Schröderovi sa nepáči francúzska podpora ALSTOMu
7.06.2004 - Nemecký kancelár Gerhard
Schröder 5.6. otvorene kritizoval francúzskeho ministra
financií a hospodárstva Nicholasa Sarkozyho vo veci
problémovej strojárskej firmy ALSTOM .
"Okolo ALSTOMu sa objavilo niekoľko
vládnych vyhlásení, ktoré treba znovu prehodnotiť,"
povedal Schröder pre Le Figaro. Francúzska vláda vypracovala
pre ťažko zadlženého výrobcu lodí a vysokorýchlostných vlakov ALSTOM
záchranný plán, ktorý už odobrila aj Európska komisia.
Konkurenčné firmy, ako napríklad nemecký Siemens AG , však dúfali,
že sa im podarí siahnuť na aktíva ALSTOMu
za predpokladu, že by komisia prinútila ALSTOM
ukončiť svoju prevádzku. Sarkozy, ktorý nezakrýva vlastné
prezidentské ambície, niekoľkokrát zopakoval, že Paríž
nedovolí, aby sa ALSTOM potopil.
Železničnú trat Šenkvice – Cífer zmodernizuje pražská
Skanska DS za 142 mil. EUR
Bratislava 7. 06.2004 - Konzorcium
vedené spoločnostou Skanska DS, a.s., Praha, sa stalo víťazom
medzinárodného tendra ŽSR na dodávatela
modernizačných prác na železničnej
trati Šenkvice – Cífer s celkovými
nákladmi 142 miliónov EUR, teda približne 5,75 miliardy Sk.
Modernizácia má umožnit vlakom dosiahnut maximálnu traťovú
rýchlost 160 kilometrov za hodinu. Celková dlžka trate
Šenkvice – Cífer je 9,6 kilometra, v oboch smeroch 19,2
kilometra. Zákazka okrem toho zahrna aj rekonštrukciu 6
železničných staníc na trase Bratislava-Rača – Trnava.
Ako TASR uviedla Dagmar Poláchová zo spoločnosti Skanska,
dalšími členmi konzorcia sú Stavby silnic a železnic, a. s.,
TCHAS, s. r. o. a Elektrizácia železníc Kysak, a. s.
Projekt bude z polovice financovaný zo zdrojov predvstupového
fondu EÚ ISPA. Finančné memorandum k nemu schválila vláda SR
už v marci 2002.
V poradí druhý tender vyhlásili ŽSR v
Official Journal a Obchodnom vestníku SR 12. januára tohto
roka. Pôvodnú sútaž, na ktorej sa zúcastnili dve konzorciá,
železnice pre príliš vysoké cenové návrhy zrušili.
Kauzu lahké motorové vlaky treba došetrit
BRATISLAVA 7. 06.2004 - Kauzu " lahké motorové vlaky ",
v ktorej sú obvinení exminister dopravy, pôšt a
telekomunikácií Jozef M. a jeho dvaja bývalí podriadení
Michal B. a Peter K. je potrebné došetrit. Rozhodol o tom dnes
generálny prokurátor Dobroslav Trnka na základe stanoviska
prokurátorov z Generálnej prokuratúry (GP), ktorí prípad
preverovali. Ako agentúru SITA informovala hovorkyna GP Svetlana
Husárová, Trnka je presvedčený, že súčasné dôkazy sú
nedostatočné a obvinených zatial nie je možné obžalovat a
postavit pred súd. Existuje tiež podozrenie, že vyšetrovanie
tejto kauzy malo viacero procesno-právnych nedostatkov. Trnka
preto nariadil, aby orgány činné v trestnom konaní prípad
došetrili a dôkazy doplnili. Je potrebné opätovne vypočuť
obvineného exministra, ako aj manželky obvinených a dalších
svedkov. V prípravnom konaní je nevyhnutné objasnit ci lobing
v tomto prípade bol v medziach systému v spoločnosti s trhovou
ekonomikou alebo protiprávny. Po doplnení dokazovania má Trnka
zvážit, či obvinených obžaluje.
Prokurátori z GP sa kauzou zaoberali predovšetkým pre
rozdielny názor Krajskej prokuratúry v Nitre a Úradu
špeciálneho prokurátora GP. Nitrianska prokuratúra, ktorá ho
dozorovala, chcela stíhanie obvinených zastavit, pretože na
stíhanie nevidí dôvod. ÚŠP GP má však opačný názor a je
o opodstatnenosti stíhania obvinených presvedčený.
V kauze údajnej korupcie pri tendri na nákup 35 lahkých
motorových vlakov sú Jozef M. a jeho vtedajší podriadení
obvinení zo zneužitia informácií v obchodnom styku. Skutku sa
mali dopustit začiatkom roka 2002, ked údajne zneužili
dôverné obchodné informácie o štátnej objednávke na nákup
35 lahkých vlakových súprav
ZSSK v prospech
spoločnosti ALSTOM . Tá v tendri pôvodne
neuspela, ale dodatocne predložila zlepšenú ponuku. Zástupca
tejto spolocnosti Jozef Bakšay pritom v jednej bratislavskej
reštaurácii údajne hovoril o odmene v prípade úspechu ALSTOMu.
V reštaurácii údajne sedel aj exposlanec Peter Kresánek,
ktorého list premiérovi Mikulášovi Dzurindovi škandál
vyvolal.
Francúzske odbory CGT narušili dopravu na 3 parížskych
železničných staniciach
Paríž 7. 06.2004 -
Výpadky elektrickej energie dnes narušili dopravu na troch
hlavných parížskych železničných staniciach, co sa dotklo
vyše pol milióna cestujúcich.
Štátna energetická odborárska únia CGT vyhlásila, že akcia
bola súčastou jej protestu proti privatizácii energetických
koncernov EdF a GdF.
Vyše 250 odchodov vlakov zo staníc Gare du Nord, Gare de Lyon a
Gare de Saint Lazare bolo zrušených kvôli výpadkom elektriny,
oznámila dnes francúzska železnicná spolocnost SNCF . "CGT potvrdzuje túto akciu,"
povedal hovorca odborárov Maurice Marion a dodal, že únia
plánuje na tento týžden dalšie protestné akcie v priemysle.
Mocné odborové zväzy, ktoré sa obávajú o pracovné miesta a
francúzsku tradíciu verejnej služby, vyhlásili, že
zintenzívnujú svoje akcie, pretože vláda pokračuje v
plánoch čiastočnej privatizácie spoločností Electricité de
France (EdF) a Gaz de France (GdF), aby tak zaplátala dieru v
rozpočte.
Francúzska vláda plánuje 15. júna začat diskusiu o
kontroverznom návrhu zákona, ktorý by zmenil energetické
spoločnosti na akciové spoločnosti, co je nevyhnutná
podmienka pred privatizáciou. Podla Mariona únia CGT, ktorá
varovala pred štrajkami od 26. mája do konca júna, zvolala
najbližší celoštátny štrajk na 15. júna. Ten by mal
zahrnať zníženie produkcie EdF a narušenie importných
terminálov GdF vo Fose a Mentoire. Marion povedal: "Budeme
mat národný 24-hodinový štrajk, ktorý sa začne 14. júna o
21. hodine a bude zahrnať prerušenie práce a cielené výpadky
energie... a zablokuje dodávky v termináloch GdF." Podla
únie jej posledný štrajk z 27. mája a predchádzajúci
štrajk z 8. apríla viedli k stratám v hodnote 12 % alebo 12
000 megawattov produkcie EdF. Podla EdF bol dopad štrajku z 27.
mája menší, a to 10 000 MW.
Vo vlaku zaspal a s pištolou potom vymáhal
naspät cestovné
BRATISLAVA/PIEŠTANY 7. 06.2004 -
Železničnej polícii (ŽP) sa v sobotu postaral o prácu
nespokojný 47-ročný Bratislavčan. Ten pod hrozbou násilia s
revolverom v ruke žiadal od sprievodcu vlaku po odchode zo zastávky Drahovce
vrátenie cestovného 42 korún, pretože ho nezobudil v Báhoni,
kde mal vystúpit a on sa tak nechtiac previezol až do Pieštan.
Sprievodca v obave o svoj život a zdravie násilníkovi peniaze
vydal. Prípad však oznámil vlakvedúcemu, ktorý informoval
železnicných policajtov. Na základe popisu hliadka ŽP na
stanici v Leopoldove o 19:20 násilníka zadržala. Pri
bezpecnostnej prehliadke našla unho revolver na plynové náboje
a štyri plynové náboje. Pri dychovej skúške na alkohol mu
zistili 1,27 promile. Ako agentúru SITA informoval hovorca ŽP
Jozef Búranský, vyšetrovatelia už zacali trestné stíhanie
vo veci pre trestný cin lúpeže.
Prevádzacka ukryla muža z Pakistanu do stropnej časti
vlaku
Bratislava 7. 06.2004 - Z trestného
činu nedovoleného prekročenia štátnej hranice formou
spolupáchatelstva obvinil v piatok vyšetrovatel 26-ročnú
Luciu K.
Tá so zatial neznámym komplicom ukryla muža z Pakistanu do
stropnej časti vlaku idúceho do Rakúska. Čierneho pasažiera
našla policajná hliadka z Oddelenia hraničnej kontroly Petržalka - Juh.
Za takéto konanie hrozí prevádzacke trest odňatia slobody od
jedného do piatich rokov. Mladá žena čaká v policajnej cele
na rozhodnutie sudcu o návrhu na vzatie do väzby.
TASR o tom dnes informovala hovorkyna Krajského riaditelstva
Policajného zboru v Bratislave Silvia Miháliková.
Navrhujú presunút časť kamiónovej dopravy na železnicu
BANSKÁ BYSTRICA 7. 06.2004 -
Predstavitelia Tisovca chcú predíst možnému zániku
regionálnych železnicných tratí Tisovec – Jesenské a
Tisovec – Pohronská Polhora
- Brezno a zároveň vyriešit problém s nárastom
kamiónovej dopravy cez mesto. Navrhujú, aby sa časť
kamiónovej dopravy presunula na železnicu.
Od vstupu Slovenska do Európskej únie zaznamenali v Tisovci
výrazný nárast kamiónovej dopravy z Madarska smerom na
Poprad, prípadne Brezno. „Začína to byt velmi zložité.
Kamiónová preprava strpcuje život ludom a spôsobuje
devastáciu štátnej cesty,“ povedal na dnešnej tlačovej
besede v Banskej Bystrici tisovský primátor Peter Mináč.
Podla neho by presunutie casti dopravy na železnicu okrem
odlahčenia ciest zvýšilo rentabilitu regionálnej trate
prechádzajúcej cez mesto. Tisovčania by privítali, keby toto
presunutie zabezpečil regulatívmi Banskobystrický samosprávny
kraj, ked regionálne železnice prejdú do jeho správy. O
podporu pre svoje návrhy sa budú usilovat aj u ministra dopravy
Pavla Prokopoviča, ktorý Tisovec navštívi 18. júna počas
Dní mesta a 130. výročia sprevádzkovania trate Tisovec – Jesenské .
Macejko: Pre mňa je to zabudnutá vec
Rozhovor s exministrom dopravy Jozefom
Macejkom
8.06.2004, Žemlová Monika - Bývalý minister
dopravy Jozef Macejko sa o pravdepodobnom zastavení trestného
stíhania v kauze vláčiky
dozvedel od denníka SME. "To ste ma potešili," bola
jeho prvá reakcia z dovolenky v Chorvátsku. Trestné stíhanie
bolo podla neho zbytočné, je vraj nevinný.
_ Co hovoríte na závery vyšetrovania?
- Som spokojný. Od zaciatku som tvrdil, že sa to inak
skoncit nemôže.
_ Klúcovú úlohu v kauze hral Jozef Bakšay. Oficiálne
zastupoval francúzsku firmu ALSTOM
. Podla vyšetrovania vraj pýtal úplatok od Víťazoslava Morica ako zástupcu
Stadleru a ponúkal ho predsedovi výberovej komisie Miroslavovi
Dzurindovi. Bolo to tak?
- Zdá sa mi dost nelogické, že by robil aj pre jednu, aj
pre druhú stranu. Ukázalo sa to počas vyšetrovania. To mi
však neprislúcha komentovat.
_ Ked ste sa s ním stretli, loboval iba v prospech
Francúzov?
- On mi vysvetloval, že francúzska ponuka je
výhodnejšia. Ukazoval nám technické parametre. Nikdy
nespomínal druhú stranu, len stále hovoril, že ponuka ALSTOMu
je výhodnejšia.
_ Vyšetrovanie bude zastavené aj preto, lebo chýba motív.
Prečo by vraj niekto od Stadlera pýtal úplatok a naopak ho
ponúkal výberovej komisii, ked aj tak bol Stadler lepší a
tender by vyhral aj bez úplatku.
- No veď toto nemá logiku.
_ Vy ste však svojím podpisom mohli brzdit priebeh tendra.
Bolo len vašou vecou ako štatutára ministerstva, kedy
podpíšete zmluvu so Stadlerom. Dlho ste ju aj odmietali
podpísat. Prečo?
- Cenová ponuka bola výhodnejšia od Francúzov, náklady
na ďalšiu činnost zase od Švajčiarov. Chcel som od
železníc iba to, či je to pravda a ako to je. To bol ten
problém. Ja technickým parametrom nerozumiem, išlo o
rozdielnost pohonov.
