IC Kriváň zrazill a usmrtil v Báhoni 88-ročnú ženu
TASRBratislava 10. septembra - Neopatrné prechádzanie cez koľaje sa stalo v nedeľu dopoludnia osudným pre 88-ročnú Hedviku z Báhoňa. Na chránenom železničnom priecestí na tamojšej železničnej zastávke ju zrazil a na mieste usmrtil vlak IC 502 Kriváň.
Rušňovodič spozoroval ženu z asi 150-metrovej vzdialenosti, konštatoval ďalej pre TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský. Použil výstražné zvukové znamenie a rýchlobrzdu, ale pre krátku vzdialenosť už zrážke nedokázal zabrániť. Privolaná lekárka Rýchlej zdravotníckej pomoci z Modry konštatovala smrť následkom početných vnútorných zranení s následným krvácaním. Železničná polícia (ŽP) nezistila u rušňovodiča požitie alkoholu. Prípadom sa zaoberá oddelenie ŽP Trnava.

Mimoriadne vlaky na púť do Šaštína-Stráží
SmeŠAŠTÍN-STRÁŽE, 11.9.2001 – Na Národnú púť, ktorá sa bude konať tento víkend v Šaštíne-Strážach, vypravia Železnice SR mimoriadne vlaky. Vlak z Nitry bude mať odchod po príchode vlaku z Prievidze, z Trnavy odíde po príchode rýchlikov z Martina a z Bratislavy, príchod do Šaštína-Stráží je naplánovaný na 9.20 h. Mimoriadny vlak z Kútov vypravia po 8. hodine. Zabezpečené sú mimoriadne vlaky aj na spiatočné trasy. (tasr)

Zahynul vojak
SITAPravda BYTČA, 11. september 2001 - V nedeľu o 22.17 h na železničnej trati Kotešová - Bytča nákladný vlak usmrtil dvadsaťročného Martina O., vojaka základnej vojenskej služby v Žiline. Podľa rušňovodiča asi z 50-metrovej vzdialenosti ho videl kráčať po druhej koľaji. Okamžite začal trúbiť, na zvukové znamenie však mladý muž nereagoval. Rušňovodič zatiahol rýchlobrzdu, no zrážke už nemohol zabrániť.

