Egyed je vo firmách, pracujúcich pre Železnice
11.10.2004, Dobšinský Braňo -
Šéfovanie riaditeľa štátnych ŽSR Andreja Egyeda
v rokoch 1998 až 2002 sprevádzalo viac škandálov.
Najväčšími bolo bezpochyby rozšafné hospodárenie
zadlžených železníc a mnohomiliónové pochybné úvery.
Tie začala v roku 2002 preverovať polícia a kompetentným
hrozí aj obvinenie zo sprenevery.
Podľa informácií z MV SR sa na prípadoch intenzívne pracuje.
Ide o pochybné úverové zmluvy, ktoré boli uzavreté bez
schválenia správnou radou a nevychádzali z odsúhlasenej
stratégie rozvoja železníc. Vedenie sa tak mohlo dopustiť
trestného činu porušovania povinnosti pri správe cudzieho
majetku. Takisto ide o problém uzatvorenia vyše dvadsiatky
zmlúv na stavebné práce. Tie boli uzatvorené bez verejného
obstarávania, čo sa podľa ministerstva vnútra môže
klasifikovať ako trestný čin poškodzovania záväzných
pravidiel hospodárskeho styku.
Ide o veľmi komplikovanú ekonomickú kriminalitu. Podľa
polície však zatiaľ nebolo vznesené obvinenie voči
konkrétnej osobe - išlo o pochybenia manažmentu. Či bol o tom
vtedajší riaditeľ Egyed informovaný, sa zrejme nedozvieme.
Jasné je len to, že pri odchode zo Železníc dostal odstupné
vo výške 1.150.000 Sk. Egyed sa s nami odmietol zhovárať.
Povedal: "Nemám čo povedať, som dôchodca."
Námietku, že podľa výpisu z obchodného registra figuruje vo
vedení 3 spoločností, zmietol zo stola: "To je len
formalita, dnes sa už v podnikaní neangažujem."
Nehovoril pravdu. Údajne nepracujúci dôchodca v skutočnosti
nezaháľa, naopak. Vo firme Agentúra Alfa, s.r.o., figuruje ako
spoločník s vkladom 500.000 Sk, v spoločnostiach Slovenské
tunely, a.s., a Slovenská železničná dopravná spoločnosť,
a.s., sedí v dozorných radách.
Pod zámienkou obchodného rokovania sme mu zatelefonovali do
firmy Slovenské tunely. Sekretárka povedala: "Pán Egyed
tu ešte nie je. Chodí podľa potreby, alebo keď to uzná za
vhodné." Na žiadosť, či nám môže pre obchodnú
transakciu zatelefonovať späť, reagovala: "V poriadku.
Keď príde, my sa vám ozveme."
Egyed zatelefonoval späť v priebehu pár hodín. Keď zistil,
že s nami nespraví obchod, reagoval: "Ja tu nie som
zamestnanec, ale člen dozornej rady. A vôbec, čo je vás do
toho? Ja tu mám kopu priateľov, a keď chcem, tak sa s nimi
stretnem. Na to si nebudem pýtať od nikoho povolenie."
Otázku, aký má profit z dohadovania obchodných transakcií,
zhodnotil: "To vás nemusí zaujímať!"
Hovorca ZSSK
Čikovský hovorí, že vzťah s firmami, kde Egyed figuruje,
nemajú, hovorkyňa ŽSR Kornélia
Blašková však SME priznala, že s nimi majú uzatvorených
viac zmlúv. Navyše, zmluvy boli uzatvorené v čase Egyedovho
riaditeľovania! Ide práve o firmu Slovenské tunely. V nej
Egyed pôsobil už pred riaditeľovaním v ŽSR
- a členom dozornej rady sa stal po odchode z funkcie. Firma má
so ŽSR
zmluvu o prenájme pozemku v Lamači. Druhá firma, v ktorej je
Egyed členom dozornej rady, Slovenská železničná dopravná
spoločnosť, má so ŽSR uzavretú
zmluvu o zriadení telefónnej hlasovej služby. Podľa hovorkyne
Blaškovej síce ide o zmluvy finančne nevýznamného rázu,
podozrenie z konfliktu záujmov Andreja Egyeda je však
evidentné.
Zuzana Wienk z Aliancie na podporu fair play hovorí:
"Takéto prípady vyvolávajú vážne podozrenia z
konfliktu záujmov. Preto je dôležité, aby osoby, ktoré
rozhodujú o verejných financiách, museli vopred zverejniť
nielen všetky svoje pretrvávajúce, ale aj bývalé finančné,
majetkové a osobné väzby do takzvaného registra záujmov. Len
na základe toho sa dá zabezpečiť efektívna verejná
kontrola."
Najväčšie kauzy Železníc za Egyeda
Zmenky za 30 miliárd
Zrejme najvýraznejší rozruch spôsobil Egyed vtedy, keď
denník SME zverejnil jeho podpis na zmenkách v hodnote 600 mil.
USD. Sprostredkovateľom tejto transakcie mala byť firma IHAK-R,
v ktorej figuroval človek z tzv. "kolkovej aféry".
Ak by sa zmenky dostali na voľný trh - tak ako v prípade
zmeniek Jána Duckého - mohli podľa odborníkov štátne
Železnice položiť. Zmenky boli uložené v Poštovej banke a
mali byť zárukou na úver od istej americkej firmy. Žiadny
úver napokon neprišiel a zmenky boli skartované. Egyedovi sa
nič nestalo, správna rada ho podržala s tým, že zákon
porušený nebol.
Šafárenie topmanažmentu
Zarážajúce bolo i šafárenie Egyedovho topmanažmentu.
Ten si napriek katastrofálnej zadlženosti Železníc doprial
luxusný nábytok za niekoľko miliónov, pričom len jedna
stolička stála takmer 80.000 Sk Na radových železničiarov
však egyedovci veľmi nemysleli. Podľa zistení NKÚ za nich
neplatili odvody do sociálnych a poistných fondov.
V tomto období minuli podľa kontroly NKÚ zároveň miliardy,
ktoré si požičali na štátnu záruku, no použili ich na iné
než vládou schválené účely. Jedným z nich bola aj
výstavba bytov pre topmanažment, medzi ktorými bol brat
premiéra Miroslav Dzurinda. Pravdepodobne poslednou kvapkou bola
Egyedova snaha vybudovať pre ZSSK nové
sídlo za pol miliardy. Po upozornení denníka Sme minister
dopravy ďalšie pokračovanie výstavby zakázal.
Moric je v politike pre privatizáciu ŽOS?
11.10.2004, Braňo Dobšinský -
Manažment ZSSK vážne uvažuje o odpredaji svojich podielov vo
všetkých spoločnostiach ŽOS na Slovensku. Denníku SME to
potvrdil hovorca ZSSK Čikovský. "V manažmente sa už rokuje,
že by to bolo najvýhodnejšie."
Dôvody sú podľa Čikovského rýdzo ekonomické. "Tieto
akcie sú totiž nerentabilné. Neprináša nám to prakticky
žiadne kapitálové výnosy, na dividendách sú to veľmi malé
alebo dokonca žiadne sumy. My o takéto akcie nemáme
záujem." V každej zo ŽOS majú 34 percent akcií.
Otázka, kedy príde k dohode, je však zatiaľ predčasná.
Čikovský: "Tu by mal mať hlavné slovo akcionár."
100-percentným vlastníkom akcií je ministerstvo dopravy. To
uvažuje podľa našich zdrojov podobne ako ZSSK .
Hovorca ministerstva dopravy Tibor Šarluška: "V princípe
je to tak, že ministerstvo by sa chcelo zbaviť akejkoľvek
účasti v podnikoch, kde má podiel štát - a odpredať
to." Žiadne záväzné rozhodnutie však ešte nepadlo.
"Je otázne, kto bude mať záujem."
Nie je totiž vylúčené, že by záujem mohli mať práve
kontroverzné postavy slovenskej politiky Víťazoslav Moric a
Vladimír Poór. Poór figuruje v ŽOS Trnava , Moricova rodina je spolumajiteľom a riadi ŽOS Vrútky .
