Ručné vydávanie minulosťou
Budúcnosť je v elektronizácii predaja
cestovných dokladov
1.6.2001 -
Cestovali ste už zo stanice, kde sa nedal kúpiť cestovný
lístok a vypisoval vám ho sprievodca vo vlaku? Riešili ste pri
lúštení sotva čitateľného písma na predtlačenom papieriku
dilemu, či sa to tak trasie vlak alebo sprievodca nemal rád v
škole krasopis? Písaný cestovný lístok musí v dnešných
časoch mnohým pripadať ako prežitok, keď inde vydávajú
účtenky z registračných pokladníc aj za použitie toalety.
Rozširovanie elektronického predaja cestovných dokladov sa
niekomu nemusí zdať podstatné, najmä, keď železnica šetrí
každou korunou. Opak je však pravdou. Divízia osobnej prepravy
v Košiciach vypracovala ešte v minulom roku Projekt zvyšovania
podielu elektronického predaja cestovných lístkov na tratiach ŽSR . Z analýz, ktoré sú v materiáli uvedené,
vyplýva, že využitie projektu bude mať viacnásobný efekt.
Na jednej strane sa znížia prevádzkové náklady na výrobu
manuálne vydávaných cestovných dokladov a na druhej strane sa
znížia aj náklady pri zmenách v tarifnej oblasti, ktoré
možno predpokladať častejšie ako doteraz. K zmenám tarify
došlo od 15. februára 2000, v tomto roku od 1. februára a
ďalšie zmeny súvisiace s komercionalizáciou EC/IC vlakov nastali napríklad aj od 1.
mája 2001. Cestujúci napriek tomu hradí len niečo menej ako
30 percent z cestovných nákladov. Ako je známe, zvyšok
(ne)vykrýva štát. Keďže podiel nákladov uhrádzaných
cestujúcim sa má postupne ďalej zvyšovať, skutočne treba
rátať, že tohtoročné zvyšovanie cien cestovného na
železnici nebolo posledné.
Falšovateľský chlebík - Elektronicky vydávané cestovné
doklady majú v princípe vyšší stupeň ochrany, preto je
rozšírením ich výdaja možné dosiahnuť nižší výskyt
falzifikátov zo strany cestujúcej verejnosti, ale aj vlastných
zamestnancov. Tento problém je pomerne známy, falšujú sa
nielen cestovné lístky, ale hlavne preukazy na zľavu
cestovného. Najčastejšie falšovanými dokladmi sú žiacke
preukazy na zľavu. Falšovanie manuálne vydávaných
cestovných dokladov vlastnými zamestnancami ŽSR je
oveľa závažnejšie. Tento okruh falšovateľov zneužíva
originálne tlačivá. Najčastejšie dochádza k falšovaniu
„písaných cestovných lístkov“ a „doplatkových
cestovných lístkov“. Na prvý pohľad tieto cestovné lístky
a doklady nejavia žiadne znaky falšovania. Tie sa dajú zistiť
až po vykonaní porovnávania dokladov, uviedol Ing. Jiří
Jančík, poverený výkonom funkcie riaditeľa Divízie osobnej
dopravy. Vo vlaku pre sprievodcov a na tarifných bodoch, ktoré
nie sú obsadené nepretržito, projekt ráta s rozširovaním
prenosných osobných pokladníc. Na tarifných bodoch, kde sú
tržby nízke, tarifný bod zostane neobsadený, alebo sa na ňom
zavedie zmluvný predaj prostredníctvom neželezničného
subjektu.
Budú to efektívne investície - Projekt udáva návratnosť
investícií na zakúpenie týchto prenosných pokladníc niečo
vyše jedného roka, pričom pri znížení úniku tržieb
zohľadňuje len 40-percentný účinok. Návratnosť
investícií na ich zakúpenie je ešte kratšia ako rok pri
zohľadnení len 10-percentného účinku, ktoré bude mať
odstránenie úniku tržieb z falšovania písaných cestovných
dokladov zo strany zamestnancov ŽSR. Pri porovnaní nákladov na tlač
manuálne vydávaných cestovných dokladov s celkovými
predpokladanými nákladmi na prevádzku a údržbu zariadení na
elektronický výdaj cestovných dokladov dôjde k pravdepodobnej
úspore prevádzkových nákladov. To jasne dokazuje, že
rozširovanie elektronického predaja cestovných dokladov je
zisková investícia. Čím skôr sa uskutoční, tým viac
železnica ušetrí. „Musíme si uvedomiť, že celkové
rozpočtové investičné náklady projektu predstavujú 136,5
mil. Sk. Pri súčasnej ekonomickej situácii ŽSR je
pravdepodobné, že nebude možné celý projekt uskutočniť
jednorazovo, no je dôležité začať a postupnými krokmi
dospieť k cieľovému stavu,“ dodal na záver Ing. Jiří
Jančík.