Šanca pre električky
Hlasy odporcov metra v Bratislave čoraz silnejšie
PravdaSOŇA PACHEROVÁ, BRATISLAVA, 10. september 2001 - O potrebe vybudovať v hlavnom meste metro sa hovorí už aspoň štvrťstoročie. A Bratislavčania denne konfrontovaní s nekonečnými dopravnými zápchami v metropole sa ho nevedia dočkať.
Lenže - do výstavby podzemnej rýchlodráhy sa už napumpovalo vyše pol miliardy korún a prakticky nič hmatateľné po nich nezostalo. Aj preto sa čoraz častejšie ozývajú opozičné hlasy. Treba skutočne polmiliónovej "dedine" taký luxus? Svoje metrá už predsa prestalo rozširovať a na modernejšie a lacnejšie dopravné systémy radšej stavilo viacero európskych veľkomiest, o. i. aj Praha. Metro je totiž príliš drahý špás, a to nielen kým sa stavia.
Bratislavské metro sa však už stalo politickou záležitosťou a každý jeho odporca nepriateľom mesta. Otvorene zatiaľ proti výstavbe vystúpila azda len ministerka financií Brigita Schmögnerová. Neverejne však už podobný názor vyslovuje celý rad renomovaných odborníkov z oblasti dopravy. Ako najlepšia alternatíva sa pritom spomína rozvoj električkových trás s perspektívou ich postupného rozšírenia, vetvenia, zrýchlenia a zmodernizovania.
"Mesto na zvládnutie budúcich dopravných potrieb v horizonte roku 2020 nevyhnutne potrebuje nový kapacitný systém hromadnej dopravy. Súčasná ani vylepšená električková doprava nebude schopná prognózované požiadavky zvládnuť. Budovanie metra v podobe akejsi kompy z jedného brehu Dunaja na druhý s prestupmi na doplnkový systém sa plánoval už pred rokom 1989 a v súčasnosti sa pripravuje prvá etapa výstavby - ako zmysluplný prevádzkový úsek - od stanice Janíkov Dvor v Petržalke minimálne po hlavnú železničnú stanicu," tvrdí námestník primátora František Dej.
Toľko oficiálny názor mestských radných. Mimo mikrofónu však už aj viacerí z nich pripustili, že nemusí byť správny.
Rovnako zmýšľajú niektoré vedecké špičky z Katedry dopravných stavieb STU aj predstavitelia vrcholového manažmentu Dopravného podniku Bratislava. No hovoriť za seba zatiaľ nechávajú iných.
"Slovo metro je už mnoho rokov magické zaklínadlo, ktorým magistrát odstrelí akýkoľvek iný projekt rozvoja mestskej dopravy. Ak by sa však tie financie, ktoré len doteraz zhltla akási kompa, využili na opravu jestvujúcich a výstavbu nových električkových tratí, mohli sme už v súčasnosti cestovať výrazne lepšie," mieni Ivan Sámela z bratislavského občianskeho združenia Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.
Tento 24-ročný študent Strojníckej fakulty STU vypracoval spolu s priateľom z techniky Petrom Hrončekom návrh rozvoja električkovej dopravy v Bratislave, ktorý by sa za priaznivých podmienok podľa nich dal zrealizovať asi za 20 rokov. Dôvodov, prečo uprednostniť električky pred metrom, je podľa nich viac. Finančne omnoho vyššia náročnosť metra, neúčelné zdvojovanie jeho plánovaných trás s električkami či potreba viacnásobného prestupovania, keďže po sprevádzkovaní metra sa zrušia mnohé autobusové linky.
"Predstavte si, že bývate v Petržalke na Kopčanoch a cestujete na autobusovú stanicu Mlynské nivy. Dnes tam ide priamo autobus 89. Podľa kompetentných v mestskom zastupiteľstve však budete cestovať lepšie, keď vás autobus od domu najprv odvezie na Námestie hraničiarov, tam prestúpite na linku metra, ktorá vás prevezie cez Dunaj, a potom opäť prestúpite na autobus," uvádza príklad.

Odborníci v ulite
A aké výhody by mala električka? Výstavba by nadviazala na existujúcu sieť. Trasy by sa mohli vetviť podľa potreby. A kapacitne je električková doprava s metrom porovnateľná pri výrazne nižších nákladoch na vybudovanie aj prevádzku, argumentuje Sámela. "Aj v bohatších európskych mestách upúšťajú od ďalšieho rozvoja metra a rozširujú pozemnú koľajovú dopravu. Neprejazdnosť v centre riešia vylúčením individuálnej dopravy, mimo centra vedie koľajový systém po samostatnom telese, takže neprejazdnosť ciest sa ho netýka. Príklady z Nemecka, Holandska či Belgicka dokazujú, že Európa znovu objavila električku," dodáva.
Električková doprava by sa podľa projektu Sámelu a Hrončeka dala skvalitniť aj redukciou počtu zastávok či mimoúrovňovým križovaním koľajiska s cestnými komunikáciami v miestach, kde to dovoľujú podmienky. Modernizovať, samozrejme, by sa musel aj vozový park. Určite za nemalé finančné prostriedky. Ak si však mesto trúfa získať 14 miliárd na metro, toľko by nové električky zďaleka nestáli, uvažujú obaja.
Navrhované situovanie električkových tratí by podľa študentov optimálne nahradilo trasy budúceho metra. Prioritne treba vybudovať trate do Petržalky, čím by sa výrazne odľahčila cestná doprava v celom meste. V najbližšom čase uverejníme schému trasovania tratí, ktorú navrhli. Priestor dáme aj názorom z druhej strany.
"Očakávame, že ľudia z magistrátu náš projekt vysmejú," svorne tvrdia Sámela i Hronček. Napriek tomu sa svojej predstavy o budúcnosti hromadnej dopravy v Bratislave nevzdávajú a čakajú tak na seriózne argumenty otcov mesta, ako aj na pomoc odborníkov, ktorí ich zatiaľ podporujú iba pasívne.


Strana vytvorená: 14. IX. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0137.htm )