Železničná stanica/Railway station
Bratislava hlavná stanica
Bratislava Main Station
(Toto nie je oficiálna strana ŽSR/This is not Official ŽSR Page)
( pohľad na stanicu zo satelitu/Station on Sattelite View )

prístavba vestibulu - východná časť 5. VII. 2000
5. 7. 2000
(Zdroj:
www.mix.sk , © Mirex)

Plán koľajiska/Track Scheme
Fotografie, TV a film/Photos, TV & Movie
Náčrt pôdorysu prijímacej budovy/Station Building Ground Plan
Odkazy/Links

Architektonickú súťaž na Hlavnú stanicu chcú vyhlásiť do konca roka
11.10.2019, Bratislava (TASR, vovlaku.teraz.sk ) – Medzinárodnú architektonicko-urbanistickú štúdiu na komplexnú obnovou bratislavskej Hlavnej stanice chcú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v spolupráci s hlavným mestom vyhlásiť do konca roka. Vyhlásil to generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč.
„Táto štúdia by mala presne ukázať, ako by mala vyzerať Hlavná stanica a predstaničné námestie v budúcnosti. Ruka v ruke s tým ide modernizácia infraštruktúry Hlavnej stanice. Bude to veľký projekt,“ avizuje Tkáč.
Odhadované náklady na rekonštrukciu len samotnej infraštruktúry ako koľajiska či predĺženia nástupíšť sú podľa jeho slov vo výške 147 miliónov eur. Železnice deklarujú, že chcú v projekte postupovať maximálne profesionálne a snažiť sa, aby bol financovaný predovšetkým zo zdrojov Európskej únie. „V najbližších dvoch týždňoch spúšťame verejné obstarávanie na proces posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA) úseku od Hlavnej stanice až po štátnu hranicu s Rakúskom,“ podotkol generálny riaditeľ ŽSR.
Minulý rok vyčlenila vláda železniciam 2,8 milióna eur na komplexnú rekonštrukciu Hlavnej stanice. Dôvodom boli aj tohtoročné májové majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji. Železnice tvrdia, že sa dotácie nedotkli a čiastkové úpravy budovy pred hokejovým šampionátom realizovali vo vlastnej réžii a z vlastných zdrojov. „Peniaze z dotácie budú pravdepodobne použité, či už na vypracovanie architektonicko-urbanistickej štúdie alebo ďalších procesov, ktoré budú súvisieť s celkovým konceptom Hlavnej stanice,“ spresnil Tkáč.
Mesto Bratislava zastáva názor, že Hlavnú stanicu a priestor okolo nej treba riešiť jednou veľkou architektonickou súťažou. „Bez ohľadu na budúcnosť Filiálky je tento priestor hanbou nielen v očiach turistov, ale aj Bratislavčanov,“ povedal pre TASR hovorca Bratislavy Peter Bubla. Magistrát potvrdil, že so ŽSR rokuje o spoločnom postupe pri riešení Hlavnej stanice, predstaničného priestoru vrátane pešieho prepojenia zo stanice na zastávku MHD Sokolská na Pražskej ulici.
Nedávno zverejnená štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá má zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v hlavnom meste, predpokladá, že do roku 2025 by sa malo začať pracovať na projektoch modernizácie bratislavskej Hlavnej stanice a revitalizácie úseku Bratislava predmestie – Bratislava filiálka. Do roku 2030 by sa tieto projekty mohli začať realizovať.

Most ponad Lamačské zhlavie
Nad Lamačským zhlavím existoval v období cca 1900 - 1960 most spájajúci Pražskú ulicu a Jaskový rad, na ktorom zaúsťoval do križovatky s Cestou na Kamzík.
Fotografie, maľby a mapy obsahujúce tento most a jeho umiestnenie

Rekonštrukcia 2. nástupišťa
Rekonštrukcia 2. nástupišťa žst. Bratislava Hlavná stanica začatá 21. 8. 2006 nebola ukončená do 9.12.2006, pokračovala ďalej, s pôvodným predpokladom ukončenia do konca decembra 2006, do žst. Bratislava-Nové Mesto boli presmerované niektoré vlaky z/do smeru Galanta a R 1505 Šarišan smerom do Humenného , cez žst.Bratislava východ boli taktiež presmerované niektoré vlaky z/do smeru Galanta . Sprevádzkovanie po ukončení prác sa uskutočnilo 18.12.2006 o 18:00 hod.
Because of continuing 2nd platform reconstruction at Bratislava Hlavna' stanica/Main Station begining on August 21st, 2006 with estimated finally on December 2006 end, was to Bratislava-Nove' Mesto Station redirected any Trains from/to Direction Galanta and R 1505 Sarisan on direction to Humenne' , crossing Bratislava vy'chod was else redirected any Trains from/to Direction Galanta . Reopening after works end was realised on December, 18th 2006 18:00 hr.

Televízny projektor
Miroslav KOŽUCH - 30. I. 2004 bol na rozmedzí starého a nového vestibulu inštalovaný, a následne 3. II. 2004 sprevádzkovaný projektor umožňujúci sledovanie spravodajstva slovenských televízií.
Addams - Spočiatku dochádzalo ku sporadickým výpadkom jeho funkčnosti, neskôr boli do vysielania zaradené aj informácie ZSSK a ŽSR.
Výpadky vyvrcholili cca na jar 2007 do úplného zastavenia jeho prevádzky - k demontáži zatiaľ (august 2007) nedošlo.

