Generálny štrajk v Juhoslávii narušil dopravu na cestách a železniciach
Belehrad 2. októbra (TASR) - Oponenti juhoslovanského
prezidenta
Slobodana Miloševiča vstúpili dnes do celonárodného
generálneho
štrajku, aby tak prinútili belehradského lídra odstúpiť z
funkcie po
prehratých voľbách. Protest sa organizuje formou vytvárania
cestných
zátarás, narušovania prevádzky železnice a všeobecnej
občianskej
neposlušnosti. Zatiaľ nie sú žiadne správy o násilných
stretoch. V
uliciach hlavného mesta Belehrad demonštranti postavili
niekoľko
desiatok cestných zátarás. Vozidlá mestskej hromadnej dopravy
zostali v depách a nepremáva ani väčšina taxíkov.
Zakázaná nezávislá
rozhlasová stanica B2-92 informovala, že srbská polícia
neskôr
nenásilným spôsobom ukončila blokády dvoch z troch hlavných
belehradských mostov cez rieku Dunaj. Spred mostov policajti
odtiahli odstavené vozidlá, ktoré slúžili ako zátarasy.
Rovnakým
spôsobom bezpečnostné zložky ukončili i blokádu ďalších
dopravných
tepien v centre mesta. Poľnohospodári zase blokujú cesty po
celom
Srbsku traktormi. Správy síce hovoria, že polícia premávku
zakrátko
obnovuje. Mnoho belehradských obchodov zostalo zatvorených.
Juhoslovanské hlavné mesto čakajú v priebehu dňa aj
plánované
protestné zhromaždenia univerzitných profesorov, študentov,
školákov
a prívržencov hlavného opozičného bloku, Demokratickej
opozície
Srbska (DOS). Zamestnanci železníc medzičasom zablokovali
hlavné
spojenie medzi metropolou a menšou zväzovou republikou Čiernou
Horou. Oznámila to tlačová agentúra Beta s tým, že štrajky
hlásia i
zo západosrbského mesta Užice, kde je zbrojársky závod a
východosrbského Boru. Baníci v Požarevaci vo východnom
Srbsku sa
pripojili k 7500 kolegom z najväčšej srbskej uhoľnej bane v
Kolubare, južne od Belehradu, ktorí štrajkom podporujú
požiadavku
opozície už od piatku. Baňa produkuje uhlie pre srbský
energetický
priemysel, zastavenie jej činnosti môže viesť k ohrozeniu
dodávok
elektrickej energie v celej krajine. V stredosrbskom
Arandjelovaci
zostali zatvorené všetky prevádzky s výnimkou potravín, aj
tie
doobeda ukončili predaj. Nevyučuje sa ani v mnohých školách.
Generálny štrajk vyhlásila opozícia, keď sa Miloševič
odmietol vzdať
mocenských pozícií po, ako sama tvrdí, rozhodujúcej
porážke v
prezidentských voľbách 24. septembra.
Írsko plánuje komplexnú
reorganizáciu národného dopravného systému
Dublin 2. októbra (TASR) - Írska vláda dnes
predstavila plány v
hodnote 14 miliárd írskych libier (15,6 miliardy USD) na
reorganizáciu národného dopravného systému do roka 2016.
Tento
projekt, ktorý obsahuje systém metra v Dubline, nové
medzimestské
diaľnice a lepšie autobusové a železničné služby,
zabezpečí Írsku
dopravný systém, porovnateľný s akoukoľvek rozvinutou
krajinou.
Premiér Bertie Ahern uvádza, že splnenie plánu závisí od
dostupnosti
finančných zdrojov, no neočakáva, že inflácia sa udrží na
súčasnej
úrovni. Celková miera inflácie je totiž na najvyšej úrovni
za
posledných 15 rokov a vlani dosiahla 6,2%, čo zodpovedá takmer
dvojnásobku európskeho priemeru. Aj rastúce ceny pozemkov a
daň z
pridanej hodnoty približne na úrovni 15% zvýšili odhadované
náklady
na projekt z pôvodných 8,5 miliardy na 14 miliárd írskych
libier.
