Opitý muž napadol na železničnej stanici kovovým vešiakom cestujúceho

Bratislava 27. novembra (TASR) - Kovovým vešiakom udrel po hlave 68-ročný Ľ. Ch. z Trenčianskej Turej 37-ročného muža z Bánoviec nad Bebravou, ktorý sa zdržiaval v čakárni železničnej stanice v Trenčíne. K incidentu došlo o polnoci zo soboty na nedeľu. Páchateľa podľa popisu pätnásť minút po incidente zadržala hliadka Železničnej polície (ŽP). Poškodenému spôsobil tržnú hlavu na hlave a otras mozgu. Motív konania budú policajti vyšetrovať dodatočne, keďže s útočníkom, ktorému v dychu namerali 2,5 promile alkoholu, nebolo možné komunikovať. Vážne zranenia utrpel v sobotu pred polnocou 43-ročný muž, ktorý pri železničnej trati vo Svrčinovci vykonával malú potrebu. Muža, ktorý si potreboval uľaviť, zachytil posledný vozeň nákladného vlaku. Poškodenému spôsobil tržnú ranu na ľavom ramene, prasknutú lebku a zlomené rebrá. V obvode železničných tratí prišlo v uplynulom týždni o život šesť ľudí, traja vyviazli z nehôd s ťažkým a jeden človek s ľahkým zranením. S pomliaždeninami na celom tele, zlomenou pravou nohou, fraktúrou prsta na pravej ruke a otrasom mozgu vyviazla v piatok podvečer z kolízie s IC vlakom Tatran 34-ročná I.S. z Litovského Mikuláša. Podľa výpovede rušňovodiča, ktorý prechádzal zastávkou v Okoličnom predpísanou 100-kilometrovou rýchlosťou, sa na železničnom priecestí pohybovali dve osoby, pričom jedna ťahala druhú za odev. Napriek spusteniu výstražného zvukového signálu z trate neustúpili. Partner obete - 43-ročný M.M. javil známky silnej opitosti a znemožnil všetky pokusy polície zistiť, koľko promile alkoholu má v sebe. Vypočutý bude preto až dodatočne. Kvôli tragickej nehode bola v oblasti takmer na hodinu zastavená železničná doprava a spôsobila meškanie ďalších štyroch vlakov. Prípad vyšetruje oddelenie ŽP v Liptovskom Mikuláši. TASR o prípadoch informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

České dráhy si na obnovu vozidlového parku požičajú 2,5 miliardy Kč
Praha 27. novembra (TASR) - Český národný železničný dopravca České dráhy (ČD) si bude môcť na obnovu svojho vozidlového parku požičať 2,5 miliardy Kč. Rozhodla o tom česká vláda, keď schválila štátnu záruku na úver, ktorý podľa ministra dopravy Jaromíra Schlinga poskytne pravdepodobne Komerčná banka. ČD využijú prostriedky predovšetkým na opravu lokomotív a vagónov a sčasti na zakúpenie nových vlakových súprav. "Týmto programom sa snažíme dosiahnuť, aby České dráhy mohli rýchlo skvalitniť svoje služby a aby využili priaznivé podmienky na získanie väčšieho počtu zákazníkov," uviedol J. Schling. Splatnosť úveru bude podľa J. Schlinga minimálne päť rokov, konkrétny termín splatenia však záleží na dohode s konkrétnou bankou. ČD sú podľa ministra schopné úver splácať. Financovaniu podniku by mal pomôcť tiež transformačný zákon, ktorý vláda prerokuje v najbližšom čase.

Strata železníc sa ešte prehĺbi
28.11.2000 Novy Cas

Zvýšenie ceny trakčnej elektrickej energie o 1 % pre Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) znamená ročné zvýšenie ich nákladov v osobnej aj nákladnej doprave o 12 mil. Sk. Povedal to hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Reagoval tým na avizované predloženie návrhu Slovenských elektrární na preradenie železníc zo špeciálnej odbernej tarify do bežnej a následné zvýšenie cien energie pre ŽSR s účinnosťou od 1. januára 2001 o 25 %, resp. v druhej alternatíve o 45 %. Priamym dôsledkom zvýšenia cien energie bude prehĺbenie straty železníc, zvýšenie ich zadlženosti, ako aj zvýšenie nárokov na štátny rozpočet. Štátu by sa totiž v roku 2001 zvýšil záväzok z dôvodu úhrady strát za výkony vo verejnom záujme v osobnej doprave o približne 127 mil. Sk. Zvýšenie ceny energie o 1 % totiž v premietnutí do osobnej dopravy znamená nárast nákladov o 5 mil. Sk ročne.
(sita)

Ceny na železnici sa zvýšia, kultúra cestovania nie
Podľa hovorcu ŽSR chýbajú predovšetkým "schopné vozne"
Národná obroda, 29.11.2000
Gabriela Bachárová, Bratislava