Zmeny v období 2001/2
Addams - V období marec - máj 2002 bola v dolnom vestibule (v priestore, kde sa dovtedy nachádzali vývesné cestovné poriadky v "bubnoch" - premiestnené k inf. kancelárii) prijímacej budovy vybudovaná prístavba (pôdorys: O, P, R).
V 2. polovici roku 2001 bola nad výstupiskom električiek postavená menšia poschodová budova (rozmermi porovnateľná s budovou dispečingu DPB), na prízemí ktorej sa nachádza lekáreň.

Slovenská časť koridoru Bratislava – Viedeň (19. 10.2004)

Rakúski investorimimoriadne aktívni
Hospodárske noviny Reuters 28.09.2004, Václavík Ivan - Expanzia rakúskych firiem v strednej a východnej Európe naberá na obrátkach. Rakúsko patrí medzi najväčších investorov v tomto regióne, a to aj napriek tomu, že samotná krajina má iba 8 mil. obyvateľov a radí sa medzi stredne veľké západné ekonomiky.
V bankovom sektore tri z najväčších rakúskych bánk patria k najaktívnejším zahraničným bankám v strednej a vo východnej Európe. Okrem nich sa úspešne presadzuje aj ropná spoločnosť OMV, stavebný koncern Wienerberger, Austrian Airlines a Telekom Austria. Práve telekomunikácie sú oblasťou, v ktorej sa na trhoch strednej a východnej Európy i na Slovensku úspešne presadzuje najväčšia privátna rodinná rakúska komunikačná spoločnosť Kapsch. Tá je systémovým integrátorom a dodávateľom špičkových technológií pre verejné a podnikové siete, hlavne však systémov v oblasti dopravy, pre cestnú infraštruktúru a železnice.
Rozhovor s reprezentantom spoločnosti Kapsch Telecom Štefanom Kollárovitsom
_ Kapsch je aktívny v tomto regióne už dlhšie obdobie, no k masívnemu prieniku došlo až v 90. rokoch. Vo viacerých krajinách otvoril vlastné zastúpenia, na Slovensku presne pred desiatimi rokmi. Čo priťahuje Kapsch do tohto teritória?
- Rakúsko malo už v minulosti tradične dobré politické a hospodárske vzťahy s krajinami strednej a východnej Európy. Čiastočne vďaka obdobiu rakúsko-uhorskej monarchie, ale od začiatku 90. rokov najmä vďaka geografickej polohe, mentálnej blízkosti a hlavne tvrdej práci. Práve preto, že Rakúsko je relatívne malá krajina, jeho firmy sú ochotnejšie investovať aj do menších trhov než spoločnosti z veľkých ekonomík.
_ Aké sú najvýznamnejšie referencie Kapschu na Slovensku?
- Naše ústredne, telefóny, riešenia dátových sietí a call centier nájdete vo viacerých významných slovenských inštitúciách. Spomeniem napríklad parlament, Slovak Telecom, Orange Slovensko, UPC Slovensko alebo Slovenský plynárenský priemysel. Bezpochyby najvýznamnejšími inštaláciami sú však komunikačné riešenia pre železnice - analógový rádiový komunikačný systém Zugfunk a digitálny GSM-R, ktorý je pripravený na inštaláciu. Nemôžem nespomenúť ani povelový komunikačný systém KS 2000 na bratislavskej železničnej hlavnej stanici, ktorý používa aj viedenské letisko Schwechat. (krátené)

Úschova batožín je nerentabilná. Podobnú službu by malo poskytovať aj mesto
Večerník12.08.2004, bre - Úschovne batožín boli obľúbené najmä medzi cestujúcimi, ktorí mali niekoľko hodín čas na prestupnej stanici a chceli si obzrieť mesto. Využívali ich však aj cestujúci, ktorí si vopred doniesli batožinu na stanicu a chceli sa ešte prejsť. Podobná služba začína byť minulosťou.
ZSSK sa prevádzka úschovní batožín vôbec neopláca. Z Hlavnej stanice sa stratili aj úschovne skrinky. "Staré doslúžili a na nové peniaze nemáme," hovorí hovorca ZSSK Miloš Čikovský. V Bratislave je na železničných staniciach iba jediná úschovňa batožín na Hlavnej stanici, aj tú má v prenájme súkromná firma. Jediným zdrojom príjmov ZSSK je nákladná doprava, všetky ostatné činnosti sú stratové. Úschovne sú nerentabilné pre vysoké náklady za prenájom a pracovnú silu, ako aj nízke tržby. Cenu za úschovu reguluje tarifný výbor. V súčasnosti zaplatí cestujúci za jeden deň úschovy u ZSSK asi 12 Sk," tvrdí Čikovský. Súkromné firmy účtujú okolo 30 korún za deň úschovy. Ale ani to nepokrýva ich náklady, preto sa venujú aj ďalším činnostiam. Ak by však chceli zvýšiť cenu, musia to oznámiť ZSSK , ktorá prehodnotí zmluvu s firmou. Situácia sa však môže zmeniť, a keďže na úschove nie sú ziskoví súkromníci a železniciam sa to tiež nevypláca, môže sa stať, že o túto službu cestujúci prídu. Čikovský však tvrdí, že hľadajú riešenia: "Do úvahy prichádza niekoľko alternatív, vrátane odovzdania prevádzky úschovní súkromníkom aj v ďalších staniciach. Na niektorých miestach by mohli batožinu aj naďalej strážiť železnice, ale s tým, že zodpovední zamestnanci by zároveň vykonávali aj iné činnosti. Už dnes existujú prípady, keď má osobný pokladník v náplni práce aj úschovu batožiny." O podobnú službu pre návštevníkov by sa malo postarať aj samotné mesto.

