Viete, že bez “perónky” nemôžete vyprevadiť príbuzných k vlaku?

Nový čas Piatok, 21. Júl 2000

(lis ) Počuli ste už o takzvanej perónke? Nie? Takže, je to lístok, ktorý si kúpite na stanici, aby ste mohli odprevadiť svojho frajera, príbuzných, blízkych, známych... k vlaku a zakývať im na rozlúčku. Ak ste nadobudli dojem, že si z vás strieľame, hlboko sa mýlite. V našej krajine naďalej platí ešte socialistický zákon - a rovnako aj v susedných Čechách, na základe ktorého ste povinní zdržiavať sa v uzatvorenom priestore stanice iba s platným cestovným alebo špeciálnym lístkom. “Perónka”, za ktorú zaplatíte dve koruny (v ČR štyri) vám umožní pohybovať sa na nástupišti beztrestne. Inak sa vám totiž môže stať, že pri kontrole zaplatíte za čierny vstup na nástupište pokutu 60 Sk (v ČR 100). Keď sme sa v pokladni Hlavnej železničnej stanice v Bratislave pýtali, či si vôbec niekto “perónky” kupuje, dozvedeli sme sa, že skutočne iba výnimočne. Z tohto faktu je jasné, že necestujúci - vyprevádzajúci našinci o tejto povinnosti ani len netušia. Našťastie, ani tí, ktorí majú právo “perónky” kontrolovať - určený uniformovaný zamestnanec železnice alebo železničná polícia - neberú túto povinnosť príliš dôsledne. Neznamená to však, že podobné opatrenie je iba prežitkom z čias bývalej éry. Naopak, v niektorých krajinách sa bez poplatku na stanicu vôbec nedostanete. Cieľom je zabezpečiť stanicu proti bezdomovcom, alebo v menších mestách zabezpečiť, aby si miestni neskracovali cestu cez koľajnice.

Čím drahšie cestovné, tým viac sfalšovaných preukážok

Na neplatné preukazy cestuje najmä zamestnaná inteligencia a vysokoškoláci

Národná obroda UTOROK 25. Júl 2000

Gabriela Bachárová, Bratislava - Falšovanie a neoprávnené potvrdzovanie preukážok na zľavnené cestovné sa rozširuje priamo úmerne k zdražovaniu cestovného. Podľa hovorcu Železníc SR (ŽSR) Miloša Čikovského to už dosiahlo neúnosnú hranicu, keď ‚‚pri súčasnom stave výpočtovej a kopírovacej techniky na stredných a vysokých školách je každý priemerný študent schopný z jednej originálnej preukážky vyhotoviť za krátky čas kópiu, ktorú možno ľubovoľne rozširovať". Železnice preto začnú od nového školského roka používať pre žiakov a študentov Žiadanku na vydanie nového žiackeho preukazu. Nahradí doterajší kontrolný ústrižok, ktorý bol súčasťou preukazu a potvrdzovala ho škola. Viacerí používatelia preukážok sa však zhodujú, že zneužitie bude možné rovnako ako pri kontrolných ústrižkoch.
Falšovanie preukážok je rozšírené najmä medzi študentmi vysokých škôl a zamestnanou inteligenciou. Koncom marca tohto roka železničná polícia prešetrovala 52 sfalšovaných preukazov. Majiteľom jedného bol napríklad falšovateľ, ktorý sa na takúto preukážku previezol na trati Bratislava - Trnava a späť 36 ráz. Za neplatné a sfalšované preukážky neexistujú žiadne postihy, iba jej odobratie.
Železničná polícia nerieši len prípady falošných preukážok, ale spolupracuje aj pri zadržiavaní čiernych pasažierov. Zasahuje najmä vtedy, ak previnilci odmietajú zaplatiť pokutu alebo ísť preukázať svoju totožnosť. ‚‚Dosť často sa stáva, že títo ľudia nie sú v triezvom stave," konštatoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský. Po chytení musí čierny pasažier zaplatiť celú ce
nu lístka a pokutu. V minulom roku zadržali osemtisíc cestujúcich načierno.
Okrem falšovania preukážok a čiernych pasažierov sa na železnici možno stretnúť aj s krádežami, a to nielen s okrádaním cestujúcich. Na samotnej železnici sa kradnú palivá, žiarovky zo železničných závor aj koľajnice. V posledných rokoch je aktuálny problém s kresbami grafity na rušňoch a vozňoch. Železničná polícia má pri objasňovaní asi 60% úspešnosť. Zväčša mladistvých páchateľov prichytia hneď pri čine. ‚‚Rukopisy niektorých už
aj poznáme, a tak máme uľahčenú situáciu," poznamenal J. Búranský. Na železnici sa možno stretnúť aj s hádzaním kameňov do okien idúceho vlaku. Podľa slov hovorcu sa touto ‚‚činnosťou" zaoberajú najmä deti, ale mali už aj prípad dospelých.

Tábor vo Vydrovskej doline sa venuje Čiernohronskej železničke

Okrem práce na železničke bude účastníkov Expedície drevenice čakať aj program plný zábavy

BRATISLAVA 26. júla (SITA) - Viac ako dvadsať mladých ľudí vo veku od 16 do 18 rokov sa od piatka zúčastní 10 dňového pracovno - oddychového tábora Expedícia drevenica - cesta okolo sveta za päť dní, ktorý pripravila mimovládna organizácia Vydra. Ako pre agentúru SITA uviedla hospodárka tábora Ivana Hagovská, účastníkov bude okrem rôznych hier čakať i "riadna drina". Každý deň totiž budú pracovať na opravách Čiernohronskej železničky (ČHŽ) i úprave okolia táboriska, ktoré sídli vo Vydrovskej doline.
Tábor sa začne v piatok v Podbrezovej, odkiaľ všetci účastníci počas troch dní prejdú až do doliny neďaleko Čierneho Baloga. Samotný program tábora začne až v pondelok po oficiálnom otvorení tábora. Ako dodala Hagovská, každý deň bude venovaný inému kontinentu. V rámci Ameriky sa zamerajú na kultúru Indiánov, ich zvyky a hry. Austrálsky deň bude spojený aj s blížiacimi sa Olympijskými hrami, africký sa venuje národným parkom a prenasledovaniu pytliakov.
Vo Vydrovskej doline, kde je dolné stanové táborisko a horná drevenica, organizuje Vydra tábory počas celého leta už od roku 1982.

Knight sa neobáva problémov s dopravou

Sme Štvrtok 27.7.2000

(tasr) Organizátori olympiády v Sydney učinili potrebné kroky k tomu, aby predišli problémom s dopravou, ktorý sužoval olympijské hry v Atlante v roku 1996. Povedal to v utorok prezident Organizačného olympijského výboru pre hry v Sydney Michael Knight. Jeho slová sú tak v kontroverzii s vyjadrením viceprezidentky MOV Anity de Frantzovej, ktorá dopravný systém označila za zastaraný a nefunkčný a odporúča obyvateľom Sydney, aby radšej ostali doma a hry sledovali v televízii. Knight, ktorý je aj austrálskym ministrom olympiády, však uviedol, že v prípade dopravného zlyhania pripravili organizátori pre uviaznutých cestujúcich špeciálne autobusy a náhradné komunikačné systémy.
“Myslíme si, že máme najlepšiu šancu v ére novodobých olympijských hier zabezpečiť dopravu správne,” povedal Knight. Uviedol ďalej, že zákaz parkovania na súkromných parkoviskách v olympijskej oblasti, nonstop vlakový servis a nová železničná dráha smerujúca do Olympijského parku sú jasnými
príkladmi ich snáh zabrániť dopravnému chaosu. “Je rozvážne, ak sa človek pripraví na nepredvídané udalosti. A to je presne to, čo robíme my,” povedal Knight.

Predseda SMK Béla Bugár pre PRAVDU o politickej zodpovednosti v kauze Lexa:

Rozhodnutie v rukách premiéra

Pravda ŠTVRTOK 27. júl 2000

NORA SLIŠKOVÁ - Trváte na politickej zodpovednosti ministrov Pittnera, Čarnogurského a šéfa SIS Mitra za vývoj v kauze Ivana Lexu?

- Áno.

Kde podľa vás urobili chyby?

