Raritu nahradí nová zjazdovka
Najstaršia lanovka v strednej Európe doslúžila a pôjde do dopravného múzea
Pravda / SOBOTA 22. apríl 2000
SVJATOSLAV DOHOVIČ
- Visutá veľkokapacitná lanová dráha z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso od decembra minulého roka nepremáva.
Najstaršia lanovka v strednej Európe doslúžila pre svoj vek a ekonomickú nerentabilnosť. Rozhodnutie o jej odstavení zvažovali ŽSR podľa slov hovorcu Miloša Čikovského už dlhší čas. Napokon definitívnu bodku dali ekonomické analýzy. "Lanovka je po 63 rokoch prevádzky značne opotrebená. Vzhľadom na objavujúce sa skryté nedostatky by na udržanie prevádzkyschopného stavu boli potrebné ďalšie vysoké investície," uviedol Čikovský.
Odstavenie lanovky by malo v prvom rade znížiť náklady TLD a prispieť k lepšej vyťaženosti kabínkovej lanovky na Skalnaté pleso. Tá má kapacitu 900 osôb za hodinu, kým visutá mala len 70. Pritom v prvom polroku 1999 vykázali Tatranské lanové dráhy vo vnútropodnikovom hospodárení stratu takmer 1,1 milióna korún a celková
účtovná strata sa vyšplhala na 7,6 milióna. Podľa Čikovského sa pod tento výsledok podpísal najmä nižší počet cestujúcich oproti roku 1998 na oboch lanovkách. "V druhom polroku 1999 sú výsledky hospodárenia priaznivejšie. Skutočné náklady predstavovali 87 589 797 Sk, tržby boli 90 295 481 Sk. Zisk 2 705 684 Sk," dodal hovorca železníc. Tie by chceli finančné prostriedky ušetrené odstavením lanovky využiť na investície. Najmä do vybudovania lyžiarskej infraštruktúry na zjazdovke medzi Skalnatým plesom a Tatranskou Lomnicou, ktorá je síce atraktívna, ale vyžaduje si zasnežovanie, rozšírenie a úpravu existujúcej lyžiarskej trasy a vybudovanie ďalších dopravných zariadení. V tejto súvislosti je podľa Čikovského väčším problémom technická príprava, získanie povolení a zabezpečenie investičných prostriedkov ako následné prevádzkovanie.
ŽSR nechcú ani starú lanovku pochovať do šrotu. Je unikátnou technickou pamiatkou a v plánoch železníc figuruje ponechanie časti technológie, podpery č. 1, časti lán, vozňov, ktoré by spolu s historickými fotografiami vystavenými v údolnej stanici mohli vytvoriť múzeum tatranskej lanovej dopravy.
Nový šéf elektrární podporuje ich delenie
sme / Piatok 16.6.2000
BRATISLAVA, DUŠAN DEVÁN - Nový šéf Slovenských elektrární Vincent Pillár včera podporil
pôvodné zámery ministerstva hospodárstva na rozdelenie elektrární na
viacero podnikov. Privatizácia je podľa neho reálna o niečo vyše roka. “K
októbru by mohli vzniknúť z regionálnych závodov akciové spoločnosti, k 1.
januáru by mohlo dôjsť k reštrukturalizácii a o privatizácii by sa dalo
uvažovať v druhej polovici budúceho roku,” povedal Pillár. “Slovenské
elektrárne sú už dnes akciovou spoločnosťou a ten predstih treba využiť,”
dodal.
Pillár včera potvrdil, že v materiáloch, ktoré predložil ministerstvu pri
konkurze na generálneho riaditeľa, navrhol, aby jednotlivé výrobne elektrickej
energie fungovali ako dcérske akciové spoločnosti. “Tým by sme ich
pripravili na konkurenciu a na budúcu možnú transformáciu,” povedal.
Základnou úlohou manažmentu elektrární je podľa Pillára ich finančná
reštrukturalizácia. Firma má totiž 54 miliárd dlhov a nie je schopná utiahnuť
dlh v súčasnej podobe. Podľa Pillára sa do tohto procesu bude musieť
zapojiť aj štát. Ako príklad uviedol zúčtovanie záväzkov a pohľadávok
elektrární. Elektrárne totiž majú asi sedem miliárd pohľadávok po lehote
splatnosti voči štátnym rozvodným podnikom, pričom najväčšími neplatičimi
týchto podnikov sú školy, nemocnice, úrady alebo napríklad železnice. Na
druhej strane majú elektrárne veľa dlhov so štátnymi zárukami, pričom časť
z nich musí štát pre finančné problémy elektrární platiť z rozpočtu. Podľa
Pillára by sa tieto pohľadávky a záväzky mohli zúčtovať, pričom výsledkom
by bolo zníženie zadlženosti elektrární. O definitívnej finančnej
reštrukturalizácii však budú podľa Pillára môcť elektrárne uvažovať až po
vstupe strategického partnera. “Potrebujeme získať nové úvery, ktorými
splatíme doterajšie, a získame lepšie podmienky. Ale na získanie lepších
úverových podmienok potrebujeme strategického investora,” povedal. “Najprv
treba nájsť strategického partnera, ktorý zvýši kredibilitu, až potom sa dá
reštrukturalizovať,” dodal. Na margo blokácie 51-percentného podielu štátu v
elektroenergetike šéf elektrární vyhlásil, že si vie predstaviť mnoho aktivít,
ktoré sa dajú z elektrární alebo rozvodných závodov vyčleniť a prevádzkovať
ako stopercentne súkromné. Ako príklad uviedol stavebno-montážne
činnosti. Na druhej strane však podľa neho treba veľmi citlivo pristupovať k
privatizácii prenosovej sústavy a centrálneho energetického dispečingu.
