Rýchlik Cracovia usmrtil 17-ročného mladíka
TASR29.10.2001 - Rýchlik Cracovia v sobotu o 01.58 zrazil a na mieste usmrtil 17-ročného mladíka zo Sabinova-Okrucian. Mladík sedel na koľajnici v úseku trate Okrucany-Sabinov stočený do klbka a s kabátom na hlave. Rušňovodič ho spozoroval zo vzdialenosti asi 70 m. Použil výstražné zvukové znamenie, na ktoré však mladík nereagoval. Rušňovodič vzápätí zatiahol rýchlobrzdu, jeho snaha predísť zrážke bola však pre krátku vzdialenosť márna. Podľa lekárov poškodený zomrel v dôsledku poruchy činnosti srdca a oddelenia dolnej končatiny od tela v oblasti nad kolenom.
Tragédia si vyžiadala meškanie rýchlika Cracovia 108 minút a ďalšieho rýchlika 32 minút. Prípad vyšetruje Oddelenie Železničnej polície (ŽP) Prešov.
Zlomeniny ľavej nohy, ruky a lebky utrpel v sobotu večer 25-ročný muž z obce Lisková, keď skočil z oporného múra na železničný zvršok v ružomberskej železničnej stanici. Urobil tak o 21.30 h po tom, čo sa dozvedel, že mu zomrela matka.
Svedkami udalosti boli dvaja muži vo veku 26 a 36 rokov z Liskovej a Bobrovčeka, ktorí uviedli, že v podnapitom stave sa vracali po ceste tretej triedy do obce Lisková. Podľa nich poškodený povedal, že keď jeho mama odišla, odíde aj on. Potom prekročil zvodidlá a skočil z oporného múra stanice. Prípad vyšetruje Oddelenie ŽP Liptovský Mikuláš.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Vo vlakoch našli podozrivý prášok
PravdaOĽGA PREKOPOVÁ, 29.10.2001, NOVÉ ZÁMKY, KOMÁRNO - Prvé dva prípady podozrivého bieleho prášku rozsypaného na verejnom priestranstve zachytili v sobotu príslušníci železničnej polície. Neznámy sypký materiál objavili cestujúci v rannom osobnom vlaku Zvolen - Nové Zámky a popoludní v súprave z Nových Zámkov do Komárna.
Podľa spoľahlivých zdrojov Pravdy si v prvom prípade pasažieri všimli prášok už ráno o piatej pri odchode spoja zo Zvolena. O dve hodiny v Leviciach, kde spoj čaká tridsať minút, cestujúci prestúpili do iných častí súpravy. Vagón s možnou kontamináciou zaradili ako posledný. Od východiskovej stanice vo Zvolene do cieľovej v Nových Zámkoch, kde vlak prichádza o 8.17. hodine, ľudia nastupovali a vystupovali na 34 zastávkach. Vlakvedúci a sprievodca sa podrobili lekárskej prehliadke v novozámockej nemocnici s poliklinikou.
"Aby priamo v stanici nevznikla panika, vagón s podozrivou zmesou sme hneď odstavili do zoraďovacieho koľajiska. Cestujúci prakticky o ničom nevedeli," informoval prednosta železničnej stanice v Nových Zámkoch Ján Kasáš.
Vzorku bieleho prášku preskúmajú ju v Kontrolných chemických laboratóriách v Nitre. Zapečatený vagón bude až do vyšetrenia prípadu pod dohľadom železničných policajtov.
Podozrivá vzorka sa odoberala v sobotu aj na zoraďovacom koľajisku v Komárne. Dôvodom bol prášok rozsypaný na chodbe vlaku odchádzajúceho z Nových Zámkov.

Diaľnica v centre
Projekt Severnej tangenty ide v novembri na verejné prerokovanie
PravdaSOŇA PACHEROVÁ, 29.10.2001, BRATISLAVA - V rokoch 2002 až 2005 sa má v hlavnom meste realizovať Severná tangenta, cestná stavba mimoriadneho významu. Podľa jej navrhovateľov skvalitní dopravnú infraštruktúru metropoly, odľahčí jestvujúce mestské dopravné tepny, pomôže vylepšiť životné prostredie. Odporcovia naopak varujú pred drastickými vplyvmi diela na prírodu a urbanisticky stabilizované obytné štvrte, protestujú, že privedie ťažkú dopravu prakticky do centra mesta a v konečnom dôsledku nič nevyrieši. V prípravných fázach sa zatiaľ z viacerých variantov vykryštalizovali dva základné varianty trasovania komunikácie - variantI. a variantIII. Líšia sa výškovo aj smerovo, oba však v podstate prevádzajú dopravu z Jarošovej ulice na Pražskú a naopak v dvoch dvojpruhových tunelových rúrach.
Mali by tak odbremeniť preťažené uzly na Račianskom a Trnavskom mýte i Šancovej ulici. Tunely sú však z veľkej časti kopané z povrchu, t. j. vyžiadajú si zbúranie niektorých "prekážajúcich" objektov. Iba na menšom úseku sú razené v hĺbke. VariantI. situuje trasu južne od hlavnej železničnej stanice. Variant označený ako III. je navrhnutý severne nad železnicou. "Ani jeden z predložených variantov nepovažujeme za vhodný," povedala pre Pravdu Renáta Minová zo združenia Stop betón Slovenského zväzu ochrany prírody a krajiny.
Tangenta podľa zástupcov združenia o. i. vytvorí nové dopravné kolízne uzly v doteraz pokojnej oblasti Smrečianskej, Karpatskej a Žabotovej ulice a Jaskového radu, rapídne zhorší životné podmienky v okolí Sibírskej a vôbec nevyrieši katastrofálnu situáciu na Pražskej - zápchy len budú vznikať o čosi ďalej v smere na Patrónku. Navyše by zrejme výstavbe padla za obeť časť objektov pamiatkovo chránenej Centrálnej mestskej zóny pod stanicou. "Najpodstatnejšie však je, že tangenta, ktorá má prakticky parametre dieľnice, pritiahne do oblasti ešte viac dopravy, ako je tam v súčasnosti. Budovaný diaľničný obchvat cez Petržalku je totiž oveľa dlhší," tvrdí Minová.

Dve alternatívy
Ako možno obidva návrhy stručne popísať? V úseku od Jarošovej približne po Smrečiansku sú technologicky riešené takmer zhodne - čiže obsahujú tunelovú križovatku Račianska-Jarošova a ďalej vedú dopravu v línii Pionierskej ulice kopaným tunelom. Ten sa v prípade III.variantu zahĺbi cca vpravo od zóny Smrečianska do razeného tunela a von vyjde na Jaskovom rade. Odtiaľ sa dostane na Pražskú mostným telesom ponad železničnú trať.
V prípade I.variantu sa kopaný tunel zahĺbi do razeného niekde pri materskej škole na Dobšinského, pričom sa musí dostať pod úroveň jestvujúceho obratiska električiek a autobusov pri hlavnej stanici, ako aj pod plánovanú trasu metra, a znova vyjde hore na nadúrovňovej križovatke na začiatku Pražskej.
Výstavbu Severnej tangenty pripravuje Generálny investor Bratislavy (GiB), projektovú dokumentáciu zhotovuje Dopravoprojekt, a.s. Ako sme už informovali, ministerstvo životného prostredia zaslalo nedávno magistrátu a príslušným mestským častiam Staré Mesto a Nové Mesto správu o jej predpokladaných vplyvoch na životné prostredie (EIA). Spracovala ju v auguste a septembri firma EKOJET, s.r.o., so sídlom na Tomášikovej ulici.
Nahliadnuť do tohto rozsiahleho, a, mimochodom, dosť (účelovo?) neprehľadného materiálu a pripomienkovať ho môže verejnosť na magistráte i na staromestskom a novomestskom miestnom úrade. Verejne bude správa prerokovaná 19. novembra od 16. h v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca.

