Schröderovi sa nepáči francúzska podpora ALSTOMu
TASRSme7.06.2004 - Nemecký kancelár Gerhard Schröder 5.6. otvorene kritizoval francúzskeho ministra financií a hospodárstva Nicholasa Sarkozyho vo veci problémovej strojárskej firmy ALSTOM .
"Okolo ALSTOMu sa objavilo niekoľko vládnych vyhlásení, ktoré treba znovu prehodnotiť," povedal Schröder pre Le Figaro. Francúzska vláda vypracovala pre ťažko zadlženého výrobcu lodí a vysokorýchlostných vlakov ALSTOM záchranný plán, ktorý už odobrila aj Európska komisia. Konkurenčné firmy, ako napríklad nemecký Siemens AG , však dúfali, že sa im podarí siahnuť na aktíva ALSTOMu za predpokladu, že by komisia prinútila ALSTOM ukončiť svoju prevádzku. Sarkozy, ktorý nezakrýva vlastné prezidentské ambície, niekoľkokrát zopakoval, že Paríž nedovolí, aby sa ALSTOM potopil.

Železničnú trat Šenkvice – Cífer zmodernizuje pražská Skanska DS za 142 mil. EUR
TASRBratislava 7. 06.2004 - Konzorcium vedené spoločnostou Skanska DS, a.s., Praha, sa stalo víťazom medzinárodného tendra ŽSR na dodávatela modernizačných prác na železničnej trati Šenkvice – Cífer s celkovými nákladmi 142 miliónov EUR, teda približne 5,75 miliardy Sk.
Modernizácia má umožnit vlakom dosiahnut maximálnu traťovú rýchlost 160 kilometrov za hodinu. Celková dlžka trate Šenkvice – Cífer je 9,6 kilometra, v oboch smeroch 19,2 kilometra. Zákazka okrem toho zahrna aj rekonštrukciu 6 železničných staníc na trase Bratislava-Rača – Trnava.
Ako TASR uviedla Dagmar Poláchová zo spoločnosti Skanska, dalšími členmi konzorcia sú Stavby silnic a železnic, a. s., TCHAS, s. r. o. a Elektrizácia železníc Kysak, a. s.
Projekt bude z polovice financovaný zo zdrojov predvstupového fondu EÚ ISPA. Finančné memorandum k nemu schválila vláda SR už v marci 2002.
V poradí druhý tender vyhlásili ŽSR v Official Journal a Obchodnom vestníku SR 12. januára tohto roka. Pôvodnú sútaž, na ktorej sa zúcastnili dve konzorciá, železnice pre príliš vysoké cenové návrhy zrušili.

Kauzu lahké motorové vlaky treba došetrit
SITABRATISLAVA 7. 06.2004 - Kauzu " lahké motorové vlaky ", v ktorej sú obvinení exminister dopravy, pôšt a telekomunikácií Jozef M. a jeho dvaja bývalí podriadení Michal B. a Peter K. je potrebné došetrit. Rozhodol o tom dnes generálny prokurátor Dobroslav Trnka na základe stanoviska prokurátorov z Generálnej prokuratúry (GP), ktorí prípad preverovali. Ako agentúru SITA informovala hovorkyna GP Svetlana Husárová, Trnka je presvedčený, že súčasné dôkazy sú nedostatočné a obvinených zatial nie je možné obžalovat a postavit pred súd. Existuje tiež podozrenie, že vyšetrovanie tejto kauzy malo viacero procesno-právnych nedostatkov. Trnka preto nariadil, aby orgány činné v trestnom konaní prípad došetrili a dôkazy doplnili. Je potrebné opätovne vypočuť obvineného exministra, ako aj manželky obvinených a dalších svedkov. V prípravnom konaní je nevyhnutné objasnit ci lobing v tomto prípade bol v medziach systému v spoločnosti s trhovou ekonomikou alebo protiprávny. Po doplnení dokazovania má Trnka zvážit, či obvinených obžaluje.
Prokurátori z GP sa kauzou zaoberali predovšetkým pre rozdielny názor Krajskej prokuratúry v Nitre a Úradu špeciálneho prokurátora GP. Nitrianska prokuratúra, ktorá ho dozorovala, chcela stíhanie obvinených zastavit, pretože na stíhanie nevidí dôvod. ÚŠP GP má však opačný názor a je o opodstatnenosti stíhania obvinených presvedčený.
V kauze údajnej korupcie pri tendri na nákup 35 lahkých motorových vlakov sú Jozef M. a jeho vtedajší podriadení obvinení zo zneužitia informácií v obchodnom styku. Skutku sa mali dopustit začiatkom roka 2002, ked údajne zneužili dôverné obchodné informácie o štátnej objednávke na nákup 35 lahkých vlakových súprav ZSSK v prospech spoločnosti ALSTOM . Tá v tendri pôvodne neuspela, ale dodatocne predložila zlepšenú ponuku. Zástupca tejto spolocnosti Jozef Bakšay pritom v jednej bratislavskej reštaurácii údajne hovoril o odmene v prípade úspechu ALSTOMu. V reštaurácii údajne sedel aj exposlanec Peter Kresánek, ktorého list premiérovi Mikulášovi Dzurindovi škandál vyvolal.

Francúzske odbory CGT narušili dopravu na 3 parížskych železničných staniciach
TASRReutersParíž 7. 06.2004 - Výpadky elektrickej energie dnes narušili dopravu na troch hlavných parížskych železničných staniciach, co sa dotklo vyše pol milióna cestujúcich.
Štátna energetická odborárska únia CGT vyhlásila, že akcia bola súčastou jej protestu proti privatizácii energetických koncernov EdF a GdF.
Vyše 250 odchodov vlakov zo staníc Gare du Nord, Gare de Lyon a Gare de Saint Lazare bolo zrušených kvôli výpadkom elektriny, oznámila dnes francúzska železnicná spolocnost SNCF . "CGT potvrdzuje túto akciu," povedal hovorca odborárov Maurice Marion a dodal, že únia plánuje na tento týžden dalšie protestné akcie v priemysle.
Mocné odborové zväzy, ktoré sa obávajú o pracovné miesta a francúzsku tradíciu verejnej služby, vyhlásili, že zintenzívnujú svoje akcie, pretože vláda pokračuje v plánoch čiastočnej privatizácie spoločností Electricité de France (EdF) a Gaz de France (GdF), aby tak zaplátala dieru v rozpočte.
Francúzska vláda plánuje 15. júna začat diskusiu o kontroverznom návrhu zákona, ktorý by zmenil energetické spoločnosti na akciové spoločnosti, co je nevyhnutná podmienka pred privatizáciou. Podla Mariona únia CGT, ktorá varovala pred štrajkami od 26. mája do konca júna, zvolala najbližší celoštátny štrajk na 15. júna. Ten by mal zahrnať zníženie produkcie EdF a narušenie importných terminálov GdF vo Fose a Mentoire. Marion povedal: "Budeme mat národný 24-hodinový štrajk, ktorý sa začne 14. júna o 21. hodine a bude zahrnať prerušenie práce a cielené výpadky energie... a zablokuje dodávky v termináloch GdF." Podla únie jej posledný štrajk z 27. mája a predchádzajúci štrajk z 8. apríla viedli k stratám v hodnote 12 % alebo 12 000 megawattov produkcie EdF. Podla EdF bol dopad štrajku z 27. mája menší, a to 10 000 MW.

