Železničná trať / Railway line
Žilina - Rajec
neelektrifikovaná trať /Without Power supply

10. X. 1899 sprevádzkovanie trate / line opening

( Zdroje/Sources : 24 , 33 , 89/26/1971 , 76/1/1993 )

2. II. 2003 zastavenie osobnej dopravy / passenger transportation canceling
17. II. - 14. VI. 2003 prevádzka osobnej dopravy / passenger transportation operating ZSSK a Slovenskej investičnej a realitnej spoločnosti zo Žiliny
15. VI. 2003 obnovenie osobnej dopravy ZSSK / passenger transportation reopening

Zoznam staníc / Station list

- trať vo vlastníctve KBŽ
- pr
ev. dĺžka : 20, 805 km.

( Zdroj/Source : 27/1925/605 )

- trať mala byť predĺžená do Prievidze, ale napriek snahe mnohých podnikateľov nedošlo k realizácii tohoto zámeru

( Zdroj/Source : 24 )

15. VII. 1945 - znovuotvorenie trate/line reopening

( Zdroj/Source : 1 )

Jedinečné cestovanie posádky na trati Ja – Ty
Sme 13.08.2004, Alexandra Pribišová - Železničná stanica Žilina-Záriečie sa mení na centrum súčasného umenia európskeho formátu, no popritom si stále zachováva aj svoju pôvodnú funkciu. Slúži cestujúcim. Naposledy tým, čo sem prišli v rámci projektu občianskeho združenia Truc sphérique a INEX Slovakia z celej Európy i Japonska. Pohybovali sa na tratiach Ja - Ty, Telo - Hlas, Kultúra - Príroda, Verejnosť - Intimita či Výskum - Tvorba.
Práve týmito cestami ich viedli Hana Varadzinová a Maja Jawor, členky medzinárodného divadelného štúdia Farma v jěskyni režiséra Viliama Dočolomanského. Reformný režisér slovenského pôvodu pôsobí v súčasnosti v Prahe a vo svojej divadelnej tvorbe sa inšpiruje hudbou. Aj východiskom dvojtýždňového žilinského workshopu, ktorý vyvrcholil jediným koncertom, bola zdrojom tvorby rusínska hudobná kultúra.
V tejto súvislosti hovorí Viliam Dočolomanský o výpravách do skrytých teritórií. "Súbor podnikol niekoľko expedícií na východné Slovensko, kde okrem iného zbieral staré rusínske piesne. Tieto expedície súvisia s prípravou našej novej inscenácie Sclavi. Pieseň je pre nás forma komunikácie. Nemusíte rozumieť jej textu, aby ste pochopili posolstvo zašifrované v nej. Pieseň je ľudskou správou o vnímaní sveta, je v nej ukrytý odkaz, ktorý zanechali anonymní autori. Tento odkaz je konkrétny, vychádza zo životných situácií. Mojím zámerom je dopátrať sa k situáciám, v ktorých ho človek stvoril."
Podobným spôsobom súbor pracoval aj na inscenácii Sonety, temné lásky, ktorej súčasťou sú prvky andalúzskej kultúry. Sonety sa predstavia na turné po Slovensku v septembri. Súčasťou tohto turné bude aj paralelný workshop divadelného štúdia Farma v jěskyni a poľského Teatr Zar. Hoci majú súbory rôzne poetiky, vychádzajú z podobného spôsobu práce. Teatr Zar pracuje pod vedením Jaroslawa Freta s liturgickými piesňami z Gruzínska, Bulharska a Grécka.
Dvojtýždňová hudobno-pohybová práca stavala na koncentrácii. Počas týchto dní spájal amatérskych spevákov, lektorky aj Ondřeja Smejkala - majstra hry na austrálsky dychový nástroj didgeridoo a tradičnej maľby pôvodných obyvateľov Austrálie - dych a z neho plynúci rytmus, hlas, pohyb, individuálny ľudský výraz.
Workshop vyvrcholil koncertom, ktorý odznel jedinýkrát. "Zdalo by sa, že jeden koncert nie je nič, ale vlastne je to všetko. To, čo sa stalo dnes večer, bolo pre nás veľmi užitočné. Pochopili sme, že keď naozaj precítime to, čo spievame, je úplne jedno, z ktorej krajiny a kultúry pochádzame. Museli sme síce veľa pracovať, ale mali sme veľkú motiváciu. Najsilnejší dojem vo mne zanechalo to, že som bol schopný spievať v rusínskom nárečí z východného Slovenska. Bol to fantastický zážitok, veľa sme sa naučili a nezabudneme," vyznáva sa účastník workshopu Vincent Pallares Pasqual zo Španielska:
Ten jediný a jedinečný koncert pripomínal mandalu tibetských mníchov. Každý hlas bol ako zrnko piesku, ktoré presne zapadalo do harmonickej symetrie obrazca. Vzácnosť tohto okamihu si uvedomoval každý, kto vie, že pevný tvar a poriadok už o nepatrnú chvíľu pohltí chaos, v ktorom sa jednotlivé hlasy "rozbehnú" ako šmuhy farebného piesku rozmetané pri brehu rieky. Svetlo spomienky ostane vryté vo večnosti. A po potlesku sa potvrdzujú slová Imre Kertésza, že všetko skutočne iracionálne a nevysvetliteľné nie je to zlé, ale naopak, to dobré.

