Mesto Košice hľadá sponzorov pre Detskú
železnicu
Košice 11. 4.2004 - Mesto Košice
hľadá financie na záchranu Detskej
železnice (DŽ) v Čermeli . Do roku 2002 sa totiž na
takmer dvojmiliónových ročných nákladoch na prevádzku DŽ podieľali okrem mesta aj ŽSR a ZSSK . Mesto sa preto
obracia na sponzorov z radov občanov či firiem, aby prispeli na
prevádzku DŽ , ktorá je
jednou z turistických rarít mesta. Mesto aj napriek
nevyriešenému financovaniu plánuje spustiť prevádzku DŽ od 1. mája do 1. septembra
tohto roka.
TASR o tom informovala hovorkyňa košického magistrátu Zuzana
Bobriková.
Detskú železnicu v Košiciach vybudovali v rokoch 1955 - 1956
ako miestnu dráha z investičných prostriedkov vtedajšieho
ministerstva dopravy a slúžila na výchovu mladých
železničiarov a pre rekreačné potreby mesta Košice.
Historická vlaková súprava ťahaná viac než 100 ročnou
parnou lokomotívou Katka z roku 1884 prepravuje hlavne deti, ale
aj ostatných Košičanov a návštevníkov mesta do prímestskej
rekreačnej lokality Alpinka.
Od účinnosti zákona o dráhach
je Detská železnica
špeciálnou dráhou, zaradenou do III. kategórie celoštátnych
dráh, určenou na zabezpečenie dopravných potrieb mesta
Košice v oblasti cestovného ruchu počas letnej sezóny.
V tomto roku pribudnú ďalšie moderné zákaznícke
centrá
BRATISLAVA 11. 4.2004 - ZSSK očakáva po vstupe Slovenska do
Európskej únie zvýšený počet cestujúcich a pre to aj v
tomto roku bude pokračovať s budovaním siete zákazníckych
centier.
Tie budú ponúkať cestujúcim komplexné služby v osobnej
preprave v širšom meradle a na lepšej technickej, personálnej
a organizačnej úrovni ako doteraz, uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Zákaznícke centrá
nahradia doteraz existujúce informačné kancelárie, ktoré
boli určené na poskytovanie iba obmedzeného rozsahu služieb.
V nových zákazníckych centrách sa tak budú poskytovať
služby nielen železničnej prepravy, ale aj ďalších
subjektov, napríklad zabezpečenie taxíka, leteniek, ubytovanie
v hoteloch, prípadne poskytovanie informácií regionálneho
charakteru, či predaj vstupeniek na kultúrne, športové a
spoločenské akcie.
K doteraz existujúcim centrám vo Zvolene
, Liptovskom Mikuláši a Humennom plánuje ZSSK v tomto roku otvoriť zákaznícke
centrá v Košiciach , Prešove , Poprade , Banskej
Bystrici , Nových Zámkoch
a Starom Smokovci . V
spolupráci so samosprávou vznikne nové pracovisko v Trenčianskych Tepliciach
. Plán ďalšej výstavby predpokladá vybudovanie centier vo
všetkých sídlach samosprávnych krajov a v dôležitých
turistických centrách.
ČD vyhlásili tender na poskytovateľa služieb telekomu
ČIA, PRAHA 12. 4.2004 - ČD vyhlásili v celej Českej republike verejnú
obchodnú súťaž na poskytovateľa telekomunikačných
služieb. Objednávka na dobu neurčitú je rozdelená na štyri
oblasti zahŕňajúce prenájom optických vlákien, prenosových
okruhov, pripojenie k internetu a hlasové služby. Vyplýva to z
informácií, ktoré firma zverejnila v obchodnom vestníku.
Záujemcovia majú podať ponuky do 17. mája. Súťaž
zabezpečuje odštepný závod ČD Telematika.
Prvá časť objednávky obsahuje prenájom 124 párov
jednovidových optických vlákien ukončených v objektoch ČD . Druhá časť zahŕňa prenájom prenosových
okruhov ukončených v objektoch ČD , a to 135 okruhov s prenosovou kapacitou E1 a
19 okruhov s kapacitou STM 1. Treťou časťou je poskytovanie
služieb internetu pripojením Intranetu ČD v dvoch lokalitách v Prahe s priepustnosťou
každého okruhu 16 megabitov za sekundu. Poslednou časťou je
poskytovanie hlasových služieb prístupom k verejnej pevnej
telekomunikačnej sieti v dvoch vzájomne zálohovaných
fyzických prechodoch v Prahe a v Brne, pričom priemerná
kapacita odchádzajúcich volaní musí byť 1,5 mil. minút za
mesiac.
Ponuky budú hodnotené podľa celkovej ceny, kvality
technického riešenia, spôsobu kalkulácie cien, rozsahu
garancie ceny počas trvania zmluvného vzťahu, schopnosti
prevedenia zmien v rozsahu požadovaných služieb s ohľadom na
ceny a termíny zmien, miery navrhnutých zvýhodnení nad rámec
požiadaviek zadávateľa a kvalitatívneho aj kvantitatívneho
prehľadu referencií o službách, ktoré uchádzač poskytuje
iným subjektom. České dráhy vlani hospodárili so stratou 998
mil. CZK. Celkové výnosy medziročne vzrástli o 5,5 % na 47,3
mld. CZK, náklady naopak klesli o 2,8 % na 48,3 mld. CZK.
