Turisti sa v noci nedostanú z Tatier,
električky nejazdia
15.11.2002 - Jedno z najvýznamnejších
stredísk cestovného ruchu na Slovensku – Vysoké Tatry sú vo
večerných av nočných hodinách pre turistov, ale i
zamestnancov zariadení v cestovnom ruchu nedostupné. „Už
niekoľko rokov sa pokúšame o posilnenie spojov, ale naša
snaha je márna,“ hovorí riaditeľka Združenia cestovného
ruchu Vysoké Tatry Bibiána Dzurillová.
Podľa cestovného poriadku Tatranských elektrických železníc
( TEŽ ), ktorý platí
do 14. decembra, odchádza posledná električka zo Štrbského
Plesa do Popradu o 22.26 h, posledná zubačka zo Štrbského
Plesa do Štrby o 22.24 h. Posledný autobus pritom odchádza už
o 17.45 h.
„Každoročne nás vyzývajú, aby sme pripomienkovali
pripravovaný železničný grafikon, ale naše pripomienky sa do
cestovného poriadku nepremietnu,“ hovorí riaditeľka hotela
Patria Agnesa Chalupková.
Zlá je i dostupnosť Tatier z Popradu. Na Štrbské Pleso ide
autobus o 16.25 h, potom až o 20.50 h. Posledná električka na
Štrbské Pleso odchádza z Popradu o 21.12 h. Ak príde návštevník
IC vlakom z Bratislavy do Popradu s príchodom
o 21.22 h , môže už len čakať na prvý ranný spoj.
Hovorca Železničnej spoločnosti, a. s., ( ZSSK ) Miloš Čikovský
povedal, že železničný grafikon sa najbližšie zmení 15.
decembra, ale určite v ňom nebudú zmeny týkajúce sa tatranských
električiek. Nočné spoje ZSSK zrušila pred siedmimi rokmi a podľa Čikovského
od toho nemieni ustupovať, lebo je to štandard aj inde vo svete.
Železnice Slovenskej republiky nie sú
voči cestujúcim ústretovejšie ani po rozdelení
14. novembra 2002, BRATISLAVA (mg) - ŽSR nie sú voči cestujúcim ústretovejšie
ani po rozdelení na prepravnú ZSSK a samotné ŽSR , ktoré sa starajú
čisto o dopravnú cestu. Transformácia železníc mala docieliť
lepšie služby zákazníkom. Že to vždy neplatí, svedčí čerstvý
prípad reklamácie, na ktorý Pravdu upozornil nespokojný
cestujúci.
BRATISLAVA (mg) - ŽSR nie sú
voči cestujúcim ústretovejšie ani po rozdelení na prepravnú
ZSSK a samotné ŽSR , ktoré sa starajú
čisto o dopravnú cestu. Transformácia železníc mala docieliť
lepšie služby zákazníkom. Že to vždy neplatí, svedčí čerstvý
prípad reklamácie, na ktorý Pravdu upozornil nespokojný
cestujúci.
Išlo o trasu z Bratislavy do Košíc. Cestujúci si kúpil lístok
na špeciálny IC rýchlik. Vlak, na
ktorý mal miestenku však nestihol, preto nasadol na najbližší
tzv. obyčajný rýchlik smerom do Košíc. Nastúpil v dobrej
viere, že má kúpený lístok na drahší rýchlik, ktorý
platil 24 hodín. "Čo je na lístku aj napísané," prízvukuje
cestujúci. Zároveň lístok obsahuje informáciu, že platí na
konkrétny IC vlak. Nie je však jasné,
či výhradne.
Začalo sa to u sprievodcu
Sprievodca vo vlaku najprv lístok uznal, vzápätí ho
však stornoval. Argumentoval vnútornými predpismi a tým, že
cestujúci má miestenku na iný vlak, hoci drahší. Sprievodca
pýtal doplatok, v opačnom prípade chcel cestujúceho vysadiť
na najbližšej stanici. Nezabral ani argument, že vlak je
poloprázdny.
Keď cestujúci odmietol zaplatiť ďalšie peniaze navyše,
pretože bol presvedčený o platnosti lístka, sprievodca mu
odporučil vystúpiť na nasledujúcej stanici, teda v Novom Meste nad Váhom . Prisľúbil,
že tam lístok "poopravia" na obyčajný rýchlik, a
to bezplatne. "To nemyslíte vážne," reagoval šokovaný
cestujúci. Odpoveď sprievodcu znela: "Smrteľne vážne, máme
na to predpisy."
Cestujúcemu sa z vlaku nechcelo, aj preto, že sa na východ ponáhľal.
Presvedčilo ho však varovanie privolanej Železničnej polície,
že si komplikuje situáciu. Nakoniec predsa len nedobrovoľne v
Novom Meste nad Váhom vystúpil.
