Naklápacie súpravy pre Slovensko
Železnicná spolocnost a Alstom Ferrovaria ukázali nové trendy v železnicnej doprave
Práca 24.5.2002 - Predstavitelia Železnicnej spolocnosti, a. s., Bratislava ( ŽS ) podpísali v Prahe 16. apríla 2002 s Ceskými dráhami ( ČD ) dohodu o vzájomnej spolupráci pri príprave a spracovaní projektu a tiež pri realizácii zmluvy o dielo pri prevádzke a vzájomnom používaní trojsystémových elektrických jednotiek s naklápacími voznovými skrinami. ŽS deklarovala, že sa pripája k rozbehnutému projektu ČD , ktoré sú dnes v pokrocilom štádiu realizácie zmluvy na výrobu a dodávku siedmich trojsystémových elektrických jednotiek s naklápacími skrinami od spolocnosti Alstom Ferroviaria, S. p. A. V tejto súvislosti ŽS spolu s firmou Alstom Ferroviaria, S. p. A., za úcasti ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozefa Macejku usporiadali 18. apríla v priestoroch hotela FÓRUM v Bratislave odbornú konferenciu pod názvom ,Využitie jednotiek s naklápacími skrinami v rámci realizácie dopravnej politiky SR a integrácie krajín stredoeurópskeho regiónu do . Príspevky jednotlivých diskutujúcich prinášame.

Na trati privítame Pendolino
Aj ked sme dlho váhali, dnes sme už rozhodnutí ako dalej
Práca , 24.5.2002 - Nedávno sme podpísali s Ceskými dráhami dohodu o vzájomnej spolupráci pri príprave a spracovaní projektu a takisto pri realizácii zmluvy o dielo pri prevádzke a vzájomnom používaní trojsystémových elektrických jednotiek s naklápacími voznovými skrinami. Úcelom tejto dohody je zabezpecenie obslužnosti obyvatelstva v stredoeurópskom priestore, co v konkrétnom ponímaní znamená najmä expresné vlakové spojenie medzi hlavnými stredoeurópskymi mestami Berlín, Praha, Bratislava, Vieden, Varšava a Budapešt. Železnicná spolocnost, a. s., deklarovala, že sa pripája k rozbehnutému projektu Ceských dráh, ktoré sú dnes v pokrocilom štádiu realizácie zmluvy na výrobu a dodávku siedmich trojsystémových elektrických jednotiek s naklápacími skrinami od spolocnosti Alstom Ferroviaria, S. p. A. Som presvedcený, že od podpísania dohody k uzatvoreniu kontraktu neubehne vela casu, avšak k dosiahnutiu tohto ciela treba ešte vela vykonat. Budúcnost, ktorá je spojená s procesmi globalizácie od nás ocakáva prijatie globálnych opatrení, pretože ciastkové riešenia nic nevyriešia. Môžeme to dokumentovat konkrétnymi príkladmi nielen z Európy, ale aj zo Slovenska. Napríklad dopravná pretaženost Bratislavy nám ponúka, ba priam vnucuje, uprednostnovanie hromadnej dopravy pred individuálnou a v urcitom slova zmysle železnicnej pred cestnou. Pretože, ako je známe, železnica sa podstatne nižšou mierou podiela na znecistovaní životného prostredia a patrí medzi najbezpecnejšie druhy dopravy. Je priam odstrašujúce týžden co týžden sledovat spravodajstvo o desiatkach mrtvych na cestách, pricom pocet dopravných nehôd a takisto pocet úmrtí vzrastá, hoci enormne vzrástol postih za porušovanie dopravných predpisov. Je to podla nášho názoru dôsledok nekoncepcného riešenia problémov dopravy. ŽSR pri inovovaní voznového parku osobnej dopravy sa doteraz obmedzovali len na rekonštrukciu a modernizáciu. Jej výsledkom bolo zavedenie modernizovaných klimatizovaných súprav IC vlakov na hlavných trasách slovenských železníc, prípadne v smere do Prahy. Už takmer celé desatrocie sa pohrávame s myšlienkou nákupu nového typu kolajových vozidiel pre osobnú dopravu v podmienkach Slovenska. Dnes už je jasné, že ide o elektrickú motorovú jednotku Pendolino. Preco sme sa rozhodli práve pre tento typ naklápacej súpravy? Ako je všeobecne známe, velká cast železnicných tratí na Slovensku vedie cez hornatú krajinu, ktorá pripomína severné Taliansko, hornaté casti Švajciarska, alebo Slovinska. Výstavba vysokorýchlostných tratí v nárocnom hornatom teréne je velmi problematická a v niektorých tratových úsekoch takmer nemožná, nehovoriac o vyvolaných financných nákladoch. Príklady zo spomínaných krajín, kde naklápacie súpravy už jazdia, nás vedú k tomu, aby sme sa uberali podobnou cestou, ktorá nám umožní pri relatívne nízkych investíciách do dopravnej cesty podstatne zvýšit rýchlost na existujúcich tratiach a tým skracovat jazdné casy. Toto smerovanie je pre nás výhodné aj preto, že obstaranie elektrických jednotiek s naklápacími skrinami spolu s Ceskými dráhami bude pre Železnicnú spolocnost lacnejšie a efektívnejšie z hladiska ich užívania. Našou snahou bude, aby sme pri rokovaniach o zmluve dosiahli možnost kooperácie pri výrobe niektorých castí súpravy, alebo dospeli k iným formám obchodných vztahov, ktoré by vytvorili pracovné miesta pre iné rezorty národného hospodárstva na Slovensku. S polutovaním však musím povedat, že príliš dlho sme váhali s rozhodnutím, ktorým smerom sa budeme uberat. Aj ked manažment železníc a jeho odborné tímy sú v súcasnosti už jednoznacne rozhodnutí, k realizácii tejto nesmierne zložitej úlohy potrebuje pomoc štátu a podporu dalších zainteresovaných zložiek. Aj ked v súcasnosti už s dostatocnou presnostou vieme povedat, co chceme, a takisto vieme povedat, ako to chceme dosiahnut, sú tu však ešte niektoré neuzavreté otázky a problémy, najmä v oblasti financnej.