Škodliviny a hluk
Dokument v zásade pripúšťa, že výstavba Severnej tangenty sa životného prostredia dotkne veľmi výrazne. Predbežne sa odhaduje, že prvý variant by napríklad vyprodukoval až 476224m3 odpadu, tretí 296501m3. Zvýšená intenzita dopravy spôsobí v niektorých miestach aj prekročenie prípustných hladín hluku, čo si vyžiada doplnkové opatrenia vo forme protihlukových stien či výmeny okien priľahlých budov za trojsklené. Pribudne emisií škodlivín, najmä oxidov dusíka a síry, keďže dopravne exponované tunely bude treba odvetrávať. Zhorší sa aj kvalita podzemných vôd, zničia sa okolité bioplochy s rastlinstvom a vzácnym drobným živočíšstvom.
Súbežne s vybranými variantmi však správa EKOJETU rieši aj porovnávací, tzv. nultý variant. Ten hodnotí situáciu, ktorá by nastala, ak sa tangenta nevybuduje. Podľa spracovaných údajov je už dnes na Šancovej a Račianskej ulici prekročená povolená intenzita dopravy. V budúcnosti by dochádzalo čoraz častejšie k zahlteniu prejazdov v úseku Pražská-Šancová-Trnavské mýto, k pravidelným a dlhodobým dopravným kolapsom, a tým aj k výraznému zhoršovaniu kvality životného prostredia.
Výstavba a prevádzka Severnej tangenty vo varianteI sa dotkne 4519 obyvateľov, vo varianteIII presne 2775, ktorí bývajú, pracujú či chodia do škôl do 200 metrov od komunikácie. Mnohí z nich sa vyslovujú proti nej, posielajú kompetentným protestné petície. Ich výsledkom je aspoň to, že sa vôbec proces EIA uskutočnil.
Aké by však mohli byť ekologickejšie alternatívy projektu? Občianske združenie Stop betón napríklad navrhuje, aby odborníci aspoň posúdili ďalší variant - s razeným tunelom po celej trase vedeným pod masívom Karpát a s vyústením až na Lamačskej ceste. Nápad je to síce veľmi dobrý, šancu na realizáciu však v súčasnej ekonomickej situácii mesta aj krajiny zrejme nemá, lebo je príliš drahý.

Nelegálni utečenci zablokovali železničnú premávku v Eurotuneli
TASR30.10.2001 - Niekoľko stovák nelegálnych imigrantov v noci nadnes čiastočne zablokovalo premávku v Eurotuneli, ktorý spája európsku pevninu s Britániou. Normálne fungovanie stanice sa podarilo obnoviť krátko pred poludním.
Premávku na železničnej stanici Frethun na francúzskej strane Eurotunela museli zastaviť z bezpečnostných dôvodov, keď na koľajnice preniklo niekoľko stovák migrantov, snažiacich sa dostať do nákladných vagónov smerujúcich do Británie.
Privolaná polícia zatkla v priestoroch koľajíšť 150-200 migrantov. Podľa hovorcu britskej železničnej spoločnosti EWS bolo v každom vlaku približne 60 ľudí. "Vlastne sa ani neukrývali, iba sedeli a ležali na zarážadlách," konštatoval hovorca.
Francúzske dráhy SNCF uskutočnili kontrolu všetkých vlakov na stanici a premávku od 11.20 h SEČ postupne obnovovali. Prerušenie premávky sa však týkalo iba nákladných vlakov smerujúcich z Francúzska do Británie.
Železničná stanica vo Frethune sa nachádza v blízkosti utečeneckého tábora Červeného kríža, v ktorom je približne 1200 utečencov, väčšinou Afgancov, Iráncov, Iračanov a tureckých Kurdov.

Vodič auta prežil zrážku s vlakom pri Trenčíne s ťažkými zraneniami
TASR31.10.2001 - Ťažké zranenie vodiča a 600-tisícovú škodu si vyžiadala utorková dopoludňajšia dopravná nehoda na železničnom priecestí v úseku trate Melčice - Kostolná Záriečie.
Podľa rušňovodiča vozidlo Škoda Octavia stálo na priecestí. Spozoroval ho až po vyjdení z oblúka. Nasledoval výstražný zvukový signál a zatiahnutie rýchlobrzdy. Napriek tomu osobný vlak už nedokázal približne 200 vzdialenosť ubrzdiť a narazil do automobilu. Vodič z obce Mošovce podľa lekárov z Trenčína utrpel pomliaždenie a opuch mozgu, zranenia hrudníka a mnohopočetné zlomeniny končatín. Cestujúcim vo vlaku, ani vlakovej čate sa nič nestalo. Pri nehode došlo k odtrhnutiu stojana zabezpečovacieho zariadenia priecestia, čím pre ŽSR vznikla predbežná škoda 150 000 Sk a na Škode Octavii 450 000 korún. Nehoda zapríčinila meškanie siedmich vlakov. V tomto roku je to už 75. dopravná nehoda, ktorá sa stala na železničnom priecestí.
TASR informáciu poskytol hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Svetová banka podporuje
Experti z dopravy analyzujú transformáciu
Hospodársky denník Piatok 26.Októbra 2001, Jozef Kunik - V utorok a v stredu sa v Bratislave zišli odborníci z celej Európy, aby si navzájom vymenili skúsenosti z oblasti stratégie rozvoja dopravy a zároveň sa zoznámili aj s prvými skúsenosťami z transformácie železníc na Slovensku. Ešte pred začiatkom medzinárodnej konferencie sa zišiel minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko s holandskou ministerkou dopravy, verejných prác a vodného hospodárstva Tineke Netelenbosovou, aby podpísali spoločné memorandum, ktorého obsahom je päťročná spolupráca pri transformácii ŽSR . Ministerka T. Netelenbosová na okraj skúseností z transformácie holandských železníc okrem iného uviedla: "V Holandsku sme začali s transformáciou železníc pred šiestimi rokmi. Aj u nás, podobne ako na Slovensku
sme rozdelili
železnice na dve spoločnosti. Jedna je štátna a riadi infraštruktúru a druhá je akciová spoločnosť, ktorej 100-percentným akcionárom je štát. Táto spoločnosť má na starosti riadenie a zabezpečovanie osobnej dopravy a prevádzku na železnici. V nákladnej doprave sme liberalizáciu uskutočnili na podstatne širšej báze, a tak v nej pôsobí viacero súkromných spoločností," zdôraznila holandská ministerka T. Netelenbosová. Na bratislavskej medzinárodnej konferencii sa zúčastnili aj predstavitelia Svetovej banky, ktorí podporujú transformáciu a reštrukturalizáciu ŽSR . Ako zdôraznil riaditeľ Svetovej banky pre Slovensko Roger Grawe, banka na základe svojej analýzy stratégie slovenského dopravného sektora však odporúča
lepšiu údržbu
existujúcej infraštruktúry, a to nielen železničnej, ale aj cestnej. Pomoc Svetovej banky Slovensku by sa mohla v oblasti dopravy orientovať predovšetkým na expertízy dopravnej stratégie a politiky. V súčasnosti však banka takúto žiadosť zo strany vlády SR neregistruje. R. Grawe nevylúčil ani možnosť finančnej výpomoci, hoci tú by mali primárne poskytovať iné inštitúcie, predovšetkým EIB či EBOR. Svetová banka v stratégii dopravného sektora zároveň Slovensku odporúča zrušenie Štátneho fondu cestného hospodárstva a jeho nahradenie samostatnou agentúrou pre diaľnice a prerozdelenie zodpovednosti za cesty II. a III. triedy na vyššie územné celky (VÚC). ŽSR by sa podľa expertov Svetovej banky mali zbaviť činností priamo nesúvisiacich s dopravou, čo nakoniec projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR predpokladá. Cieľom medzinárodnej konferencie o stratégii dopravy bolo podľa ministra Jozefa Macejku nielen vzájomná výmena skúsenosti,
ale aj hľadanie
optimálneho modelu financovania rozvoja infraštruktúry dopravy u nás. Na okraj konferencie uviedol: "Model transformácie holandských železníc je veľmi príbuzný s naším modelom, ktorý aplikujeme v súčasnosti. Ani my neuvažujeme s privatizáciou železničnej infraštruktúry a osobná doprava bude u nás 100-percentne v rukách štátu.
Holandské ministerstvo nám ponúklo možnosť konzultovať niektoré problémy, ktoré nás čakajú a oni ich už vyriešili. Túto ponuku chceme využiť, pretože pri realizácii nových vecí sa môže vyskytnúť aj chyba a lepšie je sa poučiť na chybách iných, než na svojich. Konkrétne pri transformácii a privatizácii britských železníc tiež neurobili všetko tak, ako by sa malo, experimentovali a výsledok je taký, že britské železnice skrachovali. Poučili sme sa z ich skúseností a nebudeme privatizovať infraštruktúru ŽSR . Na konferencii sme hľadali aj modely, ktoré by mali fungovať z hľadiska rozvoja a financovania infraštruktúry. Najmä financovanie je veľmi dôležitým faktorom, s ktorým sa musíme urýchlene vyrovnať, veď súčasná
zadlženosť ŽSR
dosiahla výšku 40 mld. Sk. Situácia je tu o to nepríjemnejšia, že len málo z týchto prostriedkov sa použilo na rozvoj infraštruktúry a na modernizáciu koľajových vozidiel. Keď rozdelíme ŽSR na dva subjekty, pochopiteľne rozdelíme aj dlhy. Prevažná väčšina týchto dlhov zostane spoločnosti, ktorá bude zodpovedná za riadenie infraštruktúry, čiže na tej spoločnosti, ktorá je a bude vo vlastníctve štátu. Železničná spoločnosť preberie na seba
len tie dlhy,
ktoré súvisia s dopravou, čiže bude začínať ako finančne ozdravená spoločnosť. Štát by v budúcnosti mal podpisovať iba také zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme, ktoré dokáže zaplatiť. Inak by opäť vznikali značné finančné deformácie a zadlžovanie železníc," zdôraznil na záver minister Jozef Macejko.

