerí ľudia už boli mŕtvi.
"Plamene šľahali z oboch strán do dvojmetrovej výšky a
zvnútra bolo počuť zúfalý krik ľudí," hovorí nemecký
očitý svedok, ktorý utekal z jedného vagóna, ako zacítil
dym. Vraví, že sprievodca panicky pobehoval po chodbe a
vykrikoval, že sa nemôže dostať k svojim pasažierom. Každý
spací vozeň má svojho sprievodcu.
Člen predstavenstva Nemeckých železníc ( DB ) Hans-Gustav Koch vyhlasuje, že nevie, kde mohol byť
sprievodca, keď nastal požiar. "Sprievodca je takpovediac
aj požiarnym alarmom," dodáva Koch, pretože modernizované
vozne nemali vlastný požiarny poplachový systém.
Guillaume Pepy, ktorý je riaditeľom oddelenia zákazníckych
služieb na francúzskych železniciach, tvrdí, že je oveľa ťažšie
umiestniť detektory dymu na osobné vlaky v porovnaní s
lietadlami, pretože na viacerých železničných spojoch je
dovolené vo vozňoch fajčiť.
Železničná
spoločnosť uvažuje o zrušení 32 tratí
Návrh štátneho rozpočtu núti ZSSK k viacerým
nepopulá rnym úspo rným opatreniam
7. November
2002, Kristína Školárová Bratislava - Železničná spoločnosť
( ZSSK ) podľa vládneho návrhu o štátnom rozpočte
dostane namiesto požadovaných 5,7 miliardy iba 4,3 miliardy korún.
Táto čiastka však nepokryje náklady ZSSK a spoločnosť je preto nútená
siahnuť k viacerým opatreniam. V prvom rade ide už o známe
zvyšovanie cestovného o 15 % a zníženie doteraz poskytovaných
zliav. Tie sa v prípade žiakov znížia z 81 % na 75 %. V prípade
dôchodcov nad 70 rokov, títo už nebudú cestovať zadarmo. Podľa
hovorcu spoločnosti Miloša Čikovského však tieto úpravy
pravdepodobne nebudú stačiť a ZSSK bude nútená zaviesť ďalšie.
Pôjde napríklad o presun prevádzky na dráhach zo ZSSK na dopravnú spoločnosť
založenú regiónom, založenie akciovej spoločnosti a jej
predaj fyzickým a právnickým osobám či zmenu prevádzky na
vlečkovú. Vo viacerých prípadoch sa spomína aj zrušenie
prevádzky na viacerých úsekoch. Konkrétne sa hovorí o 32
tratiach v celkovej dĺžke 623 km. Pri spracovaní tohto návrhu
sa vychádzalo z viacerých faktov: že úseky netvoria súvislú
železničnú sieť, že ide o dráhy výhradne stratové, z ktorých
niektoré sú v kritickom stave. Ak k zrušeniu tratí dôjde,
bude vlaková doprava nahradená autobusmi. Za cestovné lístky
však pasažieri zaplatia rovnako.
ZSSK
UVAŽUJE O ZRUŠENÍ TÝCHTO ÚSEKOV:
Devínske
Jazero - Stupava , Piešťany - Vrbové , Kvetoslavov - Šamorín , Nemšová - Lednické
Rovne , Šaľa - Neded , Čadca - Makov , Lučenec -
Utekáč, Breznička - Katarínska Huta
, Poltár
- Rimavská Sobota , Kapušany pri Prešove
- Bardejov , Plešivec - Muráň , Plešivec - Slavošovce , Hronská Dúbrava -
Banská Štiavnica , Spišská Nová Ves
- Levoča , Zbehy - Radošina , Komárno - Kolárovo , Jablonica -
Brezová pod Bradlom , Zohor - Záhorská
Ves , Zohor - Plavecký
Mikuláš , Žilina - Rajec , Spišské Vlachy - Spišské Podhradie , Humenné - Stakčín , Prievidza -
Nitrianske Pravno , Trenčianska Teplá
- Trenčianske Teplice , Kraľovany -
Trstená , Štrba
- Štrbské Pleso , Starý Smokovec -
Štrbské Pleso , Poprad-Tatry -
Starý Smokovec , Tatranská Lomnica
- Studený Potok , Tatranská Lomnica -
Starý Smokovec , Rožňava - Dobšiná , Moldava nad Bodvou - Medzev .
