desiata časť

Vlaky s náskokom a vlaky zmeškané

LXVI. Všeobecné ustanovenia............. 1 (224)

LXVII. Povinnosti zamestnancov pri zmeškaní vlakov................... 2 (226)

LXVIII. Hlásenie zmeškania a zmeny sledu alebo poradia vlakov.............. 4 (229)


desiata časť

VLAKY S NÁSKOKOM A VLAKY ZMEŠKANÉ

LXVI. Náskok

704. Ak to vyžaduje hospodárnosť prevádzky alebo dopravná situácia, môže sa vlak vypraviť zo stanice s náskokom, t.j. pred časom stanoveným grafikonom vlakovej dopravy. Pred týmto časom sa nesmú vypraviť vlaky, ktorých čas odchodu bol záväzne oznámený verejnosti. Na odchod vojenského vlaku s náskokom je vždy potrebný súhlas veliteľa vojenského vlaku.

Náskok môže dosiahnuť prechodiaci vlak, ktorý odišiel včas z východovej stanice alebo zo stanice, kde naposledy zastavil, aj tým, že kráti pravidelné jazdné časy, a to najviac na hodnotu krátkych jazdných časov, pokiaľ sú uvedené v zošitovom cestovnom poriadku. Krátenie krátkych jazdných časov je zakázané.

705. Pod pojmom náskok teda treba rozumieť dohodnutý, nariadený alebo dosiahnutý skorší príchod, prechod alebo odchod vlaku, než stanoví jeho cestovný poriadok.

706. Jazda vlaku s náskokom nie je dovolená:

a) ak by sa zmeškal dôležitejší vlak, iba ak vlakový dispečer vzhľadom na dopravnú situáciu rozhodne inak;

b) ak by jazda vlakov s náskokom rušila dôležité práce na trati a vedúci prác na to nedal súhlas; c) ak ide o vlak, ktorý prepravuje železničných zamestnancov podľa rozvrhu služby;

707. Veľkosť náskoku nie je obmedzená. Ak je však vhodná trasa a ak to lepšie vyhovuje dopravnej situácii, môže dispozičná stanica (vlakový dispečer) po dohode s prevádzkovým dispečerom vlak prečíslovať. O prečíslovaní sa vlak vyrozumie rozkazom V.

708. V prípade, keď sa vlaky ponúkajú a prijímajú, je prijatie vlaku súčasne aj súhlasom na jazdu vlaku s náskokom, odmietnutie prijatia súčasne odmietnutím jazdy vlaku s náskokom.

O jazde vlaku s náskokom väčším než 10 minút na tratiach, kde sa vlaky neponúkajú a neprijímajú, sa dohodnú výpravcovia oboch susedných staníc pred hlásením predvídaného odchodu. Súhlas na jazdu vlaku s náskokom sa nemusí zapisovať.

Náskok (náskok krátením jazdných časov), príp. aj mimoriadne prechodenie môže výpravca (vlakový dispečer) dohodnúť aj cez niekoľko staníc.

709. O náskoku upovedomí výpravca zamestnancov zúčastnených na príprave vlakovej cesty príkazom na prípravu vlakovej cesty; traťové stanovištia upovedomí hlásením predvídaného odchodu. Ohlásenie náskoku sa osobitne nezapisuje (pozri čl.711). Ak sú v stanici vykonávané činnosti, ktoré treba prerušiť vzhľadom na jazdu vlaku s náskokom, alebo ak je v staničnom poriadku určené upovedomiť o jazde vlaku s náskokom aj iných zamestnancov (posunovačov, vozmajstrov a pod.), výpravca včas upozorní týchto zamestnancov na náskok.

710. Na doplnky.

711. Vlak, ktorý má na trati pravidelný pobyt (obsluha nákladišťa, vlečky a pod.), môže do susednej stanice prechodiť, príp. aj prísť do tejto stanice s náskokom, ak mu to bolo dovolené rozkazom V vydaným vlaku pred odchodom na trať. Výpravca môže vlaku vydať tento rozkaz len po dohode a súhlase výpravcu susednej stanice. Pred hlásením predvídaného odchodu musí výpravca o povolenom prechodení upovedomiť všetky traťové stanovištia, ktorých sa to týka.