Čikovský pripúšťa, že sa pôjde "zrejme cestou
odpredaja akcií ostatným podielnikom ŽOS". Spresňuje,
že v ŽOS Vrútky
má majoritný akcionár dokonca predkupné právo. Ten zatiaľ
nepredložil písomnú požiadavku na kúpu spomínaných akcií.
Víťazoslav Moric sa k téme nechcel vyjadriť s tým, že ide o
vzťahy súkromných firiem a verejné vyhlásenia o prípadnom
záujme by mohli transakciu poškodiť. "Veď tu vlastne ide
o služobné tajomstvo, ktoré sa nezverejňuje a nikoho do toho
nič nie je. Kto vám vopred povie svoje obchodné zámery?"
povedal SME.
Ako to napokon dopadne, závisí v tejto chvíli od ministra
dopravy. Čikovský: "Máme to v rukách ako manažéri, ale
rozhodnutie musí urobiť akcionár, teda minister
Prokopovič." Šarluška: "To, ako sa pán minister
rozhodne, zatiaľ neviem povedať."
Stanovisko Pavla Prokopoviča sa nám získať nepodarilo.
Všetko nasvedčuje tomu, že štátne podiely v ŽOS sa napokon
sprivatizujú. Špekuluje sa, že práve pre toto sa Moric na
chvíľu vracia k národniarom. Na tému politika sa však Moric
zhovárať odmietol.
Dva železniční koridory jsou v podstatě hotovy,
stály 65 miliard
PRAHA 11.
10.2004 - Dva tranzitní železniční koridory jsou na českém
území v podstatě hotovy. Jejich modernizace stála od roku
1993 přes 65 miliard korun. Poslední stavbu na prvním
koridoru, který vede z Děčína přes Prahu, Českou Třebovou,
Brno a Břeclav do Rakouska, převezme Správa železniční
dopravní cesty do užívání od stavařů v úterý. ČTK to
dnes řekla vedoucí kanceláře generálního ředitele SŽDC
Anna Nováková.
Na trase prvního koridoru zbývá dokončit jen úsek mezi
Prahou a Úvaly. Ten je součástí modernizace železničního
uzlu Praha, tzv. Nového spojení, které je největší
železniční stavbou současnosti. Celá oprava uzlu Praha
včetně koridoru do Úval má stát devět miliard korun a
dokončena má být v roce 2010.
Druhý koridor ve své hlavní trase, která vede z Rakouska
přes Břeclav, Přerov a Bohumín dál na Polsko, byl dokončen
letos v červnu. Jeho odbočná větev, která ho z Přerova
propojí na Českou Třebovou, tedy na první koridor, se staví
a měla by být dokončena příští rok. V provozu tak je 67
procent z celkových 289 kilometrů druhého koridoru a
propojovací větve na první koridor.
Na obou tratích ale také chybí modernizace velkých
železničních uzlů. Klíčovou stavbou je uzel Praha, kde
stavba tzv. Nového spojení začala letos a má stát devět
miliard.
Podstatné bude také vyřešení uzlu Brno, což ale bude
záležet na rozhodnutí, zda se nádraží bude nebo nebude
přesouvat. Náklady se tak zatím pohybují okolo 20 miliard
korun. Ceny modernizace ostatních uzlů se pohybují od dvou do
pěti miliard. Oprava kolejiště v koridorových stanicích
chybí například v Břeclavi, Přerově, Olomouci i Ostravě,
České Třebové, Pardubicích, Ústí nad Labem, Ústí nad
Orlicí či Kolíně. Hotova je modernizace Děčína, staví se
Bohumín a Choceň.
Celkové náklady na modernizace uzlů odhaduje SŽDC na desítky
miliard. Všechny uzly by na první a druhém koridoru mohly být
opraveny v letech 2015 až 2020.
Modernizace 3. a 4. koridoru se připravuje. Stavět se má
začít příští rok. Na čtvrtém koridoru, který vede z
Prahy přes Budějovice na Linec, chce SŽDC budovat nejdříve
úsek Stránčice - Hostivař. Na třetím koridoru z Prahy přes
Plzeň na Norimberk se chystá jako první stavba úseku Plzeň -
Stříbro.
Výstavba by si zhruba do konce roku 2015, kdy by měly být
dokončeny všechny čtyři tranzitní koridory, měla vyžádat
ještě dalších asi 100 miliard korun.
Modernizaci koridorů platí Státní fond dopravní
infrastruktury, ale prostředky SŽDC získává také z úvěrů
a z evropských programů. Dosud šly na koridorové stavby
peníze z programů Phare a ISPA. Od vstupu do EU by však
některé vybrané stavby mohl spolufinancovat kohezní fond EU.
V letech 2004 až 2006 by na české koridorové stavby mělo z
evropských fondů jít asi šest miliard korun.
Na koridorech mohou vlaky jezdit rychlostí až 160 km v hodině.
ČD podle mluvčího Petra Šťáhlavského
zahájily provoz touto rychlostí na některých koridorových
tratích v roce 2000. Od té doby se počet vlaků a délka
úseků provozovaných rychlostí až 160 km/h postupně
rozšiřuje, řekl mluvčí.
V jízdním řádu 2004/2005, který začne platit v polovině
prosince, bude 39 spojů s rychlostí více než 140 km/h tedy do
160 km/h. Provoz rychlostí do 140 km/h je rutinní a jezdí jí
rychlíky a spěšné vlaky vcelku běžně, řekl
Šťáhlavský. Do zahájení modernizace koridorů byla obvyklá
maximální rychlost 120 km/h.
S tím, jak se postupně koridorové tratě pro vyšší
rychlosti uvádějí do provozu počítá i jízdní řád. Proti
začátku 90. let se tak jízdní doby některých vlaků
příští rok zkrátí až o desítky minut. Například
nejrychlejší nonstop vlak z Prahy do Brna jel začátkem
devadesátých let tři hodiny a čtyři minuty. Podle nového
jízdního řádu díky právě dokončenému koridoru pojede o
30 minut kratší dobu, tedy dvě hodiny a 32 minut.
Železnice sú popoluškou Európy
11.10.2004,
Krummheuer Eberhard; sz - Z obrovského koláča výstavby
dopravnej infraštruktúry v nových členských krajinách EÚ
dostávajú železnice len veľmi malé kúsky.
Sklamané tváre nevidieť len na železniciach, ale aj v celom
sektore železničnej dopravy. Na čoraz urgentnejšiu
modernizáciu infraštruktúry chýbajú však peniaze.
Elmar Wieland, riaditeľ špedičnej spoločnosti Schenker,
dcéry Stinnesu, síce poukazuje na všeobecný problém s
dopravnou infraštruktúrou vo východnej Európe. Aj Wieland
pozná plány Európskej únie na transeurópsku železničnú
sieť, no podľa neho je otázkou, kto to vlastne všetko
zaplatí. Podľa neho sa musí investovať množstvo peňazí do
modernizácie zastaranej infraštruktúry, ak má zvládnuť
očakávaný prudký nárast prepravy.
Podľa štúdie konzultačnej spoločnosti SCI Verkehr do roku
2020 bude do železničnej infraštruktúry vo východnej
Európe, potrebné investovať 235 mld EUR, z toho 50% do rozvoja
siete. Objem stredo- a východoeurópskeho trhu už do roku 2006
presiahne 13 mld EUR. Autori štúdie však operujú s termínom
"teoretický objem trhu", pretože z hľadiska
modernizácie železníc sa v regióne deje len veľmi málo a
objednávky zatiaľ neprichádzajú.
K pozoruhodným výkonom sa radí napríklad zapojenie továrne
Volkswagenu Slovakia do celokoncernovej logistiky, počínajúc
dodávkami dielcov a končiac distribúciou hotových vozidiel.