Železnice vlani prepravili 175 mil. cestujúcich, teda rovnako
ako o rok skôr, a na tržbách z osobnej dopravy utŕžili 5,2
mld. CZK. Ku koncu roka 2003 ČD evidovali 77 tis. zamestnancov.
MEDZI TRSTENOU A NOWYM TARGOM BY SA MALA STAVAŤ ŽELEZNIČNÁ
TRAŤ
Rozhlasová stanica Slovensko, 13.04.2004,
Rádiožurnál, 12.00 - "Vstup do Európskej únie rozšíri
kontakty a spoluprácu aj medzi prihraničnými obcami na
slovenskej a poľskej strane. Napr. v súčasnosti prebiehajú
rokovania medzi zástupcami samospráv z Trstenej a Noweho Targu
o obnovení železničného
spojenia medzi týmito mestami , ktoré fungovalo do 50.
rokov minulého storočia. Výsledkom spoločných rokovaní bude
vypracovanie štúdie projektu o výstavbe novej železnice s
dĺžkou 27 kilometrov."
Banky daly Eurotunnelu ultimátum, akcie padají
LONDÝN 13.
4.2004 - Akcie britsko-francouzské společnosti Eurotunnel dnes
prudce klesly na nejnižší úroveň za poslední dva měsíce.
Londýnská burza tak reagovala na zprávy tisku, podle nichž
nové vedení zadluženého provozovatele železniční dopravy
pod kanálem La Manche dostalo od věřitelských bank ultimátum
na předložení hodnověrného podnikatelského plánu.
Britský nedělník Sunday Telegraph napsal, že věřitelé dali
novému francouzskému managementu termín tři měsíce, aby
předložil plán postupu a prokázal svou kompetentnost. Jinak
hrozí, že banky převezmou podle smlouvy vedení firmy samy.
Věřitelé rovněž pohrozili okamžitou výměnou vedení,
pokud nastane nějaké oslabení ostrahy nebo bezpečnosti
provozu na lince pod kanálem, uvedl list bez jmenování
zdrojů. Věřitelé se mají sejít s novým vedením poprvé
během tohoto týdne.
Akcie Eurotunnelu dnes klesly o osm procent na 32 pencí a
předtím se propadly až o 13 procent. Na pařížské burze,
kde s nimi obchodují hlavně drobní investoři, byl jejich
pokles nižší.
"O víkendu se objevilo hodně nepříznivých zpráv.
Jednoduše není důvod kupovat jejich akcie, protože jejich
dluh je jako obří jáma v zemi. Většinu akcií vlastní
stejně drobní investoři a ti své peníze již ztratili,"
řekl agentuře Reuters jeden obchodník v Londýně.
Francouzský stát přemlouval drobné investory, aby podpořili
největší soukromý projekt infrastruktury v historii koupí
akcií. Eurotunnel díky tomu vlastní z 65 procent drobní
investoři. Hodnota akcií během existence firmy přitom spadla
zhruba o 90 procent.
Minulý týden se vedení Eurotunnelu
zmocnila s podporou nespokojených drobných francouzských
akcionářů skupina kolem bývalého francouzského
prezidentského kandidáta Nicolasem Migueta. Svými lidmi pak
tito rebelanti nahradili dosavadní, vesměs britské vedení.
Společnost se od svého vzniku v roce 1987 potácí od krize ke
krizi. Výstavba tunelu byla mnohem dražší, než se čekalo, a
ostrá konkurence dopravy přes kanál omezuje provoz příliš
drahých vlakových spojů. Společnosti se tak nedaří splácet
ani úroky z úvěru devíti miliard eur.
Nové vedení chce s bankami o dluhu znovu jednat a doufá i v
pomoc vlád Francie a Británie, ty to však striktně odmítly.
Nové vedení dokonce přišlo v kontrastu s dosavadními plány
s představou posílení příjmů pomocí zvýšení cen,
navzdory konkurenci mnohem levnějších trajektů a nyní již i
leteckých spojů.
Na konci minulého týdne ratingová agentura Fitch upozornila,
že navzdory revoltě akcionářů budou mít hlavní slovo ve
firmě věřitelé. Smluvní podmínky jim totiž dávají
pravomoc vyměnit management.
Jiný britský nedělník Independent on Sunday uvedl, že
největší britský nákladní železniční přepravce EWS
hrozí ukončením přepravy v tunelu. EWS není spokojena s
výší sazeb za přístup na koleje Eurotunnelu .
Na Veľkonočný pondelok 53-ročného muža zrazil vlak
BRATISLAVA 13. 4.2004 - Jeden ľudský
život vyhasol na Veľkonočný pondelok na trati medzi Šenkvicami
a Pezinkom , kde rýchlik R 608 Spišan zrazil 53-ročného
muža. Ako agentúru SITA informoval hovorca Železničnej
polície Jozef Búranský, tragédia sa odohrala päť minút
pred piatou hodinou ráno. Krátko pred incidentom rušňovodič
uvidel asi z 50 metrovej vzdialenosti osobu, ktorá kráčala v
smere jazdy vlaku. Aj keď použil rýchlobrzdu, najhoršiemu už
nemohol zabrániť a Šenkvičan podľahol na mieste nehody
následkom traumatických amputácií časti hlavy a dolných a
horných končatín. Železničná polícia nezistila u
rušňovodiča požitie alkoholu. Doprava na druhej traťovej
koľaji bola zastavená takmer na tri hodiny.