Pillár zdôraznil aj nutnosť ďalších úprav cien elektrickej energie pre
obyvateľstvo, ktoré ešte stále nedosahujú výrobné náklady. Na margo
dostavania 3. a 4. bloku atómovej elektrárne Mochovce Pillár poznamenal,
že ako riaditeľ štátnej akciovej spoločnosti rešpektuje rozhodnutie vlády.
KONEČNE
Pred kolapsom?
PRAVDA / PIATOK 16. jún 2000
MARTIN HRIC - S úžasom som si nedávno vypočul výsledky výskumu, že na Slovensku sa výrobou hmotných statkov
zaoberá menej než 150-tisíc ľudí. Tí živia vyše milióna dôchodcov, vyše milióna mladých, pol milióna
nezamestnaných. Som vzdialený považovať učiteľov a zdravotníkov za tretiu kategóriu. Aj predavači,
železničiari, manažéri, aj poniektorí úradníci sú dôležití. Ale na tých všetkých musí zarobiť necelých
150-tisíc Slovákov, vytvárajúcich hmotné statky. Jeden človek živí takmer 40 ďalších spoluobčanov. V
minulom Site nastolili životnú otázku. Pri dnešnej populačnej explózii niektorých etnických skupín sa ich
počet za dve desaťročia zdvojnásobí. Z pol milióna na milión. Unesie to ešte Slovensko? Alebo sa
staneme ostrovom hladomoru? Ako Eritrea? Mieni vláda niečo robiť s populačnou explóziou občanov,
ktorí neživia svoje deti, ale nechajú sa vyživovať od svojich batoliat? Minister Ftáčnik naznačil
perspektívu. Na ľubovoľný počet detí bude základný, nie príliš vysoký príspevok. Ale iba na prvé tri
budú vysoké príplatky. Nech si štvrté a ďalšie dieťa nadobudnú rodičia, ktorí sú schopní postarať sa o
ne. Predstaviteľa Rómov to rozhorčilo: "Chcete likvidovať rómsku populáciu?" Nie. Chceme zachrániť
Slovensko pre civilizáciu. Niet už z čoho platiť populačnú explóziu ako výnosnú živnosť. Úprava bude
platiť pre židov, luteránov, katolíkov, moslimov, pre všetkých. Ak si rómska rodina na štvrté dieťa
nedokáže privyrobiť, isteže to bude platiť aj pre ňu. A vôbec si nemyslím, že by nám na Slovensku
hrozila genocída.
Počet generálov v našej armáde sa čoskoro rozšíri na 26
Prebytok vyšších hodností
PRAVDA / PIATOK 16. jún 2000
PATRICIA POPROCKÁ
Armáda SR (ASR) bude mať štyroch nových generálov. Ich celkový počet sa tak rozšíri na 26.
Vláda v stredu odložila návrh ministra obrany na vymenovanie štyroch plukovníkov do generálskej
hodnosti kvôli neprítomnosti Pavla Kanisa, ktorý bol na návšteve Rumunska. Z rovnakého dôvodu
odložili aj návrh ministra dopravy na vymenovanie plk. Jána Podhoru zo železničného vojska za
generálmajora. Podľa informácií z tlačového oddelenia Úradu vlády by mal kabinet schváliť povýšenia
na najbližšom
zasadaní za prítomnosti zainteresovaných ministrov.
Z takmer 14 000 profesionálnych vojakov je v ASR 8227 dôstojníkov, pričom prevažujú vyšší - od
majora nahor. Na ich privysoký podiel poukazujú okrem našich armádnych predstaviteľov aj experti
NATO. V najbližších rokoch by sa mal preto zvyšovať podiel práporčíkov a poddôstojníkov. O tieto
nižšie funkcie je však malý záujem kvôli nízkemu finančnému ohodnoteniu. Na otázku PRAVDY, či
vymenovanie štyroch plukovníkov za generálov neodporuje snahe zmeniť spomínaný pomer, hovorca
ministerstva obrany Pavol Vitko uviedol, že nie. Plukovníci totiž podľa neho zastávajú funkcie, na ktoré
sa podľa medzinárodne zaužívaných zvyklostí a štandardov NATO vyžadujú generálske hodnosti.
Napríklad veliteľ vzdušných síl plk. Jozef Dunaj, absolvent leteckej akadémie v USA, by mal byť
generálom. Ďalšími navrhnutými sú: zástupca veliteľa pozemných síl plk. Dušan Humený, zástupca
riaditeľa sekcie obrannej politiky ministerstva obrany plk. Ľubomír Bulík, ktorý vyštudoval obrannú
akadémiu v Hamburgu, a náčelník štábu strategického plánovania Generálneho štábu ASR plk. Peter
Novotňák.
PREŠOV: Železničná stanica opäť na plný výkon.
PREŠOV 16. júna (SITA) - Prešovská železničná stanica oddnes opäť poskytuje
všetky služby cestujúcim bez väčších problémov, uviedol pre agentúru SITA jej
prednosta Ján Nastišin. Vo štvrtok popoludní vďaka výdatným dažďom s krupobitím
došlo k zaplaveniu suterénu prešovskej železničnej stanice, kde voda vystúpila až do
výšky 30 cm.
"Včera popoludní boli namočené všetky káblové rozvody a preto nefungovala
počítačová sieť, pokladne ani kompletné vybavovanie cestujúcich." uviedol Nastišin.
Ešte podvečer poskytovali služby cestujúcim náhradným spôsobom. Do
odstraňovania následkov záplav nasadili 16 zamestnancov, ktorí už vo večerných
hodinách sprístupnili časť železničnej stanice. V noci na dnes sa podarilo odstrániť
všetky následky záplav a obnoviť prevádzku počítačovej siete. Výšku spôsobených
škôd zatiaľ nevyčíslili.
ŽSR sú vysoko deficitné pri opravách tratí
sme / Štvrtok 15.6.2000
BRATISLAVA (sita) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) odhadujú celkový
finančný schodok z meškania obnov tratí pri opravných prácach na
železničnom zvršku a mechanizácii tratí na 17,311 mld Sk. Pre tlačovú
agentúru SITA to povedal zástupca generálneho riaditeľa ŽSR a námestník
generálneho riaditeľa ŽSR pre technický rozvoj Ladislav Saxa.
Podľa slov L. Saxu majú ŽSR v rámci cyklickosti opráv pri komplexných
rekonštrukciách železničných tratí od roku 1993 deficit v ich obnove v dĺžke
733 kilometrov. Pritom od roku 1996 bola norma komplexnej rekonštrukcie
tratí znížená z dôvodu poklesu ročnej prepravy tovaru na objem približne 50
mil. ton iba na 158 kilometrov ročne v porovnaní s 230 kilometrami v roku
1993. Pri ťažkých stredných opravách, ktoré sa týkajú prečistenia štrkového
lôžka trate a výmeny súčiastok, majú ŽSR podľa zástupcu generálneho
riaditeľa od roku 1993 kumulovaný deficit obnovy v počte 907 kilometrov. Pri
samotnom prepracovaní koľají, ktorých ročná potreba obnovy je 2500
kilometrov, vykazujú v súčasnosti železnice deficit 1961 kilometrov.
Celková stavebná dĺžka tratí na Slovensku je 3661 kilometrov a samotná
celková dĺžka železničných koľají je takmer 6880 kilometrov. Jednokoľajové
trate majú celkovú dĺžku 2492 kilometrov, dvojkoľajové 1019,
širokorozchodné 100 a úzkorozchodné trate takmer 50 kilometrov.
Súhrnná informácia zo 105. schôdze vlády
NO / 15. Jún 2000
Vláda SR sa 14. júna zišla na 105. schôdzi a rokovala pod
vedením svojho predsedu Mikuláša Dzurindu. Na zasadnutí
neboli prítomní: minister zahraničných vecí Eduard Kukan (ZPC),
minister hospodárstva Ľubomír Harach (ZPC), minister vnútra
Ladislav Pittner a minister obrany Pavol Kanis (ZPC).
Neprítomných ministrov zastupovali štátni tajomníci.
VLÁDA PREROKOVALA A S PRIPOMIENKAMI
VYJADRILA SÚHLAS S
- návrhom na liberalizáciu obchodu medzi SR a Európskym
spoločenstvom v oblasti agrárnych výrobkov - návrhom na
zmenu bodu C.3. uznesenia vlády SR č. 245 zo dňa 12. apríla
2000 k návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme v
železničnej osobnej doprave na rok 2000
(krátené)
Kórejský summit: Lídri Severu a Juhu podpísali významnú dohodu
Opatrenia k zjednoteniu
PRAVDA / ŠTVRTOK 15. jún 2000
PCHJONGJANG, SOUL, REUTERS, ČTK, ib - Lídri Severnej a Južnej Kórey Kim Čong-il a Kim Te-džung v stredu podpísali významnú
dvojstrannú dohodu, ktorá priblíži Kórejský poloostrov k zjednoteniu.
Štyri hlavné body podpísaného dokumentu sa týkajú zmierenia oboch štátov, spolupráce, spájania rodín
rozdelených od kór
ejskej vojny z rokov 1950 až 1953 a opatrenia, ktoré by mali viesť k zjednoteniu
Severnej a Južnej Kórey.
Juhokórejský prezident rokoval aj s predsedom stáleho výboru Najvyššieho ľudového zhromaždenia
Kim Jong-namom o železničných a cestných projektoch a o posilnení investícií na Severe. V stredu
pôvodne mala byť podľa dobre informovanej oficiálnej čínskej agentúry Sinchua podpísaná aj dohoda
o ochrane investícií a zamedzení dvojitého zdanenia.
Skupina 50 juhokórejských novinárov, ktorá spravodajsky pokrýva jedinečnú udalosť, ktorá sa netýka
len ázijského kontinentu, sa v stredajších správach pozastavila nad mimoriadne uvoľneným správaním
doteraz záhadami opradeného severokórejského vodcu Kim Čong-ila. Kim v tradičnej sivej bunde
maovského štýlu poznamenal, že summit iste zrúca mýtus, ktorý o ňom ako o pustovníkovi a samotárovi
vybudovali západné médiá.
Aj traja juhokórejskí ministri, zastupujúci rezort financií, zjednotenia, kultúry a informácií mali v stredu
stretnutia so svojimi kolegami. Južná Kórea navrhuje sformovanie spoločných športových tímov na
medzinárodné športové podujatia alebo prinajmenšom spoločné nástupy pod vlajkou zjednotenia na
otváracích ceremoniáloch.
Srdečnosť, ktorá sprevádzala summit už počas jeho prvého dňa, keď približne milión ľudí v uliciach
vítalo juhokórejského prezidenta, pozitívne vnímali médiá oboch kórejských štátov. Priaznivé reakcie na
summit prichádzali aj z celého sveta počnúc Washingtonom a končiac Moskvou. Na počesť
historického summitu sa bude v Soule konať v závere júna koncert talianskej opernej hviezdy Luciana
Pavarottiho.
Horúce dni robia starosti aj železničiarom
Rozpálené koľajnice
PRAVDA / ŠTVRTOK 15. jún 2000
ZVOLEN, dt - Vysoké teploty robia starosti aj železničiarom. Medzi Zvolenom a Sliačom spôsobili minulý
týždeň vybočenie koľaje.
Podľa prednostu Správy železničných tratí a stavieb ŽSR vo Zvolene Tibora Karkuša je to zatiaľ prvá
porucha zariadenia v ich obvode v tomto roku, spôsobená vysokými teplotami. Okamžite po
upozornení odstavili dopravu na trati medzi Zvolenom a Banskou Bystricou, pričom výluka trvala necelé
dve hodiny. Počas nich poškodenú koľajnicu opravili. Vysoké teploty nad 30 stupňov spôsobujú nárast
napätia v koľajniciach, ktoré sa teplom rozťahujú, čo môže niekedy vyústiť až do ich poškodenia.
Ako uviedol T. Karkuš, eliminovať poruchy možno udržiavaním koľaje podľa stanovených prepisov.
Nie všetky sú však nové a v úplne bezchybnom stave, na čom sa podpisuje nedostatok potrebných
finančných prostriedkov. Trate preto udržiavajú v rámci svojich možností. Podčiarkol však, že ich
permanentne monitorujú, v prípade potreby okamžite riešia aj drobné poškodenia, takže
nebezpečenstvo cestujúcim nehrozí.
POPRAD: Oslávia Deň polície
POPRAD 15. júna (SITA) - Pri príležitosti Dňa polície pripravilo Okresné riaditeľstvo
Policajného zboru v Poprade oslavy, ktoré sa uskutočnia v piatok na ihrisku
Základnej školy na Letnej ulici v Poprade. Podujatie otvoria o 10:00 ukážky techniky,
výzbroje a výstroja. Svoje umenie a činnosť predvedú vybrané zložky polície. Okrem
policajtov sa však na oslave zúčastnia aj ďalšie zložky popradského Komplexného
záchranného systému. Deti, pre ktoré je táto akcia prednostne určená, uvidia činnosť
požiarnikov, mestskej polície, železničnej polície či rýchlej záchrannej služby. V
prípade priaznivého počasia členovia Leteckej záchrannej služby predvedú aj
záchrannú akciu za pomoci vrtuľníka Air Transport Europe.
Agentúru SITA o tom informoval hovorca OR PZ v Poprade Peter Ondruško.
ŽELEZNICE: Od nového školského roka na zľavu nové žiadanky
BRATISLAVA 15. júna (SITA) - Vzhľadom na to, že sa rozmáhalo falšovanie a
zneužívanie cestovných dokladov, pristúpili Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) k
tomu, že začnú od nového školského roka (2000/2001) používať pre žiakov a
študentov žiadanku na vydanie nového žiackeho preukazu na zľavu cestovného.
Žiadanka nahradí kontrolný ústrižok pôvodného preukazu a musí byť potvrdená
červenou okrúhlou pečiatkou školy. Žiadanku aj preukaz možno kúpiť vo výdajni
cestovných lístkov. Agentúru SITA o tom informoval riaditeľ Odboru práce s
verejnosťou ŽSR Miloš Čikovský. Ako uviedol, cestujúci sprevádzajúci dieťa, alebo
samostatne cestujúce dieťa od 5 do 15 rokov musí preukázať svoj vek akýmkoľvek
preukazom s fotografiou, menom, dátumom narodenia alebo rodným číslom. Ak
dieťa nevlastní žiaden preukaz, na požiadanie ho vystaví výdajňa cestovných lístkov.
Prvá tranža emisie dlhopisov Železníc SR priniesla pre podnik 155 mil. eúr
Investovali aj Američania
PRAVDA / SOBOTA 27. máj 2000
MONIKA ĎURČENKOVÁ - Železnice SR už uskutočnili prvú tranžu emisie eurobondov na zahraničných trhoch vo výške
155 mil. eúr. V piatok uzavreli dohodu s manažérom tejto emisie J.P. Morgan.
Ako uviedol generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed, do konca septembra by sa mala podľa predpokladu
manažéra emisie uskutočniť jej druhá tranža do výšky 200 mil. eúr, tak, aby sa naplnila celá suma, na
ktorú železniciam poskytla záruku vláda SR. Nedokončenie ce-lej plánovanej tranže vo výške 200 mil.
eúr bolo podľa neho spôsobené zmenou kurzu dolára.
Richard Luddington, výkonný riaditeľ J.P. Morgan, uviedol, že emisia bola úspešná i napriek súčasnej
situácii na medzinárodných trhoch. Vysoko hodnotil okrem účasti európskych investorov z Nemecka,
Veľkej Británie, Rakúska a Švajčiarska aj účasť investorov z USA. ŽSR si teda na zahraničných trhoch
požičali 155 mil. eúr na 7 rokov s 8 % úrokom. Na rozdiel od predchádzajúcich emisií, na ktorých sa
zúčastňovali prevažne bankové inštitúcie, mali v súčasnosti investori inštitucionálny charakter. "Chcem
podčiarknuť význam 8 % úroku, ktorý je veľkým úspechom v porovnaní s minuloročnou emisiou pre
Štátny fond cestného hospodárstva, kde išlo tiež o sedemročné dlhopisy, no s úrokom 9,25 %," uviedol
R. Luddington. Naviac, ako dodal, situácia na medzinárodných trhoch sa zmenila v neprospech
úrokových sadzieb.
Získané prostriedky použijú železnice na uhradenie všetkých záväzkov, ktoré majú splatnosť v júni
tohto roku. Získajú ich najmä bankové inštitúcie, medzi ktorými bude aj Slovenská sporiteľňa.
Železniciam zostane v tomto roku splatiť ešte 45 mil. eúr, čo sú všetko záväzky voči bankám a netýkajú
sa obchodného styku.
A. Egyed uviedol, že železnice si nepožičali finančné prostriedky od domácich bánk preto, lebo
pôvodné ponuky domácich subjektov boli horšie ako dával J.P. Morgan. "Vyhodnocovali sme kvalitu
ponuky, no považovali sme tiež za praktické, aby J.P. Morgan, ktorý manažoval emisiu štátnych
dlhopisov, urobil emisiu aj pre železnice. Videli sme v tom istú výhodnosť, no okolnosti sa zmenili a
situácia je taká, aká je," uviedol A. Egyed.
Do 5 rokov prepustia železnice 13-tisíc ľudí
sme / Utorok 13.6.2000
BRATISLAVA, TOMÁŠ KUČA - Počnúc 1. januárom budúceho roka by sa mala rozbehnúť
transformácia dnešného štátneho podniku Železnice Slovenskej republiky
(ŽSR) na akciovú spoločnosť. Súčasťou transformačného procesu bude aj
rozdelenie súčasného podniku na dve nástupnícke spoločnosti, ktoré bude
spojené s prepustením takmer 13-tisíc zo súčasných asi 47-tisíc
zamestnancov. Jednou z transformovaných zložiek bude akciová spoločnosť
ŽSR, z ktorej by malo odísť asi tritisíc železničiarov. Všetkých sto percent
jej akcií bude vo vlastníctve štátu. Tá sa v procese transformácie výrazne
ozdraví a jej podnikaním bude predovšetkým priame obhospodarovanie
dopravnej cesty. To znamená, že si vo svojom majetku ponechá iba
železničné dopravné prostriedky, železničné trate, stanice a ostatný
majetok bezprostredne súvisiaci so železničnou prepravou. Takisto preberie
zo súčasných železníc iba aktívne úvery, ktoré na slúžia na rozvoj prepravy
a obchodu. ŽSR, a. s., bude po transformácii pozostávať zo štyroch divízií -
železničných koľajových vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy a
dopravnej cesty.
Ostatné činnosti, ktoré sú potrebné na výkon železničnej prepravy, avšak
nie sú priamo súčasťou dopravnej cesty, ostanú v Železničnej spoločnosti
(ŽS) - druhej z novovytvorených spoločností. Tá si i naďalej zachová štatút
štátneho podniku. Na jej pleciach ostane väčšina doterajších úverov
železníc, ako aj majetok, ktorý netvorí súčasť dopravnej cesty. Ide napríklad
o železničné zdravotníctvo, geodéziu, ale aj správne činnosti. ŽS bude
postupne splácať úvery odpredajom časti súčasného majetku. Tá prepustí
asi deväťtisíc zamestnancov.
Transformačný proces by mal trvať päť rokov, čo hovorca železníc Miloš
Čikovský odôvodnil komplikovanými finančnými a legislatívnymi operáciami.
Napríklad nemecké železnice sa transformovali až 12 rokov. Dátum začatia
transformácie (1. január 2001) je však stále neistý, pretože iba
reštrukturalizácia záväzkov v bankách a u ostatných dodávateľov bude podľa
predpokladov trvať jeden rok. Transformácia si takisto vyžiada viaceré
legislatívne zmeny.
Nová poľská vláda začala pracovať
sme / Utorok 13.6.2000
VARŠAVA (tasr) - Poľský prezident Aleksander Kwasniewski odovzdal včera vo
Varšave poverovacie listiny novým ministrom kabinetu premiéra Jerzyho
Buzeka - novému podpredsedovi Rady ministrov Januszowi Steinhoffovi,
ministrovi financií Jaroslawovi Baucovi, ministrovi dopravy a morského
hospodárstva Jerzymu Widzykovi a ministrovi spravodlivosti Lechovi
Kaczynskému. Týmto krokom začal včera oficiálne pracovať
zrekonštruovaný menšinový kabinet premiéra Jerzyho Buzeka. Najzložitejší
štart v ministerskej funkcii má minister dopravy Jerzy Widzyk, ktorý čelí
hroziacemu, na štvrtok ohlásenému generálnemu štrajku železničiarov. Nový
muž na čele ministerstva financií Jaroslaw Bauc oznámil, že bude
pokračovať v doterajšej koncepcii exministra Leszka Balcerowicza. Do
dvoch týždňov, ako Bauc podčiarkol, ministerstvo financií pripraví návrh
štátneho rozpočtu na budúci rok. Bauc je považovaný za zástancu prísnej
fiškálnej a reštriktívnej politiky.
Zásielky s novým nákladným listom
NO / 13. Jún 2000
SITA, Poprad - Železnice SR (ŽSR) budú od 1. júla tohto roku od svojich
zákazníkov preberať na prepravu zásielky s novým vzorom
medzinárodného nákladného listu CIM. Tento vzor
medzinárodného prepravného dokladu vozňových zásielok a
zásielok spešnín je vytlačený modrou farbou. Nadobudol
platnosť 1. marca tohto roku a prechodné obdobie sa končí 30.
júna 2000. Keďže medzinárodný nákladný list CIM nie je len
prepravný doklad, ale slúži aj ako colný a bankový doklad.
Medzinárodný prepravný výbor v Berne dôrazne upozorňuje a
žiada všetky členské železničné podniky, aby od 1. júla 2000
nepoužívali neplatné vzory medzinárodných nákladných listov
CIM.
Zruší Whirlpool projekt v Matejovciach?
Sporný pozemok, ktorý je súčasťou plánovaného areálu nového
výrobného komplexu Whirlpool Slovakia, a.s., Poprad, bude
pravdepodobne vyvlastnený. Dôvody, pre ktoré je možné
vyvlastnenie zo strany investora, sú v tomto prípade splnené.
Podľa súčasných informácií sa vlastník pozemku nedohodol s
investorom na podmienkach prevodu. SPF už pracuje na
príprave prevodu dotknutej pôdy spoločnosti Whirlpool, aby
došlo k podpisu zmluvy v čo najkratšom čase. Plánovanú
investíciu spoločnosti Whirlpool Slovakia v Poprade
Matejovciach, ohrozuje 0,4 ha pôdy vo vlastníctve súkromnej
osoby.
