Železničiari prosili o pomoc čenstochovskú madonu
Sme11.11.2002 - Zástupcovia slovenských železničiarov cez víkend prosili o pomoc a ochranu slávnu čenstochovskú čiernu madonu a patrónku železničiarov svätú Katarínu. Päťdesiatčlenná delegácia na čele s generálnym riaditeľom ŽSR Ladislavom Saxom sa totiž pripojila k výročnej železničiarskej púti v poľskej Čenstochovej. Železničiarska púť sa začala v sobotu večer. Dvom slovenským delegáciám z Bratislavy a Košíc slovenské železnice bezplatne poskytli lôžkové vozne a ďalšie zľavy.

Železničiari sa o prípadnom zrušení 32 tratí dozvedeli len z televízie
Železnice na lokálky nemajú, zbavia sa ich
Sme11. 11. 2002, RICHARD FILIPKO - Veľké straty a klesajúci počet cestujúcich nútia železnice a ministerstvo dopravy uvažovať, čo s jednokoľajovými traťami, po ktorých jazdia zväčša do koncových obcí motorové vlaky.
Zvýšené cestovné nevykryje straty železníc, ktoré dostanú tento rok menej peňazí aj zo štátneho rozpočtu. Malo by sa teda zrušiť okolo tridsať tratí, viaceré z nich údajne aj preto, lebo sú v zlom stave.
Väčšina ľudí zatiaľ o plánovaných krokoch ministerstva dopravy nevie. Železničiari sa o tom nedávno dozvedeli od nového ministra dopravy Pavla Prokopoviča z televízie. Riaditeľ ŽSR Ladislav Saxa považuje rušenie tratí až za poslednú možnosť. Železnice sa možno dohodnú len na obmedzení alebo zastavení prevádzky na niektorých tratiach.
Motorové vlaky by mohli nahradiť autobusy.
Transformáciu železníc schválila ešte minulá vláda. Osud 32 regionálnych tratí v celkovej dĺžke 623 kilometrov sa rozoberal v šiestich variantoch. Prvý predpokladá, že železnice si ponechajú trate a vlaky vo Vysokých Tatrách, hoci sú rovnako stratové ako ostatné. Často ich však využívajú turisti a železnice pre ne nedávno kúpili nové špičkové elektrické vláčiky .
Podľa druhého variantu by mohli regionálne trate prevádzkovať dopravné spoločnosti založené regiónmi a samosprávou. Obce však zväčša nemajú peniaze. „Obce by nedokázali železničnú dopravu zachrániť, ale ľudia sú na motoráčiky zvyknutí a neviem, či by autobusy raňajší a popoludňajší nápor zvládli,“ hovorí starosta Záhorskej Vsi Jozef Doršic, ktorý sa o zrušení tratí dopočul v správach.
Ďalší variant uvažuje o predaji tratí.
Ak neuspeje žiadna z možností, na rade je prípadné zastavenie prevádzky alebo úplné zrušenie trate.

Putin je spokojný s dohodou o Kaliningrade
TASR11.11.2002 - Európska únia a Rusko sa dnes po dlhých mesiacoch rokovaní dohodli v Bruseli na pravidlách tranzitu osôb medzi Ruskom a Kalininigradom, ktorý sa po rozšírení EÚ ocitne v obkľúčení členských štátov únie. Oznámil to po summite EÚ-Rusko dánsky premiér Anders Fogh Ramsussen.
Ruskí obyvatelia budú môcť podľa dnešnej dohody cestovať medzi Kaliningradom a zvyškom Ruska na základe tzv. zjednodušených cestovných dokumentov namiesto tradičných víz.
Podľa Rasmussena ide o "vyvážené riešenie, ktoré zohľadňuje záujmy EÚ, Ruska i terajších kandidátskych krajín, ktorých sa týka", teda Litvy a Poľska. Spokojnosť s nájdeným kompromisom vyjadril aj ruský prezident Vladimir Putin.
"Sme mimoriadne spokojní s primeraným riešením, hoci netvrdíme, že je ideálne vo všetkých smeroch," uviedol na tlačovej konferencii po summite Putin. Moskva bude podľa neho naďalej spolupracovať s Bruselom a konečným cieľom ostáva bezvízový styk medzi Ruskom a EÚ.
Enkláva Kaliningrad s 950.000 obyvateľmi je najzápadnejším ruským územím a po rozšírení únie bude obkľúčená novými členskými štátmi - Litvou a Poľskom. Jej obyvatelia však budú mať od 1. júla 2003 namiesto víz k dispozícii dva zjednodušené cestovné dokumenty.
Prvý sa bude týkať všetkých druhov pozemnej dopravy medzi Kaliningradom a zvyškom Ruska a bude určený na viacero vstupov. Bude mať v podstate charakter viacnásobných víz a vydávať ho budú zdarma alebo za veľmi nízku cenu litovské konzuláty.
Druhý dokument bude platný len na jeden vstup a bude sa týkať len železničnej dopravy cez územie Litvy. Na základe poskytnutia osobných údajov ho bude možné získať veľmi jednoducho pri zakúpení cestovného lístka, Litva však bude mať právo odmietnuť vstup na svoje územie istým ruským obyvateľom.
Litva podľa oznámenia EÚ a Ruska súhlasila, že bude uznávať ruské národné pasy do konca roku 2004, potom už budú musieť zjednodušené cestovné dokumenty sprevádzať medzinárodne uznávané ruské pasy.
EÚ Rusku prisľúbila, že v spolupráci s Litvou rozhodne na budúci rok o uskutočnení štúdie o možnom vytvorení železničného spojenia rýchlovlakmi, ktoré by nezastavovali na území Litvy a umožnili tak bezvízové spojenie Kalininigradu s Ruskom. Moskva však vzala na vedomie, že rozhodnutie o takomto spojení môže byť prijaté až po vstupe Litvy do únie.
Rusko sa v rámci dohody zaviazalo, že umožní rozšírenie litovského konzulátu v Kaliningrade a otvorenie nových konzulátov.
Dnešná dohoda sa v podstate netýka Poľska, ktoré zavedie pre obyvateľov Ruska normálne víza od 1. júla 2003, s čím ruská vláda súhlasila.

