Svazek obcí Českolipska chystá cyklostezku na
zrušené železnici
ČESKÁ LÍPA
18. 07.2004 - Výstavbu nové cyklostezky na trase zrušené
železnice chystá svazek obcí Českolipska. Zhruba 17
kilometrů dlouhá trasa cyklostezky Varhany povede na místech
trati z České Lípy do Kamenického Šenova. Pojmenování
získala podle ojedinělého čedičového útvaru Varhany, kolem
kterého povede. V současné době jedná svazek obcí s
Českými drahami o dlouhodobém pronájmu či prodeji pozemků
pro cyklotrasu, řekla ČTK mluvčí českolipské radnice
Kateřina Plecháčová.
Svazek obcí - cyklostezka Varhany vznikl v roce 2001 a tvoří
jej Česká Lípa, Kamenický Šenov, Horní Libchava, Volfartice
a Nový Oldřichov.
Stavba trasy byla rozdělena do tří etap. Zatím se pracuje na
projektové dokumentaci. První část projektu trasy z České
Lípy do Manušic vznikla loni, do letošního podzimu má být
dokončen projekt cesty z Manušic do Volfartic. Poslední část
do Kamenického Šenova má být hotova v příštím roce.
Výstavba cyklostezky přijde podle odhadů na zhruba 60 milionů
korun a obce chtějí na její financování získat příspěvek
Evropské unie. Stezka Varhany by měla v budoucnu navázat na
trasu, která povede údolím Ploučnice.
Obce už se podle Plecháčové dohodly na pronájmu více než
20 hektarů pozemků od Českých drah, které k výstavbě trasy
potřebují. Do roku 2007 za něj hodlají platit zhruba 40.000
korun ročně. Dráhy podle ní sice přistoupily na pronájem
až na 15 let, ve smlouvě ale požadují, aby po skončení
nájmu bylo vše uvedeno do původního stavu. "S dodatkem v
této podobě nesouhlasíme," řekla ČTK českolipská
místostarostka Hana Moudrá. Obce proto chtějí pozemky pro
cyklostezku koupit.
Británia zvýši kontrolu železníc
19.07.2004 -
Britské ministerstvo dopravy pripravilo návrh na zvýšenie
štátnej kontroly v britských železniciach. Švajčiarsky
denník Neue Zürcher Zeitung uviedol, že kým bývalé štátne
podniky, telekomunikačná spoločnosť British Telecom, letecký
prepravca British Airways alebo ropný koncern British Petrol sa
pevne usadili v súkromnom sektore, železnice sa neustále
potácajú v zlom stave medzi súkromným sektorom a štátnymi
dotáciami. Podľa analytikov niet v Európe inej krajiny, v
ktorej by vláda predpisovala podnikateľom na železnici, kto
môže rozvíjať a za akých podmienok obchodné aktivity a
koľko ho to bude stáť.
Britský minister dopravy Alistair Darling svojím novým
návrhom, ktorý bol zverejnený minulý týždeň vo štvrtok,
reaguje na pretrvávajúcu nespokojnosť so službami britských
železníc. Hlavnou myšlienkou jeho návrhov je posilnenie
štátnej kontroly v tomto podniku. Minister chce v budúcnosti
sám určovať výšku prostriedkov, ktoré železnica dostane na
svoj rozvoj. Doteraz túto úlohu plní nezávislý orgán, Úrad
železničnej správy. Ten však v minulosti ministerstvo dopravy
viackrát podráždil vysokými sumami, ktoré požadoval na
rozvoj britskej železničnej siete. Štát by mal získať viac
právomoci aj v správe samotnej železničnej siete, Network
Rail, a mal by lepšie koordinovať činnosť medzi súkromnými
železničnými dopravnými spoločnosťami. Network Rail vznikla
pred dvoma rokmi, keď od súkromných akcionárov prevzala
starostlivosť o železničné trate v krajine. V súčasnosti
denne pracuje na ich skvalitnení 20 000 ľudí.
Podľa analytikov je najväčším prekvapením návrh, aby
anglické regióny, Londýn, škótska a welská samospráva
dostali pri riadení železnice podstatne väčšie právomoci,
než ich majú doteraz.
Minister navrhuje zrušenie Úradu strategickej železničnej
kontroly. Týmito opatreniami by sa malo okrem iného dosiahnuť,
že za bezpečnosť prevádzky na železnici by v budúcnosti
zodpovedal štát, a nie ako doteraz neobľúbená Správa
zdravotnej a bezpečnostnej služby, na ktorej činnosti sa
podieľa veľký počet organizácií.
Z Kohézneho fondu môžeme čerpať nad rámec priemeru
Vláda schválila deväť projektov, z
ktorých sedem sa týka životnéhoprostredia a dva dopravy
19.07.2004, Daniela Zverková -
Slovenská republika môže v období rokov 2006 až 2008
čerpať z Kohézneho fondu 576 miliónov eur. Ide o cenovú
úroveň stavebných prác z minulého roka. Táto suma sa bežne
uvádza ako stredná hodnota intervalu pre nové členské
štáty, ktorý sa pohybuje od 5,7 po 7,7 percenta a v cenovej
úrovni roka 1999, keď sa podpisovali zmluvy o pristúpení,
išlo približne o 510 miliónov eur.
Za predpokladu, že niektorá z nových krajín ponúkanú pomoc
nevyčerpá, môže iná získať prostriedky až na hornej
hranici limitu. Pre Slovensko to môže byť podľa generálnej
riaditeľky sekcie zahraničnej pomoci a záležitostí EÚ na
ministerstve životného prostredia Kataríny Novákovej v
súčasnej cenovej úrovni 622 miliónov eur.
Slovensko schválením posledných projektov túto hranicu
dosiahlo. Za predpokladu, že projekty vyhodnotí Európska
komisia tak, že splnia všetky podmienky, má šance na konci
tohto roka získať podporu nad rámec priemeru. Tým by sa
zabezpečilo vyčerpanie jednej tretiny z celkovej podpory EÚ
Slovensku.
Vláda v júli schválila deväť takýchto projektov, z ktorých
sedem sa týka životného prostredia a dva dopravy. ... Celkové
oprávnené náklady projektov sú približne 370 miliónov eur,
z toho 84 percent poskytne Kohézny fond. Dva veľké dopravné
projekty si vyžiadajú náklady takmer 300 miliónov eur, z
čoho 85 percent bude pomoc z Kohézneho fondu. Ide o ....
modernizáciu železničnej
trate Nové Mesto nad Váhom - Trnava .
"Projekty sú kvalitné a reagujú na potreby regiónov. Pri
výbere sa uplatnil princíp partnerstva a nevznikali konflikty v
území," hovorí minister výstavby a regionálneho rozvoja
László Gyurovszky. Riaditeľ odboru riadenia a koordinácie
Kohézneho fondu na ministerstve Jozef Legény spresňuje, že
previerka projektov potrvá tri až päť mesiacov a odborná
komisia ich musí do konca tohto roka vyhodnotiť.