Mzdy porastú
Hospodársky denník Piatok 26.Októbra 2001, Jozef Kunik - Mzdy zamestnancov ŽSR porastú v budúcom roku o 8 % v porovnaní s priemernou mzdou v roku 2001. Aj toto ustanovenie obsahuje kolektívna zmluva na roky 2002/2003, uzatvorená uplynulý pondelok medzi zamestnávateľom a jedenástimi odborovými centrálami pôsobiacimi na železniciach. Zmluva pokrýva sociálne, mzdové a personálne otázky pracovníkov oboch budúcich železničných zložiek. "Výšku miezd na rok 2003 určí až následné kolektívne vyjednávanie," uviedol námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre ľudské zdroje Miroslav Janáček. Dodal, že už teraz majú železničiari isté, že platy porastú minimálne do výšky inflácie kalkulovanej v návrhu štátneho rozpočtu na príslušný rok. So znením dohody sú spokojné obe strany. "Bez väčších komplikácií sa nám podarilo negociovať základ pre náš vzťah," uviedol generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Podľa predsedu Odborového združenia železničiarov Jozefa Schmidta predstavuje zmluva obojstranný kompromis. Kolektívnu zmluvu uzatvorili v predstihu, pretože si to vyžiadal naštartovaný proces transformácie železníc, ktorý vyvrcholí 1. januára 2002 ich rozdelením. Zmluva na nadchádzajúce dva roky vymedzuje aj charakter sociálnej kompenzácie prepusteným železničiarom. Jej maximálna výška môže dosiahnuť až 14-násobok priemernej mesačnej mzdy v závislosti od počtu odpracovaných rokov. Odstupné predstavuje 5-násobok mesačnej mzdy. Ako uviedol zástupca generálneho riaditeľa ŽSR Ladislav Saxa, ktorý je potenciálnym kandidátom na post šéfa budúcich ŽSR , chce sa zasadzovať o vyriešenie bytovej otázky zamestnancov železníc. Podľa informácií zo železníc, dosahujú priemerné ročné náklady v súvislosti s uplatňovaním kolektívnej zmluvy 4,5 mld. Sk.

