KTX
(Korea Train EXpres)

KTX je vysokorýchlostný železničný systém Južnej Kórei, ktorý spája hlavné mesto Soul s mestami Busan a Mokpo. Prevádzkovateľom je fy Korail .

MapaVlakové súpravy
Súprava TGV KTX (obrázok 1)KTX 1 (TGV-K) - 46 súprav odvodených z TGV Réseau (prvých 12 bolo vyrobených vo Francúzsku, ďalšie v Kórei, vo fy Rotem) - upravené pre kórejské podmienky, ktorý má maximálnu rýchlosť 350 km/h, z bezpečnostných dôvodov limitovaný na 300 km/h v bežnej prevádzke; 20-dielne súpravy (rušeň + 18 vozňov + rušeň) pre 935 cestujúcich; 1. trieda: 127 sedadiel (1+2) 2. trieda: 808 sedadiel (2+2), pre tel.postihnutých: 2 sedadlá, 1 WC, 1 miesto pre vozík; trakčný výkon: 13,560 kW(18,200 HP); zábrzdná vzdialenosť 6 400 m z 300km/h (2'32")
HSR-350x (Hanvit 350 / G7 / KHST / NG-KTX) - skúšobná súprava, základ z KTX 1 s kórejskými vylepšeniami, dosiahla 16. XII. 2004 rýchlosť 352,4 km/h (219,0 mph)
KTX 2 (KTX-Sancheon) - 24 kratších súprav vyrobených vo fy Hyundai Rotem pre 363 cestujúcich; v komerčnej prevádzke od 2. III. 2010
HEMU-400X - 2. skúšobná súprava pre plánovanú komerčnú rýchlosť 350 km/h (217 mph)
KTX 3 - súprava pre komerčnú prevádzku odvodená z HEMU-400X pre plánovanú komerčnú rýchlosť 350 km/h (217 mph), neskôr zvýšenú na 370 km/h (230 mph); predpokladané sprevádzkovanie: 2015

História
Po 12 rokoch budovania boli 1. IV. 2004 otvorené Gyeongbuská trať (spájajúca Soul a Busan cez Daejeon a Daegu) a Honamská trať (z Yongsan do Gwangju a Mokpo).

Dopravná revolúcia: Kórejská vysokorýchlostná železnica (anglicky, marec 2005)

Pre falošnú bombu zastavili rýchlovlaky
SITAAFPSOUL 3. 06.2004 - Po bombovom poplachu sa vo štvrtok na asi hodinu prerušila premávka na trati juhokórejskej vysokorýchlostnej železnice . Rýchlovlaky sa zastavili po objave kusu dreva zabalenom do papiera, používaného aj na balenie priemyselných výbušnín pri trati v blízkosti stanice v meste Busan na juhu krajiny, uviedli Kórejské národné železnice (KNR). "Bolo to zabalené do papiera na dynamit," vyhlásil hovorca spoločnosti Paek Juhng-Joon.
Kus dreva s dĺžkou 21 cm objavil vlakový inžinier. Následne polícia a armádni experti previedli inšpekciu miesta. Hovorca spoločnosti uviedol, že to "vyzerá ako zámerný čin". Systém vysokorýchlostnej železnice uviedli Juhokórejčania do prevádzky 1. apríla.

