Od budúceho roka sa zrejme zvýši cestovné v osobnej doprave o 35 až 50 percent / V budúcom roku musia ŽSR splatiť istiny z úverov v objeme 9,7 mld. Sk
Vladimír Duduc
Ministerstvo dopravy, pôšt a
telekomunikácií (MDPT) SR predložilo Ministerstvu financií (MF)
SR návrh na zvýšenie taríf v osobnej železničnej doprave.
Informoval o tom včera na tlačovej konferencii štátny tajomník
MDPT SR Ľudovít Macháček, ktorý povedal, že podkladový
materiál obsahuje tri varianty zvýšenia
a prognózu, ako by sa rast cien odrazil na poklese prepravy osôb.
Prvý návrh, ktorý zohľadňuje
infláciu od poslednej úpravy cestovného pred troma rokmi, uvažuje
so zvýšením o 35 %. ŽSR by to pri očakávanom poklese cestujúcich
o 9 % prinieslo v roku 1999 okolo 386 mil. Sk (cca 9 mil. EUR).
Druhý variant počíta so zvýšením taríf o 50 %, pričom zohľadňuje
už aj inflačné vplyvy za rok 1999. Tento variant by zrejme spôsobil
17-percentný únik pasažierov pri ročnom výnose asi 506 mil.
Sk (cca 13 mil. EUR). Tretí variant bol modelový, takže štátny
tajomník Ľ. Macháček ho podrobnejšie nekonkretizoval.
Z jeho ďalších slov vyplynulo,
že k úprave taríf by malo prísť od 1. 1. budúceho roka. Zvýšenie
cestovného je síce nevyhnutné, ale kritickú situáciu železníc
to nevyrieši. Je to vidieť i z toho, že príjmy ŽSR
z osobnej dopravy nie sú vysoké
a predstavujú len 1,5 mld až 1,7 mld Sk (cca 40 mil. EUR),
dodal. Napríklad na budúci rok budú musieť železnice splatiť
istiny úverov v objeme 9,7 mld Sk (cca 230 mil. EUR). V tejto súvislosti
konštatoval, že nároky ŽSR na vykrytie strát vyplývajúcich z výkonov
vo verejnom záujme, ktoré požadujú vyčleniť zo štátneho
rozpočtu na rok 1999, sú nereálne. Z požadovanej sumy 5,7 mld
Sk (cca 140 mil. EUR) bude štát schopný poskytnúť maximálne
2,2 mld Sk (cca 50 mil. EUR). Toto konštatovanie je trochu
prekvapujúce, pretože minister Gabriel Palacka pred niekoľkými
dňami avizoval, že z hľadiska ingerencie štátu pristúpia k zrovnoprávneniu jednotlivých druhov
dopravy.
Navrhovaná suma sa však od tej z tohtoročného rozpočtu príliš
nelíši. Zároveň ostáva otvorený nárok ŽSR na
17 mld Sk (cca 400 mil. EUR), ktorý vznikol z neplnenia zmluvy o
výkonoch vo verejnom záujme zo strany štátu v minulých rokoch. Ľ. Macháček uviedol, že tento
nárok železníc nepovažuje za celkom oprávnený a budú o ňom
ešte rokovať. Ani nároky na investičné dotácie pre ŽSR
v objeme 600 mil. Sk (cca 15 mil.
EUR) zrejme nebudú v budúcoročnom rozpočte úplne uspokojené,
nakoľko je priechodných iba 260 mil. Sk (cca 6 mil. EUR).
Tri varianty zvýšenia a prognóza poklesu cestujúcich:
1. Zvýšenie o 35 % by znamenalo pokles cestujúcich o 9 %.
2. Zvýšenie o 50 % by znamenalo pokles cestujúcich o 17 %.
3. Modelový podrobnejšie nekonkretizovaný variant.
(Národná obroda 981203)