ICE 1 (rad 401, 801, 802, 803 a 804)

  • Vzhľad a charakteristické črty
  • Zloženie vlaku
  • Technické údaje
  • Počet vozidiel
  • Interiér
  • História
  • Propagačné turné v USA
  • Modely
  • Fotografie a obsadzovacie plány
  • ICE 1 už len 47 km od Bratislavy
  • Nehoda 3. VI. 1998 v Eschede
  • Po experimentoch s ICE-V od roku 1985, bol ICE 1 zostrojený ako prvá generácia ICE pre komerčnú prevádzku. Od roku 1990 bolo zostrojených 60 súprav, ktoré vstúpili do bežnej prevádzky v r. 1991. Súčasná prevádzka je v predovšetkým na severo-južných tratiach cez Nemecko, od miest Bremen, Hamburg a Berlin na severe, do miest Basel a München na juhu, plus niektoré vlaky do Švajčiarska a spájajú aj ďalšie lokality.
    V súčasnosti majú DB AG 60 súprav ICE so 120 hnacími jednotkami a 694 vozňami na 3 tratiach. Väčšina vlakov má 10 alebo 12 vložených vozňov medzi hnacími jednotkami, technicky je možné čokoľvek medzi 8 a 14 vozňami. Vlak s 12 vozňami má 144 sedadiel v 1.triede a 501 sedadiel v 2. triede.

    Vzhľad a charakteristické črty

    Pre ICE DB AG sprevádzkovali novo štylizovaný vzhľad, ktorý sa podstatne líši od všetkích doterajších vlakov. Medzi novými črtami dizajnu sú:

    Vzhľad bol zmenený od predchodcu ICE-V v niekoľkých aspektoch. Zovňajšok je ale ešte bledošedý s "orientálnym-červeným" pásom pod oknami a pod ním pás jasne ružovej farby (v rovnakých farbách ako okenný pás zovňajšku InterCity). Na priečelí je pás ovinutý naokolo, znížený a trocha zúžený. Na ľavom konci každého vozňa je prerušený na vytvorenie miesta pre logo (pôvodne červené logo DB, od roku 1994 logo DB AG ("Dürr-Keks")). Rušne a bezokenná strana reštauračného vozňa má veľký šedý nápis ICE . Vozne majú štandardnú dĺžku 26.4 m, sú vyššie než na ICE-V a sú tak široké ako to je možné v rozsahu nemeckého prechodového prierezu, pre dosiahnutie priestrannejšieho interiéru. Veľmi zreteľný je reštauračný vozeň, s jeho vyvýšenou strechou s prídavnými malými oknami. Priečny rez vlaku je trochu zmenený, s viditeľným záhybom medzi okenným pásom a červeným pásom. Nos má teraz priliehavé oblúky, vzhľad je trocha štíhlejší ako ICE-V. Spodné svetlo je takto dvojité, s dodatočnými pridanými ľahkými prednými svetlami, a mreža medzi nimi je pre húkačku a klimatizačný systém stanovišťa rušňovodiča. Zložitý prototyp aerodynamickej membrány bol vypustený, namiesto neho boli inštalované veľmi jednoduché a menej aerodinamické mechy, viditeľná je pôvodná medzera medzi vozňami.

    Zloženie vlaku

    (N = nefajčiar, S = fajčiar, R = sedadlá v radoch, T = sedadlá pri stoloch, C = sedadlá v kupé)

