Svazek obcí Českolipska chystá cyklostezku na zrušené železnici
Česká tisková kancelářČESKÁ LÍPA 18. 07.2004 - Výstavbu nové cyklostezky na trase zrušené železnice chystá svazek obcí Českolipska. Zhruba 17 kilometrů dlouhá trasa cyklostezky Varhany povede na místech trati z České Lípy do Kamenického Šenova. Pojmenování získala podle ojedinělého čedičového útvaru Varhany, kolem kterého povede. V současné době jedná svazek obcí s Českými drahami o dlouhodobém pronájmu či prodeji pozemků pro cyklotrasu, řekla ČTK mluvčí českolipské radnice Kateřina Plecháčová.
Svazek obcí - cyklostezka Varhany vznikl v roce 2001 a tvoří jej Česká Lípa, Kamenický Šenov, Horní Libchava, Volfartice a Nový Oldřichov.
Stavba trasy byla rozdělena do tří etap. Zatím se pracuje na projektové dokumentaci. První část projektu trasy z České Lípy do Manušic vznikla loni, do letošního podzimu má být dokončen projekt cesty z Manušic do Volfartic. Poslední část do Kamenického Šenova má být hotova v příštím roce.
Výstavba cyklostezky přijde podle odhadů na zhruba 60 milionů korun a obce chtějí na její financování získat příspěvek Evropské unie. Stezka Varhany by měla v budoucnu navázat na trasu, která povede údolím Ploučnice.
Obce už se podle Plecháčové dohodly na pronájmu více než 20 hektarů pozemků od Českých drah, které k výstavbě trasy potřebují. Do roku 2007 za něj hodlají platit zhruba 40.000 korun ročně. Dráhy podle ní sice přistoupily na pronájem až na 15 let, ve smlouvě ale požadují, aby po skončení nájmu bylo vše uvedeno do původního stavu. "S dodatkem v této podobě nesouhlasíme," řekla ČTK českolipská místostarostka Hana Moudrá. Obce proto chtějí pozemky pro cyklostezku koupit.

Británia zvýši kontrolu železníc
TASRHospodárske noviny19.07.2004 - Britské ministerstvo dopravy pripravilo návrh na zvýšenie štátnej kontroly v britských železniciach. Švajčiarsky denník Neue Zürcher Zeitung uviedol, že kým bývalé štátne podniky, telekomunikačná spoločnosť British Telecom, letecký prepravca British Airways alebo ropný koncern British Petrol sa pevne usadili v súkromnom sektore, železnice sa neustále potácajú v zlom stave medzi súkromným sektorom a štátnymi dotáciami. Podľa analytikov niet v Európe inej krajiny, v ktorej by vláda predpisovala podnikateľom na železnici, kto môže rozvíjať a za akých podmienok obchodné aktivity a koľko ho to bude stáť.
Britský minister dopravy Alistair Darling svojím novým návrhom, ktorý bol zverejnený minulý týždeň vo štvrtok, reaguje na pretrvávajúcu nespokojnosť so službami britských železníc. Hlavnou myšlienkou jeho návrhov je posilnenie štátnej kontroly v tomto podniku. Minister chce v budúcnosti sám určovať výšku prostriedkov, ktoré železnica dostane na svoj rozvoj. Doteraz túto úlohu plní nezávislý orgán, Úrad železničnej správy. Ten však v minulosti ministerstvo dopravy viackrát podráždil vysokými sumami, ktoré požadoval na rozvoj britskej železničnej siete. Štát by mal získať viac právomoci aj v správe samotnej železničnej siete, Network Rail, a mal by lepšie koordinovať činnosť medzi súkromnými železničnými dopravnými spoločnosťami. Network Rail vznikla pred dvoma rokmi, keď od súkromných akcionárov prevzala starostlivosť o železničné trate v krajine. V súčasnosti denne pracuje na ich skvalitnení 20 000 ľudí.
Podľa analytikov je najväčším prekvapením návrh, aby anglické regióny, Londýn, škótska a welská samospráva dostali pri riadení železnice podstatne väčšie právomoci, než ich majú doteraz.
Minister navrhuje zrušenie Úradu strategickej železničnej kontroly. Týmito opatreniami by sa malo okrem iného dosiahnuť, že za bezpečnosť prevádzky na železnici by v budúcnosti zodpovedal štát, a nie ako doteraz neobľúbená Správa zdravotnej a bezpečnostnej služby, na ktorej činnosti sa podieľa veľký počet organizácií.

Z Kohézneho fondu môžeme čerpať nad rámec priemeru
Vláda schválila deväť projektov, z ktorých sedem sa týka životnéhoprostredia a dva dopravy
Hospodárske noviny19.07.2004, Daniela Zverková - Slovenská republika môže v období rokov 2006 až 2008 čerpať z Kohézneho fondu 576 miliónov eur. Ide o cenovú úroveň stavebných prác z minulého roka. Táto suma sa bežne uvádza ako stredná hodnota intervalu pre nové členské štáty, ktorý sa pohybuje od 5,7 po 7,7 percenta a v cenovej úrovni roka 1999, keď sa podpisovali zmluvy o pristúpení, išlo približne o 510 miliónov eur.
Za predpokladu, že niektorá z nových krajín ponúkanú pomoc nevyčerpá, môže iná získať prostriedky až na hornej hranici limitu. Pre Slovensko to môže byť podľa generálnej riaditeľky sekcie zahraničnej pomoci a záležitostí na ministerstve životného prostredia Kataríny Novákovej v súčasnej cenovej úrovni 622 miliónov eur.
Slovensko schválením posledných projektov túto hranicu dosiahlo. Za predpokladu, že projekty vyhodnotí Európska komisia tak, že splnia všetky podmienky, má šance na konci tohto roka získať podporu nad rámec priemeru. Tým by sa zabezpečilo vyčerpanie jednej tretiny z celkovej podpory Slovensku.
Vláda v júli schválila deväť takýchto projektov, z ktorých sedem sa týka životného prostredia a dva dopravy. ... Celkové oprávnené náklady projektov sú približne 370 miliónov eur, z toho 84 percent poskytne Kohézny fond. Dva veľké dopravné projekty si vyžiadajú náklady takmer 300 miliónov eur, z čoho 85 percent bude pomoc z Kohézneho fondu. Ide o .... modernizáciu železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Trnava .
"Projekty sú kvalitné a reagujú na potreby regiónov. Pri výbere sa uplatnil princíp partnerstva a nevznikali konflikty v území," hovorí minister výstavby a regionálneho rozvoja László Gyurovszky. Riaditeľ odboru riadenia a koordinácie Kohézneho fondu na ministerstve Jozef Legény spresňuje, že previerka projektov potrvá tri až päť mesiacov a odborná komisia ich musí do konca tohto roka vyhodnotiť.
V roku 2006 sa potom projekty musia nakontrahovať, aby sa v roku 2006 mohlo začať s vlastnými prácami. Pri výbere zhotoviteľa sa už uplatnia nové podmienky pre výberové konania podľa zákona o verejnom obstarávaní. Znamená to, že minimálne päť percent z celkových nákladov stavby sa bude venovať vzniku nových pracovných miest pre sociálne odkázaných v danom regióne počas piatich rokov.
Podľa Gyurovszkého sa priamo vytvorí 3 255 pracovných miest, na ktoré bude nepriamo nadväzovať ďalších 1 100 pracovných príležitostí. Pri prevádzke dokončených objektov pribudne ďalších 297 pracovných miest. ...