Vo vlaku zaspal a s pištolou potom vymáhal naspät cestovné
SITABRATISLAVA/PIEŠTANY 7. 06.2004 - Železničnej polícii (ŽP) sa v sobotu postaral o prácu nespokojný 47-ročný Bratislavčan. Ten pod hrozbou násilia s revolverom v ruke žiadal od sprievodcu vlaku po odchode zo zastávky Drahovce vrátenie cestovného 42 korún, pretože ho nezobudil v Báhoni, kde mal vystúpit a on sa tak nechtiac previezol až do Pieštan. Sprievodca v obave o svoj život a zdravie násilníkovi peniaze vydal. Prípad však oznámil vlakvedúcemu, ktorý informoval železnicných policajtov. Na základe popisu hliadka ŽP na stanici v Leopoldove o 19:20 násilníka zadržala. Pri bezpecnostnej prehliadke našla unho revolver na plynové náboje a štyri plynové náboje. Pri dychovej skúške na alkohol mu zistili 1,27 promile. Ako agentúru SITA informoval hovorca ŽP Jozef Búranský, vyšetrovatelia už zacali trestné stíhanie vo veci pre trestný cin lúpeže.

Prevádzacka ukryla muža z Pakistanu do stropnej časti vlaku
TASRBratislava 7. 06.2004 - Z trestného činu nedovoleného prekročenia štátnej hranice formou spolupáchatelstva obvinil v piatok vyšetrovatel 26-ročnú Luciu K.
Tá so zatial neznámym komplicom ukryla muža z Pakistanu do stropnej časti vlaku idúceho do Rakúska. Čierneho pasažiera našla policajná hliadka z Oddelenia hraničnej kontroly Petržalka - Juh.
Za takéto konanie hrozí prevádzacke trest odňatia slobody od jedného do piatich rokov. Mladá žena čaká v policajnej cele na rozhodnutie sudcu o návrhu na vzatie do väzby.
TASR o tom dnes informovala hovorkyna Krajského riaditelstva Policajného zboru v Bratislave Silvia Miháliková.

Navrhujú presunút časť kamiónovej dopravy na železnicu
SITABANSKÁ BYSTRICA 7. 06.2004 - Predstavitelia Tisovca chcú predíst možnému zániku regionálnych železnicných tratí Tisovec – Jesenské a Tisovec – Pohronská Polhora - Brezno a zároveň vyriešit problém s nárastom kamiónovej dopravy cez mesto. Navrhujú, aby sa časť kamiónovej dopravy presunula na železnicu.
Od vstupu Slovenska do Európskej únie zaznamenali v Tisovci výrazný nárast kamiónovej dopravy z Madarska smerom na Poprad, prípadne Brezno. „Začína to byt velmi zložité. Kamiónová preprava strpcuje život ludom a spôsobuje devastáciu štátnej cesty,“ povedal na dnešnej tlačovej besede v Banskej Bystrici tisovský primátor Peter Mináč. Podla neho by presunutie casti dopravy na železnicu okrem odlahčenia ciest zvýšilo rentabilitu regionálnej trate prechádzajúcej cez mesto. Tisovčania by privítali, keby toto presunutie zabezpečil regulatívmi Banskobystrický samosprávny kraj, ked regionálne železnice prejdú do jeho správy. O podporu pre svoje návrhy sa budú usilovat aj u ministra dopravy Pavla Prokopoviča, ktorý Tisovec navštívi 18. júna počas Dní mesta a 130. výročia sprevádzkovania trate Tisovec – Jesenské .

