Motorové vozne radu
825

- plánovaná dieselová verzia EMU radu 425.9

V komisii ŽU k tendru na LMJ nebudú clenovia pracovnej skupiny ZSSK
TASR1.7.2002 - V expertnej komisii Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity (ÚSI ŽU), ktorá poskytne znalecký posudok k ponukám predloženým v tendri na 35 kusov lahkých motorových jednotiek (LMJ), nebudú clenovia pracovnej skupiny Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava.
Pre TASR to uviedol zástupca riaditela ÚSI Lubomír Hurajt, pricom zdôraznil, že medzi clenmi komisie urcite nebude figurovat meno dekana Strojníckej fakulty (SF) ŽU Prof. Petra Zvolenského, ktorý bol clenom skupiny ZSSK . Univerzitu zastupoval v rozšírenej 14-clennej pracovnej skupine železníc aj vedúci Katedry obnovy strojov a zariadení SF ŽU Doc. Juraj Grencík. Ministerstvo dopravy do komisie nominovalo i vedúceho skúšobného laboratória VÚD Žilina Františka Brunu. Komisia ŽU by nemala podla L. Hurajta pozostávat z viac ako troch ci štyroch clenov, avšak pri vyhodnocovaní parametrov ponúk tendra jej budú pre ciastkové otázky nápomocní další interní a externí experti.
Skúmanie ponúk Konzorcia DMU GTW ( ŽOS Vrútky , Stadler Busnang AG) a spolocnosti ALSTOM zatial nezacalo, nakolko univerzite ešte neboli zo strany obstarávatela ( ZSSK ) dorucené potrebné podklady. Žiadost o vydanie súdnoznaleckého posudku dostala ŽU od Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR 17. júna tohto roku. Podnetom boli predovšetkým zistenia Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR.

Zrušia železnicný tender?
TASR26.6.2002 - Tender Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ) na lahké motorové vlaky, pri objasnovaní okolností ktorého prišiel o kreslo ministra dopravy Jozef Macejko, by mal byt zrušený. V diskusnej relácii Sito Televízie Markíza sa na tom zhodli podpredseda KDH Vladimír Palko a poslanec za HZDS Ivan Gašparovic.
Podpredsednícka SDKÚ Zuzana Martináková konštatovala, že zrušenie tendra je v kompetencii ZSSK a Úradu pre verejné obstarávanie, a nie v právomoci premiéra Mikuláša Dzurindu. Postup svojej strany pri vyvodzovaní dôsledkov z kauzy považuje Martináková za správny.
Podla Palka je slabinou prístupu SDKÚ to, že hoci voci niektorým osobám sa postupuje nekompromisne, iní ako pokladník strany Gabriel Palacka sa z nej vynechávajú. Veta v liste poslanca Petra Kresánka premiérovi, ktorá hovorí o rovnakom pozadí pre stranu, sa totiž podla podpredsedu KDH priamo týka Palacku.
"Kresánek napísal list v dobrej viere, nie je to žiadny intrigán," uviedol Palko, podla ktorého nie je dobré hovorit obcanom o tom, že niekto pripravil sprisahanie voci premiérovi bez oznacenia jeho aktérov. "Bolo by dobré povedat, kto robí to sprisahanie, ked sú všetci z jednej strany - ci je tam bratovražedný boj a co to znamená pre partnerov," zdôraznil.
Kresánek ale podla Martinákovej na Prezídiu SDKÚ poprel, že by jeho slová o pozadí pre stranu znamenali províziu. Rovnako odmietol, že by s pokladníkom strany a exministrom dopravy Palackom konzultoval výberové konanie železníc.
SDKÚ teraz podla Gašparovica hladá vinníka, aby mohol premiér pokracovat vo svojej politickej kariére. Poslanec za HZDS sa zároven spýtal, co by sa stalo, keby sa Kresánkov list nedostal do médií. Existenciu dvoch exemplárov listu si vysvetluje tým, že Kresánek jeden posielal "na vedomie druhej strane". Stiahnutím exministra Macejka z kandidátnej listiny SDKÚ podla Gašparovica navyše popiera princíp primárnych volieb a uberá clenom strany právo na ovplyvnenie kandidátky.
Podla Palka pri riešení okolností tendra zlyhal tretí sektor, menovite Transparency International, ktorá inak vystupuje ako garant boja proti korupcii. "Tretí sektor si v tomto prípade neplní svoju funkciu, co nan vrhá zlé svetlo," vyhlásil podpredseda KDH.

Prezident Schuster vymenoval za ministra dopravy vicepremiéra Ivana Mikloša
TASR26.6.2002 - Na post ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vymenoval dnes popoludní prezident Rudolf Schuster vicepremiéra pre ekonomiku Ivana Mikloša. Ako nástupca odvolaného Jozefa Macejku sa vicepremiér stáva tretím šéfom tohto rezortu v kabinete Mikuláša Dzurindu.
Ivana Mikloša navrhlo na tento post v pondelok prezídium SDKÚ. Viaceré koalicné strany však následne vyslovili nesúhlas s postupom premiéra a lídra SDKÚ Mikuláša Dzurindu, ktorý svojich koalicných partnerov o rozhodnutí SDKÚ informoval iba telefonicky. Podla KDH by o takej závažnej veci mala rokovat Koalicná rada. Líder SDL Pavel Koncoš si myslí, že k agende rezortu má bližšie minister hospodárstva Lubomír Harach, ktorý bol riadením tohto rezortu poverený od pondelka - teda od odvolania exministra Macejka.
Macejko musel z vlády odíst kvôli podozreniu, že spolu so skupinou ludí vo vedení ministerstva nenáležitým spôsobom zasahovali do priebehu tendra na nákup 35 lahkých motorových jednotiek pre Železnicnú spolocnost, a.s. Ludia okolo exministra mali údajne lobovat v prospech konzorcia spolocností ŽOS Zvolen a francúzskeho ALSTOMu, ktoré protestovalo proti vítaznému konzorciu ŽOS Vrútky a švajciarskeho Stadleru AG, Busnang.
Dnes už bývalý minister Macejko je v poradí deviatym clenom Dzurindovho kabinetu, ktorý musel z vlády odíst predcasne. Zároven je po bývalých ministroch Ludovítovi Cernákovi, Gabrielovi Palackovi, Tiborovi Šagátovi a Ladislavovi Pittnerovi piatym straníckym kolegom predsedu vlády, ktorý nezotrval v kabinete do konca jeho funkcného obdobia. Macejko bol na poste ministra dopravy v Dzurindovej vláde už druhým nominantom, v auguste 1999 vystriedal v kresle Gabriela Palacku.

Čo v tendri rozhodlo, je bez garancií
Pri výbere dodávateľa motorových vlakov dala Železničná spoločnosť na odhadované prevádzkové náklady.
25.06.2002, TREND / GABRIEL BEER
Už v polovici marca 2000 rozhodla vláda SR o prevzatí štátnej záruky za úver 45 mil. EUR (zhruba dve miliardy korún) pre a.s. Železničná spoločnosť, v rámci ktorého sa rátalo aj s nákupom 35 motorových vlakov pre regionálnu dopravu. O rok neskôr vyhlásila železnica verejnú obchodnú súťaž.
Začiatkom decembra 2001 železnice súťaž zmenili na rokovacie konania. Z troch uchádzačov bol okamžite vyradený Siemens pre veľmi vysokú cenu. Pokračovalo sa s konzorciom ŽOS Vrútky a Stadler Bussnang AG – DMU GTW Slovensko. Oproti nim stojí s ponukou francúzska spoločnosť ALSTOM .
Výberová komisia sa uzniesla, že víťazom budú Vrútky so Švajčiarmi s obstarávacou cenou 4,407 mld. Sk. Konkurent, ktorý v Česku vyhral súťaž na sedem rýchlovlakov, ktoré dodá začiatkom roku 2003, núkal slovenským železniciam o približne 822 mil. Sk nižšiu cenu.
Podľa oficiálnej verzie železnice uprednostnili pri rozhodovaní najmä nižšie očakávané náklady na prevádzku. Na 30 rokov životnosti ich Stadler stanovil na 1,074 mld. Sk, konkurent až na 2,7 mld. Sk. ALSTOM však žiadal prešetriť parametre prevádzkových nákladov, ktoré rozhodli o ich prehre. Francúzi poukazovali na to, že konkurenti si do údržby nezahrnuli všetky položky.
Prevádzkové náklady sú však len odhadom bez garancie zo strany výrobcu počas celej životnosti vlakov. Reálnosť týchto parametrov by mala posúdiť Žilinská univerzita, ktorú už navštívil generálny riaditeľ železníc Andrej Egyed. Verejná súťaž tak dosiaľ nemá vyhláseného víťaza.
S presnosťou odhadov prevádzkových nákladov už majú železnice skúsenosti aj so spolupráce s konzorciom ŽOS Vrútky – Stadler. Odobrali od nich súpravy pre tatranskú elektrickú železnicu. Pritom podpísali dokumenty, kde súpravy mali iné parametre oproti tým, ktoré pôvodne v súťaži požadovali.
A tak na vlastné náklady museli upravovať napájania, vyrovnávať niektoré oblúky a upravovať nástupiská pre nové súpravy.

