Predaj cestovných poriadkov ŽSR na obdobie 2001/2

Pravdepodobne 26.5.2001 začal predaj cestovných poriadkov ŽSR na obdobie platnosti GVD 2001/2 (10. VI. 2001 - 14. XII. 2002) v objekte "nového" vestibulu bratislavskej hlavnej stanice (prac. dni: 6. - 19. hod., So, Ne: cca 10. - 19. hod.).
Cenník:

Celoštátny cestovný poriadok - CD ROM
(v predaji cca od 31. V. 2001)
250 Sk
Celoštátny cestovný poriadok - diskety
(v predaji cca od 31. V. 2001)
150 Sk
Celoštátny knižný cestovný poriadok 60 Sk
Knižný cestovný poriadok - západ 25 Sk
Knižný cestovný poriadok - stred 25 Sk
Knižný cestovný poriadok - východ 25 Sk
Knižný cestovný poriadok - Tatry 15 Sk

Celoštátny knižný cestovný poriadok:

  • trate 170 - 175 a 200 - 202 boli prečíslované:

  • 170 Zvolen os. st. - Ban. Bystrica - Diviaky - Vrútky
    171 Zvolen os. st. - Hronská Dúbrava - Diviaky
    172 Ban. Bystrica - Červená Skala
    173 Červená Skala - Margecany
    174 Brezno - Tisovec - Jesenské
    175 Poltár - Rim. Sobota (naďalej bez žel. dopravy)
    200 Skalnaté Pleso - Lomnický štít
    201 Skalnaté Pleso - Lomnické sedlo (nová)
    202 Tatranská Lomnica - Skalnaté Pleso
  • zmena počas tlače je len jedna (str.205): na strane C 25 je dodatočne doplnené zastavovanie vlaku 3022 (Leopoldov - Bratislava hl. st.) v žst. Svätý Jur.

  • vydanie zmien je predpokladané k dňom: 29. VII., 30. IX. 2001, 27. I., 16. VI. 2002.

  • Addams

    Nebezpečné vlaky?
    Pondelok 21. Máj 2001
    TASRHospodárske noviny Praha - Neznámi atentátnici sa vyhrážajú sabotážami Českým dráham (ČD). V liste pre generálneho riaditeľa ČD uviedli zoznam 12 tratí, na ktorých má na budúci týždeň dôjsť k tragickým udalostiam, napísal český denník Právo. ČD hrozbu neberú na ľahkú váhu a podľa hovorcu Petra Šťáhlavského kontaktovali políciu a prijali aj vlastné opatrenia na zaistenie bezpečnosti prevádzky na železnici. Podľa policajných zdrojov je odosielateľom hrozby málo známa anarchistická organizácia, ktorej meno polícia nezverejnila. Na základe informácií Práva polícia vydala pokyny, ktorými sa zvyšuje dohľad poriadkových síl na vybratých úsekoch tratí. Na zozname ohrozených tratí sú údajne napríklad úseky Ostrava – Bohumín či Řevnice – Karlštejn.

    Egyedov hazard
    Jeden z konateľov spoločnosti IHAK-R je známa firma
    PONDELOK 21. máj 2001
    PravdaBRATISLAVA MAROŠ SÝKORA - O zotrvaní či odvolaní Andreja Egyeda z funkcie generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) sa rozhodne až tento týždeň. Správna rada železníc, ktorá mala návrh na Egyedovo odvolanie v piatok prerokovať, odložila svoje zasadnutie. Návrh na odvolanie Egyeda z funkcie od nej očakáva minister dopravy Jozef Macejko pre zmenky za tridsať miliárd korún, ktoré Egyed v mene železníc podpísal. Beneficientom zmeniek bola spoločnosť IHAK-R.
    Napriek Egyedovým uisteniam, že zmenky nemohli byť zneužité a obchod bol seriózny, vďaka pozadiu spomínanej spoločnosti sú namieste pochybnosti o jeho slovách.
    O jednom z jej konateľov, Petrovi Reichovi totiž pred pár rokmi médiá podrobne informovali v súvislosti s dodnes nedoriešenou takzvanou kolkovou aférou, označovanou za jednu z najzáhadnejších káuz v slovenskej histórii. Médiá ho však vtedy ako jedného z obvinených z trestného činu falšovania a pozmeňovania peňazí a cenných papierov označovali iba Peter R. Podľa obžaloby ešte v roku 1993 s ďalšími tromi kumpánmi zorganizoval a uskutočnil výrobu falošných kolkov nominálnej hodnoty 1 000 korún. Podľa obžaloby bol pôvodcom nápadu s kolkami práve Peter R.
    Reich, ktorý popri funkcii riaditeľa ZŠ na Lazaretskej ulici v Bratislave aj podnikal, bol navyše obvinený aj z dvoch podvodov. Podľa obžaloby totiž 12. mája 1993 v pobočke Slovenskej sporiteľne v Senici nad Myjavou pod zámienkou poskytnutia krátkodobého úveru na nákup obuvi a osobných motorových vozidiel mal vylákať päť miliónov korún, ktoré nevrátil. Dodnes to potvrdzuje zápis v databáze Slovenskej konsolidačnej. Dlh spoločnosti Eurocar, ktorej spoločníkom a konateľom bol až do vyhlásenia jej likvidácie Peter Reich, však odvtedy narástol na 14 miliónov korún.
    Podľa informácií Pravdy na Reicha nespomínajú v dobrom ani v SES Tlmače, a.s., ktoré boli s Reichom účastníkmi istej zmenkovej transakcie. V SES nám túto informáciu potvrdili, no odmietli uviesť akékoľvek podrobnosti s tým, že pre nich je to uzavretý prípad a v záujme ochrany dobrého mena spoločnosti odmietajú medializáciu prípadu.

