Turisti sa v noci nedostanú z Tatier, električky nejazdia
Sme 15.11.2002 - Jedno z najvýznamnejších stredísk cestovného ruchu na Slovensku – Vysoké Tatry sú vo večerných av nočných hodinách pre turistov, ale i zamestnancov zariadení v cestovnom ruchu nedostupné. „Už niekoľko rokov sa pokúšame o posilnenie spojov, ale naša snaha je márna,“ hovorí riaditeľka Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Bibiána Dzurillová.
Podľa cestovného poriadku Tatranských elektrických železníc ( TEŽ ), ktorý platí do 14. decembra, odchádza posledná električka zo Štrbského Plesa do Popradu o 22.26 h, posledná zubačka zo Štrbského Plesa do Štrby o 22.24 h. Posledný autobus pritom odchádza už o 17.45 h.
„Každoročne nás vyzývajú, aby sme pripomienkovali pripravovaný železničný grafikon, ale naše pripomienky sa do cestovného poriadku nepremietnu,“ hovorí riaditeľka hotela Patria Agnesa Chalupková.
Zlá je i dostupnosť Tatier z Popradu. Na Štrbské Pleso ide autobus o 16.25 h, potom až o 20.50 h. Posledná električka na Štrbské Pleso odchádza z Popradu o 21.12 h. Ak príde návštevník IC vlakom z Bratislavy do Popradu s príchodom o 21.22 h , môže už len čakať na prvý ranný spoj.
Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., ( ZSSK ) Miloš Čikovský povedal, že železničný grafikon sa najbližšie zmení 15. decembra, ale určite v ňom nebudú zmeny týkajúce sa tatranských električiek. Nočné spoje ZSSK zrušila pred siedmimi rokmi a podľa Čikovského od toho nemieni ustupovať, lebo je to štandard aj inde vo svete.

Železnice Slovenskej republiky nie sú voči cestujúcim ústretovejšie ani po rozdelení
Pravda 14. novembra 2002, BRATISLAVA (mg) - ŽSR nie sú voči cestujúcim ústretovejšie ani po rozdelení na prepravnú ZSSK a samotné ŽSR , ktoré sa starajú čisto o dopravnú cestu. Transformácia železníc mala docieliť lepšie služby zákazníkom. Že to vždy neplatí, svedčí čerstvý prípad reklamácie, na ktorý Pravdu upozornil nespokojný cestujúci.
BRATISLAVA (mg) - ŽSR nie sú voči cestujúcim ústretovejšie ani po rozdelení na prepravnú ZSSK a samotné ŽSR , ktoré sa starajú čisto o dopravnú cestu. Transformácia železníc mala docieliť lepšie služby zákazníkom. Že to vždy neplatí, svedčí čerstvý prípad reklamácie, na ktorý Pravdu upozornil nespokojný cestujúci.
Išlo o trasu z Bratislavy do Košíc. Cestujúci si kúpil lístok na špeciálny IC rýchlik. Vlak, na ktorý mal miestenku však nestihol, preto nasadol na najbližší tzv. obyčajný rýchlik smerom do Košíc. Nastúpil v dobrej viere, že má kúpený lístok na drahší rýchlik, ktorý platil 24 hodín. "Čo je na lístku aj napísané," prízvukuje cestujúci. Zároveň lístok obsahuje informáciu, že platí na konkrétny IC vlak. Nie je však jasné, či výhradne.

Začalo sa to u sprievodcu
Sprievodca vo vlaku najprv lístok uznal, vzápätí ho však stornoval. Argumentoval vnútornými predpismi a tým, že cestujúci má miestenku na iný vlak, hoci drahší. Sprievodca pýtal doplatok, v opačnom prípade chcel cestujúceho vysadiť na najbližšej stanici. Nezabral ani argument, že vlak je poloprázdny.
Keď cestujúci odmietol zaplatiť ďalšie peniaze navyše, pretože bol presvedčený o platnosti lístka, sprievodca mu odporučil vystúpiť na nasledujúcej stanici, teda v Novom Meste nad Váhom . Prisľúbil, že tam lístok "poopravia" na obyčajný rýchlik, a to bezplatne. "To nemyslíte vážne," reagoval šokovaný cestujúci. Odpoveď sprievodcu znela: "Smrteľne vážne, máme na to predpisy."
Cestujúcemu sa z vlaku nechcelo, aj preto, že sa na východ ponáhľal. Presvedčilo ho však varovanie privolanej Železničnej polície, že si komplikuje situáciu. Nakoniec predsa len nedobrovoľne v Novom Meste nad Váhom vystúpil.
Lenže - na stanici mu oznámili, že sprievodca vo vlaku lístok opravou znehodnotil, takže sa stal neplatným. Chtiac-nechtiac si musel za 346 korún kúpiť úplne nový lístok do Košíc. Pôvodný cestovný lístok aj s príplatkom na IC rýchlik ho predtým vyšiel na 534 korún. Pracovníčka pokladne mu akurát dala adresu v Bratislave, kde sa môže na postup jej kolegov sťažovať.