Vlaková aféra má pokračování
iHNed 25. 6. 2002
HN 24. 6. 2002 00:00
Už více než týden Slovenskem otřásá skandál kolem nákupu železničních vozů.
Luboš Palata
www.ihned.cz/palata
/Od našeho stálého zpravodaje/
Bratislava, 24. 6. 2002
Premiér Mikuláš Dzurinda tvrdí, že ho chce kvůli miliardovému tendru na nákup vlaků odstranit zkorumpovaná klika na ministerstvu dopravy. Premiérem odvolaný ministr dopravy Jozef Macejka zůstává na kandidátce vládní Slovenské demokratické a křesťanské unie (SDKU), které je Dzurinda předsedou. Prezident Rudolf Schuster už týden váhá s odvoláním šéfa resortu dopravy, přestože mu ústava jinou možnost než respektovat návrh premiéra nedává. Premiér se v tendru, v čele jehož výběrové komise figuruje jeho bratr, stále více v celé záležitosti angažuje.
Ve slovenských novinách se otevřeně píše o korupci související s tímto případem a dodává se, že tak to na Slovensku už deset let chodí. A co si myslí slovenští voliči, kteří budou za tři měsíce rozhodovat o nové vládě? Ty podle průzkumů skandál nijak neovlivňuje, protože o korupci už dávno vědí a o čistotě slovenské politiky si nedělají iluze. Předseda slovenské vlády vidí důvod celé vlakové krize jednoznačně.
"Je důvodné se domnívat, že na ministerstvu dopravy se v bezprostřední blízkosti ministra Jozefa Macejka vytvořila lobbistická skupina prosazující zájmy firmy Alston (neúspěšného účastníka tendru)," tvrdí Mikuláš Dzurinda. "Rozhodli se zřejmě uskutečnit politickou intriku, cílem které byla moje politická likvidace a poškození mé politické strany," uvádí premiér.
Tou intrikou měl být dopis poslance Dzurindovy strany Petra Kresáka, v němž se celkem jednoznačně tvrdí, že SDKU měla na tendru za více než pět miliard finančně profitovat.
Dzurindovu teorii o spiknutí potvrzuje dění přímo uvnitř jeho strany, která se zdráhá odvolat z jednoho z čelných míst kandidátky SDKU premiérem kvůli skandálu sesazeného ministra Macejku. "Podle mě nesmí být takový člověk na kandidátce strany," uvedl Dzurinda, který dodal, že jinak seznam lidí nominovaných za SDKU do zářijových voleb nepodepíše.
Podle stanov strany však už nemůže být žádný kandidát odvolaný. Macejko by to musel udělat sám. Ten, vědom si silné podpory části strany, však prohlásil, že to sám neudělá. "Nemám důvod odstoupit," prohlásil Macejka, který je na sedmém, tedy s jistotou volitelném místě kandidátky Dzurindovy strany.
Přestože skandál otřásá celým Slovenskem, podle informací listu Národná obroda komise vedená Dzurindovým bratrem urychleně pokračuje v přípravách podpisu kontraktu na dodávku vozů s konsorciem firem DMU-GTW. Tato nabídka byla údajně o 800 miliónů dražší než konkurenční od francouzské firmy ALSTOM .
Kontrakt přitom zpochybnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKU), který však Dzurinda obvinil z neústavního vměšování, protože podle jeho názoru jediný, kdo může tendr hodnotit, je Úřad pro veřejné soutěže. Národná obroda proto tvrdí, že dalším krokem premiéra může být snaha o sesazení šéfa NKU.
"Zdá se, že Dzurindova SDKU se všemožnými způsoby snaží odstranit všechny překážky, které jí stojí v cestě, aby byla smlouva do zářijových parlamentních voleb uzavřena," tvrdí list.
"Vlaková kauza opět prohloubí přesvědčení mnoha lidí, že politika je špinavá věc, v níž slušný člověk nemá co pohledávat," uvedl pro Rádio Svobodná Evropa Štefan Hríb, šéfredaktor týdeníku Domino. Není jediným novinářem s takovým názorem.

Miliardový tendr
V soutěži na dodávku pro Slovenské železnice se utkala francouzská firma ALSTOM a konsorcium vedené švýcarskou firmou Stadler.
Stadler zvítězil, přestože jeho cena byla o 822 miliónů vyšší. Švýcaři však uvádějí nižší provozní náklady. Údaj ALSTOMu je v této položce o 811 miliónů vyšší. Z informací NKÚ ale plyne, že údaje firmy Stadler jsou podhodnocené. (lup)

Jozef Bakšay sa o tender na ĽMJ zaujíma ako občan - fyzická osoba, loby odmieta
TASR25.6.2002 , Bratislava - Bývalý federálny minister zahraničného obchodu ČSFR Jozef Bakšay sa o tender na dodávku 35 kusov ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť ( ZSSK ), a. s., Bratislava zaujíma ako občan - fyzická osoba, ktorej nie je ľahostajný spôsob nakladania s verejnými financiami.
Uviedol to dnes na tlačovej besede s tým, že jeho medializovaný lobing v prospech francúzskeho ALSTOMu, ktorý však nepotvrdil, nadobudol iba formu stretnutia s už bývalým ministrom dopravy Jozefom Macejkom. "Toho pána som nepoznal, a preto som poprosil svojho dlhoročného osobného kamaráta Petra Kresánka, aby mi sprostredkoval schôdzu s pánom ministrom, kde som sa chcel informovať ako bežný občan, ako sa bude ďalej vyvíjať obchodná súťaž na ĽMJ," spresnil J. Bakšay. Na existenciu železničného tendra bol vraj upozornený českými predstaviteľmi ALSTOMu, ktorí kedysi boli jeho podriadenými na ministerstve obchodu. Tí údajne neboli vyhlasovateľom tendra informovaní o jeho priebehu a touto úlohou "poverili" J. Bakšaya. Keďže šéf dopravy Macejko v tom čase nebol o tendri dostatočne informovaný, odporučil Bakšaya na samotné generálne riaditeľstvo železníc.
O tom, že výhodnejšiu ponuku predložila v tendri spoločnosť ALSTOM , a nie konzorcium DMU GTW (švajčiarsky Stadler a ŽOS Vrútky ), J. Bakšay nepochybuje, čo dokumentoval materiálmi, získanými podľa jeho slov z verejne dostupných zdrojov a od predsedu pracovnej skupiny ZSSK Miroslava Dzurindu. Podľa nich ponúkol ALSTOM dodávku vlakov typu Coradia Lint 41 za úhrnnú sumu 4,816 miliardy Sk, z čoho obstarávacia cena tvorila 3,584 miliardy Sk, náklady na údržbu 311,920 milióna Sk a celkové náklady za materiál na celoživotnú údržbu 919,235 milióna Sk. Naproti tomu navrhlo DMU GTW zrealizovať celú dodávku za 5,481 miliardy Sk, teda zhruba o 600 miliónov Sk viac. Obstaranie vozov typu GTW 2/6 by vyšlo ZSSK na 4,406 miliardy Sk, náklady na celoživotnú údržbu na 383,320 milióna Sk a celkové náklady na materiál ponúkol Stadler za 690,900 milióna Sk. Podľa vyjadrenia predsedu predstavenstva ŽOS Vrútky Michala Moncmana je v cene, ponúknutej konzorciom, započítané clo i DPH. Bez DPH ide o sumu 3,572 miliardy Sk. J. Bakšay tento fakt spochybňuje.
K naformulovaniu vyššie prezentovanej ponuky ALSTOMu však došlo podľa slov J. Bakšaya až potom, čo bola ich pôvodná ponuka v parametri celoživotných nákladov na materiál vyhodnotená zo strany ZSSK ako neprimerane vysoká. Francúzska firma totiž pôvodne navrhla 2,336 miliardy Sk, v porovnaní so Stadlerom o 1,645 miliardy Sk viac. ALSTOM upravil aj cenu nákladov na celoživotnú údržbu s tým, že ju znížil zo 371 na už spomenutých 311,920 milióna Sk. Hovorca ZSSK Miloš Čikovský v tejto súvislosti uviedol, že ALSTOM urobil úpravu až po tom, čo komisia rozhodla o ukončení rokovaní s ním. J. Bakšay však namieta, že sa komisia nad týmto priepastným rozdielom nepozastavila a nevyžiadala si jeho vysvetlenie. Do kapitoly prevádzkových nákladov totiž podľa neho ALSTOM zahrnul omnoho širšiu škálu položiek, súvisiacich s preventívnou údržbou, čo konkurencia vraj nespravila. Celý problém spočíva podľa neho v nesprávnom zadefinovaní niektorých podmienok súťaže obstarávateľom.
Za výhodnosť ponúkaného riešenia ALSTOMu argumentoval J. Bakšay aj ponukou ofsetových programov v objeme 1,5 miliardy Sk. M. Moncman z konkurenčnej ŽOS spresnil, že až 77 % pridanej hodnoty zákazky zrealizuje ich konzorcium na Slovensku. Skutočná slovenská výroba v minulosti nakontrahovaných jednotiek pre TEŽ ako aj fyzický podiel práce domácej ŽOS Vrútky na výrobe 35 kusov ĽMJ, ktoré na predchádzajúcu zákazku nadväzujú po stránke technologickej i know-how, predstavuje približne 1,68 miliardy Sk. V prípade úspechu DMU GTW v tendri je spolupráca ŽOS Vrútky a Stadler garantovaná kontraktom na výrobu hliníkových a oceľových vlakových súprav pre zahraničných odberateľov v hodnote cca 6 miliárd Sk.
V neprospech konzorcia hovorí podľa bývalého federálneho ministra aj to, že Stadler nepredal od roku 2000 ani jedno vozidlo typu GTW 2/6, zatiaľ čo ALSTOM predal zo svojich výrobkov príslušného označenia 138 kusov. Jeho tvrdenia M. Moncman spochybnil a uviedol, že do roku 1998 bolo vyrobených a predaných 8 vozidiel tohto typu, v nasledujúcich rokoch 31, 41, 41 a v tomto roku zatiaľ 49. Zmluvne nakontrahovaných ich vraj je už 157.

