O dlhoch ŽSR bude rokovať vláda, SSE zatiaľ dodávky energie nezastavia
TASRŽilina 9.júla - Ani dnes nedôjde k avizovanému odpojeniu Železníc SR ( ŽSR ) od dodávok elektrickej energie zo strany Stredoslovenských energetických závodov (SSE), š. p., Žilina (SSE). Vedúci oddelenia pre styk s verejnosťou SSE Pavel Müller TASR informoval, že vedenie podniku tak rozhodlo na základe dnešného vyjadrenia ŽSR . Železnice totiž SSE listom informovali, že problematikou splácania ich dlhu sa dnes zaoberá Porada ekonomických ministrov vlády (PEM) SR a na rokovanie vlády v stredu (11. júla) ho predloží ministerka financií. Záväzky ŽSR voči SSE v súčasnosti dosahujú 585 miliónov Sk. Dnešok bol ďalším zo série termínov, ktoré energetici určili pre odpojenie vybraných pracovísk ŽSR od dodávok elektrickej energie. Problém dlhu železníc voči energetikom sa vyostril v marci tohto roka, keď rozvodné podniky začali odpájať od dodávok prúdu niektoré z odberných miest ŽSR . Po vzájomných rokovaniach sa vtedy dohodli na obnovení dodávok energií a postupnom splácaní dlhu. Odvtedy energetici stanovili už niekoľko hraničných termínov na úhradu časti dlhu zo strany železníc, pričom k avizovanému odpojeniu po vypršaní žiadneho z nich zatiaľ nedošlo.

Situácia na železniciach sa čiastočne vyrieši zápočtami pohľadávok
TASRBratislava 10.júla - Porada ekonomických ministrov posúdila spôsob riešenia pohľadávok elektrární a rozvodných podnikov voči Železniciam SR. Materiál, vzhľadom na vážnosť situácie, kedže energetici hrozili zastavením dodávok elektriny, bol mimoriadne zaradený na rokovanie PEM.
Ako dnes informoval novinárov predseda PEM a podpredseda vlády SR Ivan Mikloš situácia sa bude riešiť spôsobom vzájomného započítavania záväzkov a pohľadávok štátu voči ŽSR za výkony poskytované vo verejnom záujme, ako aj zohľadnením záväzkov energetikov voči štátu a následne realizáciou pohľadávok energetikov voči ŽSR . Celkove by sa mala zadĺženosť ŽSR znížiť týmto spôsobom o 1,3 miliardy Sk. K materiálu sa ešte vyjadrí a niektoré pripomienky zapracuje Úrad štátnej pomoci a následne sa ním bude zaoberať vláda, zdôraznil I.Mikloš.

Transsibírska železnica oslávila storočnicu
Magistrála spojila dva kontinenty, Rusko a ľudské osudy
Národná obroda10.7.2001 - Jaroslavskú stanicu v Moskve zdobí odvčera pamätník storočnice Transsibírskej magistrály, železničnej trate s dĺžkou vyše 9 200 kilometrov. Trať prechá dza desiatimi časovými pásmami a spája európske a ázijské Rusko rovnako ako za cára Mikuláša II. Je to najdlhšia medzikontinentálna železnica na svete. Pred sto rokmi, v októbri 1901, spojili koľajnice dve čaty stavebných robotníkov na Čínskej východnej železnici. Cesta k Transsibírskej magistrále však bola dlhá, ešte v roku 1903 prevážali vlaky cez Bajkalské jazero na kompách. Kompletne postavili trať v roku 1905 a od roku 1916 začala jej pravidelná premávka. Pomenovanie magistrále dali Briti, ktorí mali skúsenosti s výstavbou železničných spojení v kolóniách v Indii a Kanade. Ruskú železnicu nazvali Great Sibirian Way, ale Rusi jej dali meno Transsibírska magistrála. Pôvodne viedla trať z hlavného mesta cárskeho Ruska St. Petersburgu do ruského tichoocenánskeho prístavu Vladivostok. Podobne ako pred sto rokmi, aj dnes je cesta vlakom z európskeho kontinentu na pobrežie Tichého oceána veľkým zážitkom. Trať spájala a spája Rusko aj civilizačne. Po rozpade Sovietskeho zväzu zažila magistrála úpadok, v súčasnosti sa vláda v Moskve usiluje oživiť železničnú nákladnú prepravu po magistrále.
(vlk, Russian Observer)

