O dlhoch ŽSR bude rokovať vláda, SSE
zatiaľ dodávky energie nezastavia
Žilina 9.júla - Ani dnes nedôjde k
avizovanému odpojeniu Železníc SR ( ŽSR ) od dodávok elektrickej energie zo strany
Stredoslovenských energetických závodov (SSE), š. p., Žilina
(SSE). Vedúci oddelenia pre styk s verejnosťou SSE Pavel
Müller TASR informoval, že vedenie podniku tak rozhodlo na
základe dnešného vyjadrenia ŽSR .
Železnice totiž SSE listom informovali, že problematikou
splácania ich dlhu sa dnes zaoberá Porada ekonomických
ministrov vlády (PEM) SR a na rokovanie vlády v stredu (11.
júla) ho predloží ministerka financií. Záväzky ŽSR
voči SSE v súčasnosti dosahujú 585 miliónov Sk. Dnešok bol
ďalším zo série termínov, ktoré energetici určili pre
odpojenie vybraných pracovísk ŽSR od dodávok elektrickej
energie. Problém dlhu železníc voči energetikom sa vyostril v
marci tohto roka, keď rozvodné podniky začali odpájať od
dodávok prúdu niektoré z odberných miest ŽSR . Po vzájomných rokovaniach sa vtedy dohodli
na obnovení dodávok energií a postupnom splácaní dlhu.
Odvtedy energetici stanovili už niekoľko hraničných termínov
na úhradu časti dlhu zo strany železníc, pričom k
avizovanému odpojeniu po vypršaní žiadneho z nich zatiaľ
nedošlo.
Situácia na železniciach sa
čiastočne vyrieši zápočtami pohľadávok
Bratislava
10.júla - Porada ekonomických ministrov posúdila spôsob
riešenia pohľadávok elektrární a rozvodných podnikov voči
Železniciam SR. Materiál, vzhľadom na vážnosť situácie,
kedže energetici hrozili zastavením dodávok elektriny, bol
mimoriadne zaradený na rokovanie PEM.
Ako dnes informoval novinárov predseda PEM a podpredseda vlády
SR Ivan Mikloš situácia sa bude riešiť spôsobom vzájomného
započítavania záväzkov a pohľadávok štátu voči ŽSR
za výkony poskytované vo verejnom záujme, ako aj zohľadnením
záväzkov energetikov voči štátu a následne realizáciou
pohľadávok energetikov voči ŽSR .
Celkove by sa mala zadĺženosť ŽSR znížiť týmto spôsobom
o 1,3 miliardy Sk. K materiálu sa ešte vyjadrí a niektoré
pripomienky zapracuje Úrad štátnej pomoci a následne sa ním
bude zaoberať vláda, zdôraznil I.Mikloš.
Transsibírska železnica oslávila
storočnicu
Magistrála spojila dva kontinenty, Rusko
a ľudské osudy
10.7.2001 - Jaroslavskú stanicu v
Moskve zdobí odvčera pamätník storočnice Transsibírskej
magistrály, železničnej trate s dĺžkou vyše 9 200
kilometrov. Trať prechá dza desiatimi časovými pásmami a
spája európske a ázijské Rusko rovnako ako za cára
Mikuláša II. Je to najdlhšia medzikontinentálna železnica na
svete. Pred sto rokmi, v októbri 1901, spojili koľajnice dve
čaty stavebných robotníkov na Čínskej východnej železnici.
Cesta k Transsibírskej magistrále však bola dlhá, ešte v
roku 1903 prevážali vlaky cez Bajkalské jazero na kompách.
Kompletne postavili trať v roku 1905 a od roku 1916 začala jej
pravidelná premávka. Pomenovanie magistrále dali Briti, ktorí
mali skúsenosti s výstavbou železničných spojení v
kolóniách v Indii a Kanade. Ruskú železnicu nazvali Great
Sibirian Way, ale Rusi jej dali meno Transsibírska magistrála.
Pôvodne viedla trať z hlavného mesta cárskeho Ruska St.
Petersburgu do ruského tichoocenánskeho prístavu Vladivostok.
Podobne ako pred sto rokmi, aj dnes je cesta vlakom z európskeho
kontinentu na pobrežie Tichého oceána veľkým zážitkom.
Trať spájala a spája Rusko aj civilizačne. Po rozpade
Sovietskeho zväzu zažila magistrála úpadok, v súčasnosti sa
vláda v Moskve usiluje oživiť železničnú nákladnú
prepravu po magistrále.
(vlk, Russian Observer)
Maďarka cestou do vlasti vyskočila z
vlaku a v nemocnici zraneniam podľahla
Bratislava
11. júla - Cestu vlakom do svojej domoviny ukončila v utorok
ráno predčasne a navždy 37-ročná Maďarka, ktorá vyskočila
z idúceho rýchlika na bratislavskom úseku trate Ústredná
nákladná stanica - Petržalka. Na následky ťažkých zranení
ešte dopoludnia zomrela v ružinovskej nemocnici.