Ministerstvo šírilo nepravdivé informácie
Pravda21.6.2002 - Ministerstvo dopravy šírilo v médiách nepravdivé informácie týkajúce sa tendra železníc na dodávku osobných vlakov. Údaje o technických parametroch vlakov pritom vyzneli nepriaznivo pre konzorcium ŽOS Vrútky a švajciarskej firmy Stadler, naopak, do lepšieho svetla postavili konkurencnú ponuku francúzskej firmy ALSTOM .
Tabulky s parametrami poskytli vybraným médiám ludia z vedenia ministerstva dopravy.
"Ja som len vychádzal z ponúk tak, ako boli prezentované v decembri na rokovacom konaní," povedal vedúci úradu ministerstva Peter Klucka. Pripustil pritom, že niektoré císla sa mohli od decembra zmenit.
Podla údajov, ktoré vo štvrtok prezentovalo konzorcium ŽOS Vrútky-Stadler, sa skutocnost líši od medializovaných tabuliek napríklad v pocte pohonných jednotiek (ministerstvo uvádza jednu, v skutocnosti sú dve), v pocte miest na sedenie (ministerstvo 108, skutocnost 124), v maximálnej rýchlosti (120 km/h oproti 140 km/h), zrýchlení alebo v maximálnom zatažení nápravy.
Predstavitelia konzorcia tvrdia, že technické parametre sú zdokumentovatelné a sú súcastou tendrovej ponuky. Podla Klucku však nejde o podstatné údaje, pretože "skutocne dôležitá je cena a prevádzkové náklady". Tie údajne výberová komisia nevyhodnotila správne, na co poukázal aj ALSTOM .

Chronológia
Pravda 21./19. decembra 2001 - Výberová komisia predložila šéfovi železníc Andrejovi Egyedovi návrh na výber vítaznej ponuky, v rokovaní jednomyselne odporucila pokracovat s konzorciom ŽOS Vrútky-Stadler.
9. januára 2002 - ALSTOM (neúspešná ponuka) podal na ministerstvo dopravy námietku k vyhodnoteniu tendra, podla ktorej sa cíti byt poškodený.
január, február - Minister dopravy Jozef Macejko zaslal postupne tri listy šéfovi železníc Egyedovi, v ktorých ho požiadal, aby s navrhovaným úcastníkom (konzorcium ŽOS Vrútky-Stadler) nepodnikol nijaké kroky vedúce k podpísaniu zmluvy.
2. apríla - NKÚ dostal anonym na prešetrenie sútaže.
apríl - Švajciarsky prezident poslal slovenskému prezidentovi list, v ktorom sa stažoval na priebeh sútaže.
22. mája - Premiér Dzurinda poslal objasnujúci list prezidentovi Schusterovi, v ktorom vyslovil plnú dôveru Macejkovi.
24. mája - Šéf NKÚ Jozef Stahl zaslal Macejkovi stanovisko, podla ktorého sa nedá zarucit objektivita tendra.
4. júna - Egyed navštívil Macejka a navrhol mu, aby doplnil výberovú komisiu lubovolným poctom pracovníkov a aby rozšírená komisia tender ešte raz prehodnotila. Macejko súhlasil.
12. júna - Zasadla rozšírená výberová komisia, neprijala však nijaké stanovisko.
14. júna - Denník Nový cas zverejnil list poslanca SDKÚ Petra Kresánka premiérovi. Premiérov brat a šéf výberovej komisie Miroslav Dzurinda oznámil, že hodlá podat podnet na trestné stíhanie Macejka, Stahla, Klucku a dalších osôb.
17. júna - Premiér dorucil prezidentovi návrh na odvolanie Macejka. Zároven podal trestné oznámenie na neznámeho páchatela.

O vlakoch debatuje aj dodávatel
Sme 21.6.2002 - Do debaty o tendri na železniciach sa zapojil aj jeden z úcastníkov - konzorcium švajciarskej firmy Stadler a ŽOS Vrútky . Podla riaditela marketingu a predaja spolocnosti Stadler Petra Jeneltena ide v prípade škandálov najmä o predvolebný boj na Slovensku. Vedenie konkurenta v tendri francúzskeho ALSTOMu sa k prípadu zatial vôbec nevyjadruje.
„V posledných týždnoch sa objavilo vela železnicných špecialistov medzi politikmi, a to je velmi zaujímavé. Dúfam, že to tak bude aj po volbách, pretože v tom prípade budú mat železnice skvelú budúcnost,“ ironizoval Jenelten.
Vedenie železníc by chcelo vidiet jazdit na Slovensku vlaky práve od tohto konzorcia, ministerstvo dopravy zasa presadzuje konkurenta v tendri, významného výrobcu vlakov ALSTOM .
V stredu zasadala pracovná komisia na železniciach, ktorá potvrdila svoje rozhodnutie spred polroka pokracovat v rokovaniach len s konzorciom Stadler so ŽOS Vrútky , ktorého ponuka je drahšia, ale uvádza pre vlaky podstatne nižšie prevádzkové náklady. Najvyšší kontrolný úrad pochybuje, že je možné, aby vlak mal také nízke prevádzkové náklady.
Komisia vzhladom na podstatný rozdiel v prevádzkových nákladoch odporucila zapracovat do budúcej zmluvy podmienku, podla ktorej pri neplnení slubovaných ekonomických ukazovatelov môžu železnice od zmluvy odstúpit bez akýchkolvek sankcií. Hovorca železníc Miloš Cikovský povedal, že k podpisu zmluvy môže dôjst o niekolko týždnov až mesiacov.
Na zasadnutie komisie mali príst aj štyria noví clenovia z ministerstva dopravy, ale všetci sa ospravedlnili. Na rokovaní bol len jeden pracovník ministerstva a ten nemal výhrady.
Nie je vylúcené, že firma ALSTOM je definitívne z hry von. V zápisnici z komisie sa totiž píše, že 29. mája ALSTOM dorucil novú ponuku so zníženými nákladmi a súcastou ponuky bolo aj porovnanie s ponukou konzorcia Stadler so ŽOS Vrútky . „Z toho vyplýva, že firma ALSTOM získala informácie charakteru obchodného tajomstva, ktoré boli súcastou ponuky konzorcia, neoprávnene,“ stojí v zápisnici.
Niektorí oponenti zasa upozornujú, že švajciarsko-slovenské konzorcium už dodalo pre železnice vlakové súpravy a boli s nimi problémy. Vlaky jazdia na tratiach Tatranskej elektrickej železnice a pri zavádzaní museli železnice robit úpravy nástupíšt, niektorých zákrut a riešit dalšie problémy. Predseda predstavenstva ŽOS Vrútky Michal Moncman sa bránil, že išlo o moderné nízkopodlahové vlaky, aké železnica chcela, a preto sa museli robit úpravy trate.

Škandalózny tender železnice „odklepli“
Národná obroda20.6.2002, Lenka Živnerová, Bratislava - Napriek podozreniam z korupcie, „padnutej hlave“ ministra Macejka a neutíchajúcim diskusiám okolo škandalózneho tendra na dodávku 35 lahkých motorových vlakov, železnice už vcera pripravovali zmluvu s konzorciom DMU - GTW ( ŽOS Vrútky a švajciarska firma Stadler Busnang, A.G.). Práve táto spolocnost, podla medializovaných informácií, dala o 800 miliónov horšiu ponuku ako druhý záujemca - ALSTOM , co spochybnil aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).
Hovorca železníc Miloš Cikovský Národnej obrode potvrdil, že pocas vcerajšieho dna zasadala výberová komisia a rozhodla o výsledkoch tendra. Podla jeho slov kvôli politickým šarvátkam Železnicná spolocnost, a.s., nemieni tender zastavit. Tá dokonca už prekladá zmluvu medzi ZSSK a konzorciom do cudzích jazykov. Podpísaná by mala byt už v najbližších hodinách. Podla našich informácií konzorcium o tomto výsledku vedelo už zaciatkom týždna, preto aj v pondelok rozosielalo pozvánky na dnešnú tlacovú besedu.
Vítaz je teda známy. A to aj napriek tomu, že expertná skupina Žilinskej univerzity posudzuje obe ponuky záujemcov. Hovorca M. Cikovský to zdôvodnil tým, že expertnú skupinu budú tvorit ludia, ktorí sedia vo výberovej komisii. Teda tí, ktorí rozhodli v prospech konzorcia. Ide napríklad o dekana Strojníckej fakulty Žilinskej univerzity Petra Zvolenského. „Viac odborníkov na kolajové trate nie je, možno nejakí asistenti, ktorí by mohli tvorit expertnú komisiu,“ povedal Cikovský. Predpokladá však, že rozhodnú ako komisia.
V súvislosti s tendrom sa vcera údajne stretli aj šéfovia NKÚ a úradu pre verejné obstarávanie. Dohodli sa, že budú spolocne v tejto veci konat a preverovat tender. Rozhodnutím železníc bol vcera zaskocený aj predseda NKÚ Jozef Stahl, ktorého sme oslovili.

Kontroverzný tender železníc sa posúva už aj do vydierania predsedu NKÚ
TASR18.6.2002 - Kauza vyhodnotenia tendra železníc na nákup 35 lahkých motorových vlakov sa najnovšie posúva aj do vydierania a zastrašovania predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR Jozefa Stahla.
Sám predseda NKÚ totiž slovenské médiá informoval, že dnes ho cez jeho mobilný telefón kontaktovala osoba, ktorá sa odmietla predstavit a snažila sa ho zastrašit s cielom dosiahnut zmenu stanoviska úradu k celej kauze.
"Išlo o telefonický hovor na môj mobil. Císlo volajúceho bolo anonymné. Išlo o osobu s mužským hlasom, ktorá sa odmietla predstavit s tým, že to nie je dôležité. Vyzvala ma, že ak do záveru dnešného dna nezmením stanovisko NKÚ, pojednávajúce o nejasnostiach okolo tohto tendra a potrebe vypracovania jeho súdnoznaleckého posudku, budú zverejnené záznamy mojich rozhovorov o tomto výbere s ministrom dopravy Macejkom," skonštatoval dnes pre TASR Stahl s tým, že vydierat sa rozhodne nedá a o predmetnom telefonáte už informoval aj Generálnu prokuratúru SR, ministra vnútra a tiež poslancov NR SR.
Na otázku, ci môže vyslovit svoje osobné podozrenia kto a v koho záujme ho mohol týmto telefonátom kontaktovat, J. Stahl odpovedal, že v záujme objektívnosti prešetrenia celej veci sa k tomu bližšie vyjadrovat nebude.

O zotrvaní Macejka na kandidátke bude Dzurinda rokovat so štruktúrami SDKÚ
TASR17.6.2002 - O zotrvaní Jozefa Macejka na kandidacnej listine SDKÚ na septembrové parlamentné volby bude predseda strany Mikuláš Dzurinda rokovat s vedením príslušného miestneho a regionálneho zväzu SDKÚ. Ako však v nedelu povedal novinárom, chce byt dôsledný pri postupe voci Macejkovi.
Kvôli politickej zodpovednosti za kauzu tendra na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre ZSSK navrhne dnes Dzurinda prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby Macejka odvolal z funkcie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácii.
"Zatial nevidím dôvod, preco by som mal dávat návrh na jeho vylúcenie," reagoval v nedelu Dzurinda pred novinármi na otázku, ci kauza bude stát Macejka aj clenstvo v strane. SDKÚ je však podla neho jediná strana, ktorá je konzekventná a aj návrh na Macejkovo odvolanie svedcí o snahe strany pôsobit transparentne.
O zmene na kandidacnej listine, ktorú stanovili výsledky aprílových vnútrostraníckych volieb, môže rozhodnút Prezídium SDKÚ na návrh Dzurindu ako predsedu strany.
Macejko má v súcasnosti na uzavretej kandidacnej listine císlo 7. Do primárok išiel na osobitnej kandidátke prezídia, ktorej nominanti mali zabezpecené posty v prvej dvadsatpätke. Macejka navrhol Dzurinda ako predseda strany a pri predstavovaní nominantov prezídia o nom povedal:  "Co som si všimol u Jozefa Macejku, je jeho neobycajne jasné ekonomické videnie. Je to liberálny ekonóm s velmi jasnými, vyhranenými ekonomickými postojmi. A ako premiér môžem len konštatovat, že tieto svoje jasné ekonomické a zásadné postoje vždy náležitým spôsobom na vláde nielen prejavil, ale aj presadzuje.