Projekty pre Kohézny fond fond, ktoré schválila vláda (Žiadateľ Oblasť Náklady v mil. eur Počet priamo vytvorených pracovných miest):
Železnice SR Nové Mesto nad Váhom - Trnava 106 275
Zdroj: Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR (krátené)

Otvorený boj o rozpočet sa začne v auguste
Pravda19.07.2004, Xénia Makarová - Skoro desaťmiliardová rezerva rozpočtu, určená na najdôležitejšie úlohy vlády, sa začne otvorene deliť už na budúci mesiac. Záujem všetkých 14 ministerstiev a úradov vlády je pritom trojnásobne vyšší. Rezort financií má do konca júla rozhodnúť o predbežnom návrhu rozdelenia.
Ministerstvo financií nepripúšťa, že by požiadavkám rezortov a štátnych úradov ustúpilo. "Nesúhlasíme s akýmkoľvek ďalším zvyšovaním výdavkov. Výška priorít a výška deficitu je jasne schválená.
Urobila tak samotná vláda," zdôrazňuje hovorca ministra financií Peter Papanek. Doterajšie pozitívne napĺňanie štátneho rozpočtu však dáva určitý priestor na manévrovanie.
"Podľa našich predpovedí na základe doterajších výsledkov by rozpočtové príjmy mohli presiahnuť plán asi o desať miliárd korún," očakáva analytik VÚB Zdenko Štefanides. "Bolo by však lepšie tieto prostriedky ušetriť a znížiť tak rozdiel výdavkov v porovnaní s príjmami," dodáva.
Niektorí analytici upozorňujú na fakt, že sa blíži volebný rok. To, čo sa neušetrí v tomto roku, sa preto do roku 2006 zrejme už nedobehne. V priebehu tohto mesiaca rezort financií ešte raz vyhodnotí vývoj verejných financií, ako aj požiadavky na priority. Prvýkrát zasadne vláda k vyhodnoteniu v auguste. "Očakávame, že vláda bude o požiadavkách rokovať viackrát," pripúšťa Papanek.
Najväčšie sú nároky ministerstva dopravy. Na ... výstavbu železničných tratí 1,6 miliardy a na prevádzkovanie dráh 1,3 miliardy. (krátené)

Petícia za lepšiu kvalitu života v meste pokračuje
SITABRATISLAVA 19. 07.2004 - Približne 1 500 ľudí podpísalo v piatok petíciu za zvýšenie bezpečnosti v doprave a zlepšenie kvality života v Trenčíne s názvom Lepší život pod hradom. Podľa člena petičného výboru Juraja Holubka ju od minulého pondelka podporilo už 8 200 ľudí. "Petičná akcia po prerušení počas víkendu, keď sa v Trenčíne konal veľký hudobný festival Pohoda, pokračuje odo dnes na frekventovaných miestach v centre mesta," informoval Holubek agentúru SITA. Ako podotkol, organizátori sa zatiaľ stretávajú s pozitívnymi ohlasmi.
Petičná akcia vyzýva primátora Trenčína Branislava Cellera, aby zabezpečil zastavovanie vlakov IC v meste, bezpečné mimoúrovňové križovanie so železničnou traťou a vybudovanie rekreačnej zóny v meste.

Vo vozňoch so železným šrotom sa skrývalo päť nelegálnych migrantov
TASRBratislava 19. 07.2004 - Pokusy nelegálnych migrantov dostať sa do Rakúska vlakom neustali ani počas víkendu.
V sobotu nadránom pri kontrole nákladného vlaku policajti Železničnej polície a oddelenia hraničnej kontroly PZ zadržali na Železničnej stanici Bratislava-Petržalka piatich mužov - dvoch Senegalcov a troch Indov, ktorí sa skrývali vo vozňoch so železným šrotom. Po vypnutí prúdu v trolejovom vedení predviedli migrantov, ktorí boli bez dokladov totožnosti, na policajné oddelenie. TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Po námestí premával vlak
Pravda19.7.2004, ld - Búdka prikrytá ihličím, detský vláčik s vlečkou a drobné kocky klasicky vypáleného dreveného uhlia udierali do očí všetkým, ktorí prechádzali v sobotu pred obedom Hlavným námestím. Reklama na Lesnícky skanzen v Čiernom Balogu sa dá robiť aj takýmto spôsobom. O týždeň si tam totiž v amfiteátri vo Vydrovskej doline pripomínajú prírodu takzvaným Dňom stromu. Miesto je od Bratislavy vzdialené 250 km. Prečo si ju teda organizátori podujatia vybrali? "Čierny Balog leží v regióne zaujímavom pre mestskú populáciu," vysvetlila Michaela Galvánková zo združenia Vydra. "V hlavnom meste okrem toho žije kúpyschopné obyvateľstvo," dodala. Bratislavčanom sľúbila, že voľný čas môžu v ich regióne prežiť naozaj aktívne. Dokazuje to množstvo turistických a náučných chodníkov, cyklotrás, po lokalite sa dá jazdiť na koni a navštevovať miestne rodinné farmy. Bývať sa dá v súkromí a ubytovanie je vraj vhodné pre rodiny s deťmi. Lesnícky skanzen je otvorený denne až do 30. septembra. Vedie doň aj úzkorozchodná lesná železnica , po ktorej premáva historický vlak. Kedysi chodil do každej doliny jeden, čo zvážal drevo z lesa, teraz zostali na Slovensku posledné dva. Samotným skanzenom prechádza 3,5-kilometrový náučný chodník, ktorý má štyridsať zastávok. Na tých sa návštevníci dozvedia, ako sa obhospodaruje les, uvidia staré aj moderné stroje a mechanizmy, diviaka v obore, medveďa v brlohu, prečítajú si veta. zaujímavostí o mraveniskách. Deti do päť rokov za lístok neplatia, mladých do šestnásť vyjde jedna návšteva skanzenu na desať korún, starších na dvadsať. Celodenný rodinný lístok na spomínanú železnicu stojí 650 korún, zviezť sa ním za tú sumu môžu dvaja dospelí a neobmedzený počet detí. Ak chcete spestriť deťom prázdniny, spojte dve veci naraz a choďte hneď na budúci víkend, presnejšie 24. júla. Vtedy môžete na mieste osláviť zároveň aj spomínaný Deň stromu. V rámci neho uvidíte historické preteky piliarov alebo premiéru prvých slovenských lesníckych signálov. Podujatie sa začína o 8. h.

