Motorové vozne radu
825
- plánovaná dieselová verzia EMU radu 425.9
V komisii
ŽU k tendru na LMJ nebudú clenovia pracovnej skupiny ZSSK
1.7.2002 - V
expertnej komisii Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity (ÚSI ŽU),
ktorá poskytne znalecký posudok k ponukám predloženým v
tendri na 35 kusov lahkých motorových jednotiek (LMJ), nebudú
clenovia pracovnej skupiny Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s.,
Bratislava.
Pre TASR to uviedol zástupca riaditela ÚSI Lubomír Hurajt,
pricom zdôraznil, že medzi clenmi komisie urcite nebude
figurovat meno dekana Strojníckej fakulty (SF) ŽU Prof. Petra
Zvolenského, ktorý bol clenom skupiny ZSSK . Univerzitu
zastupoval v rozšírenej 14-clennej pracovnej skupine železníc
aj vedúci Katedry obnovy strojov a zariadení SF ŽU Doc. Juraj
Grencík. Ministerstvo dopravy do komisie nominovalo i vedúceho
skúšobného laboratória VÚD Žilina
Františka Brunu. Komisia ŽU by
nemala podla L. Hurajta pozostávat z viac ako troch ci štyroch
clenov, avšak pri vyhodnocovaní parametrov ponúk tendra jej
budú pre ciastkové otázky nápomocní další interní a
externí experti.
Skúmanie ponúk Konzorcia DMU GTW ( ŽOS Vrútky , Stadler Busnang AG) a spolocnosti ALSTOM
zatial nezacalo, nakolko univerzite ešte neboli zo strany
obstarávatela ( ZSSK ) dorucené potrebné podklady. Žiadost o
vydanie súdnoznaleckého posudku dostala ŽU od Ministerstva dopravy, pôšt
a telekomunikácií ( MDPT ) SR 17. júna tohto roku. Podnetom boli
predovšetkým zistenia Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ)
SR.
Zrušia železnicný tender?
26.6.2002 -
Tender Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ) na lahké
motorové vlaky, pri objasnovaní okolností ktorého prišiel o
kreslo ministra dopravy Jozef Macejko, by mal byt zrušený. V
diskusnej relácii Sito Televízie Markíza sa na tom zhodli
podpredseda KDH Vladimír Palko a poslanec za HZDS Ivan
Gašparovic.
Podpredsednícka SDKÚ Zuzana Martináková konštatovala, že
zrušenie tendra je v kompetencii ZSSK a Úradu pre verejné obstarávanie, a
nie v právomoci premiéra Mikuláša Dzurindu. Postup svojej
strany pri vyvodzovaní dôsledkov z kauzy považuje
Martináková za správny.
Podla Palka je slabinou prístupu SDKÚ to, že hoci voci
niektorým osobám sa postupuje nekompromisne, iní ako
pokladník strany Gabriel Palacka sa z nej vynechávajú. Veta v
liste poslanca Petra Kresánka premiérovi, ktorá hovorí o
rovnakom pozadí pre stranu, sa totiž podla podpredsedu KDH
priamo týka Palacku.
"Kresánek napísal list v dobrej viere, nie je to žiadny
intrigán," uviedol Palko, podla ktorého nie je dobré
hovorit obcanom o tom, že niekto pripravil sprisahanie voci
premiérovi bez oznacenia jeho aktérov. "Bolo by dobré
povedat, kto robí to sprisahanie, ked sú všetci z jednej
strany - ci je tam bratovražedný boj a co to znamená pre
partnerov," zdôraznil.
Kresánek ale podla Martinákovej na Prezídiu SDKÚ poprel, že
by jeho slová o pozadí pre stranu znamenali províziu. Rovnako
odmietol, že by s pokladníkom strany a exministrom dopravy
Palackom konzultoval výberové konanie železníc.
SDKÚ teraz podla Gašparovica hladá vinníka, aby mohol
premiér pokracovat vo svojej politickej kariére. Poslanec za
HZDS sa zároven spýtal, co by sa stalo, keby sa Kresánkov list
nedostal do médií. Existenciu dvoch exemplárov listu si
vysvetluje tým, že Kresánek jeden posielal "na vedomie
druhej strane". Stiahnutím exministra Macejka z
kandidátnej listiny SDKÚ podla Gašparovica navyše popiera
princíp primárnych volieb a uberá clenom strany právo na
ovplyvnenie kandidátky.
Podla Palka pri riešení okolností tendra zlyhal tretí sektor,
menovite Transparency International, ktorá inak vystupuje ako
garant boja proti korupcii. "Tretí sektor si v tomto
prípade neplní svoju funkciu, co nan vrhá zlé svetlo,"
vyhlásil podpredseda KDH.
Prezident Schuster vymenoval za ministra dopravy
vicepremiéra Ivana Mikloša
26.6.2002 - Na
post ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR vymenoval
dnes popoludní prezident Rudolf Schuster vicepremiéra pre
ekonomiku Ivana Mikloša. Ako nástupca odvolaného Jozefa
Macejku sa vicepremiér stáva tretím šéfom tohto rezortu v
kabinete Mikuláša Dzurindu.
Ivana Mikloša navrhlo na tento post v pondelok prezídium SDKÚ.
Viaceré koalicné strany však následne vyslovili nesúhlas s
postupom premiéra a lídra SDKÚ Mikuláša Dzurindu, ktorý
svojich koalicných partnerov o rozhodnutí SDKÚ informoval iba
telefonicky. Podla KDH by o takej závažnej veci mala rokovat
Koalicná rada. Líder SDL Pavel Koncoš si myslí, že k agende
rezortu má bližšie minister hospodárstva Lubomír Harach,
ktorý bol riadením tohto rezortu poverený od pondelka - teda
od odvolania exministra Macejka.
Macejko musel z vlády odíst kvôli podozreniu, že spolu so
skupinou ludí vo vedení ministerstva nenáležitým spôsobom
zasahovali do priebehu tendra na nákup 35 lahkých motorových
jednotiek pre Železnicnú spolocnost, a.s. Ludia okolo
exministra mali údajne lobovat v prospech konzorcia spolocností
ŽOS Zvolen a francúzskeho ALSTOMu,
ktoré protestovalo proti vítaznému konzorciu ŽOS Vrútky a švajciarskeho Stadleru AG,
Busnang.
Dnes už bývalý minister Macejko je v poradí deviatym clenom
Dzurindovho kabinetu, ktorý musel z vlády odíst predcasne.
Zároven je po bývalých ministroch Ludovítovi Cernákovi,
Gabrielovi Palackovi, Tiborovi Šagátovi a Ladislavovi
Pittnerovi piatym straníckym kolegom predsedu vlády, ktorý
nezotrval v kabinete do konca jeho funkcného obdobia. Macejko
bol na poste ministra dopravy v Dzurindovej vláde už druhým
nominantom, v auguste 1999 vystriedal v kresle Gabriela Palacku.
Čo v tendri
rozhodlo, je bez garancií
Pri výbere dodávateľa motorových
vlakov dala Železničná spoločnosť na odhadované
prevádzkové náklady.
25.06.2002, TREND / GABRIEL BEER
Už v polovici marca 2000 rozhodla vláda SR o prevzatí
štátnej záruky za úver 45 mil. EUR (zhruba dve miliardy
korún) pre a.s. Železničná spoločnosť, v rámci ktorého sa
rátalo aj s nákupom 35 motorových vlakov pre regionálnu
dopravu. O rok neskôr vyhlásila železnica verejnú obchodnú
súťaž.
Začiatkom decembra 2001 železnice súťaž zmenili na rokovacie
konania. Z troch uchádzačov bol okamžite vyradený Siemens pre
veľmi vysokú cenu. Pokračovalo sa s konzorciom ŽOS Vrútky a Stadler Bussnang AG – DMU
GTW Slovensko. Oproti nim stojí s ponukou francúzska
spoločnosť ALSTOM
.
Výberová komisia sa uzniesla, že víťazom budú Vrútky so
Švajčiarmi s obstarávacou cenou 4,407 mld. Sk. Konkurent,
ktorý v Česku vyhral súťaž na sedem rýchlovlakov, ktoré
dodá začiatkom roku 2003, núkal slovenským železniciam o
približne 822 mil. Sk nižšiu cenu.
Podľa oficiálnej verzie železnice uprednostnili pri
rozhodovaní najmä nižšie očakávané náklady na prevádzku.
Na 30 rokov životnosti ich Stadler stanovil na 1,074 mld. Sk,
konkurent až na 2,7 mld. Sk. ALSTOM však žiadal prešetriť parametre
prevádzkových nákladov, ktoré rozhodli o ich prehre.
Francúzi poukazovali na to, že konkurenti si do údržby
nezahrnuli všetky položky.
Prevádzkové náklady sú však len odhadom bez garancie zo
strany výrobcu počas celej životnosti vlakov. Reálnosť
týchto parametrov by mala posúdiť Žilinská univerzita,
ktorú už navštívil generálny riaditeľ železníc Andrej
Egyed. Verejná súťaž tak dosiaľ nemá vyhláseného
víťaza.
S presnosťou odhadov prevádzkových nákladov už majú
železnice skúsenosti aj so spolupráce s konzorciom ŽOS Vrútky – Stadler. Odobrali od nich
súpravy pre tatranskú elektrickú železnicu. Pritom podpísali
dokumenty, kde súpravy mali iné parametre oproti tým, ktoré
pôvodne v súťaži požadovali.
A tak na vlastné náklady museli upravovať napájania,
vyrovnávať niektoré oblúky a upravovať nástupiská pre
nové súpravy.
Vlaková aféra má pokračování
iHNed 25. 6. 2002
HN 24. 6. 2002 00:00
Už více než týden Slovenskem otřásá skandál kolem nákupu
železničních vozů.
Luboš Palata
www.ihned.cz/palata
/Od našeho stálého zpravodaje/
Bratislava, 24. 6. 2002
Premiér Mikuláš Dzurinda tvrdí, že ho chce kvůli
miliardovému tendru na nákup vlaků odstranit zkorumpovaná
klika na ministerstvu dopravy. Premiérem odvolaný ministr
dopravy Jozef Macejka zůstává na kandidátce vládní
Slovenské demokratické a křesťanské unie (SDKU), které je
Dzurinda předsedou. Prezident Rudolf Schuster už týden váhá
s odvoláním šéfa resortu dopravy, přestože mu ústava jinou
možnost než respektovat návrh premiéra nedává. Premiér se
v tendru, v čele jehož výběrové komise figuruje jeho bratr,
stále více v celé záležitosti angažuje.
Ve slovenských novinách se otevřeně píše o korupci
související s tímto případem a dodává se, že tak to na
Slovensku už deset let chodí. A co si myslí slovenští
voliči, kteří budou za tři měsíce rozhodovat o nové
vládě? Ty podle průzkumů skandál nijak neovlivňuje,
protože o korupci už dávno vědí a o čistotě slovenské
politiky si nedělají iluze. Předseda slovenské vlády vidí
důvod celé vlakové krize jednoznačně.
"Je důvodné se domnívat, že na ministerstvu dopravy se v
bezprostřední blízkosti ministra Jozefa Macejka vytvořila
lobbistická skupina prosazující zájmy firmy Alston
(neúspěšného účastníka tendru)," tvrdí Mikuláš
Dzurinda. "Rozhodli se zřejmě uskutečnit politickou
intriku, cílem které byla moje politická likvidace a
poškození mé politické strany," uvádí premiér.
Tou intrikou měl být dopis poslance Dzurindovy strany Petra
Kresáka, v němž se celkem jednoznačně tvrdí, že SDKU měla
na tendru za více než pět miliard finančně profitovat.
Dzurindovu teorii o spiknutí potvrzuje dění přímo uvnitř
jeho strany, která se zdráhá odvolat z jednoho z čelných
míst kandidátky SDKU premiérem kvůli skandálu sesazeného
ministra Macejku. "Podle mě nesmí být takový člověk na
kandidátce strany," uvedl Dzurinda, který dodal, že jinak
seznam lidí nominovaných za SDKU do zářijových voleb
nepodepíše.
Podle stanov strany však už nemůže být žádný kandidát
odvolaný. Macejko by to musel udělat sám. Ten, vědom si
silné podpory části strany, však prohlásil, že to sám
neudělá. "Nemám důvod odstoupit," prohlásil
Macejka, který je na sedmém, tedy s jistotou volitelném
místě kandidátky Dzurindovy strany.
Přestože skandál otřásá celým Slovenskem, podle informací
listu Národná obroda komise vedená Dzurindovým bratrem
urychleně pokračuje v přípravách podpisu kontraktu na
dodávku vozů s konsorciem firem DMU-GTW. Tato nabídka byla
údajně o 800 miliónů dražší než konkurenční od
francouzské firmy ALSTOM .
Kontrakt přitom zpochybnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKU),
který však Dzurinda obvinil z neústavního vměšování,
protože podle jeho názoru jediný, kdo může tendr hodnotit,
je Úřad pro veřejné soutěže. Národná obroda proto tvrdí,
že dalším krokem premiéra může být snaha o sesazení
šéfa NKU.
"Zdá se, že Dzurindova SDKU se všemožnými způsoby
snaží odstranit všechny překážky, které jí stojí v
cestě, aby byla smlouva do zářijových parlamentních voleb
uzavřena," tvrdí list.
"Vlaková kauza opět prohloubí přesvědčení mnoha
lidí, že politika je špinavá věc, v níž slušný člověk
nemá co pohledávat," uvedl pro Rádio Svobodná Evropa
Štefan Hríb, šéfredaktor týdeníku Domino. Není jediným
novinářem s takovým názorem.
Miliardový tendr
V soutěži na dodávku pro Slovenské železnice se utkala
francouzská firma ALSTOM a konsorcium vedené švýcarskou
firmou Stadler.
Stadler zvítězil, přestože jeho cena byla o 822 miliónů
vyšší. Švýcaři však uvádějí nižší provozní
náklady. Údaj ALSTOMu
je v této položce o 811 miliónů vyšší. Z informací NKÚ
ale plyne, že údaje firmy Stadler jsou podhodnocené. (lup)
Jozef Bakšay sa o tender na ĽMJ zaujíma ako občan
- fyzická osoba, loby odmieta
25.6.2002 ,
Bratislava - Bývalý federálny minister zahraničného obchodu
ČSFR Jozef Bakšay sa o tender na dodávku 35 kusov ľahkých
motorových jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť ( ZSSK ), a. s.,
Bratislava zaujíma ako občan - fyzická osoba, ktorej nie je
ľahostajný spôsob nakladania s verejnými financiami.
Uviedol to dnes na tlačovej besede s tým, že jeho
medializovaný lobing v prospech francúzskeho ALSTOMu,
ktorý však nepotvrdil, nadobudol iba formu stretnutia s už
bývalým ministrom dopravy Jozefom Macejkom. "Toho pána
som nepoznal, a preto som poprosil svojho dlhoročného osobného
kamaráta Petra Kresánka, aby mi sprostredkoval schôdzu s
pánom ministrom, kde som sa chcel informovať ako bežný
občan, ako sa bude ďalej vyvíjať obchodná súťaž na
ĽMJ," spresnil J. Bakšay. Na existenciu železničného
tendra bol vraj upozornený českými predstaviteľmi ALSTOMu,
ktorí kedysi boli jeho podriadenými na ministerstve obchodu.
Tí údajne neboli vyhlasovateľom tendra informovaní o jeho
priebehu a touto úlohou "poverili" J. Bakšaya.
Keďže šéf dopravy Macejko v tom čase nebol o tendri
dostatočne informovaný, odporučil Bakšaya na samotné
generálne riaditeľstvo železníc.
O tom, že výhodnejšiu ponuku predložila v tendri spoločnosť
ALSTOM
, a nie konzorcium DMU GTW (švajčiarsky Stadler a ŽOS Vrútky ), J.
Bakšay nepochybuje, čo dokumentoval materiálmi, získanými
podľa jeho slov z verejne dostupných zdrojov a od predsedu
pracovnej skupiny ZSSK
Miroslava Dzurindu. Podľa nich ponúkol ALSTOM
dodávku vlakov typu Coradia Lint 41 za úhrnnú sumu 4,816
miliardy Sk, z čoho obstarávacia cena tvorila 3,584 miliardy
Sk, náklady na údržbu 311,920 milióna Sk a celkové náklady
za materiál na celoživotnú údržbu 919,235 milióna Sk.
Naproti tomu navrhlo DMU GTW zrealizovať celú dodávku za 5,481
miliardy Sk, teda zhruba o 600 miliónov Sk viac. Obstaranie
vozov typu GTW 2/6 by vyšlo ZSSK na 4,406
miliardy Sk, náklady na celoživotnú údržbu na 383,320
milióna Sk a celkové náklady na materiál ponúkol Stadler za
690,900 milióna Sk. Podľa vyjadrenia predsedu predstavenstva ŽOS Vrútky Michala
Moncmana je v cene, ponúknutej konzorciom, započítané clo i
DPH. Bez DPH ide o sumu 3,572 miliardy Sk. J. Bakšay tento fakt
spochybňuje.
K naformulovaniu vyššie prezentovanej ponuky ALSTOMu
však došlo podľa slov J. Bakšaya až potom, čo bola ich
pôvodná ponuka v parametri celoživotných nákladov na
materiál vyhodnotená zo strany ZSSK ako neprimerane vysoká. Francúzska
firma totiž pôvodne navrhla 2,336 miliardy Sk, v porovnaní so
Stadlerom o 1,645 miliardy Sk viac. ALSTOM
upravil aj cenu nákladov na celoživotnú údržbu s tým, že
ju znížil zo 371 na už spomenutých 311,920 milióna Sk.
Hovorca ZSSK Miloš
Čikovský v tejto súvislosti uviedol, že ALSTOM
urobil úpravu až po tom, čo komisia rozhodla o ukončení
rokovaní s ním. J. Bakšay však namieta, že sa komisia nad
týmto priepastným rozdielom nepozastavila a nevyžiadala si
jeho vysvetlenie. Do kapitoly prevádzkových nákladov totiž
podľa neho ALSTOM
zahrnul omnoho širšiu škálu položiek, súvisiacich s
preventívnou údržbou, čo konkurencia vraj nespravila. Celý
problém spočíva podľa neho v nesprávnom zadefinovaní
niektorých podmienok súťaže obstarávateľom.
Za výhodnosť ponúkaného riešenia ALSTOMu
argumentoval J. Bakšay aj ponukou ofsetových programov v objeme
1,5 miliardy Sk. M. Moncman z konkurenčnej ŽOS spresnil, že
až 77 % pridanej hodnoty zákazky zrealizuje ich konzorcium na
Slovensku. Skutočná slovenská výroba v minulosti
nakontrahovaných jednotiek pre TEŽ ako aj fyzický podiel
práce domácej ŽOS Vrútky
na výrobe 35 kusov ĽMJ, ktoré na predchádzajúcu zákazku
nadväzujú po stránke technologickej i know-how, predstavuje
približne 1,68 miliardy Sk. V prípade úspechu DMU GTW v tendri
je spolupráca ŽOS Vrútky a Stadler garantovaná kontraktom na výrobu
hliníkových a oceľových vlakových súprav pre zahraničných
odberateľov v hodnote cca 6 miliárd Sk.
V neprospech konzorcia hovorí podľa bývalého federálneho
ministra aj to, že Stadler nepredal od roku 2000 ani jedno
vozidlo typu GTW 2/6, zatiaľ čo ALSTOM
predal zo svojich výrobkov príslušného označenia 138 kusov.
Jeho tvrdenia M. Moncman spochybnil a uviedol, že do roku 1998
bolo vyrobených a predaných 8 vozidiel tohto typu, v
nasledujúcich rokoch 31, 41, 41 a v tomto roku zatiaľ 49.
Zmluvne nakontrahovaných ich vraj je už 157.
Ministerstvo šírilo nepravdivé informácie
21.6.2002 -
Ministerstvo dopravy šírilo v médiách nepravdivé informácie
týkajúce sa tendra železníc na dodávku osobných vlakov.
Údaje o technických parametroch vlakov pritom vyzneli
nepriaznivo pre konzorcium ŽOS Vrútky a švajciarskej firmy Stadler, naopak, do
lepšieho svetla postavili konkurencnú ponuku francúzskej firmy
ALSTOM
.
Tabulky s parametrami poskytli vybraným médiám ludia z vedenia
ministerstva dopravy.
"Ja som len vychádzal z ponúk tak, ako boli prezentované
v decembri na rokovacom konaní," povedal vedúci úradu
ministerstva Peter Klucka. Pripustil pritom, že niektoré císla
sa mohli od decembra zmenit.
Podla údajov, ktoré vo štvrtok prezentovalo konzorcium ŽOS Vrútky-Stadler, sa skutocnost líši od
medializovaných tabuliek napríklad v pocte pohonných jednotiek
(ministerstvo uvádza jednu, v skutocnosti sú dve), v pocte
miest na sedenie (ministerstvo 108, skutocnost 124), v
maximálnej rýchlosti (120 km/h oproti 140 km/h), zrýchlení
alebo v maximálnom zatažení nápravy.
Predstavitelia konzorcia tvrdia, že technické parametre sú
zdokumentovatelné a sú súcastou tendrovej ponuky. Podla Klucku
však nejde o podstatné údaje, pretože "skutocne
dôležitá je cena a prevádzkové náklady". Tie údajne
výberová komisia nevyhodnotila správne, na co poukázal aj ALSTOM .
Chronológia
21./19.
decembra 2001 - Výberová komisia predložila šéfovi
železníc Andrejovi Egyedovi návrh na výber vítaznej ponuky,
v rokovaní jednomyselne odporucila pokracovat s konzorciom ŽOS Vrútky-Stadler.
9. januára 2002 - ALSTOM (neúspešná ponuka) podal na
ministerstvo dopravy námietku k vyhodnoteniu tendra, podla
ktorej sa cíti byt poškodený.
január, február - Minister dopravy Jozef Macejko zaslal
postupne tri listy šéfovi železníc Egyedovi, v ktorých ho
požiadal, aby s navrhovaným úcastníkom (konzorcium ŽOS Vrútky-Stadler) nepodnikol nijaké
kroky vedúce k podpísaniu zmluvy.
2. apríla - NKÚ dostal anonym na prešetrenie sútaže.
apríl - Švajciarsky prezident poslal slovenskému prezidentovi
list, v ktorom sa stažoval na priebeh sútaže.
22. mája - Premiér Dzurinda poslal objasnujúci list
prezidentovi Schusterovi, v ktorom vyslovil plnú dôveru
Macejkovi.
24. mája - Šéf NKÚ Jozef Stahl zaslal Macejkovi stanovisko,
podla ktorého sa nedá zarucit objektivita tendra.
4. júna - Egyed navštívil Macejka a navrhol mu, aby doplnil
výberovú komisiu lubovolným poctom pracovníkov a aby
rozšírená komisia tender ešte raz prehodnotila. Macejko
súhlasil.
12. júna - Zasadla rozšírená výberová komisia, neprijala
však nijaké stanovisko.
14. júna - Denník Nový cas zverejnil list poslanca SDKÚ Petra
Kresánka premiérovi. Premiérov brat a šéf výberovej komisie
Miroslav Dzurinda oznámil, že hodlá podat podnet na trestné
stíhanie Macejka, Stahla, Klucku a dalších osôb.
17. júna - Premiér dorucil prezidentovi návrh na odvolanie
Macejka. Zároven podal trestné oznámenie na neznámeho
páchatela.
O vlakoch
debatuje aj dodávatel
21.6.2002 - Do
debaty o tendri na železniciach sa zapojil aj jeden z
úcastníkov - konzorcium švajciarskej firmy Stadler a ŽOS Vrútky . Podla
riaditela marketingu a predaja spolocnosti Stadler Petra
Jeneltena ide v prípade škandálov najmä o predvolebný boj na
Slovensku. Vedenie konkurenta v tendri francúzskeho ALSTOMu
sa k prípadu zatial vôbec nevyjadruje.
„V posledných týždnoch sa objavilo vela železnicných
špecialistov medzi politikmi, a to je velmi zaujímavé. Dúfam,
že to tak bude aj po volbách, pretože v tom prípade budú mat
železnice skvelú budúcnost,“ ironizoval Jenelten.
Vedenie železníc by chcelo vidiet jazdit na Slovensku vlaky
práve od tohto konzorcia, ministerstvo dopravy zasa presadzuje
konkurenta v tendri, významného výrobcu vlakov ALSTOM .
V stredu zasadala pracovná komisia na železniciach, ktorá
potvrdila svoje rozhodnutie spred polroka pokracovat v
rokovaniach len s konzorciom Stadler so ŽOS Vrútky , ktorého
ponuka je drahšia, ale uvádza pre vlaky podstatne nižšie
prevádzkové náklady. Najvyšší kontrolný úrad pochybuje,
že je možné, aby vlak mal také nízke prevádzkové náklady.
Komisia vzhladom na podstatný rozdiel v prevádzkových
nákladoch odporucila zapracovat do budúcej zmluvy podmienku,
podla ktorej pri neplnení slubovaných ekonomických
ukazovatelov môžu železnice od zmluvy odstúpit bez
akýchkolvek sankcií. Hovorca železníc Miloš Cikovský
povedal, že k podpisu zmluvy môže dôjst o niekolko týždnov
až mesiacov.
Na zasadnutie komisie mali príst aj štyria noví clenovia z
ministerstva dopravy, ale všetci sa ospravedlnili. Na rokovaní
bol len jeden pracovník ministerstva a ten nemal výhrady.
Nie je vylúcené, že firma ALSTOM je definitívne z hry von. V
zápisnici z komisie sa totiž píše, že 29. mája ALSTOM
dorucil novú ponuku so zníženými nákladmi a súcastou ponuky
bolo aj porovnanie s ponukou konzorcia Stadler so ŽOS Vrútky . „Z
toho vyplýva, že firma ALSTOM získala informácie charakteru
obchodného tajomstva, ktoré boli súcastou ponuky konzorcia,
neoprávnene,“ stojí v zápisnici.
