Jukos a Ruské železnice budú spolupracovať pri výstavbe tratí na Sibíri
TASRMoskva 28. 3.2004 - Predstavitelia ruskej ropnej spoločnosti Jukos a Ruských železníc (RŽD) podpísali v sobotu v Moskve trojročnú dohodu o spolupráci. RŽD sa zaviazali, že v roku 2006 prepravia do Číny do 15 miliónov ton ropy. Jukos sa bude na druhej strane podieľať na získavaní kapitálu na obnovu železničných tratí a výstavbu nových najmä na Sibíri.
Jukos dodá Číne 4,5 milióna ton ropy, na budúci rok 8,5 milióna ton a v roku 2006 okolo 15 miliónov ton. Ruské internetové noviny Gazeta.ru uviedli, že v roku 2007 by malo dôjsť k ďalšiemu zvýšeniu exportu ropy do Číny.
V Moskve teraz rokujú predstavitelia Jukosu a čínskej importnej spoločnosti Sinopec o dodávkach ruskej ropy Číne na sedem rokov. Podľa predbežných výsledkov má Čína dlhodobý záujem na dodávke 15 miliónov ton ropy ročne.
Jukos bude dodávať Číne ropu z nálezísk vo východnej Sibíri. Ropa je veľmi kvalitná, bez veľkého množstva prímesí. Uvažuje sa o niekoľkých tratiach, ktoré by spojili čínskych odberateľov s ruským oblasťami, v ktorých sa bude ropa ťažiť. Podľa odhadu ruského ministerstva železničnej dopravy by mal objem týchto investícií dosiahnuť v zmluvnom období 40 miliárd rubľov (takmer 46,5 miliardy SKK).
Preprava ropy po železnici je o 100 % drahšia ako ropovodom. Šéf Jukosu Simon Kukes však pokladá čínsky trh pre svoj rozvoj za veľmi dôležitý a v tejto súvislosti otázka nákladov na dopravu nie je až taká dôležitá.

Stát asi na stavbě trati do Kladna vyzkouší soukromníky
Česká tisková kancelářPRAHA 28. 3.2004 - Železnice mezi hlavním městem a Kladnem s odbočkou na Ruzyň by měla být jedním ze dvou pilotních projektů, na kterých chce ministerstvo dopravy vyzkoušet účast soukromého kapitálu při výstavbě dopravní infrastruktury, řekl dnes v rozhovoru pro ČTK ministr dopravy Milan Šimonovský.
Mezi Kladnem a Prahou by neměla stát rychlodráha. "Bude to klasická modernizace železniční trati," uvedl. Ruzyňské letiště by mělo být napojeno na Masarykovo nádraží a v budoucnu možná i na Hlavní nádraží.
Šimonovský uvedl, že stát bude investory vybírat výhradně ve výběrových řízeních. Tendry by pak podle předpokladů mohly být připraveny do konce letošního roku, cílem je zahájit společně se soukromníky alespoň jednu stavbu v roce 2005, dodal.
Při přípravě projektů bude podle ministra záležet zejména na technických podmínkách tras a na práci speciálního útvaru ministerstva financí pro partnerství soukromého kapitálu a veřejného sektoru.
Zkušenosti z úvodních dvou staveb dle Šimonovského mohou otevřít dveře i dalším projektům. " (krátené)

Skryté rany po bombových útokoch v Madride
SITAAFP MADRID 28. 3.2004 - "Neutrpela som ani škrabanec, ale niečo zlé sa deje v mojej hlave," hovorí jedna z tých, ktorí prežili masakru na železnici v španielskom hlavnom meste Madride 11. marca. Žena, ktorá sa predstavila ako Maria Jesus, povedala, že viac ako dva týždne po sérii bombových útokov, pri ktorých zahynulo 190 ľudí a 900 bolo zranených, ju stále trápia nočné mory a spomienky na otrasné obrazy skazy a znetvorené telá. Zapojila sa do skupinovej terapie tých, ktorí prežili masakru. Maria Jesus, ktorá sa drží len vďaka silným liekom na spanie a proti depresii, povedala, že len zázrakom nebola zranená, jej život sa však v jednej chvíli navždy zmenil.
Ako povedala, cíti sa vinná , že prežila. Zo zničeného vlaku sa dostala tak, že sa vyšplhala cez telo ženy, ktorá stratila obe ruky a nezastavila sa, aby jej pomohla. "Bola by som radšej, keby som bola zranená," povedala. Psychologičky Marisa Perlesová a Tatiana Quesada, ktoré ako dobrovoľníčky pomáhajú obetiam útokov, uviedli, že pocit viny je spoločný u tých, ktorí prežili. Maria Jesus neopustí dom bez sprievodu, a podobne ako mnohí ďalší, trpí nespavosťou, smútkom a nechutenstvom. Snaží sa vyhnúť všetkému, čo by jej krvavé udalosti pripomenulo. Podľa psychologičiek post-traumatický stres musí byť identifikovaný a liečený v priebehu štyroch alebo piatich týždňov, inak sa môže zmeniť na chronický stav.
Ďalšia žena, Barbara, stratila pri útokoch svojho priateľa. "Javi ráno odišiel do práce a večer som ho identifikovala v nemocnici, mŕtveho," povedala cez slzy. Odvtedy nepozerala televíziu, neprečítala ani slovo v novinách o útokoch, ku ktorým sa prihlásila teroristická organizácia al-Kájda. "Nemôžem," zašepkala. Mariano, ktorý prišiel o manželku, hovorí: "Mŕtvy viac netrpí. Sú to živí, ktorí trpia." Otec osemročného chlapca hovorí o byrokracii. Zamýšľa vytvoriť združenie obetí a ich rodín s cieľom pomôcť pri úradníckej práci, ktorú je treba urobiť. Podobná organizácia vznikla v robotníckej štvrti Vallecas, ktorá ponúka od psychologického po právne poradenstvo. Vláda má rodinám obetí poskytnúť kompenzáciu vo výške 20 tisíc eur.

Železničiar sa obesil na stanici
Nový Čas29. 3.2004, Táňa Fabová, ZEMIANSKE KOSTOĽANY - Všetko si zrejme premyslel. V sobotu vypil trištvrte litra rumu, opasok upevnil o potrubie kúrenia pod stropom kancelárie a uviazal si ho o krk. Manželke poslal na mobil správu, že ju miluje, ale je koniec. Potom sa 34-ročný železničiar Miroslav K. obesil priamo vo svojej kancelárii na železničnej stanici v Zemianskych Kostoľanoch .
V kancelárii sa Miroslav zamkol. Kolegovia na dvere klopali, dokonca mu vyzváňali na mobilný telefón, no on sa neozýval. Napokon ohli mrežu na okne do miestnosti a preliezli dnu. Miroslav však už nežil. Podľa vedúceho oddelenia Železničnej polície v Prievidzi Ľuboša Kotlářa nie je príčina samovraždy mladého muža zatiaľ známa. V kancelárii po sebe nezanechal list na rozlúčku.
Podľa našich informácií pracoval Miroslav ako "vozmajster". Bol druhýkrát ženatý. S prvou ženou mal 9-ročnú dcérku. Medzi ľuďmi sa povráva, že istý čas veľa pil. Údajne sa mal aj zo závislosti od alkoholu liečiť. V poslednom čase ho mali navyše trápiť aj nezhody s druhou manželkou. "Počul som, že mal problémy aj s dlžobami. Jeho manželka to chcela riešiť rozchodom a on to zrejme neuniesol," povedal jeho známy.

ČR protlačila na seznam prioritních projektů trať Praha – Linec
(zpravodaj ČTK) BRUSEL 29. 3.2004 - České republice se podařilo protlačit na seznam prioritních evropských dopravních projektů také trať Praha – Linec, a to jako odbočku z hlavního tahu Atény – Sofie – Budapešť – Vídeň – Praha – Norimberk/Drážďany. Je to jedna z mála změn v konečné verzi nového nařízení, jež byla po dlouhém sporu dohodnuta minulý týden. Definitivní schválení Radou EU i Evropským parlamentem během dubna by mělo být už jen formalitou.
Návrh počítá s tím, že modernizace hlavní části trati z Rumunska přes Maďarsko a Rakousko do Česka a Německa bude hotova v roce 2010. Řecko-bulharský úsek má být dokončen o pět let později a větev Praha – Linec v roce 2016. Českou republiku bude protínat i další prioritní projekt: souběžná železnice z Gdaňsku přes Varšavu do Vídně; jedno rameno povede přes Brno, druhé přes Žilinu a Bratislavu.
"Naším hlavním cílem bylo prosadit úsek Praha – Linec, který se do původního návrhu nepodařilo dostat," sdělila ČTK mluvčí české mise při EU Petra Mašínová. Zlom nastal až v Evropském parlamentu, kde se angažovalo několik poslanců; v Radě EU se nakonec rozhoupalo i Rakousko. Nepodařilo se naopak přesvědčit Slovinsko, že by nová dráha mohla vést až do Lublaně.
Celkem členské státy a EP po dvou letech obtížných jednání schválí 26 prioritních projektů, z nichž velkou většinu tvoří železnice - jde buď o modernizace stávajících tratí, nebo o výstavbu rychlotratí. Ty mají propojit záhy (2007) Brusel s Amsterodamem i Kolínem, Madrid s Barcelonou (2005), Lisabon s Madridem (2011) či Paříž s Métami (2007). Všechny stavby musejí být spuštěny do roku 2010 a Evropská komise bude dbát na to, aby se jedna země neloudala, když se druhá snaží.
Podle návrhu nového nařízení o transevropských sítích ponesou tato díla hrdý název "projekty evropského zájmu". Mimo jiné to bude znamenat, že dostanou přednost při rozhodování o tom, jak rozdělovat evropské peníze. Státy mají dbát na to, aby na ně myslely na prvním místě při rozhodování o přidělení prostředků z Fondu soudržnosti, určeného právě na dopravní infrastruktury, a ze strukturálních fondů.
Hlavní břemeno financování ponesou zajisté členské státy, které mohou také požádat o výhodné úvěry Evropskou investiční banku. Z kapitoly "transevropské sítě" v rozpočtu EU lze uhradit maximálně deset procent hodnoty projektu. Výjimkou jsou přeshraniční úseky, zejména z a do nových členských zemí, na které EK slibuje až 20 procent.

