Výsledky sú nad očakávanie
Plusová bilancia je dobrým prísľubom
do budúcnosti
Piatok 17.Augusta 2001, Jozef Kunik -
Správna rada prerokovala výsledky hospodárenia ŽSR
za prvý polrok, správu o hospodárení spoločnosti s
majetkovou účasťou ŽSR a informáciu o
plnení Programu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR . Železnice SR dosiahli v prvom polroku zisk
1,019 mld. Sk, čo je oproti skutočnosti minulého roka viac o
2,29 mld. Sk, pričom náklady boli účtované vyššie len o 34
mil. Sk a výnosy boli vyššie o 2,326 mld. Sk. V porovnaní s
plánom dosiahli hospodársky výsledok lepší o takmer 1,4 mld.
Sk, zúčtované náklady boli vyššie o 25,5 mil. Sk a
dosiahnuté výnosy vyššie o 1,4 mld. Sk. ŽSR
prepravili v prvom polroku tohto roka 26,2 milióna ton tovaru,
čo je oproti plánu a takisto oproti tomu istému obdobiu
minulého roka viac o dve percentá. Štruktúra prepráv podľa
komodít sa podstatne nemení. Železnice najviac prepravili
železnej rudy
(6,4 mil. ton), uhlia (4,8 mil. ton), kovov (3,4 mil.
ton), stavebnín (3,3 mil. ton) a dreva (2,6 mil. ton). Na
celkovom objeme prepravy sa 36 percentami podieľa dovoz, 26
percentami vývoz, 21 percentom vnútroštátna preprava a 17
percentami tranzit. Celkove tržby z prepravy (nákladná a
osobná) v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka
zaznamenali medziročný nárast o 21,86 %. Z nákladnej prepravy
zúčtovali tržby vo výške 7,528 mld. Sk, čo je oproti plánu
viac o 9 % a oproti vlaňajšku viac o 23 %. Tržby z prepravy
tovaru predstavujú z celkových tržieb 88,14 %. Od 1. 1. 2001
bolo zvýšené dovozné za prepravu tovarov v priemere o 12 %.
Kým na francúzskych železniciach klesol objem nákladnej
prepravy o 11 %, v poľských o 6 %, v slovinských a nemeckých
o 1 %, ŽSR sa zlepšili a ich objem vzrástol o tri
percentá, v Českých dráhach vzrástol objem o jedno a v
španielskych o štyri percentá.
Podiel železničnej nákladnej prepravy na trhu Slovenska je v
súčasnosti 60,3 %, cestnej verejnej dopravy 37,9 % a vodnej 1,8
%. Ak do podielu zarátame aj cestnú
neverejnú dopravu
(súkromná kamiónová preprava), potom podiel
železničnej dopravy je 22,5 %, vodnej 0,7 a cestnej (verejnej a
neverejnej) 76,8 %. V prvom polroku tohto roka ŽSR
prepravili 5,1 milióna cestujúcich, čo je oproti tomu istému
obdobiu minulého roka menej o 7 %, pričom tržby oproti
vlaňajšku vzrástli o 11 %. Podiel výkonov osobnej
železničnej prepravy na trhu Slovenska je 25 %, podiel cestnej
74 % a leteckej jedno percento. Tržby z osobnej prepravy
predstavujú medziročný nárast o 11,43 %. Dosiahnuté tržby z
osobnej prepravy boli v porovnaní s plánom stanoveným na prvý
polrok nižšie a plnenie týchto tržieb bolo zabezpečené na
97,76 %. Tržby z osobnej prepravy predstavujú z celkových
tržieb 11,86 %. Od 1. februára minulého roka je vo
vnútroštátnej preprave cestujúcich zvýšené priemerné
cestovné o 15 %.
