Jukos a Ruské železnice budú spolupracovať pri
výstavbe tratí na Sibíri
Moskva 28. 3.2004 - Predstavitelia
ruskej ropnej spoločnosti Jukos a Ruských železníc (RŽD)
podpísali v sobotu v Moskve trojročnú dohodu o spolupráci.
RŽD sa zaviazali, že v roku 2006 prepravia do Číny do 15
miliónov ton ropy. Jukos sa bude na druhej strane podieľať na
získavaní kapitálu na obnovu železničných tratí a
výstavbu nových najmä na Sibíri.
Jukos dodá Číne 4,5 milióna ton ropy, na budúci rok 8,5
milióna ton a v roku 2006 okolo 15 miliónov ton. Ruské
internetové noviny Gazeta.ru uviedli, že v roku 2007 by malo
dôjsť k ďalšiemu zvýšeniu exportu ropy do Číny.
V Moskve teraz rokujú predstavitelia Jukosu a čínskej
importnej spoločnosti Sinopec o dodávkach ruskej ropy Číne na
sedem rokov. Podľa predbežných výsledkov má Čína dlhodobý
záujem na dodávke 15 miliónov ton ropy ročne.
Jukos bude dodávať Číne ropu z nálezísk vo východnej
Sibíri. Ropa je veľmi kvalitná, bez veľkého množstva
prímesí. Uvažuje sa o niekoľkých tratiach, ktoré by spojili
čínskych odberateľov s ruským oblasťami, v ktorých sa bude
ropa ťažiť. Podľa odhadu ruského ministerstva železničnej
dopravy by mal objem týchto investícií dosiahnuť v zmluvnom
období 40 miliárd rubľov (takmer 46,5 miliardy SKK).
Preprava ropy po železnici je o 100 % drahšia ako ropovodom.
Šéf Jukosu Simon Kukes však pokladá čínsky trh pre svoj
rozvoj za veľmi dôležitý a v tejto súvislosti otázka
nákladov na dopravu nie je až taká dôležitá.
Stát asi na stavbě trati do Kladna vyzkouší
soukromníky
PRAHA 28. 3.2004
- Železnice mezi hlavním městem a Kladnem s odbočkou na
Ruzyň by měla být jedním ze dvou pilotních projektů, na
kterých chce ministerstvo dopravy vyzkoušet účast soukromého
kapitálu při výstavbě dopravní infrastruktury, řekl dnes v
rozhovoru pro ČTK ministr dopravy Milan Šimonovský.
Mezi Kladnem a Prahou by neměla stát rychlodráha. "Bude
to klasická modernizace železniční trati," uvedl.
Ruzyňské letiště by mělo být napojeno na Masarykovo
nádraží a v budoucnu možná i na Hlavní nádraží.
Šimonovský uvedl, že stát bude investory vybírat výhradně
ve výběrových řízeních. Tendry by pak podle předpokladů
mohly být připraveny do konce letošního roku, cílem je
zahájit společně se soukromníky alespoň jednu stavbu v roce
2005, dodal.
Při přípravě projektů bude podle ministra záležet zejména
na technických podmínkách tras a na práci speciálního
útvaru ministerstva financí pro partnerství soukromého
kapitálu a veřejného sektoru.
Zkušenosti z úvodních dvou staveb dle Šimonovského mohou
otevřít dveře i dalším projektům. " (krátené)
Skryté rany po bombových útokoch v Madride
AFP MADRID 28. 3.2004 -
"Neutrpela som ani škrabanec, ale niečo zlé sa deje v
mojej hlave," hovorí jedna z tých, ktorí prežili masakru
na železnici v španielskom hlavnom meste Madride 11. marca.
Žena, ktorá sa predstavila ako Maria Jesus, povedala, že viac
ako dva týždne po sérii bombových útokov, pri ktorých
zahynulo 190 ľudí a 900 bolo zranených, ju stále trápia
nočné mory a spomienky na otrasné obrazy skazy a znetvorené
telá. Zapojila sa do skupinovej terapie tých, ktorí prežili
masakru. Maria Jesus, ktorá sa drží len vďaka silným liekom
na spanie a proti depresii, povedala, že len zázrakom nebola
zranená, jej život sa však v jednej chvíli navždy zmenil.
Ako povedala, cíti sa vinná , že prežila. Zo zničeného
vlaku sa dostala tak, že sa vyšplhala cez telo ženy, ktorá
stratila obe ruky a nezastavila sa, aby jej pomohla. "Bola
by som radšej, keby som bola zranená," povedala.
Psychologičky Marisa Perlesová a Tatiana Quesada, ktoré ako
dobrovoľníčky pomáhajú obetiam útokov, uviedli, že pocit
viny je spoločný u tých, ktorí prežili. Maria Jesus
neopustí dom bez sprievodu, a podobne ako mnohí ďalší, trpí
nespavosťou, smútkom a nechutenstvom. Snaží sa vyhnúť
všetkému, čo by jej krvavé udalosti pripomenulo. Podľa
psychologičiek post-traumatický stres musí byť
identifikovaný a liečený v priebehu štyroch alebo piatich
týždňov, inak sa môže zmeniť na chronický stav.
Ďalšia žena, Barbara, stratila pri útokoch svojho priateľa.
"Javi ráno odišiel do práce a večer som ho
identifikovala v nemocnici, mŕtveho," povedala cez slzy.
Odvtedy nepozerala televíziu, neprečítala ani slovo v
novinách o útokoch, ku ktorým sa prihlásila teroristická
organizácia al-Kájda. "Nemôžem," zašepkala.
Mariano, ktorý prišiel o manželku, hovorí: "Mŕtvy viac
netrpí. Sú to živí, ktorí trpia." Otec osemročného
chlapca hovorí o byrokracii. Zamýšľa vytvoriť združenie
obetí a ich rodín s cieľom pomôcť pri úradníckej práci,
ktorú je treba urobiť. Podobná organizácia vznikla v
robotníckej štvrti Vallecas, ktorá ponúka od psychologického
po právne poradenstvo. Vláda má rodinám obetí poskytnúť
kompenzáciu vo výške 20 tisíc eur.
Železničiar sa obesil na stanici
29. 3.2004,
Táňa Fabová, ZEMIANSKE KOSTOĽANY - Všetko si zrejme
premyslel. V sobotu vypil trištvrte litra rumu, opasok upevnil o
potrubie kúrenia pod stropom kancelárie a uviazal si ho o krk.
Manželke poslal na mobil správu, že ju miluje, ale je koniec.
Potom sa 34-ročný železničiar Miroslav K. obesil priamo vo
svojej kancelárii na železničnej
stanici v Zemianskych Kostoľanoch .
V kancelárii sa Miroslav zamkol. Kolegovia na dvere klopali,
dokonca mu vyzváňali na mobilný telefón, no on sa neozýval.
Napokon ohli mrežu na okne do miestnosti a preliezli dnu.
Miroslav však už nežil. Podľa vedúceho oddelenia
Železničnej polície v Prievidzi Ľuboša Kotlářa nie je
príčina samovraždy mladého muža zatiaľ známa. V
kancelárii po sebe nezanechal list na rozlúčku.
Podľa našich informácií pracoval Miroslav ako
"vozmajster". Bol druhýkrát ženatý. S prvou ženou
mal 9-ročnú dcérku. Medzi ľuďmi sa povráva, že istý čas
veľa pil. Údajne sa mal aj zo závislosti od alkoholu liečiť.
V poslednom čase ho mali navyše trápiť aj nezhody s druhou
manželkou. "Počul som, že mal problémy aj s dlžobami.
Jeho manželka to chcela riešiť rozchodom a on to zrejme
neuniesol," povedal jeho známy.
ČR protlačila na seznam prioritních projektů trať Praha –
Linec
(zpravodaj ČTK) BRUSEL 29. 3.2004 - České
republice se podařilo protlačit na seznam prioritních
evropských dopravních projektů také trať Praha – Linec, a
to jako odbočku z hlavního tahu Atény – Sofie – Budapešť
– Vídeň – Praha – Norimberk/Drážďany. Je to jedna z
mála změn v konečné verzi nového nařízení, jež byla po
dlouhém sporu dohodnuta minulý týden. Definitivní schválení
Radou EU i Evropským parlamentem během dubna by mělo být už
jen formalitou.
Návrh počítá s tím, že modernizace hlavní části trati z
Rumunska přes Maďarsko a Rakousko do Česka a Německa bude
hotova v roce 2010. Řecko-bulharský úsek má být dokončen o
pět let později a větev Praha – Linec v roce 2016. Českou
republiku bude protínat i další prioritní projekt:
souběžná železnice z Gdaňsku přes Varšavu do Vídně;
jedno rameno povede přes Brno, druhé přes Žilinu a
Bratislavu.
"Naším hlavním cílem bylo prosadit úsek Praha –
Linec, který se do původního návrhu nepodařilo dostat,"
sdělila ČTK mluvčí české mise při EU Petra Mašínová.
Zlom nastal až v Evropském parlamentu, kde se angažovalo
několik poslanců; v Radě EU se nakonec rozhoupalo i Rakousko.
Nepodařilo se naopak přesvědčit Slovinsko, že by nová
dráha mohla vést až do Lublaně.
Celkem členské státy a EP po dvou letech obtížných
jednání schválí 26 prioritních projektů, z nichž velkou
většinu tvoří železnice - jde buď o modernizace
stávajících tratí, nebo o výstavbu rychlotratí. Ty mají
propojit záhy (2007) Brusel s Amsterodamem i Kolínem, Madrid s
Barcelonou (2005), Lisabon s Madridem (2011) či Paříž s
Métami (2007). Všechny stavby musejí být spuštěny do roku
2010 a Evropská komise bude dbát na to, aby se jedna země
neloudala, když se druhá snaží.