Podnapitý mladík cestoval netradičným spôsobom
BRATISLAVA/TREBIŠOV 13. 4.2004 - Pre
netradičný spôsob cestovania sa v nedeľu večer rozhodol
27-ročný podnapitý muž zo Slovenského Nového Mesta v okrese
Trebišov. Podľa informácií hovorcu Železničnej polície
Jozefa Búranského sa muž vyštveral na spojovaciu časť medzi
dvoma časťami súpravy a postojačky chcel absolvovať 55
kilometrov dlhú trať z Čerhova až do Košíc. Riskantnú
púť, počas ktorej ohrozoval nielen seba, ale aj bezpečnosť a
plynulosť železničnej dopravy, však prerušili železniční
policajti už po siedmich kilometroch na stanici v Michaľanoch v
okrese Trebišov, keď si hliadka nezvyčajného pasažiera
všimla. Po predvedení na oddelenie sa muž priznal, že takto
sa chcel prepraviť do Košíc, pretože nemal peniaze na
cestovný lístok. Mladému mužovi namerali 1,96 promile
alkoholu v krvi.
Privatizace zbytného majetku Českých drah může
pokračovat
PRAHA 14. 4.2004
- Privatizace zbytného majetku bývalé státní organizace ČD může pokračovat. Počítá s tím novela,
kterou dnes schválil Senát poměrně těsnou většinou hlasů.
Privatizací majetku, například bytů, se má zabývat Správa
železniční dopravní cesty (SŽDC), řekl senátorům ministr
dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Výtěžek z privatizace
bude podle něj sloužit k úhradě závazků po někdejším
státním podniku.
Senátorka Soňa Paukrtová (za US-DEU) připomněla, že novela
v podstatě reaguje na rozhodnutí Ústavního soudu, na nějž
se mnozí pravicoví senátoři obrátili se stížností na
způsob rozdělení ČD
mezi stejnojmennou akciovou společnost a SŽDC.
František Kopecký z opoziční ODS namítal, že vláda se
dostatečně nevypořádala s verdiktem ústavních soudců, aby
se majetek ČD znovu ocenil a rozdělil. Většina majetku
připadla akciové společnosti, a to včetně nádražních
budov nebo přístupových cest k nim, což i podle odborníků
může ztížit vstup jiných podnikatelů do oboru.
Šimonovský senátory ujišťoval, že řada námitek
Ústavního soudu už byla vyřešena jednak v praxi, jednak již
před měsícem schválenou normou.
Opuštěná nádraží se potýkají s bezvýznamností
APA, VÍDEŇ 14.
4.2004 - Lidé je přestali potřebovat. Stojí bez života a
energie někde uprostřed obce, někde na okraji. Padesát
nádraží na opuštěných regionálních tratích v rakouských
krajích Waldviertel a Weinviertel, které sousedí s Českem, se
nyní různým způsobem potýká s bezvýznamností, píše
agentura APA. Podotýká, že to bývala místa spojená s
očekáváním, touhou, napětím či radostí.
"K mání jsou Würnitz-Hetzmannsdorf a
Altlichtenwarth," říká Herbert Kleppenrnig z realitní
kanceláře ÖBB . "Více jich
teď není."
V některých nádražních budovách nyní lidé rádi bydlí.
Ucházet se o to může každý, kdo má zájem a je s to vzít
na sebe některé stavební úpravy. Část někdejších stanic
se změnila v hezké příbytky se zarůstajícím kolejištěm
pod okny a tu a tam s pohledem na dřevěný domeček, který
sloužíval jako veřejné záchodky, nebo na nákladovou rampu.
Možnosti jsou ale různé. V Drosendorfu si řidiči autobusů
udělali v části budovy noclehárnu. V Pulkau se na bývalém
nádraží dokonce hraje divadlo. Některá nádraží oživila
nákladní doprava, jiná probouzejí víkendoví výletníci
nebo železniční fandové.
V čekárně stanice Dobermannsdorf se naproti tomu čas zastavil
před patnácti roky. Na zdi je obdivuhodně zachovalý plakát,
který upozorňuje na výstavu lodních člunů v Tullnu v roce
1989. Vedle je reklama na mezinárodní železniční spoje. Za
přepážkou nesedí nikdo, kdo by prodával lístky, a
nepřichází ani žádný cestující. Odpadkový koš někdo
převrátil, okno má odtrženou lať. Stačilo by ale jen
několik obratných pohybů a vše by vypadalo stejně jako před
patnácti lety.
Obcí Neusiedl an der Zaya už dlouho žádný vlak neprojel. Z
čekárny vyvanul jakýkoli ruch. Kozám a ovcím, které se
pasou v zarostlém kolejišti, to nevadí. Zvířata patří
nynějšímu nájemci. Ten v bývalé jednopatrové hlavní
budově bydlí a některé vedlejší budovy používá jako
skladiště.
Pohledem na bývalé nádraží není nadšen starosta obce
Grosskrut Franz Schweng. Stejně jako ostatní starostové ale
nemůže nic dělat, protože budova patří spolkovým drahám.
Pronajaly si to dvě domácnosti, říká. Na první pohled není
nic patrné, civilizaci připomíná pouze satelitní anténa
připevněná ke drolící se zdi.
Na několika nádražích ještě visí originální oznámení o
jejich zániku. Jsou vybledlá od slunečního svitu, avšak
čitelná. "Vážení cestující, z ekonomických důvodů
se od 29. května 1988 na této trati zastavuje osobní doprava.
Rakouské spolkové dráhy učiní opatření, aby byla
zajištěna jiná vhodná přeprava," sděluje se.
Železnice naďalej nesú dlhy za 25 miliárd
15. 4.2004, Morháčová Jana - ŽSR nesú na svojich
pleciach naďalej bremeno splácania bankových pôžičiek 25,6
mld Sk. "Je to o 13,6 mld Sk menej, ktoré začiatkom roka
na seba zobral štát v rámci vyrovnania vzťahov so
železnicami," doplnil A. Kukučka z odboru kontrolingu ŽSR .
K tomu však treba prirátať ešte úroky, ktoré len v
najbližších 5 rokoch dosiahnu 7,3 mld Sk. Za pôžičky v
hodnote 22,8 mld Sk naďalej ručí štát.
Prakticky však zrejme štátna pokladnica bude musieť tieto
úvery aj splatiť, pretože železnice najbližšie roky nebudú
generovať vo svojom hospodárení peniaze na splácanie týchto
dlhov. Vyplýva to z materiálu, ktorý čoskoro bude
predložený vláde. Hodnotí sa v ňom, ako Železnice SR plnia
navrhnutý plán vyčistenia firmy od zlého hospodárenia a
zadlženosti.
"Zatiaľ nie je doriešený problém dlhov voči Sociálnej
poisťovni v objeme 1,2 mld Sk. Ide o starý dlhodobo neriešený
problém. Aktuálne si železnice povinnosti k verejnoprávnym
inštitúciám plnia," doplnil Kukučka.
Napriek tomu, že minulý rok platil ostrý zákaz zvyšovania
dlhov, pribudol podniku nový úver v hodnote 1,4 mld Sk, a to
bez štátnej záruky. Väčšina týchto peňazí však išla na
splatenie iného starého úveru. Menšia časť týchto peňazí
sa zasa použila na splatenie faktúr firmám, ktorým v
minulosti železnice nezaplatili za tovary, práce alebo služby.
"Dôležité je, že celkový objem dlhov, za ktoré ručí
štát, nenarástol. Je to prvý raz asi po 6 rokoch, čo sa
železnice medziročne neprepadli a výrazne nenavŕšili svoju
dlhovú záťaž," zdôraznil Kukučka.
Tento rok bude pre ŽSR ešte
problémový. Železnice totiž musia splatiť pôžičky
vrátane úrokov za 4,7 mld Sk. Za splátky 1,9 mld ručí štát
a zostatok je úver, ktorý majú železnice bez ručenia
štátu. Preto si chcú vziať novú pôžičku 100 mil. EUR.
Vyplýva to zo spomínaného materiálu. Z tejto pôžičky by sa
malo ujsť aj na nezaplatené faktúry firmám.
Dlhodobé splácanie dlhov predstavuje pre železnice ročnú
záťaž 1,5-2,5 mld. Veľkým problémom je však rok 2007.
"To je treba jednorazovo splatiť veľký úver, takže
ročná splátka sa vyšplhá na takmer 11 mld Sk," doplnil
Kukučka.
Električka z Petržalky začne jazdiť o štyri roky
15. 4.2004, Martin Kóňa -
Rýchloelektrička, ktorá by podľa najnovších plánov mesta
definitívne mala nahradiť zamýšľanú výstavbu metra, by
mala spojiť Petržalku s centrom do roku 2008. Magistrát chce v
prvej fáze vybudovať trať z Janíkovho dvora na Šafárikovo
námestie. Koľajnice by mali viesť vo vyhĺbenom koridore, na
prechod cez Dunaj využijú železničnú časť Starého mosta . Do
konca mesiaca by mala byť známa štúdia o technickej
spôsobilosti mosta
pre električkovú trať. "Treba dobudovať druhé
koľajisko, ale podľa čiastkových výsledkov bude most po
rekonštrukcii vhodný," povedal námestník primátora pre
dopravu Karol Kolada. Električková trať by podľa jeho slov
mala zefektívniť autobusovú dopravu v Petržalke, ktorá je
"neekonomická a neekologická".
Električky by mali čiastočne odbremeniť mosty cez Dunaj, cez
ktoré denne prejde vyše 200-tisíc áut. "Poslanci
odsúhlasili výstavbu v decembri. Teraz prebiehajú prípravy,
ktoré podľa zákona nemôžeme stihnúť skôr ako za dva roky.
Stavať chceme začať v lete 2006 - ešte v tomto volebnom
období. Ukončenie výstavby v roku 2008 je veľmi
reálne," povedal primátor Andrej Ďurkovský. Trasa
električky bude viesť nezastavaným stredom Petržalky, kde
urbanisti počítali s dráhou metra už desaťročia. Magistrát
chce stavbu financovať sčasti aj z predaja okolitých pozemkov,
malo by tu vyrásť nové centrum mestskej časti. Dve miliardy
na výstavbu chce mesto získať zo štátneho rozpočtu, zvyšok
musí financovať z vlastných zdrojov.
Vybudovanie osemkilometrovej trate bude stáť asi päť
miliárd. Súčasne by sa mali upraviť aj existujúce radiály,
hlavne trasa z Dúbravky a Karlovej Vsi, ktorá je
najvyťaženejšia. Tento rok chcú na karloveskej radiále
zrekonštruovať asi poldruha kilometra trate a vybudovať päť
svetelných križovatiek. Nové rýchloelektričky by tu mali
začať premávať už o dva roky.
