Železnice dostali ďalší odklad
SmeBRATISLAVA, 7.5.2001 - Rozvodné podniky poskytli železniciam ďalší odklad na splatenie dlhu v objeme takmer 1,76 mld Sk. „Termín úhrady polovice dlhu, ktorým bol pôvodne 20. apríl, sme odložili až na 14. máj,“ informoval riaditeľ pre ekonomiku a obchod Západoslovenských energetických závodov (ZSE) Anton Hlavatý.
Stredoslovenské energetické závody (SSE) hrozili, že niektoré objekty železníc odpoja od dodávok elektrickej energie už vo štvrtok. Skutočne posledným termínom, keď už SSE v prípade nesplácania dlhu železnicami k vypnutiu pristúpia, má byť 10. máj. Východoslovenské energetické závody ponechávajú železniciam čas na rokovanie o získaní nového úveru.
Rokovania so železnicami by sa mali podľa A. Hlavatého konať vo štvrtok tento týždeň. Podľa týždeň starej dohody štátnych tajomníkov ministerstiev financií, dopravy a riaditeľa ŽSR možno dlh železníc voči rozvodným energetickým podnikom splatiť takzvaným neklasickým zápočtom. Ministerstvo financií by previedlo svoje pohľadávky voči Slovenským elektrárňam (SE) z titulu návratnej finančnej výpomoci na ŽSR. Takto by mohli železnice podľa svojho generálneho riaditeľa Andreja Egyeda uhradiť započítaním celý aktuálny dlh za elektrinu. ŽSR by prevzali namiesto SE štátnu návratnú finančnú výpomoc.
(sita)

EIB nám požičia peniaze na budovanie dopravy
Sme(sita) BRATISLAVA, 7.5.2001 - Európska investičná banka (EIB) poskytne Slovensku úver 34 mil. eur (necelých 1,5 mld Sk) na výstavbu dvoch rýchlostných štvorprúdových cestných úsekov európskeho štandardu v celkovej dĺžke osem kilometrov v okolí mesta Nová Baňa. Vyplýva to z dohody, ktorú v piatok podpísala ministerka financií Brigita Schmögnerová a viceprezident EIB Wolfgang Roth.
Splatnosť úveru je dohodnutá na dvadsať rokov so štvorročným odkladom splátok. Úver je určený na výstavbu ciest Hronský Beňadik - Nová Baňa a Nová Baňa - Rudno nad Hronom. Podľa B. Schmögnerovej sú podmienky financovania výhodné.
Podľa W. Rotha nové cestné úseky značne zlepšia dostupnosť ostatných lokálnych cestných ťahov, ale aj paneurópskych koridorov. Projekt je preto vhodný na financovanie zo zdrojov EIB, ktorá je najväčším veriteľom pri infraštruktúrnych projektoch v kandidátskych štátoch. Z celkového objemu doteraz poskytnutých 356 mil. EUR na dopravné projekty na Slovensku smerovalo 200 mil. EUR na cesty, 141 mil. EUR išlo na železnice a 15 mil. EUR na projekty leteckej dopravy.
Po podpise najnovšej dohody sa celková úverová angažovanosť EIB na Slovensku dostáva na úroveň 1,2 mld EUR. EIB financovala na Slovensku aj modernizáciu plynovodu a zásobníkov plynu, dovybavenie tepelnej elektrárne Vojany na východe Slovenska, dobudovanie pevnej a mobilnej telekomunikačnej siete, výstavbu spaľovne odpadu a veľký závod na výrobu automobilov. EIB zabezpečuje aj úverové linky pre slovenský bankový sektor na financovanie investícií pre malé a stredné podniky.
V tomto roku plánuje Európska investičná banka (EIB) podpísať so Slovenskom nové pôžičkové zmluvy v objeme vyše 300 mil. eur.
Plánovaný objem investícií zahŕňa poskytnutie pôžičiek verejnému sektoru v oblasti dopravy a ochrany životného prostredia, ako aj úvery doplňujúce priame zahraničné investície v oblasti priemyslu. Pri poskytovaní úverov plánuje EIB v tomto roku najviac prostriedkov smerovať najmä do dopravy a na kombinované energeticko-environmentálne projekty. Ich súhrnný podiel by mal byť 50 percent z celkového objemu.