_ Železnice vám povedali, že Stadler je lepší, stále
ste to však odmietali podpísat.
- Práve preto som od nich chcel odborné stanovisko, že je
to tak. Že náklady na kilometer sú u jedného štrnást korún
a u druhého štyri. Mne sa zdal takýto velký rozdiel
nelogický. Nechcel som sa dožit toho, že mi potom niekto
povie, ako som mohol podpísat takú nelogickost. Aj NKÚ chcel
posudok nejakej organizácie, ktorá by povedala, či je tento
rozdiel adekvátny, alebo nie.
_ Železnice vám predsa vysvetlovali, že Švajčiari sú
lepší, či nie?
- Nie.
_ Nemali ste sa však spolahnúť na výberovú komisiu? Tá
má predsa posudzovat technické parametre, nie minister, ktorý
im nerozumie.
- Má aj minister. Sú to štátne peniaze, minister je
jediný akcionár ministerstva. Nie je správne len tak mávnut
rukou nad miliardovým rozdielom. Dodnes nebol podla mna
adekvátne vysvetlený, ale už ma to nezaujíma.
_ A co Kresánkov list?
- Už vtedy som povedal, že to bol nešťastný list,
ktorého obsah nemienim komentovat.
_ Vítazoslav Moric vraj vypovedal, že ked sa stretol s
Bakšayom a ten od neho pýtal úplatok v nejakej reštaurácii,
pri vedlajšom stole sedela vaša manželka spolu s honorárnym
konzulom istej africkej krajiny. Bakšay ju vraj označil za tú,
ktorá vítazstvo na ministerstve zabezpečí.
- Ona tam nesedela. Vtedy bola v nemocničnom ošetrení na
Kramároch. V tejto veci ani vypovedat nebola.
_ Práve o nej sa hovorí, že celé ministerstvo riadila
namiesto vás.
- Ono sa toho strašne vela nahovorí, ked sa chce
nahovorit.
_ Ste spolu na dovolenke?
- Áno, nemám inú manželku. Len voda nie je príliš
teplá, čo ma neteší.
_ Na základe kauzy vás premiér odvolal z funkcie. Ako to
dnes vidíte?
- Už sú to dva roky. Je to zabudnutá vec, musel som si
veci zariadit inak.
_ Čo robíte?
- Venujem sa rôznej poradensko-konzultačnej činnosti.
Trestné stíhanie mi nepomohlo ani fyzicky, ani psychicky.
_ Nechcete sa vrátit do politiky?
- Pravdepodobne nie, ale nikdy nehovor nikdy.
České dráhy ztrácejí firemní zákazníky
PRAHA 8. 06.2004
- Dominantnímu železničnímu dopravci ČD se začíná zužovat trh, píšou dnešní
Hospodářské noviny. Menší konkurenti drah chtějí začít
sami podnikat v zahraničí a ne si služby najímat. Tyto firmy,
které jsou většinou součástí těžařských holdingů,
nejsou spokojeny s cenami, jež si dráhy účtují. Drahám to
může způsobit milionové ztráty.
České dráhy směly dosud jako jediné překročit hranice do
vzdálenosti deseti kilometru. Po vstupu do unie však už na
železniční síti mohou volně podnikat i ostatní. Celkem osm
soukromých firem proto v uplynulých týdnech zažádalo a
některé již obdržely eurolicenci potřebnou k podnikání na
území cizích státu.
České dráhy většinou inkasují 161 korun za každou tunu
nákladu, kterou přepraví pres hranice. Za převoz jednoho
vytíženého vlaku by tedy soukromý dopravce platil ČD zhruba 300.000 korun. A to je přibližně
částka, kterou by dostali od klienta, jenž by požadoval
zahraniční přepravu pres asi polovinu území Česka.
Mluvčí CD Petr Šťáhlavský odhaduje možné budoucí ztráty
z uniklých kontraktu s dosavadními klienty na miliony korun.
Podle něj ale dráhy celí nové situaci získáním vlastní
eurolicence.
Podle Hospodářských novin požádalo o eurolicenci osm
dopravců. Patří k nim Mostecká uhelná společnost,
Slezskomoravská dráha, Unipetrol Doprava, Push, Railtrans,
Sokolovská uhelná, Viamont a OKD, Doprava. Žádost podaly i
České dráhy.
ŽSR žiadajú o polročné predĺženie lehoty splatnosti
pomoci za 650 miliónov Sk
Bratislava 8. 06.2004 - ŽSR požiadali vládu o predĺženie termínu
vrátenia časti návratnej finančnej výpomoci v objeme 650
miliónov Sk. Tie mali pôvodne odviesť do štátnych
finančných aktív k 15. júnu 2004, ale chceli by tak urobiť
až koncom tohto roku.
Zmena splátkového kalendára umožní železniciam lepšie
zmenežovať riešenie ich ďalších splatných záväzkov,
uviedla pre TASR hovorkyňa ŽSR Nela
Blašková. Vládny kabinet by mal preto v najbližšom období
schváliť návrh zmeny zmluvy, na základe ktorej bola výpomoc
železniciam poskytnutá, a umožniť tak predĺženie lehoty jej
splatnosti.
Z celkovej sumy istiny 1,3 miliardy Sk, ktorú si železnice od
štátu požičali ešte v roku 2001, dodnes splatili 325
miliónov Sk. Rovnakú platbu majú ešte zrealizovať do 15.
júna budúceho roku.
Pôžičky zo štátnych finančných aktív čerpali ŽSR v súvislosti s plnením svojej konsolidačnej
funkcie, ktorá vyplynula z Projektu transformácie a
reštrukturalizácie ŽSR ,
vrátane ich oddlženia.
K 1. januáru tohto roku dosiahla úverová zaťaženosť ŽSR 25,6 miliardy Sk z čoho dlhodobé úvery
predstavovali 23,7 miliardy Sk. K rovnakému dátumu prešli do
štátneho dlhu záväzky podniku za 13,6 miliardy Sk.
České dráhy nestihnou nasadit Pendolina do provozu podle plánu
PRAHA 8. 06.2004
- ČD nestihnou nasadit rychlovlaky Pendolino do provozu podle
původního plánu. Podnik počítal s tím, že na lince
Drážďany – Vídeň přes Prahu a Brno začnou vlaky s
naklápěcí skříní jezdit od neděle, kdy vstoupí v platnost
změna jízdního řádu. Zatím však neskončilo schvalování
rychlovlaků, řekl mluvčí firmy Petr Šťáhlavský. Na trase
mezi Drážďanami a Vídní tak budou nadále jezdit rychlíky
EuroCity.
Technici výrobce a ČD testují první dvě soupravy již několik
měsíců na zkušebním okruhu ve Velimi. Na první jízdu v
běžné železniční síti si Pendolino
podle mluvčího počká až do doby, než dostane povolení
drážního úřadu.
Podmínkou k jeho vydání je především dokončení zkoušek
tzv. elektromagnetické kompatibility. Při nich je nutné
vyloučit možnost, aby elektromagnetické pole motorů
rychlovlaku jakkoli ovlivňovalo zabezpečovací zařízení na
trati. Podle požadavků drážního úřadu a ČD pak italský ALSTOM upraví i ostatní, již
vyrobené soupravy, které zatím čekají v Itálii.
Dráhy mají získat sedm souprav za 4,35 miliardy korun.
Původně měly rychlovlaky vozit cestující již před pěti
lety. Finanční problémy ČKD, které se v konsorciu s Fiatem a
Siemensem na výrobě
podílelo, ale zakázku zpozdily. Výrobu tak převzal Fiat,
jenž se později stal součástí ALSTOMu
.
Proti současným dvěma a půl hodinám jízdy běžným
rychlíkem na trase Praha – Brno by měl cestující v Pendolinu ušetřit až 15
procent času. Po dokončení železničních koridorů by
rychlovlak jízdu mezi Prahou a Brnem mohl zkrátit dokonce pod
dvě hodiny.
Od neděle, kdy začne platit změna jízdního řádu, zavedou ČD nově čtyři páry víkendových přímých
vlaků Liberec – Drážďany a zpět. Naopak na trati Děčín
– Drážďany budou některé spoje omezeny. Německé dráhy
totiž opravují železnici v úseku Bad Schandau – Drážďany
po povodních.
Ve vnitrostátní dopravě reagují změny jízdního řádu na
požadavky krajů a cestujících. Podle Šťáhlavského jde o
místní změny. Například na trati Praha – Kolín zastavují
ranní vlaky z Českého Brodu nově v Praze-Dolních
Počernicích, mezi Pardubicemi a Jaroměří rychlík v
podvečer nově zastavuje v pracovní dny ve Smiřicích. V
pracovní dny pojede po ránu nový vlak z Kopidlna do Nymburku.
Změna jízdního řádu se týká desítek dalších spojů.
Do Rakúska sa chcelo vlakom nelegálne dostať 29 Indov a
jeden Pakistanec
Bratislava 8. 06.2004 - Dovedna 30
nelegálnych migrantov zadržala v uplynulých štyroch dňoch
polícia na Železničnej stanici
Bratislava-Petržalka . Jeden Pakistanec a 29 Indov sa vlakom
chcelo nelegálne prepraviť do Rakúska. Indovia boli v
skupinkách ukrytí na nákladných vozňoch s drevenou
guľatinou alebo železným šrotom. Pakistanec bol schovaný v
strope IC vlaku , kam mu podľa
všetkého pomohla jedna mladá Bratislavčanka.
Všetci migranti boli bez dokladov totožnosti a zakaždým
kvôli nim museli vypnúť elektrický prúd v trolejovom
vedení, aby sa dali bezpečne prezrieť všetky vlakové
súpravy. Po zadržaní príslušníkmi Železničnej polície
ich prevzalo Oddelenie hraničnej kontroly PZ Bratislava
Petržalka-Juh, informoval dnes TASR hovorca Železničnej
polície Jozef Búranský.
Ekologové chtějí žalovat vlády ČR a Saska kvůli
konci vlaků RoLa
CÍNOVEC
(Teplicko) 8. 06.2004 - Občanské iniciativy ze severu Čech a
Saska připravují žaloby k Evropskému soudu do Štrasburku na
českou a saskou vládu kvůli ukončení přepravy kamionů po
železnici. Vlaky RoLa mají přestat jezdit v srpnu, do té doby
by už měla být žaloba ve Štrasburku, řekl dnes ČTK
Jindřich Pech ze sdružení Krušnohorský koprník.
České ministerstvo dopravy a saské ministerstvo
hospodářství na konci loňského roku slíbily, že přeprava
kamionů po železnici skončí až po dostavbě dálnice D8 z
Prahy přes Ústí do Drážďan. Ministr dopravy Milan
Šimonovský v květnu oznámil, že RoLa přestane jezdit
nejpozději v srpnu. Dálnice D8 má být hotová v roce 2006.
České ministerstvo dopravy sice připustilo možnost
zachování vlaků RoLa, zásadně proti je však saská vládá,
která dopravu nákladních aut z Lovosic na Litoměřicku do
Drážďan z velké části dotuje. "Žalobu proto budou
sestavovat právníci v Německu, my se k ní s podporou
pohraničních obcí připojíme," řekl Pech.
Aktivisté z německé občanské iniciativy Obyvatelné
Krušnohoří (Lebenswertes Erzgebirge) počítali v neděli a v
pondělí kamiony projíždějící hraničním přechodem
Altenberg-Cínovec. Celkem přejelo 2382 nákladních aut.
"Po vstupu Česka do EU se provoz v Dubí zvýšil o 30
procent, přes mezinárodní silnici E55 nelze ve městě ani
přejít," řekla ČTK starostka Ilona Smítková.
Vlaky RoLa (Rollende Landstrasse) denně odbavily na 330 kamionů
v obou směrech, a výrazně tak odlehčovaly silnicím. RoLa
jezdí od září 1994. Dosud ji využilo zhruba 832.000
kamionů.
Od května přepravuje železnice kamiony v omezené míře.
Místo původních 12 párů vlaků jezdí pouze čtyři páry
denně. Cena jízdenky přitom klesla o 40 procent. "Zájem
dopravců o přepravu kamionů po železnici je přesto nadále
minimální," řekl ČTK Pavel Špráchal ze společnosti
Bohemiakombi, která provoz zajišťuje.
S pozadím pred súd
9.06.2004, Daniš Dag - Rozhodnutie
Dobroslava Trnku vrátiť kauzu vlaky
na došetrenie môže mať dva motívy. Buď chce Generálna
prokuratúra vec utopiť, alebo ju chce hnať pred súd. Na to
však potrebuje posilniť dôkazy. V prvom prípade by bol postup
Trnku nešťastný a hanebný.
V druhom chvályhodný. Kauza vlaky z roku 2002 bola totiž
čistokrvnou ukážkou korupcie na najvyšších miestach.
Z hľadiska čisto faktického je prípad jasný už od
začiatku. Štátne železnice chceli vlaky kúpiť od konzorcia
Stadler - ŽOS Vrútky . "Pozadie pre stranu" mala ošetriť
Palackova skupina, ktorá si na ministerstve udržiavala vplyv aj
po nástupe Jozefa Macejka. Ten mal byť len poslušným
pešiakom. Ale nebol. Macejko (údajne pod tlakom
ambicióznejšej manželky) rozohral vlastnú hru s konkurenčnou
firmou ALSTOM
. Preto sa celkom nevyhnutne musel zraziť so záujmami
Palackovej partie, napojenej na stranu a jej povestné
"pozadie".