Električky budú jazdiť 80-kilometrovou rýchlosťou
Na novej trase by malo jazdiť asi 25 električiek.
"Pôjde o viacvozňové vlakové súpravy, ktoré jazdia v
desiatkach európskych miest, prevažne troj-, päť- a
sedemvozňové," hovorí Karol Kolada.
Päťvozňová súprava by mala byť schopná prepraviť
štyristo pasažierov pri rýchlosti 80 kilometrov za hodinu. Na
magistráte majú už niekoľko ponúk od európskych výrobcov
rýchloelektričiek, rozhodnutie však zatiaľ neurobili.
"Vypíšeme medzinárodný tender, v ktorom vyberieme
najvhodnejší typ. Ide nám o to, aby boli električky tiché,
nepišťali v zákrutách, aspoň časť vozňov by mala byť
nízkopodlažná pre hendikepovaných a starších
pasažierov," vysvetlil Kolada. Električky by mali mať aj
kamerový systém proti vandalom. Cena jednej súpravy sa dnes
pohybuje v rozmedzí 70 až 80 miliónov korún.
Prečo nie metro?
O výstavbe metra sa uvažuje už tri desaťročia,
prípravy a plány už zhltli takmer miliardu korún, začiatkom
90-tych rokov sa dokonca začalo s výstavbou v okolí Janíkovho
dvora. Pre riešenie dopravy formou rýchloelektričiek sa
rozhodli kompetentní hlavne z finančných dôvodov. Vybudovanie
električkovej trate z Petržalky do centra, úprava súčasných
tratí a nákup nových vozidiel bude stáť okolo 12 miliárd.
Vybudovanie metra by si vyžiadalo podľa výpočtov magistrátu
170 miliárd, ktoré mesto ani štát nemajú k dispozícii.
Počet cestujúcich na lokálnej železničnej trati
Žilina – Rajec stále stúpa
Žilina 15. 4.2004 - Počet
cestujúcich na 21-kilometrovej
regionálnej železničnej trati Žilina - Rajec
stúpol od septembra minulého roka týždenne takmer o 3 400.
Podľa hovorkyne Slovenskej investičnej a realitnej spoločnosti
(SIRS), a. s., Žilina Ivany Strelcovej cestovalo medzi Žilinou
a Rajcom vo februári týždenne bezmála 7 800 ľudí.
Tržby na trati Žilina
- Rajec sa neustále zvyšujú, kým v septembri
predstavovali 185 tisíc Sk, vo februári to bolo už 254 tisíc
Sk. Od októbra minulého roka môžu cestujúci používať
spoločný cestovný lístok pre regionálnu železničnú trať
a žilinskú mestskú hromadnú dopravu. Výsledkom združenej
investície SIRS ako koordinátora a Dopravného podniku mesta
Žilina ako realizátora zavedenia čipových kariet aj na
lokálnu železničnú trať Žilina - Rajec je najmä zlacnenie
dopravy. Cestovné sa výrazne znížilo, v prípade zakúpenia
dlhodobých predplatených čipových kariet môže ísť až o
40 %.
Zlepšenie podmienok pre cestujúcich, ktorí využívajú
regionálnu trať do Rajca je podľa predsedu predstavenstva SIRS
Žilina Georgea Trabelssieho súčasťou realizovaného projektu
Regionálneho integrovaného dopravného systému. Jeho cieľom
je okrem iného jediná čipová karta, použiteľná na
cestovanie vlakom, autobusom, tak mestskej ako aj prímestskej
hromadnej dopravy, či parkovanie v rôznych mestách.
Osobnú železničnú dopravu na regionálnej
trati Žilina - Rajec pozastavila ZSSK a. s. 2. februára
2003, po podpise dohody so SIRS ju obnovila od 17. februára
2003.
Na stavbu železničních koridorů letos půjde přes 6
mld. korun
PRAHA 15. 4.2004
- Na stavbu železničních koridorů letos půjde přes 6
miliard korun, řekl na setkání s novináři ředitel Správy
železniční dopravní cesty Jan Komárek. Dosud přitom od roku
1993 stavba koridorů stála přes 65 miliard a zhruba do konce
roku 2015, kdy by měly být dokončeny všechny čtyři
tranzitní koridory, by mělo být vynaloženo ještě dalších
100 miliard korun.
Modernizaci koridorů platí Státní fond dopravní
infrastruktury, ale prostředky SŽDC získává také z úvěrů
a z evropských programů. Dosud šly na koridorové stavby
peníze z programů Phare a ISPA. Od vstupu do EU by však
některé vybrané stavby mohl spolufinancovat kohezní fond EU.
V letech 2004 až 2006 by na české koridorové stavby mělo z
evropských fondů jít asi šest miliard korun.
První tranzitní koridor v trase Děčín – Praha – Česká
Třebová – Brno – Břeclav začal stát budovat v roce 1993.
V současnosti je z celkové délky dokončeno 362 km tratí,
což je 95 procent. Chybí modernizace úseku Záboří –
Přelouč, která má skončit letos. Na hlavním rameni druhého
koridoru z Břeclavi přes Přerov do Bohumína a Petrovic u
Karviné zbývá dokončit stavbu Hranice na Moravě –
Studénka. Na odbočné větvi 2. koridoru z Přerova do České
Třebové práce pokračují. Druhý koridor včetně odbočné
větve, která ho propojí s prvním koridorem, má být
dokončen příští rok. V současné době je z jeho celkové
délky v provozu 178 km, což je 61 procent.