V južnej Kórei uviedli do prevádzky trať pre vlaky s vysokými rýchlosťami
TASRReutersSoul 2. 4.2004 - Prvý superexpres kórejských železníc, ktorý má v krajine skratku KTX (Korea Train Expres) začal premávať vo štvrtok medzi hlavným mestom krajiny Soulom a prístavom Pusan .
Trať je dlhá 410 kilometrov (km) a jej výstavba stála doteraz 11 miliárd USD (357,5 miliardy Sk). Vzdialenosť prekonáva za necelé tri hodiny, ale všetky úseky medzi oboma mestami ešte nie sú dokončené. Potom vlak túto vzdialenosť prekoná za menej ako dve hodiny. Doteraz rýchliky na tradičnej železničnej trati potrebovali na prekonanie tejto vzdialenosti vyše štyri hodiny. Na niektorých úsekoch trate ide kórejský KTX , ktorý je variantom francúzskych superexpresov TGV (train de la grand vitesse - ?!?), rýchlosťou 300 km za hodinu.
Železničnú trať pre KTX stavali v Kórejskej republike 12 rokov. Trať zo Soulu bude predĺžená až do mesta Mokpo na juhovýchode Kórejského polostrova. Vlaky dodala francúzska spoločnosť ALSTOM . Sprevádzkovaním prvého úseku trate sa stala Južná Kórea piatou krajinou na svete (v Belgicku, Holandsku, Taliansku, Veľkej Británii jazdia asi len kolobežky ... :-) - pozn. Addams) , v ktorej osobné vlaky premávajú rýchlosťou 300 km a viac za hodinu. Skupinu doteraz tvorili Japonsko, Francúzsko a Nemecko.
Juhokórejská vláda predpokladá, že v budúcnosti by trať pre TGV mohla viesť cez čínske územie a v Rusku by sa mohla napojiť na Transsibírsku magistrálu. Informovala DPA a denník Financial Times.

Jihokorejský supervlak měl při zahájení provozu problémy
Česká tisková kancelářSOUL 1. 4.2004 - Zahájení provozu na první jihokorejské vysokorychlostní železniční trati bylo dnes zastíněno technickou závadou jednoho z vlaků . Ten nedosáhl na zhruba čtyřsetkilometrové trase z Pusanu do Soulu požadované rychlosti a jeho 70 pasažérů muselo přestoupit do jiné soupravy.
Vlak, u něhož se vyskytla porucha, musel zastavit asi v polovině jízdy. Cestující byli během deseti minut přesazeni do záložní soupravy. Podle některých zdrojů se závada týkala zásobování elektřinou.
Expres KTX dosahující rychlosti 300 kilometrů v hodině začal v Jižní Koreji fungovat po dvanácti letech odkladů. Jižní Korea si od projektu v hodnotě 15,3 miliardy dolarů slibuje především ulehčení dopravě mezi dvěma největšími městy země.
Modrošedé vlaky francouzské výroby, které již jezdí v Japonsku, Francii, Německu a Španělsku, by měly na trati Soul - Pusan přepravovat denně až milion cestujících.

Juhokorejčania chcú rýchlovlakom prísť do Európy
ReutersPravda1. 4.2004, ib, SOUL - Južná Kórea sa stala piatou (v Belgicku, Holandsku, Taliansku, Veľkej Británii jazdia asi len kolobežky ... :-) - pozn. Addams) krajinou na svete, kde premáva rýchlovlak. Po Japoncoch, Francúzoch, Nemcoch a Španieloch sa aj Juhokórejčania pýšia expresnými linkami, ktoré skrátia čas nevyhnutný na prekonanie vzdialeností medzi najviac navštevovanými mestami približne o polovicu.
Ázijský tiger, ako sa Južná Kórea nazýva od svojho razantného nástupu k dynamickým a technologicky vyspelým ekonomikám, má dobudovaní vysokorýchtostnej trate smelé ciele. V názve expresu KTX je aj skratka G7, čo naznačuje jej snahu o pripojenie sa k skupine siedmich najbohatších industrializovaných krajín sveta.
Ambície krajiny vyjadril včera výkonný prezident Južnej Kórey Ko Kun, keď otváral trať, slovami: „Tento vlak by mohol byť východiskovým bodom hodvábnej cesty 21. storočia do Európy.“
Uskutočneniu odvážnych snov o predlžení trate do Číny a jej napojení na Transsibírsku magistrála, až do Európy však bráni hermeticky uzavretá hranica so Severnou Kóreou.
Vlak používa rovnakú technológiu ako francúzske expresy TGV . Zo Soulu do asi 400 kilometrov vzdialeného Pusanu sa cestujúci dostanú za dve hodiny a 40 minút, doteraz cesta trvala vyše štyroch hodín.
Nadšené ovácie zmierňujú kritici projektu, ktorí pripomínajú, že jeho realizácia trvala príliš dlho a vlak začal premávať až o šesť rokov neskôr, ako sa plánovalo. Pôvodne novátorský projekt stráca superlatívy v porovnaní s magnetickým vlakom v čínskom Šanghaji. Šanghajský expres, ktorý sa kĺže nad vzduchovým vankúšom, dosahuje rýchlosť 430 kilometrov za hodinu a je bezkonkurenčne najrýchlejším vlakom na svete. (samostatná súprava TGV-A už išla rýchlosťou 515,3 km/h ... :-) - pozn. Addams)

Jižní Korea zahajuje provoz superrychlého vlaku
Česká tisková kancelářReutersSOUL 30. 3.2004 - Jižní Korea dnes slavnostně otevřela svou první vysokorychlostní železniční trať, po níž při zahajovací ceremonii poprvé projel štíhlý vlak francouzské výroby .
Expres KTX, jezdící rychlostí 300 kilometrů v hodině, zahájí provoz pro veřejnost od čtvrtka 1. dubna. Ovšem již brzy by mu Jižní Korea mohla být malá. Jak prohlásil výkonný jihokorejský prezident Ko Kun, jednoho dne KTX protáhne svou trať až do Evropy.
"Po Japonsku, Francii, Německu a Španělsku jsme se stali pátou (v Belgicku, Holandsku, Taliansku, Veľkej Británii jazdia asi len kolobežky ... :-) - pozn. Addams) zemí s těmito expresními vlaky," sdělil Ko Kun davu lidí, kteří se shromáždili v centru Soulu. Ceremonii provázela přísná bezpečnostní opatření v reakci na sérii pumových útoků na nádraží ve španělském Madridu, která si 11. března vyžádala 190 obětí.
Podle slov prozatímního prezidenta by tento vlak mohl být "výchozím bodem Hedvábné cesty jedenadvacátého století do Evropy".
Vlak dlouhý 388 metrů pojme 935 cestujících a používá stejnou technologii jako francouzské expresy TGV . Ze Soulu do zhruba 400 kilometrů vzdáleného Pusanu se cestující dostanou za dvě hodiny a 40 minut, zatímco nyní cesta trvala více než čtyři hodiny.

Foto / video

Súprava TGV KTX (obrázok 1)   Rušeň TGV KTX   Súprava TGV KTX (obrázok 2)
KTX 1 (TGV)   KTX 1 (TGV)   KTX 1 (TGV)
         
Interiér vozňa 1. triedy TGV KTX   Interiér vozňa 2. triedy TGV KTX
Interiér vozňa 1. triedy KTX 1 (TGV)   Interiér vozňa 2. triedy KTX 1 (TGV)
     

HSR-350x (Hanvit 350 / G7 / KHST / NG-KTX)
     
   
Kórejský expres (1/3)
(Zázraky vytvorené ľudmi v Ázii, 2007)
  Kórejský expres (2/3)
(Zázraky vytvorené ľudmi v Ázii, 2007)
  Kórejský expres (3/3)
(Zázraky vytvorené ľudmi v Ázii, 2007)
         
     
    HEMU-400x
(Experimental Korean High-Speed Train)
  Odchod HEMU-430X (16.V.2012)
         

KTX 1 (TGV)
 
KTX 2


Strana vytvorená : 15-I-2001
Posledná aktualizácia : 19-V-2012

Zdroje / Sources: Addams , ALSTOM , ERS , KHRC , CAF , RENFE ,
Wikipedia
EN , CZ , Kim (2004), easts.info

Späť na " TGV " ( http://www.rail.sk/tgv/ktx/ktx01.html )