Pri vyťahovaní člna sme roztrhli tri
laná
S Franzom Brandnerom, šéfom
záchranárskej lodnej spoločnosti Brandner
Piatok 5. apríla 2002, Andrea Hečková - Počas
necelých dvoch dní ste vytiahli spod Starého mosta v
Bratislave čln tlačného remorkéra Grafenstein. Najväčší
optimisti predpokladali, že vám to potrvá mesiac až dva.
Ani moji muži neverili. Sú skúsení, no v stredu ráno mi
každý z nich povedal: Šéfe, čln nevytiahneme. Odpovedal som:
To mi nehovorte. Potrebuje to čas. Nakoniec sme to urobili
raz-dva.
V stredu ste zažili horúce chvíle, keď praskli tri
laná...
Pod tlakom vody sa čln prevážil a stiahol so sebou
vyslobodzovaciu loď so žeriavom. Tri ťažné oceľové laná s
priemerom 40 mm sa naraz roztrhli, vyleteli do vzduchu. Hrôza.
Ďakujem Bohu, že sa nikomu nič nestalo.
Laná mohli poškodiť žeriav, most. Naokolo stálo veľa
ľudí, mohli utrpieť vážne zranenia. Okamžite som dal
uzavrieť priestor.
Čln ste už vo štvrtok ráno odviezli do prístavu. No
ešte v stredu večer bola jeho veľká časť pod vodou. Dokedy
ste robili?
Do jednej ráno vo štvrtok. Stáli sme v člne po krk vo vode,
rezali a pumpovali.
Čo bolo najnáročnejšie na vyťahovaní člna?
Ležal šikmo k prúdu a tlak vody bol enormný. Čln som musel
otočiť proti prúdu. Bez pomoci potápačov sme ho zavesili na
žeriav. Nevideli sme dovnútra. Dno člna bolo nalomené.
Hrozilo, že sa rozpadne na dve časti.
Bolo vyťahovanie tohto člna najťažšie?
Tretie najťažšie. Prvý bol slovenský remorkér Ďumbier
vo Freudenau v roku 1997. Vážil vyše 600 ton. Pred piatimi
týždňami som vyťahoval nákladný čln v Rakúsku v
Strudengau. Patril tej istej spoločnosti ako čln Grafenstein -
DDSG Cargo. Päťsto ton ležalo v hĺbke 23 metrov pod vodou.
Vytiahol som ho bez potápačov.
Celý život žijete na vode. Kedy ste prvýkrát vstúpili
na loď?
Mal som štyri roky, keď som vo Waldsee na veslárskom
člne preplával krížom cez Dunaj. Plakal som, lebo som mal
málo sily, aby som sa vrátil. Ale dokázal som to. Ako
šesťročný som sa s otcom plavil do Budapešti.
Máte v rodine nasledovníkov?
Mám dve dcéry Brigit a Barbaru. Sú to prvé kapitánky na
Dunaji. A mám dvoch vnukov. Jeden, štyriapolročný, už
kormidluje. Pri poslednom vyťahovaní člna stál vedľa mňa a
povedal: dedo, ten sa odtrhne!
Uzávierku Mosta SNP v Bratislave v
stredu 3. apríla zrušili
2.4.2002 - Pôvodne avizovaná uzávierka
Nového mosta v Bratislave, stanovená na stredu 3. apríla o
18.00 h, sa neuskutocní.
TASR to potvrdil riaditel IV. sekcie dopravy a cestného hospodárstva
bratislavského magistrátu Vladimír Lunácek.
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy v súcasnosti
zabezpecuje výkon zatažovacích skúšok a geodetických meraní
deformácií mostného telesa Starého mosta, pri ktorom
havaroval vo štvrtok 28. marca rakúsky tlacný remorkér. Dnes
o 14.00 hod budú na Starom moste vykonané dynamické skúšky -
testovací prejazd vozidiel. Z Nového mosta sa v stredu okolo
18.00 h mali uskutocnit merania deformácií mostného telesa
Starého mosta, ktorý je nadalej uzavretý pre verejnú dopravu
do odvolania.
Kolízia remorkéra na Dunaji
2.4.2002 - Rakúsky
tlacný remorkér Greifenstein s dvoma clnmi prevážajúcimi náklad
40 ton obilia narazil do piliera Starého mosta v Bratislave.
