Železnice majú nevýhodné zmluvy s firmou, čo má štátne ...
16.08.2004, dam; nim - Denník SME
zistil, že firma Ikores Slovakia získala v čase prvého
vládnutia Dzurindovho kabinetu viac štátnych alebo mestských
zákaziek.
V obci Podhájska, ktorá sa preslávila termálnymi kúpeľmi,
dali v roku 2001 ŽSR zrekonštruovať železničnú stanicu
v hodnote 28,5 mil. Sk.
Firma figurovala aj v kauze miliardovej výstavby mosta
Košická. Stavbu sprevádzali obvinenia z nekorektnosti výberu
spoločnosti pre prípravné práce. Z 32 spoločností, ktoré
prejavili záujem, zákazku nakoniec dostali Technické služby,
K.P.A., Clevis, Record, Kodos a Trubostav a Ikores Slovakia.
Ikores Slovakia dostala aj zákazku na výstavbu obytných domov
na Heyrovského ulici v Bratislave. Tú schvaľovali poslanci
miestneho zastupiteľstva v Lamači.
V domoch, kde v služobných bytoch bývajú premiér Mikuláš
Dzurinda a minister dopravy Pavol Prokopovič, získala zákazku
na výmenu okien takisto firma Ikores Slovakia. Schválila to
štátna akciovka Správa služieb diplomatického zboru so 100%
podielom MZV SR.
O rozhovor sme chceli požiadať riaditeľa Ikoresu Stanislava
Petrovického či majiteľa firmy Jozefa Kopeckého, zamestnanci
firmy nám však oznámili, že sú na dovolenke a čísla ich
mobilných telefónov nemajú. "Nikdy im
netelefonujeme," povedali.
Na konštatovanie, že ide o čudný kontakt zamestnancov s
majiteľmi či manažmentom takej významnej spoločnosti,
zamestnanci sekretariátu Ikoresu reagovali: "Je to úplne
normálne."
Záujemcovia o poradenstvo pri predaji ZSSK-Cargo môžu predkladať
ponuky do 13.9.
Bratislava 16. 08.2004 - Záujemcovia
o post poradcu ministerstva dopravy pri privatizácii
železničného nákladného dopravcu, ktorý by mal vzniknúť
odčlenením od ZSSK k 1. januáru budúceho roka, môžu svoje
ponuky predkladať až do 13. septembra tohto roku.
"Pôvodný termín na predkladanie ponúk bol 3. september.
Keďže pri zverejnení inzerátu vo vestníku došlo k
administratívnej chybe, ministerstvo staré oznamy o súťaži
zrušilo a nahradilo ich novými. Ostatné podmienky, okrem
termínu predkladania ponúk, ostali nezmenené," uviedla
pre TASR riaditeľka odboru komunikácie MDPT Tatjana Kelcová.
Predmetom poradenskej činnosti budú privatizačné, finančné,
právne a organizačno-poradenské služby. "Výsledok
súťaže by mohol byť známy do troch mesiacov," dodala
Kelcová.
Rezort dopravy očakáva podľa svojho šéfa Pavla Prokopoviča
z privatizácie ZSSK - Cargo, a. s., ako by sa mohol nový subjekt v
budúcnosti volať, výnos minimálne 15 miliárd Sk. Spoločne
so ZSSK-Cargo vznikne k 1. januáru aj
Železničná osobná preprava. Prokopovič ráta s predajom
všetkých 100 % akcií budúceho nákladného dopravcu.
Považuje však za predčasné hovoriť v súčasnosti o
podieloch.
K rozhodnutiu rozdeliť ZSSK na dve
firmy viedli rezort dopravy dva základné dôvody. Prvým bola
diametrálne odlišná filozofia podnikania v nákladnej a
osobnej preprave. Kým nákladná preprava je orientovaná na
profit, osobná predstavuje verejnú službu, pričom z
dlhodobého hľadiska dochádza k jej krížovému financovaniu.
Druhým základným dôvodom je súčasný vzťah ZSSK so štátom. Osobná preprava je totiž
prepojená na rozpočet a samotný štát určuje a reguluje cenu
cestovného.
Čína minula na výstavbu 2 000 km dlhej železnice do
Tibetu už 2 miliardy USD
Peking 16. 08.2004 - Na
výstavbu kontroverznej železničnej trate naprieč Tibetom,
ktorá už čoskoro spojí tzv. "strechu sveta" so
zvyškom sveta, Čína minula už takmer 2 miliardy USD, v
prepočte 66 miliárd SKK, uviedla oficiálna spravodajská
agentúra Xinhua.
Podľa agentúry, ktorá sa odvoláva na štatistiky ministerstva
komunikácií, je už takmer polovica trate v celkovej dĺžke 2
000 kilometrov (km) pripravená. Celá trať, ktorá bude viesť
z mesta Xining v severozápadnej čínskej provincii Qinghai do
mesta Lhasa v Tibete, by mala byť sprevádzkovaná pred 1.
júlom 2007.
Kolosálny projekt je súčasťou plánu centrálnej čínskej
vlády o posilnenie kontroly nad nepokojným tibetským regiónom
a predĺženie čínskeho ekonomického boomu. Takmer 70 %
železničnej trate bude vo výške viac ako 4 000 metrov, jej
najvyšší bod dosiahne viac ako 5 000 metrov. Na jej výstavbe
pracuje viac ako 100 000 robotníkov, ktorí často riskujú
svoje životy v drsnom prostredí vo vysokej nadmorskej výške.
Miestni predstavitelia uviedli, že projekt železnice prinesie
do regiónu, ktorý od roku 1950 ovládajú čínski komunisti,
nové pracovné miesta a bezprecedentnú ekonomickú prosperitu.
Podľa tibetských aktivistov však na ich území dôjde k
prílivu čínskych migrantov, vyplieneniu prírodných zdrojov a
Tibet sa stane environmentálnou pustinou.
Německé železnice měly nižší pololetní ztrátu, letos chtějí
zisk
BERLÍN 16.
08.2004 - Německá železniční společnost DB snížila v prvním pololetí provozní ztrátu
na méně než polovinu loňského prvního pololetí. Podnik,
který se připravuje na vstup na akciovou burzu, v dnešním
sdělení rovněž zopakoval, že chce za celý letošní rok
dosáhnout zisku.
Provozní ztráta DB klesla na 62
milionů eur ze 143 milionů eur před rokem. Tržby společnosti
se zvýšily o 4,1 procenta na 1,7 miliardy eur.
Pro příští rok počítá přepravce s výrazným růstem
ziskovosti. Tím by si měl připravit půdu pro úspěch
domácí nabídky akcií, plánované na rok 2006.
Vládní privatizační poradci upozorňují, že DB
bude potřebovat k úspěchu emise státní subvence a vyšší
zisky. Investiční banka Morgan Stanley v květnu uvedla, že
dosavadní finanční cíle firmy na úspěch emise stačit
nebudou.
Generální ředitel DB Hartmut
Mehdorn dnes uvedl, že v přísné kontrole nákladů bude
podnik pokračovat a v druhém pololetí se tyto snahy ještě
prohloubí. Za zdroj ztrát označila firma dálkovou přepravu.
Informované zdroje v červnu agentuře Reuters řekly, že DB zřejmě omezí objem kontraktu na nákup
lokomotiv, původně odhadovaný na více než miliardu eur.
Tendr na zakázku, o níž mají zájem domácí koncern Siemens
a kanadský Bombardier, se má uskutečnit na podzim.
Primátor prevzal hárky petície za Lepší život pod hradom
BRATISLAVA 17. 08.2004 - Trenčiansky
primátor Branislav Celler prevzal dnes hárky petície za
Lepší život pod hradom, ktorá požaduje zastavovanie vlakov IC , vybudovanie bezpečných
železničných podchodov a podjazdov a vybudovanie oddychovej a
športovej zóny v Trenčíne. Petíciu počas piatich týždňov
podporilo 15 026 ľudí, sú medzi nimi aj známe osobnosti
verejného života, ktoré svoju podporu deklarovali aj verejne.
Člen petičného výboru Juraj Holubek konštatoval, že
množstvom získaných podpisov sa petícia stala doteraz
najúspešnejšou medzi tými, ktoré boli organizované na
území Trenčína . Celler
pri preberaní hárkov členov petičného výboru uistil, že
mesto bude ďalej postupovať v zmysle zákona a v stanovenom
termíne na petíciu odpovie.
Petícia podľa Holubeka z petičného výboru nestráca zmysel
ani po tom, keď mestské zastupiteľstvo odsúhlasilo
modernizáciu železničnej trate s výstavbou nového mosta.
"Dostupné materiály hovoria, že vlaky IC budú stáť v Trenčíne až po
ukončení modernizácie trate. Petíciu sme nerobili preto, aby
tu tieto vlaky stáli v roku 2009, my chceme, aby tu stáli už
tento rok, najneskôr v roku 2005," skonštatoval pred
primátorom. Modernizácia podľa neho však nerieši podchod
križujúci železničnú trať v smere z Električnej ulice na
Trenčianske Biskupice, čo je jeden z najkolíznejších
úsekov.
Primátor Celler sľúbil, že zastavovanie vlakov IC v Trenčíne bude osobne riešiť s
generálnym riaditeľom ZSSK Pavlom Kužmom. „V súlade so schválenou
štúdiou Juhovýchodného obchvatu mesta sa bude riešiť
úprava všetkých križovatiek na Električnej ulici, takže sa
budeme snažiť zapracovať do projektu aj podchod v mieste
prechodu do Biskupíc,“ uviedol. Termín odkedy budú IC vlaky zastavovať v Trenčíne, ani
koniec výstavby podchodu Električná ulica – Biskupice si
však Celler netrúfol zatiaľ povedať.
Informáciu agentúre SITA poskytol hovorca trenčianskeho
magistrátu Tibor Hlobeň.
Zvolenská ŽOS ukončila polrok so ziskom vyše 82 miliónov Sk
Bratislava 17. 08.2004 - ŽOS
Zvolen ukončili prvý polrok so
ziskom 82,3 milióna Sk, čo predstavuje medziročný nárast o
vyše 52 miliónov Sk. Na konci roku očakáva spoločnosť
čistý zisk 1,5 milióna Sk.