Toľko výhybiek dá zabrať
Kúty úspešne zvládli náročné úlohy výluky
Hospodársky denník Piatok 26.Októbra 2001, Jozef Kunik - Pred rokom v máji začali na železničnej stanici v Kútoch využívať novú päťpodlažnú prevádzkovú budovu, takzvanú budovu ústredného stavadla. Slúži nielen našim železničiarom, ale aj českým kolegom a orgánom Colnej správy SR a ČR, veterinárnej službe a fytokontrole na tejto pohraničnej priechodovej stanici. Ešte ani nestihol ustať
stavebný ruch
z minulého roka a v Kútoch sa pokračovalo v modernizácii železničného uzla. V septembri čakali tunajších železničiarov náročné výluky pri obnove výhybiek na lanžhotskom zhlaví. Komplexná rekonštrukcia jedenástich výhybiek v obvode stavadla 3 sa začala hneď v septembri. Situácia na kútskom rekonštruovanom zhlaví bola pomerne komplikovaná, pričom najzložitejšie to bolo počas opravy výhybiek na párnej skupine vchodových a odchodových koľají a výluke druhej dopravnej koľaje, na ktorú sa od Lanžhota nemohli dostať vlaky. Preto vlaky smerovali na prvú koľaj a prestavovali sa nezávislou trakciou. Takisto bolo treba prestavovať hotové vlaky na výstup do Česka. Po skončení tejto etapy sa výluky dostali na nepárnu skupinu koľají. ?Zo stránky zabezpečenia vlakov je to oveľa jednoduchšia situácia, pretože dokážeme na párnej skupine koľají spracovať aj osobné vlaky, ani nákladná doprava nemusí byť natoľko obmedzená,? informoval prednosta Pohraničnej priechodovej stanice Kúty Ing. Peter Rajčák. Pri tejto obnove
výhybky nahradili
novými zmodernizovanými, ktoré budú, samozrejme, kvalitnejšie. Okrem 11 výhybiek sa obnovilo aj 18 prípojných polí a medzipolí. Celá akcia sa veľmi dôkladne pripravila, čo dokazuje aj fakt, že v Kútoch nemali počas prvých dvoch týždňov výluk ani jeden odstavený vlak. Všetky vlaky smerujúce do Česka a aj z Českých dráh na Slovensko sa odbavovali plynulo aj napriek tomu, že v úseku Lanžhot - Kúty v určitých etapách výluky jazdili len po jednej koľaji, ktorá bola k dispozícii. Pre osobnú aj nákladnú dopravu vtedy na stanici ostali len dve koľaje. Takáto veľká obnova je vyčerpávajúca pre všetkých, ktorí sa na doprave zúčastňujú, najmä pre výpravcov a signalistov. Je náročné zostaviť skupiny vlakov na každý zo štyroch odbočných smerov, pretože všetky osobné vlaky sú pre Kúty končiace a znova východiskové. Nemajú
tranzitný charakter
ako kedysi, keď premávali v úseku Břeclav - Bratislava, ale od Břeclavi, Skalice, Trnavy aj Bratislavy osobné vlaky v Kútoch končia aj vychádzajú. "Takmer všetky vlaky máme s obehmi rušňov, to znamená ešte zložitejšie podmienky. Pri prípravách na výluky sme preto požiadali kolegov na českej strane z Obchodně-provozního ředitelství Brno a aj Správu železničných koľajových vozidiel Bratislava, aby na vybrané vlaky radili ešte jedno hnacie vozidlo na závese. Tak, aby rušne nemuseli na stanici súpravy obiehať. Bez tejto pomoci by sme dopravnú situáciu zvládali len ťažko," konštatuje P. Rajčák a dodal, že
počas výluk
dokonca nastala situácia, keď na jednej koľaji spracúvali aj tri osobné vlaky. Obehmi rušňov by na stanici nedokázali udržať prijateľnú mieru plnenia grafikonu a mali by pomerne veľké meškania vlakov osobnej dopravy. Týmto opatrením dokázali meškania minimalizovať, až na prípady niektorých prípojných vlakov z Břeclavi. "Za prípravu výluk treba poďakovať v prvom rade Správe železničných tratí a stavieb Trnava. Práce dodávateľa - Trnavskej stavebnej spoločnosti boli tak koordinované, že sa nám nielen darilo dĺžku výluk počas dňa neprekračovať, ale dokonca aj skracovať. Pochopenie sme našli aj u orgánov Colnej správy SR, ktoré posilnili zmeny a urobili také kroky, aby sa nám darilo spracúvať všetku záťaž. Pochvalu za bezproblémové zvládnutie
náročnej akcie
si však zaslúžia všetky zainteresované zložky - zamestnanci stanice, traťováci, pracovníci Správy TZT a pracovníci dodávateľa. Pri kvalitnej organizácii, ochote a dobrej vôli sa dajú robiť zázraky," ocenil vynikajúcu spoluprácu aj kontrolór dopravy SRD Trnava Ing. Milan Chúpek. V tomto roku sa práce na železničnom zvršku v stanici Kúty skončili. Ďalšou etapou modernizácie stanice bude spustenie zabezpečovacieho zariadenia v novej budove ústredného stavadla, ktorá slúži od minulého roka. V súčasnosti spoločnosť AŽD Košice vykonáva prípravné práce na aktiváciu elektronického zabezpečovacieho zariadenia, ktoré je najmodernejším typom u nás. Začiatkom budúceho roka by sa mali začať prvé skúšky, oficiálne by sa táto etapa modernizácie stanice mala skončiť koncom roku 2002. Pre stanicu to bude znamenať maximálne zvýšenie bezpečnosti, čo je určite pri pohľade na výkony a množstvo práce to najpodstatnejšie.

Semafor
Hospodársky denník Piatok 26.Októbra 2001, Jozef Kunik - Projekt rozvoja železničných ciest si v najbližších šiestich rokoch vyžiada vyše 30 mld. Sk. Vyplýva to z materiálu Návrh programu rozvoja železničných ciest do roku 2010 a návrh financovania investičných akcií, ktorý prerokovala vláda. Budú smerovať najmä do modernizácie medzinárodných koridorov s cieľom zvýšenia ich traťovej rýchlosti na 160 km/hod. Pôjde o koridory č. IV. Kúty - Bratislava - Štúrovo, č. V. Bratislava - Žilina - Košice, č. IV. Žilina - Čadca - Poľská hranica a č. IX. Plaveč - Prešov - Košice - Čaňa. Finančný stimul možno očakávať aj do úpravy prekladového centra v Čiernej nad Tisou. Finančné zdroje získajú združeným financovaním zo štátneho rozpočtu, úverov so štátnou zárukou, komerčných úverov železníc a z predvstupových fondov EÚ, najmä z projektu ISPA.

Aj lacnejšie
Stavba nového medzinárodného dopravného terminálu v Bohumíne na Karvinsku, kde sa bude prekladať ázijský tovar a suroviny dovezené do Európy po širokorozchodnej ruskej železnici, sa v uplynulých dňoch rozbehla. Fungovať by mal od 1. januára 2003. Cieľom medzikontinentálneho projektu je urýchliť prepravu tovaru a materiálu medzi krajinami Ďalekého východu a strednej Európy. Doprava po Transsibírskej magistrále je takmer štyrikrát rýchlejšia a vychádza lacnejšie než po mori a cez preplnené prístavy západnej Európy.

Najdlhší tunel
Vo Švajčiarsku sa začína budovať 57 km dlhý železničný tunel pod Gotthardom, bude najdlhším na svete. V skutočnosti pôjde o dve trasy, lebo dve koľaje budú od seba vzdialené 40 metrov. Každých 325 metrov budú prepojené šachtou. V čase plnej výstavby bude na stavbe pracovať šesť dvesto metrov dlhých vŕtacích súprav, ktoré sa budú prehrýzať skalou 10 až 20 metrov za deň. Od začiatku vŕtania tunelu až po jeho ukončenie uplynie desať rokov.

