Rušne radu
710
Rušeň 710 004-3 v rušňovom depe Vrútky
710 004-3 locomotive in Vrútky depot
© Addams
Původní řadové označení ČSD | T 334.0 |
Současné řadové označení | 710 |
Výrobce | ČKD Praha SMZ Dubnica TS Martin |
Počátek dodávek | 1961 |
Počet vyrobených vozidel pro ČSD | 92 |
Počet ve stavu ČD | 36 |
Uspořádání pojezdu | C |
Průměr hnacích dvojkolí | 1000 mm |
Délka přes nárazníky | 9440 mm |
Rozchod | 1435 mm |
Trvalý výkon | 300 kW |
Nejvyšší rychlost | 60 km/h |
Služební hmotnost | 42 t |
Počet trakčních soustrojí | 1 |
Přenos výkonu | hydrodynamický |
Jedným z piatich prototypov motorových rušňov ČKD Praha v roku 1959 - roku
ukončenia výroby parnej trakcie a nástupu výroby motorových
rušňov - bol rušeň radu T 324.0. Vychádzal z dvoch
overovacích kusov T 304.0 a T 306.0, ktoré tvarom nadväzovali
na predvojnové priemyselné rušne, ale trakčným sústrojím a
hydrodynamickým prenosom mali v tej dobe modernú koncepciu.
Oproti overovacím kusom mal prototypový rušeň dve základné
odlišnosti - pohon dvojkolesia bol kĺbovými hriadeľmi a
nápravovými prevodovkami namiesto jalového hriadeľa a
spojníc a namiesto koncovej kabíny bolapoužitá vyvýšená
stredová kabína so sníženými kapotami. Prototyp sa vcelku
osvedčil, pre sériu boli navrhnuté drobné úpravy tvaru
trakčného prevodu pre zvýšenie rýchlosti a výkon z 350 k
(260 MW) bol zvýšený na rovnakú hodnotu ako v motorových
vozňoch radu 830 , t.j. 410 k (300 MW).
Sériové motorové rušne boli vyrábané od roku 1961 do roku
1968 najskôr v závode ČKD Lokomotivka, potom v závode Tatra v
Prahe-Smíchove a posledná séria od roku 1966 v Strojárskych a
metalurgických závodoch v Dubnici nad Váhom a v Turčianskych
strojárňach v Martine.
Motorové rušne radu T 334.0 (710) sú kapotované dvoma
predstavkami. V prednom predstavku je umiestnený naftový motor
12 V 170 DR a dvojmeničová hydrodynamická prevodovka. V
kratšom zadnom predstavku sú predovšetkým brzdové
zariadenia, tlakové vzduchové objímky a chladiaci systém
trakčného ústrojenstva. Rušeň je rámový s troma
dvojkolesiami vedenými rozsochami a odpruženými listovými
pružinami.
Dominantnou farbou prototypu T 324.001 i sériových rušňov
radu 334.0, i keď v rôznych odtieňoch, bola zelená farba,
ktorá tiež dala podnet k prezývke "Rosnička". Je na
kabíne rušňovodiča i na kapotách. Strecha hornej časti
kabíny rušňovodiča a štyri rôzne široké ozdobné
priebežné pruhy sú stredne krémové. Rám rušňa, bočné a
narážacie ústrojenstvo a schodíky na ochozy i do kabíny sú
čierne a pojazd vrátane dvojkolesia šedý (stredná šeď). Na
mohutných čelníkoch sú šípovite usporiadané
bielo-červené pruhy. Na prototype bola horná narazníkoá
časť čelníkov čierna a spodná časť mala farebné
šípovité pruhy šachovnicovo členené, schodíky do kabíny i
na ochozy boly vo farbe pojazdu.
Zdroj:172
Použitie - posun: | 14 rušňov malo byť v bežnej premávke, na posune v Turanoch (trať 180), Lipt. Teplej (trať 180), pre posun v depách v Bratislave (zahrňuje 710.001), Spišskej Novej Vsi, Košiciach, Haniske pri Košiciach, Trenčianskej Teplej, možno vo Vrútkach a Nových Zámkoch. Väčšina s krásnym - so zeleným zovňajškom sú 710.001 v Bratislave (depo východ) a asi dva v Spišskej Novej Vsi, ďalšie sú červené s úzkym alebo širokým žltým pruhom ... |
číslo rušňa | rušňové depo | pracovisko |
710 001 | Bratislava | |
710 002 | Vrútky | |
710 003 | Košice | |
710 004 | Vrútky | |
710 005 | Leopoldov | Trenčianska Teplá |
710 006 | Košice | |
710 008 | Haniska pri Košiciach | |
710 009 | Vrútky | |
710 014 | Bratislava | |
710 016 | Bratislava | |
710 030 | Žilina | |
710 041 | Vrútky | |
710 042 | Haniska pri Košiciach | |
710 043 | Nové Zámky | Nové Zámky |
710 044 | Nové Zámky | Nové Zámky |
710 047 | Spišská Nová Ves | |
710 062 | Košice | |
710 063 | Košice | |
710 064 | Košice | |
710 068 | Bratislava | |
710 069 | Bratislava | |
710 070 | Bratislava | |
710 071 | Bratislava | |
710 073 | Nové Zámky | Nové Zámky |
710 074 | Košice | |
710 075 | Spišská Nová Ves | |
710 076 | Bratislava |
( Zdroj )
Prezývky: | Rosnička |
( Zdroj )
URL o rušňoch ŽSR radu 710 servra Lokomotivní depo
URL o rušňoch ŽSR radu 710 Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach
Strana
vytvorená / Site created : 05-VI-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 28-VII-2004 |
|
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/710.htm ) |