Maďarka cestou do vlasti vyskočila z vlaku a v nemocnici zraneniam podľahla
TASRBratislava 11. júla - Cestu vlakom do svojej domoviny ukončila v utorok ráno predčasne a navždy 37-ročná Maďarka, ktorá vyskočila z idúceho rýchlika na bratislavskom úseku trate Ústredná nákladná stanica - Petržalka. Na následky ťažkých zranení ešte dopoludnia zomrela v ružinovskej nemocnici.
Ako dnes pre TASR v tejto súvislosti uviedol hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, žena vo vlaku cestovala spolu so svojim o dva roky starším manželom. Muž vo výpovedi pred železničnými policajtmi povedal, že manželka mu vo vlaku oznámila, že ak prídu do Maďarska, z vlaku vyskočí. Podľa neho bola v čase tragédie v ležadlovom kupé sama a on údajne stál na chodbičke vozňa. Jej neprítomnosť vraj zistil až pri pasovej kontrole, keď chcel zobrať z kupé pasy.
Telo nebohej bude prevezené do ústavu súdneho lekárstva v Bratislave na pitvu. Prípad vyšetrujú príslušníci oddelenia Železničnej polície Bratislava-Petržalka.

V Liptovskom Hrádku si dnes 45-ročný muž ľahol pod vlak
TASRBratislava 11. júla - Tragická udalosť sa odohrala dnes krátko po polnoci na prvej železničnej koľaji v Liptovskom Hrádku. Pred idúci rušeň nákladného vlaku si ľahol 45-ročný miestny muž. Ťažkým zraneniam na mieste podľahol.
Ako dnes TASR ďalej informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, muž podľa výpovedí rušňovodiča a jeho pomocníka stál sám vedľa železničného mosta ponad rieku Belá. Niekoľko metrov pred príchodom vlaku si ľahol na koľaj. I napriek výstražnému znameniu a okamžite zatiahnutej rýchlobrzde, sa zrážke pre krátku vzdialenosť zabrániť nedalo. Privolaný lekár mohol už konštatovať len smrť muža. Prítomnosť alkoholu v krvi rušňovodiča ako aj jeho pomocníka zistená nebola. Incident si vyžiadal meškanie 6 vlakov. Železničná polícia sa prípadom ďalej zaoberá.

Na železničnom priecestí v Komárne zrazil vlak 11-ročného chlapca
TASRBratislava 11. júla - Na železničnom priecestí v Komárne v pondelok niekoľko minút pred 18. hodinou osobný vlak usmrtil 11-ročného chlapca na bicykli. Nepozorný chlapec nerešpektoval výstražnú signalizáciu a vošiel na koľaje v momente, kedy tadiaľ prechádzala vlaková súprava.

Vlak z Bratislavy do Viedne odišiel dnes bez asi 100 cestujúcich s lístkami
TASRBratislava 12.júla - Približne stovka cestujúcich, ktorí dnes o 7.10 h chceli cestovať pravidelným osobným vlakom do Viedne, zostala nedobrovoľne stáť na Železničnej stanici Bratislava-Petržalka, kým ich vlak už uháňal do Rakúska. Nechýbalo rozhorčenie a nadávky, padajúce aj na adresu Železníc SR ( ŽSR ).
Ako pre TASR konštatoval námestník dopravy petržalskej stanice Peter Herda, železnice sa necítia zodpovedné za túto situáciu, ktorá sa vyskytla po prvý raz. Výpravca vypravil vlak načas a podľa predpisov. Rakúska strana, ktorá si vybavuje colné a pasové náležitosti pred vstupom do vlaku, neoznámila sprievodcovi, že ešte treba vybaviť približne 100 cestujúcich. "Nie je to síce jej povinnosť, ale mohla tak urobiť," konštatoval P. Herda. ŽSR , ktoré sa svojim zákazníkom ospravedlnili napriek tomu, že dnešnú situáciu nezapríčinili, už prijali opatrenia, aby sa nezopakovala. "Cestujúcim sme ponúkli možnosť cestovať do Viedne vlakom, odchádzajúcim z Hlavnej stanice s odchodom 7.58 h, alebo mohli cestovať z Petržalky o 9.45 h," vysvetlil P. Herda. Malá skupina využila aj tretiu možnosť - vrátiť cestovné.
Uvedený vlakový spoj sa vždy po príchode z Rakúska o 7.02 h obratom vracia o 7.10 h. Dnešný z Rakúska mal 5-minútové meškanie.

Nemecko by malo mať komerčnú magnetickú trať pre vlaky do roku 2006
TASRFrankfurt nad Mohanom 12.júla - Nemecko by malo mať magnetickú trať pre vlaky Transrapid už v roku 2006. Podľa predstaviteľov Nemeckej železnice a spolkovej krajiny Severného Porýnia-Vestfálska spojí Düsseldorf s Dortmundom, a to ešte pred futbalovými majstrovstvami sveta.
Predchádzajúci projekt magnetickej rýchlodráhy, ktorá mala spájať Berlín s prístavným Hamburgom, sa v konečných prepočtoch ukázal ako nerentabilný, a preto ho zastavili. Podľa šéfa železníc Hartmuta Mehdorna 76-kilometrov dlhá trať medzi oboma mestami bude zisková. H. Mehdorn očakáva, že sa do realizácie projektu zapoja aj súkromní investori. Ich investície by im mali prinášať ročný zisk asi 12 %. Celkové náklady na projekt sa odhadujú na 7 miliárd DEM, z nich by 4 miliardy DEM mala stáť trať a za 1,5 miliardy DEM by sa mali kúpiť magnetické vlakové súpravy.
Spolková krajina a železnica vytvorili plánovaciu spoločnosť pre projekt Metrorapid. Svoju činnosť by mala začať na budúci rok vo februári.
O vybudovanie rýchlodrahy sa snaží aj Bavorsko, ktoré chce postaviť trať medzi Mníchovom a jeho odľahlým letiskom pri Erdingu. Aj táto trať by mala byť podľa prepočtov rentabilná.

