Rušne radu
720

720-721/720041.jpg
© Európsky železničný server

Původní řadové označení ČSD T 435.0
Současné řadové označení 720
Výrobce ČKD Praha
Počátek dodávek 1958
Počet vyrobených vozidel pro ČSD 150
Počet ve stavu ČD 80
Uspořádání pojezdu Bo'Bo'
Průměr hnacích dvojkolí 1000 mm
Délka přes nárazníky 12 440 mm
Rozchod 1435 mm (145 lokomotiv)
1524 mm (5 lokomotiv)
Trvalý výkon 551 kW
Nejvyšší rychlost 60 km/h
Služební hmotnost 60 t
Počet trakčních soustrojí 1
Přenos výkonu elektrický

ČSD pociťovali potrebu ľahkého štvornápravového motorového rušňa pre posun a vozbu manipulačných vlakov už počiatkom päťdesiatych rokov. V roku 1953 vyrobilo ČKD Praha prvý prototyp motorového rušňa radu T 434.0 s elektrickým prenosom výkonu, ktorého dlhodobé skúšky ukázali, že základná koncepcia je správna, ale rad zariadení je treba obmeniť alebo vypustiť. Dva prototypové rušne radu T 435.0 (720) vznikli z dielov pôvodne určných pre posledné dva rušne radu T 436.0 overovacej série. Z ČKD Praha ich dodali v roku 1958 a po urýchlených prototypových skúškach nasledovala už v nasledujúcom roku dodávka 53 rušňovurčených predovšetkým ako náhrada za staré parné rušne pre posunovaciu službu. Dodávky pokračovali do roku 1961. Bratislavská konferencia v roku 1958 preferovala v motorovej trakcii hydrodynamický prenos výkonu a s dodávkami rušňov radu T 435.0 sa uvažovalo len ako s prechodným typom do ukončenia vývoja rušňa radu T 444.0 (725).
Motorové rušne sú štvornápravové rušne s jednou čelnou kabínou na zadnom konci rušňa. Zúžená vysoká kapota umožňuje výhľad v smere vpred obdobný ako z parného rušňa. Pre posunovacie rušne to nie je ideálne usporiadanie. Pod japotou je uložené trakčné ústrojenstvo i pomocné stroje. Hnací motor je osvedčený a spoľahlivý šesťvalec 6 S 3110 DR prírubovo spojený s generátorom. Tľapové trakčné motory sú rovnako jednosmerné sériové stroje. Hlavný rám je uložený na podvozkoch pomocou plochej formy. Podvozky majú jednoduché vypruženie listovými a skrutkovými pružinami oprenými o rám podvozku. Spočívajú na skriniach nápravových ložísk. Vedenie dvojkolesia je rozsochové.Na rušni T 435.087 bol už od roku 1960 overovaný koncepčne nový typ podvozku s kývačkovým vedením dvojkolesia a odpružením skrutkovými pružinami umožňujúcimi zvýšenie rýchlosti na 80 km/h. Konštrukcia sa osvedčila a stala sa základom typizovaných podvozkov ČKD. Rušeň 720.087 dodnes jazdí v posunovacej službe v Čerčanoch, ale v dobe svojej najväčšej slávy vozil v lete rýchliky z Prahy do Horažďovíc. Päť rušňov radu T 435.04 bolo dodaných v širokorozchodnom vyhotovení pre ČSD a ďaľšie boli exportované do bývalej NDR, ZSSR, Iraku a Albánska.
Základnou farbou rušňov bola parížska modrá na kabíne i kapote. Doplnkovou farbou na streche a hornej časti kapoty i kabíny rušňovodiča, obrazci na čele kapoty a ozdobných pruhoch, z ktorích jeden bol priebežný a druhý - užší - prechádzal z čelnice do bočnice, bola strieborne hliníková, od druhej série pastelovo šedá. Ozdobný pruh v hornej časti kapoty bol modrý. Spriahacie a narážacie ústrojenstvo a rám rušňa boli čierne. Pojazd, čelník a snehové zábrany boli šedé (stredné). Rušeň T 435.087 bol dodaný s náterom kapôt a kabíny v kombinácii tmavozelenej a krémovej strednej farby, celý pojazd bol čierny, rámy podvozkov červené. Zhodne boli natrené i rušne štvrtej série s výnimkou podvozkov, ktoré boli čierne.

Zdroj:172

Použitie - posun: Používané na posun v staniciach Vrútky a Kraľovany, ale len ako rezervné, keď sú rušne radu 742 neschopné prevádzky; tiež možné vidieť v stanici Liptovský Mikuláš. Niekoľko ďaľších je umiestnených v staniciach Poprad a Maťovce, ale len ako rezervné.

 

číslo rušňa rušňové depo pracovisko
720 004  Vrútky   
720 012  Vrútky   
720 029  Vrútky   
720 030  Vrútky Liptovský Mikuláš
720 033  Poprad   
720 034  Čierna nad Tisou Maťovce
720 041  Vrútky   
720 062  Vrútky   
720 066  Čierna nad Tisou Maťovce
720 072  Poprad   
720 073  Spišská Nová Ves  
720 088  Poprad   
720 092  Poprad Poprad
720 093  Vrútky Kraľovany
720 115  Poprad   
720 497  Poprad   
720 498  Poprad   

   

( Zdroj )

Prezývky: Cepák
Hovnival
Malý Hektor

( Zdroj )

  • URL o rušňoch ŽSR radu 720 Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach
  • Diskusia o rušňoch radu 720/721 (K-Report)

  • Späť / Back Strana vytvorená / Site created : 05-VI-2000
    Posledná aktualizácia / Last update : 26-VI-2006
    ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/720.htm )