Vláda plánuje informačnú kampaň s cieľom získať
medzinárodné firmy
pre účasť v tendroch a prizve aj súkromný sektor. Navyše
rozvíjajúce
sa írske hospodárstvo, blížiace sa k úplnej zamestnanosti,
bude na
realizáciu plánu vyžadovať množstvo dodatočných
pracovníkov na
stavebné a inžinierske práce. B. Ahern dodáva, že krajina v
dôsledku
rastúcej populácie a zamestnanosti čelí prudkému vzostupu
požiadaviek na dopravný systém a najmä v Dubline, kde okolo
mesta
vyrastajú nove štvrte. Dopravné zápchy sa stávajú dennou
rutinou,
keďže v hlavnom meste žije viac než tretina 3,7-miliónovej
írskej
populácie. Vláda odhaduje, že denný počet osobných vozidiel
a
prostriedkov hromadnej dopravy v Dubline do roka 2016 dosiahne
takmer 500 000, čo takmer o 95% prevyšuje úroveň z roka 1997.
Podľa
údajov Centrálneho štatistického úradu každý týždeň
pribúda na
cestách približne 1 000 nových vozidiel. Ako informuje
agentúra
Reuters, projekt je súčasťou celonárodného rozvojového
plánu v
hodnote 40 miliárd libier, ktorého cieľom je reorganizácia a
obnova
infraštruktúry, ako aj zvýšenie úrovne zdravotníckej
starostlivosti
a vzdelania.
K štrajku, na ktorý vyzvala
opozícia, sa prirpojili aj baníci a železničiari
Belehrad 1.októbra (TASR) - K štrajku, na
ktorý vyzvala opozícia sa
v sobotu pripojili baníci najväčšej uholnej bane v
Juhoslávii, v
Kolubare, zamestnanci istej ropnej rafinérie a železníc.
Prejavy
občianskej neposlušnosti majú prinútiť juhoslovanského
prezidenta
Slobodana Miloševiča aby priznal svoju porážku v
minulotýždňových
prezidentských voľbách. Štrajk baníkov v Kolubare by mohol
viesť v
ťažko skúšanej krajine k energetickej kríze, pretože
väčšinu
elektrickej energie v JZR produkujú tepelné elektrárne.
Riaditeľ
bane Slobodan Markovič sa na zhromaždení zamestnancov
pokúšal
neúspešne baníkov od štrajku odhovoriť. Za víťaza
minulotýždňových
prezidentských volieb vyhlásila srbská opozícia svojho
kandidáta
Vojislava Koštunicu. Podľa údajov federálnej volebnej komisie
dosiahol Koštunica o osem percent hlasov viac ako Miloševič,
nezískal však potrebnú absolútnu väčšinu hlasov. Za
uznanie
volebného víťazstva opozície demonštrovalo v Belehrade v
sobotu
večer niekoľko tisícok ľudí. Povolebná situácia v JZR bola
aj
predmetom 35-minútového rozhovoru medzi americkým prezidentom
Billom
Clintonom a jeho ruským partnerom Vladimírom Putinom. Ako
informoval
v sobotu hovorca Bieleho domu, obaja prezidenti sa zhodli v tom,
že
Miloševič by mal rešpektovať vôľu srbského národa. Putin
zároveň
Clintonovi oznámil, že Belehrad odmietol ponuku Moskvy na
sprostredkovaciu misiu ruského ministra zahraničných vecí
Igora
Ivanova. Telefonický rozhovor sa uskutočnil z iniciatívy
americkej
strany.