Dať moderne príležitosť
Sympózium Žel 2001 o skvalitňovaní
Piatok 17.Augusta 2001, Jozef Kunik -
Generálne riaditeľstvo Železníc SR ( ŽSR ) v Bratislave a Žilinská univerzita v Žiline
(ŽU) s podporou Európskej komisie v Bruseli zorganizovali v
poradí už ôsme sympózium s medzinárodnou účasťou Žel
2001, ktorého ústrednou témou boli železnice na prelome
tretieho tisícročia. Sympózium sa zaoberalo problematikou
ďalšieho možného skvalitňovania železničnej dopravy.
Prihlásilo sa naň 182 odborníkov, z toho tretina
zahraničných. Hostia prišli z Česka, Ruska, Nemecka,
Holandska, Poľska, Fínska, Maďarska, zo Švédska a z
Anglicka. Dokonca prišli odborníci z pre nás vzdialenej a
exotickej Číny, z Výskumného ústavu TDJ Charbin v provincii
Heilong-jing. Interdisciplinárny pohľad na otázky dopravy
zvýraznil v úvodnom príhovore k účastníkom podujatia rektor
Žilinskej univerzity prof. Ing. Milan Ďaďo, PhD. Okrem iného
zdôraznil: "Orientácia na zákazníka je to prvoradé, čo
nás môže potiahnuť dopredu a vôbec si nemyslím, že je to
problém len železníc či dopravy, ale aj veľmi vážny
problém školstva,
ktoré musí vzdelávať študentov pre prax.? Odborný
garant akademik prof. Ing. Ladislav Skyva, DrSc., nám
priblížil, čo vlastne sympózium prinieslo a s akými
novinkami prišli predstavitelia jednotlivých delegácií:
?Noviniek je hneď niekoľko. Predovšetkým tá, že dopravná
časť Žilinskej univerzity bola Európskou komisiou označená
ako centrum excelentnosti, a tak jej táto komisia poskytla
značnú finančnú podporu. Ďalšou novinkou bola účasť
troch významných špecialistov - H. Strobela z Drážďan, K.
H. Suweho z Bonnu a E. Schniedera z Braunchweigu, ktorí na
podujatí predniesli referáty na určené témy. Medzi ďalšie
novinky možno zaradiť aj zavedenie simultánneho
prekladu."
Medzinárodné sympózium Žel 2001 bolo poznamenané snahou o
zefektívnenie práce železnice. Vo viacerých príspevkoch
zaznela výzva, aby zachytili svetové dopravné trendy a
účinnejšie sa bránili nebezpečenstvám, ktorými železnicu
?ohrozujú? ostatné druhy dopravy. H. Strobel z Drážďan
jednoznačne poukázal na fakt budovania nových sídlisk, kde
železnica zatiaľ nezasahuje. A ak tam nie je železnica, tak
ju, samozrejme, nikto nepoužije. Treba urýchlene vybudovať
takú dopravu, ktorá sa napojí na jestvujúce železničné
uzly a trate. Druhou myšlienkou Žel 2001 bolo rázne
priblíženie sa
noriem ŽSR
normám krajín EÚ. Ak ich normy nebudeme veľmi
rýchlo akceptovať, môže sa stať, že ostaneme na dopravnom
trhu osamotení. Na Žel 2001 zaznela aj analýza chýb, ktorých
sa železnice dopúšťajú. Z jej záverov vyplynulo, že sa
robí príliš málo pre trhovú informáciu o doprave a
cestujúci nie je dostatočne informovaný o možnostiach, aké
železnice majú. Teda, že marketing železníc sa robí
nedostatočne, nekvalitne alebo v mnohých prípadoch úplne zle.
Riešenie spočíva v radikálnom a razantnom zlepšení
informovanosti.
"Sympózium bolo pre nás obrovským prínosom,"
uviedol na margo významu podujatia zástupca Generálneho
riaditeľstva ŽSR a námestník pre technický rozvoj Ing.
Ladislav Saxa a pokračoval: "Predovšetkým potrebujeme
vedieť, čo je vo svete nové, aby sme to mohli využiť u nás
a tiež poznať a využiť potenciál vedomostí, ktorý máme
doma na Žilinskej univerzite. Vzdelávanie pokročilo a
priblížilo sa praxi. Napríklad, odborníci zo Žilinskej
univerzity perfektne
vyriešili problémy
zriaďovacích staníc v Linci aj v Hamburgu. Pomocou
výpočtovej techniky, digitalizáciou modelu koľajiska,
analýzou a následnou optimalizáciou zvýšili výkonnosť
staníc až o 20 %. ŽSR so Žilinskou
univerzitou úzko spolupracujú a práve teraz som nariadil
objednať riešenie pre zriaďovaciu stanicu Žilina - Teplička.
V Tepličke máme viac problémov. Bola projektovaná v rokoch,
keď boli iné normy a iné prepravné objemy, je dlhé roky
rozostavaná, čiastočne rozkradnutá. Chceme vedieť, ako
ďalej. Samozrejme, najjednoduchšia forma je urobiť pre
zriaďovaciu stanicu digitálny model. Na ňom odskúšať, čo
chceme, a potom sa rozhodnúť. Úspešný a odskúšaný program
na digitalizáciu práve takýchto situácií tu je, tak prečo
to neurobiť?" zdôraznil Ladislav Saxa. Zriaďovacia
stanica Žilina - Teplička teda dostane šancu. Je to
nevyhnutnosť, lebo už dnes sa zistilo, že dopravná kapacita
Vrútok a Žiliny je veľká, a preto sa presunuli práce z
Vrútok do železničnej stanice Žilina. Lenže aj Žilina má
svoje nevýhody: stojí v meste a zoraďovanie už nie je
vyhovujúce. Okrem toho mesto chce priestor zriaďovacej stanice
využiť na vybudovanie mestského parku. A treba vidieť ešte
jednu skutočnosť. Ak chceme vysokorýchlostný
koridor napojiť
až priamo do Žiliny, musíme zasiahnuť do koľajiska,
inak tam ostane pomalá cesta a koridor nebude možné
racionálne využiť. Všetko teda hovorí na oživenie
zriaďovacej stanice Žilina-Teplička.
Semafor
Piatok
17.Augusta 2001, Jozef Kunik - Žiacke cestovné zľavy na
železnici sa naďalej zneužívajú, aj keď ŽSR
zaviedli od minulého školského roka nové preukazy na zľavu s
ochrannými prvkami, ktoré zamedzujú ich kopírovanie,
prepisovanie a dopisovanie. Vyplýva to z previerky na 23
fakultách vysokých škôl na Slovensku, ktorá potvrdila, že z
vyše 13-tisíc preverovaných prípadov nemá nárok na zľavu
cestovného 765 študentov, pričom nárok na zľavu im školy
neoprávnene potvrdili. ŽSR budú preto aj
naďalej vyžadovať potvrdzovanie žiadaniek na zľavu červenou
okrúhlou pečiatkou školy. ŽSR navyše
pripravujú návrh na zavedenie zľavy na princípe veku, čím
by sa postupne nahradili žiacke sociálne zľavy. O tejto zmene,
ktorá by sa mohla zaviesť v budúcom roku, však musí
rozhodnúť vláda SR, keďže cestovné na železnice je
regulované
Česko prepúšťa
České dráhy plánujú do konca roku 2001 prepustiť
až 3500 zamestnancov. K zníženiu počtu zamestnancov príde z
dôvodov kumulácie funkcií a dokončovania stavieb na
železničných koridoroch. Prepustený zamestnanec má dostať
odstupné vo výške od 30-tisíc do 110-tisíc CZK v závislosti
od času, ktorý mu chýba do dôchodku. Tento sociálny program
už schválila česká vláda. Od začiatku roka ČD prepustili približne tisíc
zamestnancov a do piatich rokov plánujú prepustiť ďalších
14-tisíc pracovníkov.
Až 1500 metrov
Vedenie nemeckej spoločnosti SNCF
Fret plánuje v spolupráci s nemeckou Deutsche Bahn AG , testovať
počas tohto roka prototyp extrémne dlhého nákladného vlaku.
Pri tomto vlaku by neboli brzdné impulzy prenášané z
lokomotívy do všetkých vozňov ako dosiaľ pneumaticky, ale
elektricky káblom a rádiom. Tento spôsob umožní odstrániť
nerovnomerné brzdenie, ktoré obmedzuje maximálnu dĺžku
vlaku. Po úspešnom priebehu skúšok by mohli byť prvé vlaky
dlhé až 1500 metrov, pravidelne nasadzované už v budúcom
roku.
Eurotunnel stratový
Spoločnosť Eurotunnel SA, ktorá prevádzkuje
podmorský tunel spájajúci Veľkú Britániu s Francúzskom,
predpovedá na tento rok pád prevádzkového zisku. Príčinou
má byť spomaľovanie ekonomického rastu, následky choroby
šialených kráv a vyššie náklady na zabránenie vstupu
ilegálnych imigrantov do Veľkej Británie. Čistá strata
spoločnosti Eurotunnel SA za prvý polrok klesla z pôvodných
729 mil. na 557 mil. FRF. Pre firmu bude preto veľmi ťažké
splniť ciele v oblasti cash-flow a iných hospodárskych
výsledkov.
Železnice už čerpali 3,8 miliardy
17.8.2001 - Do
polovice augusta čerpali ŽSR z poskytnutých
úverov so štátnou zárukou na tento rok v celkovom objeme 10,5
mld. Sk už 3,782 mld. Sk. Na reštrukturalizáciu úverového
portfólia pritom použili 2,718 mld. Sk, na investičné
projekty 1,052 mld. Sk a na pilotné projekty transformácie
železníc 12 mil. Sk.
Eurotunnel nesúhlasí
17.8.2001
- Londýn - Dopravná spoločnosť Eurotunnel, prevádzkujúca
podmorský tunel spájajúci Veľkú Britániu s kontinentálnou
Európou, spochybnila právoplatnosť úmyslu britskej vlády,
ktorá plánuje začať pokutovať spoločnosť za prevoz
ilegálnych imigrantov, prichytených počas prepravy cez tunel.
Britské ministerstvo vnútra žiada spoločnosť Eurotunnel, aby
sprísnila bezpečnostné opatrenia na zamedzenie prílevu
ilegálnych imigrantov prichádzajúcich v nákladných autách
dopravovaných vlakmi. Spoločnosť Eurotunnel v prvom polroku
2001 zabránila v príchode do Británie viac ako 18 500
potenciálnym uchádzačom o azyl, a to najmä vďaka
novozavedeným bezpečnostným opatreniam. Podľa oficiálnych
údajov prišlo v minulom roku do Británie ilegálne cez
Eurotunnel 6 971 ľudí. Spoločnosť Eurotunnel, ktorá čelí
pokutám vo výške 2 000 britských libier za každého
ilegálneho prisťahovalca prichyteného v jej vlakoch, trvá na
tom, že na francúzskej strane investovala do bezpečnostných
opatrení dostatočné množstvo finančných prostriedkov. Ako
sa uvádza v jej stredajšom stanovisku, v najbližšom čase
požiada o právne preskúmanie plánu britskej vlády, pretože
ho považuje za nezákonné. Podľa hovorkyne britského
ministerstva vnútra však Eurotunnel bude musieť zaistiť
bezpečnosť na termináli Coquelles v blízkosti Calais v
severnom Francúzsku. „Ak zavedú náležité opatrenia na
kontrolu vlakov, potom nebudú musieť čeliť žiadnym
pokutám,“ uviedla. Celkový počet žiadateľov o azyl v
Británii vzrástol zo 45-tisíc v roku 1998 na 76-tisíc v roku
2000.
Strana vytvorená: 24. VIII. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0134.htm ) |