Nehoda sa stala minulý týžden v stredu krátko pred polnocou.
Lodná súprava plaviaca sa pod nemeckou vlajkou proti prúdu
Dunaja sa z dosial neznámych prícin roztrhla. Jeden z clnov sa
zachytil o pilier mosta a ciastocne sa potopil. Druhý, volne plávajúci
cln sa podarilo vcas zachytit. Šestclenná posádka neutrpela žiadne
zranenia a nedošlo ani k žiadnemu znecisteniu povrchových vôd
Dunaja.
Najstarší bratislavský most, ktorý po skoncení druhej
svetovej vojny postavila Cervená armáda, zostáva pre dopravu a
chodcov uzavretý do odvolania. Pre bezpecnost premávky je
nevyhnutné preverit rozsah škôd. V nedelu zacala skupina
geodetov preverovat, ci nedošlo k statickému poškodeniu mosta.
Geodetické merania mali byt skoncené najneskôr v pondelok. Na
utorok sa pripravuje statická a dynamická skúška konštrukcie
mosta. Po vyhodnotení všetkých meraní bude rozhodnuté o dalšom
postupe. Most dovtedy zostáva pre dopravu uzavretý.
So stavom havarovaného remorkéra sa v piatok oboznámil aj jeho
majitel. Podla informácií vedúcej oddelenia cestného hospodárstva
bratislavského magistrátu Evy Uhliarikovej boli na mieste havárie
aj zástupcovia firmy, ktorá ho má vytahovat z Dunaja. Vo štvrtok
vecer tam umiestnili sadrové plôšky, ktoré napovedia, ci
pukliny v pilieri vznikli následkom nárazu, alebo pôsobenia
plavidla, ktoré je tam zachytené. Dnes, 2. apríla o 9. hodine
sa zídu zainteresovaní a spomínaná firma predloží technické
riešenie na vytiahnutie remorkéra z Dunaja.
Experti na statiku po prvej obhliadke zistili poškodenie kamenného
obkladu prvého piliera od petržalskej strany. Odborníci pri
prvej obhliadke našli drobné trhliny aj v železobetónovej konštrukcii
mosta.
Potopený rakúsky cln zmenil na Dunaji
nielen plavebnú dráhu
3.4.2002 - Minulotýždnová kolízia
rakúskeho remorkéra Greifenstein pod Starým mostom v
Bratislave spôsobila nielen vytýcenie novej
"docasnej" plavebnej dráhy, ale aj pohyb štrkov v
riecnom koryte, kadial do tejto havárie viedla pôvodná plavebná
dráha.
Preto v týchto dnoch prebiehajú systematické merania zmien,
ktoré potopený rakúsky cln pritlacený silným prúdom vody o
druhý pilier Starého mosta spôsobil v profile dunajského dna.
Odborníci z vodohospodárskeho podniku Povodie Dunaja priebežne
sledujú spodné prúdy a tvorenie riecnych vírov pod hladinou
Dunaja.
Na bratislavskom úseku Dunaja Starý most - Prístavný most
vcera a dnes v pravidelných intervaloch premávala lod s meracími
prístrojmi, ktoré mapovali aktuálnu situáciu v
"starej" plavebnej dráhe.
Jej osádka zistovala, ci "stará" plavebná dráha je
stále zanášaná štrkom. Súcasný pohyb štrku spôsobili
necakané zmeny v prúdení vody v koryte Dunaja, ktoré zavinila
umelá prekážka pod Starým mostom.
"Ak zistíme nejaké velké odchýlky od nedávnych meraní,
budeme musiet opät prebagrovat pôvodnú plavebnú dráhu,"
uviedol dnes na margo týchto prác Ján Juria, riaditel Štátnej
plavebnej správy.
V pondelok 8. apríla zacnú cez Starý
most v Bratislave opät jazdit autobusy
3.4.2002 - V pondelok 8. apríla budú
známe oficiálne výsledky odborných meraní, ktoré v minulých
dnoch - po havárii rakúskeho remorkéra Greifenstein - urobili
na druhom pilieri Starého mosta v Bratislave geodeti.
Vzhladom na to, že narušenie piliera Starého mosta, o ktorý
sa stále opiera ciastocne potopený rakúsky tlacný cln, podla
predbežných informácií odborníkov nie je vážne, pracovníci
bratislavského magistrátu predpokladajú, že 8. apríla
obnovia premávku autobusov MHD po nom v smere do Petržalky a spät.