Macejko: Pre mňa je to zabudnutá vec
Rozhovor s exministrom dopravy Jozefom Macejkom
Sme8.06.2004, Žemlová Monika - Bývalý minister dopravy Jozef Macejko sa o pravdepodobnom zastavení trestného stíhania v kauze vláčiky dozvedel od denníka SME. "To ste ma potešili," bola jeho prvá reakcia z dovolenky v Chorvátsku. Trestné stíhanie bolo podla neho zbytočné, je vraj nevinný.
_ Co hovoríte na závery vyšetrovania?
- Som spokojný. Od zaciatku som tvrdil, že sa to inak skoncit nemôže.
_ Klúcovú úlohu v kauze hral Jozef Bakšay. Oficiálne zastupoval francúzsku firmu ALSTOM . Podla vyšetrovania vraj pýtal úplatok od Víťazoslava Morica ako zástupcu Stadleru a ponúkal ho predsedovi výberovej komisie Miroslavovi Dzurindovi. Bolo to tak?
- Zdá sa mi dost nelogické, že by robil aj pre jednu, aj pre druhú stranu. Ukázalo sa to počas vyšetrovania. To mi však neprislúcha komentovat.
_ Ked ste sa s ním stretli, loboval iba v prospech Francúzov?
- On mi vysvetloval, že francúzska ponuka je výhodnejšia. Ukazoval nám technické parametre. Nikdy nespomínal druhú stranu, len stále hovoril, že ponuka ALSTOMu je výhodnejšia.
_ Vyšetrovanie bude zastavené aj preto, lebo chýba motív. Prečo by vraj niekto od Stadlera pýtal úplatok a naopak ho ponúkal výberovej komisii, ked aj tak bol Stadler lepší a tender by vyhral aj bez úplatku.
- No veď toto nemá logiku.
_ Vy ste však svojím podpisom mohli brzdit priebeh tendra. Bolo len vašou vecou ako štatutára ministerstva, kedy podpíšete zmluvu so Stadlerom. Dlho ste ju aj odmietali podpísat. Prečo?
- Cenová ponuka bola výhodnejšia od Francúzov, náklady na ďalšiu činnost zase od Švajčiarov. Chcel som od železníc iba to, či je to pravda a ako to je. To bol ten problém. Ja technickým parametrom nerozumiem, išlo o rozdielnost pohonov.
_ Železnice vám povedali, že Stadler je lepší, stále ste to však odmietali podpísat.
- Práve preto som od nich chcel odborné stanovisko, že je to tak. Že náklady na kilometer sú u jedného štrnást korún a u druhého štyri. Mne sa zdal takýto velký rozdiel nelogický. Nechcel som sa dožit toho, že mi potom niekto povie, ako som mohol podpísat takú nelogickost. Aj NKÚ chcel posudok nejakej organizácie, ktorá by povedala, či je tento rozdiel adekvátny, alebo nie.
_ Železnice vám predsa vysvetlovali, že Švajčiari sú lepší, či nie?
- Nie.
_ Nemali ste sa však spolahnúť na výberovú komisiu? Tá má predsa posudzovat technické parametre, nie minister, ktorý im nerozumie.
- Má aj minister. Sú to štátne peniaze, minister je jediný akcionár ministerstva. Nie je správne len tak mávnut rukou nad miliardovým rozdielom. Dodnes nebol podla mna adekvátne vysvetlený, ale už ma to nezaujíma.
_ A co Kresánkov list?
- Už vtedy som povedal, že to bol nešťastný list, ktorého obsah nemienim komentovat.
_ Vítazoslav Moric vraj vypovedal, že ked sa stretol s Bakšayom a ten od neho pýtal úplatok v nejakej reštaurácii, pri vedlajšom stole sedela vaša manželka spolu s honorárnym konzulom istej africkej krajiny. Bakšay ju vraj označil za tú, ktorá vítazstvo na ministerstve zabezpečí.
- Ona tam nesedela. Vtedy bola v nemocničnom ošetrení na Kramároch. V tejto veci ani vypovedat nebola.
_ Práve o nej sa hovorí, že celé ministerstvo riadila namiesto vás.
- Ono sa toho strašne vela nahovorí, ked sa chce nahovorit.
_ Ste spolu na dovolenke?
- Áno, nemám inú manželku. Len voda nie je príliš teplá, čo ma neteší.
_ Na základe kauzy vás premiér odvolal z funkcie. Ako to dnes vidíte?
- Už sú to dva roky. Je to zabudnutá vec, musel som si veci zariadit inak.
_ Čo robíte?
- Venujem sa rôznej poradensko-konzultačnej činnosti. Trestné stíhanie mi nepomohlo ani fyzicky, ani psychicky.
_ Nechcete sa vrátit do politiky?
- Pravdepodobne nie, ale nikdy nehovor nikdy.

České dráhy ztrácejí firemní zákazníky
Česká tisková kancelářPRAHA 8. 06.2004 - Dominantnímu železničnímu dopravci ČD se začíná zužovat trh, píšou dnešní Hospodářské noviny. Menší konkurenti drah chtějí začít sami podnikat v zahraničí a ne si služby najímat. Tyto firmy, které jsou většinou součástí těžařských holdingů, nejsou spokojeny s cenami, jež si dráhy účtují. Drahám to může způsobit milionové ztráty.
České dráhy směly dosud jako jediné překročit hranice do vzdálenosti deseti kilometru. Po vstupu do unie však už na železniční síti mohou volně podnikat i ostatní. Celkem osm soukromých firem proto v uplynulých týdnech zažádalo a některé již obdržely eurolicenci potřebnou k podnikání na území cizích státu.
České dráhy většinou inkasují 161 korun za každou tunu nákladu, kterou přepraví pres hranice. Za převoz jednoho vytíženého vlaku by tedy soukromý dopravce platil ČD zhruba 300.000 korun. A to je přibližně částka, kterou by dostali od klienta, jenž by požadoval zahraniční přepravu pres asi polovinu území Česka.
Mluvčí CD Petr Šťáhlavský odhaduje možné budoucí ztráty z uniklých kontraktu s dosavadními klienty na miliony korun. Podle něj ale dráhy celí nové situaci získáním vlastní eurolicence.
Podle Hospodářských novin požádalo o eurolicenci osm dopravců. Patří k nim Mostecká uhelná společnost, Slezskomoravská dráha, Unipetrol Doprava, Push, Railtrans, Sokolovská uhelná, Viamont a OKD, Doprava. Žádost podaly i České dráhy.

ŽSR žiadajú o polročné predĺženie lehoty splatnosti pomoci za 650 miliónov Sk
TASRBratislava 8. 06.2004 - ŽSR požiadali vládu o predĺženie termínu vrátenia časti návratnej finančnej výpomoci v objeme 650 miliónov Sk. Tie mali pôvodne odviesť do štátnych finančných aktív k 15. júnu 2004, ale chceli by tak urobiť až koncom tohto roku.
Zmena splátkového kalendára umožní železniciam lepšie zmenežovať riešenie ich ďalších splatných záväzkov, uviedla pre TASR hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Vládny kabinet by mal preto v najbližšom období schváliť návrh zmeny zmluvy, na základe ktorej bola výpomoc železniciam poskytnutá, a umožniť tak predĺženie lehoty jej splatnosti.
Z celkovej sumy istiny 1,3 miliardy Sk, ktorú si železnice od štátu požičali ešte v roku 2001, dodnes splatili 325 miliónov Sk. Rovnakú platbu majú ešte zrealizovať do 15. júna budúceho roku.
Pôžičky zo štátnych finančných aktív čerpali ŽSR v súvislosti s plnením svojej konsolidačnej funkcie, ktorá vyplynula z Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR , vrátane ich oddlženia.
K 1. januáru tohto roku dosiahla úverová zaťaženosť ŽSR 25,6 miliardy Sk z čoho dlhodobé úvery predstavovali 23,7 miliardy Sk. K rovnakému dátumu prešli do štátneho dlhu záväzky podniku za 13,6 miliardy Sk.