ŽP objasnila krádež hliníkových krytov a líšt za 107 tisíc korún
TASRBratislava 29. 3.2004 - Železničnej polícii (ŽP) z Trnavy a Galanty sa podarilo objasniť krádež hliníkových krytov a líšt zo spešninových vozňov za takmer 107 tisíc korún.
Policajti ako podozrivého zaistili 29-ročného muža zo Serede, ktorý sa priznal, že na tamojšej železničnej stanici z ôsmich odstavených vozňov postupne odcudzil 31 hliníkových krytov kúrenia, 16 dverových a 32 okenných hliníkových líšt. V miestnej zberni surovín za ne dostal 7116 korún.
ŽP časť odcudzených vecí v zberni našla, zaistila a vráti ich poškodenej organizácii. ŽP začala vo veci trestné stíhanie a voči mužovi vzniesla obvinenie pre trestný čin krádeže.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Počet obetí teroristických útokov v Madride stúpol na 191
SITAAFP MADRID 29. 3.2004 - Ťažkým zraneniam po teroristických útokoch na mestské vlaky v Madride z 11. marca podľahla v pondelok 49-ročná Španielka, čím počet obetí útokov stúpol na 191, informovali predstavitelia zdravotníctva. Po najhorších teroristických útokoch v histórii Španielska, po ktorých okrem obetí zostalo približne 1900 zranených, zostáva naďalej v nemocničnom ošetrení 100 ľudí. Medzi obeťami je aj 16 Rumunov a 31 ďalších cudzincov prevažne z Latinskej Ameriky.

Podmajerská: Podchod otvoríme v máji
Sme30. 3.2004, JANA PARKROVÁ - Podchod pri petržalskej železničnej stanici by mal fungovať od mája. Celkové náklady na výstavbu podchodu boli okolo 23 miliónov korún. Investorom stavby je mestská časť, stavbu realizoval Doprastav, a. s., a podchod je súčasťou petržalského korza.
Podchod pri petržalskej železničnej stanici plánovala mestská časť sprístupniť v marci, zatiaľ však stále nie je skolaudovaný. "So sprístupnením podchodu súvisí nie jedno, ale viacero kolaudačných konaní a rozhodnutí," hovorí Milka Podmajerská, tlačová hovorkyňa petržalského miestneho úradu. Dokončený je len priechod cez Panónsku a svetelná signalizácia, ktoré bude po celkovej kolaudácii spravovať mesto. "Ak sa nič mimoriadne nestane, celý projekt by mal byť dokončený k 1. máju. Nezávisí to však len od mestskej časti, ale aj od ďalších zainteresovaných strán," podotkla Podmajerská. V súčasnosti je pre kolaudáciu potrebné rozhodnutie Krajského stavebného úradu. "Čakáme na vydanie vodársko-právneho rozhodnutia a ďalšou záležitosťou je Štátny dráhový úrad, ktorý vydanie svojho kolaudačného rozhodnutia podmieňuje odovzdaním podchodu železniciam." Zmluva je v príprave a jej návrh železniciam doručí mestská časť začiatkom budúceho týždňa.
Námestník riaditeľa Štátneho dráhového úradu Štefan Hrivňák však tvrdí, že stavebník nesplnil náležitosti, ktoré sú podmienkou na vydanie kolaudačného rozhodnutia v zmysle stavebného zákona. "Nepredložili nám úplnú dokladovú časť, bez ktorej nemôžeme podchod skolaudovať. Zmluvou so železnicami kolaudáciu nepodmieňujeme," uviedol. Dráhový úrad nevyhovel žiadosti mestskej časti o kolaudáciu podchodu už vo februári.
Stavba sa začala pred rokom a stavebné povolenie vydal Štátny dráhový úrad 1. júla 2002.

Jižní Korea zahajuje provoz superrychlého vlaku
Česká tisková kancelářReutersSOUL 30. 3.2004 - Jižní Korea dnes slavnostně otevřela svou první vysokorychlostní železniční trať, po níž při zahajovací ceremonii poprvé projel štíhlý vlak francouzské výroby .
Expres KTX , jezdící rychlostí 300 kilometrů v hodině, zahájí provoz pro veřejnost od čtvrtka 1. dubna. Ovšem již brzy by mu Jižní Korea mohla být malá. Jak prohlásil výkonný jihokorejský prezident Ko Kun, jednoho dne KTX protáhne svou trať až do Evropy.
"Po Japonsku, Francii, Německu a Španělsku jsme se stali pátou (v Belgicku, Holandsku, Švajčiarsku, Taliansku a USA jazdia asi len kolobežky ... :-) - pozn. Addams) zemí s těmito expresními vlaky," sdělil Ko Kun davu lidí, kteří se shromáždili v centru Soulu. Ceremonii provázela přísná bezpečnostní opatření v reakci na sérii pumových útoků na nádraží ve španělském Madridu, která si 11. března vyžádala 190 obětí.
Podle slov prozatímního prezidenta by tento vlak mohl být "výchozím bodem Hedvábné cesty jedenadvacátého století do Evropy".
Vlak dlouhý 388 metrů pojme 935 cestujících a používá stejnou technologii jako francouzské expresy TGV . Ze Soulu do zhruba 400 kilometrů vzdáleného Pusanu se cestující dostanou za dvě hodiny a 40 minut, zatímco nyní cesta trvala více než čtyři hodiny.

V Madride zadržali ďalších podozrivých z útokov
SITAAFP MADRID 30. 3.2004 - Španielska polícia zatkla ďalších troch ľudí, vrátane dvoch Sýrčanov, v súvislosti s bombovými útokmi v Madride 11. marca. Informoval o tom v utorok španielsky minister vnútra Angel Acebes. V súčasnosti je zadržaných celkove 18 podozrivých, z ktorých 14 čelí predbežným obvineniam z vraždy a terorizmu. Zostávajúcich štyroch, vrátane posledných troch zadržaných a podozrivého Maročana, má sudca vypočuť v stredu. Ďalší piati, ktorých zatkli po madridských útokoch, boli prepustení.Acebes uviedol, že polícia vyšetrujúca najhorší teroristický útok v krajine si myslí, že dvaja Sýrčania boli v spojení s domom objaveným v piatok minulý týždeň v Morata de Tajuna, asi 30 kilometrov južne od Madridu, v ktorom mohli byť podľa polície bomby zhromaždené. Minister dodal, že tretí muž z poslednej vlny zadržaných je španielskej národnosti, ktorý zásobil útočníkov výbušninami použitými pri útokoch na predmestské vlaky, pri ktorých zahynulo 191 ľudí a asi 1900 bolo zranených.
Ako dodal, polícia má teraz dve priority. Prvou je "určiť, kto sú hlavní vodcovia teroristickej organizácie stojaci za útokmi" a druhou "ich spojenie s teroristickými a fundamentalistickými skupinami, najmä Skupinou marockých islamských bojovníkov (MICG)". Skupina má zrejme na svedomí minuloročné bombové útoky v Casablance. Niekoľkí z desiatich Maročanov už čelia predbežným obvineniam (spolu s dvoma Španielmi a dvoma Indmi) a sú podozriví zo spojenia s MICG. Acebes tiež povedal, že vyšetrovanie sa koná v Maroku ako aj vo Veľkej Británii a Nemecku, kde niektorí podozriví mohli mať kontakty.
Španielsky denník El Periodico v utorok napísal, že vyšetrovatelia zatiaľ identifikovali desať ľudí, ktorí priniesli 13 batohov so silnými výbušninami do štyroch preplnených vlakov predtým, ako vyšli z predmestskej stanice Alcala de Henares na ich osudnej ceste do Madridu. Štyria z desiatich atentátnikov sú vo väzení, ale ďalší šiesti sú stále na úteku a vyšetrovatelia sú si "prakticky istí", že zo Španielska unikli. Denník dodáva, že španielska polícia rozošle ich popisy s medzinárodným zatykačom do zahraničia v priebehu týchto dní.
Súdny zdroj uviedol, že vyšetrujúci sudca Juan del Olmo predbežne zadržal Maročana a Sýrčana po ich vypočúvaní zavčas ráno, ale prepustil ďalších troch podozrivých. Zdroj dodal, že jeden z dvoch, Sýrčan Basel Ghajún, ktorého chytili minulý týždeň v Ujene, južne od Madridu, môže patriť k skupine bombových útočníkov. Jeho a Maročana Ahmeda Ahmidana, ktorého zatkli minulý týždeň v madridskej štvrti Usera v súvislosti s podozrením z kolaborácie s ozbrojenou skupinou a pašovaním drog, odmietli prepustiť na kauciu a neumožnili im ani prístup k právnikovi.
Jeden z prepustených, Ahmidanov brat Saíd, dokázal, že v deň útokov v Madride bol v Maroku, uviedol zdroj. Ďalší Maročan, študent elektroniky Fujád al-Morabit Anghar, bol ubytovaný spoločne s Ghajúnom, pričom Muhammad Almalláh Dabás, španielsky občan sýrskeho pôvodu, si od neho prenajal izbu. Sudca však zistil, že žiadny z nich nebol v spojení s útokmi. Šiesty podozrivý, Maročan zatknutý v piatok, je vo väzení a očakáva sa, že ho del Olmo vypočuje v stredu. Medzi zadržanými podozrivými sú Maročania, Indi, Španieli ako aj Španiel sýrskeho pôvodu.