Semafor
1.6.2001 - ŽSR majú
už viac rokov vážne ekonomické problémy. Hospodária so
stratou, na pokrytie ktorej čerpajú ustavične nové úvery.
Situácia sa však začína meniť k lepšiemu. Za prvý
štvrťrok ŽSR
dosiahli zisk 2,4 mld. Sk. V medziročnom porovnaní je to až
41-percentný nárast. Priaznivý vývoj zaznamenali
predovšetkým pri finančných nákladoch, ktoré medziročne
klesli o 31 %. Celkové výnosy ovplyvnila predovšetkým
vyššia úhrada zo štátneho rozpočtu za výkony v osobnej
doprave vo výške 2 mld. Sk.
Prečo deliť?
1.6.2001 -
Šéf nemeckej železnice Deutsche Bahn ( DB ) Hartmut Mehdorn vidí v
rozdelení podniku na prevádzku prepravy a sietí riziko
niekoľkomiliardovej straty pre železnicu i spolok. V dôsledku
nevyhnutného nového prehodnotenia veľkých projektov a
spomalení ozdravovacích opatrení na železnici by sa mohla
spochybniť celá reforma železnice. DB skončila minulý rok so ziskom
199 mil. EUR, ale tento rok prognózy ukazujú, že znova
skončí so stratou. Zisk by mala DB
dosahovať trvalo až od roku 2004.
Ministri v Lisabone
1.6.2001 - V
utorok a stredu sa zišla v Lisabone Rada ministrov Európskej
konferencie ministrov dopravy na 85. schôdzi. Našu delegáciu
viedol minister dopravy Jozef Macejko. Rada ministrov sa
zaoberala okrem iného problematikou paneurópskej integrácie
dopravy, scenárom pre dopravu v Európe, bojom proti kriminalite
v doprave a ďalšími otázkami. Na konferencii sa zúčastnilo
tridsať európskych ministrov vrátane ministrov dopravy USA a
Kanady.
Trojuholník: vláda - parlament - ŽSR
Uhrádzať objednávky, prijať rozumné
zákony, zároveň múdro manažovať
1.6.2001 -
Železnice SR urobili v ostatnom čase viacero krokov, aby
cestovanie vlakom bolo atraktívnejšie. V prvom rade ide o
vytváranie systémových podmienok na prehľadné financovanie
osobnej prepravy. Pre ŽSR
je však veľmi dôležité, aby straty v osobnej doprave
uhrádzal ten, kto si osobnú dopravu so stratou, teda so
sociálnymi zľavami a inými zvýhodneniami pre cestujúcich,
nielen objednal, ale aj zaplatil. Objednávateľom je štát.
Plní si svoje úlohy a záväzky tak, ako by mal? Pýtame sa
generálneho riaditeľa ŽSR Ing. Andreja Egyeda.
Ako si štát plní svoje povinnosti v súčasnosti, pretože
v uplynulých rokoch bol neplničom svojich záväzkov.
- V minulosti síce predstavitelia štátu každoročne pri
podpise zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme deklarovali svoje
záväzky, horšie to už bolo s ich uhrádzaním. Až zásluhou
terajšieho manažmentu sa situácia zmenila a mení sa k
lepšiemu, štát začal uhrádzať zmluvné výkony osobnej
dopravy vo verejnom záujme vo výške ekonomicky oprávnených
nákladov. A to nielen v bežnom roku, ale začal splácať aj
dlhy z predchádzajúcich rokov. Vlani ŽSR dostali
od štátu 9,38 mld. Sk. Z toho na osobnú dopravu 4,238 mld. Sk,
čo je oproti roku 1999 viac o 2,027 mld. Sk, a sumou 5,142 mld.
Sk znížil starý dlh. ©tát tiež uznal svoj záväzok voči ŽSR z rokov
1994 až 1997, ktorý predstavuje dlh asi 15 mld. Sk. Zároveň
prisľúbil, že ho splatí v nasledujúcich piatich rokoch
formou každoročnej dotácie vo výške 2 mld. Sk. Neskôr by
mal nájsť aj spôsob úhrady na zvyšných 5 mld. Sk.
Železničná osobná doprava má veľkých konkurentov v
autobusovej i v individuálnej automobilovej doprave, ktoré na
rozdiel od železnice odvezú nielen na stanicu, ale bližšie k
sídlisku, domu, zamestnaniu a podobne. Ako im chcete
konkurovať?