Pod taktovkou spoločnosti Schenker Automotive Railnet funguje
čulý pohyb nákladných vlakov medzi Slovenskom, nemeckými
továrňami a severošpanielskou Pamplonou.
"Volkswagen je so 60% podielom na obrate s veľkým odstupom
najväčším zákazníkom slovenských železníc," hovorí
riaditeľ Schenker Automotive Wilfried Kramer. Nemecká
spoločnosť investovala veľa peňazí do nákupu špeciálnych
vagónov, napríklad na prepravu veľkých častí karosérií,
ktorých pohyb možno sledovať pomocou satelitného systému.
Schenker zabezpečuje aj prepravu pneumatík pre nákladné
vozidlá z púchovského Matadoru. Dennú produkciu zhruba 5500
pneumatík skladujú, triedia a prepravujú vo veľkoobjemových
vagónoch do dvoch skladov Continentalu v Hannoveri a Straubingu.
Na juhovýchod Európy si zatiaľ netrúfajú
Aj v oblasti kombinovanej dopravy pravidelne premávajú
nákladné vlaky s kontajnermi, napríklad zo severomorských
prístavov do ČR a na Slovensko alebo z Nemecka do
juhovýchodnej Európy. "V ČR, SR a Maďarsku sa nám
darí. Na východe si však ešte veľmi netrúfame
postupovať," povedal šéf spoločnosti Kombiverkehr Werner
Maywald. Východné železnice netrpia len zlou
infraštruktúrou, ale ešte stále tam pracujú nepružné a
drahé gigantické aparáty, ktoré znemožňujú
konkurencieschopnosť služieb. Maywald navrhuje otvoriť
východoeurópske železnice hospodárskej súťaži a
obchodovanie rozširovať postupne, vlak po vlaku. (krátené)
Železničná spoločnosť chce predať akcie ŽOS v nominálnej hodnote pol
miliardy Sk
Bratislava 11. 10.2004 - ZSSK má záujem
predať svoje 34-% podiely v troch a. s. Železničné opravovne
a strojárne (ŽOS), ktorých nominálna hodnota dohromady mierne
presahuje pol miliardy Sk.
Ako pre TASR uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský, spoločnosť by chcela svoje
podiely v ŽOS Vrútky , Trnava a Zvolen
predať do konca tohto roka. Úžitok ZSSK z držby akcií je
podľa neho už niekoľko rokov takmer nulový. Prednostné
predkupné právo na cenné papiere budú mať ich súčasní
akcionári.
"Dúfame, že akcionár ZSSK , ktorým je ministerstvo dopravy, pochopí
situáciu a k predaju zaujme kladný postoj," doplnil
Čikovský. Podľa hovorcu rezortu dopravy Tomáša Šarlušku sa
minister Pavol Prokopovič touto problematikou zatiaľ
nezaoberal. "V zásade však rezort dopravy tento spôsob
odštátňovania podnikov zo svojho područia podporuje,"
vysvetlil postoj ministerstva Šarluška.
Ak by k predaju nedošlo ešte v tomto roku, akcie prejdú podľa
Čikovského pravdepodobne na Železničnú osobnú dopravu,
ktorá bude jednou z nástupkýň ZSSK .
"Železničnú spoločnosť - Cargo, ako druhú nástupkyňu
totiž čaká privatizácia, a preto by mala mať čisté
portfólio," doplnil Čikovský.
ŽOS-ky vznikli začiatkom 90. rokov odčlenením od pôvodných ŽSR . "Aby sa nestalo, že nebudú mať prácu,
ŽSR
a neskôr ZSSK im zadávali objednávky, aby prežili.
Zároveň sme ŽOS-ky kontrolovali, pretože aj prostredníctvom
34-% balíka sme mohli v niektorých prípadoch uplatniť právo
veta. Dnes už sú ŽOS-ky na trhu úspešne etablované,
navyše, aj ZSSK sa otvorili ďalšie možnosti pre zadávanie
objednávok. Podielnictvo v ŽOS už preto nie je pre ZSSK dôležité,"
dodal Čikovský.
Okrem údržby a opráv sa ŽOS-ky zaoberajú napríklad aj
výrobou železničných koľajových vozidiel.
Železničná spoločnosť dnes vlastní aj výraznejší 30-%
podiel v spoločnosti EU-Rail Slovakia, a. s., Košice a 20 %
akcií Wagon Slovakia, a. s., Košice.
Cesta východ - západ stále po starom, stále plno
12.10.2004, Žemlová Monika - Na
peróne stoja davy ľudí. Vlak sa blíži do stanice a ľudia
nakúkajú, či je aj túto nedeľu prepchatý. "Na
začiatku uličky je voľné, poď ideme tam," hovorí
mladý muž v Považskej Bystrici.
"Na začiatku uličky je voľné, poď ideme tam,"
hovorí mladý muž v Považskej Bystrici svojmu kolegovi a
vyberajú sa smerom k vagónu. Tí, čo cestujú rýchlikom
Liptov, ktorý je v Bratislave o pol piatej popoludní, sú na
tom lepšie, ako cestujúci vo vlakoch Ružín alebo Čingov. Tie
do prídu Bratislavy o pol siedmej a o pol deviatej a nedá sa v
nich ani slušne stáť.
Kto nastupuje do rýchlika Liptov až v Žiline, v nefajčiarskom
vozni už miesto nenájde. Voľné je vo fajčiari a v
jedálenskom vozni. Tam nápis na stene hlása: "Dĺžka
pobytu maximálne 60 minút."
Po hodine cesty je vlak takmer plný, v Púchove už sú plné
všetky uličky. Prvá trieda je naplnená len do polovice. V nej
však študenti nemôžu stáť ani v uličke.
Ak chce ísť niekto na záchod, musí sa predierať - cez tašky
a ľudí, čo na nich sedia. "Záchod pamätá ešte asi
druhú svetovú," hovorí študent Karol cestou z toalety.
"Teraz tiekla aj voda, čo sa často nestáva." O
záchodové dvere sa opiera ďalší študent. Každú chvíľu
ho niekto vyruší a musí sa postaviť.
"Hej, sedím," hovorí študentka v kupé niekomu do
telefónu. Cestuje z východného Slovenska, kde ešte boli
voľné miesta.
V Trenčíne chce nastúpiť do vlaku opitý chlap bez lístka.
Sprievodca sa s ním dohaduje, či má peniaze na lístok, ktorý
si kúpi vo vlaku. Napokon sa pozrie do opilcovej peňaženky.
"Ajajaj, vy máte peňazí," povie a naloží ho do
vlaku. Okrem záchodového smradu sa chodbou šíri už aj
opilecký.
"Mne neprekáža, že stojím, do Bratislavy nechodím
často," hovorí 40-ročná pani, ktorá cestuje z Púchova
a tlačí sa v uličke.
"My ideme z chaty. Vedeli sme, že bude taký plný,
kamaráti nás varovali," hovoria študenti, ktorí cestujú
z Vrútok. "Ja chodím pravidelne do školy do Čiech a tam
to vôbec nebýva takéto plné."
Študentka Jana cestuje z Vrútok pravidelne každú nedeľu.
"Chodím neskorším vlakom a ten býva ešte plnší."
V rýchliku Ružín, ktorý prichádza do Bratislavy o pol
siedmej, už študenti stoja aj v poštovom vagóne. Niektorí
spomínajú sardinky. Chodbička za hlavnými dvermi je
preplnená, ľudia v Leopoldove nemajú kam nastúpiť. Keď chce
sprievodca v Trnave z vagóna vyložiť kočík, musia sa
potlačiť a posunúť. "No už môžete sedieť až do
Bratislavy," povie im, keď zatvára dvere. Do poštového
vagóna sa predrali podnapití vojaci. V ruke držia minerálku a
majú poznámky na adresu blondíny, ktorá sa pozerá von oknom.
"Môžem sa aj ja pozrieť?" odváži sa jej opýtať
vojak. Blondína sa posúva. Onedlho s nimi odchádza do
fajčiara. Batožinu jej odnesú.