Turisti musia platiť aj za radu (12.08.2004)

Hlavná stanica v Bratislave zatvorená, anonym nahlásil bombu
SITABRATISLAVA 9. 07.2004 - Na operačné oddelenie PZ Bratislava I. dnes o 13:10 neznámy muž telefonicky nahlásil, že vybuchne Hlavná stanica a zložil slúchadlo. Železničná polícia prijala okamžite opatrenia na vyprázdnenie priestorov Hlavnej stanice, na miesto zavolali pyrotechnikov, psovodov so špeciálne vycvičenými psami na vyhľadávanie nástražných výbušných systémov, v pohotovosti sú zdravotníci záchrannej služby a príslušníci bratislavského Hasičského a záchranného zboru. Hlavná stanica bude zatvorená až do odvolania.
Informoval o tom hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

PREDSTANIČNÝ PRIESTOR HLAVNEJ STANICE
Hlavná železničná stanica v Bratislave a predstaničný priestor, predstavujú v urbanizme a architektúre hlavného mesta mimoriadne významný priestor centrálnej mestskej časti. Štúdia k investičnému zámeru na riešenie Predstaničného priestoru Hlavnej stanice ŽSR v Bratislave je dopracovaným vybraným návrhom z verejnej urbanisticko-architektonickej súťaže.
Architektonické riešenie objektov vyplýva z hlavných urbanistických, kompozičných a prevádzkových princípov. ( Dokumentácia v pdf )
Predstaničný priestor predstavuje plne zastavanú plochu 140 x 96 m.

( Zdroj: IPR Slovakia )

Predstaničný priestor Hlavnej stanice
Miestom realizácie zámeru  je  pozemok ohraničený zo severu železničnou traťou, zo západnej strany bytovou zástavbou na Pražskej ulici, z južnej strany  zástavbou na Šancovej a Štefanovičovej ulici a z východnej strany zástavbou na Žabotovej ulici, v k.ú. a MČ Bratislava-Staré Mesto, územný obvod Bratislava I.
Predmetom navrhovaného zámeru je posúdenie výstavby a prevádzky predstaničného komplexu Hlavnej stanice ŽSR v Bratislave, v ktorom sú zastúpené sprievodné obslužné funkcie pre širokú verejnosť, ako aj všetky funkcie, ktoré predstavujú vyšší štandard priestoru ako nástupného bodu do centrálnej zóny hlavného mesta SR Bratislavy.
Predpokladaný termín začatia a ukončenia činnosti: cca 2005 - 2007

( ateliér environmentalistiky, oddelenie územného plánovania, Magistrát hl. m. SR Bratislavy )

Pred stanicou chcú vyrúbať stovky stromov
Sme15.06.2004, Jana PARKROVÁ - Súčasný stav predstaničného priestoru je síce nevyhovujúci, avšak lokalita je bohatá na zeleň a stromy. Koncept zámeru na prestavbu predstaničného priestoru hlavnej stanice ráta s výrubom 609 stromov, 209 tují a 1051 metrov štvorcových kríkov. Prestavbu priestoru mala vyriešiť architektonická súťaž na riešenie areálu. Ochranári vyčítajú magistrátu, že pred vyhlásením súťaže nedal vypracovať územný plán zóny. Ten by umožnil verejnosti zapojiť sa do debaty o takej výraznej zmene vzhľadu lokality.
Proti zámeru sa vyjadrilo napríklad aj občianske združenie Architektúra pre trvalo udržateľný rozvoj. "Nesúhlasíme s navrhovaným rozsahom výstavby v predstaničnom priestore a nesúhlasíme s likvidáciou stromov. Ich výrubom sa naruší klíma a psychologická pohoda prostredia."
Elena Príhodová, riaditeľka investorskej spoločnosti IPR Slovakia, reagovala na ohlasy proti výrubu stromov tým, že spoločnosť si nechala vypracovať inventarizáciu a zhodnotenie súčasnej zelene v predstaničnom priestore. Tvrdí, že na území sa nachádza veľké množstvo drevín v relatívne zlom zdravotnom stave. "Tento fakt budeme riešiť náhradnou výsadbou zelene v spolupráci s mestom a mestskou časťou Staré Mesto."
Predstaničný priestor je ohraničený Šancovou ulicou, budovou prvej stanice parnej železnice , železničným násypom zo strany Pražskej ulice, budovou hlavnej železničnej stanice z roku 1848 , upravenej do dnešnej podoby v roku 1889, a Žabotovou ulicou. V areáli by mal podľa investičného zámeru pribunúť hotel, obchodné centrum či administratívne budovy. Súčasná predstavba - hala - bude odstránená. Realizácia projektu by sa mala začať o tri roky.
Združenie Architektúra pre trvalo udržateľný rozvoj projektu vyčíta aj to, že sa zhorší prehľadnosť a skomplikuje organizácia predstaničného priestoru. Dôjde k neželanému kríženiu prevádzok a nárastu dopravy v lokalite aj širšom okolí. "Administratíva, veľké obchodné a zábavné centrum - supermarket, kinocentrum, diskotéka či bowling tu nemajú ako súčasť služieb pre cestujúcich žiadne opodstatnenie."
Magistrát vyhlásil spolu s investorom spoločnosťou IPR Slovakia verejnú urbanisticko-architektonickú súťaž na riešenie tohto areálu hlavnej stanice a Predstaničného námestia. Prvú cenu získal kolektív architektov Martin Kusý, Pavol Paňák, Nora Vranová, Mária Kusá, Martin Hruška a Richard Kereškényi.
Druhú cenu neudelili a na treťom mieste sa umiestnili tri súťažné kolektívy. "Investor si vyhradil právo rozhodnúť po súťaži o tom, ktorý z návrhov bude realizovaný," hovorí Eva Chudinová, hovorkyňa magistrátu. Do druhého kola teda postúpili návrhy umiestnené na prvých troch miestach a z nich IPR vybralo návrh ateliéru MARKROP. (krátené)