Nekomplexná železnica
Pravda12.7.2001 - "Čakám priateľov z USA. Chcela som im pripraviť prekvapenie - pozvať ich na výlet do Budapešti. Rýchlo a pohodlne, vlakom," hovorí o skúsenosti z bratislavskej Hlavnej stanice 38-ročná Bratislavčanka Beata.
"Lístky som pre istotu išla kúpiť už v apríli. Vtedy mi povedali, že ešte nemajú letný cestovný poriadok. Ten vraj bude platiť až od 6. mája. Druhý raz som tam teda zašla deň po tomto termíne. Oznámili mi, že kolegyňa, ktorá sa so mnou rozprávala, sa asi pomýlila. Grafikon sa totiž mení až 6. júna," uvádza Beata. "O ďalší mesiac som tam bola opäť..." pokračuje. "Povedala som dátum cesty, požiadala o lístky na niektorý ranný rýchlik. Pani za okienkom s nápisom Komplexné vybavovanie cestujúcich len zahundrala, či to má byť Eurocity. Opýtala som sa na výhody. A ona - že nevie, ešte ním necestovala," dodáva.
"Čakajúci za mnou sa začali pohoršovať, že kupujem lístky v takom predstihu a oni teraz zmeškajú vlak. Keď som si ešte trúfla na otázku, kedy to ide v ten istý deň z Budapešti naspäť, zamestnankyňa za okienkom ma nahnevaná odkázala na informácie," pokračuje.
Keď si potom "informovaná" Beata znovu odstála rad, chcela za konečne získané spiatočné lístky zaplatiť kreditnou kartou. Slogan nad okienkom hlásal, že sa to dá. "Platbu kreditkou treba nahlásiť vopred! Doneste hotovosť. Za rohom je bankomat," ozvalo sa spoza okienka príkro.
"To bola pre mňa posledná kvapka," tvrdí Beata. Kamarátov spoza oceánu odvezie do Maďarska požičaným autom. O absurdnom zážitku im radšej ani nepovie. Vraj jej pripomenul starý vtip. Ako sa slovenskému bačovi po podobných peripetiách konečne podarilo stráviť dovolenku v Tokiu. A keď si tam neskôr kupoval cestovný lístok do rodnej Marikovej, šikmooká Japonka sa ho ľubozvučnou fistulou celkom prirodzene opýtala: "Do ktorej? Do Hornej alebo do Dolnej?"

V Poľsku pokračuje odstraňovanie dôsledkov záplav
TASRVaršava 12. júla - V severných a centrálnych oblastiach Poľska - v Gdansku, Slupsku, Gdyni, Sopote a ďalších postihnutých mestách - pokračuje odstraňovanie dôsledkov nebývalých búrok a prietrží mračien. Železniciam sa dnes podarilo obnoviť premávku vlakov podľa harmonogramu, hoci súpravy meškajú. Len v Gdansku sa škody spôsobené vodným živlom a náhlymi zmenami počasia odhadujú na 200 miliónov zlotých.
Kým na severe krajina sa počasie umúdrilo, víchrica v noci na dnes pri Olsztyne vo Varminsko-mazúrskom vojvodstve zapríčinila smrť vodiča osobného auta, ktorého zasiahol z koreňov vyvrátený strom. Dve ďalšie osoby skončili v nemocnici s ťažkými zraneniami. Najviac problémov mali energetici s obnovením dodávok prúdu a cestári s odstraňovaním polámaných stromov, konárov a rôznych predmetov z komunikácií.
Poľské štátne dráhy (DKP) dnes oznámili, že cestujúci by nemali mať problémy s príchodom do Gdanska. Cez začiatkom týždňa zatopenú hlavnú stanicu v Gdansku už prechádzajú vlakové súpravy. Metropola Pomorského vojvodstva bola odrezaná od zvyšku Poľska vyše dva dni. Prívaly vody z oblakov i rieky Raduny zaliali tunely a podmyli železničné násypy. Z tohto dôvodu musia rýchliky i vlaky IC na mnohých miestach znižovať rýchlosť a nevylučuje sa ich meškanie, upozornil Witold Kowalewski, riaditeľ oddelenia železničnej infraštruktúry v Gdansku. Týka sa to rýchlikov smerujúcich do Nemecka cez Poznaň, no situácia sa postupne vracia k normálu.