Niektoré okná na chodbe sa nedajú otvoriť. Pani, ktorá chce
v Trnave podať kľúče jednému chlapcovi, musí poprosiť
tých vedľa nej, či ju pustia k oknu.
Za Vinohradmi sa všetci začínajú tlačiť ku dverám.
"Keď do mňa budete sácať taškou, nebude to
rýchlejšie," hovorí v uličke študentka panej, ktorá by
už rada vystupovala. Vlak ešte nezastavil. Na hlavnej stanici
sa všetci tlačia z vlaku von, každý si pozorne pridŕža
tašku.
Po vlakovom smrade čaká cestujúcich ešte jeden - ten na
hlavnej stanici, kde si z autobusových zastávok urobili
bezdomovci toalety. Tlačenica sa skončí až po vystúpení z
MHD.
"O preplnených vlakoch vieme," povedal hovorca
železníc Miloš Čikovský, "problém sa budeme snažiť
riešiť."
Autobusy zdražejú, vlaky tentoraz nie
12.10.2004, pcs - Cestovanie vlakom od
januára nezdražie. Železnice sa totiž obávajú, že
zvýšením cestovného by prišli o ďalších cestujúcich.
"Nežiadame zvýšenie ani o infláciu," tvrdí hovorca
ZSSK Miloš Čikovský.
Meniť by sa nemala ani výška zliav. Za železnicu budú
platiť viac pravdepodobne len tí, čo cestujú vlakmi
kategórie IC a EC .
"Každý rok nám ubúda počet cestujúcich a uvážili
sme, že nie je únosné, aby sme opäť zvyšovali ceny,"
hovorí Čikovský. Vlani za 1. polrok stratili takmer 5 mil.
zákazníkov, teraz ďalších 300.000.
Cestovné pravdepodobne zdražie v prípade autobusovej dopravy.
(krátené)
Vzniká euroázijský prepravný most
Do piatich rokov by chcela Russkaja
Trojka prepraviť cez Transsibírsku magistrálu približne
300-tisíc prepravných kontajnerov ročne
12.10.2004, Dana Pálková - Ruská
železničná spoločnosť (RZD) schválila v piatok minulý
týždeň s konečnou platnosťou projekt, ktorý umožní
medzinárodným dopravným spoločnostiam využívať
výhodnejšiu cestu medzi Áziou a Európou cez Sibír a zvýši
kontajnerovú prepravu po málo využívanej Transsibírskej
magistrále.
Ako uviedol denník The Moscow Times, správna rada RZD
schválila vytvorenie spoločného podniku s ruskou zaoceánskou
lodiarskou spoločnosťou z Vladivostoku FESCO, ktorý umožní
začať od januára budúceho roka prepravu 150-tisíc
kontajnerov ročne po magistrále. Spoločný podnik pod názvom
Russkaja Trojka v hodnote 16 miliónov dolárov sa zameria na
kontajnerové lodné spoločnosti, ktoré v súčasnosti
využívajú ako hlavnú trasu na dodávku tovaru medzi Áziou a
Európou obchádzku cez Indický oceán a Suezský prieplav.
Preprava tovarov medzi Áziou a Európou rastie a, ako uviedol
prezident ruských železníc Gennadij Fadejev, Russkaja Trojka
má dobrú pozíciu na to, aby si z tohto koláča ukrojila
väčší kus. Skrátením cesty sa na jednej strane znížia
náklady, na druhej strane ušetrí čas potrebný na dodávku
tovarov. Z terajších 35 až 40 dní tradičnou cestou cez
Suezský prieplav na dva týždne po Transsibírskej magistrále.
Russkaja Trojka plánuje podľa Fadejeva prepraviť cez
magistrálu do piatich rokov ročne okolo 300-tisíc prepravných
kontajnerov. Na tento projekt si nový podnik chce požičať
približne 45,4 milióna dolárov na financovanie prvých
operácií s tým, že zisk investuje do modernizácie
železničného parku.
Spoločný podnik už objednal 10 lodí od firiem z Číny,
Poľska a Japonska, ktoré budú prepravovať zatiaľ tovar medzi
Vladivostokom na pobreží Tichého oceánu a prístavmi v 15
krajinách ázijsko-tichomorského regiónu. Ako uviedla BBC,
Rusko už niekoľko rokov pracuje na lepšom využití kedysi
hojne využívanej Transsibírskej magistrály. Okrem
skvalitnenia železničného prepojenia východnej ázijskej
časti so západnou európskou investuje nemálo financií aj do
zlepšenia cestnej siete. Na vytvorení reálnej paneurópskej
cestnej siete, ktorá by prechádzala západnou a strednou
Európou cez Rusko až na pobrežie Tichého oceánu, majú
záujem aj viacerí európski politici. V minulom roku poskytla
na dostavbu diaľnice pretínajúcej Rusko až po Vladivostok
financie Európska banka pre obnovu a rozvoj. Diaľnica je
súčasťou paneurópskej cestnej siete, ktorá sa začína v
Berlíne, pokračuje cez Varšavu, Minsk a Moskvu ďalej na
východ.
RZD je však aktívna aj na ďalších frontoch. Na jar tohto
roka informovala, že sa zúčastní na financovaní projektu
výstavby ďalšej lukratívnej železničnej trasy, a to z
ruských hraníc cez Azerbajdžan a Irán až k Perzskému
zálivu. Hodnota projektu je približne 100 mil. dolárov. Túto
trasu si chce Rusko ustrážiť podobne ako ázijsko-európsky
koridor, nakoľko cez Irán je možné prepraviť až 20 mil. ton
tovaru do Indie a Pakistanu. Aj to znamená skrátenie prepravy
aspoň o 20 dní oproti súčasnej preprave cez Suezský kanál.
Asi 340 kilometrov dlhá železnica povedie z ruského Kazvinu
popri západnom pobreží Kaspického mora do iránskeho mesta
Rast ležiaceho neďaleko južného cípu Kaspiku. Výstavba by
sa mala začať na budúci rok. Po dokončení by železnica mala
zabezpečiť prepravu šiestich až ôsmich miliónov ton tovaru
ročne.
Ruská železničná spoločnosť zabezpečuje približne 80 %
nákladnej dopravy v krajine, ak sa nerátajú plynovody a
ropovody. Vedenie RZD však plánuje prepravu tovaru ešte
zvýšiť, a to o 22,5 percenta na dva bilióny ton na kilometer
do roku 2007.
Železnice dostanú ďalšie tri roky po 8,1 mld. Sk na
VVZ
BRATISLAVA 12. 10.2004 - Návrh
rozpočtu verejnej správy na roky 2005 až 2007 predpokladá
rastúce výdavky do oblasti železníc. Prostriedky sú určené
na financovanie výkonov vo verejnom záujme (VVZ) a
modernizáciu železničných dopravných ciest.
Návrh rozpočtu stanovuje výdavky na financovanie VVZ v objeme
8,1 mld. Sk pre každý z rokov 2005 až 2007. V porovnaní s
rokom 2004 je to zvýšenie o 22 %, čo predstavuje sumu takmer
1,5 mld. Sk. Navrhovaný objem výdavkov by mal zabezpečiť
fungovanie železníc bez vytvárania straty z výkonov vo
verejnom záujme a nového dlhu.
Na podporu modernizácie železničných dopravných ciest budú
v budúcom roku využité prostriedky v celkovej výške 5,5 mld.
Sk, čo je medziročný nárast o 12 %. Investície sa budú v
plnej miere financovať zo štrukturálnych fondov, Kohézneho
fondu, predvstupových fondov a spolufinancovať z prostriedkov
štátneho rozpočtu. V roku 2006 podporia európske fondy a
štátny rozpočet modernizáciu železničných dopravných
ciest prostriedkami vo výške 6,3 mld. Sk. V roku 2007 by na
tento účel malo smerovať 8,2 mld. Sk.