Kontroly vlakov do Bratislavy budú pokračovať do polnoci dnešného dňa
TASRBratislava 5. 06.2004 - Kontroly vlakových súprav smerujúcich na bratislavskú Hlavnú stanicu , v ktorých mala podľa anonymného oznámenia vybuchnúť do 18.30 h bomba, budú pokračovať až do polnoci dnešného dňa.
"Doterajšie kontroly pyrotechnikov, ktorí pri práci využívajú aj špeciálne cvičených psov, však uloženie nástražného výbušného systému nepotvrdili," povedal pre TASR hovorca Železničnej polície SR Jozef Buranský. O tom, či sa v kontrolách bude pokračovať aj v nedeľu, zatiaľ nie je rozhodnuté. Celkovo by mali policajti do polnoci skontrolovať 25 vlakových súprav.
Na najdlhšie - 20 až 60-minútové meškanie sa musia pripraviť cestujúci, ktorí prechádzajú cez Petržalku a Devínsku Novú Ves. Vo Vajnoroch a Rači ľudia iba prestúpia do už skontrolovaných vozňov.
Informáciu, že v jednom z rýchlikov prichádzajúcich na bratislavskú Hlavnú stanicu sa nachádza bomba, oznámil anonymný mužský hlas dnes ráno o 7.00 h na pohotovostnom čísle 112. Anonym podľa Buranského žiadal, aby sa šéf Úradu na ochranu ústavných činiteľov Ján Packa "ospravedlnil do 18.30 vo verejnoprávnej televízii za NATO". Anonym pohrozil, že ak tak neurobí, vo vlaku vybuchne bomba, dodal.
Hovorkyňa Prezídia Policajného zboru SR Magda Krasulová pre TASR potvrdila, že vyšetrovateľ začal trestné stíhanie pre trestný čin šírenia poplašnej správy a vydierania, pretože neznámy muž uloženie nástražného výbušného systému podmienil konkrétnou požiadavkou. Prípadom sa zaoberá Úrad justičnej a kriminálnej polície Bratislava.
Podľa predbežných zistení ide o muža vo veku 30 až 40 rokov, ktorý oznámenie o uložení bomby začal v českom jazyku. Potom plynule prešiel do slovenčiny. Anonym volal z telefónnej búdky, ktorá sa nachádza v okolí bratislavskej Hlavnej stanice na Predstaničnom námestí.

Predstaničné námestie a stanicu čakajú zmeny
Sme1.06.2004, Jana Parkrová - Hlavná stanica , jej okolie a Predstaničné námestie sú problémovou lokalitou mesta. Mesto preto v spolupráci so ŽSR iniciovalo zmenu koncepcie predstaničného priestoru a vybudovanie novej železničnej haly. Zanedbaná hlavná stanica má získať nový výzor a poskytovať služby cestujúcim tak ako podobné uzly medzinárodnej a diaľkovej dopravy v Európe. V predstaničnom areáli by mal podľa investičného zámeru pribudnúť hotel, obchodné centrum či administratívne budovy. Súčasná predstavba - hala - bude odstránená. Realizácia projektu by sa mala začať o tri roky.
Koncept zámeru na prestavbu predstaničného priestoru hlavnej stanice je už spracovaný a je k dispozícii na verejné pripomienkovanie. V súčasnosti ho posudzuje ministerstvo životného prostredia.
Víťazom verejnej urbanisticko-architektonickej súťaže, ktorá prebehla v roku 2000, bol architektonický ateliér MARKROP z Bratislavy. Pôvodný návrh bol postupne dopracovaný do dnešnej podoby v spolupráci s londýnskou spoločnosťou CHAPMAN TAYLOR. Investorom projektu je spoločnosť IPR Slovakia.
Predstaničný priestor je ohraničený Šancovou ulicou, budovou prvej stanice parnej železnice , so železničným násypom zo strany Pražskej ulice, budovou hlavnej železničnej stanice z roku 1848 , upravenej do dnešnej podoby v roku 1889, a Žabotovou ulicou.
Investičný zámer rieši zásadnú prestavbu hlavnej stanice ako najdôležitejšej železničnej stanice Bratislavy pre medzinárodnú a diaľkovú dopravu. Zabezpečené majú byť nadväzne aj ostatné dopravné a funkčné väzby v predstaničnom priestore. Cieľom je vytvorenie reprezentatívneho a atraktívneho centra mesta. Po prestavbe celého územia má v tomto priestore byť obchodné centrum, v rámci ktorého budú aj priestory určené na kultúrno-spoločenské akcie, dve administratívne centrá, hotelové zariadenia a nová staničná hala.
Súčasťou zmeny Predstaničného námestia budú aj zmeny v systéme dopravy. Navrhované je vytvorenie nového dopravného napojenia z Pražskej ulice na Žabotovu a zo Žabotovej mimoúrovňovým podjazdom do Štefanovičovej ulice a vytvorenie nového centrálneho terminálu pre električky, autobusy a trolejbusy. Električková trať bude premiestnená pod pešiu pasáž v prevádzkovom tuneli so zastávkami vo vstupnej i koncovej časti centra. Súčasťou centra budú aj nové parkové plochy a stromoradia.
Obchodné centrum na predstaničnom priestore je navrhované na mieste terajšej cestnej komunikácie. Tu by mala podľa zámeru vzniknúť nová hlavná pešia ulica - mestská pasáž so supermarketom a obchodnými galériami na prvom a druhom poschodí. Na treťom a štvrtom poschodí smerom k Žabotovej ulici budú umiestnené spoločenské a športové centrá či reštaurácie.
Z opačnej strany bude do komplexu zapojené Múzeum dopravy . Administratívné centrá budú mať samostatné vchody. V rámci obchodného komplexu je navrhovaný hotel s asi 500 lôžkami. V priehľade mestskej pasáže sa naskytne návštevníkom pohľad na pôvodnú budovu železničnej stanice so zrekonštruovanou fasádou. V úrovni terajších podchodov bude vybudovaná nová staničná hala so službami pre cestujúcich. Centrálny priestor haly bude presklený kopulou, vizuálne zakomponovanou do predstaničného námestia. Pod celým územím sú naplánované podzemné garáže s dvoma podlažiami. Výstavba nesmie narušiť plynulý chod hlavnej železničnej stanice a MHD.