- V celej záležitosti sa zabúda napríklad na to, že ten, kto umožnil, aby pán Lexa ušiel - ako to uviedlo ministerstvo vnútra - je sudca, ktorý ho pustil z kolúznej väzby. To znamená, že zodpovednosť ministra spravodlivosti Čarnogurského je minimálne v tom, prečo už dávno nepripravil legislatívnu úpravu, ktorá má vstúpiť do platnosti až teraz na jeseň a ktorá dáva možnosť prešetriť rozhodnutie sudcu a prípadne ho zmeniť. Mohol by som hovoriť aj o tom, koľkokrát sa v prípade aktérov organizovaného zločinu stalo, že sudca takého človeka prepustil, a ten bol potom účastníkom ďalšieho trestného činu. Podľa SMK ide o záležitosti, za ktoré nesie zodpovednosť pán Čarnogurský ako minister spravodlivosti.

Ako by ste charakterizovali zlyhanie ministra vnútra?

- Ako šéf rezortu musí byť zodpovedný aj za vyhlásenia svojich podriadených. Myslím na výroky typu, že vieme, kde je, vieme, kde nie a podobne. Musím povedať, že ide o vyjadrenia, ktoré zbytočne zavádzali verejnosť. Treba tiež spomenúť, že parlament o prípade Ivana Lexu rokoval už pätnásťkrát. Vyšetrovatelia vždy v určitých dávkach doručovali do Národnej rady ďalšie a ďalšie žiadosti, ale ani v jednom prípade to nebolo konkrétnejšie spracované tak, aby mohla byť vznesená obžaloba. Veríte v súvislosti s aktuálnym vývojom v schopnosť polície vyšetriť celý prípad a posunúť ho prokuratúre a súdu?

- Dúfam, že polícia takú schopnosť ešte stále má. Zatiaľ to však vyzerá, že nie. Tiež chcem povedať, že v tomto prípade sa musí ozvať každá politická strana, ktorá pred voľbami hovorila, že takéto kauzy budú prešetrené a na základe výsledkov vyšetrovania bude vinník potrestaný. Tvrdili to najmä vládne strany, pričom teraz po dvoch rokoch to vyzerá tak, že toho nie sme schopní. Vnímam v tomto smere hlasy voličov a aj z tohto hľadiska to považujem za veľmi chúlostivú kauzu, ktorá škodí celej vládnej koalícii, dokonca môže škodiť celému štátu a jeho imidžu v zahraničí.

Myslíte si, že odstúpenie spomenutých funkcionárov by pomohlo tento prípad vyriešiť?

- SMK nehovorí o odstúpení, ale o tom, že by mali jednoznačne niesť politickú zodpovednosť. V demokratických krajinách je bežná prax, že pri podobných prípadoch, dokonca aj menšieho rázu, napríklad havárii na železnici, minister odstupuje.

Prečo teda priamo nežiadate ich odstúpenie?

- Nebudeme na Koaličnej rade tento krok navrhovať, pretože po prvé ide o ministrov za SDK a po druhé - netreba destabilizovať vládnu koalíciu. Platí, že by mali niesť politickú zodpovednosť. Ak odmietnu, potom by ju mala niesť politická strana, ktorá ich do funkcie nominovala.

Nie je destabilizujúce práve to, ak vláda a príslušné orgány nie sú schopné za dva roky zabezpečiť vyriešenie takých závažných káuz aspoň v tom zmysle, aby sa dostali pred súd?

- Práve preto SMK začala hovoriť o politickej zodpovednosti. Ak je niekto z členov vlády zrelý na odstúpenie alebo výmenu, je to v rukách pána premiéra, ktorý disponuje právomocami na také kroky. SMK celú vec otvorí 15. augusta na Koaličnej rade s tým, že si myslí, že treba riešiť politickú zodpovednosť. Otázkou je, či je vládna koalícia schopná túto politickú zodpovednosť rozmeniť na drobné, či ostane na pleciach celej vládnej koalície, alebo ju ponesie SDK, ktorá týchto členov vlády do funkcií navrhla.

Mal by byť podľa vás premiér a šéf SDK Mikuláš Dzurinda v tomto smere aktívnejší?

- Myslím si, že áno. Nakoniec - z ústavy mu také právomoci vyplývajú.

Hovorili sme o postupe príslušných orgánov a ministrov, ale v tejto kauze má svoju úlohu aj parlament. Čo si myslíte o zdĺhavom postupe Národnej rady pri zvolávaní mimoriadnej schôdze, kde sa ako dôvod ukazuje neschopnosť poslancov zísť sa v potrebnom počte?