Bývalý vlakvedúci Rudolf Stražovan
tvrdí, že keby náš prezident fajčil, neochorie
Novy Cas
Pondelok, 2. Október 2000
Liečiteľ s deravými ponožkami
PETER REMIŠ
Naše služobné auto zastalo pred železničným domčekom pri
trati ukrytým za
dve moruše a živý plot. Z bránky vybieha usmievavý
šesťdesiatnik. Na prvý
pohľad pripomína istého dekadentného spisovateľa. Akurát,
že tento muž nie
je americký umelec, ale slovenský liečiteľ.
Pán Rudolf Stražovan (65) z dediny pri Dunajskej Strede si
doktorský titul
pred meno nedáva, pretože má iba štyri triedy mešťanky.
Väčšinu života
strávil na železnici - z toho 25 rokov ako vlakvedúci.
Nepriviedol nás za
ním chýr o jeho schopnostiach, ale pozval nás sám. V liste,
ktorý nám
poslal do redakcie, napísal, že už po prvej operácii
slovenského
prezidenta predpovedal výrazné zhoršenie jeho zdravotného
stavu. Okrem
toho tvrdil, že dievčaťu po jeho hypnotickej seanse začali
tak rásť malé
prsia, že dnes „bradavkami takmer prepichne blúzku”. Sami
uznáte, že to
mužskú časť našej redakcie muselo osloviť.
„Nikotín - ten mikrób zabíja.”
Vo dvore železničného domčeka sedí na lavičke
žena a číta knihu Liečenie
duševnými procesmi. Nie je to však manželka pána domáceho,
ale pacientka,
ktorá trpezlivo čaká, kedy skončí naša audiencia. Na naše
dotieravé
vyzvedanie, kde má ženu, sa „básnik od trate” iba
uškrnie: „Dostala
porážku, ale tak som ju vyliečil, že mi ušla.” Potom nás
vedie do malej
kuchyne so zatuchnutým vzduchom, naleje nám kolu a začína
najskôr svoju
prezidentskú story: „Čo myslíte, fajčí pán prezident?”
„Asi nie,” odtušili
sme, vzhľadom na známe športové založenie Rudolfa Schustera.
„No vidíte.
Ja tvrdím, že keby fajčil, nič sa mu nestane. Od začiatku
som vedel, že
lekári sa mýlia. Najmä, keď vyhlásili, že mu našli v tele
nejaký bacil.
Ale veď ten bacil tam bol aj predtým! Je súčasťou normálnej
črevnej
mikroflóry! Akurát, že u fajčiarov nikotín tieto mikróby
zabíja.”
Falošná veštba
Pán Stražovan nám ukazuje ďakovný list zo 7. júla
2000. „V mene kancelárie
prezidenta republiky Vám úprimne ďakujem za ponuku liečiť
pána prezidenta
ľudovými liečiteľskými metódami...” Odosielateľom je
riaditeľ Odboru
politických analýz KP SR v Bratislave. Nuž ktovie, ako by to
dopadlo, keby
prezidentova rodina uprednostnila liečiteľa pred innsbruckou
klinikou.
Možno podobne ako jeho veštenie. O vešteckých schopnostiach
pána
Stražovana sa píše aj v Adresári liečiteľov v SR z roku
1998, kde je
krátky opis jeho pracovných metód. Nastavujem mu teda svoju
dlaň, aby mi
prečítal, čo ma neminie. „Boli ste raz ženatý, ale teraz
sa vám rysuje
nejaký iný vážny vzťah. Máte jedného syna... V podnikaní
vás čoskoro čaká
finančný úspech.” Stačilo. Faktom je, že som sa nikdy v
tomto živote
neženil, o synovi nič neviem a podnikať sa, bohužiaľ,
nechystám.
Zmizla jej aj cysta
Pacientka, ktorá na nás trpezlivo čakala na dvore, je
pani Valéria z
Veľkého Krtíša - matka dievčaťa, ktorého prsné bradavky
dnes „takmer
prepichujú blúzky”. Jej dcéra pôvodne prišla za
liečiteľom s iným
problémom: Vo veku 24 rokov nemala asi dva roky menzes. Lekári
jej okrem
toho zistili cystu a predpovedali jej, že nemôže mať deti.