V sledovanom období predstavovala výroba ŽOS
Zvolen 620 miliónov Sk,
pridaná hodnota takmer 200 miliónov Sk. Hlavným odberateľom
produkcie, ktorá spočíva zväčša v modernizácii
koľajových vozidiel, bola ZSSK , ktorá sa na tržbách ŽOS
Zvolen podieľala zo 75,6 %.
Takmer 22 % tržieb zvolenskej firmy pochádzalo zo zahraničia.
Majetok ŽOS Zvolen predstavoval
ku koncu júna 774 miliónov Sk, z toho dlhodobý hmotný 335
miliónov Sk. Dlhodobé pohľadávky tvorili vyše 3 milióny Sk,
dlhodobé záväzky prekročili 6,5 milióna Sk. Spoločnosť
evidovala ku koncu sledovaného obdobia úvery a bankové
výpomoci za 40 miliónov Sk. Základné imanie firmy je 358,5
milióna Sk.
Jukos má uhradené poplatky za prepravu ropy po železnici
Moskva 17. 08.2004 - Ruská ropná
spoločnosť Jukos, ktorá má kvôli daňovému sporu so
štátom zmrazené bankové účty, minulý týždeň uhradila
poplatky za železničnú prepravu ropy prostredníctvom svojich
obchodných divízií, uviedli štátne železnice.
Hovorkyňa železníc nemenovala obchodníkov, ktorí zaplatili
prepravné poplatky. Zároveň odmietla uviesť na aké obdobie
boli uhradené. Zdá sa, že jej komentár potvrdzuje názor
mnohých analytikov, podľa ktorých sa ruská vláda snaží
udržať export Jukosu, aby sa tak vyhla obvineniam, že
zapríčinila vysoké svetové ceny ropy. "Platby realizujú
obchodníci, ktorí predávajú ropu Jukosu. Začali tak robiť
11. augusta. Jukos zaplatil poplatky za prvých 10 augustových
dní, potom sa však situácia zmenila, keďže Jukos má
zmrazené účty. Dodávky však pokračujú," uviedla
hovorkyňa železníc. Mnohí odvetvoví analytici sa
domnievajú, že Jukos nájde riešenie ako udržať svoj export
aj napriek hrozbám, že zmrazené bankové účty povedú k
výraznému obmedzeniu jeho operácií.
Jukos prostredníctvom železnice prepravuje do prístavov a na
ďalšie miesta 300 000 barelov ropy denne. Obavy zo zastavenia
exportu ropy Jukosu v posledných dňoch prispeli k rastu cien
ropy na rekordnú úroveň. Jukos sa tento rok dohodol s Čínou
na zvýšení dodávok prostredníctvom železnice na 15
miliónov ton v roku 2006 zo 6,4 milióna ton v tomto roku.
Čínski predstavitelia vyjadrili kvôli súčasným problémom
Jukosu obavy zo stability dodávok. Hovorkyňa železníc
uviedla, že Jukos od začiatku tohto roka dodal do Číny 2,655
milióna ton ropy. Zároveň verí, že dohoda Jukosu s Čínou
bude naplnená. Informovala o tom agentúra Reuters.
Návrh rozpočtu podľa ZSSK straty vo verejnom záujme nevykryje
BRATISLAVA 18. 08.2004 -
Budúcoročný štátny rozpočet v takej podobe, ako ho navrhuje
Ministerstvo financií SR (MF), nezabezpečí v plnej miere
fungovanie železničnej osobnej dopravy bez vytvárania ďalšej
straty z výkonov vo verejnom záujme. Ako povedal pre agentúru
SITA hovorca ZSSK Miloš Čikovský, nová akciová spoločnosť
pre osobnú dopravu bude potrebovať okrem plánovaných 4,5 mld.
Sk ešte ďalšiu miliardu až 1,5 mld. Sk.
Od budúceho roka sa ZSSK rozdelí na dve akciové spoločnosti pre
osobnú a pre nákladnú prepravu. V tomto čase ZSSK ešte nemá
pripravené podnikateľské plány nových spoločností na
budúci rok. Preto ani štát podľa Čikovského nemohol zatiaľ
zohľadniť presnú sumu dotácie na osobnú železničnú
dopravu. "Tento problém sa však neskôr bude musieť
vyriešiť, pretože po vstupe Slovenska do Európskej únie sa
už straty v osobnej doprave nemôžu uhrádzať z príjmov v
nákladnej preprave," povedal Čikovský.
V návrhu rozpočtu MF navrhuje medziročne zvýšiť prostriedky
pre železnice na financovanie výkonov vo verejnom záujme o 22
% na 8,1 mld. Sk. Na prevádzkovanie osobnej dopravy vo verejnom
záujme z toho podľa Čikovského pripadne novej spoločnosti
pre osobnú dopravu okolo 4,5 mld. Sk, zvyšok by mal smerovať ŽSR za výkony vo verejnom záujme pri
prevádzkovaní dráhy. MF predpokladá, že tento objem
zabezpečí fungovanie železníc bez vytvárania straty z
výkonov vo verejnom záujme a nového dlhu. Na roky 2006 a 2007
počíta rezort financií pre železnice s rovnakou čiastkou.
Rozdelením Železničnej spoločnosti
príde do roku 2006 o prácu 1500 železničiarov
Bratislava 18. 08.2004 - V priebehu
troch rokov, vrátane súčasného, by mala ZSSK znížiť stavy
zamestnancov o 1 500 osôb. V súčasnosti zamestnáva ZSSK približne 18 000
osôb, od 1. januára budúceho roku sa spoločnosť rozdelí na
dvoch dopravcov.
"Prepúšťanie súvisí nielen s aktuálnym delením firmy
na osobného a nákladného dopravcu, ale je aj dôsledkom
transformačných krokov, ktoré prijala vláda ešte v roku
2000," uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Po rozdelení prejde do
novovzniknutej ZSSK - Cargo, a. s. asi 13 500 pracovníkov terajšej
divízie nákladnej prepravy a koľajových vozidiel. V
Železničnej osobnej doprave by malo pracovať 4 500
zamestnancov. "Nemožno samozrejme vylúčiť, že po
privatizácii cargo dopravcu sa nový vlastník rozhodne stavy
zamestnancov okresať radikálnejšie," podotkol Čikovský.
Pokiaľ ide o delenie majetku ZSSK , toto ešte uzatvorené nie je.
Súčasťou transformácie je aj implementácia princípov
procesného riadenia, od ktorej železnice očakávajú
zníženie nákladov, zlepšenie vnútropodnikových procesov,
vyradenie nadbytočných a duplicitných činností. Priamym
dôsledkom bude aj skvalitnenie služieb pre cestujúcich a
vyššia motivácia zamestnancov. Po zavedení procesného
riadenia ušetria oba podniky ročne do roku 2006 asi 1,5
miliardy Sk na prevádzkových nákladoch, oproti referenčnej
základni roku 2003. S procesným riadením pomáha ZSSK firma IDS Scheer,
s. r. o.
PMÚ tvrdí, že svoje rozhodnutie doručil ZSSK riadne a právoplatne
Bratislava 18. 08.2004 -
Protimonopolný úrad (PMÚ) SR považuje svoje rozhodnutie o
zneužití dominantného postavenia ZSSK na trhu
bezpečnostných plomb za riadne doručené a právoplatné. ZSSK však tvrdí opak.
PMÚ tak reagoval na list právneho zástupcu ZSSK , ktorým
požiadal úrad, aby rozhodnutie v predmetnej veci doručil ZSSK ešte raz, riadne
a v súlade so zákonom. Následne sa chcela ZSSK voči rozhodnutiu
PMÚ odvolať. V zákonom stanovenej lehote tak totiž neurobila.
"Nakoľko ZSSK si neurčila osobu oprávnenú prijímať
písomnosti vyplývajúce zo správneho konania, všetky listy
vrátane rozhodnutia doručoval PMÚ štatutárnemu zástupcovi ZSSK ako osobe
oprávnenej za Železničnú spoločnosť konať. Rozhodnutie
PMÚ, ako aj ostatné písomnosti v priebehu konania, bolo
doručené adresátovi, teda Železničnej spoločnosti
prostredníctvom splnomocnenca, ktorý je na základe platného
preukazu splnomocnenca oprávnený preberať zásielky určené
do vlastných rúk pre uvedenú spoločnosť. Platnosť preukazu
nebola do dnešného dňa zrušená, ani inak zmenená a tento
splnomocnenec je oprávnený preberať aj v súčasnosti
zásielky určené pre ZSSK . Táto forma doručovania nebola počas celého
správneho konania zo strany spoločnosti ani raz spochybnená. ZSSK počas celého
konania ani raz neupozornila úrad, že doručovanie prebieha
nesprávnym spôsobom a ZSSK počas celého konania vždy odpovedala na listy
úradu, ktoré jej boli doručované a preberané rovnakým
spôsobom ako rozhodnutie," uviedol pre TASR hovorca úradu
Miroslav Jurkovič.
ZSSK naďalej trvá na
tom, že PMÚ doručil svoje rozhodnutie ŽSR
a nie ZSSK , teda nie účastníkovi konania, o čom
svedčí podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského aj pečiatka ŽSR
a podpis jej zamestnanca na doručenke. "Za súčasnej
situácie vidíme spor ZSSK a PMÚ
ako prácu pre právnikov," dodal Čikovský.
PMÚ koncom júna konštatoval, že ZSSK zneužíva svoje
dominantné postavenie na relevantnom trhu tým, že si vynucuje
od odosielateľov zásielok a prevádzkovateľov vlečiek
používať len ňou určené bezpečnostné plastové plomby na
vagónové zásielky. PMÚ uložil ZSSK pokutu, ako aj
povinnosť zdržať sa vyššie uvedeného konania a odstrániť
nezákonný stav do 16. augusta 2004. Voči rozhodnutiu PMÚ sa
mala ZSSK odvolať do 15 dní od 16. júla, čo neurobila.
Spoločnosť považuje 30-miliónovú pokutu, ktorú doteraz
nezaplatila, za neprimeranú, nakoľko ročne nakupuje
bezpečnostné plomby len za približne 6 miliónov Sk. Za
každý deň omeškania pritom dochádza k navýšeniu tejto sumy
o 0,1 %, teda o 30 000 Sk. Lehota na zaplatenie uloženej sankcie
vypršala 2. augusta tohto roka.
