Tunel pod Dielikom
Stavba tunelaPreložka hlavnej cesty Tisovec - Muráň pri tuneli
Odstránenie dvoch úrovňových križovaní štátnej cesty Tisovec - Muráň s trasou železnice mala vyriešiť preložka hlavnej cesty v dĺžke 2,3 km. MDaVP, rezort verejných prác, v júni 1942 vypísal verejnú súťaž č.II/4 ai 1942 na stavbu preložky cesty Tisovec - Poprad v km 3,470 - 5,780 pri Tisovci. Stavebná lehota bola určená 30 kalendárnych mesiacov od odovzdania staveniska. Ministerstvo financií na stavbu preložky vyčlenilo asi 4 mil.Ks, z ktorých sa ešte v roku 1942 malo prestavať 2 mil.Ks.
Stavbu preložky hlavnej cesty MDaVP, rezort verejných prác, zadal 7.10.1942 výnosom č.61591-II/4 ai 1942 firme Michal Ballo, staviteľ a Pavol Ševčenko, dipl.komunik.technik v Brezne nad Hronom. Napriek pokročilým mesiacom sa so stavbou preložky začalo v decembri 1942 (Slovenská Sloboda 16.1.1943). Preložka cesty, tak ako železničné spojenie Revúca - Tisovec, nebola dostavaná.
Tunel, chránený areál
V roku 1997 bol Tunel pod Dielikom vyhlásený za Chránený areál, jedno z najvýznamnejších stredoeurópskych zimovísk netopierov. Početnosť zimujúcich netopierov sa tu v rokoch 1993 až 1997 pohybovala v rozmedzí cca 2 000 až cca 10 000 exemplárov. Celkovo tu bolo zaznamenaná hibernácia 11 druhov netopierov. K najpočetnejším zimujúcim druhom patria uchaňa čierna (Barbastella barbastellus) a večernica malá (Pipistrellus pipistrellus), ostatné druhy tvoria príležitostnú a málo početnú akcesorickú zložku zimujúceho spoločenstva (Rhinolophus ferrumequinum, Rh. hipposideros, Rh. euryale, Nyctalus noctula, Myotis myotis, M. blythi, M. mystacinus, M. dasycneme). Významné je pravidelné zimovanie kriticky ohrozeného lietavca sťahovavého (Miniopterus schreibersi). Lokalita na hranici okresov Rimavská Sobota a Revúca je súčasťou Národného parku Muránska planina a nie je prístupná verejnosti.
Muráňsky portál
Portál v stavebnom kilometri cca 12,650 m sa nachádza v údolí pod hlavnou cestou. Stačí ísť z Tisovca smerom na Muráň, až sa terén po ľavej strane vyrovná. Tu sa nachádza lúka Paseky. Z hlavnej cesty sa odbočí na lesnú cestu, ktorá vedie po pôvodnom telese železnice (tu mal byť úrovňový prejazd). Portál tunela je odtiaľto len niekoľko minút chôdze. Pred tunelom sú dlhé oporné múry. Do tunela sa dá vstúpiť cez štrbinu mreže nad výtokovým jarkom.
Tunelový zárez, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Zárez a portál, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Detailný pohľad na portál, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Pohľad do tunelovej rúry, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Oporné múry, pohľad od portálu, foto Emil Schenk, 15.7.2001 | Tunel = chránený areál, foto Emil Schenk, 15.7.2001 |
Portál v hlbokej jame zatopený vodou, foto Emil Schenk, 20.6.2000 | Zvyšok výdrevy smerovej štôlne, foto Martin Turčan, 18.10.2002 |
Pramene: