Nórske počítačmi riadené vlaky mali problémy s dátumom 31/12/00
Oslo, 2. januára 2001 - S ročným meškaním
zasiahli nórske železnice Y2K - technické problémy, ktorých
sa svet obával pred rokom v súvislosti s prechodom počítačov
na rok 2000. V ich dôsledku sa 31. decembra ráno nevydalo
načas na trať 16 nových letiskových expresov ani 13
diaľkových rýchlovlakov.
Počítače na palubách vlakov totiž dátum 31/12/00 nepoznali,
čo uniklo expertom pri dôkladnej kontrole systému v závere
roka 1999, informoval hovorca železnice. Nedeľňajšie
problémy dočasne vyriešili zmenou dátumu v počítačoch na
1. decembra 2000, vlaky potom s miernym meškaním vypravili.
"Teraz máme mesiac na to, kým zistíme, kde je chyba a
definitívne ju odstránime," citoval denník Dagbladet
hovorcu železnice. Staršie typy vlakov, ktorých je našťastie
aj v Nórsku ešte stále väčšina, premávali načas. Podľa
nórskej tlačovej agentúry NTB v pondelok všetky vlaky
premávali podľa cestovného poriadku. Počítačový problém
Y2K spôsobili svojím rozhodnutím pred niekoľkými
desaťročiami tvorcovia počítačov, keď sa rozhodli uvádzať
z roka vždy len posledné dve číslice, takže časť
počítačov považovala rok 2000 za rok 1900. Po obrovských
investíciách a mesiacoch celosvetových príprav sa vlani
vyskytlo iba málo očakávaných problémov s Y2K.
Z odstaveného cisternového vagóna
unikal chlór, uzáver sa podarilo upevniť
Plaveč, 31. decembra 2000 - Na
odstránení úniku chlóru z odstaveného cisternového vagóna
v Plavči okres Stará Ľubovňa sa dnes podieľali
staroľubovnianski, prešovskí, sabinovskí a popradskí
požiarnici. Netesniaci uzáver cisterny, cez ktorý unikal
chlór, sa im podarilo upevniť. Ako dnes pre TASR uviedli
prešovské požiarnicke zdroje, meranie v blízkosti cisterny a
v okolí železničnej stanice v Plavči ukázalo nulové
hodnoty. K ohrozeniu zdravia obyvateľstva i cestujúcich
nedošlo.
Vlaky premávajú načas, nikde nie je
obmedzená ani prerušená doprava
Bratislava, 30. decembra 2000 - Vlaky
Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) kvôli počasiu
nemeškajú a nikde v SR nie je obmedzená ani prerušená
premávka.
TASR to dnes povedal hovorca ŽSR Miloš Čikovský. V
súvislosti so snehovou nádielkou vyhlásili železničiari v
Bratislave a v Žiline prvý stupeň pohotovosti. Potenciálne
problémy by sa v noci mohli vyskytnúť na úseku Žilina -
Čadca, kde napadlo 15 centimetrov snehu a teplota sa v
súčasnosti pohybuje okolo 0 stupňov Celzia. ŽSR každoročne
na jeseň prerokúvajú prípravu na nastávajúcu zimu a
pripravujú na možné problémy ľudí i techniku.
V budúcom roku chcú železnice
zlepšiť svoje hospodárenie o štvrť miliardy korún
2.1.2001 - Železnice SR (ŽSR) predpokladajú
ukončiť tohtoročné hospodárenie so stratou 4,045 mld. Sk,
čo je lepšie o 35 mil. Sk oproti plánu a predstavuje to
medziročné zlepšenie o 1,2 mld. Sk. Celoročný objem prepravy
tovaru by mal dosiahnuť 53,3 mil. ton, čím železnice
prekročia plánovaný objem zhruba o 8 %. Informoval o tom
hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Podnikateľský plán ŽSR na rok 2001 predpokladá medziročný
pokles straty o 250 miliónov Sk aj napriek očakávanej
inflácii vo výške minimálne 7 percent. Železnice chcú
posilňovať svoju platobnú schopnosť a likviditu cez
znižovanie pohľadávok z obchodného styku, ktoré znížia
zálohovými platbami za prepravu tovaru. Plán ráta pre budúci
rok s prepravou 51,97 milióna ton tovaru, zatiaľ čo
tohtoročný pôvodný predpoklad objemu prepravy bol 49,15
milióna ton. Zvýšenie výkonov a zvýšenie taríf v
nákladnej preprave o 12 % a zvýšenie taríf v osobnej preprave
o 15 % umožní rast tržieb oproti očakávanej skutočnosti
roku 2000 v nákladnej preprave o 931 miliónov Sk a v osobnej
preprave o 578 miliónov Sk.
