Osobný vlak v Tatranskej Lomnici
zdemoloval osobné auto a usmrtil jeho posádku
12.3.2002 - Tragická dopravná
nehoda, pri ktorej zahynuli dve osoby, sa odohrala v pondelok o
22.50 hodine na priecestí v úseku Tatranských elektrických železníc
(TEŽ ?!?) Studený Potok - Tatranská
Lomnica .
Na priecestí bez závor sa v inkriminovaný cas zrazil osobný
vlak s Ladou Combi, v ktorej sedeli dvaja muži z Kežmarku. Rušnovodic
podla vlastného tvrdenia spozoroval ako sa asi vo vzdialenosti
100 m k priecestiu približuje motorové vozidlo, preto použil výstražné
zvukové znamenie. Kedže sa vozidlo nezastavilo, zacal brzdit.
Napriek tomu došlo k zrážke. Vlak tlacil auto pred sebou ešte
30 m, pricom ho zdemoloval. Poškodila sa aj predná cast rušna.
Privolený lekár mohol už len konštatovat smrt posádky Lady -
31-rocného vodica a 34-rocného spolujazdca následkom devastacných
poranení hlavy. U rušnovodica a vlakvedúceho nezistili požitie
alkoholu. Doprava na TEŽ bola zastavená až do dnes 01.45
hodiny.
TASR informáciu poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.
Z vagóna žiarila rádioaktivita
12.3.2002, ŽILINA – Pás ocele
kontaminovaný rádionuklidom CO-60 našli v piatok na dne železnicného
vagóna v Cadci pracovníci firmy z Košíc.
Vagón naložený železným šrotom, ktorý do Novej Huty
Ostrava odoslala firma zo Žiliny, vrátili v stredu na
Slovensko, pretože vykazoval rádioaktívne žiarenie. V železnicnej
stanici Cadca ho odstavili na vedlajšiu kolaj a oznacili výstražnou
páskou. Vo štvrtok pracovník Štátneho zdravotného ústavu
Banská Bystrica dozimetrickou kontrolou zistil na povrchu vagóna
najväcšie žiarenie 1,6 mikrosieverta. Podla jeho vyjadrenia
nemohlo týmto žiarením dôjst k poškodeniu zdravia osôb,
ktoré sa pohybovali v blízkosti vagóna pocas manipulácie a
prepravy zásielky.
Nájdený žiaric zlikvidujú.
Železnicná polícia zadržala dvoch
mladíkov, ktorí "skrášlovali" vlaky sprejmi
14.3.2002 - Dvoch sprejerov, ktorí
svojimi graffiti "skrášlovali" odstavené vlakové súpravy
na Železnicnej stanici v Bratislave-Raci, zadržala v stredu
vecer Železnicná polícia (ŽP).
Dvaja 17-rocní mladíci z Petržalky stihli na vozen nastriekat
takmer pätmetrový nápis oranžovo-ciernej farby. Ked ich
spozorovala hliadka ŽP, kontrolujúca raciansku stanicu, dali sa
pred nou na útek. Policajti však mali lepšiu kondíciu a mladíkov
zadržali. Zaistili u nich osem sprejov rôznych farieb a film z
fotoaparátu.
Ako dnes TASR informoval hovorca ŽP Jozef Búranský, sprejeri
spôsobili železniciam škodu za štyritisíc korún.
Olympijské: Starosta Atén je proti výstavbe
železnice
15.3.2002 - Atény 15. marca (TAS) -
Starosta dejiska OH 2004 Atén Dimitris Avramopoulos podal na súd
stažnost proti plánovanej výstavbe predmestskej železnice,
ktorá má pocas olympiády ulahcit prepravu návštevníkov na
športoviská.
Vo svojom vyhlásení Avramopoulos uviedol, že železnica by zvýšila
problémy s dopravou, nakolko jej trat by viedla na úkor ciest
pre automobily.
