Mosty na trati Žilina - Rajec

Stavba mostov na trati
So stavbou železnice Žilina - Rajec sa začalo na jeseň 1898. Trať stavala anglo-francúzsko-holandská akciová spoločnosť. Odborné práce vykonávali Taliani a hrubé práce domáce obyvateľstvo z okolitých dedín. Ponad rieku Rajčianku boli postavené 4 väčšie mosty (najdlhší mal 25 m) pri Bytčici, Porúbke, Polúvsí a pri Rajeckých Tepliciach. Železné konštrukcie mostov boli vyrobené v Budapešti. Trať bola slávnostne otvorená 10.10.1899.

Zničenie mostov koncom 2.svetovej vojny
8.3.1945 došiel do žst.Lietavská Lúčka zvláštny vlak, ktorý mal za úlohu podmínovať celú trať Žilina - Rajec a všetky mosty cez Rajčianku vyhodiť do vzduchu.
Deštrukčné práce sa vykonali 10.4.1945. V tento deň boli zničené budovy staníc, výhybky a do vzduchu vyhodené všetky 4 mosty ponad Rajčianku.

Obnova zničených mostov
Po dokončení mosta pri Lietavskej Lúčke bola na trati opäť obnovená prevádzka. Vlaky začali premávať po most pred Porúbkou (Čas 26.6.1945).
Vďaka neúnavným robotníkom a železničiarom bola v nedeľu 13.7.1945 obnovená doprava na celej trati. Prvý slávnostný vlak odišiel zo Žiliny o 12:55 hod. Od 15.7.1945 na trati začali premávať 3 páry vlakov (Pravda 118/1945).

Pramene:


Strana vytvorená : 3. VII. 2006
Strana aktualizovaná : 2. VI. 2008
Dokument vytvoril : Miroslav KOŽUCH
Späť na mosty na železničných tratiach na Slovensku