Vozová výpomoc ŽSR Německým drahám
Strana priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

V rámci vozové výpomoci Železnic Slovenskej republiky Německým drahám DB byl 12. 5. zaveden soupravový vlak z Bratislavy do Leinefelde, který se skládal z 15 vozů řady Bc. Tento vlak byl po Českých drahách veden pod číslem Sv 1. nsl 174. Z Kutné Hory do Děčína byla souprava vedena lokomotivou 141.052-1 DKV Praha, což zdokumentováno na snímku Petra Štefka při odjezdu z žst. Praha Holešovice. Zpět byl tento vlak veden v sobotu 20. 5. jako Sv 1. nsl 175 (odjezdy: Děčín hl. n. 7.26, Praha Holešovice 10.15, Kolín 11.16, Havlíčkův Brod 12.40, Brno dolní n. 14.08).

Raj plný veteránov
Múzeum dopravy v Bratislave oslávi prvé výročie
PRAVDA / PIATOK 12. máj 2000

MÁRIA ĎURIŠOVÁ - Zhruba o mesiac si pripomenie prvé výročie svojej existencie vari najmladšie múzeum v našom hlavnom meste a na Slovensku vôbec - Múzeum dopravy.
Približne pred 150 rokmi (v roku 1848) uzrela v Bratislave, celkom neďaleko dnešnej hlavnej, svetlo
sveta prvá železničná stanica. Vlaky sa z nej vtedy vydávali smerom na Viedeň. Priestory teda pre Múzeum dopravy celkom ako stvorené. Už len perón ako zo starého filmu. Na koľajisku parná lokomotíva 331037 vyrobená okolo roku 1920, parný železničný žeriav - jediný zachovaný, cisterna pre bývalú Apolku vyrobená v Rumunsku v roku 1907. Za ním pôvodné železničné sklady, plné starých kočov, kočiarov, vozov, ale aj bicyklov, motoriek i autobusov, skupina exponátov z 2. svetovej vojny.
"Práve tu nemáme toľko exponátov ako zvyčajne," hovorí Martin Entner, dobrovoľný pracovník múzea. Bolo tesne pred šiestym májom, keď časť veteránov mala parná lokomotíva poviezť z Bratislavy do Topoľčianok. "Napokon, je to živé múzeum. Takmer každý exponát je schopný prevádzky a my sme radi, že sa z neho môžu potešiť nielen v Bratislave. Navyše, aspoň bez občasnej prevádzky by sa exponáty udržiavali ťažšie," vysvetľuje zanietene ďalej. K prvému výročiu by však múzeum malo byť plné. A čo viac - celá expozícia by mala byť rekonštruovaná, tematicky zladená.
Sprístupnená pre verejnosť k tomuto dňu by mala byť aj ďalšia hala
. A je tu napríklad aj prototyp autobusu Tatra z roku 1962, ktorý sa napokon nikdy nevyrábal. Na koľajisku pribudnú zasa k výročiu dva rýchlikové vozne, tzv. pancieraky, dve parné lokomotívy. "V zime tu bola len jedna parná lokomotíva, ostatné exponáty boli v depozitách múzea. Koľajisko nie je pod strechou, nemôžeme si dovoliť a ani nechceme ich tu nechať stáť celú zimu," hovorí M. Entner.
Priestory prenajímajú múzeu za symbolickú korunu Železnice SR, samotné múzeum patrí Slovenské
mu technickému múzeu v Košiciach. Treba však povedať, že jeho vznik je predovšetkým výsledkom úsilia dobrovoľných pracovníkov, najmä nadšencov Veterán klubu Bratislava, ale aj sponzorov, v prvom rade firmy PPA Controll, a. s. Najmä ich zásluhou sa po rokoch zhmotnil sen priateľov technických pamiatok. K najzaujímavejším exponátom patrí drevený bicykel pochádzajúci z automobilky Rower, električka A, ktorá kedysi premávala v Bratislave od Savoya na hlavnú stanicu, ale aj trojkolka a mnohé ďalšie. Jednoducho - raj pre veľkých i malých milovníkov histórie dopravy.
(krátené)