Informatika je už súčasťou
Poklad je v mysliach ľudí, treba ho objaviť
Hospodársky denník Piatok 26.Októbra 2001, Jozef Kunik - V Žiline sa uskutočnil medzinárodný seminár Manažment v železničnej doprave. Jeho cieľom bolo podporiť rozvoj tradičných a aktuálnych teoretických poznatkov manažmentu v podmienkach železničnej dopravy. Program seminára jeho organizátori z Generálneho riaditeľstva ŽSR a Žilinskej univerzity (ŽU) orientovali na prezentáciu všeobecných otázok informatiky ako nástroja manažmentu i špeciálne vytvorených modelových aplikácií. Seminár umožnil výmenu informácií, poznatkov a skúseností zo všeobecných teoretických základov manažmentu, najnovších koncepcií a smerov rozvoja manažmentu, progresívnych prístupov v manažmente, vývoja nových manažérskych techník a postupov, rozvoja
nových modelov
manažmentu, ako aj prípravy netradičných prostriedkov pri riešení manažérskych úloh. Prorektor ŽU prof. Ján Čorej ocenil najmä skutočnosť, že na seminári bola možnosť hovoriť o problémoch, ktoré ŽSR a ŽU spolu riešia. S uspokojením tiež konštatoval, že z viac ako sto rozličných konferencií a seminárov, ktoré ŽU ročne usporadúva, je najväčší počet zameraný práve na oblasť dopravy. "Keď pred desiatimi rokmi vznikala naša fakulta, nikto netušil, čo všetko spôsobia informačné technológie v oblasti riadenia a aj života spoločnosti," uviedol vo svojom príhovore k účastníkom seminára dekan Fakulty riadenia a informatiky doc. Ing. Karol Matiaško. Ďalej pokračoval: "Predtucha aj intuícia ľudí, ktorí stáli pri zrode fakulty, sa ukázala pravdivá a správna. Dnes je jedným z oporných bodov činnosti našej fakulty práve vzdelávanie v oblasti informatiky, druhým je výskum, bez ktorého
by sme nemohli
sa dobre vzdelávať a tretím je spojenie teórie s praxou. Teší nás, že naším najvýznamnejším partnerom sú stále ŽSR ." Riaditeľ odboru informatiky GR ŽSR Ladislav Ondruš vo svojej prednáške na tému Informatika - nástroj pre manažment, okrem iného zdôraznil: "Dôležitá je idea manažmentu vedomostí. V mysliach ľudí je skrytý poklad, ktorý treba objaviť. Z toho vychádza manažment vedomostí. Ide o to, ako od pracovníkov získať mnohé skvelé myšlienky. Je to forma, ktorá umožňuje kreatívnym ľudom prichádzať s novými myšlienkami a prispieť k rozvoju podniku. Železnica zamestnáva veľa ľudí. Pritom na ŽSR sa dá proces manažmentu vedomostí vo veľmi krátkom čase naštartovať. Podstatné však je, že niekto musí chcieť využívať tieto vedomosti, že
to musí chcieť
najmä vrcholový manažment," dodal L. Ondruš. Myšlienka usporadúvať medzinárodné podujatia s tematikou manažmentu v železničnej doprave vznikla v roku 1998, keď sa konferencia venovala všeobecným otázkam manažmentu ako platforme na nasledujúce roky. Druhý ročník bol už špecializovaný a venoval sa problematike ľudských zdrojov. Tretí ročník bol orientovaný na hlavnú činnosť železnice, na obchodno-prepravné a marketingové činnosti. Hlavná myšlienka tohtoročného štvrtého ročníka bola sledovať špecifickú časť manažmentu, čiže informatiku ako nástroj manažmentu. Organizátori chceli postihnúť celú podporu manažérskych procesov, ktoré prebiehajú
na železnici,
pomocou informačnej techniky a technológií. Vo vystúpeniach jednotlivých prednášajúcich sa prezentovala teoretická časť zameraná na všeobecné otázky manažmentu a komunikáciu so zákazníkom aj praktické skúsenosti z činností, ktoré sa v súčasnosti na ŽSR aplikujú. Pre budúci piaty ročník je už teraz vybraná téma: otázky ekonomických základov manažmentu. ?Informatika je ešte stále chápaná ako izolovaná činnosť a nie ako súčasť podniku. Aj keď manažmenty spoločností nechávajú informatikov pracovať. Informatika nie je v skutočnosti vtiahnutá do centra diania. Je to však otázka vývoja a pochopenia v celej spoločnosti. Jednoducho už neplatí to, čo mnohí hovoria: informatika prichádza, musíme sa na to pripraviť. Informatika tu už je a my sme v tom procese. Dnes je rozhodujúce, že predávajúci sa musí ponúkať, musí využívať informačné technológie, musí byť v sieti, byť na webe. Ak o ňom zákazník nebude vedieť, nevyužije jeho ponuku. Informatika je teda súčasť manažmentu. A na železnici to platí dvojnásobne,? zdôraznil na záver riaditeľ odboru L.

Fakty a želania na papieri
Čo všetko vyplýva zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky
Hospodársky denník Piatok 2.Novembra 2001, Jozef Kunik - Na rokovaní septembrovej Správnej rady ŽSR sa zúčastnil aj minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko. Stalo sa tak na základe pozvania Správnej rady ŽSR , ktorá si dala do programu riešenie finančných vzťahov štátu a železnice v čase prípravy štátneho rozpočtu na rok 2002. Vláda SR schválila návrh štátneho rozpočtu na rok 2002, ktorý vyčlenil na výkony vo verejnom záujme 1,884 mld. Sk,
na budovanie
železničnej infraštruktúry 350 mil. Sk, pričom na budovanie ciest, diaľnic a rýchlostných komunikácií, ako aj na ich údržbu sa rozpočtujú prostriedky v celkovej sume 13,987 mld. Sk. V uznesení vlády k štátnemu rozpočtu sa zároveň ráta vyčleniť pre ŽSR zo zdrojov z privatizácie v roku 2002 celkovo 4,4 mld. Sk, z čoho na zmluvu vo verejnom záujme 2 mld. Sk a na úhradu starých dlhov na poistnom 2,4 mld. Sk. Z tejto sumy by železničiari uhradili svoje dlhy Sociálnej poisťovni 1,4 mld. Sk a Spoločnej zdravotnej poisťovni 1 mld. Sk. V roku 2002 môže vláda prevziať štátne záruky aj za bankové úvery pre ŽSR . Vláda odporučila prezidentovi prezídia Fondu národného majetku SR zabezpečiť z rozpočtu FNM SR ešte v roku 2001
na staré dlhy
vo vzťahu k výkonom vo verejnom záujme pre železničnú osobnú dopravu sumu 2 mld. Sk. ŽSR však požadujú viac, a to podľa už schválených uznesení Vlády SR a dohody o zmluvnom pláne podpísanej s Európskou investičnou bankou. Nerešpektovanie týchto záväzných dokumentov pri zostave štátneho rozpočtu na rok 2002 ohrozuje proces transformácie ŽSR . Tie požadujú oddlžiť ŽSR minimálne do výšky dlhu štátu za neuhradené výkony osobnej dopravy vo výške 3,8 mld. Sk. Žiadajú, aby investičné prostriedky na modernizáciu železničnej infraštruktúry a mobilných prostriedkov dosahovali ročne 4 mld. Sk mimo vlastných zdrojov. Na úhradu za výkony vo verejnom záujme ŽSR požadujú 4,4 mld. Sk pre ŽS a 1,844 mld. Sk pre ŽSR . Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef Macejko konštatoval, že navrhnutý štátny rozpočet vychádza z možného schodku verejných financií. Aj keď ŽSR nedostanú na
úhradu výkonov
vo verejnom záujme potrebnú sumu, zmluva medzi štátom a železnicou sa napriek tomu môže uzatvoriť, a to osobitne so ŽSR a osobitne so Železničnou spoločnosťou. Aj keď uzatvorené zmluvy nebudú reálne kryté štátnym rozpočtom, štát uhradí svoj dlh voči železniciam v roku 2003 po vykonaní auditu za rok 2002. Dovtedy budú železnice financované z privatizácie, a to formou splácania starých dlhov štátu voči železnici. Správna rada ŽSR žiada uskutočniť rokovanie na úrovni ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a ministerky financií SR s FNM SR s cieľom jasného definovania možností použitia finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, mimo rozpočtových zdrojov a zdrojov so štátnou zárukou pre zabezpečenie hladkej transformácie ŽSR . Správna rada ŽSR vzala na vedomie
aj postup ŽSR
pri zabezpečovaní financovania modernizácie mobilných prostriedkov prostredníctvom úverov získaných z EUROFIMA, ktorej členom sa ŽSR stali v roku 2001. Po získaní certifikátu EUROFIMA o vlastníctve akcií, ŽSR začali rokovať o konkrétnych otázkach zabezpečovania úverových zdrojov. Na rokovaniach bolo dohodnuté, že Železniciam SR EUROFIMA poskytne 6,5 mil. EUR, čo predstavuje asi 280 mil. Sk. Základné úverové podmienky sú jednoduché a výhodné. Úver bude splatný jednorazovo po desiatich rokoch a úroky vo výške Euribor + marža 0,1 % budú splatné podľa kalendára obsiahnutého v ponuke. Finančné prostriedky použijú na modernizáciu osobných železničných vozňov, ktoré budú na základe mandátnej a kúpno-nájomnej zmluvy spravovať ŽSR , ktoré zároveň budú vykonávať
práva vlastníka
EUROFIMA ako jej plnohodnotný člen. Správna rada ďalej vzala na vedomie rozbor hospodárenia ŽSR za prvý polrok 2001, plnenie hlavných úloh ŽSR na rok 2001, prehľad úverov a zmeniek ŽSR , analýzu osobnej vlakovej dopravy a ďalšie materiály organizačného charakteru.