    Celkové zlepšenie výsledkov ŽSR
    UTOROK 22. máj 2001
    PravdaBRATISLAVA MAROŠ SÝKORA - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dosiahli za prvý štvrťrok 2001 zisk 2,395 mld. Sk. Informoval o tom hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Oproti tohtoročnému plánu je výsledok vyšší o 702 mil. Sk a oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 1,531 mld. Sk (41%).
    Celkové náklady ŽSR za prvý štvrťrok 2001 dosiahli 6,201 mld. Sk. V porovnaní s rovnakým obdobím vlani vzrástli o necelé 2 percentá. Priaznivý vývoj železnice zaznamenali najmä pri mzdových nákladoch, ktoré už tradične najviac zaťažujú ŽSR. Aj napriek medziročnému rastu priemernej mzdy o viac ako 6 percent zvýšili sa medziročne iba o 1 percento. V ŽSR medziročne poklesol počet zamestnancov o 2 509 osôb, z toho počas prvých troch mesiacov tohto roku sa znížil počet zamestnancov o 482 osôb namiesto plánovaných 115. Finančné náklady dosiahli 508,655 mil. Sk a medziročne poklesli o 34 percent. Túto skutočnosť ovplyvnilo zníženie úrokových sadzieb, ktoré sa podarilo dosiahnuť najmä reštrukturalizáciou úverov, pokles zúčtovaných kurzových strát i pokles bankových výdavkov.
    Na 1 Sk výnosov ŽSR čerpali náklady vo výške 0,72 Sk, čo je oproti rovnakému obdobiu vlani menej o 0,16 Sk a oproti plánu menej o 0,07 Sk. Produktivita práce z prepočítaných výkonov na zamestnanca sa medziročne zvýšila o 23 percent, pričom prepočítané výkony narástli iba o 17 %. Rast produktivity práce z pridanej hodnoty bol vyšší ako rast priemernej mzdy.
    Celkové výnosy ŽSR za prvý štvrťrok 2001 dosiahli výšku 8,596 mld. Sk, čo je takmer o 5 percent viac v porovnaní s plánom a takmer o 24 percent viac v porovnaní s rovnakým obdobím vlani. Medziročný rast výnosov ovplyvnili vyššie tržby z prepravy, ktoré boli zúčtované v celkovej výške 3,968 mld. Sk, a takmer štvrtinou vyššia úhrada zo štátneho rozpočtu za výkony osobnej dopravy, ktorá bola zúčtovaná v celkovej výške 2 mld. Sk. Na celkovú výšku výnosov okrem tržieb a úhrady zo ŠR priaznivo vplývalo aj rozpustenie rezerv na kurzové straty, vytvorených vlani k zostatkom úverov poskytnutých v cudzej mene. Zúčtovaním opravných položiek k pohľadávkam ŽSR získali ďalších 128 mil. korún.

    Obetiam režimu už nezvýšili peniaze
    UTOROK 22. máj 2001
    PravdaBERLÍN (ČTK) - Obete prenasledované komunistickým režimom v bývalej Nemeckej demokratickej republike pobúrilo rozhodnutie nemeckého parlamentu zvýšiť starobné dôchodky bývalým pracovníkom tajnej polície Stasi a funkcionárom vtedajšieho totalitného štátu.
    Spolkový snem v piatok schválil príslušnú úpravu, ku ktorej ho prinútil verdikt ústavného súdu, bez toho, aby zvýšil penzie obetiam. "Je to facka tým, čo protestovali proti režimu," kritizoval rozhodnutie parlamentu predseda Zväzu prenasledovaných stalinizmom Hans Schwenke.
    Ústavný súd predvlani označil za čiastočne protiústavnú výšku dôchodkov vymeraných začiatkom 90. rokov pre 330 000 východonemeckých zamestnancov štátnych inštitúcií, a to vrátane Stasi a straníckych sekretariátov. S doplatkami tak teraz však môžu rátať aj požiarnici, poštoví úradníci, železničiari, duchovní či profesori v bývalej NDR.
    Združenia prenasledovaných sú roztrpčené, že mnohí predstavitelia bývalého režimu dostanú vyššie dôchodky ako obete. Prenasledovaný podľa nich dostane 1 210 mariek, kým ten, kto pracoval pre Stasi, má nárok na 1 800 mariek. Stranícky tajomník dostane 3 000 mariek. Profesor marxizmu-leninizmu bude na tom podstatne lepšie - získa dôchodok 6 000 mariek.
    Opozičný konzervatívny blok CDU/CSU navrhoval, aby sa spolu s vyrovnaním penzií pre predstaviteľov východonemeckého štátu zvýšili aj výplaty obetiam. Vláda však požiadavky odmietla s tým, že na to nie sú v štátnej pokladnici peniaze. Na zvýšenie dôchodkov a doplatky štát vynaloží približne jednu miliardu mariek. Obete režimu sa však vo svojom zápase o spravodlivosť cítia byť osamotené.