- Predovšetkým sa snažíme skvalitňovať služby. Napríklad
železnica sa viac usiluje o skvalitnenie diaľkového vlakového
spojenia. Dôkazom toho sú vnútroštátne a medzinárodné
vlaky kategórie InterCity (IC) Tatran a Kriváň
medzi Bratislavou a Košicami, Hron
medzi Zvolenom a Bratislavou, a EuroCity
(EC) Slovenská strela medzi
Bratislavou a Prahou ponúkajú cestovanie európskeho
štandardu. Predovšetkým pohodlie klimatizovaných vozňov a
služby na vyššej úrovni. Od začiatku mája je to napríklad
vo vnútroštátnych vlakoch v 1. vozňovej triede obsluha a
podávanie ľahkého jedla priamo na mieste. V 2. vozňovej
triede sa zasa vybraný sortiment nápojov a ďalších výrobkov
zabezpečuje mobilbarom. V oboch vozňových triedach je k
dispozícii široký výber časopisov a dennej tlače. Ak sa
cestujúci stretnú s nejakým nedostatkom, napríklad vlak bude
meškať, nebude fungovať klimatizácia či kúrenie, vyplatíme
im náhradu vo výške 70 Sk. V prípade, že zaplatili doplatok
vo výške 40 Sk, priznáme im náhradu vo výške 40 Sk.
Spomínate vlaky kategórie InterCity a EuroCity. Tie sú
však drahšie ako iné rýchliky. Bude o ne záujem v
súvislosti s cenou?
- Od 1. mája sme zaviedli v najvyššej kategórii vlakov EC a IC deregulované ceny cestovného,
čo znamená, že cena lístka vo vnútroštátnych IC vlakoch 500/501 Tatran a 502/503 Kriváň je rozdielna v
dňoch so silnou a slabou frekvenciou. K deregulácii sme
pristúpili z dôvodu zníženej objednávky vlakových
kilometrov zo strany štátu v tomto roku. Cenová diferenciácia
nie je samoúčelná. Rozdielnou cenou v silné a slabé dni
chceme pritiahnuť cestujúcich, zabezpečiť vyššiu
obsaditeľnosť vlakov a ako protihodnotu vyššej ceny ponúkame
pohodlie, širšiu paletu služieb, rýchlosť, skrátenie
jazdných časov. Samozrejme, v tomto trende budeme pokračovať.
Vážnym problémom začína byť regionálna doprava.
- V tomto smere od GVD 2001 - 2002 očakávame
predovšetkým skvalitnenie pripájania sa k diaľkovým
rýchlikom. Ako príklad spomeniem celkovú zmenu vo vlakovom
spojení Košíc, Prešova a Humenného. Zrýchlené vlaky v
úseku Košice - Prešov - Humenné a späť budú vedené v
smere Košice - Trebišov - Michalovce - Humenné. Týmito vlakmi
sa v Košiciach vytvoria prípoje od IC vlakov a k IC vlakom, ako
aj od nového vlaku Ex 511 Gerlach z Bratislavy do Košíc.
Navyše sa vytvorí ranné spojenie k IC vlaku 502 Kriváň z okresných miest
Trebišov a Michalovce a skráti sa čas cestovania z Humenného
do Košíc o asi 30 minút. Prevádzka regionálnych tratí je
stratová. Sme však presvedčení, že aj tu môže nastať
podstatná zmena. Ale až vtedy, keď dôjde k regionalizácii a
keď sa o financovaní osobnej dopravy bude rozhodovať v
regiónoch a nie z bratislavského centra. Pretože regióny
najlepšie vedia, ktorý spoj ponechať, ktorý zrušiť, v
ktorom prípade uprednostniť železnicu pred autobusom alebo
opačne.
Spomínate skvalitňovanie služieb. ŽSR
však ťažko prežijú bez riadneho investovania do
modernizácie železnice.
- Určite, pretože ďalšie skvalitňovanie osobnej dopravy
bude v mnohom závisieť od investícií do modernizácie
železničných tratí zaradených predovšetkým do sústavy
európskych vysokorýchlostných koridorov a do modernizácie a
nákupu mobilných prostriedkov. Územím Slovenska prechádzajú
štyri koridory, ešte v roku 1997 sme zmodernizovali koridor
číslo IX., elektrifikácia úsekov s celkovou dĺžkou 64 km
umožnila elektrickú prevádzku na celej trase. S koridorom VI.
sme začali v roku 1997. Investičná dotácia štátu, ktorá
predstavovala iba 250 mil. Sk, nám však nedovolila začať
tempo prác na plné obrátky. Stalo sa tak až po získaní
zdrojov z Európskej investičnej banky, ktoré by nám ešte v
tomto roku mali pomôcť skončiť elektrifikáciu
20-kilometrového jednokoľajného úseku Čadca - Zwardoń i
elektronické stavadlo v Čadci. Ďalšie úseky medzi Žilinou a Čadcou plánujeme
modernizovať do roku 2006.
Práce sa začali aj na koridore V. predovšetkým vďaka
financiám z fondu ISPA.
- Z týchto zdrojov by sa mal do roku 2006 postupne budovať
úsek Bratislava - Žilina. Minulý rok sme na rýchlosť 160
km/h rekonštruovali úsek Trnava
- Cífer , tohto roku sme rekonštrukčné práce začali na
úseku Trnava - Bratislava-Rača
. Na úsek Nové Mesto nad
Váhom - Trnava už máme pripravené projekty a vyhodnotili
sme aj tender na dodávku projektov pre modernizáciu úseku
Nové Mesto nad Váhom - Púchov. A keďže sme minulý rok
finančne zabezpečili dokončenie viacúčelovej budovy
ústredného stavadla v Kútoch a od júna by mali práce
pokračovať aj na staničnom zabezpečovacom zariadení,
modernizácia neobchádza ani koridor IV.
Schopnosť ŽSR
poskytovať kvalitné služby to nie sú len koľajnice, ale aj
rušne a vagóny.
- Pokročili sme aj v oblasti vozňového parku. V marci sme
verejnosti na prezentačnej jazde medzi stanicami Poprad-Tatry a Starý Smokovec
predstavili novú elektrickú motorovú jednotku 425.9 , ktorá je určená
pre Tatranské elektrické
železnice . Od minulého decembra jazdia naše
rekonštruované elektrické rušne série 350 na čele vlaku Slovenská strela po českých
koridoroch rýchlosťou 160 km/h. Od GVD 2001 - 2002 pribudne v
súpravách, ktoré budú jazdiť do Prahy, nový
špecializovaný bistro vozeň. Samozrejme, tiež na rýchlosť
160 km/h.
Pripravujete nákup 35 ľahkých motorových jednotiek?
- Áno, a pripravujeme ich na skvalitnenie regionálnej
dopravy. Prvú z 35-kusovej dodávky by sme chceli testovať v
skúšobnej prevádzke do konca roka. Pokračovať bude aj
modernizácia ďalších rušňov v Dubnici nad Váhom i
nákladných vozňov prostredníctvom firmy AAE. V horizonte 2 -
3 rokov uvažujeme aj o nákupe osobných vozňov s výkyvnými
skriňami, ktoré by dokázali vlakové spojenie Bratislavy a
Košíc skrátiť na štyri hodiny.
O tom, aká bude železnica a železničná doprava, sa však
nerozhoduje iba v ŽSR ,
ale aj v parlamente.
- V súčasnosti sa rozhoduje v parlamente o Projekte
transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , o návrhu zákona o Železničnej
spoločnosti, a. s., o novele zákona 258/1993 Z. z. o ŽSR a o
novele zákona o dráhach č. 164 z roku 1996. Sme presvedčení,
že projekt bude úspešný. Ale len za predpokladu, že aj
štát splní, ako sa o tom v projekte zaväzuje, všetky svoje
záväzky voči železnici. Predovšetkým, že bude uhrádzať
straty v osobnej doprave a bude plne zainteresovaný na rozvoji
dopravnej cesty. V úspech veríme aj za predpokladu, že nové
spoločnosti budú viesť manažéri, ktorí svojou odbornou
erudovanosťou a činmi dokážu manažovať podniky podľa
moderných európskych trendov.
Môže to byť aj tančiareň
Vo „vlastnom“ vozni
Jozef Kunik,
1.6.2001 - Okrem osobných vlakov, ktoré chodia (mali by) podľa
pravidelného cestovného poriadku, na Slovensku už fungujú aj
mimoriadne vlaky alebo vozne. Do tejto kategórie patrí aj
preprava, pri ktorej vám časovú polohu i trasu vlaku
„ušijú“ železničiari doslova na mieru. Samozrejme, že
podľa vášho vkusu a želania. S podobným prístupom sa
stretnete, ak máte záujem cestovať vo „vlastnom“ vozni, a
to nielen doma, ale aj v zahraničí.
Kedy by ste mali o takýchto mimoriadnych prepravách
premýšľať? Napríklad ak vaša firma organizuje uzatvorené
pracovné, slávnostné alebo rekreačné podujatie. Ak si
objedná mimoriadny vozeň v pravidelnom vlaku, vyrieši si
pritom nielen dopravu svojich zamestnancov a hostí, ale
prípadne aj ich program počas cesty. Podľa toho, či chce, aby
viedli pracovné rokovanie, zabávali sa alebo relaxovali,
prípadne sa cestou v noci iba vyspali. Podľa želania vám
železnica poslúži „obyčajným“ vozňom 1. alebo 2.
triedy, lôžkovým alebo ležadlovým vozňom či dokonca salónnym vozňom s barom a
obsluhou. V podstate to isté si môže „dovoliť“ aj
súkromná osoba. Napríklad vtedy, keď sa širší okruh
vašich známych alebo príbuzných chystá vycestovať do
vzdialenejšieho mesta na spoločné podujatie. Nemusí ísť
vždy iba o svadbu. A tak už počas cesty môžete nielen
oslavovať a hodovať, ale aj oddychovať. Mimoriadny vozeň vám
pritom zabezpečí vyššie súkromie, kde vás nebudú
vyrušovať ostatní cestujúci. Pokiaľ má akcia vyslovene
masový charakter, vtedy je už namieste úvaha o mimoriadnom
vlaku, napríklad na dopravu fanúšikov na zápas atď.