Od budúceho roka chcú železnice opätovne zvýšiť ceny. Jediné, čo sa zatiaľ podľa všetkého v našich vlakoch meniť nebude, sú podmienky cestovania. Slušne cestovať napríklad vlakovým spojom z Bratislavy do Košíc, ktorý odchádza v piatok o 17.42 h, je možné, iba ak cestujúci príde s dostatočným časovým predstihom pred odchodom vlaku, alebo si kúpi miestenku. V opačnom prípade je vysoká pravdepodobnosť, že sa bude v nedôstojných podmienkach tlačiť v uličke, pričom bude šťastný, že má „flek“, ktorý mu umožňuje stáť na obidvoch nohách a nebyť pritlačený ku sklu.
Toto môžu cestujúci zažívať pravidelne nielen na rýchlikových tratiach do Bratislavy a z Bratislavy (najmä začiatkom a koncom týždňa). Stali sa už prípady, keď zúfalí cestujúci museli silou otvárať vlakové dvere, pretože tí, ktorí sa už do vlaku dostali, odmietali ešte zmenšiť svoj životný priestor v chodbičke. Stáva sa tiež, že cestujúci sa s úľavou uchyľujú na WC alebo do priestoru, ktorým sa prechádza z vozňa do vozňa. Ostatní cestujúci sa potom sťažujú, že sa nemôžu dostať na záchod alebo do druhého vagóna. Takisto je bežné, že dostať sa s batožinou z vlaku von je takmer nemožné, preto cestujúci vystúpia bez nej a podajú im ju cez okno.
„Cestuje sa tu strašne, je to nedôstojné. Železnice by mali platiť nám, že sme vôbec ochotní takto cestovať, a nie že my platíme drahé cestovné,“ sťažovala sa študentka piateho ročníka filozofickej fakulty Katarína.
„Železnice pripúšťajú, že vlaky, najmä v špičke, chodia preplnené,“ povedal pre Národnú obrodu hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Hlavným problémom je podľa jeho slov „nedostatok schopných vozňov“, a to najmä počas dopravnej špičky. Podľa hovorcu sa však do vlády zakrátko dostane návrh koncepcie rozvoja koľajových vozidiel, ktorý v tomto smere ráta aj s finančnou podporou vlády. Na otázku, či je pre ľudí dôstojné cestovať v nehoráznych podmienkach, a to aj viac hodín, povedal: „Myslíme, že v niektorých prípadoch sú tie podmienky naozaj nedôstojné.“ Hoci železnice vinu priznávajú, cena cestovných lístkov zostáva nezmenená. Za cestu z Bratislavy do Košíc zaplatí cestujúci vyše 400 korún.

Od 1. januára sa očakáva opäť ďalšie zdražovanie

Narodna obroda, 28.11.2000
Katarína Šelestiaková, Bratislava
Od januára budúceho roka sa opäť upravia viaceré ceny smerom nahor, čo bude mať priamy dosah na naše peňaženky. Plynári navrhujú zvýšenie ceny plynu pre domácnosti o 25 % a cena za elektrinu by mala vzrásť o 20 %. Aký to bude mať konkrétny finančný dosah na domácnosti nevedeli uviesť ani predstavitelia Slovenského odborového zväzu energetikov (SOZE), keďže ešte nevideli dôvodovú správu. Zvýšenie ceny plynu však bude mať dosah aj na zvýšenie ceny tepla. Podľa prezidenta Slovenského zväzu výrobcov tepla Dalibora Surkoša sa 30% zvýšenie ceny plynu pre podniky odrazí na zvýšení ceny za teplo zo súčasných 320 Sk/GJ na 363 Sk, čo pre jednu priemernú domácnosť znamená mesačne navyše platbu asi 200 Sk.
Podľa prognostika P. Karásza pod týmto vplyvom možno v najlepšom prípade očakávať nulový nárast reálnych miezd, ale skôr budú klesať. ‚‚Naďalej sa bude zhoršovať životná úroveň a zvyšovať sociálne pnutie. Úpravy cien energií skomplikujú situáciu podnikom, bude klesať domáci dopyt a cenová politika sa tak opäť odrazí na úkor spotrebiteľa," konštatoval P. Karász. O koľko sa napokon ceny zvýšia, rozhodne až vláda. Na ministerstve financií nám odmietli navrhované zvýšenie cien komentovať, keďže jednotlivé rezortné ministerstvá im avizované návrhy ešte nepredložili. Slovenské elektrárne okrem zvýšenia ceny pre maloodberateľov o 20 % navrhujú aj dva varianty zvyšovania cien elektriny pre podniky o 5 alebo 10 percent. Okrem toho Železnice SR navrhujú, aby sa priemerné cestovné v železničnej osobnej doprave v roku 2001 zvýšilo o 15 %. Druhá alternatíva je zvýšenie o 13 % s tým, že sa zároveň uplatnia zmeny štruktúry poskytovaných zliav. Od februára sa očakávajú aj úpravy cien za diaľkovú tzv. autobusovú dopravu, a to o 15 až 20 %. Navrhované zvýšenie cestovného má podľa kompetentných kopírovať infláciu a nárast cien vstupných nákladov. Slovenské telekomunikácie (ST) zasa od januára zvyšujú mesačný paušál za používanie telefónu, a to zo súčasných 160 na 208 Sk. V priebehu roka tak došlo k zvýšeniu mesačného paušálu pre fyzické osoby o vyše 80 korún z pôvodných 123 Sk, čo predstavuje 66% nárast. Predpokladaná inflácia je pritom 12 % a rast priemernej nominálnej mzdy sa očakáva asi 8 %.

Podľa šéfa rakúskych železníc premáva tretina vlakov v krajine zbytočne
Viedeň 29. novembra (TASR) - V Rakúsku tretina vlakov premáva zbytočne. "Každý tretí vlak," povedal generálny riaditeľ Rakúskych spolkových železníc (ÖBB) Helmut Draxler v rozhovore pre dnešné vydanie denníka Die Presse, "jazdí mimo potrieb trhu". Dodal, že keby spolkové krajiny museli platiť spoje, ktorých premávku cez svoje územie si želajú, veľmi rýchlo by sa v nich objavil zmysel pre nákladovosť tejto dopravy. V súvislosti s liberalizáciou železničnej dopravy H. Draxler žiada zlepšiť celkové podmienky pre podnik. ÖBB nemôže vstupovať do medzinárodnej konkurencie s hendikepom. Nákladná doprava zo svojich výnosov prispieva na financovanie železničnej infraštruktúry a osobnej prepravy. Ak chce niekto spravodlivé rozdelenie podniku, "bude sa musieť z verejných zdrojov prispieť trojcifernou sumou v miliónoch" na prímestskú osobnú železničnú dopravu.

Biskup Dominik Tóth posvätil novú kaplnku v bratislavskej Železničnej nemocnici
Bratislava 29. novembra (TASR) - Novozriadenú kaplnku v budove Železničnej nemocnice s poliklinikou v Bratislave dnes slávnostne posvätil sídelný biskup Bratislavsko-trnavskej arcidiecézy Dominik Tóth. Na obrade sa zúčastnil aj minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko. Vo svojej kázni biskup poďakoval za vznik kaplnky a spomenul uzdravovanie chorých Ježišom, ktorý liečil dušu i telo. Posvätil steny kaplnky, požehnal celej nemocnici a napokon posvätil oltár. Ako TASR povedal zástupca generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ladislav Saxa, vedenie podniku rozhodlo o zriadení kaplnky, aby bolo naplnené dodržiavanie ľudských práv, zahŕňajúce aj právo na vyznávanie viery. Podľa neho absencia Božieho stánku chýbala ľuďom a nemocnica ju chápe ako súčasť komplexnej zdravotníckej starostlivosti. Kaplnka, patriaca do Blumentálskej farnosti, bude otvorená po celý deň a omše odslúžia kňazi každú nedeľu. Na mieste dnešnej kaplnky stála kedysi kuchynka pre vlakové čaty. Práce na prestavbách trvali štyri mesiace a celková rekonštrukcia stála ŽSR 2,5 milióna korún.

ŽSR uvedú do prevádzky dva nové mosty
Bratislava 29. novembra (TASR) - Železnice SR (ŽSR) uvedú 5. decembra do prevádzky dva najdlhšie mosty typu "Langerov nosník" na svojich tratiach, ktoré boli postavené ponad Váh za Žilinou smerom na Varín. Celkové náklady na realizáciu projektu, ktorá sa začala v roku 1996, presiahli 500 miliónov Sk. Výstavbu mostov si podľa hovorcu ŽSR Miloša Čikovského vyžiadalo budovanie Vodného diela Žilina. ŽSR majú v súčasnosti vo svojej správe 2 285 železničných mostov v nadobúdacej hodnote 3,272 miliardy Sk. Z toho 28 %, teda 639 z nich už prekročilo vek životnosti, ktorý je pri mostoch 77 rokov. Nad 100 rokov má na Slovensku 407 železničných mostov.

