Železničná stanica/Railway station
Bratislava filiálka
(Toto nie je oficiálna strana ŽSR/This is not Official ŽSR Page)
( pohľad na stanicu zo satelitu/Station on Sattelite View )

Žst. Bratislava filiálka- vznikla v r. 1840 ako nácestná stanica konskej železnice Bratislava (t.č. osobný) prístav - Trnava - Sereď slúžiaca pre osobnú i nákladnú dopravu, ktorej využitie sa nezmenilo ani modernizáciou na parnú dopravu vlakov v r. 1873, ani ďalšou modernizáciou na diesel-motorovú dopravu vlakov po 2. sv. vojne. Jej úpadok začal až nešťastným rozhodnutím o jej vynechaní z programu elektrifikácie trate (Púchov -) Trnava - Bratislava po r. 1980, pokračujúci likvidáciou trate Bratislava-Nivy - Bratislava filiálka až po zrušenie prevádzky osobnej dopravy 1.6.1985. Následkom bolo zrušenie samostatnosti vyradenie zo zoznamu staníc, čím zostala len vlečkovým koľajiskom nesamostatnej žst. Bratislava predmestie administratívne podriadenej žst. Bratislava-Novom Mesto . Nákladná vlečková doprava je v prevádzke až do súčasnosti (2012).
Extrémny nárast individuálnej automobilovej dopravy v bratislavskej aglomerácii, ktorý prerástol do takmer sústavne upchatých ciest mesta však donútil kompetentných k vypracovaniu Žst. Bratislava filiálkaDopravno-urbanistickej štúdie (DÚŠ: textová časť , grafická časť ) prepojenia koridorov TEN-T 4, 5 a 17 v Bratislave, ktorej najdôležitejšou časťou je práve trať Petržalka - Nivy - Filiálka - Slovany - Predmestie/letisko M. R. Štefánika (budovanie úseku Petržalka - Nivy - Filiálka v blízkej budúcnosti Ministerstvo odmietlo). Na trať bolo schválené financovanie z prostriedkov Európskej únie a po dokončení sem majú premávať najmä prímestské vlaky zo smerov Trnava, Galanta a Dunajská Streda.
ŽSR (majiteľ pozemku stanice) predpokladali cenu za prvú etapu* prác v rámci projektu prepojenia železničných koridorov v Bratislave vo výške 424 mil. eur. Podľa informácií agentúry SITA najlacnejšiu ponuku dalo zo 7-ich uchádzačov konzorcium firiem Doprastav – Subterra, a to vo výške 269,6 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Ponuky ŽSR vyhodnocuje, následne vydá rozhodnutie, proti ktorému môžu uchádzači po doručení podať odvolanie. Ak sa tak nestane výstavbu môže víťaz začať realizovať. ( stavebne forum )
* vrátane rekonštrukcie mostu trate Bratislava-Nové Mesto (1962) - Bratislava hl. st. a modernizácie zabezpečovacieho zariadenia v žst. Bratislava predmestie a Bratislava-Nové Mesto

Takto bola pochovaná rekonštrukcia trate Bratislava predmestie - Bratislava filiálka :-(

