Železnice majú nevýhodné zmluvy s firmou, čo má štátne ...
Sme16.08.2004, dam; nim - Denník SME zistil, že firma Ikores Slovakia získala v čase prvého vládnutia Dzurindovho kabinetu viac štátnych alebo mestských zákaziek.
V obci Podhájska, ktorá sa preslávila termálnymi kúpeľmi, dali v roku 2001 ŽSR zrekonštruovať železničnú stanicu v hodnote 28,5 mil. Sk.
Firma figurovala aj v kauze miliardovej výstavby mosta Košická. Stavbu sprevádzali obvinenia z nekorektnosti výberu spoločnosti pre prípravné práce. Z 32 spoločností, ktoré prejavili záujem, zákazku nakoniec dostali Technické služby, K.P.A., Clevis, Record, Kodos a Trubostav a Ikores Slovakia.
Ikores Slovakia dostala aj zákazku na výstavbu obytných domov na Heyrovského ulici v Bratislave. Tú schvaľovali poslanci miestneho zastupiteľstva v Lamači.
V domoch, kde v služobných bytoch bývajú premiér Mikuláš Dzurinda a minister dopravy Pavol Prokopovič, získala zákazku na výmenu okien takisto firma Ikores Slovakia. Schválila to štátna akciovka Správa služieb diplomatického zboru so 100% podielom MZV SR.
O rozhovor sme chceli požiadať riaditeľa Ikoresu Stanislava Petrovického či majiteľa firmy Jozefa Kopeckého, zamestnanci firmy nám však oznámili, že sú na dovolenke a čísla ich mobilných telefónov nemajú. "Nikdy im netelefonujeme," povedali.
Na konštatovanie, že ide o čudný kontakt zamestnancov s majiteľmi či manažmentom takej významnej spoločnosti, zamestnanci sekretariátu Ikoresu reagovali: "Je to úplne normálne."

Záujemcovia o poradenstvo pri predaji ZSSK-Cargo môžu predkladať ponuky do 13.9.
TASRBratislava 16. 08.2004 - Záujemcovia o post poradcu ministerstva dopravy pri privatizácii železničného nákladného dopravcu, ktorý by mal vzniknúť odčlenením od ZSSK k 1. januáru budúceho roka, môžu svoje ponuky predkladať až do 13. septembra tohto roku.
"Pôvodný termín na predkladanie ponúk bol 3. september. Keďže pri zverejnení inzerátu vo vestníku došlo k administratívnej chybe, ministerstvo staré oznamy o súťaži zrušilo a nahradilo ich novými. Ostatné podmienky, okrem termínu predkladania ponúk, ostali nezmenené," uviedla pre TASR riaditeľka odboru komunikácie MDPT Tatjana Kelcová.
Predmetom poradenskej činnosti budú privatizačné, finančné, právne a organizačno-poradenské služby. "Výsledok súťaže by mohol byť známy do troch mesiacov," dodala Kelcová.
Rezort dopravy očakáva podľa svojho šéfa Pavla Prokopoviča z privatizácie ZSSK - Cargo, a. s., ako by sa mohol nový subjekt v budúcnosti volať, výnos minimálne 15 miliárd Sk. Spoločne so ZSSK-Cargo vznikne k 1. januáru aj Železničná osobná preprava. Prokopovič ráta s predajom všetkých 100 % akcií budúceho nákladného dopravcu. Považuje však za predčasné hovoriť v súčasnosti o podieloch.
K rozhodnutiu rozdeliť ZSSK na dve firmy viedli rezort dopravy dva základné dôvody. Prvým bola diametrálne odlišná filozofia podnikania v nákladnej a osobnej preprave. Kým nákladná preprava je orientovaná na profit, osobná predstavuje verejnú službu, pričom z dlhodobého hľadiska dochádza k jej krížovému financovaniu. Druhým základným dôvodom je súčasný vzťah ZSSK so štátom. Osobná preprava je totiž prepojená na rozpočet a samotný štát určuje a reguluje cenu cestovného.

Čína minula na výstavbu 2 000 km dlhej železnice do Tibetu už 2 miliardy USD
TASRReutersPeking 16. 08.2004 - Na výstavbu kontroverznej železničnej trate naprieč Tibetom, ktorá už čoskoro spojí tzv. "strechu sveta" so zvyškom sveta, Čína minula už takmer 2 miliardy USD, v prepočte 66 miliárd SKK, uviedla oficiálna spravodajská agentúra Xinhua.
Podľa agentúry, ktorá sa odvoláva na štatistiky ministerstva komunikácií, je už takmer polovica trate v celkovej dĺžke 2 000 kilometrov (km) pripravená. Celá trať, ktorá bude viesť z mesta Xining v severozápadnej čínskej provincii Qinghai do mesta Lhasa v Tibete, by mala byť sprevádzkovaná pred 1. júlom 2007.
Kolosálny projekt je súčasťou plánu centrálnej čínskej vlády o posilnenie kontroly nad nepokojným tibetským regiónom a predĺženie čínskeho ekonomického boomu. Takmer 70 % železničnej trate bude vo výške viac ako 4 000 metrov, jej najvyšší bod dosiahne viac ako 5 000 metrov. Na jej výstavbe pracuje viac ako 100 000 robotníkov, ktorí často riskujú svoje životy v drsnom prostredí vo vysokej nadmorskej výške.
Miestni predstavitelia uviedli, že projekt železnice prinesie do regiónu, ktorý od roku 1950 ovládajú čínski komunisti, nové pracovné miesta a bezprecedentnú ekonomickú prosperitu. Podľa tibetských aktivistov však na ich území dôjde k prílivu čínskych migrantov, vyplieneniu prírodných zdrojov a Tibet sa stane environmentálnou pustinou.