Železnička v ohrození
Vyhľadávaná turistická atrakcia na Kysuciach potrebuje pomoc
PRAVDA / SOBOTA 13. máj 2000

DAGMAR ÚRADNÍKOVÁ - Historickú lesnú úvraťovú železnicu vo Vychylovke postihla v tomto roku ďalšia živelná pohroma. Na trať sa zosunul svah s rozlohou 150 krát 70 metrov.
So sebou strhol asi 300 kubíkov dreva a 2000 kubíkov zeminy. Kysucká úvraťová železnička je
unikátom európskeho rozmeru. Len na šesťkilometrovom úseku prekonáva prevýšenie 217,69 metra.
"Také pohnuté časy, aké železnička zažíva vo forme zosuvov za posledné štyri roky, počas svojej
histórie nepamätá," konštatovala Mária Hušťávová, riaditeľka Kysuckého múzea Čadca, pod ktoré spadá aj expozícia Historickej lesnej úvraťovej železnice v Novej Bystrici - Vychylovke. Prvé pohyby pôdy sa tu začali v roku 1996. Obrovský zosuv tu zaznamenali v roku 1997, jeho následky nie sú celkom odstránené dodnes. Rozpočet na jeho sanáciu bol stanovený vo výške 9,5 milióna Sk.
Prostredníctvom Krajského úradu Žilina, pod ktorý múzeum spadá, tu preinvestovali 6,5 milióna Sk. "V minulom mesiaci tu došlo k ďalšiemu ešte väč
šiemu zosuvu, ktorý nám na dvoch miestach zaniesol koľajisko. Kus svahu sa zviezol až do Močiarnej lúky, ktorá ak sa dá opäť do pohybu, ohrozí ďalšie časti železničky," hovorí. Náklady na sanáciu tohto zosuvu ešte neboli vyčíslené. Predpokladá sa, že si vyžiada približne 19 miliónov Sk. "Nie je v našich silách a zrejme ani v silách nášho zriaďovateľa takýto finančný obnos zabezpečiť. Za úspešné nemožno zatiaľ považovať ani rokovanie s podnikom Štátnych lesov, ktorý je správcom tohto územia. Keďže ide o Národnú kultúrnu pamiatku, pri hľadaní spôsobov na jej záchranu by mali pomôcť aj príslušné rezorty vlády," dodáva.
V súčasnej situácii, keď sa vlastne rozhoduje o jej ďalšom osude, sa myšlienka pár nadšencov opäť
sprevádzkovať pôvodné prepojenie Oravy železničkami dostáva do úzadia. Z hľadiska turistickej atraktivity pre tieto dva regióny by však mala nevyčísliteľný efekt.

Projekt transformácie železníc schválený
Národná obroda / 20. Máj 2000

TASR, Bratislava - Správna rada Železníc SR (ŽSR) schválila včera Projekt reštrukturalizácie ŽSR, ktorý spracovala nezávislá skupina expertov. Projekt obsahuje analýzu stavu železničnej dopravy, finančnej výkonnosti ŽSR, majetkovej štruktúry, organizačného usporiadania a stavu zamestnanosti. Odporúča transformáciu a reštrukturalizáciu ŽSR na dva subjekty: obchodnú spoločnosť Železnice SR, a.s., a Železničnú spoločnosť. Informoval o tom riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou a hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
K 1. januáru 2001 má ŽSR podľa projektu zabezpečiť postupnú ekonomickú konsolidáciu podniku a fungovanie najekologickejšieho a najbezpečnejšieho druhu dopravy v
národnom hospodárstve. Transformačné kroky sú rozdelené do dvoch etáp - prvá do roku 2003 a druhá do roku 2005.
Predmetom ŽSR bude hlavná činnosť, t.j. prevádzkovanie dráhy (dopravná cesta) a vykonávanie
činnosti dopravcu (mobilných prostriedkov potrebných na zabezpečenie obchodných aktivít a obchodných zložiek nákladnej a osobnej dopravy). ŽSR budú pozostávať z vrcholného riadiaceho článku - generálneho riaditeľstva a štyroch divízií.

