Pre (prí-)mestskú dopravu
Práca 30.11.2000
(ddf) Prezentácia elektrickéj jednotky radu 471 sa uskutoční
dnes v Žiline na Správe železničných koľajových vozidiel
na Hviezdoslavovej ulici č.31. Elektrická jednotka bude
vystavená na žilinskej železničnej stanici v priestore
odchodových koľají do Rajca. Ide o dvoj- až päťvozňovú
elektrickú prímestskú dvojpodlažnú jednotku pre hromadnú
dopravu osôb na elektrických tratiach v okoli veľkých miest,
ktorú vyrába ČKD VAGONKA,
s.r.o. , Studénka.
Je smutné, že autorka článku nie je schopná prepísať jedno slovo do nadpisu, a ani dokonca logicky uvažovať nad hlúposťou, ktorú takto vytvorila - ktovie, ako by vyzerala mestská doprava s jednotkami radu 471 (i keď pozri sem).
Addams
Na železničnej trati v Drahovciach
našli mŕtvolu 83-ročného muža
TASR ,Bratislava 11. decembra 2000
Mŕtveho 83-ročného muža z obce Jaklovce našli v sobotu na
železničnej trati v Drahovciach neďaleko Piešťan. Podľa
lekárky zdravotnej pomoci zomrel asi o 07.15 hod. na následky
vnútrolebečného poranenia a trieštivej zlomeniny lebky. Za
akých okolností došlo k usmrteniu poškodeného, či vypadol z
vlaku, alebo sa pohyboval v blízkosti trate a zachytil ho vlak,
poprípade či inak prišiel o život, zisťujú príslušníci
Odboru Železničnej polície (ŽP) z Trnavy. Na dobrodružnú
jazdu Popradom sa v sobotu o 02.40 hod. podujala dvojica mladých
mužov, ktorí spred dopravnej kancelárie tamojšej
železničnej stanice vzali akumulátorový vozík. Alkoholom
potužení Popradčania, 24-ročný J.P. (1,83 promile) a
23-ročný R.F. (1,23 promile), sa však dlho nevozili, pretože
o dvadsať minút ich pred reštauráciou Slávia zadržala
hliadka Železničnej polície. Policajti zistili, že
zamestnanec železnice sa snažil oboch mužov aj s vozíkom
zadržať. Nepochodil a na dôvažok si od podozrivých ešte
vyslúžil kopance do tela a úder do tváre. Prípad vyšetruje
Oddelenie ŽP v Poprade. Informácie TASR poskytol hovorca ŽP
Jozef Búranský.
Japonsko predá spoločnosti
prevádzkujúce superrýchle vlaky
TASR, Tokio 11.decembra 2000
Japonské ministerstvo dopravy oznámilo, že predá celý podiel
štátu v troch dopravných spoločnostiach ešte pred aprílom
budúceho roka. Vláda potrebuje zlepšiť štátny rozpočet, a
preto sa pripravuje na predaj železníc East Japan Railway (JR
East), Central Japan Railway (JR Tokai) a West Japan Railway (JR
West). Podľa súčasnej trhovej ceny by štát mohol za svoj
podiel zinkasovať asi 1,2 bilióna jenov (JPY). Pozorovatelia
však tvrdia, že štátnemu rozpočtu krajiny to veľmi
nepomôže. Ako uvádza anglický denník Financial Times,
otvorenou otázkou zostáva aj záujem o spoločnosti, pretože
sú veľmi zadlžené. JR Tokai má napríklad dlžobu 5
biliónov JPY. Požadovaná cena za podiel štátu v
železničných spoločnostiach však bude závisieť od
makroekonomickej situácie štátu v čase ich ponuky na predaj.
Nikto však neverí, že spoločnostiam privatizácia prospeje.
Doteraz boli chýrne svojou čistotou a absolútnou presnosťou
pri dodržiavaní cestovného poriadku. Ich finančné
hospodárenie však bolo nedbanlivé.
Vo vagóne v Humennom zhorel bezdomovec
z Brekova
TASR, Humenné 12. decembra 2000
Zuhoľnatené zvyšky tela 48-ročného bezdomovca M. M. z obce
Brekov, okres Humenné, ktoré našli požiarnici po lokalizácii
požiaru železničného vozňa v sobotu v Humennom, dnes
identifikovali patológovia. K požiaru došlo podľa
doterajšieho vyšetrovania na základe neuhaseného ohorku
cigarety, od ktorého sa vznietilo ošatenie nebohého. Podľa
humenských požiarnických zdrojov sa požiar následne
rozšíril aj na drevené časti nákladného vagóna, stojaceho
na výkladkovej koľaji, ktorý bezdomovci využívali na
prechodné ubytovanie. Materiálne škody sa naďalej
vyšetrujú. Prípadom sa zaoberá Okresné oddelenie
Železničnej polície v Humennom.