Aktivisté předali petici k referendu o nádraží v Brně magistrátu
Česká tisková kancelářBRNO 19. 07.2004 - Petici žádající referendum k plánovanému odsunu brněnského hlavního železničního nádraží z centra města dnes předali aktivisté magistrátu. Celkem pět svazků podpisových archů s asi 25.000 podpisy odevzdali odpůrci odsunu na podatelně úřadu. Již 7. září by měli zastupitelé rozhodnout, zda referendum spojí s podzimními krajskými volbami.
Aktivisté museli pod petici získat podpisy šesti procent brněnských voličů, tedy nejméně 19.300 podpisů. Organizátoři akce ale raději dobu sběru podpisů prodloužili, aby tak získali více signatářů, než požaduje zákon. Nemělo by je tedy zaskočit, pokud bude některý z podpisů neplatný. Koordinátoři akce navíc ještě před předáním petice z archů vyškrtli nečitelná jména, jména s chybějícími osobními údaji a dále podpisy mimobrněnských občanů. "Doporučujeme, aby se referendum konalo s volbami. Město by tak stálo jen milion korun. Pokud by se mělo konat samostatně, hlasování by mohlo být o čtyři až šest milionů dražší. Udělali jsme vše proto, aby bylo možné naší žádosti vyhovět," řekl dnes ČTK jeden z aktivistů Martin Ander.
Příznivci odsunu tvrdí, že nádraží brání rozvoji centra města. Pěší zóna totiž začíná přímo před ním. Přesunem se podle odborníků zlepší dopravní obslužnost, urychlí se průjezd vlaků městem a nová trať bude využitelná i pro nejmodernější soupravy.
Odpůrci poukazují na nákladnost projektu. Podle nich by stavební práce spojené s odsunem mohly trvat až čtvrt století. Kritici zdůrazňují, že by se město odsunem neúměrně zadlužilo. Brusel nebo německý Kolín nad Rýnem považují za příklad, jak v centrech metropolí mohou bez potíží fungovat železniční nádraží.

Kraj ani obce nechtějí na Vysočině vysokorychlostní trať
Česká tisková kancelářJIHLAVA 19. 07.2004 - Kraj ani obce nechtějí na Vysočině vysokorychlostní železniční trať. Podle samospráv nebude mít stokilometrový koridor pro dopravu v kraji žádný význam, naopak zabrzdí další rozvoj na desítky let. Jak uvedli na dnešním setkání s nejvyššími představiteli kraje zástupci téměř 80 dotčených obcí, region zásadně poškodí i zanesení koridoru do územního plánu kraje, které požaduje vláda.
"Budeme se snažit při vyjednávání s vládou rozhodnutí zvrátit," řekl ČTK hejtman František Dohnal. Kraj bude v první řadě prosazovat, aby vláda odložila rozhodnutí o vedení trati o desítky let, kdy bude ekonomická šance na realizaci. Podle některých informací má vybudování trati jen na Vysočině stát desítky miliard. "Nejdříve by měla diskutovat, jestli Česká republika něco takového potřebuje," uvedl hejtman.
K vybudování koridoru, který má navazovat na trati sousedních zemí a urychlit mezinárodní dopravu v Evropě, se vláda zavázala před pěti lety. Podle Dohnala předtím nejednala ani s dotčenými obcemi. Ministerstvo dopravy navrhuje dvě varianty vedení trati, procházely by přes Havlíčkobrodsko, Jihlavsko a Žďársko.
Po obou stranách navrhovaných tras se má zachovat 300 metrů široké ochranné pásmo, v územních plánech kraje i obcí by tedy mělo být blokováno území o šířce 600 metrů. Trasy zasahují i do lokalit pro průmyslové zóny nebo bytovou výstavbu. Vlaky o rychlosti 300 kilometrů v hodině by podle kraje na Vysočině asi vůbec nestavěly. Podle Bohumila Pokorného z generálního ředitelství Českých drah se ale uvažuje i s odbočkami do několika měst.
Na Vysočině se problém vyhrotil při projednávání konceptu územního plánu kraje. Proti trati se do června písemně vyslovilo 55 obcí s více než 82.000 obyvatel, dalších 37 hromadných stížností podpořilo přes 3300 občanů. Téměř stovka občanů protestovala samostatně, proti je 16 spolků, pět mikroregionů spojujících 85 obcí i zástupci ministerstva životního prostředí, kteří se obávají dopadu na krajinu.
"Je to ohrožení existence obce," řekl ČTK Milan Budín, zástupce Kamenné na Jihlavsku. Blokovaná území podle něj zasahují do pozemků pro domky. Obyvatelé se obávají, že jim koridor odřízne přístup do Jihlavy i do Havlíčkova Brodu. "Nikdo nám ještě nebyl schopen říci, kde by byly přejezdy. V zahraničí se budují po 50 i 60 kilometrech," vysvětlil. I starostové ostatních obcí se domnívají, že vzdálenosti mezi sídly by se prodloužily o desítky kilometrů. Velké potíže by měli třeba zemědělci, kterým by trať protla lány.
Krajští zastupitelé by měli vybrat jednu variantu, na ní se ale podle hejtmana asi neshodnou. Územní plán však musí respektovat usnesení vlády. Rozvojový dokument podle Dohnala kraj potřebuje například pro jednodušší budování silnic a pro plánování dalších liniových staveb. "Územní plán budeme pravděpodobně schvalovat bez ochranných pásem a je na vyjádření ministerstva dopravy, jestli s tím bude nakonec souhlasit nebo ne," dodal. Koncept územního plánu by měl být v zastupitelstvu ještě před novými volbami letos na podzim.

Košické nástupište konečne dokončia
Nový Čas20.07.2004, nč - Po roku sa konečne dokončí oprava prvého nástupišťa na košickej železničnej stanici . Tú si vyžiadala havarijná situácia. Voda z neho totiž pretekala do úschovne batožín a skladu civilnej ochrany. Celková rekonštrukcia nástupišťa bude stáť asi 90 miliónov Sk.
Nástupište bolo v dezolátnom stave a približne 30 rokov sa do neho neinvestovalo. S opravami sa začalo v roku 2002. Podarilo sa však zrekonštruovať len časť perónu, ktorý vyvýšili a opravili tiež podmáčaný strop, na zvyšnú časť však už nezostali peniaze. A tak je už rok vstup na nástupište zatarasený doskami a práce pritom nepokračujú.
Konečne však prichádza k zmene. "Generálny riaditeľ ŽSR Roman Veselka podpísal rozhodnutie o pokračovaní rekonštrukcie košického nástupišťa," povedala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková a dodala: "Na dokončenie je pripravených 9 miliónov Sk. S prácami sa začne už v najbližších dňoch a ešte tento rok by malo byť nástupište sprístupnené." Po ukončení bude slúžiť najmä pre IC a EC vlaky .

