Mosty na trati Prievidza - Handlová
Most nad riekou Handlovka v Prievidzi
Tunelový podjazd pod železničnou traťou v Ráztočne
Pri stavbe trate medzi Prievidzou a Handlovou bol v prvých rokoch minulého storočia v násype železničnej trate pri obci Ráztočno postavený tunelový podjazd. Stav podjazdu pod traťou sa natoľko zhoršil, že v týchto dňoch krízový štáb Okresného úradu v Prievidzi vyhlásil v ňom mimoriadnu situáciu.
Podľa dnešnej informácie (1.4.2003) člena štábu Daniela Daška, dôvodom je havarijný stav objektu na základe dlhoročnej železničnej i cestnej prevádzky. V súčasnosti je značne narušená konštrukcia zemného telesa, viditeľné sú jeho deformácie. Prípadným zosunutím časti tunelového podjazdu je priamo ohrozená cestná i železničná doprava.
Odborná expertíza okrem toho potvrdila, že objekt odhliadnuc od jeho havarijného stavu, už nevyhovuje platnej legislatíve prevádzky na cestných komunikáciách a vyžaduje si komplexnú rekonštrukciu. Krízový štáb o tejto situácii vyrozumel Železnice SR a Slovenskú správu ciest, ktoré by mali odstrániť príčiny mimoriadnej situácie. Podjazd pri Ráztočne je súčasťou štátnej cesty tretej triedy Ráztočno - Sklené, ktorá je jediným cestným prístupom do rekreačnej oblasti Remata.
Handlovský viadukt
Pri stavbe železnice Prievidza - Handlová bolo potrebné prekonať údolie medzi pohoriami Žiar a Vtáčnik veľkým viaduktom, ktorý zároveň prekonal riečku Handlovku a cestu na Pohronie. Viadukt bol postavený v roku 1912, je kombináciou kamennej a železnej konštrukcie. Krajné polia tvorili kamenné klenby svetlosti 10 m. V ostatných šiestich poliach rozpätia 2 x 26 + 3 x 31 + 26 m boli oceľové priehradové konštrukcie poloparabolické so spodnými pásmi zakrivenými a s mostovkou hornou. Celý bol postavený v oblúku o polomere R = 275 m. Výška nivelety nad terénom je asi 20 m.
Náter Handlovský viaduktu hmotnosti 34 650 kg v km 16,6 RŠŽ v Bratislave v 1925 (ZVST 6.6.1925) zadala firme Bratia Jacsevics a Simon Finkel, Humenné.
Na konci 2.svetovej vojny bol značne poškodený. Nemci vyhodili operu krajnej klenby smerom k Prievidzi a prvý pilier, čím sa zrútila polovica klenby a prvé dve priehradové konštrukcie, z ktorých druhé pole zostalo visieť na druhom pilieri, pričom bolo silne poškodené. Výbuchom nálože bol poškodený druhý a hlavne piaty pilier. Opravné práce boli začaté 29.4.1945 firmami Ing.Komloš a Thim a Ing.Lozovský a Štefanec. Najskôr bolo odstránené zavesené druhé pole mosta. Piaty poškodený pilier bol stiahnutý drevenou konštrukciou, dobre vyklínovanou a vybetónovanou a potom zainjektovaný cementovým mliekom. Sanovaný bol aj druhý pilier. Oceľová konštrukcia tretieho poľa bola podoprená drevenou kozou. Chýbajúce dve priehradové konštrukcie a priľahlá klenba boli nahradené oceľovými provizóriami, ktoré boli uložené na 4 vysoké drevené podporné kozy. Kozy boli zviazané stranou a potom zdvihnuté na vybetónované základy. Zaťažkávacia skúška sa uskutočnila 3.6.1945 o 16:00 hod.
1.9.1947 sa začala výstavba handlovského viaduktu. Týmto dňom bola doprava cez viadukt prerušená. Osobná doprava sa uskutočňovala s prestupom. Batožiny a spešniny prekladali nákl.autá ČSD z Chrenovca do Handlovej a opačne. Nákladná doprava sa uskutočňovala po trase Zbehy - Zlaté Moravce - Zvolen. Stavbu viaduktu realizovala Hornonitrianska stavebná spoločnosť z Prievidze. Doprava cez viadukt bola otvorená 10.1.1948.
Mosty na trati Handlová - Horná Štubňa
Na stavebne náročnej trate Handlová - Horná Štubňa bolo okrem 5 tunelov postavených 67 železničných mostných konštrukcii. Nosné konštrukcie 3 mostov a 3 viaduktov boli až na jednu výnimku z plnostenných oceľových nosníkov, ktorých krátke polia sa dali lepšie prispôsobiť tvaru oblúkovej koľaje. Všetky totiž ležia v oblúkoch s polomerom 300 m. Nitovanie oceľových konštrukcii, dodaných železiarňami vo Vítkoviciach sa na stavbe prevádzalo pneumaticky. Dôvodom bol nedostatok skúsených betonárskych robotníkov.
Pstruhársky viadukt
Hneď za Handlovou v st. km 3.2/4 postavili najdlhší - 136 m dlhý Pstruhársky viadukt. Viadukt má 5 otvorov s plechovými nosníkmi svetlosti 25 m. Položený je čiastočne v priamke, v prechodnici a 2/3 v oblúku o polomere R = 300 m. Postavený bol v rokoch 1931 až 1932. Keďže časť viaduktu ležala v zvážnom teréne a aby sa pri samovoľnom pohybe pôdy nenarušila jeho stabilita, boli pätky 4 stredných pilierov založené až 10 m pod úroveň terénu.
Na konci vojny bola náložami zničená prvá opera a dva piliere. Konštrukcie o 3 poliach boli prerazené. Oprava viaduktu sa previedla zdvihnutím konštrukcií a podoprením ich na podperné kozy. 8.8.1945 bola otvorená doprava Handlová - Horná Štubňa.
![]() |
Pstruhársky viadukt, foto Miroslav Kožuch, 29.8.2003 |
![]() |
Chotársky viadukt, foto Emil Schenk, 30.4.2001 |
![]() |
Bralský viadukt, foto Emil Schenk, 30.4.2001 |
![]() |
Most nad riekou Turiec, foto Michal Chmulík, december 2003 |
![]() |
Most nad železničnou traťou Horná Štubňa - Vrútky, postanený pri jej zdvojkoľajnení foto Emil Schenk, 29.4.2001 |
Pramene: