Železničná trať / Railway line
Jesenské - Tisovec

5. IX. 1874 sprevádzkovanie trate / line opening

( Zdroj/Source: 33 )

Zoznam staníc / Station list

Navrhujú presunút časť kamiónovej dopravy na železnicu
SITABANSKÁ BYSTRICA 7. 06.2004 - Predstavitelia Tisovca chcú predíst možnému zániku regionálnych železnicných tratí Jesenské – Tisovec a Tisovec – Pohronská Polhora - Brezno a zároveň vyriešit problém s nárastom kamiónovej dopravy cez mesto. Navrhujú, aby sa časť kamiónovej dopravy presunula na železnicu.
Od vstupu Slovenska do Európskej únie zaznamenali v Tisovci výrazný nárast kamiónovej dopravy z Madarska smerom na Poprad, prípadne Brezno. „Začína to byt velmi zložité. Kamiónová preprava strpcuje život ludom a spôsobuje devastáciu štátnej cesty,“ povedal na dnešnej tlačovej besede v Banskej Bystrici tisovský primátor Peter Mináč. Podla neho by presunutie casti dopravy na železnicu okrem odlahčenia ciest zvýšilo rentabilitu regionálnej trate prechádzajúcej cez mesto. Tisovčania by privítali, keby toto presunutie zabezpečil regulatívmi Banskobystrický samosprávny kraj, ked regionálne železnice prejdú do jeho správy. O podporu pre svoje návrhy sa budú usilovat aj u ministra dopravy Pavla Prokopoviča, ktorý Tisovec navštívi 18. júna počas Dní mesta a 130. výročia sprevádzkovania trate Jesenské – Tisovec.

Date: Fri, 09 Apr 2004
From: Zdenek Maruna
To: Kozuch Miro
Subject: LZ Drienok
Ahoj Miro,
v archivu jsme se Zdenkem Hrdinou narazili na spis o schvalovani vozidel LZ Drienok. Ale nezjistili jsme, kde by se mela nachazet. Nevedel bys nahodou ?
Znama fakta jsou:
* Byla to velmi mala zeleznicka. Mela rozchod 600 mm, asi jen jednu lokomotivu (velmi lehkou) a nekolik malych drevenych nakladnich vozu na polenove rezane drivi.
* Existovala asi jen kratkou dobu nekdy kolem roku 1930.
* Majitelem byly Lucebne zavody Hnusta-Likier.
* Zrejme nejak historicky souvisela se Salgotarianskou zelezarskou spolecnosti, protoze ta byla uvadena jako puvodni vyrobce nakladnich vozu
Z toho usuzuji, ze bud se zeleznice mohla nachazet nekde v blizkosti Hnusti anebo aspon v zajmove oblasti Salgotarjanske spolecnosti (tj. jih a vychod Slovenskeho Rudohor).
Nic vic se neda ze spisu vycist. Nejsou tam ani protokoly, ze kterych by bylo jasne, kde se vlastne komise schazela. Vykresy jsou podepsane v Hnusti-Likieru.
Zdenek

Date: Tue, 13 Apr 2004
From: Miroslav Kozuch
To: Zdenek Maruna
Subject: LZ Drienok
Ahoj,
Hladal som podla nazvu Drienok.
Nasiel som, ze je to niekde 48°53´, 18°58´ - co je vrch Drieňok v blizkosti Mosoviec
48°42´, 19°15´ - opat vrch, pri obci Poniky
Mozem sa pozriet este do zoznamu historickych nazvov obci.
Hovoris, ze by to mohlo byt niekde v okoli Hnusti?
Asi pred 1 mesiacom som bol na burze zberatelskych predmetov, aj starych pohladnic, a tam som videl pohladnicu obce Hnusta, kde boli rozoznatelne kolaje (rozchod podla pohladu uzsi ako 1000 mm), kolaje veduce po ulice medzi domami v blastistvej ceste. Pohladnica mohla byt z medzivojnoveho obdobia. Z druhej strany ceruzkou dopisane - Hnusta, zeleznicne kolaje. Ale mohlo to byt prave to co spominas.
Miro

Zoznam staníc / Station list:

km podľa
knižného
cestovného
poriadku
km due to
bookish
Timetable

Kilometrická
poloha podľa
hekto-
metrovníkov
Kilometer
position due to
Hectometer
stones

štatistické
číslo
Statistic
No.
umiestnenie
budovy
Building
position
názov stanice / zastávky
Station / Stop name
Alternatívne názvy
Alternative names
0 0, 000 138032   oo Jesenské [ 160-3 ] Feledince; Feleď; Feled
1 1, 530 13823_ o   Jesenské zastávka Nová Feleď z.; Ujfeled mh.
5 5, 405 15093_ o   Rimavské Janovce obec z Janošovce n/Rim. z.; Jánosi mh.
  6, 8     most/bridge  
7 7, 196 15043_ o   Rimavské Janovce z  
11 11, 385 150334   oo Rimavská Sobota [ 175 ] Rimaszombat
16 15, 605 15053_   o Čerenčany z Cserencsén mh.
19 18, 703 15073_ o   Veľké Teriakovce z Malé Tirjakovce z.; Olajtörék mh.
21 20, 506 15083_ o   Nižný Skálnik z Alsósziklás mh.
22 21, 926 15323_   o Hrachovo z Rimarahó mh.
24 24, 303 15313_ o   Kociha z  
26 26, 385 15303_   o Rimavské Zalužany z  
27 27, 556 152934   oo Rimavská Baňa [ 607 ] Rimabánya
31 31, 368 15283_   o Rimavské Brezovo z Rimavská Brezovo z.; Rimabrezó mh.
33 33, 873 15273_ o   Likier z  
35 35, 725 152231   oo Hnúšťa Hnušťa Líkier z.; Nyustya Likér
    15403_     Hnúšťa-Mútnik (zrušená zastávka / canceled stop)  
  38, 635       vlečka  
38 38, 832 15263_ o   Hnúšťa zastávka  
    15253_     Hačava nákladište (zrušená zastávka / canceled stop)  
  39, 978       vlečka  
40 40, 375 15243_   o Hačava skálie z Hačava z.; Hacsavá mh.
41 41, 473 15233_   o Hačava z stanovište závorára  
44 44, 388 15213_   o Rimavská Píla z Pila z.; Rimafürész mh.
  46, 8     ? zastávka  
48 47, 924 15203_   o Tisovec mesto z Tiszolc mh.
  48, 13     most/bridge  
49 49, 447 151837 oo   Tisovec [ 174-2 , 608 ] Tiszolc

 

číslo trate/Line No. od/since
173 1993
174 10. V. 2001

Odkazy:

  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report
  • Rimavská Sobota II
  • Ďaľšie informácie

  • Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí " Back to " From History of slovakian Railway lines "Back to " From History of slovakian Railway lines "
    Strana vytvorená / Site created : 14-XI-1999
    Posledná aktualizácia / Last update : 22-VII-2004
    ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h174-1.htm )