Kontrola nad zmluvnými vzťahmi sa hýbe, ale ešte nie
dosť
19.08.2004,
Danielis Juraj - Na nedostatky v zmluvách ŽSR ešte pred ich transformáciou na dva
samostatné podniky opakovane poukazoval Najvyšší kontrolný
úrad, Úrad pre verejné obstarávanie a aj iné inštitúcie.
Po rozdelení železníc, ku ktorému došlo k 1.1.2002, sa
podľa nových zákonov o jednotlivých železničných podnikoch
na základe nových predmetov činností rozdelili aj zmluvné
vzťahy. "Výrazná časť z nich však aj naďalej zostala
problematická," pripúšťa podpredseda Najvyššieho
kontrolného úradu, Igor Malý.
Po príchode nového manažérskeho aparátu do ŽSR vedenie nariadilo právny audit, ktorý mal
zanalyzovať aj zmluvné vzťahy. Zmluvy ŽSR prehodnocujú aj retrospektívne, pričom nie je
neobvyklé, že sa zmluvy vypovedajú. "Väčšina
uzavretých zmlúv je z právneho hľadiska platná, otázna
však môže byť ich výhodnosť pre ŽSR ," konštatuje ich hovorkyňa Nela
Blašková.
Zmluvné vzťahy prehodnocuje aj ZSSK : Opatrenia
prijaté predstavenstvom sa tu podľa hovorcu Miloša
Čikovského týkajú predovšetkým znižovania úverového
zaťaženia v investičnej činnosti. Predstavenstvo vlani podľa
neho zadalo úlohu odstúpiť od niektorých zmlúv, ktoré
nemali zásadný vzťah k hlavnej činnosti firmy, k preprave
osôb a tovaru. Investičný plán sa aj po predchádzajúcej
intervencii ministerstva dopravy vlani zredukoval o 415 mil. Sk,
čím sa s vylúčením čerpania nových úverov mali vyvážiť
reálne a zabezpečené cudzie zdroje oproti vlastným zdrojom
spoločnosti.
Od roku 2004 ZSSK
zastavila obstarávanie celkovo za 8,61 mld Sk. V osobnej doprave
teda musí okrem iného oželieť štyri naklápacie jednotky Pendolino za 3 mld, 35 ľahkých motorových jednotiek
za 3,5 mld a deväť pantografových jednotiek za 405 mil. Sk.
V nedotovanej nákladnej doprave, ktorá je jadrom príjmov
firmy, sú redukcie miernejšie: Firma zastavila obstarávanie
spolu 290 nákladných vozňov typu Tadgns, Fallns a Rns v
celkovej hodnote 770 mil. Sk. Investičný plán na tento rok
však stále počíta so splátkami istín z úverov za 590 mil.,
obstarávaním nákladných a osobných vozňov spolu za 1,28 mld
a ďalších výdavkov za 830 mil. Investície by mali byť
kryté z vlastných zdrojov ZSSK .
Riaditelia železničných firiem však už na rozdiel od
predchádzajúcich rokov nemôžu svojvoľne podpisovať
dodávateľské zmluvy. V ŽSR sa
uplatňuje nariadenie, ktoré definuje kompetencie manažmentu.
Až 90% zmlúv nad hodnotou 250.000 Sk podľa Blaškovej
podpisuje generálny riaditeľ Roman Veselka s tým, že každý
kontrakt musí byť evidovaný na právnom odbore,
opečiatkovaný a ošifrovaný. Dokumentačný server železníc,
kde sa evidujú zmluvy, má navyše definované prístupové
práva. Podľa miery, do akej sa môžu zamestnanci a manažéri
oboznamovať so zmluvami, existuje na železnici šesť
kompetenčných skupín. Do prvej patrí generálny riaditeľ,
jeho námestníci, zahraničné zastupiteľstvá a iní
špecifikovaní pracovníci železníc. Majú prístup k
dokumentom zaradeným do kategórií nariadení generálneho
riaditeľa, hospodárenia s majetkom, logistiky, informatiky,
stratégie a iných kľúčových oblastí. Vybraní zamestnanci,
ktorí sa ako jediní môžu oboznámiť s obchodným tajomstvom,
patria napríklad do šiestej skupiny. Podobný kompetenčný
poriadok má aj ZSSK . Vo vzťahu k jej hlavnej činnosti je v
súčasnosti uzatvorených 283 zmlúv o rámcových podmienkach
nákladnej prepravy. Prílohami k nim sú dohody o cene, ktorých
je k dnešnému dňu 1929.
Rozdelenie majetku pôvodných unitárnych železníc v roku 2001
postupovalo podľa zákona č. 259/2001 o ZSSK . Delimitačný
protokol okrem zástupcov ŽSR podpísali aj
predstavitelia budúceho vykonávateľa akcionárskych práv - MDPT a ZSSK . Do nej sa
vložil majetok aj zmluvy súvisiace s predmetom činnosti
definovanom v zákone, ktoré sa predtým vyňali zo základného
imania starých ŽSR .
"Bohužiaľ, nevieme uviesť, aká časť zmlúv prešla do
správy ZSSK , v tom čase totiž ešte nebola zavedená ich
centrálna evidencia," hovorí Blašková. Presnú
štatistiku podľa Čikovského nevedie ani ZSSK .