Podle návrhu nového nařízení o transevropských sítích
ponesou tato díla hrdý název "projekty evropského
zájmu". Mimo jiné to bude znamenat, že dostanou přednost
při rozhodování o tom, jak rozdělovat evropské peníze.
Státy mají dbát na to, aby na ně myslely na prvním místě
při rozhodování o přidělení prostředků z Fondu
soudržnosti, určeného právě na dopravní infrastruktury, a
ze strukturálních fondů.
Hlavní břemeno financování ponesou zajisté členské státy,
které mohou také požádat o výhodné úvěry Evropskou
investiční banku. Z kapitoly "transevropské sítě"
v rozpočtu EU lze uhradit maximálně deset procent hodnoty
projektu. Výjimkou jsou přeshraniční úseky, zejména z a do
nových členských zemí, na které EK slibuje až 20 procent.
ŽP objasnila
krádež hliníkových krytov a líšt za 107 tisíc korún
Bratislava 29. 3.2004 - Železničnej
polícii (ŽP) z Trnavy a Galanty sa podarilo objasniť krádež
hliníkových krytov a líšt zo spešninových vozňov za takmer
107 tisíc korún.
Policajti ako podozrivého zaistili 29-ročného muža zo Serede,
ktorý sa priznal, že na tamojšej železničnej stanici z ôsmich
odstavených vozňov postupne odcudzil 31 hliníkových krytov
kúrenia, 16 dverových a 32 okenných hliníkových líšt. V
miestnej zberni surovín za ne dostal 7116 korún.
ŽP časť odcudzených vecí v zberni našla, zaistila a vráti
ich poškodenej organizácii. ŽP začala vo veci trestné
stíhanie a voči mužovi vzniesla obvinenie pre trestný čin
krádeže.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Počet obetí teroristických útokov v Madride stúpol na 191
AFP MADRID 29. 3.2004 - Ťažkým
zraneniam po teroristických útokoch na mestské vlaky v Madride
z 11. marca podľahla v pondelok 49-ročná Španielka, čím
počet obetí útokov stúpol na 191, informovali predstavitelia
zdravotníctva. Po najhorších teroristických útokoch v
histórii Španielska, po ktorých okrem obetí zostalo
približne 1900 zranených, zostáva naďalej v nemocničnom
ošetrení 100 ľudí. Medzi obeťami je aj 16 Rumunov a 31
ďalších cudzincov prevažne z Latinskej Ameriky.
Podmajerská: Podchod otvoríme v máji
30. 3.2004, JANA PARKROVÁ - Podchod
pri petržalskej železničnej
stanici by mal fungovať od mája. Celkové náklady na
výstavbu podchodu boli okolo 23 miliónov korún. Investorom
stavby je mestská časť, stavbu realizoval Doprastav, a. s., a
podchod je súčasťou petržalského korza.
Podchod pri petržalskej železničnej stanici plánovala
mestská časť sprístupniť v marci, zatiaľ však stále nie
je skolaudovaný. "So sprístupnením podchodu súvisí nie
jedno, ale viacero kolaudačných konaní a rozhodnutí,"
hovorí Milka Podmajerská, tlačová hovorkyňa petržalského
miestneho úradu. Dokončený je len priechod cez Panónsku a
svetelná signalizácia, ktoré bude po celkovej kolaudácii
spravovať mesto. "Ak sa nič mimoriadne nestane, celý
projekt by mal byť dokončený k 1. máju. Nezávisí to však
len od mestskej časti, ale aj od ďalších zainteresovaných
strán," podotkla Podmajerská. V súčasnosti je pre
kolaudáciu potrebné rozhodnutie Krajského stavebného úradu.
"Čakáme na vydanie vodársko-právneho rozhodnutia a
ďalšou záležitosťou je Štátny dráhový úrad, ktorý
vydanie svojho kolaudačného rozhodnutia podmieňuje odovzdaním
podchodu železniciam." Zmluva je v príprave a jej návrh
železniciam doručí mestská časť začiatkom budúceho
týždňa.
Námestník riaditeľa Štátneho dráhového úradu Štefan
Hrivňák však tvrdí, že stavebník nesplnil náležitosti,
ktoré sú podmienkou na vydanie kolaudačného rozhodnutia v
zmysle stavebného zákona. "Nepredložili nám úplnú
dokladovú časť, bez ktorej nemôžeme podchod skolaudovať.
Zmluvou so železnicami kolaudáciu nepodmieňujeme,"
uviedol. Dráhový úrad nevyhovel žiadosti mestskej časti o
kolaudáciu podchodu už vo februári.
Stavba sa začala pred rokom a stavebné povolenie vydal Štátny
dráhový úrad 1. júla 2002.
Jižní Korea zahajuje provoz superrychlého vlaku
SOUL 30. 3.2004 - Jižní Korea dnes slavnostně
otevřela svou první vysokorychlostní železniční trať, po
níž při zahajovací ceremonii poprvé projel štíhlý vlak
francouzské výroby .
Expres KTX , jezdící rychlostí 300 kilometrů v hodině,
zahájí provoz pro veřejnost od čtvrtka 1. dubna. Ovšem již
brzy by mu Jižní Korea mohla být malá. Jak prohlásil
výkonný jihokorejský prezident Ko Kun, jednoho dne KTX
protáhne svou trať až do Evropy.
"Po Japonsku, Francii, Německu a Španělsku jsme se stali
pátou (v Belgicku, Holandsku, Švajčiarsku, Taliansku a USA
jazdia asi len kolobežky ... :-) - pozn. Addams) zemí s těmito
expresními vlaky," sdělil Ko Kun davu lidí, kteří se
shromáždili v centru Soulu. Ceremonii provázela přísná
bezpečnostní opatření v reakci na sérii pumových útoků na
nádraží ve španělském Madridu, která si 11. března
vyžádala 190 obětí.
Podle slov prozatímního prezidenta by tento vlak mohl být
"výchozím bodem Hedvábné cesty jedenadvacátého
století do Evropy".
Vlak dlouhý 388 metrů pojme 935 cestujících a používá
stejnou technologii jako francouzské
expresy TGV . Ze Soulu do zhruba 400 kilometrů vzdáleného
Pusanu se cestující dostanou za dvě hodiny a 40 minut,
zatímco nyní cesta trvala více než čtyři hodiny.
V Madride
zadržali ďalších podozrivých z útokov
AFP MADRID 30. 3.2004 - Španielska
polícia zatkla ďalších troch ľudí, vrátane dvoch
Sýrčanov, v súvislosti s bombovými útokmi v Madride 11.
marca. Informoval o tom v utorok španielsky minister vnútra
Angel Acebes. V súčasnosti je zadržaných celkove 18
podozrivých, z ktorých 14 čelí predbežným obvineniam z
vraždy a terorizmu. Zostávajúcich štyroch, vrátane
posledných troch zadržaných a podozrivého Maročana, má
sudca vypočuť v stredu. Ďalší piati, ktorých zatkli po
madridských útokoch, boli prepustení.Acebes uviedol, že
polícia vyšetrujúca najhorší teroristický útok v krajine
si myslí, že dvaja Sýrčania boli v spojení s domom
objaveným v piatok minulý týždeň v Morata de Tajuna, asi 30
kilometrov južne od Madridu, v ktorom mohli byť podľa polície
bomby zhromaždené. Minister dodal, že tretí muž z poslednej
vlny zadržaných je španielskej národnosti, ktorý zásobil
útočníkov výbušninami použitými pri útokoch na
predmestské vlaky, pri ktorých zahynulo 191 ľudí a asi 1900
bolo zranených.
Ako dodal, polícia má teraz dve priority. Prvou je
"určiť, kto sú hlavní vodcovia teroristickej
organizácie stojaci za útokmi" a druhou "ich spojenie
s teroristickými a fundamentalistickými skupinami, najmä
Skupinou marockých islamských bojovníkov (MICG)". Skupina
má zrejme na svedomí minuloročné bombové útoky v
Casablance. Niekoľkí z desiatich Maročanov už čelia
predbežným obvineniam (spolu s dvoma Španielmi a dvoma Indmi)
a sú podozriví zo spojenia s MICG. Acebes tiež povedal, že
vyšetrovanie sa koná v Maroku ako aj vo Veľkej Británii a
Nemecku, kde niektorí podozriví mohli mať kontakty.
Španielsky denník El Periodico v utorok napísal, že
vyšetrovatelia zatiaľ identifikovali desať ľudí, ktorí
priniesli 13 batohov so silnými výbušninami do štyroch
preplnených vlakov predtým, ako vyšli z predmestskej stanice
Alcala de Henares na ich osudnej ceste do Madridu. Štyria z
desiatich atentátnikov sú vo väzení, ale ďalší šiesti sú
stále na úteku a vyšetrovatelia sú si "prakticky
istí", že zo Španielska unikli. Denník dodáva, že
španielska polícia rozošle ich popisy s medzinárodným
zatykačom do zahraničia v priebehu týchto dní.
Súdny zdroj uviedol, že vyšetrujúci sudca Juan del Olmo
predbežne zadržal Maročana a Sýrčana po ich vypočúvaní
zavčas ráno, ale prepustil ďalších troch podozrivých. Zdroj
dodal, že jeden z dvoch, Sýrčan Basel Ghajún, ktorého
chytili minulý týždeň v Ujene, južne od Madridu, môže
patriť k skupine bombových útočníkov. Jeho a Maročana
Ahmeda Ahmidana, ktorého zatkli minulý týždeň v madridskej
štvrti Usera v súvislosti s podozrením z kolaborácie s
ozbrojenou skupinou a pašovaním drog, odmietli prepustiť na
kauciu a neumožnili im ani prístup k právnikovi.