Modernizace 3. a 4. koridoru se připravuje. Stavět se má
začít příští rok. Na čtvrtém koridoru, který vede z
Prahy přes Budějovice na Linec, chce SŽDC budovat nejdříve
úsek Strančice – Hostivař. Na třetím koridoru z Prahy
přes Plzeň na Norimberk se chystá jako první stavba úseku
Plzeň – Stříbro.
Kromě koridorů plánuje SŽDC zahájit také stavbu tzv.
nového spojení. Pravděpodobně ještě v dubnu vypíše
výběrové řízení na dodavatele nového spojení pražského
hlavního nádraží. Stavba za devět miliard korun by měla do
roku 2008 vytvořit nové železniční propojení hlavního
nádraží a Masarykova nádraží se stanicemi Holešovice,
Libeň a Vysočany.
Na modernizaci železničních uzlů a ostatních
mimokoridorových železničních tratí má SŽDC letos pět
miliard.
Mladí Žilinčania chceli vykradnúť reštauračný vozeň odstaveného
rýchlika
Bratislava 15. 4.2004 - Na železničnej stanici v Žiline v
stredu v noci polícia zaistila dvoch mladíkov, ktorí sa
pokúšali vlámať do reštaurčného vozňa odstaveného vlaku.
Žilinčania vo veku 16 a 24 rokov chceli odcudziť nejaký tovar
z odstaveného expresného vlaku Ex 141 Odra, vďaka
službukonajúcemu elektrikárovi, ktorí privolal železničnú
políciu (ŽP), sa im to nepodarilo. Keď starší z dvojice
nohou rozbil sklo vchodových dverí a mladíci chceli vojsť
dnu, vyrušil ich spomínaný elektrikár.
Policajti o pár minút tandem Žilinčanov chytili a predviedli
na oddelenie, kde navyše vysvitlo, že na svedomí majú aj
dokonanú krádež vlámaním do reštauračného vozňa, v tomto
prípade expresného vlaku Ex 142 Odra, ktorá sa stala pred
mesiacom.
Mladíci vtedy odcudzili slivovicu, niekoľko fliaš piva,
cigarety a finančnú tržbu 1343 Kč, čím firme JLV Praha
spôsobili škodu za takmer 4000 českých korún. Čašníkovi
reštauračného vozňa ukradli mobilný telefón, čašnícku
peňaženku a hotovosť 657 Kč.Žilinčania sa k činu priznali
s tým, že odcudzený tovar a peniaze si rozdelili a mobilný
telefón vymenili s neznámym mužom v Žiline za alkohol. ŽP
odovzdala prípad Úradu justičnej a kriminálnej polície v
Žiline.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Dvaja muži ukradli 30 batožinových políc zo železničných
vozňov
Bratislava 15. 4.2004 - Batožinové
police zo železničných vozňov padli začiatkom apríla do oka
dvom mužom z východného Slovenska. V zberných surovinách za
ne dostali 1110 korún, ZSSK , a.s. však spôsobili škodu za takmer 72
tisíc korún.
Dvaja muži - 28-ročný zo Spišskej Novej Vsi a jeho 40-ročný
spoločník z neďalekej obce Holčíkovce - po vzájomnej dohode
2. a 3. apríla na stanici v
Košiciach odmontovali z vozňov expresného vlaku Ex 1601
Chopok a dvoch osobných vlakov 30 batožinových políc.
Odniesli ich do jednej z košických zberní druhotných
surovín, kde za ne zinkasovali spolu 1110 korún. Peniaze si
rozdelili a minuli.
Batožinové police už v zberni po príchode železničných
policajtov neboli. Muži budú čeliť obvineniu pre trestný
čin krádeže formou spolupáchateľstva. Mladší z nich bol na
základe príkazu Okresného súdu Košice I daný do väzby.
TASR informáciu poskytol hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Demagógia na burze
TREND 15, 15.04.2004 - Ťažká infraštruktúra,
určená na odpisovanie po storočia, nie je v kapitalistickom
zmysle slova „rentabilná“. Preto keď bolo rozhodnuté o
opaku, teda o striktne súkromnom financovaní [tunela pod La
Manche] bez garancie štátov, 12. februára 1986, v deň podpisu
zmluvy o koncesii v Cantorbéry, zaznamenala Margaret
Thatcherová krátkodobé ideologické víťazstvo. Načrtla pre
Eurotunnel znepokojujúcu ekonomickú budúcnosť.
Nevyhnutná finančná katastrofa
Železničný tunel ostáva nevyhnutným spojivom
Veľkej Británie a kontinentu, ktorý Londýn stavia dve a pol
hodiny od Paríža a uľahčuje výmenu turistov. No finančne
nastala nevyhnutne katastrofa. Preto, lebo majstri diela,
omámení historickou perspektívou stavby, veľmi zle odhadli
náklady, ktoré sa počas razenia tunela zdvojnásobili (z
predpokladaných 50 miliárd frankov na viac ako sto na konci) a
veľmi precenili premávku.
Zdvojnásobenie nákladov, príjmy znížené na polovicu: dlh
exploduje a všetko treba v rámci plánu refinancovania
pravidelne vyrovnať v rokoch 1994, 1997 a 2004. Toľko prehra
pre malého akcionára, ktorému sľúbili modré z neba: toto
„najgigantickejšie mýto na svete“ malo poskytovať nádej
na 17-percentnú ročnú návratnosť. Akcie predávané v roku
1987 za 35 frankov zázračne vystúpili na 126 frankov v roku
1989, kým nenastal pád.