Prezentácia jedinečného podúrovňového kolesového sústruhu
Technická lahôdka pre železničiarov
Železničná spoločnosť, a. s. Bratislava 12. novembra 2002 – ZSSK inštalovala v Stanici technických prehliadok a opráv Bratislava – Východ najmodernejší podúrovňový kolesový sústruh typ U 2000 firmy Hegenscheidt zo Spolkovej republiky Nemecko.
Je to prvá inštalácia tohoto typu podúrovňového kolesového sústruhu v Strednej Európe. Náklady tohto špičkového zariadenia na sústruženie dvojkolesí rušňov a vozňov predstavujú 920 tisíc EUR. Náklady stavebných prác presiahnu jeden milión EUR, keďže súčasťou rekonštrukcie bola aj obnova historickej budovy, ktorá je zapísaná na zozname národných technických pamiatok. Generálny projektant Reming consult a dodávateľ stavebných prác REDING a. s. dokázali zachovať pôvodnú architektúru historického objektu z konca 19. storočia. Použité riešenie predstavuje dokonalé zladenie modernej techniky s históriou.
V takmer všetkých rušňových depách na Slovensku máme zastarané tridsaťročné podúrovňové kolesové sústruhy domácej produkcie. ZSSK sa rozhodla pre nákup moderného kolosústruhu, ktorý by dosahoval vysokú presnosť a kvalitu opracovania, a to najmä v súvislosti s prevádzkou vlakov pri vyšších rýchlostiach. Rušne ZSSK série 350 jazdia v súčasnosti na koridorových tratiach ČD ako jediné rýchlosťou až 160 km za hodinu. Takouto rýchlosťou budú čoskoro jazdiť aj vlaky na koridorových tratiach ŽSR . Zariadenie kolosústruhu bude dostatočne využité, keďže v bratislavskej oblasti sa ročne sústruží okolo 3000 dvojkolí ročne, čo predstavuje asi 15 tisíc normohodín.
Slávnostná prezentácia nového moderného technického zariadenia sa uskutoční 14. novembra 2002 o 11,00 h. v Stredisku technickej prehliadky a opráv Bratislava - Východ, Dopravná ulica č.1.
Ďalšie technické informácie o kolesovom sústruhu:
Kolesové sústruhy zabezpečujú nutnú úpravu jazdného profilu dvojkolesí ŽKV. Ich výkony sa hodnotia z viacerých hľadísk:
a/ ako dokážu opracovať opotrebovaný jazdný profil pri dodržaní dovolených mier výšky, hrúbky a dovolenej strmosti okolesníka a ako dokážu opracovať poškodenia jazdného profilu, ktoré vznikli pri brzdení vlakov (plochy, návarky, trhliny),
b/ presnosť opracovania a to najmä pre ŽKV jazdiace vyššími rýchlosťami. Medzi tieto patria najmä ovalita kolesa, tolerancie priemerov kolies, požadovaná drsnosť a ďalšie,
c/ univerzálnosť kolesového sústruhu tak, aby zabezpečoval sústruženie v zaviazanom aj vo vyviazanom stave, ľahké aj ťažké ŽKV a tiež sústruženie 2 -3 diskov kotúčovej brzdy,
d/ produktivita práce, a to jednak rýchlosť sústruženia a nutné manipulácie s dvojkolesím pred a po sústružení.

Rozhodujúce technické parametre podúrovňového kolesového sústruhu Hegenscheidt
Podúrovňový kolesový sústruh Hegenscheidt poskytuje širokú paletu možností. K jeho základným technickým parametrom patria:

  • možnosť opracúvať všetky priemery u nás používaných obručí
  • max zaťaženie na os – 250 kN
  • maximálny rozdiel priemeru kolesa na jednej osi - 0,15 mm
  • rozdiel priemeru kolesa jedného podvozku 0,30 mm
  • odchýlka kruhovitosti 0,1 mm
  • čelná hádzavosť 0,30 mm
  • odchýlka tvaru profilu 0, 20 mm
  • povrchová úprava menej ako 60 mikrometra
  • Tento sústruh má tú prednosť, že po prvotnom premeraní všetkých dvojkolesí na vozidle ponúkne sústružníkovi až 60 variantov možných postupov, pri ktorých ešte dôjde k najmenšiemu možnému úberu materiálu. Robí tzv. šetrné sústruženie. Umožňuje samozrejme okrem sústruženia opotrebovaného profilu obručí kolies, ktoré má prvotné poslanie zachovať bezpečnosť aj odstraňovať poruchy dvojkolesí, zapríčinené nesprávnou funkciou brzdy, sústružiť zodratú rysku, určujúcu minimálnu hrúbku obručí a sústružiť kotúčové brzdiace disky.
    V obvode Bratislava za rok 2000 – okrem 58 kusov diskov kotúčových bŕzd - sústružili podúrovňovým kolesovým sústruhom 550 dvojkolesí hnacích vozidiel, 280 dvojkolesí pre osobné vozne a 2000 pre nákladné vozne. Spolu je to skoro 3000 dvojkolesí, z ktorých väčšina sa musela vyväzovať. Ročne to predstavovalo okolo 15 000 normohodín.

