Predchádzajúci / Previous

Bobiny, labutia pieseň?
Jan Horník

Nasledujúci / Next

Než si na túto otázku odpovieme, vráťme sa najskôr o 45 rokov naspäť, kedy sa slávnostným výkopom základu pre trakčný stožiar v železničnej stanici Varín dňa 12. júna 1949 začala kvalitatívna zmena na železnici Slovenska - elektrifikácia . Už o štyri roky v auguste a septembri 1953 vy­konala lokomotíva E 499.001 prevádzkové skúšky prvého elektrifikované­ho úseku medzi Žilinou a Vrútkami. V máji 1955 sa začala druhá etapa skúšobnej prevádzky formou postrkovej služby na štrbskej rampe v úseku Liptovský Mikuláš - Štrba, ktorú zahájil stroj E 499.005. Tretím význam­ným strojom je E 499.022, ktorý dňa 25. februára 1956 viedol slávnostný vlak zo Žiliny do Spišskej Novej Vsi. Tento deň je dňom oficiálneho zaháje­nia elektrickej prevádzky jednosmernej sústavy 3000 V na tratiach býva­lých ČSD. V roku 1993 uplynulo 40 rokov od vyrobenia prvej českosloven­skej lokomotívy E 499.001 na napätie 3000 V. Časti prvej série radu E 499.0 sa dostali prakticky do všetkých diep elektrifikovanej trasy. Po trid­siatich rokoch ich prevádzky boli dislokované už len v piatich depách ­troch na Slovensku a dvoch na Morave, kedy sa aj z väčšej časti stabilizo­valo ich rozdelenie do jednotlivých diep. Ďalšie presuny lokomotív sa usku­točňovali už len v pôsobnosti vtedajších dráh, okrem dvoch výnimiek. Do Žiliny bol presunutý stroj E 499.022 z Ostravy a E 499.046 z Olomouca.
Na počiatku grafikonu 1991/92 bolo z celkového počtu 78 strojov radu E 499.0/140 v slovenských depách 48. Žilina mala 19 lokomotív čísiel 01, 16, 21, 23, 34, 38, 41, 42, 45, 46, 47, 56, 57, 58, 59, 67, 74, 87 a 100, Spišská Nová Ves 14 lokomotív 05, 12, 19, 35, 44, 49, 54, 63, 75, 76, 79, 83 a 97 a napokon Košice 15 strojov čísiel 03, 14, 18, 22, 31, 37, 52, 53, 62, 64, 66, 69, 81, 84 a 99. Prvý pokles turnusovej potreby "bobín" v Košiciach nastal po dodávke 12 lokomotív E 499.3049 až 3060. Praktické vylúčenie radu 140 z osobnej a rýchlikovej dopravy v Žiline na­stalo po dodávke radu 162. Na hlavnom ťahu v úseku Košice - Žilina zo­stali v osobnej doprave a postrkovej službe len stroje zo Spišskej Novej Vsi. V období GVD 1991/92 boli v Žiline zrušené stroje 16 a 21, "bobiny" 38 a 56 boli presunuté do Košíc, čím sa ich počet znížil na 15, v Košiciach sa presunom upravil na 17, v spišskom depe sa počet nezmenil. GVD 1992/93 bol posledný, kedy z tohto depa každý deň vychádzalo na svoje pravidelné výkony 10 "bobín". Ich celkový stav sa znížil na 46 strojov.
Postupné znižovanie prepravných výkonov sa prejavilo v Žiline nadbyt­kom lokomotív radu 162, ktoré sa postupne presúvali do Spišskej Novej Vsi. Výkony tohto depa na osobných vlakoch boli už v GVD 1992/93 sta­vané na nové rušne 163, a tak "bobiny" niekedy jazdili na hranici možností. V posledných dňoch februára 1993 nahradili stroje 162 v turnu­se 5 "bobín" a do nástupu GVD 1993/94 všetkých 8 strojov. Rušne sú v stave depa Žilina, depo Spišská Nová Ves ich obsadzuje personálne.
V priebehu GVD 1992/93 sa zmenil počet na 38 rušňov. Pokles na 13 strojov v Žiline bol spôsobený vyradením stroja 23 a presunom 74 do Košíc. V Spišskej Novej Vsi bola vyradená E 499.0035, označená ešte stá­le pôvodným radom. Evidenčný stav sa ustálil na 13 rušňoch. Výrazný pokles nastal však v Košiciach. Vyradené boli stroje 03, 22, 31, 37, 66 a 81. Konečného stavu 12 rušňov sa dosiahlo príchodom stroja 74 zo Žiliny. Na počiatku platnosti GVD 1993/94 počet "bobín" klesol zru­šením 140.014 v košickom depe, v novembri klesol stav na 36 vyradením "bobiny" 012 v Spišskej Novej Vsi. Podstatná zmena nastala však v oblasti prevádzkového nasadenia zostávajúcich rušňov, a to najmä v najvý­chodnejšom depe. Pre zabezpečenie plánovanej turnusovej potreby boli do Košíc a strojovej stanice Čierna nad Tisou presunuté "bobiny" 34 a 42 zo Žiliny a 68, 76 a 79 zo Spišskej Novej Vsi. Turnusová potreba radu 140 v Žiline sa znížila na tri stroje.
