PRVÉ DOPRAVNÉ MÚZEUM NA SLOVENSKU
Jozef Karovič

Vo štvrtok 24. 6. o 13-tej hodine slávnostne otvorili expozíciu STM a ŽSR ako základ múzea dopravy. Osobne som uvedenú expozíciu navštívil v piatok popoludní. Pred vchodom pútali pozornosť historické vozidlá Dopravného podniku a malá elektrická lokomotíva. V centre samotnej budovy je železničná doprava, po oboch krídlach historické motorové vozidlá (autá, motocykle). Železničná expozícia na mne pôsobila trochu zmätene: mapa Slovenska z obdobia asi 1940 bola prekrytá železničiarskou rovnošatou, v sprievodných textoch sú useknuté slová, vety či odstavce. Pravdepodobne boli spracované na poslednú chvíľu. Na vonkajšej volnej ploche je vystavený parný žeriav (v rámci výstavy 150 rokov železníc na Slovensku ste ho mohli vidieť na stanici Bratislava východ), akumulátorová lokomotíva a niekoľko historických vozňov. Na vstupenke je firma STM Košice, pečiatku ešte nemali. Múzeum sa nachádza v bývalom areáli železničnej stanice Bratislava, na Šancovej ulici č. 1. Prístup je po komunikácii od lávky pre peších na križovat­ke ulíc Pražská - Šancová - Štefánikova, asi 500 metrov od hlavnej stanice Bratislava. Otváracia doba 10 - 17 hodín okrem pondelka, zatiaľ len do konca septembra 1999. Vstupné 20 Sk pre dospelého, 10 Sk zľavnené.

(Tulák č.13/11. IX. 1999)

Koľajnice píšu históriu
Storočie dopravy máte ako na dlani v múzeu v Bratislave
Hospodársky denník Piatok 10.Augusta 2001, Jozef Kunik - Napriek neľahkej situácii na železniciach i v oblasti kultúry sa podarilo v júni v roku 1999 otvoriť nové Múzeum dopravy v Bratislave na Šancovej ulici číslo 1. Na tento krok čakala Bratislava, ale aj celé Slovensko, veľmi dlho. Po úspešných oslavách 150. výročia príchodu prvého parného vlaku na územie Slovenska v roku 1998 bola iba otázka času, kedy múzeum otvoria. Výročie zmobilizovalo všetkých pracovníkov, priaznivcov a priateľov železníc, že sa takmer z hrdze "rodili" rušne, vozne a iná technika, ktorá si už pamätala aj viac ako sto rokov. To ešte viac vyburcovalo kompetentných, aby tieto vzácne a nenahraditeľné znovuzrodené exponáty neodišli do zabudnutia. A tak Bratislava, ako križovatka železničnej, cestnej, lodnej a leteckej dopravy, dostala do vienka nové múzeum. Sídli v historicky vzácnych železničných skladoch prvej bratislavskej železničnej parostrojnej stanice a na priľahlom koľajisku, kde je vystavený parný rušeň 534.0471 a CP 600, akumulačný parný rušeň CN 40, nákladné vozne z prvej polovice 20. storočia a parný žeriav.
V interiéri sa nachádza dioráma dopravnej kancelárie s riadiacim prístrojom elektromechanického staničného zabezpečovacieho zariadenia z polovice 20. storočia, železničné rovnošaty, zvonkové a dištančné návestidlo, modely, mapy a výkresy. Objekty múzea sa nachádzajú vpravo od bratislavskej Hlavnej železničnej stanice. Je to ideálna poloha najmä pre návštevníkov Bratislavy, ktorí si môžu čas čakania na svoj spoj krátiť aj jeho návštevou. Múzeum je dôkazom, že keď je vôľa, dokáže sa urobiť veľa. V tomto prípade to boli ŽSR , Múzejno-dokumentačné centrum, Slovenské technické múzeum v Košiciach a významnú podporu projektu poskytla firma PPA-Control. O tom, že to bola správna myšlienka, niet pochýb. Potvrdzujú to rôzne podujatia od natáčania videoklipov, krátkych filmov, spoločenských podujatí až po slávnostné zasadanie tripartity. Múzeum sa už stalo súčasťou spoločenského života Bratislavy. Pre návštevníkov je otvorené denne okrem pondelka od 10.00 do 17.00 hod. (v sobotu a v nedeľu do 18.00 hod.).
(krátené)

Múzeum dopravy v Bratislave oslavuje

TASRSmeBRATISLAVA, Pondelok 19.6.2000 (tasr) – Múzeum dopravy v Bratislave v týchto dňoch oslavuje prvé výročie svojho vzniku.
V 150 rokov starej budove prvej železničnej stanice poskytuje pohľad na históriu cestnej a železničnej dopravy. Podľa svojho správcu Jaroslava Krajčíra by sa však v budúcnosti malo rozrásť aj o zbierku mapujúcu vodnú a leteckú dopravu. “Máme tu asi 80 automobilov, 35 motocyklov a na priľahlom otvorenom koľajisku aj koľajové vozidlá, rušne a vagóny,” približuje expozíciu tohto ojedinelého múzea.
Múzeum má však stále nedostatok priestoru. “Počet súkromných zberateľov, ktorí majú záujem vystaviť svoje exponáty, neustále narastá a my už musíme odmietať ich ponuky,” vysvetľuje situáciu Krajčír. Napriek tomu je o expozície múzea mimoriadny záujem. Denne ho navštívi od 200 do 300 záujemcov o históriu dopravy, z nich časť zahraničných návštevníkov hlavného mesta.
(krátené)

Múzeum dopravy má prvé narodeniny

SITABRATISLAVA 19. júna 2000 - Múzeum dopravy v Bratislave oslávi 24. júna prvé výročie založenia. Pre návštevníkov pripravilo novú expozíciu, v ktorej dáva väčší priestor železničnej doprave. Pre tlačovú agentúru SITA to uviedol správca Múzea dopravy Jaroslav Krajčír. Za jeden rok si pozrelo expozíciu múzea 15 tisíc návštevníkov.
"Múzeum dopravy v sebe spája dva elementy, cestnú a železničnú dopravu, a preto sme sa v novej expozícii rozhodli venovať väčší priestor práve železničnej doprave," uviedol J. Krajčír. Návštevníci múzea môžu vidieť napríklad aj umelo vytvorenú železničnú stanicu s koľajami.
Pred týždňom sa v múzeu uskutočnila prezentácia muzikálu Pomáda, múzeum otváralo aj sezónu veteránov na trati Bratislava - Topoľčianky a tento týždeň organizuje bazár, ktorého výťažok pôjde na dobročinné účely. Z námestia SNP v Bratislave odštartujú 2. júla pre veteránov tradičných 500 kilometrov slovenských.
V múzeu je na priľahlých koľajiskách sú vystavené železničné vozne, snežný pluh i železničný žeriav.
(krátené)

Múzeum dopravy aj miestom politických rokovaní
Nový Čas(kam) / Streda, 21. Jún 2000 - Pred rokom prvý raz otvorilo svoje brány Dopravné múzeum v Bratislave.
Prítomnosť množstva záujemcov už vtedy prezrádzala, že milovníci starých lokomotív, vozňov či automobilov-veteránov našli konečne svoje obľúbené miesto, kam sa budú radi vracať. Záujem verejnosti tieto predpoklady potvrdil a dokonca prinútil organizátorov, aby zmenili svoj pôvodný zámer urobiť výstavu iba počas letných mesiacov. Múzeum napokon ostalo otvorené dodnes.
“Snažíme sa byť aktívnym múzeom, aby návštevník, keď k nám príde po mesiaci či dvoch, našiel vždy niečo nové,” hovorí Jaroslav Krajčír, správca múzea. Z tohto dôvodu sa expozícia v múzeu často obmieňa. Na otvorenie sa pripravuje hala venovaná najmladším automobilovým veteránom, teda vozidlám šesťdesiatych či sedemdesiatych rokov. Do priestoru, kde sídlili dosiaľ, sa zasa nasťahovali železničné exponáty.
Pokojná oáza uprostred mesta s príjemnou atmosférou spomienok na dávnu i menej dávnu minulosť sa tiež ukázala ako veľmi vhodné miesto pre rozličné spoločenské podujatia. Dokonca sa tu uskutočnili niektoré politické rokovania.
Počas prvého roka sa však udiala aj iná dôležitá zmena. Návštevníci konečne nemusia kráčať popri nebezpečnej križovatke pod Hlavnou stanicou - z nadchodu pre chodcov totiž vedú schody priamo do areálu Dopravného múzea.
(krátené)

Rekonštruovaná expozícia
Pravda(dm) / PIATOK 23. jún 2000 - Presne zajtra si pripomenie rok svojej existencie Múzeum dopravy v Bratislave. Pri tejto príležitosti sa môže pochváliť rekonštruovanou expozíciou v štyroch výstavných halách (namiesto doterajších troch).
Do samostatnej haly sa presunuli automobily éry 60. a 70. rokov, aby miesto v celej jednej hale uvoľnili pre skutočnú historickú železničnú stanicu. Ako PRAVDU informoval správca múzea Jaroslav Krajčír, v celom múzeu je teraz približne 200 exponátov, z toho asi 70 automobilov a 30 motocyklov v interiérových častiach múzea, vonkajšie koľajisko je zaplnené parným rušňom, železničným žeriavom, snežným pluhom a ďalšími. Pripomeňme, že Múzeum dopravy sa nachádza na rohu Pražskej a Šancovej ulice v Bratislave (Šancová 1) a otvorené má denne okrem pondelka od 10. do 17. h, cez víkend od 10. do 18. h.
(krátené)

Parou sa začalo
Národná obrodaHelena Budinská / 23. Jún 2000 - Múzeum dopravy v Bratislave oslávi zajtra ročné trvanie.
Namiesto narodeninovej torty sa môžu návštevníci namaškrtiť interiéru historickej železničnej stanice, ktorý pribudol v expozícii asi pred dvomi týždňami.
Okienko pokladnice s malými sklenenými tabuľkami, kartónové cestovné lístky a technické vybavenie vyvoláva príjemnú nostalgiu.
Už si len zobrať slnečník, obuť šnurovacie topánky, schytiť piknikový prútený kôš a vydať sa na cesty do času pohody bez stresov a náhlenia.