Nepoucili sme sa z efektu nerovnováhy
Signál, aby sme cast dopravy presunuli na železnicu
Práca , 24.5.2002 - Pravdou je, že v uplynulých desiatich rokoch došlo k nerovnováhe v rôznych dopravných druhoch. Vyplýva to z toho, že niektoré druhy dopravy sa lepšie adaptovali na potreby trhovej ekonomiky, ale je to aj dôsledok, že štát zanedbal uplatnovanie urcitých regulacných mechanizmov. Ak dnes dochádza ku kolapsom v cestnej doprave, nie je to len dôsledok uprednostnovania cestnej dopravy pred inými druhmi dopráv, ale dôsledok nezvládnutia rozvojových dopravných procesov z hladiska proporcionality. Všetci dobre vieme, že efekt nerovnováhy medzi dopravnými druhmi už dávno zažila západná Európa. My sme sa však z nedobrých skúseností nepoucili a Slovensko zacína trpiet pretaženostou v urcitých oblastiach a na urcitých trasách. Je to vážny signál, aby sme cast dopravy presunuli na železnicu, co však neznamená, že potlacíme rozvoj cestnej dopravy. Napokon, aj železniciari sú zároven užívatelia cestnej dopravy a každý z vás pochopí, že cestná infraštruktúra na Slovensku, podobne ako železnicná, potrebuje velké financné prostriedky. Treba však nájst optimálny a harmonický rozvoj cestnej i železnicnej dopravy s ohladom na investicné možnosti štátu. Vláda Slovenskej republiky si stanovila za základný strategický ciel dopravnej politiky štátu uplatnovanie trvalo udržatelného spôsobu premiestnovania osôb a vecí ako nutný predpoklad naplnenia ústavných práv a slobôd obcanov a požiadaviek rozvoja slobodného obchodu. Už vo svojom Programovom vyhlásení z novembra 1998 zdôraznila potrebu budovat dopravnú infraštruktúru a v tomto duchu spracovala súbor základných koncepcných dokumentov dotýkajúcich sa rozvoja železnicnej infraštruktúry, obnovy a modernizácie parku mobilných prostriedkov, kombinovanej dopravy. V rámci realizácie tohto súboru opatrení dnes kladieme dôraz, okrem iného, na zosúladenie podmienok hospodárskej sútaže na dopravnom trhu, komplexné zabezpecenie funkcnosti dopravného systému aj na znižovanie negatívnych úcinkov dopravy na životné prostredie. Uvedomujeme si tiež velkú zodpovednost za prípravu a realizáciu efektívnych programov využívania pomoci v rámci predvstupového obdobia. Snaha Slovenskej republiky integrovat sa do európskych štruktúr urcuje smer aktualizácie štátnej dopravnej politiky. Tá sa premieta do reálnych opatrení a krokov, zabezpecujúcich splnenie nevyhnutných kritérií. V novembri 2001 boli definované dva klúcové problémy, ktoré bude potrebné v rámci predvstupového procesu prioritne riešit. Ide o zriadenie regulacného orgánu pre železnicnú dopravu a implementáciu požiadaviek na zabezpecenie interoperability. Uvedomujeme si, že dnešná technická úroven a skladba vozidlového parku na Slovensku vytvára len malé predpoklady na poskytovanie kvalitných služieb aj na zapojenie sa do medzinárodného dopravného trhu. Preto ocenujem koncepciu nasadenia nových elektrických jednotiek na trate slovenských železníc a vítam, že sa snažíte dobehnút, co zameškali predchádzajúce manažmenty. Otvorené zostávajú otázky týkajúce sa zdrojov financovania, ktoré však nie sú predmetom dnešného rokovania. Podstatné je, že vieme, co chceme, a verím, že v krátkom case budeme detailne vediet, ako to dosiahnut.

Vlakové spojenie do Chorvátska
Práca , 24.5.2002 - V piatok 21. júna 2002 zacne premávat priame rýchlikové spojenie na trase Bratislava - Split. Vo vlaku s pravidelným piatkovým odchodom zo stanice Bratislava - Petržalka bude radený autovozen na prepravu osobných automobilov. Železnicná spolocnost, a. s., ponúka vlak Bratislava - Split za komercne zaujímavé ceny. Spiatocný lístok pre dospelého stojí 1 290 Sk. Deti do štyroch rokov cestujú zdarma, do 12 rokov za zlavnené cestovné. Cestovat môžete aj v ležadlovom kupé, cena za dospelého je 1 790 Sk, za dieta 1 290 Sk. Cestujúci v ležadlových voznoch si môžu ráno objednat na svoje miesto obcerstvenie. Cenovo prístupná je preprava osobných automobilov. Prevoz auta stojí pri spiatocnom lístku 5 990 Sk. V cene je cestovné pre celú posádku (maximálne 6 osôb) v ležadlovom kupé. Clenovia posádky si priplatia iba rezervacný poplatok 100 Sk. Vlak vychádza zo stanice Bratislava - Petržalka o 16.37 h s príchodom do chorvátskeho Splitu v sobotu o 9.10 h. Odchod zo Splitu je v ten istý den o 16.14, príchod do Bratislavy v nedelu ráno o 8.15 h. V cene lístku je zahrnutý prestup na vlak Knin - Zadar. Cestujúci tak môžu vystúpit už v Knine a dostat sa k moru v oblasti Zadaru. Pocas jazdy na chorvátskom území zastavuje vlak okrem Splitu v mestách Záhreb a Knin. Kedže cestovné je do celého Chorvátska jednotné, o skutocnom cieli cesty sa môžete rozhodnút aj vo vlaku. Vo vlaku budú k dispozícii turistické informácie. Konecná stanica v Chorvátsku nemusí byt zhodná so stanicou, v ktorej na vlak pri spiatocnej ceste nastúpite. Osobný automobil je možné vyložit a naložit len v konecnej stanici Split. Vlak Bratislava - Split má kapacitu 540 miest. Vo vlaku je radených 6 voznov 2. triedy, 4 ležadlové vozne a jeden autovozen. Autovozen s kapacitou 10 miest prenajala Železnicnej spolocnosti, a. s., nemecká firma ATG Logistig. Vozen je prenajatý na celé obdobie letnej turistickej sezóny. Pre pohodlie cestujúcich sa bude v 6-miestnych ležadlových oddieloch predávat len pät miest, jedno zostane volné. Pri projektovaní autovlaku vychádzala Železnicná spolocnost, a. s., zo štatistických sledovaní poctu turistov smerujúcich do Chorvátska. Pocas letnej sezóny vycestuje zo Slovenska k Jadranskému moru 200-tis. turistov, z toho 130- tis. cestuje k moru individuálne. Práve túto skupinu cestujúcich chce Železnicná spolocnost, a. s., novým vlakovým spojením oslovit. Dalšie informácie o vlaku Bratislava - Split a kompletný cestovný poriadok sú k dispozícii vo všetkých informacných kanceláriach na železnicných staniciach. Cestovné lístky si môžete zakúpit v železnicných staniciach vybavených elektronickou pokladnicou. Nové spojenie s významnou európskou turistickou destináciou rieši problém dopravy rýchlo, pohodlne a za zaujímavé ceny.

Všetci chcú íst do Anglicka
Sme 24. 5. 2002, ZUZANA OCENÁŠOVÁ - V malom železnicnom depe na francúzskej strane Lamanšského prielivu je po veceroch rušno. Stovky mladých mužov z blízkeho uteceneckého tábora Sangatte pravidelne preliezajú plot okolo vlakových súprav, aby mohli vniknút do voznov.
Pochytaných utecencov policajti odvádzajú na zberné miesto pri kolajniciach. O den neskôr to skúsia znovu, píše BBC.
„Musíme jazdit extrémne opatrne, aby sme mohli kedykolvek zabrzdit,“ stažuje sa vodic vlaku Eurostar . Práce mu ubudlo – namiesto 18 plánovaných liniek popod La Manche jazdí len 5.
Nepomohol ani desiatky kilometrov dlhý plot, desiatky strážcov vybavených v noci infracervenými kamerami, ktorí nespúštajú vchod do Eurotunnelu ani na minútu z ocí. Zúfalstvo, ktoré ženie utecencov na druhú stranu kanála, je silnejšie. Ked do Eurotunnelu prenikne naraz celá skupina, niekolkým sa zvycajne podarí prejst.
„Ludia sa za každú cenu snažia dostat do Británie a stále sem budú prichádzat, aj ked to tu zavrú,“ hovorí pre agentúru Reuters 33-rocný Muhammad Azád z Iraku. „Takí, ako ja, budú spat na železnicnej stanici, v parkoch, hocikde,“ dodáva.
Problémy sú aj vnútri tábora. Minulý týžden musela francúzska polícia zasiahnut slzným plynom, ked sa po futbalovom zápase pobili miestni Kurdi a Afganci. „Bojím sa, že ma tam zabijú skôr než sa dostanem von,“ hovorí 15-rocný Ahmad Alí, ktorý pricestoval do Francúzska ukrytý na korbe nákladného auta z Iraku. „V Iraku to bolo zlé a ja by som chcel žit v Európe. Nezáleží mi na krajine, ale vybral som si Anglicko, lebo tam sa dá lahšie získat pas a práca.“
O Británii sa dlho hovorilo, že má „mäkké“ imigracné zákony. „Dnes sa všetky európske krajiny uzatvárajú, všetky chcú pôsobit nedostupne, aby odradili utecencov a Anglicko sa snaží dohnat, co zmeškalo a vybudovat si represívnejší imidž,“ hovorí Jean Pierre Alaux z organizácie na podporu imigrantov.
Azylová procedúra tam trvá niekolko rokov. Aj v prípade zamietnutia sudcovia len zriedkakedy nariadia deportáciu. Práca nacierno prekvitá, potvrdenia a dokumenty sú ovela menej dôležité ako v byrokratickom Francúzsku.

Na železniciach je boj o zákazku
Železnice dávajú prednost švajciarskej firme, podla ministerstva lepšie vlaky ponúkli Francúzi
Sme 25. 5. 2002, RICHARD FILIPKO - Tvrdý boj zvádzajú dve velké spolocnosti o niekolkomiliardovú zákazku na dodávku lahkých motorových vlakov pre regionálne slovenské trate. Švajciarsky prezident nedávno intervenoval u slovenského prezidenta Rudolfa Schustera za švajciarsku spolocnost Stadler, ktorá je v konzorciu so slovenskou firmou ŽOS Vrútky . Proti nej stojí francúzsky Alstom v konzorciu so slovenskou ŽOS Zvolen .
Vyzerá to tak, že prvú skupinu favorizujú železnice, druhú ministerstvo dopravy. Ponuky oboch spolocností sú porovnatelné, výberová komisia železníc, ktorej predsedom je brat premiéra Miroslav Dzurinda, sa už jednohlasne priklonila k švajciarskemu Stadleru.
Z prostredia ministerstva dopravy sme však získali porovnávacie tabulky, podla ktorých Stadler ponúka 35 kusov vlakov za 4,406 miliardy korún, Alstom len za 3,584 miliardy. Stadler má o nieco nižšie prevádzkové náklady, ale kým jedna jeho súprava odvezie 102 ludí, výkonnejší dvojmotorový Alstom 130.
Výhoda na strane Alstomu je podla ministerských tabuliek takmer vo všetkom, a podla nich je Alstom aj napriek vyšším prevádzkovým nákladom výhodnejší.
Železnice majú iný názor. Ich riaditel Andrej Egyed ešte v januári vyhlásil vítaza, chcel podpísat zmluvu so Stadlerom, ale minister dopravy Jozef Macejko mu poslal dva listy, v ktorých ho zaviazal neprijímat žiadne rozhodnutie.
Švajciarsky prezident Kaspar Villiger zasa poslal list nášmu prezidentovi, v ktorom sa stažoval na „negatívne vplyvy“ pri obchodovaní na Slovensku.
Dôvody, pre ktoré sa železniciari priklánajú k vlakom s vyššou nákupnou cenou, sú zatial utajené. „Kedže rokovacie konanie nebolo ukoncené, podla zákona o verejnom obstarávaní nemožno informovat o priebehu sútaže. Prednosti a nedostatky jedného alebo druhého riešenia však môže posúdit len odborný tím na kolajové vozidlá. Jeho odporúcanie, prípadne iné stanoviská, posúdi predstavenstvo Železnicnej spolocnosti, ktoré je oprávnené k tomu prijat závery,“ odpovedal na požiadavku o vysvetlenie hovorca Železnicnej spolocnosti Miloš Cikovský.
Poslanec Vítazoslav Moric, ktorý má blízko k ŽOS Vrútky (firma je v konzorciu so švajciarskym Stadlerom), povedal, že vo výberovej komisii sú odborníci, ktorí sa urcite snažili zohladnit všetko.
Výhodou Stadleru by mohlo byt, že švajciarske banky ponúkajú na nákup výhodný úver. Alstom zasa okrem výrazne nižšej obstarávacej ceny zarucil ofsetové programy, co znamená, že zabezpecí odbyt vybraným slovenským firmám do výšky jeden a pol miliardy korún.

Mozambik zažil v sobotu vlakový masaker
Sme 27.5.2002 - Prinajmenej 205 ludí zomrelo a stovky dalších utrpeli zranenia pri havárii vlaku, ku ktorej došlo v sobotu na juhu Mozambiku. Prezident krajiny Joachim Chissano oznacil haváriu za národnú tragédiu a vyhlásil trojdnový štátny smútok.
Nehoda sa stala v ranajších hodinách v horskej provincii Maputo nedaleko mesta Tenga, asi 40 kilometrov od hlavného mesta na hlavnej železnicnej trati medzi Mozambikom a Juhoafrickou republikou. Podla pôvodnej správy miestneho rozhlasu haváriu spôsobilo zlyhanie brzd.
Túto informáciu však neskôr minister dopravy Tomas Salomao poprel. Za prícinu oznacil ludské zlyhanie po tom, ako boli osobné vagóny oddelené od nákladného zvyšku vlaku, aby sa tak lahšie prekonalo prudké stúpanie. To však nepomohlo a pri nasledujúcom páde boli vagóny s pasažiermi úplne znicené.
Záchranári opísali miesto neštastia ako krvavý masaker. „Ked sme sa tam konecne dostali, cestujúci zomierali v našich náruciach, pretože sme ich odtial nemohli dostatocne rýchlo dostat,“ potvrdil jeden z policajtov. Zranených previezli do nemocnice v Mapute a do dalších zdravotníckych zariadení.
K podobnému, ale rozsahom menšiemu neštastiu došlo v Mozambiku v roku 1991.