Lenže - na stanici mu oznámili, že sprievodca vo vlaku lístok
opravou znehodnotil, takže sa stal neplatným. Chtiac-nechtiac
si musel za 346 korún kúpiť úplne nový lístok do Košíc. Pôvodný
cestovný lístok aj s príplatkom na IC
rýchlik ho predtým vyšiel na 534 korún. Pracovníčka
pokladne mu akurát dala adresu v Bratislave, kde sa môže na
postup jej kolegov sťažovať.
Na sťažovanie treba dobré nervy
Po návrate do Bratislavy sa cestujúci naozaj išiel sťažovať
na príslušnú adresu. Jeho strastiplná cesta sa však zďaleka
nekončila. Keď ho od prvých dverí odporúčali do štvrtých,
dozvedel sa, že sťažnosti takého druhu vybavuje Odúčtovňa
tržieb železníc. "Žiadosť treba poslať písomne, termín
na odpoveď je stanovený na 30 dní," vysvetlil mu dozorca
prepravy na bratislavskej Hlavnej železničnej stanici.
Ani toto však nie je predbežný koniec príbehu. Medzitým totiž
cestujúci dostal na adresu trvalého pobytu varovanie, že ak železniciam
neuhradí doplatok 875 korún, tak si uvedenú sumu budú vymáhať
na súde. Otázne je, či mal sprievodca vôbec právo použiť
na adresovanie výzvy údaje, ktoré vyčítal z občianskeho
preukazu cestujúce- ho.
Škoda v spomínanej hodnote vraj vznikla železniciam preto,
lebo trasu z Bratislavy do Nového
Mesta nad Váhom absolvoval cestujúci načierno. Z dôvodov
pochopiteľných len ZSSK by mal
navyše zaplatiť 700 korún za akýsi lístok. Zrejme z
Bratislavy do Košíc spolu s
prirátanou pokutou. Cestujúceho však uvedená cesta už stála
880 korún. O stratenom čase a komplikáciách, ktoré mu spôsobili
železnice ani nehovoriac. Okrem toho je súčasťou žiadaného
doplatku aj úhrada písomnej výzvy a poštovné.
Dobré mravy kontra predpisy
ZSSK dala
cestujúcemu 15 dní, aby sa ohradil. Zhodou okolností v Odúčtovni
tržieb, teda na mieste, kde mu odporúčali sťažovať sa na
postup železníc. "Z právneho hľadiska majú železnice
pravdu, na druhej strane sú však povinné predchádzať prípadnej
škode cestujúceho," komentoval prípad advokát Pavel
Hagyari.
V Občianskom zákonníku sa totiž píše, že ani jedna zo zúčastnených
strán nesmie v podobnom vzťahu zneužívať svoje postavenie.
Ak podľa advokáta Hagyariho neoznamujú železnice jasne na
cestovnom lístku, alebo formou oznamu na dobre viditeľ- nom
mieste, že daný lístok platí len na konkrétny vlak, tak
zrejme zákonník porušujú. (V sledovaní prípadu bude Pravda
pokračovať.)
Čo môže podniknúť obchodná inšpekcia
Slovenská obchodná inšpekcia zasahuje v takýchto prípadoch
len na základe konkrétneho podnetu. Hovorkyňa inšpekcie Danuša
Krkošová sa bez podrobného preštudovania problému, ktorý
rozoberáme, zatiaľ nechcela záväzne vyjadriť. Inšpekcia je
však presvedčená, že kúpa cestovného lístka na železnice
je poskytnutím služby. Ak je zákazník, teda cestujúci, so
službami nespokojný, môže sa okrem sťažovania na železniciach
obrátiť na inšpekciu. Tá je oprávnená posúdiť tzv. typovú
zmluvu železníc o poskytovaní služby. Ak by bola pre cestujúceho
nevýhodná a on to netuší, železnice porušujú povinnosť dôkladne
informovať zákazníka o podmienkach poskytovania svojich služieb.
Milan Šimonovský jmenoval do funkce náměstka
Vojtěcha Kocourka
(čtk) - Dosavadního náměstka
ministra dopravy pro železniční dopravu, veřejnou a
kombinovanou dopravu a plavbu a vodní cesty Pavla Stoulila ve
funkci od začátku listopadu nahradil Vojtěch Kocourek. Minulý
týden to oznámil ministr dopravy Milan Šimonovský. Vojtěch
Kocourek dosud působil jako generální ředitel a předseda představenstva
společnosti KPM Consult, která se zabývá výstavbou železničních
koridorů.