Pri porovnaní prepravených ton na jeden kilometer siete sú
slovenské železnice hneď za belgickými, ktoré na 1 km siete
prepravili za deväť mesiacov 13,2 tis. ton, čo je o 2,5 tis.
ton viac ako pri ŽSR. Pre porovnanie - rakúske železnice
prepravili 10,6 tis. ton, české 6,9 tis. ton a maďarské
3-tis. ton.
Hospodársky výsledok ŽSR lepší
než predpokladaný plán
Prelomový rok železníc
MAROŠ SÝKORA, 2.1.2001 - Železnice Slovenskej
republiky (ŽSR) predpokladajú skončenie roka 2000 so stratou
4,04 mld. Sk, čo je o 1,2 mld. Sk nižšia strata než v roku
1999.
Oproti plánovanému výsledku by mala byť strata za minulý rok
nižšia o 35 mil. Sk. PRAVDU o tom informoval hovorca ŽSR
Miloš Čikovský. Na základe doterajšieho vývoja železnice
predpokladajú, že objem prepravy za celý rok dosiahne 53,3
mil. ton, čo znamená prekročenie plánu o 8 %. Na rok 2001
železnice plánujú stratu 3,83 mld. korún, čo je o štvrť
miliardy korún lepší výsledok, než bol plán na rok 2000.
Očakávajú totiž zvýšenie plánovaných výkonov v preprave
tovaru zo 49,15 mil. ton na tohtoročných 51,97 mil. ton.
Zvýšenie výkonov spolu s rastom taríf v nákladnej doprave o
15 a osobnej o 15 % umožní rast tržieb oproti očakávanej
skutočnosti v roku 2000 o 931 mil. Sk v nákladnej a o 578 mil.
Sk v osobnej preprave. Plán investícií na tento rok ráta s
3,2 mld. Sk z vlastných zdrojov v rozsahu plánovaných odpisov,
335,6 mil. Sk z investičnej dotácie zo štátneho rozpočtu,
1,66 mld. Sk z programu ISPA na rozvoj infraštruktúry a 2,58
mld. Sk z úveru Európskej investičnej banky. Ako M. Čikovský
zdôraznil, pre železnice bude tento rok prelomový, pretože
ich čaká reštrukturalizácia. Z pôvodných železníc
odčlení železničná spoločnosť, ktorú budú tvoriť
predovšetkým tri doterajšie divízie ŽSR, a to osobná
nákladná preprava a koľajové vozidlá. S
reštrukturalizáciou železníc bude súvisieť aj zníženie
zamestnanosti o vyše 3000 pracovníkov.
Jedenásť ľudí zahynulo pri zrážke
vlaku a dodávky v Španielsku
Madrid
3. januára 2001 - Minimálne jedenásť ľudí dnes zahynulo pri
zrážke osobného vlaku a mikrobusu, ku ktorej došlo na
železničnom priecestí neďaleko mesta Lorca na juhovýchode
Španielska. Podľa dostupných informácií všetky obete sú z
posádky automobilu, ktorým prisťahovalci z Ekvádoru cestovali
na poľnohospodárske práce na neďaleké farmy. Presný počet
prepravovaných osôb nie je zatiaľ známy a miestne úrady
nevylučujú, že vo vraku môže byť viac tiel. Podľa starostu
mesta Lorca Miguela Navarru s výnimkou jednej osoby v aute
zahynuli všetci. K tragédii došlo po tom, čo vodič
nerešpektoval svetelné signalizačné zariadenie a napriek
prichádzajúcemu vlaku sa pokúsil prejsť cez priecestie. Z
približne 25 pasažierov vlaku utrpeli viacerí ľahké
zranenia.
Briti sa lúčia so železnicami
Londýn
3. januára - Britské železnice sa už dobré dva mesiace
zmietajú v hlbokej kríze. Hrôzostrašné príbehy o vlakoch,
ktorým cesta trvá namiesto dvoch deväť a pol hodiny, sú v
Spojenom kráľovstve na dennom poriadku. Niet preto divu, že
cestujúci si hromadne volia alternatívny spôsob dopravy.
Počas vianočných sviatkov sa na britských ostrovoch predalo o
20 percent viac lístkov na diaľkové autobusy. A je celkom
pochopiteľne, že Briti si dobre rozmyslia, či pôjdu drahým a
nespoľahlivým vlakom, alebo či majú dať prednosť vlastnému
autu. Výsledok na seba nedal dlho čakať - cesty boli víkend
pred Vianocami prepchaté na prasknutie, vládlo tu až do
Štedrého večera hotové peklo. So železnicou sa však cez
sviatky nerozlúčili len motoristi. Na svoju poslednú cestu
vlakom sa pred Vianocami naposledy vypravila aj pani Avril
Gallagherová - za asistencie médií sa odviezla do dôchodku.