Potácajúci sa Považskobystrican spadol pod stojaci vlak a smrtelne sa zranil
TASR27.5.2002 - Pod stojací vlak na nástupišti železnicnej stanice v Žiline spadol v nedelu popoludní 37-rocný muž z Považskej Bystrice. Zostal tam nehybne ležat a privolaný lekár už len konštatoval smrt. Na temene hlavy mal mrtvy tržnú ranu. Presnú prícinu úmrtia stanoví až pitva. Prípad oznámil na tamojšie oddelenie Železnicnej polície (ŽP) vlakvedúci. Zároven uviedol, že poškodený krácal po nástupišti sám, viditelne pod vplyvom alkoholu a do kolajiska spadol bez cudzieho zavinenia. Prípad dalej vyšetruje Oddelenie ŽP Žilina.
Pri popíjaní alkoholických nápojov na železnicnej stanici v Cadci ešte v piatok napoludnie skonal 69-rocný miestny muž. Podla informácií ŽP mu napoludnie prišlo nevolno a upadol do bezvedomia. Privolaný lekár konštatoval smrt následkom zlyhania srdca bez cudzieho zavinenia. Pohrebná služba previezla telo nebohého na patológiu NsP v Cadci na zdravotno-bezpecnostnú pitvu.
Osobný vlak v úseku trate železnicná zastávka Babiná - Krupina v nedelu popoludní zrazil a usmrtil kravu. Rušnovodic ju spozoroval vo vzdialenosti asi 100 až 150 metrov, vlak hamoval rýchlobrzdou, ale zrážke pre krátku vzdialenost nezabránil. ŽP následne zistila, že 25-rocný majitel z Krupiny - Vlcka pásol 4 kravy v blízkosti trate, pricom jedna sa odtrhla a ušla priamo pod kolesá vlaku. K zraneniu osôb v prudko brzdiacom vlaku nedošlo. Majitelovi uhynutím kravy vznikla škoda za 20-tisíc korún. Pri zrážke došlo k poškodeniu prednej masky rušna, zmetáka, pieskovaca, pieskovacej hadice a schodíkov.

Britský minister dopravy a spojenec premiéra rezignoval
Sme 29.5.2002 - Britský minister dopravy, miestnej správy a regiónov Stephen Byers vcera rezignoval. Byers bol pod prudkým politickým tlakom dlhé mesiace - od minulorocnej jesene, ked uviedol do nútenej správy privatizovanú železnicnú spolocnost Railtrack. Verejná doprava je jednou z politických priorít vlády premiéra Tonyho Blaira, ktorého bol Byers blízkym spojencom. Blair Byersa do poslednej chvíle kategoricky podporoval a nikdy nenaznacil, že uvažuje o jeho uvolnení. Vcera z Ríma odkázal, že Byers bol tercom prudkej kritiky, z ktorej „väcšina“ nebola fér. Premiérov úrad zatial neoznámil, kým Byersa nahradí. Hoci o jeho odchode sa špekuluje už dlhé týždne, zatial v kuloároch nepadlo vierohodné meno. Byers oznámil svoju rezignáciu v premiérovom sídle a odmietol odpovedat na otázky novinárov. Zdôraznil, že na rozdiel od tvrdenia kritikov nikdy v parlamente neklamal, a že trvá na svojich politických rozhodnutiach. Povedal, že opúšta vládu preto, že jeho pokracujúca prítomnost zacala vláde politicky škodit. Zároven pripustil, že urobil aj niektoré chyby.

Konzorcium, úverujúce Železnicnú spolocnost, sa rozšíri o SLSP a UniBanku
TASR29.5.2002 - Konzorcium akciových spolocností Tatra banka, Citibank a VÚB, ktoré hodlá poskytnút pôžicku Železnicnej spolocnosti ( ŽS ), a. s., Bratislava, sa rozšírilo o Slovenskú sporitelnu a UniBanku. Objem úverovaných prostriedkov ostáva nezmenený na úrovni 3 miliardy Sk.
V tomto zmysle dnes vláda SR schválila zmenu svojho uznesenia z 25. apríla tohto roka, v ktorom odsúhlasila poskytnutie štátnej záruky na predmetný úver v jeho celej výške ako aj na 100 % objemu úrokov, z neho plynúcich. Prostredníctvom pôžicky prefinancuje ŽS cast strát, ktoré jej v tomto roku vzniknú z výkonov, poskytovaných vo verejnom záujme.
Vláda uložila ministrovi financií, respektíve jeho štátnym tajomníkom, prevziat štátnu záruku a podpísat s konzorciom rucitelskú zmluvu za úver. Šéfa rezortu dopravy poverila uzavretím zmluvy o podmienkach rucenia medzi ministerstvom dopravy a ŽS . Termínom všetkých úloh je koniec júna 2002.
Ako pre TASR uviedol hovorca ŽS Miloš Cikovský, podmienky úveru ostali nezmenené. Pôjde o pôžicku so splatnostou pät rokov od uzatvorenia zmluvy, s trojrocným odkladom splácania istiny. Úroková sadzba sa vypocíta ako trojmesacný BRIBOR (momentálne 8,40 %) + 0,42 % p. a.

Ceské dráhy prepravili menej cestujúcich, ale tržby zvýšili o 15 %
TASR29.5.2002 - Od januára do apríla prepravili Ceské dráhy ( ČD ) vo vnútroštátnej prevádzke 63,3 milióna cestujúcich, co je medzirocne o 3 % menej. Tržby železníc napriek tomu vzrástli o 15 % na 191,4 milióna Kc, povedal hovorca Petr Štáhlavský. Vyššie tržby podniku prinieslo aj januárové zdraženie služieb, kedy železnice zvýšili ceny pre náhodne cestujúcich až o 60 %. Následne zdražili cestovné aj pre majitelov preukazov na zlavu, a to zhruba o 7 %.