Niektorí oponenti zasa upozornujú, že švajciarsko-slovenské
konzorcium už dodalo pre železnice vlakové súpravy a boli s
nimi problémy. Vlaky jazdia na tratiach Tatranskej elektrickej
železnice a pri zavádzaní museli železnice robit úpravy
nástupíšt, niektorých zákrut a riešit dalšie problémy.
Predseda predstavenstva ŽOS Vrútky
Michal Moncman sa bránil, že išlo o moderné nízkopodlahové
vlaky, aké železnica chcela, a preto sa museli robit úpravy
trate.
Škandalózny tender železnice „odklepli“
20.6.2002,
Lenka Živnerová, Bratislava - Napriek podozreniam z korupcie,
„padnutej hlave“ ministra Macejka a neutíchajúcim
diskusiám okolo škandalózneho tendra na dodávku 35 lahkých
motorových vlakov, železnice už vcera pripravovali zmluvu s
konzorciom DMU - GTW ( ŽOS Vrútky a
švajciarska firma Stadler Busnang, A.G.). Práve táto
spolocnost, podla medializovaných informácií, dala o 800
miliónov horšiu ponuku ako druhý záujemca - ALSTOM ,
co spochybnil aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ).
Hovorca železníc Miloš Cikovský Národnej obrode potvrdil,
že pocas vcerajšieho dna zasadala výberová komisia a rozhodla
o výsledkoch tendra. Podla jeho slov kvôli politickým
šarvátkam Železnicná spolocnost, a.s., nemieni tender
zastavit. Tá dokonca už prekladá zmluvu medzi ZSSK a konzorciom do cudzích jazykov.
Podpísaná by mala byt už v najbližších hodinách. Podla
našich informácií konzorcium o tomto výsledku vedelo už
zaciatkom týždna, preto aj v pondelok rozosielalo pozvánky na
dnešnú tlacovú besedu.
Vítaz je teda známy. A to aj napriek tomu, že expertná
skupina Žilinskej univerzity posudzuje obe ponuky záujemcov.
Hovorca M. Cikovský to zdôvodnil tým, že expertnú skupinu
budú tvorit ludia, ktorí sedia vo výberovej komisii. Teda tí,
ktorí rozhodli v prospech konzorcia. Ide napríklad o dekana
Strojníckej fakulty Žilinskej univerzity Petra Zvolenského.
„Viac odborníkov na kolajové trate nie je, možno nejakí
asistenti, ktorí by mohli tvorit expertnú komisiu,“ povedal
Cikovský. Predpokladá však, že rozhodnú ako komisia.
V súvislosti s tendrom sa vcera údajne stretli aj šéfovia
NKÚ a úradu pre verejné obstarávanie. Dohodli sa, že budú
spolocne v tejto veci konat a preverovat tender. Rozhodnutím
železníc bol vcera zaskocený aj predseda NKÚ Jozef Stahl,
ktorého sme oslovili.
Kontroverzný tender železníc sa posúva už aj do vydierania
predsedu NKÚ
18.6.2002 -
Kauza vyhodnotenia tendra železníc na nákup 35 lahkých
motorových vlakov sa najnovšie posúva aj do vydierania a
zastrašovania predsedu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ)
SR Jozefa Stahla.
Sám predseda NKÚ totiž slovenské médiá informoval, že dnes
ho cez jeho mobilný telefón kontaktovala osoba, ktorá sa
odmietla predstavit a snažila sa ho zastrašit s cielom
dosiahnut zmenu stanoviska úradu k celej kauze.
"Išlo o telefonický hovor na môj mobil. Císlo
volajúceho bolo anonymné. Išlo o osobu s mužským hlasom,
ktorá sa odmietla predstavit s tým, že to nie je dôležité.
Vyzvala ma, že ak do záveru dnešného dna nezmením stanovisko
NKÚ, pojednávajúce o nejasnostiach okolo tohto tendra a
potrebe vypracovania jeho súdnoznaleckého posudku, budú
zverejnené záznamy mojich rozhovorov o tomto výbere s
ministrom dopravy Macejkom," skonštatoval dnes pre TASR
Stahl s tým, že vydierat sa rozhodne nedá a o predmetnom
telefonáte už informoval aj Generálnu prokuratúru SR,
ministra vnútra a tiež poslancov NR SR.
Na otázku, ci môže vyslovit svoje osobné podozrenia kto a v
koho záujme ho mohol týmto telefonátom kontaktovat, J. Stahl
odpovedal, že v záujme objektívnosti prešetrenia celej veci
sa k tomu bližšie vyjadrovat nebude.
O zotrvaní Macejka na kandidátke bude Dzurinda rokovat so
štruktúrami SDKÚ
17.6.2002 - O
zotrvaní Jozefa Macejka na kandidacnej listine SDKÚ na
septembrové parlamentné volby bude predseda strany Mikuláš
Dzurinda rokovat s vedením príslušného miestneho a
regionálneho zväzu SDKÚ. Ako však v nedelu povedal
novinárom, chce byt dôsledný pri postupe voci Macejkovi.
Kvôli politickej zodpovednosti za kauzu tendra na dodávku 35
lahkých motorových vlakov pre ZSSK navrhne dnes
Dzurinda prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby Macejka
odvolal z funkcie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácii.
"Zatial nevidím dôvod, preco by som mal dávat návrh na
jeho vylúcenie," reagoval v nedelu Dzurinda pred novinármi
na otázku, ci kauza bude stát Macejka aj clenstvo v strane.
SDKÚ je však podla neho jediná strana, ktorá je konzekventná
a aj návrh na Macejkovo odvolanie svedcí o snahe strany
pôsobit transparentne.
O zmene na kandidacnej listine, ktorú stanovili výsledky
aprílových vnútrostraníckych volieb, môže rozhodnút
Prezídium SDKÚ na návrh Dzurindu ako predsedu strany.
Macejko má v súcasnosti na uzavretej kandidacnej listine císlo
7. Do primárok išiel na osobitnej kandidátke prezídia, ktorej
nominanti mali zabezpecené posty v prvej dvadsatpätke. Macejka
navrhol Dzurinda ako predseda strany a pri predstavovaní
nominantov prezídia o nom povedal: "Co som si všimol u
Jozefa Macejku, je jeho neobycajne jasné ekonomické videnie. Je
to liberálny ekonóm s velmi jasnými, vyhranenými
ekonomickými postojmi. A ako premiér môžem len konštatovat,
že tieto svoje jasné ekonomické a zásadné postoje vždy
náležitým spôsobom na vláde nielen prejavil, ale aj
presadzuje.
Premiér Dzurinda
dnes podá návrh na odvolanie ministra Macejka
17.6.2002 -
Premiér Mikuláš Dzurinda dnes navrhne prezidentovi SR
Rudolfovi Schusterovi, aby odvolal Jozefa Macejka z postu
ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií.
Dzurinda v nedelu po rokovaní Prezídia SDKÚ novinárom
povedal, že ide o vyvodenie politickej zodpovednosti voci
ministrovi za kauzu tendra na nákup 35 lahkých motorových
jednotiek pre Železnicnú spolocnost, a.s. ( ZSSK ).
Macejko a skupina ludí vo vedení ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií ( MDPT ) podla premiéra nenáležitým spôsobom
zasahovali do príslušného tendra. ŽSR a následne ZSSK
sú firmami, ktoré vznikli z osobitného zákona a MDPT môže na ne
uplatnovat svoj vplyv iba nepriamo, napríklad prostredníctvom
postu predsedu Dozornej rady. "Ale organizátorom,
vyhlasovatelom, a teda aj vyhodnotitelom tendra nie je
ministerstvo," zdôraznil Dzurinda. "Až som bol
prekvapený, ako zásadným spôsobom prekrocil minister a
úradníci z jeho okolia svoje kompetencie. Je neprípustné
takto zasahovat do organizácie, ktorá spadá do príslušného
rezortu," vyhlásil premiér. Minister podla neho nevyužil
možnosti, ktoré má voci generálnemu riaditelovi ZSSK , ale "z druhej strany mu významným
spôsobom bránil ukoncit tender". Dzurinda tiež zistil,
že s potenciálnym nadobúdatelom rokovali ludia, ktorí nikdy
nemali mat s tendrom nic spolocné.
Hned ako premiér dorucí prezidentovi potrebné dokumenty na
odvolanie Macejka, požiada generálneho prokurátora, aby mohol
urobit komplexnú výpoved o celom prípade. "Lebo mám
vážne podozrenie, že skupinka ludí vo vedení MDPT , ale aj iní
ludia z iných ustanovizní a iných oblastí nášho života
významným spôsobom v príslušnom tendri zasahovali, sledujúc
svoj osobný súkromný prospech, a nie verejný záujem,"
konštatoval Dzurinda. Chce, aby orgány cinné v trestnom
konaní preskúmali, ci v celom procese neboli spáchané
trestné ciny, pretože osobne nadobudol podozrenie, že
spáchané mohli byt.