V roku 2006 sa potom projekty musia nakontrahovať, aby sa v roku
2006 mohlo začať s vlastnými prácami. Pri výbere
zhotoviteľa sa už uplatnia nové podmienky pre výberové
konania podľa zákona o verejnom obstarávaní. Znamená to, že
minimálne päť percent z celkových nákladov stavby sa bude
venovať vzniku nových pracovných miest pre sociálne
odkázaných v danom regióne počas piatich rokov.
Podľa Gyurovszkého sa priamo vytvorí 3 255 pracovných miest,
na ktoré bude nepriamo nadväzovať ďalších 1 100 pracovných
príležitostí. Pri prevádzke dokončených objektov pribudne
ďalších 297 pracovných miest. ...
Projekty pre Kohézny fond fond, ktoré schválila
vláda (Žiadateľ Oblasť Náklady v mil. eur Počet priamo
vytvorených pracovných miest):
Železnice SR Nové Mesto
nad Váhom - Trnava 106 275
Zdroj: Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR
(krátené)
Otvorený boj o rozpočet sa začne v auguste
19.07.2004, Xénia Makarová - Skoro
desaťmiliardová rezerva rozpočtu, určená na
najdôležitejšie úlohy vlády, sa začne otvorene deliť už
na budúci mesiac. Záujem všetkých 14 ministerstiev a úradov
vlády je pritom trojnásobne vyšší. Rezort financií má do
konca júla rozhodnúť o predbežnom návrhu rozdelenia.
Ministerstvo financií nepripúšťa, že by požiadavkám
rezortov a štátnych úradov ustúpilo. "Nesúhlasíme s
akýmkoľvek ďalším zvyšovaním výdavkov. Výška priorít a
výška deficitu je jasne schválená.
Urobila tak samotná vláda," zdôrazňuje hovorca ministra
financií Peter Papanek. Doterajšie pozitívne napĺňanie
štátneho rozpočtu však dáva určitý priestor na
manévrovanie.
"Podľa našich predpovedí na základe doterajších
výsledkov by rozpočtové príjmy mohli presiahnuť plán asi o
desať miliárd korún," očakáva analytik VÚB Zdenko
Štefanides. "Bolo by však lepšie tieto prostriedky
ušetriť a znížiť tak rozdiel výdavkov v porovnaní s
príjmami," dodáva.
Niektorí analytici upozorňujú na fakt, že sa blíži volebný
rok. To, čo sa neušetrí v tomto roku, sa preto do roku 2006
zrejme už nedobehne. V priebehu tohto mesiaca rezort financií
ešte raz vyhodnotí vývoj verejných financií, ako aj
požiadavky na priority. Prvýkrát zasadne vláda k vyhodnoteniu
v auguste. "Očakávame, že vláda bude o požiadavkách
rokovať viackrát," pripúšťa Papanek.
Najväčšie sú nároky ministerstva dopravy. Na ... výstavbu
železničných tratí 1,6 miliardy a na prevádzkovanie dráh
1,3 miliardy. (krátené)
Petícia za lepšiu kvalitu života v meste pokračuje
BRATISLAVA 19. 07.2004 - Približne 1
500 ľudí podpísalo v piatok petíciu za zvýšenie
bezpečnosti v doprave a zlepšenie kvality života v Trenčíne
s názvom Lepší život pod hradom. Podľa člena petičného
výboru Juraja Holubka ju od minulého pondelka podporilo už 8
200 ľudí. "Petičná akcia po prerušení počas víkendu,
keď sa v Trenčíne konal veľký hudobný festival Pohoda,
pokračuje odo dnes na frekventovaných miestach v centre
mesta," informoval Holubek agentúru SITA. Ako podotkol,
organizátori sa zatiaľ stretávajú s pozitívnymi ohlasmi.
Petičná akcia vyzýva primátora Trenčína
Branislava Cellera, aby zabezpečil zastavovanie vlakov IC
v meste, bezpečné mimoúrovňové križovanie so železničnou
traťou a vybudovanie rekreačnej zóny v meste.
Vo vozňoch so železným šrotom sa skrývalo päť
nelegálnych migrantov
Bratislava 19. 07.2004 - Pokusy
nelegálnych migrantov dostať sa do Rakúska vlakom neustali ani
počas víkendu.
V sobotu nadránom pri kontrole nákladného vlaku policajti
Železničnej polície a oddelenia hraničnej kontroly PZ
zadržali na Železničnej
stanici Bratislava-Petržalka piatich mužov - dvoch
Senegalcov a troch Indov, ktorí sa skrývali vo vozňoch so
železným šrotom. Po vypnutí prúdu v trolejovom vedení
predviedli migrantov, ktorí boli bez dokladov totožnosti, na
policajné oddelenie. TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef
Búranský.
Po námestí premával vlak
19.7.2004, ld - Búdka prikrytá
ihličím, detský vláčik s vlečkou a drobné kocky klasicky
vypáleného dreveného uhlia udierali do očí všetkým, ktorí
prechádzali v sobotu pred obedom Hlavným námestím. Reklama na
Lesnícky skanzen v Čiernom Balogu sa dá robiť aj takýmto
spôsobom. O týždeň si tam totiž v amfiteátri vo Vydrovskej
doline pripomínajú prírodu takzvaným Dňom stromu. Miesto je
od Bratislavy vzdialené 250 km. Prečo si ju teda organizátori
podujatia vybrali? "Čierny Balog leží v regióne
zaujímavom pre mestskú populáciu," vysvetlila Michaela
Galvánková zo združenia Vydra. "V hlavnom meste okrem
toho žije kúpyschopné obyvateľstvo," dodala.
Bratislavčanom sľúbila, že voľný čas môžu v ich regióne
prežiť naozaj aktívne. Dokazuje to množstvo turistických a
náučných chodníkov, cyklotrás, po lokalite sa dá jazdiť na
koni a navštevovať miestne rodinné farmy. Bývať sa dá v
súkromí a ubytovanie je vraj vhodné pre rodiny s deťmi.
Lesnícky skanzen je otvorený denne až do 30. septembra. Vedie
doň aj úzkorozchodná lesná
železnica , po ktorej premáva historický vlak. Kedysi
chodil do každej doliny jeden, čo zvážal drevo z lesa, teraz
zostali na Slovensku posledné dva. Samotným skanzenom
prechádza 3,5-kilometrový náučný chodník, ktorý má
štyridsať zastávok. Na tých sa návštevníci dozvedia, ako
sa obhospodaruje les, uvidia staré aj moderné stroje a
mechanizmy, diviaka v obore, medveďa v brlohu, prečítajú si
veta. zaujímavostí o mraveniskách. Deti do päť rokov za
lístok neplatia, mladých do šestnásť vyjde jedna návšteva
skanzenu na desať korún, starších na dvadsať. Celodenný
rodinný lístok na spomínanú železnicu
stojí 650 korún, zviezť sa ním za tú sumu môžu dvaja
dospelí a neobmedzený počet detí. Ak chcete spestriť deťom
prázdniny, spojte dve veci naraz a choďte hneď na budúci
víkend, presnejšie 24. júla. Vtedy môžete na mieste
osláviť zároveň aj spomínaný Deň stromu. V rámci neho
uvidíte historické preteky piliarov alebo premiéru prvých
slovenských lesníckych signálov. Podujatie sa začína o 8. h.
Aktivisté předali petici k referendu o nádraží v Brně magistrátu
BRNO 19. 07.2004
- Petici žádající referendum k plánovanému odsunu
brněnského hlavního železničního nádraží z centra města
dnes předali aktivisté magistrátu. Celkem pět svazků
podpisových archů s asi 25.000 podpisy odevzdali odpůrci
odsunu na podatelně úřadu. Již 7. září by měli
zastupitelé rozhodnout, zda referendum spojí s podzimními
krajskými volbami.
Aktivisté museli pod petici získat podpisy šesti procent
brněnských voličů, tedy nejméně 19.300 podpisů.
Organizátoři akce ale raději dobu sběru podpisů
prodloužili, aby tak získali více signatářů, než požaduje
zákon. Nemělo by je tedy zaskočit, pokud bude některý z
podpisů neplatný. Koordinátoři akce navíc ještě před
předáním petice z archů vyškrtli nečitelná jména, jména
s chybějícími osobními údaji a dále podpisy
mimobrněnských občanů. "Doporučujeme, aby se referendum
konalo s volbami. Město by tak stálo jen milion korun. Pokud by
se mělo konat samostatně, hlasování by mohlo být o čtyři
až šest milionů dražší. Udělali jsme vše proto, aby bylo
možné naší žádosti vyhovět," řekl dnes ČTK jeden z
aktivistů Martin Ander.
Příznivci odsunu tvrdí, že nádraží brání rozvoji centra
města. Pěší zóna totiž začíná přímo před ním.
Přesunem se podle odborníků zlepší dopravní obslužnost,
urychlí se průjezd vlaků městem a nová trať bude
využitelná i pro nejmodernější soupravy.
Odpůrci poukazují na nákladnost projektu. Podle nich by
stavební práce spojené s odsunem mohly trvat až čtvrt
století. Kritici zdůrazňují, že by se město odsunem
neúměrně zadlužilo. Brusel nebo německý Kolín nad Rýnem
považují za příklad, jak v centrech metropolí mohou bez
potíží fungovat železniční nádraží.
Kraj ani obce nechtějí na Vysočině vysokorychlostní
trať
JIHLAVA 19.
07.2004 - Kraj ani obce nechtějí na Vysočině
vysokorychlostní železniční trať. Podle samospráv nebude
mít stokilometrový koridor pro dopravu v kraji žádný
význam, naopak zabrzdí další rozvoj na desítky let. Jak
uvedli na dnešním setkání s nejvyššími představiteli
kraje zástupci téměř 80 dotčených obcí, region zásadně
poškodí i zanesení koridoru do územního plánu kraje, které
požaduje vláda.
"Budeme se snažit při vyjednávání s vládou rozhodnutí
zvrátit," řekl ČTK hejtman František Dohnal. Kraj bude v
první řadě prosazovat, aby vláda odložila rozhodnutí o
vedení trati o desítky let, kdy bude ekonomická šance na
realizaci. Podle některých informací má vybudování trati
jen na Vysočině stát desítky miliard. "Nejdříve by
měla diskutovat, jestli Česká republika něco takového
potřebuje," uvedl hejtman.
K vybudování koridoru, který má navazovat na trati
sousedních zemí a urychlit mezinárodní dopravu v Evropě, se
vláda zavázala před pěti lety. Podle Dohnala předtím
nejednala ani s dotčenými obcemi. Ministerstvo dopravy navrhuje
dvě varianty vedení trati, procházely by přes
Havlíčkobrodsko, Jihlavsko a Žďársko.
Po obou stranách navrhovaných tras se má zachovat 300 metrů
široké ochranné pásmo, v územních plánech kraje i obcí by
tedy mělo být blokováno území o šířce 600 metrů. Trasy
zasahují i do lokalit pro průmyslové zóny nebo bytovou
výstavbu. Vlaky o rychlosti 300 kilometrů v hodině by podle
kraje na Vysočině asi vůbec nestavěly. Podle Bohumila
Pokorného z generálního ředitelství Českých drah se ale
uvažuje i s odbočkami do několika měst.
Na Vysočině se problém vyhrotil při projednávání konceptu
územního plánu kraje. Proti trati se do června písemně
vyslovilo 55 obcí s více než 82.000 obyvatel, dalších 37
hromadných stížností podpořilo přes 3300 občanů. Téměř
stovka občanů protestovala samostatně, proti je 16 spolků,
pět mikroregionů spojujících 85 obcí i zástupci
ministerstva životního prostředí, kteří se obávají dopadu
na krajinu.
"Je to ohrožení existence obce," řekl ČTK Milan
Budín, zástupce Kamenné na Jihlavsku. Blokovaná území podle
něj zasahují do pozemků pro domky. Obyvatelé se obávají,
že jim koridor odřízne přístup do Jihlavy i do Havlíčkova
Brodu. "Nikdo nám ještě nebyl schopen říci, kde by byly
přejezdy. V zahraničí se budují po 50 i 60 kilometrech,"
vysvětlil. I starostové ostatních obcí se domnívají, že
vzdálenosti mezi sídly by se prodloužily o desítky
kilometrů. Velké potíže by měli třeba zemědělci, kterým
by trať protla lány.
Krajští zastupitelé by měli vybrat jednu variantu, na ní se
ale podle hejtmana asi neshodnou. Územní plán však musí
respektovat usnesení vlády. Rozvojový dokument podle Dohnala
kraj potřebuje například pro jednodušší budování silnic a
pro plánování dalších liniových staveb. "Územní
plán budeme pravděpodobně schvalovat bez ochranných pásem a
je na vyjádření ministerstva dopravy, jestli s tím bude
nakonec souhlasit nebo ne," dodal. Koncept územního plánu
by měl být v zastupitelstvu ještě před novými volbami letos
na podzim.
Košické nástupište konečne dokončia
20.07.2004,
nč - Po roku sa konečne dokončí oprava prvého nástupišťa
na košickej
železničnej stanici . Tú si vyžiadala havarijná
situácia. Voda z neho totiž pretekala do úschovne batožín a
skladu civilnej ochrany. Celková rekonštrukcia nástupišťa
bude stáť asi 90 miliónov Sk.
Nástupište bolo v dezolátnom stave a približne 30 rokov sa do
neho neinvestovalo. S opravami sa začalo v roku 2002. Podarilo
sa však zrekonštruovať len časť perónu, ktorý vyvýšili a
opravili tiež podmáčaný strop, na zvyšnú časť však už
nezostali peniaze. A tak je už rok vstup na nástupište
zatarasený doskami a práce pritom nepokračujú.