Ako dnes pre TASR v tejto súvislosti uviedol hovorca
Železničnej polície Jozef Búranský, žena vo vlaku cestovala
spolu so svojim o dva roky starším manželom. Muž vo výpovedi
pred železničnými policajtmi povedal, že manželka mu vo
vlaku oznámila, že ak prídu do Maďarska, z vlaku vyskočí.
Podľa neho bola v čase tragédie v ležadlovom kupé sama a on
údajne stál na chodbičke vozňa. Jej neprítomnosť vraj
zistil až pri pasovej kontrole, keď chcel zobrať z kupé pasy.
Telo nebohej bude prevezené do ústavu súdneho lekárstva v
Bratislave na pitvu. Prípad vyšetrujú príslušníci oddelenia
Železničnej polície Bratislava-Petržalka.
V Liptovskom Hrádku si dnes 45-ročný
muž ľahol pod vlak
Bratislava
11. júla - Tragická udalosť sa odohrala dnes krátko po
polnoci na prvej železničnej koľaji v Liptovskom Hrádku. Pred
idúci rušeň nákladného vlaku si ľahol 45-ročný miestny
muž. Ťažkým zraneniam na mieste podľahol.
Ako dnes TASR ďalej informoval hovorca Železničnej polície
Jozef Búranský, muž podľa výpovedí rušňovodiča a jeho
pomocníka stál sám vedľa železničného mosta ponad rieku
Belá. Niekoľko metrov pred príchodom vlaku si ľahol na
koľaj. I napriek výstražnému znameniu a okamžite zatiahnutej
rýchlobrzde, sa zrážke pre krátku vzdialenosť zabrániť
nedalo. Privolaný lekár mohol už konštatovať len smrť
muža. Prítomnosť alkoholu v krvi rušňovodiča ako aj jeho
pomocníka zistená nebola. Incident si vyžiadal meškanie 6
vlakov. Železničná polícia sa prípadom ďalej zaoberá.
Na železničnom priecestí v Komárne
zrazil vlak 11-ročného chlapca
Bratislava
11. júla - Na železničnom priecestí v Komárne v pondelok
niekoľko minút pred 18. hodinou osobný vlak usmrtil
11-ročného chlapca na bicykli. Nepozorný chlapec
nerešpektoval výstražnú signalizáciu a vošiel na koľaje v
momente, kedy tadiaľ prechádzala vlaková súprava.
Vlak z Bratislavy do Viedne odišiel
dnes bez asi 100 cestujúcich s lístkami
Bratislava
12.júla - Približne stovka cestujúcich, ktorí dnes o 7.10 h
chceli cestovať pravidelným osobným vlakom do Viedne, zostala
nedobrovoľne stáť na Železničnej stanici
Bratislava-Petržalka, kým ich vlak už uháňal do Rakúska.
Nechýbalo rozhorčenie a nadávky, padajúce aj na adresu
Železníc SR ( ŽSR ).
Ako pre TASR konštatoval námestník dopravy petržalskej
stanice Peter Herda, železnice sa necítia zodpovedné za túto
situáciu, ktorá sa vyskytla po prvý raz. Výpravca vypravil
vlak načas a podľa predpisov. Rakúska strana, ktorá si
vybavuje colné a pasové náležitosti pred vstupom do vlaku,
neoznámila sprievodcovi, že ešte treba vybaviť približne 100
cestujúcich. "Nie je to síce jej povinnosť, ale mohla tak
urobiť," konštatoval P. Herda. ŽSR , ktoré sa svojim zákazníkom ospravedlnili
napriek tomu, že dnešnú situáciu nezapríčinili, už prijali
opatrenia, aby sa nezopakovala. "Cestujúcim sme ponúkli
možnosť cestovať do Viedne vlakom, odchádzajúcim z Hlavnej
stanice s odchodom 7.58 h, alebo mohli cestovať z Petržalky o
9.45 h," vysvetlil P. Herda. Malá skupina využila aj
tretiu možnosť - vrátiť cestovné.
Uvedený vlakový spoj sa vždy po príchode z Rakúska o 7.02 h
obratom vracia o 7.10 h. Dnešný z Rakúska mal 5-minútové
meškanie.
Nemecko by malo mať komerčnú
magnetickú trať pre vlaky do roku 2006
Frankfurt
nad Mohanom 12.júla - Nemecko by malo mať magnetickú trať pre
vlaky Transrapid už v
roku 2006. Podľa predstaviteľov Nemeckej železnice a spolkovej
krajiny Severného Porýnia-Vestfálska spojí Düsseldorf s
Dortmundom, a to ešte pred futbalovými majstrovstvami sveta.
Predchádzajúci projekt magnetickej rýchlodráhy, ktorá mala
spájať Berlín s prístavným Hamburgom, sa v konečných
prepočtoch ukázal ako nerentabilný, a preto ho zastavili.
Podľa šéfa železníc Hartmuta Mehdorna 76-kilometrov dlhá
trať medzi oboma mestami bude zisková. H. Mehdorn očakáva,
že sa do realizácie projektu zapoja aj súkromní investori.