PREZIDENT: Vrátené zákony na opätovné prerokovanie
BRATISLAVA 12. júna (SITA) - Prezident Slovenskej republiky Rudolf Schuster
vrátil Národnej rade SR na opätovné prerokovanie novelu zákona o zamestnanosti,
pretože zákon neupravuje ďalšie otázky nevyhnutné na jeho aplikáciu a absentuje v
ňom ako v novom nástroji aktívnej politiky trhu práce komplexná úprava. Novelu
zákona o Fonde detí a mládeže prezident vrátil pre nesúlad s článkom 1. Ústavou
SR, podľa ktorého vyplýva zákaz spätnej účinnosti zákona, ako aj s ďalšími dvoma
článkami ústavy. V nesúlade s ustanovením Ústavy SR, podľa ktorého súkromnú
bezpečnostnú službu môže prevádzkovať obecná polícia, je ďalšia právna úprava -
novela zákona o súkromných bezpečnostných službách. Dôvodom na vrátenie novely
zákona o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, SIS, Zboru väzenskej a
justičnej stráže SR a Železničnej polície SR je nezladenosť medzi jednotlivými
ustanoveniami zákona pri výnimkách z kvalifikačného predpokladu vzdelania.
Prezident SR podpísal zákon o telekomunikáciách, ktorý novým spôsobom
upravuje najmä podmienky na zriaďovanie a prevádzkovanie telekomunikačných sietí
a zariadení a podmienky na poskytovanie telekomunikačných služieb.
Informáciu agentúre SITA poskytlo tlačové oddelenie Kancelárie prezidenta SR.
MONITOR: Slovenská tlač o EÚ
BRATISLAVA 13. júna (SITA) - Dnešné vydanie denníka Práca píše, že prezident
Alexander Kwasniewski v pondelok vymenoval troch nových ministrov poľskej vlády.
Po odstúpení liberálnych ministrov premiér Jerzy Buzek zostal na čele menšinovej
vlády a vyhlásil, že i táto vláda bude pokračovať v nastúpenom kurze reforiem s
cieľom začleniť sa do Európskej únie. Práca informuje aj o stretnutí predstaviteľov
Slovenska a Rakúska v rakúskom Alpbachu, ktoré bolo venované integračným
ambíciám SR.
Predseda českej Poslaneckej snemovne a ODS Václav Klaus zostruje svoje
vyhlásenia na adresu EÚ, hovorí Pravda. Pred niekoľkými dňami navrhol konanie
referenda o vstupe ČR do Únie. V nedeľu Klaus uviedol, že Česi trpia protektorátnou
mentalitou, nedostatkom sebavedomia a podliezaním sa veľmociam. Povedal, že
ODS na rozdiel od vlády nemáva "romanticky zdvihnutými hviezdičkami na modrej
zástave".
Hospodárske noviny konštatujú, že priemerná mzda vo Veľkej Británii je omnoho
nižšia ako v niektorých krajinách EÚ. Takisto sú nižšie príspevky na dane a sociálne
zabezpečenie. HN sa venujú aj železničnej doprave v EÚ, pričom píšu, že v niektorých
štátoch Únie rekordne narástol počet prepravených osôb. Hospodársky denník
prináša rozhovor s veľvyslancom Poľska v SR Janom Komornickym o vzájomnej
podpore našich dvoch krajín na ceste do EÚ. Komornický v rozhovore povedal, že
Poľsko bude mať problémy v kapitole Poľnohospodárstvo. Dodal, že verí, že
Slovensko túto kapitolu rýchlo uzavrie.
Národná obroda informuje, že Bulharsko chce otvoriť ďalších päť negociačných
kapitol počas francúzskeho predsedníctva EÚ. Denník sa zaoberá aj preferenciami
francúzskeho predsedníctva Únie, ktoré sa začne v júli tohto roku. Píše, že
Francúzsko sa bude usilovať o dohodu o inštitucionálnych reformách Únie a o
zvýšenú koordináciu hospodárskej a menovej politiky EÚ.
Študenti si pochvaľujú program EÚ Leonardo da Vinci, hovorí Slovenská
republika. Dodáva, že program je zameraný na realizáciu európskej politiky
odborného vzdelávania a popisuje výrobnú prax, ktorú slovenskí študenti absolvovali
v Belgicku.
ŽSR: Trenčania nespokojní s novým grafikonom železníc
BRATISLAVA 13. júna (SITA) - Cestujúca verejnosť v Trenčíne vyjadruje svoju
nespokojnosť s rozhodnutím Ústrednej grafikonovej komisie Železníc SR (UGK
ŽSR), ktorá rozhodla o nezastavovaní niektorých Intercity (IC) vlakov v Trenčíne. Podľa
informácií Juraja Holúbka z Trenčianskeho neformálneho združenia (TNZ), cestujúci
tvrdia, že ich tým komisia poškodzuje a železniciam spôsobuje miliónové straty.