Organizátori aténskej olympiády sa pri plánovaní výstavby
infraštruktúry neraz stretávajú s nevôlou miestnych
obyvatelov i magistrátu, co len stažuje už tak zbrzdené prípravy.
Problém dopravy oznacil Medzinárodný olympijský výbor (MOV)
za najmarkantnejší a vyzval organizátorov hier k zrýchleniu
procesu výstavby menších železníc.
Sprejeri maľujú miliónové škody
"Sme nekontrolované šialenstvo utišujúce
náš smäd po aktivite," tvrdia o sebe
Odstránenie kresieb na jednom vagóne stojí až
270-tisíc Sk.
SOBOTA 9. Marec 2002, Ján
Borčin - Grafity (nástenné maľby) siahajú do sedemdesiatych
rokov minulého storočia.
Zrodili sa v černošských getách v New Yorku. Postupne zachvátili
celé USA, prenikli i na „starý kontinent“. Do východnej
Európy sa dostávajú po roku 1989. Aj u nás niekoľko rokov
fasády budov pripomínajú skôr pestrofarebné billboardy a železničné
vozne cirkusové maringotky.
Hliadke popradskej mestskej polície (MP) sa podarilo vlani v
decembri zadržať v Poprade krátko pred polnocou štvoricu
Poliakov, korí v podguráženom stave pomaľovali sprejmi spolu
sedemnásť objektov v meste. Obeťou nápisov a kresieb sa stali
okrem iných aj múry kina Tatran a jedna z mramorových brán na
Námestí sv. Egídia. Páchateľov po zaistení odovzdali do rúk
štátnej polície, kde sa k činu priznali. V tomto prípade ide
o trestný čin poškodzovania majetku.
Panelákové múry, telefónne búdky, chrámové steny - to už
nie je ten správny podklad pre grafity. „Chýba pri tom vzrušenie,“
tvrdí mladý sprejer. Pomaľovať vagón znamená sústrediť sa
nielen na „umelecký odkaz“, ale aj na železničných
policajtov a prechádzajúce vlaky. Jedni strážia, druhí maľujú.
„Sprejeri sa špecializujú na medzinárodné rýchliky a často
prestriekajú aj identifikačné znaky vlaku,“ sťažuje sa
jeden z policajtov.
„Áno, na fasádach domov alebo vagónov je to vandalizmus. Na
sivej stene to až také zlé nie je,“ hovorí sprejer, ktorý
pomaľoval 20 železničných vagónov. „No pamiatky sú pre nás,
skutočných ‚writerov‘ tabu. Po pamiatkach maľujú iba začiatočníci,
skíni a anarchisti,“ dodáva.
„Je to štýl života, ktorý nikto nepochopí, dokonca ani my
nie, pretože je to len pocit. A pocit treba precítiť a nie
pochopiť,“ vysvetľujú grafiťáci. „Preciťujú“ to však
aj správcovia počmáraných budov? Sotva. Veď po nájazdoch
sprejerov musia do odstránenia grafitových „galérií“
investovať množstvo peňazí, ktoré potom chýbajú inde. „Prepieranie“
fasád po nájazdoch sprejerov je finančne veľmi náročné,
ide o desaťtisíce korún,“ hovorí pre Národnú obrodu
hovorca bratislavskej mestskej časti Staré Mesto Milan Vajda.
Sprejeri nemajú úctu ani ku kultúrnemu dedičstvu: nedávno
napríklad v Starom Meste museli ich maľby odstraňovať z
budovy meštianskeho domu z prvej tretiny 19. storočia, ktorý
je na zozname kultúrnych pamiatok... Úprava stála 27-tisíc
Sk!
DŽENTLMENSKÉ DOHODY NEPLATIA
„Istým východiskom, ak nemá byť prístup mesta úplne
reštriktívny, by bolo vyčleniť konkrétne industriálne
plochy pre grafity,“ tvrdí M. Vajda. Prvý takýto pokus
podnikla Bratislava ešte v lete 1996. Radnica si pozvala zástupcov
grafiťákov (tzv. crews) a dohodla sa s nimi, že im vyčlení
na sebarealizáciu niektoré verejné plochy (napríklad oporné
múry Mosta Lafranconi). Sprejeri im však museli sľúbiť, že
nebudú ničiť kultúrne pamiatky a administratívne a bytové
domy v meste. „Dlho však táto džentlmenská dohoda nevydržala.