Podobne nakoniec prichádza zahraničná klientela aj na
Slovensko. Atraktívnosť takýchto podujatí pritom zvyšujú
mimoriadne nostalgické vlaky zostavené z historických vozňov,
ktoré v rámci ŽSR
organizuje Múzejno-dokumentačné
centrum. „Všetky mimoriadne prepravy sú nad rámec
pravidelného cestovného poriadku. Sú za zmluvnú cenu, ktorá
je vždy individuálna. Priplatiť si možno aj za komfort i
služby navyše,“ vysvetľuje prednosta Obchodno-prevádzkovej
sekcie Divízie osobnej prepravy Ing. Karol Henzély.
Najnáročnejším klientom môžu spríjemniť cestovanie aj
také vymoženosti ako klimatizácia, hodvábna posteľná
bielizeň, osviežovače vzduchu a drahé toaletné mydlá a vody
na WC. V prípade záujmu vám ŽSR zabezpečia aj vozne vybavené
štýlovým zariadením či tanečný vozeň.
Od nedele 10. júna platí nový
cestovný poriadok
Železnice Slovenskej republiky
rozširujú počet vlakových spojov o 53 súprav, niektoré
budú presmerované
1.6.2001, Andrej Csabay,
Bratislava - V nedeľu 10. júna začne platiť nový grafikon
Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ). Ako pre Národnú obrodu uviedol námestník
generálneho riaditeža ŽSR pre prevádzku Ladislav Dimun, pôjde o
zmeny vo vnútroštátnej, ale aj medzinárodnej doprave.
Predovšetkým sa zvýši počet vlakov a niektoré spoje budú
presmerované. V medzinárodnej doprave pribudnú dva vlaky EuroCity . Vo vnútroštátnej osobnej
doprave sa vlakové spojenia posilnia o desať rýchlikov a dva
vlaky InterCity . Počet
zrýchlených vlakov (s obmedzeným počtom zastávok) sa zníži
o štyri. Celkový počet vlakových spojov sa zvýši o 53.
Pribudnú najmä spoje s osobnými vlakmi a v súvislosti so
zmenami výrobného procesu v niektorých podnikoch klesne počet
zrýchlených spojov. Nový cestovný poriadok skráti aj čas
cestovania. Napríklad na trase Bratislava - Košice bude
cestovanie kratšie o 12 minút, rýchlym ranným spojením z
Bratislavy do Prahy - vlak EuroCity
Slovenská strela - pocestujeme dokonca len 4 hodiny 18
minút.
Železnice od 10. júna zavádzajú aj päť nových spojov na
trase Bratislava - Trenčín - Trenčianska Teplá a späť,
ďalej priame rýchlikové spojenie z Bratislavy do Sniny a
expresné spojenie z Bratislavy do Košíc.
Ďalší nový vlak Mojmír bude premávať na trase Břeclav -
Bratislava, na ktorú boli presmerované aj medzinárodné spoje
Budapešť - Szczecin a Budapešť - Cheb.
ŽSR
ruší spoj Petrov na trati Košice - Brno pre malý záujem
cestujúcich. Ponecháva však spoj Vihorlat na trase Košice -
Brno - Praha. Železničná doprava v intervale od 23.00 do 4.00
h bude v rámci úsporných opatrení naďalej minimalizovaná.
Prirodzene, nový cestovný poriadok môžu ovplyvniť okrem
výluk, ktoré sú spojené s modernizáciou jednotlivých
tratí, aj podnety cestujúcich. Bude platiť 18 mesiacov, počas
ktorých vedenie železníc ráta s menšími zmenami, neplánuje
však rušenie osvedčených spojov.
Desať nových rýchlikov
Železnice vydali nový grafikon verejnej
dopravy
1.6.2001, BRATISLAVA - S platnosťou
od 10. júna začne na Železniciach SR ( ŽSR )
platiť nový grafikon verejnej dopravy. Po jeho skončení 14.
decembra 2002 sa už budú grafikony meniť ku koncu
kalendárneho roku. Oproti terajšiemu grafikonu železnice
zaradia do prevádzky 53 nových vlakových spojení, no s
ciežom minimalizovať jazdy nočných vlakov medzi 23:00 až
04:00. Na štvrtkovej tlačovej besede o tom informoval
námestník generálneho riaditeža pre prevádzku Ladislav
Dimun.
ŽSR
preradia dva spoje z kategórie Expres (Ex) do EuroCity (EC) a ďalšie dva rovnako z
kategórie Ex do InterCity (IC) . ŽSR zvýšia
počet rýchlikov o 10 na celkových 111 spojov, zrýchlených
spojov bude o sedem menej a počet osobných vlakov vzrastie o 50
spojov.