    Zisk ŽSR vzrástol o 41 percent
    Utorok, 22. máj 2001
    SmeTASRBRATISLAVA - Zisk 2,4 miliardy korún dosiahli za prvý štvrťrok tohto roku Železnice SR (ŽSR). V porovnaní s plánom je to viac o 702 miliónov a v medziročnom porovnaní ide až o 41-percentný nárast. ŽSR zrealizovali za sledované obdobie výnosy v objeme 8,6 miliardy korún pri nákladoch 6,2 miliardy korún.
    V kategórii nákladov sa železniciam podarilo dosiahnuť ich zníženie v porovnaní s plánom o takmer päť percent. Priaznivý vývoj bol podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského zaznamenaný najmä u mzdových nákladov, ktoré sa aj napriek medziročnému rastu priemernej mzdy o šesť percent zvýšili v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka iba o jedno percento. Počet zamestnancov medziročne poklesol o 2509.

    Odborári sa u prezidenta sťažovali na premiéra
    TASRBratislava 21.5.2001 - Zástupcovia odborárov z rezortov školstva, zdravotníctva, železníc, Odborového zväzu KOVO a Konfederácie odborových zväzov (KOZ) sa na dnešnom informatívnom stretnutí s prezidentom SR Rudolfom Schusterom posťažovali na ignorovanie ich aktivít a požiadaviek zo strany ministerského predsedu Mikuláša Dzurindu.
    Obracajú sa preto na hlavu štátu so žiadosťou tlmočiť ich požiadavky pri riešení sociálnej situácie.
    "My sme nadstranícka organizácia, ktorá má problém v tomto období vysvetľovať svoje postoje, pretože straníci sú v tejto krajine pri moci a každý iný názor je považovaný za opozičný," vyhlásil prezident KOZ Ivan Saktor.
    Zdôraznil, že odborári budú v opozícii voči "akémukoľvek vládnemu zoskupeniu, ktoré nebude plniť svoje sľuby". Odborári sú ochotní spolupracovať na projektoch pripravovaných na pôde prezidentovho úradu, dodal.
    Prezident Schuster predstaviteľov odborových združení požiadal, aby predložili vlastný návrh riešenia sociálnych problémov. Ako ďalej uviedol, on sám naďalej verí, že ešte existuje spôsob komunikácie s vládou pri riešení sociálnych problémov v kritických rezortoch "nielen pokiaľ ide o platy, ale aj o zamestnávanie".
    Prezident opakovane zdôraznil, že oceňuje, keď sa problémy riešia za rokovacím stolom, nie nátlakovými akciami v uliciach. "Som presvedčený, že predstavitelia odborov poznajúc situáciu sú pripravení aj na kompromisy, ale musia to byť kompromisy vychádzajúce z reality," vyhlásil prezident. "Ak sa neplnia, je tu šanca na ospravedlnenie, je tu šanca na náhradné termíny. Ale nie je dobré, ak sa vyhrotí napätie aj v rámci tripartity a odchádza sa od stolov," dodal.

    Vlak zrazil ženu sediacu pri koľajnici v Rusovciach
    21. mája
    TASRBratislava - Ženu zatiaľ neznámej totožnosti zrazil v nedeľu večer v Rusovciach vlak. Nebohá sedela pri ľavej koľajnici obrátená chrbtom k rušňu.
    Rušňovodič pri preverovaní prípadu uviedol, že vo vzdialenosti asi 50 metrov uvidel neidentifikovateľný predmet. Zrážke nezabránilo ani použitie rýchlobrzdy, pričom sediaca vôbec nereagovala na výstražné zvukové znamenie. Privolaná lekárka konštatovala smrť následkom devastačných poranení hlavy. Mŕtvolu previezli do Ústavu súdneho lekárstva v Bratislave, kde dnes vykonajú pitvu.
    TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

    Podľa nového grafikonu ČD sa rýchlik Slovenská strela zmení na EuroCity
    21. mája
    TASRPraha - Zmeny v medzinárodnej doprave medzi Slovenskom a ČR pripravili s novým cestovným poriadkom České dráhy (ČD). Grafikon ČD, ktorý vstúpi do platnosti 10. júna, napríklad počíta s "povýšením" rýchlika Slovenská strela do kategórie vlakov vyššej kvality EuroCity.
    Zmena, ktorú cestujúci medzi Prahou a Bratislavou pocítia hlavne na príplatku 60 Kč na českom území, urýchli dobu cestovania medzi oboma metropolami na 4 hodiny 30 minút oproti terajším 5 hodinám a 11 minútam. Slovenská strela tiež zmení trasu: rýchlik doteraz jazdil z Prahy cez Kolín a Havlíčkův Brod do Brna, kde sa napojil na tzv. I. koridor. EuroCity Slovenská strela pôjde iba po I. koridore cez Pardubice a Českú Třebovú, pričom nebude stáť v Kolíne.
    Zmenu umožnilo rozhodnutie Českých dráh spojiť Slovenskú strelu na českom území s vlakom EuroCity Antonín Dvořák, ktorý ide z Prahy do Viedne. Spojený vlak EuroCity odchádza zo stanice v Prahe Holešoviciach o 17.58 h a v hraničnej stanici Břeclav sa opäť rozpojí na dve samostatné súpravy. Slovenská strela prichádza o 22.28 h na bratislavskú Hlavnú stanicu.
    Trasu zmení tiež rýchlik BEM z Budapešti do poľského Štetína, ktorý pôvodne jazdil cez Bratislavu, Čadcu a Bohumín. Teraz bude z Bratislavy pokračovať cez Břeclav, Brno a Českú Třebovú, Ústí nad Orlicí a Letohrad do Lichkova, kde opustí územie Českej republiky. Doterajší expres Detvan z Prahy do Zvolena prejde do kategórie InterCity.
    Nový grafikon ČD bude oproti predchádzajúcim rokom platiť až do konca roku 2002. Napriek tomu, že železnice najprv oznámili, že od vstupu nového cestovného poriadku do platnosti zdražie cestovné v osobnej doprave, nakoniec ho ponechali v pôvodnej výške. Generálny riaditeľ ČD Dalibor Zelený ale nevylučuje, že k zdraženiu cestovného dôjde počas budúceho roku.

