IC Kriváň zrazill a usmrtil v Báhoni
88-ročnú ženu
Bratislava
10. septembra - Neopatrné prechádzanie cez koľaje sa stalo v
nedeľu dopoludnia osudným pre 88-ročnú Hedviku z Báhoňa. Na
chránenom železničnom priecestí na tamojšej železničnej
zastávke ju zrazil a na mieste usmrtil vlak IC 502 Kriváň.
Rušňovodič spozoroval ženu z asi 150-metrovej vzdialenosti,
konštatoval ďalej pre TASR hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský. Použil výstražné zvukové znamenie a
rýchlobrzdu, ale pre krátku vzdialenosť už zrážke
nedokázal zabrániť. Privolaná lekárka Rýchlej
zdravotníckej pomoci z Modry konštatovala smrť následkom
početných vnútorných zranení s následným krvácaním.
Železničná polícia (ŽP) nezistila u rušňovodiča požitie
alkoholu. Prípadom sa zaoberá oddelenie ŽP Trnava.
Mimoriadne vlaky na púť do
Šaštína-Stráží
ŠAŠTÍN-STRÁŽE, 11.9.2001 – Na
Národnú púť, ktorá sa bude konať tento víkend v
Šaštíne-Strážach, vypravia Železnice SR mimoriadne vlaky.
Vlak z Nitry bude mať odchod po príchode vlaku z Prievidze, z
Trnavy odíde po príchode rýchlikov z Martina a z Bratislavy,
príchod do Šaštína-Stráží je naplánovaný na 9.20 h.
Mimoriadny vlak z Kútov vypravia po 8. hodine. Zabezpečené sú
mimoriadne vlaky aj na spiatočné trasy. (tasr)
Zahynul vojak
BYTČA, 11. september 2001 - V
nedeľu o 22.17 h na železničnej trati Kotešová - Bytča
nákladný vlak usmrtil dvadsaťročného Martina O., vojaka
základnej vojenskej služby v Žiline. Podľa rušňovodiča asi
z 50-metrovej vzdialenosti ho videl kráčať po druhej koľaji.
Okamžite začal trúbiť, na zvukové znamenie však mladý muž
nereagoval. Rušňovodič zatiahol rýchlobrzdu, no zrážke už
nemohol zabrániť.
Šanca pre električky
Hlasy odporcov metra v Bratislave čoraz
silnejšie
SOŇA PACHEROVÁ, BRATISLAVA, 10. september 2001
- O potrebe vybudovať v hlavnom meste metro sa hovorí už
aspoň štvrťstoročie. A Bratislavčania denne konfrontovaní s
nekonečnými dopravnými zápchami v metropole sa ho nevedia
dočkať.
Lenže - do výstavby podzemnej rýchlodráhy sa už napumpovalo
vyše pol miliardy korún a prakticky nič hmatateľné po nich
nezostalo. Aj preto sa čoraz častejšie ozývajú opozičné
hlasy. Treba skutočne polmiliónovej "dedine" taký
luxus? Svoje metrá už predsa prestalo rozširovať a na
modernejšie a lacnejšie dopravné systémy radšej stavilo
viacero európskych veľkomiest, o. i. aj Praha. Metro je totiž
príliš drahý špás, a to nielen kým sa stavia.
Bratislavské metro sa však už stalo politickou záležitosťou
a každý jeho odporca nepriateľom mesta. Otvorene zatiaľ proti
výstavbe vystúpila azda len ministerka financií Brigita
Schmögnerová. Neverejne však už podobný názor vyslovuje
celý rad renomovaných odborníkov z oblasti dopravy. Ako
najlepšia alternatíva sa pritom spomína rozvoj
električkových trás s perspektívou ich postupného
rozšírenia, vetvenia, zrýchlenia a zmodernizovania.
"Mesto na zvládnutie budúcich dopravných potrieb v
horizonte roku 2020 nevyhnutne potrebuje nový kapacitný systém
hromadnej dopravy. Súčasná ani vylepšená električková
doprava nebude schopná prognózované požiadavky zvládnuť.
Budovanie metra v podobe akejsi kompy z jedného brehu Dunaja na
druhý s prestupmi na doplnkový systém sa plánoval už pred
rokom 1989 a v súčasnosti sa pripravuje prvá etapa výstavby -
ako zmysluplný prevádzkový úsek - od stanice Janíkov Dvor v
Petržalke minimálne po hlavnú železničnú stanicu,"
tvrdí námestník primátora František Dej.