    č. rad popis
     
    0 4010 rušeň, stanovište rušňovodiča
    1 8028 2. tr. (22 S/T, 20 S/R, 24 S/C), video, 2 WC
    2 8026 2. tr. (22 S/T, 20 S/R, 24 S/C), 2 WC
    3 8024 2. tr. (22 N/T, 20 N/R, 24 N/C), 2 WC
    4 8020/3 2. tr. (22 N/T, 20 N/R, 24 N/C), 2 WC
    5 8020/3 2. tr. (22 N/T, 20 N/R, 24 N/C), 2 WC
    6 8020/3 2. tr. (22 N/T, 20 N/R, 24 N/C), 2 WC
    7 8020/3 2. tr. (22 N/T, 20 N/R, 24 N/C), 2 WC
    9 803 2. tr. (22 N/T, 17 N/R), priestor vozík pre invalidov, konferenčné kupé, služobné kupé, telefón
    10 804 reštauračný vozeň (24N/T)
    11 8010 1. tr. (17 N/T, 16 N/R, 15 N/C), WC
    12 8014 1. tr. (17 N/T, 16 N/R, 15 N/C), WC
    14 8018 1. tr. (17 S/T, 16 S/R, 15 S/C), video, telefón, WC
    15 4015 rušeň, stanovište rušňovodiča

    Toto je vzor zloženia vlaku s 12 vloženými vozňami. Objednané 8020 a 8023 (ktoré majú len odlišnú farbu sedadiel) sú štandardizované. Vozne 6 a 7 nie sú v niektorých kratších súpravách. Vozeň 7 bol niekedy vozeň prvej triedy radu 8010 býval preznačený na 2.triedu - z dôvodu nedostatku vozňov 2.triedy, niektorí cestujúci 2.triedy preto mohli cestovať v určitých vlakoch v pohodlí 1.triedy. Od roku 1996 boli zostrojené dodatkové vozne radu 8029 verzia radu 806 ICE 2, technicky kompatibilné s ICE 1.

    Zloženia všetkých súprav ICE 1 a ICE 2 sú uvedené na nemeckej stránke časopisu "Drehscheibe": s rámami , bez rámov .

      v radoch pri stoloch v kupé nefajčiar fajčiar súčet
    1.trieda 48 sedadiel (33%) 51 sedadiel (35%) 45 sedadiel (31%) 96 sedadiel (67%) 48 sedadiel (33%) 144 sedadiel (22%)
    2.trieda 157 sedadiel (31%) 176 sedadiel (35%) 168 sedadiel (34%) 369 sedadiel (74%) 132 sedadiel (26%) 501 sedadiel (78%)
    súčet 205 sedadiel (32%) 227 sedadiel (35%) 213 sedadiel (33%) 465 sedadiel (72%) 180 sedadiel (28%) 645 sedadiel

    Technické údaje

      hnacia jednotka vložený vozeň vlak
     
    dĺžka 20.56 m 26.40 m 305.12 m (10-vozňový)
    410.72 m (14-vozňový)
    šírka 3.07 m 3.02 m 3.07 m
    výška 3.84 m 3.84 m
    4.30 m (804)
    4.30 m
    vzdialenosť podvozkov 11.46 m 17.00 m  
    vzdialenosť osí 3.00 m 2.80 m  
    priemer kolies 1.04 m 0.92 m  
    hmotnosť 78 t 52.8 t (801)
    53.6 t (803)
    58.2 t (804)
    690.2 t (10-vozňový)
    798.2 t (12-vozňový)
    906.2 t (14-vozňový)
    záťaž na os (max.)     19.5 t
    výkon (trvalý) 4800 kW   9600 kW
    výkon (max.) 7600 kW   15200 kW
    najvyššia rýchlosť     280 km/h
    hmotnosť/dĺžka     2.23 t/m
    hmotnosť/sedadlo     1.24 t/sedadlo
    výkon/hmotnosť     12.02 kW/t
    výkon/sedadlo     14.88 kW/sedadlo

    Dynamika so 14 vozňami:

      Akceleračný
    čas z 0
    Akceleračná
    vzdialenosť z 0
    Zábrzdná vzdialenosť
    (normálna/núdzová)
     
    100 km/h 1m06s 900 m  
    200 km/h 3m20s 6850 m  
    250 km/h 6m20s 18350 m 4820 m/2300 m