Železnice sa zotavujú
Pravda13.7.2001 (VARŠAVA - ČTK) - Poľské štátne železnice (PKP) vo štvrtok o 4. h obnovili železničné spojenie do severopoľského Gdanska, ktorý na začiatku týždňa zasiahla ničivá povodeň. Prevádzku na trati, ktorú na niekoľkých miestach veľká voda silne poškodila, bude poľský prepravca obnovovať postupne. Najprv by mali začať jazdiť súpravy InterCity, expresy a regionálne spoje. Gdansk pokračuje v likvidácii škôd. Do akcie je nasadených 1 500 hasičov, ktorí okrem odsávania vody zo zaplavených budov pracujú najmä na utesňovaní ochranných protipovodňových valov pozdĺž rieky Radune.

Železnice v tomto roku zdražovať nebudú
České dráhy zmenili cestovný poriadok, od októbra zvyšujú aj cestovné
Národná obrodaAndrej Csabay Bratislava, Praha, 13.7.2001 - "Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) tento rok nezdražia cestovné. S najväčšou pravdepodobnosťou to bude na budúci roku k 15. aprílu," uviedol pre Národnú obrodu hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Naposledy železnice zdražovali tento rok vo februári. V platnosti však zostáva plán, ako ceny cestovného vzrastú. Celkové zdraženie nebude výrazné - v priemere pôjde maximálne o štyri percentá. Pre náhodného cestujúceho, ktorý používa služby železníc len raz za čas, by to však mohlo byť oveľa viac. Obyčajné cestovné môže narásť až o šesťdesiat percent, takže napríklad cestovný lístok z Bratislavy do Žiliny vo vozni druhej triedy v tomto prípade bude stáť namiesto 198 korún až 303,60 Sk. Ceny spiatočných cestovných lístkov, ako nás informoval zdroj blízky manažmentu ŽSR , sa zvyšovať nemajú.
Situácia u našich susedov v Českej republike je však úplne iná. Tam České dráhy (ČD) pripravujú zvyšovanie cestovného už od 1. októbra. Cestujúci kritizujú vedenie ČD za nové cestovné poriadky, ktoré podľa nich skomplikujú cestujúcim prestupy medzi jednotlivými vlakmi. Podľa hovorkyne Českých dráh Martiny Rouskovej sa zvýšenie cien dotkne asi piatich percent cestujúcich, najmä cudzincov.
Železničným odborom sa nepáči ani nový prístup k zákazníkom, ani nový cestovný poriadok, ktorý platí už druhý týždeň. "Toto nie je cesta, ako na železnicu nalákať väčší počet ľudí. Je logické, že mnoho ľudí, najmä z nižších príjmových skupín, odradí prvotný výdavok na kúpu karty a títo cestujúci prejdú radšej k autobusom," tvrdí napríklad šéf železničných odborov Jaroslav Dušek. Nespokojný je aj s novým cestovným poriadkom, ktorý je platný od 10. júna. V ňom železnica predĺžila dobu jazdy spojov, ktoré idú cez rozostavané úseky železničných koridorov. "Namiesto toho, aby sa stavebné firmy tlačili k lepšej práci a museli sa prispôsobiť potrebám železnice, tak sa železnice prispôsobujú potrebám stavebných firiem. Navyše, nepozeralo sa na nadväznosť niektorých spojov na tieto vlaky z hlavných tratí," tvrdí Dušek. Každý desiaty vlak totiž podľa štatistiky Českých železníc vlani neprišiel načas a služby železnice sa v tejto štatistike zhoršili už tretí rok po sebe. Zo štatistiky vyplýva, že každý tretí rýchlik má meškanie do piatich minút.
U našich susedov v najviac frekventovanom čase - teda v pondelok ráno a piatok popoludní, je meškanie vlakov omnoho väčšie. Výnimkou nie sú ani hodinové oneskorenia. Ani podľa slov námestníka ministra dopravy a nového šéfa správnej rady Českých železníc Pavla Stoulilanie nie je cestovanie ešte na takej úrovni, na akej by mohlo byť. Železnice sa však obhajujú tým, že medzinárodné vlaky InterCity a EuroCity jazdia načas.
ČD ZVYŠUJÚ CESTOVNÉ O 60 %
Odkiaľ - kam (km)
Obyč. cest. Návrh
lístok (Kč) k 1. 10.
Praha - Kolín (65)
52 88 Brno - Hranice na Moravě (117) 82 140 Plzeň - České Budějovice (136) 95 162 Praha - Ostrava (370)

Semafor
Hospodársky denník Jozef Kunik, Piatok 13.Júla 2001 - Transrapid , magnetický systém pre hromadnú dopravu osôb, dostáva zelenú aj v Austrálii. Vláda spolkového štátu Viktória privítala ponuku na jeho vybudovanie od spoločnosti Transrapid Australia, ktorá je spoločným podnikom nemeckých firiem Siemens a ThyssenKrupp. Pôjde o vybudovanie spojenia medzi Melbourne a jeho letiskom v Tullamarine. Vlaky na vyše 40-kilometrovej trati dosiahnu špičkovú rýchlosť 280 kilometrov za hodinu, pričom cesta z východiskovej stanice na konečnú bude trvať 13 minút a v prepočte bude stáť približne 13 DEM, menej ako polhodinová jazda taxíkom. Šesť vozňov súpravy odvezie až po 140 cestujúcich.

