České železnice vo večnej strate

TASRPraha, 4. januára - Minulý rok zakončia české štátne železnice s historickou stratou 4,9 miliardy Kč pri dotácii viac ako 6,5 miliardy Kč. Od roku 1993, kedy sa po prvýkrát začalo uvažovať o ozdravení železníc, dokázali České dráhy (ČD) nahromadiť celkovú stratu viac ako 30 miliárd Kč.
"Tá sama nezmizne, čas od času sa železnice jednoducho oddĺžia," hovorí ekonomický námestník ministra dopravy Jiří Navrátil. Naposledy odpustil štát Českým dráham stratu práve v roku 1993, kedy sa delili železnice na slovenské a české. V okamihu transformácie, ktorú pripravujú ministerskí úradníci na budúci rok, štát pravdepodobne odpustí železniciam 30 miliárd Kč. Informuje o tom dnes český denník Mladá fronta Dnes. Podiel dotácií na nákladoch štátnych železníc v krajinách Európskej únie je väčšinou vyšší ako u Českých dráh. Napríklad vo Veľkej Británii tvoria dotácie viac ako polovicu nákladov. Nemecko prispieva 41 %, Belgicko a Holandsko sú na tom podobne. V Taliansku je potom podiel subvencií štátu na nákladoch tamojšej železnice najväčší - dokonca viac ako 80-%. Českým dráham štát platí z nákladov 35 %.
Odborníci napriek všetkým výpočtom a porovnaniam s okolitými štátmi usudzujú, že pomôcť môže iba jediné: České dráhy reformovať. "Je to nehospodárny kolos, ktorý má nízku produktivitu práce a silné odbory," domnieva sa bývalý minister dopravy Martin Říman. Jediná šanca podľa M. Římana je rozdeliť železnice na prepravcov a správcov koľajníc. Ministerstvo financií dokonca počítalo s tým, že železnice zaradí do revitalizácie, ale to sa nepáčilo ich vedeniu.

Rusi snívajú o tuneli na Aljašku
TASR Moskva, 4. januára - Ruskí predstavitelia sa nevzdávajú svojho sna o vybudovaní 40-kilometrového podmorského tunela popod Beringov prieliv, ktorý by spájal východnú časť Sibíri s Aljaškou. Veľkolepému plánu na vybudovanie tunela, ktorý by bol dlhší ako Lamanšský prieliv medzi Francúzskom a Veľkou Britániou, však naďalej stojí v ceste pomerne závažná prekážka - peniaze. Výstavbu tunelu komplikuje viacero faktorov - Rusko predalo Aljašku Spojeným štátom v roku 1867 a regióny, ktoré by mal spájať megalomanský projekt, sú pomerne odľahlé a žije tam len hŕstka obyvateľov. Na americkej strane je obývaný len pobrežný pás smerom k Rusku - túto časť Aljašky nespájajú s vnútrozemím žiadne komunikácie ani železnica. Najbližšia cesta je vzdialená asi 1000 kilometrov. Aljaška nie je železnicou spojená ani s ostatnými časťami Kanady alebo USA. Na ruskej strane je však situácia ešte horšia. Najbližšia cesta leží asi 1500 kilometrov od Beringovho prielivu, v blízkosti mesta Magadan. Spojenie tohto mesta s ostatnými časťami Ruska prostredníctvom Bajkalsko-amurskej magistrály alebo cestnej siete by vyžadovalo obrovské investície. Nepredstaviteľné náklady na uskutočnenie projekty by boli nutné i vzhľadom na poveternostné podmienky na severe. Tunel spájajúci Aljašku s Ruskom by bol dlhší ako tunel popod Lamanšský prieliv, ktorý je široký 34 kilometrov. Beringov prieliv je síce široký 37 kilometrov, ale pre geologické podmienky by musel byť tunel oveľa dlhší. Hlavným problémom naďalej zostávajú peniaze. Tie sa však napokon možno predsa len nájdu, keďže sibírsky región skrýva bohaté zásoby nerastných surovín. V tejto súvislosti sa objavuje meno nového gubernátora Čukotky Romana Abramoviča, ktorý si rezervy odľahlej oblasti dobre uvedomuje.

Investície do železničnej stanice v Poprade
Európske štandardy
PravdaPOPRAD, ič 4.1.2001 - Železnice SR (ŽSR) plánujú v najbližších rokoch preinvestovať na rekonštrukcii železničnej stanice Poprad-Tatry 350 miliónov Sk.
V prvej etape do roku 2006 to bude 150 miliónov Sk. Táto investičná akcia je podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského súčasťou modernizácie staníc medzinárodného železničného koridoru, ktorého slovenská časť vedie z Bratislavy cez Žilinu a Košice do Čiernej nad Tisou. Súčasťou modernizácie popradskej stanice bude aj výstavba troch nástupíšť spojených podchodmi s halou aj predstaničným priestorom. Schodištia k jednotlivým nástupištiam by mali byť vybavené samoobslužnými pohyblivými plošinami pre invalidné vozíky. Na dopravu batožín bude slúžiť batožinový tunel a výťahy, ktoré budú zároveň prispôsobené aj na prepravu vozičkárov. Okrem samotnej stanice by sa výrazne malo zmeniť aj samotné koľajisko v Poprade, kde by okrem iného malo pribudnúť nové zabezpečovacie zariadenie, elektrické vyhrievanie výhybiek či predkurovacie zariadenia, ktoré umožnia lepšie vykurovanie vozňov osobných vlakov, pre ktoré je popradská stanica východovou.