    Prínos k produktivite práce
    Na súčasnom sústruhu napr. v Bratislave je možné sústružiť za jednu smenu jeden rušeň. A pri opracúvaní dvojkolesí pre osobné vozne na nadúrovňovom kolesovom sústruhu to trvá ešte dlhšie, pretože treba dvojkolesia spod vozňov vyväzovať a po opracovaní zaviazať späť. Na novom stroji kompletná manipulácia a opracúvanie jednej osi trvá 40 minút a pre hnacie vozidlá ani vozne nie je potrebný výväz. DŽKV chce vyhodnotiť produktivitu zhruba po troch mesiacoch prevádzky. Využitie sústruhu plánujú zatiaľ v denných 12 hodinových smenách. Ak sa tento systém osvedčí, je možné uvažovať – po dohode s dodávateľom – o zavedení dvojsmennej prevádzky.

    Obstaranie kolesového sústruhu
    ŽSR oficiálne vyhlásili medzinárodný tender na dodávku nového kolesového sústruhu. Žiadosť o oznámenie o jeho vyhlásení odišla zo ŽSR 10. júla 2001 a vo Vestníku verejného obstarávania bola uverejnená 23. júla 2001. Pôvodne sa do súťaže prihlásilo 5 firiem: Talgo zo Španielska, Unit Plus z Česka, Rafamet z Poľska, Safop z Talianska a Hegensheidt z Nemecka. Tie si aj prevzali súťažné podmienky. Napokon prihlášky a ponuky zaslali len Safop, Rafamet a Hegensheidt.
    Obálky sa otvárali 5. septembra 2001 a súťaž bola vyhodnotená 19. septembra 2001. Víťazom sa stala firma Hegensheidt, o ktorej sa hovorí, že jej výrobky sú Rolls Royce medzi kolesovými sústruhmi. Komisia oznámila výsledky uchádzačom. Žiadny z účastníkov sa neodvolal. Nič teda nebránilo, aby 19. októbra 2001 generálny riaditeľ ŽSR Ing. Andrej Egyed podpísal kúpnu zmluvu na podúrovňový kolesový sústruh za 920 000 Euro. To bol začiatok dodávky technológie.

    Jún 2001 - potreba nového podúrovňového kolesového sústruhu
    10. 07. 2001 - žiadosť o vyhlásenie tendra odišla zo ŽSR
    23. 07. 2001 - tender zverejnený vo vestníku VVO
    05. 09. 2001 - otváranie obálok
    19. 09. 2001 - vyhodnotenie súťaže
    19.10. 2001 Ing. Egyed podpisuje kúpnu zmluvu na podúrovňový kolesový sústruh
    14. 01. 2002 - odovzdávka staveniska
    18. 02. 2002 - vypracovaný harmonogram prác
    25. 02. 2001 - začali búracie práce.
    30. 04. 2002 - dokončený základ stavby pre sústruh
    01. 05. 2002 - funkčné skúšky a preberanie stroja vo výrobnom závode v Erkelenze.
    15. 06. 2002 - dokončená strecha na rekonštruovanej budove
    01. 08. 2002 - hala A pripravená na montáž technológie podúrovňového kolesového sústruhu.
    20. 08. 2002 - začína montáž sústruhu
    28.08. 2002 - začala skúšobná prevádzka a zaškoľovanie obsluhy.
    20. 09. 2002 - preberanie stroja do užívania ZSSK

