Deti trafili vlakvedúcu gaštanom do
oka
BANSKÁ BYSTRICA, 28.9.2001 - O tom,
že „nevinná“ zábava detí sa nemusí skončiť vždy
dobre, svedčí prípad 38-ročnej vlakvedúcej osobného vlaku,
ktorú v stredu popoludní na železničnej stanici Vlkanová
zasiahol letiaci gaštan.
Vlakvedúca sledovala odchod vlaku cez otvorené okno služobného
vozňa, keď zrazu pocítila prudký náraz a bolesť v ľavom
oku, do ktorého jej vletel trojcentimetrový gaštan.
Príslušníci železničnej polície z Banskej Bystrice zistili,
že ho hodil 12-ročný miestny chlapec, ktorý sa s kamarátmi
triafal gaštanmi a jedným nechtiac zasiahol vlakvedúcu.
Tragická zrážka
Lindau,
28.9.2001 - Príčinou tragickej zrážky dvoch regionálnych
vlakov, ku ktorej došlo včera pri nemeckom meste Enzisweiler neďaleko
Bodamského jazera, bolo zlyhanie ľudského faktora. Podľa
hovorcu nemeckých železníc ( DB )
mal pôvodne vlak prichádzajúci z Lindau počkať na
stanici pri Enzisweilere, kým ako prvý neprejde oproti prichádzajúci
vlak. Pri nešťastí bolo zranených približne 100 osôb, z
toho sedem ťažko, 20 stredne ťažko a ďalších 70 ľahko.
Obeťami sa stali najmä školáci vo veku od 10 do 20 rokov,
ktorí v čase nehody cestovali oboma vlakmi do škôl. Polícia
doteraz nehlásila žiadne straty na životoch. Sedem ťažko
zranených previezli vrtuľníkom okamžite do najbližších
nemocníc.
Američania objavujú vlak
ZOLO MIKEŠ, New York, 28.9.2001 -
Kedysi boli moji nemeckí kolegovia novinári veľkí frajeri. Keď
sa potrebovali dostať čo i len z Washingtonu do New Yorku,
volili tradičný spôsob - rezervovali si letenku a boli na
mieste činu oveľa rýchlejšie, ako ja so svojím pomalším,
ale "lacnejším" dopravným prostriedkom - karavanom.
Dnes to už neplatí.
"Pôjdem domov do Washingtonu radšej vlakom," šokuje
ma Michael, jeden z mojich známych, ktorý si z môjho karavanu
vždy robil žarty a lietadlo doslova zbožňoval. Ošíva sa,
ale napokon priznáva, že dôvodom je strach. Vraj nie jeho, ale
manželky, ktorá mu cestu lietadlom z New Yorku do Washingtonu
rezolútne zakázala.
Michael nie je jediný a strach nemajú len Nemci, ale najmä
Američania. Napriek tomu, že cesta lietadlom ešte nikdy nebola
taká bezpečná ako teraz po množstve mimoriadnych bezpečnostných
opatrení, Američania sa boja lietať. Po teroristických útokoch
očakávajú pokles dopytu po letenkách všetky väčšie letecké
spoločnosti. Dôsledky sú katastrofálne. American Airlines žiadajú
svojich zamestnancov, aby pracovali za mzdy o 25 percent nižšie,
Delta Airlines uvažujú o prepúšťaní personálu. Dôvodom je
strach cestujúcich.
Majú strach, že teroristický únos z 11. septembra sa môže
kedykoľvek zopakovať. Cestovné kancelárie sú ďalším
postihnutým sektorom. Mnohí Američania sa preto rozhodli zrušiť
svoje cesty úplne.
Niektorí aspoň menia dopravný prostriedok. Keďže diaľnice
najmä na frekventovanej trase New York - Washington doslova
praskajú vo švíkoch, začali Američania objavovať vlak.
Spoločnosť Amtrak je
zavalená žiadosťami o lístky a v snahe zabrániť teroristickému
útoku a zachovať si tak priazeň cestujúcich, okamžite sprísnila
bezpečnostné opatrenia. Imidž železníc ako bezpečného
dopravného prostriedku je zatiaľ nenarušený. Američania
doteraz vlakovú dopravu zaznávali len preto, že bola pomalšia
a len nepatrne lacnejšia ako letecká. Na rozdiel od často zapáchajúcich
autobusov (podľa názvu spoločnosti sa im hovorí greyhoundy) sú
však americké vlaky celkom pohodlné a relatívne čisté. Ceny
sú len o málo vyššie ako v autobusovej doprave.