Semafor
Hospodársky denník Piatok 2.Novembra 2001, Jozef Kunik - Zintenzívnenie kooperácie riešenia dopravnej infraštruktúry pre spoločnú Európu bolo hlavnou témou slovensko-rakúskeho sympózia, ktoré sa uskutočnilo v Bratislave. Garantom stretnutia boli magistráty oboch hlavných miest. Viedeň môže byť pre Bratislavu príkladom vo viacerých riešeniach. Napríklad električková sieť vo Viedni je tretia najväčšia na svete. Všetky dopravné prostriedky možno využívať s jednotným cestovným lístkom. Chrbtovou kosťou dopravného systému Viedne je metro.

Nový expres
Od budúceho roka bude na trase Budapešť - Bratislava - Brno - Varšava premávať moderná železničná súprava pod názvom Vyšehradský expres. Dohodu podpísali ministri dopravy krajín V4. Predmetom rokovaní bola podľa oficiálnych maďarských zdrojov koordinácia pri rozvoji infraštruktúry, na ktorú sa v najbližších mesiacoch sústredí hlavná pozornosť zainteresovaných z iniciatívy úradujúcej predsedníckej krajiny V4 - Maďarskej republiky. V oblasti železničnej dopravy to bude o to ľahšie, že v Česku, Maďarsku, Poľsku i na Slovensku sa v súčasnosti pracuje na jej modernizácii. Zvýšenie kvality služieb v prípade Vyšehradského expresu by sa malo prejaviť aj zjednodušením náročnej hraničnej kontroly, čím by sa celkový prepravný čas mal skrátiť asi o 20 %.

Vtáčie územia
Tri významné vtáčie lokality na Slovensku ohrozujú plány EÚ na vytvorenie rozsiahlych dopravných sietí v kandidátskych krajinách. Podľa riaditeľa Spoločnosti pre ochranu vtáctva na Slovensku R. Rybaniča, vytváranie dopravných koridorov určených v programe EÚ s názvom Tina je hrozbou pre 24 % špeciálnych lokalít v krajinách, ktoré sa pripravujú na vstup do únie. Na Slovensku patria medzi takéto lokality Malá Fatra, Chočské a Slánske vrchy.

Cestujúceho si treba vážiť
Počet prepravených by mali zvýšiť komerčné ponuky
Hospodársky denník Piatok 2.Novembra 2001, Jozef Kunik - Za prvých šesť mesiacov roku 2001 prepravili ŽSR celkovo o 7 % menej cestujúcich ako za to isté obdobie minulého roka. Tento jav zasiahol aj cestnú verejnú dopravu a má širšie sociálne a ekonomické súvislosti, ktoré sa nedajú zo strany prevádzkovateľa vždy ovplyvniť. Napriek tomu je pre železnice dôležité zabrániť spomínanému poklesu a pokúsiť sa udržať súčasný počet, prípadne prilákať na železnicu nových zákazníkov. Jediný druh dopravy, ktorému v štatistikách rastú percentá, je individuálna automobilová doprava. To je jedna z podstatných
príčin poklesu
prepravených osôb vo verejných dopravných prostriedkoch. Ako ďalšie najpravdepodobnejšie dôvody sa javia: vysoká miera nezamestnanosti, nízky ekonomický potenciál obyvateľstva a zvyšovanie cestovného. V železničnej doprave sa k nim pridružujú ďalšie: technické možnosti konštrukcie grafikonu vlakovej dopravy z hľadiska nadväznosti spojov, rušenie vlakových spojov, nevyhovujúce služby, nízka kultúra cestovania. Ale prirátajme tiež konkurenčné prostredie na trhu. Ing. Jiří Jančík je riaditeľom divízie osobnej prepravy (DOP) v Košiciach, na okraj zníženia počtu prepravených osôb vlakmi uviedol: ?Pri analýze dôvodov poklesu cestujúcich v spojoch ŽSR si treba uvedomiť, že preprava študentov autobusovou dopravou je cenovo výhodnejšia ako preprava na ŽSR . Za obdobie január - máj roku 2000 ŽSR prepravili 1 096 077 cestujúcich - študentov, za rovnaké obdobie tohto roka 1 034 671 cestujúcich - študentov, čo predstavuje pokles o 5,6 %. Situácia v Českej republike je diametrálne odlišná. Autobusoví prepravcovia tam neposkytujú študentom žiadne sociálne zľavy. České dráhy sú tak oproti slovenským železniciam v neporovnateľnej výhode. Tento stav možno považovať za
ukážkový príklad
aktívnej štátnej dopravnej politiky. Dočkáme sa toho aj u nás?" Závažným dôvodom, pre ktorý odchádzajú zo železnice zákazníci, je často diskutovaná úroveň kultúry cestovania. Tá má príčiny jednak v zastaranom vozňovom parku ŽSR , ale treba si priznať, že i vo výchove vlastných zamestnancov, ktorí prichádzajú do styku s cestujúcimi. Spomínané nedostatky stoja v pozadí klesajúcej atraktívnosti vlakovej osobnej dopravy u obyvateľstva. Samozrejme, že nestačí sedieť so založenými rukami, ale železnica musí podniknúť kroky na riešenie situácie. S cieľom zatraktívnenia svojich služieb už pripravuje rozšírenie služieb v osobnej preprave. Riešenia sú zatiaľ v štádiu návrhov a ich schválenie podlieha istej procedúre. Podľa vyjadrenia riaditeľa DOP Ing. Jiřího Jančíka by sa však rozšírenie ponuky služieb malo objaviť najneskôr od začiatku roku 2002. V prvom rade pôjde o zavedenie nových komerčných ponúk. Novinkou by mali byť zľavy na vybrané relácie na sieti ŽSR , pri ktorých sa určí mimotarifná pevná cena, ktorá bude nižšia, ako majú konkurenčné druhy dopráv. Vzhľadom na
absenciu zľavy
pre skupiny cestujúcich, ktorých účastníci majú viac ako 26 rokov, predpokladajú ŽSR takisto zavedenie takejto ponuky, kde by zľava mala dosiahnuť podľa počtu osôb 15 až 25 percent. V súvislosti s rozvojom agroturistiky, cykloturistiky a tým aj s rozšírením zjednodušenej prepravy bicyklov uvažujú ŽSR so zavedením bicyklových kariet s platnosťou na viac tratí a viac dní. Ďalej sa uvažuje zvýhodniť cestujúcich pri zakúpení obyčajného spiatočného cestovného lístka napríklad o 10 %, čiže predpokladaná cena spiatočného lístka bude nižšia ako cena dvoch jednosmerných cestovných lístkov. Ďalším prekvapením pre cestujúcich bude, že pri zakúpení cestovného lístka samoobslužným systémom (predajný automat) budú platiť menej ako v pokladniciach. Železnice chcú takýmto spôsobom dosiahnuť úsporu zamestnancov pri výdaji cestovných dokladov a odľahčenie frekvencie pri osobných pokladniciach v čase prevádzkových špičiek. Ďalším novým produktom na ŽSR bude komerčná ponuka Junior-ISIC, ktorá by sa mala stať náhradou žiackych preukážok pre študentov nad 15 rokov. Predpokladaná zľava dosahuje 30 % na ľubovoľný traťový úsek
a až 50 %
na tri vybrané traťové relácie a časové týždenné alebo mesačné lístky. Odbúranie sociálnych zliav pre študentov formou komerčnej ponuky bude mať možnosti širšieho uplatnenia i menej obmedzujúcich faktorov. Na zvýšenie kultúry cestovania v osobnej preprave, v závislosti od dostupných finančných prostriedkov, musíme zabezpečiť obnovu už zastaraného vozňového parku v časovom horizonte do roku 2015. V priemere za rok sa musí obnovovať modernizáciou alebo nákupom približne sto osobných vozňov. Niektoré projekty sú v realizačnej fáze ako napríklad dodávka nových jednotiek na TEŽ, ale neriešia uvedený problém komplexne, uviedol Ing. J. Jančík a dodal, že za prioritu v tejto oblasti treba označiť nákup elektrických jednotiek s naklápacími skriňami na rýchlosť 200 km/hod pre medzinárodné a vnútroštátne vlaky vyššej kategórie, nákup klimatizovaných vozňov na rýchlosť aspoň 160 km/hod pre medzinárodné vlaky, modernizáciu osobných vozňov klasickej stavby pre rýchlikovú a osobnú dopravu a nákup motorových jednotiek pre lokálne trate alebo modernizáciu motorových a prípojných vozňov. Železnice majú pripravený projekt na plošné vybavenie tarifných bodov elektronickými systémami na výdaj cestovných dokladov, ktoré prinesie zrušenie lepenkových i písaných lístkov. Vybavenie
tarifných bodov,
ktoré nie sú obsadené nepretržite a vybavenie vlakových čiat sa má pokryť prenosnými osobnými pokladnicami. ŽSR očakávajú od tohto kroku hlavne zvýšenie rýchlosti výdaja cestovných dokladov, zníženie úniku tržieb, ale i úsporu prevádzkových nákladov, keďže sú tieto doklady lacnejšie. Pre úplnosť treba ešte spomenúť informačno-predajné centrá (IPC), ktoré by sa v budúcnosti mali stať baštou služieb zákazníkom v železničných staniciach. Úspešnosť podobných centier v Česku (takzvané ČD centrá), ktoré vznikali podľa nemeckého vzoru, zaručuje, že pôjde nielen o prospešnú, ale aj výnosnú aktivitu. Prvé IPC na Slovensku už funguje vo Zvolene, osud ďalších závisí od toho, ako sa ujme navrhovaný projekt rozširovania centier. Najdôležitejšie bude v tomto smere zvoliť vhodný spôsob financovania a zapojiť aj samosprávy obcí a regiónov. Napokon, bude to len v ich záujme. Na záver ešte jeden príklad z Českej republiky. Ako neuveriteľná sa zdá byť informácia, že v štátnom rozpočte ČR je vytvorená účelová kapitola, z ktorej sa financuje zakladanie ČD centier. To, že sa mestá a obce predbiehajú v snažení otvoriť centrum a poskytnúť naň určité finančné sumy, už nemôže prekvapiť. Naše železnice môžu asi len snívať, že by sa podarilo presadiť podobný zákon o financovaní informačno-predajných centier na Slovensku.

Možnosť začať podnikať
Program Leonardo da Vinci na železnici
Hospodársky denník Piatok 2.Novembra 2001, Jozef Kunik - V uplynulých dňoch zasadala koordinačná komisia projektu RESTART 2001, ktorý finančne podporuje program Európskej únie, Leonardo da Vinci. Komisia určila ďalšie ciele, postupy a úlohy v rámci realizácie partnerskej spolupráce Železníc Slovenskej republiky na uvedenom projekte. Samotný program
Leonardo da Vinci
sa v rámci EÚ začal plniť v roku 1995 ako program zameraný na odborné vzdelávanie a prípravu. Prvá fáza trvala od roku 1995 - 1999, druhá sa začala v roku 2000 a potrvá do roku 2006. Jeho základným cieľom je zvýšenie konkurencieschopnosti podnikov a zníženie nezamestnanosti. Program Leonardo da Vinci podporuje celoživotné vzdelávanie a spoluprácu medzi rôznymi typmi organizácií prostredníctvom projektov, ktoré podporujú inovácie a kvalitu odborného vzdelávania a prípravy prostredníctvom medzinárodnej spolupráce a ktoré zohľadňuje požiadavky trhu práce a zároveň technologické a sociálne zmeny. Každý projekt podávaný v rámci programu Leonardo da Vinci
musí spĺňať
jeden z rámcových cieľov programu a zároveň sa v rámci výzvy na podanie projektov musí zamerať na niektorú z vyhlasovaných priorít programu (zlepšenie schopnosti zamestnať sa, spolupráca podnikovej a vzdelávacej sféry, znevýhodnené skupiny a odborné vzdelávanie, investície do ľudských zdrojov, informačné a komunikačné technológie v odbornom vzdelávaní, transparentnosť kvalifikácií). Projekt RESTART 2001 je jedným zo schválených skúšobných projektov programu Leonardo da Vinci a Železnice SR na tomto projekte participujú ako partner. Kontraktorom projektu RESTART 2001 je Vojvodský úrad práce Gdansk v Poľsku. Uvedený projekt bol Európskou komisiou programu Leonardo da Vinci schválený v roku 2000. Zmluva medzi kontraktorom a partnermi - Poľské železnice PKP, Vojvodský úrad práce v Gdansku, Inštitút IDB Rostock z Nemecka a ŽSR o realizácii projektu RESTART 2001, bola
za účasti všetkých
partnerov podpísaná 11. júna 2001. ŽSR v zmysle zmluvy vypracujú vlastný projekt RESTART 2001 - vzdelávací program "druhej šance" na podporu vlastnej podnikateľskej činnosti uvoľňovaných zamestnancov ŽSR . Skúšobný projekt je založený na výbere skupiny 20 zamestnancov, ktorí v rámci uvoľňovania nadbytočných zamestnancov ŽSR majú záujem začať vlastnú podnikateľskú činnosť a tiež na výbere skupiny desať manažérov, ktorí by mali po skončení skúšobného projektu pôsobiť ako poradcovia pre zamestnancov potenciálne v budúcnosti uvoľňovaných. Druhá časť projektu je zameraná na školenie z oblasti podnikania a vedenia firmy, pretože projekt RESTART 2001 je zameraný na podporu malého a stredného podnikania a stáva sa takto pre uvoľňovaných zamestnancov ŽSR skutočne šancou založiť si vlastnú firmu. Prirodzene, tomuto musí predchádzať kvalitná príprava nielen v oblasti ekonomiky, práva a ďalších súvisiacich disciplín, ale mala by tu
byť i možnosť
určitého poradenstva, ktorá by záujemcovi "ukázala cestu" ako a kde vlastne celý proces začať. A práve to je cieľom projektu RESTART 2001 reštrukturalizácie zamestnania a poskytovania služieb v trhových podmienkach. Realizáciou skúšobného projektu sa na ŽSR vypracuje mechanizmus a procedúra výberu ďalších nadbytočných zamestnancov a model ich rekvalifikácie s možnosťou opakovaného využitia vypracovaných riešení vo všetkých regiónoch SR. Na zabezpečenie úloh vyplývajúcich zo zmluvy na riešení projektu RESTART 2001 bola nariadením generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky vymenovaná riadiaca skupina projektu RESTART 2001, ktorá zabezpečuje zmluvnú medzinárodnú spoluprácu na vrcholovej úrovni. V rámci realizácie projektu RESTART 2001 a vzájomnej spolupráce bolo veľkým prínosom spoločné stretnutie všetkých partnerov projektu na medzinárodnej úrovni, ktoré sa koncom septembra uskutočnilo v poľskom mestečku Jastarnia. "V súvislosti s transformáciou a reštrukturalizáciou Železníc Slovenskej republiky nás čaká množstvo nemalých úloh. Veríme však, že participácia ŽSR na medzinárodnom projekte RESTART 2001 pod záštitou EÚ pomôže riešiť mnohé úlohy a veľmi pozitívne prispeje k novým trendom a prístupu k tak závažnému kroku, ktorý ŽSR v súčasnosti realizujú," zdôraznil na okraj projektu RESTART 2001 riaditeľ odboru ŽSR Miloš Čikovský.