    Ak lokálky nepredajú, hrozí im zánik
    Sme11.11.2002 - Ich typický klepotavý zvuk patrí už desiatky rokov ku koloritu cesty po zastrčených častiach Slovenska. Ale kým pre mestských ľudí je jazda motorovým vlakom po jednokoľajke vedúcej lúkami, popri horách a jazerách exotickým zážitkom, pre dedinčanov je každodennou súčasťou života. Cestujú nimi za prácou do mesta. Populárne motoráčiky či lokálky však majú osud nahnutý.
    Stratová prevádzka a čoraz menší počet cestujúcich núti vedenie ministerstva dopravy, ale aj železnice rozmýšľať o ich zrušení. Pred necelými dvoma rokmi vznikol plán ponúknuť prevádzkovanie motoráčikov na vyše tridsiatich tratiach Slovenska obciam alebo súkromníkom. Ak sa záujemcovia nenájdu, hrozí im zrušenie.
    „Počuli sme o tom. Je to strašné, takto odrovnajú ľudí, čo nimi cestujú,“ hovorí pani na stanici v Rohožníku . Časť trate tu nedávno rekonštruovali za pár desiatok miliónov, dnes sa hovorí o zastavení prevádzky.
    Väčšina ľudí zatiaľ o plánovaných krokoch ministerstva dopravy nevie.
    Železničiari sa o tom dozvedeli z televízie. Minister Pavol Prokopovič hovorí, že prevádzka motorových vlakov je úplne neefektívna, pre železnice veľmi stratová. Podľa riaditeľa železníc Ladislava Saxu je však rušenie tratí až krajným riešením. Železnice sa môžu dohodnúť len na obmedzení alebo zastavení prevádzky na niektorých tratiach. Samy chcú prevádzkovať len trate vo Vysokých Tatrách.
    Motoráčiky by mali nahradiť lacnejšie autobusy. Tie sú menej stratové, no neekologickejšie.
    Jednoznačne proti rušeniu budú starostovia obcí, ľudia, ktorí nimi cestujú a aj železničiari. K nim sa pravdepodobne pripojí aj časť vedenia železníc, prípadne ministerstva, ktorá by mohla profitovať na plánovanom nákupe nových moderných vláčikov.
    Pre škandál s tendrom na nákup vlakov pre trate v regiónoch musel za minulej vlády odstúpiť bývalý minister dopravy Jozef Macejko. Železnice chcú na jednej strane kupovať nové vlaky pre tieto trate, na druhej plánujú ich zrušenie.