Ich investície by im mali prinášať ročný zisk asi 12 %.
Celkové náklady na projekt sa odhadujú na 7 miliárd DEM, z
nich by 4 miliardy DEM mala stáť trať a za 1,5 miliardy DEM by
sa mali kúpiť magnetické vlakové súpravy.
Spolková krajina a železnica vytvorili plánovaciu spoločnosť
pre projekt Metrorapid. Svoju činnosť by mala začať na
budúci rok vo februári.
O vybudovanie rýchlodrahy sa snaží aj Bavorsko, ktoré chce
postaviť trať medzi Mníchovom a jeho odľahlým letiskom pri
Erdingu. Aj táto trať by mala byť podľa prepočtov
rentabilná.
Nekomplexná železnica
12.7.2001 - "Čakám priateľov z
USA. Chcela som im pripraviť prekvapenie - pozvať ich na výlet
do Budapešti. Rýchlo a pohodlne, vlakom," hovorí o
skúsenosti z bratislavskej Hlavnej stanice 38-ročná
Bratislavčanka Beata.
"Lístky som pre istotu išla kúpiť už v apríli. Vtedy
mi povedali, že ešte nemajú letný cestovný poriadok. Ten
vraj bude platiť až od 6. mája. Druhý raz som tam teda zašla
deň po tomto termíne. Oznámili mi, že kolegyňa, ktorá sa so
mnou rozprávala, sa asi pomýlila. Grafikon sa totiž mení až
6. júna," uvádza Beata. "O ďalší mesiac som tam
bola opäť..." pokračuje. "Povedala som dátum cesty,
požiadala o lístky na niektorý ranný rýchlik. Pani za
okienkom s nápisom Komplexné vybavovanie cestujúcich len
zahundrala, či to má byť Eurocity. Opýtala som sa na výhody.
A ona - že nevie, ešte ním necestovala," dodáva.
"Čakajúci za mnou sa začali pohoršovať, že kupujem
lístky v takom predstihu a oni teraz zmeškajú vlak. Keď som
si ešte trúfla na otázku, kedy to ide v ten istý deň z
Budapešti naspäť, zamestnankyňa za okienkom ma nahnevaná
odkázala na informácie," pokračuje.
Keď si potom "informovaná" Beata znovu odstála rad,
chcela za konečne získané spiatočné lístky zaplatiť
kreditnou kartou. Slogan nad okienkom hlásal, že sa to dá.
"Platbu kreditkou treba nahlásiť vopred! Doneste
hotovosť. Za rohom je bankomat," ozvalo sa spoza okienka
príkro.
"To bola pre mňa posledná kvapka," tvrdí Beata.
Kamarátov spoza oceánu odvezie do Maďarska požičaným autom.
O absurdnom zážitku im radšej ani nepovie. Vraj jej pripomenul
starý vtip. Ako sa slovenskému bačovi po podobných
peripetiách konečne podarilo stráviť dovolenku v Tokiu. A
keď si tam neskôr kupoval cestovný lístok do rodnej
Marikovej, šikmooká Japonka sa ho ľubozvučnou fistulou celkom
prirodzene opýtala: "Do ktorej? Do Hornej alebo do
Dolnej?"
V Poľsku pokračuje odstraňovanie
dôsledkov záplav
Varšava
12. júla - V severných a centrálnych oblastiach Poľska - v
Gdansku, Slupsku, Gdyni, Sopote a ďalších postihnutých
mestách - pokračuje odstraňovanie dôsledkov nebývalých
búrok a prietrží mračien. Železniciam sa dnes podarilo
obnoviť premávku vlakov podľa harmonogramu, hoci súpravy
meškajú. Len v Gdansku sa škody spôsobené vodným živlom a
náhlymi zmenami počasia odhadujú na 200 miliónov zlotých.
Kým na severe krajina sa počasie umúdrilo, víchrica v noci na
dnes pri Olsztyne vo Varminsko-mazúrskom vojvodstve
zapríčinila smrť vodiča osobného auta, ktorého zasiahol z
koreňov vyvrátený strom. Dve ďalšie osoby skončili v
nemocnici s ťažkými zraneniami. Najviac problémov mali
energetici s obnovením dodávok prúdu a cestári s
odstraňovaním polámaných stromov, konárov a rôznych
predmetov z komunikácií.
Poľské štátne dráhy (DKP) dnes oznámili, že cestujúci by
nemali mať problémy s príchodom do Gdanska. Cez začiatkom
týždňa zatopenú hlavnú stanicu v Gdansku už prechádzajú
vlakové súpravy. Metropola Pomorského vojvodstva bola
odrezaná od zvyšku Poľska vyše dva dni. Prívaly vody z
oblakov i rieky Raduny zaliali tunely a podmyli železničné
násypy. Z tohto dôvodu musia rýchliky i vlaky IC na mnohých
miestach znižovať rýchlosť a nevylučuje sa ich meškanie,
upozornil Witold Kowalewski, riaditeľ oddelenia železničnej
infraštruktúry v Gdansku. Týka sa to rýchlikov smerujúcich
do Nemecka cez Poznaň, no situácia sa postupne vracia k
normálu.