V medzinárodnej preprave železnice preradia vlak Ex Slovenská strela , ktorý premáva
medzi Bratislavou a Prahou, do kategórie EC, pričom jeho
nevýhodou bude platenie dvojitého EC príplatku na slovenskej,
ako aj na českej strane. ŽSR zavedú aj nové spojenie medzi
Košicami a Budapešťou novým IC vlakom Hornád . Vo vnútroštátnej preprave
dôjde k posunu odchodu vlaku IC 503 Kriváň
. ŽSR
zavedú aj nový povinne miestenkový vlak Ex 511 Gerlach. V
nákladnej doprave železnice zaviedli systém ucelených vlakov,
ako aj nové trasy v závislosti od požiadaviek zákazníkov.
Pravidelnosť vlakového spojenia budú podža L.Dimuna
ovplyvňovať výlukové práce na modernizácii koridoru z Trnavy do Bratislavy-Rače
ako aj na koridore Čadca -
Skalité - Zwardoń a na ostatných vnútroštátnych
tratiach.
Pozostalí obetí žalujú železnice
1.6.2001, Eschede - Tri roky po katastrofálnom vlakovom
nešťastí pri nemeckom Eschede , pri ktorom zahynulo až
101 cestujúcich, podali včera pozostalí obetí žalobu na
Nemecké železnice ( Deutsche Bahn
AG ) spojenú so žiadosťou o bolestné vo výške 250.000
mariek za jedného mŕtveho.
Na Krajinskom súde v Berlíne je podaných šesť kolektívnych
žalôb. Aktivity pozostalých podporuje a financuje aj 60
cestujúcich, ktorí inferno nehody vysokorýchlostného vlaku ICE 1 prežili.
Právny zástupca pozostalých Reiner Geulen odovzdal dnes na
berlínskom súde spomenutých šesť žalôb a zároveň podal
štátnej prokuratúre žalobu na dvoch zodpovedných členov
predstavenstva Nemeckých železníc. Hovorca svojpomocnej
organizácie pozostalých Heinrich Löwen pritom uviedol, že
pozostalí pôjdu so svojou žalobou, keď to bude nutné, až na
Spolkový najvyšší súd.
V žalobe sa okrem iného uvádza, že "DB urobili veľmi závažné chyby
pri kontrole obručí kolies vysokorýchlostných vlakov ICE,
ktorej zlomenie bolo príčinou vlakovej nehody, najväčšej v
histórii Nemecka. Žaloba je smerovaná voči vedeniu DB so sídlom v Berlíne, ako aj v
čase nehody v roku 1998 zodpovednému predstavenstvu pre vývoj
a technológie a súčasnému predsedovi predstavenstva siete
Nemeckých železníc Rolandovi Heinischovi. Voči nemu je
podaná žaloba aj za výšku odškodného.
Medzi žalujúcimi pozostalými je napríklad aj istý muž,
ktorý stratil počas nehody celú svoju rodinu a od tejto
tragédie nie je schopný pracovať a má samovražedné sklony.
Rovnako železnice žaluje aj vdova hlavného vlakvedúceho
expresu ICE, ktorá po nešťastí trpí psychickými traumami.
Pozostalí dnes kritizovali aj skutočnosť, že Nemecké
železnice doteraz zaplatili za jednu obeť dobrovoľne 30.000
mariek. Na druhej strane zraneným cestujúcim bolo vyplatených
napríklad až sedem miliónov mariek.
V Eschede pri dolnosaskom Celle sa 3. júna 1998 zastavil život
a odohrala sa tam jedna z najväčších vlakových katastrof. Vozňu
vysokorýchlostného vlaku ICE 884 Wilhelm Conrad Röntgen
praskla obruč kolesa, čo malo za následok vykoľajenie niekoľkých
vozňov, ich strašný náraz do pilieru miestneho mosta, ktorý
sa zrútil a následne doslova pochoval zvyšky vozňov.
Katastrofa si vyžiadala vyše 100 obetí a niekoľko desiatok
zranených. O silnom náraze a následnom zdeformovaní vagónov
spadnutým mostom svedčí aj fakt, že záchranári nevedeli
niekoľko dní určiť presný počet obetí. Vyťahovali časti
ľudských tiel, ktoré pridávali k iným častiam zohavených
tiel obetí.
Historická jazda s vlakom plným detí
4.6.2001, Mikuláš
Argalács, Poprad - Marián Kovalčík, rušňovodič z
rušňového depa v Poprade, bol jedným z tých, ktorí na
sklonku roka 1962 dávali bodku za parnou trakciou na trati medzi
Popradom a Podolíncom. Vtedy sa už naplno rozbiehala výstavba trate Plaveč - Podolínec
otvorená v novembri 1966, no túto už ovládla motorová
trakcia.
K riadiacim pákam a ventilom parného rušňa - známeho Papagája - sa M. Kovalčík
postavil opäť minulú sobotu. S vlakom plným detí absolvoval
nostalgickú a zároveň historickú jazdu smerom na Starú Ľubovňu.
Historická je tým, že po tejto trati vôbec po prvý raz
prešiel parný vlak, a to po 45 rokoch od jej otvorenia.