Objavili sa totiž ďalší grafiťáci, ktorí sa jednoducho necítili
byť dohodou iných grafiťákov viazaní,“ spomína hovorca
Starého Mesta.
Obľúbeným objektom sprejerov sú aj železničné vozne. Podľa
informácií Železničnej polície (ŽP) je pokreslených 70 až
80 percent všetkých vozňov... „Vzhľadom na nepriaznivú
finančnú situáciu, v akej sa železnice nachádzajú, odstraňujú
grafity nátery iba z časti zastriekanej plochy, kde sa nachádzajú
popisy, aby vozidlo podľa platných predpisov vôbec mohlo jazdiť,“
konštatuje hovorca ŽP Jozef Búranský. Jeden kilogram „odstraňovača“
stojí približne 400 Sk (dá sa ním „vygumovať“ asi 16
metrov štvorcových plochy), úprava jedného vozňa podľa
rozsahu poškodenia tak vyjde na 50- až 270-tisíc korún !
GRAFITY NA ÚSTUPE?
Podľa hovorcu ŽP je však tento fenomén pomaly na ústupe.
Zrejme aj preto, že špeciálne sprejové farby sú čoraz drahšie.
V januári napríklad zaznamenali železničiari iba dva prípady
grafity, obidva aj objasnili. Veková hranica sprejerov je od 12
do 22 rokov. Ak ich prichytia, dostanú zväčša pokutu. Ale železnice
môžu od nich žiadať aj náhradu škody. Možno by pomohlo,
keby grafiťáci za trest museli svoje diela odstraňovať vlastnými
silami a vo voľnom čase.
Tento problém majú aj v susedných krajinách: rakúskym železničiarom
sprejeri rovnako zanechávajú miliónové škody, v Maďarsku im
železnice ponúkli na ich činnosť staršie ošarpané vozne,
oni to však odmietli...
Zákon je, zdá sa, na grafiťákov prikrátky a nie je pre nich
žiadnym strašidlom. Snaha zakotviť do Trestného zákona špeciálny
trestný čin, za ktorý by sprejerom hrozili vyššie sankcie až
do výšky 8 rokov odňatia slobody, sa nedávno v parlamente
neujala. Zákonodarci sa uspokojili so súčasne platnou (hoci málo
účinnou) legislatívou...
ODSÚDENÝ „KRÁĽ GRAFITU“
Na prelome rokov 1995 až 1996 v anglickom Sheffielde
odsúdili na 5-ročný trest (na slobode) 23-ročného Simona
Sunderlanda. Ako „kráľ grafitu“ spôsobil za roky svojej činnosti
škodu za minimálne 7 000 libier. Polícia - za asistencie súdneho
znalca na písmo - ho sledovala niekoľko mesiacov. Pri
prehliadke jeho domu polícia objavila okolo 400 sprejov, množstvo
fotografií, máp, vzorov, masiek, špeciálnych rukavíc atď. Všetko
to polícia musela odviesť na dvoch dodávkach! Je otázne, kde
na to vzal peniaze, pretože bol nezamestnaný.
Sunderland mal vskutku svojské praktiky: keď mu niekto prekážal
v činnosti alebo kládol odpor, jednoducho ho postriekal
farbou... Jeho obhajca pred súdom tvrdil, že Simon je svojím
spôsobom umelec a chce sa zdokonaliť na kurzoch výtvarného
umenia. Sudca si však myslel niečo iné: označil ho za najhoršieho
kazisveta stien v celej oblasti.
(Zdroj internet)
Strana vytvorená: 18-III-2002 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0211.htm ) |