Britské oznamovacie prostriedky jej venovali veľkú pozornosť,
stelesňovala totiž symbol tej kategórie zamestnancov, ktorým
sa tu vraví "commuters". Sú to ľudia, ktorí
dennodenne dochádzajú do práce, od pondelka do piatku, celé
roky. Pani Gallagherová absolvovala stokilometrovú púť medzi
Londýnom a mestečkom Whitstable, ktoré sa preslávilo
ustricami, tam i späť dennodenne vyše 40 rokov. Za ten čas
prekonala vzdialenosť, ktorá delí Zem od Mesiaca, prečítala
tisíce kníh a zažila veľa príhod. No jedna vec na jej
spomienkach skutočne zaráža: "Keď som v septembri 1959
začala dochádzať do práce, cesta z Whitstable do Londýna
bola podstatne kratšia ako dnes. Odchádzala som vlakom o 8.09 h
a v Londýne som bola o 59 minút. Dnes to trvá o polhodinu
dlhšie. Aj to len podľa cestovného poriadku. A ostatných pár
týždňov bolo vôbec najhorších. Nebolo dňa, aby vlak nemal
aspoň desať minút meškanie," konštatuje Avril
Gallagherová. Ešte jedna vec médiá prekvapila - železničná
spoločnosť Connex používa aj dnes tie isté vagóny, ktorými
pani Gallagherová cestovala z Whitstable do Londýna prvý raz.
Dochádzanie do práce má však aj svoje dobré stránky.
"Jednak by som v grófstve Kent nikdy nezohnala podobné
zamestnanie za rovnaké peniaze, a navyše som vďaka tomu na
staré kolená stretla osudovú lásku. Budeme sa brať,"
prezradila pani Gallagherová. A hoci to neuviedla, každému je
viac než jasné, že mladomanželia na svadobnú cestu rozhodne
nepôjdu Orient Expressom.
Obyvateľ Detvy našiel na Silvestra
smrť na koľajniciach
Banská
Bystrica 2. januára - Smrť na železničnej trati medzi Detvou
a obcou Stožok našiel 31. decembra po 21. hodine 38-ročný
obyvateľ tohto okresného mesta, ktorý nerešpektoval
výstražné zvukové znamenie a asi zo vzdialenosti 50 metrov
vošiel na koľajnice pred prichádzajúci nákladný vlak.
Podľa dnešnej informácie hovorkyne Krajského riaditeľstva PZ
v Banskej Bystrici Marty Mandákovej rušňovodič použil
rýchlobrzdu, ale pre malú vzdialenosť vlak neubrzdil a muža
smrteľne zranil.
Funkčné skúšky novej tatranskej
električky chcú skrátiť
Problémy so šírkou súprav
SVJATOSLAV DOHOVIČ, 3.1.2001 - Od záveru
novembra prebiehajú na tratiach Tatranských elektrických
železníc prototypové funkčné skúšky novej tatranskej
električky.
Železnice ich chcú skrátiť na minimum, problémy robí
šírka novej súpravy. Počas prevádzkových skúšok
preverujú podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského 34
parametrov. Termín zakončenia skúšok bude závisieť nielen
od výsledkov, ale aj poveternostných podmienok. "Bežne sa
takéto skúšobné jazdy robia pol roka aj viac," povedal
Čikovský pre PRAVDU. Snahou je však skrátenie tohto termínu.
V rámci spustenia novej tatranskej električky sa budú musieť
vysporiadať aj s niektorými technickými problémami. Nová
električka je totiž o niečo širšia ako tá stará. Ako dodal
Čikovský, vzhľadom na to budú musieť na niektorých miestach
trate meniť priechodový prierez, posúvať do väčšej
vzdialenosti od koľajníc niektoré technické zariadenia a
úpravy sa dotknú aj niektorých cestných prejazdov cez
električkovú trať. V riešení je aj problém nástupíšť,
pretože istý čas budú na tatranských tratiach premávať oba
typy električky súčasne. "Nová súprava je oveľa
priestrannejšia, znížená podlaha umožňuje cestujúcim
nastupovanie priamo z nástupíšť bez schodíkov. V dôsledku
toho je potrebné upravovať telesá nástupíšť," dodal
Čikovský.
Po skončení skúšok by na trate TEŽ malo ešte do konca roka
2001 prísť ďalších 13 nových električkových súprav.
Zároveň by do vozového parku malo podľa Čikovského
pribudnúť aj šesť nových motorových jednotiek s kapacitou
108 miest na sedenie a 92 na státie. Tie by železnice okrem
využitia na trati Poprad - Tatry - Tatranská Lomnica mali
používať aj na trati medzi Popradom, Plavčom a poľskou
Krynicou.
Strana vytvorená: 7. I. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0101.htm ) |