FUTBAL: Na štadiónoch posledné úpravy, generálka vo štvrtok
TB SFZ a lokálnych komisií organizačného výboru ME hráčov do 21 rokov

BRATISLAVA 22. mája 14:37 (SITA) - Prípravy na blížiaci sa záverečný turnaj ME dvadsaťjednotiek, ktorý bude zároveň aj olympijskou kvalifikáciou, už finišujú.
Po dohode SFZ s najvyššími predstaviteľmi Prezídia policajného zboru a zástupcami Dopravného podniku by malo byť všetko pripravené. O bezpečnosť sa postará približne 1000 príslušníkov policajného zboru v spolupráci so železničnou a mestskou políciou ako aj špeciálnymi tímami a útv
armi osobitného určenia. Občania si na štadióny nemôžu priniesť ostré predmety, nožíky, ale ani plastikové a umelé fľaše, či videokamery (VHS). Pokiaľ ide o dopravné zabezpečenie, veľké výluky sa nepredpokladajú v Trenčíne, niekoľko parkovísk bude vyhradených pre služby ME "21" v Trnave a najmä v Bratislave (v hlavnom meste SR budú niektoré ulice uzavreté približne na 3-4 hodiny pred, počas a krátko po stretnutí - napr. Bajkalská, Vajnorská)."
(krátené)

POLÍCIA: Kvôli futbalu príde do Bratislavy vyše tisíc policajtov
BRATISLAVA 22. mája 11:28 (SITA) - Viac ako 1000 policajtov posilní Bratislavu počas futbalových Majstrovstiev Európy hráčov do 21 rokov, ktoré sa v hlavnom meste, ale aj v Trnave a Trenčíne uskutočnia od 27. mája do 4. júna. Polícia sa najviac obáva tureckých a anglických fanúšikov, ktorých národné mužstvá budú hrať so Slovenskom v Bratislave. "Dá sa očakávať, že sa sem nahrnie možno až 20 000 Turkov aj z
okolitých štátov. Polícia je však pripravená aj na túto najhoršiu variantu," povedal
dnes na tlačovej besede riaditeľ odboru poriadkovej polície Prezídia PZ Ľudovít Zapletaj.
Okrem štátnych policajtov budú dbať na poriadok na štadiónov i v mestách
mestskí a železniční policajti, ale aj súkromno-bezpečnostné služby a usporiadatelia. V pohotovosti bude aj Útvar osobitného určenia a policajti vybavení novými protiúderovými kompletmi Samozrejmosťou budú aj pyrotechnické prehliadky hotelov, štadiónov, kde fanúšikov budú čakať zdvojené kontroly a uzávierky ulíc v okolí štadiónov.
(krátené)

Problematické oddĺženie železníc
(Asi Nár.obroda - chybný prenos dát) 22. Máj 2000

Katarína Šelestiaková, Bratislava - Podľa členov Správnej rady Železníc SR, ktorí zastupujú zamestnancov ŽSR a vo svojej podstate reprezentujú stanoviská Odborového združenia železničiarov, nie je potrebné ŽSR rozdeľovať na dve spoločnosti. Ich stanoviská však ešte minulý týždeň prehlasovali zvyšní členovia Správnej rady ŽSR, ktorí schválili Projekt reštrukturalizácie a transformácie ŽSR. Odporučili transformáciu železníc na dva subjekty: obchodnú spoločnosť ŽSR, a.s., a Železničnú spoločnosť (ŽS).
Podľa odborárov ŽSR netreba rozdeľovať na dve spoločnosti, transformácia sa môže uskutočniť aj v
rámci jedného podniku. Sú za prijatie samostatného zákona o transformácii ŽSR, v ktorom by boli jednoznačne stanovené sociálne kompenzácie zamestnancov. Žiadajú vyčleniť finančné prostriedky na zabezpečenie bezpečnosti vlakovej dopravy.
Presadzujú, aby železničné zdravotníctvo a inštitút vzdelávania zostali súčasťou ŽSR, a.s., ako
ich organická súčasť.
Predmetom Železničnej spoločnosti, ktorú navrhla správna rada, by bola podobná úloha v procese
oddlženia železníc, ako zohráva napr. Konsolidačná banka pri transformácii bankového sektora.
Železničná spoločnosť bude takisto disponovať s nadbytočným majetkom a riešiť otázku uvoľňovania
pracovných síl.