České dráhy nestihnou nasadit Pendolina do provozu podle plánu
Česká tisková kancelářPRAHA 8. 06.2004 - ČD nestihnou nasadit rychlovlaky Pendolino do provozu podle původního plánu. Podnik počítal s tím, že na lince Drážďany – Vídeň přes Prahu a Brno začnou vlaky s naklápěcí skříní jezdit od neděle, kdy vstoupí v platnost změna jízdního řádu. Zatím však neskončilo schvalování rychlovlaků, řekl mluvčí firmy Petr Šťáhlavský. Na trase mezi Drážďanami a Vídní tak budou nadále jezdit rychlíky EuroCity.
Technici výrobce a ČD testují první dvě soupravy již několik měsíců na zkušebním okruhu ve Velimi. Na první jízdu v běžné železniční síti si Pendolino podle mluvčího počká až do doby, než dostane povolení drážního úřadu.
Podmínkou k jeho vydání je především dokončení zkoušek tzv. elektromagnetické kompatibility. Při nich je nutné vyloučit možnost, aby elektromagnetické pole motorů rychlovlaku jakkoli ovlivňovalo zabezpečovací zařízení na trati. Podle požadavků drážního úřadu a ČD pak italský ALSTOM upraví i ostatní, již vyrobené soupravy, které zatím čekají v Itálii.
Dráhy mají získat sedm souprav za 4,35 miliardy korun. Původně měly rychlovlaky vozit cestující již před pěti lety. Finanční problémy ČKD, které se v konsorciu s Fiatem a Siemensem na výrobě podílelo, ale zakázku zpozdily. Výrobu tak převzal Fiat, jenž se později stal součástí ALSTOMu .
Proti současným dvěma a půl hodinám jízdy běžným rychlíkem na trase Praha – Brno by měl cestující v Pendolinu ušetřit až 15 procent času. Po dokončení železničních koridorů by rychlovlak jízdu mezi Prahou a Brnem mohl zkrátit dokonce pod dvě hodiny.
Od neděle, kdy začne platit změna jízdního řádu, zavedou ČD nově čtyři páry víkendových přímých vlaků Liberec – Drážďany a zpět. Naopak na trati Děčín – Drážďany budou některé spoje omezeny. Německé dráhy totiž opravují železnici v úseku Bad Schandau – Drážďany po povodních.
Ve vnitrostátní dopravě reagují změny jízdního řádu na požadavky krajů a cestujících. Podle Šťáhlavského jde o místní změny. Například na trati Praha – Kolín zastavují ranní vlaky z Českého Brodu nově v Praze-Dolních Počernicích, mezi Pardubicemi a Jaroměří rychlík v podvečer nově zastavuje v pracovní dny ve Smiřicích. V pracovní dny pojede po ránu nový vlak z Kopidlna do Nymburku. Změna jízdního řádu se týká desítek dalších spojů.

Do Rakúska sa chcelo vlakom nelegálne dostať 29 Indov a jeden Pakistanec
TASRBratislava 8. 06.2004 - Dovedna 30 nelegálnych migrantov zadržala v uplynulých štyroch dňoch polícia na Železničnej stanici Bratislava-Petržalka . Jeden Pakistanec a 29 Indov sa vlakom chcelo nelegálne prepraviť do Rakúska. Indovia boli v skupinkách ukrytí na nákladných vozňoch s drevenou guľatinou alebo železným šrotom. Pakistanec bol schovaný v strope IC vlaku , kam mu podľa všetkého pomohla jedna mladá Bratislavčanka.
Všetci migranti boli bez dokladov totožnosti a zakaždým kvôli nim museli vypnúť elektrický prúd v trolejovom vedení, aby sa dali bezpečne prezrieť všetky vlakové súpravy. Po zadržaní príslušníkmi Železničnej polície ich prevzalo Oddelenie hraničnej kontroly PZ Bratislava Petržalka-Juh, informoval dnes TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Ekologové chtějí žalovat vlády ČR a Saska kvůli konci vlaků RoLa
Česká tisková kancelářCÍNOVEC (Teplicko) 8. 06.2004 - Občanské iniciativy ze severu Čech a Saska připravují žaloby k Evropskému soudu do Štrasburku na českou a saskou vládu kvůli ukončení přepravy kamionů po železnici. Vlaky RoLa mají přestat jezdit v srpnu, do té doby by už měla být žaloba ve Štrasburku, řekl dnes ČTK Jindřich Pech ze sdružení Krušnohorský koprník.
České ministerstvo dopravy a saské ministerstvo hospodářství na konci loňského roku slíbily, že přeprava kamionů po železnici skončí až po dostavbě dálnice D8 z Prahy přes Ústí do Drážďan. Ministr dopravy Milan Šimonovský v květnu oznámil, že RoLa přestane jezdit nejpozději v srpnu. Dálnice D8 má být hotová v roce 2006.
České ministerstvo dopravy sice připustilo možnost zachování vlaků RoLa, zásadně proti je však saská vládá, která dopravu nákladních aut z Lovosic na Litoměřicku do Drážďan z velké části dotuje. "Žalobu proto budou sestavovat právníci v Německu, my se k ní s podporou pohraničních obcí připojíme," řekl Pech.
Aktivisté z německé občanské iniciativy Obyvatelné Krušnohoří (Lebenswertes Erzgebirge) počítali v neděli a v pondělí kamiony projíždějící hraničním přechodem Altenberg-Cínovec. Celkem přejelo 2382 nákladních aut. "Po vstupu Česka do EU se provoz v Dubí zvýšil o 30 procent, přes mezinárodní silnici E55 nelze ve městě ani přejít," řekla ČTK starostka Ilona Smítková.
Vlaky RoLa (Rollende Landstrasse) denně odbavily na 330 kamionů v obou směrech, a výrazně tak odlehčovaly silnicím. RoLa jezdí od září 1994. Dosud ji využilo zhruba 832.000 kamionů.
Od května přepravuje železnice kamiony v omezené míře. Místo původních 12 párů vlaků jezdí pouze čtyři páry denně. Cena jízdenky přitom klesla o 40 procent. "Zájem dopravců o přepravu kamionů po železnici je přesto nadále minimální," řekl ČTK Pavel Špráchal ze společnosti Bohemiakombi, která provoz zajišťuje.

S pozadím pred súd
Pravda9.06.2004, Daniš Dag - Rozhodnutie Dobroslava Trnku vrátiť kauzu vlaky na došetrenie môže mať dva motívy. Buď chce Generálna prokuratúra vec utopiť, alebo ju chce hnať pred súd. Na to však potrebuje posilniť dôkazy. V prvom prípade by bol postup Trnku nešťastný a hanebný.
V druhom chvályhodný. Kauza vlaky z roku 2002 bola totiž čistokrvnou ukážkou korupcie na najvyšších miestach.
Z hľadiska čisto faktického je prípad jasný už od začiatku. Štátne železnice chceli vlaky kúpiť od konzorcia Stadler - ŽOS Vrútky . "Pozadie pre stranu" mala ošetriť Palackova skupina, ktorá si na ministerstve udržiavala vplyv aj po nástupe Jozefa Macejka. Ten mal byť len poslušným pešiakom. Ale nebol. Macejko (údajne pod tlakom ambicióznejšej manželky) rozohral vlastnú hru s konkurenčnou firmou ALSTOM . Preto sa celkom nevyhnutne musel zraziť so záujmami Palackovej partie, napojenej na stranu a jej povestné "pozadie".
Výsledkom bola politicko-mediálna vojna... Problém je dnes v dôkazoch, ktoré sú slabé a najmä neprehľadné. Macejkova skupina ku koncu totiž už nerátala s províziou od ALSTOMu, ktorý musel vypadnúť z hry, ale od Stadlera. Hrozilo, že bude "zinkasovaný" 2-krát. A to sa predsa nerobí. Slabšieho Macejka podhodili vyšetrovateľom. Silnejší Palacka ostal, ako obyčajne, v bezpečnom závetrí.
Všetky informácie presvedčivo volajú po jedinej veci: aby sa stíhanie nezúžilo, ale rozšírilo. Radikálne rozšírilo. Povedané inak, aby termín "pozadie pre stranu" nezaťažoval len médiá, ale aj súdy.

Študent vyskočil z vlaku, skončil v nemocnici
SITABRATISLAVA/TRNAVA 9. 06.2004 - S otrasom mozgu, zranenou hlavou, zlomenou rukou a ďalšími poraneniami skončil dvadsaťročný študent z Vrútok, ktorý v utorok večer vyskočil z idúceho rýchlika. Ako agentúru SITA informoval hovorca Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský, mladík sa najskôr jednej cestujúcej spýtal akou rýchlosťou vlak ide a potom dodal, že musí ísť von a v úseku trate Trnava - Brestovany vyskočil.
Mladík skončil v trnavskej nemocnici a liečiť sa bude asi tri týždne. Zraneného muža vzhľadom na jeho zdravotný stav nemohli vypočuť, preto zatiaľ nie je jasné, čo ho viedlo ku skoku z idúceho vlaku asi päť minút po jeho odchode z trnavskej železničnej stanice. Prípadom sa zaoberajú príslušníci oddelenia ŽP v Trnave.

Regionálne rozdiely by sa už nemali zvyšovať
Čo najviac ovplyvňuje ekonomickú a sociálnu situáciu v regiónoch Slovenska
Hospodárske noviny9.06.2004, Zuzana Kollárová - Na ministerstve práce nedávno vznikol Inštitút sociálnej politiky. Vznik inštitútu, ktorý vedie jeho predseda Michal Horváth, bol reakciou na potrebu analytických výstupov na ministerstve. Analytický tím inštitútu vypracoval na základe požiadavky poslancov správu o súčasnom stave sociálno-ekonomickej úrovne v jednotlivých regiónoch Slovenska. Materiál, ktorý vláda minulý týždeň schválila, hodnotí pripravované opatrenia na odstraňovanie regionálnych rozdielov.
Sociálno-ekonomickú situáciu v regiónoch Slovenska ovplyvňuje miera nezamestnanosti, úroveň a vývoj reálnych miezd, dostupnosť trhu práce, úroveň mobility za prácou a zloženie obyvateľstva. Podľa autorov správy rok 2003 priniesol pozitívne trendy vo viacerých indikátoroch sociálnej situácie. Miera zamestnanosti vzrástla v priemere za rok o 1,8 %, pričom zamestnanosť rástla vo všetkých krajoch. Priemerná miera evidovanej nezamestnanosti klesla zo 17,9 % v roku 2002 na 15,2 %. Až 85,5 % osôb ubudlo z evidencie nezamestnaných z iných dôvodov ako vyradením pre nespoluprácu, pričom takmer dve tretiny z úbytku nezamestnaných smerovalo na trh práce. S poklesom miery nezamestnanosti klesol v priebehu roka aj počet osôb poberajúcich dávku sociálnej pomoci. Po čiastočných zmenách v roku 2003 začala vláda v tomto roku realizovať komplexnú revíziu sociálnej politiky a politiky trhu práce. Cieľom reformy je dosiahnuť udržateľný ekonomický rast, rast zamestnanosti a životnej úrovne. Ekonomický rast by mal o rok priniesť výraznejší rast reálnych miezd a reálnej hodnoty dôchodkov.

Opatrenia na stieranie rozdielov medzi regiónmi
Opatrenia smerujúce k vyrovnávaniu rozdielov medzi jednotlivými regiónmi Slovenska:
- rozvoj infraštruktúry
- sociálno-ekonomické programy
- podpora mobility
- fiškálna decentralizácia
Rozvoj dopravnej infraštruktúry sa bude v období rokov 2004 - 2006 realizovať na základe vládou schváleného Programu priorít verejných prác na roky 2004 až 2006. Dopravná infraštruktúra sa bude budovať aj z fondov EÚ (Operačný program Základná infraštruktúra a Stratégia Kohézneho fondu pre oblasť Dopravy). Ministerstvo dopravy je garantom realizácie ... modernizácie železničných tratí. Ministerstvo životného prostredia je sprostredkovateľským orgánom pre Operačný program základná infraštruktúra životného prostredia - Cieľ 1, teda oblasť celého Slovenska okrem Bratislavského samosprávneho kraja. Finančné alokácie na opatrenia v rámci Operačného programu Základná infraštruktúra - Environmentálna infraštruktúra na roky 2004 - 2006 sú v bežných cenách 142 miliónov 996- tisíc eur.
Navrhujú sa tiež nové pravidlá na poskytovanie investičných stimulov tak, aby verejné zdroje smerovali hlavne do zaostalých regiónov. Mali by sa poskytovať len krajom s nadpriemernou mierou nezamestnanosti. Výnimkou majú byť veľké investície s významným dosahom na zamestnanosť, ktoré by Slovensko bez stimulu nezískalo, alebo investície do sektorov s vysokým technologickým komponentom ako informačné technológie, nanotechnológie, biotechnológie. Vláda chce investovať do budovania infraštruktúry priemyselných parkov, ktoré môžu slúžiť ako póly rozvoja pre celý okolitý región.
Ministerstvo hospodárstva navrhlo Schému podpory rozvoja cestovného ruchu. Ide o poskytovanie pomoci de minimis na začatie realizácie poskytovania služieb cestovného ruchu podnikateľom v oblasti cestovného ruchu.
Príspevok na sťahovanie za prácou sa poskytuje ako náhrada výdavkov súvisiacich so sťahovaním z miesta trvalého pobytu do miesta výkonu nového zamestnania, ak je miesto výkonu nového zamestnania vzdialené od miesta trvalého pobytu najmenej 30 km. Príspevok poskytuje príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny raz za dva roky, jednorazovo vo výške najviac 10- tisíc korún. Príspevok poskytuje úrad uchádzačovi o zamestnanie vedenému v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 6 mesiacov. K vyššej externej mobilite by malo prispieť plánované vytvorenie systému služieb poskytovaných oddeleniami sprostredkovateľských služieb úradov práce, ktoré pomôžu uchádzačom o zamestnanie nájsť zamestnanie v členských štátoch EÚ.
Nový systém financovania posilní samostatnosť a zodpovednosť územnej samosprávy pri rozhodovaní o použití verejných zdrojov. Vytvorí sa priestor na strategické myslenie predstaviteľov samospráv. Financovanie rozvojových projektov nebude centrálnym rozhodnutím z Bratislavy, ale väčší priestor získava lokálna iniciatíva a projekty. Príklady zo súčasnosti (napr. Košický VÚC) naznačujú, že viac ako absolútny objem finančných prostriedkov môže byť významným faktorom v presadzovaní dlhodobých rozvojových impulzov lokálne vodcovstvo. Decentralizácia verejných financií by mala zabezpečiť, aby obce a VÚC mali približne rovnaký objem zdrojov na zabezpečenie verejných služieb bez ohľadu na to, či sa nachádzajú v ekonomicky silnom alebo slabom regióne. To by malo znížiť rozdiely v daňovej sile regiónov. Cieľom nového systému je, napríklad, aby obce mohli zabezpečiť deťom podobný prístup k materskej škole bez ohľadu na mieru nezamestnanosti na danom území, ale vzhľadom na štatisticky preukázateľný počet detí. (krátené)