Obhorené telo z vagóna v Humennom
identifikujú patológovia
TASR, Humenné 11. decembra 2000
Na identifikácii obhorených zvyškov tela, ktoré objavili
humenskí požiarnici počas hasenia nákladného vagóna na
železničnej stanici v Humennom cez víkend, pracujú dnes
patológovia. Na základe súdnej pitvy a znaleckého posudku
budú môcť určiť totožnosť zhorenej osoby. Ako dnes pre
TASR potvrdil humenský vyšetrovateľ Jozef Sivčo, vagón
odstavený na slepej koľaji využívali humenskí bezdomovci na
prechodné ubytovanie. V čase požiaru sa v ňom pravdepodobne
nachádzal 48-ročný obyvateľ obce Brekov, okres Humenné.
Príčinou požiaru mohla byť, podľa doterajšieho
vyšetrovania, horiaca cigareta. Od nej sa podpálil odev
obhoreného, jeho osobné veci a drevené obloženie vagóna. V
dôsledku vzniknutých splodín sa bezdomovec udusil a následne
zhorel. Podľa zdrojov TASR bude vagón vyradený z prevádzky.
Třinecké železárny hľadajú
partnerov
Najväčším odberateľom sú Železnice
Slovenskej republiky
Košice (hn/pal), Hospodárske noviny 12.12.2000
K nosným závodom Třineckých železiarní patrí
Strojírenská výroba, a. s., ktorá je 100-percentnou dcérskou
spoločnosťou oceliarenského podniku. Výnosy za celý
kombinát ročne dosahujú 19 mld. Kč. V zložitej hospodárskej
situácii a priemyselnej recesii ubudlo veľa slovenských
obchodných partnerov, z 80 zákazníkov a dodávateľov ich
počet klesol na štrnásť, uviedol riaditeľ Strojírenskej
výroby, a. s., Jozef Konderla na pôde Generálneho konzulátu
Českej republiky v Košiciach. Do výrobného programu patria
komponenty pre železničné zvršky, technologické zariadenia a
hutnícke valce. Strojárne z Třinca v rámci bývalej
federácie naďalej ostali monopolným výrobcom koľajových
zvrškov a Železnice SR sú ich hlavným odberateľom. Nakupujú
ich aj prevádzkovatelia mestskej hromadnej dopravy a podľa
vedúceho obchodného oddelenia Bohuslava Klimeka slovenskí
klienti tvoria až 80 % zo všetkých zákazníkov. V tejto
komodite tvorí ročný obrat firmy 20 mil. Kč. V podobnej
výške strojári dosahujú obrat pri produkcii kruhových
výliskov, ktoré od českých partnerov kupujú slovenskí
výrobcovia špeciálnej techniky. Na zhotovenie spojovacích
dielov Třineckí strojári v tomto roku vybudovali prevádzku na
ťahanie drôtov, o čo prejavili záujem Skrutkáreň Exim zo
Starej Ľubovne i viacerí podnikatelia z východného Slovenska.
Pri zušľachťovaní materiálu kooperujú s firmou Lom a
vápenka Varín, neďaleko Žiliny, o výkovky prejavili záujem
v ZTS Dubnica nad Váhom, ďalšie produkty nakupujú vo
Vihorlate Snina a v SES Tlmače. Obojstranná spolupráca má
väčšie medzery, najmä v klasickej strojárskej výrobe.
Nemecko podporuje výstavbu
superrýchlej železnice v Číne
zdroj: TASR Šanghaj 13. decembra (TASR)
Nemecko prisľúbilo Číne pomoc pri výstavbe plánovanej
superrýchlej železničnej trate. Informoval o tom dnes nemecký
minister zahraničných vecí Joschka Fischer na tlačovej
konferencii usporiadanej na záver jeho dvojdňovej návštevy
Číny. Šéf nemeckej diplomacie označil svoju prvú návštevu
Číny za úspech. Vyslovil sa za intenzívnu a širokú
spoluprácu s Čínou. Je to podľa neho vynikajúca dlhodobá
investícia nielen v hospodárskom zmysle slova, ale aj z
globálneho hľadiska. Znovuzjednotené Nemecko musí byť na
úrovni rastúcich požiadaviek sveta, uviedol Fischer. Rozpočet
nemeckého ministerstva zahraničných vecí umožňuje aj
intenzívnu kultúrnu politiku a minister upozornil, že rovnaký
názor má aj spolkový kancelár Gerhard Schröder a prezident
Johannes Rau. Skutočnosť, že ho ako nemeckého ministra
zahraničných vecí prijali v Číne protokolárne za mimoriadne
veľkej pozornosti, označil Fischer za signál zo strany
Pekingu. V dialógu medzi oboma krajinami sa Fischer vyslovil za
jasné stanoviská a spoľahlivosť aj v prípadoch, keď majú
Čína a Nemecko na niektoré otázky rozdielne názory.