Už i v Číne
Prvá verejná magnetická trať sa buduje v Číne, a to medzi mestom Šanghaj a jeho letiskom, ktoré je vzdialené 40 kilometrov od centra mesta. Trať, ktorú majú uviesť do prevádzky už v roku 2003, bude stáť asi 2 mld. DEM a berlínska vláda na jej vybudovanie prispeje dotáciou 200 mil. DEM. Transrapid môže svoje kvality preukázať až na dostatočne dlhých tratiach, na ktorých môže dosahovať cestovnú rýchlosť do 500 kilometrov za hodinu.

Informačné centrum
Spoločné informačné centrum zriadili ŽSR a mesto Zvolen na tamojšej železničnej stanici. Cestujúcej verejnosti ponúka denne od 6.00 do 18.00 hod. prehľad nielen o vlakových a autobusových spojoch, ale aj informácie o ubytovaní, stravovaní, kultúrnych, spoločenských a športových aktivitách v tomto meste. Od januára budú tiež predávať propagačné materiály a vstupenky na rôzne podujatia v tomto regióne.

Zbavia sa časti dlhu
Štvorzápočet na stole vlády
Žiadosť ministerstva financií o poskytnutie štátnej pomoci pre ŽSR vo výške 1,3 mld. Sk Úrad pre štátnu pomoc (ÚpŠP) pravdepodobne schváli, čo potvrdil jej zástupca Gejza Hajdáni a dodal, že sa tak stane z dôvodu doplnenia žiadosti ministerstva financií o tie náležitosti, ktoré predpokladá zákon. Pôvodnú žiadosť rezortu financií pre nesúlad navrhovaného účelu jej použitia so zákonom stanovenými možnosťami úrad vrátil v júni žiadateľovi na dopracovanie. Železnice chceli návratnú finančnú výpomoc zo zdrojov štátnych finančných aktív použiť na splatenie svojho dlhu voči Východoslovenským (VSE) a Stredoslovenským (SSE) energetickým závodom, ktorý k 31. máju dosiahol 1,43 mld. Sk. Zákon však takýto účel nepripúšťa, ale umožňuje čerpať štátnu pomoc na kompenzáciu straty z výkonov vo verejnom záujme. Z dôvodu neuhrádzania faktúr za odber elektrickej energie avizovali od 9. júla VSE a SSE prerušenie jej dodávky na 32 odberných miestach v stredoslovenskom a vo východoslovenskom regióne. Rokovania námestníka generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku Ladislava Dimuna s vedúcimi pracovníkmi VSE a SSE viedli k odloženiu termínu vypínania elektrickej energie. Generálni riaditelia VSE a SSE podmienili svoje rozhodnutie výsledkami z porady ekonomických ministrov i z rokovania vlády SR. Ako uviedol podpredseda vlády pre ekonomiku Ivan Mikloš, situácia by sa mala riešiť spôsobom vzájomného započítania záväzkov a pohľadávok štátu voči ŽSR za výkony vo verejnom záujme, železníc voči rozvodným energetickým podnikom a ich záväzky voči Slovenským elektrárňam Bratislava a elektrární voči štátu. Na tento účel by sa použila práve spomenutá suma 1,3 mld. Sk.