Konečne však prichádza k zmene. "Generálny riaditeľ ŽSR
Roman Veselka podpísal rozhodnutie o pokračovaní
rekonštrukcie košického nástupišťa," povedala
hovorkyňa ŽSR Nela Blašková a dodala: "Na
dokončenie je pripravených 9 miliónov Sk. S prácami sa začne
už v najbližších dňoch a ešte tento rok by malo byť
nástupište sprístupnené." Po ukončení bude slúžiť
najmä pre IC a EC vlaky
.
Stanovisko spoločnosti REMING CONSULT a.s. k informačnej
kampani o modernizácii železničnej trate v meste Trenčín
BRATISLAVA 20. 07.2004 - Spoločnosť
REMING CONSULT a.s., ako generálny projektant pre ŽSR , pripravil informačnú kampaň pre obyvateľov
mesta Trenčín , v
ktorej bude počas nasledujúcich týždňov bližšie
informovať o navrhovaných možnostiach modernizácie
železničnej trate v ich meste.
Táto informačná kampaň sa týka iba variantov navrhovaných
zo strany ŽSR mestu Trenčín.
Zo strany ŽSR boli mestu
Trenčín predložené iba dva varianty riešenia modernizácie
– tzv. VARIANT ,,0,, a VARIANT ,, 1,,.
Hlavnou úlohou informačnej kampane bude podať základné
informácie o variantoch 0 a 1, vysvetliť rozdiely medzi nimi,
ale hlavne iniciovať obyvateľov, aby sa informovali a
zaujímali o tento možný rozvojový impulz pre ich mesto.
K dispozícii bude jednoduchá webovská stránka
(www.zeleznicatrencin.sk), prostredníctvom ktorej môžu
obyvatelia posielať svoje otázky k navrhovaným variantom 1 a
0. Na tejto stránke bude aj podrobná mapa. Pripravené budú
video prezentácie, širší materiál o variante 0 a 1 a
zároveň budú k dispozícii vypracované otázky a odpovede,
ktoré najčastejšie kládli obyvatelia v súvislosti s
modernizáciou trate v ich meste.
Z odborného hľadiska odporúčajú ŽSR aj
REMING CONSULT a.s. realizáciu ,, variantu 1,, ktorý napĺňa
parametre európskej železnice. Rozhodnutie o výbere z VARIANTU
1, alebo VARIANTU 0 v meste Trenčín je v plnej kompetencii
mesta.
Pri tvorbe materiálov bol použitý širší informačný
kontext, ktorého základ tvorí vypracovaná urbanistická
štúdia územia dotknutého modernizáciou železničnej trate,
ktorú vypracovala pre potreby mesta Trenčín
Fakulta architektúry STU v Bratislave.
Modernizácia železničnej trate v meste Trenčín je
súčasťou modernizácie V.
eurokoridoru prechádzajúceho cez územie SR. Cieľom
investora je pokračovať v modernizácii železničnej trate na
úseku Púchov – N. Mesto n/V.
, ktorý je financovaný zo zdrojov EÚ . V.
železničný koridor sa tiahne Európou cez Taliansko,
Slovinsko, Maďarsko, Slovensko a Ukrajinu (Venezia –
Trieste/Koper – Ljublana – Budapešť – Užhorod –
Ľvov). Územím Slovenska prechádza po trase Bratislava
– Žilina – Košice – Čierna n/T.
– štátna hranica s Ukrajinou. Dĺžka koridoru je 2831 km,
pričom jeho slovenská vetva je dlhá cca 536 km, tá tvorí cca
19% celkovej dĺžky koridoru.
Projektantská firma Železníc SR tají, koľko dá peňazí na
kampaň v Trenčíne
Trenčín 20. 07.2004 - Obyvateľov Trenčína
čaká v nasledujúcich týždňoch kampaň o modernizácii
železničnej trate v centre mesta. Proti zámeru, ktorý by
znamenal napríklad zbúranie plavárne a dvoch desiatok
rodinných domov, podpísalo vlani petíciu vyše 10 tisíc
ľudí. Pripravovanú kampaň iniciovala súkromná firma Reming
Consult, ktorá je generálnym projektantom pre štátne ŽSR .
Firma odmieta zverejniť, koľko peňazí do kampane investuje.
"To sú veci, ktoré sú naše veci, a nie aby som vám o
tom rozprával," zareagoval predseda predstavenstva Reming
Consult Slavomír Podmanický. Hoci je modernizácia železnice
zákazkou od štátu, podľa Podmanického na kampaň nebudú
použité verejné financie. "Nie som ochotný rozprávať,
ako my nakladáme s našimi prostriedkami," dodal. Firma
vydala vyhlásenie, že ide o informačnú kampaň, ktorou chcú
v nasledujúcich týždňoch obyvateľov Trenčína informovať o
navrhovaných možnostiach modernizácie železnice.
Reming Consult získal zákazku na úseku Nové Mesto nad Váhom
– Púchov v roku 2001 v rokovacom konaní bez zverejnenia. Cena
projektovej dokumentácie na vydanie územného rozhodnutia,
ktorú ŽSR zaplatili, je 38 miliónov korún.
Hovorkyňa ŽSR Nela Blašková
tvrdí, že kampaň je záležitosťou projektantskej firmy,
ktorá ju robí z vlastnej iniciatívy. "My sme nedávali
žiadnu zákazku na reklamnú alebo informačnú kampaň. Nič
sme neschvaľovali, kampaň nefinancujeme," povedala.
Reming Consult si na kampaň najal reklamnú agentúru Verrity.
Jej zástupca Martin Marek rovnako nebol ochotný hovoriť o
obsahu a financovaní kampane. "Ďakujem vám veľmi
pekne," zareagoval na otázky a zložil telefón.
V rámci kampane podľa oficiálneho stanoviska Reming Consultu
bude k dispozícii internetová stránka, videoprezentácie a
širší informačný materiál. Objavil sa však už aj
celostránkový farebný inzerát v novinách. Letáky
vytlačené na kriedovom papieri rozdávali na hudobnom festivale
Pohoda a občania ich dostali aj do schránok.
Modernizácia železnice narazila v Trenčíne na
silný odpor, pretože podľa variantu 1 by okrem demolácie
objektov predelila trať mesto na dve časti. Nákladné vlaky by
popod Trenčiansky hrad premávali rýchlosťou 140 kilometrov za
hodinu. Niektorí poslanci požadujú, aby o trati rozhodli
občania v referende. Ešte počas leta by sa modernizáciou
trate malo zaoberať mimoriadne mestské zastupiteľstvo. ŽSR podľa Blaškovej jednoznačne odmietajú
variant, podľa ktorého by železničná trať bola presunutá
mimo mesta.
Modernizácia železničnej trate v Trenčíne je
súčasťou modernizácie V.
eurokoridoru prechádzajúceho cez územie SR. Slovenská
vetva je dlhá 536 kilometrov.