Premiér Dzurinda dnes podá návrh na odvolanie ministra Macejka
TASR17.6.2002 - Premiér Mikuláš Dzurinda dnes navrhne prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby odvolal Jozefa Macejka z postu ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií.
Dzurinda v nedelu po rokovaní Prezídia SDKÚ novinárom povedal, že ide o vyvodenie politickej zodpovednosti voci ministrovi za kauzu tendra na nákup 35 lahkých motorových jednotiek pre Železnicnú spolocnost, a.s. ( ZSSK ).
Macejko a skupina ludí vo vedení ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) podla premiéra nenáležitým spôsobom zasahovali do príslušného tendra. ŽSR a následne ZSSK sú firmami, ktoré vznikli z osobitného zákona a MDPT môže na ne uplatnovat svoj vplyv iba nepriamo, napríklad prostredníctvom postu predsedu Dozornej rady.  "Ale organizátorom, vyhlasovatelom, a teda aj vyhodnotitelom tendra nie je ministerstvo," zdôraznil Dzurinda.  "Až som bol prekvapený, ako zásadným spôsobom prekrocil minister a úradníci z jeho okolia svoje kompetencie. Je neprípustné takto zasahovat do organizácie, ktorá spadá do príslušného rezortu," vyhlásil premiér. Minister podla neho nevyužil možnosti, ktoré má voci generálnemu riaditelovi ZSSK , ale  "z druhej strany mu významným spôsobom bránil ukoncit tender". Dzurinda tiež zistil, že s potenciálnym nadobúdatelom rokovali ludia, ktorí nikdy nemali mat s tendrom nic spolocné.
Hned ako premiér dorucí prezidentovi potrebné dokumenty na odvolanie Macejka, požiada generálneho prokurátora, aby mohol urobit komplexnú výpoved o celom prípade.  "Lebo mám vážne podozrenie, že skupinka ludí vo vedení MDPT , ale aj iní ludia z iných ustanovizní a iných oblastí nášho života významným spôsobom v príslušnom tendri zasahovali, sledujúc svoj osobný súkromný prospech, a nie verejný záujem," konštatoval Dzurinda. Chce, aby orgány cinné v trestnom konaní preskúmali, ci v celom procese neboli spáchané trestné ciny, pretože osobne nadobudol podozrenie, že spáchané mohli byt.
Podla Dzurindu je dost dôvodov domnievat sa, že informácie, ktoré o tendri podal Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), boli nepravdivé. Položil tiež otázku, ci bolo konanie NKÚ v súlade so zákonmi.  "Je to orgán kompetentný rozhodovat o tom, ci má byt tender dokoncený alebo nemá?" spýtal sa Dzurinda, podla ktorého je to len a len kompetencia vyhlasovatela tendra, teda ZSSK .
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili 23. júla minulého roka verejnú sútaž na dodávku lahkých motorových vlakov pre osobnú dopravu. Vítaz bol vyhlásený 9. januára tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU GTW Slovensko, tvorené slovenskou spolocnostou ŽOS Vrútky a švajciarskou Stadler AG, Busnang. Voci objektívnosti tohto výberu namietal další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS Zvolen a francúzskej firmy ALSTOM , ako aj minister Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý dostal anonymný podnet a svoje stanovisko adresoval Macejkovi. Podla medializovaných informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku o 822 miliónov korún drahšiu ako ostatné. NKÚ uviedol, že ponuka konkurencného ALSTOMu bola priaznivejšia aj z hladiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podla NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov. Podla minulotýždnového vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre Televíziu Markíza existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie alebo klientelizmu.
Podla iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku vlakov za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu ALSTOMu predstavovali 2,707 miliardy Sk, pri cene za predmet obstarania 3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podla tohto zdroja je drahšia ponuka ALSTOMu o 811 miliónov Sk. Šéf výberovej komisie, riaditel divízie železnicných kolajových vozidiel ZSSK a premiérov brat Miroslav Dzurinda však potvrdil, že jedna zo spolocností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania dodatocne zmenila.

Dzurinda: Kresánek napísal svoj list na želanie Klucku a Bakšaya
TASR17.6.2002 - Medializovaný list predsedovi SDKÚ Mikulášovi Dzurindovi súvisiaci s tendrom na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre ZSSK napísal poslanec za SDKÚ Peter Kresánek na želanie vedúceho úradu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) Petra Klucku a podnikatela Jozefa Bakšaya. Novinárom to v nedelu povedal Dzurinda po vecernom rokovaní Prezídia SDKÚ, na ktoré bol pozvaný aj Kresánek, aby okolnosti napísania listu vysvetlil vedeniu strany.
Dzurinda sa Kresánka opýtal, komu ešte list dal, pretože Dzurindov originál a medializovaná podoba listu neboli zhodné pre inú polohu Kresánkovho podpisu.  "Odpoved bola, že pánu Kluckovi," priblížil premiér poslancovu repliku. Dzurinda pritom už na obed zverejnil svoje podozrenie, že istá skupina ludí vo vedení MDPT podsúvala médiám zavádzajúce informácie o tendri a bránila jeho dokonceniu, pretože chcela presadzovat svoje súkromné záujmy.
Premiér sa vrátil aj k pasáži o  "pozadí pre stranu", ktorú médiá interpretovali ako prejav korupcie súvisiaci s financovaním SDKÚ.  "Pán Kresánek na moje priame otázky, ci niekto z Prezídia SDKÚ, napríklad pán Palacka, s ním niekedy hovorili o nejakých províziách alebo niecom podobnom v súvislosti s tendrom, vyhlásil pred clenmi prezídia jasne a rezolútne, že nic takého zo strany žiadneho predstavitela SDKÚ nikdy vykonané nebolo," povedal Dzurinda.  "Pozadie" podla neho Kresánek jednoznacne myslel ako politické, kedže jeden z úcastníkov tendra je spájaný s poslancom a clenom PSNS Vitazoslavom Moricom.
Kresánek pri odchode z rokovania prezídia novinárom povedal, že list mal slúžit Dzurindovi ako zdroj informácií. Uviedol tiež, že o tendri sa s Dzurindom pred casom hovoril, presne ako spomína v liste.  "Ale mal som proste pocit aj poznatky, že ma pozorne nepocúva, že vôbec nerozumel, o ktorú z tých dvoch spolocností ide," poznamenal poslanec. Podobne sa vyjadril aj Dzurinda - potvrdil, že sa s Kresánkom o tendri rozprával, ale vôbec sa on nechcel zaujímat, pretože mu to neprináleží.
Spomínaný list uverejnili koncom minulého týždna viaceré médiá. Kresánek v nom upozornuje Dzurindu na problematickost obchodu s vítazom tendra, konzorciom DMU GTW Slovensko, tvoreným švajciarskou spolocnostou Stadler AG, Busnag a slovenskými ŽOS Vrútky . Médiá si všimli najmä pasáž:  "Po celý cas som bol v tom, že Gabo berie vec alternatívne, podla faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké," co podla ich interpretácie súvisí s pokladníkom SDKÚ Gabrielom Palackom a poukazuje na možnú korupciu. Voci objektívnosti tendra namietal jeho další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS Zvolen a francúzskej firmy Alstom , ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Kvôli politickej zodpovednosti za tender navrhne dnes Dzurinda prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby Macejka odvolal z funkcie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácii.

Premiér SR podozrieva MDPT z presadzovania súkromného záujmu v tendri na LMJ
TASR16.6.2002 - Premiér SR Mikuláš Dzurinda nadobudol podozrenie, že skupina ludí vo vedení ministerstva dopravy chcela a chce presadzovat v tendri na LMJ osobitný súkromný záujem.
Títo ludia podla predsedu vlády bránili ukonceniu tendra na dodávatela lahkých motorových jednotiek (LMJ) pre ZSSK , Bratislava, komplikovali ho a médiám podsúvali zavádzajúce informácie. Predseda vlády SR to uviedol na dnešnom brífingu po stretnutí s ministrom dopravy J. Macejkom a generálnym riaditelom ZSSK A. Egyedom.  