    ŽSR v prvom štvrťroku so 41-% nárastom zisku na 2,4 miliardy Sk
    21. mája
    TASRBratislava - Zisk 2,395 miliardy Sk dosiahli za prvý štvrťrok tohto roku Železnice SR (ŽSR). V porovnaní s plánom je to viac o 702 miliónov Sk a v medziročnom porovnaní vykazuje príslušný ukazovateľ až 41-% nárast. ŽSR zrealizovali za sledované obdobie výnosy v objeme 8,596 miliardy Sk pri nákladoch 6,201 miliardy Sk.
    V kategórii nákladov sa železniciam podarilo dosiahnuť ich zníženie v porovnaní s plánom o takmer 5 %. Priaznivý vývoj bol podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského zaznamenaný predovšetkým u mzdových nákladov, ktoré sa aj napriek medziročnému rastu priemernej mzdy o 6 % zvýšili v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka iba o 1 %. Počet zamestnancov medziročne poklesol o 2509, pričom v prvých troch mesiacoch roku 2001 bol rozviazaný pracovný pomer so 482 zamestnancami namiesto plánovanými 115.
    Ešte priaznivejší vývoj bol podľa M. Čikovského zaznamenaný pri finančných nákladoch, ktoré medziročne klesli o 31 %. Bolo to spôsobené znížením úrokových sadzieb, ktoré sa podarilo dosiahnuť predovšetkým reštrukturalizáciou úverov, poklesom zúčtovaných kurzových strát i poklesom bankových výdavkov.
    Hodnotu celkových výnosov, ktoré boli v porovnaní s plánom vyššie o takmer 5 %, ovplyvnili predovšetkým rast tržieb z prepravy a o štvrtinu vyššia úhrada zo štátneho rozpočtu za výkony osobnej dopravy vo výške 2 miliardy Sk. Na výnosy priaznivo vplývalo aj rozpustenie rezerv na kurzové straty.
    Pokiaľ ide o prevádzkové výsledky, M. Čikovský skonštatoval, že ŽSR v období január - marec prepravili 12,554 milióna ton tovaru, pričom plánované objemové ukazovatele boli splnené vo všetkých štyroch segmentoch nákladnej dopravy - vnútroštátna preprava, vývoz, dovoz, tranzit. Pokles oproti plánu bol vykázaný v počte prepravených osôb, ktorých pri výkone 671,751 miliónov osobokilometrov bolo 16,176 milióna.
    V sledovanom období preinvestovali železnice 363 miliónov Sk. Investičná dotácia zo štátneho rozpočtu tvorila 26,4 milióna Sk.