Železnice sa zotavujú
13.7.2001 (VARŠAVA - ČTK) - Poľské štátne
železnice (PKP) vo štvrtok o 4. h obnovili železničné
spojenie do severopoľského Gdanska, ktorý na začiatku
týždňa zasiahla ničivá povodeň. Prevádzku na trati, ktorú
na niekoľkých miestach veľká voda silne poškodila, bude
poľský prepravca obnovovať postupne. Najprv by mali začať
jazdiť súpravy InterCity, expresy a regionálne spoje. Gdansk
pokračuje v likvidácii škôd. Do akcie je nasadených 1 500
hasičov, ktorí okrem odsávania vody zo zaplavených budov
pracujú najmä na utesňovaní ochranných protipovodňových
valov pozdĺž rieky Radune.
Železnice v tomto roku zdražovať
nebudú
České dráhy zmenili cestovný
poriadok, od októbra zvyšujú aj cestovné
Andrej Csabay Bratislava, Praha,
13.7.2001 - "Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) tento rok nezdražia cestovné. S najväčšou
pravdepodobnosťou to bude na budúci roku k 15. aprílu,"
uviedol pre Národnú obrodu hovorca ŽSR Miloš
Čikovský. Naposledy železnice zdražovali tento rok vo
februári. V platnosti však zostáva plán, ako ceny cestovného
vzrastú. Celkové zdraženie nebude výrazné - v priemere
pôjde maximálne o štyri percentá. Pre náhodného
cestujúceho, ktorý používa služby železníc len raz za
čas, by to však mohlo byť oveľa viac. Obyčajné cestovné
môže narásť až o šesťdesiat percent, takže napríklad
cestovný lístok z Bratislavy do Žiliny vo vozni druhej triedy
v tomto prípade bude stáť namiesto 198 korún až 303,60 Sk.
Ceny spiatočných cestovných lístkov, ako nás informoval
zdroj blízky manažmentu ŽSR ,
sa zvyšovať nemajú.
Situácia u našich susedov v Českej republike je však úplne
iná. Tam České dráhy (ČD) pripravujú zvyšovanie
cestovného už od 1. októbra. Cestujúci kritizujú vedenie ČD
za nové cestovné poriadky, ktoré podľa nich skomplikujú
cestujúcim prestupy medzi jednotlivými vlakmi. Podľa hovorkyne
Českých dráh Martiny Rouskovej sa zvýšenie cien dotkne asi
piatich percent cestujúcich, najmä cudzincov.
Železničným odborom sa nepáči ani nový prístup k
zákazníkom, ani nový cestovný poriadok, ktorý platí už
druhý týždeň. "Toto nie je cesta, ako na železnicu
nalákať väčší počet ľudí. Je logické, že mnoho ľudí,
najmä z nižších príjmových skupín, odradí prvotný
výdavok na kúpu karty a títo cestujúci prejdú radšej k
autobusom," tvrdí napríklad šéf železničných odborov
Jaroslav Dušek. Nespokojný je aj s novým cestovným poriadkom,
ktorý je platný od 10. júna. V ňom železnica predĺžila
dobu jazdy spojov, ktoré idú cez rozostavané úseky
železničných koridorov. "Namiesto toho, aby sa stavebné
firmy tlačili k lepšej práci a museli sa prispôsobiť
potrebám železnice, tak sa železnice prispôsobujú potrebám
stavebných firiem. Navyše, nepozeralo sa na nadväznosť
niektorých spojov na tieto vlaky z hlavných tratí,"
tvrdí Dušek. Každý desiaty vlak totiž podľa štatistiky
Českých železníc vlani neprišiel načas a služby železnice
sa v tejto štatistike zhoršili už tretí rok po sebe. Zo
štatistiky vyplýva, že každý tretí rýchlik má meškanie
do piatich minút.
U našich susedov v najviac frekventovanom čase - teda v
pondelok ráno a piatok popoludní, je meškanie vlakov omnoho
väčšie. Výnimkou nie sú ani hodinové oneskorenia. Ani
podľa slov námestníka ministra dopravy a nového šéfa
správnej rady Českých železníc Pavla Stoulilanie nie je
cestovanie ešte na takej úrovni, na akej by mohlo byť.
Železnice sa však obhajujú tým, že medzinárodné vlaky
InterCity a EuroCity jazdia načas.
ČD ZVYŠUJÚ CESTOVNÉ O 60 %
Odkiaľ - kam (km)
Obyč. cest. Návrh
lístok (Kč) k 1. 10.
Praha - Kolín (65)
52 88 Brno - Hranice na Moravě (117) 82 140 Plzeň - České
Budějovice (136) 95 162 Praha - Ostrava (370)
Semafor
Jozef Kunik, Piatok 13.Júla 2001 - Transrapid , magnetický
systém pre hromadnú dopravu osôb, dostáva zelenú aj v Austrálii.
Vláda spolkového štátu Viktória privítala ponuku na jeho
vybudovanie od spoločnosti Transrapid Australia, ktorá je spoločným
podnikom nemeckých firiem Siemens
a ThyssenKrupp. Pôjde o vybudovanie spojenia medzi Melbourne a
jeho letiskom v Tullamarine. Vlaky na vyše 40-kilometrovej trati
dosiahnu špičkovú rýchlosť 280 kilometrov za hodinu, pričom
cesta z východiskovej stanice na konečnú bude trvať 13 minút
a v prepočte bude stáť približne 13 DEM, menej ako polhodinová
jazda taxíkom. Šesť vozňov súpravy odvezie až po 140 cestujúcich.
Už i v Číne
Prvá verejná magnetická trať sa buduje v Číne,
a to medzi mestom Šanghaj a jeho letiskom, ktoré je vzdialené
40 kilometrov od centra mesta. Trať, ktorú majú uviesť do
prevádzky už v roku 2003, bude stáť asi 2 mld. DEM a berlínska
vláda na jej vybudovanie prispeje dotáciou 200 mil. DEM.
Transrapid môže svoje kvality preukázať až na dostatočne
dlhých tratiach, na ktorých môže dosahovať cestovnú rýchlosť
do 500 kilometrov za hodinu.
Informačné centrum
Spoločné informačné centrum zriadili ŽSR
a mesto Zvolen na tamojšej železničnej stanici. Cestujúcej
verejnosti ponúka denne od 6.00 do 18.00 hod. prehľad nielen o
vlakových a autobusových spojoch, ale aj informácie o ubytovaní,
stravovaní, kultúrnych, spoločenských a športových aktivitách
v tomto meste. Od januára budú tiež predávať propagačné
materiály a vstupenky na rôzne podujatia v tomto regióne.
Zbavia sa časti dlhu
Štvorzápočet na stole vlády
Žiadosť ministerstva financií o poskytnutie štátnej
pomoci pre ŽSR vo výške 1,3 mld. Sk Úrad pre štátnu
pomoc (ÚpŠP) pravdepodobne schváli, čo potvrdil jej zástupca
Gejza Hajdáni a dodal, že sa tak stane z dôvodu doplnenia žiadosti
ministerstva financií o tie náležitosti, ktoré predpokladá zákon.
Pôvodnú žiadosť rezortu financií pre nesúlad navrhovaného
účelu jej použitia so zákonom stanovenými možnosťami úrad
vrátil v júni žiadateľovi na dopracovanie. Železnice chceli
návratnú finančnú výpomoc zo zdrojov štátnych finančných
aktív použiť na splatenie svojho dlhu voči Východoslovenským
(VSE) a Stredoslovenským (SSE) energetickým závodom, ktorý k
31. máju dosiahol 1,43 mld. Sk. Zákon však takýto účel
nepripúšťa, ale umožňuje čerpať štátnu pomoc na kompenzáciu
straty z výkonov vo verejnom záujme. Z dôvodu neuhrádzania
faktúr za odber elektrickej energie avizovali od 9. júla VSE a
SSE prerušenie jej dodávky na 32 odberných miestach v
stredoslovenskom a vo východoslovenskom regióne. Rokovania námestníka
generálneho riaditeľa ŽSR pre prevádzku
Ladislava Dimuna s vedúcimi pracovníkmi VSE a SSE viedli k odloženiu
termínu vypínania elektrickej energie. Generálni riaditelia
VSE a SSE podmienili svoje rozhodnutie výsledkami z porady
ekonomických ministrov i z rokovania vlády SR. Ako uviedol
podpredseda vlády pre ekonomiku Ivan Mikloš, situácia by sa
mala riešiť spôsobom vzájomného započítania záväzkov a
pohľadávok štátu voči ŽSR za výkony vo
verejnom záujme, železníc voči rozvodným energetickým
podnikom a ich záväzky voči Slovenským elektrárňam
Bratislava a elektrární voči štátu. Na tento účel by sa
použila práve spomenutá suma 1,3 mld. Sk.
Výkony na úrovni
Čierna nad Tisou ožila
Objem výkonov Obchodno-prekládkového centra (OPC) ŽSR
v Čiernej nad Tisou by sa mal tento rok dostať na úroveň
spred roku 1989, čo odborníci považujú za veľmi pozitívne.
Podľa informácií z OPC výkony v roku 1989 predstavovali
približne 6,5 milióna ton, no v roku 1997 klesli na 4 milióny
ton. Vlani dosiahli 6 miliónov ton a za prvý polrok predstavujú
asi 3 milióny ton. V Čiernej nad Tisou významne vzrástla
produktivita práce. Kým pred desiatimi rokmi tunajšie
pracovisko, ktorého súčasťou je i OPC, zamestnávalo približne
5000 ľudí, v súčasnosti tu pracuje polovica tohto počtu, k
čomu prispeli transformačné kroky. Na druhej strane hoci je
hospodársky výsledok plusový, zisk musí byť vyšší, aby sa
štátne peniaze mohli investovať smelšie a za reálneho
predpokladu, že sa štátu vrátia v reálnom čase. V rámci
transformácie sa OPC stane súčasťou Železničnej spoločnosti.