Pavel Stoulil má na konci roku odejít do důchodu a podle
ministra se do té doby soustředí na funkci předsedy Správní
rady ČD , protože právě finišují přípravy na přechod
ČD
na akciovou společnost. Pavel Stoulil bude zároveň ministrovým
poradcem.
Milan Šimonovský současně zopakoval, že v lednu hodlá vyměnit
celé nejvyšší vedení ČD . Jedním z kandidátů na nového generálního
ředitele místo Dalibora Zeleného je podle něj i někdejší předseda
Správní rady ČD
a dopravní expert KDU-ČSL Ivan Foltýn. Změnu vedení bude
podle právních rozborů možné provést až po vzniku akciové
společnosti.
Ministr dopravy rovněž uvedl, že požádal Správní radu ČD , aby zvýšila frekvenci svých jednání z měsíčního
na čtrnáctidenní cyklus a v prosinci se scházela každý týden.
Zároveň požádal o zastavení převodů a prodeje majetku ČD .
D47: smlouva skrývá příliš mnoho rizik
Milan Šimonovský dále potvrdil, že bude tento týden na zasedání
vlády prosazovat znovuotevření jednání o podmínkách
realizační dohody na výstavbu dálnice D47, protože smlouva
obsahuje příliš mnoho rizik pro stát. Rizika se týkají zejména
povinnosti státu zajistit výkup pozemků pod dálnicí i zajištění
součinnosti státních institucí při vydávání potřebných
povolení. Ministr uvedl, že realizační dohoda byla sjednána
zákonným způsobem a nelze ji vypovědět bez hrozby sankcí a
úhrady pro-
investovaných prostředků v řádu miliard Kč. Naopak následné
smlouvy o financování a výstavbě, na kterých poslední měsíc
pracovaly expertní týmy ministerstva, pro stát podle Milana Šimonovského
žádná významná rizika neznamenají.
Odborári z Fiatu obsadili letisko v
Miláne
(tv),
22. november 2002 - Protesty zamestnancov problémového Fiatu
prerástli do otvorených okupačných akcií hraničiacich s občianskymi
nepokojmi. Odborári v uplynulých týždňoch blokovali diaľnice
aj železničné stanice, včera obsadili významné európske
letisko v Miláne.
MILÁNO – Približne šesťsto zamestnancov automobilky Fiat včera
obsadilo milánske letisko. Odborári zo severotalianskeho závodu
v Arese tak protestovali proti hromadnému prepúšťaniu v
jednej z najväčších talianskych korporácií. Prepúšťanie
by malo prísť už o jeden a pol týždňa.
Protesty zúfalých zamestnancov sa za posledný mesiac výrazne
zostrili. Začali v októbri okupáciou diaľnic, o pár dní
neskôr odborári obsadili palermskú železničnú stanicu, včera
na pár hodín zaplnili haly jedného z najrušnejších letísk
na kontinente.
(krátené)
Železnice budú rušiť regionálne
trate
19. November 2002, (zl,
Bratislava) - Železničná spoločnosť ( ZSSK ) chce v tomto
roku znížiť náklady v osobnej preprave minimálne o 1
miliardu Sk zrušením 22 z 36 vybraných regionálnych tratí s
celkovou dĺžkou 511 km. Predstavuje to 14,3 % železničnej
siete a ZSSK vlaky čiastočne
nahradí autobusovou dopravou. „Ako sa ukázalo, zvýšenie
cestovného a redukcia zliav nebudú stačiť, a tak musíme
pristúpiť aj k redukcii osobnej dopravy.
Na najviac stratových tratiach na jednu korunu tržieb pripadá
5,70 Sk nákladov,“ uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Ako dodal, o
variantoch redukcie osobnej dopravy sa v súčasnosti stále
rokuje. ZSSK preto
pred konečným rozhodnutím o zastavení prevádzky na konkrétnych
regionálnych tratiach nebude zverejňovať žiadne, a teda ani
predbežné zoznamy tratí.
Železnice si budujú drahé sídlo
19. 11. 2002, RICHARD FILIPKO,
BRATISLAVA – Slovenské železnice dvíhajú ceny za cestovné,
plánujú rušiť niektoré regionálne trate. Zároveň však
stavajú administratívnu budovu a byty za pol miliardy.
Hovorca železničnej spoločnosti ( ZSSK ) Miloš Čikovský
hovorí, že rozdelením Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) na dve firmy –
ŽSR a ZSSK , ostala budova
generálneho riaditeľstva v Bratislave len pre prvú z nich.
ZSSK je v budove len v prenájme. Okrem toho
má niekoľko organizačných jednotiek roztrúsených v rôznych
častiach mesta. Postavením novej administratívnej budovy sa
podľa Čikovského vyrieši tento problém a celé ústredie
bude mať jedno vlastné sídlo.