    Priority Phare 2001 a finančné memorandá podpísané v decembri 2000 a januári 2001
    Od programu Phare k štrukturálnym fondom Európskej únie V.
    Utorok 22. Máj 2001
    Národný program Phare 2001 Pracovný dokument EK
    Hospodárske noviny Prehľad o prioritách a opatreniach, ktoré možno spolufinancovať v rámci Národného programu Phare na rok 2001
    Opatrenia oprávnené na financovanie z programu Phare na rok 2001
    Politické kritériá
    1 Projekt na podporu používania jazykov menšín v rôznych oblastiach (napr. miestna správa, zdravotníctvo, školstvo) a pre rómsku menšinu (IB+INV)
    Ekonomické kritériá – financovanie z Phare 2001 sa nepredpokladá
    Vnútorný trh
    2 Colnice – v zmysle pripravovaného Colného zákona a jeho uplatňovania zabezpečenie hladkej implementácie relevantnej legislatívy (IB+INV)
    3 Koordinácia štruktúr dozoru nad trhom vrátane organizácií ochrany spotrebiteľa a najmä posilnenie Slov. obchodnej inšpekcie s cieľom zmeniť kontrolu pre-market na post-market (PECA).
    4 Pomoc pri dohľade nad finančnými trhmi, kde vzniká úrad, ktorého kompetencie by sa mali týkať okrem poisťovníctva aj bankovníctva.
    Poľnohospodárstvo – financovanie z Phare 2001 sa nepredpokladá
    Energetika
    5 Pomoc by mohla smerovať do implementácie energetickej účinnosti, podpory orgánov zabezpečujúcich zásoby ropy, posilnenia nezávislého dozorného orgánu (IB).
    Doprava
    6 Podpora harmonizácie v sektore železničnej dopravy, hlavne nezávislosť riadenia pre železničné spoločnosti, tranzitné práva a prístup k infraštruktúre, licencovanie a určenie infraštruktúry (IB).
    Zamestnanosť a sociálne veci
    7 Implementácia reformy sociálneho poistenia (IB).
    Ekonomická a sociálna súdržnosť
    8 Posilnenie MVRR a vytvorenie štruktúr pre ESF v rámci relevantného SR orgánu.
    9 Investičná podpora (podnikateľská infraštruktúra, MSP, ľudské zdroje vrátane odborného školstva a školení (s dôrazom na rómske obyvateľstvo v prioritnom regióne).
    Životné prostredie – financovanie z Phare 2001 sa nepredpokladá
    Spravodlivosť a vnútorné záležitosti
    11 Podpora vytvorenia administratívneho systému súdov vrátane legislatívy o administratívneho postupu (IB+INV).
    Posilnenie administratívnej a sudcovskej kapacity vrátane manažmentu a kontroly fondov EÚ
    12 Podpora Úradu pre verejnú službu.
    13 Sektor súdnictva, orientácia na rady sudcov, sudcovské organizácie a pracovníkov vyšších súdov (IB+INV).
    14 Vytvorenie a posilnenie miesta Ombudsmana pre ľudské práva.
    15 Vytvorenie a realizácia potrebných funkcií verejnej finančnej kontroly, najmä prostredníctvom prípravy vhodného legislatívneho rámca, vypracovania postupov auditu vo vzťahu k predvstupovým fondom EÚ a metód na boj proti nezrovnalostiam. Posilnenie Najvyššieho kontrolného úradu a vytvorenie účinnej koordinácie medzi rôznymi inštitúciami poverenými finančnou kontrolou.
    16 Účasť SR v komunitárnych programoch a agentúrach v roku 2002. Príspevok Phare na spolufinancovanie účasti SR v komunitárnych programoch a agentúrach (okrem 5. Rámcového programu) nesmie prekročiť 10 % z celkovej alokácie Národného programu Phare.

    Finančné memorandá z decembra 2000
    Dňa 21. decembra 2000 boli v Bratislave podpísané finančné memorandá programov predvstupovej pomoci EÚ. Celkovo bolo podpísaných šesť finančných memoránd programu Phare:

  • Finančné memorandum (FM) pre Národný program Phare 2000,
  • FM pre program Odstavenie reaktora V1 – Jaslovské Bohunice na rok 2000,
  • FM pre Program Dodatočnej investičnej podpory pre Slovensko na rok 2000,
  • FM pre Program CBC Phare 2000 Slovenská republika – Maďarsko,
  • FM pre Program CBC Phare 2000 Slovenská republika – Rakúsko,
  • FM pre Program CBC Phare 2000 Slovenská republika – Poľsko.
  • Finančné memorandá pre programy predvstupovej pomoci Európskej únie sú podpisované každoročne. V roku 1998 boli podpísané finančné memorandá predvstupovej pomoci EÚ v celkovom objeme 78,3 MEUR (pozn. red.: MEUR je skratka pre mil. EUR), v roku 1999 v objeme 103,3 MEUR, roku 2000 vo výške 114,2 MEUR. Okrem predvstupového programu Phare boli v rámci programu ISPA Európskou komisiou schválené 4 projekty v objeme 42 miliónov EUR.

    FM pre Národný program Phare 2000 (28 mil. EUR)
    Finančné memorandum pre Národný program Phare 2000 v celkovej výške 28 miliónov EUR obsahuje projekty zamerané na budovanie inštitúcií, harmonizáciu s acquis communautaire a posilnenie sociálnej a ekonomickej súdržnosti.
    Projekty v rámci Národného programu Phare 2000 boli predložené Európskej komisii 31. marca 2000, Riadiaci výbor Phare ich schválil 18. júla 2000. Kontraktačné obdobie pre projekty Národného programu Phare 2000 je stanovené do 31. decembra 2002 a obdobie čerpania prostriedkov sa končí 31. decembra 2003.
    Finančné memorandum pre Národný program Phare 2000 predložila Európska komisia 30. novembra 2000.
    FM pre program Odstavenie reaktora V1 – Jaslovské Bohunice na rok 2000
    (20 mil. EUR)
    Grant Európskej únie pre finančné memorandum pre program Odstavenie reaktora V1 – Jaslovské Bohunice na rok 2000 predstavuje 20 miliónov EUR. Finančné prostriedky uvedeného finančného memoranda budú poukázané Medzinárodnému fondu na odstavenie Bohuníc (ďalej Fond), ktorého správcom je EBOR. Kontrahovanie uvádzaných prostriedkov voči tomuto Fondu je možné do 31. decembra 2002 a ich poukázanie voči Fondu musí byť uskutočnené do 31. decembra 2003. Použitie týchto prostriedkov z Fondu na konkrétne opatrenia – projekty – je možné počas celej doby jeho platnosti a do roku 2006 plánuje Európska komisia na jeho účely presunúť 150 miliónov EUR.
    Vláda SR prijala dňa 29. novembra 2000 uznesenie č. 974/2000 k Návrhu postupu realizácie odstavenia elektrárne JE V1 Jaslovské Bohunice vrátane riešenia sociálno-ekonomických dopadov.

