Ceny za cestovné lístky sú u nás päťkrát nižšie ako v západoeurópskych krajinách

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Železnice nemajú žiadne zásoby nafty a situácia s dodávkami je napätá, pretože Železnice SR sú Slovnaftu dlžné asi 90 miliónov korún a Slovnaft im dodáva iba toľko nafty, aby nebola ohrozená prevádzka. Problémy s finančnými prostriedkami na železniciach môže zväčšiť aj avizované zdraženie elektrickej energie v priebehu budúceho roka, ktorej cena sa podľa ministra hospodárstva Ľudovíta Černáka zvýši priemerne o 30-40 percent. Od začiatku budúceho roka síce ŽSR zvýšia ceny nákladnej prepravy o 9 až 11 percent, no ak zdražie elektrická energia, ceny pravdepodobne budú musieť vzrásť ešte viac. V nákladnej preprave robia železniciam obrovské straty aj neplatiči, v súčasnosti majú ŽSR pohľadávky vo výške 6,5 miliardy korún. Vedenie železníc ešte začiatkom
roka rozhodlo, že neplatičom nebude pristavovať vagóny, čím sa podarilo znížiť pohľadávky o takmer 800 miliónov. Najväčšie problémy však stále spôsobujú nízke ceny v osobnej doprave, ktoré
zaostávajú oproti úrovni západoeurópskych cien približne o 500 percent. Ceny v osobnej doprave sú štátom regulované a železnice nerozhodujú o ich úpravách. Straty musia železnice vykrývať úvermi, od začiatku tohto roka vzrástla úverová zadlženosť o 2,6 miliardy. Na celý rok je plánovaná strata železníc vo výške 3,8 miliardy korún.

(Národná obroda 981125)