Pri vyskakovaní z idúceho vlaku prišiel 37-ročný muž o časť ľavej nohy
Bratislava 30. novembra (TASR) - Pri vyskakovaní z vlaku prišiel v stredu popoludní o časť ľavej nohy 37-ročný Michal B. z Važca. Podľa výpovedí svedkov udalosti a rušňovodiča vyskočil z idúcej súpravy, pričom sa jednou rukou držal držadla vedľa dverí a bežal popri vlaku. Rušňovodič okamžite použil rýchlobrzdu, ale v tom čase už poškodeného zachytil jeden podvozok vozňa. Zraneného previezli vrtuľníkom do NsP v Banskej Bystrici. U rušňovodiča aj vlakvedúceho bola vykonaná dychová skúška na alkohol, ktorej výsledok bol negatívny. Prípad vyšetrujú príslušníci oddelenia Železničnej polície z Liptovského Mikuláša. Sedem prípadov krádeže vzdušného bronzového telefónneho vedenia sa podarilo objasniť príslušníkom operatívnej služby Železničnej polície z Humenného. Podozriví sú štyria muži zo Sečoviec a Zemplínskej Teplice vo veku 16, 23, 26 a 36 rokov, ktorí v rozpätí od 10. októbra do 15. novembra pri železničnej trati okolo Trebišova, Vranova nad Topľou a v ďalších úsekoch trate odcudzili celkom 5650 metrov telefónnych drôtov. Časti vedenia postupne odovzdali v zberných surovinách v Sečovciach. ŽSR spôsobili škodu vyše dvadsať tisíc korún. Kvarteto podozrivých sa k týmto skutkom priznalo. Motorovú naftu v hodnote 13 000 korún odcudzili z troch nákladných automobilov odstavených v objekte SŽST dvaja muži vo veku 23 a 24 rokov z Močenku a Hornej Kráľovej. Príslušníci Železničnej polície z Nitry a Topoľčian v spolupráci s nitrianskymi kriminalistami PZ prípad krádeže, ktorá sa stala v dňoch 25. a 26. novembra v Nitre, prešetrili. Podozriví sa ku krádeži 480 litrov nafty priznali a ako motív uviedli vlastný majetkový prospech. Prípad bude mať pokračovanie na Okresnom úrade vyšetrovania PZ v Nitre. TASR o prípadoch informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

DaimlerChrysler rokoval s vládou o možnej investícii na Slovensku
Bratislava 30.novembra (TASR) - Spoločnosť DaimlerChrysler uvažuje o investičnom projekte v oblasti automobilovej a železničnej výstavby v regióne strednej Európy. Za týmto účelom sa dnes stretli predstavitelia koncernu s premiérom vlády SR Mikulášom Dzurindom a vicepremiérom Ivanom Miklošom. Stretnutie podľa vládneho vyhlásenia potvrdilo význam, ktorý firma pripisuje Slovensku ako cieľovej destinácii pre zrealizovanie svojho dlhodobého investičného zámeru aj vzhľadom na úspech investícií firmy Volkswagen v Bratislave a Martine. Témou prvého vzájomného stretnutia najvyšších predstaviteľov slovenskej vlády so zástupcami koncernu DaimlerChrysler boli aktuálne integračné procesy prebiehajúce na európskom kontinente a možnosti podpory investičných zámerov zahraničných spoločností v SR. V priebehu dňa sa potom uskutočnili viaceré rokovania zástupcov koncernu s reprezentantmi rezortov. O ďalšej spolupráci a konkretizovaní vzájomných krokov rozhodnú budúce rokovania oboch strán. TASR o tom informoval Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR.

Vysokorýchlostné vlaky budú v najbližších rokoch premávať aj v Taliansku
Rím 29. novembra (TASR) - Po Francúzsku a Nemecku investuje teraz vo veľkom do zlepšovania železničnej dopravy aj Taliansko. Vysokorýchlostné vlaky by mali v prvom desaťročí nového storočia konkurovať regionálnej leteckej preprave osôb. Výstavba tratí sa začne najskôr medzi Milánom a Rímom a neskôr bude predĺžená až do Neapola. Náklady na prvý 182 kilometrov dlhý úsek medzi Milánom a Piacenzou dosiahnu 5,7 miliardy EUR. Minister priemyslu Pierluigi Bersani označil výstavbu kvalitatívne nových tratí za najväčší taliansky infraštrukturálny projekt posledných sto rokov. Podľa neho vytvorí najmenej 10 000 pracovných miest. Čas jazdy medzi Milánom a Rímom sa zo súčasných 270 minút skráti na 180 minút a z Milána do Neapola sa namiesto ôsmich hodín bude cestovať len štyri hodiny. Informoval rakúsky denník Die Presse.

