Dieselové motorové
vozne radu
811
(3 x) motorový vozeň 811 012-4 v žst. Bratislava východ 9.
IX. 2000/13:16,13:17,13:18
© Addams
Motorový vozeň MV 811 je určený pre osobnú dopravu na stredné a krátke vzdialenosti. Tento vozeň je koncipovaný s 2 nápravami so samostatným pohonom obidvoch náprav. Toto riešenie zabezpečuje vozidlu dobré dynamické vlastnosti pri rozjazde a zvýhodňuje ho pri použití na tratiach s častými zastávkami alebo v hornatom teréne. Prenos výkonu je diesel-elektrický s reguláciou. Pohon dvojkolí zabezpečujú trakčné motory, ktoré sú závesmi upevnené na nápravách. MV 811 je vybavený dieselovým motorom LIAZ, MTU alebo CATERPILLAR. Nová skriňa motorového vozňa má dve stanovištia pre rušňovodiča. Priestor pre cestujúcich je odhlučnený a vykurovaný samostatným naftovým agregátom.
Rozchod | 1 435 mm |
Usporiadanie náprav | Ao'Ao' |
Hmotnosť | 23,6 T |
Dĺžka cez nárazníky | 13 970 mm |
Šírka cez plechy | 3 073 mm |
Výška | 3 509 mm |
Počet náprav | 2 |
Priemer kolies | 840 mm |
Počet sedadiel | 50 + 3 |
Dieselový motor, menovitý výkon LIAZ | 237,5 kW |
alebo MTU, CATERPILLAR, Cummins ca. | 300,0 kW |
Prenos výkonu | diesel - elektrický |
Najvyššia rýchlosť | 80 km/h. |
( ŽOS Zvolen )
Nové motoráčiky pre lokálky
Technicky a morálne zastaraný park hnacích
vozidiel na našich vedľajších tratiach by postupne mala
"omladiť" dodávka nových motorových vozňov radu
811, ktorých dva prototypy sa už overujú v skúšobnej
prevádzke.
Zvláštnosťou je, že oba vznikli v rušňových depách
(811.001-7 vo Vrútkach a 811.002-5 vo Zvolene) rozsiahlou
rekonštrukciou prívesných vozňov malých motoráčikov typu
Baafx. Projektovú dokumentáciu vypracovala konštrukčná
kancelária PATENT, spol. s r. o., Hradec Králové.
Na pôvodnom prívesnom vozni sa musela vykonať úprava rámu
skrine vozidla tak, aby sa mohlo osadiť sústrojenstvo
motor-alternátor, palivová nádrž. Nové čelá vozidla s
riadiacimi stanovišťami poskytujú väčší priestor vlakovým
čatám. Oproti malým motoráčikom, "osemstodesiatkam",
ktoré vyrábala Tatra Studénka v rokoch 1975 až 1984 s
hydromechanickou prevodovkou ajednou hnacou nápravou,
"osemstojedenástka" má celý rad vylepšení. Tie
najpodstatnejšie sú - obidve nápravy hnacie a elektrický
prenos výkonu.
Prototyp 811.001-7 sa podrobil skúškam na železničnom
skúšobnom okruhu ČD v Cerheniciach. V rámci skúšobnej
prevádzky jazdia obe vozidlá s rušňovodičmi - inštruktormi
na tratiach žilinského a zvolenského regiónu.
Po skončení schvaľovacieho konania motorové vozne radu 811
nahradia v prevádzke motorové vozne radov 820
a 830 na miestnych tratiach Kraľovany -
Trstená , Žilina - Rajec , Čadca - Makov a Brezno -
Jesenské.
(Ž-Semafor, 10/1996)
URL o vozňoch ŽSR radu 811 servra Lokomotivní depo
URL o vozňoch ŽSR radu 811 Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach
![]() |
Strana
vytvorená / Site created : 05-VI-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 29-VII-2004 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/811.htm ) |