AUTOVLAK PRAHA - POPRAD TATRY A SPÄŤ každý deň
Železničná spoločnosť, a. s. Bratislava, 14. mája 2002  - Od 16. júna 2002 bude autovlak na trase Praha hl.n. - Poprad Tatry a späť premávať denne. Železničná spoločnosť, a.s. takto vychádza v ústrety rastúcim požiadavkám motoristov.
 Odchod autovlaku z Prahy je o 21.37 h a opačným smerom z Popradu - Tatier o 21.45 h. Colné vybavenie a nakládka automobilov je v Prahe od 18.45 do 20.45 h, v Poprade od 20.00 do 21.30 h.
 Jednosmerné cestovné v silnej prevádzke stojí 1 240.- Sk (v piatok z Prahy a v nedeľu z Popradu) a 1 178.- Sk v slabej prevádzke (ostatné dni). V cene je zahrnuté cestovné za prepravu motorového vozidla a za vodiča, pričom cestujúci si môže vybrať prepravu v ležadlovom alebo lôžkovom vozni. 
Predaj cestovných lístkov a rezervácií na autovlak je v železničných staniciach vybavených elektronickou pokladnicou. Akékoľvek ďalšie informácie sú dostupné vo všetkých informačných kanceláriách Železničnej spoločnosti, a.s.

Nové priame vlakové spojenie do Chorvátska
Železničná spoločnosť, a. s. BRATISLAVA (16.5.2002) - V piatok 21. júna 2002 začne premávať priame rýchlikové spojenie na trase Bratislava - Split. Vo vlaku s pravidelným piatkovým odchodom zo stanice Bratislava Petržalka bude radený autovozeň na prepravu osobných automobilov. 
 Železničná spoločnosť, a.s. ponúka vlak Bratislava - Split za komerčne zaujímavé ceny. Spiatočný lístok pre dospelého stojí 1 290.-Sk. Deti do štyroch rokov cestujú zdarma, do 12 rokov za zľavnené cestovné. Cestovať môžete aj v ležadlom kupé, cena za dospelého je 1 790.-Sk, za dieťa 1 290.-Sk. Cestujúci v ležadlových vozňoch si môžu ráno objednať na svoje miesto občerstvenie.
 Cenovo prístupná je preprava osobných automobilov. Prevoz auta stojí pri spiatočnom lístku 5 990.- Sk. V cene je cestovné pre celú posádku (maximálne 6 osôb) v ležadlovom kupé. Členovia posádky si priplatia iba rezervačný poplatok 100.- Sk 
 Vlak vychádza zo stanice Bratislava Petržalka o 16:37 h s príchodom do Chorvátskeho Splitu v sobotu o 9:10 h. Odchod zo Splitu je v ten istý deň o16:14 h, príchod do Bratislavy v nedeľu ráno o 8:15 h. 
 V cene lístku je zhrnutý aj prestup na vlak Knin - Zadar. Cestujúci tak môžu vystúpiť už v Knine a dostať sa k moru v oblasti Zadaru. 
 Počas jazdy na Chorvátskom území zastavuje vlak okrem Splitu v mestách Zagreb a Knin. Keďže cestovné je do celého Chorvátska jednotné, o skutočnom cieli cesty sa môžete rozhodnúť aj vo vlaku. Vo vlaku budú k dispozícii turistické informácie. Konečná stanica v Chorvátsku nemusí byť zhodná so stanicou, v ktorej na vlak pri spiatočnej ceste nastúpite. Osobný automobil je možné vyložiť a naložiť len v konečnej stanici Split.
 Vlak Bratislava - Split má kapacitu 540 miest. Vo vlaku je radených 6 vozňov 2 triedy, 4 ležadlové vozne a jeden autovozeň. Autovozeň s kapacitou 10 miest prenajala Železničnej spoločnosti, a.s. nemecká firma ATG Logistig. Vozeň je prenajatý na celé obdobie letnej turistickej sezóny. 
Pre pohodlie cestujúcich sa bude v 6-miestnych ležadlových oddieloch predávať len päť miest, jedno zostane voľné. 
 Pri projektovaní autovlaku vychádzala Železničná spoločnosť, a.s. zo štatistických sledovaní počtu turistov smerujúcich do Chorvátska. Počas letnej sezóny vycestuje zo Slovenska k Jadranskému moru 200 tis. turistov, z toho 130 tis. cestuje k moru individuálne. Práve túto skupinu cestujúcich chce Železničná spoločnosť, a.s. novým vlakovým spojením osloviť.
 Ďalšie informácie o vlaku Bratislava - Split a kompletný cestovný poriadok sú k dispozícii vo všetkých informačných kanceláriách na železničných staniciach. Cestovné lístky si môžete zakúpiť v železničných staniciach vybavených elektronickou pokladnicou. Nové spojenie s významnou Európskou turistickou destináciou rieši problém dopravy rýchlo, pohodlne a za zaujímavé ceny.

Prehľad cien cestovných lístkov Bratislava - Split

 

Cena

 

dospelý sedadlo

dieťa sedadlo

dospelý ležadlo

dieťa ležadlo

auto s posádkou

Spiatočné cestovné

1 290.-

990.-

1 790.-

1 290.-

5 990.-

100.-/člen posádky

Jednosmerné cestovné

890.-

590.-

1 290.-

890.-

3 990.-

100.-/člen posádky

 

    Cestovný poriadok

Smer Bratislava - Split,

Piatok, 21.6.2002 - 6.9.2002

Smer Split - Bratislava,

Sobota, 22.6.2002 - 7.9.2002

Stanica

Príchod

Odchod

Stanica

Príchod

Odchod

Bratislava Petržalka

 

16:37

Split

8:15

 