    FM pre Program Dodatočnej investičnej podpory pre SR na rok 2000 (4 mil. EUR)
    Program Dodatočnej investičnej podpory bol vyhlásený Európskou komisiou ako horizontálny program Phare určený pre všetky kandidátske krajiny. Tento program bol určený na podporu infraštrukturálnych projektov strednej veľkosti (od 2 do 5 MEUR) najmä v oblasti infraštruktúry podporujúcej podnikateľské prostredie.
    Návrhy projektov boli na ministerstvo výstavby predkladané prostredníctvom krajských úradov. Medzirezortná pracovná skupina vybrala päť pravdepodobných projektov, z ktorých boli na základe spoločného hodnotenia s predstaviteľmi Európskej komisie vybrané dva projekty v oblasti budovania podnikateľskej infraštruktúry podporujúcej rozvoj cestovného ruchu: Rozvoj cestovného ruchu Sninské rybníky a Rekreačný komplex Zelená Voda – Rimavská Sobota.
    Riadiaci výbor Phare schválil na svojom októbrovom zasadnutí uvedené projekty. Celková výška príspevku Phare je 4 MEUR, ktoré sú rovnomerne rozdelené medzi oba projekty. Kontraktačné obdobie sa skončí 30. novembra 2002 a obdobie čerpania prostriedkov 30. novembra 2003. Finančné memorandum tohto Programu bolo predložené Európskou komisiou 18. decembra 2000.

    Programy cezhraničnej spolupráce (CBC) Phare 2000
    V rámci Programu cezhraničnej spolupráce Phare 2000 sa predkladajú tri Finančné memorandá. Tieto sa vzťahujú na cezhraničnú spoluprácu medzi Slovenskou republikou a Rakúskom, Slovenskou republikou a Maďarskom a Slovenskou republikou a Poľskom.

    FM pre Program CBC Phare 2000 SR – Maďarsko (2 mil. EUR)
    – v celkovej výške 2 milióny EUR obsahuje investičný projekt z oblasti životného prostredia:
    1. Spoločné riešenie odkanalizovania a čistenia odpadových vôd v slovensko-maďarskej Tokajskej oblasti (1,55 MEUR).
    Projekt v rámci Programu cezhraničnej spolupráce 2000 Slovenská republika – Maďarsko bol predložený Európskej komisii 16. mája 2000, Riadiaci výbor Phare projekt schválil dňa 18. júla 2000. Kontraktačné obdobie pre projekty Programu cezhraničnej spolupráce Phare 2000 Slovenská republika – Maďarsko je stanovené do 31. decembra 2002 a obdobie čerpania prostriedkov končí dňa 31. decembra 2003.
    Finančné memorandum pre Program cezhraničnej spolupráce Phare 2000 Slovenská republika – Maďarsko predložila Európska komisia dňa 6. decembra 2000.

    FM pre Program CBC Phare 2000 SR – Rakúsko (6 mil. EUR)
    – v celkovej výške 6 miliónov EUR obsahuje tri investičné projekty z oblasti životného prostredia a technickej infraštruktúry:
    1. Dokončenie systému nakladania s odpadovými vodami obcí Gbely, Holíč, Kopčany a Petrova Ves (1,90 MEUR)
    2. Prepojenie medzi železnicou stanicou Bratislava-Petržalka a medzinárodným kongresovým centrom Incheba a centrom Starého mesta (1,65 MEUR)
    3. Veterný park Cerová (1,80 MEUR)
    Projekty v rámci Programu cezhraničnej spolupráce 2000 Slovenská republika – Rakúsko boli predložené Európskej komisii 23. mája 2000, Riadiaci výbor Phare projekty schválil dňa 18. októbra 2000. Kontraktačné obdobie pre projekty Programu cezhraničnej spolupráce Phare 2000 Slovenská republika – Rakúsko je stanovené do 31. decembra 2002 a obdobie čerpania prostriedkov sa končí dňa 31. decembra 2003.
    Finančné memorandum pre Program cezhraničnej spolupráce Phare 2000 Slovenská republika – Rakúsko predložila Európska komisia dňa 15. decembra 2000.

    FM pre Program CBC Phare 2000 SR – Poľsko (4 mil. EUR)
    – v celkovej výške 4 milióny EUR obsahuje tri investičné projekty z oblasti životného prostredia a technickej infraštruktúry.
    1. Palota – rekonštrukcia cesty II/575 (2,00 MEUR)
    2. Odkanalizovanie obcí v povodí prihraničného toku Polhoranka (1,50 MEUR)
    3. Hraničný priechod Čirč – Leluchów (0,17 MEUR)
    Projekty v rámci Programu cezhraničnej spolupráce 2000 Slovenská republika – Poľsko boli predložené Európskej komisii 15. mája 2000, Riadiaci výbor Phare projekty schválil 18. júla 2000. Kontraktačné obdobie pre projekty Programu cezhraničnej spolupráce Phare 2000 Slovenská republika – Poľsko je stanovené do 31. decembra 2002 a obdobie čerpania prostriedkov sa končí 31. decembra 2003.
    Finančné memorandum pre Program cezhraničnej spolupráce Phare 2000 Slovenská republika – Poľsko predložila Európska komisia 18. decembra 2000.