Jeden z prepustených, Ahmidanov brat Saíd, dokázal, že v deň
útokov v Madride bol v Maroku, uviedol zdroj. Ďalší Maročan,
študent elektroniky Fujád al-Morabit Anghar, bol ubytovaný
spoločne s Ghajúnom, pričom Muhammad Almalláh Dabás,
španielsky občan sýrskeho pôvodu, si od neho prenajal izbu.
Sudca však zistil, že žiadny z nich nebol v spojení s
útokmi. Šiesty podozrivý, Maročan zatknutý v piatok, je vo
väzení a očakáva sa, že ho del Olmo vypočuje v stredu.
Medzi zadržanými podozrivými sú Maročania, Indi, Španieli
ako aj Španiel sýrskeho pôvodu.
Úrad pre reguláciu železničnej dopravy vznikne ešte
tento rok
BRATISLAVA 31. 3.2004 - Ešte v tomto
roku by mal vzniknúť Úrad pre reguláciu železničnej dopravy
(ÚRŽD). Okrem iného bude úrad zabezpečovať licenčné
konanie a typové schvaľovanie dráhových vozidiel na
železniciach. So vznikom tohto úradu počíta návrh zákona o
prístupe na železničnú infraštruktúru, ktorý v
najbližšom čase predloží rezort dopravy na rokovanie vlády
SR.
Ako ďalej vyplýva z materiálu Ministerstva dopravy, pôšt a
telekomunikácií SR (MDPT), úrad by mohol vzniknúť už k 1.
augustu 2004. Na úrad by prešli zamestnanci Štátneho
dráhového úradu, ako aj zamestnanci Ministerstva dopravy,
pôšt a telekomunikácií SR, ktorí v súčasnosti vykonávajú
činnosti, ktoré prejdú pod ÚRŽD. Náklady úradu sa
odhadujú v tomto roku na 29,3 mil. Sk, v roku 2005 to bude 52,85
mil. Sk, v roku 2006 a 2007 by mali začať klesať. Časť
predpokladaných nákladov, približne 12,6 mil. Sk, v
jednotlivých rokoch bude krytá zo správnych poplatkov za
úkony štátnej regulácie úradu, teda z licencií a z pokút.
Návrh zákona o prístupe na železničnú infraštruktúru
tiež upravuje podmienky prístupu na železničnú
infraštruktúru, reguláciu železničnej dopravy, práva a
povinnosti regulovaných subjektov a zásady spoplatňovania
používania železničnej infraštruktúry. Taktiež v súlade s
legislatívou Európskej únie rieši spôsob prideľovania
kapacity na železniciach v SR.
Muža podozrivého z útokov v Madride opäť zadržali
AFP MADRID 31. 3.2004 - Španielska
polícia v stredu opätovne zatkla muža podozrivého zo
spoluúčasti na teroristických útokoch v Madride. Stalo sa tak
iba deň po tom, ako ho vyšetrujúci sudca prepustil na slobodu,
uviedli zdroje blízke vyšetrovaniu. Podľa nich sudca Juan del
Olmo nariadil zatknutie Maročana Aughara Fouada al-Morabita
kvôli ďalšiemu vypočúvaniu. Pri útokoch na prímestské
vlaky 11. marca zahynulo 191 ľudí a asi 1900 bolo zranených.
Medzi zadržanými podozrivými sú Maročania, Indi, Španieli
ako aj Španiel sýrskeho pôvodu.
Zlodej sa skrýval vo vestibule železničnej stanice
BRATISLAVA/KOŠICE 31. 3.2004 -
Vestibul železničnej stanice v
Košiciach si ako dočasnú skrýšu na úteku pred
spravodlivosťou vybral 19-ročný mladík zo Spišskej Novej
Vsi, ktorý v utorok večer zaspal na lavičke a vzbudil
pozornosť hliadky Železničnej polície. Keďže nevedel
hodnoverne preukázať svoju totožnosť, hliadka ho predviedla
na oddelenie, kde sa priznal, že ešte v piatok 26. marca
ukradol z neuzamknutej izby internátu na Kukučínovej ulici v
Košiciach spiacemu 20-ročnému študentovi z Kamenice nad
Cirochou v okrese Humenné mobilný telefón Nokia 6600 a
18-tisíc korún. Železniční policajti odovzdali podozrivého
mladíka Obvodnému oddelenie PZ Košice-Juh, ktoré sa bude
ďalej krádežou zaoberať.
Agentúru SITA informoval hovorca železničnej polície Jozef
Búranský.
Juhokorejčania chcú rýchlovlakom
prísť do Európy
1.
4.2004, ib, SOUL - Južná Kórea sa stala piatou (v Belgicku,
Holandsku, Švajčiarsku, Taliansku a USA jazdia asi len kolobežky
... :-) - pozn. Addams) krajinou na svete, kde premáva
rýchlovlak. Po Japoncoch, Francúzoch, Nemcoch a Španieloch sa
aj Juhokórejčania pýšia expresnými linkami, ktoré skrátia
čas nevyhnutný na prekonanie vzdialeností medzi najviac
navštevovanými mestami približne o polovicu.
Ázijský tiger, ako sa Južná Kórea nazýva od svojho
razantného nástupu k dynamickým a technologicky vyspelým
ekonomikám, má dobudovaní vysokorýchtostnej trate smelé
ciele. V názve expresu KTX je aj skratka G7, čo naznačuje jej
snahu o pripojenie sa k skupine siedmich najbohatších
industrializovaných krajín sveta.
Ambície krajiny vyjadril včera výkonný prezident Južnej
Kórey Ko Kun, keď otváral trať, slovami: „Tento vlak by
mohol byť východiskovým bodom hodvábnej cesty 21. storočia
do Európy.“
Uskutočneniu odvážnych snov o predlžení trate do Číny a
jej napojení na Transsibírsku magistrála, až do Európy však
bráni hermeticky uzavretá hranica so Severnou Kóreou.
Vlak používa rovnakú technológiu ako francúzske expresy TGV . Zo
Soulu do asi 400 kilometrov vzdialeného Pusanu sa cestujúci
dostanú za dve hodiny a 40 minút, doteraz cesta trvala vyše
štyroch hodín.
Nadšené ovácie zmierňujú kritici projektu, ktorí
pripomínajú, že jeho realizácia trvala príliš dlho a vlak
začal premávať až o šesť rokov neskôr, ako sa plánovalo.
Pôvodne novátorský projekt stráca superlatívy v porovnaní s
magnetickým vlakom v čínskom Šanghaji. Šanghajský expres,
ktorý sa kĺže nad vzduchovým vankúšom, dosahuje rýchlosť
430 kilometrov za hodinu a je bezkonkurenčne najrýchlejším
vlakom na svete. (samostatná súprava TGV-A už išla
rýchlosťou 515,3 km/h; zdvojená 777,7 km/h... :-) - pozn.
Addams)
Výroky M. Dzurindu o financovaní SDKÚ
1. 4.2004, hr
6.3.2003 - "Financovanie SDKÚ bolo, je a bude
transparentné a zákonné," povedal premiér v súvislosti
s kauzou prepisov údajných odpočutých telefonátov
podnikateľa Badžgoňa, ktoré naznačovali prepojenie
ekonomickej loby a financovania SDKÚ. "Nikdy sme nemali
nič spoločné s praktikami, ako sa o to snažia texty
podvrhnuté médiám." SME, Nový Čas
24.6.2002 - V relácii Na telo premiér na otázku, či odmieta
financovanie SDKÚ cez tender na ľahké motorové vlaky,
odpovedal: "Jednoznačne odmietam. Ide o pokus o politickú
likvidáciu. Vyšetrovanie ukáže, kto všetko sa na tom
zúčastnil. Často ma parodujú v médiách, keď som prvýkrát
povedal, že budeme vládou zákona, a že sa budeme snažiť o
to, aby sme naozaj boli právnym štátom, kde zákony platia pre
všetkých, najviac pre mňa, ale potom pre všetkých
ostatných. A povedal som vetu, ktorú som sa naučil od pána
Pittnera, že padni, komu padni. Áno, aj členovia SDKÚ, ktorí
boli namočení v takomto potenciálnom, možno nielen
politickom, ale aj inom škandále, budú niesť zodpovednosť.
Keď vyšetrovanie ukáže, aj trestnoprávnu." TV Markíza
V Rusku
sa vymieňajú koľajnice za ropu
1.
4.2004 - Predstavitelia ruskej ropnej spoločnosti JUKOS a
Ruských železníc podpísali v sobotu v Moskve trojročnú
dohodu o spolupráci. Železnice sa zaviazali, že v roku 2006
prepravia do Číny do 15 mil. ton ropy. Jukos sa bude na druhej
strane podieľať na získavaní kapitálu na obnovu a výstavbu
železničných tratí najmä na Sibíri.
Jukos bude dodávať Číne ropu z nálezísk vo východnej
Sibíri. Ropa je veľmi kvalitná, bez veľkého množstva
prímesí. Uvažuje sa o niekoľkých tratiach, ktorré by
spojili čínskych odberateľov s ruskými oblasťami. Podľa
odhadu Ruského ministerstva železničnej dopravy by mal objem
týchto investícií dosiahnúť v zmluvnom období 40 miliárd
rubľov (46,5 miliardy Sk). Preprava ropy po železnici je o 100
percent drahšia ako ropovodom.
Šéf Jukosu Simon Kukes však pokladá čínsky trh pre svoj
rozvoj za veľmi dôležitý a v tejto súvislosti otázka
nákladov na dopravu nie je až taká dôležitá.
ŽSR by potrebovali na rozvoj železničnej siete do
roku 2008 takmer 60 miliárd Sk
Bratislava 1. 4.2004 - ŽSR by potrebovali na
rozvoj železničnej siete do roku 2008 takmer 58,5 miliardy Sk,
pričom tohtoročná potreba predstavuje podľa podnikateľského
plánu spoločnosti 7,44 miliardy Sk.