Zagreb

22:485

23:20

Knin

1:20

1:30

Ogulin

0:47

0:59

Ogulin

23:49

23:57

Knin

6:34

6:46

Zagreb

18:28

18:28

Split

9:10

 

Bratislava Petržalka

 

16:14

Vlakom na dovolenku do Chorvátska
 Železničná spoločnosť, a. s. BRATISLAVA , 27.5.2002 - V piatok 21. júna 2002 začne premávať priame rýchlikové spojenie na trase Bratislava - Split. Vo vlaku s pravidelným piatkovým odchodom bude radený autovozeň na prepravu osobných automobilov. 
 Železničná spoločnosť, a.s. ponúka vlak Bratislava - Split za komerčne zaujímavé ceny. Spiatočný lístok pre dospelého stojí 1 290 Sk, jednosmerný len 890 Sk. Deti do štyroch rokov, pre ktoré nebude nárokované miesto, cestujú zdarma, do 12 rokov za zľavnené cestovné 990 Sk. Cestovať môžete aj v ležadlom kupé, cena za dospelého je 1 790 Sk, za dieťa 1 290 Sk. 
 Cenovo prístupná je preprava osobných automobilov. Prevoz auta stojí pri spiatočnom lístku 5 990.- Sk. V cene je cestovné pre vodiča a ostatných členov posádky (spolu max. 6 osôb) v ležadlovom kupé. Členovia posádky si priplatia len rezervačný poplatok 100 Sk. Ďalší spolucestujúci si hradia plné cestovné.
 Vlak vychádza zo stanice Bratislava hl. st. o 15.10 h s príchodom do Chorvátskeho Splitu v sobotu o 9.10 h. Odchod zo Splitu je v sobotu o16:14 h, príchod do stanice Bratislava-Petržalka v nedeľu o 8.25, do stanice Bratislava hl. st. o 9.07 h. 
 Pre pohodlie cestujúcich sa bude v 6-miestnych ležadlových oddieloch predávať len päť miest. V 8-miestnych oddieloch na sedenie bude obsadzovaných len šesť miest.
 Vo vlaku je možná preprava bicyklov. Keďže priestor na prepravu bicyklov je obmedzený, požiadavku na prepravu bicyklov je potrebné oznámiť pri predaji cestovného lístka. Cena za prepravu bicykla je 200 Sk, jednosmerná preprava 150 Sk. 
Nástup a výstup cestujúcich je možný v staniciach Bratislava hlavná st., Bratislava Nové Mesto, Bratislava Petržalka, Zagreb, Knin a Split. Cestujúci budú kontrolovaní vlakovou čatou Železničnej spoločnosti a.s. Cestujúci sa preukáže cestovným lístkom a rezerváciou miesta. Počas cesty je možné zakúpiť si občerstvenie za slovenské koruny v ležadlových vozňoch.
 Na Chorvátskom území zastavuje vlak okrem Splitu v mestách Zagreb a Knin. Keďže cestovné je do celého Chorvátska jednotné, o skutočnom cieli cesty sa môžete rozhodnúť aj vo vlaku. Vo vlaku budú k dispozícii turistické informácie. Konečná stanica v Chorvátsku nemusí byť zhodná so stanicou, v ktorej na vlak pri spiatočnej ceste nastúpite. Osobný automobil je možné vyložiť a naložiť len v konečnej stanici Split.
 Cestujúci do Zadaru môžu zo stanice Knin využiť vnútroštátne spoje chorvátskych železníc. Cestovný lístok pre turistický vlak Bratislava – Split bude vo vlakoch chorvátskych železníc na úseku Knin – Zadar uznaný, takže cestujúci do Zadaru si k lístku pre turistický vlak nemusia nič doplatiť.
 Vlak Bratislava - Split má kapacitu 540 miest. Vo vlaku je radených 6 vozňov 2 triedy, 4 ležadlové vozne a jeden autovozeň s kapacitou 10 automobilov. Čas nakládky automobilov je stanovený nasledovne:
Bratislava Petržalka od 14:15 do 15:45
Split od 14:44 do 15:44 
Nakládka a vykládka je zabezpečená tak, že automobil bude vždy nakladaný a vykladaný na autovozeň smerom dopredu.
 Pri projektovaní autovlaku vychádzala Železničná spoločnosť, a.s. z štatistických sledovaní počtu turistov smerujúcich do Chorvátska. Počas letnej sezóny vycestuje zo Slovenska k Jadranskému moru 200 tis. turistov, z toho 130 tis. cestuje k moru individuálne. Práve túto skupinu cestujúcich chce Železničná spoločnosť, a.s. novým vlakovým spojením osloviť.
 Ďalšie informácie o vlaku Bratislava - Split a kompletný cestovný poriadok sú k dispozícii vo všetkých Informačných kanceláriách na Železničných staniciach alebo na internetovej stránke Železničnej spoločnosti, a.s. www.slovakrail.sk. Začiatok predaja cestovných dokladov je stanovený na 4. jún 2002. Cestovné lístky si môžete zakúpiť vo všetkých Železničných staniciach, vybavených elektronickou pokladnicou.

 

Globálne ceny (platia pre cestu do Zagrebu, Splitu a Zadaru)

 

 

jednosmerný

spiatočný

2. trieda

dospelý

890,-  Sk

1290,- Sk

 

dieťa   ( 4-12 r.)

590,-  Sk

990,- Sk

2.trieda ležadlo

dospelý

1290,-  Sk

1790,- Sk

 

dieťa (4-12r.)