    Počuli sme o tom v správach, hovoria železničiari
    Sme11.11.2002, RICHARD FILIPKO - Na železničnej staničke v Záhorskej Vsi na západe Slovenska je živo. Robotníci obrezávajú stromy, ďalší nakladajú staručkým autožeriavom betónové tvárnice do vagóna.
    „Že majú zrušiť našu lokálku? Kdeže! Tá tu funguje sto rokov a ešte sto rokov fungovať bude,“ presviedča zanietený chlapík pri vagóne. Je miestny a pre železnicu dodáva betónové podvaly.
    Rušňovodič a sprievodca z lokálky, ktorá práve priviezla ľudí do Záhorskej Vsi z neďalekého Zohora, však o rušení vedia. „Počuli sme to v správach.“ Do reči im nie je. Lokálka je každé ráno aj poobede plná, aby sa všetci pomestili, musia pripájať k motoráčiku aj vagón. Prečo sa vraví o rušení tratí, nerozumejú.
    Jozef Both je posunovačom a býva na poschodí v staničnom domčeku. „Neverím, že to zrušia. Veď ľudia by železničiarov pozabíjali!“ Na stene vnútri domu má napísaný dátum postavenia staničnej budovy. „Aha, rok 1916,“ ukazuje metlou. Trať sprevádzkovali v novembri 1911.
    Nemôžu uveriť ani dedinčania. „Plný je nielen motoráčik, ale aj autobusy a vlaky. Študenti chodia do škôl, ešte pred nimi ľudia do roboty,“ hovorí rodáčka zo Záhorskej Vsi .
    Motoráčik jazdí zo Zohora do Záhorskej Vsi po 14-kilometrovej trati, pretína lúky, na ktorých sa často pasú stáda sŕn. Zo Zohora vedie trasa lokálky aj na opačnú stranu, do 35 kilometrov vzdialeného Plaveckého Mikuláša . Stanica je mierne od ruky. V starom depe s drevenými dverami na konci trate už zrejme dávno žiadny motoráčik neopravovali. Koľajnice k nemu sú zarastené trávou.
    Z Plaveckého Mikuláša nejazdí veľa ľudí, ale v ďalších dedinách sa ich nazbiera dosť. Pri ceste z Rohožníka, kde chodia z okolitých dedín robiť do cementárne, je už plno. Na stanici v Rohožníku robí 24 ľudí. Na ministra dopravy sú nahnevaní, padajú prezývky ako Pavol Visarionovič Prokopovič a horšie.
    „Neviem, či chcú ľudí odrovnať, alebo čo. Časť trate nedávno rekonštruovali za desiatky miliónov. Všetko, čo je stratové, chce štát rušiť. A načo platíme dane?“ pýta sa železničiar. Priznáva, že väčšina ľudí tam pracuje pre nákladnú dopravu a pre motoráčik je iba výpravca. „Ale čo rušňovodiči, sprievodcovia? A čo cestujúci? Na ministerstve si myslia, že všetkých dokážu voziť autobusmi?“
    Argumenty proti úplnému rušeniu trate sú jasné - z Plaveckého Mikuláša vozia denne štyri-päť nákladných vagónov dreva a z Rohožníka desiatky vagónov cementu. Nie je isté, či zrušia aj osobnú dopravu - ak zvládne jej financovanie samospráva, bude jazdiť naďalej.
    Tieto informácie sa však k železničiarom už nedostanú. „Nám nikto nič z vedúcich nepovie, všetko sa dozvedáme len cez televíziu, rozhlas, noviny.“
    Z malých staníc zmizli predavačky lístkov, ktoré posťahovali do veľkých na hlavnej trati, alebo prepustili. Lístky vydávajú sprievodcovia priamo vo vlaku.
    Na trati zo Šale do Nededu je druhá zastávka v Tešedíkove. Staničný dom je v zúboženom stave, žiarovky povytĺkané, smeti na každom kroku. V podvečer je tu pusto, na okienku je napísané: „Výdajňa cestovných lístkov až do odvolania zatvorená.“
    Vo väčšine staničných domčekov dodnes bývajú železničiari. Aj v Tešedíkove je na streche staničky satelit, v jednom okne sa svieti, za bránou štekajú dvaja psíci. Zvonec však nikde nie je, na búchanie nik neotvára.
    V neďalekom Žihárci je staničný domček presný opak tešedíkovského. Je v ňom poriadok, nástupisko vysvietené. Železničiar, čo v ňom býva, je na dôchodku. Ak lokálku zrušia, on už o prácu nepríde. „Boli tu v utorok merať výhybky a rozchody koľajníc, tak mi vraveli, že sa asi bude trať rušiť. Bola by to škoda, ale je pravda, že už chodí menej ľudí. Kedysi jazdili s motoráčikom tri vagóny, dnes ide iba jeden. Striedajú sa tu traja rušňovodiči a traja sprievodcovia. Nestratia sa, aj keď motoráky zrušia. Urobia si skúšky na elektrické rušne a budú jazdiť na hlavnej trati. Ale či budú autobusy stíhať? To neviem.“

    Z HISTÓRIE
    Sme11.11.2002 - Väčšina tratí, po ktorých jazdia motorové vlaky, pochádza ešte z prvej republiky. Pôvodne sa používali najmä na zvážanie dreva a vojenské účely.
    Na niektorých tratiach na východe jazdia motorové vlaky aj vyše sto rokov. Na trase Spišská Nová Ves - Levoča si ľudia prvý raz zacestovali pred 110 rokmi. Náklady na výstavbu 12-kilometrovej trate boli rovný milión korún. Prvý vlak do Levoče prišiel 8. novembra 1892. Na tej istej trati jazdia motoráčiky cez záhradkársku kolóniu a neskôr údolím Levočského potoka dodnes.
    Trať zo Spišských Vlachov do Spišského Podhradia je mladšia len o dva roky. Koncesiu na výstavbu a prevádzku získal na konci 19. storočia mešťanosta Spišského Podhradia Alexander Fest. Výstavba 9,5-kilometrovej železnice stála 660-tisíc korún a prvý vlak prišiel do Spišského Podhradia 14. októbra 1894.
    Staručká je aj trasa zo Šale do Nededu , ktorú stavala budapeštianska firma G. Gregersen a synovia. Výstavba 19-kilometrovej trate trvala päť mesiacov a stála 1 875 000 korún, prevádzka sa začala 17. októbra 1909.
    Podobne staré sú takmer všetky regionálne trasy, po ktorých jazdia motoráčiky.

