Zmeny v ŽSR a ŽS,a.s.
Uznesením Okresného súdu
Bratislava 1 zo dňa 21.12.2001 vznikla ku dňu 1.1.2002 Železničná
spoločnosť, a.s.., so sídlom v Bratislave.
Predsedom predstavenstva a zároveň generálnym riaditeľom Železničnej
spoločnosti, a.s., sa stal Ing. Andrej EGYED, ktorý doteraz
zastával funkciu generálneho riaditeľa ŽSR . Generálnym riaditeľom ŽSR sa stal Ing. Ladislav SAXA.
Vzťah medzi ŽSR
a Železničnou spoločnosťou, a.s., je riešený rámcovou
zmluvou o spolupráci uzavretou podľa § 269 ods. 2 Obchodného
zákonníka. Interné predpisy ŽSR zostávajú v platnosti pre ŽSR i Železničnú spoločnosť, a.s.
Smernice a nariadenia generálneho riaditeľa ŽSR zostávajú v platnosti aj pre Železničnú spoločnosť,
a. s., až do vydania nových, resp. vykonania zmien v pôsobnosti
Železničnej spoločnosti, a.s.
Rovnako platia aj záväzky z uzatvorenej Kolektívnej zmluvy,
dohodnutej v rámci ŽSR
, ako aj Pracovný poriadok ŽSR
a všetky interné predpisy z oblasti pracovnoprávnej.
Snehová kalamita v Tatrách
Včera večer o 20. h uviazla v
snehu súprava vlaku Tatranských elektrických železníc na
trase Poprad Tatry - Starý Smokovec. Cestujúci boli prevážaní
v kabíne snehovej frézy na zastávku Veľký Slavkov. Súpravu
vlaku sa doteraz nepodarilo vyslobodiť, pretože v dôsledku
silného sneženia a nárazového vetra sa za frézou tvoria nové
záveje, pričom súprava električky je zaviata po úroveň
okien. Na postihnutom úseku pracuje okrem 20 pracovníkov železníc
aj vyše 20 vojakov, keďže ŽSR
vyhlásili 3. stupeň pohotovosti a o pomoc požiadali vojsko.
Zaviatu električku sa podarilo vyslobodiť dnes pred 12.
hodinou, a tak doprava na tejto trati bola obnovená.
Na trati Kraľovany - Párnica padli ráno o 5,30 h tri lavíny.
Prvá spadla pred osobným vlakom č. 7930, ktorý išiel z Dolného
Kubína do Kráľovian. Po odprataní snehu snehovou frézou prišiel
vlak do Kraľovian so štyriapolhodinovým meškaním. Okolo
desiatej hodiny spadla v tom istom úseku trate štvrtá lavína,
a tak železničná doprava v úseku Kraľovany - Párnica je
nahradená autobusovou. Tento stav potrvá celý deň, pretože
aj naďalej hrozí padanie lavín. Na tejto istej trati došlo
dne ku zrážke osobného vlaku s traktorom, keďže vodič
traktora nerešpektoval výstražné signalizačné zariadenie a
vošiel na trať. Rušňovodič pre malú vzdialenosť nemohol zrážke
zabrániť.
2. stupeň pohotovosti (vlaky premávajú, členovia štábu
zimnej ochrany nastupujú y do nepretržitej pohotovosti na
pracovisku a sústavne sledujú vývoj poveternostnej situácie,
zaisťujú pohotovosť a nasadenie prostriedkov a síl pre odstraňovanie
prekážok podľa vzniknutej situácie) bol vyhlásený aj v
oblasti Žiliny, Vrútok, na tratiach Červená Skala - Telgart a
Kostiviarska – Čremošné.
ŽSR oznamujú cestujúcim do
Vysokých Tatier, aby vystupovali v železničnej stanici Štrba,
odkiaľ sa zubačkou môžu dostať na Štrbské Pleso a odtiaľ
do Starého Smokovca a Tatranskej Lomnice. Do vysokých Tatier sa
možno dostať aj motorovým osobným vlakom z Popradu Tatier cez
Studený Potok do Tatranskej Lomnice.
