V Krupine dokazujú zdatnost príslušníci
Železnicnej polície
30.5.2002 - Zdatnost v atletickom viacboji,
branných pretekoch, strelbe a v minifutbale si pocas
dvojdnového 5. rocníka športových dní Železnicnej polície
(ŽP), ktorý sa dnes zacal v Krupine, zmeria vyše sto jej
príslušníkov. Okrem železnicných policajtov z oblastných
správ v Trnave, Zvolene, Žiline a v Košiciach sa do sútaže v
strelbe po prvý raz zapoja aj družstvá Vojenskej polície a
Zboru väzenskej a justicnej stráže.
Podujatie otvoril generálny riaditel ŽP plukovník Tibor
Gaplovský. Predpoludním, ako pre TASR uviedol hovorca ŽP Jozef
Búranský, sa na krupinskom ihrisku stretli policajti so žiakmi
tamojších základných a materských škôl. Ich pozornost
pútali najmä ukážky výcviku služobných psov a práca
psovodov s ich zverencami pri vyhladávaní rôznych predmetov,
ale aj drog a výbušnín. Žiakov, ktorí do škôl doniesli
najviac zberového papiera, cakalo prekvapenie - mesto i jeho
okolie si prezreli z výšky, z vrtulníka.
Tohtorocné stretnutie príslušníkov ŽP je príležitostou
prezentovat najmä ich pripravenost na plnenie si povinností v
hliadkovej a poriadkovej cinnosti. Zároven je aj relaxáciu po
zatažení v nárocných službách.
Železnice SR vykázali za štyri mesiace
stratu 702,9 milióna Sk
30.5.2002 - Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) dosiahli za
prvé štyri mesiace tohto roka stratu 702,9 milióna Sk. V
porovnaní s plánom bol vykázaný deficit o 211,5 milióna Sk
nižší. Celkové náklady spolocnosti kalkuloval podnik na
úrovni 4,885 miliardy Sk pri výnosoch 4,182 miliardy Sk.
V prevádzkovej cinnosti vykázali ŽSR stratu 44,2
milióna Sk. Podla hovorcu podniku Jána Keresteša výšku
prevádzkových výnosov ovplyvnila skutocnost, že ekonomicky
oprávnené náklady (EON) sú v priebehu roka hradené zo
štátneho rozpoctu len zálohovo v objeme 805,3 milióna Sk.
Rozdiel medzi EON a výnosmi za používanie železnicnej
dopravnej cesty bude na základe výpoctu skutocných EON
zaúctovaný do výnosov na konci roka.
Hospodársky výsledok ovplyvnila aj strata z financných
cinností vo výške 567,2 milióna Sk, ktorá bola spôsobená
najmä zúctovanými nákladovými úrokmi v objeme 600,9
milióna Sk a stratou z mimoriadnych cinností vo výške 91,4
milióna Sk. "Je to predovšetkým v dôsledku nákladov,
vynaložených na odstupné a sociálne kompenzácie v objeme
21,754 milióna Sk, a zúctovaním nákladov minulých období vo
výške 72,017 milióna Sk," uviedol Keresteš.
Na celkových výnosoch podniku sa najväcšou mierou podielal
poplatok za používanie dopravnej cesty vo výške 2,683
miliardy Sk. Železnicnú dopravnú cestu používali v
sledovanom období dvaja operátori: Železnicná spolocnost ( ŽS ), a. s., Bratislava a U. S. Steel, s. r. o.,
Košice (USSK). ŽS
realizovala na tratiach ŽSR dopravné výkony
v objeme 18,798 milióna vlakových kilometrov a 11,890 milióna
hrubotonokilometrov, za co zaplatila 2,676 miliardy Sk. USSK
uskutocnil výkony v objeme 560 000 hrubotonokilometrov a vyše
12 tisíc vlakových kilometrov. ŽSR od neho inkasovali
7,249 milióna Sk.
V sledovanom období dostali ŽSR od štátu úhradu
za stratu z prevádzkovania dopravnej cesty (402,634 milióna Sk)
a doplatok úhrady za výkony vo verejnom záujme v osobnej
doprave za minulé roky (800 miliónov Sk). Touto sumou uhradili
železnice svoje záväzky voci danovým úradom, Národnému
úradu práce, zdravotnej a Sociálnej poistovni ako aj
záväzky, plynúce z obchodného styku.
