Zeleznice SR nekupili vozne od slovenskeho vyrobcu, ale od britskeho sprostredkovatela

MILAN VELECKY

reporter

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Vedenie Zeleznic Slovenskej republiky (ZSR) v sucasnosti presetruje zmluvu s britskou spolocnostou European Railways Finance Limited, ktora sa tyka nakupu 200 kusov specialnych nakladnych vagonov typu Shimmns v hodnote 50 mil. svajciarskych frankov (takmer 1,2 mld. Sk). Hovorca ZSR Milos Cikovsky TREND informoval, ze zmluvu podpisal v maji 1997 byvaly generalny riaditel ZSR Bartolomej Sinai, pricom sa podla doterajsich zisteni k podmienkam zmluvy pred jej podpisanim nevyjadrili odborne utvary generalneho riaditelstva ZSR .

Aferu odhalil lider opozicie

O nevyhodnej kupe dvesto specialnych voznov na prepravu ocelovych zvitkov ako prvy informoval lider Slovenskej demokratickej koalicie (SDK) Mikulas Dzurinda. Vozne typu Shimmns podla M. Dzurindu vyrobili v Tatravagonke, a.s., Poprad, ktora ich dodala britskej spolocnosti European Railways Finance Limited, a az ta ich predala ZSR. Hovorca SDK uviedol, ze pokial Tatravagonka predavala britskej spolocnosti jeden vozen za 129- -tis. svajciarskych frankov (priblizne tri miliony korun), ZSR britskej spolocnosti za vagon zaplatili takmer dvojnasobok - 250-tis. svajciarskych frankov. ZSR tak kazdy vagon kupili o tri miliony korun drahsi, nez ako ho ponukal jeho vyrobca - Tatravagonka Poprad. Pri dodavke dvesto kusov voznov takto ZSR prerobili zhruba 600 mil. Sk.

M. Dzurinda uviedol, ze desat takychto voznov 12. februara 1998 cez hranicny priechod v Komarne opustilo uzemie SR, aby sa po prenocovani v Komarome (Madarsko) o den neskor vratili spat na Slovensko. Dalsie vozne podobnym sposobom opustili uzemie SR 27. februara a 2. marca. M. Dzurinda preto podal podnet prokurature, aby presetrila zakonnost tychto transakcii.

Vykonny riaditel Tatravagonky Poprad Frantisek Kralik agenturu SITA informoval, ze spolocnost sa podiela "na obchodno-vyrobnej kooperacii pri vyrobe 200 kusov specialnych vagonov na prepravu ocelovych zvitkov, ktore dodava pre ZSR jej anglicky licencny partner, sucasne zabezpecujuci financovanie tohto projektu". TRENDU vsak vykonny riaditel neposkytol podrobnejsie informacie: "Ja by som poprosil, keby ste sa so vsetkymi vasimi informaciami obratili na nase prezidium. Pretoze nase prezidium vydalo vyhlasenie, ze v tejto faze sa vecou zaobera a vyda oficialnu spravu," odvetil F. Kralik. Do uzavierky tej-to strany TRENDU predstavenstvo spolocnosti stanovisko k predaju voznov neposkytlo.

Zeleznice sporny obchod presetruju

Hovorca ZSR Milos Cikovsky v rozhovore pre TREND uviedol, ze Tatravagonka Poprad vyrabala tieto vagony iba z komponentov, ktore jej dodala firma zo zahranicia. "A teda obchodne vztahy sme mali s anglickou firmou, a nie s Tatravagonkou," objasnil M. Cikovsky. "Medzi Tatravagonkou a anglickou firmou je obchodno-vyrobna kooperacia a oni dvaja medzi sebou vedia, kto moze vagony za aku sumu predavat," dodal. Znamena to, ze Tatravagonka tie vozne nemohla predat priamo ZSR? "Podla vsetkeho nie," odvetil hovorca ZSR M. Cikovsky.

V tejto suvislosti informoval, ze generalny riaditel ZSR planuje stretnutie s predstavitelmi Tatravagonky Poprad. "Zmluvu sme uzatvarali nie s vagonkou, ale s anglickou firmou, ktora ma licenciu na tieto vagony. Tak neviem, ci vagonka mohla s nami uzatvarat zmluvu," vaha M. Cikovsky. "Z podpisanej zmluvy sa da usudit, ze tato zmluva bola podpisana s anglickou firmou preto, ze oni maju na to licenciu. Potom preto, ze oni prisli s ponukou na leasing, teda zeleznice nemuseli dat v hotovosti financne zdroje, ktore ani nemali. A potom aj preto, ze je to vyhradna firma na dodavku tychto specialnych vagonov," uvadza oficialne dovody M. Cikovsky.

Neslo o vyhodny leasing

Redakcia TRENDU vsak ziskala informacie, podla ktorych sa kupa nakladnych voznov nefinancovala formou leasingu. Zmluvne strany sa mali dohodnut "na uskutocnovani platieb formou predplatieb a doplatkov po dodavke voznov". Do 15. juna 1997, teda priblizne do jedneho mesiaca po podpise zmluvy, mali ZSR anglickej firme zaplatit 20 mil. svajciarskych frankov, do polovice decembra dalsich 15 mil. svajciarskych frankov. Vklinenie anglickej spolocnosti medzi vyrobcu - Tatravagonku, a zakaznika - ZSR preto nemozno zdovodnovat vyhodnou leasingovou formou splacania ceny vagonov. Pokial prve vozne ZSR ziskali vo februari 1998, uz v decembri 1997 museli britskej spolocnosti uhradit 70 % ceny vsetkych voznov. Zvysnych 30 % doplacaju pri konkretnej dodavke voznov, vzdy do siedmich dni od prevzatia vyrobkov. V jednotlivych seriach by vsetky vozne mali ZSR ziskat a aj splatit v prvom polroku tohto roku.

Viaceri odbornici spochybnuju aj druhy argument pre existenciu medzistupna v podobe britskej spolocnosti - udajne ma mat na dany typ vozna licenciu a ma byt vyhradnou firmou na ich dodavku. Uz hovorca SDK M. Dzurinda spominal, ze ani jemu, ani jeho spolupracovnikom sa nepodarilo s britskou firmou skontaktovat ani o nej v odbornych kruhoch neziskali ziadne informacie. Ani vedenie ZSR nema podrobnejsie informacie o britskej firme European Railways Finance Limited, od ktorej zeleznice vozne kupili. "Generalny riaditel musi tieto veci preskumat, ale momentalne v tejto etape o tejto firme na generalnom riaditelstve nikto nevie ziadne podrobnosti," uviedol hovorca ZSR M. Cikovsky. Vari len to, ze ZSR jej zaplatili priblizne 1,2 mld. Sk.

( Trend 980415)