Niektoré dokumenty mestskej časti Bratislava-Staré mesto súvisiace s prípravou stavby :
* Rozhodnutie 3267/2012-S4/J-Ši/prer; "ŽSR, Bratislava predmestie - Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka, (prepojenie koridorov 1.etapa (3a)"; Vyvesené od 16.08.2012 do 02.09.2012: verejna_vyhlaska_12_134.pdf (PDF, 317.3 KiB)
* Rozhodnutie 3266/2012-S4/J-Kz/prer; "ŽSR, Bratislava Predmestie - Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka, (prepojenie koridorov) 1.etapa"; Vyvesené od 16.08.2012 do 02.09.2012: verejna_vyhlaska_12_133.pdf (PDF, 353.9 KiB)
* Úrad pre reguláciu železničnej dopravy; 1502/2012-S4/J-Sú; "Oprava zrejmej chyby vo výrokovej časti rozhodnutia č. 1502/2012-S4/J-Sú zo dňa 27.6.2012"; Vyvesené od 09.08.2012 do 26.08.2012: verejna_vyhlaska_12_126.pdf (PDF, 267.6 KiB)
* Oznámenie o začatí stavebného konania a nariadenie ústneho pojednávania; 3267/2012-S4/J-Ši/ozn; "ŽSR, Bratislava predmestie - Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka, (prepojenie koridorov)"; Vyvesené od 04.07.2012 do 19.07.2012: verejna_vyhlaska_12_104.pdf (PDF, 278.2 KiB)
* Stavebné povolenie 1503/2012-S4/J-Kz; "ŽSR, Bratislava predmestie - Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka, (prepojenie koridorov)"; Vyvesené od 04.07.2012 do 19.07.2012; verejna_vyhlaska_12_103.pdf (PDF, 607.7 KiB)
* Oznámenie o začatí stavebného konania a nariadenie ústneho pojednávania; 3266/2012-S4/J-Kz/ozn; "ŽSR, Bratislava predmestie - Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka"; Vyvesené od 04.07.2012 do 19.07.2012: verejna_vyhlaska_12_102.pdf (PDF, 396.1 KiB)
* Stavebné povolenie; 1502/2012-S4/J-Sú; "ŽSR, Bratislava predmestie - Bratislava filiálka - Bratislava Petržalka"; Vyvesené od 04.07.2012 do 19.07.2012: verejna_vyhlaska_12_101.pdf (PDF, 621.4 KiB)
* Upovedomenie účastíkov o podaní odvolania proti rozhodnutiu KSÚ; A/2012/1279-18/HLO; "líniová stavba ŽSR, Bratislava predmestie - Bratislava filiálka - Bratislava - Petržalka"; Vyvesené od 14.06.2012 do 24.07.2012: verejna_vyhlaska_12_083.pdf (PDF, 1 MiB)
... ďalšie dokumenty ...

Slovenská časť koridoru Bratislava – Viedeň (19. 10.2004)

Mŕtvy na stanici
TASRNárodná obroda6.10.2004 - Neznámeho mŕtveho muža vo veku približne 40 rokov našli v pondelok večer v objekte železničnej stanice Bratislava filiálka pri Šancovej ulici. Podľa privolaného lekára muž doposiaľ nezistenej totožnosti zomrel pravdepodobne z piatka na sobotu. Presnú príčinu smrtí a to, či išlo o úmyselné zavinenie, určí až súdna pitva.

Proti stanici sú obyvatelia aj Nové Mesto
Sme19.08.2004, Jana Parkrová - Priestor medzi Istropolisom a Račianskou ulicou nazývaný filiálka je už roky zanedbaný. ŽSR , ktorým územie patrí, predložili ministerstvu životného prostredia zámer výstavby v tejto lokalite. Podľa zámeru železníc by tu mala byť postavená hlavová čiže konečná železničná stanica Bratislava filiálka. Proti tomuto zámeru sa postavila mestská časť Nové Mesto aj obyvatelia okolia filiálky. Tí poslali ministerstvu petíciu s takmer osemsto podpismi.
Hovorkyňa ŽSR Nela Blašková na otázku, či železnice potrebujú ďalšiu koncovú stanicu v širšom centre Bratislavy, odpovedala, že železnice rokujú s ministerstvom životného prostredia a keďže nechcú predbiehať vývoj udalostí, k situácii sa zatiaľ vyjadrovať nebudú. "Stále čakáme na vyjadrenie ministerstva životného prostredia. V máji sme požiadali o posúdenie vplyvu stavby na životné prostredie. Ministerstvo teraz využíva 3-mesačnú lehotu na získanie vyjadrení všetkých zainteresovaných strán. Stanovisko by sme mali obdržať najneskôr v septembri," povedala hovorkyňa ŽSR Kornélia Blašková.
Zámer železníc ponúka tri alternatívne riešenia umiestnenia stavby osobnej stanice na území od Trnavského mýta po Jarošovu ulicu. Hlavný vstup má byť z Trnavského mýta a stavba má mať polyfunkčnú nadstavbu. Alternatívne riešenia sa líšia výškou a zapustením budovy do podzemia. Mala by byť úplne podzemná alebo len mierne zapustená do terénu. Nové Mesto so zámerom železníc nesúhlasí. "Zdá sa nám zbytočné umiestniť na ňom koncovú železničnú stanicu, keď v blízkosti sa nachádzajú dve ďalšie - stanica v Novom Meste a na predmestí , odkiaľ je veľmi dobré električkové alebo autobusové spojenie aj do spornej oblasti," povedala Reháčková. V lokalite filiálky by mestská časť preferovala zeleň, parkoviská, služby či bytové domy.