Je časť ukradnutých kolies zošrotovaná, alebo fingovane zmizla?
Zberné suroviny odkúpili novučičké liatinové disky
Nový Čas(ver), 4.1.2001 - Prípadov krádeže a skvapalňovania kovových súčiastok asociálmi v zberných surovinách je na východnom Slovensku neúrekom. Prevádzkovatelia výkupní sa síce zvyknú brániť prijímaniu podozrivých tovarov (dopravných značiek, kanálových krytov či medených vodičov zo železničných koľajísk), najnovší príklad z Michaloviec je však zrejme skôr výnimkou.
Zberné suroviny Stafer Michalovce odkúpili pred niekoľkými dňami od dvoch rómskych bratov (30 a 31 rokov) z obce Lastomír liatinové disky kolies za 140-tisíc Sk, pochádzajúcich z krádeže od ich výrobcu - firmy Kovo Lastomír. Z areálu sa počas Vianoc vyparilo 280 kusov spolu s paletami. Michalovskí policajti zlodejské duo predvčerom zaistili a vo svojej správe uviedli, že „časť ukradnutých vecí - 64 ks diskov - bolo nájdených a zaistených v zberni Stafer, kde páchatelia odpredali všetkých 280 kusov, no ostatné boli odvezené do U.S. Steelu Košice k zošrotovaniu.”
Majiteľa okradnutej firmy Kovo sme včera nezastihli. Na naše otázky však reagoval majiteľ zberných surovín F. Prokopovič: „Disky boli porozbíjané na kusy. Rómovia ich doviezli na prívesnom vozíku. Nie je pravda, že ich bolo 280 - priniesli k nám 30 kusov. Mám k tomu dokumenty. Liatinu vykupujeme po 2 koruny, jeden disk váži asi 50 kilogramov. Neviem, kde sa môžu nachádzať ostatné kolesá - mohli však pokojne zmiznúť v rámci nejakého poisťovacieho podvodu,” dodal F. Prokopovič. Najskôr však tvrdil, že disky boli porozbíjané na kúsky, pričom vzápätí uviedol počet ním vykúpených. Nadôvažok, policajti skutočne vrátili zo zberne výrobcovi zatiaľ sporný počet nepoškodených kusov. „Rozlúštením „záhady” sa budú zaoberať kriminalisti.

Silné dažde a vzostup vodných hladín paralyzujú Bretónsko
TASR Paríž/Quimper, 5. januára - Silné dažde a vzostup hladín riek vyvolávajú už niekoľko dní v jednotlivých departementoch Bretónska znepokojenie. V niektorých mestách je situácia kritická. Meteorologické služby oznámili, že do soboty sa nedá očakávať zlepšenie počasia, informuje denník Le Figaro. V štyroch bretónskych departementoch je od rána prerušená doprava na niekoľkých cestných komunikáciách. Medzi mestami Rennes a Laval sa vykoľajil vagón rýchlovlaku TGV, ktorý pôvodne smeroval do Paríža, uvádza Le Figaro. V niektorých bretónskych mestách (Quimperlé, Pont-Aven) hladiny vodných tokov stúpli o 50 centimetrov až o meter a voda sa vyliala z korýt riek po silných nočných dažďoch, povedali pre Le Figaro zástupcovia požiarnikov. Podľa údajov francúzskych meteorologických služieb Météo-France v noci nadnes v Bretónsku spadlo 20 až 30 litrov vody na meter štvorcový a situácia na mnohých miestach ostáva kritická. Informačné dopravné stredisko v západnej časti Francúzska informovalo, že na niekoľkých úsekoch štátnych ciest bola uzatvorená doprava. Na štátnej ceste východne od Vannes v smere na Nantes-Lorient bola prerušená doprava na úseku dvoch kilometrov pre všetky autá. Voda zaplavila aj ďalšie cesty departementálneho významu. Železničná doprava bola úplne prerušená v oboch smeroch medzi mestami Laval a Rennes po tom, čo sa vykoľajil superrýchly vlak TGV. Vagón súpravy TGV sa pri meste Laval dostal na blato, ktoré zaplavilo koľajnicový zvršok po silnom nočnom daždi. Nik z cestujúcich neutrpel zranenie, oznámil hovorca francúzskych štátnych železníc SNCF. Doprava by sa mala obnoviť do večera. Strojvodcovi sa nepodarilo predísť vykoľajeniu ani po silnom brzdení súpravy TGV. Vlak, vypravený z Brestu mal pricestovať predpoludním do Paríža na stanicu Montparnasse. Vykoľajil sa len prvý vagón súpravy, v ktorom je rušňovodič. Ostatné vagóny sa nevykoľajili. Na uvedenom mieste dosahujú súpravy TGV v priemere rýchlosť 140 kilometrov za hodinu, uzatvára Le Figaro.