Od nového roku sú na Slovensku dva železničné
podniky – Železnice SR (ŽSR) a Železničná spoločnosť,
a.s. (ŽS)
Jeden sa bude starať o
dopravnú cestu, druhý bude po nej jazdiť.
Uznesením Okresného súdu Bratislava 1 zo dňa
21.12.2001 vznikla ku dňu 1.1.2002 Železničná spoločnosť,
a.s., (ŽS) so sídlom v Bratislave.
Predsedom predstavenstva a zároveň generálnym riaditeľom ŽS
sa stal Ing. Andrej EGYED, ktorý doteraz zastával funkciu generálneho
riaditeľa ŽSR . Generálnym riaditeľom
ŽSR sa stal Ing. Ladislav
SAXA.
Vzťah medzi ŽSR
a ŽS je riešený rámcovou zmluvou o spolupráci uzavretou podľa
§ 269 ods. 2 Obchodného zákonníka. Interné predpisy ŽSR zostávajú v platnosti pre ŽSR i ŽS. Smernice a nariadenia generálneho riaditeľa ŽSR zostávajú v platnosti aj pre ŽS až do vydania nových,
resp. vykonania zmien v pôsobnosti ŽS. Rovnako platia aj záväzky
z uzatvorenej Kolektívnej zmluvy, dohodnutej v rámci ŽSR , ako aj Pracovný poriadok ŽSR a všetky interné predpisy z oblasti pracovnoprávnej.
Obchodné meno akciovej spoločnosti: Železničná spoločnosť,
a.s.
Sídlo spoločnosti: Bratislava
Orgánmi spoločnosti sú: valné zhromaždenie, predstavenstvo,
dozorná rada, generálny riaditeľ.
Práva akcionára, ktorým je Slovenská republika, vykonáva na
valnom zhromaždení MDPT SR.
Základná organizačná štruktúra spoločnosti sa člení na:
a) ústredie ŽS Bratislava,
b) divízie a ostatné vnútorné organizačné zložky spoločnosti,
a to:
1. divízia železničných koľajových vozidiel Bratislava (DŽKV)
2. divízia osobnej prepravy Košice (DOP)
3. divízia nákladnej prepravy Košice (DNP)
4. odúčtovňa tržieb železníc Košice
5. obchodno-prekládkové centrum Čierna nad Tisou
6. tatranské lanové dráhy Tatranská Lomnica.
Generálny riaditeľ ŽS Ing. Andrej
Egyed
Náš úspech v súčasnosti, ale i v najbližších rokoch pokračujúcej
transformácie závisí od dvoch faktorov: od adaptability manažmentu
na železnici, ktorý bude schopný udržiavať krok s globálnym
vývojom dopravy v Európe a od štátu, ktorý má financovať
rozvoj železničnej dopravnej cesty a uhrádzať straty v
osobnej doprave, vzniknuté z titulu regulovaných cien, vrátane
splatenia dlhu za minulé roky. Jedine to by mohlo spomaliť
postup transformácie železníc.
A je tu ešte jeden problém... V mysliach verejnosti, ale i mnohých
politikov je silne zakorenené akceptovanie nerovnováhy medzi
cestnou a koľajovou (železničnou) dopravou. Kým železnice
doteraz jazdili po ceste, ktorú si sami postavili, cestní
dopravcovia jazdia po ceste, ktorú im postavil štát. Kvalitná
dopravná politika štátu musí odstrániť tieto disproporcie a
vytvoriť vyvážené podmienky pre oba druhy dopravy. Podľa
noriem Európskej únie dokonca pri rešpektovaní a implementácii
tzv. externých nákladov do našej legislatívy (najmä v
oblasti enviromentálnej politiky) výrazné uprednostňovanie koľajovej
dopravy pred cestnou.
Námestník generálneho riaditeľa ŽS pre
obchod a marketing Ing. Pavol Kužma
Spočiatku bude ŽS pre ŽSR dominantným obchodným partnerom,
pretože okrem prepravy dolomitu z Turne nad Bodvou do Hanisky
pri Košiciach, ktorú realizuje US Steel vo vlastnej réžii, všetky
ostatné prepravy po tratiach ŽSR zatiaľ bude vykonávať ŽS.