Úrad pre reguláciu železničnej dopravy vznikne ešte tento rok
SITABRATISLAVA 31. 3.2004 - Ešte v tomto roku by mal vzniknúť Úrad pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD). Okrem iného bude úrad zabezpečovať licenčné konanie a typové schvaľovanie dráhových vozidiel na železniciach. So vznikom tohto úradu počíta návrh zákona o prístupe na železničnú infraštruktúru, ktorý v najbližšom čase predloží rezort dopravy na rokovanie vlády SR.
Ako ďalej vyplýva z materiálu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT), úrad by mohol vzniknúť už k 1. augustu 2004. Na úrad by prešli zamestnanci Štátneho dráhového úradu, ako aj zamestnanci Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ktorí v súčasnosti vykonávajú činnosti, ktoré prejdú pod ÚRŽD. Náklady úradu sa odhadujú v tomto roku na 29,3 mil. Sk, v roku 2005 to bude 52,85 mil. Sk, v roku 2006 a 2007 by mali začať klesať. Časť predpokladaných nákladov, približne 12,6 mil. Sk, v jednotlivých rokoch bude krytá zo správnych poplatkov za úkony štátnej regulácie úradu, teda z licencií a z pokút.
Návrh zákona o prístupe na železničnú infraštruktúru tiež upravuje podmienky prístupu na železničnú infraštruktúru, reguláciu železničnej dopravy, práva a povinnosti regulovaných subjektov a zásady spoplatňovania používania železničnej infraštruktúry. Taktiež v súlade s legislatívou Európskej únie rieši spôsob prideľovania kapacity na železniciach v SR.

Muža podozrivého z útokov v Madride opäť zadržali
SITAAFP MADRID 31. 3.2004 - Španielska polícia v stredu opätovne zatkla muža podozrivého zo spoluúčasti na teroristických útokoch v Madride. Stalo sa tak iba deň po tom, ako ho vyšetrujúci sudca prepustil na slobodu, uviedli zdroje blízke vyšetrovaniu. Podľa nich sudca Juan del Olmo nariadil zatknutie Maročana Aughara Fouada al-Morabita kvôli ďalšiemu vypočúvaniu. Pri útokoch na prímestské vlaky 11. marca zahynulo 191 ľudí a asi 1900 bolo zranených. Medzi zadržanými podozrivými sú Maročania, Indi, Španieli ako aj Španiel sýrskeho pôvodu.

Zlodej sa skrýval vo vestibule železničnej stanice
SITABRATISLAVA/KOŠICE 31. 3.2004 - Vestibul železničnej stanice v Košiciach si ako dočasnú skrýšu na úteku pred spravodlivosťou vybral 19-ročný mladík zo Spišskej Novej Vsi, ktorý v utorok večer zaspal na lavičke a vzbudil pozornosť hliadky Železničnej polície. Keďže nevedel hodnoverne preukázať svoju totožnosť, hliadka ho predviedla na oddelenie, kde sa priznal, že ešte v piatok 26. marca ukradol z neuzamknutej izby internátu na Kukučínovej ulici v Košiciach spiacemu 20-ročnému študentovi z Kamenice nad Cirochou v okrese Humenné mobilný telefón Nokia 6600 a 18-tisíc korún. Železniční policajti odovzdali podozrivého mladíka Obvodnému oddelenie PZ Košice-Juh, ktoré sa bude ďalej krádežou zaoberať.
Agentúru SITA informoval hovorca železničnej polície Jozef Búranský.

Juhokorejčania chcú rýchlovlakom prísť do Európy
ReutersPravda1. 4.2004, ib, SOUL - Južná Kórea sa stala piatou (v Belgicku, Holandsku, Švajčiarsku, Taliansku a USA jazdia asi len kolobežky ... :-) - pozn. Addams) krajinou na svete, kde premáva rýchlovlak. Po Japoncoch, Francúzoch, Nemcoch a Španieloch sa aj Juhokórejčania pýšia expresnými linkami, ktoré skrátia čas nevyhnutný na prekonanie vzdialeností medzi najviac navštevovanými mestami približne o polovicu.
Ázijský tiger, ako sa Južná Kórea nazýva od svojho razantného nástupu k dynamickým a technologicky vyspelým ekonomikám, má dobudovaní vysokorýchtostnej trate smelé ciele. V názve expresu KTX je aj skratka G7, čo naznačuje jej snahu o pripojenie sa k skupine siedmich najbohatších industrializovaných krajín sveta.
Ambície krajiny vyjadril včera výkonný prezident Južnej Kórey Ko Kun, keď otváral trať, slovami: „Tento vlak by mohol byť východiskovým bodom hodvábnej cesty 21. storočia do Európy.“
Uskutočneniu odvážnych snov o predlžení trate do Číny a jej napojení na Transsibírsku magistrála, až do Európy však bráni hermeticky uzavretá hranica so Severnou Kóreou.
Vlak používa rovnakú technológiu ako francúzske expresy TGV . Zo Soulu do asi 400 kilometrov vzdialeného Pusanu sa cestujúci dostanú za dve hodiny a 40 minút, doteraz cesta trvala vyše štyroch hodín.
Nadšené ovácie zmierňujú kritici projektu, ktorí pripomínajú, že jeho realizácia trvala príliš dlho a vlak začal premávať až o šesť rokov neskôr, ako sa plánovalo. Pôvodne novátorský projekt stráca superlatívy v porovnaní s magnetickým vlakom v čínskom Šanghaji. Šanghajský expres, ktorý sa kĺže nad vzduchovým vankúšom, dosahuje rýchlosť 430 kilometrov za hodinu a je bezkonkurenčne najrýchlejším vlakom na svete. (samostatná súprava TGV-A už išla rýchlosťou 515,3 km/h; zdvojená 777,7 km/h... :-) - pozn. Addams)

Výroky M. Dzurindu o financovaní SDKÚ
Sme 1. 4.2004, hr
6.3.2003 - "Financovanie SDKÚ bolo, je a bude transparentné a zákonné," povedal premiér v súvislosti s kauzou prepisov údajných odpočutých telefonátov podnikateľa Badžgoňa, ktoré naznačovali prepojenie ekonomickej loby a financovania SDKÚ. "Nikdy sme nemali nič spoločné s praktikami, ako sa o to snažia texty podvrhnuté médiám." SME, Nový Čas
24.6.2002 - V relácii Na telo premiér na otázku, či odmieta financovanie SDKÚ cez tender na ľahké motorové vlaky, odpovedal: "Jednoznačne odmietam. Ide o pokus o politickú likvidáciu. Vyšetrovanie ukáže, kto všetko sa na tom zúčastnil. Často ma parodujú v médiách, keď som prvýkrát povedal, že budeme vládou zákona, a že sa budeme snažiť o to, aby sme naozaj boli právnym štátom, kde zákony platia pre všetkých, najviac pre mňa, ale potom pre všetkých ostatných. A povedal som vetu, ktorú som sa naučil od pána Pittnera, že padni, komu padni. Áno, aj členovia SDKÚ, ktorí boli namočení v takomto potenciálnom, možno nielen politickom, ale aj inom škandále, budú niesť zodpovednosť. Keď vyšetrovanie ukáže, aj trestnoprávnu." TV Markíza

V Rusku sa vymieňajú koľajnice za ropu
TASRČeská tisková kancelářSITASme1. 4.2004 - Predstavitelia ruskej ropnej spoločnosti JUKOS a Ruských železníc podpísali v sobotu v Moskve trojročnú dohodu o spolupráci. Železnice sa zaviazali, že v roku 2006 prepravia do Číny do 15 mil. ton ropy. Jukos sa bude na druhej strane podieľať na získavaní kapitálu na obnovu a výstavbu železničných tratí najmä na Sibíri.
Jukos bude dodávať Číne ropu z nálezísk vo východnej Sibíri. Ropa je veľmi kvalitná, bez veľkého množstva prímesí. Uvažuje sa o niekoľkých tratiach, ktorré by spojili čínskych odberateľov s ruskými oblasťami. Podľa odhadu Ruského ministerstva železničnej dopravy by mal objem týchto investícií dosiahnúť v zmluvnom období 40 miliárd rubľov (46,5 miliardy Sk). Preprava ropy po železnici je o 100 percent drahšia ako ropovodom.
Šéf Jukosu Simon Kukes však pokladá čínsky trh pre svoj rozvoj za veľmi dôležitý a v tejto súvislosti otázka nákladov na dopravu nie je až taká dôležitá.