Rozsah týchto zmien by bol v prípade realizácie nasledovný:
„Nepředpokládám, že by ČD mohly dosáhnout
zásadního obratu s tímto vedením“
Ing. Milan Šimonovský
pro DN
Luboš Spálovský
- Nového ministra dopravy a spojů Milana Šimonovského uvedl
premiér Vladimír Špidla do funkce 17. července, na konci října
tedy završil prvních sto dní v ministerském křesle. Při této
příležitosti jsme s ním hovořili o tom, jak se mu během této
doby podařilo vyrovnat s úkoly, které před jeho resortem stojí.
„Jak hodnotíte prvních sto dní, které jste strávil v
úřadu? Co se vám za tu dobu podle vašeho názoru povedlo a co
naopak nepovedlo?“
„Nevím, jestli již lze skutečně hovořit o práci za
sto dní, protože do tohoto období významně zasáhly povodně.
Naše ministerstvo sice v této zkoušce podle mého názoru obstálo,
ale povodně poněkud přerušily koncentraci na naléhavé problémy,
kterým jsem se musel po nástupu do funkce nejvíce věnovat. V
první řadě mám na mysli dopravně-správní agendy: jejich
skutečná finanční i personální náročnost ministerstvo
zaskočila již na začátku letošního roku. Opatření, která
jsme byli zatím schopni realizovat, nejsou optimální, ale náprava
postupně pokračuje. Několik výběrových řízení prokázalo,
že cesta k optimalizaci nákladů je schůdná. Výsledkem
debaty s pověřenými krajskými dopravními úřady by mohl být
také přesun výkonu určitých agend. Zpočátku však řešení
problému dopravně-správních agend významně poznamenalo mé
první období ve funkci. To, že jsem zrušil výběrové řízení,
které bylo již připraveno a mělo zahájit další etapu
exkluzivity určitých firem, bylo dokonce jedním z prvních
kroků, které jsem na ministerstvu učinil. Dnes již mohu říci,
že to bylo správné a že mohu být spokojen s tím, jak se
dnes celá věc dále řeší. Velkým úkolem bylo v počátku
také získání kontroly nad procesem transformace Českých
drah ( ČD ). O tomto úkolu jsem samozřejmě věděl, ale jeho
šíře mne překvapila - zejména pokud jde o dopad transformace
na rozpočet a vlastně i problémy založené již v letošním
rozpočtu.“
„Provedl jste také významné personální změny - vyměnil
jste dva náměstky a naposledy i generálního ředitele Ředitelství
silnic a dálnic. Budete v tak razantní personální politice
pokračovat?“
„S každým ministrem přichází jiný styl práce: já
od svých náměstků očekávám, že budou schopni přenášet
odpovědnost, kterou na ně deleguji. To je podle mého názoru
nezbytné, má-li úřad efektivně pracovat. Domnívám se
ostatně, že obě změny na místech náměstků představovaly
jisté vysvobození i pro oba zmíněné pracovníky; ani jeden z
nich nebyl schopen svou funkci vykonávat v rozsahu, který jsem
já - a nejen já - očekával. Ani jeden z odvolaných náměstků
nebyl schopen funkci vykonávat v rozsahu, který jsem já - a
nejen já - očekával
Co se týká odvolání generálního ředitele Ředitelství
silnic a dálnic, v tomto případě bylo důvodem nesplnění určitých
úkolů. Zajištění finančních prostředků ze zahraničí a
udržení projektů patří ke stěžejním úkolům tohoto
resortu a já je považuji za věc zásadního charakteru.