Objem prepraveného tovaru ŽSR medzi
SR a Rakúskom dosiahne 4 milióny ton
TASR Ekonomika Bratislava 13. decembra (TASR)
Tohtoročný obojstranný objem prepraveného tovaru Železnicami
SR (ŽSR) medzi Slovenskom a Rakúskom cez pohraničnú
prechodovú stanicu Devínska Nová Ves prekročí 14. decembra
rekordnú hranicu štyri milióny ton. Celkový obojstranný
objem výmeny tovarov cez tento hraničný priechod by mal do
konca roku dosiahnuť 4,3 milióna ton, čo je v porovnaní s
rokom 1993 takmer trojnásobný nárast. V smere do Rakúska sa
realizuje predovšetkým preprava cementu, železnej rudy a
drevnej hmoty. V opačnom smere z je to v prevažnej miere
preprava bauxitu do Žiaru nad Hronom a tiež rôzneho
spotrebiteľského tovaru. Z hľadiska celkovej medzinárodnej
prepravy vyvážajú ŽSR najviac tovaru do Českej republiky,
nasledovanej práve Rakúskom. Zo susedných železníc
prichádza najviac tovaru na Slovensko z Ukrajiny a Českej
republiky. Najväčší podiel na prepravovanom tovare majú
železná ruda, uhlie, po ktorých nasledujú stavebniny, kovy a
chemické výrobky.
Kandidát na samovraždu zamával
rušňovodičovi
Zrážke dvoch tatranských električiek
zabránil duchaprítomný výpravca, ktorý dal vypnúť prúd
Novy Cas, 13.12.2000
Pohľad na železničné koľajnice vyvoláva rôzne pocity. Pre
niekoho znamenajú diaľky, trampovanie, pre niekoho sú to len
chladné kusy železa. Pre slovenských železničných
policajtov sú miestom, ktoré svedčí o tom, že život na
železnici vie byť poriadne hektický.
Na východnom okraji Popradu nájdeme rozsiahlu záhradkársku
oblasť. Jej okraj pretína dôležitá dopravná tepna. Je ňou
frekventovaná železničná trať, ktorou denne prejdú desiatky
rýchlikov, osobných vlakov či nákladných súprav. Žiaľ,
toto miesto si obľúbili aj ľudia, ktorí sa svoje životné
problémy rozhodli riešiť radikálne a nezvratne. „Mirko,
spomíname,” čítame na malom drevenom kríži. Aj tu
predčasne vyhasol mladý ľudský život. „Od začiatku roka
evidujeme osem osôb usmrtených vlakom,” hovorí pre Nový
Čas major Marián Černický, zástupca riaditeľa odboru
Železničnej polície v Poprade. „Väčšinou ide o
samovraždy, ktoré páchajú mladí ľudia vo veku od 18 do 30
rokov. Okrem úseku trate pri záhradkárskej oblasti je takýmto
tragickým miestom úsek v blízkosti železničnej stanice vo
Svite.”
Kandidát na samovraždu zamával
rušňovodičovi
Každý prípad samovraždy sa niečím od tých
ostatných líši, no to podstatné majú spoločné. Podľa
majora Černického je príčin samovrážd na železnici viac.