ŽSR by potrebovali na rozvoj železničnej siete do roku 2008 takmer 60 miliárd Sk
TASRBratislava 1. 4.2004 - ŽSR by potrebovali na rozvoj železničnej siete do roku 2008 takmer 58,5 miliardy Sk, pričom tohtoročná potreba predstavuje podľa podnikateľského plánu spoločnosti 7,44 miliardy Sk.
Modernizácia siete v uvedenom rozsahu je podľa predstaviteľov ŽSR nevyhnutné z hľadiska zlepšenia konkurencieschopnosti ŽSR na domácom aj medzinárodnom dopravnom trhu.
Investičný program do roku 2008 by chceli ŽSR financovať zo štátneho rozpočtu, z ktorého by malo na uvedené aktivity ísť takmer 6,8 miliardy Sk, z fondu ISPA, kde počítajú ŽSR s 8,9 miliardy Sk, z povstupových eurofondov v objeme 16,2 miliardy Sk, ale aj z vlastných zdrojov vo výške 12,4 miliardy Sk.
Medzi hlavné body investičného programu zaradili ŽSR modernizáciu železničných koridorov na traťovú rýchlosť 160km/hod, modernizáciu zabezpečovacích zariadení, teleinformačnej siete či sieťových uzlov.

Železničná spoločnosť a ŽSR vytvorili vlani dohromady stratu 5,7 miliardy Sk
TASRBratislava 1. 4.2004 - ZSSK , a. s., Bratislava ukončila vlaňajší rok so stratou 4,7 miliardy Sk, hoci pôvodne plánovala zisk 267 miliónov Sk. ŽSR , ako správca infraštruktúry, hospodárili v sledovanom období so stratou 957 miliónov Sk, hoci pôvodne očakávali pasívne saldo "len" 69 miliónov Sk.
Náklady železničného dopravcu dosiahli 29,4 a výnosy 24,7 miliardy Sk. Celkové výnosy ŽSR predstavovali minulý rok 20,684 a náklady 21,641 miliardy Sk.
Takmer 5-miliardová strata vyplynula ZSSK ešte z delenia ŽSR na dve samostatné spoločnosti. Do majetku ZSSK totiž bol pri delení delimitovaný majetok precenený vo vyšších hodnotách, ako bola jeho skutočná zostatková cena. Vzhľadom na to musela spoločnosť vytvoriť opravné položky v objeme 2,6 miliardy Sk, ktoré podstatne ovplyvnili výšku celkových nákladov.
V nákladnej preprave zrealizovala ZSSK vlani 50,5 milióna tonokilometrov (tkm), čo predstavuje medziročný nárast o približne 700 000 tkm. Tržby v tomto segmente však poklesli o 400 miliónov Sk na 15,7 miliardy Sk.
Preprava osôb klesla v porovnaní s vlaňajškom o 8 miliónov cestujúcich na 51,3 milióna. Tržby v osobnej preprave klesli len mierne o 8 miliónov Sk na 2,6 miliardy Sk.
Úhrada zo štátneho rozpočtu na výkony vo verejnom záujme tvorila 4,33 miliardy Sk.
Produktivita práce z výnosov za rok 2003 dosiahla 1,27 milióna Sk na zamestnanca, čo predstavuje medziročné plnenie na 99,06 %.
Ku koncu roka evidovala ZSSK 18 486 zamestnancov, medziročne o 1 695 menej. Úsporné opatrenia pôvodne uvažovali s prepustením 962 zamestnancov. Prekročenie plánovaného počtu uvoľňovaných zamestnancov však malo negatívny vplyv na výšku mimoriadnych nákladov v podobe odstupného, odchodného a kompenzácií.
V tomto roku počíta ZSSK so ziskom 11,6 milióna Sk, ktorý by mal každým rokom narastať až na 612 miliónov Sk v roku 2008.
Výslednú stratu Železníc SR ovplyvnila okrem iného skutočnosť, že do ich hospodárenia neboli premietnuté plánované výnosy v objeme 2,2 miliardy Sk za odpustené záväzky voči Fondu národného majetku (FNM) SR. Došlo však k premietnutiu rozpustenia opravnej položky do výnosov vo výške 2,5 miliardy Sk, ktorá bola vytvorená v roku 2002 k pohľadávke ŽSR voči štátu.
V minulom roku došlo aj k výpadku tržieb z poplatku za použitie železničnej dopravnej cesty v objeme 823 miliónov Sk, najmä vplyvom nižších zrealizovaných dopravných výkonov ZSSK . Výslednú stratu ovplyvnila aj tvorba rezerv a opravných položiek na riziká v súlade s novým zákonom o účtovníctve.
Informácie zverejnil na svojej internetovej stránke Úrad vlády SR v materiáloch Vyhodnotenie plnenia úsporných opatrení stanovených v Podnikateľskom pláne a plnenia koncepcie sociálnych výdavkov a scenára ekonomického vývoja ZSSK , a. s. za rok 2003 a Vyhodnotenie plánu plnenia konsolidačnej funkcie ŽSR za rok 2003 a návrh jeho aktualizácie do roku 2008.

České dráhy prý porušily zákon o mzde
Lidové NovinyČeská tisková kancelář2. 4.2004 - ČD údajne porušili zákon o mzde, keď v polovici marca zvýšili spätne od 1.3. tarifné triedy rušňovodičom a ďalším zamestnancom.
Na stretnutí s novinármi to povedal predseda najvyššej odborovej centrály na železnici Odborového združenia železničiarov Jaromír Dušek. ČD to však odmietajú. Podľa zákona musí byť zamestnanec vopred informovaný o výške mzdy, povedal Dušek. Nie je preto podľa neho možné, aby zamestnávateľ v priebehu mesiaca, navyše so spätnou platnosťou, menil výšku jeho platu. OSŽ preto požiadalo súd o predbežné opatrenie, ktoré by ČD zamedzilo v ďalšom porušovaní zákona. Súd má podľa Duška rozhodnúť, či ČD zákony porušili alebo nie. Podľa hovorcu železníc Petra Šťáhlavského však presun tarifných tried nevyvolal zvýšenie miezd. Zamestnanci pracovali celý marec za rovnakú celkovú mzdu. U niektorých sa zmenil len pomer medzi tarifnou zložkou a výkonovou odmenou.

Na majstrovstvá sveta v hokeji do ČR posilnená doprava
SITABRATISLAVA 1. 4.2004 - ZSSK počas zápasov základnej časti majstrovstiev sveta (MS) v hokeji, ktoré odohrá slovenská reprezentácia v Ostrave, posilní vlakovú dopravu. V sobotu 24. apríla, keď bude duel medzi Slovenskom a Ukrajinou so začiatkom o 12:15, pôjde vlak zo Žiliny (9:00) cez Čadcu (9:30) a do železničnej stanice Ostrava-Vítkovice príde zhruba o 10:45. Naspäť pôjde vlak o 15:40, v Čadci bude o 17:05 a v Žiline o 17:35. Na pondelňajší zápas (26. apríla) USA – Slovensko so začiatkom o 20:15 odíde vlak zo Žiliny o 17:10, v Čadci bude o 17:40 a do železničnej stanice Ostrava-Vítkovice príde zhruba o 18:55. Odchod po zápase je naplánovaný na 23:40, do Čadce príde o 1:05 a do Žiliny zhruba o pol hodiny neskôr. V stredu 28. apríla, keď sa slovenská reprezentácia stretne s reprezentáciou Fínska o 20:15 pôjde vlak tam aj späť v tom istom čase a po tej istej trase ako v pondelok.
ZSSK je pripravená zabezpečiť vlakové spojenie aj v prípade postupu reprezentácie Slovenska do ďalších bojov MS. Na všetky, v ktorých slovenskí hokejisti v Ostrave budú hrať, pôjdu mimoriadne vlaky s odchodom zo Žiliny o 13:15, prípadne o 17:10 podľa začiatku zápasov. Na zápasy, ktoré prípadne odohrajú slovenskí reprezentanti v Prahe, sa budú môcť cestujúci dostať pravidelnými vlakovými spojeniami. Tie budú na trase Bratislava – Praha a Košice – Praha posilnené o ďalšie vozne.
Agentúru SITA informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.

ČD opustí dnem vstupu do EU stovky lidí z hraničních stanic
Česká tisková kancelářPRAHA 1. 4.2004 - Dnem vstupu do EU, tedy k 1. květnu ČD zruší stovky pracovních míst v hraničních železničních stanicích, řekl na setkání s novináři šéf největší železniční odborové centrály Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek. Z hraničních stanic tak odejdou zaměstnanci, kteří prováděli například celní deklarace a další práce. Dráhy podle mluvčího Petra Šťáhlavského tyto lidi hodlají využít jinde.
Jde o zaměstnance, do kterých firma investovala, řekl mluvčí. Podnik jim hradil jazykové kurzy, školení pro práci s počítačem apod. Tito zaměstnanci se mohou relativně snadno rekvalifikovat nebo uplatnit i v jiných činnostech ČD . Rozhodovat o tom, kdo odejde a kdo přejde na jinou práci, budou vedoucí v místech, dodal. Podle Duška by takové lidi byla škoda propustit pro nadbytečnost. Naopak by měli přejít na jiné pozice, které by měli opustit lidí s nižším vzděláním.
V hraničních stanicích zůstanou jen lidé, kteří budou zajišťovat technické kontroly vlaků při přejezdu hranic a přepřahání lokomotiv, řekl Dušek.
Na železnici od dnešního dne vzniklo asi 60 uzlových stanic, které soustředí průřezové činnosti z dalších celkem asi 200 podřízených stanic. Podle Duška by ČD měly vždy při restrukturalizaci propouštět jen méně kvalitní zaměstnance. Například při rušení pracovních míst lidí z průřezových profesí ve stanicích by v nadřízené tzv. uzlové stanici měl zůstat ten nejlepší pracovník vybraný z podřízených stanic.
Podle Šťáhlavského řeší uplatnění zaměstnanců přímo vrchní přednostové nově vznikajících uzlových stanic podle znalosti místních podmínek a konkrétních zaměstnanců. Místo zůstane zpravidla těm nejlepším zaměstnancům z obvodu příslušných sloučených stanic. Nefunguje tedy systém, který naznačil Dušek, že lidé z menších stanic budou automaticky propuštěni a místa zůstanou pracovníkům v uzlových stanicích. ČD chtějí využít ty nejlepší pracovníky a současně minimalizovat dopady propouštění. Přednostně proto podnik umožní odchod zaměstnancům v rámci sociálního doprovodného programu.
ČD začaly s propouštěním dnes. Celkem má letos z železnice odejít asi 6000 lidí z celkových 77 tisíc. Z nich asi 5000 má mít nárok na tzv. doprovodný sociální program. Na něj by ČD potřebovaly 530 milionů korun. Mají však jen 123 milionů korun. které ministerstvo dopravy zvýšilo na 208 milionů korun, s nimiž pro dráhy původně počítal státní rozpočet. Podle Duška stále platí usnesení odborů, podle kterého železnice vstoupí do stávky v případě, že ČD nezaplatí odstupné třeba jen jedinému členu OSŽ, který na něj má nárok. Peníze, které dráhy nyní mají by podle něho měly dojít zhruba do dvou měsíců. Stačí totiž na propuštění asi 1300 lidí.