Keď som sa snažil v stredu zistiť pomocou internetu presnú
cenu lístka z New Yorku do Washingtonu, nepodarilo sa mi to. Sieť
bola taká preťažená zákazníkmi, že dve hodiny nebolo možné
dostať sa do systému, ktorý predával lístky on-line. Rovnaká
situácia bola aj v prípade telefónov - automat zákazníkov
iba monotónnym hlasom vyzýval, aby počkali na voľného operátora.
Po tridsiatich minútach čakania som zložil. Lepší dôkaz, že
Američania skutočne začali objavovať vlak ako dopravný
prostriedok, som už nepotreboval.
Sýria chce vytvoriť integrovanú železničnú
sieť
1.10.2001 - Sýria chce vytvoriť
integrovanú železničnú sieť, ktorá by mala spájať Káhiru,
Ammán a Damask. Minister dopravy Sýrskej arabskej republiky
Makram Obeid povedal, že jeho krajina už začala s obnovou
existujúcej železničnej trate medzi Damaskom a Ammánom. Sýrske
železnice majú trať dlhú 2 700 kilometrov a s Európou ich spája
železničná trať, ktorá vedie cez Turecko.
The Egyptian Gazette informoval, že sýrsky predstaviteľ súri
Egypt, aby sa začal zaoberať plánom spojenia egyptských železníc
so Sýriou. Na najbližšom summite ministrov dopravy arabských
štátov, Syria plánuje predložiť návrh dohody na uzatvorenie
paktu multilaterálnej spolupráce v oblasti dopravy.
"Protiteroristické"
opatrenia ŽP platia i pri preprave prezidenta
3.10.2001 - Od teroristických útokov
na USA sa príslušníci ŽP vo zvýšenej miere zameriavajú na
kontrolu vlakov, staníc, ale aj iných železničných objektov
ako mostov a tunelov. Väčšiu pozornosť venujú aj pohybu
niektorých skupín cudzincov po území SR. Špeciálny režim
platí aj pri preprave prezidenta SR Rudolfa Schustera z
Bratislavy do Košíc.
Železničná polícia (ŽP) od 11. septembra nezaznamenala žiaden
prípad, ktorý by mal náznak prvkov terorizmu, alebo prípravy
naň. Na dnešnom stretnutí s novinármi to uviedol generálny
riaditeľ ŽP Tibor Gaplovský. Príslušníci ŽP sledujú
podozrivé predmety vo vestibuloch železničných staníc, na nástupištiach
i vo vlakoch. V oblasti nákladnej dopravy venujú zvýšenú
pozornosť najmä preprave horľavých a výbušných látok. Využívajú
aj úsek služobnej kynológie so špeciálne vycvičenými psami
na vyhľadávanie výbušnín. Všetky medzinárodné a vnútroštátne
rýchliky ako i niektoré ďalšie vlaky sprevádzajú hliadky so
psovodmi, ktorí priebežne vykonávajú pyrotechnické
prehliadky. Železniční policajti strážia aj iné dôležité
objekty ako sklady horľavín, či pohonných hmôt. Ochranu železničných
mostov a tunelov má ŽP celoplošne podchytenú v tzv. typových
plánoch, ktoré určujú postup v prípade ich ohrozenia. Príslušníci
ŽP majú v prípade ohrozenia k dispozícii aj zbrane od
samopalov, vrátane škorpiónov až po rôzne druhy pištolí.
Šéf železničných policajtov vydal osobitný rozkaz na
prijatie bezpečnostných opatrení pri preprave prezidenta
vlakom z Bratislavy do Košíc a späť. Opatrenia, ktoré však
nekonkretizoval, ŽP koordinuje s úradom na ochranu ústavných
činiteľov a diplomatických misií MV SR. Podľa Gaplovského však
odvtedy ako sa prezident nasťahoval do bratislavskej rezidencie,
cesty vlakom do Košíc obmedzil.
Virtuálna modelová železnica
(Skvelý tip pre milovníkov vláčikov)
Peter Pišťanek ( Inzine
2.10.2001 ) - Za mojich čias bolo len málo chlapcov, ktorých
by nelákala železnica, vlaky, rušne a veci, ktoré s tým súvisia.