Výkony na úrovni
Čierna nad Tisou ožila
Objem výkonov Obchodno-prekládkového centra (OPC) ŽSR v Čiernej nad Tisou by sa mal tento rok dostať na úroveň spred roku 1989, čo odborníci považujú za veľmi pozitívne. Podľa informácií z OPC výkony v roku 1989 predstavovali približne 6,5 milióna ton, no v roku 1997 klesli na 4 milióny ton. Vlani dosiahli 6 miliónov ton a za prvý polrok predstavujú asi 3 milióny ton. V Čiernej nad Tisou významne vzrástla produktivita práce. Kým pred desiatimi rokmi tunajšie pracovisko, ktorého súčasťou je i OPC, zamestnávalo približne 5000 ľudí, v súčasnosti tu pracuje polovica tohto počtu, k čomu prispeli transformačné kroky. Na druhej strane hoci je hospodársky výsledok plusový, zisk musí byť vyšší, aby sa štátne peniaze mohli investovať smelšie a za reálneho predpokladu, že sa štátu vrátia v reálnom čase. V rámci transformácie sa OPC stane súčasťou Železničnej spoločnosti. Zástupca Generálneho riaditeľstva ŽSR Ladislav Saxa v tejto súvislosti uviedol: ?V tomto roku by sa tu mala začať rekonštrukcia koľajiska, stavebné povolenie už bolo vydané. Objem investícií v tomto roku dosiahne pol miliardy Sk, v roku 2002 by to mala byť už 1 mld. Sk. Rekonštrukcia Obchodno-prekládkového centra je nevyhnutná aj vzhľadom na predpokladané prijatie Slovenska do EÚ, čo by znamenalo, že schengenská hranica bude v tomto priestore. Pred dokončením je ďalšia významná investícia, a to terminál kombinovanej dopravy v Dobrej, na ktorý sa vynaložilo 0,5 mld. Sk. Vzhľadom na to, že terminál nie je napojený na cestnú sieť, dovolili niektorým firmám využívať jeho priestory ako sklady, z čoho už plynú zisky. Terminál je schopný uskladniť 10-tisíc kontajnerov denne.?

