O oddlžení železníc dnes rozhodne
vláda
Ministerstvo financií navrhlo použiť
štátne aktíva ako návratnú peňažnú výpomoc Železniciam
Slovenskej republiky
Andrej Csabay Bratislava,
11.7.2001 - Porada ekonomických ministrov (PEM) odsúhlasila
spôsob úhrady dlhov Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) vo výške 1,3 mld Sk voči Stredoslovenským
a Východoslovenským energetickým závodom (SSE a VSE). Ako
včera vyhlásil vicepremiér pre ekonomiku Ivan Mikloš,
"navrhli sme použiť štátne finančné aktíva z úhrady
istiny za použitie jadrového paliva z deblokácií Slovenskými
elektrárňami, a.s., (SE) a poskytnúť ich ako návratnú
finančnú výpomoc ŽSR na splatenie
záväzkov železníc voči energetickým závodom, ktoré
dlhujú SE".
Druhá alternatíva predpokladá splatenie dlhov železníc voči
spomínaným energetickým závodom formou štátnej pomoci v
celkovom objeme 1,3 mld Sk. Za železnice požiadal o pôžičku
rezort financií Úrad pre štátnu pomoc, avšak ten vrátil
žiadosť na dopracovanie. Tento spôsob riešenia dlhov
železníc prerokuje dnes vláda, ale len ak bude úrad s
poskytnutím štátnej pomoci súhlasiť.
HRANIE SA NA SLEPÚ BABU
Začiatkom mesiaca oznámili Východoslovenské a
Stredoslovenské energetické závody Železniciam SR, že pre
neuhrádzanie faktúr za odber elektrickej energie prerušia od
pondelka 9. júla dodávku na viacerých odberných miestach.
Malo ísť o desiatky odberných miest v stredoslovenskom a
východoslovenskom regióne. Vzhľadom na vážnosť situácie
práve na začiatku letnej turistickej sezóny sa námestník
generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku
Ladislav Dimun zišiel s vedúcimi pracovníkmi energetických
závodov. Výsledkom rokovania bola dohoda o odložení termínu
vypínania elektrickej energie. Generálni riaditelia VSE a SSE
však podmienili svoje rozhodnutie výsledkom porady
ekonomických ministrov a nasledovným rozhodnutím vlády k
tomuto staronovému problému.
PREVÁDZKY BEZ ELEKTRINY
Prerušenie dodávky elektrickej energie pre 32
prevádzok železníc by narušilo aj plynulosť vlakovej
dopravy, resp. spôsobilo meškanie osobnej prepravy. Energetici
by vypli prúd napríklad aj v pohraničných staniciach Čadca a
Čierna nad Tisou, čo by značne obmedzilo odovzdávky a príjmu
vlakov cez tieto stanice. Energetici však trvajú na svojom: Ak
dnes vláda nedá konečnú odpoveď na nahromadené problémy
okolo splácania dlhov, energetické závody prerušia od 18.
júla dodávku elektriny na všetkých avizovaných miestach.
Nepôjde však iba o administratívne budovy, ale aj o niektoré
odberné miesta na tratiach a uzlové či prekládkové
železničné stanice.
STARONOVÝ PROBLÉM
Energetické podniky - najmä stredoslovenské - sa v
tomto i minulom roku vyhrážali odpojením prevádzok železníc
kvôli veľkým dlhom. Vždy sa však napokon dohodli s
manažmentom ŽSR o spôsobe úhrady istej sumy. Vláda
síce sľubovala riešenie vzniknutej situácie, no zostalo len
pri sľuboch.
Ani po včerajšej porade ekonomických ministrov nie je
situácia jasnejšia: nikto totiž nevie, ako sa zachová Úrad
pre štátnu pomoc a aké rozhodnutie prijme vláda. Dátum
privatizácie železníc sa neúprosne blíži (1. august) a dlhy
narastajú. Je nečinnosť a nerozhodnosť štátnych činiteľov
vodou na mlyn už vyhliadnutého privatizéra? V každom prípade
postihnutý bude občan...
Modernizovaný rušeň pre ŽSR
13.7.2001, Zvolen (hn/Mária
Tolnayová) - Železničné opravovne a strojárne a. s Zvolen
odovzdali včera vo Zvolene zástupcom Železníc SR
modernizovaný rušeň R 736. Vznikol zásadnou prestavbou
pôvodného rušňa 735, ktorý do roku 1975 vyrábali v ZTS
Martin. Pôvodný slúžil pre nákladnú dopravu, na stredný a
ťažký posun, bol ale náročný na údržbu a mal vysokú
spotrebu. Keďže ŽSR vlastnia 50 takýchto rušňov s vysokou
zostatkovou hodnotou, rozhodli sa pre ich modernizáciu. Nový
typ spĺňa náročné parametre zadania, jeho cena sa pohybuje
na úrovni 40 % ceny nového, prednosťou je nový výkonný
motor, vyššia univerzálnosť využitia, má moderné
ovládacie a bezpečnostné prvky a vyšší komfort pre
rušňovodičov. V ich modernizácii sa bude pokračovať.
Koňka s podporou U.S. Steelu
13.7.2001, Košice (hn/Marián
Hutňan) - Spoločnosť U.S. Steel Košice podporí sumou
150-tis. Sk prevádzku európskej rarity a výnimočnej
turistickej atrakcie historického jadra v metropole východného
Slovenska – konskú koľajovú dráhu na Hlavnej ulici v
Košiciach. HN o tom informoval hovorca U.S. Steel Košice Jozef
Marko.
Špeciálna doprava konským záprahom po koľajniciach má v
Košiciach už 110-ročnú históriu. V roku 1891 ťahali kone
vozeň po trati dlhej takmer osem kilometrov s maximálnou
rýchlosťou 10 km/hod. Posledná jazda konskej železnice sa
uskutočnila v roku 1914. Počas tohtoročných májových osláv
Dňa Košíc obnovili prevádzku populárnej „koňky“, ktorá
premáva denne (resp. v prípade priaznivého počasia) do konca
októbra na časti pôvodnej trasy – od OD Tesco až po
Archeologické múzeum pri hoteli Slovan v 30-minútových
intervaloch.