Jihokorejský supervlak měl při zahájení provozu problémy
Česká tisková kancelářSOUL 1. 4.2004 - Zahájení provozu na první jihokorejské vysokorychlostní železniční trati bylo dnes zastíněno technickou závadou jednoho z vlaků . Ten nedosáhl na zhruba čtyřsetkilometrové trase z Pusanu do Soulu požadované rychlosti a jeho 70 pasažérů muselo přestoupit do jiné soupravy.
Vlak, u něhož se vyskytla porucha, musel zastavit asi v polovině jízdy. Cestující byli během deseti minut přesazeni do záložní soupravy. Podle některých zdrojů se závada týkala zásobování elektřinou.
Expres KTX dosahující rychlosti 300 kilometrů v hodině začal v Jižní Koreji fungovat po dvanácti letech odkladů. Jižní Korea si od projektu v hodnotě 15,3 miliardy dolarů slibuje především ulehčení dopravě mezi dvěma největšími městy země.
Modrošedé vlaky francouzské výroby, které již jezdí v Japonsku, Francii, Německu a Španělsku, by měly na trati Soul - Pusan přepravovat denně až milion cestujících.

Letisko Viedeň chce privatizovať bratislavské letisko ako člen konzorcia
TASRViedeň 1. 4.2004 - Letisko Viedeň chce zostaviť pre privatizácia Letiska Milana Rastislava Štefánika v Bratislave "infraštruktúrny" balík. Podľa vypísania privatizačných podmienok pre letisko, čo sa očakáva v lete tohto roku, chce viedenské letisko zobrať do spolku aj rakúske železnice ÖBB a viedenský prístav. Pre rakúsky denník Der Standard to uviedol člen jeho predstavenstva Gerhard Schmid. (krátené)

Výpravca železničnej stanice v Zbehoch bol v službe opitý
SITABRATISLAVA 1. 4.2004 - Pod vplyvom alkoholu bol v stredu v službe výpravca železničnej stanice v Zbehoch v Nitrianskom okrese. Ako agentúru SITA informoval hovorca železničnej polície Jozef Búranský, podozrenie, že je výpravca v službe opitý, oznámil hliadke z Topoľčian prednosta železničnej stanice z Lužianok v tom istom okrese. Policajti potom v prítomnosti prednostu podrobili výpravcu dychovej skúške na alkohol. O 22:39 mu namerali 2,88 promile a o dvadsať minút neskôr pri opakovanej skúške 2,83 promile alkoholu. Okamžite ho poslali zo služby domov, našťastie sa nič vážne nestalo.

Ukradol hliníkové police z vlakov
SITABRATISLAVA/PREŠOV 1. 4.2004 - Prešovským príslušníkom Železničnej polície (ŽP) sa v stredu podarilo objasniť krádež hliníkových batožinových políc, ktorou bola ZSSK spôsobená škoda 12 640 korún. Podozrivým z činu je 44-ročný elektrikár Stanice technickej prevádzky v Prešove , ktorý sa priznal, že ešte koncom vlaňajšieho decembra počas služby vo Vozňovom depe Prešov demontoval z osobného vozňa určeného na vyradenie osem batožinových políc v dvoch veľkostiach. Police, ktoré mali byť ďalej použité ako náhrada do iných vozňov, následne predal v miestnej zberni druhotných surovín za 690 korún. ŽP začala vo veci trestné stíhanie a muža obvinila pre trestný čin krádeže. Agentúru SITA o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Zlodeji v Trebišove ukradli z firmy trolejové vedenie
TASRBratislava 1. 4.2004 - Železničným policajtom (ŽP) sa podarilo objasniť prípad krádeže trolejového vedenia z trebišovskej Vagónky Trebišov .
Krádež má na svedomí kvarteto mužov zo Sečoviec, Zbehňova a Trebišova. Všetci sa priznali, že v pondelok v noci pílkou na železo prerezali a odcudzili trolejové vedenie a napínacie lano. Lup plánovali predať v zberni surovín. Policajti im v tom zabránili. Mužom bola dokázaná krádež so škodou 18 500 korún. Ku krádeži koľajovej srdcovky, ktorá rovnako zmizla z firmy sa nepriznali. ŽP začala vo veci trestné stíhanie pre trestné činy krádeže a poškodzovania cudzej veci formou spolupáchateľstva a zároveň voči mužom vzniesla obvinenie.
TASR informáciu poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.

BRATISLAVSKÉ METRO BY BOLO PRÍLIŠ DRAHÉ
JEDNA Z NAJVÄČŠÍCH VÝHOD ELEKTRIČIEK BY MOŽNO BOLO TÁ, ŽE BY SA MOHLI NAPOJIŤ NA ŽELEZNIČNÚ SIEŤ
Új Szó 01.04.2004, mi - Situácia v bratislavskej hromadnej doprave je katastrofálna. Vedia to aj vedúci predstavitelia mesta, doteraz však neprišli s nejakým, pre všetkých prijateľným riešením. Preplnenosť ulíc by zmiernila roky plánovaná podzemná dráha, poslanci však nedávno definitívne zamietli nápad výstavby metra.
V hlavnom meste počet automobilov v uplynulých rokoch výrazne vzrástol. Dnes už na každých tisíc obyvateľov pripadá 400 osobných aut a tento počet v najbližšom období ďalej porastie. Podľa odborníkov tento pomer do roku 2010 môže dosiahnuť 478, do roku 2030 510 aut na tisíc obyvateľov. Nedá sa však zo všetkého viniť len rast počtu osobných automobilov. Za dopravné zápchy v hlavnom meste sú totiž zodpovední aj vedúci mesta. Najvýraznejším príkladom toho je Petržalka, kde síce žije jedna tretina všetkých obyvateľov mesta, ponúka však len 14 percent pracovných miest. Kvôli tomu musí väčšina Petržalčanov denno-denne prejsť cez Dunaj, do krajnosti tým zaťažujúc dopravu cez mosty.
Keď sa teda neutešená situácia v hromadnej doprave dostáva na program, bratislavské metro, sťa nejaký vlak zo záhrobia, je neustále sa vracajúcou témou. Prvý raz sa myšlienka jeho výstavby objavila začiatkom sedemdesiatych rokov, keď sa začalo s výstavbou petržalského sídliska. Pri plánovaní 150-tisícovej betónovej džungle už počítali aj s výstavbou rýchlodráhy. Ani vtedy sa však nevedeli rozhodnúť či majú postaviť metro, alebo postačí električková trať. Definitívne - aspoň sa tak javí - rozhodnutie však prijali teraz, po tridsiatich rokoch. Podľa poslancov mesta dopravu v hlavnom meste je možné vyriešiť aj električkami. Do Petržalky preto budú chodiť električky rovnako, ako v súčasnosti jazdia do iných okrajových častí Bratislavy. V uplynulých tridsiatich rokoch však už bolo prijaté nejedno "definitívne" rozhodnutie, preto nemôžeme vedieť dokedy vydržia tie terajšie predstavy. Po nasledujúcich voľbách nové mestské zastupiteľstvo môže prijať úplne iné rozhodnutie. Isté je len to, že by to nebol prvý takýto zásadný obrat.
V sedemdesiatych rokoch po zamietnutí výstavby 1435 milimetrovej úzkokoľajnej (?!?) električkovej siete sa mesto priklonilo k výstavbe metra sovietskeho typu. Dlhú dobu to však zostávalo len vo forme projektu. Výstavbu neustále odkladali, pričom náklady na výstavbu rok od roku rástli. Kým sa konečne pristúpilo k prácam, prišiel prevrat roku 1989 a poslanci očarovaný zamatovou revolúciou, odvolávajúc sa na zastaralú sovietsku techniku, nápad zamietli.
V dôsledku neustále sa zhoršujúcej dopravnej situácie však už v roku 1991 vyhlásili súťaž na výstavbu metra. Tú vyhrala francúzska firma Matra, ktorá prišla s "ľahkým metrom" typu VAL. Vozne na gumových kolesách by boli premávali úplne automaticky, to znamená bez vodiča. Istý čas sa zdalo, že hlavné mesto bude mať moderný dopravný systém. O výhodách aj nevýhodách metra sa však aj tentoraz diskusia príliš pretiahla a skončila tým, že na to celé mesto nemá dosť peňazí. Stalo sa tak napriek tomu, že podľa inštitúcie MESA 10, ktorá spravovala štúdiu, výstavba metra sa dala vyfinancovať.
Odvtedy je síce myšlienka metra neustále na programe, ale skôr ako téma na diskusiu a nie ako vážny projekt. Mesto momentálne nechalo vypracovať analýzu, ktorá počíta len s výstavbou 1435 milimetrovou úzkokoľajnou (?!?) električkou. Poslanci to vysvetľujú tým, že metro by mesto stálo príliš veľa, naviac aj súčasné demografické trendy naznačujú, že mesto nepotrebuje podzemnú dráhu. V minulosti totiž v rámci výstavby socialistického hlavného mesta Bratislavu plánovali ako miliónové veľkomesto, čo, pravda, zostalo len snom.
Jednou z najväčších predností električiek by bolo, že by sa mohla napojiť na železničnú sieť . Touto metódou by boli prostredníctvom hromadnej dopravy dostupné aj blízke mestá ako Trnava , Dunajská Streda alebo Galanta . V 50 kilometrovom pásme okolo hlavného mesta, približne v okruhu Malacky , Trnava , Galanta a Dunajská Streda , žijú asi tri štvrtiny ľudí, ktorí denne dochádzajú do Bratislavy . V prvom rade pre nich by bolo veľkou pomocou keby sa na pracovisko mohli dostať bez prestupovania, s platným lístkom na hromadnú dopravu. Takto obslúžený región má 1,3 milión obyvateľov a podľa odhadov sa ich počet do roku 2010 zvýši na 1,4 miliónov.
Otázkou však zostáva rýchlosť a hustota bratislavských liniek. Spory sú aj okolo premostenia Dunaja. Zatiaľ sa zdá, že využitie Starého mosta je materiálne jednoduchšie riešenie ako tunel budovaný pod riekou. Problémy však môžu byť aj s mostom, ktorý totiž nevyhovuje podniku Dunajplavba, preto navrhujú jeho rekonštrukciu.