Dva týždne po
návšteve u liečiteľa dostala menzes znova a okrem toho jej
zmizla aj
cysta. „Dal som jej v hypnóze príkaz, aby jej aj prsia išli
hore,” spomína
na mladú pacientku pán Stražovan, ktorému jej vraj bolo
ľúto. Jeho slová
potvrdzuje aj pani Valéria: „Moja dcéra pred návštevou
prsia skoro nemala.
Dnes sa modlí, aby jej už viac nerástli.”
Liečiteľ s „letnými ponožkami”
Pán Stražovan tvrdí, že v hypnóze naučil jesť
12-ročné anorektické
dievčatko, ktoré malo iba 25 kilogramov. („Dal som jej potom
maslový
chlieb so salámou a paradajkou a zhltla ho napriek tomu, že
rajčiny
predtým neznášala.”) Zápalisto nám opisuje, ako raz
vrátil možnosť pohybu
žene, ktorej po autohavárii znecitlivela noha od kolena dole.
Názorne
pritom dvíha nohy tak, ako jeho pacientka po hypnotickej seanse.
Pozeráme
na jeho deravé ponožky a súhlasne kývame hlavami. Niečo na
tých jeho
schopnostiach asi predsa len bude...
Odborári sú proti transformácií
ŽSR
Pondelok 2.10.2000
(sita)
sme
Odborové združenie železničiarov (OZŽ) odmieta vládou
navrhované
rozdelenie Železníc SR (ŽSR), žiada zastavenie prác na
transformačnom projekte a vypracovanie nového projektu, ktorý
nebude
znamenať rozdelenie železníc. Podľa generálnej rady
združenia je
skutočným zámerom celého projektu privatizácia lukratívneho
majetku
a činností, ktoré sú pre spoľahlivý a bezpečný chod
železníc
nevyhnutné. Informoval o tom predseda OZŽ Imrich Sedláček.
Odborári
tvrdia, projekt nerieši celý rad existenčných problémov
železníc a
po schválení umožní rôznu interpretáciu. Odbory sa rozhodli
vyzvať
na verejnú diskusiu o transformácii ŽSR. Zároveň vyzvali
vládu, aby
transformáciu a reštrukturalizáciu železníc riešila
osobitným
zákonom.
Okres bez budúcnosti
Stroskotávajúce
rozvojové snahy veľkokrtíšskeho regiónu
Pravda PIATOK 29. september 2000
ŠTEVO RIMAJ
Nevyhovujúca infraštruktúra, najmä však absencia dobrého
cestného a
železničného spojenia, je problémom, pre ktorý do
Veľkokrtíšskeho
okresu neprichádzajú investori.
Popri okrese Svidník, kde úplne chýba železničné spojenie,
je práve
okres Veľký Krtíš regiónom, v ktorom osobná železničná
preprava
nefunguje vôbec. Absolútne nevyhovujúca je aj sieť ciest, čo
okres
izoluje takmer od všetkých centier. Tento stav spôsobuje
nezáujem
investorov o podnikanie, čoho dôsledkom je aj vysoká
nezamestnanosť.
Ako PRAVDU informovala pracovníčka odboru regionálneho rozvoja
Okresného úradu Vlasta Liptáková, okres sa už dlhé roky
snaží o
podporu vlády na dobudovanie infraštruktúry. Už roky sa
hovorí o
železničnom prepojení z Veľkého Krtíša do Šiah, čo by
spojilo nielen
mestá, ale aj západ s východom Slovenska južnou trasou.
"Jediná naša
železnica, ktorá vedie z Lučenca a v dĺžke 16 km prechádza
aj
Maďarskom, sa končí v Malých Stracinách," uviedla
Liptáková.
Takisto stroskotali snahy okresu o vybudovanie tzv. južného
cestného
ťahu, ktorý by mal prechádzať cez Veľký Krtíš.
Liptáková hovorí, že
existuje uznesenie vlády z 25. mája 1993, v ktorom kabinet
uložil
ministrovi dopravy riešiť železničné prepojenie okresu. Nič
sa však
neudialo a namiesto podpory uznesenia v prvej polovici 90. rokov
úplne zrušili osobnú vlakovú prepravu pre jej
neefektívnosť. Hoci sa
Veľký Krtíš snaží aj naďalej o rozvoj infraštruktúry, v
Územnom
pláne veľkého územného celku Banskobystrický kraj,
schválenom vládou
9. júna 1998, sa spomína len rekonštrukcia cesty na trase
Veľký
Krtíš - Slovenské Ďarmoty. O železnici v ňom nie je ani
zmienka.
"Bohužiaľ, Veľký Krtíš je z hľadiska dopravy
vynechávaný aj z
Regionálneho operačného plánu pre Banskobystrický kraj,
ktorý sa
dopracúva a je súčasťou Integrovaného plánu regionálneho a
sociálneho rozvoja SR - začleňovacieho materiálu pre podporu
z
predvstupových fondov EÚ," dodala Liptáková.
Päťsto policajtov v priestoroch
najväčšej uhoľnej bane JZR
Belehrad 1. októbra (TASR) - Päťstvo členov
špeciálnych jednotiek
bezpečnostných síl Juhoslovanskej zväzovej republiky (JZR)
preniklo
dnes večer do priestorov najväčšej uhoľnej bane JZR pri
meste
Lazarevac, ležiacom vo vzdialenosti 60 km južne od Belehradu.
Agentúre AFP to oznámil jeden zo štrajkujúcich baníkov
Predrag
Stepanovič. Baníci z bane z uhoľnej bane Kolubara sa v sobotu
spolu
so zamestnancami veľkej ropnej rafinérie a železníc pripojili
k
štrajku, na ktorý vyzvala srbská opozícia. Prejavy
občianskej
neposlušnosti by mali prinútiť juhoslovanského prezidenta
Slobodana
Miloševiča aby priznal svoju porážku v minulotýždňových
prezidentských voľbách. Štrajk baníkov v Kolubare by mohol
viesť v
ťažko skúšanej krajine k energetickej kríze, pretože
väčšinu
elektrickej energie v JZR produkujú tepelné elektrárne.
Riaditeľ
bane Slobodan Markovič sa na zhromaždení zamestnancov
pokúšal
neúspešne baníkov od štrajku odhovoriť. Za víťaza
minulotýždňových
prezidentských volieb vyhlásila srbská opozícia svojho
kandidáta
Vojislava Koštunicu. Podľa údajov federálnej volebnej komisie
dosiahol Koštunica o osem percent hlasov viac ako Miloševič,
nezískal však potrebnú absolútnu väčšinu hlasov. Za
uznanie
volebného víťazstva opozície demonštrovalo v Belehrade v
sobotu
večer niekoľko tisícok ľudí.
Premiér oslávil Deň železničiarov
v historickom parnom vlaku
(tasr)
sme
Pondelok 2.10.2000
BRATISLAVA – Slávnostnou jazdou v historickom parnom vlaku si
v
sobotu zamestnanci Železníc SR pripomenuli Deň
železničiarov. Spolu
s nimi do súpravy, ťahanej parným rušňom Albatros z 50.
rokov, na
bratislavskej Hlavnej stanici nastúpil premiér Mikuláš
Dzurinda,
sprevádzaný ministrom dopravy Jozefom Macejkom a generálnym
riaditeľom ŽSR Andrejom Egyedom.
Na železničnej stanici Bratislava-Rača bývalý zamestnanec
železníc a
terajší premiér Dzurinda symbolicky krompáčom poklopal
základný
kameň V. medzinárodného železničného koridoru. Zároveň
konštatoval,
že vláda z výnosov z privatizácie, ktoré sa pre rok 2001
očakávajú
vo výške 8 miliárd korún, uvoľní významnú časť na
zníženie dlhu
štátu voči ŽSR.
Druhou zastávkou vlaku pred jeho konečnou v Trnave bol Cífer,
kde
bola do prevádzky slávnostne uvedená zmodernizovaná trať,
prispôsobená na rýchlosť vlakov 160 km/h. Železnice SR od
dodávateľa
prevzali prvých 8,4 km zmodernizovaných úsekov dvojkoľajnej
trate
medzi Cíferom a Trnavou, celý úsek bude dokončený do konca
roka.
Finančné náklady na rekonštrukciu predstavujú približne 400
miliónov.
Modernizácia trate medzi Cíferom a Trnavou je jednou z 11
častí
rekonštrukcie a modernizácie železničnej trate
Bratislava-Trnava,
dlhej 41,7 km, a súčasnej rekonštrukcie šiestich
železničných
staníc. Jej cieľom je zvýšenie rýchlosti vlakov na 160 km/h,
zlepšenie priepustnosti, zvýšenie bezpečnosti prevádzky a
kultúry
cestovania. Celkové náklady predstavujú asi 7,9 miliardy
korún.
Rušeň namiesto bicykla
Pravda PONDELOK 2. október 2000
BRATISLAVA, ag
Aj zubaté jesenné slnko bolo zvedavé na sobotňajšie oslavy
Dňa
železničiarov. Dychová hudba na bratislavskej hlavnej stanici
a
zvýšený výskyt pánov v oblekoch dávali tušiť, že príde
významný
hosť. Premiér Mikuláš Dzurinda si totiž nenechal ujsť
príležitosť
vymeniť bicykel za parný rušeň Albatros. A aby ho babky
demokratky
neohovárali, že zlenivel, počas cesty vlakom si trochu
rozhýbal
svaly. Na železničnej stanici Bratislava-Rača poklepal
kladivom po
základnom kameni na modernizáciu úseku v rámci V.
medzinárodného
železničného koridoru. Romantický pohľad oknom na dymové
obláčiky z
odfukujúceho parného rušňa premiér prerušil aj na stanici
Cífer. Tam
si zase zašermoval s nožnicami. Prestrihnutím pásky
slávnostne
uviedol do prevádzky zrekonštruovanú časť trate Cífer -
Trnava, po
ktorej budú môcť jazdiť vlaky 160 km/h. (samozrejme, ak sa
pre
opotrebovanie nerozsypú).
Rýchlejšie do centra
V Košickom integrovanom dopravnom
systéme už aj autobusy SAD
Pravda PONDELOK 2. október 2000
SVJATOSLAV DOHOVIČ
Viac ako 700 autobusových liniek SAD, ktoré smerujú do Košíc
a z
mesta, sa od októbra zapojí do projektu Košického
integrovaného
dopravného systému (KIDS).
V praxi to pre cestujúcich Košičanov bude znamenať, že z
okrajových
častí mesta sa budú môcť do centra dostať nielen autobusmi
Dopravného podniku mesta Košíc, ako to bolo doteraz.
"Stačí, ak si k
časovému predplatnému lístku DPMK dokúpia kupón za 20
korún a budú
môcť využiť aj autobusy SAD, ktoré budú označené
číslami od 80
vyššie a budú premávať ako zrýchlené spoje s niekoľkými
zastávkami,"
uviedol Ján Šarak, koordinátor projektu KIDS.