Modernizácia siete v uvedenom rozsahu je podľa predstaviteľov ŽSR nevyhnutné z hľadiska zlepšenia
konkurencieschopnosti ŽSR na
domácom aj medzinárodnom dopravnom trhu.
Investičný program do roku 2008 by chceli ŽSR financovať zo štátneho rozpočtu, z
ktorého by malo na uvedené aktivity ísť takmer 6,8 miliardy
Sk, z fondu ISPA, kde počítajú ŽSR s 8,9 miliardy Sk, z povstupových
eurofondov v objeme 16,2 miliardy Sk, ale aj z vlastných zdrojov
vo výške 12,4 miliardy Sk.
Medzi hlavné body investičného programu zaradili ŽSR modernizáciu železničných koridorov
na traťovú rýchlosť 160km/hod, modernizáciu
zabezpečovacích zariadení, teleinformačnej siete či
sieťových uzlov.
Železničná spoločnosť a ŽSR vytvorili vlani dohromady stratu 5,7 miliardy Sk
Bratislava 1. 4.2004 - ZSSK , a. s.,
Bratislava ukončila vlaňajší rok so stratou 4,7 miliardy Sk,
hoci pôvodne plánovala zisk 267 miliónov Sk. ŽSR , ako správca
infraštruktúry, hospodárili v sledovanom období so stratou
957 miliónov Sk, hoci pôvodne očakávali pasívne saldo
"len" 69 miliónov Sk.
Náklady železničného dopravcu dosiahli 29,4 a výnosy 24,7
miliardy Sk. Celkové výnosy ŽSR predstavovali minulý rok 20,684 a
náklady 21,641 miliardy Sk.
Takmer 5-miliardová strata vyplynula ZSSK ešte z delenia ŽSR na dve samostatné spoločnosti. Do
majetku ZSSK totiž bol pri delení delimitovaný majetok
precenený vo vyšších hodnotách, ako bola jeho skutočná
zostatková cena. Vzhľadom na to musela spoločnosť vytvoriť
opravné položky v objeme 2,6 miliardy Sk, ktoré podstatne
ovplyvnili výšku celkových nákladov.
V nákladnej preprave zrealizovala ZSSK vlani 50,5 milióna tonokilometrov
(tkm), čo predstavuje medziročný nárast o približne 700 000
tkm. Tržby v tomto segmente však poklesli o 400 miliónov Sk na
15,7 miliardy Sk.
Preprava osôb klesla v porovnaní s vlaňajškom o 8 miliónov
cestujúcich na 51,3 milióna. Tržby v osobnej preprave klesli
len mierne o 8 miliónov Sk na 2,6 miliardy Sk.
Úhrada zo štátneho rozpočtu na výkony vo verejnom záujme
tvorila 4,33 miliardy Sk.
Produktivita práce z výnosov za rok 2003 dosiahla 1,27 milióna
Sk na zamestnanca, čo predstavuje medziročné plnenie na 99,06
%.
Ku koncu roka evidovala ZSSK 18 486
zamestnancov, medziročne o 1 695 menej. Úsporné opatrenia
pôvodne uvažovali s prepustením 962 zamestnancov. Prekročenie
plánovaného počtu uvoľňovaných zamestnancov však malo
negatívny vplyv na výšku mimoriadnych nákladov v podobe
odstupného, odchodného a kompenzácií.
V tomto roku počíta ZSSK so
ziskom 11,6 milióna Sk, ktorý by mal každým rokom narastať
až na 612 miliónov Sk v roku 2008.
Výslednú stratu Železníc SR ovplyvnila okrem iného
skutočnosť, že do ich hospodárenia neboli premietnuté
plánované výnosy v objeme 2,2 miliardy Sk za odpustené
záväzky voči Fondu národného majetku (FNM) SR. Došlo však
k premietnutiu rozpustenia opravnej položky do výnosov vo
výške 2,5 miliardy Sk, ktorá bola vytvorená v roku 2002 k
pohľadávke ŽSR voči
štátu.
V minulom roku došlo aj k výpadku tržieb z poplatku za
použitie železničnej dopravnej cesty v objeme 823 miliónov
Sk, najmä vplyvom nižších zrealizovaných dopravných
výkonov ZSSK . Výslednú stratu ovplyvnila aj tvorba rezerv
a opravných položiek na riziká v súlade s novým zákonom o
účtovníctve.
Informácie zverejnil na svojej internetovej stránke Úrad
vlády SR v materiáloch Vyhodnotenie plnenia úsporných
opatrení stanovených v Podnikateľskom pláne a plnenia
koncepcie sociálnych výdavkov a scenára ekonomického vývoja ZSSK , a. s. za rok
2003 a Vyhodnotenie plánu plnenia konsolidačnej funkcie ŽSR za rok 2003 a návrh jeho aktualizácie
do roku 2008.
České dráhy prý porušily zákon o mzde
2. 4.2004 - ČD údajne porušili zákon o mzde, keď v polovici
marca zvýšili spätne od 1.3. tarifné triedy rušňovodičom a
ďalším zamestnancom.
Na stretnutí s novinármi to povedal predseda najvyššej
odborovej centrály na železnici Odborového združenia
železničiarov Jaromír Dušek. ČD to však odmietajú. Podľa zákona musí byť
zamestnanec vopred informovaný o výške mzdy, povedal Dušek.
Nie je preto podľa neho možné, aby zamestnávateľ v priebehu
mesiaca, navyše so spätnou platnosťou, menil výšku jeho
platu. OSŽ preto požiadalo súd o predbežné opatrenie, ktoré
by ČD
zamedzilo v ďalšom porušovaní zákona. Súd má podľa Duška
rozhodnúť, či ČD
zákony porušili alebo nie. Podľa hovorcu železníc Petra
Šťáhlavského však presun tarifných tried nevyvolal
zvýšenie miezd. Zamestnanci pracovali celý marec za rovnakú
celkovú mzdu. U niektorých sa zmenil len pomer medzi tarifnou
zložkou a výkonovou odmenou.
Na majstrovstvá sveta v hokeji do ČR posilnená doprava
BRATISLAVA 1. 4.2004 - ZSSK počas zápasov
základnej časti majstrovstiev sveta (MS) v hokeji, ktoré
odohrá slovenská reprezentácia v Ostrave, posilní vlakovú
dopravu. V sobotu 24. apríla, keď bude duel medzi Slovenskom a
Ukrajinou so začiatkom o 12:15, pôjde vlak zo Žiliny (9:00)
cez Čadcu (9:30) a do železničnej stanice Ostrava-Vítkovice
príde zhruba o 10:45. Naspäť pôjde vlak o 15:40, v Čadci
bude o 17:05 a v Žiline o 17:35. Na pondelňajší zápas (26.
apríla) USA – Slovensko so začiatkom o 20:15 odíde vlak zo
Žiliny o 17:10, v Čadci bude o 17:40 a do železničnej stanice
Ostrava-Vítkovice príde zhruba o 18:55. Odchod po zápase je
naplánovaný na 23:40, do Čadce príde o 1:05 a do Žiliny
zhruba o pol hodiny neskôr. V stredu 28. apríla, keď sa
slovenská reprezentácia stretne s reprezentáciou Fínska o
20:15 pôjde vlak tam aj späť v tom istom čase a po tej istej
trase ako v pondelok.
ZSSK je pripravená zabezpečiť vlakové
spojenie aj v prípade postupu reprezentácie Slovenska do
ďalších bojov MS. Na všetky, v ktorých slovenskí hokejisti
v Ostrave budú hrať, pôjdu mimoriadne vlaky s odchodom zo
Žiliny o 13:15, prípadne o 17:10 podľa začiatku zápasov. Na
zápasy, ktoré prípadne odohrajú slovenskí reprezentanti v
Prahe, sa budú môcť cestujúci dostať pravidelnými
vlakovými spojeniami. Tie budú na trase Bratislava – Praha a
Košice – Praha posilnené o ďalšie vozne.
Agentúru SITA informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
ČD opustí dnem vstupu do EU stovky lidí z hraničních stanic
PRAHA 1. 4.2004
- Dnem vstupu do EU, tedy k 1. květnu ČD zruší stovky pracovních míst v hraničních
železničních stanicích, řekl na setkání s novináři šéf
největší železniční odborové centrály Odborového
sdružení železničářů Jaromír Dušek. Z hraničních
stanic tak odejdou zaměstnanci, kteří prováděli například
celní deklarace a další práce. Dráhy podle mluvčího Petra
Šťáhlavského tyto lidi hodlají využít jinde.
Jde o zaměstnance, do kterých firma investovala, řekl
mluvčí. Podnik jim hradil jazykové kurzy, školení pro práci
s počítačem apod. Tito zaměstnanci se mohou relativně snadno
rekvalifikovat nebo uplatnit i v jiných činnostech ČD . Rozhodovat o tom, kdo odejde a kdo přejde na
jinou práci, budou vedoucí v místech, dodal. Podle Duška by
takové lidi byla škoda propustit pro nadbytečnost. Naopak by
měli přejít na jiné pozice, které by měli opustit lidí s
nižším vzděláním.
V hraničních stanicích zůstanou jen lidé, kteří budou
zajišťovat technické kontroly vlaků při přejezdu hranic a
přepřahání lokomotiv, řekl Dušek.
Na železnici od dnešního dne vzniklo asi 60 uzlových stanic,
které soustředí průřezové činnosti z dalších celkem asi
200 podřízených stanic. Podle Duška by ČD měly vždy při restrukturalizaci propouštět
jen méně kvalitní zaměstnance. Například při rušení
pracovních míst lidí z průřezových profesí ve stanicích
by v nadřízené tzv. uzlové stanici měl zůstat ten
nejlepší pracovník vybraný z podřízených stanic.