Komu vyvlastnili pozemky, môže dostať náhradu
Národná obroda2. 4.2004 , Odkladal Martin - Ľuďom, ktorým boli v minulosti vyvlastnené pozemky a na ktorých sú vybudované stavby vo vlastníctve štátu, napr. železnice, bude poskytnutá náhrada.
Vyplýva to z pripravenej novely o pozemkových úpravách, ktorú predložilo MP SR. Doteraz nebolo vlastníkom vyvlastnených pozemkov poskytnuté akékoľvek odškodnenie. V novele sa navrhuje, že Slovenský pozemkový fond môže poskytnúť ako náhradu iný pozemok vo vlastníctve štátu. Podmienkou na začatie pozemkových úprav vo vybranom katastrálnom území je vytvoriť "register obnovenej evidencie pozemkov", kde sa spresní pôvodný stav majiteľov pozemkov. Všetci majitelia budú oslovení a informovaní správnym orgánom a obcou. "Všetci účastníci by sa mali aktívne zapájať do projektov. Je dôležité, aby pochopili, že pozemkové úpravy sa robia v prvom rade pre ich potreby," povedal minister pôdohospodárstva Zsolt Simon. Pokiaľ by majitelia pozemkov nechceli poskytnutú náhradu vo forme pôdy, ale požadovali by finančné odškodnenie, pozemkový fond môže vykúpiť poľnohospodársku pôdu len do 400 m2.
Cena bude úradne stanovená maximálne do výšky 12 Sk/m2.
"Dôvod na uskutočňovanie pozemkových úprav je najmä rozdrobenosť a prílišná rozptýlenosť pozemkov. Súčasný stav bráni rozvoju regiónov," hovorí Simon. Podľa neho na jednu parcelu s priemernou výmerou 0,45 ha pripadá 15 vlastníkov a spluvlastnícke podiely sú niekedy menšie ako 1 m2. Cieľom je, aby majiteľ niekoľkých parciel dostal jeden pozemok rovnakej výmery alebo adekvátnej hodnoty. Celý proces usporiadania pozemkového vlastníctva v súčasnosti je veľmi komplikovaný a trvá 8-10 rokov. Ministerstvo navrhuje, aby sa pozemkové úpravy nerobili v celom katastri, ako je to teraz, ale len v pozemkovom obvode. Tým sa skráti celý proces na 3-5 rokov. Ďalšou zmenou je, že vlastníctvo spoločných zariadení, ako sú prístupové cesty k pozemkom, by malo prejsť na obce vrátane povinnosti údržby a správy.
Na realizáciu pozemkových úprav MP SR vyčlenilo na roky 2004 až 2006 1 mld Sk. Tieto peniaze sa budú čerpať zo štrukturálnych fondov EÚ. Novela zákona by mala prísť do parlamentu v druhej polovici tohto roka.
Aké zmeny prinesú nové pozemkové úpravy - skráti sa proces pozemkových úprav - vlastníctvo spoločných zariadení prejde na obce - majitelia vyvlastnených pozemkov bez odškodnenia dostanú náhradu - mal by sa zlepšiť trh s pôdou (krátené)

Unikátna Detská železnica potrebuje pomoc
SITAKOŠICE 2. 4.2004 – Staručká parná lokomotíva Katka s archaickými vozňami bude aj tohto roku merať ,,štreku“ údolím Čermeľ do košickej prímestskej rekreačnej oblasti Alpínka. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa košického magistrátu Zuzana Bobríková, unikátna železnica , historická lokomotíva Katka i samotná železnička v Čermeli sú ohrozené a potrebujú pomoc.
"Jednou z foriem pomoci, na ktorej sa môžu podieľať samotní Košičania, ale aj návštevníci a občania z iných miest a krajín, je sponzorský príspevok. Získané prostriedky budú použité na záchranu jedinečnej detskej železnice v Čermeľskom údolí . Sponzorský účet je v Dexia banke a.s. Žilina, krajská pobočka Košice, č.ú.: 0442484014/5600, variabilný symbol 6031,“ informovala Bobríková. Prevádzka historickej železničky je výrazne stratová, prostriedky treba aj na údržbu lokomotívy a vagónikov. Kryť stratu do roku 2003 pomáhali slovenské železničné spoločnosti, v roku 2003 ju už krylo len mesto Košice a rovnako je to i tohto roku.
Prevádzku Detskej železničky v Čermeli slávnostne otvoria 1. mája v rámci Dní mesta Košice. Katka však ožije už o týždeň skôr. Rušňové depo, kde lokomotíva zimuje, pripravilo 24. apríla slávnostné Prebúdzanie Katky zapálením ohňa pod jej parným kotlom. Už vtedy si budú môcť deti vychutnať jazdu parným vláčikom a dospelí zase Rušňoparádu – prehliadku historických a tých novších lokomotív na železničnej točni.
Detská železnička v Čermeli existuje od roku 1956 a je jediná svojho druhu nielen na Slovensku (v Č. Balogu , Nitre a na Vychylovke asi jazdí TGV - pozn. Addams), ale aj v okolitých krajinách.

V južnej Kórei uviedli do prevádzky trať pre vlaky s vysokými rýchlosťami
TASRReutersSoul 2. 4.2004 - Prvý superexpres kórejských železníc, ktorý má v krajine skratku KTX (The Korea Train Expres) začal premávať vo štvrtok medzi hlavným mestom krajiny Soulom a prístavom Pusan.
Trať je dlhá 410 kilometrov (km) a jej výstavba stála doteraz 11 miliárd USD (357,5 miliardy Sk). Vzdialenosť prekonáva za necelé tri hodiny, ale všetky úseky medzi oboma mestami ešte nie sú dokončené. Potom vlak túto vzdialenosť prekoná za menej ako dve hodiny. Doteraz rýchliky na tradičnej železničnej trati potrebovali na prekonanie tejto vzdialenosti vyše štyri hodiny. Na niektorých úsekoch trate ide kórejský KTX , ktorý je variantom francúzskych superexpresov TGV (train de la grand vitesse - ?!?), rýchlosťou 300 km za hodinu.
Železničnú trať pre KTX stavali v Kórejskej republike 12 rokov. Trať zo Soulu bude predĺžená až do mesta Mokpo na juhovýchode Kórejského polostrova. Vlaky dodala francúzska spoločnosť ALSTOM . Sprevádzkovaním prvého úseku trate sa stala Južná Kórea piatou krajinou na svete (v Belgicku, Holandsku, Švajčiarsku, Taliansku a USA jazdia asi len kolobežky ... :-) - pozn. Addams) , v ktorej osobné vlaky premávajú rýchlosťou 300 km a viac za hodinu. Skupinu doteraz tvorili Japonsko, Francúzsko a Nemecko.
Juhokórejská vláda predpokladá, že v budúcnosti by trať pre TGV mohla viesť cez čínske územie a v Rusku by sa mohla napojiť na Transsibírsku magistrálu. Informovala DPA a denník Financial Times.