    Namiesto vlakov by dopravu na týchto územiach mala zabezpečiť autobusová doprava
    Železnice pripravujú transformáciu 30 tratí
    Hospodárske noviny11.11.2002, Erik Cziria - Železničná spoločnosť ( ZSSK ), a. s., pripravuje alternatívny návrh Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Ako dôvod uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský skutočnosť, že spoločnosť v roku 2003 dostane od štátu na úhradu strát v osobnej doprave namiesto požadovaných 5,7 mld. Sk sumu 4,3 mld. Sk. "Z tohto dôvodu ZSSK analyzuje možné dôsledky zvýšenia cestovného," uviedol M. Čikovský a dodal, že na rokovaní Dozornej rady ZSSK a Správnej rady ŽSR predložia spoločnosti ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií aj návrhy na redukciu osobnej a nákladnej dopravy na niektorých tratiach. Ako dodal, predmetom analýzy sú tiež dosahy obmedzenia sociálnych zliav a redukcie regionálnej osobnej dopravy.
    Dozorná rada ZSSK , ako aj Správna rada ŽSR sa za účasti ministra dopravy Pavla Prokopoviča zídu do dvoch týždňov. Podľa Čikovského ZSSK na rokovaní predloží variantné návrhy na obmedzenie alebo zastavenie dopravy na viac ako 30 pre spoločnosť neefektívnych regionálnych tratiach. Namiesto vlakov by dopravu na týchto územiach mala zabezpečiť autobusová doprava.
    Podľa generálneho riaditeľa sekcie dráhovej dopravy na Ministerstve dopravy, pôšt a telekomunikácií SR ( MDPT ) Dušana Turanoviča sa o týchto možnostiach rokuje, zatiaľ však rezortné ministerstvo nemá návrh zmluvy železníc. "Rokovanie o tejto zmluve sa plánuje na 19. november, do tohto termínu sú akékoľvek vyjadrenia iba domnienkami. Železnice však podľa mňa skôr hľadajú možné cesty úspor nákladov ako cestu nejakého zvyšovania cestovného," uviedol D. Turanovič. O Zmluve o výkonoch vo verejnom záujme sa podľa riaditeľa bude rokovať, pričom počas diskusie môže dôjsť k viacerým zmenám. Obmedzenie alebo zastavenie dopravy na 30 tratiach vníma D. Turanovič ako logický dôsledok znižovania neefektívneho a nákladovo náročného hospodárenia železníc. "Preprava vo verejnom záujme znamená, že štát si u dopravcu objednáva prepravu osôb, z dôvodu dopravného obslúženia územia. Mal by ju teda aj zaplatiť," dodal Turanovič.