Na našich prvých elektrických rušňoch boli počas ich štyridsaťroč­nej existencie robené rôzne úpravy a modernizácie a uplatnilo sa na nich tiež niekoľko rôznych typov náterov. Pôvodný modro-krémový so striebor­ným pruhom použitý na časti rušňov z výroby sa zmenil jednotne na ze­leno-hráškovo zelený tiež so strieborným pruhom, ktorý potom sprevádzal tieto rušne do poloviny 70. rokov. Okrem týchto náterov sa krátkodobo skúšali aj ďalšie farebné kombinácie. Od roku 1974, ak nepočítame do­časný celozelený náter skrine, sa začali natierať v kombinácii zelenej a kré­movej, ktorá bola neskoršie doplnená na čelách pod oknami oranžovým či žltým výstražným pruhom, širokým 30 cm, ktorý vystriedal žltý pruh široký 60 cm okolo celej skrine. V súčasnej dobe (začiatkom januára 1994) majú náter zavedený v roku 1974 ešte tieto rušne: žilinská 058, spišské 019 a 049 á košická 074.
Dielenské opravy "bobín" sa ukončili pred nedávnom s tým, že tieto stroje budú nahradené novými vozidlami. Lenže jazýčky ekonomických váh rozhodli inakšie a tak "bobiny" jazdia ďalej. Pre zabezpečenie ich ďal­šej prevádzkyschopnosti rozbehli sa v roku 1993 opäť dielenské opravy, tentoraz v rozsahu hlavnej opravy s predĺžením životnosti do roku 2005. K ďalším úpravám a modernizáciám je pridaný aj pôvodný lak - t.j. tmavo­zelená strecha, podokenná časť a dva pásy medzi oknami na hráškovoze­lenom podklade. Nechýba ani strieborný pás s tenkými červenými linkami. Prvá hlavná oprava bola realizovaná na žilinskom stroji 140.057, nasledo­vala košická 140.099, po nej opäť žilinská 140.059. Ďalšie "bobiny" sú opäť z košického depa v poradí 64, 79, 68 a do konca roku ešte 42. Podobne bola opravená a pôvodným lakom opatrená aj žilinská "bobina" 087 v decembri minulého roku. Obidva žilinské stroje majú pantografy žlté, košické ich majú červené. Popisy na rušňoch sú vyhotovené formou obtis­kov. Pôvodný lak dostala aj "bobina" 84, na ktorej bola v košickom depe urobená oprava v rozsahu vyväzovacej opravy, podvozky a lak boli urobe­né v ŽOS Vrútky. Výhľadovo sa počíta s 20 lokomotívami radu 140, ktoré dostanú hlavnú opravu a budú jazdiť ešte v budúcom tisícročí. Ich výber je robený s ohľadom na súčasný technický stav, najmä mechanickej časti rušňa.
Prvá "bobina" 140.001 je po hlavnej oprave odstavená v rotunde v Púchove a používa sa už len na reprezentačné účely ŽSR. Múzejné do­kumentačné centrum ŽSR si vybralo do svojich zbierok žilinský stroj 140.067. S jeho prevedením do MDC sa ráta v roku 1994. Zvyšné "bobi­ny" budú jazdiť aj naďalej, pričom sa uvažuje s ich prípadným odstavova­ním tak, ako to bude vyžadovať potreba náhradných dielov pre prevádzko­vé stroje. V priebehu roku 1993 boli zatiaľ odstavené 140.018 a 38. O prvú prejavilo záujem Odborné učilište vo Zvolene ako o učebnú po­môcku. Už zrušená 140.014 slúži v ŽOS Vrútky ako zdroj náhradných die­lov pre hlavné opravy.
Ako je vidieť, "bobiny" na Slovensku zatiaľ svoju labutiu pieseň nespie­vajú. Nedostatok finančných prostriedkov na nákup nových strojov dáva predpoklad, že sa s nimi budeme ešte nejaký čas stretávať.

( Železnice 2/1994 )

173

Predchádzajúci / Previous

 

 
Nasledujúci / Next

  Strana vytvorená / Site created : 3. XII. 2000
Posledná aktualizácia / Last update : 3. XII. 2000
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/140-3.htm )