Pohotové zatiahnutie brzdy zachránilo mladíkovi život

30.11.2000 Nový Čas
V pondelok pred štvrtou hodinou popoludní oznámil výpravca na oddelenie Železničnej polície Bratislava - Hlavná stanica, že na druhom nástupišti došlo k pádu neznámej osoby medzi odchádzajúci osobný vlak a nástupište. „Policajti zistili, že ide o 17-ročného Mikuláša H. zo Senice, ktorý naskakoval do odchádzajúceho vlaku, pričom sa pošmykol a spadol medzi súpravu a nástupište. To uvidel neznámy cestujúci, ktorý okamžite zatiahol záchrannú brzdu, a tak mládencovi zachránil život,” povedal pre Nový Čas Jozef Búranský, hovorca Železničnej polície SR. Mikuláš H. bol ošetrený na stanici Slovenského Červeného kríža, kde službukonajúca sestra konštatovala ľahké odreniny kolena a pravej bedrovej oblasti. Policajti vykonali u mládenca dychovú skúšku, ktorej výsledok bol negatívny. Podľa slov J. Búranského pred vianočnými sviatkami dochádza k viacerým prípadom poranení aj so smrteľnými následkami, a to najmä pri naskakovaní do vlaku a vyskakovaní z neho. „Ľudia sú neopatrní, tlačia sa aj s balíkmi v rukách. Je prekvapujúce, že k úrazom nedochádza len u starších občanov, ale aj u mladších, ktorí by mali byť bystrejší,” povedal nám hovorca.
(jk)

Nemecké železnice chcú usporiť 8,4 mld DEM

Národná obroda 27.11.2000
Nemecké železnice Deutsche Bahn (DB) plánujú vzhľadom na miliardovú krízu drastické rušenie pracovných miest v diaľkovej doprave. Podľa železničných odborov Transnet by mal byť už k termínu zmeny cestovného poriadku na konci mája 2001 prepustený každý šiesty rušňovodič. Počet pracovných miest sa z terajších 3 000 zníži na 2 500. Počet vlakových sprievodcov by mal klesnúť zo súčasných 4 500 na 4 100. Železnice sa odmietli k číslam o prepúšťaní vyjadriť.
Hovorca DB však potvrdil, že väčšina zo sumy 8,4 miliardy DEM, ktorú podnik musí usporiť do roku 2005, by sa mala dotýkať personálnej oblasti. Uviedol tiež, že v súčasnosti pracujú na ozdravnom koncepte. Do roku 2003 plánuje DB redukciu pracovných miest až na 1 700 rušňovodičov a 1 700 sprievodcov. Podnik by mal zatvoriť aj 13 pobočiek.
V pozadí plánov je úmysel železníc obmedziť nerentabilnú dopravu na dlhých tratiach. Od konca mája 2001 by mali odpadnúť predovšetkým vlaky Interregio a čiastočne by ich mali nahradiť prímestské vlakové spojenia. Málo vyťažené vlaky Interregio spôsobujú železniciam miliónové straty. Odbory tieto plány ostro kritizujú, pretože bude zrušených veľa železničných dopravných spojov.
Hovorca DB označil za číry nezmysel informáciu, že novostavba trate ICE medzi Frankfurtom a Kolínom by sa mala predražiť na viac ako 11 miliárd DEM. Náklady sú v súčasnosti vyčíslené na niečo menej ako 10 miliárd DEM. V roku 1995 boli predpokladané náklady 7,75 miliardy DEM. Trať dlhá 177 kilometrov by mala v roku 2002 skrátiť čas cesty medzi mestami z dve a štvrť hodiny približne na hodinu.
Po vstupe DB na burzu sa podľa informácií Welt am Sonntag črtá nový model štruktúry železníc. Podľa neho sa vo vedení podniku uvažuje, že DB budú pod strechou holdingu prevádzkovať na 100 % už len osobnú dopravu. Na regionálnych spoločnostiach v prímestskej doprave sa chcú podieľať už len 40 %. V nákladnej doprave (DB Cargo) uvažujú o fúzii s iným logistickým podnikom. Na vzniknutom podniku by však mali mať tiež len 40-percentný podiel. V budúcnosti by mali DB riadiť celú železničnú sieť. Hovorca tieto správy označil za čisté špekulácie.
TASR, Frankfurt nad Mohanom

V uplynulom týždni zahynul na železnici jeden človek
Bratislava 4. decembra (TASR) - Uplynulý týždeň prišiel na železnici o život bez cudzieho zavinenia jeden človek, dve osoby sa zranili ťažko a jedna ľahko. Na železničnej stanici Veľký Horeš, okres Trebišov, v piatok o 18.30 h nákladný vlak zrazil a usmrtil 27-ročného Juraja K. z Košíc, ktorý stál medzi prvou a druhou dopravnou koľajou. Rušňovodič uviedol, že muža spozoroval asi desať metrov pred vlakom, pričom použil výstražné zvukové znamenie a následne začul buchnutie na bok hnacieho vozidla. Napriek použitiu rýchlobrzdy zrážke nezabránil. Privolaný lekár rýchlej zdravotnej pomoci z NsP v Kráľovskom Chlmci konštatoval smrť následkom otvorenej zlomeniny lebky a poškodenia vnútrobrušných orgánov. Prípad je vyšetruje oddelenie Železničnej polície v Čiernej nad Tisou. Pri vyskakovaní z expresného vlaku sa v ten istý deň zranila 24-ročná A.B. z Bratislavy, ktorá cestovala z hlavného mesta do Leopoldova, avšak až po nastúpení sa dozvedela, že práve tam nestojí. Keď spozorovala, že v Brestovanoch vlak spomaľuje, vyskočila a pri páde na zem sa zranila na čele. Vlak z dopravných príčin v Brestovanoch zastavil a žena opäť doň nastúpila. Udalosť uvidel vlakvedúci, ktorý zariadil, aby expres v Leopoldove predsa len zastavil. Zranenú ženu previezli do nemocnice v Hlohovci, kde ošetrujúci lekár konštatoval, že na čele má trojcentimetrovú tržnú ranu a jej zranenie si nevyžiada práceneschopnosť. Informácie TASR dnes poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.