Na sťažovanie treba dobré nervy
Po návrate do Bratislavy sa cestujúci naozaj išiel sťažovať na príslušnú adresu. Jeho strastiplná cesta sa však zďaleka nekončila. Keď ho od prvých dverí odporúčali do štvrtých, dozvedel sa, že sťažnosti takého druhu vybavuje Odúčtovňa tržieb železníc. "Žiadosť treba poslať písomne, termín na odpoveď je stanovený na 30 dní," vysvetlil mu dozorca prepravy na bratislavskej Hlavnej železničnej stanici.
Ani toto však nie je predbežný koniec príbehu. Medzitým totiž cestujúci dostal na adresu trvalého pobytu varovanie, že ak železniciam neuhradí doplatok 875 korún, tak si uvedenú sumu budú vymáhať na súde. Otázne je, či mal sprievodca vôbec právo použiť na adresovanie výzvy údaje, ktoré vyčítal z občianskeho preukazu cestujúce- ho.
Škoda v spomínanej hodnote vraj vznikla železniciam preto, lebo trasu z Bratislavy do Nového Mesta nad Váhom absolvoval cestujúci načierno. Z dôvodov pochopiteľných len ZSSK by mal navyše zaplatiť 700 korún za akýsi lístok. Zrejme z Bratislavy do Košíc spolu s prirátanou pokutou. Cestujúceho však uvedená cesta už stála 880 korún. O stratenom čase a komplikáciách, ktoré mu spôsobili železnice ani nehovoriac. Okrem toho je súčasťou žiadaného doplatku aj úhrada písomnej výzvy a poštovné.

Dobré mravy kontra predpisy
ZSSK dala cestujúcemu 15 dní, aby sa ohradil. Zhodou okolností v Odúčtovni tržieb, teda na mieste, kde mu odporúčali sťažovať sa na postup železníc. "Z právneho hľadiska majú železnice pravdu, na druhej strane sú však povinné predchádzať prípadnej škode cestujúceho," komentoval prípad advokát Pavel Hagyari.
V Občianskom zákonníku sa totiž píše, že ani jedna zo zúčastnených strán nesmie v podobnom vzťahu zneužívať svoje postavenie. Ak podľa advokáta Hagyariho neoznamujú železnice jasne na cestovnom lístku, alebo formou oznamu na dobre viditeľ- nom mieste, že daný lístok platí len na konkrétny vlak, tak zrejme zákonník porušujú. (V sledovaní prípadu bude Pravda pokračovať.)

Čo môže podniknúť obchodná inšpekcia
Slovenská obchodná inšpekcia zasahuje v takýchto prípadoch len na základe konkrétneho podnetu. Hovorkyňa inšpekcie Danuša Krkošová sa bez podrobného preštudovania problému, ktorý rozoberáme, zatiaľ nechcela záväzne vyjadriť. Inšpekcia je však presvedčená, že kúpa cestovného lístka na železnice je poskytnutím služby. Ak je zákazník, teda cestujúci, so službami nespokojný, môže sa okrem sťažovania na železniciach obrátiť na inšpekciu. Tá je oprávnená posúdiť tzv. typovú zmluvu železníc o poskytovaní služby. Ak by bola pre cestujúceho nevýhodná a on to netuší, železnice porušujú povinnosť dôkladne informovať zákazníka o podmienkach poskytovania svojich služieb.