Dvojica mladíkov ukradla z vlaku hliníkové profily za 90 tisíc korún
TASRBratislava 2. 4.2004 - Dvojica mladých mužov odcudzila zo stredy na štvrtok zo železničných vozňov odstavených na žilinskej stanici hliníkové profily v celkovej hodnote 90 tisíc korún.
Žilinčania vo veku 21 a 23 rokov ukradli pomocou skrutkovačov hliníkové lemovanie prechodových dverí, dverí na toaletách a umyvárňach, 23 batožinových políc a záves s potlačou ŽSR . Keď sa ukradnuté predmety pokúšali z miesta činu odniesť, zastavila ich hliadka železničnej polície. Tandem zlodejov sa ku krádeži priznal a dobrovoľne vydal ukradnuté veci policajtom. Železničná polícia začala vo veci trestné stíhanie a mladíkov obvinila z trestného činu krádeže formou spolupáchateľstva.
Informácie TASR poskytol hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Z hraničních stanic ČD na severozápadě Čech odejde asi 100 lidí
Česká tisková kancelářÚSTÍ NAD LABEM 2. 4.2004 - Hraniční stanice ČD na severozápadě Čech opustí ke dni vstupu České republiky do Evropské unie, tedy k 1. květnu, zhruba 100 lidí. Na pohraničních přechodových stanicích již ČD nebudou potřebovat například lidi na odbavování vlaků do ciziny. Většina z těchto zaměstnanců ale zřejmě o práci nepřijde. "Budeme je rekvalifikovat nebo jim nabídneme práci v provozu," řekl dnes ČTK šéf železničářů v Ústeckém a Karlovarském kraji Jiří Kolář.
České dráhy si podle něj chtějí zaměstnance z hraničních stanic udržet. Podle Koláře jde o lidi jazykově vybavené a proškolené v řadě věcí. Rekvalifikovat je bude snadné, uvedl. Některým z nich dráhy nabídnou odchod v rámci takzvaného doprovodného sociálního programu, který jim zaručí odstupné.
Na severozápadě Čech jsou tři přechodové stanice, kterých se vstup Česka do EU dotkne. Asi 60 lidí odejde z Děčína, přes 20 z Chebu a zhruba deset z Rumburku na Děčínsku. Na hraničních stanicích zůstanou jen lidé, kteří budou zajišťovat technické kontroly vlaků při přejezdu hranic a přepřahání lokomotiv.
Na severozápadě Čech dráhy letos propustí 400 z celkem 10.000 zaměstnanců. První železničáři dostali výpověď v lednu, poslední odejdou v prosinci. Kolář připomněl, že řada z nich odejde do starobního důchodu nebo v rámci doprovodného sociálního programu.
"Pro nadbytečnost bude propuštěno pouze mizivé procento," zdůraznil.
Celkem by letos z železnice mělo odejít asi 6000 lidí z celkových 77.000. Z nich asi 5000 by mělo mít nárok na sociální program. Na něj by ČD potřebovaly 530 milionů korun. Mají ale jen 123 milionů korun, jež ministerstvo dopravy zvýšilo na 208 milionů korun, s nimiž pro dráhy původně počítal státní rozpočet. Pokud dráhy nezaplatí odstupné jen jedinému zaměstnanci, jenž na něj má nárok, vstoupí odbory podle svého předáka Jaromíra Duška do stávky. Kolář zatím žádné signály o stávce v Karlovarském či Ústeckém kraji nemá.

V Madride sa vyhodili do vzduchu 3 islamskí extrémisti
SITAAFP MADRID 3. 4.2004 - Traja podozriví z útokov proti vlakom v Madride sa v sobotu vyhodili do vzduchu, pričom zabili aj policajta. K výbuchu došlo po obkľúčení podozrivých počas rozsiahlej policajnej akcie, uviedol minister vnútra Angel Acebes. Pri explózii sa zranilo aj jedenásť policajtov. Ako dodal, telá troch podozrivých, údajne severoafrického pôvodu, ostali pod troskami čiastočne zničenej štvorposchodovej budovy.
Najmenej jeden z nich bol na zozname podozrivých, hľadaných v súvislosti s útokmi z 11. marca na štyri prímestské vlaky v Madride, pri ktorých zahynulo 191 osôb. Keď si podozriví uvedomili, že sú obkľúčení, začali "strieľať z budovy, pričom vykrikovali a spievali po arabsky," pokračoval Acebes a dodal, že muži "spôsobili výbuch pomocou silnej výbušniny". "Kvôli explózii bude veľmi ťažké identifikovať telá pochované pod troskami," uviedol, pričom dodal, že po výbuchu sa prepadla strecha budovy.
Podľa ministra je možné, že výbuch spôsobila štvrtá osoba, ktorá opustila miesto incidentu ešte predtým, ako ho polícia obkľúčila. Veľké množstvo policajtov pri akcii odrezalo prístup do obytnej štvrti Leganes, kde teroristi pred dvoma týždňami zaútočil na dva zo štyroch vlakov. Nad budovou sa týčil po výbuchu sivý mrak prachu a v okolí postavili dočasné stanice prvej pomoci.
Predtým v sobotu Acebes potvrdil, že ďalšia nálož, objavená deň predtým pri trati rýchlostnej železnice AVE medzi Madridom a Sevillou, je rovnakého typu, ako bola výbušnina použitá 11. marca, keď sa zranilo asi 1900 ľudí. Španielska železničná spoločnosť Renfe uviedla, že polícia v sobotu prehľadala spomínanú trať "kilometer po kilometri" a v ranných hodinách obnovila prevádzku na trati. Podľa spoločnosti v piatok udalosť postihla asi 13 800 cestujúcich. Piatok bol jedným z najrušnejších dní v Španielsku, pretože milióny Španielov sa vracali domov k svojim rodinám na oslavy Veľkonočných sviatkov.
Acebes v piatok uviedol, že armáda, polícia a Renfe v súčasnosti v celej krajine prevádzkujú neustály kontrolný systém. Ako vyhlásil, polícia okamžite dorazila na miesto medzi dvoma malými mestami v provincii Toledo potom, ako pracovník železníc objavil vrecko s 12 kg výbušniny. Bomba, napojená 136 metrov dlhým káblom na detonátor, nebola podľa ministra úplne funkčná, preto mohla byť zneškodnená.
Nálož pri trati objavili za menej ako 24 hodín potom, ako pošta v Zaragoze na severe krajiny zadržala tri balíčky s výbušninou, adresované trom madridským novinárom. Podľa agentúry Europa Press novinári pracovali pre televíziu Antena 3, rozhlas Cadena Cope a noviny La Razon. Všetky tri médiá sú pritom podľa agentúry blízke odchádzajúcej konzervatívnej vláde.
Súd v piatok oslobodil štyroch podozrivých, zatknutých predtým v súvislosti s madridskými útokmi. Úrady doteraz vzniesli obvinenia proti 15 podozrivým, pričom ďalší piati sú vypočúvaní. Na základe nájdeného vyhlásenia po útokoch podozrenie z ich spáchania padlo na islamských extrémistov, napojených na teroristickú sieť al-Kájda, ktorá stála aj za útokmi na Spojené štáty v septembri 2001.

Železnice pod dohľadom kvôli možnosti teroristických útokov
SITAAFP WASHINGTON 3. 4.2004 - Americká vláda varovala domáce oficiálne miesta, že al-Kájda a ďalšie teroristické organizácie by čoskoro mohli podniknúť sériu útokov na osobné vlaky , podobných nedávnym atentátom v Španielsku a Izraeli. V správe rozoslanej na všetky policajné úrady a ďalšie súdne orgány v Spojených štátoch Federálny úrad pre vyšetrovanie (FBI) a ministerstvo pre domácu bezpečnosť uviedli, že k útokom môže dôjsť už v lete.
Podľa federálnej vlády by na výrobu bômb mohli byť použité ľahko dostupné materiály ako dusičnan amónny a motorová nafta, a prenášané by mohli byť v jednoduchej nenápadnej batožine ako sú ruksaky alebo vrecia. Tieto komponenty použil Timothy McVeigh pri bombovom útoku v Oklahoma City v roku 1995, pri ktorom zahynulo 168 ľudí. Text tiež pripomína, že al-Kájda a ďalšie radikálne islamské skupiny demonštrovali svoju schopnosť zaútočiť na verejné dopravné prostriedky konvenčnými zbraňami a že neváhajú použiť ani samovražedných útočníkov. Na druhej strane správa neobsahuje nejakú špecifickú bezprostrednú hrozbu a je skôr preventívnym opatrením.
Farebná škála upozorňujúca na stupeň hrozby, je v súčasnosti žltá, a neočakáva sa zmena na vyšší. Krok americkej strany nasleduje po odhalení novej bomby, ktorú našli na železnici v Španielsku medzi Madridom a Sevillou. Španielske oficiálne miesta v piatok uviedli, že výbušnina je podľa všetkého zhodná s tými, ktoré boli použité 11. marca v Madride. (krátené)

Polícia evakuovala železničnú stanicu v Toulouse
SITAAFP PARÍŽ 3. 4.2004 - Polícia v sobotu evakuovala železničnú stanicu v juhozápadnom francúzskom meste Toulouse po anonymných telefonických hrozbách bombových útokov. V okolí stanice vytvorila krátko po 17. hodine bezpečnostný kordón, pričom podľa telefonických hrozieb mala explózia nastať presne o 17:09. Špeciálne policajné jednotky v týchto chvíľach pátrajú na stanici Matabiau. Všetky vlaky z Toulouse, šiesteho najväčšieho francúzskeho mesta, boli zrušené až do ďalšieho rozhodnutia, uviedla štátna železničná spoločnosť SNCF .
Európske železničné oficiálne miesta sú opatrné po bombových útokoch v Madride 11. marca a Francúzsko vyhlásilo úroveň teroristickej hrozby v štátnej železničnej sieti. Francúzska vláda dostala od decembra viacero hrozieb bombových útokov na železnice od záhadnej skupiny, ktorá sa predstavila ako AZF. Predtým neznáma organizácia poslala niekoľko listov, v ktorých uviedla, že uložila bomby na železničných tratiach a za ich zneškodnenie požadovala výkupné vo výške niekoľkých miliónov eur.

