MODERNIZOVANÝ RUŠEŇ
R 755

R 755

  • rušeň je vystrojený všetkými zariadeniami podľa štandardov UIC a je konštruovaný podľa ZTP-336-00-001/96 Železníc Slovenskej republiky
  • úplne nová transmisia s dieselovým rušňovým motorom z produkcie tradičného producenta naftových motorov ZTS TEES a.s., Martin 12 PA4-185 LOKO, s výkonom 1500 kW, otáčkami 1500 1/min, merná spotreba paliva max. 210 g/kWh, trakčným alternátorom 300 kW z produkcie tradičného výrobcu generátorov Danubius Elektrik, a.s. Bratislava, špičkovým trakčným usmerňovačom   
  • kompletné integrované počítačové riadenie rušňa na báze hardware z produkcie WOODWARD a software zo spoločnej produkcie Martinskej mechatronickej, a.s., anti wheel-slip, zvýšená ťažná sila o 30 %, optimalizácie všetkých prvkov rušňa, znížená spotreba paliva o 10 %, redukcia diskrétnych členov a spínačov, prevádzková diagnostika a záznam dát - displej, tlačiareň periférny počítač, atď.   
  • elektrodynamická brzda, počítačom optimalizované brzdenie všetkých bŕzd   
  • kabína rušňovodiča (klimatizácia, chladenie, mikro, ...)
  • 755/755001SK.jpg
    © Európsky železničný server

    TECHNICKÉ DÁTA

    Rozchod 1435 mm
    Hmotnosť 76 ton
    Nápravový tlak 19 ton
    Usporiadanie dvojkolesí Bo' Bo'
    Trvalá ťažná sila 128 kN
    Motor 12 PA 4-185 LOKO
    Výkon 1500 kW
    Prevádzková rýchlosť (s pôvodnými podvozkami) 100 km/h
    Dĺžka 16,9 m
    Šírka 2,95 m
    Výška 4,15 m
    Menovitý priemer kolesa 1000 mm

    Rušne majú super vysoké adhézne vlastnosti, zabezpečené sú proti prekĺzaniu kolies (v každom režime pracuje na užitočnej medzi adhézie) čo zlepšuje jazdné vlastnosti rušňa v ľubovoľných prevádzkových podmienkach, prevádzková ťažná sila na háku je zvýšená o 30 %, výrazne je zvýšená ťažná sila pri rozbehu (až o 50 %). Výkonný palubný počítačový systém riadenia umožňuje tiež sériové radenie lokomotív do jednej vlakovej súpravy s optimalizáciou ich vlastností.
    Dieselelektrické rušne neobsahujú poruchové mechanické ani hydraulické regulátory, minimalizovaný je počet relé kontaktov, množstvo funkcií sa realizuje softwarovo, systém má zabudovanú diagnostiku a monitoring - na veľkom displeji je možné zobraziť rôzne stavy - teploty a tlaky oleja a vody, napätia a prúdy elektrických strojov, otáčky, a to individuálne pre každú nápravu. Dáta sa pre účely diagnostiky zaznamenávajú a dajú sa využiť pri kontrole a opravách, dajú sa využiť pri kontrole a opravách, dajú sa tlačiť priamo a tiež prenášať na periférny počítač (laptop, hand-held a pod.)

    Rušeň 755.001-5 na oslavách 150 rokov železníc na Slovensku 21. VIII. 1998 v žst. Bratislava-Petržalka             (C) Atilla Bakos & Sygnatura kft., Budapest

    Motorový rušeň R 755 má inštalovaný výkon spaľovacieho motora 1500 kW pri 1500 1/min s elektrickým (striedavo - jednosmerným) prenosom výkonu. Podvozok a hlavný rám rušňa R 755 vychádza z typu rušňa R 753. Ostatné časti rušňa R 755 boli novo vyvinuté a konštruované za účelom zdokonalenia a zhospodárnenia prevádzky. Rušeň R 755 je vybavený:

  • CLC - systémom riadenia
  • elektrodynamickou brzdou
  • ekologickým výfukom
  • modulárnou koncepciou kabín a plášťa
  • klimatizáciou a ohrevom kabíny rušňovodiča
  • čelnými deformačnými prvkami
  • úpravou uloženia skrine na podvozok R 755 (gumokové stĺpiky)
  • vlakovým zabezpečovačom LS-90
  • elektronickým rýchlomerom typu LT
  • Motorový rušeň R 755 je určený pre osobnú, rýchlikovú i nákladnú dopravu na tratiach s normálnym rozchodom 1435 mm a maximálnou rýchlosťou 100 km/h. Rušeň je riešený s kabínami na oboch koncoch, v strede so strojovňou rušňa. Zdrojom výkonu na rušni R 755 je naftový motor 12 PA4 - 185 LOKO, ktorý je pomocou pružnej spojky spojený s trakčným generátorom a generátorom kúrenia. Hlavné agregáty sú uložené na pomocnom ráme a ten je pružne uložený na hlavnom ráme rušňa. Pomocné zariadenia sú poháňané elektromotormi napr. ventilátory pre chladenie trakčných motorov, ventilátory chladičov i vzduchový skrutkovicový kompresor. Zásoby paliva sú uložené v nádrži s obsahom 3500 l. V palivovej nádrži je skriňa pre batérie. V motorovom rušni R 755 je použitý CLC-systém /Complete Locomotive Control/ založený na mikroprocesorovom regulátore, ktorý reguluje otáčky a teplotu spaľovacieho motora, budenie generátora a sklz dvojkolesí. Pri prvom zapnutí CLC počítač vykoná autotest v dĺžke asi 10 sekúnd. Ked' je autotest ukončený rušeň sa naštartuje podľa normálneho postupu. Ak počítač zistí poruchu, zasvieti sa signalizácia požadovanej údržby na obrazovke. Počítač ukladá rôzne deje, ktoré sa vyskytnú počas prevádzky, má schopnosť odoslať informácie. CLC systém je schopný vykonať i dôležité testy rušňa R 755. Motorový rušeň R 755 je vybavený elektrickým prenosom trakčného výkonu elektrickým prenosom výkonu na pomocné pohony, elektrickým generátorom vlakového kúrenia, elektrodynamickou brzdou, gumokovovými stĺpikmi odpruženia skrine, deformačnými prvkami za nárazníkmi, úplne novým dizajnom kabín a strojovne s použitím sendvičovej technológie umožňujúcej pružné uloženie krytovania (obloženia)strojovne a kabín.
    Stanovište je vybavené chladničkou kombinovanou s mikrovlným ohrevom, umývadlom s teplou vodou, klimatizáciou, anatomickou sedačkou rušňovodiča a šatníkom. Vozidlo je vybavené elektronickým rýchlomerom METRA LT a vlakovým zabezpečovačom LS-90

    ( ŽOS Zvolen )

    Martinska mechatronicka predstavila novu lokomotivu

    Trend 980415
    Martinska mechatronicka, a.s., Martin predstavila zaciatkom aprila prototyp modernizovanej lokomotivy R 755. Spolocnost realizuje pre Zeleznice SR (ZSR) modernizaciu lokomotiv radu 750, 753, 754 na rad 755. Ide o univerzalnu plne vybavenu lokomotivu vyvinutu v SR. Koncepcia sa podla poziadaviek zakaznika realizuje na podvozkoch a zakladnych ramoch povodnych lokomotiv. Pre ZSR by mala spolocnost v priebehu styroch az piatich rokov modernizovat na tento rad sto lokomotiv. Pre tlacovu agenturu SITA to uviedol riaditel pre vedu a vyskum Martinskej mechatronickej Pavel Pavlasek. Ako uviedol, vyvoj takejto lokomotivy v zahranici stoji priblizne 1 mld. DEM, na Slovensku naklady na vyvoj predstavuju ani nie jedno promile tejto sumy. "Pri seriovej vyrobe bude cena modernizovanej lokomotivy predstavovat 50 az 60 % ceny dovazanych lokomotiv," povedal P. Pavlasek. Vsetka praca na tychto lokomotivach sa uskutocnuje na Slovensku, takisto aj know-how je slovenske. Tazna sila lokomotivy sa zvysila o 30 %. Modernizovana lokomotiva bude mat o desat percent nizsiu spotrebu paliva. V sucasnosti prebiehaju rokovania, ktore by umoznili export tychto lokomotiv smerom na trhy strednej, juznej, vychodnej Europy a trhy krajin tretieho sveta. Medzi najvyznamnejsich dodavatelov, ktori sa tiez podielali na realizacii prototypu, patri ZTS TEES, a.s., Martin, Danubius Elektrik, a.s., Bratislava a ZOS, a.s., Zvolen , ktore uskutocnili konecnu montaz. Kompletne integrovane pocitacove riadenie lokomotivy na baze hardveru je z produkcie americkej spolocnosti Woodward Governor. Na metodike konstrukcie sa podielala Zilinska univerzita.

    Cena za rušeň 755 sa neúmerne zvýšila

    URL o rušňoch ŽSR radu 755 servra Lokomotivní depo

    URL o rušňoch ŽSR radu 755 Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach


    Späť / Back Strana vytvorená / Site created : 5. VI. 2000
    Posledná aktualizácia / Last update : 28-VII-2004
    ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/755.htm )