Výsledkom bola politicko-mediálna vojna... Problém je dnes v
dôkazoch, ktoré sú slabé a najmä neprehľadné. Macejkova
skupina ku koncu totiž už nerátala s províziou od ALSTOMu,
ktorý musel vypadnúť z hry, ale od Stadlera. Hrozilo, že bude
"zinkasovaný" 2-krát. A to sa predsa nerobí.
Slabšieho Macejka podhodili vyšetrovateľom. Silnejší Palacka
ostal, ako obyčajne, v bezpečnom závetrí.
Všetky informácie presvedčivo volajú po jedinej veci: aby sa
stíhanie nezúžilo, ale rozšírilo. Radikálne rozšírilo.
Povedané inak, aby termín "pozadie pre stranu"
nezaťažoval len médiá, ale aj súdy.
Študent vyskočil z vlaku, skončil v nemocnici
BRATISLAVA/TRNAVA 9. 06.2004 - S
otrasom mozgu, zranenou hlavou, zlomenou rukou a ďalšími
poraneniami skončil dvadsaťročný študent z Vrútok, ktorý v
utorok večer vyskočil z idúceho rýchlika. Ako agentúru SITA
informoval hovorca Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský,
mladík sa najskôr jednej cestujúcej spýtal akou rýchlosťou
vlak ide a potom dodal, že musí ísť von a v úseku trate Trnava
- Brestovany vyskočil.
Mladík skončil v trnavskej nemocnici a liečiť sa bude asi tri
týždne. Zraneného muža vzhľadom na jeho zdravotný stav
nemohli vypočuť, preto zatiaľ nie je jasné, čo ho viedlo ku
skoku z idúceho vlaku asi päť minút po jeho odchode z
trnavskej železničnej stanice. Prípadom sa zaoberajú
príslušníci oddelenia ŽP v Trnave.
Regionálne rozdiely by sa už nemali zvyšovať
Čo najviac ovplyvňuje ekonomickú a
sociálnu situáciu v regiónoch Slovenska
9.06.2004,
Zuzana Kollárová - Na ministerstve práce nedávno vznikol
Inštitút sociálnej politiky. Vznik inštitútu, ktorý vedie
jeho predseda Michal Horváth, bol reakciou na potrebu
analytických výstupov na ministerstve. Analytický tím
inštitútu vypracoval na základe požiadavky poslancov správu
o súčasnom stave sociálno-ekonomickej úrovne v jednotlivých
regiónoch Slovenska. Materiál, ktorý vláda minulý týždeň
schválila, hodnotí pripravované opatrenia na odstraňovanie
regionálnych rozdielov.
Sociálno-ekonomickú situáciu v regiónoch Slovenska
ovplyvňuje miera nezamestnanosti, úroveň a vývoj reálnych
miezd, dostupnosť trhu práce, úroveň mobility za prácou a
zloženie obyvateľstva. Podľa autorov správy rok 2003
priniesol pozitívne trendy vo viacerých indikátoroch
sociálnej situácie. Miera zamestnanosti vzrástla v priemere za
rok o 1,8 %, pričom zamestnanosť rástla vo všetkých krajoch.
Priemerná miera evidovanej nezamestnanosti klesla zo 17,9 % v
roku 2002 na 15,2 %. Až 85,5 % osôb ubudlo z evidencie
nezamestnaných z iných dôvodov ako vyradením pre
nespoluprácu, pričom takmer dve tretiny z úbytku
nezamestnaných smerovalo na trh práce. S poklesom miery
nezamestnanosti klesol v priebehu roka aj počet osôb
poberajúcich dávku sociálnej pomoci. Po čiastočných
zmenách v roku 2003 začala vláda v tomto roku realizovať
komplexnú revíziu sociálnej politiky a politiky trhu práce.
Cieľom reformy je dosiahnuť udržateľný ekonomický rast,
rast zamestnanosti a životnej úrovne. Ekonomický rast by mal o
rok priniesť výraznejší rast reálnych miezd a reálnej
hodnoty dôchodkov.
Opatrenia na stieranie rozdielov medzi regiónmi
Opatrenia smerujúce k vyrovnávaniu rozdielov medzi
jednotlivými regiónmi Slovenska:
- rozvoj infraštruktúry
- sociálno-ekonomické programy
- podpora mobility
- fiškálna decentralizácia
Rozvoj dopravnej infraštruktúry sa bude v období rokov 2004 -
2006 realizovať na základe vládou schváleného Programu
priorít verejných prác na roky 2004 až 2006. Dopravná
infraštruktúra sa bude budovať aj z fondov EÚ (Operačný
program Základná infraštruktúra a Stratégia Kohézneho fondu
pre oblasť Dopravy). Ministerstvo dopravy je garantom
realizácie ... modernizácie železničných tratí.
Ministerstvo životného prostredia je sprostredkovateľským
orgánom pre Operačný program základná infraštruktúra
životného prostredia - Cieľ 1, teda oblasť celého Slovenska
okrem Bratislavského samosprávneho kraja. Finančné alokácie
na opatrenia v rámci Operačného programu Základná
infraštruktúra - Environmentálna infraštruktúra na roky 2004
- 2006 sú v bežných cenách 142 miliónov 996- tisíc eur.
Navrhujú sa tiež nové pravidlá na poskytovanie investičných
stimulov tak, aby verejné zdroje smerovali hlavne do zaostalých
regiónov. Mali by sa poskytovať len krajom s nadpriemernou
mierou nezamestnanosti. Výnimkou majú byť veľké investície
s významným dosahom na zamestnanosť, ktoré by Slovensko bez
stimulu nezískalo, alebo investície do sektorov s vysokým
technologickým komponentom ako informačné technológie,
nanotechnológie, biotechnológie. Vláda chce investovať do
budovania infraštruktúry priemyselných parkov, ktoré môžu
slúžiť ako póly rozvoja pre celý okolitý región.
Ministerstvo hospodárstva navrhlo Schému podpory rozvoja
cestovného ruchu. Ide o poskytovanie pomoci de minimis na
začatie realizácie poskytovania služieb cestovného ruchu
podnikateľom v oblasti cestovného ruchu.
Príspevok na sťahovanie za prácou sa poskytuje ako náhrada
výdavkov súvisiacich so sťahovaním z miesta trvalého pobytu
do miesta výkonu nového zamestnania, ak je miesto výkonu
nového zamestnania vzdialené od miesta trvalého pobytu
najmenej 30 km. Príspevok poskytuje príslušný úrad práce,
sociálnych vecí a rodiny raz za dva roky, jednorazovo vo
výške najviac 10- tisíc korún. Príspevok poskytuje úrad
uchádzačovi o zamestnanie vedenému v evidencii uchádzačov o
zamestnanie najmenej 6 mesiacov. K vyššej externej mobilite by
malo prispieť plánované vytvorenie systému služieb
poskytovaných oddeleniami sprostredkovateľských služieb
úradov práce, ktoré pomôžu uchádzačom o zamestnanie
nájsť zamestnanie v členských štátoch EÚ.