Tento stav sa však môže od začiatku roku 2003 postupne meniť
v závislosti na prípadnom vstupe iných dopravcov na dopravnú
cestu a bude mať za následok vznik konkurenčného prostredia.
Na to sa musí ŽS už teraz začať pripravovať a minimalizovať
náklady na svoju prevádzku, aby cena za prepravu, ktorú ŽSR ponúkne na trhu, bola konkurencieschopná voči prípadným
ďalším dopravcom. Základným predpokladom budúceho úspešného
hospodárenia ŽS je však zo strany štátu plné vyrovnávanie
straty, ktorá vzniká v osobnej preprave, aby ŽS nebola nútená
hneď po vzniku z úverových zdrojov, prípadne zo zisku z nákladnej
prepravy pokrývať štátom neuhradenú stratu za výkony vo
verejnom záujme.
Riaditeľ Divízie nákladnej prepravy Ing.
Jozef Šimlovič
Základnou axiómov zmeny a budúceho úspešného pôsobenia
novej spoločnosti je skutočnosť, že nová spoločnosť sa
svojimi organizačnými a riadiacimi zložkami priblíži k zákazníkovi.
Naštartuje proces zmeny myslenia ňou riadených pracovníkov z
pozície monopolistického na trhovo orientované. Budeme
orientovať prístupy našich pracovníkov k zákazníkovi tak,
aby sme čo najdokonalejšie spoznali jeho túžby, želania,
ciele a zabezpečili ich splnenie. Tržba sa stane hnacím
motorom našej činností a našich rozhodnutí. Tomuto kroku
podriaďujeme vytvorenie základných organizačných zložiek,
informačného servisu a odborného riadenia. Celý proces ide
samozrejme ruka v ruke s istým racionálnym pohľadom na nákladovú
stránku našej činnosti. Tento proces nebude ľahký a odštartuje
pritvrdenie nášho vzťahu k finančnej disciplíne zákazníkov.
Bude nesmierne dôležité správne definovať svoje obchodné požiadavky
a zámery zákazníkov vo vzťahu k ŽS ale aj k ŽSR . Zmení sa technológia plánovania objednávky vo vzťahu
ku grafikonu vlakovej dopravy. V oblasti riadenia dôjde k nabúraniu
a zmene istých dlhodobo zaužívaných riadiacich praktík.
Riaditeľ Divízie železničných koľajových
vozidiel Ing. Miroslav Dzurinda
Prvý január 2002 je pre železnice na Slovensku historickým. Bývalé
ŽSR sa rozdelili na dva
samostatné subjekty. Základný filozofický princíp transformácie
pokladám za správny. Teraz nastupuje rozhodujúca fáza -
realizácia schválených postupov. Túto realizáciu bude zásadným
spôsobom ovplyvňovať ľudský faktor.
Za priority úspešného napredovania transformácie pokladám dôsledné
dodržiavanie zmluvných podmienok medzi ŽS a ŽSR a štátom, správne personálne obsadenie na
riadiacich postoch a spokojnosť zákazníkov v osobnej aj v nákladnej
doprave.
Dôležité budú tiež optimalizácia stavov pracovníkov na základe
výsledkov vnútropodnikového kontrolingu, účinná motivácia
všetkých zamestnancov ŽS, zlepšovanie doterajších vzťahov
s obchodnými, výrobnými, dodávateľskými a prepravnými
partnermi aj zvýšenie efektívnosti investícií a vynakladania
finančných prostriedkov.
Riaditeľ Divízie osobnej prepravy Ing.
Jiří Jančík
Vznik ŽS nie je ukončením procesu delenia železníc na
Slovensku, ale práve naopak jeho začiatkom. Obidva podniky sa v
počiatočnom štádiu svojho samostatného pôsobenia budú potýkať
s mnohými problémami, ktoré je potrebné postupne riešiť.
Pre sprehľadnenie finančných tokov v obidvoch spoločnostiach
sa týmto krokom realizoval veľký kus práce.
Zamestnanci ŽSR
aj ŽS si musia v čo najkratšom čase uvedomiť, že tieto dva
podniky tu nie sú preto, aby si navzájom konkurovali, ale
preto, aby úzko spolupracovali a finálnemu zákazníkovi -
cestujúcemu, poskytovali čo najkvalitnejšie služby. To je možné
dosiahnuť len ešte lepšou spoluprácou a koordináciou činností
v prepravnom procese. Len za takéhoto predpokladu môžu ŽSR a ŽS spoločne uspieť v konkurenčnom boji na
slovenskom prepravnom trhu.
Zamestnancov ŽS čaká náročná cesta pri premene tohto
podniku na subjekt s výraznou zákazníckou orientáciou. Toto
je však jediný spôsob, ktorý vedie k spokojnosti zákazníkov,
k nárastu záujmu o ponúkané služby, k vyšším tržbám a v
konečnom dôsledku k vyššej spokojnosti vlastných
zamestnancov.
Riaditeľ AFC ŽS Ing. Vladimír Ľupták
Podnikateľský zámer ŽS na rok 2002 vychádza z predpokladaných
výkonov v oblasti osobnej a nákladnej dopravy vrátane ich
krytia primeranými kapacitami, vhodnej majetkovej a kapitálovej
štruktúry, plynulého cash flow a korektného vzťahu nielen so
ŽSR - najmä za používanie
dopravnej cesty - ale aj s ostatnými obchodnými partnermi. Za
prioritné považujem finančné zabezpečenie nekrytej straty
vyplývajúcej zo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme v
osobnej železničnej doprave a docielenie plynulého plnenia záväzkov
prepravcov v nákladnej doprave voči ŽS podľa nami určených
podmienok. Okrem toho modernizáciu a rozvoj firmy môžeme
smerovať a realizovať len s jednoznačným presvedčením o
ekonomickej výhodnosti a návratnosti vložených finančných
prostriedkov.
Riaditeľ odboru financovania ŽS Ing.
Anton Jaborek
V oblasti financovania očakávame pozitívne zmeny. Vznikom ŽS
dôjde k transparentnosti finančných tokov nielen voči externému
okoliu, ale aj v rámci spoločnosti. Zavedením komplexného vnútropodnikového
kontrolingu od 1.1.2002 sa rozhodne zvýši kvalita plánovacieho
procesu, účelnosti a účinnosti výdavkov, členenia príjmov
a pod. Ak má byť celý tento proces finančne zabezpečený, je
nevyhnutné dodržiavať finančnú disciplínu a kapacitné možnosti.
Budem sa zasadzovať o to, aby porušenie finančnej disciplíny
bolo posudzované ako hrubé porušenie pracovnej disciplíny.
Som optimistom a pevne verím, že lokálne a individuálne záujmy
sa v akciovej spoločnosti nebudú podporovať. Práve naopak, že
po úvodnej konsolidácii a zabezpečení najzákladnejších
funkcií a výdavkov v novovzniknutej firme v ďalšom období
prevládne dodržiavanie maximálnej hospodárnosti. Viem, že
vybudovať si dobré meno a pozíciu u obchodných partnerov a
verejnosti nebude jednoduché, v každom prípade to však považujem
za veľmi dôležité.
Riaditeľ odboru kontrolingu ŽS Ing.
Pavol Gábor
O úspechu by sme mohli hovoriť, odhadujem, tak na začiatku
roku 2003, keď budeme mať za sebou aspoň ročné pôsobenie
akciovej spoločnosti na trhu. Hovoriť o tom, ako byť úspešným
podnikom, však môžeme, presnejšie musíme, už teraz. Šancu
uspieť máme, pokiaľ tvrdo, v pozitívnom slova zmysle,
zapracujeme na našom prístupe k zákazníkom. Ide predovšetkým
o síce stratovú ale "imidžovú" osobnú dopravu, cez
ktorú nás vníma väčšina občanov Slovenska. Pokiaľ nedôjde
k výraznejšej zmene v kvalite služieb, hovoriť o úspechu je
utópiou. V nákladnej doprave, ktorá v posledných dvoch rokoch
dosahuje slušné výsledky, považujem za dôležité nezaspať
na vavrínoch. Ruka v ruke s orientáciou na zákazníka však
musí ísť aj racionalita v oblasti nákladov. To hovorím iba o
faktoroch úspechu, ktoré môžeme ovplyvniť my sami.
Samozrejme, že existuje celý rad externých faktorov (napr.:
dopravná politika štátu, tlak konkurencie,...), ktoré majú
silný vplyv na akciovú spoločnosť. Kým dopravnú politiku štátu
môžeme ovplyvňovať len málo, tlak konkurencie možno obmedziť
práve zákazníckou orientáciou a efektívnosťou. Tam niekde
treba hľadať náš kľúč k úspechu.
Riaditeľ odboru kontroly a inšpekcie ŽS Ing.
Peter Krcho
Vznikom ŽS jednoznačne dôjde k sprehľadneniu osobnej
zodpovednosti manažérov a ostatných riadiacich zamestnancov v
ekonomickej oblasti, v riadení prevádzky aj v oblasti bezpečnosti
železničnej dopravy. Oddelením majetku a činnosti dopravcu od
prevádzkovateľa dopravnej cesty je vytvorený predpoklad pre
sprehľadnenie finančných tokov a hospodárne využívanie
zdrojov spoločnosti. Tieto skutočnosti vytvárajú aj podmienky
pre efektívnu a účinnú kontrolu, a tým aj minimalizovanie možného
výskytu korupčného správania. Pre zabezpečenie riadneho
fungovania ŽS je však nutné splnenie viacero podmienok vo väzbe
k štátu, ako aj vzájomnej dohody medzi ŽSR a ŽS.
Riaditeľ odboru stratégie a technického
rozvoja ŽS Ing. Peter Červenka
Úspech novej spoločnosti bude spočívať na striktne podnikateľskom
prístupe a na výraznejšej orientácii na zákazníka v nákladnej
a osobnej doprave. Štíhla organizačná štruktúra ŽS a úzke
synergické vzťahy s ostatnými stupňami manažmentu majú
predpoklad zabezpečiť finančnú rovnováhu novej spoločnosti.
Postupné a efektívne začleňovanie SR do európskych štruktúr
vytvorí na ŽS výrazný ekonomický tlak, na ktorý musíme byť
organizačne a technicky optimálne pripravení, hlavne v oblasti
technickej úrovne mobilných prostriedkov a informačných systémov.
Pozitívne hodnotenie ŽS (ktoré je našim cieľom) z hľadiska
ekonomického, otvorí dvere pre ďalšie financovanie rozvojových
programov.
Životopis Ing. Andreja Egyeda
Ing. Andrej Egyed, generálny
riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti,
a.s. (ŽS), prezident Zväzu zamestnávateľov dopravy, pôšt a
telekomunikácií (1999), viceprezident AZZZ SR predseda
konferencie generálnych riaditeľov Organizácie pre spoluprácu
železničných dopráv
Nar. 3.11.1941 v Sobranciach. V roku 1963 absolvoval Vysokú školu
dopravnú, Fakultu strojnícku a elektrotechnickú v Žiline, študijný
odbor elektrická trakcia a energetika v doprave.
V roku 1963 začal pracovať v ČSD v Rušňovom depe Košice v
pracovnom zaradení inžinier železničnej dopravy. V rokoch
1972 až 1978 vo Varšave ako radca pri Organizácii pre spoluprácu
železníc (OSŽD). Od r. 1979 až do r. 1983 v rôznych pracovných
zaradeniach na Službe rušňového hospodárstva, Správy Východnej
dráhy v Bratislave. V rokoch 1983 až 1988 bol námestník náčelníka
Východnej dráhy. Od roku 1989 do 31.12.1992 bol riaditeľom
Bratislavskej oblasti ČSD.
Po vzniku ŽSR v r. 1993 zastával funkciu ich riaditeľa. Od
1.6.1993 do konca roka 1993 bol generálny zástupca ŽSR v Poľsku vo Varšave. Od 1.1.1994 do 31.12.1994 bol štátnym
tajomníkom Ministerstva dopravy, spojov a verejných prác. V
rokoch 1995 až 1996 pôsobil vo Viedni vo funkcii generálneho zástupcu
ŽSR v Rakúsku. Od 1.4.1996
do 14.12.1998 bol konateľom spoločnosti Slovenské tunely,
s.r.o. 15.12.1998 bol menovaný do funkcie generálneho riaditeľa
ŽSR . Po rozdelení ŽSR na dve spoločnosti sa od 1.1.2002 stal generálnym
riaditeľom a predsedom predstavenstva Železničnej spoločnosti,
a.s. (ŽS).
V roku 2001 získal prestížnu cenu Neformálneho ekonomického
fóra - Hospodársky klub Zlatý biatec.
Je ženatý, má dve deti.
Snehová kalamita na železniciach
BRATISLAVA (3.1.2002) - V dôsledku
silného nárazového vetra došlo na Tatranských elektrických
železniciach od včerajšieho dňa od 20.50 h k prerušeniu
dopravy, ktoré spôsobili stromy spadnuté na trať v úseku
Starý Smokovec - Štrbské Pleso. Na odstránenie následkov a
opravu trolejového vedenia nastúpili železničiari spolu s príslušníkmi
vojska.
Silný nárazový vietor skomplikoval situáciu aj na východe
Slovenska, kde od 7.10 h je na tratiach Košice - Barca - Haniska
pri Hornáde a Košice - Krásna nad Hornádom vyhlásený druhý
stupeň zimnej pohotovosti. Na širokorozchodnej trati je pre
silný vietor od 2.35 h znížená rýchlosť na 40 km/h v úseku
výhybňa Hornád - Haniska pri Hornáde.
V úseku Čadca - štátna hranica ČR a Čadca - Žilina je vyhlásený
druhý stupeň zimnej pohotovosti a premáva iba osobná doprava.
V dôsledku vetra bola pozastavená prevádzka Železničnej
stanice Žilina nákladná stanica a jej zamestnanci boli
presunutí na osobnú stanicu, kde zabezpečujú jej chod. Kvôli
poveternostným podmienkam v Žiline zmeškalo 115 vlakov osobnej
dopravy 487 minút, priemerne okolo 17 minút. Vo Vrútkach meškali
štyri vlaky 123 minút.
Kvôli snehovým jazykom prerušili dopravu na trati Utekáč -
Kokava nad Rimavicou od 5.30 do 7.30 h kvôli čomu železnice
odriekli dva vlaky. Po odstránení snehu už prevádzka funguje.
V Kraľovanoch aj naďalej platí tretí stupeň zimnej
pohotovosti. Na odstránení snehu pracujú železničiari spolu
s príslušníkmi vojska.
Vlaky osobnej dopravy v sieti ŽSR
premávajú s minimálnym meškaním v dôsledku silného nárazového
vetra. Prerušená doprava je iba na Tatranských elektrických
železniciach.
Zmeny na postoch hovorcov
S rozdelením ŽSR na dve spoločnosti dochádza aj k zmenám vo funkciách
pre styk médiami. Doterajší riaditeľ odboru pre prácu s
verejnosťou a hovorca ŽSR
PhDr. Miloš Čikovský sa od 1. januára stal riaditeľom odboru
komunikácie Ústredia ŽS a hovorcom Železničnej spoločnosti,
a.s.
Riaditeľom odboru pre prácu s verejnosťou a hovorcom ŽSR sa od 1. januára stal Mgr. Ján Keresteš, doteraz
vedci oddelenia tlače odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho
riaditeľstva ŽSR
.
Kontakt:
PhDr. Miloš Čikovský: telefón 5058 7015: mobil 0903 405 407,
mail Cikovsky.Milos@zsr.sk
Mgr. Ján Keresteš, telefón 529 61505, mobil 0903 248 795, mail
Kerestes.Jan@zsr.sk
Strana vytvorená: 14-I-2002 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0202b.htm ) |