Na železnici dosiaľ chýba sociálny dialóg

Andrea Stoklasová

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

"Sme rozčarovaní, že o takom závažnom kroku ako je zvyšovanie cestovného na železnici, sme sa dozvedeli až z novín." V súvislosti s vystúpením štátneho tajomníka Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľ. Macháčka, ktorý predložil návrhy zvýšenia cestovného o 35 alebo až o 50 percent, to pre PRÁCU povedal podpredseda Odborového združenia železničiarov Peter Rozložník . "Uvedomujem si, že otázku cestovného treba riešiť, avšak zároveň treba riešiť aj problém úhrady štátu za prepravu, vykonávanú vo verejnom záujme." Za zaujímavé označil P. Rozložník aj vyhlásenie Ľ. Macháčka, že dlh štátu voči železniciam 17 miliárd za obdobie uplynulých päť rokov považuje za spornú. "Ak je to tak, mali by sa stanoviť pevné pravidlá na určenie tohto dlhu." Podľa podpredsedu OZŽ bude mať zvýšenie cestovného hneď dva dôsledky. Jednak sa zníži počet cestujúcich, čo nebude mať nijaký pozitívny efekt pre ŽSR a zvýšenie
cestovného nebude znamenať prínos pre ŽSR , ale iba úľavu pre štát, pretože zaplatí menej za krytie služieb vo verejnom záujme." Pripomenul tiež, že ak sa verejnosť ešte viac odkloní od používania železničnej dopravy, zvýši sa nápor na cestnú d
opravu, načo kapacita našich komunikácií nebude stačiť. P. Rozložník povedal, že odborárom na železnici dosiaľ chýba sociálny dialóg. "Strany, ktoré uspeli v posledných voľbách vyhlasovali, že budú komunikovať s odbormi. Predstaviteľov všetkých víťazných politických strán sme oslovili v súvislosti s riešením situácii na železnici, ale dodnes sme na túto výzvu nedostali žiadnu odozvu. Preto musím konštatovať, že zmena vlády zatiaľ nepriniesla zmenu v prístupe o probléme železníc." P. Rozložník vyjadril názor, že otázka zvyšovania cestovného by mala byť prerokovaná v Rade hospodárskej a sociálnej dohody.

(Práca 981208)