    Rušne boli odvodené z ICE-V , ale výkon je zväčšený voči ICE 1, vlaky sú oveľa dlhšie. Transformátor je pod podlahou, jeden menič prúdu na rušni zásobuje dva asynchrónne 3-fázové motory na striedavý prúd. ICE 1 už nemá strešný vysokonapäťový kábel, ako to bolo predtým, takže dva zdvihnuté pantografy hnacích jednotiek sa navzájom nerušia. 38 rušňov (pre 19 vlakov) má druhý pantograf a signalizačný systém Integra, takže môžu tiež zachádzať do Švajčiarska (Zürich, Bern a Luzern). 80 zo 120 hnacích vozidiel má nový tyristor GTO.
    Vložené vozne premávali s vozidlami MD52-350 keď boli skúšané v ICE-V , až na niektoré experimentálne vozne, kde bol skúšaný ďalší dizajn. Svojou dĺžkou sú dlhšie než ICE-V , 26.4 m ako väčšine vozňov pre cestujúcich. Sú o 19,5 cm širšie, keď sa pohybujú len v Nemecku a Švajčiarsku kde je prechodový prierez väčší než v iných európskych krajinách. Toto dovoľuje viac priestoru pre kolená obzvlášť v zóne 2+2 miesta druhej triedy.

    Počet vozidiel

    120 rušňov radu 401 (001..020, 051..090, 501..520, 551..590)
    199 vozňov 1. triedy radu 801 (001..098, 401..440, 801..860, 901*)
    400 vozňov 2. triedy radu 802 (001..098, 301..458, 601..660, 801..860, 901..924*)
    60 vozňov 2. triedy /služobný radu 803 (001..060)
    60 reštauračných vozňov radu 804 (001..060)

    * Rad 8019 a 8029, montáž 1996/97, sú odvodené z vozňov ICE 2 a technicky prispôsobené na ICE 1.

    Interiér

    Vozne (rad 801, 802)

    http://mercurio.iet.unipi.it/ice/ice-inn1.gif.gif http://mercurio.iet.unipi.it/ice/ice-inn2.gif

    Do každého vozňa okrem reštauračného je prístup cez vzduchotesné posuvné dvere na oboch koncoch. Pri vchode na konci vlaku prvej triedy sú v druhej triede dve malé toalety, jedna veľká toaleta v prvej triede. Od roku 1996 sú tam recyklovateľné zásobníky na sklo, obaly a papier priľahlé k dverám toalety, ktoré nahradili gumené koše v šatníku. Nasledujú štyri 6-sedadlové oddiely 2. triedy, tri 5-sedadlové oddiely 1. triedy. Pretože mnohí cestujúci v Nemecku dávajú prednosť cestovaniu v kupé, DB AG sa rozhodli ponúknuť ich v ICE 1 (v generácii ICE 2 sú znovu vypustené, ale niektoré ICE 3 a ICT majú opäť kupé 1.triedy). Bočná chodba pozdĺž kupé je oddelená od veľkopriestorovej časti automatickými posuvnými sklenenými dverami, ktoré sú teraz v druhej triede trvalo otvorené.
    Zvyšok každého vozňa má sedadlá okolo stredovej uličky (úprava 2+2 v druhej triede, úprava 2+1 v prvej triede). V strede vozňa sú sedadlá usporiadané v radoch, s možnosťou ich otáčania do smeru jazdy (okrem tých, kde sú sedadlá vybavené videom). Keďže mnohé ICE vlaky menia svoj smer jazdy počas jazdy, napríklad v mestách Frankfurt (Main) a Stuttgart, bolo by príliš ťažkopádne neustále otáčať sedadlá dookola, takže takmer nikdy nie sú otáčané. Pre otáčanie dvojitého alebo samostatného sedadla, musíte uvoľniť páku na spodku sedadla, potom ju musíte vytiahnuť von k stredovej uličke, otočiť ju, zatlačiť ju ešte raz do východzej polohy a položiť páku späť do žiadanej polohy.
    Na druhom konci sú sedadlá zoskupené okolo stolov pre dvoch (len v prvej triede), troch alebo štyroch cestujúcich. Medzi týmito skupinami, v strede veľkopriestorového oddielu sú dva šatníky v druhej triede, jeden v prvej triede. Každé sedadlo má zásuvku pre slúchadlá a ovládače, ktoré umožňujú vybrať si 1 z 8 programov: tri interné CD (klasika, rock a detské), tri regionálne rozhlasové programy a dva video kanály. Celý vlak je nefajčiar, až na jeden vozeň prvej triedy na konci a dva vozne druhej triedy na druhom konci. Prvý a posledný vozeň (fajčiar) má video monitory v úseku stredných sedadiel bez pevných stolov, to umožňuje vybrať si jeden z dvoch filmových programov.
    Veľkopriestorový oddiel je oddelený od vstupných dverí sklenenou stenou automatickými posuvnými dverami poskytujúcimi veľmi jasný vstupný pohľad na situáciu vo vozni.