Policajná akcia v dome plnom narkomanov bola úspešná
SITABRATISLAVA 10. 3.2004 - Až 44 ludí našli policajti z Národnej protidrogovej jednotky v narkomanskom domceku v budove bývalej železnicnej stanice Filiálka v Bratislave . Pri akcii, ktorá sa zacala v utorok a pokracovala aj dnes, šiestich z nich zadržali a obvinili z viacerých trestných cinov. Odlahlý dom v centre mesta mal prenajatý Martin B. a Martina V. a predávali v nom heroín a pervitín. V jednej miestnosti bol obchod, v druhej narkomani brali drogy. Informoval o tom na tlacovej besede v Bratislave prvý policajný viceprezident Jaroslav Spišiak. Dodal, že títo dvaja ludia, ktorí sú už v policajnej cele s obvinením z drogovej trestnej cinnosti, mali den rozdelený na zmeny. "Na predajni mali dokonca nápis - Vstupujte po jednom," povedal Spišiak a dodal, že tento dom navštevovalo denne 200 - 250 narkomanov.
Pocas razie zadržali okrem dvojice dílerov aj 17-rocného kuriéra Vladimíra V., ktorý do domu priniesol 50 dávok heroínu. O tomto mladíkovi Spišiak povedal len tolko, že ho zneužíval vlastný otec. Ci chodil do školy, nevedel. "Denne zarobil 70000 - 75000 korún. Naco by chodil do školy," vyhlásil Spišiak. Dodal, že takéto množstvo drog nosil do domu niekolkokrát denne. Pervitín, ktorý dvojica dílerov v dome predávala, vyrábal 22-rocný Mário S. v byte na Šancovej ulici c. 51 v Bratislave. Jeho tiež policajti zadržali.
V dome policajti objavili aj 43-rocného Eugena S., po ktorom pátrali už niekolko dní. Obvinený je z lúpeže. Okrem neho tam našli aj 27-rocného Martina T., drogovo závislého muža zo Šancovej ulice v Bratislave. V jeho byte na Šancovej 49 urobili potom domovú prehliadku a našli stopy po drogách. Svoj byt prenajímal prostitútkam z Krížnej a Vajnorskej, ktoré si tam vodili klientov. Za nájomné si potom kupoval drogy.
"Drogových bytov je v Bratislave vela," vyhlásil Spišiak a dodal, že väcšinu z nich polícia už monitoruje. Policajti však majú pri raziách problémy, lebo kým prekonajú pancierové dvere a mreže, tak díleri drogy spláchnu do záchodu, dodal Spišiak.

Medzi Novým Mestom a Železnicami SR sa vyostril spor ohľadom vybudovania stanice
TASRBratislava 9. 2.2004 - Dlhoročný spor medzi bratislavskou mestskou časťou Nové Mesto a ŽSR ohľadom vybudovania novej koncovej železničnej stanice Bratislava filiálka v blízkosti Trnavského mýta sa v týchto dňoch opäť vyostril. Stalo sa tak po tom, ako Ministerstvo životného prostredia SR doručilo magistrátu, ako i dotknutým mestským častiam investičný zámer ŽSR , ktorý v troch alternatívach rieši umiestnenie koncovej stanice na územie medzi Vajnorskou a Račianskou ulicou. Novomestská samospráva s týmto návrhom nesúhlasí. S podporou magistrátu totiž presadzuje odstránenie železnice a na dotknutých pozemkoch chce vybudovať zariadenia polyfunkčného charakteru, občianskej vybavenosti, bytové objekty a parkovú zeleň.
"Ide o atraktívny priestor a zdá sa nám úplne zbytočné umiestniť na ňom koncovú železničnú stanicu. Aj preto, že v blízkosti sa nachádzajú ďalšie dve, a to stanica v Novom Meste a na Predmestí, odkiaľ je veľmi dobré či už električkové, alebo autobusové spojenie aj do spornej oblasti," uviedla tlačová tajomníčka novomestského Miestneho úradu Valéria Reháčková. Nové Mesto sa podľa nej už od začiatku svojej existencie usiluje o odstránenie koľajovej bariéry v území širšieho centra, ktorú predstavuje práve Filiálka. Všetky územnoplánovacie podklady a dokumenty uvažujú s vymiestnením koľajišťa i príjazdovej koľaje. "Naša snaha o urbanizáciu inkriminovaného územia však naráža na odpor ŽSR , ktorá chce vybudovať stanicu prijímajúcu vlakové súpravy zo severo a juhovýchodnej časti priľahlého okolia a končiť by v nej mali aj súpravy z Rakúska," dodala Reháčková.
Kedysi bol predmetný koľajový úsek súčasťou železničnej trate prechádzajúcej Starým mostom pozdĺž Dostojevského radu, Karadžičovej ulice, cez dnešnú Filiálku, popri priemyselných podnikoch na smer Trnava. Vývoj však priniesol zmeny, na základe ktorých zlikvidovali pôvodnú trať v úseku Starý most - Šancová ulica. Bratislava filiálka tak zostala ako odstavné koľajište železničnej dopravy. Súčasné trojalternatívne riešenie stanice navrhnuté Železnicami SR sa líši jej výškovým usporiadaním od mierne zapustenej do terénu až po podzemnú.