Celkový stav pohladávok ŽSR z obchodného styku dosiahol ku koncu apríla
2,047 miliardy Sk. Záväzky boli registrované vo výške 4,017
miliardy Sk. Najväcšou položkou z celkovej zadlženosti sú
podla Keresteša bankové úvery, ktorých stav k 30. aprílu
2002 bol 30,7 miliardy Sk a od zaciatku roka poklesli o 2,060
miliardy Sk.
Spolupráca slovenských a ceských
železníc je vraj velmi dobrá
3.6.2002 - Spolupráca slovenských a ceských
železníc je podla riaditela Ceských dráh ( ČD ) Dalibora Zeleného na velmi dobrej úrovni.
Ako príklad uviedol odbavovanie vlakov na hranicných
priechodoch. Aby sa ušetril cas, cestujúcich odbavujú za
jazdy. "Spolupráca so slovenskými kolegami je z tohto
pohladu nadštandardná prakticky celých devät rokov, co už
nie sme pokope," uviedol D. Zelený.
V spolupráci so slovenskými železnicami funguje aj autovlak,
ktorý slúži na prepravu osobných automobilov a jazdí z Prahy
do Popradu. V poslednom case sa uvažuje o predlžení jeho trasy
do Košíc.
Dobrým príkladom spolupráce je podla riaditela ČDaj
projekt spolocného zakúpenia rýchlovlakov s naklápacou
skrinou, takzvaného vlaku Pendolino. Podpísanie tohto projektu
bolo "velmi dôležité pre obe strany". Do CR by sa
malo dostat 7 rýchlovlakov, na Slovensko tri. Uvedené
rýchlovlaky dosahujú rýchlost až 230 km/h a dokážu íst
takmer po všetkých napájacích systémoch v Európe. Cena 7
vlakov pre CR bude 4,3 miliardy Kc.
Železnicné spojenie medzi SR a CR využívajú v prvom rade
ludia, ktorí cestujú za pracovnými príležitostami. Druhou
skupinou sú cestujúci, využívajúci vyššiu triedu kvality
vlakov. Výrazný nárast cestujúcich bol zaregistrovaný v
posledných troch rokoch pri cestách z Madarska cez SR, CR do
Nemecka.
Vytaženost vlakov ČD
, ktoré smerujú na Slovensko i zo SR, dosahuje celoeurópsky
priemer asi 40 %. Na rovnakej úrovni sa podla D. Zeleného
pohybuje vytaženost vlakov jazdiacich po CR. Výnimku tvorí
vlak Manažer, ktorý pozostáva iba z vagónov prvej triedy a
jazdí v pracovné dni medzi Prahou a Ostravou. Jeho vytaženost
je 80 %.
V Indii sa zrazil vlak s autobusom
5.6.2002 - Najmenej 34 ludí vcera zahynulo a 26
utrpelo zranenia v indickom štáte Uttarpradéš pri náraze
vlaku do autobusu na železnicnom priecestí. Expresný vlak
autobus zdemoloval a odhodil do 200 metrov vzdialeného kanála.
Železnicná polícia odhalila zlodeja
bicyklov v Galante
5.6.2002 - Príslušníkom Železnicnej polície
(ŽP) sa podarilo odhalit zlodeja dvoch bicyklov z úschovne Železnicnej stanice Galanta .
Iba 16-rocný mladík v noci preskocil plot úschovne a prehodil
bicykle von. Jeden predal za 700 korún neznámej osobe v
Tomášikove, avšak jeho 48-rocný majitel z Lipovej, okres
Nové Zámky, si ho ocenil na 3000 korún. V druhom prípade
poškodil 33-rocného muža z Galanty. Bicykel za 3500 korún
predal neznámej osobe z obce Vozokany za 1000 korún. Prípadom
sa už zaoberá policajný vyšetrovatel.