Stanovisko spoločnosti REMING CONSULT a.s. k informačnej kampani o modernizácii železničnej trate v meste Trenčín
SITABRATISLAVA 20. 07.2004 - Spoločnosť REMING CONSULT a.s., ako generálny projektant pre ŽSR , pripravil informačnú kampaň pre obyvateľov mesta Trenčín , v ktorej bude počas nasledujúcich týždňov bližšie informovať o navrhovaných možnostiach modernizácie železničnej trate v ich meste.
Táto informačná kampaň sa týka iba variantov navrhovaných zo strany ŽSR mestu Trenčín. Zo strany ŽSR boli mestu Trenčín predložené iba dva varianty riešenia modernizácie – tzv. VARIANT ,,0,, a VARIANT ,, 1,,.
Hlavnou úlohou informačnej kampane bude podať základné informácie o variantoch 0 a 1, vysvetliť rozdiely medzi nimi, ale hlavne iniciovať obyvateľov, aby sa informovali a zaujímali o tento možný rozvojový impulz pre ich mesto.
K dispozícii bude jednoduchá webovská stránka (www.zeleznicatrencin.sk), prostredníctvom ktorej môžu obyvatelia posielať svoje otázky k navrhovaným variantom 1 a 0. Na tejto stránke bude aj podrobná mapa. Pripravené budú video prezentácie, širší materiál o variante 0 a 1 a zároveň budú k dispozícii vypracované otázky a odpovede, ktoré najčastejšie kládli obyvatelia v súvislosti s modernizáciou trate v ich meste.
Z odborného hľadiska odporúčajú ŽSR aj REMING CONSULT a.s. realizáciu ,, variantu 1,, ktorý napĺňa parametre európskej železnice. Rozhodnutie o výbere z VARIANTU 1, alebo VARIANTU 0 v meste Trenčín je v plnej kompetencii mesta.
Pri tvorbe materiálov bol použitý širší informačný kontext, ktorého základ tvorí vypracovaná urbanistická štúdia územia dotknutého modernizáciou železničnej trate, ktorú vypracovala pre potreby mesta Trenčín Fakulta architektúry STU v Bratislave.
Modernizácia železničnej trate v meste Trenčín je súčasťou modernizácie V. eurokoridoru prechádzajúceho cez územie SR. Cieľom investora je pokračovať v modernizácii železničnej trate na úseku PúchovN. Mesto n/V. , ktorý je financovaný zo zdrojov . V. železničný koridor sa tiahne Európou cez Taliansko, Slovinsko, Maďarsko, Slovensko a Ukrajinu (Venezia – Trieste/Koper – Ljublana – Budapešť – Užhorod – Ľvov). Územím Slovenska prechádza po trase BratislavaŽilinaKošiceČierna n/T. – štátna hranica s Ukrajinou. Dĺžka koridoru je 2831 km, pričom jeho slovenská vetva je dlhá cca 536 km, tá tvorí cca 19% celkovej dĺžky koridoru.

Projektantská firma Železníc SR tají, koľko dá peňazí na kampaň v Trenčíne
TASRTrenčín 20. 07.2004 - Obyvateľov Trenčína čaká v nasledujúcich týždňoch kampaň o modernizácii železničnej trate v centre mesta. Proti zámeru, ktorý by znamenal napríklad zbúranie plavárne a dvoch desiatok rodinných domov, podpísalo vlani petíciu vyše 10 tisíc ľudí. Pripravovanú kampaň iniciovala súkromná firma Reming Consult, ktorá je generálnym projektantom pre štátne ŽSR .
Firma odmieta zverejniť, koľko peňazí do kampane investuje. "To sú veci, ktoré sú naše veci, a nie aby som vám o tom rozprával," zareagoval predseda predstavenstva Reming Consult Slavomír Podmanický. Hoci je modernizácia železnice zákazkou od štátu, podľa Podmanického na kampaň nebudú použité verejné financie. "Nie som ochotný rozprávať, ako my nakladáme s našimi prostriedkami," dodal. Firma vydala vyhlásenie, že ide o informačnú kampaň, ktorou chcú v nasledujúcich týždňoch obyvateľov Trenčína informovať o navrhovaných možnostiach modernizácie železnice.
Reming Consult získal zákazku na úseku Nové Mesto nad Váhom – Púchov v roku 2001 v rokovacom konaní bez zverejnenia. Cena projektovej dokumentácie na vydanie územného rozhodnutia, ktorú ŽSR zaplatili, je 38 miliónov korún. Hovorkyňa ŽSR Nela Blašková tvrdí, že kampaň je záležitosťou projektantskej firmy, ktorá ju robí z vlastnej iniciatívy. "My sme nedávali žiadnu zákazku na reklamnú alebo informačnú kampaň. Nič sme neschvaľovali, kampaň nefinancujeme," povedala.
Reming Consult si na kampaň najal reklamnú agentúru Verrity. Jej zástupca Martin Marek rovnako nebol ochotný hovoriť o obsahu a financovaní kampane. "Ďakujem vám veľmi pekne," zareagoval na otázky a zložil telefón.
V rámci kampane podľa oficiálneho stanoviska Reming Consultu bude k dispozícii internetová stránka, videoprezentácie a širší informačný materiál. Objavil sa však už aj celostránkový farebný inzerát v novinách. Letáky vytlačené na kriedovom papieri rozdávali na hudobnom festivale Pohoda a občania ich dostali aj do schránok.
Modernizácia železnice narazila v Trenčíne na silný odpor, pretože podľa variantu 1 by okrem demolácie objektov predelila trať mesto na dve časti. Nákladné vlaky by popod Trenčiansky hrad premávali rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu. Niektorí poslanci požadujú, aby o trati rozhodli občania v referende. Ešte počas leta by sa modernizáciou trate malo zaoberať mimoriadne mestské zastupiteľstvo. ŽSR podľa Blaškovej jednoznačne odmietajú variant, podľa ktorého by železničná trať bola presunutá mimo mesta.
Modernizácia železničnej trate v Trenčíne je súčasťou modernizácie V. eurokoridoru prechádzajúceho cez územie SR. Slovenská vetva je dlhá 536 kilometrov.

Belgické dráhy šetří, chtějí zavřít 41 pokladen
(zpravodaj ČTK) BRUSEL 20. 07.2004 - Regionální tratě dělají starosti ztrátovým belgickým drahám SNCB. Vedení železnic nyní ve snaze uspořit zvažuje, zda uzavře pokladny na 41 nádražích, které v průměru denně neobslouží ani tři stovky cestujících.
Jak uvádí list Le Soir, 22 nádraží se nachází ve Valonsku, 18 ve Flandrech a jedno v Bruselu. Většinou jde o zastávky, ležící mezi velkými městy. Vlaky budou na daných místech i nadále zastavovat, ale klienti si jízdenky budou muset koupit jinde, přímo ve vlaku, přes Internet, anebo v některé ze 140 trafik, kde SNCB experimentálně zkouší prodej jízdenek.
Čtyři pětiny všech prodaných jízdenek podle drah pocházejí z pokladen desítky nádraží, jen pětina připadá na zbývajících 520 zastávek. Dvě stovky z nich se na celkovém obratu drah podílejí pouhými třemi procenty. Program úspor na regionálních tratích odmítají odboráři. Obávají se, že zavření přepážek povede k zavření nádraží a otevře cestu konkurenci.
Dluh železnic činí 7,4 miliardy eur a podle SNCB pouze osm tratí by bylo ziskových i bez státních subvencí. Kromě spojení Bruselu s Lucemburkem a Amsterdamem jde o tratě do přímořských letovisek Knokke, Blankenberge, Ostende a La Panne.

Na železničnej trati Poprad – Svit našli dnes ráno mŕtveho muža
TASRBratislava 21. 07.2004 - Dnes v skorých ranných hodinách našli na železničnej trati Poprad – Svit mŕtveho muža, ktorý mal pri sebe doklad na meno 44-ročného Prešovčana.
Železničná polícia v súčasnosti preveruje identitu mŕtveho, ktorý bol nedbalo oblečený a ležal na prvej dopravnej koľaji, kde ho spozorovala posádka manipulačného vlaku idúceho po druhej koľaji.
Podľa lekára mal nebohý zlomenú ľavú nohu a početné odreniny po celom tele. Prípad, do ktorého by mala viac svetla vniesť súdna pitva, je v štádiu vyšetrovania. Udalosť si vyžiadala zastavenie železničnej dopravy na prvej koľaji od 04.55 h do 6.40 hod.
TASR o prípade informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Nákladnými vlakmi sa pokúšalo dostať do Rakúska 15 migrantov
SITABratislava 21. 07.2004 - Pätnásti migranti sa pokúšali v utorok nelegálne prepraviť nákladnými vlakmi do Rakúska. Dopoludnia na železničnej stanici Bratislava východ hliadka Železničnej polície (ŽP) so služobným psom zaregistrovala zvuky pripomínajúce detský hlas, ktoré vychádzali zo zaplachtovaného a zaplombovaného vozňa naloženého plechom. V jeho prednej časti sa nachádzali dve ženy s tromi deťmi, vzadu jeden muž a jedna žena. U migrantov našli dva občianske preukazy občanov Slovenskej republiky, ktoré boli svojho času nahlásené ako strata a krádež. Migranti tvrdili, že slovenské doklady totožnosti dostali od neznámej ženy. Po predvedení na oddelenie ŽP muž a žena uviedli, že sú z Moldavska. Ďalšie dve ženy so synmi vo veku 2, 6 a 12 rokov tvrdili, že pochádzajú z Čečenska, pričom na Slovensku boli v utečeneckom tábore v Brezovej pod Bradlom.
Ďalších migrantov, štyroch Gruzíncov a štyroch Indov zadržala hliadka ŽP v spolupráci s kolegami z oddelenia hraničnej kontroly PZ pri kontrole nákladného vlaku večer na Železničnej stanici Bratislava-Petržalka . Gruzínci aj Indovia sa skrývali vo vozňoch s drevom. Všetkých na mieste prevzala hliadka Oddelenia hraničnej a cudzineckej polície PZ Bratislava-Petržalka.
Agentúru SITA informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

V Česku sa vybuduje nová vysokorýchlostná železničná trať
TASRPraha 21. 07.2004 - Česká republika sa po roku 2015 prepojí so sieťou západoeurópskych vysokorýchlostných železníc. Má to umožniť úplne nová trať, s ktorej výstavbou sa počíta medzi Prahou, Brnom a Ostravou. Vlaky na nej budú jazdiť rýchlosťou až 300 kilometrov za hodinu.
Česko sa tak stane súčasťou železničnej magistrály, ktorá podľa projektu schváleného orgánmi Európskej únie povedie z Paríža cez Štrasburg, Norimberg, Berlín, Prahu, Brna, Ostravu a Katovice do Varšavy. Na území ČR to však nebude možné realizovať bez výdatného príspevku z fondov .
"Únia by mala zabezpečiť 60 až 70 % finančných prostriedkov, ktoré si stavba vysokorýchlostných tratí v Českej republike vyžiada," povedala v utorok tlačová hovorkyňa ministerstva dopravy ČR Ludmila Roubcová.
Experti odhadujú, že náklady na kilometer vysokorýchlostných tratí budú až osemkrát vyššie ako na modernizované železničné koridory, kde kilometer vyjde zhruba na 100 miliónov Kč (125,7 milióna Sk). Informoval o tom český denník Právo.

Vlaky z Ústí do Teplic opět jezdí, únik plynu nebyl vážný
Česká tisková kancelářÚSTÍ NAD LABEM 21. 07.2004 - ČD po zhruba devadesátiminutové přestávce obnovily provoz na trati z Ústí nad Labem do Teplic, řekl ČTK Petr Šťáhlavský z ČD . Výluku způsobil únik plynu z vysokotlakého plynovodu, který podle policie nastal při stavebních pracích nedaleko Českého Újezdu. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.
Severočeská plynárenská (SČP) po nehodě okamžitě zastavila přívod plynu pro dotčený okruh. Ředitel provozu a údržby SČP Petr Varinský ČTK řekl, že porušení plynovodu se nedotklo žádného odběratele a únik podle něj byl nepatrný. Pracovníci plynárny chtějí plynovod opravit ještě dnes odpoledne. Výluka na trati se podle Šťáhlavského dotkla rychlíku z Chebu do Ústí, který byl odkloněn na jinou dráhu. Jízdu dvou osobních vlaků ČD zrušily.

Č. Budějovice chtějí oživit koněspřežní dráhu v centru města
Česká tisková kancelářČESKÉ BUDĚJOVICE 21. 07.2004 - České Budějovice připravují oživení části koněspřežní železnice, která v roce 1832 spojila město s rakouským Lincem. Radní dnes vzali na vědomí marketingovou studii a zvolili optimální variantu z pěti navrhovaných. Počítá s oživením historické podoby původní trasy koněspřežky od parku Háječek přes Malši ulicemi Biskupská, Radniční a Česká. Podle náměstka primátora Juraje Thomy (ODS) se město bude na projekt ucházet o finanční podporu kraje i EU.
"Myšlenka oživení koněspřežky na území města existuje již několik let. V roce 2001 byla na základě usnesení rady zpracována studie proveditelnosti projektu Revitalizace objektů koněspřežní dráhy České Budějovice - Gmunden a následně i marketingová studie. Cílem bylo prověřit možnost revitalizace koněspřežky, navrhnout varianty trasy a vytypovat nejvhodnější," uvedl Thoma. Podél trasy koněspřežky by mělo vzniknout nezbytné vybavení jako informační tabule, lavičky, osvětlení a funkční zázemí pro koně a techniku. Vedle svezení by měli mít návštěvníci i možnost navštívit historické objekty na původní trase koněspřežky.
Oživená koněspřežka v centru Českých Budějovic podle Thomy prodělala letos od 1. až 3. do května při oslavách vstupu Česka do Evropské unie jakousi neoficiální premiéru. Zájem o její repliku, dlouhou jen asi 200 metrů, byl velký; svezlo se na ní 1500 dospělých a nejméně stejně dětí.
Koněspřežka, jejíž projekt vypracoval František Antonín Gerstner, spojila v roce 1832 České Budějovice s rakouským Lincem. Na prvním, 62 kilometrů dlouhém úseku do Kerschbaumu, byl provoz zahájen v září 1828 a o čtyři roky později se začalo využívat celých 129 kilometrů trati. Čtrnáctihodinovou cestu dolávali dva koně zapřažení za sebou až do počátku 70. let 19. století, kdy museli ustoupit parním lokomotivám.
V Českých Budějovicích koněspřežku připomíná strážní domek v Mánesově ulici, Solní sklad na Piaristickém náměstí a dům U zelené ratolesti v Husově ulici.

Nevedia, čo podpisujú. Trenčania si myslia, že petícia je za zachovanie plavárne
Nový Čas22.07.2004, Táňa Fabová - Ľudia v Trenčíne podpisujú ostošesť petíciu. Svoj autogram pod ňu "hodilo" už 10-tisíc Trenčanov, ale aj obyvateľov iných miest. Takmer nikto však nevie, pod čo sa to vlastne podpísal. Väčšina Pudí podpisuje bez toho, aby si text nad petíciou poriadne prečítala.
Podľa Juraja Holubeka z petičného výboru je petícia adresovaná mestu. "Žiadame v nej, aby IC vlaky zastavovali v Trenčíne . Aby v meste vybudovali mimoúrovňové železničné podchody a chceme aj oddychovú športovú zónu a novú väčšiu plaváreň," povedal J. Holubek. Niektorí poslanci však tvrdia, že petícia nepriamo podporuje variant 1, ktorý znamená, že nová vlaková trať zrovna so zemou letnú plaváreň a niekoľko rodinných domov. "Formulácie v petícii podporujú variant 1, ale to tam nie je uvedené. Chcem upozorniť ľudí na to, že svojím podpisom vlastne podporujú záujmy železníc," tvrdí poslanec Róbert Liška. "Nechceme, aby sa petícia spájala s nejakým variantom," odporuje J. Holúbek. Aj keď niektorí netušia, čo podpisujú, pred petičnými stánkami, z ktorých jeden je rozložený pred letnou plavárňou, ľudia stoja v radoch! "Je to o tom, aby nezbúrali túto plaváreň? Nie? Juj, tak to som nemala podpísať," povedala staršia pani. "Som z Bratislavy, ale podpísal som. Je jedno čo. Všetci podpisujú," skonštatoval študent Ján (18).
ANKETA: Viete, pod čo ste sa podpísali?
Iveta Gálisová (37), Trenčín, robotníčka:
- Podpísala som, že chceme väčšiu plaváreň, nie? Chodím sem s deťmi často a plaváreň sa nám zdá malá. Že by túto mali zbúrať a novú postaviť inde? Tak s tým nesúhlasím.
Vladimír Riečický (45), Trenčín, inštalatér:
- Podpísal som sa pod petíciu, lebo aj ja chcem, aby zväčšili trenčianske kúpalisko. Bude to tak lepšie pre dospelých aj pre malé detí.
Jaroslava Htožková (27), Bzince pod Javorinou, nezamestnaná:
- No, aby nezbúrali túto letnú plaváreň, či nie? To by bola škoda, keby ju kvôli železnici zbúrali My sem chodíme až zo Bziniec, pretože nablízku inú plaváreň nemáme.

Chlapci kradli z koľajiska medené laná, ktoré predali v zberni surovnín
TASRBratislava 22. 07.2004 - Dvaja chlapci vo veku 13 a 17 rokov z obce Rimavská Seč odcudzili z koľajiska tamojšej železničnej stanice 80 kusov prepojovacích medených lán rôznej dĺžky za vyše 10 tisíc korún. Prípad v stredu objasnili lučeneckí železniční policajti.
Krádež lán zaregistroval výpravca stanice, ktorému panel signalizoval poruchy v traťovom obvode. Odcudzené laná mladíci odovzdali v zberných surovinách, kde sa po príchode policajtov už nenachádzali. Železničná polícia (ŽP) odovzdala prípad Okresnému úradu justičnej a kriminálnej polície v Rimavskej Sobote.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Pohľady ŽSR a Trenčína na železničnú trať sa líšia, hlavné slovo bude mať mesto
TASRsch zll, Bratislava 22. 07.2004 - Rozhodnutie o výbere jedného z dvoch riešení modernizácie železničnej trate v meste Trenčín je plne v kompetencii mesta. ŽSR predložili mestu dve alternatívy už pred niekoľkými rokmi a dodnes o nich s Trenčínom vedie odbornú diskusiu.
Ako ďalej uviedla hovorkyňa ŽSR , pohľady oboch zainteresovaných strán na riešenie trate sa líšia. Vychádzajúc z odborného hľadiska ŽSR odporúčajú realizovať variant, ktorý napĺňa parametre európskej železnice. Realizácia tohto variantu nebude mať podľa hovorkyne ŽSR Nely Blaškovej negatívny dopad na obyvateľov mesta. " ŽSR ako investor stavby sú si plne vedomé všetkých povinností, ktoré im z realizácie uvedeného variantu vyplývajú. Konkrétne ide o vybudovanie nového kúpaliska, splnenie požiadaviek obyvateľov mesta ohľadne zastavovania vlakov všetkých kategórií osobnej dopravy v meste, ako aj výkup dotknutých pozemkov a nehnuteľností."
Druhý variant, nad ktorým uvažuje podľa Blaškovej mesto Trenčín, ŽSR jednoznačne odmietajú. "Z technického či finančného hľadiska je dnes absolútne nereálne uvažovať nad realizáciou tohto variantu. ŽSR zároveň odmietajú akékoľvek špekulácie o prevode alebo predaji pozemkov súvisiacich s existujúcou železničnou traťou a odmietajú akékoľvek obvinenia o nekomunikácii a zásadne sa dištancujú od zákulisných hier poslancov mestského zastupiteľstva," dodala Blašková. Momentálne prebiehajúca informačná kampaň a petičná akcia, ktoré sa týkajú témy železničnej trate v meste Trenčín nie sú záležitosťou ŽSR . Železnice sa v týchto aktivitách neangažujú a nefinancujú žiadnu informačnú kampaň. ŽSR sa budú podľa Blaškovej aj naďalej vyjadrovať zásadne len k odborným záležitostiam súvisiacim s modernizáciou železničnej trate.
Modernizácia železničnej trate v meste Trenčín v úseku Púchov - N. Mesto n/V. , je súčasťou modernizácie V. eurokoridoru prechádzajúceho cez územie SR. Jeho financovanie prebieha sčasti aj z fondov . Podstatou modernizácie železničných tratí je naplnenie medzinárodných dohôd s cieľom dosiahnuť úroveň európskej železničnej infraštruktúry. Uvedený európsky železničný koridor vedie z Talianska cez Slovinsko, Maďarsko, Slovensko na Ukrajinu. Územím Slovenska prechádza po trase Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica s Ukrajinou. Dĺžka koridoru je 2831 km, pričom jeho slovenská vetva je dlhá cca 536 km, tá tvorí približne 19 % celkovej dĺžky koridoru.