Světový drážní kongres ve Vídni
"Železnice musí zastavit pokles svého podílu na trhu"
Dopravní noviny - Budoucnost železniční dopravy v situaci trvalého poklesu jejího podílu na dopravním trhu a současně se zvyšujících požadavcích jejích zákazníků byla hlavním tématem světového železničního kongresu, který na konci září hostila Vídeň.
V příštích patnácti letech se v oblasti nákladní dopravy očekává nárůst přibližně o padesát procent. Pokud by si železnice měla udržet svůj současný podíl na trhu, musela by v tomto období svou přepravní kapacitu přinejmenším zdvojnásobit, uvedl ve Vídni generální tajemník Konference evropských ministrů dopravy (CEMT) Jack Short. Při současném pouze mírném zlepšování produktivity a při prosazování dosavadních polovičatých řešení však nelze dosažení tohoto cíle očekávat, dodal. Ambiciózní program si podle něj vyžádá nové impulsy - a především pak další finanční prostředky na investice do infrastruktury.
Vzhledem k tomu, že 80 procent veškeré nákladní dopravy se uskutečňuje na krátké a střední vzdálenosti, což je segment, v němž železnice nemůže silniční dopravě příliš konkurovat, soustřeďují se požadavky a očekávání logicky na dálkovou a zejména na mezinárodní dopravu. Podobně jako v letecké dopravě, která taková řešení již úspěšně praktikuje, bude nutné budoucnost založit na mezinárodních aliancích, zdůraznil vedoucí odboru drah německého spolkového ministerstva dopravy Thomas Kohl. V referátech na konferenci řečníci opakovaně připomínali také očekávaný boom dopravy při rozšíření Evropské unie o nové členy.
Rakouská ministryně dopravy Monika Forstingerová očekává, že v příštích patnácti letech se díky rozšíření Evropské unie o země střední a východní Evropy objem tranzitu přes Rakousko zdvojnásobí. Pro zvládnutí takového nárůstu bude nutné zmobilizovat všechny dostupné síly, zdůraznila.
Rakouská železniční síť podle ní disponuje dostatečnými rezervami. Analýzy prokázaly, že v Rakousku bude možné vypravovat denně až o 154 tranzitních vlaků více než dosud, řekla ministryně.

Taurus-flotila: Rušeň pre ďalšiu CARGO-expanziu
ÖBB400 vysokovýkonných rušňov Taurus nie je len pre rýchlu diaľkovú osobnú dopravu (prebudovanú Západnú železnicu na 230 km/h) veľkého významu, ale aj garantom pokračovania úspešného rozvoja v nákladnej doprave. Rekordný výsledok 80 mil. t v roku 1999 je začiatkom ďalšej expanzie. Nová flotila rušňov ÖBB napomôže tvoriť základ pre cieľ na nasledujúce roky vyše 110 mil. t. ÖBB stane sa tým jedným veľkým európskym hráčom na trakčnom trhu a využije tým medzeru na trhu v Európskych cieľoch. Zatiaľ čo iných železníc stavia ťažisko investícií prevažne na nové motorové vlaky ( napr. Francúzsko na TGV , Nemecko na ICE a Taliansko na Pendolino ), správne ÖBB spoznali a zaplnili medzera v oblasti nákladnej prepravy a môžu do r. 2006 dobyť na dominantnú pozíciu, neľahký potenciálnymi konkurentami dohnaný byť.
Zo 400 kúpených vysokovýkonný rušňov Taurus bude 350 takzvaných "viacsystémové rušňov", a môže jazdiť v krajinách s rozdielnymi naäťovými a signalizačnými sústavami. Táto veľká investícia je správnou odpoveďou na objavujúcu sa liberalizáciu v Európe . Draxler: „ My sa pripravujeme na záverečný zápas na trhu pred nami – a chceme patriť k víťazom liberalizácie“.

V nasledujúcich krajinách dôjde k nasadeniu Taurusov:
* Rakúsko
* Nemecko
* časť Francúzska
* Slovensko
* Čes. republika
* Maďarsko
* takmer všetky balkánske štáty.

Taurus - majster sveta v hodspodárnosti
ÖBB400 vysokovýkonných rušňov - červených ako Ferrari - je skutočne majstrami sveta. Zrýchľuje z 0 na 100 km/h za menej ako 9 sekúnd, prekročí 200 km/h-hranicu len za 27 sekúnd a je tiež výhercom titulu „ majster sveta v hodspodárnosti “. Náklady na údržbu na rušeň sú o pribl. 50 % nižšie, energetická účinnosť je vyššia o 10 % a záťaž vlaku je vyššia voči doteraz najsilnejším rušňom ÖBB o 25 %.

Plán dodávok
Siemens AG Rakúsko , vstúpili čiastočne do spolupráce pri výrobe a montáži s ÖBB , dodajú všetky rušne do r. 2006.

Nasledujú ročné dodacie kvóty:

rok počet ks
2000 25
2001 50
2002 75
2003 75
2004 75
2005 75
2006 25

všetky Taurusy

Nákladné auto-ENTFERNER od Rogera Moora
Reklamný spot Rogera Moora a jeho
nákladné auto-ENTFERNER je skutočnosťou. Jedine Taurus má ihneď výkon ako 50 nákladných áut. Taurus bude poháňaný elektrickou energiou takmer len z vody, jazdí úplne bez emisií a nezaťažuje životné prostredie. Toto sa prejavuje tiež pri brzdení - Taurus nespotrebovanú energiu bude vracať späť do elektrickej siete.

Wien 18.7.2000
ÖBB: Najsilnejšia flotila rušňov všetkých čias
Najväčša investícia Európy do elektrických a dieselových rušňov
ÖBB ÖBB odštartovali pre fázu III systematickej obnovy flotily rušňov a poskytli pre Siemens Rakúsko AG ďalšiu veľkú objednávku 225 Taurusov - vysokovýkonných rušňov. Spolu s doobjednanými 175 rušňami Taurus – z toho je 15 už nasadených – budú ÖBB so všetkými 400 novými najsilnejšími a najrýchlejšími rušňami Európy - Taurusmi.

„Uťahovanie opaskov“ sa vyplatilo
ÖBB„Môžeme teraz žať plody sanačného smerovania posledných rokov“, vysvetlil generálny riaditeľ ÖBB Helmut DRAXLER koncept financovania tejto veľkej investície je viac ako 16,5 mld. ATS na flotilu najmodernejších rušňov Európy.
DRAXLER: Najprv sme dali náš stav dlhov a našu štruktúru nákladov na poriadok. Teraz môžeme investovať z vlastných zdrojov a bez nového zadĺženia v odbyte.“ Začali sme s dlhmi otvorenej bilancie v r. 1995 vo výške 17 mld. ATS mohli byť rozpolené. Výsledok bežnej obchodnej činnosti (EGT) je 212 mil. ATS (1995) o 500 % zvýšený na 1.100 mil. ATS (1999). V podnikateľskej oblasti bolo nahospodárené operatívnym CASH FLOW 4 mld. ATS.
Tento vývoj je základom pre financovanie veľkej investície z CASH FLOW využitím Cross-Border-financovania v USA. ÖBB s objemom transakcií ďaleko nad 30 mld. ATS medzitým dospeli na Cross-Border-špecialistu.


Strana vytvorená: 2. XI. 2001  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0144.htm )