Sú to najmä nezvládnuté citové a sociálne prob-lémy
mladých ľudí. V zime z týchto dôvodov spáchal samovraždu
20-ročný Popradčan. Jej bezprostrednou príčinou bol rozchod
s dievčaťom. Mladík mal prácu aj rodinné zázemie, no svoj
život ukončil práve takýmto smutným spôsobom. Pred odchodom
k chladným koľajniciam ešte zavolal svojej sestre... Ďalší
mladík chcel ukončiť svoj život takisto neďaleko
záhradkárskej oblasti. Od detstva mal zdravotné problémy, čo
u neho vyvolávalo komplex menejcennosti. Keď sa približoval
osudný vlak, 19-ročný mladý muž zamával vydesenému
rušňovodičovi! Pokus o samovraždu však v tomto kurióznom
prípade nevyšiel. Mladík utrpel ťažké poranenia s trvalými
následkami. V blízkosti železničnej stanice vo Svite sa
rozhodla spáchať samovraždu 38-ročná žena. Údajne mala
psychické problémy a pred samovraždou si dodávala odvahu
pollitrovkou alkoholu. Svojim deťom zanechala list s odkazom,
že ich mala rada... A tak by sa dalo ísť od prípadu k
prípadu. Ktovie, čo mohlo zvrátiť osudné rozhodnutia týchto
ľudí. Možno stačil jeden rozhovor, milé slovo, náhodné
stretnutie s chápajúcim človekom... Ktovie. „Neodsudzujme
samovrahov, lebo nevieme, ako trpeli,” povedal ktosi známy.
Nepozornosť mohla spôsobiť tragédiu
Oceľové koľajnice môžu byť naozaj hektickým
miestom, kde o bytí či nebytí častokrát rozhodujú sekundy.
21. augusta tohto roku mohlo dôjsť na trati Tatranské
elektrické železnice (TEŽ) k tragickým udalostiam. Vďaka
duchaprítomnosti jedného výpravcu sa tak našťastie nestalo.
O čo v tomto prípade išlo? V niektorých médiách sa udalosť
prezentovala ako nezodpovedný výlet dvoch zamestnancov TEŽ,
ktorí si len tak odskočili na električke z Veľkého Slavkova
do Popradu. Mjr. Černický hovorí o týchto rušných
chvíľach inak. Podľa výsledkov vyšetrovania išlo skôr o
nedbanlivosť, pod ktorú sa možno podpísala únava a niečo
ako psychický skrat. 56-ročný vlakvedúci dal v tú augustovú
noc neoprávnený a nesprávny pokyn rušňovodičovi. Výsledkom
bolo to, že obaja muži sa s električkou pohli smerom k
Popradu. Bez vypravenia a v nesprávny čas. Od Popradu sa totiž
blížil ďalší osobný vlak! V oboch električkách bolo v tom
čase asi desať cestujúcich. Tragédii zabránil spomínaný
výpravca, ktorý zatelefonoval na elektroúsek, kde zabezpečili
odstávku elektrického prúdu, a tým aj zastavenie oboch
vlakov. Električky už boli tak blízko, že rušňovodiči sa
navzájom so svojimi strojmi videli. Obaja muži mali čistý
register, považovali ich za vzorných pracovníkov, a tak sa
prípad po policajnom vyšetrovaní dostal na kárne
prejednávanie k ich zamestnávateľovi.
Drogy, prepady, krádeže
Vo vlakoch či na staniciach môžeme prísť k úrazu,
no môžeme sa stať aj obeťami zlodejov či lúpežníkov.
Preto je naša zvýšená opatrnosť namieste. Ako nás ďalej
mjr. Černický informoval, nedávno sa železničným policajtom
podarilo zadržať dvoch vreckových zlodejov. Išlo o mladých
Rómov, ktorí stihli okradnúť minimálne ôsmich cestujúcich.
Boli slušne a čisto oblečení, mali zdvorilé vystupovanie.
Takže pozor, zdanie niekedy klame. K lúpežným prepadom,
ktorými aktérmi boli takisto Rómovia, došlo na trase medzi
Štrbou a Svitom a na železničnej stanici v Spišskom
Štiavniku. Páchateľa prvej lúpeže, 18-ročného mladíka,
ktorý lúpil s nožom v ruke, zadržali pri míňaní peňazí z
lupu v krčme. Po páchateľovi druhej lúpeže sa zatiaľ akoby
zľahla zem. Od svojej obete na opustenej nočnej stanici vzal
najprv hodinky, no potom sa mu zapáčil aj prsteň a ďalšie
veci. Na železničnej stanici v Poprade bola u jedného nápadne
rozjareného cestujúceho z Českej republiky nájdená
marihuana. Muž mal pri sebe aj pištoľ, našťastie
nefunkčnú. Nový Čas nedávno priniesol informáciu o prípade
pohlavného zne-užívania, ktorého sa na žiačke vracajúcej
sa vlakom z výletu dopustil istý revízor. Vlámanie do
predajne potravín vyšetrovali železniční policajti v Štrbe
a čaká na nich objasňovanie rôznych deliktov z posledných
dní. Takže roboty majú dosť, pretože „hriešni ľudia”
niektorých miest a obcí naozaj nespia.