Silák Barbarič sa pripravuje na najväčšiu exhibíciu v Košiciach
TASRKošice, 7. januára - Na svoju najväčšiu exhibíciu v Košiciach sa pripravuje 42-ročný košický silák Juraj Barbarič. Ako prezradil dnes pre TASR, na tohtoročný Deň mesta Košice v máji pri príležitosti 632. výročia udelenia erbovej listiny kráľom Ľudovítom Veľkým, si nechá počas štyroch hodín prejsť hrudníkom 632 kolies automobilu. Barbarič, ktorý sa silovým exhibíciám a adrenalínovým výkonom najmä v ťahaní a tlačení ťažkých nákladov venuje už ôsmy rok a absolvoval približne 60 vystúpení, sa pokúsi v prvom roku nového storočia a tisícročia už o šiesty svoj silový rekord a zápis do Guinnessovej knihy rekordov. V septembri bude ťahať v nemeckom Wuppertale najťažšie lietadlo na svete Boeing Jumbo so 600 cestujúcimi na palube. Na nové špičkové výkony začal silák Juraj trénovať už začiatkom roka, potom, čo si oddýchol z náročných decembrových vystúpení v rumunskom meste Cluj Napoca, kde okrem iného potiahol dva dvadsaťtonové kamióny. Špecialitou košického herkula Barbariča je ťahanie železničných vozňov - v roku 1999 skončil na hranici 1000 ton, ktoré potiahol v popruhoch na vzdialenosť 4,5 metra. "Všetko je záležitosťou nielen sily, ale aj umenia skĺbiť výdrž a psychiku", povedal na margo svojich výkonov Barbarič. Dodal, že by nebol úspešný bez všestrannej podpory jeho zamestnávateľa - košickej firmy Horizont Slovakia, ktorá mu vytvára ideálne podmienky.

DB zruší veľa kontajnerových staníc
TASRMníchov, 8. januára - Deutsche Bahn (DB) v súlade s koncepciou zvyšovania svojej hospodárnosti zruší veľa kontajnerových staníc a zameria sa na veľkých zákazníkov. Okrem toho vedenie DB plánuje viaceré podnikateľské aktivity v zahraničí. Po vstupe do železníc v Holandsku a Dánsku sa stáva aktuálnou aj spolupráca s rakúskou železnicou. DB a ÖBB pripravujú založenie spoločného podniku na prepravu tovarov po železniciach Európy. DB zatvorí mnoho nakladacích stredísk a z 80 regionálnych kontajnerových staníc zostane v prevádzke len polovica. Zo 14 nadkrajinských staníc prežije najnovšiu vlnu organizačných zmien iba pár. Z 2 100 lokálnych výkladísk tovarov a podnikových vlečiek ich zostane v prevádzke len 900. DB a ÖBB vytvoria spoločnosť Cargo, ktorá má začať svoju činnosť v polovici tohto roka s 50 lokomotívami a do roku 2006, keď má dosiahnuť svoju štandardnú výkonovú hladinu, tento lokpools ich bude mať 300. Informoval nemecký denník Süddeutsche Zeitung.

Peter Herring : Vlaky a železnice ( sprievodca )

Funserver / Andy, 6.1.2001 12:47

Knižka - Vlaky a železnice je výborným sprievodcom pre modelárov, cestovateľov a fanúšikov železníc. Ukáže všetkým čitateľom kúzelné fotografie najvýznamnejších vlakov všetkých čias, dobové fotografie pripomínajúce vzrušenie panujúce okolo vlakov každej generácie, výstižné profily priekopníkov najrozšírenejšieho dopravného systému sveta. Najvyššia rýchlosť akou mohol človek cestovať po zemi kým neexistoval prvý vlak bola rýchlosť cvalu koňa a preto začiatok 19. storočia, keď sa objavili prvé vlaky ťahané parnými rušňami bol veľký krok v doprave. Ako sa dozvieme na stránkach tejto knihy, vlaky umožnili hromadnú prepravu ľudí a materiálu čo znamenalo nielen rozmach obchodu, ale aj osídlovanie kontinentov, rast miest a rozšírili sa aj možnosti aktívneho odpočinku ľudí. Prvých dvadsaťpäť strán zavedie čitateľa do histórie , kde sa a zoznámi s prvými parnými rušňami, s prvou medzimestskou železnicou, ako prebehla expanzia železničnej siete v celej Británií a neskôr v USA a v Európe, čo bolo príčinou rozvoja komplexných verejných dopravných sietí a kedy začal boj o rýchlostné rekordy. Druhá časť knihy sa zaoberá tzv. neprekonateľnými vlakmi- vlakmi ktoré určili prevádzkové normy či štandard pohodlia, zrýchlili cestovanie po mestách, predznamenávali začiatok novej éry. Ide o vzrušujúce moderné projekty – najväčšie, najrýchlejšie, najkomfortnejšie, najvýkonnejšie či najprogresívnejšie. Od roku 1800 až do roku 2000 nás knižka stránku po stránke sprevádza historickým vývojom železnice v rôznych končinách sveta a svojimi fotografiami nás núti vnímať atmosféru dávno zabudnutých vlakov. Môžeme si vychutnať pohľad na prvé rušne s rýchlosťou 8 km /h, širokorozchodnú sieť Veľkej západnej železnice ( GWR ), ktorá umožnila inžinierom navrhovať výkonnejšie lokomotívy, prvé motorové vozne, dokončenie prvej transkontinentálnej trate sveta, vynález prehrievačov pary a združených parných strojov, vývoj špeciálnych horských rušňov schopných prekonávať príkre stúpanie, vývoj rušňov pre mestskú dopravu, elektrická trakcia v Európe, prvé dieselelektrické motorové rušne, zavedenie Transeurópskeho expresu ( TEE ), Japonské elektrické superexpresy a aj posledný hit – vlaky na magnetických vankúšoch ( MAGLEVY ). Posledná tretia časť je o ľuďoch, ktorí sa najvýraznejšie podieľali na rozširovaní hraníc možností železničnej dopravy, je o novátoroch, počnúc prvými inžiniermi, ktorí sa zaslúžili o vznik prvých prakticky využiteľných parných strojov na koľajniciach až po moderných vizionárov a nadšencov, vďaka ktorým prišiel na svet japonský či francúzsky superexpres. V závere si môžeme objasniť niektoré menej známe pojmy v abecedne usporiadanom zozname. Táto kniha sa dá skutočne nazvať oslavou najúspešnejších vlakov sveta vo všetkých generáciách, reprodukuje čitateľom vzácne fotografie nielen z múzeií, ale aj so súkromných zbierok milovníkov železníc z Francúzska, Švajčiarska, USA, Nemecka a dokonca z Indie. Nenechajte si ujsť možnosť vkĺznuť do čarovného sveta vlakov a dozvedieť sa rôzne zaujímavosti z ich histórie aj so súčasnosti.