Najspochybňovanejšie zmluvy železničných firiem:
35 ľahkých motorových jednotiek (ŽS) -
V tendri dodávku 35 ľahkých
motorových jednotiek získalo zákazku v roku 2002
konzorcium DMU-GTW, ktoré tvorila slovenská firma ŽOS Vrútky a švajčiarska spoločnosť Stadler Busnang AG.
Obstarávacia cena konzorcia vrátane DPH bola 4,406 mld Sk. V
tendri konkurovala víťaznému konzorciu francúzska
spoločnosť ALSTOM . Po medializácii
netransparentného postupu vtedajšieho ministra dopravy Jozefa
Macejka neskorší minister Ivan Mikloš tender pozastavil, a to
aj na základe stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie.
Výber bol síce oprávnený, podľa úradu však
neopodstatnený.
Nová administratívna budova (ZSSK) -
Po tom, ako minister dopravy vlani zrušil železniciam
výstavbu novej bratislavskej centrály, sa ZSSK rozhodla
presťahovať svoje hlavné sídlo z Klemensovej ulice.
Rozostavanú budovu firma predala dodávateľovi stavebných
prác, spoločnosti Reding, za takmer 125 mil. Sk bez DPH.
Náklady spoločnosti na stavbu predstavovali 60 mil. Sk, pričom
spolu sa malo preinvestovať viac ako 400 mil.
Noram (ŽSR) -
V spore medzi Noram Corporation Slovakia a ŽSR
už rozhodoval najvyšší súd. Pri súčasnom kurze môžu ŽSR
prísť zhruba o pol miliardy korún. V roku 1996 totiž ŽSR
podpísali zmluvu na dodávku integrovaného komunikačného
systému a jeho údržby. Žiadne práce sa však nevykonali.
Výberové konanie vtedy ŽSR v
obchodnom vestníku zverejnili tri dni po podpise zmluvy. Noram
si nárokuje náhradu zmluvnej ceny a zmarený zisk, ŽSR kontrakty považujú za neplatné. O prípade v
súčasnosti rozhoduje bratislavský krajský súd.
Express Slovakia (ŽSR/ZSSK) -
Viackrát spochybňovanú zmluvu s touto firmou podpísal v
roku 1999 vtedajší generálny riaditeľ ŽSR
Andrej Egyed. Spoločnosť za províziu 5% z obratu (v roku 1999
zhruba 2,65 mld Sk) zabezpečovala objednávanie vagónov,
nakladanie, prekladanie a vykladanie, pohraničné služby či
organizáciu dovozných a odvozných služieb. Súčasný stav
zmluvného vzťahu je podľa ZSSK , do ktorej predmetu činnosti je obsah zmluvy
obchodným tajomstvom.
GSM-R (ŽSR/ZSSK) -
V rokovacom konaní bez zverejnenia na dodávku
komunikačného systému GSM-R na koridorové trate železnice v
roku 1996 vybrali spoločnosť Kapsch. Projekt sa ešte
neskončil. ZSSK je pri budovaní komunikačných systémov
závislá od ŽSR , ktoré musia
najskôr vybudovať príslušnú infraštruktúru. Keďže
vybavenosť ŽSR bola nevyhovujúca, ZSSK odmietla prevziať
110 rádiostaníc od spoločnosti Kapsch TrafficCom. Boli by
zbytočné.
Na dodávku mobilných komunikačných zariadení má ZSSK uzatvorené dve
zmluvy. S firmou Kapsch TrafficCom na dodávku zariadení
analógového systému a Kapsch CarrierCom má dodať digitálny
systém GSM-R. Zmluvu na analógový systém v roku 1998
podpísal bývalý šéf ŽSR Michal Lazar a
železnice ju obnovili vlani. Medzičasom železniciam pribudla
povinnosť zmluvne zabezpečiť aj digitálny systém. Naň však
nevypísali výberové konanie. V roku 2001 však podpísali
zmluvu o dodávke s Kapsch CarrierCom.
Na základe zmlúv z roku 1998 ZSSK prijala 66 staníc pre analógový
systém. Nová zmluva počítala s dodávkou ďalších 199
mobilných rádiostaníc. Z tejto dodávky spoločnosť 110
staníc za takmer 2,6 mil. EUR neprijala a zvyšok pozastavila.
Proti stanici sú obyvatelia aj Nové Mesto
19.08.2004, Jana Parkrová - Priestor
medzi Istropolisom a Račianskou ulicou nazývaný filiálka je
už roky zanedbaný. ŽSR ,
ktorým územie patrí, predložili ministerstvu životného
prostredia zámer výstavby v tejto lokalite. Podľa zámeru
železníc by tu mala byť postavená hlavová čiže konečná železničná stanica Bratislava filiálka
. Proti tomuto zámeru sa postavila mestská časť Nové Mesto
aj obyvatelia okolia filiálky. Tí poslali ministerstvu petíciu
s takmer osemsto podpismi.
Hovorkyňa ŽSR Nela Blašková na otázku, či
železnice potrebujú ďalšiu koncovú stanicu v širšom centre
Bratislavy, odpovedala, že železnice rokujú s ministerstvom
životného prostredia a keďže nechcú predbiehať vývoj
udalostí, k situácii sa zatiaľ vyjadrovať nebudú.