Milan Šimonovský jmenoval do funkce náměstka Vojtěcha Kocourka
Dopravní noviny(čtk) - Dosavadního náměstka ministra dopravy pro železniční dopravu, veřejnou a kombinovanou dopravu a plavbu a vodní cesty Pavla Stoulila ve funkci od začátku listopadu nahradil Vojtěch Kocourek. Minulý týden to oznámil ministr dopravy Milan Šimonovský. Vojtěch Kocourek dosud působil jako generální ředitel a předseda představenstva společnosti KPM Consult, která se zabývá výstavbou železničních koridorů.
Pavel Stoulil má na konci roku odejít do důchodu a podle ministra se do té doby soustředí na funkci předsedy Správní rady ČD , protože právě finišují přípravy na přechod ČD na akciovou společnost. Pavel Stoulil bude zároveň ministrovým poradcem.
Milan Šimonovský současně zopakoval, že v lednu hodlá vyměnit celé nejvyšší vedení ČD . Jedním z kandidátů na nového generálního ředitele místo Dalibora Zeleného je podle něj i někdejší předseda Správní rady ČD a dopravní expert KDU-ČSL Ivan Foltýn. Změnu vedení bude podle právních rozborů možné provést až po vzniku akciové společnosti.
Ministr dopravy rovněž uvedl, že požádal Správní radu ČD , aby zvýšila frekvenci svých jednání z měsíčního na čtrnáctidenní cyklus a v prosinci se scházela každý týden. Zároveň požádal o zastavení převodů a prodeje majetku ČD .
D47: smlouva skrývá příliš mnoho rizik
Milan Šimonovský dále potvrdil, že bude tento týden na zasedání vlády prosazovat znovuotevření jednání o podmínkách realizační dohody na výstavbu dálnice D47, protože smlouva obsahuje příliš mnoho rizik pro stát. Rizika se týkají zejména povinnosti státu zajistit výkup pozemků pod dálnicí i zajištění součinnosti státních institucí při vydávání potřebných povolení. Ministr uvedl, že realizační dohoda byla sjednána zákonným způsobem a nelze ji vypovědět bez hrozby sankcí a úhrady pro-
investovaných prostředků v řádu miliard Kč. Naopak následné smlouvy o financování a výstavbě, na kterých poslední měsíc pracovaly expertní týmy ministerstva, pro stát podle Milana Šimonovského žádná významná rizika neznamenají.

Odborári z Fiatu obsadili letisko v Miláne
Sme(tv), 22. november 2002 - Protesty zamestnancov problémového Fiatu prerástli do otvorených okupačných akcií hraničiacich s občianskymi nepokojmi. Odborári v uplynulých týždňoch blokovali diaľnice aj železničné stanice, včera obsadili významné európske letisko v Miláne.
MILÁNO – Približne šesťsto zamestnancov automobilky Fiat včera obsadilo milánske letisko. Odborári zo severotalianskeho závodu v Arese tak protestovali proti hromadnému prepúšťaniu v jednej z najväčších talianskych korporácií. Prepúšťanie by malo prísť už o jeden a pol týždňa.
Protesty zúfalých zamestnancov sa za posledný mesiac výrazne zostrili. Začali v októbri okupáciou diaľnic, o pár dní neskôr odborári obsadili palermskú železničnú stanicu, včera na pár hodín zaplnili haly jedného z najrušnejších letísk na kontinente.
(krátené)

Železnice budú rušiť regionálne trate
Národná obroda19. November 2002, (zl, Bratislava) - Železničná spoločnosť ( ZSSK ) chce v tomto roku znížiť náklady v osobnej preprave minimálne o 1 miliardu Sk zrušením 22 z 36 vybraných regionálnych tratí s celkovou dĺžkou 511 km. Predstavuje to 14,3 % železničnej siete a ZSSK vlaky čiastočne nahradí autobusovou dopravou. „Ako sa ukázalo, zvýšenie cestovného a redukcia zliav nebudú stačiť, a tak musíme pristúpiť aj k redukcii osobnej dopravy.
Na najviac stratových tratiach na jednu korunu tržieb pripadá 5,70 Sk nákladov,“ uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Ako dodal, o variantoch redukcie osobnej dopravy sa v súčasnosti stále rokuje. ZSSK preto pred konečným rozhodnutím o zastavení prevádzky na konkrétnych regionálnych tratiach nebude zverejňovať žiadne, a teda ani predbežné zoznamy tratí.