Německé železnice měly nižší pololetní ztrátu, letos chtějí zisk
Česká tisková kancelářBERLÍN 16. 08.2004 - Německá železniční společnost DB snížila v prvním pololetí provozní ztrátu na méně než polovinu loňského prvního pololetí. Podnik, který se připravuje na vstup na akciovou burzu, v dnešním sdělení rovněž zopakoval, že chce za celý letošní rok dosáhnout zisku.
Provozní ztráta DB klesla na 62 milionů eur ze 143 milionů eur před rokem. Tržby společnosti se zvýšily o 4,1 procenta na 1,7 miliardy eur.
Pro příští rok počítá přepravce s výrazným růstem ziskovosti. Tím by si měl připravit půdu pro úspěch domácí nabídky akcií, plánované na rok 2006.
Vládní privatizační poradci upozorňují, že DB bude potřebovat k úspěchu emise státní subvence a vyšší zisky. Investiční banka Morgan Stanley v květnu uvedla, že dosavadní finanční cíle firmy na úspěch emise stačit nebudou.
Generální ředitel DB Hartmut Mehdorn dnes uvedl, že v přísné kontrole nákladů bude podnik pokračovat a v druhém pololetí se tyto snahy ještě prohloubí. Za zdroj ztrát označila firma dálkovou přepravu.
Informované zdroje v červnu agentuře Reuters řekly, že DB zřejmě omezí objem kontraktu na nákup lokomotiv, původně odhadovaný na více než miliardu eur. Tendr na zakázku, o níž mají zájem domácí koncern Siemens a kanadský Bombardier, se má uskutečnit na podzim.

Primátor prevzal hárky petície za Lepší život pod hradom
SITABRATISLAVA 17. 08.2004 - Trenčiansky primátor Branislav Celler prevzal dnes hárky petície za Lepší život pod hradom, ktorá požaduje zastavovanie vlakov IC , vybudovanie bezpečných železničných podchodov a podjazdov a vybudovanie oddychovej a športovej zóny v Trenčíne. Petíciu počas piatich týždňov podporilo 15 026 ľudí, sú medzi nimi aj známe osobnosti verejného života, ktoré svoju podporu deklarovali aj verejne. Člen petičného výboru Juraj Holubek konštatoval, že množstvom získaných podpisov sa petícia stala doteraz najúspešnejšou medzi tými, ktoré boli organizované na území Trenčína . Celler pri preberaní hárkov členov petičného výboru uistil, že mesto bude ďalej postupovať v zmysle zákona a v stanovenom termíne na petíciu odpovie.
Petícia podľa Holubeka z petičného výboru nestráca zmysel ani po tom, keď mestské zastupiteľstvo odsúhlasilo modernizáciu železničnej trate s výstavbou nového mosta. "Dostupné materiály hovoria, že vlaky IC budú stáť v Trenčíne až po ukončení modernizácie trate. Petíciu sme nerobili preto, aby tu tieto vlaky stáli v roku 2009, my chceme, aby tu stáli už tento rok, najneskôr v roku 2005," skonštatoval pred primátorom. Modernizácia podľa neho však nerieši podchod križujúci železničnú trať v smere z Električnej ulice na Trenčianske Biskupice, čo je jeden z najkolíznejších úsekov.
Primátor Celler sľúbil, že zastavovanie vlakov IC v Trenčíne bude osobne riešiť s generálnym riaditeľom ZSSK Pavlom Kužmom. „V súlade so schválenou štúdiou Juhovýchodného obchvatu mesta sa bude riešiť úprava všetkých križovatiek na Električnej ulici, takže sa budeme snažiť zapracovať do projektu aj podchod v mieste prechodu do Biskupíc,“ uviedol. Termín odkedy budú IC vlaky zastavovať v Trenčíne, ani koniec výstavby podchodu Električná ulica – Biskupice si však Celler netrúfol zatiaľ povedať.
Informáciu agentúre SITA poskytol hovorca trenčianskeho magistrátu Tibor Hlobeň.