ŽSR asi navýši emisiu eurobondov
Sme / Utorok 23.5.2000

MICHAL NALEVANKO, BRATISLAVA – Železnice SR pripravujú v týchto dňoch navýšenie eurobondovej emisie zo začiatku mája. Prostredníctvom hlavného manažéra emisie – J.P. Morgan – si železnice 8. mája požičali na zahraničných finančných trhoch 125 miliónov eur, hoci podľa pôvodných plánov mal celkový objem emisie doshiahnuť až 200 mil. EUR. Emisia dlhopisov železníc, ktoré dosiaľ nezískali žiadne ratingové hodnotenie, je garantovaná štátom.
Hoci médiá už podrobne informovali o presných podmienkach emisie eurobondov ŽSR, hovorca
spoločnosti ešte včera v správe agentúry TASR tvrdil, že “úverová zmluva, ktorá bude obsahovať presné podmienky pripravovanej emisie dlhopisov ŽSR na eurobondovom trhu, bude podpísaná do konca mája”. Vzhľadom na časovú zaneprázdnenosť hovorcu železníc však včera krátko popoludní nebolo možné získať žiadnu relevantnú informáciu ani žiadne iné vysvetlenie.
Znížený dopyt po eurobondoch ŽSR v čase emisie súvisel podľa analytikov predovšetkým s ne
priaznivými podmienkami na globálnych finančných trhoch. Podľa denníka Financial Times boli hlavnými investormi do eurobondov ŽSR nemeckí a rakúski investori, prilákaní relatívne vysokou rizikovou prirážkou. Železnice podľa analytikov nedoplatili na svoj nízky kredit, ale na momentálnu situáciu na finančných trhoch, charakteristickú nedostatkom likvidity. Nové finančné zdroje sa železniciam podarilo získať s rizikovou prirážkou 275 bázických bodov nad výnosmi eurobondov nemeckej vlády s rovnakou lehotou splatnosti. Pôžička ŽSR z medzinárodných trhov je tak úročená viac ako 8,2-percentným ročným úrokom. Za nové finančné zdroje železnice zaplatia takmer rovnakú cenu, za ktorú by bolo možné získať porovnateľný úver v slovenských korunách. Hovorca ŽSR, podobne ako včera, aj po zverejnení podmienok emisie v agentúrach hovoril, že ho mrzí únik informácií o pripravovanej zmluve medzi železnicami a J.P. Morgan, týkajúcej sa nadchádzajúcej emisie eurobondov. Prostriedky z emisie eurobondov plánuje spoločnosť použiť na reštrukturalizáciu svojho úverového portfólia a na splatenie dlhov voči fondom sociálneho zabezpečenia.

Životaschopnosť vrútockej ŽOS okliešťuje dlh železníc
Pred valným zhromaždením
PRAVDA / UTOROK 23. máj 2000