Projekt rozbehli ešte v minulom roku spočiatku Železnice SR s
tým,
že sa využívalo ako akési nadzemné metro koľajnicové
prepojenie
medzi okrajovými časťami mesta. Systém platieb je rovnaký
ako v
prípade SAD. Celý projekt KIDS by sa postupne chcel rozlohou
rozrásť
až do stokilometrového okruhu v okolí Košíc. Železnice
využívali
deväť železničných zastávok v meste, tzv. terminálov, a v
súčasnosti
prechádza územným rozhodnutím projekt na vybudovanie
ďalšieho
terminálu Košice-Sever pri Hypermarkete Tesco. Náklady na
vybudovanie podchodu a nástupíšť sú rozpočtované na 15
miliónov
korún.
Podľa Šarakových slov celý projekt KIDS, ktorý by mal na
území mesta
zrovnoprávniť všetkých troch prepravcov a priniesť výhody
najmä
cestujúcim, si vyžiada náklady zhruba 110 miliónov korún.
Tie by
chceli získať z fondov EÚ z programu PHARE a projektovú
dokumentáciu
už odovzdali podpredsedovi vlády Pavlovi Hamžíkovi. Do
decembra bude
KIDS bežať v skúšobnej prevádzke so zapojením všetkých
troch
prepravcov, od januára by mal po vyhodnotení prejsť na bežnú
prevádzku.
Železnice SR sa budú modernizovať
Transformácia si vraj
vyžiada aj prepustenie vyše 12-tisíc zamestnancov
NO
2. Október 2000 PONDELOK
Alexander Císar
Na sobotňajších oslavách Dňa železničiarov na
bratislavskej
Hlavnej stanici sa zúčastnil aj bývalý zamestnanec železníc
a
terajší premiér Mikuláš Dzurinda. Na snímke pri parnom
rušni
Albatros, pochádzajúcom z 50. rokov.
Bratislava, Trnava
V sobotu si takmer 50-tisíc pracovníkov Železníc SR
pripomenulo Deň
železničiarov. Celoslovenské oslavy sa uskutočnili na trase
Bratislava - Rača - Cífer - Trnava. Na túto trať vyšiel
mimoriadny
rýchlik ťahaný parným rušňom Albatros, ktorý vyrobili v
roku 1952.
Na prvej zastávke na železničnej stanici v Rači poklopal
premiér
Mikuláš Dzurinda po základnom kameni piateho medzinárodného
železničného koridoru na území Slovenska a v Cíferi
prestrihol
pásku, čím otvoril jeho prvú časť. Modernizácia trate
Bratislava -
Trnava si vyžiada náklady 7 mld Sk. Rekonštrukcia prvého
úseku
prinesie aj modernizáciu a skultúrnenie šiestich staníc.
Polovicu
nákladov uhradí Európska únia. Celkové vybudovanie našej
časti
koridoru, ktorá sa pripojí k trase Terst, Ľubľana,
Budapešť,
Bratislava a Košice, Čierna nad Tisou, Ľvov, bude stáť 40
mld Sk.
Prostriedky získajú železnice zo štátneho rozpočtu,
vlastných
zdrojov, úverov a z programu Európskej únie ISPA. Oslavy Dňa
železničiarov pokračovali v Trnave. V tamojšom Dome kultúry
generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed ocenil prácu 51
pracovníkov
železníc z celého Slovenska. Zdôraznil potrebu ekonomizácie
a
modernizácie železníc, ako aj ich transformácie. Štát
splnil svoje
záväzky a podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií
Jozefa
Macejku aj rozpočet sa pravdepodobne k železničiarom zachová
ústretovo. Obaja však avizovali aj nepopulárne opatrenia. Ako
pre
Národnú obrodu uviedol nemenovaný pracovník ŽSR, pôjde
najmä o
prepustenie približne 12-tisíc pracovníkov, ktorých
modernizovaná a
racionálna železnica neuživí.
Železničiarov pozdravili aj kolegovia z Českej republiky,
Poľska,
Maďarska, Ukrajiny a Rakúska.
Strana vytvorená: 8. X. 2000 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press27.htm ) |