Siemens v úlohe systémového
integrátora pre vysokorýchlostnú trať z Amsterdamu do
Belgicka
8.6.2001 (piatok), 13:55
2001 Siemens, s.r.o. - Po podpísaní prehlásenia o zámere
uzatvorila 5. júna spoločnosť Infraspeed s holandským
Ministerstvom dopravy a Ministerstvom financií konečnú dohodu
o plánovaní, zriadení, financovaní a údržbe pre stavbu
vysokorýchlostnej železničnej trate, ktorá bude spájať
Amsterdam s belgickou hranicou (HSL Zuid). Infraspeed je
projekčná kancelária založená spoločnosťami Fluor Daniel,
Koninklijke BAM/NBM N.V., Siemensom a anglickými investičnými
firmami Innisfree and Charterhouse. Počas platnosti zmluvy v
celkovej dĺžke 30 rokov získa Infraspeed za zabezpečenie
infraštruktúry v závislosti od výkonov príjmy vo výške
viac ako 2,5 mld. eur. Tieto príjmy pokryjú investičné
náklady, náklady spojené s údržbou, kapitálové a
amortizačné náklady. Zmluva má charakter partnerstva medzi
verejnou a privátnou sférou (Public-Private-Partnership),
pričom v Holandsku ide o najvýznamnejší kontrakt tohto druhu.
Zmluva predpokladá 5-ročnú realizačnú fázu a 25
rokov údržby. Počas realizácie bude koncernová divízia
dopravných systémov a holandská dcérska spoločnosť Siemens
Nederland N.V. zodpovedať za dodávky zariadení pre
zásobovanie elektrickou energiou, signalizačnú techniku ETCS
(European Train Control System), komunikačné zariadenia a
izolačnú techniku. Objem pripadajúci na dodávky od Siemens
predstavuje okolo 370 mil. eur. Zodpovednosť za systémovú
integráciu vysokorýchlostnej trate preberá pracovná oblasť
divízie dopravných systémov Turnkey Systems v Berlíne. Okrem
dodávok bude Siemens zabezpečovať aj servisné služby v
celkovej hodnote 130 mil. eur. Okrem americkej projekčnej a
inžinierskej spoločnosti Fluor Daniel, ktorá prebrala
zodpovednosť za koordinačné úlohy, holandský stavebný
koncern Koninklijke BAM/NBM N.V. bude zodpovedať za realizáciu
pokládky koľajníc a vybudovanie protihlukových bariér.
Dokončenie trate HSL Zuid je pre úsek Rotterdam
-Antwerpy naplánované na polovicu roku 2005 a koncom roku 2005
by mala byť odovzdaná do prevádzky trasa z Amsterdamu do
Rotterdamu. Celková dĺžka trate činí 100 km. Stavebné
práce na základoch sa začali už v marci tohto roku.
Výberové konanie pre dodávku rýchlovlakov bude ukončené na
konci tohto roku.
Siemens patrí medzi popredné svetové firmy v oblasti
zariadení pre železnice. Ako poskytovateľ komplexných
riešení a systémový integrátor spája divízia TS v rámci
svojich segmentov Automation & Power a Rolling Stock celkovú
kompetenciu od riadiacich prevádzkových systémov cez trakčné
napájanie až po železničné vozne pre prímestskú a
diaľkovú dopravu. Rozsiahle skúsenosti v projektovom
manažmente a servisné koncepty orientované do budúcnosti
dopĺňajú ponuku produktov. V obchodnom roku 1999/2000 (do 30.
septembra 2000) dosiahla divízia TS so svojimi 14 500
pracovníkmi po celom svete obrat 4 mld. eur. Zisk pred zdanením
a úrokmi (EBIT) predstavoval 85 mil. eur.
ŽSR rokujú s Eurofimou o poskytnutí
úveru 10 až 15 miliónov CHF
Bratislava
24. júla - Železnice SR ( ŽSR )
ako nový člen spoločnosti EUROFIMA, združujúcej
prevádzkovateľov železníc v rámci Európy, rokujú s touto
organizáciou o poskytnutí úveru vo výške minimálne 10 až
15 miliónov švajčiarskych frankov (CHF). Finančné
prostriedky, určené na obnovu vozového parku, by mali
železnice čerpať ešte v tomto roku.
Úverové zdroje EUROFIMA sa podľa slov hovorcu ŽSR Miloša
Čikovského použijú napríklad na financovanie modernizácie
osobných vozňov, používaných vo vlakoch InterCity - Tatran a
Kriváň. Ich rekonštrukciu zabezpečia Železničné opravovne
a strojárne (ŽOS) Vrútky. Z prostriedkov sa plánuje súčasne
realizovať nákup viacsystémových rušňov, ktorými budú
slovenské železnice podľa M. Čikovského prevádzkovať
nákladnú dopravu do Rakúska.