Podla Dzurindu je dost dôvodov domnievat sa, že informácie,
ktoré o tendri podal Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), boli
nepravdivé. Položil tiež otázku, ci bolo konanie NKÚ v
súlade so zákonmi. "Je to orgán kompetentný rozhodovat
o tom, ci má byt tender dokoncený alebo nemá?" spýtal sa
Dzurinda, podla ktorého je to len a len kompetencia
vyhlasovatela tendra, teda ZSSK .
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili 23.
júla minulého roka verejnú sútaž na dodávku lahkých
motorových vlakov pre osobnú dopravu. Vítaz bol vyhlásený 9.
januára tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU GTW Slovensko,
tvorené slovenskou spolocnostou ŽOS Vrútky a
švajciarskou Stadler AG, Busnang. Voci objektívnosti tohto
výberu namietal další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS
Zvolen a francúzskej firmy ALSTOM ,
ako aj minister Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom,
aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý dostal anonymný podnet a
svoje stanovisko adresoval Macejkovi. Podla medializovaných
informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK
uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku o 822 miliónov korún
drahšiu ako ostatné. NKÚ uviedol, že ponuka konkurencného ALSTOMu
bola priaznivejšia aj z hladiska technickej úrovne,
obstarávacích nákladov i nákladov na normohodiny pri
údržbe. Konzorcium DMU GTW ponúklo podla NKÚ výhodnejší
projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov. Podla
minulotýždnového vyjadrenia predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre
Televíziu Markíza existuje v tejto veci dôvodné podozrenie z
korupcie alebo klientelizmu.
Podla iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW
dodávku vlakov za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových
nákladoch 1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady
na údržbu ALSTOMu
predstavovali 2,707 miliardy Sk, pri cene za predmet obstarania
3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podla tohto
zdroja je drahšia ponuka ALSTOMu o 811 miliónov Sk. Šéf výberovej
komisie, riaditel divízie železnicných kolajových vozidiel ZSSK
a premiérov brat Miroslav Dzurinda však potvrdil, že jedna zo
spolocností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania
dodatocne zmenila.
Dzurinda: Kresánek napísal svoj list
na želanie Klucku a Bakšaya
17.6.2002 -
Medializovaný list predsedovi SDKÚ Mikulášovi Dzurindovi
súvisiaci s tendrom na dodávku 35 lahkých motorových vlakov
pre ZSSK napísal poslanec
za SDKÚ Peter Kresánek na želanie vedúceho úradu
Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) Petra Klucku a
podnikatela Jozefa Bakšaya. Novinárom to v nedelu povedal
Dzurinda po vecernom rokovaní Prezídia SDKÚ, na ktoré bol
pozvaný aj Kresánek, aby okolnosti napísania listu vysvetlil
vedeniu strany.
Dzurinda sa Kresánka opýtal, komu ešte list dal, pretože
Dzurindov originál a medializovaná podoba listu neboli zhodné
pre inú polohu Kresánkovho podpisu. "Odpoved bola, že
pánu Kluckovi," priblížil premiér poslancovu repliku.
Dzurinda pritom už na obed zverejnil svoje podozrenie, že istá
skupina ludí vo vedení MDPT
podsúvala médiám zavádzajúce informácie o tendri a bránila
jeho dokonceniu, pretože chcela presadzovat svoje súkromné
záujmy.
Premiér sa vrátil aj k pasáži o "pozadí pre
stranu", ktorú médiá interpretovali ako prejav korupcie
súvisiaci s financovaním SDKÚ. "Pán Kresánek na moje
priame otázky, ci niekto z Prezídia SDKÚ, napríklad pán
Palacka, s ním niekedy hovorili o nejakých províziách alebo
niecom podobnom v súvislosti s tendrom, vyhlásil pred clenmi
prezídia jasne a rezolútne, že nic takého zo strany žiadneho
predstavitela SDKÚ nikdy vykonané nebolo," povedal
Dzurinda. "Pozadie" podla neho Kresánek jednoznacne
myslel ako politické, kedže jeden z úcastníkov tendra je
spájaný s poslancom a clenom PSNS Vitazoslavom Moricom.
Kresánek pri odchode z rokovania prezídia novinárom povedal,
že list mal slúžit Dzurindovi ako zdroj informácií. Uviedol
tiež, že o tendri sa s Dzurindom pred casom hovoril, presne ako
spomína v liste. "Ale mal som proste pocit aj poznatky,
že ma pozorne nepocúva, že vôbec nerozumel, o ktorú z tých
dvoch spolocností ide," poznamenal poslanec. Podobne sa
vyjadril aj Dzurinda - potvrdil, že sa s Kresánkom o tendri
rozprával, ale vôbec sa on nechcel zaujímat, pretože mu to
neprináleží.
Spomínaný list uverejnili koncom minulého týždna viaceré
médiá. Kresánek v nom upozornuje Dzurindu na problematickost
obchodu s vítazom tendra, konzorciom DMU GTW Slovensko,
tvoreným švajciarskou spolocnostou Stadler AG, Busnag a
slovenskými ŽOS Vrútky . Médiá si všimli najmä pasáž: "Po
celý cas som bol v tom, že Gabo berie vec alternatívne, podla
faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké," co podla ich
interpretácie súvisí s pokladníkom SDKÚ Gabrielom Palackom a
poukazuje na možnú korupciu. Voci objektívnosti tendra
namietal jeho další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS
Zvolen a francúzskej firmy Alstom ,
ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj
záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju
najlepší dodávatel.
Kvôli politickej zodpovednosti za tender navrhne dnes Dzurinda
prezidentovi SR Rudolfovi Schusterovi, aby Macejka odvolal z
funkcie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácii.
Premiér SR podozrieva MDPT z
presadzovania súkromného záujmu v tendri na LMJ
16.6.2002 -
Premiér SR Mikuláš Dzurinda nadobudol podozrenie, že skupina
ludí vo vedení ministerstva dopravy chcela a chce presadzovat v
tendri na LMJ osobitný súkromný záujem.
Títo ludia podla predsedu vlády bránili ukonceniu tendra na
dodávatela lahkých motorových jednotiek (LMJ) pre ZSSK , Bratislava, komplikovali ho a médiám
podsúvali zavádzajúce informácie. Predseda vlády SR to
uviedol na dnešnom brífingu po stretnutí s ministrom dopravy
J. Macejkom a generálnym riaditelom ZSSK
A. Egyedom.
Lipšic: Ak je pravda, co napísal
Kresánek Dzurindovi, ide o škandál
16.6.2002 - Ak
sú pravdivé informácie uvedené v medializovanom liste
poslanca za SDKÚ Petra Kresánka premiérovi a predsedovi SDKÚ
Mikulášovi Dzurindovi o tendri na dodávku 35 motorových
vlakov pre Železnicnú spolocnost ( ZSSK ), ide podla podpredsedu KDH Daniela Lipšica o
škandál navodzujúci podozrenie, že prostredníctvom
verejného obstarávania je financovaná politická strana.
"My budeme pána premiéra žiadat velmi dôrazne o
vysvetlenie a dúfam, že to bude vysvetlenie dôraznejšie, ako
napríklad v prípade škandálu okolo pána Palacku,"
povedal Lipšic v dnešnej relácii Slovenskej televízie O pät
minút dvanást.
Aj predseda ministerského klubu SDL Lubomír Fogaš sa domnieva,
že ide o kauzu. "List bol vysvetlený, ale tým
vysvetleniam sa nedá verit. Myslím si, že každý, kto sa
pohybuje v politike, vie, co tie náznaky, ktoré sú v liste
popísané, znamenajú," konštatoval Fogaš. Korupciu podla
neho treba potierat v zárodkoch. "Pán poslanec sa o to
zrejme pokúsil rozhovormi s príslušnými ústavnými cinitelmi
a nakoniec písal list," nazdáva sa Fogaš.
Podla podpredsedu Smer-u Dušana Caplovica celý prípad
potvrdzuje stanoviská jeho strany, že korupcia je na Slovensku
javom spojeným s financovaním politických strán. "Vo
vyspelých demokraciách pri takýchto kauzách vyvodzujú
politici osobnú zodpovednost," poznamenal Caplovic a dodal,
že vyvodit by ju mali premiér Dzurinda, minister dopravy,
pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko i autor listu
Kresánek.
Súcasná vláda sa podla podpredsednícky SDKÚ Zuzany
Martinákovej snažila vyvodzovat dôsledky z podobných
podozrení z netransparentnosti a urcite tak urobí aj v tomto
prípade. Za vlády Vladimíra Meciara bolo slovo tender
neznámym pojmom, takže je tu velký kvalitatívny posun v
porovnaní s minulostou, uviedla Martináková.