Personální změny, které jsem provedl, jsem považoval za
nezbytné. A všem řídícím pracovníkům průběžně říkám,
že záleží jen na nich, na tom, jestli budou schopni plnit úkoly
a nedělat chyby. Totéž - výkon na pokraji možností - se přece
očekává i ode mne; předpokládám, že pokud nebudu schopen
tomuto očekávání dostát, pan premiér se mnou také nebude mít
žádné slitování.“
„Nedávno jste ohlásil možnost personálních změn i ve
vedení Českých drah. Chcete to nějak komentovat?“
„V souvislosti s přechodem ČD na obchodní společnost a se záměrem vlády přeměnit
ČD na normální prosperující obchodní společnost bude
nezbytně nutné změnit obchodní politiku podniku. Musí se
proměnit zejména jeho politika přístupu k zákazníkovi; aby
se mohly zastavit a obrátit trendy poklesu v nákladní dopravě
i dopravě osob, musí mít zákazníci o přepravu po železnici
zájem. Nové vedení by mělo prokázat, že obchodní společnost
ČD může být konkurenceschopná vůči ostatním druhům
dopravy, prodávat výhody, které železniční doprava má, a
na vzájemně výhodném základě v core-business kooperovat s
ostatními dopravci na konkrétním území. To vše bude pro ČD představovat obrovskou příležitost a přiznám se,
že nepředpokládám, že by tak zásadního obratu mohly dosáhnout
se současným managementem.
S jednotlivými vedoucími pracovníky ČD o tom nicméně jednám a snažím se zjistit jejich představy,
co by v obchodní společnosti dělali jinak, než jak dělají
dosud ve státní organizaci.“
„Kdy by k takové personální obměně mohlo dojít?“
„Zákony, které přijala Poslanecká sněmovna a Senát PČR,
jsou poměrně komplikované. Změny v managementu mohou provádět
jen statutární orgány, takže management ČD, a. s., bude moci nejdříve v lednu příštího roku
potvrdit nebo odvolat dozorčí rada.“
„České dráhy se potýkají s nedostatkem finančních
prostředků na provoz. Schválíte jim plánovaný úvěr na 750
miliónů Kč na provozní účely?“
„Ano, jsem rozhodnut jim tento úvěr schválit, dokonce
jsem to už udělal. A to z toho důvodu, že ČD by při svém výhledu cash-flow nebyly schopny zvládnout
přechod do konce roku. A já chci, aby dostaly možnost
transformaci dokončit. K tomuto rozhodnutí přispělo i to, že
cítím, že ze strany státu nebyla naplněna smlouva s ČD, s. o. Proto by ČD měly dostat možnost, aby mohly chybějící prostředky
nahradit alespoň z tohoto zdroje.“
„Jak se jako ministr dopravy vyrovnáváte s tím, že stát
neplní závazky, které mu vůči Českým drahám ukládá zákon?“
„Musím vycházet z toho, že ačkoli tento závazek
existuje, musí jej verifikovat i Poslanecká sněmovna. A protože
sněmovna finanční prostředky exekutivě tohoto státu nepřidělila,
nebylo jej možné v praxi naplnit. Závazek ovšem vznikl již před
schvalováním státního rozpočtu na letošní rok, a tak mohu
jen projevit lítost, že se mému předchůdci spolu s představiteli
ČD nepodařilo jeho realizaci ve vládě a v parlamentu
prosadit.
Zákon č. 266/1994 Sb. o dráhách platí a stejně tak jako
jsou při sestavování rozpočtu zákonem předurčené náklady
a výdaje zohledňovány v jiných resortech, mělo se tak stát
i v tomto případě. Tím nechci zpochybňovat právo sněmovny
se takto rozhodnout, v každém případě však nerozhodla v
souladu s platným zákonem.“
„V původním návrhu rozpočtu kapitoly na příští rok
se muselo škrtat - více než 60 miliónů Kč. Jak tato skutečnost
poznamená činnost ministerstva a jak jste s konečným návrhem
spokojen?“
„Musím říci, že po dvou měsících diskusí o rozpočtu
jsme se nakonec dostali na hranici, která ještě není pod
kritickou úrovní, ale nesplňuje zcela naše očekávání. Při
jeho sestavování jsme letos respektovali mandatorní závazky
státu. V návrhu, který schválila vláda a který je nyní v
Poslanecké sněmovně, se proto rozpočet kapitoly meziročně
zvýšil o 227 procent - z 4,2 na 9,2 miliardy Kč. Došlo k
posunu zejména ve směru zabezpečení nároků osobní dopravy,
abychom nemuseli přistoupit ke krácení osobní dopravy, což
by byla zásadní chyba.
Při tvorbě rozpočtu jsme argumentovali zejména tím, že zákon
o transformaci ČD č. 77/2002 Sb. s sebou nese jisté náklady; stát
bude muset plnit závazky, které na sebe za něj vzaly ČD . Ať už se jedná o výstavbu koridorů, program
rekonstrukce železničních vozidel, jejich nákup nebo závazky
z obchodních styků, to vše zákon č. 77/2002 Sb.,
charakterizuje jako závazky, které garantuje stát. A návrh
rozpočtu to respektuje - a dává tak ČD velký motivační prostor, aby dále zefektivňovaly
svou obchodní politiku a využívaly potenciál, který železniční
doprava má.“
„Za jeden z nejnaléhavějších úkolů jste po nástupu
do funkce označil rozvoj infrastruktury. Jak jste spokojen s průběhem
odstraňování povodňových škod?“
„Povodňové škody na dopravní infrastruktuře budeme
odstraňovat ještě nejméně další dva roky. Zatím se nám
podařilo zabezpečit základní přístup k území: při povodních
bylo padesát mostů zničeno a dalších 250 jich bylo poškozeno;
s hrdostí mohu říci, že ve spolupráci s armádou jsme již
realizovali všechna plánovaná mostní provizoria. Na příští
rok je v rozpočtu fondu dopravy na tyto účely vyčleněno 2,7
miliardy Kč a pokud Poslanecká sněmovna rozpočet SFDI v navržené
výši schválí, proběhne výměna na více než třetině
mostních objektů. Také všechny ostatní dopravní komunikace
s výjimkou zbývajících mostních objektů by měly být
opraveny již v průběhu příštího roku.“
„Jak hodnotíte, že právě dopravní kapitola bude při předvstupních
rozhovorech s Evropskou unií uzavřena jako jedna z posledních?“
„Nemám z toho samozřejmě žádnou radost, ale není to
tím, že by v ní byla nějaká vnitřní překážka, je to
skutečně jen věc vyjednávací strategie našeho týmu. Podle
jeho posledních informací jsou jednání o posledním otevřeném
problému, tedy otázce kabotáže, velmi nadějné na bilaterální
úrovni. Myslím si, že již první přechodné období ukáže,
že naši dopravci nejsou žádní žraloci a že ČR je normální
evropskou zemí, která by měla mít i v tomto případě
rovnoprávný přístup na evropský trh.“ (krátené)
České dráhy potřebují na provoz do konce
roku 1,2 miliardy Kč
(čtk) - České
dráhy potřebují k zajištění provozu do konce roku nezbytně
1,2 miliardy Kč. Po jednání
Správní rady ČD to na konci října oznámil její předseda Pavel
Stoulil s tím, že 750 miliónů Kč by měl podnik získat z překlenovacího
úvěru. Dalších asi 280 miliónů Kč by dráhy mohly dostat z
prodeje pohledávek České konsolidační agentuře. Úvěr na
750 miliónů Kč již schválil ministr dopravy, o odkoupení
pohledávek ČD Českou konsolidační agenturou bude ještě muset
jednat vláda.
Napjatou finanční situaci ČD bude sledovat správní rada do konce roku pravidelně.
Vedení ČD dlouhodobě poukazuje na to, že špatnou finanční
situaci způsobil stát, který nehradí ztrátu z osobní
dopravy poskytované ve veřejném zájmu. Na začátku roku se přitom
podle představitelů ČD smluvně zavázal, že během dvou let podniku uhradí
sedm miliard Kč, když mu loni zůstal dlužen 4,1 miliardy Kč.
Správní rada současně schválila prodej drobného majetku ČD. Odstoupila však od směnné smlouvy, kterou navrhl
magistrát hlavního města Prahy na výměnu pozemků: šlo o
pozemky v Karlíně, na nichž měly zčásti zájem ČD a zčásti magistrát. „Magistrát však měl s některými
pozemky v úmyslu dál obchodovat a nechtěl přistoupit na podmínku
předkupního práva Českých drah,“ uvedl k tomu Pavel
Stoulil s tím, že ČD na prodej těchto pozemků vyhlásí výběrové řízení.
Meškanie vlakov spôsobilo poškodenie trakčného
vedenia
Bratislava (5. 11. 2002 ) - Medzi stanicami
Bratislava-Vajnory a Bernolákovo v
smere na Nové Zámky došlo dnes o 6.38 h v dôsledku poruchy rušňa
nákladného vlaku k poškodeniu trakčného vedenia. Keďže na
prvej koľaji sa v súčasnosti realizuje plánovaná výluka,
bola tak od toho okamihu na tejto trati železničná doprava úplne
prerušená. Súpravu vlaku ŽSR odtiahli do Vajnor a na
opravu nastúpili zamestnanci Správy energetiky a
elektrotechniky Bratislava. Prevádzku na trati ŽSR obnovili o 8.18 h. Prerušenie
dopravy spôsobilo meškanie vlakov osobnej dopravy od 8 až do
129 minút.
V ŽNsP v Košiciach otvoria pracovisko
magnetickej rezonancie
Bratislava (30.10.2002) - Vo štvrtok 31. októbra za
účasti generálneho riaditeľa ŽSR Ing. Ladislava Saxu slávnostne
otvoria priestory moderného pracoviska magnetickej rezonancie Železničnej
nemocnice s poliklinikou (ŽNsP) )v Košiciach. Náročnú montáž
a skúšobnú prevádzku nového zdravotníckeho pracoviska ukončili
v tejto nemocnici v predchádzajúcich dňoch.
Magnetická rezonancia je zobrazovacia metóda, ktorá nemá nežiadúce
účinky na organizmus. Na vyšetrovaný orgán (hlava, srdce,
cievy, obličky, končatiny) pôsobí silné magnetické pole,
ktoré vyvolá kmitanie vodíkových iontov. Počítač je na základe
aktivity kmitania vodíkových iontov schopný zobraziť vyšetrovaný
orgán v akejkoľvek rovine. Tento prístroj najnovšej generácie
o výkone 1,5 Tesla od americkej firmy GE je kompletne softvérovo
vybavený na všetky určené vyšetrenia s možnosťou archivácie
takmer neobmedzeného počtu vyšetrení. Keďže ide prvý prístroj
tejto kvality na Slovensku, bude slúžiť nielen železničiarom,
ale aj ďalším pacientom z celého východoslovenského regiónu.
Vyšetrenie magnetickou rezonanciou umožňuje rýchlu a presnú
diagnostiku a následne i rýchlu liečbu, preto aj poisťovne sú
preplácaniu vyšetrení naklonené. Veď možnosť odhaľovať
choroby v ich počiatočnom štádiu prispeje k tomu, že sa predíde
ďalším vysokým nákladom na liečbu pacientov.
ZSSK pripravuje obmedzenie osobnej dopravy na
regionálnych tratiach
Železničná spoločnosť, a. s. ( ZSSK ) v súčasnosti
pripravuje alternatívny návrh Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme,
keďže v roku 2003 dostane od štátu na úhradu strát v
osobnej doprave namiesto požadovaných 5,7 mld. Sk len 4,3 mld.
Sk. ZSSK analyzuje možné dôsledky zvýšenia cestovného,
obmedzenia sociálnych zliav a redukcie regionálnej osobnej
dopravy. Tieto otázky sa musia dôkladne posúdiť, aby sa predišlo
nečakaným problémom a rizikovým situáciám. Preto Správna
rada ŽSR a Dozorná rada ZSSK sa do dvoch týždňov zídu
na spoločnom rokovaní, na ktoré je pozvaný aj minister
dopravy, pôšt a telekomunikácií. ZSSK na toto rokovanie predloží
variantné návrhy na obmedzenie alebo zastavenie osobnej dopravy
na vyše 30 neefektívnych tratiach s tým, že namiesto vlakov
by obslužnosť územia zabezpečili autobusy. ZSSK zároveň posúdi možnosti
redukcie nákladnej dopravy na vybraných regionálnych tratiach
a ŽSR na základe toho vypracuje návrh na obmedzenie prevádzky
na dráhach.