890.-  Sk

1290,- Sk

Preprava automobilu

vodič + auto

3990,-  Sk

5990,- Sk

s posádkou

spolucestujúci

100,- Sk

100,- Sk

Preprava bicykla

za kus

150,- Sk

200,- Sk

Preprava psa

pes prepravovaný mimo schránky

236,- Sk

286,- Sk

 

Uvedené ceny zahŕňajú cestovné a rezerváciu miesta. Ceny sú konečné a nie je nutné platiť žiadne ďalšie nezverejnené poplatky.

Cestovný poriadok

 

Vlak R 13 211

 

príchod

odchod

 

Poznámky

Služby vo vlaku: 2.RLAXB

Premáva od 21.6. 2002 do 7.9. 2002 každý piatok

 

 

Značky v hlavičke vlaku

Bratislava hl.st.

 

 

15.10

 

2.

Vozne 2. triedy

Bratislava Nové Mesto

 

15.18

15.28

 

R

Povinne miestenkový vlak

Bratislava-Petržalka

A

15.41

16.16

 

L

Ležadlové vozne

Rajka

C

16.38

17.08

 

A

Vozeň na prepravu automobilov

Szombathely

 

19.02

19.07

 

X

Predaj občerstvenia vo vlaku

Gyékényes

C

21.12

21.35

 

B

Preprava bicyklov dovolená

Koprivnica

C

21.46

21.50

 

 

 

Zagreb GK

 

22.48

23.20

 

 

 

Ogulin

 

0.47

0.59

 

 

 

Knin

Zad

6.34

6.46

 

 

 

Split

A Bus Loď

9.10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vlak R 13 210

 

príchod

odchod

 

 

 

Služby vo vlaku: 2.RLAXB

Premáva od 22.6. 2002 do 8.9. 2002 každú sobotu

 

 

Značky pri železničných staniciach

Split

A Bus Loď

 

16:14

 

C

Colná a pasová kontrola

Knin

Zad

18:28

18:28

 

A

Možnosť vykládky a nakládky

Ogulin

 

23:49

23:57

 

 

osobného automobilu

Zagreb GK

 

1:20

1:30

 

Bus

Autobusová stanica

Koprivnica

C

2:28

2:30

 

 

s pravidelnou autobus. dopravou

Gyékényes

C

2:41

3:00

 

Loď

Prístav s pravidelnou lodnou

Szombathely

 

4:48

4:50

 

 

dopravou

Rajka

C

7:45

8:05

 

Zad

Prestup na vlak do Zadaru

Bratislava Petržalka

A

8:25

8:45

 

 

 

Bratislava Nové Mesto

 

8:57

8:59

 

 

 

Bratislava hl. stanica

 

9:07

 

 

 

 

Zmena vo výdaji lístkov do Rakúska
Železničná spoločnosť, a. s. Bratislava, 14.5.2002. - Železničná spoločnosť, a.s. zmenila od 1. mája 2002 podmienky predaja všetkých typov cestovných lístkov pre malý pohraničný styk do Rakúska a osobitnú ponuku na trase Bratislava - Viedeň. Podľa nových podmienok je pri zakúpení týchto lístkov potrebné uviesť meno, priezvisko a číslo pasu cestujúceho. Namiesto dieťaťa bez vlastného cestovného pasu sa preukáže svojim pasom rodič, ktorý s dieťaťom cestuje.
 Kým jednosmerné cestovné z Bratislavy do Viedne stojí asi 500 Sk, zľavnený spiatočný cestovný lístok podľa osobitnej ponuky stojí len asi 300 Sk, pričom ceny sa mierne pohybujú podľa kurzu SKK/EUR.

Konzorcium, úverujúce Železničnú spoločnosť, sa rozšíri o SLSP a UniBanku 
TASR29.5.2002  - Konzorcium akciových spoločností Tatra banka, Citibank a VÚB, ktoré hodlá poskytnúť pôžičku Železničnej spoločnosti ( ŽS ), a. s., Bratislava, sa rozšírilo o Slovenskú sporiteľňu a UniBanku. Objem úverovaných prostriedkov ostáva nezmenený na úrovni 3 miliardy Sk. 
V tomto zmysle dnes vláda SR schválila zmenu svojho uznesenia z 25. apríla tohto roka, v ktorom odsúhlasila poskytnutie štátnej záruky na predmetný úver v jeho celej výške ako aj na 100 % objemu úrokov, z neho plynúcich. Prostredníctvom pôžičky prefinancuje Železničná spoločnosť časť strát, ktoré jej v tomto roku vzniknú z výkonov, poskytovaných vo verejnom záujme. 
Vláda uložila ministrovi financií, respektíve jeho štátnym tajomníkom, prevziať štátnu záruku a podpísať s konzorciom ručiteľskú zmluvu za úver. Šéfa rezortu dopravy poverila uzavretím zmluvy o podmienkach ručenia medzi ministerstvom dopravy a ŽS . Termínom všetkých úloh je koniec júna 2002. 
Ako pre TASR uviedol hovorca ŽS Miloš Čikovský, podmienky úveru ostali nezmenené. Pôjde o pôžičku so splatnosťou päť rokov od uzatvorenia zmluvy, s trojročným odkladom splácania istiny. Úroková sadzba sa vypočíta ako trojmesačný BRIBOR (momentálne 8,40 %) + 0,42 % p. a.


Strana vytvorená: 03-VI-2002  
Späť na " Železničné správy z tlače "