Napospas špekulantom
Takéto debakle sú príležitosťou pre obchodníkov
bez škrupúľ. Väčšina malých pôvodných akcionárov svoje
akcie predala, rovnako urobili aj veľkí, ponechajúc tak akcie Eurotunnelu ,
ktoré oscilujú už takmer desať rokov medzi 0,5 až dvoma
eurami, napospas špekulantom.
V tomto kontexte bolo potrebné obnoviť rozpadnuté vedenie, čo
v stredu [7. apríla] urobila skupina vedená Nicolasom Miguetom,
osobnosťou, ktorá na burze prešla všetkými povolaniami.
Používajúc hrdý slovník extrémnej pravice 30. rokov,
odsudzujúc establishment a tajné dohody vedenia s
veriteľskými bankami, nazývajúc ich bankstermi, skupina
dosiahla zjednotenie 64-tisíc akcionárov a prevzatie moci.
Toto víťazstvo je vo francúzskom kapitalizme prvé. Vyplýva z
prvotného úpadku spoločnosti, ale nepochybne aj zo
zanedbávania malých akcionárov zo strany striedajúceho sa
vedenia. Ukazuje tiež nevídaný jav, že aktívna menšina
týchto malých akcionárov sa môže mocne zorganizovať.
Je však potrebné, aby nestála na nezdravej antielitárskej
vlne a na nerealistickej alternatívnej stratégii. Útočníci,
ktorí nemajú skutočný plán ozdravenia, požadujú, bez
čísel, nechať platiť daňovníkov, čo vláda odmietla.
Pánmi sú veritelia a riešenie bude nevyhnutne zložité.
Určite nevzíde z populizmu a z demagógie.
Francúzska vláda sľúbila stavebnému koncernu Alstom
ďalšiu štátnu pomoc
La Rochelle 16. 4.2004 - Ešte pred
rozhodnutím Európskej komisie (EK) o miliardovej štátnej
pomoci pre francúzsky stavebný koncern ALSTOM
sľúbila vláda v Paríži ALSTOMu ďalšiu štátnu pomoc.
"ALSTOM
je perlou priemyslu, ktorú nenecháme padnúť a pre ktorú
treba nájsť riešenie," povedal dnes nový francúzsky
minister hospodárstva a financií Nicolas Sarkozy v radnici La
Rochelle. Francúzske hospodárstvo vraj nesmie stavať len na
služby. "Priebeh vecí možno zmeniť rozhodnou
politikou," povedal Sarkozy.
Koncern ALSTOM
vyrába lode, turbíny a koľajové vozidlá, ako aj superrýchly vlak TGV . EK
chce v polovici mája najnovšiu finančnú pomoc pre ALSTOM s
podmienkami schváliť. Koncern by vraj nemal byť zaviazaný k
tomu, aby sa vzdal kľúčových aktivít. Francúzsky štát
prispeje 800 miliónmi EUR (32,1 miliardy Sk) k vlaňajšej
finančnej pomoci vo výške 3,2 miliardy EUR, ktorá koncern
zachránila pred bankrotom. Parížske hospodárske noviny Les
Echos dnes informovali, že nemecká spoločnosť Siemens už
plánuje podať žalobu proti očakávanému rozhodnutiu EK.
Mníchovský koncern komisii vyčíta, že prípad dostatočne
nepreverila. ALSTOM vraj využíva štátnu pomoc
na to, aby mohol prijímať objednávky za dampingové ceny.
Sarkozy dnes spomenul tri priority pre ALSTOM .
Po prvé vraj treba "Európe vyjasniť, že treba zachovať
konkurenciu", v ktorej sa zaistí prežitie ALSTOMu
a ďalší rozvoj. Po druhé, rozvoj koncernu musia sprevádzať
banky a po tretie, musia sa vytvoriť priemyselné partnerstvá.
Vlani koncern ALSTOM zaznamenal pri obrate 21,3
miliardy EUR stratu vo výške 1,4 miliardy EUR. Zadlženie
predstavuje 5 miliárd EUR. Sanačný plán, schválený v roku
2003, predpokladá zrušenie 8 000 z celkovo 109 000 pracovných
miest. Z toho by sa 1 862 miest malo zrušiť vo Francúzsku. V
závode ALSTOMu
v La Courneuve však už šesť týždňov štrajkujú
zamestnanci proti sociálnemu plánu pre 350 zamestnancov.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.
Zatím třicetiletá nostalgie
EURO 15/2004, 17.4.2004, Menzelová Kateřina -
Hoci Vysoké Tatry vyhľadáva stále viac turistov, zaostalé
služby a nedostatok ubytovacích kapacít je zrejmý na prvý
pohľad. Obrat k lepšiemu by mohlo priniesť rozhodnutie
slovenských železníc, ktoré prenajali tatranské lanovky
súkromníkom.
Na majstrovstvá sveta, ktoré sa konali vo Vysokých Tatrách v
roku 1970, spomínajú s nostalgiou nielen športoví
fanúšikovia. Kvôli prestížnym pretekom vtedy plynuli do
najnižších veľhôr sveta investície do infraštruktúry a
ubytovania. To bol však posledný veľký balík peňazí,
ktorý Vysoké Tatry videli. Zimná sezóna je v súčasnosti
takmer nulová, chýbajú moderné lanovky, udržiavané
zjazdovky a ďalšie služby. Niet divu, že milovníci
lyžovania do Tatier zavítajú iba zriedka. Obrat k lepšiemu by
mohlo priniesť rozhodnutie slovenských železníc, ktoré
prenajali tatranské lanovky súkromníkom.