Železničná polícia je schopná nasadiť 50 ťažkoodencov a psy
TASRBratislava 28. 05.2004 - Železničná polícia (ŽP) je počas Parlamentného zhromaždenia NATO v Bratislave schopná v prípade potreby nasadiť 50 ťažkoodencov a psy.
"Sme dostatočne pripravení na zaistenie bezpečnosti na našom úseku, posilnili sme hliadky na staniciach i vo vlakoch," uviedol dnes pre TASR generálny riaditeľ ŽP Tibor Gaplovský. Ťažisko zamerali na bratislavskú hlavnú stanicu, kde očakávajú prípadný najväčší príchod turistov. Nezabudli však ani na okolité stanice.
"Sme schopní vykonať aj pyrotechnickú kontrolu. Zameriame sa na kontrolu priestorov, odpadkových košov a podobne," zdôraznil Gaplovský. Občania sa však môžu podľa jeho slov cítiť bezpečne. "V prípade potreby uzavrieme niektoré priestory, preto prosím občanov o zhovievavosť," uzavrel.
Železniční policajti budú mať premiéru s nehorľavými protiúderovými oblekmi. Vybavenie jedného policajta stálo približne 50 tisíc korún.

Tvrdil, že vybuchne bratislavská Hlavná stanica a rýchlik
SITABRATISLAVA 19. 3.2004 - Polícia sa zaoberá prípadom šírenia poplašnej správy, podľa ktorej mala byť vo štvrtok vyhodená do vzduchu bratislavská Hlavná stanica , respektíve rýchlik R 231 Rastislav z Bratislavy do Budapešti. Ako agentúru SITA informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský, na údajnú hrozbu teroristického činu upozornil vo štvrtok ráno hliadku Železničnej polície na Hlavnej stanici opitý päťdesiattriročný muž z Borského Mikuláša. Policajtom povedal, že ho ráno trojica neznámych, z ktorých jeden mal byť ozbrojený prinútila, aby ich doviezol z čerpacej stanice OMV na Trnavskej ceste na Hlavnú stanicu . Počas cesty sa muži vraj vyhrážali vyhodením do vzduchu najskôr stanice , neskôr hrozili už len výbuchom vlaku R 231 Rastislav až na území Maďarska. Po príchode na Hlavnú stanicu ho údajne ešte prinútili nasilu vypiť liter vína a o 09:05 nasadli do vlaku smerujúceho do Maďarska. Muž, ktorému policajti zistili 2,5 promile alkoholu, ešte uviedol, že bomba mala byť prepravovaná v tmavomodrej taške. Policajti začali s overovaním informácií, keďže podľa starostu obce Borský Mikuláš išlo o človeka s dobrou povesťou, duševne zdravého a bez sklonu k alkoholizmu.
Policajti na základe získaných informácií po príchode rýchlika Rastislav do
Nových Zámkov zabezpečili okamžitú evakuáciu cestujúcich. Súpravu odtiahli do nákladnej časti železničnej stanice a z oboch strán ju zabezpečili dvoma krycími vlakmi. Pyrotechnická prehliadka rýchlika bola negatívna a ani v mužovom vozidle sa nič nenašlo. Policajti však zistili, že muž z Borského Mikuláša benzín vo štvrtok medzi 02:00 a 04:00 na čerpacej stanici OMV na Trnavskej ceste netankoval. Pre poplašnú správu rýchlik R 231 Rastislav už v ceste nepokračoval a cestujúci do Budapešti museli použiť až ďalší popoludňajší spoj. Cestujúci do Štúrova mohli využiť predpoludňajší osobný vlak. Prípad a jeho oznamovateľa si vo štvrtok popoludní prevzala bratislavská justičná a kriminálna polícia.