"Stále čakáme na vyjadrenie ministerstva životného
prostredia. V máji sme požiadali o posúdenie vplyvu stavby na
životné prostredie. Ministerstvo teraz využíva 3-mesačnú
lehotu na získanie vyjadrení všetkých zainteresovaných
strán. Stanovisko by sme mali obdržať najneskôr v
septembri," povedala hovorkyňa ŽSR Kornélia
Blašková.
Zámer železníc ponúka tri alternatívne riešenia umiestnenia
stavby osobnej stanice na území od Trnavského mýta po
Jarošovu ulicu. Hlavný vstup má byť z Trnavského mýta a
stavba má mať polyfunkčnú nadstavbu. Alternatívne riešenia
sa líšia výškou a zapustením budovy do podzemia. Mala by
byť úplne podzemná alebo len mierne zapustená do terénu.
Nové Mesto so zámerom železníc nesúhlasí. "Zdá sa
nám zbytočné umiestniť na ňom koncovú železničnú
stanicu, keď v blízkosti sa nachádzajú dve ďalšie - stanica
v Novom Meste a na predmestí , odkiaľ je veľmi
dobré električkové alebo autobusové spojenie aj do spornej
oblasti," povedala Reháčková. V lokalite filiálky by
mestská časť preferovala zeleň, parkoviská, služby či
bytové domy.
Mimoriadny historický vlak odvezie pozvaných na oslavy SNP v Banskej
Bystrici
Bratislava 19. 08.2004 - Vlak, ktorý
bude ťahať historická parná lokomotíva, odvezie v nedeľu
29. augusta zadarmo pozvaných účastníkov na oslavy 60.
výročia Slovenského národného povstania (SNP) v Banskej
Bystrici. Mimoriadny rýchlik vyrazí v nedeľu o 4.35 h z
Bratislavy.
Vlak vypraví ZSSK v spolupráci so ŽSR a Albatros
klubom. Mimoriadny rýchlik odchádza z Bratislavy z hlavnej
stanice a zastaví v staniciach Galanta, Šurany, Kozárovce,
Žarnovica, Žiar nad Hronom, Hronská Dúbrava, Zvolen.
Spiatočná cesta s odchodom z Banskej Bystrice o 17.35 h povedie
stanicami severnou trasou: Turčianske Teplice, Martin, Vrútky,
Žilina, Považská Bystrica, Púchov, Trenčianske Teplice,
Trenčín, Nové Mesto nad Váhom, Piešťany, Leopoldov, Trnava.
Príchod do Bratislavy sa očakáva približne o 22.55 h.
Súpravu bude ťahať historická parná lokomotíva Albatros a v zostave
bežných rýchlikových vagónov bude zapojený aj jeden
historický vozeň. Každý vagón bude mať vlastného
železničného sprievodcu.
Preprava pozvaných účastníkov osláv bude bezplatná rovnako
ako preprava členov Slovenského zväzu protifašistických
bojovníkov a nimi pozvaných rodinných príslušníkov.
TASR o tom dnes informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
V Bošanoch ukradli koľaje za štvrť milióna korún
BRATISLAVA/PARTIZÁNSKE 19. 08.2004 -
Železničné koľaje v hodnote 250 tisíc korún zmizli v Bošanoch , okr.
Partizánske. To, že chýba asi 50 metrov železničných
koľají a dve výhybky smerujúce do bývalých Koželužní
Bošany, sa zistilo 16. augusta. Zlodej ich odpálil a ukradol.
Polícia začala trestné stíhanie pre trestný čin krádeže,
informovala trenčianska policajná hovorkyňa Lenka Bušová.
"Konku" v dražbe nepredajú,
cenu určí znalecký posudok
20.08.2004, Soňa Pacherová, NOVÉ
MESTO - Unikátny historický objekt stanice prvej konskej železnice v
Uhorsku , ktorý už niekoľko rokov opustený chátra na
Legionárskej ulici, nepôjde do dražby. Predajú ho
prostredníctvom verejného ponukového konania, v súlade s
príslušnými zákonmi a za cenu určenú znaleckým posudkom.
Na takomto postupe sa na včerajšej opakovanej schôdzi napokon
uzniesli veritelia skrachovanej akciovej spoločnosti Hydrostav.
Tá "konku" v 90. rokoch rozsiahlou rekonštrukciou
zachránila pred zbúraním a neskôr ako svoj majetok
využívala na rôzne kultúrne, vzdelávacie a športové
aktivity. Trénoval tu klub akrobatického rokenrolu Hydrorock,
cvičil sa aerobik, organizovali sa jazykové kurzy, atď. Dnes,
keď je Hydrostav v likvidácii, slúži raritný domček
nanajvýš bezdomovcom a našli tu už aj ľudskú mŕtvolu.
"Po dohode veriteľov bude azda osud tohto svetového
technického a architektonického skvostu, jediného svojho druhu
na Slovensku, z pohľadu Bratislavčanov priaznivý," verí
starosta mestskej časti Nové Mesto Richard Frimmel.