Nový systém financovania posilní samostatnosť a zodpovednosť
územnej samosprávy pri rozhodovaní o použití verejných
zdrojov. Vytvorí sa priestor na strategické myslenie
predstaviteľov samospráv. Financovanie rozvojových projektov
nebude centrálnym rozhodnutím z Bratislavy, ale väčší
priestor získava lokálna iniciatíva a projekty. Príklady zo
súčasnosti (napr. Košický VÚC) naznačujú, že viac ako
absolútny objem finančných prostriedkov môže byť
významným faktorom v presadzovaní dlhodobých rozvojových
impulzov lokálne vodcovstvo. Decentralizácia verejných
financií by mala zabezpečiť, aby obce a VÚC mali približne
rovnaký objem zdrojov na zabezpečenie verejných služieb bez
ohľadu na to, či sa nachádzajú v ekonomicky silnom alebo
slabom regióne. To by malo znížiť rozdiely v daňovej sile
regiónov. Cieľom nového systému je, napríklad, aby obce
mohli zabezpečiť deťom podobný prístup k materskej škole
bez ohľadu na mieru nezamestnanosti na danom území, ale
vzhľadom na štatisticky preukázateľný počet detí.
(krátené)
Zamestnanecké kreslá v dozorných radách sú
formalitou
TREND 23, 10.06.2004, Slávka Kampová - Tretinu
členov dozornej rady každej akciovej spoločnosti
zamestnávajúcej viac ako 50 ľudí majú tvoriť volení
zástupcovia zamestnancov. Tak už trinásty rok prikazuje
Obchodný zákonník. Väčšina firiem toto ustanovenie
dodržiava. V niektorých sa to stalo formalitou, zamestnancov v
dozorných radách tak zastupujú ľudia schválení vlastníkmi
firiem. Tam, kde sa odbory alebo agilní zamestnanci naozaj
dostanú do kontrolných orgánov firiem, sa vlastníci zasa
bránia znížením právomocí dozornej rady. Nefunkčnosť
takejto úpravy inštitútu zamestnaneckej kontroly
pripúšťajú aj zástupcovia odborárov.
Napriek tomu v súčasnosti nikto nepovažuje tému zrušenia
tejto povinnosti akcioviek za horúcu. Napríklad aj preto, lebo
neexistuje žiadna sankcia za porušenie pravidla tretinovej
účasti zástupcov zamestnancov v dozorných radách. Obchodný
zákonník na možnosť ignorovať túto povinnosť nemyslel,
nevenujú sa tomu ani registrové súdy. Pri vzniku novej
akciovej spoločnosti, čiže pri zápise do obchodného registra
nikto zloženie dozornej rady nekontroluje. Vtedy totiž akciová
spoločnosť ani nemá žiadnych zamestnancov. Ak sa aj ich
počet zvýši na vyše päťdesiat, registru to nikto oznamovať
nemusí.
Schizofrénia
Kurióznu situáciu vyvolal potenciálny konflikt
záujmov napríklad v ZSSK . V nej má dozorná rada relatívne silné
postavenie, okrem Obchodného zákonníka upravuje jej činnosť
aj zákon o ZSSK . Stanovuje, že v sedemčlennej dozornej rade
štátneho podniku sú až traja zástupcovia zamestnancov. Ich
pozícia je preto silnejšia ako v ostatných akciových
spoločnostiach.
Za člena Dozornej rady ZSSK bol napríklad zvolený aj predseda
najsilnejšej z jedenástich odborárskych organizácií na
železniciach Jozef Schmidt. Ten bol v januári 2003 vodcom
železničiarskeho štrajku. Na rokovaniach dozornej rady so
štrajkovým výborom teda sedel na opačnej strane.
„Neorganizoval som štrajk ako člen dozornej rady, ale ako
zástupca odborárov,“ ozrejmuje. Dvojitú úlohu – hájiť
sociálne záujmy zamestnancov v sociálnom dialógu odborov a
zamestnávateľa a zároveň robiť v dozornej rade všetko pre
dobro akcionára – však ako schizofréniu nechápe. „Sú to
dve rôzne fóra, na ktorých prerokúvame rôzne otázky,“
tvrdí. Na dozornej rade po¬dľa neho témy z odborárskej
agendy neodznievajú. „Hovoríme tam o strategických a
ekonomických otázkach. Ako predseda odborov riešim skôr
pracovnoprávne veci,“ hovorí J. Schmidt.
Markantný príklad potenciálneho konfliktu záujmov je
zoštíhľovanie firmy, a teda aj počtu v nej zamestnaných.
„Zamestnancom v dozornej rade by sme sa snažili ten krok
ekonomicky zdôvodniť,“ vraví predseda Dozornej rady ZSSK Ondrej Matej.
Je tretina málo?
Právomoci dozorných rád vo fungovaní firmy Obchodný
zákonník neupravuje striktne. Niektoré z nich majú preto
silnú pozíciu voči predstavenstvu, iné svoju činnosť
obmedzujú len na kontrolu.
Tak či tak, zamestnanci majú v dozorných radách iba tretinu
hlasov. „Reálne nemôžu nič blokovať,“ tvrdí František
Okruhlica, ktorý okrem toho, že sa témou corporate governance
dlhodobo zaoberá, v niekoľkých dozorných radách v minulosti
sedel. Aj pre nízku blokovaciu silu sa mu ustanovenie o
zamestnancoch v dozornej rade zdá nezmyselné.
O tom, či majú alebo nemajú zamestnanci možnosť v dozornej
rade ovplyvňovať jej hlasovania, rozhoduje vlastnícka
štruktúra. V prípade, že je – tak ako vo väčšine
veľkých slovenských spoločností – koncentrovaná, tretina
hlasov veľa nie je. No ak je vlastníkov niekoľko, situácia je
pre zamestnancov priaznivejšia.
Dá sa to aj bez zamestnancov
Členov do dozornej rady za zamestnancov volia
zamestnanci, pričom na voľbách sa musí zúčastniť
minimálne nadpolovičná väčšina z nich. Voľby organizujú
odbory v spolupráci s predstavenstvom. Tak hovorí zákon.
„Dozorná rada tak bezproblémovo fungovala aj bez
zamestnancov,“ tvrdí J. Mitaľ. Na predsednícku stoličku
zasadol len koncom marca tohto roku a jedným z prvých bodov
jeho agendy bolo uzmieriť odborárov a zorganizovať voľby.