Lipšic: Ak je pravda, co napísal Kresánek Dzurindovi, ide o škandál
TASR16.6.2002 - Ak sú pravdivé informácie uvedené v medializovanom liste poslanca za SDKÚ Petra Kresánka premiérovi a predsedovi SDKÚ Mikulášovi Dzurindovi o tendri na dodávku 35 motorových vlakov pre Železnicnú spolocnost ( ZSSK ), ide podla podpredsedu KDH Daniela Lipšica o škandál navodzujúci podozrenie, že prostredníctvom verejného obstarávania je financovaná politická strana.
"My budeme pána premiéra žiadat velmi dôrazne o vysvetlenie a dúfam, že to bude vysvetlenie dôraznejšie, ako napríklad v prípade škandálu okolo pána Palacku," povedal Lipšic v dnešnej relácii Slovenskej televízie O pät minút dvanást.
Aj predseda ministerského klubu SDL Lubomír Fogaš sa domnieva, že ide o kauzu.  "List bol vysvetlený, ale tým vysvetleniam sa nedá verit. Myslím si, že každý, kto sa pohybuje v politike, vie, co tie náznaky, ktoré sú v liste popísané, znamenajú," konštatoval Fogaš. Korupciu podla neho treba potierat v zárodkoch.  "Pán poslanec sa o to zrejme pokúsil rozhovormi s príslušnými ústavnými cinitelmi a nakoniec písal list," nazdáva sa Fogaš.
Podla podpredsedu Smer-u Dušana Caplovica celý prípad potvrdzuje stanoviská jeho strany, že korupcia je na Slovensku javom spojeným s financovaním politických strán.  "Vo vyspelých demokraciách pri takýchto kauzách vyvodzujú politici osobnú zodpovednost," poznamenal Caplovic a dodal, že vyvodit by ju mali premiér Dzurinda, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko i autor listu Kresánek.
Súcasná vláda sa podla podpredsednícky SDKÚ Zuzany Martinákovej snažila vyvodzovat dôsledky z podobných podozrení z netransparentnosti a urcite tak urobí aj v tomto prípade. Za vlády Vladimíra Meciara bolo slovo tender neznámym pojmom, takže je tu velký kvalitatívny posun v porovnaní s minulostou, uviedla Martináková.
Viaceré médiá uverejnili koncom tohto týždna list Kresánka Dzurindovi, súvisiaci s tendrom na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre ZSSK . Kresánek v liste upozornuje Dzurindu na problematickost obchodu s vítazom tendra, konzorciom DMU GTW Slovensko, tvoreným švajciarskou spolocnostou Stadler AG, Busnag a slovenskými ŽOS Vrútky . Médiá si všimli najmä pasáž:  "Po celý cas som bol v tom, že Gabo berie vec alternatívne, podla faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké," co podla ich interpretácie súvisí s pokladníkom SDKÚ Gabrielom Palackom a poukazuje na možnú korupciu. Voci objektívnosti tendra namietal jeho další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS Zvolen a francúzskej firmy Alstom , ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel. Podla správy Najvyššieho kontrolného úradu bola ponuka vítazného konzorcia okrem iného drahšia asi o 822 miliónov korún ako konkurencná.
Dzurinda sa dnes stretol s generálnym riaditelom ZSSK Andrejom Egyedom a ministrom Macejkom. Po stretnutí informoval o svojom podozrení, že  "istá skupina ludí vo vedení ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií chcela, respektíve chce presadzovat v tomto tendri nejaký osobitný, súkromný záujem. Preto bránila ukonceniu tohto tendra, komplikovala ho a médiám podsúvala rôzne zavádzajúce informácie. Pritom sa v rokovaniach zrejme zaštítovala politickou dekou SDKÚ, hoci to všetko so SDKÚ nemalo a nemá nic spolocné." Celú kauzu oznacil Dzurinda za cielenú konšpiráciu voci jeho osobe a SDKÚ. Potvrdzuje to podla neho aj fakt, že Kresánkov list, ktorý dostal, nie je totožný s tým, ktorý bol uverejnený v médiách. Dôkazom je podla Dzurindu skutocnost, že meno Peter Kresánek a jeho podpis sú mierne odsadené, pricom medializovaný list bol podpísaný v línii. Dzurinda uviedol, že obsahovú zhodu oboch listov neskúmal, svoj originál je však pripravený poskytnút.

Tender na vlaky hrozí škandálom
Sme14.6.2002, JURAJ MARTINY - Premiér Mikuláš Dzurinda pravdepodobne vedel o problémoch okolo tendra na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre železnice. Zároven je pravdepodobné, že obchod bol zaujímavý aj pre SDKÚ. Svedcí o tom list poslanca Kresánka premiérovi.
Komisia pod vedením riaditela divízie železnicných kolajových vozidiel ZSSK Miroslava Dzurindu, premiérovho brata, vybrala za vítaza švajciarsko-slovenské konzorcium, ktoré ponúklo výrazne drahšie vlaky ako konkurencia (aj ked cena nebola jediným kritériom). Ministerstvo dopravy proti výberu protestovalo, obchod nie je dodnes uzavretý.
Denník SME má k dispozícii kópiu listu poslanca Petra Kresánka, ktorý adresoval premiérovi a v ktorom sa okrem iného píše: „… mal by si byt informovaný o problematicnosti tohoto obchodu, dodávatela a dodaných výrobkov, ktoré nás môžu kompromitovat ešte štyri roky.“
S premiérom sa podla listu Kresánek o tejto veci osobne rozprával dvakrát a komunikoval vraj aj s mužom, ktorého v liste nazýva Gabo. Pravdepodobne ide o bývalého ministra dopravy a financmajstra SDKÚ Gabriela Palacku.
Kresánek autentickost listu pre SME potvrdil, ale odmietol odpovedat na otázku, ci naozaj ide o bývalého ministra dopravy. „Fakty v liste som získal od vedúceho úradu Klucku, ktorý nesúhlasil so spomínaným výberom, lebo prichádzalo k mrhaniu štátnych penazí. Pán Klucka predpokladal, že ako poslanec sa k premiérovi dostanem skôr. Som však zdesený, že sa takto stráca súkromná pošta,“ reagoval.
Na druhej strane Kresánek v liste premiéra vyzýva, aby obnovil svoju dôveru k ministrovi dopravy Jozefovi Macejkovi a vedúcemu úradu ministerstva Petrovi Kluckovi, pre ktorých, ako píše, je priatelstvo s premiérom viac, a preto „už nebudú zasahovat do Egyedovho (riaditela ZSSK - pozn. red.) výberu“.
Kresánek v liste tvrdí, že si myslel, že „Gabo berie vec alternatívne, podla faktu, že pozadie pre stranu je rovnaké“. Zopakoval tu aj nevýhodnost ponuky konzorcia DMU GTW pre štát. Premiér sa k listu vcera nevyjadril, podla hovorcu Martina Marušku mal nárocný pracovný program.

Dzurindov brat žiada vyšetrovanie
Miroslav Dzurinda je rozhodnutý podat podnet na prešetrenie konania niektorých osôb v súvislosti s tendrom na dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre železnice.
„V piatok uverejním mená ludí, ktorí s najväcšou pravdepodobnostou v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní znemožnujú obstarávatelovi legálnym spôsobom uzavriet sútaž a robia všetko, aby sme utrpeli aj medzinárodnú blamáž,“ povedal vcera pre agentúru SITA Miroslav Dzurinda.
Odpovedal tak na medializáciu prípadu aj na stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu k výberu dodávatela. Komisiu, ktorá rozhodovala o výbere, viedol práve Dzurinda.
Správa NKÚ, ako už v pondelok informoval denník SME, spochybnuje výber vítaza, ktorým sa stalo konzorcium DMU GTW Slovensko, zložené zo spolocností ŽOS Vrútky a švajciarskeho Stadler AG, Busnang. Ponuka konzorcia bola podla správy okrem iného drahšia asi o 822 miliónov korún ako konkurencná ponuka.

Pracovná skupina železníc správu NKÚ k LMJ neprehodnotila, chýbali im podklady
TASR13.6.2002 - Na stredu zvolaná pracovná skupina Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava, rozšírená o 4 zástupcov, odporucených ministrom dopravy, neprehodnotila stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) k výberu dodávatela 35 lahkých motorových jednotiek (LMJ) pre ZSSK .
Ako pre TASR uviedol riaditel divízie železnicných kolajových vozidiel ZSSK Miroslav Dzurinda, ktorý je poverený vedením pracovnej skupiny, novoprizvaní zástupcovia ministerstva, VÚD Žilina a Žilinskej univerzity sa totiž dopredu neoboznámili so stanoviskom NKÚ, takže nebolo možné ciel skupiny naplnit. Na jej opätovné zvolanie však Miroslav Dzurinda dôvod nevidí. Na druhej strane však nevylúcil, že železnice sa ešte pred definitívnym uzatvorením rokovacieho konania na dodávku LMJ s nákladom vyše 4 miliardy Sk k spomínanej správe úradu vrátia.
"Konanie stále trvá, a to až do podpísania zmluvy s vítazom," upresnil riaditel divízie. Vítaz bol vyhlásený v januári tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU GTW Slovensko ( ŽOS Vrútky a švajciarsky Stadler AG, Busnang). Voci objektívnosti tohto výberu však namietal další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS Zvolen a francúzskeho Alstom , ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý podla medializovaných informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku, ktorá bola o 822 miliónov Sk drahšia ako ostatné. Dalej konštatoval, že ponuka konkurencného Alstomu bola priaznivejšia aj z hladiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podla NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov. Podla stredajšieho vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre TV Markíza existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z korupcie alebo klientelizmu.
Podla iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW dodávku LMJ za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu predstavovali 2,707 miliardy Sk, pri cene za predmet obstarania 3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podla tohto zdroja je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Faktom, ktorí potvrdil aj Miroslav Dzurinda, však ostáva, že jedna zo spolocností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania dodatocne zmenila.
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili verejnú sútaž na dodávku LMJ pre osobnú dopravu 23. júla minulého roka, pricom v termíne dorucenia obálok sa do nej prihlásili 3 spolocnosti. Výberová komisia sa po oboznámení s ich obsahom rozhodla vylúcit jedného uchádzaca pre neprimeranú cenovú ponuku (Siemens v spolupráci so ZTS Dubnica nad Váhom). Dalších 2 uchádzacov vylúcila pre nesplnenie sútažných podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúcených spolocností (DMU GTW) podaním námietky na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý však potvrdil oprávnenost postupu ŽSR . Verejná sútaž následne pokracovala rokovacím konaním bez zverejnenia a 9. januára oznámil A. Egyed meno vítaza.