DAGMAR ÚRADNÍKOVÁ - Rozvoj ŽOS Vrútky, a. s., je sťažený nepriaznivou finančnou situáciou majoritného odberateľa ŽSR, ktorý jej k 15. aprílu t. r. ešte stále dlhoval 260 miliónov Sk.
Aj napriek tomu vrútocká ŽOS získala v uplynulých dňoch certifikát riadenia kvality podľa ISO 9002 certifikačnej organizácie DET NORSKE VERITAS, ktorým si rozšírila oblasť certifikácie zelektrotechnickej časti na celý výrobný cyklus a produkciu. Ako uviedol predseda predstavenstva ŽOS Michal Moncman, v tomto roku dodali pre ŽSR 10 modernizovaných osobných vozňov a 7 dvojsystémových rušňov na rýchlosť 160 km/h, ktoré sú svojimi parametrami predurčené na prepravu po medzinárodných koridoroch. Do konca tohto roku im majú dodať ďalších 16 osobných vozňov a 11 rušňov. ŽOS Vrútky vyhrala medzinárodný tender na dodávku 14 elektrických motorových jednotiek pre Tatranské železnice, na ktorom sa zúčastnila ako vedúca konzorcia s firmami Adtranz a Stadler. V súčasnosti je na svete hliníkový skelet a prvú skompletizovanú jednotku by mali dodať do skúšobnej prevádzky v septembri tohto roku. Zvyšných 13 chcú dodávať v mesačných intervaloch počnúc budúcim rokom. Do tejto výroby investovala spoločnosť asi 150 mil. Sk. Nepriaznivá finančná situácia ŽSR, ktorá vznikla v minulých rokoch, dolieha aj na vrútockú ŽOS. Železnice svoj dlh aspoň čiastočne znížili z 300 na 260 miliónov Sk. Kritická situácia nastala v prvom polroku minulého roku, keď išla táto strojárenská firma len na minimálne výkony, čo sprevádzalo aj prepúšťanie. Podľa Moncmana v prípade, že bude nepriaznivá finančná situácia na ŽSR pretrvávať, bude vrútocké ŽOS nútená opäť znížiť súčasný počet zamestnancov z 1200 na 1000. Valné zhromaždenie spoločnosti sa má uskutočniť v júni. Predpokladá sa, že minuloročné hospodárenie skončila so stretou v objeme niekoľko desiatok miliónov Sk.

Transformácia Železníc SR počíta s rozdelením spoločnosti
Sme / Utorok 23.5.2000

(r) BRATISLAVA - Správna rada ŽSR včera schválila projekt reštrukturalizácie a transformácie ŽSR, ktorý spracovala nezávislá skupina expertov. Projekt, ktorý hodnotil terajší stav železníc, odporučil, aby sa ŽSR rozdelili na dva subjekty: obchodnú spoločnosť ŽSR, a. s., a Železničnú spoločnosť, informoval Miloš Čikovský, hovorca Železníc SR. Nové spoločnosti by mali vzniknúť k 1. januáru nasledujúceho roku. Predmetom nových ŽSR bude prevádzkovanie dráhy a vykonávanie činnosti dopravcu. Železničná spoločnosť (ŽS) bude mať na starosti vedľajšie alebo obslužné činnosti na zabezpečenie hlavných činností. Tieto aktivity nesúvisia priamo s hlavným poslaním železníc, ale sú potrebné. ŽS bude v procese oddlženia železníc zohrávať podobmú úlohu ako Konsolidačná banka pri transformácii bankového sektora. Okrem iného bude spoločnosť disponovať nadbytočným majetkom a riešiť otázku uvoľňovania pracovných síl.
Obe spoločnosti budú hospodáriť na vyčlenenom majetku štátu. Svoje vzájomné vzťahy budú realizovať na základe zmluvných vzťahov, pričom obe spoločnosti budú mať uzatvorený ekonomický systém bez vzájomných vplyvov. K
apacity, ktoré budú prebytočné, budú ponúknuté na voľnom trhu
služieb.
Úlohou projektu je zároveň definovať vzťahy štátu k transformovaným železniciam t. j. záväzok a povinnosť štátu uhrádzať výkony vo verejnom záujme, plniť si svoju povinnosť voči rozvoju
železničnej dopravy.

