Vozne lesných železníc

Pri odvoze dreva lesnými železnicami sa používali dva druhy vozňov - plošinové a oplenove.

PLOŠINOVÝ VOZEŇ
Plošinový vozeň lesnej železnice sa skladá z dvoch spravidla dvojnápravových podvozkov, ktoré sú spojené s plošinou otočnými kĺbmi. Plošina je buď bez podlahy alebo má doskovitú podlahu. Má čelá alebo snímateľné bočné klanice. Na každom plošinovom vozni je namontovaná ručná brzda, obsluhovaná z plošiny brzdára. Na vonkajších čelných stranách má každý vozeň nárazník a spojovacie zariadenia na pripojenie jednotlivých vozňov do vlaku. Na plošinovom vozni môže byť skriňa alebo strecha na dopravu sypkého materiálu alebo na prepravu pracovníkov. Nosnosť plošinových vozňov býva 6 - 13 ton, čo predpokladá asi 20 - 25 pln dreva. Hmotnosť vozňa je 3,5-4,5 tony, veľkosť nakladacj plochy 10 - 16 m2.

OPLENOVÝ VOZEŇ
Oplenový vozeň lesnej železnice je určený na odvoz dlhého dreva. Každý vozeň sa skladá z dvoch samostatných podvozkov, ktoré spája odvážané drevo. Každý podvozok má otočný oplen so sklopnými klanicami. Oplen na nakladacej ploche je opatrený bodcami. Jeden z podvozkov musí mať ručnú brzdu, ovládateľnú z pošiny brzdára. Na čelnej strane má každý podvozok nárazník a spojovacie zariadenie. Nosnosť oplenových vozňov je 8 - 16 ton, podvozka 4 - 8 ton.

Plošinový a oplenový vozeň

Dva základné typy vozňov na zvážanie dreva
a) plošinový
b) oplenový


Prameň:


Strana vytvorená : 18. XII. 2000
Dokument vytvoril : Miroslav KOŽUCH
História lesných železníc na Slovensku