Ďalší nelegálni migranti sa chceli dostať do Rakúska ukrytí medzi drevom
TASRBratislava 22. 07.2004 - Ďalšia skupina cudzincov sa chcela v stredu nelegálnym spôsobom dostať do Rakúska.
Trom Bangladéšanom a jednému Rusovi, ktorí boli ukrytí na vozni s drevom, však zámer prekazila na Železničnej stanici Bratislava východ hliadka Železničnej polície (ŽP) so služobným psom. Podobný prípad sa odohral aj v utorok.
TASR o prípade informovala hovorca ŽP Jozef Búranský.

ŽSR: Trenčín sa nevie rozhodnúť ako modernizovať železničnú trať
Železnice SR odmietajú obvinenia trenčianskeho zastupiteľstva, že s nimi nechcú komunikovať o modernizácii železničnej trate v meste.
SITA ra; bl , 0407220324, BRATISLAVA 22. 07.2004 - ŽSR odmietajú akékoľvek obvinenia mestského zastupiteľstva, že s nimi nechcú komunikovať o pripravovanej modernizácii železničnej trate v meste. Ako pre agentúru SITA povedala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková, železnice ponúkli dva varianty modernizácie, no mesto sa nevie rozhodnúť. Ako dodala, "už dva roky sa vedú odborné diskusie o dvoch možnostiach prestavby trate". Konečné rozhodnutie o výbere konkrétneho riešenia je však plne v kompetencii mesta. Ako upozornila Blašková, mesto musí povedať konečné slovo najneskôr v septembri, aby sa na stavbu mohli čerpať aj prostriedky z eurofondov a aby sa začalo stavať v r. 2006.
ŽSR z odborného hľadiska odporúča variant 1, ktorý by plne zodpovedal európskym štandardom. Tento variant zahŕňa stavbu nového mosta na železnicu, čím by sa však trať posunula viac do územia mesta. Zasiahlo by to vyše desať domov a mestské kúpalisko. Blašková však tvrdí, že tento variant nebude mať negatívny dopad na obyvateľov Trenčína . ŽSR ako investor stavby plánuje splniť všetky povinnosti, ktoré by z toho vyplývali. "Vybudovanie nového kúpaliska, zastavovanie vlakov všetkých kategórií osobnej dopravy v meste, výkup dotknutých pozemkov a nehnuteľností, výstavba nových podchodov a nadchodov," vyrátala Blašková.
Variant 0 by neznamenal veľkú zmenu. Trať by sa zakonzervovala a urobili by sa malé opravy. Táto možnosť by však nespĺňala európske normy.
Niektorí poslanci v mestskom zastupiteľstve začali podľa Blaškovej presadzovať variant 2, podľa ktorého by sa nová trať mala vybudovať mimo mesta. O ňom sa však doteraz odborne nediskutovalo a nie sú naň ani dostatočné finančné prostriedky.
Modernizácia železničných tratí na Slovensku je súčasťou modernizácie eurokoridoru prechádzajúceho cez Slovensko. Podstatou modernizácie železničných tratí je dosiahnuť úroveň európskej železničnej infraštruktúry. Piaty koridor sa tiahne Európou cez Taliansko, Slovinsko, Maďarsko, Slovensko a Ukrajinu. Územím Slovenska prechádza po trase Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica s Ukrajinou. Dĺžka koridoru je 2 831 km, pričom jeho slovenská vetva je dlhá približne 536 km.

Srážka dvou vlaků na Strakonicku: jedna oběť a na 30 zraněných
Česká tisková kancelářDavid Sládek snm, STRAKONICE/ČESKÉ BUDĚJOVICE 22. 07.2004 - Jednu oběť a na 30 zraněných si dnes odpoledne vyžádala čelní srážka dvou osobních motorových vlaků u obce Blanice na Strakonicku. ČTK to řekl mluvčí jihočeské policie Dušan Klícha. Podle mluvčího Drážní
inspekce Jana Kučery je příčinou nehody zřejmě lidské selhání. Při srážce vykolejily všechny vozy. Na trati Číčenice – Volary je přerušen provoz.
Podle mluvčího jihočeské policie Dušana Klíchy zemřel při nehodě muž, který ve vlaku cestoval. V péči lékařů jsou i oba strojvůdci, uvedl Kučera. Informace o počtu těžce zraněných se rozcházejí. Podle Klíchy a Kučery je jich pět až šest, lékaři hovoří o minimálně deseti.
Jednoho zraněného vrtulník přepravil až do plzeňské fakultní nemocnice. Dalších deset těžce zraněných včetně jedné sedmnáctileté dívky leží v českobudějovické nemocnici. Podle primáře traumacentra Pavla Kopačky jsou stále v ohrožení života. Další dva jsou středně těžce zranění. Jde většinou o poranění hlavy, hrudníku, pánve, končetin, upřesnil lékař.
Do strakonické nemocnice bylo převezeno šest zraněných, mezi nimiž jsou i děti. Podle ředitele nemocnice Tomáše Fialy mají lehká zranění jako zhmožděniny či řezné rány a nejsou ohroženi na životě.
Podle očitých svědků se na místě nehody střídala asi desítka sanitek a vrtulníky záchranné služby. Oba motorové vlaky vykolejily. Po srážce mají čela zapasovaná do sebe a vysypaná skla. Na místě pracují inspektoři ČD a kriminalisté strakonické policie.
Dispečerka jihočeské zdravotnické záchranné služby v Českých Budějovicích ČTK řekla, že na místo vyjely záchranné služby ze Strakonicka, Prachaticka a Budějovicka. Mimo veškerých volných sanitek tam dorazily i dva vrtulníky.
Nehoda se stala zhruba ve 14:45 na trati Číčenice – Volary, mezi stanicemi Bavorov na Strakonicku a Strunkovice nad Blanicí na Prachaticku. Střetly se vlak z Prachatic do Číčenic a vlak z Číčenic do Volar. Cestující přepravují náhradní autobusy. Podle zástupce ČD pro jižní Čechy Ivana Študlara by doprava měla být obnovena v pátečních ranních hodinách.