O týžden neskôr (15. apríla) po komplexnom zhodnotení všetkých
geodetických meraní budú môct po Starom moste premávat aj
osobné autá. Mimo prevádzky bude iba lavicka pre chodcov na
Starom moste, ktorej poškodenie si vyžiada väcšiu opravu.
Na mieste havárie už druhý den pracujú odborníci z rakúskej
firmy Brandner. Po utornajšom prvom neúspešnom pokuse
vytiahnut havarovaný cln z Dunaja postupne odcerpávajú vodu z
piatich pôvodne vodotesných komôr, ktoré sa pri havárii poškodili.
Ako na dnešnom stretnutí s novinármi uviedol riaditel Štátnej
plavebnej správy Ján Juria, odcerpanie vody prispelo k tomu, že
cast clna sa dnes dopoludnia už vynorila z vody. Ak sa nic
necakané nestane, vo štvrtok ráno bude odlahcené plavidlo
prichystané na vytiahnutie.
V prípade, že tieto práce budú úspešné, plavidlo vytiahnu
na pravú - petržalskú stranu Dunaja. Až po jeho vytiahnutí
budú kompetentní pracovníci bratislavského magistrátu uvažovat,
co s ním.
Všetky práce súvisiace s potopeným plavidlom v minulých
dnoch stažovala neochota rakúskeho majitela spolupracovat so
slovenskou stranou. Situáciu muselo dokonca riešit Ministerstvo
zahranicných vecí SR, ktoré sa nótou obrátilo na rakúskych
kolegov, aby vyzvali majitela rakúskej motorovej lode na spoluprácu.
Aj tento postoj majitela lode je jasným signálom, že všetci,
ktorým havária rakúskeho remorkéra spôsobila priame i
nepriame škody, budú mat problémy s ich vyrovnávaním a uhrádzaním.
Preto Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy angažoval do dalších
rokovaní v súvislosti s touto haváriou remorkéra advokátsku
kanceláriu.
Druhú plavebnú dráhu na Dunaji
obnovia pod starým mostom dnes už o 15.00 h 4.4.2002
Bratislava 4. apríla - Prevádzka
druhej plavebnej dráhy na Dunaji pod Bratislavským Starým
mostom bude obnovená už dnes o 15.00 h. Pre TASR to uviedol
riaditel Štátnej plavebnej správy (ŠPS) Ján Juria.
Plavba v tomto úseku bola znemožnené po minulotýždnovej kolízií
rakúskeho tlacného remorkéra Grafenstein s dvoma clnmi prevážajúcimi
40 ton obilia s jedným z pilierov Starého mosta. "Hoci
potopený a v moste zaklieštený cln ovplyvnil vymývanie dna a
presun štrku v plavebných dráhach, plavba je v sledovanom úseku
bezpecná," tlmocil J. Juria vyjadrenie zástupcov Slovenského
vodohospodárskeho podniku. Podla neho je však nevyhnutné vytýcenie
bójí a signalizácie na moste.
Cln pod bratislavským Starým mostom, ktorý dnes ráno vytiahli
pracovníci firmy Brandner, zmenil spodné prúdenie vody v
Dunaji a spôsobil výrazné zmeny aj pri vymývaní a zanášaní
pôvodnej protiprúdnej plavebnej dráhy. Povodie Dunaja preto
bude musiet dunajské koryto na bratislavskom úseku upravit.
Havária nenarušila statiku mosta
4.4.2002 -
Pilier bratislavského Starého Mosta, do ktorého minulý týžden
zo stredy na štvrtok narazil rakúsky remorkér, nie je vážne
narušený. Podla námestníka primátora pre dopravu Františka
Deja na dvoch pilieroch budú musiet rekonštruovat obloženie.