Formálny akt
Vo vydavateľstve Petit Press zvolili zamestnanci do
dozornej rady zástupcov akcionárov firmy. „Naplnili sme
zákon, ten takúto možnosť pripúšťa,“ hovorí predseda
predstavenstva vydavateľstva Alexej Fulmek s dodatkom, že
považuje tento akt za formálny. „Považujem túto časť
Obchodného zákonníka za trochu absurdnú, pretože vychádza z
odborového chápania riadenia firmy,“ vysvetľuje.
V prvom momente si dokonca nevedel spomenúť na to, koho
konkrétne zamestnanci do dozornej rady zvolili. „Myslím, že
sme zvolili pána Vajdu a pána Cossona. Za pána Cossona, ktorý
zo spoločnosti odišiel, musia zamestnanci zvoliť ďalšieho
člena DR,“ reagoval po tom, čo si informácie doplnil zo
zápisníc.
Pred tým, ako do firmy vydávajúcej napríklad denník Sme
vstúpil nemecký mediálny dom Verlagsgruppe Passau, zastupoval
zamestnancov v dozornej rade vydavateľstva komentátor Róbert
Kotian. „Dozorná rada nemala v tom čase takmer žiadne
právomoci, rozhodnutia sme robili v predstavenstve. Myslím si,
že by bolo zložité hovoriť o strategických otázkach len s
jedným zástupcom zamestnancov. Preferujem diskusiu v širšom
okruhu, účasť zamestnanca v dozornej rade nijako
neovplyvňovala chod spoločnosti“ spomína A. Fulmek.
Pochybuje totiž, že zamestnanci, ktorí nemajú skúsenosť s
riadením firmy, s finančnými operáciami a s budovaním
stratégie, môžu byť pre dozornú radu prínosom. „V zásade
hodnotím povinnosť mať v dozornej rade aj zástupcov volených
zamestnancami za nezmysel, no je možno pravda, že to vidím cez
bratislavskú optiku.“ Iná totiž podľa neho môže byť
situácia v regiónoch Slovenska, kde majú zamestnanci menšie
možnosti brániť sa prípadnému nekorektnému prístupu
vlastníkov firmy. „Petit Press funguje v takom silne
konkurenčnom prostredí, že ak by sme boli k zamestnancom
nekorektní, tak jednoducho odídu. Reálne konkurenčné
prostredie je najväčšou zárukou korektného vzťahu so
zamestnávateľom pre všetkých zamestnancov na celom svete,“
dodáva.
Zmyslom sú informácie
Význam zástupcov zamestnancov v dozornej rade
možno hľadať v zvýšení informovanosti ostatných
zamestnancov. Očakáva, že ak v spoločnosti nastanú problémy
dotýkajúce sa zamestnancov, ich zvolení zástupcovia budú
vysvetľovať, prečo k tomu došlo. Podobne to vidí aj J.
Mitaľ. To, že budú v dozornej rade zástupcovia zamestnancov,
jemu ako predstaviteľovi Ministerstva hospodárstva SR, ktoré
má v spoločnosti stále akcionárske práva, neprekáža.
Pretože majú len jednu tretinu. „Je to dôležité pre
informovanie zamestnancov,“ pridáva sa. Obchodný zákonník
však členov dozornej rady zaväzuje mlčanlivosťou. Na
informovanie zamestnancov ustanovuje slovenské právo inštitút
zamestnaneckej rady. Tá má okrem práva na informácie právo
kontrolovať dodržiavanie pracovnoprávnych vzťahov a tiež
prerokovávať so zamestnávateľom pracovnoprávne otázky.
Povinnosť zriaďovať zamestnanecké rady však Zákonník
práce spoločnostiam ukladá len pri splnení požiadavky, že o
to požiada desať percent zamestnancov alebo odborová
organizácia.
Opití rožkom
Napriek tomu, že sú členovia dozornej rady povinní
vykonávať svoju pôsobnosť „s odbornou starostlivosťou“,
advokát R. Pala o dostatočnej odbornosti členov z radov
zamestnancov pochybuje. Pritakáva mu aj hovorca Konfederácie
odborových zväzov Ľubomír Čierny. V dozorných radách
podľa neho často sedia „špičkoví zahraniční manažéri,
ktorí keď začnú vyťahovať zložité ekonomické ukazovatele
a koncepty, dokážu zamestnancov opiť rožkom“. Tí totiž
takú profesionálnu prípravu za sebou nemajú.
V Dozornej rade ZSSK takýto
problém nevidia. Podľa jej predsedu sú zamestnanci v dozornej
rade obohatením, pretože ponúkajú pohľad zdola.
„Ovládajú technické podrobnosti problémov, ktoré sa
prerokúvajú,“ spresňuje predseda železničiarskej dozornej
rady O. Matej. (krátené)
Rada ministrov EÚ vrátane Prokopoviča rokuje o aktuálnej dopravnej
legislatíve
Bratislava/Luxemburg 10. 06.2004 -
Nové návrhy nariadení a rozhodnutí Rady ministrov EÚ a
smerníc Európskeho parlamentu z oblasti dopravy a
telekomunikácií, sú predmetom rokovaní rady v Luxemburgu,
ktorých sa 10. a 11. júna tohto roku účastní aj slovenský
šéf rezortu Pavol Prokopovič.
V oblasti telekomunikácií budú ministri členských štátov
únie hovoriť o programoch eContent Plus, Safer Internet Plus a
eEurope 2005. V sekcii námorná doprava prerokujú problematiku
zvýšenia bezpečnosti v prístavoch ako aj tému znečistenia
spôsobeného loďami. Program ministrov doplnia obmedzenia pre
ťažké nákladné vozidlá.
Rada prerokuje aj ďalšiu legislatívu týkajúcu sa leteckej a
intermodálnej dopravy.
TASR informoval poradca a hovorca ministra dopravy Tomáš
Šarluška. (krátené)
V Luxemburgu rokuje Rada ministrov Európskej únie
BRATISLAVA 10. 06.2004 - Témami
rokovania Rady ministrov Európskej únie pre dopravu,
telekomunikácie a energie sú námorná doprava, pozemná
doprava, letecká doprava, ako aj telekomunikácie a
intermodálne otázky. Rokovanie, ktorého sa zúčastňuje aj
minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol
Prokopovič, sa koná od 10. do 11. júna v Luxemburgu. Agentúru
SITA o tom informoval poradca a hovorca ministra Tomáš
Šarluška.
Pri pozemnej doprave ministri rokujú obmedzeniach pre ťažké
motorové vozidlá na cestnej infraštruktúre. V otázke
námornej dopravy by mali ministri prediskutovať návrh smernice
Európskeho parlamentu a Rady o zvýšení bezpečnosti v
prístavoch a o znečisteniach loďami a zavedením sankcií.