Podle Šťáhlavského řeší uplatnění zaměstnanců přímo
vrchní přednostové nově vznikajících uzlových stanic podle
znalosti místních podmínek a konkrétních zaměstnanců.
Místo zůstane zpravidla těm nejlepším zaměstnancům z
obvodu příslušných sloučených stanic. Nefunguje tedy
systém, který naznačil Dušek, že lidé z menších stanic
budou automaticky propuštěni a místa zůstanou pracovníkům v
uzlových stanicích. ČD chtějí využít ty nejlepší pracovníky a
současně minimalizovat dopady propouštění. Přednostně
proto podnik umožní odchod zaměstnancům v rámci sociálního
doprovodného programu.
ČD začaly s propouštěním dnes. Celkem má letos
z železnice odejít asi 6000 lidí z celkových 77 tisíc. Z
nich asi 5000 má mít nárok na tzv. doprovodný sociální
program. Na něj by ČD potřebovaly 530 milionů korun. Mají však jen
123 milionů korun. které ministerstvo dopravy zvýšilo na 208
milionů korun, s nimiž pro dráhy původně počítal státní
rozpočet. Podle Duška stále platí usnesení odborů, podle
kterého železnice vstoupí do stávky v případě, že ČD nezaplatí odstupné třeba jen jedinému členu
OSŽ, který na něj má nárok. Peníze, které dráhy nyní
mají by podle něho měly dojít zhruba do dvou měsíců.
Stačí totiž na propuštění asi 1300 lidí.
Jihokorejský supervlak měl při zahájení provozu problémy
SOUL 1. 4.2004 -
Zahájení provozu na první jihokorejské vysokorychlostní
železniční trati bylo dnes zastíněno technickou závadou
jednoho z vlaků .
Ten nedosáhl na zhruba čtyřsetkilometrové trase z Pusanu do
Soulu požadované rychlosti a jeho 70 pasažérů muselo
přestoupit do jiné soupravy.
Vlak, u něhož se vyskytla porucha, musel zastavit asi v
polovině jízdy. Cestující byli během deseti minut přesazeni
do záložní soupravy. Podle některých zdrojů se závada
týkala zásobování elektřinou.
Expres KTX
dosahující rychlosti 300 kilometrů v hodině začal v Jižní
Koreji fungovat po dvanácti letech odkladů. Jižní Korea si od
projektu v hodnotě 15,3 miliardy dolarů slibuje především
ulehčení dopravě mezi dvěma největšími městy země.
Modrošedé vlaky francouzské výroby, které již jezdí v
Japonsku, Francii, Německu a Španělsku, by měly na trati Soul
- Pusan přepravovat denně až milion cestujících.
Letisko Viedeň chce privatizovať bratislavské letisko ako člen
konzorcia
Viedeň 1. 4.2004 - Letisko Viedeň
chce zostaviť pre privatizácia Letiska Milana Rastislava
Štefánika v Bratislave "infraštruktúrny" balík.
Podľa vypísania privatizačných podmienok pre letisko, čo sa
očakáva v lete tohto roku, chce viedenské letisko zobrať do
spolku aj rakúske železnice ÖBB
a viedenský prístav. Pre rakúsky denník Der Standard
to uviedol člen jeho predstavenstva Gerhard Schmid. (krátené)
Výpravca železničnej stanice v Zbehoch bol v službe opitý
BRATISLAVA 1. 4.2004 - Pod vplyvom
alkoholu bol v stredu v službe výpravca železničnej stanice v
Zbehoch v Nitrianskom okrese. Ako agentúru SITA informoval
hovorca železničnej polície Jozef Búranský, podozrenie, že
je výpravca v službe opitý, oznámil hliadke z Topoľčian
prednosta železničnej stanice z Lužianok v tom istom okrese.
Policajti potom v prítomnosti prednostu podrobili výpravcu
dychovej skúške na alkohol. O 22:39 mu namerali 2,88 promile a
o dvadsať minút neskôr pri opakovanej skúške 2,83 promile
alkoholu. Okamžite ho poslali zo služby domov, našťastie sa
nič vážne nestalo.
Ukradol hliníkové police z vlakov
BRATISLAVA/PREŠOV 1. 4.2004 -
Prešovským príslušníkom Železničnej polície (ŽP) sa v
stredu podarilo objasniť krádež hliníkových batožinových
políc, ktorou bola ZSSK spôsobená škoda 12 640 korún. Podozrivým z
činu je 44-ročný elektrikár Stanice technickej prevádzky v Prešove , ktorý sa priznal, že
ešte koncom vlaňajšieho decembra počas služby vo Vozňovom
depe Prešov demontoval z
osobného vozňa určeného na vyradenie osem batožinových
políc v dvoch veľkostiach. Police, ktoré mali byť ďalej
použité ako náhrada do iných vozňov, následne predal v
miestnej zberni druhotných surovín za 690 korún. ŽP začala
vo veci trestné stíhanie a muža obvinila pre trestný čin
krádeže. Agentúru SITA o tom informoval hovorca ŽP Jozef
Búranský.
Zlodeji v Trebišove ukradli z firmy trolejové vedenie
Bratislava 1. 4.2004 - Železničným
policajtom (ŽP) sa podarilo objasniť prípad krádeže
trolejového vedenia z trebišovskej Vagónky
Trebišov .
Krádež má na svedomí kvarteto mužov zo Sečoviec, Zbehňova
a Trebišova. Všetci sa priznali, že v pondelok v noci pílkou
na železo prerezali a odcudzili trolejové vedenie a napínacie
lano. Lup plánovali predať v zberni surovín. Policajti im v
tom zabránili. Mužom bola dokázaná krádež so škodou 18 500
korún. Ku krádeži koľajovej srdcovky, ktorá rovnako zmizla z
firmy sa nepriznali. ŽP začala vo veci trestné stíhanie pre
trestné činy krádeže a poškodzovania cudzej veci formou
spolupáchateľstva a zároveň voči mužom vzniesla obvinenie.
TASR informáciu poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.
BRATISLAVSKÉ METRO BY BOLO PRÍLIŠ DRAHÉ
JEDNA Z NAJVÄČŠÍCH VÝHOD ELEKTRIČIEK
BY MOŽNO BOLO TÁ, ŽE BY SA MOHLI NAPOJIŤ NA ŽELEZNIČNÚ
SIEŤ
Új Szó 01.04.2004, mi - Situácia v bratislavskej hromadnej doprave je katastrofálna. Vedia to aj vedúci
predstavitelia mesta, doteraz však neprišli s nejakým, pre
všetkých prijateľným riešením. Preplnenosť ulíc by
zmiernila roky plánovaná podzemná dráha, poslanci však
nedávno definitívne zamietli nápad výstavby metra.
V hlavnom meste počet automobilov v uplynulých rokoch výrazne
vzrástol. Dnes už na každých tisíc obyvateľov pripadá 400
osobných aut a tento počet v najbližšom období ďalej
porastie. Podľa odborníkov tento pomer do roku 2010 môže
dosiahnuť 478, do roku 2030 510 aut na tisíc obyvateľov. Nedá
sa však zo všetkého viniť len rast počtu osobných
automobilov. Za dopravné zápchy v hlavnom meste sú totiž
zodpovední aj vedúci mesta. Najvýraznejším príkladom toho
je Petržalka, kde síce žije jedna tretina všetkých
obyvateľov mesta, ponúka však len 14 percent pracovných
miest. Kvôli tomu musí väčšina Petržalčanov denno-denne
prejsť cez Dunaj, do krajnosti tým zaťažujúc dopravu cez
mosty.
Keď sa teda neutešená situácia v hromadnej doprave dostáva
na program, bratislavské metro, sťa nejaký vlak zo záhrobia,
je neustále sa vracajúcou témou. Prvý raz sa myšlienka jeho
výstavby objavila začiatkom sedemdesiatych rokov, keď sa
začalo s výstavbou petržalského sídliska. Pri plánovaní
150-tisícovej betónovej džungle už počítali aj s výstavbou
rýchlodráhy. Ani vtedy sa však nevedeli rozhodnúť či majú
postaviť metro, alebo postačí električková trať.
Definitívne - aspoň sa tak javí - rozhodnutie však prijali
teraz, po tridsiatich rokoch. Podľa poslancov mesta dopravu v
hlavnom meste je možné vyriešiť aj električkami. Do
Petržalky preto budú chodiť električky rovnako, ako v
súčasnosti jazdia do iných okrajových častí Bratislavy. V
uplynulých tridsiatich rokoch však už bolo prijaté nejedno
"definitívne" rozhodnutie, preto nemôžeme vedieť
dokedy vydržia tie terajšie predstavy. Po nasledujúcich
voľbách nové mestské zastupiteľstvo môže prijať úplne
iné rozhodnutie. Isté je len to, že by to nebol prvý takýto
zásadný obrat.
V sedemdesiatych rokoch po zamietnutí výstavby 1435
milimetrovej úzkokoľajnej (?!?)
električkovej siete sa mesto priklonilo k výstavbe metra
sovietskeho typu. Dlhú dobu to však zostávalo len vo forme
projektu. Výstavbu neustále odkladali, pričom náklady na
výstavbu rok od roku rástli. Kým sa konečne pristúpilo k
prácam, prišiel prevrat roku 1989 a poslanci očarovaný
zamatovou revolúciou, odvolávajúc sa na zastaralú sovietsku
techniku, nápad zamietli.