Den po nálezu bomby obnoven provoz na trati Madrid - Sevilla
Česká tisková kancelářMADRID 3. 4.2004 - Provoz na vysokorychlostní trati mezi Madridem a Sevillou, kde byla v pátek na kolejích objevena bomba, byl dnes ráno obnoven. Oznámila to agentura AFP s odvoláním na španělskou železniční společnost RENFE .
Právě její zaměstnanec objevil v pátek asi 60 kilometrů jižně od Madridu v tašce umístěné pod kolejemi deset až 12 kilogramů výbušniny. Nálož byla spojena s odpalovacím zařízením kabelem dlouhým 136 metrů, chyběla jí však rozbuška. Podle ministra vnitra Ángela Acebese obsahovala stejnou výbušninu, jaká byla použita při teroristických útocích ve vlacích v Madridu 11. března, které si vyžádaly 191 obětí.
První vlak do Sevilly v jihošpanělské Andalusii vyjel "normálně" dnes ráno z madridského nádraží Atocha v 7:30 SELČ poté, co stovky příslušníků civilní gardy zkontrolovali 470 kilometrů dlouhou trať "kilometr po kilometru", uvedl zdroj z RENFE . Žádný podezřelý předmět už ale nenalezli.
V prvním rychlovlaku AVE , které jezdí rychlostí až 300 kilometrů v hodině, cestuje i prezident železniční společnosti Miguel Corsini. Dvacetihodinový výpadek na trati postihl na počátku velikonočních prázdnin zvláště citelně asi 15.000 cestujících, pro které se Renfe chystá dnes odpoledne vypravit 11 dodatečných vlakových souprav.

Ve Francii našli bomby, které tam prý vyráběla španělská ETA
Česká tisková kancelářMADRID 3. 4.2004 - Při pátečním rozsáhlém zátahu na jihozápadě Francie bezpečnostní síly objevily čtyři bomby, které si tam připravovala separatistická organizace Baskicko a jeho svoboda (ETA). Prohlásil to dnes španělský ministr vnitra Ángel Acebes, kterého citovala agentura AFP. List El Mundo také přinesl informaci, že španělská ambasáda v Egyptě obdržela výhružný dopis od islámských teroristů, kteří hrozí útoky proti španělským diplomatickým misím.
V jednom bytě v Bagnéres-de-Bigorre byly objeveny "dva pytle, v nichž se nacházela dvě zařízení umístěná v tlakových hrncích" a další dvě nálože, uvedl Acebes, podle něhož je tam "velmi nedávno zanechali" členové ETA.
Ministr na tiskové konferenci v Madridu také potvrdil, že výbušniny zajištěné v pátek na vysokorychlostní trati mezi Madridem a Sevillou jsou stejného typu, jaké teroristé 11. března použili při útocích na vlaky na madridských nádražích.
Zátah, při němž bylo na několika různých místech ve Francii zatčeno pět členů baskické organizace, označil Acebes za "významnou akci" v boji proti terorismu ETA. "Včera (v pátek) ETA dostala nejtvrdší úder za poslední dobu, protože byli zatčeni tři významní členové jejího vedení," podotkl.
Zajištěn byl klíčový člen vedení ETA Felix Albert López de la Calle, řečený Mobutu, členka ETA Mercedes Chivite Berangová pravděpodobný šéf logistického zázemí ETA Felix Ignácio Esparza Luri, známý pod přezdívkou Navarro.
ETA, jež usiluje o vytvoření baskického státu na území severního Španělska a jihozápadní Francie, zavraždila loni při atentátech tři osoby. V roce 2000 to bylo 23 lidí a o rok později 15. Od konce 60. let minulého století připravila o život 800 osob.
El Mundo ve svém dnešním vydání píše, že 28. března velvyslanectví v Káhiře obdrželo dopis od Brigády mučedníka Abú Háfize Masrího - teroristické organizace, jež se přihlásila k madridským atentátům. Při bombových útocích ve španělské metropoli přišlo v březnu o život 191 lidí.
Obdržení dopisu agentuře AP potvrdil i jeden nejmenovaný španělský diplomat, nepotvrdil však, zda je pod ním opravdu podepsána výše zmiňovaná organizace.
V dopisu, jehož pravost zatím nebyla potvrzena ani egyptskou policií, teroristé hrozí, že pokud Madrid do konce dubna nestáhne své vojáky z Iráku, stanou se terčem útoku španělská velvyslanectví a mise v severní Africe či Středozemním moři. "Vozidla s výbušninami jsou připravena," tvrdí se v listu.
Spojené státy se nicméně domnívají, že Brigády mučedníka Abú Háfize Masrího, které jsou pod výhružkami podepsané, postrádají věrohodnost. Organizace má podle Washingtonu ve skutečnosti jen minimální vazby na Al-Káidu.
Odstupující španělská konzervativní vláda nejprve obvinila ze spáchání atentátů v Madridu, při nichž 11. března zahynulo 191 osob, teroristickou organizaci španělských Basků, i když okolnosti ukazovaly na islámské extremisty. Způsob, jak vláda nakládala s informacemi, byl podle analytiků hlavním důvodem porážky konzervativců ve volbách, které se konaly tři dny po útocích.

Na koľajniciach v Španielsku našli bombu
TASRNárodná obrodaBBC, CNN, 3. 4.2004, bar - Španielska polícia našla na rýchlotrati spájajúcej Madrid a Sevillu nastraženú bombu.
Pod koľajnicami bolo v taške uložených asi 12 kg dynamitu. Nálož bola spojená s detonátorom 130 m dlhým káblom.
Pri prehliadke koľají našiel zamestnanec železníc podozrivý balík pri mestečku Villaseca de la Sagra v provincii Toledo. Bombu zneškodnili pyrotechnici. Španielsky minister vnútra Ángel Acebes, ktorý o náleze bomby informoval, neuviedol, či nesie charakteristické znaky niektorej teroristickej skupiny. Podľa španielskeho rozhlasu obsahovala nálož rovnaký druh dynamitu (Goma 2 Eco), aký použili pri útokoch v Madride 11. marca, ktoré si vyžiadali 191 obetí.
Španielsko prevádzkuje rýchlovlaky AVE od roku 1992 na 417 km dlhej trati. Sú schopné dosahovať rýchlosť 300 km/h. (2,5-násobok tohoto čísla je mierne pod pravdivým údajom - pozn. Addams).

Na letadlo se často čeká déle než na vlak, běžně okolo půl..
MLADÁ FRONTA DNES 3. 4.2004, ciz;mp - Vlak s polhodinovým oneskorením už nikoho neprekvapí. Ale, že rovnaké meškanie nie je niž nezvyčajné na lietadlách? Z pražského medzinárodného letiska v Ruzyni podľa štatistík neodletelo lietadlo žiadnej renomovanej spoločnosti včas, ani do 20 min.
Vo väčšine prípadov ide o oneskorenie práve okolo pol hodiny. To sa týka aj Českých aerolínií. "Oneskorenia vzniknú jednoducho. Lietadlá leteckých spoločností sú maximálne vyťažené, a len malé oneskorenie jedného stroja na seba nabaľuje ďalšie," vraví Anna Kovaříková z Českej správy letísk.
Vo chvíli, keď sa niečo nezvyčajné prihodí, začnú pre organizátorov na letisku ťažké chvíle. "Musia sa aktuálne prerábať plány odletov, státia, vybavovania cestujúcich, ktorý je zostavený s minimálnymi rezervami," vysvetľuje Kovaříková. Leteckí plánovači si na reťazové oneskorenia už zvykajú, sú skoro na dennom poriadku.
Preborníkom v oneskoreniach bol ešte v polovici minulého roka Aeroflot, pri ktorom priemerne hodina nebola nič nezvyčajného. Začiatkom tohto roka sa však zlepšil na pol hodiny, a tým sa zaradil medzi bežné oneskorenia väčšiny leteckých spoločností.
Teraz sa v Ruzyni najdlhšie čaká na bieloruské aerolínie Belavia, ktoré majú priemerné oneskorenie 77 minút. ČSA sa mierne asi o päť minút zhoršujú, a priemerné oneskorenie majú 30 minút. V porovnaní s ostatnými aerolinkami však majú desaťnásobne viac odletov. "Jedným z dôvodov oneskorenia je stále rastúce zahusťovanie leteckej premávky nad ČR," pripomína Dana Dvořáková z ČSA.
Premávka nad ČR medziročne vzrástla o 17%. Český vzdušný priestor je pre letecké spoločnosti zaujímavý nielen vďaka polohe, ale aj cene. Prelet stojí zhruba polovicu toho, čo si účtujú v susedných štátoch.
Letecké spoločnosti zdržujú aj prísnejšie kontroly, ktoré kvôli vyššej bezpečnosti začali robiť pred odletom všetky aerolinky. Medzi najpresnejšie na Ruzyni patria slovenské SkyEurope a škandinávske SAS, s priemerným zhruba 20-minútovým oneskorením.


Strana vytvorená: 06-IV-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0414.htm)