Plán koľajiska
Track Scheme

Plán koľajiska

Na infarkt zomrel na bratislavskej stanici 49-rocný muž z Modry
TASRBratislava 9. 3.2004 - Pravdepodobne infarktu myokardu podlahol 49-rocný muž z Modry, ktorého v pondelok našli mrtveho na Predstanicnom námestí v Bratislave pri lavicke pred vchodom do vestibulu hlavnej železnicnej stanice .
Privolaná lekárka konštatovala smrt bez vonkajších zranení a zavinenia cudzou osobou. Pre presné stanovenie príciny nariadila vykonat súdno-lekársku pitvu. Polícia zistila, že nebohý muž sa v mieste trvalého bydliska nezdržiaval a viedol túlavý život.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železnicnej polície Jozef Búranský.

Železnice budú vysielať na staniciach televízne spravodajstvo
TASRBratislava 29. 01.2004 - ŽSR prinesú do niektorých svojich staníc televízne spravodajstvo. Na prvú veľkoplošnú obrazovku na bratislavskej hlavnej železničnej stanici sa budú môcť cestujúci pozerať už od februára.
"Projekt by mal zlepšiť kvalitu cestovania, spríjemniť pobyt v železničných staniciach a poskytnúť cestujúcim denne od 7.00 h ráno až do polnoci informácie prostredníctvom aktuálneho spravodajského vysielania televízií TA3, TV Markíza a TV Joj," uviedla dnes pre TASR hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.
Podľa jej slov ide vôbec o prvý projekt podobného charakteru v krajinách V4, ktorým sa železnice snažia verejnosti spríjemniť čas strávený na staniciach.
Cez bratislavskú hlavnú stanicu prejde ročne približne osem miliónov ľudí, čo je viac ako 20-tisíc denne. Spravodajstvo majú ŽSR záujem vysielať v ďalších približne desiatich najväčších a najfrekventovanejších železničných staniciach na Slovensku.
Projekt obrazoviek zavádzajú ŽSR v spolupráci so ZSSK , Slovenskou mediálnou agentúrou ako realizátorom a spoločnosťou Foresight Media, ktorá zastrešuje technickú časť projektu.
ŽSR vstupujú do projektu ako poskytovateľ priestoru – železničnej stanice pre umiestnenie obrazovky. Finančnú a technickú stránku projektu zastrešujú Foresight Media a Slovenská mediálna agentúra, ktorá je aj jeho iniciátorom.
Symbolické oficiálne spustenie vysielania v priestoroch bratislavskej hlavnej stanice za účasti zástupcov partnerských spoločností sa uskutoční v priebehu šiesteho kalendárneho týždňa.

Opitý 33-ročný Bratislavčan napadol hliadku Železničnej polície
TASRBratislava 5. júna 2003 - Z trestného činu útoku na verejného činiteľa obvinila Železničná polícia (ŽP) na bratislavskej Hlavnej stanici 33-ročného Bratislavčana, ktorý v utorok 3. júna večer napadol policajnú hliadku.
K útoku došlo po tom, ako ho chcela podrobiť kontrole, pretože odmietol zaplatiť tovar v novinovom stánku. Namiesto toho, aby dotyčný predložil doklad totožnosti, jedného z policajtov chytil za viazanku a druhého päsťou udrel do tváre. Okrem toho mu podvrtol prstenník ľavej ruky tak, že policajt sa bude zo zranenia liečiť asi osem týždňov.
Hliadka bola nútená voči útočníkovi zakročiť a nasadila mu putá. Agresívny Bratislavčan ako motív svojho konania uviedol opitosť, čo potvrdila aj dychová skúška, pri ktorej mu železniční policajti zistili 1,46 promile alkoholu. ŽP odstúpi prípad Okresnému úradu Justičnej polície Bratislava I.
TASR dnes informácie poskytol hovorca ŽP Jozef Buranský. (krátené)

Nová dominanta vyrastie za dva roky
Budova sídla ZSSK v Bratislave zmení obraz Predstaničného námestia
Zuzana ČERVENÁ

Rozdelenie niekdajších ŽSR na dva samostatné podniky prinieslo so sebou nutnosť riešiť mnohé technické problémy. Jedným z nich bolo umiestnenie pracovníkov ZSSK. Vzhľadom k vysokým poplatkom za prenájom priestorov v Bratislave bola vedením spoločnosti schválená výstavba novej prevádzkovej polyfunkčnej budovy.

(úplné znenie článku sa nachádza v č. 21/2002 časopisu Ž-Semafor z 6. XI. 2002)

Semafor
Hospodársky denníkNa zlodejov
30. augusta 2002 - Schválením a uvoľnením finančných prostriedkov vo výške 123 mil. Sk sme sa aj my na Slovensku pripojili k Akčnému plánu boja proti terorizmu. Z uvedenej sumy dostanú 20 mil. Sk aj železnice na nákup a montáž televíznych monitorovacích zariadení v hlavných železničných uzloch. Nové kamery na železnici by mali prispieť k zvýšeniu bezpečnosti cestujúcich nielen v Bratislave, ale aj v Žiline a v Košiciach . Kamerový systém existuje už niekoľko rokov iba na hlavnej stanici v Bratislave . S pomocou kamier sa Železničnej polícii podarilo identifikovať viacero páchateľov v rekordne krátkom čase po nahlásení krádeže.