Peter Herring : Vlaky a železnice , originál : Ultimate train * Preklad : Ing. Peter Gomolčák* Autori fotografií : Gary Ombler, Dave King, Akhil Bakhshi, Mike Dunning, Autor máp: Anderson Peters, Vydavateľstvo Slovart, s r.o., Bratislava v roku 2000* 168 strán

Drevári bijú na poplach, železnice hovoria o plánovaní
Strata kvality aj financií
PravdaSVJATOSLAV DOHOVIČ, 8.1.2001 - Hoci teraz pristavujú železnice do Hnileckej doliny dostatok vagónov na odvoz drevnej suroviny aj polotovarov, majú tamojší podnikatelia opäť obavy.
Dostatok vagónov zapríčiňuje podľa Mariána Slimáka z košického odštepného závodu Lesov SR fakt, že menší spracovatelia majú prevádzky odstavené. "Ak začnú výrobu, môžeme sa ocitnúť tam, kde v decembri," uviedol. Práve v decembri roku 2000 vrcholila krízová situácia vo vzťahu k ŽSR, ktoré nepristavovali dosť vagónov. Problém sa ťahal od júna. Lesy SR už tretí mesiac likvidovali rozsiahlu kalamitu v Hnileckej doline, pričom z dreva sa muselo 80 až 90 percent nakladať na vagóny. Aj napriek tomu, že železniciam nedlhovali ani korunu, vagónov bolo čoraz menej. "Vždy sme dostali tú istú odpoveď, vagóny nie sú," dopĺňa Slimák. Situáciu museli riešiť špedíciou na nákladných autách, ale tá je použiteľná len na kratšie vzdialenosti. "Drevo sa znehodnocovalo, začal naň nalietavať hmyz, odberatelia nám hrozili pokutami," hovorí Slimák. Pre závod to znamenalo nielen finančné straty, ale navyše aj problémy s uskladňovaním. Boli obdobia, keď na odvoz v skladoch, ale aj mimo nich čakalo 10- až 15-tisíc kubických metrov dreva. Aj napriek neustálym rokovaniam aj na najvyšších úrovniach sa riešenie nájsť nepodarilo. ŽSR dokonca začiatkom decembra podľa Slimáka avizovali na tento rok ďalšie zníženie počtu vagónov.
Súčasný dostatok vagónov na nakládku potvrdil pre PRAVDU aj hovorca ŽSR Miloš Čikovský. Ako dodal, preprava tovarov sa rozbehne až na budúci týždeň. Dvadsať nízkostenných vozňov na drevo majú ŽSR dokonca deponovaných v rôznych staniciach. "K zlepšeniu môžu prispieť aj prepravcovia plánovitejším prístupom k prepravám. ŽSR len veľmi ťažko získavajú od podnikateľov informácie o smeroch aj objemoch prepravy v dostatočnom predstihu," dodal Čikovský. Podľa jeho slov chcú ŽSR uviesť do prevádzky po opravách ďalších 3 700 nákladných vozňov.

Železničná polícia odhalila podpaľača kávomatov
TASRKošice, 8. januára - Aktéra dvoch vlaňajších požiarov kávomatov na košickej železničnej stanici sa podarilo zistiť príslušníkom železničnej polície (ŽP). Podľa dnešnej informácie majora Mariána Mesároša z košickej oblastnej správy ŽP, podozrivého 27-ročného Ladislava O. odovzdali štátnej polícii a prípad začal vyšetrovať OÚV PZ Košice 1. Mesároš spresnil, že páchateľ vlani 6. augusta a 11. septembra vo vestibule stanice polial neznámou horľavinou kávomaty a podpálil ich. Spôsobil škodu za takmer 220.000 korún. Pri vyšetrovaní uviedol, že horľavinu dostal od neznámej osoby, ktorá mu za jeho "služby" sľúbila odmenu.

