Vláda bude musieť rozhodnúť, či zo ŽSR bude sociálny ústav, alebo podnik orientovaný na zisk

Klikni (povinna inzercia servra www.miesto.sk)

Oslavy 150. výročia príchodu prvého parného vlaku na Slovensko zostali v tieni aféry, ktorú 19. februára rozpútal predseda Generálnej rady (GR) Odborového združenia železničiarov (OZŽ) Imrich Sedláček, keď verejne vyslovil podozrenie o tunelovaní Železníc Slovenskej republiky ( ŽSR ) predstaviteľmi ich manažmentu. Máme v rukách výpisy z Obchodného registra, z ktorých vyplýva, že traja členovia užšieho vedenia ŽSR sú štatutárnymi zástupcami niekoľkých spoločností, prostredníctvom ktorých došlo k finančnému poškodeniu železníc, konštatoval odborový predák I. Sedláček. Generálny riaditeľ ŽSR Michal Lazar označil Sedláčkovu schému tunelovania a tvrdenia predsedu Generálnej rady OZŽ za nezmysly. Medializácia vykonštruovaných výmyslov však mala podľa jeho vyjadrenia negatívne dôsledky na priebeh rozhovorov so zahraničnými finančnými inštitúciami o poskytnutí úverov pre ŽSR . V tom čase vedenie železníc viedlo intenzívne rokovania o dočerpaní úverovej sumy 65 mil. USD, na ktorú v závere minulého roka poskytla vláda SR záruky. ŽSR sa dovtedy podarilo získať len 135 mil. USD z celkového garantovaného objemu 200 mil. USD, ktoré v prevažnej miere použili na splatenie zmeniek. Predseda Správnej rady ŽSR Ján Halaj vyslovil údiv nad tým, že najväčšie odborové združenie na železniciach začalo s touto kauzou len tri dni po podpise kolektívnej zmluvy na rok 1998, v rámci ktorej sa vedenie ŽSR zaviazalo k zvýšeniu miezd o 10 %, a to za situácie, keď mzdové prostriedky tvoria až 45 % prevádzkových nákladov železníc. Kontrolná komisia vymenovaná vtedajším ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jánom Jasovským, ktorá mala byť
podľa pôvodnej dohody zložená aj zo zástupcov Ministerstva financií SR a Najvyššieho kontrolného úradu SR (tie však odmietli delegovať svojich zástupcov) konštatovala, že vzala na vedomie čestné vyhlásenia predstaviteľ
ov manažmentu ŽSR , že po nástupe do funkcií sa vzdali členstva v orgánoch spoločností, ktorých predmet činnosti sa zhodoval, respektíve kolidoval so záujmami ŽSR . Generálna rada OZŽ, ktorá prešetrenie vznesených podozrení označila za nedostatočné, vyhlásila v máji štrajkovú pohotovosť, ktorá trvá do dnešných dní. Okrem požiadavky na dôsledné prešetrenie činnosti manažmentu ŽSR Generálna rada OZŽ vyzvala vládu, aby urýchlene začala riešiť kritickú finančnú situáciu železníc. M. Lazar tento krok komentoval slovami, že odboroví funkcionári nemajú žiadne dôvody na prípravu štrajku. Po ôsmich rokoch trvalého poklesu prepravy i tržieb sme za prvé tri mesiace tohto roka zvýšili svoje výkony. Objem prepravy stúpol o 2,79 %, čo predstavuje 548 mil. Sk., dodal. Zároveň však pripustil, že situácia na železniciach je zlá a štát bude musieť jednoznačne deklarovať, či chce, aby ŽSR boli podnikateľským subjektom orientovaným na tvorbu zisku, alebo sociálnou sieťou, a podľa toho sa aj správať. Zadlženosť ŽSR totiž ku koncu roka 1997 dosiahla 14,2 mld Sk, čo je o 5 mld Sk viac ako v júli toho istého roku.
Situáciou v ŽSR sa zaoberala aj Rada ekonomických ministrov, ktorá však problém z dôvodu blížiacich sa parlamentných volieb alibisticky odsunula. Vypracované varianty finančnej sanácie a stabilizácie ŽSR sa budú musieť prehodnotiť, aby boli v súlade s programovým vyhlásením novej vlády. Železnice si v nich okrem iného nárokujú neinvestičnú dotáciu zo štátneho rozpočtu na rok 1999 na krytie strát v osobnej doprave vo výške 4,
692 mld Sk a aktualizáciu taríf železničnej osobnej dopravy k 1. januáru 1999 so 41-percentným rastom základnej ceny obyčajného cestovného. V návrhu opatrení sa ďalej počíta s postupným znižovaním nákladov pre oblasť zamestnanosti, a to prirodzeným úbytkom o 1 500 zamestnancov. ŽSR zamestnávajú takmer 50 000 ľudí. Predseda GR OZŽ I. Sedláček v tejto súvislosti vyhlásil, že odbory budú s redukciou zamestnanosti súhlasiť iba vtedy, ak nám manažment predloží serióznu analýzu, ktorá bude presne hovoriť, v ktorých profesiách máme prebytok pracovných síl. Rozhodne však odmietame prepúšťanie indexovým spôsobom, dodal.

(Národná obroda 981218)