    Finančné memorandá z januára 2001
    Dňa 23. januára 2001 sa podpísali ďalšie finančné memorandá pre programy predvstupovej pomoci Európskej únie na rok 2000 v celkovej výške 50,93 MEUR. Ide o finančné memorandá nasledujúcich programov:
    § Finančné memorandum Phare 2000 pre účasť SR v komunitárnych programoch: Program pre malé a stredné podniky a SAVE II (0,14 MEUR). Program pre malé a stredné podniky je zameraný na podporu aktivít malých a stredných podnikateľov a program SAVE II má za cieľ vytváranie prostredia priaznivého pre investície do energetickej úspornosti.
    § Finančné memorandum Phare 2000 pre účasť SR v komunitárnych programoch: V. rámcový program pre výskum vedy a techniky, Leonardo da Vinci II, Socrates II, Mládež, Kultúra 2000 a Fiscalis (7,35 MEUR). Účasť Slovenskej republiky v komunitárnych programoch spoločenstva predstavuje predovšetkým príležitosť pre spoluprácu, výmenu skúseností, výmenu know-how a odborníkov s krajinami ES, ako aj s krajinami strednej a východnej Európy, ktoré sú zapojené do predvstupového procesu. Programy budú v Slovenskej republike realizované za rovnakých podmienok ako v členských štátoch spoločenstva a otvoria nové možnosti rozvoja vzájomnej spolupráce s členskými krajinami EÚ v oblasti výskumu, vzdelávania, kultúry a spolupráce na zlepšovaní systému nepriameho zdaňovania.
    § Finančné memorandum na rok 2000 pre účasť SR v multištátnom programe EÚ: Program na podporu občianskej spoločnosti (0,9 MEUR). Tento program bude podporovať mimovládne a neziskové organizácie v ich činnostiach týkajúcich sa prijatia a realizácie acquis communautaire v oblasti ochrany životného prostredia, sociálno-ekonomického rozvoja (ako napr. podpora práv zamestnancov a sociálneho dialógu; podpora záujmov spotrebiteľov a posilňovanie združení, ktoré zastupujú družstvá, podielové fondy a iné organizácie zohrávajúce sociálno-ekonomickú úlohu) a činnosti v sociálnej oblasti, ktorých cieľom je prispievať k opätovnému sociálnemu začleneniu, sociálnej podpore okrajových skupín obyvateľstva a/alebo podporovanie udržateľného zdravia.
    § Finančné memorandum pre projekt programu ISPA pre rok 2000 Čistenie odpadových vôd v Trenčíne – pravý breh (3,97 MEUR). Projekt je zameraný na dobudovanie časti kanalizácie a ČOV na pravom brehu Váhu, čím sa eliminuje niekoľko zostávajúcich dosiaľ nečistených výpustov komunálnych odpadových vôd do rieky Váh.
    § Finančné memorandum pre projekt programu ISPA na rok 2000 Modernizácia železničnej trate Bratislava – Trnava (časť Bratislava Rača – Šenkvice) (38,57 MEUR). Projekt zahŕňa modernizáciu častí trate medzi stanicami, ktoré preukazujú značné zhoršenie stavu a zastaraný dizajn.

    Vlak zrazil ženu sediacu pri koľajnici v Rusovciach
    21.5.2001
    TASRBratislava - Ženu zatiaľ neznámej totožnosti zrazil v nedeľu večer v Rusovciach vlak. Nebohá sedela pri ľavej koľajnici obrátená chrbtom k rušňu.
    Rušňovodič pri preverovaní prípadu uviedol, že vo vzdialenosti asi 50 metrov uvidel neidentifikovateľný predmet. Zrážke nezabránilo ani použitie rýchlobrzdy, pričom sediaca vôbec nereagovala na výstražné zvukové znamenie. Privolaná lekárka konštatovala smrť následkom devastačných poranení hlavy. Mŕtvolu previezli do Ústavu súdneho lekárstva v Bratislave, kde dnes vykonajú pitvu.

    ŽSR v prvom štvrťroku so 41-% nárastom zisku na 2,4 miliardy Sk
    21.5.2001
    TASRBratislava - Zisk 2,395 miliardy Sk dosiahli za prvý štvrťrok tohto roku Železnice SR (ŽSR). V porovnaní s plánom je to viac o 702 miliónov Sk a v medziročnom porovnaní vykazuje príslušný ukazovateľ až 41-% nárast. ŽSR zrealizovali za sledované obdobie výnosy v objeme 8,596 miliardy Sk pri nákladoch 6,201 miliardy Sk.
    V kategórii nákladov sa železniciam podarilo dosiahnuť ich zníženie v porovnaní s plánom o takmer 5 %. Priaznivý vývoj bol podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského zaznamenaný predovšetkým u mzdových nákladov, ktoré sa aj napriek medziročnému rastu priemernej mzdy o 6 % zvýšili v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka iba o 1 %. Počet zamestnancov medziročne poklesol o 2509, pričom v prvých troch mesiacoch roku 2001 bol rozviazaný pracovný pomer so 482 zamestnancami namiesto plánovanými 115.
    Ešte priaznivejší vývoj bol podľa M. Čikovského zaznamenaný pri finančných nákladoch, ktoré medziročne klesli o 31 %. Bolo to spôsobené znížením úrokových sadzieb, ktoré sa podarilo dosiahnuť predovšetkým reštrukturalizáciou úverov, poklesom zúčtovaných kurzových strát i poklesom bankových výdavkov.
    Hodnotu celkových výnosov, ktoré boli v porovnaní s plánom vyššie o takmer 5 %, ovplyvnili predovšetkým rast tržieb z prepravy a o štvrtinu vyššia úhrada zo štátneho rozpočtu za výkony osobnej dopravy vo výške 2 miliardy Sk. Na výnosy priaznivo vplývalo aj rozpustenie rezerv na kurzové straty.
    Pokiaľ ide o prevádzkové výsledky, M. Čikovský skonštatoval, že ŽSR v období január - marec prepravili 12,554 milióna ton tovaru, pričom plánované objemové ukazovatele boli splnené vo všetkých štyroch segmentoch nákladnej dopravy - vnútroštátna preprava, vývoz, dovoz, tranzit. Pokles oproti plánu bol vykázaný v počte prepravených osôb, ktorých pri výkone 671,751 miliónov osobokilometrov bolo 16,176 milióna.
    V sledovanom období preinvestovali železnice 363 miliónov Sk. Investičná dotácia zo štátneho rozpočtu tvorila 26,4 milióna Sk.