Prednosta železničnej stranice v Starej Ľubovni Dušan
Tokarčík túto udalosť vníma v kontexte dneška: „V Starej
Ľubovni a okolí je veľká nezamestnanosť, cestujú iba
"taškári" za prácou do Česka, Nemecka, Rakúska.
Pádom firiem sa vytráca nákladná doprava. Lenže sme v kraji
neobyčajných prírodných krás s historickými pamiatkami.
Najmä v letnej sezóne by takéto nostalgické jazdy mohli byť
skôr pravidlom, nie historickou udalosťou. Priviezli by
turistov, tí by vlastne dali prácu ďalším ľuďom. Či už
to počuť chceme, alebo nie, turizmus je nádejou tohto
kraja.“
Vo vlaku ťahanom parným rušňom sedelo či skôr z okien sa
vytŕčalo viac ako 110 detí. Deň hier a poznávania pre ne
pripravila Federácia strojvodcov z popradského rušňového
depa. Jej predseda František Baltazarovič netajil spokojnosť:
„Už vlani sme s kolegami z Margecian pripravili pre deti na
ich deň jazdu do Dobšinskej ľadovej jaskyne. Teraz sme sa
rozhodli pre sever Spiša. Ciežom je ľubovniansky hrad, skanzen
a popoludní športové hry na ihrisku.“
Počasie bolo žičlivé, deň sa vydaril. Všetky
železničiarske deti svoj spôsob oslavy vyjadrovali jediným
slovíčkom: Super!
Chlapom od parného rušňa Papagáj
- Stanislavovi Antalíkovi a jeho bratom Danielovi a Jozefovi,
ďalej Jaroslavovi Vančovi, Mariánovi Surmíkovi, Františkovi
Maličkému, Petrovi Pajtášovi a Ladislavovi Záveckému - sa
teda splnil sen o parnom rušni v Poprade. Dodajme, že pri jeho
rekonštrukcii strávili tisíce hodín. Keď ich bolo
desaťtisíc, prestali počítať. Vzťah k niečomu štatistika
síce môže vyjadriť, ale ten je v čomsi úplne inom. Hoci v
pohladení toho kusiska ocele. A to títo chlapi stále vedia.
Na železnici chystajú zmeny
5.6.2001 (iba, Zvolen) -
Nový grafikon vlakovej osobnej prepravy, ktorý začne platiť
od 10. júna 2001, prinesie obyvateľom Banskobystrického kraja
niekoľko nie vždy príjemných noviniek. Medzi ne patrí
zrušenie priameho lôžkového vozňa zo Zvolena do Prahy pre
jeho nízke využitie. Na tejto trati cestujúci budú môcť
obojsmerne používať len ležadlový vozeň, ktorý budú
prepájať v Žiline do rýchlika Laborec. Cez stredné Slovensko
už nebude premávať rýchlik Bem na trati Budapest - Fiľakovo
- Zvolen - Žilina - Čadca - Bohumín - Szczecin. Nahradí ho
rýchlik Urpín na trati Budapest Keleti - Fiľakovo - Zvolen -
Žilina a v opačnom smere s odchodom z Čadce.
„Pri zostavovaní grafikonu sa rešpektovali pripomienky
samosprávnych orgánov, štátnej správy, ekonomické a
kapacitné možnosti ŽSR .“ informoval Národnú obrodu Ján Mudrák,
prednosta obchodno- prepravnej správy osobnej prepravy ŽSR vo
Zvolene. Rozsah osobnej vlakovej dopravy na väčšine tratí v
Banskobystrickom kraji zostáva aj v novom grafikone zachovaný,
avšak s malými časovými posunmi, ktoré zabezpečia lepšiu
nadväznosť na niektoré prípoje. O dva vlakové spoje menej
budú premávať z Fiľakova do
Somoskőújfalu MÁV a
niektoré pôjdu len po Šiatorskú Bukovinku.
Cestujúcich na trati Banská
Bystrica - Zvolen poteší, že počet vlakov sa zvýši o
dva páry a v podstate sa nemenia ani odchody. Len medzi 12.00 a
18.30 h nastali mierne posuny vzhľadom na rýchliky. Zaujímavé
je, že na základe požiadaviek cestujúcich sa zvýši počet
vlakov zastavujúcich v železničnej stanici Radvaň, pretože
odtiaľ je najbližšie do obchodných domov Baumax a Tesco . Pribudol pár
zamestnaneckých vlakov medzi B. Bystricou - Slovenskou Ľupčou
a späť. V nedeľu pribudne jeden vlak z B. Bystrice do Brezna a
ďalší z Brezna do Červenej
Skaly . Na trati Brezno - Rimavská Sobota - Jesenské
pribudne vlakové spojenie z Hnúšte do Rimavskej Soboty.
Železničiari budú štrajkovať
8.6.2001, Bratislava - Odborové
združenie železničiarov (OZŽ) zorganizuje vo štvrtok 14.
júna dvojhodinový výstražný štrajk na protest proti zámeru
vlády SR rozdeliť Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) na dva
subjekty a v záujme dosiahnutia zmeny štátnej dopravnej
politiky.