Výťažok zo zbierky použije Truc sphérique na rekonštrukciu „kulturfabriky"
TASRŽilina 29. 05.2004 – Na ďalšie rekonštrukčné práce železničnej zastávky Žilina-Záriečie , v ktorej vzniká prvá slovenská „kulturfabrika“, použije žilinské občianske združenie (OZ) Truc sphérique výťažok z verejnej zbierky 26 128 korún.
Riaditeľ OZ Truc sphérique Marek Adamov zdôraznil, že väčšina peňazí sa vyzbierala počas osobných stretnutí s ľuďmi pri symbolickom výpredaji „bývalého“ sídla, centra Ateliér. Ďalej na benefičných koncertoch a na predstaveniach v priestoroch rekonštruujúcej sa stanice. „Najväčší význam to má v tom, že každý človek, ktorý tam vložil nejaké peniaze, či to bolo dvadsať korún, sto alebo tisíc, sa stal akýmsi členom našej organizácie a stal sa priateľom stanice. A možno nám prispeje v budúcnosti ďaleko viac, keď si kúpi lístok na ďalšiu a ďalšiu akciu,“ uviedol Adamov.
Adamov dúfa, že zrekonštruovaná Stanica, ktorá zároveň slúži ako železničná zastávka, bude dokončení otvorená celý týždeň. Okrem kaviarne ponúkne možnosť prečítať si noviny a časopisy, prístup na internet, ale aj tvorivé dielne pre deti a dospelých. V galérii pripravuje Truc sphérique už na jeseň štvormesačný projekt Detektív. „Je to akoby detektívne pátranie v najsúčasnejšom umení a všetkých jeho tendenciách,“ dodáva Adamov.
Napriek tomu, že žilinské občianske združenie sa borí s finančným zabezpečením približne desaťmiliónovej rekonštrukcie, nepovažuje Adamov projekt za neúspešný. „Veľa ľudí nám fandí a vracia sa to v podobe spätnej väzby. Koniec koncov vidíme, že či už to bude trvať rok alebo to bude trvať desať rokov, tá stanica sa dostavia a bude fungovať. To je motivácia, že budeme mať prvý nezávislý priestor. Že to nebude jedna malá pivnica, alebo jedna malá galéria,“ dodal Adamov.

Počet cestujúcich na lokálnej železničnej trati Žilina – Rajec stále stúpa
TASRŽilina 15. 4.2004 - Počet cestujúcich na 21-kilometrovej regionálnej železničnej trati Žilina - Rajec stúpol od septembra minulého roka týždenne takmer o 3 400. Podľa hovorkyne Slovenskej investičnej a realitnej spoločnosti (SIRS), a. s., Žilina Ivany Strelcovej cestovalo medzi Žilinou a Rajcom vo februári týždenne bezmála 7 800 ľudí.
Tržby na trati Žilina - Rajec sa neustále zvyšujú, kým v septembri predstavovali 185 tisíc Sk, vo februári to bolo už 254 tisíc Sk. Od októbra minulého roka môžu cestujúci používať spoločný cestovný lístok pre regionálnu železničnú trať a žilinskú mestskú hromadnú dopravu. Výsledkom združenej investície SIRS ako koordinátora a Dopravného podniku mesta Žilina ako realizátora zavedenia čipových kariet aj na lokálnu železničnú trať Žilina - Rajec je najmä zlacnenie dopravy. Cestovné sa výrazne znížilo, v prípade zakúpenia dlhodobých predplatených čipových kariet môže ísť až o 40 %.
Zlepšenie podmienok pre cestujúcich, ktorí využívajú regionálnu trať do Rajca je podľa predsedu predstavenstva SIRS Žilina Georgea Trabelssieho súčasťou realizovaného projektu Regionálneho integrovaného dopravného systému. Jeho cieľom je okrem iného jediná čipová karta, použiteľná na cestovanie vlakom, autobusom, tak mestskej ako aj prímestskej hromadnej dopravy, či parkovanie v rôznych mestách.
Osobnú železničnú dopravu na regionálnej trati Žilina - Rajec pozastavila ZSSK a. s. 2. februára 2003, po podpise dohody so SIRS ju obnovila od 17. februára 2003.

súčasnosť trate (Slov. rozhlas, 10. III. 2004, Rádiožurnál, 18:00 hod.)

Stanicu v Žiline-Záriečí rekonštruovali aj zahraniční dobrovoľníci
TASRŽilina 19. 08.2003 - Dva týždne pracovali dve desiatky dobrovoľníkov z desiatich krajín sveta v rámci medzinárodného letného tábora na rekonštrukcii železničnej stanice (?!?) Žilina-Záriečie , ktorú občianske združenie (OZ) Truc sphérique zo Žiliny rekonštruuje na Otvorený kultúrny priestor Stanica.
Mladí nadšenci z Japonska, Českej republiky, Francúzska, Španielska, Talianska, Veľkej Británie, Nemecka, Belgicka, Rakúska a Holandska pomáhali do nedele pri základných prácach vo vnútri a v okolí budovy. V popoludňajších hodinách pre nich OZ Truc sphérique podľa jeho člena Christiana Potirona pripravilo napríklad keramické dielne, ohňovú šou, filmové a fotografické tvorivé dielne, varenie halušiek, pečenie koláčov či nakrúcanie vlastného minútového filmu.
Každého účastníka pred cestou domov organizátori „vyzbrojili“ symbolickou fľašou slivovice a Ch. Potiron prezradil, že najviac ich zaujala možnosť spoznať novú krajinu i ľudí a možnosť zúčastniť sa rekonštrukcie budúcej „kulturfabriky“. Medzinárodný letný tábor zorganizovalo OZ Truc sphérique (Žilina) v spolupráci s OZ INEX (Bratislava).
Projekt Stanica - otvorený kultúrny priestor je iniciatívou mladých ľudí a profesionálov z oblasti súčasného umenia, kultúry a sociálnych aktivít, ktorých zastrešuje OZ Truc sphérique. Nadväzuje na medzinárodne široké spektrum kultúrnych inštitúcií, takzvaných „kulturfabrík“ , ktoré vznikli na platforme spoločenstva mladých ľudí a umelcov vdychujúcich nový život do prázdnych nevyužitých továrenských hál, priemyselných objektov, staníc a obchodných centier.
Jedinečnosť projektu spočíva podľa OZ Truc sphérique v udržaní pôvodnej funkcie budovy ako železničnej zastávky, čakárne a miesta predaja lístkov v spojení s využitím priestorov na tvorivé umelecké a sociálne aktivity. Stanica bude polyfunkčným multigeneračným otvoreným miestom zastrešujúcim galériu, čitáreň, tvorivé dielne, divadlo, sociálny, komunitný a rezidenčný program.
Oficiálne pokrstenie centra medzinárodným divadelným happeningom sa uskutoční 26. a 27. septembra 2003 o 19. hodine v budove železničnej stanice (?!?) Žilina-Záriečie .

Dobrovoľníci rekonštruujú starú žilinskú stanicu
TASRSme 07.08.2003, ŽILINA - Na rekonštrukcii železničnej stanice (?!?) Žilina-Záriečie , ktorá sa má už na jeseň premeniť na jedinečné centrum kultúry, sa podieľa aj 25 mladých ľudí z 11 krajín sveta. Mladí dobrovoľníci sa do projektu Stanica zapojili v rámci medzinárodného letného tábora, ktorý organizuje občianske združenie Truc sphérique zo Žiliny. Cieľom tábora je urýchlenie rekonštrukcie Stanice, ktorú OZ Truc sphérique otvorí v septembri ako alternatívny kultúrny priestor, takzvaný kulturfabrik.
Dobrovoľníci z Ukrajiny, Japonska, Česka, Francúzska, Španielska, Talianska, Veľkej Británie, Nemecka, Belgicka, Rakúska a Holandska pomáhajú pri základných prácach vnútri budovy. Dobrovoľnícky tím taktiež zdobí miestnosti určené na galériu a semináre. Novú podobu dostane aj staničná záhrada.

O rajeckú Anču sa budú súdiť
Sme 12. 3. 2003 (aha) - Vyše storočná „rajecká Anča“ je jednou z dvoch regionálnych tratí, na ktorých sa osobná doprava obnovila. Od 17. februára, po viac ako dvoch týždňoch od jej zastavenia na trati medzi Žilinou a Rajcom opäť premávajú osobné motorové vlaky.
Na začiatku ľudia príliš neverili, že sa ju podarí obnoviť, a tak si kúpili mesačné lístky na autobus. „Teraz v marci je to už lepšie,“ hovorí jeden z cestujúcich. Najviac využité sú ranné a večerné spoje, keď idú ľudia do práce a z práce, cez deň je vlak takmer prázdny.
Zmluvu o prevádzkovaní uzavrela so Železničnou spoločnosťou Slovenská investičná a realitná spoločnosť zo Žiliny . Do Rajca vypravuje denne šesť vlakov, v opačnom smere sedem. Platí to do konca apríla.
„Ľudia sú spokojní, len to stojí peniaze,“ hovorí primátor Rajca Ján Rybárik. Stratu, ktorá doteraz mesačne predstavovala asi 1,3 milióna, majú vykrývať práve obce a mestá pozdĺž trate. Zaplatia podľa počtu obyvateľov.
Primátor Rajeckých Teplíc Peter Dobeš však tvrdí, že s nimi zatiaľ nikto zmluvu o vykrytí nákladov neuzavrel. „Možno to príde v ďalšej fáze. Sumu musí schváliť zastupiteľstvo, lebo nebola pôvodne zahrnutá v rozpočte mesta.“ Starostovia a primátori rajeckej doliny dúfajú, že Anča bude premávať aj po apríli. Snažia sa, aby lokálku dostali do svojej správy aj s nákladnou dopravou, ktorá má priemerný mesačný zisk šesť miliónov korún. Rybárik verí, že uspejú so svojou žiadosťou o reštitúciu trate. Historické dokumenty hovoria, že stavbu železnice pred 104 rokmi spolufinancovali. „V najbližších dňoch to dáme na súd,“ tvrdí primátor Rajca. Ministerstvo dopravy (MDPT) sa už vyjadrilo, že takáto možnosť nie je reálna.
Hodnota nehnuteľného majetku, ktorý si nárokujú – stanice a koľajnice – je dnes približne 250 až 300 miliónov korún.

Mladistvú cyklistku zrazil na železnicnom priecestí v Žiline osobný vlak
TASR3.9.2002 - Tragická dopravná nehoda sa stala v pondelok popoludní na železnicnom priecestí na Bánovskej ceste v Žiline.
Sedemnástrocná cyklistka z Hôrok v okrese Žilina prišla o život, ked nerešpektovala rozsvietené signalizacné zariadenie bez závor a vošla na železnicné priecestie, kde ju zrazil osobný vlak prichádzajúci z Rajca do Žiliny . Alkohol u 39-rocného rušnovodica nezistili, škoda na vlaku nevznikla, na bicykli predstavuje 5-tisíc korún.
TASR dnes o prípade informoval hovorca Krajského riaditelstva PZ v Žiline Radovan Kyselica.

Jubilujúci vláčik z Rajeckej doliny
MARIÁN KLAPITA

Keď roku 1872 postavili najdlhšiu železničnú trať na Slovensku, Košicko - bohumínsku železnicu, táto priniesla očakávaný úžitok mestám ležiacim na jej trase. Podmienila rozvoj priemyslu, stavbu tovární a v dôsledku toho i vzrast obyvateľstva v mestách. Výnimkou nebola ani Žilina , mesto ležiace na sútoku troch riek; Váhu, Kysuce a Rajčianky. Križovali sa tu staré obchodné cesty, ale i nové dopravné spojenia. Roku 1883 dostavali posledný úsek Považskej železnice vedúcej z Bratislavy do Žiliny , a potom sa stalo mesto i železničnou križovatkou. Koľajnice Košicko - bohumínskej i Považskej železnice viedli údoliami Váhu a Kysuce v smeroch starých obchodných ciest. Bez železničného spojenia zostávalo iba údolie Rajčianky.
Snahy o postavenie železnice vedúcej na juh zo Žiliny do Rajca a odtiaľ ďalej možno datovať ad 80. rokov minulého storočia. Prekážkou uskutočnenia tohoto projektu však nebol iba nedostatok financií, ale aj neujasnenosť vedenia trasy. Kým smer na Rajec bol bez problémov, pretože úzka dolina nedávala iné možnosti, na smer vedenia železnice od Rajca sa núkali dve alternatívy. Jedna smerovala cez Čičmany, rázovitú obec na juhu Žilinského okresu, kde by trať končila, druhá uvažovala a vedení trate z Fačkova ďalej na juh do Prievidze. Projekt síce smelý, no finančne dosť náročný, pretože predpokladal prekonanie horských masívov Strážovských vrchov a Malej Fatry tunelmi. Podnikatelia sa preto orientovali na stavbu úzkorozchodnej železnice Žilina - Rajec - Čičmany. Podporu našli najmä u obecných rád v Rajci a Čičmanoch, ktoré očakávali, že stavba železnice “...zdvihne úroveň tejto doliny a umožní rozvoj priemyslu a zvýši zdroje príjmu ľudí...", ako sa uvádza v memorande z roku 1894.
Zámer na stavbu úzkorozchodnej železnice však čoskoro ustúpil snahám o stavbu normálnorozchodnej trate, ktorá by viedla z Rajca do Nitrianskeho Pravna a Prievidze. O koncesiu na tento projekt sa prihlásili viacerí záujemci, ktorí však neboli schopní ho financovať a zdá sa, že skôr špekulovali s predajom práv na stavbu železnice.
Schéma koľajiska žst. / Track scheme of station RajecV decembri 1895 dostal povolenie na prípravné práce pre stavbu trate Žilina - Rajec - Nitrianske Pravno - Prievidza Pavol Ördödy, obyvateľ obce Bohatá (dnes súčasť Hurbanova), platné jeden rok. No už v júli 1896 dostal povolenie na prípravné prácu pre železnicu Žilina - Rajec Leopold Herber, veľkostatkár a titulárny konzul belgického kráľovstva z Rohova pri Senici.
Teraz už bolo isté, že železnica bude mat normálny rozchod. Z finančných dôvodov sa však stále uvažovalo iba o prvej časti trate do Rajca v dĺžke asi 20 km. Zamýšľaná stavba však stále ostávala v prípravnej fáze. Seriózne rokovania začali až roku 1897, keď sa utvorila účastinná spoločnosť miestnej železnice Žilina - Rajec. Na stavbu prispeli všetky mestá a obce ležiace v Rajeckej doline. Samotné mesto Žilina kúpilo účastiny za 5000 zlatých a Rajec za 3000.
Povolenie na stavbu trate bolo vydané 10. 11. 1898 a ukončenie sa predpokladalo roku 1900. Celá stavba bola zadaná firme Alvin Arnoldi z Viedne . Pokračovala veľmi rýchlo, pretože na trase neboli žiadne prekážky, takže slávnostné otvorenie mohlo byť 10. 10. 1899. Celá trať merala 21,285 km a boli na nej štyri mosty cez Rajčianku.
Stavba železnice - tak ako sa predpokladalo - podmienila stavbu priemyselných podnikov v Rajeckej doline i v samotnom Rajci. V Lietavskej Lúčke sa napr. postavila cementáreň, a v Rajci súkenná továreň. Zvýšila sa tiež ťažba dreva v okolitých lesoch a čo je dôležité, zvýšila sa zamestnanosť obyvateľov v Rajeckej doline, ktorí mohli cestovať vlakom do zamestnania v Žiline.
I keď plány na stavbu trate z Rajca ďalej do Prievidze padli, pretrvávali snahy o jej predĺženie aspoň do Fačkova a neskôr ďalej. Už roku 1911 dostali budapeštianski obyvatelia Oskar a Jakub Hollósovci povolenie na stavbu úzkorozchodnej železnice z Rajca do Fačkova. Zrejme to však so stavbou nemysleli vážne a boli to skôr dozvuky veľkých železničných špekulácií, teraz už samozrejme v malom a bez nádeje na úspech. Takisto sa neuskutočnili ani ďalšie plány na jej predĺženie do Nitrianskeho Pravna v štyridsiatych rokoch, ktoré predpokladali prekonanie rozvodia medzi Rajčiankou a Nitrou buď zárezom s dlhšími rampami a väčším stúpaním, alebo tunelom, ktorý mal kratšiu trasu, ale väčšie stavebné náklady.
Železnica Žilina - Rajec teda svoju dĺžku počas deväťdesiatročnej existencie nezmenila. Jej význam je v súčasnosti najmä v nákladnej doprave, pretože v osobnej doprave na krátke vzdialenosti stále viac prevláda automobilová.

(Slovensko, 1989)

Zoznam staníc / Station list:

km podľa
knižného
cestovného
poriadku
km due to
bookish
Timetable

Kilometrická
poloha podľa
hekto-
metrovníkov ¤
Kilometer position
due to Hectometer
stones ¤

štatistické
číslo
Statistic No.

umiestnenie budovy
Building position

názov stanice / zastávky
Station / Stop name
Alternatívne názvy
Alternative names
_0 _0, 400 179150 xx oo Žilina [ 120 , 127 , 180 ] Zsolna

xx

_0, 67_

xxxxxx

xx xx

súbeh tratí / connection of lines 120 / 126  
_2 _2, 485 17925_ __ __ Žilina-Zariečie Zariečie z.; Žilinská Tehelňa z.; Zsolnai téglagyár mh.
_6 _5, 974 17535_ __ __ Bytčica Biccsefalva
_7 _7, 697 17505_ __ __ Lietavská Lúčka Lietava Lúčka; Litvailló
10 10, 808 17515_ __ __ Porúbka nz Porúbka T. Tridvory; Háromudvar
13 13, 749 17525_ __ __ Poluvsie z Polusie z.; Palosnya mh.
15 15, 750 17765_ __ __ Rajecké Teplice z Rajeczfürdö mh.
16 16, 643 177550 __ __ výhybňa Konská pri Rajci nz Rajeczfürdö
18 17, 910 179358 __ __ Zbyňov  
19 19, 412 17775_ __ __ Kľače z  
21 21, 285 17745_ oo xx Rajec Rajec na Slovensku; Rajecz

¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2. údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main passenger building

Odkazy/Links:

  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Vlaky_net / Railway discussion at server Vlaky_net (Trains) in Bratislava
  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava / Railway discussion at server Mestská doprava in Bratislava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report Railways in Slovakia - discussion Ostrava's magazine K-Report
  • Rušenie os. dopravy na 25 tratiach Slovenska 2. II. 2003 (len nemecky)
  • Rajecké Teplice II
  • Rajecké Teplice III

  • Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí " Back to " From History of slovakian Railway lines "Back to " From History of slovakian Railway lines "
    Strana vytvorená / Site created : 05-V-1999
    Posledná aktualizácia / Last update : 02-III-2010
    ( h126.htm )