Belgické dráhy šetří, chtějí zavřít 41 pokladen
(zpravodaj ČTK) BRUSEL 20. 07.2004 -
Regionální tratě dělají starosti ztrátovým belgickým
drahám SNCB. Vedení železnic nyní ve snaze uspořit zvažuje,
zda uzavře pokladny na 41 nádražích, které v průměru
denně neobslouží ani tři stovky cestujících.
Jak uvádí list Le Soir, 22 nádraží se nachází ve Valonsku,
18 ve Flandrech a jedno v Bruselu. Většinou jde o zastávky,
ležící mezi velkými městy. Vlaky budou na daných místech i
nadále zastavovat, ale klienti si jízdenky budou muset koupit
jinde, přímo ve vlaku, přes Internet, anebo v některé ze 140
trafik, kde SNCB experimentálně zkouší prodej jízdenek.
Čtyři pětiny všech prodaných jízdenek podle drah
pocházejí z pokladen desítky nádraží, jen pětina připadá
na zbývajících 520 zastávek. Dvě stovky z nich se na
celkovém obratu drah podílejí pouhými třemi procenty.
Program úspor na regionálních tratích odmítají odboráři.
Obávají se, že zavření přepážek povede k zavření
nádraží a otevře cestu konkurenci.
Dluh železnic činí 7,4 miliardy eur a podle SNCB pouze osm
tratí by bylo ziskových i bez státních subvencí. Kromě
spojení Bruselu s Lucemburkem a Amsterdamem jde o tratě do
přímořských letovisek Knokke, Blankenberge, Ostende a La
Panne.
Na železničnej trati Poprad – Svit našli dnes
ráno mŕtveho muža
Bratislava 21. 07.2004 - Dnes v
skorých ranných hodinách našli na železničnej trati Poprad –
Svit mŕtveho muža, ktorý mal pri sebe doklad na meno
44-ročného Prešovčana.
Železničná polícia v súčasnosti preveruje identitu
mŕtveho, ktorý bol nedbalo oblečený a ležal na prvej
dopravnej koľaji, kde ho spozorovala posádka manipulačného
vlaku idúceho po druhej koľaji.
Podľa lekára mal nebohý zlomenú ľavú nohu a početné
odreniny po celom tele. Prípad, do ktorého by mala viac svetla
vniesť súdna pitva, je v štádiu vyšetrovania. Udalosť si
vyžiadala zastavenie železničnej dopravy na prvej koľaji od
04.55 h do 6.40 hod.
TASR o prípade informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Nákladnými vlakmi sa pokúšalo dostať do Rakúska 15 migrantov
Bratislava 21. 07.2004 - Pätnásti
migranti sa pokúšali v utorok nelegálne prepraviť
nákladnými vlakmi do Rakúska. Dopoludnia na železničnej
stanici Bratislava východ hliadka Železničnej polície
(ŽP) so služobným psom zaregistrovala zvuky pripomínajúce
detský hlas, ktoré vychádzali zo zaplachtovaného a
zaplombovaného vozňa naloženého plechom. V jeho prednej
časti sa nachádzali dve ženy s tromi deťmi, vzadu jeden muž
a jedna žena. U migrantov našli dva občianske preukazy
občanov Slovenskej republiky, ktoré boli svojho času
nahlásené ako strata a krádež. Migranti tvrdili, že
slovenské doklady totožnosti dostali od neznámej ženy. Po
predvedení na oddelenie ŽP muž a žena uviedli, že sú z
Moldavska. Ďalšie dve ženy so synmi vo veku 2, 6 a 12 rokov
tvrdili, že pochádzajú z Čečenska, pričom na Slovensku boli
v utečeneckom tábore v Brezovej pod Bradlom.
Ďalších migrantov, štyroch Gruzíncov a štyroch Indov
zadržala hliadka ŽP v spolupráci s kolegami z oddelenia
hraničnej kontroly PZ pri kontrole nákladného vlaku večer na Železničnej
stanici Bratislava-Petržalka . Gruzínci aj Indovia sa
skrývali vo vozňoch s drevom. Všetkých na mieste prevzala
hliadka Oddelenia hraničnej a cudzineckej polície PZ
Bratislava-Petržalka.
Agentúru SITA informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
V Česku sa vybuduje nová vysokorýchlostná železničná
trať
Praha 21. 07.2004 - Česká republika
sa po roku 2015 prepojí so sieťou západoeurópskych
vysokorýchlostných železníc. Má to umožniť úplne nová
trať, s ktorej výstavbou sa počíta medzi Prahou, Brnom a
Ostravou. Vlaky na nej budú jazdiť rýchlosťou až 300
kilometrov za hodinu.
Česko sa tak stane súčasťou železničnej magistrály, ktorá
podľa projektu schváleného orgánmi Európskej únie povedie z
Paríža cez Štrasburg, Norimberg, Berlín, Prahu, Brna, Ostravu
a Katovice do Varšavy. Na území ČR to však nebude možné
realizovať bez výdatného príspevku z fondov EÚ .
"Únia by mala zabezpečiť 60 až 70 % finančných
prostriedkov, ktoré si stavba vysokorýchlostných tratí v
Českej republike vyžiada," povedala v utorok tlačová
hovorkyňa ministerstva dopravy ČR Ludmila Roubcová.
Experti odhadujú, že náklady na kilometer vysokorýchlostných
tratí budú až osemkrát vyššie ako na modernizované
železničné koridory, kde kilometer vyjde zhruba na 100
miliónov Kč (125,7 milióna Sk). Informoval o tom český
denník Právo.
Vlaky z Ústí do Teplic opět jezdí, únik plynu
nebyl vážný
ÚSTÍ NAD LABEM
21. 07.2004 - ČD po zhruba
devadesátiminutové přestávce obnovily provoz na trati z
Ústí nad Labem do Teplic, řekl ČTK Petr Šťáhlavský z ČD . Výluku způsobil únik plynu z vysokotlakého
plynovodu, který podle policie nastal při stavebních pracích
nedaleko Českého Újezdu. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.
Severočeská plynárenská (SČP) po nehodě okamžitě
zastavila přívod plynu pro dotčený okruh. Ředitel provozu a
údržby SČP Petr Varinský ČTK řekl, že porušení plynovodu
se nedotklo žádného odběratele a únik podle něj byl
nepatrný. Pracovníci plynárny chtějí plynovod opravit
ještě dnes odpoledne. Výluka na trati se podle
Šťáhlavského dotkla rychlíku z Chebu do Ústí, který byl
odkloněn na jinou dráhu. Jízdu dvou osobních vlaků ČD zrušily.
Č. Budějovice chtějí oživit koněspřežní dráhu v
centru města
ČESKÉ
BUDĚJOVICE 21. 07.2004 - České Budějovice připravují
oživení části koněspřežní železnice, která v roce 1832
spojila město s rakouským Lincem. Radní dnes vzali na vědomí
marketingovou studii a zvolili optimální variantu z pěti
navrhovaných. Počítá s oživením historické podoby
původní trasy koněspřežky od parku Háječek přes Malši
ulicemi Biskupská, Radniční a Česká. Podle náměstka
primátora Juraje Thomy (ODS) se město bude na projekt ucházet
o finanční podporu kraje i EU.