Zvolenská ŽOS ukončila polrok so ziskom vyše 82 miliónov Sk
TASRBratislava 17. 08.2004 - ŽOS Zvolen ukončili prvý polrok so ziskom 82,3 milióna Sk, čo predstavuje medziročný nárast o vyše 52 miliónov Sk. Na konci roku očakáva spoločnosť čistý zisk 1,5 milióna Sk.
V sledovanom období predstavovala výroba ŽOS Zvolen 620 miliónov Sk, pridaná hodnota takmer 200 miliónov Sk. Hlavným odberateľom produkcie, ktorá spočíva zväčša v modernizácii koľajových vozidiel, bola ZSSK , ktorá sa na tržbách ŽOS Zvolen podieľala zo 75,6 %. Takmer 22 % tržieb zvolenskej firmy pochádzalo zo zahraničia.
Majetok ŽOS Zvolen predstavoval ku koncu júna 774 miliónov Sk, z toho dlhodobý hmotný 335 miliónov Sk. Dlhodobé pohľadávky tvorili vyše 3 milióny Sk, dlhodobé záväzky prekročili 6,5 milióna Sk. Spoločnosť evidovala ku koncu sledovaného obdobia úvery a bankové výpomoci za 40 miliónov Sk. Základné imanie firmy je 358,5 milióna Sk.

Jukos má uhradené poplatky za prepravu ropy po železnici
TASRMoskva 17. 08.2004 - Ruská ropná spoločnosť Jukos, ktorá má kvôli daňovému sporu so štátom zmrazené bankové účty, minulý týždeň uhradila poplatky za železničnú prepravu ropy prostredníctvom svojich obchodných divízií, uviedli štátne železnice.
Hovorkyňa železníc nemenovala obchodníkov, ktorí zaplatili prepravné poplatky. Zároveň odmietla uviesť na aké obdobie boli uhradené. Zdá sa, že jej komentár potvrdzuje názor mnohých analytikov, podľa ktorých sa ruská vláda snaží udržať export Jukosu, aby sa tak vyhla obvineniam, že zapríčinila vysoké svetové ceny ropy. "Platby realizujú obchodníci, ktorí predávajú ropu Jukosu. Začali tak robiť 11. augusta. Jukos zaplatil poplatky za prvých 10 augustových dní, potom sa však situácia zmenila, keďže Jukos má zmrazené účty. Dodávky však pokračujú," uviedla hovorkyňa železníc. Mnohí odvetvoví analytici sa domnievajú, že Jukos nájde riešenie ako udržať svoj export aj napriek hrozbám, že zmrazené bankové účty povedú k výraznému obmedzeniu jeho operácií.
Jukos prostredníctvom železnice prepravuje do prístavov a na ďalšie miesta 300 000 barelov ropy denne. Obavy zo zastavenia exportu ropy Jukosu v posledných dňoch prispeli k rastu cien ropy na rekordnú úroveň. Jukos sa tento rok dohodol s Čínou na zvýšení dodávok prostredníctvom železnice na 15 miliónov ton v roku 2006 zo 6,4 milióna ton v tomto roku. Čínski predstavitelia vyjadrili kvôli súčasným problémom Jukosu obavy zo stability dodávok. Hovorkyňa železníc uviedla, že Jukos od začiatku tohto roka dodal do Číny 2,655 milióna ton ropy. Zároveň verí, že dohoda Jukosu s Čínou bude naplnená. Informovala o tom agentúra Reuters.

Návrh rozpočtu podľa ZSSK straty vo verejnom záujme nevykryje
SITABRATISLAVA 18. 08.2004 - Budúcoročný štátny rozpočet v takej podobe, ako ho navrhuje Ministerstvo financií SR (MF), nezabezpečí v plnej miere fungovanie železničnej osobnej dopravy bez vytvárania ďalšej straty z výkonov vo verejnom záujme. Ako povedal pre agentúru SITA hovorca ZSSK Miloš Čikovský, nová akciová spoločnosť pre osobnú dopravu bude potrebovať okrem plánovaných 4,5 mld. Sk ešte ďalšiu miliardu až 1,5 mld. Sk.
Od budúceho roka sa ZSSK rozdelí na dve akciové spoločnosti pre osobnú a pre nákladnú prepravu. V tomto čase ZSSK ešte nemá pripravené podnikateľské plány nových spoločností na budúci rok. Preto ani štát podľa Čikovského nemohol zatiaľ zohľadniť presnú sumu dotácie na osobnú železničnú dopravu. "Tento problém sa však neskôr bude musieť vyriešiť, pretože po vstupe Slovenska do Európskej únie sa už straty v osobnej doprave nemôžu uhrádzať z príjmov v nákladnej preprave," povedal Čikovský.
V návrhu rozpočtu MF navrhuje medziročne zvýšiť prostriedky pre železnice na financovanie výkonov vo verejnom záujme o 22 % na 8,1 mld. Sk. Na prevádzkovanie osobnej dopravy vo verejnom záujme z toho podľa Čikovského pripadne novej spoločnosti pre osobnú dopravu okolo 4,5 mld. Sk, zvyšok by mal smerovať ŽSR za výkony vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy. MF predpokladá, že tento objem zabezpečí fungovanie železníc bez vytvárania straty z výkonov vo verejnom záujme a nového dlhu. Na roky 2006 a 2007 počíta rezort financií pre železnice s rovnakou čiastkou.

Rozdelením Železničnej spoločnosti príde do roku 2006 o prácu 1500 železničiarov
TASRBratislava 18. 08.2004 - V priebehu troch rokov, vrátane súčasného, by mala ZSSK znížiť stavy zamestnancov o 1 500 osôb. V súčasnosti zamestnáva ZSSK približne 18 000 osôb, od 1. januára budúceho roku sa spoločnosť rozdelí na dvoch dopravcov.
"Prepúšťanie súvisí nielen s aktuálnym delením firmy na osobného a nákladného dopravcu, ale je aj dôsledkom transformačných krokov, ktoré prijala vláda ešte v roku 2000," uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Po rozdelení prejde do novovzniknutej ZSSK - Cargo, a. s. asi 13 500 pracovníkov terajšej divízie nákladnej prepravy a koľajových vozidiel. V Železničnej osobnej doprave by malo pracovať 4 500 zamestnancov. "Nemožno samozrejme vylúčiť, že po privatizácii cargo dopravcu sa nový vlastník rozhodne stavy zamestnancov okresať radikálnejšie," podotkol Čikovský. Pokiaľ ide o delenie majetku ZSSK , toto ešte uzatvorené nie je.
Súčasťou transformácie je aj implementácia princípov procesného riadenia, od ktorej železnice očakávajú zníženie nákladov, zlepšenie vnútropodnikových procesov, vyradenie nadbytočných a duplicitných činností. Priamym dôsledkom bude aj skvalitnenie služieb pre cestujúcich a vyššia motivácia zamestnancov. Po zavedení procesného riadenia ušetria oba podniky ročne do roku 2006 asi 1,5 miliardy Sk na prevádzkových nákladoch, oproti referenčnej základni roku 2003. S procesným riadením pomáha ZSSK firma IDS Scheer, s. r. o.

PMÚ tvrdí, že svoje rozhodnutie doručil ZSSK riadne a právoplatne
TASRBratislava 18. 08.2004 - Protimonopolný úrad (PMÚ) SR považuje svoje rozhodnutie o zneužití dominantného postavenia ZSSK na trhu bezpečnostných plomb za riadne doručené a právoplatné. ZSSK však tvrdí opak.
PMÚ tak reagoval na list právneho zástupcu ZSSK , ktorým požiadal úrad, aby rozhodnutie v predmetnej veci doručil ZSSK ešte raz, riadne a v súlade so zákonom. Následne sa chcela ZSSK voči rozhodnutiu PMÚ odvolať. V zákonom stanovenej lehote tak totiž neurobila.
"Nakoľko ZSSK si neurčila osobu oprávnenú prijímať písomnosti vyplývajúce zo správneho konania, všetky listy vrátane rozhodnutia doručoval PMÚ štatutárnemu zástupcovi ZSSK ako osobe oprávnenej za Železničnú spoločnosť konať. Rozhodnutie PMÚ, ako aj ostatné písomnosti v priebehu konania, bolo doručené adresátovi, teda Železničnej spoločnosti prostredníctvom splnomocnenca, ktorý je na základe platného preukazu splnomocnenca oprávnený preberať zásielky určené do vlastných rúk pre uvedenú spoločnosť. Platnosť preukazu nebola do dnešného dňa zrušená, ani inak zmenená a tento splnomocnenec je oprávnený preberať aj v súčasnosti zásielky určené pre ZSSK . Táto forma doručovania nebola počas celého správneho konania zo strany spoločnosti ani raz spochybnená. ZSSK počas celého konania ani raz neupozornila úrad, že doručovanie prebieha nesprávnym spôsobom a ZSSK počas celého konania vždy odpovedala na listy úradu, ktoré jej boli doručované a preberané rovnakým spôsobom ako rozhodnutie," uviedol pre TASR hovorca úradu Miroslav Jurkovič.
ZSSK naďalej trvá na tom, že PMÚ doručil svoje rozhodnutie ŽSR a nie ZSSK , teda nie účastníkovi konania, o čom svedčí podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského aj pečiatka ŽSR a podpis jej zamestnanca na doručenke. "Za súčasnej situácie vidíme spor ZSSK a PMÚ ako prácu pre právnikov," dodal Čikovský.
PMÚ koncom júna konštatoval, že ZSSK zneužíva svoje dominantné postavenie na relevantnom trhu tým, že si vynucuje od odosielateľov zásielok a prevádzkovateľov vlečiek používať len ňou určené bezpečnostné plastové plomby na vagónové zásielky. PMÚ uložil ZSSK pokutu, ako aj povinnosť zdržať sa vyššie uvedeného konania a odstrániť nezákonný stav do 16. augusta 2004. Voči rozhodnutiu PMÚ sa mala ZSSK odvolať do 15 dní od 16. júla, čo neurobila. Spoločnosť považuje 30-miliónovú pokutu, ktorú doteraz nezaplatila, za neprimeranú, nakoľko ročne nakupuje bezpečnostné plomby len za približne 6 miliónov Sk. Za každý deň omeškania pritom dochádza k navýšeniu tejto sumy o 0,1 %, teda o 30 000 Sk. Lehota na zaplatenie uloženej sankcie vypršala 2. augusta tohto roka.