Podľa argumentov ŽSR budú tieto vlaky zastavovať iba v prepravne a turisticky
zaujímavejších uzloch, medzi ktoré Trenčín momentálne nepatrí, nakoľko využitie
týchto spojov cestujúcimi je podľa železníc minimálne a cestujúci sa navyše vyhýbajú
plateniu IC poplatku. ŽSR ďalej argumentujú tým, že v Trenčíne naďalej zastavujú iné
spoje a že sa tým urýchlila preprava IC vlakmi na dlhších trasách.
Naopak, podľa odporcov je analýza o prepravne zaujímavých uzloch mylná,
nakoľko v Trenčíne vlaky prepravia ročne vyše 30 000 cestujúcich a železnice
neuviedli kritériá, podľa ktorých sa určovala "zaujímavosť uzlov". Dodávajú ďalej, že
napriek celkovému medziročnému úbytku cestujúcich, v Trenčíne ich počet vzrástol.
Rovnako vyvracajú aj argument o zrýchlení prepravy IC vlakmi, pretože zastavenie v
Trenčíne si vyžaduje iba šesť minút.
Múzeum dopravy v Bratislave oslavuje
sme / Pondelok 19.6.2000
BRATISLAVA (tasr) – Nákladné vozidlo zo Škodových závodov Plzeň, vyrábané v
anglickej licencii Sentilen, z roku 1923 poháňané parným strojom, ktoré
spotrebovalo na 60 kilometrov 800 litrov vody a príslušné množstvo uhlia
alebo dreva, je jednou z rarít Múzea dopravy v Bratislave, ktoré v týchto
dňoch oslavuje prvé výročie svojho vzniku. Na Slovensku sa zachovali iba
dva takéto kusy.
V 150 rokov starej budove prvej železničnej stanice poskytuje pohľad na
históriu cestnej a železničnej dopravy. Podľa svojho správcu Jaroslava
Krajčíra by sa však v budúcnosti malo rozrásť aj o zbierku mapujúcu vodnú
a leteckú dopravu. “Máme tu asi 80 automobilov, 35 motocyklov a na
priľahlom otvorenom koľajisku aj koľajové vozidlá, rušne a vagóny,” približuje
expozíciu tohto ojedinelého múzea.
Medzi najstaršie exponáty patrí Praga z roku 1907, zapožičaná, tak ako aj
ostatné, zo súkromnej zbierky. Podobnú nevyčísliteľnú cenu majú aj
motorky značky Čechie Böhmenland, ktorých vyrobili iba zopár tisíc, ale na
vtedajšie predvojnové obdobie s novátorskými koncepciami. Patria medzi ne
napríklad odlievané disky kolies, ktoré – už z ľahkých zliatin – sa používajú
pri konštrukcii najmodernejších motocyklov.
Pripravuje sa otvorenie novej haly, v ktorej by mali nájsť svoje miesto
automobily z 50. až 70. rokov. Múzeum má však stále nedostatok priestoru.
“Počet súkromných zberateľov, ktorí majú záujem vystaviť svoje exponáty,
neustále narastá a my už musíme odmietať ich ponuky,” vysvetľuje situáciu
Krajčír. Napriek tomu je o expozície múzea mimoriadny záujem. Denne ho
navštívi od 200 do 300 záujemcov o históriu dopravy, z nich časť
zahraničných návštevníkov hlavného mesta.
BRATISLAVA: Múzeum dopravy má prvé narodeniny
BRATISLAVA 19. júna (SITA) - Múzeum dopravy v Bratislave oslávi 24. júna prvé
výročie založenia. Pre návštevníkov pripravilo novú expozíciu, v ktorej dáva väčší
priestor železničnej doprave. Pre tlačovú agentúru SITA to uviedol správca Múzea
dopravy Jaroslav Krajčír. Za jeden rok si pozrelo expozíciu múzea 15 tisíc
návštevníkov.
"Múzeum dopravy v sebe spája dva elementy, cestnú a železničnú dopravu, a preto
sme sa v novej expozícii rozhodli venovať väčší priestor práve železničnej doprave,"
uviedol J. Krajčír. Návštevníci múzea môžu vidieť napríklad aj umelo vytvorenú
železničnú stanicu s koľajami.
Pred týždňom sa v múzeu uskutočnila prezentácia muzikálu Pomáda, múzeum
otváralo aj sezónu veteránov na trati Bratislava - Topoľčianky a tento týždeň
organizuje bazár, ktorého výťažok pôjde na dobročinné účely. Z námestia SNP v
Bratislave odštartujú 2. júla pre veteránov tradičných 500 kilometrov slovenských.
V múzeu je asi 200 exponátov, z toho 60 až 70 automobilov, 15 až 20 motocyklov a
na priľahlých koľajiskách sú vystavené železničné vozne, snežný pluh i železničný
žeriav.