Odklad neznamená koniec
Odbúrať zdeformovaný stav hradenia výdavkov
Parlament NR SR odsúhlasil 14. júna vládny návrh zákona o Železničnej spoločnosti, a. s. a o zmene a doplnení zákona NR SR č. 258/1993 Z. z. o ŽSR v znení zákona č. 152/1997 Z. z. a zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon NR SR č. 164/1996 Z. z. o železniciach a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov a v znení zákona č. 58/1997 Z. z. Takže už aj legislatíva umožňuje pokračovať v transformácií ŽSR. Ako sa bude postupovať ďalej, o tom bližšie v rozhovore so zmocnencom generálneho riaditeľa pre transformáciu a reštrukturalizáciu ŽSR Ing. Pavlom Hraškom, PhD.
Podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR malo dôjsť k rozdeleniu ŽSR od 1. júla. Nový termín je 1. január 2002. Čo treba dovtedy urobiť?
- Zákon o Železničnej spoločnosti, a. s., nadobúda účinnosť 1. augusta 2001. Určuje obdobie založenia spoločnosti, kde stanovuje, že ministerstvo predloží do vlády zakladateľskú listinu a stanovy Železničnej spoločnosti. Zakladateľské dokumenty predložia ŽSR ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií. To ich následne po schválení postúpi na rokovanie vlády. Súbežne s celým legislatívnym procesom transformácie sa už od januára 2001 ohodnocuje
vyčlenený majetok
zo ŽSR, ktorý sa vloží do Železničnej spoločnosti a bude tvoriť nepeňažný vklad železničnej spoločnosti (základné imanie). Vyčlenený majetok zo ŽSR v zmysle zákona podlieha schváleniu na úrovni ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií. Založenie a vznik Železničnej spoločnosti má za cieľ vložiť do základného imania najväčšiu možnú majetkovú substanciu, ktorá v zmysle ekonomických pravidiel bude tvoriť tzv. kapitálovú primeranosť (obraz o reálnej majetkovej sile vo vzťahu ku kvalitatívnym finančným ukazovateľom) pre budúcich veriteľov (banky, investičné spoločnosti a pod.) s cieľom získania budúcich prevádzkových zdrojov bez štátnej garancie. Tento proces nepripravuje žiadnu podhodnotenú železničnú spoločnosť s cieľom jej predaja prostredníctvom privatizácie, ako sa ho niektoré kuvičie laické hlasy snažia interpretovať. Právny proces bude pokračovať založením Železničnej spoločnosti formou notárskej zápisnice a následným zápisom Železničnej spoločnosti do obchodného registra tak, aby vznikla k 1. 1. 2002. Samozrejme, že tento proces si vyžaduje
personálne obsadenie
vrcholového manažmentu jednak v ŽSR, ako aj v Železničnej spoločnosti. K 1. augustu by mali byť po dohode koaličných strán stanovení pre ŽSR a Železničnú spoločnosť noví štatutárni zástupcovia, ktorí budú zodpovední vkladatelia vyčleneného majetku, ktorý ministerstvo dopravy v zastúpení štátu bude vkladať do obchodného registra. To sú základné kroky, ktoré nastanú po vzniku účinnosti zákona.
Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity vykonáva ohodnotenie vyčleneného majetku ŽSR pre vklad do ŽS. Takéto ohodnotenie sa v novodobých dejinách ŽSR a ani v povojnovej histórii ČSD ešte neuskutočnilo.
- Treba uvítať, že konečne, tak ako je všade zvykom, že ten, kto chce hospodáriť, musí vedieť, aký má majetok, čo sa týka množstva, kvality a poznania jeho technických stránok. Navyše ŽSR nie je podnik za plotom, ale podnik na území celej republiky. Bez toho, aby sme si dávali
farebné sklíčka
pred oči, vidíme, ako sa niekde zaobchádza s majetkom, čo nie je to dobrá vizitka železničiarov a my už s tým raz musíme skončiť. To znamená, že táto inventarizácia majetku, ktorá sa robí súbežne s ohodnocovaním za účasti fyzických osôb a nie na základe papierov, urobí ako v správnej domácnosti poriadok so všetkým majetkom, ktorý bude presne evidovaný. Žiadny majetok sa nemôže "stratiť", preto sa robí aj inventarizácia, ktorá je navyše poistená auditom. Problém je hlavne s nevyrovnaným vlastníctvom, ktorého užívanie je nevyhnutné na zabezpečenie činnosti Železničnej spoločnosti. Ani za ČSD, ani po roku 1989, keď začal platiť zákon a obecnom majetku a iné zákony a ani po rozdelení železníc v roku 1993, kde to všetko prechádzalo viac-menej administratívne. Teraz je tu proces, že sa musí všetko dať
do poriadku
tak v katastri, ako aj vo vzťahu s občanmi, so štátom, s obcami a s inými právnickými a fyzickými osobami. K nehnuteľnostiam užívaným ku dňu vzniku Železničnej spoločnosti železnicami z dôvodu nevyrovnania vlastníctva, ale ich užívanie je nevyhnutné na zabezpečenie činnosti Železničnej spoločnosti, vzniká v zmysle schváleného zákona o Železničnej spoločnosti právo zodpovedajúce vecnému bremenu. Tento majetok bude takisto súčasťou zakladateľskej zmluvy, čo znamená, že bude pomenovaný svojimi parcelnými číslami a v ďalšom období budú ŽSR povinné toto vlastníctvo právne vyrovnať. Keď bude vlastníctvo vyrovnané, ohodnotí sa a štát takto vyrovnané vlastníctvo bude postupne vkladať do akciovej spoločnosti, a tým bude navyšovať jej imanie.
Pri príprave nových organizačných štruktúr na strednom článku riadenia sa proces ?zasekol?. Vynorili sa problémy so zaradením pracovníkov prvého kontaktu do ŽSR a Železničného staviteľstva.
- Právne de facto a de jure budú rozdelené železnice existovať od 1. 1. 2002. Dovtedy musíme v tých častiach podniku, ktoré budeme vkladať do akciovej spoločnosti, viesť tzv. dvojičkové účtovníctvo. Samozrejme, že dovtedy
musí byť jasná
organizačná štruktúra, kde je alfou a omegou delenie činností železničných staníc, nie delenie železničných staníc. Na základe skúšobného projektu firmy Transfer sme sa snažili vyšpecifikovať, oddeliť obchodnú činnosť od prevádzkovej činnosti. Dospelo sa k záveru, že každá z 218 železničných staníc má svoje špecifikum. Čiže sa to bude robiť krok za krokom, aby sa presne povedalo, ktoré činnosti majú obchodno-dopravný charakter. Tie prejdú k 1. januáru do akciovej spoločnosti. Bude sa teda riešiť každá konkrétna stanica osobitne. Čiže my vlastne vytvárame organizačnú štruktúru zdola, nie od vrchu, podľa funkcii a podľa riaditeľov, ale tak, aby jedna aj druhá spoločnosť boli naozaj funkčné a mohol sa rešpektovať nový trend, ktorý je v prevádzkovaní železníc vo vyspelých európskych krajinách. To znamená, že najprv sa určia činnosti, a potom sa k nim budú priraďovať pracovné miesta a funkcie. To je jeden z tých prvkov organizačnej štruktúry, ktorý sa určuje na základe analýzy. Ešte raz zdôrazňujem, činnosti jednotlivých staníc sa nebudú posudzovať globálne, pretože
každá stanica
je špecifická. Samozrejme, v prípade veľkých staníc, ktoré sú v krajských mestách, ktoré majú všetky svoje náležitosti by sme mohli povedať, že to bude zhodné. Ale keď si zoberieme iné, menšie stanice, kde prednosta alebo výpravca kumuluje niekoľko ďalších činnosti, tak tam sa bude postupovať jednotlivo.
V praxi sa teda môže teoreticky stať, že v prípade dvoch približne rovnakých staníc, ktoré budú vedľa seba, môže byť tá istá činnosť v jednej stanici pri ŽSR a v druhej pri akciovej spoločnosti?
- Áno. Môže sa to stať podľa toho, ako je stanica vyťažená, napríklad z hľadiska komerčného, aká činnosť v nej prevažuje, aká obchodno-dopravná činnosť bude tvoriť tržby pre akciovú spoločnosť.
Podľa projektu mala určený istý časový postup aj transformácia obslužných a doplnkových činností. Zatiaľ platí od 1. júna nové organizačné usporiadanie zásobovacích závodov Vrútky, Zvolen, Trnava a Košice.
- Transformácia obslužných a doplnkových činností v zmysle projektu sa v týchto dňoch precizuje, pretože na to treba aj finančné prostriedky Tieto činnosti chceme posilniť
novými financiami,
aby mohli zefektívniť svoje pôsobenie. V ich prípade hovoríme o kapitalizácii či odpredaji činnosti a nie majetku železníc, ktorý tvorí - železničná dopravná cesta. V budúcnosti môže takto byť pôsobenie obslužných činností podstatne kvalitnejšie. Samozrejme, s rešpektovaním zmluvného vzťahu, čo sa týka aj výšky marže za vykonané služby, pretože rozdelením železníc odbúrame doterajší zdeformovaný stav hradenia výkonov. Teda finančné ukazovatele, tržby a výkony budú v normálnych trhových cenách. Jedna aj druhá spoločnosť si bude dávať prirodzenú maržu, ktorá platí, ktorá je bežná pri podnikaní. V tomto trende sa realizovala nová organizačná štruktúra zásobovacích závodov.
Čiže aj z vašich slov vidieť, že transformácia ŽSR sa neodkladá.
- Chcel by som požiadať všetkých výkonných zamestnancov, aby informácie, ktoré o transformácii dostávajú od svojich nadriadených, aby ich ďalej podávali až na najnižšie pracovné jednotky, pretože bez plnohodnotnej informácii nemôžeme do tohto procesu
začleniť každého
železničiara. Netreba dávať skresľujúce informácie, že sa proces transformácie prerušil, že je prechodné obdobie. Nič také sa nedeje, ide sa v intenciách daných zákonodarnou a výkonnou mocou, ako dovoľuje legislatíva. Proces transformácie sa neodkladá, má kontinuálny priebeh.