Ďalej sa zúčastnení ministri zaoberajú harmonizáciou v
oblasti civilného letectva a o satelitných navigačných
systémoch. (krátené)
Slávnostné otvorenie stavby ŽSR na V. železničnom koridore
V piatok 11. 06.2004 o 13.00 h sa v
priestoroch železničnej stanice
v Pezinku uskutoční slávnostné začatie stavby ŽSR na V. železničnom koridore s názvom
"MODERNIZÁCIA ŽELEZNIČNEJ TRATE ŠENKVICE - CÍFER A
STANÍC BRATISLAVA-RAČA - TRNAVA".
TASR o tom informovala vedúca oddelenia internej a externej
komunikácie ŽSR Dana Hurtová.
Červený lampáš
11.06.2004, Soňa Pacherová - Staničná budova bývalej konskej
železnice , chránená pamiatka a najvzácnejšia
historická stavba v mestskej časti Nové Mesto, si naďalej
pred zrakmi všetkých úspešne chátra. Pritom tento
sympatický domček v 90. rokoch príkladne obnovil Hydrostav a
až do krachu akciovky v ňom pulzoval intenzívny kultúrny,
výchovný a vzdelávací život. Keď objekt " konky " opäť osirel,
záujem oň prejavila novomestská samospráva. Pôvodne určená
cena 12 miliónov sa však náhle zdvojnásobila, čo bolo nad
sily rozpočtu Novomešťanov. Teraz má ísť budova do dražby
a šušká sa, že je viacero záujemcov, ktorí ju chcú
využívať na rôzne podnikateľské aktivity. Ba ak do deja
nezasiahnú pamiatkári, mohol by na štíte zasvietiť aj
červený lampáš. Nové Mesto by menilo erb. Veď chápete,
mať v ňom bordel...
Štát urýchli pozemkové úpravy
11.06.2004, Sedlák Jozef - Slovensko
čaká urýchlené sceľovanie rozdrobených pozemkov. Čas
týchto pozemkových úprav sa skráti z doterajších 8-10 rokov
na polovicu. Umožní to novela zákona, ktorú pripravil
minister pôdohospodárstva Zsolt Simon.
Súčasná situácia je totiž podľa odborníkov
neudržateľná. Polovica vlastníkov pôdy na Slovensku má
pozemky s výmerou do 400 m2, na jednu parcelu často
pripadá až 15 vlastníkov.
"Cieľom nie je samoúčelné premiestňovanie pozemkov, ale
ich rozumné priestorové usporiadanie v súlade s rázom
krajiny," povedal podpredseda Komory pozemkových úprav
Ján Julény. Výsledkom by malo byť spriehľadnenie
vlastníckych aj užívateľských vzťahov.
"Majitelia pôdy by sa nemali obávať sceľovania. Výmery
rozdrobených pozemkov sa sčítajú a ľuďom následne vydajú
scelený pozemok primeranej výmery a hodnoty," tvrdí
poradkyňa MP SR Denisa Anderková.
Štát je pripravený vydať náhradnú pôdu za pozemky, na
ktorých sú ... železnice, pokiaľ doteraz vlastníkom zabranú
pôdu nevrátil. Existuje aj možnosť vyrovnania v peniazoch.
Cena, za ktorú môže pozemkový fond odkúpiť obmedzené
množstvo poľnohospodárskej a lesnej pôdy, sa určí na
základe cenového predpisu.
Sceľovanie pôdy a peniaze
- vlastník pôdy za pozemkové úpravy nič neplatí
- náklady spojené so zmenami pozemkov uhradí EÚ
- vyrovnanie v peniazoch obmedzuje plocha, cenu určí výmer.
(krátené)
Nový železničný cestovný poriadok
12.06.2004, lp - V
cestovnom poriadku ŽSR dochádza
od 13. júna 2004 k zmene. Tento krok si vyžiadali požiadavky
dopravcu - ZSSK . Okrem drobných zmien, ako sú minútové
posuny vlakov či zastavovanie niektorých vlakov na zastávkach,
kde doteraz nestáli, ide o tieto najdôležitejšie zmeny:
vlak Os 2039 na tratí Kúty
– Bratislava hl. st. bude
vedený z Kútov v skoršom čase (odchod z Kútov o 7.22 h,
príchod do Bratislavy Hl. stanice o 8.31 h),
vlak Os 2609 na trati Kúty
– Trnava bude vedený iba v
pracovné dni, v sobotu a vo sviatok bude nahradený novým
vlakom Os 2621 so zastavením navyše v Bíňovciach,
vlak Os 3137 bude zrušený na trati Stará Turá – N. Mesto n/V. a bude vedený v
pracovné dni a v soboty,
vlak Os 3131 bude zrušený na trati Myjava – Stará Tura a
bude vedený v pracovné dni a v soboty,
vlak Os 4013 na trati Makov – Čadca
bude vedený denne,
vlak Os 4015 na trati Makov – Čadca
bude vedený iba v pracovných dňoch,
vlak Os 4129 na trati Skatité-Serafínov – Skalité bude vedený zo
Serafínova v neskoršom čase (odchod zo Serafínova o 11.44 h,
príchod do Skalitého o 11.55 h),
vlak Os 4130 na trati Čadca
– Skalité bude
vedený z Čadce v skoršom čase (odchod z Čadce o 12.29 h,
príchod do Skalitého o 12.53 h) a bude vedený až do
Skalitého-Serafínova (odchod zo Skalitého o 12.53 h, príchod
do Serafínova o 13.06 h),
vlak Os 4148 na trati Skalité
– Skalité-Sérafínov bude zrušený,
vlaky Os 5062 a 5010 na trati Lužianky – Nitra budú vedené z Lužianok v
skoršom čase (vlak Os 5062 odchod z Lužianok o 4.54 h,
príchod do Nitry o 5.06 h, vlak Os 5010 odchod z Lužianok o
20.46 h, príchod do Nitry o 20.58 h),
vlak Os 5116 na trati Nitra
–Lužianky – Leopoldov
bude vedený z Nitry v skoršom čase (odchod z Nitry o 19.45 h,
príchod do Lužianok o 19.57 h, odchod z Lužianok o 19.58 h,
príchod do Leopoldova o 20.46 h),
pri vlaku Os 5803 na trati Zlaté
Moravce - Úľany nad Žitavou dochádza k zmene obmedzenia.
Tento vlak nebude premávať v období školských prázdnin, tj.
od 1. 7. do 31. 8. Náhradou za tento vlak počas letných
prázdnin bude denné vedenie vlaku Os 5805 na rovnakej trati ako
pri vlaku Os 5803.
vlak R 803 bude zastavovať v Detve,
vlak R 1905 na trati Košice
– Humenné bude zrušený,
vlak R 1909 na trati Košice
– Humenné bude vedený
denne.