Náčrt pôdorysu prijímacej budovy

Náčrt pôdorysu prízemia prijímacej budovy

Vysvetlivky/Keys:
8Z 8zmenáreň/Exchange office [Po - So/Mo - Sa: 6 - 21, Ne/Su: 8 - 21]
A administratívne priestory ŽSR/ZSSK/-Offices
AV inzertná kancelária Avízo
B Bratislavská informačná služba/Touristic-information office
BM bistro Meridian/Fast food
BP Herňa, cca od 9/2007 (denne: 8 - 21 hod.)(predtým/early: batožiny - podaj/In-train passenger baggage office)
BU batožiny - úschovňa/Baggage room
BV batožiny - výdaj/Out-train passenger baggage office
C Červený kríž
CC čakáreň pre cestujúcich/Wait room
CD predajňa CD [Po - Pi/Mo - Fr: 8:30 - 18:30, (6) 8 - 14, (7) 13 - 18:30]
D drogéria
DPB dispečing a predajňa cestovných lístkov MHD DPB / City public transport tickets
E espresso
H (mobil-shop/Mobile phone shop) zrušený / canceled cca 8/2007
I informácie ZSSK/-Railway-information office [Po - Ne/Mo - Su: 6:30 - 20:20]
J osobná pokladnica JIPES/Train-ticket (domestic only) office
K osobná pokladnica KVC/Train-ticket office
Ko služobná korešpondencia/Office
Kv (kvety/Blooms; zrušené/canceled cca: 12/2007)
L lekáreň/Apotheke
M rýchle občerstvenie/fast food Meridian [denne / daily: 7:30 - 18:30, 19:30 - 6:30]
N Cafee + hracie automaty Presburg (cca do / up to 12/2006: noviny/press magazines)
O cukrovinky Pralinka (cca od 2003; cca do 2003: optika Observer)/sugar fast food [otvár. hodiny neuvedené / Opening Hours not signed]
P sušené ovocie, suché plody/Dry fruits [Po - Pi / Mo - Fr: 6 - 24; (6)(7): 8 - 21]
PIZ Pizzeria Presburg [denne / daily: 9 - 22]
PS pokladnica - podaj spešnín
PSl prezidentský salón
R suvenýry Radosť/Souvenirs
RO rýchle občerstvenie/Fast food
RP rezervačné pracovisko ZSSK (od 1. III. 2004; cca do 1/2004: expozitúra VÚB)/Reservation office
[Po - Ne/Mo - Su: 7:30 - 12:00, 12:30 - 16:00, 16:15 - 17:45]
RS reštaurácia Presburg/Restaurant [otvár. hodiny neuvedené / Opening Hours not signed]
S stávková kancelária
Sh STAHL - noviny/Press magazines [otvár. hodiny neuvedené / Opening Hours not signed]
SM služobná miestnosť ŽSR/ZSSK/Crew room
SP Slovenská pošta/Post office
TP (televízny projektor/Television projector) - mimo prevádzky cca od 6/2007
US úschovné skrinky/Baggage-box
W chle občerstvenie/fast food "Coffee & Food" - od 2/2008 [denne / daily: 6 - 21] (do/up to cca 12/2006: cestovná kancelária Wasteels/Travel office)
WR (reštaurácia/Restaurant) - mimo prevádzky/not operated cca od r./since 1986 !!!
Z zmenáreň Remedix/Exchange office [Po - Pi, Ne/Mo - Fr, Su: 6 - 19:30, So/Sa: 6 - 17:30]
ZI záložňa Index
1 bankomat Tatra banka/Cash machine
2 bankomat Slov. sporiteľňa/Cash machine
3 bankomat VÚB/Cash machine
4 bankomat CreditBank/Cash machine (cca od/since september 2007)

