Rušne radu
710

Rušeň 710 004-3 v rušňovom depe Vrútky (710004.jpg / 61,1 kB)
Rušeň 710 004-3 v rušňovom depe Vrútky
710 004-3 locomotive in Vrútky depot
© Addams

shunter/710001.jpg
© Európsky železničný server

Původní řadové označení ČSD T 334.0
Současné řadové označení 710
Výrobce ČKD Praha
SMZ Dubnica
TS Martin
Počátek dodávek 1961
Počet vyrobených vozidel pro ČSD 92
Počet ve stavu ČD 36
Uspořádání pojezdu C
Průměr hnacích dvojkolí 1000 mm
Délka přes nárazníky 9440 mm
Rozchod 1435 mm
Trvalý výkon 300 kW
Nejvyšší rychlost 60 km/h
Služební hmotnost 42 t
Počet trakčních soustrojí 1
Přenos výkonu hydrodynamický

Jedným z piatich prototypov motorových rušňov ČKD Praha v roku 1959 - roku ukončenia výroby parnej trakcie a nástupu výroby motorových rušňov - bol rušeň radu T 324.0. Vychádzal z dvoch overovacích kusov T 304.0 a T 306.0, ktoré tvarom nadväzovali na predvojnové priemyselné rušne, ale trakčným sústrojím a hydrodynamickým prenosom mali v tej dobe modernú koncepciu. Oproti overovacím kusom mal prototypový rušeň dve základné odlišnosti - pohon dvojkolesia bol kĺbovými hriadeľmi a nápravovými prevodovkami namiesto jalového hriadeľa a spojníc a namiesto koncovej kabíny bolapoužitá vyvýšená stredová kabína so sníženými kapotami. Prototyp sa vcelku osvedčil, pre sériu boli navrhnuté drobné úpravy tvaru trakčného prevodu pre zvýšenie rýchlosti a výkon z 350 k (260 MW) bol zvýšený na rovnakú hodnotu ako v motorových vozňoch radu 830 , t.j. 410 k (300 MW). Sériové motorové rušne boli vyrábané od roku 1961 do roku 1968 najskôr v závode ČKD Lokomotivka, potom v závode Tatra v Prahe-Smíchove a posledná séria od roku 1966 v Strojárskych a metalurgických závodoch v Dubnici nad Váhom a v Turčianskych strojárňach v Martine.
Motorové rušne radu T 334.0 (710) sú kapotované dvoma predstavkami. V prednom predstavku je umiestnený naftový motor 12 V 170 DR a dvojmeničová hydrodynamická prevodovka. V kratšom zadnom predstavku sú predovšetkým brzdové zariadenia, tlakové vzduchové objímky a chladiaci systém trakčného ústrojenstva. Rušeň je rámový s troma dvojkolesiami vedenými rozsochami a odpruženými listovými pružinami.
Dominantnou farbou prototypu T 324.001 i sériových rušňov radu 334.0, i keď v rôznych odtieňoch, bola zelená farba, ktorá tiež dala podnet k prezývke "Rosnička". Je na kabíne rušňovodiča i na kapotách. Strecha hornej časti kabíny rušňovodiča a štyri rôzne široké ozdobné priebežné pruhy sú stredne krémové. Rám rušňa, bočné a narážacie ústrojenstvo a schodíky na ochozy i do kabíny sú čierne a pojazd vrátane dvojkolesia šedý (stredná šeď). Na mohutných čelníkoch sú šípovite usporiadané bielo-červené pruhy. Na prototype bola horná narazníkoá časť čelníkov čierna a spodná časť mala farebné šípovité pruhy šachovnicovo členené, schodíky do kabíny i na ochozy boly vo farbe pojazdu.

Zdroj:172

Použitie - posun: 14 rušňov malo byť v bežnej premávke, na posune v Turanoch (trať 180), Lipt. Teplej (trať 180), pre posun v depách v Bratislave (zahrňuje 710.001), Spišskej Novej Vsi, Košiciach, Haniske pri Košiciach, Trenčianskej Teplej, možno vo Vrútkach a Nových Zámkoch. Väčšina s krásnym - so zeleným zovňajškom sú 710.001 v Bratislave (depo východ) a asi dva v Spišskej Novej Vsi, ďalšie sú červené s úzkym alebo širokým žltým pruhom ... 

 

číslo rušňa rušňové depo pracovisko
710 001  Bratislava   
710 002  Vrútky   
710 003  Košice  
710 004  Vrútky   
710 005  Leopoldov Trenčianska Teplá
710 006  Košice   
710 008  Haniska pri Košiciach   
710 009  Vrútky   
710 014  Bratislava   
710 016  Bratislava   
710 030  Žilina   
710 041  Vrútky   
710 042  Haniska pri Košiciach   
710 043  Nové Zámky Nové Zámky
710 044  Nové Zámky Nové Zámky
710 047  Spišská Nová Ves  
710 062  Košice  
710 063  Košice  
710 064  Košice  
710 068  Bratislava   
710 069  Bratislava   
710 070  Bratislava   
710 071  Bratislava   
710 073  Nové Zámky Nové Zámky
710 074  Košice  
710 075  Spišská Nová Ves  
710 076  Bratislava   

 

( Zdroj )

Prezývky: Rosnička

( Zdroj )

URL o rušňoch ŽSR radu 710 servra Lokomotivní depo

URL o rušňoch ŽSR radu 710 Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach


Spä» / Back Strana vytvorená / Site created : 05-VI-2000
Posledná aktualizácia / Last update : 28-VII-2004
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/710.htm )