A veľkej časti z nás to ostalo aj v dospelom veku, i keď nie
každý sa k tomu prizná. Neviem, či je to takým masovým
javom aj v dnešnej generácii chlapcov, ale ak môžem posudzovať
podľa nášho trojročného vnuka, ktorý ma vždy, keď príde
do Devínskej Novej Vsi, núti tráviť dlhé hodiny na železničnej
stanici, tak asi áno.
V detstve bola mojím veľkým snom modelová železnica. Pamätám
sa, že modelárska predajňa s nádherným koľajiskom vo výklade
sa nachádzala na Štefánikovej ulici, na mieste, kde sa dnes
nachádza Námestie mieru a križovatka. Počas dlhých zimných
večerov boli domy a ulice dokonca osvetlené. Po takom koľajisku
som túžil.
Samozrejme, že som tak dlho domŕzal, až rodičia napokon kúpili
modelový vláčik aj mne. Pre moju megalomanskú dušičku to
ale nebolo ono. Chcel som mať gigantickú dosku s obrovským, košatým
koľajiskom, množstvom výhybiek, rušňov, vozňov, budov a figúrok.
Zopárkrát som také gigantické koľajiská videl na fotografiách,
ale vedel som, že to by som musel na našej záhrade nájsť
diamant veľký ako hotel Ritz, aby som si také niečo mohol
dovoliť kúpiť.
Ako to už tak v živote chodí, dospel som a vyrástol. Modelové
vláčiky ma prestali zaujímať. Prinajmenšom som si to myslel.
Netušil som, že v latentnej podobe bude vo mne tá vášeň
driemať celé desaťročia. A potom som jedného dňa šiel z práce
domov a na Hlavnej stanici stál
nádherný muzeálny vlak a celý jeden vozeň zaberalo modelové
koľajisko. Bolo to úžasné. Zhodou okolností pár dní nato
som v Prahe na Vinohradoch čisto náhodou objavil predajňu pre
železničných modelárov. Vošiel som dnu a ostal som tam celé
hodiny. Mali tam aj moje kultové rušne, švajčiarsky elektrický
rušeň zo začiatku 20. storočia, prezývaný krokodíl, a tiež
model najväčšej parnej lokomotívy na svete, americké monštrum
spoločnosti Union Pacific, prezývané Big Boy. Z cien týchto
malých klenotov mi však padla. Od 2 do 10 tisíc. Len trochu
solídnejšie vyzerajúce koľajisko by za týchto okolností vyšlo
na státisíce korún, už ani nehovoriac o mojej vysnenej
gigantickej železnici s desiatkami lokomotív, stovkami vozňov,
funkčnou točňou a inými chuťovkami.
A potom som náhodou pri browsovaní internetom objavil malú
nemeckú softvérovú firmu Software Untergrund, ktorá vyvinula
revolučný softvér pre všetkých, ktorí snívajú o veľkej
modelovej železnici, no aj keď sa im svoje sny podarí
zrealizovať, ich kreativita je obmedzená nedostatkom priestoru
a peňazí. Ten softvér sa volá Eisenbahn.exe European Class
(skrátene EEEC) a je to vlastne akýsi simulátor modelovej železnice,
ktorú si môžete budovať podobne ako virtuálne mestečko v
hre Sim City. Základný CD-ROM obsahuje softvér, niekoľko
desiatok modelov rušňov, vozňov, budov, mostov, modulov s textúrami
a iných doplnkov. Záujemca si môže v počítači vybudovať
veľmi realisticky pôsobiace virtuálne modelové koľajisko,
ktoré by v najobľúbenejšej modelovej mierke H0 (1:87)
zaberalo plochu 30 x 30 metrov. S kompletnou železničnou prevádzkou,
jazdami vlakov, staničnými aktivitami. Vozový park zahŕňa koľajové
vozidlá rôznych historických epoch, krajín a železničných
spoločností, mestečká vybudované z virtuálnych budov je možné
zaľudniť virtuálnymi chodcami, nákladnými i osobnými
autami, autobusmi, električkami.
Spoločnosť Software Untergrund už k svojmu geniálnemu softvéru
pripravila sedem doplnkových CD-ROMov, obsahujúcich nové koľajové
i doplnkové vozidlá, zariadenia, budovy, krajinné prvky. Ďalšie
kvantá doplnkového materiálu si môže vlastník softvéru
zadarmo stiahnuť z niekoľkých desiatok internetových stránok
virtuálnych konštruktérov – fanúšikov.