Addams

Ako by raz mohla vyzerať Hlavná stanica
STARÉ MESTO, (lau) - Okolie Hlavnej stanice, ktorá je jednou zo vstupných brán do Bratislavy, sa zrejme v dohľadnom čase zmení na nepoznanie. Naznačujú to aj výsledky urbanisticko-architektonickej súťaže, ktorú nedávno usporiadala spoločnosť I.P.R. Slovakia.
Súčasný stav stanice a jej okolia nie je ani po pristavaní vstupnej haly v roku 1987 z viacerých dôvodov vyhovujúci. Aj to bolo dôvodom, pre ktorý sa spoločnosť I.P.R. Slovakia rozhodla v spolupráci so Železnicami SR ( ŽSR ) a magistrátom hľadať riešenia, ako dobudovať predstaničný priestor v nadväznosti na hlavnú stanicu.
Na základe požiadavky mestského zastupiteľstva preto spomenutá spoločnosť vyhlásila urbanisticko-architektonickú súťaž.
Nejde o nejaké vízie. „Hlavné mesto, vrátane svojich odborných útvarov a organizácií v zadaní podmienok na vyhlásenie súťaže určili vyhlasovateľovi rešpektovať: 1. funkčné využitie územia v rámci schváleného územného plánu hlavného mesta SR Batislavy, jeho zmien a doplnkov, 2. východiskové územnoplánovacie podklady jestvujúcich i pripravovaných koncepcií, 3. požiadavky na riešenie z hľadiska životného prostredia, 4. požiadavky ochrany pamiatok a archeologické hľadisko, 5. požiadavky na dopravnú obsluhu, 6. požiadavky na technickú infraštruktúru," uvádza sa v propozíciách súťaže.
Do súťaže, ktorej účelom bolo „stanovenie optimálneho konceptu dotvorenia predstaničného priestoru s dôrazom na reprezentatívnosť, funkčné architektonické riešenie, usporiadanie dopravných vzťahov a prevádzkových väzieb, a to pri maximálnom využití tohto územia a možnosť etapizácie navrhovanej výstavby" (citát z propozícií), sa zapojilo 21 kolektívov. Porota udelila jednu prvú a tri tretie ceny. Prvenstvo získal návrh kolektívu autorov okolo Ing. arch. Martina Kusého, o tretie miesta sa podelili kolektívy okolo akad. arch. Ivana Marka, prof. Ing. arch., akad. arch. Rastislava Janáka a Ing. arch. Petra Vitka.
Zdá sa, že prístavba (vstupná hala) hlavnej stanice z roku 1987 sa architektom vôbec nepáči: spomedzi víťazov s jej zachovaním neráta nik. V navrhovaných riešeniach však nechýbajú nápady na zásadné zmeny existujúcich dopravných prepojení, smelé návrhy mrakodrapov a iných výškových budov, snahy presunúť dopravu pod úroveň terénu, vytvoriť hotely, podzemné garáže, obchodné priestory a iné služby pre verejnosť, nové parky a pasáže atď.
Čo sa s týmito návrhmi stane ďalej? Treba dodať, že ani víťazstvo v súťaži neznamená, že okolie železničnej stanice bude vyzerať tak, ako si to predstavujú autori najvyššie oceneného projektu. „Súťaž sme vyhodnotili, uzavreli a so všetkými štyrmi ocenenými budeme ďalej rokovať o definitívnom riešení," uviedol konateľ spoločnosti I.P.R. Slovakia Ing. Igor Ballo. „Koncepciu by sme mali dopracovať v spolupráci s magistrátom v priebehu pol roka."
Na konečné rozhodnutie o tom, ako bude vyzerať bezprostredné okolie jednej zo vstupných brán do Bratislavy, ktorá má ambície stať sa modernou európskou metropolou, si teda budeme musieť ešte počkať.

( Bratislavské noviny 2/2002 )

Nová tvár pre bratislavské Predstaničné námestie
VÍŤAZI SÚŤAŽE BUDÚ MUSIEŤ DOPRACOVAŤ RIEŠENIE DOPRAVNEJ SITUÁCIE
Mgr. Jozef LEHOCKÝ

Bratislava, tak ako aj ostatné slovenské mestá, zaznamenala za posledné desaťročie značné zmeny v zástavbe volných priestranstiev, doriešení prístavieb a dobudovaní mestotvorných prvkov. Vznikli a vznikajú v nej nové projekty na doriešenie ulíc a priestranstiev, ktoré už nezodpovedajú nárokom a požiadavkám dnešného človeka.
Tento proces neobišiel ani bratislavské Predstaničné námestie; ktoré sa rozprestiera pred hlavnou železničnou stanicou a dôverne ho poznajú takmer všetci slovenskí železničiari. Preto nás zaujala výstava inštalovaná v Národnom osvetovom centre na Námestí SNP v Bratislave. V rámci nej sa totiž mohli návštevníci od 15. januára do 15. februára oboznámiť s výsledkami urbanisticko-architektonickej súťaže zameranej na optimálne dotvorenie predstaničného priestoru ako významného mestského priestoru s dôrazom na reprezentatívnosť, funkčné urbanisticko-architektonické riešenie a usporiadanie dopravných vzťahov popri maximálnom využití územia.

(úplné znenie článku sa nachádza v č. 4/2002 časopisu Ž-Semafor z 20. II. 2002)

S bývalou továrnou na výrobu nábojů nedaleko Červené mostu se pojila jedna dopravní zajímavost - závod byl spojen s hlavním nádražím 2 km dlouhou lanovkou.

Spracovali: Jozef Karovič a Ing. Vladimír Hlávek, máj 1998, Tulák po drahách č.8

Na račianskom zhlaví padali rekordy
TRAŤOVÁCI NA BRATISLAVSKEJ HLAVNEJ STANICI PRACOVALI V SŤAŽENÝCH PODMIENKACH
Ľubomír MITAS

V dňoch 22.-5. apríla 2002 prebiehala na bratislavskej hlavnej stanici ťažká stredná oprava výhybiek č. 20, 21, 25, 26 a dvojitej koľajovej spojky (DKS). Za týmto stručným konštatovaním sa skrýva zložitý a náročný proces.

(úplné znenie článku sa nachádza v č. 10/2002 časopisu Ž-Semafor z 15. V. 2002)

Odkazy/Links:

  • Železničná stanica Bratislava hlavná stanica/Railway station Bratislava Main Station: Fotografie, TV a film/Photos, TV & Movie
  • Nová hlavná stanica/New Main Station
  • Železničná trať Bratislava hl. st. - Devínska Nová Ves
  • Železničná trať Bratislava-Rača - Bratislava hl. st.
  • Železničná trať Štúrovo - Nové Zámky - Bratislava hl. st.
  • Železničná trať Bratislava-Nové Mesto (1962) - Bratislava hl. st.
  • Železničný uzol Bratislava
  • Bratislava
  • Bratislava-Staré mesto

  • Späť na " Železničný uzol Bratislava "  
    Strana vytvorená / Site created : 02-X-2000
    Posledná aktualizácia / Last update : 17-okt-2019
    ( 132068.htm )