Viaceré médiá uverejnili koncom tohto týždna list Kresánka
Dzurindovi, súvisiaci s tendrom na dodávku 35 lahkých
motorových vlakov pre ZSSK . Kresánek v liste upozornuje Dzurindu na
problematickost obchodu s vítazom tendra, konzorciom DMU GTW
Slovensko, tvoreným švajciarskou spolocnostou Stadler AG,
Busnag a slovenskými ŽOS Vrútky . Médiá si všimli najmä pasáž: "Po
celý cas som bol v tom, že Gabo berie vec alternatívne, podla
faktu, že pozadie je pre stranu rovnaké," co podla ich
interpretácie súvisí s pokladníkom SDKÚ Gabrielom Palackom a
poukazuje na možnú korupciu. Voci objektívnosti tendra
namietal jeho další úcastník - konzorcium spolocností ŽOS
Zvolen a francúzskej firmy Alstom ,
ako aj rezortný minister Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj
záujem na tom, aby bola sútaž prehodnotená a vyhral ju
najlepší dodávatel. Podla správy Najvyššieho kontrolného
úradu bola ponuka vítazného konzorcia okrem iného drahšia
asi o 822 miliónov korún ako konkurencná.
Dzurinda sa dnes stretol s generálnym riaditelom ZSSK
Andrejom Egyedom a ministrom Macejkom. Po stretnutí informoval o
svojom podozrení, že "istá skupina ludí vo vedení
ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií chcela,
respektíve chce presadzovat v tomto tendri nejaký osobitný,
súkromný záujem. Preto bránila ukonceniu tohto tendra,
komplikovala ho a médiám podsúvala rôzne zavádzajúce
informácie. Pritom sa v rokovaniach zrejme zaštítovala
politickou dekou SDKÚ, hoci to všetko so SDKÚ nemalo a nemá
nic spolocné." Celú kauzu oznacil Dzurinda za cielenú
konšpiráciu voci jeho osobe a SDKÚ. Potvrdzuje to podla neho
aj fakt, že Kresánkov list, ktorý dostal, nie je totožný s
tým, ktorý bol uverejnený v médiách. Dôkazom je podla
Dzurindu skutocnost, že meno Peter Kresánek a jeho podpis sú
mierne odsadené, pricom medializovaný list bol podpísaný v
línii. Dzurinda uviedol, že obsahovú zhodu oboch listov
neskúmal, svoj originál je však pripravený poskytnút.
Tender na vlaky hrozí škandálom
14.6.2002, JURAJ
MARTINY - Premiér Mikuláš Dzurinda pravdepodobne vedel o
problémoch okolo tendra na dodávku 35 lahkých motorových
vlakov pre železnice. Zároven je pravdepodobné, že obchod bol
zaujímavý aj pre SDKÚ. Svedcí o tom list poslanca Kresánka
premiérovi.
Komisia pod vedením riaditela divízie železnicných
kolajových vozidiel ZSSK Miroslava Dzurindu, premiérovho brata, vybrala
za vítaza švajciarsko-slovenské konzorcium, ktoré ponúklo
výrazne drahšie vlaky ako konkurencia (aj ked cena nebola
jediným kritériom). Ministerstvo dopravy proti výberu
protestovalo, obchod nie je dodnes uzavretý.
Denník SME má k dispozícii kópiu listu poslanca Petra
Kresánka, ktorý adresoval premiérovi a v ktorom sa okrem
iného píše: „… mal by si byt informovaný o
problematicnosti tohoto obchodu, dodávatela a dodaných
výrobkov, ktoré nás môžu kompromitovat ešte štyri roky.“
S premiérom sa podla listu Kresánek o tejto veci osobne
rozprával dvakrát a komunikoval vraj aj s mužom, ktorého v
liste nazýva Gabo. Pravdepodobne ide o bývalého ministra
dopravy a financmajstra SDKÚ Gabriela Palacku.
Kresánek autentickost listu pre SME potvrdil, ale odmietol
odpovedat na otázku, ci naozaj ide o bývalého ministra
dopravy. „Fakty v liste som získal od vedúceho úradu Klucku,
ktorý nesúhlasil so spomínaným výberom, lebo prichádzalo k
mrhaniu štátnych penazí. Pán Klucka predpokladal, že ako
poslanec sa k premiérovi dostanem skôr. Som však zdesený, že
sa takto stráca súkromná pošta,“ reagoval.
Na druhej strane Kresánek v liste premiéra vyzýva, aby obnovil
svoju dôveru k ministrovi dopravy Jozefovi Macejkovi a vedúcemu
úradu ministerstva Petrovi Kluckovi, pre ktorých, ako píše,
je priatelstvo s premiérom viac, a preto „už nebudú
zasahovat do Egyedovho (riaditela ZSSK - pozn.
red.) výberu“.
Kresánek v liste tvrdí, že si myslel, že „Gabo berie vec
alternatívne, podla faktu, že pozadie pre stranu je
rovnaké“. Zopakoval tu aj nevýhodnost ponuky konzorcia DMU
GTW pre štát. Premiér sa k listu vcera nevyjadril, podla
hovorcu Martina Marušku mal nárocný pracovný program.
Dzurindov brat žiada vyšetrovanie
Miroslav Dzurinda je rozhodnutý podat podnet na
prešetrenie konania niektorých osôb v súvislosti s tendrom na
dodávku 35 lahkých motorových vlakov pre železnice.
„V piatok uverejním mená ludí, ktorí s najväcšou
pravdepodobnostou v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní
znemožnujú obstarávatelovi legálnym spôsobom uzavriet
sútaž a robia všetko, aby sme utrpeli aj medzinárodnú
blamáž,“ povedal vcera pre agentúru SITA Miroslav Dzurinda.
Odpovedal tak na medializáciu prípadu aj na stanovisko
Najvyššieho kontrolného úradu k výberu dodávatela. Komisiu,
ktorá rozhodovala o výbere, viedol práve Dzurinda.
Správa NKÚ, ako už v pondelok informoval denník SME,
spochybnuje výber vítaza, ktorým sa stalo konzorcium DMU GTW
Slovensko, zložené zo spolocností ŽOS Vrútky a švajciarskeho Stadler AG,
Busnang. Ponuka konzorcia bola podla správy okrem iného
drahšia asi o 822 miliónov korún ako konkurencná ponuka.
Pracovná skupina
železníc správu NKÚ k LMJ neprehodnotila, chýbali im
podklady
13.6.2002 - Na
stredu zvolaná pracovná skupina Železnicnej spolocnosti ( ZSSK ), a. s., Bratislava, rozšírená o 4
zástupcov, odporucených ministrom dopravy, neprehodnotila
stanovisko Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) k výberu
dodávatela 35 lahkých motorových jednotiek (LMJ) pre ZSSK .
Ako pre TASR uviedol riaditel divízie železnicných kolajových
vozidiel ZSSK Miroslav Dzurinda, ktorý je poverený
vedením pracovnej skupiny, novoprizvaní zástupcovia
ministerstva, VÚD Žilina a Žilinskej
univerzity sa
totiž dopredu neoboznámili so stanoviskom NKÚ, takže nebolo
možné ciel skupiny naplnit. Na jej opätovné zvolanie však
Miroslav Dzurinda dôvod nevidí. Na druhej strane však
nevylúcil, že železnice sa ešte pred definitívnym
uzatvorením rokovacieho konania na dodávku LMJ s nákladom
vyše 4 miliardy Sk k spomínanej správe úradu vrátia.
"Konanie stále trvá, a to až do podpísania zmluvy s
vítazom," upresnil riaditel divízie. Vítaz bol
vyhlásený v januári tohto roka a stalo sa ním konzorcium DMU
GTW Slovensko ( ŽOS Vrútky a švajciarsky Stadler AG, Busnang). Voci
objektívnosti tohto výberu však namietal další úcastník -
konzorcium spolocností ŽOS Zvolen a
francúzskeho Alstom , ako aj rezortný minister
Jozef Macejko, ktorý deklaroval svoj záujem na tom, aby bola
sútaž prehodnotená a vyhral ju najlepší dodávatel.
Vo veci sa angažoval aj NKÚ, ktorý podla medializovaných
informácií vo svojej správe konštatoval, že ZSSK
uprednostnila pri rokovacom konaní ponuku, ktorá bola o 822
miliónov Sk drahšia ako ostatné. Dalej konštatoval, že
ponuka konkurencného Alstomu bola priaznivejšia aj z
hladiska technickej úrovne, obstarávacích nákladov i
nákladov na normohodiny pri údržbe. Konzorcium DMU GTW
ponúklo podla NKÚ výhodnejší projekt len v nákladoch na
materiál pri údržbe vlakov. Podla stredajšieho vyjadrenia
predsedu NKÚ Jozefa Stahla pre TV Markíza existuje v tejto veci
dôvodné podozrenie z korupcie alebo klientelizmu.