Kontrola nad zmluvnými vzťahmi sa hýbe, ale ešte nie dosť
Hospodárske noviny19.08.2004, Danielis Juraj - Na nedostatky v zmluvách ŽSR ešte pred ich transformáciou na dva samostatné podniky opakovane poukazoval Najvyšší kontrolný úrad, Úrad pre verejné obstarávanie a aj iné inštitúcie.
Po rozdelení železníc, ku ktorému došlo k 1.1.2002, sa podľa nových zákonov o jednotlivých železničných podnikoch na základe nových predmetov činností rozdelili aj zmluvné vzťahy. "Výrazná časť z nich však aj naďalej zostala problematická," pripúšťa podpredseda Najvyššieho kontrolného úradu, Igor Malý.
Po príchode nového manažérskeho aparátu do ŽSR vedenie nariadilo právny audit, ktorý mal zanalyzovať aj zmluvné vzťahy. Zmluvy ŽSR prehodnocujú aj retrospektívne, pričom nie je neobvyklé, že sa zmluvy vypovedajú. "Väčšina uzavretých zmlúv je z právneho hľadiska platná, otázna však môže byť ich výhodnosť pre ŽSR ," konštatuje ich hovorkyňa Nela Blašková.
Zmluvné vzťahy prehodnocuje aj ZSSK : Opatrenia prijaté predstavenstvom sa tu podľa hovorcu Miloša Čikovského týkajú predovšetkým znižovania úverového zaťaženia v investičnej činnosti. Predstavenstvo vlani podľa neho zadalo úlohu odstúpiť od niektorých zmlúv, ktoré nemali zásadný vzťah k hlavnej činnosti firmy, k preprave osôb a tovaru. Investičný plán sa aj po predchádzajúcej intervencii ministerstva dopravy vlani zredukoval o 415 mil. Sk, čím sa s vylúčením čerpania nových úverov mali vyvážiť reálne a zabezpečené cudzie zdroje oproti vlastným zdrojom spoločnosti.
Od roku 2004 ZSSK zastavila obstarávanie celkovo za 8,61 mld Sk. V osobnej doprave teda musí okrem iného oželieť štyri naklápacie jednotky Pendolino za 3 mld, 35 ľahkých motorových jednotiek za 3,5 mld a deväť pantografových jednotiek za 405 mil. Sk.
V nedotovanej nákladnej doprave, ktorá je jadrom príjmov firmy, sú redukcie miernejšie: Firma zastavila obstarávanie spolu 290 nákladných vozňov typu Tadgns, Fallns a Rns v celkovej hodnote 770 mil. Sk. Investičný plán na tento rok však stále počíta so splátkami istín z úverov za 590 mil., obstarávaním nákladných a osobných vozňov spolu za 1,28 mld a ďalších výdavkov za 830 mil. Investície by mali byť kryté z vlastných zdrojov ZSSK .
Riaditelia železničných firiem však už na rozdiel od predchádzajúcich rokov nemôžu svojvoľne podpisovať dodávateľské zmluvy. V ŽSR sa uplatňuje nariadenie, ktoré definuje kompetencie manažmentu. Až 90% zmlúv nad hodnotou 250.000 Sk podľa Blaškovej podpisuje generálny riaditeľ Roman Veselka s tým, že každý kontrakt musí byť evidovaný na právnom odbore, opečiatkovaný a ošifrovaný. Dokumentačný server železníc, kde sa evidujú zmluvy, má navyše definované prístupové práva. Podľa miery, do akej sa môžu zamestnanci a manažéri oboznamovať so zmluvami, existuje na železnici šesť kompetenčných skupín. Do prvej patrí generálny riaditeľ, jeho námestníci, zahraničné zastupiteľstvá a iní špecifikovaní pracovníci železníc. Majú prístup k dokumentom zaradeným do kategórií nariadení generálneho riaditeľa, hospodárenia s majetkom, logistiky, informatiky, stratégie a iných kľúčových oblastí. Vybraní zamestnanci, ktorí sa ako jediní môžu oboznámiť s obchodným tajomstvom, patria napríklad do šiestej skupiny. Podobný kompetenčný poriadok má aj ZSSK . Vo vzťahu k jej hlavnej činnosti je v súčasnosti uzatvorených 283 zmlúv o rámcových podmienkach nákladnej prepravy. Prílohami k nim sú dohody o cene, ktorých je k dnešnému dňu 1929.
Rozdelenie majetku pôvodných unitárnych železníc v roku 2001 postupovalo podľa zákona č. 259/2001 o ZSSK . Delimitačný protokol okrem zástupcov ŽSR podpísali aj predstavitelia budúceho vykonávateľa akcionárskych práv - MDPT a ZSSK . Do nej sa vložil majetok aj zmluvy súvisiace s predmetom činnosti definovanom v zákone, ktoré sa predtým vyňali zo základného imania starých ŽSR .
"Bohužiaľ, nevieme uviesť, aká časť zmlúv prešla do správy ZSSK , v tom čase totiž ešte nebola zavedená ich centrálna evidencia," hovorí Blašková. Presnú štatistiku podľa Čikovského nevedie ani ZSSK .