Agresívny študent zaútočil na príslušníkov Železničnej polície
Banská Bystrica 3. decembra (TASR) - Študenta STU v Trnave Ľudovíta K. z Tornale v Revúckom okrese obvinil vyšetrovateľ zo spáchania trestného činu útoku na verejného činiteľa. Agresívny 22-ročný študent 1. decembra v kupé osobného vlaku na trati Fiľakovo - Jesenské fajčil napriek tomu, že je to zakázané. Príslušníkom Železničnej polície (ŽP) oblastná správa Zvolen, ktorí od neho žiadali osobné doklady, vulgárne vynadal. Po predvedení do služobného vozňa napadol inšpektora Miroslava G., ktorého kopol do zápästia pravej ruky, aj jeho kolegu Petra M., ktorého kopol do predkolenia a tváre. Pri útoku utrpeli zranenia, ktoré si nevyžiadali práceneschopnosť. Obvineného študenta stíhajú na slobode. TASR o tom dnes informoval operačný dôstojník Krajského riaditeľstva PZ v Banskej Bystrici.

Dvaja nadstrážmajstri chceli ušetriť na cestovnom a prišli o uniformy

Policajt vyhodil falošný preukaz oknom
Nový Čas, 4.12.2000
Pri cestovaní vlakom 31-ročný nadstrážmajster zo Šurian, ktorý pôsobil v Bratislave, predložil sprievodcovi falošný preukaz príslušníka Železničnej polície, aby si nemusel kúpiť cestovný lístok.
Pri podrobnej kontrole sa ukázalo, že vo falošnom preukaze mal nalepenú svoju fotografiu. Policajt používal preukaz, do ktorého si nalepil svoju fotografiu, približne tri mesiace. O niekoľko týždňov cestoval s rovnakým sfalšovaným preukazom 30-ročný nadstrážmajster z Nových Zámkov, ktorý tiež pôsobil v Bratislave. Pri kontrole sprievodkyňou a železničnými policajtmi vyhodil falošný preukaz von oknom približne dva kilomet-re pred Tvrdošovcami. Preukaz, v ktorom bola nalepená fotografia policajta, sa našiel pri trati. Je zaujímavé, že obidvaja nadstrážmajstri používali sfalšované preukazy, ktoré mali rovnaké číslo. Po obvinení z falšovania a pozmeňovania verejnej listiny obidvaja Železniciam SR zaplatili spôsobenú škodu približne 800 korún. Prokurátor trestné stíhanie nadstrážmajstrov podmienečne zastavil, avšak obidvaja museli rady príslušníkov Policajného zboru opustiť.
(vr)