V dôsledku neustále sa zhoršujúcej dopravnej situácie však
už v roku 1991 vyhlásili súťaž na výstavbu metra. Tú
vyhrala francúzska firma Matra, ktorá prišla s "ľahkým
metrom" typu VAL. Vozne na gumových kolesách by boli
premávali úplne automaticky, to znamená bez vodiča. Istý
čas sa zdalo, že hlavné mesto bude mať moderný dopravný
systém. O výhodách aj nevýhodách metra sa však aj tentoraz
diskusia príliš pretiahla a skončila tým, že na to celé
mesto nemá dosť peňazí. Stalo sa tak napriek tomu, že podľa
inštitúcie MESA 10, ktorá spravovala štúdiu, výstavba metra
sa dala vyfinancovať.
Odvtedy je síce myšlienka metra neustále na programe, ale
skôr ako téma na diskusiu a nie ako vážny projekt. Mesto
momentálne nechalo vypracovať analýzu, ktorá počíta len s
výstavbou 1435 milimetrovou úzkokoľajnou
(?!?) električkou. Poslanci to vysvetľujú
tým, že metro by mesto stálo príliš veľa, naviac aj
súčasné demografické trendy naznačujú, že mesto
nepotrebuje podzemnú dráhu. V minulosti totiž v rámci
výstavby socialistického hlavného mesta Bratislavu plánovali
ako miliónové veľkomesto, čo, pravda, zostalo len snom.
Jednou z najväčších predností električiek by bolo, že by
sa mohla napojiť na železničnú
sieť . Touto metódou by boli prostredníctvom hromadnej
dopravy dostupné aj blízke mestá ako Trnava , Dunajská Streda alebo
Galanta . V 50 kilometrovom
pásme okolo hlavného mesta, približne v okruhu Malacky , Trnava , Galanta a Dunajská Streda ,
žijú asi tri štvrtiny ľudí, ktorí denne dochádzajú do Bratislavy . V prvom rade pre
nich by bolo veľkou pomocou keby sa na pracovisko mohli dostať
bez prestupovania, s platným lístkom na hromadnú dopravu.
Takto obslúžený región má 1,3 milión obyvateľov a podľa
odhadov sa ich počet do roku 2010 zvýši na 1,4 miliónov.
Otázkou však zostáva rýchlosť a hustota bratislavských
liniek. Spory sú aj okolo premostenia Dunaja. Zatiaľ sa zdá,
že využitie Starého mosta je
materiálne jednoduchšie riešenie ako tunel budovaný pod
riekou. Problémy však môžu byť aj s mostom, ktorý totiž
nevyhovuje podniku Dunajplavba, preto navrhujú jeho
rekonštrukciu.
Komu vyvlastnili pozemky, môže dostať náhradu
2. 4.2004 , Odkladal Martin
- Ľuďom, ktorým boli v minulosti vyvlastnené pozemky a na
ktorých sú vybudované stavby vo vlastníctve štátu, napr.
železnice, bude poskytnutá náhrada.
Vyplýva to z pripravenej novely o pozemkových úpravách,
ktorú predložilo MP SR. Doteraz nebolo vlastníkom
vyvlastnených pozemkov poskytnuté akékoľvek odškodnenie. V
novele sa navrhuje, že Slovenský pozemkový fond môže
poskytnúť ako náhradu iný pozemok vo vlastníctve štátu.
Podmienkou na začatie pozemkových úprav vo vybranom
katastrálnom území je vytvoriť "register obnovenej
evidencie pozemkov", kde sa spresní pôvodný stav
majiteľov pozemkov. Všetci majitelia budú oslovení a
informovaní správnym orgánom a obcou. "Všetci
účastníci by sa mali aktívne zapájať do projektov. Je
dôležité, aby pochopili, že pozemkové úpravy sa robia v
prvom rade pre ich potreby," povedal minister
pôdohospodárstva Zsolt Simon. Pokiaľ by majitelia pozemkov
nechceli poskytnutú náhradu vo forme pôdy, ale požadovali by
finančné odškodnenie, pozemkový fond môže vykúpiť
poľnohospodársku pôdu len do 400 m2.
Cena bude úradne stanovená maximálne do výšky 12 Sk/m2.
"Dôvod na uskutočňovanie pozemkových úprav je najmä
rozdrobenosť a prílišná rozptýlenosť pozemkov. Súčasný
stav bráni rozvoju regiónov," hovorí Simon. Podľa neho
na jednu parcelu s priemernou výmerou 0,45 ha pripadá 15
vlastníkov a spluvlastnícke podiely sú niekedy menšie ako 1 m2.
Cieľom je, aby majiteľ niekoľkých parciel dostal jeden
pozemok rovnakej výmery alebo adekvátnej hodnoty. Celý proces
usporiadania pozemkového vlastníctva v súčasnosti je veľmi
komplikovaný a trvá 8-10 rokov. Ministerstvo navrhuje, aby sa
pozemkové úpravy nerobili v celom katastri, ako je to teraz,
ale len v pozemkovom obvode. Tým sa skráti celý proces na 3-5
rokov. Ďalšou zmenou je, že vlastníctvo spoločných
zariadení, ako sú prístupové cesty k pozemkom, by malo
prejsť na obce vrátane povinnosti údržby a správy.
Na realizáciu pozemkových úprav MP SR vyčlenilo na roky 2004
až 2006 1 mld Sk. Tieto peniaze sa budú čerpať zo
štrukturálnych fondov EÚ. Novela zákona by mala prísť do
parlamentu v druhej polovici tohto roka.
Aké zmeny prinesú nové pozemkové úpravy - skráti sa proces
pozemkových úprav - vlastníctvo spoločných zariadení prejde
na obce - majitelia vyvlastnených pozemkov bez odškodnenia
dostanú náhradu - mal by sa zlepšiť trh s pôdou (krátené)
Unikátna Detská železnica potrebuje pomoc
KOŠICE 2. 4.2004 – Staručká parná
lokomotíva Katka s archaickými vozňami bude aj tohto roku
merať ,,štreku“ údolím
Čermeľ do košickej prímestskej rekreačnej oblasti
Alpínka. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa košického
magistrátu Zuzana Bobríková, unikátna
železnica , historická
lokomotíva Katka i samotná železnička
v Čermeli sú ohrozené a potrebujú pomoc.
"Jednou z foriem pomoci, na ktorej sa môžu podieľať
samotní Košičania, ale aj návštevníci a občania z iných
miest a krajín, je sponzorský príspevok. Získané prostriedky
budú použité na záchranu jedinečnej
detskej železnice v Čermeľskom údolí . Sponzorský
účet je v Dexia banke a.s. Žilina, krajská pobočka Košice,
č.ú.: 0442484014/5600, variabilný symbol 6031,“ informovala
Bobríková. Prevádzka historickej
železničky je výrazne stratová, prostriedky treba aj na
údržbu lokomotívy a vagónikov. Kryť stratu do roku 2003
pomáhali slovenské železničné spoločnosti, v roku 2003 ju
už krylo len mesto Košice a rovnako je to i tohto roku.
Prevádzku Detskej železničky
v Čermeli slávnostne otvoria 1. mája v rámci Dní mesta
Košice. Katka
však ožije už o týždeň skôr. Rušňové depo, kde
lokomotíva zimuje, pripravilo 24. apríla slávnostné
Prebúdzanie Katky
zapálením ohňa pod jej parným kotlom. Už vtedy si budú
môcť deti vychutnať jazdu parným vláčikom a dospelí zase
Rušňoparádu – prehliadku historických a tých novších
lokomotív na železničnej točni.
Detská železnička v Čermeli
existuje od roku 1956 a je jediná svojho druhu nielen na
Slovensku (v Č. Balogu , Nitre a na Vychylovke asi jazdí TGV - pozn. Addams), ale aj
v okolitých krajinách.
V južnej Kórei uviedli do prevádzky trať pre vlaky s vysokými
rýchlosťami
Soul 2. 4.2004 - Prvý
superexpres kórejských železníc, ktorý má v krajine skratku
KTX
(The Korea Train Expres) začal premávať vo štvrtok medzi
hlavným mestom krajiny Soulom a prístavom Pusan.
Trať je dlhá 410 kilometrov (km) a jej výstavba stála doteraz
11 miliárd USD (357,5 miliardy Sk). Vzdialenosť prekonáva za
necelé tri hodiny, ale všetky úseky medzi oboma mestami ešte
nie sú dokončené. Potom vlak túto vzdialenosť prekoná za
menej ako dve hodiny. Doteraz rýchliky na tradičnej
železničnej trati potrebovali na prekonanie tejto vzdialenosti
vyše štyri hodiny. Na niektorých úsekoch trate ide kórejský KTX , ktorý je variantom francúzskych superexpresov TGV
(train de la grand vitesse - ?!?), rýchlosťou 300 km za hodinu.
Železničnú trať pre KTX stavali v Kórejskej republike 12 rokov.
Trať zo Soulu bude predĺžená až do mesta Mokpo na
juhovýchode Kórejského polostrova. Vlaky dodala francúzska
spoločnosť ALSTOM . Sprevádzkovaním prvého úseku trate
sa stala Južná Kórea piatou krajinou na svete (v Belgicku,
Holandsku, Švajčiarsku, Taliansku a USA jazdia asi len kolobežky
... :-) - pozn. Addams) , v ktorej osobné vlaky premávajú
rýchlosťou 300 km a viac za hodinu. Skupinu doteraz tvorili
Japonsko, Francúzsko a Nemecko.
Juhokórejská vláda predpokladá, že v budúcnosti by trať
pre TGV mohla viesť cez
čínske územie a v Rusku by sa mohla napojiť na Transsibírsku
magistrálu. Informovala DPA a denník Financial Times.
Dvojica mladíkov ukradla z vlaku hliníkové profily
za 90 tisíc korún
Bratislava 2. 4.2004 - Dvojica
mladých mužov odcudzila zo stredy na štvrtok zo
železničných vozňov odstavených na žilinskej stanici hliníkové
profily v celkovej hodnote 90 tisíc korún.