Z úveru EUROFIMA bude v nastávajúcich rokoch financovaný
nákup osobných vozňov s výkyvnými skriňami. Tie umožnia
železniciam riešiť zrýchlenie dopravy na území Slovenska,
keďže sú vhodné pre trate, budované na vyššiu traťovú
rýchlosť. Vlakové spojenie Bratislavy a Košíc by sa
skrátilo pod 4 hodiny. Verejná súťaž na nákup takýchto
súprav sa v súčasnosti pripravuje.
Minimálny variant obnovy osobných vozňov počíta ročne s
nákupom aspoň 21 vozňov najmä pre medzinárodnú prepravu a s
modernizáciou ďalších 13 vozňov pre vnútroštátnu
prepravu. Na zámery ŽSR pre ďalšie
obdobie poukazuje koncepcia obnovy a rozvoja mobilných
prostriedkov do roku 2010.
ŽSR sa stali riadnym 23. členom a akcionárom EUROFIMA s
vlastníctvom 520 akcií (0,2 %) 15. júna tohto roku. Za
predmetný podiel v hodnote 5 miliónov CHF zaplatili železnice
v jeho nominálnej hodnote 2,6 milióna CHF.
EUROFIMA vznikla v roku 1955 za účelom zabezpečiť nákup
vozňového parku pre členské železnice za prijateľných
cenových podmienok a vytvoriť spoločné technické a
finančné zdroje na realizáciu modernizačných zámerov.
Súčasná úroková miera pôžičiek EUROFIMA je zhruba na
úrovni sadzieb LIBOR pre jednotlivé meny (pre švajčiarsky
frank zhruba 3,2 % ročne), ku ktorému je možné pripočítať
iba režijný poplatok. Pre ŽSR by sa malo
úročenie pôžičiek EUROFIMA pohybovať na hranici LIBOR plus
30 bázických bodov, čo je podstatne nižší úrok, ako majú
v súčasnosti ŽSR k dispozícii.
V úsekoch troch železničných tratí
v SR je na niekoľko dní prerušená doprava
Bratislava
25. júla - V dôsledku odplavenia trate a zosuvu pôdy
prerušili Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) dopravu v úsekoch tratí Radvaň nad Laborcom
- Medzilaborce, Vyšné Hágy - Tatranská Polianka a Spišská
Belá - Podolínec. Ako informoval hovorca ŽSR
Miloš Čikovský, na dotknutých úsekoch bola železnicami
zabezpečená autobusová doprava.
"Obnova traťových úsekov bude trvať niekoľko
dní," povedal M. Čikovský a dodal, že vzhľadom na
poveternostné podmienky v súčasnosti nie je možné začať
obnovovacie práce. Železničná doprava je obmedzená aj na
trati Plaveč - Muszyna (Poľsko) a Bardejov - Raslavice, kde
vlaky jazdia len 10-kilometrovou rýchlosťou.
ŽSR chce úver 10 – 15 mil. CHF
25.7.2001,
Železnice SR ( ŽSR ) ako nový člen
spoločnosti EUROFIMA, združujúcej prevádzkovateľov
železníc v rámci Európy, rokujú s touto organizáciou o
poskytnutí úveru vo výške minimálne 10 až 15 miliónov
švajčiarskych frankov (CHF). Finančné prostriedky určené na
obnovu vozového parku by mali železnice čerpať ešte v tomto
roku.
V Medzilaboreckom okrese postihol
vodný živel viacero obcí i samotné sídlo
Medzilaborce
25. júla - Pre pokračujúce intenzívne zrážky platí aj
naďalej v Medzilaboreckom okrese tretí stupeň povodňovej
aktivity. Povodňová vlna tu dnes postihla viacero obcí i
samotné okresné sídlo.
Ako pre TASR ďalej uviedol prednosta Okresného úradu v
Medzilaborciach Michal Pačuta, presný počet zasiahnutých
domov ani výška materiálnych škôd zatiaľ nie sú známe.
Medzi najviac postihnuté obce uvedeného okresu patrí Palota,
kde došlo k narušeniu statiky rodinného domu. Ďalej boli
vodným živlom postihnuté obce Krásny Brod, Čabiny, Kalinov,
Ňagov, Čabalovce a miestna časť Medzilaboriec - Borov.
"Najhoršie bol na tom medzilaborecký školský majetok, zo
zaplavených priestorov ktorého museli evakuovať ohrozený
dobytok," konštatoval Pačuta. Pre poškodené elektrické
a plynové vedenie bola uvedená časť mesta odpojená od
prúdu, plynu a pitnej vody.
V medzilaboreckom železničnom depe došlo k vyplaveniu
traťovej kumunikácie v šírke 15 metrov a dĺžke asi 40
metrov. Podľa Pačutu tu koľajnice a vedenie "visia vo
vzduchu". Prerušené železničné spojenie medzi Humenným
a Medzilaborcami po Radvaň bolo v popoludňajších hodinách
obnovené. V obci Volica silný prúd vody strhol most cez
miestnu komunikáciu. Zaplavené boli aj ďalšie miestne
komunikácie.