Čakáreň na smrť ako horúci zemiak

Národdná obroda, 4.12.2000
Alexander Cibula, Trenčianska Teplá
Štatisticky je dokázané, že na hlavnom cestnom ťahu z Trenčína smerom na Považskú Bystricu, presnejšie cez obec Trenčianska Teplá s 3 700 obyvateľmi, denne prejde niekoľko desiatok tisíc osobných motorových vozidiel, nákladných automobilov a autobusov. Na hlavnú štátnu cestu E1/61 sa musia dostať aj motorové vozidlá, ktoré odchádzajú z kúpeľného mestečka Trenčianske Teplice s domácou a zahraničnou klientelou, či tie, ktoré odchádzajú z teplanského cukrovaru. Vzhľadom na to, že táto nebezpečná križovatka bola nazvaná aj čakárňou na smrť, oslovili sme starostu obce Trenčianska Teplá Karola Gendiara, ako dopravný problém vidí on a ako by bolo možné ho riešiť.
"Problém sa vlečie minimálne desať rokov," skonštatoval starosta. ‚‚Keď na jeseň tohto roku odovzdávali do užívania zrekonštruovaný zvršok železničky pre električku premávajúcu z Trenčianskej Teplej do Trenčianskych Teplíc, jasne som deklaroval, že keď sa našlo vrece peňazí (okolo 20 mil. Sk, pozn. red.), bolo by na čase osadiť svetelnú signalizáciu na tejto veľmi frekventovanej štátnej ceste. Mrzí ma, že nateraz nenachádzam porozumenie medzi kompetentnými orgánmi. Už moji predchodcovia - starostovia sa snažili o vybudovanie svetelnej signalizácie na tomto cestnom ťahu. Žiaľ, je to len beznádejná snaha o riešenie kritického stavu. Za šesť mesiacov t.r. na tomto cestnom ťahu bolo takmer štyridsať dopravných kolízií, keď brzdy škrípali."
Tento strašiak je priamo pred O becným úradom v Trenčianskej Teplej. Obec na vybudovanie svetelných semaforov peniaze nemá. A prečo by aj mala mať, resp. brať si pôžičku, keď ide o štátnu cestu! Eminentný záujem doriešiť problém by mali mať rezorty ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, ministerstva hospodárstva, financií a vnútra či dopravný inšpektorát, ktoré to majú v kompetencii. Problém je skrátka v tom, kde zobrať na svetelnú signalizáciu pre motoristov i električku okolo dvoch miliónov korún.
Treba spomenúť, že do Trenčianskych Teplíc chodia pravidelne aj vládne bavoráky, sídli tu vládna vila Agra, ministerstvo spravodlivosti má v mestečku inštitút vzdelávania. O to očakávanejšia je odpoveď na otázku, dokedy budú musieť motoristi i chodci prechádzať čakárňou na smrť.

Hliník ukradnutý z odstavených vozňov policajti vrátili späť železniciam
TASR Bratislava 5. decembra 2000
Hliníkové kryty vykurovacích telies v hodnote 10 608 korún odcudzil z troch osobných vozňov odstavených v železničnej stanici Bratislava Nové Mesto 19-ročný Bratislavčan Jozef Sz. Podozrivého spozorovala v nedeľu večer pri jednom z vozňov hliadka Železničnej polície (ŽP). Po predvedení na oddelenie ŽP sa priznal, že odcudzil kryty v celkovej dĺžke 52 metrov. Ako motív činu uviedol majetkový prospech. Príslušníci ŽP kryty zaistili a odovzdali späť Železniciam SR. Po zdokumentovaní odstúpi ŽP prípad bratislavským vyšetrovateľom. Príslušníkom operatívnej služby Železničnej polície z Nových Zámkov sa šetrením podarilo v pondelok zistiť 15-ročného podozrivého z krádeže vlámaním do objektu opravovne mechanizmov v novozámockej železničnej stanici. Mladistvý Novozámočan Jozef O. vylomil na vchodových dverách opravovne zámok a odcudzil rôzne elektrické a ručné náradie v sume 12 706 korún, ktoré rozpredal náhodným osobám s cieľom získať peniaze pre vlastnú potrebu. ŽP po zdokumentovaní odstúpi prípad na ďalšie riešenie polícii v Nových Zámkoch. TASR o prípadoch informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Železničné mosty typu Langerov nosník uviedli do prevádzky pri Žiline
TASR Ekonomika Žilina 5.decembra 2000 (TASR)
Dva najdlhšie mosty typu "Langerov nosník" na tratiach Železníc SR (ŽSR), postavené ponad Váh za Žilinou smerom na Varín, dnes uviedli do prevádzky. Podľa zástupcu generálneho riaditeľa ŽSR Ladislava Saxu si výstavbu 112 metrov dlhých mostov vyžiadalo budovanie Vodného diela Žilina. Celkové náklady na stavbu, ktorá sa začala v roku 1996, presiahli 500 miliónov Sk. Pôvodný rozpočet na stavbu mostov, prispôsobených na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, bol podľa L. Saxu 239 miliónov Sk. "Situáciu skomplikovala aj firma, ktorá nevyplácala peniaze poddodávateľom, takže tí odmietali na moste pracovať. Nakoniec sa nám zmluvu s touto firmou podarilo zrušiť a dostavali sme most sami. Na budúci rok plánujeme výstavbu podobných mostov cez rieku Bodrog," uviedol L. Saxa. ŽSR majú v súčasnosti vo svojej správe 2 285 železničných mostov v nadobúdacej hodnote 3,272 miliardy Sk. Z toho 28 %, teda 639, už prekročilo svoju životnosť, ktorá je pri mostoch 77 rokov. Viac ako 100 rokov má na Slovensku 407 železničných mostov.