Pre odchod vlaku z trate s náskokom si musí vlakvedúci vyžiadať súhlas výpravcu stanice, do ktorej vlak pôjde. Ak výpravca nemá námietky, upovedomí susednú stanicu a traťové stanovištia, ktorých sa jazda týka a potom dá súhlas vlakvedúcemu na jazdu s náskokom. Upovedomenie traťových stanovíšť o odchode vlaku s náskokom zapíše výpravca do telefónneho zápisníka. Ak výpravca nemôže upovedomiť traťové stanovištia, oznámi to vlakvedúcemu a nadiktuje mu znenie príkazu Pv.

Ak sa vlakvedúci nemôže dorozumieť s výpravcom stanice, do ktorej vlak ide, môže si vyžiadať súhlas aj od výpravcu zadnej stanice. Ten ho smie dať len vtedy, ak splní podmienky uvedené v predchádzajúcom odseku.

Ak sa vlakvedúci nemôže dorozumieť ani s jedným výpravcom, smie nariadiť sám odchod s náskokom len pri vlaku, ktorý neuvoľnil hlavnú koľaj na šírej trati. O náskoku upovedomí vlakvedúci traťové stanovištia sám. Ak nemôže ohlásiť náskok niektorému závorárovi, nariadi rušňovodičovi opatrnú jazdu cez príslušné priecestia príkazom Pv.

712., 713. Na doplnky.

LXVII. Povinnosti zamestnancov pri zmeškaní vlakov

714. Ak sú vlaky zmeškané, musia všetci zamestnanci, zúčastnení na vlakovej doprave, osobitne vlakoví dispečeri a výpravcovia, starostlivo sledovať jazdu vlakov a urobiť všetko, aby bola zachovaná bezpečnosť dopravy aj pri vzniknutých nepravidelnostiach a aby sa zmeškanie vlakov nahradilo a neprenášalo na iné vlaky.

Výpravcovia, najmä tí, pre ktorých zo zmenenej dopravnej situácie vyplýva povinnosť urobiť včasné opatrenia na najvhodnejšie križovanie, predchodenie, výmenu vlakových náležitostí a pod., nesmú sa spoliehať len na ohlásené zmeškanie ale musia sa sami včas na jazdy vlakov dopytovať; v prípade zmeškania dajú včas príkaz na zadržanie tých vlakov, ktorých jazda by nepriaznivo ovplyvnila jazdu zmeškaného vlaku (napr. keď v stanici nie je možné križovanie, príp. predchodenie vlakov a pod.).

715. Zmeškanie vlakov sa nahradí krátením pobytov a krátením pravidelných jazdných časov, a to najvyššie na hodnotu krátkych jazdných časov,pokiaľ sú uvedené v zošitovom cestovnom poriadku. Na krátenie pravidelných jazdných časov pri zmeškanom vlaku musí rušňovodič vždy využiť plný výkon hnacieho vozidla a dovolenú rýchlosť vlaku.

Aby sa zmeškanie neprenášalo na iné vlaky, výpravcovia sú povinní upraviť po vzájomnej dohode križovanie a jazdy následných vlakov tak, aby dôležitejší vlak nebol zmeškaný vlakom menej dôležitým. Vlakový dispečer rozhodne, či sa môže dať prednosť menej dôležitému vlaku, ak je to z prevádzkových dôvodov potrebné; rozhodne tiež aj o prednosti pri vlakoch rovnakej dôležitosti.

Tam, kde nie je vlakový dispečer, rozhodne o prednosti vlaku podľa predchádzajúceho odseku prevádzkový dispečer.

V odbočných tratiach výpravca vypraví včas prípojné vlaky, najmä s prepravou cestujúcich, ak zistí, že vlak, na ktorý sa má čakať, nedôjde do čakacieho času.

Ak je v stanici niekoľko zmeškaných vlakov, vypravujú sa spravidla podľa svojej dôležitosti.

716.pravca nesmie dovoliť odchod vlaku, ktorého jazdou by bol narušený dôležitejší vlak či už rovnakého alebo opačného smeru, iba ak to bolo nariadené vlakovým dispečerom, prevádzkovým dispečerom, prípadne vedúcim dispečerom.

Vlakový dispečer vždy má právo určiť stanicu, kde sa majú vlaky križovať alebo predchodiť.

717. Ak sú vlaky zmeškané alebo ak idú s náskokom, upraví výpravca odchody vlakov opačných smerov, idúcich zo susedných staníc na križovanie pokiaľ možno tak, aby žiadny vlak nemusel zastaviť pri vchodovom návestidle a odchody následných vlakov tak, aby následné vlaky nezastavili alebo nespomalili jazdu pred hlavnými návestidlami.

718. Pre vchody a odchody vlakov (pri križovaní, predchodení a stanovení poradia vlakov) sa počíta pri zmeškanom vlaku s krátkymi jazdnými časmi.

Pri mimoriadnom zastavení sa pripočíta k času jazdy jedna minúta na zastavenie a dve minúty na rozbehnutie, pokiaľ v zošitovom cestovnom poriadku nie je stanovené inak.

719. Grafikon vlakovej dopravy alebo cestovný poriadok osobitného vlaku stanoví, v ktorých staniciach sa vlaky pravidelne križujú alebo predchodia (dostihujú).

Pri zmeškaní alebo pri náskoku sa výpravcovia včas dohodnú, príp. vlakový dispečer určí, kde sa budú vlaky so zreteľom na dopravnú situáciu v staniciach križovať alebo predchodiť, a to podľa zásad predchádzajúcich ustanovení.

720. Pri výprave vlakov musí výpravca dodržiavať medzi odchodmi vlakov stanovené následné medzičasy.

Následný medzičas je najmenší čas (potrebný na zabezpečenie plynulej a bezpečnej jazdy vlakov do najbližšej stanice, v ktorej je možné predchádzanie, alebo do najbližšej odbočky, kde jeden z vlakov ide na odbočnú trať), medzi odchodom (prechodom) jedného vlaku zo stanice a odchodom (prechodom) následného vlaku z tej istej stanice po tej istej traťovej koľaji do toho istého priestorového oddielu.

Následné medzičasy pre priľahlé medzistaničné úseky sú prílohou staničného poriadku a odpisy následných medzičasov musia byť vyvesené na stanovišti výpravcu.

721. Jazda následných vlakov rovnakej rýchlosti je v GVD upravená tak, aby sa dodržal najnepriaznivejší následný medzičas danej trate.

Pri nepravidelnostiach v doprave sa prihliada na najnepriaznivejší medzičas len vtedy, ak je staničný úsek s najnepriaznivejším medzičasom pomerne blízko za východovou stanicou alebo za stanicou, kde následný vlak pravidelne zastavuje a ak je tento medzičas podstatne väčší než následné medzičasy predchádzajúcich medzistaničných úsekov. Tieto stanice určí a potrebné najnepriaznivejšie medzičasy im ohlási SDT. Odpis týchto medzičasov musí byť vyvesený na stanovišti výpravcu.

722. Pomôcky GVD "Čakacie časy a opatrenia pri zmeškaní vlakov osobnej dopravy" stanoví, na ktoré vlaky s dopravou cestujúcich sa musí čakať s prípojnými vlakmi a ako dlho. V tejto pomôcke sa tiež stanoví, kedy a kde majú vlaky mimoriadne zastaviť, aby pri zmeškaní mohli cestujúci vystúpiť alebo nastúpiť, a ako sa má postupovať, ak priame vozne medzištátnej dopravy nemôžu pri zmeškaní prejsť na predpísané vlaky.