- Nie je to tak. Rozhodnutie mandátového výboru korešponduje s tým, čo sme hovorili aj na poslaneckom grémiu. Ak vyšetrovateľ žiada o vzatie do väzby a neboli pritom splnené zákonné podmienky, parlament nemôže zvolať schôdzu, pretože nemáme o čom rokovať. Poslanci môžu rokovať iba na základe správy, ktorú schváli mandátový výbor, a ten ju musí znovu dostať od vyšetrovateľov.

Príslušné orgány však môžu žiadosť do Národnej rady o vydanie súhlasu s Lexovou väzbou predložiť už v najbližších dňoch.

- Prepáčte, ale to ako sa teraz postupovalo pri predkladaní žiadostí do Národnej rady v súvislosti s Ivanom Lexom, považujem za "bordel na entú". Minimálne to považujem za neférové zo strany tých, ktorí mali konať. Práve v tom je totiž problém. Ak vidia, že vláda je málo razantná, tak menšiu razanciu nadobúdajú aj tieto orgány.

Železničiari majú kolektívnu zmluvu, firma bude “prejedať” viac peňazí

Sme Štvrtok 27.7.2000

TOMÁŠ KUČA, BRATISLAVA - Vedenie železníc Slovenskej republiky a predstavitelia ôsmich odborových organizácií pôsobiacich na železnici sa včera po viac ako polročnom “handrkovaní” dohodli na konečnom znení kolektívnej zmluvy. Tá zabezpečuje zamestnancom na zvyšok tohto roka 4,25-percentný nárast priemernej mzdy, v roku 2001 vzrastú mzdy železničiarov o ďalších päť percent. To znamená, že štátna firma žijúca prevažne z úverov so štátnou zárukou musí zvýšiť svoje výdavky o ďalšiu asi polmiliardu ročne. Navyše mzdový nárast nebude sprevádzaný zvýšenou produktivitou práce, čo znamená, že podnik “preje” ďalšie peniaze na úkor investícií.
Podľa vedenia železníc sú dôležitou súčasťou kolektívnej zmluvy dohodnuté sociálne istoty pre zamestnancov, ktorí budú prepustení v rámci projektu transformácie železníc. Tie sú dnes so 47-tisíc pracovníkmi najväčším zamestnávateľom na Slovensku a počas piatich rokov transformácie, ktorá sa začne 1. januára 2001, príde o prácu asi 13-tisíc železničiarov.
Zdĺhavé dohadovanie kolektívnej zmluvy súviselo predovšetkým s nereálnymi požiadavkami železničiarskych odborárov, ktorí tvrdohlavo ignorovali skutočnosti o prázdnej pokladnici spoločnosti.
Vedenie ŽSR predložilo návrh kolektívnej zmluvy na rok 2000 ešte na jeseň minulého roku. Ten obsahoval v mzdovej oblasti nárast priemernej mzdy o 10 percent, čo kopírovalo vývoj inflácie. Takéto zvýšenie mzdy by si vyžiadalo potrebu financií vo výške 1,1 mld Sk, čo predstavuje 1272 Sk mesačne na jedného zamestnanca. Odborári však tento návrh neprijali a požadovali okrem ponuky ŽSR ešte ďalšie 15-percentné zvýšenie mzdy navyše, č
o by znamenalo viac ako 2,5 mld Sk navyše. Vzhľadom na to nedošlo v kolektívnom vyyjednávaní ku vzájomnej dohode a rokovanie zmluvných strán bolo prerušené.
V nasledujúcom období sa natoľko zmenili vonkajšie podmienky, vplývajúce na príjmy aj výdavky ŽSR, že tie museli svoj pôvodný návrh stiahnuť a oznámiť nulový rast priemernej mzdy. Vyplýva to najmä zo skutočnosti, že akékoľvek ďalšie zvyšovanie prostriedkov na mzdy by ŽSR museli zabezpečiť iba cestou finančných úverov alebo cestou radikálneho zníženia poč
tu zamestnancov.


Strana vytvorená: 30. VII. 2000  
Späť na " Železničné správy z tlače " ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/press17.htm )