Železnice chcú zvýšiť cestovné o
polovicu
Andrej Csabay, Bratislava, 14.7.2001 -
Železnice SR ( ŽSR ) chcú v budúcom
roku presadiť zvýšenie cien bežných lístkov približne o 60
percent. Má sa týkať "len" obyčajného cestovného
(pre nepravidelne cestujúcich). Ceny traťových či
týždenných predplatných lístkov (pre pravidelne
cestujúcich), žiackych týždenných a mesačných lístkov by
mali vzrásť maximálne o šesť percent.
Cestovné sa má zvýšiť aj na Tatranských elektrických
železniciach približne o 20 percent.
Bez zmien by mali ostať zvýhodnenia pre dôchodcov. Národnú
obrodu o týchto zámeroch vedenia železníc informoval zdroj
blízky manažmentu železníc Slovenskej republiky.
"Transformácia železníc bude nevyhnutne spojená s
vyrovnaním cestovného v Česku, kde už rozhodli o zdražení o
60 percent, a v ďalších susedných krajinách. Je to len
otázka času. Možno to nebude budúci rok, pretože o
zvýšení v konečnom dôsledku rozhoduje vláda, a tá zrejme
prihliadne na voľby a rozhodnutie zmierni, alebo odsunie,“
konštatoval náš zdroj z manažmentu ŽSR .
Vedenie železníc nám tieto informácie odmietlo potvrdiť.
Odvolávalo sa na to, že úprava cien k februáru budúceho roku
sa ešte len pripravuje. Tvrdí však, že 60- percentné
zvýšenie by sa dotklo len asi
7 percent cestujúcich. Tých, ktorí sa vyberú na cestu vlakom
len občas a zahraničných turistov.
Väčšina pravidelných cestujúcich dostane svoje abonentky za
sumu, ktorá bude vyššia od súčasných taríf asi o 6
percent.
Obyčajné cestovné na trase napríklad Bratislava - Žilina
nás teda bude stáť od februára, respektíve apríla 2002
namiesto doterajších 196 korún až 303,60 za jednu cestu.
Zvýšenie cestovného sa dotkne najmä ľudí, ktorí pracujú v
Bratislave či inom väčšom meste a pravidelne raz do týždňa
(alebo raz do mesiaca) cestujú železnicami za svojimi rodinami.
PREDPOKLADANÝ VÝVOJ
CESTOVNÉHO (2. trieda) |
||
Trať | 2001 | 2002 |
Bratislava - Žilina | 196 Sk | 303,60 Sk |
Bratislava - Košice | 414 Sk | 752,40 Sk |
Bratislava - B. Bystrica | 230 Sk | 368,00 Sk |
Pri železničnom nešťastí v
juhozápadnej Číne zomrelo 22 ľudí
Peking
15. júla - Približne 22 ľudí zahynulo a ďalších 15 bolo
zranených pri železničnom nešťastí nákladného vlaku v
juhozápadnej Číne. Nehodu spôsobilo uvoľnené rameno
vŕtačky na prepravovanom vozidle, ktoré so sebou strhlo
vedenie, stĺpy a signalizačné zariadenia pri trati,
informovali dnes čínske média.
Vyšetrovanie ukázalo, že železničné nešťastie v provincii
Sď-čchuan, nie prvé svojho druhu na 16 kilometrov dlhej trati
medzi stanicami Siao-ťiao a Pa-miao spôsobili zlomené laná,
upevňujúce vŕtačku na prepravovanom aute.
Osem ľudí zahynulo a 25 sa zranilo
pri železničnom nešťastí v Indonézii
Jakarta
16. júla - Najmenej osem ľudí zahynulo a 25 utrpelo zranenia
pri zrážke nákladného vlaku s autobusom, ku ktorej došlo v
nedeľu na juhu indonézskeho ostrova Sumatra.
Nehodu zapríčinil výpravca, ktorý zabudol na železničnom
priecestí spustiť závory. Autobus so 40 pasažiermi vošiel na
železničné priecestie v okamihu, keď tadiaľ prechádzal vlak
vezúci uhlie na trase Jakarta-Palembang. Vlak narazil do
strednej časti autobusu a tlačil ho pred sebou 25 metrov
predtým, ako sa mu podarilo zastaviť.
Presné okolnosti nešťastia sú predmetom vyšetrovania
miestnej polície.
Namiesto čistiacich prostriedkov
prevážal český sprievodca vo vlaku cigarety
Bratislava
16. júla - Dva balíky so 116-timi kartónmi značkových
amerických cigariet s ukrajinskými kolkami v celkovej hodnote
45 000 korún našli železniční policajti v nedeľu na stanici
v Humennom u 48-ročného sprievodcu z Prahy. Cigarety práve
prenášal z chodby do kupé železničného vozňa a po
predvedení na oddelenie Železničnej polície uviedol, že
balíky prevzal na stanici od neznámej osoby ako čistiace
prostriedky. Podľa jeho slov ich mal prepraviť rýchlikom
Laborec do Prahy a údajne odovzdať ďalšej neznámej osobe.
Prípad je naďalej v štádiu vyšetrovania.
Následkom prudkého dažďa spadol v nedeľu podvečer v úseku
trate Žarnovica - výhybňa Voznica na koľaje strom pred
prechádzajúci vlak IC 531 Hron. Okrem rozbitého čelného skla
rušňa poškodil i trolejové vedenie a dopravu museli na viac
ako štyri hodiny prerušiť. Následkom kolízie zmeškali tri
rýchliky a tri osobné vlaky, k zraneniu osôb nedošlo a
spôsobenú škodu Železnice SR vyčíslia dodatočne.
Medzi zranenými pri vlakovom
nešťastí v Rakúsku je aj jeden Slovák alebo Čech
Viedeň
16. júla - Pri vlakovom nešťastí, ktoré sa stalo v sobotu v
rakúskom Purkersdorfe, utrpel zranenia aj jeden Slovák alebo
Čech. Presná príčina zrážky dvoch regionálnych vlakov, pri
ktorej sa zranilo dovedna 21 pasažierov vrátane siedmich
cudzincov, nie je stále známa. Zverejnenie výsledkov
vyšetrovania sa očakáva v utorok, ale je možné, že sa tak
stane až v priebehu týždňa. Oznámil to dnes hovorca
rakúskych železníc (ÖBB).