Podozrivý Čech chcel od dievčaťa vedieť, kto ju "pasie"
TASRBratislava, 8. januára - Hliadka Železničnej polície z Vrútok spozorovala v sobotu predpoludním pri tamojšej stanici v taxíku 43-ročného občana ČR ako pod krkom drží 24-ročnú mladú ženu z Martina, ktorá sedela na prednom sedadle. Policajti chceli neospravedlniteľné konanie muža preveriť, no násilník im odmietol predložiť doklad totožnosti. Nechcel ich ani nasledovať na oddelenie, preto museli voči nemu použiť donucovacie prostriedky. Poškodená žena uviedla, že muž ju ešte pred napadnutím v taxíku slovne na stanici obťažoval či je prostitútka a kto ju "pasie". K jej zraneniu nedošlo. Je zaujímavé, že muž nebol pod vplyvom alkoholu, po ktorom u niektorých ľudí padajú rôzne zábrany. Mnohopočetné tržné rany na tvári, otvorená zlomenina pravého stehna a pomliaždenie ľavého kolena, to je výsledok sobotňajšieho pádu 37-ročného muža z Púchova medzi nástupište a rozbiehajúci sa vlak. Muža, ktorý na železničnej stanici Poprad-Tatry vystúpil v skorých ranných hodinách z rýchlika R-613 Zemplín na opačnú stranu, spozoroval vlakvedúci. Ten duchaprítomne zatiahol záchrannú brzdu a vlak zastavil. Ťažko zranený Púchovčan bol vozidlom rýchlej zdravotnej pomoci prevezený do Nemocnice s poliklinikou v Poprade. Prípad podpaľača automatov na kávu sa podarilo objasniť príslušníkom Železničnej polície z Košíc. V týchto dňoch totiž vypátrali 27-ročného muža z obce Svinica, ktorý je v tomto prípade podozrivý zo spáchania trestného činu poškodzovania cudzej veci. V druhej polovici minulého roka mal Sviničan dvakrát podpáliť kávomat vo vestibule košickej železničnej stanice. Šiesteho augusta v skorých ranných hodinách do kávomatu cez otvor na výdaj nápojov nalial nezistenú horľavú tekutinu, ktorú zapálil. Pred policajtmi uviedol, že horľavinu mu dal neznámy muž s tým, že ak kávomat zapáli, dostane odmenu. Na kávomate spôsobil škodu za vyše 97-tisíc korún. Presne to isté urobil aj o mesiac neskôr. Tento raz spôsobil škodu za vyše 122-tisíc korún. Muž sa ku skutku priznal a Železničná polícia odstúpila prípad košickým policajtom. TASR o prípadoch informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Vo Švajčiarsku zvýšili tranzitné poplatky pre nákladné autá
TASRZürich, 8. januára - Vo Švajčiarsku sa od začiatku tohto roka upravili podmienky pre tranzit nákladných vozidiel. Namiesto paušálnych nálepiek sa zaviedol jednorazový poplatok podľa reálnej hmotnosti vozidla. Nové poplatky by mali pokrývať aj náklady spojené s odstraňovaním negatívnych vplyvov na životné prostredie. Vyššie cestné poplatky majú okrem iného nútiť autoprepravcov, aby radšej súhlasili s prevozom svojich vozidiel cez krajinu špeciálnymi vlakmi. Poplatky v niektorých prípadoch vzrástli až o 600 %. Platia ich však nielen cudzinci ale aj domáci prepravcovia. Veľká časť z 52 000 švajčiarskych autoprepravcov si medzitým vybavila vozidlá elektronickým registračným zariadením, ktoré je pripevnené na spojleri a prostredníctvom lampičiek políciu informuje, že sa poplatky za prechod jednotlivých úsekov automaticky zaevidovali. Ak by Švajčiarsko zaviedlo mýto za používanie ciest len pre zahraničných prepravcov, EÚ by proti nemu zaviedlo sankcie. Švajčiarsko za odobrenie mýta EÚ súhlasilo so zvýšením maximálnej hmotnosti vozidiel, ktoré môžu prechádzať s nákladom po krajine z 28 na 40 ton. Pre túto skupinu vozidiel vydalo na tento rok povolenie na 300 000 jázd. Maximálne mýto však môže dosiahnuť 325 švajčiarskych frankov. Z týchto príjmov bude Bern financovať výstavbu dvoch železničných tunelov pod Alpami, čo by neskôr malo viesť k veľkému presunu prepravy nákladov z ciest na koľajnice. Švajčiarsko je jednou z prvých krajín na svete, ktorá namiesto paušálneho mýta zaviedla poplatky podľa hmotnosti vozidiel. Zo získaných prostriedkov sa budú stavať aj protihlukové steny, budovať nové komunikácie a realizovať mnohé ekologické opatrenia. Autoprepravcovia v západnej časti kontinentu nie sú zásadne a kategoricky proti ekologickej dani, pretože im pomáha v boji s lacnou východoeurópskou konkurenciou. Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Zrážka autobusu s vlakom si vyžiadala len materiálne škody
TASRBratislava, 9. januára - Autobus SAD z Rimavskej Soboty narazil v pondelok na železničnom priecestí v úseku trate Rimavská Sobota - Jesenské do prechádzajúceho osobného vlaku. Preverovaním bolo zistené, že vodič autobusu kvôli zlej viditeľnosti v hmle a v hustom daždi prehliadol na priecestí výstražné svetelné znamenie a ľavou prednou časťou vozidla narazil do vlaku. Na jednom z vozňov poškodil dynamo a na ďalšom držadlo a vonkajší lakový náter, čím Železniciam SR spôsobil 40-tisícovú škodu. Na autobuse vznikla škoda za 50-tisíc korún. K zraneniu osôb našťastie nedošlo. V dôsledku nehody bola na uvedenom úseku zastavená doprava od 14.40 do 15.37 h., pričom došlo k meškaniu piatich vlakov od troch do 50 minút. Prípad ďalej vyšetruje Dopravný inšpektorát Policajného zboru SR. TASR o tom informoval hovorca Železničnej polície SR Jozef Búranský.