Podla iných medializovaných informácií ponúklo DMU GTW
dodávku LMJ za 4,406 miliardy Sk pri prevádzkových nákladoch
1,074 miliardy Sk, spolu 5,480 miliardy Sk. Náklady na údržbu Alstomu
predstavovali 2,707 miliardy Sk, pri cene za predmet obstarania
3,584 miliardy Sk, teda celkovo 6,291 miliardy Sk. Podla tohto
zdroja je drahšia ponuka Alstomu o 811 miliónov Sk. Faktom,
ktorí potvrdil aj Miroslav Dzurinda, však ostáva, že jedna zo
spolocností svoju ponuku v priebehu rokovacieho konania
dodatocne zmenila.
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili
verejnú sútaž na dodávku LMJ pre osobnú dopravu 23. júla
minulého roka, pricom v termíne dorucenia obálok sa do nej
prihlásili 3 spolocnosti. Výberová komisia sa po oboznámení
s ich obsahom rozhodla vylúcit jedného uchádzaca pre
neprimeranú cenovú ponuku (Siemens v spolupráci so ZTS Dubnica
nad Váhom). Dalších 2 uchádzacov vylúcila pre nesplnenie
sútažných podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúcených
spolocností (DMU GTW) podaním námietky na Úrad pre verejné
obstarávanie (ÚVO), ktorý však potvrdil oprávnenost postupu ŽSR . Verejná sútaž
následne pokracovala rokovacím konaním bez zverejnenia a 9.
januára oznámil A. Egyed meno vítaza.
Na železniciach je boj o
zákazku
Železnice dávajú prednost švajciarskej firme,
podla ministerstva lepšie vlaky ponúkli Francúzi
25. 5. 2002,
RICHARD FILIPKO - Tvrdý boj zvádzajú dve velké spolocnosti o
niekolkomiliardovú zákazku na dodávku lahkých motorových
vlakov pre regionálne slovenské trate. Švajciarsky prezident
nedávno intervenoval u slovenského prezidenta Rudolfa Schustera
za švajciarsku spolocnost Stadler, ktorá je v konzorciu so
slovenskou firmou ŽOS Vrútky . Proti nej stojí francúzsky Alstom v
konzorciu so slovenskou ŽOS Zvolen .
Vyzerá to tak, že prvú skupinu favorizujú železnice, druhú
ministerstvo dopravy. Ponuky oboch spolocností sú
porovnatelné, výberová komisia železníc, ktorej predsedom je
brat premiéra Miroslav Dzurinda, sa už jednohlasne priklonila k
švajciarskemu Stadleru.
Z prostredia ministerstva dopravy sme však získali
porovnávacie tabulky, podla ktorých Stadler ponúka 35 kusov
vlakov za 4,406 miliardy korún, Alstom len za 3,584 miliardy.
Stadler má o nieco nižšie prevádzkové náklady, ale kým
jedna jeho súprava odvezie 102 ludí, výkonnejší
dvojmotorový Alstom 130.
Výhoda na strane Alstomu je podla ministerských tabuliek takmer
vo všetkom, a podla nich je Alstom aj napriek vyšším
prevádzkovým nákladom výhodnejší.
Železnice majú iný názor. Ich riaditel Andrej Egyed ešte v
januári vyhlásil vítaza, chcel podpísat zmluvu so Stadlerom,
ale minister dopravy Jozef Macejko mu poslal dva listy, v
ktorých ho zaviazal neprijímat žiadne rozhodnutie.
Švajciarsky prezident Kaspar Villiger zasa poslal list nášmu
prezidentovi, v ktorom sa stažoval na „negatívne vplyvy“
pri obchodovaní na Slovensku.
Dôvody, pre ktoré sa železniciari priklánajú k vlakom s
vyššou nákupnou cenou, sú zatial utajené. „Kedže
rokovacie konanie nebolo ukoncené, podla zákona o verejnom
obstarávaní nemožno informovat o priebehu sútaže. Prednosti
a nedostatky jedného alebo druhého riešenia však môže
posúdit len odborný tím na kolajové vozidlá. Jeho
odporúcanie, prípadne iné stanoviská, posúdi predstavenstvo
Železnicnej spolocnosti, ktoré je oprávnené k tomu prijat
závery,“ odpovedal na požiadavku o vysvetlenie hovorca
Železnicnej spolocnosti Miloš Cikovský.
Poslanec Vítazoslav Moric, ktorý má blízko k ŽOS Vrútky
(firma je v konzorciu so švajciarskym Stadlerom), povedal, že
vo výberovej komisii sú odborníci, ktorí sa urcite snažili
zohladnit všetko.
Výhodou Stadleru by mohlo byt, že švajciarske banky ponúkajú
na nákup výhodný úver. Alstom zasa okrem výrazne nižšej
obstarávacej ceny zarucil ofsetové programy, co znamená, že
zabezpecí odbyt vybraným slovenským firmám do výšky jeden a
pol miliardy korún.
Tender na motorové
jednotky pre ŽS nie je ukončený, Macejko môže vyhlásiť i
nový
Bratislava 10.
mája 2002 - Súťaž na dodávku 35 ľahkých motorových
jednotiek (ĽMJ) pre Železničnú spoločnosť ( ŽS ), a. s., Bratislava ešte nie je podľa zákona
ukončená. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií ( MDPT ) SR Jozef Macejko
by sa mohol v krajnom prípade zasadiť o jej zrušenie a
vyhlásenie novej.
Šéf rezortu totiž zastáva v ŽS aj funkciu
valného zhromaždenia ( 100-% akcionárom je MDPT ), čo mu dáva
široké právomoci predovšetkým v oblasti personálnej
politiky na železniciach. Upresnil to pre TASR vedúci Úradu MDPT Peter Klučka.
Neukončenosť súťaže, ktorej víťazom bolo na základe
rokovacieho konania v januári vyhlásené konzorcium DMU GTW
Slovensko ( ŽOS Vrútky a švajčiarsky Stadler AG, Busnang ), potvrdil
aj hovorca ŽS Miloš Čikovský. "Z hľadiska
obstarania zákazky totiž neboli ešte uzatvorené veci ohľadom
jej financovania a takisto sa neuskutočnil podpis zmluvy,
súťaž preto naďalej trvá," povedal M. Čikovský. V
tejto súvislosti boli v médiách prezentované informácie,
podľa ktorých chcela výhodný úver na prefinancovanie
zákazky poskytnúť Švajčiarska národná banka.
Dôvodom, pre ktorý doposiaľ nedošlo k podpisu kontraktu medzi
víťazom a obstarávateľom, je podľa oficiálnych informácií
snaha, aby súťaž vyhral najlepší dodávateľ. Podľa hovorcu
ŽS ako aj vedúceho Úradu MDPT sa však pri tendri na ĽMJ stretlo
viacero záujmov, bojujúcich navzájom o presadenie.
Iniciátorom predmetnej veci bol januárový list ministra
dopravy, adresovaný generálnemu riaditeľovi ŽS
Andrejovi Egyedovi, v ktorom ho zaviazal neprijímať v
sledovanej veci žiadne závery a teda ani nepodpisovať zmluvu.
Ďalšou korešpondenciou vyzval J. Macejko riaditeľa ŽS , aby mu predložil v požadovanom rozsahu
podklady k súťaži, ktoré by preukázali správnosť voľby
víťaza tendra. Na možnosť neobjektívneho vyhodnotenia
súťaže totiž upozornil ministra ďalší účastník konania
- konzorcium spoločností ŽOS Zvolen a
francúzskeho ALSTOM .
Podľa P. Klučku sa javí byť ponuka tohto záujemcu vo
všetkých technických bodoch ako aj v otázke ceny
výhodnejšia, keďže zahŕňa aj ofsetové programy, ktoré by
dali možnosť zapojenia sa slovenských firiem do zákazky. ŽS
argumentuje za výber švajčiarskej firmy predovšetkým
nižšími prevádzkovými nákladmi navrhovaného riešenia z
dlhodobého hľadiska. Prehodnotenie oboch ponúk by malo
preukázať, ktorá z nich bola nadsadená a ktorá
vykalkulovaná objektívne.
V súvislosti s takpovediac odopretým víťazstvom Švajčiarov
sa do celej záležitosti zapojil aj prezident tejto alpskej
republiky Kaspar Villiger, ktorý adresoval list prezidentovi SR
Rudolfovi Schusterovi. Podľa hovorcu hlavy štátu Jána Füleho
vyjadril K. Villiger obavy o švajčiarske investície na
Slovensku ako aj podozrenie z možnej korupcie. R. Schuster preto
zaslal list premiérovi SR Mikulášovi Dzurindovi, v ktorom ho
požiadal o vysvetlenie celej záležitosti. "Prezident SR
súčasne v liste vyslovil obavy z ohrozenia návštevy K.
Villigera na Slovensku, plánovanej na jeseň, ako aj obavy o
renomé Slovenska v zahraničí," uzatvoril J. Füle.