Žilinčania vo veku 21 a 23 rokov ukradli pomocou skrutkovačov
hliníkové lemovanie prechodových dverí, dverí na toaletách
a umyvárňach, 23 batožinových políc a záves s potlačou ŽSR . Keď sa
ukradnuté predmety pokúšali z miesta činu odniesť, zastavila
ich hliadka železničnej polície. Tandem zlodejov sa ku
krádeži priznal a dobrovoľne vydal ukradnuté veci policajtom.
Železničná polícia začala vo veci trestné stíhanie a
mladíkov obvinila z trestného činu krádeže formou
spolupáchateľstva.
Informácie TASR poskytol hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Z hraničních stanic ČD na severozápadě Čech odejde asi 100
lidí
ÚSTÍ NAD LABEM
2. 4.2004 - Hraniční stanice ČD na severozápadě Čech opustí ke dni vstupu
České republiky do Evropské unie, tedy k 1. květnu, zhruba
100 lidí. Na pohraničních přechodových stanicích již ČD nebudou potřebovat například lidi na
odbavování vlaků do ciziny. Většina z těchto zaměstnanců
ale zřejmě o práci nepřijde. "Budeme je rekvalifikovat
nebo jim nabídneme práci v provozu," řekl dnes ČTK šéf
železničářů v Ústeckém a Karlovarském kraji Jiří
Kolář.
České dráhy si podle něj chtějí zaměstnance z hraničních
stanic udržet. Podle Koláře jde o lidi jazykově vybavené a
proškolené v řadě věcí. Rekvalifikovat je bude snadné,
uvedl. Některým z nich dráhy nabídnou odchod v rámci
takzvaného doprovodného sociálního programu, který jim
zaručí odstupné.
Na severozápadě Čech jsou tři přechodové stanice, kterých
se vstup Česka do EU dotkne. Asi 60 lidí odejde z Děčína,
přes 20 z Chebu a zhruba deset z Rumburku na Děčínsku. Na
hraničních stanicích zůstanou jen lidé, kteří budou
zajišťovat technické kontroly vlaků při přejezdu hranic a
přepřahání lokomotiv.
Na severozápadě Čech dráhy letos propustí 400 z celkem
10.000 zaměstnanců. První železničáři dostali výpověď v
lednu, poslední odejdou v prosinci. Kolář připomněl, že
řada z nich odejde do starobního důchodu nebo v rámci
doprovodného sociálního programu.
"Pro nadbytečnost bude propuštěno pouze mizivé
procento," zdůraznil.
Celkem by letos z železnice mělo odejít asi 6000 lidí z
celkových 77.000. Z nich asi 5000 by mělo mít nárok na
sociální program. Na něj by ČD potřebovaly 530 milionů korun. Mají ale jen
123 milionů korun, jež ministerstvo dopravy zvýšilo na 208
milionů korun, s nimiž pro dráhy původně počítal státní
rozpočet. Pokud dráhy nezaplatí odstupné jen jedinému
zaměstnanci, jenž na něj má nárok, vstoupí odbory podle
svého předáka Jaromíra Duška do stávky. Kolář zatím
žádné signály o stávce v Karlovarském či Ústeckém kraji
nemá.
V Madride
sa vyhodili do vzduchu 3 islamskí extrémisti
AFP MADRID 3. 4.2004 - Traja
podozriví z útokov proti vlakom v Madride sa v sobotu vyhodili
do vzduchu, pričom zabili aj policajta. K výbuchu došlo po
obkľúčení podozrivých počas rozsiahlej policajnej akcie,
uviedol minister vnútra Angel Acebes. Pri explózii sa zranilo
aj jedenásť policajtov. Ako dodal, telá troch podozrivých,
údajne severoafrického pôvodu, ostali pod troskami čiastočne
zničenej štvorposchodovej budovy.
Najmenej jeden z nich bol na zozname podozrivých, hľadaných v
súvislosti s útokmi z 11. marca na štyri prímestské vlaky v
Madride, pri ktorých zahynulo 191 osôb. Keď si podozriví
uvedomili, že sú obkľúčení, začali "strieľať z
budovy, pričom vykrikovali a spievali po arabsky,"
pokračoval Acebes a dodal, že muži "spôsobili výbuch
pomocou silnej výbušniny". "Kvôli explózii bude
veľmi ťažké identifikovať telá pochované pod
troskami," uviedol, pričom dodal, že po výbuchu sa
prepadla strecha budovy.
Podľa ministra je možné, že výbuch spôsobila štvrtá
osoba, ktorá opustila miesto incidentu ešte predtým, ako ho
polícia obkľúčila. Veľké množstvo policajtov pri akcii
odrezalo prístup do obytnej štvrti Leganes, kde teroristi pred
dvoma týždňami zaútočil na dva zo štyroch vlakov. Nad
budovou sa týčil po výbuchu sivý mrak prachu a v okolí
postavili dočasné stanice prvej pomoci.
Predtým v sobotu Acebes potvrdil, že ďalšia nálož,
objavená deň predtým pri trati rýchlostnej železnice AVE
medzi Madridom a Sevillou, je rovnakého typu, ako bola
výbušnina použitá 11. marca, keď sa zranilo asi 1900 ľudí.
Španielska železničná spoločnosť Renfe uviedla, že
polícia v sobotu prehľadala spomínanú trať "kilometer
po kilometri" a v ranných hodinách obnovila prevádzku na
trati. Podľa spoločnosti v piatok udalosť postihla asi 13 800
cestujúcich. Piatok bol jedným z najrušnejších dní v
Španielsku, pretože milióny Španielov sa vracali domov k
svojim rodinám na oslavy Veľkonočných sviatkov.
Acebes v piatok uviedol, že armáda, polícia a Renfe v
súčasnosti v celej krajine prevádzkujú neustály kontrolný
systém. Ako vyhlásil, polícia okamžite dorazila na miesto
medzi dvoma malými mestami v provincii Toledo potom, ako
pracovník železníc objavil vrecko s 12 kg výbušniny. Bomba,
napojená 136 metrov dlhým káblom na detonátor, nebola podľa
ministra úplne funkčná, preto mohla byť zneškodnená.
Nálož pri trati objavili za menej ako 24 hodín potom, ako
pošta v Zaragoze na severe krajiny zadržala tri balíčky s
výbušninou, adresované trom madridským novinárom. Podľa
agentúry Europa Press novinári pracovali pre televíziu Antena
3, rozhlas Cadena Cope a noviny La Razon. Všetky tri médiá sú
pritom podľa agentúry blízke odchádzajúcej konzervatívnej
vláde.
Súd v piatok oslobodil štyroch podozrivých, zatknutých
predtým v súvislosti s madridskými útokmi. Úrady doteraz
vzniesli obvinenia proti 15 podozrivým, pričom ďalší piati
sú vypočúvaní. Na základe nájdeného vyhlásenia po
útokoch podozrenie z ich spáchania padlo na islamských
extrémistov, napojených na teroristickú sieť al-Kájda,
ktorá stála aj za útokmi na Spojené štáty v septembri 2001.
Železnice pod dohľadom kvôli možnosti teroristických
útokov
AFP
WASHINGTON 3. 4.2004 - Americká vláda varovala domáce
oficiálne miesta, že al-Kájda a ďalšie teroristické
organizácie by čoskoro mohli podniknúť sériu útokov na
osobné vlaky , podobných nedávnym atentátom v Španielsku a
Izraeli. V správe rozoslanej na všetky policajné úrady a
ďalšie súdne orgány v Spojených štátoch Federálny úrad
pre vyšetrovanie (FBI) a ministerstvo pre domácu bezpečnosť
uviedli, že k útokom môže dôjsť už v lete.
Podľa federálnej vlády by na výrobu bômb mohli byť
použité ľahko dostupné materiály ako dusičnan amónny a
motorová nafta, a prenášané by mohli byť v jednoduchej
nenápadnej batožine ako sú ruksaky alebo vrecia. Tieto
komponenty použil Timothy McVeigh pri bombovom útoku v Oklahoma
City v roku 1995, pri ktorom zahynulo 168 ľudí. Text tiež
pripomína, že al-Kájda a ďalšie radikálne islamské skupiny
demonštrovali svoju schopnosť zaútočiť na verejné dopravné
prostriedky konvenčnými zbraňami a že neváhajú použiť ani
samovražedných útočníkov. Na druhej strane správa
neobsahuje nejakú špecifickú bezprostrednú hrozbu a je skôr
preventívnym opatrením.
Farebná škála upozorňujúca na stupeň hrozby, je v
súčasnosti žltá, a neočakáva sa zmena na vyšší. Krok
americkej strany nasleduje po odhalení novej bomby, ktorú
našli na železnici v Španielsku medzi Madridom a Sevillou.
Španielske oficiálne miesta v piatok uviedli, že výbušnina
je podľa všetkého zhodná s tými, ktoré boli použité 11.
marca v Madride. (krátené)
Polícia evakuovala železničnú stanicu v Toulouse
AFP PARÍŽ 3. 4.2004 - Polícia v
sobotu evakuovala železničnú stanicu v juhozápadnom
francúzskom meste Toulouse po anonymných telefonických
hrozbách bombových útokov. V okolí stanice vytvorila krátko
po 17. hodine bezpečnostný kordón, pričom podľa
telefonických hrozieb mala explózia nastať presne o 17:09.
Špeciálne policajné jednotky v týchto chvíľach pátrajú na
stanici Matabiau. Všetky vlaky z Toulouse, šiesteho
najväčšieho francúzskeho mesta, boli zrušené až do
ďalšieho rozhodnutia, uviedla štátna železničná spoločnosť SNCF .