Zástupca Generálneho riaditeľstva ŽSR Ladislav Saxa v
tejto súvislosti uviedol: ?V tomto roku by sa tu mala začať
rekonštrukcia koľajiska, stavebné povolenie už bolo vydané.
Objem investícií v tomto roku dosiahne pol miliardy Sk, v roku
2002 by to mala byť už 1 mld. Sk. Rekonštrukcia Obchodno-prekládkového
centra je nevyhnutná aj vzhľadom na predpokladané prijatie
Slovenska do EÚ, čo by znamenalo, že schengenská hranica bude
v tomto priestore. Pred dokončením je ďalšia významná
investícia, a to terminál kombinovanej dopravy v Dobrej, na
ktorý sa vynaložilo 0,5 mld. Sk. Vzhľadom na to, že terminál
nie je napojený na cestnú sieť, dovolili niektorým firmám
využívať jeho priestory ako sklady, z čoho už plynú zisky.
Terminál je schopný uskladniť 10-tisíc kontajnerov denne.?
Odklad neznamená koniec
Odbúrať zdeformovaný stav hradenia výdavkov
Parlament NR SR odsúhlasil 14. júna vládny návrh zákona o Železničnej
spoločnosti, a. s. a o zmene a doplnení zákona NR SR č.
258/1993 Z. z. o ŽSR v znení zákona č. 152/1997 Z. z. a zákon,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon NR SR č. 164/1996 Z. z. o železniciach
a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský
zákon) v znení neskorších predpisov a v znení zákona č.
58/1997 Z. z. Takže už aj legislatíva umožňuje pokračovať
v transformácií ŽSR. Ako sa bude postupovať ďalej, o tom
bližšie v rozhovore so zmocnencom generálneho riaditeľa pre
transformáciu a reštrukturalizáciu ŽSR Ing. Pavlom Hraškom,
PhD.
Podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR
malo dôjsť k rozdeleniu ŽSR od 1. júla. Nový termín je 1.
január 2002. Čo treba dovtedy urobiť?
- Zákon o Železničnej spoločnosti, a. s., nadobúda účinnosť
1. augusta 2001. Určuje obdobie založenia spoločnosti, kde
stanovuje, že ministerstvo predloží do vlády zakladateľskú
listinu a stanovy Železničnej spoločnosti. Zakladateľské
dokumenty predložia ŽSR ministerstvu
dopravy, pôšt a telekomunikácií. To ich následne po schválení
postúpi na rokovanie vlády. Súbežne s celým legislatívnym
procesom transformácie sa už od januára 2001 ohodnocuje
vyčlenený majetok
zo ŽSR,
ktorý sa vloží do Železničnej spoločnosti a bude tvoriť
nepeňažný vklad železničnej spoločnosti (základné
imanie). Vyčlenený majetok zo ŽSR v zmysle zákona
podlieha schváleniu na úrovni ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií. Založenie a vznik Železničnej spoločnosti
má za cieľ vložiť do základného imania najväčšiu možnú
majetkovú substanciu, ktorá v zmysle ekonomických pravidiel
bude tvoriť tzv. kapitálovú primeranosť (obraz o reálnej
majetkovej sile vo vzťahu ku kvalitatívnym finančným
ukazovateľom) pre budúcich veriteľov (banky, investičné
spoločnosti a pod.) s cieľom získania budúcich prevádzkových
zdrojov bez štátnej garancie. Tento proces nepripravuje žiadnu
podhodnotenú železničnú spoločnosť s cieľom jej predaja
prostredníctvom privatizácie, ako sa ho niektoré kuvičie
laické hlasy snažia interpretovať. Právny proces bude pokračovať
založením Železničnej spoločnosti formou notárskej zápisnice
a následným zápisom Železničnej spoločnosti do obchodného
registra tak, aby vznikla k 1. 1. 2002. Samozrejme, že tento
proces si vyžaduje
personálne obsadenie
vrcholového manažmentu jednak v ŽSR,
ako aj v Železničnej spoločnosti. K 1. augustu by mali byť po
dohode koaličných strán stanovení pre ŽSR
a Železničnú spoločnosť noví štatutárni zástupcovia,
ktorí budú zodpovední vkladatelia vyčleneného majetku, ktorý
ministerstvo dopravy v zastúpení štátu bude vkladať do
obchodného registra. To sú základné kroky, ktoré nastanú po
vzniku účinnosti zákona.
Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity vykonáva
ohodnotenie vyčleneného majetku ŽSR pre vklad do ŽS. Takéto
ohodnotenie sa v novodobých dejinách ŽSR a ani v povojnovej
histórii ČSD ešte neuskutočnilo.
- Treba uvítať, že konečne, tak ako je všade zvykom, že
ten, kto chce hospodáriť, musí vedieť, aký má majetok, čo
sa týka množstva, kvality a poznania jeho technických stránok.