Zamestnanecké kreslá v dozorných radách sú formalitou
TREND 23, 10.06.2004, Slávka Kampová - Tretinu členov dozornej rady každej akciovej spoločnosti zamestnávajúcej viac ako 50 ľudí majú tvoriť volení zástupcovia zamestnancov. Tak už trinásty rok prikazuje Obchodný zákonník. Väčšina firiem toto ustanovenie dodržiava. V niektorých sa to stalo formalitou, zamestnancov v dozorných radách tak zastupujú ľudia schválení vlastníkmi firiem. Tam, kde sa odbory alebo agilní zamestnanci naozaj dostanú do kontrolných orgánov firiem, sa vlastníci zasa bránia znížením právomocí dozornej rady. Nefunkčnosť takejto úpravy inštitútu zamestnaneckej kontroly pripúšťajú aj zástupcovia odborárov.
Napriek tomu v súčasnosti nikto nepovažuje tému zrušenia tejto povinnosti akcioviek za horúcu. Napríklad aj preto, lebo neexistuje žiadna sankcia za porušenie pravidla tretinovej účasti zástupcov zamestnancov v dozorných radách. Obchodný zákonník na možnosť ignorovať túto povinnosť nemyslel, nevenujú sa tomu ani registrové súdy. Pri vzniku novej akciovej spoločnosti, čiže pri zápise do obchodného registra nikto zloženie dozornej rady nekontroluje. Vtedy totiž akciová spoločnosť ani nemá žiadnych zamestnancov. Ak sa aj ich počet zvýši na vyše päťdesiat, registru to nikto oznamovať nemusí.

Schizofrénia
Kurióznu situáciu vyvolal potenciálny konflikt záujmov napríklad v ZSSK . V nej má dozorná rada relatívne silné postavenie, okrem Obchodného zákonníka upravuje jej činnosť aj zákon o ZSSK . Stanovuje, že v sedemčlennej dozornej rade štátneho podniku sú až traja zástupcovia zamestnancov. Ich pozícia je preto silnejšia ako v ostatných akciových spoločnostiach.
Za člena Dozornej rady ZSSK bol napríklad zvolený aj predseda najsilnejšej z jedenástich odborárskych organizácií na železniciach Jozef Schmidt. Ten bol v januári 2003 vodcom železničiarskeho štrajku. Na rokovaniach dozornej rady so štrajkovým výborom teda sedel na opačnej strane. „Neorganizoval som štrajk ako člen dozornej rady, ale ako zástupca odborárov,“ ozrejmuje. Dvojitú úlohu – hájiť sociálne záujmy zamestnancov v sociálnom dialógu odborov a zamestnávateľa a zároveň robiť v dozornej rade všetko pre dobro akcionára – však ako schizofréniu nechápe. „Sú to dve rôzne fóra, na ktorých prerokúvame rôzne otázky,“ tvrdí. Na dozornej rade po¬dľa neho témy z odborárskej agendy neodznievajú. „Hovoríme tam o strategických a ekonomických otázkach. Ako predseda odborov riešim skôr pracovnoprávne veci,“ hovorí J. Schmidt.
Markantný príklad potenciálneho konfliktu záujmov je zoštíhľovanie firmy, a teda aj počtu v nej zamestnaných. „Zamestnancom v dozornej rade by sme sa snažili ten krok ekonomicky zdôvodniť,“ vraví predseda Dozornej rady ZSSK Ondrej Matej.

Je tretina málo?
Právomoci dozorných rád vo fungovaní firmy Obchodný zákonník neupravuje striktne. Niektoré z nich majú preto silnú pozíciu voči predstavenstvu, iné svoju činnosť obmedzujú len na kontrolu.
Tak či tak, zamestnanci majú v dozorných radách iba tretinu hlasov. „Reálne nemôžu nič blokovať,“ tvrdí František Okruhlica, ktorý okrem toho, že sa témou corporate governance dlhodobo zaoberá, v niekoľkých dozorných radách v minulosti sedel. Aj pre nízku blokovaciu silu sa mu ustanovenie o zamestnancoch v dozornej rade zdá nezmyselné.
O tom, či majú alebo nemajú zamestnanci možnosť v dozornej rade ovplyvňovať jej hlasovania, rozhoduje vlastnícka štruktúra. V prípade, že je – tak ako vo väčšine veľkých slovenských spoločností – koncentrovaná, tretina hlasov veľa nie je. No ak je vlastníkov niekoľko, situácia je pre zamestnancov priaznivejšia.

Dá sa to aj bez zamestnancov
Členov do dozornej rady za zamestnancov volia zamestnanci, pričom na voľbách sa musí zúčastniť minimálne nadpolovičná väčšina z nich. Voľby organizujú odbory v spolupráci s predstavenstvom. Tak hovorí zákon.
„Dozorná rada tak bezproblémovo fungovala aj bez zamestnancov,“ tvrdí J. Mitaľ. Na predsednícku stoličku zasadol len koncom marca tohto roku a jedným z prvých bodov jeho agendy bolo uzmieriť odborárov a zorganizovať voľby.