Na prvej koľaji pozor

Asi niet lepších priestorov pre Múzeum dopravy ako vyše 150-ročná prvá slovenská železničná stanica na trati Bratislava - Viedeň. Jej štyri haly premenené na expozície dnes ukrývajú okolo 200 exponátov - 70 automobilových veteránov a 30 motocyklov. Na koľajisku zas parné lokomotívy a dobové vagóny.
V tropických horúčavách padne každému dobre aj chládok, ktorý zabezpečujú prastaré fortieľne múry. To je veľmi citeľná praktická stránka veci. Osviežujúco však pôsobia aj vystavené artefakty - predstavy sa začnú túlať v sviežom vetríku otvorených plošín historických vozidiel.

Čo neodolateľne láka

Správca múzea Jaroslav Krajčír poznamenáva, že múzeum je výsledkom dlhoročných snáh mnohých nadšencov, ktorí darovali opatrované predmety. Tak vznikla aj naaranžovaná dobová železničná stanička. Našli by ste v nej okrem pravého vybavenia aj niekdajšie úradné listiny, zmluvy, výpovede - všetko, čo voľakedy patrilo k dymiacim vlakom, výpravcom i k obslužnému personálu.
Nakašírované sú len figuríny, ale aj tie majú na sebe zodpovedajúci odev.
J. Krajčír s nadsádzkou tvrdí, že sympatizanti múzea nosia skoro každý deň ako darčeky predmety zberateľskej vášne. Takže exponátov je dostatok a možno si dovoliť približne každé dva mesiace obnoviť niektoré múzejné časti. Sú však aj iní. Podľa J. Krajčíra, takí obdivovatelia, ktorí by najradšej všetko rozobrali a odniesli si domov. Preto inštalovali vo výstavných priestoroch sledovacie kamery. Žiadne sa mi však nepodarilo objaviť, tak sú pravdepodobne dobre zamaskované.

Niečo veľmi praktické

Bratislavské Múzeum dopravy sa nachádza neďaleko Hlavnej železničnej stanice - vchod z Pražskej ulice alebo z nadchodu nad križovatkou Pražskej, Štefánikovej a Šancovej ulice. Pre verejnosť je otvorené od utorka do piatka od 10.00 do 17.00 h, v sobotu a v nedeľu od 10.00 do 18.00 h.
Cena vstupného je 20 Sk, zľavnená (pre deti, dôchodcov) 10 korún.
A ak už budú nohy unavené, môžete si ich ochladiť na 150-ročnom peróne a kúpiť si malé občerstvenie.
Tradíciu pomenúvať parné lokomotívy založili Briti, ktorí ju jednoducho odpozorovali z lodnej dopravy. Tento zvyk sa potom z Británie rozšíril po celom svete. Aj keď mená vystriedalo číselné označenie, ktoré má v sebe zašifrované technické parametre, prezývky dostávali aj novodobé elektrické a motorové lokomotívy, pre vzhľad, výkon alebo aj zafarbenie. Železničiari dokážu trefne prirovnať k mašinkám skutočne všetko. Bardotkou alebo Lolobridžidou prezývajú motorovú lokomotívu, ktorá sa tvarom podobá vznosným prednostiam filmových hviezd.
Pomaranč je elektrická lokomotíva oranžovej farby. Pod menom Ragulin premáva najvýkonnejšia motorová lokomotíva typu T 6769 2 ruskej (bývalej sovietskej) výroby. Albatros zas bola rýchliková parná lokomotíva ladných tvarov. A ako Heligón jazdila mašina s bachratým komínom pripomínajúcim hudobný nástroj.
Parný stroj umožnil človeku uskutočniť to, po čom sníval dlhé generácie: zostrojiť vozidlo pohybujúce sa vlastnou silou.

Na strechách

Železničné vozne majú bohatú históriu začínajúcu otvorenými vagónmi na uhlie, kde cestujúci mohli len stáť. Neskôr pribudli drevené sedadlá, no chudobní cestujúci na prvej trati z Liverpoolu do Manchesteru museli cestovať stále postojačky. Prevrat v železničnej preprave cestujúcich spôsobil chicagsky remeselník G.M. Pullman, ktorý pre pacifickú železnicu vymyslel lôžkový a reštauračný vozeň. Jeho diaľkové vlaky zložené na vtedajšie pomery z prepychových vozňov sa nakoniec presadili aj v Európe.
Ale ešte pred sto rokmi sa na európskych železniciach jazdilo prevažne bez vykurovania, bez toaliet, bez osvetlenia - no nechýbali odvážni brzdári, ktorí sledovali trať zo striech vozňov.
(krátené)

Perspektívy múzea dopravy v Bratislave


Strana vytvorená : 29-XII-2001
Posledná aktualizácia : 29-XII-2001
 
Späť na Múzeum dopravy ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/transmus/muspress.htm )