Najspochybňovanejšie zmluvy železničných firiem:
35 ľahkých motorových jednotiek (ŽS) -
V tendri dodávku 35 ľahkých motorových jednotiek získalo zákazku v roku 2002 konzorcium DMU-GTW, ktoré tvorila slovenská firma ŽOS Vrútky a švajčiarska spoločnosť Stadler Busnang AG. Obstarávacia cena konzorcia vrátane DPH bola 4,406 mld Sk. V tendri konkurovala víťaznému konzorciu francúzska spoločnosť ALSTOM . Po medializácii netransparentného postupu vtedajšieho ministra dopravy Jozefa Macejka neskorší minister Ivan Mikloš tender pozastavil, a to aj na základe stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie. Výber bol síce oprávnený, podľa úradu však neopodstatnený.

Nová administratívna budova (ZSSK) -
Po tom, ako minister dopravy vlani zrušil železniciam výstavbu novej bratislavskej centrály, sa ZSSK rozhodla presťahovať svoje hlavné sídlo z Klemensovej ulice. Rozostavanú budovu firma predala dodávateľovi stavebných prác, spoločnosti Reding, za takmer 125 mil. Sk bez DPH. Náklady spoločnosti na stavbu predstavovali 60 mil. Sk, pričom spolu sa malo preinvestovať viac ako 400 mil.

Noram (ŽSR) -
V spore medzi Noram Corporation Slovakia a ŽSR už rozhodoval najvyšší súd. Pri súčasnom kurze môžu ŽSR prísť zhruba o pol miliardy korún. V roku 1996 totiž ŽSR podpísali zmluvu na dodávku integrovaného komunikačného systému a jeho údržby. Žiadne práce sa však nevykonali. Výberové konanie vtedy ŽSR v obchodnom vestníku zverejnili tri dni po podpise zmluvy. Noram si nárokuje náhradu zmluvnej ceny a zmarený zisk, ŽSR kontrakty považujú za neplatné. O prípade v súčasnosti rozhoduje bratislavský krajský súd.

Express Slovakia (ŽSR/ZSSK) -
Viackrát spochybňovanú zmluvu s touto firmou podpísal v roku 1999 vtedajší generálny riaditeľ ŽSR Andrej Egyed. Spoločnosť za províziu 5% z obratu (v roku 1999 zhruba 2,65 mld Sk) zabezpečovala objednávanie vagónov, nakladanie, prekladanie a vykladanie, pohraničné služby či organizáciu dovozných a odvozných služieb. Súčasný stav zmluvného vzťahu je podľa ZSSK , do ktorej predmetu činnosti je obsah zmluvy obchodným tajomstvom.

GSM-R (ŽSR/ZSSK) -
V rokovacom konaní bez zverejnenia na dodávku komunikačného systému GSM-R na koridorové trate železnice v roku 1996 vybrali spoločnosť Kapsch. Projekt sa ešte neskončil. ZSSK je pri budovaní komunikačných systémov závislá od ŽSR , ktoré musia najskôr vybudovať príslušnú infraštruktúru. Keďže vybavenosť ŽSR bola nevyhovujúca, ZSSK odmietla prevziať 110 rádiostaníc od spoločnosti Kapsch TrafficCom. Boli by zbytočné.
Na dodávku mobilných komunikačných zariadení má ZSSK uzatvorené dve zmluvy. S firmou Kapsch TrafficCom na dodávku zariadení analógového systému a Kapsch CarrierCom má dodať digitálny systém GSM-R. Zmluvu na analógový systém v roku 1998 podpísal bývalý šéf ŽSR Michal Lazar a železnice ju obnovili vlani. Medzičasom železniciam pribudla povinnosť zmluvne zabezpečiť aj digitálny systém. Naň však nevypísali výberové konanie. V roku 2001 však podpísali zmluvu o dodávke s Kapsch CarrierCom.
Na základe zmlúv z roku 1998 ZSSK prijala 66 staníc pre analógový systém. Nová zmluva počítala s dodávkou ďalších 199 mobilných rádiostaníc. Z tejto dodávky spoločnosť 110 staníc za takmer 2,6 mil. EUR neprijala a zvyšok pozastavila.

Proti stanici sú obyvatelia aj Nové Mesto
Sme19.08.2004, Jana Parkrová - Priestor medzi Istropolisom a Račianskou ulicou nazývaný filiálka je už roky zanedbaný. ŽSR , ktorým územie patrí, predložili ministerstvu životného prostredia zámer výstavby v tejto lokalite. Podľa zámeru železníc by tu mala byť postavená hlavová čiže konečná železničná stanica Bratislava filiálka . Proti tomuto zámeru sa postavila mestská časť Nové Mesto aj obyvatelia okolia filiálky. Tí poslali ministerstvu petíciu s takmer osemsto podpismi.
Hovorkyňa ŽSR Nela Blašková na otázku, či železnice potrebujú ďalšiu koncovú stanicu v širšom centre Bratislavy, odpovedala, že železnice rokujú s ministerstvom životného prostredia a keďže nechcú predbiehať vývoj udalostí, k situácii sa zatiaľ vyjadrovať nebudú. "Stále čakáme na vyjadrenie ministerstva životného prostredia. V máji sme požiadali o posúdenie vplyvu stavby na životné prostredie. Ministerstvo teraz využíva 3-mesačnú lehotu na získanie vyjadrení všetkých zainteresovaných strán. Stanovisko by sme mali obdržať najneskôr v septembri," povedala hovorkyňa ŽSR Kornélia Blašková.
Zámer železníc ponúka tri alternatívne riešenia umiestnenia stavby osobnej stanice na území od Trnavského mýta po Jarošovu ulicu. Hlavný vstup má byť z Trnavského mýta a stavba má mať polyfunkčnú nadstavbu. Alternatívne riešenia sa líšia výškou a zapustením budovy do podzemia. Mala by byť úplne podzemná alebo len mierne zapustená do terénu. Nové Mesto so zámerom železníc nesúhlasí. "Zdá sa nám zbytočné umiestniť na ňom koncovú železničnú stanicu, keď v blízkosti sa nachádzajú dve ďalšie - stanica v Novom Meste a na predmestí , odkiaľ je veľmi dobré električkové alebo autobusové spojenie aj do spornej oblasti," povedala Reháčková. V lokalite filiálky by mestská časť preferovala zeleň, parkoviská, služby či bytové domy.

Mimoriadny historický vlak odvezie pozvaných na oslavy SNP v Banskej Bystrici
TASRBratislava 19. 08.2004 - Vlak, ktorý bude ťahať historická parná lokomotíva, odvezie v nedeľu 29. augusta zadarmo pozvaných účastníkov na oslavy 60. výročia Slovenského národného povstania (SNP) v Banskej Bystrici. Mimoriadny rýchlik vyrazí v nedeľu o 4.35 h z Bratislavy.
Vlak vypraví ZSSK v spolupráci so ŽSR a Albatros klubom. Mimoriadny rýchlik odchádza z Bratislavy z hlavnej stanice a zastaví v staniciach Galanta, Šurany, Kozárovce, Žarnovica, Žiar nad Hronom, Hronská Dúbrava, Zvolen. Spiatočná cesta s odchodom z Banskej Bystrice o 17.35 h povedie stanicami severnou trasou: Turčianske Teplice, Martin, Vrútky, Žilina, Považská Bystrica, Púchov, Trenčianske Teplice, Trenčín, Nové Mesto nad Váhom, Piešťany, Leopoldov, Trnava. Príchod do Bratislavy sa očakáva približne o 22.55 h.
Súpravu bude ťahať historická parná lokomotíva Albatros a v zostave bežných rýchlikových vagónov bude zapojený aj jeden historický vozeň. Každý vagón bude mať vlastného železničného sprievodcu.
Preprava pozvaných účastníkov osláv bude bezplatná rovnako ako preprava členov Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov a nimi pozvaných rodinných príslušníkov.
TASR o tom dnes informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.

V Bošanoch ukradli koľaje za štvrť milióna korún
SITABRATISLAVA/PARTIZÁNSKE 19. 08.2004 - Železničné koľaje v hodnote 250 tisíc korún zmizli v Bošanoch , okr. Partizánske. To, že chýba asi 50 metrov železničných koľají a dve výhybky smerujúce do bývalých Koželužní Bošany, sa zistilo 16. augusta. Zlodej ich odpálil a ukradol. Polícia začala trestné stíhanie pre trestný čin krádeže, informovala trenčianska policajná hovorkyňa Lenka Bušová.