Myslím, že EEEC (a tiež jeho pripravovaná zdokonalená verzia
Eisenbahn.exe Professional) je ideálnym riešením pre všetkých,
ktorí majú radi modelové vláčiky, no nedisponujú dostatočným
priestorom a prostriedkami na zakúpenie drahých modelov.
V obrazovej prílohe nájdete pôdorysný plán môjho koľajiska,
z ktorého vám musia byť iste zrejmé jeho gigantické rozmery.
Ostatné obrázky sú screenshoty z mojej modelovej železnice.
Dúfam, že tento skvelý simulátor (ktorý sa dá objednať v
nemeckej i anglickej verzii) sa rozšíri aj u nás, a že
vznikne podobná vrstva nadšencov, čo začnú vytvárať modely
rušňov a vozňov, ktoré jazdili a jazdia po našich železniciach.
Napríklad sa veľmi teším na virtuálne modely výkonných a
esteticky vycibrených parných lokomotív Škoda
alebo ČKD , alebo historickej motorovej súpravy
Slovenská strela , vyrobenou v Tatre. Konštrukčný softvér
poskytujú nadšenci zo Software Untergrund na požiadanie.
Termín je pevne stanovený
Model rozčlenených staníc
odskúša Zvolen
Jozef
Kunik, 28.Septembra 2001 - Na základe implementačných krokov
Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR spracovala firma Transfer Slovensko v spolupráci so ŽSR analýzu dopravno-prepravného procesu v železničných
staniciach. Po prezentáciách na rôznych úrovniach a po
pripomienkovaní odbornými zložkami rozhodol generálny riaditeľ
pokračovať v implementačných krokoch analýzy a vypracovať
model rozčlenenia činností v železničných staniciach na časť
dopravnú a časť prepravnú. Bližšie o celom procese sme
hovorili s Ing. Pavlom Pažitnajom, riaditeľom odboru organizácie
a riadenia ŽSR .
Celý proces ste hodnotili len v Bratislave alebo na konkrétnych
pracoviskách?
- Komisie zložené z odborníkov pracovali v sídle každej
Správy riadenia dopravy a možnosti členenia činností riešili
v spolupráci s prednostom každej stanice osobitne. Výsledkom
bol upravený návrh členenia činností a model každej železničnej
stanice s rozdelením profesií na dopravné a prepravné, ktorý
dostali
príslušné divízie
na posúdenie. Na pracovnej porade 18. júla divízie
predložili spoločné stanovisko k návrhu firmy Transfer.
Zhodli sa na zaradení a rozdelení činností a profesií vo všetkých
staniciach buď do dopravnej, alebo prepravnej časti. Po vzájomnej
dohode predložili spoločný návrh rozčlenenia, ktorý potom
prerokovalo vedenie Generálneho riaditeľstva ŽSR . Model prijalo a zároveň rozhodlo pripraviť návrh
úvodného rozčlenenia činností železničných staníc v
obvode Správy riadenia dopravy Zvolen s predpokladaným termínom
1. október 2001. V súvislosti s prípravou návrhu úvodného
členenia dôjde vo Zvolene z terajšieho stavu 2972 zamestnancov
k odčleneniu 466 zamestnancov do DOP, 592 do DNP, 1865 zostane v
SRD a 49 zamestnancov bude nadbytočných. Súčasne dôjde k
organizačnej zmene, ktorej podstatou bude zmena organizácie práce
a zmena technologických postupov.
Bude sa meniť aj organizačná štruktúra železničných
staníc?
- Nie, organizačná štruktúra železničných staníc po
vyčlenení prepravných činností zostane zachovaná, ale podľa
návrhu niektoré
stanice stratia
svoju samostatnosť a budú pričlenené pod väčšie
stanice, konkrétne: Polomka pod Brezno, Želiezovce pod Čatu,
Hontianske Nemce pod Krupinu, Kalná nad Hronom pod Levice, Kriváň
pod Lovinobaňu, Malé Straciny pod Lučenec, Breznička pod Poltár,
Dubová a Medzibrod pod Slovenskú Ľupču, Hnúšťa pod
Tisovec, Harmanec Jaskyňa pod Uľanku, Vráble pod Úľany nad
Žitavou, Žirany pod Zlaté Moravce, Sása-Pliešovce pod
Zvolen, Žarnovica pod Žiar nad Hronom. Zároveň v rámci Divízie
nákladnej prepravy vznikne v obvode OPS Zvolen desať Stredísk
nákladnej prepravy, prvej kategórie vo Zvolene, druhej kategórie
v Banskej Bystrici, vo Fiľakove, v Rimavskej Sobote, Leviciach,
Lučenci, Žiari nad Hronom a tretej kategórie v Brezne, Zlatých
Moravciach a v Martine. V rámci DOP to bude zase osem Stredísk
osobnej prepravy. Podľa kategórií sú rozdelené nasledujúco:
prvá kategória Zvolen, druhá kategória Banská Bystrica a
Levice, tretia kategória Brezno, Fiľakovo, Lučenec, Tisovec a
Zlaté Moravce. Strediská bude riadiť vedúci. U zamestnancov,
u ktorých dôjde k zmene organizačnej jednotky, ale nedôjde k
zmene miesta výkonu práce alebo doterajšieho druhu práce,
preberajúca organizačná jednotka (DOP a DNP) vyhotoví písomné
oznámenie, ktorým sa zamestnancovi oznámi iba zmena organizačnej
jednotky.
Aký bude postup, ak príde k zmene obsahu pracovnej zmluvy,
a to nielen v časti zamestnávateľského subjektu, ale aj v
mieste výkonu práce, prípadne dohodnutého druhu práce?
- V tomto prípade sa vyhotoví dohoda o zmene obsahu
pracovnej zmluvy v zmysle § 36 Zákonníka práce (ZP). V prípade,
že zamestnanec nebude súhlasiť s dohodou o zmene obsahu
pracovnej zmluvy, je potrebné pristúpiť k rozviazaniu pracovného
pomeru v zmysle § 46 ods. 1 písm. c) ZP. Vzhľadom na skutočnosť,
že DOP a DNP nebudú môcť prevziať všetkých zamestnancov,
časť z nich, ktorých sa organizačná zmena týka, bude
nadbytočná. Týmto zamestnancom ponúkne zamestnávateľ vhodnú
prácu v zmysle ustanovenia § 46 ods. 2 ZP. V prípade, ak
zamestnávateľ nemá vhodnú prácu pre zamestnanca alebo ju
zamestnanec odmietne, môže dôjsť k skončeniu pracovného
pomeru výpoveďou podľa § 46 ods. 1 písm. c) ZP, prípadne v
spojitosti s § 43 ZP dohodou, s poskytnutím odstupného a sociálnej
kompenzácie. Pri uplatnení tohto výpovedného dôvodu platí
povinnosť ponuky inej vhodnej práce, ale aj ochranná lehota
podľa ust. § 47 ods. 2 ZP.
Počet nadbytočných zamestnancov teoreticky naznačuje, že
dôjde v SRD Zvolen k hromadnému prepúšťaniu.
- Zrejme k tomu príde, avšak v procese ponuky vhodnej práce
pri riešení pracovnoprávneho vzťahu dotknutých zamestnancov
je predpoklad, že budú umiestnení v novovzniknutých strediskách
osobnej alebo nákladnej prepravy. Takže teoreticky aj prakticky
môže nastať situácia, že k hromadnému prepúšťaniu nepríde.
BistroBary na seba zarobia
Vraciame sa k tradícii,
ktorá tu celé roky bola, len zlepšenej
Jozef
Kunik, 28.Septembra 2001 - V reštauračných službách na železnici
sa opäť objavujú (po rokoch prestávky) tzv. bistro vozne,
ktoré sa v krátkom čase majú objaviť aj v súpravách ŽSR . Nedávno predstavitelia ŽSR , dodávateľa Železničných opravovní a strojární
(ŽOS) Vrútky a prevádzkovateľa spoločnosti Wagon Slovakia
Bratislava dali do skúšobnej prevádzky prvý tzv. bistro vozeň.