Najmenej 15 ľudí zahynulo pri vykoľajení vlaku v južnom Pakistane
TASRKaráčí, 9. januára - Najmenej 15 mŕtvych a viac než 200 zranených si vyžiadalo dnešné vlakové nešťastie v juhopakistanskej provincii Sindh, pri ktorom sa vykoľajil osobný vlak. Zatiaľ nie je známe, čo nehodu spôsobilo, vedenie železníc už začalo vyšetrovať príčinu nešťastia. Osobný vlak Kušal Chán Express mal namierené z prístavného mesta Péšavár na severe krajiny do prístavu Karáčí, hlavného mesta provincie Sindh. Neďaleko mesta Kotrí sa vykoľajilo najmenej šesť vozňov. Záchranná služba sa stále pokúša vytiahnuť telá obetí z trosiek zdemolovanej vlakovej súpravy. Zatiaľ sa však záchranárom podarilo vytiahnuť len okolo osem tiel, zatiaľ čo mnoho ďalších zostáva uväznených vo vnútri. Pri záchranných prácach pomáhajú sanitky i vrtuľníky z Karáčí i neďalekého Hyderabádu. Pakistanský systém železníc je už značne zastaraný, čo má za následok časté nehody s tragickými následkami. Len v uplynulom desaťročí krajina zažila desiatky vlakových nešťastí, pri ktorých zahynulo takmer 2000 ľudí. K najtragickejšej nehode došlo v roku 1989, keď sa v provincii Sindh zrazili dva osobné vlaky, pričom zahynulo 850 ľudí. Posledné veľké vlakové nešťastie sa udialo v marci 1997 v provincii Pandžáb a vyžiadalo si 126 obetí.

Príčiny tragédie pozemnej lanovky v Kaprune budú známe vo februári
TASRViedeň, 9. januára - Príčiny katastrofálneho požiaru pozemnej lanovkovej súpravy vedúcej na vrchol Kitzensteinhorn v rakúskom lyžiarskom stredisku Kaprune by mali byť známe na budúci mesiac. Táto najväčšia tragédia v dejinách Rakúska si vyžiadala životy 155 lyžiarov - hlavne Rakúšanov, Nemcov, ale aj Američanov, Japoncov, Slovincov a medzi obeťami bola aj jedna Češka. Vyšetrovatelia nešťastného požiaru v tuneli vedúcom na Kitzensteinhorn nemajú zatiaľ žiadne podozrenie, uviedol dnes v rozhovore pre rakúsku tlačovú agentúru APA príslušný štátny prokurátor Helfried Scharmüller. "Mohlo ísť o konštrukčnú chybu, chybu na obsluhe lanovky, alebo aj o násilný čin," uviedol ďalej prokurátor. Prevádzkovatelia zariadenia a Rakúske železnice (ÖBB) začnú s ďalšími prácami vo vyhoretom tuneli koncom januára. V pondelok podali príbuzní obetí v USA žalobu na prevádzkovateľov a konštruktérov pozemnej lanovky, požadujúc vysoké odškodnenie. K tragédii došlo minulý rok 11. novembra predpoludním. Medzi 155 obeťami bolo aj 37 lyžiarov z Nemecka a niekoľko detí z bavorských lyžiarskych škôl. V čase tragédie sa nachádzalo na lyžiarskom svahu vyše 2000 lyžiarov, vrátane niekoľkých Slovákov a veľkého počtu Čechov.

Nákladný vlak odrezal mladíkovi nohu
TASRBratislava, 10. januára - Nohu v predkolení odrezal nákladný vlak 20-ročnému mladíkovi, ktorý sa v utorok asi hodinu pred polnocou pravdepodobne pošmykol a spadol na koľaje v blízkosti železničnej stanice v Handlovej. Po prevezení do nemocnice ho operovali a je už mimo nebezpečenstva. Rušňovodič sa o udalosti dozvedel až na stanici. Prípad vyšetrujú príslušníci železničnej polície v Prievidzi. Podľa informácií hovorcu ŽP Jozefa Búranského je to už druhý prípad v tomto roku, keď v dôsledku neopatrnosti došlo na železnici k ťažkému zraneniu. Železničná polícia však od začiatku roka eviduje aj dvoch usmrtených mužov, pričom v jednom prípade išlo o smrteľný pracovný úraz mladého posunovača v Košiciach.

Ďalší mladík prišiel o nohu na železnici
Nový Čas(jk), 11.1.2001 - V utorok pol hodiny pred polnocou sa neopatrný pohyb pri železničnej trati v Handlovej stal osudným pre miestneho 20-ročného mladíka. Na koľaji ho zachytil prechádzajúci nákladný vlak s dvadsiatimi dvomi vagónmi, ktorý viezol uhlie, a odrezal mu nohu v predkolení.
Rušňovodič sa o prípade dozvedel až po príchode vlaku do Prievidze. „Poškodeného previezli do nemocnice a podrobil sa operačnému zákroku. Podľa nepotvrdených informácií mládenec pred operáciou údajne povedal lekárovi, že pred nešťastnou udalosťou vypil päť dvanásťstupňových pív,” povedal pre Nový Čas Jozef Búranský, hovorca Železničnej polície SR. Či mladý muž patrí k povestným „naskakovačom” do idúcich vlakov v Handlovej, sa polícia dozvie, až keď bude schopný vypovedať. Prednedávnom prišiel na tejto železničnej trati o nohu v predkolení iný mládenec, rovnako aj rok predtým. V tomto roku sa v dôsledku nepozornosti pri zrážke s vlakom ťažko zranili už dvaja muži. Železničná polícia od začiatku roka eviduje dvoch usmrtených, pričom v jednom prípade išlo o smrteľný pracovný úraz posunovača v Košiciach. Len 10 min. z nového milénia žil 18-ročný mládenec, ktorý vo Vrútkach nestihol prebehnúť pred vlakom.