V rukách mužov zákona skoncila aj dvojica Smižancov vo veku
18 a 32 rokov, ktorí sú podozriví z okrádania cestujúcich vo
vlakoch osobnej prepravy. Starší z dvojice sa priznal zatial k
trom krádežiam. V prvom prípade sa jeho obetou stal 38-rocný
muž z Vrútok ešte 28. marca. Pocas jazdy vlaku zlodej využil
situáciu, ked poškodený odišiel na toaletu a zo zavesenej
bundy mu odcudzil penaženku s osobnými dokladmi a financnou
hotovostou 500 Sk. V tom istom vlaku ale už 7. apríla sa
zameral na spiaceho 27-rocného muža zo Zázrivej, okres Dolný
Kubín, a v úseku trate
Žilina - Vrútky mu polahky opät zo zavesenej bundy zobral
kožené puzdro s osobnými dokladmi a 400 korún. Do tretice
šarapatil 20. apríla v rýchliku Vihorlat v úseku trate Vrútky - Kralovany ,
kde v nocných hodinách postupujúc podla osvedceného scenára
okradol o osobné doklady a 2300 korún spiaceho 51-rocného
muža z Námestova. Aj tomu zobral veci zo zavesenej bundy. Vo
všetkých prípadoch osobné doklady poškodených vyhodil z
jazdiaceho vlaku a peniaze si ponechal.
Modernizácia teleinformačnej siete Železníc
SR
ŽSR , Bratislava (3. jún 2002) - Špeciálne
pracovné stroje začali na úseku Čierna nad Tisou – Košice
pokládku diaľkových optických káblov. Najprv sa ukladajú
chráničky pre optické káble a pripravuje priestor na inštalovanie
prenosovej techniky. Rovnaké práce začnú tento týždeň i na
úseku Bratislava – Nové Zámky. Pokládka sa realizuje na základe
rámcovej zmluvy, ktorú v novembri minulého roka podpísali Železnice
SR (ŽSR) a Alcatel Slovakia, a. s. Predmetom zmluvy je modernizácia
teleinformačnej siete ŽSR a stavbu s celkovým finančným
objemom cca 2,6 mld korún sa dodávateľ zaviazal ukončiť do
konca roku 2004.
Stavba je rozdelená do troch etáp. V súčasnosti sa pracuje na
prvej etape, v rámci ktorej sa vybuduje diaľkový optický kábel
v úseku Bratislava – Nové Zámky – Zvolen – Košice –
Čierna nad Tisou s prepojením na Ukrajinské železnice (v úseku
Zvolen – Košice sa využijú jestvujúce optické siete).
Dielo v hodnote 900 mil. korún by malo byť ukončené v
decembri 2002. Termín ukončenia druhej etapy je stanovený na
december 2003. V rámci nej sa optickým káblom prepoja Košice
– Poprad – Žilina – Trnava – Bratislava. V lokalitách
realizácie tejto etapy sa momentálne preveruje aktuálny stav
zariadení a na podpis sa pripravuje vykonávacia zmluva s dodávateľom.
Predpokladaný termín podpisu zmluvy druhej etapy je august
2002. Na tretiu etapu – vytvorenie optického prepojenia Žilina
– Martin – Zvolen a Horná Štubňa – Prievidza – Nitra
– Nové Zámky, s termínom ukončenia december 2004, sa v súčasnosti
spracováva návrh technického riešenia.
Súčasťou projektu je aj dodávka telefónnych ústrední (cca
180 ústrední rôznej kategórie), ktoré poskytnú celosieťovo
digitálne prostredie pre hlasové služby. Modernizáciou
teleinformačnej siete sú riešené transportné technológie,
prístupové siete, komplexná výmena zastaralej telefónnej
siete ŽSR a prepojenie na pohraničné prechodové stanice a
zahraničné železničné spoločnosti.
V cieľovom stave budú ŽSR disponovať modernou, výkonnou
telekomunikačnou infraštruktúrou postavenou na optických vláknach.
Už dnes sú v prevádzke úseky Košice – Zvolen a Prešov –
Plaveč, dokončuje sa úsek Žilina – Čadca.
Projekt modernizácie teleinformačnej siete je jedným zo
strategických zámerov ŽSR a má mimoriadny význam nielen z hľadiska
zabezpečenia prevádzky, ale aj z aspektu obchodných aktivít.
Nakoľko budované technológie prinášajú automaticky aj
prebytok kapacít, ŽSR vstupujú na telekomunikačný trh a
predaj telekomunikačných služieb sa stáva hlavnou činnosťou
jednou z jej vnútorných organizačných jednotiek - Železničných
telekomunikácií.