Generálny riaditeľ ZSSK Andrej
Egyed, ktorý bol za minulej vlády nominantom SDĽ, už
pravdepodobne v novej budove sedieť nebude. Minister dopravy, pôšt
a telekomunikácií Pavol Prokopovič povedal, že pripravuje výberové
konanie na nového šéfa spoločnosti.
Vláda nedávno odsúhlasila zvýšenie cestovného na železnici
o pätnásť percent a zrušenie niektorých zliav. Dnes cestujúci
platia v osobných vlakoch zhruba korunu za kilometer. Cesta z
Malaciek do Bratislavy stojí 38 korún, po zdražení bude stáť
zhruba 44 korún. Zvýšenie by malo zmierniť veľké straty,
ktoré železnice vyrábajú v osobnej doprave z tzv. výkonov vo
verejnom záujme, alebo aspoň vynahradiť zvýšené náklady za
drahšiu energiu.
V Česku dráhy ( ČD ) cestovné znižujú. „My už máme zdražovanie
za sebou. Teraz upravujeme ceny podľa záujmu, alebo nezáujmu
cestujúcich. Zaznamenali sme odlev cestujúcich, takže znižujeme,“
hovorí Pavel Tesař z tlačového oddelenia ČD . Obyčajné cestovné je však o dosť drahšie
ako u nás. Za štyridsaťkilometrovú cestu zaplatí cestujúci
52 českých korún.
„Obyčajné cestovné nepôjde dole, ale budeme zlepšovať tzv.
zákaznícke cestovné. Zákazníci si môžu kúpiť Kartu Z,
ktorá stojí dvesto korún a platí dvanásť mesiacov. Keď má
zákazník kartu, jazdí na akýchkoľvek vlakoch celý rok o štyridsať
percent lacnejšie,“ povedal Tesař.
ČD
pripravili aj množstvo ďalších ponúk – výrazne lacnejšie
spiatočné lístky, preradenie niektorých IC vlakov do kategórie
Expres, čím odpadne platenie štyridsaťkorunového príplatku,
kilometrické banky (kredity) a podobne.
Obchodná a tarifná politika Železničnej
spoločnosti v nákladnej preprave na rok 2003
Železničná
spoločnosť, a. s. ( ZSSK ) zverejnila dnes na stretnutí s obchodnými
partnermi a zákazníkmi v Starej Lesnej zmeny v dovoznom v nákladnej
preprave na rok 2003. V tarife pre prepravu vozňových zásielok
TR 1 dochádza k týmto zmenám:
- zvýšenie dovozného vo vnútroštátnej preprave o 7%
- zvýšenie dovozného v medzinárodnej preprave v priemere o 15%
- zvýšenie doplňujúcich a ostatných poplatkov asi o 4%
Dovozné a ostatné poplatky sú v tarifnej mene EUR.
Na základe zmien vo vnútroštátnej Tarife pre prepravu vozňových
zásielok TR 1 sa do medzinárodných zväzových taríf aplikujú
nasledujúce zmeny, v ktorých je ZSSK koncovou železnicou - dovoz/vývoz:
- zvýšenie dovozného vo zväzových tarifách oproti roku 2002
v priemere o 15,7%
- tarifná mena EUR
- zvýšenie dovozného za prepravu prázdnych súkromných vozňov
Kým na budúci rok je plánovaná inflácia vo výške približne
8 %, nárast realizačných cien spoločnosti bude nižší. Vzťahuje
sa to na vnútroštátnu nákladnú prepravu a režimy dovoz/vývoz.
Cenové úrovne u tranzitných prepráv až na niekoľko výnimiek
by mali ostať zachované na tohtoročnej úrovni.
Budúci rok by mal v plnej miere otvoriť trh pre vstup iných
dopravcov na železničnú dopravnú cestu. Tieto okolnosti prinútili
ZSSK pri tvorbe obchodných podmienok na budúci
rok klásť dôraz na hľadanie ďalších možností skvalitňovania
služieb zákazníkom. Zásadná zmena sa dotkne lehoty
splatnosti faktúr. Tá sa pre rok 2003 predlžuje na 21 dní s
neuplatňovaním penalizácie 9 dní, teda skutočná doba
splatnosti bude 30 dní.
Od minulého roka zaviedla ZSSK systém
zálohových platieb, ktorý má opodstatnenie v prípadoch, keď
zákazník požaduje prepravné služby veľkého objemu. Ako
prax potvrdila, korektný zákazník nemá námietky voči zálohovým
platbám, ak to obchodnému partnerovi umožní plynulo poskytovať
dohodnutú službu. Systém zálohových platieb bude zo strany ZSSK uplatňovaný aj v budúcom roku.