Čakacie časy pre prechod vozňov pri nákladných vlakoch stanoví pomôcka ND.

723., 724. Na doplnky.

LXVIII. Hlásenie zmeškania a zmeny sledu alebo poradia vlakov

725. Výpravca stanice, v ktorej dosiahlo zmeškanie vlaku osobnej dopravy najmenej 10 minút, a nákladného vlaku najmenej 60 minút, alebo sa o tieto časy zväčšilo alebo zmenšilo, ohlási zmeškanie alebo jeho zmenu všetkým staniciam až do najbližšej dispozičnej, príp. konečnej stanice vlaku (ak je bližšie). Výpravca dispozičnej stanice ohlási najneskôr v čase pravidelného odchodu vlaku jeho zmeškanie staniciam svojho dispozičného úseku až so ďalšej dispozičnej (konečnej) stanice tak, ako keby vzniklo v jeho stanici.

Na dispečerizovaných tratiach ohlási výpravca zmeškanie podľa ustanovenia predchádzajúceho odseku vlakovému dispečerovi. Pracovníkom obsluhujúcim priecestné zabezpečovacie zariadenia a pracovníkom, ktorí strážia priecestie v priľahlom medzistaničnom úseku sa zmeškanie vlakov ohlasuje vždy.

Hlásenie o zmeškaní vlakov zapisujú zamestnanci zúčastnení na vlakovej doprave do telefónnych zápisníkov. Hlásenia o zmeškaní vlakov nákladnej dopravy na dispečerizovaných tratiach, okrem hlásení pre zamestnancov obsluhujúcich priecestné zabezpečovacie zariadenia alebo ktorí strážia priecestie, sa nezapisujú. Všetky potrebné údaje o jazdách vlakov na dispečerizovaných tratiach, zisťujú výpravcovia u vlakového dispečera.

726. Zmeškanie vlakov s prepravou cestujúcich 10 alebo viac minút sa ohlási obsadeným zastávkam, v ktorých vlak zastavuje. Zmeškanie, ktoré by mohlo mať vplyv na nástup vlakového personálu k vlaku, ohlási sa zamestnancovi zodpovedného za zobudenie vlakového personálu v nocľahárni.

Ak potrebuje zamestnancom dopravnej služby vedieť zmeškanie vlaku, zistí si včas tento údaj dopytom u výpravcu.

727. Zmeškanie vlakov s prepravou cestujúcich 10 alebo viac minút sa oznámi cestujúcim v staniciach a na obsadených zastávkach rozhlasom, informačným zariadením, príp. na vývesnej tabuli najneskoršie v čase pravidelného príchodu alebo odchodu vychodiaceho vlaku.

728. Poradím vlakov sa rozumie:

a) časové usporiadanie príchodov, odchodov a prechodov vlakov bez ohľadu na smer ich jazdy;

b) rozdruženie vlakov podľa ich dôležitosti stanovené DP. Sledom vlakov sa rozumie časové poradie vlakov, idúcich v rovnakom smere.

729. Zmena poradia alebo sledu vlakov sa nemusí osobitne ohlasovať zamestnancom zúčastneným na príprave vlakovej cesty. Závorárom, strážnikom oddielov a zamestnancom odbočiek sa ohlasuje hlásením predvídaného odchodu.

Pre susednú stanicu vyplývajú zmeny poradia a sledu vlakov z predchádzajúcich dohôd o križovaní a predchodení, príp. z ponuky. V prípadoch keď sa vlaky neponúkajú a neprijímajú, ohlasuje sa zmena sledu vlakov susednej stanici hlásením predvídaného odchodu (čl.735).

730. V staničnom poriadku sa určí, ako sa upovedomia o zmeškaní, o zmenách poradia alebo sledu vlakov ostatní zamestnanci stanice, zamestnanci iných služobných odvetví, príp. poštoví, colní zamestnanci a pod.

731., 732. Na doplnky.

D2 (09) D2 (11)