Kriminálna polícia a šesťčlenný špeciálny tím čakajú
na možnosť vypočutia obidvoch rušňovodičov, čo však
závisí od ich zdravotného stavu. V prípade vlaku idúceho
smerom do Viedne sa spustilo automatické brzdné zariadenie,
ktoré sa aktivuje vždy, keď rušňovodič nereaguje
príslušne na signál vyzývajúci na zastavenie. Zatiaľ sa
nezistilo, či rušňovodič signál prehliadol, alebo bola
zrážka dôsledkom poruchy lokomotívy či signalizačného
zariadenia.
Náraz zničil obidve lokomotívy. Materiálne škody sa
odhadujú na niekoľko miliónov šilingov.
Železnice SR návrh na ďalšie
zvyšovanie cestovného nepripravujú
Bratislava
16. júla - Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) a Ministerstvo dopravy, pôšt a
telekomunikácií SR v súčasnosti nepripravujú návrh na
ďalšie zvyšovanie cestovného v osobnej železničnej doprave.
Nakoľko ide o štátom regulovanú cenu, podľa hovorcu
železníc Miloša Čikovského o jej zvýšení musí
rozhodnúť vláda.
Železnice SR týmto reagujú aj na informáciu o 60-% zvýšení
cestovného, ktorá odznela v niektorých slovenských médiách.
V prípade zvyšovania cien za prepravu v budúcom roku budú ŽSR
podľa M. Čikovského verejnosť včas informovať.
K poslednej úprave výšky cestovného došlo od 1. februára
tohto roku, kedy ceny v osobnej doprave vzrástli v priemere o 15
%. Podľa hovorcu všetky sociálne zľavy pre žiakov,
študentov, dôchodcov a zdravotne postihnutých zostali
nezmenené. Dôchodcovia nad 70 rokov aj naďalej cestujú za
jednu korunu za každých začatých 50 kilometrov. Železnice
zároveň od 1. februára zvýšili zľavu pre cestujúcich,
ktorí denne dochádzajú do zamestnania osobným vlakom.
V súvislosti s dereguláciou cien vo vlakoch EuroCity a
InterCity došlo od 1. mája k zvýšeniu cestovného týmito
druhmi súprav oproti pôvodnému stavu v dňoch so slabou
prevádzkou v priemere o 7 % a v dňoch so silnou prevádzkou v
priemere o 19,6 %.
O koľko zdražie cestovné?
PÝTAME SA generálneho riaditeľa ŽSR
Andreja Egyeda
(cs, Bratislava), 17.7.2001 -
Železnice dementovali správy o pripravovanom 60% zvyšovaní
tzv. obyčajného cestovného v roku 2002. Zvyšovanie je však
nevyhnutné. Kedy a o koľko to bude?
- Podľa zákona máme možnosť zvyšovať ceny cestovného
dvakrát do roka. Obyčajne sa to robí k 1. februáru a k 1.
októbru. Vo februári ŽSR zvyšovali ceny
cestovného v priemere o 15 %, ale zachovali zľavy. V tomto roku
už neplánujeme žiadne úpravy cien. Ak sa rozhodneme, že
cestovné zvýšime, tak maximálne o 15 %, aj to najskôr vo
februári 2002.
Skokom zo železničného viaduktu
ukončil dnes svoj život 21-ročný Hanušovčan
Vranov
nad Topľou 17. júla - Skokom zo železničného viaduktu
ukončil dnes pozemskú púť 21-ročný Hanušovčan Ján Č.
Telo nebohého našiel o tretej hodine na miestnej komunikácii v
Hanušovciach nad Topľou, pod asi tridsať metrov vysokým
viaduktom, tamojší obyvateľ.
Ako pre TASR ďalej uviedli vranovské policajné zdroje, pri
obhliadke viaduktu našli policajti na železnom zábradlí
omotané tričko mladíka. K telu, pravdepodobne samovraha, bol
privolaný patológ z košického odboru súdneho lekárstva.
Podľa výpovedí Hanušovčanov mal mladík údajne popíjať s
partiou rovesníkov v neďalekom nočnom bare. Rodičia podľa
policajných zdrojov nevedia o príčine, ktorá by viedla ich
syna k tragickej udalosti.
Motív pravdepodobne samovražedného činu, ako aj okolnosti za
akých k úmrtiu nebohého došlo, vyšetruje obvodné oddelenie
Policajného zboru v Hanušovciach nad Topľou.
Mužovi, ktorý ležal pri
koľajniciach, vlak spôsobil tržné rany na hlave a lakti
Bratislava
17. júla - Zo smrteľného nebezpečenstva vyviazol 58-ročný
muž na železničnom priecestí v Komjaticiach 16. júla krátko
po 19. hodine. Napriek tomu, že ležal v tesnej blízkosti
koľajníc, prechádzajúci vlak mu akoby zázrakom spôsobil len
tržné rany na hlave a ľavom lakti s predbežným liečením
asi sedem dní. Rušňovodič po nehode uviedol, že keď
súprava vchádzala do stanice v Komjaticiach, spozoroval
postavu, ktorá vyšla z trávnatého porastu, ľahla si k trati
a hlavu oprela o vonkajšiu časť koľajnice. I napriek tomu,
že použil rýchlobrzdu, vlak ležiaceho muža zachytil a
poranil. Železničná polícia nezistila u rušňovodiča pri
dychovej skúške požitie alkoholu. Pre nehodu bola na trati
krátko zastavená doprava a zmeškali tri vlaky. Prípad
vyšetruje Oddelenie ŽP Nitra.
Od začiatku roka sa na železničných priecestiach Slovenska
stalo 42 dopravných nehôd. Posledná sa udiala 16. júla o
08.45 hod. na priecestí v úseku trate Nové Zámky - Dvory nad
Žitavou. Vodič Škody Octavie novozámockého evidenčného
čísla z nezistených príčin narazil do výstražného stojana
so svetelnou zabezpečovacou signalizáciou a závorami, pričom
ich úplne zdemoloval a Železniciam SR tak spôsobil škodu 250
tisíc korún. K zraneniu osôb nedošlo, nehoda si však
vynútila trojhodinové zastavenie železničnej dopravy na
druhej dopravnej koľaji.
Technická porucha na železničnom vozni maďarských železníc
MÁV radenom v súprave rýchlika R 235 Amicus smerujúceho do
Maďarska, bola v pondelok 16. júla dopoludnia príčinou
požiaru trávnatého porastu vedľa železničnej trate a 20
hektárov pšeničného poľa v úseku Tvrdošovce - Palárikovo.