Tento špeciálny vozeň je riešený tak, že jedna polovica je
prvá vozňová trieda pre cestujúcich, ktorú od druhej
polovice delí malá kuchynka. V druhej časti vozňa je reštauračná
časť. V reštaurácii sa podávajú dva druhy jedál. Možno si
objednať hygienicky balené obložené rožky a žemle na tácke
alebo pripravené teplé jedlá, ktoré sú vákuované v
inertnom plyne v kombinácii s polotovarmi. Príprava jedál je rýchla
a nenáročná. Zákazník sa môže občerstviť pri pulte alebo
si sadnúť k jednému z troch stolov, kde mu podajú teplú
stravu. Novinkou vozňa je výčapný pult nealkoholických nápojov
a piva, chladiaca vitrína, mikrovlnná rúra a umývačka riadu.
Vozeň je z hľadiska tržieb veľmi efektívny. Pre ŽSR umožní predaj ďalších 17 520 miest ročne v prvej
vozňovej triede, čo by nebolo možné, keby bol celý vozeň reštauračný.
Prevádzkovateľ bistro vozňov spoločnosť Wagon Slovakia zasa
tým, že nemusí obsluhovať polovicu reštauračného vozňa
vyhradenú na podávanie teplých jedál, ušetrí náklady.
Bistro vozeň je plne klimatizovaný, takže sa môže radiť do
medzinárodných alebo medzimestských vlakov. Vozeň bistrobar,
ako sa bistro vozeň oficiálne nazýva, krátko po slávnostnom
odovzdaní zaradili do súpravy vlaku EC Slovenská strela, ktorý
premáva medzi Bratislavou a Prahou. Možno povedať, že po
rokoch, keď podobné bufetové vozne na tratiach ŽSR už premávali, prichádza nová, inovovaná éra
bistrobarov v poskytovaní reštauračných služieb na sieti ŽSR . Medzi prvými návštevníkmi bistro vozňa boli
nielen predstavitelia ŽSR
a dodávateľa ŽOS Vrútky i spoločnosti Wagon Slovakia, ale aj
predstavitelia ČD a dokonca aj členovia z Klubu dráhařů z Prahy a z
Hradca Králové.
Ústredné oslavy v Košiciach
Deň železničiarov v
plnej paráde si pripomenuli aj regióny
Jozef
Kunik, 28.Septembra 2001 - Aj keď je dátum ústredných osláv
Dňa železničiarov stanovili na sobotu regióny už oslávili
svoj sviatok parnými jazdami pri príležitosti výročí tratí
rôznymi športovými a kultúrnymi podujatiami alebo napríklad
vo Zvolene tradičnými pretekmi parných rušňov. V dňoch 14.
a 15. septembra si pripomenuli 65. výročie otvorenia trate
Margecany - Červená Skala železničiari z Hnileckej doliny,
nasledujúci víkend oslavami storočnice trať Topoľčany -
Trenčín. Predpremiéru si mohli vychutnať aj Bratislavčania ešte
začiatkom septembra na výstave hnacích vozidiel v starom rušňovom
depe Bratislava-východ. V Košiciach bude oficiálnu časť osláv
sprevádzať podujatie v rušňovom depe, železničiarsku obec z
novohradského regiónu čaká o týždeň neskôr, 6. októbra,
parná jazda pri príležitosti sto rokov trate Lučenec - Poltár
- Breznička - Katarínska Huta. Oficiálny program osláv Dňa
železničiarov 2001 s odovzdávaním ministerských ocenení sa
uskutoční v košickom Dome umenia. Účastníkov osláv
privezie z Bratislavy protokolárny vlak, v Košiciach je potom
pre nich pripravený slávnostný aktív. V kultúrnom programe
sa predstavia skupiny Lojzo a The Backwards.
Už v sobotu 16. septembra pri príležitosti Dňa železničiarov
sa uskutočnil tretí ročník pretekov starých rušňov. Asi
4000 divákov videlo na štarte v Železničnej stanici Zvolen šesť
staručkých rušňov, ale s mladými osádkami z Česka, Maďarska,
Rakúska a zo Slovenska, ktoré súťažili v deviatich disciplínach.
Zvíťazil rušeň ČD 313.432 Matylda z Ostravy, ktorý obhájil vlaňajšie
prvenstvo. Striebornú medailu získal zvolenský rušeň
422.0108 z roku 1908. Posádku tvorili: Ing. Igor Rerich, Milan
Šály a Ľubomír Žubritovský. Tretie miesto obsadili Vrútočania
s najstarším a najmenším rušňom Kačena. Tak ako po minulé
ročníky nechýbal ani kultúrny program. Celkovú atmosféru
vhodne dopĺňali zvolenské mažoretky, hudobná skupina Lojzo a
country skupina Pacipacifik. Nechýbali ani modelári so svojimi
minivláčikmi, ktoré obdivovali malí aj veľkí návštevníci.
Už v piatok 14. septembra sa zišli sviatočne naladení železničiari
z blízkeho i ďalekého okolia v Margecanoch na slávnostnej
akadémii. Program osláv bol rozvrhnutý do dvoch dní, v piatok
sa na miestnom ihrisku uskutočnil futbalový turnaj železničiarov
spojený so spoločenským stretnutím pri guláši a dychovej
hudbe. Nasledujúci deň bola verejnosti sprístupnená výstava
hnacích vozidiel a o 8.30 hod. vyrazil z Margecian do Červenej
Skaly parný vlak, ktorý previezol účastníkov osláv, železničiarov
a priaznivcov železnice najkrajšou slovenskou dolinou.
Semafor
Jozef
Kunik, 28.Septembra 2001 - Príchodom historických vlakov ťahaných
parnými lokomotívami sa začali uplynulý víkend v Topoľčanoch
oslavy 100. výročia železničnej trate Trenčín - Topoľčany
spojené s celoslovenskými oslavami Dňa železničiarov. Možnosť
odviezť sa v dobových vagónoch využili stovky cestujúcich z
Trenčína, Bánoviec nad Bebravou, Chynorian a z ďalších
desiatich obcí, ktorými trať prechádza. Vybudovanie železničnej
trate pred 120 rokmi z Nitry do Topoľčian a o 20 rokov neskôr
spojenie s Trenčínom, bolo pre región impulzom na rozvoj.
EÚ a doprava
Európa musí v budúcich rokoch zvýšiť podiel železničnej
a vodnej dopravy, aby čelila preťaženiu cestnej siete a s ním
súvisiacim negatívnym dôsledkom na životné prostredie. Taký
je jeden zo záverov tzv. bielej knihy o dopravnej politike EÚ
do roku 2010. Cestná doprava dnes tvorí 44 % trhu pri preprave
nákladov, zatiaľ čo na námornú dopravu pripadá 41 % a na železničnú
8 % a vnútroštátnu riečnu dopravu iba 4 %. Pri preprave osôb
je dominancia cestnej dopravy ešte jasnejšia. Patrí jej 79 %
trhu, zatiaľ čo letecká doprava už s 5 percentami takmer
dostihla železnice, ktorým patrí v súčasnosti 6 % dopravného
trhu.
Menej cestujú
Počet prepravených cestujúcich ŽSR v prvom polroku 2001 medziročne klesol o 7 %. Spomínané
zníženie je podľa riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou ŽSR M. Čikovského spôsobené vplyvom širších sociálnych
a ekonomických súvislostí, ktoré sa nedajú zo strany prevádzkovateľa
osobnej dopravy vždy ovplyvniť. Tento trend však zaznamenali
vo všetkých kandidátskych krajinách, kde v rokoch 1990 až
1998 cestná doprava vzrástla o takmer 20 %, zatiaľ čo železničná
doprava klesla o 43,5 %. Na Slovensku v súčasnosti zabezpečuje
cestná doprava 74 % výkonov, železničná 25 % a letecká
necelé percento. O zastavenie poklesu sa ŽSR pokúsia zavedením nových druhov komerčných ponúk
a zliav na cestovné.
Pozitívne zmeny v hospodárení
Poradný zbor generálneho
riaditeľa ŽSR
Jozef
Kunik, 28.Septembra 2001 - Poradný zbor generálneho riaditeľa ŽSR prerokoval informáciu o vývoji hospodárskych výsledkov
a o stave pohľadávok a záväzkov za január až júl 2001 a
plnenie Hlavných úloh ŽSR
na rok 2001 k 30. júnu 2001. Prezentáciu hospodárskych výsledkov
ŽSR za sedem mesiacov uskutočnil
riaditeľ Odboru plánovacieho Ing. Anton Jaborek a riaditeľ
Odboru obchodného kontrolingu Ing. Pavol Gábor. Vo svojom vystúpení
okrem iného zdôraznili: "Za sledované obdobie dosiahli ŽSR zisk vo výške 188 mil. Sk, čo je oproti skutočnosti
minulého roka viac o 1,7 mld. Sk, pričom náklady boli účtované
vyššie o 636 mil. Sk a dosiahnuté výnosy boli vyššie o 2,3
mld. Sk." V porovnaní s plánom tak dosiahli hospodársky výsledok
lepší o 1,2 mld. Sk, zúčtované náklady boli vyššie o
325,3 mil. Sk a dosiahnuté výnosy boli vyššie o 1,5 mld. Sk.