Výdavky na regionálny rozvoj v roku 2006 majú byť vo
výške 3,6 mld. Sk
Bratislava 12. 10.2004 - Výdavky na
regionálny rozvoj v roku 2006 by podľa návrhu rozpočtu
verejnej správy na roky 2005 až 2007 mali dosiahnuť 3,6
miliardy Sk.
V rámci tohto balíka zdrojov najväčšia suma podpory by mala
plynúť zo štrukturálnych fondov EÚ a z
predvstupového programu PHARE - 2,65 miliardy Sk. Tieto zdroje
vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu, 939,3
milióna Sk, tvoria viac ako 99 % z celkovej podpory. Čisté
výdavky rozpočtu SR predstavujú sumu 34,5 milióna Sk.
Zo zdrojov eurofondov vrátane spolufinancovania dostane
školská a zdravotnícka infraštruktúra každá približne 0,2
miliardy Sk, kultúrna infraštruktúra 0,1 miliardy Sk,
sociálna infraštruktúra vrátane zamestnanosti a dopravná
infraštruktúra každá tiež asi 0,2 miliardy Sk. (krátené)
První železniční koridor byl dnes v Přelouči předán do provozu
PŘELOUČ
(Pardubicko) 12. 10.2004 - První železniční koridor z
Děčína do Břeclavi byl dnes v Přelouči na Pardubicku
předán do provozu. Celková délka koridoru přesahuje 380
kilometrů, jeho modernizace stála 36,5 miliardy korun.
Poslední významnou akcí bylo dokončení zabezpečovacího
zařízení mezi Zábořím nad Labem a Přeloučí, které
umožní zvýšení rychlosti vlaků na 160 kilometrů za hodinu,
řekl dnes Zdeněk Chrdle, generální ředitel firmy AŽD,
která zařízení dodala.
"Nyní již zbývá dokončit modernizaci některých
železničních uzlů, především Chocně, Bohumína, Ústí
nad Labem, Prahy, Kolína, Brna, České Třebové nebo
Břeclavi," prohlásil generální ředitel Správy
železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Komárek. Nově
upravené stanice v Záboří a Řečanech nad Labem podle něj
umožňují přístup i vozíčkářům.
Dokončení koridoru přivítala i starostka Přelouče Irena
Burešová, podle níž obyvatelům devítitisícového města
ulevily vybudované podchody a přechody přes trať a
protihlukové stěny. Bez stavby koridoru by se město nedočkalo
ani nového silničního nadjezdu. "Zrychlil se silniční
průtah městem i jeho bezpečnost," uvedla. Předchozí
úrovňový přejezd přes koleje stál řadu lidských životů.
Stát však mohl podle nedávného zjištění Nejvyššího
kontrolního úřadu (NKÚ) na stavbě železničních koridorů
ušetřit až desítky miliard korun. Ministerstvo dopravy s tím
ale nesouhlasí. Podle něj není v současné době potřeba
přijímat k problematice modernizace koridorů žádná
opatření.
Nějaké peníze asi nebyly utraceny bezchybně, přispěje to k
výměně informací mezi Evropskou unií a NKÚ, komentoval
situaci zástupce EU Brendan Buckley. Dopravních projektů pro
budoucí podporu z unijních fondů je podle něj v tuzemsku
přichystáno dostatek.
Príslušníci ŽP odhalili mladíka, ktorý zapríčinil vykoľajenie
vlaku
Bratislava 12. 10.2004 -
Príslušníci Železničnej polície (ŽP) v Čiernej nad
Tisou vypátrali 23-ročného mentálne postihnutého
mladíka z Kráľovského Chlmca, ktorý v septembri v obvode
železničnej stanice zapríčinil vykoľajenie rušňa a troch
vozňov. Vznikla tým škoda vyše 22 tisíc korún.
Od prvej polovice mája do septembra zdemontoval aj súčasti
dvoch funkčných výhybiek. Časť súčiastok predal v zberni
surovín a časť skryl v poli pri obci Bačka, kde ich našli
príslušníci ŽP. V tomto prípade spôsobil ŽSR škodu v hodnote 10 tisíc korún.
Prípadmi sa bude zaoberať Okresný úrad justičnej a
kriminálnej polície PZ v Trebišove, uviedol pre TASR hovorca
ŽP Jozef Buranský.
Vláda odobrila budúcoročný štátny rozpočet s deficitom
61,5 miliardy Sk
Bratislava 13. 10.2004 - Vláda SR
schválila štátny rozpočet na rok 2005 s deficitom 61,5
miliardy Sk pri celkových príjmoch 258,6 miliardy Sk a
výdavkoch 320,1 miliardy Sk.
Objem prostriedkov na financovanie infraštruktúry by mal rásť
v ďalších rokoch. V roku 2006 to má byť 19,5 miliardy Sk a v
roku 2007 suma 20,8 miliardy Sk. Pomôžu tomu hlavne zdroje z
fondov EÚ
. Medziročne o 22 % viac budú mať v budúcom roku aj ŽSR
a ZSSK na pokrytie
výkonov vo verejnom záujme. Kým v roku 2004 išlo o 6,63
miliardy Sk, pre najbližšie tri roky uvažuje ministerstvo s
konštantnou sumou 8,1 miliardy Sk. Modernizácia železničnej
infraštruktúry pohltí v budúcom roku 5,5 miliardy Sk.
(krátené)
Pri zrážke s autom mal väčšiu škodu rušeň
Bratislava 13. 10.2004 - Našťastie
iba vyčíslením škody sa skončila zrážka vlaku s
automobilom na priecestí v úseku trate Čata – Zalaba v
okrese Levice v utorok popoludní. Škoda na motorovom vozidle
predstavuje 20 tisíc, na rušni prekvapujúco až raz toľko -
40 tisíc korún.
Vodič škodovky 120 nerešpektoval zvukovú a svetelnú
signalizáciu a vošiel na priecestie, kde ho zachytil
prichádzajúci vlak. Rušeň auto odhodil mimo trať, kde
začalo horieť. Jeho posádka, dvaja muži (25, 53 r.), vyviazli
zo zrážky iba s ľahkými odreninami rúk a hlavy. K zraneniu
osôb v brzdiacom vlaku nedošlo.
Účastníci nehody neboli pod vplyvom alkoholu, informoval
hovorca Železničnej polície Jozef Búranský s dôvetkom, že
železničná doprava bola v tomto úseku zastavená, čím
došlo k zmeškaniu troch osobných vlakov, v jednom prípade o
viac než 100 minút.
Príslušníci železničnej polície našli
zlodeja lán
Bratislava 13. 10.2004 - Približne
šesť týždňov trvalo príslušníkom železničnej polície
odhaliť páchateľa krádeže medených prepojovacích lán na železničnej stanici v
Barci .
Podrobným vyšetrovaním policajti zistili, že krádež v
hodnote približne 20 tisíc korún má na svedomí 20-ročný
Košičan. K svojmu skutku sa priznal.
Krádež uskutočnil 30. augusta v nočných hodinách,
nožnicami na plech postupne odstrihol 56 medených lán rôznej
dĺžky, ktoré doma očistil a potom ich v rôznych zberniach
surovín predal za 1850 korún. Laná sa po príchode policajtov
v zberniach už nenachádzali, uviedol v dnešnej informácii
hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Pri železničnej trati našli ženu v bezvedomí
BRATISLAVA/TRNAVA 13. 10.2004 -
Zranenú ženu nezvestnú od pondelka objavili v utorok ráno pri
koľaji v úseku železničnej
trate Trnava – Trnava-predmestie . Ako agentúru SITA
informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský,
56-ročná Trnavčanka ležala v bezvedomí hlavou smerom ku
koľaji a mala rozbitú lebku.
Privolaná lekárka nevedela presne uviesť, či žena utrpela
zranenia po kolízii s vlakom alebo len po páde na kamenistý
podklad trate. Ako dodal Búranský, rušňovodiči troch
predchádzajúcich vlakov si ženu nevšimli. Vlak, ktorého
rušňovodič ženu našiel, mal meškanie 39 minút, ďalšie
štyri vlaky meškali od 9 do 30 minút. Prípad vyšetruje
oddelenie Železničnej polície v Trnave.
Začal sa súdny proces v súvislosti s vlakovým
nešťastím
ANKARA 13. 10.2004 - Turecký súd v
stredu prepustil z väzenia jedného z troch železničných
zamestnancov na procese týkajúcom sa železničnej nehody, pri
ktorej v júli zahynulo 37 ľudí a ktorá je najhorším
železničným nešťastím v histórii krajiny. Informuje o tom
tlačová agentúra Anatolia.
Traja členovia posádky - vlakový strojvodca Koksal Coskun a
rušňovodiči Fikret Karabulut a Recep Sonmez, sú obžalovaní
v súvislosti s tragédiou z 22. júla, pri ktorej sa preplnený,
práve uvedený do činnosti rýchlovlak
vykoľajil pri meste Pamukova na severozápade krajiny na trati z
Istanbulu do Ankary. Coskun a Sonmez odmietli na súde, ktorý sa
začal v stredu, obvinenie z neúmyselného zabitia, pričom
Karabulut, ktorý v čase nešťastia riadil vlak, uviedol, že
vlak išiel v rámci povolenej rýchlosti, určenej štátnymi
železničnými dráhami pre tento úsek trate.
Príčina nehody, pri ktorej sa tiež zranilo 80 ľudí, zatiaľ
ešte nebola určená. Minister dopravy Binali Yildirm krátko
ale po incidente vyhlásil, že vlak išiel nadmernou
rýchlosťou, čo však spochybnili odbory a právni zástupcovia
rušňovodičov. Súd oslobodil Sonmeza, ale rozhodol, že
Karabulut zostane vo väzbe. Coskuna prepustili z väzenia ešte
pred začiatkom súdu. Súd odročili do 10. novembra.
Po júlovej nehode nasledovala ďalšia v rovnakej oblasti 12.
augusta, pri ktorej sa čelne zrazili dva vlaky. Zahynulo osem
ľudí a zranených bolo 88. Po nehodách Yildirim odvolal
riaditeľa a námestníka štátnych železníc v krajine so
zaostalým a zastaraným železničným systémom.
Výrobcovia lietadiel prejdú na vlaky
14.10.2004, Dana
Pálková - Nedostatok objednávok v ostatných rokoch od
domácich aerolínií donútil ruských výrobcov lietadiel
rozšíriť záber svojej produkcie a vstúpiť do
lukratívnejšej oblasti - železníc. Ako uviedol ruský denník
The Moscow Times, šancu na to mu poskytla monopolná
železničná spoločnosť RZD, ktorá chce zmodernizovať svoj
zastaraný železničný park a je ochotná ísť do
miliardových položiek. S možnosťou udržať biznis nad vodou
sú výrobcovia dopravných lietadiel Aviastar-SP a VASO ochotní
doplniť terajšiu výrobu lietadiel aj o železničné vozne a
rušne.
Rozpad ZSSR v roku 1991 zasiahol prakticky každý sektor
hospodárstva, no zvlášť výrobcov leteckej techniky.
Priemysel v minulosti vyrobil ročne niekoľko stoviek lietadiel,
v súčasnosti vyrába ročne len pár strojov a iba pre domáce
aerolínie. Napríklad Aviastar, ktorý má produkčnú kapacitu
50 lietadiel ročne, vyrobil v minulom roku len dve dopravné
lietadlá a v tomto ich počet bude rovnaký. Jeho situáciu
zhoršilo podľa informácií firmy aj rozhodnutie ruskej armády
v 90. rokoch zastaviť nákupy obrích dopravných lietadiel
An-124, ktoré Aviastar vyrábal a spoločnosť sa ocitla na
pokraji bankrotu. Vtedy ju zachránili najmä objednávky z
Egypta.
V súčasnosti by jej situáciu mohli zlepšiť domáce
železnice. Tie začiatkom roka schválili rozsiahly program
rozvoja do roku 2010, ktorý počíta s modernizáciou starších
a nákupom nových vozňov a rušňov, ako aj položením nových
tratí. Podľa BBC spoločnosť zabezpečuje asi 80 percent
všetkej nákladnej dopravy v Rusku, no v najbližších rokoch
plánuje prepravu tovaru ešte zvýšiť, a to o takmer 23
percent na dva bilióny ton na kilometer. Jej súčasný
strojový park však na zvýšenie prepravy nebude stačiť.
Momentálne firma prevádzkuje 20-tisíc rušňov, 700-tisíc
nákladných a 23-tisíc osobných vozňov, z ktorých väčšina
potrebuje modernizáciu alebo výmenu. Odhaduje sa, že program
si vyžiada investície za takmer 2 bilióny rubľov (65 miliárd
dolárov). Len v tomto roku chce RZD kúpiť 580 nových
osobných vozňov a potom každoročne až do roku 2010
približne 1 500. Na rozdiel od železničného rozvojového
programu vláda vyčlenila pre rozvoj leteckej dopravy iba 6
miliárd rubľov (200 mil. dolárov), čo stačí len na výrobu
štyroch menších lietadiel ako Iljušin 11-96, ktoré vyrába
voronežská spoločnosť VASO. Aj s tou RZD preventívne
počíta, že by sa mohla zapojiť do produkcie železničných
vozňov a rušňov.
Vlaky pojedou přes Poděbrady až třikrát rychleji
PODĚBRADY 14.
10.2004 - Třikrát rychleji než nyní, tedy rychlostí až 120
kilometrů za hodinu, budou moci jezdit od 25. října vlaky
přes železniční přejezdy v Poděbradech na Nymbursku.
Umožní to nové zabezpečovací zařízení. Železničáři i
policie ale zároveň varují před zvýšeným rizikem střetu s
neukázněnými chodci, cyklisty i motocyklisty. Uvedl to
dnešní Nymburský deník.
Nové zařízení umožní nejen vyšší rychlost vlaků, ale i
snížení čekací doby a zvýšení bezpečnosti. Na druhou
stranu se ale železničáři obávají, že se může zvýšit
počet smrtelných nehod. Luděk Nechanský z železniční
policie uvedl pro list, že lidé si nedovolí projít pouze
tehdy, pokud u závor stojí hlídka policie. Pokud tam ale nikdo
nehlídá, riskují i děti a starší lidé, kteří navíc
hůře vidí i slyší.
V posledních letech se staly na přejezdech v Poděbradech staly
nejméně čtyři tragické případy, které dokazují
nepoučitelnost chodců i cyklistů. Naposledy loni v květnu v
Jiráskově ulici srazil chodce projíždějící vlak. Letos v
dubnu zase řidič Avie prorazil stažené závory na přejezdu v
Koutecké ulici. Policisté upozorňují, že lidé přecházejí
koleje i v místech, kde jsou podchody. Policie proto hodlá
zvýšit u přejezdů v souvislosti s větší rychlostí vlaků
dohled. Poslední tragickou nehodou v regionu byla před
měsícem smrt jedenáctileté školačky, která přebíhala
koleje v Nymburce pod nadjezdem a srazil ji vlak. Její dva
spolužáci smrti unikli a vyvázli jen se šokem.
ZSSK a Železnice SR stiahli žalobu vo veci
nezákonnosti minuloročného štrajku
Bratislava 14. 10.2004 - Odpoveď na
otázku, či bol minuloročný 36-hodinový štrajk
železničiarov v súlade so zákonom, sa verejnosť už
pravdepodobne nedozvie. ZSSK a ŽSR totiž
stiahli žalobu, ktorou sa na bratislavskom Okresnom súde (OS)
I. domáhali uznania nezákonnosti štrajku. Okresný súd
konanie zastavil.
Konfederácia odborových zväzov (KOZ) spolu s odborovými
centrálami pôsobiacimi na železnici sú toho názoru, že obe
železničné spoločnosti týmto krokom fakticky priznali
skutočnosť, že štrajk bol zákonný a legitímny,
konštatoval prezident KOZ Ivan Saktor.
Podľa samotných odborárov štrajk zákonný bol. Vychádzajú
pritom z dávnejšieho uznesenia vlády, v ktorom kabinet
konštatuje, že štrajk, ktorý je realizovaný pre hospodárske
a sociálne záujmy, je legálnym štrajkom. KOZ sa zároveň
odvoláva na judikatúru Najvyššieho súdu týkajúcu sa
obdobného štrajku bábkarov v Nitre.
" ZSSK stiahla žalobu po dohode s Odborovým
združením železničiarov a Federáciou strojvodcov. Myslíme
si totiž, že netreba míňať sily na veci, ktoré sú už v
súčasnosti úplne inak. ZSSK dnes čakajú iné, náročnejšie úlohy,
ktoré treba riešiť. Už predsa nejde o to, kto je víťaz a
kto porazený," vyjadril sa hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
"Keďže bol štrajk vyhlásený z dôvodu redukcie dopravy
na regionálnych tratiach, ide o záležitosť ZSSK . Ak ZSSK uznala, že
žalobu sťahuje, ŽSR postupovali
obdobne, na čom sa dohodli generálni riaditelia oboch
podnikov," tlmočila stanovisko ŽSR ich
hovorkyňa Nela Blašková.
Podpredseda OZŽ Peter Rozložník poprel Čikovského slová. O
stiahnutí podania sa dozvedel až od súdu. "Hoci sa o
tejto možnosti šepkalo už dlhšie, my sme o tom žiadne
oficiálne upovedomenie od železníc nedostali. Na súdne
pojednávanie o legálnosti štrajku stanovené na 25. októbra
2004 sme sa pripravovali s plnou vážnosťou. Vzápätí sme
však dostali z Okresného súdu oznámenie o zrušení
pojednávania, zdôvodnené stiahnutím žaloby," vykreslil
situáciu Rozložník.
Hlavným cieľom vlaňajšieho, časovo neobmedzeného štrajku
železničiarov, ktorý začal 31. januára, bolo zastavenie
rušenia spojov na 25 lokálnych tratiach a ďalších asi 200
spojov na hlavných tratiach. Už 3. februára však OS na
základe podnetu ZSSK a ŽSR nariadil
predbežným opatrením prerušenie štrajku. Obe spoločnosti sa
zároveň na Okresnom súde Bratislava I. domáhali uznania
nezákonnosti štrajku. Po necelých ôsmich mesiacoch, presne
30. septembra 2003, zrušil Krajský súd predbežné opatrenie
OS.
Odborári podľa Rozložníka momentálne o obnovení
minuloročného štrajku neuvažujú, možnosť štrajku ako
takého však do budúcnosti Rozložník nevylúčil.
"Dôvody vlaňajšieho protestu sú však už dnes z
väčšej časti prekonané," konštatoval.
"Predbežným opatrením je možné v súčasných
podmienkach na Slovensku zastaviť akýkoľvek štrajk a tým
fakticky zabraňovať reálnemu uplatňovaniu základných práv
a slobôd. KOZ bude preto podporovať úpravu súvzťažnej
legislatívy, aby už k podobnému, precedentnému konaniu
nemohlo dôjsť," povedal Saktor.
Železničná spoločnosť spúšťa od pondelka predaj cestovných lístkov cez
Internet
Bratislava 14. 10.2004 - ZSSK začne od pondelka
18. októbra predávať cestovné lístkov cez Internet. K
dispozícii budú zatiaľ len lístky na vybrané vlaky vyššej
kategórie.
"Na internetovej stránke www.slovakrail.sk si cestujúci
budú môcť zakúpiť lístky na vlaky IC Gerlach
402/403 a IC Tatran
404/405, ďalej na vlaky Expres (Ex) Kriváň 500/501 a Ex Váh
511, ktoré jazdia na trase Bratislava hlavná stanica –
Žilina – Košice a späť," uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
ZSSK postupne zavedie
túto službu aj pre ostatné kategórie osobných vlakov.
Cestujúci si na webovej stránke ZSSK najprv v
elektronickom informačnom systéme vyhľadá vlakové spojenie,
ktorým chce cestovať, a najneskôr 8 dní pred odchodom vlaku
si zakúpi cestovný lístok. Cestovné lístky IC Super Plus je
potrebné kúpiť najneskôr 14 dní pred odchodom vlaku. Platbu
bude možné zrealizovať cez platobný portál Tatra banky.
Cestujúci následne dostane do elektronickej pošty internetový
kód, ktorý si vytlačí alebo odpíše. Týmto dokladom sa
preukáže vo vlaku sprievodcovi, ktorý mu vydá cestovný
lístok. "Bez internetového kódu a preukazu totožnosti
nie je možné cestujúcemu vydať cestovný lístok, ktorý je
na meno, je neprenosný a nedá sa vymeniť," doplnil
Čikovský.
Ak sa cestujúci z nejakých príčin rozhodne, že nepocestuje,
a má už cestovný lístok cez Internet zakúpený, môže ho
vrátiť pri pokladnici v železničnej stanici a ZSSK mu peniaze vráti
prevodom na účet. Cestovné lístky cez Internet si môžu
cestujúci kúpiť od pondelka do nedele od 6.00 h do 21.00 h s
výnimkou soboty, kedy sa predávajú len od 7.00 h do 13.30 h.
ČD vybraly firmy, které budou poskytovat služby na
nádražích
PRAHA 14.
10.2004 - ČD vybraly firmy,
které budou poskytovat služby na vlakových nádražích. S
první z nich, prodejcem tisku CZ Retail, již dráhy uzavřely
také smlouvu. ČTK to dnes řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Uvedl, že s vítězi
soutěže ČD uzavřou rámcové
smlouvy na pět let, které bude možné prodloužit o dalších
pět let. Bližší podrobnosti ale nesdělil.
O poskytování různých služeb na nádražích usilovaly v
tendru více než tři desítky firem. ČD přitom hledaly budoucí partnery, kteří budou
na nádražích v celé ČR poskytovat zhruba dvě desítky
činností od prodeje občerstvení po provoz lékáren. Vybrané
firmy by měly služby nabízet na desítkách stanic po celé
ČR s výjimkou pražského hlavního a Masarykova nádraží a
stanic Karlovy Vary a Mariánské Lázně.
Dosud o pronájmech prostor k podnikání na nádražích
rozhodovaly správy dopravní cesty na úrovni krajů. Výběr
tak byl lokální a ČD neměly partnery,
kteří by tvořili jednotné sítě. Výjimkou jsou právě
obchody s tiskem společnosti CZ Retail pod značkou Relay a
obchody s potravinami Pont, které se objevují na více
železničních stanicích.
Cena za pronájem prostor je nyní většinou stanovena podle
tzv. cenových map, které podle Šťáhlavského vycházejí z
obvyklého nájemného v místě. Odráží ale také případné
investice nájemce do rekonstrukce prostor nebo typ a výnosnost
provozovny.
Výnos ze současných pronájmů Šťáhlavský nebyl schopen
sdělit. Na nádražích jsou přitom podle něho tisíce
různých provozoven služeb a prodejen. Síťoví partneři
budou podle mluvčího poskytovat služby především na
větších stanicích se silnější koncentrací cestujících.
CZ Retail, se kterou již ČD první
smlouvu podepsaly, je společným podnikem francouzské
společnosti HDS (Hachette Distribution Services) a finské
Rautakirja. Firma v zemi provozuje kromě řetězce Relay také
menší městské prodejny tisku R-Kiosk. Obchody Relay na
nádražích ČD začala budovat v
roce 2000, nyní jich je ve vlakových stanicích 37. (krátené)
EIB poskytne Poľsku úvery 760 mil. EUR na budovanie
infraštruktúry
DPA Varšava 14. 10.2004 - Európska
investičná banka (EIB) poskytne Poľsku v tomto roku ďalšie
úvery v celkovom objeme 760 miliónov EUR, čo je vyše 30,4
miliardy SKK. Poľsko použije tieto prostriedky na budovanie
svojej infraštruktúry. Časť príslušných dohôd bola už
podpísaná, ďalšie čakajú na spečatenie. Na 10. výročnom
fóre EIB vo Varšave to uviedol viceguvernér tejto banky Ivan
Pilip.