ZSSK , ktorá nemala
financie na potrebnú rekonštrukciu a modernizáciu, vyhlásila
tender na prenájom Tatranských lanových dráh v polovici
minulého roka. Záujemcom ponúkla pozemnú lanovú dráhu zo Starého
Smokovca na Hrebienok , kabínkovú
lanovú dráhu z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso , visutú lanovú dráhu zo
Skalnatého plesa na Lomnický Štít a sedačkovú lanovku zo Skalnatého
plesa na Lomnické sedlo .
Do tendra sa prihlásila približne desiatka uchádzačov, z
ktorých do finále postúpili dve spoločnosti - bratislavská
Renta Real Estates Management a britská Mountain Holiday &
Ski Resorts, v ktorej má majoritu slovenská investičná
skupina J & T. V štruktúre podielnikov by mali byť aj dva
realitné fondy. "Očakávame vstup zahraničných
investorov, hľadať budeme hlavne v USA a v Rakúsku,"
tvrdí Igor Rattaj, podpredseda predstavenstva J&T banky.
Dodáva, že zahraničné spoločnosti by mali priniesť
predovšetkým know-how. Ako poradca pozval investor aj majstra
sveta v alpskom lyžovaní z roku 1978 Andreasa Wenzela.
Vedenie železníc pripúšťa, že ponuky oboch finalistov boli
približne rovnaké. Víťazná firma je však ochotná okrem 1
mld Sk do rozvoja lanoviek investovať ďalšiu 1 mld Sk do
tatranského regiónu. Polovica z objemu by sa mala investovať v
prvých dvoch rokoch. Navyše spoločnosť sa zaviazala, že bude
platiť ročné nájomné 30 mil. Sk, čo je o 10 mil. viac, než
koľko bol ročný zisk Tatranských lanových dráh. "Až
keď preukážeme, že sme preinvestovali sľúbenú sumu, budeme
mať právo lanovky odkúpiť," hovorí Igor Rattaj.
Mountain Holiday & Ski Resorts chce vybudovať vo Vysokých
Tatrách stredisko pre zimné a letné aktivity, ktoré by sa
priblížilo svetovému štandardu. Okrem modernizácie
lyžiarskeho strediska pod Lomnickým štítom vybuduje aj
golfové ihrisko, bobovú dráhu a ďalšie atrakcie. Projekty
majú zatiaľ iba podobu teoretického plánu. Hlavný problém,
ktorý musí investor vyriešiť, je zabezpečiť zasneženie
lyžiarskych tratí. To v stredisku pod Lomnickým štítom
dodnes nefunguje kvôli nedostatku vody. Bude teda najskôr treba
utesniť Skalnaté pleso, ktoré bolo kedysi porušené a odvtedy
vyteká.
Slovenská investičná skupina J&T pôsobí vo Vysokých
Tatrách od roku 2002. Vtedy kúpila za 210 mil. Sk stratovú
a.s. Kúpele Štrbské Pleso. Do portfólia tejto firmy patrilo
niekoľko nehnuteľností v blízkosti Štrbského plesa. K tým
najlukratívnejším patria hotely Hviezdoslav (bývalý
Grandhotel Hviezdoslav), Hélios a Solisko. Štvorhviezdičkový
hotel Solisko prevzala J&T už v rekonštruovanom stave. V
súčasnosti pripravuje skupina rekonštrukciu hotela
Hviezdoslav, z ktorého by chcela vybudovať 5-hviezdičkové
ubytovacie zariadenie. Rekonštrukcia má podľa odhadov stáť
800 mil. Sk.
História pôvodne luxusného hotela, ktorý fungoval ešte do
minulého roka ako ubytovňa, kde sa za nocľah platilo 100 Sk,
siaha až na začiatok minulého storočia. Oprava historicky
cennej budovy bude náročná nielen kvôli pamiatkarom. "Ak
sa pri stavebných úpravách poruší moréna Štrbského plesa,
hrozí, že vytečie," hovorí Igor Rattaj. Rekonštrukcia
hotela Hviezdoslav začne ešte v tomto roku, skončiť by sa
mala v roku 2006. Autorom architektonického návrhu je Petr
Černo, svetovo uznávaný slovenský architekt žijúci v
Nemecku. Developer rokuje s niekoľkými zahraničnými
hotelovými reťazcami, ktoré by mali záujem luxusný hotel
prevádzkovať. "Zmluva je pred podpisom," tvrdí
Rattaj. Meno hotelového operátora však uviesť nechcel.
Hoci Vysoké Tatry vyhľadáva stále viac turistov, zaostalé
služby a nedostatok ubytovacích kapacít je zrejmý na prvý
pohľad. "Na začiatku 90. rokov sa tu všetko
sprivatizovalo, ale miestni nemali dosť financií na
rekonštrukciu," tvrdí Rattaj. Zahraniční investori
začínajú ešte len prichádzať. "Chceme by sa Tatry
stali zaujímavé aj pre náročnú klientelu, ktorá zatiaľ
uprednostňuje iné svetové strediská. Očakávame, že sem
budú chodiť hlavne z Poľska, Ukrajiny, Bieloruska, Litvy a
Estónska," dodáva podpredseda predstavenstva J&T
banky.