Požiar likvidovali tri hodiny a na trati v oboch smeroch bola
zastavená doprava a vypnutý elektrický trolej. Dopravu
obnovili po dvoch hodinách. V dôsledku udalosti boli
odrieknuté dva osobné vlaky, ďalšie štyri vlaky meškali.
Viac tovaru cez Čiernu nad Tisou
18.7.2001, ČIERNA NAD TISOU (ar) - O vyše 1,7
mil. ton vzrástol vlani objem tovaru, ktorý prešiel cez
Obchodno-prekládkové centrum ŽSR v Čiernej nad Tisou. Vlani
cez prekládku prešlo 6 miliónov ton tovaru, kým predvlani to
bolo iba 4,3 milióny ton. Objem výkonov rastie aj v tomto roku.
Kým vlani za prvé dva štvrťroky prešlo cez prekládku v
Čiernej nad Tisou 2,6 milióna ton, v rovnakom období tohto
roka to bolo 2,9 milióna ton tovaru.
Objem výkonov sa tak dostáva na úroveň pred rokom 1989.
Výrazne pritom vrástla produktivita. V roku 1989 prekládkové
centrum pri výkone 6,5 milióna ton preloženého tovaru ročne
zamestnávalo tritisíc ľudí, teraz má 1 077 zamestnancov. V
Čiernej nad Tisou však už pociťujú nedostatok pracovných
síl. Stalo sa aj to, že pri prekládke museli vypomáhať
technicko-hospodárski pracovníci. V Obchodno-prekládkovom
centre by preto chceli v tomto roku prijať 56 robotníkov. Už
začiatkom apríla prijali 15 nových zamestnancov pre terminál
kombinovanej dopravy v Dobrej, ktorý sa začal budovať ešte v
roku 1994 s uvažovanou prekládkovou kapacitou 3 milióny ton
tovaru ročne.
Terminál sa však zatiaľ na pôvodný účel, kombinovanú
kamiónovú a železničnú dopravu, nevyužíva pre chýbajúce
uvažované cestné priechody Čierna nad Tisou - Solomonovo na
hraniciach s Ukrajinou a Dobrá - Dámoc na
slovensko-maďarských hraniciach. Zatiaľ priestory terminálu v
Dobrej slúžia čiastočne na prekládku a ako colné sklady.
EK vyzýva na zvýšenie podielu
železničnej a vodnej dopravy
Brusel
18. júla - Nerovnomerný vývoj rôznych druhov dopravy, najmä
prílišná prevaha automobilovej dopravy, spôsobujú
preťaženie cestnej siete a s tým súvisiace negatívne vplyvy
na životné prostredie a zdravie ľudí. Preto je nevyhnutné
zvyšovať podiel železničnej a vodnej dopravy. K takýmto
záverom dospela Európska komisia (EK) vo svojej správe o
trendoch vývoja dopravy do roku 2010.
Dnes zverejnený dokument obsahuje hlavné línie akčného
plánu dopravnej politiky, ktorý mieni EK schváliť v
septembri. Ten by mal obsahovať niekoľko desiatok konkrétnych
opatrení, ako narušiť väzbu medzi hospodárskym rastom a
rastom dopravy, ale zároveň neobmedziť voľný pohyb osôb a
tovaru, ktoré sú piliermi jednotného trhu EÚ.
Okrem toho sa musí EÚ pripraviť aj na rozšírenie, vďaka
ktorému tiež narastie objem dopravy. Komisia v dokumente
varovala, že bez potrebných opatrení sa len objem cestnej
nákladnej dopravy zvýši do roku 2010 o polovicu. V závislosti
od ekonomického rastu odhaduje EK do roku 2010 rast nákladnej
dopravy o 38 a osobnej dopravy o 24 percent. V dôsledku toho
dôjde k preťaženiu mestských centier a hlavných
transeurópskych dopravných koridorov.
"Z dlhodobého hľadiska dôjde k zníženiu hospodárskej
konkurencieschopnosti EÚ, k vyššiemu tlaku na životné
prostredie a preťaženie spôsobí zníženie bezpečnosti a
kvality života," varovala komisárka pre dopravu a
energetiku Loyola de Palaciová.
Cestná doprava dnes podľa EK tvorí 44 % trhu pri preprave
nákladu, zatiaľ čo na námornú dopravu pripadá 41 %,
železničnú dopravu iba osem percent a vnútroštátnu riečnu
dopravu štyri percentá. Pri preprave osôb je dominancia
cestnej dopravy ešte jasnejšia - patrí jej 79 % trhu, zatiaľ
čo letecká doprava už s piatimi percentami takmer dostihla
železnice, ktorým patrí šesť percent.
Komisia preto v dokumente odporúča vyrovnať podiel rôznych
druhov dopravy na trhu a vrátiť sa na úroveň z roku 1998.
Na slovenských železniciach budú
kvôli Pohode prísne bezpečnostné opatrenia
Bratislava
19. júla - V súvislosti s konaním hudobného festivalu Topvar
Pohoda 2001 v dňoch 20. až 22. júla v Trenčíne prijala
Železničná polícia (ŽP) opatrenia na zaistenie bezpečnosti
cestujúcich, elimináciu javov vedúcich k narušeniu verejného
poriadku a poškodzovania majetku občanov a ŽSR . Opatrenia bude ŽP realizovať v úzkej
spolupráci s usporiadateľom podujatia a príslušnými útvarmi
Policajného zboru.
Na základe rozkazu, ktorý vydal generálny riaditeľ ŽP Tibor
Gaplovský pre všetky štyri oblastné správy ŽP v Trnave,
Žiline, Zvolene a Košiciach, opatrenia spočívajú v
nepretržitom monitorovaní bezpečnostnej situácie v obvode
železničných dráh na území celého Slovenska. Zvýšený
bude výkon poriadkovej a operatívnej služby, najmä na
železničných staniciach v Bratislave a Trenčíne a vo
všetkých väčších staniciach v pôsobnosti oblastných
správ Žilina a Trnava i v osobných vlakoch na trati Bratislava
- Trenčín a v pôsobnosti žilinskej oblastnej správy.
Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa Búranského
železniční policajti po minuloročných skúsenostiach
rátajú s tým, že aj teraz pricestuje značná časť
návštevníkov nielen zo Slovenska, ale aj iných, najmä
susedných krajín po železnici. Búranský dnes pre TASR
uviedol, že usporiadateľ festivalu má informácie o
aktivitách extrémistických skupín v trenčianskom regióne,
pričom sa nedá vylúčiť, že sa zamerajú aj proti uvedenému
víkendovému podujatiu.