Poskytnutím 760 miliónov EUR úverov dosiahne suma, ktorú si
požičalo Poľsko od EIB, celkovú hodnotu 8,2 miliardy EUR. Je
to tretina z prostriedkov, ktoré banka doteraz požičala
krajinám v strednej a východnej Európe.
Suma úverov EIB Poľsku v tomto roku ešte nie je konečná.
Banka pripravuje s poľskými železnicami na podpis dohodu o
úvere 300 miliónov EUR.
Nákladný vlak v Nemšovej narazil do autobusu, nikto nebol
zranený
Nemšová 14. 10.2004 - Nákladný
vlak narazil dnes ráno desať minút pred 7. hodinou do
linkového autobusu na nechránenom železničnom priecestí v Nemšovej .
V autobuse boli štyria cestujúci. Nikto z nich podľa
trenčianskej policajnej hovorkyne Lenky Bušovej neutrpel
zranenia. Materiálnu škodu predbežne vyčíslili na 40 tisíc
korún.
Nehodu pravdepodobne zavinil vodič autobusu, ktorý vošiel na
nechránené priecestie.
Pri kolízii s vlakom zahynuli v uplynulých dňoch
dva jelene
Bratislava 14. 10.2004 - Dva jelene
zahynuli v uplynulých dňoch pri kolízii s vlakom. Jeden z
prípadov sa stal v utorok v noci na úseku trate Spišské Vlachy –
Krompachy , kde IC vlak
Gerlach zrazil a zabil 150-kilogramového jeleňa.
Jeleň vbehol na koľaj tesne pred vlak, takže rušňovodič už
nemal šancu kolízii predísť. Pri zrážke došlo na rušni k
poškodeniu vzduchového potrubia, ohnutiu dvoch schodíkov a
predného pluhu, informoval TASR hovorca Železničnej polície
Jozef Búranský. Škoda, ktorá vznikla na vlaku, bude
vyčíslená dodatočne.
K zraneniu osôb v IC
nedošlo. Hospodár Poľovníckeho združenia v Krompachoch
ocenil uhynutého jeleňa na šesť tisíc korún. Kolízia
spôsobila dvojhodinové meškanie vlaku.
Podobný prípad sa stal aj v stredu večer. V úseku trate Nálepkovo –
Nálepkovo-Peklisko zrazil a usmrtil jeleňa motorový
osobný vlak.
Vozne opravia ŽOS Vrútky a Trnava
15.10.2004,
Bratislava - ŽOS Vrútky a ŽOS Trnava budú opravovať osobné vozne ZSSK . Hodnota
kontraktu predstavuje 5,3 milióna korún, pričom na vrútockú
spoločnosť pripadnú 3 milióny a na trnavskú 2,3 milióna
korún. Obe spoločnosti vyhrali verejnú súťaž na periodické
a bežné opravy osobných vozňov klasickej a špeciálnej
stavby, vojenských vozňov a služobných vozňov do
manipulačných vlakov. ZSSK spomedzi 44 prijatých ponúk vybrala ponuky
týchto firiem ako ekonomicky najvýhodnejšie. Na takéto opravy
uzatvára s dodávateľmi rámcové zmluvy, ktoré sa
aktualizujú každý rok. Informoval o tom hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Ševc: Zákaz štrajku bol totalitným aktom štátnej
administratívy
Bratislava 15. 10.2004 - Zákaz a
zastavenie štrajku železničiarov vo februári 2003 bolo
totalitným aktom štátnej administratívy popierajúcim
ľudské práva a slobodu protestovať, uvádza sa v stanovisku
Komunistickej strany Slovenska (KSS) k porušovaniu práva na
štrajk.
Komunisti so znepokojením sledujú vývoj kauzy odborárskeho
štrajku železničiarov. Ako sa uvádza vo vyhlásení, KSS už
vo februári 2003 ostro protestovala proti očividne účelovému
rozhodnutiu súdu, ktoré vážne ohrozilo právo na štrajk
občanov SR. Už po pol roku sa ukázalo, že okresný sudca
rozhodol protizákonne. Samotné pojednávanie malo byť 25.
októbra tohto roku. Železničné spoločnosti svoju žalobu
stiahli.
"KSS tento akt interpretuje ako uznanie legálnosti
spomínaného štrajku železničiarov, preto by mali
zainteresované spoločnosti voči sebe vyvodiť príslušné
opatrenia," píše vo vyhlásení predseda ÚV KSS Jozef
Ševc. KSS podľa jeho slov považuje túto kauzu za ďalší
dôkaz porušovania ľudských práv.
Ako sa ďalej uvádza vo vyhlásení, komunisti sú zarazení
účasťou súdnej moci na tejto afére. "Vláda SR v
spolupráci so štátnymi inštitúciami a najnovšie aj so
súdnou mocou, zaviedla do chodu spoločnosti praktiky, ktoré
KSS rázne odmieta," vyhlásil Ševc. "Vláda SR v
spolupráci so štátnymi inštitúciami a najnovšie aj so
súdnou mocou, zaviedla do chodu spoločnosti praktiky, ktoré
KSS rázne odmieta," uzavrel.
Stiahnutím súdnej žaloby železnice uznali
legálnosť štrajku
BRATISLAVA 15. 10.2004 - Komunistická
strana Slovenska (KSS) tvrdí, že tým, že železničné
spoločnosti stiahli žalobu o nezákonnosti štrajku zo súdu,
uznali jeho legálnosť. Zainteresované železničné
spoločnosti by preto mali voči sebe vyvodiť príslušné
opatrenia, uvádza sa ďalej v piatkovom vyhlásení predsedu
Ústredného výboru KSS Jozefa Ševca. Líder slovenských
komunistov si tiež myslí, že je to len ďalší dôkaz, že
"na Slovensku sú permanentne porušované základné
ľudské práva, medzi ktoré patrí aj právo na štrajk".
Zákaz a zastavenie štrajku bolo totalitným aktom štátnej
administratívy popierajúcim ľudské práva a slobodu
protestovať, tvrdí. Ako dodáva, je zarážajúce, že sa na
tom podieľa aj súdna moc.
Železničné odbory po prvýkrát štrajkovali 29. januára 2003
a štrajk trval šesť hodín. Druhý štrajk, ktorý mal byť
časovo neobmedzený, sa začal 31. januára minulého roka a
trval 36 hodín. Po troch dňoch ho centrálny štrajkový výbor
3. februára prerušil. Urobil tak na základe predbežného
súdneho opatrenia Okresného súdu Bratislava I, ktoré sudkyňa
vydala na podnet ŽSR Bratislava o
nezákonnosti štrajku. Súd zastavil konanie na návrh
spoločností - ŽSR a ZSSK 1. októbra.
Po hádke na stanici žene zlomil kľúčnu kosť
BRATISLAVA/POVAŽSKÁ BYSTRICA 15.
10.2004 - Z trestných činov ublíženia na zdraví a
výtržníctva obvinil vyšetrovateľ 45-ročného muža z
Považskej Bystrice. Obvinený sa pred polnocou zo stredy na
štvrtok vo vestibule považskobystrickej
železničnej stanice pohádal s 38-ročnou ženou a potom ju
začal aj mlátiť. Zo zranení sa bude liečiť až 42 dní.
Výtržník totiž začal ženu najprv škrtiť, potom ju hodil
na podlahu vestibulu a kopol ju do ľavého ramena. Pri útoku
jej zlomil kľúčnu kosť a spôsobil pomliaždenie čela.
Zranenú ženu ošetrili v považskobystrickej nemocnici.
Agentúru SITA o tom informoval hovorca Železničnej polície
Jozef Búranský.