    Správna rada podporila A. Egyeda
    23.5.2001
    Hospodárske noviny Správna rada Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na včerajšom rokovaní dospela k záveru, že generálny riaditeľ železníc Andrej Egyed neporušil v súvislosti s vystavením neobchodovateľných zmeniek zákon o ŽSR alebo manažérsku zmluvu. Zároveň konštatovala, že je potrebné upraviť Štatút ŽSR, ako aj rokovací poriadok Správnej rady, aby sa v budúcnosti predišlo nejasnostiam v kompetenčných vzťahoch medzi generálnym riaditeľom a radou.

    Štát splatí dlhy voči slovenským železniciam
    Slovenské banky dajú 10 miliárd korún na modernizáciu železníc
    24.5.2001
    Národná obrodaTibor Bucha Bratislava - Vláda včera dala súhlas na prevzatie štátnej záruky za dlhodobý úver vo výške 10,5 mld Sk pre Železnice SR (ŽSR), ktorý poskytnú slovenské banky: Tatra banka 3 mld Sk, konzorcium VÚB a Poštová banka 5,5 mld Sk, Poľnobanka 2 mld Sk. Peniaze poslúžia na zlepšenie (ozdravenie) úverového portfólia, aj na financovanie prioritných investičných projektov v roku 2001 vrátane pilotných projektov súvisiacich s reštrukturalizáciou a transformáciou ŽSR a programov, ktoré bude spolufinancovať aj Európska únia (EÚ) v rámci programu ISPA. Ako uviedol Jozef Macejko, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií, úrokové sadzby dosiahnu špičkovú úroveň. Úver by sa mal splatiť do 10 rokov - s trojročným odkladom prvej splátky. Úrokové sadzby sú porovnateľné s podmienkami, ktoré poskytuje Európska banka pre obnovu a rozvoj. Keďže ide o investície do nevyhnutnej obnovy dopravnej infraštruktúry ŽSR, na ktorú železnice nenájdu príjmy len z poskytovania dopravnej cesty, J. Macejko pripustil, že štát sa bude čiastočne podieľať aj na splácaní spomínaného úveru.
    Štátny tajomník Ministerstva financií SR (MF) Vladimil Podstránsky doplnil, že pokiaľ ide o záväzky ŽSR vo výške asi 1,8 mld Sk voči rozvodným energetickým podnikom (REP), vláda sa rozhodla riešiť problém dvoma cestami: jeden výhodný úver na tento účel sa pripravuje bez štátnej záruky. Druhou cestou sú na trase Slovenské elektrárne (SE) - štát - ŽSR - REP vzájomne si započítať aspoň časť dlhov. Rokovania predstaviteľov SE a REP minulý týždeň ukázali, aký je vlastne skutkový stav vzájomných pohľadávok. Podniky by si takto medzi sebou vynulovali dlhy. Ak sa vytvorí takýto algoritmus, mala by ho na budúci týždeň prerokovať vláda. Na základe toho SE splatia svoj záväzok (finančnú výpomoc od MF) štátu, časť týchto peňazí následne štát použije v prospech ŽSR a tie by mali z čoho splatiť dlhy cez rozvodné závody elektrárňam.
    POUŽITIE ÚVERY PRE ŽELEZNICE SR
    splatenie starých úverov 6 mld Sk
    investičný rozvoj 3,8 mld Sk
    spolufinancovanie programov ISPA 532 mil Sk

    Macejko: O osude šéfa ŽSR sa nerozhodovalo
    24.5.2001
    Sme(sita) - Podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozefa Macejka Správna rada Železníc SR (ŽSR) v utorok nerozhodovala o možnom porušení zákona alebo manažérskej zmluvy generálnym riaditeľom Andrejom Egyedom. „Predseda rady ma informoval, že ďalšie expertné posudky na transakciu si správna rada vyžiada od ministerstva financií a Národnej banky Slovenska,“ povedal Macejko. Správna rada podľa neho očakáva, že posudky týkajúce sa transparentnosti a bezpečnosti pripravovanej transakcie dostane do dvoch týždňov. Až potom rozhodne, „či mohlo dôjsť k poškodeniu majetku železníc“.


    Strana vytvorená: 27. V. 2001  
    Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0121.htm )