    Služobný vozeň (rad 803)

    Vozeň druhej triedy nasledujúci za reštauračným vozňom má o niekoľko sedadiel menej v strednej časti, a miesto toho má miesto pre cestujúcich na vozíku pre invalidov. Namiesto kupé, tento jeden má konferenčné kupé so štyrmi kreslami, vlakovú čatu a sklad tovaru, telefónnu búdku, toaletu pre personál a veľkú toaletu pre cestujúcich na vozíku pre invalidov.

    Reštauračný vozeň (rad 804)

    Reštauračný vozeň, s vyššou strechou, nemá vonkajšie dvere, až na nakladacie dvere kuchyne (nie pre cestujúcich). 24 sedadiel (čiastočne ako lavičky, čiastočne ako voľné kreslá) sú zoskupené okolo stolov v úprave 2+1 na konci prvej triedy. V r. 1993 bola v niektorých vlakoch skúšaná akceptácia donášky jedla na sedadlo. Tu, boli stoličky a stoly nahradené kreslami, boli používané cestujúcimi prvej triedy. Tento experiment bol nezdarom, cestujúci uprednostňovali chodenie do reštauračného vozňa. Kuchyňa je v strede vozňa, a na druhom konci je snack bar (bufet) s lavicami pozdĺž štyroch stolov. Pôvodne bolo v tejto sekcii fajčenie dovolené, ale toto bolo skoro zmenené na nefajčiar, keď prehľad ukazoval že väčšina cestujúcich dáva prednosť tomuto spôsobu.

    Nové vozne (8019, 8029)

    Z dôvodu vysokého vyťaženia niektorých vlakov ICE 1 najmä v druhej triede, bolo potrebných viac vozňov na ich predĺženie. Medzitým bolo riešením, že niektoré 801-tky boli označené ako vozne druhej triedy a premávali v bloku druhej triedy niekoľkých ICE (obyčajne ako vozeň číslo 7).Tak niektorí šťastný cestujúci druhou triedou cestovali v pohodlí prvej triedy až kým boli dodané nové vozne. DB AG sa nerozhodli budovať viac 801-tiek a 802-ok, ale k upravovaniu niektorích z objednaných vozňov ICE 2 (rad 805 a 806) na vytvorenie ich kompatibility s ICE 1. Tieto boli riešením, sú to nové vozidlá, nie sú tam viac kupé a vyvýjané nové "štíhle" sedadlá , tvoriace veľkú kapacitu (v 2.triede 73 sedadiel, v 1.triede 54 sedadiel) ponúkajú viac priestoru na nohy.