"Myšlenka oživení koněspřežky na území města
existuje již několik let. V roce 2001 byla na základě
usnesení rady zpracována studie proveditelnosti projektu
Revitalizace objektů koněspřežní dráhy České Budějovice
- Gmunden a následně i marketingová studie. Cílem bylo
prověřit možnost revitalizace koněspřežky, navrhnout
varianty trasy a vytypovat nejvhodnější," uvedl Thoma.
Podél trasy koněspřežky by mělo vzniknout nezbytné
vybavení jako informační tabule, lavičky, osvětlení a
funkční zázemí pro koně a techniku. Vedle svezení by měli
mít návštěvníci i možnost navštívit historické objekty
na původní trase koněspřežky.
Oživená koněspřežka v centru Českých Budějovic podle
Thomy prodělala letos od 1. až 3. do května při oslavách
vstupu Česka do Evropské unie jakousi neoficiální premiéru.
Zájem o její repliku, dlouhou jen asi 200 metrů, byl velký;
svezlo se na ní 1500 dospělých a nejméně stejně dětí.
Koněspřežka, jejíž projekt vypracoval František Antonín
Gerstner, spojila v roce 1832 České Budějovice s rakouským
Lincem. Na prvním, 62 kilometrů dlouhém úseku do Kerschbaumu,
byl provoz zahájen v září 1828 a o čtyři roky později se
začalo využívat celých 129 kilometrů trati.
Čtrnáctihodinovou cestu dolávali dva koně zapřažení za
sebou až do počátku 70. let 19. století, kdy museli ustoupit
parním lokomotivám.
V Českých Budějovicích koněspřežku připomíná strážní
domek v Mánesově ulici, Solní sklad na Piaristickém
náměstí a dům U zelené ratolesti v Husově ulici.
Nevedia, čo podpisujú. Trenčania si myslia, že
petícia je za zachovanie plavárne
22.07.2004,
Táňa Fabová - Ľudia v Trenčíne podpisujú ostošesť
petíciu. Svoj autogram pod ňu "hodilo" už 10-tisíc
Trenčanov, ale aj obyvateľov iných miest. Takmer nikto však
nevie, pod čo sa to vlastne podpísal. Väčšina Pudí
podpisuje bez toho, aby si text nad petíciou poriadne
prečítala.
Podľa Juraja Holubeka z petičného výboru je petícia
adresovaná mestu. "Žiadame v nej, aby IC vlaky
zastavovali v Trenčíne .
Aby v meste vybudovali mimoúrovňové železničné podchody a
chceme aj oddychovú športovú zónu a novú väčšiu
plaváreň," povedal J. Holubek. Niektorí poslanci však
tvrdia, že petícia nepriamo podporuje variant 1, ktorý
znamená, že nová vlaková trať zrovna so zemou letnú
plaváreň a niekoľko rodinných domov. "Formulácie v
petícii podporujú variant 1, ale to tam nie je uvedené. Chcem
upozorniť ľudí na to, že svojím podpisom vlastne podporujú
záujmy železníc," tvrdí poslanec Róbert Liška.
"Nechceme, aby sa petícia spájala s nejakým
variantom," odporuje J. Holúbek. Aj keď niektorí
netušia, čo podpisujú, pred petičnými stánkami, z ktorých
jeden je rozložený pred letnou plavárňou, ľudia stoja v
radoch! "Je to o tom, aby nezbúrali túto plaváreň? Nie?
Juj, tak to som nemala podpísať," povedala staršia pani.
"Som z Bratislavy, ale podpísal som. Je jedno čo. Všetci
podpisujú," skonštatoval študent Ján (18).
ANKETA: Viete, pod čo ste sa podpísali?
Iveta Gálisová (37), Trenčín, robotníčka:
- Podpísala som, že chceme väčšiu plaváreň, nie? Chodím
sem s deťmi často a plaváreň sa nám zdá malá. Že by túto
mali zbúrať a novú postaviť inde? Tak s tým nesúhlasím.
Vladimír Riečický (45), Trenčín, inštalatér:
- Podpísal som sa pod petíciu, lebo aj ja chcem, aby
zväčšili trenčianske kúpalisko. Bude to tak lepšie pre
dospelých aj pre malé detí.
Jaroslava Htožková (27), Bzince pod Javorinou, nezamestnaná:
- No, aby nezbúrali túto letnú plaváreň, či nie? To by bola
škoda, keby ju kvôli železnici zbúrali My sem chodíme až zo
Bziniec, pretože nablízku inú plaváreň nemáme.
Chlapci kradli z koľajiska medené laná, ktoré predali v
zberni surovnín
Bratislava 22. 07.2004 - Dvaja chlapci
vo veku 13 a 17 rokov z obce Rimavská Seč odcudzili z
koľajiska tamojšej
železničnej stanice 80 kusov prepojovacích medených lán
rôznej dĺžky za vyše 10 tisíc korún. Prípad v stredu
objasnili lučeneckí železniční policajti.
Krádež lán zaregistroval výpravca stanice, ktorému panel
signalizoval poruchy v traťovom obvode. Odcudzené laná
mladíci odovzdali v zberných surovinách, kde sa po príchode
policajtov už nenachádzali. Železničná polícia (ŽP)
odovzdala prípad Okresnému úradu justičnej a kriminálnej
polície v Rimavskej Sobote.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Pohľady ŽSR a Trenčína na železničnú trať sa líšia, hlavné slovo
bude mať mesto
sch zll, Bratislava 22. 07.2004 -
Rozhodnutie o výbere jedného z dvoch riešení modernizácie
železničnej trate v meste Trenčín je
plne v kompetencii mesta. ŽSR predložili
mestu dve alternatívy už pred niekoľkými rokmi a dodnes o
nich s Trenčínom vedie odbornú diskusiu.
Ako ďalej uviedla hovorkyňa ŽSR ,
pohľady oboch zainteresovaných strán na riešenie trate sa
líšia. Vychádzajúc z odborného hľadiska ŽSR odporúčajú realizovať variant, ktorý
napĺňa parametre európskej železnice. Realizácia tohto
variantu nebude mať podľa hovorkyne ŽSR
Nely Blaškovej negatívny dopad na obyvateľov mesta. " ŽSR ako investor stavby sú si plne vedomé
všetkých povinností, ktoré im z realizácie uvedeného
variantu vyplývajú. Konkrétne ide o vybudovanie nového
kúpaliska, splnenie požiadaviek obyvateľov mesta ohľadne
zastavovania vlakov všetkých kategórií osobnej dopravy v
meste, ako aj výkup dotknutých pozemkov a
nehnuteľností."
Druhý variant, nad ktorým uvažuje podľa Blaškovej mesto
Trenčín, ŽSR jednoznačne
odmietajú. "Z technického či finančného hľadiska je
dnes absolútne nereálne uvažovať nad realizáciou tohto
variantu. ŽSR zároveň
odmietajú akékoľvek špekulácie o prevode alebo predaji
pozemkov súvisiacich s existujúcou železničnou traťou a
odmietajú akékoľvek obvinenia o nekomunikácii a zásadne sa
dištancujú od zákulisných hier poslancov mestského
zastupiteľstva," dodala Blašková. Momentálne
prebiehajúca informačná kampaň a petičná akcia, ktoré sa
týkajú témy železničnej trate v meste Trenčín nie
sú záležitosťou ŽSR .
Železnice sa v týchto aktivitách neangažujú a nefinancujú
žiadnu informačnú kampaň. ŽSR sa
budú podľa Blaškovej aj naďalej vyjadrovať zásadne len k
odborným záležitostiam súvisiacim s modernizáciou
železničnej trate.
Modernizácia železničnej trate v meste Trenčín v
úseku Púchov - N. Mesto n/V.
, je súčasťou modernizácie V. eurokoridoru prechádzajúceho
cez územie SR. Jeho financovanie prebieha sčasti aj z fondov EÚ .
Podstatou modernizácie železničných tratí je naplnenie
medzinárodných dohôd s cieľom dosiahnuť úroveň európskej
železničnej infraštruktúry. Uvedený európsky železničný
koridor vedie z Talianska cez Slovinsko, Maďarsko, Slovensko na
Ukrajinu. Územím Slovenska prechádza po trase Bratislava –
Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica s
Ukrajinou. Dĺžka koridoru je 2831 km, pričom jeho slovenská
vetva je dlhá cca 536 km, tá tvorí približne 19 % celkovej
dĺžky koridoru.
Ďalší nelegálni migranti sa chceli dostať do Rakúska ukrytí medzi
drevom
Bratislava 22. 07.2004 - Ďalšia
skupina cudzincov sa chcela v stredu nelegálnym spôsobom
dostať do Rakúska.
Trom Bangladéšanom a jednému Rusovi, ktorí boli ukrytí na
vozni s drevom, však zámer prekazila na Železničnej
stanici Bratislava východ hliadka Železničnej polície
(ŽP) so služobným psom. Podobný prípad sa odohral aj v
utorok.
TASR o prípade informovala hovorca ŽP Jozef Búranský.
ŽSR: Trenčín sa nevie rozhodnúť ako modernizovať železničnú
trať
Železnice SR odmietajú obvinenia
trenčianskeho zastupiteľstva, že s nimi nechcú komunikovať o
modernizácii železničnej trate v meste.
ra; bl , 0407220324, BRATISLAVA 22. 07.2004 - ŽSR
odmietajú akékoľvek obvinenia mestského zastupiteľstva, že
s nimi nechcú komunikovať o pripravovanej modernizácii
železničnej trate v meste. Ako pre agentúru SITA povedala
hovorkyňa ŽSR Nela Blašková,
železnice ponúkli dva varianty modernizácie, no mesto sa nevie
rozhodnúť. Ako dodala, "už dva roky sa vedú odborné
diskusie o dvoch možnostiach prestavby trate". Konečné
rozhodnutie o výbere konkrétneho riešenia je však plne v
kompetencii mesta. Ako upozornila Blašková, mesto musí
povedať konečné slovo najneskôr v septembri, aby sa na stavbu
mohli čerpať aj prostriedky z eurofondov a aby sa začalo
stavať v r. 2006.
ŽSR z odborného hľadiska odporúča variant 1,
ktorý by plne zodpovedal európskym štandardom. Tento variant
zahŕňa stavbu nového mosta na železnicu, čím by sa však
trať posunula viac do územia mesta. Zasiahlo by to vyše desať
domov a mestské kúpalisko. Blašková však tvrdí, že tento
variant nebude mať negatívny dopad na obyvateľov Trenčína . ŽSR ako investor stavby plánuje splniť všetky
povinnosti, ktoré by z toho vyplývali. "Vybudovanie
nového kúpaliska, zastavovanie vlakov všetkých kategórií
osobnej dopravy v meste, výkup dotknutých pozemkov a
nehnuteľností, výstavba nových podchodov a nadchodov,"
vyrátala Blašková.
Variant 0 by neznamenal veľkú zmenu. Trať by sa zakonzervovala
a urobili by sa malé opravy. Táto možnosť by však
nespĺňala európske normy.
Niektorí poslanci v mestskom zastupiteľstve začali podľa
Blaškovej presadzovať variant 2, podľa ktorého by sa nová
trať mala vybudovať mimo mesta. O ňom sa však doteraz odborne
nediskutovalo a nie sú naň ani dostatočné finančné
prostriedky.
Modernizácia železničných tratí na Slovensku je súčasťou
modernizácie eurokoridoru prechádzajúceho cez Slovensko.
Podstatou modernizácie železničných tratí je dosiahnuť
úroveň európskej železničnej infraštruktúry. Piaty koridor
sa tiahne Európou cez Taliansko, Slovinsko, Maďarsko, Slovensko
a Ukrajinu. Územím Slovenska prechádza po trase Bratislava –
Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica s
Ukrajinou. Dĺžka koridoru je 2 831 km, pričom jeho slovenská
vetva je dlhá približne 536 km.
Srážka dvou vlaků na Strakonicku: jedna oběť a na 30
zraněných
David Sládek snm, STRAKONICE/ČESKÉ BUDĚJOVICE 22. 07.2004 -
Jednu oběť a na 30 zraněných si dnes odpoledne vyžádala
čelní srážka dvou osobních motorových vlaků u obce Blanice
na Strakonicku. ČTK to řekl mluvčí jihočeské policie Dušan
Klícha. Podle mluvčího Drážní
inspekce Jana Kučery je příčinou nehody zřejmě lidské
selhání. Při srážce vykolejily všechny vozy. Na trati
Číčenice – Volary je přerušen provoz.
Podle mluvčího jihočeské policie Dušana Klíchy zemřel při
nehodě muž, který ve vlaku cestoval. V péči lékařů jsou i
oba strojvůdci, uvedl Kučera. Informace o počtu těžce
zraněných se rozcházejí. Podle Klíchy a Kučery je jich pět
až šest, lékaři hovoří o minimálně deseti.
Jednoho zraněného vrtulník přepravil až do plzeňské
fakultní nemocnice. Dalších deset těžce zraněných včetně
jedné sedmnáctileté dívky leží v českobudějovické
nemocnici. Podle primáře traumacentra Pavla Kopačky jsou
stále v ohrožení života. Další dva jsou středně těžce
zranění. Jde většinou o poranění hlavy, hrudníku, pánve,
končetin, upřesnil lékař.
Do strakonické nemocnice bylo převezeno šest zraněných, mezi
nimiž jsou i děti. Podle ředitele nemocnice Tomáše Fialy
mají lehká zranění jako zhmožděniny či řezné rány a
nejsou ohroženi na životě.