Železnice zrušia takmer všetky úschovne
Pravda23.07.2004 , jam *TRIAS: Trias - Ľudia cestujúci vlakom po Slovensku strácajú možnosť odložiť si batožinu. Z takmer 50 úschovní batožín, ktoré v súčasnosti prevádzkuje ZSSK , zostane onedlho najviac 12 až 14 vo veľkých mestách a turistických centrách.
„Žiadne rozhodnutie o zatváraní úschovní nepadlo,“ tvrdí Július Slíž zo ZSSK . „Len sme spravili analýzu a zistili, že na mnohých staniciach prerábame, lebo tržby z úschovní sú malé.“ Pravda však zistila, že na niektorých staniciach už z úschovní začali prepúšťať ľudí.

Ostanú dvaja ľudia z piatich
Pravda23.07.2004 , mk *TRIAS: Trias - Služby úschovne batožín na železničnej stanici v Trenčíne sa pravdepodobne čoskoro obmedzia. Niektorí pracovníci už dostali výpovede.
„V piatok som sa dozvedela, že od augusta končím. Zamestnávateľ to zdôvodnil tým, že naše stredisko má za rok stratu 400-tisíc korún. Príjmy sú len z úschovnej činnosti, ale nikto neberie do úvahy, koľko informácii poskytneme, vo dne aj v noci, telefonicky aj pri okienku,“ vraví Anna Gavendová, pracovníčka úschovne batožín v Trenčíne .
Z piatich pracovníkov trenčianskej úschovne dostali výpovede traja. Podľa Gavendovej stredisko v žiadnom prípade nebude môcť poskytovať také služby ako doteraz, pretože nočné služby už nebudú. Skrinky na odkladanie batožín sa zrušili už dávnejšie, takže v noci si cestujúci a návštevníci Trenčína nebudú mať kde uložiť batožinu, ani získať informácie.
„V niektorých prípadoch to môže vyzerať tak, ako keby sme rušili úschovnú činnosť, skutočnosti hľadáme takú zmenu v jej poskytovaní, aby sme ju sprístupnili viacerým občanom,“ tvrdí Pavol Gallo, riaditeľ divízie osobnej dopravy ZSSK .

TURECKO: Premiér odmieta kritiku za posledné železničné nešťastie
AFPSITAANKARA 23. 07.2004 - Turecký premiér Recep Tajíp Erdogan v piatok obhajoval ostro kritizovanú prevádzku expresnej železničnej trate a odmietol žiadosti na vyvodenie personálnych zmien na vysokých postoch po smrti 36 ľudí počas štvrtkového železničného nešťastia. "Od 50-tych rokov minulého storočia došlo na tejto trati k viac ako 10 nešťastiam, ale doteraz vládu nikdy nežiadali o podobné opatrenia," odpovedal rozhnevaný premiér na otázku novinárov, či nezvažuje prepustenie ministra dopravy, informovala agentúra Anatolia.
Na severozápade krajiny sa vo štvrtok vykoľajil nový expresný vlak, pričom okrem 36 obetí ďalších 81 ľudí utrpelo zranenia. Nový expres začal na trati medzi Istanbulom a Ankarou premávať začiatkom júna aj napriek varovaniam inžinierov, že zastarané turecké koľajnice nie sú vhodné pre premávku vysokorýchlostných moderných vlakových súprav. "Ak by trate nevyhovovali, k nehodám by dochádzalo hneď od spustenia prevádzky, ale to sa nestalo," vyhlásil Erdogan.
Zároveň však dodal, že príčinu nešťastia prešetrí tím technikov, po čom vláda rozhodne, aké opatrenia prijme po tragédii. Expres dosahuje rýchlosť do 150 kilometrov za hodinu, čím skrátil čas potrebný na prekonanie 567-kilometrovej vzdialenosti medzi najväčším a hlavným mestom krajiny z ôsmich na päť hodín.

Vykolejení vlaku v Turecku: obviněn strojvůdce a mechanici
Česká tisková kancelářtw šeb, DPA, ANKARA 24. 07.2004 - Dva dny po těžké nehodě na turecké železnici, při níž přišlo o život 36 lidí, byla z jejího zavinění obviněna trojice zaměstnanců drah. Žaloba vznesená proti strojvůdci a dvěma mechanikům, kteří byli údajně už v pátek večer zatčeni, je viní ze zanedbání služebních povinností a nedbalosti.
Neštěstí se stalo ve čtvrtek večer v provincii Sakarya na severovýchodě Turecka. V expresním vlaku z Ankary do Istanbulu, který vykolejil, cestovalo údajně 243 lidí: 36 z nich zahynulo a dalších 60 bylo zraněno.
Příslušný expres byl uveden do provozu teprve v červnu. Na pozadí slávy, která to provázela, však experti vládu už tehdy varovali před ukvapeností, která může vyústit v tragédii. Poukazovali při tom zejména na skutečnost, že koleje staré zhruba sto let nejsou dostatečně stabilní pro moderní rychlovlaky a turecká železniční infrastruktura vyžaduje celkovou modernizaci.
Kvůli rozporným informacím o skutečné a maximálně povolené rychlosti vlaku v místě neštěstí se pod stále větší tlak dostává především ministr dopravy Binali Yildirim. Právě on totiž po nehodě řekl, že vlak jel v době neštěstí rychlostí 118 kilometrů v hodině namísto předepsaných 80. Z železničního manuálu, z něhož dnes přinesly výňatky turecké listy, naproti tomu vyplývá, že v místě neštěstí je povolená rychlost vlaku 130 kilometrů v hodině. "Někdo tu neříká pravdu," hlásají titulky tureckého tisku.
Jak Yildrim oznámil, byla k vyšetření nehody ustavena nezávislá komise. Její zpráva se očekává zhruba za dva týdny.


Strana vytvorená: 27-VII-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0430.htm)