Rokovanie Železníc SR o podmienkach úveru
V hre posledná tranža
PravdaBRATISLAVA, SITA 11.1.2001 - Železnice SR rokujú s Európskou investičnou bankou (EIB) o finálnych podmienkach poskytnutia poslednej tranže z pôžičky v objeme 60 mil. eúr.
Keďže vláda schválila 20. decembra na svojom zasadaní záruku za tento úver, v priebehu januára alebo februára by železnice už mohli disponovať s týmito finančnými prostriedkami. Informoval o tom generálny riaditeľ Sekcie železničnej dopravy Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a predseda Správnej rady ŽSR Dušan Pajdlhauser. EIB poskytla železniciam úver v celkovom objeme 200 mil. EUR v júli 1999. Doba splatnosti úveru je 15 rokov a splatnosť istiny je odložená na 5 rokov. Úroková sadzba bola fixovaná na 5,05 %. Prvú tranžu z pôžičky od EIB v objeme 120 mil. EUR dostali ŽSR v priebehu roka 1999 a použili ju na finančnú reštrukturalizáciu. Ďalších 20 mil. EUR dostali v prvej polovici roka 2000. Železnice rokujú aj o úverovej zmluve s Európskou bankou pre obnovu a rozvoj (EBOR) z dôvodu poskytnutia úveru v objeme 80 mil. EUR.
V súčasnosti podľa D. Pajdlhausera sú ŽSR v pracovnom styku s EBOR a spresňujú podmienky poskytnutia úveru a oblasť použitia poskytnutých prostriedkov. Tieto prostriedky chcú železnice použiť najmä v sociálnej oblasti na riešenie dôsledkov transformácie a na náklady spojené s transformáciou železníc. Časť prostriedkov použijú na nákup, no najmä na modernizáciu železničných koľajových vozidiel, ako aj na rozvoj infraštruktúry najmä prostredníctvom rekonštrukcií železničných tratí. Základom transformácie a reštrukturalizácie železníc, ktorá by sa mala podľa proklamovaných zámerov začať 1. júla 2001, je ich rozdelenie na dve spoločnosti, zmena spôsobu financovania dopravnej cesty železníc a osobnej dopravy, sprehľadniť by sa mali aj finančné toky. Štát a železnice uzatvoria dve zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme a zo železníc sa postupne odčlení 17 obslužných činností.

O autovlak medzi Prahou a Vysokými Tatrami je stále väčší záujem
TASRPraha, 11.januára - Možnosť prepravy autovlakom medzi Prahou a Popradom využilo v minulom roku o 75 % cestujúcich viac ako v roku 1999. O zvyšujúcom sa záujme o túto službu, ktorú ponúkajú České dráhy (ČD) v spolupráci so Železnicami SR (ŽSR), svedčia aj údaje o počte prepravených vozidiel: zatiaľ čo v roku 1999 sa na špeciálne upravené nákladné vozne naložilo spolu 323 osobných automobilov, vlani sa v oboch smeroch prepravilo 568 vozidiel.
Podľa hovorkyne ČD Martiny Rouskovej záujem o ponúkanú službu zaznamenávajú ČD a ŽSR najmä v letných mesiacoch, napríklad len v júli 2000 prepravili spolu 128 áut. Zvýšený záujem o prepravu autovlakom je však znateľný aj v zimnom období, a to najmä kvôli horšej zjazdnosti ciest.
Možnosť prepravy osobných áut a motocyklov ponúkajú ČD a ŽSR dvakrát týždenne v oboch smeroch. V cene cestovného lístka na nočný expres je započítaná aj cena ležadlového alebo lôžkového lístka, pričom ďalší "spolujazdec" si musí ležadlo alebo lôžko zaplatiť zvlášť.

"Bájkar" celé mesiace vodil za nos nemecké železnice
TASRBerlín, 11. januára - Pomocou úplne absurdných rozprávok vodil istý Nemec, notoricky cestujúci "na čierno", za nos nemecké železnice. Bájkar sa napríklad vydával za konzula z Marseille alebo jednoducho tvrdil, že ako americký diplomat nepotrebuje žiaden lístok a sprievodcov systematicky ohuroval hrozbami, že na nich podá žalobu o odškodné v miliónovej výške kvôli porušeniu svojej diplomatickej imunity. Ako dodáva nemecký denník Die Welt, medzi najpikantnejšie výhovorky čierneho pasažiera patrila historka, v ktorej sa odvolával na svojho osobného priateľa Gerharda Schrödera. Bájkara sa podarilo dolapiť len nedávno, hoci vďaka vynachádzavosti sa vozil zadarmo dlhé mesiace. Nakoniec mu však nepomohli ani jeho "prestížne známosti".

Asi 40 bezdomovcov žije v okrese R.Sobota a Lučenec
TASRRimavská Sobota, 11. januára - Na území rimavskosobotského a lučeneckého okresu žije v súčasnosti približne štyridsať bezdomovcov. Ide o ľudí vo veku od 20 do 55 rokov, ktorí po ukončení výkonu trestu, strate pracovného miesta, rozvode či odchode z detského domova zostali bez strechy nad hlavou. Ako dnes TASR informovala vedúca oddelenia sociálnych služieb Okresného úradu (OÚ) v Rimavskej Sobote Helena Vargová, pre občanov bez prístrešia sú na území okresu prevádzkované dva útulky a to v Rimavskej Sobote a v Klenovci. V nich je dnes ubytovaných 18 bezdomovcov, ktorí stratili svoj domov. Horšia situácia pretrváva v Lučenci, kde v súčasnosti neexistuje zariadenie, ktoré by bezdomovcov prichýlilo. Obývajú opustené budovy, pivnice, autobusovú stanicu či železničné vagóny. "Snažíme sa im pomôcť a hľadať pre nich ubytovanie. Mnohí z nich však nemajú záujem meniť svoj spôsob života a odmietajú pobyt v najbližších útulkoch", konštatoval sociálny kurátor OÚ v Lučenci Jozef Bozó. Dodal, že na území okresu žije v súčasnosti približne 22 bezdomovcov.