České železnice varujú pred kúpou lístka do SR na poslednú chvíľu
TASR Praha 4. decembra 2000
Pred odkladom kúpy lístkov na cestu v čase vianočných a novoročných sviatkov na Slovensko varovali dnes cestujúcu verejnosť v Prahe České dráhy. V prípade spoliehania sa na kúpu lístkov a rezerváciu miest až na poslednú chvíľu sa cestujúci nevyhnú radom pred pokladňami a v preplnených vagónoch nenájdu ani komfort. Podľa ČD je už dnes "najvyšší čas". Podľa hovorkyne generálneho riaditeľstva ČD Martiny Rouskovej okrem ležadlových a lôžkových vozňov ČD aj naďalej vypravujú autovlaky na trase Praha - Poprad. Z českého hlavného mesta autovlaky vyrážajú vždy v piatok a v nedeľu večer, na spiatočnú cestu z Popradu vždy v sobotu a v pondelok večer. Jedným z dôvodov apelu ČD cestujúcim sú aj najnovšie a pre najväčší český štátny podnik povzbudivé údaje o asi päťpercentnom medziročnom raste počtu prepravených cestujúcich. Z dnes zverejnených údajov vyplýva, že v októbri služieb ČD využilo 17,4 milióna osôb, čo je o dva milióny ľudí viac než v októbri 1999. Napriek tomu sa ČD nedarí vymaniť z dlhov a hospodárenie spoločnosti aj v tomto roku skončí pravdepodobne stratou vo výške niekoľkých miliárd českých korún.

OZ železničiarov sa ospravedlňuje za letáky a od akcie sa dištancuje
TASR Bratislava 6. decembra 2000
Odborové združenie železničiarov sa podľa slov svojho predsedu Imricha Sedláčka dištancuje od letáku rozširovaného po pracoviskách Železníc SR a vlakoch. Dnes proti spôsobu zneužitia fotografie z posviacky kaplnky protestovali Nezávislé kresťanské odbory Slovenska. Letáčiky obsahujú spomínanú fotografiu posviacky a na nej výzvu, aby železničiari nečakali so založenými rukami, ale podpísali petíciu za zastavenie likvidácie železničnej dopravy a zachovanie pracovných príležitostí železničiarov. Inak by vraj "aj takto mohla vyzerať zádušná omša za skolabovanie Železnice SR", hovorí sa v letáčiku. V rozhovore pre TASR Sedláček povedal, že leták nebol schválený generálnou radou OZŽ a jej predstaviteľmi, ani jej vrcholovými orgánmi. Zároveň je v príkrom rozpore so zásadami a cítením OZŽ. Zamestnanec, ktorý tento leták vydal a zneužil na ňom uvedenú fotografiu, konal svojvoľne a vážne poškodil dobré meno OZŽ. Vedenie združenia voči nemu vyvodí patričné dôsledky. Ako Sedláček uviedol, list s takýmto textom odoslal Konferencii biskupov Slovenska, ktorej sa ospravedlnil. Zároveň rovnaký list poslal vláde SR, ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozefovi Macejkovi, ako aj riaditeľovi Železníc SR. OZŽ organizuje petičnú akciu za zastavenie likvidácie železničnej dopravy a zachovanie pracovných príležitostí železničiarov. Zbieranie podpisov na petičné hárky sa podľa Sedláčka skončí 15. decembra. Nimi chce potom OZŽ apelovať na predsedu parlamentu Jozefa Migaša.

Kresťanské odbory protestujú proti spájaniu kresťanských symbolov so stavom ŽSR
Bratislava 6. decembra (TASR)
Nezávislé kresťanské odbory Slovenska (NKOS) dôrazne protestujú proti spôsobu zneužitia fotografie z posviacky kaplnky na Železničnej poliklinike v Bratislave. Píše sa to v stanovisku, ktoré dnes TASR poskytol prezident NKOS Peter Novoveský. V týchto dňoch sa objavili po pracoviskách ŽSR a vo vlakoch osobnej prepravy letáčiky Odborového združenia železničiarov (OZŽ), ktoré obsahujú spomínanú fotografiu posviacky a na nej výzvu, aby železničiari nečakali so založenými rukami, ale podpísali petíciu za zastavenie likvidácie železničnej dopravy a zachovanie pracovných príležitostí železničiarov. Inak by vraj "aj takto mohla vyzerať zádušná omša za skolabovanie Železnice SR", hovorí sa v letáčiku. V stanovisku sa píše, že NKOS chápe zložitú ekonomickú situáciu ŽSR, ale poburuje ich spájanie kresťanských symbolov a predstaviteľov v čase príchodu kresťanských sviatkov so zlým stavom železníc. Takéto plagáty NKOS považujú za hrubý útok OZŽ proti kresťanskému cíteniu značnej časti obyvateľov Slovenska. NKOS vyzýva kresťanov, aby zvážili ďalšie pôsobenie v protikresťanskej odborovej organizácii. Žiada predstaviteľov OZŽ o verejné ospravedlnenie sa a dištancovanie sa od spomínaného plagátu. K protestu NKOS sa pripojil aj predseda Odborového zväzu Nezávislé kresťanské odbory Slovenska - železnice Jozef Micsinai.


Strana vytvorená: 12. XII. 2000  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press36.htm )