Skúšobný most z nosníkov PSKT-30 v Senci

Vzhľadom na zvýšené požiadavky na kvalitu, životnosť a bezpečnosť mostných objektov sa čoraz vo väčšom rozsahu začínali uplatňovať vopred predpäté prefabrikáty určené pre mostné konštrukcie. Hlavne na výstavbu estakád diaľnično-železničného mosta cez Dunaj v Bratislave a mosta pri Jirkove v severných Čechách sa začali vyrábať predom spriahnuté komorové trámy dĺžky 30 m, označované ako nosníky PSKT-30.

Projektová dokumentácia nosníka PSKT-30
Na základe typizačnej štúdie mostného oddelenia Výskumného ústavu inžinierskych stavieb v Bratislave vypracovala katedra betónových konštrukcií ČVUT Praha pod vedením prof.Klimeša vykonávací projekt a SUDOP Praha typový podklad predpätej spriahnutej betónovej trámovej konštrukcie pre železničné mosty skladobných dĺžok 13,5, 15, 18, 21, 24, 27 a 30 m.
Vývoj nosníka bol ukončený realizáciou skúšobného mostu v Senci. Na vlečke železničného staviteľstva Bratislava boli uložené dva nosníky PSKT-30, ktoré boli podrobené sérii statických a dynamických skúšok.

Skúšky nosníka v Senci PSKT-30
Pred začatím sériovej výroby nosníkov PSKT-30 boli v roku 1979 najskôr vyrobené 2 kusy, ktoré sa použili na výstavbu dočasného skúšobného mostného objektu na vlečkovej koľaji vo výrobni v Senci. V septembri 1979 bol skúšobný most podrobený statickým a dynamickým skúškam.
Pri výrobe skúšobných nosníkov boli hlavne sledované a merané:

  • pevnosť betónu na kockách i nedeštrukčným spôsobom,
  • deformácia nosníkov pri uvolnení predpetia,
  • geometrický tvar a rozmerové tolerancie.
  • Pre zaťažovaciu skúšku bol použitý žeriav GEPK 130 so zaveseným nosníkov PSKT-30, ktorý vyvodil zaťaženie s účinnosťou 1,69 v zrovaní s normovaným vlakom A. Dynamické účinky boli vyvolané raketovými motormi (VAAZ Brno).
    Porovnanie výsledkov merania pri zaťažovacej skúške skúšobného mostu s teoretickými hodnotami boli priaznivé

    Výsledky všetkých skúšok dokázali, že nosníky i skúšobný most plne vyhovuje stanoveným normy ČSN 73 6209.
    Po skončení výskumných prác a vypracovaní projektovej dokumentácie mostných nosníkov PSKT vypracoval Rudný projekt Brno pre závod 01 Železničného staviteľstva Bratislava, prevádzku 014 v Senci, vykonávací projekt Výrobne Prefa.
    Prvý skúšobný nosník PSKT-30 overovacej série bol vyrobený 28.3.1980.

    Konzolový žeriav GEPK 130 s nosníkom PSKT-30

    Skúšobný mostný objekt z nosníkov PSKT-30 do roku 2005
    Do začiatku jesene 2005 bol skúšobný mostný objekt prístupný, hoci zarastený vegetáciou.

    Pohľad na most z JZ strany, foto Miroslav Kožuch, 5.8.2005
     
    Pohľad na most z JV strany, foto Miroslav Kožuch, 5.8.2005
     
    Dátum výroby nosníkov, foto Miroslav Kožuch, 5.8.2005 Prístup pod mostný objekt, foto Miroslav Kožuch, 5.8.2005

    Skúšobný mostný objekt z nosníkov PSKT-30 od roku 2005
    Začiatkom jesene 2005 bol skúšobný mostný objekt kvôli bezpečnosti zahrnutý zeminou, takže dnes je objekt takmer neznateľný.

    Pohľad na most z JZ strany, foto Miroslav Kožuch, 22.10.2005 Pohľad na most z JV strany, foto Miroslav Kožuch, 22.10.2005

    V areáli bývalého Železničného staviteľstva Bratislava, výrobne 014 Senec, sa dodnes nachádza jeden z nosníkov PSKT-30.

    Areál bývalého ŽS Bratislava, foto Miroslav Kožuch, 22.10.2005 Nosník PSKT-30 v areáli výrobne, foto Miroslav Kožuch, 6.5.2007

    Pramene:


    Strana vytvorená : 1. X. 2007
    Dokument vytvoril : Miroslav KOŽUCH
    Späť na mosty na železničných tratiach na Slovensku