Dvíhanie clna, ktorý sa po náraze ciastocne ponoril a
zakliesnil o pilier, zaplatí poistovna majitela remorkéra. Ten
by mal uhradit aj dalšie škody. Okrem opravy mosta ich bude
tvorit aj poškodenie cerpacieho pontónu Slovenskej plavby a prístavov
(SPaP), a. s., ktorý pri nekontrolovanom pohybe strhol druhý
uvolnený cln remorkéra, ale aj náklady na použitie plavidiel
SPaP na jeho zachytenie. Predbežnú škodu vycíslila SPaP na 40
tis. eur, poškodenie bitvy – pobrežného kotvenia lodí
Slovenského vodohospodárskeho podniku, odštepného závodu
Povodie Dunaja, sa odhaduje na niekolko 100 tis. Sk. Škody na
moste budú vycíslené do mesiaca, uviedol Dej. Vcera odborníci
z rakúskej firmy Brandner odcerpávali vodu z piatich vodotesných
komôr vraku. Na dnes naplánovali jeho nadvihnutie a do soboty
by mali cln vytiahnut až na petržalský breh. Práce však stažuje
neochota majitela. Situáciu riešilo Ministerstvo zahranicných
vecí SR, ktoré cez rakúsku vládu vyzvalo majitela na spoluprácu.
Pre mestskú hromadnú dopravu sprístupnia most 8. a pre
individuálnu 15. apríla.
Utopenú lod vytahujú Traja bratia
4.4.2002 , Palo Rýpal,
Bratislava - Už v pondelok má cez bratislavský Starý most,
ktorého druhý pilier poškodil cln z rakúskej zostavy, premávat
mestská hromadná doprava. ‚‚Je to tažká havária,"
povedal šéf rakúskej spolocnosti Brandner, ktorá už od
utorka vytahuje z vôd Dunaja potopený tlacný cln. ‚‚Lod
musíme ešte na jednom boku zdvihnút, nasadit dalšie pumpy a
vypumpovat vodu z vnútorných priestorov. Potom ju musíme
vyrovnat a až neskôr cln uvolníme. Najskôr ju musíme pevne
zachytit na troch miestach a potom by sme ju mali povytiahnut
proti prúdu a spustit cez najbližší mostný otvor po prúde.
Tam cln na vhodnom mieste pritiahneme k brehu. To je jeden
variant. Ak sa nebude dat realizovat, budeme musiet vrak rozrezat
ešte v rieke.“ Franz Brandner je šéf rakúskej spolocnosti,
ktorá sa okrem iného zaoberá aj vytahovacími prácami v povodí
Dunaja. Ich špeciálne súlodie s tažkou technikou sa volá
Traja bratia. Aj Brandnerovci boli pôvodne traja, no Wolfgang a
Josef už zomreli a záchranárskym prácam pod Starým mostom
velí najmladší Franz. Slovenskí lodníci hovoria, že
Brandnerova spolocnost je firma, ktorej sa dá verit. Slovo ich
šéfa je zákonom a ešte sa nestalo, aby ho nedodržal.
Pracovníci rakúskej firmy vytiahli
potopený tlacný cln z Dunaja
4.4.2002 - Pracovníci rakúskej firmy
Brandner vytiahli dnes v skorých ranných hodinách tlacný cln,
ktorý sa v noci z 27. na 28. marca pri kolízii remorkéra
Greifenstein ciastocne potopil pri druhom pilieri Starého mosta
v Bratislave.
Predchádzalo mu odcerpávanie nabratej vody z clna, ktoré
prebiehalo celú noc zo stredy nadnes. Vyslobodzovacie práce sa
konali presne podla harmonogramu a nedošlo pri nich k vážnejším
problémom. Jediným zranitelným miestom celej akcie na Dunaji
bola pevnost ocelových lán, pretože v stredu popoludní sa tri
z nich pretrhli.
"Potopené plavidlo je už vytiahnuté. Hodinu pred obedom
ho Rakúšania priviezli do bazénu bratislavského prístavu,
aby bolo chránené pred vlnami a dalšími nepriaznivými
poveternostnými vplyvmi," uviedol na adresu úspešnej operácie
Rakúšanov riaditel Štátnej plavebnej správy (ŠPS) Ján
Juria.
Podla Juriu si rakúsky majitel priamo v bratislavskom prístave
nechá v najbližších dnoch zistit rozsah poškodenia a až
potom sa rozhodne, ci poškodený tlacný cln dá do opravy alebo
do šrotu.
Firma Brandner urobila svoju prácu pod Starým mostom precízne,
dodal riaditel ŠPS. Výsledky celej vyslobodzovacej operácie
milo prekvapili aj slovenských vodohospodárskych odborníkov,
ktorí nepredpokladali, že Rakúšania tak rýchlo a bez zbytocných
problémov potopený cln od druhého piliera Starého mosta
vytiahnu.