    Predbežný zoznam tratí navrhnutých na transformáciu na regionálne dráhy
    Devínske Jazero - Stupava , Plešivec - Muráň , Spišské Vlachy - Spišské Podhradie, Rožňava - Dobšiná , Piešťany - Vrbové , Plešivec - Slavošovce , Humenné - Stakčín , Moldava nad Bodvou - Medzev , Kvetoslavov - Šamorín , Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica , Prievidza - Nitrianske Pravno , Nemšová - Lednické Rovne , Spišská Nová Ves - Levoča , Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice , Šaľa - Neded , Zbehy - Radošina , Kraľovany - Trstená, Čadca - Makov , Komárno - Kolárovo , Štrba - Štrbské Pleso , Lučenec - Utekáč, Jablonica - Brezová pod Bradlom , Starý Smokovec - Štrbské Pleso , Breznička - Katarínska Huta , Zohor - Záhorská Ves , Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Poltár - Rimavská Sobota , Zohor - Plavecký Mikuláš , Tatranská Lomnica - Studený Potok , Kapušany pri Prešove - Bardejov , Žilina - Rajec , Tatranská Lomnica - Starý Smokovec
    Zdroj: ZSSK

    Vlak po zrážke pri Humennom tlačil nepozorného vodiča viac ako sto metrov
    TASR13.11.2002 - Neuveriteľné šťastie mal 44-ročný nezodpovedný vodič, ktorý v utorok večer nerešpektoval výstražné svetelné znamenie a vošiel so svojím autom priamo pod vlak.
    Napriek červeným svetlám na zastavenie v úseku trate Humenné mesto - Kochanovce vodič vošiel so svojím Renaultom 21 GTD na koľajnice. Do auta narazil prechádzajúci osobný vlak. Ten tlačil vozidlo po trati ešte 110 m. Pri zrážke vodič a jeho 38-ročná spolujazdkyňa utrpeli našťastie iba ľahké povrchové zranenia s dobou liečenia do sedem dní. Na rušni sa poškodil pluh, schodíky, ľavý nárazník a motor, čím železniciam vznikla škoda 70 000 korún. Na renaulte bola zdeformovaná predná časť karosérie, čo predstavuje škodu 100 000 korún. Vodič sa odmietol podrobiť dychovej skúške. U vlakovej čaty požitie alkoholu nebolo zistené.

    KTORÝM TRATIAM NA SLOVENSKU HROZÍ ZÁNIK
    Sme 11.11.2002 - Po tratiach označených na mape tenšou čiarou jazdia tzv. motoráčiky. Ide o vyše 30 tratí, ktorých osud je nejasný. Vo väčšine prípadov je však ešte možnosť, že prevádzku a údržbu trate by zabezpečili železnice a prevádzku vlakov spoločnosti založené obcami alebo súkromné spoločnosti. (Lokálne trate, ktorým hrozí zánik, sú na mape železničných tratí vyznačené najtenšími linkami.)

    Trate, o ktorých zrušení sa uvažuje:

  • Devínske Jazero - Stupava (osobná doprava už po nej nejazdí)
  • Piešťany - Vrbové (osobná doprava už nejazdí)
  • Kvetoslavov - Šamorín (osobná doprava už nejazdí)
  • Prevádzkovanie spoločnosťou založenou regiónom:

  • Lučenec - Utekáč
  • Breznička - Katarínska Huta
  • Poltár - Rimavská Sobota
  • Predaj, prevádzkovanie spoločnosťou založenou regiónom - ak sa nepodarí s regiónom dohodnúť, zastavenie prevádzky, prípadne zrušenie.

    Trate, ktoré si železnice nechajú a budú ich prevádzkovať:

  • Štrba - Štrbské Pleso
  • Starý Smokovec - Štrbské Pleso
  • Poprad-Tatry - Starý Smokovec
  • Tatranská Lomnica - Studený Potok
  • Tatranská Lomnica - Starý Smokovec
  • Kto bude proti zrušeniu

  • starostovia obcí, do ktorých vlaky jazdia
  • obyvatelia obcí
  • zamestnanci železníc
  • časť ľudí na železniciach, ktorí by mohli profitovať z dodávky nových vlakových súprav pre tieto trate
  • Kto bude za zrušenie

  • ľudia z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií
  • časť vedenia železníc
  • časť politikov a ekonómov

  • Strana vytvorená: 18-XI-2002  
    Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0246.htm)