TATRY: Prezentácia Železníc SR vo Vysokých Tatrách

ŠTRBSKÉ PLESO 23.5. 16:39 (SITA) - Košická Divízia osobnej prepravy (DOP)
Železníc SR (ŽSR) pripravila v spolupráci so Združením cestovného ruchu Vysoké
Tatry a mestom Vysoké Tatry na Štrbskom Plese prezentáciu pod názvom Možnosti
Železníc Slovenskej republiky pre rozvoj cestovného ruchu v oblasti Vysokých Tatier.
"Chceli sme dať na vedomie a prezentovať možnosti ŽSR v osobnej preprave v
možnostiach mimoriadnych prepravách a zľavách, ktoré budeme poskyt
ovať na
cestovnom,” uviedol na tlačovej besede po skončení prezentácie riaditeľ DOP Ján
Bendžala. ŽSR na prezentácii zároveň predstavili nový Cestovný poriadok ŽSR 2000 -
2001, platný od 28. mája.
Na prezentácii sa zúčastnili zástupcovia cestovných kancel
árií, hotelieri a ďalší
poskytovatelia služieb v cestovnom ruchu, ktorým zástupcovia ŽSR predstavili
"možnosti, akými by mohli prepravovať svojich klientov do svojich zariadení”, uviedol
Bendžala.
Okrem celoslovenského cestovného poriadku a oblastného cest
ovného poriadku
pre východné Slovensko predstavili ŽSR i Oblastný cestovný poriadok pre Vysoké
Tatry, kde sú cestovné poriadky Ozubnicovej železnice, Tatranskej elektrickej
železnice (TEŽ), osobného motorového vlaku Poprad – Studený Potok – Tatranská
Lomni
ca, ale i cestovné poriadky lanoviek na Hrebienok, Skalnaté Pleso a Lomnický
štít. Od platnosti nového cestovného poriadku dôjde na tratiach TEŽ vo Vysokých
Tatrách k združeniu deviatich vlakov, prevažne v skorých ranných a neskorých
večerných hodinách.
Na
tratiach TEŽ by sa do októbra mala objaviť aj nová elektrická jednotka, ktorú
vyrába slovensko-švajčiarske konzorcium EMU GTW - Vysoké Tatry v ŽOS Vrútky.
Nová električka bude mať kapacitu 200 osôb, z toho 108 miest na sedenie. Novinkou
bude i nízkopodlaž
né prevedenie, čo uľahčí nastupovanie i imobilným cestujúcim.
Maximálna konštrukčná rýchlosť novej električky bude 80 km/h, minimálny prejazdný
oblúk bude 40 metrov, pri zníženej rýchlosti. Nové električky budú veľkopriestorové s
miestom na uloženie lyží a
bicyklov. Trakčná časť bude uložená v strede jednotky.
Jedna súprava bude stáť približne 80 až 100 miliónov Sk. Na tratiach TEŽ sa objaví
celkovo 14 nových elektrických jednotiek. Rýchlosť prepravy medzi Popradom a
jednotlivými tatranskými strediskami sa
však aj napriek tomu pravdepodobne
neveľmi zvýši. Dôvodom je charakter trate vo Vysokých Tatrách, kde je veľa ostrých
oblúkov, čo je zatiaľ neprekonateľný problém. V budúcnosti by sa malo na trati
Poprad – Studený Potok – Tatranská Lomnica objaviť aj šesť
nových motorových
jednotiek s tzv. normálnym rozchodom.

Keď sa mladá žena vyklonila z vlaku, do čela ju zasiahol kameň
Deti ohrozujú bezpečnosť na koľajniciach
Nový č
as / Streda, 24. Máj 2000

(rem ) - Mladá žena sa pred železničnou stanicou Melčice vyklonila z okna vozňa a
vtom ju do čela zasiahol kameň. Docestovala so zlomeninou lebečnej
klenby a pomliaždením mozgového tkaniva. Doplatila na zábavu mladých
výrastkov, ktorí si na železnici tipovali, kto skôr trafí vlak. Slovenskí
železničiari potvrdzujú, že š
kolopovinné deti si najmä cez prázdniny krátia
čas práve pri “štrekách”. V lepších prípadoch spôsobia “len” meškanie
vlaku, v horšom poškodenie rušňov, brzdného systému, alebo ohrozia
zdravie cestujúcich.
“Dvaja školáci - 12-ročný Roman B. a 13-ročný Juraj B., na železničnej stanici v
Lučenci odcudzili zarážku. V májovú sobotu, na Jurajove narodeniny, ju za
mestom položili na koľajnicu a čakali, čo to urobí s prechádzajúcim vlakom,”
informoval o ďalšom prípade Nový Čas Jozef Búranský, hovorca železničnej
p
olície. “Osobný vlak ju po náraze tlačil pred sebou ešte dvadsať metov a potom
ju odhodil vedľa koľajnice. Po upozornení rušňovodiča sa železničným policajtom
podarilo chlapcov vypátrať.” Obaja sa v prítomnosti rodičov priznali a ich
“zábava” bola kvalifik
ovaná ako trestný čin všeobecného ohrozenia. Hodnota
odcudzenej zarážky predstavuje ani nie 800 korún, v prípade vykoľajenia vlaku
prepravujúceho ľudí by bola škoda nevyčísliteľná.
Pred mesiacom na trati medzi Šaľou a Topoľnicou neznámy páchateľ navŕšil na

koľajnice kamene. Rušňovodič prichádzajúceho nákladného vlaku spozoroval
prekážku, včas zastavil a udalosť nahlásil železničným policajtom, ktorí neďaleko
miesta činu zadržali desaťročného chlapca. V prípade maloletých páchateľov
môže škody vymáhať poškod
ená organizácia (ŽSR) občianskoprávnou cestou od
ich rodičov.

Kladenie predmetov na koľajnice zo zábavy sa môže skončiť tragédiou
Sme / Streda 24.5.2000

BRATISLAVA - Mimoriadne nebezpečenstvo predstavuje pre železničnú
dopravu kladenie prekážok na koľajnice či priamo medzi ne, podobne ako
hádzanie kameňov či iných predmetov do idúcich vlakov. Ako uviedol
hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, v tomto roku polícia
zaznamenala dva prípady, ani pri jednom z nich, našťastie, nedošlo k
zraneniu osôb a
materiálnym škodám.
V prvom prípade v piatok 19. mája dvaja školáci z Lučenca, 12-ročný Roman
B. a 13-ročný Juraj B., na tamojšej železničnej stanici ukradli zarážku. V
sobotu, na Jurajove narodeniny, ju za mestom položili na koľajnicu a čakali,
čo to uro
bí s prechádzajúcim vlakom. Osobný vlak po náraze na nastavenú
zarážku ju tlačil pred sebou ešte dvadsať metov a potom ju odhodil vedľa
koľajnice. Lučeneckým železničným policajtom sa chlapcov podarilo
vypátrať. Obaja sa k nebezpečnému činu, ktorý je kvali
fikovaný ako trestný
čin všeobecného ohrozenia, priznali s tým, že to robili zo zábavy. Hodnota
odcudzenej zarážky predstavuje ani nie osemsto korún. V prípade
vykoľajenia vlaku prepravujúceho ľudí by bola cena pri prípadnej tragédii
nevyčísliteľná.
V prve
j polovici apríla na trati medzi Šaľou a Topoľnicou neznámy páchateľ
navŕšil na prvú dopravnú koľaj kamene z koľajového zvršku. Rušňovodič
prichádzajúceho nákladného vlaku spozoroval prekážku, včas zastavil a
udalosť nahlásil železničným policajtom, ktorí
neďaleko miesta činu zadržali
desaťročného chlapca. Ten sa k činu nemu nepriznal. (tasr)

Keď sa mladá žena vyklonila z vlaku, do čela ju zasiahol kameň
Deti ohrozujú bezpečnosť na koľajniciach
Nový Čas Streda, 24. Máj 2000

(rem, ilustračné foto múč) - Mladá žena sa pred železničnou stanicou Melčice vyklonila z okna vozňa a vtom ju do čela zasiahol kameň. Docestovala so zlomeninou lebečnej klenby a pomliaždením mozgového tkaniva. Doplatila na zábavu mladých výrastkov, ktorí si na železnici tipovali, kto skôr trafí vlak. Slovenskí železničiari potvrdzujú, že školopovinné deti si najmä cez prázdniny krátia čas práve pri “štrekách”. V lepších prípadoch spôsobia “len” meškanie vlaku, v horšom poškodenie rušňov, brzdného systému, alebo ohrozia zdravie cestujúcich.
“Dvaja školáci - 12-ročný Roman B. a 13-ročný Juraj B., na železničnej stanici v
Lučenci odcudzili zarážku. V májovú sobotu, na Jurajove narodeniny, ju za mestom položili na koľajnicu a čakali, čo to urobí s prechádzajúcim vlakom,” informoval o ďalšom prípade Nový Čas Jozef Búranský, hovorca železničnej polície. “Osobný vlak ju po náraze tlačil pred sebou ešte dvadsať metov a potom ju odhodil vedľa koľajnice. Po upozornení rušňovodiča sa železničným policajtom podarilo chlapcov vypátrať.” Obaja sa v prítomnosti rodičov priznali a ich “zábava” bola kvalifikovaná ako trestný čin všeobecného ohrozenia. Hodnota odcudzenej zarážky predstavuje ani nie 800 korún, v prípade vykoľajenia vlaku prepravujúceho ľudí by bola škoda nevyčísliteľná.
Pred mesiacom na trati medzi Šaľou a Topoľnicou neznámy páchateľ navŕšil na koľajnice kamene. Rušňovodič prichádzajúceho nákladného vlaku spozoroval prekážku, včas zastavil a udalosť nahlásil železničným policajtom, ktorí neďaleko miesta činu zadržali desaťročného chlapca. V prípade maloletých páchateľov môže škody vymáhať poškodená organizácia (ŽSR) občianskoprávnou cestou od
ich rodičov.

Kvalitu cestovania pod Tatrami už na jeseň zlepšia nové električky
Sme / Piatok 26.5.2000

(kim) VYSOKÉ TATRY - Prvá zo štrnástich nových električiek, ktoré majú zlepšiť kvalitu cestovania na Tatranských elektrických železniciach (TEŽ), sa v Rušňovom depe v Poprade objaví v októbri. Na jeseň sa podrobí skúškam na trati a postupne by každý mesiac mala pod Tatrami pribudnúť jedna nová električka. Podľa predpokladov železničiarov podľa budúcoročného, nového grafikonu by už na TEŽ mali jazdiť minimálne štyri nové súpravy, do konca roku 2002 postupne všetkých 14. Zastarané súpravy TEŽ, do ktorých sa takmer 30 rokov neinvestovalo, nahradí modernejší systém dopravy, vyskúšaný v alpských krajinách. “Dodávku technológií zabezpečujú švajčiarske spoločnosti AD Tranz a Stadler, elektrické motorové jednotky sa budú vyrábať v ŽOS Vrútky,” povedal Štefan Kuruc z oddelenia nákupu a modernizácie koľajových vozidiel ŽSR . Ako dodal, výhodou nových električiek bude variabilnosť, podľa frekvencie cestujúcich na jednotlivých úsekoch trate sa budú dať spájať do väčších či menších súprav. V ich interiéri bude priestor na prepravu batožín, bicyklov, invalidných vozíkov a lyží. Nízka podlaha umožní nástup priamo z ostrovčeka, bez schodov, čím sa urýchli výmena cestujúcich a uľahčí nástup a výstup invalidným pasažierom. V jednej električke bude 108 sedadiel a 92 miest na státie, čo je približne o 20 miest menej ako v súčasných vozňoch. Ani samotná rýchlosť prepravy sa príliš nezvýši, nová električka je síce koštruovaná na maximálnu rýchlosť 80 km/h, ale parametre trate pod Tatrami s ostrými oblúkmi ju zrejme neumožnia využiť v plnom rozsahu. “Prepravu zrýchli najmä konštrukcia samotných jednotiek aj parametre a účinnosť brzdenia.
Na spádoch je totiž možné zvýšeným brzdením dosiahnuť vyššiu rýchlosť,” vysvetlil Š. Kuruc. Cena jednej novej električky sa pohybuje od 80 do 100 miliónov korún, celý projekt je financovaný z úveru, ktorý garantuje konzorcium švajčiarskych bánk. V minulých dňoch sa vo Švajčiarsku skončila montáž strednej, hnacej časti novej súpravy a čakajú ju funkčné skúšky. Na interiéri skeletu prvej zo štrnástich nových električiek začnú montážnici ŽOS Vrútky pracovať koncom mája.


Strana vytvorená: 28. V. 2000  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://addams.miesto.sk/slovakia/present/press/press08.htm )