Európske železničné oficiálne miesta sú opatrné po
bombových útokoch v Madride 11. marca a Francúzsko vyhlásilo
úroveň teroristickej hrozby v štátnej železničnej sieti.
Francúzska vláda dostala od decembra viacero hrozieb bombových
útokov na železnice od záhadnej skupiny, ktorá sa predstavila
ako AZF. Predtým neznáma organizácia poslala niekoľko listov,
v ktorých uviedla, že uložila bomby na železničných
tratiach a za ich zneškodnenie požadovala výkupné vo výške
niekoľkých miliónov eur.
Den po nálezu bomby obnoven provoz na trati Madrid
- Sevilla
MADRID 3. 4.2004
- Provoz na vysokorychlostní trati mezi Madridem a Sevillou, kde
byla v pátek na kolejích objevena bomba, byl dnes ráno
obnoven. Oznámila to agentura AFP s odvoláním na španělskou
železniční společnost RENFE .
Právě její zaměstnanec objevil v pátek asi 60 kilometrů
jižně od Madridu v tašce umístěné pod kolejemi deset až 12
kilogramů výbušniny. Nálož byla spojena s odpalovacím
zařízením kabelem dlouhým 136 metrů, chyběla jí však
rozbuška. Podle ministra vnitra Ángela Acebese obsahovala
stejnou výbušninu, jaká byla použita při teroristických
útocích ve vlacích v Madridu 11. března, které si vyžádaly
191 obětí.
První vlak do Sevilly v jihošpanělské Andalusii vyjel
"normálně" dnes ráno z madridského nádraží
Atocha v 7:30 SELČ poté, co stovky příslušníků civilní
gardy zkontrolovali 470 kilometrů dlouhou trať "kilometr
po kilometru", uvedl zdroj z RENFE . Žádný podezřelý předmět
už ale nenalezli.
V prvním rychlovlaku
AVE , které jezdí rychlostí až 300 kilometrů v hodině,
cestuje i prezident železniční společnosti Miguel Corsini.
Dvacetihodinový výpadek na trati postihl na počátku
velikonočních prázdnin zvláště citelně asi 15.000
cestujících, pro které se Renfe chystá dnes odpoledne
vypravit 11 dodatečných vlakových souprav.
Ve Francii našli bomby, které tam prý vyráběla španělská ETA
MADRID 3. 4.2004
- Při pátečním rozsáhlém zátahu na jihozápadě Francie
bezpečnostní síly objevily čtyři bomby, které si tam
připravovala separatistická organizace Baskicko a jeho svoboda
(ETA). Prohlásil to dnes španělský ministr vnitra Ángel
Acebes, kterého citovala agentura AFP. List El Mundo také
přinesl informaci, že španělská ambasáda v Egyptě
obdržela výhružný dopis od islámských teroristů, kteří
hrozí útoky proti španělským diplomatickým misím.
V jednom bytě v Bagnéres-de-Bigorre byly objeveny "dva
pytle, v nichž se nacházela dvě zařízení umístěná v
tlakových hrncích" a další dvě nálože, uvedl Acebes,
podle něhož je tam "velmi nedávno zanechali"
členové ETA.
Ministr na tiskové konferenci v Madridu také potvrdil, že
výbušniny zajištěné v pátek na vysokorychlostní trati mezi
Madridem a Sevillou jsou stejného typu, jaké teroristé 11.
března použili při útocích na vlaky na madridských
nádražích.
Zátah, při němž bylo na několika různých místech ve
Francii zatčeno pět členů baskické organizace, označil
Acebes za "významnou akci" v boji proti terorismu ETA.
"Včera (v pátek) ETA dostala nejtvrdší úder za
poslední dobu, protože byli zatčeni tři významní členové
jejího vedení," podotkl.
Zajištěn byl klíčový člen vedení ETA Felix Albert López
de la Calle, řečený Mobutu, členka ETA Mercedes Chivite
Berangová pravděpodobný šéf logistického zázemí ETA Felix
Ignácio Esparza Luri, známý pod přezdívkou Navarro.
ETA, jež usiluje o vytvoření baskického státu na území
severního Španělska a jihozápadní Francie, zavraždila loni
při atentátech tři osoby. V roce 2000 to bylo 23 lidí a o rok
později 15. Od konce 60. let minulého století připravila o
život 800 osob.
El Mundo ve svém dnešním vydání píše, že 28. března
velvyslanectví v Káhiře obdrželo dopis od Brigády
mučedníka Abú Háfize Masrího - teroristické organizace,
jež se přihlásila k madridským atentátům. Při bombových
útocích ve španělské metropoli přišlo v březnu o život
191 lidí.
Obdržení dopisu agentuře AP potvrdil i jeden nejmenovaný
španělský diplomat, nepotvrdil však, zda je pod ním opravdu
podepsána výše zmiňovaná organizace.
V dopisu, jehož pravost zatím nebyla potvrzena ani egyptskou
policií, teroristé hrozí, že pokud Madrid do konce dubna
nestáhne své vojáky z Iráku, stanou se terčem útoku
španělská velvyslanectví a mise v severní Africe či
Středozemním moři. "Vozidla s výbušninami jsou
připravena," tvrdí se v listu.
Spojené státy se nicméně domnívají, že Brigády
mučedníka Abú Háfize Masrího, které jsou pod výhružkami
podepsané, postrádají věrohodnost. Organizace má podle
Washingtonu ve skutečnosti jen minimální vazby na Al-Káidu.
Odstupující španělská konzervativní vláda nejprve obvinila
ze spáchání atentátů v Madridu, při nichž 11. března
zahynulo 191 osob, teroristickou organizaci španělských
Basků, i když okolnosti ukazovaly na islámské extremisty.
Způsob, jak vláda nakládala s informacemi, byl podle
analytiků hlavním důvodem porážky konzervativců ve
volbách, které se konaly tři dny po útocích.
Na koľajniciach v Španielsku našli bombu
BBC, CNN, 3. 4.2004, bar -
Španielska polícia našla na rýchlotrati spájajúcej Madrid a
Sevillu nastraženú bombu.
Pod koľajnicami bolo v taške uložených asi 12 kg dynamitu.
Nálož bola spojená s detonátorom 130 m dlhým káblom.
Pri prehliadke koľají našiel zamestnanec železníc podozrivý
balík pri mestečku Villaseca de la Sagra v provincii Toledo.
Bombu zneškodnili pyrotechnici. Španielsky minister vnútra
Ángel Acebes, ktorý o náleze bomby informoval, neuviedol, či
nesie charakteristické znaky niektorej teroristickej skupiny.
Podľa španielskeho rozhlasu obsahovala nálož rovnaký druh
dynamitu (Goma 2 Eco), aký použili pri útokoch v Madride 11.
marca, ktoré si vyžiadali 191 obetí.
Španielsko prevádzkuje rýchlovlaky AVE od
roku 1992 na 417 km dlhej trati. Sú schopné dosahovať
rýchlosť 300 km/h. (2,5-násobok tohoto čísla je mierne pod pravdivým údajom -
pozn. Addams).
Na letadlo se často čeká déle než na vlak, běžně
okolo půl..
MLADÁ FRONTA DNES 3. 4.2004, ciz;mp - Vlak s
polhodinovým oneskorením už nikoho neprekvapí. Ale, že
rovnaké meškanie nie je niž nezvyčajné na lietadlách? Z
pražského medzinárodného letiska v Ruzyni podľa štatistík
neodletelo lietadlo žiadnej renomovanej spoločnosti včas, ani
do 20 min.
Vo väčšine prípadov ide o oneskorenie práve okolo pol
hodiny. To sa týka aj Českých aerolínií. "Oneskorenia
vzniknú jednoducho. Lietadlá leteckých spoločností sú
maximálne vyťažené, a len malé oneskorenie jedného stroja
na seba nabaľuje ďalšie," vraví Anna Kovaříková z
Českej správy letísk.
Vo chvíli, keď sa niečo nezvyčajné prihodí, začnú pre
organizátorov na letisku ťažké chvíle. "Musia sa
aktuálne prerábať plány odletov, státia, vybavovania
cestujúcich, ktorý je zostavený s minimálnymi
rezervami," vysvetľuje Kovaříková. Leteckí plánovači
si na reťazové oneskorenia už zvykajú, sú skoro na dennom
poriadku.
Preborníkom v oneskoreniach bol ešte v polovici minulého roka
Aeroflot, pri ktorom priemerne hodina nebola nič nezvyčajného.
Začiatkom tohto roka sa však zlepšil na pol hodiny, a tým sa
zaradil medzi bežné oneskorenia väčšiny leteckých
spoločností.
Teraz sa v Ruzyni najdlhšie čaká na bieloruské aerolínie
Belavia, ktoré majú priemerné oneskorenie 77 minút. ČSA sa
mierne asi o päť minút zhoršujú, a priemerné oneskorenie
majú 30 minút. V porovnaní s ostatnými aerolinkami však
majú desaťnásobne viac odletov. "Jedným z dôvodov
oneskorenia je stále rastúce zahusťovanie leteckej premávky
nad ČR," pripomína Dana Dvořáková z ČSA.
Premávka nad ČR medziročne vzrástla o 17%. Český vzdušný
priestor je pre letecké spoločnosti zaujímavý nielen vďaka
polohe, ale aj cene. Prelet stojí zhruba polovicu toho, čo si
účtujú v susedných štátoch.
Letecké spoločnosti zdržujú aj prísnejšie kontroly, ktoré
kvôli vyššej bezpečnosti začali robiť pred odletom všetky
aerolinky. Medzi najpresnejšie na Ruzyni patria slovenské
SkyEurope a škandinávske SAS, s priemerným zhruba
20-minútovým oneskorením.