Koľajisko pri Trnavskom mýte ...
Pravda2.02.2004, S. Pacherová - NOVÉ MESTO - Spor o budúce využitie starého odstavného koľajiska v blízkosti Trnavského mýta vedie už celé roky samospráva Nového Mesta, v ktorého katastri sa nachádza, so ŽSR ako vlastníkom pozemku. V týchto dňoch sa začína odvíjať jeho ďalšia kapitola. ŽSR chcú dopravný koridor zachovať a spracovali niekoľko návrhov na jeho modernizáciu Novomešťania ich zámer spochybňujú a žiadajú koľajnice odstrániť.
“Pre nás je toto rozsiahle územie nesmierne zaujímavé. Keby koľajisko zmizlo, mohlo by tu vzniknúť nové centrum Bratislavy. S obchodmi, bankami, bytovými domami, parkami. Záujem stavať tu už prejavili investori z Talianska, Nemecka, Rakúska..." zdôrazňuje hlavný architekt mestskej časti Jaroslav Kocka. Mieni, že tunajšia zrušená stanica - Filiálka - stratila význam, odkedy sa vlakom nejazdí cez Karadžičovu ulicu na Starý most . Že koľaje tvoria nepríjemnú bariéru medzi Račianskou a Vajnorskou ulicou. A že vagóny na nich odstavené sú útočiskom rôznych živlov. “Nespochybňujeme, že pozemok je majetkom ŽSR . Aj prenájmom by sme ho však dokázali výborne zhodnotiť, čím by si ony určite finančne veľmi pomohli. Veď majú miliardové dlhy!" pripomína Kocka.
ŽSR , naopak, presadzujú, aby pri Trnavskom mýte vznikla koncová, tzv. hlavová železničná stanica pre prímestské vlaky.
“Akože by nemala význam, veď do hlavného mesta denne dochádza 6 900 ľudí od Trnavy , vyše 4 000 od Galanty , ďalší zo Záhoria..." oponuje Kockovi riaditeľ odboru rozvoja spoločnosti Daniel Maruniak.
Železničiari teraz predložili na ministerstvo životného prostredia tri navrhované varianty riešenia stanice a privádzajúcej koľajovej trate zhruba od Zátišia po Šancovú ulicu. Prvý uvažuje so zapustením koľajníc 1,5 metra pod terén, čo je de facto povrchové riešenie a doterajšia bariéra by zostala. Druhý požaduje schovať koľajnice až do hĺbky osem metrov v úseku od Jarošovej po Šancovú. Tretí ide do rovnakej hĺbky, ale v celom úseku - v tomto štádiu je podľa prekladateľov najprijateľnejší aj najdrahší, len hrubá stavba potrebuje deväť miliárd korún. Nad podzemnou stanicou síce tiež plánujú polyfunkčnú zástavbu, ale len na svojom pozemku. “Keď bude železnica pod terénom, hore sa dá stavať a pomôcť môže aj mestská časť," vysvetľuje Maruniak. Tá má však podľa Kocku predstavu zástavby v celej šírke medzi Račianskou a Vajnorskou.
Novomestský architekt ďalej oponuje, že návrh ŽSR je v rozpore s územným plánom mesta, podľa ktorého sa má vytvoriť cestná spojnica Tomášikovej ulice cez Zátišie na Račiansku. Rovnako by vznikli problémy na križovatke Jarošovej, Račianskej a Pionierskej ulice pri Výskumnom ústave zváračskom, kde by mala v budúcnosti tiež pod terénom končiť dôležitá cestná komunikácia Severná tangenta. “A doteraz sme počúvali, že koľaje chcú mať pod zemou a spomínané cestné križovania sa vyriešia estakádami," reaguje na Kockové výhrady Maruniak.
Kocka nevie, či vôbec majú ŽSR doriešené, akým vlakom má nová stanica slúžiť. “Najprv hovorili o prímestských, ale tým predsa kapacitne stačí stanica predmestie . Teraz začínajú spomínať vlaky z Viedne, hoci dobre vedia, že pritiahnuť ich z petržalskej strany až sem by bolo technicky veľmi náročné," tvrdí. A dodáva: “Načo má pozdĺž Račianskej viesť toľko súbežných dopravných systémov - plánovaná električková rýchlodráha, klasické električky, autobusy mestskej aj prímestskej dopravy - a teraz ešte aj železnica?!"
“Naše predstavy sa jednoznačne týkajú prímestskej dopravy od Trnavy a Galanty , nie vlakov z Viedne. Všetky väčšie mesta svoje železničné stanice navzájom prepájajú, taký je trend. A hovorí sa predsa aj o prudkom rozvoji železničnej dopravy v celom bratislavskom regióne ," obhajuje postoj železničiarov Maruniak.
Ministerstvo musí teraz v zmysle zákona zabezpečiť spracovanie štúdie vplyvu jednotlivých variantov na okolité životné prostredie. V tejto súvislosti už oslovilo aj magistrát a dotknutú mestskú časť, aby sa k zámeru ŽSR vyjadrili. Môžu tak urobiť aj občania - do dokumentácie sa dá nahliadnuť aj na Miestnom úrade v Novom Meste na Junáckej ulici č. l na oddelení územného plánovania životného prostredia, V. poschodie, č. dv. 505 alebo 518, alebo aj na magistráte na Primaciálnom námestí č. 1.