Podle očitých svědků se na místě nehody střídala asi
desítka sanitek a vrtulníky záchranné služby. Oba motorové
vlaky vykolejily. Po srážce mají čela zapasovaná do sebe a
vysypaná skla. Na místě pracují inspektoři ČD a kriminalisté strakonické policie.
Dispečerka jihočeské zdravotnické záchranné služby v
Českých Budějovicích ČTK řekla, že na místo vyjely
záchranné služby ze Strakonicka, Prachaticka a Budějovicka.
Mimo veškerých volných sanitek tam dorazily i dva vrtulníky.
Nehoda se stala zhruba ve 14:45 na trati Číčenice – Volary,
mezi stanicemi Bavorov na Strakonicku a Strunkovice nad Blanicí
na Prachaticku. Střetly se vlak z Prachatic do Číčenic a vlak
z Číčenic do Volar. Cestující přepravují náhradní
autobusy. Podle zástupce ČD pro
jižní Čechy Ivana Študlara by doprava měla být obnovena v
pátečních ranních hodinách.
Železnice zrušia takmer všetky úschovne
23.07.2004 , jam *TRIAS: Trias -
Ľudia cestujúci vlakom po Slovensku strácajú možnosť
odložiť si batožinu. Z takmer 50 úschovní batožín, ktoré
v súčasnosti prevádzkuje ZSSK , zostane onedlho najviac 12 až 14 vo veľkých
mestách a turistických centrách.
„Žiadne rozhodnutie o zatváraní úschovní nepadlo,“
tvrdí Július Slíž zo ZSSK . „Len sme spravili analýzu a zistili, že na
mnohých staniciach prerábame, lebo tržby z úschovní sú
malé.“ Pravda však zistila, že na niektorých staniciach už
z úschovní začali prepúšťať ľudí.
Ostanú dvaja ľudia z piatich
23.07.2004 , mk *TRIAS: Trias -
Služby úschovne batožín na železničnej
stanici v Trenčíne sa pravdepodobne čoskoro obmedzia.
Niektorí pracovníci už dostali výpovede.
„V piatok som sa dozvedela, že od augusta končím.
Zamestnávateľ to zdôvodnil tým, že naše stredisko má za
rok stratu 400-tisíc korún. Príjmy sú len z úschovnej
činnosti, ale nikto neberie do úvahy, koľko informácii
poskytneme, vo dne aj v noci, telefonicky aj pri okienku,“
vraví Anna Gavendová, pracovníčka úschovne batožín v Trenčíne .
Z piatich pracovníkov trenčianskej úschovne dostali výpovede
traja. Podľa Gavendovej stredisko v žiadnom prípade nebude
môcť poskytovať také služby ako doteraz, pretože nočné
služby už nebudú. Skrinky na odkladanie batožín sa zrušili
už dávnejšie, takže v noci si cestujúci a návštevníci Trenčína
nebudú mať kde uložiť batožinu, ani získať informácie.
„V niektorých prípadoch to môže vyzerať tak, ako keby sme
rušili úschovnú činnosť, skutočnosti hľadáme takú zmenu
v jej poskytovaní, aby sme ju sprístupnili viacerým
občanom,“ tvrdí Pavol Gallo, riaditeľ divízie osobnej
dopravy ZSSK .
TURECKO: Premiér odmieta kritiku za posledné železničné nešťastie
ANKARA 23. 07.2004 - Turecký premiér
Recep Tajíp Erdogan v piatok obhajoval ostro kritizovanú
prevádzku expresnej železničnej trate a odmietol žiadosti na
vyvodenie personálnych zmien na vysokých postoch po smrti 36
ľudí počas štvrtkového železničného nešťastia. "Od
50-tych rokov minulého storočia došlo na tejto trati k viac
ako 10 nešťastiam, ale doteraz vládu nikdy nežiadali o
podobné opatrenia," odpovedal rozhnevaný premiér na
otázku novinárov, či nezvažuje prepustenie ministra dopravy,
informovala agentúra Anatolia.
Na severozápade krajiny sa vo štvrtok vykoľajil nový
expresný vlak, pričom okrem 36 obetí ďalších 81 ľudí
utrpelo zranenia. Nový expres začal na trati medzi Istanbulom a
Ankarou premávať začiatkom júna aj napriek varovaniam
inžinierov, že zastarané turecké koľajnice nie sú vhodné
pre premávku vysokorýchlostných
moderných vlakových súprav. "Ak by trate nevyhovovali, k
nehodám by dochádzalo hneď od spustenia prevádzky, ale to sa
nestalo," vyhlásil Erdogan.
Zároveň však dodal, že príčinu nešťastia prešetrí tím
technikov, po čom vláda rozhodne, aké opatrenia prijme po
tragédii. Expres dosahuje rýchlosť do 150 kilometrov za
hodinu, čím skrátil čas potrebný na prekonanie
567-kilometrovej vzdialenosti medzi najväčším a hlavným
mestom krajiny z ôsmich na päť hodín.
Vykolejení vlaku v Turecku: obviněn strojvůdce a mechanici
tw šeb, DPA,
ANKARA 24. 07.2004 - Dva dny po těžké nehodě na turecké
železnici, při níž přišlo o život 36 lidí, byla z jejího
zavinění obviněna trojice zaměstnanců drah. Žaloba
vznesená proti strojvůdci a dvěma mechanikům, kteří byli
údajně už v pátek večer zatčeni, je viní ze zanedbání
služebních povinností a nedbalosti.
Neštěstí se stalo ve čtvrtek večer v provincii Sakarya na
severovýchodě Turecka. V expresním vlaku z Ankary do
Istanbulu, který vykolejil, cestovalo údajně 243 lidí: 36 z
nich zahynulo a dalších 60 bylo zraněno.
Příslušný expres byl uveden do provozu teprve v červnu. Na
pozadí slávy, která to provázela, však experti vládu už
tehdy varovali před ukvapeností, která může vyústit v
tragédii. Poukazovali při tom zejména na skutečnost, že
koleje staré zhruba sto let nejsou dostatečně stabilní pro
moderní rychlovlaky a
turecká železniční infrastruktura vyžaduje celkovou
modernizaci.
Kvůli rozporným informacím o skutečné a maximálně
povolené rychlosti vlaku v místě neštěstí se pod stále
větší tlak dostává především ministr dopravy Binali
Yildirim. Právě on totiž po nehodě řekl, že vlak jel v
době neštěstí rychlostí 118 kilometrů v hodině namísto
předepsaných 80. Z železničního manuálu, z něhož dnes
přinesly výňatky turecké listy, naproti tomu vyplývá, že v
místě neštěstí je povolená rychlost vlaku 130 kilometrů v
hodině. "Někdo tu neříká pravdu," hlásají
titulky tureckého tisku.
Jak Yildrim oznámil, byla k vyšetření nehody ustavena
nezávislá komise. Její zpráva se očekává zhruba za dva
týdny.