Toľko oficiálny názor mestských radných. Mimo mikrofónu
však už aj viacerí z nich pripustili, že nemusí byť
správny.
Rovnako zmýšľajú niektoré vedecké špičky z Katedry
dopravných stavieb STU aj predstavitelia vrcholového
manažmentu Dopravného podniku Bratislava. No hovoriť za seba
zatiaľ nechávajú iných.
"Slovo metro je už mnoho rokov magické zaklínadlo,
ktorým magistrát odstrelí akýkoľvek iný projekt rozvoja
mestskej dopravy. Ak by sa však tie financie, ktoré len doteraz
zhltla akási kompa, využili na opravu jestvujúcich a výstavbu
nových električkových tratí, mohli sme už v súčasnosti
cestovať výrazne lepšie," mieni Ivan Sámela z
bratislavského občianskeho združenia Klub priateľov mestskej
hromadnej a regionálnej dopravy.
Tento 24-ročný študent Strojníckej fakulty STU vypracoval
spolu s priateľom z techniky Petrom Hrončekom návrh rozvoja
električkovej dopravy v Bratislave, ktorý by sa za priaznivých
podmienok podľa nich dal zrealizovať asi za 20 rokov. Dôvodov,
prečo uprednostniť električky pred metrom, je podľa nich
viac. Finančne omnoho vyššia náročnosť metra, neúčelné
zdvojovanie jeho plánovaných trás s električkami či potreba
viacnásobného prestupovania, keďže po sprevádzkovaní metra
sa zrušia mnohé autobusové linky.
"Predstavte si, že bývate v Petržalke na Kopčanoch a
cestujete na autobusovú stanicu Mlynské nivy. Dnes tam ide
priamo autobus 89. Podľa kompetentných v mestskom
zastupiteľstve však budete cestovať lepšie, keď vás autobus
od domu najprv odvezie na Námestie hraničiarov, tam prestúpite
na linku metra, ktorá vás prevezie cez Dunaj, a potom opäť
prestúpite na autobus," uvádza príklad.
Odborníci v ulite
A aké výhody by mala električka? Výstavba by
nadviazala na existujúcu sieť. Trasy by sa mohli vetviť podľa
potreby. A kapacitne je električková doprava s metrom
porovnateľná pri výrazne nižších nákladoch na vybudovanie
aj prevádzku, argumentuje Sámela. "Aj v bohatších
európskych mestách upúšťajú od ďalšieho rozvoja metra a
rozširujú pozemnú koľajovú dopravu. Neprejazdnosť v centre
riešia vylúčením individuálnej dopravy, mimo centra vedie
koľajový systém po samostatnom telese, takže neprejazdnosť
ciest sa ho netýka. Príklady z Nemecka, Holandska či Belgicka
dokazujú, že Európa znovu objavila električku," dodáva.
Električková doprava by sa podľa projektu Sámelu a Hrončeka
dala skvalitniť aj redukciou počtu zastávok či
mimoúrovňovým križovaním koľajiska s cestnými
komunikáciami v miestach, kde to dovoľujú podmienky.
Modernizovať, samozrejme, by sa musel aj vozový park. Určite
za nemalé finančné prostriedky. Ak si však mesto trúfa
získať 14 miliárd na metro, toľko by nové električky
zďaleka nestáli, uvažujú obaja.
Navrhované situovanie električkových tratí by podľa
študentov optimálne nahradilo trasy budúceho metra. Prioritne
treba vybudovať trate do Petržalky, čím by sa výrazne
odľahčila cestná doprava v celom meste. V najbližšom čase
uverejníme schému trasovania tratí, ktorú navrhli. Priestor
dáme aj názorom z druhej strany.
"Očakávame, že ľudia z magistrátu náš projekt
vysmejú," svorne tvrdia Sámela i Hronček. Napriek tomu sa
svojej predstavy o budúcnosti hromadnej dopravy v Bratislave
nevzdávajú a čakajú tak na seriózne argumenty otcov mesta,
ako aj na pomoc odborníkov, ktorí ich zatiaľ podporujú iba
pasívne.
Strana vytvorená: 14. IX. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0137.htm ) |