Dieselové motorové jednotky radu
840

840001a.jpg ( zdroj: www.zeleznice.info )
20030411-09:41:09 20030411-09:41:09
autor: Štefan Szatmári

( ZSSK ) Motorové jednotky série 840- Železničná spoločnosť, a.s. zaviedla do prevádzky prvé motorové jednotky série 840. Motorové jednotky sú poháňané spaľovacím motorom Mercedes a premávajú na vozebných ramenách Zvolen - Žilina - Čadca - Serafínov, Zvolen - Červená Skala, Zvolen - Vrútky a Zvolen - Košice.

Technické parametre/Technical data
celková dĺžka/lenght: 38,248 m
šírka/width: 3,0 m
výška/height: 3,85 m
hmotnosť/weight: 58740 kg
maximálna rýchlosť/max.speed: 115 km/h
rozchod/gauge: 1435 mm
počet miest na sedenie (všetky 2. trieda)/seats (all in 2nd class): 110
počet miest na státie/stay places: 119
maximálny výkon na dvojkolesiach/max. axle power: 420 kW
výkon motora/motor power: 550 kW

ZSSK nenasadí šesť motorových jednotiek pod Tatrami
ZSSK nasadí jednotky zrejme v obvode Zvolen na osobné a zrýchlené vlaky a rýchliky, i keď pôvodne mali premávať na tratiach Poprad - Studený Potok - Tatranská Lomnica a Poprad - Plaveč - Orlov - Krynica
SITABRATISLAVA 4. júna 2003 - Železničná spoločnosť, a.s. ( ZSSK ) podľa aktuálnych informácií nenasadí šesť motorových jednotiek v podtatranskej oblasti, ale v obvode Zvolen na osobné a zrýchlené vlaky a rýchliky. Agentúru SITA o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Jednotky mali pôvodne premávať na tratiach Poprad - Studený Potok - Tatranská Lomnica a Poprad - Podolínec - Plaveč - Orlov - až do poľského turistického centra Krynica.
Výrobcom motorových jednotiek je konzorcium ŽOS Vrútky , AD Tranz a Stadler, ktoré železniciam ponúklo dodávku ďalších šiestich kusov, no tentoraz motorových jednotiek, keďže počas výroby 14 elektrických jednotiek pre Tatranské elektrické železnice ( TEŽ ) ostali vtedajším ŽSR voľné úverové zdroje. Pôvodná cena jednej motorovej jednotky dosahovala 4,156 mil. CHF.
Prvá motorová jednotka 840 sa mala dodať podľa pôvodnej zmluvy v decembri 2001 a následne ďalších päť od apríla 2002 v mesačných intervaloch. Podľa podpísaného dodatku k zmluve malo konzorcium dodať prvú jednotku v septembri 2002, no ani tieto termíny nedodržalo. V závere minulého roka konzorcium predložilo ďalší návrh dodatku k zmluve, podľa ktorého dodá prvú jednotku v júni 2003. Dodatok zatiaľ nie je podpísaný a dodávka jednotiek sa opäť omešká zrejme o dva ďalšie mesiace. Podľa predpokladov by však poslednú motorovú jednotku mali ŽSR mať v novembri 2003. Skúšky by sa mali skončiť v septembri tohto roka.
Počas výroby jednotiek sa zmenil vonkajší dizajn vozidiel, zmenili sa hmotnosti, rázvor trakčného
modulu, či systém primárneho vypruženia hnacieho modulu. Za ďalšie dôvody meškania dodávky označila ZSSK aj organizačné zmeny u výrobcu, kedy AD Tranz sa vo Švajčiarsku likvidovala, keďže ju kúpila spoločnosť Bombardier a nový majiteľ presunul výrobu do Nemecka. ZSSK zatiaľ nebudú realizovať sankcie v súvislosti s meškaním dodávky šiestich motorových jednotiek, ale pokúsi sa o kompenzáciu pri dodávke podstatných komponentov pre pätnástu elektrickú jednotku pre TEŽ .
V decembri 1997 vyhlásili ŽSR medzinárodnú verejnú súťaž na dodávku 14 kusov elektrických dopravných jednotiek pre TEŽ s predpokladaným termínom dodávky prototypu do 20 mesiacov. Úverovú zmluvu s konzorciom bánk vedených UBS Zürich na financovanie projektu vozidla pre TEŽ v objeme 64,7 mil. CHF uzavreli ŽSR 10. novembra 1998. Dodávka električiek pre TEŽ skončila 30. júla 2002, kedy sa uskutočnilo preberacie konanie aj technicko-bezpečnostné skúšky. Rezortné ministerstvo vydalo súhlas na prevádzku 9. augusta 2002.

Odkazy/Links:

  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report
  • 840 - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report
  • "Železničné správy z tlače" / Railway news from press

  • Späť / Back

    Ďalej

    Strana vytvorená / Site created : 15-IV-2003
    Posledná aktualizácia / Last update : 09-XII-2007
    ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/840.htm )