Železnice si budujú drahé sídlo
Sme19. 11. 2002, RICHARD FILIPKO, BRATISLAVA – Slovenské železnice dvíhajú ceny za cestovné, plánujú rušiť niektoré regionálne trate. Zároveň však stavajú administratívnu budovu a byty za pol miliardy.
Hovorca železničnej spoločnosti ( ZSSK ) Miloš Čikovský hovorí, že rozdelením Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) na dve firmy – ŽSR a ZSSK , ostala budova generálneho riaditeľstva v Bratislave len pre prvú z nich.
ZSSK je v budove len v prenájme. Okrem toho má niekoľko organizačných jednotiek roztrúsených v rôznych častiach mesta. Postavením novej administratívnej budovy sa podľa Čikovského vyrieši tento problém a celé ústredie bude mať jedno vlastné sídlo.
Generálny riaditeľ ZSSK Andrej Egyed, ktorý bol za minulej vlády nominantom SDĽ, už pravdepodobne v novej budove sedieť nebude. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič povedal, že pripravuje výberové konanie na nového šéfa spoločnosti.
Vláda nedávno odsúhlasila zvýšenie cestovného na železnici o pätnásť percent a zrušenie niektorých zliav. Dnes cestujúci platia v osobných vlakoch zhruba korunu za kilometer. Cesta z Malaciek do Bratislavy stojí 38 korún, po zdražení bude stáť zhruba 44 korún. Zvýšenie by malo zmierniť veľké straty, ktoré železnice vyrábajú v osobnej doprave z tzv. výkonov vo verejnom záujme, alebo aspoň vynahradiť zvýšené náklady za drahšiu energiu.
V Česku dráhy ( ČD ) cestovné znižujú. „My už máme zdražovanie za sebou. Teraz upravujeme ceny podľa záujmu, alebo nezáujmu cestujúcich. Zaznamenali sme odlev cestujúcich, takže znižujeme,“ hovorí Pavel Tesař z tlačového oddelenia ČD . Obyčajné cestovné je však o dosť drahšie ako u nás. Za štyridsaťkilometrovú cestu zaplatí cestujúci 52 českých korún.
„Obyčajné cestovné nepôjde dole, ale budeme zlepšovať tzv. zákaznícke cestovné. Zákazníci si môžu kúpiť Kartu Z, ktorá stojí dvesto korún a platí dvanásť mesiacov. Keď má zákazník kartu, jazdí na akýchkoľvek vlakoch celý rok o štyridsať percent lacnejšie,“ povedal Tesař.
ČD pripravili aj množstvo ďalších ponúk – výrazne lacnejšie spiatočné lístky, preradenie niektorých IC vlakov do kategórie Expres, čím odpadne platenie štyridsaťkorunového príplatku, kilometrické banky (kredity) a podobne.

Obchodná a tarifná politika Železničnej spoločnosti v nákladnej preprave na rok 2003
Železničná spoločnosť, a. s.Železničná spoločnosť, a. s. ( ZSSK ) zverejnila dnes na stretnutí s obchodnými partnermi a zákazníkmi v Starej Lesnej zmeny v dovoznom v nákladnej preprave na rok 2003. V tarife pre prepravu vozňových zásielok TR 1 dochádza k týmto zmenám:
- zvýšenie dovozného vo vnútroštátnej preprave o 7%
- zvýšenie dovozného v medzinárodnej preprave v priemere o 15%
- zvýšenie doplňujúcich a ostatných poplatkov asi o 4%
Dovozné a ostatné poplatky sú v tarifnej mene EUR.
Na základe zmien vo vnútroštátnej Tarife pre prepravu vozňových zásielok TR 1 sa do medzinárodných zväzových taríf aplikujú nasledujúce zmeny, v ktorých je ZSSK koncovou železnicou - dovoz/vývoz:
- zvýšenie dovozného vo zväzových tarifách oproti roku 2002 v priemere o 15,7%
- tarifná mena EUR
- zvýšenie dovozného za prepravu prázdnych súkromných vozňov
Kým na budúci rok je plánovaná inflácia vo výške približne 8 %, nárast realizačných cien spoločnosti bude nižší. Vzťahuje sa to na vnútroštátnu nákladnú prepravu a režimy dovoz/vývoz. Cenové úrovne u tranzitných prepráv až na niekoľko výnimiek by mali ostať zachované na tohtoročnej úrovni.
Budúci rok by mal v plnej miere otvoriť trh pre vstup iných dopravcov na železničnú dopravnú cestu. Tieto okolnosti prinútili ZSSK pri tvorbe obchodných podmienok na budúci rok klásť dôraz na hľadanie ďalších možností skvalitňovania služieb zákazníkom. Zásadná zmena sa dotkne lehoty splatnosti faktúr. Tá sa pre rok 2003 predlžuje na 21 dní s neuplatňovaním penalizácie 9 dní, teda skutočná doba splatnosti bude 30 dní.
Od minulého roka zaviedla ZSSK systém zálohových platieb, ktorý má opodstatnenie v prípadoch, keď zákazník požaduje prepravné služby veľkého objemu. Ako prax potvrdila, korektný zákazník nemá námietky voči zálohovým platbám, ak to obchodnému partnerovi umožní plynulo poskytovať dohodnutú službu. Systém zálohových platieb bude zo strany ZSSK uplatňovaný aj v budúcom roku.


Strana vytvorená: 25-XI-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0247.htm)