Formálny akt
Vo vydavateľstve Petit Press zvolili zamestnanci do dozornej rady zástupcov akcionárov firmy. „Naplnili sme zákon, ten takúto možnosť pripúšťa,“ hovorí predseda predstavenstva vydavateľstva Alexej Fulmek s dodatkom, že považuje tento akt za formálny. „Považujem túto časť Obchodného zákonníka za trochu absurdnú, pretože vychádza z odborového chápania riadenia firmy,“ vysvetľuje.
V prvom momente si dokonca nevedel spomenúť na to, koho konkrétne zamestnanci do dozornej rady zvolili. „Myslím, že sme zvolili pána Vajdu a pána Cossona. Za pána Cossona, ktorý zo spoločnosti odišiel, musia zamestnanci zvoliť ďalšieho člena DR,“ reagoval po tom, čo si informácie doplnil zo zápisníc.
Pred tým, ako do firmy vydávajúcej napríklad denník Sme vstúpil nemecký mediálny dom Verlagsgruppe Passau, zastupoval zamestnancov v dozornej rade vydavateľstva komentátor Róbert Kotian. „Dozorná rada nemala v tom čase takmer žiadne právomoci, rozhodnutia sme robili v predstavenstve. Myslím si, že by bolo zložité hovoriť o strategických otázkach len s jedným zástupcom zamestnancov. Preferujem diskusiu v širšom okruhu, účasť zamestnanca v dozornej rade nijako neovplyvňovala chod spoločnosti“ spomína A. Fulmek. Pochybuje totiž, že zamestnanci, ktorí nemajú skúsenosť s riadením firmy, s finančnými operáciami a s budovaním stratégie, môžu byť pre dozornú radu prínosom. „V zásade hodnotím povinnosť mať v dozornej rade aj zástupcov volených zamestnancami za nezmysel, no je možno pravda, že to vidím cez bratislavskú optiku.“ Iná totiž podľa neho môže byť situácia v regiónoch Slovenska, kde majú zamestnanci menšie možnosti brániť sa prípadnému nekorektnému prístupu vlastníkov firmy. „Petit Press funguje v takom silne konkurenčnom prostredí, že ak by sme boli k zamestnancom nekorektní, tak jednoducho odídu. Reálne konkurenčné prostredie je najväčšou zárukou korektného vzťahu so zamestnávateľom pre všetkých zamestnancov na celom svete,“ dodáva.

Zmyslom sú informácie
Význam zástupcov zamestnancov v dozornej rade možno hľadať v zvýšení informovanosti ostatných zamestnancov. Očakáva, že ak v spoločnosti nastanú problémy dotýkajúce sa zamestnancov, ich zvolení zástupcovia budú vysvetľovať, prečo k tomu došlo. Podobne to vidí aj J. Mitaľ. To, že budú v dozornej rade zástupcovia zamestnancov, jemu ako predstaviteľovi Ministerstva hospodárstva SR, ktoré má v spoločnosti stále akcionárske práva, neprekáža. Pretože majú len jednu tretinu. „Je to dôležité pre informovanie zamestnancov,“ pridáva sa. Obchodný zákonník však členov dozornej rady zaväzuje mlčanlivosťou. Na informovanie zamestnancov ustanovuje slovenské právo inštitút zamestnaneckej rady. Tá má okrem práva na informácie právo kontrolovať dodržiavanie pracovnoprávnych vzťahov a tiež prerokovávať so zamestnávateľom pracovnoprávne otázky. Povinnosť zriaďovať zamestnanecké rady však Zákonník práce spoločnostiam ukladá len pri splnení požiadavky, že o to požiada desať percent zamestnancov alebo odborová organizácia.

Opití rožkom
Napriek tomu, že sú členovia dozornej rady povinní vykonávať svoju pôsobnosť „s odbornou starostlivosťou“, advokát R. Pala o dostatočnej odbornosti členov z radov zamestnancov pochybuje. Pritakáva mu aj hovorca Konfederácie odborových zväzov Ľubomír Čierny. V dozorných radách podľa neho často sedia „špičkoví zahraniční manažéri, ktorí keď začnú vyťahovať zložité ekonomické ukazovatele a koncepty, dokážu zamestnancov opiť rožkom“. Tí totiž takú profesionálnu prípravu za sebou nemajú.
V Dozornej rade ZSSK takýto problém nevidia. Podľa jej predsedu sú zamestnanci v dozornej rade obohatením, pretože ponúkajú pohľad zdola. „Ovládajú technické podrobnosti problémov, ktoré sa prerokúvajú,“ spresňuje predseda železničiarskej dozornej rady O. Matej. (krátené)

Rada ministrov EÚ vrátane Prokopoviča rokuje o aktuálnej dopravnej legislatíve
TASRBratislava/Luxemburg 10. 06.2004 - Nové návrhy nariadení a rozhodnutí Rady ministrov EÚ a smerníc Európskeho parlamentu z oblasti dopravy a telekomunikácií, sú predmetom rokovaní rady v Luxemburgu, ktorých sa 10. a 11. júna tohto roku účastní aj slovenský šéf rezortu Pavol Prokopovič.
V oblasti telekomunikácií budú ministri členských štátov únie hovoriť o programoch eContent Plus, Safer Internet Plus a eEurope 2005. V sekcii námorná doprava prerokujú problematiku zvýšenia bezpečnosti v prístavoch ako aj tému znečistenia spôsobeného loďami. Program ministrov doplnia obmedzenia pre ťažké nákladné vozidlá.
Rada prerokuje aj ďalšiu legislatívu týkajúcu sa leteckej a intermodálnej dopravy.
TASR informoval poradca a hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška. (krátené)

V Luxemburgu rokuje Rada ministrov Európskej únie
SITABRATISLAVA 10. 06.2004 - Témami rokovania Rady ministrov Európskej únie pre dopravu, telekomunikácie a energie sú námorná doprava, pozemná doprava, letecká doprava, ako aj telekomunikácie a intermodálne otázky. Rokovanie, ktorého sa zúčastňuje aj minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič, sa koná od 10. do 11. júna v Luxemburgu. Agentúru SITA o tom informoval poradca a hovorca ministra Tomáš Šarluška.
Pri pozemnej doprave ministri rokujú obmedzeniach pre ťažké motorové vozidlá na cestnej infraštruktúre. V otázke námornej dopravy by mali ministri prediskutovať návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady o zvýšení bezpečnosti v prístavoch a o znečisteniach loďami a zavedením sankcií. Ďalej sa zúčastnení ministri zaoberajú harmonizáciou v oblasti civilného letectva a o satelitných navigačných systémoch. (krátené)

Slávnostné otvorenie stavby ŽSR na V. železničnom koridore
TASRV piatok 11. 06.2004 o 13.00 h sa v priestoroch železničnej stanice v Pezinku uskutoční slávnostné začatie stavby ŽSR na V. železničnom koridore s názvom "MODERNIZÁCIA ŽELEZNIČNEJ TRATE ŠENKVICE - CÍFER A STANÍC BRATISLAVA-RAČA - TRNAVA".
TASR o tom informovala vedúca oddelenia internej a externej komunikácie ŽSR Dana Hurtová.

Červený lampáš
Pravda11.06.2004, Soňa Pacherová - Staničná budova bývalej konskej železnice , chránená pamiatka a najvzácnejšia historická stavba v mestskej časti Nové Mesto, si naďalej pred zrakmi všetkých úspešne chátra. Pritom tento sympatický domček v 90. rokoch príkladne obnovil Hydrostav a až do krachu akciovky v ňom pulzoval intenzívny kultúrny, výchovný a vzdelávací život. Keď objekt " konky " opäť osirel, záujem oň prejavila novomestská samospráva. Pôvodne určená cena 12 miliónov sa však náhle zdvojnásobila, čo bolo nad sily rozpočtu Novomešťanov. Teraz má ísť budova do dražby a šušká sa, že je viacero záujemcov, ktorí ju chcú využívať na rôzne podnikateľské aktivity. Ba ak do deja nezasiahnú pamiatkári, mohol by na štíte zasvietiť aj červený lampáš. Nové Mesto by menilo erb. Veď chápete, mať v ňom bordel...

Štát urýchli pozemkové úpravy
Pravda11.06.2004, Sedlák Jozef - Slovensko čaká urýchlené sceľovanie rozdrobených pozemkov. Čas týchto pozemkových úprav sa skráti z doterajších 8-10 rokov na polovicu. Umožní to novela zákona, ktorú pripravil minister pôdohospodárstva Zsolt Simon.
Súčasná situácia je totiž podľa odborníkov neudržateľná. Polovica vlastníkov pôdy na Slovensku má pozemky s výmerou do 400 m2, na jednu parcelu často pripadá až 15 vlastníkov.
"Cieľom nie je samoúčelné premiestňovanie pozemkov, ale ich rozumné priestorové usporiadanie v súlade s rázom krajiny," povedal podpredseda Komory pozemkových úprav Ján Julény. Výsledkom by malo byť spriehľadnenie vlastníckych aj užívateľských vzťahov.
"Majitelia pôdy by sa nemali obávať sceľovania. Výmery rozdrobených pozemkov sa sčítajú a ľuďom následne vydajú scelený pozemok primeranej výmery a hodnoty," tvrdí poradkyňa MP SR Denisa Anderková.
Štát je pripravený vydať náhradnú pôdu za pozemky, na ktorých sú ... železnice, pokiaľ doteraz vlastníkom zabranú pôdu nevrátil. Existuje aj možnosť vyrovnania v peniazoch.
Cena, za ktorú môže pozemkový fond odkúpiť obmedzené množstvo poľnohospodárskej a lesnej pôdy, sa určí na základe cenového predpisu.

Sceľovanie pôdy a peniaze
- vlastník pôdy za pozemkové úpravy nič neplatí
- náklady spojené so zmenami pozemkov uhradí EÚ
- vyrovnanie v peniazoch obmedzuje plocha, cenu určí výmer. (krátené)

Nový železničný cestovný poriadok
Národná obroda12.06.2004, lp - V cestovnom poriadku ŽSR dochádza od 13. júna 2004 k zmene. Tento krok si vyžiadali požiadavky dopravcu - ZSSK . Okrem drobných zmien, ako sú minútové posuny vlakov či zastavovanie niektorých vlakov na zastávkach, kde doteraz nestáli, ide o tieto najdôležitejšie zmeny:
vlak Os 2039 na tratí KútyBratislava hl. st. bude vedený z Kútov v skoršom čase (odchod z Kútov o 7.22 h, príchod do Bratislavy Hl. stanice o 8.31 h),
vlak Os 2609 na trati KútyTrnava bude vedený iba v pracovné dni, v sobotu a vo sviatok bude nahradený novým vlakom Os 2621 so zastavením navyše v Bíňovciach,
vlak Os 3137 bude zrušený na trati Stará Turá – N. Mesto n/V. a bude vedený v pracovné dni a v soboty,
vlak Os 3131 bude zrušený na trati Myjava – Stará Tura a bude vedený v pracovné dni a v soboty,
vlak Os 4013 na trati Makov – Čadca bude vedený denne,
vlak Os 4015 na trati Makov – Čadca bude vedený iba v pracovných dňoch,
vlak Os 4129 na trati Skatité-Serafínov – Skalité bude vedený zo Serafínova v neskoršom čase (odchod zo Serafínova o 11.44 h, príchod do Skalitého o 11.55 h),
vlak Os 4130 na trati ČadcaSkalité bude vedený z Čadce v skoršom čase (odchod z Čadce o 12.29 h, príchod do Skalitého o 12.53 h) a bude vedený až do Skalitého-Serafínova (odchod zo Skalitého o 12.53 h, príchod do Serafínova o 13.06 h),
vlak Os 4148 na trati Skalité – Skalité-Sérafínov bude zrušený,
vlaky Os 5062 a 5010 na trati Lužianky – Nitra budú vedené z Lužianok v skoršom čase (vlak Os 5062 odchod z Lužianok o 4.54 h, príchod do Nitry o 5.06 h, vlak Os 5010 odchod z Lužianok o 20.46 h, príchod do Nitry o 20.58 h),
vlak Os 5116 na trati Nitra –Lužianky – Leopoldov bude vedený z Nitry v skoršom čase (odchod z Nitry o 19.45 h, príchod do Lužianok o 19.57 h, odchod z Lužianok o 19.58 h, príchod do Leopoldova o 20.46 h),
pri vlaku Os 5803 na trati Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou dochádza k zmene obmedzenia. Tento vlak nebude premávať v období školských prázdnin, tj. od 1. 7. do 31. 8. Náhradou za tento vlak počas letných prázdnin bude denné vedenie vlaku Os 5805 na rovnakej trati ako pri vlaku Os 5803.
vlak R 803 bude zastavovať v Detve,
vlak R 1905 na trati KošiceHumenné bude zrušený,
vlak R 1909 na trati KošiceHumenné bude vedený denne.


Strana vytvorená: 15-VI-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0424.htm)