Vzrastú ceny za nákladnú železničnú dopravu
Národná obroda PIATOK 17. November 2000
Katarína Šelestiaková
Bratislava
Železnice SR (ŽSR) zvyšujú od nového roka tarify v
nákladnej preprave o 12 percent. Súčasne sa
zmení tarifná mena, čo znamená, že švajčiarsky frank
nahradí euro. Uviedol pre Národnú obrodu
hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Podľa neoficiálnych výsledkov
prepravili ŽSR za posledných desať
mesiacov 44 mil. ton tovaru, čo je v porovnaní s plánom viac o
3,5 mil. tony. Dosiahli tak plnenie plánu
na 108,8 %. V porovnaní s predchádzajúcim rokom je to viac o
4,3 mil. tony, čo predstavuje
medziročný nárast o 11%. Výkony ŽSR v medzinárodnej
preprave vzrástli medziročne predovšetkým
vo vývoze, a to o 11,04%, v dovoze o 13,7 % a v tranzite o 31,73
%. Tieto výkony sú vyššie i oproti
plánu, vývoz o 7,23 %, dovoz o 6,8 % a tranzit o 10,98 %. Vo
vnútroštátnej preprave výkony
zaostávajú za minulým rokom o 4,41 % a za tohtoročným
plánom o 1,36 %.
Oproti minulému roku chcú železnice cenovo zvýhodniť
prepravu takých tovarov, ktoré zaberajú
veľký ložný priestor, ale majú nízku hmotnosť.
Čo sa týka komodít, k výraznému nárastu došlo v tomto roku
u železnej rudy, a to o 2 705-tis. ton,
keď jej dovoz vzrástol o 74 % a tranzit o 18 %. Priaznivý
nárast dovozu železnej rudy bol pritom
vyvolaný výrazným oživením výroby vo VSŽ a čiastočne i
nahradením vodnej prepravy železnicou
kvôli nesplavnosti Dunaja dovozom paliet do prístavu v
Bratislave pre rakúskeho zákazníka. Podľa
M.Čikovského na základe doterajšieho vývoja očakávajú
ŽSR, že celoročný plán prepravy v roku
2000 bude prekročený.
Zdroj Ústav pre výskum verejnej mienky pri ŠÚ SR
Železnice v budúcom roku prepustia 4
574 zamestnancov
TASR, Bratislava
Národná obroda SOBOTA 18. November 2000
Predpokladaný počet zamestnancov Železníc SR (ŽSR), ktorí
budú z dôvodu uplatňovania projektu
reštrukturalizácie a privatizácie v tejto inštitúcii
prepustení, predstavuje pre budúci rok 4 574. Projekt
predpokladá do roku 2005 zníženie počtu pracovníkov
približne o 12 000.
V súčasnosti je na železniciach 46 000 pracovných síl po
tom, čo bol tento rok ich počet zredukovaný
približne o 2 500. Podľa slov generálneho riaditeľa ŽSR
Andreja Egyeda sa prepúšťanie z
dlhodobého hľadiska dotkne predovšetkým pracovníkov
modernizovaných koridorov, keďže vďaka
novozavádzaným obsluhovacím technológiám bude súčasný
personál nadbytočný. Znižovanie počtu
pracovníkov tvorí zároveň jednu z podmienok Európskej
investičnej banky na poskytnutie úveru. Aj z
tohto dôvodu by malo prepúšťanie prispieť k zvýšenej
produktivite práce na jedného pracovníka,
ktorá by mala predstavovať 400 000 tonokilometrov. Na ŽSR sa
tento ukazovateľ momentálne
pohybuje na úrovni 279 000 tonokilometrov. Úzko súvisí s
objemom realizovaných výkonov, pričom v
nákladnej doprave je predpokladaný plán výkonov a tržieb na
rok 2001 stanovený na úroveň 14,8
mld Sk.
Podľa podpredsedu Odborového združenia železničiarov (OZŽ)
Petra Rozložníka by však pri procese
odčleňovania sa týchto činností mala byť preukázaná
ekonomická výhodnosť pre ŽSR. Ak má dôjsť k
redukcii zamestnancov železníc, malo by o nich byť následne
patrične postarané, uviedol P. Rozložník,
pričom vyplatenie odstupného považuje len za krátkodobý
liek, a preto by v tomto smere uvítal aj
generálnym riaditeľom ŽSR avizované vytvorenie ekvivalentu
úradu práce na železniciach. Ten by
nemal slúžiť len ako poradenské stredisko pre nezamestnaných
železničiarov, ale predovšetkým by mal
zabezpečovať proces ich rekvalifikácie, keďže uplatnenie sa
v tomto odbore bude veľmi ťažké.
Strana vytvorená: 19. XI. 2000 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press33.htm ) |