Na železniciach je boj o zákazku
Železnice dávajú prednost švajciarskej firme, podla ministerstva lepšie vlaky ponúkli Francúzi
Sme 25. 5. 2002, RICHARD FILIPKO - Tvrdý boj zvádzajú dve velké spolocnosti o niekolkomiliardovú zákazku na dodávku lahkých motorových vlakov pre regionálne slovenské trate. Švajciarsky prezident nedávno intervenoval u slovenského prezidenta Rudolfa Schustera za švajciarsku spolocnost Stadler, ktorá je v konzorciu so slovenskou firmou ŽOS Vrútky . Proti nej stojí francúzsky Alstom v konzorciu so slovenskou ŽOS Zvolen .
Vyzerá to tak, že prvú skupinu favorizujú železnice, druhú ministerstvo dopravy. Ponuky oboch spolocností sú porovnatelné, výberová komisia železníc, ktorej predsedom je brat premiéra Miroslav Dzurinda, sa už jednohlasne priklonila k švajciarskemu Stadleru.
Z prostredia ministerstva dopravy sme však získali porovnávacie tabulky, podla ktorých Stadler ponúka 35 kusov vlakov za 4,406 miliardy korún, Alstom len za 3,584 miliardy. Stadler má o nieco nižšie prevádzkové náklady, ale kým jedna jeho súprava odvezie 102 ludí, výkonnejší dvojmotorový Alstom 130.
Výhoda na strane Alstomu je podla ministerských tabuliek takmer vo všetkom, a podla nich je Alstom aj napriek vyšším prevádzkovým nákladom výhodnejší.
Železnice majú iný názor. Ich riaditel Andrej Egyed ešte v januári vyhlásil vítaza, chcel podpísat zmluvu so Stadlerom, ale minister dopravy Jozef Macejko mu poslal dva listy, v ktorých ho zaviazal neprijímat žiadne rozhodnutie.
Švajciarsky prezident Kaspar Villiger zasa poslal list nášmu prezidentovi, v ktorom sa stažoval na „negatívne vplyvy“ pri obchodovaní na Slovensku.
Dôvody, pre ktoré sa železniciari priklánajú k vlakom s vyššou nákupnou cenou, sú zatial utajené. „Kedže rokovacie konanie nebolo ukoncené, podla zákona o verejnom obstarávaní nemožno informovat o priebehu sútaže. Prednosti a nedostatky jedného alebo druhého riešenia však môže posúdit len odborný tím na kolajové vozidlá. Jeho odporúcanie, prípadne iné stanoviská, posúdi predstavenstvo Železnicnej spolocnosti, ktoré je oprávnené k tomu prijat závery,“ odpovedal na požiadavku o vysvetlenie hovorca Železnicnej spolocnosti Miloš Cikovský.
Poslanec Vítazoslav Moric, ktorý má blízko k ŽOS Vrútky (firma je v konzorciu so švajciarskym Stadlerom), povedal, že vo výberovej komisii sú odborníci, ktorí sa urcite snažili zohladnit všetko.
Výhodou Stadleru by mohlo byt, že švajciarske banky ponúkajú na nákup výhodný úver. Alstom zasa okrem výrazne nižšej obstarávacej ceny zarucil ofsetové programy, co znamená, že zabezpecí odbyt vybraným slovenským firmám do výšky jeden a pol miliardy korún.

Tender na motorové jednotky pre ŽS nie je ukončený, Macejko môže vyhlásiť i nový
TASR Bratislava 10. mája 2002 - Súťaž na dodávku 35 ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť ( ŽS ), a. s., Bratislava ešte nie je podľa zákona ukončená. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR Jozef Macejko by sa mohol v krajnom prípade zasadiť o jej zrušenie a vyhlásenie novej.
Šéf rezortu totiž zastáva v ŽS aj funkciu valného zhromaždenia ( 100-% akcionárom je MDPT ), čo mu dáva široké právomoci predovšetkým v oblasti personálnej politiky na železniciach. Upresnil to pre TASR vedúci Úradu MDPT Peter Klučka.
Neukončenosť súťaže, ktorej víťazom bolo na základe rokovacieho konania v januári vyhlásené konzorcium DMU GTW Slovensko ( ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler AG, Busnang ), potvrdil aj hovorca ŽS Miloš Čikovský. "Z hľadiska obstarania zákazky totiž neboli ešte uzatvorené veci ohľadom jej financovania a takisto sa neuskutočnil podpis zmluvy, súťaž preto naďalej trvá," povedal M. Čikovský. V tejto súvislosti boli v médiách prezentované informácie, podľa ktorých chcela výhodný úver na prefinancovanie zákazky poskytnúť Švajčiarska národná banka.
Dôvodom, pre ktorý doposiaľ nedošlo k podpisu kontraktu medzi víťazom a obstarávateľom, je podľa oficiálnych informácií snaha, aby súťaž vyhral najlepší dodávateľ. Podľa hovorcu ŽS ako aj vedúceho Úradu MDPT sa však pri tendri na ĽMJ stretlo viacero záujmov, bojujúcich navzájom o presadenie.
Iniciátorom predmetnej veci bol januárový list ministra dopravy, adresovaný generálnemu riaditeľovi ŽS Andrejovi Egyedovi, v ktorom ho zaviazal neprijímať v sledovanej veci žiadne závery a teda ani nepodpisovať zmluvu. Ďalšou korešpondenciou vyzval J. Macejko riaditeľa ŽS , aby mu predložil v požadovanom rozsahu podklady k súťaži, ktoré by preukázali správnosť voľby víťaza tendra. Na možnosť neobjektívneho vyhodnotenia súťaže totiž upozornil ministra ďalší účastník konania - konzorcium spoločností ŽOS Zvolen a francúzskeho ALSTOM .
Podľa P. Klučku sa javí byť ponuka tohto záujemcu vo všetkých technických bodoch ako aj v otázke ceny výhodnejšia, keďže zahŕňa aj ofsetové programy, ktoré by dali možnosť zapojenia sa slovenských firiem do zákazky. ŽS argumentuje za výber švajčiarskej firmy predovšetkým nižšími prevádzkovými nákladmi navrhovaného riešenia z dlhodobého hľadiska. Prehodnotenie oboch ponúk by malo preukázať, ktorá z nich bola nadsadená a ktorá vykalkulovaná objektívne.
V súvislosti s takpovediac odopretým víťazstvom Švajčiarov sa do celej záležitosti zapojil aj prezident tejto alpskej republiky Kaspar Villiger, ktorý adresoval list prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi. Podľa hovorcu hlavy štátu Jána Füleho vyjadril K. Villiger obavy o švajčiarske investície na Slovensku ako aj podozrenie z možnej korupcie. R. Schuster preto zaslal list premiérovi SR Mikulášovi Dzurindovi, v ktorom ho požiadal o vysvetlenie celej záležitosti. "Prezident SR súčasne v liste vyslovil obavy z ohrozenia návštevy K. Villigera na Slovensku, plánovanej na jeseň, ako aj obavy o renomé Slovenska v zahraničí," uzatvoril J. Füle.
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili verejnú súťaž na dodávku ĽMJ pre osobnú dopravu 23. júla minulého roka, pričom v termíne doručenia obálok sa do nej prihlásili tri spoločnosti. Výberová komisia sa po oboznámení s ich obsahom rozhodla vylúčiť jedného uchádzača pre neprimeranú cenovú ponuku ( Siemens v spolupráci so ZŤS Dubnica nad Váhom ). Ďalších dvoch uchádzačov vylúčila pre nesplnenie súťažných podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúčených spoločností (DMU GTW) podaním námietky na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý však potvrdil oprávnenosť postupu ŽSR . Verejná súťaž následne pokračovala rokovacím konaním bez zverejnenia a 9. januára oznámil A. Egyed meno víťaza.