SE zaplatia MF 1,3 mld. Sk určených
na splatenie dlhu ŽSR na budúci týždeň
Bratislava
20.júla - Do konca budúceho týždňa by mala a. s. Slovenské
elektrárne (SE) splatiť na účet štátnych finančných
aktív sumu 1,3 miliardy Sk, čím sa vytvorí priestor pre
splatenie dlhu Železníc SR ( ŽSR ) voči Východoslovenským energetickým
závodom (VSE), š. p. (asi 805 miliónov Sk), a
Stredoslovenským energetickým závodom (SSE), š. p. (asi 583
miliónov Sk).
Ako TASR informoval zdroj blízky SE, elektrárne splatia
Ministerstvu financií (MF) SR istinu za použitie paliva z
deblokácií ruského dlhu, MF následne prostriedky prevedie
železniciam a tie ich použijú na oddlženie voči energetikom.
SE už v súčasnosti majú pripravený návrh úverovej zmluvy s
Tatra bankou, ktorá im poskytne úver v hodnote 1,3 miliardy Sk
bez štátnej záruky aj napriek existujúcim takmer 60
miliardám (Sk) bankových dlhov SE.
"Úverová transakcia nie je jednoduchá, Tatra banka
potrebuje vzhľadom na úver bez štátnej záruky vyššiu
istotu splácania úveru," uviedol zdroj zo SE. Podľa neho
bude úverovú zmluvy budúci týždeň schvaľovať
predstavenstvo a dozorná rada SE, ako aj orgány Tatra banky.
Účelom celej transakcie je oddlžiť železnice, zabrániť
ďalšiemu odstavovaniu prevádzok ŽSR zo strany
veriteľských energetických podnikov, ktoré sa zároveň pred
ich pripravovanou privatizáciou stanú likvidnejšími, a teda
získajú aj na lukratívnosti pre zahraničných investorov.
Do celej transakcie nie je zahrnutý tretí rozvodný podnik š.
p. Západoslovenské energetické závody (ZSE), ktorému ŽSR
postupne splácajú na základe nedávnej dohody ich pohľadávku
voči železniciam vo výške cez 600 miliónov Sk. Celú sumu by
mali železnice pre ZSE splatiť v priebehu nasledujúcich
týždňov.
Železnice dostanú peniaze na
splatenie dlhu
BRATISLAVA,
21.7.2001 - Do konca budúceho týždňa by mali Slovenské
elektrárne (SE) splatiť na účet štátu sumu 1,3 miliardy
korún, čím sa vytvorí priestor na splatenie dlhu Železníc
SR ( ŽSR ) voči
Východoslovenským energetickým závodom (asi 805 mil. Sk) a
Stredoslovenským energetickým závodom (asi 583 mil. Sk).
Elektrárne splatia ministerstvu financií (MF) istinu za
použitie paliva z deblokácií ruského dlhu, MF následne
prostriedky prevedie železniciam a tie ich použijú na
oddlženie voči energetikom. SE už v súčasnosti majú
pripravený návrh úverovej zmluvy s Tatra bankou, ktorá im
poskytne úver v hodnote 1,3 miliardy Sk bez štátnej záruky aj
napriek existujúcim takmer 60 miliardám bankových dlhov
elektrární. (tasr)
Výhybňa v Plavnici zostala bez plechu
na steche
Plavnica
21. júla - Veterná smršť v piatok 20. júla večer poškodila
strechu na objekte výhybne v obci Plavnica v okrese Stará
Ľubovňa. Približne 100 metrov štvorcových plechového krytu
spadlo na koľajište a po 20. hodine prišla ho odstrániť
jednotka požiarnej ochrany Okresného úradu v Starej Ľubovni.
Nikto nebol zranený a požiarnici svoju prácu skončili po
hodine. Dnes doviezli celtu, aby časť objektu predovšetkým
nad čakárňou pre cestujúcich mohla byť zakrytá. Strecha
bola plechom pokrytá približne koncom 60. rokov 20. storočia a
teraz si vyžiada opravu. Premávka na trati Plaveč - Poprad je
normálna. Podľa dnešných informácií operačného
pracovníka odboru požiarnej ochrany OÚ v Starej Ľubovni
požiarnici pomáhali v piatok 20. júla večer aj obyvateľom
jedného rodinného domu v Hajtovke, v obci cez rieku Poprad
oproti Plavnici, na ktorom vietor takisto strhol strechu a
požiarnici poskytli tankovú plachtu požičanú od vojenského
útvaru z Kežmarku. V tejto obci sa navyše vyvrátil jeden
strom a došlo k zataraseniu prístupovej cesty do obce.
Požiarnici ho museli odstrániť. Podobnú povinnosť mali aj v
obci Chmeľnica. Dnes čistili cestu 3. triedy v úseku od
Malého Lipníka smerom na Legnavu, ktorá bola neprejazdná v
dôsledku napádaných stromov a konárov.
Pád mostnej konštrukcie neprežili
štyria stavební robotníci
Jekaterinburg
21. júla - Štyria ruskí stavení robotníci dnes zahynuli a
jeden utrpel vážne zranenia v dôsledku zrútenia sa časti
rekonštruovaného železničného mosta cez rieku Pyšma asi 120
kilometrov východne od mesta Jekaterinburg, správneho strediska
Sverdlovskej oblasti na Urale.
Pravdepodobnou príčinou bolo preťaženie mostnej konštrukcie,
pretože pred nehodou na moste stál veľký žeriav.
Dostávame európsky oblek
ŽSR členom prestížneho spoločenstva
Piatok 20.Júla 2001 - Na svojom
júnovom zasadnutí v Záhrebe Eurofima, jej správna rada, vzala
na vedomie, že ŽSR splnili všetky podmienky na prijatie a
navrhla valnému zhromaždeniu odsúhlasiť jej vstup do tohto
prestížneho spoločenstva akcionárov.