Podzemná železničná stanica Bratislava filiálka (zdroj si, žiaľ, nepamätám - ak niekto dodá, uvediem - pôvodný názov súboru: 0206_filialka_aktual.pdf, mám ho od 19. XII. 2005)

Videá


Posledný parný vlak
17.10.1980
 
Eurofondy OPD (20120401)
 
BA Župa chce využívat eurofondy efektívne
(železnicná cast, 26.7.2012)
       
                 

Fotografie

Budova stanice (pohľad od juhu) / Station buiding (View from South) Budova stanice (pohľad od juhu) / Station buiding (View from South)
Západný koniec stanice (pohľad od severu) / West end of station (View form North) Západný koniec stanice (pohľad od severu) / West end of station (View form North)
Pohľad zo západného konca stanice / View from West end of station Pohľad zo západného konca stanice / View from West end of station
Pohľad zo západného konca stanice / View from West end of station Pohľad zo západného konca stanice / View from West end of station
Západný koniec stanice (pohľad od východu) / West end of station (View form East) Západný koniec stanice (pohľad od východu) / West end of station (View form East)
Budova stanice (pohľad od juhozápadu) / Station buiding (View from Southwest) Budova stanice (pohľad od juhozápadu) / Station buiding (View from Southwest)
Žst. Bratislava filiálka (3)  
^
^
7 x © Emil Schenk 1. I. 2001 10:34:26 - 10:45:17
Stanička Filiálka, kým jej ešte neamputovali všetky koľajnice (1)
Stanička Filiálka, kým jej ešte neamputovali všetky koľajnice (2)
Stanička Filiálka, kým jej ešte neamputovali všetky koľajnice
(Zdroj:
www.mix.sk , © Miro Veselý )
Žst. Bratislava filiálka (1)
Žst. Bratislava filiálka
(Zdroj:
www.mix.sk , © Miro Veselý )
Žst. Bratislava filiálka (2) Žst. Bratislava filiálka
(Zdroj:
www.mix.sk , © Miro Veselý )
Žst. Bratislava filiálka (2) Žst. Bratislava filiálka 1.1.2004, ešte s nadchodom
(© Eurosense/Geodis Slovakia/MapLink/Tele Atlas/Google)
  • Žel. st. Bratislava hlavná stanica
  • Žel. st. Bratislava-Nové Mesto
  • Žel. st. Bratislava-Petržalka
  • Železničný uzol Bratislava
  • Bratislava
  • Bratislava-Staré mesto

  • Späť na " Železničný uzol Bratislava " Pokračovanie / Next
    Strana vytvorená / Site created : 27-VII-2001
    Posledná aktualizácia / Last update : 23-X-2012
    (145367.htm)