Švajčiarsky podiel na obnove železničného parku
Hospodárske noviny22. 2. 2002, Bratislava (Milan Valášek) - V novembri 1998 vo verejnej súťaži na dodávku 14 nových súprav pre tatranské železnice s vozidlom typu GTW 2/6 vo vyhotovení na 1 m rozchod, zvíťazilo konzorcium Železničné opravovne a strojárne (ŽOS) Vrútky, Stadler Bussnang AG a Adtranz (Švajčiarsko). Rozsah dodávky Stadler Bussnang AG zahŕňa mechanické diely, Adtranz elektrokomponenty a podvozky a vedúci konzorcia, slovenská spoločnosť ŽOS Vrútky , dodáva interiér a kompletnú montáž vozidiel. Stadler Bussnang AG v rámci tohto projektu zabezpečil transfer výrobnej technológie a know-how do ŽOS Vrútky .
Hovorí Peter Jenelten, riaditeľ pre predaj a marketing skupiny Stadler Rail:
– Nové vozidlá pre Vysoké Tatry predstavujú dôležitý príspevok pre rozvoj tohto mimoriadne atraktívneho turistického regiónu. Spolupráca so ŽOS Vrútky je úspešná a dokazuje, že koncept vozidiel GTW našej spoločnosti pomáha rozvoju regionálnej dopravy v krajinách strednej a východnej Európy, pričom umožňuje vysoký podiel domáceho priemyslu na výrobe týchto vozidiel. Tento názor zastáva aj zákazník – odberateľ ŽSR (dnes Železničná spoločnosť, a. s.) – a preto bol kontrakt v marci 2000 zmluvou rozšírený o dodávku 6 dieselelektrických jednotiek GTW pre normálny rozchod. Vrátane náhradných dielov a technológie dielní predstavuje finančný objem dodávky asi 96 miliónov švajčiarskych frankov a je financovaný exportným úverom bankového združenia pod vedením švajčiarskej banky UBS. Dodávka týchto 20 súprav (spolu so 14 súpravami pre tatranské železnice) má byť ukončená v priebehu tohto a nasledujúceho roka.
V decembri 2001 sa Konzorcium ŽOS Vrútky/Stadler Bussnang AG stalo víťazom rokovacieho konania na dodávku ďalších 35 ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre potreby Železničnej spoločnosti ( ŽS ), a. s. V akom štádiu je dnes realizácia a financovanie tohto projektu?
– Z nášho pohľadu je všetko pripravené na podpis Zmluvy o dielo, očakávame pozvanie na záverečné prerokovanie zo strany objednávateľa. Začiatkom tohto mesiaca sa uskutočnilo rokovanie medzi zástupcami objednávateľa, dodávateľa a banky, ktorá je pripravená tento projekt plne financovať.
Pre financovanie projektu sú, samozrejme, viaceré možnosti, ale podľa nás momentálne najzaujímavejšia je ponuka švajčiarskej banky UBS, ktorá má na Slovensku veľmi dobré skúsenosti z predchádzajúcich projektov pre ŽSR . UBS prezentovala svoju ponuku a potvrdila platnosť dosiahnutých výhodných podmienok aj pre novú spoločnosť objednávateľa ŽS , a. s. Treba však povedať, že Zmluva o dielo s dodávateľom a úverové zmluvy s bankou sú dve rozdielne veci, ich príprava síce môže prebiehať paralelne, nie sú však priamo spojené. V prvom kroku treba uzavrieť zmluvu o dielo a následne je možné v krátkom čase podpísať aj úverové zmluvy s bankou.
Prečo je teda postup pri uzavretí tejto zmluvy taký pomalý?
– Myslím si, že tým, že rozhodnutie o výbere sa uskutočnilo vlani v decembri, je možné určité oneskorenie, spôsobené napr. delením bývalého štátneho podniku ŽSR na dva nové právne subjekty. Okrem toho pravdepodobne panoval názor, že pred podpísaním Zmluvy o dielo musí byť do detailu vyriešený spôsob financovania celého projektu. Avšak v medzinárodnom obchode tohto rozsahu je bežná prax uzavrieť dodávateľskú zmluvu a podľa nej pripraviť projekt financovania. Tento moment môže napr. byť spojený s nadobudnutím účinnosti Zmluvy o dielo. Chcel by som opäť zdôrazniť, že už máme pripravené veľmi zaujímavé riešenie s bankami pod vedením UBS, ktorá dokonca ani nepožaduje štátne záruky za poskytnutý úver. Preto som optimista a verím, že celý tento proces bude v priebehu nasledujúcich dňoch ukončený.
Aké sú výhody spolupráce s firmou Stadler pre slovenského odberateľa a slovenský priemysel?
– Veľké skúsenosti Stadleru vo výrobe koľajových vozidiel a sústredenosť na regionálnu dopravu zaručujú, že výrobky sú neustále prispôsobované najnovším poznatkom vývoja a preukazujú najnižšie prevádzkové náklady. Slovenský partner ŽOS Vrútky , a. s., dostal k dispozícii najnovšiu technológiu. ŽOS Vrútky sa podieľajú na výrobe GTW jednotiek viac ako 70 % výrobných hodín, a tým sa vytvárajú na Slovensku nové vysokokvalifikované pracovné miesta. Vďaka svojej flexibilite, kvalite a konzekventnému zameraniu sa na regionálnu dopravu je naša firma schopná konkurovať všetkým ostatným svetovým výrobcom. Najúspešnejšie výrobky našej firmy sú už spomínaná jednotka GTW a Regio shuttle RS 1. Jednotka GTW je mimoriadne modulárne vyvinuté vozidlo, ktoré sa vyrába v motorovom i elektrickom vyhotovení. Doteraz sa predalo 360 súprav pre 16 odberateľov vo Švajčiarsku, v Nemecku, Rakúsku, na Slovensku, v Grécku (týmito vozidlami sa budú prepravovať účastníci OH 2004 v Aténach), USA, Španielsku, Taliansku a vo Francúzsku.
Aké skúsenosti vy, ako zahraničný investor, máte s dodržiavaním legislatívy Slovenskej republiky?
– Rovnako, ako v prípade nášho kapitálového a technologického vstupu na trhy iných krajín, aj v prípade Slovenskej republiky rešpektujeme slovenskú legislatívu a v jej rámci sa snažíme riešiť všetky záležitosti súvisiace s realizáciou zmluvne dohodnutých vzťahov. Nepredpokladáme výskyt vážnejších problémov pri realizácii zmluvy, ale napriek tomu zároveň deklarujeme pripravenosť pre také prípady dosiahnuť vždy dohodu napr. v zmierovacom konaní, ktorého podmienky sú dohodnuté v zmluve. Takýto postup je v medzinárodných zmluvných vzťahoch obvyklý.
Prostredníctvom konzorcia vaša firma prakticky pôsobí v Slovenskej republike už štvrtý rok. Vidíte aj ďalšie perspektívy rozvoja doterajšej spolupráce?
– Máme dobré doterajšie poznatky z pôsobenia na Slovensku, a preto uvažujeme o možnosti zriadenia samostatnej obchodnej spoločnosti, ktorej hlavným spoločníkom by bola firma Stadler Rail a ďalší spoločník, podľa odporučenia slovenských rezortných orgánov. Rád by som podotkol, že potom by sa nám ľahšie rozvíjali aj naše sponzorské aktivity, ktoré už aj v súčasnom období vykonávame pre zdravotnícke, telovýchovné a ine inštitúcie (napríklad sponzorujeme Medzinárodný maratón v Košiciach, plánovanú výstavbu telovýchovného štadióna, Slovenský olympijský výbor, rôzne charitatívne podujatia atď.).


Späť / Back Strana vytvorená / Site created : 06-V-2002
Posledná aktualizácia / Last update : 09-XII-2007
( 825b.htm )