Valné zhromaždenie schválilo návrh správnej rady, a tak sa ŽSR
stali 15. júna riadnym 23. členom a akcionárom s vlastníctvom
520 akcií. Zároveň odsúhlasili predaj akcií pre ŽSR
a zodpovedajúce zmeny článku 5 štatútu akciovej
spoločnosti. O týchto zmenách bude informovaná vláda
Švajčiarska s požiadavkou, aby boli oficiálne informované
vlády všetkých členských štátov a budú vykonané
náležité zmeny v obchodnom registri kantónu Bazilej. Eurofima
vznikla v roku 1955 s cieľom zabezpečiť nákup
štandardizovaného vozňového parku pre členské železnice za
prijateľných cenových podmienok a vytvoriť spoločné
technické a hlavne
finančné zdroje
na modernizáciu. Na základe zmlúv s členskými
železnicami, ktoré sa týkajú špecifických objednávok,
ponúka zaujímavé financovanie nákupu alebo lízingu hnacích
vozidiel, osobných a nákladných vozňov, ako aj niektorých
zariadení na údržbu.
Prvotnou a najdôležitejšou výhodou čo ponúka Eurofima, je
úroková miera úverového financovania. Jej súčasná
úroková miera pôžičiek je asi na úrovni sadzieb LIBOR pre
jednotlivé meny, ku ktorému sa dá pripočítať iba režijný
poplatok. Jeho výška je závislá od úverového ratingu
členskej železnice. Pre ŽSR by sa mala
súčasná úroková miera pôžičiek pohybovať na hranici
LIBOR plus 30 b. p., čo je podstatne nižšia úroková miera
ako v súčasnosti ŽSR má k dispozícii.
Druhou výhodou členstva je možnosť vytvorenia spoločných
objednávok členských železníc, aby dosiahli úspory
nákladov na základe kolektívnych alebo združených
objednávok. Dôležitým prínosom dohovoru a prijatia za člena
bude aj to, že vláda SR a ŽSR budú ešte
bližšie zviazané s ostatnými európskymi krajinami
prostredníctvom medzinárodného protokolu a slovenský
priemysel bude mať širšie možnosti oficiálne sa uchádzať o
získavanie zákaziek. Prehliadky výrobných závodov hodnotili
predstavitelia spoločnosti veľmi pozitívne. Prvým
predpokladom získania členstva v nadnárodnej spoločnosti bola
záruka slovenskej vlády na vstup ŽSR do Eurofima.
Podmienkou vstupu sú
rozvojové programy
na nákup alebo modernizáciu koľajových vozidiel a
kúpa jej akcií. Podľa veľkosti železnice sa stanovil podiel ŽSR
na 520 akcií v hodnote 5 mil. CHF, ktoré predstavujú 0,2 % z
celkového balíka akcií. ŽSR ich kúpilo za
nominálnu cenu 2,6 mil. CHF.
Napriek tomu, že ŽSR sú novým členom, rokovania o
financovaní modernizácie a nákupu mobilných prostriedkov vo
výške minimálne 10 - 15 mil. CHF sa začali už v tomto roku,
pričom táto suma by sa mala každoročne pravidelne zvyšovať.
Predpokladá sa, že takto získané prostriedky už v tomto roku
použijeme na modernizáciu osobných vozňov, eventuálne na
nákup viacsystémových rušňov, ktoré slovenské železnice
potrebujú na vozbu do Rakúska. Prostriedky z úveru Eurofima sa
skombinujú s úvermi so štátnou zárukou, z ktorých časť
má byť použitá na modernizáciu a obnovu parku koľajových
vozidiel.
Je známe, že napriek snahe ŽSR a rokovaniam s
mnohými finančnými inštitúciami sa v predchádzajúcom
období podarilo zabezpečiť za výhodných podmienok len
financovanie rozvojových projektov ŽSR s podporou
štátnych záruk. Tu treba zarátať aj niektoré
exportné úvery,
napríklad na nákup elektrických jednotiek pre TEŽ,
ich dieselového variantu pre podtatranskú osobnú dopravu a
financovanie nákupu ľahkých motorových súprav, ktoré bude
podľa predpokladov financované prostredníctvom čerpania
ďalších úverových tranží od EIB. Na finančné
zabezpečenie vyhovujúceho technického stavu mobilných
prostriedkov ŽSR je teda jedinou možnosťou kombinácia
viacerých zdrojov financovania. Financovanie nákupu a
modernizácie prostredníctvom Eurofima je v súčasnosti jednou
z najvýhodnejších možností.
Semafor
Piatok 20.Júla
2001 - V posledných dňoch medzi cestujúcou verejnosťou u nás
rezonuje možnosť ďalšieho zvyšovania cestovného na
železniciach SR. Aká je realita? ŽSR a ministerstvo
dopravy, pôšt a telekomunikácií nepripravujú návrh na
ďalšie zvyšovanie cestovného v osobnej železničnej doprave.
Pretože ide o štátom regulovanú cenu, podľa hovorcu
železníc Miloša Čikovského o jej zvýšení musí
rozhodnúť vláda. ŽSR týmto reagujú aj na informáciu o
60-percentnom zvýšení cestovného, ktorá odznela v
niektorých slovenských médiách. V prípade zvyšovania cien
za prepravu v budúcom roku, ŽSR podľa M.
Čikovského budú verejnosť včas informovať.
Nezvýšia ani v ČR?
České železnice v tomto roku pravdepodobne nebudú
druhýkrát zvyšovať cestovné, ako ešte nedávno uvažovalo
vedenie podniku. Celkové zdraženie v rámci plánu pripravujú
na rok 2002, avšak ceny vzrastú pre stabilného cestujúceho v
priemere iba o 4 %. Pre náhodného cestujúceho, ktorý
používa služby železnice iba raz za čas, to však bude
oveľa viac. V tomto prípade sa pripravuje zvýšenie
cestovného až o 60 %.
Magnetická dráha
Nemecko by malo mať magnetickú trať pre vlaky
Transrapid už v roku 2006. Podľa predstaviteľov Nemeckej
železnice, trať, ktorá spojí Düsseldorf s Dortmundom v
dĺžke 76 kilometrov, bude zisková. Predchádzajúci projekt
magnetickej dráhy, ktorá mala spájať Berlín s prístavným
mestom Hamburg, sa v konečných prepočtoch ukázal ako
nerentabilný, a preto ho zastavili. Celkové náklady sa
odhadujú na 7 mld. DEM.
Štát rozhodne, čo urobí
EÚ o na zmenách železničnej
legislatívy
Piatok 20.Júla
2001 - Oficiálny časopis Európskej únie (Official Journale of
European Communities) uverejnil tri smernice EÚ, ktoré
novelizujú alebo nahrádzajú základné smernice EHS
železničnej dopravy. Známu smernicu EHS 91/440 o rozvoji
železničných podnikov spoločenstva novelizuje smernicou
Európskeho parlamentu a Rady 2001/12/ES. Smernicu 95/18 o
udeľovaní licencií železničným podnikom novelizuje smernica
Európskeho parlamentu a Rady 2001/13/ES a smernicu 95/19 plne
nahrádza smernica Európskeho parlamentu a Rady 2001/14/EÚ o
prideľovaní kapacity železničnej infraštruktúry a o
vyberaní poplatkov za jej používanie a bezpečnostných
certifikátov. Účinnosť týchto smerníc nastáva dňom ich
uverejnenia. Členské štáty majú povinnosť prijať
relevantné zákony alebo administratívne rozhodnutia na
dosiahnutie cieľov týchto smerníc v lehote dvoch rokov, teda
do 15. marca 2003. Diskusie o týchto zmenách boli v podstate od
roku 1995. Diskusia sa uskutočnila v dvoch krajných rovinách,
je to
plná liberalizácia
a komercionalizácia železníc s vytvorením
samostatných podnikov infraštruktúry a zavedenie ochranárskej
politiky s vyššou štátnou účasťou na financovaní s
prihliadnutím aj na environmentálnu prijateľnosť
železničnej dopravy. Prijatá úprava ukazuje, že ide o
kompromis skôr smerom k postupnej liberalizácii národných
trhov, k vyšším ingerenciám štátu pri dôrazných
požiadavkách na prehľadnosť finančných tokov a dôsledné
účtovné oddelenie komerčných a nekomerčných aktivít
(služieb vo verejnom záujme) so štátnou podporou. Väčší
dôraz sa kladie na bezpečnosť a environmentálnu výhodnosť
železníc. Z hľadiska reštrukturalizácie a transformácie ŽSR
sú významné kompromisy a úpravy najmä v týchto oblastiach.
Ustanovenia novelizovaných smerníc nepožadujú právne
oddelenie infraštruktúry a dopravných služieb, len oddelenie
umožňujú. Smernica ponecháva rozhodnutie o organizačnej
štruktúre železníc na jednotlivých štátoch. Naďalej
ukladá povinnosť účtovného oddelenia infraštruktúry a
ostatných činností, ktorú rozširuje na výkaz
ziskov a strát
a súvahu. Súčasne ukladá povinnosť účtovne
oddeliť osobnú dopravu, pokiaľ ide o výkony verejnej služby
od ostatných činností. Financie poskytnuté na aktivity
súvisiace so službami osobnej dopravy, ako je verejná služba,
sa musia vykazovať samostatne v relevantných účtoch a
nemôžu sa prenášať na aktivity súvisiace so zabezpečením
iných dopravných služieb alebo na akúkoľvek inú
podnikateľskú činnosť. Zmenila sa povinnosť členských
štátov na možnosť vyňať z rozsahu pôsobnosti podniky,
ktoré prevádzkujú iba osobnú dopravu na lokálnej a
regionálnej izolovanej železničnej infraštruktúre, iba
mestskú alebo prímestskú osobnú dopravu, ktorých činnosť
sa obmedzuje na poskytovanie regionálnej nákladnej dopravy,
nákladnú prevádzku na súkromnej sieti, ktorá existuje
výhradne na používanie vlastníkom siete.
Pojem železničný podnik sa rozšíril aj na podniky, ktoré
poskytujú iba trakciu. Podnik, ktorý chce byť železničným
podnikom, musí okrem pôvodných podmienok spĺňať aj
podmienku byť licencovaný podľa príslušnej legislatívy
spoločenstva. Rozširuje sa definícia manažéra
infraštruktúry tak, aby jeho činnosti manažéra
infraštruktúry na sieti alebo časti siete mohli byť
pridelené iným orgánom alebo podnikom. Členské štáty
zabezpečia, aby sa stanovili bezpečnostné
normy a predpisy,
podľa ktorých bude certifikovaný vozidlový park a
železničné podniky a budú sa podľa nich vyšetrovať nehody.
Ak členské štáty nepoveria nezávislé orgány presadzovaním
a monitorovaním bezpečnostných noriem a predpisov, môžu
žiadať alebo umožniť železničným podnikom, aby sa zapojili
do presadzovania a monitorovania týchto bezpečnostných noriem
a predpisov pri garantovaní ich neutrálneho a
nediskriminačného vykonávania. Členské štáty majú
možnosť zvýšiť ceny za používanie infraštruktúry tam,
kde trh môže zniesť takéto zvýšenie, ale musia to urobiť
tak, aby ceny plne odrážali infraštrukturálne náklady formou
prirážok na základe princípov efektívnosti, transparentnosti
a nediskriminácie. Ustanovenia umožňujú, aby mohli o vlakové
cesty žiadať iba železničné podniky a ich medzinárodné
zoskupenia, hoci členské štáty môžu umožniť ďalším
žiadateľom, aby žiadali o pridelenie kapacity na ich
územiach. S cieľom získania bezpečnostného certifikátu
musí
železničný podnik
spĺňať ustanovenia národného práva zlučiteľné s
komunitárnym právom stanovujúcim technické, prevádzkové a
bezpečnostné požiadavky a musí poskytnúť dôkaz, že
personál, ktorý zamestnáva na prevádzkovanie a sprevádzanie
vlakov, má potrebný výcvik. Garancia prístupu na
infraštruktúru medzinárodným železničným podnikom je do
15. marca 2008 obmedzená len na Transeurópsku nákladnú
železničnú sieť. Plná liberalizácia prístupu na trh je
časovo posunutá za 15. marec 2008 s najneskorším termínom do
15. marca 2015, pričom i tu ponechali štátom slobodu
rozhodovania. Všetky úpravy v podstate umožňujú podporovať
železničnú dopravu. Po skúsenostiach z transformácie
európskych železníc umožňuje EÚ naďalej ponechať
monolitné železnice pri jednoznačnom účtovnom oddelení
infraštruktúry, verejných služieb a komerčných činností.
Konkrétne rozhodnutia sú ponechané štátom.
Užitočná Budapešť
Spojenie cez Bratislavu?
Piatok 20.Júla
2001 - V Budapešti sa v uplynulom mesiaci uskutočnilo rokovanie
vrcholných predstaviteľov piatich európskych železníc -
rakúskych, slovinských, chorvátskych, maďarských a
slovenských. Všetky spomínané železnice sa združujú v
železničnom spoločenstve G4. Ako nás informoval hovorca ŽSR
Miloš Čikovský, išlo o pravidelné stretnutie generálnych
riaditeľov, tentoraz sa rokovania viac zaoberali praktickými
výsledkami v preprave. Práve na túto tému predložili
predstavitelia maďarských železníc zaujímavý materiál, v
ktorom predstavili víziu koncepcie v medzinárodnej osobnej
doprave. Objavili sa i zmysluplné spojenia troch susediacich
miest - Viedne, Bratislavy a Budapešti. ?Malo by ísť o
spojenie kvalitatívne lepšou železničnou dopravou, než sme
to schopní v súčasnosti zabezpečiť, samozrejme, aj s
lepšími službami a kratšími pobytmi,? zdôraznil generálny
riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. V Budapešti sa hovorilo
aj o ďalších návrhoch. Napríklad o vytvorení autovlaku z
Bratislavy do jadranských prístavov. Je to síce sezóna
záležitosť, ale pre motorizovaných turistov, ktorí by cestu
k moru strávili so svojim autom vo vlaku, určite veľmi
praktická. Dokazuje to napríklad aj autovlak Praha - Poprad -
Praha, ktorý je dostatočne obsadený, hoci mu pritom veľmi
pomáha aj cena, do ktorej sú premietnuté zľavy Českých
dráh a Železníc SR. Riaditelia spomínaných železníc
diskutovali aj o spolupráci v oblasti nákladnej prepravy.
Napríklad otvorenie nového železničného prechodu Hodos medzi
Maďarskom a Slovinskom ponúka úplne nové možnosti v
prístupe do slovinského prístavu Koper.
Hitom naklápacie súpravy
Modernizovať, ale tiež kúpiť čo
najlepšie
Piatok 20.Júla
2001 - V sídle slovenskej pobočky firmy Bombardier
Transportation (Daimler Chrysler Rail Systems Slovakia) sa
nedávno uskutočnila predovšetkým pre zástupcov ŽSR
prezentácia súprav ICN a ECN Crusaris s naklápacími
skriňami. ? ŽSR chcú zrýchliť dopravu na území
Slovenska, ktoré nás či chceme alebo nie neminie, nielen
stavaním tratí na vyššie rýchlosti, ale aj účelným a
promptným nasadením jednotiek s naklápacími skriňami,?
oznámil Štefan Ujhélyi, poradca generálneho riaditeľa ŽSR . Takéto súpravy na našich tratiach môžu
ísť o 20 až 30 %
vyššou rýchlosťou,
ako je stanovená súčasná rýchlosť. Prezentácia je
ponukou firmy Bombardier Transportation, ktorá okrem širokej
palety železničných koľajových vozidiel vyrába aj súpravy
s naklápacími skriňami. V prvej časti prezentácie predstavil
účastníkom firmu Bombardier Transportation Dipl. Ing.
Christian Schönberg. Uviedol, že od 1. mája sa súčasťou
firmy Bombardier stala aj známa firma ADtranz. Vznikol tak
najväčší výrobca a dodávateľ koľajových vozidiel na
svete. Hoci ešte nie je celkom skončená reštrukturalizácia
podniku, už dnes má Bombardier Transportation viac ako
37-tisíc pracovníkov a 56 výrobných závodov v 23 krajinách
sveta. Obrat firmy v minulom roku dosiahol 6 mld. EUR a aktuálny
stav objednávok na tento rok predstavuje 16 mld. EUR. Na
prezentácii sa mohli zoznámiť aj s projektmi ICN a ECN. Z nich
ICN je označenie pre vlak s naklápacími skriňami kategórie
IC, ktorý skonštruovali pre Švajčiarsko. Tam sa rozhodli
zrýchliť dopravu a súčasne získať na železnicu viac
cestujúcich. Zistili, že zrýchľovať dopravu budovaním
nových tratí je aj pre nich, túto
bohatú krajinu,
finančne príliš nákladné. Preto sa rozhodli
využiť súčasné trate a skrátiť cestovný čas pomocou
nových súprav s naklápacími skriňami, ktoré by rýchlejšie
prechádzali zákrutami. V roku 1995 vypísali súťaž na 24
takýchto vlakov. Koncepcia pre Švajčiarsko bola úspešná a
osvedčila sa v náročných podmienkach. Na európsky trh chce
firma Bombardier Transportation tento vlak uviesť pod
označením ECN ? ako európsky model vlaku s naklápacími
skriňami. Jednotka s naklápacími skriňami pre Európu
predstavuje sedemvozňovú jednotku, pričom prvé aj posledné
dva vozne sú totožné. Z celkového počtu 28 dvojkolies je
osem pohonných na 1., 2. a 6., 7. vozni. Súprava môže mať
jednosytémový alebo dvojsystémový elektrický pohon 15 kV, 16
2/3 Hz, prípadne 25 kV , 50 Hz. Dosiahne maximálnu rýchlosť
200 km/h. Dĺžka vlaku je 189 metrov, rozchod 1435 mm,
maximálny výkon 5,2 MW. Zástupcovia firmy Bombardier
Transportation v rámci nasledujúcej diskusie konštatovali, že
ich odborníci sú schopní pre trať, ktorú im objednávateľ
zadá, urobiť prepočet ekonomiky a prevádzky tohto vozidla. ŽSR
uvažujú o zakúpení súprav s naklápacími skriňami.
Pretože však sú
viaceré ponuky,
treba počkať aj na to, čím sa budú prezentovať
ďalší výrobcovia. ŽSR chcú získať
všetky dostupné informácie a výber podriadiť očakávanému
efektu. Tým je skrátenie cestovných časov, zvýšenie
komfortu pre cestujúcich a zlepšenie služieb. ?V rámci tejto
modernizácia uvažujeme tiež o nákupe trojsystémových
jednotiek s naklápacími skriňami. Sledujeme tým získanie
možnosti voziť vlaky aj na území všetkých susedných
železníc,? podčiarkol Štefan Ujhelyi.
Jozef Kunik
Strana vytvorená: 22. VII. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0129.htm ) |