    Fotografie a obsadzovacie plány ICE 1

    Nehoda ICE 1 3. VI. 1998 v Eschede

    História ICE 1

    Prvé rušne boli dodané v r. 1989, prvé vozne v r. 1990. V r. 1991 bolo dokončených 25 súprav, a bola otvorená prvá trať ICE.
    Od júna do decembra 1994, bola súprava ICE v USA na demonštračnom turné (pozri nižšie). Navzdory tomuto úsiliu výrobcu bol nový vysokorýchlostný vlak objednaný od konkurenta (Bombardier od ALSTOM ).
    S ICE 1 boli niektoré problémy, tak museli byť vlaky prebudované. Niektoré príklady: dvere sa niekedy neuzavreli, tak bol zmenený mechanizmus a bol cez ne inštalovaný kryt, gumený profil na koncoch vozňov (ktorý mal zlepšiť membránu odporu vzduchu) sa niekedy odtrhol pri vysokej rýchlosti a odpadol od vlaku, tak boli odstránené.
    V r. 1993 bol testovaný nový dodávateľský koncept pre ICE 2. Reštauračný vozeň niektorých vlakov bol prebudovaný ako je popísané vyššie, a po testoch bol prebudovaný do pôvodného stavu.
    Zmena bufetu na nefajčiar a inštalácia nových recyklovateľných nádob je popísaná vyššie.
    Prvý ICE mal vysvetľovací leták funkcí vlaku a hudobného programu. Neskôr, toto bolo zahrnuté v časopise "ZUG", ktorý je vo vlaku bezplatne pre cestujúcich. Teraz je opäť hudobný program v samostatnej brožúre. Ako vo všetkých expresný vlakoch DB AG , mal by tam byť leták s cestovný poriadok pri všetkých sedadlách. Každý ICE má meno a číslo vlaku v rozsahu 500 - 999 (alebo 0 - 200 pre medzinárodné vlaky), a môže byť dosiahnutý pod telefónnym číslom. Od roku 1997 je časopis "ICE-PRESS" písaný vo vlakoch a distribuovaný cestujúcim do 1.triedy.

    Propagačné turné ICE 1 v USA

    Od júna do decembra 1994, bola skrátená súprava ICE 1 prenajatá späť výrobcovi, pre demonštračné turné v USA. Náklady 10 miliónov dolárov boli financované konzorciom AEG/Siemens s nádejou na predaj značného množstva vysokorýchlostných vlakov pre Amtrak . Vlak bol prispôsobený k štandardu Amtraku a dopravený loďou z Bremerhavenu do Baltimoru.

    Zloženie vlaku

    číslo popis
     
    401 084-9 rušeň
    802 855-7 vozeň 2.triedy s video-monitormi
    802 657-7 vozeň 2.triedy
    802 438-2 vozeň 2.triedy
    803 056-1 2.trieda + služobné kupé, minibar, telefón
    804 051-1 reštauračný vozeň + bufet
    801 856-6 vozeň 1. triedy s video-monitormi a telefónom
    401 584-8 rušeň

    Technické úpravy

    Elektrický systém bol prispôsobený pre elektrický systém Amtraku 12 kV/25 Hz. Pantografy boli vymenené modelom BRECKNELL Willis schopným pracovať so starým trakčným vedením na juhovýchodnom koridore s mimoriadnymi výškovými rozdielmi. Predné svetlá boli nahradené svetlým typom, prístroje stanovišťa rušňovodiča boli zmenené na americký štandard, bezpečnostný systémy Indusi a Integra boli nahradené vlakovým zabezpečovačom a automatickým tempostatom. Rozchod koľají a profil kolies boli tiež zmenené. Spojky boli nahradené článkovou spojkou typu H, takto môže byť vlak ťahaný motorovými rušňami na neelektrifikovaných tratiach. Preto dva prototypy rušňa F69PHAC a batožinový vozeň (slúžiaci ako transformátorový vozeň pre zásobovanie energiou vozňov ICE) boli prefarbené na exteriér ICE. Demonštračný vlak bol ľahko odlišný veľkým logom Amtraku, ktoré nahradilo logá DB AG .

    Celoštátne turné

    Od júla do októbra bolo toto ICE predvádzané verejnosti v Baltimore, Washingtone DC, Marylande, Pittsburghu, Albany, Marylande, Niagarských vodopádoch, Toronte, Clevelande, Detroite, Chicagu, Sacramente, Oaklande, San José, San Franciscu, Los Angeles, San Diegu, Orlande, Raleigh, Providence, Bostone, Springfielde a St. Louis.