Železničné nešťastie v Kongu si vyžiadalo asi 50 obetí
TASRBrazzaville, 11. januára - Asi 50 ľudí zahynulo a približne sto ďalších bolo zranených pri stredajšej kolízii dvoch vlakov na novootvorenej železničnej trati v Konžskej republike medzi mestami Brazzaville a prístavom Pointe-Noire. Informoval o tom dnes štátny rozhlas. Zrážka vlakov sa odohrala v stanici Mvougounti, asi 75 kilometrov východne od Pointe-Noire. Oba vlaky boli nákladné, ale viezli aj pasažierov. Príčina nehody zatiaľ nie je známa. Doprava na tejto železničnej trati bola obnovená v auguste 2000 po dvojročnej prestávke, ktorú spôsobilo vyčíňanie rebelov v tejto oblasti. Mierová dohoda z roku 1999 umožnila vykonanie opráv na železnici za pomoci francúzskych odborníkov. Minulý týždeň po obnovenej trati prešiel prvý osobný vlak po viac ako dvoch rokoch. Ľudia však aj naďalej na prepravu využívajú aj nákladné vlaky. Železničná stanica Mvougounti sa stala dejiskom najhoršej železničnej katastrofy v Kongu v roku 1992, keď pri zrážke nákladného vlaku s osobným zahynulo 112 ľudí.

Zakliaty rýchlik
PravdaPOPRAD, ič, 12.1.2001 - Medzinárodný rýchlik z Prahy do Košíc akoby pri skorom rannom príchode do popradskej železničnej stanice prenasledovala kliatba. Len prednedávnom sa jeden z jeho cestujúcich dostal do rany pištoľníkovi, ktorý vo vestibule streľbou riešil problém so zamestnancami železníc. V pondelok ráno zas len s veľkou dávkou šťastia unikol tragickému koncu 36-ročný muž z Púchova, ktorý sa rozhodol vlak "zraziť" pri odchode zo stanice. Muž v značne podnapitom stave sa po stanici motal dlhšie. V kritickom momente, keď sprievodca dal rušňovodičovi signál na odchod, sa zrazu po peróne začal k súprave tackavým krokom blížiť Púchovčan. Vlakvedúci ho zbadal a zatiahol rýchlobrzdu. Ani tak však nezabránil zrážke muža so súpravou. Našťastie ho po nej odhodilo späť na perón a nie pod kolesá vlaku. Aj tak si však spôsobil ťažké poranenia.

Podnapitý muž onanoval na stanici v Liptovskom Hrádku
TASRBratislava, 12. januára - Pohoršenie cestujúcich vzbudil neprístojným správaním vo štvrtok ráno vo vestibule a na nástupišti železničnej stanice v Liptovskom Hrádku silne podnapitý 28-ročný muž z Východnej, ktorý verejne onanoval. Ako dnes TASR ďalej informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, výtržník si na verejnom priestranstve stiahol nohavice a pred užasnutými a pohoršenými čakajúcimi onanoval. Odvahu k exhibícii zrejme mužovi z Východnej dodal aj alkohol. Pri dychovej skúške mu policajti namerali 2,8 promile. Po vytriezvení muž uviedol, že sa na nič nepamätá. Prípadom sa ďalej bude zaoberať vyšetrovateľ v Liptovskom Mikuláši.

Osobný vlak na breznianskej železničnej stanici odrezal žene hlavu
TASRBratislava, 12. januára - Tragická nehoda sa odohrala vo štvrtok v obvode železničnej stanice Brezno smerom na Banskú Bystricu. Osobný vlak krátko pred 22.30 h zrazil a usmrtil zatiaľ neznámu ženu vo veku 25 až 30 rokov. Žena mala amputovanú hlavu. Ako dnes spresnil pre TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, pri obhliadke miesta činu boli v snehu nájdené iba stopy nebohej. Mŕtve telo ženy bolo prevezené na oddelenie súdneho lekárstva v Banskej Bystrici. ŽP prijala opatrenia na zistenie totožnosti nebohej a vyšetrenie okolností prípadu.

Štrnásťročný chlapec, ozbrojený puškou, zapríčinil evakuáciu rýchlovlaku
TASRRennes, 12. januára - Evakuáciu rýchlovlaku, ktorý bol na ceste z východofrancúzskeho mesta Quimper do Paríža, zapríčinil dnes 14-ročný chlapec, ktorí mal pri sebe 22-kalibrovú dlhú pušku a päť nábojov. Oznámili to francúzske železničné zdroje. Mladík, ktorý pravdepodobne utiekol z domu, sa pred sprievodcom, požadujúcim od neho márne platný cestovný lístok, zavrel do kupé prvej triedy a vyhrážal sa zamestnanom železnice spustením paľby, ak ho nenechajú na pokoji. Na stanici mesta Rennes policajti vlak evakuovali a potom sa im zúfalého mladého ozbrojenca podarilo vziať do väzby bez väčších problémov.


Strana vytvorená: 14. I. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0102.htm )