Železnice SR dosiahli v 1. polroku
zisk 1,019 miliardy Sk
Bratislava
25.júla - Železnice SR ( ŽSR )
dosiahli v 1. polroku tohto roka zisk 1,019 miliardy Sk, čo je
oproti rovnakému obdobiu vlani (strata 1,271 mld. Sk) viac o
2,29 miliardy Sk. V porovnaní s plánom ŽSR
dosiahli lepší hospodársky výsledok takmer o 1,4 miliardy Sk.
Celkové náklady boli v sledovanom období účtované vo
výške 13,686 miliardy Sk a výnosy 14,705 miliardy Sk.
Ako uviedol hovorca ŽSR Miloš
Čikovský, za prvých 6 mesiacov dosiahli železnice v
prevádzkovej činnosti zisk 504,184 milióna Sk, keď v rovnakom
období vlani zaznamenali stratu 1,347 miliardy Sk. Oproti plánu
sa dosiahol lepší prevádzkový hospodársky výsledok o 1,645
miliardy Sk. Jeho veľkosť ovplyvnili predovšetkým vyššie
prevádzkové tržby a nižšia výrobná spotreba.
Zisk z finančných činností vykázali ŽSR
v hodnote 1,022 miliardy Sk, a to v dôsledku jednorazového
zúčtovania vytvorených rezerv k finančným nákladom z
minulého roka, ako aj nižšieho účtovania finančných
nákladov.
Úhrada za výkony osobnej dopravy zo štátneho rozpočtu bola
zúčtovaná vo výške 2,893 miliardy Sk, oproti januáru až
júnu 2000 bola teda vyššia o 543 miliónov Sk.
Podľa operatívnych výsledkov prepravili ŽSR
za 1. polrok tohto roka 26,248 milióna ton tovarov. Plnenie
plánu tak zabezpečili na 102,46 %. Medziročný nárast
predstavuje 2,47 %.
Celkové tržby z prepravy dosiahli 8,541 miliardy Sk, čo je
21,86-% medziročný rast. Tržby z prepravy tovarov predstavujú
z celkových tržieb 88,14 %, tržby z osobnej prepravy 11,86 %.
Český kamión nezvládol šmyk a
spadol na trať
Bratislava 26. júla - Na vyše šesť
hodín bola zastavená železničná doprava na úseku Tekovská
Breznica - Hronský Beňadik v stredu večer potom, keď na trať
dopadol nákladný automobil s návesom zn. Mercedes s pražským
evidenčným číslom, prevážajúci letecké motory.
Podľa informácií hovorcu ŽP Jozefa Búranského 42-ročný
vodič, občan ČR, nezaradil rýchlostný stupeň a keď prudko
zabrzdil, dostal šmyk, následkom čoho sa dostal do protismeru
a zadnou časťou návesu narazil do protiidúceho Fordu Tranzit.
Potom prerazil zvodidlá, odtrhol stĺp trakčného vedenia a
prevrátil sa na trať. Nikto sa nezranil. Polícia nezistila u
zúčastnených požitie alkoholu. Škodu na majetku ŽSR
vyčíslili na stotisíc korún, na motorových vozidlách na pol
milióna. Na prepravovanej zásielke zatiaľ škodu
nevyčíslili.
MDPT kvôli záplavám vytvorilo
komisiu na monitorovanie dopravnej infraštruktúry
Bratislava
26.júla - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií
(MDPT) SR v záujme urýchleného riešenia problémov,
súvisiacich s povodňami na strednom a východnom Slovensku,
vytvorilo pracovnú komisiu, ktorej úlohou bude monitorovať
stav dopravnej infraštruktúry. Do okresu Stará Ľubovňa dnes
vycestoval aj štátny tajomník MDPT Dušan Faktor.
Ako TASR informoval hovorca Železníc SR ( ŽSR ) Miloš Čikovský, železničná doprava je po
niekoľkohodinovej výluke na úsekoch tratí Radvaň nad
Laborcom-Medzilaborce, Vyšné Hágy-Tatranská Polianka a
Spišská Belá-Podolínec opäť v prevádzke. Vlaky idú iba
10- respektíve 30-kilometrovou rýchlosťou za hodinu. Opravy
uvedených úsekov tratí pokračujú. Doprava je obmedzená na
hraničných priechodoch s Poľskom. Cez deň tu premávajú len
osobné vlaky cez Plaveč-Muszyna, Medzilaborce-Lupków, a to
zníženou 10-kilometrovou rýchlosťou. Cez Skalité-Zwardoň je
v noci zabezpečená i nákladná doprava.
Podľa aktuálnych informácií Slovenskej správy ciest (SSC) je
premávka na cestách prvej triedy vedená obojsmerne len v
jednom jazdnom pruhu na ceste I/72 pri obci Malužiná v okrese
Liptovský Mikuláš. Rovnaké obmedzenie z dôvodu podmytia
vozovky platí aj na ceste 2. triedy pred obcou Nižné Kamence.
Z ciest 3. triedy je možné použiť len jeden jazdný pruh v
obci Beňadikovce. Uzatvorená je premávka na ceste 2. triedy v
okrese Poprad v úseku Štrba-Šuňava.
Strana vytvorená: 27. VII. 2001 | |
![]() |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/press/pr0130.htm ) |