Most cez Dunaj v Komárne

V roku 1910 bol postavený na trati Komárno - Komárom železničný most cez Dunaj. Most mal päť otvorov rozpätia 81,60 + 4 x 101,76 m, v celkovej dĺžke 488,64 m, kozákové nosníky, charakteristické parabolickým zakrivením horného a spodného mostného poľa.
Na konci druhej svetovej vojny bol most zničený. Jeho opery a piliere rozbité, popraskané a roztrasené až do základov. Rozbité aj všetky konštrukcie, visiace na troskách pilierov alebo hodené na stranu a čiastočne vyčnievajúce z vody. Preto pre umožnenie plavby po Dunaji Červená armáda odstránila v piatom otvore konštrukciu tým, že ju rozstrieľala a dala jej klesnúť na dno.
Ešte aj potom dlho čneli z rieky len piliere. Podľa dohody starosť znovu postavenie mosta pripadla maďarskej strane. Jeho novú konštrukciu vyrobila firma Ganz. Prevádzku na moste otvorili v roku 1955.
V sobotu 10.10.1998 po dvadsiatich dňoch rekonštrukcie (od 21.9.1998) znova uviedli do prevádzky železničný most, ktorý spája slovenské Komárno s maďarským mestom Komárom. Hoci poveternostné podmienky nevychádzali obnove v ústrety - osemnásť dní pršalo, podarilo sa skončiť práce v porovnaní s plánom o tri dni skôr. Počas výluky presmerovali 28 nákladných vlakov na Rusovce - Rajku (MÁV) a na Štúrovo - Szob (MÁV). Rekonštrukciu mosta s podobným rozsahom uskutočnili naposledy pred dvadsiatimi rokmi. Vymenili na ňom 820 mostníc a kilometer koľajníc, zvarili zvršok a namontovali zariadenia. Rekonštrukcia stála ŽSR približne 12 mil. korún, MÁV 20 mil. forintov.

Železničný most v Komárne v rkm 1770,40, © Povodie Dunaja 1997
Komárňanský železničný most cez Dunaj, foto Emil Schenk, 21.10.2000

Pramene:


Strana vytvorená : 21. V. 2001
Strana aktualizovaná : 28. I. 2002
Dokument vytvoril : Miroslav KOŽUCH
Späť na mosty na železničných tratiach na Slovensku