Ako je známe, Novomešťania majú staničnú budovu
"konky" vo svojom erbe. Samospráva sa už dlho netají
tým, že by ju rada získala do vlastníctva. Miestne
zastupiteľstvo pred dvoma rokmi odobrilo jej kúpu za 12
miliónov korún, za ktorú bola pôvodne na predaj. Cena sa
však vzápätí zdvojnásobila, čo bolo pre mestskú časť
finančne neúnosné. Na jar tohto roku sa našli podnikatelia,
ktorí volali po vydražení budovy.
Spomínala sa dokonca možnosť, že by tu fungoval erotický
salón. "V takom prípade by sme museli náš erb zmeniť.
Dom s červeným lampášom nad vchodom v ňom predsa mať
nebudeme," vyjadril sa vtedy starosta.
Po včerajšku dostalo Nové Mesto znovu reálnu šancu objekt
získať. Do hry však stále môžu vstúpiť aj iní
záujemcovia. Keďže ide o chránenú pamiatku, prednostne
musela byť ponúknutá štátu. Ten však o ňu záujem
neprejavil. Správca konkurznej podstaty sa preto v
najbližších dňoch chystá zverejniť ponuku na predaj v
denníkoch s celoslovenskou pôsobnosťou a v obchodnom
vestníku.
"Máme v úmysle uchádzať sa o budovu. Ak ju získame,
chceli by sme ju využívať aj ako sobášnu sieň,"
potvrdila starostova hovorkyňa Valéria Reháčková.
"Okrem toho by v nej mohli opäť fungovať záujmové
krúžky pre rozličné, vekové skupiny a dala by sa využívať
na niektoré slávnostné podujatia," dodala. Všetko však
podľa nej závisí od sumy, za ktorú bude "konka"
dostupná. "O odkúpení musí znovu rozhodnúť
zastupiteľstvo," zdôraznila.
Železnica rozdelila ľudí v Trenčíne
20.08.2004, mk, TRENČÍN (mk) - Spor
o smerovanie železničnej trate cez Trenčín rozdelil jeho
obyvateľov na dva tábory. Časť Trenčanov podporuje variant,
ktorý počíta s prekládkou koľajníc a likvidáciou letnej
plavárne, pretože prinesie mestu miliardové investície.
Druhá časť ho odmieta s odôvodnením, že z týchto
investícií nebudú mať obyvatelia veľký prospech.
Mestské zastupiteľstvo nedávno väčšinou hlasov schválilo
variant, pri ktorom sa zmení súčasná trasa koľajníc a budú
sa musieť búrať rodinné domy a oba bazény letnej plavárne.
Poslanci, ktorí boli proti tomuto uzneseniu, pripravujú
petičnú akciu na vypísanie referenda o železnici. Minulý
týždeň podali okresnej prokuratúre podnet na prešetrenie,
pretože sú presvedčení, že uznesenie je nezákonné a
zastupiteľstvo ním porušilo územný plán mesta.
"Na vybavenie podnetu máme dva mesiace, nepredpokladám,
že by to bolo skôr. Prokurátor preskúma spisové materiály a
urobí rozhodnutie. Môže vec odložiť, ak nezistí porušenie
zákona, alebo môže proti uzneseniu podať protest. Ak
zastupiteľstvo protestu nevyhovie a uznesenie nezruší,
prokurátor sa môže obrátiť s takouto požiadavkou na
súd," hovorí Milan Marko, okresný prokurátor v
Trenčíne.
V takejto situácii sa mesto pustilo do protiofenzívy a rozhodlo
sa financovať dlhodobú informačnú kampaň o modernizácii
železničnej trate. ŽSR potrebujú
vyrovnať prudký oblúk trate pri vstupe do mesta, aby vlaky
mohli jazdiť rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu. Pri tomto
variante majú postaviť nový, zasklený železničný most,
vybudovať viacero podjazdov, odškodniť majiteľov rodinných
domov a prispieť na výstavbu novej plavárne. Mesto od
septembra otvorí konzultačné stredisko, kde bude pracovník
mestského úradu informovať o podrobnostiach projektu.
"Chceme zabrániť rôznym špekuláciám, ktoré sa začali
šíriť mestom a nemajú reálny podklad," zdôvodnil
informačnú kampaň Branislav Celler, primátor Trenčína.
Zraz historických železničných vozidiel v rušňovom depe
BRATISLAVA 21. 08.2004 - Pokochať sa
pohľadom na historické železničné vozidlá a techniku sa
budú môcť Bratislavčania a návštevníci hlavného mesta 4.
a 5. septembra. Pri príležitosti Dňa železničiarov sa bude
konať 6. zraz historických železničných vozidiel v
priestoroch starého bratislavského
rušňového depa . Milovníci starých lokomotív si budú
môcť prezrieť zo Slovenska päť prevádzkyschopných parných
rušňov, šesť motorových a elektrických rušňov a štyri
motorové vozne. Do Bratislavy 4. septembra dorazia aj mimoriadne
vlaky z Česka, Maďarska a Nemecka. Súčasťou programu budú
aj vyhliadkové jazdy historickým parným vlakom či jazdy na
motorovej drezine. Dobrovoľný požiarny zbor bude záujemcom
predvádzať historickú požiarnu techniku. Kúpiť sa budú
dať suveníry a pohľadnice a o dobrú náladu sa bude starať
bratislavský c.k. komorný dychový orchester.