Transport jadrového odpadu z Rheinsbergu sa dal do pohybu
TASRRheinsberg 9. mája - Transport s jadrovým odpadom z jadrovej elektrárne v Rheinsbergu v nemeckej spolkovej krajine Brandenbursko sa dnes ráno za prísnych bezpečnostných opatrení dal do pohybu.
Vlak so štyrmi špeciálnymi kontajnermi typu castor vyrazil z elektrárne v Rheinsbergu, ktorej prevádzku zastavili, v sprievode roty ochrancov spolkových hraníc. V náklade je 264 palivových článkov, ktoré majú dopraviť do medziskladu v Lubmine pri Greifswalde v spolkovej krajine Meklenbursko-Predpomoransko.
Elektráreň v Rheinsbergu odstavili z prevádzky v roku 1990. Na zabezpečenie trasy transportu nemecké úrady stiahli pohraničníkov z deviatich spolkových krajín.
Po oboch stranách železničných koľajníc platí 50-metrová ochranná zóna, v ktorej nie sú prípustné žiadne demonštrácie. V okolí železničnej stanice Herzberg v Brandenbursku, kde zverejnia doteraz utajovanú trasu transportu, došlo dnes ráno k prvým demonštráciám.
Asi 40 odporcov atómovej energie pokojne demonštrovalo už v utorok večer na železničnej stanici v Rheinsbergu. Preprava jadrového paliva by mala podľa plánu trvať asi sedem hodín.

Od júna rýchlikom priamo do Nitry
Národná obroda(iba, Banská Bystrica), 11.5.2001 - Ak sa v súčasnosti rozhodnete cestovať z východného alebo stredného Slovenska do Nitry vlakom, musíte rátať s neskutočne dlhou cestou spojenou aj s prestupovaním, keďže doposiaľ neexistuje priame vlakové spojenie.
„Sme si vedomí, že v Nitre študuje 12- tisíc študentov a značná časť z nich dochádza. Analýza ukázala, že je neskutočným problémom dostať sa z Košíc, ale aj z Banskej Bystrice a Zvolena vlakom do Nitry,“ konštatoval pre Národnú obrodu Ladislav Saxa, zástupca generálneho riaditeľa ŽSR. „No od 9. júna 2001, keď začne platiť nový grafikon osobnej dopravy, vždy v piatok a nedeľu budeme vypravovať pár vlakov tak, aby mala Nitra priame rýchlikové spojenie s Košicami a Zvolenom. Doriešiť musíme prípojné vlaky medzi Banskou Bystricou a Zvolenom.“ Vyriešením dopravy z Košíc do Nitry získa priame rýchlikové spojenie aj Rožňava, Rimavská Sobota a Lučenec. Ako zdôraznil L. Saxa,
až počas roka sa ukáže, či netreba robiť ďalšie úpravy, alebo bude potrebné presmerovať rýchlik Hron. Ten v súčasnosti premáva na trati Zvolen - Levice - Šurany - Galanta - Bratislava.

Budúca podoba železníc sa prerokúva v parlamente
Sme(sita) BRATISLAVA, 11.5.2001 – Poslanci posunuli do druhého čítania zákon o Železničnej spoločnosti (ŽS). Poslanec za HZDS Roman Hofbauer v rozprave označil predkladanú právnu normu za prípravu vlády na predaj časti majetku Železníc SR. Zároveň upozornil, že transformácia železníc bude znamenať prepúšťanie zamestnancov. Opoziční poslanci už avizovali, že tento zákon nepodporia.
Podľa návrhu zákona, ktorý predkladá minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko, by mala ŽS vzniknúť odčlenením od ŽSR. Kým v správe železníc by ostalo budovanie a údržba tratí, násypov, budov a ochranných pásiem, nová spoločnosť bude zabezpečovať prepravu. Zákon by umožnil vstúpiť na trh aj iným subjektom na základe licencií. Vydávať by ich mal plánovaný Štátny dráhový úrad, ten preberie aj kompetencie cenotvorby. Postupom času by mohol do ŽS, ktorá bude akciovou spoločnosťou so stopercentnou účasťou štátu, vstúpiť aj zahraničný investor.

Riaditeľa polície našli mŕtveho
Sme(gak) TRNAVA, 11.5.2001 – Pracovníci odboru železničnej polície v Trnave našli v stredu 9. mája ráno v kancelárii zastreleného 42-ročného Jozefa C., riaditeľa odboru železničnej polície v Trnave.
Riaditeľ sedel vo svojej pracovni za stolom. Nevie sa, kedy presne do budovy vošiel, pretože mal od nej vlastné kľúče. Hovorca generálneho riaditeľstva ŽP v Bratislave Jozef Búranský informoval, že tragická udalosť je zatiaľ v štádiu vyšetrovania. Či bol Jozef C. zastrelený vlastnou služobnou zbraňou, nám nevedel potvrdiť.
Smrť 42-ročného športovo založeného riaditeľa, ktorý vo svojom okolí pôsobil vyrovnaným dojmom, si nevedia vysvetliť ani jeho najbližší spolupracovníci.
Podľa Jozefa Búranského bol Jozef C. služobne dobre hodnotený. Či spáchal samovraždu, alebo smrť nastala cudzím zavinením, potvrdí až nariadená súdnolekárska pitva.


Strana vytvorená: 13. V. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0119.htm )