Podľa operatívnych výsledkov sa v sledovanom období
prepravilo 30,8 mil. ton, čo je v porovnaní s plánom viac o
937 537 ton. V porovnaní s rokom 2000 je to viac o 860 tisíc
ton (medziročný nárast o 2,87 %). Celkové tržby z nákladnej
a v osobnej prepravy boli v objeme 10,1 mil. Sk. V porovnaní s
rovnakým obdobím roku 2000 je to viac o 1,8 mil. Sk (medziročný
nárast o 21,13 %). Tržby z nákladnej prepravy predstavovali
objem 8,9 mil. Sk, oproti roku 2000 je to viac o 1, 65 mil. Sk
(medziročný nárast o 22,73 %). V porovnaní s plánom stanoveným
na obdobie január až júl 2001 v objeme 800 mil. Sk sa dosiahli
vyššie tržby o 820 mil. Sk. Tržby z osobnej prepravy boli v
objeme 1,2 mld. Sk, čo je oproti roku 2000 viac o 113 mil. Sk
(medziročný nárast o 10,40 %). Dosiahnuté tržby z osobnej
prepravy boli v porovnaní s plánom v objeme 1,25 mld. Sk nižšie
o 45 mil. Sk. Za sledované obdobie ŽSR prepravili 37 087 706 osôb a zabezpečili výkon 1,614
mil. osobokm. Oproti rovnakému obdobiu roku 2000 však
prepravili menej osôb o 6,87 %, realizované výkony boli nižšie
o 3,33 %. Celkový stav pohľadávok ŽSR dosiahol k 31. 7. 2001 výšku 11 mil. Sk.
Podľa účtovného stavu stúpli pohľadávky od začiatku roka
o 4,68 mil. Sk. Nárast pohľadávok spôsobilo preúčtovanie
neuhradených ekonomicky oprávnených nákladov vyplývajúcich
zo Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme (ZVVZ) v osobnej
preprave na rok 2000 na základe vyhodnotenia ZVVZ za rok 2000 a
po audite EON, z dohadných účtov aktívnych na účet - pohľadávka
za Zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme v sume 2,468 mil. Sk.
Celková zadlženosť ŽSR
k 31. 7. 2001 od začiatku roka stúpla o 982,4 mil. Sk. Krytie
aktív cudzími zdrojmi k 31. 7. 2001 bolo 60,07 %. Na ŽSR pretrváva už dlhší čas kritická finančná situácia.
V rozhodujúcej miere je spôsobená dlhodobo neriešeným finančným
vzťahom štátu a ŽSR
v oblasti financovania výkonov osobnej dopravy vykonávaných vo
verejnom záujme. Finančná situácia ŽSR v oblasti pohotových peňažných prostriedkov je
charakterizovaná tým, že ŽSR
sú schopné uhrádzať len nevyhnutné výdavky súvisiace so
zabezpečením ich prevádzkyschopnosti. Neplní sa úloha zvýšenia
platobnej schopnosti a likvidity, čo sa má dosiahnuť znížením
objemu pohľadávok po lehote splatnosti z obchodného styku
minimálne o 20 % oproti stavu k 31. 12. 2000 a prijatím opatrení
na zníženie zápočtov a zvýšenia objemu inkasa tržieb z
prepravy.
ŽSR zamestnávali ku koncu
augusta tohto roka 44 258 pracovníkov, čo je medziročný
pokles o 2313. V tomto roku zo ŽSR už odišlo 1149 pracovníkov. ŽSR pritom za prvý polrok vyplatili takmer 75 mil. Sk na
odstupnom a 138 mil. Sk ako sociálnu kompenzáciu. Tento vývoj
je v súlade s transformáciou a reštrukturalizáciou podniku ŽSR . Za prvý polrok 2001 vzrástla produktivita práce ŽSR z výnosov o 10,6 %, z výkonov o 4 % a z pridanej
hodnoty o 37 %. ŽSR
si tým vytvorili podmienky na plnenie sociálneho programu a
schválenie kolektívnej zmluvy.
Strana vytvorená: 5. X. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0140.htm ) |