PAVOL HUDÁK
Stratégia ŽSR predpokladá v budúcom
roku prepustenie 3 338 zamestnancov
TASR Ekonomika, Bratislava 14.decembra (TASR)
Stratégia riadenia a rozvoja ľudských zdrojov na obdobie
transformácie a reštrukturalizácie Železníc SR (ŽSR),
ktorú minulý týždeň schválila Správna rada ŽSR,
predpokladá v roku 2001 optimalizovať zamestnanosť
prepustením 3 338 zamestnancov železníc. Odčleňovaním
servisných a obslužných činností by malo v ŽSR dôjsť k
úspore 1 730 zamestnancov, racionalizáciou činností 607 a v
dôsledku modernizácie technických a technologických
zariadení bude rozviazaný pracovný pomer s 815 pracovníkmi,
pričom znižovanie počtu naposledy menovaných je podmienené
investičnými prostriedkami vo výške 868 miliónov Sk. Na
základe analýzy využitia pracovnej sily, ktorá bude podľa
slov riaditeľa Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho
riaditeľstva ŽSR Miloša Čikovského pokračovať na
niektorých ďalších pracoviskách železníc, by mali byť
predložené ďalšie návrhy prepúšťania. Stratégia riadenia
a rozvoja ľudských zdrojov zahŕňa aj projekt starostlivosti o
nadbytočných a uvoľňovaných pracovníkov. Jeho obsahom je
odstupné a sociálne kompenzácie pre odchádzajúcich
zamestnancov, cestovné výhody, rekvalifikácie, psychologické
poradenstvo, ako aj vytvorenie interného trhu práce. V rámci
neho by bolo možné umiestnenie nadbytočných zamestnancov na
inom vhodnom poste v pôsobnosti ŽSR. Okrem spomínaných
aktivít sa v budúcom roku bude realizovať projekt ŽSR a
Výskumného ústavu práce, sociálnych vecí a rodiny SR,
ktorý bude orientovaný na aktívnu politiku práce so zámerom
zmierniť sociálne dopady na uvoľňovaných zamestnancov. K
stratégii schválenej ŽSR sa vyjadria aj odborové centrály a
niektoré ich pripomienky by do nej mali byť
zakomponované.
Železničná stanica Poprad-Tatry bude
zmodernizová
14.12.2000 11:10
TASR Ekonomika Bratislava 14. decembra (TASR)
V rámci modernizácie medzinárodného železničného koridoru,
ktorého slovenská časť vedie z Bratislavy cez Žilinu a
Košice do Čiernej nad Tisou, bude potrebné okrem
rekonštrukcie traťových koľají vykonať aj úpravy staníc a
zastávok. Súčasťou tohto koridoru je aj Železničná stanica
Poprad-Tatry. Predpokladané investičné náklady na jej
rekonštrukciu budú 350 miliónov Sk. Do konca roka 2006 sa
plánuje preinvestovať 150 miliónov a 200 miliónov Sk po roku
2006. Dôležitou časťou modernizácie stanice bude výstavba
troch nástupíšť, informoval hovorca ŽSR Miloš Čikovský.
Spojenie nástupíšť a staničnej haly je riešené výstavbou
podchodu pre cestujúcich, ktorý vyústi aj do predstaničného
priestoru. Výstupné schodištia na jednotlivé nástupištia
budú vybavené samoobslužnými pohyblivými plošinami pre
invalidné vozíky. Hala Tatranských elektrických železníc
bude schodiskami spojená priamo s druhým a tretím
nástupišťom. Batožiny sa budú voziť cez batožinový tunel
a výťahy. Výťahy budú prispôsobené aj na prepravu
invalidov na vozíkoch. Projekt predpokladá aj rekonštrukciu
koľajiska tak, aby sa dosiahla užitočná dĺžka staničných
koľají 750 m. V nadväznosti na koľajové úpravy je tiež
navrhované nové zabezpečovacie zariadenie pre riadenie chodu
vlakov a posunovacích prác. Bude to elektronické stavadlo,
ktoré bude možné napojiť aj na pracovisko ústredného
dispečera. Pre skvalitnenie vykurovania súprav vychodiacich
osobných vlakov budú v koľajisku vybudované tri predkurovacie
zariadenia.
Strana vytvorená: 17. XII. 2000 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press37.htm ) |