    Bežná prevádzka

    Od 4.októbra do 15.decembra bol vlak v bežnej prevádzke ako Metroliner medzi mestami New York a Washington DC, rýchlosťou do 220 km/h.

    Čo sa stalo s týmto vlakom

    Od januára 1995 je demonštračné ICE späť v Nemecku. Rušne a niektoré vozne ktoré boli skúmané v experimentálnej prevádzke, pre testovacie komponenty ICE 2 spolu s ICE-V - tak ako nová spojka priečelia. Po skončení týchto skúšok sa vrátil demonštračný vlak do bežnej prevádzky.

    Modely ICE 1

    H0

    Märklin vybudoval model ICE 1 pre systém AC, DELTA a Märklin Digital. Technicky bol trocha zjednodušený v porovnaní s modelom ICE-V , ale tento je trocha viac detailný (korektúra pantografov a tak ďalej). Ponúkané sú všetky verzie vložených vozňov (reštauračný vozeň, služobný vozeň a vozne s interiérom v odlišných farbách), tak si môžete zložiť realisticky zhodné súpravy. Vložený vozeň je zmenšený v mierke 1:100. Ponúkaná je tiež verzia s dvoma pantografmi (pre prevádzku do Švajčiarska). Zjednodušená verzia tohoto ICE s niektorými nepresnosťami je ponúkaná v štartovacom balení. Jedna veľmi limitovaná séria (ktorá vznikla v zberateľskej cene) je reprodukciou demonštračnej súpravy Amtrak .

    Trix (ktorý je teraz vo vlastníctve Märklin) ponúka verziu DC Märklin H0 ICE 1.

    Fleischmann má pravdepodobne najlepšie vyzerajúci ICE 1 v mierke H0, pre systém DC a FMZ. Je zmenšený menej než model Märklin (rozsah mierky 1:93), ktoré vedie k elegantnejším a realistickejším častiam. Tiež je možné kúpiť všetky dôležité verzie vložených vozňov. Úplné ICE 1 s dvanástimi vloženými vozňami má pozoruhodnú dĺžku 3.868 m - a tiež pozoruhodnú cenu.... Tiež je ponúkaný variant Amtrak tohoto vlaku, ako limitovaná výrobná séria.

    TT

    Tillig tiež predstavuje od roku 1997 ICE v mierke 1:120. Až doposiaľ sú prístupné len hnacie vozidlá a vložené vozne jedného typu, ale sú ohlásené aj iné typy vložených vozňov. Jedno z hnacích vozidiel súpravy je vybavené motorom. Vlak je zmenšený v mierke 1:120, a má pružnú membránu ktorá spríjemňuje hladký vzhľad v krivkách. Vložený vozeň nemá vnútorné detaily, ale toto je ťažko viditeľné z dôvodu tmavých okenných pásov a absencie vnútorného osvetlenia.

    N

    Fleischmann vyrába model ICE 1 v mierke N, ktorý je opäť veľmi podobný modelu H0. Pravdepodobne model N bude mať menej problémov s budovaním dostatočnej dĺžky stanice pre úplnú dĺžku ICE 1.

    Minitrix tiež vyrába model ICE 1 v mierke N, ktorý žiaľ nereprodukuje súmerne umiestenie rukoväte dverí vľavo a vpravo na hnacích jednotkách. Existuje tiež verzia ICE 1 "fantazijný exteriér" - tmavošedý s červeným pruhom.


    Vďaka:

    -Tobias Benjamin Köhler ( unci@tigerden.com ) za poskytnutie niektorích z tíchto informácií;

    + vytvorené slovenské texty môžu obsahovať mierne nepresnosti v preklade. Over si ich, prosím, na originálnej strane a ak poznáš dokonalejší preklad, prípadne ďaľšie súvisiace informácie-informuj ma .

    Strana vytvorená: 07-V-2000
    Posledná aktualizácia: 20-XI-2003
     
    Späť na ICE - ICT ( http://www.rail.sk/ice/ice1.html )