Štrajk, počas ktorého sa má na celom Slovensku od 11.00 h do
13.00 h zastaviť železničná doprava, je podľa vyhlásenia
Generálnej rady OZŽ aj reakciou na pohŕdavý postoj vlády k
ponukám na dialóg. Kabinet takto podľa odborárov reagoval aj
na predchádzajúce protestné akcie a na petíciu, ktorú
podpísalo viac ako 22 000 zamestnancov železníc.
Predseda združenia Jozef Schmidt, ktorý o tom dnes informoval
na tlačovej besede, o úspechu štrajkovej akcie nepochybuje.
Koncepcia transformácie pomocou rozdelenia ŽSR, ktorú
slovenská vláda presadzuje od polovice minulého roka, totiž
podľa odborárov predstavuje ohrozenie existenčných záujmov
ich zamestnancov, ale aj občanov, využívajúcich služby
železnice. V tomto zmysle je formulovaný aj list delegátov IV.
zjazdu OZŽ (z 26. mája 2001) poslancom parlamentu, od ktorých
žiadajú, aby neprijímali zákony, smerujúce k likvidácii ŽSR .
Rozhodnutie železničiarskych odborov, ktoré evidujú asi 45
000 členov, o konaní štrajku podporilo v osobitnom stanovisku
ako "plne primerané a legitímne" aj Prezídium
Konfederácie odborových zväzov (KOZ) SR. Predstavitelia KOZ
pritom upozornili, že na pôde tripartity s návrhom na
rozdelenie ŽSR
kategoricky nesúhlasili.
Generálny riaditeľ ŽSR požiadal o
preskúmanie legálnosti pripravovaného štrajku
Bratislava 8.júna - Generálny
riaditeľ Železníc SR (ŽSR) Andrej Egyed požiadal právny odbor
Generálneho riaditeľstva ŽSR , aby v
spolupráci s externými právnikmi posúdili legálnosť
pripravovaného výstražného štrajku Odborového združenia
železničiarov (OZŽ), ktorý je naplánovaný na štvrtok 14.
júna od 11.00 h do 13.00 h.
V prípade rozporu štrajku so zákonnými normami SR je A. Egyed
pripravený požiadať miestne príslušný súd a prokuratúru o
vydanie predbežného rozhodnutia. Ako uviedol hovorca ŽSR Miloš
Čikovský, vedenie železníc je však aj napriek tomu
pripravené rokovať s predstaviteľmi odborov o možnom
odvrátení štrajku.
Štrajk OZŽ je reakciou na vládou schválený Projekt
transformácie a reštrukturalizácie ŽSR . Vedenie podniku opakovane uviedlo, že tento
projekt prinesie kvalitatívne vyššiu úroveň hospodárenia
oboch budúcich zložiek železníc.
"Schváleniu projektu predchádzalo obdobie dôkladnej
analýzy súčasného stavu železníc a ich postavenia na
dopravnom trhu," dodal M. Čikovský.
Správna rada schválila stratu ŽSR
8.6.2001, BRATISLAVA (sy) - Vykázanú
stratu 4,033 mld. Sk zúčtujú ŽSR ako neuhradenú stratu minulých rokov.
Schválila to Správna rada ŽSR . Pravdu o tom
informoval jej hovorca Miloš Čikovský.
Hlavným zdrojom hospodárskej straty ŽSR , podobne ako v predchádzajúcich rokoch, sú
finančné činnosti. V minulom roku dosiahla strata z
finančných operacií 5,8 mld. Sk, čo ovplyvnili nielen úroky,
ale aj nepriaznivý vývoj kurzu slovenskej koruny voči menám,
v ktorých ŽSR
splácali poskytnuté úvery.
Finančnú situáciu železníc dlhodobo ovplyvňuje vysoká a
neustále rastúca zadlženosť podniku, ktorú si v
predchádzajúcich rokoch vyžiadalo nedostatočné financovanie
železníc zo strany štátu, a to jednak v oblasti osobnej
dopravy, jednak v oblasti investícií do infraštruktúry.
Podľa hovorcu ŽSR
sú naďalej problémom zálohové platby štátu a ŽSR boli
počas minulého roka naďalej nútené vyrovnávať nedostatok
pohotových peňažných prostriedkov novými úvermi. V minulom
roku ŽSR
podnikli ďalšie potrebné kroky, a to nielen v ekonomickej
oblasti, aby sa mohla v roku 2001 rozbehnúť ich transformácia
podľa vládou schváleného projektu.
Za prvý štvrťrok 2001 ŽSR dosiahli zisk 2,39 mld. Sk. Oproti
plánu je výsledok vyšší o 702 mil. Sk a oproti rovnakému
obdobiu minulého roka o 1,53 miliárd korún.
Strana vytvorená: 10. VI. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0123.htm ) |