Pôvodné Železnice Slovenskej republiky ( ŽSR ) vyhlásili
verejnú súťaž na dodávku ĽMJ pre osobnú dopravu 23. júla
minulého roka, pričom v termíne doručenia obálok sa do nej
prihlásili tri spoločnosti. Výberová komisia sa po
oboznámení s ich obsahom rozhodla vylúčiť jedného
uchádzača pre neprimeranú cenovú ponuku ( Siemens v spolupráci so ZŤS Dubnica nad
Váhom ). Ďalších dvoch uchádzačov vylúčila pre nesplnenie
súťažných podmienok. Na to zareagovala jedna z vylúčených
spoločností (DMU GTW) podaním námietky na Úrad pre verejné
obstarávanie (ÚVO), ktorý však potvrdil oprávnenosť postupu
ŽSR . Verejná súťaž následne pokračovala
rokovacím konaním bez zverejnenia a 9. januára oznámil A.
Egyed meno víťaza.
Švajčiarsky podiel na obnove železničného
parku
22.
2. 2002, Bratislava (Milan Valášek) - V novembri 1998 vo
verejnej súťaži na dodávku 14 nových súprav pre
tatranské železnice s vozidlom typu GTW 2/6 vo vyhotovení na 1
m rozchod, zvíťazilo konzorcium Železničné opravovne a
strojárne (ŽOS) Vrútky, Stadler Bussnang AG a Adtranz
(Švajčiarsko). Rozsah dodávky Stadler Bussnang AG zahŕňa
mechanické diely, Adtranz elektrokomponenty a podvozky a vedúci
konzorcia, slovenská spoločnosť ŽOS Vrútky , dodáva
interiér a kompletnú montáž vozidiel. Stadler Bussnang AG v
rámci tohto projektu zabezpečil transfer výrobnej technológie
a know-how do ŽOS Vrútky .
Hovorí Peter
Jenelten, riaditeľ pre predaj a marketing skupiny Stadler Rail:
– Nové vozidlá pre Vysoké Tatry predstavujú
dôležitý príspevok pre rozvoj tohto mimoriadne atraktívneho
turistického regiónu. Spolupráca so ŽOS Vrútky je
úspešná a dokazuje, že koncept vozidiel GTW našej
spoločnosti pomáha rozvoju regionálnej dopravy v krajinách
strednej a východnej Európy, pričom umožňuje vysoký podiel
domáceho priemyslu na výrobe týchto vozidiel. Tento názor
zastáva aj zákazník – odberateľ ŽSR (dnes Železničná spoločnosť, a. s.)
– a preto bol kontrakt v marci 2000 zmluvou rozšírený o
dodávku 6 dieselelektrických jednotiek GTW pre normálny
rozchod. Vrátane náhradných dielov a technológie dielní
predstavuje finančný objem dodávky asi 96 miliónov
švajčiarskych frankov a je financovaný exportným úverom
bankového združenia pod vedením švajčiarskej banky UBS.
Dodávka týchto 20 súprav (spolu so 14 súpravami pre
tatranské železnice) má byť ukončená v priebehu tohto a
nasledujúceho roka.
V decembri 2001 sa Konzorcium ŽOS Vrútky/Stadler Bussnang
AG stalo víťazom rokovacieho konania na dodávku ďalších 35
ľahkých motorových jednotiek (ĽMJ) pre potreby Železničnej
spoločnosti ( ŽS ), a.
s. V akom štádiu je dnes realizácia a financovanie tohto
projektu?
– Z nášho pohľadu je všetko pripravené na podpis Zmluvy o
dielo, očakávame pozvanie na záverečné prerokovanie zo
strany objednávateľa. Začiatkom tohto mesiaca sa uskutočnilo
rokovanie medzi zástupcami objednávateľa, dodávateľa a
banky, ktorá je pripravená tento projekt plne financovať.
Pre financovanie projektu sú, samozrejme, viaceré možnosti,
ale podľa nás momentálne najzaujímavejšia je ponuka
švajčiarskej banky UBS, ktorá má na Slovensku veľmi dobré
skúsenosti z predchádzajúcich projektov pre ŽSR . UBS prezentovala
svoju ponuku a potvrdila platnosť dosiahnutých výhodných
podmienok aj pre novú spoločnosť objednávateľa ŽS , a. s. Treba však povedať, že Zmluva
o dielo s dodávateľom a úverové zmluvy s bankou sú dve
rozdielne veci, ich príprava síce môže prebiehať paralelne,
nie sú však priamo spojené. V prvom kroku treba uzavrieť
zmluvu o dielo a následne je možné v krátkom čase podpísať
aj úverové zmluvy s bankou.
Prečo je teda postup pri uzavretí tejto zmluvy taký
pomalý?
– Myslím si, že tým, že rozhodnutie o výbere sa
uskutočnilo vlani v decembri, je možné určité oneskorenie,
spôsobené napr. delením bývalého štátneho podniku ŽSR na dva nové právne subjekty. Okrem
toho pravdepodobne panoval názor, že pred podpísaním Zmluvy o
dielo musí byť do detailu vyriešený spôsob financovania
celého projektu. Avšak v medzinárodnom obchode tohto rozsahu
je bežná prax uzavrieť dodávateľskú zmluvu a podľa nej
pripraviť projekt financovania. Tento moment môže napr. byť
spojený s nadobudnutím účinnosti Zmluvy o dielo. Chcel by som
opäť zdôrazniť, že už máme pripravené veľmi zaujímavé
riešenie s bankami pod vedením UBS, ktorá dokonca ani
nepožaduje štátne záruky za poskytnutý úver. Preto som
optimista a verím, že celý tento proces bude v priebehu
nasledujúcich dňoch ukončený.
Aké sú výhody spolupráce s firmou Stadler pre
slovenského odberateľa a slovenský priemysel?
– Veľké skúsenosti Stadleru vo výrobe koľajových
vozidiel a sústredenosť na regionálnu dopravu zaručujú, že
výrobky sú neustále prispôsobované najnovším poznatkom
vývoja a preukazujú najnižšie prevádzkové náklady.
Slovenský partner ŽOS Vrútky , a. s., dostal k dispozícii najnovšiu
technológiu. ŽOS Vrútky sa podieľajú na výrobe GTW jednotiek viac ako
70 % výrobných hodín, a tým sa vytvárajú na Slovensku nové
vysokokvalifikované pracovné miesta. Vďaka svojej flexibilite,
kvalite a konzekventnému zameraniu sa na regionálnu dopravu je
naša firma schopná konkurovať všetkým ostatným svetovým
výrobcom. Najúspešnejšie výrobky našej firmy sú už
spomínaná jednotka GTW a Regio shuttle RS 1. Jednotka GTW je
mimoriadne modulárne vyvinuté vozidlo, ktoré sa vyrába v
motorovom i elektrickom vyhotovení. Doteraz sa predalo 360
súprav pre 16 odberateľov vo Švajčiarsku, v Nemecku,
Rakúsku, na Slovensku, v Grécku (týmito vozidlami sa budú
prepravovať účastníci OH 2004 v Aténach), USA, Španielsku,
Taliansku a vo Francúzsku.
Aké skúsenosti vy, ako zahraničný investor, máte s
dodržiavaním legislatívy Slovenskej republiky?
– Rovnako, ako v prípade nášho kapitálového a
technologického vstupu na trhy iných krajín, aj v prípade
Slovenskej republiky rešpektujeme slovenskú legislatívu a v
jej rámci sa snažíme riešiť všetky záležitosti súvisiace
s realizáciou zmluvne dohodnutých vzťahov. Nepredpokladáme
výskyt vážnejších problémov pri realizácii zmluvy, ale
napriek tomu zároveň deklarujeme pripravenosť pre také
prípady dosiahnuť vždy dohodu napr. v zmierovacom konaní,
ktorého podmienky sú dohodnuté v zmluve. Takýto postup je v
medzinárodných zmluvných vzťahoch obvyklý.
Prostredníctvom konzorcia vaša firma prakticky pôsobí v
Slovenskej republike už štvrtý rok. Vidíte aj ďalšie
perspektívy rozvoja doterajšej spolupráce?
– Máme dobré doterajšie poznatky z pôsobenia na
Slovensku, a preto uvažujeme o možnosti zriadenia samostatnej
obchodnej spoločnosti, ktorej hlavným spoločníkom by bola
firma Stadler Rail a ďalší spoločník, podľa odporučenia
slovenských rezortných orgánov. Rád by som podotkol, že
potom by sa nám ľahšie rozvíjali aj naše sponzorské
aktivity, ktoré už aj v súčasnom období vykonávame pre
zdravotnícke, telovýchovné a ine inštitúcie (napríklad
sponzorujeme Medzinárodný maratón v Košiciach, plánovanú
výstavbu telovýchovného štadióna, Slovenský olympijský
výbor, rôzne charitatívne podujatia atď.).