Navyše ŽSR nie je podnik za plotom, ale podnik na
území celej republiky. Bez toho, aby sme si dávali
farebné sklíčka
pred oči, vidíme, ako sa niekde zaobchádza s
majetkom, čo nie je to dobrá vizitka železničiarov a my už s
tým raz musíme skončiť. To znamená, že táto inventarizácia
majetku, ktorá sa robí súbežne s ohodnocovaním za účasti
fyzických osôb a nie na základe papierov, urobí ako v správnej
domácnosti poriadok so všetkým majetkom, ktorý bude presne
evidovaný. Žiadny majetok sa nemôže "stratiť",
preto sa robí aj inventarizácia, ktorá je navyše poistená
auditom. Problém je hlavne s nevyrovnaným vlastníctvom, ktorého
užívanie je nevyhnutné na zabezpečenie činnosti Železničnej
spoločnosti. Ani za ČSD, ani po roku 1989, keď začal platiť
zákon a obecnom majetku a iné zákony a ani po rozdelení železníc
v roku 1993, kde to všetko prechádzalo viac-menej administratívne.
Teraz je tu proces, že sa musí všetko dať
do poriadku
tak v katastri, ako aj vo vzťahu s občanmi, so štátom,
s obcami a s inými právnickými a fyzickými osobami. K nehnuteľnostiam
užívaným ku dňu vzniku Železničnej spoločnosti železnicami
z dôvodu nevyrovnania vlastníctva, ale ich užívanie je
nevyhnutné na zabezpečenie činnosti Železničnej spoločnosti,
vzniká v zmysle schváleného zákona o Železničnej spoločnosti
právo zodpovedajúce vecnému bremenu. Tento majetok bude
takisto súčasťou zakladateľskej zmluvy, čo znamená, že
bude pomenovaný svojimi parcelnými číslami a v ďalšom období
budú ŽSR povinné toto vlastníctvo právne
vyrovnať. Keď bude vlastníctvo vyrovnané, ohodnotí sa a štát
takto vyrovnané vlastníctvo bude postupne vkladať do akciovej
spoločnosti, a tým bude navyšovať jej imanie.
Pri príprave nových organizačných štruktúr na strednom
článku riadenia sa proces ?zasekol?. Vynorili sa problémy so
zaradením pracovníkov prvého kontaktu do ŽSR a Železničného
staviteľstva.
- Právne de facto a de jure budú rozdelené železnice
existovať od 1. 1. 2002. Dovtedy musíme v tých častiach
podniku, ktoré budeme vkladať do akciovej spoločnosti, viesť
tzv. dvojičkové účtovníctvo. Samozrejme, že dovtedy
musí byť jasná
organizačná štruktúra, kde je alfou a omegou delenie
činností železničných staníc, nie delenie železničných
staníc. Na základe skúšobného projektu firmy Transfer sme sa
snažili vyšpecifikovať, oddeliť obchodnú činnosť od prevádzkovej
činnosti. Dospelo sa k záveru, že každá z 218 železničných
staníc má svoje špecifikum. Čiže sa to bude robiť krok za
krokom, aby sa presne povedalo, ktoré činnosti majú
obchodno-dopravný charakter. Tie prejdú k 1. januáru do
akciovej spoločnosti. Bude sa teda riešiť každá konkrétna
stanica osobitne. Čiže my vlastne vytvárame organizačnú štruktúru
zdola, nie od vrchu, podľa funkcii a podľa riaditeľov, ale
tak, aby jedna aj druhá spoločnosť boli naozaj funkčné a
mohol sa rešpektovať nový trend, ktorý je v prevádzkovaní
železníc vo vyspelých európskych krajinách. To znamená, že
najprv sa určia činnosti, a potom sa k nim budú priraďovať
pracovné miesta a funkcie. To je jeden z tých prvkov organizačnej
štruktúry, ktorý sa určuje na základe analýzy. Ešte raz zdôrazňujem,
činnosti jednotlivých staníc sa nebudú posudzovať globálne,
pretože
každá stanica
je špecifická. Samozrejme, v prípade veľkých staníc,
ktoré sú v krajských mestách, ktoré majú všetky svoje náležitosti
by sme mohli povedať, že to bude zhodné. Ale keď si zoberieme
iné, menšie stanice, kde prednosta alebo výpravca kumuluje
niekoľko ďalších činnosti, tak tam sa bude postupovať
jednotlivo.
V praxi sa teda môže teoreticky stať, že v prípade dvoch
približne rovnakých staníc, ktoré budú vedľa seba, môže
byť tá istá činnosť v jednej stanici pri ŽSR a v druhej pri
akciovej spoločnosti?
- Áno. Môže sa to stať podľa toho, ako je stanica vyťažená,
napríklad z hľadiska komerčného, aká činnosť v nej prevažuje,
aká obchodno-dopravná činnosť bude tvoriť tržby pre akciovú
spoločnosť.
Podľa projektu mala určený istý časový postup aj
transformácia obslužných a doplnkových činností. Zatiaľ
platí od 1. júna nové organizačné usporiadanie zásobovacích
závodov Vrútky, Zvolen, Trnava a Košice.
- Transformácia obslužných a doplnkových činností v zmysle
projektu sa v týchto dňoch precizuje, pretože na to treba aj
finančné prostriedky Tieto činnosti chceme posilniť
novými financiami,
aby mohli zefektívniť svoje pôsobenie. V ich prípade
hovoríme o kapitalizácii či odpredaji činnosti a nie majetku
železníc, ktorý tvorí - železničná dopravná cesta. V budúcnosti
môže takto byť pôsobenie obslužných činností podstatne
kvalitnejšie. Samozrejme, s rešpektovaním zmluvného vzťahu,
čo sa týka aj výšky marže za vykonané služby, pretože
rozdelením železníc odbúrame doterajší zdeformovaný stav
hradenia výkonov. Teda finančné ukazovatele, tržby a výkony
budú v normálnych trhových cenách. Jedna aj druhá spoločnosť
si bude dávať prirodzenú maržu, ktorá platí, ktorá je bežná
pri podnikaní. V tomto trende sa realizovala nová organizačná
štruktúra zásobovacích závodov.
Čiže aj z vašich slov vidieť, že transformácia ŽSR sa
neodkladá.
- Chcel by som požiadať všetkých výkonných
zamestnancov, aby informácie, ktoré o transformácii dostávajú
od svojich nadriadených, aby ich ďalej podávali až na najnižšie
pracovné jednotky, pretože bez plnohodnotnej informácii nemôžeme
do tohto procesu
začleniť každého
železničiara. Netreba dávať skresľujúce informácie,
že sa proces transformácie prerušil, že je prechodné
obdobie. Nič také sa nedeje, ide sa v intenciách daných zákonodarnou
a výkonnou mocou, ako dovoľuje legislatíva. Proces transformácie
sa neodkladá, má kontinuálny priebeh.
Ako to funguje v Európe?
Stručne o právnom postavení železníc
Podľa projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR
sa inštitucionálne oddelí infraštruktúra od dopravných
spoločností. Najmä odborári u nás tvrdia, že vo všetkých
krajinách Európy dochádza k názorovej zhode, že takto
oddelené usporiadanie železníc nie je optimálne a neprinesie
tie efekty, ktoré od neho na Slovensku očakávame. Ako majú
usporiadané železnice v niektorých vybraných krajinách Európy?
Bulharsko
BDZ sú národnou spoločnosťou registrovanou podľa
obchodného práva. V skutočnosti sú integrovaným železničným
podnikom s oddeleným účtovníctvom, zatiaľ čo subdivízia
infraštruktúry je zodpovedná za údržbu, opravy a rozvoj
infraštruktúry. Pripravuje sa železničný zákon na
rozdelenie do oddelených podnikov (spoločností) pre úroveň
infraštruktúry a dopravy. Infraštruktúra je štátnym
majetkom.
Nemecko
Od roku 1994 sú DB štátnou
akciovou spoločnosťou holdingového typu. Vytvorili päť nezávislých
sesterských spoločností, pričom jedna z nich je zodpovedná
za infraštruktúru ("DB Netz AG" - DB sieť, a. s.).
Taliansko
FS sú
integrovaným železničným podnikom a verejnou akciovou spoločnosťou.
Existuje organizačné oddelenie (nezávislé divízie s
holdingom), na základe Nariadenia prezidenta č. 277 z 8. 7.
1998.
Luxembursko
CFL sú integrovaným železničným podnikom, pričom účtovníctvo
je oddelené od činností železničného podniku.
Holandsko
NS sú verejnou akciovou spoločnosťou.
Infraštruktúra a prevádzka sú organizačne oddelené na nezávislé
sesterské spoločnosti na základe Holdingu NS.
Nórsko
Od roku 1996 existuje plné organizačné oddelenie infraštruktúry
od prevádzky. Za riadenie infraštruktúry je zodpovedná Nórska
železničná správa Jembaneverket, ktorá je štátnou agentúrou
riadenou ministerstvom dopravy.
Švajčiarsko
Švajčiarske železnice ( SBB
) sú integrovaným železničným podnikom a verejnou akciovou
spoločnosťou. Existuje tu organizačné oddelenie a samostatné
divízie.
Španielsko
RENFE je integrovaný
železničný podnik oddelený organizačne. Pre stavby vysokorýchlostných
tratí existuje oddelená agentúra pre infraštruktúru GIF.
Rumunsko
Za riadenie infraštruktúry je zodpovedná Národná železničná
spoločnosť (CFR "SA"). Riadenie železničného
podniku je rozdelené medzi Národnú spoločnosť pre osobnú
prepravu, Národnú spoločnosť pre nákladnú prepravu a osem
železničných regionálnych spoločností pre osobnú dopravu.
Slovinsko
Slovinské železnice
sú verejnou akciovou spoločnosťou, pričom spoločnosť bude
reštrukturalizovaná na základe špeciálneho zákona. Účtovníctvo
je oddelené.
Strana vytvorená: 15. VII. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0128.htm ) |