"Konku" v dražbe nepredajú, cenu určí znalecký posudok
Pravda20.08.2004, Soňa Pacherová, NOVÉ MESTO - Unikátny historický objekt stanice prvej konskej železnice v Uhorsku , ktorý už niekoľko rokov opustený chátra na Legionárskej ulici, nepôjde do dražby. Predajú ho prostredníctvom verejného ponukového konania, v súlade s príslušnými zákonmi a za cenu určenú znaleckým posudkom.
Na takomto postupe sa na včerajšej opakovanej schôdzi napokon uzniesli veritelia skrachovanej akciovej spoločnosti Hydrostav. Tá "konku" v 90. rokoch rozsiahlou rekonštrukciou zachránila pred zbúraním a neskôr ako svoj majetok využívala na rôzne kultúrne, vzdelávacie a športové aktivity. Trénoval tu klub akrobatického rokenrolu Hydrorock, cvičil sa aerobik, organizovali sa jazykové kurzy, atď. Dnes, keď je Hydrostav v likvidácii, slúži raritný domček nanajvýš bezdomovcom a našli tu už aj ľudskú mŕtvolu.
"Po dohode veriteľov bude azda osud tohto svetového technického a architektonického skvostu, jediného svojho druhu na Slovensku, z pohľadu Bratislavčanov priaznivý," verí starosta mestskej časti Nové Mesto Richard Frimmel.
Ako je známe, Novomešťania majú staničnú budovu "konky" vo svojom erbe. Samospráva sa už dlho netají tým, že by ju rada získala do vlastníctva. Miestne zastupiteľstvo pred dvoma rokmi odobrilo jej kúpu za 12 miliónov korún, za ktorú bola pôvodne na predaj. Cena sa však vzápätí zdvojnásobila, čo bolo pre mestskú časť finančne neúnosné. Na jar tohto roku sa našli podnikatelia, ktorí volali po vydražení budovy.
Spomínala sa dokonca možnosť, že by tu fungoval erotický salón. "V takom prípade by sme museli náš erb zmeniť. Dom s červeným lampášom nad vchodom v ňom predsa mať nebudeme," vyjadril sa vtedy starosta.
Po včerajšku dostalo Nové Mesto znovu reálnu šancu objekt získať. Do hry však stále môžu vstúpiť aj iní záujemcovia. Keďže ide o chránenú pamiatku, prednostne musela byť ponúknutá štátu. Ten však o ňu záujem neprejavil. Správca konkurznej podstaty sa preto v najbližších dňoch chystá zverejniť ponuku na predaj v denníkoch s celoslovenskou pôsobnosťou a v obchodnom vestníku.
"Máme v úmysle uchádzať sa o budovu. Ak ju získame, chceli by sme ju využívať aj ako sobášnu sieň," potvrdila starostova hovorkyňa Valéria Reháčková. "Okrem toho by v nej mohli opäť fungovať záujmové krúžky pre rozličné, vekové skupiny a dala by sa využívať na niektoré slávnostné podujatia," dodala. Všetko však podľa nej závisí od sumy, za ktorú bude "konka" dostupná. "O odkúpení musí znovu rozhodnúť zastupiteľstvo," zdôraznila.

Železnica rozdelila ľudí v Trenčíne
Pravda 20.08.2004, mk, TRENČÍN (mk) - Spor o smerovanie železničnej trate cez Trenčín rozdelil jeho obyvateľov na dva tábory. Časť Trenčanov podporuje variant, ktorý počíta s prekládkou koľajníc a likvidáciou letnej plavárne, pretože prinesie mestu miliardové investície. Druhá časť ho odmieta s odôvodnením, že z týchto investícií nebudú mať obyvatelia veľký prospech.
Mestské zastupiteľstvo nedávno väčšinou hlasov schválilo variant, pri ktorom sa zmení súčasná trasa koľajníc a budú sa musieť búrať rodinné domy a oba bazény letnej plavárne. Poslanci, ktorí boli proti tomuto uzneseniu, pripravujú petičnú akciu na vypísanie referenda o železnici. Minulý týždeň podali okresnej prokuratúre podnet na prešetrenie, pretože sú presvedčení, že uznesenie je nezákonné a zastupiteľstvo ním porušilo územný plán mesta.
"Na vybavenie podnetu máme dva mesiace, nepredpokladám, že by to bolo skôr. Prokurátor preskúma spisové materiály a urobí rozhodnutie. Môže vec odložiť, ak nezistí porušenie zákona, alebo môže proti uzneseniu podať protest. Ak zastupiteľstvo protestu nevyhovie a uznesenie nezruší, prokurátor sa môže obrátiť s takouto požiadavkou na súd," hovorí Milan Marko, okresný prokurátor v Trenčíne.
V takejto situácii sa mesto pustilo do protiofenzívy a rozhodlo sa financovať dlhodobú informačnú kampaň o modernizácii železničnej trate. ŽSR potrebujú vyrovnať prudký oblúk trate pri vstupe do mesta, aby vlaky mohli jazdiť rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu. Pri tomto variante majú postaviť nový, zasklený železničný most, vybudovať viacero podjazdov, odškodniť majiteľov rodinných domov a prispieť na výstavbu novej plavárne. Mesto od septembra otvorí konzultačné stredisko, kde bude pracovník mestského úradu informovať o podrobnostiach projektu.
"Chceme zabrániť rôznym špekuláciám, ktoré sa začali šíriť mestom a nemajú reálny podklad," zdôvodnil informačnú kampaň Branislav Celler, primátor Trenčína.

Zraz historických železničných vozidiel v rušňovom depe
SITABRATISLAVA 21. 08.2004 - Pokochať sa pohľadom na historické železničné vozidlá a techniku sa budú môcť Bratislavčania a návštevníci hlavného mesta 4. a 5. septembra. Pri príležitosti Dňa železničiarov sa bude konať 6. zraz historických železničných vozidiel v priestoroch starého bratislavského rušňového depa . Milovníci starých lokomotív si budú môcť prezrieť zo Slovenska päť prevádzkyschopných parných rušňov, šesť motorových a elektrických rušňov a štyri motorové vozne. Do Bratislavy 4. septembra dorazia aj mimoriadne vlaky z Česka, Maďarska a Nemecka. Súčasťou programu budú aj vyhliadkové jazdy historickým parným vlakom či jazdy na motorovej drezine. Dobrovoľný požiarny zbor bude záujemcom predvádzať historickú požiarnu techniku. Kúpiť sa budú dať suveníry a pohľadnice a o dobrú náladu sa bude starať bratislavský c.k. komorný dychový orchester.


Strana vytvorená: 24-VIII-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0434.htm)