Ako to funguje v Európe?
Stručne o právnom postavení železníc
Podľa projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR sa inštitucionálne oddelí infraštruktúra od dopravných spoločností. Najmä odborári u nás tvrdia, že vo všetkých krajinách Európy dochádza k názorovej zhode, že takto oddelené usporiadanie železníc nie je optimálne a neprinesie tie efekty, ktoré od neho na Slovensku očakávame. Ako majú usporiadané železnice v niektorých vybraných krajinách Európy?

Bulharsko
BDZ sú národnou spoločnosťou registrovanou podľa obchodného práva. V skutočnosti sú integrovaným železničným podnikom s oddeleným účtovníctvom, zatiaľ čo subdivízia infraštruktúry je zodpovedná za údržbu, opravy a rozvoj infraštruktúry. Pripravuje sa železničný zákon na rozdelenie do oddelených podnikov (spoločností) pre úroveň infraštruktúry a dopravy. Infraštruktúra je štátnym majetkom.

Nemecko
Od roku 1994 sú DB štátnou akciovou spoločnosťou holdingového typu. Vytvorili päť nezávislých sesterských spoločností, pričom jedna z nich je zodpovedná za infraštruktúru ("DB Netz AG" - DB sieť, a. s.).

Taliansko
FS sú integrovaným železničným podnikom a verejnou akciovou spoločnosťou. Existuje organizačné oddelenie (nezávislé divízie s holdingom), na základe Nariadenia prezidenta č. 277 z 8. 7. 1998.

Luxembursko
CFL sú integrovaným železničným podnikom, pričom účtovníctvo je oddelené od činností železničného podniku.

Holandsko
NS sú verejnou akciovou spoločnosťou. Infraštruktúra a prevádzka sú organizačne oddelené na nezávislé sesterské spoločnosti na základe Holdingu NS.

Nórsko
Od roku 1996 existuje plné organizačné oddelenie infraštruktúry od prevádzky. Za riadenie infraštruktúry je zodpovedná Nórska železničná správa Jembaneverket, ktorá je štátnou agentúrou riadenou ministerstvom dopravy.

Švajčiarsko
Švajčiarske železnice ( SBB ) sú integrovaným železničným podnikom a verejnou akciovou spoločnosťou. Existuje tu organizačné oddelenie a samostatné divízie.

Španielsko
RENFE je integrovaný železničný podnik oddelený organizačne. Pre stavby vysokorýchlostných tratí existuje oddelená agentúra pre infraštruktúru GIF.

Rumunsko
Za riadenie infraštruktúry je zodpovedná Národná železničná spoločnosť (CFR "SA"). Riadenie železničného podniku je rozdelené medzi Národnú spoločnosť pre osobnú prepravu, Národnú spoločnosť pre nákladnú prepravu a osem železničných regionálnych spoločností pre osobnú dopravu.

Slovinsko
Slovinské železnice sú verejnou akciovou spoločnosťou, pričom spoločnosť bude reštrukturalizovaná na základe špeciálneho zákona. Účtovníctvo je oddelené.


Strana vytvorená: 15. VII. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0128.htm )